PDA

Näytä tavallinen näkymä : Onnettomuuksia ja muita suru-uutisia



Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 [46]

pätkä
08.07.2025, 16.19
Iisalmessa Pielavedentiellä Välimäentien risteyksen kohdalla tapahtui tänään noin klo 11.45 aikaan henkilöauton ja kahden polkupyöräilijän välinen liikenneonnettomuus, jossa Iisalmen suunnasta kohti Pielavettä kohti ajanut henkilöauto törmäsi samaan suuntaan pientareella ajaneisiin pyöräilijöihin. Törmäyksen seurauksena vuonna 1982 syntynyt ulkopaikkakuntalainen naispyöräilijä menehtyi ja miespyöräilijä loukkaantui. Kyseisellä tieosuudella on 80 km/h nopeusrajoitus ja liikenne Pielavedentiellä oli onnettomuuden vuoksi hetken aikaa poikki, jolloin viranomaiset ohjasivat liikennettä. Poliisi jatkaa onnettomuuden tutkintaa.

https://poliisi.fi/-/iisalmessa-kahden-polkupyorailijan-ja-henkiloauton-valinen-liikenneonnettomuus?utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter

kaakku
08.07.2025, 18.52
Näyttäisi olevan sulkuviivaa tuossa ja tosi kapea piennar. Hemmetti että ottaa päähän tämmöiset onnettomuudet, vaikken tiedä mitä tuolla on edes tapahtunut. Jälleen yksi syy vältellä asvalttiteitä ja pysyä tukevammin hiekkateillä.

Osanottoni menehtyneen läheisille.

J3K
08.07.2025, 19.11
Näyttäisi olevan sulkuviivaa tuossa ja tosi kapea piennar. Hemmetti että ottaa päähän tämmöiset onnettomuudet, vaikken tiedä mitä tuolla on edes tapahtunut. Jälleen yksi syy vältellä asvalttiteitä ja pysyä tukevammin hiekkateillä.

Osanottoni menehtyneen läheisille.

Koska kaksi pyöräilijää jäi alle, tuskin oli kyse siitä olisi heilahtanut eteen. Veikkaan että katse kiinni luurissa, voi vaan kuvitella mitä edellä ajaneen mielessä on liikkunut kun kuulee että takana rysähti...

JackOja
08.07.2025, 20.47
Sokeat autoilijat pois liikenteestä.

Perkele.

Osanotto asianomaisille.

MRe
09.07.2025, 08.18
FB:n kommenttikenttä oli sitä taattua laatua. Jaksoin toiseen kommenttiin: miksei ajettu pyörätiellä…

Ylipäätään vikaa sysättiin pyöräilijöiden suuntaan. Kyllä pyöräilijätkin aiheuttavat onnettomuuksia, mutta tässä tapauksessa tuskin oli siitä kyse.

—-
Eilen äksässä ja jossain iltapulussakin oli valvontakameran kuvaa, kun sähköskuuttimies veti vauhdilla pikaratikan kylkeen. Noin puoleen väliin sitä pötköä…

Hiks
09.07.2025, 08.36
jospa tähän 1,5m kansalaisaloitteeseen tulisi nyt muutama nimi lisää https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15079


FB:n kommenttikenttä oli sitä taattua laatua. Jaksoin toiseen kommenttiin: miksei ajettu pyörätiellä…

Ylipäätään vikaa sysättiin pyöräilijöiden suuntaan. Kyllä pyöräilijätkin aiheuttavat onnettomuuksia, mutta tässä tapauksessa tuskin oli siitä kyse.

—-
Eilen äksässä ja jossain iltapulussakin oli valvontakameran kuvaa, kun sähköskuuttimies veti vauhdilla pikaratikan kylkeen. Noin puoleen väliin sitä pötköä…

J3K
09.07.2025, 08.38
FB:n kommenttikenttä oli sitä taattua laatua.


mitä tästä opimme? Maantie ei ole pyöriä varten! Pyöräilijät voivat käyttää pyöräteitä ja jos niitä ei ole saatavilla on parempi jäädä kotiin kun tulla tahallaan leikkimään autojen sekaan!

Näissä tapauksissa pitäisi kyllä aina tutkia kuskin somekirjoittelut, ihan pelkästään liikenneturvan ja Poliisin julkaisuissa on sellaisia kommentteja että ajo-oikeuden saisi ottaaa pois joiltakin.

MRe
09.07.2025, 08.48
jospa tähän 1,5m kansalaisaloitteeseen tulisi nyt muutama nimi lisää https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/15079

Mä en valitettavasti jaksa uskoa, että tuo auttaa mitään. Ehkä sitten, jos tuosta tulee rangaistuksen koventamisperuste, jos sittenkään.

Jotenkin pitäisi asenteita pystyä muuttamaan. Sama koskee suojatien eteen pysähtymistä, etenkin ns. giljotiinitapauksia, missä ohitetaan suojatien eteen pysähtynyt ajoneuvo. Tosin tältä osin pyöräilijöilläkin on peiliin katsomisen paikka, yllättävän paljon on noita joiden mielestä suojatie antaa pyöräilijälle rajoittamattomat oikeudet.

—-
Tuossa instalinkki siihen skuuttijuttuun.

https://www.instagram.com/reel/DLzu9M_NyQG/?igsh=MXEwYmZ1YXdrYzJ6cQ==

tikola
09.07.2025, 09.21
Ajan itse toistuvasti tuota tietä - se on sellainen kylien välinen huonokuntoinen asvaltitie, jossa ei todellakaan ole mitään pyöräteitä tai muuta infraa. Olematonta piennarta koko matka ja asvaltissa reikää yli oman tarpeen. Ihan hyvä tie ajaa pyörälläkin, kun missään ei näy ketään, mutta sitten jos autoja ja pyöriä menee yhtä aikaa, niin ankeaksi muuttuu. Periaattessa hyvin hiljainen tie, jossa enimmäkseen olet yksin koko ajan. Joten tuon somekeskustelun voi kuitata normaalina - sanon mielipiteeni vaikka en mistään mitään tiedä tapauksena. Tuolla tiellä ei montaa pätkää varmasti ole pyörätietä tarjolla vaan turvallisuus perustuu siihen, että et vain kohtaa muita ja nyt näin valitettavasti ei tapahtunut.

usko juntunen
09.07.2025, 19.58
^ Iisalmen Sanomissa oli hieman lisätietoa tästä pyöräilijän kuolemaan johtaneesta kolarista.
https://www.iisalmensanomat.fi/paikalliset/8672507
Maksumuurin takana, mutta oheisessa lainauksessa tilanteesta:

"Poliisi tutkii polkupyöräilijän kuolemaan johtanutta kolaria alustavasti törkeänä liikenneturvallisuuden vaarantamisena ja kuolemantuottamuksena. Rikosnimikkeet voivat vielä muuttua tutkinnan aikana.
Iisalmelaisen 73-vuotiaan miehen epäillään vahingossa törmänneen henkilöautolla kahteen pyöräilijään Iisalmessa keskiviikkona aamupäivällä.
Auton kuljettajan ei epäillä olleen päihtynyt ajon aikana."

MRe
10.07.2025, 08.35
Kaikki kunnia sille kansalaisaloitteelle 1,5 metrin suojaetäisyydestä, mutta en oikein jaksa uskoa, että siitä olisi tässä ollut apua.

J3K
10.07.2025, 09.32
Juu ei auta, jos ei ole havainnointikyky enää tallella tai katse on luurissa tms. Tai jos on ajatusmaailma tällainen:

"Pyöräilijälle jätettävä turvallinen väli kun ajaa ohi sehän on selvää, mutta kokemuksesta voin sanoa että se ei kaikilla pyöräiliöiden suosimilla reiteillä autoilijalle kovin helppoa ole, kun tie on mutkainen ja kumpuileva ja pyöräiliöitä usein pitkä letka niin ei siinä halua omaa henkeään uhaten myöskään mennä vastaantulevien kaistalle. "

MPS
10.07.2025, 10.03
Äkkiä googlesta katsottuna näyttää tuo tiekohta sellaiselta ettei siinä saa onnettomuutta aikaiseksi yrittämälläkään tai no just ehkä yrittämällä. Suora tie, ei korkeusvaihtelua eli esteetön näkyvyys joka suuntaan. Piennar toki on kapea (milloinpa ei) mutta kuten edellä kuvailin niin turvallinen ohitus pitäisi olla erittäin helppoa tai jos on vastaantulijoita niin noin rauhallisella tienpätkällä ei varmaan ole mitään syytä olla odottamatta sopivampaa hetkeä. Oikeastaan ainoat mahdolliset syyt ovat jokin tekninen häiriö ajoneuvossa tai sitten kuljettajan huomiokyvyn täydellinen herpaantuminen esim sairauskohtaus.
Asia erikseen sitten onko kaikilla ikääntyneillä kuljettajilla oikeasti edellytyksiä toimia moottoriajoneuvon kuljettajana yleisillä teillä. Kyvyt ja lisäksi liikennesääntöjen tietämys voivat olla 20 vuotta sitten taaksejääneitä. Tämä on todellinen ongelma joka valitettavasti on yhä lisääntymään päin kun yhä enemmän ikääntyneitä liikenteessä liikkuu. Jotenkin tuntuu että ajokorttia pidetään oikeutena vaikka näin ei missään tapauksessa saisi olla. Lienee poliittisesti vaikea pala saada ajettua uudistuksia jossa kuljettajan tietotaito säännöllisesti testattaisiin ja sitä useammin mitä enemmän ikää tulee tai fyysinen/psyykkinen kunto heikkenee. Tekemättömyydestä sitten maksetaan onnettomuuksien muodossa.

Arosusi
10.07.2025, 17.42
Asia erikseen sitten onko kaikilla ikääntyneillä kuljettajilla oikeasti edellytyksiä toimia moottoriajoneuvon kuljettajana yleisillä teillä. Kyvyt ja lisäksi liikennesääntöjen tietämys voivat olla 20 vuotta sitten taaksejääneitä. Tämä on todellinen ongelma joka valitettavasti on yhä lisääntymään päin kun yhä enemmän ikääntyneitä liikenteessä liikkuu. Jotenkin tuntuu että ajokorttia pidetään oikeutena vaikka näin ei missään tapauksessa saisi olla. Lienee poliittisesti vaikea pala saada ajettua uudistuksia jossa kuljettajan tietotaito säännöllisesti testattaisiin ja sitä useammin mitä enemmän ikää tulee tai fyysinen/psyykkinen kunto heikkenee. Tekemättömyydestä sitten maksetaan onnettomuuksien muodossa.

Tässäkin tapauksessa kuljettaja oli 73 v.
Syntynyt 51/52
Ajokortti ehkä 69/70
55 vuoteen ei ole tarvinnut opetella uusia liikennesääntöjä. Ei ihme jos osa kuljettajista luulee ettei esim suojatiellä saa ajaa polkupyörällä.
Liikennesääntöjen osaamisella ei liene osuutta onnettomuuteen, ajokunnolla ehkä.
Maaseudulla missä ei ole julkista liikennettä vanheneva väestö pyrkii ajamaan niin pitkään kuin vain voi muuten joutuu muuttamaan kylille pois kodistaan ja syrjäseuduilla kukaan ei sitä osta tai ainakaan maksa oikein mitään.
Kun pienillä paikkakunnilla on tullut liikuttu niin paikallisen k/s marketin p-paikoilla välillä hirvittää kun kuskin olisi nyt viimeistään lopetettava ajaminen, niin epävarmalta se jo niissä nopeuksissa näyttää.

Ari Fill
10.07.2025, 19.25
Asia erikseen sitten onko kaikilla ikääntyneillä kuljettajilla oikeasti edellytyksiä toimia moottoriajoneuvon kuljettajana yleisillä teillä. Kyvyt ja lisäksi liikennesääntöjen tietämys voivat olla 20 vuotta sitten taaksejääneitä. Tämä on todellinen ongelma joka valitettavasti on yhä lisääntymään päin kun yhä enemmän ikääntyneitä liikenteessä liikkuu. Jotenkin tuntuu että ajokorttia pidetään oikeutena vaikka näin ei missään tapauksessa saisi olla. Lienee poliittisesti vaikea pala saada ajettua uudistuksia jossa kuljettajan tietotaito säännöllisesti testattaisiin ja sitä useammin mitä enemmän ikää tulee tai fyysinen/psyykkinen kunto heikkenee. Tekemättömyydestä sitten maksetaan onnettomuuksien muodossa.

Kaikilla ikääntyneillä kuljettajilla ei ole edellytyksiä toimia moottoriajoneuvon kuljettajana yleisillä teillä. Edellytyksiä ei ole myöskään kaikilla mihin tahansa ikäryhmään kuuluvilla. Isolla osalla poikkeusluvalla kortin saaneista nuorista ei ole edellytyksiä, ei yhä enenevässä määrin erilaisten päihteiden vaikutuksen alaisena ajavista, ei erilaisista mielenterveydellisistä ongelmista kärsivistä jne. jne. Kyvyt ja liikennesääntöjen tietämys näillä edellä mainituilla on usein yhtä heppoiset kuin ikääntyneillä ajajilla. Edellä mainittujen ryhmien määrä on lisääntynyt ja lisääntyy jatkuvasti, joten tämä on todellinen ongelma. Ajokorttia pidetään näissäkin ryhmissä oikeutena, vaikka näin ei missään tapauksessa pitäisi olla.

Liikenteessä eniten onnettomuuksia sattuu piittaamattomuudesta, liiallisesta riskinotosta sekä arvostuksen puutteesta toisia liikenteessä liikkuvia kohtaan. Yhden tieliikkujaryhmän erikseen nostaminen ongelmaryhmäksi ei ratkaise tieliikenteen ongelmia.

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/joka-kolmas-suomalainen-ajaa-vaikka-ei-olisi-ajokunnossa/

https://www.liikenneturva.fi/ajankohtaista/suomalaiskuljettajat-eivat-osaa-ohittaa-oikein/

YocceT
10.07.2025, 20.07
Tässäkin tapauksessa kuljettaja oli 73 v.
Syntynyt 51/52
Ajokortti ehkä 69/70
55 vuoteen ei ole tarvinnut opetella uusia liikennesääntöjä.

Kyllä silloin 70-luvullakin liikennesäännöissä kiellettiin päälleajaminen. Enemmän veikkaan että kyseessä on henkilö, jolla ikänsä ja/tai sairauksien vuoksi kyky kuljettaa ajoneuvoa turvallisesti liikenteessä on heikentynyt, valitettavin seurauksin.

MRe
10.07.2025, 20.22
Se voi nuoremmista seitsemänkymppinen tuntua valmiilta paalattavaksi, mutta perusterve 70 vuotias on ihan kykenevä auton rattiin. Perhetuttu teki vielä viime kesänä firman nimissä pihojen kivitöitä 75 vuotiaana. Jää useammaltakin tämän päivän parikymppiseltä tekemättä 10-12 tuntia pihakiveystä viikon putkeen 25 asteen lämmöissä.

Odotetaan nyt mitä tutkinnassa selviää.

Arosusi
10.07.2025, 20.32
Kyllä silloin 70-luvullakin liikennesäännöissä kiellettiin päälleajaminen. Enemmän veikkaan että kyseessä on henkilö, jolla ikänsä ja/tai sairauksien vuoksi kyky kuljettaa ajoneuvoa turvallisesti liikenteessä on heikentynyt, valitettavin seurauksin.



Liikennesääntöjen osaamisella ei liene osuutta onnettomuuteen, ajokunnolla ehkä.

YocceT
10.07.2025, 20.36
Se voi nuoremmista seitsemänkymppinen tuntua valmiilta paalattavaksi, mutta perusterve 70 vuotias on ihan kykenevä auton rattiin.

Kyllä, joskin hajontaa terveydessä ja kognitiivisissa kyvyissä on merkittävästi.

YocceT
10.07.2025, 20.38
Liikennesääntöjen osaamisella ei liene osuutta onnettomuuteen, ajokunnolla ehkä.


Ensin argumentoit, että ei ole tarvinnut opetella uusia sääntöja ja heti perään että ei sillä ole osuutta. Koeta nyt päättää mitä mieltä olet.

Arosusi
10.07.2025, 20.53
Ensin argumentoit, että ei ole tarvinnut opetella uusia sääntöja ja heti perään että ei sillä ole osuutta. Koeta nyt päättää mitä mieltä olet.
Kiitos asiallisesta ja rakentavasta vastauksesta.

hcf
11.07.2025, 08.18
Nonni. Nämä ikäihmiset on kyl riski. Kyllä pelottaa työkaverinki kyytissä olla ku ei selkeesti ole enää aistit samalla tasolla.

Lähetetty minun Nokia T20 laitteesta Tapatalkilla

MRe
11.07.2025, 08.55
^samaa kauhuntunnetta voinee kokea jonkun kaksikymppisen kyydissä.

Copilot
11.07.2025, 09.25
Ikäkuskeja, vähintään yhtä vaarallisia kännykän selaajia ja sitten piittaamattomia on yhä enemmän liikenteessä. Oman turvallisuuden vuoksi vaan parempi pysyä poissa asfaltilta.

tchegge_
11.07.2025, 09.46
Tyo vanhempien kuskien ajokyky on oikeasti asia mitä saisi tarkkailla suht tiheaästi.

Itseä on matkustajana pelottanut kahdesti, viimeksi 70+v sedän kyydissä motarin poistumisrampilla ja ekan kerran lapsena serkun kyydissä, mutta silloin oltiin ilmassa savolaisella hiekkatiellä.

Sent from my Takapalk

Opulus
11.07.2025, 10.13
Ikäkuskeja, vähintään yhtä vaarallisia kännykän selaajia ja sitten piittaamattomia on yhä enemmän liikenteessä. Oman turvallisuuden vuoksi vaan parempi pysyä poissa asfaltilta.

Kuitenkin riski joutua tällaisten kuskien päälleajamaksi on luokkaa terveen ihmisen äkkikuolema sydänkohtaukseen, joten kyse on viime kädessä siitä miten asiat kokee.

(Mutta eihän valkoisen viivan tuntumassa viihtyminen kaikesta huolimatta tee kenestäkään parempaa pyöräilijää kuin sellaisesta, joka haluaa asfalttia karttaa...)

caddis
11.07.2025, 10.59
Ikäkuskit joutuu ilmeisti lääkärin tarkastukseen 70 vuotiaana? Huumeiden ja alkon käyttäjät on ehkä isompi ongelma. Narkkareilla ei ole usein korttia, mutta ajavat siitä huolimatta. Oulussa jäi vasta kiinni narkkari ilman ajokorttia ja huumeiden vaikutuksen alaisena muistaakseni 9.kerta vuoden aikana. Nämä taitaa kyllä pyöriä enimmäkseen kaupunkien alueilla, ei maanteillä. Lisäksi monilla rattijuopoilla tulee tietyssä humalatilassa ajatus lähteä liikkeelle ehdottomasti juuri autolla, vaikkapa vain ostamaan tupakkia.

Copilot
11.07.2025, 11.20
Kuitenkin riski joutua tällaisten kuskien päälleajamaksi on luokkaa terveen ihmisen äkkikuolema sydänkohtaukseen, joten kyse on viime kädessä siitä miten asiat kokee.

(Mutta eihän valkoisen viivan tuntumassa viihtyminen kaikesta huolimatta tee kenestäkään parempaa pyöräilijää kuin sellaisesta, joka haluaa asfalttia karttaa...)
Niin tämä oli oikeastaan testi, että kuinka nopeasti Opulus tarttuu asfaltilla ajamista käsittevään viestiin. Näemmä aika nopeasti, vaikkakin aiempi vastaava taisi jäädä jostain syystä huomiotta...

Smo
11.07.2025, 11.21
Faija on 80 ja ajaa pappatyyliin niinkuin ajoi jo nuorempana.. huomattavasti turvallisemmin kuin nuo kolmion takaa tai liikenneympyröistä fillarin eteen tunkevat kaiken ikäiset. Tai nuo BMW-Audi jotka tunkevat moottoritiellä ohituskaistalta suoraan ulosmenorampille metrin törmäysmarginaalilla. Huomauttelee minullekin jalankulkijoista vaikka ehdin hyvin menemään .. ja joskus nopeusrajoituksistakin :D

Smo
11.07.2025, 11.23
Kaikki kunnia sille kansalaisaloitteelle 1,5 metrin suojaetäisyydestä, mutta en oikein jaksa uskoa, että siitä olisi tässä ollut apua.

Niin eihän kaikki silti ohita just 1.5m päästä mutta tietoisuus kasvaa ja varmaan keskimääräinen ohitusetäisyyskin sitä myötä

Opulus
11.07.2025, 12.37
Niin tämä oli oikeastaan testi, että kuinka nopeasti Opulus tarttuu asfaltilla ajamista käsittevään viestiin. Näemmä aika nopeasti, vaikkakin aiempi vastaava taisi jäädä jostain syystä huomiotta...

On sullakin harrasteet ja huvit! Mutta mä en tunnetusti kieltäydy tarttumasta täkyyn silloinkaan kun mä ne sellaisiksi tunnistan.

Ja oli mulla jalo ajatuskin mukana (mutta toki myös oma lehmä ojassa): en halua että kanssapyöräilijät maantien laidalla käyvät harvinaisemmiksi etenkään mielestäni epärationaalisena pitämäni pelon vuoksi. (Jos joku muista syistä viihtyy paremmin poluilla tai hiekkateillä, se on toki mulle ihan ookoo.)

kp63
11.07.2025, 13.55
toiset harrastaa fillarointia ja toiset fillarifoorumia - jotkut molempia. on hyvä olla harrastuksia.

El-Carpaso
11.07.2025, 17.46
Niin tämä oli oikeastaan testi, että kuinka nopeasti Opulus tarttuu asfaltilla ajamista käsittevään viestiin. Näemmä aika nopeasti, vaikkakin aiempi vastaava taisi jäädä jostain syystä huomiotta...

Miten en ole yhtään yllättynyt, että saavut rölläämään ketjuun, jossa kuitenkin käsitellään ihmisille tapahtuneita onnettomuuksia ja toisten kuolemia.

Eikö yhtään hävetä?

Aakoo
12.07.2025, 22.01
60v eteenpäin tulisi inssi ajaa joka toinen vuosi, ja 70v jälkeen vuosittain. Terveydentilassa alkaa tapahtumaan nopeita muutoksia tuolloin, joita ei itsekään välttämättä huomaa. Kyllä se ajokyky alkaa rapistumaan vääjäämättä.

Föhn
12.07.2025, 22.03
^ Olisi kyllä hyvä systeemi.

Föhn
12.07.2025, 22.17
Niin anoppi ja appiukko on 74 ja 80. Appiukko edustaa tietenkin fiksumpaa osastoa vaikkakin vanhempi kun on sen liikenteen parissa ikänsä työtä tehnyt mutta anopin voisi pistää ajokieltoon. : )

Mohkku
13.07.2025, 06.27
Saattaa mieli muuttua inssivaatimuksen ja siitä aiheutuvien kustannusten suhteen, kun alkaa itse lähestyä tuota ikää.

Copilot
13.07.2025, 08.00
Jotenkin on taas sellainen meininki, että yhden tapauksen takia pitää saada kokonainen tienkäyttäjäryhmä roviolle. On näitä sattunut ihan primeiässäkin oleville...Kaikille vuosittainen inssi pakolliseksi?

Enemmän vika on siinä kulttuurissa, että pyöräilijästä pitää tunkea heti ohi.

Aakoo
13.07.2025, 08.22
Saattaa mieli muuttua inssivaatimuksen ja siitä aiheutuvien kustannusten suhteen, kun alkaa itse lähestyä tuota ikää.Tai sitten ei. Jos on saanut seurata muutamaakin tällaista tapausta läheltä, niin ymmärtää miksi näin kannattaisi toimia. Ajokortissa on alaikäraja hyvästä syystä, ja ihan samasta syystä myös ikähaitarin toisessa päässä seulaa pitäisi kiristää. Itse olen nähnyt seniorien ajelevan kehätietä väärään suuntaan tai kilometritolkulla pitkin pyörätietä yms. Ei liity pelkästään tähän tapaukseen.

tchegge_
13.07.2025, 08.28
Viikko sitten viimeksi tuli vanhempi herrasmies Vihdintietä Vantaalla vastaan väärään suuntaan.

Sent from my Takapalk

MRe
13.07.2025, 08.45
kilometritolkulla pitkin pyörätietä yms.

No eikös kusipääbemaristit ajele noin ikään katsomatta? Siellä nelikymppinen myyntitykki huikkanen päivittää samalla ceeärämmää, tekee SAPpiin tilausta ja viimeistelee iltapäivän presiksen slaidit.

MRe
13.07.2025, 08.46
Saattaa mieli muuttua inssivaatimuksen ja siitä aiheutuvien kustannusten suhteen, kun alkaa itse lähestyä tuota ikää.

Näinpä. Monikohan täälläkään pääsisi inssistä kylmiltään läpi? Tai kirjallisista. Tai edes pyöräilijän väistämissäännöistä.

MPS
13.07.2025, 10.08
Näinpä. Monikohan täälläkään pääsisi inssistä kylmiltään läpi? Tai kirjallisista. Tai edes pyöräilijän väistämissäännöistä.

Ihan aiheellinen kysymys ja hyvä peruste miksi inssi pitäisi uusia ajoittain. Ei tarvitse olla edes ikääntynyt tai "vaivainen", ajokyky voi silti olla tieto/taitojen osalta puutteellinen.

MRe
13.07.2025, 11.00
^tai asenteiden. Mä kannattaisin Suomessa sitä pistesysteemiä, mikä on joissain maissa käytössä. Törttöilystä sakkojen/liikennevirhemaksun lisäksi vähennettäisiin ajokortin pisteitä. Sitten kun pisteet on nollassa, uusi ajokoe/teoria.

biemmezeta
13.07.2025, 14.09
Terveydenhuollon käytössä on yleisesti ajokyvyn arviointiin ns. terveysperusteinen ajonäyte. Esim. ajokorttia uusiva ikäihminen voidaan inssin sijasta velvoittavasti ohjata siihenkin. Toki ajokorttikandidaatti itse päättää, meneekö ajonäytteeseen. Todennäköisesti ajokorttia puoltavaa lausuntoa ei kuitenkaan ilman sitä heru. Ajonäyte voidaan tarvittaessa suorittaa pidennettynä eli 2 h mittaisena. Mahdolliset ajovirheet tulevat tällöin paremmin esiin. Näyte suoritetaan arvioitavan omalla kustannuksella autokoulussa. Autokoulunopettaja kirjoittaa ajonäytteestä raportin, josta ilmenee mm. keskittyminen, huomiokyky, tehdyt virheet ym. Tämä toimitetaan potilaan toimesta lääkärille, joka on ajonäytettä pyytänyt. Näin potilaan suoriutumisesta saadaan enemmän informaatiota. Inssin tulos on pelkästään joko hyväksytty tai hylätty.

Smo
13.07.2025, 14.43
Viikko sitten viimeksi tuli vanhempi herrasmies Vihdintietä Vantaalla vastaan väärään suuntaan.

Sent from my Takapalk

En kyllä muista vuosiin nähneeni ikäihmisten törppöilyä. Asennevammaisia ja tietämättömiä sen sijaan ajaa eteen lähes päivittäin.
Tässä eräs päivä lähikauppaan 800 metriä polkiessa ja kaksi risteystä matkalla, toisessa tuli kolmion takaa auto eteen ja toisessa taas kääntyi eteen.
Luulisi että kun kesällä on enempi pyöräilijöitä liikkeellä niin muistettaisiin että niitä on mutta näköjään ei.

tchegge_
13.07.2025, 15.54
En kyllä muista vuosiin nähneeni ikäihmisten törppöilyä. Asennevammaisia ja tietämättömiä sen sijaan ajaa eteen lähes päivittäin.
Tässä eräs päivä lähikauppaan 800 metriä polkiessa ja kaksi risteystä matkalla, toisessa tuli kolmion takaa auto eteen ja toisessa taas kääntyi eteen.
Luulisi että kun kesällä on enempi pyöräilijöitä liikkeellä niin muistettaisiin että niitä on mutta näköjään ei.Joo ei noi onneksi ole jokapäiväisiä, edellisestä on muutama vuosi, sen edellä menevä oli blokannut ajamasta lahden väylälle vastapalloon.

Sent from my Takapalk

Mohkku
14.07.2025, 13.20
Tai sitten ei. Jos on saanut seurata muutamaakin tällaista tapausta läheltä, niin ymmärtää miksi näin kannattaisi toimia. Ajokortissa on alaikäraja hyvästä syystä, ja ihan samasta syystä myös ikähaitarin toisessa päässä seulaa pitäisi kiristää. Itse olen nähnyt seniorien ajelevan kehätietä väärään suuntaan tai kilometritolkulla pitkin pyörätietä yms. Ei liity pelkästään tähän tapaukseen.


Aika usein näkyy ihan työikäiset pyöräilijätkin ajelevan ajoradalla pyörätien sijaan. Lisäksi ajoetäisyydet nollassa.

Opulus
14.07.2025, 13.25
^Oletko nyt ihan tosissasi? Ja jos tai kun et ole, voisitko esittää kommentistasi selväkielisemmän version eli sellaisen, jonka tulkitsemiseen kirjoittajan tarkoittamalla tavalla olisi pikkaisen helpompaa?

MRe
14.07.2025, 13.36
Eiköhän tuossa viitata parijonossa ajamiseen. Vaikka TLL antaakin mahdollisuuden ajaa ajoradalla, vaikka kelvikin olisi, niin siltikään siellä ei ole vastaavia myönnytyksiä rinnakkain ajamiseen ja/tai turvaetäisyyksiin.

Jos lähdetään siitä, että ajoneuvon kuljettajan tulee pystyä pysäyttämään ajoneuvonsa tien näkyvällä osalla kaikissa olosuhteissa, tuo ei täyttyne telaketjussa.

Opulus
14.07.2025, 13.45
^ Käsitin toki mihin viitattiin - ja juuri siksi kommentti jäi minulle käsittämättömäksi. Tai sen ainoa sisältö oli että sen esittäjä ei itse harrasta urheilullista maantiepyöräilyä.

Aakoon kommentissa mainitsemista ajamisista ja autoilijasta tai tolkun pyöräilijästä kuinka kusipäiseltä vaikuttavista ajamisista samana päivänä puhuminen ei minun käsitykseni mukaan ole tältä planeetalta. Toisin sanoen Mohkkun esittämä lausahdus ei ole keskustelua vaan ainoastaan jollain tavalla esittäjänsä ja hänen samanhenkisen yleisönsä psyykkisiä tarpeita palvelevaa toimintaa.

MRe
14.07.2025, 15.11
Joop… jokainen kun käyttäisi 90% kapasiteetistaan oman liikennekäyttäytymisen pohtimiseen ja 10% muiden, niin liikenne ja -kulttuuri olisi varmaan parempi, kuin nyt suhteen ollessa 10/90.

Se kuka ei ole koskaan ajanut vastoin liikennesääntöjä, heittäköön ensimmäisen kiven. Tai pakan.

Arosusi
14.07.2025, 15.24
Eiköhän tuossa viitata parijonossa ajamiseen. Vaikka TLL antaakin mahdollisuuden ajaa ajoradalla, vaikka kelvikin olisi, niin siltikään siellä ei ole vastaavia myönnytyksiä rinnakkain ajamiseen ja/tai turvaetäisyyksiin.

Jos lähdetään siitä, että ajoneuvon kuljettajan tulee pystyä pysäyttämään ajoneuvonsa tien näkyvällä osalla kaikissa olosuhteissa, tuo ei täyttyne telaketjussa.

Eikö telaketjussa ajaminen ole ohitustilanne kun vasemman puolen pyöräilijät ohittavat oikeanpuolen jonoa???
Jos turvaetäisyyksistä puhutaan niin esim kehäteillä suurin osa rikkoo sitä. Ryhmäajossa kaikki ovat vapaaehtoisesti mukana ja tiedostavat riskin toisin kuin yleensä liikenteessä.

Mohkku
14.07.2025, 15.50
^ Käsitin toki mihin viitattiin - ja juuri siksi kommentti jäi minulle käsittämättömäksi. Tai sen ainoa sisältö oli että sen esittäjä ei itse harrasta urheilullista maantiepyöräilyä.

Aakoon kommentissa mainitsemista ajamisista ja autoilijasta tai tolkun pyöräilijästä kuinka kusipäiseltä vaikuttavista ajamisista samana päivänä puhuminen ei minun käsitykseni mukaan ole tältä planeetalta. Toisin sanoen Mohkkun esittämä lausahdus ei ole keskustelua vaan ainoastaan jollain tavalla esittäjänsä ja hänen samanhenkisen yleisönsä psyykkisiä tarpeita palvelevaa toimintaa.

En tiedä, miten urheilullinen maantiepyöräily määritellään. Toisaalta ei sillä ole väliä. Sääntöjen noudattamisen merkitykseen ei vaikuta, harrastaako urheilullista maantiepyöräilyä vai ei.

Tässä tapauksessa 73-vuotias kuski keilasi kaksi pyöräilijää. Me emme tiedä, onko syynä kuljettajan puutteellinen ajokyky vai keskittyminen johonkin muuhun. Esimerkiksi johonkin sellaiseen, mihin nuoremmat taatusti syyllistyvät liikenteessä vähintään yhtä paljon kuin iäkkäämmät. Ratkaisuksi kuitenkin esitettiin tiheään tahtiin tiuhaan tahtiin toistuvaa inssiä, olihan jollain tieto vanhuksen törttöilystä liikenteessä. Heitin vain varsin yleisen törttöilyesimerkin toisaalta, mikä saa alan harrastajat kaivelemaan oljenkorsia alibeiksi.

Vapaaehtoisuus ei tee ajovirheestä millään tavalla hyväksyttävämpää.

MRe
14.07.2025, 16.13
Eikö telaketjussa ajaminen ole ohitustilanne kun vasemman puolen pyöräilijät ohittavat oikeanpuolen jonoa???
Jos turvaetäisyyksistä puhutaan niin esim kehäteillä suurin osa rikkoo sitä. Ryhmäajossa kaikki ovat vapaaehtoisesti mukana ja tiedostavat riskin toisin kuin yleensä liikenteessä.

No, niinkuin itsekin ymmärsit, niin nyt mentiin semantiikan puolelle. Se, että kehäteillä rikotaan turvaetäisyyksiä, tekee siitä pyöräilijöiden kohdalla hyväksyttävää miten? Ja miksi? Perustelut ja lähdeviittaukset TLL:stä, kiitos. Vapaaehtoisuuteen vetoaminen ei auta, koska sama argumentti käy vaikka kännissä ajamiseen.

Eli vähän vakavammin, niin juurikin viisastelemalla ja ”kato, noikii”-argumentaatiolla ollaan sitten siinä tilanteessa, että kaikki katsovat ajavansa oikein ja ne muut ajaa väärin.

MRe
14.07.2025, 16.18
En tiedä, miten urheilullinen maantiepyöräily määritellään. Toisaalta ei sillä ole väliä. Sääntöjen noudattamisen merkitykseen ei vaikuta, harrastaako urheilullista maantiepyöräilyä vai ei.

Joo. Kaiken kaikkiaan olisi parempi jos TLL mahdollistaisi tuon. Eli kaksipyöräisten ajamisen rinnan, jos voivat sen tehdä kaistalla pysyen. Tämä sitten tekisi myös prätkäletkoista laillisia. En tiedä puuttuvatko poliisit niihinkään.

Vapaaehtoisuus ei tee ajovirheestä millään tavalla hyväksyttävämpää.

Joo, jos vapaaehtoisuus tekee ajovirheestä tai lainvastaisesta ajamisesta laillista, niin ollaan aika mielenkiintoisen edessä.

usko juntunen
14.07.2025, 16.18
Kun täällä porinaa ikääntyneistä autolijoisa niin tulipa mieleen -sanoisinko eräänlainen ääripää. Naapuripitäjän naamatuttu 94v kuorma-autoilija. Tässä tapauksessa ikä ei ole este. Ehkä vain pieni hidaste kuormurin kopiin kömytessä.
https://kuljetusnet.fi/ajolinja-7-2024-on-ilmestynyt.html

https://www.savonsanomat.fi/paikalliset/8253002

Lainaus Savon sanomien jutusta:
"Viimeiset työkuormansa sonkajärveläinen sanoo ajaneensa syksyllä vanhoille asiakkailleen paikkakunnalla sijaitsevalle mökille.
–Kai ne ovat kahtoneet, miten tuo vanhuuden höperö pystyy, naurahtaa Röpelinen."

Toki ikähaitarin ääripäät 17v jonne poikkeusluvalla, sekä harmaahiuksinen pappa/täti kuulunevat ns kasvaneen riskin kuskeihin.

Opulus
14.07.2025, 16.46
En tiedä, miten urheilullinen maantiepyöräily määritellään. Toisaalta ei sillä ole väliä. Sääntöjen noudattamisen merkitykseen ei vaikuta, harrastaako urheilullista maantiepyöräilyä vai ei.

Siinä yhteydessä, missä termiä - joka ei tietenkään ole kuin tätä tarkoitusta varten keksimäni luonnehdinta - käytin, se määritellään hyvin yksinkertaisesti:

- jos ajat maantiepyörälläsi ajoradalla, vaikka vieressä kulkee pyörätie, tai ajat porukkalenkkejä, harrastat urheilullista maantiepyöräilyä

- jos ajat aina pyörätiellä etkä aja porukkalenkkejä, et harrasta urheilullista maantiepyöräilyä


Tähän voi joku huomauttaa, että hän kyllä ajaa kovaakin ja tavoitteellisestikin, kunhan pääsee ajamaan laillisesti maantien laitaa, tai että yksin ajaessa ei voi olla aurinkokannella, mutta silloin minun on todettava, ettei määritelmän ydintä ole ymmärretty.


Anyway: jos joku ajaa autolla väärään suuntaan tai ajaa pyörätietä tajuamatta sitä itse, kyseessä ei ole enää pelkästään sääntöjen noudattamattomuus. Joten maantiepyöräilijöiden tieliikennelain kirjaimen vastaisten ajotapojen tuominen keskusteluun on sanomattoman typerää, älyvapaata ja suoraan sanoen halveksuttavan tarkoituksellista puuhaa.

MRe
19.07.2025, 13.42
Jani-Markus Mannerkorpi joutui rajuun onnettomuuteen

Penkkipunnerruksen Euroopan mestari Jani-Markus Mannerkorpi ottaa syyt pyöräilyonnettomuudesta omille niskoilleen.

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011374236.html

Opulus
19.07.2025, 14.53
^ ”Asunto-auto oli ohittanut minut ja pysähtyi sen jälkeen bussipysäkille. Koska kyseessä on leveä auto, vie se koko pysäkin tilan. Lähdin ohittamaan autoa tien reunaa pitkin, vaikka oikeasti minun olisi pitänyt ohittaa se ajokaistan puolelta.”

Arvattavaksi jää pysähtyikö asunto-auto heti eli pian ohituksen jälkeen vai oliko täysin sivuseikka että asunto-auto oli aiemmin ohittanut pyöräilijän.

Äkkitilanteessa voi itse kukin tehdä ratkaisuja, jotka itsekin näkee vähemmän viisaina tai käsittämättöminä jälkeenpäin, mutta nyt on pakko veikata ettei maantiepyöräilyvuosia kovin monta takana ole.

PS Yllättävää uutisessa oli sekin että alla oli aika-ajopyörä, kun kyseessä ei kuitenkaan ole lajiharrastaja eikä triathlonistikaan. Mutta ehkä oli otettu jokin tavoite, joka edellytti TT-fillaria?

MRe
19.07.2025, 16.01
Jos on heti ohituksen jälkeen ajettu levikkeelle, niin laittaisin kyllä aika paljon autoilijan piikkiin. Eilen Boxintiellä joku (henkilö)autoilija ajoi perässä kiltisti, kunnes oli turvallista ohittaa. Olin niin hämmästynyt, etten muistanut edes kiittää.

J3K
19.07.2025, 16.54
^ ”Asunto-auto oli ohittanut minut ja pysähtyi sen jälkeen bussipysäkille. Koska kyseessä on leveä auto, vie se koko pysäkin tilan. Lähdin ohittamaan autoa tien reunaa pitkin, vaikka oikeasti minun olisi pitänyt ohittaa se ajokaistan puolelta.”

Arvattavaksi jää pysähtyikö asunto-auto heti eli pian ohituksen jälkeen vai oliko täysin sivuseikka että asunto-auto oli aiemmin ohittanut pyöräilijän.

Äkkitilanteessa voi itse kukin tehdä ratkaisuja, jotka itsekin näkee vähemmän viisaina tai käsittämättöminä jälkeenpäin, mutta nyt on pakko veikata ettei maantiepyöräilyvuosia kovin monta takana ole.

PS Yllättävää uutisessa oli sekin että alla oli aika-ajopyörä, kun kyseessä ei kuitenkaan ole lajiharrastaja eikä triathlonistikaan. Mutta ehkä oli otettu jokin tavoite, joka edellytti TT-fillaria?

Käsittääkseni tavoite oli ajaa Turku touringin 100km alle 3 tunnin eikä sen kummempaa.

+€+
19.07.2025, 17.12
Katselin juuri tuossa äsken Hitchin streamia jossa ajaa Suomen läpi retkipyörällä jossa trailerissa aurinkopaneeli ja jättimäinen kameratolppa. Silti vähän ennen Tamperetta joku kilipää veti pikkutiellä prätkien ja fillaristien välistä ihan hihaa hipoen hidastamatta vauhtia.

Pitäisi varmaan tuo klippi ottaa talteen josko näkyisi rekkari. Meni myös toinen auto perässä samalla tavalla.

Noin kahden tunnin kohdalla näkyy keltainen kuplavolkkari.

edit. Kyllähän se näkyy VXL-515. Noita muita kahta en nyt jaksa klikkailla mutta näkyy myös. Todella vaarallista touhua!

https://youtu.be/XYr7EiJ-wi4

J3K
19.07.2025, 18.13
^aikaleimat talteen ja vinkkiä poliisille

YocceT
19.07.2025, 20.23
Aika lailla turhaa lähteä noista ilmoittelemaan. Ne menee siellä järjestelmissä mappi-Ö:n samantien. Mutta tuleehan siitä ilmoittajalle hyvä mieli ja supersankarifiilis, kun on taas pelastanut maailman pahoilta autoilijoilta.

MPS
19.07.2025, 20.27
Aika lailla turhaa lähteä noista ilmoittelemaan. Ne menee siellä järjestelmissä mappi-Ö:n samantien. Mutta tuleehan siitä ilmoittajalle hyvä mieli ja supersankarifiilis, kun on taas pelastanut maailman pahoilta autoilijoilta.

Varmaan aika turhaa tosiaan mutta jos kukaan ei koskaan tee mitään niin mikään ei koskaan myöskään muutu.
Eri asia tietysti jos status quo on haluttu.

MRe
19.07.2025, 20.31
Jos kuskia ei näy, mitä poliisi lähtee tutkimaan?

J3K
19.07.2025, 20.56
Jos kuskia ei näy, mitä poliisi lähtee tutkimaan?

Jos videolta näkyisi että esim. turvavyö ei ole kiinni niin voi saada ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun ja haltija/omistaja/kuski saavat vääntää keskenään kenen piikkiin. Mutta vakavemmat sitten vaativat että kuski myöntää syyllisyytensä.

El-Carpaso
19.07.2025, 23.04
Aika lailla turhaa lähteä noista ilmoittelemaan. Ne menee siellä järjestelmissä mappi-Ö:n samantien. Mutta tuleehan siitä ilmoittajalle hyvä mieli ja supersankarifiilis, kun on taas pelastanut maailman pahoilta autoilijoilta.

Jep. Poliisilla on lähtökohtaisesti aika olematon ymmärrys liikennerikosten tunnusmerkistöistä. Esim. jos ei osu, ei ole vaarannettu ketään, eli turha tutkia.

MRe
20.07.2025, 08.01
Jep. Poliisilla on lähtökohtaisesti aika olematon ymmärrys liikennerikosten tunnusmerkistöistä. Esim. jos ei osu, ei ole vaarannettu ketään, eli turha tutkia.

Niin, tai sitten jos rikoksen tunnusmerkistö ei vain täyty.

—-
Some on siitä kummallinen paikka, että puheiden mukaan paras asiantuntemus löytyy lähes poikkeuksetta niiltä, jotka eivät ko. ammatissa toimi. On kyse sitten poliisista, verottajasta tai kesämökin korjaajasta. Puhumattakaan autonkorjaajista.

YocceT
20.07.2025, 08.41
Jos videolta näkyisi että esim. turvavyö ei ole kiinni niin voi saada ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun ja haltija/omistaja/kuski saavat vääntää keskenään kenen piikkiin.

Niin sanotun kansalaisvideon todistusvoima tuollaisessa on kyseenalainen, ja jos sillä olisi merkitystä niin joka ikisessä kadunkulmassa seisoisi kohta kansalaispoliisi videoimassa kännykän käyttöä ajon aikana tai turvavyön käyttämättömyyttä.

Copilot
20.07.2025, 09.42
Nykyään kun kohta joka toisella on autossa tuulilasikamera niin poliisilla ei muuta tekemistä olisikaan kuin tutkia noita videoita, jos niiden perusteella seurauksia voitaisiin alkaa jakamaan.

MRe
20.07.2025, 12.38
Tässä on taas ollut potentiaalinen tilanne pyöräilijän suru-uutiselle. Toki ilman kuolleita ei tästäkään selvitty.

Tuo Immersbyntie on yksi mun vakioreiteistä.

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011375937.html

”YKSI matkustajista kuoli, kun henkilöauto törmäsi puuhun Sipoossa lauantaina, tiedottaa Itä-Uudenmaan poliisi.

Onnettomuus sattui Sipoon Immersbyntiellä noin kello neljältä iltapäivällä.

Kuljettajaa epäillään tällä hetkellä törkeästä rattijuopumuksesta”

Opulus
20.07.2025, 14.35
^ Immersbyntiellä on harva se kesä saanut nähdäkseen tieltä ulos ajaneita autoja - ja nimenomaan kesällä eikä talven liukkailla.

PS Ehkä pieni onni onnettomuudessa oli että neljän aikaan iltapäivällä moni maantiepyöräilijä istui sohvalla ja tuijotti telkkaria. Ja tietysti sekin että aamulenkkiläiset olivat jo lenkkinsä ajaneet eivätkä iltalenkkiläiset vielä olleet liikkeelle lähteneet.

Arosusi
21.07.2025, 09.34
"Kiskobussi törmäsi pyöräilijään Parikkalassa – polkupyöräiljä lensi pientareelle ja loukkaantui"

https://yle.fi/a/74-20173541

"Poliisi tutkii onnettomuuden syytä."

Ei tarvitse, syy; sokeus tai typeryys.

luma
06.08.2025, 13.10
Poliisi epäilee: noin 80-vuotias sähköpyöräilijä ajoi 70-vuotiaan hengiltä Helsingissä

Noin 70-vuotias polkupyöräilijä kuoli liikenneonnettomuudessa Helsingin Meri-Rastilassa. Kaksi pyöräilijää törmäsi toisiinsa pyörätien kaarteessa. Kohtalokas turma tapahtui pyörätiellä Kallvikinniementien läheisyydessä perjantaina 1. elokuuta. Poliisi sai tiedon onnettomuudesta noin kello 12.28. Vakavasti loukkaantunut seitsenkymppinen mies kiidätettiin sairaalaan. Hän kuoli saamiinsa vammoihin myöhemmin.



https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/92f5a903-ec7d-46cf-998f-8600aba12dc7

Siihen päättyi Helsingissä yli vuoden kestänyt putki ilman liikennekuolemia.

Opulus
06.08.2025, 14.18
Hesarin juttu https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011410659.html kertoo paikaksi Kalkkihiekanpolun (jota itse kutsuisin ulkoilutieksi, mutta poliisi tietysti käyttää tieliikennelain termejä):

https://maps.app.goo.gl/YEKHuumAYdJ9DK2z8 (oikealle kääntyvä mutka heti kun tullaan Kallvikinniementien suunnasta)


Tunnustan että ensimmäinen, jokseenkin automaattisesti syntynyt päätelmä oli että sähköpyöräilijä on tullut väärällä tilannenopeudella ja ennen kaikka väärällä ajolinjalla tilanteeseen. Mutta muitakin mahdollisuuksia toki on.

En myöskään osannut olla pohtimatta kuolinsyytä, tuossa paikassa, kypärä päässä ja kuviteltavissa olevilla nopeuksilla. Mutta isku kaulaan, sydänalaan tai joku muu sellainen voi tietysti sekin olla tappava.


PS Paikka on hyvinkin tuttu, tosin lähinnä cyclo- eli gravelkaudelta, jolloin muita fillaristeja on vähemmän liikkeelle. Mutta onhan se joka tapauksessa paikka, jossa ei niin sanotusti ajeta sen enempää segmenttiennätystä hakien kuin maisemia ihastellenkaan.

Copilot
06.08.2025, 14.30
Kypäräkään ei aina suojaa. Kyseessä kuitenkin iäkkäitä henkilöitä.

Opulus
06.08.2025, 14.52
Ei aina, se on totta, eikä suojaa esimerkiksi kaularangan vammoilta. Ja jos ihmisellä on aivovaltimon pullistuma, jo pelkkä törmäyksestä seurannut heilahdus voi aiheuttaa sen puhkeamisen. Mutta rohkenin ajatella ensisijaisesti tilannetta, jossa tällaista riskitekijää ei ole ja paikkaa, jossa ei ole esimerkiksi terävää kivensärmää tai aidantolppaa, joka kohdistaisi kypärään tavanomaista voimakkaamman iskun. Saatoin toki olla lähtökohtaisesti väärässä.

On myöskin totta että pyöräilevissäkin 70-vuotiaissa on monessa kunnossa olevia, mutta pitää olla nuori keski-ikäinen jotta näkee sielunsa silmin raihnaan vanhuksen. Ja tähän aurinkolasipäinen hymiö.

Copilot
06.08.2025, 14.57
Asettelet taas muiden päähän ajatuksia mitä heillä ei ole, kuten tapanasi on. Kukaan ei hauraista vanhuksista puhunut. Se on kiistämätöntä, että iäkkäämmillä henkilöillä se lievempikin isku voi aiheuttaa vakavia seurauksia, vaikka olisikin ikäisekseen hyvässä kunnossa.

pturunen
06.08.2025, 15.07
Tuossa voi hyvin olla osasyynä iän hidastama reaktioaika yhdistettynä moottorin tuomaan mahdollisesti kohtuuttomaan tilannenopeuteen. Massaa sähköpyörässä on reilusti enemmän. Just saying...

Opulus
06.08.2025, 15.24
Asettelet taas muiden päähän ajatuksia mitä heillä ei ole, kuten tapanasi on. Kukaan ei hauraista vanhuksista puhunut. Se on kiistämätöntä, että iäkkäämmillä henkilöillä se lievempikin isku voi aiheuttaa vakavia seurauksia, vaikka olisikin ikäisekseen hyvässä kunnossa.

Olet - kuten tapanasi on - toivoton tosikko, joka ei ymmärrä mitä hymiöillä viestitään. Sen lisäksi olet jokseenkin kykenemätön ymmärtämään, milloin joku muu kuin sinä asettelee ajatuksia muiden päähän ja milloin ei.

Pohdintani aiheena oli lähinnä miten se isku on voinut tapahtua ja mihin se on voinut osua. Olen joka tapauksessa edelleen sitä mieltä että niin sanotusti normaali kaatuminen kyljelleen eli sellainen kaatuminen, joka minulle nyt ensimmäisenä tuli mieleen - ei aiheuta äkkikuolemaan johtavia vakavia seurauksia ikäisekseen hyväkuntoiselle ja/tai perusterveelle 70-vuotiaalle.

Mistä kumpainenkaan ei ole geriatrian asiantuntija, joten enemmässä keskustelussa tästä aiheesta ei liene suurempaa mieltä.

Sen sijaan voisi spekuloida - niin epäsopivaa kuin se monien mielestä varmaankin tällaisessa tapauksessa onkin - esimerkiksi sillä että on lennetty päin ohjaustangon päätä, jolloin perna on revennyt. (Näin tiedetään käyneen nuoremmillekin.)

Hääppönen
06.08.2025, 15.55
Toivottavasti tästä tulee tarkempaa uutisointia, niin ei tarvitse kuvitella mitään.

Opulus
06.08.2025, 16.24
Veikkaan ettei onnettomuudesta sen kummemmin enää kerrota poliisin toimesta tai tehdä sen enempää someklikkejä kerääviä uutisia someklikkien toivossa kuin asiallisia pyöräilyyn ja sen turvallisuuteen keskittyviä juttujakaan.

Ymmärtäisin tämän täysin.


PS Ei minunkaan olisi tarvinnut kuvitella yhtään mitään, huomasin vain niin tekeväni - ehkä siksi että paikka on niin tuttu. Tai siksi että silloin kun heräsin sairaalassa, olin päätynyt sinne sen jälkeen että sähköpyöräilijä oli ajanut kylkeeni - ja sen tunnustaminen oli minut kommenttiin kirvoittanut tekijä.

sianluca
07.08.2025, 06.24
Sähköpyörät antavat mahdollisuuden nopeuden lisäämiseen pyöräilijöillä, joilla ei ole pitkää kokemusta lajista ja pyörän hallinnasta. En väitä mitään ko. onnettomuudesta, mutta kyllähän sähköavusteisia liikkuu kevyen liikenteen väylillä aikamoisella vauhdilla.

taski63
07.08.2025, 07.29
Kypäräkään ei aina suojaa. Kyseessä kuitenkin iäkkäitä henkilöitä.
Ei suojaa aina nuorempiakaan. Olen todistanut pyöräilijän kaatumista (yllättävä peilijää), josta seurauksena aivotärähdys, kasvoluun murtumia, taisi olla jotain hammasvauriotakin. Nuori, urheilullinen nainen ja pyöräilykypärä.

Copilot
07.08.2025, 07.48
Ei suojaa aina nuorempiakaan. Olen todistanut pyöräilijän kaatumista (yllättävä peilijää), josta seurauksena aivotärähdys, kasvoluun murtumia, taisi olla jotain hammasvauriotakin. Nuori, urheilullinen nainen ja pyöräilykypärä.
Opuluksen mukaan ei ole mahdollista.

JackOja
07.08.2025, 07.56
Hesari on käynyt vielä paikalla kuvaaamassa videon ja nimittää ko. väylää pyörätieksi
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011411839.html

Asiaan ehkä ohkaisesti liittyen, viime vuosina on lisääntynyt ajotapa, että leikataan sisäkurviin vastaantulevalle "kaistalle", vaikka näkyvyyttä ei ole. Kohtuullisen ärsyttävää. Etenkin sähkölaudat, Alepa, tavikset.

Fillarijeti
07.08.2025, 07.56
Yleisesti kerrottuna tapaan 'pimeissä' mutkissa vastaan ajavia polkupyöriä muutaman kerran vuodessa - joko systemaattisesti väärällä puolella ajavia tai mutkan oikaisevia. Jotkut ajavat rinnakkain 'pimeään' kapealla pyörätiellä, jotkin ovat vaatetuksen perusteella jopa jonkinasteisia harrastajia. Oikealla puolella ajavalla vaihtoehdot ovat tällöin vähissä. Väistäminen vasemmalle on huono vaihtoehto, koska sinne kohti tuleva ääliö todennäköisesti siirtyy, eikä tieltä ulos ajaminenkaan ole aina turvallista. Oma perusreaktioni on toivotaan toivotaan karjaisu, koska torven käyttö vie enemmän aikaa ja huomiota mahdolliselta toimimiselta.

Mutkan oikaisija on kerran ajanut päälleni kasarilla päällystämättömän pyörätien mutkassa. Minulla ei ollut silloin minkäänlaista aktiivisen harrastajan statusta, vaan ajelin tiukasti pyörätien oikeaa reunaa retkipyörän romulla töihin. Vastaan tuli aika haipakkaa loivaa alamäkeä kolmikymppinen nainen valkoisessa jakkupuvussa, joka oikaisi mutkan suoraan kylkeeni ilman että älysin reagoida mitenkään. En kaatunut, mutta nainen ajoi kilkkauksesta pellolle rähmälleen ja jakkupuku otti vihreää. Henkilövahinkoja ei onneksi kummallekaan tullut, vaikka en tuolloin omistanut kypärää eikä naisellakaan sellaista ollut.

Copilot
07.08.2025, 07.58
Etenkin sähkölaudat, Alepa, tavikset.
Rinnakkain ajavat spandeksit...

M A
07.08.2025, 08.18
...lapset

Omia saa aina komentaa ajamaan varovaisemmin alikulkutunneleihin ym. missä ei näe tuleeko joku vastaan. Erityisesti juuri 6v täyttävän kanssa on vielä tekemistä. Sellaisella perusvarovaisuudella että olettaa pimeastä mutkasta aina tulevan jonkun on selvinnyt aika hyvin.

M A
07.08.2025, 08.31
Hesari on käynyt vielä paikalla kuvaaamassa videon ja nimittää ko. väylää pyörätieksi
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011411839.html


Turussa noilla väylillä saa nykyään pyöräillä, ilmeisesti myös Hesassa. Ei ne tietysti pyöräteitä ole, mutta riittävän lähellä toimittajalle :rolleyes:

On kyllä valitettava onnettomuus, kun tuollaisessa paikassa tuskin 25 lasissa on kumpikaan tullut. Mutta joskus vaan käy näin.

itn
07.08.2025, 08.35
Se pyörätie-nimitys tulee suoraan poliisin tiedotteesta, johon HS:kin jutussaan viittaa.

Santtu75
07.08.2025, 09.42
Turussa noilla väylillä saa nykyään pyöräillä, ilmeisesti myös Hesassa. Ei ne tietysti pyöräteitä ole, mutta riittävän lähellä toimittajalle

On kyllä valitettava onnettomuus, kun tuollaisessa paikassa tuskin 25 lasissa on kumpikaan tullut. Mutta joskus vaan käy näin.

Millaisia väyliä tarkoitat tuolla "noilla väylillä saa nykyään pyöräillä" kommentilla? Missään vaiheessahan ei tuota asiaa käsitellessä ole sanottu ettei tuolla olisi saanut pyöräillä, niin hieman kiinnostaa minkamoista väylää tarkoitat joilla ei saisi/ole saanut pyöräillä, kävelytietäkö?

Santtu75
07.08.2025, 09.51
Sähköpyörät antavat mahdollisuuden nopeuden lisäämiseen pyöräilijöillä, joilla ei ole pitkää kokemusta lajista ja pyörän hallinnasta. En väitä mitään ko. onnettomuudesta, mutta kyllähän sähköavusteisia liikkuu kevyen liikenteen väylillä aikamoisella vauhdilla.

Voisi ennemmin olettaa että jos/kun 70v. ja 80v. henkilöt ovat polkupyörillä liikkeellä, niin molemmilla olisi pyöräilyvuosia ennemminkin paljon kuin vähän taustalla (harva vanhempi henkilö aloittaa myöhäisemmällä iällä pyöräilemään "nollasta"), vaan pyöräilyä takana ennemminkin vuosikymmeniä jota jatkettu sitten iän karttuessa, että tuskin kokemattomuutta taustalla, mutta havaintokyky, reaktioaika ja pyörän hallintakyky ei ole enään samaa kuin aikaisemmin on ollut. Eli kokomuksen puutteeseen en kauheasti usko (harvalla iäkkäällä autoilijalla joilla ongelmia liikenteesä selviämisessä, on taustalla kokomettomuutta autolla ajosta, ei vain osata luopua siitä ajoissa).

Copilot
07.08.2025, 09.52
Voisi ennemmin olettaa että jos/kun 70v. ja 80v. henkilöt ovat polkupyörillä liikkeellä, niin molemmilla olisi pyöräilyvuosia ennemminkin paljon kuin vähän taustalla (harva vanhempi henkilö aloittaa myöhäisemmällä iällä pyöräilemään "nollasta"),
Perustuuko tämä oletus johonkin oikeaan havaintoon vaan puhtaaseen mutuun?

Opulus
07.08.2025, 09.59
Opuluksen mukaan ei ole mahdollista.

Jaa? Pitäisiköhän minun nyt:

(1) Nauraa räkäisesti mokomalle ja ihmetellä miten aikuinen mies viitsiikin?

(2) Loukkaantua syvästi ja lähteä foorumilta ovet paukkuen?

(3) Todeta että koska et ole täysi typerys, olet nähtävästi pelkkä häpeämätön lurjus?

(4) Pyytää sinua siteeraamaan kohtaa, jossa muka väitin moista?

(5) Ostaa matkalippu Ouluun ja kysyä ensimmäiseltä vastaantulevalta pyöräilijältä missä päin se Copilot asuu ja vaikuttaa?


En taida osata päättää, joten en tee mitään noista viidestä. Mutta luulen että lukijaäänestyksessä eniten kannatusta saisi (2).

Copilot
07.08.2025, 10.04
Jaa? Pitäisiköhän minun nyt:

(1) Nauraa räkäisesti mokomalle ja ihmetellä miten aikuinen mies viitsiikin?

(2) Loukkaantua syvästi ja lähteä foorumilta ovet paukkuen?

(3) Todeta että koska et ole täysi typerys, olet nähtävästi pelkkä häpeämätön lurjus?

(4) Pyytää sinua siteeraamaan kohtaa, jossa muka väitin moista?

(5) Ostaa matkalippu Ouluun ja kysyä ensimmäiseltä vastaantulevalta pyöräilijältä missä päin se Copilot asuu ja vaikuttaa?


En taida osata päättää, joten en tee mitään noista viidestä. Mutta luulen että lukijaäänestyksessä eniten kannatusta saisi (2).
Onko tuo viimeinen kohta jonkin tason uhkaus?

Santtu75
07.08.2025, 10.11
Perustuuko tämä oletus johonkin oikeaan havaintoon vaan puhtaaseen mutuun?

Kyllä se omaan kokemuspohjaani perustuvaa "Mutuilua" on. Itse en tiedä/tunne yhtään henkilöä joka olisi aloittanut pyöräilyn nollasta (taikka siihen verrattavasta) vaikkapa 65v. eläkkeelle jäätyään.
Tiedän kyllä useita jotka ovat eläkkeelle jäätyään LISÄNNEET pyöräilyä kun aikaa siihen on tullut lisää, mutta yhtään en tunne joka olisi ALOITTANUT sen vasta tuolloin.
On tietysti mahdollista (esim. ajokortista joutunut luopumaan yms.) mutta itse en ketään kyseisen tyyppistä tunne joten siltä pohjalta tein kommenttini.

Copilot
07.08.2025, 10.26
Kyllä se omaan kokemuspohjaani perustuvaa "Mutuilua" on. Itse en tiedä/tunne yhtään henkilöä joka olisi aloittanut pyöräilyn nollasta (taikka siihen verrattavasta) vaikkapa 65v. eläkkeelle jäätyään.
Tiedän kyllä useita jotka ovat eläkkeelle jäätyään LISÄNNEET pyöräilyä kun aikaa siihen on tullut lisää, mutta yhtään en tunne joka olisi ALOITTANUT sen vasta tuolloin.
On tietysti mahdollista (esim. ajokortista joutunut luopumaan yms.) mutta itse en ketään kyseisen tyyppistä tunne joten siltä pohjalta tein kommenttini.
Kyllähän nyt lähes jokainen suomalainen on joskus pyöräillyt ja osaa pyöräillä, että nollasta aloittajia tuskin on, mutta itse tiedän useitakin jotka on sähköpyörien yleistyttyä aloittaneet pyöräilyn liikuntamuotona vanhemmalla iällä.

JackOja
07.08.2025, 10.28
Näissä "en tunne ketään, joka" -tapauksissa otos on valitettavan pieni ja useimmiten projisoitunut.

Opulus
07.08.2025, 10.44
Onko tuo viimeinen kohta jonkin tason uhkaus?

Assolutamente si.

Copilot
07.08.2025, 10.46
Assolutamente si.No niiin poliisi ottanee yhteyttä.

Hower
07.08.2025, 12.24
No niiin poliisi ottanee yhteyttä.
Onneksi seuraan tätä mieslapsien foorumia enää satunnaisesti. Tänään tuli harmittava erehdys.

El-Carpaso
07.08.2025, 12.25
No niiin poliisi ottanee yhteyttä.

That dog älähts against which the kalikka kälähts.


Millaisia väyliä tarkoitat tuolla "noilla väylillä saa nykyään pyöräillä" kommentilla? Missään vaiheessahan ei tuota asiaa käsitellessä ole sanottu ettei tuolla olisi saanut pyöräillä, niin hieman kiinnostaa minkamoista väylää tarkoitat joilla ei saisi/ole saanut pyöräillä, kävelytietäkö?

Ei liity Helsinkiin. On Turkulainen erikoisuus. Tosin muistelisin, että Kallahdessa taisi olla jotain pyöräilyltä kiellettyjä väyliä. En tosin ole ihan varma.

Turussa oli pitkään (ja on paikoin vieläkin) hiekkateitä, jotka olivat merkitty "ajoneuvolla ajo kielletty" -liikennemerkein. Niissä oli (on) omat ongelmansa, kun kyseisen merkin tarkoitus on sulkea jokin alue ajoneuvoliikenteeltä. Jos kyseessä on metsän läpi kulkeva hiekkatie, jää vähän epäselväksi, kuinka suuri alue olisi tarkoitus sulkea ajoneuvoliikenteeltä.
Asiaa ei myöskään helpota se, että vieruskunnat (kuten Raisio) eivät välttämättä hirveästi välitä Turun linjauksista näiden kieltojen suhteen, jolloin osa alueelle johtavista teistä on jäänyt sulkematta. Hups.
Ko. merkkihän myös mm. kieltää latukoneiden käyttämisen.

Monet aikaisemmin kielletyistä väylistä on nyt avattu pyöräliikenteelle "moottoriajoneuvolla ajo kielletty" -merkein.

Opulus
07.08.2025, 12.38
Onneksi seuraan tätä mieslapsien foorumia enää satunnaisesti. Tänään tuli harmittava erehdys.

Mitä vikaa mielestäsi meissä mieslapsissa noin yleensä ja erityisesti sinuun itseesi verrattuna on? Siis foorumikirjoittajina - se, millaisia ihmiset nimimerkin takana todellisuudessa ovat, on herttaisen yhdentekevää eikä sen pitäisi kiinnostaa ketään.


Sinuna olisin muuten pannut ilolla tai hyvällä fiiliksellä merkille sen ettei Copilot ollutkaan niin totinen torvensoittaja kuin millaisena monet ovat hänet - siis sen foorumipersoonan - oppineet tuntemaan! Hänhän osoitti hallitsevansa niin halutessaan sellaisen dead pan -huumorin täydellisesti.

+€+
07.08.2025, 14.23
Aika lavea on myös käsite sähköpyörä. Tuskin tuolla papparaisella nyt kuitenkaan oli sellaista sähkömoottoripyörää jossa on mukalaillisuusnappi. Empiiristen havaintojen perusteella todennäköisimmin oli joku Kuntokaupan ydinjätepyörä. Nuo ovat sellaisia pyöriä joissa polkimen pienikin liike saa sen mankelin ampumaan hetkessä maksiminopeuteen. Sama asia kuin peukkukaasullisissa, mutta näissä tuo kaasu on polkimessa ja näin siitä tulee ns. "laillinen" sähköpolkupyörä joka ei tarvitse erillistä liikennevakuutusta.

Lisäksi ajoasento näissä pysty kuin kirkonpenkeissä ja jarrut usein jotain kaapelitoimisia alimitoitettuja "hidastimia".

Rapis
07.08.2025, 14.29
Sinuna olisin muuten pannut ilolla tai hyvällä fiiliksellä merkille sen ettei Copilot ollutkaan niin totinen torvensoittaja kuin millaisena monet ovat hänet - siis sen foorumipersoonan - oppineet tuntemaan! Hänhän osoitti hallitsevansa niin halutessaan sellaisen dead pan -huumorin täydellisesti.

Mulla taitaa olla aivan sairas huumorintaju kun mun mielestä sekä sinä, että Copilot heitätte kumpikin hyvää leukaa vaikkakin aivan päinvastaista :-)

J3K
07.08.2025, 14.38
Aika lavea on myös käsite sähköpyörä. Tuskin tuolla papparaisella nyt kuitenkaan oli sellaista sähkömoottoripyörää jossa on mukalaillisuusnappi. Empiiristen havaintojen perusteella todennäköisimmin oli joku Kuntokaupan ydinjätepyörä. Nuo ovat sellaisia pyöriä joissa polkimen pienikin liike saa sen mankelin ampumaan hetkessä maksiminopeuteen. Sama asia kuin peukkukaasullisissa, mutta näissä tuo kaasu on polkimessa ja näin siitä tulee ns. "laillinen" sähköpolkupyörä joka ei tarvitse erillistä liikennevakuutusta.

Lisäksi ajoasento näissä pysty kuin kirkonpenkeissä ja jarrut usein jotain kaapelitoimisia alimitoitettuja "hidastimia".

Joo se polkemisen tunnistin on joissain toteutettu aika harvoilla mittauspisteillä ja se kyllä yllättää. Tai sitten alla oli E-Jopo jossa jalkajarru + edessä vannejarru

Copilot
07.08.2025, 14.50
Joo ja nopeuden mittauskin toimii vähän sinnepäin.

Santtu75
07.08.2025, 16.00
Aika lavea on myös käsite sähköpyörä. Tuskin tuolla papparaisella nyt kuitenkaan oli sellaista sähkömoottoripyörää jossa on mukalaillisuusnappi. Empiiristen havaintojen perusteella todennäköisimmin oli joku Kuntokaupan ydinjätepyörä. Nuo ovat sellaisia pyöriä joissa polkimen pienikin liike saa sen mankelin ampumaan hetkessä maksiminopeuteen. Sama asia kuin peukkukaasullisissa, mutta näissä tuo kaasu on polkimessa ja näin siitä tulee ns. "laillinen" sähköpolkupyörä joka ei tarvitse erillistä liikennevakuutusta.

Lisäksi ajoasento näissä pysty kuin kirkonpenkeissä ja jarrut usein jotain kaapelitoimisia alimitoitettuja "hidastimia".

Entäs jos todetaankin tutkimuksissa että syyllinen (syyllisempi) osapuoli olikin tuolla "manuaali"pyörällä ajanut taho? Ja jospa hän olisikin joku (entinen) aktiivi pyöräilijä joka ajanut vaikkapa kunnon gravel pyörällä selkeästi "kovaa" tilanteeseen nähden? Menisikö tästä pasmat sekaisin kun ei saadakkaan siilliseksi "sähköpyöräilijää". Kummasti noilla lähtötiedoilla mitä asiasta on julkisuuteen kerrottu on palstalla pystytty jo syyllisyys päättelemään...

Opulus
07.08.2025, 16.51
Pasmat tuskin menisivät sen paremmin "palstalta" kuin yhdeltäkään tässä ketjussa tapausta kommentoineelta. Kaikki eivät ehkä ole ääneen lausuneet samaa varausta siitä ettemme tiedä kumpi osapuoli oli syyllinen tai syyllisempi, mutta luulen tietäväni että kaikki ovat olleet erinomaisen tietoisia siitä ettei tuomiota voi jakaa etukäteen silloinkaan kun pitää toisen osapuolen suurempaa osuutta onnettomuuden syntyyn todennäköisenä. Tai toista osapuolta "mieluisampana" syyllisenä.

Ei sekään olisi järkytys eikä yllätys, jos esittämäsi skenaario osoittautuisi oikeaksi. Kaikenlaiset pyöräilijät voivat tehdä virheitä tai heidän ajotavoissaan voi olla kauniisti sanottuna korjattavaa.

Taitaa tosin olla ettemme koskaan saa tietää kumpi tuli tilanteeseen liian lujaa ja/tai väärällä ajolinjalla. Tai oliko kenties kummallakin liikaa vauhtia. Tai ajoivatko kummatkin fiksusti ja oikein, mutta sähköpyörän käytös yksinkertaisesti yllätti ajajansa (kuten +€+ tuossa yhtenä mahdollisuutena tarjoaa).





PS https://kotus.fi/kolumni/pasma-pirta-ja-sukkula/ tietää kertoa:

Pasman sekä itämurteisten pirran ja sukkulan uskotaan tulleen kieleemme idästä ehkä jo tuhannen vuoden takaisten kulttuurikontaktien myötä. Nämä sanat ovat alkujaan aivan konkreettisia kankaankudontaan liittyvien käsitteiden nimityksiä. Pasmat ovat tietyn kierrosmäärän, tavallisesti 60 kierrosta, sisältäviä lankavyyhden osia. Lankaa vyyhdettäessä kukin pasma erotetaan omaksi nipukseen pasmalangalla. Kun vyyhti on jaettu pasmoihin, se myös pysyy paremmin selvänä, ja siitä on helppo ottaa yksittäinen lanka erilleen.

frp
07.08.2025, 22.20
Kahden vastakkain tulevan pyörän välimatka katoaa yllättävän nopeasti kun pyörää ei voi käännellä kuten autoa vaan kuten kaksipyöräistä (oletan nyt että tällä palstalla kaikki tietää eron). Ainoa kerta itselläni kun olen törmännyt toisen pyörän kanssa oli just tommonen loiva kaarre, missä näkyvyyttä kuitenkin ainakin 30 metriä. Ajoin oikeaa laitaa ja vastaan tulee toinen pyörä väärällä puolella. Eipä siinä ehtinyt kuin kahteen kertaan korjata vielä vähän kurssia enemmän oikealle osittain jo nurmikon päälle. Vastapuoli vaan korjasi kanssa lisää väärälle puolelle. Kyllä se reilu 30m nopeasti katosi välistä. No, jälkipuinnissa sitten paljastui, että toinen osapuoli oli muutama päivä sitten Suomeen tullut Intialainen, joten eipä ihme että oli selkärangassa väärä puoli ohjelmoituna. Intialaisella oli onneksi työnantajan puolesta joku vastuuvakuutuskin, joka korvasi ainakin minun tuhot. Tapahtui joskus vuonna 2011 ihan peruspyörällä.

sianluca
08.08.2025, 07.30
Liikennepsykologiaa jonkin verran opiskelleena oletan kevyen liikenteen onnettomuuksien lisääntymisen liittyvän nopeuksien kasvamiseen kevyen liikenteen liikkujien keskuudessa. Tämä puolestaan mielestäni liittyy erilaisten sähköavusteisten liikkumapelien yleistymiseen. Trendi autojen suhteen on ollut päinvastainen, nopeuksia teillä on pyritty laskemaan pääasiassa rajoitusten ja valvonnan avulla ja onnettomuuksien määrää on saatu vähennettyä. Ihmisen havaintojärjestelmä tulee nopeasti puutteelliseksi kun liikutaan nopeammin suhteessa ympäristöön.

J3K
08.08.2025, 09.40
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/873227dc-defe-4f23-9aa2-92230ec10b4b


Leivo on huolissaan siitä, että mutkassa ja lähialueella ajetaan huomattavan lujaa sekä tavallisilla että sähköavusteisilla pyörillä.
Kuin vahvistukseksi ohitsemme kaartaa nuori mies sähköpyörällä. Hän hidastaa hieman mutkassa nähdessään meidät, mutta kiihdyttää mäessä jättäen jälkeensä vanan hiekkaan.

Siitä oikein esimerkkisuoritus, väärää puolta ja tottakai täysillä ruopien menemään.

Santtu75
08.08.2025, 09.49
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/873227dc-defe-4f23-9aa2-92230ec10b4b



Siitä oikein esimerkkisuoritus, väärää puolta ja tottakai täysillä ruopien menemään.

Ja tuosta esimerkkisuotituksen kiihdytetään ”ruopien” ylämäkeen ajoväylän pintaan jälkiä jättäen voidaan kyllä hyvin todeta että ajoneuvo jolla tuo tehdään on ajoneuvoluokaltaan erittäin todennäköisesti joku muu kuin polkupyöräksi luettava ajopeli.

Copilot
08.08.2025, 09.55
Tommosella pinnalla saa kyllä luomupyörälläkin jäljen hiekkaan, kun putkelta vähän polkaisee :D

uljaa
08.08.2025, 16.50
Joo. Sellasia 20cm katkoviivoja 2m välein, ellei sitten yrittämällä yritä munat stemmissä suditella.

stenu
09.08.2025, 12.43
Godspeed Lenny. Olis voinut sattua kenen tahansa meistä kohdalle.

JackOja
09.08.2025, 13.47
Lenny kuka?

stenu
09.08.2025, 15.02
Petrasuo. Kallahden onnettomuudessa kuollut pyöräilijä siis. Monille tuttu mm. Breakawayn/NGS:n lenkeiltä. Peloton on järkkäämässä muistoajoa.

Esuli
09.08.2025, 15.40
Alkaa täällä ajassa olemaan liian paljon tilanteita joita ei kukaan hallitse.
Vanhana saa äkkilähdön helvettiin hyvin helposti.
Itse ajelen enää vain korvessa ja katson onko tiellä auton/mopon/hevosen jälkiä.
Ja silti on päivänselvä että poistun täältä ajasta jonkun syyntakeettoman avustamana.

Kare_Eskola
20.08.2025, 11.01
Pasilan klv-alikulun edessä, liikennevalojen kohdalla Messukeskuksen puolella kaksi ambulanssia, kaksi nopean näköistä maantiepyörää seinää vasten, jalankulkija asvaltissa, pyöräilijä paareilla hohtavanvalkoisissa kengissään.


Ja toinen pyöräilijä seisoskelemassa vieressä vitun maailmanmestarinpaidassa. Idiootit.

Arosusi
20.08.2025, 11.30
Idiootit
Siis
Pitää maailmanmestaripaitaa?
Jalankulkija?
Pyöräilijä?

MRe
20.08.2025, 15.05
Pogi lenkillä? Vai onko joku aiemmilta vuosilta?

El-Carpaso
20.08.2025, 15.43
Pasilan klv-alikulun edessä, liikennevalojen kohdalla Messukeskuksen puolella kaksi ambulanssia, kaksi nopean näköistä maantiepyörää seinää vasten, jalankulkija asvaltissa, pyöräilijä paareilla hohtavanvalkoisissa kengissään.


Ja toinen pyöräilijä seisoskelemassa vieressä vitun maailmanmestarinpaidassa. Idiootit.

Niin tässähän ei nyt käy ilmi kunnolla edes jälkipyykki. Pidän itse aika haasteellisena näillä tiedoilla vetää vielä mitään tuomitsevia johtopäätöksiä kenenkään toiminnasta. Mutta hyvähän se on, että on mielipiteitä. Pysyy ehkä mieli virkeänä tjsp.

Sbafu
20.08.2025, 16.01
Pasilan klv-alikulun edessä, liikennevalojen kohdalla Messukeskuksen puolella kaksi ambulanssia
Toi on kyllä niin typerästi suunniteltu paikka, että siellä tulee kolisemaan jatkossakin - ja moneen kertaan.
Pyörätie olisi pitänyt nostaa tuon tunnelin yli eli laittaa menemään kiskojen vierestä.

MRe
20.08.2025, 17.24
Pidän itse aika haasteellisena näillä tiedoilla vetää vielä mitään tuomitsevia johtopäätöksiä kenenkään toiminnasta.

Maailmanmestarin paita? Kts. Velominati #16.

El-Carpaso
21.08.2025, 06.21
Maailmanmestarin paita? Kts. Velominati #16.

Onhan tuokin kyllä ihmeellinen syy pahoittaa mielensä

Hääppönen
21.08.2025, 09.01
Esim. Tour de Francessa näkee useilla katsojilla mäkikilpailun johtajan paitoja. Pitäisikö tuohtua ja halveksia noita?

MRe
21.08.2025, 09.05
^^ainoa oikea

^totta kai. Jos ajavat pyörällä.

Ja tosikoista kannattaa aina olla tuohduksissaan. Josta kukkaruukkuun: mihinkähän katoavat esimerkiksi vuosittaiset Rynkeby-pyörät? En voisi kuvitella ajavani moisella, jos en ole ollut joukkueessa.

uljaa
26.08.2025, 14.53
Nopealla vilkaisulla ne siirtyy torin kautta uusille omistajille.
Toki voi olla, että joukkueeseen liittyvät ostaa niitä joukkueen jättäviltä rynkebyläisiltä.
Itsellä ihan sama tuon ajohomman kanssa. Harjoittelisin varmaan polkupyörän rungon maalausta jos jostain ihmeen syystä hypysiini päätyisi kanariankeltainen bianchi.

MRe
09.09.2025, 08.37
Autoilija törmäsi pyöräilijään Espoon Perkkaalla

Silminnäkijä kertoo HS:lle pyöräilijän maanneen maassa useita minuutteja, mutta nousseen sitten omin jaloin ylös.

https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011481114.html

Onhan tuossa kysymyksiä. Väistämissäännöt? Valot? Noin ensi alkuun.

JackOja
09.09.2025, 08.49
Ihmeellisen vaikeasti selitetty tuo tapahtuma. Ja onko silminnäkijä siis useita minuutteja katsellut selviääkö pyöräilijä?

Kun myös viitattiin väistämissääntöihin Poliisin sivuilla, niin olisi voinut kertoa ne täydellisenä.

kni
10.09.2025, 20.44
No sen kerran kun auto liippasi minut pyörän päältä konepellin yli katuun, makasin kyllä useamman ihmisen ympäröimänä jokusen minuutin maassa ennenkuin alkoi henki kulkea normaalisti ja nousin siitä omin voimin ylös. Olisikin ollut suorastaan hölmöä jos olisivat alkaneet minua siitä hetimiten ylös kiskomaan.


Ihmeellisen vaikeasti selitetty tuo tapahtuma. Ja onko silminnäkijä siis useita minuutteja katsellut selviääkö pyöräilijä?

Kun myös viitattiin väistämissääntöihin Poliisin sivuilla, niin olisi voinut kertoa ne täydellisenä.

JackOja
10.09.2025, 20.53
^tuijottivatko vain? Kysyikö kukaan miten voit tai voivatko tehdä jotain?

OJ
10.09.2025, 21.22
Tulin vaan pitkästä aikaa kattelemaan.

1) Pasilan seudulla asustellessani en tainnut pyoräillä kertaakaan noita Ratapihantien varren väyliä Pasilansillan pohjoispuolella. Liian hasardia menoa.
2) Itä-Helsingin sekakäyttoreitit ovat yksi paikka missä mullakin oli aikoinaan useampia läheltäpititilanteita vaikka kuvitteli aina ajelleensa varovaisesti.

tchegge_
11.09.2025, 07.36
Siitä Majurikadun onnettomuudesta, jos tapahtunut siinä valottomassa risteyksessä niin siinä pyöräilijä on väistämisvelvollinen. Valollinen T-risteys sitten eri asia.

Sent from my Takapalk

Marsusram
11.09.2025, 12.30
^Edellyttäen siis että autoilija ajoi Majurinkatua suoraan, eikä ollut Majurinkadulle kääntyvän ajoneuvon kuljettaja.
Tarkempaa tietoahan tuosta ei ole, joten pakko ottaa tämäkin vaihtoehto huomioon.

kni
11.09.2025, 14.27
Tokihan siinä kyselivät että ootko hengissä ja miten kävi, ja joku soitti lanssin ennenkuin sain sanaa suustani. Mutta jos oikein niukkasanainen reportteri olisi osunut paikalle niin samanlaisen jutun varmaan olisi kirjottanut kuin tuo Hesarin kuvaus Perkkaan tapauksesta.


^tuijottivatko vain? Kysyikö kukaan miten voit tai voivatko tehdä jotain?

J3K
12.09.2025, 14.30
Ei nyt taida olla onnettomuus mutta:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/21b7c217-2a83-42f6-9183-acc825cd9830

"Poliisi epäilee miehen törmänneen tahallaan autollaan pyöräilemässä olleeseen, yläkouluikäiseen lapseen maanantaina 8. syyskuuta Jämsässä.

Myöhemmin samana päivänä miehen epäillään yrittäneen kohdistaa vakavaa väkivaltaa toiseen aikuiseen ihmiseen yksityisasunnossa Jämsässä"

Jotenkin kuvittelisin että mikäli ajaa tarkoituksella jonkun päälle joutuisi edes yön viettämään putkassa... Toki voi olla ettei saatu heti kiinni.

tvain
23.09.2025, 21.37
Koulun opettaja kuollut pyöräilyonnettomuudessa Vaasassa viikonloppuna

Keski-Uusimaan uutinen ei taida olla maksumuurin takana toisin kuin Ilkka-Pohjalaisen juttu aiheesta
https://www.keski-uusimaa.fi/uutissuomalainen/8866835

MRe
24.09.2025, 08.53
^”Koulun oppilaille on lähetetty Wilma-viesti, jossa tarjotaan keskusteluapua. ”

Ymmärrän kyllä, että Wilma on se viestintäkanava ja ehkä nykyaikaa, mutta jotenkin tuntuu hassulta, että Wilmassa on:
- muistakaa tuoda penaalit kouluun
- Pekka kaivoi nenää uskonnontunnilla
- opettaja jäi auton alle ja kuoli
- torstaina rokkaa ja pannaria

YocceT
24.09.2025, 09.19
Ymmärrän kyllä, että Wilma on se viestintäkanava ja ehkä nykyaikaa, mutta jotenkin tuntuu hassulta, että Wilmassa on:


Vähän niinkuin firman sähköposti, jossa sielläkin on inboxissa kaikkea laidasta laitaan.

Ari Fill
26.09.2025, 20.42
Pyöräiljä kuoli liikenneonnettomuudesssa Mynämäellä

https://www.ts.fi/uutiset/6777936

Arosusi
03.10.2025, 14.33
"Polkupyörällä liikkunut pieni lapsi jäi kuorma-auton alle ja menehtyi onnettomuuspaikalla."

https://yle.fi/a/74-20186515

Tai; Kuorma-autoilija ajoi polkupyörällä liikkuneen pienen lapsen päälle.

J3K
03.10.2025, 16.27
Vähemmän yllättäen kommentointi oli sitä miten oli pyöräilijän vika kun eivät tunne sääntöjä. Kunnes kymmenennellä kerralla joku uskoi että se oli kuorma-auto joka kääntyi päälle, sitten taas se perinteinen että vaikka olisi oikeassa niin kakkoseksi jää. Ja kyse on kuitenkin pienestä lapsesta...

paaton
03.10.2025, 17.24
Vähemmän yllättäen kommentointi oli sitä miten oli pyöräilijän vika kun eivät tunne sääntöjä. Kunnes kymmenennellä kerralla joku uskoi että se oli kuorma-auto joka kääntyi päälle, sitten taas se perinteinen että vaikka olisi oikeassa niin kakkoseksi jää. Ja kyse on kuitenkin pienestä lapsesta...

Mistä ihmeestä luette näitä kommentteja ja miksi?

Ari Fill
03.10.2025, 19.22
"Polkupyörällä liikkunut pieni lapsi jäi kuorma-auton alle ja menehtyi onnettomuuspaikalla."

https://yle.fi/a/74-20186515

Tai; Kuorma-autoilija ajoi polkupyörällä liikkuneen pienen lapsen päälle.

Tuossa ei nyt ole mitään epäselvää, mitä on tapahtunut. Kuorma-auto tullut kolmion takaa varomattomasti huomioimatta, että kääntymissuunnasta voi joku tulla kevyen liikenteen väylää. Kannattaa katsoa kohta Google Mapsista.

Tuo on niin valitettavan jokapäiväistä tuo autojen ajaminen kolmion takaa kevyen väylästä välittämättä.

J3K
04.10.2025, 08.26
Mistä ihmeestä luette näitä kommentteja ja miksi?

Esim lehtien FB -sivut ja paikalliset puskaradiot ovat ehtymätön lähde. Siellä saa paremman läpileikkauksen vallitsevasta ajatusmaailmasta kun moderointia ei juuri ole.

Itse onnettomuuteen sen verran että ainakaan IS:n kuvasta en bongannut sitä "jalankulkijapeiliä" eli tuulilasin yläreunassa olevaa josta näkee suoraan keulan eteen.