PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 [8] 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

oppes
06.01.2019, 13.38
Mitkäs ketjut tuollaiseen SRAMin 1*12 NX'ään sopii / mistä saa?

jame1967
06.01.2019, 14.16
Olikos se niin , että noita sramin 1x11 maastoosia voi käyttää ristiin .
Siis normivaparille tulevaa pakkaa olen suunnitellut , eli onko muuta eroo kun
toi pienin ratas ja paino . Vipu olisi vaikka nx ja vaihtaja x01 esim.
Ajattelin kun yleensä kyttään torin kautta käytettyjä ja mikä tulee ensin tarjolle.
Nyt olis jo nx vipu olemassa.

Iglumies
06.01.2019, 16.33
On se niin.

LJL
06.01.2019, 18.57
On se niin.

Lisäisin vielä sen, että se se vaan on sillää lailla.

Istumatyöläinen
07.01.2019, 12.15
SRAM Force Douple-tap vaihtajavipu (10 sp takavaihde) lakkasi toimimasta kunnolla. Vipua painettaessa vaihde lähtee siirtymään isommalle rattaalle kuten kuuluukin, mutta kesken liikkeen vaihtaja sanoo "naks" ja vaihde putoaakin pienemmälle rattaalle. Mahtaako olla tyypillinen vika? Onko vaihtaja nyt lopullisesti kaputt vai korjattavissa? Kilometrejä tällä on minun ajamanani reilut 15 000. Edellisen kuskin kilometreistä en tiedä. Cyclocrossari kyseessä.

JackOja
07.01.2019, 12.24
^voisi olla ihan vaan huoltoa vaille
https://www.youtube.com/results?search_query=sram+double+tap+service

JackOja
07.01.2019, 12.34
Hyvin käy. Keskiöhän on normaali 73mm BSA. Boost-keskiötä ei ole pakko laittaa (https://salsacycles.com/bikes/fargo/2019_fargo_steel_frameset).

Kiitoksia!

Sitä rupesin miettimään, että oliko maantiekampia 73mm keskiölle? Pitääköhän laittaa maastokammet kuiteskin?

kauris
07.01.2019, 13.32
Mulla on nyt viimeisillä maastolenkeillä pari kertaa tippunut ketju takaa alimmalta pikkurissalta ja mennyt jumiin sinne rissan ja sitä kiinni pitävän häkin väliin. Sisemmlle puolelle. Nyt lähti samalla ketju pois rattaalta edestä. En tiedä kumpi tapahtui ensin mutta edellisellä kerralla taisi lähteä vain sieltä takaa jumittamaan pois rattaalta. Vauhtia oli reilusti ja monttua matkalla. Joku aika pieni takaratas siis käytössä.
Mikähän vois olla syynä? Luulis, ettei sinne häkin ja rissan väliin pitäis ketjun mahtua tippumaan. Kyseessä Eagle 12, edessä yksi narrow-wide ratas.

kauris
07.01.2019, 13.37
Etukiekkoa ei saa irti haarukasta, kun läpiakseli (boost) on jumissa. Ei aukea vaikka kuinka vääntää. Mitä tuolle voi tehdä?
Koita suihkuttaa jotain voiteluainetta ja anna vaikuttaa. Jatkossa hieman vaseliinia sinne kosketuspintoihin. Siskon miehellä oli ollut etukiekko ikuisuuden irroittamatta ja oli jämähtänyt kiinni ne haarukan ja läpiakselin kartiomalliset vastinpinnat.

Istumatyöläinen
07.01.2019, 20.43
^voisi olla ihan vaan huoltoa vaille
https://www.youtube.com/results?search_query=sram+double+tap+service

Kiitos videolinkistä! Yhden videon katsottuani purin oman kahvan kuoren ja alta paljastui vaihdevaijerin vetämisestä huolehtiva hammastettu rulla, jonka hampaista useimmat olivat joko kuluneet tai murtuneet liian mataliksi, jotta rullaa kiertävä kynsi pystyisi tarttumaan niihin. Rullaa pyörittävä kynsi vaikutti ihan ehjältä. Yritän liittää tähän selitystä havainnollistavan kuvan (en tietenkään onnistunut). En ihan päässyt selvyyteen, olivatko rullan hampaat kuluneet vai murtuneet, mutta joka tapauksessa vaihde näyttää siltä osin olevan finaalissa. Mahtaako tuollaisia yksittäisiä osia olla myytävänä vai meneekö koko kahva vaihtoon?

Ykkösfani
07.01.2019, 23.18
Sitä rupesin miettimään, että oliko maantiekampia 73mm keskiölle? Pitääköhän laittaa maastokammet kuiteskin?

Tuo katsomani Apex1 ainakin näin; "Bottom Bracket: GXP BSA 68/73"

Mutta eipä tuo tuollaisenaan oikein 42T kelpaisikaan... Pitänee laittaa 28T tai 30T

EDIT: siis meinaan, että voi laittaa kammet vaihtoon kokonaankin, vaikka sitten ei olisikaan sopiva keskiöllekään. Ellei sitten irto-osina saa samaan hintaan sopivilla kammilla/eturattaalla. On tää vaikeaa piruvie :)

Vivve
08.01.2019, 11.50
Pitäis löytää läpiakseli Merida CC 600 pyörään. Akselin kokonaispituus 135mm, kierre M15xP1,5. Hieman on haasteellista. Mahtaiskohan toimia tollanen DT Swissin, jonka kokonaispituus on 143mm?

kuovipolku
08.01.2019, 13.46
Vaadittava asiantuntemus ja perehtyneisyys ylittävät jälleen kerran omani, mutta joskus osuin sivuille joista voi olla apua ainakin niin sanotusti yleisen ongelmatiikan ymmärtämiseksi:

https://robertaxleproject.com/what-axle-do-i-need/

kervelo
08.01.2019, 14.23
Minkälaista ainetta käytätte hydraulijarrujen jarrunesteroiskeiden puhdistukseen? Campagnolon asennusohjeissa käsketään puhdistamaan jarrujen ilmauksessa tulleet roiskeet kahvoista ja jarrusatulasta alkoholilla, mutta alkoholia on aika monenlaista.

Vivve
08.01.2019, 14.52
Vaadittava asiantuntemus ja perehtyneisyys ylittävät jälleen kerran omani, mutta joskus osuin sivuille joista voi olla apua ainakin niin sanotusti yleisen ongelmatiikan ymmärtämiseksi:

https://robertaxleproject.com/what-axle-do-i-need/
Tuolta ei löytynyt sopivaa mutta laitoin heille kuitenkin viestiä

A.M.®
08.01.2019, 20.48
Minkälaista ainetta käytätte hydraulijarrujen jarrunesteroiskeiden puhdistukseen? Campagnolon asennusohjeissa käsketään puhdistamaan jarrujen ilmauksessa tulleet roiskeet kahvoista ja jarrusatulasta alkoholilla, mutta alkoholia on aika monenlaista.

Bräkleen, Muc Off Disc Brake Cleaner tai joku muu vastaava

kauris
08.01.2019, 21.00
Isopropanoli, jolla hoituu keulahuoltojenkin puhdistuksetkin, on itselläni käytössä.

Poy
08.01.2019, 21.55
Mihin väliin tuo sram nx 11sp takaivaihteet meneen, esim. jos vertaan shimanon 10sp? Tuo olisi tulossa maastopyörään, joka on arki käytössä. Tuolle ensimmäiselle saa päivitys sarjan ja shimanoa taas joutuu osina ostamaan.

JackOja
09.01.2019, 07.14
Mihin väliin tuo sram nx 11sp takaivaihteet meneen, esim. jos vertaan shimanon 10sp? Tuo olisi tulossa maastopyörään, joka on arki käytössä. Tuolle ensimmäiselle saa päivitys sarjan ja shimanoa taas joutuu osina ostamaan.

En paljoa ymmärrä mitä tässä kysytään, mutta yritän silti vastata.

Ilmeisesti haluat verrata NX:aa ja Shimanoa, että kuinka "hyvä" NX on? No minä sanoisin, että se on Deore- tai Deore miinus -tasoa.

"Ensimmäiselle saa päivityssarjan"? Siis NX:lle ilmeisesti tarkoitat? Ja sitä, että kaupasta saa jonkinlaisen NX-päivityspaketin, joka sisältää tietyt voimansiirron palikat? No ihan samanlaisia 11-speed upgrade -settejä saa Shimpaltakin SLX-, XT- ja XTR -sarjoissa. Ei tarvitse erikseen ostaa.

Poy
09.01.2019, 09.05
En paljoa ymmärrä mitä tässä kysytään, mutta yritän silti vastata.

Ilmeisesti haluat verrata NX:aa ja Shimanoa, että kuinka "hyvä" NX on? No minä sanoisin, että se on Deore- tai Deore miinus -tasoa.

Tuota hain.
Niin siis katsoin että nx sarja maksaa jotain 140€. Bike-discountista en nyt muita sarjoja äkkiseltältään löytänyt. Ilmeisesti erikseen osista keräämällä tulee aina kalliimmaksi? Sitten yrittänyt katsoa noita myös käytetttynä, shimanoa joku myy uutta tai melkein uutta sekalaisilla osilla tai samaa sarjaa. Tuo 140€ alkaa olemaan kyllä aikalailla budjetin yli tuohon pyörän ikään verrattuna, mutta jos se sen arvoinen on niin toki voisin sen laittaa.

JackOja
09.01.2019, 09.35
Niin siis katsoin että nx sarja maksaa jotain 140€. Bike-discountista en nyt muita sarjoja äkkiseltältään löytänyt.

Tuossa samasta kioskista esim. SLX 155€ (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-42-627637). BC:lla kympin halvempi (https://www.bike-components.de/en/Shimano/SLX-1x11-speed-Upgrade-Kit-p65572/).

Ilmeisesti erikseen osista keräämällä tulee aina kalliimmaksi?

Ei välttämättä.

Poy
09.01.2019, 10.13
Tuossa samasta kioskista esim. SLX 155€ (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-1x11-speed-upgrade-kit-with-11-42-627637). BC:lla kympin halvempi (https://www.bike-components.de/en/Shimano/SLX-1x11-speed-Upgrade-Kit-p65572/).

Ei välttämättä.
Mutta ei taida olla 10sp samanlaisia sarjoja.

JackOja
09.01.2019, 10.17
Mutta ei taida olla 10sp samanlaisia sarjoja.

Siis haluat Sramilta 11-rattaisen mutta Shimpalta 10-rattaisen. Miks?

Poy
09.01.2019, 10.51
Siis haluat Sramilta 11-rattaisen mutta Shimpalta 10-rattaisen. Miks?
Ei kun molemmat käy, vertailen vaan hintoja. Luultavasti se 10 käy, mutta jos 11 ei maksa paljoa enempää ja jos toimii vaihdot paremmin niin sitten 11. Mulla itellä on ollut x01 ja xt 11sp, niin noita halvempia ei taas ole ollut. Taas 10sp on ollut halvempia, mutta ei parempaa sarjaa. Tuo pyörä ei tule itelle.

hece
09.01.2019, 12.51
Itse päivittelin vasta 10s käyttikseen pakan + ketjun + takavaihtajan. Laitoin 11-42 HG500 10s pakan, M7000 11s takavaihtajan ja XT 10s-ketjun. Maksoi noin 100e. Päivitys 10s->11s olis maksanut noin 55e enemmän, koska pakka kalliimpi ja olisi tarvittu uusi triggeri. Haussa oli siis 11-36 laajempi (ja uusi) voimansiirto. Laitoin kuitenkin tuo 11 M7000 takavaihtajan koska hintaeroa 10s M6000 takavaihtajaan oli vitonen ja onpahan tulevaisuuden varalta 11s yhteensopiva. Alkuperäinen XT M789 -takavaihtaja ei olisi tuota 42-hampaista suosiolla käyttänyt. Tässä tapauksessa siis yksi jää yksi vaihde vähemmän käyttöön minkä joskus huomaa 18->15 vaihdossa (7->8 vaihde), vanhalla pakalla ja 11s pakalla tuo hyppy olisi 17-15.

Mielestäni tuo kombo vaihtaa oikein hyvin SLX 10s triggerillä ja suht tuoreilla kaapeleilla. Ei häpeä toisen pyörän rinnalla jossa XT 11s 11-46 pakka ja muut osat XTR:ää.

anomuumi
10.01.2019, 07.47
Minä ostin myös vielä 10-vaihteiston, erikseen osia valikoimalla. Deore M6000 pakka ja takavaihtaja, Zee vipu ja joku satunnainen ketju. Muutaman kympin halvemmaksi jäi kuin SLX tai NX. Kuitenkin tässä saa jo 11-42 pakan ja kytkimen aika halvalla. Ajokokemuksia ei vielä ole, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että tämä on ihan samaa tavaraa kuin SLX, mutta yksi ratas vähemmän.

hece
10.01.2019, 10.32
Minä ostin myös vielä 10-vaihteiston, erikseen osia valikoimalla. Deore M6000 pakka ja takavaihtaja, Zee vipu ja joku satunnainen ketju. Muutaman kympin halvemmaksi jäi kuin SLX tai NX. Kuitenkin tässä saa jo 11-42 pakan ja kytkimen aika halvalla. Ajokokemuksia ei vielä ole, mutta kovasti vaikuttaa siltä, että tämä on ihan samaa tavaraa kuin SLX, mutta yksi ratas vähemmän.
Taitaa tuo M6000 pakka olla oikealta koodiltaa HG500, sama pakka siis. Zee ja SLX 10s triggerit näyttävät hyvin samoilta, pl. SLX:n vaihdenäyttö. Lisäksi SLX:n mukana ainakin bike-discountista tulee kaapelikuori, toisaalta Zee (yli kuoren verran) halvempi.

Poy
10.01.2019, 21.01
Jos vaihteisiin vaihtaa uuden kaapelin ja sen ulkokuoren, niin onko mitään erityistä kun pätkin ulkokuoren oikean mittaiseksi? Esim. meneekö mattoeitsellä siististi poikki?
Tämän ehkä ajattelin tilata:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xtr-ot-sp41-polymer-shift-cable-set-820493

HMK
10.01.2019, 21.25
Siinä kuoressa on metallikudos pintamuovin alla, ei katkea veitsellä. Tarvitsee sivuleikkurit tai mieluummin kaapelisakset. Pitää katsoa, että pää ei leikatessa litisty tai jää mitään purseita. Tarvittaessa sitten siistii katkaisun jälkeen niin, että se sisäreikä on varmasti auki ja pyöreä.

Tuon tyyppiset pihdit toimii hyvin:

https://pm-image.azureedge.net/catalog/TT10549/9511165A-bild1_large.JPG

Lehisj
11.01.2019, 09.56
Ihan vain perjantainipotukseksi, niin sitä "kaapelia" kutsutaan ainakin fillareissa vaijeriksi.

oppes
12.01.2019, 18.34
Se kuori katkeaa kyllä ilman "erityispihtejä" normaaleilla kunnon sivuleikkureilla, mutta katkaisu kannattaa tehdä vaikka vasaralla, moskalla tmv. Kerralla kun kunnolla täräyttää vaijerin kuori katkeaa siististi ilman että siihen jää vaijerin liikettä haittaavia vääntymiä.

Slatan
13.01.2019, 16.46
Uusi takakiekko haussa 12x148 boost XD (30mm) trail/all mountain ajeluun. Mitähän käytännön eroa on noilla kahdella kiekolla? R2 bikessä olisi 25e halvemmalla mutta onkohan siinäkin ratchet systeemi?

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Rear-Wheel-275-650B-M-1700-Spline-30-mm-12x148-mm-BOOST-Thru-Axle-Freehub-SRAM-XD

https://www.bike-discount.de/de/kaufen/dt-swiss-e-1700-spline-two-27%2C5-cl-hinterrad-676036?varid=676052

hece
14.01.2019, 09.27
Taitaa E:ssä olla tukevampi ja siten painavampi kehä. Molemmissa 1700-kiekoissa 350 napa, jossa 18 POE ratchet vapaaratas. Päivitettävissä 36 tai 54 POE:n versioihin vajaalla satkulla.

Tolkun mies
14.01.2019, 10.34
Vuoden verran on ollut sekalaisessa trail-käytössä DTswissin 29" 1700E kiekot 25mm leveänä ja boost navoilla. Löysin tuollaisen setin alla kolmensadan halpuutuksesta. Tuo kapeampikin kehäinen on ollut hyvä ja jäykkä kiekko, mutta suosittelen päivitystä 36-hampaiseen vapaarattaaseen.

_ava_
14.01.2019, 16.21
Laittelen vanhan cyclon voimansiirtoa uusiksi (2x10, 36/46). Sopiiko, kuten oma järki niin sanoo, 2x11 etuvaihtaja konstruktioon? Aikomus olisi vaihtaa 105 FD-5700 vaihtajan tilalle Ultegran FD-R8000. Vai olisiko vielä parempaa ehdokasta tarjolle? Kahvoina 105 STI ST-5700, kampisettinä FC-RS500, jos sillä on jotain merkitystä.

Pexxi
16.01.2019, 10.54
Pystyykö tolle takajarrun jäätymiselle oikein mitään näillä puuterilumikeleillä? Ilmeisesti palat tai levy vetää jäähän kun lumi pöllyää mutta pienellä jarruttelulla sulaa kyllä. Aina ei vaan kerkee kun sitä jarrua tarvitsisi.

Iglumies
16.01.2019, 11.09
Teipinpala jarrusatulan päälle, niin että reunat kumminkin jää auki, tuolla saa joissakin olosuhteissa vähennettyä puuterin pääsyä jarruun.

Lukija5
20.01.2019, 15.51
Voinko pistää BB92 bottom bracketiin Shimanon 1x11 groupsetin? Tarkistetaan vielä kun ensimmäistä tälläistä projektia tekemästä.

Runkoon sopii BB92 bottom bracket, eli ilmeisesti Pressfit, Shimanon 24mm kammille.

1x11 suunnitelmissa, ilmeisesti fiksuinta on ostaa tuohon joko XT tai SLX 11x

Aakoo
21.01.2019, 16.20
^Eikös siihen tuollainen sovi: https://www.rosebikes.fi/shimano-xtr-sm-bb94-pressfit-92-bottom-bracket-cups-674908 (https://www.rosebikes.fi/shimano-xtr-sm-bb94-pressfit-92-bottom-bracket-cups-674908)

Lukija5
22.01.2019, 10.10
^Eikös siihen tuollainen sovi: https://www.rosebikes.fi/shimano-xtr-sm-bb94-pressfit-92-bottom-bracket-cups-674908 (https://www.rosebikes.fi/shimano-xtr-sm-bb94-pressfit-92-bottom-bracket-cups-674908)

Kiitos. Ilmeisesti tuohon tosiaan SLX ja XT(R) ainoat vaihtoehdot jos 1x11 jarjestelmaa haluaa?

Saako tuohon muilta valmistajilta parempia kampia tai muita osia, vai ostanko vaan suoraan Shimanolta?

Olen kanssa katsonut tarjouspyoria joissa olisi valmiina tuo 1x11 minka voisi omaan napata, osat yksittain ostettuna tulee helposti kalliimmaksi.

Aakoo
22.01.2019, 20.01
^Shimanolla tosiaan 11s on SLX:stä eteenpäin. Onko muut sitten parempia, no makuasia sano koira kun.... Kokonainen SLX osasarja maksaa n.260€, en mä mitään osaluovuttajaa alkaisi tuohon hintaan etsimään, jos muille osille ei ole tarvetta: https://www.bike-components.de/en/Shimano/SLX-M7000-1x11-32-Groupset-p65605/

hece
22.01.2019, 21.17
Kiitos. Ilmeisesti tuohon tosiaan SLX ja XT(R) ainoat vaihtoehdot jos 1x11 jarjestelmaa haluaa?

Saako tuohon muilta valmistajilta parempia kampia tai muita osia, vai ostanko vaan suoraan Shimanolta?

Olen kanssa katsonut tarjouspyoria joissa olisi valmiina tuo 1x11 minka voisi omaan napata, osat yksittain ostettuna tulee helposti kalliimmaksi.Race Facen Aeffect kammet käy samaan keskiöön. Huom, kalliimmat ei. Noissa etuna (race facen) direct mount -kiinnitys rattaalle. Tykkään siitä enemmän kuin Shimanon spideriratkaisusta. Ja sopii varmasti pienempikin ratas jos sellaista halajaa.

fuku
24.01.2019, 10.14
Pikainen kysymys. Vaihdoin ensimmäistä kertaa itse sisäkumin takapyörään, oli aika väkivaltaista touhua. Pyörä seissyt lumessa ja pakkasessa n. viikon päivät ennen kuin sillä lähdin taas liikenteeseen ja huomasin, että ketjut hyppii. Johtuuko ulkona pakkasessa värjöttelystä vai onko ketjunohjain tmv. vääntynyt sisäkumin vaihdon yhteydessä? Eli pitäisköhän viedä ihan huoltokaverille säädettäväksi, ei kai tuossa mitään peruuttamattoman pahaa ole päässyt tapahtumaan... Nishiki 501 kyseessä.

JackOja
24.01.2019, 10.18
Ehkä vain kiekko huonosti paikallaan. Avaa pikalinkku, aseta akseli kunnolla hahlojen pohjaan, kiristä pikalinkku kireälle.

fuku
24.01.2019, 10.39
Kiitos, testataan.

Kanuuna
24.01.2019, 14.37
Vajjeri lyhentynyt lämpölaajenemisen seurauksena? —>Rullasäädöstä vaihteet kohdilleen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

fuku
24.01.2019, 15.31
Vajjeri lyhentynyt lämpölaajenemisen seurauksena? —>Rullasäädöstä vaihteet kohdilleen.

Otin ny vekottimen sisälle ja heitin selälleen. Rengas oli ihan hyvin paikoillaan, joskin avasin ja varmistin voimankäytöllä, että on pohjassa.

Koitin sitten siinä vaihdella vaihteita ja ihmetellä, mitä tapahtuu. Ei vaihda yhdellä painalluksella, pitää kolinaa, toisen kerran kun vaihtaa, niin sitten kolahtaa seuraavalle vaihteelle aika ikävän kuuloisesti ja siltikin jää hankaamaan vierekkäistä pakan ratasta, jossa suurempi halkaisija :(

Taitaa olla reissu läheiseen pyörähuoltoon edessä.

Kanuuna
24.01.2019, 15.50
Otin ny vekottimen sisälle ja heitin selälleen. Rengas oli ihan hyvin paikoillaan, joskin avasin ja varmistin voimankäytöllä, että on pohjassa.

Koitin sitten siinä vaihdella vaihteita ja ihmetellä, mitä tapahtuu. Ei vaihda yhdellä painalluksella, pitää kolinaa, toisen kerran kun vaihtaa, niin sitten kolahtaa seuraavalle vaihteelle aika ikävän kuuloisesti ja siltikin jää hankaamaan vierekkäistä pakan ratasta, jossa suurempi halkaisija :(

Taitaa olla reissu läheiseen pyörähuoltoon edessä.

Joko liipasimen tai vaihtajan päästä rullasäädöllä säädöt kohdilleen. Vaijerikin saattaa jumittaa vaijerikuoren sisällä, jos kuoren sisällä on möhnää.

Tässä vielä video-opastusta.

https://youtu.be/gg6WWeaPGi0

sampo12
24.01.2019, 15.59

Taitaa olla reissu läheiseen pyörähuoltoon edessä.Voit ihan hyvin kokeilla ensin itse säätää vaihtajan vaijeria, jos menee pieleen, niin samaan rahaan se pyörähuolto sen säätää joka tapauksessa. Tällä idealla itse opettelin. Olen harrastanut pyöräilyä reilu vuoden ja mitään tee-se-itse taitoja en omaa millään saralla, mutta tuon opin aika nopeasti. YouTube sisältää useamman videon ihan suomeksi missä näytetään mallia "vaihteiden säätäminen". Meinaan hienosäätöä vaihteisiin joudun ite ainakin tekemään useamman kerran vuodessa, jopa kuukausittain jos ketjua vaihtaa ym niin ajotunnit lisääntyy ku saa pyörän itse nopeasti ajokuntoon

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

fuku
24.01.2019, 16.21
Kiitti Kanuuna ja sampo12 ja muutkin ohjeita antaneet. Ehkä koitan vielä. Epäilytti vain että jotain menny enemmänkin pieleen, kun meni selkeesti tossa kumin vaihdon yhteydessä risaksi.

Olen kanssa itse vasta kohta vuoden päivät harrastanut ja sit kun olis halunnut alkaa enemmän pyöräilemään, niin tuntuu, että sisäkumit puhkeaa viikon välein ja siksi ajattelinkin, että täytyy koittaa opetella itse vaihtamaan... ja seuraavaksi ostaa pistosuojattuja sisäkumeja ja sen jälkeen järeemmät renkaat, jossei meinaa loppua tulla. Ei jaksais aina varata puolta tuntia ylimääräistä matka-aikaa mahdollisen kumirikon takia.

Kanuuna
24.01.2019, 22.40
Ilman muuta opettele itse huoltamaan helpot pyörähommat. Rengas- ja ketjuhuoltoja on hyvä osata itse, jos aikoo pyöräillä enemmän.

...tuntuu, että sisäkumit puhkeaa viikon välein ja siksi ajattelinkin, että täytyy koittaa opetella itse vaihtamaan... ja seuraavaksi ostaa pistosuojattuja sisäkumeja ja sen jälkeen järeemmät renkaat, jossei meinaa loppua tulla.

Osta mieluummin kunnon pistosuojatut ulkorenkaat. Painanee enemmän, muttei puhkea niin helposti. Schwalben Mara plussat alle[emoji6]

Toisaalta kannattaa tutustua tubelessointiin, jos on kaluston puolesta mahdollista. Eli sisäkumit veks. Rengaspalstalla lisää.

Niin ja tervetuloa molemmille lajin pariin.

johcuu
25.01.2019, 20.39
Millä ketjuilla voisi korvata Shimanon CN HG74 ketjut?

TERU
25.01.2019, 21.21
Muutkin merkit käyvät kunhan pakan ratasluku täsmää, omissani on KMC.

https://www.bike-discount.de/en/shop/chains-374

Twinning
26.01.2019, 15.48
Miten pikalinkun ilmoitettu kokonaispituus mitataan (esim. Shimanon takanavoissa usein joko 163, 168 tai 173 mm)? Mittaamalla kahvapään haarukkaa vasten puristuvasta reunasta tikun päähän, tuloksena näyttäisi olevan selvästi pienempi lukema kuin nimellinen kokonaismitta.

El Cheapo
20.02.2019, 19.16
Ongelmia Ultegra 6800 -etuvaihtajan säätöjen kanssa..
Toimiva ja säädöissään oleva 105-5700 korvattiin Ultegra 6800:lla jotka ovat siis säädöiltään identtiset. Samalla vaihtui vaihdevaijeri ja osa kuorista(teipin alla oleva pästä on vanhaa) ja vaijerin kuorien välissä oleva säädin kun vanha katkesi kuoria vaihtaessa.
Nyt ongelmana on se, ettei vaihtajaa tahdo saada säädettyä kunnolla. Tuntuu siltä että vaijeri ei kiristy tarpeeksi sillä kun edestä vaihtaa suuremmalle rattaalle ja takaa 5-rattaasta ulospäin, alkaa ketju hankaamaan etuvaihtajan häkkiin.
Jos etuvaihtajan kahvsta vääntää "isommalle", siirtyy häkki sen verran että hankaus loppuu ja saman efektin saa myös kiristämällä kuorien välissä olevaa kiristintä lähelle ääripäätään.
Kuoret ja niiden päätyholkit ovat kunnolla ja tiukasti paikoillaan.
L- ja H-ruuvit on ainakin sinnepäin säädetty sillä ketju kyllä liikkuu rattaalta toiselle hyvin, ongelma on tuo hankaus.
Pyöränä on 2017-mallinen BH Quartz jossa kaapelit menevät rungon sisällä, kahvat ovat Shimano RS-505:t ja entinen 105-vaihtaja oli siten erikoisesti asennettu että vaijeri oli kiristetty vaihtajan yli eikä tuon konvertteri-näppylän kautta.

Tarkennusta: Asennuksessa on käytetty Shimanon dealer-manuaalia

Apuja?

SSGT-92
20.02.2019, 20.20
Tämä "
Tuntuu siltä että vaijeri ei kiristy tarpeeksi sillä kun edestä vaihtaa suuremmalle rattaalle" luo ikään kuin vaikutelman siitä,että olisit vasta "trimmi"pisteessä ja se seuraava vaihe "iso ratas" olisi sitten seuraavaksi tulossa.

Myös "
Jos etuvaihtajan kahvsta vääntää "isommalle", siirtyy häkki sen verran" viittaisi tähän.

Täällähän oli se oma ketju etuvaihtajan säätämisestä,katsoitko sieltä YouTube.linkkejä ?
Oiskohan se ollu tää ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58603-Etuvaihtaja-ei-vaihda-isommalle-rattaalle-vaijerin-kiristys-löysentäminen-ei-auta

El Cheapo
20.02.2019, 22.01
Tämä "
Tuntuu siltä että vaijeri ei kiristy tarpeeksi sillä kun edestä vaihtaa suuremmalle rattaalle" luo ikään kuin vaikutelman siitä,että olisit vasta "trimmi"pisteessä ja se seuraava vaihe "iso ratas" olisi sitten seuraavaksi tulossa.

Myös "
Jos etuvaihtajan kahvsta vääntää "isommalle", siirtyy häkki sen verran" viittaisi tähän.

Täällähän oli se oma ketju etuvaihtajan säätämisestä,katsoitko sieltä YouTube.linkkejä ?
Oiskohan se ollu tää ;http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58603-Etuvaihtaja-ei-vaihda-isommalle-rattaalle-vaijerin-kiristys-löysentäminen-ei-auta

Kiitos tästä.
Kirkkain silmin huomenna uudelleen säätämään, linkin keskustelun takaa löytyy vaikka mitä mielenkiintoista.

Lukija5
20.02.2019, 22.20
Oheisessa satulatolpassa ei ole "baseplatea" eli vapaasti käännettynä pohja-alustaa.. tarvitseeko sellaisen sitten erikseen ostaa?

https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-seatpost-gm-31.6x400mm-no-baseplate-682707

Lousku
20.02.2019, 22.57
Kysymys Shimpan 11 lehtisen 105 5800 ja Ultegran 11 lehtisen Di2 6800 takapakan yhteensopivuudesta.

Omistan maantiepyörän jossa on täysi ultegran di2 osasarja ja ostin nyt harjoitusvastuksen mallia Tacx Neo 2, tähän ostin myös samalla 105 5800 sarjan takapakan (välityksellä 11-28) ajatuksella että se menee heittämällä maantiepyöräni kaveriksi. Vaan eipäs mennytkään, ko. pakalla isoimmat vaihteet pitävät melkoista epätervettä metallista rutinaa, joka tulee ketjusta ja sen huonosta istuvuudesta rattaille. Korjasin tilanteen ottamalla fillarini takarenkaasta ultegran 6800 pakan irti ja laittamalla sen traineriin => toimii sulavasti. Vaikka kuinka yritin säätää, niin tuota 105 pakkaa ei voinut kyllä paikalleen jättää, joten ei ongelma ainakaan säädöissä mielestäni ole.

Nyt kysymys siis kuuluukin viisaammille, onko todellakin niin että 105 takapakkaa ja ultegran ketjua ja eturattaita ei voi sotkea keskenään? Entäs toisteppäin voinko hommata Ultegran pakan traineriin ja ajaa sitä vastaavasti rouvan 11 lehtisen 105 osasarjalla varustetulla (jossa tosin Shimano RS500 kampisarja ja 105 ketju) Focus Mares Al 105 2018 -pyörällä?

Ajatus oli että molempia fillareita voisi helposti heittää traineriin kiinni tarvittassa, tosin Mareksen kanssa pitää vaihtaa adapterit läpiakselille, mutta se nyt on pieni juttu. Oletin että 11-v 105 ja ultegran osasarjoja voi sotkea aivan vapaasti keskenään...

Oman maantiefillarini osat ohessa:
Focus Cayo Evo 1.0 2014 malli: https://www.thebikelist.co.uk/focus/cayo-evo-1-0-2014

Rouvan Cc:
Focus Mares Al 105 2018 malli: https://www.leosport.fi/tuotteet.html?id=1/669159

Traineriin otettu 105 takapakka:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/105-5800/CS-5800.html

Kanuuna
20.02.2019, 23.38
^Ketjut vaihtoon uudelle pakalle?

TERU
21.02.2019, 06.29
El Cheapo "L- ja H-ruuvit on ainakin sinnepäin säädetty sillä ketju kyllä liikkuu rattaalta toiselle hyvin, ongelma on tuo hankaus."

Säädä alarajoitin niin ettei pienimmällä vaihteella ketju juuri hankaa etuvaihtajan sisempään aisaan, näin ei vaijerilla tarvitse säätää kuin isomman eturattaan oikeata kohtaa ja siihen hienosäätö sopii hyvin. Nyt pitäisi välinaksujenkin toimia kumpaankin suuntaan, kunhan vielä etuvaihtaja on oikealla korkeudella ja oikein suunnattu. Tällä säätö pysyy pitkään oikein, oikeastaan ei koskaan tuota tarvitse säätää, jos ei mitään vahinkoa satu.

El Cheapo
21.02.2019, 15.08
Noniin, nyt se vaihtaja toimii jo melko hyvin.
Käytin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=-5jnNScKhRs&t=7s&app=desktop olevaa kikkaa vaijerin esikiristykseen ja sain toimivuuden vastaamaan lähes edellistä 105:sta, sillä erotuksella että ylempi trimmitaso ei liikahda juurikaan alaspäin kahvasta naksauttaessa mutta toisaalta ketjukaan ei häkkiin enää hankaa missään tilanteessa.
Käytin apuna myös tätä ohjetta: https://www.artscyclery.com/road/ask-a-mechanic-shimano-front-derailleur-trim-set-up-and-adjustment/

Testaan tätä nyt vähän aikaa ja katson sitten säätöjä lisää...

El Cheapo
23.02.2019, 23.45
Noniin, nyt se vaihtaja toimii jo melko hyvin.
Käytin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=-5jnNScKhRs&t=7s&app=desktop olevaa kikkaa vaijerin esikiristykseen ja sain toimivuuden vastaamaan lähes edellistä 105:sta, sillä erotuksella että ylempi trimmitaso ei liikahda juurikaan alaspäin kahvasta naksauttaessa mutta toisaalta ketjukaan ei häkkiin enää hankaa missään tilanteessa.
Käytin apuna myös tätä ohjetta: https://www.artscyclery.com/road/ask-a-mechanic-shimano-front-derailleur-trim-set-up-and-adjustment/

Testaan tätä nyt vähän aikaa ja katson sitten säätöjä lisää...

Hehheh, pari päivää jäi väliin treenissä ja nyt kun testasin etuvaihtajan toimintaa uudelleen, toimii se juuri kuten edellinen 105 toimi.
Harvinaistahan se on että itsestään nämä korjautuvat mutta oletan vaijerin olleen aavistuksen liian kireällä. Osat lienevät nyt asettuneet kohdilleen sillä vaihdot ja trimmit toimivat nyt suunnitellusti.
Kiitos avusta!

Kanuuna
25.02.2019, 19.39
Sattuisko R8000 Ultegran 11s kahvoissa oleen sama vetosuhde kuin 5700 105 10s kahvoissa?

otski
25.02.2019, 21.58
Sattuisko R8000 Ultegran 11s kahvoissa oleen sama vetosuhde kuin 5700 105 10s kahvoissa?

Sent from my iPhone using TapatalkTuskin, kun 5800/6800 sarjan kahvoissakin oli jo eri vedosuhde. Lisäksi Shimanon yhteensopivuustaulukon mukaan 5800/6800 ja R7000/R8000 kahvat sopivat ristiin.

Kanuuna
26.02.2019, 09.08
Tuskin, kun 5800/6800 sarjan kahvoissakin oli jo eri vedosuhde. Lisäksi Shimanon yhteensopivuustaulukon mukaan 5800/6800 ja R7000/R8000 kahvat sopivat ristiin.

Okei, kiitos. RCZ:n tarjous ehtikin mennä jo ohi suun. Onneksi en ehtinyt tilaamaan.

Hikoilevat sentit
26.02.2019, 20.00
Ostaa päräytin hetken huumassa uuden voimansiirron kameliini. XT 11-42 takapakan, XT 32 piikkisen etuleivän ja samaa sarjaa ketjun.

Nyt siinä on noin 2500 kilometriä ajettu 11-40 XT kasetti ja vaihteisto toimii edelleen kuin se kuuluisa junan vessa.

Mitäs mieltä olette ajelenko vanhan kasetin ensin loppuun vai vaihdanko suosiolla kaikki osat kerralla?

2x11 --> 1x11 päivitys siis kyseessä ja ainakin eturatas vaihtuu nyt. Mietin vaan että kuinka kauan tollanen XT tason takapakka yleensä kestää ajossa?

JackOja
26.02.2019, 20.07
...kuinka kauan tollanen XT tason takapakka yleensä kestää ajossa?

Paljolti riippuu sun voimansiirron puhtaanapidosta, mut sellaiset 6000-10000 km.

Parit kolmet ketjut toki käytetty samalla matkalla.

arctic biker
28.02.2019, 16.53
Ostaa päräytin hetken huumassa uuden voimansiirron kameliini. XT 11-42 takapakan, XT 32 piikkisen etuleivän ja samaa sarjaa ketjun.

Nyt siinä on noin 2500 kilometriä ajettu 11-40 XT kasetti ja vaihteisto toimii edelleen kuin se kuuluisa junan vessa.

Mitäs mieltä olette ajelenko vanhan kasetin ensin loppuun vai vaihdanko suosiolla kaikki osat kerralla?
Ilman muuta ketjut kannattaa vaihtaa riittävän usein. Shimanon ketjumittari ja 0,5% venymällä niin pakka ja ratas kestää pisimpään. Kolmen ketjun kierrätys ei ,IMO, aivan perseestä ole.

2x11 --> 1x11 päivitys siis kyseessä ja ainakin eturatas vaihtuu nyt. Mietin vaan että kuinka kauan tollanen XT tason takapakka yleensä kestää ajossa?

arctic biker
28.02.2019, 16.56
Jaa sori, tuossa omaishoidettavani häiritsi niinnei vastaus ihan jackojan lainauksen veroinen ole mutta kai näkemykseni selvisi???

Hikoilevat sentit
02.03.2019, 12.53
Joo siis lähinnä kiinnosti että tarvitseeko myös kasetti vaihtaa aina samalla kun vaihtaa eturattaan?

Kierrätän kahta ketjua 500 kilsan välein ja rasvaan ketjut jokasen lenkin jälkeen samalla kun putsaan pyörän. Ketjumittarilla mittailen venymän ja kun 0,75 lenkki menee läpi niin heitän ketjun roskiin.

Kasetissa näkyy vain pientä painaumaa joissakin hampaissa. Muuten on silmämääräsesti aika jees.

Matti Heikkinen
02.03.2019, 18.21
Jos olet vaihtanut ketjun niinkuin kirjoitat normaalisti pakka kestää parit-kolmet ketjut,jos pakassa näkyy selvää kulumaa se syö uudet ketjut nopeammin,silloin on aika vaihtaa

Vivve
03.03.2019, 19.42
Onkos jollain kokemuksia Fun Worksin navoista? Onko ihan kelvollista laatua? Tällanen kiekkosetti olis harkinnassa https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-one-notubes-ztr-crest-mk3-comp-race-wheelset-26er-1390g-12471?c=399

SamiMerilohi
06.03.2019, 14.59
Olen päivittämässä pyöräni jarruja. Nykyiset ovat mallia Sram Level T. Uusilta jarruilta kaipaisin vähän lisää tehoa, ja Shimanon jarrukahva istuu käteen parhaiten. Merkki on siis jo valittu, enää pitäisi valita malli. Budjetti jarruparille on n. 150 €.

Ensin meinasin ostaa SLX M7000 -jarrut, jotka ilmeisesti ovat tässä hintaluokassa varma valinta. Nyt huomasin kuitenkin uudet BR-M520-jarrut, jotka ovat Deore-tasoiset mutta nelimäntäiset. Kumpaa raati suosittelisi? Jarrut tulevat normaaliin polkuajoon n. 90 kg kuskille.

petewow
06.03.2019, 15.29
Tänään työmatkalla lopetti takavaihtaja isommalle vaihteelle (eli pienemmälle rattaalle) vaihtamisen. Mitään troubleshootingia en kerenny vielä tekemään, mutta mitähän tuosta kannattaisi tarkistaa ekana?
Pyörä on alle vuoden vanha ja takavaihtaja Shimanon 105 5800.

Kanuuna
06.03.2019, 17.20
...mitähän tuosta kannattaisi tarkistaa ekana?

Vajjeri ja vaihtajan rajotinruuvi.

hece
06.03.2019, 17.46
Jään määrä vaijerissa, vaihtajassa ja vivussa. Ts. sisälle kuivumaan?

oppes
06.03.2019, 18.25
Vajjeri ja vaihtajan rajotinruuvi.

Ei kai se rajoitinruuvi iteksen siirry. Vaijeri takertelee kuoressaan.

Kanuuna
06.03.2019, 18.41
Ei kai se rajoitinruuvi iteksen siirry.

Vaihtajassa möhnää tai jäätä->rajoitinruuvin ja vaihtajan rungon välissä voipi olla möhnää tai jäätä, joka rajoittaa entistä enemmän.

Kunhan heitin vaan ehdotuksen, mistä voi lähtee ettiin vikaa.

nnevari
06.03.2019, 21.12
Käykö sramin takavaihtajan tilalle shimanon takavaihtaja? Meneekö samoihin kiinnitys reikiin? Pyörä siis vanha trek session 7, jossa ollut alunperin SRAM X-9 takavaihtaja. Tarkoitus laittaa myös vanteet uudet ja olisi tulossa myös shimanolta rataspakka.

SSGT-92
06.03.2019, 22.03
Eipä käy, erilaiset vetosuhteet noilla,vaihda vivut kanssa tai hommaa se Sramin takavaihtaja.Pakka käy kyllä.

Aakoo
06.03.2019, 22.42
Tänään työmatkalla lopetti takavaihtaja isommalle vaihteelle (eli pienemmälle rattaalle) vaihtamisen. Mitään troubleshootingia en kerenny vielä tekemään, mutta mitähän tuosta kannattaisi tarkistaa ekana?
Pyörä on alle vuoden vanha ja takavaihtaja Shimanon 105 5800.

Olisiko Shimanon perusvika eli vaijeri on katkeamassa kahvassa eikä rispaantuneena palauta?

nnevari
07.03.2019, 12.46
Jos laitan myös Shimanon vaihteen valitsimen niin sopiiko sitten? Takavaihtajissa on siis samanlaiset kiinnityksen sramilla ja shimanolla?

hece
07.03.2019, 13.59
Jos laitan myös Shimanon vaihteen valitsimen niin sopiiko sitten? Takavaihtajissa on siis samanlaiset kiinnityksen sramilla ja shimanolla?Noin päin kyllä käy aina.

Sramin vaihtaja ei käy jos pyörässä on Shimanon direct mount -kiinnitys mutta tämä on aika harvinainen.

aleksin
09.03.2019, 21.53
Ostin pyörän jossa pitäisi olla uusi deore vapaaratas. Vapaaratas kumminkin pitää ääntä, joka kuulostaa siltä kuin laakerissa ei olisi rasvaa ja ikään kuin resonoi tietyillä nopeuksilla.

Yritin sinne jo kurkistella mutta avaaminen tyssäsi napa-avainten ja 10mm kuusiokolon puuttumiseen. Kannattaako sitä avata vai lähteekö vain kovalla ajolla? Ja jos sen avaa, niin mitä sinne sitten kannattaa laittaa ja mihin (öljyä vai vaseliinia)?

Moska
09.03.2019, 23.14
Ostin pyörän jossa pitäisi olla uusi deore vapaaratas. Vapaaratas kumminkin pitää ääntä, joka kuulostaa siltä kuin laakerissa ei olisi rasvaa ja ikään kuin resonoi tietyillä nopeuksilla.

Yritin sinne jo kurkistella mutta avaaminen tyssäsi napa-avainten ja 10mm kuusiokolon puuttumiseen. Kannattaako sitä avata vai lähteekö vain kovalla ajolla? Ja jos sen avaa, niin mitä sinne sitten kannattaa laittaa ja mihin (öljyä vai vaseliinia)?Ääntääkö se poltettaessa vai rullatessa?

aleksin
10.03.2019, 00.24
Ääntääkö se poltettaessa vai rullatessa?
Rullatessa ja pelkkää vapaaratasta pyörittäessä

Moska
10.03.2019, 10.27
Laakereihin vaseliini ja kynsiin ohutta öljyä vähän. Mutta jos epäilee kuivaksi niin voisi laittaa tipat öljyä aivan purkamatta.

JackOja
10.03.2019, 10.54
Olisko kyse ihan normaalista vapaarattaan äänestä?

aleksin
10.03.2019, 15.01
Laakereihin vaseliini ja kynsiin ohutta öljyä vähän. Mutta jos epäilee kuivaksi niin voisi laittaa tipat öljyä aivan purkamatta.
Kiitoksia vinkeistä!

Olisko kyse ihan normaalista vapaarattaan äänestä?
Voihan tuo ollakkin. Eli kysytäämpä näin: Kuuluuko vapaarattaasta kuulua muuta ääntä kuin kynsien napsuminen?

Kanuuna
10.03.2019, 15.07
Olen päivittämässä pyöräni jarruja. Nykyiset ovat mallia Sram Level T. Uusilta jarruilta kaipaisin vähän lisää tehoa, ja Shimanon jarrukahva istuu käteen parhaiten. Merkki on siis jo valittu, enää pitäisi valita malli. Budjetti jarruparille on n. 150 €.

Ensin meinasin ostaa SLX M7000 -jarrut, jotka ilmeisesti ovat tässä hintaluokassa varma valinta. Nyt huomasin kuitenkin uudet BR-M520-jarrut, jotka ovat Deore-tasoiset mutta nelimäntäiset. Kumpaa raati suosittelisi? Jarrut tulevat normaaliin polkuajoon n. 90 kg kuskille.

Yv.

Ykkösfani
11.03.2019, 14.30
Rungon spekseistä kerrotaan seuraavaa: bottom bracket - 73mm BSA, threaded.

Olen tilaamassa Sramin Apex1 groupsettiä, bottom bracket vaihtoehtoina olisi: SRAM Truvativ BB30 | BB30 +25,00 € tai SRAM Truvativ PF30 | Pressfit30 +35,00 €. Käykö nuo molemmat? Jos käy, mitä eroa noilla on (käytännössä)? Vai jätänkö kenties ottamatta tässä kohtaa...

Joku liike saa loppukuusta rungon ja kasan osia koottavaksi :D Tilailkoon sitten puuttuvat / oikeat osat... Minne/kelle muuten veisi Pirkanmaalla kokoonpanoon?

JackOja
11.03.2019, 14.38
Rungon spekseistä kerrotaan seuraavaa: bottom bracket - 73mm BSA, threaded.
Olen tilaamassa Sramin Apex1 groupsettiä, bottom bracket vaihtoehtoina olisi: SRAM Truvativ BB30 | BB30 +25,00 € tai SRAM Truvativ PF30 | Pressfit30 +35,00 €. Käykö nuo molemmat? Jos käy, mitä eroa noilla on (käytännössä)? Vai jätänkö kenties ottamatta tässä kohtaa...

Kumpikaan noista ei käy. Sulla on kierteellinen keskiö ja kumpikin laakerivaihtoehto on pressfit.

Ykkösfani
11.03.2019, 16.20
Kumpikaan noista ei käy. Sulla on kierteellinen keskiö ja kumpikin laakerivaihtoehto on pressfit.

Tulipa pikaisesti tietoa, kiitos! Näinhän se taitaakin olla tosiaan, jätän siis välistä.

JackOja
12.03.2019, 08.48
^sun runkoon menee SRAM-kielellä GXP-laakeri. Mutta maantiekammille pitäisi olla 68mm keskiömuhvi. Voi olla, että sun pitäisi laitaa maastokampisarja tuohon runkoon koska maantiekampien akseli on 5mm liian lyhyt. Jotain tapauskohtaista pelivaraa tuossa voi olla ja voi saada toimimaankin jollain virittelyllä, mutta kannattaa perehtyä.

Ykkösfani
12.03.2019, 10.53
^sun runkoon menee SRAM-kielellä GXP-laakeri. Mutta maantiekammille pitäisi olla 68mm keskiömuhvi. Voi olla, että sun pitäisi laitaa maastokampisarja tuohon runkoon koska maantiekampien akseli on 5mm liian lyhyt. Jotain tapauskohtaista pelivaraa tuossa voi olla ja voi saada toimimaankin jollain virittelyllä, mutta kannattaa perehtyä.

Aivan, GXP siis. Tilaankin kokonaiset groupsetin sijaan (jossa tulisi road-kammet) irrallisina osina kun näyttää saavan sittenkin samoihin hintoihin (aiemmin vilkaisin, että kannattaisi ottaa setti ja myydä kammet pois). Siispä 11-42t pakka + sopiva ketju, ja boost-kammet (32t). Sit kahvat, jarrut ja takavaihtajat tuota Apex1-sarjaa. Kyllä se tästä :cool:

Vivve
12.03.2019, 14.06
Mikä runko sulla on?

JackOja
12.03.2019, 14.23
Veikkaan, että sillä on Salsa Fargo.

Ykkösfani
12.03.2019, 14.26
Veikkaan, että sillä on Salsa Fargo.

Tämäpä juuri. Vivvelle tiedoksi, että valotin asiaa jossain aiemmassa kysymyksessäni tässä ketjussa johon JackOja taisi silloinkin vastata.

Tulossa siis bikepacking / yleispyörä tästä. Tuon voimansiirron jälkeen puuttuukin vissiin enää ohjaustanko, stemmi ja polkimet.

JackOja
12.03.2019, 14.40
Ai niin, jos uusimpia (DUB) SRAMeja olet ostamassa niin silloin ei tietenkään GXP-lakruja vaan DUB BSA73 -keskiölakrut.

Mut aika monessa kioskissa vielä tarjolla ei-DUBiakin. Jossain juuri näin X0 hiilarikammet alle kahteen rahaan, siinä olis oiva ostos.

nnevari
13.03.2019, 01.59
Trek session 7 tosiaan rakentelemassa ja vanteiden hankinnassa vähä meinaa ahdistaa. Eteen tarvisi 26" 20x100 akselille sopivan ja taakse 10x135. Mutta tälläisen kombinaation löytäminen on tuottanut hankaluuksia. Ehdotuksia? Budjetti vanteille 200e tai alle mahdollisimman halavat siis.

Vivve
13.03.2019, 07.53
Onpas eksoottinen koko tohon keulaan. Tolla budjetilla täytyy kyl laittaa haku fillaritorille. Hopelta taitaa kyllä löytyä napa jos haluaa rakennella.

SenioriP
13.03.2019, 07.57
Ajelin Espanjassa pari viikkoa Cannondale supersix (Ultegra osasarja, Mavic Aksium kiekot). Pyörä oli täysin hiljainen sekä vapaalla että polkiessa. Miten tähän päästään? Omat huomiot on hiljaisista ja vähemmmän hiljaisista vapaarattaista ja ketjulinjasta tulevista pienistä äänistä. Miten usein vapaaratas tulisi huoltaa (vaseliini + öljy kynsiin)?

JackOja
13.03.2019, 08.14
...Pyörä oli täysin hiljainen sekä vapaalla että polkiessa. Miten tähän päästään?

Takanavan valinnalla tehdään tuosta iso osa. Jotkut ovat hiljaisempia kuin toiset. Esim. Shimanot ovat tylsän hiljaisia verrattuna vaikka Hopeen tai DTSwissiin.

Shimanolla oli joskus markkinoilla se erityisen hiljainen "silent clutch" takanapa, mutta saakohan niitä enää mistään. Uusin XTR pitäisi olla lähes äänetön.

Polkiessa ei pitäisi kuulua ylimääräisiä ääniä voimansiirrosta, sehän on kunnia-asia. Voimansiirron puhtaus ja ketjujen hyvä voitelu hyvällä tavaralla ovat tärkeässä osassa. Eikä ajeta ketjut ristissä.
Niin ja hihnaveto olisi äänetön ketjuun verrattuna.

Mavicin vaparit eivät mielestäni ole erityisen hiljaisia. "Ylivoitelemalla" nekin saa äänettömäksi. Ei välttämättä toimi sitten enää pakkasella.

Miten usein vapaaratas tulisi huoltaa (vaseliini + öljy kynsiin)?

Käytön mukaan. Jos ajaa märässä ja kurassa niin useammin kuin kuivalla kesäkelillä. Mavicin FTS-X/FTS-L -vaparien ohje oli muistaakseni jotenkin hysteerinen, olikohan peräti 500km välein?

hece
13.03.2019, 08.47
Trek session 7 tosiaan rakentelemassa ja vanteiden hankinnassa vähä meinaa ahdistaa. Eteen tarvisi 26" 20x100 akselille sopivan ja taakse 10x135. Mutta tälläisen kombinaation löytäminen on tuottanut hankaluuksia. Ehdotuksia? Budjetti vanteille 200e tai alle mahdollisimman halavat siis.
On tosiaan sen verran harvinaisempi ja vanhempi koko tuo 20x100 (ja 26") että vaikea löytää mitään uuttaa. Myös DT:llä ollut sopiva 240s oversize 20x100 napa, mutta ei kai vuosiin tehty. Veikkaisin myös joillain noita etukiekkoja pyörivän nurkissa puoli-ilmaiseksi jos osaa vain kysyä. Takakiekkoja löytyy varmasti helpommin.

F. Kotlerburg
13.03.2019, 09.09
Ei kai tuo mikään eksoottinen ole. Ihan peruskamaa järeämmissä vehkeissä kuten DH-fillarit. Nykyään tosin taitaa olla boostattu 20x110mm.

Iglumies
13.03.2019, 09.13

https://www.merlincycles.com/pro-build-chosen-hub-alex-volar-trail-wheels-26-82071.html

Vivve
13.03.2019, 09.44
Ei kai tuo mikään eksoottinen ole. Ihan peruskamaa järeämmissä vehkeissä kuten DH-fillarit. Nykyään tosin taitaa olla boostattu 20x110mm.

Sepä siinä onkin kun se on boostattu. Mistäpä tuollaisen 20x100mm löytää uutena?

F. Kotlerburg
13.03.2019, 09.55
Sepä siinä onkin kun se on boostattu. Mistäpä tuollaisen 20x100mm löytää uutena?
Eipä varmaan mistään kuten ei juuri fauber-kampiakaan, mutta ei se niistä kummastakaan mitään eksoottisia osia tee.

Iglumies
13.03.2019, 11.17
20mm akselilla on navat 110mm leveitä, ellei joku ole uutta standardia keksinyt.

hece
13.03.2019, 13.05
20mm akselilla on navat 110mm leveitä, ellei joku ole uutta standardia keksinyt.
Mitä enemmän asiaa tutkin, sitä järkevämmältä tämä kuulostaa :D Tässä esimerkiksi Hope 4:n etunavan (ei-boost) räjäytyskuva: https://www.hopetech.com/_repository/1/documents/Pro-4-Front-Hub-Assembly.pdf
Kuvassa 6 on 15x100mm päätykorkit ja 7 20x110mm päätykorkit, jotka selvästi leveämmät. Perun sanani 20x100 240s olemassaolosta, ko. yksilön on täytynyt olla 20x110 joka onnistuneesti päätykorkein muunnettiin 15x100.

Ja näemmä on olemassa 20x110 ja 20x110 boost. Mutta tämä on niin uusi juttu että ei koske 26" kiekkoja:
https://www.notubes.com/news/say-what-the-difference-between-20x110mm-thru-axles-and-20x110mm-boost-thru-axles-explained/

Dragonborn
13.03.2019, 18.24
Tervehdys, osaisko joku laittaa linkkiä et miten noita hydraulijarruja ilmataan ja lisätään nestettä? Tuli tos hommattuu rakentelu projektis radon stage 5.0 ni on pientä hienosäätöö vailla ku takana ei jarru pelaa.

SSGT-92
13.03.2019, 19.48
Aika paljon auttaisi, kun kertoisit ensiksi mitkä jarrut on kyseessä. Niitä kaikkia kun ei ilmata samoilla metodeilla. Tai siis periaatteessa kyllä, käytännössä ei.
Tuo pyörän nimi ja malli ei sitä välttämättä kerro.
You tubesta aika hyvin löytyy jarrun nimellä ja mallilla hakemalla ohjeita.
Ilmaus on englanniksi ; bleeding.

Dragonborn
13.03.2019, 20.04
Formula oro k18

nnevari
14.03.2019, 22.24
Joo siis typo tuossa kävi. 20x110 on edessä. Laitan tuolta merliniltä tilaukseen, kiitos!

STN
17.03.2019, 09.47
Tervehdys, osaisko joku laittaa linkkiä et miten noita hydraulijarruja ilmataan ja lisätään nestettä? Tuli tos hommattuu rakentelu projektis radon stage 5.0 ni on pientä hienosäätöö vailla ku takana ei jarru pelaa.

https://www.youtube.com/watch?v=Xp_s-CK9CwA
https://www.youtube.com/watch?v=Axte-FscPKY

Dragonborn
18.03.2019, 14.43
Ilmeisesti tos letkussa oleva torx ruuvin alla se ilmaus nippa kun ei muutakaan järkevää paikkaa näy
http://dragonking.jalbum.net/jarru/slides/jarru.jpg
https://jalbum.net/.workspace/slides/jarru.jpg

kahvasta löyty kans pienen kyyläämisen jälkeen tollanen torxi

https://jalbum.net/.workspace/slides/jarru1.jpghttp://dragonking.jalbum.net/jarru/slides/jarru1.jpg

tuli vielä mieleen et käykö ihan perus dot4 neste vai pitääkö olla jottai merkkikohtasta lirpettiä?

Juputti
18.03.2019, 17.47
Citikan hydrauliöljyä olen käyttänyt, hyvin on toiminut. https://www.motonet.fi/fi/tuote/599517/Motox-LHM-Citroen-hydraulioljy-1L
Tietenkin jos haluaa käyttää mitä valmistaja suosittelee, niin sitten alkuperäistä ostolistalle.

JackOja
18.03.2019, 17.49
DOT-jarruihin laitetaan DOTtia ja öljyjarruihin öljyä.

Dragonborn
18.03.2019, 18.29
Kiitos neuvoista

Lukija5
24.03.2019, 18.39
Suositelkaa Shimano Soraan sopivat hyvät vannejarrupalat?

Käykö siihen esim. Ultegran jarrupalat?

YocceT
24.03.2019, 18.58
Toki voit laittaa vaikka Dura-Ace -palat, mutta ihan pelkästään niiden kumien vaihdollakin selviää.

https://www.fillarikellari.fi/jarrukumit-55mm-tec

das_rad
25.03.2019, 10.50
Takanavasta nopea kysymys:

"Rear Axle: 12mm Thru x 142mm , QR x 135mm"

Katselen ko. vannetta 135mm QR takahaarukkaan, mutta koska 142mm > 135mm, niin mitenhän tuo mahtaa sopia pyörään? Siis tuo 12mm thru axle on toteutettu adapterilla, jonka vaihtamalla 5mm versioon tiputtaa navan leveyttä 7mm?

https://www.bike24.com/p2237680.html

Iglumies
25.03.2019, 11.16
Näyttää tulevan qr 135 päätytulpat mukana

SSGT-92
25.03.2019, 11.16
Helpompi olisi ottaa kantaa, jos olisit laittanut linkin ko. kiekkoon.
Tuo siis muuntautuu navan päätyholkit ja akselin vaihtamalla,pitäisi sen siis olla käypänen.
Tuleeko ko. muunnos sarjat mukana vai ostettava erikseen ?

Olihan siellä linkki, puusilmä ei hokannu.
Tuolta spekseistäkään selvinny millä akselilla tuo tulee

TMo
25.03.2019, 11.18
Takanavasta nopea kysymys:

"Rear Axle: 12mm Thru x 142mm , QR x 135mm"

Katselen ko. vannetta 135mm QR takahaarukkaan, mutta koska 142mm > 135mm, niin mitenhän tuo mahtaa sopia pyörään? Siis tuo 12mm thru axle on toteutettu adapterilla, jonka vaihtamalla 5mm versioon tiputtaa navan leveyttä 7mm?

https://www.bike24.com/p2237680.html
Just noin - siinä on end capit (korkit) sekä 12x142 (through axle) että 5x135 quick release perälle. Melko yleistä että nuo molemmat korkit tulee kiekon mukana optiona.

Lukija5
25.03.2019, 16.25
Toki voit laittaa vaikka Dura-Ace -palat, mutta ihan pelkästään niiden kumien vaihdollakin selviää.

https://www.fillarikellari.fi/jarrukumit-55mm-tec

Kiitos. Mistä tiedän mitkä kumit tuohon sopii sitten?

55 mm?

Käykö esim

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-dura-ace-ultegra-105-r55c4-brake-pads/rp-prod130686

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/swissstop-flash-pro-brake-pads-pads-only-/rp-prod42658

shaishai
25.03.2019, 17.35
Onko M7000 sarjan SLX vaihtajat yhteensopivia XT M786 takavaihtajan kanssa? En löydä vastausta Googlen avulla.

markkinn
25.03.2019, 19.11
Cannondalen maantiepyörästä ratkesi etuvaihtajan korvake. Runko alumiinia ja kiinnikekohta ei-pyöreä. Ei taida olla klamppikiinnikkeitä muita kuin pyöreitä saatavana?
Ikuinen runkotakuu loppuu näköjään siinä vaiheessa kun ostokuitti on hukassa. Joko maantiekäytössä on 1x10 systeemit käytössä niin sillähän tuo ratkeaisi.

YocceT
25.03.2019, 19.18

Katso millainen vanha on ja tilaa samanlaiset. Joko tuollainen vakiomittainen 55 millinen, jos se kenkä on sellainen että sen voi vaihtaa. Tai sitten tuollainen:
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=146871;menu=1000,4,320,130 ;page=13

Hanski85
25.03.2019, 19.49
Nyt kävi niin, että oman toiminnan johdosta paskoin takajarrunkahvasta säiliön halki ja nesteet vuoti säiliöstä pois. Jarrut on maguran mt5. Uuden pyörän mukana tulivat siis vasta viikko sitten.

Paikallisesta kahdesta pyörähuollosta kävin palveluksia kysymässä ja siellä ei kummassakaan voinut koko homma vähempää kiinnostaa niin tehdään nyt sitten itse se ilmaus.

Eli tarvitsenko sen uuden kahvan lisäksi nyt muuta kun tuon ilmaussarjan?

Letku vanhasta kahvasta irti ja uuteen kiinni, ja ilmaus? Näin ainakin ymmärsin ja ainakin tubevideoiden perusteella melko helppo homma

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190325/a9d6acc12e6e39ac7a4f31578f5fd48d.jpg

Gary oin'
25.03.2019, 21.05
Päivittäisin rumat muoviset säätöruuvit koska tärkeä yksityiskohta, mutta campagnolon varasoat arveluttaa. Oisko kellään 2015-> Veloce/Chorus-jarruja joista mitata onko kierre M6? Meneekö BR-VL021 mönkään ja onko näiden tuotteiden mitat samat?

BR-VL021 (Veloce 2015->, oikea väri ja halvempi)
https://www.bike-components.de/en/Campagnolo/Brake-Cable-Adjuster-for-Potenza-11-Chorus-Veloce-Models-as-of-2015-p55694/
(https://www.bike-components.de/en/Campagnolo/Brake-Cable-Adjuster-for-Potenza-11-Chorus-Veloce-Models-as-of-2015-p55694/)
BR-AT221 (Veloce 2006-2014, google kertoo M6)
https://www.bike-components.de/en/Campagnolo/Brake-Cable-Adjuster-for-Athena-Chorus-Veloce-Centaur-up-to-2014-p30718/silver-universal-o300001/

F. Kotlerburg
25.03.2019, 22.22
Eli tarvitsenko sen uuden kahvan lisäksi nyt muuta kun tuon ilmaussarjan?

Letku vanhasta kahvasta irti ja uuteen kiinni, ja ilmaus? Näin ainakin ymmärsin ja ainakin tubevideoiden perusteella melko helppo homma
Oliivi kannattaa uusia.

Hanski85
25.03.2019, 23.23
Oliivi kannattaa uusia.

Meinaatko että olisi uusimista vailla jo alle 100km ajon jälkeen?

Arvatenkin Suomessa näitä ei kukaan myy? Ainakaan pikaisella haulla ei löytynyt

SSGT-92
26.03.2019, 00.16
Kysyppäs tuolta ;http://magura.fi/tarvikkeet-osat/jarru-letkut/levyjarruille/olives-black-symmetrical-pack-of-20-pcs.html . http://magura.fi/

Hanski85
26.03.2019, 08.10
Kysyppäs tuolta ;http://magura.fi/tarvikkeet-osat/jarru-letkut/levyjarruille/olives-black-symmetrical-pack-of-20-pcs.html . http://magura.fi/

Kiitti vinkistä!! Laittelin mailia menemään :)

F. Kotlerburg
26.03.2019, 08.12
Meinaatko että olisi uusimista vailla jo alle 100km ajon jälkeen?

Kyllä se kannattaa uusi laittaa aina kun letku liitetään kahvaan.

Iglumies
26.03.2019, 09.09
Itse moisesta kannattamisesta huolimatta tarkistan (jos vähänkään tuntuu ettei kaikki ole kohdallaan) ensimmäisen kiristyksen jälkeen, onko oliivi kunnolla paikallaan ja kyllä se kestää useamman kiristyksen.

F. Kotlerburg
26.03.2019, 09.11
No paremmat mekaanikot voi tehdä mitä lystää ja aukoa muille, mutta itse pelaan varman päälle. Parin euron osa ja eipähän tartte sorkkia sitten pitkään aikaan, jos vanha ei pidäkään.

Hanski85
26.03.2019, 09.21
Kiitoksia vastauksista, taidan tehdä niin kuitenkin että tilaan ainakin varalle niitä pari vastaisuuden varalle :) Voi olla että kokeilen pitääkö vanha kunhan ne nyt saapuu, vaikutti niin helpolta ja nopealta itse letkun pätkäisy ja uuden laitto

Lukija5
26.03.2019, 09.53

55 mm?

Käykö esim

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-dura-ace-ultegra-105-r55c4-brake-pads/rp-prod130686

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/swissstop-flash-pro-brake-pads-pads-only-/rp-prod42658

Käytätkö nuo Soran kanssa?

Ykkösfani
26.03.2019, 10.24
Jos rungon spekseissä on takajarrun osalta (Salsa Fargo) mainittu; 51mm I.S. (160-180mm) niin otanko jarruvaihtoehdoista POST MOUNT vai FLAT MOUNT?? Jollain adaptereilla voi / pitää pelailla?

SSGT-92
26.03.2019, 11.26
Oikeassa olet,adaptereilla pelataan.Rungon puolesta tuo I.S. on selvä, mikä kiinnitys jarrulla on keulassa ?
Toi flat mount käsittääkseni tuli maantie levareiden myötä.
Tuo ehken selventää :https://www.bikehugger.com/posts/road-disc-brake-tech-flat-mount-vs-post-mount/

Tokihan noihin adaptereihin vaikuttaa myös minkä kokoisia levyjä haluaa käyttää, flat mountissa saattaa olla 160 max. ,en tiedä varmasti.

Kuhan
26.03.2019, 17.26
Voiko näihin (https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-disc-brake-br-m7000-set-with-g02s-resin-532697) vaihtaa itse uudet jarrumännät? Jos voi, mistähän löytyisi varaosia?

SSGT-92
26.03.2019, 20.00
Kun ei hajoituskuvassa sille ole numeroa, ni hankalaa se saatavuus on.
Toisaalta, uusi satula paloineen 26 egee,https://www.bike-components.de/en/Shimano/BR-M7000-SLX-Caliper-with-G02S-Resin-Brake-Pads-p50013/ ,ni kannattaako niitä mäntiä ees ettiä,lisäksi tarvis kuiteskin satulan tiivistesarjan.
23 egee ;https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-slx-disc-brake-caliper-br-m7000-post-mount-front-rear-g02s-532018

Kuhan
26.03.2019, 20.32
Asiaa, kiitos! Lähtee vaan selkärangasta se, voiko korjata olemassa olevaa vai pitääkö lisätä jätemäärää/ja nyk. hiilijalanjälkeä. :cool: Uusi tilaukseen, että pääsee ajamaan.

Ykkösfani
27.03.2019, 14.10
Oikeassa olet,adaptereilla pelataan.Rungon puolesta tuo I.S. on selvä, mikä kiinnitys jarrulla on keulassa ?
Toi flat mount käsittääkseni tuli maantie levareiden myötä.
Tuo ehken selventää :https://www.bikehugger.com/posts/road-disc-brake-tech-flat-mount-vs-post-mount/

Tokihan noihin adaptereihin vaikuttaa myös minkä kokoisia levyjä haluaa käyttää, flat mountissa saattaa olla 160 max. ,en tiedä varmasti.

Edessä post mount, ja siihen on sen mallinen jarrusatula tulossa.

Linkki olikin hyvä, kiitos! Google kyllä viuhui mutta tuossa oli selkeästi tuota asiaa, sai juonesta paremmin kiinni.

Tilaan siis myös taakse post mount-jarrusatulan, ja siihen sitten 'IS to PM'-adapterin (international standard > post mount).
Flat mount-jarrusatulaan kun ei taida edes olla olemassa adapteria jolla sen tuohon IS:ään kiinni saisi. Ja adapterin mallista sitten näyttää riippuvan myös se, minkä kokoista levyä sitten mahtuu.

Zorbuli
28.03.2019, 08.31
Bianchi Impulsoon pitäisi tehdä pieni päivitys kampien ja keskiön osalta. Pyörä on 10sp ultegra 6700 takavaihtajalla ja 105 etuvaihtajalla. Muistanko oikein että tuohon käy suoraan Ultegra 6800 setin kammet ja keskiö, vaikka se on 11sp. Nykyiset kammet ja keskiö on FSA.

Ja vielä lisäyksenä, käykö edelleen 10sp ketju tuon 6800 kampien kanssa.

TERU
28.03.2019, 10.59
Pitäis käydä ihan kysytyllä tavalla, takuuta eikä palautusoikeutta tällä ei ole, etuvaihtajaa säätämään joutunee, kun kammen rattaat ovat tiviimmällä. Tässä sopivuustaulukko jota voi myös katsella:

http://productinfo.shimano.com/#/com/3.8?acid=C-455&cid=C-453

mkb
28.03.2019, 12.23
Moikka.
Mistä verkkokaupasta löytyisi 80-luvun Tunturi matkapyörään uusi etuhaarukka? Itse olen ihan pihalla minkälainen tuohon pitäisi tilata.

TERU
28.03.2019, 13.06
Tähän ei pitäisi vastata kun ei tiedä mitään, mutta jos ihan pihalla asiassa, niin on viisainta kääntyä hyvän pyörähuollon puoleen, niin ei ala kertyä vaihto-osalaatikkoon sopimatonta tavaraa.

Olli L
30.03.2019, 07.12
"80-luvun Tunturi matkapyörä" kuulostaa siltä. että uuteen etuhaarukkaan ei monta euroa kannata uhrata. Paikkakuntasi lähellä menisin ensin Kyläsaaren kierrätyskeskuksen takapihalla (siitä tunnelista läpi ja vasemmalle aidassa olevasta portista, parakki oikella) olevaan polkupyörien kierrätysosien osastolle (tämä oli ennen Uusix-nimellä, auki vain ma-pe päivällä?).

Jos tuolta ei löydy, kuten Teru sanoi, verkkokaupan sijaan menisin kivijalkakauppaan. Uuden haarukan voisi löytää Fillarikellarista Annankadulta (siellä on joitain malleja 45 e). Siihen haarukkaan pitää asentaa sopiva laakerikartio alas, läpimitan pitää olla olla oikea ja ruotoputken oikean mittainen (kierteellisessä ohjainlaakerissa ei ole paljon pelivaraa).

Jos runko on iso (noin 62 cm), minulta löytyy Tunturi Retki Superin raato, jonka jälkiasennettu haarukka ei kelpaa entisöintiprojektiin (cantilevertapit, paksu maasturimainen ulkonäkö), mutta toimii. Laita yv, jos kiinnostaa.

Hanski85
31.03.2019, 16.12
Tekisi mieli kokeilla ovaalia eturatasta läskissä, ja en nyt ole jyvälle päässyt noiden offsettien kanssa. Osaako täällä kukaan sanoa mikä pitäisi valita? Racefacen kammet niin cinch-kiinnityksellä kyllä, mutta sitten on boostia sun muuta täysin outoa termiä mulle :D

Vaihteistona 1x11 jos se auttaa neuvomaan, nykyinen eturatas 28t enkä löytänyt merkintöjä auttamaan, ellei nykyisen rattaan kiinnitysrenkaan alle ne jää :)

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190331/b5e212cd7dcb4a2e35d8c557933df18b.jpg

Pexxi
01.04.2019, 22.15
Onko Rodin kehistä kokemusta? Halpoja ovat ja käytetään ns oikeissakin pyörissä. Linkin mukaista kattelin:

https://best-bike-parts.de/Rodi-Felge-TRYP35-29er-35-622-32-Loch_1

JackOja
02.04.2019, 09.36
Onks Shimanon ja Sramin jarrulevyjen paksuus suunnilleen sama? Sramille löysin tiedon 1.8mm.

SSGT-92
02.04.2019, 09.59
Shimpat 1.8mm;
Shimano rotors are made 1.8mm thick and should be replaced when the thickness has been reduced to 1.5mm. Since 2010, the 1.5mm minimum recommended rotor thickness has been printed on Shimano rotors.
Tuolla lisää ;https://www.velonews.com/2011/10/mountain/tech-faq-lennard-zinn-on-rotors-and-drilling-frame-drain-holes_252053

harald
02.04.2019, 10.19
Onko Rodin kehistä kokemusta? Halpoja ovat ja käytetään ns oikeissakin pyörissä. Linkin mukaista kattelin:

https://best-bike-parts.de/Rodi-Felge-TRYP35-29er-35-622-32-Loch_1
Tilasin juuri 29-setin läskipyörääni juuri tuolla vanteella. Kohta on kokemusta. Nobby Nicit 29x2.6" tulee tubelessina alle.

Pexxi
02.04.2019, 20.59
Tilasin juuri 29-setin läskipyörääni juuri tuolla vanteella. Kohta on kokemusta. Nobby Nicit 29x2.6" tulee tubelessina alle.Millä kokoonpanolla? Uskaltaako hintaa kysyä... Laskeskelin että Hopen navoilla jotain 500 varmaan.

harald
02.04.2019, 22.02
Novatecin navoilla renkaineen vähän päälle 400

harald
02.04.2019, 22.06
Ei kannata ainakaan mulefutin src napoja ottaa. Etunapa ok, mutta vapari ei kestä ainakaan mun painolla ja sähköläskissä.

Pexxi
02.04.2019, 22.21
Kiitti. Hopen napa varmaan taakse tulisi kun yhdessä jo on niin käytännöllistä. Vähän ylipäätään pohdinnassa hukkaako jonkun pyörän, lähinnä tilalle tulisi plussakiekot läskiin.

sampo12
03.04.2019, 13.34
Tarviiko hiilikuituosat jotain väliainetta asennukseen? Tällä foorumilla ei kovin tuoretta keskustelua aiheesta ole. Uuteen maantiepyörään pitäs satulatolppa asettaa paikalleen, pyöräkauppiaalta tätä kysyin ja hänen mielestään ei tarvi tai "vaseliinilla pärjää". Jotenkin pieni ja terve pelko hiilikuitua kohtaan on (hiihtosauoista peräisiä), tilasin momenttiavaimen jo varmuuden vuoksi

F. Kotlerburg
03.04.2019, 13.49
Vaseliinia ei ainakaan pidä mennä laittaman. Jos asennuspastaa ei ole niin vaikka hammastahnallakin pärjää.

sampo12
03.04.2019, 14.25
Vaseliinia ei ainakaan pidä mennä laittaman. Jos asennuspastaa ei ole niin vaikka hammastahnallakin pärjää.Kiitos! Joo tuo vaseliini oli mullekkin selvää että sitä ei tungeta

Sambolo
03.04.2019, 20.58
Shimano zee VS xt m8020 VS deore m520 jarrut. Pohdinnassa jarrupäivitys, onko näistä joku selkeesti toisia parempi?

Predator_fin
03.04.2019, 21.49
Terve ostin jokusen titania maastopyörän ja ongelmana on tällähetkellä rattaiden huono kunto. (ketju hyppii yli) mitkä kammet ja kierrepakat tuohon sopii? Takana on 7kiekkonen shimanon ultra low 14-34t(mitä ei tunnu mistään löytyvän) Edessä laskeskelin että olisi 28-38-48 rattaat. Kammet on 170mm pitkät ja niissä lukee sr suntour. Kampiakseli on neliskanttinen 122,5mm pitkä.
Takasiirtäjä on uusi acera ja ketjut shimanon HG40. Kaikki apu tervetullutta

kuovipolku
04.04.2019, 10.56
Tarviiko hiilikuituosat jotain väliainetta asennukseen? Tällä foorumilla ei kovin tuoretta keskustelua aiheesta ole. Uuteen maantiepyörään pitäs satulatolppa asettaa paikalleen, pyöräkauppiaalta tätä kysyin ja hänen mielestään ei tarvi tai "vaseliinilla pärjää". Jotenkin pieni ja terve pelko hiilikuitua kohtaan on (hiihtosauoista peräisiä), tilasin momenttiavaimen jo varmuuden vuoksi

Nyrkkisääntö on että kaikki mikä pitää asentaa "riittävälle kireydelle" ja joskus vielä avatkin, vaatii jotain väliainetta asennukseen. Siksi kai tuoreempaa keskustelua ei ole, kun asia on muuttumaton ja tunnustettu tosiasia.

Hiilikuitupasta edullisemmasta päästä kelpaa mainiosti eikä maksa paljon ja vaikka yhden satulatolpan kerta-asennukseen ei paljon ainetta mene, ei pasta tai tahna kovin pian vanhene - ja jos ei muuten löytyy sille käyttöä vuoden välein sillä esimerkiksi juuri satulatolppa on viisasta kerran vuodessa irrottaa ja asentaa uudelleen kiinnijuuttumisen estämiseksi. (Ja onhan sinne tolpan ja putken väliin voinut päästä jotain joka sitten aiheuttaa rasittavaa ja mysteeriomaista natinaa tai nitinää tai pientä paukettakin.)

Momenttiavain ei ole missään tapauksessa huono ostos, sille löytyy joka tapauksessa varmasti käyttöä ja tarvettakin, mutta satulatolppaa kiristäessä riittää niin sanotun apinanraivon tai käsivarsivoimien käytön välttäminen. (Ja kun olen tämän kirjoittanut, seuraavaksi saadaan lukea omia tai kuultuja kokemuksia rikkoutu

PS "Pyöräkauppiaan " voisi tämmöisessäkin tapauksessa kertoa tarkemmin - silläkin uhalla että joku valittaa että leimataan koko liike yhden myyjän takia. Jos olen oikein ymmärtänyt, kyseessä oli Kampin Cycle Center josta ostit Merida Sculturasi?

sampo12
04.04.2019, 11.01
PS "Pyöräkauppiaan " voisi tämmöisessäkin tapauksessa kertoa tarkemmin - silläkin uhalla että joku valittaa että leimataan koko liike yhden myyjän takia. Jos olen oikein ymmärtänyt, kyseessä oli Kampin Cycle Center josta ostit Merida Sculturasi?

Joo palaute myyjästä tulee siihen kuuluvaan aiheeseen toivottavasti lähipäivinä....
Kiitos vastauksesta!

El Cheapo
04.04.2019, 19.54
Jos vaihdan takapakan 11-28 -> 11-32, onko tarvetta pidemmälle ketjulle? Edessä 50/34.

Warlord
04.04.2019, 21.17
Ite tein tuon, pikkasen piti pidentää. Riippuu tietysti ekan ketjun pituudesta.

Munarello
05.04.2019, 15.30
GG-pyörään takakiekkoa speksaillessani kysyisin, onko DT Swissin 350 ja 370 navoissa paljoakin käytännössä eroa? Ekassa on ratchet ja jälkimmäisessä 3-kynsinen, mutta onko sillä väliä peruskurvailussa?

F. Kotlerburg
05.04.2019, 15.44
Veikkaisin että GG:ssä ei niinkään, mutta maastopyörään en ottaisi kolmekyntistä.

Kokko666
05.04.2019, 16.23
Kertokaas viisaammat.
Systerillä on täydessä tikissä oleva 22" renkailla oleva Jopo ja nyt kun asuu maalla eli hiekkatietä kaikkialla niin haluaisi hiukan keveämmäksi polettavaksi?
Onnistuuko esim. rattaita vaihtamalla?

Kuhan
05.04.2019, 16.40
Tuolta rattaita: https://www.fillarikellari.fi/ratas-painet-21-h-1-8-favorit?refSrc=3215&nosto=nosto-productpage-1

Kokko666
05.04.2019, 16.47
Tuolta rattaita: https://www.fillarikellari.fi/ratas-painet-21-h-1-8-favorit?refSrc=3215&nosto=nosto-productpage-1Kiitos.

JK-
05.04.2019, 21.54
Tänään lenkillä hajosi cyclosta 105 10spd etuvaihtaja, mallia top pull

Toimiiko 105 kahvan kanssa 10spd xt vaihtaja, noita olisi tallilla valmiina: saisi viikonlopuksi pyörän nippuun

Maantievaihtajat mitä tallilla on tarvitsee alhaalta vaijerin vedon[emoji848]

Kusari
05.04.2019, 22.41
Mitä eroa on DT Swissin Dicut ja Spline kiekkoseteillä? Kovasti kokeilin nettiä etsiä ja ilmeisesti navassa jotain pientä eroa ?
Näitä kahta lähinnä vertaillut:
ER 1400 Dicut db21
https://www.bike24.com/p2293678.html?q=er+1400

ER 1400 Spline db21
https://www.bike24.com/p2237595.html?q=er+1400

TERU
06.04.2019, 08.03
^^ Saa sen toimimaan jotta pääsee ajamaan ja sitten ajan kanssa hommaa täsmälleen sopivan, tuo ei ole oikein tyylikäs juttu.

fatbiker78
06.04.2019, 21.33
Vannejarrupalat.. Vinkkejä hyviin jarrupaloihin? Uskoin ensiksi paikallista pyöräliikettä. Sain ihan puuskeidaa. Seuraavaksi kokeilin hetken mielijohteesta alelaarista löytämiäni 72mm Jupiter (Red Cycling) ABS -paloja. Stoppaa siedettävästi. Luulisi, että rahalla saa parempiakin?

JackOja
06.04.2019, 22.24
Vannejarrupalat.. Vinkkejä hyviin jarrupaloihin? ...

KoolStopin punamustat.

fatbiker78
06.04.2019, 22.32
Varmaankin nämä?

https://www.bikester.fi/pyoranosat/jarrut/vannejarrut-tarvikkeet/jarrupalat-vannejarruille/15566.html

Otetaan kokeiluun. Kiitos vinkistä.

kuovipolku
07.04.2019, 07.47
Vannejarrupalat.. Vinkkejä hyviin jarrupaloihin? Uskoin ensiksi paikallista pyöräliikettä. Sain ihan puuskeidaa. Seuraavaksi kokeilin hetken mielijohteesta alelaarista löytämiäni 72mm Jupiter (Red Cycling) ABS -paloja. Stoppaa siedettävästi. Luulisi, että rahalla saa parempiakin?

Olisi tietysti voinut kertoa mitkä jarrupalat "paikallinen pyöräliike" myi ja millaisille vanteille ja mihin käyttöön niitä haluttiin ja tarvittiin.

Jarrupaloja kun on kovin erilaisia ja hyviäkin jarrupaloja on erilaisia.

Mutta muuten voin yhtyä JackOjan suositukseen: KoolStopin punamustat ovat mainiot sekakäyttöön alumiinivanteille niin kuivalle kuin märälle kelille, eivät ole liian kovat (lue: pitävät mutta vannetta kuluttavat) eivätkä liian pehmeät (lue: pitävät mutta kovin nopeaan kuluvat) ja säilyttävät tehonsa varsin pitkään (lue: eivät ole niitä jotka uutena stoppaavat hienosti mutta sitten mystisesti eivät).

kauris
07.04.2019, 10.28
Koolstopin punamustat eivät myöskään sotke koko pyörää sateella mustaan väriin. Jotkut palat kuten viimeksi yhdet clarksit päästivät reilusti väriä. Rouvan pyörän paitsi vanteet, niin myös koko takakolmion runko oli mustassa liassa vähän sateisemman pyörämatkan jälkeen. Valkoisessa pyörässä näkyi toki vielä erityisen hyvin. Pistin vaihtoon samantien. En siis kuitenkaan rouvaa, koska itsehän olin ne tilannut ja asentanut.

fatbiker78
07.04.2019, 14.06
Olisi tietysti voinut kertoa mitkä jarrupalat "paikallinen pyöräliike" myi ja millaisille vanteille ja mihin käyttöön niitä haluttiin ja tarvittiin. .

Totta. Pahoittelut. Kyseessä 28" hybridi ihan perusalumiinivanteilla. Ajoa on varmaan puolet asfaltilla ja loput sorateillä/hyväkuntoisilla poluilla. Ajan keväästä syksyyn. Talvet skippaan.

Valitettavasti en enää muista mitkä palat silloin sain. Aikaa tuosta on jo pari vuotta. Koskaan eivät stopanneet nimeksikään vaikka kuinka koetin säätää ne ottamaamaan hyvin kiinni vanteeseen. Nuo pseudojupiterit toimii paljon paremmin.

Predator_fin
07.04.2019, 16.51
Terve ostin jokusen titania maastopyörän ja ongelmana on tällähetkellä rattaiden huono kunto. (ketju hyppii yli) mitkä kammet ja kierrepakat tuohon sopii? Takana on 7kiekkonen shimanon ultra low 14-34t(mitä ei tunnu mistään löytyvän) Edessä laskeskelin että olisi 28-38-48 rattaat. Kammet on 170mm pitkät ja niissä lukee sr suntour. Kampiakseli on neliskanttinen 122,5mm pitkä.
Takasiirtäjä on uusi acera ja ketjut shimanon HG40. Kaikki apu tervetullutta

https://www.bikeshop.fi/Rataspakka-7-kierre-14-28/ekauppa/pEMFTZ217428T/
https://www.bikeshop.fi/Kampisarja-Acera-170mm-7-8-v-/ekauppa/pEFCM361C888CL/
Toimiiko noilla?

oem
08.04.2019, 12.41
Mikä rasva napalaakereihin?
Etuakseli näyttää öljyiseltä ja päätinkin tarkastaa/vaihtaa laakerirasvat.
Mitä suosittelette?

Moska
08.04.2019, 12.46
Mikä rasva napalaakereihin?
Etuakseli näyttää öljyiseltä ja päätinkin tarkastaa/vaihtaa laakerirasvat.
Mitä suosittelette?Joku vaseliini, mielellään vedenpitävä. Tuommoista oon käyttänyt kartiolaakereissa https://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/weldtite-tf2-grease-gun-with-teflon-bike-grease/rp-prod5958

oem
08.04.2019, 13.05
^Oliko niin että teflon käy teflonille, muuten entiset pestävä pois ensin?

xubu
08.04.2019, 14.01
Ostin vanhaan fillariini uuden takavaihtajan ja se ei sopinut. Onko jotenkin mahdollista
saada se asennettua. Uusi on tällainen: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-xt-9-speed-rear-derailleur-rd-m772-sgs-28435 Vanhasta on kuva tässä: https://previews.dropbox.com/p/thumb/AAbTliO-rkG86tw0gFanWC9eNJ2jmjgWEcQ6Utm12I-Z1x2hgRrEhywS-ra9hoYuwOi1hDJ1kqMbhFh19Axl6bWafEuojTuRIEkqaqq5oyJ 9RU0qmV0WTlJpdZ7kWubUD0BQb1Ve_Er1N2dTf_N4IG17lyllM jqUMrGISF8yWARKEqbXdfefPkfhYhDAS0UHFSNJzlVpGYbooSt 3dAyDm1ZEKntjlCWDz6x0wRvaxKoOw3lBUGL1yk3hfR0a0XWD1 vX28O8hgFc_xQZOPrNATw0aOc-rs0XYxNOIxbtWY0GmuBUHYGxCCT4kaYIXtB54rP6NPHm6xTAed aJVt0k9W20x/p.jpeg?size_mode=5

KotooTöihin
08.04.2019, 18.18
Mahdollisesti tarvitset tämän osan.
https://www.sjscycles.co.uk/gear-spares/shimano-deore-xt-rdm773-bracket-axle-unit-y5xf98020/

xubu
09.04.2019, 15.45
Kiitos, tuo näyttää siltä, että se uudempi versio sopii siihen.

muhruis
09.04.2019, 16.43
Moi.

Mulla on takavaihtaja Shimano Deore Shadow+

Millanen vaijerinsäätö ruuvi siihen menee ? Vanha vaihtaja oli Deore, joku vanhempi malli ja sopi mainiosti.. Vai teenköhän jotain väärin ?

Kasetti rupee meneen tässä pyörää laittaessa, ois kiva saada ajoon :/

Tässä kuva https://imgur.com/a/VcwgdfN

Kiitos.

F. Kotlerburg
09.04.2019, 16.59
Ei tuohon mene minkäänlainen ruuvi vaan Shadow-vaihtajassa säätö on kahvan päässä.

muhruis
09.04.2019, 17.01
Ei tuohon mene minkäänlainen ruuvi vaan Shadow-vaihtajassa säätö on kahvan päässä.

Joo kiitti ! On sitä ihminen tyhmä :D Vähän tässä selailin foorumi ja vastaus löytyi. Kiitos kuitenkin

tsändör
09.04.2019, 19.25
Osaisiko kukaan sanoa, mistä saisi tällaisia vaihevaijerin suojia, jotka menevät meikäläisenkin pyörässä rungon sisässä ja poljinkampien akselin alitse? Taisin tuommoisia pillejä löytää, mutta vain sellaisia, joissa ei ole tuota mustaa osaa. Se pikku osa ottaa vastaan isomman vaijerinkuoren ja pitää ohuen kuoren paikallaan siten, että se ei liu'u syvemmälle rungon sisään.

https://i.imgur.com/IVhnlVZ.jpg

arctic biker
09.04.2019, 19.39
Joo kiitti ! On sitä ihminen tyhmä :D Vähän tässä selailin foorumi ja vastaus löytyi. Kiitos kuitenkin
Ei tuota tarvii hävetä, osin siksi tää foorumi onkin.

Sambolo
10.04.2019, 22.12
Sain tänään uudet kiekot. Niiden vaparissa oli valmiiksi yksi irrallinen spaceri. Mitähän varten? Shimanon vapaarattaalla.

Kanuuna
10.04.2019, 22.23
^ 11s vapari, 10s:ä varten spaceri.

Sambolo
11.04.2019, 07.36
Eli pitääkö tuota käyttää sram nx 11 kanssa, eikös se mene kuitenkin shimpan 10 vaparille?

Kanuuna
11.04.2019, 08.33
Itsellä meni pari vuotta sitten pg-1130 11s (road) vapaarattaalle ilman speiseriä. Mutta tosiaan maantie- ja maastovaparit taitaa olla sen pari milliä eri pitusia.
Helppo kuitenkin kokeilla kumpi toimii. Jos ilman speiseriä kiristyy tarpeeksi, niin sitten vaan kovaa ajoa. Jos taas pakka jää helisemään, niin speiseriä väliin ja kovaa ajoa.
Ilmottele kumpi toimii. Väittäisin, että et tarvi speiseriä.

SSGT-92
11.04.2019, 08.33
Toi sramin 11s maastopakka kay simppa yhteensopiviin vapareihin 9 - 11s.Nyt kun sulla on 11s vapari ja 11s pakka, et tarvitse sitä spaceriä.

hece
11.04.2019, 09.26
Siis seis. Shimanon HG-vaparille menevät 8-12s vaihteiset maastopakat ovat samanlevyisiä, eli sama kuin road 10s. Jos vapaaratas on road 11s, spaceri tarvitaan.

Sambolo
11.04.2019, 13.22
Maastopyörän kieko, veikkaan että siis menee nyt ilman spacereita, katotaan kun saan muut vannehommat ensin tehtyä.

arctic biker
11.04.2019, 19.20
Mulla on jotain rapia 10 kiekkosettiä kertynyt yli 20 vuoden aikana, pirullakaan muista mikä pakka ja millä spacerillä milläkin vapaarattaalla pitäis olla. Onneksi noita rinkuloita piisaa , lievää arpomista välillä on. Ja pari kierrepakkaa ,ihan ok kuntoista ja sopiva kieikkokin!

Nippa_
11.04.2019, 20.50
Onko jarrukahvojen työsylinterin koko miten vakio? työmatkafillariin kasailen maasturin ylijäämäosia ja vois Maguran jarruihin vaihtaa tektron sirommat kahvat. Vanhat Magurat joissa kahva on mallia moottoripyörä ja tektron jarruihin pitäs uusia palat jos niitä meinais käyttää.

SSGT-92
11.04.2019, 21.08
Isompi ongelma saattaa olla letkujen kiinnitysten erilaisuudet eri merkkien välillä.Saattanet löytää letku-/liitin settejä,esim. Jagwire, https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/jagwire-pro-quick-fit-adaptor-kit-magura/rp-prod150875, (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/jagwire-pro-quick-fit-adaptor-kit-magura/rp-prod150875) .Joita sitten kahteen eri jarruun hommaamalla yhdistelee itse sopivaksi setiksi.
Saattaa alkaa tulla hintoihinsa,mutta jos on haluja rassailla . . .

Nippa_
11.04.2019, 21.17
Isompi ongelma saattaa olla letkujen kiinnitysten erilaisuudet eri merkkien välillä.Saattanet löytää letku-/liitin settejä,esim. Jagwire, https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/jagwire-pro-quick-fit-adaptor-kit-magura/rp-prod150875, (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/jagwire-pro-quick-fit-adaptor-kit-magura/rp-prod150875) .Joita sitten kahteen eri jarruun hommaamalla yhdistelee itse sopivaksi setiksi.
Saattaa alkaa tulla hintoihinsa,mutta jos on haluja rassailla . . .

Mikäs tuossa estää lyhentämästä jarruletkua ja laittamasta uuden insertin ja oliivin?

Sambolo
12.04.2019, 04.57
Itsellä meni pari vuotta sitten pg-1130 11s (road) vapaarattaalle ilman speiseriä. Mutta tosiaan maantie- ja maastovaparit taitaa olla sen pari milliä eri pitusia.
Helppo kuitenkin kokeilla kumpi toimii. Jos ilman speiseriä kiristyy tarpeeksi, niin sitten vaan kovaa ajoa. Jos taas pakka jää helisemään, niin speiseriä väliin ja kovaa ajoa.
Ilmottele kumpi toimii. Väittäisin, että et tarvi speiseriä.

Ilman spaceria toimi :)

kempula
13.04.2019, 10.07
Nykyinen takavaihtaja Sram X7. Käykö Shimanon takavaihtaja (vähintään Slx tasoa ja 11-speed) samaan korvakkoon?

hece
13.04.2019, 10.38
Nykyinen takavaihtaja Sram X7. Käykö Shimanon takavaihtaja (vähintään Slx tasoa ja 11-speed) samaan korvakkoon?Käy.

Makarooni
13.04.2019, 14.20
Pyörästäni (maastopyörä) meinaa loppua isot eli raskaat vaihteet kesken tiellä ajaessa. Kyseessä sähköpyörä jolla ajelen työmatkaa ja kauppa-ajoja sekä tielenkkejä. Koska en ole ollenkaan perehtynyt vaihteiston sielunelämään niin kertoisitteko minulle, tarvitseeko vaihtaa takapakka vai selviäisikö pelkän eturattaan vaihdolla? Nyt edessä 32t ja takana Shimano HG500 10s 11-42t. Haluaisin nykyisen isoimman vaihteen päälle vielä pari isoa vaihdetta ja vastaavasti pienempiä vaihteita joutaisi pari pois. Jos vaihtaisi eturattaan 34t:ksi niin kuinka iso vaikutus sillä olisi?

Hanski85
13.04.2019, 14.32
Pyörästäni (maastopyörä) meinaa loppua isot eli raskaat vaihteet kesken tiellä ajaessa. Kyseessä sähköpyörä jolla ajelen työmatkaa ja kauppa-ajoja sekä tielenkkejä. Koska en ole ollenkaan perehtynyt vaihteiston sielunelämään niin kertoisitteko minulle, tarvitseeko vaihtaa takapakka vai selviäisikö pelkän eturattaan vaihdolla? Nyt edessä 32t ja takana Shimano HG500 10s 11-42t. Haluaisin nykyisen isoimman vaihteen päälle vielä pari isoa vaihdetta ja vastaavasti pienempiä vaihteita joutaisi pari pois. Jos vaihtaisi eturattaan 34t:ksi niin kuinka iso vaikutus sillä olisi?

Kadenssin ollessa 90, 32t-11t rattaille tulee nopeudeksi laskennallisesti 36,5kmh. 34-11t rattaille 38,8kmh. 36-11t rattaat antaa nopeudeksi jo isomman eron alkuperäiseen, eli 41kmh, olettaen että mahtuu pyörimään

Tämä esimerkki oli laskettu samankokoisilla renkailla

harald
13.04.2019, 17.37
Minulla on sähköpyörässä 38 ja 11-42. Riittää mainiosti, voi kiivetä seinää ja polkea vielä 40 km/h vauhdissa.

Makarooni
13.04.2019, 18.39
Kadenssin ollessa 90, 32t-11t rattaille tulee nopeudeksi laskennallisesti 36,5kmh. 34-11t rattaille 38,8kmh. 36-11t rattaat antaa nopeudeksi jo isomman eron alkuperäiseen, eli 41kmh, olettaen että mahtuu pyörimään

Tämä esimerkki oli laskettu samankokoisilla renkailla

Muutos kuulostaa melko pieneltä, jospa sitten miettis 36t tai jopa 38t kuten Haraldilla. Mutta ilmeisesti eturattaan vaihdolla selviäisi? Onko helppo vaihtaa itse ja miten osaan valkata oikean pituisen ketjun?

harald
13.04.2019, 19.59
Plussaat vaan saman verran kuin eturatas kasvaa

Sinoli
16.04.2019, 20.57
Läskipyörän taka-akselin pikalinkku on sen verran kärsinyt, että pitää kiinnittää nippusiteillä, ettei aukea väärässä paikassa. Ajattelin uusia koko roskan vähintäänkin paremmalla kamppeella tai pikalinkuttomalla akselilla, kun aika harvoin sitä tulee availtua työkaluttomissa olosuhteissa.

Nykyinen on mallia Formula FQR-12M ja pituudeksi akselissa lukee 222.5 mm. Peräpää käsittääkseni 190mm 12mm läpiakselilla, 1,75 kierre.

Mitä vaihtoehtoja tuon korvaamiselle löytyy ja mitä eroja noilla ontoilla putkilla voi ylipäätään olla?

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

ONEFORALL25
17.04.2019, 15.28
Onkos ketää muuta törmänny samaan ongelmaan eli uusissa shimano 105 hydraulisis kahvoissa esiintyy kamalaa rätinää kun on vähänki epätasainen maasto? Vanhat 5800 ei tätä ikinä tehneet. Varsin vittumainen ääni.

polkuauto
17.04.2019, 18.35
Tämä lienee tyhmä kysymys, mutta bilteman shimano HG-53 ketjujen tuotekuvauksessa lukee: "Vain 27-vaihteisiin pyöriin, joissa on 9-osainen takahammaspyörästölle". Eli siis onko tuo "Vain"-sana tuossa hieman virheellinen ilmaisu, koska itselläni 1x9 systeemi johon ketjun laittaisin?

Moska
17.04.2019, 18.47
Tämä lienee tyhmä kysymys, mutta bilteman shimano HG-53 ketjujen tuotekuvauksessa lukee: "Vain 27-vaihteisiin pyöriin, joissa on 9-osainen takahammaspyörästölle". Eli siis onko tuo "Vain"-sana tuossa hieman virheellinen ilmaisu, koska itselläni 1x9 systeemi johon ketjun laittaisin?

On.

Calle.private
17.04.2019, 22.48
Moi,
Mulla on vähän tuunattu fillari, josta on on etuvaihtaja poistettu alkuperäisine rattaineen ja se on korvattu 32 piikkisellä eturattaalla, Edellinen omistaja oli ajellut ensisijaisesti maastossa.

Haluaisin tuohon nyt arviolta 38-40 piikkisen, jotta matka-ajoja ei tarvitsisi veivata raskaimmalla vaihteella. Omat ajot on ensisijaisesti hiekkateitä ja kinttupolkuja.

tarvittava ratas on 104mm x 4 pultin malli, mutta kun noita selailee, niin on vaikka mitä erilaisia, sekä Wide-Narrow malleja.

Osaisiko joku opastaa, minkälaisen tilaan ? + mistä kannattaa?

Vivve
17.04.2019, 23.27
Vaikka tuolta https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=317096;menu=1000,2,84;pgc% 5B14740%5D=14743;pgc%5B17707%5D%5B17708%5D=1;page= 2;orderby=2 . Jos haluaa päästä erityisen halvalla niin ebaystä/aliexpressistä löytyy edullisia NW-rattaita.

Calle.private
17.04.2019, 23.33
Kiitos, halpa ei ole ensisijainen vaatimus, ilmeisesti tuo linkitetty on OK, pitää pääsiäisen aikana tilata moinen, jos ei PKS seudulta löydy hyllystä kohtuu hinnalla. Tuolta löytynee bash ring varmaan kanssa

Vivve
18.04.2019, 06.41
Hi5bikesilla on ainakin valikoimassa NW-rattaita ja varmaan bash ringiäkin löytyy https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/331/712988/race-face-narrow-wide-chainring-38t-black

JackOja
18.04.2019, 07.34
Kiitos, halpa ei ole ensisijainen vaatimus, ilmeisesti tuo linkitetty on OK, pitää pääsiäisen aikana tilata moinen, jos ei PKS seudulta löydy hyllystä kohtuu hinnalla. Tuolta löytynee bash ring varmaan kanssaNiitä on vaikka missä kioskeissa. Ihan normitavaraa.

Muista uudet ketjut myös.

Calle.private
18.04.2019, 08.48
Luulin kanssa näin, mutta erään kohtuukokoisen liikkeen mekaanikko laittoi tälläisen vastauksen kysymykseeni:
"104mm x 4 pultin ratasta meillä on yhtä mallia 42 hampaisena. Siinä on tosin sellainen ongelma että hampaita joutuu hieman viilaamaan jotta se toimii hyvin."

Tuo viilaus asia jäi hieman mietityttämään.

JackOja
18.04.2019, 08.50
Ibikessa hypistelin eilen näitä
http://ibike.fi/tuote/1xr-104mm-retaining-chainring/

Cerppi
18.04.2019, 23.19
Hip Hei!
Olen aloitteleva pyöräilijä ja hommasin Cervelon S2:n viime syksynä. Itse olen sen verran uusi pyöräilymaailmassa, joten pää menee nopeasti sekaisin kun osille on tarjontaa paljon ja moneen hintaan. Tarkoitus olisi rakennella pyörästä mieleisempi vaihtamalla kiekot ja samalla myös vaihtaa vannejarrut levyjarruihin. Mitkä nyt ovat hyviä kiekkoja ja mitkä hyviä levyjarruja sopusuhtaiseen hintaan? Pyörästä olisi aikomus tehdä treeni- ja triathlonpyörä.

Pexxi
18.04.2019, 23.31
Hip Hei!
Olen aloitteleva pyöräilijä ja hommasin Cervelon S2:n viime syksynä. Itse olen sen verran uusi pyöräilymaailmassa, joten pää menee nopeasti sekaisin kun osille on tarjontaa paljon ja moneen hintaan. Tarkoitus olisi rakennella pyörästä mieleisempi vaihtamalla kiekot ja samalla myös vaihtaa vannejarrut levyjarruihin. Mitkä nyt ovat hyviä kiekkoja ja mitkä hyviä levyjarruja sopusuhtaiseen hintaan? Pyörästä olisi aikomus tehdä treeni- ja triathlonpyörä.Noin sekunnin miettimisellä voi olla aika vaikeaa laittaa levyjarruja. Ei taida rungossa ja haarukassa olla edes paikkoja levyjarruille.

MK79
19.04.2019, 08.07
Kuinka usein nuo öljyt kannattaisi vaihtaa hydraulisiin jarruihin?

Kanuuna
19.04.2019, 10.03
^ Itse vaihtanut silloin, kun öljy on mustaa. Ilmaamiset tarpeen mukaan, jolloin näkee, jos öljy tosiaan on mustaa. Vuoden tai parin välein öljyn vaihto, aika iso haarukka. Riippuu paljolti jarruista ja käytöstä.

Cerppi
19.04.2019, 14.25
Ainiin totta, en tullut ollenkaan ajatelleeksi asiaa! Elikkä levyjarrut pitää sulkea pois ostoskärrystä ja keskittyä pelkkiin kiekkoihin.

Marcolli
20.04.2019, 19.52
Mikä on optimi vanteen leveys (ulko ja/tai sisämitta 29x2,8 renkaille) ja mahtuuko pyörimään ei boost keulassa?

Kanuuna
20.04.2019, 22.11
Mikä on optimi vanteen leveys (ulko ja/tai sisämitta 29x2,8 renkaille) ja mahtuuko pyörimään ei boost keulassa?

Palttiarallaa sisä 35+ mm. Riippunee paljolti keulasta mahtuuko.

J-ri
22.04.2019, 11.04
Ultegra vaihde- ja jarruvaijereiden öljyäminen? Saiko nämä vaijerit öljytä vai oliko niissä jokin pinnoite, joka ei kestä öljyä?

STN
22.04.2019, 17.51
Ultegra vaihde- ja jarruvaijereiden öljyäminen? Saiko nämä vaijerit öljytä vai oliko niissä jokin pinnoite, joka ei kestä öljyä?

Park Toolin Calvin Jones suosittelee vaijereiden öljyämistä, toiset sanoo että tehdasrasva riittää. Kai se on makuasia, kunhan öljyää sellaisella öljyllä, joka ei muutu tahnamaisemmaksi ajan kuluessa. Monesti spray-öljyissä liottimia jotka haihtuu.

https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/shimano-special-grease-for-cables/rp-prod33666

Sotanorsu666
25.04.2019, 08.14
Sram XO1 Eagle vaihtaja vaihtaa huonosti. Noin 4 raskainta välitystä kun yrittää vaihtaa, niin vaihto toimii paremmin, jos pitää liipasinta pidempään pohjassa. Kevyemmälle vaihtaa alhaalta ylös ilman ongelmia. Mistäköhän vikaa kannattaisi etsiä ? Uusi vaijeri ja kuori on, sekä uusi reititys vaijerille, kun tehtaan reittiä rungon sisällä kulkiessaan ei toiminut edes noin hyvin. Osilla on ajettu n.600km, joten ei pitäisi kyllä olla kovin kuluneetkaan. Oli kyllä viimeinen pyörä minkä ostan ulkomailta, koska tämäkin asia olisi niin ihana hoitaa takuuna kivijalassa, mutta tässä ne ulkomailta tilaamisen säästöt nyt konkretisoituu taas, prkl.

PETEBJ75
25.04.2019, 10.59
Sama ilmiö NX vaihtajan kanssa. B-gap oli liian suuri, jonka säätämällä rupesi pelaamaan

Lähetetty minun SM-G950F laitteesta Tapatalkilla

0802905
27.04.2019, 13.03
Jarrut Magura mt8. Etujarru ei pure. Kahva tuntuu "normaalilta". Kun rutista yli kovaa lopulta jarru lukkiutuu, mutta silloin ollaan jo ojassa. Takajarrun kahvatuntuma samanlainen, mutta toimii ongelmitta. Toinen männistä liikkuu huonommin kuin toinen - mäntiä pumppaamalla ja painelemalla ongelma vaihtaa mäntää. Molempia ei saa liikkumaan yhtä hyvin.

Tehdyt toimenpiteet: Jarrupalat + levyt hiottu ja puhdistettu, männät putsattu rasvattu ja nitkuteltu, ilmattu, imetty ruiskulla yläpäästä(magura kikka), olleet nipparilla yön kahva lukittuna. Nämä toimenpiteet on tehty useammin kuin kerran=(

Mitä seuraavaksi? Täytyisi varmaan vaan ajaa, jos korjautuisivat itsestään. Varmaan ostan xteet tilalle, vai mitkä olisivat hyvät?

Hanski85
27.04.2019, 13.43
Varmaan ostan xteet tilalle, vai mitkä olisivat hyvät?
Itse vaihdoin juuri magurat nelimäntäisiin xt:n jarruihin, ja ainoa asia mikä kaduttaa on etten tehnyt vaihtoa jo paljon aiemmin.

N.N.
28.04.2019, 00.04
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190427/286c033921fa05ff45736c0bdf7769c4.jpg
Apuu-va! Tulin juuri ulkomaille pyörälomalle ja purin uuden fillarini pyörälaukusta, ja kas, matkan ajaksi alas laskemani satulaputki ei enää suostu liikahtamaankaan, vaikka otin kiinnityskiilan ruuveineen kokonaan irti. Ja huomenna pyöräliikkeet kiinni. Kaadoin muutaman pisaran astianpesuainetta putken liitoskohtaan jos auttaisi. Hiilikuitufillari. Mikä neuvoksi?

Sent from my iPad using Tapatalk

N.N.
28.04.2019, 00.18
No irtosi. Fairy toimi.

Sent from my iPad using Tapatalk

PunainenTäysjoustoFatbike
29.04.2019, 16.21
Yksi pieni kysymys. Tietoa onko keneltäkään valmistajalta saatavissa 1-v levyjarru takanapaa, OLD jotaki 100-120mm? Tulisi -70-80 luvun miesten pyöristä tehtyyn tandemiin. Tandemista ajettiin kaverin kanssa takakiekko soikiaksi niin kävi mielessä päivittää jarrut samalla. Aika hengenvaarallinen kapistus kun ainut jarru on vähän hinkkaava takajarru. Ja tandemissa tottakai toinen polkee eteenpäin ja toinen yrittää jarruttaa..;)

petri75
30.04.2019, 11.49
Tuossa tuli hommattua tuommonen ilmeisesti vuosimallia n.2000 Kuwahara lähinnä koiran lenkityskulkineeksi. Tarkoitus olisi fiksailla timmimpään kuntoon ja suunnitelmissa uusia voimansiirto ainakin sekä muuta palikkaa(satula jne.) Minkäslaista hyvällä hinta/laatu suhteella olevaa voimansiirtoa tuohon kattelis?

https://i1374.photobucket.com/albums/ag435/Petri_Sallinen/IMAG1848_zpskmu93huu.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/Petri_Sallinen/media/IMAG1848_zpskmu93huu.jpg.html)
https://i1374.photobucket.com/albums/ag435/Petri_Sallinen/IMAG1849_zpseligyyui.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/Petri_Sallinen/media/IMAG1849_zpseligyyui.jpg.html)
https://i1374.photobucket.com/albums/ag435/Petri_Sallinen/IMAG1850_zpsghijfief.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/Petri_Sallinen/media/IMAG1850_zpsghijfief.jpg.html)
https://i1374.photobucket.com/albums/ag435/Petri_Sallinen/IMAG1851_zpsgmgu11to.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/Petri_Sallinen/media/IMAG1851_zpsgmgu11to.jpg.html)
https://i1374.photobucket.com/albums/ag435/Petri_Sallinen/IMAG1852_zpsvoadbd4m.jpg (http://s1374.photobucket.com/user/Petri_Sallinen/media/IMAG1852_zpsvoadbd4m.jpg.html)

JackOja
30.04.2019, 12.24
Vastataan nyt vaikkei tämän mikään "pikakysymys" olekaan.

...Tarkoitus olisi fiksailla timmimpään kuntoon ja suunnitelmissa uusia voimansiirto ainakin sekä muuta palikkaa(satula jne.)...

Miksi tuo voimansiirto pitäisi uusia? Rattaatkin näyttää lähes käyttämättömiltä.

Kunnon putsaus ja uudet ketjut olis mun lääke.

Satulaksi joku päin (omaa) persettä oleva.

Minkäslaista hyvällä hinta/laatu suhteella olevaa voimansiirtoa tuohon kattelis?

No biltemasta tai Motonetistä jotkin sopivat. Tai jos hienostella haluaa niin Shimanon joku edullinen 1x11 -päivityspaketti, vaikka SLX.

hece
30.04.2019, 13.15
No biltemasta tai Motonetistä jotkin sopivat. Tai jos hienostella haluaa niin Shimanon joku edullinen 1x11 -päivityspaketti, vaikka SLX.
11x (eikä 8, 9, 10 tai 12) ei onnistu koska pyörässä 7-vaihteinen takapakka ja siten liian kapea vapaarattaan runko.

JackOja
30.04.2019, 13.40
11x (eikä 8, 9, 10 tai 12) ei onnistu koska pyörässä 7-vaihteinen takapakka ja siten liian kapea vapaarattaan runko.

Oho, niinpä olikin seiskapakka (mistä mä katoin, että olis kasi?). Pieni mahdollisuus toki, että olisi spacerilla (mutta tuskin). No mut hei, vaihtaa takakiekon modernimpaan, muutamalla kympillä. Tai jättää 8-12 -pakasta pienimmän rattaan pois?

Kivikasvo
30.04.2019, 14.43
Pikainen kysymys aloittelijalta vaihteisiin (niiden käyttöön) liittyen. 100km uutta harrastusta takana ja törmäsin ensimmäiseen ongelmaan.

Eli tuossa ajelin pientä lenkkiä ja yhdessä isommassa nousussa vaihdoin pienempää vaihdetta päälle, tässä tapauksessa eturattaan keskimmäiseltä pienimmälle. Vaihtaessa ketju hyppäsi eturattailta kokonaan pois ja jouduin askartelemaan sen takaisin paikoilleen, jonka jälkeen vaihtoi kyllä takaisin sieltä pienimmältä eturattaalta isommalle normaalisti.

Mitä tein väärin? Vaihteet huonosti säädetty?

Lukija5
30.04.2019, 15.00
Kiekko heittää pyöriessään joitain millejä - syytä huoleen?

Rengas heittelee kanssa mutta ehkä kanssa myös huonosti istumisesta.

hece
30.04.2019, 15.08
Jos pinnat suunnilleen tasakireät (eri puolilla eri kireys) ja pyörässä levyjarrut, ajoa vain.

Kanuuna
01.05.2019, 00.10
Pikainen kysymys aloittelijalta vaihteisiin (niiden käyttöön) liittyen. 100km uutta harrastusta takana ja törmäsin ensimmäiseen ongelmaan.

Eli tuossa ajelin pientä lenkkiä ja yhdessä isommassa nousussa vaihdoin pienempää vaihdetta päälle, tässä tapauksessa eturattaan keskimmäiseltä pienimmälle. Vaihtaessa ketju hyppäsi eturattailta kokonaan pois ja jouduin askartelemaan sen takaisin paikoilleen, jonka jälkeen vaihtoi kyllä takaisin sieltä pienimmältä eturattaalta isommalle normaalisti.

Mitä tein väärin? Vaihteet huonosti säädetty?

Etuvaihtajan alarajotinruuvia (L) pikkusen kiinni. Sillain sopivasti, ettei ketju hinkkaa kuitenkaan vaihtajan häkkiin pienimmällä pykälällä.