PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 [23] 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43

nure
02.02.2022, 19.31
Eiks SLX:n levyt ihan peruskamaa? Toisaaltaan täytyy muistaa että on niitä muitakin valmistajia...

Kuminauha
02.02.2022, 19.53
Metallipalat ainakin parantaa tehoja tuntuvasti. Niille tarviikin sitten paremmat kuin RT10 levyt.

M A
02.02.2022, 22.34
Mä ostin uusiin kiekkoihin slx/xt tason levyt rt-76 (https://www.bike24.com/p2381907.html) ja en nyt äkkiseltään huomaa suurta eroa halpiksiin. Toki metallipaloja voisi käyttää näillä. Laita isompaa levyä, saat parhaan teho-euro -suhteen.

nure
02.02.2022, 22.45
Ja jotain vialla jos normaali ajossa pyörä ei pysähdy perusjarruilla...

Kuminauha
03.02.2022, 06.27
Paremmissa levyissä on myös paremmat lämmönhaihdutus ominaisuudet, mutta jarrujen häipyminen ylilämmön takia ei taida kyllä suomen maastoissa tulla vastaan. Sitten kun mennään jyrkkää alas kilometri tolkulla.

nure
03.02.2022, 08.13
^ Juuri fixasin yhdet vanhat Shimanon perusjarrut (395) ajoon ja Ashiman levyillä pysähtyy kuin seinään. Alpeille en lähtisi enkä DH:ta rytistelisi mutta loistavasti muuten tehot riittää...
Toisaaltaan kai se aiheuttaa alavatsassa miehekkään olon kun edessä on 203millinen levy...

ruuduntakaa
03.02.2022, 08.26
Toisaaltaan kai se aiheuttaa alavatsassa miehekkään olon kun edessä on 203millinen levy...

Khyyl!

https://www.youtube.com/watch?v=mSXEAfAMgWk&ab_channel=Caapelimies

Kanuuna
03.02.2022, 08.46
Ja jotain vialla, jos normaaliajossa pyörä ei pysähdy perusjarruilla...

Näin itsekin ajattelen. Paitsi jos massaa on päällä reilusti enemmän. Mutta noin muuten jarruissa on jotain vikaa, jos ei (väkisin halutessaan) saa kumpaa vain renkulaa lukkoon tällaisilla lumikeleillä. Ja silloin jarru on tarpeeksi tehokas, kun vastaan tuleekin renkaan pito ennen jarrutehon loppumista.

M A
03.02.2022, 09.30
Kyllä suositan jotain rasvaa väliin... Jos nykyiset ketjut lyhennetty nafteiksi niin saattaa tulla ongelmia mutta saattaa tulla myös jos ne on jo paljon ajetut...

Merivaseliinia väliin ja kasetti paikalleen. Ketjut riitti hyvin, ehkä jopa liian hyvin, pitää pohtia tota seuraavalla kerralla kerralla kun tuota pyörää ehtii katsoa. Nyt meni ilta vaihteita säätäessä, kun en jaksanut googlailla altuksen ruuveja ja onnistuin tekemään 7 vaihteisesta 6 vaihteisen :D No onneksi voi aina aloittaa alusta ja lopulta vaihteet toimii niin kuin pitää :P

K.Kuronen
03.02.2022, 09.31
Mulla on ollut sekä halvimman pään levyjä ja paloja, että kalliimpia. Ajatus olisi, että kalliimmat ovat vaatineet vähemmän huomiota.

nure
03.02.2022, 09.55
^Itse kai viidessä viimeisessä ollut Ashiman AiRotorin levyt kokoa 140-180mm ja jarruina sekä mekaanisia ja hydraulisia ilman pienintäkään ongelmaa. Halvimman pään levyjä, keveitä ja tyylikkäitä, palat olleet suht peruskamaa enkä johonkin laadukkaisiin verrattuna huomannut kummiakaan eroja...

Ruuduntakaa, noin se juuri menee...

harald
03.02.2022, 10.02
Mulla on ollut sekä halvimman pään levyjä ja paloja, että kalliimpia. Ajatus olisi, että kalliimmat ovat vaatineet vähemmän huomiota.Hyvin sanottu. Minun kokemukseni on että halpa levy oli Pringle-lastun muotoinen yhden testijarrutuksen jälkeen. Todella pehmeää tavaraa. Painoa on, mutta yllätyin kuitenkin miten huonoja ne huonot voi olla.

Normaaliajo on erittäin laaja käsite. Jos ei pysty pitämään pyörää paikallaan jyrkässä kohdassa ilman että kahva taipuu on jarrut vain liian tehottomat.

Kaikki jarrut riittävät siihen että pyörä pysähtyy normaaliajossa. Ennemmin tai myöhemmin. Se, kuinka nopeasti, millä tuntumalla ja puristusvoimalla on se joka erottaa hyvät jarrut heikoista.

Muoks: Je suis Työkalumies

JackOja
03.02.2022, 10.04
Elämä on liian lyhyt huonoilla jarruilla ja jarrulevyillä ajelemiseen.

Kuminauha
03.02.2022, 10.07
Ja jarrujen tehossa painaa myös se, että pitää pystyä yhdellä sormella operoimaan ja jyrkissä alamäissä sekä kovissa vauhdeissa. Kerran päädyin huonon harkinnan tuloksena siihen tilanteeseen että vauhtia oli jyrkässä alamäessä noin 40kmh ja tuli vastaan arviota tiukempi mutka. Siinä kohtaa jouduin kyseisen mutkan ajamaan paljon kovempaa kuin olisin halunnut koska vaikka puristin niin kovaa kuin pystyin, ei se riittänyt hidastamaan vauhtia tarpeeksi. Ja siis renkaat eivät lukkiutuneet vaikka puristin jarrua "täysiä", eli lisää tehoakin oli jarruista saatavissa. Tämä siis 4 mäntäsillä satuloilla, orgaanisilla paloilla ja 203 levyillä.

Sittemmin olen vakuutuksena vaihtanut metallipalat jos vastaavaan tilanteeseen joskus päädyn.

M A
03.02.2022, 10.53
Itse harkitsin 200 mm levyä keulalle mutta pitäydyin sitten 180mm levyssä niin ei tarvinnut ostaa toiseen kiekkoon myös uutta levyä ja haarukkaan adapteria. Oon kyllä ajanut pyörällä jossa oli 203mm levyt ja nelimäntäiset shimanot ja yhtään liikaa tehoa ei ollut niissäkään.

Hyvillä jarruilla nopeuden säätely tapahtuu kovassakin vauhdissa kevyellä etusormen koukistelulla, ei rystyset valkoisena puristamalla. Mun ajoissa ihan Turkulaisissa metsissä Shimanon halvimmat oli liian tehottomat. Tuli peukalonhanka kipeäksi kun jatkuvasti piti kahdella sormella puristaa jarruja ja ajo ei ollut niin hauskaa kuin paremmilla. Shimanon omien materiaalien mukaan 50 % tuli lisää tehoa kun vaihdoin nelimäntäisiin. Eteen laitan tahmeampaa palaa ja isompaa levyä jos tuntuu joskus siltä. 200 sarjan jarrut siirsin pojan 20" pyörään ja siinä ne on ihan loistavat. Toki niillä tektron yksimäntäisillä mekaanisillakin sai jarrut lukkoon, mutta paremmat jarrut huomasi kyllä 6-vuotiaskin.

ruuduntakaa
03.02.2022, 11.17
Oon kyllä ajanut pyörällä jossa oli 203mm levyt ja nelimäntäiset shimanot ja yhtään liikaa tehoa ei ollut niissäkään.

Hyvillä jarruilla nopeuden säätely tapahtuu kovassakin vauhdissa kevyellä etusormen koukistelulla, ei rystyset valkoisena puristamalla.

Mulla Shimanon nelimäntäiset SLX 7120:t 203mm laikoilla ja ei missään tilanteessa tarvitse kuin yhden sormen kevyen koukistelun, huikeen hyvät jarrut "perustavaraksi".
Modulaatio ja teho oikein hyvällä tasolla.
Toiminta kireemmillä pakkasilla jättää kyllä toivomisen varaa.

nure
03.02.2022, 11.23
XT 180millisillä kuin seinään, renkaan pitohan siinä yleensä ennen loppuu kuin jarrun...

harald
03.02.2022, 12.02
Renkaan ja kiekon paino vaikuttaa myös siihen riittääkö vai ei. Jollain 23 mm renkaalla pito loppuu varmaan aika nopeasti. 125 mm leveällä renkaalla on eri lailla pitoa. Jo 2.3" leveä rengas omaa pitoa siihen että takapyörä nousee ilmaan ennen kuin pito häviää.

marco1
03.02.2022, 12.05
En ole ihan varma että onko nurella ajantasaista kokemusta siitä mitä maastopyöräily nykyään on? Bikeparkit ja endurotyylinen ajelu ei taida kuulua omalle harrastusalueelle?

M A
03.02.2022, 12.21
xt onkin jo ihan eri kuin nuo halvimmat.

Mulla nyt nelimäntäiset deoret 180mm levyillä ja oon ollut ihan tyytyväinen, mutta ei siitä isommasta levystä haittaa olisi :rolleyes:

ruuduntakaa
03.02.2022, 12.23
xt onkin jo ihan eri kuin nuo halvimmat.

XT ei eroa SLX:stä juuri lainkaan. Paitsi hinnan osalta.

M A
03.02.2022, 12.51
Juu eikös se raja mene deoressa. Toki SLX ja XT on kivemman näköisiä ja kahvasta löytyy enemmän säätöjä, muuten ei teknisesti muuta eroa kuin banjoliitin ja kalliimmat palat. Halvimmilla tarkoitin noita hinnat-alkaen malleja, joita jostain syystä mm. Orbea työntää (halvimpiin) pyöriinsä. 1,5 k€ pyörässä soisi olevan yli 20€ jarrut suoraan kaupasta...

xubu
03.02.2022, 13.14
Nyt olen kyllästynyt jatkuvaan ulinaan noilla 0 asteen keleillä. Jarrulevyt/palat kastuvat vaikka ei oikein edes vesi roisku, ilmeisesti ilmankosteus rittää. Eli mitkä olisi äänettömät jarrupalat myös märällle kelille Shimano resin B30S tilalle. Varsinkin kun palat ovat jo jonkun verran kuluneet, ulina on kova. Kuivalla kelillä ei pihaustakaan.

nure
03.02.2022, 16.09
Marco, ei nykyisestä mutta aikoinaan liki vastaava vannejarruilla. Alamäkiäkin tiputeltiin moisilla...

MA, juuri SLX:t asensin ja omiin XT:hen verrattuna taitaa olla eroa vain ulkonäössä... On muuten jarrujen hinnatkin noussu ja saatavuus tosi vaikeaa...

marco1
03.02.2022, 16.41
Marco, ei nykyisestä mutta aikoinaan liki vastaava vannejarruilla. Alamäkiäkin tiputeltiin moisilla...

Niin ajettiin vannejarruilla mutta nämä nykyhommat on ihan eri kaliiperin touhuja, pyörät ja kuskit on parempia ja vauhdit on kovempia ja sitä kautta vaatimukset jarruille on ihan toista luokkaa.

Kuminauha
03.02.2022, 17.15
Deore - kahvan etäisyyden säätö kuusikololla
SLX - kahvan etäisyyden säätö ilman työkalua
XT - kahvan etäisyyden säätö ilman työkalua, bite pointin säätö, uritettu kahvan pinta lisäpidon toivossa

nure
03.02.2022, 17.30
Marco, tai sitten nykyään pyörät parempia ja kuskit huonompia, eos...

SSGT-92
03.02.2022, 19.09
Ja jarrujen tehossa painaa myös se, että pitää pystyä yhdellä sormella operoimaan ja jyrkissä alamäissä sekä kovissa vauhdeissa. Kerran päädyin huonon harkinnan tuloksena siihen tilanteeseen että vauhtia oli jyrkässä alamäessä noin 40kmh ja tuli vastaan arviota tiukempi mutka. Siinä kohtaa jouduin kyseisen mutkan ajamaan paljon kovempaa kuin olisin halunnut koska vaikka puristin niin kovaa kuin pystyin, ei se riittänyt hidastamaan vauhtia tarpeeksi. Ja siis renkaat eivät lukkiutuneet vaikka puristin jarrua "täysiä", eli lisää tehoakin oli jarruista saatavissa. Tämä siis 4 mäntäsillä satuloilla, orgaanisilla paloilla ja 203 levyillä.

Sittemmin olen vakuutuksena vaihtanut metallipalat jos vastaavaan tilanteeseen joskus päädyn.

Ny olisi kyllä kiva tietää,mitkä nelimäntäiset on noin heikot olleet.Onkos ollu käyttäjä häiriö vai . . .
Suht pienelläkin j-satulan ja levyn epäkeskeisyydellä saa uskomattoman paljon hukattua jarru voimaa.Kontaktialan pieneneminen syynä . . . vai väärät palat ja sisään ajo unohtunut . . .

Kuminauha
03.02.2022, 19.44
Shimano 7120, palat ihan oikeat ja ei oo mitenkään kaltoin kohdeltu sisäänajon aikana. Jarrutus siis todella myöhään johtuen siitä, että tuntemattomassa paikassa päästelin vähän turhan kovaa ja näkyvyys huono. Ihan niinkuin sanoinkin, että huonon harkinnan tulosta toi oli osaksi, mutta siis jarruvoimaa oli vähemmän kuin renkaissa pitoa tossa kohdassa.

Eihän sitä toki voi kiistattomasti todeta, että painoin kahvaa 100% teholla, mutta siltä se kuitenkin tuntui. Kahvat ei siis painunu tankoa vasten.

harald
03.02.2022, 20.35
Tuota tapahtuu pelottavan usein, vettä tai jäätä levyllä. Minulla Magurat MT7+MT5, mutta sama ilmiö sattuu varmaan kaikissa. Audissakin on ollut tuollaisia ongelmia ison lätäkön jälkeen, eniten A4 B6 ja B7 malleissa mutta nykyisessä A4 B8 ei vaikka ajan isoistakin läpi kuin päiväkotilapsi.

ruuduntakaa
03.02.2022, 20.54
Marco, tai sitten nykyään pyörät parempia ja kuskit huonompia, eos...

Mä olen ainakin parempi kuski nyt kuin vannejarrujen aikaan. Omasta mielestäni. :D

nure
03.02.2022, 23.12
^ Niin minäkin, ehkä en niin rämäpäinen, omasta mielestäni kuten usea muukin... Nuorempana jarruttaminen oli pyöräilyssä se epäolennaisin seikka...

JackOja
04.02.2022, 07.44
... Nuorempana jarruttaminen oli pyöräilyssä se epäolennaisin seikka...

Kai sinäkin sentään joskus jouduit/joudit pysähtymään?

Runtumaister
04.02.2022, 08.46
Mites noi halvat perus Shimanon jarrut eroaa toisista (esim. MT200 vs MT400)? Tuossa kun katsellut pyöriä, niin näkyy noita olevan yleisesti tuommosissa alle 1500e maastofillareissa. Nykyisessä Trekissä myös tuo MT200, niin onko merkittävää kumpi sieltä lopulta löytyy, jarrutehon tai huollettavuuden suhteen?

Kuminauha
04.02.2022, 09.16
Mitä tossa noita tutkin niin en kyllä nää noissa juuri mitään eroa. Kahvan osalta näyttäs ulkonäön perusteella, että 400:ssa olis shimanon servo wave, joka parantaisi jarrujen tuntumaa, mutta tästä ei ole mainintaa missään, joten mutuilun puolelle menee tämä spekulointi.

200:ssa on vähän vähemmän jarruvoimaa ottaen huomioon aloittelevat pyöräilijät

Braking power adjusted for entry level riders
90% of MT400 kit

M A
04.02.2022, 10.03
Ei oo kyllä 400-sarjassa vielä servoa. 200 sarjan satulassa on pienemmät männät, ei varmaan muuten suurempaa eroa. Pitkät kahvat ei omaan ajoon sopineet ollenkaan, mutta jollekin toiselle voi toki sopia. Se servowave työntää enemmän öljyä sinne letkuun puristuksen alkuvaiheessa, eli poweria on enemmän pienemmällä voimalla alussa.

Tästä (https://www.reddit.com/r/bicycling/comments/8ybuqi/shimano_hydraulic_brake_differences/) itse opiskelin shimano-jarrujen alkeet kun shoppailin uusia jarruja. Vähän vanha mutta eri sarjojen erot tulee selkeästi. Omat on 501/520 eli uudelleen nimetty 6000-sarjan deore. Jouduin takuuseen vaihtamaan takajarrusatulan ja tilalle tullut deore 6120 on logoja lukuunottamatta täysin identtinen 520 satulan kanssa. 501 vs 6100 kahvan erona on eri sukupolven i-spec kiinnitys ja x100 sarjassa on päivitetty servowave. I-spec ii oli itselle ratkaiseva, koska sain 11-vaihteisen xt-vivun samaan kiinnitykseen.

XT-vaihdevipu on muuten kiva päivitys. Takavaihtajissa on vähän sama juttu kuin jarruissa, eli deoresta ylöspäin ei tule merkittäviä parannuksia, mutta xt-liipasimessa on ihan eri tuntuma kuin halvemmissa. Lisäksi voi vaihtaa kaksi pykälää kerralla ylöspäin. Tavallaan turha päivitys, mutta ehdottomasti kaikkien 40€ arvoinen.

kauris
04.02.2022, 10.17
Kannattaa huomioida myös se, että halvemmissa jarruissa (halvemmissa pyörissä) on vakiona huonommat jarrulevyt. Ainakin Shimanolla halvimmat levyt ovat todella huonoja. Niiden vaihto parempiin mahdollisesti jarrupalojen lisäksi saa monet halvemmat / keskihintaiset jarrut toimimaan selvästi paremmin. Eli samoin jos pyörään jossa oli huonot jarrut vaihtaa paremmat ei se siis yksin välttämättä tee autuaaksi, vaan jarrulevyt kannattaa vaihtaa myös. Tai tosiaan jopa pelkkien levyjen vaihtaminen voi auttaa.
Shimanolta rt66-sarja (deore / slx) on sitä parempaa jäykempää ja pitävämpää laatua ja joille käy myös metalliset jarrupalat.
https://www.rosebikes.fi/shimano-sm-rt66-deore-brake-disc-6-hole-591915

Ja tästä metalliset palat mm Shimanon 520-sarjan tai zee-jarruihin. Itse ainakin tykkään. Eivät lasitu niin herkästi kuin orgaaniset. ja jarruteho hyvä. Mulla jarrutehot nimittäin ainakin välillä joskus aikanaan vei myös se, että jarrupaljojen pinta kiillottui (lasittui) sileäksi eikä jarru enää pitänytkään. Sen voi toki hetkellisesti taas korjata hiomalla uuden puhtaan karkean pinnan jarrupalaan.
https://www.bike24.com/p233534.html
toki siis valittava se omaan jarruun sopiva pala, tässä bike24 valikoimaa esimerkkinä:
https://www.bike24.com/search?searchTerm=shimano+metallic+brake+pads

hphuhtin
04.02.2022, 11.31
Oman kokemuksen mukaan kalliitkin metallipalat lasittuu jos ei välillä jarruttele kunnolla, ainakin Shimanon. Vähenee myös vinkumisominaisuus kun välillä antaa runtua. Maastoajossa sitä tulee tietty aika itsestään.

kauris
04.02.2022, 12.58
Joiden ohjeiden mukaan lasittuminen johtuu huonosta sisäänajosta. En allekirjoita sitä vaan lasittumista on tapahtunut vaikka kuinka huolellisesti ja ohjeiden mukaan tekisi niitä sisäänajojarrutuksia. Talvella jos palat hioo tai vaihtaa niin ei sisäänajo edes taida oikein onnistua yhtä hyvin.

Mutta joo, parhaana pysyy jarrut pyörässä jolla käy ajamassa myös alamäkiajoa. Pojan pyörässä joka kevyessä ajossa on jarruteho välillä kateissa metallipaloista huolimatta. Varmaan sitä lasittumista jossain määrin siis siinä myös tullut.
Ja joskus kun ei metalliset palat lasittui kunnolla niin ei niitä saanut jarruttelemalla enää kuntoon. Luistavat vain liukkaan kiiltävän pinnan vuoksi. Melko liukkaan näköiseksi hioutuu jopa ne jarrulevytkin. Hienolla hiekkapaperilla olen niitäkin joskus karhentanut samalla kun olen fiksannut jarrupalat. Ja toki aina huollon yhteydessä lopuksi puhdistus isopropanolilla tai vastaavalla.

hubba
04.02.2022, 19.32
Missähän hinnoissa muutaman vuoden käytetty 105 5800 osasarja pyörii? Siis kahvat, etu- ja takavaihtaja. Etuvaihtaja on r7000 muut osat 5800. Päivitän pyörän di2 vaihteisiin pitää myydä 105 setti jossain vaiheessa.

paaton
04.02.2022, 20.47
Missähän hinnoissa muutaman vuoden käytetty 105 5800 osasarja pyörii? Siis kahvat, etu- ja takavaihtaja. Etuvaihtaja on r7000 muut osat 5800. Päivitän pyörän di2 vaihteisiin pitää myydä 105 setti jossain vaiheessa.

Tuo on varmaankin vannejarrullinen, tai sitten levyjarrullisena niillä mölkerökahvoilla?
R7000 disc setistä voisi pyytää vielä paljonkin. Vannejarrullisesta ei varmaan paria sataa enempää, tai ainakaan itse en kehtaisi.

hubba
04.02.2022, 21.02
Tuo on varmaankin vannejarrullinen, tai sitten levyjarrullisena niillä mölkerökahvoilla?
R7000 disc setistä voisi pyytää vielä paljonkin. Vannejarrullisesta ei varmaan paria sataa enempää, tai ainakaan itse en kehtaisi.

Joo vannejarrullinen. Parisataa kuulostaisi hyvältä ajattelin jopa vähempää.

nure
05.02.2022, 09.45
^Ja jos pyykkinaru versiot niin ei edes sitäkään...

marco1
05.02.2022, 10.47
Myyjän markkinat nyt, halvimmat osasarjat nyt taitaa olla 500€ tienoilla (Saksan hinnoilla 105, Rival, Centaur). Nuo 5700:set taisi maksaa koko sarjana aikoinaan 300€ tienoilla niin nyt voi silti pyytää mitä kehtaa.

paaton
05.02.2022, 13.06
Myyjän markkinat nyt, halvimmat osasarjat nyt taitaa olla 500€ tienoilla (Saksan hinnoilla 105, Rival, Centaur). Nuo 5700:set taisi maksaa koko sarjana aikoinaan 300€ tienoilla niin nyt voi silti pyytää mitä kehtaa.

Noin se on. Kspäät tekevät nyt tiliä vanhoillakin osilla. Itse lupaan kyllä kuittailla tuollaisille kauppiaille ihan livenäkin tavatessa.

Ohiampuja
05.02.2022, 16.05
Kannattaa huomioida myös se, että halvemmissa jarruissa (halvemmissa pyörissä) on vakiona huonommat jarrulevyt. Ainakin Shimanolla halvimmat levyt ovat todella huonoja. Niiden vaihto parempiin mahdollisesti jarrupalojen lisäksi saa monet halvemmat / keskihintaiset jarrut toimimaan selvästi paremmin.
Onko oikeasti noin? Mulla on läskissä MT 400 ja 420 jarrut 180mm RT10 laikoilla. Ja 29:ssä tosi vanhat SLX:t 160mm levyillä. Niin kyllä ne SLX:t tuntuu paljon paremmilta. Joskus miettinyt palojen vaihtoa toisenlaisiin, mutta ajellaan nuo nyt ekana loppuun. Vaikka siihen menee varmaan 5 vuotta. :)

kauris
05.02.2022, 17.47
Joo, ei tämä ole pelkästään oma mielipiteeni. Ja on niissä jotain oikeastikin eroa ihan materiaalissa/valmistuksessakin, koska ne halvat levyt ei kelpuuta metallipaloja. Ne paremmat hyväksyy kaikki laadut. Lisäksi ne halvat levyt on jotenkin heppoiset, peltisen oloiset. Paremmat jämäkämpiä. En tiedä onko fyysisesti paksumpia vai onko se metallilaatu eri.

Ohiampuja
05.02.2022, 21.04
Peltinen fiilis on kyllä totta. Pitääkin miettiä jos vaihtaisikin ne levyt jossain vaiheessa.

ruuduntakaa
08.02.2022, 12.12
Ja tästä metalliset palat mm Shimanon 520-sarjan tai zee-jarruihin. Itse ainakin tykkään. Eivät lasitu niin herkästi kuin orgaaniset. ja jarruteho hyvä. Mulla jarrutehot nimittäin ainakin välillä joskus aikanaan vei myös se, että jarrupaljojen pinta kiillottui (lasittui) sileäksi eikä jarru enää pitänytkään. Sen voi toki hetkellisesti taas korjata hiomalla uuden puhtaan karkean pinnan jarrupalaan.
https://www.bike24.com/p233534.html

Mulla näyttää nämä olevan Levossa tehdasasennettuina SLX7120-jarruhin, on hyvät palat. Toki vinkuu ne nämäkin. Tai siis karjuu.
Just hain paikallisesta taakse uudet, vajaat 4000km meni orkkiksilla.
Suomihinta noille on muuten 24,90e.

Kuminauha
08.02.2022, 14.25
Yritin tässä muutama päivä sitten saada 7120 takajarrun bite pointtia paremmaksi. Jostai syystä takajarrussa on enemmän vapaata liikettä kuin etujarrussa.

Kaikenlaista kikkaa koitin mutta en millään saanut. Ilmaa ei enää perusteellisen ilmauksen jälkeen pitäisi olla missään, se verran monta keraa painoin ruiskulla läpi. Satulasta myös poistin ilmat erään ohjeet mukaan. Outo juttu. Ihan hyvin se jarru sinänsä toimii, hieman vaan ärsyttää kun jarruissa on eri bite point.

Männät myös liikkuvat tasaisesti.

kauris
08.02.2022, 14.39
Koititko sitä, että laitat takajarrumäntien väliin ilmatessa ohuemman palikan (hiot olemassa olevaa millin-pari) tai jopa ilman palikkaa puristat ilmatessa kahvaa siten, että männät tulevat aavistuksen enemmän esiin. Näin saat hieman ylitäyttöä järjestelmään ja vapaaliike lyhenee.

M A
08.02.2022, 14.46
Mä oon siirtänyt bitepointtia lähemmäs painamalla kahvasta ilman rengasta kerran tai kaks. Olisko toisen kanssa voinut käydä noin vahingossa?

Kuminauha
08.02.2022, 15.09
Koititko sitä, että laitat takajarrumäntien väliin ilmatessa ohuemman palikan (hiot olemassa olevaa millin-pari) tai jopa ilman palikkaa puristat ilmatessa kahvaa siten, että männät tulevat aavistuksen enemmän esiin. Näin saat hieman ylitäyttöä järjestelmään ja vapaaliike lyhenee.

Oon lukenu, että toi ylitäyttö ei ois suositeltavaa. Vois toki ilman tota palikkaa varovasti ilmata.

Mä oon siirtänyt bitepointtia lähemmäs painamalla kahvasta ilman rengasta kerran tai kaks. Olisko toisen kanssa voinut käydä noin vahingossa?

Pitääpi tätä kokeilla varovasti.

moukari
08.02.2022, 15.15
Yritin tässä muutama päivä sitten saada 7120 takajarrun bite pointtia paremmaksi. Jostai syystä takajarrussa on enemmän vapaata liikettä kuin etujarrussa.

Kaikenlaista kikkaa koitin mutta en millään saanut. Ilmaa ei enää perusteellisen ilmauksen jälkeen pitäisi olla missään, se verran monta keraa painoin ruiskulla läpi. Satulasta myös poistin ilmat erään ohjeet mukaan. Outo juttu. Ihan hyvin se jarru sinänsä toimii, hieman vaan ärsyttää kun jarruissa on eri bite point.

Männät myös liikkuvat tasaisesti.

Ovatko jarrupalat kuluneet vai uudet? Vanhojen jarrupalojen kanssa tuo ongelma esiintyy joskus, korjaantuu palat vaihtamalla.

Kuminauha
08.02.2022, 15.17
Kohtuu uudet palat kyseessä, 377km/25h D02S metallipalat. Myös sama ilmiö eri ikäisillä jarrulevyillä kesä ja talvikiekkojen välillä.

hphuhtin
09.02.2022, 17.35
Paremmilla (tai sanotaanko ehkä ennemminkin toisenlaisilla) jarruilla tuon kiinniottokohdan voi säätää. Rahalla ainakin ratkeaa siis. Riippuen kahvasta myös ”ylitäyttämällä” voi onnistua.

kauris
09.02.2022, 18.47
Toisaalta mun code rsc:ssä on kyllä bite point säätö mutta lähinkin asetus on mun makuun siinä rajoilla onko vapaaliike liian pitkä. Säätö siis maksimissaan. Tykkään, että kahva ei painu lähellekään tankoa, koska mulla tahtoo muutoin kahvan pää osua keskisormeen.
Itse olen hionut bleed blockia siksi aavistuksen ohuemmaksi. En ole ihan varma/muista vaikuttiko lopputulokseen lopulta.

Edit. En nyt ulkoa myöskään muista kummassa asennossa säädön piti olla ilmatessa. Muistaakseni piti olla just tässä että säätö mahdollisimman lähellä. Logiikkani ei nyt riitä sen miettimiseen mitä tapahtuis jos ilmaisi jarrut siten,.että säätö olis puolivälissä. Kumpaan suuntaan tulis lisää pelivaraa. Pitäis varmaan koittaa ens kerralla.

Kuminauha
10.02.2022, 07.25
Saman oon huomannu toisen pyörän XT kahvoissa, säätö ääriasennossa asiat on OK, mutta lähemmäs en niitä saa, koska se säätö on jo tapissa.

Ilmausohjeissahan jostain syystä bite point säätö neuvotaan laittamaan kiinni, itsekin järkeilisin, että säätö pitäisi olla puolivälissä.....

Qilty
11.02.2022, 13.16
Mahtaisko Sramin letkun lyhennys satulan päästä onnistua ilmaamatta? Rotkolla jätetty hirveesti löysää grailin etujarruletkuun...

Lähetetty Savumerkeillä Tapatalkilla

SSGT-92
11.02.2022, 19.36
Miks satulan päästä ?
Ite funtsinu samaa kahvan puolelt,jarrujen mukanahan tulee hilut sitä silmällä pitäen.
Kuis se satulan puolen letkuliitos onnistuu ?

Qilty
11.02.2022, 19.40
Miks satulan päästä ?
Ite funtsinu samaa kahvan puolelt,jarrujen mukanahan tulee hilut sitä silmällä pitäen.
Kuis se satulan puolen letkuliitos onnistuu ?Koska kippurasarvi. Pyörän mukana ei tullut helmiä eikä inserttejä, et ne joutus ostaan.

Marsusram
11.02.2022, 20.19
Oletuksena aina letkua katkaistessa ja uudelleen liitettäessä jää sisään ilmakupla. Kahvan päässä sen onnistuu pienellä virtaamalla siirtämään männän ohi säiliöön kun puristaa jarrusatulan päässä männät sisään. Toisesta päästä letkua kuplalla on paljon pitempi matka kuljettavana ja ilmaaminen tulee tarpeen.

Helmiliitoksen onnistuu helposti tekemään, mutta banjoliitin on yleensä kiinni puristamalla.

SSGT-92
11.02.2022, 20.45
Mitä äkkiseltään kävin netist vilkuilees noita lyhennysohjeita,olivat kaikki kahvan puolisia.
Tuollaiset siihen tarvii uusia ;https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osat/varaosat-ja-pienosat/jarrun-osat/sram-hydraulic-disc-brake-hose-fitting-stealthamajig-1pcs/ .
Yllättäin halvempia tuolla mitä esim. bike24;ssa

(https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/osat/varaosat-ja-pienosat/jarrun-osat/sram-hydraulic-disc-brake-hose-fitting-stealthamajig-1pcs/)

Qilty
11.02.2022, 21.15
Kyllä mä tiedän mitä niihin pitää uusia. Tuo marsun juttu että satulalta se mahdollinen kupla ei välttämättä poistu ilmaamatta, on kyllä varmaan ihan totta.

Kahvan päästä niitä yleensä lyhennetäänkin koska se on helpompi ja ilma kulkee ylöspäin. Mutta kippurasarvessa letku kulkee tankonauhan alla, ja se tuskin siellä liikkuu, enkä ajatellut nauhoja vaihtaa. Kai se pitää vaan kaivaa ilmausvehkeet valmiiksi kun letkua lyhentää.

kauris
11.02.2022, 22.41
Tankonauhan ainoa oikea väri on valkoinen ja jotta se ei näytä likaiselta, pitää se kuitenkin vaihtaa joka vuosi.
Huumoria huumoria :)

Qilty
12.02.2022, 10.32
Tankonauhan ainoa oikea väri on valkoinen ja jotta se ei näytä likaiselta, pitää se kuitenkin vaihtaa joka vuosi.
Huumoria huumoria :)Mutku pyörällä ajettu vasta 600km/1,5kk. Tosin nauha on musta[emoji848]

ViP
12.02.2022, 11.20
Huumoria huumoria :)

Näin. Ja se uusi (valkoinen) teippi vaihdetaan nimenomaan keväällä ajokauden alussa, ihan sama paljonko pyörällä on ajettu. Syksyllä, ajokauden lopussa likainen teippi on meriitti, joka kielii kauden aikana ajetuista kilometreistä.

Ja tätä(kään) ei pidä ottaa liian vakavasti :D

kauris
12.02.2022, 11.27
Mutku pyörällä ajettu vasta 600km/1,5kk. Tosin nauha on musta[emoji848]

Silloin sen voi vaihtaa valkoiseksi (Cinellin korkki) ja samalla tehdä jarruletkuremontin.

M A
12.02.2022, 13.07
Ketjun pituuden pohdintaa. 6 hammasta suurempi kasetti sujahti Vitus 20 plussaan heittämällä. Tossa odottelisi pikalukko ketjuun asettelua ja samalla mietin tuota ketjun pituutta. Ketjulinja näkyy vähän heikosti, mutta ketjusta katsottuna kulma on isoimmalla rattaalla alle 90 astetta. Lyhentääkin varmaan siis voisi, mutta mikä on optimipituus, vai onko tuolla suurta väliä?

https://i.imgur.com/nXxOp1el.jpg

Qilty
12.02.2022, 13.19
Ketjun pituuden pohdintaa. 6 hammasta suurempi kasetti sujahti Vitus 20 plussaan heittämällä. Tossa odottelisi pikalukko ketjuun asettelua ja samalla mietin tuota ketjun pituutta. Ketjulinja näkyy vähän heikosti, mutta ketjusta katsottuna kulma on isoimmalla rattaalla alle 90 astetta. Lyhentääkin varmaan siis voisi, mutta mikä on optimipituus, vai onko tuolla suurta väliä?

https://i.imgur.com/nXxOp1el.jpgMissä asennossa häkki on pienimmällä rattaalla? Jos sielläkin kaikki ok, ni sithän se on siinä

F. Kotlerburg
12.02.2022, 18.01
Pitäis Sramin G2 R jarrut irroittaa pyörästä jossa sisäinen veto takajarrulle. Ei taida onnistua siten, että ilmausta ei tarttisi kun laittaa letkun takaisin paikoilleen?

asdfgh
13.02.2022, 14.44
Tuli tässä tilattua uusi Cannondale ja kokoamisen jälkeen huomasin haarukan olevan kuvan mukaisessa kunnossa akselin ympärillä. Ei ole oman työn tuloksia, enkä oikein tiedä miten tähän suhtautua. Onko vain harmiton kauneusvirhe vai voiko jotenkin pahentua tästä?

https://i.ibb.co/C7Y7PVd/pieni.jpg

kauris
13.02.2022, 15.59
Kauneusvirhe. Maalipinta lohkeillut tuosta. Mutta ei toki nätti aivan uudessa pyörässä.

nure
13.02.2022, 16.16
^^Rasvan tai likaisen päälle maalattu...

Föhn
13.02.2022, 16.28
Tuossa on ollut tulppa. Ei tuossa kahden materiaalin rajapinnassa mikään maali pysy. Ihan kun ois akseli liian pitkällä.

hubba
14.02.2022, 17.15
Ultegra r8050 di2 vaihteita koitan säätää, mikäköhän on kun takavaihtaja saa olla +16 (maksimi) asetuksella että vaihtaa kunnolla?

Vääntyiköhän tuossa jotain kun menin etuvaihtajan hienosäätöön ja e-tube ohjelma sääti takavaihtajan väkisin traineria vasten.
Vai onkohan vaihtajan korvake ollut alunperin vääntynyt.

Ohiampuja
15.02.2022, 08.42
Kai se pitää vaan kaivaa ilmausvehkeet valmiiksi kun letkua lyhentää.
Minä ainakin onnistuin lyhentämään Sram Apex takajarruletkun ilman ilmausta. Ja sieltä jarrusatulan päästä.

Qilty
15.02.2022, 10.25
Minä ainakin onnistuin lyhentämään Sram Apex takajarruletkun ilman ilmausta. Ja sieltä jarrusatulan päästä.Varmaa muuten auttais kun laittaa pyörän ylösalaisin? No en ole jaksanut perehtyä, silmä tottuu liian pitkään letkuun[emoji1]

K.Kuronen
15.02.2022, 11.14
^Lyhentää sitten joskus isomman remontin yhteydessä, jos sellainen vastaan tulee.

Tulluska
18.02.2022, 09.13
Osaako joku kertoa miksi shimanon XT takavaihtaja alkaa tekemään edes takaista liikettä jos vähänkään sattuu satamaan lunta ajon aikana?

Kanuuna
18.02.2022, 09.40
Osaako joku kertoa miksi shimanon XT takavaihtaja alkaa tekemään edes takaista liikettä jos vähänkään sattuu satamaan lunta ajon aikana?

Rissat tai pakan rattaat kerää lunta tai jäätä ja pyörivän kappaleen säde muuttuu?

Ramzez
18.02.2022, 16.31
Tarvitsisin pikaista apua. Vaimon pyörästä meni takavaihtaja tänään rikki ja pitäisi löytää uusi vaihtaja tilalle. Mikähän malli tuohon tarkalleen ottaen voi käydä? En ainakaan suoraan löytänyt mistään mallimerkintää. Kyseessä on joka tapauksessa 3x8-vaihteinen Shimano deoren vaihteilla oleva Kona Dew Plus 2010-luvun alusta.

Edit. Kuva ei näy, mutta kyseessä uskoisin olevan pitkällä kehikolla olevan vaihtajan.

Ramzez
18.02.2022, 16.37
Suunnilleen linkin kuvan mukainen, mutta 8-vaihteinen.

https://www.bikester.fi/shimano-deore-rd-m591-takavaihtaja-M129743.html?vgid=G227254&cgid=36939

das_rad
18.02.2022, 17.48
TRP:n 160-14 (160mm) jarrulevy olisi menossa vaihtoon, ja levyn speksejä kaivellessa tuli vastaan leveys lukuna 2,3mm, eli huomattavasti paksumpaa settiä kun esim. mitä Shimanolla on tarjolla. Noita alkuperäisiä ei näytä löytyvän oikein mistään, eli olisko jotain näkemystä siitä mitä tuohon voisi hankkia tilalle?

K.Kuronen
18.02.2022, 18.56
Melko vanha, merkitön takanapa. Laakereissa on karkeutta. Näyttäisi siltä, että laakerit eivät olisi helposti vaihdettavissa, sillä hammaskehä pitäisi kait ensin saada pois?:

https://live.staticflickr.com/65535/51889922645_94e724b9cf_c.jpg

nure
19.02.2022, 10.01
^^^Liekö vaihtaja tiedä millainen vipu sitä käskee...

Marsusram
19.02.2022, 10.09
^^^Liekö vaihtaja tiedä millainen vipu sitä käskee...

..kunhan vetosuhde on sama.
https://bike.bikegremlin.com/1278/bicycle-rear-derailleur-compatibility/

Ketjut kaventuvat kun vaihteet lisääntyvät, mutta sillä ei ole suurta merkitystä havaittu toimivuuteen.

TERU
19.02.2022, 12.05
Suunnilleen linkin kuvan mukainen, mutta 8-vaihteinen.

https://www.bikester.fi/shimano-deore-rd-m591-takavaihtaja-M129743.html?vgid=G227254&cgid=36939
Varma tapaus, Deore käy 7, 8, 9 maastovipujen kanssa, jopa 10 maantievipujen ja on aina pitkähäkkinen (SGS).

Istumatyöläinen
20.02.2022, 21.45
Mikä on nimeltään (suomeksi, englanniksi) se muovinen uritettu lipare, joka keskiön alla toimii vaihtajien vaijereiden ohjurina?

hphuhtin
20.02.2022, 22.18
Ainakin hakusanoilla ”bottom bracket cable guide” noita löytyy.

Istumatyöläinen
21.02.2022, 11.08
^no niinpä tietysti, kiitos!

arctic biker
21.02.2022, 11.54
Ja Suomeksi vaijerin ohjuri.

Tafi
01.03.2022, 17.49
Tuleeko uuden jarruletkun mukana kaksi tai kolme nippeliä? Oliivi, mutteri ja sisäholkki. Oliivia nyt ei voi käyttää uudestaan.

petev
01.03.2022, 19.03
Aika usein näyttää nuo olevan paketissa, huomattava on, että mutteri on erilainen mtb ja maantiejarruissa.

nure
01.03.2022, 19.23
^^Riippuu ostatko pelkän letkun tai sitten setin? Setissä kyllä (mielestäni) mainittu mitä se sisältää...

Tafi
02.03.2022, 13.16
Kiitos, olen jo huomannutkin, että suoratankoisessa ei juuri muuta olekaan kuin mtb osaa.

markoka
04.03.2022, 20.37
Olen hetken aikaa ihmetellyt kun kovemmassa vauhdissa mutkaan ajaessa etupyörän jarrupala alkaa kevyesti koskettamaan jarrulevyyn. Olen säätänyt jarrusatulan useaan otteeseen ja hyvin tarkasti keskelle, mutta sama ilmiö jatkuu. Tänään huomasin, että vanteen kehästä sivu suunnassa heiluttaessa myös jarrulevy kääntyy koskettaen jarrupaloihin. Ilmeisesti pyörän navan laakerit on säädetty liian löysäksi? Onko tämä yleistäkin, kun kyseessä on vasta 500km ajettu pyörä? Napa on Giant eTracker Sport.

nure
05.03.2022, 22.52
^Sitten vaan napaa säätämään jos siltä tuntuu tai myyjälle takuuhuoltoon. Onko napa pikalukollinen vai läpiakselilla, tarkista myös kireys ja onko jarrulevy kiinni kunnolla...

markoka
06.03.2022, 14.06
Eilen kokeilin säätää napaa, mutta ei laakeria voinut yhtään kireämmälle laittaa. Eikä navassa kyllä tuntunut irrallaan ollessa yhtään välystä edes ennen laakerin säätöä. Jarrulevyn pulttien kiinnityksen olin kokeillut jo aikaisemmin ja siinäkään ei mitään vikaa ollut. Pikalinkku kiinnitys tuossa on ja sekin on kyllä ollut aina tukevasti kiinni. Löysin eilen foorumilta topicin otsikolla "Jarrulevy helisee - ärsyttävä ääni". Tuossa kuvattu asia osuu kyllä hyvin yhteen tämän minun ongelman kanssa, mikä sitten ilmeisesti on ominaisuus.

TERU
06.03.2022, 16.21
Minulla oli myös tuollainen soiva jarrulevy, oli vähän kookkaan puoleinen eikä keskittämälläkään hiljentynyt, soi enempi juuri sopivissa kurveissa. Sitten vaihdoin renkaat sileämpikuvioisiin, kun vaihtoaika tuli, levy lakkasi soimasta enkä ole kaivannut tuota musaa.

Jarrukenkiä keskittäessä pultit täytyy käyttää riittävän löysällä jotta keskitys tapahtuu hyvin. Jos ääni ei lakkaa, on vaan opittava pitämään siitä!

Marsusram
07.03.2022, 09.05
Pikalinkkukeula ei linkut kireälläkään ole yhtä tukeva kuin läpiakselilla varustettu. Renkaiden vaikutus on suhteessa niiden sivuttaispidon aiheuttamaan vääntöön.
Parasta vain tottua helinään silloin kun se on keulan ominaisuus.

paaton
07.03.2022, 09.16
Pikalinkkukeula ei linkut kireälläkään ole yhtä tukeva kuin läpiakselilla varustettu. Renkaiden vaikutus on suhteessa niiden sivuttaispidon aiheuttamaan vääntöön.
Parasta vain tottua helinään silloin kun se on keulan ominaisuus.

DT:n kiekkoihin saa muuten helposti läpiakselit pikalinkkukeulaan. Varsinkin edessä rakenne on mielestäni hyvin lähellä oikeaa läpiakselia.

JackOja
07.03.2022, 09.23
DT:n kiekkoihin saa muuten helposti läpiakselit pikalinkkukeulaan. ...

"Pikkuläpiakseli". Saa myös Hopen, NoTubesin, Novatecin ja moneen muuhunkin napaan.

markoka
07.03.2022, 11.16
Kesäksi vaihtuu koko kiekko renkaineen ja jarrulevyineen niin saa nähdä muuttuuko ääni silloin. Piikkisika on tällä hetkellä renkaana. Huomasin itsekin, että pikalinkku kiinnitys ei ole ihan hirveän tukeva läpiakseliin verrattuna. Mites tuollaisen "pikkuläpiakselin" vaihto käytännössä menee? Pitääkö laakerit vaihtaa samalla ja saako tuolla merkittävästi tukevuutta lisää?

JackOja
07.03.2022, 11.38
...Mites tuollaisen "pikkuläpiakselin" vaihto käytännössä menee? Pitääkö laakerit vaihtaa samalla ja saako tuolla merkittävästi tukevuutta lisää?

Mikä napa sulla on? Onko siinä vaihdettavat päätykorkit?

TERU
07.03.2022, 12.56
Omat ajot kun tuota amatööritasoa, niin pian satavuotias pikalinkkunapa on hyvin riittävä, helppo, ongelmatonkin, ei noista huolta ajossa, samaa rauhallista suhtautumista suosittelen kysyjällekin jos tunnistaa itsessään amatööriyden...ja etenkin jos on jo hankittuna pikalinkullinen ajokki.

f64
07.03.2022, 16.06
Ketjua (Shimano 12s) vahatessa huomasin että kahdesta kohti puuttuu se rulla tapin ympäriltä. Eikä siis siitä kohti missä pikalinkki on vaan ihan keskeltä ketjua. Ajettuja kilsoja en osaa sanoa kun kahta ketjua olen pyörittänyt mutta samapa se, taitaa olla vaihtokunnossa.. Kiinnostaisi tietää että mikä tuollaisen aiheuttaa? Ajo keskuspuistossa möyrimistä mutta en vaan keksi mikä olisi niin väkivaltainen tilanne että ketjusta tuo osa irtoaisi.. Haulla ei tältä foorumilta löytynyt vastaavaa, ulkomailta oli kuvia myöten muutamia postauksia. Ei sieltäkään syytä tohon löytynyt.

TERU
07.03.2022, 16.24
Huh, huh, ei koskaan tuollaista, vaikka joskus kolmen ketjun sarjalla yli 50 tuhatta.
Rullaketjun rulla on ketjun osista tärkeimmästä päästä, mutta miten tuon edes rikki saa ajamalla???

markoka
07.03.2022, 18.06
Napa on Giant eTracker Sport ja en osaa sanoa onko siinä vaihdettavat päätykorkit. Ajot on tosiaankin amatööritasoa eikä mitään isompaa hyppimistä edes ole. Varmaan 60% hiekkatietä, 30% asfalttia ja 10% metsäpolkuja. Pienen äänen jarruista kestän jos tietää, että mitään totaali rikkoutumisen vaaraa kovasta vauhdista ei ole.

07.03.2022, 18.16
Ketjua (Shimano 12s) vahatessa huomasin että kahdesta kohti puuttuu se rulla tapin ympäriltä. Eikä siis siitä kohti missä pikalinkki on vaan ihan keskeltä ketjua. Ajettuja kilsoja en osaa sanoa kun kahta ketjua olen pyörittänyt mutta samapa se, taitaa olla vaihtokunnossa.. Kiinnostaisi tietää että mikä tuollaisen aiheuttaa? Ajo keskuspuistossa möyrimistä mutta en vaan keksi mikä olisi niin väkivaltainen tilanne että ketjusta tuo osa irtoaisi.. Haulla ei tältä foorumilta löytynyt vastaavaa, ulkomailta oli kuvia myöten muutamia postauksia. Ei sieltäkään syytä tohon löytynyt.

Lähinnä tulee mieleen lämpökäsittely tai materiaali virhe, jolloin hauras rulla on haljennut ja pudonnut

nure
07.03.2022, 18.43
Jos runko on tehty pikalinkuille niin ei mitään merkitystä vaikka päätykorkitkin saisi vaihdettua. Kai jokaiseen pikalukkonapaan saa tuollaiset "läpiakselit", niillä kyllä saa kiekon hieman kireämmin kiinni mutta rajansa silläkin. Alkaa kylläkin nuo pikalukot hieman menneisyyttä ainakin vakavammin pyöräilyä harrastavien maastopyöräilijöiden keskuudessa.

Qilty
07.03.2022, 19.35
Kesäksi vaihtuu koko kiekko renkaineen ja jarrulevyineen niin saa nähdä muuttuuko ääni silloin. Piikkisika on tällä hetkellä renkaana. Huomasin itsekin, että pikalinkku kiinnitys ei ole ihan hirveän tukeva läpiakseliin verrattuna. Mites tuollaisen "pikkuläpiakselin" vaihto käytännössä menee? Pitääkö laakerit vaihtaa samalla ja saako tuolla merkittävästi tukevuutta lisää?Ei taida tukevuutta tulla yhtään. Laita se linkku vaan riittävän kireälle ja putsaa pinnat rasvasta. Eli siis dropoutit ja navan päädyt.

Mulla on niin vanha mondrakerin läski että sekin on vielä linkuilla. Ja Siinäkin levy kahnasi käännöksissä kunnes kiristi linkut kunnolla, niin kovaa että sen vielä saa käsin auki. Linkustahan pitää jäädä kämmeneen jälki kun se kiristetään.

Qilty
07.03.2022, 19.37
Omat ajot kun tuota amatööritasoa, niin pian satavuotias pikalinkkunapa on hyvin riittävä, helppo, ongelmatonkin, ei noista huolta ajossa, samaa rauhallista suhtautumista suosittelen kysyjällekin jos tunnistaa itsessään amatööriyden...ja etenkin jos on jo hankittuna pikalinkullinen ajokki.Ja yksi iso parannus pikalinkkuihin on shimanon sisäisen nokan linkut. Mutta tosiaan ei ole pikalinkuissa mitään vikaa, kuitusissa dropouteissa voi laittaa tipat kitkapastaa navan ja dropoutin väliin.

Qilty
07.03.2022, 19.39
Jos runko on tehty pikalinkuille niin ei mitään merkitystä vaikka päätykorkitkin saisi vaihdettua. Kai jokaiseen pikalukkonapaan saa tuollaiset "läpiakselit", niillä kyllä saa kiekon hieman kireämmin kiinni mutta rajansa silläkin. Alkaa kylläkin nuo pikalukot hieman menneisyyttä ainakin vakavammin pyöräilyä harrastavien maastopyöräilijöiden keskuudessa.Pikalinkulla taitaa kyllä saada kireämmälle todellisuudessa.

nure
07.03.2022, 20.21
^ Saattaa olla mutta kun en mitannut niin ainakin Tunen kuuskoloilla tuntui tiukemmalta kuin saman valmistajan linkut. Kylläkin voi olla vain hyvästä hankinnasta johtunutta mielihyvää...

f64
07.03.2022, 21.00
Huh, huh, ei koskaan tuollaista, vaikka joskus kolmen ketjun sarjalla yli 50 tuhatta.
Rullaketjun rulla on ketjun osista tärkeimmästä päästä, mutta miten tuon edes rikki saa ajamalla???

Tätä samaa mietin. Ei tule mieleen mitään tilannetta missä sellaista iskua ketjulle tulisi että rulla hajoaa.

Kanuuna
07.03.2022, 21.29
Itsellä on ketjupiiskana lattaraudasta ja vanhasta ketjunpätkästä väsätty härpäke. Toiminut muuten loistavasti, mutta kerran lipsahti pakan rattailta. Siinä samassa iskussa ketjupiiskan ketjusta murtui pari tuollaista holkkia. Eli onko samanlaista lipsahdusilmiötä mahdollista saavuttaa poluilla pyörän päällä? Miksipä ei?

paaton
07.03.2022, 21.56
Onko nure the nurisija kokeillut noita qr läpiakseleita?

Ainakin omaan trekin cycloon tuo asettuu keulaan kyllä kai yhtä tukevasti mitä oikeakin läpiakseli. Läpiakselin laippa ja mutteri ovat aika käypäisiä haarukan olakkeisiin. Ja tuossakin on pikalinkut, eli kirii kyllä tiukalle.

Mun mielestä tuo on selkeästi tukevampi paketti noin.

Leokissa
07.03.2022, 22.17
Aloittelija kysyy.
Ostin tänään itselleni "uuden" pyörän Tiagran osilla. Ensimmäisen testilenkin kävin polkemassa äsken kovassa lumimyräkässä ja muutaman asteen pakkasessa. Loppumatkasta ei meinannut vaihtaa isompaa vaihdetta silmään vaikka alkumatkasta toimi kaikki moitteettomasti. Vaikuttaako tuollainen huono sää vaihteitten toimivuuteen vai ehdinköhän rikkoa pyörän vajaan tunnin käytön jälkeen?

TERU
08.03.2022, 05.20
Tunti on pitkä aika rikkoa vaihteisto, joskus ajatustakin nopeampi tapahtuma, yksi rymmäys.

No jos ei ryminää kuulunut, toiminta takkuili sään vuoksi, samoin syy voi olla ajamattomuudesta johtuva jäykkyys, huoltoa ja öljyä vailla, jousipalautteinen tuo isommalle siirtyminen.
Onnea "uuden" pyörän kanssa touhuiluun!

Firlefanz
08.03.2022, 07.55
Tunti on pitkä aika rikkoa vaihteisto, joskus ajatustakin nopeampi tapahtuma, yksi rymmäys.

Onko sulla kertoa esimerkkitapaus siitä miten ajamalla ja käyttämällä rikotaan vaihteisto?

En haasta foorumiriitaa vaan ihmettelen vilpittömästi, koska olen aika paljon ajanut niin ikivanhoilla Tiagroilla kuin vanhoilla Ultegroilla jotka vastannevat melko pitkälle nykyisiä Tiagroja, mutten ole saanut niitä käyttämällä enkä väärin käyttämällä rikottua. Ellei sitten sitä että takavaihtajan vaijeri on napsahtanut poikki toisena tai kolmantena käyttövuotena lasketa rikkomiseksi.

Olen vahingossa eli osaamattomuuttani syyllistynyt siihenkin että olen vaihtanut keventämättä eli veto päällä ylämäessä.

Aloittelijan esittämässä tapauksessa olisin tuijottanut olosuhteisiin, kova lumimyräkkä ja muutaman asteen pakkanen, ja ehdottanut että jokin kriittinen paikka on jäätynyt.

"Isompaa vaihdetta silmään" tarkoitti varmaankin vaihtamista pienemmälle takarattaalle; mutta muistan että joskus on käynyt niinkin että etuvaihtaja lopetti sopivassa kelissä toimintansa kesken lenkin

jalkkis
08.03.2022, 08.02
Aloittelijan esittämässä tapauksessa olisin tuijottanut olosuhteisiin, kova lumimyräkkä ja muutaman asteen pakkanen, ja ehdottanut että jokin kriittinen paikka on jäätynyt.

"Isompaa vaihdetta silmään" tarkoitti varmaankin vaihtamista pienemmälle takarattaalle; mutta muistan että joskus on käynyt niinkin että etuvaihtaja lopetti sopivassa kelissä toimintansa kesken lenkin

Jep, lumi voi tukkia vaihtajan ja se kangistuu. Viestistä ei käy ilmi, että onko pyörä tehdasuusi vaiko käytetty mutta uusi kysyjälle. Mutta voi olla, että vaihdevaijeri alkaa jumittaa kulumisen + kosteuden ja siitä seuraavan jäätymisen takia. Eli jos pyörä ei ole uusi, niin vaihtajalle huoltotoimenpiteitä + uudet vaijerit kuorineen.

nure
08.03.2022, 09.04
^On aika yleistä että sohjoisella kelillä takapakka täyttyy ja jäätyy jolloin ketju ei asetu rattaalle ja aloittelia voinut kuvitella ettei jokin toimi ja syyllistynyt epätoivoisiin tekoihin.

Firlefanz
08.03.2022, 09.24
^ Ei tarvitse olla sohjoinenkaan keli, tapahtuu kuivalta tuntuvassa pakkaslumessakin.

Jätin tämän mahdollisuden mainitsematta siksi että sen aiheuttajaa on melko vaikeaa olla huomaamatta; toisin sanoen jos vaihde ei vaihdu, tulee hyvin todennäköisesti vilkaisseeksi takarattaan suuntaan ja jonkin hetken käyttämättä ollut ja lumen täyttämä osa pakasta erottuu selvästi,

PS Kysyjä ei kertonut oliko hän sitten kotiin päästyttyään ja mahdollisesti jäätyneiden tai lumesta tukkeutuneiden paikkojen sulettua kokeillut vaihteiden toimintaa.

Kanuuna
08.03.2022, 11.41
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220308/b22b5db2638b4ab0358ec86206af4e53.jpg

Tässä kuva muutaman viikon takaa. Jostain syystä loput vaihteet ei napsahdellut loppumatkasta ihan täydellisesti, kun loppusiirtymällä käytti vain kahta pykälää.

Oma idea kysyjän vaihteiden vaihtamattomuuteen on joku mahdollinen jääkökkö tuolla vaihtajan rungon ja rajoitinruuvin tai nivelten välissä. Silloin ääripää(t) ei toimi ja muutenkin takeltelee. Toki, vaijeri ja kuori on myös hyvä tarkistaa.

JackOja
08.03.2022, 11.44
^ vaikket olekaan keittelyjengissä, niin hienon puhdas ketju, kuin omastani! Ei pitäisi olla mahdollista.

Kanuuna
08.03.2022, 12.04
^ vaikket olekaan keittelyjengissä, niin hienon puhdas ketju, kuin omastani! Ei pitäisi olla mahdollista.

Squirt. Välimallin uppovahaus.

JackOja
08.03.2022, 12.09
Squirt...

Sehän se!

Leokissa
08.03.2022, 13.29
Pyörä on ostettu käytettynä.
Kokeilin äsken pienen lenkin ja vaihteet toimi taas, pyörä oli ollut yön yli lämpimässä. Varmaan kyse oli jonku osan jäätymisestä.

Kiitos vastauksista :)

Ohiampuja
08.03.2022, 13.39
Millaisia nämä langattomat vaihtajat ovat, kuinka laajasti niitä pystyy conffaamaan? Joskus törmää kyselyihin eri osasarjojen yhteensopivuudesta esim retkikäytössä, niin eikö tämä langattomuus olisi ratkaisu siihen. Parametreistä vaan valitaan että onko 11 vai 12 pakka käytössä ja onko se road vai mtb sarjaa. Ja millä vivulla ohjataan, GX tai vaikkapa Rivalin vipu?

Mutta onko tuo mahdollista, miten se nyt menee?

https://www.sram.com/en/sram/mountain/series/gx-eagle-axs

paaton
08.03.2022, 13.43

Hö, tuossahan on integroitu ketjunpesuri mukana.

JackOja
08.03.2022, 13.43
^^ei ole pikakysymys -> Sähkövaihteet ja muut hömpötykset! (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50459-S%C3%A4hk%C3%B6vaihteet-ja-muut-h%C3%B6mp%C3%B6tykset!)

Mut Sram AXS toimii ristiin maasto/maantie.

Benny
10.03.2022, 19.02
Onko porukalla kokemuksia noista Sramin Guide T jarruista?

https://www.bike24.com/p2261960.html?q=guide%20t%20brake

6 vuotiaat Guide Rs:t alkaa olemaan tiensä päässä ja noita T malleja näyttäisi saavan kohtuu hintaan interwebistä. Jarruteho RS versiolla ja 180mm levyllä on riittänyt omiin ajoihin ihan hyvin...mitenköhän noissa, jos niitä vertailisi?

hautala82
11.03.2022, 02.34
moi.
kiekkosarjaa katellu ja taakse se ei ollut likikään niin helppoa selvitellä mikä sopii kuin luulis näin uutena pyöräharrastajana. muutaman päivän tutkinu juttuja netistä ja melkein enempi heräs kysymyksiä kuin olis ruvennu tajuamaan jotakin.
pyörä on cube kathmandu hybrid pro 625 https://www.cube.eu/uk/2022/e-bikes/city-tour/on-road/kathmandu-hybrid/cube-kathmandu-hybrid-pro-625-flashgreynblack/ ja toi osaluettelo pitää paikkansa ainakin noitten asioitten kohdalta jotka tähän vaikuttaa. noi kesä kummit olis kiva saada mahtumaan uusiin vanteisiin.

esim sopisko tommonen takavanne mun pyörään shimano hg versio. toi 25mm vanteen sisähalkaisia on vissiin aika passeli. tykkään tommosista tykyistä "maantie" kummeista. 55-622 on kyllä isoin mahdollisin koko mikä tonne sopii. rupee raapimaan pian rapakaaria. toiset kummit löytyy 50-622. noi tuntuu aika hyvältä koolta mun käyttötarkoituksiin.
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-hu-1900-spline-29-25mm-cl-rear-wheel
toi tosin rupee meneen yli pudjetin pikkuhiljaa. joku max 400e tuntuis sopivammalta kiekkosarjasta.
ja ilmeisesti 15x110 thru axle olis eteen se oikea koko. niitä en ole dt swissiltä vielä katellutkaan löytyykö sähköpyörä versiota "180kg" oikealla kiinnityksellä.

Kanuuna
11.03.2022, 07.34
^Kyllä tuo ehdottamasi takakike näyttää oikealta. Ja eteen tosiaan 15x110. Jos ajo on kevyempää, niin en välttämättä hakisi kuitenkaan max180 kiloa kestävää, vaan normaali 120/136 kiloinen riittäisi. Paitsi jos kuskin ja kaluston yhteispaino ylittää nuo, niin sitten. Valikoimaakin on huomattavasti enemmän matalampaan painoluokkaan.
Semmonen kannattaa yleisesti ottaa huomioon, että navassa kaikki kiinnitykset ovat samoja, jos meinaa siirtää kilkkeet kiekosta toiseen. Eli siis jarrulevyn- ja pakan kiinnitys sekä vanteen sisäleveys samaa luokkaa. Jos taas meinaa kahdilla kiekoilla ajaa, niin silloin kiinnityksillä ei ole sinällään väliä, kun on kahdet jarrulevyt, pakat ja renkaat ja kiekot voi vaihtaa suoraan ajoon. Toki eri navoilla voi joutua säätämään hieman jarrusatulaa ja vaihtajaa.

Marsusram
15.03.2022, 13.23
Nexus 7v takanapaan laittaisin kahvan samaa sarjaa, esim:
https://www.bikester.fi/shimano-nexus-revoshifter-7-vaihteinen-cj-nx10-M734951.html

Seinfeld
15.03.2022, 13.52
Onnistuin näköjään poistamaan aikaisemmat viestini. Helkama Ellaan 7-vaihteisen vaihtaja on siis rikki ja pitäis uusia. Marsusram laittoikin linkin uuteen vaihtajakahvaan. Tässä vielä kuvat vanhasta:

https://ibb.co/99JWv22
https://ibb.co/MDPpSX2
https://ibb.co/VCJ4rsb

jalkkis
17.03.2022, 13.21
moi.
kiekkosarjaa katellu ja taakse se ei ollut likikään niin helppoa selvitellä mikä sopii kuin luulis näin uutena pyöräharrastajana. muutaman päivän tutkinu juttuja netistä ja melkein enempi heräs kysymyksiä kuin olis ruvennu tajuamaan jotakin.
pyörä on cube kathmandu hybrid pro 625 https://www.cube.eu/uk/2022/e-bikes/city-tour/on-road/kathmandu-hybrid/cube-kathmandu-hybrid-pro-625-flashgreynblack/ ja toi osaluettelo pitää paikkansa ainakin noitten asioitten kohdalta jotka tähän vaikuttaa. noi kesä kummit olis kiva saada mahtumaan uusiin vanteisiin.

esim sopisko tommonen takavanne mun pyörään shimano hg versio. toi 25mm vanteen sisähalkaisia on vissiin aika passeli. tykkään tommosista tykyistä "maantie" kummeista. 55-622 on kyllä isoin mahdollisin koko mikä tonne sopii. rupee raapimaan pian rapakaaria. toiset kummit löytyy 50-622. noi tuntuu aika hyvältä koolta mun käyttötarkoituksiin.
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-hu-1900-spline-29-25mm-cl-rear-wheel
toi tosin rupee meneen yli pudjetin pikkuhiljaa. joku max 400e tuntuis sopivammalta kiekkosarjasta.
ja ilmeisesti 15x110 thru axle olis eteen se oikea koko. niitä en ole dt swissiltä vielä katellutkaan löytyykö sähköpyörä versiota "180kg" oikealla kiinnityksellä.

Saanko kysyä miksi katsot uusia kiekkoja? Mikä vika nykyisissä?

hautala82
18.03.2022, 23.35
Saanko kysyä miksi katsot uusia kiekkoja? Mikä vika nykyisissä?
110km ajettu pyörä ja huomasin kun vaihdoin kesäkummit alle niin takarataspakka lotisee jonkinverran. purin navan paloiksi ja välys tulee vapaarattaasta. uuden vastaavan tilannu 9 viikkoa toimitusaika hinta sen 20e. mekaanisesti olen puolipätevä, mutta polkupyörät ei ole tuttuja niin tilasin uuden vapaarattaan niin sitte selviää onko normaalia välystä vai oliko maanantai kappale. hankalaksi tekee kun ulkomailta ostettu pyörä.
tuon takia ajatellu jos tilais kesäkummeille kokonaisen tubeless kiekkosarjan ja näille vanteille nakkais noi nastarenkaat.
kyllä jos se vapaarattaan välys on normaalia niin saattaa häiritä niin pahasti, että pitää dt swissit kokeilla tilata. ei ne hukkaan menisi kuitenkaan, mutta katotaan nyt. vähä muutaki rahanmenoa ollut tässä. mitään oikeasti pakottavaa syytä ei ennen seuraavaa talvea ole.

harmis
21.03.2022, 07.18
Onkohan Nexus tietäjiä paikalla. Työn alla joku ikivanha pyörä jossa 4 vaihteinen Nexus vaihteisto. Vaihteet kyllä menee isommalle, mutta pienemmälle ei mene vivusta. Joutuu aika kovaakin sormella avittamaan. Vika tuskin vivussa. Oletan että jumittaa navasta. Joko likaa tai muuten jostain syystä jumittaa. Voisiko olla esim. rasvan puutetta, vai kuuluuko siellä vaihteistossa olla edes rasvaa? Uskaltaakohan noita yleensäkään mennä purkamaan? Meinaan että onko toivoa saada takaisin kasaan?

jalkkis
21.03.2022, 11.58
Tyhmä (?) kysymys: milloin vaihtaa takavaihtajan rissat? Mulla ne on selvästi kuluneet mutta vaihteet pelaavat moitteettomasti. Onko mitään käytännön riskiä, että noi voisi hajota lennosta ja aiheuttaa isompaa tuhoa?

nure
21.03.2022, 12.02
^Oikeastaan olen tainnut kerran vaihtaa kulumisen vuoksi, vaikka hampaat näyttää kuluneilta niin toimii aivan mainiosti. En usko että suoranaisesti hajoavat mutta jos epäilyttää niin on melko halpa investointi.

marco1
21.03.2022, 12.36
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220321/415cc8be6c454aae771c43f0d6a2fd12.jpg
Tuossa vaiheessa (oikean puolimmainen) ketju alkoi luistella hampaiden yli miten sattui heti kun ketjussa oli vähänkin rähmää. Laakeri oli ok-kunnossa vielä tuossa vaiheessa.
Kilometreistä ei hajuakaan mutta nelisen vuotta vanha M9000 -takavaihtaja, ehkä max 600-800h ajoa.

Benny
21.03.2022, 14.39
^Oikeastaan olen tainnut kerran vaihtaa kulumisen vuoksi, vaikka hampaat näyttää kuluneilta niin toimii aivan mainiosti. En usko että suoranaisesti hajoavat mutta jos epäilyttää niin on melko halpa investointi.

Jos on laakeroidut rissat, niihin tulee väljyyttä ja sen seurauksena sitten vaihtaminen huononee. Mullakin maasturissa rissat näyttää hyviltä, mutta heiluvat kun hullun mulkku sivuttaissuunnassa :D

nure
21.03.2022, 15.50
^Kyllä huomaa toiminnassa. Taitaa olla vielä entisessä Rossariossa vuodelta -96 alkuperäisessä XTR:ssä orkkisrissat eikä nykyinen kuskikaan valita, monta kymmentätuhatta jo ajettu...

TERU
21.03.2022, 17.40
Jos on laakeroidut rissat, niihin tulee väljyyttä ja sen seurauksena sitten vaihtaminen huononee. Mullakin maasturissa rissat näyttää hyviltä, mutta heiluvat kun hullun mulkku sivuttaissuunnassa :D
Tuollainen heiluminen ei ole vika eikä kuluneisuuttakaan vaan ominaisuus, heiluminen ei vähene kulumisen myötä.

Ketjun jousikiristys vetää noita rissoja sopivaan suuntaan niin myös häkin jouset...kun jousipalautteinen tekniikka on vähän sinne päin.

Benny
22.03.2022, 08.28
Tuollainen heiluminen ei ole vika eikä kuluneisuuttakaan vaan ominaisuus, heiluminen ei vähene kulumisen myötä.

Ketjun jousikiristys vetää noita rissoja sopivaan suuntaan niin myös häkin jouset...kun jousipalautteinen tekniikka on vähän sinne päin.

Ei ne uudessa vaihtajassa ole ainakaan minun pyörissäni koskaan sivuttain heiluneet.

Kyllä se kulumaa mielestäni on.

Sellaisia "holkkimallisia" rissoja ei ollut, niin en tiedä millaiset välykset niissä on uutena.

nure
22.03.2022, 09.40
^Pienellä heilumisella se hyvä puoli että ketju paremmin pysyy linjassa ja välttämättä rissa ei kulu niin paljoa.

Föhn
22.03.2022, 10.43
Ei ne uudessa vaihtajassa ole ainakaan minun pyörissäni koskaan sivuttain heiluneet.

Kyllä se kulumaa mielestäni on.

Sellaisia "holkkimallisia" rissoja ei ollut, niin en tiedä millaiset välykset niissä on uutena.
Piti ihan kokeilla kolmesta kotona olevasta fillarista heiluuko sivuttain. Ja ei, ainoassakaan. en kyllä ole edes mokomaa koskaan ajatellutkaan mutta uteliaisuus heräsi.

Benny
22.03.2022, 12.28
^Pienellä heilumisella se hyvä puoli että ketju paremmin pysyy linjassa ja välttämättä rissa ei kulu niin paljoa.

Tämä on totta. Eikä minulla nyt ole faktaa lyödä pöytään, kuinka paljon se välys edes vaikuttaa vaihtamiseen muutenkaan. Mutu tuntumalla mennään :D

Tuppaa se vaihtajakin kulumaan samalla ja sekin varmasti vaikuttaa toimintaan.

tobi
22.03.2022, 13.07
Moi,
Haluaisin ostaa paremmat kiekot (kuitu) garvel pyörääni (Scott Contessa Speedster Gravel 15 -20).
Ongelma on että pyörässä on pikalinkku akseli, mutta halauaisein ostaa kiekot missä on läpi akseli jotta kiekot sopisivat mahdollisesti myös tulevaisuudessa uuteen pyörään.
Noita adptereita tuntuu olevan vaikka kuinka paljon, enkä oikein saa selvää että mitä pitäisi ostaa.
Eli osaisko joku neuvoa minkä laiset kiekot kannattaisi ostaa ja minkä lainen thru axle to qr adapteri niihin kävisi tai kiekko setti missä adapteri tulee mukana?

JackOja
22.03.2022, 13.16
^DTSwissin kiekoissa (esim. GRC 1400 (https://www.tonitoni.fi/kiekkopari-dt-grc-1400-spline-42-700c)) tulee tarvittavat adapterit mukana ja niitä saa tarvittaessa jälkimarkkinoiltakin.

Adaptereita, siis akselisovitteita saa myös mm. Hopen, NoTubesin, Mavicin ja monen muunkin valmistajan napoihin ja valmiskiekkoihin. Adapterihommeli toimii niin, että jotkut päätykorkit otetaan pois ja toiset tilalle. Helppoa, kätevää ja hauskaa.

nure
22.03.2022, 13.20
^Useimpiin merkki/laatunapoihin saa adapterit, esim. Mavicilla asennettu 12milliset mutta pikalukkoja varten tulee mukana. DT napoihin myös löytyy ja kummankin valmistajan sivuilta löytyy yhteensopivuus taulukotkin.

Kanuuna
22.03.2022, 16.35
Aiempaan vaihtajanrissakeskusteluun liittyen löytyisi hyvä viteo puhelimesta, mutten nyt saa tähän hätään liitettyä sitä tänne Tapatalkilla.

jalkkis
22.03.2022, 17.26

Joo, Velogin rissa-videossakin sanottiin samaa, että on ok, ertä varsinkin ylempi rissa voi vähän heilua, auttaa vaihtamisessa.

Velogin video:
https://m.youtube.com/watch?v=V7xWXDxMuYU

K.Kuronen
22.03.2022, 18.46
^Piti käydä kokeilemassa vasta asennetusta uudesta (GRX 812 ja Ultegra RX): jonkinlainen välys on jo uutena. Tähän littyen vaihdoin joskus vanhemman 105-takavaihtajan rissojen tilalle Ultegran laakeroidut: vaihtaminen oli täsmällisempää.

Uudessa ketjussa on myös välystä sivusuuntaan, mutta välyksen kasvu kulumisen myötä ei ole eduksi. Olettaisin, että rissojen kanssa on samoin: suunniteltu välys on tarpeen, mutta kulumisen tuoma välyksen kasvu ei.

harmis
22.03.2022, 20.36
Onkohan Nexus tietäjiä paikalla. Työn alla joku ikivanha pyörä jossa 4 vaihteinen Nexus vaihteisto. Vaihteet kyllä menee isommalle, mutta pienemmälle ei mene vivusta. Joutuu aika kovaakin sormella avittamaan. Vika tuskin vivussa. Oletan että jumittaa navasta. Joko likaa tai muuten jostain syystä jumittaa. Voisiko olla esim. rasvan puutetta, vai kuuluuko siellä vaihteistossa olla edes rasvaa? Uskaltaakohan noita yleensäkään mennä purkamaan? Meinaan että onko toivoa saada takaisin kasaan?
Itse itselleni vastaten: Internetistä löysin kyseisen navan räjäytyskuvan. Sitä katsottuani, ja pari youtube-videota katsottuani (ei samanlaisen navan purku/kasaus, vaan kolmevaihteisen) tulin siihen tulokseen että ei tuo mitään rakettitiedettä voi olla. Niinpä tuumasta toimeen, purkasin navan puhdistin, rasvasin, kasasin ja väkersin. Sain nippuun ja paikalleen. Suurin odotuksin testasin vaihteita. Ja eihän ne sen paremmin toimineet. No, tulin siihen tulokseen että vika täytyy sittenkin olla vivussa, joten avasin senkin, reippaasti crc:tä sisuksiin, enimmät paskat rätillä pois ja kasaan. Avot! Nyt toimii niin kuin uusi. Hyvä minä!
No, ei se navan purkaminen hukkaan mennyt. Sen olisi joka tapauksessa joutunut purkamaan jotta laakerit saa huollettua. Ja mukaan tarttui rutkasti oppia.

K.Kuronen
23.03.2022, 09.36
Tyhmä (?) kysymys: milloin vaihtaa takavaihtajan rissat? Mulla ne on selvästi kuluneet mutta vaihteet pelaavat moitteettomasti. Onko mitään käytännön riskiä, että noi voisi hajota lennosta ja aiheuttaa isompaa tuhoa?

Muistelisin, että ainakin kerran olen pyörää kuraisen reissun jälkeen huoltaessa havainnut rissan pyörivän todella heikosti: laakeri oli entinen.

Mä pohtisin mieluummin, milloin rissan voi vaihtaa. Mun vastaus olisi, että isomman huollon yhteydessä, kun vaihtaja on muutenkin irti, puhdistettavana ja uudelleen voideltavana. Ajetusta vaihtajasta tulee puhtaana ja voideltuna, kulutusosat vaihdettuna toiminnaltaan uutta vastaava.

Vanhat rissat voi tarkastaa, puhdistaa ja pakata uudesta osasta yli jääneeseen pakkaukseen ja laittaa varastoon, jos ovat vielä kelpoiset palveluun. Jos ajaa vuodet ympäri, niin se päivä tulee, jolloin varastossa makaava käytetty osa onkin tarpeen ja pelastaa päivän.

nure
23.03.2022, 09.48
^Jos aivan perus rissoilla ajaa niin on aika olematon kustannus jos vaikka kerran vuodessa vaihtaa. Itse yleensä vain putsaan ja voitelen vaihtajan huollon yhteydessä. Nykyään kun ei tarvi (Eikä huvita) ajaa muuta kuin kauniilla kelillä niin taitavat olla suht ikuisia. Forcessa on tuollaiset alumiiniset kevennys rissat niin niiden kulumista täytyy seurailla uteliaisuuttaan.

Nomppula
25.03.2022, 12.25
Kertokaa, mikä on se muovinen kiekko pyörän takarattaassa /takapakan vieressä? Saako irroittaa vai onko sillä joku merkitys?

JackOja
25.03.2022, 12.36
Kertokaa, mikä on se muovinen kiekko pyörän takarattaassa /takapakan vieressä? Saako irroittaa vai onko sillä joku merkitys?

Sillä ei tee mitään jos vaihtajan rajoittimet on oikein säädetty. Periaatteessa estää ketjun joutumisen pakan ja pinnojen väliin. Ota pois vaan, on rumakin kuin mikä. Suotta ei anglofiilit kutsu sitä termillä "dork disk".

TahkoMTB -kisoissa sitä on käytetty Fazerin marjapiirakoiden syömäalustana kun kovat Tampereen ajokoirat tankkaa.

paaton
25.03.2022, 12.44
^Kyllä huomaa toiminnassa. Taitaa olla vielä entisessä Rossariossa vuodelta -96 alkuperäisessä XTR:ssä orkkisrissat eikä nykyinen kuskikaan valita, monta kymmentätuhatta jo ajettu...

Rissoja menee ainakin kahdet vuoteen. Normaalia kulutustavaraa gravellissa.

nure
25.03.2022, 12.59
No en kyllä moista määrää saanut käytetty, en tiedä onko moni muukaan? Viimeisessä työmatka Konassa oli alumiiniset kiinan tuunausrissat edellisen omistajan jäljiltä ja nelisen vuotta ympärivuoden ajettua aivan kunnossa.

JackOja
25.03.2022, 13.03
Rissoja menee ainakin kahdet vuoteen.....

No en kyllä moista määrää saanut käytetty, en tiedä onko moni muukaan? ...nelisen vuotta ympärivuoden ajettua aivan kunnossa.

Huomaanpa -ja niin varmaan moni muukin- ettei kilometrit käy ilmi viesteistänne. Rissat ja muutkin hammasrattaat kuluvat käytön eivätkä ajan funktiona.

kauris
25.03.2022, 13.05

Sillä ei tee mitään jos vaihtajan rajoittimet on oikein säädetty. Periaatteessa estää ketjun joutumisen pakan ja pinnojen väliin. Ota pois vaan, on rumakin kuin mikä. Suotta ei anglofiilit kutsu sitä termillä "dork disk".

TahkoMTB -kisoissa sitä on käytetty Fazerin marjapiirakoiden syömäalustana kun kovat Tampereen ajokoirat tankkaa.

Muistan kun joskus lapsena (12-14 vuotiaana ehkä) en keksinyt miten saan sen muovilärpäkkeen pois. Ei mulla tietenkään mitään pakan irroitustyökaluja ollut niin pistin sen muovin lopulta palamaan sytkärillä :)
Ehkä sitä mekaanikon taidot on siitä ajasta vähän kehittyneet :)

paaton
25.03.2022, 13.43
Huomaanpa -ja niin varmaan moni muukin- ettei kilometrit käy ilmi viesteistänne. Rissat ja muutkin hammasrattaat kuluvat käytön eivätkä ajan funktiona.

Itseasiassa ne kuluu jos ajaa pskoilla keleillä pitkiä lenkkejä. Ne vaan kuluu silmissä.

JackOja
25.03.2022, 13.47
Itseasiassa ne kuluu jos ajaa pskoilla keleillä pitkiä lenkkejä. Ne vaan kuluu silmissä.

Mut se aika ei niitä kuluta vaan kilsat.

nure
25.03.2022, 22.55
^ Täytynee käydä optikolla...

tchegge_
26.03.2022, 08.54
Kiitos rissakeskustelusta, pistinpä niitä setin tulemaan Hi5bikesilta . [emoji23]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

paaton
26.03.2022, 09.10
Mut se aika ei niitä kuluta vaan kilsat.

No joo, mutta kuivassa kelissä hyvin hoidetuilla ketjuilla pystyy ajamaan tosiaan kilometrejäkin törkeän paljon rissoilla. Se märkä hiekka toimii hiomatahnana ja syö sitä muovia tautista vauhtia.

JackOja
26.03.2022, 09.28
No joo, mutta kuivassa kelissä hyvin hoidetuilla ketjuilla pystyy ajamaan tosiaan kilometrejäkin törkeän paljon rissoilla. Se märkä hiekka toimii hiomatahnana ja syö sitä muovia tautista vauhtia.

Päivänselvää. Mut ajetut kilometrit rissat kuluttaa eikä kulunut aika.

29.03.2022, 19.56
Osaisiko kukaan sanoa paljonko pitää/saa olla välystä campan mirage 9 vaihtajan ylemmässä pikku rissassa? Mulla pöydällä verrokkina vain 12s XT ja siinä välys aika pieni. Syksyllä oli epämääräisyyttä vaihtaessa ja nyt päätin purkaa ja putsata niin rissa heiluu joitkin millejä sivusuunnassa. Muutenkin tuntuma kuin ala-asteen puukäsityössä tehdyltä. Hampaat tosin ihan hyvä kuntoiset

rymy
29.03.2022, 22.05
Mulla on tallissa pyörä, jossa myös Campan 9 takavaihtaja. Kävin sormella koettamassa ylärissan (alkuperäinen) heiluntaa. Onhan siinä aikamoinen välys. Monta milliä. On siis ominaisuus.
Vaihtaa myös epämääräisesti, mutta olen ajatellut johtuvan katkenneesta vaijerisäätöruuvista.

29.03.2022, 22.16
Jep kiitos paljon. Uskottava se on että klappia kuuluu olla reilusti. Vaihteet tuntui toimivan ihan ok lämpimällä mutta syksyllä muutaman plus asteen kelissä ränttätänttää tuntui riittävän. Kait pitää keskittyä seuraavaksi vaijeriin.

Lauri H
31.03.2022, 15.58
Miten korjataan sellainen ongelma kun maastopyörän takarengas hankaa yhdessä kohtaa kierrosta takakolmioon kuvan osoittamalla tavalla? Nähdäkseni vanne ei ole havaittavasti kierossa, mutta renkaan tyhjennys, painelu paikoilleen ja uudelleentäyttö ei korjannut asiaa.
https://ibb.co/ySWLKqY

nure
31.03.2022, 16.57
^Onkohan aavistuksen suuri rengas runkoon nähden ja jos/kun kaikki renkaat ei aina asennu just niin suoraa vanteelle niin ottaa kiinni.

Lauri H
31.03.2022, 21.16
Joo, voi olla, tuo on tosiaam WXC -piikkisika, jota mulla ei oo ennen ollut. Musta ei hangannut alusta asti vaan alkoi vasta myöhemmin. Mut, ratkaisu on onneksi niin simppeli, että vähän hävettää etten aiemmin sitä ajatellut: Vaihdan kesäkumit alle ja ensi talveksi sitten etu- ja takakumin paikkaa, edessä kun on vielä eri mallin rengas, jolla tuota ongelmaa ei ollut.

JackOja
01.04.2022, 07.34
Jollain valmistajalla on sellaisia rungon kaapelistoppareihin tulevia pidikkeitä, joihin saa esimerkiksi jarruletkun tai täyspitkän vaihtajakuoren kiinni siististi. Kenellä niitä on ja mitä ovat nmeltään? Nippuside on tuttu tarvike joo, mutta en halua purkkaviritystä niilllä.

Kelasin Foxcompin Problem Solvers -kataloogin läpi eikä tullut vastaan.

Kanuuna
01.04.2022, 07.54
Jollain valmistajalla on sellaisia rungon kaapelistoppareihin tulevia pidikkeitä, joihin saa esimerkiksi jarruletkun tai täyspitkän vaihtajakuoren kiinni siististi. Kenellä niitä on ja mitä ovat nmeltään? Nippuside on tuttu tarvike joo, mutta en halua purkkaviritystä niilllä.

Kelasin Foxcompin Problem Solvers -kataloogin läpi eikä tullut vastaan.

Et mitään tämmöstä meinaa?

https://www.bike24.com/p2223862.html

marco1
01.04.2022, 08.23
Näitä ehkä haettiin: https://www.bike24.com/p211734.html

Aakoo
01.04.2022, 08.40
Virittelin maasturiin tuollaiset joskus, kyllä niillä vaihdevaijerin kuoret on pysyneet paikallaan: https://www.bike24.com/p2117198.html (https://www.bike24.com/p2117198.html)

JackOja
01.04.2022, 08.42
Et mitään tämmöstä meinaa?

https://www.bike24.com/p2223862.html

Ei tuollaista.

Näitä ehkä haettiin: https://www.bike24.com/p211734.html

Bingo!

... https://www.bike24.com/p2117198.html (https://www.bike24.com/p2117198.html)

Joo!

Aakoo
01.04.2022, 08.47
^Sen verran pitää kyllä sanoa, että snadisti on löysä vaihteiden kuorelle, koska suunniteltu jarruletkulle.

JackOja
01.04.2022, 08.52
^Sen verran pitää kyllä sanoa, että snadisti on löysä vaihteiden kuorelle, koska suunniteltu jarruletkulle.

Sehän ei kai haittaa tai laittaa jotain fylliä väliin? No, purkkaviritys sekin olisi. Mut jos mustaa sähköteippiä kierros ta pari clampin kohdalle.

Ei taida Jagwirea myydä kivijalkakaupat? Foxcompissa paria juttua näköjäään, mut ei noita.

01.04.2022, 09.13
Työmatkahybridistä 3x9 slx särkyi kammen boorit. Voinko korvata kammet 2x11 deoren kammilla, kun niitä näyttäisi olevan Saksan verkkokaupassa kohtuu hintaan?

Aakoo
01.04.2022, 09.19
Sehän ei kai haittaa tai laittaa jotain fylliä väliin? No, purkkaviritys sekin olisi. Mut jos mustaa sähköteippiä kierros ta pari clampin kohdalle.

Ei taida Jagwirea myydä kivijalkakaupat? Foxcompissa paria juttua näköjäään, mut ei noita.

En mä laittanut mitään, ei se kuori tarvitse kuitenkaan raivokireällä olla.

hsr
03.04.2022, 14.30
Pyörässä 1x11 voimansiirto, Shimano Deore 5100 takavaihtaja, Sunrace 11-51 pakka. Vaihteet uudesta asti olleet vaikeat saada kohdalleen, nyt n. vuoden vanhana ja alle 1000 km ajettuna ei enää saa säädettyä niin että joka kohdassa pakkaa vaihtuisi molempiin suuntiin kunnolla. Suuremmalle rattaalle vaihtamisen saa toimimaan kutakuinkin tyydyttävästi koko pakan alueella mutta sitten isoimmalta rattaalta seuraavalle vaihtaessa ei ensimmäisellä vaihtajan naksulla vaihdu lainkaan ja seuraavalla menee 2 ratasta kerralla. Jos löysää vaijeria, ei pienemmillä rattailla toimi kunnolla. Korvake vaihdettu, ei vaikutusta. Vaihtaja säädetty Shimanon dealer’s manualin ohjeen mukaan. Mitä tässä vielä voisi tehdä, uusi vaihtaja?

jalkkis
03.04.2022, 14.45
^ Milloin vaijeri kuorineen on vaihdettu? Ne vaihtoon...

jame1967
03.04.2022, 14.58
Kompataan ylempää , alkoi tuossa joulua ennen vaihteet oireileen jotka korjaantuivat vaijerin ja kuoren vaihdolla . Ympäri vuoden kun ajaa työmatkaa ja lenkkiä vajaa 10 tonnin , pitää näköjään puolen vuoden välein vaihtaa varmuuden vuoksi.

hsr
03.04.2022, 15.04
Vuoden vanha pyörä, ajettu ehkä 600 km, lämpimässä säilytetty, ei ole aiemmin näin vähällä käytöllä vaijerit menneet vaihtoon. Ja tuota samaa ongelmaa oli jo aivan uutena, tuolloin sain vaihteet joten kuten säädettyä mutta helppoa se ei ollut.

TERU
03.04.2022, 15.40
Jossain vähän jumia, kuoren katkaisun jäljiltä pää jäänyt pyöristämättä, takavaihtajan niveliin öljyä tms, jousipalautteisen tekniikan ominaisuus on tuollainen epätarkkuus toiminnassa jo pienellä jumilla. Tuntuu kaikki olevan #askana.
Sitkeätä etsintää vielä.

jalkkis
03.04.2022, 18.20
No jos korvake on mitatusti suora (ihan sama onko uusi vai vanha) niin vaihtaisin jokatapauksessa vaijerin kuorineen.

Tyhmänä kysyn foorumin viisailta, että toimiiko 11-51 pakka ylipäätään hyvin? Hypyt ovat niin isoja jokatapauksessa, niin voisin kuvitella, että se ei ole ihan pala kakkua jokaiselle vaihtajalle.

vihtis83
03.04.2022, 18.23
Tyhmänä kysyn foorumin viisailta, että toimiiko 11-51 pakka ylipäätään hyvin? Hypyt ovat niin isoja jokatapauksessa, niin voisin kuvitella, että se ei ole ihan pala kakkua jokaiselle vaihtajalle.

En ole viisas, mutta ainakin mulla toimii Shimpan Deore 5100-sarjan vaihtaja&11-51 pakka hyvin.

nure
03.04.2022, 18.55
^XX1 AXS ainakin toimii kuin ajatus...

Hikeä pintaan
06.04.2022, 09.24
Moi.
Mistähän löytäis Shimanon CS-HG40-8I takapakkan. (Naisten tunturipyörään)
Sopiiko joku vastaava?
Iso kiitos.

K.Kuronen
06.04.2022, 09.34
^Entiä, mut epäilen, et saattais sopia: https://foxcomp.fi/8v-pakat

nure
06.04.2022, 10.46
^Eikös kaikki kasin HG:t sovi (suurinpiirtein) keskenään?

Bndit
06.04.2022, 11.49
No jos korvake on mitatusti suora (ihan sama onko uusi vai vanha) niin vaihtaisin jokatapauksessa vaijerin kuorineen.

Mulla on sähköarkipyörässä toi 11-51 pakka, nyt vajaassa vuodessa 3200km mittarissa ja vaihteet toimii kuin uutena, toki ketju on aivan loppu, samoin kaksi pienintä ratasta :) Uusi pakka ja ketjut on odottamassa, mutta en viitsi vaihtaa vielä. Ostin uuteen pakkaan toiset kappaleet noita pienempiä rattaita kun ne vaan kuluu työmatka-ajossa, voi seuraavan kerran vaihtaa vaan ne. Tässä koko voimansiirto:
SHIFTER
Shimano Deore M5100, 11-speed

REAR DERAILLEUR
Shimano Deore RD-M5100, 11-speed

SPROCKET
Shimano Deore CS-M5100, 11-speed

CHAIN
Shimano CN-HG601, 11-speed

Hikeä pintaan
07.04.2022, 18.36
Kiitos paljon.

Tulluska
09.04.2022, 02.44
Osaako joku sanoa että kun jarru ja vaihde vaijeri tekee tangossa aika jyrkän mutkan että vaikuttaako jotenkin kulumiseen? molemmat toimii hyvin ja on kyllä jo kestäneet useammat kilometrit mutta olen pohtinut vaan tämmöstä asiaa.

nure
09.04.2022, 09.33
^Jos mutka on "Luonteva" eikä haittaa toimintaa niin ei pahemmin kannata murehtia, vaihtokamaa kuitenkin ovat.

MPU
11.04.2022, 18.36
Pitäisi vanhaan titaanirunkoiseen työmatkakulkimeen löytää 26" levyjarrukiekko taakse. Saisi olla vähän paremmalla navalla kuin nuo 70€ kiekot mitä näkyy löytyvän. Käytettykin kelpaa kunhan on kunnossa. Mistä löytyisi?

Turf Moor
11.04.2022, 23.22
Pitäisi vanhaan titaanirunkoiseen työmatkakulkimeen löytää 26" levyjarrukiekko taakse. Saisi olla vähän paremmalla navalla kuin nuo 70€ kiekot mitä näkyy löytyvän. Käytettykin kelpaa kunhan on kunnossa. Mistä löytyisi?

Mitenkäs Mavic Crossride?

https://www.bike24.com/p2145635.html

Santtu75
12.04.2022, 00.42
Mitenkäs Mavic Crossride?

https://www.bike24.com/p2145635.html

Itse hommasin tuon Crossriden 27,5" tuumaiset versiot kesäkiekoiksi vanhempaan jäykkäperämaasturiin (sähkö) ja omasta mielestäni kyllä hintaansa nähden ovat oikein mainiot kiekot.

nure
12.04.2022, 07.31
^CrossRidet takuuvarmaa peruskamaa, 29":set omistanut eikä muuta pahaa sanottavaa kuin paino.

Tagti
13.04.2022, 12.48
Morjens, toimiiko Sramin Apex 1 liipasimen/vaihtajan kanssa mtb puolen kasetit esim xg-1175? Eli onko yhteensopiva, vai onko tuo apexin kanssa tuleva pg-1130 kasetti jotain muuta.
Vapari on tietenkin eri.
Kiitoksia.

Vastaan itselleni, eli tuli laitettua mtb xg-1175 pakka ja hyvin pelaa apex liipamisella ja vaihtajalla.

kmruuska
14.04.2022, 10.16
Pyörässä 1x12 SLX -vaihtaja, kasetti ja ketju. Uudesta alkaen vaihtajan kanssa on ollut ongelmia pakan keskivaiheilla. Välillä ei meinaa vaihtaa pienemmälle ja välillä taas suuremmalle. Säädöt on tarkistettu moneen kertaan ja omasta mielestä runko vaikuttaa suoralta vaikka vaikea se on sanoa ilman vertailukohtaa.

Olen kyllästynyt renklaamaan sen kanssa joten ajattelin vaihtaa. Kysymys kuuluu vaihdanko XTR-vaihtajaan joka kai toimii suoraan Deore-vivuilla vai sijoitanko tuplarahan SRAM GX Eagle AXS -upgradekittiin? Mitä mieltä raati?

SSGT-92
14.04.2022, 10.38
Mainitset,että "runko vaikuttaa suoralle",tällä tarkoittanet vaihtajan runkoa/häkkiä ?Mitenkäs vaihtajankorvake,onko se tarkistettu ?
Sen ei tarvi paljon olla vino,kun jo alkaa häiritä,ja aseinkin just tolla keskialueella.
Tuo on edullinen tarkistaa/tarkistuttaa.

Aakoo
14.04.2022, 10.39
^^Onko korvake ja häkki suora? Entäs vaijerin ja kuoren kunto?

Edit. Sama siis kuin yllä, ehti ensin.

nure
14.04.2022, 10.41
Tagti, pointsit AXS:lle ehdottomasti!

jaston
14.04.2022, 14.18
Mikä ihme mahtaa vaivata Canyon Neuron AL6 (2018) takavaihtajaa? Talvella nastat vaihdettuani ja laitettuani takakiekon takaisin kiinni säädöt oli yhtäkkiä mitä sattuu, säädettiin sitten huollossa kuntoon ja kaikki osatkin oli ok. Korvake uusi, ketju suht uusi, takapakka vielä ok. Nyt sitten taas kun vaihdoin vuorostaan kesäkumit ja käytin takapään irti, niin ketju napsuu ja vaihtaja vaihtaa huonosti. Miten ihmeessä takapään auki käyttäminen sotkee vaihteiden säädöt?

Kuminauha
14.04.2022, 15.34
Onko kesä ja talvirenkaat eri kiekoilla?

kmruuska
14.04.2022, 15.34
^^Onko korvake ja häkki suora? Entäs vaijerin ja kuoren kunto?

Edit. Sama siis kuin yllä, ehti ensin.

Silmällä katsoen korvakekin on suora. Vaijerin ja kuoren kuntoa en ole tarkistellut. Pitänee katsastaa jos jaksaa.

14.04.2022, 15.59
Kannattaa katsoa esim jollain viivaimella. Sen ei tosiaan tarvitse paljoa olla vinossa niin vaihtaminen vaikeutuu. Onko voimansiirto puhdas?

Qilty
14.04.2022, 18.24
Kannattaa katsoa esim jollain viivaimella. Sen ei tosiaan tarvitse paljoa olla vinossa niin vaihtaminen vaikeutuu. Onko voimansiirto puhdas?Tai jopa kahdella. Ite katsoin kahdella metalliviivaimella ja kasetista(kun ei se muualle ylety), tässä mitat on tietenkin millejä eli tarvii katsoa tarkasti.

Eli vaihtaja irti ja toinen viivain korvaketta vasten ja yrittää mitata neljästä kohdasta klo 12, 3, 6 ja 9. Mitat pitäis olla varmaan ainakin millin sisällä[emoji848]

Sittemmin oon tehny tohon työkalun vanhasta taka-akselista ja neliöputkesta niin saa samalla kalulla myös oikoa. Ja saahan niitä kaupastakin

Aakoo
14.04.2022, 19.40
Jos korvakkeen saa irti, niin sen voi tasaista pintaa vasten tutkia jos tuota työkalua ei satu omistamaan.

Ohiampuja
14.04.2022, 21.18
Ja kohtuu helppo se suoruus on tarkistaa vaikka pitkällä teräsviivottimella. Viivottimen kun painaa tukevasti siihen vaihtajan kiinnityspintaa vasten, niin etäisyys viivottimesta vanteen reunaan pitäisi olla joka suunnassa suunnilleen sama. Tällöin korvake on yhdensuuntainen takakiekon kanssa.

Ohiampuja
14.04.2022, 21.19
Oho, nyt vasta tajusin että siellähän oli jo sama ohje kerrottu. :)

Jpukki
14.04.2022, 23.02
https://youtu.be/sWdO4dnu18g

Tommosen suunnilleen väsäsin ja yhden korvakkeen sain suoraksi. Spessun korvake oli niin hienosti muotoiltu ettei siinä ollut suoraa pintaa jota olisi pöytää vasten voinut tarkistaa.

Qilty
15.04.2022, 20.27
Jos korvakkeen saa irti, niin sen voi tasaista pintaa vasten tutkia jos tuota työkalua ei satu omistamaan.Joo, korvakkeen, mutta ei se vielä tarkoita että se olisi suorassa kun on paikallaan. Toki yks juttu vähemmän listassa kun tuon tarkistaa.

Qilty
15.04.2022, 20.29
https://youtu.be/sWdO4dnu18g

Tommosen suunnilleen väsäsin ja yhden korvakkeen sain suoraksi. Spessun korvake oli niin hienosti muotoiltu ettei siinä ollut suoraa pintaa jota olisi pöytää vasten voinut tarkistaa.Pelkästä esikatselukuvasta katsomalla sanoisin että aika samanlainen on mullakin. Sillä erolla että on tehty vanhasta taka-akselista kun ei läheltä löytynyt M10x1 pulttia mutta vanha romuvanne löytyi

Aakoo
16.04.2022, 09.07
Joo, korvakkeen, mutta ei se vielä tarkoita että se olisi suorassa kun on paikallaan. Toki yks juttu vähemmän listassa kun tuon tarkistaa.

Nyt en ymmärrä. Korvake on joko suora tai vääntynyt, mitä väliä sillä on onko se paikallaan vai ei?

paaton
16.04.2022, 09.15
Monissa laaturungoisskin on ihmeellisiä vinouksia, eli kai tuo korvakeen pohjakin voi olla kenollaan. Vaikka se akselin alle tuleekin.

Ohiampuja
16.04.2022, 09.18
Ei korvakkeen suoruus ole itse tarkoitus, vaan sen yhdensuuntaisuus takakiekon kanssa. Eli jos esim drop out on vinossa johonkin suuntaan niin se pitää kompensoida korvakkeella.

Siksi se todellinen suoruus pitää mitata pyörässä kiinnitettynä, ei missään työpöydällä.

Aakoo
16.04.2022, 09.21
Epäilen että tilanteessa jossa vaihteet ovat ensiksi toimineet hyvin, ja yhtäkkiä eivät enää toimikaan, vika olisikin rungossa. Tai ainakaan sellainen vika, minkä saa korjattua korvaketta vääntämällä. Tuskin ovat tehtaalla korvakkeen vääntäneet vinoon rungon virheitä korjatakseen. Tai no, kaiken maailman jaskaa sitä toisaalta nykyään kaupasta saa.

Ja tosiaan kuten sanoin: jos työkalua ei ole, niin pelkän korvakkeen suoristamalla pintaa vasten voi asia korjaantua.

Olli L
16.04.2022, 10.37
Mikä ihme mahtaa vaivata Canyon Neuron AL6 (2018) takavaihtajaa? Talvella nastat vaihdettuani ja laitettuani takakiekon takaisin kiinni säädöt oli yhtäkkiä mitä sattuu, säädettiin sitten huollossa kuntoon ja kaikki osatkin oli ok. Korvake uusi, ketju suht uusi, takapakka vielä ok. Nyt sitten taas kun vaihdoin vuorostaan kesäkumit ja käytin takapään irti, niin ketju napsuu ja vaihtaja vaihtaa huonosti. Miten ihmeessä takapään auki käyttäminen sotkee vaihteiden säädöt?

Jospa vaihtaja tulee väännettyä jotenkin väärään asentoon kiekon vaihdon yhteydessä? Onko sellainen mahdollista?

SSGT-92
16.04.2022, 11.15
Pyörässä 1x11 voimansiirto, Shimano Deore 5100 takavaihtaja, Sunrace 11-51 pakka. rattaalta seuraavalle vaihtaessa ei ensimmäisellä vaihtajan naksulla vaihdu lainkaan ja seuraavalla menee 2 ratasta

Vaikkakin vain n. vuoden vanha ja vähän ajettu,niin ;voisko olla alkuperäiset rasvat tahi niiden jäänteet,kuivunut liipaisimen mekanismiin ja siksi ei toimi oikein.
Tuohan varmaan helppo voidella vaikka jollain teflon tjsp. sprayllä . . .
Tämä rasvojen jämähtäminen on yleisemmin ollut paljon ajettujen ja ikääntyneiden vipujen ongelma ,mutta ei kai tuosta voitelusta haittaakaan olisi.

Metsämuija
16.04.2022, 14.32
Jarrulevyjen sielunelämä - jos haluan suoran jarrulevyn, niin kuinka paljon levyn hinnalla on merkitystä siihen, että levy kestää vääntymättä kiekkojen vaihtoja sun muuta pientä kolautusta. Levy ku levy vai hifistelle kestävämpää?

Nimimerkillä kun keskittämisellä harvemmin on mitään merkitystä.

Ohiampuja
16.04.2022, 14.53
Epäilen että tilanteessa jossa vaihteet ovat ensiksi toimineet hyvin, ja yhtäkkiä eivät enää toimikaan, vika olisikin rungossa.
No ei, se nyt käsitteli sitä suoruutta noin yleisesti.

Ja se suoruus on aika helppo tarkistaa vaikka lenkillä. Ketju sinne isoimmalle rattaalle ja pyörä johonkin pystyasentoon nojaamaan. Sitten menee polvilleen ja jostain n metrin päästä takaa katsoo sitä vaihtajaa, niin aika helposti näkee onko vaihtajan häkki yhdensuuntainen takakiekon kanssa.

Ja sitten ketju takaisin pienimmälle rattaalle, ja sieltä takakiekon yläpuolelta katsoo ja samalla kääntää sitä häkkiä kohti eturatasta, niin aika selkeästi näkee minnepäin se häkki sojottaa. Sen pitäisi osoittaa suoraan eteenpäin. Ei sisään eikä ulos, vaan suoraan eteen.

Tuo on minuutin parin homma ja se jo aika hyvin kertoo missä kunnossa se korvake on.

Aakoo
16.04.2022, 15.01
Se häkkikin voi olla vääntynyt, eikä korvake. Ja ylipäätään alumiinisen korvakkeen edestakaisin vääntely työkalulla ei nyt varsinaisesti sitä paranna.

paaton
16.04.2022, 15.46
Se häkkikin voi olla vääntynyt, eikä korvake. Ja ylipäätään alumiinisen korvakkeen edestakaisin vääntely työkalulla ei nyt varsinaisesti sitä paranna.

Pehmyttä kamaa ne on. Olen alkanut tarkistamaan ja vääntelemään korvaketta ihan säännöllisesti huoltojen yhteydessä.
Uusikin on hyllyssä, mutten nää syytä sitä vaihtaa.

hphuhtin
16.04.2022, 21.42
Onko tällaisella jarrumallilla jotain yksilöivää nimeä?

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220416/18dda6de026c8f378e17cb6617233d81.jpg

SSGT-92
16.04.2022, 22.03
Tuo taitanee olla "tankovälitteinen jarru",tuolla lisää ;https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake .kohdassa ;2.3.3.1Rod-actuated brakes (https://en.wikipedia.org/wiki/Bicycle_brake#Rod-actuated_brakes)

Soiski
18.04.2022, 11.33
Jos laitan sinkulaan vaikka 105:n länget niin toimiiko niiden kanssa mitkä vaan flattitangon jarrukahvat?

TERU
18.04.2022, 11.41
Joten kuten, mutta kun panet nämä, niin toimii paremmin, näissä veto molemmille:
https://www.bike-discount.de/en/tektro-brake-lever-set-mt2.1-eclipse-mtb

Marsusram
18.04.2022, 12.05
Onko tuossa siis kaksi "asetusta"?
MTB -kahvojen vetosuhde ei ole optimaalinen maantiejarruille. Paras pysyä road -jarruille suunnitelluissa vivuissa.
https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/road-bike-parts/brakes/road-brake-levers/

Soiski
18.04.2022, 12.23
Joten kuten, mutta kun panet nämä, niin toimii paremmin, näissä veto molemmille:
https://www.bike-discount.de/en/tektro-brake-lever-set-mt2.1-eclipse-mtb

En ymmärrä, veto molemmille?

Onko tuossa siis kaksi "asetusta"?
MTB -kahvojen vetosuhde ei ole optimaalinen maantiejarruille. Paras pysyä road -jarruille suunnitelluissa vivuissa.
https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/road-bike-parts/brakes/road-brake-levers/

Tätä hieman epäilinkin, kiitän!

TERU
18.04.2022, 13.50
Paremmat on aidot maantiejarruille tarkoitetut vivut, noissa minun ehdokkaissa on kaksi vetopituutta, unohda mokomat.

nure
18.04.2022, 16.56
Tuo jarrukahvojen sopivuus aika sekalaista, itsellä oli joskus Kooka Racha kahvat canteilla, V-jarruilla ja mekaanisilla levyillä ja kaikilla toimi aivan mainiosti.

Runtumaister
19.04.2022, 13.35
Mikä olisi kotikonstein helpoin tapa ilmata Shimanon jarrut?
Onnistuuko vaikka pelkällä tuollaisella kupilla painovoimaisesti valuttamalla läpi. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/698009/Shimano-TL-BR003-hydraulijarrujen-ilmauskuppi

kauris
19.04.2022, 14.26
Perustapauksessa kupilla ja pullollisella mineraaliöljyä pärjää pitkälle. Siis ilman poistoon. Lisäksi ainakin Etolasta on saanut parilla eurolla metrihintaista sopivan paksuista silikoniletkua jonka on voinut laittaa jarrusatulan päähän kiinni ja nesteen voi sieltä valuttaa muovioussiin. Tai voi hakea apteekista lääkeruiskun jonka saa kiinni siihen silikoniletkun toiseen päähän.

Jpukki
19.04.2022, 14.46
Mikä olisi kotikonstein helpoin tapa ilmata Shimanon jarrut?
Onnistuuko vaikka pelkällä tuollaisella kupilla painovoimaisesti valuttamalla läpi. https://www.verkkokauppa.com/fi/product/698009/Shimano-TL-BR003-hydraulijarrujen-ilmauskuppihttps://www.amazon.de/EZmtb-Brake-Bleed-Kit-Lite/dp/B083XW27JP/ref=mp_s_a_1_5_sspa?crid=2E82J1UXHEA9L&keywords=ezmtb+bremsenentl%C3%BCftung&qid=1650368369&sprefix=ezmtb+brake+bleed%2Caps%2C146&sr=8-5-spons&psc=1&smid=A2IMILN7U3A8X5&spLa=ZW5jcnlwdGVkUXVhbGlmaWVyPUExUzFZMEk2VzZENUdLJ mVuY3J5cHRlZElkPUEwODYyNjA5MzE5SE02QklDN1FTTSZlbmN yeXB0ZWRBZElkPUEwOTA4NzY0MldEN1JQSjROWEU3NCZ3aWRnZ XROYW1lPXNwX3Bob25lX3NlYXJjaF9tdGYmYWN0aW9uPWNsaWN rUmVkaXJlY3QmZG9Ob3RMb2dDbGljaz10cnVl

Itse ostin ensin kalliin sarjan kun siinä tuli öljy mukana (oli melkein joka paikasta loppu) j sit ostin tollasen halvemman sarjan jossa adapterit, ruiskut (tektroja varten tarttee). Apteekin ruisku toimii myös kunhan siinä on sopiva pää tai adapteri jotta letku pysyy kiinni. Letkun sisämitta joko 4 tai 5mm Shimanon nippaan. Puuilosta löytyy ainakin molempia.

Handel
19.04.2022, 16.27
Moi,
Shimanon vanhasta Dura Acen 7800 vaihdevivun sisältä katkesi vaihdevaijeri ja tottakai räpläsin niin että vaijerin nuppi sekä muutama säie jäi sisälle. Nuppi sekä säikeet ahdistaa niin että en saa enää naputeltua niitä vivulla näkyviin. Miten ihmeessä tuon nyt saa pois? Ei viitsisi alkaa kokonaan vaihtajaa purkaa.
On tätä ennenkin tapahtunut että vaijeri katkeaa vaihtajan sisälle mutta ei se vaijerin nuppi koskaan ole noin syvälle mennyt...

nure
19.04.2022, 16.57
^^Settejä löytyy edullisestikin saksanmaalta, omani täydellisenä alle 20€ muistaakseni. Sisältää kaksi ruiskua, letkut ja kaikki sovitteet Shimanon jarruille.
Yhdet vanhemmat jouduin kahdella ruiskulla täyttämään mutta XT:n takajarru onnistui painovoimaisesti vaikka oli jonkin verran öljyä kadonnut kun letku meni rungon sisään.

Kimbyyri
19.04.2022, 17.48
Mikä on sen nippelin nimi mikä tulee hissitolpan vaijerin päähän, se ruuvattava malli.

Siis varmaankin joku cable end, mutta pitäisi Suomesta saada tilattua.

Hikeä pintaan
19.04.2022, 19.21
Moi.

Onko kokemuksia halppis vaihtajasta esim. Bilteman Acerasta?
Naisten tunturiin 24 vaihteinen.
Shimano Acera takavaihtaja, 7/8-osaa - Biltema.fi (https://www.biltema.fi/polkupyorat/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-vaihdevivut-ja-vaihtajat/shimano-acera-takavaihtaja-78-osaa-2000021004)

nure
19.04.2022, 19.34
^Toimivat kuin junan vessa, kylläkin pelkkä sanonta.

SSGT-92
19.04.2022, 19.42
^^^Pikanippaa varmaan tarkoitat ; https://www.bing.com/images/search?q=pikanippa&qpvt=pikanippa&tsc=ImageHoverTitle&form=IGRE&first=1

Kimbyyri
19.04.2022, 19.50
^^^Pikanippaa varmaan tarkoitat ; https://www.bing.com/images/search?q=pikanippa&qpvt=pikanippa&tsc=ImageHoverTitle&form=IGRE&first=1No tämä.

jalkkis
19.04.2022, 20.59
Moi.

Onko kokemuksia halppis vaihtajasta esim. Bilteman Acerasta?
Naisten tunturiin 24 vaihteinen.
Shimano Acera takavaihtaja, 7/8-osaa - Biltema.fi (https://www.biltema.fi/polkupyorat/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-vaihdevivut-ja-vaihtajat/shimano-acera-takavaihtaja-78-osaa-2000021004)

Mikä vaihtaja on ollut aikaisemmin? Kyllä tuo Acerakin hommansa hoitaa.