Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset
Marsusram
10.10.2024, 11.36
^mun kaikki centerlock-levyt taitaa olla Shimanon.
CenterLock on rekisteröity Shimanolle.
Yhteensopivia myydään esim. Centrelock -nimikkeellä.
Shimanolla ei osattu ennakoida paksumpia läpiakseleita, siksi perästä tuli ulkopuolisella hammastuksella varustettu versio.
Juu, lukkorenkaat tulee levyjen mukana. Toisessa NOW8 ja toisessa Ashima 6pultti adapterin kanssa. Tosiaan kiekkojen mukana ei tule lukkorenkaita.
Vai niin. Itselle on aina tullut lukkorenkaat nimenomaan kiekkojen mukana. Koskaan ei jarrulevyjen.
Shimanon levyjen mukana tulee lukkorenkaat. Levyjä ostaessa saa valita, että ulkoinen vai sisäinen hammastus. Fulcrumin kiekkojen mukana tulee lukkorenkaat kuten myös DT Swissin, kun niissä on yleensä mukana myös centerlock -> 6bolt adapterit.
Sivustakatsoja
10.10.2024, 20.47
Shimanon levyjen mukana tulee lukkorenkaat. Levyjä ostaessa saa valita, että ulkoinen vai sisäinen hammastus. Fulcrumin kiekkojen mukana tulee lukkorenkaat kuten myös DT Swissin, kun niissä on yleensä mukana myös centerlock -> 6bolt adapterit.
Muistaakseni DT Swiss kieltää käyttämästä adapterin lukkorengasta centerlock-levyn kiinnittämisessä, siksi en niitä ole lukkorenkaaksi laskenut, enkä myös siis käyttänyt.
Jack, ei tähän mennessä hankkimissa kiekoissa yhdessäkään (kolme pari, muut kuudelle pultilla) ei ole ollut lukkorengasta tai adapteria. Huntin kiekkojen mukana taitaa tulla sekä että.
Sivustakatsoja
10.10.2024, 21.47
^^on tietenkin mahdollista, että adaptereja on useampaa, kuin yhtä mallia. Siinä mikä käsiini miljoonalaatikosta sattui kierrettä on selvästi enemmän, kuin Shimanon tekemässä->kierre pohjaa, eikä lukkorengas kiristy kunnolla.
Nopea kokeilu vahvisti tämän ainakin yhden varastossa olleen kiekon osalta.
Moro! Uusi palstalla ja en äkkiseltään löytänyt juttua mutta onko jollain kokemusta tällaisesta osasarjasta?
L-TWOO eRX 2x11/12 Electronic Disc Brake GroupsetOnko aivan sutta ja sekundaa? Jossain ROAD CC ssä tais olla vertailuakin Shimanon ja SRAMin setteihin mutta onko jollain palstalaisella omakohtaista kokemusta?
Santtu75
11.10.2024, 19.58
Pyöräprojektissa hieman takapakkia.
Olin irroittamassa takahaarukassa olevia takavaihtajan suoojakuoren, takajarruletkun sekä nopeusanturin johdon kiinnikkeitä, jotka olivat koneruuveilla rungossa olevissa kierteissä kiinni.
Olivat niin tehokkaasti juuttuneet kiinni, että vaikka kuinka varovasti koitti ottaa irti, niin yksitellen napsahtelivat poikki.
Nyt sitten pitäisi keksiä miten uudet osat tulisi kiinnittää takaisin takahaarukkaan, eli mitä hyviä kaapeli/jarruletku kiinnikkeitä kannattaisi hankkia jotka saisi helpohkasti kiinnitettyä (mitään ihan pelkkää nippusidettä yms. ei kiinnostaisi laittaa).
Eikä kauheasti kiinnostaisi myöskään lähteä takahaarukkaan reikiä porailemaan.
Marsusram
11.10.2024, 20.23
Jotain tuollaisia siis,
https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Stick-On-Aluminium-Cable-Hose-Mount-p34517/
https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Stick-On-Plastic-Cable-Hose-Mounts-p38697/
Jos letku joutuu jossain kohdassa kuormitukselle, niin laittaisin vielä varmistuksen.
Kyseessä Maxx täysjousto läski sähköpyörä. Vaiheet säädetty huoltotelineellä minttiin. Silti ajossa välillä vaihteisto yllättäen tiputtaa pienemmälle rattaalle ja sitten nostaa saman tien takaisin. Mielestäni ketju ei hyppää. Tuntuu kuin joku antaisi voimansiirrossa löysää joka saisi vaihteiston tiputtamaan pienemmälle. En saa vikaa toistumaan huoltotelineellä. Tätä ei myöskään ajossa tapahdu jatkuvasti vaan ehkä kerran kilometrillä. Tapahtuu mielestäni useammalla rattaalla pienillä mutta myös keski rattailla. Ärsyttävää kun voimansiirtoon ei voi luottaa ja ajot jää vähiin.
Sivustakatsoja
12.10.2024, 16.13
^kiristä vaihdevaidevaijeria hieman.
^^Mitkä osat, onko takavaihtaja kytkimellinen?
Marsusram
12.10.2024, 21.21
Kerran oli täpärissä vaihteiden hyppelyä, korjaantui kun tarkisti vaijerin reitityksen. Saattaa siis nyppiä jos kanittaa jossain, kuorenkin liikkuminen voi muuttaa vaijerin jännitystä.
Rataspakan liikkuminenkin voi tehdä, kireys tarkistettava.
Kuminauha
13.10.2024, 09.47
Onko ketju oikean mittainen? Täysjoustossa pitäisi ketju mitoittaa iskari täysin pohjass tai edes sagissa.
Osat. Kaikki alkuperäistä.
Transmission XT / FATBIKE 1x12
Rear Derailleur Shimano XT RD M8100
Crankset MAXX SX 34Z, 175 mm
Shifter Shimano SLX SL M7100
Cassette Shimano M7100, 11-51T, 1x12
Chain Shimano 12-fach CN HG601
Itse epäilisin että vapaaratas luistaa. Onko mahdollista?
Fillari myös tiputtaa ketjua yli isoimmalta rattaalta rataspakaan ja pinnojen väliin. Tarkastin juuri vaihteiston ja pistin rajoitin ruuvvit kohdalleen. Eli ainakaan vaihtajan puolesta kaiken pitäisi olla kunnossa.
Marsusram
13.10.2024, 15.48
Lisätään sitten vielä että mahdollisesti taka-akseli löysällä.
Joskus huomannut että kun säätää telineessä niin jotain korjattavaa ajossa saattaa löytyä. Kannattaa noudattaa tuollaista teletappi metodia, tekee kaiken uudestaa, tarkistaa kiinnitykset, ketjujen pituuden ja säädöt niin kyllä se homma hoituu.
Joo nämä on niitä oppirahatapauksia, eipä siinä että ei tässä ennen maanantaita edes ehtisi ajamaan.
Ja lisää oppirahoja, käppäinen HT2-avain nylppäsi lainaksi saadun lukkorenkaan jo hyvissä ajoin ennen 40Nm. Toista en edes kokeillut, mutta noihin vanhoihin se kyllä passasi. No, sai nyt sitten edes sen kasetin paikalleen. P.S Ei mennyt tuo Shimanon spaceri viilailematta paikalleen.
Eikös ketjun linkkien pitäisi olla saman pituisia 11-speed vs. 6/7/8-speed, eli sama venymätulkki käy kumpaankin? Ihmettelin vain, kun toisen pyörän ~4000 km ajetulle 11v ketjulle tulkki näyttää, että varaa on, mutta paaaljon vähemmän, varmasti alle 1000 km, ajetun 7-vaihteisen pyörän ketjuun tulkki humpsahtaa suoraan pohjaan. Koko voimansiirto tuohon 7-vaihteiseen vaihdettu kerralla.
^Pitäisi olla, eli lenkkipari on tuuman mittainen.
Jepulis. Olipa todella surkea kulutuksen kesto tuossa halpis KMC:ssä sitten, kun ajokin oli melkein pelkkää nättiä kesäkeliä.
^Kun ei mittaile niin välttyy tuoltakin tuskalta (vitsi). KMC SL ketjut kestää kyllä pitkään ennen kuin alkavat kiukuttelemaan setämiehen normiajossa.
Tuo ei kyllä uutenakaan oikein smuutisti pelannut, että liekö on halvemmissa KMC:eissä toleranssit mitä sattuu. Vaihdoin perus Shimano HG40:n ja nyt tuntuu polkimissa siltä miltä pitää. Tai siis ei tunnu yhtään miltään.
Mielipiteitä on puolin ja toisin, mutta itselle ei ole jäänyt KMC:n ketjuista sellaista fiilistä että ostaisin uudestaan. Shimanoa tulee käytettyä, Campat on ollut hyviä ja paremman luokan Srameja olen miettinyt nyt 12s ketjuiksi.
KMC SL ketjuja käyttänyt kaikissa 11vaihteisissä projekteissa, ainoa poikkeama oli yhdet lahjus DA/XTR ketjut jotka ei kylläkää mitenkään erottunut valtavirrasta. 12vaihteisissa käytössä SRAMin XX ja parhaita. Olen ennenkin sanonut että ketjujen hinnoissa, poislukien titaaniset, hintaero senverran pieniä ettei paljoa kannata tinkiä laadusta.
Osaako joku asiasta enemmän tietävämpi varmistaa että tämä eturatas (minkä olisin ostamassa) sopii mun gravel pyörään. Tutkin ite ja kyselin chatgpt:llä yhteensopivuutta ja omasta mielestä sopisi. Vähän jäi kuitenkin mietyttää, koska eturatas on suunnattu shimanon osille.
eturatas - https://www.tori.fi/recommerce/forsale/item/14994155
pyörä - https://www.verkkokauppa.com/fi/product/715619/Baana-Noux-gravelpyora-M-52-cm
Kiitokset jo etukäteen!
Pulttijaon perusteella menee mutta Shimanon rattaat muotoiltu niin että kammeja ratas näyttää yhdeltä paketilta. Ei pitäis haitata muuta kuin esteettisesti.
Ei mene. Sramin 110bcd asymmetrinen jako ei ole yhteensopiva Shimanon vastaavan kanssa.
Okei, hyvä homma et ei vielä tullu ostettua. Kiitokset vastauksista
Vaihdoin traineriin 34 eturattaan tilalle 42 rattaan että sillä voi polkea myös tasaisella.
Nyt 50 -> 42 vaihto jättää ketjun usein rattaiden väliin. Vaihteistona Di2 8050.
Ratas on mielestäni oikein päin pyöreämpi puoli sisäänpäin. 34 rattaalla ei ole ikinä tehnyt tuota.
Mistähän tuo johtuu? Sisempi ratas on michen ja ulompi ultegra.
Osaakos kukaan kertoa millainen projekti on Vision SC sarjan kiekkojen napojen säätö kun hieman nahkeilta tuntuvat?
Osaakos kukaan kertoa millainen projekti on Vision SC sarjan kiekkojen napojen säätö kun hieman nahkeilta tuntuvat?
Räjäytyskuvan mukaan siellä on konelaakerit, niin ei välttämättä ole laakerien preload säädettävissä.
^Samaa myös katselin. Täytynee paloitella ja tutkailla, eivät rahise, ovat vain hieman tahmean tuntuiset.
^ Jos on uudet, niin laakerit notkistuu ihan ajamalla.
^ Ostin hyvin vähän käytettyinä. Tuota samaa itsekin mietin ja en sen kummemmin vielä asiaa murehtinut kun kuitenkin kausi alkaa keväällä toisilla kiekoilla ja renkailla.
Mistä saisin tiedon kuinka monta lenkkiä tämän pyörän ketjussa on? https://99spokes.com/en-EU/bikes/canyon/2021/grand-canyon-8
^ Oletko siis vasta hankkimassa ketjua, vai jo vaihtopuuhissa?
Dt Swissillä on 240 CL
12 × 100 ja 12 × 142 sekä
15 × 110 ja 12 × 148 boost
navat.
Onko noissa itse navat samat ja päätytulpat vain eri vai onko navatkin erilaiset?
Sippi, netistä löytyy selkeät ohjeet ketjun mittaamiseen, helppo taito joka kannattaa opetella.
Dt Swissillä on 240 CL
12 × 100 ja 12 × 142 sekä
15 × 110 ja 12 × 148 boost
navat.
Onko noissa itse navat samat ja päätytulpat vain eri vai onko navatkin erilaiset?
Boost ja non boost navat ovat erilevyisiä. Ja jos tarkoitit 12x100 napaa, niin siitä saa 15x100 navan päätytulpat vaihtamalla.
Dt Swissillä on 240 CL
12 × 100 ja 12 × 142 sekä
15 × 110 ja 12 × 148 boost
navat.
Onko noissa itse navat samat ja päätytulpat vain eri vai onko navatkin erilaiset?
Ei ne voi olla samat oikeen millään merkillä koska pelkät pidemmät boost-päätytulpat vaihtamalla jää jarrulevy ja/tai pakka väärään kohtaan tai keskitys muuttuu. Innokas virittelijä voi säätää toimivaksi niinkin mutta ei semmoista lähtökohtaisesti suunnitella kannata.
Juu, boost napa on rungoltaan leveämpi. Päätytulppahan taitaa olla sama oli sitten 142mm tai 148mm x12 napa.
Niin yksi boostin ideahan on se, että kiekoista tulee vahvempia paremman pinnakulman vuoksi.
Kiitos vastauksista.
Noin muistelinkin, kun muisti on hyvä mutta lyhyt niin piti varmistaa.
Onnistuin saamaan Shimanon SLX CN-M1700 ketjuun useampaan linkkiin halkeamia. Netissä varoittelivat että Simple Green puhdistusaineen käyttö voisi heikentää ketjua. Olen puhdistellut ketjua Bilteman BIO PURE:lla. Molemmissa aineissa vähän samaa sisältöä, tuskin sillä olen tuota särkenyt. Ei tuolle mahdottomasti ehtinyt kertyä kilsoja, alle tonni.
Kilsoista ei tarkkaa tietoa, toki kovin mäkistä on ollut kulku ja rinteitä on noustu muutamia kertoja. Vaikea kenelläkään on varmasti suoraan sanoa halkeilun syytä. Olenko ostanut roskaa, enkö osaa vaihtaa ketjuja vaiko jotain muita arvauksia :D? Aloittelijana koitin katsella ketjumitalla (https://sahkopyorakeskus.fi/tuote/m-wave-ketjumitta/), ei mennyt vielä kumpikaan puoli täysin läpi asti, tosin ei ole kaukana...
^ Ei kyllä ole koskaan moista tullut vastaan ja SLX ei ole edes mikään ohut HiEnd ketjukaan. Tulee tietenkin mieleen että oliskohan vaihtamistekniikasta hiomista, siis ketjut joutuneen liian jyrkille väännöille? Millainen vaihteisto pyörässä on käytössä?
Ketjujen vaihto sen verran helppoa ja kannattaa kyllä opetella, netistä löytyy kyllä ohjeita.
Kuminauha
05.11.2024, 08.07
Ketjusta päätelleen 12s shimanon voimansiirto. Kyllä tuon M7100 ketjun pitäisi kestää ilman halkeilua sen ketjun käyttöiän läpi. Enkä myös usko että mikään puhidstusaine ketjun metallia pääsee heikentämään, ellei jollain hapolla niitä pese.
^Voihan tuo olla maanantaipäivän tuote...
Mä muistan täällä palstalla lukeneeni ja nähneeni kuvia halkeilleesta ketjusta kauan sitten. En muista oliko Shimano. Mutta joku valmistusvirheinen erä täytyy olla kyseessä.
Reklamoisin myyjälle, ei ole normaalia kulumista vaan viallinen tuote.
Mä muistan täällä palstalla lukeneeni ja nähneeni kuvia halkeilleesta ketjusta kauan sitten. En muista oliko Shimano. Mutta joku valmistusvirheinen erä täytyy olla kyseessä.
Yritin löytää tätä viestiketjua, niin löysinkin oman ihan vastaavan kommentin vuodelta 2018. Aika rientää. Alkuperäistä en löytänyt.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?58874-Ketju-poikki-se-olikin-aivan-riekaleina&p=2790616#post2790616
Muistan aina kun aikoinaan tuli markkinoille 10/11 osat, varsinkin ketjut ja pakat niin oli suunnattoman suuria epäilyjä niiden kestävyydestä.
Mitä seurauksia on jos ketju on palasen verran liian lyhyt tai pitkä originaaliin verrattuna?
Tämä ihan teoreettisena kysymyksenä, oma ketju on ollut kaiken aikaa pituudeltaan sama.
^Ei välttämättä mitään, koska ei se originaalikaan ole ollut oikein mitoitettu. Liian lyhyt ketju vääntää häkin eteen isolla takarattaalla, liian pitkä taas jää löysälle pieni-pieni yhdistelmällä.
Ja siis häkki saa taittua eteenpäin (verrattuna pystysuoraan linjaan) kaikista isoimmalla ratasyhdistelmällä (ja täpärissä jousituksen ollessa pohjassa). Mutta ei siis suoraan eteenpäin vaan pieni vara täytyy jäädä. Erittäin todennäköisesti se ei siis haittaa, että alkuperäiseen verrattuna yksi pala onkin seuraavassa ketjussa vähemmän. Edellinen tuskin oli mitoitettu äärilyhyeksi.
^Ei välttämättä mitään, koska ei se originaalikaan ole ollut oikein mitoitettu.
Miksi fillarin valmistaja/kasaaja ei ole osannut tai halunnut mitoittaa ketjua oikein? Ainako ne on väärin?
Miksi fillarin valmistaja/kasaaja ei ole osannut tai halunnut mitoittaa ketjua oikein? Ainako ne on väärin?
Pahoittelut, sana "välttämättä" jäi kiireessä pois. Ketju kannattaa mitoittaa itse, ja lopputulosta voi sitten verrata siihen orkkikseen.
Fillarin valmistajan kannalta pikkuisen ylipitkä ketju on turvallisempi valinta.
Tuotantolinjalla voi ketjut tulla isosta rullasta eikä niitä mittaillessa hifistellä harrastajien tapaan.
Kauriin systeemiä itsekin käytän, helppo ja selkeä systeemi. Useita valmispyöriä huoltanut ja osia vaihdellut niin ketjujen pituudet olleet hyvinkin väittelevä, ei oikeastaan liian lyhyitä mutta usein pitkiä ja jopa liian pitkiäkin.
Mutta nykyään pikalukkojen aikana jo pyörässä olevia ketjuja helppo lyhentää toimivan pituisiksi.
^ Milloin muuten pikaliittimet tulivat markkinoille?
(Itse jotenkin missasin niiden olemassolon ja elin tappiaikaa, kunnes yhtäkkiä huomasin että kaikilla ajokavereilla on Connex tai jokin muu...)
Markku Lehikoinen
06.11.2024, 19.52
^ Milloin muuten pikaliittimet tulivat markkinoille?
Lueskelin justiinsa yhtä vanhempaa pyöräilykirjaa jostain 80 luvun alusta.
Siinä oli maininta ja kuvakin pikaliittimestä.
Markku Lehikoinen
^ Olihan niitä mutta muistaakseni 2000luvun alussa vielä perinteinen oli suositumpi ja varmempi... Nykyään kaikki taitaa olla jo pikalukoilla ja hyvä niin!
Eihän integroidussa ylälaakerissa laakerin päällä ole ohjausputken kiristävän renkaan (mikä sen virallinen nimi onkaan) jälkeen muuta kuin se hattu, jonka päälle sitten spaceria ja/tai stemmiä?
Kun tämmösen pyörän...
https://www.merida-bikes.com/en/bike/archive/128/cyclo-cross-300
...rungosta + alkuperäisestä keulasta väsäilen varapyörää ja ihmettelen, että onko orkkishaarukan keulaputki sahattu vaan niin lyhyeksi, että jos siihen laittaa mukana tulleen tämän tyyppisen hatun:
https://www.bike-onlineshop.de/FSA-Carbon-headset-cover-3K-1-1-8-inch-15mm-height-49mm-outside-ZS.htm?shop=bike_en&SessionId=&a=article&ProdNr=A1382
niin keulaputki jää auttamatta liian lyhyeksi. Mukana on sitten kyllä ihan ohut hattu, jonka kanssa keula asettuu paremmin mutta ratkaisu näyttää enempi versiolta purkka.
Voi olla tuollainen matalakin spacer, ei tarvitse sitä korkeaa tötteröä:
https://www.bike-discount.de/en/fsa-cone-spacer-hs2051-for-orbit-1.5-zs-1-1/8-heatsets
^Joo, näin se varmasti on. Saas nähä kuin matala ajoasento tulee orkkiskeulalla...
Sivustakatsoja
10.11.2024, 09.13
^jotenkin muistelisin että laakerin päälle tulevan "hatun" asennuskorkeuksissa on eroja, eli hattu saattaa painua emäputkeen kiinni. Onhan tietenkin niitä ohuita spacereitäkin, jotka hatun ja kiristinrenkaan väliin laitetaan.
^ Milloin muuten pikaliittimet tulivat markkinoille?
Muistikuvani jostain lapsuudesta 70-luvun lopulta on että silloin ihmettelin kotoa löytyvää vanhaa fillaria ja sen ketjussa olevaa hiusneulamallista pikaliitintä. Liittimessä oli kaksi tappia ja levy, tapit painettiin ketjun läpi ja vastapuolelle tuli levy ja tuo hiusneula lukitsi paketin kasaan. Fillari oli varmaankin 50-luvulta, mutta ei tietenkään ole varmuutta, oliko ketju samaa ikäluokkaa.
Tätä mallia siis: https://www.amazon.com/Single-Connector-Master-Bicycle-Suitable/dp/B0CC7V8H24
Sivustakatsoja
10.11.2024, 09.51
^mä muistan saman lapsuudesta, mutta noi liittimet taisivat olla 1-nopeuksiseen ketjuun.
Täyttää silti pikaliittimen määritelmän.
^^^Samanlaiseen joskus törmännyt, oli muuten ihan toimiva syteemi.
Onkos kukaan tutustunut https://wheeltop.com/products/eds-bicycle-derailleur?variant=41367087611956 tuollaisiin halpis langattomiin?
Onkos kukaan tutustunut https://wheeltop.com/products/eds-bicycle-derailleur?variant=41367087611956 tuollaisiin halpis langattomiin?
Jos käyttäisit hakua, huomaisit ettei ole kokemuksia jakaa
Wheeltop -vaihteet? Kokemuksia (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?65020-Wheeltop-vaihteet-Kokemuksia)
^No arvaa miksi laitoin tänne?
Montako arvausta saa?
Arvaus: et muistanut, tullut ajatelleeksi tai kokeilleeksi, että asiasta on jo kyselty.
Kysy ihmeessä tuon topsun jatkoksi, ei kaikki wheeltop-jäbät ehkä lue tätä.
^Sen verran tuosta orkkiksesta aikaa niin kysyin uudesta topsussa mitä useammin seurataan mutta en taaskaan muistanut että joku aina nillittää jos samasta aiheesta kysyy useammin, anteeksi vaan kauhiasti!
Höpsis, et käyttänyt hakua.
Itsehän olen siinä mielessä vanhanaikainen, että asioista olisi käytännöllisintä keskustella aiheenmukaisissa topsuissa eikä sotkea kaikkea yhteen nuorisolaistyyliin. Tieto löytyisi paremmin.
Mutta arvasinhan minä, että joku alkaa nillittää jos yrittää auttaa.
^Eikös tämä ole juuri se topsu missä kysytään kaikkea maan ja taivaan välistä jarruista, vaihteista, vanteista ja muistakin palikoista? Jos ei niin joka osaryhmä pitäisi eritellä ja topsujen määrä vain kasvaisi useilla...
Kannattaa ehdottaa ylläpitäjälle moista vaihtoehtoa ja kehittää foorumia mieleisesi suuntaan.
En ennen omistanut runkoa missä IS2000 jarrusatulat joten simppeli kysymys tai lähinnä tarkennus: Kun tarvii adapterin PostMountille niin onkos että ne on lähtökohtaisesti +0 mittaisena tarkoitettu 140millin levylle ja +20 jos käyttää 160millistä levyä? Onkos jotain poikkeamia jotka pitää ottaa huomioon?
Marsusram
11.11.2024, 23.34
^Joo, vanha IS -standardi oli edessä 160mm ja takana 140mm, joten plussaa tarvitaan eteen eri määrä kuin taakse. Huomioitava siis jos keula tulee rungon mukana.
Taakse +20mm adapteri 160mm levylle on ok.
^ Kiitos nopeasta ja selkeästä vastauksesta! Keula tulee valmiiksi PostMountille joten siihen tarvittavat adapterit ja pultit löytyy.
Shimanolla on kahden (ainakin) sortin oliiveja ja pinnejä jarruihin, kysymys on että onko oliivit saman kokoisia, siis keskenään yhteensopivia?
^ Vastaus jännittää, koska googlasin että "Shimano olives for BH90 and BH59 are all the same" ja että "There's two different types of barbs (the thin pipe), but the olives (the gold O-shaped crimp) are the same" ja ettei Bike-Discountkaan myy kuin yhdenlaisia: https://www.bike-discount.de/en/shimano-olive-for-sm-bh59/sm-bh90
Oliivi on sama. Letkun sisähalkaisija muuttuu. Siksi pinnejä on kahdenlaisia.
Shimanolta löytyy eri insertit jarruletkuihin SM-BH59 (Y8H298040) ja SM-BH90 (Y8JA98020)
Shimano Hydraulic Brake Hose Olive and Insert — Bike Stop (https://bikestop.com.sg/products/shimano-hydraulic-brake-hose-olive-and-insert?variant=41155606675571)
Shimanolta löytyy muuten erillaiset insertit jarruletkuihin. Niitä on kahta eri mallia.
Ehkä se liitos tällä kertaa onnistuu...
Paaton & Zykkel, tuota juuri tarkoitin, vanhemmissa ja jossain halpiksissa on pinni messinkinen ja uudemmissa teräksinen. Inventaariota tehdessä huomasin että noita oliiveja on kumpienkin settien joukossa ja pinnejä vähemmän. Hyvä kun asia vahvistui ja budjetti ei mene sekaisin!
Kaikella kunnioituksella nure, mutta onko sinun tietämys tosiaan tämä. Meinaan tulee käsitys että tollainen veteraani ukko fillarin kasauksissa ei ole päivittänyt tietojaan.
Föhn, olen kerran aikojen alussa asentanut tuollaiset mikä vaatinut nuo vanhemmat ja kyllä valitettavasti unohtanut. Löysin kaksi pussillista noita ja joskus helpompi kysyä "ystäviltä" kuin hakea netistä. Siis päivitin ja deletoin vanhat joten ei ansaitse kunnioitustasi...
Paaton & Zykkel, tuota juuri tarkoitin, vanhemmissa ja jossain halpiksissa on pinni messinkinen ja uudemmissa teräksinen. Inventaariota tehdessä huomasin että noita oliiveja on kumpienkin settien joukossa ja pinnejä vähemmän. Hyvä kun asia vahvistui ja budjetti ei mene sekaisin!
Kyllähän tuon kertoi sinulle Copilotkin - aivan kuten teki kesäkuussakin, kun silloin kyselit. (Ja kai sen silloin luitkin, koska vastasit...)
No keväällä sitten uusiksi taas, kun aletaan projektia vääntämään.
Opulus, mitä kesällä tapahtunut on kyllä pyyhkiytynyt jo muistista.
Hei,
Onko ilmeisesti vuotaviin Shimanon 4-mäntäisiin M6120 jarruihin mitään tehtävissä tai onko jotain paikkaa jotka tollaisia voisi korjailla vai onko suoraan roskiskamaa?
^Jos vuotaa satulan päästä (eli palat märkinä takaa), niin uudet satulat on vaihtoehto.
^Jos vuotaa satulan päästä (eli palat märkinä takaa), niin uudet satulat on vaihtoehto.
Jäivät ylimääräisiksi kun huollossa vaihettiin Sramit tilalle kun totesivat että todennäköisesti vuosivat koska jarrumeteliä ei saanu pois, niin lähinnä miettisin että ottais noi vanhat Shimanot projektiks ja yrittäis korjata mikäli mahdollista, mutta muutoin lentää pois kun vähän näyttää ettei olisi mitään ”korjaussarjoja” olemassa tai kukaan korjaile tuollaisia.
Jäivät ylimääräisiksi kun huollossa vaihettiin Sramit tilalle kun totesivat että todennäköisesti vuosivat koska jarrumeteliä ei saanu pois, niin lähinnä miettisin että ottais noi vanhat Shimanot projektiks ja yrittäis korjata mikäli mahdollista, mutta muutoin lentää pois kun vähän näyttää ettei olisi mitään ”korjaussarjoja” olemassa tai kukaan korjaile tuollaisia.
Jos jättää palojen selkämykseen märän rinkulan, niin sitten männät vuotaa ja ei ole mitenkään ennenkuulumatonta Shimanon jarruissa eikä myöskään ole korjattavissa. Uudet satulat maksaa viitisen kymppiä per pää.
Ebayssa on jotain epävirallisia korjaussarjoja eli uusia mäntiä ja tiivisteitä mutta eipä niiden kanssa tuntipalkoille pääse.
Saksalaisissa nettikaupoissa on Shimanon jarrusatuloita alkaen n 12€ (2-mäntäinen 200-sarjan jarru) joten sieltä lienee halvinta hankkia varaosa. Ainoa kompastuskivi on jarruletkun kiinnitys jarrusatulaan jossa pari erilaista kiinnitysmallia/pulttimallia käytössä.
Hei,
Onko ilmeisesti vuotaviin Shimanon 4-mäntäisiin M6120 jarruihin mitään tehtävissä tai onko jotain paikkaa jotka tollaisia voisi korjailla vai onko suoraan roskiskamaa?
Ettei olis mäntä halki. Noi keraamiset halkeaa aika helposti...voi olla se pohjapuoli, niin ei näy ulospäin.
Itte oon parit XT:t korjaillut vaihtamalla männät, stefat tai molemmat. Ei oo roskiskamaa.
Noissa 4-mäntäisissä on kahdet eri kokoiset männät joten 2-mäntäisistä ei saa varaosaa kuin isompien tilalle. Ali Express myy kiinalaista sarjaa, juuri nyt näköjään 12,77eur
https://www.aliexpress.us/item/1005005906912633.html?spm=a2g0o.productlist.main.1 .2ffa23de8xvFRC&algo_pvid=3e55cf65-bb18-4840-8e7d-59abf126826b&algo_exp_id=3e55cf65-bb18-4840-8e7d-59abf126826b-0&pdp_npi=4%40dis%21EUR%2133.61%2112.77%21%21%21251. 40%2195.53%21%40211b6c1717316026808278647ef58e%211 2000034796096344%21sea%21FI%21874436485%21X&curPageLogUid=jTzIy6Z8KhVu&utparam-url=scene%3Asearch%7Cquery_from%3A
Voi olla tiukat asentaa noilla mukana tulevilla tiivisteillä, mutta haljenneen männän tilalle saa tuosta ihan välttävän männän, ei huomaa eroa alkuperäiseen. Sellainen ongelma voi myös tulla vastaan, että haljenneen männän murua on satula täynnä. Se on kovaa ja terävää, aiheuttaa helposti lisävaurioita. Esim jäädessään ilmausruuvin tivistepinnan väliin saattaa johtaa ilmausruuvin vuotamiseen.
Kiitos vastauksista, ja noita Aliexpressin Heppe mäntäsarjoja katellu/tutkinu niin voi olla että lähetään niillä kokeilee miten käy.
Ja sitten sen näkee kun noita satuloita purkaa että mikä on mäntien tilanne.
Ja ehjää ei välttämättä kannata vaihtaa. Voi olla vaikka pölysuojan ja männän välissä joku sinne kuulumaton asia, mistä vuoto johtuu.
Alakoolin / crown race irroitus kotikonstein, mikä olis paras tapa? Puukkoa ja vasaraa kevyesti naputellen? Juutuubivideoissa naputellaan mattoveitsen teriä haarukan ja koolin väliin, toimiiko?
Alumiinisessa kaulaputkessa ei niin tarkkaa, puukon terää vähän kopsutellut sinne väliin.
Eemeli82
17.11.2024, 16.49
Juutuubivideoissa naputellaan mattoveitsen teriä haarukan ja koolin väliin, toimiiko?
Itse irrotan juurikin noin ja hyvin toimii.
Itse irrotan juurikin noin ja hyvin toimii.
Juu toimi minullakin.
hansibal
18.11.2024, 17.06
Olis takapakan vaihto tulossa. Meinasin vaihtaa isomman pakan..nykyinen 12-32 niin voiko laittaa esim. 11-40 tilalle ilman että joutuu vaihtamaan myös siirtäjän? Shimano Claris RD-2400-SS. (1x8 kyseessä!)
Intternetti sanoo, että max 32t pakalle. En usko, että ihan 40t asti taipuisi.
Nopeella googlauksella toi acera toimisi 40t pakalla.
https://www.bike-discount.de/en/shimano-acera-rd-m3020-7/8-speed-rear-derailleur
Acera taitaa olla lähinnä "maastosarja" ja Claris maantie halpis mutta yleensä kylläki Shimanon vaihtajat toimineet hieman suuremmilla kuin ilmoitettu mutta voi olla että kahdeksan hammasta on liikaa, toisaaltaan ei kovin kallis kokeilukaan ole.
Onko jollain E*13 gen2 dh napaa ja tietoa miten se kasataan?
Tuli tällä navalla oleva kiekko pojan DH-pyörän mukana, mutta se oli 157mm navalle kasattuna, kun tarve on 150mm. Mukana tuli päätyholkkeja millä se pitäisi saada 150mm. Osista löytyi jarru puolen päätyholkki 150mm akselivälille. Voimansiirron puolelle ei ollut mukana mitään korkkia. Ilman päätyholkki akseliväli olisi 150mm, mutta itseä epäilyttää onko jotain osia hukassa.
Eli kuuluuko voimansiirron puolelle päätyholkki 150mm akseli välillä?
Tässä kymmenen välilehteä auki ja en ole mistään löytänyt räjäytyskuvaa tai ohjeita kasaamisesta ??
Acera taitaa olla lähinnä "maastosarja" ja Claris maantie halpis mutta yleensä kylläki Shimanon vaihtajat toimineet hieman suuremmilla kuin ilmoitettu mutta voi olla että kahdeksan hammasta on liikaa, toisaaltaan ei kovin kallis kokeilukaan ole.
Muistaakseni 9spd asti kaikissa shimanon vehkeissä on sama vetosuhde.
Onko jollain E*13 gen2 dh napaa ja tietoa miten se kasataan?
Tuli tällä navalla oleva kiekko pojan DH-pyörän mukana, mutta se oli 157mm navalle kasattuna, kun tarve on 150mm. Mukana tuli päätyholkkeja millä se pitäisi saada 150mm. Osista löytyi jarru puolen päätyholkki 150mm akselivälille. Voimansiirron puolelle ei ollut mukana mitään korkkia. Ilman päätyholkki akseliväli olisi 150mm, mutta itseä epäilyttää onko jotain osia hukassa.
Eli kuuluuko voimansiirron puolelle päätyholkki 150mm akseli välillä?
Tässä kymmenen välilehteä auki ja en ole mistään löytänyt räjäytyskuvaa tai ohjeita kasaamisesta ??
Tässä ainakin jotain manuskoja.
https://support.ethirteen.com/hc/en-us/sections/202028246-User-Manuals
hansibal
19.11.2024, 15.08
Intternetti sanoo, että max 32t pakalle. En usko, että ihan 40t asti taipuisi.
Nopeella googlauksella toi acera toimisi 40t pakalla.
https://www.bike-discount.de/en/shimano-acera-rd-m3020-7/8-speed-rear-derailleur
eihän tuolla kokeilulla korkealta putoa...kiitos vastauksesta!
Onkohan 30mm sisäleveät vanteet liikaa 45mm gravdaleille (tubeless)? 45nrth ei suosittele sanoivat että "30mm would be too wide and likely distort the casing width". Tällä hetkellä nuo ovat 20mm sisäleveillä vanteilla mietin vaan jos kokeilisi noille leveämmille saisi vähän lisää ilmatilaa.
Satulatolpan kaulus? Jos ilmoitetaan mitaksi 31.8mm niin tarkoittanee tolpan halkaisijaa eikä jotain f..ing putken ulkomittaa? Tyhmä kysymys muttei väärää viitsisi hankkia...
Ei (jos miettisit, saattaisit tajuta) tarkoita tolpan halkaisijaa, vaan putken. Ihan tarpeellinen mitta sekin on eikä "f...ing".
^ Niinpä, kun liikaa miettii niin ajatus karkaa. Siis jos tolppa on 31.8 f.. king millinen niin kaulus tod.näk. 34.9millinen...?
Ei siinä ole mitään todennäköisyyttä, paitsi että mitta on jonkin verran enemmän. Seinämävahvuus voi olla mitä vaan ihan materiaalistakin riippuen.
Miksi et vain mittaisi sitä putkea tönärillä tai katso rungon tiedoista mikä se mitta on?
Eikö sun tolppahalkaisija sitäpaitsi ole 31.6 mm.
Sorry, tolppa 31.6mm... Olet siis sitä mieltä että https://r2-bike.com/TUNE-Seatpost-Clamp-Schraubwuerger-349-mm on sopiva kaulus tuohon?
Olet siis sitä mieltä että https://r2-bike.com/TUNE-Seatpost-Clamp-Schraubwuerger-349-mm on sopiva kaulus tuohon?
No en tietenkään ole! Mistä mä voisin tietää mikä sun fillarin satulaputken ulkohalkaisija on pannan kohdalta?
Eikö sulla ole se runko siinä ja tönäri löytyy pakista? Mittaa nyt ihmeessä hyvä ihminen ja lopeta sekoilu.
Voi kiesus taas :)
Voi mitata myös sen rungon mukana tulleen klampin tai katsoa josko siinä olisi merkintä.
Jack, joulu tulossa ja ihmisillä hyvä mieli joten PEACE ;-)))
Joko selvisi? Kerro muillekin mikä oli lopputulos.
^ Kerron jos neuvojesi perusteella EI ollut sopiva.
En mä ole neuvonut muuta kuin mittaamaan. Älä vain väitä, että neuvoin tilaamaan tuon 34.9-millisen.
Ihan uskomatonta. Väittäisin taas trolliksi, mutta kun tietää totuuden.
Onhan tämä jo ennenkin nähty. Eläkeläisukko jallittaa keskustelemaan hänelle päivänselvistä asioista. Runko kotona ja kymmenien vuosien kokemus kokoamisesta niin eihän tähän lankaan kannata langeta.
Päätön, monastiko ollaan toisiamme trolleiksi epäilty? Mutta toisaaltaan, voiko kumpikaan olla ihan varma asiasta?
Föhn, noinkin asian voi tulkita mutta en kommentoi paikkansa pitävyyttä.
Onhan tämä jo ennenkin nähty. Eläkeläisukko jallittaa keskustelemaan hänelle päivänselvistä asioista. Runko kotona ja kymmenien vuosien kokemus kokoamisesta niin eihän tähän lankaan kannata langeta.
:) Joo, niin äkkiä luulisi mutta kun tietää tapauksen.
No kohta hieno Tunen klemmari Fillaritorilta.
No kohta hieno Tunen klemmari Fillaritorilta.
Naurahdin ääneen
Miten huomaa, onko gravelin/maastopyörän polkimet kuluneet? Nyt fillarissa Xtr ja niillä ikää ainakin 5 vuotta ellei 10
Kuminauha
30.11.2024, 10.18
Varmaan siitä että niissä on jotain vikaa? Ei pyöri? Heiluu akselissa? Klossit ei pysy kiinni?
^Juuri noin, klappia tai laakerit tahmaa. Shimanon polkimet on helppo huoltaa, kannattaa tehdä ainakin muutaman vuoden välein.
Miten huomaa, onko gravelin/maastopyörän polkimet kuluneet? Nyt fillarissa Xtr ja niillä ikää ainakin 5 vuotta ellei 10
Mä olen huomannut, että mitä enemmän ne polkimen kiinnittysraudat kuluu, niin sitä enemmän tulee vapaaliikettä, joka taas vaikeuttaa kengän irrotusta polkimesta
Aikoinaan ekan sarjan XTR:llä, taisi olla 737:t tuli varmaan ajettua yli satatonnia ja polkimet kesti, klosseja kyllä meni useita ja pari kertaa kunnon purku ja huolto. Joten kyllä sen sitten huomaa jos/ja kun/ja jos taso on vähänkään samanmoisena pysynyt niin kyllä ne kestää.
Noita rautoja taitaa saada varaosina XT ja XTR:iin.
Tässä vanhempiin.
Y46F98050
Y46F98060
Noita rautoja taitaa saada varaosina XT ja XTR:iin.
Tässä vanhempiin.
Y46F98050
Y46F98060
Joo, niin saa. Yllättävän pehmeetä metallia nuo ovat, kun kuluvat niin nopeasti väljiksi.
Jotenkin kuvittelisin itse, että enemmän kuluisi se taaempi rauta, eikä tuo etummainen ottaisi osumaa. Mutta taaimmaisia ei varaosana näytä saavan. Korjatkaa toki.
Etuosa kuluu ainakin shimanon maantiepolkimista. Samasta kohtaa varmasti myös spd. Vasen xt lonksaa jo aika pahasti.
Jos vanteen maksimi painesuositus on 2.2baria ( Toisaaaltaan, toisessa infossa luku on 2.6bar. joten tietävätköhän itse edes paljonko pitäisi laittaa) niin paljonkohan tuossa on marginaalia?
Ja se vanteen maksimipaine on riippuvainen myös renkaan leveydestä. Ainakin osassa mun vanteista merkinnässä kerrotaan 2 eri lukua, x leveälle kumille ja y leveälle kumille. Mitä leveämpi, sitä alhaisempi maksimipaine.
Ja siitä onko tubeless… nure on taas ostamassa jotain käyttöönsä sopimattomia maastokiekkoja hookless-vanteella…
Kauris, Juuri noinhan se menee, Newmen ilmoittaa ilmoittaa 25mm. sisäleveyksiselle 2.2bar. kun 2.2" rengas käytössä ja silto omassa taulukossaan 2.6bar. joten onhan siinä hieman hämillään Turkulainen. Tiedän kyllä että sisureille ja litkuille eri paineet mutta sitä taulukko ei kertonut...
Muilla varmaan taas helppo arvailla mitä tarkoitetaan, kun ei voi kertoa sitä vannetta mikä se on. Banniin joutaisi turha trolli…
Siitäkin olisi iloa, jos kerrottaisiin missä Newmen ilmoittaa vanteelle tuon mainitun taulukkoa pienemmän maksimipaineen.
^Eiköhän ole aivan turhaa sinulle kertoa mitään pyöräilyyn liittyvää? Pitäydy sinä noissa pseudojaaritteluissa ja hyvää itsenäisyyspäivää.
^Pseudojaarittelu on yhdyssana.
^ Niin on pilkunnussiminenkin...
Joo mutta siinä ei ole noin montaa n-kirjainta.
Jos vanteen maksimi painesuositus on 2.2baria ( Toisaaaltaan, toisessa infossa luku on 2.6bar. joten tietävätköhän itse edes paljonko pitäisi laittaa) niin paljonkohan tuossa on marginaalia?
Jos sulla on 2.2 leveässä renkaassa 3.5bar paineet (luin toisesta topsusta) niin en lähtisi noin paljoa ylittämään.
Sivustakatsoja
07.12.2024, 09.38
Jos vanteen maksimi painesuositus on 2.2baria ( Toisaaaltaan, toisessa infossa luku on 2.6bar. joten tietävätköhän itse edes paljonko pitäisi laittaa) niin paljonkohan tuossa on marginaalia?
Newmen sivuilla löytyvässä taulukossa on yleisohje valmistajan kehille, imo. Jossain tietyssä kehässä saattaa olla alempi luku ja silloin käytetään tätä alempaa.
Stumpe, ei ole kyse noista kehistä.
Sivusta, juuri niin.
Ps. Oikoluettu...
^ Saattaa ja saattaa...mutta olisi todellakin ollut yleisempääkin mielenkiintoa tietää mistä Newmenin vanteesta on kyse.
Asiaa ei kysytty ainakaan vain ja ainoastaan siksi että odotettiin kovasti päästävän ilkkumaan jonkinlaisesta lukuvirheestä tai väärinymmärryksestä, jonka siis arveltiin aiheuttaneen nuren ihmettelyn.
Muilla varmaan taas helppo arvailla mitä tarkoitetaan, kun ei voi kertoa sitä vannetta mikä se on. Banniin joutaisi turha trolli…
Hauskintahan tässä on, ettei tuo turkulainen ole trolli.
Kannattaa miettiä noita kysymyksiä aina siltä kantilta, että ymmärrystaso on sama kuin esim itselläsi joskus x-vuotta sitten ensimmäistä fillaria hankkiessa. Se vaan on jäänyt siihen tilanteeseen kun fillarilla ei ajeta.
Ihmeellistä huomionhakuista mölinää. Normaali ja fiksu kysyjä kertoisi mistä vanteesta on kyse kun tarttee neuvoja eikä aloita tuollaista vittuilu- ja arvausleikkiä.
Jos niin kovasti kiusaa niin https://www.bike-discount.de/en/newmen-evolution-sl-x.a.25-29-rim?number=20088562&__delivery=8&__currency=1&gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAgdC6BhCgARIsAPWNWH16IVfKeqRdUsZRrVxG 2ZPbPXHVJVxsoBIDkTWz8lGNbwuJCHwKTy8aAqvMEALw_wcB tuollainen kehä on kiekoissa.
Itse kiekot ovat NalleKarkkiKaupan kasaamat. Esim. BC ilmoittaa kiekkosetille max. 3.5barin maksimeja ja kuitenkin valmistajan taulukossa max. 2.6bar. joten Paaton, kyllä ei ole ymmärryksestä kyse vaan tuosta melkoisesta marginaalista.
Normaali kuolevainen kyllä jo tajuaa, ettei noilla maksimeilla ole merkitystä. Kukaan ei laita 2.25" renkaille 3bar paineita. Siinä ei ole pienintäkään järkeä ja tässä kohtaa tulee se ymmärrys, tai siis tässä tapauksessa se ei tule.
Tässä esimerkiksi yksi taulukko. Yli 2bar paineita ei oikeasti tarvitse. Tämä ei ole mikään salaisuus, vaan nykyään ihan yleistä tietoa, jos sitä vaan haluaisi päähänsä saada.
https://pic.useful.fi/VP-aPvueL.jpg
Siis oikeasti ei tuo nyt mitään rakettitiedettä ole. BC ilmoittaa suurimman mahdollisen paineen joka on 3,5bar ja tämä on mahdollista 32-40mm/1,25-1,6" renkailla. Maksimi tippuu mitä leveämpi rengas ja kun nyt kyseessä 2,2 tuumanen kyseessä niin silloin se on tuo 2,6bar.
Newmenin sivulta https://www.newmen-components.de/Downloads voi klikata "rim/tire width and pressure" ja päästä pdf:ään, jolla on saksankielinen nimi, mutta joka kertoo "Rim-/tire-widh and pressure specifications".
Mutta sen verran on tultava nurea (ja Sivustakatsojaa) vastaan, että jos hakee Googlella esim "newmen tire pressure", ensimmäinen tulos vie pdf:ään, jolla on englanninkielinen nimi ja joka ei anna vannekohtaisia lukemia vaan yleiset, hieman alemmat:cool:
^ Mistäs muualta luulet keksineeni tuon 2.6baria?
^ Ei se 2.6 baria (sisämitaltaan 25 mm vanteelle 63 mm renkailla) ollut se yleisen ihmettelyn aihe vaan se sinun kertomasi 2.2 baria - enkä ainakaan minä vieläkään tiedä mistä sinä sen nappasit (sillä se googlettamalla löydettävä taulukko näyttää esim 63 mm renkaille samoilla vanteilla 2.1 baria; se taulukko muuten ylettyy 71-millisiin: 1.8 baria).
PS Se pointti minkä ei toivoisi menneen sinulta täysin ohi tässä keskustelussa on se sama vanha ja usein toistettu juttu: kysymyksistä tulee mielekkämpiä ja vastauksista - jopa minun antamistani:cool: - merkittävästi parempia, kun ei panttaa kaikkia pantattavissa olevia tietoja.
Yli 2bar paineita ei oikeasti tarvitse. Tämä ei ole mikään salaisuus, vaan nykyään ihan yleistä tietoa, jos sitä vaan haluaisi päähänsä saada.
nure on vanhan liiton miehiä, kun on vuosikymmenet laitettu sisuri ja ylipaineet niin niillä mennään :)
Stumpe, just niin! Menee samaan kategoriaan kuin Norman Mailerin kovat kundit ei tanssi ;-)))
Toisaaltaan, määritä ylipaine?
Opulus, tuo 2.2bar oli jollakin sivulla missä ei kylläkään ilmoitettu renkaan kokoa... Tuo paine on 61milliselle...
^A-ha! Se "joku sivu" taisi olla: https://r2-bike.com/NEWMEN-Rear-Wheel-28-Gravel-Evolution-SL-XR25-Aluminum-FADE-R-Center-Lock-12x142-mm-Thru-Axle-Shimano-Road joka tosiaan kertoo:
maximum tire pressure: 2.2 bar (61 mm) - 3.5 bar (35 mm)
Yllämainittu Newmenin omalta kyseisen vanteen esittelysivulta löytyvä linkki siis vei taulukkoon, jossa vastaavat luvut ovat 2.6 ja 4.0 baria. Looginen kysymys ja ihmettelyn aihe tässä kieltämättä on: mistä R2 on nuo painerajat saanut.
Mutta kuten todettu: elävässä elämässä asialla ei ole minkäänlaista merkitystä, koska lähellekään tuommoisia paineita ei mene yksikään renkaan käyttäytymistä ajamalla omakohtaisesti testaava. Jos sen sijaan vanhasta muistista pumppaa aina maksimipaineet ja pitää niitä sen enempää miettimättä parhaina, ainoina oikeina tai itselleen sopivimpana, asia voi toki olla toinen. Ei siinä mitään.
^Jokainen tavallaan, en kovalla alustalla kovin matalilla paineilla ole tottunut ajamaan.
Onkos joku uudelleen käyttänyt SRAM PowerLock ketjulukkoja? Valmistajan mukaan ei ole uudelleen käytettävät mutta...
Thanks! Kävi sellainen moka että ketjua asentaessa meni uusi ja vanha sekaisin, siis nyt puolet lukosta uutta ja puolet vanhaa.
Sopiikohan tämä kiekko perus-vannejarrulliseen hybridiin, jossa siis ei ole mitään levyjarruja?
Sanotaan "Koneistettu jarrupinta, alumiini" mikä ehkä viittaa vannejarruihin, mutta onko noista levyjarrukiinnitteistä haittaa?
https://www.suomenurheilupyora.fi/takapyora-28-19-622-modusalex-x2000-8910-pakka-disc-6-p-pikalinkku
Toinen vaihtoehto olisi tämä, jossa sanotaan "vannejarru/levyjarru" eli olettaisin, että molemmat sopivat:
https://www.cykelkraft.fi/bakhjul-naits-29-control-combi-jdh-6-bult-gangad-6-8-vaxlar-falgbroms-skivbroms
Lisäksi noissa on eri sopivuudet pakalle, toisessa 8/9/10-v. ja toisessa 6-8-vaihteinen, sopivatkohan ne Shimanon 8-pakalle (Shimano CS-HG41 (https://www.rosebikes.fi/shimano-cs-hg-41-8-speed-cassette-520166))?
Sopiikohan tämä kiekko perus-vannejarrulliseen hybridiin, jossa siis ei ole mitään levyjarruja?
Sanotaan "Koneistettu jarrupinta, alumiini" mikä ehkä viittaa vannejarruihin, mutta onko noista levyjarrukiinnitteistä haittaa?
https://www.suomenurheilupyora.fi/takapyora-28-19-622-modusalex-x2000-8910-pakka-disc-6-p-pikalinkku
Toinen vaihtoehto olisi tämä, jossa sanotaan "vannejarru/levyjarru" eli olettaisin, että molemmat sopivat:
https://www.cykelkraft.fi/bakhjul-naits-29-control-combi-jdh-6-bult-gangad-6-8-vaxlar-falgbroms-skivbroms
Lisäksi noissa on eri sopivuudet pakalle, toisessa 8/9/10-v. ja toisessa 6-8-vaihteinen, sopivatkohan ne Shimanon 8-pakalle (Shimano CS-HG41 (https://www.rosebikes.fi/shimano-cs-hg-41-8-speed-cassette-520166))?
Ensimmäinen kiekko on CS-HG41 pakalle sopiva. Toinen kierrepakalle, joten älä sitä osta. Levyjarrukiinnikkeistä ei ole mitään haittaa vaikka niitä ei käytä. Tuon eka kiekon vanne on aika kapea. Sen voisi tarkistaa vaikka vanhasta, että on samaa luokkaa, niin ei tule jarrujen kanssa ja kumien sopivuudessa ongelmaksi.
Ensimmäinen kiekko on CS-HG41 pakalle sopiva. Toinen kierrepakalle, joten älä sitä osta. Levyjarrukiinnikkeistä ei ole mitään haittaa vaikka niitä ei käytä. Tuon eka kiekon vanne on aika kapea. Sen voisi tarkistaa vaikka vanhasta, että on samaa luokkaa, niin ei tule jarrujen kanssa ja kumien sopivuudessa ongelmaksi.
Kiitos tiedosta! Ajattelinkin/muistelinkin hämärästi että noissa pakkatyypeissä on eroja.
Minulla on kaksi takakiekkoa (kesä- ja talvi), joiden mitat ovat 17-622 ja 19-622 (ilmeisesti mitta "rim inner width", vanteen sisämitta). Käytän pyörässä 37-622-kokoisia renkaita (Kona Dew 2014). Ilmeisesti tuo Suomen Urheilupyörän kiekko on aika sopivaa mittaluokkaa.
Tuli myös tällainen kiekko vastaan: https://www.emiliasport.fi/collections/takakiekot/products/connect-wheel-29-rear . Muuten olisi hyvä ja edullinen (59 eur), mutta tuossa ei mainita vanteen mittaa.
Siitä, että se on 29" voisi ehkä päätellä että se on leveämpi. Mutta toisaalta ei kai vannejarrujen jarrulänkiin saa mahtumaan mitä vain leveyttä? Eli vannejarruyhteensopivuudesta voi ehkä päätellä, että vanne ei voi olla hirveän leveä mitoiltaan. Ehkä?
Bike-Discountissa oli myös kiekko, jonka ajattelin ensin tilata (76 eur). Mutta ehtivät mennä kaikki, enkä tiedä koska niitä saa taas: https://www.bike-discount.de/en/shimano-custom-made-28-deore-v-brake-fh-t610/exal-zx-19-rear-wheel
^19mm sisäleveys riittää ihan hyvin tuon kokoiselle kumille, varsinkin vannejarruilla.
^Jep, ei tuota ongelmia kapeampikaan rengas. Kun on vanne jarrullinen kyseessä niin ehkä optimaalista että vanne olisi saman levyinen toisenkin kanssa nin säästyy (vähäiseltä) säädöltä kiekkoja vaihtaessa. Kun noita halpiksia hankkii, varsinkin jos Shimanon navalla, niin kannattaa purkaa ja voidella, vaseliinit voi olla vähissä.
Soitin tuonne Emilia Sportille ja puhelimessa kerrottiin, että tuon kiekon sisäleveys oli myös 19 mm, joten tilasin sen (https://www.emiliasport.fi/collections/takakiekot/products/connect-wheel-29-rear).
Minkähänlainen vannenauha tuohon kävisi? Varmaan noin 20 mm leveä sopiva. Esim. Vannenauha 20X622-635 28" (https://www.prisma.fi/tuotteet/100100685/herrmans-vannenauha-sininen-100100685).
^Vaikka tuollainen, itse kylläkin käyttänyt vanneteippejä nykyään.
Kun noita halpiksia hankkii, varsinkin jos Shimanon navalla, niin kannattaa purkaa ja voidella, vaseliinit voi olla vähissä.
Koskaan en ole vielä napoihin koskenut, muuten kuin kiristänyt välyksiä. Eli avannut en ole tai voidellut. Enkä käyttänyt huollossakaan.
Hankin tuon uuden kiekon vanhan Shimano-napaisen talvikiekon korvaavaksi, joka elää aika paljon sivuttaissuunnassa. Tilasin uudet laakerikuulat ja täytyy opetella Youtube-videosta miten Shimano-navan saa purettua ja voideltua. Saattaa silti olla, että vanha kiekko on mennyt jo rikki ja kulunut liikaa, näin olen ymmärtänyt.
Tuossa uudessa kiekossa napaan on merkitty Connect 7.0 (kuva navasta) (https://bikable.com/bike-components/hubs/rear-hubs/connect-c70-rear-hub-silver-36h) ja Quando toisessa osassa (taisi olla vapaaratas?). En tiedä, enkä osaa heti tunnistaa, minkä mallinen napa tämä on, siis kasettinapa (cartridge) vai Shimanon tyylinen kartio/kuppi (cup and cone).
Marsusram
19.12.2024, 20.30
^Kuvassa näkyvien kiristys/lukitus muttereiden käytön vuoksi näyttää kuppi/kartio -malliselta.
Kuminauha
23.12.2024, 08.58
Onko kokemusta millä nää sramin jarrut saa hiljaseksi? Todella rasittava huuto kun vähänkin ilmankosteutta. Tiedän että täysin hiljasia ei kellään ole, mutta verrattuna toisten pyörien shimanon jarruihin ihan hirveet sumutorvet. Sram G2 jarrut ja perus 6 pulttiset sramin jarrulevyt. Oisko esim Galferin mustista jarrupaloista jengillä kokemusta että onko hiljasemmat?
Jarrut on putsattu ja käyty läpi muutoin ilman tuloksia. Jarrut kyllä hiljenevät kun niitä ajon aikana käyttää ronskisti mutta kun on ollut jarruttamatta noin 10s niin taas pari sekunttia jarruttamisen alkamisesta sumutorvi palaa.
^Onko orgaaniset vai metallipalat? Omat G2 jäykkäperässä on hiljaiset talvikelillä ihan Sramin orgaanisilla. Sen olen kyllä huomannut että Espoon suolalitku saa Shimanotkin ulisemaan, vesihuuhtelu on paikallaan ajamisen jälkeen.
Mulla kanssa sramit on talvella hiljaisemmat kuin shimanot. Eli varmaan riippuu paloista ja siitä missä niillä ajaa.
Mulla ei ole Srameista muuta kokemusta kun vaihdan ne aina Shimanoihin jos tulee pyörän mukana. Nyt käytän vain Galferin purple paloja, kaikissa pyörissä, levyt on Shimanoa ja Galferia. Toimii kaikissa keleissä eikä vingu.
XTR peruspaloilla ja Ashiman levyillä suht hiljainen. Yhdet SRAMit ollut mutta ei ne muistaakseni erityisen äänekkäät olleet.
Kannattaa tosiaan aloittaa tuolla palojen vaihdolla jos ei jarruja viitsi vaihtaa. Usein myös levyjen puhdistus jollakin Bräkleenillä tai vastaavalla voi helpottaa.
Marsusram
23.12.2024, 12.40
Kaikki jarrut voivat huutaa jos kastuvat, mutta SRAM levyt oli herkkiä huutamaan, kunnes tuli Centerline joka on hiljaisempi kuin useimmat Shimanotkaan. Galfer levyt tuntuu myös hiljaisilta, paloja en ole kokeillut. Yleensä metallipalat huutaa mulla enemmän kuin hartsipalat.
Jos jarrut huutaa kuivallakin, kannattaa tarkistaa ettei jarrusatula vuoda tai levyt kaipaa puhdistusta.
Mulla tosiaan nuo centerlinet. Eivät kyllä herkästi ääntä pidä.
Itse pidän Ashiman "helinästä" kuivina. Vinkuvat jarrulevyt siinä mielessä hyvät ettei tarvi soittokelloa.
Kuminauha
24.12.2024, 07.06
En iha varma mitkä palat tuolla on, pitää tsekkaa ku joutaa, shimanoilla varustetuissa pyörissä on metallipalat ja vähemmän ne huutaa ku noi vastaavilla keleilä ja käyttöskenaarioilla.
Kyseessä siis spessun turbo tero x fillari (centerline levyt) jolla mennään paikasta a paikkaan b eikä ajeta mitään lenkkiajoa. Onpahan tosiaan hyvä äänitorvi ku autotki pelästyy kun pyörii kolmion takaa/vasemmalta päälle.
Kuminauha
28.12.2024, 23.46
Noh, tuli testiin Galfer:n mustat palat, ainakin alkutuntuma todella hyvä. Tarraa paremmin kun orkkikset alkupurasulla (mistä pidän) eikä kosteena huuda läheskään niin pahasti. Huomasin samalla että kaikessa viisaudessaan spessu on suunnitellut takahaarukan niin, että jarrupalojen kiinnityspulttia ei saa irti ilman satulan irroittamista tai sopivaa työkalua, koska seatstay putki on sen edessä. Sain sen pallopäisellä kuusiokololla juuri ja juuri pois ja takaisin, ei onneksi vaadi isoa momenttia, ois muuten menny pultin kanta pyöreeks.
Pyörässä oli orkkisena Sram:n kuparin väriset "heavy duty sintered" mallit, eli varmaan noissa se syy oli. Tää on tätä "sähköpyörä osakirousta", missä muka sähköpyörät tarvit parempia jarrupaloja. Toki on tolla pyörällä mahdollista kuormata yli 40kg ajneuvon omapainoa sivulaukkuineen. Siinä voi sitten tulla paloillaki ominaisuudet vastaan jos jotain vuoristorinteitä laskettelee alas kuumassa ilmastossa, ei tosin täällä suomen mäissä paloista jää kiinni.
https://pic.useful.fi/rkkC8Nu8p.jpg
Luomuspessussakin oli nuo, Stumppi evossa toki code rs:t joissa nuo on vakiokamaa. Muuten ei oo liikaa häirinnyt, mutta jos pyörän pesee illalla ei voi rivarin pihapiirissä jarruttaa kun nuo ulvoo kuin palosireeni pari ensimmäistä jarrutusta. Ja lumessa en oo tolla paljoa ajanut.
Kerran säikäytin naapurin mummon melkein hengiltä kun rullailin pihakäytävää ja jouduin hieman jarruttamaan.:rolleyes:
Tulluska
14.01.2025, 18.31
ois maastopyörän etukiekko mitä pitäs yhestä kohtaa vähä oikasta ja napalaakerit vaihtaa(konelaakerit), itellä ei taitoa nuita alkaa tekemään, onko jollain heittää arviota paljonko tommonen työ laakereineen maksaa liikkeessä, vai onko järkevin ostaa uus kiekko?
ois maastopyörän etukiekko mitä pitäs yhestä kohtaa vähä oikasta ja napalaakerit vaihtaa(konelaakerit), itellä ei taitoa nuita alkaa tekemään, onko jollain heittää arviota paljonko tommonen työ laakereineen maksaa liikkeessä, vai onko järkevin ostaa uus kiekko?
En ole aikoihin tuollaisia teettänyt liikkeessä, mutta heitän nyt kuitenkin arvauksen 100eur pääkaupunkiseudulla, landella saattaa olla halvempaa. Kannattavuus riippuu tietysti kiekosta, mutta kysymyksen muotoilusta arvaan taas että kannattaa ostaa uusi. Jos vanne on vääntynyt, siitä ei enää täysin hyvää välttämättä saa koska metalli venyy vääntyessään. Laadukkaalla kiekkosetillä saa muutenkin hyvin rahalle vastinetta pyörän ominaisuuksien parantumisella. Euroopasta tilaamalla 200-300 hintahaarukassa saa jo laadukkaan kiekkosetin kun vähän etsii ja vertailee.
Tulluska
14.01.2025, 20.30
tässä tapauksessa ei oo koko kiekkosetille tarvetta kun takakiekko on vielä hyvä, ja vanteen heitto ei ole iso, kiekko on mavicin kiekko, näytti bike-discountisa olevan vastaavaa ja posteineen tais hintaa olla 120 eurua
Esim. tuolla on melko selkeä huoltohinnasto, löytyy varmaan muiltakin: https://www.hi5bikes.fi/info/huollot/ . Taitaa olla edullisesta päästä.
Rcz:sta saa kiekkoa välillä niin halvalla, että en ite lähtis korjauttamaan, ellei joku erityisen hyvä napa..
Markku Lehikoinen
21.01.2025, 12.23
https://images.bike24.com/media/720/i/mb/94/74/fa/314973-00-d-651382.jpg
Mitä sanoo asiantuntijaraati, onnistuuko tälle vanteelle tubeless asennus?
Tähän asti olen saanut kaikki litkuhommat onnistumaan ilman merkittäviä
hankaluuksia. Myös ei tubeless vanteille.
Vaihtoehdot on vähissä, Velo orange voyager ainakin onnistuu, mutta
hinta on nelinkertainnen ja holkitus vain single, saisi olla double.
Muut reunaehdot 36 pinnaa ja hopian väri.
Markku Lehikoinen
Marsusram
21.01.2025, 12.42
^Saumankohta vuotaa jos ei pysty tukkimaan.
Arvosteluissa:
" The rims are plugged and often not completely closed at the rim joint. I have already returned one rim with a 0.85 mm opening. The second one had a 0.40 mm opening, which was actually tightened by experienced assembly/centering of the radial runout. "
Markku Lehikoinen
21.01.2025, 12.50
Kiitos, luulin jo löytäneeni helpon ratkaisun.
Speksailu taitaa olla loputon suo.
Markku Lehikoinen
Markku Lehikoinen
21.01.2025, 13.47
Tuossa ei ole hyllyä.
Juu, ei. Siksi tiedustelinkin arviota. Jotta saisiko kikkailtua ja viriteltyä.
Selviä asioita ei tarvitse ongelmoida.
Markku Lehikoinen
Juu, ei. Siksi tiedustelinkin arviota. Jotta saisiko kikkailtua ja viriteltyä.
Selviä asioita ei tarvitse ongelmoida.
Markku Lehikoinen
Olen testannut tuollaista mavicin vannetta. Pyöreä "hylly". blurbbaa tosi helposti
Aikaan, jolloin cx-/maantietubelessvanteita ei juuri ollut tällaisella (https://www.tradeinn.com/bikeinn/en/stans-no-tubes-26-27.5-rim-tape---tubeless-valve/140237559/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=140858876&country=fi&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gbraid=0AAAAADqtrtEKlRTs3Uf_NOrU8ZG0G7j_w&gclid=EAIaIQobChMIj_6RnoCHiwMVnleRBR1FMhBOEAQYBCAB EgJyoPD_BwE) systeemillä ghettoviritykset toimi ihan kelvollisesti. Jotkut leikkeli itse paksummista sisureista noita vannenauhoja. Kovin matalat paineet ei tosiaan toimi ja enkä myöskään kovin korkeita paineita lähtisi yrittämään.
Markku Lehikoinen
23.01.2025, 11.20
Höh, nyt vasta hokasin, minullahan on yhdessä pyörässä just nuo sputnikit.
Pääsen testaamaan litkuttelua ennen kuin painan tilausnappia.
Markku Lehikoinen
Onko Ultegra di2 8050 GS ja Dura-ace 9100 SS takavaihtajien häkit vaihdettavissa? Maantiepyörässä tuo Ultegra mietin jos vaihtaisi siihen tuon lyhyemmän ja kevyemmän häkin tilalle.
Markku Lehikoinen
03.02.2025, 20.04
Höh, nyt vasta hokasin, minullahan on yhdessä pyörässä just nuo sputnikit.
No niin, vihdoinkin pääsin kokeilemaan. Renkaana Spessun pathfinder, 42mm. Käärin tuon sputnikin
keskiuraan kolme kerrosta jotain roudarin teipin tyyppistä nauhaa. Leikkasin leveyden sillai sopivasti,
jotta peittää uran lisäksi nuo "hyllyn" sisäreunat. Ikäänkuin leventää ja lisää siihen pienen kantin.
Rengas vanteelle, meni epäilyttävän helposti, ihan inasen piti rengasraudalla avittaa. Litkua sisään
60ml ja ilmaa perään. Naps vaan ja kerrasta asettui. Yhtään tippaa litkua ei karannut ja on nyt pitänyt
paineet päivän verran. Kovin kauas kotoa en kyllä uskalla lähteä, ennenkuin varmistuu.
Saksasta löytyi joku pikkuputiikki, joka myy NOS kamaa. Niillä oli vielä tuosta vanhaa versiota,
joka on kiillotettu. Tilasin oitis.
Markku Lehikoinen
Markku Lehikoinen
03.02.2025, 20.07
Niin, tarkennetaan senverran , että toki tuli myös normaali tubelessteippi.
Joku tuohon takertuu kuitenkin.
Markku Lehikoinen
^ Tekisin kyllä itse testin mitä tapahtuu kun ottaa paineet pois? Jos tippuu heti keskiuraan, niin ei jatkoon.
Markku Lehikoinen
05.02.2025, 14.34
Kokeilin. Kevyesti rullailin lattialla, mutta en murjonut sen ihmeemmin. Ei tippunut.
Hillitön nylkytys minipumpulla ja taas on pinkeä.
Ymmärrän toki, että kyse on riskiviritelmästä ja varusteisiin tulee sisuri.
Markku Lehikoinen
Onko Tektro E10.11 ja P20.11 jarrupalat vaihtokelpoisia keskenään ja sopivatko Tektro HD-M275 jarruihin? Ajoin alkuperäisillä jarrupaloilla 4000km ja tämän jälkeen vaihdetut tarvikepalat kesti ainoastaan 1000km. Kun tietäisi mitkä nuo alkuperäiset palat ovat niin ostaisin samanlaiset tilalle. Mitä nämä orgaanisesta materiaalista tehdyt palat ovat?
https://larunpyora.com/fi/articles/2.599.85702/tektro-jarrupalat-orgaaninen-pinnoite-palautusjousella-e1011?srsltid=AfmBOoqhk1FYwQE3wKyzaNwJzEw-WiAH9u3SrWtn9LEOspefkB2qcLYh
https://larunpyora.com/fi/articles/2.599.85701/tektro-jarrupalat-2-mantaiselle-jarrulle-palautusjousi-p2011
^Eikös Tektron jarrut ole Shimano yhteen sopivia?
^On, noihin Tektro HD-M275 jarruihin käy Shimanon B05S jarrupalat. Löytyy aika monesta muustakin paikasta kuin Larunpyora - Shimano Jarrupalat B03S/B05S Resin 1 Pari merkiltä SHIMANO (https://larunpyora.com/fi/articles/2.599.28629/shimano-jarrupalat-b03sb05s-resin-1-pari?srsltid=AfmBOopuAoRb2i2TFQXYojcOGxTI5ArOT-OONExeHDbLX5NOOxasK3CL) Tuo lopussa oleva numerosarja on Shimanon jarrupalojen kehitysversio. Alkoi B01S -> B03S -> B05S. Mikä tahansa versio käy. Lähinnä kaiketi parannettu versio kerrallaan palojen kulutuskestävyyttä.
hansibal
09.02.2025, 16.03
Nyt voi olla tyhmä kysymys, mutta kysyn kumminkin ;)
Elikkäs, onko olemassa sellaisia levyjarrusatuloita jotka on hydraaliset mutta vaijeri vetoiset??
Olen mielestäni joskus nähnyt sellaisista kuvan..en vaan ole nyt löytänyt netin ihmeellisestä maailmasta sellaisia...
TRP HY/RD nyt ainakin tulee mieleen.
https://www.bike24.com/p2225097.html
hansibal
09.02.2025, 16.20
Kiitos!! Juurikin tuota etsiskelin...junnun graveliin meinasin, josko keventäis hieman jarrun puristustarvetta..
Onhan niitä: https://trpcycling.com/products/hy-rd
Kohta joku, joka ei ole niillä ajanut, tulee kertomaan, että ne lähinnä vain tuovat mukanaan sekä vaijeri- että nestejarrujen huonot puolet ja mahdolliset ongelmat, mutta netistä voi lukea myös tyytyväisten käyttäjien kokemuksista. Tiettyä tarkkuutta asennukseen ja Jagwiren tai jonkun muun valmistajan kokoonpuristumattomia vaijereita ilmeisesti kuitenkin vaaditaan.
Jos pyörässä nyt on vannejarrut, mutta kuitenkin mahdollisuus käyttää levyjarruja, HY/RD lienee ainoa keino saada nestejarrut ilman että joutuu vaihtamaan kahvatkin.
Mutta toisaalta voi olla että ero jarrutustuntumassa tai -tehossa hyvin mekaanisiin jarruihin verrattuna jää merkityksettömän pieneksi - mutta, kuten tunnettua, pienikin tai jopa kuviteltu parannus voi usein olla fillaristille suurikin ilon aihe:)
PS
The HY/RD is the latest iteration of our industry-leading efforts to bring hydraulic performance to the road/cross disc market. Using an open hydraulic system it’s compatible with Shimano and SRAM 11 speed road shift levers. For compatibility questions contact us to ensure this caliper will work with your existing levers. Joidenkjn (vanhempien muiden kuin Shimano?) kahvojen (joissa veto on pitempi?) kanssa HY/RD ei toimi.
Tiettyä tarkkuutta asennukseen ja Jagwiren tai jonkun muun valmistajan kokoonpuristumattomia vaijereita ilmeisesti kuitenkin vaaditaan.
Miten se vaijeri vedossa puristuisi kokoon?
No se, mutta jos fillarissa on valmiina mekaaniset levyjarrut niin niiden tehoa on monesti helppo parantaa vaihtamalla huonot ensiasennus vaijerinkuoret (:rolleyes:) kunnollisiin kokoonpuristumattomiin malleihin kuten esim. Jagwire.
hansibal
09.02.2025, 17.52
Jarrut on Tektro Mek disc 140 mm rotors ja kahvat Microshift SB-R842(S)
Noilla joskus ajanut https://www.tradeinn.com/bikeinn/fi/juin-tech-f1-jarrusetti/139983430/p?utm_medium=afiliados&id_producte=139941111&country=FI&belboon=2502092015363541693&iclid=1-22b9376e-6b15-3abd-80bd-ca156b6e37b9-a77651&utm_admedia=Data+feed&utm_source=500600 Ei mikään elämää suurempi kokemus mutta ajaahan noilla.
lasinpesuneste
10.02.2025, 00.09
Kitkavaihtajat droppitankoon kinnostaa touring/retkeilymielessä. lähinnä parempi yhteensopivuus eri osien kanssa houkuttaa.
ehkä mulla on myös luulo, että jos takavaihtajan häkki vääntyy reissussa tai jotain, niin kauppojen hyllyiltä löytyy helpommin deorea ja aliviota, kuin kippuratanko-osastoa.
Onko viisaammilla kokemuksia esim. microshiftin tangonpäävaihtajista?
Voi olla että on kysytty ennenkin: Tuollaista PressFit laakeria asentaessa käytetäänkö jotain rasvaa? Jossain kiellettiin ja jossain sallittiin...
Miten se vaijeri vedossa puristuisi kokoon?
No se, mutta jos fillarissa on valmiina mekaaniset levyjarrut niin niiden tehoa on monesti helppo parantaa vaihtamalla huonot ensiasennus vaijerinkuoret (:rolleyes:) kunnollisiin kokoonpuristumattomiin malleihin kuten esim. Jagwire.
"Kokoonpuristumaton" saattaa hyvinkin olla huono käännös sanalle "compressionless" silloin kun puheena ovat "compressionless cables". Jos tai kun se on väärä tai harhaanjohtava, otan sen piikkiini.
Mutta kuvittelin että kaikille on selvää että kun puhutaan vaijereista, voidaan tarkoittaa, paitsi pelkkää vaijeria, myös koko pakettia - johon kuuluvat myös vaijerinkuoret - enkä osannut kuvitella että kenellekään olisi epäselvää kumpaa tässä asiayhteydessä tarkoitettiin.
"Kokoonpuristumaton" saattaa hyvinkin olla huono käännös sanalle "compressionless" silloin kun puheena ovat "compressionless cables". Jos tai kun se on väärä tai harhaanjohtava, otan sen piikkiini.
Mutta kuvittelin että kaikille on selvää että kun puhutaan vaijereista, voidaan tarkoittaa, paitsi pelkkää vaijeria, myös koko pakettia - johon kuuluvat myös vaijerinkuoret - enkä osannut kuvitella että kenellekään olisi epäselvää kumpaa tässä asiayhteydessä tarkoitettiin.
Lässynlässyn
^Myönnettäköön että olisin voinut tai olisi pitänyt jättää kommentoimatta kommenttiasi. Tarpeettomalle kommentille ei pitäisi antaa edes sen vertaa arvoa. Eihän sellaisen lähettäjä yleensä minkäänlaisesta kommentista viisastu.
Mutta kommentoidaan nyt vielä tätäkin varsin tunnetulla Monty Pythonin sketsin sanoilla: I fart in your general direction!
Eipä taas yllätä, että laitat oman epäselvän viestintäsi muiden piikkiin :D
Varmaan upeaa olla virheetön ihminen tai ainakin sellainen, joka ei niitä voi myöntää.
BTW, englanniksi wire on vaijeri ja cables nimenomaan vaijerinkuoret.
Virheettömäksi itsensä luulevia saat luvan etsiä ihan muualta, mutta sen verran voin kommentoida ihan asiaakin etten ole ihan varma tuosta jälkimmäisestä, sillä luulen tietäväni että englantia äidinkielenään puhuvalle (ja pyöräilyä harrastavalle) esittämäsi sanapari on "wire" ja "housing".
(Ja uskon edelleen että kun hän puhuu "cablesta", hän tarkoittaa joko vaijeria tai vaijeria ja vaijerinkuoria, ihan riippuen siitä millaisesta systeemistä on kyse. Aivan samoin kuin tekee suomenkielinen puhuessaan "vaijerista".)
PS Korjataan nyt se oma virheeni, ettei ensimmäinen kommenttisi sentään ollut täysin tarpeeton, sillä toithan siinä esiin sen mahdollisuuden, että kysyjän tapauksessa toivottu tulos voitaisiin ehkä saada aikaan helpommin ja halvemmin kuin uusilla jarruilla eli pelkästään vaihtamalla vaijerinkuoret.
Vaijerin kasaanpainumisella viestitit virheellistä informaatiota ja joku aloitteleva voi miettiä miten vetävä vaijeri voi painua kasaan. Monesti puhutaan myös pelkästä vaijerin vaihdosta ja sillä tarkoitetaan todellakin vain vaijerin vaihtoa eikä vaijerin ja kuorien vaihtoa :rolleyes:
Alkuperäinen viestisi oli virheellinen ja epäselvä sekä omiaan aiheuttamaan hämmennystä, mutta itsetuntosi ei selvästi kestänyt sitä, että asia korjattiin vaan aloit väittämään korjausta turhaksi viestiksi :rolleyes:
Voi olla että on kysytty ennenkin: Tuollaista PressFit laakeria asentaessa käytetäänkö jotain rasvaa? Jossain kiellettiin ja jossain sallittiin...
Ohjeet vaihtelee kuiva-rasva-lukite -akselilla, mutta itse laitoin kuivana. Eihän sen ole tarkoitus liikkua rungossa, jos alkaa narisemaan niin sitten varmaan lukite on paikallaan.
Mä olen kuiturunkoon laittanut nyt reilusti rasvaa. Estää ehkä vesihiekan sisään pääsyn. Kuivana ainakin alkoi melko nopeaan narisemaan.
^ & ^^ on tosiaan sekä että mielipiteitä ja kun nuo ei omia suosikkejani niin kysyin. Voi olla että jos minimaalisena mennään ja kummastakin kuullut narina ilmiötä, kuivana ja rasvattuna. Toisaaltaan edullisiahan nuo laakerit on joten testataan.
Arajuuri
10.02.2025, 19.39
Onko porukalla kokemuksia näistä vanteista: https://www.bike24.com/p2891625.html
Kovasti houkuttais tilata mutta nuo on itelle väärällä vapaarattaalla. Kertokaa nöösille mitä mun pitää noihin tilata että saan sopimaan omaan graveliin jossa shimanon grx 10 speed.
Nämä ilmeisesti juuri samat vanteet mutta ois shimanon vapaarattaalla ja huomattavasti kalliimmat: https://www.bike24.com/p2272017.html
^Eiköhän noihin saa vapaarattaan vaihdettua? DT:n sivulla muistaakseni löytyy taulukko mitkä yhteensopivia...
Onko porukalla kokemuksia näistä vanteista: https://www.bike24.com/p2891625.html
Kovasti houkuttais tilata mutta nuo on itelle väärällä vapaarattaalla. Kertokaa nöösille mitä mun pitää noihin tilata että saan sopimaan omaan graveliin jossa shimanon grx 10 speed.
Nämä ilmeisesti juuri samat vanteet mutta ois shimanon vapaarattaalla ja huomattavasti kalliimmat: https://www.bike24.com/p2272017.html
Kiekoissa erittäin hyvä hinta-laatusuhde.
Hookless vanne eli tubeless asennus ja max paineet varmaan n 5 bar.
CRC mallia vähän vieroksuttu vanteen matalan profiilin ja leveämmälle renkaalle kapean sisäleveyden vuoksi.
Vapaaratas on helposti vaihdettavissa ilman työkalua, hinta 50-60 €, mikä riippuu pakasta.
Mikä pakka ja minkälainen renkaan olet noihin asentamassa?
Arajuuri
10.02.2025, 22.25
Kiekoissa erittäin hyvä hinta-laatusuhde.
Hookless vanne eli tubeless asennus ja max paineet varmaan n 5 bar.
CRC mallia vähän vieroksuttu vanteen matalan profiilin ja leveämmälle renkaalle kapean sisäleveyden vuoksi.
Vapaaratas on helposti vaihdettavissa ilman työkalua, hinta 50-60 €, mikä riippuu pakasta.
Mikä pakka ja minkälainen renkaan olet noihin asentamassa?
Kiitos vastauksesta.
Mulla on stigmatassa 2x vaihteisto ja pakkana joku perus deoren 10 speed, tarkkaa mallia en nyt muista. Renkaina tällä hetkellä pirelli cinturato gravel h tais olla 40c ja tubelessina. Kovasti kyllä houkuttais tarttua tuohon vannetarjoukseen varsinkin jos tuo vapaarattaan vaihto ei tuota enempää kustanna. Toki jos tulee tuohon hintaan mieleen parempaa settiä niin saa ehdottaa.
Arajuuri
11.02.2025, 07.03
Jaa onkohan se tuo hookless nyt kuitenki semmonen mihin ei kannata sekaantua?
Riippuu renkaista millä aikoo ajaa. Gravelliin nuo ovat mielestäni vähän turhan kapeat, varsinkin jos on tarkoitus kokeilla leveämpiä kumeja. 40mm kanssa vielä menee. Renngas alkaa taittumaan alle matalilla paineilla.
Hookless on hyvä gravellissa.
Emmä kyllä mitään ongelmia ole hookedinkaan kans gravellissa huomannut. Ehkä se hookless mullistaisi homman. Mene ja tiedä.
Ei toki, muttei siinä ole ongelmiakaan, kuten maantiellä.
Kiitos vastauksesta.
Mulla on stigmatassa 2x vaihteisto ja pakkana joku perus deoren 10 speed, tarkkaa mallia en nyt muista. Renkaina tällä hetkellä pirelli cinturato gravel h tais olla 40c ja tubelessina. Kovasti kyllä houkuttais tarttua tuohon vannetarjoukseen varsinkin jos tuo vapaarattaan vaihto ei tuota enempää kustanna. Toki jos tulee tuohon hintaan mieleen parempaa settiä niin saa ehdottaa.
Mä ajan Stigmatalla krossikisat i22-vanteisilla kiekoilla ja 33c renkailla. Jos mulla ei olisi jo aivan kelpoja alumiinivanteisia kiekkoja siihen, niin saattaisin harkita noita DT:tä, mutta normi gravelkäytössä leveämmät vanteet on kyllä kivemmat ajaa. Varsin edullisethan nuo on eli siinä mielessä varmaan ihan hyvä ostos siitä huolimatta. Hooklessia ei tarvitse pelätä, jos kerran tubeless on tuttua jo valmiiksi.
Kuminauha
11.02.2025, 11.59
Mä olen kuiturunkoon laittanut nyt reilusti rasvaa. Estää ehkä vesihiekan sisään pääsyn. Kuivana ainakin alkoi melko nopeaan narisemaan.
Aika väljä pressfit muhvi rungossa on jos sieltä hiekka menee läpi, vedenkin läpimeno sieltä on kyllä erittäin epätodennäköistä.
Aika väljä pressfit muhvi rungossa on jos sieltä hiekka menee läpi, vedenkin läpimeno sieltä on kyllä erittäin epätodennäköistä.
Ei ollut väljä. Tosi tiukan tuntuinen. Ne kuiturungot ja presffitit tahtovat vaan elää. Pääseehän se vesihiekka seos pyöreään satulaputkeenkin tolpan välistä.
Mutta voi tietysti olla jotain hapettumaakin. Aika sama. Ilman rasvaa en noita enää asentele.
Jaa onkohan se tuo hookless nyt kuitenki semmonen mihin ei kannata sekaantua?
Ei siinä hooklessissä mitään ongelmaa ole jos ei aja hyvin kapeilla renkailla ja kovilla paineilla (tai sisureilla).
https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Body-Kit-Ratchet-Light-11-speed-Shimano-Road-12x142-mm-Thru-Axle
Tuollainen vapari. Jostain syystä näyttää olevan R2:ssa ja muualtakin loppunut. Larun pyörässä Suomessa näytti olevan tai
https://www.fillaritori.com/topic/336848-dt-swiss%C2%A0rachet-vapari%C2%A0shimano-11s-road%C2%A0sein%C3%A4joki/
En ole myyjä ja olen ainakin kerran tehnyt kauppaa myyjän kanssa, ok kaveri.
10 MTB pakka on 1,85 mm kapeampi kuin tuohon normaalisti asennettava 11 pakka joten tuollainen
https://www.bike24.com/p259996.html?searchTerm=1%2C85
kannattaa laittaa samaan pakettiin vanteiden kanssa.
Kyllä hookless toimii sisureillakin.
4 vuotta tullut ajettua DT:n GRC1400 hookless-kiekoilla, joissa 24mm sisäleveys ja päällä 40mm gravel-renkaat tubelessina ilman yhtäkään ongelmaa. Paineet olleet yleenä siellä vähän reilu 2 bar tuntumassa.
4 vuotta tullut ajettua DT:n GRC1400 hookless-kiekoilla, joissa 24mm sisäleveys ja päällä 40mm gravel-renkaat tubelessina ilman yhtäkään ongelmaa. Paineet olleet yleenä siellä vähän reilu 2 bar tuntumassa.
Taitaa olla saman verran mullakin olleet nuo käytössä. Ei kyllä pysty moittiimaan. Kamalan kepeäthän ne ei ole, mutta rakenne herättää luottamusta paukutella kivikkoon vähän kovempaakin.
Mitä aineita olette teräspulttien kiinnileikkaamisen estämiseksi alumiinirunkoon käyttänyt. Pitäisi jotain hommata ja nyt on nämä kaksi ehdolla:
Alumiinitahna, 100 g - Biltema.fi (https://www.biltema.fi/autonhoito/voiteluaineet/alumiinitahna-100-g-2000017188?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAqrG9BhAVEiwAaPu5zvEI99srR-oYaDqf1OstFaMpCsR0u5fvXUQibL-ydra-y7JP4ginfRoC-UAQAvD_BwE) ja Aito luonnon hautaterva AT tervaspray 400ml | Puuilo (https://www.puuilo.fi/at-tervaspray-400ml?srsltid=AfmBOookT9RkmjJxNlTZPs1DYD7NdcmpGrPn Fld7hszfJrlVub00o-LB)
Tätä olen käyttänyt lähes kaikkeen kiinnileikkaamista estämään:
https://www.weicon.de/en/anti-seize-ceramic-paste-metal-free-lubricant-and-release-agent-paste/10067867
Itse tarvittaviin kaikkiin sitä tarviviin pultteihin rungon materiaalista huolimatta pumpulipuikolla pikku sively merivaseliinia ja on hyvin toiminut.
Minullakin normilaakerivaseliini on ollut käytössä alu- ja teräsrunkojen ruuveihin/laakerikuppeihin & -kooleihin/vst.. Ei ole milloinkaan ollut ongelmia ruuvien avaamisen kanssa.
Kaiketi tuo 'kooli' on oikeammin kuulakehä ainakin wanhemman ajan irtokuulalaakereissa. Mikähän alakoolille on "virallisempi" nimi esim. ohjainlaakerissa, jossa alhaalla on ns. konelaakeri. Silloinhan se ei ole kuulakehä, kun sitä vasten ei tule kuulat vaan konelaakerin alapinta:rolleyes:.
Mikähän alakoolille on "virallisempi" nimi esim. ohjainlaakerissa, jossa alhaalla on ns. konelaakeri. Silloinhan se ei ole kuulakehä, kun sitä vasten ei tule kuulat vaan konelaakerin alapinta:rolleyes:.
Crown race, ei kaikkea tarivitse yrittää suomentaa, vaikka foorumin kielipoliisit varmasti haluaistivat kääntää tuon kruunukooliksi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.