Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset
^ Onko vaijeri vaihdettu kokonaan, onko jostain kohti säikeillä?
^ Onko vaijeri vaihdettu kokonaan, onko jostain kohti säikeillä?
Senkin vaihdoin äsken varuilta, kun rispaantui päästä. Uusi pyörä kyseessä.
Edit: No nyt parani vähän, kun pyöritti barrel adjusteria niin kauan, että vaihtaja reagoi ensimmäiseen vaihtajan naksaukseen.
^ Joo, nyt ymmärsin missä vika. Eli vaijeri löysällä ja naksut loppuu kesken kun ensimmäinen vaihde vaihtuu vasta toisella.
Säätäminen suht simppeliä mutta vaatii sen oivalluksen, teletappi meiningillä sen oppii.
El Cheapo
17.04.2024, 18.22
Nyt käytössä 11-25 pakka, tilalle olisi menossa 11-28, käykö vanha ketju vai tarvitseeko lenkin-pari pidemmän?
Nyt käytössä 11-25 pakka, tilalle olisi menossa 11-28, käykö vanha ketju vai tarvitseeko lenkin-pari pidemmän?
Vanha ketju käy, jos se on riittävän pitkä.
^^Sovittamalla selviää mutta jos orkkis ei kovin lyhyeksi katkottu (tai tehtaan jäljiltä) niin kyllä riittä vanhakin.
El Cheapo
17.04.2024, 23.19
Kiitos vastauksista, testataan siis.
korbendallas
18.04.2024, 13.07
Maastopyörän takajarru ei nappaa kunnolla jarrulevyyn kiinni, vaan ulisee ja hädintuskin jarruttaa. Hydrauliset kyseessä. Puhdistin jarrukliinerillä palat, jarrulevyn ja keskitin jarrusatulan uudelleen. Missä vika? Jarrupaloissa paljon pintaa vielä jäljellä. Voisko jarrun sylinterit olla jotenkin jumissa, voiko niitä voidella ja/tai putsata? En huomannut kattoa liikkuuko ne symmetrisesti.
^Olisko vaan ilmauksen tarpeessa?
korbendallas
18.04.2024, 13.12
^Olisko vaan ilmauksen tarpeessa?
Mites se sit tehdään, osaako amatöörikin? :) Shimanon jarrut.
Mites se sit tehdään....
Se ei kuulu enää pikakysymysten pariin ja ilmaamisesta on monta topsua (ja juutubea), mutta katso nyt vaikka tämä
https://www.youtube.com/watch?v=ZMTCJkNX5no
korbendallas
18.04.2024, 13.25
Se ei kuulu enää pikakysymysten pariin ja ilmaamisesta on monta topsua (ja juutubea), mutta katso nyt vaikka tämä
https://www.youtube.com/watch?v=ZMTCJkNX5no
Thanks! Tämä on mukava paikka, kun tyhmiinkään kysymyksiin ei vastata vittuilemalla, ainakaan näkyvästi!
Kyllä ne palat/levtt ovat nyt öljyssä tahi muussa moskassa. Mucofin jarrukliineri ja polttaminen saa ainakin minulla palat/levyt kuntoon.
Jos huuto alkaa uudelleen kannattaa miettiä vuotaako satulat.
Normi brakecleaneri ei ole mulla paloja putsannut.
Jarrukliineri ei paloja putsaa, voi olla lasittuneet eli irti vaan ja viilalla tai hiekkaperilla pinta rikki.
Voihan se olla että männät jumittaa myös.
https://www.youtube.com/watch?v=vQXFFgRButo
Viila eikä santapapeerikaan riitä. Se öljy tai muu moska on syvempänä.
Mutta tosiaan lasittuneen pinnan sillä saa rikki. Tuosta johtuu se pidon totaalinen katoaminen ja kauhea meteli.
Jarrukliineri ei paloja putsaa
Jarrupalat ovat sen verraan huokoiset, että niistä ei puhdistusnesteellä öljyä pois saa. Useamman kerran on saatu pito takaisin ja kirskuminen pois kuumentamalla paloja niin pitkään, että sotku palaa pois. Esim.:
https://www.youtube.com/watch?v=Wewvn9VqBUw
korbendallas
19.04.2024, 13.00
Mistäs saa halvimmalla shimanon ilmaussarjan, mielellään sellainen paketti missä on kaikki tarvittava letkuineen päivineen vai onko tarpeen ostella erikseen? Löytyy maastopyörän lisäksi gravelia ja maantiepyörää, joissa Shimanon jarrut.
Mistäs saa halvimmalla shimanon ilmaussarjan, mielellään sellainen paketti missä on kaikki tarvittava letkuineen päivineen vai onko tarpeen ostella erikseen? Löytyy maastopyörän lisäksi gravelia ja maantiepyörää, joissa Shimanon jarrut.
https://www.bike-discount.de/en/shimano-tl-br001/002/003-disc-brake-bleed-ki (https://www.bike-discount.de/en/shimano-tl-br001/002/003-disc-brake-bleed-kit)t. Kannattaa sitten samalla tilata jo uudet jarrupalatkin valmiiksi, jos vanhoja ei saa elvytettyä. Ja öljyä tarvitsee toki myös.
Steve Baggy
19.04.2024, 13.06
Mulla on joku bleedkit.comin parikymppiä maksanut sarja.
Parilla kympillä saa halvimmillaan. Aakoon sarja toimiva mutta ei Shimanoja saa halvemmallakin.
Mulla on joku bleedkit.comin parikymppiä maksanut sarja.
Onko ok? Shimanon uusi sarja istuu kuulemma tosi hyvin jarrunippelin päähän. Vanhempaa shimanoa saa varmistella huolella.
Parilla kympillä saa halvimmillaan. Aakoon sarja toimiva mutta ei Shimanoja saa halvemmallakin.
Sä taas huutelet ilman mitään tietoa mistään.
Tuo aakoon linkkaama on se uudempi setti, jossa omat kannut mtb ja road kahvoille. Se vanha kannu, johon laitettiin jatko väliin on vain huono.
samoin tosiaan vanhan letku on suhteellisen helppo tursauttaa irti ja kastella lattia öljuun.
Juurikin tuohon tilanteeseen tuo shimanon pro kitti ainakin toimii.
Ohiampuja
19.04.2024, 20.52
Olikohan se tämä topsu missä avauduin Duden ulisevista jarruista. Se palojen vaihto ei auttanut, niin tilasin uudet levyt ja uudet Shimpan palat, missä pitäisi olla joku parempi materiaali.
Ja tänään vaihdoin ne levyt, niin luulen että syy taisi löytyä. Ne vanhat Shimpan RT10 levyt olikin ihmeelliset. Se CenterLock kiinnitysosa oli prässätty ohuesta teräspellistä. Ei ihme jos se alkaa värähtelemään.
... Aakoon sarja toimiva mutta ei Shimanoja saa halvemmallakin.
Puuttuuko tuosta joku sana, vaikuttaa sekavalta.
Muutenkin aina kun tietää jotain "salaista", niin voisi laittaa esimerkiksi jonkun linkin. Muuten on vain tyhjäpäistä huutelua.
^ Voipi olla... Joidenkin mielestä kaikki heidän mielipiteiden vastainen on jotain tyhjänpäiväistä. Ja jos täällä roikkuu päivät illat niin varmaan niin on aikaa löytää halvempiakin vaihtoehtoja kuin jotkin virvelitehtaan versiot.
Saahan sitä itse kukin käyttää mitä tykkää, mutta omasta mielestä Shimanon / Pro työkalut on laadukkaita eikä mitenkään erityisen kalliitakaan.
Esim. tuo ilmaussetti sisältää kaiken mitä Shimanon jarruja ilmatessa voi kaivata öljyä lukuunottamatta. Tai no, 7mm kiintoavaimen voi johonkin vanhempiin jarruihin tarvita.
...jos täällä roikkuu päivät illat niin varmaan niin on aikaa löytää halvempiakin vaihtoehtoja kuin jotkin virvelitehtaan versiot.
Olet villakoiran ytimessä, kerro kansalle kun kerran tiedät ja aikaa on.
Ohiampuja
19.04.2024, 22.32
Tällainen oli se RT10 levyn kiinnitysosa.
https://live.staticflickr.com/65535/53663990407_b5186f9bba_c.jpg (https://flic.kr/p/2pL6YHV)
Sorry epäselvä kirjoitus... Itsellä tuollainen https://r2-bike.com/XLC-Bleeding-Kit-for-Shimano-Brakes 7millin avaimen usea kyllä vaatii. DuraAven satuloita varten lisätty sopiva letkunpätkä kun ei ole kierrettä.
Steve Baggy
20.04.2024, 09.10
Onko ok? Shimanon uusi sarja istuu kuulemma tosi hyvin jarrunippelin päähän. Vanhempaa shimanoa saa varmistella huolella.
Oon mä sillä kahdet MTB-jarrut ilmannut ilman ongelmia, mutta tosiaan jos tarve kippuratankoisien jarruja ilmailla niin sama ostaa suoraan tuo Shimanon oma kitti.
Tais olla tää premium https://www.bike24.com/p2270622.html
KetjutOn
20.04.2024, 09.14
Olet villakoiran ytimessä, kerro kansalle kun kerran tiedät ja aikaa on.
Miksi pitää "v_________tuilla" nykyään harvoille foorumilla kirjoittaville henkilöille? Väki on vähentynyt verrattuna muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen. Kenkkuilu keskusteluun osallistujille ei paranna kiinnostuta pyöräilyharrastukseen. Mielestäni täältä on saanut hyvää kokemusperäistä informaatiota pyöräilyharrastukseen. Nuren viestit mielestäni pääsääntöisesti olleet ok.
Miksi pitää "v_________tuilla" nykyään harvoille foorumilla kirjoittaville henkilöille? Väki on vähentynyt verrattuna muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen. Kenkkuilu keskusteluun osallistujille ei paranna kiinnostuta pyöräilyharrastukseen. Mielestäni täältä on saanut hyvää kokemusperäistä informaatiota pyöräilyharrastukseen. Nuren viestit mielestäni pääsääntöisesti olleet ok.
En minä v****illut, sen teki eräs toinen. Kysyin linkkiä mainostamaansa edulliseen tuotteeseen. Monia lukijoita varmasti kiinnostaa. Itse en tarvitse, on jo.
EDIT: ja nyt linkki saatiinkin, hyvä!
Jos joku kysyy neuvoa ja toinen sitä antaa, niin on jokseenkin turhaa tulla kertomaan että parempiakin olisi saatavilla, jos ei vaivaudu linkkaamaan sitä parempaa tuotetta. Varsinkin jos ainoa syy siihen paremmuuteen on aina se, ettei ole "virvelitehtaan" tuote.
Steve Baggy
20.04.2024, 09.57
Varsinkin jos ainoa syy siihen paremmuuteen on aina se, ettei ole "virvelitehtaan" tuote.
On kyllä erittäin koomista, kun "virvelitehtaan" tuotteelle ollaan hakemassa huoltosarjaa niin jonkun muun tuote olisi muka parempi kuin valmistajan oma.
KetjutOn
20.04.2024, 10.08
En minä v****illut, sen teki eräs toinen. Kysyin linkkiä mainostamaansa edulliseen tuotteeseen. Monia lukijoita varmasti kiinnostaa. Itse en tarvitse, on jo.
EDIT: ja nyt linkki saatiinkin, hyvä!
Palaute oli tarkoitettu yleisellä tasolla. Sinun kommentit ja varsinin matkaplokit kuvineen ovat upeita luettavaa. Kiitos niistä!
Oman kokemuksen perusteella ostaisin ilman muuta tuollaisen Aakoon suositteleman tuotteen. Tämä jo sen perusteella että olen tottunut operoimaan kahvoihin kiinnitettävällä kupilla.
Itsellä on xlc:n kitti ja olen ostanut siihen lisäksi kupin. (juu, ja adapteri ainakin 9170 jarrukahvoihin piti tilata vielä erikseen)
Tuolla kombolla voi kyllä ilmata, mutta ongelmana minulla on ollut satulan puolen liitos ja sen vuoto/pettäminen jos ja kun operaatioon tulee mutkia matkaan.
Toki en ole käyttänyt noita kalliimpia, mutta hintaero on niin pieni ja ei ne varmaan huonompiakaan ole.
Itsellä ei ole ollut tuon setin kanssa muuta ongelmaa kuin mainitsemani nippa. Kylläkin kupin ja ruiskun kanssa pelkästään ilmannut onnistuneesti.
Ohiampuja
20.04.2024, 11.15
Itse olen oppinut ja tottunut ilmaamaan jarrut tuolla 15 vuotta vanhalla Avidin sarjalla, johon olen uusinut ruiskuja ja letkun pätkiä.
Missään nimessä tätä mun metodia ei muiden kannata opetella, ei varmaan ole se helpoin ja yksinkertaisin tapa. Mutta kun noillakin on pärjännyt, niin en viitsi niitä uusia kuppeja ostella. :)
Eli vaikka itse jollakin systeemillä pärjää, niin ei se tarkoita että sitä kannattaa muille markkinoida. :)
Baggy, luuletkos että Shimanolla oma ilmaussetti tehdas? Nuo kaikki saattaa hyvinkin tulla samasta puljusta ja itse vain kerron (halvemmasta) vaihtoehdoista, siis miksi maksaa enemmän vain siksi että on Shimanoa?
KetjutOn, kiitos kohteliaisuudesta, täällä suht harvinaista!
Steve Baggy
20.04.2024, 13.13
Tuskin on erikseen omaa ilmaussettitehdasta, mutta eipä noissa muiden seteissä esim. noita funneleita näy, vaikka tulisivat samasta ilmaussettitehtaasta :D
Voi myös olla, että Shimanolla osataan antaa parhaat speksit ilmaussettitehtaalle, että millaista ilmaussettiä pitäisi tuottaa Shimanon jarruille.
Baggy, luuletkos että Shimanolla oma ilmaussetti tehdas? Nuo kaikki saattaa hyvinkin tulla samasta puljusta ja itse vain kerron (halvemmasta) vaihtoehdoista, siis miksi maksaa enemmän vain siksi että on Shimanoa?
KetjutOn, kiitos kohteliaisuudesta, täällä suht harvinaista!
Tää on just ärsyttävää. Et tiedä yhtään mikä on parempaa shimanossa, et vieläkään, vaikka tuo on kerrottu useaan kertaan. Silti toitotat jotain muita Pirkka sarjaa 20e hintaerolla.
Itseäni siis oikeasti kiinnostaa hyvät työkalut. Noita on siistiä vertaillla ja ostaa kunnollista.
Shimanon vanhassa sarjassa heikkouksina on kupin jatko ja letkun pysyvyys satulassa. Nuo on uudessa setissä korjattu. Kannu on minusta Shimanon kanssa pakollinen. Sillä saa ne viimeisetkin kuplat pois.
^^No en tosiaan tiedä mutta mihin sitä tietoa tarvitsen kun noillakin tullut toimeen?
Steve Baggy
20.04.2024, 15.45
^^No en tosiaan tiedä mutta mihin sitä tietoa tarvitsen kun noillakin tullut toimeen?
Vaikka siihen, että osaat jatkossa neuvoa kysyjille paremman ratkaisun kuin omasi, kun on pakko joka asiaan mölistä jotain.
^ Kumpaisellakin tulee toimeen, miksei ostaja saa valita mieleistään? Ja määritä "parempi", siksikö että sinä määrität sen?
hoopeevee
20.04.2024, 19.47
Löytyiskö jostain ohjeita Campagnolo Super Recordin takavaihtajan asennukseen? Isompi pyöräremontti on vaihteiden asennusta vailla, joten vinkit ovat tarpeen.
Ohiampuja
20.04.2024, 19.52
^ Kumpaisellakin tulee toimeen, miksei ostaja saa valita mieleistään? Ja määritä "parempi", siksikö että sinä määrität sen?
Eiköhän tämä lähtenyt siitä kun kysyjällä oli Shimanon jarrut kolmessa eri pyörässä, niin siinä tapauksessa se Shimanon oma setti on ilman muuta varmin valinta. Toki tilanne on toinen jos gravelit ja maantiepyörät olis Sramilaiset. :)
Löytyiskö jostain ohjeita Campagnolo Super Recordin takavaihtajan asennukseen? Isompi pyöräremontti on vaihteiden asennusta vailla, joten vinkit ovat tarpeen.11s vai 12s, mekaaninen vai sähköinen?
^^Itsellä pelkkää Shimanoa...
Steve Baggy
20.04.2024, 20.59
nurelle se ei aukea, että MTB-setti ei sovi sellaisenaan ST-kahvoille. Tuossa Shimanon kitissä on kaikki sekä MTB- että road-kamojen ilmaamiseen.
hoopeevee
20.04.2024, 21.36
11s vai 12s, mekaaninen vai sähköinen?
Mekaaninen 11s.
nurelle se ei aukea, että MTB-setti ei sovi sellaisenaan ST-kahvoille. Tuossa Shimanon kitissä on kaikki sekä MTB- että road-kamojen ilmaamiseen.
Niin ei tuollaista touhua oikein voi puolustella millään. Miksi pitää mölistä niin kauheasti jos ei tiedä asiasta mitään. On niitä olemassa keskustelufoorumeita missä saa ulostaa suustaan mitä vaan.
Oikeesti iso osa porukasta kaipaa neuvoja kysyessään.
Nurelle on nyt tuolla se keventelyketju. Entä jos sinne aina antaisi osaavia vinkkejään?
Mekaaninen 11s.Itse katsoin ohjeita ihan Campan omista videoista: https://youtu.be/Y_1pkG2XfT0?si=KUlvNjEr_fVXze2N
hoopeevee
21.04.2024, 12.08
Kiitos vinkistä.
Onko teillä ilmausjumppaa useinkin? Omalle kohdalle ei ole tarvetta ilmennyt. Tai voihan tarve olla, en vain huomaa sitä, mutta noin yleensä olen allerginen kaikelle kaluston tuottamille ylimääräisille äänille tai ominaisuuksille. Joskus pannujen jälkeen tai jos pyörä on ollut ylösalaisin, kahvassa voi olla ”löysää”, mutta on aina ilmannut itsensä kun jarrua painelee. Jarrujen vinkumiseen en oikein keksi yhteyttä, oman kokemuksen mukaan likaiset palat tekee sen, siksi niitä putsataan ja vaihdetaan uusiin vaikka pintaa olisi jäljellä. Lihasvoimalla tasamaastoa, eli jarrut pääsee harvoin kuumaksi lenkeillä.
Kun jarruista on puhe, niin monesti tullut ostettua niitä halvemman pään paloja, onko premiumit, swissstop/galfer, hintansa arvoisia?
Ohiampuja
22.04.2024, 07.45
Kyllä se ilmaaminen on aika harvinaista. Ainostaan jonkun asennustyön yhteydessä, letkun lyhennyksen yms. Ei juuri muuten.
Steve Baggy
22.04.2024, 08.38
Joo, oon mä joskus vuosia ajettuihin jarruihin nesteet vaihtanut. Eihän se ihan kirkasta enää ole.
Janik, kun jarrujen nesteet saanut sisään ja ilmatua niin itse ainakin olen unohtanut kyseiset hommat. Kyllä huomaa kun on taas ilmauksen aika. Peruspaloilla ainakin pärjää hyvin mutta eipä nuo "paremmatkaan" paljoa enempää maksa, vannejarrujen paloissa mielestäni on paljon enemmän eroja kuin levyjarrujen.
Ruiskuissakin aika paljon eroa laadullisesti ja miten niiden tiivisteet sopii millekkin jarrunesteelle. Halvimman Bleedkitin setin vuosia sitten ostin ja sillä ilmasi jarrut tasan kerran. Seuraavalla kerralla kun yritti niin tiiviste oli niin huonona ettei ruiskun mäntä liikkunut mihinkään. Ei taas säästänyt yhtään halvalla setillä.
Steve Baggy
22.04.2024, 09.18
^tuolla Bleedkit Pro-setillä olen nyt kahdet jarrut ilmannut. Toistaiseksi toimii.
Maantiepyöriähän tuo ilmauksen tarve nykyään enemmän koskee. Tosi usein joutuu ilmailemaan, ihan sama mitä ohjaamalle tekee.
Mutta nou hätä. Sama tulee mtb puolellekkin nopsaan integroitujen kaapeleiden ansiosta.
Ekat hydrauliset, Formulat, täytin ja ilmasin kahdella apteekin ruiskulla, meni harjoittelun piikkiin kylläkin mutta jälkeen luin että ovat muutenkin hankalat ilmattavat.
Tuollaisella halpis Bleedkitillä Shimanoa täyttänyt ja ilmaillut onnistuneesti, pelkästään maastokahvallisia kylläkin ja on aika rutiinihommaa kun tuon DA:nkin satulan kanssa tulee toimeen. Shimanon kuppi myös tarpeellinen, kaverin kanssa yhteiskäytössä, ei kaikkea tarvi itse omistaa.
Steve Baggy
22.04.2024, 10.18
Shimanon kuppi myös tarpeellinen, kaverin kanssa yhteiskäytössä, ei kaikkea tarvi itse omistaa.
Joo maksaahan se ihan kympin.
Ohiampuja
22.04.2024, 11.03
Maantiepyöriähän tuo ilmauksen tarve nykyään enemmän koskee. Tosi usein joutuu ilmailemaan, ihan sama mitä ohjaamalle tekee.
Mutta nou hätä. Sama tulee mtb puolellekkin nopsaan integroitujen kaapeleiden ansiosta.
Tässä on yksi syy miksi yritän pitäytyä perinteisissä, yksinkertaisissa ratkaisuissa.
^^Jep, mutta tarpeellinen muttei välttämätön, ruisku ilman mäntää toimii aivan yhtä hyvin. Kaikki liika häiritsee, esim. 3-4 erillaista keskiöavainta.
^Integroidut alkaa yleistyävaikka perinteisiäkin löytyy mutta kuitenkin kaikki letkut joutuu (yleensä) lyhentämään jarruja asentaessa ja joissakin valmiissakin pyörissä reippaasti ylipitkät.
Steve Baggy
22.04.2024, 11.46
^^Jep, mutta tarpeellinen muttei välttämätön, ruisku ilman sylinteriä toimii aivan yhtä hyvin
Ei toimi. Ruisku ilman mäntää sen sijaan kyllä.
^Ajatusvirhe... Korjataan.
Mulla on Shimanon joku pro ilmaussetti.Käyttänyt pelkästään Shimanon mineraaliöljyä. Ruiskun tiiviste niin jumissa, että ei meinaa voimallakaan liikkua. Saakohan noihin tiivistettä jostain hommattua? Sellaista joka kestää mineraaliöljyä. O-renkaita varmaan saa kyllä kaupasta kuin kaupasta.
Sivustakatsoja
25.04.2024, 18.24
Olikohan se tämä topsu missä avauduin Duden ulisevista jarruista. Se palojen vaihto ei auttanut, niin tilasin uudet levyt ja uudet Shimpan palat, missä pitäisi olla joku parempi materiaali.
Ja tänään vaihdoin ne levyt, niin luulen että syy taisi löytyä. Ne vanhat Shimpan RT10 levyt olikin ihmeelliset. Se CenterLock kiinnitysosa oli prässätty ohuesta teräspellistä. Ei ihme jos se alkaa värähtelemään.
Mulla oli tuossa äsken Unit X:n alkuperäiset ulisevat RT10:t pesussa ja täytyy kyllä todeta, että melkoista perunapeltoa on levyn pinta -prässistä tuo on tullut. Kiillottumisjäljistä jo näkee, että käytössä on ollut bump mapping.
Kun vertaa SLX-levyyn, joka on varmaan jotenkin leikattu, niin pinnan tasaisuus on aivan eri tasolla.
Nautiskelija
25.04.2024, 19.53
Kiitos kun jaoit tämän kokemuksen. Täytyy pitää mielessä sen jälkeen, kun palojen puhdistus on kokeiltu vielä toisemman kerran.
Täällä kokemuksia vasta kaksista hydraulisista. Ensimmäiset oli käytännössä pakko ilmata muutaman vuoden (rauhallisen) käytön jälkeen. Erehdyin ilmaamaan samalla kertaa toiset, uudemmat ja vielä täysin toimivat. Arvaatte varmaan kummat alkoivat operaation jälkeen ULISTA!! Hihii. Jarruteho molemmissä hyvä ja pitkään pärjäsi huolitta.
Useampi halpis v-jarruinen pyörä ollut alla. Kunhan palat muistaa uusia ja saa hyvin keskitettyä, mielestäni aika huoletonta ajoa seuraavaan palojen vaihtoon saakka, satunnaisten ulinoiden saattelemana.
Parit mekaaniset levyjarrut oli aikaisemmin. Ne jäivät mieleeni vaikeiten ajokuntoon laitettavina ja huonotehoisimpina. Tosin työmatka-ajoon nekin välttivät.
Onko joku muuten upgreidannut BR-RS405 jarrusatuloista ylöspäin? Teen jo pientä markkinatutkimusta, jos ei muilla konsteilla (äänet) hiljene..
Hiilikuitukampien polkimien jenkoihin kitkatahna vai vaseliini?
Ja vissiin ei uskalla hampaat irvessä kiristää (kiristyksen noin momentti)?
Kuparitahna ja kammessa lukevan momentin mukaan. Itse tosin kiristelen polkimet löysälle, että pikkuruisella multituulillakin saa tarpeen vaatiessa polkimet irti.
Kai ne metallia kierteet niissäkin on eli ei eroa alukammista siinä mielessä. Eli rasvaa väliin eikä polkimia tarvitse ihmeellisen kireelle yleensäkään laittaa kun kiertyvät kiinni polkusuuntaan.
En ole ennen vaihtanut pyörästä 3x -> 1x vaihteistoon, niin hieman apua kaipaisi. Puolison pyörässä on jotkin halppis 3x kammet niitatuilla rattailla ja neliskantti keskiöllä.
Ketjulinja otetaan keskirattaasta, joka tässä tapauksessa olisi n.50mm? Mitä muuta syytä ottaa huomioon, kun alkuperäinen vaihteisto 3x8? Ratastukset 28/38/48 ja 12-40. 1x eturattaaksi riittäisi 40T tai 42T.
1x kampisarjat melkein järjestäen 10x vaihteistolle.. ketjun leveyden kanssa ei pitäisi näissä olla ongelmia?
Kiitos Kanuunalle ja Bnditille vastauksista kysymykseeni polkimien kiinnittämisestä kuitukampiin..
Mulla on Shimanon joku pro ilmaussetti.Käyttänyt pelkästään Shimanon mineraaliöljyä. Ruiskun tiiviste niin jumissa, että ei meinaa voimallakaan liikkua. Saakohan noihin tiivistettä jostain hommattua? Sellaista joka kestää mineraaliöljyä. O-renkaita varmaan saa kyllä kaupasta kuin kaupasta.
Eli sulla on tämä uudempi setti, jossa kaksi kannua mukana? Osaa jättää tuonkin ostamatta.
Mulle nimittäin kävi tuon vanhan setin kanssa tänään just näin. Sinne jäi kumiluttero ruiskun sisään.
Onneksi ostin vähän aikaa sitten aliexpresistä kaksi settiä tubeless ruiskuja. Noissa on kunnon mäntä o-renkaalla. Vaihdoin tuohon shimanon letkun. Toimii tosi hyvin.
Vähän kyllä jännittää ettei tuo yksi O-rengas vaan laske ilmaa läpi. Eli mieluusti ostaisi kunnollisen ruiskun. Nämä lääkeruiskut ei tosiaan shimanon öljyjä näköjään kestä.
Parktoolin ruisku näyttää tosi hyvältä, muttei tuota taida saada erikseen.
Kai ne metallia kierteet niissäkin on eli ei eroa alukammista siinä mielessä. Eli rasvaa väliin eikä polkimia tarvitse ihmeellisen kireelle yleensäkään laittaa kun kiertyvät kiinni polkusuuntaan.
Samaa mieltä ettei tarvitse ihmeellisen kireälle kiristää mutta mun mielestä nimenomaan ei kierry kiinni. Jos vaikka polkimen laakeri yhtäkkiä polkiessa menisi jumiin niin kyl siinä käy siten että (jos kenkä ei irtoa polkimesta) poljin kiertyy kammesta irti.
Mä käytän tuota kätevänä muistisääntönä kun on tarve irrottaa polkimia. Ei tarvi arpoa kumpaan suuntaan alkaa avainta pyörittämään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Samaa mieltä ettei tarvitse ihmeellisen kireälle kiristää mutta mun mielestä nimenomaan ei kierry kiinni. Jos vaikka polkimen laakeri yhtäkkiä polkiessa menisi jumiin niin kyl siinä käy siten että (jos kenkä ei irtoa polkimesta) poljin kiertyy kammesta irti.
Mä käytän tuota kätevänä muistisääntönä kun on tarve irrottaa polkimia. Ei tarvi arpoa kumpaan suuntaan alkaa avainta pyörittämään.
Rohkenen olla eri mieltä :D
Ohiampuja
29.04.2024, 10.57
Huolsin eilen Duden E13 flätit. Ja siellä akselin päissä olevat kierteet on erisuuntaiset kuin se poljinkierre. Ei oikealla se oli vasenkätinen ja vasemmalla oikeakätinen. Kun se poljinkierre on just päinvastoin. :)
^^Väitän että olet väärässä [emoji16]
Edit: Laitetaas vielä linkki https://youtu.be/txTwa8l9NtY?si=M9Rv-XjlcUj_UOAP
^Tuohan on hyvä muistisääntö.
Itsellä on muistisääntönä polkimien aukaisemis/kiristämissuunnalle on >> oikealla oikean kätinen kierre ja vasemmalla vasen kätinen kierre..
Eräs pyörämekaanikko sanoi mulle joskus että jos ratapyöräilijän polkimen laakeri hirttää kiinni niin tekisi häijyä jälkeä jos polkimen jengat ei olisi niinpäin että löystyy eteenpäin polkiessa. Ratapyöräilyssä kengät taidetaan kiinnittää hyvinkin tukevasti polkimeen ja pyörä kun on fixi niin voisin uskoa että näin voisi käydä. Mutta samahan se voisi olla vaikka mummopyörälläkin, jumittunut poljin kampeaa jalan kammen etupuolelle. Ehkä.
No mun pyörissä polkimet menee kiinni polkusuuntaan eli oikean puoleisessa kammessa normikierteet ja vasemmassa samaan suuntaan eli polkusuuntaan eli väärinpäin kierteet. Mulla ei ole kyllä ratapyörää, vaan maastopyöriä.
Ymmärrän kyllä mistä väärinkäsitys voi johtua koska polkimet ruuvataan yleensä väärältä puolelta kuusiokololla eikä nykyään enää old school 15mm kiinto-avaimella polkimen juuresta. Mutta tämä ei muuta kierteiden suuntaa...
Nimenomaan oikealla puolella normikierre. Mutta nythän mä ymmärrän mistä tässä onkin kyse. Eli totta, molemman puolen polkimet kiristetään (yläkautta) polkusuuntaan jos kampi pysyy samassa asennossa. Mutta mä tarkoitin sitä että jos avain pysyy kiristäessä samassa asennossa (kuten jalka polkiessa) niin silloin on pyöritettävä kampea taaksepäin jotta poljin kiristyisi. Ja vastaavasti eteenpäin jotta poljin löystyisi. Tämä tyylihän on varsin kätevä jos polkimeen käy perinteinen poljinavain mutta nykyisin alkaa olemaan melkein noita ainoastaan kuusiokololla kiristettäviä läpeensä.
Eli olit oikeassa mutta oikeassa olin itsekin.
Olihan ennen vanhaan joissain autoissakin vasemmalla puolella vasenkätinen kierre. Nykyisin ei taida enää olla ja ovat kai pultit ja mutterrit aika hyvin kiinni pysyneet.
Samasta syystä ketjulinja saattaa olla oikealla eikä vasemmalla puolella. Tarvitsee vähemmän vääränpuolen kierteitä.
Ohiampuja
29.04.2024, 18.06
En tiedä mikä merkitys tuolla pyörimissuunnalla on. Paperikoneissa ja puhaltimissa on paljon molempiin suuntiin pyöriviä osia ja kyllä niissä lähes aina on normaalit oikeakätiset kierteet.
Keskiön kierteet on päinvastaiset kun saman puolen polkimessa. Jos jommassa kummassa (polkimessa tai keskiössä) laakeri jämähtää niin käsittääkseni niin keskiössä kuin polkimessa on kummassakin mahdollisuus että kammen eteenpäin pyörittäminen avaa eikä kiristä.
… ja italialaisessa keskiössä sitten vielä molemmat puolet oikean käden kierteellä. Mutta onko ne nykyään enää kuinka yleisiä?
En tiedä mikä merkitys tuolla pyörimissuunnalla on. Paperikoneissa ja puhaltimissa on paljon molempiin suuntiin pyöriviä osia ja kyllä niissä lähes aina on normaalit oikeakätiset kierteet.
Tietämättä paperikoneista mitään muuta kun että ne on helvetin isoja, niin tällä vähäisellä tiedon määrällä päättelen että puhutaan eri luokan momenteista ruuvien kiinnitykseen kun polkupyörässä.
Mun täytyy myöntää että oon aina hiukan ihmetellyt miksi kierteellisen keskiölaakerin kiristysmomentti on useimmiten 40 Nm huitteilla. Itse en ole ikinä niin tiukkaan kiristänyt ja hyvin on pysynyt. Tosin en ole momenttiavainta kyseiseen hommaan käyttänyt mutta muita hommia samalla momentilla kiristellyt (esim. takapakka tai centerlock -jarrulevyt) joten näppituntumalla osaan sanoa.
Sivustakatsoja
29.04.2024, 19.16
Koskaan tiedä. Muistan yhden Alfa Lavalin vanhemman separaattorin, jonka kuula oli akselissa lukittuna vasenkätisellä kierteellä olevalla mutterilla. Siinäpä tietämätön asentajan vääntää purkaessaan huolella väärään suuntaan.
Edit: ja sekin mutteri taisi vielä kiristyä separaattorin käydessä, joten avaamisessa sai vähän nuijalla kopauttaa työkalua, että aukesi.
Ohiampuja
29.04.2024, 20.58
Tietämättä paperikoneista mitään muuta kun että ne on helvetin isoja.
Toki näin, mutta on voimatkin isoja
Ja tarkoitin niitä kaikki apulaitteita, erilaisia pumppuja, puhaltimia ja muita hilavitkuttimia on vaikka kuinka paljon.
Mutta jos nyt katsoo vaikka keskiötä. Se jos on asennettu oikein, niin kyllä on ihme jos pyöritysvoimat 40 Nm kireydelle mitään tekisi. Se jo pyörittäisi PF keskiötä muhvissaan oikein kunnolla. Eli minun mielestä keskiö pysyisi paikoillaan vaikka molemmissa päissä olisi oikeakätiset kierteet.
Varmaan ne vanhat perinteet siellä taustalla enemmän merkkaa.
Paperikoneita ja puhaltimia asentaa asentajat. Fillarin keskiöitä tavan tunarit, nurekin vetelee niitä pihdeillä kiinni ja neuvoo tuota muillekkin.
Toinen neuvoo tuossa yllä ettei sitä tartte ohjeen mukaiseseen momenttiin laittaa.
Tuo on sen vas/oik kierteen idea. Kukaan ei kuole vaikka asentaja olisikin tumpelo.
Ohiampuja
29.04.2024, 22.07
Tuo on sen vas/oik kierteen idea. Kukaan ei kuole vaikka asentaja olisikin tumpelo.
Tässä on totuus takana. Nykyään kaupungistumisen myötä monet käden taidot hiipuu pikku hiljaa. Ja se kyllä vaikuttaa pyöräilyn turvallisuuteen, jos ei tunne omia rajojaan. Esim vaikkapa jarruletkujen lyhennys on syytä jättää tekemättä, jos ei tiedä mitä on tekemässä.
Eikä kaikkien tarvitse olla pyörämekaanikkoja, sitä varten on ihan omat liikkeet ja ammattilaiset.
Paperikoneita ja puhaltimia asentaa asentajat. Fillarin keskiöitä tavan tunarit, nurekin vetelee niitä pihdeillä kiinni ja neuvoo tuota muillekkin.
Toinen neuvoo tuossa yllä ettei sitä tartte ohjeen mukaiseseen momenttiin laittaa.
Mä ketään neuvonu. Tunnustin että en tee niinkuin neuvotaan.
Mä ketään neuvonu. Tunnustin että en tee niinkuin neuvotaan.
No joo, en tarkoittanut niin pahalla miltä tuo kuulosti. En mä itsekkään keskiötä momentilla kiinni vedä.
Joo oon nähnyt niitä paperikone asentajia ja ei kaikki ihan selväpäisiä ole ja yllättävää aina sattuu niissäkin hommissa tunarointia :eek:
Mun täytyy myöntää että oon aina hiukan ihmetellyt miksi kierteellisen keskiölaakerin kiristysmomentti on useimmiten 40 Nm huitteilla. Itse en ole ikinä niin tiukkaan kiristänyt ja hyvin on pysynyt. Tosin en ole momenttiavainta kyseiseen hommaan käyttänyt mutta muita hommia samalla momentilla kiristellyt (esim. takapakka tai centerlock -jarrulevyt) joten näppituntumalla osaan sanoa.
Se "näppituntuman" momentti lähes aina merkittävästi kireämpi kuin momenttiavaimella kiristetty :)
Enkä dumaa ketään, totean vain :D
^Ainakin jos puhutaan pienistä momenteista.
^Ainakin jos puhutaan pienistä momenteista.
Jep, 40Nm joutuu jo sellaisella normaalilla keskiöavaimella vääntämään ihan kunnolla.
Mulla on Ninerissa puristusovitteiset pf30=>bsa adapterit, enkä edes uskalla kiriä noita 40nm asti. Nätisti vaan avaimella kiinni ja ovat pysyneet hienosti paikallaan useita vuosia.
Ja paljonko oli kasipulttisen Sramin kiinnitys? Joku älytön 54N. Vai muistanko ihan väärin?
Joo kyllä se niin on että pienissä momenteissa näppituntumalla menee helposti yli mutta 40 Nm on jo sen verran suuri vääntö että olen aivan varma että se ei mun avaimella ylity kuin hampaat irvessä. Haluan että keskiö on myös irrotettavissa ilman mitään jatkovarsia.
Ostin pari viikkoa sitten effetto mariposa giustaforza ii 2-16 pro anniversary momenttiavaimen. Kuulunee sarjaan hienot ja kalliit työkalut. Helppo säätää ja käyttää ja ilmeisen tarkka.
https://kreta.ciclimattio.com/admin/components/specifiche/Ciclimattio/images/Importate14/EFFETTO-MARIPOSA-Giustaforza-II-2-16-Pro-Anniversary-2019-grigioscuro_7306.jpg
Olen tähän asti tehnyt pienemmät momentit canyonin "viisariavaimella", viisarin momentti ja ehkä vähän yli. Kohtuullisen/riittävän lähelle näköjään tuollakin saa.
lisäys: otetaan tuosta edellisestä sen verran pois, että en oikeastaan tiedä. Kokeilin muutaman mutterin ja maallikkona sellainen puoli kierrosta oli ehkä maksimi ero, momenttieroa en katsonut
Tuo on jäänyt minulta huomaamatta. Tilasin juuri viikonloppuna feedbackin uuden click torquen. 2-14
Moni pieni loppuu 10nm ja se ei moneen kohtaan riitä.
https://velo.outsideonline.com/road/road-gear/feedback-sports-range-click-torque-wrench-review/
^ Mulle aukee Firefox- ja Brave selaimilla tuosta linkistä tyhjä sivu. Siis on tuon liikkeen sivuilla mutta näkyy pelkkää valkoista.
^^ vaikuttaa pätevältä peliltä.
Mulle tämä mariposa tuli esille sattumalta ja osto oli osin tilanteen (ja tarpeen) tuoma, tsekkasin muutamat arvostelut ja ne olivat ok
Ostin "juhlavuoden paketin" jossa on vähän lisävarusteita. 5000 klikkausta takaavat ja sen jälkeen tehtaalle kalibroitavaksi.
Ohiampuja
30.04.2024, 17.56
Aika hyvä kun 2 Nm kireydestä alkaa.
Pyörässä aika moni ruuvi on 5-6 Nm, ja siihen ranne tottuu aika helposti. Joskus olen leikitelly ja testaillut kuinka tarkasti käsituntumalla pääsee tiettyihin momentteihin. :)
Joissain pyörän osissa on yllättävän kovat momenttisuositukset, kun niitä vertaa tavallisten 8.8 ruuvien suosituksiin.
Eli sulla on tämä uudempi setti, jossa kaksi kannua mukana? Osaa jättää tuonkin ostamatta.
Mulle nimittäin kävi tuon vanhan setin kanssa tänään just näin. Sinne jäi kumiluttero ruiskun sisään.
Onneksi ostin vähän aikaa sitten aliexpresistä kaksi settiä tubeless ruiskuja. Noissa on kunnon mäntä o-renkaalla. Vaihdoin tuohon shimanon letkun. Toimii tosi hyvin.
Vähän kyllä jännittää ettei tuo yksi O-rengas vaan laske ilmaa läpi. Eli mieluusti ostaisi kunnollisen ruiskun. Nämä lääkeruiskut ei tosiaan shimanon öljyjä näköjään kestä.
Juu, kaksi kannua. Ihan paska ruisku. Täytyy metsästää parempia jostain.
Juu, kaksi kannua. Ihan paska ruisku. Täytyy metsästää parempia jostain.
Jepa. Eli tuo ei mene hankintaan.
Mä googlailin vähän noita ruiskuja. Park tool on muuten hyvä, mutta se on liian pieni. Oliko 20ml. Tuo oma aliexpressin tubeless ruisku on 50ml ja tarkemmin katsottuna parkin mäntä näyttää ihan samanlaiselta.
Park toolilta saa myös tilattua erikseen pään (https://www.parktool.com/en-int/product/hydraulic-brake-bleed-kit-upgrade-set-bk-uk), joka tulee satulaan kiinni. Tuo on frendin mukaan parempaa tekoa, mitä shimanon pää.
Eli minä jatkan tuolla alin ruiskulla ja park toolin päällä.
Tuon näköinen on ruisku. Mukana tuli vielä vara o-rengaskin.
https://pic.useful.fi/a-czHN64t.png
^^ vaikuttaa pätevältä peliltä.
Mulle tämä mariposa tuli esille sattumalta ja osto oli osin tilanteen (ja tarpeen) tuoma, tsekkasin muutamat arvostelut ja ne olivat ok
Ostin "juhlavuoden paketin" jossa on vähän lisävarusteita. 5000 klikkausta takaavat ja sen jälkeen tehtaalle kalibroitavaksi.
Mun Effetto Mariposa Giustaforza täytti nyt keväällä 15 vuotta. Sillä ollut ihana kiristellä kaikki vuodet. Niin käteen käyvä pikku laite :-)
Edit: Miinuspuolena mun avaimessa se että ei ole mahdollista käyttää vasenkätisiin kierteisiin. Onneksi niitä ei hirveästi ole. Niihin olen joutunut käyttämään aikaisemmin hankkimaani bilteman halpisavainta.
JohannesP
01.05.2024, 08.21
Aika hyvä kun 2 Nm kireydestä alkaa.
Syntacen avain on 1-25 Nm.
Joskus miettinytkin miten on mahdollista tehdä tarkka momenttiavain noin laajalla skaalalla. Wera tuon kuitenkin valmistaa niin kaipa se on luotettava molemmissakin ääripäissä. Tämähän oli joskus se fillaroitsijoiden go to momenttiavain.
https://www.bike-discount.de/en/syntace-torque-tool-1-25-nm
Syntacen avain on 1-25 Nm.
Joskus miettinytkin miten on mahdollista tehdä tarkka momenttiavain noin laajalla skaalalla. Wera tuon kuitenkin valmistaa niin kaipa se on luotettava molemmissakin ääripäissä. Tämähän oli joskus se fillaroitsijoiden go to momenttiavain.
https://www.bike-discount.de/en/syntace-torque-tool-1-25-nm
Joo aika täydellisen oloinen fillarointi momenttiavain. Mulla on park toolin 2-14Nm ja K-raudan Ironside 20-100Nm et pieni rako tohon jää, mutta ei niin oleellinen.
1 Nm momentitkin on fillareissa harvinaisia mutta on niitäkin ja jopa alle. Esim. -23 Pike Ultimaten rebound -nupin kiinnitysruuvi (0.84 Nm). Mutta noin pienissä momentissa taitaa melkein olla parempi ottaa käyttöön maalaisjärjen ja näppituntuman yhdistelmä eikä luottaa sokeasti toisaalta ”tunnottomaan” momenttiavaimeen.
Mulle kävi kyseisen keulan alajalkahuollon yhteydessä niin että maalaisjärjen käyttö hetkeksi unohtui ja kun siihen yhdistää sen että Sramin virallisessa huoltovideossa oli virheellisesti annettu momentiksi muistaakseni jotain 2.5 Nm mikä kyseiselle ruuville on järjellä ajateltuna turhan paljon, niin kiristin enempää miettimättä videon arvolla momenttiavaimella ja kierteethän siinä korkkasi. Sain takuuseen uuden nupin ja pyysin heitä korjaamaan videon minkä he sitten muistaakseni tekivätkin. PDF-manuaalissa oli kyllä kaiken aikaa oikea 0.84 Nm.
Itselläni on yksi kunnollinen 12-60Nm ja sellainen Clas Ohlsonin viisari malli 12 Nm asti. Heräsi taas kiinnostus ostaa joku pienempi, kunnollisen 12-14Nm asti. Onkohan tuossa 13900 Norbar Torque Tools | Norbar Torque Tools Click Torque Wrench, 4 ? 20Nm, 3/8 in Drive, Square Drive | 175-0907 | RS Components (rsdelivers.com) (https://fi.rsdelivers.com/product/norbar-torque-tools/13900/norbar-torque-tools-click-torque-wrench-4-20nm-3/8-in-drive-square-drive/1750907?cm_mmc=FI-PLA-DS3A-_-google-_-PLA_FI_FI_Hand_Tools_Whoop+(2)-_-(FI:Whoop!)+Torque+Wrenches-_-PRODUCT_GROUP&matchtype=&pla-333755730453&s_kwcid=AL!14853!3!666254872742!!!g!333755730453!&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw0MexBhD3ARIsAEI3WHJSvanptj1ib5Q4Co07 yYRuvj1vVtPQwUSLLo2xZuALs61iEB6w6cgaAtTeEALw_wcB&gclsrc=aw.ds) jokin moka? Vai vaan ku*setus?
Vähän on kalliin puoleinen.
Siinä olis kalliimpi työkalu kuin monella fillari [emoji4]. Ja silti minimimomentti noinkin korkea kuin 4Nm
^^ Joo, on ollu niin kova kysyntä, että on jo tuote päässy loppumaan.
Kannattaa miettiä mihin momenttiavainta käyttää. Mun mielestä tuo syntace on liian iso pienille pulteille, eli just 4-5mm ja onko quarqin spiderin pultit vieläkin pienempiä.
Itse tykkään, että se tuntuma käytössä edelleen säilyy, vaikka momenttia onkin olemassa. Liian isolla vääntimellä mennään pelkästään Nm mukaan.
Sitten onko käyttöä yli 15nm momenteille? Ainakin minulla ne shimamon kammen pulteista seuraavat ovat luokkaa 40nm, eli vaatii väkisinkin vielä 1/2 avaimen erikseen.
Varsinkin jos on ostamassa sitä Norbarin +5000 eur avainta. Hinnan selitys on osaltaan Non-magnetic.
Norbar has launched it's first ever Non-magnetic Torque Wrench, which is proving invaluable for medical equipment maintenance, notably in the MRI field.
It also has further applications across a range of industries wherever tools have to be used in the presence of a strong magnetic field. Carefully selected and tested materials replace the ferrous components present in standard torque wrenches, therefore giving an extremely low magnetic footprint and retaining the high standards of Norbar's other Torque Wrenches.
Other maintenance applications where the non-magnetic torque wrenches will be a real benefit include: Clean Rooms Radar Transmission Centres Precision Magnetic Equipment Permanent Magnetic Generators (PMGs) Nuclear products Mine Sweepers
For MRI scanner maintenance, a torque wrench is required to check the bolts used to connect the gradient power supply cables. This non-magnetic tool is an important advance for both health & safety (https://www.dpaonthenet.net/products/188/machine-building) and asset protection, because using standard steel tools (https://www.dpaonthenet.net/products/193/Product-Design-Assembly) close to high power magnets (https://www.dpaonthenet.net/products/189/Materials) can be both difficult and hazardous.
Ohiampuja
01.05.2024, 20.19
Mutta noin pienissä momentissa taitaa melkein olla parempi ottaa käyttöön maalaisjärjen ja näppituntuman yhdistelmä…
Noin teen itsekin, tuollaiset parin-kolmen Nm kireydet on hyvä vetää ihan sormilla. Sen tuntee sormissaan millä tavalla ruuvi alkaa kiristyä. Että kiristyykö se jyrkästi vai ikään kuin venymällä pikku hiljaa. Noiden ns venyvien kierteiden kanssa saa olla varovainen. Ne voi korkata yllättävästi.
Ja tietysti on hyvä tunnistaa missä se kierre on. Onko se jossain nupissa kuten edellä, eli se on helppo uusia. Vai onko se vaikkapa pyörän rungossa. Esim etuvaihtajan korvakkeen kiinnityskierre tai vaikkapa pullotelineen kiinnityskierre. Sellaisen rikkominen on montakertaa ikävämpi homma. Itse tykkään konstruktioista joissa se kierreosa on vaihdettavissa, eikä siten ”tuhoa” koko härveliä.
Esim Duden etuhaarukassa se kierre on siinä haarukassa. Mikä on minusta pieni riski. Joku voi väsyneenä ja kiireessä mysöä akselin väärille jengoille vaikka lenkillä rengastöitä tehdessään. Varsinkin jos on sattunut sählätessä tiputtamaan akselin hiekalle.
Noin teen itsekin, tuollaiset parin-kolmen Nm kireydet on hyvä vetää ihan sormilla. Sen tuntee sormissaan millä tavalla ruuvi alkaa kiristyä. Että kiristyykö se jyrkästi vai ikään kuin venymällä pikku hiljaa. Noiden ns venyvien kierteiden kanssa saa olla varovainen. Ne voi korkata yllättävästi.
Ei se oikein ole, jos on vaan oikeat työkalut. Duunissa kyllä kiristän nimenomaan kaikki pienet ruuvit momenttiavaimella.
Ne pienet kiinteät momenttimeisselit eivät ole edes kalliita. Ei noita tietystikkään pidä mennä millään 1/4" räikälä vetämään kiinni.
Pojalla on Deore RD-M591 vaihtaja (Whiten 8 vaihteinen pyörä mutta eikö tuo ole 9 speed?).
Otin vaihtajan irti, kun piti suoristaa korvaketta.
Onkohan vaihtaja mäsänä, kun sen liikettä eteenpäin ei rajoita mikään? B tension ruuvi ei vaikuta mihinkään ja ylemmän rissan saa painettua kasettiin kiinni. Muutenkin vaihtajan runko kääntyy tosi tahmeasti, kun vaihtajan kiinnityspultin vetää edes jotenkin kiinni. Taaksepäin siinä jotain joustoa mutta eteenpäin tietyn pisteen jälkeen se on ihan tahmea. Itse kiinnityspulttikin liikkuu tosi nihkeästi.
Häkki ja sen jousi on ok ja häkki liikkuu ihan herkästi.
Eihän vaihtajaa voi asentaa väärään asentoon? B-tension ruuvin pää pitää tulla korvakkeen tabia (mikä onkaan suomeksi) vasten ja sit vaan sopivaan momenttiin.
Missaako nyt jotain?
Ohiampuja
01.05.2024, 21.30
Duunissa kyllä kiristän nimenomaan kaikki pienet ruuvit momenttiavaimella.
En tiedä mitä ne duunit on, mutta uskoisin että siellä ne momentit on oikeasti suunniteltu ja laskettu, eikä vaan arpomalla heitetty sinne manuaaliin. Jossain (halvoissa) pyöräosissa olen joskus nähnyt niin pöhköjä momenttisuosituksia, että ikinä en niitä käyttäisi. Kun sormissa tuntee että puoletkin siitä saattaa olla jo liikaa.
Jepa. Eli tuo ei mene hankintaan.
Mä googlailin vähän noita ruiskuja. Park tool on muuten hyvä, mutta se on liian pieni. Oliko 20ml. Tuo oma aliexpressin tubeless ruisku on 50ml ja tarkemmin katsottuna parkin mäntä näyttää ihan samanlaiselta.
Park toolilta saa myös tilattua erikseen pään (https://www.parktool.com/en-int/product/hydraulic-brake-bleed-kit-upgrade-set-bk-uk), joka tulee satulaan kiinni. Tuo on frendin mukaan parempaa tekoa, mitä shimanon pää.
Eli minä jatkan tuolla alin ruiskulla ja park toolin päällä.
Tuon näköinen on ruisku. Mukana tuli vielä vara o-rengaskin.
https://pic.useful.fi/a-czHN64t.png
Kiitti vinkistä. Täytyy harkita vaihtoehtoja.
Pojalla on Deore RD-M591 vaihtaja (Whiten 8 vaihteinen pyörä mutta eikö tuo ole 9 speed?).
Onkohan vaihtaja mäsänä, kun sen liikettä eteenpäin ei rajoita mikään? B tension ruuvi ei vaikuta mihinkään ja ylemmän rissan saa painettua kasettiin kiinni. Muutenkin vaihtajan runko kääntyy tosi tahmeasti, kun vaihtajan kiinnityspultin vetää edes jotenkin kiinni. Taaksepäin siinä jotain joustoa mutta eteenpäin tietyn pisteen jälkeen se on ihan tahmea. Itse kiinnityspulttikin liikkuu tosi nihkeästi.
Eihän vaihtajaa voi asentaa väärään asentoon? B-tension ruuvin pää pitää tulla korvakkeen tabia (mikä onkaan suomeksi) vasten ja sit vaan sopivaan momenttiin.
Missaako nyt jotain?
Käsittääkseni tuo Deore RD-M591 vaihtaja taipuu molempiin 8/9 speed paketteihin. Jos ei tule kuntoon ja jos vaihtaa täysin samaan uuteen, niin pitäisi toimia.
Muutama ajo takana viime syksynä huolletulla pyörällä, joka lepäsi talven yli ja nyt olen huomannut, että takajarrun kahva menee pohjaan - onko jarruissa siis ilmaa? Ei viitsisi lähteä kilometrikaupalla ajamaan huoltoonkaan.
Muutama ajo takana viime syksynä huolletulla pyörällä, joka lepäsi talven yli ja nyt olen huomannut, että takajarrun kahva menee pohjaan - onko jarruissa siis ilmaa? Ei viitsisi lähteä kilometrikaupalla ajamaan huoltoonkaan.
Jos jarrupalat on tallessa niin todennäköisesti ilmaa sisällä.
arctic biker
02.05.2024, 15.08
Mulla sama riesa Forcen etujarrulla. Pyöräkin oli talven ajamatta! Mutta se kuntoutui ihan omia aikojaan. En muista että olis aiemmin noin tapahtunut
Ohiampuja
02.05.2024, 16.35
lepäsi talven yli ja nyt olen huomannut, että takajarrun kahva menee pohjaan - onko jarruissa siis ilmaa?
Lepäsikö se missä asennossa? Pikakorjauksena voi auttaa kun koputtelee satulaa/jarruletkuja yms jos se kupla vaikka nousee ylös kahvaan ja sinne nestesäiliöön.
arctic biker
02.05.2024, 17.50
Lepäsikö se missä asennossa? Pikakorjauksena voi auttaa kun koputtelee satulaa/jarruletkuja yms jos se kupla vaikka nousee ylös kahvaan ja sinne nestesäiliöön.
Mun pyörä oli kyllä oikeinpäin, asensin uudet kiekot ja toki jarrusatulat piti keskittää. Oisko siinä sitten kuplat siirtyneet kahvaan?
Oikein päin seinätelineessä. Eipä ole koskaan tullut samaa vastaan, mutta toisaalta aika pitkä taukokin tuli sillä ajamiseen (pitkä suhteessa aiempaan). Täytyy kokeilla josko koputtelu auttaisi.
Sivustakatsoja
02.05.2024, 20.51
^Eli huollettu ja ajettu sen jälkeen vain vähän->jokin nippeli on päästänyt jarrunesteet hiljakseen valumaan ulos. Mulla on joskus vuotanut huollon jälkeen takajarrusatulan ilmausnippeli.
Missaako nyt jotain?Irroitin vaihtajan kiinnityspultin, putsasin & voitelin ja laitoin kasaan. Pultti olikin ihan jumissa. Ei ihme, että vaihtajaa on ahistanut. Mutta nyt sekä pultti että vaihtaja liikkuvat herkästi eestaas jousensa varassa. B tension ruuvin vaikutuksesta en vielä ole vakuuttunut. Yhtäkaikki, vaihteet pelaavat taas hyvin. Vaijeri on kyllä vaihtokunnossa, pitää laittaa se vaihtoon paremmalla ajalla.
^Eli huollettu ja ajettu sen jälkeen vain vähän->jokin nippeli on päästänyt jarrunesteet hiljakseen valumaan ulos. Mulla on joskus vuotanut huollon jälkeen takajarrusatulan ilmausnippeli.
Hittolainen jos on tuo. En nyt haluaisi lähteä huollossa asti käymään.
Onkos kukaan käyttänyt 12v ketjua 11v pyörässä? Sisähalkaisijahan on sama. Meni 11v ketju poikki ja heitin eilen vahatut sram nx-ketjut tilalle. Laufeyssä on kaikki ketjuun osuvat palikat Shimanoa, joten kaikin tavoin epäpyhä liitto on kyseessä :D Nopealla pyörähdyksellä näyttäis toimivan äänettä ja vaihtavan nätisti, vaikka vähän pitkä tuo Stumppi-evon ketju on ehkä Laufeyhin.
Hittolainen jos on tuo. En nyt haluaisi lähteä huollossa asti käymään.Kyllä kai sen olis huomannut jo lattialtakin jos sieltä olisi enempi nesteitä päässyt vuotamaan?
Lähetetty minun Nokia X30 5G laitteesta Tapatalkilla
Liikkuuko männät helposti sisäänpäin? Mulla teki tuota samaa, mutta sen lisäksi en meinannut millään saada mäntiä kunnolla sisään satulaan. En tiedä miten läheisesti nuo muistuttavat rakenteeltaan maastokahvoja, mutta mun sram code kahvassa oli mennyt jotain, tehtaalla jo, väärin ja ei päästänyt nesteitä liikkumaan kunnolla. Työnsin mäntiä kiekon vaihdon yhteydessä vähän sisäänpäin ja sitten ne ei tulleet enää takaisin. Ensimmäinen diagnoosi oli että nesteet olisivat kadonneet, mutta ilmatessa ei neste liikkunutkaan ylöspäin. Huollossa purkivat ja kasasivat kahvan ja nyt toimii.
Kyllä kai sen olis huomannut jo lattialtakin jos sieltä olisi enempi nesteitä päässyt vuotamaan?
Lähetetty minun Nokia X30 5G laitteesta Tapatalkilla
Voisi luulla, mutta fillari roikkuu seinällä ja sen alla olla on metallinen eteisen varustekaappi, johon tulee talvella kasattua tavaraa ulkoa sisääntullessa, eikä siivotessa välttämättä kiinnitä huomiota, onko siinä sulanutta lunta vai mitä.
Se nestemäärä siinä susteemissä on myös todella pieni, eli ei ehkä tajua jos pikkuhiljaa vuotaa 1-2 cl.
Oliskohan ollut niin että parikymmentä grammaa yhteensä tilavuus?
Steve Baggy
04.05.2024, 07.32
^gramma ei ole tilavuusmitta.
Ota palat irti. Jos ne taustalta märät niin männät todennäköisesti vuotaa hiljalleen.
Nyt tuli tuli feedbackin momenttiavain postissa. Onhan se ihana. 14cm pitkä, eli mahtuu kämmenen sisään.
Tuon kanssa tuntuma säilyy ihan normaalina.
Niin ja kokonaan koneistettua alumiinia.
Baggy, varmaan kaikki tajuaa ilman kommenttiasi mutta hyvä kun moinen tuottaa sinulle iloa, taas!
Steve Baggy
04.05.2024, 10.02
Mutta sinä ilmeisesti et kun mittaat tilavuutta grammoissa.
^ Voi sua... Mun nuoruudessa käytettiin määritelmää "Pilkun..sia", sopiiko se sinuun?
Sram gxp vetopuolen keskiölaakeri on entinen. Kipeää näyttäisi ottaneen myös se muoviholkki/tiiviste, mikä on kampiakselin pohjalla (painautuu vetopuolen laakerin sisälle).
Kysynkin, tuleeko uuden gxp kampilaakerin mukana se muoviholkki? Jos ei, mistä ihmeestä siihen löytäisi uuden?
Kampisarja on Sram Apex.
Tulee laakerin mukana.
Kiitos, näin arvelinkin! Tasan vuoden kesti laakeri, ei mikään paras keksintö toi keskiö..
... Tasan vuoden kesti laakeri...
Paljonko kilsoissa? Aika ei ole kovin hyvä määre näissä.
Kiitos, näin arvelinkin! Tasan vuoden kesti laakeri, ei mikään paras keksintö toi keskiö..
Sramin GXP:sta omat kokemukseni ovat:
*Pressfit-malli on ihan kuraa. Mulla taisi aikoinaan sorapyörässä kestää semmoinen about 2000km.
*BSA-malli kestää kyllä, kunhan keskiömuhvin pinnat on työstetty suoriksi. Työmatkapyörässä on tuommoinen ja kestää ympärivuotista ajoa 3-4 vuotta, eli ~10000km.
Kuminauha
05.05.2024, 07.49
Pressfit:n kanssa myös tärkeää että rungon reiät on suorassa toisiinsa nähden ja että ne reiät on oikeasti pyöreitä. Kahden eri rungon välillä on vaikea saada todellista vertailua eri keskiötyyppien välillä.
Pressfit:n kanssa myös tärkeää että rungon reiät on suorassa toisiinsa nähden ja että ne reiät on oikeasti pyöreitä. Kahden eri rungon välillä on vaikea saada todellista vertailua eri keskiötyyppien välillä.
Mutta gxp:n kanssa tuossa voi olla kyllä muutakin takana. Mullakaan ei sramin pressfitti kestänyt yhtään pressfitt rungossa.
GXP:n kanssahan se päittäis voimta tulee kokonaan ei-vetopuolen laakerille. Ja tuollainen löysä muovinen pressfitti antaa ehkä periksi.
Sram GXP on suhteellisen helppo huoltaa: kammet lähtee helposti irti, ja samoin keskiö myös. Muistelen että Sramin ohjeissahan oli joskus että keskiö pitää huoltaa 100km välein (?) märissä olosuhteissa ajaessa.
Käytännössähän kannattaa toimia niin, että kun kammet ja keskiö on kädessä niin oikea huoltotoimenpide on heittää molemmat roskiin, ja laittaa vaikka Shimanoa tilalle.
^Siis onhan niitä muitakin kestäviä keskiöitä, DUB ainakin kestänyt hyvin omassa käytössä. Shimanoa ei ole ollut kylläkään nelikanttien jälkeen mutta nehän tunnetusti kesti 10tuhansia kilometrejä.
Ps. Aika vekkuli tuo 100:n kilometrin huoltoväli, se kertoo paljon valmistajan luottamuksesta omaan tuotteeseen.
^Siis onhan niitä muitakin kestäviä keskiöitä, DUB ainakin kestänyt hyvin omassa käytössä. Shimanoa ei ole ollut kylläkään nelikanttien jälkeen mutta nehän tunnetusti kesti 10tuhansia kilometrejä.
Ps. Aika vekkuli tuo 100:n kilometrin huoltoväli, se kertoo paljon valmistajan luottamuksesta omaan tuotteeseen.
DUB ja GXP on eri tuotteita ja eivät sovi ristiin keskenään. Eli GXP kammilla ei voi käyttää DUB keskiötä.
Sram GXP on suhteellisen helppo huoltaa: kammet lähtee helposti irti, ja samoin keskiö myös. Muistelen että Sramin ohjeissahan oli joskus että keskiö pitää huoltaa 100km välein (?) märissä olosuhteissa ajaessa.
Käytännössähän kannattaa toimia niin, että kun kammet ja keskiö on kädessä niin oikea huoltotoimenpide on heittää molemmat roskiin, ja laittaa vaikka Shimanoa tilalle.
Haha :)
Luin jo alkua että nitä ttua, mutta lopussa totuus tuli.
Se on juurikin noin.
^^Benny, viittaus "Käytännössähän kannattaa toimia niin, että kun kammet ja keskiö on kädessä niin oikea huoltotoimenpide on heittää molemmat roskiin, ja laittaa vaikka Shimanoa tilalle", siis ollut kyse yhteensopivuudesta...
Vai on nuren mukaan sramin dub laadukas keskiö? Talven ajettu dub maasturissa ja rohisee kunnolla.
Ne kestää varmaan hyvin siellä seinällä.
Onko suositella mitä tuon sramin dub keskiön tilalle laittaisi? Ei kyllä kiinnostele laittaa samanlaista sontaa enää uudelleen paikalleen.
2840km ajettu maasturi ja pääasiassa pakkasella.
Steve Baggy
05.05.2024, 20.03
Mikä keskiötyyppi siinä on?
Bsa. Sramilta oikea on varmaan tuo bsa wide mtb.
Nykäisin muovitiivisteen irti ja tuollahan on hengetön kuulalaakeri sisällä. Ihan hölmö systeemi. Ulkoisilla kupeilla voisi olla ihan oikean kokoiset laakeritkin. Tuo on vaan kulunut rikki tai saanut osumaa. Vettä ei ole sisään päässyt.
Steve Baggy
05.05.2024, 20.16
Joo, bsa tai bb86/92 niin 29mm dub tai 30mm akselin kammilla laakerit jää niin ohuiksi, että ei ne kestä.
Mutta ei sen tarvitsisi? Isompaa kuppia vaan?
Steve Baggy
05.05.2024, 20.38
Ei mutta semmosia ne ettei tarvitse uusia työkaluja.
Päätön ressukka ja pyörät seinällä... Jos sinulla hajoaa niin ei tarkoita kaikkia, itse ajoin DUBin keskiöllä vajaa kymmenen vuotta työmatka ajoa ympäri vuoden ja oli ihan toimintakelpoinen kun luovutin pois. Silti se varmaan aivan paska!
Ibiksessä myös DUB XX1:sten kaverina ja hyvin toimii. Uuteen kylläkin tulee Eastonin 30millinen pelkästään kammista johtuen...
Steve Baggy
05.05.2024, 20.57
Päätön ressukka ja pyörät seinällä... Jos sinulla hajoaa niin ei tarkoita kaikkia, itse ajoin DUBin keskiöllä vajaa kymmenen vuotta työmatka ajoa ympäri vuoden ja oli ihan toimintakelpoinen kun luovutin pois. Silti se varmaan aivan paska!
Ibiksessä myös DUB XX1:sten kaverina ja hyvin toimii. Uuteen kylläkin tulee Eastonin 30millinen pelkästään kammista johtuen...On se kova. DUB julkaistiin 2018.
Onko suositella mitä tuon sramin dub keskiön tilalle laittaisi? Ei kyllä kiinnostele laittaa samanlaista sontaa enää uudelleen paikalleen.
Sen verran ne kestää, tosin vaihtaminen on aika nopea ja edullinen toimenpide. Täpärissä oli 2 100 km ja oli jo ihan loppuun ajettu, rasvapyörässä 1 800 km ja on pian vaihtokunnossa. Molemmilla ajettu pääasiassa ns. kovaa ajoa. Wheels Manufacturingilta voi löytyä joku vähän kestävämpi.
Eikö tähän nyt jo tullut vinkkiä annettua, miten nämä Sramit huolletaan [emoji1]? Shimpan SLX vaan tilalle.
Steve Baggy
05.05.2024, 21.25
Cane Creekiltä löytyy Hellbender keskiö dub bsa. On kyllä kallis, mutta pitäis olla kestäviä.
Oman täpärin DUB-keskiöllä on ajettu nyt 2500km. Ihan hyvä vielä.
Sramin dubin laakeri on 40/30/6.
cane creekissä ja monessa muussa on normaali 6806, eli 42/30/7, tai sitten suoraan 29 sisäreiällä. Samaa enduron laakeria suurimmassa osassa näköjään.
Baggy, vuosiluvut ei paras puoleni mutta pointti on se että jos jollakin ei kestä niin ei se aina siitä paskaa tee.
Steve Baggy
06.05.2024, 07.07
Niin tai mölisit taas ihan täyttä tuubaa jälleen kerran.
^Voi sua erehtymätöntä... Noita aina muista milloin mikin toiseen vaihtunut
Eikö tähän nyt jo tullut vinkkiä annettua, miten nämä Sramit huolletaan [emoji1]? Shimpan SLX vaan tilalle.
No joo. Mietin kyllä jo koko kampisarjan vaihtoa. Mutkun ihan just tilasin uudet eaglen kammet.
Samaa sontaa tulee nyt tilalle.
Näissä keskiöissä pitäisi kyllä aina muistaa laittaa kammet rungon mukaan. Eli pienireikäisiin shimanoa ja isoreikäisiin voi sovitella dubbia ja 30mm kampea.
Myös Kogel tekee 41mm reikään keskiöitä 30mm kammille ja antaa vuoden / kahden takuunkin niille.
Jossain vaiheessa harkitsin laittaa aldhu carbonit bb86 keskiöön mutten lopulta kuitenkaan halunnut luopua toimintavarmasta keskiöstä.
sama vaihtaa 24mm kammet spiderimittarilla seuraavaksi. Saa hyvän suojauksen ja kestävät laakerit samaan pakettiin.
Steve Baggy
06.05.2024, 09.46
Joo lähtee Sramit omastakin pyörästä, kun tuo laakeri loppuu ja 24mm akselin kammet tilalle. BB92 keskiöön on ihan turha työntää noita paksummalla akselilla olevia kampia. Ne pienet laakerit ei vaan kestä, jos pyörällä ajetaan. Fatissa oli 30mm RF:t BB92 keskiössä ja 2000-3000km välein sai laakeria vaihdella. Pistin wheelsmfg:n yhteen kiristettävän keskiön ja 24mm akselin kammet niin ei oo tarttenut kuin ajella.
Oma valinta ollut Easton ja 30mm BSA, parit prässättävät (laakerihan voi olla hyvä mutta se rakenne) ollut ja ne vasta kuraa ovatkin, kylläkin taas joku kertoo että kuinka loistavia ne ovat mutta silti eri mieltä.
Oma valinta ollut Easton ja 30mm BSA, parit prässättävät (laakerihan voi olla hyvä mutta se rakenne) ollut ja ne vasta kuraa ovatkin, kylläkin taas joku kertoo että kuinka loistavia ne ovat mutta silti eri mieltä.
Se on vaan tosi hankala laittaa bb92 runkoon bsa laakereita.
^Puhuinkin omista valinnoista...
Hääppönen
06.05.2024, 12.06
Onko vinkkiä, miten saa toimimaan 1 x systeemin, jossa takapakka 11-43? Kaikkea on kokeiltu B-ruuvin säädöstä alkaen. Ei vaan saa toimimaan smootisti kaikkia vaihteita.
Steve Baggy
06.05.2024, 12.10
Varmaan auttaisi, jos kertoo mm.
- Monta lehteä on takapakassa
- Millainen takavaihtaja on kyseessä
jne.
Hääppönen
06.05.2024, 12.13
10-pakka ja Deore.
Onks kaikki komponentit uusia tai käytettyjä? Mikä tuon vaihtajan kapasiteetti on?
Hääppönen
06.05.2024, 13.41
Pakka, ketjut ja vaihdevaijeri uusittu. Vanha pakka samanlainen.
Korvake suora?
Kannattaa ainakin yrittää ^tämä tarkistaa. Joskus voi näyttää suoralta, mutta ei sitten kuitenkaan ole. Tarkistamiseen ja suoristamiseen on olemassa työkalukin, mutta uusi ei yleensä muutamaa kymppiä enempää maksa. Tässä selvä tapaus. Kuva Park Toolin sivuilta.
https://img.aijaa.com/t/00089/15241014.t.jpg (https://aijaa.com/PXNKPB)
Nautiskelija
06.05.2024, 15.24
Kiitos kun jaoit tämän kokemuksen. Täytyy pitää mielessä sen jälkeen, kun palojen puhdistus on kokeiltu vielä toisemman kerran.
Täällä kokemuksia vasta kaksista hydraulisista. Ensimmäiset oli käytännössä pakko ilmata muutaman vuoden (rauhallisen) käytön jälkeen. Erehdyin ilmaamaan samalla kertaa toiset, uudemmat ja vielä täysin toimivat. Arvaatte varmaan kummat alkoivat operaation jälkeen ULISTA!! Hihii. Jarruteho molemmissä hyvä ja pitkään pärjäsi huolitta.
Useampi halpis v-jarruinen pyörä ollut alla. Kunhan palat muistaa uusia ja saa hyvin keskitettyä, mielestäni aika huoletonta ajoa seuraavaan palojen vaihtoon saakka, satunnaisten ulinoiden saattelemana.
Parit mekaaniset levyjarrut oli aikaisemmin. Ne jäivät mieleeni vaikeiten ajokuntoon laitettavina ja huonotehoisimpina. Tosin työmatka-ajoon nekin välttivät.
Onko joku muuten upgreidannut BR-RS405 jarrusatuloista ylöspäin? Teen jo pientä markkinatutkimusta, jos ei muilla konsteilla (äänet) hiljene..
Ajokin ulinat katosivat ainakin tältä erää näin: Kiekot irti, palat irti. Rätillä satuloista pahimmat liat pois. Bräkleeniä paloille, satuloille ja jarrulevyille. Palojen kevyt hionta santapaperilla. Paloille uudestaan bräkleeniä.
Hääppönen
06.05.2024, 17.19
Korvake suora?
Tuota en huomannutkaan tarkistaa. Thnx muistutuksesta!
Sivustakatsoja
07.05.2024, 15.01
Mulla on sellainen ongelma, että Shimano XTR-polkimen laakeri kiristyy ajaessa. Tänäänkin oli lenkiltä tullessa jo aika jäykkä pyörimään. Toinen poljin ei tee samaa. Poljin on huollettu ja rasvattu uudeleen. Mielstäni olen kiristänyt tiukkaan akselin päässä olevan lukkomutterin.
Polkimen laakeriin on tullut väljyyttä, mutta tämä ei ole mitenkään poikkeuksellista.
Pitäisiköhän pestä akseli rasvattomaksi, säätää laakeri, laittaa kierteisiin vähän lukitetta ja rasvata ja kasata uudelleen?
^Vaatiiko tuo poljinmalli erikoistyökalun, jotta lukitusmutterin saa kiristettyä tiukkaan kartiota vasten, ja oletko käyttänyt sellaista? Ilmanhan kiristys jää puolinaiseksi.
Sivustakatsoja
08.05.2024, 08.20
^ei vaadi: 7 ja 8-milliset lenkit. Ihan Shimanon ohjeenkin mukaan.
Laitoin eilen tipan lukitetta kierteisiin ja aamulla rasvasin ja kasasin, mutta ei tuota saa säädettyä välyksettömäksi. Pohdin, että olisiko akseli vääntynyt vähän. Toisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa: pyörii herkästi, eikä välystä ole.
Vähän katselin uutta akselia rojuineen, mutta ei ainakaan heti osunut silmään (PD-M9100). Eivät nuo polkimet ole olleet aikaisempien Shimanon (XT) polkimien tasolla huolettomuudessa: akselin tiiviste pullahtaa ulos, mihin vaivaan auttaa o-rengas.
(jos ei ala pelittämään, niin laitan vanhat XT-polkimet tilalle hetkeksi)
Marsusram
08.05.2024, 09.38
^Tuollainen tuli haulla:
https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Pedal-Axle-PD-M9100-right
https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Pedal-Axle-PD-M9100-left
Sivustakatsoja
08.05.2024, 09.47
^Harmin vaan että oikeaa akselia saisi odottaa 4-6 kk.
Kun poljin ei herättänyt luottamusta, niin purin sekä toimivan, että kiukuttelevan polkimen akselit atomeiksi: ei siellä mitään outoa ole, eikä akselikaan vaikuta kierolta. Taidan laittaa osat pakasterasiaan ja lähteä ajamaan maastoon.
Niputin jo odottamassa olleet kuluneemmat XT:t -täysin pehmeät ja välyksettämät.
Kuminauha
08.05.2024, 10.15
^ei vaadi: 7 ja 8-milliset lenkit. Ihan Shimanon ohjeenkin mukaan.
Laitoin eilen tipan lukitetta kierteisiin ja aamulla rasvasin ja kasasin, mutta ei tuota saa säädettyä välyksettömäksi. Pohdin, että olisiko akseli vääntynyt vähän. Toisen kanssa ei ollut mitään ongelmaa: pyörii herkästi, eikä välystä ole.
Vähän katselin uutta akselia rojuineen, mutta ei ainakaan heti osunut silmään (PD-M9100). Eivät nuo polkimet ole olleet aikaisempien Shimanon (XT) polkimien tasolla huolettomuudessa: akselin tiiviste pullahtaa ulos, mihin vaivaan auttaa o-rengas.
(jos ei ala pelittämään, niin laitan vanhat XT-polkimet tilalle hetkeksi)
Tästä näkee osanumerot:
https://dassets.shimano.com/content/dam/global/cg1SHICCycling/final/ev/ev/EV-PD-M9100-4385.pdf
Tommoset löytyy ainakin r2:sta. Toisen puolen toimitusaika aika ikävän pitkä
https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Pedal-Axle-PD-M9100-right
https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Pedal-Axle-PD-M9100-left
(https://r2-bike.com/SHIMANO-XTR-Pedal-Axle-PD-M9100-left)
^Harmin vaan että oikeaa akselia saisi odottaa 4-6 kk.
Kun poljin ei herättänyt luottamusta, niin purin sekä toimivan, että kiukuttelevan polkimen akselit atomeiksi: ei siellä mitään outoa ole, eikä akselikaan vaikuta kierolta. Taidan laittaa osat pakasterasiaan ja lähteä ajamaan maastoon.
Niputin jo odottamassa olleet kuluneemmat XT:t -täysin pehmeät ja välyksettämät.
Mulla oli pari vuotta sitten vastaavaa ongelmaa Saint lukkopolkimien kanssa. Välillä laakerit olivat todella tiukat ja välillä löystyi todella löysälle. Pitkään ihmettelin asiaa ja lopulta ongelman syyksi paljastui akselin päässä oleva isompi mutteri, joka toimii toisena laakerikuulien vastinpintana. Mutterista oli murtunut pois huullos. Kannattaa tarkistaa näiden osien kunto tarkasti.
Tässä kuva murtuneesta mutterista.
https://aijaa.com/KxVMPt
Sivustakatsoja
08.05.2024, 14.53
^Kiitos -suurennuslasi käteen ja palasinahan se on (mitä ihmettä on tapahtunut):
https://live.staticflickr.com/65535/53707340763_7f9e7ae82f_b.jpg
Laitoin paikallisen pyöräliikkeen kautta reklamaation shimanolle noista omista polkimista ja sieltä tuli uudet polkimet ilman sen kummempia kyselyitä.
Sivustakatsoja
08.05.2024, 19.29
^Täytyypä katsoa lähin Shimano Service Center ja asioida akselin kanssa.
Marsusram
08.05.2024, 20.31
^Kiitos -suurennuslasi käteen ja palasinahan se on (mitä ihmettä on tapahtunut):
Kuppi ja kartio -laakeri on herkkä oikealle kireydelle.Liikaa kun kiristää, niin alkaa syödä vastinpintoja ja kuulia.
Myös rikkoontunut laakerikuula voi pian syödä pinnat tuohon kuntoon.
Korroosiota tuossa ei näy, joten rasvaa lienee ollut tarpeeksi.Joku ehkä osaa kertoa oikean rasvan tyypinkin.
Sivustakatsoja
09.05.2024, 07.52
Kuppi ja kartio -laakeri on herkkä oikealle kireydelle.Liikaa kun kiristää, niin alkaa syödä vastinpintoja ja kuulia.
...
Mulla on sellainen ongelma, että Shimano XTR-polkimen laakeri kiristyy ajaessa. Tänäänkin oli lenkiltä tullessa jo aika jäykkä pyörimään.
...
Kysymyksen esittäjä kertoo polkimen laakerin kiristyneen ajaessa.
Sekä tässä tapauksessa, että ehkä myös Saint-polkimen tapauksessa juurisyyn selvittäminen osan vikaantuessa on kotikonstein mahdotonta: syy ja seuraus saattavat sekoittua.
XTR-polkimen tapauksessa syy voi juontaa ulos työntyvään tiivisteeseen ja laakerivaurio on saanut alkunsa jo uutena, ennen o-renkaan lisäämistä. Toki kysymyksen esittäjä on jo ajanut polkimilla aika paljon.
TPAaltonen
09.05.2024, 10.37
Miten vaihdevaijerin pään saa irti? Lämmöllä? Hohtimilla? Joku niksi?
Tarkoitus on käyttää vanha vaijeri uuteen vaihteeseen, koska vanha on aika erikoinen ja hyvässä kunnossa.
Kärkipihdeillä litistys vastakkaiseen suuntaan kuin on asennettu. Lähtee kevyesti pois.
TPAaltonen
12.05.2024, 08.33
Foorumin haku ei minulla jostain syystä näytä mitään järkevää niin kysyn täällä.
Miten ketju pitäisi oikeasti mitata, en saa tästä mitään tolkkua.
https://si.shimano.com/fi/dm/MARD001/Checking_the_chain_length
114 lenkkinen on aivan liian pitkä.
Siinähän tuo on harvinaisen selkeästi selitetty. Mitä kohtaa et ymmärrä?
Uudet ketjut on tietenkin liian pitkät ja onneksi niin.
Foorumin haku ei minulla jostain syystä näytä mitään järkevää niin kysyn täällä.
Miten ketju pitäisi oikeasti mitata, en saa tästä mitään tolkkua.
https://si.shimano.com/fi/dm/MARD001/Checking_the_chain_length
114 lenkkinen on aivan liian pitkä.
Riippuu ihan pyörätyypistä ja osista. Kannattaa katsoa osasarjan ohjeista. Se 1-2 lenkkiä toimii ainakin uusien 12sp road shimanojen kanssa hyvin.
Sitten jos tietää, ettei vaihtajan kapasiteetti oikein tule riittämään, niin laittaa pieni-pieni pään jopa vähän löysälle, koska ainakaan itse en sitä koskaan käytä. di2 taitaa tuon tosin estää ihan normaalistikkin.
Siinähän tuo on harvinaisen selkeästi selitetty. Mitä kohtaa et ymmärrä?
Uudet ketjut on tietenkin liian pitkät ja onneksi niin.
Mut väärä ohje, jos on kyseessä maantiepyörä.
Mut väärä ohje, jos on kyseessä maantiepyörä.
Joo, tietenkin. Tai jos on gravel, fitness-hybridi, sinkula jne...
Oletin, että kysyjällä on maastopyörän ketjut käsillä kun oli ko. ohjeen kaivellut.
Joo, tietenkin. Tai jos on gravel, fitness-hybridi, sinkula jne...
Oletin, että kysyjällä on maastopyörän ketjut käsillä kun oli ko. ohjeen kaivellut.
On se tosiaan katsottu jo vaihtajatyypin mukaan. Mä katosin ensin kanssa että tuo on joku yleisohje kaikille shimanoille.
TPAaltonen
12.05.2024, 11.38
Taitaa olla helpompi kokeilla lyhentää muutama pala kerrallaan ja katsoa näyttääkö järkevältä?
Pujota ketju paikoilleen suurimmalle edessä ja takana, sitten katsoo häkille sopiva asento. Siitä sen sopivan pituuden näkee, liiat pois ja liitos.
KMC liitin tarvittaessa ja jos pala kerrallaan.
Mä oon aina vähän ihmetellyt näitä ketjunpituus ohjeita. 1 x vaihteistossa isoin vaihde silmään ja sit kattoo pituuden niin että vaihtajan jouseen jää vähän vetoa sillä isoimmalla vaihteella. Pidemmäksi ei voi jättää ja lyhyempää ei tarvita, tulee optimi. Toimii jäykkäperässä ja täysjoustossa.
Mulla on Fulcrumin kiekkosetti läpiakseleilla ja niihin ei saa valmistajalta adaptereita QR-käyttöön. Onko olemassa kolmannen osapuolen kilkkeitä asian ratkaisemiseksi vai onko tehtävä mahdoton?
Santtu75
12.05.2024, 13.42
Mä oon aina vähän ihmetellyt näitä ketjunpituus ohjeita. 1 x vaihteistossa isoin vaihde silmään ja sit kattoo pituuden niin että vaihtajan jouseen jää vähän vetoa sillä isoimmalla vaihteella. Pidemmäksi ei voi jättää ja lyhyempää ei tarvita, tulee optimi. Toimii jäykkäperässä ja täysjoustossa.
Miten määrittelet sitten ensimmäisen ketjun katkaisukohdan mistä lähdet ketjua sovittelemaan ja asiaa toteamaan? (siis kun vanhaa ketjua ei ole olemassa ja uusi ketju on selkeästi vaikka tyyliin 10 lenkkiä ylipitkä), vedätkö ylipitkän ketjun paikoilleen ja siitä sitten "sihtailet" millä lenkillä ketjussa olisi oikea pituus?
Miten määrittelet sitten ensimmäisen ketjun katkaisukohdan mistä lähdet ketjua sovittelemaan ja asiaa toteamaan? (siis kun vanhaa ketjua ei ole olemassa ja uusi ketju on selkeästi vaikka tyyliin 10 lenkkiä ylipitkä), vedätkö ylipitkän ketjun paikoilleen ja siitä sitten "sihtailet" millä lenkillä ketjussa olisi oikea pituus?
Juurikin näin. Paljon helpompaa kun vanhan laskeminen :D. Just laitoin työmatkapyörään kokonaan uuden 11-vaihteisen linkglide-voimalinjan.
Mulla on Fulcrumin kiekkosetti läpiakseleilla ja niihin ei saa valmistajalta adaptereita QR-käyttöön. Onko olemassa kolmannen osapuolen kilkkeitä asian ratkaisemiseksi vai onko tehtävä mahdoton?Mitkä kiekot ne on? Eteen niitä yleisadaptereita löytyy, mutta takakiekko on haastavampi kun läpiakseli on leveämpi kuin qr.
Sent from my iPhone using TapatalkTämä on se Campagnolon ohje, eli jätetään ketju niin pitkäksi kuin voi. 2x vaihteistossa pieni-pieni ja sitten lyhennetään sen verran ettei ketju ota ylärissaan eli häkki kiristää ketjua.
Tämä on se Campagnolon ohje, eli jätetään ketju niin pitkäksi kuin voi. 2x vaihteistossa pieni-pieni ja sitten lyhennetään sen verran ettei ketju ota ylärissaan eli häkki kiristää ketjua.
Joo ja tuostahan voi vähän tinkiä, jos tietää, ettei pieni-pieni ole koskaan käytössä.
Tämä siis silloin, jos häkin kapasiteetti on tiukilla ja ei halua vaihtajaa täysin suoraksi iso-iso kanssa.
Ohiampuja
12.05.2024, 22.03
Miten määrittelet sitten ensimmäisen ketjun katkaisukohdan mistä lähdet ketjua sovittelemaan ja asiaa toteamaan?
Minä pistän täyspitkän ketjun paikalleen isoille rattaille ja yhdistän ketjut teräslangasta taivutetulla koukulla. Ja sitten painelen häkkiä sisäänpäin että millainen liikkumavara sinne jää.
Sivustakatsoja
13.05.2024, 08.18
Minä pistän täyspitkän ketjun paikalleen isoille rattaille ja yhdistän ketjut teräslangasta taivutetulla koukulla. Ja sitten painelen häkkiä sisäänpäin että millainen liikkumavara sinne jää.
Romutetusta kiekosta talteen otetut pinnat ja päistään taitetut ovat pätevät. Vielä kun on leikannut kierreosan ja nupin toisesta päästä pois, niin haastaa kaupallisen ketjukoukun.
TPAaltonen
13.05.2024, 12.32
Kiitos neuvoista!
Irrotin ketjut, jotta sain putsattua, mutta vaihteiden kanssa pientä häikkää, kun laitoin ketjut takaisin. Kyseessä 27-vaihteinen pyörä, jossa 3 eturatasta ja 9 takana. Ennen putsausta, kun takavaihde oli esim. 5:lla, niin takaratas oli keskellä, mutta nyt se on pari ratasta ylempänä. Johtuuko tuo vaihdevaijerin kireydestä vai mistä tuota kannattaisi ensimmäiseksi katsoa?
Ohiampuja
13.05.2024, 22.28
Shimano Di2. Onko se siis langaton vai ei? Shimanon sivuilta yritin asiaa opiskella mutta en tajunnut.
Shimano Di2. Onko se siis langaton vai ei? Shimanon sivuilta yritin asiaa opiskella mutta en tajunnut.12s kahvat on langattomat niin halutessaan (voi laittaa myös johdolla), mutta vaihtajat on piuhalla kiinni akussa.
Pyöräileväjuntti
14.05.2024, 08.04
Hei, tämä saattaa olla hieman mikkihiiri kysymys. Hankin ensimmäisen maantiepyörän ja huomasin, että ketju hinkkasi etuvaihtajaa kun se oli pienimmällä edessä ja suurimmalla rattaalla takana eli ketju oli kaikista vasemmassa positiossa. Lähdin säätämään etuvaihtajaa ja korjasin ongelman youtuben avulla.
Sain ehkä uuden ongelman. Nyt jos pidän ketjua pienimmällä rattaalla edessä ja pienimmällä takana (eli ketju menee edestä vasemmalta oikealle) niin ketju hinkkaa vaihtajan ulkosyrjää. Olen yrittänyt säätää vaihtajaa niin, että tällaista ei tapahdu, mutta laihoin tuloksin. Sitten jäin miettimään, että kuuluuko tämä ns. asiaan? Ketjun menemistä ristiin pitäisi muutenkin välttää.
Eli kysymys kuuluu, pitäisikö minun pyrkiä tavoittelemaan tilannetta, jossa missään mahdollisessa ääriasennossa ketju ei hinkkaa etuvaihtajaa?
Vaihteeni on Shimano 105 R7100 2x12.
Shimanon trimmmaus on varmaan tuttu toiminto? Se on tarkoitettu noita tilanteita varten.
Eikä pieni-pieni- tai iso-iso -yhdistelmillä ole tosiaankaan tarkoitus ajaa.
Pyöräileväjuntti
14.05.2024, 08.36
Kiitos tästä. Täytyy sanoa, että en ole tuon funktiota tarkemmin miettinytkään, mutta nyt valaistuin trimmauksesta paremmin.
Ittellä oma sääntö 11-pykäläisiin 2x-tsydeemeihin: Pientä eturatasta käytetään 1-9 rattaita (navasta luettuna) ja isoa ratasta 3-11 rattailla.
Maguran nelimäntäisistä ihmettely, osaisko joku antaa varaosanumeroita tai muutoin tarkempaa dataa:
- "Thirty" jarru petti lähes uutena
- tilalle MT5 pääsylinteri, johon kuitenkin pakkasessa Thirtyn kahva oli huomattavasti vähemmän kylmä sormille (Al => polymeeri), sopi täysin 1:1
- toiseen pyörään hankin MT5 setin yhden sormen vivuilla, näyttävät samoilta kuin MT7 pl. työkaluvapaa säätö
- vaan kun seuraavaa talvea silmällä pitäen Thirtyn vipua sovitin, eipäs mahdukaan...
Tarviisi siis polymeeri (muovi) vivut alumiinisten tilalle seuraavaksi talveksi, noiden MT5 yhden sormen alumiinisten vipujen tilalle. Niveltapin halkaisija on sama, mutta jotain (osa)millejä on paksuudessa eroa. Saattuuko nyt vaan toleranssit osumaan juuri äärilaitoihin ja siksi ei sovi (sheivaamalla sovitusta...) vai onko vivut muuttuneet aivan lähivuosina (1-2)?
Mitkä kiekot ne on? Eteen niitä yleisadaptereita löytyy, mutta takakiekko on haastavampi kun läpiakseli on leveämpi kuin qr.
Fulcrumin OEM halpikset Racing 900 DB. Fulcrumin oma aspa sanoi, että noihin ei ole adapteria tarjolla.
Problem Solverssilla tais olla eteen joku adapteri mutta taaksekin kaipaisi.
Tai sitten vaan pitää laittaa kiekot kiertoon ja hankkia toista tilalle. Tai fiksata varastossa oleva Red Power XL-setti. Siinä vaan on vapari + laakerit vaihtokunnossa...
^ Voipi olla, ettei Fulcrum/Campa tee useampaa napamallia noihin halpiksiin, eli vetäisin taka tulpat irti ja vertaisin vaikka 600/700db mallin adaptereihin? Eli kävisikö sittenkin joku tuollainen: https://www.probikeshop.com/en/gb/fulcrum-rear-axle-adaptor-disc-road-mtb-9x135-mm-kitfcraqr/195661.html
Fulcrumin OEM halpikset Racing 900 DB. Fulcrumin oma aspa sanoi, että noihin ei ole adapteria tarjolla.
Problem Solverssilla tais olla eteen joku adapteri mutta taaksekin kaipaisi.
Tai sitten vaan pitää laittaa kiekot kiertoon ja hankkia toista tilalle. Tai fiksata varastossa oleva Red Power XL-setti. Siinä vaan on vapari + laakerit vaihtokunnossa...
Onko kyseessä tämä kiekko: Racing 900 DB 700c/650b - OEM Wheels (fulcrumwheels.com) (https://www.fulcrumwheels.com/en/support/ruote-oem-en/racing-900-db) jossa nyt HH12-142 akseli?
Tässä: Through axle to quick release conversion (Fulcrum Wheel) - Bike Forums (https://www.bikeforums.net/general-cycling-discussion/1229739-through-axle-quick-release-conversion-fulcrum-wheel.html) nimimerkki "kiloran" /#6. kertoo muunnossarjoista: For 142/12mm thru to 135mm QR for most Fulcrum road wheels you need this kit RM16-TA12135 plus the end caps which are part number KITFCRAQR Eli tuon mukaan tarvittaisiin nuo molemmat. Jotenkin kirjoituksesta saa sen tuntuman, että tällä nimimerkillä noista olisi jotain hajua.
Fulcrum Option Kit - Muuntosarja Hh12/135 Rear Hub Db - Velosport.fi (https://velosport.fi/tuote/fulcrum-option-kit-muuntosarja-hh12-135-rear-hub-db-242)
Fulcrum Option Kit - Muuntosarja Hh15 Red Power Xl - Velosport.fi (https://velosport.fi/tuote/fulcrum-option-kit-muuntosarja-hh15-red-power-xl-245)
Onko kyseessä tämä kiekko: Racing 900 DB 700c/650b - OEM Wheels (fulcrumwheels.com) (https://www.fulcrumwheels.com/en/support/ruote-oem-en/racing-900-db) jossa nyt HH12-142 akseli?
Tässä: Through axle to quick release conversion (Fulcrum Wheel) - Bike Forums (https://www.bikeforums.net/general-cycling-discussion/1229739-through-axle-quick-release-conversion-fulcrum-wheel.html) nimimerkki "kiloran" /#6. kertoo muunnossarjoista: For 142/12mm thru to 135mm QR for most Fulcrum road wheels you need this kit RM16-TA12135 plus the end caps which are part number KITFCRAQR Eli tuon mukaan tarvittaisiin nuo molemmat. Jotenkin kirjoituksesta saa sen tuntuman, että tällä nimimerkillä noista olisi jotain hajua.
Fulcrum Option Kit - Muuntosarja Hh12/135 Rear Hub Db - Velosport.fi (https://velosport.fi/tuote/fulcrum-option-kit-muuntosarja-hh12-135-rear-hub-db-242)
Fulcrum Option Kit - Muuntosarja Hh15 Red Power Xl - Velosport.fi (https://velosport.fi/tuote/fulcrum-option-kit-muuntosarja-hh15-red-power-xl-245)
Ketjun avaajalla on Fulcrum Racing 700 ja kiloranilla Racing 4 DB. Eli kukaan ei ole ropannut 900 DB:ta.
Unohtuikin mainita, että Fulcrumin tuen lisäksi myös Velosport sanoi, että noihin ei ole konversiokittiä. Joko näin on tai sitten kumpikaan ei halua minua tekevän konversiota.
Ehkäpä vaan tsekkaan Red Powerieni kondiksen. Jos noi saisi kunnostettua muutamalla kympillä, niin se passais tulevaan käyttöön.
Ensimmäinen homma olisi tarkistaa lähteekö navasta päätykorkit tai muuta sellaista irti. Jos ei lähde koko jutun voi unohtaa.
Ensimmäinen homma olisi tarkistaa lähteekö navasta päätykorkit tai muuta sellaista irti. Jos ei lähde koko jutun voi unohtaa.
Jep. Kait noissa (kone-)laakerit saa vaihdettua, niin ehkäpä se rakenteen purku jotenkin onnistuu.
pturunen
16.05.2024, 13.13
Mitähän mahtoi tapahtua, kun aloin pitkän ajan jälkeen bleedaamaan SRAM-jarruja ja jarrukahva jäikin pohjaan? En vissiin muistanut sekvenssiä oikein läpi. Tuo tuntuu nimittäin siltä, että jousi vetääkin kahvaa kohti tankoa eikä poispäin.
Onkohan joku syy miksi tämä ei sopisi Sramin jarruihin? Onko jotain eroa Sramin omaan nesteeseen? Saisi vaan nopeammin omalta paikkakunnalta.
https://www.tokmanni.fi/jarruneste-autoplus-dot5-1-0-5-l-6416485745536
Olen minä ainakin käyttänyt ihan biltemankin 5.1 jarrunestettä sramin jarrujen kanssa.
pturunen
20.05.2024, 22.54
Ei kai sillä ole väliä, kunhan on DOT 4 tai DOT 5.1?
Mikäs olikaan se 11-spd Rival-vaihdekahvan (taka) vakiovika kun ei vaihda pikkurattaan suuntaan?
Lauantain kakssatasella toimi surkeasti ja vaihdoin kuoren ja vaijerin. Nyt loppui isommalle vaihtaminen kokonaan. 9 vuotta jo ajettukin joten olisko tiensä päässä?
Muuten ei ongelmaa vaikka tilata ja odottaa GRX12, mutta viikonloppuna olisi tärkeää ajettavaa.
Ohiampuja
21.05.2024, 20.47
Millainen spider on Sram PG1070 pakassa? Netistä en vastausta löytänyt.
Syökö se lovet vapariin, eli onko sama kuin 1030, eli irtolehdistä kasattu? Joku semi spidered sanoo Sram, mutta mitä se mahtaa tarkoittaa?
https://rtech.fi/tuote/sram_takapakka_pg1070_10v_1136t
Millainen spider on Sram PG1070 pakassa? Netistä en vastausta löytänyt.
Syökö se lovet vapariin, eli onko sama kuin 1030, eli irtolehdistä kasattu? Joku semi spidered sanoo Sram, mutta mitä se mahtaa tarkoittaa?
https://rtech.fi/tuote/sram_takapakka_pg1070_10v_1136t
Jos jostain netistä löytäisi kuvan, niin siitähän sen näkisi. Eikun oho, se kuvahan on tuossa yllä :)
Kävin tsekkaan ja kolme suurinta on kiinni toisissaan, loput irtorattaita.
Ohiampuja
21.05.2024, 21.28
Kävin tsekkaan ja kolme suurinta on kiinni toisissaan, loput irtorattaita.
Kiitos, tätä vähän pelkäsinkin.
Mikäs olikaan se 11-spd Rival-vaihdekahvan (taka) vakiovika kun ei vaihda pikkurattaan suuntaan?
Lauantain kakssatasella toimi surkeasti ja vaihdoin kuoren ja vaijerin. Nyt loppui isommalle vaihtaminen kokonaan. 9 vuotta jo ajettukin joten olisko tiensä päässä?
Muuten ei ongelmaa vaikka tilata ja odottaa GRX12, mutta viikonloppuna olisi tärkeää ajettavaa.Viasta en tiedä, mutta huolto näyttää helpolta: https://youtu.be/QsofIXd4UKU?si=MisvZJvoVuLrPZBo
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.