Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset
Löytyykö kahvasta kuitenkin kaikki pykälät?
Iglumies
27.08.2018, 10.10
Todennäköisesti kahvasta löytyy tämän näköinen vaijerinpää.
http://forums.roadbikereview.com/attachments/components-wrenching/304969d1428179089-frayed-rear-derailleur-cable-broken_cable.jpg
jii.haanpaa
27.08.2018, 12.22
Pikaihmettelyn perusteella kahvasta löytyy kyllä kaikki pykälät, mutta risa vaijeri olisi tosiaan looginen selitys. Kiitoksia vinkeistä jo tässä vaiheessa tragediaa :)
Käytin eturengasta irti jotta sain fillarin auton kyytiin. Nyt levyjarrun(neste) vasen pala laahaa. Onko se vaan rengas irti ja painaa sitä sisään vai mitä temppuja vaaditaan?
H. Moilanen
28.08.2018, 14.15
^Jarrusatulan keskittäminen, etukiekon asentaminen uudellen (=oikeasti paikalleen) tai sitten viimeisenä tuo mäntien painaminen sisään. Mitään näistä ei kyllä yleensä tarvi tehdä, ellei jarrukahvaa ole painanut kiekon ollessa irti tai vaihtoehtoisesti kiekko ei ole kunnolla paikallaan.
Hei,
Tuli ajettua etuvanne solmuun ja nyt pitäisi saada pyörä takaisin ajoon.
Olen nyt yrittänyt löytää kyseistä vannetta netistä mutta huonolla menestyksellä.
Tuli myös mieleen että jos vaan vaihtaisi kehän ja veisi pyöräliikkeeseen koottavaksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos ostan pelkästään uuden kehän?
Vai onko tässä nyt vain pakko ostaa uudet vanteet että pääsee ajamaan. Ei olisi nyt kyllä hirveästi rahaa laittaa palamaan.
Kyseessä tämä vanne 27.5 koossa ja boostina
https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/m-1900-spline/m-1900-spline-30/
-Mika
kuovipolku
28.08.2018, 16.47
^Jarrusatulan keskittäminen, etukiekon asentaminen uudellen (=oikeasti paikalleen) tai sitten viimeisenä tuo mäntien painaminen sisään. Mitään näistä ei kyllä yleensä tarvi tehdä, ellei jarrukahvaa ole painanut kiekon ollessa irti tai vaihtoehtoisesti kiekko ei ole kunnolla paikallaan.
Ehkä ei yleensä mutta ilmeisesti joskus kuitenkin, sillä mulla kävi ihan sama juttu vaikka (1) se asia mistä voin mennä takuuseen on nimenomaan etten koskettanutkaan jarrukahvaa eikä siihen mikään voinut osuakaan, ja (2) en ymmärrä vieläkään miten sillä paljon mainostetulla ja ylistetyllä läpiakselilla kiekko voisi olla olematta kunnolla paikallaan,
Selitys jota silloin minulle tarjottiin että olin jotenkin onnistunut kiekkoa takaisin laittaessani osumaan jarrumäntään. Ongeman luvattiin poistuvan painamalla jarrumäntää. Koska kumpikaan ei minulle täysin auennut enkä viitsinyt vaivata lähipiiristä ketään asian päälle ymmärtävää enkä kehdannut viedä luottomekaanikolleni ja koska maantiekausi on jatkunut iloisesti, pyörä on vielä kellarissa samassa tilassa...
H. Moilanen
28.08.2018, 16.47
Tuli myös mieleen että jos vaan vaihtaisi kehän ja veisi pyöräliikkeeseen koottavaksi? Mitä pitää ottaa huomioon jos ostan pelkästään uuden kehän?
Onhan tämäkin vaihtoehto. Ainoa huomioitava seikka on pinnareikien määrä (=oltava sama kuin navassa). Tosin kustannuksilla mitattuna tämä ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto.
Olen nyt yrittänyt löytää kyseistä vannetta netistä mutta huonolla menestyksellä.
Vai onko tässä nyt vain pakko ostaa uudet vanteet että pääsee ajamaan. Ei olisi nyt kyllä hirveästi rahaa laittaa palamaan.
Kyseessä tämä vanne 27.5 koossa ja boostina
https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-mtb/all-mountain/m-1900-spline/m-1900-spline-30/
Onhan tämäkin vaihtoehto. Ainoa huomioitava seikka on pinnareikien määrä (=oltava sama kuin navassa). Tosin kustannuksilla mitattuna tämä ei välttämättä ole järkevä vaihtoehto.
Niin, jos se on sama kehä. Muuten pitää myös vanteen ERD (effective rim diameter ~pinnareikien halkaisija) täsmätä tai voi mennä pinnatkin vaihtoon.
Mitä teen väärin?
Muksun pyörässä halpa Shimano TZ30 etuvaihtaja. Laitoin revoshiftin tilalle altus sl-m310 liipaisimen.
Nyt joko vaijeri on kireä ja vaihtaa suoraan pienimmältä rattaalta isoimmalle 1->2 liipaisulla (eli hyppää keskimmäisen yli).
Tai vaijeri on lerpattavan löysä ollessaan pienimmällä edessä, mutta vaihto 1->2->3 toimii ok.
Pitäisikö näillä saada toimiva kombo ilman tosi löysää vaijeria?
Käykö ketjulukot ristiin eri valmistajan ketjuun? Sramin lukot kmc ketjuun
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
^Ainakin KMC on käynyt Simppaan. Sama nopeus vaan niin pitäisi käydä. Tosin jotkut lukot sanotaan olevan kertakäyttöisiä ja toiset monta kertaa käytettäviä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Säädin täpärin gx eagle 12 takavaihtajan ensin kuntoon b-tensionsäädön osalta tällä työkalulla ja se edellytti ruuvaamista vain hieman vaihtajaa lähemmäs rattaita ruuvaamalla.
https://r2-bike.com/SRAM-Chaingap-Tool-for-XX1-X01-GX-Eagle-Rear-Derailleur
Sen jälkeen siirryin gx 11 sarjalaisen takajäykän pariin ja huomasin, että mittari näytti vaihtajan ylemmän rissan kulkevan toooodella paljon liian lähellä. Kun aloin ruuvaamaan säätöruuvia lisää sisään niin ruuvi piti ruuvata aivan loppuun saakka ,jotta säädöt olivat työn työkalun mukaan kohdillaan. Aloin epäilemään sopiiko työkalu gx 11 vaihtajaan lainkaan mutta kyllä se yhteensopivaksi mainitaan tuon linkin tekstiosuudessa
Onko samanlaisia kokemuksia?
^
Punnitsitko tuon muovinpalan painaako luvatut 7g? Siis lähinnä ihmettelen Ärkakkosen tyyppejä, pitääkö tuollaisen työkalun paino tietää ja mainostaa oikein vaakakuvan kanssa :):eek:
H. Moilanen
29.08.2018, 16.08
Onko samanlaisia kokemuksia?
Tuon kalun kanssa kun säätää, rissa kulkee vähän turhankin kaukana pakasta. Kuluneen pakan kanssa ketju rupee herkästi loikkimaan hampaita yli. Säädin lähemmäksi ja pakalle tuli lisää elinkaarta.
^
Punnitsitko tuon muovinpalan painaako luvatut 7g? Siis lähinnä ihmettelen Ärkakkosen tyyppejä, pitääkö tuollaisen työkalun paino tietää ja mainostaa oikein vaakakuvan kanssa :):eek:
Ärsyttävä-kakkonen ei olisi ärsyttävä-kakkonen, jos ei olisi punnittu. Siksi se on välillä ärsyttävä. Myös siksi, että sinne on uponnut sievoisia summia rahaa.
Meikäläinen on ihan käsi näissä pyörähommissa, joten heltiäisikö apua?
White 3 lite siis ajossa ja edestä rattaasta piikkejä poikki. Kannattaa varmaankin uusia kaikki kerralla? Ihan sekaisin kammista ja kaseteista ja kaikesta muustakin. Että jos ei tähän viitsi niin vaikka yksityisviestillä jos joku voisi linkata minulle mitä tarvitsen kaikkiaan. .
Kammen sisäpuolella, lähellä poljinta, näkyy osanumero jolla löytyy siihen käyvät rattaat ja hammasluvun voi laskea, samoin takaa pienimmän ja suurimman ja rattaiden kappalemäärän.
Ketjussakin lukee mitä tyyppiä se on.
Lisäksi tarvitset työkaluja.
Osa pyöräilijöistä korjauttaa ja huollattaa pyörän liikkeessä...
^
No nyt punnitsin. Ei tarvitse reklamoida ;)
https://ep1.pinkbike.org/p4pb16287081/p4pb16287081.jpg
Ehkä huonosti ilmaisin itseäni, rattaiden piikkimäärät tiedossa. Ketjuista en tiedä mitään enkä takakasetista(?)
11-32T takana ja edessä 38-24. Pitääkö minun tilata kampisarjan lisäksi vielä eturatas?
Kaikkia muita romuja on tullut nypittyä niin eiköhän osat asetu paikalleen kunhan vaan tiedän mitä tilata.
jii.haanpaa
29.08.2018, 22.31
Todennäköisesti kahvasta löytyy tämän näköinen vaijerinpää.
Kiittää ja kumartaa :) Tämähän se.
Onnistuin vielä räpätessä katkaisemaan vaijerin ja sitä olikin kiva yrittää ronkkia ulos kahvasta kun oli niin rispaantunut, että mekanismi ei jaksanut pyöriä vaihdevipuja naksuttamalla. En ole vielä ehtinyt hommata uutta vaijeria, mutta jännittää jo etukäteen, että kuinka sen saa läpi rungon alaputkesta (2015 jake the snake). On niin perhanan pieni reikä alapäässä, että hyvä kun paljas vaijeri mahtuu läpi. Tuskin siellä kuitenkaan minkäänlaista vaijerivientiäkään menee.
Vaijerinpudotuksessa itseäni on auttanut se, että vaijerin päähän tekee esim 1 cm ennen loppu muutaman kymmenen asteen mutkan. Sormilla vain vääntää pään hieman vinoon siis. Tällä keinoin vaijerin pään saa vähän helpommin kenties ulos sieltä toisesta päästä samalla kun sisäänmenon puolelta pyörittelee vaijeria eri suuntiin. Otsalamppu myös päähän, niin sen avulla saa paremmin ulostuloreiästä urkittua milloin vaijerinpää on about tulossa ulos.
Olen myös lukenut (ja kokeillut onnistumatta) pölynimurikikkaa. Eli laitatkin ensin rungon sisään villalankaa, jonka koitat imeä pölynimurin suulakkeella ulos toisesta päästä. Jos langan saa kulkemaan ensin läpi tuolla keinoin, voi lankaan koittaa sitten teipata vaijerinpään ja vetää langan avulla vaijerin rungon läpi. Joitan magneettikikkojakin voi kai koittaa mutta eikai se itse vaijeri magneettiin ota kovin hyvin. En ole tähän menetelmään tarkemmin tutustunut.
Milläs olette saaneet Stanimalit eli tubeless-litkuista muodostuneet kökkäreet vanteen sisältä?
Jossain vaiheessa venttiilin juuri tai teippi vuotanut ja vaikka ongelma on korjattu niin kökkäreet rapisee siellä edelleen. Yritin imuroida, viritellä imuriin tiivistä suulaketta, vangita teippiin tms mutta ei vieläkään kaikki lähteneet. Muovivanteessa ääni on vielä melkoisen kova.
Kiittää ja kumartaa :) Tämähän se.
Onnistuin vielä räpätessä katkaisemaan vaijerin ja sitä olikin kiva yrittää ronkkia ulos kahvasta kun oli niin rispaantunut, että mekanismi ei jaksanut pyöriä vaihdevipuja naksuttamalla. En ole vielä ehtinyt hommata uutta vaijeria, mutta jännittää jo etukäteen, että kuinka sen saa läpi rungon alaputkesta (2015 jake the snake). On niin perhanan pieni reikä alapäässä, että hyvä kun paljas vaijeri mahtuu läpi. Tuskin siellä kuitenkaan minkäänlaista vaijerivientiäkään menee.Ohkaiset linerit on käteviä, kunhan sen pukkaa vaijerin päälle ennen vanhan poistoa. Osaan olen laittanut linerin pysyvästi, niin pelkkä vaijeri helppo ja nopea vaihtaa ja linerin uusinta onnistuu vaijerin avulla helposti.
Esimerkiksi maantiepyörässä etuvaihtajalle menee lineri viistoputkesta, keskiön alta ja ylös haarukasta. Vaijerissa on kutistesukasta vesisuoja joka menee löysänä linerin päälle.
Maguran MT8:sit temppuilevat. Palat liian lähellä jarrulevyä, jarruja ei saa kesikitettyä siten etteivät ne hankaisi. Männät eivät penetroidu tasaisesti, vaan toisen liike on normaali ja toisen olematon. Kahvojen tuntuma on mielestäni sellainen kuin pitää.
Olen työntänyt männät sisään ei auta.
Olen puhdistanut männät, ei auta
Olen rasvannut männät, ei auta.
Joudunko ilmaus hommiin?
jii.haanpaa
31.08.2018, 08.33
Ohkaiset linerit on käteviä, kunhan sen pukkaa vaijerin päälle ennen vanhan poistoa. Osaan olen laittanut linerin pysyvästi, niin pelkkä vaijeri helppo ja nopea vaihtaa ja linerin uusinta onnistuu vaijerin avulla helposti.
Esimerkiksi maantiepyörässä etuvaihtajalle menee lineri viistoputkesta, keskiön alta ja ylös haarukasta. Vaijerissa on kutistesukasta vesisuoja joka menee löysänä linerin päälle.
Kuulostaa ratkaisulta. Kovin vain tuntuu olevan tuntematonta tavaraa tuollainen lineri tamperelaisissa fillariliikkeissä. Ja fillarikin pitäisi tietenkin saada kuntoon huomiseksi :)
Nykyisessa vaijerissa on alaputken alemman läpiviennin kohdalla noin 10cm pitkä muovipilli. Tarkoitus on ilmeisesti estää kuran pääsy runkoon ja liukastaa vaijerin liikettä keskiön alla olevassa ohjurissa. Olisikohan tuo "muovipilli" nyt sitten jonkinlaista kutistesukkaa, on ainakin niin tiukasti kiinni, että ei taida olla vain päälle pujotettavaa lineria. Onko tähänkin olemassa joku varsinainen tuote? Näyttää siis tältä:
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2011/09/27/1317036221748-4kauygvfnxdp-700-80.jpg
https://m.ebay.com/itm/New-JAGWIRE-Speed-Lube-Liner-for-shift-cable-Ultra-slick-lubricant-2-pieces/291815722816?epid=23007550879&hash=item43f1928f40:g:HfEAAOSw9r1WABYf
Tällaista taitaa olla tuo mitä olen käyttänyt. Siinä oli valmiina kaulus toisessa päässä.
H. Moilanen
31.08.2018, 11.09
Maguran MT8:sit temppuilevat. Palat liian lähellä jarrulevyä, jarruja ei saa kesikitettyä siten etteivät ne hankaisi. Männät eivät penetroidu tasaisesti, vaan toisen liike on normaali ja toisen olematon. Kahvojen tuntuma on mielestäni sellainen kuin pitää.
Olen työntänyt männät sisään ei auta.
Olen puhdistanut männät, ei auta
Olen rasvannut männät, ei auta.
Joudunko ilmaus hommiin?
Puhdista männät kunnolla ja kauttaaltaan. Eli pura koko satula. Ja sitten pääset lopulta ilmaamaan jarrun.
Joudunko ilmaus hommiin?
Joudut. Olisin siitä aloittanut, mäntien herkistely voi kai toimia mutta itse olen joskus siitä saanut vain marginaalista hyötyä jos sitäkään. Toivottavasti ilmaus onnistuu, itse jouduin ammattilaisen pakeille MT8:n etujarrun ilmauksen kanssa eikä itse ilmattu takajarrukaan ole kovin napakka.
Nuo MT8:t on aika hankalat ilmattavat. Itsellä auttoi tämä konsti kun keinot loppuivat normi-ilmauksen jälkeen:
https://youtu.be/CKeSL_Z84E8
Nuo MT8:t on aika hankalat ilmattavat. Itsellä auttoi tämä konsti, kun keinot loppuivat normi-ilmauksen jälkeen:
Niin on. Maguran mainostama EBT- eli easy bleeding technology herättää perustellun kysymyksen siitä, että mitäköhän se vaikea ilmaaminen sitten on :D Kiitti vinkistä!
arctic biker
31.08.2018, 16.03
https://m.ebay.com/itm/New-JAGWIRE-Speed-Lube-Liner-for-shift-cable-Ultra-slick-lubricant-2-pieces/291815722816?epid=23007550879&hash=item43f1928f40:g:HfEAAOSw9r1WABYf
Tällaista taitaa olla tuo mitä olen käyttänyt. Siinä oli valmiina kaulus toisessa päässä.
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=116649;menu=1000,4,167, just tilasin ja sainkin muun roinan ohella, akuuttia tarvista ei itsellä ole mutta pojan Felt F65X käyttää tuota. Kuukausi sitten tein täyshuollon, ens kesänä vaihdan linerit.
Kutistesukkakikka on hyvä!
jii.haanpaa
31.08.2018, 19.15
Kiitoksia taas vinkeistä. Aika monta fillariliikettä ja sekalaisia kauppoja tuli kierrettyä, mutta mistään ei löytynyt apuja. Yksi liike sentään lupasi tilata Shimpan lineria ja toinen sopivaa kutistesukkaa metritavarana. Tilasin lineria seuraavia ähräyksiä varten, mutta nyt oli sen verran kiire, että piti keksiä jotakin muuta. Kuitusiima on ennenkin pelastanut ja niin tälläkin kertaa (toimiikohan googlen kuvat). Meni helposti ja ensiyrittämällä. Ensin siima vanhan vaijerin kanssa putkesta läpi ja uuden kanssa sama toiseen suuntaan. Monikäyttöistä tavaraa :) Läpivientiä suojaamaan löytyi vielä omista varastoista sopivaa kutistesukan pätkää.
https://lh3.googleusercontent.com/WZ-YWF1H6QEEVlygj5Gt44C7i0ORK-lDV3kM3k1-xaY7fGHPw6xzeB3D5lNyWqnq5BUHnM4lpv39Vl1SzdwpTZdc84 _EHzrUHmioQSk4EKcZF0Hxai7uFHWz86udhDGJi7v6Juuodv_5 2J1au52mC3oqbpTUwZghQpQh03NyrKkyR13uUSMw0AVF3W7Xye _jfsPqO-7Nx_GNvWGlLrFP7oomT3kYDApx_QxBFNWTnTX_OK5rBROh-89M4mGJkXzPJBcx1KhG3BdDcGFg_RiSBv-jTOPDgAzOk7x7J5D18iRk2FCsZGxHm3zVJtYw_ogMIZ1Gch4gd 10ApqksZU1eV-1qxlVGBEf93eZROWkkkehbMUfSd0FHsOJx31umCpY79lS5cn_p D1x5oTIdfuXGtpGp5ycr_6tpWn_xuWB6TCrfZmPvqy0H-xS5gR7BYFxbl0jzWyntlGVJgjYKET1wb3HbjJV1RYHpDncktYt oxrqBT6kZdoGAv_BFVhxOmsU1IwzeG1yE0Bl06BezwdwZky6Q_ yseMZ7qeZ-eTrPhZZUt3WaHRDTNB9IPyQfiTZ-u81yXi28FtIYg5EWNEO0Q8-jO9KsjOHA2UKgJhOyi8fq_wiDC4Vb4KlJv1XJ9sv81=s400-no
Nuo MT8:t on aika hankalat ilmattavat. Itsellä auttoi tämä konsti kun keinot loppuivat normi-ilmauksen jälkeen:
Tätä täytyy kokeilla, koska en vielä omista ilmaussettiäkään. Kiitsa
Kiitoksia taas vinkeistä. Aika monta fillariliikettä ja sekalaisia kauppoja tuli kierrettyä, mutta mistään ei löytynyt apuja. Yksi liike sentään lupasi tilata Shimpan lineria ja toinen sopivaa kutistesukkaa metritavarana. Tilasin lineria seuraavia ähräyksiä varten, mutta nyt oli sen verran kiire, että piti keksiä jotakin muuta. Kuitusiima on ennenkin pelastanut ja niin tälläkin kertaa (toimiikohan googlen kuvat). Meni helposti ja ensiyrittämällä. Ensin siima vanhan vaijerin kanssa putkesta läpi ja uuden kanssa sama toiseen suuntaan. Monikäyttöistä tavaraa :) Läpivientiä suojaamaan löytyi vielä omista varastoista sopivaa kutistesukan pätkää.
https://lh3.googleusercontent.com/WZ-YWF1H6QEEVlygj5Gt44C7i0ORK-lDV3kM3k1-xaY7fGHPw6xzeB3D5lNyWqnq5BUHnM4lpv39Vl1SzdwpTZdc84 _EHzrUHmioQSk4EKcZF0Hxai7uFHWz86udhDGJi7v6Juuodv_5 2J1au52mC3oqbpTUwZghQpQh03NyrKkyR13uUSMw0AVF3W7Xye _jfsPqO-7Nx_GNvWGlLrFP7oomT3kYDApx_QxBFNWTnTX_OK5rBROh-89M4mGJkXzPJBcx1KhG3BdDcGFg_RiSBv-jTOPDgAzOk7x7J5D18iRk2FCsZGxHm3zVJtYw_ogMIZ1Gch4gd 10ApqksZU1eV-1qxlVGBEf93eZROWkkkehbMUfSd0FHsOJx31umCpY79lS5cn_p D1x5oTIdfuXGtpGp5ycr_6tpWn_xuWB6TCrfZmPvqy0H-xS5gR7BYFxbl0jzWyntlGVJgjYKET1wb3HbjJV1RYHpDncktYt oxrqBT6kZdoGAv_BFVhxOmsU1IwzeG1yE0Bl06BezwdwZky6Q_ yseMZ7qeZ-eTrPhZZUt3WaHRDTNB9IPyQfiTZ-u81yXi28FtIYg5EWNEO0Q8-jO9KsjOHA2UKgJhOyi8fq_wiDC4Vb4KlJv1XJ9sv81=s400-no
Kah, kuitusiimaapa en ollutkaan hoksannut, tuohan täytyy laitella korvan taakse. Kiitos
Onko tietoa riittääkö 11 spd 105 sarjan takavaihtajassa kapasiteetti ja toimiiko 11-34 tai 11-36 pakalla? 11-32 nyt ja toimii hienosti, mutta tiuhempaa tarvitsisi aina välillä. Testattu ja riittää 11-34 ainakin hienosti, eikä säätöruuveihin ollut tarvetta koskea ollenkaan. Ehkä säätämällä voisi 11-36 toimia. Samaan testiin eteen vähän pienempiä rattaita (33 ja 40) ja nyt koeajolenkin jälkeen tuntui omaan käyttöön hyvälle.
Kah, kuitusiimaapa en ollutkaan hoksannut, tuohan täytyy laitella korvan taakse. Kiitos
Ite käyttänyt normi-kutistesukkaa, jota saa Biltemasta, Motonetistä ja vaikka mistä. Vanhan vaijerin mukana vetänyt kutistesukalla (vaatii tietty kuumailmapuhaltimen) siihen kiinnitetyn "työvaijerin". Toiseen suuntaan siten on taas veetty se uusi vaijeri.
Mikä on vikana kun ketjut hyppii takarattailla? Ketjut ja rattaat on viimeviikolla vaihdettu, eikä takavaihtajassakaan ole ongelmaa.
Jokin ketjun nivelistä on jäykkä?
Yksi nivelistä on tosi jäykkä, koitin sitä liikutella mutta ei se siitä löystyny yhtään.
Siitä se notkistuu ajossa, mutta nopeammin kun taivuttelee ketjua sivusuunnassa käsin siitä jäykästä kohtaa.
arctic biker
01.09.2018, 20.58
Mikä on vikana kun ketjut hyppii takarattailla? Ketjut ja rattaat on viimeviikolla vaihdettu, eikä takavaihtajassakaan ole ongelmaa.
Vaihtajan kannattimen suoruus kannattaa tarkistaa.
Supin fatbaikkiin pitäis tilata 2x10 rattaat ja ketjut.Takavaihtaja on xt mutta pakka ja ketju ei. Xt 10takapakka ja ketju on jotain ~60e. Laitan sellaset. Mutta Kammet on sramin x5 ja niissä on truvativ 22 ja 36 rattaat (64 104bcd?) , oisko näiden rattaiden tilalle jotain järkevämpää. En oikein ole tyytyväinen kestävyyteen ja uusi samanlainen rataspari maksaisi myös noin 60e. Pienempi etunen ehkä vois olla pari pykälää isompikin. Saisko sillä rahalla parempaa?
Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
Käykö 20 mm Maxle 360 akselin tilalle 20 mm Maxle lite? Keulana Rokkarin Totem 2007.
Mitä teen väärin? Claris ja 8 lehtinen takapakka. Vaihdoin ketjut ja samalla otin kiekon irti ja putsasin rattaat. Nyt ongelmana, että kun 4. suurin ratas takana käytössä hyppii yhden isommalle. Kiristin vaijeria pikkuhiljaa kuvan keskellä olevasta säätimestä ja ongelma siirtyi aina yhden rattaan ylemmäs. Pienillä rattailla vikaa ei ole. Ketju on oikeassa mitassa. Pyörä Merida ride 90https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180903/7549e9ca5aef4baf7c6a1fd848dcca68.jpg
Vaijerissa tai vaijerikuoressa vikaa/möhnää? Ei luista smuutisti.
Säätöruuvia kuvassa olisi pitänyt ruuvata lähtötilanteessa myötäpäivään. Vähän kerrallaan kuten max puoli kierrosta. Jos säätövara oli jo loppu eli se säätö jo pohjassa, vaijeria pitää vähän löysyttää ensin ihan kiinnityksestään. Vaihtajaa voisi myös koittaa säätää vähän lähemmäksi rattaita korkeussuunnassa eli ns. B-tension ruuvia kääntämällä. Googlaa b-tension adjustment.
Toki mainittu vaijerinkuorien ja samalla toki vaijerin vaihto hyödyksi, niin säätötoimenpiteet auttaa paremmin kun vaijeri liikkuu luistavasti. Joskus käy myös niin, että ketjunvaihdon jälkeen eniten käytetyillä takarattailla hyppii. Kulunut ketju oli kuluttanut myös rattaita ja kuluuhan ne rattaat joka tapauksessa. Uusi kulumaton ketju ei sitten istu kuluneisiin rattaisiin niin hyvin. Saattaa asettua hetken päästä paremmaksi tai sitten vaihdat ne takarattaatkin eli koko pakan.
ps. Tarkista myös takakiekon kiinnitys. Jos se ei istu aivan pohjassa kun kiristit sen, ei vaihteet toimi täydellisesti välttämättä. Laita pyörä oikeinpäin, löysää pikalinkkua, laita vähän painoa päälle nojaamalla ylävartalolla sstulaan ja kurota linkkuun ja laita se kiinni. Joskus kun kiristää takapyörän paikoilleen pyörän ollessa "katollaan", ei takavanne nimittäin siis menekään kunnolla paikoilleen.
Kiitos neuvoista! Kattelin velogin videon aiheesta ja huomasin just ton että ruuvasin väärään suuntaan. Löysäsin ja alotin alusta koko homman niin nyt tuntuu toimivan. Pyörällä ajettu alle 500 km niin ei pitäs kulumaa vielä olla, vanha ketju vaan meni pesuun niin laitoin uuden kun et heti jaksanut puhdistaa
Pyörällä ajettu alle 500 km niin ei pitäs kulumaa vielä olla, vanha ketju vaan meni pesuun niin laitoin uuden kun et heti jaksanut puhdistaa
Kannattaa harkita toisenlaista ketjurasvaa, jos joutuu irtaallaan pesemään. Itekin aikani pesin ketjuja, mutta nykyään piisaa rätti ja joskus jos hipostelee, niin harja.
Myös rattaat pysyy puhtaana.
https://imgur.com/a/JVQxPHbhttps://imgur.com/JEQzMgALäskipyörän vapaarattaan kanssa ongelmia, osaako joku auttaa mitä valmistaja haluaa tietää varaosaa varten?
CRC:stä ostetun läskipyörän vapaarattaan tinakynnet antautuivat liiallisen reisivoiman vaikutuksesta. Vapaaratas oli onneksi kiinalaisvalmisteinen ilman merkkiä/mallia tai muitakaan tunnistetietoja. Onneksi valmistajakaan ei tiedä mikä tuo vapaaratas heidän valmistamassaan pyörässä on, jotta voisivat toimittaa varaosan vaan haluavat mittoja.
"inside the freehub is a cylinder. We need to know the length. Maybe it is still on the axle" "We need a length of the cylinder. The cylinder should be on the axle" -- Näillä tiedoilla haluavat selvittää tuon vapaarattaan...
Mitähän osaa tuossa nyt sitten käytännössä tarkoitetaan. Läpiakselin mitta ei kiinnostanut, eikä se pätkä, jonka päälle tuo vapaaratas asennetaan... Tarkoitetaanko tuolla jotain mikä menee koko navan lävitse? https://imgur.com/a/JVQxPHb tuolta löytyy kuva. Eli haluaakohan ne koko tuon perkaleen putken sisämitan, josta läpiakseli tuupataan läpi? Vääntäkää rautalangasta amatöörille .
Jotenkin kuvittelisin heidän tarkoittavan tuota...
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180907/c8fad20833ebef2f6803e4fd1d015d0a.png
Vaan miksi, en tiedä.
Eikös toi kuitenkin liu’u akselin päältä pois?
Kyllä toi "kaulus" vaikuttaisi olevan kiinteä osa, eikä liu'u yhtään mihinkään. Enkä huonolla silmällä erota mitään rakoa tuon ja akselin välillä.
No kai tuon kauluksen saa jotenkin mitattua ja koko akselin samalla, niin saavat sitten arpoa lisää...
Nimimerkillä: "mitä maksaa uuden vanteen ja navan kasaaminen hyllystä saatavilla osilla -87"
Monissa kiekoissa noi spacerit on kyllä irtoovia. Tiedä tosta sitten.
Osasarjana Ultegra R8000 Di2 36/52 rattailla. Jos vaihdan kampisarjan vastaavaan mutta 39/53 rattain tarviiko minun säätää etuvaihtajaa mitenkään?
Kai sitä ainakin nostaa tarttee.
Kai sitä ainakin nostaa tarttee.
Yhden hampaan vuoksi? No ehkä / en kinaa...
RaceFace ratasta olisi tarkoitus irrottaa. Onko nää siihen käyviä työkaluja kaikki?
Parktool BBT-22
https://www.parktool.com/product/bottom-bracket-tool-bbt-22
Super B Classic Keskiötyökalu
https://www.motonet.fi/fi/tuote/383842/Super-B-Classic-Keskiotyokalu-Peruskeskiolle
Keskiölaakerin asennustyökalu
https://www.biltema.fi/vapaa-aika/pyoraily/pyoran-huolto/pyoratyokalut/keskiolaakerin-asennustyokalu-2000023876
H. Moilanen
13.09.2018, 16.37
^Niinhän nuo näyttäisi olevan, jos siis Cinchin lukitusrenkaasta on kyse.
^Niinhän nuo näyttäisi olevan, jos siis Cinchin lukitusrenkaasta on kyse.
Siis joo kait toi Cinch lukitusrengas kyseessä https://youtu.be/aL90JhshKhs?t=89
H. Moilanen
14.09.2018, 10.25
^Kyllä juu, eli linkkaamasi työkalu on oikea. Kampi ei sitten välttämättä irtoa noin kuin videossa, vaan tarvitset kammen irrottamiseen ulosvetäjän. Löytyykö pakista?
Takapakka
Voiko freewheel 7s takaratasnipun kiinnitykseen navassa kiinnittää vapaarattaan johon sitten kävisi monivaihteinen rataspakka?
^Kyllä juu, eli linkkaamasi työkalu on oikea. Kampi ei sitten välttämättä irtoa noin kuin videossa, vaan tarvitset kammen irrottamiseen ulosvetäjän. Löytyykö pakista?
Tämmöinen löytyy ja ilmeisesti sillä aukeaa? https://www.motonet.fi/fi/tuote/383849/Super-B-Classic-Kampityokalu
Cinch kammissa "irrotustyökalu" on aina kammessa valmiina, kuten videossakin näkyy...
F. Kotlerburg
15.09.2018, 14.11
Cinch kammissa "irrotustyökalu" on aina kammessa valmiina, kuten videossakin näkyy...Itse asiassa ei ole. Aeffect cincheissä ei ole ulosvetävää pulttia vai mikä se self extracting bolt suomeksi lieneekään.
No niinpäs onkin. Alunperin Cinch piti olla standardisoitu modulaarinen kammen järjestelmä: https://www.raceface.com/products/microsite/cinch# mutta kutsuvat Aefect kammetkin Cinchiksi, vaikka niissä Cinchiä on vain ratas...
Itse asiassa ei ole. Aeffect cincheissä ei ole ulosvetävää pulttia vai mikä se self extracting bolt suomeksi lieneekään.Jossain erässä Aeffecteja ilmeisesti ollutkin ko pultti mukana. Joka tapauksessa F30018 on sen tuotekoodi.
Varmistetaas vielä ennen uuden osan tilaamista. Maantiepyörässä kun laitan takakiekon paikalleen ja kiristän pikalinkun, takavaihtaja liikkuu kiristettäessä sisään päin. Ei mitenkään paljoa mutta kuitenkin silmin huomattavissa oleva liike. Vaihteet toimii hyvin ja on toiminut kokoajan. Onko siis korvake hiukan vääntynyt ulospäin ja kun kiristän linkun niin se oikaisee sen suunnilleen oikeaan asentoon. Eikai linkun kiristäminen pitäisi millään tavalla liikuttaa korvaketta normaalitilanteessa. Olisiko arvaukseni oikea eli korvake on vääntynyt hiukan rungon kiinnityspisten läheltä ja linkku oikaisee sen hyvinkin lähelle oikeaa asentoa, koska en ole huomannut tätä vaihteiden toimivuudessa mitenkään.
Vai kiristyisikö runko eli takahaarukan päät vain juuri oikealle etäisyydelle toisistaan pikalinkun kiristäessä haarukan kiinni juuri oikean mittaisen kiekon takanavan ympärille. Vaihtajasta näkee liikkumisen helpommin kuin pelkkää runkoa katsomalla.
Näin vasta vain puoliksi heränneen heittona.
Mahtaako sramin XG-1275 pakka käydä XG-1295 tilalle? Netistä 1275 kohdalta löyty tietoa: "suitable for XD freewheel body ja Compatible with all Eagle drive systems", mutta sramin sivuilta ei sen tarkemmin mainintaa.
H. Moilanen
18.09.2018, 10.49
^Käy. ja puuttuvat merkit.
Tarkotuis olisi hommata Sramin HRD kahvat+vaihtaja 1x11 systeemiin. Kysymys kuuluu, että Apex1 vai Rival1 ? Hintaeroa kahvoilla n. 100€ ja vaihtajalla n. 30€
Nykyiseen 2x10 järjestelmään haluaisin uusia kampisarjan. Käyköhän tuohon 11sp kampisarjat, kun jostain näin muistelin jonkun joskus sanoneen. Aika kitsaasti löytyy enää kampisarjoja 2x10sp (36-52) ja kun sen pitää olla ultegra niin vielä huonommin.
H. Moilanen
19.09.2018, 11.33
^Kyllä käy.
arctic biker
19.09.2018, 11.37
https://bikerumor.com/2017/11/17/aasq-18-can-use-11-speed-crankset-chain-10-speed-drivetrain/
Luultavasti mutta jollei välttämättä pidä Ultegraa kampien olla niin https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=180698;menu=1000,4,29;mid% 5B879%5D=1
Toimii hyvin Shimano 10spdsysteemissä.
Nykyiseen 2x10 järjestelmään haluaisin uusia kampisarjan. Käyköhän tuohon 11sp kampisarjat, kun jostain näin muistelin jonkun joskus sanoneen. Aika kitsaasti löytyy enää kampisarjoja 2x10sp (36-52) ja kun sen pitää olla ultegra niin vielä huonommin.Vuoden olen nyt ajanut ultegra 6800 kammilla ja 2*10 vaihteilla. Hyvin pelaa ja pyörän paino putosi kivasti.
Vuoden olen nyt ajanut ultegra 6800 kammilla ja 2*10 vaihteilla. Hyvin pelaa ja pyörän paino putosi kivasti.
Jep eli samanlainen setti olisi tarkoitus päivittää itsekin talven aikana. Hyvä että toimii. Oliko sulla mikä välitys tai muuttuiko se tuon vaihdon yhteydessä. Minulla on nyt 36/50 ja tarkoitus laittaa 36/52 tilalle. Ei varmaan aiheuta ongelmia?
Jep eli samanlainen setti olisi tarkoitus päivittää itsekin talven aikana. Hyvä että toimii. Oliko sulla mikä välitys tai muuttuiko se tuon vaihdon yhteydessä. Minulla on nyt 36/50 ja tarkoitus laittaa 36/52 tilalle. Ei varmaan aiheuta ongelmia?
36/50 oli ja tuli. 52 oli kanssa vaihtoehtona, mutta nuo tuli "sopivasti"
Ei aiheuta ongelmia.
Vanhan fillarin vaijerit näyttävät olevan enemmän tai vähemmän sellaisen "nukan" peitossa. Vaijerit eivät kuitenkaan ole rikki, eli varsinaisia säikeitä ei näy katkenneena. Onko tämä suora turvallisuusriski vai kestääkö ajaa marraskuulle ja sitten vasta huoltoon?
Marsusram
21.09.2018, 16.39
Vanhan fillarin vaijerit näyttävät olevan enemmän tai vähemmän sellaisen "nukan" peitossa. Vaijerit eivät kuitenkaan ole rikki, eli varsinaisia säikeitä ei näy katkenneena. Onko tämä suora turvallisuusriski vai kestääkö ajaa marraskuulle ja sitten vasta huoltoon?
Jos ei säikeiden kulumista tai muodonmuutosta näy, niin riski on pieni.
Jos tuo "nukka" on ulkoista likaa ja kuitua, joka on tarttunut vaijeriin, niin puhdistus ja voitelu parantaa toimintaa.
Jotkin vaijerit ovat pinnoitettuja, esim SRAM musta vaijeri, joissa tuo lisäliukkauutta tuova muovipinnoite ajan myötä kuluu repaleiseksi. Ei muuta kuin kosmeettista haittaa.
Vanha m775 xt-jarru alkoi vuotamaan satulasta ja varaosien saatavuus tuntuu olevan aika heikkoa. En mielellään alkaisi uusimaan molempia jarruja ja eripari kahvat ei ole vaihtoehto, niin mietin mahtaisiko jokin toinen shimanon jarrusatula toimia vanhan kahvan kanssa. Onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia satuloiden ja kahvojen sekoittamisesta?
Hankin Roubaixin ja siinä on Axis Sport Disc -vanteet niin onko järkeä päivittää parempiin? 400e/ pari olisin valmis investoimaan. Jotain merkkejä ja malleja kaipailisin niin voisi talven seurailla tarjouksia.
Edit: bonuskysymys.
Onko mitään estettä päivittää claricksen takapakka tiagraan tai 105:en?
^^ Minulla toiminut ainakin shimpan jarrujen sekoitukset, m775 kahvoissa, edessä saint, takana xtr, hyvin toiminut muutaman vuoden ja on niitä muutenkin tullut sekoiteltua, vähimmällä vaivalla pääsee, kun letkun kiinnitys satulassa on sama. Muistaakseni m775 on perus helmiliitos joka on monessa vanhemmassa satulassa. Banjo on ainakin useammassa nelimäntäisessä.
Nishiki Cross Road 2013 pyörästä alkaa ilmeisesti ohjainlaakeri vedellä viimeisiä. Etupää lenkkasee jarruttaessa paitsi jos kiristää headsetin yläruuvin niin tiukalle että kääntäminen on jo tahmeaa. En kuitenkaan löytänyt tälläisiä laakereita mistään. Headtuben sisämittä sekä ylä- että alapäässä on 40mm
http://tinypic.com/r/inebzk/9
http://tinypic.com/r/2lmq8v5/9
Nishiki Cross Road 2013 pyörästä alkaa ilmeisesti ohjainlaakeri vedellä viimeisiä. Etupää lenkkasee jarruttaessa paitsi jos kiristää headsetin yläruuvin niin tiukalle että kääntäminen on jo tahmeaa. En kuitenkaan löytänyt tälläisiä laakereita mistään. Headtuben sisämittä sekä ylä- että alapäässä on 40mm
http://tinypic.com/r/inebzk/9
http://tinypic.com/r/2lmq8v5/9
Tuin paikallista pyöräliikettä josta löyty apu. Nyt on uudet ohjainlaakerit pyörässä ja kääntäminen tuntuu taas taiselta ei nytkähtele.
Onko yleistä, että Ultegra 6800 takavaihdevaijeri rispaantuu vaihdekahvan sisällä niin, että vaihteet ei enää toimi kunnolla. Minulla nyt viidettä vuotta 3-4 tkm/v käytössä olevaan cykloon jouduin vahtamaan vaijerin toistamiseen ja oli rispaantunut pahasti kuten edelliselläkin kerralla. Kannatisiko tuota rasvata jollain? Tietysti vaijerin voi vaihtaakin muutaman vuoden välein ennenkuin toimintahäiriötä ilmenee.
Johonkin metalliseen vaijeri hankaa kun noin nopeasti vioittuu. Onko kuoren pää avattu katkaisun jälkeen? Omissani ei ole ihan tuo sama kahva, mutta vuosia ja paljon ajoa kestävät vaijerit.
Pitääpä tarkistaa tuo kuoren pää, vika ehkä tosiaan voisi olla siinä. Onko noita vaijereita tapana voidella jollain?
Shimanon vaijerit jos on, niin niissä sisällä jotain liukastekalvoa, ei kait noita tarvi voidella. Tuskin voitelu yleisöljyllä mitään haittaa.
Vaijeri oli rispaantunut samalla tavalla kuin tässä videossa: https://www.youtube.com/watch?v=tnXNc4dhWck . En ole ehtinyt vielä asiaa tutkia, mutta olisikohan rispaantuminen edennyt noin pitkälle vaihtajan sisään jos johtuisi kuoren päästä?
Shimanon hydraulinen jarru ulvoo. Puhdistelin ja pahaa ääntä pitää edelleenkin. Vaihdoin jarrupalat ja -levyn ja meteli on edelleenkin kova. Laitoin puhdistusainetta paloihin ja levyyn, ei apua. Mitä tässä oikein voi tehdä. Vaihto- operaation jälkeen pyörällä ei ajettu moneen viikkoon. Tuoreeltaan operaation jälkeen ulvahtelua ei kuulunut. Voiko sinne paloihin mennä niin paljon likaa vaikka sitä ei ole edes käytetty?
Shimanon hydraulinen jarru ulvoo. Puhdistelin ja pahaa ääntä pitää edelleenkin. Vaihdoin jarrupalat ja -levyn ja meteli on edelleenkin kova. Laitoin puhdistusainetta paloihin ja levyyn, ei apua. Mitä tässä oikein voi tehdä. Vaihto- operaation jälkeen pyörällä ei ajettu moneen viikkoon. Tuoreeltaan operaation jälkeen ulvahtelua ei kuulunut. Voiko sinne paloihin mennä niin paljon likaa vaikka sitä ei ole edes käytetty?
Onko palat sisäänajettu? Itsellä vinkumiseen auttaa (aina) sisäänajo, elikkäs palttiarallaa kymmenen terävää jarrutusta (30kmh->10kmh). Tuon tyylinen sisäänajo tosin vaatii vähän reisiä.
Mitkä jarrut? Uudemmissa XT jarruissa itsellä oli samaa oiretta, ja satula vuoti öljyä paloille.
^Saattaapi vaikuttaa myös jarrutustehoon[emoji57]
Maantiepyörässä kasettina 11-32 11 spd. Eihän tuollaista tarvitse täällä Etelä-Suomessa ja ajattelinkin vaihtaa tuon 11-28 kokoiseksi. Samalla ajattelin vaihtaa häkin lyhyemmäksi. Pitääkö ottaa muuta huomioon kuin ketjut lyhyemmäksi?
Maantiepyörässä kasettina 11-32 11 spd. Eihän tuollaista tarvitse täällä Etelä-Suomessa ja ajattelinkin vaihtaa tuon 11-28 kokoiseksi. Samalla ajattelin vaihtaa häkin lyhyemmäksi. Pitääkö ottaa muuta huomioon kuin ketjut lyhyemmäksi?
Uusi ketju kannattaa vaihtaa. Mikä takavaihtaja? Esim Shimanon 11-vaihteinen medium takavaihtaja toimii speksienkin mukaan 11-28 pakan kanssa. Kannattaako vaihtaa? Eturattaiden kunto?
Ultegra 6800. Eturattaat ihan ok. Häkki lyhyemmäksi esteettisistä syistä ja kun osat sattuu löytymään kaapista. Ketjut tilaan yhdessä kasetin kanssa
hphuhtin
03.10.2018, 17.35
Sarjassamme aloitteleva pyörämekaanikko-oppilaskandidaatti kyselee.. jos nykyinen jarru BR-M615 on jarruletku kiinni ”suoralla” liittimellä, niin eikös tuohon voi siis vaihtaa toisen suoralla kiinnityksellä olevan jarrusatulan suoraan ilman letkujen tai kahvojen vaihtoa? Se letkun päähän tuleva tappi/sovitin tietysti pitää katsoa oikeaksi. Kestääkö letku vekslausta? Tuleeko susi?
BR-MT520 mielessä. Kahva BL-M615. Suositeltu kahva tietysti on uusi BL-MT501.
Ja syy tälle on se, että haluaisin välttää uuden letkun pujottamisen. Voi kai sitä ajatella kahvojenkin vaihtoa, jos letkujumpalta silti välttyy.
Vertti83
03.10.2018, 17.58
Shimanon jarrut ja satulat pitäisi oleman pääosin yhteensopivia ja jos liitin on sama niin ei pitäisi olla mitään sen kummempia kommervenkkejä. Se jarruletku on kyllä suht jämäkkää ja kestää jonkinverran vääntelyä ja kiertämistä, kunhan et taita niin tiukassa kulmassa että letku "lysähtää kasaan", eikä se siitäkään heti tuhoudu, menee siis ihan näppituntumalla kun maalaisjärjen kanssa harrastaa. Satulaa kun vaihtaa niin se jarru tarvii toki ilmata proseduurin jälkeen, mutta se varmaan oli tiedossa muutenkin..?
hphuhtin
03.10.2018, 18.14
Kiitos vastauksesta. Ilmaus on tuttua, ja tuli tuossa juuri Saksasta litra Shimanon öljyä 15€, ei lopu heti kesken.
Käypkö tämä Shimano 105 kahva Sram Rivalin takavaihtajan kanssa? http://www.wiggle.co.uk/shimano-105-5700-sti-double-10-speed-road-lever-set/
Sramin "Exact Actuation" eli vetosuhde on 1:1,tekee sen ettei käy muun merkkisten kanssa.
Tuolla lisää ;https://www.sram.com/sram/road/technologies/exact-actuation .
^ Kiitos. Rivalin takavaihdevipu on cyclossa muuttunut pirun jäykäksi, pitkäliikkeiseksi ja tolkuttomaksi, eli selkokielisesti sanottuna se on paskana. En alusta pitäenkään pitänyt Sramin kahvasta ja nyt vaihdetaan Shimanoon. Ei taida olla vielä 1x11 settiä heillä. Mahtaako SLX vaihtaja käydä tuon 105:den kanssa?
Tokihan Sramilta tuollaisia löytyy,lompakon ja halujen mukaan ; Apex1 , Rival1 ja Force1.
Rival1 malliksi,on mekaanisille- ja nestejarruille omat kahvansa ;https://www.sram.com/sram/road/family/sram-rival-1
^ Tarkoitin, että Shimano ei taida tehdä vielä 1x11?
^ Tarkoitin, että Shimano ei taida tehdä vielä 1x11?
Mulla on 1x11 Shimanon Ultegra mutta edellyttää Wolftoothin eturattaan ja ketjuohjurin hankkimista erikseen
Juu , puusilmä täällä ei honannu , et shimanoo tarkoitit . Eipä löytynyt , muutkin tuota maailmalla pähkäilleet ;https://www.reddit.com/r/bicycling/comments/8a3p68/shimano_1x11_new_clutch_mech_but_wheres_the_left/
Mulla on 1x11 Shimanon Ultegra mutta edellyttää Wolftoothin eturattaan ja ketjuohjurin hankkimista erikseen
Miksi 1x11 vaatii tuon eturattaan normaalin sijaan?
Miksi 1x11 vaatii tuon eturattaan normaalin sijaan?
Koska ainakin normaalipiikkinen Rotorin ratas oli erittäin ns. kürvasta parin tuhannen kilometrin jälkeen ja ei pysynyt ketju rattaalla vaikka oli ohjuri. N/W toimii paremmin pidempään
Ihmettelen kovin sitä, että Shimano ei ole tehnyt 11 kahvaa Cycloon. Tarkoitan siis, sitä että maasturiin löytyy setti 1x11, mutta cycloon ei, ellei lähde itse "sorvaamaan" sitä. Minulla on maastopyörässä 1x11 SLX setti ja se on perin mainio. On emämunaus Shimanolta, että sille ei ole kippuratankoon kahvaa.
Ihmettelen kovin sitä, että Shimano ei ole tehnyt 11 kahvaa Cycloon. Tarkoitan siis, sitä että maasturiin löytyy setti 1x11, mutta cycloon ei, ellei lähde itse "sorvaamaan" sitä. Minulla on maastopyörässä 1x11 SLX setti ja se on perin mainio. On emämunaus Shimanolta, että sille ei ole kippuratankoon kahvaa.
Ei tarvetta valmistaa erikseen, oikea kahva normaali 11sp ja vasen puoli tyhjänä. Ongelmana on lähinnä tuo eturattaan pysyminen, jonka senkin saa kontrolloitua joko ketjuohjurilla tai RX-sarjan takavaihtajalla, mutta kahvoihin ei liity mitään erityistä. Itsekin pohdin asiaa aikanaan mutta turhaan.
Jarrupaloja sisään ajettu, jarrutettu tehokkaasti ja nopeasti parikymmentä kertaa. Ei mitään hyötyä. Ulvominen jatkuu. Täällä ehdotettiin että jarrut vuotavat öljyä jarrupaloille/-levylle. Eli uusi setti jarrua pitänee hankkia?
Jarrupaloja sisään ajettu, jarrutettu tehokkaasti ja nopeasti parikymmentä kertaa. Ei mitään hyötyä. Ulvominen jatkuu. Täällä ehdotettiin että jarrut vuotavat öljyä jarrupaloille/-levylle. Eli uusi setti jarrua pitänee hankkia?Kuumentamalla saa puhdistettua.
MikkoJKL
06.10.2018, 16.38
Aikaisemmin oli pakkana 11-42ja sillä toimi.netti sivujen mukaan tuon pitäisi selittää 1x11 systeemissä 46hampaiseen saakka.
MikkoJKL
06.10.2018, 16.43
Oho poistui koko viesti. Eli voiko toimia compo XT takavaihtaja malli (RD-M8000 GS) ja pakka 11-46 shimano. 11lehtinen paketti 1x11. Ongelma-- on että 1.seltä 2.selle vaihtaessa häkki jää suurimman lehden taakse jumiin!!
Oho poistui koko viesti. Eli voiko toimia compo XT takavaihtaja malli (RD-M8000 GS) ja pakka 11-46 shimano. 11lehtinen paketti 1x11. Ongelma-- on että 1.seltä 2.selle vaihtaessa häkki jää suurimman lehden taakse jumiin!!B-ruuvin säätö liian lähellä?
MikkoJKL
06.10.2018, 21.19
No täytyy huomenna ruuvailla tuota "b ruuvia" lähinnä kysymys oli et pitäisikö tuon vaihtajan ja pakan keskenään olla yhteensopivia?. Liian pitkä ketju ei ole..kiitos vastauksista.
Takakumi meni puhki ja vaihtotyön jälkeen takavaihtaja ei vaihda isoimmalle rattaalle ja toisaalta taas vaihtaa ”yli” pienimmän rattaan jälkeen eli ketju tippuu pois rattaalta kokonaan. Mitä ihmettä menin tekemään väärin kun pistin renkaan takaisin paikalleen?
No täytyy huomenna ruuvailla tuota "b ruuvia" lähinnä kysymys oli et pitäisikö tuon vaihtajan ja pakan keskenään olla yhteensopivia?. Liian pitkä ketju ei ole..kiitos vastauksista.Ovat yhteensopivia.
Takakumi meni puhki ja vaihtotyön jälkeen takavaihtaja ei vaihda isoimmalle rattaalle ja toisaalta taas vaihtaa ”yli” pienimmän rattaan jälkeen eli ketju tippuu pois rattaalta kokonaan. Mitä ihmettä menin tekemään väärin kun pistin renkaan takaisin paikalleen?
Katso ettei kiekko jäänyt vinoon, kun kiristit pikalinkun. Tai toisin sanoen, takanavan akselin molemmat päät pitää olla niin pohjassa kun pystyvät olemaan.
Kare_Eskola
10.10.2018, 18.06
Laskit pyörän huolimattomasti takavaihtajan päälle ja vaihtajan korvake vääntyi.
Sotanorsu666
12.10.2018, 09.20
Löytyykö jostain valmiita halpoja 29" kiekkosettejä missä on etunapa 110 ja takanapa 142 ? Yleensähän on 100/142 ja 110/148, mutta olen nyt katsomassa uutta pyörää itselleni ja siinä tosiaan 110 keula ja 142 perä. Tai sitten jos ostaa 100/142 setin, niin varmaan ainakin isoilta valmistajilta löytyy jotain boost-adaptereita keulaan ?
...varmaan ainakin isoilta valmistajilta löytyy jotain boost-adaptereita keulaan ?
https://www.wolftoothcomponents.com/products/boostinator
Vielä helpompi tuolta:
http://www.velosolo.co.uk/shopmisc.html
Superstarsin Tesla navasta meni kynnet sileäksi ja nyt tarvis melkein päivittää uusi napa. Kahden vaiheilla oon ollu ja nyt kaipaisinkin raadin mielipidettä. Dt Swiss 350 vai Hope Pro evo 4? Myös vastaavan hintaluokan napaa voi ehdottaa 10x135, Shimano vapari ja 32 reikää.
Missäköhän vika, kun X0 (10spd, type 2.1) vaihtajan jousi lakkasi yllättäen toimimasta sen jälkeen kun käytin rissat pois puhdistusta varten? Siis se mikä kiristää ketjua...
Kysyin aikaisemmin toisessa topicissa, enkä saanut vastausta. Joten kysyn täällä: Anteeksi tyhmyyteni, mutta voiko Shimanon systeemin laittaa Sramin pakan? Tuolla Bike-discountissa tälläinen ainakin näyttää kuvassa kestävältä, tiedä sitten. https://www.bike-discount.de/en/buy/...90-11-32-27137
(https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-powerglide-ii-cassette-9-speed-pg990-11-32-27137)
Kysyin aikaisemmin toisessa topicissa, enkä saanut vastausta. Joten kysyn täällä: Anteeksi tyhmyyteni, mutta voiko Shimanon systeemin laittaa Sramin pakan? Tuolla Bike-discountissa tälläinen ainakin näyttää kuvassa kestävältä, tiedä sitten. https://www.bike-discount.de/en/buy/...90-11-32-27137
(https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-powerglide-ii-cassette-9-speed-pg990-11-32-27137)
Kyllä tuo toimii Shimanon 9-lehtiselle tarkotettujen maasto-osien kanssa.
hiilikuitumies
20.10.2018, 04.35
Tuolla Bike-discountissa tälläinen ainakin näyttää kuvassa kestävältä, tiedä sitten. https://www.bike-discount.de/en/buy/...90-11-32-27137 (https://www.bike-discount.de/en/buy/sram-powerglide-ii-cassette-9-speed-pg990-11-32-27137)
Jos kestävyyttä haet, niin et sinä voita tuossa mitään, vaan haaskaat rahojasi. Laita ennemmin vaikka tällainen ja ota säästyneillä rahoilla hyvää ketjuvahaa, jos et sellaista vielä omista, koska hiekkahan noita rattaita jauhaa:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-9-speed-cassette-cs-hg400-11-32-209864
No hyvä, että sramin pakan voi laittaa shimanoon. Mutta minulla tämmöinen kesti noin 2000 km: https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-cassette-9-speed-cs-6500-12-27-25529
Eli onko tuo edellisen viestin CS-HG400. Ketjuvahasta en ole kuullutkaan.Teflon pintaisella öljyllä olen voidellut ketjut.
https://www.bike-discount.de/en/buy/holmenkol-lube-extreme-liquid-50ml-37081
https://www.xxl.fi/muc-off-dry-lube-120-ml-ketjuoljy/p/1146279_1_style
Tuossa pari hyvää vaihtoehtoa, itse käytän muc offia ja nyt kuivana kesänä ketju kesti noin 4500 km ennenkuin ketjutulkki alkoi menemään syvälle. Ketjun puhdistukseen riittää yleensä rätti ja pakka pysyy puhtaahkona ilman sen kummempaa. Pakalla oletan ajavani päälle 10000km. 10s Ultegra.
Holmenkol kestää ilmeisesti vettä paremmin ja onkin tulossa testiin jossain vaiheessa.
hiilikuitumies
20.10.2018, 14.34
Mutta minulla tämmöinen kesti noin 2000 km
Minä en ole kuullut, että noissa olisi ihmeemmin eroja kestävyydessä. Tai jos niitä on, niin ei niistä kukaan käytännössä tunnu tietävän. Ei ole mitään vertailutietoa riittävästi, että tämä on kestänyt keskimäärin x kilometriä ja tämä toinen y kilometriä. Terästähän nuo rattaat ovat, pinnan viimeistelyssä on hieman eroja, mutta lähinnä käsittääkseni kosmeettisia. Minä uskon vahvasti, että erot tulevat käytännössä siitä, kuinka puhtaana ne ja ketjun onnistuu pitämään.
Ketjuvahasta en ole kuullutkaan.
Tällä luultavasti pystyy pidentämään pakan ikää huomattavasti, jos ei ole tapana jynssätä ketjuja hiekkamönjästä puhtaaksi vähän väliä, koska vaha ei kerää öljyn lailla hiekkaa.
Käykö Ultegran vaihtaja 105 korvakkeeseen vai pitääkö tietää/ottaa huomioon jotain erityistä? Traineripyörästä(maantiekonkeli) on kysymys.
Vaihtajan korvakkeet usein on pyöräkohtaisia,ei vaihtaja kohtaisia.Uskaltaisin laittaa sen toisen vaihtajan kiinni.
Toi Muc-Off löytyy näköjään myös vetisiin olosuhteisiin, on myös halvempi kuin XXL:ssä
https://www.bike-discount.de/en/buy/muc-off-wet-lube-32781
Täytyy nyt syksyllä kokeilla vaikka sitä. On muutakin tilattavaa bike-discountista.
Ton ketjuvahan sitten saisi vaikka heti kun ajaisi vain Motonettiin.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603060/Motul-ketjuvaha-150-ml
Onnistuisiko kiekoista pelkkien vanteiden vaihto, ilman pinnojen ja nippeleiden vaihtoa? Suunnittelen vaihtoa bor 333 +wide (erd606) flow mk3:seen (erd 605). Haittaako tuo millin heitto erd:ssä ja onko muuta huomioitavaa? Onkohan projektissa mitään järkeä, sillä omat kädet eivät projektiin taivu?
Toi Muc-Off löytyy näköjään myös vetisiin olosuhteisiin, on myös halvempi kuin XXL:ssä
https://www.bike-discount.de/en/buy/muc-off-wet-lube-32781
Täytyy nyt syksyllä kokeilla vaikka sitä. On muutakin tilattavaa bike-discountista.
Ton ketjuvahan sitten saisi vaikka heti kun ajaisi vain Motonettiin.
https://www.motonet.fi/fi/tuote/603060/Motul-ketjuvaha-150-mlMugoff wetlube sotkee huomattavasti enemmän kuin drylube. Siksi haluankin kokeilla holmenkollenia.
Onnistuisiko kiekoista pelkkien vanteiden vaihto, ilman pinnojen ja nippeleiden vaihtoa? Suunnittelen vaihtoa bor 333 +wide (erd606) flow mk3:seen (erd 605). Haittaako tuo millin heitto erd:ssä ja onko muuta huomioitavaa? Onkohan projektissa mitään järkeä, sillä omat kädet eivät projektiin taivu?Miksipä ei onnistuisi. Vanha kiekko löysälle ja teipaten uusi kehä vierelle ja pinna kerrallaan siirto.
Käykö Ultegran vaihtaja 105 korvakkeeseen vai pitääkö tietää/ottaa huomioon jotain erityistä? Traineripyörästä(maantiekonkeli) on kysymys.
Itselleni vastaten. Hyvin onnistui ja samalla vaihdoin Kickr'iin 11-pakan kympin tilalle, kun vaihtajakin muuttui 11-malliseksi. Kaikki pelaa ikivanhaan 105-vaihtajaan verrattuna kuin unelma. En oikein koskaan saanut sitä toimimaan sulavasti. Meni jo usko itseeni, mutta nyt palasi takaisin:).
Tässä on varmaan virhe, kun Bike-discountin sivuilla lukee DT Swiss 1900 kiekonkin kohdalla, että olisivat Ratchet-vapaarattaalla. Mun 1900 kiekot ainakin on kolmikynsimallia ja 1700 mallista alkaen napojen pitäisi vasta olla ratchet-tyyppiä.
https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-h-1900-spline-27%2C5-hybrid-boost-rearwheel-630986
Tuohan on siitä kätevä puoti, että myyvät myös irtokiekkoja, jos vain takakiekon haluaa uusia. E13 takakiekko 27.5 boostina ja 30 leveenä olis muuten hyvän hintainen ja aika kevyt (1000g) mutta senkin takanapa on ilmeisen epäluetettava mitä muutamia kommentteja löysin. https://www.bike-discount.de/en/buy/e%2Athirteen-trs-27.5-is-sram-xd-boost-rear-wheel-755077
Samoin siis kuin DT 1900 kiekkojen napa. E1700 takakiekko maksaa jo 330 euroa.
EDIT: Vielä mitä. Nää uudet 1900 hybrid kiekotkin onkin tosiaan 24 T ratchet vapaarattaalla! Ei siis mikään pahan hintainen päivittää nykyinen 1900 kiekko, jos sen tekniikka ei kestä tai alkaa muutoin ahdistamaan.
https://www.missionhybrid.dtswiss.com/
edit2: Ja tällä sivulla taas lukee, että 3 pawl... mutta silti kuvassa on hybrid-napa. En tajua
https://www.dtswiss.com/en/products/wheels-hybrid-e-bike/all-mountain/h-1900-spline/h-1900-spline-30/
Harkinnassa XT 11spd -> 10 tai jopa 9.
1. Meneekö 10 tai 9 pakka vapaarattaaseen heittämällä?
2. Toimiiko XT 11spd takavaihtaja 10 ja 9 pakoilla ok?
3. Onko Shimano Zee 10spd vaihtaja toimiva? Onko verrattavissa XT:hen? Pystyykö vaihtamaan monta vaihdetta suuremmalle kerralla?
11 spd on toki kiva, mutta tuntuu että tarvetta ei ole niin monelle vaihteelle ja lisäksi 10 ketjuja ja pakkoja näyttää saavan huomattavasti halvemmalla kuin 11spd.
El Cheapo
23.10.2018, 19.38
Hankin vaimolle Cannondale Synapse -crossarin "edullisesti" ja laite tuntuu muutoin ihan pätevältä pyörältä syksyn ajoihin mutta jarrut ovat suorastaan surkeat.
Tässä on mekaaniset 160mm levyt edessä ja takana, ilmeisesti Promaxin jarrut, joissa lukee Decoder kyljessä.
Olen jo tilaamassa Avidin BB5:ia mutta nuo Promaxin satulat ovat kummallisella kiinnityksellä enkä oikein hahmota minkälaisia adaptereita noihin Avideihin pitäisi laittaa...
Osaatteko auttaa aiheessa? Kiitokset jo etukäteen.
Netistä haettu vastaavasta takajarrun kiinnityksestä:
https://static.evanscycles.com/production/bikes/road-bikes/product-image/Original/cannondale-synapse-disc-tiagra-2018-womens-road-bike-51cm-exdemo-exdisplay-blue-EV347571-5000-19.jpg
Ja etujarrun kiinnityksestä:
https://static.evanscycles.com/production/bikes/road-bikes/product-image/Original/cannondale-synapse-disc-tiagra-2018-womens-road-bike-51cm-exdemo-exdisplay-blue-EV347571-5000-17.jpg
Toi kiinnitys on flatmount. Jarrut tai adapterit sen mukaisesti.
El Cheapo
23.10.2018, 21.29
Toi kiinnitys on flatmount. Jarrut tai adapterit sen mukaisesti.
Noniin, kiitos opastuksesta.
Flatmount -> Postmount -adapteria olen siis vailla.
Käyvätkö nuo BB5:t myös STI-kahvojen kanssa? Pakko varmistaa kun alkoi epäilyttää..
TheMiklu
24.10.2018, 00.11
Olisin sitä mieltä, että elä hanki BB5. Hanki BB7. Säästyy monelta säätöharmilta. Malli pitää olla sitten Road. Niissä on maantiekaffoille sopiva vetosuhde.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Olisin sitä mieltä, että elä hanki BB5. Hanki BB7. Säästyy monelta säätöharmilta. Malli pitää olla sitten Road. Niissä on maantiekaffoille sopiva vetosuhde.
On muuten hyvät, suosittelen. Swisstopin sintratuilla paloilla erityisesti. Tässä jarruilla ajettujen 10-15tkm (vaihtunut pyörästä toiseen, ei voi tietää paljonko kilsoja 4v aikana) jälkeen voin todeta olevani erittäin kiintynyt BB7:hini.
jaakko82
28.10.2018, 22.02
Tarvitsisin Kona Kahuna 2014 pyörään toisen etuvanteen pinnoineen, napoineen ja jarrulevyineen, jotta talvirengas olisi nopeasti vaihdettavissa alle. Mitä pitää huomioida, jotta vanne olisi vaihdettavissa suoraan pikalukosta toiseen ja menoksi ilman jarrujen säätöä jne. Pyörässä on Shimano 180mm jarrulevy, vanne: WTB SX19, pinnat Stainless 14g ja joytech napa. Saman tasoinen riittäisi ja pitäisi saada hankittua kasassa olevana. Arvostaisin suuresti linkkejä esim. bike-components.de sivulta. Kiitoksia neuvoistanne jälleen.
Tää tuli ekana vastaan ja varmaan sopii. Jotain shimmejä voit joutua laittamaan jarrulevyn alle jompaan kumpaan kiekkoon. 100 milliä leveällä navalla etsit ja joka on tai on muunnettavissa pikalinkulliseksi. Tai kun tarkemmin katsoin niin olisiko kuitenkin läpiakseli? Mutta sopii siihenkin.
https://www.bike-components.de/en/Mavic/Crossride-FTS-X-Disc-6-Loch-29-Laufrad-p45856/
https://www.bike-components.de/en/Syntace/Disc-Shim-p7096/
Korjatkoon joku jos aivan metsässä. Ja jarrulevy tietty.
Hybridiin pitäisi asentaa lokasuojat, mutta niiden mukana ei tullut pultteja. Mikä on se "normikoko" noille pyörän rungossa valmiina oleville pultinrei'ille? Mielestäni esim. ne juomapullotelineiden mukana tulevat pultit menevät noihinkin lokasuojien kiinnitysreikiin.
...... Poistan epätarkan / varman vastaukseni... (ennen mittausta)...
Hybridiin pitäisi asentaa lokasuojat, mutta niiden mukana ei tullut pultteja. Mikä on se "normikoko" noille pyörän rungossa valmiina oleville pultinrei'ille? Mielestäni esim. ne juomapullotelineiden mukana tulevat pultit menevät noihinkin lokasuojien kiinnitysreikiin.
Kyllä se taitaa olla m5, ei ole muita kokoja tullut vastaan.
Ruuvit ei silti välttämättä aina mene heittämällä paikalleen jos on jengat täynnä maalia.
Matti Heikkinen
01.11.2018, 19.03
Yleensä 5mm,kerran ainakin kerran tuli vastaan ihan kierteettömät reiät,pyörän merkkiä en muista.Hanki joko Torx,kuusiokolo tai kuusiokannalla olevat ruuvit,ristipää-ja uraruuvien kannoista on vaikea saada otetta jos sattuvat ruostumaan kiinni,vaseliinia voit laittaa kierteisiin
Yleensä 5mm,kerran ainakin kerran tuli vastaan ihan kierteettömät reiät,pyörän merkkiä en muista.Hanki joko Torx,kuusiokolo tai kuusiokannalla olevat ruuvit,ristipää-ja uraruuvien kannoista on vaikea saada otetta jos sattuvat ruostumaan kiinni,vaseliinia voit laittaa kierteisiin
Jos torx-kannalla olevan laittaa, kannattaa sitten olla laadukas torx-avain. Ostin Motonetistä edullisen torx-sarjan ja en saanut jarrulevyn ruuveja auki. Torx-avain vain vääntyi, siis se osa joka menee ruuvin sisään. Kyllähän yleensäkin kunnon työkaluihin kannattaa panostaa.
KotooTöihin
02.11.2018, 19.53
Oon joskus saanu kans ihan laatu torx avaimen kierteelle töissä. Kummasti kotoo haettu halpisromu avas sen ruuvin :rolleyes: Laadusta saa maksaa, toisaalta laatua saa halvemmallakin. Yks asia, joka rikkoo torx avaimet on se, ettei se avain ole pohjassa asti.
arctic biker
02.11.2018, 21.51
Jos torx-kannalla olevan laittaa, kannattaa sitten olla laadukas torx-avain. Ostin Motonetistä edullisen torx-sarjan ja en saanut jarrulevyn ruuveja auki. Torx-avain vain vääntyi, siis se osa joka menee ruuvin sisään. Kyllähän yleensäkin kunnon työkaluihin kannattaa panostaa.
Olen samaa kokemusperäistä mieltä, varsinkin Torx-avaimissa kannattaa satsata laatuun.
Oon joskus saanu kans ihan laatu torx avaimen kierteelle töissä. Kummasti kotoo haettu halpisromu avas sen ruuvin :rolleyes: Laadusta saa maksaa, toisaalta laatua saa halvemmallakin. Yks asia, joka rikkoo torx avaimet on se, ettei se avain ole pohjassa asti.Laadukas avain antautuu vääntymällä, halpisavain räsähtää yhtäkkiä hajalle. Laatuavaimen kanssa rystyset kiittää.
Edessä kaksi, takana kymmenen ratasta. Kun edessä on pieni ja takana nostaa suurimmalle niin kun yrittää pudottaa takaisin toiseksi suurimmalle niin ei putoa. Kolmella neljällä napsulla putoaa sitten oikealle rattaalle suoraan. Jos edestä pistää isolle takana ollessa isoimman niin putoaa toiseksi suurimmalle. Mikä mahtaa olla vikana?
TurboKoo
03.11.2018, 15.22
Vaijerinkuori ja vaijeri tahmaavat.
Joo kyllä se varmaan näin on. Muutenkaan alaspäin eivät kaikki vaihteet menneet kauhean hyvin.
immudium
03.11.2018, 18.57
Takavaihtaja meni paskaksi ja vaihdevipukin temppuilee. Ajattelin tilata uuden takavaihtajan, vaihdevivun ja rataspakan. Ajattelin tilata eri merkkiset kuin aiemmin, jos takapakka on edelleen 9-rattainen niin sopiiko se merkistä riippumatta edellisen tilalle? Ajattelin tilata Bike-components.fi:stä halvimmat osat, Shimanon Altus SL-M2000 (https://www.bikester.fi/shimano-altus-sl-m2000-vaihdekahva-9s-musta-644231.html) vaihdevipu 16 eur, Altus RD-M370 Takavaihtaja 9-vaihteinen (https://www.bikester.fi/shimano-altus-rd-m370-takavaihtaja-9-vaihteinen-musta-354292.html)21 eur, Alivio CS-HG400-9 takapakka (https://www.bikester.fi/shimano-alivio-cs-hg400-9-takapakka-9-vaihteinen-377992.html)19 eur. Ajaako nämä tällaiset edulliset osat asiansa ja kestääkö ne kunnon maastopyöräkäytössä vai kannattaisiko ostaa hieman kalliimmat? Vanha takavaihtaja on Sram X-0, josta meni poikki poikki häkin hiilikuituiset sivut, jotka varaosina maksavat pelkästään yli 100 eur. Jos vaihdan tuollaisen 200 eur maksavan takavaihtajan tilalle halvimmat 20 eur vaihtajat niin vaikuttaako se pyörän käytettävyyteen millään lailla?
Ostettiin pojalle Trek Roscoe 20. Siinä on triggerinä tällainen: https://m.bikester.fi/shimano-altus-sl-m310-vaihdevipu-oikea-musta-379418.html
Hiukan on pojan peukalo vielä lyhyt vaihdoissa pienemmälle. Jos tuohon vaihtaisi kierrettävän vaihdekahvan, niin mikäs olisi oikea? Tämä?: https://www.bike24.com/p2140039.html
Pyörä:
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupyörät/maastopyörät/maastopyörät--lasten/roscoe-20/p/22745/?colorCode=grey
Jos kahvassa on "sis"-merkki, käy tilalle kaikki "sis", (shimano indexing system), revoshift-kahvat 8s.
Vaihdoin itse toisin päin kun revoshift tuntui vaikealta kiertää pakkasilla talvihanskoilla.
Kiitos.
Täytyy vielä katsella onko tarvetta ollenkaan. Muuten tuntui vaihtuvan hyvin, mutta viimeinen vaihto 2 -> 1 vaikutti tiukalta.
helmijak
11.11.2018, 17.45
Tulipa hölmöiltyä: päällyskumin vaihtamisen yhteydessä onnistuin vääntämään takavanteen todella pahasti (kumi oli liimautunut 'fairy-liimalla' vanteen reunaan). Nyt varmaan kannattaisi suosiolla hommata uusi kiekko ja mutta kun en oikein osaa...
Vanhasta kiekosta mulla on nämä tiedot: Bontrager sealed cartridge bearing, alloy axle rear hub w/Bontrager Mustang 32-hole Tubeless Ready disc rims.
29" maastofillari siis kyseessä.
Ilmeisesti vanhasta kiekosta voi (joku osaava) siirtää takapakan ja jarrulevyn (Shimano SLX -hydraulijarrut fillarissa) uuteen kiekkoon? Varmaan pinnat kannattaa uusia samalla? Osaisiko joku suositella sopivaa kiekko +pinna -yhdistelmää noilla tiedoilla? Ihan perushyvä kiekko käy kyllä, koska fillari on etupäässä työmatkakäytössä.
Sitten vielä tuli mieleen, että tekevätköhän pyöräliikkeet noita kasaamisia muista kuin itse myymistään osista? Osaatko neuvoa minne kannattaisi osat viedä kasattavaksi? Asun Helsingissä.
Kiitos jo etukäteen, jos joku ehtii neuvoa.
Amfinaut
11.11.2018, 21.02
Vanhasta kiekosta mulla on nämä tiedot: Bontrager sealed cartridge bearing, alloy axle rear hub w/Bontrager Mustang 32-hole Tubeless Ready disc rims.
29" maastofillari siis kyseessä.
Ilmeisesti vanhasta kiekosta voi (joku osaava) siirtää takapakan ja jarrulevyn (Shimano SLX -hydraulijarrut fillarissa) uuteen kiekkoon? Varmaan pinnat kannattaa uusia samalla? Osaisiko joku suositella sopivaa kiekko +pinna -yhdistelmää noilla tiedoilla? Ihan perushyvä kiekko käy kyllä, koska fillari on etupäässä työmatkakäytössä.
Pakan ja jarrulevyn siirtäminen ei ole ongelma mutta ylipäätään sulla on nyt kaksi vaihtoehtoa: a) uusi vanne alkuperäiseen kiekkoon tai b) kokonaan uusi kiekko (napa+pinnat+vanne -paketti).
a) Kiekon kasauttaminen maksaa. Todennäköisesti pinnat menee uusiksi koska tilalle ei löydy samanlaista vannetta. Napa jää ennalleen, joten ei tarvi huolehtia yhteensopivuuksista.
b) Valmis paketti kunhan tilaa oikeanlaisen. Noilla tiedoilla ei vielä selviä kaikki tarpeellinen eli katso, että uudessa kiekossa on yhteensopiva kiinnitys pyörään (pikalinkku (https://duckduckgo.com/?q=quick+release+skewer&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images) vai kenties joku läpiakseli (https://duckduckgo.com/?q=thru+axle&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images)) ja samanlainen jarrulevyn kiinnitys (6-bolt tai centerlock (https://duckduckgo.com/?q=6-bolt+or+centerlock&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images)).
Kaksiosainen kysymys: Nykyisissä kiekoissa on kiinni Shimano CS-5800 11-32 takapakka, voiko tuon korvata suoraan CS-5800 11-28 takapakalla? Tuohon 11-32 tarvitaan ilmeisesti pidempi takahäkki, niin onko sillä vaikutusta?
edit. Niin se toinen kysymys oli, että käykö nuo uudet Shimanon 105 R7000 takapakat noiden CS-5800 osien kanssa ristiin?
Juha Lehtinen
12.11.2018, 14.31
Kaksiosainen kysymys: Nykyisissä kiekoissa on kiinni Shimano CS-5800 11-32 takapakka, voiko tuon korvata suoraan CS-5800 11-28 takapakalla? Tuohon 11-32 tarvitaan ilmeisesti pidempi takahäkki, niin onko sillä vaikutusta?
edit. Niin se toinen kysymys oli, että käykö nuo uudet Shimanon 105 R7000 takapakat noiden CS-5800 osien kanssa ristiin?
32 ja 28 piikkiseen takapakkaan käy sama takavaihtaja. Pitkällä häkillä 28 on minimi kun taas lyhyemmälle häkille 28 on maksimi.
Sent from my iPad using Tapatalk
Mutta oliko sitten keskipitkiäkin häkkejä. Nimimerkki kesän ajoin 25 pakalla ja syyskuussa kanarialla oli 32 pakka ja molemmat toimi moitteetta.
Tuossa yksi vaihtoehto, josta saatavana kolmella erimittaisella häkillä ;https://www.sram.com/sram/road/products/sram-force-1-rear-derailleur#specs
Eikös ne ennen, kait, häkit ollu et ; ss , gs ja sgs tai jotain . . .
helmijak
12.11.2018, 21.58
Pakan ja jarrulevyn siirtäminen ei ole ongelma mutta ylipäätään sulla on nyt kaksi vaihtoehtoa: a) uusi vanne alkuperäiseen kiekkoon tai b) kokonaan uusi kiekko (napa+pinnat+vanne -paketti).
a) Kiekon kasauttaminen maksaa. Todennäköisesti pinnat menee uusiksi koska tilalle ei löydy samanlaista vannetta. Napa jää ennalleen, joten ei tarvi huolehtia yhteensopivuuksista.
b) Valmis paketti kunhan tilaa oikeanlaisen. Noilla tiedoilla ei vielä selviä kaikki tarpeellinen eli katso, että uudessa kiekossa on yhteensopiva kiinnitys pyörään (pikalinkku (https://duckduckgo.com/?q=quick+release+skewer&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images) vai kenties joku läpiakseli (https://duckduckgo.com/?q=thru+axle&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images)) ja samanlainen jarrulevyn kiinnitys (6-bolt tai centerlock (https://duckduckgo.com/?q=6-bolt+or+centerlock&t=ffab&iar=images&iax=images&ia=images)).
Kiitos selkeästä vastauksesta.
mangelman
13.11.2018, 13.03
Jos hankin nastoille omat kiekot niin mitä tarvitsen? Eli piisaako vaan vanne, takapakka ja jarrulevyt? Ovatko nämä aina ns. oikealla paikalla vai joutuuko isommin säätämään vaihtajaan sopivaksi. Tarkoitus olisi siis, että pikalinkun käyttö ainoa asia, jonka teen kun haluan nastat alle. Varminta lienisi hankkia samanlaiset rattaat ja levyt kuin nyt alla olevissa pyörissä vai miten? Ja vanteen kokokin tietysti kai jotain tekee. Tyhmiä kysymyksiä varmasti mutta kun en ole näiden kanssa pelannut.
^Jos et halua mitään ylimääräistä tehdä, niin osta täysin samanlainen setti eli kiekot, pakka ja jarrulevyt kuin nytkin on alla. Näistä suurin vaikutus on tietysti kiekoilla tai oikeastaan niiden navoilla. Eli eivät ole aina automaattisesti kohdillaan, voi joutua varsinkin jarrulevyjä shimmailemaan kohdilleen.
Pitäisi MTB irtorunkoon osta ohjauslaakeri ja tässä pähkäillyt nyt 'standardien' kanssa että mitäs oikeen tilaan.
Tuo on tapered keula eli ylhäältä kapeampi ja alhaalta leveämpi, eli lienee se 1 1/8" - 1.5".
Ylhäältä olen mitannut sisäleveydeksi 44mm (sekä pieni 'olka' sentin päässä on 42mm). Onkos tämä nyt sitten ZS44/28.6 koska siihen nuo mitat lähinnä osuisi ?
Alaleveys on sisältä mitattuna 52mm ja ulkomitta on 57mm. Onko tämä nyt sitten ZS57 vai ZS52 ? (veikkaan zs57)
Hyllyssä olisi tuohon sopiva fsa th mr019 alalaakeri mutta eipä tuohon taida mistään kuolevainen kruunua löytää joten taitaa mennä koko laakerin ostoksi, kun vaan tietäisi mitä ostaa.
Kiitoksia jos joku vastaa ja saa selvää epämääräisestä sepustuksesta.
On kyllä epätoivoinen maailma tämä kun ei ole mitään standardia.
Pitäisi MTB irtorunkoon osta ohjauslaakeri ja tässä pähkäillyt nyt 'standardien' kanssa että mitäs oikeen tilaan.
Tuo on tapered keula eli ylhäältä kapeampi ja alhaalta leveämpi, eli lienee se 1 1/8" - 1.5".
Ylhäältä olen mitannut sisäleveydeksi 44mm (sekä pieni 'olka' sentin päässä on 42mm). Onkos tämä nyt sitten ZS44/28.6 koska siihen nuo mitat lähinnä osuisi ?
Alaleveys on sisältä mitattuna 52mm ja ulkomitta on 57mm. Onko tämä nyt sitten ZS57 vai ZS52 ? (veikkaan zs57)
Hyllyssä olisi tuohon sopiva fsa th mr019 alalaakeri mutta eipä tuohon taida mistään kuolevainen kruunua löytää joten taitaa mennä koko laakerin ostoksi, kun vaan tietäisi mitä ostaa.
Kiitoksia jos joku vastaa ja saa selvää epämääräisestä sepustuksesta.
On kyllä epätoivoinen maailma tämä kun ei ole mitään standardia.
Pitäisi aina kirjoitella kun heti kirjoittamisen jälkeen saattaa ongelma ratketa itsekseen. Mahtaisiko tuo nyt sitten olla standardia IS42-52 ?
edit: ja kaiken googleamisen ja säätämisen perusteella tuloksena taitaakin olla ZS44 / IS52 yhdistelmä mikä tuohon uppoaa.
Jos hankin nastoille omat kiekot niin mitä tarvitsen? ...
Jos on paha tapa ajaa voimansiirto loppuun (en minä mutta muut ....), rataspakan ja ketjun yhteensopivuus voi olla ongelma takakiekkoa vaihtaessa. Tämä siis, jos kilometrejä on kertynyt hyvin epätasaisesti eri kiekoille. Nämä kelit ovat yllättävän kuluttavia. Jos seuraa tilannetta ja tarvittaessa vaihtaa pakat ristiin, välttyy tuolta ongelmalta.
mangelman
14.11.2018, 11.11
Kiitos vastauksista, se tuntuikin vähän liian helpolta ratkaisulta. Arvon tässä keinoja talvipyöräilyn lisäämiseen ja isp nykyiseen tai läski alle ovat ykkösvaihtoehdot. Talvet vaan ovat niin erikoisia olleet, että suurimman osan toissa talvena ois saanut ajaa nastoilla sulalla maalla. Viime talvenahan riitti luntakin täällä pirkanmaalla.
Kiitos vastauksista, se tuntuikin vähän liian helpolta ratkaisulta. Arvon tässä keinoja talvipyöräilyn lisäämiseen ja isp nykyiseen tai läski alle ovat ykkösvaihtoehdot. Talvet vaan ovat niin erikoisia olleet, että suurimman osan toissa talvena ois saanut ajaa nastoilla sulalla maalla. Viime talvenahan riitti luntakin täällä pirkanmaalla.
Eläppä masennu heti. Itse eroavaisuuksia miettimättä (luulin tuolloin että näissä olisi jotain standardeja käytössä ympyrän muotoisten renkaiden lisäksi) menin kauppaan ja ostin uudet kiekot kesää varten ja laitoni vanhoihin isp:t kiinni. 3 talvea ajellut sen kummemmin mitään säätämättä ja kääntämättä. Molemmissa eri navat, eri jarrulevyt ja aina osunut kohdalleen. Aina on vaihteet toiminut ja pyörä pysähtynyt mitä on ajoja ajellut. Molemmissa takasissa on omat kasettinsa mutta ketjut pysyy samana. Ehkä joku viilaaja ajaisi noilla osilla muutaman tonnin enemmän mutta itselleni on tärkeämpää ajella eikä pohtia säästettyjä pennejä.
Olisko jollain tietoa; mitkä laakerit(6802? etc) menvät dt swiss 240 maantienapoihin?
Akseli 12mm edessä ja takana. Navat dicut, muttei taida vaikuttaa mitenkään sisälmyksiin.
Tahtoo ne laakerien numerokoodit, kiitos
Katoppas oisko tuolla sopivia malliksi :https://www.bike-components.de/en/Fenders/Bits-Pieces/?filter_manufacturer_id=&order=price_asc&limit=60
tai https://www.bike-components.de/en/Curana/Nirosta-Stay-Clip-p33204/ tekee itse tuollaiset.
Ajattelin vaihtaa cykloon (Ultegra 6800 vaihteet 2x11, mekaaniset lvyjarrut) vaijerit ja kuoret samalla kun vaihdan kulahtaneen tankonauhan. Mikähän olisi hyvä valinta vaijereiksi?
Ajattelin vaihtaa cykloon (Ultegra 6800 vaihteet 2x11, mekaaniset lvyjarrut) vaijerit ja kuoret samalla kun vaihdan kulahtaneen tankonauhan. Mikähän olisi hyvä valinta vaijereiksi?
Mekaanisille levyjarruille suosittelen ns. compressionless kuoria, esimerkiksi: https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=224353;menu=1000,4,167;pgc %5B5%5D=37. (https://www.bike24.de/1.php?content=8;product=224353;menu=1000,4,167;pgc %5B5%5D=37) Vaihteissa toimii varmaan Shimanon omat hyvin, tai itse olen käyttänyt Jagwirea hyvällä menestyksellä myös niissä.
^Vahvasti puoltava ääni kokoon puristumattomille vaijerinkuorille myös täältä.
Yokozunaa, joka on oikeasti todella napakaa, saa kotimaasta. Muuttivat tyystin omien CX77- jarrujen tuntuman ja tehon.
https://www.velobia.fi/yokozuna-compressioless-jarrukuori
Ketjut/takapakka rätisee kun polkee voimakkaasti ja ketju takapakan neljällä fyysisesti isommalla rattaalla.
Koitettu laskea vaihtajaa alaspäin, mutta ei vaikutusta.
Ketju ei pompi vaan veto pysyy kokoajan Ok.
Mitä tutkimaan?
Sent from my HTC U Ultra using Tapatalk
Varmaan voisi ekana yrittää tarkistaa ettei mitään ole rikki/vääntynyt (vaihtajan häkki, korvake). Jos ei niin säätämään vaan sitten.
Varmaan voisi ekana yrittää tarkistaa ettei mitään ole rikki/vääntynyt (vaihtajan häkki, korvake). Jos ei niin säätämään vaan sitten.Mitään ei ainakaan ole katki/murtunut.
Jos vääntynyt niin sit niin vähän, että ei paljassilmä erota. Tosin jos vääntynyt niin luulis sit pienemmilläkin rattailla olevan ongelma.
Shimanon xt on vaihtaja ja vaihteen vaihdot menee ongelmitta ja "päätyrajat" Ok niin mitä tuossa sit voi vielä säätää?
Niin ja sitä korkeutta jo säädetty.
Hyviä kikkoja tohon vääntyneisyyden toteamiseen?
Voiko ketju olla väärässä "kohdassa"...eli pitäisi antaa löysää ylälinjalle...jos ketju liian tiukkana isoilla rattailla...
Täytyy tutkia.
Tuolla tarkistetaan sulakkeen suoruus. Alkoiko ääntely yhtäkkiä vaiko jotain muuta.
https://youtu.be/tXfvW0L3iLM
Voiko ketju olla väärässä "kohdassa"...eli pitäisi antaa löysää ylälinjalle...jos ketju liian tiukkana isoilla rattailla...
Täytyy tutkia.
Kyllä se itse paikkansa hakee. Tässä olisi hyvä, kun tietäisi, toimiko se nykyisellä kokoonpanolla hyvin aiemmin, ja alkoiko vika yhtäkkiä, vähän kerrassaan vai esim. jonkun huoltotoimenpiteen seurauksena?
Kyllä se itse paikkansa hakee. Tässä olisi hyvä, kun tietäisi, toimiko se nykyisellä kokoonpanolla hyvin aiemmin, ja alkoiko vika yhtäkkiä, vähän kerrassaan vai esim. jonkun huoltotoimenpiteen seurauksena?Edellisellä ajokerralla en vikaa huomannut, mut sit seuraavalla ilmeni ja välissä ei ollut huoltoja.
Tosin ei tiedä olisiko edellisellä ajolla tapahtunut jotain ja loppumatkasta sitten ei tullut tiukkoja mäkiä tai täyskiihdytyksiä jolloin ääni ilmenee.
Pyörä 3kk vanha, mut aika matka viedä tuo tutkittavaksi takuuhuoltoon.
Vanhan Cross Checkin isommasta eturattaasta oli mennyt yksi hammas siististi juuresta poikki. Kuinka paljon tuo haitannee ajoa? Katkeaako noita hampaita normaaliajossa vai onko täytynyt osua johonkin, että noin katkeaa?
Kuinka paljon tuo haitannee ajoa?
Ei yhtään.
Shimanon vanteessa (Deore XT, MTB 29") oli keltainen lappu, jossa kiellettiin käyttämästä rengasrautaa? Miten tuohon ice spikerin saa takaisin paikalleen rengasrikon sattuessa (talvella kesken lenkin)?
...kiellettiin käyttämästä rengasrautaa? Miten tuohon ice spikerin saa takaisin paikalleen rengasrikon sattuessa (talvella kesken lenkin)?
Käytä "rengasmuovia" ts. muovista rengasrautaa ja järkeä väkivallan sijaan. Teksti on amerikan lakimiehiä varten.
Eikait ispit tarvi edes muovia, renkaan laidan asettelee vanteen uraan niin menee käsin helposti.
kuovipolku
28.11.2018, 12.41
Käytä "rengasmuovia" ts. muovista rengasrautaa ja järkeä väkivallan sijaan. Teksti on amerikan lakimiehiä varten.
Et kai sä tosissasi kuvitellut että kysyjä tarkoitti jotain muuta kuin "rengasmuovia" ja sen normaalia ja oikeaoppista käyttämistä? "Rengastyökalu" ei vain jostain syystä ole vallannut alaa puhekielessä...
https://pic.useful.fi/H1bXyyn07.png
Tuon näköinen kuvallinen kielto voi siis olla pakkauksesta löytyvässä lapussa tai vanteeseen liimatussa tarrassa. Kuitenkin ilmeisesti ainoastaan (joistakin?) tubeless--käyttöön tarkoitetuista eli UST- tai Road Tubeless -vanteista.
Olisivatkohan nettikeskusteluissa esitetyt arvaukset siitä että Shimanon kielto koskee vain ja ainoastaan sisurittomia renkaita olla oikeaan osuneita? Toisin sanoen, Shimano ei pelkää että vanne rikkoutuu vaan varoittaa siitä että tubeless-renkaan reunalanka voi vahingoittua ja asennus sen vuoksi epäonnistuu (hyvinkin mahdollisesti niitä Amerikan lakimiehiä puoleensa vetäen)?
kuovipolku
28.11.2018, 12.53
Eikait ispit tarvi edes muovia, renkaan laidan asettelee vanteen uraan niin menee käsin helposti.
Fillarifoorumi näyttää jälleen parhaat puolensa: ensimmäinen vastaaja on ymmärtävinään väärin (ja vastaa kuin neuvottomalle idiootille) ja toinen vastaaja piilokehuu omalla osaamisellaan (ja vastaa kuin neuvottomalle idiootille).
On totta että useimmat tai ainakin varsin monet renkaat saa vanteelle ilman työkaluja, kunhan otteet ovat oikeat ja kokemusta ja ennen kaikkea luottamusta siihen että homma onnistuu on kertynyt, mutta lienee yhtä totta että on vanne- ja rengasyhdistelmiä jotka ovat kertaluokkaa hankalampia tapauksia.
Lienee myös niin että vaikka varsin monet niistä renkaista jotka on saanut vanteelle ilman rengasrautaa - kieltäydyn käyttämästä sanaa "rengasmuovi" - saa myös nostettua vanteelta ilman työkaluja, läheskään kaikkien kohdalla se ei välttämättä onnistu.
ISP:t Deore XT -vanteilla voivat olla kuvaamallasi tavalla helppo ja vaivaton tapaus, mutta kysymys saattoi olla myös yleisemmäksi tarkoitettu.
Voihan toi lappu tarkoittaa myös "älä käytä rengasrautaa pinnan kohdalla". Tai "älä käytä rengasrautaa väärinpäin"
kuovipolku
28.11.2018, 14.50
Voihan toi lappu tarkoittaa myös "älä käytä rengasrautaa pinnan kohdalla". Tai "älä käytä rengasrautaa väärinpäin"
Kun puhtaalla huumorilinjalla nähtävästi mennään, niin voisihan tuo kielto koskea vain tiettyä, juuri tuonnäköistä rengasrautaa?
Mutta mitä tulee amerikkalaisilta lakimiehiltä, sikäläisiltä oikeusistuimilta ja mahdollisilta "tähtitieteellisiin summiin nousevilta" vahingonkorvauksilta suojautumiseen, herää aina yhtä uteliaassa mutta saakutin totisessa mielessäni kysymys mahtaako pelkkä kuva riittää?
Eikö tarvita myös suorasanainen ja kuvan kertomaa täsmentävä teksti tyyliin "Do not use tire levers!" (ja tietenkin se varoitus kuinka kiellon tai ohjeen noudattamatta jättämisestä voi seurata vakava loukkantuminen tai kuolema)?
PS Onhan tämä mielestäni oikeasti ihan mielenkiintoinen juttu, en olisi moista kieltoa osannut kuvitellakaan. Enkä muuten pikaisella haulla löytänyt vastaavanlaista kieltoa kuin yhden HED:in fat bike -vanteen kohdalla.
Kun puhtaalla huumorilinjalla nähtävästi mennään...
No ei oikeastaan, aloin ihan pseudofilosofisesti pohtia mitä kaikkea tuo kuva voisi tarkoittaa.
...voisihan tuo kielto koskea vain tiettyä, juuri tuonnäköistä rengasrautaa?
Tai jättimäisen kokoista rengasrautaa?
PS Onhan tämä mielestäni oikeasti ihan mielenkiintoinen juttu, en olisi moista kieltoa osannut kuvitellakaan.
Minäkään en ymmärrä miksei rengasrautaa saisi käyttää. Jaksaiskohan kaivella shimanon tech doc -sivuilta manuaalin ja vilkaista olisko siellä tarkemmin?
EDIT: katselin kiekkojen manuaalin (esim: http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-WH0007-05-ENG.pdf tai vastaava) läpi, siellä ei sanallakaan kielletty käyttämästä rengasrautoja.
Uuden pyörän omistaja kyselee: onko normaalia, että jarrupaloissa on pieni välys/elää jarrusatulassa jarruttaessa? Joskus jarruttessa naksahtaa ja huomaa paikallaan ollessa kun painaa jarrun pohjaan ja ”nylkyttää” edes takaisin. Kyseessä shimanon hydrauliset jarrut.
Iglumies
28.11.2018, 18.00
On .
arctic biker
28.11.2018, 18.25
Kuukkeloimalla Lawyer Tabs voi löytää kaikkea hauskaa.
kuovipolku
28.11.2018, 23.00
Kuukkeloimalla Lawyer Tabs voi löytää kaikkea hauskaa.
Eivätkös lawyer tabs ole presiis sama kuin lawyer lips eli ne ihmisten kiusaksi etuhaarukoihin aikanaan Amerikan lakimiesten takia ilmestyneet ulokkeet (jotka hankaloittavat etukiekon irrottamista, ellei niitä viilaa pois, ja joista ei ole mitään hyötyä niille jotka osaavat pikalinkkua käyttää)?
Tarkoititko samantapaisia kieltoja ja varoituksia kuin nyt puheena oleva Shimanon rengasrautakielto ja niistä kertovia tarroja ja lappuja noin yleensä?
(Mulla on tunne että sellaisista käytetään englannin kielessä jotain yleisnimeä ja se on mulla ihan tossa kielen päällä...)
Et kai sä tosissasi kuvitellut että kysyjä tarkoitti jotain muuta kuin "rengasmuovia" ja sen normaalia ja oikeaoppista käyttämistä? "Rengastyökalu" ei vain jostain syystä ole vallannut alaa puhekielessä...
Tuon näköinen kuvallinen kielto voi siis olla pakkauksesta löytyvässä lapussa tai vanteeseen liimatussa tarrassa. Kuitenkin ilmeisesti ainoastaan (joistakin?) tubeless--käyttöön tarkoitetuista eli UST- tai Road Tubeless -vanteista.
Olisivatkohan nettikeskusteluissa esitetyt arvaukset siitä että Shimanon kielto koskee vain ja ainoastaan sisurittomia renkaita olla oikeaan osuneita? Toisin sanoen, Shimano ei pelkää että vanne rikkoutuu vaan varoittaa siitä että tubeless-renkaan reunalanka voi vahingoittua ja asennus sen vuoksi epäonnistuu (hyvinkin mahdollisesti niitä Amerikan lakimiehiä puoleensa vetäen)?
Näistä rengas työkalujen käyttökielloista keskustelua ollut jo 2014 ,Ultegra 6800 yhteydessä,"Dealers manual":ssa selitys ;
"Edit: I looked up the Dealer's manual and the only mention of tire levers I found was under the tubeless tire section.
Installing and removing tubeless tires
TO ENSURE SAFETY
WARNING
••Read these Technical Service Instructions carefully, and keep
them in a safe place for later reference.
CAUTION
••Do not use rim tape if using an inner tube either. Rim tape
may make it difficult to remove and install the tire, and the
tire or tube may become damaged or the tires may suddenly
puncture and come off, and severe injury may result.
Note
••The tires should always be installed and removed by hand.
Never use tools such as tire levers, as they can damage the
seal between the tires and the rims and cause air to leak out
from the tires.
••Do not tighten the valve nut too much, otherwise the valve
seal may become warped and air leaks may occur.
••If the tires are difficult to fit, use plan water or soapy water
to help them slide more easily.
••Products are not guaranteed against natural wear and
deterioration from normal use and aging."
Eli pelkäävät työkalun (rengasmuovin) vahingoittavan renkaan tiivistepintaa ja aikaan saavan ilmavuodon.
Fillarifoorumi näyttää jälleen parhaat puolensa: ensimmäinen vastaaja on ymmärtävinään väärin (ja vastaa kuin neuvottomalle idiootille) ja toinen vastaaja piilokehuu omalla osaamisellaan (ja vastaa kuin neuvottomalle idiootille).
On totta että useimmat tai ainakin varsin monet renkaat saa vanteelle ilman työkaluja, kunhan otteet ovat oikeat ja kokemusta ja ennen kaikkea luottamusta siihen että homma onnistuu on kertynyt, mutta lienee yhtä totta että on vanne- ja rengasyhdistelmiä jotka ovat kertaluokkaa hankalampia tapauksia.
Lienee myös niin että vaikka varsin monet niistä renkaista jotka on saanut vanteelle ilman rengasrautaa - kieltäydyn käyttämästä sanaa "rengasmuovi" - saa myös nostettua vanteelta ilman työkaluja, läheskään kaikkien kohdalla se ei välttämättä onnistu.
ISP:t Deore XT -vanteilla voivat olla kuvaamallasi tavalla helppo ja vaivaton tapaus, mutta kysymys saattoi olla myös yleisemmäksi tarkoitettu.Sori, ei ollut tarkoitus kehua (ainakaan paljon) eikä idiotisoida kysyjää, vaan ilmaista mielipide siitä ettei isp ole mitenkään erityisen tiukka päälle laitettava.
kuovipolku
29.11.2018, 00.57
^^ "Kuukauden asiallisin, selventävin ja tyhjentävin vastaus" menee SSGT-92:lle!
^ Tapani mukaan vähän liioittelin. Olihan se tavallaan ihan suora ja asiallinen kommentti kysyjän mainitsemaan huolenaiheeseen.
^^ "Kuukauden asiallisin, selventävin ja tyhjentävin vastaus" menee SSGT-92:lle!
^ Tapani mukaan vähän liioittelin. Olihan se tavallaan ihan suora ja asiallinen kommentti kysyjän mainitsemaan huolenaiheeseen.
Kovasti nostan pipoa kaikille teille, jotka saatte ilman rengas"muoveja" kumin kiekolta. ISPit lähtee helposti mutta aika monet muut gummit muissa fillareissa jäisivät kyllä vanteelleen ilman apukaluja...
kuovipolku
01.12.2018, 00.59
Vaikka kieltämättä monissa asioissa omahyväinen ja itseäni täynnä olenkin, en kehuisi nostavani läheskään kaikkia käyttämiäni renkaita vanteelta ilman apuvälineitä. Mutta varsin monet kuitenkin.
Tarvitaan (1) tuuria eli sitä että vanne- ja rengaskombinaatio ei ole perkeleestä. Useimmiten vanne on se ongelman aiheuttaja, vaikka rengas on se jota sitten haukutaan tiukaksi ja vaikeaksi asentaa.
Lisäksi tarvitaan (2) tekniikkaa eli sitä että mahdollisimman huolellisesti painaa renkaan molemmat reunat vanteen keskiuraan tai jos sellaista ei ole niin ainakin pois reunahyllyltä. Sitten otetaan kämmenillä sellainen avo-ote sormet melko suorina noin kello puoli yhdentoista ja kello puoli kahden kohdalta ja työnnetään rengasta ylös eli ulospäin ja sitten käsiä kääntämällä alas eli vanteelta poispäin, Tässä vaiheessa voi yleensä huomata että rengas on jo kokonaan ulkona vanteelta ja peukaloilla hieman auttamalla sitä saa silloin painettua tarvittavan määrän.
Kolmanneksi tarvitaan (3) kärsivällisyyttä, harjoitusta ja uskoa siihen että kyllä se lähtee.
PS On kokonaan toinen juttu mutta joillekin - kuten minulle - ikävä tosiasia että kun joutuu porukkalenkillä renkaanvaihtoon, käy niin ettei kotioloissa tai soololenkillä kohtalaisen vaivattomasti ja nopeasti sujuvasta hommasta selviydy millään alta vartin, kun porukka seisoo vieressä ja odottaa (vaikkei millään lailla hoputakaan tai kukaan ei seuraa toimitusta sillä silmällä että saisi arvostella). Silloin mikään rengas ei lähde vanteelta ilman työkaluja eikä vanteelle takaisinlaittokaan suju niin kuin tavallisesti...
Ei tarvinnut ISP rautoja sen enempää kuin muovejakaan ainakaan vanhan Kayapon vanteille laittaessa. Mietin jo, että onko turhankin löysä. Menee suunnilleen pudottamalla rengas lattialla olevan vanteen päälle. Ei tarvitse minkäänlaista vääntämistä tai voimankäyttöä missään kohdassa.
arctic biker
02.12.2018, 00.46
Vuosituhannen alussa asensin Michelinin Wildgripper City renkaita jollekin 26" kiekoille. Muistaakseni 5 paikkaa jouduin sisureille laittamaan. Ei ny ollut kunnon asennuskalujakaan. Toki asennusolutta löytyi talon päädyn huoltoasemalta riittämiin mikä ei kompensoinut osaamiseni puutetta ollenkaan.
jkohvakk
02.12.2018, 13.51
Salsan fatbike takanavan avaus. Pitäiskö ton jarrulevyn puoleisen kupin lähteä ihan vetämällä irti? Kovasti taistellu papukaijapihtien kanssa ilman tulosta.
Lähetetty minun H8324 laitteesta Tapatalkilla
jkohvakk
02.12.2018, 14.03
Yritin ladata kuvia, mutta jostain syystä epäonnistuu tapatalkilla. Kyseessä siis qr-napa.
No niin. Hyvä keskustelu asiasta ja nyt sitten totuus:), koska sen hokasin.
Asensin tänään ice spikerit paikalleen ja sattui (koska ostaessa en osannut niitä erotella) toinen olemaan tubeless ready ja sitten ei tubeless. Toinen meni käsin paikalleen tubeless vanteeseen, mutta toista ei kyllä olis saanut vanteelle ilman rautoja.
Rengasrautakielto koskee siis tubeless renkaita ja vanteita, koska saattaa aiheuttaa naarmuja, jotka aiheuttavat vuotoja. Noissa tubeless vanteissa on syvempi keskikohta, johon rengas työnnetään, jotta se on helpompi asentaa.
Me vanhan liiton miehet voimme käyttää rengasrautoja myös näissä "kieltovanteissa".
Shimanon vanteessa (Deore XT, MTB 29") oli keltainen lappu, jossa kiellettiin käyttämästä rengasrautaa? Miten tuohon ice spikerin saa takaisin paikalleen rengasrikon sattuessa (talvella kesken lenkin)?
Tuli fillarin päivityksen yhteydessä probleemi eteen: haarukoissa on 12mm läpiakselit ja pitäisi saada vanhat pikalinkulliset Cosine 23mm kiekot käyttöön. Wigglen q&a-palstalla joku sanoo onnnistuneensa konversiossa, vaikka wiggle useaan kertaan sanoo, ettei onnistu - kuin myös joku toinen käyttäjä. Navat on wigglen ilmoituksen mukaan Novatec D771SB ja D772SB.
Etupäähän löysin ainoastaan tämän: https://www.ridewill.it/p/en/novatec-320111-conversion-kit-sidecaps-for-12mm-thru-axle-d771-xd611-hubs/261947/
Tuolta ei sitten löytynyt adapteria taakse, vaan sen joutuisi tilaamaan eri kaupasta: https://www.bike24.com/p2223036.html?q=Thru%20axle%20conversion%20kit
Onko jollain tiedossa löytyykö noita paremmin jostain googlen ulottumattomista? Ja millä todennäköisyydellä noi toimii - minkälaisia sudenkuoppia näissä voi olla?
Edit: osuuko esim. jarrulevyt kohdilleen ilman lisävirityksiä?
Tuli fillarin päivityksen yhteydessä probleemi eteen: haarukoissa on 12mm läpiakselit ja pitäisi saada vanhat pikalinkulliset Cosine 23mm kiekot käyttöön. Wigglen q&a-palstalla joku sanoo onnnistuneensa konversiossa, vaikka wiggle useaan kertaan sanoo, ettei onnistu - kuin myös joku toinen käyttäjä. Navat on wigglen ilmoituksen mukaan Novatec D771SB ja D772SB.
Onko jollain tiedossa löytyykö noita paremmin jostain googlen ulottumattomista? Ja millä todennäköisyydellä noi toimii - minkälaisia sudenkuoppia näissä voi olla?
Novatecilla on Euroopassa oma eShop, olisko noi oikeat:
https://www.eshop.novatecwheels.eu/eshop/axle-multi-x12-al-15-12x142-thru-w-sc-blk-for-d882sb-d772sb-d992sb-d542sb-oem/p-329290.xhtml
https://www.eshop.novatecwheels.eu/eshop/side-cap-front-12-t-al-blk-l-r-multi-for-xd611sb-d771sb-threaded/p-329481.xhtml
Itse en ole tuolta tilannut, mutta maksutapana on Paypal joka on aika turvallinen, ja eikä postitkaan olleet pahan hintaiset. Osaisikohan heidän aspansa auttaa oikeiden adaptereiden valinnassa? Jarrulevyihin en osaa ottaa kantaa, voi osua kohdilleen tai olla osumatta.....
Tukkasotka
11.12.2018, 11.03
Etupäähän löysin ainoastaan tämän: https://www.ridewill.it/p/en/novatec-320111-conversion-kit-sidecaps-for-12mm-thru-axle-d771-xd611-hubs/261947/
Tuolta ei sitten löytynyt adapteria taakse, vaan sen joutuisi tilaamaan eri kaupasta: https://www.bike24.com/p2223036.html?q=Thru%20axle%20conversion%20kit
Tein vastaavan muutoksen samoihin Wigglen Cosineihin, tilasin adapterit Aliexpressiltä. Eteen 12x100 ja taakse 12x142 akselin. Jarrulevyt meni kohdilleen ilman virityksiä.
Kiitos vinkeistä. Laitoin Novatecille postia noista, kun viittaavat X12:een, joka on ilmeisesti joku oma standardinsa? Jos ei sieltä tärppää, niin pitää suunnata Kiinan markkinoille. Olisko Tukkasotkalla antaa sinne suoraan linkkiä mitkä oli sopivat?
Eturattaan offset asiaa;
pyörä fatbike, Mukluk -18 197-perällä, nykyinen offset edessä 1x-vaihteiston rattaassa 4mm. Mikä offset tulisi valita uuteen kun vaihtaa ovaaliin? Kammet gx eagle, 30t. Ovaalivaihtoehdot on 0mm, 3mm ja 6mm :P En ymmärrä.
Tukkasotka
11.12.2018, 14.44
Kiitos vinkeistä. Laitoin Novatecille postia noista, kun viittaavat X12:een, joka on ilmeisesti joku oma standardinsa? Jos ei sieltä tärppää, niin pitää suunnata Kiinan markkinoille. Olisko Tukkasotkalla antaa sinne suoraan linkkiä mitkä oli sopivat?
Taakse: https://www.aliexpress.com/item/Novatec-D771SB-D772SB-Hub-Adapters-Kits-Conversion-Kits-End-caps-Converting-thru-Axle-and-skewer-with/32577984677.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dzEX 4IC
Eteen: https://www.aliexpress.com/item/Novatec-D771SB-front-hub-conversion-kit-QR-version-9mm-12mm-15mm-through-side-caps-MTB-bike/32730357558.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.27424c4dzEX 4IC
Etucapsit näköjään ovat loppu, mutta ainakin näet tuolta miltä ne näyttävät. Ostin muistaakseni tuolta jotta sain vältettyä parin eri eurooppalaisen toimituksen postikulut. Olen tilannut Aliexpressistä myös Novatecin D792SB ja D792SB navat, joista rakensin roadplus 650b-kiekot, nekin olivat ihan käypää tavaraa. Halvalla toimivaa.
Kiitokset linkeistä - myös Aakoolle! Päädyin tilaamaan suoraan Novateciltä, kun vahvistivat olevan sopivat.
Itse akseleita en taida alkaa arvailemaan, vaan käytän fillarin alkuperäisiä. Tässä hauska ja myös informatiivinen kokemusperäinen artikkeli niistä: http://www.bermstyle.com/how-to-determine-thread-pitch-on-rear-thru-axle/
Osaisiko joku kertoa mistä saisi kompuraan sopivan presta ventiili adapterin?
Osaisiko joku kertoa mistä saisi kompuraan sopivan presta ventiili adapterin?
Mistä tahansa fillarikaupasta tai leikkaamalla prestaventtiilin hatusta kärki pois.
Mistä tahansa fillarikaupasta tai leikkaamalla prestaventtiilin hatusta kärki pois.
Pystyisitkö antamaan jotain linkkiä? En meinaan ole löytänyt kuin noita suoraan presta venttiiliin asennettavia ja ne on kyllä ihan perseestä.
Pystyisitkö antamaan jotain linkkiä? En meinaan ole löytänyt kuin noita suoraan presta venttiiliin asennettavia ja ne on kyllä ihan perseestä.
Onko niitä muitakin?
Onko niitä muitakin?
https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Ersatzschlauch-fuer-Kompressorluftpistole-p50253/
Tollasen löysin kun aloin oikein etsiä.
En kylläkään vielä tilannut mutta täytyy varmaan jossain vaiheessa kokeilla.
https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Ersatzschlauch-fuer-Kompressorluftpistole-p50253/
Tollasen löysin kun aloin oikein etsiä.
En kylläkään vielä tilannut mutta täytyy varmaan jossain vaiheessa kokeilla.
Ja tässä vielä jos ei omista pistoolia ennestään.
https://www.bike-components.de/en/Cyclus-Tools/Kompressorluftpistole-p29267/
arctic biker
14.12.2018, 20.58
https://www.bike-components.de/en/Kool-Stop/SV-to-AV-Valve-Adapter-p3199/ tai sitten Jackojan kertoma.
Tuli fillarin päivityksen yhteydessä probleemi eteen: haarukoissa on 12mm läpiakselit ja pitäisi saada vanhat pikalinkulliset Cosine 23mm kiekot käyttöön.
...
Tätä keskustelua ja adapterilinkkejä ihmettelin aikani ja nyt esitän tyhmän kysymyksen. Onko niin, että noissa Cosinen kiekoissa on muunneltavaksi suunnitellut navat? Perinteisiä pikalinkullisia napoja ei kai saa läpiakselilla varustettujen tilalle?
Tukkasotka
15.12.2018, 22.38
Cosineissa on Novatecin navat, jotka ovat konveroitavissa pikalinkuille, 15x100, 12x100 ja 12x142. Tämän ansiosta voin käyttää kiekkoja kolmessa eri pyörässäni.
malandio
28.12.2018, 00.21
Pitäisi saada vapaa-ratas irti ja sopiva työkalu hakusesssa.
Mallina vanha "kierrettävä" single https://photos.app.goo.gl/aEZb4bjmsM9A3XwK6, jossa ei ole sisällä hammastuksia https://photos.app.goo.gl/Hy282bmZGipNWrCx5, joten oletettavasti pitäisi olla joku kahdella tapilla kylki kehältä kiinni ottava.
Vai onko todennäköinen ainoa vaihto ehto vetää lentävällä vanhasta liikkuvat irti ja vetää jämästä ruuvipenkkiin, sekä kiertää kehästä? :)
Edit: itse itselleni vastaten tarvitsisin oletettavasti Shimano TL-FH20 työkalun jota ei kaikesta päätellen enää saatavilla kovinkaan helposti ja ratkaisuksi saattaisi kelvata diy-versio tyyliin: http://stat.ameba.jp/user_images/20110131/00/panda-stamp/34/20/j/o0640048011016550288.jpg
Sotanorsu666
29.12.2018, 22.16
Paras ketjuöljy talven loska ja pakkaskeleille ? Pari talvea menty shimanon wetlubella, koska kestää vähän kosteuttakin ja ei heti huuhtoudu pois, jos vähän loskaa tarttuu ketjuun ja pakkaan, mutta onko suositella jotain muuta vaihtoehtoa vai mennäänkö jatkossakin tuolla mikä vähän sotkee, mutta kestää paremmin kuin "kesäkiisselit". Joten nyt haluaisin tietää mitä juuri sinä käytät talvella ketjussasi ja miksi ?
... Joten nyt haluaisin tietää mitä juuri sinä käytät talvella ketjussasi ja miksi ?
Squirtlubea. Voitelee mainiosti eikä sotke.
Kuinkas luotettavia nuo Sramin kalliimat (esim. Force) maantiehydrot on? Huonoja kokemuksia ainakin Apexien kestävyydestä kun uudesta pyörässä alkoi jarrusatula vuotamaan. Tässä speksailen retkipyörän jarruja ja mietin onko turhan riskialtista laittaa nestelevareita siihen.
Kuinkas luotettavia nuo Sramin kalliimat (esim. Force) maantiehydrot on? Huonoja kokemuksia ainakin Apexien kestävyydestä kun uudesta pyörässä alkoi jarrusatula vuotamaan. Tässä speksailen retkipyörän jarruja ja mietin onko turhan riskialtista laittaa nestelevareita siihen.
Shimanon ihan "perus-hydrot" on nyt kolmessa pyörässä ympärivuotisessa ajossa kestäneet 3 vuotta / 25000km, joten en jaksa uskoa kalliimpien olevan huonompia tai muutenkaan miettisi uskaltako noihin luottaa retkipyörässäkään.
Riippuen toki siitä missä aikoo retkeillä, kannattaa retkipyörässä tyytyä johonkin turvallisen luotettavaan perustason ratkaisuun jo varaosien saatavuudenkin takia.
Joku Sramin kalliimpi maantienestelevyjarru kuulostaa sellaiselta, että reissu muuttuu helposti leirielämäksi, kun mahdollisen vikantumisen sattuessa odottelee osapakettia johonkin Sallan moottorisahakorjaamoon saapuvaksi.
Sramin maantiehydrot on kaikki samoja, pl. eTap.
Erot ovat grafiikoissa ja itse jarru- ja vaihdevivun materiaalissa. Lisäksi jossain kohtaa saa vaihdevaijeri luistoa parantavan pinnoitteen.
Taloudessa on 2x Rival HRD, 1x Force1 HRD ja 1x Red22 HRD. Ainoa vika on oikeastaan ominaisuus; jarrutuntuma on huonompi kuin Shimanolla. DoubleTap nyt vaan sattuu olemaan mieleen, että menee nuo jarrutkin samassa.
Sramin maantiehydrot on kaikki samoja, pl. eTap.
Lähde?
Varaosaluettelosta on hyvä katsella osakokonaisuuksia.
https://www.sram.com/service/techdocs/sram-spare-parts-catalog
Vain yhdet piston kitit kumpaankin päähän, kahvalle ja jarrusatulalle.
Lisäksi kun tutkii kahva+jarru yhdistelmän normaaleja vähittäismyyntihintoja, huomaa että Red22 maksaa vain joitain kymppejä enemmän kuin Rival, hintojen pyöriessä 600e luokassa kahdelle kahvalle ja jarrusatulalle.
No kappas... Näköjään Sramilta ei saa siis laatua edes rahalla. Itsekin kyllä pidän tuosta DoubleTapista. Täytynee harkita mekaanisia levareita.
TheMiklu
01.01.2019, 03.45
Apex 1 ainakin ollut pomminvarma ja tunnokas hydro 1,5 vuotta. So far so good.
Ehkäpä mulla oli vaan maanantaikappaleet tuolloin pyörässä...
Ykkösfani
04.01.2019, 12.55
Amatööri keräilee osia ensimmäiseen pyöräprojektiin – tarkemmin droppitankoiseen maastopyörään, runkona uusin Salsa Fargo. En tule kasaamaan pyörää itse kun en näistä juuri ymmärrä, mutta osat koitan haalia siis kasaan itse – yksi kaveri jeesailee kyllä. Saa siis vääntää rautalangasta! :)
Kysymys voimansiirrosta. Akselit siis mallia boost, 15x110mm ja 12x148mm. Droppitankoon kiinnostaisi ostaa kokonainen maantiesarja kuten Sram Apex1 tai Sram Rival kahvoineen, ja vaihtaa sitten jotain osaa jos on tarvis. Erikseen nuo kahvat tuntuu maksavan aika paljon.
Joitain maastosarjoja myydään boosteina, joten miten käy jos hommaan tuollaisen ’normaalin’ road/gravel groupsetin pyörään? Ilmeisesti ketjulinjaan on tuolla boostilla vaikutusta, mutta löytyykö jotain lisäkilkettä mitä sitten käyttää ns. tavallisen osasarjan kanssa?
Pitäisi siis tietää, mitä pitää ottaa huomioon tuossa, että osaa jatkaa pähkäilyä asian kanssa... 1x11 on lähinnä mielessä, mutta 2x10/11 ei myöskään ole mahdoton ajatus. Vanteet on juuri tilattu, vapaarattaana Shimano 11-speed.
(Vielä lisäinfona sanottakoon, että tarkoituksena on siis kasata kohtuullisella budjetilla maastokelpoinen bikepacking/yleispyörä. Retkikäyttö- /huoltomielessä jarruiksi tullee mekaaniset levyjarrut.)
...miten käy jos hommaan tuollaisen ’normaalin’ road/gravel groupsetin pyörään? Ilmeisesti ketjulinjaan on tuolla boostilla vaikutusta...
Hyvin käy. Keskiöhän on normaali 73mm BSA. Boost-keskiötä ei ole pakko laittaa (https://salsacycles.com/bikes/fargo/2019_fargo_steel_frameset).
...mutta löytyykö jotain lisäkilkettä mitä sitten käyttää ns. tavallisen osasarjan kanssa?
Väliprikkoja sitten jos ongelmia ilmenee.
Ykkösfani
04.01.2019, 14.53
Kiitoksia!
Tilasin nyt kuitenkin Forcet ku sai Apexeja halvemmalla :D Voihan ne sit laittaa vaikka maantiepyörään
Taneli79
05.01.2019, 01.06
Shimano suosittelee sähkövaihteiden lataamiselle 0-45*C ja käytölle -10-50*C. (http://si.shimano.com/pdfs/dm/DM-R8050-03-ENG.pdf)
Äsken hankkimassani maantiepyörässä on Ultegra Di2 ja pyörä roikkuu talvikauden kylmän varaston (lämpötila vastaava kuin ulkolämpötila) seinällä.
Kannattaako ottaa satulatolppa ja sen sisällä oleva akku talveksi sisälle säilytykseen? Entä miten purkaa akkua, jos ei pääse ajamaan (en omista traineria, enkä valitettavasti pääse säännöllisesti pyörän kanssa etelään lomalle)? Ja miten usein akku kannattaa ladata, jos sitä ei ajossa käytä? Riittääkö kerran kuukaudessa?
Terv. Sähkövaihdenöösi
Etukiekkoa ei saa irti haarukasta, kun läpiakseli (boost) on jumissa. Ei aukea vaikka kuinka vääntää. Mitä tuolle voi tehdä?
arctic biker
05.01.2019, 18.51
Riippuen toki siitä missä aikoo retkeillä, kannattaa retkipyörässä tyytyä johonkin turvallisen luotettavaan perustason ratkaisuun jo varaosien saatavuudenkin takia.
Joku Sramin kalliimpi maantienestelevyjarru kuulostaa sellaiselta, että reissu muuttuu helposti leirielämäksi, kun mahdollisen vikantumisen sattuessa odottelee osapakettia johonkin Sallan moottorisahakorjaamoon saapuvaksi.
HMK on minusta aivan oikeassa, näin vanhan liiton miehen kanta on se että varsinkin retkillä pitää pystyä maan(sora)tien laidassa pyörä parsimaan kasaan jos haveria sattuu. Kestäähän nestelevarit mutta jos kunnolla turvallaan ja letku kärsii niin so what. Perinteisen tekniikan murheisiin suattaa vaikka Sallan Husqvarnan sielunelämään perehtyneeltä korjaajalta apua löytyä.
Juu, kyllähän sieltä reissusta jollain kostilla kotio pääsee, mutta jäisi se silti harmittamaan, jos matkan joutuu keskeyttämään jonkun pikkuvian takia. Vaijereita on helppo kuljettaa varalle mukana, ja muutenkin mekaanisia vehkeitä on helpompi paikkailla vaikka tilapäisillä virityksillä, että seuraavalle varaosakaupalle pääsee. Ja niitäkin kauppoja on tiheämmässä yleisimpien mallien osille.
Onko kenelläkään kokemusta tai mielipiteitä, toimiiko 3 mm offsetillä oleva eturatas nykyisen rattaan tilalla, jossa offset on 6 mm? Saako vaihteet säätöihin pienimmällä vaihteella? Vai meneekö ketjulinja liian vinoon? Kokeilemalla se tietysti selviää, mutta kokeilu maksaa sen 60-70 euroa.
Pyörä on 26" kiekoilla oleva PIVOT Mach 5.7c, jossa on normaalit navat (ei boost). 2.8" plus kumeilla ja i40 kehillä ketju menee pienimällä vaihteella sen verran läheltä rengasta, että mutakelillä rengas pyyhkii mudat ketjuihin. Olisi kiva saada edes milli pari lisää väliä.
Varmaksihan ei voi sanoa, kun ei tiedä, miten "rajoilla" se nyt menee. Mutta omaan pyörään vaihdoin muista syistä rattaan 3mm offsetistä suoraan rattaaseen. Alkuun ketjut ei pysyneet takapakan isoimmalla rattaalla jos pyöritti taaksepäin ja ensimmäisen 100m matkalla tippui kerran myös eturattaalta normaalisti polkien, kun takaa oli isoimmalla rattaalla. Kuitenkin, ajoin rattaalla lopulta kaksi kesää ilman ongelmia, kunnes se hajosi muuten. Eli mulla toimi, kun karkeahkosti viimeistelty kiinalaisrinkula kului kulmistaan hieman.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.