Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset
^Lisäksi löytyy muiltakin valmistajilta HG yhteensopivia pakkoja, itsellä Garbarukin pakka...
Ohiampuja
11.10.2023, 12.15
Erityisesti DT Swissin x1900 kiinnostaa. Saavuttaako kyseisillä kiekoilla oleellista hyötyä alkuperäisiin verrattuna?
Minulla on jäykkäperässä nuo samat kiekot olleet jo monta vuotta, eikä suurempia ongelmia ole ollut. Vapaarattaaseen kesällä vaihdoin uudet laakerit, mutta sekin oli aika helppo homma. Ja tykkään kun vaparin huoltoa varten ei tarvitse edes takapakkaa irrottaa. Eli kynsien puhdistaminen ja voitelu on helppo tehdä.
Jatketaan vapaarattaista. Mulla on nyt takakiekossa 12speed Sram NX pakka. Jos hankin toisen kiekkosarjan, jossa vapaarattaana on XD, niin aiheuttaako vaihteiden säätämistä? Toisille kiekoille tulisi nastarenkaat niin hyvä jos toimisi ilman säätämistä jos vaihtaa rengastusta kelien mukaan.
^Itsellä FBG:ssä kahdet kiekot, toiset HG:llä ja toiset XD:llä ja kiekkojen vaihto sujuu lennossa. Jarrulevyt myös identtiset jos ne mahdollisesti vaikuttaa.
^Lisäksi löytyy muiltakin valmistajilta HG yhteensopivia pakkoja, itsellä Garbarukin pakka...
Onko kestänyt hyvin? Ne on ainakin ihan siistin näköisiä.
Pehmeästä alumiinista tehty kevennyspakka? Ainakin eturattaat kuluu vaikka polkisi patiolle. Kaverin mukaan parin tonnin jälkeen alkaa jo pakka olla ajettu. Kaupunkinmiljöössä voi olla kestäväkin.Jos tonnin polkee kesässä.
^Itsellä FBG:ssä kahdet kiekot, toiset HG:llä ja toiset XD:llä ja kiekkojen vaihto sujuu lennossa. Jarrulevyt myös identtiset jos ne mahdollisesti vaikuttaa.
Kiitos, levyistä unohtuikin kysyä.
Föhn, kevyt, alle 350g mutta vain isoin alumiinia ja muut terästä... Ja eikös nykyään kaikki/suurinosa eturattaista ole alumiinista?
Kiekkojen vaihtelusta, minä olen tykännyt eri kiekkojen käytössä jarrulevun alle tulevista säätölevyistä (https://www.bike24.com/p226069.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=26069&queryId=f12bc8cf72f4df12e9fbb9ee1f159664&userToken=anonymized_5b3f1c45-d44e-456a-9b8b-3920d8e16df4) . Näistä ja niiden tarpeellisuudesta käytiin joskus aiemmin keskustelua. Minulla tuo 6-pulttiversio on tehnyt tehtävänsä hyvin, löytynee myös centerlockille ?
^Itse en ole shimmausta tarvinut ja (onneksi) nuo kiekot kuudella pultilla.
Moukari, hyvin ovat kestäneet kevyessä yleis-ajossa mutta en kuraiseen maasto rymistelyyn välttämättä hankkisi, mielestäni toisen pyörän XTR:n pakalle kestävyydessä ole hävinnyt.
Föhn, kevyt, alle 350g mutta vain isoin alumiinia ja muut terästä... Ja eikös nykyään kaikki/suurinosa eturattaista ole alumiinista?
Joo, sama sitten kuin aika monessa maastopakassa. Kyllä sen luulisi sitten kestävän ihan hyvin. Aika hankalaa löytää muita kuin alumiinisia eturattaita, jos ei liiku hintahaarukan kummassakaan ääripäässä.
Steve Baggy
12.10.2023, 10.31
Mulla on Garbarukin XD-pakka. 3000km takana ja ei mitään ongelmaa kulumisen kanssa. XO1-ketjulla menty. Se meni vaihtoon jossain 2500km paikkeilla. Ihan puhdasta maastoajoa.
Moukari, Nallekarkkikaupasta löytyy titaanirattaita eteen ja lienee SX:nkin joten ääripäät saavutettu.
Baggy, itsellä XX1:n ketjut ei vielä edes vaihtokunnossa, kilometrejä hieman enemmän.
On muuten hyvä konsti rajoittaa hurjia momentteja kun stemmin pultit ovat T15 kannalla...
Aika haipakkaan Steven X01-ketjut kulahtaneet. Itsellä lähestyy 5000 km. Tällä kaudella ajot ovat jääneet vähiin.
Steve Baggy
12.10.2023, 14.23
0.5mm tulkki kun meni sisään niin heti vaihtoon.
Steve Baggy
13.10.2023, 06.52
Aika monessa paikkaa suositellaan 12spd ketjuille tuota vaihtoväliä. Täytyy nyt kattoa jos toisen ajais pidemmälle ja sen päälle sitten tuon vanhan samaan. Miten nyt kuluukaan uusi.
Siis itse toimin samalla tavalla, mutta ei vaan ole vielä kulahtanut puoleen prosenttiin.
^^Vaikka markkinointi suosittaa niin ei se saa poistaa järjen/kokemuksen käyttöä.
Steve Baggy
13.10.2023, 12.56
Mutuhan se paras.
Pyörään vaihdettu takapakka joitain viikkoja sitten ja ollut ilman ajoa siitä lähtien. Tänään työmatkalle pyörän selässä, mutta vaihteita ei saanut mitenkään säädettyä ajon aikana (30 km), että olisi toiminut luotettavasti kaikilla rattailla. Kotona pyörä telineeseen ajatuksena säätää ajan kanssa vaihteet kuntoon, mutta huomasinkin että pakka pyörii melko levottomasti polkiessa. En ole aikaisemmin kiinnittänyt vanhalla pakalla tähän mitään huomiota. Onko tämä normaalia?
https://youtu.be/dUfoXEsFgg4
Baggy Boy, mutu tai kokemus, jos yli 40 ajaanut niin kumpaa se on?
Pyörään vaihdettu takapakka joitain viikkoja sitten ja ollut ilman ajoa siitä lähtien. Tänään työmatkalle pyörän selässä, mutta vaihteita ei saanut mitenkään säädettyä ajon aikana (30 km), että olisi toiminut luotettavasti kaikilla rattailla. Kotona pyörä telineeseen ajatuksena säätää ajan kanssa vaihteet kuntoon, mutta huomasinkin että pakka pyörii melko levottomasti polkiessa. En ole aikaisemmin kiinnittänyt vanhalla pakalla tähän mitään huomiota. Onko tämä normaalia?
Eihän tuo normaalilta näytä. Ihan ensihätään kiekko irti ja pakan uudelleen asennus ajan ja ajatuksen kanssa. Samalla voi kokeilla onko vaparissa väljää, eli heiluuko vapari mihinkään suuntaan kokeillessa. Onko tuossa mikä vapari ja pakka?
Baggy Boy, mutu tai kokemus, jos yli 40 ajaanut niin kumpaa se on?
Kokemuksesta huolimatta suosittelen ainakin itse vaihtamaan ketjut kun ne ovat kuluneet. Halvempaa kuin uusia sitten koko voimansiirto kerralla.
^Usein menee muutenkin ketjut ja rattaat vaihtoon kerralla, ei loppupeleissä kauheasti maksa per kilometri...
Steve Baggy
14.10.2023, 10.31
https://www.bikeradar.com/advice/workshop/how-to-know-when-its-time-to-replace-your-bicycle-chain/
40v sitten ei ollut 12spd voimansiirtoja, mutta pappa tekee kuten pappa tahtoo ja me pojat voidaan vaihdella tiheämpään ketjua. Ainakin itse vaihdan sen 40 euron ketjun mielelläni pikkasen liian aikaisin, jos sillä se 250€ pakan elinikä tuplautuu.
Eihän tuo normaalilta näytä. Ihan ensihätään kiekko irti ja pakan uudelleen asennus ajan ja ajatuksen kanssa. Samalla voi kokeilla onko vaparissa väljää, eli heiluuko vapari mihinkään suuntaan kokeillessa. Onko tuossa mikä vapari ja pakka?
Jep. YouTubesta löytyi jonkin verran videoita saman suuntaisesta kasettien "huojunnasta", mikä ilmeisesti jossain määrin voi olla normaalia. Omassa tapauksessa huojuntaa tosin omaan silmään on huomattavasti enemmän.
En itse juurikaan pyörän komponenttien päälle ymmärrä, mutta tuossa pitäisi olla Shimanon HG vapaaratas ja takapakaksi vaihdettu Sunracen CSMZ603. Vaihto on tehty Yeplyllä ja olen nyt varannut jo maanantaille uuden ajan, missä saavat ihmetellä tuota ja laittaa kuntoon. En ole itse näitä koskaan kiinnitellyt, niin voi olla parempi, että saavat katsoa tuon uudelleen.
Jep. YouTubesta löytyi jonkin verran videoita saman suuntaisesta kasettien "huojunnasta", mikä ilmeisesti jossain määrin voi olla normaalia. Omassa tapauksessa huojuntaa tosin omaan silmään on huomattavasti enemmän.
En itse juurikaan pyörän komponenttien päälle ymmärrä, mutta tuossa pitäisi olla Shimanon HG vapaaratas ja takapakaksi vaihdettu Sunracen CSMZ603. Vaihto on tehty Yeplyllä ja olen nyt varannut jo maanantaille uuden ajan, missä saavat ihmetellä tuota ja laittaa kuntoon. En ole itse näitä koskaan kiinnitellyt, niin voi olla parempi, että saavat katsoa tuon uudelleen.
Veikkaisin että vapari on paskana, parit pienemmät rattaat ja mutterin voi helposti asentaa väärin, mutta ei koko pakkaa. Tai sitten on täysin väärä pakka....
https://www.bikeradar.com/advice/workshop/how-to-know-when-its-time-to-replace-your-bicycle-chain/
40v sitten ei ollut 12spd voimansiirtoja, mutta pappa tekee kuten pappa tahtoo ja me pojat voidaan vaihdella tiheämpään ketjua. Ainakin itse vaihdan sen 40 euron ketjun mielelläni pikkasen liian aikaisin, jos sillä se 250€ pakan elinikä tuplautuu.
Se on just näin. Itse vaihdoin juuri todella kovassa käytössä olevaan sähkötäpäriin neljännen SLX ketjun, edellinen kesti 1200km, sitä edellisen rikoin väkivaltaisella vaihdolla 100km jälkeen ja sitä edelliset meni 1000km kohdalla vaihtoon. Ketju maksaa joku 25€. Vaihteet toimivat koko ajan virheetömästi paitsi silloin kun olen ajanut vaihtajan ja tai korvakkeen paskaksi. 25€/vuosi on pieni kustannus siitä että kaikki pelaa. Ei ollut vielä ihan edes 0,5% merkissä tällä kertaa, mutta jos laitan pyörän myyntiin niin kiva että ei tarvii seuraavan heti vaihtaa.
Veikkaisin että vapari on paskana, parit pienemmät rattaat ja mutterin voi helposti asentaa väärin, mutta ei koko pakkaa. Tai sitten on täysin väärä pakka....
Pakka tuli tosiaan ostettua itse. Vanha pakka oli Sunracen CSMZ800. En löytänyt tuosta sähköpyörään sopivaa versiota (en tiedä onko näillä oikeasti väliä), joten otin samaan vapaarattaaseen sopivan saman valmistajan pakan samoilla hammasluvuilla, mikä oli listattu sähköpyörälle sopivaksi. Sanoin vielä huoltoon viedessä, että ilmoittelevat jos pakka ei olekaan sopiva. Toivottavasti ei ole siitä kyse, että ei olisi sopiva, koska eihän tuota enää voi palauttaa.
On mulla tullut vastaan kiero pakka...se oli xd vaparille kylläkin, mutta samalla lailla noi varmaan prässäämällä valmistetaan.
Ohiampuja
14.10.2023, 16.28
Ainakin itse vaihdan sen 40 euron ketjun mielelläni pikkasen liian aikaisin, jos sillä se 250€ pakan elinikä tuplautuu.
Hyvä huomio. Itse kuulun tähän pappa-sarjaan, ja olen oikein tyytyväinen kun välttelen näitä uusimpia ja kalleimpia osia. Kun ajelee 80€ takapakoilla, niin se ei ole niin justiinsa. :)
Oon ite saanut pienimmän rattaan vinoon, pyörähtää yllättävän helposti yhden pykälän yli lukkorengasta laittaessa.
Eiköhän tuossa ole suurimmat kolme yhdessä ja loput irtona, kuten shimanon pakoissakin. Veikkaisin että joko tuo kolmen suurimman pakka on kiero tai sitten niiden taakse on jäänyt joku roska. Tai sitten vapari on pettänyt...
Steve Baggy
14.10.2023, 18.35
Hyvä huomio. Itse kuulun tähän pappa-sarjaan, ja olen oikein tyytyväinen kun välttelen näitä uusimpia ja kalleimpia osia. Kun ajelee 80€ takapakoilla, niin se ei ole niin justiinsa. :)
Kyllä minä olen noista halvemmillakin osilla varustetuista pyöristä yhtälailla huolta pitänyt.
Ohiampuja
14.10.2023, 19.04
Kyllä minäkin pyöristä huolta pidän. Erittäin tarkasti jopa.
Mutta kohta 30 vuotta maastopyöräilyä takana, enkä vielä(kään) omista mitään ketjutulkkia. :)
Stevie poju, papat pitää pyöräteollisuutta pystyssä että sinäkin saat kehitettyjä palikoita ajoon. Sillä rahalla mitä laittaa voimansiirtoon kaudessa niin ei saa kummaakaan osaa esim. autoon...
Joka pyörästä pidetty samalla lailla huolta, halpoja kylläkään en nykyään enää paljoa harrastanut. Kun pariin kymmeneen vuoteen ole valmista pyörää ostanut niin jotenkin ovat kuin omia "lapsia" niin huolenpito samaa luokkaa.
Ohiampuja, mikä ihmeen ketjutulkki...?
Ketjun venymämittari.
https://www.bikester.fi/red-cycling-products-chain-wear-indicator-pyoran-tyokalu-M445189.html?&_cid=21_1_-1_9_1175_528142__pla&_cid=21_1_smart_shopping_0_0_0__&campaign_detail=smart_shopping&utm_source=google&utm_medium=cpc&gclid=Cj0KCQjwm66pBhDQARIsALIR2zCoHCSM-EWYiLlZnUZGYMJ2vxe1bEMAF_cdmYfKsxV1W8voLOWyGfAaAnL pEALw_wcB
Ellei kyse ollut huumorista.
Ohiampuja
15.10.2023, 16.49
Oikein. Tuohan se, mutta ihan rullamitan tai tönärin kanssa olen pärjännyt. :)
Kauris, puhtaasti huumoria.
Itse olen pärjännyt yli 40vuotta kummemmin mittailematta ja tuskin enää alan mittaamaan, ajetaan ja vaihdetaan kun ei enää toimi.
https://youtu.be/dUfoXEsFgg4
Taisi selvitä tämä. Pyörä meni takaisin Yeplylle huollettavaksi ja pakan takaa oli löytynyt ylimääräinen spaceri. Myös lukitusrenkaan pinta oli kulunut ja piti vaihtaa. Ilmeisesti kasetti oli päässyt pyörimään vapaasti, tai jotain tämän suuntaista minulle kerrottiin. En ole tuota kasetin huojuntaa nyt tarkastanut, mutta kaikki vaihteet menevät mukavasti rattaille eikä ajossa tarvitse enää pelätä että milloin ketju lähteekin kesken polkaisun pois rattaalta.
Kuminauha
17.10.2023, 09.25
Onkohan nyt niin että jos tarvitsee 12x142 perä (dt 350) muuntaa microspline vaparille, niin siihen kelpaa sama vaparirunko kuin 148 mtb napaan?
Tässä kaavailen uutta osasarjaa graveliin/työmatkapyörään kun on kahvat hajoomispisteessä ja 12s grx kiinnostaisi kun olisi sitten samaa osaa maasturissa ja gravelissa.
^Eikös muutkin takapakat käy ihan hyvin?
Kuminauha
17.10.2023, 11.52
En halua muita kun pointti on juuri se, että maasturi ja garveli käyttäisi samoja. Ja kun ostaa täyden osasarjan (alesta saisi tonnilla) ni siinä tulee pakka mukana.
Steve Baggy
17.10.2023, 12.17
On se sama.
Taisi selvitä tämä. Pyörä meni takaisin Yeplylle huollettavaksi ja pakan takaa oli löytynyt ylimääräinen spaceri. Myös lukitusrenkaan pinta oli kulunut ja piti vaihtaa. Ilmeisesti kasetti oli päässyt pyörimään vapaasti, tai jotain tämän suuntaista minulle kerrottiin. En ole tuota kasetin huojuntaa nyt tarkastanut, mutta kaikki vaihteet menevät mukavasti rattaille eikä ajossa tarvitse enää pelätä että milloin ketju lähteekin kesken polkaisun pois rattaalta.
Eli se kasetin lukitusrengas on pyöriessään hieronut sun rungosta vähintään maalit pois? Tarkasta vielä vauriot vetopuolelta ja tee reklamaatio jos tarpeen.
Kukahan toope sen on asentanut? Jos liike ei ekalla kertaa virhettä huomannut niin lukkorenkaan lisäksi huoltoliike vaihtoon.
Eipä noihin jarruihin paljoa nestettä mene, about 20g yhteennsä...
Roudaria vai maalarinteippiä vannenauhaksi? Joskus ollut roudarii mutta tuo maalarinteippi olisi sopivan levyisä, mahtaako erisqtää tarpeeksi edit: upotetut nippelit eli kai se maalari menis
En luottaisi maalariin. Jesse toimii ainakin pienemmillä paineilla.
Eikös se oranssin värinen teippi vois olla hyvä. En tosin tiedä saisko sitä sopivan leveänä. Näyttää olevan suojausteippi nimeltään. Motonet näköjään päivittää sivujaan.
https://www.motonet.fi/tuote/suojausteippi-oranssi-50-mm-x-30-m?product=60-0260
Eikä ku tuli vaan mieleen että jos vaikka on olemassa joku maalarifoorumi niin mahtaakohan siellä joku tiedustella että toimiiko vannenauha maalarinteippinä…
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tuo suojateippi varmaan toimii mutta maalarinteipin pysyvyys perustuu lyhytaikaiseen suojaukseen ja tuskin kestää litkua.
Mites ruskea pakkausteippi? Se olisi tarpeeksi leveää ja varmasti halpaa.
Miten olisi ihan vannenauhaa vannenauhaksi? Tokmannilta 7€/2kpl tai Biltemasta 2,5€/kpl. Vai onko tarkoitus käyttää jotain random teippiä ihan väkisin?
Wolfberg
22.10.2023, 10.56
Elmukelmua löytyy todennäköisesti jokaisen kotitaloudesta ja on tarpeeksi leveää.
Se on vaan kummaa että joku Pelle Peloton haluaa säästää kolikoita väärästä paikkaa.
Ajatuksena vaihtaa pyörään jytkympää takavannetta ja tässä tyhmänä taas pähkäillyt tätä asiaa. Tällä hetkellä pyörässä on ihan pikalinkku takavanne HG-sarjan takapakalla ja vaparilla (Shimano CS-HG-200, 11-36, 9-speed) ja aioin vaihtaa 12*142 vanteen. Käykö tämä linkin takana oleva vanne tuolle pakalle ym., kunhan tietenkin valitsee tuon Shimano-version? Olen hankkinut jo tarvittavat adapterit, jotta saa pikalinkkuakselin sopimaan.
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-e-1900-spline-29-30mm-cl-rear-wheel
Onko runko myös tehty pikalinkuille?
On tehty, mutta näillä adapterilla saa muutettua tuon 12mm vanteen linkkuakselille sopivaksi.
Ajatuksena vaihtaa pyörään jytkympää takavannetta ja tässä tyhmänä taas pähkäillyt tätä asiaa. Tällä hetkellä pyörässä on ihan pikalinkku takavanne HG-sarjan takapakalla ja vaparilla (Shimano CS-HG-200, 11-36, 9-speed) ja aioin vaihtaa 12*142 vanteen. Käykö tämä linkin takana oleva vanne tuolle pakalle ym., kunhan tietenkin valitsee tuon Shimano-version? Olen hankkinut jo tarvittavat adapterit, jotta saa pikalinkkuakselin sopimaan.
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-e-1900-spline-29-30mm-cl-rear-wheel
Sopii vapaarattaan puolesta ja oikeilla sovitteilla saa pikalinkuksi. Jarrulevyn kiinnitys tuossa on centerlock, jos vanhassa on myös, niin levykin sopii. Jos on 6 pultti, niin tarvitset adapterin väliin tai uuden levyn.
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-mtb-centerlock-to-6-hole-adapter
Jos runko on pikalinkuilla niin mene 12millin läpiakseleille.
Steve Baggy
28.10.2023, 17.11
Jos runko on pikalinkuilla niin mene 12millin läpiakseleille.
Korkkia kiinni...
Ohiampuja
28.10.2023, 20.06
Yhdet pikalinkkukiekot oli aikoinaan kätevällä ”läpiakselilla” olisko ollut 9-10 mm kooltaan. Se meni hienosti takahaarukkaan ja kiristyi tukevasti.
Siis Stevie boy, onkos vaikeaa tajuta että jos runko tehty pikalukollisille kiekoille niin hieman jotain vaatii että saat siihen 12millin läpiakselilliset asennettua olkoot kiekoissa mitä tahansa kiinni.
Tonen ongelma on myös että pikalukolliset yleensä takana 135millisellä akselilla niin aika vaikea siihen sovittaa 142millistä...
Ps. Tarkista lääkityksesi ja joskus voisit antaa neuvoja etkä vain nillitä...
Santtu75
29.10.2023, 03.07
Siis Stevie boy, onkos vaikeaa tajuta että jos runko tehty pikalukollisille kiekoille niin hieman jotain vaatii että saat siihen 12millin läpiakselilliset asennettua olkoot kiekoissa mitä tahansa kiinni.
Tonen ongelma on myös että pikalukolliset yleensä takana 135millisellä akselilla niin aika vaikea siihen sovittaa 142millistä...
Ps. Tarkista lääkityksesi ja joskus voisit antaa neuvoja etkä vain nillitä...
dt swiss:n osalta se vaatii tuollaisen toimenpiteen:
https://m.youtube.com/watch?v=OaUmy4filhk
sama tilanne useammalla muullakin valmistajalla, päätyholkit vaihtamalla saa vaihdettua saman kiekon tarpeen mukaan 142mm läpiakselille taikka 135QR:lle.
Joidenkin kiekkojen mukana tulee molemmat päätyholkit ja osassa sitten vain toinen vaihtoehto ja sitte se ”toinen” pitää hankkia erikseen tarpeen vaatiessa.
Kuminauha
29.10.2023, 07.16
Joo, noissa DT:n maantie/cx/gravel (PR/CR/ER) puolen DT kiekoissa tulee qr päätytulpat mukana paketissa. Maastopuolella (X/M/E) pitää ostaa samat päätytulpat erikseen, mitä kyllä saa helposti ostettua. Napa pitää olla non-booost ni saa päätytulpat vaihtamalla qr tai läpiakseli pyörään sovitettua samat kiekot.
Steve Baggy
29.10.2023, 08.55
Ps. Tarkista lääkityksesi ja joskus voisit antaa neuvoja etkä vain nillitä...Tarkista ihan itse. Viestisi oli hyvin sekava ja tuossa yllä oli jo mainittu, että tarvittavat adapterit on hankittu.
^Onko vaikeaa tajuta että vaikka olisi kymmenet adapterin hankittu ja runko tehty pikalukollisille kiekoille niin homma ei onnistu.
^mitä ihmettä selität? Päätykorkit vaihtamalla onnistuu monien napojen kanssa.
Steve Baggy
29.10.2023, 09.53
^Onko vaikeaa tajuta että vaikka olisi kymmenet adapterin hankittu ja runko tehty pikalukollisille kiekoille niin homma ei onnistu.
Kieltämättä on vaikea tajuta, että miksi ei onnistu jos 142x12mm DT Swiss kiekkoon vaihdetaan pikalinkkupäätytulpat. Itsekin tuon homman joskus tehnyt ja se kyllä onnistui ihan hyvin.
Pitäisikö nure sun lopettaa antamasta neuvoja asioissa joista et tiedä? Tätä foorumia käyttää vakihöpöttäjien lisäksi sellaisetkin, jotka oikeasti eivät tiedä ja kaipaavat apuja. Niin silloin ei ainakaan auta jos joku muumio on huutelemassa ihan mitä sattuu sinne väliin. Sano silloin kun varmasti tiedät ja muuten puhu vaikka seinille.
Noi Dt:n Non boost läpiakselinavat on periaatteessa 135mm napoja, jotka end capsien avulla tehdään 135mm QR tai 142mm läpiakseli sopivaksi. Sama etunavoissa. Voi olla 15x100mm tai 5x100mm.
Dt:n Boost navasta et saa 100mm/135mm napaa tekemälläkään.
Kiitos vastauksista, otetaanko vähän happea välillä niin helpottaa. :) Eli kyllä tuolle systeemille löytyy ihan DT SWISSin omat päätyholkit, jos on valmistajan sivuja ja sopivuustaulukoita uskominen. Tuommoiset on tullut tilattua ja saa sitten kokeilla miten passaa paikalleen. Alla vielä tämän adapterin tuotenro ja sivu mistä tämän tiedon löysin.
HWGXXX0001528S
https://www.dtswiss.com/en/support/product-support?matnr=W0E1900NEDLSA18867
Kaakku, olen pahoillani virheellisistä neuvoista, jonkinlainen totaalinen oikosulku, ajattelin asian aivan toisin päin...
Ostin itse settinä omat E1800 vanteet. Niissä tuli kaikki napa-adapterit sekä 6-pulttiadapterit mukana. Kätsy paketti ja tuli käytännössä halvemmaksi kuin ostaa käytetyt vanteet ja metsästää niihin adapterit (kun oli käyttöä pikalinkuille ja 6-pultille)
Kuminauha
30.10.2023, 07.47
Voihan se tosiaan olla, että kaikissa dt:n non-boost kiekkoseteissä tulee noi qr adaterit mukana, eikä pelkästään noissa er/cr/gr sarjoissa.
Myös Mavicin maantiepuolen kiekoissa kummatkin mukana.
En millään löytänyt parempaakaan ketjua, niin kysytään tässä. Eli onko kellään suositella miten pyörän rungosta saisi puhdistettua ketjurasvan ja muut pinttyneet tahrat. Itselläni on vaalea pyörä ja runko täynnä rasvaa. Rasvat lähtee osittain, mutta tummia kohtia jää. Jotain rasvapoisto liuotusainetta olen koittanut.
esimerkiksi nyt huomasin runkolaukun poiston jälkeen, että se laukku on jättänyt karmean mustan rinkulan siihen kohtaan missä tarraosa oli ympäri.
Mineraalitärpätti poistaa useimpia tuollaisia tahroja pilaamatta pintoja.
Isopropanoli myös. Sitä on itsellä suihkepullossa aina valmiina kun putsailen sillä keulan ja iskarin sekä hissitolpan liukuputket aina ajon jälkeen. Samoin keulahuollossa tarpeen.
En millään löytänyt parempaakaan ketjua, niin kysytään tässä. Eli onko kellään suositella miten pyörän rungosta saisi puhdistettua ketjurasvan ja muut pinttyneet tahrat. Itselläni on vaalea pyörä ja runko täynnä rasvaa. Rasvat lähtee osittain, mutta tummia kohtia jää. Jotain rasvapoisto liuotusainetta olen koittanut.
esimerkiksi nyt huomasin runkolaukun poiston jälkeen, että se laukku on jättänyt karmean mustan rinkulan siihen kohtaan missä tarraosa oli ympäri.
Mä oon suihkassut rättiin hieman brake cleaneria ja sillä pyyhkinyt.
Okei, kiitoksia vinkeistä. Lähdetään kokeilemaan noilla.
Ohiampuja
04.11.2023, 16.49
Isopropanoli myös. Sitä on itsellä suihkepullossa aina valmiina kun putsailen sillä keulan ja iskarin sekä hissitolpan liukuputket aina ajon jälkeen. Samoin keulahuollossa tarpeen.
Kuivattaakohan tuo kuinka esim tiivisteitä? Itse olen pyyhkinyt liukuputket ja liukupinnat ihan vaan rätillä. Eihän se kura sinä kovassa ole, joskus olen sitten mineraaliöljyä laittanut rättiin ja sillä pyyhkäissyt liukupinnat puhtaiksi.
En usko että kuivattaa. Isopropanoli on just se aine mitä keulavalmistajat ja vähänkään virallisemmat huolto-ohjevideot kehottavat käyttämään. Keulan sisäisien osien puhdistukseen huollon yhteydessä ja ulkopuolisten osien putsaamiseen myös.
Ohiampuja
05.11.2023, 10.19
Silti ehkä suihkuttelisin sen aineen rättiin, enkä suoraan liukupintoihin. Ei se hyvää tee jos se pääsee valumaan sinne tiivisteisiin tai jopa sinne sisälle.
Olisi tarkoitus vaihtaa vanha 3x8 vaihteisto 1x9 vaihteistoksi, mutta miten tuo takapakkojen vaihto ristiin menee? Jostain luin, että sama vapaaratas on 8,9 ja 10 lehtisille paikoille, mutta jossain taas sanotaan, että kaikille on omansa. Käykö siis 9 lehtinen Shimanon pakka suoraan 8 lehtisen Shimanon pakan tilalle?
Toinen kysymys takavaihtajista. 10 lehtisen Deore vaihtajaa saisi halvemmalla kuin 9 lehtisen Altusta tai Aliviota. Saako 10 lehtiselle pakalle tehtyä vaihtajaa toimimaan 9 lehtisellä pakalla? Onko noilla kolmella vaihtaja vaihtoehdolla käytännössä eroa toimivuudessa?
Miksi 1x9, eikä suoraan 1x10 tai 1x11? Shimanon tuotteina menevät kaikki samalle vaparille, kunhan on kasetti- eikä kierrepakka.
Osaako joku sanoa minkälaiset pultit tarvitsee Sram Force 1 eturattaalle? Kyseessä siis ao. setti.
Toi hidden bolt tuli uuden eturattaan mukana, mutta vanhaa irroittaessa yksi noista normaaleista mureni käteen ja tarviis uuden tilalle.
https://cimg8.ibsrv.net/gimg/bikeforums.net-vbulletin/800x400/1655326616_df6efec7a13c4a4dc04588704521995d6c64427 d.jpeg
Jotenkin sekottaa, kun monessa paikassa myydään oikeannäköisiä pultteja, mutta esim. tässä lukee "double":
https://pyoravarikko.fi/products/sram-chainring-bolt-5-arm-road-double-chainrings
Tai Hi5bikesissä "MTB":
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/sram-eturattaan-pultit-mtb-alumiini-single/
Tulluska
06.11.2023, 18.42
Shimanon takapakka pääsi löystymään ajon aikana ilmeisesti sen takia kun napaan tuli välys, onko se pakan lukitusmutteri vielä käyttökuntoinen jos ei kummempia kulumisen jälkiä ole, vai kannattaako uusia ettei tarvi miettiä löystyykö pakka vaikka kiristäisi oikiaan momenttiin.
Marsusram
06.11.2023, 19.53
Osaako joku sanoa minkälaiset pultit tarvitsee Sram Force 1 eturattaalle? Kyseessä siis ao. setti.
Toi hidden bolt tuli uuden eturattaan mukana, mutta vanhaa irroittaessa yksi noista normaaleista mureni käteen ja tarviis uuden tilalle.
https://cimg8.ibsrv.net/gimg/bikeforums.net-vbulletin/800x400/1655326616_df6efec7a13c4a4dc04588704521995d6c64427 d.jpeg
Jotenkin sekottaa, kun monessa paikassa myydään oikeannäköisiä pultteja, mutta esim. tässä lukee "double":
https://pyoravarikko.fi/products/sram-chainring-bolt-5-arm-road-double-chainrings
Tai Hi5bikesissä "MTB":
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/sram-eturattaan-pultit-mtb-alumiini-single/
Tuotekuvaan en luottaisi, usein esim. renkaista on vain geneerinen kuva.
Tuossa 5kpl setti
https://www.ridemore.fi/wolf-tooth-set-of-5-chainring-bolts+nuts-for-1x
MTB Engineer
07.11.2023, 10.38
Shimanon takapakka pääsi löystymään ajon aikana ilmeisesti sen takia kun napaan tuli välys, onko se pakan lukitusmutteri vielä käyttökuntoinen jos ei kummempia kulumisen jälkiä ole, vai kannattaako uusia ettei tarvi miettiä löystyykö pakka vaikka kiristäisi oikiaan momenttiin.
Yleensä on voinut käyttää uudestaan kunhan kierre ei ole vioittunut.
Miksi 1x9, eikä suoraan 1x10 tai 1x11? Shimanon tuotteina menevät kaikki samalle vaparille, kunhan on kasetti- eikä kierrepakka.
1x9 vaihdevipu sekä ketjuja löytyisi jo varastosta ja nastarenkaat olisi hätätapauksessa nopea vaihtaa 1x9 vaihteistolla olevasta sähköpyörästä niin sillä ajattelin tuota 1x9 vaihteistoa. Tuon vaihdemäärän uskoisin kuitenkin omaan käyttööni riittävän.
Vielä jos joku selittäisi aloittelijalle onko nuo kaikki 9-11 lehtisen Shimanon takapakat kokonaisleveydeltään yhtä leveitä, kun kerran menevät samalle vapaarattaalle? Lehtien määrä vaikuttaisi siis ainoastaan ketjun leveyteen. Jos näin olisi niin eikö silloin myös kaikki 9-11 lehtisen pakan takavaihtajatkin kävisi ristiin? Näissä kuitenkin kaikissa ilmoitetaan moniko lehtiselle pakalle vaihtaja on tarkoitettu.
Steve Baggy
07.11.2023, 11.04
11spd road-pakat on leveämpiä ja tarttee oman vaparinsa. Vaikka 9-11 mtb-pakat onkin yhtä leveitä niin rattaiden leveys ja niiden välit ei ole samat. Siksi takavaihtajat ei toimi ristiin.
10v vanhassa cyclocrossissa Shimanon 105-sarjan osat ja Shimanon (105?) mekaaniset levyjarrut. Millainen homma olisi vaihtaa hydraulisiin levyjarruihin sekä eteen että taakse? Eli paljonko osia joutuis vaihtamaan, meneekö kahvat samalla vaihtoon? Mitä suuruusluokkaa kustantaisi?
10v vanhassa cyclocrossissa Shimanon 105-sarjan osat ja Shimanon (105?) mekaaniset levyjarrut. Millainen homma olisi vaihtaa hydraulisiin levyjarruihin sekä eteen että taakse? Eli paljonko osia joutuis vaihtamaan, meneekö kahvat samalla vaihtoon? Mitä suuruusluokkaa kustantaisi?
Kahvat menee vaihtoon, jos haluat käyttää Shimanon hydraulisia levyjarruja. Ilmeisesti kyseessä on 11-vaihteinen voimansiirto? Valmiina settinä kahvat ja jarrut ovat hieman yli 400 e, ks. https://www.bike-discount.de/en/shimano-105-st-r7020-br-r7070-2x11-speed-disc-brake-set?number=20056276&__delivery=8&__currency=1&gclid=CjwKCAiA3aeqBhBzEiwAxFiOBiVKmaivobaNqUFdjOY2 ywBLujAxXoWhB_Ofszivf0ecfSvwcjCvsRoCBKQQAvD_BwE
Steve Baggy
07.11.2023, 11.59
Tuo ikäisessä pyörässä on myös hyvin todennäköisesti IS tai PM mountit jarruille. Olikos olemassa adaptereita joilla saa flatmount-satulan IS tai PM mounttiin kiinni? Jos ei niin joutunee rakentelemaan setin maastosatuloista ja maantiekahvoista ihan itse.
Ton ikäisessä voi vielä olla 10spd osat? Jos näin niin koko osasarja uusiksi eikä varmaan kannata.
1x9 vaihdevipu sekä ketjuja löytyisi jo varastosta ja nastarenkaat olisi hätätapauksessa nopea vaihtaa 1x9 vaihteistolla olevasta sähköpyörästä niin sillä ajattelin tuota 1x9 vaihteistoa. Tuon vaihdemäärän uskoisin kuitenkin omaan käyttööni riittävän.
Vielä jos joku selittäisi aloittelijalle onko nuo kaikki 9-11 lehtisen Shimanon takapakat kokonaisleveydeltään yhtä leveitä, kun kerran menevät samalle vapaarattaalle? Lehtien määrä vaikuttaisi siis ainoastaan ketjun leveyteen. Jos näin olisi niin eikö silloin myös kaikki 9-11 lehtisen pakan takavaihtajatkin kävisi ristiin? Näissä kuitenkin kaikissa ilmoitetaan moniko lehtiselle pakalle vaihtaja on tarkoitettu.
Ysipakalla saa ihan hyvän välityksen, kun valitsee huolella pakan ja kammenrattaat, edullisiakin jo ovat nuo.
Kymppi ja ykstoista vaihtajat eivät käy ysin kanssa koska vetosuhde on erilainen.
Jos haluaa hintoja vertailla, niin uusi 10s Tiagra osasarja kustantaa n.420€ ja 105 11s sarjaa on näkynyt n.600€ hintaan.
Update: Voimansiirto on 2x10 ja haarukassa sekä rungossa on post mount kiinnikkeet jarruille. Ilmeisesti on olemassa adapterit joiden avulla voi käyttää flat mount jarruja post mount runkoon/haarukkaan, mutta samalla jarrulevyn kokoa pitää kasvattaa 20mm (jos ymmärsin oikein). Meneekö näillä hankalaksi?
^Helpompaa vaihtaa vaan PM maastosatulat kuin alkaa säätää joidenkin adapterien kanssa.
Sain nyt tehtyä tuon 1x9 muutoksen ja ketjulinjaa lukuunottamatta kaikki toimii hyvin. Ketjulinja on suora 7 tai 8 vaihteella, mikä aiheuttaa rahinaa käytettäessä isompia rattaita. Onko tuohon muuta ratkaisua kuin vaihtaa kapeampi keskiölaakeri? Nykyinen keskiö on 68/127mm ja eturatasta pitäisi varmaan saada noin 10mm keskemmälle. Miten noiden keskiöiden mitat menee? Jos otan 10mm kapeamman keskiön niin siirtyykö ratas 10mm vai 5mm eli jakautuuko tuo 10mm molemmille puolille?
Ohiampuja
11.11.2023, 14.03
Kyllä vaan, koska Q factor, eli siis polkimien etäisyys toisistaan on tarkoitus pitää symmetrisenä. Kierrekeskiöissä niillä prikoilla on mahdollista 2.5-5.0 mm verran kikkailla. Toki niin ettei kammet tai kantapäät ota takahaarukkaan kiinni.
Eli molemmat puolet lyhenevät symmetrisesti? Jos haluan ratasta 10mm keskemmälle niin keskiön pitäisi olla 20mm lyhyempi?
Mittailin tuota vielä tarkemmin ja 7 rattaalla ketjulinja on suora. Jos 10mm ottaisin ratasta keskemmälle niin silloin rattaan hampaat menevät jo todella läheltä haarukkaa. Ehkä ihan 10mm ei ole tarvetta ratasta saada sisäänpäin, mutta mitä suosittelette tässä tapauksessa keskiön leveydeksi jos nykyinen on tuo 127mm? Olisiko 113mm hyvä?
Ei sitä ketjulinjaa ihan älyttömästi kannata tuijotella. 1x vaihteistoissa se on aina huono jollain vaihteella.
arctic biker
11.11.2023, 18.58
Ketjulinjaa kannattaa,imo, vähän miettiä. Yhen ketjun sain melkein poikki ja syyksi diagnisoin mun käyttämille välityksille liika vino ketju.
Marsusram
11.11.2023, 19.31
Kaikki 3x konversiot 1x välityksille ovat menneet helposti, eikä ketjulinjan kanssa ole ollut ongelmia kun keskirattaan jättää ja isomman tilalle voi laittaa bashringin.
Isomman tilalle rattaan laittamalla ei ketjulinja toimi.
Keskiölaakerin leveyttä voi jossain nelikanttisissa olla erilaisella offsetilla. Niiden yhteensopivuus kampien kanssa on salatiedettä.
Keskiölaakerien leveys tosiaan näyttää olevan salatiedettä kun asiaa yritin Googlettaa. Olisi ihan liian helppoa jos valmistajan sivuilta näkisi suoraan kriittiset mitat. Tällaisia minä en ainakaan löytänyt neliöakselilaakereista. Aikaisemmin mainitut spacerit eivät ilmeisesti ole yhteensopivia BSA laakereiden kanssa?
Keskirattaan paikalla minullakin ratas on, mutta ei tuo kovin hyvä ole. Ehkä ratas asettuu eri kohtaan noilla uusilla kammilla tai sitten tuohon on joskus aikaisemmin vaihdettu keskiölaakeri liian pitkään malliin.
Hölmö kyssäri, mutta mikä ihmeen muoviläpyskä tuli Canyonin Gravel pyörän takapakassa kiinni. Eli läpinäkyvä muoviläpyskä joka on pinnojen ja fyysisesti isoimman rattaan välissä? Heidän kokoamis ohjeissa ei tälläistä mainita, niin tuli mieleen onko tämmöinen vain joku yleinen suojus kuljetuksia varten? Ihmetytti vain kun tuota ei edes saanut pujotettua fiksusti pois vain vaati leikkaamisen.
Se on olevinaan suoja, ettei ketju karkaa pakan ja pinnojen väliin.
Yleensä ensimmäinen homma ottaa se pois[emoji16]
Steve Baggy
12.11.2023, 17.18
https://bikefaff.com/dork-discs-should-you-remove-it/
Dork disc.
Ohiampuja
12.11.2023, 19.31
Kerran yksi marakisa meni poskelleen, kun vaihtaja sai tällin ja sen seurauksena se heitti ketjut sinne pakan ja pinnojen väliin. Eikä tullut pois ilman pakan irroitusta. En tiedä olisko ko kiekko siinä auttanut.
Sen jälkeen olen ollut tarkka vaihtajan rajoitinsäädäistä. :)
Kerran yksi marakisa meni poskelleen, kun vaihtaja sai tällin ja sen seurauksena se heitti ketjut sinne pakan ja pinnojen väliin. Eikä tullut pois ilman pakan irroitusta. En tiedä olisko ko kiekko siinä auttanut.
Eipä se dork disc sitä välttämättä estä jos ketju sinne haluaa mennä. Kiilautuu vaan vielä pahemmin sen dork discin ja takapakan väliin. Pinnoja se saattaa pelastaa.
Tuli ostettua saksalaisesta verkkokaupasta DT Swiss GR 1600 kiekot graveliin. Ostin vahingossa SRAM XD/XDR vaparilla vaikka piti ostaa Shimanon 11 sp roadilla. Laitoin suoraan DT Swissille kysymyksen oikean vaparin numerosta sellaisen tilatakseni. DT käänsi kysymyksen suomalaiselle kauppiaalle, joka käskee kysyä kauppiaalta.
Ei jaksa nyt veivata jos tähän ei tuen kautta saa vastausta. Osaako joku suorilta heittää, mikä vapari pitää tähän hankkia? Kyseessä siis ratchet vapaaratas.
Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
Tuli ostettua saksalaisesta verkkokaupasta DT Swiss GR 1600 kiekot graveliin. Ostin vahingossa SRAM XD/XDR vaparilla vaikka piti ostaa Shimanon 11 sp roadilla. Laitoin suoraan DT Swissille kysymyksen oikean vaparin numerosta sellaisen tilatakseni. DT käänsi kysymyksen suomalaiselle kauppiaalle, joka käskee kysyä kauppiaalta.
Ei jaksa nyt veivata jos tähän ei tuen kautta saa vastausta. Osaako joku suorilta heittää, mikä vapari pitää tähän hankkia? Kyseessä siis ratchet vapaaratas.
Lähetetty minun SM-S908B laitteesta Tapatalkilla
Jos napa on DT Swiss 180/240/350, niin todennäköisesti tämä: DT Swiss Shimano Road 11v Ratchet vapaaratas | Napojen varaosat ja tarvikkeet | BAS-Shop Oy (https://bas-shop.fi/p39494/dt-swiss-shimano-road-11v-ratchet-vapaaratas)
Steve Baggy
13.11.2023, 09.48
Toi ja sitten päätytulppa.
Kuminauha
13.11.2023, 11.45
Ne pitäs kyllä tulla samassa paketissa jos ihan uutukaisena DT varaosana hankkii.
Steve Baggy
13.11.2023, 12.02
Eipä tule tuossa Road-vaparissa tai on siitä sellainen versio jossa tulee pikalinkkutulppa mukana.
Ihmettelen, ettei tullut ko. kiekkojen mukana. Mulle tuli kummatkin vaparit, päätykorkit pikalinkuille ja läpiakseleille, CL-lukkorenkaat ja pulttilevyillekin adapterit.
EDIT: tjaa niin, jospa kysyäjällä onkin OEM-pakkaus.
Sen pikalinkullisen vaparin osanumero on: HWYABX00S2775S, jos siis sellaista kaipaa. Esim. DT Swiss Conversion Kit 240s Road HG to Shimano 11-speed Rotor | BIKE24 (https://www.bike24.com/p249529.html)
Onko "normi" rätsetti vapaarattaassa ja LN vapaarattaassa eroja? Pitäisi E1900 kiekkoihin, joissa on tuo 370 napa saada teräs HG alumiinisen tilalle.
^On eroa. Normirätsetissä tiiviste on navassa, ja LN versiossa kiinni siinä vaparissa.
LN vapariin löytyy tällainen HG teräs vapari: DT Swiss Shimano MTB Ratchet LN steel Freehub Body Freehub | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-shimano-mtb-ratchet-ln-steel-freehub-body)
^
Jes, kiitos neuvoista ja linkista!
Tulluska
15.11.2023, 20.01
Kuuluuko vapaarattaassa kynsien lisäksi olla öljyä tai vastaavaa siinä päällä mihin pakka asetetaan, 11 lehtisessä pakassa 9 ratas vähän paukkuu vaikka on uusi ja ketju uusi ja kunnolla kiinni, mietin onko liian kuiva kun ei ole mitään rasvaa tai öljyä pakan ja vapaarattaan välissä vai onkohan mahdollisesti vapaarattaan laakeri mennyt rikki, tosin ei tunnu mitään pykäliä yms
Ei niihin periaatteessa tarvitse mitään, varalta voi vähän vaseliinia laittaa jos pelkää että se sen takia jää kiinni. Mikä pakka? Joissakin voi olla vähän vikaa, että alkavat vähän elämään vaikka olisivatkin kiinni. Vapaarattaa laakeri tuskin paukkuu. Onko eturatas uusi?
Tulluska
15.11.2023, 21.14
Shimano xt pakka, tämä tosiaan paukahteli ennen ensimmäistä ajo kertaakin kun telineessä kokeilin ja vielä muutaman testilenkin jälkeen ja muistaakseni teki samaa vanhalla pakalla mutta nyt pisti enemmän merkille, eturatasta ei ole vaihettu mutta paukkuu ainoastaan tuolla 9 rattaalla ja äänen paikallistaa selvästi takapakan ja navan suunnille, toimii kuitenkin normaalisti.
Onko Tektron jarrut ihan paskoja? Tässä pitäisi tuohon minun tulevaan "polkupyörään" päivittää vähän tehokkaampia jarruja näin harrastuksen vuoksi ja katsellut 4-mäntäisiä eteen, esim. HD-m535. Ei olisi hinnalla pilattu koko sarja levyineen, tiedän että hinta tietenkin määrää laadun kuten muissakin asioissa. Toiset kehuu ja toiset taas haukkuu ihan surkeiksi, miten on?
Ohiampuja
20.11.2023, 12.31
R2 biken sivuilta katselin XC-maasturiin kiekkosarjoja. Pikaisesti katsottuna n 700-800 euroa riittää n 1400-1500 g kiekkoihin. DT navat haluaisin, ja tarjolla on Duken tai Newmenin kehiä.
Miltä ehdokkaat kuulostaa, eroaako nuo kehät kuinka toisistaan?
https://r2-bike.com/Wheelset-29-XC-DT-Swiss-240-EXP-MTB-Straightpull-6-Hole-Hubs-Duke-Aluminum-Rims
https://r2-bike.com/Wheelset-29-XC-DT-Swiss-240-EXP-MTB-Straightpull-6-Hole-Hubs-Newmen-Aluminum-Rims
Onko Tektron jarrut ihan paskoja? Tässä pitäisi tuohon minun tulevaan "polkupyörään" päivittää vähän tehokkaampia jarruja näin harrastuksen vuoksi ja katsellut 4-mäntäisiä eteen, esim. HD-m535. Ei olisi hinnalla pilattu koko sarja levyineen, tiedän että hinta tietenkin määrää laadun kuten muissakin asioissa. Toiset kehuu ja toiset taas haukkuu ihan surkeiksi, miten on?
Ei ne mitään ihan paskoja ole, mutta kahvan muotoilu oli sellainen, etten vaan tottunut elämään sen kanssa. Muissa pyörissäni on Maguran yhden soremen kahvat, shimanon SLX 7100 ja taitaa olla vielä Sram Level t:kin, ja näihin verrattuna aika kummallinen on tuo Tektron kahva. Ehkä isokätiselle voi sopiakin. Muuten pitoa kyllä löytyi kun huolella ajeli jarrut sisään mutta juuri tuosta kahvasta johtuen en ikinä oppinut löytämään tuntumaa jarrusta.
Tuossa linkin Duke -setissä on valittavissa 5 eri kehää. Mitä niistä mahdat tarkoittaa?
Mutta jos oletus-Duke on mielessä niin Duke on: kevyempi, kapeampi, matalampi, asymmetrinen ja kestävät vähemmän läskiä. Mutta kaipa olit itsekin nuo tiedot kaivellut.
DUKE Lucky Star Ultra 23 | Drilling 28/28 | SKU 29245Intended use: Cross Country XC
Inner width: 23.5 mm
External width: 26.4 mm
Rim height: 16 mm
Offset: 2.0 mm (asymmetrical)
recommended tire width: 51 - 59 mm
maximum tire pressure: 3 bar
maximum system weight: 90 kg
Weight: 366g
NEWMEN Evolution SL X.A. 25 Aluminum | Drilling 28/28 | SKU 45535Intended use: Cross Country XC
Inside width: 25 mm
Outside width: 28 mm
Rim height: 17,5 mm
Offset: 0.0 mm (symmetrical)
recommended tire width: 50 - 61 mm
maximum tire pressure: 3.0 bar
maximum system weight: 125 kg
Weight: 400g
Steve Baggy
20.11.2023, 14.31
R2 biken sivuilta katselin XC-maasturiin kiekkosarjoja. Pikaisesti katsottuna n 700-800 euroa riittää n 1400-1500 g kiekkoihin. DT navat haluaisin, ja tarjolla on Duken tai Newmenin kehiä.
https://r2-bike.com/Wheelset-29-XC-DT-Swiss-240-EXP-MTB-Straightpull-6-Hole-Hubs-Duke-Aluminum-Rims
https://r2-bike.com/Wheelset-29-XC-DT-Swiss-240-EXP-MTB-Straightpull-6-Hole-Hubs-Newmen-Aluminum-RimsBike-Discountissa on Newmenin valmiskiekot alle 1500g ja reilu 500€ niin onko ne DT:n navat useamman satasen arvoiset?
Ohiampuja
20.11.2023, 14.53
Bike-Discountissa on Newmenin valmiskiekot alle 1500g ja reilu 500€ niin onko ne DT:n navat useamman satasen arvoiset?
En minä löydä? :(
En minä löydä? :(
Sinäkö olit se kenellä on tarkkaavaisuushäiriö?
Boostilla kaiketi, tässä (https://www.bike-discount.de/en/bike/bike-parts/mountain-bike-parts/wheels-mtb/wheel-29-boost-sets/?p=1&o=14&n=48&s=600).
Ohiampuja
20.11.2023, 15.17
Kiitos! :)
Onko noissa laadukkaat navat? Onko yhtä helppo huoltaa kuin DT navat?
Steve Baggy
23.11.2023, 15.33
Eikö Ratchet LN:n systeemiin ole 11spd Shimano eli road vaparia vai enkö vaan osaa, kun ei mistään löydy?
Ohiampuja
23.11.2023, 20.06
Mikä on Shimano E-Thru akseli? Onko ne tehneet jonkun oman akselistandardin, vai onko tuo ihan normaali boost 148mm napa?
https://www.bike-discount.de/en/shimano-fh-tc500-8/9/10/11-speed-center-lock-rear-hub-12x148mm
Steve Baggy
23.11.2023, 20.21
On normaali. E-Thru on joku Shimanon kahvallinen akseli joka ei tartte työkaluja.
Eikö Ratchet LN:n systeemiin ole 11spd Shimano eli road vaparia vai enkö vaan osaa, kun ei mistään löydy?https://r2-bike.com/DT-SWISS-Freehub-Body-Conversion-Kit-Ratchet-LN-Shimano-11-12-speed-Road-12x142-mm-Thru-Axle
Mulla on gravelissa sellainen kaksiosainen keskeltä kierteellinen pressfit-keskiö, Token Ninja Lite. Siinä on laaakeripesät muovia tms. Kärsiiköhän siihen vaihtaa pelkät laakerit samaan tapaan kuin vastaavissa alumiinikupillisissa keskiöissä?
Kun aiemmin asiallisesti toimineen hydraulisen halpis-Shimanon MT200:n jarrukahva painuu pohjaan eikä jarru pidä eikä minkäänlaisia vuotojälkiä näy missään, voiko vika olla kahvassa?
Pyörä on ollut muutaman kuukauden käyttämättä mutta se on toimivana jätetty varastoon. Kaveri ihmettelee vikaa, kun mitään vuotojälkiä ei näy missään. Pyörä on nyt ollut pakkasessa niin ei kait tuolla ole mitään jäätyvää?
Kun aiemmin asiallisesti toimineen hydraulisen halpis-Shimanon MT200:n jarrukahva painuu pohjaan eikä jarru pidä eikä minkäänlaisia vuotojälkiä näy missään, voiko vika olla kahvassa?
Pyörä on ollut muutaman kuukauden käyttämättä mutta se on toimivana jätetty varastoon. Kaveri ihmettelee vikaa, kun mitään vuotojälkiä ei näy missään. Pyörä on nyt ollut pakkasessa niin ei kait tuolla ole mitään jäätyvää?
Onko käännetty pyörä ympäri kiekot taivasta kohti? Jos on niin voi olla, että on mennyt ilmaa letkuun. Ilmausta kannattaisi joka tapauksessa kokeilla.
Onko käännetty pyörä ympäri kiekot taivasta kohti? Jos on niin voi olla, että on mennyt ilmaa letkuun. Ilmausta kannattaisi joka tapauksessa kokeilla.En osaa sanoa, pyörään ei käsittääkseni ole koskettu sitten nastarengaskauden päättymisen viime keväänä. Kahvan säätöruuvista säätämällä kaveri sai jarrun puremaan. Mutta tarttee kuitenkin ilmata systeemi.
Mulla on gravelissa sellainen kaksiosainen keskeltä kierteellinen pressfit-keskiö, Token Ninja Lite. Siinä on laaakeripesät muovia tms. Kärsiiköhän siihen vaihtaa pelkät laakerit samaan tapaan kuin vastaavissa alumiinikupillisissa keskiöissä?
Kannattaa vaan suosiolla heittää roskiin koko p*ska, ja laittaa oikea pressfit tilalle. Sama työmäärä siinä on. Omassa gravelissa oli sama Ninja, ja siinä semmoista ongelmaa, että löystyi aina ja tuli klappia. Kun kiristelin niin lopulta kävi niin, että se muovinen ulkopuolella oleva hammastus rikkoontui. Ajelin menemään kun en jaksanut alkaa vaihtopuuhaan. Viime viikolla sitten sain aikaiseksi, sairaslomalla ollessa, vaihtaa keskiön uuteen. Vielä en ole päässyt ajamaan, kun on sen verran jälkitautia ollut. Klappia ei ainakaan enää ole keskiössä.
pturunen
27.11.2023, 19.25
Onko tuo AXS etap-akku sama kaikkiin eli vaikka mainoskuvassa on RED-vaihtajassa kiinni, niin sopii myös maastovaihtajiin?
Steve Baggy
27.11.2023, 19.29
Se on juuri AXS:n idea, että romut sopii ristiin. Tää koskee sitten vain sähköosaa näistä romuista eli akut toimii kaikissa AXS vaihtajissa, droppereissa jne. Vaihtajat ja kahvat toimii ristiin jne.
https://www.sram.com/en/life/stories/all-about-sram-axs-batteries
Onko tuo AXS etap-akku sama kaikkiin eli vaikka mainoskuvassa on RED-vaihtajassa kiinni, niin sopii myös maastovaihtajiin?
On, SRAMin sivuilla lukee näin:
If your bike is AXS-equipped, you have at least one rechargeable SRAM AXS battery. Capable of powering a whole host of AXS components, these tiny power units are interchangeable between parts on your bike, easily swappable during a ride, and fully rechargable in an hour or less. The same battery is compatible with front and rear eTap AXS derailleurs, Eagle AXS derailleurs, Reverb AXS seatposts, and Flight Attendant suspension.
pturunen
27.11.2023, 20.46
Kiitos. Näin ajattelin, mutta tuo yksi havainnekuva sai epäilemään. Kerrankin tehty jotain kestävällä periaattella.
Se on juuri AXS:n idea, että romut sopii ristiin. Tää koskee sitten vain sähköosaa näistä romuista eli akut toimii kaikissa AXS vaihtajissa, droppereissa jne. Vaihtajat ja kahvat toimii ristiin jne.
https://www.sram.com/en/life/stories/all-about-sram-axs-batteries
AXS-dropperi toimii alkuperäisen käyttötarkoituksensa lisäksi myös 600 euron hintaisena vara-akkutelineenä :D
Onkohan X-12 läpiakselin kiinnitys sama kuin ihan perus 12mm läpiakselin?
^Akseleissa ratkaisee pituus ja kierteet...
Santtu75
02.12.2023, 22.52
Alkanut 9v. maasturin vaihteisto (slx sl-660 vaihdinvipu ja XT RD-770 takavaihtaja) kiukuttelamaan pahasti kun vie ulos isommalla pakkasella.
Noin 5-10min ulostulon jälkeen alempi vaihdinvipu (millä nostetaan ratasta ylöspäin fyysisesti isommalle rattaalle) menee "löysäksi" eli sieltä häviää vaste lähes kokonaan ja vaihde ei enään vaihdu. Ylempi vipu (jolla siis lasketaan ketju fyysisesti pienemmälle rattaalle) saattaa tässävaiheessa vielä toimia taikka sitten ei (useammin ei toimi kuin toimii).
Kun tuo pyörän sisälle lämpimän, niin reilun 10min. päästä vaihteet taas toimivat, eli on hyvin selviä että pakkasen/jäätymisen aiheuttamaa, mutta onko nyt sitten syyllinen: Vaihdinvipu, vaihdevaijeri vaiko takavaihtaja? Minkä kimppuun kyseisellä oirekuvauksella kannattaisi ensin lähteä?
^Vika on liipasimessa, jos ei vedä vaijeria.
Santtu75
03.12.2023, 00.07
^Vika on liipasimessa, jos ei vedä vaijeria.
Tämä itselläkin päällimmäisenä ajatuksena, kun jos vaijeri taikka takavaihtaja jäätyisi, niin silloinhan voisi kuvitella vastus nimenomaan kasvaisi liipasimessa, eikä häviäisi melkein kokonaan, kuten tässä tapauksessa.
Mitäs tuolla liipasimen sisässä on mikä jäätyessään ilmiön aiheuttaa ja onko sille mitään tehtävissä, vaiko uuden liipaisimen hankkiminen (noita paremman tasun shimanon 9s. liipaisimia kun ei tahdo enään juuri mistään löytää).
Edit.
Kun pari videota aiheesta katsoin, niin taitaa hyvinkin tuossa olla se tilanne että tuolla vaihdinvivun sisällä oleva "kynsi" jonka on tarkoitus tarttua rattaan hammastuksiin ei pakkasella jostain syystä sitä jaksa tehdä.
Pitänee avata / puhdistaa /voidella ja katsoa mitä tapahtuu.
Marsusram
03.12.2023, 10.32
Jähmettymistä pakkasella aiheuttaa yleensä kovat rasvat tai kosteus. Ensiapuna voi suihkia aseöljyä tms.
Putsaaminen on hyvä vaihtoehto, näkee samalla muoviosien kunnon.
jame1967
03.12.2023, 10.57
Onko kompuraa käytössä , jotain spräyölppää suihkii ja ilmapistoolilla sohottelee joka puolelta . Tällä konstilla sain joskus vipuihin lisäaikaa .
^Akseleissa ratkaisee pituus ja kierteet...
142 taitaa olla tuo toinenkin, kun kierre on siellä fillarissa niin sehän ei kait siihen kiekkoon vaikuta. Onkohan tämä ihan loppu vai vielä kilsoja
https://pic.useful.fi/yXcwqTgLT.jpg
Uuteen projektii tuli hankittua Sramin jarrut ja pääsen ekaa kertaa taiteilemaan letkuliitosten kanssa. Sramin ohjeissa käsketään käyttämään DOT-yhteensopivaa tai sen kestävää rasvaa liitoksissa ja Google löytää termillä vain Sramin omia purnukoita. Kelpaisiko mikään geneerinen tavara?
Uuteen projektii tuli hankittua Sramin jarrut ja pääsen ekaa kertaa taiteilemaan letkuliitosten kanssa. Sramin ohjeissa käsketään käyttämään DOT-yhteensopivaa tai sen kestävää rasvaa liitoksissa ja Google löytää termillä vain Sramin omia purnukoita. Kelpaisiko mikään geneerinen tavara?
Jos tarkoitat jarruletkun liitoksia, niin en ole koskaan kuullut, että niihin käytettäisiin rasvaa. Minusta vaarana olisi, että sitä rasvaa menisi sinne jarruletkun sisään. Sen sijaan Sdram käyttää esimerkiksi Shimanosta poiketen DOT pohjaista jarrunestettä. Olisiko kyse siitä?
Autotarvike liikkeistä / - korjaamoilta saattaa kysymällä nätisti ,saada pienen määrän rubber grease / jarrurasvaa https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sca_esv=587480788&q=rubber+grease+,+brake+grease&spell=1&sa=X&ved=2ahUKEwjwirjpyvOCAxWkIhAIHX7eCa0QBSgAegQICRAC&biw=1311&bih=643&dpr=1.Tahi autoja rassaavalta kaverilta.
Eihän toi tyyristä ole,mut pieneen tarpeeseen . . .
Ohiampuja
03.12.2023, 18.52
Itse olen vuosia pelannut Avid jarrujen kanssa, enkä niihin mitään erikoisrasvaa kyllä hommanut. Minusta se DOT neste riitti siihen voiteluun mitä niihin nippojen kierteisiin vähän tarvitsi.
Silikonirasvaa voisi kuulemma kanssa käyttää. Mineraaliöljyähän ne tiivisteet ei kestä, eli tavan vaseliinia ei kannata käyttää.
Sram olikin näköjään kirjoittanut oikein esseen tuosta rasvasta: https://www.sram.com/en/service/articles/Hydraulic-Brake-Grease-Formerly-DOT-Grease
Tuosta rivien välistä päättelisin että tämä Bilteman jarrusylinterirasva voisi olla aika sopiva korvike: https://www.biltema.fi/autoilu---mp/auton-varaosat/jarruosat/jarruhydrauliikka/jarrusylinterit/jarrusylinterirasva-6-g-2000017184
Melkoinen esite tosiaan! Mutta tuo linkkiimasi Biltsun rasva vaikuttaa tosiaan varsin sopivalta korvikkeelta. Ja lisättäkööt etten minäkään ole koskaan rasvaa käyttänyt jos jarruletkuja esim ole lyhentänyt ja sitten uudelleen niitä asentanut. En myönnä muistavani että ohjeissa olisi sellaisesta puhuttu edes. Olisinko sitten lyhennellyt vain shimanoja tai katsellut tubesta yleisiä ohjevidoita jotka eivät sitten ehkä olleet sramin virallisia.
Kannattaa vaan suosiolla heittää roskiin koko p*ska, ja laittaa oikea pressfit tilalle. Sama työmäärä siinä on. Omassa gravelissa oli sama Ninja, ja siinä semmoista ongelmaa, että löystyi aina ja tuli klappia. Kun kiristelin niin lopulta kävi niin, että se muovinen ulkopuolella oleva hammastus rikkoontui. Ajelin menemään kun en jaksanut alkaa vaihtopuuhaan. Viime viikolla sitten sain aikaiseksi, sairaslomalla ollessa, vaihtaa keskiön uuteen. Vielä en ole päässyt ajamaan, kun on sen verran jälkitautia ollut. Klappia ei ainakaan enää ole keskiössä.
Ok, harmi juttu. Itsellä ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt.
Kysyin Tokenin aspasta tuota laakereiden vaihtoa, ja kuulemma ovat vaihdettavaksi tehty. Kuvittelin, että oisivat vastanneet bisnesmielessä, että kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa koko keskiö uuteen vastaavaan.
Ok, harmi juttu. Itsellä ei ole vastaavaa ongelmaa esiintynyt.
Kysyin Tokenin aspasta tuota laakereiden vaihtoa, ja kuulemma ovat vaihdettavaksi tehty. Kuvittelin, että oisivat vastanneet bisnesmielessä, että kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa koko keskiö uuteen vastaavaan.
Hyviä keskiöitähän nuo on, onkohan tuo lite malli vaan sitten osaksi muovia. Itsellä vastaavanlainen wheels mfg keskiö toiminut ilman ongelmia, laakereitten vaihto varmaan itselläkin ensi kesänä edessä.
Steve Baggy
14.12.2023, 14.49
Itelläkin on gravelissa tuollainen Token. Ei ole kyllä ollut mitään ongelmia. Wheels Mfg on kans yhdessä pyörässä. Laakerien vaihto sellaiseen on ainakin nätti ja alle vartin homma.
Hyviä keskiöitähän nuo on, onkohan tuo lite malli vaan sitten osaksi muovia. Itsellä vastaavanlainen wheels mfg keskiö toiminut ilman ongelmia, laakereitten vaihto varmaan itselläkin ensi kesänä edessä.
Koko hässäkkä, pois lukien laakeri, näytti olevan muovia. Kierteisiin kannattaisi ehkä laittaa jotain lukitetta, että ei löystyisi. Kohdallani tätä asiaa en päässyt testaamaan, koska muovinen hammastus rikkoontui toiselta puolelta, enkä enää halunnut ottaa riskiä, että hajoaisi toiseltakin puolelta, eikä näin ollen saisi edes irroitettua ilman suurempaa voiman käyttöä.
^Onko kyseessä nelikantti tai joku halpis Shimanokeskiö? Jos niin voi olla hankala irroittaa ilman väkivaltaa.
Steve Baggy
15.12.2023, 09.54
^ei ole. Kannattaisi lukea ne viestit.
^En jaksanut kelata löytääkseni ja muissa en noita muovipaskoja en ole tavannut...
Steve Baggy
15.12.2023, 18.31
Kommentoida kuitenkin jaksoit…
^Mitä sinä sitten teet? Mielestäni esitin kysymyksen...
Steve Baggy
16.12.2023, 12.28
^Mitä sinä sitten teet? Mielestäni esitin kysymyksen...
Johon olisit löytänyt erittäin pienellä vaivalla vastauksen itsekin, mutta kun ei jaksanut...
^JepJep... Hymyä huuleen!
Takapyörä jumitti työpäivän jälkeen kotiin lähtiessäni n. -7 C pakkasessa. Pienellä polkimen voimankäytöllä kuului naksaus, ja takapyörä vapautui. Napa on Deore irtokuulilla, ja jarrut Deoren nestejarrut. Renkaan ulkopuolella ei ollut mitään estävää.
Järkeilin, että jumittunut jarrumäntä lienee syynä. Olenkohan oikeilla jäljillä? Seuraavana päivänä samoissa olosuhteissa ongelma ei toistunut, vaikka unohdin talutella ennen pysäköintiä.
Takapyörä jumitti työpäivän jälkeen kotiin lähtiessäni n. -7 C pakkasessa. Pienellä polkimen voimankäytöllä kuului naksaus, ja takapyörä vapautui. Napa on Deore irtokuulilla, ja jarrut Deoren nestejarrut. Renkaan ulkopuolella ei ollut mitään estävää.
Järkeilin, että jumittunut jarrumäntä lienee syynä. Olenkohan oikeilla jäljillä? Seuraavana päivänä samoissa olosuhteissa ongelma ei toistunut, vaikka unohdin talutella ennen pysäköintiä.
Voihan se olla että on jäätä palojen ja levyjen välissä ollut, jos muuta oireilua ole ollut. Miksi pitää talutella ennen pysäköintiä?
Voihan se olla että on jäätä palojen ja levyjen välissä ollut, jos muuta oireilua ole ollut. Miksi pitää talutella ennen pysäköintiä?
Ajattelin, että kun en jätä suoraan jarrutuksesta pyörää tunneiksi, jumiutunut osa mahdollisesti palautuu parin metrin taluttelulla tai rullailulla.
Ajattelin, että kun en jätä suoraan jarrutuksesta pyörää tunneiksi, jumiutunut osa mahdollisesti palautuu parin metrin taluttelulla tai rullailulla.
Itsellä jäätyi muutama talvi sitten takajarru niin kiinni, että se ei lähtenyt pyörimään muuta kuin pienellä kaasutoholla jarrusatulaa ja jarrulevyä lämmittäen. Tämä siis työpäivän aikana, aamulla pyörällä töihin, ja illalla lähtiessä oli aivan jäässä. Eihän tuo vaadi kuin sopivasti loskaa jarrulle ja pakkanen ja pyörä ulkona. Nykyään repussa tuota varten aina pieni kaasutoho, vaikka eipä tuo kauhean usein toistu. Ja tuota ei vapauttanut edes raaka voima. Kyseessä on sähköpyörä (ja joo peukkukaasullinen vehje myös. Täydellä tehollakaan ei tehnyt mitään)
Toki vaikuttaa myös esim jarrustatulan asento, itsellä takajarrun satula on aikalailla horisontaalinen, eli loska jää siihen päälle oikein tehokkaasti. Edessä taas jarrusatula on enemmänkin vertikaalisesti (ei toki aivan pystyssä, mutta niin, ettei siihen jää loskat yhtään samalla tavalla, ero on merkittävä).
^Minun tapauksessani pakkasta oli -7 C ja irtolunta teillä tosi vähän, eli loska ei voi olla syy. Suolattuja teitä ei ollut reitillä, eikä kai noin kylmällä missään.
Lisäys:Kysyin, koska nestelevyjarrut eivät ole oikein ydinosaamisaluettani. Eli jos tämä olisi jokin niille tyypillinen ongelma.
^^Oliskohan vettä kondensoitunut johonkin, ei milloinkaan moista kyllä sattunut...
Ei ole nestejarruille tyypillistä. Vettä on ollut joko levyn ja palojen välissä tai männissä, joka on jäätynyt.
Jarrut lämpiävät jarruttaessa ja pakkaslumikin sulaa helposti vedeksi, joka sitten jäätyy.
Minusta tuollainen jäätyminen on ihan normaalia. Jarrutuksessa levy lämpenee ja sinne sulaa lunta. Jos lämpöä on vähän, levy/palat ei kuivu. Välykset on pienet ja pinnat tasaiset, joten vähäinenkin kosteus voi jäädyttää palan kiinni levyyn.
^Voi olla muttei koskaan niin että Kosania pitäis mukana roudata...
^Voi olla muttei koskaan niin että Klaania pitäis mukana roudata...
Toki unohtui tuosta aikaisemmasta viestistäni sellainen, että kelveillä käytän takajarrun tilalta käytännössä 99% ajasta moottorijarrutusta, se on tehokas (tällä hetkellä säädetty 2kw tehoon) täysin äänetön kaikilla säillä ja toimii oikein mukavasti. Itsellä voi pyörän näytön napista vaihtaa "kelvi" tai maastoprofiilin. Kelviprofiilissa tuo moottorijarrutus jarruttaa täysin pysähdyksiin asti ja sallii myös takarenkaan mennä lukkoon moottorilla. Tuosta moottorijarrutukseta johtuen takajarrua ei pahemmin käytetä ollenkaan kelveillä, ja moottori taas lämpimänä sulattaa siihen roiskuvan lumen vedeksi, jonka se heittelee esim jarrulle. Jolloin se sitten jäätyy helposti käytön puutteessa.
Maastossa taas asetukset vaihtuu ja moottorijarrutus on enää miedompi, ja se ei jarruta koskaan pysähdyksiin asti. Ja päästää samantien jos rengas menee lukkoon. Maastossa haluan, normaalin jarrutuntuman ja sen, että voi jarruttaa normaalisti levyjarrulla. Maastossa ei siis tule ongelmia kun jarru lämpenee ja sulaa. Kelveillä taas se pysyy käyttämättömänä.
Toki valintoja, mutta tykkään moottorijarrutuksesta niin paljon, että sama kantaa sit sitä pientä kaasutohoa mukana, ja silloin harvoin kun jarru jäätyy täysin umpeen niin saa sen auki helposti. Lisäksi voi samalla sulattaa myös kasetin jäästä, moottori heittää vettä myös sinne, ja varsinkin -15c ja sitä kylmemmissä pakkasissa on aikamoista jäätikköä ne vaihteet joita ei ole juuri hetkeen käytetty. Samoin pinnoissa usein jääpuikkoja kun tosiaan mottiin osuva lumi sulaa vedeksi samantien ja lentää ympäri takapäätä. Tämä oikein korostuu jos ajaa jossain oikein lumisessa paikassa polkuja avaten.
Kuminauha
02.01.2024, 14.18
Onko mahdollista komentaa Rival eTap AXS kahvoilla AXS dropperia? Mulle nää sramin axs kahvat niin hepreaa. Eli tarkotuksena tässä kasata mahdollisimman helposti uuttaa gravel laitetaa, jossa olisi hyvät rengastilat (28x2,0"), dropperi ja moderni osasarja (mekaaninen GRX 1x12s tai Sram AXS) ja jäykkä keula.
Oikein missään pyörässä ei ole vakiona dropperia. Canyonin dropperimalleissa on joustokeula, jota en halua. Ajattelin et helpoimalla/halvimmalla pääsisi ostaa AXS osasarjalla ja lisätä siihen AXS dropperi. Uusi keula maksaa jo reilusti ja Shimanon vasemman kahvan vaihto dropperimalliin vaatisi aika paljon työtä (jarrujen ilmaus ja dropperikaapelin veto) ja maksaisi melkein saman verran (kahva 177€ + dropperi ~150-200€) kuin tuo AXS dropperi (~450€)
MTB Engineer
02.01.2024, 15.26
On mahdollista. Kaikki AXS controllerit menee ristiin kun vaan parittaa tolpan tai vaihtajan kanssa, mutta samaan et taida dropperia ja vaihteita saada. AXS:n kahvat saa valittua vaihtamaan vaikka ja miten, mutta en ole varma saako esim. molempia painamalla ohjattua dropperia, vasemmalla isompi vaihde ja oikealla pienempi. Mulla on omassa gravelissa Rival AXS, jossa vasen vaihtaa pienemmälle ja oikea isommalle, mutta tuplatäppi ei ole käytössä kun ei ole etuvaihtajaa. AXS oli mulle kippurasarveen yksi ns. must have, koska en pidä mekaanisista maantievivuista ja varsinkaan Shimanosta.
Kuminauha
02.01.2024, 16.18
Lueskelin että siinä Rival kahvassa pitäs olla joku "special function" nappi jossain mihin vois ohjelmoida toimintoja, noista SRAM:n ohjeista ei oiken selviä missä se on mitä toimintoja siihe sais.
EDIT: ei näköjään oo mahdollista, toimiskohan wireless blippi?
EDI2: Siis ehkä onkin mahdollista...lainaus XPLR dropperin manuaalista:
"If SRAM AXS road shift-brake levers are
assigned to the seatpost in the SRAM AXS
app, to lower the seatpost, press and hold
both shifter paddles simultaneously, and use
your body weight to compress the seatpost.
To raise the seatpost, unweight the saddle,
then press and release both shifter paddles
simultaneously."
Ei tosin tyhjentävästi kerro että voiko ollaa samaan aikaan vaihteet käytössä. Pitää laittaa varmaan SRAM:n tukeen tästä kyssäri.
^ Kyllä mä kuvittelisin vaihteiden että dropperin toimivan varsinkin 1x systeemeissä. Ei ole dropperia itsellä enkä ole hetkeen appia edes aukonut vaikka sinne on useampikin päivitys tullut mutta että jokunen vaihtoehtohan siellä on konffata ja yleisin tuntuu olevan vakiovastaus että oikeasta mennään rattailla pienempää ja vasemmasta lavasta päinvastoin. Yhtäaikaiseen painallukseen voi sitten käsittääkseni sen AXS dropperin pistää. Samaa kieltä kun puhuvat.Blipit ei toimi, tietääkseni mutta pitäis vissiin kattella nuo päivtysrevisiot läpi että onko siellä jotain uutta blipien osalta. Itse kun ajan paljon alaotteelta niin nuo blipit on kyllä mukavat.
Halpis-Altus Shimano RD-M2000-SGS vaihtaja. Meni lerpuksi, ei pidä ketjua enää kireällä. Pystyykö jouselle tekemään mitään vaiko vaihtoon koko hässäkkä?
Ja korjaamisen / kierrättämisen /ekologisuuden tjsp ilosta, ei hinnan...
Kysymys 2:
Nyt koetellaan miestä uuden fillarointivuoden aluksi!
Koska tämä kysymys...
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37343-Vapaarattaiden-huolto-ohjeita-(Campagnolo-Shimano-DT-Mavic-jne-)&p=3233989#post3233989
...realisoitui tyhjää lyömiseksi ja uutta vaparia ei saa nyt mistään (?), niin kysyn, että onko 19mm sisäleveä vanne liian kapea 2,25 (= ISP) kumille? Kun olis eläkkeelle päästetty Fulcrumi (Red Power 29 XL) varastossa, joka voisi tuurata sen aikaa, että saa varaosan/uuden vanteen jostain. Mutta en viitti alkaa turaamaan kumia alle, jos vanne on liian kapea.
Kysymys 2:
Nyt koetellaan miestä uuden fillarointivuoden aluksi!
Koska tämä kysymys...
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?37343-Vapaarattaiden-huolto-ohjeita-(Campagnolo-Shimano-DT-Mavic-jne-)&p=3233989#post3233989
...realisoitui tyhjää lyömiseksi ja uutta vaparia ei saa nyt mistään (?), niin kysyn, että onko 19mm sisäleveä vanne liian kapea 2,25 (= ISP) kumille? Kun olis eläkkeelle päästetty Fulcrumi (Red Power 29 XL) varastossa, joka voisi tuurata sen aikaa, että saa varaosan/uuden vanteen jostain. Mutta en viitti alkaa turaamaan kumia alle, jos vanne on liian kapea.
Ei ole, kovaa ajoa vaan. Ehkä vähän enemmän paineita kannattaa silti pitää. Tuo Fulcrum on vissiin maastovanne, joten kestävyyden kanssa tuskin tulee ongelmia.
Tuskin tulee ongelmia, aikoinaan 26" työmatkapyörän vanteet jotain tuota keveyttä ja ainakin 2.2" sopi aivan mainiosti.
Jeps, ennen kuin kaivan fulcrumin esiin, niin testaan vaparia viikolla plussakeleissä, josko kaveri oli vaan jäässä.
Mutta kulahtanut se vapari on jokatapauksessa ja sille tai koko kiekolle tarvii tehdä jotain.
Hei,
olisin tekemässä huoltoa sähköpyörälle eli takarataspakka, ketjut ja mahdollisesti myös eturatas vaihtoon koska kuluneet. Pyörä on vm2019 Cube Reaction Pro Bosch CX moottorilla.
Takapakka on Shimano Deore CS-HG500, 11-42T
Ketjuina KMC X10
Eturatas jos oikein ymmärsin Shimano HB-MT400-B, 15QR, Boost, Centerlock
Olen hakenut tuota takapakkaa kaikkialta mutta ei löydy, jos oikein ymmärsin niin vastaavaa löytyy mutta 11-34/36 rattailla. Onko tuolla isomman rataan koolla kuinka isoa merkitystä, itsellä ajo lähinnä työmatkaa mutta joskus välillä tulee kiivettyä ylämäkiä.
Suosituksia komponenteista otetaan vastaan mielellään, olen aloittelija näissä huoltohommissa.
^ Taisit ymmärtää vähän väärin, tuo shimano osa on napa eikä ratas.
Joku viisaampi sitten ehdottelee sopivia rattaita.
Eemeli82
07.01.2024, 12.48
Juu, HB-MT400-B on etunapa.
Takapakasta sen verran, että jos maastossa ajaa, niin kyllähän tuo 36 isoimpana rattaana hieman käy pieneksi jyrkissä paikoissa, mutta jos ajot ei varsinaisesti maastoa ole, tai siellä välttää jyrkkiä paikkoja, niin ehkäpä se menee. Itse en kyllä tuohon vaihtaisi.
Ei tosiaan taida tuota CS-HG500 11-42T pakkaa enää mistään saada, lieneekö Shimano lopettanut valmistuksen tms. Mutta kun tuota nyt nopsaan tutkaisin, niin eikös CS-M4100 ole aikalailla vastaava? Ainoastaan juuri tuo isoin ratas on eri materiaalia, HG-500 alumiinia(?) vs. M4100 terästä, joten M4100 siis hieman painavampi.
edit. Tällainen löytyi. https://www.youtube.com/watch?v=3BfnwbzQejI&ab_channel=JomsF
Kiitos paljon, tilasin tuon M4100 ja kaikkea muutakin niin saa pyörän taas iskuun.
Niitä takapakkoja löytyy muunkin merkkisiä kunhan vapaaratas sama ja rattaita yhtä monta...
Kuminauha
10.01.2024, 08.47
Niin, sunrace/kmc/microshift on kalliimpia tossa 10s 11-42 koossa. Nämä siis bike24 ja r2 valikoimista.
Kuminauha
11.01.2024, 07.53
Ei löydy noilta ainakaan 11-42 pakkaa SRAM:lta...ne mitä löyty (11-36) oli myös kalliimpia.
pturunen
16.01.2024, 11.51
Onko joku helppo tapa saada selville tukeeko SRAM X01-takavaihtaja 52T-kasettia. Vaihtaja on ostettu käytettynä, mutta ajallisesti voisi olla kumpi vaan.
John Spandex
16.01.2024, 12.30
Häkin takaosaan printattu 520%.
pturunen
16.01.2024, 12.51
Kiitos. Kerrankin lykästi ja 520% lukee häkissä.
Juha Lehtinen
21.01.2024, 10.27
Itselläni olisi tällainen kysymys. Toimiiko 11-speed eturattaat 12-speed ketjun kanssa?. Oletan että 12-speed ketjun sisämitta olisi sama kuin 11-speed ketjun. Tarkoitus olisi 12-speed maantiefillariin asentaa tehomittari ja siinä on 11-speed rattaat valmiina.
Sent from my iPad using Tapatalk
Itselläni olisi tällainen kysymys. Toimiiko 11-speed eturattaat 12-speed ketjun kanssa?. Oletan että 12-speed ketjun sisämitta olisi sama kuin 11-speed ketjun. Tarkoitus olisi 12-speed maantiefillariin asentaa tehomittari ja siinä on 11-speed rattaat valmiina.
Sent from my iPad using Tapatalk
Minun käsitykseni mukaan 9-12spd ketjuissa sisämitta on sama. Toisin päin toimii ainakin sujuvasti. Olen 12spd eturattaalla käyttänyt 10 ja 11spd ketjuja.
Tämä siis 1x voimansiirrolla.
Tällainen viritys:
https://photos.app.goo.gl/cPyveYqU2iUcQREF9
Elikkäs takahaarukassa tilaa 126 mm. Alkuperäinen vapaaratas 7-pakalle oli päässyt vähän huonoon kuntoon ja korvaavaa ei ainakaan uutena tunnu oikein löytyvän, kun pölysuojankin pitäisi olla sopiva. No pistin kokeeksi 8-vaihteisen vapaarattaan rungon kiinni napaan. Yleensä 7-pakka 8-vaparille kai asennetaan niin, että pakan alle pistetään 4 mm prikka, mutta tässä rungossa se johti siihen, että pienimmällä rattaalla ketju hinkkasi takahaarukkaan. Ratkaisin hinkkauksen siirtämällä prikan toiselle puolelle pakkaa. Prikkana käytin 11-vaihteisen pakan pienintä ratasta, joka on sopivasti ~4 mm paksu. Navan prikkojakin siinä vaihtelin puolelta toiselle, en enää tarkemmin muista miten... Mutta lopputulos on, että vaihteet toimivat aivan hyvin ja kaikki mahtuu pyörimään. Vanne siirtyi aavistuksen vasemmalle keskilinjalta, sen ratkaisin kiristämällä oikean puoleisia pinnoja.
Koeajo vielä suorittamatta. Tuleeko mieleen ongelmia, joita tällainen voisi aiheuttaa? Pinnojen kireysero vasen/oikea ei kireysmittarilla mitattuna kovin merkittävästi kasvanut. Pinnoja vanteessa 36 ja kehä Mavic A 319, eli varmaankin sieltä jämäkämmästä päästä.
Tietysti voisi vain Sheldonin ohjein tarttua kakkosneloseen ja kammeta haarukan 130-milliseksi, mutta vähän rajulta toimenpiteeltä se tee-itse tunarille tuntuu.
Shimanon polkimien huoltamisesta, onko joku onnistunut kiristämään kartiota vasten tulevan lukitusmutterin kunnolla ilman kallista erikoistyökalua TL-PD400? Polkimeni ovat PD-M324, mutta joissain muissakin malleissa taitaa olla vastaava rakenne. En löydä täältä aiheesta joskus käytyä keskustelua.
Kartio ja lukitusmutteri ovat siis kuopassa, eikä niihin pääse kiinni yhtä aikaa tavallisilla työkaluilla.
Lisäys: Poljin on vielä purkamatta, kannattaako irrottaa vain pölysuoja ja rasvata?
Light bicycle kiekot saapuivat vihdoin. Yllätyin hieman kun DT240exp navan 36t vapaaratas on miltei äänetön, onko tuo normaalia? Onkohan tuolla aivan liikaa rasvaa vai muuttuuko ääni kun kilometrejä kertyy?
Kyllä se siitä äänekkäämmäksi muuttuu kilometrien myötä
Sent from my iPhone using Tapatalk
Light bicycle kiekot saapuivat vihdoin. Yllätyin hieman kun DT240exp navan 36t vapaaratas on miltei äänetön, onko tuo normaalia? Onkohan tuolla aivan liikaa rasvaa vai muuttuuko ääni kun kilometrejä kertyy?
Oman kokemuksen mukaan hyvin rasvattu on hiljainen ja kuiva on äänekäs :)
Se vapaaratashan lähtee ihan vetämällä irti, niin kurkkaa onko siellä minkä verran rasvaa.
Kääntöpolkimet kuntopyörään?
Talossa uusi kuntopyörä vaimoa varten, joten hänen ehdoillaan mennään. Hän kuntouttaa pyörällä polveaan ja ajaa sukkasillaan parin kymmenen minuutin pätkiä. Nyt haluaisin itsekin ajaa, mutta lukkopolkimilla. Mikä kääntöpoljin olisi toimiva, kun toinen ajaa ilman kenkiä?
Pyörieni lukkopolkimet ovat joko Lookin KEO Classic maantiepolkimiatai Bilteman myymiä Wellgon maastopolkimia. Jälkimmäinen lienee jotenkin yhteensopiva SPD:n kanssa. Wellgon kääntöpoljin on toimiva, mutta sillä ei kyllä aja villasukilla ilman kenkiä.
Miten olis jotkut lukkopoljin-"dummyt"?
https://garmade.com/cdn/shop/products/TBD091165102A_1.jpg?height=720&v=1704112799
Tai tekee itse. Sopivat palat vaneria tai muuta levyä, johon ruuvaa klossit. Siinä olisi sukkapolkijalle adapteri.
Kääntöpolkimet kuntopyörään?
Talossa uusi kuntopyörä vaimoa varten, joten hänen ehdoillaan mennään. Hän kuntouttaa pyörällä polveaan ja ajaa sukkasillaan parin kymmenen minuutin pätkiä. Nyt haluaisin itsekin ajaa, mutta lukkopolkimilla. Mikä kääntöpoljin olisi toimiva, kun toinen ajaa ilman kenkiä?
Pyörieni lukkopolkimet ovat joko Lookin KEO Classic maantiepolkimiatai Bilteman myymiä Wellgon maastopolkimia. Jälkimmäinen lienee jotenkin yhteensopiva SPD:n kanssa. Wellgon kääntöpoljin on toimiva, mutta sillä ei kyllä aja villasukilla ilman kenkiä.
https://r2-bike.com/PEDAL-PLATE-Pedalplatten-fuer-Shimano-SPD-und-Look-X-Track-Klickpedale-1-Paar
Tällaiset on mulla satunnaisesti käytössä Shimanon lukkopolkimissa, aivan hyvät lenkkarit jalassa ainakin.
Ohiampuja
02.02.2024, 15.47
Ehkä se vaneri-adapteri olisi hyvä. Saisi tehtyä kunnon kokoisen siihen sukkakäyttöön.
Itse tein vastaavat alumiini-rihlalevystä.
Steve Baggy
02.02.2024, 15.50
https://r2-bike.com/PEDAL-PLATE-Pedalplatten-fuer-Shimano-SPD-und-Look-X-Track-Klickpedale-1-Paar
Tällaiset on mulla satunnaisesti käytössä Shimanon lukkopolkimissa, aivan hyvät lenkkarit jalassa ainakin.
SPD-polkimiin? Onko kokemusta meneekö paikoilleen ns. trail-polkimiin missä on häkki? Silloin tällöin vois olla tarve ajella fatillä töihin tms. niin nuo vois olla kätevät. Lenkkikäytössä ei kenenkään pälli kaksipuoleisia kestä niin ne ei ole vaihtoehto.
SPD-polkimiin? Onko kokemusta meneekö paikoilleen ns. trail-polkimiin missä on häkki? Silloin tällöin vois olla tarve ajella fatillä töihin tms. niin nuo vois olla kätevät. Lenkkikäytössä ei kenenkään pälli kaksipuoleisia kestä niin ne ei ole vaihtoehto.
PD-M520 ja -540 menee ainakin, muita en ole kokeillut.
Voimansiirto rupesi rutisemaan, jokohan tämä eturatas on ajettu loppuun? Rutina tapahtuu kovempaa polkiessa ainoastaan oikealla jalalla.
Rutina alkaa yleensä vasta noin tunnin kohdalla trainerilla ajettaessa ja vahvistuu pitempään polkiessa. Eturattaalla ajettu vasta n. 17,000km vahatulla ketjulla, luulin että kestäisi pitempään. Vai voiko vika olla takapakassa? Kokeillut 2 eri takapakkaa ja 2 eri ketjua mutta rutina jatkuu, ei nuo pakatkaan toki uusia ole. Ketjussa ei vielä 0.5% venymää.
https://pic.useful.fi/4lFSNG622.jpg
Minulla olisi mennyt vaihtoon jo ajat sitten. Eli onhan tuo selvästi elinkaarensa päässä. Uudet rattaat ei ole ilmaisia mutta ei konkurssiakaan tee joten uutta kehiin.
Vieläkö Shimanon hydrolevarien kahvatuntuma menee kumipallomaiseksi pakkasilla?
Joskus 2000-luvun lopulla päätin, ettei talvisin käytössä oleviin fillareihin tule Shimanon jarruja. Voisiko niitä nykyään harkita, onko myönteistä kehitystä tapahtunut?
Jotain tiivisteongelmaakin oli, mutta oliko se 2010-luvulla?
Joskus 2000-luvun lopulla päätin, ettei talvisin käytössä oleviin fillareihin tule Shimanon jarruja. Voisiko niitä nykyään harkita, onko myönteistä kehitystä tapahtunut?
En ole tuota sanoa vannoutuneena shimano fanina, mutta onhan näissä perus sramin maastojarruissa tosiaan hyvä tuntuma vaikka pakkasta on miten.
Vähän epäilen, että tuo ero tulee käytetystä nesteestä.
Toimivuus vaihtelee kovasti kun nettiä lukee, meillä talouden kolmesta parista yhdessä takajarrun kahvassa on sitä että se tuntuma vaihtelee (bitepoint) kesät talvet vaikka ilmattu on useasti.
Sattumanvaraisesti jarrusatula saattaa tihkua öljyä mutta juuri nyt omista ei tietääkseni mistään. Vaihdan koko satulan jos ongelma tulee. Kaikenkaikkiaan ehkä 6-7 paria ollut ja niistä yhdessä tai kahdesaa satulassa on ollut ongelmaa.
Ongelmien juurisyytä en osaa arvata, nesteen vaihto vaikkapa Likewater-öljyyn ei ilmeisesti auta kaikilla joten ehkä vaikka tiivistekumin laatu voisi vaihdella?
Deoren 2 ja 4 mäntäsissä ainakin menee...takajarrussa varsinkin.
laattamaa
12.02.2024, 12.16
Suosittlen käyttämään eri "nestettä" simpan jarruissa niin ei pakkanen alla kangistamaan niitä, esmes febi 86162 tahi lhm öljyä, nuissa parempi pakkasen kesto mitä simpan öljyssä.
Lähetetty minun CPH2307 laitteesta Tapatalkilla
Oulunjulli
12.02.2024, 12.46
Minä oon epäillyt että tuo tulee letkujen kutistumisesta pakkasessa kun ensin vapaaliike häviää. Omissa raja kulkee tuossa -20 paikkeilla, jonka jälkeen saa palat vaihtaa tai polttaa toholla jotta öljyt pois.
Nämä ei toki Shimanon uutuuksia ja maastovehkeistä puhe, olisko mun uusimmat 2020 vuodelta.
Mulla on parit halvemman pään Shimanot (oisko MT200) ja yhdet SLX:ät talvikäytössä. En ole huomannut mitään onglemia, paitsi normaalia takajarrun jäätymistä jos paljon rypee hangessa. Ja vakio resin-paloilla ei tee mitään talvella...
Ohiampuja
12.02.2024, 16.44
Mulla on yhdet SLX ja yhdet MT400 sarjan jarrut. SLX jarruissa en juurikaan eroa huomaa, mutta tuo 400 sarjan jarru ikäänkuin kadottaa sen vapaaliikkeensä.
Mutta kumpikaan jarru ei laahaa tai hankaa millään tavalla, eli käyttöä tuo ei häiritse. Molemmissa tavan Resin-palat, eikä mitään ongelmaa sen suhteen. Tuonne n 20-24 pakkasasteeseen asti.
Kuminauha
13.02.2024, 11.37
Itellä kanssa M8120 jarruista häviää vapaaliikettä mutta teho ja tuntuma ei muutoin muutu ja pysyy johdonmukaisena läpi ajon. Eli muuttuu aika ajon alusta alkaen nappaamaan kiinni aikaisemmin, mutta ei ajon aikana seilaa.
Ohiampuja
14.02.2024, 20.57
Jos Dudessa on 12 vaihteinen NX ja sen haluaisi päivittää Shimpan XT osilla, niin riittääkö kun uusii vain vaihtajan ja vivun?
Eli pakka ja ketjut saisi jäädä Sramia?
^Noin pitäisi mennä. Pysyykö kammet ja ratas vanhana?
Ohiampuja
14.02.2024, 22.16
Pakko, Shimpa ei tee läski-kampia.
Peruaatteessa ei taida tarvita kuin vaihtajan. Srammilainen 12s-vipstaakkeli taitaa keskustella Shimpan 12s-vaihtajien kanssa.
MTB Engineer
15.02.2024, 09.49
Hyvin toimii XT:n 12-vaihteinen vaihtaja Sramin vivun kanssa. Mulla on jäykkäperässä XT RD-M8100 vaihtaja ja Sram GX Eaglen vipu, koska pidän enemmän Sramin vivun ergonomiasta.
Ohiampuja
15.02.2024, 10.54
Täällä taas päinvastoin. Haluan eroon tuosta vimpulasta NX-vivusta. Onhan se nyt jo toki neljä vuotta toiminutkin...
Vaikka SRAMin osista pidän niin ainakin XT/XTR vivut yhdellätoista toimii paremmin, imo...
Judveeso
15.02.2024, 22.28
Iltaa foorumille!
Pikakysymys hiilikuitusatulatolpasta ja sen soveltuvuudesta bikepackingiin.
Voiko hiilikuitutolppa ottaa osumaa jos siinä roikottaa 16 litran täyttä laukkua pidempiä matkoja?
Hiilikuitu mulle uusi materiaali, joten iva ja nälviminen pois. Kiitos
^Veikkaan ettei mutta ainakin paremmilla/keveämmillä tolpilla on painorajat ja jos se kuskin kanssa täyttyy niin sitten mennään rajoilla. Toisaaltaan joku insinööri esittää kyllä kaavion miten rasitus kohdistuu tolppaan ;-))
Iltaa foorumille!
Voiko hiilikuitutolppa ottaa osumaa jos siinä roikottaa 16 litran täyttä laukkua pidempiä matkoja?
Hiilikuitu mulle uusi materiaali, joten iva ja nälviminen pois. Kiitos
Lähinnä siinä tapauksessa, jos laukun hihnat hiertävät satulatolppaa jollain tavalla. Kannattaa suojata jollain suojateipillä, sitten ei pitäisi tulla mitään ongelmia. Sehän roikkuu satulan kiskoista ja se tolpan varteen menevä remmi lähinnä vakauttaa laukun.
Teippaus kosketuskohtiin, ettei kiinnitysremmit pääse hiertämään vekkejä kuituun, niin ei pitäisi olla ongelmaa. Ei noissa kuitenkaan kiviä kuljetella, eli paino ei tulle ongelmaksi.
Ohiampuja
16.02.2024, 10.22
Tuollaiset hihnatyyppiset kiinnitykset tuskin on ongelma, mutta mitään metallisia pantoja en laittaisi. Esim satulaputkeen kiinnitettäviä tarakoita.
Hiilikuituohjaustangoissa on jotain kieltoja esim Ortliebin kieltää kiinnikkeensä käytön kuitutangoissa.
Tolpat varmaanki kestävät, varsinkin paksummat materiaaliltaan. Ja normaalisatulat. Koko kuituiset satulat, riippuen millä tapaa tehty. Omassa kuitupenkki ja satula kombossa, peräporkkana täytettynä kuoritakilla ja hanskoilla kovassa tuulessa, aiheutti mukavaa venkoilua satulaan. Ei se hajonnut mutta ei tuollainen kevyt kuitusatula ehkä bikepackingin aluetta olekaan enkä uskaltaisi pidemmälle lähteä.
Ihan vaan uteliaisuutta, monetko kiekot porukalla on per pyörä?
Tästä.vois tehdä ihan oikean kyselyn.
Mulla on maantiepyörään 2 kiekot, xc-pyörään yhdet, trailipyörään ja bikepark-pyörään yhteensä 2 etukiekkoa ja 3 takakiekkoa.
Ihan vaan uteliaisuutta, monetko kiekot porukalla on per pyörä?
Hiekkatiepyörään kahdet ja sitten maantiepyörään, täysjoustopyörään ja paksupyörään yhdet kullekin.
Kahteen pyörään kahdet kumpaankin, mietin vaan että pärjäänkö toisessa vain yhdellä parilla? FlatBarGravelista kyse.
Kuminauha
20.02.2024, 06.59
Juuri kasasin gravel käyttöön jäykkis mtb runkoon pyörän ni nyt sitten sai vähennettyä kiekkoja 4->2 kun täpäri ja takajäykkä käyttää samoja napastandardeja.
Baari-/hyötypyörä 1 x kiekot
Gravel 3 x kiekot
Täpäri & jäkäri yhteensä 3 x kiekot
Maastopyörien ja soranjauhimen kiekot käy vielä käytännössä ristiin
...mietin vaan että pärjäänkö toisessa vain yhdellä parilla?.
Etköhän.
MTB Engineer
20.02.2024, 09.51
Kolme maasturia, joissa kaikissa yhteensopivat kiekot (29, Boost, XD, 2,3-2,6" leveät kumit, min. 180mm jarrulevyt) ja graveliin kahdet kiekot, joissa toisilla ns. kurakelin rengastus.
Jack, tuota itsekin mietin ja saa tarvittaessa hankkia jotkin tilalle, paremmat ja kevyemmät...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.