Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset
Millaista tekniikkaa väki käyttänyt grippien asentamiseen, harvinaisen kireät ja luistamattomat kyseessä...
Eikö muka saippuavedellä liiku?
Steve Baggy
23.05.2024, 12.09
Eikö ole keveampää ajaa ilman grippejä?
Jack, silläkin vois taas koittaa... Hiuslakka on myös ihan ok, sprayliima toimii mutta täytyy olla äärimmäisen nopea...
Baggy, joo, 15grammaa säästäisi mutta tangon halkaisija pitäisi olla +30milliä kun käsi kokoa 11.
Prätkään laitoin paineilmalla, eli pistoolin kärki tupin ja stongan väliin ja pam, helposti sujahtaa paikoilleen.
Voitelee jollain liuottimella joka haihtuu sieltä välistä, desinfiointiainekin käy. Hiuslakkaa en ole saanut koskaan toimimaan, aina petti kosteilla keleillä.
^ Nuokin testattu, sprii toimii mutta siinäkin nopeus valttia...
^^Sama. Märällä hiuslakka saa gripit pyörimään. Isopropanolia. Sinolkin voisi toimia. Tai mieto tiskiaineliuos. Antaa kuivua yön yli.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Kuminauha
24.05.2024, 10.06
IPA:lla saanut ainakin ite gripit hyvin paikalleen, haihtuu sitten itsekseen pois. Väliiin voi laittaa esim pienen nippusitteen jonka voi sitten vetäistä pois kun tuuppi on perillä.
kmruuska
24.05.2024, 10.20
Öh mä olen luullut että kaikki käyttävät lock gripejä nykyään? Ei tartte hiuslakkaa.
^ Niin sitä voi luulla... Tulee tankoon mihin lyhyet barendzit ja lukkogripit syntisen painavia, muuten lukittavat olisi listalla...
Kyllä ne lukittamattomat vaahtomuoviset olla pitää.
^Supacaz Supalite mun suosikki, hieman kehittynyt perinteisistä vaahtomuovisista.
^^Sama. Märällä hiuslakka saa gripit pyörimään. Isopropanolia. Sinolkin voisi toimia. Tai mieto tiskiaineliuos. Antaa kuivua yön yli.
Ei tohon nyt mitään vahvoja kemikaaleja tarvita. Tosiaan, mieto astianpesuaineliuos riittää ja yön yli kuivuttuaan pitää. Bonuksena reipas työstöaika. Sama toimii myös poisotettaessa: kumin reunaa raolleen ja saippuavettä sisään.
Rouvalla hajosi omasta sähköstään Magura MT Thirty etujarrun kahva ja kahvan runkoa. Vaihtaa pitää.
Pyörä tämä: https://rtech.fi/tuote/cube_stereo_hybrid_140_hpc_race_625_2021_sahkomaas topyora?attr1_id=291
Ihmeellisesti tuosta MT thirty mallista ei saa tuota pelkkää kahvaosaa tilattua mistään, vai onko vaan joku päällekkäinen sarja esim MT sportin kanssa.
Toisinsanoen käykö nuo kahvat ristiin eli onko sama tilata esim tämä: https://www.bike-components.de/en/Magura/2-Finger-Brake-Lever-for-MT-Sport-as-of-2019-p72864/ ?
^ Tod.näk. käy, olisi kumma valmistaja jos ei niin olisi.
Onkohan RaceFace ja Easton jotenkin keskenään kytköksissä?
Onkohan RaceFace ja Easton jotenkin keskenään kytköksissä?
Sama taustayhtiö omistaa molemmat. Jako on nykyään siten että RF maastoon ja E maantielle.
^ Niin myös mietin kun manuaaleja katselin. Mietitytti miksi RF:n BSA keskiölaakerissa käytetään spacereita kummallakin puolella ja Eastonissa ei...?
Sivustakatsoja
25.05.2024, 16.32
^Kampien akselin pituus se siellä taustalla kummittelee.
^ Jos keskiö esim 68millinen niin RF ehdottaa spacereita mutta Easton ei, kummatkin määritelty maantie/gravel kelvolliseksi.
Sivustakatsoja
25.05.2024, 17.23
^ Jos keskiö esim 68millinen niin RF ehdottaa spacereita mutta Easton ei, kummatkin määritelty maantie/gravel kelvolliseksi.
Määritelty millä tavalla?
Myyjä/valmistaja määritellyt...
https://r2-bike.com/EASTON-Bottom-Bracket-BSA-68-mmm-for-30-mm-Spindle
https://r2-bike.com/RACE-FACE-Bottom-Bracket-BSA-68-73-mm-for-CINCH-System
Sivustakatsoja
25.05.2024, 19.25
^nyt en ymmärrä. Easton on 30-millin maantiekamille. Race Face on heidän maastokammille tarkoitettu. Cinchiä on useammalla akselin pituudella. Jos sulla on Eastonin kammet (vaikka EC90 SL), niin siitä 68-milliselle keskiölle laakerit.
Jos sulla olisi maastokammet (ja joko 68- tai 73-millisellä keskiö), niin sitten sitten RF:n laakeri. Ja ne spacerit tulee keskiön leveyestä riippuen maastokammille.
Sivustakatsoja
25.05.2024, 19.27
Lopputulos on, että laakerit kiinni kierrettyinä maastokeskiö on leveämpi ja maantie kapeampi.
Jos laakerin ulkoiset mitat ovat yhtenevät...? Ja kummatkin 30millin akselille...
Sivustakatsoja
25.05.2024, 21.01
^kerro jo yleisölle mitä pähkäilet: rungon keskiön leveys, laakeri mikä on tulossa ja kammet mitkä meinaat laittaa. Runko kait on Albarda TI, kammet Easton EC90 AX, mutta laakerit on RF:n?
Mulla on hyllyssä Eastonin iskemättömät laakerit niin voin toki ne mitata.
Ei maasto- ja maantielaakereiden ulkoisia mittoja, lähinnä kupin paksuutta, pysty arvaamaan: joko ne ovat samat, tai sitten eivät.
^No, tuskimpa ongelmia syntyy mutta toisaaltaan kupin paksuus voisi auttaa. Ongelma, jos moista on, siis Eastonin oma on loppu useasta puodista.
Sivustakatsoja
26.05.2024, 09.37
^12,2 mm mun työntömitta antoi eastonin kupin paksuudeksi mukana toimitetun muovisen pölykannen kanssa.
^RF 11.5mm pölykannen kera, kiitos! Eastonin mukanahan ei tule noita 2.5mm:n spacereita mitkä RF:ssä tulee?
Sivustakatsoja
27.05.2024, 08.42
^ei tule spacereitä. Omassa asennuksessa laitoin vähän vajaamittaisesta keskiöstä johtuen 0.7 millin spacerin vetopuolen kupin alle.
Jos mulla olisi hiukan kapeat laakerit, niin varmaan laittaisin yhdet 0.7 mm spaserit kummankin kupin alle, että keskiön kokonaisleveys, pölykannesta pölykanteen olisi kammille tarkoitettu.
RF:n manuaali ehdottaa 2.5mm spaceria per puoli keskiön ollessa 68millinen...
Toivottavasti ei synny ongelmia, Eastonin oma näköjään kaikkialta loppu...
Sivustakatsoja
27.05.2024, 11.06
68+2x2.5=73
Sivustakatsoja
27.05.2024, 11.22
Tuossa sulle kuva ja vaaditut mitat Eastonin maantiekammen asennuksesta 68-milliseen kierrekeskiöön:
https://live.staticflickr.com/65535/53748425762_5c70525ede_h.jpg
Olen nuo kuvat tutkinut ja edellisessä pyörässä oli juuri sama kombinaatio mutta nyt keskiö on RF niin sen sovittaminen mietityttää...
Tuo 92.6mm. leveys ihmetyttää hieman jos keskiö on 68mm... Täytyy perehtyä kun runko saapuu...
Sivustakatsoja
27.05.2024, 11.36
^68+12.3+12.3=92.6
Sivustakatsoja
27.05.2024, 11.40
Jos RF:n kuppien leveys on 11.5 mm, niin asennettuina ilman spacereitä keskiön kokonaisleveydeksi tulisi 68+11.5+11.5=91, eli hieman liian kapea. laittamalla 0.7 mm:n spacerit, niin kokonaisleveyksi tulee 92.4 mm.
Taitaa olla jotain spacereita varastossa mutta ei 0.7millisiä...
Jäänyt kauden aloitus vähän myöhäseen kun fillarin takapää on kaivannut huoltoa. Ongelmana oli siis aivan järkyttävä klappi takarenkaan laakereissa. Eilen nyt sitten vihdoin sain aikaseksi purkaa tuon takapyörän. Takapakan / vapaarattaan luona oleva tiiviste joka estää ettei shaiba pääse laakereihin oli aikalailla entinen, jonka seurauksena tuo akselissa oleva kartio oli ottanut itseensä:
https://ibb.co/Rjp8vYs
https://i.ibb.co/Rjp8vYs/napalaakeri.jpg (https://ibb.co/Rjp8vYs)
Nyt kysymys kuuluukin, mikä tuon osan oikea nimi on? Koittanut ettiä tuota, sekä uuttaa vapaaratasta / rataspakan runkoa mutta todella huonosti tuntuisi löytyvän PK-seudulta kivijalasta. Fillarissa on Shimanon 7000-105 osasarja joten mitään hipohipo vapaaratasta tonne ei viittis suotta ostaa. Itse vapaaratas näyttää tältä:
https://i.ibb.co/5sbZn8b/freehub.jpg (https://ibb.co/5sbZn8b)
Noilla numeroilla ei löydy oikeastaan mitään... Navat on jotkut Cuben omat joista ei googlella löydy yhtään mitään. Onko noi vapaarattaat ns. universaaleja kiinitykseltään? Voinko ostaa tonne jonkun vastaavan tilalle vai onko jokaisella napavalmistajalla oma kiinityksensä tuohon kasetin runkoon?
Ohiampuja
28.05.2024, 15.56
On se oma kiinnitys joka valmistajalla. Jotkut merkit voivat käydä ristiin, jos sattuvat tulemaan saman tehtaan linjoilta.
Tämän paremmin en osaa auttaa.
Eilen illalla puuttui sopivat työkalut että olisin saanut tuon "freehubin" irti navasta. Tänään sitte kotimatkalla kävin puuilon kautta hakemassa pitkän 14mm kuusiokolon joka työnnettiin jarrulevyn puolelta navan sisään ja "väärältä puolelta" avattiin freehub navasta.
Kun freehub lähti irti, jäi tuo "pultti" jolla freehub tulee napaan kiinni tuonne navan sisälle, ja ainakaan nopeasti en itse keksi miten sen sieltä pois saisi. Jarrulevyn puolella olevaa laakeriskoolia ei tunnu saavan irti ja se reikä siinä keskellä on liian pieni jotta pultti mahtuisi siitä läpi pois.
Noh mutta, se freehub näyttää koko komeudessaan tälläiseltä:
https://i.ibb.co/CnMH9CC/IMG-5300.jpg (https://ibb.co/CnMH9CC) https://i.ibb.co/F87p0L3/IMG-5299.jpg (https://ibb.co/F87p0L3) https://i.ibb.co/dGPwFf6/IMG-5298.jpg (https://ibb.co/dGPwFf6) https://i.ibb.co/sKgDw6N/IMG-5297.jpg (https://ibb.co/sKgDw6N) https://i.ibb.co/Cm8CbQG/IMG-5296.jpg (https://ibb.co/Cm8CbQG)
osaakos noista kukaan sanoa millainen tuohon voisi tilalle käydä tai ehdottaa pk-seudulla jotain liikettä mihin voisi toi kädessä mennä että "yksi uusi tälläinen kiitos" ?
^Voisi olla kuvien perusteella Novatecin vapari. Larun pyörässä on aikoinaan ollut. Nyt loppu. Melkein menisi sokkona ulkomailta tilaamiseksi.
Freehub body S5 (TA-TSB) type, Shim.11, steel 2-pawls | E-shop | Novatec e-shop (novatecwheels.eu) (https://www.eshop.novatecwheels.eu/eshop/freehub-body-s5-ta-tsb-type-shim11-steel-2-pawls/p-5356513.xhtml)
Novatec steel freehub, Shimano HG11, S1 compatibility - MTBIKER.shop (https://www.mtbiker.shop/shop/wheels-and-rims/accessories/freehub-and-parts/novatec-steel-freehub-shimano-hg11-s1-compatibility-p244121.html?itm_medium=shop&itm_campaign=similar-products)
Novatec vapaaratas S5(TA-TSB) type, Shim.11 - Larunpyörä (larunpyora.com) (https://larunpyora.com/fi/product/novatec-vapaaratas-s5ta-tsb-type-shim-11/210815)
^Voisi olla kuvien perusteella Novatecin vapari. Larun pyörässä on aikoinaan ollut. Nyt loppu. Melkein menisi sokkona ulkomailta tilaamiseksi.
Freehub body S5 (TA-TSB) type, Shim.11, steel 2-pawls | E-shop | Novatec e-shop (novatecwheels.eu) (https://www.eshop.novatecwheels.eu/eshop/freehub-body-s5-ta-tsb-type-shim11-steel-2-pawls/p-5356513.xhtml)
Novatec steel freehub, Shimano HG11, S1 compatibility - MTBIKER.shop (https://www.mtbiker.shop/shop/wheels-and-rims/accessories/freehub-and-parts/novatec-steel-freehub-shimano-hg11-s1-compatibility-p244121.html?itm_medium=shop&itm_campaign=similar-products)
Novatec vapaaratas S5(TA-TSB) type, Shim.11 - Larunpyörä (larunpyora.com) (https://larunpyora.com/fi/product/novatec-vapaaratas-s5ta-tsb-type-shim-11/210815)
joo, tuota samaa kattelin kanssa. Kävin illalla pyörähtämässä XXL:ssä ton vapaarattaan kanssa kun heidän sivuillaan oli kanssa pari jotka näytti kuvissa mahdollisesti sopivilta.
tiskillä kun niitä vertailtiin niin toi napaan menevä osuus oli erillainen. XXL:n vaparissa se oli vähän syvempi ja tossa vanhassa on tollanen huuli jossa on 0-rengas. Muuten nuo ”rihlat” oli samanlaiset. Toi oli kuitenkin konelaakereilla eikä kartiolaakereilla ja kun ei vannetta sattunu mukaan niin huollon kaveri epäili ettei osuisu suoraan.
noh, pitää huomenna ottaa vannekin mukaan ja mennä kiertelemään noita lähistön fillarimestoja läpi :/
Ohiampuja
02.06.2024, 18.22
Onko kokemuksia pullotelineiden asennuksesta? Siis niiden kiinnitysten. Poralla reikä alu-putkeen ja vetomutterit kiinni?
M5 on oikea koko, mutta kyllä pullo M4 ruuveillakin pysyy. Enkä viitsisi ostaa niitä pihtejä vaan yrittäisin kiristää ne pitkällä ruuvilla vetämällä. Kuinkahan onnistuu?
On kokemusta. Kajsan Rambler CX on niin aito krossari, että siinä ei ollut telineille paikkoja ollenkaan. Muistaakseni M4:t laitoin myös. Voin lainata pihdit.
Teräsrunkoon ainakin tehnyt vetomuttereilla ja tuskin alumiini sen kummempi. Duunissa oli setti ja M5 onnistui hienosti!
Kuminauha
03.06.2024, 11.47
Itelläkin on niittimutteri "pihdit" ja galvanoituja sekä alunittejä niihin jos Espoon suunnalta haluaa lainata.
Onko kokemuksia pullotelineiden asennuksesta? Siis niiden kiinnitysten. Poralla reikä alu-putkeen ja vetomutterit kiinni?
M5 on oikea koko, mutta kyllä pullo M4 ruuveillakin pysyy. Enkä viitsisi ostaa niitä pihtejä vaan yrittäisin kiristää ne pitkällä ruuvilla vetämällä. Kuinkahan onnistuu?
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/niittipihdit-ja-niitit/niittipihdit/niittimutterisarja-2000016802
Nöösinä kysyisin, että mistä ja millä työkalulla saan Alhonga ht 474 tyyppiset hydrauliset jarrut säädettyä "herkemmiksi' eli löysää tuntumaa pois kahvasta?
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Marsusram
03.06.2024, 13.49
Nöösinä kysyisin, että mistä ja millä työkalulla saan Alhonga ht 474 tyyppiset hydrauliset jarrut säädettyä "herkemmiksi' eli löysää tuntumaa pois kahvasta?
Lähetetty minun SM-A528B laitteesta Tapatalkilla
Ilmaamalla, luultavasti Shimanon kanssa yhteensopiva ilmaussetti käy.
Jos kahvan alta löytyy säätöruuvi, voi sen asentoa säätää. Harvemmin "hinnat alkaen" -malleissa on säätöjä.
Edit: Manuaalin mukaan tuossa on
"LEVER DISTANCE ADJUSTMENT"
https://www.alhonga.com/download.php
Ohiampuja
03.06.2024, 15.36
https://www.biltema.fi/tyokalut/kasityokalut/niittipihdit-ja-niitit/niittipihdit/niittimutterisarja-2000016802
Kiitos, tuohan onkin edullinen.
^Ei paha ja takuulla kestää muutaman asentaa.
Ohiampuja
03.06.2024, 20.23
Yritin tumpuloida töistä löydetyillä korvike romuilla. Mutta eihän siitä mitä tullut. Piti käydä kunnon Rapid-pihdit ostamassa.
Ja hyvä tuli, M5 vetomutterit laitoin.
Mutta on muuten kovaa porattavaa tällainen runkoalumiini kun vertaa perus bulkkilevyyn mitä töissä on joskus porannut.
Alhongat saivat murskakritiikkiä pinkbikessa. Voihan heillä tietty erilaisia malleja myynnissä. Mutta jotkut toiset jarrut voi olla harkittava vaihtoehto.
https://m.pinkbike.com/news/value-bike-field-test-kona-process-134-29-cant-stop-wont-stop.html
Shimanon halvimmat ei montaa euroa maksa edullisimmillaan joten ei tuollaisten kanssa kannata tapella.
Tuli eilen heitettyä ensimmäinen mettälenkki uudella maasturilla ja eräs asia jäi ihmetyttämään: Katupyörässä on Shimanon 105 R7000 osasarja joka muutettu Absolute blackin eturattallaa 1x systeemiksi. Maasturissa Sram NX Eagle 12s eli ihan tehtaalta tullut 1x.
Noh, nyt ajaessa pisti silmään kuinka "hidas" ja "karkea" tuo sram on vaihtamaan. Karrikoiden kun vertaa niin toi katupyörän shimano on Audin 7 lovinen S-tronic kun toi Sram tuntuu samalta kun autokoululainen koittaisi hämmentää manuaalilaatikkoa ?? Varsinkin pienemmälle rattaalle pudottaessa tuntuu kuin tuossa kasetissa olisi vain yksi kohta jossa ketju voi vaihtaa ratasta. Perstuntumalla pahimillaan kampia saa pyöräyttää kaksi kierrosta ennen kuin ratas takana vaihtuu. Isommalle rattaalle vaihtaessa tuo vähän rutisee.
Onko tuo ihan normaalia vai tarviiko noita lähteä säätämään? Eka maastosarja kyseessä ja kun tolla katupyörällä tottunut käytännössä äänettömään ja viiveettömään toimintaan niin tuo vähän ihmetyttää
NX Eagle on vähän kökkösarja kaikkineen, mutta ei tuossa kyllä säädöt ole kohdallaan. Ei sen noin kuulu toimia.
Ohiampuja
13.06.2024, 09.52
Onko tuo ihan normaalia vai tarviiko noita lähteä säätämään? Eka maastosarja kyseessä ja kun tolla katupyörällä tottunut käytännössä äänettömään ja viiveettömään toimintaan niin tuo vähän ihmetyttää
Itelläni on Dudessa sama osasarja ja kyllä se ihan välttävästi toimii. Eli joku siinä on pielessä.
Onko toiminta yhtä huonoa jos ajelet tiellä ja kadenssi on kunnolla korkea? Onko vaihtamisessa ongelmia molempiin suuntiin, ylös ja alas?
Voi olla säädöt toki pielessä mutta jos se tökkii molempiin suuntiin, niin tulee mieleen että onko vaijerissa ongelmia, onko siinä tiukkoja mutkia jossain kohtaa tai onko se jostain puristuksissa?
Koska uusi pyörä kyseessä niin myyjäliikkeen (jos sattuu olemaan LBS ja helposti käsillä) asia on toki hoitaa vaihtaminen kuntoon.
Kohtuuhintainen ja näppärä ohjauslaakerin alakoolin asennustyökalu tapered -keuloille, mistä löytyy?
Tuumaisille ja 1 1/8 -keuloille löytyy jo mutta isommat on tähän asti koputeltu paikalleen parin klapin avustuksella. Nyt täytyy siirtyä työkalun käyttöön koska näissäkin on siirrytty alumiinisiin versioihin.
Paikallinen fillariliike? Täällä ainakin ovat odottaessa kahvirahoilla kopauttaneet paikoilleen. Saa aika monta keulaa asennella ennen kuin oman työkalun ostaminen kannattaa.
^^mä laitoin vanhalla työkalulla, mutta ostin rautakaupasta sopivan tukevan aluslevyn siihen kaveriksi alalaakeria varten.
Paikallinen fillariliike? Täällä ainakin ovat odottaessa kahvirahoilla kopauttaneet paikoilleen. Saa aika monta keulaa asennella ennen kuin oman työkalun ostaminen kannattaa.
Ne ei ole auki silloin kun keuloja asennellaan. ”Keula vuodessa, kaksi parhaassa”.
Eihän nuo halvimmat maksa kuin 30-50€ mutta mitkä niistä ovat hyviä.
^^mä laitoin vanhalla työkalulla, mutta ostin rautakaupasta sopivan tukevan aluslevyn siihen kaveriksi alalaakeria varten.
Ei käy tähän, alkaa ahdistaa jo heti kaulaputken levennyksestä. Pitäs olla 10cm pino aluslevyjä.
Itsellä tukevasta kierretangosta tehty ja ohjauslaakeri kyllä asentuu helposti ja joka kerta mietin oikein tehdastekoisen hankintaa mutta toistaiseksi jäänyt...
Taas kysymys: Miksi metallisten runkojen ohjauslaakeri voi olla kierteinen kuten BSA keskiötkin?
^tässähän oli alakoolin asentamisesta kyse eikä laakerikuppien.
Itse olin aikoinaan saman ongelman edessä. Hain tuolta pätkän PVC kova putki 50mm PN16 | Vesilaite (https://www.vesilaite.fi/tuotteet/uima-allastarvikkeet/putkiosat/pvc-kova-putki-50mm-pn16/) putkea. Sen sisämitta on 44,5mm. Liimasin siihen koolingin päähän vielä jostain myovipullosta (shampoo) pienen kauluksen. Aloin vielä hifistelemään ja ostin jälkeenpäin Etolasta lyöntipäähän hatun. Sopii täydellisesti tähän: Cane Creek Crown Race Forty 52/40mm - Larunpyörä (larunpyora.com) (https://larunpyora.com/fi/product/cane-creek-crown-race-forty-52-40mm/84242?gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwsaqzBhDdARIsAK2gqnePI5nAE9v56qym4PiD XVNqiAL8eW4VfSRH53w6QxKAgZCE7Ze_62QaAuG2EALw_wcB) Tarpeellinen on oikeastaan vain tuo putkenpätkä. 35cm putkenpätkä maksoin silloin muistaakseni jotain 5€. Kaksi tapered koolinkia on tuolla naputeltu.
http://img.aijaa.com/t/00672/15249887.t.jpg (https://aijaa.com/HFB8xI)
http://img.aijaa.com/t/00220/15249888.t.jpg (https://aijaa.com/Qw9CwA)
Copi, sorry... Jossakin laakerissa alakooli oli sahattu poikki...
Itelläni on Dudessa sama osasarja ja kyllä se ihan välttävästi toimii. Eli joku siinä on pielessä.
Onko toiminta yhtä huonoa jos ajelet tiellä ja kadenssi on kunnolla korkea? Onko vaihtamisessa ongelmia molempiin suuntiin, ylös ja alas?
Voi olla säädöt toki pielessä mutta jos se tökkii molempiin suuntiin, niin tulee mieleen että onko vaijerissa ongelmia, onko siinä tiukkoja mutkia jossain kohtaa tai onko se jostain puristuksissa?
Tolle ~10km lenkille sattui kestopäälystettä / hiekkatietä ehkä sen ~400m niin en suorilta käsin osaa sanoa. Omasta mielestä ylöspäin (isommalle rattallle - kumpi muuten on ylös ja kumpi alas? Isompi ratas vai isompi vaihde?) vaihto menee sujuvammin mutta siinä suunnassa se nimenomaan ääntää. Alaspäin menee mielestäni normaaleilla äänillä, mutta viiveellä.
Koska uusi pyörä kyseessä niin myyjäliikkeen (jos sattuu olemaan LBS ja helposti käsillä) asia on toki hoitaa vaihtaminen kuntoon.
LBS? Ehkä mä koitan eka säätää noita itse. Tuosta kun googlaili niin aika monta ketjua löyty rapakon takaa jossa samoista ongelmista valiteltu ton NX:n kanssa. Monella auttanut kun B ruuvia on säätänyt :/
Eaglessa se b-ruuviin säätö on tosi tarkkaa puuhaa. Se työkalu on melkeinpä pakollinen.
LBS = Local Bike Shop
Tolle ~10km lenkille sattui kestopäälystettä / hiekkatietä ehkä sen ~400m niin en suorilta käsin osaa sanoa. Omasta mielestä ylöspäin (isommalle rattallle - kumpi muuten on ylös ja kumpi alas? Isompi ratas vai isompi vaihde?) vaihto menee sujuvammin mutta siinä suunnassa se nimenomaan ääntää. Alaspäin menee mielestäni normaaleilla äänillä, mutta viiveellä.
LBS? Ehkä mä koitan eka säätää noita itse. Tuosta kun googlaili niin aika monta ketjua löyty rapakon takaa jossa samoista ongelmista valiteltu ton NX:n kanssa. Monella auttanut kun B ruuvia on säätänyt :/
Ja kannattaa tietenkin ensin varmistaa että se on kunnolla kiinni :) tohon B ruuviin säätöön löytyy Sramin sivuilta hyvä ohje, itse en ole käyttänyt koskaan sitä työkalua, en edes ymmärrä miten sillä voi säätää yksin mitään kun sen kanssa säädetään sägissä, paljon helpompi vaan mittaa millit mitalla. NX:n vaihtotuntuma on luonnostaan vähän epämääräinen verrattuna esim. GX:ään.
Ps. ja tietenkin perusasiat ensin: Stoppariruuvit oikein säädetty ja vaijeri oikealla kireydellä...
Kuminauha
13.06.2024, 14.15
Pitkästä aikaa itellä sramin eagle voimansiirto käytössä kun tuli laivueeseen työsuhde pyörä, missä on nx12 voimansiirto.
Ihan hyvin on ekat 700km menty eikä arvo vaihtoja vielä ollenkaan. Sormet ristissä koska alkaa.
Muutama vuosi sitten kun viimeksi oli NX kotka ajossa niin ei kyllä kauaa kestänyt että alko arpomaan. Silloin päivitin GX vaihtajaan kun ei tuntunut säädön, vaijerin vaihdon ja korvakkeen vaihdonkaan jälkeen oikein pomminvarmasti toimivan. GX vaihdon jälkeen sekin kyllä välillä arpoi päivästä riippuen vaihtoja.
^tässähän oli alakoolin asentamisesta kyse eikä laakerikuppien.
Ei kai se alakooli ole, vaan se kartio joka painuu alakoolia vasten? Crown race.
Ei kai se alakooli ole, vaan se kartio joka painuu alakoolia vasten? Crown race.
Selvä https://foxcomp.fi/cane-creek-40-crownrace-38-26-steel-poly-bag
Copi, itsellä XX1 täysjäykässä ja kyllä se onnistuu ilman tuota työkaluakin (huomasin kun rikoin omani jo heti alussa), se vain helpottaa.
Ja kannattaa tietenkin ensin varmistaa että se on kunnolla kiinni :) tohon B ruuviin säätöön löytyy Sramin sivuilta hyvä ohje, itse en ole käyttänyt koskaan sitä työkalua, en edes ymmärrä miten sillä voi säätää yksin mitään kun sen kanssa säädetään sägissä, paljon helpompi vaan mittaa millit mitalla. NX:n vaihtotuntuma on luonnostaan vähän epämääräinen verrattuna esim. GX:ään.
Ps. ja tietenkin perusasiat ensin: Stoppariruuvit oikein säädetty ja vaijeri oikealla kireydellä...
Iskari tyhjäksi, sägi kohilleen ja remmillä renkaasta istuinputkeen kiinni.
Näin mä teen ainakin jos pyörä on telineessä.
Iskari tyhjäksi, sägi kohilleen ja remmillä renkaasta istuinputkeen kiinni.
Näin mä teen ainakin jos pyörä on telineessä.
Jep, näin se toimii.
Selvä https://foxcomp.fi/cane-creek-40-crownrace-38-26-steel-poly-bag
Mun mielestä väärin suomennettu tuollakin.
Laakerin kooli on se, mihin kuulat vastaavat.
Race on kyllä kooli. Oliko joskus museoaikoihin irtokuulalaakereissa oikeasti kooli haarukan alapäässä?
Mutta siis edelleen on minusta turha puhua laakerin koolista jos tarkoitetaan crown racea.
Jep.
Irtokuulalaakereissa se on tosiaan alakooli.
https://bike.bikegremlin.com/wp-content/uploads/2017/12/external_headset_bearings_for_threaded_fork.jpg
Se alakooli on vakiintunut termi fillaripuolella myös moderneissa ohjainlaakereissa vaikka onkin alkujaan tarkoittanut muuta.
On se niin väärin.
Iskari tyhjäksi, sägi kohilleen ja remmillä renkaasta istuinputkeen kiinni.
Näin mä teen ainakin jos pyörä on telineessä.
Huomattavsti helpompi vaan mittaa millit rattaiden välistä, ei tarvitse muuta kun mitan :D
Ohiampuja
13.06.2024, 21.57
Mistä ja minkä mittauksesta nyt puhutaan?
Mistä ja minkä mittauksesta nyt puhutaan?
Pakan ja vaihtajan ylärissan etäisyyden.
Ja kannattaa tietenkin ensin varmistaa että se on kunnolla kiinni :) tohon B ruuviin säätöön löytyy Sramin sivuilta hyvä ohje, itse en ole käyttänyt koskaan sitä työkalua, en edes ymmärrä miten sillä voi säätää yksin mitään kun sen kanssa säädetään sägissä, paljon helpompi vaan mittaa millit mitalla. NX:n vaihtotuntuma on luonnostaan vähän epämääräinen verrattuna esim. GX:ään.
Ps. ja tietenkin perusasiat ensin: Stoppariruuvit oikein säädetty ja vaijeri oikealla kireydellä...
joo, säädin vaihtajan niin johan lähti rokkaamaan - alapään rajoitinruuvi oli liian tiukalla ja olikin vain 11 vaihdetta käytössä. Samoin tuo b-ruuvin säätö oli pielessä. Sramin ohjeen mukaan sen ylemmän rissapyörän ja isoimman rattaan väli pitää olla 3mm ja silmällä arvoiden se oli ~7-10mm
mutta joo, vartin se otti tossa ennen lenkkiä kun nuo sääti ja nyt on hyvä :)
Ohiampuja
14.06.2024, 07.51
Pakan ja vaihtajan ylärissan etäisyyden.
Ei kai sitä tarvi erikseen mittailla, eikö se säädetä kohdalleen ihan vaan silmällä. :)
Voi sen niinkin tehdä, jos riittää, että vaihteet toimii vähän sinne päin. Nuo 12v ratkaisut on hyvin tarkkoja siitä, että b-tension on säädetty just oikein.
Nx-vaihtajasta saa myös yhtä jämäkän (kiinnitykseltään) kuin kalliimmat sarjat, kun ostaa ja vaihtaa sen vaihtajan korvakkeeseen kiinnittävän pultin (sram x01 b bolt kit) prikkoineen x01-tasoiseksi. Parikymppiä maksaa tilata uusi pultti ja kaikki ylimääräiset välykset poistuu. Ja tää tarkoittaa siis täsmällisempää vaihteiden toimintaa.
MTB Engineer
14.06.2024, 09.39
Sama pätee GX:ään. Tuo kiinnityspultti parantaa sitäkin huomattavasti. NX:n suurempi ongelma on suunnilleen pahvista valmistettu häkki, joka taipuu jo nähdessään sopivan oksan. Ajaa sen minkä kestää, ja vaihtaa sitten. En lähtisi NX:ään pelkkää kiinnityspultia vaihtamaan.
Ohiampuja
14.06.2024, 10.58
Voi sen niinkin tehdä, jos riittää, että vaihteet toimii vähän sinne päin. Nuo 12v ratkaisut on hyvin tarkkoja siitä, että b-tension on säädetty just oikein.
Onko eroja täpäri vs jäykkäperä? Ainakin mun Dudessa NX pelaa ihan hyvin, vaikka se on vaan silmämääräisesti passattu.
Ps Monessa välyksen mittauksessa poranterä on kätevä välystulkki.
Huomattavsti helpompi vaan mittaa millit rattaiden välistä, ei tarvitse muuta kun mitan :D
Joo, tyyli on vapaa :D
Onko eroja täpäri vs jäykkäperä? Ainakin mun Dudessa NX pelaa ihan hyvin, vaikka se on vaan silmämääräisesti passattu.
Ps Monessa välyksen mittauksessa poranterä on kätevä välystulkki.
En tiedä. Ei ole Eaglesta kokemusta jäykkäperässä.
^Sähköinen XX1 ainakin toimii ja eikös sekin ole Eagle...
Onko eroja täpäri vs jäykkäperä? Ainakin mun Dudessa NX pelaa ihan hyvin, vaikka se on vaan silmämääräisesti passattu.
Ps Monessa välyksen mittauksessa poranterä on kätevä välystulkki.
Täpärissä oma havainto oli että sisäänjoustossa toi b-etäisyys kasvaa. Eli jos b-ruuvin säätää kohilleen ilman että jousitus on ”lastattuna” (sag) niin kuskin kanssa tuo etäisyys kasvaa yli speksin.
Kuminauha
15.06.2024, 07.47
Tosin harvoin paljon poljetaan jos jousto on syvässä päässä. Toki sag pisteessä se on hyvä säätää.
No ei sitä jousitus pohjassa tietenkään pidä säätää vaan sagin kans.
Kaatuilija
17.06.2024, 09.11
Kuinka kovasti Parktoolin CC 3.2 -ketjumittaa kuuluu painaa? Vai voinko surutta odottaa, että 0.5% puoli tipahtaa ketjun väliin omalla painollaan? Kaksi kuukautta maastossa ajettu 12-nopeuksinen XT-ketju kyseessä, jota pesty ja voideltu ahkerasti. Nyt jo saa 0.5%:n mahtumaan ketjun väliin.
MTB Engineer
17.06.2024, 09.52
Mä en oikein ole uskaltanut luottaa Parktoolin tulkkeihin Shimanon 12-speed ketjun kanssa vaan verrannut aina uuteen tai vähän ajettuun ketjuun naulasta roikottamalla. Toki ajan aina useammalla ketjulla niin löytyy vertailukohta. IMO noilla tulkeilla lähinnä näkee sen onko ketju kulunut vai ei, eli jos tulkki holahtaa ketjuun niin on varmasti loppu ja jos menee savolaisittain niin suattapi olla kulunut ja vaatii lisätarkastelua.
Kuinka kovasti Parktoolin CC 3.2 -ketjumittaa kuuluu painaa? Vai voinko surutta odottaa, että 0.5% puoli tipahtaa ketjun väliin omalla painollaan? Kaksi kuukautta maastossa ajettu 12-nopeuksinen XT-ketju kyseessä, jota pesty ja voideltu ahkerasti. Nyt jo saa 0.5%:n mahtumaan ketjun väliin.
Uusi on syytä olla jo tilauksessa ja vaihtaa, kun saapuu. Kannattaa tilata xtr (kestotestissä kannattavaksi todettu, ei tosin x01 veroisia läheskään https://zerofrictioncycling.com.au/chaintesting/ ). Ja sitten uuteen koittaa mahtuuko 0,5 mitta jo siihenkin. Jos ei niin mitassa ei ole ainakaan tramaattista vikaa. Myös voi ihan verrata tosiaan ketjuja myös keskenään.
Miksi hiilikiekot humisee?
Miksi hiilikiekot humisee?
Koska se kuulostaa hienolta
Sent from my iPhone using Tapatalk
usko juntunen
20.06.2024, 20.29
Mä en oikein ole uskaltanut luottaa Parktoolin tulkkeihin Shimanon 12-speed ketjun kanssa vaan verrannut aina uuteen tai vähän ajettuun ketjuun naulasta roikottamalla. Toki ajan aina useammalla ketjulla niin löytyy vertailukohta. IMO noilla tulkeilla lähinnä näkee sen onko ketju kulunut vai ei, eli jos tulkki holahtaa ketjuun niin on varmasti loppu ja jos menee savolaisittain niin suattapi olla kulunut ja vaatii lisätarkastelua.
Uusi ketju käytetyn vieressä naulassa roikottamalla olen itsekkin tutkaillut ketjujen kunnon. Jos ja kun uuden vs käytetyn kokonaismitta alkaa erottaa yli puolen nivelvälin niin kierrätykseen menee. Tarvittaessa saa samoilla tulilla katkaistua uuden saman mittaisen ketjun venyneen tilalle.
Onko kaikissa maantie/gravel rungoissa yleensä vakiomittaiset takajarrunpultit ja mikähän se mitta on?
Ican X-graveliin pitäisi tilata loput osat, ostin ultegra jarrut käytettynä eikä pultteja tullut mukana.
https://r2-bike.com/SHIMANO-Mounting-Screw-for-Flat-Mount-Brake-Caliper-Adapter-Type-C-25-mm-38-mm
Taakse tulee 160mm levy adapterin kanssa.
https://r2-bike.com/SHIMANO-Adapter-Flat-Mount-20-160-mm-rear
^Ei ole välttämättä standardi mutta tuo 38mm on tod.näk. toimiva. Itsellä kun titaania täytyy olla niin edelliseen runkoon 40mm oli passeli ja nykyiseen varmaan tuo 38mm olisi parempi mutta parilla prikalla kirjautui.
Onko kaikissa maantie/gravel rungoissa yleensä vakiomittaiset takajarrunpultit ja mikähän se mitta on?
Ican X-graveliin pitäisi tilata loput osat, ostin ultegra jarrut käytettynä eikä pultteja tullut mukana.
https://r2-bike.com/SHIMANO-Mounting-Screw-for-Flat-Mount-Brake-Caliper-Adapter-Type-C-25-mm-38-mm
Taakse tulee 160mm levy adapterin kanssa.
https://r2-bike.com/SHIMANO-Adapter-Flat-Mount-20-160-mm-rear
Tuossa ekassa linkissä on mitoitusohje. Mittaat chainstayn paksuuden tönärillä ja tilaat sen mukaan pultit. Eli vaihtelee rungon mukaan.
Tuossa ekassa linkissä on mitoitusohje. Mittaat chainstayn paksuuden tönärillä ja tilaat sen mukaan pultit. Eli vaihtelee rungon mukaan.
Runko on vasta tulossa, ajattelin tilata osat etukäteen niin pääsisi heti rakentamaan. En oikein luota paikallisten pyöräliikkeiden tarjontaan usein myydään eioota.
^ Pitkästä saa helposti lyhyen, mutta lyhyestä ei saa pitkää.
^ Pitkästä saa helposti lyhyen, mutta lyhyestä ei saa pitkää.
Totta, jos tilaisikin 43mm pitkät niin ainakin riittää, tuota snap ringia ei vaan välttämättä oikeaan paikkaan mutta jos laittaisi varmuuden vuoksi kierrelukitetta.
^^ Mikä tahansa rautakauppa myy pultteja, ei tarvi olla pyörään tarkoitettu...
Voiko jarruletkujen vuotaminen johtua että mutteri kiristetty liian tiukkaan? Nimim. "Mitä taas tein väärin"
Voiko jarruletkujen vuotaminen johtua että mutteri kiristetty liian tiukkaan? Nimim. "Mitä taas tein väärin"
Onko huono muisti? Sähän kyselit tuota jo kauan sitten.
Vastasin jo silloin, että voit halkaista kahvan kirimällä sitä liikaa.
Voiko jarruletkujen vuotaminen johtua että mutteri kiristetty liian tiukkaan? Nimim. "Mitä taas tein väärin"
Oliivin voi kiristää väärin/vinoon ja sitten vuotaa jarruletku.
Päätön, sanoinko tehneeni niin?
Bndit, paljon mahdollista, taidan siirtyä takaisin mekaanisiin. Toimivat kuin legendaarinen junan vessa!
Tai letku ei ole pohjassa kiristettäessä. Kyllähän sen näkee aukaisemalla liitoksen miten se oliivi on sinne asettunut.
Päätön, sanoinko tehneeni niin?
Bndit, paljon mahdollista, taidan siirtyä takaisin mekaanisiin. Toimivat kuin legendaarinen junan vessa!
Eikun sanoit ettet ole edes aloittanut jarrujen asennusta. Kyselit vaan miksi ne vuotaa jo ennakkoon.
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?65182-GRX-ST-RX815-kahva-vuotaa&p=3262306&highlight=
Veikkaan että internettiin on vaan kiva kirjoitella kaikkia kysymyksiä. Nillä saa hauskaa keskustelua.
Niin sattumalta kävi niin mistä tuolla varoitettiin.
Päätön, varmistelin kun viimeksi samoin kävi, siis ennakoin.
Copi, ei vuoda kahvasta eikä satulasta, siis mitään ei ole rikki.
No keskeltä letkuako se sitten vuotaa?
Ohiampuja
24.06.2024, 09.50
Toukokuun helteeltä tuskailin kuinka kuumaksi auto meni sisältä. Hain infrapunamittarin, niin yli 60 astetta oli sisälämmöt.
Niin mitäs se mahtaa tehdä pyörälle, jos se on koko päivän autossa, eli liki saunassa? Mitä se tekee jarrunesteille, iskareille tai kuiturunkojen liimatuille saumoille?
Joskus kerran muistan että satulasta irtosi liimaukset kun pyörä seisoi kovassa helteessä.
Copi, mielestäni mainitsin liitoksen...
Maantietangon vaijerivetoisesta jarrukahvasta (siis pelkkä jarru) katkesi palautusjousi. En huomaa eroa toiminnassa, mutta valmistaja kai välttää ylimääräisiä työvaiheita ja osia kustannussyistä. Eli jokin tehtävä sillä on. Onko (pitkäaikaista) kokemusta aiheesta, seuraako mitään lisäongelmia jatkossa?
Jarrut ovat vaijerivetoiset levyjarrut TRP Spyre, ja kahva kai TRP RRL Alloy. Jousi kiertyy kahvan (kiinteän?) nivelakselin ympäri, joten uuden asentaminen lienee mahdotonta. Valmistajalta en ole kysynyt.
Copi, mielestäni mainitsin liitoksen...
Ootko varma, että vuotaa liitoksesta eikä kahvasta liitoksen juuressa?
Maantietangon vaijerivetoisesta jarrukahvasta (siis pelkkä jarru) katkesi palautusjousi. En huomaa eroa toiminnassa, mutta valmistaja kai välttää ylimääräisiä työvaiheita ja osia kustannussyistä. Eli jokin tehtävä sillä on. Onko (pitkäaikaista) kokemusta aiheesta, seuraako mitään lisäongelmia jatkossa?
Jarrut ovat vaijerivetoiset levyjarrut TRP Spyre, ja kahva kai TRP RRL Alloy. Jousi kiertyy kahvan (kiinteän?) nivelakselin ympäri, joten uuden asentaminen lienee mahdotonta. Valmistajalta en ole kysynyt.
Äkkiä ajatellen jousi voi olla kummassa päässä tahansa. Jos spyren satulan jousi on riittävän vahva, niin ei kai kahvan päässä tuota tarvita. jarruvaijeri jos on löysällä, niin ehkä kahvan vapaaliike helisee vapaana?
Copi, saivartelua ja on jo unohdettu murhe.
Gary oin'
24.06.2024, 16.03
Maantietangon vaijerivetoisesta jarrukahvasta (siis pelkkä jarru) katkesi palautusjousi. En huomaa eroa toiminnassa, mutta valmistaja kai välttää ylimääräisiä työvaiheita ja osia kustannussyistä. Eli jokin tehtävä sillä on. Onko (pitkäaikaista) kokemusta aiheesta, seuraako mitään lisäongelmia jatkossa?
Jarrut ovat vaijerivetoiset levyjarrut TRP Spyre, ja kahva kai TRP RRL Alloy. Jousi kiertyy kahvan (kiinteän?) nivelakselin ympäri, joten uuden asentaminen lienee mahdotonta. Valmistajalta en ole kysynyt.
Minulla kävi sattumoisin sama homma viikko sitten. En nähnyt tällä jousella mitään muuta virkaa, kuin pitää kahvan valmiusasennossa silloin kun vaijeri on irti.
Vaihdoin kuitenkin kun varastossa sattui olemaan elinluovuttaja. Jarruvipu on kiinni ohuella (4mm?) akselilla jonka saa iskettyä irti lyömällä tuurnalla ulkoa sisäänpäin. Kun vipu on irti, jousta pitävän muoviholkin saa irti ihan kynsillä vetämällä muoviset insertit pois vivusta. Avaus ja kasaus onnistui helposti vaijeria katkaisematta. (Editillä täsmennystä kun pääsin fillarin ääreen)
Copi, saivartelua ja on jo unohdettu murhe.
Rikkinäiset kahvat torille myyntiin?
Mikä sua oikein vaivaa? Kahvathan on täysin uuden veroiset ja vuosivat satuloista, liitos ei ollut onnistunut.
Ja ei edes tarve myydä, laitetaan varastoon odottamaan uusia projekteja.
^ No miksei uutta liitosta?
Voiko jarruletkujen vuotaminen johtua että mutteri kiristetty liian tiukkaan? Nimim. "Mitä taas tein väärin"
Onko huono muisti? Sähän kyselit tuota jo kauan sitten.
Vastasin jo silloin, että voit halkaista kahvan kirimällä sitä liikaa.
Päätön, sanoinko tehneeni niin?
Päätön, varmistelin kun viimeksi samoin kävi, siis ennakoin.
Copi, ei vuoda kahvasta eikä satulasta, siis mitään ei ole rikki.
Copi, mielestäni mainitsin liitoksen...
Mikä sua oikein vaivaa? Kahvathan on täysin uuden veroiset ja vuosivat satuloista, liitos ei ollut onnistunut.
Ja ei edes tarve myydä, laitetaan varastoon odottamaan uusia projekteja.
Mikä sinua oikein vaivaa, kun ei voi kertoa suoraan mistä se vuotaa ja miten vaan muiden pitää arvailla ja sitten auotaan vaan että kuinka ei ole näin tehty jne. No voi se satulakin haljeta liiasta kiristämisestä... Moni varmaan arveli, että kahvasta oli kyse, kun Shimanon seteissä yleensä letkut on valmiiksi liitetty satulaan.
^ Eikös tässä yritetty jotain maastosettiä viritellä maantie satuloihin.
Tuosta Nuren keissistä tulee mieleen eräs rakentelija joka lähestulkoon aina saa vuotavan liitoksen. Milloin letku pätköisty huolimattomasti, milloin osat kasattu mitenpäin sattuu. Välistä uupuu jotain tms. Ja joka helevetin kerta pitäisi olla liisaamassa oliiveja tai muita jarrun osia
^Mielestäni mainitsin liitoksen, mitä noista kolmesta sanasta et ymmärtänyt? Ja jos yleensä on letkut kiinni mutta usein ei ole joten älä tee johtopäätöksiä kun ei oikein ole lajisi!
Föhn, aikaisemmat kasaamiset kyllä onnistuneet kyllä mutta tuo kombinaatio ollut hieman murheenkryyni. Letkut leikattu oikein leikkurilla ja pinni nätisti mutta jostain syystä oliivi ei ollut prässääntynyt kunnolla ja varaosiakin riittää... Onneksi varastosta löytyy nuo rakkaat Spyret niin vain sopivat kuoret puuttuu ja homma etenee...
^ Eikös tässä yritetty jotain maastosettiä viritellä maantie satuloihin.
Mistäpä näitä tietää mitä näissä yritetään, kun niin epämääräisiä on nää jutut ja vängätään vaan vastaan jokaista vastausta.
Joo emmäkää pysy enää perässä.
^ & ^^ No, oikeastaan se teidän ongelma...
Ari Fill
24.06.2024, 18.20
Mistäpä näitä tietää mitä näissä yritetään, kun niin epämääräisiä on nää jutut ja vängätään vaan vastaan jokaista vastausta.
Tässä ketjussa porukka on katsellut vähän liikaa Eduskunnan kyselytuntia.
Ari, just niin ja huomaa kuka persuksia edustaa.
Sivustakatsoja
24.06.2024, 19.16
^Mielestäni mainitsin liitoksen, mitä noista kolmesta sanasta et ymmärtänyt? Ja jos yleensä on letkut kiinni mutta usein ei ole joten älä tee johtopäätöksiä kun ei oikein ole lajisi!
Föhn, aikaisemmat kasaamiset kyllä onnistuneet kyllä mutta tuo kombinaatio ollut hieman murheenkryyni. Letkut leikattu oikein leikkurilla ja pinni nätisti mutta jostain syystä oliivi ei ollut prässääntynyt kunnolla ja varaosiakin riittää... Onneksi varastosta löytyy nuo rakkaat Spyret niin vain sopivat kuoret puuttuu ja homma etenee...
No mikä letku BH59 vai BH90 ja oliko letkuun kuuluva oikea insertti? Vai oliko ollenkaan Shimano?
Nure ei lue ensimmäisiäkään ohjeita.
Foorumilta ei kysellä oikeasti mitään, vaan halutaan vaan hölistä jotain..
Jos olisi edes pieni halu oppia toisilta jotain, niin kysyttäisiin jotain fiksusti.
Toikin alkuperäinen kysymys oli tuossa kahva vuotaa ketjussa. Hölistään jotain väliin että miksi vuotaa, muttei mulla oikeasti vuoda. Kunhan vaan ennakkoon kyselen
Jos edes kerran lukisi shimanon asennusohjeet, niin selviäisi tuo yllä oleva letkun erokin. Kaikki ei vaan toimi kaikissa.
Marsusram
24.06.2024, 19.23
Eikös ne nykyään ole Shimanolla pyrkineet siihen ettei maastopuolen ja maantiepuolen vehkeet ole yhteensopivia keskenään. Se vaan hylkii. :)
Eikös ne nykyään ole Shimanolla pyrkineet siihen ettei maastopuolen ja maantiepuolen vehkeet ole yhteensopivia keskenään. Se vaan hylkii. :)
Vaihteissa näin, mutta jarrut kyllä pelaa ristiin. Emmä oikeasti usko, että nuo maastosarjoihin tarjottavat FlatMount-satulat olisi mitään muuta kuin uudelleen leimatut GRX:t tms. Tietenkin sillä edellytyksellä, että kahvaan ja satulaan passaa sama letku. En oo niin tarkkaan tutkinut mihin passaa mikäkin, mutta GRX:ään meni ihan sama letku mikä on maastosarjoissa.
En kyllä ymmärrä miksi edes kysellä foorumilla, kun mikään vastaus ei kelpaa eikä voi antaa edes jatkokysymyksiin kunnon vastauksia...
Tod.näk. jos samaa pinniä ja oliivia kumpaisessakin käytetään niin silloin olettaa olevan yhteensopivia.
Päätön, kerrohan se letkun ero sitten?
https://epicbleedsolutions.com/blogs/articles/bh59-or-bh90-which-insert-do-i-need
Täällä on hyvä taulukko mikä letku käy mihinkin kahvaan tai satulaan. Letkuissa ero on sisämitassa jolloin insertin pitää olla oikea eli siinä on eroa. Ne tunnistaa väristä. Oliivi on sama.
Vaikea sanoa kun ei tiedä millä osilla tässä koitettiin turata, että mikä meni pieleen. Luultavasti letku ei ollut pohjassa ja oliivin sisässä kun kiristettiin.
Tod.näk. jos samaa pinniä ja oliivia kumpaisessakin käytetään niin silloin olettaa olevan yhteensopivia.
Päätön, kerrohan se letkun ero sitten?
Sä käytät samoja. Niinkuin käytät samoja voimansiirto osiakin kaikissa, koska niissä ei voi olla eroa.
Kandee lukee ne shimanon ohjeet.
Tai sitten vaihtaa tosiaan vaan vannejarruihin takaisin.
Copi, vanhemmissa on messinkinen pinni...
Päätön, et taaskaan kertonut ohjeita vaan perinteisesti nillitit epäolennaisuuksia... Voimansiirrosta nyt ei ole ollut kysymys jos huomasit ja ne kyllä toimivat!
Ei nure toi sinunkaan viestintäsi näin sivusta katsoen mitenkään miellyttävää ole lukea. Pääosin one-linereita jotka eivät liity asiaan mitenkään ja kun niin kutsutuissa oikeissa ongelmissa (kuten edellä) yritetään neuvoa, niin aletaan siirtää asiaa ad-hominem -tasolle. Hetken aikaa olen jo miettinyt nickisi lisäämistä estolistalle.
Kaikella ystävyydellä.
^Onkos tuossa ollut neuvoja? Jos sinun mielestä on niin tarkenna, itse en huomannut mitään siihen viittaavaa...
Kaikella ystävyydellä, kerro miten saan myös jonkun lisättyä estolistalle ja lisää vaan, en edes loukkaannu.
Paaton ja nure kun laittais toisensa estolistalle säästyis kyllä vähintään parisataa toisilleen lähetettyä kettuiluviestiä vuodessa :)
Kuminauha
26.06.2024, 07.51
Itellä juuri valmistuneessa projektissa GRX kahvat ja XT 2 mäntäset jarrusatulat. Hyvin toimiii, ilmaus oli aika haastava mutta lopulta sain nekin pelittämään.
Tuosta ilmauksen haastavuudesta en tosin oo ihan asiantuntija. Oli eka kerta kun ilmasin maantiekahvoja, jotka oli täysin tyhjät kun ne irrallisena ostin.
^ Luulen että jätän tuon oman jarrusetin odottamaan sopivampaa inspiraatiota ja sinunkin projekti todistaa että voi ristisiittää maastoa ja maantietä/gravelia.
Kauris, joskus on vaan niin vaikea olla vastaamatta ja joskus sitä tekee huvikseen. Huonot tavat istuu syvällä...
Itellä juuri valmistuneessa projektissa GRX kahvat ja XT 2 mäntäset jarrusatulat. Hyvin toimiii, ilmaus oli aika haastava mutta lopulta sain nekin pelittämään.
Tuosta ilmauksen haastavuudesta en tosin oo ihan asiantuntija. Oli eka kerta kun ilmasin maantiekahvoja, jotka oli täysin tyhjät kun ne irrallisena ostin.
Oman kokemuksen mukaan GRX 12spd oli ainakin naurettavan helpot ilmata. Kunhan vaan laittoi kupin täyteen öljyä ja avasin satulasta ilmausruuvin sekä antoi nesteen valua aikansa läpi. Itsellä tosin GRX:n omat satulat.
Käykö mikä tahansa Nexuksen vaihdevipu mihin tahansa Nexuksen kappaan vai onko eroja?
Mietin kun on vaihdevipu rikki niin ostanko vain tyyliin halvimman minkä löytyy?
Oliko nyt niin että nämä uudemmat tiagra 4700 ja muut 11spd Road osasarjat niin niissä on etuvaihtajallakin eri vipusuhde. Eli esim. tiagra 4600 etuvaihtaja ei toimi 4700 kahvan kanssa?
Marsusram
26.06.2024, 15.22
Käykö mikä tahansa Nexuksen vaihdevipu mihin tahansa Nexuksen kappaan vai onko eroja?
Mietin kun on vaihdevipu rikki niin ostanko vain tyyliin halvimman minkä löytyy?
Osta ergonomialtaan itselle paras, jossa sama vaihdemäärä.
Voi olla niin halpoja, jotta tuntuu että tekeekö niillä mitään.
Shimanon resin-palat tuntuu menevän pilaan, jos pyörä seisoo jonkin aikaa ajamattomana. Onko SwissStopit tai vaikka Trickstuffit tässä suhteessa parempia?
^Siis millä tavalla pilalle? Onkohan pilalle menon syy joku muu?
Sillä tavalla ettei ne enää pidä.
^ Mietityttää vaan mikä pilaa, itsellä talven seisoo ja keväällä toimii kuin syksyllä viimeksi. Vuotaako nesteet paloille?
Nykyisessä läskissä on -4mm offsetin eturatas. Varaston perukoilta löytyi iskemätön -3mm offsetin eturatas. Jos lyön tuon paikalleen, onko ongelmia tiedossa? 30t kun tuntuu ainakin kesällä aika pieneltä omiin ajeluihin ja tuo 32t toisi edes vähän helpostusta..
Voiko 1x9 vaihteiseen perushybridiin heittää minkä tahansa maastopyörän vaihteiston ja homma toimii? Voinko laittaa esim. 1x12 vaihteet vaihtamalla pakan, vivun ja takavaihtajan, eikä tule mitään ongelmia?
^ei voi. Pakka pitää olla sellainen, että se sopii vapaarattaaseen. Niitäkin kyllä löytyy.
^Siis tod.näk. vapaarattaan ja pakan oltava HG yhteensopiva.
Lapsi ei oikein tunnu ymmärtävän etujarrun toimintaperiaatetta, vaan vetää sen helpolla lukkoon, ja kaatuu helpolla.
Kyseessä on lasten pyörän mekaaniset vannejarrut vielä, mutta olen säätänyt ne ilmeisesti liian lähelle, ovat tosi tehokkaat ja saan ne itse tosi helpolla lukkoon.
Paras ratkaisu vaan löysätä mekanismia hieman, että jarrukahvassa on enemmän liikkumavaraa? Otanko pultin vaan auki jarrusatulasta ja annan siihen muutaman millin lisää, jotta kahva löystyy?
Nykyisessä läskissä on -4mm offsetin eturatas. Varaston perukoilta löytyi iskemätön -3mm offsetin eturatas. Jos lyön tuon paikalleen, onko ongelmia tiedossa? 30t kun tuntuu ainakin kesällä aika pieneltä omiin ajeluihin ja tuo 32t toisi edes vähän helpostusta..
Tutustuin tänään offset/chainlinen käsitteeseen kun piti tilata vaimolle uusi eturatas ilman että pääsi mittaamaan. Näistä kahdesta linkistä löytyy kaikki tarpeellinen tieto :D
https://www.wolftoothcomponents.com/pages/how-to-find-the-correct-chainring-for-your-mountain-bike-with-sram-transmission
https://www.oneupcomponents.com/pages/understanding-chainline-for-optimal-1x-conversions-boost-and-non-boost
Paras ratkaisu vaan löysätä mekanismia hieman, että jarrukahvassa on enemmän liikkumavaraa? Otanko pultin vaan auki jarrusatulasta ja annan siihen muutaman millin lisää, jotta kahva löystyy?
Vannejarruihin löytyy jarrutehon modulaattoreita mitkä toimii jousen tapaan vaijerin päässä/välissä. Eli pehmentää tuota jarruvoimaa.
https://www.biltema.fi/polkupyorat/polkupyoran-varaosat/polkupyoran-jarrut-ja-vaijerit/jarruvoimamodulaattori-2000018258
Kannattaa myös tarkistaa että pyörässä on oikeat kahvat, cantilever kahvat v-jarruissa on huono yhdistelmä ja tuottaa hieman liikaa jarrutehoa.
::Ville::
28.06.2024, 11.29
Pahoittelut jos tätä aihetta on puitu jo useamminkin jossain: millainen yhteensopivuus mahtaa olla vanhojen maantiepyörien 9-speed vaihteistojen kanssa nykypäivän 9-speed kahvojen/vaihtajien/jarrujen kanssa (esim. vanhat Tiagra vaihtajat, nykypäivän Shimano Sora)?
Taustat: Mun pyörän (sain tämän joskus isältäni käyttöön) osat on jostain 90-luvun loppupuolelta, osasarjana toimii pääsääntöisesti vanha Tiagra 9-speed mutta ei täysin, etuvaihtaja on Dura-Ace. Luulen että vaihtajat on alunperin Tiagra 2/3x9 (ehkä Tiagra ST 4400 Flight Deck?), pyörä on koottu customina ja rakennettu vain kahdella eturattaalla.
Nyt olisi tavoitteena päivittää ohjaamo ergonomisemmaksi, koska toi vanhempi ohjaintanko+kahvat yhdistelmä ei vaan yksinkertaisesti tunnu kovin herkulliselta omissa käsissä. Ajattelin että voisin vaihtaa nuo vanhat Tiagran kahvat nykyaikaisempiin (vähän isompirunkoisiin) Shimano Sora 2x9 kahvoihin, mutta toimiikohan nämä yhteen tuon vanhan Tiagra takavaihtajan kanssa? Jostain luin että näissä voisi olla eroa esim. ns. "cable pull" osalta eli uudet vaihtajat eivät "vetäisi niin tehokkaasti kaapelia" kuin vanhemmat ja tämän takia esim. vaihteiden indeksointi ei välttämättä toimisi kunnolla, ja/tai vanhat jarrut menettäisivät tehoaan. Jossain taas mainittiin että osittain tämä voisi johtua myös vanhoista kaapelinkuorista tms. mutta nyt olisin kiinnostunut kuulemaan onko jollain kokemusta tällaisesta operaatiosta? Kannattaako ostaa uusia kahvoja vai ei?
Ihan koko osasarjaa en ehkä haluaisi enää tuohon vanhaan pyörään vaihtaa koska näkisin että esim. uudempi käytetty pyörä kokonaisuudessaan voisi jo tuoda rahoille enemmän vastinetta.
Tutustuin tänään offset/chainlinen käsitteeseen kun piti tilata vaimolle uusi eturatas ilman että pääsi mittaamaan. Näistä kahdesta linkistä löytyy kaikki tarpeellinen tieto :D
https://www.wolftoothcomponents.com/pages/how-to-find-the-correct-chainring-for-your-mountain-bike-with-sram-transmission
https://www.oneupcomponents.com/pages/understanding-chainline-for-optimal-1x-conversions-boost-and-non-boost
Hyvät linkit, kiitos!
Pahoittelut jos tätä aihetta on puitu jo useamminkin jossain: millainen yhteensopivuus mahtaa olla vanhojen
maantiepyörien 9-speed vaihteistojen kanssa nykypäivän 9-speed kahvojen/vaihtajien/jarrujen kanssa (esim. vanhat Tiagra vaihtajat, nykypäivän Shimano Sora)?
Taustat: Mun pyörän (sain tämän joskus isältäni käyttöön) osat on jostain 90-luvun loppupuolelta, osasarjana toimii pääsääntöisesti vanha Tiagra 9-speed mutta ei täysin, etuvaihtaja on Dura-Ace. Luulen että vaihtajat on alunperin Tiagra 2/3x9 (ehkä Tiagra ST 4400 Flight Deck?), pyörä on koottu customina ja rakennettu vain kahdella eturattaalla.
Nyt olisi tavoitteena päivittää ohjaamo ergonomisemmaksi, koska toi vanhempi ohjaintanko+kahvat yhdistelmä ei vaan yksinkertaisesti tunnu kovin herkulliselta omissa käsissä. Ajattelin että voisin vaihtaa nuo vanhat Tiagran kahvat nykyaikaisempiin (vähän isompirunkoisiin) Shimano Sora 2x9 kahvoihin, mutta toimiikohan nämä yhteen tuon vanhan Tiagra takavaihtajan kanssa? Jostain luin että näissä voisi olla eroa esim. ns. "cable pull" osalta eli uudet vaihtajat eivät "vetäisi niin tehokkaasti kaapelia" kuin vanhemmat ja tämän takia esim. vaihteiden indeksointi ei välttämättä toimisi kunnolla, ja/tai vanhat jarrut menettäisivät tehoaan. Jossain taas mainittiin että osittain tämä voisi johtua myös vanhoista kaapelinkuorista tms. mutta nyt olisin kiinnostunut kuulemaan onko jollain kokemusta tällaisesta operaatiosta? Kannattaako ostaa uusia kahvoja vai ei?
Ihan koko osasarjaa en ehkä haluaisi enää tuohon vanhaan pyörään vaihtaa koska näkisin että esim. uudempi käytetty pyörä kokonaisuudessaan voisi jo tuoda rahoille enemmän vastinetta.
Sora 9spd kahvat toimii täysin noiden muiden osien kanssa ja onkin ainoat claris 8spd kahvojen lisäksi mitä on uutena saatavilla.
tiagra 4700 ja kaikki muut 11 spd kahvat ei toimi noiden vanhempien kanssa. Maasto 7-9 on myös sama vipusuhde kuin noilla vanhemmilla maantieosilla. Voit siis käyttää esim. noita uusia soran kahvoja vaikka vanhan 9spd maastovaihtajan kanssa.
::Ville::
28.06.2024, 12.25
Sora 9spd kahvat toimii täysin noiden muiden osien kanssa ja onkin ainoat claris 8spd kahvojen lisäksi mitä on uutena saatavilla.
tiagra 4700 ja kaikki muut 11 spd kahvat ei toimi noiden vanhempien kanssa. Maasto 7-9 on myös sama vipusuhde kuin noilla vanhemmilla maantieosilla. Voit siis käyttää esim. noita uusia soran kahvoja vaikka vanhan 9spd maastovaihtajan kanssa.
Kiitos vastauksesta biker!
Ican x-gravel runko tulikin ilman ohjainputken keskittävää osaa. Headset compression ring? Löytääkö noita mistään erillisenä vai pitääkö tilata vielä heidän oma ohjaustankonsa että saisi tuon ajokuntoon. Pitäisi olla vielä yhteensopiva sisäistän kaapelien kanssa.
https://pic.useful.fi/kngu2M_yw.jpg
Dedalta ainakin löytyy. 45° sisäkoolille käy 8052783486580.
::Ville::
28.06.2024, 15.20
Jatkoa aiempaan kysymykseeni tässä ketjussa: minkälainen olisi paras ns. moderni ja kompakti maantiepyörän ohjaustanko 26mm paksuudella/kiinnityksellä?
Taustaa: Tarkoituksenani olisi päivittää vanhan (90-luvun loppupuolelta?) pyörän ohjaamoa siten, että vaihtaisin ohjaustangon ja vaihdekahvat modernimpaan. Nykyinen tanko on hopean värinen 26mm kiinnityksellä oleva Modolo ja vaihtajat ovat tällä hetkellä vanhat Tiagrat, jotka päivittäisin uusiin Sora kahvoihin. Tarkoitus olisi parantaa ajoasentoa ergonomisemmaksi.
Olen pohtinut esim. tätä NITTOn M153F-STI tankoa tällä hetkellä parhaaksi vaihtoehdoksi, koska se olisi saatavilla, se olisi hopean värinen ja oikean kokoinen (26mm):
https://www.bike-components.de/en/NITTO/M153F-STI-26-0-Handlebars-p73411/
Toinen vaihtoehto olisi tämä Deda Piega joka on melko edullinen. Valitettavasti kylläkin musta (en tiedä onko tällä nyt niin merkitystä, mutta vanha käytössä oleva kiinteä/quill stemmi on väriltään hopea/kromi)
https://www.bike-discount.de/en/deda-piega-rhm-oe26-handlebar
Tuleeko mieleen jotain muita hyviä vaihtoehtoja näiden lisäksi, tai omakohtaisia kokemuksia näiden mainittujen 26mm tankojen hyvistä ja/tai huonoista puolista?
Vanha setup näkyy tässä kuvassa:
https://i.ibb.co/b1ywQff/20240626-185521-small.jpg
https://ibb.co/6vFJ8mQhttps://ibb.co/6vFJ8mQ
Ican x-gravel runko tulikin ilman ohjainputken keskittävää osaa. Headset compression ring? Löytääkö noita mistään erillisenä vai pitääkö tilata vielä heidän oma ohjaustankonsa että saisi tuon ajokuntoon. Pitäisi olla vielä yhteensopiva sisäistän kaapelien kanssa.
Käyhän ne varmaan liki kaikista. Ainoa että korkeudet vaihtelee ja sitten ei välttämättä oma yläkuppi istu. Joskus olen noita sovitellut eri malleista.
Muut osat siis kuitenkin tuli?
Paikalliseen fillariliikkeeseen ylälaakerin kanssa. Kannattaa mainita, että tilasit rungon kiinasta ja tämä osa puuttuu. Saat varmasti alennusta :)
Pyydä spacereita mukaan korkeuden sovittamista varten. Dubin 29mm spacerit käyvät myöskin. Niitä ihan ohuita rikkoja vaan.
Joo pitää mennä kyselemään, muut osat tuli kyllä. Tuo osa ei edes kuulunut toimitukseen oletin vaan että sellainen sisältyy. Varmaan useimmat ostavat pakettina tuon rungon ja integroidun ohjaintangon.
Tarvitseeko tämä https://www.bike24.com/p2660654.html
Acrosin oman ylälaakerin
https://www.bike24.com/p2660643.html
Vai käykö tuo mihin vaan is52 ohjainlaakeriin?
No eikös kannata tilata tuo VIPn suosittelema osa, jos se kerta passaa tuohon suoraan.
https://www.xxcycle.com/67819-deda-elementi-compression-ring-for-dcr-headset-45x45.html
Joo en huomannut tuota viestiä. Jos tuo 5e osa kerran riittää niin tilaan sen.
Dedalta ainakin löytyy. 45° sisäkoolille käy 8052783486580.
Onneksi tarkistin, pankkikortilla mitattuna tuo sisäkooli näyttäisi olevan 36°.
Laitoin etujousitetun XC-maastopyörän kesäksi kuntoon - muuten tuntuu taas uudenveroiselta, mutta ketjujen kyljen pintaan kertynyt pientä ruostetta. Se ei meinaa lähteä öljyllä ja pienellä hankauksella. Olen käyttänyt viime syksyn Muc Offin Wet Lubea, joka jää tällä kertaa oikeasti eläkkeelle omasta käytöstä. Tilalle toistaiseksi Rexit ja myöhemmin kokeiluun Silca Synergetic jos olisi vähän helpompi lisäillä. Karmean sotkun jättänyt ja keräsi kyllä likaa kuin pesusieni, vaikka yritystä oli pyyhkiä rätillä ylimääräistä.
Onko tavallista ja tekisittekö asialle jotain? Kokeillut tosiaan jos lähtisi kevyesti. Ulkonäkö ei haittaa mutta mietin voiko vaikuttaa voimansiirtoon, suorituskykyyn ja ketkujen katkeamiseen. Ketjut on ihan Shimanon 12s (vaihtaja Deore) eli varaosia on helppo löytää.
Laittaisin kuvan mutta en äkkiseltään löydä mahdollisuutta liittää. Sanallisesti voi sanoa, että noin 5 lenkissä näkyy ohuesti ruostetta pinnassa ja nimenomaan kyljessä eikä siellä rullissa. Varmaan tavallinen vaiva mutta itse jostain syystä välttänyt ongelmat ja yleensä ne on lähtenyt. Kiitos etukäteen.
Jotain mennyt pieleen jos rasvatut ketjut ruostuu mutta tuskin kannattaa murehtia ainakaan katkeamisesta. Puhdista huolella ja valitse sopiva voiteluaine.
Kovaa ajoa vaan. Se pintaruoste lähtee kyllä ajamalla.
Se Muc-offi kannattaa tosiaan heittää roskiin. Kerää oravatkin ketjuun pyörimään.
Juu, on mennyt. Se on varmaan yhdistelmä tuota Muc Offia, kun ei enää loppuvaiheissa huvittanut laittaa enempää kuin pakko, ja ulkosäilytystä talvella, vaikka mielestäni laitoin ihan riittävät voiteet ketjuihin syksyn viimeisen pesun jälkeen. Pyörä on katoksessa mutta kovalla tuulella suoja ei ole täydellinen. Ensi vuonna pitäisi olla paremmat puitteet säilytykseen niin mahtuu tämäkin pyörä.
Kiitoksia molemmille, näin tehdään. Ketjupesurilla ja harjapesulla saanut jo aineet vaihdettua, vaikka osa aineen jäljistä eri paikoissa voimansiirtoa tiukassa. Hyvä jos jollain toimii ja joissakin testeissä pärjännyt, mutta meikäläiselle Muc Off Wet Lube never again.
Larmatin
01.07.2024, 07.48
Pojan 24" pyörä jossa levyjarrut. Ne jarrut on vaijereilla. Ongelma on että ne on tehottomat. Purkasin ja rasvasin ja palat hioin kevyesti ja levyt kans. Vaijerit on herkät. Säädin satulat. Onko nää vaijeri levyjarrut vaan niin tehottomii vai mistä vois olla kyse?
maalinni
01.07.2024, 09.04
Ei ole tehottomat oikein säädettyinä. Voisko olla että paloihin on mennyt rasvaa tms?
Mekaaniset levyjarrut ei ole lähtökohtaisesti tehottomia, mutta noissa muksujenkin pyörissä voi olla kaikenlaista kuraa ensiasennettuna. Esim. huonot vaijerinkuoret voi aiheuttaa tehottomuutta.
Vaijerin kuori voi olla mallia "löysä" jolloin se antaa periksi ja voima hukkuu matkalle (jos kokopitkät kuoret). Kokemusta on sellaisestakin fillarista..
Edit: copilot ehtikin väliin kommentoimaan saman.
Itselä ainakin hyviä kokemuksia mekaanisista kun on laadukkaat kuoret ja vaijerit. Toisaaltaan jos ovat jotkin "nimettömät" ensiasennus jarrut niin voi olla ihan toiminnasta kyse vaikka ovatkin niin yksinkertaiset kapistukset. Esim. jokin antaa puristaessa periksi, kahva, satula tms.
Larmatin
01.07.2024, 10.12
Itselä ainakin hyviä kokemuksia mekaanisista kun on laadukkaat kuoret ja vaijerit. Toisaaltaan jos ovat jotkin "nimettömät" ensiasennus jarrut niin voi olla ihan toiminnasta kyse vaikka ovatkin niin yksinkertaiset kapistukset. Esim. jokin antaa puristaessa periksi, kahva, satula tms.
No ite 100kg:llä kum meen mäen päälle niin kyllähän se pysähtyy mut tehottomasti. Kiipesin parikertaa päälle ja lämmitin jarrut kunnolla niin et levyt poltti sormia.. onko näis palojen laaduissa paljon pitoeroja, 10v poikani toivois niihin ärhäkkyyttä...
Hieman painavammalla nykyiset pysähtyy kuin seinään, tietenkin joutuu hieman puristamaan enemmän kuin hydraulisilla.
Jos poika kaipaa ärhäkkyyttä niin ei nuo halvimmat hydraulisetkaan paljoa maksa.
Mikä yleisiin syy että taaksepäin pyörittäessä ketju putoaa pari ratasta alemmas isolta? Vaihteen säädetty kohdilleen.
Kun noista ketjujen voiteluista puhuttu niin onkos joku käyttänyt Velosportin WattPlus tribokeraamista? Itsellä toimi hyvin mutta mustista YB:n ketjuista lähti väri...
Larmatin
01.07.2024, 12.11
Ei ole tarkotus polkee taakkepäin.. keski vaihteel ei tee sitä
^Kunhan kysyin ja pohdin...
Juuri kasatussa pyörässä oli samaa vikaa. ketjulinjahan se yleisin syy, mutta perus pikalinkkuperä ja vanhat 104bcd kammet joilla tulee joku 47-48mm ketjulinja ratas sisemmällä paikalla toiminu aina. Noh aattelin et vaatii vähän sisäänajoa varmaan sit et muovautuu ja niinhän se teki ja nyt toimii normaalisti.
Ketjulinja suht optimaalinen, vaihteet toimii kuin ihmisen mieli eikä tuo häiritse ja Lermatin oikealla linjalla... Ainahan äärimmäiset alueet saattaa olla ongelmallisia, muinoinhan sanottiin ettei esim. 2x8 välityksessä aina uloimmat pois pelistä ja juuri 1x11/12 ääripäissä ketjulinja ei ole kovinkaan optimaalinen.
Ketjulinja jyrkkenee rattaiden koon mukaan. Mitä isompaa edessä ja takana, sen jyrkempi linja ja ketju tippuu helpommin.
Chainstayn mitta vaikuttaa kanssa.
Jollain kasipakalla ei ole kyllä ollut pahasti ketjulinjan kanssa ongelmia.
sianluca
01.07.2024, 18.23
Kuinka isoa (piikkimäärältä) eturatasta löytyy Race Facen cinc- maastokampiin? Onko palstalla tietoa?
1x ei taida yli 36 piikkistä löytyä eikä moneen maastorunkoon sen suurempaa mahdu. Saahan siihen sitten spiderilla kiinni BCD104 rattaita.
^^ Siis kampiin kyllä löytyy isojakin kun mennään gravel/maantie kategoriaan mutta rungot rajoittaa.
sianluca
01.07.2024, 19.20
Tarkoitus on laittaa Race Facen kammet Ridley crossariin, ehkä joku 45 piikkinen siihen. Kiitos vastauksista, käytän spideriä.
Ota huomioon, että ne RF:n kammet on speksattu maastopyörän ja voi olla aika hassu ketjulinja sitten crossarin kapeammassa keskiössä. Kaippa ne siihen saa kuitenkin shimmattua kiinni.
Kuminauha
02.07.2024, 07.51
Mikä yleisiin syy että taaksepäin pyörittäessä ketju putoaa pari ratasta alemmas isolta? Vaihteen säädetty kohdilleen.
Mikä ketju/pakka/vaihtaja? Ite tähän oon törmänny jos kokeillut ristiin eri valmistajien kilkkeitä...Muutoin en.
KMC/XTR/XTR... Pikku säädöillä homma toimii ja kuten joku sanoi, mitä sitä taaksepäin pyörittämään? Kaikilla muilla toimii paitsi suurimmalla jota muutenkaan tulee hyvin harvoin käytettyä.
Juha Lehtinen
02.07.2024, 09.45
Itselläni tuli mieleen syyksi rattaiden hammastuksen muoto. Voimansiirtoa kun on tarkoitus pyörittää eteenpäin niin liekö hammastuksen muotoilulla osaa ja arpaa taaksepäin pyörittämisen ja sen mahdollisen takkuamisen kanssa. Tämä lähinnä asiasta sen enempää tietävän ajatusta.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Onhan tuokin totta. Noissa isoissa maastopakoissa, joilla tuo ongelma yleensä tapahtuu on siinä kaikista isoimmassa rattaassa yleensä ketjun rattaalle nousemista helpottavaa muotoilua. Saattaa toimia tosiaan päinvastoin, kun pyöritetään ketjua eri suuntaan kuin ajateltu.
^ Tuokin paljon mahdollista, hampaat mahdollisesti muotoiltu niin että veto mahdollisimman tehokasta. Mutta joka tapauksessa ongelma ratkaistu, B:n säätö auttoi tilannetta. Kiitos kylläkin hyvistä vihjeistä.
Kaatuilija
04.07.2024, 17.35
Mittailin 12-nopeuksista Shimanon ketjua ParkToolin mitalla. Jos otan pikaliittimen mukaan mittaukseen, tulos on venynyt ketju. Jos mittaan pikaliittimen ulkopuolelta, niin ketjulla ajaa vielä pitkään. Haittaako yksi venynyt lenkki ketjussa? Vasta joku 500km ajettu maastossa.
Kovaa ajoa. Ketju kannattaa muutenkin mitata aina useammasta kohtaa.
Mittailin 12-nopeuksista Shimanon ketjua ParkToolin mitalla. Jos otan pikaliittimen mukaan mittaukseen, tulos on venynyt ketju. Jos mittaan pikaliittimen ulkopuolelta, niin ketjulla ajaa vielä pitkään. Haittaako yksi venynyt lenkki ketjussa? Vasta joku 500km ajettu maastossa.
Samaa mieltä, että pikalinkku ei vaikuta siihen, että rattaat kuluisivat merkittävästi ketjun takia. Sitä rattaiden vaihtoon kuluttamistahan pyritään välttämään sillä, että ei ajeta venyneellä ketjulla, koska ketjun uusiminen ajoissa on paljon halvempaa. Jos ketju on tasaisesti kulunut eli kaikki ketjuvälit venyneet alkavat ne muovaamaan rattaiden hampaitakin vaihtokuntoon. Yksi pikalinkku joka on aavistuksen eri kokoinen ei haitanne kovin paljoa. En ehkä itse ole koskaan pikalinkun ympäriltä ketjua mitannutkaan. Mutta se piti vielä sanoa, että toki pikalinkun voin välillä myös vaihtaa. Niitä on muutenkin hyvä olla varalla pari ylimääräistä kotona, kun ketjulla on tapana välillä pettää nimenomaan pikalinkusta tai jos ketjua kovin usein siitä kiinnittää ja aukoo. Tietyt pikalinkut suositellaan vaihdettavan joka kerta irrotuksen jälkeen, toisia saisi valmistajan ohjeen mukaan käyttää uudelleen. Muutamat kerrat uudelleen olen kyllä käyttänyt näitäkin joissa sitä ei suositella. Pari kertaa vuosien saatossa on ketju kyllä pikalinkusta itsellä myös pettänyt.
Ketju tai sen lenkit eivät veny, vaan ketjun pituus muuttuu kun sen lenkkien liitoskohtiin tulee väljyyttä. Se pikaliittimen pinnit lienee jo muutenkin väljemmät jo uutena, muutenhan sitä ei saisi painettua käsin ketjun läpi vaan olisi yhtä jäykkä kuin ketjun pinni mikä pitää painaa läpi ketjutyökalulla.
Eli kuten sanottu, ei vaikutusta, mittaa ketjua sen ulkopuolelta ja kovaa ajoa vaan.
Kuminauha
05.07.2024, 14.18
Jeps, pikaliittimen kohdalta ei kuulu mitata ketjun kulumaa.
44t/46t 2x ratas R8000 kampiin mitä vaihtoehtoja? Eikö tosiaan löydy halvemmalla kuin noin 80e. Ultegran omassa 46t rattaassa on vielä erikoiset pultit mitkä maksaa vähintään 30e jos haluaisi saada näyttämään hyvältä.
44t/46t 2x ratas R8000 kampiin mitä vaihtoehtoja? Eikö tosiaan löydy halvemmalla kuin noin 80e. Ultegran omassa 46t rattaassa on vielä erikoiset pultit mitkä maksaa vähintään 30e jos haluaisi saada näyttämään hyvältä.
Samat pultit ne on muissakin malleissa, ainoa ettei ne näytä hyvältä.
Itse en tinkisi shimanon toimivuudesta ostamalla halvempia malleja. Absolute blackilla tietysti löytyy 46/30 ratasta, joka toimii ainakin hyvin ja on nättikin. Hinta vaan on korkeampi.
Börje Mellberg
08.07.2024, 09.15
Mikähän mahtaa olla takavaihtajassa vikana kun olin lenkillä ja vauhdissa yhtäkkiä potkaisi tyhjää ja ketjut jäivät roikkumaan, tutkin takavaihtajaa ja näyttää olevan se "pitkä osa" löysänä, eli ei kiristä ketjua enää. Meneeköhän koko osa vaihtoon vai saako tuota kotikonstein korjattua? Näyttää päällisin puolin ehjältä, eli meniköhän joku kiristin/jousi poikki?
Marsusram
08.07.2024, 11.22
^joko jousi on poikki tai päässyt jousen pää irti rungosta/häkistä. Molemmissa tapauksissa on yleensä kulumisen seurausta. Uuden pyörän hajotessa voi yrittää saada takuukorjauksena.
Korjaamisen kannattavuus on arvotuskysymys, onko vaivan väärti.
Jos on vanhoja siirtäjiä romulaarissa, voi niistä kaivella osia kunhan työkalut pysyvät hyppysissä. Jousen uudelleen jännitykseen saaminen vaatii joitakin kikkoja (osien oikean asennon huomiointi).
Yleensä siirtäjiä korjataan häkin saatua iskua, sen uusimisessa joutuu jousenkin laittamaan takaisin.
^^ Kannattaa miettiä vaihtajan ikää ja laatua, voi olla niin jos vanhaa korjaat niin kohta hajoaa jotain muutakin.
Börje Mellberg
08.07.2024, 14.19
^joko jousi on poikki tai päässyt jousen pää irti rungosta/häkistä. Molemmissa tapauksissa on yleensä kulumisen seurausta. Uuden pyörän hajotessa voi yrittää saada takuukorjauksena.
Korjaamisen kannattavuus on arvotuskysymys, onko vaivan väärti.
Jos on vanhoja siirtäjiä romulaarissa, voi niistä kaivella osia kunhan työkalut pysyvät hyppysissä. Jousen uudelleen jännitykseen saaminen vaatii joitakin kikkoja (osien oikean asennon huomiointi).
Yleensä siirtäjiä korjataan häkin saatua iskua, sen uusimisessa joutuu jousenkin laittamaan takaisin.
^^ Kannattaa miettiä vaihtajan ikää ja laatua, voi olla niin jos vanhaa korjaat niin kohta hajoaa jotain muutakin.
Muutamaa sataa kilsaa vaille 2k ajettu ja mtbssä kiinni niin saanut hieman runtua metsässä, joten taidan vaihtaa kokonaan uuteen. Kiitokset avusta!
Ennenkuin nuren ohjeilla ostat uutta vaihtajaa, niin varmista ettei se huoltokytkin ole mennyt päälle. Sramissa on tuollainen.
Cage lock hakusanalla löytyy. Tosiaan lukitsee häkin löysälle huoltoa varten.
^Jos vaihtaja on SRAM... Odota että kysyjä varmistaa moisen...
Ja ennen kuin ostaa uutta vaihtajaa jos kyseessä halvemman pään sram niin jousi varmaan hypänny paikoiltaan ja helppo korjata.
Pikakyssäri: vanhassa cyclossa takavaihtajan vaijeri kulkee keskiön ali ja vaijeri nitisee vahdettaessa kireämpään suuntaan. Keskiön alla oleva muovinen vaijeriohjuri on putsattu ja vaijeri uusittu mutta nitinä pysyy. Onko ideoita mitä tuolle voi tehdä? Ovatko nuo ohjurit vakiotavaraa vai merkki/malli kohtaisia? Rasvaus voisi auttaa mutta kerännee nopeasti skeidaa. Olen miettinyt myös kaaplikuoren pätkän asentamista ohjuriin. Vinkkejä kaivataan. Ja sähköosiin vaihto ei nyt ole ratkaisu ;)
Kuuluuko nitinä varmasti tuosta ohjurista? Kynttilä/parafiini on hyvä liukaste mikä ei kerää likaa, toimii ketjujen lisäksi monessa paikassa mm. pullotelineissä.
Kuuluuko nitinä varmasti tuosta ohjurista? Kynttilä/parafiini on hyvä liukaste mikä ei kerää likaa.Kyllä mä sen siihen olen ollut paikantavinani. Kun alkoholilla putsasin ohjurin, niin yhden lenkin pysyi hlijaa. Mikä muu se voisi olla?Parafiinia voin kokeilla. Mitenköhän ketjuvaha toimisi?
Rasvatahhan se pitää. Ei se pieni moska siinä haittaa mitään.
Kaapelikuori toimii myöskin. Noin tein maasturiin. Mieluummin kyllä suoraan täyspitkät kuoret.
^Täyspitkär aina parhaat mutta vaatii kiinnityspisteet ellei nippuside virityksiä halua käyttää. Itse kyllä hieman ihmettelen miten tuollainen voi natista mutta kun pyöristä kyse niin kaikki mahdollista.
^Täyspitkär aina parhaat mutta vaatii kiinnityspisteet ellei nippuside virityksiä halua käyttää. Itse kyllä hieman ihmettelen miten tuollainen voi natista mutta kun pyöristä kyse niin kaikki mahdollista.
Ainahan ne natisee. Kahvakin muuttuu jäykäksi. Tähän taas se sama, että jos ajaa muuallakin kuin olohuoneen seinällä...
Taas päätöntö juttua, toisaaltaan olishan se hienoa sijoittaa olohuoneen seinälle mutten taida saada lupaa...
Siis ei puhuttu kahvoista vaan tuosta keskiön alla olevasta ohjurista jos vaan huomasit...
Taas päätöntö juttua, toisaaltaan olishan se hienoa sijoittaa olohuoneen seinälle mutten taida saada lupaa...
Siis ei puhuttu kahvoista vaan tuosta keskiön alla olevasta ohjurista jos vaan huomasit...
Daa. Siitä keskiön alta olevasta ohurista menee sellainen naru sinne kahvaan. Jos naru ei liiku ohjurissa kunnolla, kahva on jäykkä kuin pentele.
Testailin natinaa uudestaan ja tänään kaikuu joka puolella. Lienee alumiinirungon ominaisuus. Kokeilen tuota vaijerin liukastamista ohjurissa.
Niin ja anteeksi lennokkaan keskustelun provosoinnista :D
^^Onkos puhuttu jäykästä kahvasta?
^ Kannattaa käydä läpi myös ne kuoressa kulkevat "Narut"...
Testailin natinaa uudestaan ja tänään kaikuu joka puolella. Lienee alumiinirungon ominaisuus. Kokeilen tuota vaijerin liukastamista ohjurissa.
Niin ja anteeksi lennokkaan keskustelun provosoinnista :D
Täyspitkä vaijerin kuori on paras ratkaisu jos se vaan onnistuu. Jos on ulkoiset kaapeloinnit, niin riippuen mallista kuori voi mahtua suoraan kiinnikkeen läpi, tai jos on "hahlo" malli niin vähän levittää sitä. Omasta työjuhdasta porasin kiinnikkeiden reijät vähän isommiksi, niin mahtui kuori läpi.
^Tuon saman olen tehnyt aikoinaan Italialaiseen teräsrunkoon kun pyörä muuttui ympäri vuotiseen työmatka ajoon. Kummassakin nykyisessä onneksi täyspitkät, on aina uksi huolenaihe vähemmän vaikkei ne kyllä kauniilla säällä ja seinällä paljoa likastukkaan ;-)))
Takavaihtajien yhteensopivuudesta kysymys. 20-tuumaisessa lastenpyörässä on 7-vaihteisena Sramin X4-takavaihtaja huonossa kunnossa. Tätä näyttäisi löytyvän nopeasti katsottuna vain pitkällä häkillä, ja pitäisi saada keskipitkällä pyörän pienen koon vuoksi. X5-mallia löytyy myös keskipitkällä häkillä helposti eikä hintaeroa juuri ole, mutta se on speksattu 9-vaihteiseksi. Onko mitään mahdollisuutta, että toimisi luotettavasti 7-vaihteisella pakalla ja vaihtajalla? Toinen vaihtoehto on varmaan etsiä käytettynä X4.
Marsusram
11.07.2024, 12.37
Sram 1:1 vetosuhteen vaihteensiirtäjät ovat keskenään yhteensopivia, ero on vivuissa. X4 on 8-vaihteista sarjaa, mutta toimii myös 7v vivuilla. X5 sarjassa on 9v vivut.
^Veikkaus että vipujan sen määrittää mitä vaihtaja tekee. Varmaan joku viisaampi kiistää arvaukseni.
^Veikkaus että vipujan sen määrittää mitä vaihtaja tekee. Varmaan joku viisaampi kiistää arvaukseni.
Älä nure aina veikkaile internettiin asioita vaan opiskele joskus ja lue+sisäistä mitä muut sinulle koettavat opettaa.
Vivun liikkeellä ei ole mitään merkitystä jos vaihtajassa on eri vetosuhde. Fiksuna poikana tajuat tuon esimerkiksi katsomalla shimanon 11 ja 10sp (vanhaa) etuvaihtajaa. Toisessa on pitkä varsi, johon vaijeri kiinnittyy ja toisessa lyhyt. Silloin vaihtaja liikkuu aivan eri matkan.
^Puhuttiinko virvelitehtaan tuotteista? Tai puhuttiinko etuvaihtajista? Mikä nyt oikein mättää, piti vain päästä jotain nillittämään...?
Huomaatkos muuten Marsusramin vastauksen?
Sen verran kokemusta SRAM:n sarjoista että kyllä toimivat ristiin mutten ihan varma ollut että mikä minkin kanssa...
^Puhuttiinko virvelitehtaan tuotteista? Tai puhuttiinko etuvaihtajista? Mikä nyt oikein mättää, piti vain päästä jotain nillittämään...?
Huomaatkos muuten Marsusramin vastauksen?
Sen verran kokemusta SRAM:n sarjoista että kyllä toimivat ristiin mutten ihan varma ollut että mikä minkin kanssa...
Ihan yleisesti vaihtajista. Viimeksi just neuvoit noista shimanon etuvaihtajista samoilla sanoilla.
Eli vielä kerran. Kahva ei ole se ainoa määräävä tekijä miten vaihtaja liikkuu. Kahvan vaijerin vedon määrä ja vaihtajan vipusuhde määrää liikkeen.
^Jos juuri noista SRAM X sarjan vanhemmista kun puhuttiin niin sama vetosuhde eikä ole tosiaan ronkeleita keskenään.
Sivustakatsoja
11.07.2024, 17.38
Kyllä mä sen siihen olen ollut paikantavinani. Kun alkoholilla putsasin ohjurin, niin yhden lenkin pysyi hlijaa. Mikä muu se voisi olla?Parafiinia voin kokeilla. Mitenköhän ketjuvaha toimisi?
Vaijeri saisi olla mahdollisimman sileä, jotkut halvat voivat aika karheita pinnaltaan. Mulla taitaa olla Yokozunan vaijerit. Ohjurin (ja siinä kulkevan vaijerin) voiteluun jotakin silikonia: liukasta eikä tartu pöly ja hiekka.
^Itse käyttänyt JagWiren parempia, moni unohtaa kuinka tärkeitä vaijerit ja kuoret ovat voimansiirrossa, jos ne eivät kunnossa niin turha olettaa että muut osat toimisivat.
Marsusram
11.07.2024, 18.42
Jos ohjuri on yhdellä ruuvilla kiinni, voi sekin hieman liikkua runkoa vasten. Riittää kun menee pieni hiekanjyvänen väliin ja natina on valmis.
Mistähän mahtaa johtua, että maantiefillareissa SRAMin sähköiset on selkeästi tarjoomassa enemmistönä, melkeinpä merkistä riippumatta. Ei kai se nyt niin ylivoimainen tekniikaltaan ole, tai vastaavasti Shimanon Di2:t niin huonoja?
Mistähän mahtaa johtua, että maantiefillareissa SRAMin sähköiset on selkeästi tarjoomassa enemmistönä, melkeinpä merkistä riippumatta. Ei kai se nyt niin ylivoimainen tekniikaltaan ole, tai vastaavasti Shimanon Di2:t niin huonoja?
Shimanolla oli pahoja toimitusvaikeuksia vuosi sitten. Nyt suurin osa alennuksissa olevista pyöristä on noita viime vuoden fillareita, joita jälleenmyyjien oli pakko haalia varastoon koronan aikana.
^joko jousi on poikki tai päässyt jousen pää irti rungosta/häkistä. Molemmissa tapauksissa on yleensä kulumisen seurausta. Uuden pyörän hajotessa voi yrittää saada takuukorjauksena.
Korjaamisen kannattavuus on arvotuskysymys, onko vaivan väärti.
Jos on vanhoja siirtäjiä romulaarissa, voi niistä kaivella osia kunhan työkalut pysyvät hyppysissä. Jousen uudelleen jännitykseen saaminen vaatii joitakin kikkoja (osien oikean asennon huomiointi).
Yleensä siirtäjiä korjataan häkin saatua iskua, sen uusimisessa joutuu jousenkin laittamaan takaisin.
Minulla taisi eilen kadota jousi Campagnolo Centaurista.. ketju onnisti hyppäämään ja vaihtaja kiertyi solmuun. Aukesi kyllä ja jatkoin matkaa kun oli kiire, en tiedä tapahtuiko tuo jousen puutumisen takia vai aiheuttiko tuo jousen putoamisen, en huomannut jäädä kiireessä tutkimaan enempää.
^^^Ehkä olennaista että SRAM on langaton?
No kerropa sitten, miksi se on olennaista.
Varmaan se on olennaista noille rakentelijoilla, jotka ei osaa johtoja tai jarruletkuja liittää. Tosin jarrut ei noissakana ole langattomat.
Kuminauha
12.07.2024, 08.27
Shimanon asemaa on myös horjuttanu noi dura-ace voimamittarin ongelmat.
Kompliiteista fillareista oli kyse. En usko merkittävästi isompaan työmäärään tuotantolinjalla Di2 vs AXS. Pari piuhaa satulaputkesta keskiöön ja takahaarukkaan. Kotirakentelija saattaa näennäistä langattomuutta arvostaakin, mutta kuten Copilot totesi, jarrut on silti letkuilla operoitavat.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.