Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset
Sähköisiä löytyy mutta mekaaniset varmaan melko viritykset.
Jaakko TE
15.02.2023, 11.18
Kiitos @nure! Olen yrittänyt netin syövereistä kaivaa videota, jossa joku näyttäyisi mallia, mutten ole löytänyt. Onko sinulla tullut vastaan?
Teoriassa kitkavivuilla voisi onnistua mutta moderneilla tulee hankaluuksia, karkea veikkaus. Voi olla että joku PellePeloton insinööri asiasta eri mieltä.
Mikä perustelu on moiseen viritelmään ja millaiseen käyttöön?
Marsusram
15.02.2023, 13.16
Ei tuossa kahden rinnakkainkytkentä oikein voi toimia, koska pitäisi olla servo, jolla liikkuisivat samaan tahtiin.
Kai sitten sarjakytkettynä vipujen etäkäyttö vaijereilla, kuten autokoulun lisäpolkimissa, olisi realistinen toteutus.
Ei tuossa kahden rinnakkainkytkentä oikein voi toimia, koska pitäisi olla servo, jolla liikkuisivat samaan tahtiin.
Kai sitten sarjakytkettynä vipujen etäkäyttö vaijereilla, kuten autokoulun lisäpolkimissa, olisi realistinen toteutus.
Mites ne käyrätankoihin tarkoitetut lisäjarrukahvat toimii? Saiskos samalla ajatuksella?
Lisäjarrukahvat kippuratankoisessa ovat tuossa vähän keskemmällä ja toimivat jarruvaijerin välissä. Jarru toimivat molemmilla kahvoilla erittäin hyvin kun vaijerinkuoret mitoittaa huolella. Yhdessä pyörässä tuollaiset lisäkahvat olleet jo ammoisista ajoista, mutta enpä tiedä olenko kysyjän jäljillä ollenkaan:
https://www.bike-components.de/en/XLC/BL-R02-Cross-Brake-Lever-Set-p49263/
Marsusram
15.02.2023, 14.24
^^lisäjarrukahvat vaijerivedossa toimivat pidentämällä virtuaalisesti vaijerinkuorta.
Vaihtajista pitäisi setupissa toinen aina palauttaa pienimmälle ennen kuin toista voi käyttää koko skaalaan.
Vaihtajat on suunniteltu vaijerin päähän, ei vaijerin läpivedolle.
Periaatteessa tangonpäihin vivut ja tankoon vaikka nokkavivut mutta miten ne saa synkattua keskenään? Vipujen väliin pianolanka mallia "Positron", ne liikkuvat kiinteästi keskenään samaa tahtia ja vaijeri jälkimmäisestä vivusta vaihtajaan... Aika korkealentoista!
Sotanorsu666
17.02.2023, 10.10
Moi,
Olen itse aivan puupää huoltohommissa, joten esitän seuraavan kysymyksen:
On-One Hello Daven takajarrun halkaisijaa pitäisi vähän kasvattaa ensi kesän dh-kokeilua varten. Minkälaisen adapterin tarvitsen, että saan tuohon Sram Guide R jarruun istumaan taakse myös 203mm levyn.
SRAM Guide G2 R Hydraulic Disc Brake / Rear / 1800 / 20 Post to IS
https://r2-bike.com/SHIMANO-Adapter-IS-2000-PM-63mm-RW-203-rear Minuutin haku, luulisi sopivan.
Tässä toinen kauppa, jos sattuu muutakin samaan kassiin:
https://www.bike-discount.de/en/shimano-sm-ma-r203p/s-adapter-for-rear-203mm-rotor
F. Kotlerburg
17.02.2023, 13.04
Internetin mukaan Davessa on Post Mount takana. Onkohan tuo jossain välin muuttunut? Jos siellä on IS niin tuo on oikea.
Tältä näyttää nyky-Daven jarrumountti On-Onen sivuilla
https://www.planetx.co.uk/imgs/products/px/950x600_constWH/CBOOHDGX-ORA_P12.jpg?v=11.5.3
Kotlerburg ehti ensin. Hämääkö kuva vai näyttääkö vaan siltä että ei välttis olis tilaa 203 levylle? Eli tuleeko runko vastaan jarrusatulaa?
Joo. Sotanorsuhan kyseli mikä tuohon fillariin on oikea. Nurella ei tuosta taaskaan ole mitään hajua. Kunhan googlailee vaan ja pätee nopeudella.
Mulla tietty ei ole mitään tietoa just tästä asiasta...
F. Kotlerburg
17.02.2023, 13.37
^no kyllähän tuo nuren ehdottama tuon sotanorsun laittaman perusteella on oikea kun siinä mainitaan POST to IS. Itse aloin vain sitä kyseenalaistamaan, että onko tosiaan IS laitettu, kun kerran tuollaista päässyt läheltä katselemaan ja siinä oli muistin mukaan PM takana.
Tuollaiseenhan joku tämmöinen on oikea https://www.bike24.com/p2324646.html
Satulan paikkahan vähän siirtyy kun levy kasvaa, että voi se tuohon mahtuakin.
Sotanorsu666
17.02.2023, 13.41
Jos en ihan väärin muista, niin minun rungossa on juuri samanlainen systeemi kuin tuossa oranssissa, koska jarrujen keskitys oli semisti vittumaista. Se voi olla että se 203 jää tuon takia haaveeksi ja sitten vaihdetaan 180 tuon typerän vakion 160 levyn tilalle. Ehkä kahdella sentilläkin saa vähän lisää jarrutehoa. 180mm levy ja adaptereita taitaa löytyä kellarista valmiina, niin aloitetaan niillä sovittelemaan.
Nopealla googletuksella ko. pyörän maksimi levynkoko takana on tuotantosarjasta riippuen joko 160mm tai 180mm. Henkkoht ehkä laittaisin kokeeksi halutun levyn ja mallaisin jarrusatulaa irtonaisena suoraan siihen niin näkee onko mitään toivoa toimivuudesta.
F. Kotlerburg
17.02.2023, 13.46
Jos ei jo itse levy ota kiinni haarukkaan.
Päätön, seuraa sinäkin joskus muuta kuin aihetta vittuilla... Vastasin kysymykseen sen perusteella mitä kysyttiin toisin kuin sinä jolla mitään sanottavaa!
Kotler, kiitti! Ei aina voi olla eri mieltä!
Amatööri yritti säätää Shimanon hydraulista levyjarrua pyörittämällä jarrukahvassa olevaa jarruvaijerin ruuvia, hyvin meni nyt jarru ei toimi ollenkaan. Sainko sinne ilmaa? Saa neuvoa jos suinkin passaa kiitos! Jarrut takana Shimano ML-4100/MT 410 Deore
Marsusram
18.02.2023, 16.28
^Missä kohtaa hydraulisissa on jarruvaijeri?
Mitkä ovat "ei toimi" oireet?
^^Siis avasit jarruletkun mutterin kahvasta? Kyllä joo, saa sitä kautta sinne ilmaa. Ei siitä kyllä mitään säätöjä tehdä [emoji1].
Kannattaa hakea vaikka joku Youtube pätkä ilmauksesta niin saa jonkinlaisen kuvan siitä mitä pitää tehdä.
^^Siis avasit jarruletkun mutterin kahvasta? Kyllä joo, saa sitä kautta sinne ilmaa. Ei siitä kyllä mitään säätöjä tehdä [emoji1].
Juuri tätä hain, yllättävän asiallista vastailua :) no ei tehdä ei, koitetaan ilmata ohjeen mukaan!
Juuri tätä hain, yllättävän asiallista vastailua :) no ei tehdä ei, koitetaan ilmata ohjeen mukaan!
Shimanolla on tosi hyvät ohjeet sivuillaan. Kannattaa vilkaista sieltä ilmausta. Käytännössä tarivitset kuitenkin kannun kahvaan ja jarrunestettä. Nuo kannatta kyllä hankkia jatkoa varten.
^Saksanmaalta saa ilmaussarjoja https://www.bike24.com/p2211618.html?source=SRP&indexName=production_SEARCH_INDEX_EN&objectId=BBB311435&queryId=9bd18fb19ee50be04c3a0a2548f3951a&userToken=9e7ca6a3-1eca-4295-bf19-eda69df9cf71 ja myös jarrunesteen samasta puodista. Tietenkin voi kivijaloistakin kysellä. Shimanon pelkällä kupillakin pärjää jos tarve vain lisätä nestettä.
Kotimaastakin saa jos kiire:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502487/Shimano-ilmaussarja-TL-BR003--MTB-jarruille
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502488/Shimano-mineraalioljy-100-ml-hydraulisille-jarruille
Nesteeksi käy myös litrahinnaltaan halvempi citikan vaihteistoöljy jota on niin ikään saanut moponetista.
Jep ja tosiaan sitä ruiskua ei tarvita jarrujen ilmaukseen. Tekee vaan samalla tapaa miten autoista on jarruja ilmattu aina. Letkun pätkä tietystikkin satulaan.
Ohiampuja
19.02.2023, 14.56
Tuossa jarrusatulassa ei taida olla ilmausnippaa valmiina, eli jostain pitäisi löytää se nippa.
Ja varsinaiseen ilmaukseen käy ihan hyvin apteekista parilla eurolla saatava ruisku. Sopivaa letkua tarvitaan myös pätkä.
Ps. Vaikka autot olen itsekin ilmannut sinne renkaita päin, niin fillareissa olen kokenut että se ilmakuplien luonnollinen virtaussuunta ylöspäin toimii paremmin.
Ohiampuja
19.02.2023, 15.00
Onko kiekkojen valmistuksessa tai saatavuuksissa joku laajempikin ongelma? Kun minusta näyttää aika monessa paikassa hyllysaldot hiukan ohuilta.
Tuossa jarrusatulassa ei taida olla ilmausnippaa valmiina, eli jostain pitäisi löytää se nippa.
Ja varsinaiseen ilmaukseen käy ihan hyvin apteekista parilla eurolla saatava ruisku. Sopivaa letkua tarvitaan myös pätkä.
Ps. Vaikka autot olen itsekin ilmannut sinne renkaita päin, niin fillareissa olen kokenut että se ilmakuplien luonnollinen virtaussuunta ylöspäin toimii paremmin.
Nippa löytyy tuon kumituplan alta. Alhaaltapäin olen itsekin ilmannut, eli tuolta kun nestettä ylöspäin työntää, niin pitäisi ilmakuplienkin ulos tulla. Nipan ulkohalkaisija on jotain 3,5mm ja sisähalkaisijaltaan 3mm letku olisi sopiva. Tuota letkua ei vaan kovin yleisesti ole myynnissä.
Edit. Täytyy ottaa hiukan takaisin. Itse muutama vuosi sitten sopivaa letkua etsin ja nyt en ole aivan varma oliko kuitenkin niin, että sisähalkaisijaltaan 3mm oli liian tiukka ja 3,2mm sopiva. Tuota 3mm löytyy helpostikin, mutta noita hiukan suurempia hankalasti.
https://img.aijaa.com/m/00582/15129952.jpg (https://aijaa.com/NKBv2w)
Etolasta kannattaa käydä kysymässä.
Ja tuohon lienee tarvii ruiskun...?
Ja tuohon lienee tarvii ruiskun...?
Edeleen. Sitä ruiskua ei tarvita, jos ilmaa ala-kautta. Yläkautta ilmaamiseen tarvitaan.
Jos ilmaa sieltä alakautta, niin tarttee jättää kahva pohjaan ja laittaa sitten nippa kiinni. Eikä lumputtaa kahvaa nipan auki ollessa. Silloin tietysti ilmaa pääsee alhaalta sisään.
Nopeampi tietysti ruiskulla painaa nestettä läpi, mutta onnistuu kyllä hyvin ainakin mulla noinkin päin.
^Itse en kyllä tuota kahdella ruiskulla ilmenemistä kovin kummoisena askarteluna pitänyt ja tuli kerralla kunnollinen. Jos vain tarve lisätä nestettä niin virvelitehtaan (paremmissa) jarruissa ylhäältä hetken homma.
Malamuutti
20.02.2023, 06.30
Kotimaastakin saa jos kiire:
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502487/Shimano-ilmaussarja-TL-BR003--MTB-jarruille
https://m.motonet.fi/fi/tuote/4502488/Shimano-mineraalioljy-100-ml-hydraulisille-jarruille
Nesteeksi käy myös litrahinnaltaan halvempi citikan vaihteistoöljy jota on niin ikään saanut moponetista.
Vai tarkoititko Sitikan jousituksen öljy/hydraulineste? Ainakin käsivaihteiston öljy näyttäisi olevan ihan tavallinen 75W/90, ja tuskin Sitikan tomaattilootankaan öljy tavallista ATF:ää kummempaa on.
Vai tarkoititko Sitikan jousituksen öljy/hydraulineste? Ainakin käsivaihteiston öljy näyttäisi olevan ihan tavallinen 75W/90, ja tuskin Sitikan tomaattilootankaan öljy tavallista ATF:ää kummempaa on.
Googlasin tämän foorumin vanhoja viestejä ja 2010 vuodelta löytyi oikea termi. Lhm tai lhm+ neste oli se mitä haettiin. Tiedä sitten minne kohtaa sitikkaa sitä tungetaan, en aio kyseiseen automerkkiin sekaantua, mutta tämä vihreä mineraalihydrauliikkaneste on tosiaan käypästä shimanon jarruihin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/605950/LHM-hydraulineste-Citroen
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5900005/Comma-LHM-Citroen-1-l-hydraulioljy
^Onhan nuo halpoja ja takuullaa riittää kavereillekin.
Santtu75
20.02.2023, 09.06
Googlasin tämän foorumin vanhoja viestejä ja 2010 vuodelta löytyi oikea termi. Lhm tai lhm+ neste oli se mitä haettiin. Tiedä sitten minne kohtaa sitikkaa sitä tungetaan, en aio kyseiseen automerkkiin sekaantua, mutta tämä vihreä mineraalihydrauliikkaneste on tosiaan käypästä shimanon jarruihin.
https://m.motonet.fi/fi/tuote/605950/LHM-hydraulineste-Citroen
https://m.motonet.fi/fi/tuote/5900005/Comma-LHM-Citroen-1-l-hydraulioljy
jokainen tietysti tyylillään, mutta kun Shimanon oman jarrunesteen verkkokauppahinnat on halvimmillaan alle 16€/L (esim. Bike24), ja kun mietitään paljonko tuota öljyä oikeasti kuluu, niin itse en kyllä mitään Citikan hydrauliöljyjä ala omiin Shimanon jarruihini laittamaan. Mutta jokainen tekee tietysti päätöksensä oman pyöränsä kohdalla käyttää.
Juuri tätä hain, yllättävän asiallista vastailua :) no ei tehdä ei, koitetaan ilmata ohjeen mukaan!
Pahoittelut, ei ollut tarkoitus vinoilla. Tuossa ylhäällä onkin jos listattu ne tarvikkeet mitä tarvitset ilmaamiseen eli Shimanon kupin ja öljyä. Jos varman päälle haluaa pelata niin ruisku ja pätkä letkua on hyvä olla, jos joutuu satulan päästä työntämään öljyä. Jos sitä jarrumäntien väliin tulevaa keltaista muovia ei ole, niin siihen kelpaa mikä vaan sopiva esine mikä estää mäntiä liikkumasta ilmaamisen aikana, vaikka pala puuta tms.
Malamuutti
20.02.2023, 09.41
jokainen tietysti tyylillään, mutta kun Shimanon oman jarrunesteen verkkokauppahinnat on halvimmillaan alle 16€/L (esim. Bike24), ja kun mietitään paljonko tuota öljyä oikeasti kuluu, niin itse en kyllä mitään Citikan hydrauliöljyjä ala omiin Shimanon jarruihini laittamaan. Mutta jokainen tekee tietysti päätöksensä oman pyöränsä kohdalla käyttää.
Mietin noita kuluvia määriä ja nesteen säilytystä, sillä tavallinen DOT-jarrunestehän happanee suurin piirtein vuodessa, kun pullon avaa. Nuo Shimpan (ja Sitikan) hydrauliöljyt taas näyttävät kestävän säilyttämistä liki loputtomiin myös avattuina. En ole fillarien nestejarrujen kanssa pelannut, mutta jossain vaiheessa sekin lienee edessä kun nyt on semmoisetkin ihmeet tuossa läskissä.
^^Puupalikka itsellä ekalla kertaa kun ei ollut muuta. Jarrupalat kannattaa ottaa myös varmuuden vuoksi irti.
jokainen tietysti tyylillään, mutta kun Shimanon oman jarrunesteen verkkokauppahinnat on halvimmillaan alle 16€/L (esim. Bike24), ja kun mietitään paljonko tuota öljyä oikeasti kuluu, niin itse en kyllä mitään Citikan hydrauliöljyjä ala omiin Shimanon jarruihini laittamaan. Mutta jokainen tekee tietysti päätöksensä oman pyöränsä kohdalla käyttää.
Nimenomaan. Kukaan ei pakota käyttämään mutta annoin sen toimivana edullisempana vaihtoehtona. Olin myös laittanut linkin shimanon omaan öljyyn kotimaiseen kauppaan jos on kiire saada mutta hinta 100 ml/9,90 euroa on vähän suolainen. Aikanaan shimanon öljyä oli ylipäätään vaikeampi lähikaupoista löytää ja hinta oli kova niin olen ostanut ja viitisentoista vuotta menestyksellisesti käyttänyt citikkaa. Sittemmin myös alamäkiajossa. En näe syytä vaihtaa taktiikkaa.
F. Kotlerburg
20.02.2023, 18.04
https://www.bike24.com/p2401805.html miten tämmöinen voi painaa 20kg?
https://www.bike24.com/p2401805.html miten tämmöinen voi painaa 20kg?
Varmaan laatikon kanssa. Oisko 12-15kg tuollaisen normi paino.
F. Kotlerburg
20.02.2023, 19.18
Niin voisi olettaa. Tosin osalla pyöristä tuolla on paino ilmoitettu varmasti ilman laatikkoa.
Niin voisi olettaa. Tosin osalla pyöristä tuolla on paino ilmoitettu varmasti ilman laatikkoa.
Niin en tiedä mistä nuo tulee. Likikään kaikki valmistajathan ei painoja ilmoittele. Voisko olla jotenkin niin, että mikäli valmistajalta on tullut tietokentässä paino, se tulee suoraan jo jos ei, niin noita mittaillaan. emt. Mutta on noissa ennenkin ollut isoja virheitä.
^ 20kiloa kyllä heittää paljon, veikkaus että 15kkiloa varustettuna lähempänä totuutta. Painava kuitenkin...
Olisiko 20,5 lbs, eli noin 9,3kg? Se taas tuntuu aika pieneltä. Ehkä riisuttuna lokarit, tavarateline jne.. voisi olla aika lähellä tuota?
^Tuskin menee siltikään lähelle ja kyllä saksalaiset käyttää kiloja ja grammoja mittayksikköinä. Voi olla että joku laiskuri tosiaan punninnut laatikoineen.
Olisiko 20,5 lbs, eli noin 9,3kg? Se taas tuntuu aika pieneltä. Ehkä riisuttuna lokarit, tavarateline jne.. voisi olla aika lähellä tuota?
Jep. Pelkkä raaka pyörä ja ehkä vielä 1x ei enempää kyllä paina.
Gary oin'
21.02.2023, 11.43
Tuossa on punnittu Sirrus X 3.0 2022 11.13kg.
https://road.cc/content/review/specialized-sirrus-x-30-292923
Siihen kun lisätään toinen eturatas+vaihtaja, polkimet, napadynamo, tarakka, lokasuojat ja valot niin painavalta 20kg kuulostaa edelleen. Laatikon kanssa tosiaan hyvin mahdollisesti.
^Ei paha paino ja tuosta helppo tiputtaa.
F. Kotlerburg
21.02.2023, 19.34
No kai sen parin viikon sisään näkee mitä se painaa.
Ajattelin kokeilla laittaa maastopyörään droppitangon ja tangonpäävaihtajat. Mikähän olisi halvin ratkaisu jarrukahvojen suhteen? Pyörässä on hydrauliset BR-MT420 jarrut ja ei huvittaisi ostaa STI-kahvoja kun ovat niin kalliit. Saisko jostain halvalla pelkät noiden jarrujen kanssa yhteensopivat kahvat, ilman integroitua vaihtajaa?
https://r2-bike.com/SHIMANO-GRX-Brakelever-for-Top-Link-BL-RX812-left Ei pienintäkään aavistusta mutta pystyykö noita käyttämään pelkästään? Tod.näk. ei mutta kannattaa selvittää kuitenkin.
Ohiampuja
22.02.2023, 18.50
Varmaan halvempi on siirtyä mekaanisiin levareihin, niihin löytyy jarrukahvoja myös droppitankoon.
Jagulaari
22.02.2023, 19.42
Ostin käytetyn maantiepyörän, jossa on (ajettujen kilometrien ja ulkoisten jälkien perusteella lähes uusi) Shimanon 105-osasarja viime vuosikymmenen puolivälistä. Vaihteista myyjä sanoi, ettei hänellä ole aivan kaikki vaihteet toimineet ja kotona vaijeria aavistuksen kiristämällä sain parannettua vaihteista 10/11 toimimaan aiemmasta 8/11 tilanteesta, jolloin vaihtaja ei nostanut ketjua kolmelle isoimmalle rattaalle. Nyt vaijerin kiristämisen jälkeen vaihtaja liikuttaa ketjua toiseksi pienimmältä rattaalta isoimmalle, mutta isoimmalle vaihtamisen jälkeen kuuluu vielä yksi naksahdus vaihdetta isommalle rattaalle päin vaihdettaessa ketjun jo ollessa isoimmalla rattaalla ja toisaalta pienimmälle pakan rattaalle vaihtaja ei suostu ketjua vaihtamaan. Eli ihan kuin koko vaihtaja olisi vaihteen verran sivussa. Miten tuon vaihtajan sivussa olemisen voisi mahdollisesti saada korjattua? Minkäänlaista ulkoista osumaa ei takavaihtaja näytä ottaneen.
Tyypillisin selitys on takavaihtajan korvakkeen pieni vinous, vaihtoon tai oikaisu.
Toinen selitys on pieni jumi vaijerissa tai vaihtajan nivelissä, öjyä sopivasti.
Kaiken ollessa kunnossa noilla vaihteilla ajaa huoleti pitkään.
^ Skippaako rattaan jossain vaiheessa vaihdettaessa isommalle vai lähteekö alunperinkin vasta 2. pienimmältä?
Jagulaari
22.02.2023, 21.34
Tyypillisin selitys on takavaihtajan korvakkeen pieni vinous, vaihtoon tai oikaisu.
Toinen selitys on pieni jumi vaijerissa tai vaihtajan nivelissä, öjyä sopivasti.
Kaiken ollessa kunnossa noilla vaihteilla ajaa huoleti pitkään.
Täytyykin katsoa tuo korvakkeen tilanne ja kokeilla jos öljyäminen auttaisi.
^ Skippaako rattaan jossain vaiheessa vaihdettaessa isommalle vai lähteekö alunperinkin vasta 2. pienimmältä?
Ei skippaile vaan vaihtaa kauniisti rattaan kerrallaan. Ja lähtee toiseksi pienimmältä. Ennen vaijerin kiristämistä lähti pienimmältä ja jätti nuo kolme isointa kokonaan vaihtamatta. Eli voi tietysti olla, että siinä kohtaa tuli itse sössittyä jotakin.
^ Tuo vaihtajan säätäminen sellaista Teletappi meininkiä joskus, uudestaan!
^ Tuo vaihtajan säätäminen sellaista Teletappi meininkiä joskus, uudestaan!
Eikä ole. Kun kaikki on kunnossa vaijeri vaan nykäistään kireälle ja yleensä säätörullaan ei tarvitse edes koskea.
Kaiken ollessa kunnossa on säätäminen juuri noin helppoa. Parempi olla tekemättä mitään ja pidettävä pieni mietintätauko, jos ei rupea pelaamaan oikein. Helpot jutut menevät myös helposti solmuun.
Ei skippaile vaan vaihtaa kauniisti rattaan kerrallaan. Ja lähtee toiseksi pienimmältä. Ennen vaijerin kiristämistä lähti pienimmältä ja jätti nuo kolme isointa kokonaan vaihtamatta. Eli voi tietysti olla, että siinä kohtaa tuli itse sössittyä jotakin.
Jos vaihtaja lähtee liikkeelle toiseksi pienimmältä rattaalta aiemman pienimmän sijaan, etkä ole koskenut äärirajojen säätöruuveihin (H ja L), vaijeri on nyt liian kireällä.Suosittelen, että aloitat säädön ihan alusta. Ohjeita löytyy paljon, tässä yksi https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/rear-derailleur-adjustment .
Lisäys: Kiva lukea, että jotkut osaavat tehdä tämän aina kerralla oikein.
Jos vaihtaja lähtee liikkeelle toiseksi pienimmältä rattaalta aiemman pienimmän sijaan, etkä ole koskenut äärirajojen säätöruuveihin (H ja L), vaijeri on nyt liian kireällä.Suosittelen, että aloitat säädön ihan alusta. Ohjeita löytyy paljon, tässä yksi https://www.parktool.com/en-int/blog/repair-help/rear-derailleur-adjustment .
Lisäys: Kiva lukea, että jotkut osaavat tehdä tämän aina kerralla oikein.
Ei tuossa pelkkä vaijerin säätö riitä. Täytyy tsekata kaikki. Lähtien siitä onko vaihtaja edes oikea, jos ne näyttävät uusilta ja eivät ole toimineet.
Mutta korvakehhan se varmaan solmussa on, jos tuo kokoonpano on joskus toiminut. Rajoja jos joutuu säätämään on joku jo vääntänyt.Tai vaijeri rikki. Ei tuota voi etänä sanoa.
Kysyjä varmaan ilahtuisi selvistä ohjeista, mitä tehdä seuraavaksi.
No tarkistaa onko vaihtajat oikeat. Sitten vaihtaa vaijerit. Säätää korvakkeen suoraan. Rajat kohdilleen. Ihan viimeisenä vasta se vaijerin kireys.
Tuossa voi mättää mikä vaan kun ei tiedä onko vaihteet koskaan edes toimineet.
Nyt vaijerin kiristämisen jälkeen vaihtaja liikuttaa ketjua toiseksi pienimmältä rattaalta isoimmalle, mutta isoimmalle vaihtamisen jälkeen kuuluu vielä yksi naksahdus vaihdetta isommalle rattaalle päin vaihdettaessa ketjun jo ollessa isoimmalla rattaalla ja toisaalta pienimmälle pakan rattaalle vaihtaja ei suostu ketjua vaihtamaan.
Tuossa tilanteessä lähtisin itse liikkeelle siitä että vapauttaisin vaijerin takavaihtajasta ja katsoisin vaihtaako sitten pienimmälle rattaalle, jos ei vaihda löysäisin high säätöruuvia. Kunhan sen saa tuolle pienimmälle rattaalle niin vaijeri kireälle (varmista että kahva on suurimmalla vaihteella) ja kiinni niin voi alkaa hienosäätämään vaihteita.
Myös jos vaijeri on jo vanha se voi rispaantua vaihtajan sisältä, mikä aiheuttaa juuri tuota ettei vaihda pienimmille rattaille kunnolla kun vaijeri jumittaa kahvan sisällä. Vaijerin vaihtokaan ei olisi huono idea saisi tuon samalla tarkistettua.
K.Kuronen
23.02.2023, 08.30
Ei tuossa pelkkä vaijerin säätö riitä. Täytyy tsekata kaikki. Lähtien siitä onko vaihtaja edes oikea, jos ne näyttävät uusilta ja eivät ole toimineet.
...
Tästä kävi mieleen, että mitkä kahvat kysyjällä on -Tiagra 4700?
Tästä kävi mieleen, että mitkä kahvat kysyjällä on -Tiagra 4700?
Jep. Just tämä kanssa. Jos vaihtaja näyttää uudelta, se voi olla uusi ja sopimaton kahvan kanssa.
Kysyjälle, vaihtajan mallinumero lukee sen 105-tekstin kohdalla pinnojen puolella. Pienellä RD-jotain. Kahvan mallimerkinnän sijaintia en osaa neuvoa.
Jagulaari
23.02.2023, 19.28
Kiitokset vinkkien antajille. Näemmä oli tuo korvake aavistuksen vääntynyt ja sen oikaiseminen ja pieni h- ja l-ruuvien säätö auttoi. Kiitoksia avusta.
Kiitokset vinkkien antajille. Näemmä oli tuo korvake aavistuksen vääntynyt ja sen oikaiseminen ja pieni h- ja l-ruuvien säätö auttoi. Kiitoksia avusta.
Kannattaa tilata se korvakkeen oikausutyökalu. Ei sitä oikein mitenkään muuten saa kunnolla suoraan.
^Tai sitten uusi korvake jos vaihdettava.
Takakiekosta katkesi pinna. Vaihdoin sen ja kiristin sen verran, että vanne oli silmämääräisesti suorassa. Nyt 20km ajon jälkeen katkesi toinen (eri) pinna. Mikähän tuossa on?
Takakiekosta katkesi pinna. Vaihdoin sen ja kiristin sen verran, että vanne oli silmämääräisesti suorassa. Nyt 20km ajon jälkeen katkesi toinen (eri) pinna. Mikähän tuossa on?
Se kiekko on huono.
^^Kannattaa viedä rihtattavaksi ammattilaiselle, yleensä tuollainen ei korjaannu pinnoja vaihtamalla.
takalevy
27.02.2023, 21.19
Moro! Meni Meridan cyclocrossista etuvanne kieroon pienen kolarin seurauksena. Nyt pitäisi löytää uusi etukiekko, mutta ei oikein löydy sopivaa.
Speksejä:
-koko 700c, nykyinen 22mm profiililla
-läpiakseli halkaisija 15 mm pituus 135 mm
- 6-pultti kiinnitys jarrulevylle
Lisää tietoa pyörästä löytyy täältä
https://99spokes.com/en-EU/bikes/merida/2018/cyclo-cross-400
Lähinnä tuo läpiakselin pituus hämää. 15milliselle akselille sopivia kiekkoja tuntuu löytyvän, mutta niissä on yleensä merkattu jokin toinen pituus.
^Eiköhän se nyt kuitenkin ole ihan tavallinen 15x100mm etukiekko.
Joo, läpiakseli on tietysti pidempi.
Takakiekosta katkesi pinna. Vaihdoin sen ja kiristin sen verran, että vanne oli silmämääräisesti suorassa. Nyt 20km ajon jälkeen katkesi toinen (eri) pinna. Mikähän tuossa on?Ehkäpä siinä kiekossa on useammankin pinnan jännitykset pielessä, eli kannattaa sen katkenneen pinnan ympäriltä tarkastaa kireydet muutamasta muustakin pinnasta. Jos vanne on ottanut kovaa hittiä niin voipi olla tekemistä että saa kiristeltyä ne sopivaan kompromissiin jännityksen ja vanteen heiton suhteen.
Jos pinna katkeaa, olisi hyvä samalla tarkistaa kaikkien pinnojen sopivan riittävä kireys samalla, kun vaihtaa katkenneen uuteen.
Noin saattaisi katkeilu päättyä, mutta jos taas kiekolla on jo ajettu paljon ilman kireyksien tasoitusta, voi joutua vaihtamaan kaikki pinnat ennenkuin katkeilu loppuu.
Käyttölaatuisten kiekkojen pinnojen kireyden tarkistus parin sada ajokilometrin jälkeen tuottaa ongelmattomat kiekot.
^ Ja jos kiekko mallia "perus" niin kannattaa katsella uutta ennen kuin alkaa isompaa remonttia tekemään.
Kiitos vastauksista! Tosiaan jotkut Primen halpiskiekot, jotka ovat olleet talvisin käytössä nastojen kanssa. OEM kiekkoja näyttää saavan 100e, niin pitänee tutkiskella fillaritoria..
No ne oem kiekot ovat ihan vastaavia. Mun mielestä kiekot kannattaa ostaa kunnolliset, niin tuon jälkeen pinnoista ei tarvitse enää huolehtia.
^Millainen pyörä ja millaisessa käytössä muuten?
^Teräsrunkoinen ja droppitankoinen asiointipyörä. Mietin myös, että voikohan nuo pinnat ottaa itseensä siitä, kun takakiekon ja rungon läpi tulee usein laitettua lukko ja se lukon paino on varmaan myös siinä pinnan päällä osittain..
^Normi kiekot kestää noin 120kilon painon vähintään ja siinä yksi lukko ei paljoa merkitse.
Ei pinnat lukonpainosta katkea. Yksinkertaisesti katkeilun syy johtuu huonosta kasauksesta, joka olisi tarkistettava jonkin lenkin jälkeen pinnojen kireyden osalta. Noilla perus/käyttötason kiekoilla ajaa siihen kuin kalliimmillakin kun kasaus on hyvin tehty.
Toimivia ovat mutta keveitä tällaiset kiekot eivät ole.
Fillarijeti
02.03.2023, 09.27
Vanhan rakkaan 'maastopyörän' keskiössä on klappia aika tavalla ja ryhdyin vaihtohommiin. Shimanon kasettikeskiössä on muovikaulus, joka mureni, kun lisäsin asteittain voimaa vääntöön. Väänsin myötäpäivään vanhasta Fillarilehdestä lukemani ohjeen mukaan. Mitä asialle on tehtävissä? Saako kauluksen vielä jollakin tavalla irti?
... Saako kauluksen vielä jollakin tavalla irti?
Revit pihdeillä irti. Kaulus tuhoutuu lopullisesti. Uusi kaulus tulee keskiön mukana jos kasettikeskiön laitat.
Fillarijeti
02.03.2023, 09.46
Revit pihdeillä irti. Kaulus tuhoutuu lopullisesti. Uusi kaulus tulee keskiön mukana jos kasettikeskiön laitat.
Juu, löysin jo viisi kaulusta, sekä uusia että käytettyjä, kaksi alumiinista. Täytynee jatkaa kauluksen murentamista. Pyörän kierteiden kohtalo hieman murehdituttaa, kun itsellä ei ole kierretyökalua.
Huomasin klapin sen jälkeen, kun auto kääntyi päälle ja osui ilmeisesti kampeen. Kampi vaikuttaisi olevan OK.
Juu, löysin jo viisi kaulusta, sekä uusia että käytettyjä, kaksi alumiinista. Täytynee jatkaa kauluksen murentamista. Pyörän kierteiden kohtalo hieman murehdituttaa, kun itsellä ei ole kierretyökalua...
Onko sulla se keskiö vielä paikallaan? Ota pois niin kaulus lähtee ihan helposti paloina eikä kierteille käy kuinkaan.
Fillarijeti
02.03.2023, 09.57
Onko sulla se keskiö vielä paikallaan? Ota pois niin kaulus lähtee ihan helposti paloina eikä kierteille käy kuinkaan.
On se. Vanha Fillarilehti neuvoi ottamaan ensin kauluksen pois. Tämä voisi olla vaikeaa, mutta sen jälkeen keskiö lähtisi helpommin pois vastapäivään kääntämällä. Pitäisikö yrittää ensin kasetin runkoa?
Olen itse asentanut ongelmakasetin joskus 15 vuotta sitten ja laitoin silloin kierteisiin runsaasti vaseliinia, mutta se on tainnut höyrystyä. :rolleyes:
^Ota ensin se kasetti pois, ja sitten on helppo vääntää kaulus rikki kuten JackOja neuvoi.
Fillarijeti
02.03.2023, 11.21
Hiphei ja pikkuhiki! Kasetti on nyt poistettu. Kiitokset ohjeista, mutta lopulta vasta pureutuminen asentajan käänteiseen käyttäytymiseen auttoi. :seko: Fillarilehden 3/97 mukaan kauluksen piti olla rataspuolella, mutta se olikin vastapuolella. Olin siis vasaroinut väärään suuntaan. Kaulus irtosi kohtalaisen helposti vastapäivään vasaroimalla, vaikka neljännes hampaista oli tuhoutunut. Kasetin (BB UN52) irrotus myötäpäivään hakkaamalla sen sijaan vei epätoivon partaalle ennen kuin toivottu tulos oli saavutettu.
Kiitos tuesta!
Tsekkaa rungon kierteet ennen kuin uutta alat kiinnittämään ja voitele ne hyvin.
Fillarijeti
02.03.2023, 16.31
Kiitos hyvästä neuvosta näin jälkikäteen. Vaseliinia löytyi, mutta kierteiden puhdistustyökalua ei ollut. Asentelin jo aamupäivällä ja jouduin pitäytymään käänteisessä järjestyksessä. Kierteissä oli vähän karstaa, eikä keskiö suostunut menemään oikealle puolelle, vaan vain edellisen keskiön paikalle. Kaamospyörä Rusty on viime vuosituhannelta, reippaasti yli 100k ajettu ja keskiö on todennäköisesti sen viimeinen. Kirjasin kuitenkin varmuudeksi Rustyn kauluksen avaamissuunnan ohjelehteen (perikuntaa varten).
nackerton
03.03.2023, 11.01
Osaako joku sanoa saako Gravel-pyörän Shimano GRX RX600 -kampisarjalle sopivaa ketjunsuojaa jostain? Hampaita on isommalla rattaalla 46 kappaletta.
Kuva setistä:
https://cdn.mammothbikes.com/product/xlarge/479420_03102022145124.jpg
Jotatn tällaista
https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=Chain+guard
Jotatn tällaista
https://www.bike-components.de/en/s/?keywords=Chain+guard
Jumankekka. Ketjuvaihteiseen maantiepyörään ei vaan laiteta ketjusuojaa.
^Jumalauta jee, ei tosiaan, miksi tarvisi?
Shimano RS-405 sarjan kahvan probleemia.
Oikeapuoli menettänyt tatsin eli ei enään takavaihtaja "lukittaudu"
Kiristin takavaijerin ja saan hätätilassa kolme pykälää hoidettua sormin
eli 2x10 on vaihtunut totaalliseen 2X3.
Jep, vaijeri oli loppu ja jotain pientä sai kaivettua kahvan sisästä.
Työkalut loppuu avaamiseen ja muutenkin epäilen jotain mahdollista tyyppivikaa.
nestejarrut ovat loistavat mutta tällä hetkellä HIEMAN laimentavat intoani
avata/irroittaa koko kahvaa.Jotain vinkkejä/kokemuksia.
Shimano RS-405 sarjan kahvan probleemia.
Oikeapuoli menettänyt tatsin eli ei enään takavaihtaja "lukittaudu"
Kiristin takavaijerin ja saan hätätilassa kolme pykälää hoidettua sormin
eli 2x10 on vaihtunut totaalliseen 2X3.
Jep, vaijeri oli loppu ja jotain pientä sai kaivettua kahvan sisästä.
Työkalut loppuu avaamiseen ja muutenkin epäilen jotain mahdollista tyyppivikaa.
nestejarrut ovat loistavat mutta tällä hetkellä HIEMAN laimentavat intoani
avata/irroittaa koko kahvaa.Jotain vinkkejä/kokemuksia.
Kahvan koneisto on siinä ihan päässä edessä. Helppo purkaa ja puhdistaa. Kahvaa ei tarvitse irroittaa tangosta, eli nesteisiin ei tarvitse koskea.
Max 3tkm/vaijeri
Käykö Canyon S13 VCLS CF satulatolppaan satula ovaaleilla hiilikuitukiskoilla?
Onko esim. 11 vaihteisten ketjujen pikalukot yhteensopivia merkistä riippumatta?
Onko esim. 11 vaihteisten ketjujen pikalukot yhteensopivia merkistä riippumatta?
Ainakin osittain. KMC:n ketjulukot ovat minulla sopineet SRAMin halpoihin ketjuihin, mutta ovat olleet hieman löysiä.
Monen pikalukon sanotaan jostain syystä olevan myös kertakäyttöinen mutta hyvin ne toimii vaikka useammankin kerran avaa ja taas kiinni napsauttaa.
^Shimanon lukot oli tosi tiukat, KMC:n ketjuja ja lukkoja käyttänyt, olleet huomattavsti helpompi asentaa.
Noita KMC lukkoja on monta käytössä, ysiä ja kymppiä nyt ja uskon noiden käyvän kaiken merkkisiin ketjuihin, samoin kuin tuohon 11 pakallekin tarkoitettuun ketjuuun merkistä riippumatta, kokemusperäistä tietoa vain kuitenkin.
YBN:n pikalukkoja olen nähnyt kehuttavan ja suositeltavankin. Ovat Campagnolo-yhteensopivia ja virallisestikin uudelleenkäytettäviä 5 krt.
Toimiiko SRAM NX 11-vaihteinen takavaihtaja SRAM GX 10-42 11-lehtisen takapakan kanssa? 11-42 itsellä nyt.
^Ei taida vaihtaja olla lainkaan niin ronkeli pienien kuin isojen kanssa on. Vahva veikkaus siis että toimii.
^Ei taida vaihtaja olla lainkaan niin ronkeli pienien kuin isojen kanssa on. Vahva veikkaus siis että toimii.
Hyvä. Salainen haave ajaa ensi kesänä viikkotempo läskipyörällä Jumbo Jimeillä, niin tarvitsee välityksiä ;)
Noita KMC lukkoja on monta käytössä, ysiä ja kymppiä nyt ja uskon noiden käyvän kaiken merkkisiin ketjuihin, samoin kuin tuohon 11 pakallekin tarkoitettuun ketjuuun merkistä riippumatta, kokemusperäistä tietoa vain kuitenkin.
Shimanon 9s ketju + KMC:n lukko toimi kyllä, muttei ollut samanlaista tuntumaa lukkiutuessa. Ehkä ketju oli jo senverran kulahtanut tai sitten on todella pieniä mutta kuitenkin merkittäviä eroja mitoissa.
"Compatibility: KMC, CAMPAGNOLO, SRAM and Shimano" Tuo infoa Nallekarkkikaupan sivulta KMC:n lukosta joten perinteiseen luotetaan.
Luotettavalta taholta KMC liittimen sopivuudesta ketjuihin:
https://www.bike-components.de/en/KMC/MissingLink-Reusable-Master-Link-p68895/
Tulluska
11.03.2023, 03.23
En muista kysyinkö jo aijemmin tästä mutta kysympä uudelleen, elikkä tähän asti ajellu tuolla shimanon takavaihtajan kitkakytkimen asetuksella off, ja vaihteet säädetty tai lähinnä vaijeri kiristetty off asennossa mutta kun se ilmeisesti ajaessa kuuluu olla on asennossa niin onko syytä vaijerin kireyttä säätää uudellen kun tuntu että off asennossa vaihtu vaihteet kevyemmin? Vai kuuluuko se asiaan että vaihtuu vähän jämäkämmin vaihteet?
^joo kysyit. Vaijerin kireys ja kytkimen asento eivät ole kytköksissä toisiinsa.
K.Kuronen
11.03.2023, 07.20
... mutta kun se ilmeisesti ajaessa kuuluu olla on asennossa niin onko syytä vaijerin kireyttä säätää uudellen kun tuntu että off asennossa vaihtu vaihteet kevyemmin? Vai kuuluuko se asiaan että vaihtuu vähän jämäkämmin vaihteet?
Mitään pakkoa pitää kytkintä on-asennossa ei ole.
En muista kysyinkö jo aijemmin tästä mutta kysympä uudelleen, elikkä tähän asti ajellu tuolla shimanon takavaihtajan kitkakytkimen asetuksella off, ja vaihteet säädetty tai lähinnä vaijeri kiristetty off asennossa mutta kun se ilmeisesti ajaessa kuuluu olla on asennossa niin onko syytä vaijerin kireyttä säätää uudellen kun tuntu että off asennossa vaihtu vaihteet kevyemmin? Vai kuuluuko se asiaan että vaihtuu vähän jämäkämmin vaihteet?
Näin se tekee. Sitä lukon jäykkyyttä pystyy säätämään ja muutenkin se kannattaa putsata ja rasvata silloin tällöin, niin toimii smuutimmin.
Googlen kautta löytyy varmasti ohjevideokin. Äärimmäisen yksinkertaista oli ainakin Deoren vaihtajassa.
TheMiklu
11.03.2023, 10.31
...kun tuntu että off asennossa vaihtu vaihteet kevyemmin? Vai kuuluuko se asiaan että vaihtuu vähän jämäkämmin vaihteet?
Kuulu nimenomaan asiaan. Kokeile kädellä miten paljon jämäkämmin ketju on kiristettynä kun kytkin on on.
Nykyinen keskiö Eastonin 30milliselle, sopiiko sama DUB:n kammille?
Nykyinen keskiö Eastonin 30milliselle, sopiiko sama DUB:n kammille?
No ei. Dub on 29mm
^Kiitos asiallisesta vastauksesta! Hankitaan sitten SL:n kammet.
Jos saman renkaan laittaa leveämmälle vanteelle, niin kuinkakohan paljon se suunnilleen vaikuttaa renkaan leveyteen? Renkaana 38mm Terrene Griswold ja vanteen sisäleveys muuttuisi 19mm -> 24mm.
Vähän tiukkaa tekee jo nyt lokareiden kanssa, tosin rengas taitaa pääosin leventyä sieltä alempaa?
Sotanorsu666
17.03.2023, 12.12
Lauf lopettanut 29er lehtijousikeulan valmistamisen. Haluaisin tulevaan "kevyehköön suoratankograveliin" keulaan pienen mukavuusjouston, mutta en 100mm joustoa mitä pyörässä on vakiona ja tuollainen simppeli laufin lehtijousihomma olisi kelvannut, vaikka ei ehkä hivele silmää rajusti. Toki toinen ajatus oli laittaa joustava stemmi ja sitten joku jäykkä kuitukeula. Pitää vähän googletella, mutta lisää hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Kuminauha
17.03.2023, 16.21
https://www.cyclingnews.com/features/best-gravel-suspension-forks/
Tossa on aika hyvä lista keyistä "gravel" keuloista. Oma ulkonäkö suosikki on kyllä toi lefty. Tosin pitää sit olla oma napa sille?
Keskiö kaput. XT vai XTR PF keskiö? Vai joku muu? HT2.
Lauf lopettanut 29er lehtijousikeulan valmistamisen. Haluaisin tulevaan "kevyehköön suoratankograveliin" keulaan pienen mukavuusjouston, mutta en 100mm joustoa mitä pyörässä on vakiona ja tuollainen simppeli laufin lehtijousihomma olisi kelvannut, vaikka ei ehkä hivele silmää rajusti. Toki toinen ajatus oli laittaa joustava stemmi ja sitten joku jäykkä kuitukeula. Pitää vähän googletella, mutta lisää hyviä ehdotuksia otetaan vastaan.
Eikö gravel keula sovi gravel -projektiin?
https://www.laufcycling.com/product/lauf-grit-3rd-gen
Edit: Aah, luin liian nopeasti, maastopyörän rungosta ilmeisesti ja tuossa laufissa on liian lyhyt a-c mitta?
jar-sk-i
18.03.2023, 09.46
Mistä löytyisi hyvä jousitettu satulatolppa 31,6x400mm? En löydä kuin 350mm pitkiä.
Jos saman renkaan laittaa leveämmälle vanteelle, niin kuinkakohan paljon se suunnilleen vaikuttaa renkaan leveyteen? Renkaana 38mm Terrene Griswold ja vanteen sisäleveys muuttuisi 19mm -> 24mm.
Vähän tiukkaa tekee jo nyt lokareiden kanssa, tosin rengas taitaa pääosin leventyä sieltä alempaa?
Eiköhän hattuvakio ole 1mm lisää sisäleveyteen -> 0.5mm leveyttä gummiin. Varmin tietysti jos joku olisi mittaillut samanlaisella yhdistelmällä ja venyneillä renkailla.
Mistä löytyisi hyvä jousitettu satulatolppa 31,6x400mm? En löydä kuin 350mm pitkiä.
Cane Creek on ainakin yksi vaihtoehto: https://www.bike-components.de/en/Cane-Creek/Thudbuster-G4-LT-Seatpost-p79304/?o=69404181-black-31-6-mm-420-mm-SB-0-mm
GXP/BSA keskiö. Kolmen kympin Sram tai 250 € Chris King. Eikö tähän väliin oikeasti osu mitään, paitsi ehkä about satasen Hope, johon joutuu hommaamaan GXP adapterisarjan.
^Perus laakerit itsellä toimineen mutta jos joutilasta rahaa niin https://r2-bike.com/CHRIS-KING-Bottom-Bracket-ThreadFit-24-Ceramic-2021 tuohon sijoittaisin.
GXP/BSA keskiö. Kolmen kympin Sram tai 250 € Chris King. Eikö tähän väliin oikeasti osu mitään...
Onhan niitä, ESIM (https://www.bike24.com/bottom-brackets.html?dynamicAttributes%5B120%5D%5B699%5D= 699&dynamicAttributes%5B121%5D%5B713%5D=713&searchTerm=&sort=). Noista otin vaihteeksi Stronglightin kun väri mätsää. Ei valittamista muutaman tonnin jälkeen.
Jos nelikanttiin saisi vielä laadukkaita kampia niin ei olis koskaan tarvinut luopua, oli aika hurjia kilometrimääriä mitä niillä ajettiin.
Onkos kellään jäänyt laatikon pohjalle campan zondan vapariin sopivaa ulointa spaceria?
Oma kadonnut tai mennyt vahingossa toisten kiekkojen ja vapareiden mukana eteenpäin.
Settiähän saa velosportista, mutta tarvisin ainoastaan sen spacerin, tällaisen:
https://all4bikes.be/shop/en/bodies-and-hub-parts-campagnolo-locknut-right-rear-hub-fh-re126-p-1591356.html
Korvausta vastaan toki, velosportin 20 eur rinkulasta on melko suolainen.
Dedan stemmin tangon kiinnitys 31.7mm kun normi 31.8mm, tuleeko ongelmia normitangon kanssa?
Vaihdoin pyörääni SM-RT70 203mm -jarrulevyn + adapterit sekä J04C metallipalat. Jarrujen teho huononi vanhaan 180mm levyyn sekä orgaanisiin paloihin verrattuna. Käytin jarrupaloja irti ja havaitsin että paloista on ikäänkuin lähtenyt epätasaisesti materiaalia irti. Laittaisin kuvan mutta tähän ei näköjään voi liittää. Uudella levyllä ja paloilla ajettu vain 10km. Mikä lie vikana? Jarrut Shimano MT410.
Edit: linkistä kuva —> https://www.dropbox.com/s/zfvedlkcj2qtd3u/168FCC28-4AFA-4017-A063-479D025983B8.jpeg?dl=0
^ Laita kuva jonnekkin minne ei tarvii kirjauta nähdäkseen sen.
^ Laita kuva jonnekkin minne ei tarvii kirjauta nähdäkseen sen.
Ei tuon näkeminen kirjautumista vaadi.
No nyt näky, ekan kerran kun klikkasin, niin tuli kirjautumisruutu esiin, eikä kuvaa näkynyt.
Malamuutti
03.04.2023, 10.51
Mikä olisi hyvä jarrupalojen tyyppi Shimanon XT-levyille? Spyre TRP -satuloiden mukana tulleiden palojen jarrutusteho on jossain määrin pettymys. (Vaijerikäyttö luultavasti tai siis varmasti vaikuttaa myös, mutta lisäteho olisi ihan kiva.)
^Paha sanoa mitkä hyviä mutta itsellä nyt uudessa SLC:t, ovat kaiken kaikkeaan kolmannet Spyret ja ei itsestä tunnu lainkaa tehottomilta kun vertaa FBG:n XTR:iin. Toisaaltaan tietenkin pitkälti myös kyse siitä mitä pitää tehottomina.
Mikä olisi hyvä jarrupalojen tyyppi Shimanon XT-levyille? Spyre TRP -satuloiden mukana tulleiden palojen jarrutusteho on jossain määrin pettymys. (Vaijerikäyttö luultavasti tai siis varmasti vaikuttaa myös, mutta lisäteho olisi ihan kiva.)
Parhaat jarrupalat maastopyöräilyyn on Galferin purplet. Ei vingu, pitää ja kestää.
Oliko tähän mitään ajatusta? Onko palat siinä kunnossa jo että? pitää uusia?
Malamuutti
03.04.2023, 13.17
Oliko tähän mitään ajatusta? Onko palat siinä kunnossa jo että? pitää uusia?
Lähinnä ankea jarrutusteho. Eiköhän nuo palat ja levyt ole jo totutettu toisiinsa, mutta kunnon pysäytystehoa varten saa jarrukahvaa vetää aika tosissaan. Jotenkin sitä odottaisi vaijerivetoisiltakin levyjarruilta vannejarruja parempaa tai edes samaa luokkaa polevaa tehoa.
Oliko tähän mitään ajatusta? Onko palat siinä kunnossa jo että? pitää uusia?
Sanosin että sun levy ei ole yhteensopiva tuon jarrun kanssa, ainakin bike-discountin taulukon mukaan pitaisi olla nelimäntäinen eli 420:nen. Samoin Shimano ei tarjoile tuolle jarrulle tuota levyä.
Sanosin että sun levy ei ole yhteensopiva tuon jarrun kanssa, ainakin bike-discountin taulukon mukaan pitaisi olla nelimäntäinen eli 420:nen. Samoin Shimano ei tarjoile tuolle jarrulle tuota levyä.
Toivottavasti olen väärässä koska muuten mullakin on väärät levyt rouvan uusiin vanteisiin....:D
^^Jos tuo pitää paikkaansa niin ensikerran moista kuullut, siis ainakin normijarrujen ja levyjen kanssa...
Malamuutti
03.04.2023, 15.12
^^Jos tuo pitää paikkaansa niin ensikerran moista kuullut, siis ainakin normijarrujen ja levyjen kanssa...
Juuh, en oikein usko jarrusatulan ja levyjen yhteensopimattomuuteen. Todennäköisemmin satuloiden mukana tulleiden palojen vähemmän ihanteellinen materiaali ja/tai Sramin kahvojen vetosuhde(?). Jarrut ovat siis Kona Sutra LTD:ssä jonka kasasin viime kesäksi.
Onhan levyjen paksuudessa eroja mutta saa kyllä satulan säädettyä sen mukaan ja mekaanisissa helppoakin.
Kuminauha
03.04.2023, 16.29
Oliko tähän mitään ajatusta? Onko palat siinä kunnossa jo että? pitää uusia?
J04C on väärät jarrupalat noihin 410 jarruihin, ainakin shimanon sivujen mukaan. Ainoo shimanon yhtensopiva pala olisi B05S-RX. Kuvasta päätellen kyllä jotain muutakin saattaa tossa olla vialla.
Mihin tuo päivitys on tehty ja mitä adapteria on käytetty ja onko se oikein päin asennettu?
Shimanon adapteri 180mm—>203mm ja on oikeinpäin. Kaiken pitäisi olla ok. Tosiaan näyttää Shimanon sivut, että ”Only compatible with resin pad”. Täytyy siis kokeilla noilla B05S-RX -paloilla.
Kuminauha
04.04.2023, 08.14
Sinänsä outoa, että metallipala vaikuttaisi tuolla tavalla, jos se mitoiltaan (reiän etäisyys ja koko sekä kulutuspinnan muoto ja korkeus) on sama kuin nuo b05 palat. Eihän se satula tiedä, mitkä palat siellä on. Noh, kokeilemalla selviää.
Palat kannattaa myös ajaa kohtuu varovaisesti sisään, eli ei tee pysähdyksiin asti kovia jarruja sisäänajon aikana. Sekin pieni mahis on, että noissa on j04c paloissa ois joku valmistevika.
Gambinamiäs
04.04.2023, 12.00
Tuli ostettua uudet kiekot ja takapakka ja vituiksihan se meni. Katsoin Konan sivuilta, että pyörässä on nyt SRAM XG1150 10-42t 11spd takapakka ja ostin kaksi niitä, alkuperäinenkin vaihtokunnossa ja uusille kiekoille toki. SItten Huntilta kiekot, https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-4-season-gravel-x-wide-wheelset?variant=31684202594359. huntin sivujen mukaan jos on road/gravel, SRAM, 11-speed ja pienin ratas 10-piikkiä, niin tarvitaan SRAM XD-R vapaaratas, joten tilasin sellaisen. Vielä oikeat jarrulevyt ja centerlocl-6-bolt adapterit ja kaikki selvää? Koska minulla ei ole tarvittavia työkaluja, vein läheiseen huoltoon ja pyysin laittamaan nippuun. No ei niitä kuulemma saa yhteen edes sillä Huntin vaparin XD-XDR soviteholkillakaan, joten nyt olisi sitten romua yli kuudella sadalla 8tai siis kahdeksalla sadalla kun on se toinenkin pakka tuolla varastossa). Koska en näemmä osaa ostaa yhteensopivia osia, niin onko vielä jotain mitä voi tehdä? Sopiiko tuohon SRAM Rivaliin joku XD-pakka, joka sopisi tuohon vapariin? Vai ostanko uudet kiekot XD-vaparilla?
Vai suosiolla pyäörän kanssa johonkin liikkeeseen ja ostan koko setin niin, että se todistetavasti on laitettu pyörään kiinni, ennen kuin maksan yhtään mitään?
Shimanon adapteri 180mm—>203mm ja on oikeinpäin. Kaiken pitäisi olla ok. Tosiaan näyttää Shimanon sivut, että ”Only compatible with resin pad”. Täytyy siis kokeilla noilla B05S-RX -paloilla.
Bike-discountin sivuilla noille levyille:
Pad compatibility: Metal / Resin (with BR-S700 and BR-S7000 Resin only!)
^^Sulla siis on XDR-vapaaratas kiekoissa ja XD-pakat jos oikein ymmärsin. Kyllä vain sopii. Väliin 1-1,85 mm spacer.
Gambinamiäs
04.04.2023, 12.27
^^Sulla siis on XDR-vapaaratas kiekoissa ja XD-pakat jos oikein ymmärsin. Kyllä vain sopii. Väliin 1-1,85 mm spacer.
Siellä vaparissa oli mukana spaceri, mutta ei silläkään asettunut. "pakka lähtee kierteille ennen kuin osuu kohdalleen hampaisiin vaparin rungon takaosassa". Eli joku osa voi olla viallinen tai sitten olen vaan ostanut väärää kamaa. Pitäisi laittaa Huntille viestiä, mutta en osaa edes kirjoittaa noin teknistä tekstiä englanniksi. Mitä opin? Älä ala kasaamaan osista, jos et ole ammattilainen, vaan osta valmis setti kivijalasta, niin säästät aikaa ja todennäköisesti myös rahaa.
^sulla on aivan toimiva setti. En ymmärrä käyttämääsi pyörähuoltoa. Joku kyläseppä? Onkohan ne koskaan nähneet Sramin XD/XDR -vapareita ja pakkoja siellä? Älä nyt ainakaan nolaa itseäis ja mussuta Huntille, että viallista möivät.
Hankkisin tarvittavat työkalut.
Gambinamiäs
04.04.2023, 13.17
Myönsivät ihan suoraan, ettei SRAM ole kovinkaan tuttu merkki. Työkaluja en ala ostamaan, ei ole osaamista enkä usko tämän esimerkin perusteella olevani koskaan tämänkään jälkeen olevani kasaamassa kiekkoja. Vien toiseen huoltoon jos onnistuisi paremmin. Hi5 varmaan osaa, sieltä Sutturakin ostettu ja kai SRAM ihan tuttu.
edit. mutta hyvä juttu, että on ainakin oikeat kamat, aloin jo epäilemään, että olen ostanut yhteensopimatonta kamaa. Kiitos. Varmaan tuon setin saa vielä kasaan, kun ehtii vaan viemään jonnekin kauemmas kasattavaksi.
heneeeri
04.04.2023, 14.06
Älä huoli, sulla on ihan oikeat tavarat ostettuna. Sram xd pakan asennukseen käy samat työkalut ja se on jopa yksinkertaisempaa, kuin shimano pakkojen paikalleen laitto. Ostaisin työkalun ja varoisin jatkossa pyörähuoltoa joka ei noin helppoa hommaa osaa hoitaa.
https://youtu.be/vfyGT7uQX4U
Gambinamiäs
04.04.2023, 14.26
Mä en kyllä yhtään luota noihin videoihin, joissa joku vaike aosa vaan loksahtaa paikoilleen ja sitten muutama kiristysliike ja kaikki on valmista. Oman kokemuksen perusteella jo eka renkaanvaihto oli joku tunnin tappelu ja vieläkin voi olla mitä vaan, oman sortiepyörän helposti sormin pois ja takaisin paikalleen puolison maantiepyörän kumin vaihtoon, johon tarvitaan kaksi tuntia, neljä kättä ja lopputuloksena on yksi repeytynyt sisuri, kaksi katkennutta rengasrautaa ja hiestä märkä paita. Tekniikka ei ole minun laji, vaan käytän ajan mielummin siihen pyöräilyyyn ja työllistän osaavampia.
heneeeri
04.04.2023, 14.41
Tuo on aivan hyvä toimintatapa. Osaavalle pyörähuollolle asian pitäisi olla kuitenkin juuri noin helppoa kuin videolla
Juu, harvemmin pyörähommiin voimaa tarvitsee liikoja. Fysiikan ja matematiikan perusymmärrys sekä maalaisjärki auttaa kummasti.
^Ei valitettavasti aina päde rengashommissa. Gambinan kanssa vastaavia kokemuksia, jotkut renkaat ja vanteet ei kertakaikkiaan sovi yhteen.
Minäkin hämmästelin miten tiukassa rengas voi olla, kyllä siinä lämmin tuli. Parikymmentä vuotta sitten oli paljon helpompaa, renkaat ovat varmaan parempia ja vaikeammin pois asennettavissa, päälle olen vielä saanut helposti.
Ohiampuja
04.04.2023, 17.32
Tekniikka ei ole minun laji, vaan käytän ajan mielummin siihen pyöräilyyyn ja työllistän osaavampia.
Tuo on ihan hyvä periaate, ja samalla se työllistää paikallista pyöräliikettä.
Mutta nykyään fillarin osastandardit on aika monimutkaiset, jopa tällaisen wanhan kotimekaanikon mielestä. Ja netistä esim keskiöiden tai ohjainlaakereiden tilaaminen on tarkkaa hommaa.
Jos ei itse halua opiskella kaikkia alan kiemuroita, niin kannattaa hankkia ne osatkin sen kivijalkaliikkeen kautta. Eikä niitä listahintoja kannata säikähtää, yleensä niistä saa alennusta kun ostaa isompia settejä.
^ Itse taas mielummin teen kaiken itse jos työkalut riittää.
Xubu, veikkaan että renkaat nykyään parempia, samoin vanteet. Istuvuus on maksimoitu ja usein tubeless vaikeuttaa.
... usein tubeless vaikeuttaa.
Tubeless ei vaikeuta koskaan mitään.
^Ilman perusteluja? Mielestäni "kireämpiä" mutta sinulla varmaan jokin älykäs vastaus miksei vaikeuta?
^oman kokemuksen perusteella eivät ole millään tavalla olleet vaikeita. Perustelu on se.
Jos jollekulle sattuu "kireä" rengas ja se aiheuttaa henkilölle vaikeuksia niin mitäpä minä sellaisesta tiedän.
En minä toisten internetihmisten kokemuksien perusteella voi omaa mielipidettäni muodostaa.
Mikä tekee renkaasta vaikean (joiltain) vanteellta otettavan?
Onko se jokin tubeless-rnkaille yhteinen tai niissä yleinen ominaisuus - vai onko kyse yksinomaan sellaisista mitoituseroista (ERTRO-tandardin puitteissa), jotka eivät mitenkään liity tubeless-renkaisiin ja joita on ollut puhtaasti sisurikäyttöön suunnitelllusissakin renkaissa?
Oman kapean kokemukseni perusteella sanoisin että ehdottomasti jälkimmäisestä. Toisin sanoen, kallistuisin JackOjan käsityksen puolelle.
PS Kuulun niihin, joilta on mennyt hermot ja luottamus omiin kykyihin niin pahasti, että piti nostaa porukkalenkillä tienlaidalla käsi pystyyn sen merkiksi ettei Continentalin ottaminen vanteelta onnistu ainakaan kohtuullisessa ajassa. (Ainoa lohtu tilanteessa oli se, että melkoisena velhona tunnettu lenkkikaverikin sai tapella poikkeuksellisen pitkään ennen kuin päästiin vaihtamaan varasisuri rikkoutuneen tilalle.)
F. Kotlerburg
05.04.2023, 09.21
Tubeless ei vaikeuta koskaan mitään.
Ei pidä paikkaansa. Esimerkiksi tubeless-käyttöön tarkoteitut 5000S:t oli tai voi olla vieläkin niin kireät, että sai saunottaa saadakseen ne vanteelle siinä kun vastaavat ei-tubelekset meni helposti sormin.
Jos jollekulle sattuu "kireä" rengas ja se aiheuttaa henkilölle vaikeuksia niin mitäpä minä sellaisesta tiedän.
En minä toisten internetihmisten kokemuksien perusteella voi omaa mielipidettäni muodostaa.
Ohiampuja
05.04.2023, 09.28
Minusta tämä joka paikkaan änkevä E-Bike ready on isompi kiusa. Myös renkaissa.
Ostin SQlabin 16 asteen ohjaustangon, niin siinäkin paketissa lukee E-Bike ready. :)
Ostin SQlabin 16 asteen ohjaustangon, niin siinäkin paketissa lukee E-Bike ready. :)
Miten se eroaa luomustongasta? Onko painavampi ja jäykempi rautakanki?
^^^^ Hyvin mahdollista, en lähtisi ihan heti väittämään että kyse oli vain yksittäisistä renkaista tai valmistuseristä ja niiden eroista ja että olisit aivan yhtä hyvin voinut saada päinvastaisenkin kokemuksen.
Periaatteessa kai tubeless-renkaan kylkien jäykkyys voi myös vaikeuttaa sen asentamista ja yhtä lailla sen pois ottamissta? El
Miten se eroaa luomustongasta? Onko painavampi ja jäykempi rautakanki?
SQLabilla lukee gripeissäkin e-bike ready :en-ymmärrä-hymiö:
Sitten vasta olisi vaikea ellei peräti mahdoton ymmärtää, jos samasta ohjaustangosta tai gripistä olisi myös ei-E-Bike -versio!
Renkaista, ennenkin maininnut että SpeedKing jäi asentamatta CrossMaxille mutta RaceKing meni hyvin. Kumpaakin rengasta koitin muttei kummallekaan kiekolle mennyt, siis tuskin mikään tuotantovirhe.
E gripit, nyt tehdään bisnestä sähköpyörien kustannuksella ja kuluttaja menee halpaan.
No Jackilla vaan palaa vaan hihat, kun nuren mielestä tubeless ei toimi ja 4season on ainoa oikea vaihtoehto.
Ikinä ole edes kokeillut. Mutku se on aina niin vaikeeta ja siellä on sellaista VALKEAA litkua renkaan sisällä.
^Höpöhöpö, vaikka 4Season ei toiminut litkuilla silti olen yhdet maastokumit litkuttanut. Maantierenkaille vaan en ole mitään pointtia löytänyt litkutukseen ja kylläkin taitaa Gatorit olla tubelekset...
K.Kuronen
05.04.2023, 15.28
Tubeless ei vaikeuta koskaan mitään.
Dogmi?
Ohiampuja
05.04.2023, 16.32
Sitten vasta olisi vaikea ellei peräti mahdoton ymmärtää, jos samasta ohjaustangosta tai gripistä olisi myös ei-E-Bike -versio!
Koska tulee ajovaatteista tai kengistä E-bike versiot? :)
Koska tulee ajovaatteista tai kengistä E-bike versiot? :)
Luulen jo nähneeni e-bike vaatteista maininnan, kengistä en ole varma.
Edit. Kengätkin on jo: https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/apparel-accessories/footwear/e-bike-rated.html
https://www.fizik.com/eu_en/shop/shoes/off-road/e-mtb.html
^Myyntimiehen paratiisi sähköisiin seonneet!
Olis kyllä säikeen aiheeseen liittyvä kysymyskin: retro-maantiepyörässä on iänvanhat 9v Shimano 105:t voimansiirtona. Mikä olisi järkevä päivitys noille kun uusien osasarjojen hinnat on melko korkeita (lähes 500€) Saksassakin?
Nuo kahvat ei ole kovin hyvin toimineet vuosiin ja jokakeväinen WD40 -kylpy ei tunnu enää riittävän.
Olis kyllä säikeen aiheeseen liittyvä kysymyskin: retro-maantiepyörässä on iänvanhat 9v Shimano 105:t voimansiirtona. Mikä olisi järkevä päivitys noille kun uusien osasarjojen hinnat on melko korkeita (lähes 500€) Saksassakin?
Nuo kahvat ei ole kovin hyvin toimineet vuosiin ja jokakeväinen WD40 -kylpy ei tunnu enää riittävän.
Itselläkin retro-maantiepyörä kakkospyöränä, juuri päivitin 9-vaihteiden tilalle 11s 105 setin (5800), löytyi 140e fillaritorista ja kun nuo vanhat vielä myi niin ei jäänyt paljon päivitykselle hintaa.
Hyviä ideoita kaivataan. Meillä työpaikalla on sellaiset pyöröportit, jossa sivussa kääntyvä portti fillareille, rengas laitetaan sellaiseen kouruun, jossa tunnistin ja sitten avautuu portti. Ongelmana on nyt sitten se, että tuo kourussa oleva tunnistin ei toimikaan hiilikuitukiekoilla. En nyt piruvie zippeistä haluais luopua tuon takia [emoji2955]
Sent from my iPhone using Tapatalk
gordonbloo
06.04.2023, 11.05
Ostin käytetyn maantiepyörän ja huomasin, että ketjun nivelessä oli halkeama. Tarkemmin tutkittuani niitä halkeamia olikin ehkä 20:ssä nivelessä. Edellinen käyttäjä on ajanut 500km ja ei ole huomannutkaan näitä. Sitä edeltävä omistaja on ollut "ammattilainen". Vaihteet vaihtuu täydellisesti. Pari venynyt näinkin isoksi ja muut ovat halkeamia ilman venymää. Melkein kaikki halkeamat ovat nivelen tapin kohdalla.
https://img.aijaa.com/t/00571/15141344.t.jpg
F. Kotlerburg
06.04.2023, 11.25
Niin vaihtaa kai tuo kannattaa ettei katkea kesken lenkin vai mikä oli ajatus?
gordonbloo
06.04.2023, 11.35
Ajatuksena oli, että tietäisi syyn tälle. Minusta aika erikoinen vaiva. Onko ketju mahdollisesti liian lyhyt, vai uskallanko laittaa samalla pituudella?
No vialliset ketjut. Ei ehjä ketju noin hajoa.
Kannattaa se uusi ketju asentaessa mitoittaa jos ei ole itse laittanut edellistä.
F. Kotlerburg
06.04.2023, 11.57
Eikö Shimanolla ainakin ollut jossain välissä joku viallinen erä ketjuja markkinoilla, jotka juuri noin porsi?
Username.
06.04.2023, 13.23
Eikö Shimanolla ainakin ollut jossain välissä joku viallinen erä ketjuja markkinoilla, jotka juuri noin porsi?
Useammat shimanon ketjut hajonnut noin
Kuminauha
08.04.2023, 08.22
Oon hieman hämmentyny että mikä näistä malleista mulla on nyt pyörässä? Kun on noi kaikki ketjulinjojen mallit merkittynä.
EDIT: Selvisi, kun kattoi sitä vetopuolen kampea. Jarrupuolen kampi näköjään kaikissa ketjulinjoissa identtinen, siellä merkintä M8100 M8120 M8130 ja vetopuolella vaan M8120.
xc-pyöräilijä
08.04.2023, 11.09
Pitää turvautua foorumin tietäjiin, 2019 mallin ultegra di2, uudet jarrupalat pitäisi metsästää. Onko nämä oikeat? https://www.bike-discount.de/en/shimano-l05a-rf-resin-ice-tec-disc-brake-pads-1
Gambinamiäs
08.04.2023, 11.10
Jatkoin uusien kiekkojen kanssa säätämistä. Etukiekko varmaan helpompi kun ei tarvitse rattaiden kanssa säätää ja voisin jättää nastarenkaan loppusyksystä kieroksi pannutettuun vanhaan etukiekkoon. Jarrulevyt olin laittanut kiinni ja takakiekkoa ihmetellyt huolto oli kiristänyt sen oikealla työkalulla. No vajaa pari tuntia ihmettelin YouTube-videoiden kanssa, availin ja kiristelin jarrusatulaa ja lopulta totesin, ettei omilla taidoilla onnistu. Pitää jollain ilveellä saada sekä kiekot että pyörä huoltoon, parin viikon päästä oli Hi5:ssä aikoja. Ei tässä netistä ostamalla ainakaan rahaa säästynyt ja aikaa ja vaivaa ainakin paloi.
Pitää turvautua foorumin tietäjiin, 2019 mallin ultegra di2, uudet jarrupalat pitäisi metsästää. Onko nämä oikeat? https://www.bike-discount.de/en/shimano-l05a-rf-resin-ice-tec-disc-brake-pads-1
On joo. Niihin menee ne pykälää halvemmat palat kans.
Huomasin just fillarin kevätsiistimisen yhteydessä, että etukiekon (Zipp 303s) napa pykältää, on tiukkka, ei pyöri kunnolla, tekee kuolemaa jne.
Mikä etunavan ylipätään saa tuohon kuntoon, kiristyykö se itsestään vai joku muu rikkimeneminen?
Ei oo nyt sopivaa avaintakaan tuon aukaisemiseksi. Entisissä kiekoissa/navoissa oli centerlock sisäpuolisella hammastuksella tässä ulopuolisella...
Alanko tumpelona räpläämään ollenkaan ite vai kiikutanko ostopaikkaan Tonitonille?
No laakerit loppu. Jos et osaa noita itse vaihtaa niin viet toneilla.
^kiitoksia, ehkä se on viisainta, säästyypä rahaa työkalun ostosta. Vähän nopeesti tuo kuoli, toissa kesänä ostettu... siis kun vertaan mun 70-luvun mummocrescentiin, jossa ei ikinä mikään mene rikki.
Kiinalaisiahan ne 303s taisi olla.
Mutta jos ajaa märällä, niin ei ne kauaa kestä ilman huoltoa. Tosin omissa ffwd kiekoissa on edessä vieläkin alkuperäiset keraamiset laakerit paikallaan. Virheettä rullaa. Ajettu tosi paljon.
Letku/paine/pesuaine, pesu rikkoo nopeasti, sateessa ajon hyvin kestävät fillarin laakerit. No suolaa teillä myös teillä.
Joo, veden ja pesun kanssa olen ollut varovainen. Ei mitään painepesuria tai letkua, suihkussa matalalla paineella loroteltu vettä pestessä.
En tosin ole "huoltanut" noita laakereita mitenkään. Kuinka usein ja miten niitä on tarkoitus huoltaa? Onko noissa irtokuulat vai minkämoisia nykylaakerit on?
Mut onhan tää tietämättömälle hämmentävää; tonnin hintaisten kiekkojen etukiekon laakerit paskana kahden vuoden käytön jälkeen. Ja vuodessahan mulla tulee kilometrejä maks 3000.
Viittaan edelleen vanhaan Crescentinni unelman lailla pyöriviin renkaisiin ilman mitään huoltoja, kun pyöräyttää rengasta niin sehän ei pysähdy ikinä... Ennen oli kunnollista.
Ihan normaalit konelaakerit. Voi ne mennä äkkiäkin. Fulcrumeista kanssa alkoi jumimaan vuodessa.
n.10e/kpl ja vaihto nopeaa.
Zippin napoja ei yleisesti mitenkään ihmeelisinä pidetä.. Näyttäisi olevan perus konelaakerit, manuaali löytyy Sramin sivuilta. Uutta vaan tilalle.
https://www.reddit.com/r/bikewrench/comments/t5ck2s/zipp_303s_front_hub_issue/
Zipin laatua. Ei nuo S mallit juurikaan taida erota alin kiekoista.
Ok, kulutustavaraa ja uusitaan tarvittaessa. Ehkä mä keskityn epäolennaisuuksiin ihmettelyni kanssa.
Ok, kulutustavaraa ja uusitaan tarvittaessa. Ehkä mä keskityn epäolennaisuuksiin ihmettelyni kanssa.
Ihan se asiaa on. Heikot laakerit ja huono suojaus. Ihan samaa noiduin fulcrumien kanssa. Verrattuna just ffwd. Niillä vaan ajaa ja ajaa.
Tonnin ja useamman tonnin kiekot ei vapauta huoltotoimenpiteistä.
Ihan se asiaa on. Heikot laakerit ja huono suojaus. Ihan samaa noiduin fulcrumien kanssa. Verrattuna just ffwd. Niillä vaan ajaa ja ajaa.
Halvemman pään ffwd on ihan samaa luokkaa. Samaa paskaa.
^^ no vastaisen varalle, miten ja kuinka usein huolletaan?
Siis tästä hintapuolesta. Ehkä tonni on vähän? mutta sillä hinalla saa kokonaisen fillarin (tai kaksi) ja sitä hölmö olettaa, että laatu simppelin laakerin kohdalla olisi laatua...
Vanhalle muummoCrescentille en tee mitään. Tosin en pesekään. Kaikki osat on mukavan tahmaisen suojaavan töhnän peitossa :)
Se "huolto" taitaa olla parin vuoden välein vaihtaa laakerit.
Se "huolto" taitaa olla parin vuoden välein vaihtaa laakerit.
Lukitaan tämä hyvä vastaus kun ei parempiakaan taida tulla.
Vai availeeko joku napoja parin kuukauden välein, putsailee ja rasvailee?
^^ no vastaisen varalle, miten ja kuinka usein huolletaan?
Siis tästä hintapuolesta. Ehkä tonni on vähän? mutta sillä hinalla saa kokonaisen fillarin (tai kaksi) ja sitä hölmö olettaa, että laatu simppelin laakerin kohdalla olisi laatua...
Vanhalle muummoCrescentille en tee mitään. Tosin en pesekään. Kaikki osat on mukavan tahmaisen suojaavan töhnän peitossa :)
Sitten kun pykällystä tuntuu, niin vaihtaa uudet. Toinen vaihtoehto on käyttää laakerin huulitiiviste säännöllisesti auki ja laittaa uutta vassua. Puhdistaa jos on päässyt hiekkavettä sisään.
Mutta nuo laakerit ovat sen verran edullisia, että roadiin olen laittanut aina uudet. Rospuuttoajan pyörän laakereita kyllä rasvailen.
Esimerkiksi vaparin laakeri on useimmissa laatunavoissakin niin heikosti suojattu, että märällä ajaessa se ei kestä kovinkaan kauaa ilman rasvausta. 2v ehdottomasti liian pitkä aika.
Minulla on kyllä sellainen käsitys että kun kallista roinaa hommataan niin niiden perään katsotaan. Ei se vaadi kuin pikkasen rutiinitoimenpiteitä.
Toisaalta onhan mulla kaveri joka 70000 Audiin ostaessaan vie auton huoltoon vasta kun useampi valo vilkkuu taulussa.
K.Kuronen
09.04.2023, 20.03
Lukitaan tämä hyvä vastaus kun ei parempiakaan taida tulla.
Vai availeeko joku napoja parin kuukauden välein, putsailee ja rasvailee?
Päätyhokit vain pois ja kurat ja hiekat hittoon. Vaparille sama. Varmaan jotain 4x vuodessa.
^ Ainakin kurkkaus että missä kunnossa ovat. Toimenpiteet sen mukaan.
No mutta kiitoksia, viisastuin.
kosminen
09.04.2023, 20.19
Tietääkö kukaan valmistetaanko (=tuleeko kauppoihin lisää) Shimano Ultegra ST-R8000 -kahvoja enään? Ois mielessä vaihtaa hydrauliset GRX:t täysin mekaanisiin ja noita kahvoja löytyy (vielä?) parista kaupasta, mutta pitäis saada jarrusatulatkin hankittua ja siihen saattaa hetki mennä. Jos noita ei enään valmisteta, niin sitten se on varmaan pakko...
Päätyhokit vain pois ja kurat ja hiekat hittoon. Vaparille sama. Varmaan jotain 4x vuodessa.
Vapaarattaan huollosta; tässä Velogin videossa https://www.youtube.com/watch?v=3jXUV-xVgYA vaihdetaan vapaaratas ja todetaan, että Shimano ei suosittele sen purkamista (kohdasta 7.35 alkaen). Eli se vain vaihdetaan, koska parinkympin hintainen osa ja ollut hyvinkin viisi vuotta käytössä (ilman huoltamistako?- ei mulle selvinnnyt).
Liekö noissa vapareissa siis eroja, joitakin huolletaan 4 kertaa vuodessa ja toiset ajetaan loppuun huoltamatta?
^Itse en milloinkaan ole vaihtanut, toisaaltaan ei yksikään (parempi) pyörä ole montaa vuotta viihtynyt itsellä.
K.Kuronen
10.04.2023, 14.57
...
Liekö noissa vapareissa siis eroja, joitakin huolletaan 4 kertaa vuodessa ja toiset ajetaan loppuun huoltamatta?
Kaikki voi ajaa loppuun huoltamatta.
Kaikki voi ajaa loppuun huoltamatta.
Epäilemättä.
Ihmettelin vaan tuota Velogia ja sen perään kyselin, mutta pärjäillään nyt tällä kattavalla vastauksella.
No esimerkkinä nure. Ajaa vain aurinkoisella kelillä 5km kerrallaan. Saletisti kestää vapari vuosia.
Sitten vaikka Moukari. Joka ajaa loskapskssa 150km. Saa huoltaa kuukauden välein.
Niitä laitteita huolletaan niinkuin ajetaan. Kyllä ne jossain kohtaa oppii. Tai sitten laittaa vaan aina uutta osaa kun vanha porsii.
Liuta noita simpan napoja nytkin käytössä ja ajettukin noilla on. Koskaan ei ole vapaaratasta tarvinnut vaihtaa, mutta pakkaskauden vapari on tarvinnut öljyhuollon, koska tehtaat laittavat hellemaiden vassut kynsiin. Nuohan toimivat hennoilla jousilla ja vaativat vassun notkistetta.
Eipä silti voihan joku saada nuokin oikeasti rikki.
K.Kuronen
10.04.2023, 16.19
Epäilemättä.
Ihmettelin vaan tuota Velogia ja sen perään kyselin, mutta pärjäillään nyt tällä kattavalla vastauksella.
Mikä napa Velogin videolla avattiin ja mikä sulla tässä oli puheena -joku Zippin?
On se vaan kummaa että tuo Päätön tietää toisten kilometrit niin tarkkaan, turha mun tuota mittaria pyörissä käyttää!
Suorittaja
11.04.2023, 16.39
Moi, osaako kukaan neuvoa mikä olisi fiksuin tapa saada 8FAT LTD NX 1X12 USX 23 pyörään lisää korkeutta sarville? Ilmeisesti ohjainkannatin tai ohjainputken jatke ovat vaihtoehtoja, kumpikohan lienee fiksumpi tapa korotukselle? Pyörän tiedoista löysin ohjaustangon kiinnityskohdan koon 31,8mm, mutta haarukan yläputken halkaisijan kokoa en löytänyt. Pitänee käydä ostamassa mauseri ja mitata itse, ellei joku alan mies satu tietää vastausta.
^Siis liian pieni runko tai mikä syy moiseen toimenpiteeseen? Taitaa olla orkkis stemmi melko lyhyt joten vastaavan pituisella jyrkemmällä ei saa paljoa nousemaan.
Riser tyyppisillä tangoilla saa myös jonkin verran ylemmäs ja tosiaan jatke eräs vaihtoehto mutta kuitenkin yhden sortin viritys.
Kuminauha
11.04.2023, 16.56
Paras vaihtoehto olisi myös hommata tanko, missä on paljon niin sanottua rise:ä, eli nousua. Yleensä noissa on valmiina joku 20-30mm nousua. Yleensä noissa tangoissa on merkitty levysmitta x nousumitta, esim 740x20mm.
Alla esimerkkinä tanko, mitä saa jopa 75mm nousulla.
https://www.bike24.com/p2367889.html
^75mm. on jo melkoinen nousu mutta tosiaan jos liian pienestä rungosta niin tulee tiettyjä rajoitteita. Toisaaltaan pyörän valmistajat jossain suhteessa typeriä sahatessaan haarukkaputken minimiin eikä jätä reilusti spacereita yläpuolelle.
No esimerkkinä nure. Ajaa vain aurinkoisella kelillä 5km kerrallaan. Saletisti kestää vapari vuosia.
Sitten vaikka Moukari. Joka ajaa loskapskssa 150km. Saa huoltaa kuukauden välein.
Niitä laitteita huolletaan niinkuin ajetaan. Kyllä ne jossain kohtaa oppii. Tai sitten laittaa vaan aina uutta osaa kun vanha porsii.
Haha, joo. Laitteet ovat ruvenneet silti kestämään hyvin - vaijereita vaihtoon säännöllisesti, ketjua kattilaan ja laakereille rasvaa, niin pyörillä ajaa kauan. Ennen noita tuntui hajoavan useammin, mutta oikealla huollolla on merkitystä. Vapareitakaan ei ole paukkunut pitkään aikaan, mutta läskipyörän navan akselin sain katki, kun tein vähän liian optimistisen kalliodropin. Ei siis läpiakselin, vaan sen navassa itsessään olevan onton akselin, jonka läpi läpiakseli menee.
Ehkä uppovahaaminen on ollut isoin juttu pyörien osien kestävyyden kannalta. Eipä noissa toimenpiteissä kauaa mene, kun ottaa ne rutiiniksi. DT:n navat ovat siitä kyllä käteviä, kun niiden huoltaminen on viiden minuutin homma.
Vielä kun saisi renkaat kestämään paremmin. Nyt on ainakin koko talvi treenattu ajotekniikkaa, joten pitäisi olla pehmeämmät kädet.
V.Altteri
11.04.2023, 23.10
Trek 520 retkipyörä gravelkulkineeksi. Jos hieman päivittäis pyörää ainakin kiekkojen osalta. Saako vielä jostain vannejarrullisia ja pikalinkullisia kiekkoja? Ja mitkä olis semmoset ihan ookoot? Ei varmaan olisi huono idea siirtyä jo tubeleksiin, joten jos olis vielä kumeja ehdottaa. Nykyään päällä 40mm vittorian sliksit. Kiekot jos löytyis 500e hintaluokasta.
...Saako vielä jostain vannejarrullisia ja pikalinkullisia kiekkoja?
Saa. Ellei oma pyöräliikkeesi suostu toimittamaan niin tilaat nettikaupasta, vaikka Saksasta. Tai jostain kiekkopuljusta kuten Huntilta (https://eu.huntbikewheels.com/).
Ja mitkä olis semmoset ihan ookoot?
Onhan niitä moniakin. DT Swiss on aina varma valinta ja varauksin myös Mavic jos "tehdaskiekkoja" ajatellaan. Sitten on toki mahdollisuus kauppojen tarjoamiin omiin custom-kokoonpanoihin tai rakentaa konfiguraattoreilla mieleiset.
Ei varmaan olisi huono idea siirtyä jo tubeleksiin, joten jos olis vielä kumeja ehdottaa.
Ei ole huono, vaan erimnomainen idea. Kumeista on topsuja vaikka kuinka, ei ole lainkaan pikakysymys alkaa niistä keskustella tässä.
Kiekkovalinnassa ota sitten huomioon, että vanteiden pitää olla tubeless-readyt.
Aika vähän noita esim bike24 on tarjolla. Äkkiä en taida löytää yhtään sopivaa. Eli kasaamiseksi taitaa mennä.
Aika vähän noita esim bike24 on tarjolla. Äkkiä en taida löytää yhtään sopivaa. Eli kasaamiseksi taitaa mennä.
Just katoin, että on hyvin tarjolla juuri sielläkin.
Just katoin, että on hyvin tarjolla juuri sielläkin.
Laita ihmeessä linkkiä sopivaan. Sitä kai tuo kysyjä tuossa etsii. Touring käyttöön tarttee olla kuitenkin aika robusti kiekko. Normaali vannejarrullinen maantiekiekko ei kyllä toimi.
...Touring käyttöön tarttee olla kuitenkin aika robusti kiekko. .
Lukeeko kukaan koskaan mitä kysytään?
... gravelkulkineeksi...
Jotkut perus cyclocross-kiekot kelpaa tai Mavic Aksiumit vaikka. Ei kaikki aja pää edellä valtaojaan.
Pitää toki varmistaa, että napa on 135 eikä 130 mm. Kai Trekissä on 135 mm?
Toki on vielä epäselvää miksi kysyjä kaipaa uusia kiekkoja. Onko vanhat loppuunajettu vai eikö muuten kelpaa ajateltuun käyttöön. Ja mitä hakee uusilta kiekoilta verrattuna vanhoihin.
En minä ainakaan ala linkittää kasaa kiekkoja pikakysymyksiin ennenku speksit on selvillä.
Lukeeko kukaan koskaan mitä kysytään?
Jotkut perus cyclocross-kiekot kelpaa tai Mavic Aksiumit vaikka. Ei kaikki aja pää edellä valtaojaan.
Pitää toki varmistaa, että napa on 135 eikä 130 mm. Kai Trekissä on 135 mm?
Toki on vielä epäselvää miksi kysyjä kaipaa uusia kiekkoja. Onko vanhat loppuunajettu vai eikö muuten kelpaa ajateltuun käyttöön. Ja mitä hakee uusilta kiekoilta verrattuna vanhoihin.
En minä ainakaan ala linkittää kasaa kiekkoja pikakysymyksiin ennenku speksit on selvillä.
Totta. Jos on keventelykiekot vaan haussa, niin nuo huntin crossikiekot varmaan ihan pätevät.
V.Altteri
12.04.2023, 18.13
Toiset kiekot tulisi karkeampaan hiekkatie ajeluun. Vanhat jäisi varalle ja mahdollisille asfaltti ajoihin. Toki vanhat ovat tuhansia kilometrejä rullatut ja elämää nähneet hinnat alkaen kiekot. Ja sitte ne tubelessit kiinnostaa.
https://eu.huntbikewheels.com/products/hunt-4season-aero-road-wheelset-1589g-28deep-22wide
Huntin tarjontaa katselin, kun se tuossa mainittiin. Nämä varmaan sopivat käyttötarkoutukseen?
https://eu.huntbikewheels.com/products/schwalbe-g-one-tubeless-gravel-tyres-pair-sealant-fitted-to-your-hunt-wheels
Jätetään rengas jutut minimiin, mut tommoset ois samassa puodissa myynnissä, lienevät nekin ihan hyvät.
Jos ei noilla valinnoilla ihan puihin mene, niin pistän tilaukseen. Ja joo 135mm on navan leveys.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.