Näytä tavallinen näkymä : Jarrut, vaihteet, vanteet... pikakysymykset
Qilty, 24kertaa naksahtaa joten ID360. Onko siis vaihtoehtoina kaksi poikkeavaa ja miksi? Kiitos infosta!
Pitäisi hankkia lapsen pyörään orbea mx24 uudet v-jarrut.
Alkp on jotkut tektrot,käykö tuohon esim Shimano Alivio V-jarrut vanhojen tilalle?
Pitäisi hankkia lapsen pyörään orbea mx24 uudet v-jarrut.
Alkp on jotkut tektrot,käykö tuohon esim Shimano Alivio V-jarrut vanhojen tilalle?
Kyllä käy
Joni Kani
02.09.2021, 20.01
^^Kevyt arvaus jos on Insera tasoinen junnupyörä niin uuden kiekon hankita saattaa olla järkevää. Onko vanne- vai levyjarruille?Juu voi olla mutta renkaan irroitus harvoin saa laakeria irti. Ratas onko etu vai taka vai mikä. Ketjujen tippuminen harvoin vaparia rikkoo tai en pysty kuvittelemaan sitä niin kuva ois kiva...
Saisko kuvaa tästä kun selvitys on hieman vaikeahko ainakin minulle?
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210902/47da3590fb3f7e531b83ea7410ce6708.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210902/c94457692723f44a0ee593c71850e28e.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210902/0e0c3e002092b43d40e84528fad6dc90.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210902/84d94dfca665955ab54eadd6985810c0.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210902/e037f306b632fb6ca0e510792ec068a9.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
K.Kuronen
02.09.2021, 20.15
^se on sökönä: akseli poikki ja silleen.
Eipä siinä muuta kuin uutta akselia lähipyöräkaupasta, uutta napaa tai uutta kiekkoa. Noilla palikoilla tuossa kunnossa ei saa enää toimivaan/kestävään pakettiin.
Alkuperäisissä rasvoissa näköjään, roskiin ja uutta tilalle...
Onko nuo ihan standardikokoja? Mistä tiedän minkälainen sopii?
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Sellainen perinteinen "pyörähuolto" hoitaa homman, netin kautta noita on myös tarjolla mutta paikanpäällä varmaan onnistuu paremmin homma. Tuossa siis tarvitaan uusi akseli (ja myös uudet laakerikuulat varmaankin) ja niiden asennus paikalleen.
Toinen vaihtoehto on hankkia kokonaan uusi takakiekko mutta tuohon 7v sarjaan niitäkin löytyy paremmin pyörähuolloista.
Samalla siirtyminen kasettivapaarattaasenn, niin akselin katkeaminen eliminoituu.
Olikohan se virallisesti niin että HG road vapari vaatii alle 11lehtisessä jonku prikan? Eli 11-12 menee suoraan.
Kattokaa tuolta.
https://www.halowheels.com/which-type-of-freehub-do-i-have/
Edit2
Olin väärässä. Road vapariin kaikki muut vaatii prikan, paitsi 11spd road kasetti.
Onko spacerin ainoa tarkoitus kiristää esim. 10-pakka 11 vapariin? Mulla on nyt shimanon 11 vapari ja laitoin siihen Sunracen 11-28 pakan, joka lienee maantiepakka. Pakan mukana tuli 1mm spaceri. Ilman spaceria pakka jäi väljäksi mutta se 1mm spaceri pakan alle lisättynä välystä ei tunnu ainakaan sormivoimin. Mutta tuo lienee riittävä eikä spaceria tarvitse vaihtaa shimanon 1,85mm versioon?
EDIT: Aika moni intterwebs-ohje sanoo, että 11 vapariin tarvitaan 1,85mm spaceri kymppipakalle... Voiko olla niin, että vaikka sormivoimin tuntuu kireälle, niin ajossa antaa periksi?
Minulla vain teräksisiä vapareita (magneetti tarttuu) on riittänyt tuollainen kireys ja tuo sopivaksi pakan paikaksikin, kevytmetallisista vapareista en tiedä.
Vaihdoin kuitenkin 1mm spacerin 1,85mm versioon. Kasettikin asettui nyt paremmin vaparin reunaan nähden. Nyt vaihteetkin asettui paremmin kohdilleen ilman säätöä.
Noin on parempi.
Kun viimeisellekin rarttaalle löytyy tilaa ja lukkorenkaan saa riittäväsi vaparin kierteille ja vielä kun vaihteen säädötkin helpommin, niin parempi, varmempikin, rattaiden pysyminen tiukassa kimpussa.
Onkos kenelläkään tietoa että millaiseen momenttiin on suotava kiristää Tunen kuuskolo titaani akselilliset "Pikalukot". Vanhempi malli ja ei löydy (siis mäen ainakaan löydä) infoa...
Onko nuo ihan standardikokoja? Mistä tiedän minkälainen sopii?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Standardeja kyllä, mutta niitä standardeja on kovin paljon. Minun suositus: jos pyörän päivittäminen seuraavaan kokoon on lähiaikoina ajankohtaista, se kannattaa tehdä nyt, ja laittaa vanha kierrätykseen. Vaihtoehto kaksi: osta uusi kiekko kasettipakalla/navalla. Vaihtoehto kolme: yritä hankkia sopiva akseli sopivilla osilla. Voi olla "merkittömillä" osilla hankalaa. Tuurilla jostain pyörähuollosta löytyy oikeanlainen.
Onkos kenelläkään tietoa että millaiseen momenttiin on suotava kiristää Tunen kuuskolo titaani akselilliset "Pikalukot". Vanhempi malli ja ei löydy (siis mäen ainakaan löydä) infoa...
Yritin googlata sulle avuksi (Tyyliin Tune Schnellspanner moment) mutten ihan helposti kyllä löytänyt. Mikä niiden mallinimi oli? Mulla on itsellä maantiepyörän Tunen pikalinkut mutta silleen perinteisesti kääntäen vivusta lukittuvat. Silloin myynnissä oli vielä kevyempiä malleja jotka piri kiristää omalla työkalullaan. Mietin oliko ne Tune Skyline nimiset. Mutta ei niissäkään ollut kuusiokolo johon momenttiavain kävisi vaan tosiaan sellainen tähtimäinen kuvio mutterin ulkopinnalla.
Kuminauha
07.09.2021, 15.03
Siis E-torx mutteri? Niitä ainakin saa hylsyinä.
Kauris, nuo parikymmentä vuotta vanhat uskolliset ja tyyppinimeä en muista, alkujaan titaanipyörään hankittu, kokonaista 50g painaa setti. Skyline on se lippulaiva setti.
Saako Shimanon I-Spec EV-vaihdevivun jotenkin paritettua Sramin jarrukahvan (Matchmaker X) kanssa? Problemsolversilla on mismatcher I-Spec I/II:lle, mutta mites tuo EV?
Saako Shimanon I-Spec EV-vaihdevivun jotenkin paritettua Sramin jarrukahvan (Matchmaker X) kanssa? Problemsolversilla on mismatcher I-Spec I/II:lle, mutta mites tuo EV?
Vastaan itselleni. Näköjään Wolftoothilta löytyy adapteri.
MTB Engineer
10.09.2021, 09.12
DIY: Shimano I-Spec EV shifter with Sram brakes (mtbengineer.blogspot.com) (https://mtbengineer.blogspot.com/2021/01/diy-shimano-i-spec-ev-shifter-with-sram.html)
MisMatch 2.2 sopii myös. Tein oman muutokseni alkuvuodesta kun Wolftoothin adapteria ei vielä ollut saatavilla.
Mavic CrossMaxin ID360 vaihto XD versioon, irtoaako vetämällä tuo vanha HG ja uusi painamalla?
Mavic CrossMaxin ID360 vaihto XD versioon, irtoaako vetämällä tuo vanha HG ja uusi painamalla?
Mitä jos kokeillet? Ei maksa mitään. Etkö ole koskaan avannut ja huoltanut vaparia?
ITS-4 -vaparia mun CrossMaxeissa pitää paikallaan kierteellinen lukitusrengas. Toisessa akselin päässä irti vedettävä rengas, jonka alta paljastuu akselissa hahlot, johon käy (oliko nyt 15 mm?) kiintolenkki, jolla pitää vastaan kun lukitusrenkaan kiertää auki. Olisko myös uudemmissa. Sen näkee kyllä helposti mitä toimia vaatii.
Mavicin tech-sivuilla myös ohjeita, räjäytyskuvia ynnä muuta ja juutuubi videoita puolillaan.
Tuossa Mavicin poikien oma (en katsonut, kunhan linkkasin ekan haun tuloksen)
https://www.youtube.com/watch?v=nLObTbB37VQ
Vaikuttaa tuon perusteella että vetämällä irtoaa. Huollettu on mutta enellinen Crossmax oli 90luvulta ja aivan eri kapistus. Kiitos kuitenkin!
Vaikuttaa tuon perusteella että vetämällä irtoaa. Huollettu on mutta enellinen Crossmax oli 90luvulta ja aivan eri kapistus. Kiitos kuitenkin!Ei lähde vetämällä. Pitää jarrun puolelta löysätä se esijännitys(erikoiskalulla tietenkin), siihen tosiaan löytyy hyvä video suntuupista
Edittiä. Saattaa olla vielä niin että MTB ja Road id360 on erilaiset
Edit2
Saattaa myös mennä mulla puurot ja vellit sekasin ja se lähteeki ihan vaa nyppäsemällä
Juu, homman nimi on että HG 12 Eagle sopisi mutta pakat maailmalta loppu mutta toisaaltaan ei XD pakkojakaan paljoa tarjolla...
Juu, homman nimi on että HG 12 Eagle sopisi mutta pakat maailmalta loppu mutta toisaaltaan ei XD pakkojakaan paljoa tarjolla...
Onko joku tietty pakka, mikä pitäisi olla? Ainakin Garbarukilta saa hg-vaparille 12v pakkoja:
https://www.garbaruk.com/12-speed-shimano-hg.html
^Tiedän kyllä mutta katsoitkos toimitusaikoja...
^Tiedän kyllä mutta katsoitkos toimitusaikoja...
Pikku googlaus jeesii. Ajattelin, että osaat itse.
https://www.bikester.fi/garbaruk-rataspakka-12-vaihteinen-for-shimano-hg-M926542.html?vgid=G1332613
Etukoodilla alta kahdensadan, ilmaisilla toimituksilla, 6-8 pvä toimitus. Laitas nopsaan tulemaan.
Heh, hyvää kuittaulua nurelle, joka on yleensä se antava osapuoli :)
Toisaalta samalla viesteissä se itse jeesi myös mukana ettei pelkäksi kettuiluksi mene.
Kiitoss, yleensä tulee vain seurattua noita "vakitoimittajien" sivuja... Mikäs olis etukoodi?
Kiitoss, yleensä tulee vain seurattua noita "vakitoimittajien" sivuja... Mikäs olis etukoodi?
Vaikkapa SuomenLatuBFI2021.
Suomen Ladun jäsenenmaksu varmastikin maksettu?
Kiitos, herrat, tilattu reilu 190€ tuli hinnaksi...
Suomen Ladun jäsenenmaksu varmastikin maksettu?
Eikös tuo koodi ole ihan KVG:lla löydettävissä netistä? Jos eivät sitä halua niin koodi pois websistä ja jäsensivuille tms...
^Hyvin joka tapauksessa toimi, jäsen tai ei...
Eikös tuo koodi ole ihan KVG:lla löydettävissä netistä? Jos eivät sitä halua niin koodi pois websistä ja jäsensivuille tms...
’Koodi Bikester’ kun kirjuuttaa, niin löytyy. Suomen ladun sivulla asti en ole käynyt löytääkseni koodin.
^Hyvin joka tapauksessa toimi, jäsen tai ei...
Juu tiedän, että se toimii. Pointti olikin, että on turhaa jeesustella jäsenmaksuilla, jos tieto on täysin julkisesti intterwebsiin laitettu. Laittaisivät jäsensivuille, jäsenlehteen tms, jos "väärinkäyttöä" pelkäävät.
Kiitos, herrat, tilattu reilu 190€ tuli hinnaksi...
Loistavaa! Ihan hyvät speksit tolla pakalla - kevyempi kuin vastaava xtr tai xx1 ja reippaasti edullisempikin.
F. Kotlerburg
12.09.2021, 17.52
Itse asensin tuollaisen Garbarukin pakan (tosin xD-versio) tässä viikolla. Aika hienon oloista työtä.
Hei, Tietäiskö kukaan mistä löytyis 22mm quill stemmin reikään sopivan tapin, johon sais kiinnitettyä nykyaikaisen stemmin?
Garbarukin eturattaita käyttänyt ja ovat tosi laadukasta työtä, odotan pakalta samaa...
^^ Jos tuollaista tarkoitat https://www.bike24.com/p2280452.html niin löytyy sieltä sun täältä, kotimaastakin...
Jui just tollasta, mutta 22mm reikään. Toi taitaa olla 25,4mm reikään.
Pitää tuolta saksan maalta alkaa etsimään.
Tällä voisi onnistua.
https://www.bike-discount.de/en/buy/ergotec-ahead-stem-adapter-set-35323
Tällä voisi onnistua.
https://www.bike-discount.de/en/buy/ergotec-ahead-stem-adapter-set-35323
Kiitos, tuotahan näyttäis jo kohta olevan hyllyssäkin.
Toisesta kaupasta heti, vois käydä tämäkin.
https://www.bike-components.de/en/Procraft/Stem-Adapter-p19058/
Santtu75
14.09.2021, 23.14
Ei löytynyt sopivaa ketjua, enkä halunnut aloittaa uutta, niin kysytään täältä:
Jos hiilikuituvanteen pinnasta muutamasta kohtaa lähtenyt maali/lakka/pinnoite (miten nuo hiilikuitukiuekot edes valmistetaan, en tiedä...), mutta mitään vaurioita, halkeamia yms. ei ole havaittavissa, niin miten tuollaisen vanteen voi paikkamaalata/kunnostaa. Eli Mustalla/mustaharmaalla vanteella on muutamassa paikassa vaalenharmaita pienehköjä laikkuja mistä tämä "pintamusta" puuttuu.
Olen "korjannut" näkymättömissä olevia alueita mustasta kuitupinnasta värittömällä kynsilakalla, mustaan voisi olla musta parempi. Jos harmiton värivirhe voisi vanteeseenkin sopia, mieltä rauhoittaa kun oon korjannut vian!
https://www.tokmanni.fi/kynsilakka-5-ml-musta-7618900910485
^TERUn konsti aivan riittävä jos esteettisyys kelpaa. Lakan tarkoitus lähinnä suojata Uv-säteilyltä josta hiilikuitu paljaana kovinkaan paljoa tykkää...
Hope Pro2 napa. Vaparin huollon yhteydessä pitäisi painaa vaparin rungon ja navan välinen tiiviste paikalleen. Meneekö ihan painamalla vai tarviiko jotain kikkakolmosia? Hopen työkalua en omista.
Kohdasta 12:30
https://youtu.be/DWdsthsTOw8
K.Kuronen
15.09.2021, 16.32
^Hope Pro4:ssa taitaa olla sama toteutus ja siinä muovinen tiiviste menee paikalleen käsin siten, että vaparin runko ei saa olla, eikä päästä aivan pohjaan ja sormin tiivistettä painamamalla yhdestä kohdasta aloittaen edeten ympäri.
Okei. Täytyy koittaa huomenissa siten.
Onko tietoa mistä saisi sram force1 kahvaan pikkuosia?
Se punainen muoviosa mihin vaijeri sujahtaa otti ja hajosi. On pysynyt koossa pikaliimalla, mutta vaijeri on kulunut vaihtokuntoon ja pelkään ettei liimaviritys lähde ehjänä kahvasta. Ei huvita ostaa uutta kahvaa, mutta onko muuta vaihtoehtoa?.
^Hope Pro4:ssa taitaa olla sama toteutus ja siinä muovinen tiiviste menee paikalleen käsin siten, että vaparin runko ei saa olla, eikä päästä aivan pohjaan ja sormin tiivistettä painamamalla yhdestä kohdasta aloittaen edeten ympäri.
Pro4:ssä ilmeisesti tuo tiiviste tiukempi kuin Pro2:ssa. Ei pitäisi siis olla ongelma Pro2:ssa painaa käsin. Pro4:sen tiivisteen painamista varten sattui olemaan hyllyssä sopivalla halkaisijalla oleva muoviputki (olikohan 40mm?) jolla painui helposti.
Taas tyhmä kysymys: Saako Crossmaxin takakiekkoon adapteria 12x148 boostille? Mavicin omia ei ainakaan löydy?
^Hope Pro4:ssa taitaa olla sama toteutus ja siinä muovinen tiiviste menee paikalleen käsin siten, että vaparin runko ei saa olla, eikä päästä aivan pohjaan ja sormin tiivistettä painamamalla yhdestä kohdasta aloittaen edeten ympäri.
Tämä onnistui hienosti käsin juuri kuvaamallasi tavalla. Toki vaati pakan irrotuksen, että pääsi käsiksi tuohon muovilärpäkkeeseen.
Kiitos.
Mites se ny oli noiden Sramin 11-lehtisten pakkojen ja vaihtajien kanssa? Jos mulla on pyörässä alunperin pitkähäkkinen Rival-vaihtaja ja XD 10-42 pakka. Sit mulla on toiset kiekot, joissa on tällä hetkellä HG-vapari ja Force CX1 11-36 pakka, niin onko ne pakat eri levyiset vai pitäiskö noiden toimia ristiin? Tuntuu nimittäin, että rohisee sillä HG-pakalla.
K.Kuronen
19.09.2021, 08.52
Taas tyhmä kysymys: Saako Crossmaxin takakiekkoon adapteria 12x148 boostille? Mavicin omia ei ainakaan löydy?
Jos se crossmax on 142-millinen (tai 135 mm), niin boost-napa on siten leveämpi, että jarrulevyn ja kasetin väli on 6 mm leveämpi. Eli ei kait sellaista adapteria voi edes olla.
F. Kotlerburg
19.09.2021, 09.14
Jos se crossmax on 142-millinen (tai 135 mm), niin boost-napa on siten leveämpi, että jarrulevyn ja kasetin väli on 6 mm leveämpi. Eli ei kait sellaista adapteria voi edes olla.On niitä. Käytännössä se on leveämpi päätytulppa + jarrulevyspeiseri. Edellyttää vanteen rihtaamisen uudestaan keskelle. Esim. Wolftooth Boostinator. Kukaan valmistaja ei liene virallisesti tuollaisia tehnyt ja en tiedä saako noita Crossmaxiin ollenkaan.
K.Kuronen
19.09.2021, 09.40
^Eli jarrulevyn (vain 6-pulttinen) alle laitetaan 6-millinen levy ja rihdataan kiekko vasemmalle. Muuten kyllä, mutta itse tuntisin olon epävarmaksi noin paksun aluslevyn ja pidempien pulttien kanssa.
TheMiklu
19.09.2021, 11.43
https://www.bike24.com/p2271240.html
https://www.bike24.com/p2271403.html
Siinä 142mm takanapoihin 6 pulttiselle ja centerlockille. Ei tarvi rihdata mitään.
Kysehän ei ole kuin 2x3mm prikat ja jarrulevylle alusta.
Itellä oli Now8 edessä samalla systeemillä. Jos kattoo joidenkin valmistajien boost napoja niin eroa ei ole kuin pitemmät päätykorkit ja jarrrulevyn tuonti ulommas. Napa on yhtä leveä kuin kapeammalle standardilla. Se siitä boostin edusta! [emoji23]
Tarttee korvata BB7 satulan kiinnityspultteja. Onkohan kuolemaantuomittu ajatus korvata pultteja alumiinisilla? Niitä kun olisi kaapissa, terästä ei.
Suositus/ohje lienee stainless steel?
Ollut joskus alumiiniset mutta hylkäsin ja suositus ilman muuta titaaniset...
Mites se ny oli noiden Sramin 11-lehtisten pakkojen ja vaihtajien kanssa? Jos mulla on pyörässä alunperin pitkähäkkinen Rival-vaihtaja ja XD 10-42 pakka. Sit mulla on toiset kiekot, joissa on tällä hetkellä HG-vapari ja Force CX1 11-36 pakka, niin onko ne pakat eri levyiset vai pitäiskö noiden toimia ristiin? Tuntuu nimittäin, että rohisee sillä HG-pakalla.Saman mittaset ne on, maastopakkoja molemmat. Sääditkö yhtään vaijeria?
F. Kotlerburg
19.09.2021, 20.11
Pikkasen voi pakka asettua eri kohtaan HG vs XD. Toimii mutta ei täydellisesti.
^ ja ^^ Juu mittasin pakat ja leveys täsmää. Ei tartte vaijeriakaan säätää. B-ruuvia vaan vähän. Ehkä se HG-pakka vanhempana on vaan sen verran kulunut, että rutisee siksi. Kiitos kuitenkin.
jussi kanerva
22.09.2021, 12.20
Minkälaislla välityksillä ajatatte junnujanne? Unionin sivuilla lukee että m10-m12 sarjoissa suurin sallittu 610cm 46-16 (https://pyoraily.fi/materiaalipankki/kilpailumateriaalit/maantiepyoraily-saannot-ja-oppaat/) mutta välitystaulukosta kun katsoo niin 46-16 antaa matkaksi 614cm?
Muutenkin vinkkejä aiheesta olisi kiva kuulla kun pitäisi junnujen pyörät rakennella kisa laillisiksi ensi kaudeksi.
tän vuoden canyon endurace al 7 disc; ajatuksena hommata toiseksi rengaspariksi gravelit (max 33mm). Tyhmä kun on niin olisin kysynyt vinkkiä vanteille, renkaille, takaratas/levyt? Yksinkertaisinta ostaa samaa sarjaa mitä pyörässä nyt on? Vai laittaisiko vaan 32mm GP5000 tubelessina ja niillä rymystelemään :D
Kysytty varmaan sata kertaa, mutta voiko SRAMia ja Shimanoa sekoittaa keskenään vaihteiston osalta. Eli Shimanon (GRX) kahvat ja SRAMin Rival-vaihtaja. Mahtaako toimia? Tosin kokeilemallahan se selviää.
Haluan päästä eroon SRAMin DOT-jarruista gravelissa.
^ei käy tämän mukaan.
http://blog.artscyclery.com/science-behind-the-magic/science-behind-the-magic-drivetrain-compatibility/
Ei toimi suoraan - jollain vetosuhdetta muuttavalla lisäosalla vaihtajaan voi saada toimimaan, mutta en nopealla googlauksella löytänyt sopivaa.
^ ja ^^ Ok, ja kiitos. No, eipä noita kahvojakaan ole saatavilla, joten onhan tässä vielä aikaa hankkia vaihtajakin.
Santtu75
27.09.2021, 20.59
Tähän ketjuun saanee laittaa myös tyhmiä kysymyksiä?
Kun jarrulevyisessä etuvanteessa on käsittääkseni hieman eripituiset pinnat (että rengas keskittyy oikein tuon jarrlevyn vievän tilan takia), niin pitäisikö eri puolien pinnoissa olla eri jännitys ja jos, niin kummalla puolen enemmän/vähemmän, vaiko sama jännitys molemman puolen pinnoissa?
Pinnojen mitta määräytyy navan perusteella ja osa navoista on tehty eri kokoisilla laipoilla jotta voidaan käyttää saman mittaisia pinnoja molemmilla puolilla.
Taaksekin voi kasata kiekon saman mittaisilla pinnoilla vaikka epäsymmetria on isompi ja vaikka suositus on eri pituisille.
Mutta varsinaiseen kysymykseen; "pystymmän" puolen pinnat on todella kireämmälle vedetty kuin vastapuolen pinnat, takana ero huomattava.
ruuduntakaa
28.09.2021, 18.02
Millainen sovitin tarvitaan Sram GX-vivun kiinnittämiseen SLX 7120-jarrukahvaan?
Muoks: tämä selvisi jo.
Tähän ketjuun saanee laittaa myös tyhmiä kysymyksiä?
Kun jarrulevyisessä etuvanteessa on käsittääkseni hieman eripituiset pinnat (että rengas keskittyy oikein tuon jarrlevyn vievän tilan takia), niin pitäisikö eri puolien pinnoissa olla eri jännitys ja jos, niin kummalla puolen enemmän/vähemmän, vaiko sama jännitys molemman puolen pinnoissa?
Hyvä kysymys! Käsittääkseni pinnat tulevat samalle kireydelle molemmin puolin. Pinnojen pituus on tosin jarrulevyn puolella yleensä pykälän tai pari lyhyempi navan korkeamman laipan vuoksi. Pinnojen kireyden laskemisen avuksi löytyy laskureita, mutta vaativat mittarin, mitä harvalta löytyy. Pinnojen kireys ei kuitenkaan ole se juttu, mikä vaikuttaa ajettavuuteen (merkittävästi), vaan ladonta (lacing) sekä pinnojen määrä ja laatu taitavat kehän lisäksi tuntua eniten persmittauksessa. Toki kireys pitää olla tiettyjen raja-arvojen sisällä.
Pinnamittareita saa vaikka Motonetistä, ei ole hinnasta kiinni. Kestävyys on yksi kiekon tärkeä ominaisuus ja siihen pääsee sillä että pinnojen kireys on tasainen.
Santtu75
28.09.2021, 20.27
Hyvä kysymys! Käsittääkseni pinnat tulevat samalle kireydelle molemmin puolin. Pinnojen pituus on tosin jarrulevyn puolella yleensä pykälän tai pari lyhyempi navan korkeamman laipan vuoksi. Pinnojen kireyden laskemisen avuksi löytyy laskureita, mutta vaativat mittarin, mitä harvalta löytyy. Pinnojen kireys ei kuitenkaan ole se juttu, mikä vaikuttaa ajettavuuteen (merkittävästi), vaan ladonta (lacing) sekä pinnojen määrä ja laatu taitavat kehän lisäksi tuntua eniten persmittauksessa. Toki kireys pitää olla tiettyjen raja-arvojen sisällä.
Hieman aiheeseen tutustuin ja katsoin tuon Velogin "polkupyörän pinnojen oikea kireys, mittaus ja dokumentointi" ( https://www.youtube.com/watch?v=tRL2wwTPI2Y ) videon jonka perustella jyrkemmässä kulmassa (= lyhyemmät) olevat pinnat tulee olla tiukemmalla, eli takakiekossa tuon rataspakan (oikea) puolen pinnat ja etukiekossa taasen jarrulevyn (eli vasemman) puolen pinnat.
Asia tuli eteen kun tuli hankittua uusi hiilikuituinen etukiekko mahdolliseen projektipyörään ja mittasin sen pinnajäykkyydet mittarilla ja toinen puoli antoi 50-52 ja toinen puoli 52-55 lukemia. Alkuun tyhmänä tasasin molemmat puolet lähemmäksi toisiaan ennen kuin tajusin että ehkä ne olivat ihan tarkoituksella eri jännityksissä. Sitten en enään muistanut kumpi puoli kummassa jännityksessa ja lopulta kun selvisi (ehkä oikein?) niin laitoin toisen puolen mahdollisimman hyvin 51 ja toisen puolen 54 lukemiin. En tiedä menikö oikein mutta tuolla nyt sitten menee jos ei joku neuvo lisää...
Pinnat ovat eri kireydellä eri puolella, esim mun takakiekossa vasen puoli 90 ja oikea puoli 115 (5% tarkkuudella).
Pinnankireuysmittarit kannattaa kalibroida, vaikka edes uudella kiekolla, niin pysytään sinnepäin oikeissa lukemissa.
Mun parktool näytti 30% liian vähän ja noi mitä meillä on myynnissä vaihteli +10 ja -40 välillä.
Riittävä tarkkuus on kanssa, jos pinnat kuulostaa samalta, semmonen kireähkö ping.
Jos tasasit pinnojen jännitykset, niin napa on todennäköisesti siirtynyt sivuun vanteen keskilinjalta, eli kannattaa tarkastaa tuo. Eri puolien jännitykset tulevat juurikin tuosta navan offsetista.
Pinnojen kireydelle on varmaan vanteen puolella valmistajakohtainen raja jota ei saisi ylittää (esim. jossain DT:n vanteissa 1200N), ja liian löysällekkään noita ei kannata varmaan jättää.
K.Kuronen
29.09.2021, 07.20
...eli hankintalistalle jotakin tällaista: https://www.parktool.com/product/wheel-alignment-gauge-wag-4
...eli hankintalistalle jotakin tällaista: https://www.parktool.com/product/wheel-alignment-gauge-wag-4
Tai sitten voi testata laittamalla kiekon paikalleen toisin päin välillä.
Boost/normi eturattaan ero, kammet pysyy samana mutta ratas muuttuu, mitä huomioitava?
F. Kotlerburg
29.09.2021, 14.13
Boost/normi eturattaan ero, kammet pysyy samana mutta ratas muuttuu, mitä huomioitava?Ero on offsetissa boost 3mm vs. non-boost 6mm.
Tavallinen Shimano-napa, jossa irtokuulat/kartio ja pikalinkku. Napaa kiristettäessä pitääkö (tai saako) siihen jäädä aivan pieni välys, joka sitten kiristetään pois pikalinkulla? Näin toimien navassa ei tunnu välystä, kun kiekko on pyörän alla mutta missaanko jotain?
Nyt on kyseessä ihan halpis-Shimano (TX-505 tms), jos sillä on merkitystä.
^Kiitos, noin itsekin homman ajattelin...
Tavallinen Shimano-napa, jossa irtokuulat/kartio ja pikalinkku. Napaa kiristettäessä pitääkö (tai saako) siihen jäädä aivan pieni välys, joka sitten kiristetään pois pikalinkulla? Näin toimien navassa ei tunnu välystä, kun kiekko on pyörän alla mutta missaanko jotain?
Nyt on kyseessä ihan halpis-Shimano (TX-505 tms), jos sillä on merkitystä.
Juurikin oikein.
^^Joskus nuorena joku vanhanliiton remppamies opetti että kiristetään kummatkin mutterit (Varsinainen ja kontra) niin kireään että laakeri tiukka ja sitten varsinaista vajaa puloi kierrosta taakse jolloin lukittuu ja löytyy oikea kireys. Toimii hyvin mutta hieman vaatii kokeilua ja totuttelua...
^Kuulostaa fiksulta, otetaanpa kokeiluun kun seuraavan kerran pyöriä huolletaan. Pitäisi itseasiassa ostaa varmaan noita kuulia, pojan Vituksessa oli napa vedetty sellaiseen apinamomenttiin että osa kuulista oli jonkun muun muotoisia kuin palloja. Enkä tietenkään mittaillut minkä kokoisia olivat:rolleyes: Tyttären käytettynä ostetusta islasta en ole vielä napoja kokeillut vaikka renkaatkin vaihdoin. Niissäkin on kuulemma tehtaalta ollut navat "riittävän kireällä".
Tavallinen Shimano-napa, jossa irtokuulat/kartio ja pikalinkku. Napaa kiristettäessä pitääkö (tai saako) siihen jäädä aivan pieni välys, joka sitten kiristetään pois pikalinkulla? Näin toimien navassa ei tunnu välystä, kun kiekko on pyörän alla mutta missaanko jotain?
Nyt on kyseessä ihan halpis-Shimano (TX-505 tms), jos sillä on merkitystä.
Ei paha noinkaan, mutta oma kokemukseni tuosta on ettei pikalinkullisen tai edes mutterikiristeisen navan laakerien kireys muutu, kun laakeri on on sopivasti säädetty ja kunnolla lukittu, ei edes halvoissa simpan kopionavoissa. Ei vaikka kireälle mutterin tai pikalinkun vetää.
^ Mä en osaa kiristää napaa siten, että siihen ei jäisi välystä tai että se ei pyörisi kunnolla. Se halvatun akseli kun alkaa pyöriä mukana muttereita kiristäessä... Mutta jos/kun siihen saa jäädä pieni välys, niin homma on helppo.
Tarkka säätö on monestikin juuri noin hankalaa noissa, kun yrittää lukita. Akselin voisi yrittää kiinnittää johonkin, se auttaa onnistumista, joitakin tube-juttuja vois myös etsiä.
Tuo sopiva, oikea, laakerin kireys on peevelin tärkeätä keston kanalta ja tietenkin laakerin liukkaan toiminnan kannaltakin. Parhaimmillaan jopa halvat karto- kuppi- kuulat laakeri on hyvä navan laakerointi - omasta mielestäni hyvälaatuisena paras.
Hyvät litteät laakeriavaimet täytyy olla eikä maksa edes paljon!
^Tuo kertomani konsti toimii mutta tosiaan vaatii harjaantumista, kylläkin helppo harjoitella... En oikein osaa sanoa kumpi pahempaa, kireä vai löysä mutta liian kireä ainakin tuhoaa laakerikupit melko pian...
Tuossa laakerin säädössä on paljon sitä ns. hiljaista tietoa, ei vaikeata mutta siksi helposti myös virhekin tulee, laakerin rakenteesta johtuen pieni klappi sietää olla pitkäänkin, kun taas liian kireä asettelu pilaa laakerin hyvin nopeasti. Laakerin pilaa nopeasti myös vaseliinin sekaan päässyt pesuvesi hiekkoineen.
Kettingit meillä kireinä - ei laakerit!
Voiko jarrulevy vääntyä jarrutuksessa? Mulla Cura jarrut ja simpan rt66 levyt. Vähän tiukemmin kun jarruttaa etujarrulla, niin jarru jää kihnuttamaan hetkeksi (luokkaa puoli minuuttia). Sen jälkeen menee taas äänettömäksi. Onkohan ihan normaalia?
Eikun sulla palautuu hitaasti. Luultavasti ilmaa systeemissä.
^ Mä en osaa kiristää napaa siten, että siihen ei jäisi välystä tai että se ei pyörisi kunnolla. Se halvatun akseli kun alkaa pyöriä mukana muttereita kiristäessä... Mutta jos/kun siihen saa jäädä pieni välys, niin homma on helppo.
Pienen pieni välys on itsellekin jäänyt. Sormin kiristelemällä sen saa kyllä sellaiseen sweetspottiin että välystä ei ole, mutta lukitessa se aina hieman kiristyy. Tuolla Nuren kuvaamalla konstilla pääsisi ehkä nopeammin tyydyttävään lopputulokseen. Muutaman iteraatiokierroksen ainakin itsellä aina vaatii, kun ei jatkuvasti noita ropella.
Itse säädän aina säädettävät napalaakerit jättäen pienen klapin. Tämä lienee simppelein tapa. Hyvin on laakerit kestäneet ja herkästi pyörivät. Mutta tässäkin asiassa kukin tulee uskollansa autuaaksi......
^Vanha perfo ei moista hyväksy kun täydellisyyteenkin pääsee. Toisaaltaan perinteiset lääkäriit alkaa olla aika vähänen osuus joten täytyy aina mennä laakeri kerrallaan.
^ Mä yritän seuraavaksi soveltaa nuren sensein ohjetta. Vedän ensteks (käsin) molemmat mutterit niin kireälle ettei napa pyöri kunnolla ja sitten pidän (=yritän pitää) lukitusmutterin paikoillaan ja avata varsinaista mutteria puolisen kierrosta. Kahtellaan mitä sieltä tulee...
Muistelisin, että tuo taktikka oli joskus autojenkin laakereiden kanssa käytössä. Ensin "yli"kireälle ja sitten vartti- tai puolikierrosta auki.
^Suurin piirtein noin homma menee, muutaman keran joutuu tekemään mutta kyllä se oikea kireys löytyy...
TRP Hy/Rd semi hydr vaijerivetoset jarrut. Mikä ilmauskitti passaa just eikä melkein näihin jarruihin ?
Sent from my iPhone using Tapatalk
^Joku sanoi joskus että yhdistyy hydraulisten ja vaijerivetoisten huonot puolet... Lienee TRP:n sivuilta löytyy jokin manuaali tai ilmaussettiin vinkki...
Kannattaako shimanon r55 paloja laittaa sram redin swiss stop palojen tilalle? Onko kokemusta mahtuuko?
Olisko tietoa että onko sram level (perus)jarruissa kahvan etäisyyden säätöä? Pitäis pojan maasturin etsiä edulliset jarrut, mutta etäisyys säätö olis välttämätön.
Olisko tietoa että onko sram level (perus)jarruissa kahvan etäisyyden säätöä? Pitäis pojan maasturin etsiä edulliset jarrut, mutta etäisyys säätö olis välttämätön.
https://www.sram.com/en/sram/mountain/series/level
Kyllä ton mukaan pitäisi olla. Säätö tapahtuu työkalulla (todennäköisesti kuusikulma avain) kahvan takaa, eikä sitä säätönamuskaa ole mikä joistain malleista löytyy.
https://www.sram.com/en/sram/mountain/series/level
Kyllä ton mukaan pitäisi olla. Säätö tapahtuu työkalulla (todennäköisesti kuusikulma avain) kahvan takaa, eikä sitä säätönamuskaa ole mikä joistain malleista löytyy.
Jep kiitti. Taidanpa tilata niin sitten selviää varmasti.
Ohjauslaakerin alakoolista: Hopen kyseinen oli "katkaistu" ja asentaminen oli helppoa, nykyinen todella tiukka niin tuleeko ongelmia jos senkin sahaisi siististi poikki?
Ohjauslaakerin alakoolista: Hopen kyseinen oli "katkaistu" ja asentaminen oli helppoa, nykyinen todella tiukka niin tuleeko ongelmia jos senkin sahaisi siististi poikki?Mä olen sahannut joskus kun ei ollut mitään millä lyödä sitä paikalleen, hyvin on pelannut.
^samaa kanssa mietin, olis eri juttu jos olis kuulakehällä tai sopiva työkalu...
Onko jollain kokemusta GRX 600 ja 800-sarjan kahvojen eroista ? Kasisatasessa on servo ominaisuus, mutta onko sillä niin paljon merkitystä, että näinä niukkuuden aikoina kannattaa ostaa.
Osaakos kukaan kertoa kuinka Mavic CrossMax kestää rengaspainetta, kyseessä uusi versio https://www.mavic.com/en-nl/product/RV1318 enkä löytänyt valmistajan sivuilta infoa?
viimeinenlenkki
09.10.2021, 09.44
Laittanut kerran rengasta päälle (tubeles)lienee painetta n.5 bar kun rengas lähti irti kovinkin äänekäästi ja vanne paskaksi,vika toki voinut olla siinä kun renkaan suositus oli max 4,5 bar.veikkaus n.5 bar aika ylärajoilla ollaan.
Vanhemmissa (~-17-vuosimallia) Crossmax Eliteissä raja on melko matala, 3 bar.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211009/3c79c1ed7869b20e3ce0508f780e76a3.jpg
Nykyinen versio 25mm leveä mutta aika alhaisilla paineilla mennään jos kovalla pohjalla graveloidaan...
Saako Shimanon i-spec EV kiinnitystsydeemin mutteriosaa mistään irto-osana? Siis se palikka, mikä tulee jarrukahvan pannan alle, johon vaihdevivun kiinnityspultti tulee kiinni.
B-C:stä löytyi tällainen, mahtaako olla oikea?
https://www.bike-components.de/en/Shimano/Integration-Nut-for-SL-M9100-I-I-Spec-EV-p70822/
Saa laittaa viestiä, jos ko. nippeli löytyy nurkista ylimääräisenä.
Mavic ilmoitti maksimipaineen olevan 2.9Baria... Paljonkohan voi ylittää hyvällä omatunnolla vai rikkooko paukutin jo kiekon...
Mavic ilmoitti maksimipaineen olevan 2.9Baria... Paljonkohan voi ylittää hyvällä omatunnolla vai rikkooko paukutin jo kiekon...
Velipojalla oli vanhemmat Crossridet. En tiedä, paljonko painetta käytti normaalisti, mutta kehä oli renkaan puolelta haljennut pitkittäissuunnassa. Itse en ylittäisi suosituspainetta.
Mavic ilmoitti maksimipaineen olevan 2.9Baria... Paljonkohan voi ylittää hyvällä omatunnolla vai rikkooko paukutin jo kiekon...
Eihän tuota painetta tarvitse mennä lähellekään "suoratankogravelissa". joku 2.4 riittää mainiosti. Vai tuleeko sun graveliin GP5000:t :rolleyes:
Firlefanz
14.10.2021, 11.06
Mikä mahtaa nuren kielenkäytössä olla "paukutin"? Onko se sellainen jolla nostetaan hankalakin tubeless-rengas vanteelle? (Mutta nurehan taisi olla Tubolito/Revoloop-mies kautta linjan?)
Ehdin itsekin ihmetellä millaista rengasta nure aikoo vanteelle tarjota. Ja sitä ennen oikeastaan ihmettelin sitä miksi hänen hankintansa osui vanteeseen jonka valmistaja suosittelee käytettäväksi 50-70 -millisiä renkaita, jos speksatulla fillarilla on tarkoitus ajaa vanhanaikaisemmin 35-40 -millisillä ellei peräti Pariisi-Roubaix tai Tro Bro Leon -hengessä 28-32 -millisillä. (Mutta en toisaalta lainkaan epäillyt etteikö nurella olisi ollut perustellut syy valita juuri nuo vanteet.)
Firle, käsittääkseni paukutin aika yleinen termi... Harvoin tubeless vanteelle helposti asettuu ja moinen kapistus auttaa... Tietenkin Revo/Tubo on vaihtoehto mutta nyt ensijaisesti litkuilla aloitetaan...
Kyse siis "SuoratankoGravelista", hyvin epä ordotoksisesta kombinaatiosta ja kiekot siis CrossMaxit ja renkaat 2.2" RalliKunkut kun 5tonnista ei saa kovin leveänä kuten ei 4seasoniakaan...
Firle, käsittääkseni paukutin aika yleinen termi...
Kukaan ei toisaalta ole ikinä missään sanonut napsautinta paukuttimeksi.
... renkaat 2.2" RalliKunkut ...
No sitä suuremmalla syyllä sun ei tarvii mennä lähellekään maksimipainetta.
Jack, ehkä Tsadilaisilla ja varsinaisilla Suomalaisilla eri terminologia, kai ymmärretään ilman tulkkia homma kuitenkin...
Paineet menee aina alustan mukaan, jos kovalla niin maksimeilla mennään...
Miten saan end capin pois tuosta etuvanteesta? Napa on Stout XC Pro joka on ilmeisesti spessun orkkisvanne. Ei löydy mitään tietoa tuosta navasta.
Onko tuolla vain O-rengas ja lähtee jollain ulosvetäjällä? Näyttäisi menevän tuo cap aika syvälle laakeriin asti joten en uskalla kammeta sivulle.
https://i.ibb.co/Yh7zHy7/20211014-191142.jpg (https://ibb.co/WfWbmPW)
Mikä mahtaa olla shimanon 6100 jarruissa, kun ilmauksesta huolimatta muutaman jarrutuksen jälkeen jää laahaamaan eli palat ei palaudu. Seuraavan jarrutuksen taas palautuu. Ilmannut nyt pari kertaa eikä vaan tunnu tulevan kuntoon.
Mikä mahtaa olla shimanon 6100 jarruissa, kun ilmauksesta huolimatta muutaman jarrutuksen jälkeen jää laahaamaan eli palat ei palaudu. Seuraavan jarrutuksen taas palautuu. Ilmannut nyt pari kertaa eikä vaan tunnu tulevan kuntoon.
Männät jumissa?
Miten saan end capin pois tuosta etuvanteesta? Napa on Stout XC Pro joka on ilmeisesti spessun orkkisvanne. Ei löydy mitään tietoa tuosta navasta.
Onko tuolla vain O-rengas ja lähtee jollain ulosvetäjällä? Näyttäisi menevän tuo cap aika syvälle laakeriin asti joten en uskalla kammeta sivulle.
https://i.ibb.co/Yh7zHy7/20211014-191142.jpg (https://ibb.co/WfWbmPW)
Olisko tästä apua? Eli (15/17mm) avaimelle kolot? Jos ei ole millekään avaimelle sopivaa koloa, sisäistä tai ulkoista, ainoa vaihtoehto lienee nyppäisy pihdeillä.
https://m.imgur.com/a/OHpwP0g
En tiedä, ajettu ei ole kuin 300km.
Sotanorsu666
15.10.2021, 23.31
En ole itse mikään mekaanikko-mikko ja varsinkin mekaaniset vaihteet on säädetty aina oikeastaan liikkeessä, joten kysytään täältä apuja.
Maastopyörässäni on Sram X01 Eagle voimansiirto ja ongelmana seuraava: Isoimmalla 50 piikkisellä rattaalla kampia taakse pyörittäessä ketju tippuu pienemmille rattaille. Mistä moiseen apu ? Vaihteet toimii moitteetta ja rajoitinruuvitkin varmaan suhteellisen oikeassa asennossa, kun ei pomppaa yli kummassakaan päässä. Auttakaahan miestä mäessä. Pyörällä on ajettu alle 150km, joten osat ei pitäisi olla vielä vaihtokunnossa.
Kiitosta jo etukäteen kaikille osallisille.
Olisko tästä apua? Eli (15/17mm) avaimelle kolot? Jos ei ole millekään avaimelle sopivaa koloa, sisäistä tai ulkoista, ainoa vaihtoehto lienee nyppäisy pihdeillä.
https://m.imgur.com/a/OHpwP0g
Samaa linkkiä itsekin pähkäilin kun googlettelin. Tuo näyttää jotenkin erilaiselta end capilta ja saattaa olla kierteellä tms. Tuossa mun omassa on hahlo ulkopuolella johon saattaa mennä jopa tuollainen avain. Onneksi löytyy Parktoolin koko setti noita litteitä kiintoavaimia niin pitääpä koittaa noilla. Jos tuon avaimen saa tuohon hahloon tukevasti niin sittenhän siitä on helppo kangottaa avaimen alta jollain puukalikalla. Kiitti vinkistä. Ei käynyt mielessäkään tuollainen vaihtoehto.
En ole itse mikään mekaanikko-mikko ja varsinkin mekaaniset vaihteet on säädetty aina oikeastaan liikkeessä, joten kysytään täältä apuja.
Maastopyörässäni on Sram X01 Eagle voimansiirto ja ongelmana seuraava: Isoimmalla 50 piikkisellä rattaalla kampia taakse pyörittäessä ketju tippuu pienemmille rattaille. Mistä moiseen apu ? Vaihteet toimii moitteetta ja rajoitinruuvitkin varmaan suhteellisen oikeassa asennossa, kun ei pomppaa yli kummassakaan päässä. Auttakaahan miestä mäessä. Pyörällä on ajettu alle 150km, joten osat ei pitäisi olla vielä vaihtokunnossa.
Kiitosta jo etukäteen kaikille osallisille.
Siis eikö tuo ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus 1x vaihteistoissa vinon ketjulinjan takia?
Sotanorsu666
16.10.2021, 09.00
Siis eikö tuo ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus 1x vaihteistoissa vinon ketjulinjan takia?
Jos näin on, niin seison korjattuna ja jatkan tyytyväisenä ajamista. Ei ole varmaan ajon aikana ikinä tullut kelattua kampia taakse isoimmalla rattaalla, mutta maastopyörällähän sellainen tekninen paikka voi tulla missä pitää vähän korjata kampien asentoa kivien tieltä tai jotain vastaavaa.
Kollinjoki
16.10.2021, 10.39
Eikös nyt vähän pitäisi kuitenkin kärsiä pyörittää taaksepäinkin. Tietysti jos asiaa on kokeiltu pyörittämällä kampia väärään suuntaan vimmattua vauhtia, niin se on eri juttu.
Siis eikö tuo ole enemmänkin sääntö kuin poikkeus 1x vaihteistoissa vinon ketjulinjan takia?
Juuri näin. Jos ei haittaa ajoa, niin mitään ongelmaa ei pitäisi olla. Nykytrendin mukainen lyhyt perä vielä korostaa ilmiötä.
Oldschool-kysymys: Tartten uudet pikalinkut, ihan norminavoille. Näissä on varmaan eroja, eli mitkä olis havaittu toimiviksi?
Shimanot on halvat ja hyvät pikalinkut.
Monia shimanonapoja käytössä pikalinkuin, ovat tosiaan hyvin toimivia ja kestäviä nuo heidän pikalinkutkin, tästä vaikka:
https://www.bike-discount.de/en/search/brand-shimano/o-relevance?q=Quick+Release
^ ja ^^ Hyvä, kiitos. Mulla on nyt käytössä 9v ikäiset Fulcrumin linkut eikä niissäkään ole ollut valittamista. Mutta ulkoinen olemus alkaa olla suht kulunut, joten noi voisi siirtää aktiiviajosta varakiekkoihin.
Joutilaita, vapaana olevia pikalinkkuja seinällä riippuvissa kiekoissa, olis tietenkin minullakin, mutta uudet ovat uusia ja pitkään käytössä, joten ei vanhoja kannata hommata, etenkin kun juuri vanhojen tilalle tahtoo tuollaiset hankkia...kuusiokololinkkujakin järkevää harkita, vaikka perus-shimanot ovatkin hyvin hyvät käytössä.
^Mitäs hyötyä on kuusiokolosta? Pyörää ei koskaan parkkeerata kylille ilman valvontaa, joten varkauskorttia ei tarvitse miettiä.
Adihazla
17.10.2021, 13.09
Osaisiko joku neuvoa miten tuo takavaihtajan vaijeri kiinnitetään tuossa kahvan päädyssä. Olenko jotenkin rikkonut tuon irrottaessa kun ei tuo päätypala tuolla valkosessa hahlossa ainakaan pysy?
Varmaan fiksuinta olisi ollut perehtyä kunnolla ennen vanhan irrotusta miten se oli tuolla kiinni....
Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211017/6b9968c1590031178ac2f40dc05aa4a6.jpg
Kyseessä siis käsittääkseni shimano ef-500 8 speed tai sinnepäin
^Mitäs hyötyä on kuusiokolosta? Pyörää ei koskaan parkkeerata kylille ilman valvontaa, joten varkauskorttia ei tarvitse miettiä.
Samoin omissani, ei mitään riskiä eikä niin arvokkaitakaan kiekot ole, mutta käyttöpyörän kesäkiekkoihin tuollaiset hankin. Ovat jopa vähän hankalammat, mutta kun jostain vaihtelua on saatava!
Hauska noita ajaessa väliin katsella peruslinkkujen jälkeen...
^Itsellä yhdet Tunet käytössä vielä ja keveyden vuoksihan nuo hankittu...
Olisko tästä apua? Eli (15/17mm) avaimelle kolot? Jos ei ole millekään avaimelle sopivaa koloa, sisäistä tai ulkoista, ainoa vaihtoehto lienee nyppäisy pihdeillä.
https://m.imgur.com/a/OHpwP0g
Tämä toimi ja end cap irtosi helposti. Yllättäen kaksiosainen cap johon en ole kyllä törmännyt aikaisemmin. Kuten kuvasta näkyy niin oli jo aikakin vaihtaa laakeri...
https://i.ibb.co/ThD795Y/6-36-59.png (https://imgbb.com/)
^Mitäs hyötyä on kuusiokolosta? Pyörää ei koskaan parkkeerata kylille ilman valvontaa, joten varkauskorttia ei tarvitse miettiä.
#ulkonäkö :D
#ulkonäkö :D
No tuosta minä en ymmärrä mitään :)
Mutta viikko takaperin se vaan oli kätsyä tiputtaa rengas pois paikkausta varten vivusta kääntämällä. Ihan sama vaikka ovatkin sou lääst siisonia nuo...
Osaisiko joku neuvoa miten tuo takavaihtajan vaijeri kiinnitetään tuossa kahvan päädyssä. Olenko jotenkin rikkonut tuon irrottaessa kun ei tuo päätypala tuolla valkosessa hahlossa ainakaan pysy?
Varmaan fiksuinta olisi ollut perehtyä kunnolla ennen vanhan irrotusta miten se oli tuolla kiinni....
Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211017/6b9968c1590031178ac2f40dc05aa4a6.jpg
Kyseessä siis käsittääkseni shimano ef-500 8 speed tai sinnepäin
Ainakin minun kahvoissani vaijeri pujotetaan ulkoa tuota kantta irrottamatta. Vipu naksutellaan pienimmän rattaan kohdalle, jolloin vipujen juuressa olevasta reiästä aukeaa reitti. Tuon reiän päällä voi olla huomaamaton tulppa. Jos sinulla on toimiva kahva toisella puolella tai muuten kokeiltavissa, sinun pitäisi nähdä vaijerin päätymötikkä tuosta reiästä.
#ulkonäkö :D
Ihan hyvä, fiilikset pyöräilyssä on keskeisiä, pienintä nippeliä myöten, jopa rikki tuntuu pyörä olevan, jos toinen venttiilihattu puuttuu.
Oma pyöräilyharrastus alkaa olla niin kysä, ellei peräti ylikypsä, että rungon materiaalit tai edes osasarjat ei paljon merkitse, kun taas täydellinen ajettavuus sekä täydelliset välitykset omaan ajoon merkitsevät pikkuseikkojen ohella kaiken, noista saa kipinän ajoon.
En ole itse mikään mekaanikko-mikko ja varsinkin mekaaniset vaihteet on säädetty aina oikeastaan liikkeessä, joten kysytään täältä apuja.
Maastopyörässäni on Sram X01 Eagle voimansiirto ja ongelmana seuraava: Isoimmalla 50 piikkisellä rattaalla kampia taakse pyörittäessä ketju tippuu pienemmille rattaille. Mistä moiseen apu ? Vaihteet toimii moitteetta ja rajoitinruuvitkin varmaan suhteellisen oikeassa asennossa, kun ei pomppaa yli kummassakaan päässä. Auttakaahan miestä mäessä. Pyörällä on ajettu alle 150km, joten osat ei pitäisi olla vielä vaihtokunnossa.
Kiitosta jo etukäteen kaikille osallisille.
Jos mahdollista toteuttaa, niin ketjulinjan korjaus, eli eturattaan siirto sisäänpäin auttaa tuohon.
Adihazla
18.10.2021, 16.18
Ainakin minun kahvoissani vaijeri pujotetaan ulkoa tuota kantta irrottamatta. Vipu naksutellaan pienimmän rattaan kohdalle, jolloin vipujen juuressa olevasta reiästä aukeaa reitti. Tuon reiän päällä voi olla huomaamaton tulppa. Jos sinulla on toimiva kahva toisella puolella tai muuten kokeiltavissa, sinun pitäisi nähdä vaijerin päätymötikkä tuosta reiästä.Kiitos vastauksesta, mutta en kyllä löydä noista mitään kohtaa mistä tuossa aukeaisi vaijerille reitti. Tuossa alla on vielä alapuolelta kuva. Tuo etuvaihtaja on hieman erilainen, alla siitäkin kuvahttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20211018/ba8bf789760b1e007c8ee87cbb659fe5.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20211018/f068a921c6bc781b485d8de0bf95d1d2.jpg
Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla
Se reikä on tuon kahvan kansiosassa, sellainen ristipäämeisselillä avattava korkki.
^^Onko sulla @Adihazla tämmöinen vaihtaja kuin tässä videossa.
https://www.youtube.com/watch?v=0oS7f3R9Bt4
^Näköjään on vipuja, joissa kansi pitääkin avata vaihdevaijerin vaihtoa varten. Anteeksi disinformaatio. Shimanon ohjeetkin (https://si.shimano.com/api/publish/storage/pdf/en/dm/MBST001/DM-MBST001-02-ENG.pdf) ovat pitkät, mutta eivät taida auttaa. Onhan vipu tiputeltu pienimmän rattaan kohdalle? Olisi kiva kuulla ongelman ratkaisu.
Osaisiko joku neuvoa miten tuo takavaihtajan vaijeri kiinnitetään tuossa kahvan päädyssä. Olenko jotenkin rikkonut tuon irrottaessa kun ei tuo päätypala tuolla valkosessa hahlossa ainakaan pysy?
Varmaan fiksuinta olisi ollut perehtyä kunnolla ennen vanhan irrotusta miten se oli tuolla kiinni....
Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211017/6b9968c1590031178ac2f40dc05aa4a6.jpg
Kyseessä siis käsittääkseni shimano ef-500 8 speed tai sinnepäin
Näyttäisi, että vaihtajan asento on suurimmalla vaihteella. Kun naputtelee pienimmän päälle, kolon pitäisi siirtyä yläpuolelle, ja kun vaijerista vetää löysät pois, pitäisi pysyä paikallaan.
Tuo musta lerpake, jossa on punainen piste, kuuluu vaihtajan yläosassa olevaan hahloon (kuten etuvaihtajan kuvassa).
Kuvasta näyttäisi myös, että ylempi vipu on menossa hetkenä minä hyvänsä poikki. Mutta se voi olla että vaan näyttää siltä.
Adihazla
19.10.2021, 13.08
https://mail.google.com/mail/u/0?ui=2&ik=95ce77a5a6&attid=0.1&permmsgid=msg-a:r857338133344183712&th=17c97f672cfcac53&view=fimg&realattid=17c97f65494cce4be931&disp=thd&attbid=ANGjdJ8ZTmz-BpS8bx6pWKCOyxhQOr_FaHDuqGb_J2A1OYVDq-w1-aSEPOyFhko3c9F2Ft9-jvqMNmBFJxlvvT4zfZbXMDG2URNjMjBRbZ69EPM5oiRQn9cTSo Ee_g4&ats=2524608000000&sz=w1546-h885
Kiitos kaikille vastauksista. Tuossa tosiaan vielä todisteena kuva, ettei tuossa mallissa ole mitään korkkia kannessa :D.
xubu oon ton videon kattonut ja melkein samanlainen, mutta kuitenkin hieman erilainen tuo vaihtaja ja vaijerin kiinnityssysteemi.
Koitan tänään keritä kokeilemaan tuolla harmiksen metodilla, jossei onnistu niin sitten täytyy kyllä varmaan luovuttaa ja viedä paikalliseen huoltoliikkeeseen.
Täytyy samalla tarkastaa onko tuossa tosiaan noin jäätävä halkeama :D
Adihazla
20.10.2021, 13.00
Eihän se siinä kolossa pysy vaikka millä vaihteella kokeilisi. Mutta kun tarkemmin tota katso ni onhan siitä selvästi jotain haljennut, johtunee varmaan siitä. Lisäks tosiaan siinä vaihdevivussa on halkeama niin laitoin uuden tilaukseen. Eipä ollut pahan hintanen 19,95€.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211020/ceef3973572f557523e0f0f39a5b059a.jpg
Lähetetty minun SM-A515F laitteesta Tapatalkilla
Tästä kuvasta näkeekin paremmin. Palahan sieltä puuttuu.
Laitetaan nyt kyssäri tännekin ketjuun:
Onko olemassa väärään suuntaan olevaa 3mm offsettiratasta? Tuli vaan mieleen, kun vanhemmassa Epicissä on nyt XX1 BB30 kammet ja suurin ratas, joka mahtuu paikalleen, on 32 piikkinen 0mm offsetilla. Jos tilalle haluaisi isompaa ratasta, tarvisi joko kampea tai ratasta saada ulos päin. Koitin ihan vain kääntää 3mm rattaan toisin päin, mutta siten rattaan kiinnityspultit ottaa kiinni kammen ja rungon väliseen holkkiin/prikkaan (~15 mm). Kampea ei saa juurikaan ulos päin. Mitähän keksisi kokeilla seuraavaksi? Saiko raati kiinni onkelmasta vai tarviiko kuvan, joka kertoo enemmän kuin tuhat sanaa?
Noin 15 millin prikka siellä nyt on voimansiirron puolella ja kampea ei saisi kuin palttiarallaa millin ulommas kammen säädöllä. Muuten loppuu säätövara. Ja kammen akseli. Vaan eipä siltikään riitä. Ja taitaa olla vielä pidempi akseli kahdesta vaihtoehdosta.
Kuvassa vastaavat kammet akseliltaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20211020/04d5ca48b444492d67ffb1f86e791e5c.jpg
Jotkin rungot vain suunniteltu jollekin maksimi rataskoolle. Ei ole tuttu runko mutta oliskohan alkujaan suunniteltu kahdelle rattaalle jolloin isompi tullut ulos enemmän?
Mikä on akselin mitta? Racefacen akselithan menee tuohon kans ja on vaihdettavissa.
Ei ole pyörä nyt hyppysissä, mutta -17 mallinen Epic HT siis kyseessä. Mietin, onko mitään apua laittaa ulkoista DUB-keskiötä ja -kampia, kun yhdet kuitukammet lojuu nurkissa. Eipä sekään taida levittää yli tuota 15 milliä, jonka nykyinen holkki levittää BB30 kampea.
Täytyy mittailla akselin pituus, kun pääsen hypistelemään vehjettä.
Gary oin'
21.10.2021, 11.06
Ei varmaankaan optimaalisin ratkaisu painon tahi tyylin suhteen, mutta nuren viestistä tuli mieleen että kävisikö ihan 2x spider tuomaan (siihen sopivaa) ratasta ulospäin?
Minulta löytyisi joutava GX-1400 2x11 kampisetin (https://www.wiggle.co.uk/sram-gx-1400-2x11-gxp-chainset) spider SRAMin DM-rajapintaan, 24T/36T rattailla. Tuollahan ainakin saisit testattua ketjulinjan.
Edit: Mitat löytyy linkin pdf:stä sivulta 46:
https://www.servicearchive.sram.com/sites/default/files/techdocs/gen.0000000004911_rev_b_2016_mtb_drivetrain_ffs.pd f
Äkkiä vilkaisten spiderilla ulompi ratas asettuisi 5mm ulommas kuin vastaava 1X setup. Tästä en nyt sitten ottanut selvää, mikä on tuon verrokkina käytetyn GX-1400 1X eturattaan offset.
GX-1400 1X eturatas keskilinjasta:
norm 46.5
boost 50
GX-1400 2X isompi eturatas keskilinjasta
2X outer 52
2X boost 55
^Mä jo tuota veikkasin myös että on ollut alkujaan kahdelle jolloin isompi tulee selvästi ulommas... Kannattaa kokeilla, eihän sitä pikkuratasta tarvi edes asentaa...
Pyörässä (kona sutra ltd) tällä hetkellä edessä ja takana 160mm jarrulevyt ja flat mount jarrukengät (sram Rival 1 hydrauliset) maantiekahvoilla.
Tarvis hankkiutua eroon droppitangosta, joten vaihto mtb-jarruihin edessä. Riittääkö tällainen adapteri shimanolta: https://www.bike24.com/p2142082.html , että saa flat mount kiinnikkeisiin post mount hydrauliset jarrut? Esim. nämä sramin perus post mount -jarrut: https://www.bike24.com/p2166016.html
Marsusram
24.10.2021, 19.30
^Ensin voisi kysyä riittääkö kahvojen vaihto, samaa DOT -nestettä niissäkin käytetään.
Jos noissa maantievermeissä olisikin erilaiset liittimet, niin luulisi letkun saavan silti väliin.
hyvä ehdotus, mutta: Taitaa taidot loppua meikällä kesken jos pitää jarrujen kanssa tuolla tavalla pelaamaan. Pikaisen googlauksen perusteella ei tietoa hirveästi löydy että toimiiko tuo, mikä on harmillista. Jos jollain on faktaa että esim. Sramin level-kahvat käy rival-jarrukenkien kanssa niin asia on eri.
Muutenkin haluaisin pitää droppitangon alkuperäiset jarrut kahvoineen ns. plug n play moodissa, jos suttura ei äkkiseltään tunnu hyvältä suoran tangon kanssa. Saa vielä palautettua kohtuuvaivalla sitten droppimoodiin.
tchegge_
26.10.2021, 18.28
Jos haluaisi kasvattaa takapakan rattaiden kokoa 11-28(tms.) esim. 11-42 niin toimiiko takavaihtajana tämmöinen:
https://www.bike24.com/p2229665.html?menu=1000,1868,1969,1976,1978
Kahvana Sramin Apex 10sp vuodelta 2014.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
^ Eikös selkeästi lue että 11-42 asti toimii...
tchegge_
26.10.2021, 20.33
Joo,se on selvä. Mutta onko se vaihtokelpoinen vanhan takavaihtajan kanssa ilman kahvajumppaa?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Joo,se on selvä. Mutta onko se vaihtokelpoinen vanhan takavaihtajan kanssa ilman kahvajumppaa?
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Pitäisi kyllä toimia. Itsellä on samainen vaihtaja Sramin S700 10spd kahvojen kanssa ja hyvin pelittää.
Edit:
Varmistat vain, että siinä apexin kahvassa on "exact actuation" vetosuhde. Tuon pitäisi lukea sen alkuperäisen vaihtajan häkin kyljessä. Todennäköisesti on...
Mun 2014 X9 takavaihtajassa lukee tuo ”exact actuation” ja toimii Apex kahvalla.
tchegge_
27.10.2021, 15.20
Jepu, näin arvelinkin. Pitää pistää homma muhimaan talveksi.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Pyöräilevä Hullu
30.10.2021, 22.41
Onko kukaan koittanut toimiiko Shimanon RD-M5120 takavaihtaja 1x11 käytössä, esim. 11-42 tai 11-46 pakalla? Shimanon sivujen mukaan toimis vaan 2x11, 1x10 tai 2x10 vaihteistoissa ja vähän jäi itseä ihmetyttään miksei sitten toimisi myös 1x11 kanssa...
https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/deore-m5100/RD-M5120-SGS.html
^Ihmettelen myös mikä estää toiminnan, ei kertaakaan ole vaihtajan toiminta häiriintynyt kun etuvaihtajan poistanut jos muuten pysyy rattaiden koossa mukana...
hyvä ehdotus, mutta: Taitaa taidot loppua meikällä kesken jos pitää jarrujen kanssa tuolla tavalla pelaamaan. Pikaisen googlauksen perusteella ei tietoa hirveästi löydy että toimiiko tuo, mikä on harmillista. Jos jollain on faktaa että esim. Sramin level-kahvat käy rival-jarrukenkien kanssa niin asia on eri.
Muutenkin haluaisin pitää droppitangon alkuperäiset jarrut kahvoineen ns. plug n play moodissa, jos suttura ei äkkiseltään tunnu hyvältä suoran tangon kanssa. Saa vielä palautettua kohtuuvaivalla sitten droppimoodiin.Käy, mulla on ollut Sram Apex hrd kahvojen parina avidin ja formulan satuloita.
Tosin tarvitset uudet helmet ja päät niihin letkuihin jos tarvii lyhentää. Jos taas meinasit ostaa uudet Levelit, niin niissä nuo tulee mukana. Sit vaan irrotat letkut Rival satuloista ja kierrät Level kahvat letkuineen niihin. Muista poistaa jarrupalat ensin. Ja lopuksi ilmaus.
Mutta mikäli tollasia postmount->flatmount adaptereita löytyy niin on se helpompi. Lisäksi sulla jää sitten täydelliset Rivalit myytäväksi/hyllyyn.
Onko kukaan koittanut toimiiko Shimanon RD-M5120 takavaihtaja 1x11 käytössä, esim. 11-42 tai 11-46 pakalla? Shimanon sivujen mukaan toimis vaan 2x11, 1x10 tai 2x10 vaihteistoissa ja vähän jäi itseä ihmetyttään miksei sitten toimisi myös 1x11 kanssa...
https://bike.shimano.com/en-NZ/product/component/deore-m5100/RD-M5120-SGS.html
Tämä on näitä Shimanon outoja spesifikaatioita. Itselläni on RD-M6000-GS (shimano.com) (https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-GS.html) ja tässä on mainittu: Low sprocket_Max. 42T ja Low sprocket_Min. 42T? Ajat sitten jo vaihdoin 11 – 42 pakan 11-32 pakkaan ja toimii erittäin hyvin. Olisin suuresti ihmetellyt jos ei olisi toiminut. Olisi varmaan pitänyt Shimanon mukaan vaihtaa SGS versioon: RD-M6000-SGS (shimano.com) (https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/deore-m6000/RD-M6000-SGS.html):)
^Ei ole eka Shimanon epäselvä info...
Pyöräilevä Hullu
31.10.2021, 19.20
No kait tuota RD-M5120 -takavaihtajaa vois koittaa jos toimis 1x11 ja 11-42 pakalla, eihän tuo kalliskaan oo. Takavaihtajat kun kuitenkin osumille alttiita, ni ei viittis kovin kallistakaan ostaa muutaman kymmenen gramman takia.
Löytyykö tuollaista vastaavilla mitoilla https://www.bike24.com/p2510550.html?menu=1000,1868,1991 mutta kevyempänä?
^kumma kun et ole katsellut nallekarkkikaupan valikoimaa, onhan siellä alle 40-grammaisia ihan hyvin ja kevyempiäkin.
Jack, ei löydy sieltä moista... On Ritcheyn oma mitta, muut joko liian pitkiä tai lyhyitä...
Jack, ei löydy sieltä moista... On Ritcheyn oma mitta, muut joko liian pitkiä tai lyhyitä...
Olisiko tämä: FOX Kabolt Bolt-In Thru Axle - 15x110mm Boost - black | BIKE24 (https://www.bike24.com/p2379074.html)
^Njet, väärä kierre ja tod.näk. liian pitkä...
Lisää ihmeteltävää, mitä eroa ko. osilla on https://r2-bike.com/SHIMANO-Olive-and-Insert-Pin-for-SM-BH90-Hydraulic-Hose-K-SMBHD1030 ja https://r2-bike.com/SHIMANO-Olive-and-Insert-Pin-for-SM-BH59-62-63-96-Hydraulic-Hose-K-SMBHD1040 ?
Tuo ensinmäinen taitaa tulla uudempiin malleihin mutta ovatko ristiin käytettävissä kun nurkissa kierii kumpiakin...
K.Kuronen
01.11.2021, 17.09
Löytyykö tuollaista vastaavilla mitoilla https://www.bike24.com/p2510550.html?menu=1000,1868,1991 mutta kevyempänä?
Laita tonne kysely (mittojen kanssa, akselin pituus, kierteen pituus): https://robertaxleproject.com
(esimerkki: https://robertaxleproject.com/product/lightning-bolt-on-axle-front-15-mm-x-125-mm-x-1-5-thread/)
^Njet, väärä kierre ja tod.näk. liian pitkä...
Täältäkin voisi kysyä: Uusia Fox/RockShox Boost läpiakseleita 15x110, ... (tori.fi) (https://www.tori.fi/paijat-hame/Uusia_Fox_RockShox_Boost_lapiakseleita_15x110_8947 8406)
^^Liian lyhyt...
^Liian pitkä...
Jos olis näin yksinkertaista niin en olisi kysynyt mutta sen verran harvinainen koko...
K.Kuronen
01.11.2021, 18.35
^Kysy tämän foorumin lisäksi vaikka juuri tuolta Robertaxle... ne kun on erikoistunu läpiakseleihin. Itse tilasin sieltä Tripsteriin taka-akselin ja ainakin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen.
Mahtaisko olla väliä jos kierreosa on millin tai pari liian lyhyt tai pitkä?
^^Liian lyhyt...
^Liian pitkä...
Jos olis näin yksinkertaista niin en olisi kysynyt mutta sen verran harvinainen koko...
Tämä voisi olla: Salsa Deadbolt Ultralight Thru-Axle, Front, 15mm Axle Diameter, 135mm Length, 1.5 Thread Pitch, 12mm Thread Length - Modern Bike (https://www.modernbike.com/salsa-deadbolt-ultralight-thru-axle-front-15mm-axle-diameter-135mm-length-1.5-thread-pitch-12mm-thread-length) tarkkaa painoa ei ilmoiteta. Kun on "ultralight" niin olettaisin, että kevyt? Tuota Salsaa myy Suomessa Tuotteet - Foxcomp (https://foxcomp.fi/tuotteet/?q=salsa&orderby=weight&orderdir=desc&brand=e7a8cd38-5a05-4ff7-b59a-de5a2afcbd07&group=116-117&minprice=&maxprice=#salsa-deadbolt-ultralight-thru-axle-front-15mm-125mm-1-5-12mm) mutta tätä ei ainakaan sivuilta löydy.
^Kiitos, tuon pitäisi olla sopiva! Pitää ottaa Foxiin yhteyttä jos saisi tilattua.
Lisää ihmeteltävää, mitä eroa ko. osilla on https://r2-bike.com/SHIMANO-Olive-and-Insert-Pin-for-SM-BH90-Hydraulic-Hose-K-SMBHD1030 ja https://r2-bike.com/SHIMANO-Olive-and-Insert-Pin-for-SM-BH59-62-63-96-Hydraulic-Hose-K-SMBHD1040 ?
Tuo ensinmäinen taitaa tulla uudempiin malleihin mutta ovatko ristiin käytettävissä kun nurkissa kierii kumpiakin...
Toinen on BH59 letkulle ja toinen BH90. Oliivi käy ristiin, insertti ei. Letkun sisämitta on eri.
^Tuo teräksinen insertti siis käy uudempiin, esim. XT ja SLX?
Zykkel, lupasivat tilata kyseisen akselin, kiitos tiedosta.
^Tuo teräksinen insertti siis käy uudempiin, esim. XT ja SLX?
Kyllä, BH90 on se uudempi, mutta kannattaa letkun malli aina tarkastaa. Pääosin kaikki uudet käyttää BH90, mutta jotain alempia mallisarjoja saattaa olla edelleen vanhalla.
Mahtaisko olla väliä jos kierreosa on millin tai pari liian lyhyt tai pitkä?
Eka kierre pitää, toinen varmistaa.
Dotti on tietysti ikävämpää puljata kuin mineraaliöljy, mutta ei nuo nyt niin monimutkainen laitos ole etteikö pitäisi toimia ns. suoraan. Kahva työntää nestettä satulaan jossa männät puristuu levyä vasten. Sramilta löytyy nopealla googlauksella tasan yhdenlaista liitoskittiä joten 99,99 % varmasti onnistuu kahvat vaihtamalla. Letkujen pituus voi hieman heittää, mutta kokeiluun metsästäisin itse vaan käytettynä jotkut mtb-kahvat.
Jos ilmaus ym. mietityttää niin aina voi kääntyä paikallisen pyörähuollon puoleen, mutta ei se rakettitiedettä ole. Itsellä tosin kokemusta vain shimanoista :rolleyes:
Laars, 8000 sarjan XT kyseessä niin tuskin syntyy ongelmia...
Kanuuna, tais löytyä oikean pituisetkin...
ruuduntakaa
03.11.2021, 08.01
DT Swiss E1900 Boost kiekon vapari, löytyykö mistään/onko edes olemassa 3 pawl HG-vaparia teräksisenä? Napa käsittääkseni 370?
^mä laittaisin star ratchet kitin. Saatavuus voi olla heikkoa.
ruuduntakaa
03.11.2021, 09.02
^mä laittaisin star ratchet kitin. Saatavuus voi olla heikkoa.
Kallis setti, työkaluineen. Toki olis hyvä vaihtoehto. Mutta löytyykö siihen teräksistä HG-vaparia?
Haluan pysyä NX-pakassa; all steel ja hinta alle satkun.
XD-rojuista saa maksaa itsensä kipeeksi.
Ymmärtääkseni tämä on teräksinen ja pitäisi käydä tuohon napaan: HWRAAMWSS0342S
https://www.worldwidecyclery.com/products/dt-swiss-9-10-speed-freehub-body-steel-3-pawl-endcap-not-included
Ja siitä EU:sta https://hollandbikeshop.com/en-gb/branded-bicycle-parts/dt-swiss-bicycle-parts/dt-swiss-hub-parts/dt-swiss-freehub-body/dt-swiss-cassette-body-3-pawl-shimano-240-350-black-686234/?country_id=244
ruuduntakaa
03.11.2021, 10.02
^Kiitokset.
Käy, mulla on ollut Sram Apex hrd kahvojen parina avidin ja formulan satuloita.
Tosin tarvitset uudet helmet ja päät niihin letkuihin jos tarvii lyhentää. Jos taas meinasit ostaa uudet Levelit, niin niissä nuo tulee mukana. Sit vaan irrotat letkut Rival satuloista ja kierrät Level kahvat letkuineen niihin. Muista poistaa jarrupalat ensin. Ja lopuksi ilmaus.
Mutta mikäli tollasia postmount->flatmount adaptereita löytyy niin on se helpompi. Lisäksi sulla jää sitten täydelliset Rivalit myytäväksi/hyllyyn.
Okei joo eli homma toimii suorilta käsin noin. Hyvä tietää. En itse jaksa opetella tekemään kahvojen vaihdosta (mitäpä sitä selittelemään ???? ). Tilasin Level tl:t eteen ja taakse valmiiksi ilmattuina. Joten muutamalla pultin irroituksella ja kiinnityksellä pitäisi pärjätä.
Letkun pituus sitten voikin olla mielenkiintoinen, eli vähän extraa voi olla. Pyöräkorjaamolla saavat lyhennellä, jos tarvii.
Tärkeintä tässä harjoituksessa on testata onko tuosta kulkupelistä enää mihinkään suoralla tangolla. Sitten jatkossa voi hommata hifimpää stongaa jne. Ei vaan selkä kestä enää tuota droppitangolla ajoa, ja muutenhan sutturan runko on mitä mainioin kaikenlaiseen ajeluun.
ruuduntakaa
04.11.2021, 08.07
Ja siitä EU:sta https://hollandbikeshop.com/en-gb/branded-bicycle-parts/dt-swiss-bicycle-parts/dt-swiss-hub-parts/dt-swiss-freehub-body/dt-swiss-cassette-body-3-pawl-shimano-240-350-black-686234/?country_id=244
Käyneekö kuitenkaan 29 E1900 boost-kiekkoon? Siinä 370-napa.
Nämä DT:t on aika hankalia kyllä; esim. H1900 on DT:n sivulla saatavilla Shimanon HG-teräsvaparilla.
En ole vielä löytänyt netistä kauppaa josta tuon löytäisi. Vaparin kohdalla lukee aina alumiini.
Ja sitten jos upgreidais Ratchettiin niin päästään lähelle uuden kiekon hintaa. Työkaluineen siis.
Alumiinisen HG-vaparin ongelmistahan pääsisi vaihtamalla XD:n mutta pakkojen hinnat syljettää.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/dt-swiss-ratchet-ln-upgrade-kit-for-dt-hybrid-pawl-hubs/
ruuduntakaa
04.11.2021, 08.32
Ei ole kyllä työnä paha tuo upgreidaus.
https://www.youtube.com/watch?v=e_XpRZCLTX4&ab_channel=Jamesthebikeguy
Kuminauha
04.11.2021, 08.34
Käyneekö kuitenkaan 29 E1900 boost-kiekkoon? Siinä 370-napa.
Nämä DT:t on aika hankalia kyllä; esim. H1900 on DT:n sivulla saatavilla Shimanon HG-teräsvaparilla.
En ole vielä löytänyt netistä kauppaa josta tuon löytäisi. Vaparin kohdalla lukee aina alumiini.
Ja sitten jos upgreidais Ratchettiin niin päästään lähelle uuden kiekon hintaa. Työkaluineen siis.
Alumiinisen HG-vaparin ongelmistahan pääsisi vaihtamalla XD:n mutta pakkojen hinnat syljettää.
https://www.hi5bikes.fi/tuotteet/dt-swiss-ratchet-ln-upgrade-kit-for-dt-hybrid-pawl-hubs/
Ainakin kuvan perusteella tuo on 3-prawl vapari. Kuvassa näkyy kynnet.
^Työnä ei paha, mutta työkaluineen 200€.
Ainakin kuvan perusteella tuo on 3-prawl vapari. Kuvassa näkyy kynnet.
Minun internetissä näkyy ratchet -versio.
Ja sitten jos upgreidais Ratchettiin niin päästään lähelle uuden kiekon hintaa. Työkaluineen siis.
Alumiinisen HG-vaparin ongelmistahan pääsisi vaihtamalla XD:n mutta pakkojen hinnat syljettää.
DT:n työkaluja on varmaan jossain pyörähuolloissa ja jostain Puolasta sai vähän edullisemman kopion, en muista liikkeen nimeä nyt mutta voin laittaa tähän jos putkahtaa mieleen.
ruuduntakaa
04.11.2021, 08.48
Siinä olis, teräsvaparia löytyy in stock.
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/Upgrade-Kit-3-Pawl-to-Ratchet-LN-p84197/?o=52301531-steel-Shimano
Pelkkä 3 pawl työkalu tuolla 58e. :D
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/3-Pawl-Ring-Nut-Removal-Tool-p61401/
Poistin tuon Upgrade kitin omaan varastoon, pitää katsella työkalut myöhemmin.
^ Mä tilasin joskus Ebaysta Puolasta (Bitul) sen työkalun, tarvitsin kerran :). Tuo Hollandbikeshopin vapari on 3 -kyntinen ainakin varaosanumeron (EAN Code 7613052039329) perusteella, kuvaus on otsikossa vaan väärä.
Entä jos lainaisi tai ”vuokraisi” jostain lähipyöräliikkeestä työkalut?
ruuduntakaa
04.11.2021, 09.21
Ja muistin juuri että mulla on miljoonalaatikosssa yksi ajamaton DT:n XD-vaparikin! :D
Varmaan se lähipyöräliike sen vaihtotyön myy, mutta tuskin vuokraa/lainaa työkaluja. Mitä olen kuullut niin ei tuo vaihto aina mene kuin strömsössä (tai kuten linkatussa videossa!). Tuo drive ringiä kuitenkin väännetään jokaisella polkaisulla kiinni tiukempaan. Ruuvipenkki ja kehästä kiertäminen toiminee.
3 -kyntisen muuttaminen ratchetiksi oli ehkä vartin homma, voi tuon varmaan liikkeessä teettääkin eikä tule kalliiksi.
ruuduntakaa
04.11.2021, 09.39
3 -kyntisen muuttaminen ratchetiksi oli ehkä vartin homma, voi tuon varmaan liikkeessä teettääkin eikä tule kalliiksi.
Niin tosiaan, jos kalut on reilun satkun niin ehkä kannattaa käydä tuosta paikallisesta kysymässä työlle hintaa.
TheMiklu
04.11.2021, 10.17
Pyöräilyseuralle hankittu DT:n virallinen kynsivaparin irroitukseen tarkoitettu työkalu murtui vaihdon yhteydessä. Takuusta uusi. Sen sijaan murtumisen myötä vääntynyt akseli meni omaan piikkiin, että kyllä siinä omat riskinsä aina on. Tokalla työkalulla sitten irtosikin kohtuudella kun ensin lämmitti napaa.
Fun fact: kynsivapariin voi vaihtaa laakerit irroittamatta ring nuttia mutta ratchetillä varustetusta pitää ring nut irroittaa välillä. Tässä myös syy miksi kynsivaparille tarkoitettua työkalua on huonommin tarjolla kolmansien osapuolien toimesta.
Kuminauha
04.11.2021, 12.00
Mulla myös pyörii ylimääräsenä muutama setti 18T ratchet kittejä (renkaat+jouset) mikäli joku tarvii.
ruuduntakaa
04.11.2021, 12.04
10-15e on paikallisen hinta työlle.
Vanhan kehän irroitus ja uuden asennus.
ruuduntakaa
04.11.2021, 13.43
Ymmärtääkseni tämä on teräksinen ja pitäisi käydä tuohon napaan: HWRAAMWSS0342S
https://www.worldwidecyclery.com/products/dt-swiss-9-10-speed-freehub-body-steel-3-pawl-endcap-not-included
Jos joku tietoa kaipaa niin tämä varmistettu DT-Swissiltä; tämä käy.
ruuduntakaa
04.11.2021, 16.59
Pyöräilyseuralle hankittu DT:n virallinen kynsivaparin irroitukseen tarkoitettu työkalu murtui vaihdon yhteydessä. Takuusta uusi. Sen sijaan murtumisen myötä vääntynyt akseli meni omaan piikkiin, että kyllä siinä omat riskinsä aina on.
DT Swissin ohjevideolla poistetaan akseli työn ajaksi, selvisi ilmeisesti nyt miksi.
TheMiklu
04.11.2021, 17.08
DT Swissin ohjevideolla poistetaan akseli työn ajaksi, selvisi ilmeisesti nyt miksi.DT:n videolla taidetaan vaihtaa laakerit. Samalla nimittöin tietysti menee menee laakerit uusiksi jommalta kummalta puolelta kun akselin iroittamiseksi lyödään laakeri irti akselin avulla.
ruuduntakaa
04.11.2021, 18.07
https://youtu.be/RfFBlLnW6sg
K.Kuronen
04.11.2021, 18.34
^tuossa vaihdetaan myös laakerit, koska toimenpide tehdään oletetusti jo ajettuun kiekkoon.
ruuduntakaa
04.11.2021, 18.44
Totta juu.
Joskohan pitäis itsekin vaihtaa laakerit samalla.
Taitaa olla reilut 2000km takana noilla orkkislaakereilla nyt.
Ei niissä tosin mitään vikaa ole, mutta nehän levähtää tunnetusti heti upgreidauksen jälkeen jos niitä ei vaihda! :D
Muoks:
Mitä laakereita olette napoihin pukanneet? Dt:ssä taitaa olla Enduron tavaraa, punaiset tiivisteet.
Bike Components kyllä myy ihan DT:n omia laakereitakin näemmä.
Kenen tekemiä sitten lie.
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/Standard-Ball-Bearing-6902-RS-for-240-350-370-EX-1750-EX-1550-Hub-p7854/
TheMiklu
04.11.2021, 20.33
No niinhän siinä tietysti käy :D vaikka eipä tuo 2000km ole mikään määrä niille lakruille.
Siinä työkalussa on tilaa akselille, että ei sitä tarvi arastella sikäli.
Kenen tekemiä sitten lie.
https://www.bike-components.de/en/DT-Swiss/Standard-Ball-Bearing-6902-RS-for-240-350-370-EX-1750-EX-1550-Hub-p7854/
IJK lukee linkin pölysuojassa. Inoue Jikuuke Kogyo is a well-known Japanese manufacturer of angular ball bearings
ruuduntakaa
07.11.2021, 16.32
Melkoisia kauhutarinoita on netti täynnä siitä miten mahdoton homma on saada irti toi dt swissin ring nut.
Joskohan on viisainta teettää irroitustyö paikallisessa pyörähuollossa.[emoji849]
Kun(tai jos) Ratchetin sitten lopulta asentaa, saako tulevalle irroitukselle(laakerin vaihto) helpotusta millään kierteeseen laitettavalla mönjällä? Kuparitahna?
Vai mennäänkö taas lakki kourassa pyörähuoltoon?
Melkoisen kökkö suunnittelu on tuossa etten sanois.
Viilapenkin se saattaa vaatia, eli kotona voi olla paha rasti. En usko että mikään mönjä tuohon kamalasti auttaa. Sehän kirii, kun fillarilla poljetaan.
Viet huoltoon vaan ja vaihdatat samalla laakerit.
Joni Kani
07.11.2021, 18.25
^^Kerran oon nutringin saanut auki ja kerran jääny aukaisematta. Tilanne siis 1-1. Kyllä se pirun tiukkaan kirii. Vieläkin mietinnässä miten sen aukos...
ruuduntakaa
07.11.2021, 19.03
Auttaisko rinkulan jäähdyttäminen kylmäsprayllä?
Viet huoltoon vaan ja vaihdatat samalla laakerit.
Ihan järkevä vaihtoehto tämä.
TheMiklu
08.11.2021, 09.28
Auttaisko rinkulan jäähdyttäminen kylmäsprayllä?
Kuumaa napaan. Siis siihen alumiiniseen ulkopintaan kuumailmapuhaltimella. Ring nut on terästä.
ruuduntakaa
08.11.2021, 09.59
Kuumaa napaan. Siis siihen alumiiniseen ulkopintaan kuumailmapuhaltimella. Ring nut on terästä.
No kutistuuhan se teräskin kylmällä=sama lopputulos?
F. Kotlerburg
08.11.2021, 10.03
No kutistuuhan se teräskin kylmällä=sama lopputulos?Alumiinin lämpölaajenemiskerroin on vaan suurempi joten alumiinia tarvitsee lämmittää vähemmän kuin terästä jäähdyttää saman lopputuloksen saavuttamiseksi.
TheMiklu
08.11.2021, 10.03
No kutistuuhan se teräskin kylmällä=sama lopputulos?
Alumiini reagoi nopeammin lämpöön joten järkevämpi manipuloida sen lämpötilaa. Lisäksi ulkopinnan lämmitys on huomattavasti helpompi operaationa vrt. spray tarkasti rinkulaan.
Tämä oli myös suositus netin foorumeilla kun tietoa rinkulan irroituksesta hain katastrofaalisen epäonnistumisen jälkeen.
Edit: noniin olin hidas
ruuduntakaa
08.11.2021, 10.29
^ja ^^Ok, kiitokset selvennyksistä.
Oishan tähän(kin) kannattanu perehtyä vähän perusteellisemmin.
100e muunnossetti, lähes 100e työkaluihin. Hiukka lisää ja kaupasta H1900-kiekko. Ja olis varakiekkokin. :D
Eikä tarttis pelätä rikkovansa jotain.
Toki H1900:sta liikkuu ristiriitaista infoa kauppiaiden sivulla. valmistajan mukaan on ratchet ja HG-vapari terästä.
Myyjien sivuilla speksit on mitä milloinkin.
TheMiklu
08.11.2021, 11.11
Olisko muka H1900 rätsetti? Muut 1900 sarjalaiset on 370 navalla. 1700 sarjassa 350.
Meikällä hyviä kokemuksia 370 navoista. En tiedä onko noissa DT:n kynsivapareissa ollut ongelmia sitten? Rätsetti on varma ja helppo mutta sen suurin etu maastokäyttöä ajatellen on ne tiheämmät kytkennät 36t&54t. Kynsivaparissa pienempi kitka rullatessa joten vähemmän teknisessä maastossa puolustaa paikkaansa :D
K.Kuronen
08.11.2021, 11.14
^jos joku uudempi olisi 370-navalla ratchet LN-vaparilla.
ruuduntakaa
08.11.2021, 11.25
Olisko muka H1900 rätsetti? Muut 1900 sarjalaiset on 370 navalla. 1700 sarjassa 350.
Meikällä hyviä kokemuksia 370 navoista. En tiedä onko noissa DT:n kynsivapareissa ollut ongelmia sitten? Rätsetti on varma ja helppo mutta sen suurin etu maastokäyttöä ajatellen on ne tiheämmät kytkennät 36t&54t. Kynsivaparissa pienempi kitka rullatessa joten vähemmän teknisessä maastossa puolustaa paikkaansa :D
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-mtb/hybrid-mtb/h-1900-spline
Ratchet LN18 kerrotaan tuolla.
Mullahan vaihtoajatus lähti vaan siitä alumiinivaparista. Sen vaihdosta teräksiseen, sit lähti keulimaan. :D
2500km about nyt ajettu kynsivaparilla ja ei ongelmia. Paitsi että tuskin saan pakkaa enää irti tuosta toistamiseen.
Muutoin vapari on ok, kyllä tässä vähän miettii jo että lähdenkö edes ratchettiin vaihtamaan.
Ehkä myyn "upgreidaus"-setin ja menen vanhalla. Etsin 3 pawl teräsvaparin. Yksi ajamaton aluvaparikin on jemmassa.
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/252363734_245973317560496_2102057512754369711_n.jp g?_nc_cat=105&ccb=1-5&_nc_sid=b9115d&_nc_ohc=MutIhR_owuEAX--BlOh&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=4c9662195dcf8e0134fb72bb0763369f&oe=618E3BBA
TheMiklu
08.11.2021, 11.31
https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-mtb/hybrid-mtb/h-1900-spline
Ratchet LN18 kerrotaan tuolla.
Kato perhana! Jossain tuli tämä LN vastaan ja ajattelin sen olevan vain virhe kun speksissä puhuttiin rätsetistä.
Mitäpä jos EXP rätsetin myötä pidetään vanha painavampi mutta luotettava kaksijousinen systeemi edelleen tuotannossa LN nimellä! Ja järkeväähän se olisi.
K.Kuronen
08.11.2021, 12.55
^jotta soppa olisi sakea, niin mun 1600-gravelikiekoissa on 350-napa tuolla vanhemmalla rätsetillä. Vapaarattaan runko tietenkin on eri, kuin 370-pohjaisella LN:llä.
Ajattelin, että päivittäisi itselle kokeeksi tiheämmillä hampailla varustetut sisuskalut, mutta tilausnappi jäi vielä painamatta, sillä sopivuus arvelutti.
K.Kuronen
08.11.2021, 13.48
Tuota kun lueskelin, niin erehtymisen mahdollisuutta ei pitäisi olla: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/ratchet-technologies-overview
ruuduntakaa
08.11.2021, 13.59
Tuota kun lueskelin, niin erehtymisen mahdollisuutta ei pitäisi olla: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/ratchet-technologies-overview
Ja työkalujen määrä sen kun kasvaa! Vielä vois muutaman version keksiä lisää? :D
EXP:t jää sitten metässä korjaamatta jos kunnolla kilahtaa, mikä oli mielestäni yksi suurimmista Ratchetin eduista; vararinkulat mukana niin remontti onnistuu ilman työkaluja.
TheMiklu
08.11.2021, 14.45
Tuota kun lueskelin, niin erehtymisen mahdollisuutta ei pitäisi olla: https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/ratchet-technologies-overviewNonni, nythän tällä tää selviski.
Eli kertauksena LN = 370 kynsivaparillisen navan runko plus sisuskalut ratchet upgradekitti. 350 vs. 370 rungolla on tosiaan erona tiivisteen paikka. Siksi ei käy ristiin vaparit.
casanova
08.11.2021, 16.53
Työmatkapyörän päivitys mielessäni pohdin Apex 1 -osasarjan siirtoa toiseen runkoon. Vanha pyörä ja mainitun osasarjan hydrauliset jarrut ovat mallia "post mount". Uusi runko on mallia "flat mount". Väliin on olemassa jos jonkunlaista adapteria esim. https://www.bike24.com/p2142082.html. (https://www.bike24.com/p2142082.html)
Onko tässä nyt riskinä ostaa jotenkin vääränlainen adapteri? Saatavuus näillä tuntuu olevan kehnohkoa ja mm. Bikeshop lupailee takahaarukan adaptereita saataville jo helmikuussa 2022. Ei siis välttämättä onnistu adapterin hankinta lähimmästä huollosta.
K.Kuronen
08.11.2021, 17.05
^riippuu uudesta rungosta ja haarukasta: pienin sopiva jarrulevy voi olla joko 140, tai 160 millinen. Mä kuvitelisin noiden Shimanojen olevan sellaiset, jotka sopivat runkoon ja haarukkaan, joiden pienin levy on 140 mm.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.