Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Tieliikennelaista ei löydy kevyen liikenteen väylää - ei erikseen tai yhteen kirjoitettuna. Tämän voi tarkistaa noin 10 sekunnissa avattuaan ajantasaisen lakisivuston. Silti sieltä löytyy säännöstö kaiken liikenneinfran käyttöön. TLL 2§ sisältää infran määritelmät ja myös kaikkien väylien nimet. Sen jälkeen niille annetaan velvoittavat käyttöohjeet.
https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729
No onpas turhaa nipottamista termeistä. Kun puhutaan kevyen liikenteen väylästä, niin jokainen täyspäinen ymmärtää että kyseessä on joko yhdistetty tai rinnakkainen jalkakäytävä ja pyörätie. Termiä käytetään mm. tieliikennelain perusteluissa yleisnimityksenä niistä väylistä, jossa kevyt liikenne kulkee.
https://poliisi.fi/-/kevyen-liikenteen-oikeudet-ja-velvollisuudet
Mikä on kevyen liikenteen väylä?
Kevyen liikenteen väylällä tarkoitetaan liikennemerkillä osoitettua, yleensä yhdistettyä tai rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää.
Yhdistetyllä väylällä toimitaan pyörätien sääntöjen mukaan. Kävelijät kulkee reunassa ja pyörät keskellä.
Yhdistetyllä väylällä toimitaan pyörätien sääntöjen mukaan. Kävelijät kulkee reunassa ja pyörät keskellä.
Oho! Noinko pitäisi toimia? Tuo pitää saada kävelijöiden tietoon jotenkin.
Omasta mielestä olisi parempi kun kuljettaisiin oikeaa reunaa kaikki.
Tieliikennelaista ei löydy kevyen liikenteen väylää - ei erikseen tai yhteen kirjoitettuna. Tämän voi tarkistaa noin 10 sekunnissa avattuaan ajantasaisen lakisivuston. Silti sieltä löytyy säännöstö kaiken liikenneinfran käyttöön. TLL 2§ sisältää infran määritelmät ja myös kaikkien väylien nimet. Sen jälkeen niille annetaan velvoittavat käyttöohjeet.
Tuo lain lukeminen on oikeasti aika paljon vaadittu. Vähän samaa tematiikkaa offtopikista on tämä:
Poliisi puuttui Vaajasalon jäätiellä luistatteluun – ajokieltoa kahdelle 17-vuotiaalle | Pohjois-Savo | Yle (https://yle.fi/a/74-20139322)
Missä kohtaa tieliikennelakia määritetään auton luistamisen määrät ja mistä määrästä kuuluu rangaista?
Kyseinen kommentti oli tietysti tarkoitettu kuvailemaasi tilanteeseen, koska siinä lainattiin sitä käsitellyttä viestiä. Ei stenun tilannetta, mutta paaton kommentoi kuin se olisi ollut siihen kommentti.
No nyt minäkin hiffasin (ja ihmettelen miksi en heti hiffannut, mutta kuten tunnettua: »Jag fattar icke just så snart, Men det är så underbart,. Hur efteråt blir allting mig så klart.»)!
En kuitenkaan malta olla sanomatta ettei paaton mielestäni siteerannut siinä mielessä kuin sinä nähtävästi sen ymmärsit (tai kuten kovin usein foorumilla tahdotaan ymmärtää eli sitä ei olisi tarvinnut lukea lainatun tyrmäävänä vastaväitteenä (ja samalla pyrkimyksenä kirjoittajan mitätöimiseksi tai nolaamiseksi).
No nyt minäkin hiffasin (ja ihmettelen miksi en heti hiffannut, mutta kuten tunnettua: »Jag fattar icke just så snart, Men det är så underbart,. Hur efteråt blir allting mig så klart.»)!
En kuitenkaan malta olla sanomatta ettei paaton mielestäni siteerannut siinä mielessä kuin sinä nähtävästi sen ymmärsit (tai kuten kovin usein foorumilla tahdotaan ymmärtää eli sitä ei olisi tarvinnut lukea lainatun tyrmäävänä vastaväitteenä (ja samalla pyrkimyksenä kirjoittajan mitätöimiseksi tai nolaamiseksi).
Asiasta voidaan nillittää, kuten tapanasi on, varmaan vielä 10-20 viestin verran, mutta yleisesti ottaen tämän kaltaisella foorumilla voi yhtäaikaa olla useita erillisiä "keskusteluja" samassa ketjussa ja juuri lainaamisella osoitetaan, että mihin "keskusteluun" mikäkin viesti kuuluu.
Oho! Noinko pitäisi toimia? Tuo pitää saada kävelijöiden tietoon jotenkin.
Omasta mielestä olisi parempi kun kuljettaisiin oikeaa reunaa kaikki.
Olen samaa mieltä. Kunpa kävelijät edes kulkisivat reunassa, mutta ei, kun suurin osa kävelee keskellä tai seilaa edestakaisin naama kännykässä ja kuulokkeet korvilla. Vaikeaa on ohitella kun ringautuskaan ei kuulu.
Asiasta voidaan nillittää, kuten tapanasi on, varmaan vielä 10-20 viestin verran, mutta yleisesti ottaen tämän kaltaisella foorumilla voi yhtäaikaa olla useita erillisiä "keskusteluja" samassa ketjussa ja juuri lainaamisella osoitetaan, että mihin "keskusteluun" mikäkin viesti kuuluu.
Nillitystä näkee siellä missä sitä haluaa nähdä.
Nyt oli mielestäni ilmiselvää, miksi paaton oli lainannut kommenttiasi ja vastannut kuten hän teki. Se että sivuutit sen tai ettet nähnyt sitä oli joko oma valintasi tai ihan ymmärrettävä erehdys, ihmisiähän me olemme kaikki, foorumihenkilöinäkin.
PS Anglosaksisessa maailmassa tunnetaan sanonta ihmisistä, jotka asuvat lasitalossa, ja kivien heittämisestä:cool:
Hanki Haaveri
06.02.2025, 07.32
Termin 'kevyen liikenteen väylä' siirtäminen lakitekstistä kansankieleen on ymmärrettävä teko. Pitkänä ja kankeana sen soisi poistuvan sieltäkin. Jotkin kielenhuoltotahot esittivät aikoinaan kevytväylää, mutta onneksi lainsäätäjä ei mennyt retkuun. Harrastajien lyhennelmä 'kelvi' taas ei kerro perussuomalaiselle yhtään mitään. Sen kirjoittaminen on myös tarkkaa ja vaativaa. Jos vahingossa näppäilee ja julkaisee kelvin sijasta kalvi, paikalliset hörhöt käyvät hoitelemassa näpyttelijän tai muun kuvitellun kohdehenkilön.
Havainnollistan asiaa ornitologian avulla. Yleiskielinen kevyen liikenteen väylä voisi vastata lintuharrastajan ilmoitusta kanalintuhavainnosta. Tällöin vastaanottajalle jää tulkinta, onko ornitologi nähnyt pyyn tai metson, tai mahdollisesti pannut kotikanaa poskeen.
Jos fillaristi tai tallari pystyy havaitsemaan kevyen liikenteen väylän sijasta pyöräkaistan, jalkakäytävän tai pyörätien, hänen kykynsä toimia ennakoidusti ja lainsäätäjän edellyttämällä tavalla kohenee huomattavasti.
Fillarijeti
06.02.2025, 08.41
...Omasta mielestä olisi parempi kun kuljettaisiin oikeaa reunaa kaikki.
Tuo on niin totta. Pyörätien molempien reunojen käyttö jalankulkuun mahdollistettiin aikoinaan vasta lopullisessa eduskuntaväännössä ilman julkista etukäteiskeskustelua. Liikenneturvan kaaosjohtaja perusteli muutosta täysin harmittomana, mutta sisällytin todellisen vaikutuksen virkahenkilön titteliin.
Oikea reuna kaikille ja ohitukset keskeltä olisi ehdottomasti toimivin ratkaisu pyöräteille.
Laki kertoo pyörätien ylittämisestä seuraavaa. TLL 16§: Jalankulkijan on ylitettävä ajorata suojatietä kulkien tai ali- tai ylikulkua käyttäen, jos sellainen on lähellä. Muuten ajorata on ylitettävä kohtisuoraan ja risteyksen vierestä, jos sellainen on lähellä.
Ajoradalle menevän jalankulkijan on noudatettava sitä varovaisuutta, jota lähestyvän ajoneuvon tai raitiovaunun etäisyys ja nopeus edellyttävät. Hänen on ylitettävä ajorata tarpeettomasti viivyttelemättä.
Ajorataan rinnastetaan tätä pykälää sovellettaessa pyörätie ja raitiotie.
Lainlaatijalla on ollut ainakin yksi sokea piste. Rullaluistelijat ja -hiihtäjät ovat jalankulkijoita. Sauvarullaluistelija käyttää havaintojeni mukaan pyörätien leveydestä kolmisen metriä. Nämä kiiturit voivat lain mukaan valita joko oikean tai vasemman reunan. Tällaisen vastaantullessa laki edellyttää pyöräilijän ajavan poikittain pyörätien yli ja väistävän häntä vasemmasta reunasta. Jos vastakkain tulee kaksi saman puolen valinnutta sauvarullaluistelijaa, mitään väistämissääntöä ei ole. Edellisen ymmärtäminen tuo jännitystä pimeisiin mutkiin, joita paljon käyttämälläni pyörätiellä on useita. Olen pyytänyt vasemman puolen hiihtäjiä ja luistelijoita käyttämään turvallisuuden takia oikeaa reunaa, vaihtelevalla menestyksellä.
Yhdistetyllä väylällä toimitaan pyörätien sääntöjen mukaan. Kävelijät kulkee reunassa ja pyörät keskellä.
Missä tuo määritellään?
"Kevyenliikenteen" väyliä on useita erilaisia. On Jalkakäytävä, Pyörätie, Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain (sekä vielä Moottorikelkkailureitti sekä Ratsastustie). Jokaisella toimitaan eri tavalla. Ainoastaan Pyörätien osalta määrätään jalankulkija käyttämään sen reunaa. Tämä määrätään tieliikennelain 13 § toisessa momentissa, jossa lukee asian suhteen seuraavaa: Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa. Jalankulkija on Pyörätie väylällä "vieraileva tähti" ja pitää kulkea reunassa.
Huomioitava seikka on siis tuossa määritelmässä kohta Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä on, kuten nimikin sanoo, jalkakäytävä. 13 § toinen momentti ei siis voi koskea Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylää, koska sille on yhdistetty sekä pyörätie, että jalkakäytävä. Jalkakäytävä siis on ja löytyy. Jalkakäytävän osalta jalankulkijoilla ei ole reunassa kävelemisen velvoitetta.
Missä tuo määritellään?
"Kevyenliikenteen" väyliä on useita erilaisia. On Jalkakäytävä, Pyörätie, Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä, Pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain (sekä vielä Moottorikelkkailureitti sekä Ratsastustie). Jokaisella toimitaan eri tavalla. Ainoastaan Pyörätien osalta määrätään jalankulkija käyttämään sen reunaa. Tämä määrätään tieliikennelain 13 § toisessa momentissa, jossa lukee asian suhteen seuraavaa: Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa. Jalankulkija on Pyörätie väylällä "vieraileva tähti" ja pitää kulkea reunassa.
Huomioitava seikka on siis tuossa määritelmässä kohta Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä on, kuten nimikin sanoo, jalkakäytävä. 13 § toinen momentti ei siis voi koskea Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylää, koska sille on yhdistetty sekä pyörätie, että jalkakäytävä. Jalkakäytävä siis on ja löytyy. Jalkakäytävän osalta jalankulkijoilla ei ole reunassa kävelemisen velvoitetta.
Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävllä polkupyörällä ajetaan oikeaa reunaa kuten erillisellä pyörätiellä. Tämä lienee selvää tieliikennelaista. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävllä jalankulkijan tulee kulkea reunassa, koska lainsäätäjän lain perusteluihin kirjannut, että siinä toimintaa samoin kuin pyörätiellä. Tämä onkin siksi huonosti tunnettu, koska se ei löydy selkeästi suoraan laista, eikä vastaa myöskään täysin arkikokemusta. Säädetyn lain hallituksen esityksen yksityiskohtaiset perustelut ovat kuitenkin täysin käypää argumenttia oikeudessa eli niistä katsotaan miten pykälään kirjattuja asioita tulkitaan.
Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävllä polkupyörällä ajetaan oikeaa reunaa kuten erillisellä pyörätiellä. Tämä lienee selvää tieliikennelaista. Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävllä jalankulkijan tulee kulkea reunassa, koska lainsäätäjän lain perusteluihin kirjannut, että siinä toimintaa samoin kuin pyörätiellä. Tämä onkin siksi huonosti tunnettu, koska se ei löydy selkeästi suoraan laista, eikä vastaa myöskään täysin arkikokemusta. Säädetyn lain hallituksen esityksen yksityiskohtaiset perustelut ovat kuitenkin täysin käypää argumenttia oikeudessa eli niistä katsotaan miten pykälään kirjattuja asioita tulkitaan.
On siis epäonnistuttu tuomaan tuo esityksen tarkoitus valmiiseen tieliikennelakiin. Lisäksi tuo esityksen tarkoitus on ristiriidassa valmiin lain määrityksen kanssa, kuten hyvin voidaan osoittaa valmiin lain 13 § toisen momentin määritelmällä: Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole...
Santtu75
11.03.2025, 16.51
On siis epäonnistuttu tuomaan tuo esityksen tarkoitus valmiiseen tieliikennelakiin. Lisäksi tuo esityksen tarkoitus on ristiriidassa valmiin lain määrityksen kanssa, kuten hyvin voidaan osoittaa valmiin lain 13 § toisen momentin määritelmällä: Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole...
Oletko sinä se taho joka tuota SINUN TULKINTAASI laista koittaa aika ajoin tuoda vahvasti esille usemmallakin eri keskustelupalstalla?
Vakiintunut "virallinen" kanta tuohon laintulkintaan on se että yhdistetyllä väylällä jalankulkijat kulkevat jommassa kummassa reunassa.
Tuota sinun tulkintaasi kyseisestä laista että yhditetyllä väylällä saisi jalankulkija kulkea "miten haluaa" ei tue minkään virallisemman tahon kanta. Miksi nämä tahot eivät mielestäsi osaa lakia vaikka heille sen osaaminen/soveltaminen nimenomaan kuuluu.
Otetaan nyt esimerkit:
LIIKENNETURVA:
https://www.liikenneturva.fi/wp-content/uploads/2022/05/jalan_ja_pyoraillen_opas_2024_FI_netti.pdf
"Jalankulkija kulkee oikeassa tai vasemmassareunassa."
https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/jalankulkijan-paikka-yhdistetylla-pyoratiella-ja/#bd9b82ba (https://www.liikenneturva.fi/kysymykset-ja-vastaukset/jalankulkijan-paikka-yhdistetylla-pyoratiella-ja/#bd9b82ba)
Jalankulkija saa yhdistetyllä väylällä valita, kulkeeko hän oikeaa vai vasenta reunaa. Suosittelemme valitsemaan turvallisimman reunan – esimerkiksi lasten tai koirien kanssa kuljettaessa joskus on parempi valita reuna, mikä on kauimpana ajoradasta. Tämän laki myös sallii.Liikennesäännöistä muistuttaminen on yksi perustehtävämme. Viittaat kevyen liikenteen väyliin, jollainen on esimerkiksi yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Tällaisella väylällä jalankulkijat kulkevat reunassa ja pyöräilijät ajavat oikeassa reunassa. Nykyisen tieliikennelain 13 § 2 momentin (https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729) mukaan jalankulkijan paikka on pyörätien reunassa.
VÄYLÄVIRASTO
Väylävirasto, Pyöräliikenteen suunnittelu:
https://ava.vaylapilvi.fi/ava/Julkaisut/Vaylavirasto/vo_2020-18_pyoraliikenteen_suunnittelu_web.pdf
4.2.3 Pyöräliikenteen ja jalankulun yhdistämisen edellytykset
"Pyöräliikenteen ja jalankulun yhdistämisessä otetaan huomioon liikennesäännöt. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä on pyöräliikenteen väylä, jossa jalankulkijan paikka on väylän reunassa".
POLIISI:
https://poliisi.fi/-/kevyen-liikenteen-oikeudet-ja-velvollisuudet
Mikä on kevyen liikenteen väylä?
Kevyen liikenteen väylällä tarkoitetaan liikennemerkillä osoitettua, yleensä yhdistettyä tai rinnakkaista pyörätietä ja jalkakäytävää. Rinnakkaisessa pyörätie–jalkakäytävässä on osoitettu kummalla puolella kulkevat jalankulkijat ja kummalla pyöräilijät.
Yhdistetyssä pyörätie–jalkakäytävässä puolia ei ole jaettu, ellei lisäkilvillä ole osoitettu muuta. Yhdistetyllä pyörätie–jalkakäytävällä jalankulkijat kulkevat väylän jompaakumpaa reunaa ja pyöräilijät ajavat oikeassa reunassa. Samalla puolella kulkeva jalankulkija ohitetaan pääsääntöisesti vasemmalta. Oma nopeus on hyvä sovittaa sopivaksi muuhun liikenteeseen nähden ja tällä tavoin ottaa muut tienkäyttäjät huomioon, muistuttavat liikenneyksikön poliisit
MINILEX
https://www.minilex.fi/a/jalankulkijan-paikka-tiell%C3%A4
Pyörätiellä jalankulkijan tulee yleensä kävellä sen reunaa pitkin. Sama koskee yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Nykyisin laissa ei ole enää säännöksiä siitä, tuleeko käyttää vasenta vai oikeaa reunaa kuljettaessa pyörätiellä, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tai suojatiellä. Myöskään ei enää säännellä sitä, kummalta puolelta vastaan tuleva on sivuutettava tai edellä kulkeva ohitettava kuljettaessa näillä väylillä.
Se on ihan sama mitä laki, asetus tai poliisi sanoo. Kävelijät kävelee missä huvittaa, miten vaan ja välittämästä muista mitään. Jo kaksi ihmistä saa kohtalaisen leveyden omaavan väylän tukkoon, niin ettei ohi mahdu kummaltakaan puolelta. Sitten tehdään ihmeellistä vaeltelua sivusuunnassa, ettei tiedä kummalta puolelta sopisi ohittaa. Kellon soittoakaan ei kuulla kun on kuullokkeet korvilla. Sitten koiran ja useamman koiran kuljettajat ovat oma lukunsa. Tietysti on poikkeuksiakin, eli asiallisesti käveleviä ihmisiä jotka tietää etteivät ole omalla yksityisellä väylällä vaan siellä on myös muita kulkijoita.
Se on ihan sama mitä laki, asetus tai poliisi sanoo. Kävelijät kävelee missä huvittaa, miten vaan ja välittämästä muista mitään. Jo kaksi ihmistä saa kohtalaisen leveyden omaavan väylän tukkoon, niin ettei ohi mahdu kummaltakaan puolelta. Sitten tehdään ihmeellistä vaeltelua sivusuunnassa, ettei tiedä kummalta puolelta sopisi ohittaa. Kellon soittoakaan ei kuulla kun on kuullokkeet korvilla. Sitten koiran ja useamman koiran kuljettajat ovat oma lukunsa. Tietysti on poikkeuksiakin, eli asiallisesti käveleviä ihmisiä jotka tietää etteivät ole omalla yksityisellä väylällä vaan siellä on myös muita kulkijoita.
Se on juurikin näin, ihan sama mitä laki sanoo...tai joku foorumilainen sanoo, noin se menee tosielämässä. Ja kun ajaa joka päivä töihin niin pääsee siitä myös nauttimaan päivittäin :D
Se on ihan sama mitä laki, asetus tai poliisi sanoo. Kävelijät kävelee missä huvittaa, miten vaan ja välittämästä muista mitään. Jo kaksi ihmistä saa kohtalaisen leveyden omaavan väylän tukkoon, niin ettei ohi mahdu kummaltakaan puolelta. Sitten tehdään ihmeellistä vaeltelua sivusuunnassa, ettei tiedä kummalta puolelta sopisi ohittaa. Kellon soittoakaan ei kuulla kun on kuullokkeet korvilla. Sitten koiran ja useamman koiran kuljettajat ovat oma lukunsa. Tietysti on poikkeuksiakin, eli asiallisesti käveleviä ihmisiä jotka tietää etteivät ole omalla yksityisellä väylällä vaan siellä on myös muita kulkijoita.
Tämän oikeastaan voisi yleistää lähes kaikkiin kulkijoihin. On tuolla niin ihmeellistä palloilijaa. Väärää puolta fillarilla ajetaan vastaan, ajetaan rinnakkain fillareilla eikä anneta tilaa kunnolla edes vastaantulijoille. Sitten nämä kaikenmaailman sähköhärveleillä liikkujat on ihan oma lukunsa.
^ Tänään seurasin kun joku tollo ajoi koko matkan Lauttasaaren läpi jalkakäytävää pitkin ja sitten yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan sillan yli. Pyöräkaistat on aika selvästi merkitty, ja muu pyöräliikenne kulki niitä pitkin.
^ Tänään seurasin kun joku tollo ajoi koko matkan Lauttasaaren läpi jalkakäytävää pitkin ja sitten yksisuuntaista pyörätietä väärään suuntaan sillan yli. Pyöräkaistat on aika selvästi merkitty, ja muu pyöräliikenne kulki niitä pitkin.
Kävin eilen 20 jälkeen eli pimeällä ruutuja keräilemässä Hernesaaressa ja Jätkäsaaressa, en ole siellä aiemmin pyörällä liikkunut, pyörässä kohtuullinen valo kiinni. Välillä olin epävarma ajanko väärään suuntaan ja ilmeisesti Crusellin sillalla näin teinkin. Tulin sillalle sivusta sen alkaessa ja epäilen ettei siinä kohden ainakaan ollut mitään merkintöjä ja leveästä väylästä päättelin, että olisi kaksisuuntainen. Sillan ylitettyäni näkyi tiessä kulunut merkintä ja nuoli tulosuuntaani. Lauttasaaren sillan järjestelyt tiesin ennalta, olisinkohan täältä lukenut ja siellä näytti muutenkin olevan selkeät merkinnät.
En tunne Lauttasaaren järjestelyjä. Sen sijaan Turussa olevien pyöräkaistojen järjestelyt on tutumpia. Nehän ovat yksisuuntaisia ja vaikkei mitään merkintöjä näkisi, psykologisen vaikutuksen perusteellakin tulee ajettua oikein. Ei kuitenkaan kaikki, mikä tarjoaa jännittäviä tilanteita esim. autolla pihasta kadulle tultaessa.
Vakiintunut "virallinen" kanta tuohon laintulkintaan on se että yhdistetyllä väylällä jalankulkijat kulkevat jommassa kummassa reunassa.
Tuota sinun tulkintaasi kyseisestä laista että yhditetyllä väylällä saisi jalankulkija kulkea "miten haluaa" ei tue minkään virallisemman tahon kanta. Miksi nämä tahot eivät mielestäsi osaa lakia vaikka heille sen osaaminen/soveltaminen nimenomaan kuuluu.
Osoitan ristiriidan tieliikennelain ja kannan/tulkintojen välillä. Tieliikennelaki selkeästi määrittää että: Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä on jalkakäytävä. Pyöräite on toki sillä myös, mutta on myös tuo jalkakäytävä. Näetkö itse ristiriidan?
Santtu75
12.03.2025, 10.04
Osoitan ristiriidan tieliikennelain ja kannan/tulkintojen välillä. Tieliikennelaki selkeästi määrittää että: Jos jalkakäytävää tai piennarta ei ole tai jos sillä kulkeminen ei käy haitatta päinsä, jalankulkijan on käytettävä pyörätien tai ajoradan reunaa. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä väylällä on jalkakäytävä. Pyöräite on toki sillä myös, mutta on myös tuo jalkakäytävä. Näetkö itse ristiriidan?
Niin, ja tosiaan koska tuo yhdistetty pyörätie ja jälkakäytävä on (myös) pyörätie josta laki sanoo selkeästi että jalankulkijan on käytettävä pyörätien reunaa (ei määrittele kumpaa reunaa), niin mitäs nyt sitten tehdään?
Noh, silloin tehdään sama kuin mitä vaikka oikeusistuin tekee lakia tulkitessaan eli mennään kyseisen lainsäädäntötyön taustalla oleviin perusteluihin joissa avataan lainsäädändännön taustoja ja lainlaatijan tarkoitusta lain sisällöstä:
https://www.finlex.fi/fi/hallituksen-esitykset/2017/180#OT2_OT0_OT0
"Pykälän 2 momentin mukaan jalankulkijan olisi käytettävä pyörätietä tai ajoradan reunaa, jos jalkakäytävää tai piennarta ei olisi tai milloin sillä kulkeminen ei kävisi haitatta päinsä.
Suomessa on paljon yhdistettyä jalkakäytävää ja pyörätietä. Velvollisuudella käyttää pyörätien reunaa ei edelleenkään estettäisi sitä, että esimerkiksi pariskunta voisi kävellä käsi kädessä pyörätiellä. Reunassa on mahdollista kävellä rinnakkain. Jos väylällä on paljon jalankulkua, suunnittelun ja rakentamisen pääsääntö on, että väylät pitää erotella toisistaan."
Eli tuota lainsäädännön taustojen tekstiä kun luet ajatuksella niin huomaat että lainlaatijan tarkoitus on ollut nimenomaan se että tuolla yhdistetyllä väylällä tuo jalankulkijan VELVOLLISUUS KÄYTTÄÄ PYÖRÄTIEN REUNAA on se määrävä tekijä tässä.
Voit tietysti jatkaa väittämistä sen kun haluat, mutta "virallisten" tahojen kanta on selvä ja myös jos tuota asiaa joskus jouduttaisiin käsittelemään oikeudessa, niin oikeus epäselvissä tapauksissa nimenomaan turvautuu näihin lain esitöihin tutkiessaan mikä on lainlaatijoiden todellinen tahto ollut (epäselvien) pykälien takana, nämä esityöt ovat suomen lainsäädännössä tulkitesemisessa tähdellinen ja myös oikeudellisesti virallinen osa oikeuden päätöksiä.
Eli tuota lainsäädännön taustojen tekstiä kun luet ajatuksella niin huomaat että lainlaatijan tarkoitus on ollut nimenomaan se että tuolla yhdistetyllä väylällä tuo jalankulkijan VELVOLLISUUS KÄYTTÄÄ PYÖRÄTIEN REUNAA on se määrävä tekijä tässä
Luettu on ja loginen virhe on ja pysyy. Lain tarkoitus olisi syytä käydä selväksi jo tieliikennelaista. Nyt siinä on selkeästi tuo looginen virhe suhteessa taustamateriaaliin. Yhdistetyllä väylällä kun on myös se jalkakäytävä ja reunassa kulun velvoite syntyy lain mukaan vain silloin, kun jalkakäytävää ei ole. Olisi varmasti syytä korjata tuo epäloogisuus lakiin jollain tapaa.
Santtu75
12.03.2025, 10.47
Luettu on ja loginen virhe on ja pysyy. Lain tarkoitus olisi syytä käydä selväksi jo tieliikennelaista. Nyt siinä on selkeästi tuo looginen virhe suhteessa taustamateriaaliin. Yhdistetyllä väylällä kun on myös se jalkakäytävä ja reunassa kulun velvoite syntyy lain mukaan vain silloin, kun jalkakäytävää ei ole. Olisi varmasti syytä korjata tuo epäloogisuus lakiin jollain tapaa.
Meillä on tuosta lainkohdasta näkemykset Liikenneturvalta, Poliisilta sekä Väylävirastolta, sekä vielä nuo itsensä lainsäädännön perustelut tieliikennelain kyseisen kohdan osalta.
Ennen kuin A) Lakia muutetaan/täsmennetään B) Tulee asiaa koskeva vähintään hovioikeustasoinen päätös niin itse en jaksa asiasta juurikaan enempää lähteä juupas/eipäs väittelyyn vaan katson että tuo jalankulkijan velvollisuus kulkea jommassa kummassa laidassa yhdistetyllä väylällä on voimassa olevan tieliikennelain mukainen asia.
Ennen kuin A) Lakia muutetaan/täsmennetään B) Tulee asiaa koskeva vähintään hovioikeustasoinen päätös niin itse en jaksa asiasta juurikaan enempää lähteä juupas/eipäs väittelyyn vaan katson että tuo jalankulkijan velvollisuus kulkea jommassa kummassa laidassa yhdistetyllä väylällä on voimassa olevan tieliikennelain mukainen asia.
Sovitaan vaan noin ja samalla voidaan sopia myös se, että ajoneuvon, eli polkupyörän nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää tuollaisella yhdistetyllä väylällä. Pyöräilijä pitää sovittaa oma nopeus jalankulun mukaan ja annettava jalankulkijoille turvallinen tila tiellä, kuten lain velvoitteet ovat noidenkin asioiden suhteen. Tosielämässä näkee myös kaikkea muuta noidenkin osalta.
Santtu75
12.03.2025, 11.48
Sovitaan vaan noin ja samalla voidaan sopia myös se, että ajoneuvon, eli polkupyörän nopeus ja etäisyys toiseen tienkäyttäjään on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää tuollaisella yhdistetyllä väylällä. Pyöräilijä pitää sovittaa oma nopeus jalankulun mukaan ja annettava jalankulkijoille turvallinen tila tiellä, kuten lain velvoitteet ovat noidenkin asioiden suhteen. Tosielämässä näkee myös kaikkea muuta noidenkin osalta.
Miten tämä liittyy nyt sitten tuohon itse tieliikennelakiin mistä keskusteltiin? Laki ja sitten sen noudattaminen kun ei aina mene yhdessä...
Ja minä en kyllä pysty kenenkään toisen puolesta mitään sopimaan...
Miten tämä liittyy nyt sitten tuohon itse tieliikennelakiin mistä keskusteltiin? Laki ja sitten sen noudattaminen kun ei aina mene yhdessä...
Ja minä en kyllä pysty kenenkään toisen puolesta mitään sopimaan...
Liittyy tieliikennelakiin ja sen noudattamiseen. Sama tieliikennelaki kyseessä, josta aiemminkin keskusteltiin. Sopiva tilannenopeus ja turvallisen tilan antaminen ovat vain hivenen selkeämmin määrätty, vaikka mitään tarkkaa välimatkaa turvallisen tilan antamiseen ei olekaan annettu. Jalankulkijalla on siis reunassa kävelemisen velvoite ja pyöräilijällä ovat nuo aiemmin mainitsemat velvoitteet. Tietämyksestä tai asenteesta kiinni, että noudatetaanko vai ei.
Ihmeellistä vänkäämistä. Jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä, pyörätiellä saa kävellä mutta reunassa on mentävä. Yhdistetyllä väylällä kuljetaan siis pyörätien sääntöjen mukaan.
^ Tuohon jalkakäytävällä ajamiseenkin on poikkeus. Tarpeeksi nuori saa ajaella myös jalkakäytävällä. :)
Ihmeellistä vänkäämistä. Jalkakäytävällä ei saa ajaa pyörällä, pyörätiellä saa kävellä mutta reunassa on mentävä. Yhdistetyllä väylällä kuljetaan siis pyörätien sääntöjen mukaan.
Ei mitään, säännöt selvät ja provosoin ehkä vähän turhan paljon asian suhteen. Osoitin vain tuon ristiriidan lain määrityksen ja lain säätäjien tarkoituksen välillä. Sääntöjen mukaan on tietenkin syytä liikkua. Myöskin se, että jos yksi osapuoli ei kuitenkaan niin toimi, niin sitten hänen on hivenen tekopyhää vaatia sitä siltä toiselta osapuolelta. Alle 12-vuotias saa pyöräillä jalkakäytävällä, jos siitä ei aiheudu huomattavaa haittaa jalankululle. Hän on kuitenkin silti edelleen ajoneuvon kuljettaja tilanteessa.
Kävin ihmettelemässä uutta liikenneympyrää Tampereen valtatien ja Hatanpään valtateiden risteyksessä. Kovin oli normaalia meno eli kävelijät ja pyöräilijät joutuivat väistelemään väistämisvelvollisia ajoneuvoja.
En pysty mitenkään ymmärtämään miksi ratikan kiskoja yms. rakennetaan koko matkalla linja-autoasemalta Partolaan samaan aikaan. Ja eihän niitä rakennetakaan vaan vain jossain matkan varrella joku tekee jotain...
Huomasin ikäväkseni että vuokraskuutit ovat taas ilmestyneet katukuvaan.
Saman huomasin eilen. Ja mopot otettu käyttöön. Kohta varmaan alepafillaritkin. Murheen päivä.
sianluca
31.03.2025, 13.27
Kehä 3 kevari voisi olla nimeltään "kaapeliyhteyksien ja maisemanhoidon huoltoväylä"
Tänään taas ohituksen jälkeen joku salapeesaaja kiihdytti takarenkaaseen kiinni. Körrötteli itse kahtakymppiä ja kun ohitin reippaalla nopeuserolla, niin lähti kisaamaan? Mikä näitä mulkvisteja oikein vaivaa?
Tänään taas ohituksen jälkeen joku salapeesaaja kiihdytti takarenkaaseen kiinni. Körrötteli itse kahtakymppiä ja kun ohitin reippaalla nopeuserolla, niin lähti kisaamaan? Mikä näitä mulkvisteja oikein vaivaa?
Sama kävi itsellä eilen.
Ohitin reippaasti uneliaan kaverin joka lähti ohituksesta heti tempomaan kiinni. Kun valoihin pysähdyttiin niin patu tuumasi että oikein piti sorapyörällä näyttää mihin kykynee. Johon vastasin ettei tämä kilpailu ole, ohitin kun oli vauhti päällä. Vielä sanoi vihreän paistaessa meille että otappas nyt niillä nelikymppisillä sorarenkailla minut kiinni. Siis yllytti minua kilpailemaan. Tässä vaiheessa totesin että ne on 2,25" ja jatkoin omaa vauhtiani.
Sama kävi itsellä eilen.
Ohitin reippaasti uneliaan kaverin joka lähti ohituksesta heti tempomaan kiinni. Kun valoihin pysähdyttiin niin patu tuumasi että oikein piti sorapyörällä näyttää mihin kykynee. Johon vastasin ettei tämä kilpailu ole, ohitin kun oli vauhti päällä. Vielä sanoi vihreän paistaessa meille että otappas nyt niillä nelikymppisillä sorarenkailla minut kiinni. Siis yllytti minua kilpailemaan. Tässä vaiheessa totesin että ne on 2,25" ja jatkoin omaa vauhtiani.
Kyllä tuo katsotaan häviöksi. Selittelyt 2.25" kumeista ei auta.
Niillä sorarenkailla tarttee polkea niin kovaa ohi, ettei tavikset maantiepyörillä enää satu rinnalle edes liikennevaloissa. Jos puuskuttaja sattuu kuitenkin ehtimään valoihin, niin tilanne kannattaa käyttää heti hyväksi valon vaihtuessa ja sprintata karkuun.
Myöskään se "tulinpitkältälenkiltä" ei auta mitään. Jos loppumatka menee taajaman kautta, tulee TMT:n säästää vielä voimia. Kisa on aina käynnissä.
Sama kävi itsellä eilen.
Ohitin reippaasti uneliaan kaverin joka lähti ohituksesta heti tempomaan kiinni. Kun valoihin pysähdyttiin niin patu tuumasi että oikein piti sorapyörällä näyttää mihin kykynee. Johon vastasin ettei tämä kilpailu ole, ohitin kun oli vauhti päällä. Vielä sanoi vihreän paistaessa meille että otappas nyt niillä nelikymppisillä sorarenkailla minut kiinni. Siis yllytti minua kilpailemaan. Tässä vaiheessa totesin että ne on 2,25" ja jatkoin omaa vauhtiani.Tämäkö lasketaan vaikeaksi elämäksi? Mikä tuossa käy hermoon?
Tämäkö lasketaan vaikeaksi elämäksi? Mikä tuossa käy hermoon?
No HÄVIÖ!
Tämäkö lasketaan vaikeaksi elämäksi? Mikä tuossa käy hermoon?
Se että nää jää usein härväämään siihen eteen vauhtia pumpaten eikä saa rauhassa ajaa omaa pk:ta.
Ei mulla käy hermoon. Mähän menin omaa tahtiani. ja jatkoin harjoitustani omaan tahtiin.
Kyllä tuo katsotaan häviöksi. Selittelyt 2.25" kumeista ei auta.
Niillä sorarenkailla tarttee polkea niin kovaa ohi, ettei tavikset maantiepyörillä enää satu rinnalle edes liikennevaloissa. Jos puuskuttaja sattuu kuitenkin ehtimään valoihin, niin tilanne kannattaa käyttää heti hyväksi valon vaihtuessa ja sprintata karkuun.
Myöskään se "tulinpitkältälenkiltä" ei auta mitään. Jos loppumatka menee taajaman kautta, tulee TMT:n säästää vielä voimia. Kisa on aina käynnissä.
Emmä lähde näiden kumipäiden juttuihin mukaan. Saa vielä räkää naamaansa. Jos omaa juttua suoritellaan niin ei siihen muita tarvita
Se että nää jää usein härväämään siihen eteen vauhtia pumpaten eikä saa rauhassa ajaa omaa pk:ta.
Voihan sitä ohitella vuorotellen. Noin itse teen. Siinä on hyvä rupatellakkin välillä. Täähän on tosi yleistä nykyään sähkäreiden aikana. Ne puskee ylämässä ohi ja luomu menee tasaisella/alamäessä edelle.
Juu juu kuten Paaton sanoo, aina pitää olla jalkaa, jos yllättäen iskee kisatilanne päälle
Hääppönen
12.04.2025, 08.23
TMT = työmatkatempo. Töistä kotiin tai kotoa töihin. Jos on lenkillä tai muuten vaan ajelemassa tai hyötyajossa esim. kauppaan tai harrastukseen, ei ole mukana TMT:ssa. Tämän pitäisi olla yksinkertaista.
Tuo on hävinneen selityksiä. TMT pyörii 24h. Aina on joku tulossa duunista.
Hääppönen
12.04.2025, 09.00
Tuo on hävinneen selityksiä. TMT pyörii 24h. Aina on joku tulossa duunista.
Aika kujalla. TMT:n perusjuttu on se, että siinä ovat osallistujia VAIN työmatkalla olijat.
Voihan sitä ohitella vuorotellen. Noin itse teen. Siinä on hyvä rupatellakkin välillä. Täähän on tosi yleistä nykyään sähkäreiden aikana. Ne puskee ylämässä ohi ja luomu menee tasaisella/alamäessä edelle.
Kukin tavallaan, mutta ei vaan kiinnosta pumppailla vauhtia näiden kisaa haluavien kalevien tahtiin vaan ajaa omaa treeniä. Sama hiihtoladuilla, kun siellä on näitä samoja sankareita, jotka alkaa kiihdyttää vauhtia, kun huomaavat jonkun saavuttavan tai ohittavan. Siinä sitten pumppaillaan aina muutama satametriä täysiä mikä jaksetaan ja kohta ollaan taas haitolla edessä tai sitten jäädään sen ohimenneen peesiin kolistelemaan kantoja.
maalinni
12.04.2025, 09.57
Huumori on vaikea laji
Joo. Ja urheilu myös. Sen tarttee olla hauskaa.
Hääppönen
12.04.2025, 11.18
Ilmeisesti jonkinlaista harhaoppia on liikkeellä. TMT on totista touhua, jossa ei ilmekään saa värähtää. Siitä on huumori kaukana. Lajissa podiumia ei edes ole olemassa.
Oatmeal Stout
12.04.2025, 12.01
Ne puskee ylämässä ohi ja luomu menee tasaisella/alamäessä edelle.
Saa kai luomullakin polkea ylämäkiä +25km/h eikä aina talutella.
Huumori on vaikea laji
No toivottavasti opit sen joskus.
maalinni
12.04.2025, 18.15
Saa kai luomullakin polkea ylämäkiä +25km/h eikä aina talutella.
Pitää polkea.
Se salaa peesiin tuleminen on ihan aidosti vaarallista ja on myös lain vastaista ajaa ilman turvaväliä. Ei kiinnosta lainkaan saada jotain idioottia päälleen, kun liikenteessä joutuu äkkijarrutuksen tekemään.
Joo. Ja urheilu myös. Sen tarttee olla hauskaa.
Korjaus: urheilun ja liikunnan ero on siinä, että liikunta on hauskaa.
Korjaus: urheilun ja liikunnan ero on siinä, että liikunta on hauskaa.
Juu, monella on tämä asenneongelma.
Juu, monella on tämä asenneongelma.
Voipi olla, että kilpailuvietti vaan on niin kova, että kaikesta tekemisestä tulee suoritus. Vähän ohi otsikon...mutta olen tuolla avantouinnissa huomannut, että jotkut menee sykemittarin kanssa avantoon ja sitten mitataan kuinka kauan pystytään olemaan siellä kylmässä vedessä ja että kuulemma alle 3 minuuttia ei hyödytä mitään jne...Hiukan surku tulee noita ihmisiä kohtaan mutta tuskin voivat mitään itselleen.
^Kyllä ensteks typerintä mitä olen nähnyt on kilpasaunominen. Kyseessä on kuitenkin rentoutumisen ja hiljentymisen paikka.
Voipi olla, että kilpailuvietti vaan on niin kova, että kaikesta tekemisestä tulee suoritus. Vähän ohi otsikon...mutta olen tuolla avantouinnissa huomannut, että jotkut menee sykemittarin kanssa avantoon ja sitten mitataan kuinka kauan pystytään olemaan siellä kylmässä vedessä ja että kuulemma alle 3 minuuttia ei hyödytä mitään jne...Hiukan surku tulee noita ihmisiä kohtaan mutta tuskin voivat mitään itselleen.
Viikko sitten näin avantosaunassa yhden, joka seurasi sykkeen alenemista vedessä. En osannut alkaa sääliä noita, ei näiden tekemiset vaikuttanut omaan tekemiseen. Liikenteessä en pyöräillessä koskaan ole tavannut ohittajaa, joka jää eteen pumppaamaan. Jos jää, menen ohi, kun tilaisuus tulee. Ainahan liikenteessä on muita, jotka pitää ottaa huomioon. Jos tämä haittaa omaa tekemistä, on valinnut väärän reitin.
Takakeno
06.05.2025, 10.20
Turussa toi Martinsillan ja Itäisen rantakadun uusittu risteys on kyllä hirveä nykyisin.
En löytänyt parempaakaan ketjua asialle, mutta Pasilan alikulkukäytävän läpi saa vissiin nykyään polkea "laillisesti".
Liittyyköhän siihen, kun viime viikolla siellä ilmeisesti kävi jotain. Oli useampi hälytysajoneuvo tunnelissa ja lähettyvillä.
^ Mistä lähtien? Aikaisemmin siellä on ainakin ollut pyöräilykieltomerkit, joita tosin ei varmaan kukaan noudata.
Päätös pyöräilyn sallimiseksi tunnelissa (https://paatokset.hel.fi/fi/asia/hel-2024-014125?paatos=894874e4-dd7d-41b0-8c2d-854986feaa96) on tehty viime marraskuussa, ja kyltit on vaihdettu huhtikuun lopussa. Ei liity mihinkään mikä "kävi viime viikolla".
^ No tuohan on hyvä uutinen. Olen tehnyt käyttänyt kiertoreittejä siirtymiseen radan puolelta toiselle.
sianluca
15.05.2025, 17.54
Varoituksena kaikille: kehä kolmosen pyörätiellä alikulussa Niipperin ja Vihdintien välillä sähköpotkulauta jätetty makaamaan keskelle alitusta. Sitä on vaikea havaita kun tulet auringonvalosta pimeään alitukseen ja skuutti on maassa keskellä väylää. Piti korjata pois, mutta jatkossa tuo on tosi vaarallista.
Ei ollut kelvillä mutta ajoradalla. Ajelin VW Tiguanin takana hiljaisella asuntokadulla. Auto siirtyi oikeaan reunaan joten luulin sen jäävän siihen parkkiin ja lähdin ohittaamaan. Yhtäkkiä auto kääntyikin vasemmalle ilman mitään suuntamerkkejä suoraan eteeni. Sain väistettyä juuri ja juuri. Ei äijä tiennyt taas muista kulkuneuvoista mitään. Toivioisin seuraavan kerran henkilön kääntyvän samalla tavalla rekan eteen.
Kuminauha
17.05.2025, 08.32
Nää uukkarit ilman suuntamerkkejä on kyl parhautta tai vaikka ois suuntamerkki ni silti takana olevan päästäminen ensin ohi.
Kesäpyöräilijät, voi morjens mitä sekoilua. Olispa taas lokakuu.
Kesäpyöräilijät, voi morjens mitä sekoilua. Olispa taas lokakuu.
Saman huomannut :) On melkoista vilinää kelveillä.
Ei meno kelveillä ole enää kenenkään hallinnassa.
Tätä on tässä ketjussa voivoteltu aiemminkin, mutta avaudun silti. Olen pöyristynyt, eikun ehkä sittenkin järkyttynyt ettei siinä tieliikennelain uudistuksessa saatu jalankulkijoita sinne yhdistetyn väylän oikeaan reunaan. Aivan yhtä hyvin olisi voitu sallia esim. omamassaltaan alle 1500 kiloa painavien ajoneuvojen kuljettajien voivan valita kummalla puolella(tai käytännössä vaikka keskellä) ajorataa ajavat. Lisäksi eivät olisi väistämisvelvollisia kehenkään nähden, edes toisiinsa. Aiheuttaisi ihan yhtä paljon turhaa sekoilua kuin some-zombit kelveillä hyökkäysvaunuineen ja flexeineen. Yhteentörmäysten seuraukset vain olisivat hieman vakavampia.
Ps. Te jossain ja jotenkin muuten kuin oikeassa reunassa suoraan ja ympäröivästä maailmasta tietoisena kävelevät: toimintanne vituittaa kaikkia pyöräilijöitä ja oikealla puolella väylää käveleviä. Yt. Kahtasataa pyöräilevä kelvin omistaja.
El-Carpaso
17.05.2025, 16.50
Tuo ei ole lainsäädäntöongelma vaan infraongelma. Jalankulkijat ja pyörät eivät kuulu samalla väylälle, jos liikennettä on vähänkään enemmän.
Yhdistettyjä on alankomaissakin, mutta ne ovat lähes yksinomaan kaupunkien ja kylien välissä.
Takakeno
18.05.2025, 10.21
Ps. Te jossain ja jotenkin muuten kuin oikeassa reunassa suoraan ja ympäröivästä maailmasta tietoisena kävelevät: toimintanne vituittaa kaikkia pyöräilijöitä ja oikealla puolella väylää käveleviä. Yt. Kahtasataa pyöräilevä kelvin omistaja.
Höps. Ihan sama kummassa reunassa kävelee.
Kävelin eilen jonkun 5km. Nätisti oikeassa reunassa. Arviolta 4/5 pyöräilijästä ohitti ihan hihaa hipoen, vaikka väylässä olisi kyllä leveyttä piisannut. Ei voi tuotakaan hommaa ymmärtää.
Kävelin eilen jonkun 5km. Nätisti oikeassa reunassa. Arviolta 4/5 pyöräilijästä ohitti ihan hihaa hipoen, vaikka väylässä olisi kyllä leveyttä piisannut. Ei voi tuotakaan hommaa ymmärtää.
Tuo on ihan samaa touhua mitä maantielläkin. Siis autoilla. Keltaista viivaa ei ylitetä.
Osa pelkää sitä keskiviivaa. Ihan sama vaikka tyhjällä väylällä tulee kaksi pyörää vastaan, niin pitää mahtua siihen omalle paikalle viivan viereen. Sama toki tuossa sinun ohitustapauksessa. Tuo on typerää ja ärsyttävää, mutta ilmiesesti osa ihmisistä saa tuosta kiksejä. Ja näitä on tosiaan kävelijöissäkin ihan yhtä paljon.
Höps. Ihan sama kummassa reunassa kävelee.
Niin olisi, mutta kun ne kävelee keskellä
Höps. Ihan sama kummassa reunassa kävelee.
Eikä oo. Tosi yleinen tilanne, että esim. kaks fillaria kohtaa ja sitten siinä on jalankulkija menossa omaa vasenta reunaansa. Sitten se väistää takaa tulevan fillarin eteen, koska ei ymmärrä tilannetta (vastaan tuleva fillaristi hidastaa, mutta ei voi vaihtaa puolta).
Marsusram
18.05.2025, 13.12
^Tuo poukkoiluvirhe ei suoraan liity siihen kumpaa reunaa kävelee. Jalankulkijan pitäisi siis väistää siihen reunaan kumpaa kävelee. Puolen vaihdossa pitää katsoa taakseenkin.
^Tuo poukkoiluvirhe ei suoraan liity siihen kumpaa reunaa kävelee. Jalankulkijan pitäisi siis väistää siihen reunaan kumpaa kävelee.
No olettaen, että pyöräilijät ajaa omaa oikeaansa, niin ei se jalankulkija lähde oikeasta reunasta mihinkään poukkoilemaan, koska vastaan tuleva pyöräilijä ei ole silloin törmäyskurssilla.
Puolen vaihdossa pitää katsoa taakseenkin.
Tää ny on ihan liikaa vaadittu.
Oatmeal Stout
18.05.2025, 13.39
Eikä oo. Tosi yleinen tilanne, että esim. kaks fillaria kohtaa ja sitten siinä on jalankulkija menossa omaa vasenta reunaansa. Sitten se väistää takaa tulevan fillarin eteen, koska ei ymmärrä tilannetta (vastaan tuleva fillaristi hidastaa, mutta ei voi vaihtaa puolta).
Pyöräilijät ovat siis taidottomia vaikuttamaan siihen, ettei kolme henkeä ole rinnakkain? Vaikuttaa autoilijoilta, jotka ihmettelevät, miten aina pyöräilijän kohdatessa vastaantuleva auto on myös samalla kohdalla.
^Tuo poukkoiluvirhe ei suoraan liity siihen kumpaa reunaa kävelee. Jalankulkijan pitäisi siis väistää siihen reunaan kumpaa kävelee. Puolen vaihdossa pitää katsoa taakseenkin.
Mielestäni parempi kun jalankulkija ei väistä mihinkään vaan pitää sen hetkisen paikkansa ja suuntansa. Paljon helpompi ennakoida ja tarvittaessa väistää kun tietää mitä toinen tekee. Toki sitten jos väistämistä tarvitaan niin soittokellolla voi esittää toiveensa ja edetä varauksella että seuraavaksi voi tapahtua ihan mitä tahansa..
Vaikuttaa autoilijoilta, jotka ihmettelevät, miten aina pyöräilijän kohdatessa vastaantuleva auto on myös samalla kohdalla.
Jos nyt tommosta analogiaa väsäät, niin siirretään se pyöräilijä ajoradalla vastaantulevien kaistalle, niin saadaan enempi hämminkiä.
Takas kelville. Kohtaava pyöräilijä siis hidastaa, jotta kaikki eivät olisi samaan aikaan rinnakkain. Siinä on kuitenkin vaikeeta kommunikoida jalankulkijalle, että älä ny helvetti lähde tekemään sivuttaisliikkeitä. Ja kun se niin ehkä kumminkin tekee, niin sitten pitää toivoa, että se takaa tuleva pyöräilijä on myös hereillä.
Yleisempi on tilanne, jossa joku tollo kävelee vasenta reunaa ja vastaan tulee toinen kävelijä. Sitten tämä vastaantulija väistää kohdatessa keskelle suoraan takaa tulevan pyöräilijän eteen.
Koko sotkua ei syntyisi, jos jokainen vaan kävelisi kulkusuuntaan oikeassa reunassa.
Mielestäni parempi kun jalankulkija ei väistä mihinkään vaan pitää sen hetkisen paikkansa ja suuntansa. Paljon helpompi ennakoida ja tarvittaessa väistää kun tietää mitä toinen tekee. Toki sitten jos väistämistä tarvitaan niin soittokellolla voi esittää toiveensa ja edetä varauksella että seuraavaksi voi tapahtua ihan mitä tahansa..
No just näin :) Jos soitat kelloa tai pyydät tilaa, niin kolmesta rinnakkain kulkevasta ihmisestä todennäköisesti jokainen väistää eri suuntaan. Nää on oikeasti hauskoja tilanteita. Usein, kun ei ole mihinkään kiire, huikkaan tarkoituksellakin että "pyörä tulee". Sitten nauretaan yhdessä kun porukka sinkoilee mihin sattuu :)
Mun mielestä tää on siis ihan hyvä tapa. Yleensä nuo rinnakkain kulkevat tajuavat miten typerästi peittivät koko kelvin ja miten reagoivat tilaa pyydettäessä.
^Tuo poukkoiluvirhe ei suoraan liity siihen kumpaa reunaa kävelee. Jalankulkijan pitäisi siis väistää siihen reunaan kumpaa kävelee. Puolen vaihdossa pitää katsoa taakseenkin.
Ootko koskaan nähnyt puolenvaihtajan katsovan taakseen? Minä ein ole. Minä tosin teen niin kävellessäni. Sitten kun kelloa soittaa, niin aika monelle on tärkein asia kääntyä katsomaan kuka siellä takana soittaa kelloa. Toki kaikki ihmiset ovat erilaisia. Olen pari kertaa saanut koiran kuljettajilta käden noston kellon soittamisen jälkeen.
Oatmeal Stout
18.05.2025, 19.20
Jos nyt tommosta analogiaa väsäät, niin siirretään se pyöräilijä ajoradalla vastaantulevien kaistalle, niin saadaan enempi hämminkiä.
Näin käy usein, jos ohittaa pyörällä autoja ja on turvallisempaa kuin oikealta ohittaminen.
Takas kelville. Kohtaava pyöräilijä siis hidastaa, jotta kaikki eivät olisi samaan aikaan rinnakkain. Siinä on kuitenkin vaikeeta kommunikoida jalankulkijalle, että älä ny helvetti lähde tekemään sivuttaisliikkeitä. Ja kun se niin ehkä kumminkin tekee, niin sitten pitää toivoa, että se takaa tuleva pyöräilijä on myös hereillä.
Ohittaminen ei kaiketi vieläkään ole kansalaisten perusoikeuksia, ainakaan kaikille.
Osa pelkää sitä keskiviivaa. Ihan sama vaikka tyhjällä väylällä tulee kaksi pyörää vastaan, niin pitää mahtua siihen omalle paikalle viivan viereen. Sama toki tuossa sinun ohitustapauksessa. Tuo on typerää ja ärsyttävää, mutta ilmiesesti osa ihmisistä saa tuosta kiksejä. Ja näitä on tosiaan kävelijöissäkin ihan yhtä paljon.
Kahden kävelijän nopeusero on keskimäärin niin pieni, että asiasta ei ole vastaavaa haittaa.
tchegge_
19.05.2025, 06.14
Eikä oo. Tosi yleinen tilanne, että esim. kaks fillaria kohtaa ja sitten siinä on jalankulkija menossa omaa vasenta reunaansa. Sitten se väistää takaa tulevan fillarin eteen, koska ei ymmärrä tilannetta (vastaan tuleva fillaristi hidastaa, mutta ei voi vaihtaa puolta).Tämän tapainen mutta lisäkerrointa kahdesta jalankulkijasta oli tänä keväänä.
Alkoivat antaa mulle tilaa keskeltään ja ihmettelivät miksi pysähdyin vähän matkan päähän kunnes se teini rullasi siitä välistä.
Tolle tilanteelle missä vain yksi joukosta näkee koko tilanteen ei vaan oikein mahda mitään, vauhdit vaan pois.
Eilen pääsi skuutti-idiootti yllättämään. Oli lapsi pyörällä ja toinen mulla kärryssä ja talutettu suojatien yli kun takaa tullu sankari päätti ohittaa mut oikealta siitä vajaan puolen metrin tilasta mikä kärry oli reunasta, onneksi näki vielä viime hetkellä lapsen siellä joka oli reunassa lähtemässä ajamaan ja sai käännettyä nurmikolle.
Sent from my Takapalk
Tuo ei ole lainsäädäntöongelma vaan infraongelma. Jalankulkijat ja pyörät eivät kuulu samalla väylälle, jos liikennettä on vähänkään enemmän.
Yhdistettyjä on alankomaissakin, mutta ne ovat lähes yksinomaan kaupunkien ja kylien välissä.
Eipä itse asiassa pidä paikkaansa. Alankomaissa ei ole lainkaan yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä. Koko yhdistetyn liikennemerkki puuttuu sieltä. Lisäksi Alankomaista löytyy vapaaehtoisen pyörätien liikennemerkki.
Totta sen sijaan on, että kaupunkien ja kylien välillä saattaa olla pyörätie ilman jalkakäytävää, jolloin jalankulkija saa kulkea pyörätiellä, mutta silloinkin se on merkitty pyörätien liikennemerkillä (vrt. Suomen D5) tai mopo-pyörätien liikennemerkillä, jollaista ei Suomesta löydy, siis sininen pyöreä, jossa on sekä polkupyörän että mopon symbolit.
El-Carpaso
19.05.2025, 11.16
Eipä itse asiassa pidä paikkaansa. Alankomaissa ei ole lainkaan yhdistettyjä pyöräteitä ja jalkakäytäviä. Koko yhdistetyn liikennemerkki puuttuu sieltä. Lisäksi Alankomaista löytyy vapaaehtoisen pyörätien liikennemerkki.
Totta sen sijaan on, että kaupunkien ja kylien välillä saattaa olla pyörätie ilman jalkakäytävää, jolloin jalankulkija saa kulkea pyörätiellä, mutta silloinkin se on merkitty pyörätien liikennemerkillä (vrt. Suomen D5) tai mopo-pyörätien liikennemerkillä, jollaista ei Suomesta löydy, siis sininen pyöreä, jossa on sekä polkupyörän että mopon symbolit.
Niin tosiaan näinhän se taisikin olla. En osaa sanoa miten jalankulkijan pyörätiellä kulkemista on Alankomaissa säännelty, mutta suomessa vastaava järjestely tarkoittaisi jonkintasoista muutosta tienkäyttäjien vastuisiin ja velvollisuuksiin. Tällä hetkellä yhdistetyllä pyöräilijä on käytännössä vastuussa itsestään ja muista, vaikka jalankulkija tekisi ripeän ja ennakoimattoman suunnanmuutoksen. Jos käytössä on pelkkä pyörätie, jota jalankulkijat saavat käyttää, olisi jalankulkijoilla suurempi vastuu omasta sijoittumisestaan.
Nämä taisi olla tuossa baanalla tarkoituksella.. yksi tai kaksi menisi vielä vahinkona mutta neljä poikittain on jo aika suunnitelmallista
ja sopivasti siinä kohtaa missä auringosta tullaan hämärään
https://api.sports-tracker.com/apiserver/v1/image/scale/682a3b00f2db0349ec0d0095.jpg?width=800&height=800&fit=true
Se on justiinsa tarkoituksella. Usein näkee, olisiko nuorisolaisilla joku tiktokhaaste?
tchegge_
19.05.2025, 13.00
Nämä taisi olla tuossa baanalla tarkoituksella.. yksi tai kaksi menisi vielä vahinkona mutta neljä poikittain on jo aika suunnitelmallista
ja sopivasti siinä kohtaa missä auringosta tullaan hämärään
https://api.sports-tracker.com/apiserver/v1/image/scale/682a3b00f2db0349ec0d0095.jpg?width=800&height=800&fit=trueEikös se sovelias tapa ole heivata noi lähimpään ojaan jos nokkospensaita ei ole saatavilla.
Sent from my Takapalk
Tulee mielenkiintoinen loppuelämä jos onnistuu omalla toiminnallaan tappamaan jonkun.
Ei ole kuulemma mitään haastetta, kysyin asiaa. Heppu sanoi että potkuri jää siihen mihin se pysähtyy.
Nämä taisi olla tuossa baanalla tarkoituksella.. yksi tai kaksi menisi vielä vahinkona mutta neljä poikittain on jo aika suunnitelmallista
ja sopivasti siinä kohtaa missä auringosta tullaan hämärään
https://api.sports-tracker.com/apiserver/v1/image/scale/682a3b00f2db0349ec0d0095.jpg?width=800&height=800&fit=true
Missä tuo alikulku on? Onko tuolla takana vasemmalla virallinen skuuttiparkki, kun siellä ne näyttävät olevan siististi, vai onko sekin fllareille tarkoitettu?
Missä tuo alikulku on? Onko tuolla takana vasemmalla virallinen skuuttiparkki, kun siellä ne näyttävät olevan siististi, vai onko sekin fllareille tarkoitettu?
Matinkylä Ison Omenan vieressä, tuolla oikealla takana ainakin on ja selän takana skuuttiparkit. Laiska todennäköisesti jättäisi sisäänkäynnin viereen.
Paljon on auki revittyjä asvalttisiivuja eri puolilla 5cm terävällä reunalla, saa nähdä miten sulkeutuu
^ Joo, enpäs ole vielä tuohon eksynyt, ohi alkikulun oon vaan ajanut. Ehkä hyvä niin, kun ääliöt jättää skuutit noin.
Terävät reunat ovat todella ikäviä, sitten ne jäävät ikuisiksi ajoiksi, kun eivät homman jälkeen saa asvaltoitua.
sianluca
19.05.2025, 20.57
Tuota on koettu eri alikuluissa kevyen liikenteen väylillä, skuutin käyttö paljolti holtitonta ja muista liikkujista piittaamatonta.
^ Joo, enpäs ole vielä tuohon eksynyt, ohi alkikulun oon vaan ajanut. Ehkä hyvä niin, kun ääliöt jättää skuutit noin.
Terävät reunat ovat todella ikäviä, sitten ne jäävät ikuisiksi ajoiksi, kun eivät homman jälkeen saa asvaltoitua.
Jopa Espoo huolehtii noista, kun laittaa palautetta.
Annoin joskus palautetta espoolaisista, jo vuosia asfaltoimatta olleista kaapelikaivannoista.
Uusi päällyste ilmaantui viikossa.
sianluca
24.05.2025, 12.03
Täytynee myös laittaa jotain omista hölmöilyistä kevyen liikenteen väylillä. Ajelin kehä kolmosen kevaria aamulla itään päin, vastaan tuli kolmostien kohdalla kaarteessa kevarin näköinen laite reilua vauhtia kaarteessa käyttäen melkein koko väylän tilan, selässä pyörässä oli kaksi ukkoa. Oma mieliala oli valmiiksi ärtynyt kevarin tietöiden ja sorastuspätkien vuoksi, ja erehdyin näyttämään keskaria pyöräkuskille. Jatkoin matkaani itään, ja noin kilometrin ajon jälkeen takaa kuului moottorin ääni, pyörä ajoi vierelleni ja pakotti kiilaten minut pysähtymään. Kuski esti matkani jatkumisen kiilaten, jouduimme sanaharkkaan ja kuulin tietysti standardinimitykset "sukkistelija" yms.. Nappasin kännykälläni vastapuolesta kuvan ja sanoin että viranomaisten kautta saavat kuulla jatkosta. Tämä ilmeisesti hillitsi äijiä ja he poistuivat paikalta herjauksia heittäen. Ei kannata pyöräilijänä näyttää keskaria?
^kai otit myös kilvestä kuvan?
Yleisesti ottaen liikenteessä ei kannata näyttää keskaria oli väline mikä vaan. Koskaan ei tiedä millainen kaheli siellä vastapuolella on.
Sivustakatsoja
25.05.2025, 08.31
Yleisesti ottaen liikenteessä ei kannata näyttää keskaria oli väline mikä vaan. Koskaan ei tiedä millainen kaheli siellä vastapuolella on.
Tää on ihan hyvä periaate, vaikka ei edes ajattelisi vastapuolen olevan kaheli, tai ehkä juuri siksi -niinku vesi hanhen selästä -kun ikää on karttunut, niin tuolla ratkeaa moni tilanne.
sianluca
25.05.2025, 08.41
Koko tapahtuma taisi lähteä käyntiin siitä, että motarin päällä oli krapulaisen oloinen viisikymppinen isä teini-ikäisen poikansa kanssa, ja isän oli pakko näyttää jälkikasvulle kuinka pyöräilijöitä käsitellään. Isä oli luonnollisesti puikoissa
Yleisesti ottaen liikenteessä ei kannata näyttää keskaria oli väline mikä vaan. Koskaan ei tiedä millainen kaheli siellä vastapuolella on.
Elämässä voi pelätä kaikkea ja kaikkia tai sitten ei.
Olen liikenteessä kävellen, pyörällä tai autolla niin jos joku vaarantaa henkeni tai terveyteni niin ilmoitan selvästi mitä mieltä olen asiasta.
Elämässä voi pelätä kaikkea ja kaikkia tai sitten ei.
Olen liikenteessä kävellen, pyörällä tai autolla niin jos joku vaarantaa henkeni tai terveyteni niin ilmoitan selvästi mitä mieltä olen asiasta.
Ihan vapaasti.
Se vaan on joskus se pienimmän riesan tie kun antaa olla.
Sivustakatsoja
25.05.2025, 09.26
Elämässä voi pelätä kaikkea ja kaikkia tai sitten ei.
Olen liikenteessä kävellen, pyörällä tai autolla niin jos joku vaarantaa henkeni tai terveyteni niin ilmoitan selvästi mitä mieltä olen asiasta.
Välttämättä kysymys ei ole pelosta, vaan toimintakynnyksen pitämistä vähän korkeammalla, provosoitumattomuutta -mikäli merkittävä yksityinen etu vaatii, niin toimintakynnys ylittyy, muutoin on kuin maineikkaat ellun kanat.
Tosin sanoen olla olematta kuumakalle.
Santtu75
25.05.2025, 09.53
Elämässä voi pelätä kaikkea ja kaikkia tai sitten ei.
Olen liikenteessä kävellen, pyörällä tai autolla niin jos joku vaarantaa henkeni tai terveyteni niin ilmoitan selvästi mitä mieltä olen asiasta.
Näin kyllä tulee tehtyä itsekkin ja en näe mitään syytä siihen miksi ei kyseisellä tavalla toimisi.
Ja ja jos toinen (selvän virheen tehnyt) osapuoli tästä asiasta suivaantuu fyysisyyteen asti niin minusta kyllä saa tarvittaessa "tanssikaverin" jos niikseen tulee.
En tuossa tosin se aloittava osapuoli olisi, mutta en tuossa myöskään "kutsusta" kieltäytyisi.
Toisaalta myös jos itse tiedän tehneeni selkeän virheen (on sitten autolla taikka pyörällä) niin olen heti valmis sen myöntämään asian tajuttuani ja vaikka anteeksipyyntöä esittämään. Eli jos/kun tulee "reagoitua" vahvemmin niin vain tilanteissa joissa varmisti tietää itseolleensa oikeass / toinen väärässä taikka toikka toisen käyttäytyminen erittäin vastuutonta.
Näin kyllä tulee tehtyä itsekkin ja en näe mitään syytä siihen miksi ei kyseisellä tavalla toimisi.
Ja ja jos toinen (selvän virheen tehnyt) osapuoli tästä asiasta suivaantuu fyysisyyteen asti niin minusta kyllä saa tarvittaessa "tanssikaverin" jos niikseen tulee.
En tuossa tosin se aloittava osapuoli olisi, mutta en tuossa myöskään "kutsusta" kieltäytyisi.
Toisaalta myös jos itse tiedän tehneeni selkeän virheen (on sitten autolla taikka pyörällä) niin olen heti valmis sen myöntämään asian tajuttuani ja vaikka anteeksipyyntöä esittämään. Eli jos/kun tulee "reagoitua" vahvemmin niin vain tilanteissa joissa varmisti tietää itseolleensa oikeass / toinen väärässä taikka toikka toisen käyttäytyminen erittäin vastuutonta.
Usein se vastapuoli ei mielestään mitään virhettä ole tehnyt ja ottaa sen takia keskarista kierroksia. Tämän voisi myös kääntää toisin päin. Olet liikenteessä ja joku kanssakulkija näyttää sinulle keskaria. Omasta mielestäsi et ole mitään virhettä tehnyt ja koet sen aiheettomana. Kuittaatko vaan olan kohautuksella ja jatkat menoa?
Tämä on vaan tällaista filosofista pohdintaa, ei mikään kanta asiaan.
Santtu75
25.05.2025, 10.41
Usein se vastapuoli ei mielestään mitään virhettä ole tehnyt ja ottaa sen takia keskarista kierroksia. Tämän voisi myös kääntää toisin päin. Olet liikenteessä ja joku kanssakulkija näyttää sinulle keskaria. Omasta mielestäsi et ole mitään virhettä tehnyt ja koet sen aiheettomana. Kuittaatko vaan olan kohautuksella ja jatkat menoa?
Tämä on vaan tällaista filosofista pohdintaa, ei mikään kanta asiaan.
Itse en kyllä ole mikään kovin aktiivinen "keskisormen näyttäjä" liikenteessä, mutta esim. pyörällä ajaessani jos autoilija ei noudata vaikkapa väistämisvelvollisuuttaan niissä tilanteissa kun on väistämisvelvolinen (taikka kun olen auton ratissa ja pyöräilijä ei noudata omaa väistämisvelvollisuuttaan) niin kyllä sen muilla eleillä tuon vahvasti esille.
Mutta kyllä tuohon liittyy vahvasti se että tiedän oikean laidan miten liikennetilanteen olisi kuulunut mennä (olen tälläkin palstalla lukuisiin väistämisvelvollisuutta koskeviin keskusteluihin osallistunut ja pykälät lukenut, että tuo puoli on varmasti káikissa yleisimmissä tapauksissa itselläni hanskassa ja reaktiot sen mukaan).
Mikäli en ole varma, niin sitten yleensä jää "reagoimatta" ja mietintämyssy menee päähän ja mietin miten tilanteesa olisi pitänyt toimia.
Mutta itselleni ei ole mitään ongelmaa jäädä toisen osapuolen kanssa keskustelemaan mitä liikennesäännöt mistäkin asiasta sanovat.
Auton pysättäminen asoiden "selvittelemiseksi" on itselläni ison kynnyksen takana mutta pyörällä tapahtuu paljon herkemmin (siis jos toinen osapuoli ei vain aja pois).
Mutta kullä tuo on itselläni ainakin yleensä hyvin päiväkohtaista, välillä liikenteessä toisen osapuolen käyttäytymiseen reagoi vanhvemmin kuin toisna päivinä vain ajaa tilanteesta pois siihen ulospäin enempää reagoiden ja itsekseen vain miettien mitä ääliöitä liikenteessä onkaan liikkeellä.
Näin kyllä tulee tehtyä itsekkin ja en näe mitään syytä siihen miksi ei kyseisellä tavalla toimisi.Ja ja jos toinen (selvän virheen tehnyt) osapuoli tästä asiasta suivaantuu fyysisyyteen asti niin minusta kyllä saa tarvittaessa "tanssikaverin" jos niikseen tulee.En tuossa tosin se aloittava osapuoli olisi, mutta en tuossa myöskään "kutsusta" kieltäytyisi.Toisaalta myös jos itse tiedän tehneeni selkeän virheen (on sitten autolla taikka pyörällä) niin olen heti valmis sen myöntämään asian tajuttuani ja vaikka anteeksipyyntöä esittämään. Eli jos/kun tulee "reagoitua" vahvemmin niin vain tilanteissa joissa varmisti tietää itseolleensa oikeass / toinen väärässä taikka toikka toisen käyttäytyminen erittäin vastuutonta.Meillähän on täällä oikea kovis
sianluca
25.05.2025, 11.44
Itselleni ensisijaista on treenin sujuva ja turvallinen läpivienti
El-Carpaso
25.05.2025, 11.58
Jos toinen tietää tai edes arvelee tehneensä virheen, on iloisella peukun näyttämisellä huomattavasti keskaria suurempi vaikutus. Se alkaa hävettämään toista, mutta ei niin suurella todennäköisyydellä provosoi iholle käymiseen. Näytithän vain peukkua ja hymyilit. Kuka nyt sellaisesta kävisi päälle?
Nämä voivat olla aika monitahoisia juttuja. On riidelty kotona puolison/lasten kanssa. Lähdetään sitten kiihtyneessä mielentilassa ja myöhässä ajamaan töihin, mokataan kiireessä ja joku näyttää vielä keskaria. Se on se nalli joka räjäyttää panoksen.
Santtu75
25.05.2025, 13.05
Meillähän on täällä oikea kovis
En tiedä oliko tekstini aavistuksen "raflaavaa", mutta en nyt tiedä mitä "kovista" on huomauttaa liikenteessä toiselle osapuolelle hänen virheellisestä ja ehkäpä jopa vaarallisesta ajokäyttäytymisestä?
Ja jos toinen osapuoli tästä "ottaa nokkiinsa" niin sitten ottaa. Itse kun toimin ammatissa jossa erilaiset uhkaukset sekä myös fyysiset tilanteet ovat arkipäivisiä, niin niihin ei jaksa kauhean isolla "pelolla" suhtautua.
Ei että aivan ehdoin tahdoin tilanteisee´iin hakeutuisi, mutta ei niitä ihan kauheasti tule myöskään "jännitettyä" jos kohdalle osuu.
Mutta tuskin tästä aiheesta kannattaa isompia enempää jatkaa.
Jos toinen tietää tai edes arvelee tehneensä virheen, on iloisella peukun näyttämisellä huomattavasti keskaria suurempi vaikutus. Se alkaa hävettämään toista, mutta ei niin suurella todennäköisyydellä provosoi iholle käymiseen. Näytithän vain peukkua ja hymyilit. Kuka nyt sellaisesta kävisi päälle?
Nyt on hyvä ohje, arvostan.
Elokuva Rankka päivä (Falling Down) on hyvä leffa siitä kun vähän hihat palaa.
Minulle on monta kertaa suojatien/pyörätien jatkeen päälle pysähtynyt autoilija sanonut tai viittonut, että auton takaa mahtuu hyvin kulkemaan. Tänään sitten kuljin pyörätien jatkeen päälle pysähtyneen ajoneuvon takaa ja kulkusuunnastani vasemmalle kääntyi auto tähän jatkeelle ja koska samaan aikaan vastakkaisesta suunnasta tuli autoja, niin autoiilija rupesi elehtimään, että hänen pitäisi päästä pois sieltä keskeltä risteystä ja se edellytti siis sitä, että minä olisin väistänyt... En väistänyt. Eikä tullut kolaria.
Elokuva Rankka päivä (Falling Down) on hyvä leffa siitä kun vähän hihat palaa.
Kolmen kilon U-lukko. No further comments.
Tällaisia pysäkkejä on pääkaupunkiseudulla useita, joissa kevyen liikenteen väylä menee pysäkin ja ajoradan välissä. Kun bussi tulee pysäkille se purkaa matkustajat suoraan siihen väylälle. Tämä täytyy vain tiedostaa, koska en usko, että niitä aletaan ainakaan pikaisella aikataululla korjaamaan.
Toinen hiukan ot on Hesarin kirjoitus. Ensin kirjoitetaan aivan asiallisesti "Pysäkin edestä viilettää sähköpotkulautailija, mopoilija ja useita pyöräilijöitä. Länteen päin tie viettää loivasti alas, mikä todennäköisesti lisää pyörien vauhtia." Ok, mutta sitten "Ihoa myötäileviin asuihin pukeutuneet pyöräilijät vilahtavat ohi kuin pikajunat."
Espoolaisen bussipysäkin sijoittelu kummastuttaa: ”Oikeasti vaarallinen” | HS.fi (https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000011259587.html)
Marsusram
29.05.2025, 15.53
^Tuossa voisi siirtää pysäkkikatoksen lähemmäs ajorataa (kuten vastapuolella) ja ohjata liikenteen sen taitse pengertäen.
https://maps.app.goo.gl/nXTPuBxdrfz3YtUw7
Yleensä menen pysäkin taitse alas tunneliin jos en ole aiemmin ylittänyt Turuntietä. Pysäkin kautta menijät kääntynevät Perkkaalle tai marketin pihaan. Leppävaaraan pääsee (tunnelin kautta) pohjoispuolen pyörätietä tai Perkkaan kautta.
Olisikohan baanahankeessa Leppävaaran itäpuolellakin tulossa kehitystä.
"Rantaradanbaana on tulevaisuudessa pyöräilyn pääväylä Helsingin rajalta Leppävaaraan ja edelleen Espoon keskuksen suuntaan ja se on osa Espoon baanaverkkoa. Ensimmäisten baanan osien rakentaminen on alkanut talvella 2024."
-toistaiseksi rakentamista tapahtuu vain Leppävaarasta länteen kaupunkiradan projektissa. Itäpuoli lienee Espoon rahoitettava itse.
telipyörä
29.05.2025, 22.40
Niinhän se länsipuolikin on Espoon maksettava itse.
Jeesus noita ruokalähettejä, häkkiin joutaisivat.
Jeesus noita ruokalähettejä, häkkiin joutaisivat.
Äläpäs nyt noin - nehän ovat yleensä juuri niitä ulkomailta tulleita, joita Suomi kovasti haluaa, että talous lähtee nousuun. Vaikea tosin keksiä mikä on se ruuan kiikuttamisen lisäarvo, että sillä koko talous lähtisi nousuun, mutta mitäpäs insinööri tuosta osaisi sanoa. Ja täysin selväähän on ettei kyseessä ole hädänalaisten ihmisten ahnas riistäminen.
Eli en lähtisi ruokalähettiä tuomitsemaan vaan linnaan minusta joutaisi se Wolt joka on keksinyt moisen bisneksen. Kaikki työksi nimettävä asia mitä tässä yhteiskunnassa tehdään ei ole tähdellistä ja osa voitaisiin jättää tekemättä. Tämä ruuan kiikuttaminen kotiin on yksi niistä, vuokarattavat sähköpotkulaudat toinen ja Susanna Penttilän somevaikuttaminen Onlyfansissa kolmas, noin nopeasti keksien.
Mutta sikäli otsikon aiheeseen - olen samaa mieltä, että ruokalähetit pitäisi aika usein häätää pois kevyenliikenteenväyliltä. Joko heille pitää järjestää erikseen ammattimaisen kelvillä liikkumisen kurssi (jonka siäsällön viranomainen/fillarifoorumi määrää ja Wolt yrityksenä maksaa mukisematta kaiken) tai sitten tuo minun ajatus, että koko Wolt kuopataan ja ongelma poistuu sillä. Kumpikin käy - kannatan jälkimmäistä.
Äläpäs nyt noin - nehän ovat yleensä juuri niitä ulkomailta tulleita, joita Suomi kovasti haluaa, että talous lähtee nousuun. Vaikea tosin keksiä mikä on se ruuan kiikuttamisen lisäarvo, että sillä koko talous lähtisi nousuun, mutta mitäpäs insinööri tuosta osaisi sanoa. Ja täysin selväähän on ettei kyseessä ole hädänalaisten ihmisten ahnas riistäminen.
Eli en lähtisi ruokalähettiä tuomitsemaan vaan linnaan minusta joutaisi se Wolt joka on keksinyt moisen bisneksen. Kaikki työksi nimettävä asia mitä tässä yhteiskunnassa tehdään ei ole tähdellistä ja osa voitaisiin jättää tekemättä. Tämä ruuan kiikuttaminen kotiin on yksi niistä, vuokarattavat sähköpotkulaudat toinen ja Susanna Penttilän somevaikuttaminen Onlyfansissa kolmas, noin nopeasti keksien.
Mutta sikäli otsikon aiheeseen - olen samaa mieltä, että ruokalähetit pitäisi aika usein häätää pois kevyenliikenteenväyliltä. Joko heille pitää järjestää erikseen ammattimaisen kelvillä liikkumisen kurssi (jonka siäsällön viranomainen/fillarifoorumi määrää ja Wolt yrityksenä maksaa mukisematta kaiken) tai sitten tuo minun ajatus, että koko Wolt kuopataan ja ongelma poistuu sillä. Kumpikin käy - kannatan jälkimmäistä.
Tikola pormestariksi. Nyt on senverta hyvät jutut.
Noi kännykkäzombit ja niihin kiinnitetyn narun toisessa päässä olevat koirat tai oikeastaan kaikki koirat joilla narun toisessa päässä ääliö. Eilenkin joku sankari juoksutti koiraansa kapealla kelvillä pitkässä flexissä ajaen itse fillarilla. Ei millään tavalla hallinnassa oleva tilanne sillä vauhdilla.
Noi kännykkäzombit ja niihin kiinnitetyn narun toisessa päässä olevat koirat
Koira täysin auki olevassa fleksissä, kännykkä ja over-the-ear kuulokkeet. Siinä kolmen suora, mitä on vaikea voittaa.
Tuohon kun vielä lisää, että ulkoiluttaja on liikkeellä sähköscootilla, eli ei pysty tekemään mitään muuta kun kaatumaan ja lyömään päänsä, kun koira päättää kimpoilla johonkin suuntaan, niin menee vielä edelle. Tällainen tapaus liikkuu meidän lähistöllä.
Tuohon kun vielä lisää, että ulkoiluttaja on liikkeellä sähköscootilla, eli ei pysty tekemään mitään muuta kun kaatumaan ja lyömään päänsä, kun koira päättää kimpoilla johonkin suuntaan, niin menee vielä edelle. Tällainen tapaus liikkuu meidän lähistöllä.
No,tuossa on ehkä se, että ehkä tuo poistaa itse itsensä muonavahvuudesta eikä vie mukanaan pyöräilijää.
Koira täysin auki olevassa fleksissä, kännykkä ja over-the-ear kuulokkeet. Siinä kolmen suora, mitä on vaikea voittaa.
Lisätään vielä lastenrattaat bonuksena, niin alkaa olemaan kaikki menestystekijät koossa!
Koira täysin auki olevassa fleksissä, kännykkä ja over-the-ear kuulokkeet. Siinä kolmen suora, mitä on vaikea voittaa.
Tähän vielä pimeys ja valoton fleksi
Tähän vielä pimeys ja valoton fleksi
Juuri tällaisen päälle meinasin ajaa huhtikuun lopun pimeässä illassa. Kävi oikein koiraa surku kun selkeesti otti kipeää kun kiljaisi niin lujaa naisen kiskaistessa sen vauhdilla pois pyöräni edestä. Eipä valot tai kellon kilkutukset tuntuneet auttavan -aivan unessa ovat.
Pari viikkoa sitten Mellunmäessä ajelin ulkoilutietä ehkä 15 Km/h. Mies ulkoilutti kahta koiraa, jotka olivat hänestä katsoen pientareen puolella. Minun ja miehen välinen etäisyys oli yli metrin.
Sain osakseni koiranulkoiluttajan vittuilut "kiva kun soitit kelloa" ja "vitun idiootti" En siis soittanut kelloa, enkä kokenut sitä tarpeelliseksi. Ehkä hänelle oli sattunut joku ikävä tilanne ja se pitää kostaa kaikille pyöräilijöille. En ole ikinä törmännyt koiraan tai sen ulkoiluttajaan, vaikka olen satoja kertoja ohittanut. Kerran oli lähellä, kun koira yllättäen meinasi tunkea kuonon pinnojen väliin.
^normimenoa Mellunmäessä.
—-
Ei nyt ollut kyse vaikeasta elämästä kelvillä, mutta muuten kiinnitti huomiota Itäväylän viereisellä kelvillä ajaneet kaksi pyöräilijää, joista toisella ei ollut kypärää. Ajovarusteet (bibsit, lukkopolkimet,..) ja pyörät olivat sen suuntaiset, ettei kyse ollut satunnaisesta sunnuntaipyöräilijästä. Eihän siinä mitään, saahan sitä ajaa, mutta aika harvoin enää näkee kypärättömiä lenkkeilijöitä.
Onhan nää yksisuuntaiset kelvit aika /C:stä monessakin paikkaa. Paitsi, ettei niitä oikein kukaan noudata, niin sitten vielä se noudattaminenkin on tehty hankalaksi.
Yksi esimerkki kun tullaan Isoisänsillalta ja jatketaan Vilhovuorenkadulle. Siinähän kelvi muuttuu yksisuuntaiseksi. Jos on menossa keskustan suuntaa Sörkän rantatien kelville, niin pitäisi vaihtaa pariksi sadaksi metriksi toiselle puolelle ja pääsisi vielä odottelemaan valoihin. Teoriassa varmaan näin, mutta käytäntö lienee toinen.
Sitten mulle ei ole vieläkään selvinnyt miten pitäisi ajaa siinä kohden kun tulee Koksikatua pitkin jatkaakseen Parrulaiturille ja Isoisänsillalle päin. Se on kyllä lsd-päissään piirretty koko risteys. Ehkä ajaminen siinä vaatisi saman lääkityksen.
Kolmas paikka on Telakkakatu, joka ennen toimi pyöräilijälle loistavasti. Oli oma vanha ratalinjaus missä pääsi ajamaan rauhassa ja vapaasti. Nyt kun tulee etelästä ja haluaisi Ruoholahteen, niin siinäkin saa hetken miettiä, että miten mennään.
Takamisakari
13.06.2025, 16.22
Pari viikkoa sitten Mellunmäessä ajelin ulkoilutietä ehkä 15 Km/h. Mies ulkoilutti kahta koiraa, jotka olivat hänestä katsoen pientareen puolella. Minun ja miehen välinen etäisyys oli yli metrin.
Sain osakseni koiranulkoiluttajan vittuilut "kiva kun soitit kelloa" ja "vitun idiootti" En siis soittanut kelloa, enkä kokenut sitä tarpeelliseksi. Ehkä hänelle oli sattunut joku ikävä tilanne ja se pitää kostaa kaikille pyöräilijöille. En ole ikinä törmännyt koiraan tai sen ulkoiluttajaan, vaikka olen satoja kertoja ohittanut. Kerran oli lähellä, kun koira yllättäen meinasi tunkea kuonon pinnojen väliin.
Meillä Espoossa naapurin "Reino" tuuppas kuonon mun etu-Mavicin väliin (litistetyt pinnat) pihatiellä. Reino on vielä pentu mutta parin viikon koppakuuri teki ihmeitä, ei sinänsä ollut kummankaan vika. Omalla työmatkalla näkee jos jonkunlaista hännänheiluttajaa ja useimmitenhan koirat kuulee kyllä ajoissa että joku on tulossa takaa, korva tai pää heilahtaa mistä tietää että koira reagoi eikä tod näk ryntää alle. Sitten taas välillä näkee kun (yleensä) pieni koira alkaa virittää takajalkoja siihen asentoon että "kohta lähtee" niin silloin tietää olla erityisen varuillaan. Taluuttajathan ei tajua tästä hommasta yleensä mitään ja ehkä parempi niin.
Tänään näin ensimmäisen kerran poliisin antavan liikennevirhemaksun jalkakäytävällä pyöräilevälle ja sähköpotkulaudalla ajavalle. Paikkana Tampereen Hämeenkatu Keskustorin kohdalla. Ja ihan aiheesta annettiin maksu eli ei ollut vaikeaa elämää kevyenliikenteen väylällä. Ilmeistä päätellen maksun saajat kuvittelivat ajavansa sääntöjen mukaan
Taas on ollut vaikeaa spandex-ohjusten seassa. Minä yhtenä (ohjuksena), kun tuosta tulee ajettua keskimäärin kerta viikkoon.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011280843.html
”Ohjaustangon takana tulisi nähdä, kuulla ja havaita. Sitä paremmin, mitä nopeampi kulkupeli alla. Sähköpyörällä pääsee lujaa.”
Mistään ei tosin käy ilmi, nähdäänkö, kuullaanko ja havaitaanko sieltä ohjaustangon takaa, kun mitään ei ole käynyt.
^ Yksi on nurmella valokuvaamassa ja ahdistuu jo siitä että fillaristi ajaa viereistä tietä ohi! <hymiö tähän>
Mutta tätähän tämä on, koska jalankulkijat kokevat etenkin takaa tulevan pyöräilijän vauhdin aina suurempana ja ohitusetäisyyden pienempänä kuin se onkaan. (Niin koen minäkin, silloin kun fillaristi pääsee minut niin sanotusti yllättämään.)
Ja osalle jalankulkijoista tulee paniikki-, inho- tai vihareaktio jo siitä että he näkevät pyöräilijän, joka asunsa, ajoasentonsa tai pyörätyyppinsä takia jotenkin vastaa sitä stereotyyppiä "kiihkopyöräilijästä", jota Hesarinkin keskustelufoorumeilla paukutetaan.
No onhan meitä pyöräilijöitäkin moneen junaan. Itse ihmettelen, miksi esimerkiksi Järvenpään rantapuiston läpi kulkevalla pyörätiellä pitää kaahata, kun puisto etenkin kauniilla säällä on väärällään lapsiperheitä ja muita varottavia. Eikä aina kaahaajissa ole kyse "kilpapyöräilijöistä", vaan joukkoon mahtuu myös sähköpyöräileviä eläkeläismiehiä, jotka näyttävät nauttivan vauhdin hurmasta -ihan väärässä paikassa.
IMO, sitä mieltä olen että tuon spandex-termin käytön täällä harrastefoorumilla voisi lopettaa. Sen viljeleminen on vähän niinkuin oman pesän likaamista.
Kyllä sen verran pitää löytyä itseironiaa että voi käyttää itsestään spandex/sukkahousu jne.
Tuo ihmisten nopeuden arviointikyky on mielenkiintoinen kun toisessa hesarin jutun kommenteissa ajetaan ko yli 60km/h kun auton mittari näytti ja ohi mentiin...Taisi olla samassa ketjussa vielä miten pyöräily ei ole mitään liikuntaa verrattuna kävelyyn.
No onhan meitä pyöräilijöitäkin moneen junaan. Itse ihmettelen, miksi esimerkiksi Järvenpään rantapuiston läpi kulkevalla pyörätiellä pitää kaahata, kun puisto etenkin kauniilla säällä on väärällään lapsiperheitä ja muita varottavia. Eikä aina kaahaajissa ole kyse "kilpapyöräilijöistä", vaan joukkoon mahtuu myös sähköpyöräileviä eläkeläismiehiä, jotka näyttävät nauttivan vauhdin hurmasta -ihan väärässä paikassa.
Joo, itsekunkin on hyvä harrastaa aina välillä itsereflektiota, eikä terveen järjen käytöstäkään usein ole haittaa. Kyllä mulla tuossa uimarannan kohdalla vauhti putoaa sinne 15 km/h kohdille. Mutta itään mennessä sitten voikin jo avata kaasua, pl. ne siltojen alitukset, missä on taas hyvä käyttää järkeä.
Valkoposkihanhet kyllä väistää, kun vain antaa niille tilaa väistää. Itse en ole havainnut yhtään kertaa, että joku olisi tahallaan ajanut noiden yli. Joka ei tarkoita, etteikö sitä voisi tapahtua. Löihän se yksi ääliökin golfmailalla hanhelta pään irti. Tarina ei kerro, tuliko holari. Ja onhan noita koiranulkoiluttajiakin, jotka usuttaa koiransa hanhia jahtaamaan, että puppe saa liikuntaa.
Kun ajan melko usein Viikin(?) päiväkodin ohi, niin siellä kohtaa tosi usein niitä päiväkotiryhmiä tulossa/menossa. Niiden kohdalla hidastan alle kymppiin ja muistan moikata joka kurahanskalle. Mutta onhan näitä. Kerroinkin täällä joskus, kun olin ilmiantanut Stravassa segmentin (silloin kun siellä vielä oli sellainen mahdollisuus), mikä oli vedetty Aurinkolahden rantabulevardin päästä päähän.
IMO, sitä mieltä olen että tuon spandex-termin käytön täällä harrastefoorumilla voisi lopettaa. Sen viljeleminen on vähän niinkuin oman pesän likaamista.
Vaippahousut?
Mä sain tässä taannoin arvonimen sukkahousuhomo kun erehdyin arvostelemaan pysähtymällä alikulkuun poikittain pysähtyneen tavarapyörän sekä tavallisen pyörän muodostamaa ohittamatonta barrikaadia. : )
Mä sain tässä taannoin arvonimen sukkahousuhomo kun erehdyin arvostelemaan pysähtymällä alikulkuun poikittain pysähtyneen tavarapyörän sekä tavallisen pyörän muodostamaa ohittamatonta barrikaadia. : )
Olisin itse saanut varmaan saman tittelin tai sitten puukosta/neulasta mutta päätin olla hiljaa ja kiertää nurmikon kautta kun joku huimausaineiden käyttäjä oli parkissa keskellä väylää.
Tuohon jalankulkijoiden haahuiluun/poukkoiluun, miksiköhän tuota samaa ilmiötä ei ole havaittavissa maantiellä? Tai no myönnetään että täällä landella kyllä toisinaan.
Parasta tuossa keississä oli että mulla oli ihan Haglöfsin housut jalassa ja se varsinkin että alikulkuun laskiessa molemmat otti kyllä katsekontaktin. Kumpikaan ei aluksi muutamaan sekuntiin minun pysähtyessä heidän eteensä tehnyt elettäkään siirtyäkseen. Mutisi vaan että voihan sitä kelloa soittaa. Heidän väistessä sitte toinen antoi mulle ton arvonimen. : )
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.