PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

ptaipale
22.09.2013, 21.20
Postasin tästä jo yhteen facebook-ryhmään jota osa täällä varmaan lukeekin, mutta pitääpä avautua tässäkin, koska pelästyin aika pahasti.

Piispansilta, Espoo, tänään iltapäivällä Länsiväylän yli Ison Omenan vieressä. Ajorata on tietyön takia siirretty pyörätielle ja jalkakäytävä on kapea, aidalla erotettu osuus sillan reunassa. Siinä on polkupyörällä ajo kielletty -merkki lisäkilvellä "taluttaminen sallittu".

Noin viisivuotias poika ajaa äitinsä ja isonsiskon kanssa tähän Olarin suunnasta, saapuu Länsiväylän rampin risteykseen ja kun sanotaan että ei saa ajaa jalkakäytävää, hän suunnistaa rampin yli... juuri sinne minne liikennesääntöjen mukaan pyöräilijän pitääkin mennä, eli sillan ajoradaksi muutetulle pyörätielle. Bussin eteen.

Äiti huutaa kauhuissaan niin paljon kuin kurkusta lähtee, mutta poika on jo esteen väärällä puolella bussin edessä. Bussi vetää liinat kiinni ettei aja pienen pyöräilijän "perään" eli yli ja pysähtyy parin metrin päähän (ei ollut paljon vauhtia).

Hetken kauhun jälkeen poika saadaan sieltä jalkakäytävän puolelle taluttamaan sillan yli. Poika tuhertaa seuraavassa risteyksessä itkua koska kaikki ovat huutaneet hänelle, lohdutan että "kyllä sinä ajoit liikennemerkkien mukaan ihan oikein, mutta tuo on aika vaarallinen paikka. Tässä kannattaa taluttaa."

Paikka on siis tämä mutta nyt aika erinäköinen - tuossa pyörätien kohdalla on juuri ja juuri bussin mentävä ajorata ja jalkakäytävä, jossa kaksi jalankulkijaa mahtuu kohtaamaan, ei juuri muuta.
http://goo.gl/maps/neiAH (http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fgoo.gl%2Fmaps%2FneiAH&h=WAQE0BCHLAQHmQRuLF9ceJrSbooxmrvyNYx8Z8ZO7LxJ9PA&s=1)
(Kun siltaa korjataan, niin en oikein keksi, miten muutenkaan siinä voisi liikenteen järjestää, paitsi sulkemalla silta kokonaan joko autoliikenteeltä erityisesti ml. bussit, tai kokonaan kevyeltä liikenteeltä).

IncBuff
22.09.2013, 21.25
Miksi ja kuka sanoo viisivuotiaalle ettei saa ajaa jalkakäytävää kun lapsi tasan tarkkaan saa niin tehdä.

kolistelija
22.09.2013, 21.30
Miksi ja kuka sanoo viisivuotiaalle ettei saa ajaa jalkakäytävää kun lapsi tasan tarkkaan saa niin tehdä.
Saa varmaan ajaa jalkakäytävällä, mutta saako ajaa siellä missä pyörällä ajo on erikseen kielletty?

ptaipale
22.09.2013, 21.32

Perässäajava äiti, joka tarkoitti että pitäisi taluttaa mutta se viesti ei liikenteen melussa ja tuulessa mennyt perille. Sitä jalkakäytävää ei myöskään voinut ajaa koska se oli täynnä käveleviä ja pyörää taluttavia ihmisiä.

ptaipale
22.09.2013, 21.38
Ja todellakin, edes viisivuotias ei sääntöjen mukaan saa ajaa tiellä, jolla polkupyörällä ajo on kielletty liikennemerkillä. Taluttaa pitää.

Toivottavasti tuosta pelästyksestä ei nyt tullut pojalle tai perheelle isompaa pelkoa koko pyöräilyharrastusta kohtaan.

Tassu
22.09.2013, 22.13
Tuo Piispansilta tulle olemaan aikamoinen murheenkryyni sen aikaa kun tuo remontti kestää. Varsinkin nyt, kun siinä ei saa ajaa (siis KLV-osuudella). Satavarma, ja olen jo nähnytkin, että osa viis veivaa kiellosta. Itse olin erittäin tyytyväinen kieltoon, koska nyt saa ajaa ajoradalla luvan kanssa.

Toi on ollut muutenkin vähä paska paikka siinä mielessä miten autoilijat noudattaa valoja, meinaan omenan suunnasta tulevat ja länsiväylälle eli vasemmalle kääntyvät ajavat aika usein surutta erittäin pitkillä keltaisilla, osa punaisilla. Olen tästä Espoon poliisiin laittanu palautetta ja muutaman ihmisen kanssa olen paikan päällä hieman vääntäny kättä.

elasto
23.09.2013, 21.29
Tänään sain taas kuulla kolmion takaa suoraan eteen ajavan autoilijan selityksen, kun pääsin puheyhteyteen kyseisen ammattiautoilijan kanssa.

Tämän päivän show tapahtui tässä: http://goo.gl/maps/iNTkC

Itse tulen kuvasta katsottuna oikealta pyörätietä pitkin ja kuvassa suoraan näkyvältä kadulta tulee samaan aikaan avolavallinen kuorma-auto, joka on kääntymässä vasemmalle. Näen tilanteen jo pitkältä ja seuraan sitä totuttuun tapaan. Kuski ei selkeästi katsele pyörätien suuntaan ollenkaan kummallekaan puolelle vaan katse on tiukasti ajoradan liikenteessä jo ennen pyörätienjatkeen ylitystä. Tästä johtuen jarrutan voimakkaasti juuri ennen jatketta ja kuski ottaa ekaa kertaa katsekontaktin vasta kun olen siinä metrin päässä kopin kyljestä. Jarrua ei ammattikuljettaja turhaan kuluta, vaan liukuu kokonaan siihen jatkeen päälle ja aukaisee ovensa.

Huomautan, että hänellä on väistämisvelvollisuus ja tulisi hieman seurata liikennettä. Vastaukseksi tulee: "no mä katoin että sä tuut niin saatanan lujaa sieltä, että kannattais sunkin vähän väistää!"

Hieman häkellyin tuosta aivopierusta, mutta enpä siihen ehtinyt mitään vastinettakaan enää antaa kun ovi meni jo kiinni. Alueella on 40km/h nopeusrajoitus ja mulla vauhtia 20-25km/h. Nämä on kyllä parhaita tilanteita, kun pääsee vaihtamaan muutaman sanan näiden sankareiden kanssa ja kuulee mitä ihmeellisimpiä selityksiä. Kyllä sitä aina jaksaa ihmetellä miten tuolla liikenteessä raskaalla kalustollakin kuljetaan jopa "ammattikuljettajien" toimesta. Sitä en tajua kyllä, että monet eivät edes ymmärrä tehneensä minkäänlaista virhettä, ei pahoitella, syytetään vain muita.

Jos tuohon olisi vielä puheenvuoron saanut, niin olisi voinut vaikka sanoa seuraavasti: "Kyllähän minä väistin, muuten olisin rysäyttänyt tuohon kopin kylkeen. Ehkä herran kannattaisi itse hieman seurata liikennettä ja toimia väistämisvelvollisena sen mukaisesti."

Näitähän täällä PK-seudulla tulee vastaan työmatkalla lähes päivittäin, mutta tosiaan nämä selitykset on aina parhaita paloja.

IncBuff
23.09.2013, 21.41
Siitä kopin kyljessä olevasta numerosta voinee tiedustella onko asenne koko firmassa sama.

Munarello
23.09.2013, 22.21
Tämähän nyt ei ei tapahtunut kelvilla vaan taajamassa kadun laidassa. Laskettelin noin vajaata kolmeakymppiä kadun autokaistan oikeassa laidassa, koska liikennemerkkien mukaan siinä ei ole pyörätietä, jonka mukaan pitäisi mennä kelville. Vauhtia siis vajaat kolmekymppiä, koska en tuuttaile taajamissa täpöillä. Noin 50 metriä edelläni vastaan tuleva mersulla liikkuva mieshenkilö tekee uukkarin ja pysäyttää saman tien kadun laitaan. Tämä yllättää itseni täysin ja vetelen levyjarruilla täysjarrutuksella perkeleitä karjuen koska en vaan osannut ennakoida tapahtunutta. Sain vaivalloisesti fillarini pysäytettyä ennen mesen takaluukkua, ja mesemursu nousee autostaan kyselemään että mitäs melkein törmäilet, johon minä että mitäs sinä noin kääntelet. Juippi vaan siihen että hänellä oli muka kääntäessä vilkut päällä ja minun pitäisi katsoa eteeni. Hetken mietin siinä murhaa tai toisaalta kysäistä että olisko herra samaan tapaan kääntänyt esim tukkirekan eteen, mutta totesin että paras kun toivottelen hyviä päivänjatkoja kun on noin hieno autokin. Vanha paska mesen romu ja mahakas mulkku ratissa..

Klaus-Dieter
23.09.2013, 22.30
Voisin melkein vaikka vannoa että näin tänään iltahämärissä Munkkiniemessä nuoren naisautoilijan joka EI puuhastellut kännykkänsä kanssa muodossa tai toisessa, ja jos en ihan väärin nähnyt niin jopa vilkuili molempiin suuntiin lähestyessään risteävää pyörätietä. Oli toki sen niin hämärää että saatoin nähdä ihan väärinkin....

JK71
23.09.2013, 23.21
Tämä ei kirjaimellisesti tapahtunut kevyenliikenteenväylällä, mutta ajattelin laittaa tänne että Helsingissä Lauttasaaren läpi ajavat tietävät varoa.
Katajaharjun liikuntapuistoon kuskaa maa-ainesta joku asennevammanen kuorma-autoilija, joka ei viitsi vilkkua käyttää ja kääntyy surutta tien yli vaikka perästä tultaisiin kirkkaat valot päällä. Ajoin perjantaina n. 6:40 aamulla pimeässä maansiirtorekan perässä Lahnalahdentietä itään päin (http://goo.gl/maps/ie2qA), kun se rupesi hidastamaan ja meni vasempaan laitaan (ilman vilkkua) sen oloisesti että luulin pistävän parkkiin tien laitaan. Eikä mitä vaan lähti kääntymään vasemmasta laidasta oikealle liikuntapuistoon käyttämättä vilkkua vaikka ajoin taatusti auton peileistä näkyvillä valoilla (AyUp -suurteholedit 2kpl) perässä ja jouduin lyömään jarrua reilusti (eikä sillä ollut katollakaan mitään keltaista vilkkuvaloa, mitä yleensä taidetaan käyttää kun ollaan työajossa, joka poikkeaa normiliikenteestä). Käännyin samaan suuntaan ja sain kaverin pysähtymään, mutta asennevammanen kuski ei avannut ovea tai ikkunaa. Kerroin sitten terveiset elekielellä... Sama rekka oli ajossa iltapäivällä kotimatkalla, joten suosittelen varomaan tuolla seudulla harmaata ja isoa maansirto-yhdistelmää, jossa on m*lkk* ratissa.

Jopoman
23.09.2013, 23.25
Huomautan, että hänellä on väistämisvelvollisuus ja tulisi hieman seurata liikennettä. Vastaukseksi tulee: "no mä katoin että sä tuut niin saatanan lujaa sieltä, että kannattais sunkin vähän väistää!".

Klassinen tapaus; asennevammainen luolamies jyrää isomman oikeudella ja on tietenkin oikeassa koska sulla on vaan fillari. Ja ajat sitä liian lujaa, muutenhan siitä olisi hyvin ehtinyt.

Niin moneen kertaan koettua. Ei noihin valitettavasti tehoa mitkään verbaaliset keinot. Yhteys työnantajaan, niinkun täällä jo todettiinkin, on se joka mäihällä tehoaa.

rhubarb
23.09.2013, 23.48
Aaargh. Vantaanjoen polun ihanalle, kovalle hiekkapohjalle oli ajettu n. 10 cm jotain brasilialaista rantalentisalustaa parille kilsalle alkupäätä.

elasto
24.09.2013, 05.40
Tämä ei kirjaimellisesti tapahtunut kevyenliikenteenväylällä, mutta ajattelin laittaa tänne että Helsingissä Lauttasaaren läpi ajavat tietävät varoa.
Katajaharjun liikuntapuistoon kuskaa maa-ainesta joku asennevammanen kuorma-autoilija, joka ei viitsi vilkkua käyttää ja kääntyy surutta tien yli vaikka perästä tultaisiin kirkkaat valot päällä. Ajoin perjantaina n. 6:40 aamulla pimeässä maansiirtorekan perässä Lahnalahdentietä itään päin (http://goo.gl/maps/ie2qA), kun se rupesi hidastamaan ja meni vasempaan laitaan (ilman vilkkua) sen oloisesti että luulin pistävän parkkiin tien laitaan. Eikä mitä vaan lähti kääntymään vasemmasta laidasta oikealle liikuntapuistoon käyttämättä vilkkua vaikka ajoin taatusti auton peileistä näkyvillä valoilla (AyUp -suurteholedit 2kpl) perässä ja jouduin lyömään jarrua reilusti (eikä sillä ollut katollakaan mitään keltaista vilkkuvaloa, mitä yleensä taidetaan käyttää kun ollaan työajossa, joka poikkeaa normiliikenteestä). Käännyin samaan suuntaan ja sain kaverin pysähtymään, mutta asennevammanen kuski ei avannut ovea tai ikkunaa. Kerroin sitten terveiset elekielellä... Sama rekka oli ajossa iltapäivällä kotimatkalla, joten suosittelen varomaan tuolla seudulla harmaata ja isoa maansirto-yhdistelmää, jossa on m*lkk* ratissa.

Nää jotka ei osaa käyttää vilkkua voi muuten olla joskus tosiaan todella hasardeja. Monesti on KLV:llä ajellessakin meinattu kääntyä eteen/päälle ilman vilkkua. Siinä tilanteessa ei paljoa ehdi edes itse ennakoida ja varautua muiden töpeksimisiin. Oon huomannut, että ainakin Mercedes-Benz ja BMW -merkkisissä autoissa tuntuu monessa mallissa olevan ilmeisesti lisävaruste nämä vilkut ja useilla ei ole rahat riittäneet tähän varusteeseen. Takseissa luulisi vilkut olevan, mutta niissä ne varmaan kuluu jos liikaa käyttää kun niillä ajetaan kuitenkin niin paljon.

fyah
24.09.2013, 10.01
...Takseissa luulisi vilkut olevan, mutta niissä ne varmaan kuluu jos liikaa käyttää kun niillä ajetaan kuitenkin niin paljon.

Ai ai. Yksi oma suosikkijengi on kyllä ehdottomasti taksikuskit. Sillon kun se 10€ kyyti on silmissä niin ajetaan vaikka lasten päälle suojatiellä. Tämänkin on melkein päässyt todistamaan, silloin kyllä lapsen isä veti sellaset huudot ja konepeltiin läpsimiset että oli taksikuksi ihmeissään korvat punasena. Itse aplodeerasin myös teatraalisesti kun kävelin perässä mersun nokan editse. Nämä veijarit myös aika useasti tosiaan ajelevat liikennesäännöistä ja västämisvelvollisuuksista turhia piittaamatta ja muutaman kerran olen itsekin joutunut kysymään että onko kyyti niin tärkee että sen takia kannattaa tappaa joku suojatielle. Ei kuulemma mutta kun ei sitä näe kaikkea ja silloinhan se järkevin ratkaisu on luonnollisesti survoa lisää vauhtia ja toivoa parasta.

Hääppönen
24.09.2013, 10.41
^Tuossa taitaa olla kyse tuolta maastopyöräilyn puolella hoetusta sloganista: "Vauhti korjaa virheet." :seko:

Mikakoo
24.09.2013, 12.12
Taas tänä aamuna olin jäädä auton alle tässä Saaristokadun tuplasuojatiellä tietä ylittäessäni : http://tinyurl.com/pv8mmeu

Pakettiauto oli ajaa päälle vaikka talutin pyörää tien yli. Viimeksi n. 1kk sitten Linja-auto lähti Keskustaan päin pysäkiltä ja ohitti vasenta kaistaa käyttäen minut. Saa nähä pääseekö tuossa vielä joku päivä hengestään. Sen verran olen jo oppinut että kun on autoja lähistöllä niin suosiolla lähden taluttaan pyörää tien yli.

IncBuff
24.09.2013, 12.14
Taas tänä aamuna olin jäädä auton alle tässä Saaristokadun tuplasuojatiellä tietä ylittäessäni : http://tinyurl.com/pv8mmeu

Pakettiauto oli ajaa päälle vaikka talutin pyörää tien yli. Viimeksi n. 1kk sitten Linja-auto lähti Keskustaan päin pysäkiltä ja ohitti vasenta kaistaa käyttäen minut. Saa nähä pääseekö tuossa vielä joku päivä hengestään. Sen verran olen jo oppinut että kun on autoja lähistöllä niin suosiolla lähden taluttaan pyörää tien yli.
Tuo on ihan tappopaikka. Ei tuossa tarvi kauaa seurata niin näkee äkkiä esim. suojatien eteen pysähtyneen auton ohittamisen jne. Pari viikkoa sitten bussi veti tuossa hidastamatta nokan edestä vaikka olin jo viereisen kaistan puolessa välissä ylittämässä tietä kävellen.

toripolliisi
24.09.2013, 12.46
Saaristonkadun surmanloukku! Silloin ku asuin pakkahuoneenkadulla niin käytin ainoastaan liikennevaloristeyksiä ku halusin tien yli.. Tosta kun lähtee kävellen, juosten tai pyörällä niin yksi elämä on pakasta käytetty!

asb
24.09.2013, 13.37
Saaristonkadun surmanloukku! Silloin ku asuin pakkahuoneenkadulla niin käytin ainoastaan liikennevaloristeyksiä ku halusin tien yli.. Tosta kun lähtee kävellen, juosten tai pyörällä niin yksi elämä on pakasta käytetty!

Aika helvetin idioottimaisen näköinen paikka. Mikä on todennäköisyys, että tuolla yhdellä suojatiellä autoilija pysähtyy, kun kaikki muut suojatiet tuolla nelikaistaisella tienpätkällä on valoilla ohjattuja?

Smo
24.09.2013, 13.47
Aika helvetin idioottimaisen näköinen paikka. Mikä on todennäköisyys, että tuolla yhdellä suojatiellä autoilija pysähtyy, kun kaikki muut suojatiet tuolla nelikaistaisella tienpätkällä on valoilla ohjattuja?

Maan tapa. Voi voi. Saas nähä kauan kestää että päästään Itä länsi tai etelänaaapurin tasolle väistämisessä ..

toripolliisi
24.09.2013, 14.07

Asb: oikean puoleisin auto pysähtyy ja 3 muuta kiihdyttävät, etenkin samaan suuntaan menevän vasemman kaistan kuski, koska hän pääsee nyt jonon ohi ja helposti oikealle kaistalle! Ruuhka-aikana tämä on peruskikka edellisiltä valoilta lähtiessä.. Hätästen pitää mennä vasemmalle kaistalle ottaan lähtöjä, jotta ehtivät ennen seuraavia valoja vaihtaa kaistaa oikealle, josta on taas paremmat saumat päästä nopeaa keskustan läpi!

elasto
24.09.2013, 15.50
Tänäänkin yritettiin ajaa kolmion takaa päälle taas kolmesti ja yhdeltä sainkin kaivettua syyn toiminnalle, joka oli jälleen sama: "ajoin ylikovaa". Eli minut oli havaittu, mutta yritettiin silti ajaa päälle, koska eihän pyörällä voi liikkua kävelynopeutta kovempaa.

Oon tuota sopivaa tilannenopeutta mietiskellyt monesti ja kokeillut myös miten se vaikuttaa. Kuten jäsen CwA on monesti maininnut, että hiljaa ajamalla tällaisia tilanteita ei pääsisi sattumaan. Talvella kokeilin ajella todella hiljaa, koska olosuhteiden pakosta ei kovin lujaa pystynyt ajamaankaan ja silti säännöllisin väliajoin joku yrittää ajaa kolmion takaa päälle/eteen tai kääntyä päälle/eteen.

Tuntuu, että näitä autoilijoita on ainakin kolmea eri sorttia minkä takia jatkuvasti tällaista pääsee tapahtumaan:

1. Ei ymmärretä lainkaan väistämissääntöjä
2. "en nähny sua" = eli ei katsota ollenkaan mihinkään suuntaan pyörätien jatketta ylittäessä
3. "sä ajoit liian kovaa" = nähdään, mutta ei väistetä silti, koska eihän polkupyörä voi liikkua jalankulkijaa nopeampaa

ptaipale
24.09.2013, 16.51
Minä näen kyllä paljon enemmän sen sortin autoilijoita, että he väistävät ihan oikein. Lisäksi pyöräillessä kohtaamissani autoissa on tavallisempaa että autoilija luopuu oikeuksistaan ja väistää pyörää, kuin se että autoilija ei väistä pyörää silloin kun pitäisi. Jälkimmäisesti ovat tietysti vaaratilanteita, mutta yleisesti ottaen ihmiset väistävät ajaessaan pyöriä aika hyvin, enkä pitä tuollaista kolmijaottelua siksi oikein rakentavana.

Voi tietysti olla että näkemäni johtuu vain siitä, että täällä Espoon suunnalla on niin paljon paremmat autoilijat kuin muualla.

Jopoman
24.09.2013, 17.16
Minä näen kyllä paljon enemmän sen sortin autoilijoita, että he väistävät ihan oikein...Voi tietysti olla että näkemäni johtuu vain siitä, että täällä Espoon suunnalla on niin paljon paremmat autoilijat kuin muualla.

Buhahahaa!

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

elasto
24.09.2013, 17.31
Minä näen kyllä paljon enemmän sen sortin autoilijoita, että he väistävät ihan oikein. Lisäksi pyöräillessä kohtaamissani autoissa on tavallisempaa että autoilija luopuu oikeuksistaan ja väistää pyörää, kuin se että autoilija ei väistä pyörää silloin kun pitäisi. Jälkimmäisesti ovat tietysti vaaratilanteita, mutta yleisesti ottaen ihmiset väistävät ajaessaan pyöriä aika hyvin, enkä pitä tuollaista kolmijaottelua siksi oikein rakentavana.

Voi tietysti olla että näkemäni johtuu vain siitä, että täällä Espoon suunnalla on niin paljon paremmat autoilijat kuin muualla.

Tottakai on niitäkin jotka osaa väistää. Tuo lista olikin ongelmien syitä niissä tilanteissa, kun ei osata. Tänäänkin sain huitoa niin perkeleesti, että tasa-arvoisessa risteyksessä autoilija tajusi mennä ensin. Johtuuko tämäkin kohdasta yksi vai ollaanko siinä tilanteessa vain kohteliaita? Liikenteen sujuvuuden kannalta itse toivoisin, että kaikki noudattaisivat liikennesääntöjä ja siihen pystyisi luottamaan. Sitä en osaa sanoa voisiko sama kuski ajaa seuraavassa risteyksessä väistämisvelvollisena kolmion takaa päälle, kun edellisessä on ollut "kohtelias". Harvoin tulee kohdattua samaa autoilijaa toista kertaa. Itse kun tulen väistämisvelvollisena risteykseen, niin osoitan sen kuitenkin selkeästi, joten siinä ainakin on aikaa huonomallakin havaitsijalla nähdä ja siitä lienee tämä "kohteliaisuus", joka koituu vaan lopulta hidastamaan liikennettä entisestään.

EDIT: Niin ja en ole missään vaiheessa puhunut siitä, että niitä olisi jotenkin enemmistö jotka eivät osaa väistää. Se on kuitenkin huolestuttavaa, että tänäänkin mun päältä yritettiin ajaa kolmion takaa kolme kertaa 9km työmatkalla.

Halloo halloo
24.09.2013, 17.31
Espoossa on jäykimmät niskat, jotka olen kohdannut.

Amfinaut
24.09.2013, 18.10
Tämän päivän selitys oli kirkkaasti matalalta paistava aurinko. Kyllähän minä ymmärrän, että se hankaloittaa tilannetta mutta ois ihan vitun jepa jos siinä tapauksessa hidastaisi tai jopa pysäyttäisi jos ei oikeasti näe muuta liikennettä. Keskustelussa päästiin myös kätevästi käsittelemään minulta puuttuvaa kypärää, joka olisi hyvä olla koska muuten "voi käydä huonosti". Ihailtavaa huolenpitoa mutta tuolla ajotyylillä kyllä jollekin vielä käy huonosti.

Edit: typo

Smo
24.09.2013, 18.43
Espoon autoilijat? HAHAHAHA

fyah
24.09.2013, 20.54
On se kyllä tosi jännä juttu että kun tullaan liikkeen PIHASTA ajoväylälle oikealle kääntyen ilman että pää edes kääntyy katsomaan ajoväylälle vasemmalle saatikka sitten kelville. Ehkä siinä on se kun kääntyy oikealle niin ei tarvii koskaan missään tilanteessa väistää ketään. Onneksi nämä tilanteet voi yleensä haistaa aika kaukaa ja jarruttaa sitten ihan viime tipassa. Ehkä joku kerta joku säikähtää silleen että sitten ensi kerralla katsoo jos vaikka lapsia (does nobody think about the children) tulee kelviä pyörällä tai vaikka auto jossa on lapsia. Aikuisillahan tai varsinkaan aikuisilla pyöräilijöillä nyt niin väliä jos nyt ei muista kattoo/näe/whatever ja jokunen jää alle vuodessa...

Hääppönen
24.09.2013, 21.09
Meillä Suomessa on hienoa vuodenajat. Jokaisessa on pointtinsa. Nyt odottelen jo perustetta laittaa alle nastarenkaat. Näitä pihasta/kolmion takaa piittamattomina tulevia/kääntyviä autoja on kiva kohdata "hieman pitkäksi menneellä" jarrutuksella. Ja sitten, kun ihmetellään niitä auton kylkeen tulleita naarmuja voi tarvittaessa soittaa poliisit paikalle toteamaan, kuka ajoikaan vastoin liikennesääntöjä. :cool:
Ps. Tuo "ajoit liian kovaa" -perustelu on kyllä klassikko jo syntyessään!

CwA
24.09.2013, 21.17
Vuodenajat on hyviä, ei muita liikujoita kelvillä, +4C ja vesisade ehkä vaikutti asiaan, vai olisiko se reilu pohjoistuuli vaikuttanut?

Pian kelveillä on taas tilaa ja ainakin ne joita liikkuu osaavat sen liikkumisen paremmin, kun vain vannoutuneimmat liikkujat jää jäljelle kelien raaistuessa.

Yli 50km/h soralla, ketään ei missään, on kuitenkin mun elementti, no pari hirveä tuli ohitettua alle 20 metrin päästä, mutta niitä ei kai lasketa?

SeKo
24.09.2013, 21.28
Talvella kokeilin ajella todella hiljaa, koska olosuhteiden pakosta ei kovin lujaa pystynyt ajamaankaan ja silti säännöllisin väliajoin joku yrittää ajaa kolmion takaa päälle/eteen tai kääntyä päälle/eteen.

Kohtasin itse pari talvea sitten auton, joka ei jostain syystä väistänyt minua tullessaan kerrostalon pihasta risteykseen. Itse olin pyörätiellä (rinnakkainen jalkakäytävän kanssa) ja kuski vaan tuuppas siihen eteen. Oli valoisaa ja muutenkin hyvä näkyvyys. Eturenkaan tömähdettyä Fordin kylkeen, sankari pysähtyi ja kävi toteamassa tilanteen (ei vahinkoja, autosta en tiedä). Kommentoin muistaakseni väistämisvelvollisuudesta ja nopeudesta, johon tämä sanoi minun(kin) ajaneen aika kovalla vauhdilla. Kysyin vielä et "Ai näillä reisillä, talvella, ylämäkeen?" Ei siinä mitään, edettiin kumpikin tahollemme. Avauduin tuosta jo edesmenneessä ketjussa, mutta tuli nyt talvesta mieleen. Alkuvuodesta ostin nastarenkaat.

toripolliisi
24.09.2013, 22.55
Harvase viikko on pakko ihmetellä, että miksi rakennetaan korotettuja suojateitä? Ja onko ne sitä varten, että autot saavat vetää niistä kuin jalakulkijoita tai pyöräilijöitä ei tulis mistään?!?

Tänään taas klassinen tilanne. Tulen pyörällä em. paikkaan. Vasemmalta tulee nuori jätkä autolla 20-30km/h ylinopeutta hidastamatta korotukseen ja samalla kännykkään puhuen.. Ei todellakaa katsonut kumpaankaan suuntaa, että olisko sieltä joku tulossa!

JN75
25.09.2013, 10.35
Polkupyörällä ajetaan useimmiten nopeudella 15-30 km/h. Viereisellä ajoradalla taas autojen nopeus on 30-80 km/h. Autoilijoiden logiikan mukaan siis nopeudella 20 km/h ajava pyöräilijä ajaa liian kovaa vaikka vieressä autot kulkevat moninkertaisella nopeudella. Ei pysty ymmärtämään...

CwA
25.09.2013, 11.13
Polkupyörällä ajetaan useimmiten nopeudella 15-30 km/h. Viereisellä ajoradalla taas autojen nopeus on 30-80 km/h. Autoilijoiden logiikan mukaan siis nopeudella 20 km/h ajava pyöräilijä ajaa liian kovaa vaikka vieressä autot kulkevat moninkertaisella nopeudella. Ei pysty ymmärtämään...

Etäisyys, lähestymiskulma, mutta ennenkaikkea liian nopeasti vilkaistaan ja oletetaan arvioimatta nopeutta. Sitten se pyörä ei kuljekkaan sitä oletettua 10km/h nopeutta tai oli sen nanosekunnin pituisen vilkaisun aikana sen suojatien tolpan ja a-pilarin katveessa. No toki sekin vaikuttaa, kun yleensä vilkaistaan samalla kun hidastetaan, jolloin nopeuden kunnollinen arviointi liki kohti tulevan kohteen osalta on liki mahdotonta.

Kaikki kuitenkin korjautuisi (no hyvin moni juttu kumminkin) jos enemmän maltettaisiin liikenteessä, maltettaisiin katsoa vähän pisempään, maltettaisiin hidastaa vähän aiemmin, joskus sekunnin paikoillaan seisominen olisi hyvä malttaa.

Hirmuisen moni autoilija ja pyöräilijä ei kuitenkaan ymmärrä tuota kuinka iso merkitys sillä muutamalla metrillä on lähestymiskulmaan ja nopeuksien arviointikykyyn.

Sitten on tuo ajovalopakon rapauttama liikennesilmä, haetaan kahta kiiluvaa pistettä, kun pitää äkkiä kiireesti havainnoida, että toimisi sujuvasti eikä hidastaisi liikennettä. Motskarit ja fillarit eivät yleensä sisällä kahta valopistettä matkan päässä toisistaan, joten ne ovat 'näkymättömiä'.

Kun ymmärtää nämä puutteet kuljettajien toiminnassa osaa ymmärtää myös miksi ne eivät näe, ehkä myös ymmärtää sen miksei tilanne muutu ellei malttia saada mukaan toimintaan enemmän. Parasta on kuitenkin ymmärtää, että fillaristina on oikeasti näkymätön, mutta koska on näkymätön voi kulkea autojen takaa varsin kiitettävällä ninjanopeudella niin ettei autoilijat edes huomaa jonkun kulkeneen, ehkä joskus huomaavat pyörän ja sitten huomaavat että se on maagisesti ilmestynyt tien toiselle puolelle aivan täysin selittämättömästi.

Niin yksittäinen valopiste saattaa hyvin helposti olla tulkittu heijastukseksi, sellaisia virheitä aivot tekee helposti etenkin kun nopeasti dynaamisen tehokkaasti suoritetaan havaintoja, tosi harva ymmärtää moisen tai ainakaan muuttaa toimintaansa ja käyttää enemmän aikaa havaintojen tekoon välttääkseen moisen virheen.

Tangon päihin siis valot, niin että on kaksi valoa suht etäällä toisistaan ja ei tarvitse olla mahdottoman kirkkaatkaan, niin huomaavat heti paremmin, valoilla saisi mieluusti olla vähän pinta-alaa ettei pelkkä pieni piste.

Oatmeal Stout
25.09.2013, 11.27
Hämmästyttävästi se ei näy kolaritilastoissa, ei Espoossa sattuneissa eikä espoolaisten vähyytenä kolariosapuolena, joten paremmat autoilijat onnistuvat olemaan hyvin keskivertoautoilijoiden tapaisia liikenteessä.

rhubarb
25.09.2013, 11.39
Argh. Koskelantien alikulusta kaarsi joku ulos idän suuntaan juuri kun olin itse kääntymässä sinne. Kuljettajan pää oli kääntynyt länteen tarkkailemaan myötäliikennettä ja fillari leikkasi aivan sisäkurviin jolloin minulle ei jäänyt senttiäkään tilaa. Huusin aika kovaa—pahoittelut näin jälkikäteen—jolloin molempien jarrutuseffortilla saatiin juuri ja juuri vältettyä kolari ja minäkin pysyin nurmikolla pystyssä, vaikka vielä loppujännän takaamiseksi vastaantulijan perä nousi ja heilahti samalle sivulle jarrutuksen voimasta.

Muistakaahan muutkin ajaa varovasti alikuluissa… varsinkin kun kohta on jäätä.

rhubarb
25.09.2013, 11.42
Sitten on tuo ajovalopakon rapauttama liikennesilmä, haetaan kahta kiiluvaa pistettä, kun pitää äkkiä kiireesti havainnoida, että toimisi sujuvasti eikä hidastaisi liikennettä. Motskarit ja fillarit eivät yleensä sisällä kahta valopistettä matkan päässä toisistaan, joten ne ovat 'näkymättömiä'.

Mainoksena: juuri tuon huomion takia mielestäni Tacx Lumos-valot ovat loistava ostos. Niissä siis molempiin kippurasarven päihin tulee sekä eteen että taakse valo, jolloin korkeus ja oletettu valojen lukumäärä on lähempänä autoilijan ennakko-odotusta.

CwA
25.09.2013, 11.51
Mainoksena: juuri tuon huomion takia mielestäni Tacx Lumos-valot ovat loistava ostos. Niissä siis molempiin kippurasarven päihin tulee sekä eteen että taakse valo, jolloin korkeus ja oletettu valojen lukumäärä on lähempänä autoilijan ennakko-odotusta.

Entäs suoran tangon päähän? Samahan toimisi jos olisi jonkinsortin nivel siinä valaisimen rungossa, mutta noissa ei tainnut olla?

Mullakin on tankotila niin kortilla, ettei mahdu oikein valoa tankoon, nousukahvat, revoshifterit, jarrukahvat, tempokahva ja kellokin piti jo viritellä tempokahvaan, kun ei löydy tilaa tangosta. Miniriser kun on, niin tangon mutka syö käytettävissä olevaa tilaa aika paljon. Tempokahvan alapuolelle toki saisi jos valaisimen saisi 90 astetta erisuuntaan, muttei mun valaisimissa moista mahdollisuutta ole. Joudun tyytymään siis yhteen valoon minäkin ja mun pitää muutenkin vähän miettiä varusteita keston kannalta, kun vasta tuhosin peilin metsässä rymytessä.

Tietty DIY tankotulpasta valopidike voisi toimia jos olisi riittävän kevyt valo :P

Vepa
25.09.2013, 12.00
Muistakaahan muutkin ajaa varovasti alikuluissa… varsinkin kun kohta on jäätä.

Kelloakin kannattaa rimpauttaa alikulkuun mennessä ja sieltä poistuessa, niin saattaa joku 'leikkausta' suunnitteleva ninja muuttaa ajolinjaansa.

Oatmeal Stout
25.09.2013, 12.01
Entäs suoran tangon päähän? Samahan toimisi jos olisi jonkinsortin nivel siinä valaisimen rungossa, mutta noissa ei tainnut olla?

Knog ainakin teki suorantangonvaloja.

ptaipale
25.09.2013, 13.09
Hämmästyttävästi se ei näy kolaritilastoissa, ei Espoossa sattuneissa eikä espoolaisten vähyytenä kolariosapuolena, joten paremmat autoilijat onnistuvat olemaan hyvin keskivertoautoilijoiden tapaisia liikenteessä.

Jep. Eli ehkä ne keskivertoautoilijatkaan eivät ole niin kamalia, että kaikki kuuluisivat vain kolmeen jollain tapaa feilaavaan ryhmään.

Halloo halloo
25.09.2013, 13.11
Kelloakin kannattaa rimpauttaa alikulkuun mennessä ja sieltä poistuessa, niin saattaa joku 'leikkausta' suunnitteleva ninja muuttaa ajolinjaansa.

Erittäin suositeltavaa.

Jopoman
25.09.2013, 13.19
Niin yksittäinen valopiste saattaa hyvin helposti olla tulkittu heijastukseksi, sellaisia virheitä aivot tekee helposti etenkin kun nopeasti dynaamisen tehokkaasti suoritetaan havaintoja, tosi harva ymmärtää moisen tai ainakaan muuttaa toimintaansa ja käyttää enemmän aikaa havaintojen tekoon välttääkseen moisen virheen.

Tangon päihin siis valot, niin että on kaksi valoa suht etäällä toisistaan ja ei tarvitse olla mahdottoman kirkkaatkaan, niin huomaavat heti paremmin, valoilla saisi mieluusti olla vähän pinta-alaa ettei pelkkä pieni piste.

Kypärään kiinnitetyllä hakuvalolla "katsekontakti" ohjaamoon, niin johan tulee huomatuksi. Kolmenumeroinen lumenimäärä on sopiva, ylittää havaintokynnyksen mutta vielä diskreetti.

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free (http://tapatalk.com/m?id=1)

ptaipale
25.09.2013, 13.38

Ymmärtämystä helpottaa, kun pohtii kulmanopeutta. Jos pyörätie on kolme metriä leveä ja tarkastelija on sen reunassa, niin vasemmalta tuleva, puolen metrin päässä tien reunasta pyörätiellä nopeudella 20 km/h kulkeva pyöräilijä ohittaa katselijan kulmanopeudella 11.1 rad/s ja 3.5 metrin päässä tien reunasta nopeudella 80 km/h kulkeva auto taas kulmanopeudella 6.3 rad/s. Vinosti lähestyvää tarkastellessa kulmanopeuden merkitys on vähäisempi, eli mitä kapeampi on näkymä, sen yllättävämmin sivusta tuleva singahtaa eteen.

Mutta suoraan kohdalla tarkastellen siis on näin: vaikka auto kulkee neljä kertaa niin lujaa kuin pyörä, niin pyörä ohittaa katselijan kaksinkertaisella kulmanopeudella autoon verrattuna.

Tämä perustuu tietysti tarkastelijaan, joka on hyvin lähellä pyörätietä ja pyörätie sitten leveydellään vie ajorataa ajavan auton merkittävästi kauemmas.

Kun tähän lisätään näkyvyysero - autoissa aina valot päällä, pyörässä ei - niin yllättävyys lisääntyy.

Tietysti silti sivutieltä tai pihasta tulevan autoilijan pitää väistää, ja monet ovat yksinkertaisesti piittaamattomia. Polkupyörän yllättävä "nopeus" tulee kuitenkin paljolti juuri tästä tien suunnittelusta, ja yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien filosofiasta jossa pyöräilijöiden kuuluu liikkua lähinnä nopean jalankulkijan vauhdilla, eikä kyse ole varsinaisesta ajoneuvoliikenteestä.

CwA
25.09.2013, 13.58
Ymmärtämystä helpottaa, kun pohtii kulmanopeutta. Jos pyörätie on kolme metriä leveä ja tarkastelija on sen reunassa, niin vasemmalta tuleva, puolen metrin päässä tien reunasta pyörätiellä nopeudella 20 km/h kulkeva pyöräilijä ohittaa katselijan kulmanopeudella 11.1 rad/s ja 3.5 metrin päässä tien reunasta nopeudella 80 km/h kulkeva auto taas kulmanopeudella 6.3 rad/s. Vinosti lähestyvää tarkastellessa kulmanopeuden merkitys on vähäisempi, eli mitä kapeampi on näkymä, sen yllättävämmin sivusta tuleva singahtaa eteen.

Mutta suoraan kohdalla tarkastellen siis on näin: vaikka auto kulkee neljä kertaa niin lujaa kuin pyörä, niin pyörä ohittaa katselijan kaksinkertaisella kulmanopeudella autoon verrattuna.

Tämä perustuu tietysti tarkastelijaan, joka on hyvin lähellä pyörätietä ja pyörätie sitten leveydellään vie ajorataa ajavan auton merkittävästi kauemmas.

Kun tähän lisätään näkyvyysero - autoissa aina valot päällä, pyörässä ei - niin yllättävyys lisääntyy.

Tietysti silti sivutieltä tai pihasta tulevan autoilijan pitää väistää, ja monet ovat yksinkertaisesti piittaamattomia. Polkupyörän yllättävä "nopeus" tulee kuitenkin paljolti juuri tästä tien suunnittelusta, ja yhdistettyjen kevyen liikenteen väylien filosofiasta jossa pyöräilijöiden kuuluu liikkua lähinnä nopean jalankulkijan vauhdilla, eikä kyse ole varsinaisesta ajoneuvoliikenteestä.

Tämähän on asia jota ei autokoulussa tuotu läheskään riittävästi esille, tuskin nykyäänkään, mutta joka olisi mahdottoman tärkeä ymmärtää jokaisen tiellä liikkujan.

toripolliisi
25.09.2013, 14.03

Mullakin on tankotila niin kortilla, ettei mahdu oikein valoa tankoon, nousukahvat, revoshifterit, jarrukahvat, tempokahva ja kellokin piti jo viritellä tempokahvaan, kun ei löydy tilaa tangosta. Miniriser kun on, niin tangon mutka syö käytettävissä olevaa tilaa aika paljon. Tempokahvan alapuolelle toki saisi jos valaisimen saisi 90 astetta erisuuntaan, muttei mun valaisimissa moista mahdollisuutta ole. Joudun tyytymään siis yhteen valoon minäkin ja mun pitää muutenkin vähän miettiä varusteita keston kannalta, kun vasta tuhosin peilin metsässä rymytessä.

Tietty DIY tankotulpasta valopidike voisi toimia jos olisi riittävän kevyt valo :P

Mulla ongelman aiheutti valon kiinnittäminen ohjaustankoon. On mokoma liian paksu tanko kiinnittimelle. Ajattelin aamulla, että tärkeintä on se et muut näkevät mut joten laitoin valon satulaputkeen. Hyvin loisti haarojen välistä vastaantuleville :D Toisaalta niin pienikokoinen lamppu, että se nyt saa olla siellä pysyvästi. Tai ainakin siihen asti, että keksin jotain parempaa.

GynZi
25.09.2013, 14.21
Laittakaas aamuisin pyöräilijät nyt ihan oikeasti jo niitä valoja fillareihin.. Tänään sai taas todistaa tilannetta jossa pimeä pyöräilijä meinasi jäädä auton alle kun rynnisti suojatielle ilman valoja. Itse olin tulossa vastakkaisesta suunnasta pyörällä valot päällä ja huomasin fillaristin vasta kun autoilija veti täysjarrutuksen pyöräilijän jo ollessa tämän edessä.

Halloo halloo
25.09.2013, 14.45
Valottomille voi huutaa: Hanki valot!
Tarpeeksi monta kertaa saa kuulla huutoa, niin jotain voi tapahtua.

JN75
25.09.2013, 15.01

Autoilijalla on usein (ei siis aina) hyvä näkyvyys risteävälle pyörätielle hyvissä ajoin. Jos siis autoilija yhtään viitsisi katsoa sinne pyörätielle, niin hän näkisi pyöräilijän hyvissä ajoin ja osaisi aika hyvin arvioida, että tuleeko pyöräilijä 15 km/h vai 35 km/h vauhtia.

Tässä yksi hyvä esimerkkiristeys Tampereelta Kolmionkadun ja Lahdenperänkadun risteyksestä. Kolmionkadulta Lahdenperänkadulle oikealle eli itään päin menossa olevat autoilijat näkevät pyöräilijän hyvissä ajoin,jos siis vaivautuvat katsomaan sinne oikealle. Kovin usein vaan käy niin, että autoilija ei huomaa missään vaiheessa pyöräilijää, kun katse on suunnattuna vasemmalle.

Kuvasta poiketen pyörätienjatke on maalattu uusien merkintätapojen mukaisesti. Se ei kuitenkaan kauheasti ole auttanut autoilijoita ymmärtämään, että siinä on pyörätien jatke.

http://goo.gl/maps/VNudD

Smo
25.09.2013, 15.33
Harvase viikko on pakko ihmetellä, että miksi rakennetaan korotettuja suojateitä? Ja onko ne sitä varten, että autot saavat vetää niistä kuin jalakulkijoita tai pyöräilijöitä ei tulis mistään?!?

Tänään taas klassinen tilanne. Tulen pyörällä em. paikkaan. Vasemmalta tulee nuori jätkä autolla 20-30km/h ylinopeutta hidastamatta korotukseen ja samalla kännykkään puhuen.. Ei todellakaa katsonut kumpaankaan suuntaa, että olisko sieltä joku tulossa!

Niin .. yleensä kaupunkimaasturit ja isot mustat autot tuntuu keskittyvän töyssyjen väistämiseen parilla renkaalla eikä huomaaa kevyttä liikennettä ollenkaan.

Oatmeal Stout
25.09.2013, 15.51
Autoilijalla on usein (ei siis aina) hyvä näkyvyys risteävälle pyörätielle hyvissä ajoin. Jos siis autoilija yhtään viitsisi katsoa sinne pyörätielle, niin hän näkisi pyöräilijän hyvissä ajoin ja osaisi aika hyvin arvioida, että tuleeko pyöräilijä 15 km/h vai 35 km/h vauhtia.

Tässä yksi hyvä esimerkkiristeys Tampereelta Kolmionkadun ja Lahdenperänkadun risteyksestä. Kolmionkadulta Lahdenperänkadulle oikealle eli itään päin menossa olevat autoilijat näkevät pyöräilijän hyvissä ajoin,jos siis vaivautuvat katsomaan sinne oikealle. Kovin usein vaan käy niin, että autoilija ei huomaa missään vaiheessa pyöräilijää, kun katse on suunnattuna vasemmalle.

Kuvasta poiketen pyörätienjatke on maalattu uusien merkintätapojen mukaisesti. Se ei kuitenkaan kauheasti ole auttanut autoilijoita ymmärtämään, että siinä on pyörätien jatke.

http://goo.gl/maps/VNudD
Tuossakin paikassa tilannetta auttaisi, että pyörätiet olisivat yksisuuntaisia, jolloin oikealle kääntyvä näkisi kaiken väistettävän liikenteen samalla.

ebtre
25.09.2013, 17.46
Onkohan joillekin opetettu lapsena kotona, että "Muista aina katsoa joka suuntaan, ennenkuin ylität tien." ...mutta jätetty kokonaan semmoinen seikka mainitsematta, että älä nyt juokse sen tulevan kulkupelin alle kuitenkaan.

Tänään baanalla n. 15:20 joku ehkäpä Tunturi-merkkisellä trad. mummopyörällä kulkenut about 25-30-vuotias naishenkilö, ajeli edelläni melko hiljaa ja puhui puhelimeen. Katsoi taakseen nopeasti samalla puhelimeen edelleen mölöttäen, olin juuri tulossa kolmen metrin päässä ohi vasemmalta enkä mitenkään kauhean lujaa vauhtia. Kuitenkaan tämä hänen taakseen katsominen ja ohi tulevan henkilön huomaaminen kuitenkaan ei mitenkään vaikuttanut hänen päätökseensä n. 4 sekunnin päästä kääntyä suoraan eteeni kun olin ehkäpä n. 1,5m päässä. Aikamoinen "EIIIIIVVVV-"-huuto lähti itseltä spontaanisti koska törmäys näytti aika varmalta. Kaikki hanat lukkoon ja noh, kulutustavaraahan nuo rengaspinnat on. Törmäys vältettiin parillakymmenellä sentillä. Matka jatkui mummopyöräilijältä ja niin jatkui leppoisa puhelimeen höpiseminenkin. Saatoinpa huutaa jotain muutakin perään mutta epäilen että sitäkään huomattiin.

Niin ja edit: henkilö ei tehnyt minkäänlaista elettäkään ilmoittavansa kääntyvänsä yllättäen kesken baanaa vasemmalle; no ei varsinkaan vasemmalla kädellään koska siinä oli iPhone ja toinen käsi oli stongalla.

Pyörällä ja autolla
25.09.2013, 17.53
Valottomille voi huutaa: Hanki valot!
Tarpeeksi monta kertaa saa kuulla huutoa, niin jotain voi tapahtua.

On sanottu muutama kerta ja vastaus on ollut " Mitä v.... se sulle kuuluu ".

Smo
25.09.2013, 18.31
en kesken baanaa vasemmalle; no ei varsinkaan vasemmalla kädellään koska siinä oli iPhone ja toinen käsi oli stongalla.

Mä teen suuntamerkkejä kännykällä tosta vaan, sanon vaan kaverille langan päässä venaa sekuntti ja laitan puhelimen auton nenän eteen. Hyvin saa tilaa keskimäärin.

marko.k
25.09.2013, 19.01
Muutaman kerran nähnyt yhden itsetuhoisen naishenkilön meininkiä,taakseen edes vilkaisematta vinosti kadun yli nopealla kurvauksella kelviltä. Olisin sanonut tästä mutta kurvaskin uudestaan kadun yli samalla menolla ennenkuin saavutin tätä.

Matti S.
25.09.2013, 19.41
Tänään. Tumma nainen seisoi ajosuuntaani nähden selin, keskellä kevliä. Kevlillä yhtenäinen valkoinen viiva, joka taas tarkoittaa että toinen puoli kävelijöille, toinen fillareille. Huomaavaisesti plingautin PLING! Siis vain kerran pling. Nainen kääntyi, näytti keskaria, osoitti toisella pyöräkaistaa jota ajoin ja ohitse mennessäni murjaisi "kou to tö hell juu fakin idiot". Mieleni teki pysäyttää ja vaihtaa itse kunkin menemisistä muutama sananen, mutta elintapakiireistäni johtuen jätin ehkäpä hedelmättömäksi muotoutuvan tiedonvaihdon yksipuoliseksi.

Olen siis matkalla helvettiin...

IncBuff
25.09.2013, 20.27
Saatanan valottomat idiootit.

Smo
25.09.2013, 20.37
Saatanan valottomat idiootit.

Pimeä pääsee yllättämään kun syksy tulee .. kuten lumi yllättää autot. Malttia ...

CwA
25.09.2013, 20.43
On sanottu muutama kerta ja vastaus on ollut " Mitä v.... se sulle kuuluu ".

"Ei se kuulukkaan, muttei kyllä näykkään" voisi siihen heittää, hitaammat yksilöt toki ei moista hienovaraista vihjausta tajua ja haistattelevat korkeintaan takaisin, mutta ehkäpä evoluutio sitten toteutuu ja yksilö poistuu keskuudestamme ennen kuin kerkeää tekemään jälkikasvua.

telipyörä
25.09.2013, 21.10
Auto lähestyi reipasta vauhtia kiertoliittymään, joten olin ajavinani eteen ja kas se väisti sittenkin.

VeeVee
25.09.2013, 21.39
Etäisyys, lähestymiskulma, mutta ennenkaikkea liian nopeasti vilkaistaan ja oletetaan arvioimatta nopeutta. Sitten se pyörä ei kuljekkaan sitä oletettua 10km/h nopeutta tai oli sen nanosekunnin pituisen vilkaisun aikana sen suojatien tolpan ja a-pilarin katveessa. No toki sekin vaikuttaa, kun yleensä vilkaistaan samalla kun hidastetaan, jolloin nopeuden kunnollinen arviointi liki kohti tulevan kohteen osalta on liki mahdotonta.

Kaikki kuitenkin korjautuisi (no hyvin moni juttu kumminkin) jos enemmän maltettaisiin liikenteessä, maltettaisiin katsoa vähän pisempään, maltettaisiin hidastaa vähän aiemmin, joskus sekunnin paikoillaan seisominen olisi hyvä malttaa.

Tämä on varmasti osa ongelmaa ja luultavasti moni jalankulkija ja pyöräijäkin voisi käyttää enemmän aikaa ympäristön tarkkailuun ja varmaan omassakin toiminnassa on parantamisen varaa.

Foorumilla oli joku linkki ihmisen silmän ja aivojen toiminnasta. Lyhyesti siinä oli juttua miten aivot eivät kykene rekisteröimään esim. lähestyvää pyörää, jos pään liike on liian nopea vaan täyttää maiseman taustalla eivätkä aivot rekisteröi sitä pyöräilijää. Esim jos pyöräilijä on talon kohdalla ja päätä kääntää liian nopeasti, niin aivot eivät ehdi rekisteröimään sitä minkä silmä näkee vaan aivot antavat sellaisen käskyn, että siinä on vain talo ilman pyöräilijää.

rhubarb
26.09.2013, 00.26
Mulla ongelman aiheutti valon kiinnittäminen ohjaustankoon. On mokoma liian paksu tanko kiinnittimelle. Ajattelin aamulla, että tärkeintä on se et muut näkevät mut joten laitoin valon satulaputkeen. Hyvin loisti haarojen välistä vastaantuleville :D Toisaalta niin pienikokoinen lamppu, että se nyt saa olla siellä pysyvästi. Tai ainakin siihen asti, että keksin jotain parempaa.

Esim. 3*€ ledi jostain Prismasta tmv.?

GynZi
26.09.2013, 11.05
Tänään oli taas lähellä suojatieonnettomuus, itse istuin tällä kertaa ratin takana. Täysin pimeältä kelviltä rynnisti suojatielle pyöräilijä, jonka kyllä valonsa ansiosta näin, mutta.. Kyseisellä sankarilla oli eteenpäin punainen vilkkuvalo! Näin punaisen valon osoittavan suuntaani, mutta liikkuvasta autosta on kovin hankala arvioida vilkkuvan valon liikkeen suunta enkä nyt ihan heti olettanut että kukaan olisi niin urpo että laittaisi punaisen eteen. Onneksi nopeus oli muutenkin jo alhainen ja ehdin isollakin autolla pysähtymään..

kuovipolku
26.09.2013, 11.07
Foorumilla oli joku linkki ihmisen silmän ja aivojen toiminnasta.

Varmaankin tämä: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/

sonnet
26.09.2013, 12.24
Pimeä pääsee yllättämään kun syksy tulee .. kuten lumi yllättää autot. Malttia ...

Eikun se yllättää autoilijat; keskustassa fillaroijista suurin osa (93,7 %?) näyttää siltä, että valot on näkemistä varten =ei tarvitse, mutta pimeiden ja erityisesti sateisten aamujen keskellä saa autoillessa melkoista tykytystä kun sivulta poukkaa suojateille pimeitä fillareita.

Eikä tämä ole pelkkä Helsingin ongelma, sama tilanne maakuntakeskuksissa. Muinoin kampanjoitiin noista valoista kuten liikennesäännöistäkin, muttei ole tapahtunut Ensio Itkosen lopetettua..eikä kiinnosta poliisia sen enempää kuin suojatien eteen auton pysäyttäminen.

Minä paheksun tätä valottomuutta siksi, että siinä teetetään syyttömistä ruumiintekijöitä. ..eri tavalla kuin kypärättömistä; kypärättömyyttä per se pidän omana asiana, kaahaaminen tai valottomuus ovat suoraan muihin vaikuttavia.

Ketjussa kyseltiin myös valojen perään, millaista laittaisi. Jos näkeminen ei ole issue vaan kaupunkiolojen tyypillisyys, näkyminen, niin kannatan tanskalaista tapaa, yhden ledin tuikku.

Niitä saa kumilenkkiversioina mm. Claes Ohlsonilta edullisesti, jollei ole Köpikseen asiaa. Valkoinen+punainen=pari.
Ei ole toistaiseksi kukaan edes varastanut tangosta, vaikka on ollut siinä koko kesän.

haedon
26.09.2013, 13.55
Auto lähestyi reipasta vauhtia kiertoliittymään...
Tämä on aina ärsyttävää sujuvan liikenteen kannalta. Itse pyrin autolla ajamaan ennakoiden ja hiljentämään vauhtia reilusti ennen suojatietä/kolmiota/ympyrää jne, jotta kevyt liikenne tajuaa että tämä väistää. Samalla pääsee itsekin jouhevasti pysähtymättä, kun jalankulkija tms on ehtinyt jo ylittää tien kun tulet kohdalle. Toissa päivänä taisi olla viimeksi tilanne, jossa pökötti ajoi täyttä kolmion kohdalle, lyö jarrut pohjaan ja näyttää kädellä että voin mennä. Minä pysähdyin tietenkin aivan turhaan pyörätien jatkeen eteen, kun ei ollut aikomus allekaan jäädä.

tvain
26.09.2013, 14.22
Ajoin tänään suojatie+pyörätien jatketta yli. Tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava auto jäi keskelle risteystä antamaan minua vastaan tuleville suoraan ajaville fillareille tietä. Olin itsekin menossa suoraan ja katsoin, että ehdinpä sitten heidän kanssa samaan aikaan vielä yli. Kolmas vastaantulevista pyöräilijöistä halusi jäädä odottamaan ja ilmeisesti viittoi autolle että mene vaan. Minäpä olin ehtinyt tässä vaiheessa jo risteysalueelle, kun kerran auto odotti. Hyvä ettei päälle ajanut kun sitten meinasi lähteä liikkeelle katsomatta toiseen suuntaan.

Toki siis liikennesääntöjen mukaan auto olisi mennyt ihan ensimäiseksi kun ei kävelijöitä ollut maisemissa, ja kaikkia pyöräilijät tulivat pyörätieltä ajoradalle eli pyörätien jatkeelle.

Paskaahan tossa on siis se, että kun ei ole mitään toimivaan järjestystä missä autot ja pyörät menee, vaan jotkut noudattaa super-varovaisuusperiaatetta, mutta sitten tuleekin juuri näitä toisesta suunnasta tulevia joita ei aina huomaa.

Olisi se niin mahtavaa jos lainsäätäjä onnistuisi risteyksiä varten päättämään, että onko se pyörä nyt ihan oikeasti ajoneuvo vai vaan leikkiajoneuvo, joka rinnastetaan kävelijään.

GynZi
26.09.2013, 14.47
Ajoin tänään suojatie+pyörätien jatketta yli. Tasa-arvoisessa risteyksessä suoraan ajava auto jäi keskelle risteystä antamaan minua vastaan tuleville suoraan ajaville fillareille tietä. Olin itsekin menossa suoraan ja katsoin, että ehdinpä sitten heidän kanssa samaan aikaan vielä yli. Kolmas vastaantulevista pyöräilijöistä halusi jäädä odottamaan ja ilmeisesti viittoi autolle että mene vaan. Minäpä olin ehtinyt tässä vaiheessa jo risteysalueelle, kun kerran auto odotti. Hyvä ettei päälle ajanut kun sitten meinasi lähteä liikkeelle katsomatta toiseen suuntaan.

Toki siis liikennesääntöjen mukaan auto olisi mennyt ihan ensimäiseksi kun ei kävelijöitä ollut maisemissa, ja kaikkia pyöräilijät tulivat pyörätieltä ajoradalle eli pyörätien jatkeelle.

Paskaahan tossa on siis se, että kun ei ole mitään toimivaan järjestystä missä autot ja pyörät menee, vaan jotkut noudattaa super-varovaisuusperiaatetta, mutta sitten tuleekin juuri näitä toisesta suunnasta tulevia joita ei aina huomaa.

Olisi se niin mahtavaa jos lainsäätäjä onnistuisi risteyksiä varten päättämään, että onko se pyörä nyt ihan oikeasti ajoneuvo vai vaan leikkiajoneuvo, joka rinnastetaan kävelijään.

Tuossakin autoilija aiheutti tarpeettoman vaaratilanteen luopumalla oikeuksistaan. Juuri tämä on se syy miksi niin ei saa tehdä. Liikenne sujuu silloin kun se on ennakoitavaa, siihen asti kunnes tapahtuu ennalta-arvaamaton poikkeus.

ptaipale
26.09.2013, 15.18
Tuossakin autoilija aiheutti tarpeettoman vaaratilanteen luopumalla oikeuksistaan.

Hieman kärjistäen: koska autoilija luopuu omista oikeuksistaan, jso ei aja päälle, niin päälle pitäisi ajaa, jotta ei aiheudu vaaratilanteita?

Autolla liikkuessani näet näen, että pyöräilijöistä aika suuri osa ei tiedä säännöistä tuon taivaallista, ja kun en halua ajaa päälle, niin "omista oikeuksistani" on syytä luopua.

IncBuff
26.09.2013, 15.38

Kannattais varmaan vähän katsoa ennen kuin puskee väistämisvelvollisena eteen...

kolistelija
26.09.2013, 16.12
Kannattais varmaan vähän katsoa ennen kuin puskee väistämisvelvollisena eteen...
Ei kai siinä ole mitään epäselvää. Autoilija näytti selkein elkein että aikoo väistää, mutta ei ymmärtänyt mitä oli tekemässä.

Tähän sopii hyvin lainsäätäjän ajatus siitä miksi kolmion ei tarvitse näkyä muille kuin väistämisvelvolliselle: kolmion takaa tulevan pitää osoittaa väistävänsä muuta liikennettä. Tässä tapauksessa autoilija tyri osoittamalla olevansa väistämisvelvollinen, ei sitä voi tehdä valikoivasti.

GynZi
26.09.2013, 16.27
Hieman kärjistäen: koska autoilija luopuu omista oikeuksistaan, jso ei aja päälle, niin päälle pitäisi ajaa, jotta ei aiheudu vaaratilanteita?

Autolla liikkuessani näet näen, että pyöräilijöistä aika suuri osa ei tiedä säännöistä tuon taivaallista, ja kun en halua ajaa päälle, niin "omista oikeuksistani" on syytä luopua.
Ei, ei näin. Päälle ei saa ajaa, mutta ei myöskään pidä suotta pysähtyä antamaan tietä jos ei näytä siltä että pyöräilijä aikoo ajaa alle. Monesti itsekin pyörällä saatan pysähtyä saarekkeen keskelle odottamaan että liikenne valuisi toiselta puolelta ohi, ja yleensä juuri kun saan klossin irti joku autoilija pysäyttää koko jonon antaen tietä. Vielä kovin usein toiselta kaistalta tulee joku ohi välittämättä pysähtyneestä autoilijasta. Vaikeita tilanteita, mutta ellei se aiheuta tarpeetonta vaaratilannetta, myös ettei näin kävisi, oikeuksista tulisi pitää kiinni.

isokanki
26.09.2013, 16.35
Aikoinaan minulla oli autoillessa tapana päästää tien laidalla ylitysvuoroa odottavat nassikat menemään edestäni. Sittemmin tulin siihen tulokseen, että parempi olla opettamatta nassikoille, että kyllä ne autoilijat väistävät, vaikka nassikka itse olisikin väistämisvelvollinen.

Aika paljon kuulee, että pyöräilijöillä on väistämissäännöt hukassa. No ei ne autoilijoillakaan tunnu ihan timanttisella tasolla olevan, kun aika usein vihreällä nuolivalolla kääntyvät autoilijat pysähtyvät jatkeen eteen, kun itse seison fillarin kanssa valoissa. Eli osa väistää kääntyessään aina ja osa (se isompi osa) ei väistä koskaan. Vaikka näkisi pyöräilijän.

IncBuff
26.09.2013, 16.43
Ei kai siinä ole mitään epäselvää. Autoilija näytti selkein elkein että aikoo väistää, mutta ei ymmärtänyt mitä oli tekemässä.

Tähän sopii hyvin lainsäätäjän ajatus siitä miksi kolmion ei tarvitse näkyä muille kuin väistämisvelvolliselle: kolmion takaa tulevan pitää osoittaa väistävänsä muuta liikennettä. Tässä tapauksessa autoilija tyri osoittamalla olevansa väistämisvelvollinen, ei sitä voi tehdä valikoivasti.
Voihan sitä toki noin ängetä. Ei se sitä autoilijaa satu.

kolistelija
26.09.2013, 16.46
Voihan sitä toki noin ängetä. Ei se sitä autoilijaa satu.
En ottanut kantaa siihen ketä sattuu onnettomuustilanteessa. Kerroin vaan että autoilija on se möhlinyt osapuoli tuossa tapauksessa.

IncBuff
26.09.2013, 16.50
En ottanut kantaa siihen ketä sattuu onnettomuustilanteessa. Kerroin vaan että autoilija on se möhlinyt osapuoli tuossa tapauksessa.
Niinpä tietenkin. Eihän se ikinä liikenteessä pyöräilijäkään voi olla.

kolistelija
26.09.2013, 16.52
Niinpä tietenkin. Eihän se ikinä liikenteessä pyöräilijäkään voi olla.
Sanoinko jotain siihen suuntaan?

toripolliisi
26.09.2013, 18.28
Jätkät on samaa mieltä ja silti toinen vänkää :) popparit esiin!!

CwA
26.09.2013, 18.57
Kevennyshuumassa laitoin modernin kellon 80-luvun kellon tilalle, kyllähän se sanoo ping, mutta kun jalankulkijat ei noteraa sitä minään, ring-ring on se minkä heti yhdistävät takaa tulevaan fillariin.

Lisäksi modernin kellon ääni on niin korkealla taajuudella, että noinkohan ikäihmisten kuulo edes yltää sinne saakka?

Jälleen osoitus siitä kuinka vanha varuste hakkaa uuden, mutta painaa se vanha kello ainakin 4 kertaa enemmän, joten jatkan "hyvää päivää" -linjalla :)

kkolja
26.09.2013, 19.34
Joo, sori sille fillaristille, jota väistin töksähtävällä jarrutuksella autoillessani. Tulin kyllä kolmion takaa, mutta itse ajoit jalkakäytävällä ja ilman valoa. Jos tunnistit itsesi, niin pidä kädet tangossa äläkä heiluttele niillä loukkaavia eleitä. Itse olit väärässä, enkä haluaisi selittää kyseleville lapsilleni viittomiesi merkitystä.

Ja tänkin vois laittaa tänne, vaikka ei oma avautuminen olekaan, pitäis näkyä kaikille: https://www.facebook.com/ridesarpola/posts/10201449190303912

toripolliisi
26.09.2013, 22.52
Näin oululaisena ei yllätä yhtään! Tänään autolla päästin pyöräilijän tien yli niin takana tuleva huuatti prkleen tööttiä pitkän aikaa.. Vedin keskisormen pystyyn sivuikkunasta niin se lähti ohi ja melkein keilas sen pyöräilijän..

Ennen kuin joku vääräleuka ulvoo, että miks annoit tietä niin paikka oli joutsensillan risteys K-marketin kohdalla. Mulle on STOP, josta ei saa edes ajaa muualle kuin oikealle.. Takana tullut ajoi suoraan paljekirppikselle päin.

asb
27.09.2013, 05.55
Ja tänkin vois laittaa tänne, vaikka ei oma avautuminen olekaan, pitäis näkyä kaikille: https://www.facebook.com/ridesarpola/posts/10201449190303912

Enkeli-Elisa on siis jo unohdettu? Tämä tarina ei ole totta. Se on tunteisiin vetoavaa fiktiota, jonka tarkoitus on saada lukijalta tunnepitoinen reaktio. Trolli.

Jos aiheesta ei voida keskustella faktoilla, kannattaa keskustelu lopettaa.

arctic biker
27.09.2013, 07.36
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/buttons/viewpost-right.png (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2103722#post2103722) Foorumilla oli joku linkki ihmisen silmän ja aivojen toiminnasta.
Varmaankin tämä: http://www.londoncyclist.co.uk/raf-p...each-cyclists/ (http://www.londoncyclist.co.uk/raf-pilot-teach-cyclists/)
Ihan lievä ot. Justiinsa sama asia on kyseessä kun (autolla) ajaessa tie tuntuu kapenevan vauhdin kasvaessa.

IncBuff
27.09.2013, 08.02
Mä en kyllä millään jaksa uskoa että siihen aikaan kun lapset menee kouluun liiketullin kohdalla olisi valot pois käytöstä. Eiköhän tuo ole ihan keksitty tarina.

Eilen ajelin autolla ysin aikaan kotiin kun Tervahovintien pysäkin kohdalla joku täysiin mustiin pukeutunut succis veti 35-40km/h suojatielle ilman minkäänlaista valoa. Ei ollut törmäys kaukana.

toripolliisi
27.09.2013, 08.19
Mä en kyllä millään jaksa uskoa että siihen aikaan kun lapset menee kouluun liiketullin kohdalla olisi valot pois käytöstä. Eiköhän tuo ole ihan keksitty tarina.

Eilen ajelin autolla ysin aikaan kotiin kun Tervahovintien pysäkin kohdalla joku täysiin mustiin pukeutunut succis veti 35-40km/h suojatielle ilman minkäänlaista valoa. Ei ollut törmäys kaukana.

Jätkän päivityksistä paistaa samanlainen inho succiksia kohtaan ku mulla bemarikuskeja.. Apulantaa lainaten: "Pahempi toistaan kumpikin on...!"

Sundo
27.09.2013, 08.40
Jätkän päivityksistä paistaa samanlainen inho succiksia kohtaan ku mulla bemarikuskeja.. Apulantaa lainaten: "Pahempi toistaan kumpikin on...!"
Onneksi mä inhoan tasapuolisesti molempia.

On muuten vaikeaa se valojen käyttö pyörässä, ja ei näytä olevan mikään sunnuntaipyöräilijöiden yksinoikeus. Viimeksi eilen joskus lähellä kahdeksaa illalla veti Hermannin rantatiellä joku succistelija täysin pimeänä, eikä ollut ensimmäinen tänä syksynä. Taitaa olla liian painava se lamppu hienoon pyörään.

fyah
27.09.2013, 08.51
Näin oululaisena ei yllätä yhtään! Tänään autolla päästin pyöräilijän tien yli niin takana tuleva huuatti prkleen tööttiä pitkän aikaa.. Vedin keskisormen pystyyn sivuikkunasta niin se lähti ohi ja melkein keilas sen pyöräilijän..

Ennen kuin joku vääräleuka ulvoo, että miks annoit tietä niin paikka oli joutsensillan risteys K-marketin kohdalla. Mulle on STOP, josta ei saa edes ajaa muualle kuin oikealle.. Takana tullut ajoi suoraan paljekirppikselle päin.

Hähää! Parina päivänä itsekin käynyt töissä autolla koska kelit ja pakolliset menot töiden jälkeen. Jäätävän kiireistä jengiä täällä Oulussa! Porukka pujottelee kaistoilta toisille ja muutenkin ihan hazardia tuo liikenne, jopa stadiin verraten. Täällä kun nyt varsinaisesti ei ole mitään ihan älyttömiä ruuhkia edes mutta just tollanen kaistoilta toisille pujottelu ja väleihin änkeminen aiheuttaa turhaa jarruttelua ja nopeuttaa näiden sankareiden kotimatkaa ehkä 2 sekuntia. Tosin Kempeleestä Ouluun matkalla olen nyt jo kahdesti nähnyt kuinka autoilija pysähtyy päästämään suojatielle tulevan pyöräilijän ensin ja tämä siis ihan matkan varrella eli käytännössä ulkona taajamasta. Harvinaista! Just eilen puhuin vaimolle että miten musta tuntuu että Oulussa liikenne on jotenkin kaoottista...

IncBuff
27.09.2013, 10.00
Sun mielestä on ok lasauttaa väistämisvelvollisena pimeässä ilman valoja auton eteen ja jos siitä avautuu niin kyse on jostain inhosta... Hyvä pidä toi.

Pikkulauri
27.09.2013, 10.27
Mä en kyllä millään jaksa uskoa että siihen aikaan kun lapset menee kouluun liiketullin kohdalla olisi valot pois käytöstä. Eiköhän tuo ole ihan keksitty tarina. Snip...

Olisiko mahdollisesti ollut liikennevalot rikki eli epäkunnossa?

rhubarb
27.09.2013, 10.41
Aikoinaan minulla oli autoillessa tapana päästää tien laidalla ylitysvuoroa odottavat nassikat menemään edestäni. Sittemmin tulin siihen tulokseen, että parempi olla opettamatta nassikoille, että kyllä ne autoilijat väistävät, vaikka nassikka itse olisikin väistämisvelvollinen.

-.-

Tänään ojensin—toivottavasti kohteliaan kuuloisesti—kanssapolkijaa suuntamerkin näytöstä. Lahdenväylän ylitykseen olin tulossa ja näytin suuntamerkin kääntymissuuntaani… sieltä tuleva pyöräilijä otti hyvin katsekontaktia eikä tehnyt elettäkään joten lähdin sisäkurvin puolelle olettaen että hän jatkaisi suoraan jolloin hän ehtisi ohittaa kohdan jossa olin liittymässä. Näinhän ei tietenkään käynyt vaan hän kääntyi minun suuntaani. Ei siinä sen kummempaa, hieman täytyi korjata linjaa eikä jarruillekaan tullut käyttöä mutta mainitsin asiasta siinä ohi mennessä.

Itsekin pitää muistaa vielä enemmän tuota merkkiä… ja kelloa, ja…

Oatmeal Stout
27.09.2013, 10.54
Enkeli-Elisa on siis jo unohdettu? Tämä tarina ei ole totta. Se on tunteisiin vetoavaa fiktiota, jonka tarkoitus on saada lukijalta tunnepitoinen reaktio. Trolli.

Jos aiheesta ei voida keskustella faktoilla, kannattaa keskustelu lopettaa.
Ja tämä tässä lainattu tarina on tosi ja perustuu sisältämiinsä faktoihin :seko:

Mä en kyllä millään jaksa uskoa että siihen aikaan kun lapset menee kouluun liiketullin kohdalla olisi valot pois käytöstä.
Tämä tarina on varmasti totta, vaikka ei perustu mihinkään faktaan :rolleyes:

alli
27.09.2013, 11.41
-
Tänään ojensin—toivottavasti kohteliaan kuuloisesti—kanssapolkijaa suuntamerkin näytöstä. Lahdenväylän ylitykseen olin tulossa ja näytin suuntamerkin kääntymissuuntaani… sieltä tuleva pyöräilijä otti hyvin katsekontaktia eikä tehnyt elettäkään joten lähdin sisäkurvin puolelle olettaen että hän jatkaisi suoraan jolloin hän ehtisi ohittaa kohdan jossa olin liittymässä. Näinhän ei tietenkään käynyt vaan hän kääntyi minun suuntaani. Ei siinä sen kummempaa, hieman täytyi korjata linjaa eikä jarruillekaan tullut käyttöä mutta mainitsin asiasta siinä ohi mennessä.

Itsekin pitää muistaa vielä enemmän tuota merkkiä… ja kelloa, ja…

Joo, kaikenlaista parannettavaa löytyy omasta käytöksestä kyllä yleensä... mutta kerran sain myönteistä palautetta toiselta pyöräilijältä suuntamerkin käytöstä. Menin niin ällistyksiin, etten tainnut saada vastatuksi mitään. Kelasin tilannetta vielä, eikä ollut edes mielestäni ironiaa, vaan sujuvasti meni ajolinjat siinä :rolleyes:. Tuollaista voisi itsekin joskus sopivassa tilanteessa kai harrastaa, mulla tulee yleensä suusta vain virheistä protestointia tai sitten tietysti kiitosta, kun tehdään nätisti tilaa.

IncBuff
27.09.2013, 11.44
Tämä tarina on varmasti totta, vaikka ei perustu mihinkään faktaan :rolleyes:
Tuo on yksi kaupungin pääsisäänajoväylistä joten paikallislehti olisi taatusti uutisoinut asiasta jos siellä olisi ollut liikennevalot poissa käytöstä. On uutisoinnut paljon vähemmän liikennöityjen väylien osalta.

Oatmeal Stout
27.09.2013, 13.12
Tuo on yksi kaupungin pääsisäänajoväylistä joten paikallislehti olisi taatusti uutisoinut asiasta jos siellä olisi ollut liikennevalot poissa käytöstä. On uutisoinnut paljon vähemmän liikennöityjen väylien osalta.
Juuri noin, usko ei tarvitse faktoja.

Smo
29.09.2013, 20.45
Sopisko tää ny sit tänne? Väärinparkkeeerausta --

http://kauko.niemi.palvelee.fi/blogi/2012/4/13/196

kuovipolku
30.09.2013, 00.22
Ajoin Meripellontien oikeanpuoleista kelviä Itäkeskuksen suuntaan tarkoituksena siirtyä Kunnallisneuvoksentien risteyksessä vasemmanpuoleiselle kelville. Kyseessä on valo-ohjattu T-risteys. Suojatie/pyörätien jatke sijaitsee siten että Kunnallisneuvoksentieltä (joka muodostaa T:n jalan) vasemmalle kääntyvä auto leikkaa sen. Liikennevalot toimivat siten että molemmille näytetään samanaikaisesti vihreää.

Näen että valo muuttuu vihreäksi, näytän suuntamerkkiä ja käännyn ylittääkseni Meripellontien - ja jarrutan samassa, sillä Kunnallisneuvoksentieltä tuleva auto kääntyy kiihdyttäen edestäni. Tunnen hetken pakottaaa avautumisen tarvetta, mutta sitten mieleeni välähtää tietoisuus siitä etten itse asiassa ole ollenkaan varma kumpi oli tilanteessa väistämisvelvollinen - eikä se ollut erityisen miellyttävä tunne.

Santerius
30.09.2013, 07.24
Ajoin Meripellontien oikeanpuoleista kelviä Itäkeskuksen suuntaan tarkoituksena siirtyä Kunnallisneuvoksentien risteyksessä vasemmanpuoleiselle kelville. Kyseessä on valo-ohjattu T-risteys. Suojatie/pyörätien jatke sijaitsee siten että Kunnallisneuvoksentieltä (joka muodostaa T:n jalan) vasemmalle kääntyvä auto leikkaa sen. Liikennevalot toimivat siten että molemmille näytetään samanaikaisesti vihreää.

Näen että valo muuttuu vihreäksi, näytän suuntamerkkiä ja käännyn ylittääkseni Meripellontien - ja jarrutan samassa, sillä Kunnallisneuvoksentieltä tuleva auto kääntyy kiihdyttäen edestäni. Tunnen hetken pakottaaa avautumisen tarvetta, mutta sitten mieleeni välähtää tietoisuus siitä etten itse asiassa ole ollenkaan varma kumpi oli tilanteessa väistämisvelvollinen - eikä se ollut erityisen miellyttävä tunne.

http://goo.gl/maps/mbRoy
Tässäkö? Tietenkin autoilija väistää. Voiko muka olla sellainen tilanne, että vihreistä huolimatta kevyt liikenne olisi väistämisvelvollinen?

sonnet
30.09.2013, 08.44
Miksi btw hollantilainen liikenne olisi turvallisempaa kuin meillä?

http://www.flickr.com/photos/amsterdamize/9880487164/in/photostream/

Olisiko jotakin tekemistä, että siellä missä on yhteiset väylät, ajetaan sellaisella vauhdilla, että on mahdollista ja halua liikkua turvallisesti?

Ja sille sukua suorituskeskeinen yhteiskuntamme, jossa painetaan luterilaisella moraalilla niin pirusti duunia ja aina on kiire :cool:

Keywords kypärä, kypärättä, jalankulkija, pyöräilijä

El-Carpaso
30.09.2013, 09.03

Olisiko jotakin tekemistä, että siellä missä on yhteiset väylät, ajetaan sellaisella vauhdilla, että on mahdollista ja halua liikkua turvallisesti?

Ja sille sukua suorituskeskeinen yhteiskuntamme, jossa painetaan luterilaisella moraalilla niin pirusti duunia ja aina on kiire :cool:

Tosin suomessa tuon kaltainen interaktio hoidetaan tukkimalla koko väylä ja haistattelemalla kellon pirauttajalle.

kuovipolku
30.09.2013, 09.17
http://goo.gl/maps/mbRoy
Tässäkö? Tietenkin autoilija väistää. Voiko muka olla sellainen tilanne, että vihreistä huolimatta kevyt liikenne olisi väistämisvelvollinen?

Juuri tuossa. Jalankulkijana tilanne olisi ollut minullekin yksiselitteinen ja selvä, mutta pyöräilijänä en tosiaankaan taida olla vapaa "sisäistetystä herruudesta" eli autoilijan röyhkeys sai minut epäilemään ikään kuin varmuuden vuoksi ja katsomaan asiaa röyhkeän autoilijan silmin ja ajattelemaan että tulosuunnallani eli kääntymiselläni voisi olla asiassa merkitystä (hyvissä ajoin antamastani selvästä suuntamerkistä huolimatta).

(Eli jos autoilijalta olisi kysytty miksi hän kiihdytti eteeni, vastaus olisi arvatenkin ollut kuta kuinkin: "En mä voinut tietää että käännyt/Ajoit yllättävästä suunnasta/Ajoit aivan liian kovaa vauhtia/En mitenkään voinut nähdä sinua ja siksi sinulla oli liikennesääntöjen mukainen väistämisvelvollisuus!"...)

Olli207
30.09.2013, 10.21
Tää päivähän alko hyvin. Tampeeren steinerkoulun pihasta jonkun palleron isä veti honda cr-v citykoslalla KLV:lle suoraan eteen, tästä hellästi takalasia napauttaen ja klv näytten sain ukon polttaa omansa, sekä koko sukunsa päreet samassa korissa. No ukko kiilaa eteen ja tulee huutaan 10cm päähän naamasta, etten enään ikinä saa koskee hänen autoonsa ja potkasee sitten mun pyörän eturengasta. Sanon et ny sitte otetaa poliisit paikalle. Äijä kiipee riisinkeittimeen ja lähtee lätkii. Seuraavassa risteyksessä tää munapää on vetässy autonsa pyörätien jatkeen päälle ja tukkii kokonaan klv:län. Siinä samassa rupee sade, muttei vesi vaan pissapoikahan sieltä ruikkii nesteet päälle.

No rehellisesti sanottuna: mä jäädyin ja en tajunnu ottaa rekkaria ylös. No pitää seuraavalla kerralla kysyä ukolta laskutusosote ja viedä fillari tarkistukseen, jos vaikka pikkasen etukiekosta klappia löytys. Toivottavasti toi toimintamalli ei oo steinerkouluissa opetussuunnitelmassa. Ikävintä tässä episodissa oli se, et siinä koulun pihassa oli huomattava määrä lapsia näkemässä, kuin aikuinen ihminen raivoaa ja toimii rikottuaan lakia

supertele
30.09.2013, 10.41
Juuri tuossa. Jalankulkijana tilanne olisi ollut minullekin yksiselitteinen ja selvä, mutta pyöräilijänä en tosiaankaan taida olla vapaa "sisäistetystä herruudesta" eli autoilijan röyhkeys sai minut epäilemään ikään kuin varmuuden vuoksi ja katsomaan asiaa röyhkeän autoilijan silmin ja ajattelemaan että tulosuunnallani eli kääntymiselläni voisi olla asiassa merkitystä (hyvissä ajoin antamastani selvästä suuntamerkistä huolimatta).

(Eli jos autoilijalta olisi kysytty miksi hän kiihdytti eteeni, vastaus olisi arvatenkin ollut kuta kuinkin: "En mä voinut tietää että käännyt/Ajoit yllättävästä suunnasta/Ajoit aivan liian kovaa vauhtia/En mitenkään voinut nähdä sinua ja siksi sinulla oli liikennesääntöjen mukainen väistämisvelvollisuus!"...)

Sanoisin, että autoilija on kyllä ehdottomasti väistämisvelvollinen. Kuten itsekin huomasit, autoilijan on kuitenkin vaikea huomata, että olit siirtymässä suojatielle. Vaikka näytitkin suuntamerkkiä, ei tulosuuntasi ole autoilijan suurimman tarkkaavaisuuden kohteena. Näkemättä tapausta on vaikea sanoa, olisiko autoilijan pitänyt osata huomata sinut. Onneksi vahingoilta säästyttiin tällä kertaa.

kpyora
30.09.2013, 11.05
Ajoin Meripellontien oikeanpuoleista kelviä Itäkeskuksen suuntaan tarkoituksena siirtyä ...

Turvallisin vaihtoehto tuossa ollee ajaa ajoväylän kautta?

rantanr
30.09.2013, 11.53

Olen samantapaista asiaa miettynyt liikenneympyrätilanteessa
https://www.google.com/maps/preview#!data=!1m8!1m3!1d3!2d24.885844!3d60.157499 !2m2!1f180!2f90!4f75!2m4!1e1!2m2!1seEDqiGtaUGSCmRJ BLwISNA!2e0&fid=5
Tulen vasemmanpuoleista kevliä ja käännyn oikealle. Auto seuraa mopoja eli kääntyy pois liikenneympyrästä. Auto kääntyy ja minä fillarilla käännyn. Veikkaan autoa väistämisvelvolliseksi, mutta en ole varma. Tietääkö joku (oikeasti)?

alli
30.09.2013, 12.09

Itsellä vähän vastaavanlainen tilanne aamulla, vaihdoin liikennevaloissa puolta tultuani kulkusuuntaani vasemmalla olevaa kvl:lää, joka loppuu seuraaviin valoihin. Näin edellisten valojen olevan vihreät kevyelle liikenteelle, joten käännyin pikaisen suuntamerkin näytettyäni oikealle ja kiihdytin tien yli, koska nuo valot on kolmiosaiset ja keskimmäinen osio vaihtuu ensin punaiseksi.

Minua vastaan tuleva, eli tulosuunnassaan oikealle reittini poikki kääntyvä autokuski ei huomannut väistää ennen kuin viime tipassa, jarrutin itsekin reippaasti ja onnettomuus vältettiin. Mies viittoili hyvin anteeksipyytävästi, joten ei jäänyt mitään hampaankoloon. Jäin vaan miettimään, että tuo on oikeasti aika vaarallinen paikka, koska hetkeä aikaisemmin kuski ei tosiaan voi tietää minun kohta lähtevän tien ylitykseen (koska en itsekään tiedä, kummat valot valitsen), ja sen lisäksi tuossa on pyöräilijän pidettävä kiirettä, ettei jää keskikorokkeille jumiin.

ArtoR
30.09.2013, 12.38
Auto seuraa mopoja eli kääntyy pois liikenneympyrästä. Auto kääntyy ja minä fillarilla käännyn. Veikkaan autoa väistämisvelvolliseksi, mutta en ole varma. Tietääkö joku (oikeasti)?

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

14§: "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Tuo käytännössä tarkoittaa, että liikenneympyrästä / kiertoliittymästä poistuvan on väistettävä.

rantanr
30.09.2013, 13.02
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267

14§: "Risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa."
Tuo käytännössä tarkoittaa, että liikenneympyrästä / kiertoliittymästä poistuvan on väistettävä.
Kyllä kyllä, mutta itsekin fillarilla olen oikealle kääntyessäni "risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja". Molemmat kääntyy.

ArtoR
30.09.2013, 13.08
Käytännössä melkein aina, kun ylittää noita liikenneympyrän vieressä olevia katuja, niin siinä enemmän tai vähemmän käännytään pyörällä. Tuossa esimerkissäsi voisi tulla tuolta vasemmalta ihan suoraankin. Joka tapauksessa olen edelleen sitä mieltä, että ympyrästä ulos lähtevä(n kuuluu) väistää.

mutanaama
30.09.2013, 13.16

Onpahan ihanan idyllinen kuva, paitsi että tuolla ei ole mitään tekemistä liikenteen kanssa.

Oatmeal Stout
30.09.2013, 13.27
Kyllä kyllä, mutta itsekin fillarilla olen oikealle kääntyessäni "risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettaja". Molemmat kääntyy.
Et kuitenkaan koe ajavasi liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä, jolloin siihen tuleva ja siitä lähtevä ajoneuvoliikenne olisi väistämisvelvollisia?

rantanr
30.09.2013, 13.48
Et kuitenkaan koe ajavasi liikenneympyrässä tai kiertoliittymässä, jolloin siihen tuleva ja siitä lähtevä ajoneuvoliikenne olisi väistämisvelvollisia?
Enpä osaa sanoa. Tosi harvoin akselilla Helsinki-Espoo "pääsee" liikenneympyrään ajamaan. En oleta, että tähänkään asiaan lopullista totuutta foorumilta löytyy. Toivottavasti ei koskaan tarvitse oikeuteen lähteä ratkaisua hakemaan.

pelichio
30.09.2013, 14.11
Ei taida elämä polulla olla sen helpompaa. Näin meillä Espoossa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/77696413/WP_20130922_001.jpg

Oatmeal Stout
30.09.2013, 14.11
Enpä osaa sanoa. Tosi harvoin akselilla Helsinki-Espoo "pääsee" liikenneympyrään ajamaan. En oleta, että tähänkään asiaan lopullista totuutta foorumilta löytyy. Toivottavasti ei koskaan tarvitse oikeuteen lähteä ratkaisua hakemaan.
Kiertoliittymissä ajamista pääsee hyvinkin, sillä sitä kiertävä klv on osa sitä kiertoliittymää johon tulevat ja josta poistuvat ovat väistämisvelvollisia.

vaskisielu
30.09.2013, 14.57
Tää päivähän alko hyvin. Tampeeren steinerkoulun pihasta jonkun palleron isä veti honda cr-v citykoslalla KLV:lle suoraan eteen, tästä hellästi takalasia napauttaen ja klv näytten sain ukon polttaa omansa, sekä koko sukunsa päreet samassa korissa. No ukko kiilaa eteen ja tulee huutaan 10cm päähän naamasta, etten enään ikinä saa koskee hänen autoonsa ja potkasee sitten mun pyörän eturengasta. Sanon et ny sitte otetaa poliisit paikalle. Äijä kiipee riisinkeittimeen ja lähtee lätkii. Seuraavassa risteyksessä tää munapää on vetässy autonsa pyörätien jatkeen päälle ja tukkii kokonaan klv:län. Siinä samassa rupee sade, muttei vesi vaan pissapoikahan sieltä ruikkii nesteet päälle.

Onneksi oma työmatkani ei enää sisällä juurikaan näitä vaaranpaikkoja, joissa voisi joutua hellästi napauttamaan hondamiehen otsalumpiota. Vaikka muuten säyseä luonne olenkin, niin ylimielisten yksityisautoilijoiden kanssa palaa päreet hyvin nopeasti.

Kolnaako
30.09.2013, 15.40
Niin - tuommoiset ulos pomppaavat päreensä polttaneet tapaukset ovatkin hankalia. Hellä napautus pehmeään kudokseen tahi vaikkapa nenän vääntäminen kahden sormen välissä saattaa äkkiä tulla mieleen ja on joskus tullutkin. Fillarissa kun ei ole rekisterikilpeä kuten autossa. Toisaalta voi siinä oma nenäkin mennä kurttuun tai päätyä käräjille. Otsaan ei kannata missään tapauksessa koputella - siinä hajoopi käsi. Paras kai olisi tyytyä ylenkatsomaan häirikköä.

Markku Liitiä
30.09.2013, 15.42
Tampeeren steinerkoulun pihasta jonkun palleron isä veti honda cr-v citykoslalla KLV:lle suoraan eteen, tästä hellästi takalasia napauttaen ja klv näytten sain ukon polttaa omansa, sekä koko sukunsa päreet samassa korissa. No ukko kiilaa eteen ja tulee huutaan 10cm päähän naamasta, etten enään ikinä saa koskee hänen autoonsa ja potkasee sitten mun pyörän eturengasta. Sanon et ny sitte otetaa poliisit paikalle. Äijä kiipee riisinkeittimeen ja lähtee lätkii. Seuraavassa risteyksessä tää munapää on vetässy autonsa pyörätien jatkeen päälle ja tukkii kokonaan klv:län. Siinä samassa rupee sade, muttei vesi vaan pissapoikahan sieltä ruikkii nesteet päälle.

Lainaus Steinerkasvatuksen liiton nettisivulta:

"Niin sanottuun valtavirran koulumaailmaan verrattuna steinerkoulu profiloituu ihmisen tunne-elämää ja vuorovaikutustaitoja sekä taidetta ja toiminnallisuutta eli ylipäätään aktivoivaa kasvatusta painottavana kouluna. Tunne- ja vuorovaikutustaitoja kehitetään alaluokilla mm. taidekasvatuksella ja eläytymiskykyä lisäävien satujen kertomisella. Satujen ja tarinoiden kuuntelu luo sisäisiä mielikuvia (lapsi kuvittaa mielessään satua), ja nämä mielikuvat synnyttävät tutkijoiden mukaan kyvyn empatiaan."

Toivottavasti lapsi kehittyy parempaan suuntaan kuin isänsä :D .

ptaipale
30.09.2013, 16.49
Jälleen kerran tästä "kiertoliittymästä" (jota mikään säädös ei tunne) eli siis liikenneympyrästä (jonka tuntee tieliikenneasetus siitä ilmoittavien merkkien mutta ei ajamista koskevien sääntöjen osalta): liikenneympyräksi merkitystä paikasta poistuva on selkeästi väistämisvelvollinen silloin kun hänellä on ympyrästä poistuessaan kolmio. Useimmiten se kolmio onkin paikallaan, ainakin uusissa ympyröissä. Mutta jos kolmiota ei ole, tilanne ei ole mitenkään selvä, ja epäselvyys on todettu myös tuomioistuinkäsittelyssä.

Ympyrästä poistuminen voi olla kääntymistä tai sitten ei. Näin ollen kannattaa olla varovainen (tieliikennelain uudistamista odotellessa).

Olli207
30.09.2013, 17.34
Pitää ens kerralla antaa sille hammasharja ja tahna. Sen verran huonossa jamassa oli legot kun niitä siinä kattelin. Sen huutamisen kyllä pystyy hymynaamalla ottaa vastaan, mut se pissapoika... siinä menee raja yli ja lujaa. Pitää pakata työreppuun pari metriä hamekangasta ja ruveta jakeleen sitä näille teiden sankareille.
Pistin sinne koululle kyselyn heidän liikennekasvatuksesta ja yleensäkkin koulun lähiympäristön turvallisuudesta, koskien näitä raivopäisiä vanhempia. Ei oo rehtori vastannut mitään.

CwA
30.09.2013, 18.21
Kakarat ja vanhemmat teemaa tänään.

Vanhempi pyöräilee edellä ja kakara perässä, poukkoillen kelvillä laidasta laitaan, vanhempi pyöräili toki vasenta laitaa kulkusuuntaansa nähden, kun lähestyin kakaraa se näkee jotain kiinnostavaa oikalla puolen kelviä ja pysähtyy oikeaan reunaan, kun sitten tulen kohdalle, niin eikö vaan lähde liikkeelle ja suht suoraan kelvin yli tuijottaen yhä oikella olevaa kiinnostuksen kohdetta, ei mitään mahdollisuuksia pysähtyä vaikka vauhtia vain 10km/h, mutta onneksi ennakoin että näin voi käydä ja olin aivan vasemmassa reunassa kelviä, siitä vaan ruusupuskaan ajamaan ja väistö onnistui, kiitos tukevan vaatetuksen ei ruusun piikitkään kiusanneet.

Tämä vanhempi tosin ei mitenkään huomioinut sitä rytinää joka tuli, kun niitin kaupungin ruusupuskasta yhden sivustan fillarilla, nostin vaan kadenssia koukkasin oikealta ohi siitä vanhemmasta, jonka sukupuoli jäi määrittelemättömäksi siinä kaikessa tohinassa.

Joku bemaristi ei meinannut ymmärtää, että kun se kääntyy ja minä menen pyörätien jatketta tien yli, niin sen pitää stopata, joten se stoppasi vähän nopeammin, tosin siinä vaiheessa olin jo kaukana.

Ajoneuvon merkillä tuskin mitään vaikutusta asiaan, se nyt vaan sattui olemaan bemaristi eikä vaikkapa audisti.

Hyvin vähän oli muutoin kelveillä liikennettä, pikkupakkanen kai rahoittaa.

Kelvittömällä osalla ajomatkaa tiehöylä ohittu mut ylämäessä ja sitten iski tempoiluhinku, joten kuittasin seuravassa alamäessä siitä vuorostani ohi. Yksi kleinbus T1 kuittasi mut myös tasamaalla suht hitaasti ja yritin iskeä, mutta mokoma ajoi reilua 50 nopeutta ja kunto ei riittänyt kuittaamiseen eikä kannassa pysymiseen, kun imusta jouduin kauas.

Muutamia pyöräilijöitä vielä oli liikenteessä tuolla kelvittömällä osallakin, mutta ei kovin paljoa enää.

Tassu
30.09.2013, 19.07

No rehellisesti sanottuna: mä jäädyin ja en tajunnu ottaa rekkaria ylös. No pitää seuraavalla kerralla kysyä ukolta laskutusosote ja viedä fillari tarkistukseen, jos vaikka pikkasen etukiekosta klappia löytys. Toivottavasti toi toimintamalli ei oo steinerkouluissa opetussuunnitelmassa. Ikävintä tässä episodissa oli se, et siinä koulun pihassa oli huomattava määrä lapsia näkemässä, kuin aikuinen ihminen raivoaa ja toimii rikottuaan lakia
Mitä mitä. Kohta 9 tuntia yllä olevasta postauksesta ja kukaan ei ole tullut vielä nipottamaan lasiin koputtamisesta. Ihme touhua täällä.

Mää koputin kanssa tässä taannoin yhden AUDi-kuskin audin takalasiin, kun oli jättänyt auton kiertoliittymässä pyörätien jatkeen päälle odottaessaan edellä olevan pääsyä kiertoliittymään. No, tällä kuskilla palo kans päreet ja hän avas ikkunan ja alko huutaan jotain r...kareista jne. ja pyysi tulemaan takasin. Minä kilttinä poikana tietty käännyin, mutta audi-kuskilla tulikin sit kaiketi pupu pöksyyn ja jatko solvauksia ja eritoten jatko matkaa. Kiva.

Pyörällä ja autolla
30.09.2013, 19.21

Tuollaisia k...päitä varten on hyvä olla se kypäräkamera. Antaa tyypin huutaa ja kun on mekastanut aikansa niin toteaa vaan kylmän viileesti takaisin " Pääsit sitten muuten just videolle ja se video lähtee huomenna poliisille ".

Pyörällä ja autolla
30.09.2013, 19.23

Tällaisia k.... päitä varten kannattaa olla se kypäräkamera. Antaa tyypin huutaa ja kun on mellastanut aikansa niin sitten vain toteaa kylmän viileesti " Pääsit sitten muuten just videolle ja tää video lähtee huomenna poliisille".

Aakoo
30.09.2013, 19.30
Tänään alkoi aamu kanssa kivasti Lauttasaaressa. http://goo.gl/maps/x02mE Tulin kuvan paikassa oikealla näkyvää kelviä pitkin mäkeä alas kuvan suuntaan. Samaan suuntaan ajoi ajoradalla hiljaa joku romu mazda tms. Koska oon ennenkin ajanut kyseisessä kohdassa ja todennut että autoilijat ei siinä turhia hidastele, niin rupesin kuikuilemaan ympärilleni hyvissä ajoin ennen oikealla näkyvää pyörätien jatketta.

Mazda ajoi hiljaa ja saavutin sitä. Jotenkin aavistelin, että voi tehdä jotain yllättävää ja aloin ottamaan vauhtia pois. Vatipää käänsi yhtäkkiä ilman vilkkua vasemmalle suoraan eteen pyörätien jatkeelle, vastaantulijoiden kaistalle vielä. Vedin jarrut pohjaan ja sain fillarin pysähtymään ennen kolahdusta. Huusin kaverille "HALOO", näytti aika yllättyneeltä, eli ei edes ajatellut että sitä pyörätietä voisi joku tullakin. Naureskeli vaan, ja muut liimanhaistelijat virnuili takapenkillä. Jos en jostain syystä olisikaan alkanut jarruttamaan, niin siinä olisi levännyt auton kyljessä. Kunnon idiootti, teki mieli käydä naaramassa se sieltä autosta ja niistää nenä. Ei jaksanut.

CwA
30.09.2013, 19.43
Mitä mitä. Kohta 9 tuntia yllä olevasta postauksesta ja kukaan ei ole tullut vielä nipottamaan lasiin koputtamisesta. Ihme touhua täällä.

Mää koputin kanssa tässä taannoin yhden AUDi-kuskin audin takalasiin, kun oli jättänyt auton kiertoliittymässä pyörätien jatkeen päälle odottaessaan edellä olevan pääsyä kiertoliittymään. No, tällä kuskilla palo kans päreet ja hän avas ikkunan ja alko huutaan jotain r...kareista jne. ja pyysi tulemaan takasin. Minä kilttinä poikana tietty käännyin, mutta audi-kuskilla tulikin sit kaiketi pupu pöksyyn ja jatko solvauksia ja eritoten jatko matkaa. Kiva.

Miehen autoon ei ole koskeminen, se tuntuu monella olevan arka paikka, mikä on vähintäänkin kummallista, liittyneekö jotenkin itsetuntoon vai mihin, mutta yksi varmimpia keinoja saada miespuolinen henkilö kiivastumaan on koskea siihen autoon, jos vielä läpsäisee autoa niin paha paha, päälle tullaan heti.

Ilmiö on siinä mielessä mielenkiintoinen, että olisi kiva lukea tutkimus aiheesta, mikä moisen reaktion oikein synnyttää, mihin se ilmiö perustuu jne. Tuskin kuitenkaan tuota on tutkittu.

No, varovainen kannattaa olla, sehän voi olla joku nisti siellä ratin takana ja sellainen voi oikeasti käydä päälle.

IncBuff
30.09.2013, 20.08
Oli auto tai ei niin mä en tykkää että mun omaisuuteen käydään käsiksi. En ole kovin mielissään siitäkään että joku hipelöi esimerkiksi parkissa olevaa fillariani. Enkä usko että kovin moni muukaan on.

toripolliisi
30.09.2013, 20.58
Mä oon aina lämäyttäny autoa jos oon meinannu idiootin takia jäädä auton alle! Eihän ne raukat muuten edes huomaa, että nytpä meinas tulla ruumiita! Eipä oo kukaan iholle tullut. En mä kuitenkaa huvikseni näplää toisten autoja/moottoripyöriät tai pyöriä!

Sit mua on alkanu kyrsiin ne kuskit jotka perustelee päälle ajoa, että sä ajoit niin kovaa.. Yleensä reilusti rajoitusten alle päästään pyörällä, joten sama ku rekkakuskit vetelis autojen yli ku ne ajaa rajoitusten mukaan vaan sen takia, että sä näytit ajan aika kovaa!!

pätkä
30.09.2013, 20.58
Oli auto tai ei niin mä en tykkää että mun omaisuuteen käydään käsiksi. En ole kovin mielissään siitäkään että joku hipelöi esimerkiksi parkissa olevaa fillariani. Enkä usko että kovin moni muukaan on.

Parkissa olevat fillarit ei pahemmin häröile. Ei niitä tartte läpsiä.

IncBuff
30.09.2013, 21.04
Parkissa olevat fillarit ei pahemmin häröile. Ei niitä tartte läpsiä.Ok. Pitääpä polkea seuraava kelvillä häröilijä kiinni ja potkia vanteet solmuun.

Mä oon aina lämäyttäny autoa jos oon meinannu idiootin takia jäädä auton alle!Se on kiva että pidetään näin pyöräilijöiden mainetta yllä. Itse tuon lisäksi painelen punaisia päin aina kun se on suinkin mahdollista, ohittelen kelvillä mummoja hihaa hipoen ja ajan keskussa yksisuuntaisia väärään suuntaan.

CwA
30.09.2013, 21.25

Kerran yksi humalainen tuli pummimaan kyytiä ja kun en suostunut, niin löi autoni kattoon, en tiennytkään että niin nopeasti pääsen ulos autosta :o

Se on jotenkin kummallinen ilmiö tuo kuinka ollaan niin arkoja sen auton tai toki muunkin omaisuuden suhteen. Eihän siitäkään pidä jos joku toinen tulee lääppimään noin vain omaa nahkaa, onko se omistaminen sitten jotenkin sellainen, että omaisuus koetaan osaksi omaa privaattialuetta?

No niin se vaan menee :)

Jaa, kohtasinhan minä rollaattorimummonkin, joka paineli kelvillä hyvinkin 20km/h alamäkeen naama virneessä, siitä tietty piti ohi päästä ja kun yritän soittaa tuota typerää modernia kelloa, niin enhän minä kohmeisilla näpeilläni sitä saa soimaan, siinä taivutellessani sitä muovista 'vasaraa' syöksyinkin jo ohi kiitettävällä nopeuserolla, tosin en hihaa hipoen.

Harmillisesti kelvi kapeni ja mäkikin laantui pian, joten piti laskea nopeutta, mummo ei kuitenkaan päässyt kuittaamaan ;D

Olin ainoa pyöräilijä joka käytti suuntamerkkejä, tosin en minäkään aina, kun se tuntuu lähinnä herättävän hämmennystä kanssakulkijoissa tyyliin "mitähän tuokin huitoo?". Aiemmalla kerralla oli kyllä yksi tapaus, jossa suuntamerkkini ehkä tulkittiin oikein, kun lähestyin pyörätien jatketta kelvillä ja pyörätien jatke oli sellainen, että mun piti kääntyä vasemmalle, jotta pääsin yli siitä, autoilijoilla oli kolmio ennen tuota kun oli liikenneympyrä siinä kohtaa.
Kun näytin merkkiä niin auto joka kulki viereisellä tiellä alkoi hidastamaan ja osasi selvästikkin ennakoida sen, että menen yli ja antoi sitten tilaa.

Toinen ongelma suuntamerkissä on, että jos levitän käden sivulle, niin ei kelviä vastaan oikein kukaan tule, täällä on niin kovin kapeita nuo kelvit, tietty jos ei kokonaan ojenna kättä sitä ongelmaa ei ole, mutta eikös standardimallin suuntamerkki ole se, että käsi suoraan sivulle? Noloa kun ei muista enää moisiakaan asioita.

Harza
30.09.2013, 21.55
Aina joskus on auton ratissa minullakin olevinaan kiire, mutta toisten turvallisuudesta yritän olla tinkimättä.
Eilen joku teiden ritari teki parhaansa, että olisi osunut risteyksessä ja helvetin kovaa, vaikka rajoitus olikin hänelle 30km/h. Minkäänlaista elettä ei tullut väistämisen suhteen, vaikka sivutieltä tuli ja kolmio siinä tolpassa komeili.
Hätäjarrutuksessa kilautettiin tyttöystävän kanssa pyörät yhteen ja muutama mustelma tehtiin toisillemme, mutta suuremmalta haaverilta vältyttiin.
Autoilija kiihdytti renkaat ulvoen huis helvettiin paikalta.

Tänään joku känniurpo hoiperteli keskellä kelviä. Horjui puolelta puolelle ja lopulta arvonnan jälkeen koukkasin ohitse. Valinta miellytänyt ja verbaaliset kyvyt venytettiin äärilaidoille "ÖÖRRRR PERKELEE.. ÖÖRR"
Iloinen Itä-Suomi :)

Frosty
30.09.2013, 22.00
Jaa, kohtasinhan minä rollaattorimummonkin, joka paineli kelvillä hyvinkin 20km/h alamäkeen naama virneessä...
Eikä. Tuon olisin halunnut nähdä!

Itse aiheeseen: Laittakaa nyt ystävät hyvät jo jotain valoa noihin pimeisiin aamuihin.

CwA
30.09.2013, 22.17
Eikä. Tuon olisin halunnut nähdä!

Itse aiheeseen: Laittakaa nyt ystävät hyvät jo jotain valoa noihin pimeisiin aamuihin.

Jäi se kameran ottaminen, kun mummo vaan potki lisää vauhtia alamäkeen ja mun tempoilupiru käski iskemään ohi + kellon kanssa räpläämistä siinä sivussa, vaan kyllä mullekkin tuli virne naamalle.

Niin vaan eihän se nyt rollaattori ollut nimeltään moinen vekotin, vaan sellainen pyörällinen potkuri, en tiedä onko niille parempaa nimeä olemassakaan, mutta kuitenkin hyvin hauskalta näytti :D

JarzaS
01.10.2013, 00.40
Tänään se sitten tapahtui (30.9. n.klo 20:30)

Ajelin iltalenkkiä ja käännyin eteläiseltä hesperiankadulta Mechelinin kadun keskellä olevalle kevyen liikenteen väylälle. Toisella puolella seisoskeli täti-ihminen ikäänkuin olisi valmistautumassa ylittämään kadun. Tulin siis kadun yli hänen selkänsä takaa ja käännyin oikealle ajaakseni ruoholahteen päin.
Onneksi vauhtia ei ollut juuri lainkaan koska lähdin pysähdyksistä ylittämään kadun ja sitten käännyin heti oikealle. Kuulin kun takanani täti huudahti "hei odota!!!" tai jotain ja sitten kolahti ja tunsin narun. Tädillä oli koira joka haahuili hänen selkänsä takana jossain kelvin toisella puolella. Onneksi häneltä irtosi Fleksi-taluttimen kahva kädestä ja koira älysi lähteä seuraamaan kun naruun tuli vetoa. Vaikka vauhtia ei ollutkaan, silti fleksitalutin vetin minun ympäri pari kierrosta ja sen jälkeen pujottautui takakiekon ja ylemmän takahaarukan välistä. satulan alla se oli jäänyt lokarin kiinnikkeeseen joten ei lähtenyt rullaamaan renkaan mukana. Puhuttelin tätiä hiukan ihan hyvässä hengessä vaikka jo rähjäämisellekin olisi ollut aihetta. Täti oli kuitenkin sitä mieltä että kyllä mustan koiran pitäisi selvästi näkyä siellä hämärässä suurten puitten takaa. Olisiko ollut nuuskutelemassa puiden luona ja lähtenytkin sieltä ohiajavaa fillaria jahtaamaan ja onnettomasti kerkisi pujahtamaan ajoreittini yli.
Onneksi kaikki selvisivät vain säikähdyksellä. Entäpä jos vauhtia olisikin ollut 20-30km/h kuten fillareilla tuollaisella paikalla suoraan ajettaessa helposti on

Smo
01.10.2013, 08.36

Kyllä mulla on joskus tapana ottaa tukea autoista joiden päälle/alle muuten kaatuisin tuolla kylillä. Vielä ole nastoilla alkanut mutta joskus tekis mieli. Mun fillaria saa ihan vapaasti hiplata mutta sen päälle ei saa ajaa autolla kolmion takaa jos kuski on selvästi minut havainnut mutta EI VÄLITÄ.

Sundo
01.10.2013, 08.55
Oli auto tai ei niin mä en tykkää että mun omaisuuteen käydään käsiksi.

Ai hitto, ihanko tosi? Luulin tuon vähän niinkun olevan sen auton ikkunan koputtamisen idea, kun näitä kuskeja ei ainakaan muiden henki tai omaisuus vaikuta kiinnostavan. Lisäksi tuollainen koputtelu tuskin aiheuttaa jälkiä autoon. Mielummin ottaisin kopautuksen lasiin kuin esimerkiksi nastarenkaat kylkeen.

Kerran olen tähän mennessä autoa kunnolla läimässyt, enkä edes mennyt pyörällä silloin. Olin lähdössä vihreillä Mäkelänkadun yli, kun joku sankari veti täysin punaisia päin ihan naaman edestä. Joutui vielä hidastamaan, kun siinä heti risteyksen jälkeen alkoi yhtenäinen jono. Ei siihen muuten olisi ehtinyt edes reagoimaan.

Ei tuo kuitenkaan ole mikään vakioreaktio. En koe pakottavaa tarvetta huitoa autoja heti kun tulee vähän paha mieli.

Olli207
01.10.2013, 08.57
Auton kopauttamisella ja lasiin napauttamisella on hirmunen ero. Kyllähän kaikkia vituttaa,jos tullaan lyömällä lyömään sitä autoa, mut jos yhdellä sormella napautat auton lasia, niin ei sen pitäis saada kuskilta jakohihnaa katkeemaan.

Kai toi kuskin toimintatapa mallia Tampere ja vaikeehan siitä on pois oppia, kun ympäristön paine kyseiseen toimintamalliin on niin paha

Smo
01.10.2013, 09.39
Kerran ihan jalankulkiessa Pohjoiselta Rautatiekadulta kampin metroasemalle ja takas tais tulla three in a row .. Hotelli Helkan kohdalla punasia päin ajanut, Metron vieressä liikenneympyrässä varpaille melkein kääntynyt ja Autotalon kulmalla kiellettyyn ajosuuntaan kääntynyt taksi joka oli pahin kun ei ihan osaa arvata että joku kääntyy sinne .. sitä piti jo kovempaa kolauttaa. Kaikki ajo karkuun kovaa ja matkustajat näytti yllättyneiltä.

Oatmeal Stout
01.10.2013, 09.55
Ajoneuvon merkillä tuskin mitään vaikutusta asiaan, se nyt vaan sattui olemaan bemaristi eikä vaikkapa audisti.
Tai sitten juuri audisti, joka oli olosuhteista johtuen bemaristin korvikkeeksi.

En ole kovin mielissään siitäkään että joku hipelöi esimerkiksi parkissa olevaa fillariani. Enkä usko että kovin moni muukaan on.
Tuskin kovin moni on kiinnostunut pyöräsi hipelöinnistä tai hipelöijistä, joten tuskin pahoittavat mieltään tai edes iloitsevat toimenpiteestä.

Oatmeal Stout
01.10.2013, 09.59
Jälleen kerran tästä "kiertoliittymästä" (jota mikään säädös ei tunne)
Asetus Asetus kansainvälisistä pääliikenneväylistä tehdyn eurooppalaisen sopimuksen (AGR) voimaansaattamisesta
tuntee sen kyllä.

toripolliisi
01.10.2013, 13.12
Ok. Pitääpä polkea seuraava kelvillä häröilijä kiinni ja potkia vanteet solmuun.

Se on kiva että pidetään näin pyöräilijöiden mainetta yllä. Itse tuon lisäksi painelen punaisia päin aina kun se on suinkin mahdollista, ohittelen kelvillä mummoja hihaa hipoen ja ajan keskussa yksisuuntaisia väärään suuntaan.

Sun kohdalla mikään em. asioista ei yllätä! Vaikutat aika mahtipontiselta kaverilta. Kuten moni jo sanoi, niin pieni kopautus on paljon vähemmän kuin pyörä keulassa ja kuski konepellillä/tuulilasissa.. Mut sä varmaan taas oikoluit asian niin, että palstalaiset mätkiin useamman kerran per pyörämatka nyrkillä autoja? Eiköhän tuo äärimmäistä käyttäytymistä.

haedon
01.10.2013, 13.22
...Kuten moni jo sanoi, niin pieni kopautus on paljon vähemmän kuin pyörä keulassa ja kuski konepellillä/tuulilasissa...
Jep, kopautus on myös hieman eri asia kuin IncBuffin mainitsema vanteiden solmuun potkiminen. Kyllä mun pyörää saa tulla koputtamaan jos häröilen liikenteessä. Ja tietenkin jos sovitaan niin saa mun vanteetkin potkia solmuun, mutta sitten mäkin saan potkia lasit sisään;).

CwA
01.10.2013, 13.43
Jep, kopautus on myös hieman eri asia kuin IncBuffin mainitsema vanteiden solmuun potkiminen. Kyllä mun pyörää saa tulla koputtamaan jos häröilen liikenteessä. Ja tietenkin jos sovitaan niin saa mun vanteetkin potkia solmuun, mutta sitten mäkin saan potkia lasit sisään;).

Kyllä minä ennemmin suosin sellaista vaihtokauppaa, että jos mun vanteet potkii solmuun, niin sitten sen verran rahaa näppiin, että saan uudet vanteet :D

ajelee
01.10.2013, 13.53
Joo. Pyörän ongelma on se kunnollisen äänimerkin puuttuminen. Kyllähän muuten tuollaisissa tilanteissa töötättäisiin ja kunnolla (äänimerkki), mutta kun se puuttuu. Joten ainut tapa herättää se autoilija voi olla pieni kopautus ja olen minäkin sitä joskus harrastanut. Mutta ehkä useammiten käytän vain omaa ääntäni karjumalla autolle/kuskille.

GynZi
01.10.2013, 14.39
Pitää ens kerralla antaa sille hammasharja ja tahna. Sen verran huonossa jamassa oli legot kun niitä siinä kattelin. Sen huutamisen kyllä pystyy hymynaamalla ottaa vastaan, mut se pissapoika... siinä menee raja yli ja lujaa. Pitää pakata työreppuun pari metriä hamekangasta ja ruveta jakeleen sitä näille teiden sankareille.
Pistin sinne koululle kyselyn heidän liikennekasvatuksesta ja yleensäkkin koulun lähiympäristön turvallisuudesta, koskien näitä raivopäisiä vanhempia. Ei oo rehtori vastannut mitään.
Lapsiaan kouluun tuova vanhempi on ehkä eniten itseään täynnä oleva epeli jota maa päällään kantaa, eikä koulu näille paljoa pysty tekemään. Liikennemerkit, kiellot tai esteet ei näitä kiinnosta kun Mirja-Eemeli on saatava koulun etuovelle, mielellään tuulikaappiin asti, tuotua autolla. Muista lapsista tai tienkäyttäjistä viis. Tätä olen itsekin saanut koulun vieressä asuvana ja töiden puolesta koulujen pihoissa kuorma-autolla ajavana todistaa useaan otteeseen. Autot jätetään vaikka lastauslaiturin eteen siksi aikaa kun Kalle-Irmeli talutetaan luokkaan ja vaihdetaan opettajan kanssa kuulumisia, sitten tullaan naama punaisena raivoamaan kun kuski vain tekee työtään eikä kauluspaitäbättrefolk pääse kuormurin takia lähtemään. Koulun pihassa ei noudateta mitään varovaisuutta, ei nopeuden tai havainnoinnin puolesta. Jossain taisikin olla koulujen alkamisen alla tilastotietoa siitä, miten lapsiaan kouluun tuova vanhempi on suurin riski lasten koulutiellä.

Eilen koiraa lenkittäessäni todistin tapahtumaa jossa naapurissani olevasta koulusta lapsiaan hakemassa ollut nainen oli pysäköinyt autonsa surutta jalkakäytävälle kadulla, jolla sille puolelle pysäköinti on muutenkin kokonaan kielletty. Tämä lähti edestäni liikkeelle katsomatta taakseen, meinasi jyrätä takaa tulleen pyöräilijän, jonka kuitenkin huomasi viime tipassa ja teki väistöliikkeen minun ja koirani suuntaan tuijottaen samalla pyöräilijää. Vedin koiran sivuun ja auto suhahti kovin läheltä, ei kuitenkaan osunut. Lasten onneksi äiti ei pysähtynyt vaan kaasutteli pakoon, muuten olisi saattanut olla edessä sellainen sanallinen läksytys että lapset näkisivät pahoja unia ja kävisivät vielä aikuisiälläkin terapiassa.

rhubarb
01.10.2013, 21.16
http://vimeo.com/25348225

marmar
01.10.2013, 23.52
Jossain taisikin olla koulujen alkamisen alla tilastotietoa siitä, miten lapsiaan kouluun tuova vanhempi on suurin riski lasten koulutiellä.

Näin täälläkin päin oli. Kunta ratkasi tuon sillä, että rakensi uuden tien näille arjen sankareille. Kotiin oppilaiden mukana jaettavilla tiedotteilla sitten "kielettiin" koulutien käytön lapsien kuljetukseen. Eipä nuo muutenkaan viitsi peltisiä kullanuppujaan likastaa kuraisella soratiellä, kun pääsee asfalttia koulun takapihalle, jossa on hyvä kääntöpaikka.

Uutta koulua rakennettaessa meinasivat tehdä varsinaisen pommin ihan naapuriin. Naapurien kuulemisessa huomautin asiasta ja lmeisesti meitä (mua ja muutamaa muuta samaa asiaa kritisoivaa) kuunneltiin. Koulurakennus ehdittiin pyöritellä tontilla uuteen asentoon. Onneksi kysyivät mielipiteitä ennen paalujen lyöntiä. Siellähän nyt keskenään sähläävät ja ärräpäitä heittelevät. Lapset pääsevät rakennuksen takaa eri reittiä turvallisesti kouluun, kun kulkureitit eivät risteä autojen kanssa.

Kotikuntani ansaitsee kyllä 10 pistettä näistä liikennesuunnitteluista.

Jäi se kameran ottaminen, kun mummo vaan potki lisää vauhtia alamäkeen ja mun tempoilupiru käski iskemään ohi + kellon kanssa räpläämistä siinä sivussa, vaan kyllä mullekkin tuli virne naamalle.

Niin vaan eihän se nyt rollaattori ollut nimeltään moinen vekotin, vaan sellainen pyörällinen potkuri, en tiedä onko niille parempaa nimeä olemassakaan, mutta kuitenkin hyvin hauskalta näytti :D

Potkupyörää (http://www.esla.fi/fin/potkupyora.html)varmaan tarkoitat. Täälläpäin päästelee yksi hurjapää kahvat täristen 40+ vauhtia alamäkeen. Ei tuosta ole tainnut kukaan uskaltaa ohi mennä, kun sivusta seuraten näyttää siltä, että alkava resonanssi on päällä ja ei tiedä milloin vehje mennee kunnolla resonanssin ja hajoaa eteen. Hurjaa menoa.

sonnet
02.10.2013, 07.54

Tuli muuten tästä mieleen..

..että tuo tyyppi saattoi olla asennevammainen alusta asti mutta joskus ei tapahtumaketjun kesken tiedä, että mikä teoista on ensimmäinen kiusanteko ja hyökkäys. Koska autolla (fillarilla, muumilla..) tapahtuu myös ihan vaan virheitä, vaikka meistä usein tuntuukin, että toiset tekee kiusaa tahallaan ja vain me itse virheitä.

Minulle on sattunut ainakin niin, että vaikka olisi "aina" skarppina seuraamassa muuta liikennettä ja sen esteettömyyttä, niin joskus on niin ajatuksissaan, että huomaa menneensä muiden tielle eikä voi sille enää mitään. Tuossa ko. steiner-gatessa voi olla kyse toki siitä, että hän näki, että olet tulossa eikä välittänyt. Mutta voi olla että hänelle kävi vahinko ja siitä rangaistuksen saatuaan poltti kääminsä. Se on melko yleinen tapahtumaketju. Ei enää paluuta.

Minä olen halunnut vuosikymmenten ajan auton katolle tai takalasiin viestin, jolla voi sanoa "ANTEEKSI", häpeäilmoituksen, en ensimmäistäkään vittuiluviestiä enkä haistatusta. Sillä voisi saada hyvää karmaa ympäristöön siitäkin, että seisoo keskellä Mannerheimintietä syystä, että vilkas jono pysähtyi sekunnissa ja onkin NYT itse niitä, keitä kiroaa päivittäin, että miksi vitun urpot ei voi jäädä odottamaan, jolleivät mahdu tielle..

Ensi alkuun ne lapset näki nyt sikailevan Hondamiehen tai sitten ne näkivät vahingon tehneen Hondamiehen, jota kopautettiin siitä. Entä jos me sen läheltä-pidin jälkeen vaan jatkettaisiin matkaamme emmekä tekisi maailmaan lisää vihaa? Sori, rauhankyyhkyksi vittuilivat jo joskus teininä, kun kyselin, että onko ihan pakko kostaa.

sonnet
02.10.2013, 07.56
Lapsiaan kouluun tuova vanhempi on ehkä eniten itseään täynnä oleva epeli jota maa päällään kantaa, eikä koulu näille paljoa pysty tekemään. Liikennemerkit, kiellot tai esteet ei näitä kiinnosta kun Mirja-Eemeli on saatava koulun etuovelle, mielellään tuulikaappiin asti, tuotua autolla. Muista lapsista tai tienkäyttäjistä viis. Tätä olen itsekin saanut koulun vieressä asuvana ja töiden puolesta koulujen pihoissa kuorma-autolla ajavana todistaa useaan otteeseen. Autot jätetään vaikka lastauslaiturin eteen siksi aikaa kun Kalle-Irmeli talutetaan luokkaan ja vaihdetaan opettajan kanssa kuulumisia, sitten tullaan naama punaisena raivoamaan kun kuski vain tekee työtään eikä kauluspaitäbättrefolk pääse kuormurin takia lähtemään. Koulun pihassa ei noudateta mitään varovaisuutta, ei nopeuden tai havainnoinnin puolesta. Jossain taisikin olla koulujen alkamisen alla tilastotietoa siitä, miten lapsiaan kouluun tuova vanhempi on suurin riski lasten koulutiellä.

Tämä onkin yksi maailman suurimmista paradokseista, "espoolaisten on vietävä autolla lapset ovelle syystä, että tiellä on liian vaarallista, kun siellä on niin paljon autoja".

Olli207
02.10.2013, 09.03
Vahinko on sattunut jo siinä vaiheessa, kun mies on noussut autoon aamulla. Itse en turhia liikenteessä huutele, kun myös itse teen virheitä ja niistähän vaan oppii ja kiirehtimällä ei tuu ku pilattua oma, sekä muiden päivä. Siinä vaiheessa kun oma terveys, tai peräti henki vaarantuu on aika antaa pieni huomautus asiasta. Tää reaktio yllätti kyllä ihan täysin.
Tuosta koulun pihasta ei pysty edes ajamaan ulos, ettei näe klv. http://goo.gl/maps/KSoIJ Tuosta tuli ja itse tulin tuolta punaisen aidan suunnasta.

http://goo.gl/maps/RXlDP Tuohon asti pääsin jatkaan matkaa, kun auto tuli uudestaan eteen ja kuski kotteron ulkopuolella.

http://goo.gl/maps/ruf63 Tässä pissapojan nesteet naamalle.

Onhan tossa 100metriä aikaa rauhottua ja miettiä tapahtunutta. Tästä menee huomattavissa määrin kevyttä liikennettä päivisin ja ikä haitari on aivan laidasta laitaan.

juminy
02.10.2013, 09.20
Vahinko on sattunut jo siinä vaiheessa, kun mies on noussut autoon aamulla.Näitä vahinkoja sattuu valtavat määrät joka päivä eikä kyse ole vain miehistä, joille näitä tapahtuu.

sonnet
02.10.2013, 09.23
Vahinko on sattunut jo siinä vaiheessa, kun mies on noussut autoon aamulla. Itse en turhia liikenteessä huutele, kun myös itse teen virheitä ja niistähän vaan oppii ja kiirehtimällä ei tuu ku pilattua oma, sekä muiden päivä. Siinä vaiheessa kun oma terveys, tai peräti henki vaarantuu on aika antaa pieni huomautus asiasta. Tää reaktio yllätti kyllä ihan täysin.
Tuosta koulun pihasta ei pysty edes ajamaan ulos, ettei näe klv. http://goo.gl/maps/KSoIJ Tuosta tuli ja itse tulin tuolta punaisen aidan suunnasta.

http://goo.gl/maps/RXlDP Tuohon asti pääsin jatkaan matkaa, kun auto tuli uudestaan eteen ja kuski kotteron ulkopuolella.

http://goo.gl/maps/ruf63 Tässä pissapojan nesteet naamalle.

Onhan tossa 100metriä aikaa rauhottua ja miettiä tapahtunutta. Tästä menee huomattavissa määrin kevyttä liikennettä päivisin ja ikä haitari on aivan laidasta laitaan.

Jees. Eikä tuonne edes saa ajaa, jos kundi on tuosta mennyt sisäänkin??
"Pelastustie" (ajokielto merkittynä tyypillisesti ajosuuntaa kieltämällä mutta..) kyseessä.

CwA
03.10.2013, 17.34
Höh, seututiellä poljen tien laitaa, niin auto tulee takaa ohi, vilkku päällä ja kääntyy eteen, kun pyrkii sivutielle, koukkasin keskitielle ja ohi.

Jotain rantojen miehiä käveli sitten kelvillä ja soitin ajoissa kelloa ja ajoin ohi ehkä 15km/h, r-keleitä huudeltiin perään.

Perjantai kai lähestymässä.

Premnas
03.10.2013, 18.08
Nyt oli taas semmonen päivä että oksat pois..

-Nainen fillarilla tulee vastaan. Jostain kumman syystä tuijottelee kaikkialle muualle paitsi eteensä, ja meinaa tulla kirjaimellisesti syliin. Tokasen hälle että varo vähän!

-Rieskalähteentiellä Turussa olisin voinut huonolla tuurilla jäädä rekan alle. Tämä on sinänsä oma moka, että yritin liittyä päättyvältä pyörätieltä ajoradalle, ja vaikka katsoin/yritin katsoa ettei kummastakaan suunnasta tule ketään, niin jo kun olin puolivälissä ajorataa oikealta kiertoliittymän suunnasta tuleekin rekka. Lukkojarrutus siihen paikkaan. Se on suoraan sanottuna vittumainen risteys pyörällä, kun haluaa ajoradalle: pitäisi varoa huoltoaseman pihan liikennettä, pitäisi varoa vasemmalta ajoradan liikennettä ja sen lisäksi oikeassa kyljessä tarttis olla jotkin silmät tai sensorit, joilla näkee kiertoliittymässä pyörivän automassan nopeuden ja aikeet jo etukäteen.

-Pyöräletka yo-kylään päin: ekoista valoista ok, sitten käännytään oikealle toisiin valoihin, jotka onkin punasella. Letka tietty pysähtyy, paitsi juuri se jätkä joka ajaa takanani. Kumauttaa suoraan peräkärryäni päin, onneksi vauhtia ei ollut paljoa, mutta menee puoliksi nurin. Jätkä pyytää anteeksi ja mä kysymään sattuiko. Ei kuulemma sattunut. Kärryyn ei tullut mitään jälkiä.

-Yo-kylän seutu ruuhka-aikana: VIRHE! Joka puolella poukkoilevia kävelijöitä, takaa tulevia ninjapyöräilijöitä jotka lähtevät ohi ihan missä tahansa, autoja jotka yrittävät tunkea väliin. Kääk!

- Sitten tietty ne iki-ihanat poukkoilevat koirat ja hämärästi keskellä väylää kanssapyöräilevät. Autojen kanssa ei kauheasti kommervenkkejä tällä kertaa.

devon
03.10.2013, 19.44
Onnistuin lähtemään kohti Kuopiota juuri kun matkan varrella olleista kahdesta koulusta päättyi osalta oppilaista koulu - VIRHE! Siellä oli väylä täynnä joka suuntaan poukkoilevia, temppuilevia, äkkijarruttelevia ja väylän leveydeltä siksakkia ajavia pentuja, joilla ilmeisesti ei ole silmiä tai korvia... Plussaa tietty siitä poikaporukasta joka liikkui todella hasardisti kunnes koko joukko vetäytyi sivuun ja pysähtyi juuri kun pääsin ohitusetäisyydelle (kuului sieltä jotain kommenttia "tosi siististä pyörästäkin").

vauhtikorjaavirheet
03.10.2013, 21.02
Näistä kannattaa muistuttaa pyöräilijöitä. Ajakaa aina keskellä kaistaa, jos tien reunassa on pysäköityjä autoja.

Samoin siitä, että bussista ulostautuvat eivät koskaan osaa varoa pyöräilijöitä.

Just. Varsinkin eka on kiinni omista tekemisistä ja siten helppo välttää. Toinen sen sijaan välillä vaikeampi. Tai no ei se dösä yleensä yllättäen tule ja pysäkille jarruta. Mikä muuten on oikea tai virallinen tapa toimia tuossa tilanteessa? Tilannenopeuden laskeminen sopivaksi vai jokin muu? Joskus joku autoilija yritti väittää, et fillarilla pitäis pysähtyä ja odottaa ohittamatta, jos julkinen kulkuneuvo ottaa kyytiin tai purkaa. En uskonut, mutta ei kuitenkaan ole hajuakaan, miten oikeasti pitäis toimia.

asb
03.10.2013, 21.45
Jos ei muu auta, niin pysähtyminen. Ei tuohon mitään yleispäteviä sääntöjä ole, kun on koko ajan erikoistilanne päällä.

Jopoman
03.10.2013, 23.10
Fiksu bussikuski ei avaa ovia kun on pyöräilijä juuri kohdalla tai tulossa siihen. Fiksu pyöräilijä sovittaa oman nopeutensa ja ajolinjansa niin, että bussista on turvallista poistua. Näitä molempia on olemassa, olen nähnyt itse. Niin fiksua matkustajaa, että katsoisi bussista poistuessaan sivuilleen, en ole vielä nähnyt.

grep
03.10.2013, 23.51
Just. Varsinkin eka on kiinni omista tekemisistä ja siten helppo välttää. Toinen sen sijaan välillä vaikeampi. Tai no ei se dösä yleensä yllättäen tule ja pysäkille jarruta. Mikä muuten on oikea tai virallinen tapa toimia tuossa tilanteessa? Tilannenopeuden laskeminen sopivaksi vai jokin muu? Joskus joku autoilija yritti väittää, et fillarilla pitäis pysähtyä ja odottaa ohittamatta, jos julkinen kulkuneuvo ottaa kyytiin tai purkaa. En uskonut, mutta ei kuitenkaan ole hajuakaan, miten oikeasti pitäis toimia.

Pyöräilijä väistää ja varoo, pysähtyminen sentään kai nyt vain jos tarvitsee

http://www.liikenneturva.fi/eNewsletter4/viikonvinkki/2013_08_22_pyorailija_pysakilla.php

tvain
03.10.2013, 23.55

Sama kuin suojatiellä. Annettava esteetön kulku, ei tarvitse pysäyttää. Tieliikennelain 31 § 3 momentti. (Pykälän toinen momentti käskee pysäyttää, mutta se koskee käytännössä siis noita maantien varressa olevia pelkkä tolppa -tyylisiä pysäkkejä. Ja silloinkin voi valita ohittaa sen bussin vasemmalta eikä oikealta jos ei huvita pysäyttää. Näin ainakin itse lukisin tota pykälää.)

31 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981)Jalkakäytävän ylittäminen. Pysähtyneen raitiovaunun tai linja-auton ohittaminenAjoneuvon kuljettajan on ylittäessään jalkakäytävää annettava jalankulkijalle esteetön kulku.
Kuljettajan on aikoessaan ohittaa oikealta raitiovaunun tai linja-auton korokkeettoman pysäkin kohdalla pysäytettävä ja annettava esteetön kulku raitiovaunusta tai linja-autosta poistuville taikka siihen nouseville matkustajille.
Pyörätiellä polkupyöräilijän ja mopoilijan on aikoessaan linja-auton tai raitiovaunun pysäkin kohdalla sivuuttaa sille pysähtyneen linja-auton tai raitiovaunun annettava esteetön kulku ajoneuvosta tai raitiovaunusta poistuville ja siihen nouseville matkustajille.

Juniper
04.10.2013, 21.13
Liikenneninjat ovat taas syksyn myötä ryömineet ylös koloistaan. Osa näistä varustelee pyöränsä punaisella (vilkku)etuvalolla jolla saadaan lisättyä ninjojen yllätysmomenttia.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

grep
04.10.2013, 23.06
Paikoittain Ninjoja todella riittää. Seisoskelin iltapimeällä Helsingissä Sörkan kurvissa pari päivää sitten pysäkillä kymmenisen minuuttia. Tosi paljon pyöräilijöitä liikkeellä kauppamatkoilla ym, enintään joka kahdeksannella jonkinlainen valo. Vakavamielisemmin pidemmällä siivulla olevan näköisillä ajajilla valoprosentti on kyllä lähellä sataa.

IncBuff
04.10.2013, 23.09
Taisin tänään "kouluttaa" paria ninjaa kun tuli käännettyä pää vaistonomaisesti valottoman suuntaan että mikä sieltä tulee ja kypärässä riistovalo täysillä.

vauhtikorjaavirheet
05.10.2013, 23.23
Liikenneninjat ovat taas syksyn myötä ryömineet ylös koloistaan. Osa näistä varustelee pyöränsä punaisella (vilkku)etuvalolla jolla saadaan lisättyä ninjojen yllätysmomenttia.

Uuih. Toi on kyl niin killeri. Ajan autolla aika vähän, mut siitä huolimatta pari itsemurha-aktiivia punavaloilijaa on yrittänyt alle. Kun oikealle kääntyy pyörätienjatkeen yli ja tuollainen tulee vastaan, tulee muitta mutkitta miellettyä se jo ohi menneeksi ja siirryttyä kuikuilemaan, josko peilissä lähestyisi alle yrittävä ninja. Lie tuossakin ongelmana se, että ei osata ajatella, miten se väärä väri tai valottomuus vaikuttaa muihin. Ajatellaan vain, et jos varovaisesti vetää ja suhtautuu olevansa näkymätön, niin mitään ei tapahdu. Punainen eteen on pahin, ninjat eivät pääse ollenkaan samalle tasolle. Ja vilkut, ne vois vaikka sallia, kunhan teho on riittävän pieni ja suuntaus laaja.

haedon
06.10.2013, 19.02
Perjantaina aamulla alkoi farmarieemersustakin löytyä pakki, kun oli parkkeerannut pyörätienjatkeelle odottamaan. Oli nimittäin suora holli mun riistovalolla kuskiin, kun siinä vapaata väylää odottelin 10-20 sekuntia. Olisin kyllä muuten kiertänyt, mutta kun tuossa kohtaa on noita muodikkaita teräviä luonnonkivisiä reunakiviä niin en viitsinyt lähtee sooloilemaan aamuruuhkassa.

Esko
07.10.2013, 21.21
Satuin toisaalla bongaamaan linkin laitteeseen, joka jotain tämän viestiketjun lukijaa saattaa kiinnostaa. Polkupyörän "musta laatikko" -videokamera, joka pitää pari viimeistä ajotuntia muistissa ja tarvittaessa varmistaa kolarivideon säilymisen automaattisestikin tärähdyssensorin avulla. Varmaan toimii vallan hyvin myös tavallisten ajovideoiden nauhoittamiseen.

Potkukäynnistimestä löytyy ja nimi on Rideye:

http://www.kickstarter.com/projects/rideye/rideye-the-black-box-camera-for-your-bike?ref=users

Kossu
07.10.2013, 21.32
Aivoon ottaa hipsteripyöräilijät, jotka koulumatkalla jopon päällä räplää kännykkää samalla. Näitä saa tosissaan väistellä kun huonostihan siinä käy jos päälle ajaa. Yhtään ei pysty ajolinjaa ennakoimaan eikä ne katso eteensä, tana. Ei mulla muuta.

*J*
08.10.2013, 00.27
Illan lenkillä tuli vastaan kolme poikaa "pimeässä" mutkassa. Yksi oikeassa laidassa, yksi keskellä ja yksi vasemmassa laidassa. Tasaisesti täyttivät koko kelvin. Siinä tuli jo märällä pinnalla vedettyä takarengas rallisivuun jarrujen voimasta. Oli kyllä kolari lähellä. Toisaalta tuommosia esiteinejä on tänä syksynä poukkoillut eteen mitä erikoisimmissa kohdin ja täysin edesvastuuttomasti kuten viikollakin yksi tankohurja joka alamäessä tuli väärää puolta suoraan mua kohden välittämättä mahdollisesta törmäyksestä! Chickeniäkö se pelas vai mikä hassuttelu menossa!? Väistin sitte pientareelle ja huusin perään; kuulin jotain ölinää vastaukseksi.

Normipöljistä ei tänne viitsi enää edes avautua, kun niiiin normia. Lähinnä ihme ettei ole mitään tapahtunut.. ei ainakaan vielä.

ArtoR
08.10.2013, 08.57
Tänä aamuna tuli vastaan kaksi pyöräilijää, joiden ajovalo häikäisi. Ei riittänyt pokka huomauttaa asiasta.

frp
08.10.2013, 09.32
3 vuoden ympärivuotisen työmatkapyöräilyn jälkeen 1. kontakti auton kanssa. Päätieltä vasemmalle kääntyvä auto eteen pyörätien jatkeelle. Pääsi yllättämään kun seurailin toisen jatkeen edessä odottavan auton toimia. Hetken panikoin, että nyt tulee pitkä ilmalento meikäläiselle, mutta yllättävän hyvin se pyörä pysähty ja kun eturenkaan vielä lopussa käänsi niin jäin pystyyn nojaileen autoon. Omat ja pyörän vauriot nolla. Oli niin puhdas auto etttei edes vaatteet likaantunut. Autoon tuli jarrukahvasta pitkä ja syvä naarmu. Vahingoittumattomuuttani ihmeteltyäni jatkoin matkaa kun kuski ei tullut edes ulos autosta. Katselin sitten taakse seuraavista valoista, että jotain toimintaa oli syntynyt ja ajoin takaisin. Vähän tuli mussutusta ensin että olisin ajanut jatkeen vieressä (ei pitänyt paikkaansa) ja sitten tilannenopeudesta (oli ehkä 25 kun niin äkkiä pystyin pysähtyyn). Pyysin soittaan poliisit jos on valittamista ja pistin pyörän parkkiin. Sanoi soittavansa, mutta hetken mietittyään tulikin paiskaan kättä ja lähti meneen.

Asetyylikoliini
08.10.2013, 10.01
Iltapimeällä valaistulla kelvillä myöhäiskeski-ikäinen rouva taluttaa koiraa. Näen hänet jo parin sadan metrin päästä ja lähempänä huomaan hänenkin katsovan taakseen, ja siirtyvän koiransa kera oikeaan reunaan. Tein jo oletuksia kuitenkin tiedostaen, että anything can happen. Niinpä sitten ollessani jossain kolmenkymmenen metrin päässä rouva valuukin keskelle kelviä koiransa kera vaikka ei mielestäni ole voinut olla huomaamatta suhteellisen tehokasta valokeilaani, joka näyttää jo osittain hänenkin eteensä. Soitan äkkiä kelloa ja teen lyhyen jarrutuksen, nopeus ennen jarrutusta oli noin 25 km/h, paikka on loiva ylämäki. Rouva siirtyykin vasempaan reunaan ja vetää koiransa mukaan. Mitään varsinaista vaarallista tai läheltä piti -tilannetta ei siis synny. Menen oikealta ohi ja huikkaan niin ystävällisellä sävyllä kuin suinkin mahdollista: "Hyvänen aika, älkää kulkeko keskellä." Tunnustan että asian muotoilu olisi voinut olla parempi, mutta tilanne oli kuitenkin suhteellisen nopea. Olisi myös pitänyt pysähtyä keskustelemaan, sillä rouvalla tuntui olevan ohitukseni ja tokaisuni jälkeen kovasti asiaa. Ei kuitenkaan huvittanut enää pysähdellä ylämäkeen, kun jo väsytti ja halusin lähinnä kotiin nukkumaan. Mitään selvää en siis saanut, mitä rouva sanoi.
Miksi on niin vaikeaa ymmärtää olevansa liikenneväylällä jossa on syytä kulkea reunassa, aina.

kuovipolku
08.10.2013, 11.01
Miksi on niin vaikeaa ymmärtää olevansa liikenneväylällä jossa on syytä kulkea reunassa, aina.

Tätä joutuu joskus kysymään myös itseltään kun havaitsee ruvenneensa kuvittelemaan ettei muita kulkijoita ole tai ettei takana voi olla nopeammin liikkuvia...

Hiukan ylläolevan kaltainen tapaus eli emäntä vasemmalla ja vapaana liikkuva koira oikealla. Havaittuaan lähestymiseni emäntä siirtyy oikealle ja kyyristyy pidelläkseen koiraansa. So far so good eli käännän vasempaan laitaan suorittaakseni turvallisen ohituksen - mutta emäntäpä onkin napannut koiran syliinsä ja perraa samassa takaisin vasemmalle!

Uskon ja luulen että tarkoitus oli kuitenkin hyvä ja vilpitön eli koska hän näki minun ajavan oikeaa laitaa hän päätteli minun myös ohittavan oikealta ja halusi siksi vapauttaa sen puolen tiestä. Yleensä pyrin näyttämään (jos se eri syistä vaikuttaa tarpeelliselta) selvällä ajolinjan muutoksella ja/tai käsimerkillä miltä puolelta aion ohittaa, mutta tällä kertaa koiranomistaja oli yllättävän nopealiikkeinen ja kääntyi selin minuun päin...

sonnet
08.10.2013, 13.50
Minä ohitan pienet lapset ja koirat ja usein ihmisetkin yleensä n. kävelyvauhtia heitä nopeammin ns. varman päälle.
Tulee jotenkin sairaan hyvä mieli, leikkiä nöyryyttä.

Kunpa oppisi saman myös sillä tappavimmalla vehkeellä eli autolla.
Tulee jonkin verran odoteltua tai jarruteltua taikka pysähdyttyä mm. suojatiellä mutta kauan ei tule odoteltua vaan "älä sitten tule".. :-/

latuman
08.10.2013, 18.54
Tulin jatkeelle samaan aikaan kuin farmarivolvo. Näkeekö se mut, näkeekö se mut? Ei nää, näkeekö? No NÄKI SE sitten ja puolikkaalle suojatielle sai renkaat vinkumaan. Pappa ja mummu autoajelulla. Hyvä muistutus että tosiaan sitä jatketta pitäisi kunnioittaa.

IncBuff
08.10.2013, 19.17
Tulin äsken kaupasta kotiin sumuisessa kelissä hämärässä pyörällä. 2,5 kilsan matkalla laskujeni mukaan vastaan tuli 12 pyöräilijää. Tasan yhdellä oli ajovalo.

TANUKI
08.10.2013, 19.18
Useimmiten autoilijoiden käsitys on se, että kun on tuhat kiloa peltiä ympärillä niin voi v¤¤¤¤ tehdä mitä ikinä huvittaa. Kakspyöräset moottorilliset ja moottorittomat saa painua suohon ja hitaammat isommat nelipyöräiset saa mennä vaikka mihin, koska 1000kg ylihintaista peltiä antaa yliluonnolliset voimat. Menee välillä kaupungilla pyöräillessä hermot ja käsimerkit vilkkuvat sekä kirosanat raikuvat. Autokoulustakin maksetaan nykyään tonneja mutta eihän siellä opeteta edes liikennesääntöjä. Pyöräilijöille kyllä virkavaltakin on pikku virheistä ilmoittamassa, mutta peltilehmän omistajahan saa tehdä mitä lystää. Omakohtaisesti tilanteita tulee varmaan joka kerta kun kaupungille poljen.

Pyörällä ja autolla
08.10.2013, 19.33
Tänään kotimatkalla meinasi ajaa auto ihan väkisin päälle Auto tuli kuvan suunnasta ja minä kuvan oikeasta suunnasta http://goo.gl/maps/SBhYk ( Tuossa on muuten nykyään tuon kolmion alla lisäkilpi kaksisuuntainen pyörätie ) Mulla oli eturengas jo kanttarin yli kun autoilija isä näyttää lapsellensa joka istui vieressä mallia siitä miten pyöräilijää ei tarvitse väistää. Vauhtia mulla ei ollut kuin reipas kävelyvauhti ja sain jarrutettua.
Käännyin perään ja sain tyypin kiinni näissä liikennevaloissa http://goo.gl/maps/dqNQS ( auto pysähtyi juuri samaan kohtaan kuin kuvan punainen auto.) inä ajoin auton vasemalle puolelle tuolle vasemmalle kääntyvien kaistalle ja näytin kuskille että avaa ikkunan. Tyyppi veivas ikkunan auki ja kysyin samantien " Tunnetko liikennemerkit ja tiedätkö mitä kolmio tarkoittaa ?" Ennenkuin se ehti vastata mitään niin latasin vielä perään " Siinä on pyörätien jatke ja sun kuuluu väistää kun tulet kolmion takaa " Vastaus oli " ai onko ? " Johon vastasin " Katso seuraavan kerran sen kolmion alla olevaa lisäkilpeä, sitä kutsutaan nimellä kaksisuuntainen pyörätie ja silloin se suojatie on myös pyörätien jatke ": Enempää en kerennyt keskustelemaan sillä autoille vaihtui vihreät, mutta toivottavasti meni edes jotain jakeluun.

IncBuff
08.10.2013, 19.33
Pitää olla varmaan joku köyhä tai ituhippi jos ei ole kuin tonnin verran peltiä ympärillä.

Pyörällä ja autolla
08.10.2013, 19.43
Tänään kotimatkalla meinasi ajaa auto ihan väkisin päälle Auto tuli kuvan suunnasta ja minä kuvan oikeasta suunnasta http://goo.gl/maps/SBhYk ( Tuossa on muuten nykyään tuon kolmion alla lisäkilpi kaksisuuntainen pyörätie ) Mulla oli eturengas jo kanttarin yli kun autoilija isä näyttää lapsellensa joka istui vieressä mallia siitä miten pyöräilijää ei tarvitse väistää. Vauhtia mulla ei ollut kuin reipas kävelyvauhti ja sain jarrutettua.
Käännyin perään ja sain tyypin kiinni näissä liikennevaloissa http://goo.gl/maps/dqNQS ( auto pysähtyi juuri samaan kohtaan kuin kuvan punainen auto.) inä ajoin auton vasemalle puolelle tuolle vasemmalle kääntyvien kaistalle ja näytin kuskille että avaa ikkunan. Tyyppi veivas ikkunan auki ja kysyin samantien " Tunnetko liikennemerkit ja tiedätkö mitä kolmio tarkoittaa ?" Ennenkuin se ehti vastata mitään niin latasin vielä perään " Siinä on pyörätien jatke ja sun kuuluu väistää kun tulet kolmion takaa " Vastaus oli " ai onko ? " Johon vastasin " Katso seuraavan kerran sen kolmion alla olevaa lisäkilpeä, sitä kutsutaan nimellä kaksisuuntainen pyörätie ja silloin se suojatie on myös pyörätien jatke ": Enempää en kerennyt keskustelemaan sillä autoille vaihtui vihreät, mutta toivottavasti meni edes jotain jakeluun.

Jäi kirjoittamatta se että päälläni oli kirkuvan keltainen ajotakki ja pyörässä valot päällä vaikka ei ollut edes pimeää ( tapahtui noin kello 16.15 ).

Pyörällä ja autolla
08.10.2013, 19.48
Tämä risteys http://goo.gl/maps/OYDYP on muuten yksi paikka missä on hyvät mahdollisuudet jäädä auton alle. Sattuu olemaan työmatkan varrella ja jokaikinen kerta ( viimeksi aamulla ) auto meinaa ajaa päälle. Tänään takaa tuleva ohi ja kääntyy sitten heti eteen. Tuossa saa seurata takaa, edestä ja sivulta tulevia autoja samaan aikaan ja toivoa että kukaan ei aja päälle. Olis muuten hyvä paikka poliisille joku kerta tulla seuraamaan autoilijoiden edesottamuksia eli väistämissääntöjen noudattamatta jättämisiä.

Shimaani
08.10.2013, 20.30
Hmpht.
Tänään kaksi Volvoa yritti niittaa työmatkafillaristin: ekaksi siviilifarkku poistui kumit ulvoen liikennejumpurasta miun edellä ja jonkun ajan päästä takaatullut kaikkien teiden sankari taksikuski kääntyi konetta huudattaen eteen. Molemmissa tapauksissa kommuutterin perä nousi ihan kivasti mutta en jaksanut soittaa taksitarkastajalle ja ojentaa luuria sille Teiden Sankarille™. Iän mukana sitä alkaa vissiin pehmetä tahi peräti veltostua, tänään ei sentään Jokeri tumpuloinut kuten viimeksi eilen siinä Viikinmäen joukkoliikennesillalla.

ptaipale
09.10.2013, 09.08
Tänäänkään en nähnyt yhtään autoa, joka ei olisi väistänyt pyöräilijöitä kuten pitää.

Sen sijaan näin kahdeksan pyöräilijää punaisissa valoissa, ja näistä viisi ajoi punaisia päin. Saarnaa tässä nyt sitten muille siitä, että näiden pitäisi ottaa pyöräilijät huomioon ja noudattaa sääntöjä.

TuH
09.10.2013, 09.27
Tänäänkään en nähnyt yhtään autoa, joka ei olisi väistänyt pyöräilijöitä kuten pitää.

Sen sijaan näin kahdeksan pyöräilijää punaisissa valoissa, ja näistä viisi ajoi punaisia päin. Saarnaa tässä nyt sitten muille siitä, että näiden pitäisi ottaa pyöräilijät huomioon ja noudattaa sääntöjä.

Appelsiineja ja omenoita.

En itsekään katso hyvällä systemaattista punaisia päin pyöräilyä, mutta eihän se nyt ole mitenkään rinnasteista väistämisvelvollisuutensa laiminlyöviin autoilijoihin. Pyöräilijä vaarantaa punaisia päin ajaessaan lähinnä oman terveytensä, kolmion takaa etuileva tai piittaamattomasti päälle kääntyvä autoilija taas on suurin pyöräilijän henkeä ja terveyttä uhkaava ulkoinen onnettomuusriski.

Hyötypolkija
09.10.2013, 09.47
Pitää olla varmaan joku köyhä tai ituhippi jos ei ole kuin tonnin verran peltiä ympärillä.

Huh, melkonen monsteri saa auto olla, että siinä on edes tonni peltiä ympärillä. Ei ainakaan ihan normi henkilöauto, mutta no sellaisillahan kaikki suomalaiset ajaa ja suomalaiset onkin viimeisten tietojen mukaan köyhiä asuntovelkaisia ituhippejä. Toista se on ameriiikassa...

En itsekään katso hyvällä systemaattista punaisia päin pyöräilyä, mutta eihän se nyt ole mitenkään rinnasteista väistämisvelvollisuutensa laiminlyöviin autoilijoihin. Pyöräilijä vaarantaa punaisia päin ajaessaan lähinnä oman terveytensä, kolmion takaa etuileva tai piittaamattomasti päälle kääntyvä autoilija taas on suurin pyöräilijän henkeä ja terveyttä uhkaava ulkoinen onnettomuusriski.

Joo ei todellakaan ole rinnastettavissa, mutta mainetta kannattais parantaa, koska huono maine lisää vaaratilanteita. Peltilehmän sisällä on niin kiva riskeerata heikomman osapuolen henki vain siksi, että pitää lähtökohtaisesti kaikkia pyöräilijöitä säännöistä piittaamattomina häirikköinä. Karua ja täysin käsittämätöntä, mutta valitettavasti totta.

Fuuga
09.10.2013, 10.12
Mikä siinä on, että on joukko ihmisiä jotka omasta mielestään saavat toimia vastoin liikennesääntöjä ja muita sovittuja pelisääntöjä sekä pitävät omana oikeutenaan määritellä milloin tällainen toiminta on hyväksyttävämpää kuin jonkun toisen toiminta?

Oatmeal Stout
09.10.2013, 10.17
Meinaat, että hiilikuiturunkoinen Maranellon tuote on juuri köyhiä varten?

samooja
09.10.2013, 11.05
Meinaat, että hiilikuiturunkoinen Maranellon tuote on juuri köyhiä varten?

Entä jos on niinkin laiha ja vieläpä vegaani, että ujuttaa itsensä helposti hiilikuitukuoren sisäpuolelle, niin on sitä turvallista nasa-materiaalia ympärillä.

Jos voimantuotto tule laitteen ulkopuolelta, on kuski köyhä. Minua liikuttaa historia, minua kiehtoo koneesta astuva henkilö.

Ihmelääkekauppias kulkee vankkureille, eikä ohjaa valjakkoaan sisältä käsin vaan perästä käsin ja pavosen heska lentää...

Sen verran tuossa mopomaailmaa tutkinut ja tuuminut, että nyt kun parisen kymmentä aikuista on polkupyörällä katkaissut matkani teon, niin:

http://distilleryimage10.s3.amazonaws.com/054e43f42f4211e3aacd22000a1f932c_8.jpg

Ymmärrän kyllä että perusfinni ei osaa edes äänestää, mutta että lukea ja katsella ympärille. Ei aina pidä olettaa.

Smo
09.10.2013, 12.31
Mikä siinä on, että on joukko ihmisiä jotka omasta mielestään saavat toimia vastoin liikennesääntöjä ja muita sovittuja pelisääntöjä sekä pitävät omana oikeutenaan määritellä milloin tällainen toiminta on hyväksyttävämpää kuin jonkun toisen toiminta?

Hyväksyttävämpää se on silloin kun ei vaaranna muita. Ja kysehän ei ole ihmisjoukoista vaan liikennetilanteista.

IncBuff
09.10.2013, 12.33
Menee TMT:n ennätys helposti piloille jos alkaa pysähtelemään valoihin. Eilenkin ajoin kolmet punaiset yli kun ei jaksanut jarrutella kun ketään ei tullut.

Smo
09.10.2013, 12.33
OT .. Islantilaista pyöräkaistamerkintää.. vois meilläkin olla vähän tiheemmässä sitä pyörän kuvaa kun monet autot ei näytä edes tajuavan että kyse on pyöräkaistasta ja taitaa jotkut luulla parkkipaikaksikin käytöksestä päätellen ...

http://24.media.tumblr.com/438a6081491c0eceae7597e206e7f1f8/tumblr_mu1ms2EcZI1ryph9xo1_500.jpg

IncBuff
09.10.2013, 12.35
Hyväksyttävämpää se on silloin kun ei vaaranna muita. Ja kysehän ei ole ihmisjoukoista vaan liikennetilanteista.
Tuo ihan paska puhetta että punaisia päin vetelevät pyöräilijät vaarantaisivat vain itsensä.

Oatmeal Stout
09.10.2013, 12.54
Johtunee siitä, että olemme maassa, jossa oma veronkierto on hyväksyttävää ja oma naapurustossa pitää olla vain hyvämaineisia ihmisiä ja yrityksiä ja omaa etua varten tulkitaan lakeja oman harkinnan mukaan sekä tingitään muiden eduista kunhan omat säästyvät, mutta paheksutaan toisten veronkiertoa, lainrikkomista, ansiotuloja ja ulkonäköä muiden muassa.

Entä jos on niinkin laiha ja vieläpä vegaani, että ujuttaa itsensä helposti hiilikuitukuoren sisäpuolelle, niin on sitä turvallista nasa-materiaalia ympärillä.

Jos voimantuotto tule laitteen ulkopuolelta, on kuski köyhä. Minua liikuttaa historia, minua kiehtoo koneesta astuva henkilö.

Ihmelääkekauppias kulkee vankkureille, eikä ohjaa valjakkoaan sisältä käsin vaan perästä käsin ja pavosen heska lentää...

Sen verran tuossa mopomaailmaa tutkinut ja tuuminut, että nyt kun parisen kymmentä aikuista on polkupyörällä katkaissut matkani teon, niin:

http://distilleryimage10.s3.amazonaws.com/054e43f42f4211e3aacd22000a1f932c_8.jpg

Ymmärrän kyllä että perusfinni ei osaa edes äänestää, mutta että lukea ja katsella ympärille. Ei aina pidä olettaa.
Ei kai vegaani voi käyttää maaöljy/-kaasupohjaisia polttoaineita vaikka hyönteisten tappamisen hyväksyisikin? Bakteerien syömiseen en ole löytänyt veganistista kantaa, mutta lienee selvää, että he eivät hyväksyisi sienten erottelemista kasvikunnasta omaksi sienikunnaksi.
Pyöräilijänä on samaa mieltä, että laitteen ulkopuolinen voimantuotto on köyhyyden tai köyhistelyn tunnuksia, valitettavasti tilini saldo tukee tätä käsitystä.
Aina pitää päättää tunteiden pohjalta, sillä tiedeyhteisöissä on vakaa usko, ettei ihminen pysty erottamaan järjenkäyttöää tunteiden vaikutuksesta, joten olettaminen on varmempaa kuin tietäminen - tiedän olettavani vs oletan tietäväni.

ptaipale
09.10.2013, 13.00
IncBuff on oikeassa: Punaisia päin vetelevät pyöräilijät vaarantavat myös muita, eivät vain itsensä.
1) siksi, että jos arvioivatkin punaista päin ajamisen turvallisuuden väärin, seurauksena joku joutuu tekemään äkkijarrutuksen tai väistöliikkeen. Siitä voi seurata peräänajo tai vaikkapa auton suistuminen jalkakäytävälle.
2) siksi, että pyöräilijöiden maine menee. Miksi niiden sääntönillityksestä pitää välittää, jos ne itse eivät noudata sääntöjä? Tietenkin tässä tapahtuu se virhe, että yleistetään yksien kulkuneuvonkäyttäjien sikailu muiden samanlaista kulkuneuvoa käyttävien ongelmaksi. Samaa tehdään näissä keskusteluissa jatkuvasti, kun puhutaan siitä tonnin peltikuoresta.

Smo
09.10.2013, 13.15
Tuo ihan paska puhetta että punaisia päin vetelevät pyöräilijät vaarantaisivat vain itsensä.

Missä vaiheessa puhuin punaisia päin ajamisesta?

ptaipale
09.10.2013, 14.32
Missä vaiheessa puhuin punaisia päin ajamisesta?

Punaisia päin ajaminen oli se ylläoleva nimenomainen esimerkki liikennesääntöjen rikkomisesta, joka tekee elämästä kevyen liikenteen väylällä vaikeaa.

Smo
09.10.2013, 14.58
Punaisia päin ajaminen oli se ylläoleva nimenomainen esimerkki liikennesääntöjen rikkomisesta, joka tekee elämästä kevyen liikenteen väylällä vaikeaa.

Niin ja minä puhuin liikennesääntöjen noudattamisesta suhteessa ihmisten turvallisuuteen. Esim. 10km ylinopeutta moottoritiellä on mielestäni hyväksyttävämpää kuin suojatielle ajaminen toisen auton ollessa pysähtyneenä suojatien eteen. Tyhjän risteyksen ylittäminen punaisia päin fillarilla on mielestäni hyväksyttävämpää kuin ajaa autolla kolmion takaa pyöräilijää päin. Jne.

Smo
09.10.2013, 15.38
Näi Turuus.. on se kauheeta kun ei pääse kuorma-autolla ja työkoneilla kioskin luukulle ja sen edustan pyörätielle parkkeeraamaan.. grilliyrittäjä avautuu

http://www.turkulainen.fi/artikkeli/258946-grillikioski-on-saarrettu-betoniporsailla

GynZi
09.10.2013, 16.41
Näi Turuus.. on se kauheeta kun ei pääse kuorma-autolla ja työkoneilla kioskin luukulle ja sen edustan pyörätielle parkkeeraamaan.. grilliyrittäjä avautuu

http://www.turkulainen.fi/artikkeli/258946-grillikioski-on-saarrettu-betoniporsailla
Onhan tuo nyt ihan puhdasta vittuilua kaupungilta, että aidataan rehellisen yrittäjän parkkipaikka ettei asiakkaat pääsisi sinne autolla.

Halloo halloo
09.10.2013, 16.52
Kävely on niin hankalaa.

Smo
09.10.2013, 17.01
Onhan tuo nyt ihan puhdasta vittuilua kaupungilta, että aidataan rehellisen yrittäjän parkkipaikka ettei asiakkaat pääsisi sinne autolla.

Siinä on parkkipaikka ihan vieressä heti tien toisella puolella. Parikyt metriä? Ei taida olla parkkipaikkoja kaavoitettu tuohon mutta varmaan kannattas vaikka istuttaa kukkia tai laittaa pensasaita niin ei tarvis betoniporsaita. Tai järjestää liikenne niin ettei snagarivieraat pysäköi pyörätielle ja kuorma-autot aiheuta vaaratilanteita pyörätien yli peruuttaessa ja kaivinkoneet parkkeeraa pyörätielle.

TuH
09.10.2013, 17.20
IncBuff on oikeassa: Punaisia päin vetelevät pyöräilijät vaarantavat myös muita, eivät vain itsensä.
1) siksi, että jos arvioivatkin punaista päin ajamisen turvallisuuden väärin, seurauksena joku joutuu tekemään äkkijarrutuksen tai väistöliikkeen. Siitä voi seurata peräänajo tai vaikkapa auton suistuminen jalkakäytävälle.

Punaisia päin ajavan pyöräilijän käynnistämä liikenneonnettomuuksien ketjureaktio on mahdollisuuksien rajoissa, mutta kuinka todennäköistä se on? En muista ikinä lukeneeni tapauksesta, jossa punaisia valoja päin ajanut pyöräilijä olisi aiheuttanut kolarin kolmansien osapuolten kesken. Tässä siis puhutaan jostain "kerran vuosikymmennessä" -tyyppisestä esiintymistiheydestä Helsingin suuruisessa kaupungissa. Sen sijaan tapaukset, jossa autoilija jyrää pyöräilijän kolmion takaa tai risteyksessä kääntyessään, taitavat muodostaa ihan kymmenien prosenttien suuruisen osuuden vakavista kevyen liikenteen onnettomuuksista.

Oatmeal Stout
09.10.2013, 17.20
Ja kuitenkin kuvien mukaan tontille pääsee autolla, varsin raskasta vittuilua siis.

GynZi
09.10.2013, 17.26
Ja kuitenkin kuvien mukaan tontille pääsee autolla, varsin raskasta vittuilua siis.
Kiusa se on pienikin kiusa.

edit: Jaa, enpä huomannutkaan tota toista kuvaa. Tuohon pihaan ajetaan siis pyörätien kautta? Nyt alkaa valkenemaan tämä sukkistelijoiden inho kyseistä "parkkipaikkaa" kohtaan.

haedon
09.10.2013, 19.00
Mitä tuolla toisaalla luin niin klv:ää pidettiin ihan yleisenä parkkipaikkana aiemmin. Mä olen aina ihmetellyt noita drive-in -snägäreissä käyviä, kun ei jakseta persettä nostaa penkistä, vaan ajetaan luukulle ja vedetään ne satsit sitten siinä pihassa autossa. sitten voidaankin viskata ne paperit ja muut paskat pihalle lähtiessä.

IncBuff
09.10.2013, 19.01
Mitä tuolla toisaalla luin niin klv:ää pidettiin ihan yleisenä parkkipaikkana aiemmin. Mä olen aina ihmetellyt noita drive-in -snägäreissä käyviä, kun ei jakseta persettä nostaa penkistä, vaan ajetaan luukulle ja vedetään ne satsit sitten siinä pihassa autossa. sitten voidaankin viskata ne paperit ja muut paskat pihalle lähtiessä.Mukavampi siellä lämpimässä autossa on sapuskaa odottaa.

haedon
09.10.2013, 19.05
Mukavampi siellä lämpimässä autossa on sapuskaa odottaa.
Musta on kivempi syödä ihan sisällä pöydän ääressä. Niin äitikin joskus opetti ruokailutapoja.

IncBuff
09.10.2013, 19.06
Musta on kivempi syödä ihan sisällä pöydän ääressä. Niin äitikin joskus opetti ruokailutapoja.Niin sitähän ei voi mennä kotiin syömään sitä sapuskaa. Ai niin jopolla vääntäessä se ehtii jäähtyä.

p bonk
09.10.2013, 19.24
Tiedoksi sille valoista huutelijalle tänään illalla puoli seitsemän aikaan Turvesuontien laidan kelvillä. Moon Meteor oli ja on suunnattu niin, että valolla näkee ajaa, mutta kuitenkin alaspäin. Ja lamppu oli puoliteholla. Jos se häikäisee, kannattaa katsoa muualle ja panna omat valot kuntoon ja jättää huutelu valottomille ja punaista eteen näyttäville kuskeille. Tosin siinä voi pidemmällä matkalla ääni mennä.

Smo
09.10.2013, 19.36
Tiedoksi sille valoista huutelijalle tänään illalla puoli seitsemän aikaan Turvesuontien laidan kelvillä. Moon Meteor oli ja on suunnattu niin, että valolla näkee ajaa, mutta kuitenkin alaspäin. Ja lamppu oli puoliteholla. Jos se häikäisee, kannattaa katsoa muualle ja panna omat valot kuntoon ja jättää huutelu valottomille ja punaista eteen näyttäville kuskeille. Tosin siinä voi pidemmällä matkalla ääni mennä.

Kyllä sitä häikäistyy kun on silmät tottuneet pimeään :D

p bonk
09.10.2013, 19.40
^ Niinkin. Yllättävän vähän oli valoja pyörissä ja niistäkin vähistä puolet sysipaskoja miltei lopussa olevia pattereita vilkuttavia. Ja se yksi punaista eteen vilkuttava. Sitten kun käyttöön tulevat oikeat talviajovalot, ajavat tuollaiset huutelijat varmaan häikäistyksissään ojaan ja haastavat sitten kaikki oikeuteen.

mutanaama
09.10.2013, 19.52
Mitäs siinä meteorissa on, 200-300lm. Puoliteholla puolet siitä. Ja silti porukka valittaa. Mut tosissaan, diyvalon 3000lm takaapäin tullessa varoitti hyvissä ajoin jalankulkijoita, että takaa on tulossa ainakin rekka ja bussi, ja tilaa oli todella kivast. Meteorissa tätä samaa en ole huomannu.

kolistelija
09.10.2013, 19.53
Niin sitähän ei voi mennä kotiin syömään sitä sapuskaa. Ai niin jopolla vääntäessä se ehtii jäähtyä.
Helpommalla pääsee kun kiertää lounasgrillit kaukaa. Säästyy närästykseltäkin. Siinä vasta olisikin avautumisen aihetta... "Kävin grilliltä hakemassa ruokaa. Törmäsin grillille parkkeeraavan kuorma-auton perään ja sain päälle päätteeksi närästyksen grillipöperöistä."

Smo
09.10.2013, 19.57
^ Niinkin. Yllättävän vähän oli valoja pyörissä ja niistäkin vähistä puolet sysipaskoja miltei lopussa olevia pattereita vilkuttavia. Ja se yksi punaista eteen vilkuttava. Sitten kun käyttöön tulevat oikeat talviajovalot, ajavat tuollaiset huutelijat varmaan häikäistyksissään ojaan ja haastavat sitten kaikki oikeuteen.

Talvella tarvii vähempi valoo jos lunta on. Ihmisisten on niin vaikee tiedostaa .. jostain Tarjoustalosta saa femmalla näkyvän valon kympillä 3W Cree teholedillä jolla näkeekin .. otsalamppu ja kypärä on tietty hankala yhdistelmä. Tollasten S ja K-ketjujen lidlityksen ohella pitäs oman riistomonopolinsa lisäksi tehdä syksyllä näkyvyyskampanjoja ja nostaa lamppuja ja heijastimia esille ja myydä niitä edukkaasti. Ei ihmisiä mikään liikenneturva kiinnosta vaan se kotimarketti missä sitä omaa etukorttia pääsee ruokaostoksilla höyläämään.

TimppaK
09.10.2013, 20.15

Toi "Kaunaisten" kiertoliittymä on tuttu paikka duunimatkan varrelta. Aamulla ajan samoin kuin jäsen Pyörällä ja autolla, niin, että se näkymä on autoilijan tuulilasista. Joka viikko ainakin yks aamukiireinen autoilija ei jostain syystä näe/viitsi katsoa, että oikealta tulee pyörä ja vetää suojatielle, jossa sitten liinat kiinni tai ajaa katsomatta ohi lisäkilvestä huolimatta. On vaikea saada sitä katsekontaktia kun pää ei pyöri sivulle. Kun tota kuvaa katson niin en käsitä miten kirkkaasti pukeutunut pyöräilijä voi jäädä huomaamatta. Aina jään miettimään että mitä jos mun tilalla oliskin joku aamukiireinen alakoululainen, joka ei oikeasti hoksaa väistää.......

p bonk
09.10.2013, 20.36
Mitäs siinä meteorissa on, 200-300lm. Puoliteholla puolet siitä. Ja silti porukka valittaa. Mut tosissaan, diyvalon 3000lm takaapäin tullessa varoitti hyvissä ajoin jalankulkijoita, että takaa on tulossa ainakin rekka ja bussi, ja tilaa oli todella kivast. Meteorissa tätä samaa en ole huomannu.

Jotain tuollaista. BT20 on kai kaivettava esiin, jotta saa risteyksissä tilaa. Sen lisäksi uusi kypärävalo on harkinnassa. Se on ehkä Light&Motion hommattava.

Pyörällä ja autolla
09.10.2013, 21.21
Toi "Kaunaisten" kiertoliittymä on tuttu paikka duunimatkan varrelta. Aamulla ajan samoin kuin jäsen Pyörällä ja autolla, niin, että se näkymä on autoilijan tuulilasista. Joka viikko ainakin yks aamukiireinen autoilija ei jostain syystä näe/viitsi katsoa, että oikealta tulee pyörä ja vetää suojatielle, jossa sitten liinat kiinni tai ajaa katsomatta ohi lisäkilvestä huolimatta. On vaikea saada sitä katsekontaktia kun pää ei pyöri sivulle. Kun tota kuvaa katson niin en käsitä miten kirkkaasti pukeutunut pyöräilijä voi jäädä huomaamatta. Aina jään miettimään että mitä jos mun tilalla oliskin joku aamukiireinen alakoululainen, joka ei oikeasti hoksaa väistää.......

Jää näkemättä sen takia että tuossa oikealle kääntyvä autoilija ei katso oikealle vaan vasemmalle, koska oikealta ei voi auto tulla kylkeen mutta vasemmalta voi.

pätkä
09.10.2013, 21.26

edit: Jaa, enpä huomannutkaan tota toista kuvaa. Tuohon pihaan ajetaan siis pyörätien kautta? Nyt alkaa valkenemaan tämä sukkistelijoiden inho kyseistä "parkkipaikkaa" kohtaan.

Sukkistelijoiden inho? Lienee kuitenkin lapset ja vanhukset suurin klv:n käyttäjäryhmä jota pitää suojella klv:llä häröileviltä autoilijoilta. Autoilijat ovat porsaansa ansainneet. Eikö autoilijat huomaa edes paikallaan seisovia betoniporsaita? Yrittäjä kertoo:"tontilla oli hyvät parkkipaikat. Ei ole enää, monet asiakkaat ovat kolhineet autonsa betoniporsaisiin.

ahav
09.10.2013, 22.31
Vantaan Sanomissa oli ihan asiallinen mielipidekirjoitus tästä ikuisuusprobleemasta eli kolmion takaa pyörätien jatkeelle tunkevista autoista. Löytyy sivulta 14.

http://www.lehtiluukku.fi/readfoc?pub=37732

Smo
10.10.2013, 00.38
Vantaan Sanomissa oli ihan asiallinen mielipidekirjoitus tästä ikuisuusprobleemasta eli kolmion takaa pyörätien jatkeelle tunkevista autoista. Löytyy sivulta 14.

Tuo kuvaa hyvin nykymeininkiä täällä. Ja poliisia kiinnostaa enempi lievät ylinopeudet turvallisilla moottoriteillä kuin autoilijoiden törkeilyt suojatiellä. Maan tapa, niin ne sanoo. Parhaimmillaa saa lievemmän rangaistuksen suojatiellä ihmisen päälle ajosta kuin talvirajoituksella kuivalla kelillä sulalla tiellä josta kesänopeuksilla olis ees sakkoo tullu.

GynZi
10.10.2013, 04.51
Sukkistelijoiden inho? Lienee kuitenkin lapset ja vanhukset suurin klv:n käyttäjäryhmä jota pitää suojella klv:llä häröileviltä autoilijoilta. Autoilijat ovat porsaansa ansainneet. Eikö autoilijat huomaa edes paikallaan seisovia betoniporsaita? Yrittäjä kertoo:"tontilla oli hyvät parkkipaikat. Ei ole enää, monet asiakkaat ovat kolhineet autonsa betoniporsaisiin.
Tällä palstalla kuitenkaan taitaa harvempi lapsi tai vanhus kirjoitella?

Hääppönen
10.10.2013, 09.09

Näin alueella silloin tällöin liikkuvan havaintona: kyseinen Karjakatu ei taida osua kovinkaan monen sukkistelijan lenkkireitille. Sen sijaan ne kerrat, kun tuolta on tullut ajeltua, ala-asteikäisiä koululaisia, opiskelijoiden oloisia ja työmatkalaisia ym. muita hyötypyöräilijöitä on näkynyt paljon tuolla kadulla.

p bonk
10.10.2013, 09.15

Hyvä kirjoitus. Ja niin totta. Valitettavasti.

Mosse
10.10.2013, 14.56
Jälleen kerran, keskellä suoraa tien poikki menevällä pyörätien jatkeella pyöräilijä meinasi puskea väkisin alle, kun itse en antanut autolla tilaa. Sitten vielä heristi sormea toruakseen. Ei kuitenkaan jäänyt juttelemaan asiasta, kun avasin ikkunaa opastaakseni häntä väistämissäännöistä.

latuman
10.10.2013, 15.27
Jälleen kerran, keskellä suoraa tien poikki menevällä pyörätien jatkeella pyöräilijä meinasi puskea väkisin alle, kun itse en antanut autolla tilaa. Sitten vielä heristi sormea toruakseen. Ei kuitenkaan jäänyt juttelemaan asiasta, kun avasin ikkunaa opastaakseni häntä väistämissäännöistä.

Tuo tilanne tuntuu usein vähän "poikkeustilanteelta" etuajo-oikeuden kannalta eikä moni fillaristi sitä tajua.

ahav
10.10.2013, 15.55

Itse painan vastaavissa tilanteissa äänitorven pohjaan muutamaksi sekunniksi. Jos kaikki tekisivät samoin, niin ehkä ennen pitkää nämä itsemurhakandidaatitkin jopa tajuaisivat omassa ajotavassaan olevan jotain pielessä. Aika harvoin tuollaisia tilanteita kuitenkin autoillessa eteen tulee verrattuna siihen kuinka usein pyöräillessä joutuu väistelemään väistämisvelvollisia autoja.

Halloo halloo
10.10.2013, 15.56
Voisin kertoa lyhyeltä tämän päiväiseltä polkaisulta monta tarinaa - esiintyjinä jalankulkijat, silmättömät henkilöautokuskit, vain itseään ajattelevat ammattikuskit, puhelinta räpläävät pyöräilijät - vaan ovat niin tuttuja, etten jaksa.

marko.k
10.10.2013, 20.38
Vaikea tuntuu olevan autoilijan nähdä pyöräilijää vaikka kypärässä 500 lumenia kohdistettu autoon joka vaan tulee jatkeelle ja jää siihen katsomaan vasemmalle omaa väliään. Mahtoko edes ihmetellä valoilmiötä kabiinissa kun seurasin lampulla repsikan naamaa. Harmi kun ei nastarenkaita ole...

Mosse
11.10.2013, 08.02
Itse painan vastaavissa tilanteissa äänitorven pohjaan muutamaksi sekunniksi. Jos kaikki tekisivät samoin, niin ehkä ennen pitkää nämä itsemurhakandidaatitkin jopa tajuaisivat omassa ajotavassaan olevan jotain pielessä. Aika harvoin tuollaisia tilanteita kuitenkin autoillessa eteen tulee verrattuna siihen kuinka usein pyöräillessä joutuu väistelemään väistämisvelvollisia autoja.Seuraavalla kerralla sitten, tuossa kohdassa nimittäin tapahtuu vastaavaa jatkuvalla syötöllä.

Tänään taas toisinpäin, eli työmatka fillarilla ja kolme kertaa olisi kolahtanut jos en itse olisi hereillä. Lisäksi liikenteessä oli järkyttävä määrä ninjoja, joita oli vaikea havaita tummaa taustaa vasten.

mutanaama
11.10.2013, 08.46
Voisin kertoa lyhyeltä tämän päiväiseltä polkaisulta monta tarinaa - esiintyjinä jalankulkijat, silmättömät henkilöautokuskit, vain itseään ajattelevat ammattikuskit, puhelinta räpläävät pyöräilijät - vaan ovat niin tuttuja, etten jaksa.
Juu, ei jaksa tai maksa vaivaa.

Grandi66
11.10.2013, 08.58
Eilisen lenkin saldoa 2 pyörää valoilla, liian iso määrä ilman valoja, koiran ulkoiluttajat HYVIN näkyvästi varustautuneet ja jokunen lenkkeilijä, liian iso määrä ilman heijastimia. Sitten se suomalainen perusjuttu, niska ei käänny ja miehä olen täällä yksin ei täällä muita kulje. Prkl

Sent from my GT-P1000 using Tapatalk 2

latuman
11.10.2013, 15.09
Jyväskylän seppälässä meinas mopo tulla päälle http://goo.gl/maps/qFnwx . Ylitin vihreillä valoilla jatketta ja vihreä ei-nuolivalo pako kääntyville vastaantulevillekin, mutta ei mopomies väistäny ja oli törmäys todella lähellä kun satuin sopivasti vilkaisemaan toiseen suuntaan tuleeko toisel puolel katua kelviliikennettä. Vaikutti keski-ikäiseltä kuskilta. Huusin kirosanan.

Isä nitro
14.10.2013, 21.57
Tänään se sitten alkoi: stadissa oli kylvetty sepeliä kevyen liikenteen väylän silloille siinä Pasila-Haubtbahnhof suoralla. Olihan lämpötila mennyt sentään pariksi tunniksi pakkaselle. Voi jos lumikin sitten kolattaisiin pois samoilla tehoilla jahka tosi talveen päästään.

Pyörällä ja autolla
15.10.2013, 10.23
Tänään se sitten alkoi: stadissa oli kylvetty sepeliä kevyen liikenteen väylän silloille siinä Pasila-Haubtbahnhof suoralla. Olihan lämpötila mennyt sentään pariksi tunniksi pakkaselle. Voi jos lumikin sitten kolattaisiin pois samoilla tehoilla jahka tosi talveen päästään.

Huomasin saman kun eilen ajoin töistä kotiin ja kirosin sepelin levittäjän alimpaan hel...... Joskus yhdeksän aikaan olivat kuulemma käyneet sepeliä levittämässä, mutta en todellakaan ymmärrä miksi, sillä kun itse aamulla kahdeksan aikaan tuosta ajoin töihin niin asfaltti oli täysin kuiva eikä todellakaan ollut luikasta.
Tänä aamuna oli muuten sitten kaikki sepelit lakaistu pois.

Jos liukkauden torjuntaan halutaan puuttua jo nyt niin sitten olisi syytä siivota pois puitten lehdet kelveiltä. Näitä liukkaitya lehtiä on todella paljon työmatkani varrella ja erityisen paljon Espoon puolella Turvesuontien viereisellä kelvillä ja kehä 1:sen vieressä olevalla kelvillä.

marmar
16.10.2013, 08.48
Eilen oli teinityttö mopolla topannut alikulkutunneliin ja hypännyt mopon vierren turisemaan. Harmaat vaatteet, ei heijastimia, mopon valot sammuksissaTapahtui iltahämärissä, jolloin tunnelissa ei ollut valoja, mutta kuitenkin käytännössä täysin pimeää. Tunneli on paikassa, jossa se menee viistosti tien ali ja fillarit ajaa sinne alamäen vauhdittamaan tyypillisesti 30+ km/h, mopot 45 km/h. Onneksi merkkivalon kantama riitti ja isompia murheita ei tullut.

Jälkiviisaana olisi pitänyt laittaa 1000 lm pistemäistä valoa antava otsavalo päälle ennen tunnelia. Olis tyttönen saattanut muistaa alle 2 sekunnin kohtaamisen paremmin. Sen veraan hässäkkää tuo mun ~50 lm merkkivalokin aiheutti, että ehkä tajusi typeryytensä.

ptaipale
16.10.2013, 12.44
Lehdet eivät ole vaarallisia jalankulkijoille, ainoastaan pyöräilijöille.

Jos joku liukastuu siksi että ei ole laitettu sepeliä, kaupunki on vastuussa ja maksaa vahingonkorvauksia. Jos joku rikkoo renkaansa tai kaatuu sepelin takia, se on valitettavaa mutta kukaan ei ole korvausvelvollinen.

Näin ollen sepeliä levitetään. Se on lainsäätäjän tahto.

Juha_H
17.10.2013, 12.35
Hienoa avautumista toisella kotimaisella: http://rebelmetropolis.org/its-time-to-stop-sharing-the-road/

Jos liukkauden torjuntaan halutaan puuttua jo nyt niin sitten olisi syytä siivota pois puitten lehdet kelveiltä. Näitä liukkaitya lehtiä on todella paljon työmatkani varrella ja erityisen paljon Espoon puolella Turvesuontien viereisellä kelvillä ja kehä 1:sen vieressä olevalla kelvillä.
Espoon-keskuksessa harjattiin lehtiä kelviltä toissapäivänä joten todistettavasti tuota kyllä harrastetaan jopa Audilandiassa.

Pyörällä ja autolla
17.10.2013, 17.55
Tänään sitä sepeliä oli sitten taas levitelty tuonne radanvarren kelville Pasilaan.

ptaipale
17.10.2013, 19.20
Hurjan näköistä touhua, erityisesti kun Espoo tuntuu taas nuukailevan katuvalaistuksessa (esim. Turuntien kevlillä oli pitkiä pätkiä ihan pimeänä).

Jostain luin, että kyse ei ole nuukailusta, vaan siitä että sähköyhtiön etäohjaus on lakannut toimimasta - ja tämän muutoksen tulo oli tiedossa jo kauan. Uusi ohjausjärjestelmä on tilattu kaksi vuotta sitten, mutta Destia ei ole vielä ehtinyt toimittaa.

helmijak
17.10.2013, 19.51
Muutaman kuukauden työmatkafillaroinnin kokemuksien jälkeen (havainnot Helsingistä) olen todennut itselleni parhaaksi taktiikaksi väistää, varoa ja kiertää kaikki muut tiellä / kelveillä /niiden lähettyvillä liikkuvat. Mulle on ihan sama, kuka on oikeassa, koska en halua jäädä minkään liikkuvan esineen alle / törmätä sellaiseen. Että sellaista tällä kertaa...

Pyörällä ja autolla
17.10.2013, 20.12
Tänään aamulla työmatkalla tässä kohtaa http://goo.gl/maps/zwjm8 saavutin erään pyöräilevän keski-ikäisen naisen ja oli ihan pakko avautua. Miksi ? Huomasin jo hieman kauempaa että hänellä oli pyörässä punainen takavalo joka on siis ihan ok ja jopa suositeltavakin, mutta samalla huomasin että jotain punaista näkyi valaisevan myös eteenpäin. ajoin rinnalle ja siellähän se oli, punaista valoa näyttävä lamppu ohjaustangossa kiinni. Sen lisäksi kyseisellä naisihmisellä oli molemmissa hihoissa punaiset tuikut jotka oli suunnattu eteenpäin. Huomautin ystävällisesti punaisesta eteenpäin näyttävästä valosta fillarissa. Vastaus oli " Mitä sitten, ei kuulu sulle ja minä pidän mitä valoa haluan ym ym.". Yritin siinä sitten selittää että se on yksinkertaisesti kielletty ja jopa vaarallista niin hänelle itselleen kuin muillekkin. Vastaus kommenttiini oli sitten painokelvotonta K - 18 tuotantoa, johon totesin että " Ei ole mitään järkeä kusta omiin muroihin, toivottovasti ymmärrät mitä tarkoitan ja jatkoin matkaani.

Jopoman
18.10.2013, 00.05
Muutaman kuukauden työmatkafillaroinnin kokemuksien jälkeen (havainnot Helsingistä) olen todennut itselleni parhaaksi taktiikaksi väistää, varoa ja kiertää kaikki muut tiellä / kelveillä /niiden lähettyvillä liikkuvat. Mulle on ihan sama, kuka on oikeassa, koska en halua jäädä minkään liikkuvan esineen alle / törmätä sellaiseen. Että sellaista tällä kertaa...

Samansuuntaista taktiikkaa alkanut soveltaa ja täytyy sanoa että on kyllä helpottanut elämää paljon.

Santerius
18.10.2013, 00.21
Tänään aamulla työmatkalla tässä kohtaa http://goo.gl/maps/zwjm8 saavutin erään pyöräilevän keski-ikäisen naisen ja oli ihan pakko avautua. Miksi ? Huomasin jo hieman kauempaa että hänellä oli pyörässä punainen takavalo joka on siis ihan ok ja jopa suositeltavakin, mutta samalla huomasin että jotain punaista näkyi valaisevan myös eteenpäin. ajoin rinnalle ja siellähän se oli, punaista valoa näyttävä lamppu ohjaustangossa kiinni. Sen lisäksi kyseisellä naisihmisellä oli molemmissa hihoissa punaiset tuikut jotka oli suunnattu eteenpäin. Huomautin ystävällisesti punaisesta eteenpäin näyttävästä valosta fillarissa. Vastaus oli " Mitä sitten, ei kuulu sulle ja minä pidän mitä valoa haluan ym ym.". Yritin siinä sitten selittää että se on yksinkertaisesti kielletty ja jopa vaarallista niin hänelle itselleen kuin muillekkin. Vastaus kommenttiini oli sitten painokelvotonta K - 18 tuotantoa, johon totesin että " Ei ole mitään järkeä kusta omiin muroihin, toivottovasti ymmärrät mitä tarkoitan ja jatkoin matkaani.

Tämän jälkeen varmaan ymmärrät, miksi vieraita ihmisiä ei kannata yrittää auttaa. Itse tyydyn vain huomauttamaan jos ovat tiellä.

JN75
18.10.2013, 10.59
Tämän jälkeen varmaan ymmärrät, miksi vieraita ihmisiä ei kannata yrittää auttaa. Itse tyydyn vain huomauttamaan jos ovat tiellä.

Se nyt on ihan poikkeuksetta selvää, että kun ihmistä moititaan, niin hän reagoi negatiivisesti. Sitä en ymmärrä, että minkä takia monet väittävät vastaan vielä senkin jälkeen, kun heille on ihan asiallisesti ja perustellusti kertonut mitä väärää he tekevät. Olisivat mieluummin hiljaa kuin väittäisivät vastaan.

Aakoo
18.10.2013, 11.51
Tänään aamulla pimeän aikaan töihin pyöräillessä jokainen vastaantullut pyöräilijä oli liikenteessä ilman valoja ja tummiin pukeutuneena. Aika käsittämätöntä touhua. Kyse on kuitenkin 20km matkasta, että ehtii siinä monenmoista liikkujaa nähdä.

El-Carpaso
18.10.2013, 13.00
Se nyt on ihan poikkeuksetta selvää, että kun ihmistä moititaan, niin hän reagoi negatiivisesti. Sitä en ymmärrä, että minkä takia monet väittävät vastaan vielä senkin jälkeen, kun heille on ihan asiallisesti ja perustellusti kertonut mitä väärää he tekevät. Olisivat mieluummin hiljaa kuin väittäisivät vastaan.

Tosin jos kohtaa yksilön jonka maalaisjärki ei riitä ymmärtämään miksi punaista lamppua ei kannata pitää edessä, ei ko tyypiltä ehkä voi vaatia maailman rationaalisinta suhtautumista muihinkaan elämän osa-alueisiin

JN75
18.10.2013, 15.03
Vain pakki puuttuu kuorma-autosta kerrostalon remonttityömaalla Savikonkadulla Tampereella. Kuski kun ajaa pyörätietä pitkin pois vieden maamassoja eli savea yms.. Autonrenkaat ovat täynnä savea ja tämä savi sitten tippuu renkaista juuri siihen pyörätielle. Parissa kohtaa on useamman sentin korkuinen kasa savea ja yhtenäinen savinen renkaiden jättämä jälki ylettyy pitkälle matkalle. Hienoa toimintaa. Ei taida ihan heti kukaan puhdistaa pyörätietä?

Tuolla:
http://goo.gl/maps/0FTwY

Sauli Lumikko
20.10.2013, 01.30
Pitäis vaan riittävän monen ystävällisesti huomauttaa asiasta, esim. punaisesta valosta edessä, niin viesti ehkä lopulta uppoaisi. Tällaisen vastaantulijan voi pysäyttää laittamalla fillarin poikittain ja estämällä kulun, jotta saa asiansa sanotuksi. Ei kukaan jaksa loputtomiin kuunnella ventovieraiden avautumisia, kyllä muutaman kerran alkaa ihan varmasti siellä lähiökerrostalon pyöräkellarissa mietityttää, jos sen punaisen valon laittaisikin taakse ja valkoisen eteen.

pöökke
20.10.2013, 10.30
Pitäis vaan riittävän monen ystävällisesti huomauttaa asiasta, esim. punaisesta valosta edessä, niin viesti ehkä lopulta uppoaisi. Tällaisen vastaantulijan voi pysäyttää laittamalla fillarin poikittain ja estämällä kulun, jotta saa asiansa sanotuksi. Ei kukaan jaksa loputtomiin kuunnella ventovieraiden avautumisia, kyllä muutaman kerran alkaa ihan varmasti siellä lähiökerrostalon pyöräkellarissa mietityttää, jos sen punaisen valon laittaisikin taakse ja valkoisen eteen.

Tuo pyörän asettaminen poikkiteloin ventovieraan tielle kuulostaa melko radikaalilta ja veikkaanpa että ennenpitkää saa nenänsä kipeäksi. Ja jos tuolle tielle lähdetään, eipä tuolla kelveillä muuta ehtisi enää tekemäänkään kuin avautua joka toiselle. Jospa jätettäisiin nämä pakkopysäyttämiset poliisille kuitenkin? Kyllä se punavalopyöräilijäkin tulee kuitenkin nähdyksi vaikkei se ihan oikein toimikkaan.

IncBuff
20.10.2013, 10.38
Kotipoliisit on ihan parhautta liikenteessä. Not.