PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

GynZi
20.10.2013, 10.40
Kyllä se punavalopyöräilijäkin tulee kuitenkin nähdyksi vaikkei se ihan oikein toimikkaan.

Väärä asenne. Autoilija ei välttämättä kiinnitä huomiota punavaloon risteystä lähestyessään koska olettaa sen olevan takana, kuten lakikin määrää, vaan keskittyy sen sijaan tähyilemään ninjapyöräilijöitä. Varsinkin vilkkuvasta punavalosta on välillä kovin hankala pimeällä tunnistaa liikesuunta.

MRa
20.10.2013, 11.48
Varsinkin vilkkuvasta punavalosta on välillä kovin hankala pimeällä tunnistaa liikesuunta.

Vilkkuvasta mistä tahansa valosta on vaikea hahmottaa liikesuuntaa. Tulipa vastaan KLV:llä hiihtäjä jolla oli kypärässä vilkkuvalo. Sen lisäksi, että se vilkkui, myös hiihtäjän pää heilui ylös alas siihen malliin, että noista vilkuista jäi vielä useampi näkemättä. Miksei niitä valoja voi pitää kokoajan päällä?

Smo
20.10.2013, 14.32
Vilkkuvasta mistä tahansa valosta on vaikea hahmottaa liikesuuntaa. Tulipa vastaan KLV:llä hiihtäjä jolla oli kypärässä vilkkuvalo. Sen lisäksi, että se vilkkui, myös hiihtäjän pää heilui ylös alas siihen malliin, että noista vilkuista jäi vielä useampi näkemättä. Miksei niitä valoja voi pitää kokoajan päällä?

Siks koska akku / patteri loppuu .. parempi vilkku ku ei mitää ..

Sauli Lumikko
20.10.2013, 15.38
Tuo pyörän asettaminen poikkiteloin ventovieraan tielle kuulostaa melko radikaalilta ja veikkaanpa että ennenpitkää saa nenänsä kipeäksi.
Hah, empiiristen havaintojeni mukaan 100% punaisten etuvalojen käyttäjistä on naisia, ja 0% urheilullisen näköisiä.

Punainen valo edessä on ihan oikeasti sen verran häiritsevää pelleilyä, että siinä voi sattua huonosti. Ja mä en edes kovin herkästi kiusaannu siitä, jos joku vaikkapa ajaa ilman kypärää tai käyttää vilkkuvaloa.

Ja jos tuolle tielle lähdetään, eipä tuolla kelveillä muuta ehtisi enää tekemäänkään kuin avautua joka toiselle.
Ehkä juuri siksi olisi aihetta puuttua ääliöiden puuhasteluun? Oon aivan varma, että suurempi osuus pyöräilijöistä käyttäisi valoja, jos joka kerta ninjana liikkuessaan saisi kuulla asiasta. Ja ihan asiallista huomautusta tarkoitan.

tankero
20.10.2013, 16.33
Itselleni oli tullut tälläisiä (http://dx.com/p/bicycle-led-lamp-black-454) valoja muutama kappale liikaa, ilmeisesti jonkinlaisen lähettäjän virheen vuoksi. Paketissa piti olla 1000 lumenin "sokaisuvalo", mutta se sisälsikin viisi kappaletta tälläisiä tuikkuja. Eipä siinä mitään sen kummempaa, rahat sain takaisin todella helposti, ja nämä viisi valoa lunastin itselleni viidellä eurolla.
Eilen lähtiessäni iltalenkille päätin antaa tälläisen valon ensimmäiselle pimeälle vastaantulijalle. Pääsinhän minä juuri sen 500m ajamaankin, kunnes vastaan polki keski-ikäinen hybridisti - täysin pimeänä.

Saipahan ukko uuden valon ja minä hyvän mielen :)

asb
21.10.2013, 09.48
Tällaisen vastaantulijan voi pysäyttää laittamalla fillarin poikittain ja estämällä kulun, jotta saa asiansa sanotuksi. Ei kukaan jaksa loputtomiin kuunnella ventovieraiden avautumisia, kyllä muutaman kerran alkaa ihan varmasti siellä lähiökerrostalon pyöräkellarissa mietityttää, jos sen punaisen valon laittaisikin taakse ja valkoisen eteen.

1) Tieliikennelaki 3§: "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."

2) Valkoisen lyhdyn paikkaa on hankala valita, kun eteisen laatikossa on vain punaisia valoja.

kolistelija
21.10.2013, 10.07
Ihme vänkääminen tosta punasesta valostakin tuli... :D

Eikö riitä että perustelee valojen väärinkäyttäjälle asian nopeasti ilman sen suurempaa polemiikkia:
-Hei! Toi edessä oleva punanen valo voi saada autoilijat luulemaan että oot jo ohittanu risteyksen vaikka oot just tulossa siihen.

On ihme jos kohde ei mieti asiaa sen enempää, puhumattakaan siitä että hermostuisi.

Kolnaako
21.10.2013, 10.35
En ole ihan vakuuttunut siitä, että kannattaa laittaa fillaria poikittain ja estää jonkun kulku vaikka sillä olisi jouluvalot ohjaustangolla. Siinä voi käydä niin, että pysäyttäjällä on Petteripunakuonon punaisena loistava nenä muistona liikennepoliisina toimimisesta. Kunhan nyt olisi pyöräilijöillä jotkut valos edes...

Sauli Lumikko
22.10.2013, 02.26
1) Tieliikennelaki 3§: "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."
Alleviivasin kohdan, mikä sulta jäi huomaamatta. Tulkintakysymys.

Kolnaako: ei kukaan sua pakota pysäyttämään yhtään ketään. Ihan vapaasti saat päättää omista tekemisistäsi.

Ja tää on avautumislanka, miksi jengi kuvittelee keskustelun täällä olevan asiallista debattia trollaamisen ja raivoamisen sijaan?

JN75
22.10.2013, 10.34
Jalkakäytäväpyöräilijällä oli hieman väärä käsitys siitä mihin suuntaan liikennemerkin vaikutusalue on voimassa. Kyseinen pyöräilijä ajoi jalkakäytävää pitkin ja minä tulin vastakkaisesta suunnasta kävellen. Sanoin pyöräilijälle, että jalkakäytävä. Pyöräilijä siirtyykin ajoradalle heti seuraavassa tonttiliittymässä. Heti liittymän jälkeen alkaa yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä. Pyöräilijä huomaa tämän liikennemerkin vasta, kun on ohittanut kohdan jossa alkaa reunakiveys. Pyöräilijä huutaa minulle jotain ja näyttää pyörätienmerkkiä. Ymmärsin, että hänen mielestään olin väärässä huomautettuani jalkakäytävällä pyöräilystä. Huusinkin sitten, että siinä on pyörätie ja tässä (jalkakäytävällä) ei ole. Pyöräilijä jatkoi sitten matkaansa ajaen ajoradan reunassa pyörätien ollessa siinä vieressä...

http://goo.gl/maps/r6TF8

Tämä pyöräilijä pääsi kyllä aika korkealle listallani, jossa on pyöräilijöiden hölmöimmät kommentit. Hölmöin on muuten edelleen tämä: Missä minä sitten saan ajaa, jos tässä (jalkakäytävällä) ei saa ajaa? Kyseisellä pyöräilijällä kallis pyörä, pyöräilykypärä päässä, laadukkaat ajovaatteet heijastimilla varustettuna ja luultavasti useampi kymmenentuhatta ajokilometriä takana. Kyseisessä kohtaa 40 km/h rajoitus ja vähäinen liikenne.

Kolnaako
22.10.2013, 11.10
...lähinnä ajattelin, että kun aamuäreänä poljen töihin ja joku sisäisenpoliisinsa löytänyt kanssapyöräilijä vetää poikittain eteeni ja ryhtyy antamaan valovalistusta niin saatan mahdollisesti hermostua. Tosin mulla kyllä valkoinen edessä (,joka tekisi mieli laittaa vilkulle kun se on monille niin big deal.)

Mankeli Apina
22.10.2013, 12.30
http://goo.gl/maps/r6TF8

Tämä pyöräilijä pääsi kyllä aika korkealle listallani, jossa on pyöräilijöiden hölmöimmät kommentit. Hölmöin on muuten edelleen tämä: Missä minä sitten saan ajaa, jos tässä (jalkakäytävällä) ei saa ajaa? Kyseisellä pyöräilijällä kallis pyörä, pyöräilykypärä päässä, laadukkaat ajovaatteet heijastimilla varustettuna ja luultavasti useampi kymmenentuhatta ajokilometriä takana. Kyseisessä kohtaa 40 km/h rajoitus ja vähäinen liikenne.

Minä en ainakaan löydä google mapsilla tuosta mitään jalkakäytävän merkkejä, vaikka katselin pitkältä matkalta. Onko niitä sinne pystytelty googlen kuvaksen jälkeen?

kolistelija
22.10.2013, 12.57
Minä en ainakaan löydä google mapsilla tuosta mitään jalkakäytävän merkkejä, vaikka katselin pitkältä matkalta. Onko niitä sinne pystytelty googlen kuvaksen jälkeen?
Kysymys kuuluukin: löydätkö pyörätien merkkejä ennen tuota kohtaa?

En itse jaksa tarkistaa asiaa, mutta se on jalkakäytävä merkille asti jos sitä ennen ei ole pyörätiemerkkiä.

Risto Koivunen
22.10.2013, 13.37
Toisaalta, jos tuohon kohtaan ajaa toisesta suunnasta, eli pyörätietä pitkin, niin ei välttämättä ole täysin intuitiivista, että se korotettu tien osa muuttukin äkisti jalkakäytäväksi sen tonttiliittymän jälkeen.

kolistelija
22.10.2013, 13.42
Toisaalta, jos tuohon kohtaan ajaa toisesta suunnasta, eli pyörätietä pitkin, niin ei välttämättä ole täysin intuitiivista, että se korotettu tien osa muuttukin äkisti jalkakäytäväksi sen tonttiliittymän jälkeen.
Jepulis, se on siis yksisuuntainen pyörätie. Ihan niin kuin nämä: http://goo.gl/maps/xx9R6

asb
22.10.2013, 13.43

Tieliikenneasetus sanoo merkistä 421: "Merkkiä ei yleensä käytetä osoittamaan korotettua jalkakäytävää." Jos tien reunassa on korotettu osa, jota ei ole liikennemerkillä osoitettu parkkipaikaksi, pyörätieksi, yhdistetyksi kevyenliikenteen väyläksi tms., on se oletusarvoisesti jalkakäytävä. Jalkakäytävän merkkiä ei siis tarvitse etsiä kaukaa, vaan riittää, kun peruuttaa noin 50 metriä Ahtialankadun risteykseen.

Vaan muuttuuko tiestä erotetun korotetun osan käyttötarkoitus tonttiliittymässä? Kahden tien ristyksessähän risteävän tien yli kulkeva pyörätie/yhdistetty muuttuu jalkakäytäväksi, jos sitä ei erikseen koroteta tuolla em. liikennemerkillä risteyksen jälkeen.

Edit: täsmällisempiä kuvauksia...

Mankeli Apina
22.10.2013, 14.34
Tarkistelin näitä Tiehallinnon yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä pdf:stä.

Yksisuuntaisen pyörätien voi merkitä vain pyörätie merkillä, ei yhdistetyllä pyörä ja jalkakäytävä merkillä.
Jalkakäytävä merkkiä käytetään aina, kun yhdistetty kevyen liikenteen väylä muuttuu jalkakäytäväksi.

Näin ollen tuossa saa ajaa myös polkupyörällä.

asb
22.10.2013, 14.45

Yksisuuntaisen pyörätien voi merkitä vain pyörätie merkillä, ei yhdistetyllä pyörä ja jalkakäytävä merkillä.
Jalkakäytävä merkkiä käytetään aina, kun yhdistetty kevyen liikenteen väylä muuttuu jalkakäytäväksi.

Ensinnäkin Tiehallinnon ohjeet eivät päde oikeudessa. Niistä ei siis kannata vetää mitään johtopäätöksiä.

Toisekseen johtopäätöksesi on väärä (sillä se olisi täysin ristiriidassa tieliikenneasetuksen kanssa, ja Tiehallinto tuskin ohjeistaisi työntekijöitään moiseen toimintaan). Tässä viitataan jalkakäytävä-merkin käyttöön, kun yhtenäisenä jatkuva tien osa muuttuu kevyenliikenteenväylästä jalkakäytäväksi. Tässä kyseisessä tapauksessa tien osa ei ole yhtenäinen, vaan se katkeaa juurikin tuon Ahtialankadun kohdalla. Se on siis jalkakäytävä aina tuohon tonttiliittymään saakka.

JN75
22.10.2013, 15.05

Kyseinen kohta on jalkakäytävä ja siinä ei saa ajaa pyörällä.

Ainakin Tampereella jalkakäytäväliikennemerkkiä käytetään liian harvoin. Tosin ei liikennemerkkien asettaminen kauheasti auta, jos niitä ei katsella ja noudateta.

frp
22.10.2013, 15.53
Mun mielestä tuossa on kyllä puutteelliset merkinnät. Eihän tonttiliittimien tai muiden vähäisten liittymien kohdalla kelvi "katkea" eikä yhdistetyn kelvin merkkejä toisteta näiden kohdilla kuten oikeissa risteyksissä. Näin ollen tuossa pitäisi kyllä olla kävelytien merkki ilmoittamassa kelviä tuleville, että kävelytie alkaa tonttiliittymän jälkeen.

tempokisu
22.10.2013, 15.58
...(,joka tekisi mieli laittaa vilkulle kun se on monille niin big deal.)

No se on. Migreeni on kamala, saada varsinkin jos ja kun on ajamassa. Itse joudun laittaan käden eteen, jos on oikein kirkasta vilkkuvaa. Sama takavilkun takana.

*J*
22.10.2013, 16.27
Eilen nähtynä; vanhempi herra laskee mäkeä alas oikeassa laidassa. Vastaan tulee kaksi varhaisteinipoikaa, toinen oikeassa ja toinen vasemmassa laidassa. Tämä vasenta eli väärää puolta ylöspäin ajava kolli ei joko huomaa tai välitä. Pappa pysähtyy, kun kolari väistämätön. Vasta tuossa vaiheessa poika havahtuu ukon häntä läksyttäessä.. siihen molemmat pojat sitten nauraen jotain kuittailevat. Ettäs tämmöstä...

Risto Koivunen
22.10.2013, 17.07
Olisi positiivista, jos seuraavassa tieliikennelainsäädännön kokonaisuudistuksessa onnistuttaisiin ihan lainsäädännön tasolla pyörätien yksisuuntaisuus/kaksisuuntaisuus ja näiden merkintätavat. Puhumattakaan pyörätiemerkin vaikutusalueesta.

Ja takaisin tuohon aiempaa tapaukseen. Avautuuko kenellekään oikeasti, miksi tuohon Nirvankadun varteen on tuohon Veisunkaadun ja Piilinkadun väliin viritetty tuollainen parinsadan metrin pätkä pyörätietä, jolla ei oikeasti vaikuta olevan muuta funktiota kuin herättää keskustelua Fillarifoorumilla? Onko tuossa vain jostakin jäänyt yli kaksi liikennemerkkiä, jotka on käyty sitten iskemässä sattumanvaraisen jalkakäytävän pätkän koristeiksi?

p bonk
22.10.2013, 22.10
...Punainen valo edessä on ihan oikeasti sen verran häiritsevää pelleilyä, että siinä voi sattua huonosti. Ja mä en edes kovin herkästi kiusaannu siitä, jos joku vaikkapa ajaa ilman kypärää tai käyttää vilkkuvaloa...

On. Autoilijalle täysin ennalta-arvaamatonta, että takavalolta näyttänyt lamppu tuleekin kohti. Itse olen sumuisessa tihkusateessa meinannut ajaa tuollaisen kanssa fillarilla nokkakolarin. Tuli väärää puolta vastaan, ainoa valonlähde oli himmeä punainen valo ja vaatteet kaikki tummia.

marmar
22.10.2013, 23.13
Tosin mulla kyllä valkoinen edessä (,joka tekisi mieli laittaa vilkulle kun se on monille niin big deal.)

Jos vastaantulijan vilkkuvalossa on vähänkään kirkkautta, niin saatan keksiä riistovalon 1000lm vilkulle käyttöä. Ei muuta kuin kypärävalo vikkumoodiin ja suuntaus silmiin...

Onneksi täälläpäin vilkkuvalot on todella harvinaisia, niin ei ole moisen vastauksen tarvinnut käydä mielessä.

El-Carpaso
23.10.2013, 07.04
Jos vastaantulijan vilkkuvalossa on vähänkään kirkkautta, niin saatan keksiä riistovalon 1000lm vilkulle käyttöä. Ei muuta kuin kypärävalo vikkumoodiin ja suuntaus silmiin...

Onneksi täälläpäin vilkkuvalot on todella harvinaisia, niin ei ole moisen vastauksen tarvinnut käydä mielessä.

Mä en kyllä ymmärrä tätä vilkkukitinää.
Heti kun joku lamppu löytyy niin kuuluu "eijei! Väärin valaistu"
Varmaan kohta keksitään että kaikki alle 500 kiinalumenin tuikut on turhia

elasto
23.10.2013, 11.58
On. Autoilijalle täysin ennalta-arvaamatonta, että takavalolta näyttänyt lamppu tuleekin kohti. Itse olen sumuisessa tihkusateessa meinannut ajaa tuollaisen kanssa fillarilla nokkakolarin. Tuli väärää puolta vastaan, ainoa valonlähde oli himmeä punainen valo ja vaatteet kaikki tummia.

Ei jumalauta. Vasenta laitaa ajava punainen valo edessä on kyllä jo darwin-palkintojen kultamitaliainesta. Ei tietenkään saisi nauraa, mutta tuo on jo tyhmyyden multihuipentuma. :D

Oatmeal Stout
23.10.2013, 12.29
Ei jumalauta. Vasenta laitaa ajava punainen valo edessä on kyllä jo darwin-palkintojen kultamitaliainesta. Ei tietenkään saisi nauraa, mutta tuo on jo tyhmyyden multihuipentuma. :D
Minä tässä yhtenä mennätalvista aamun pimeydessä valaisemattomalla maantiellä ajoin töitä kohdeb autolla lumisateessa ja käännyin risteyksessä oikealle ja valoihin ilmesty ninjapyöräilijä tulossa kohti samaa kaistaa ja ajettuani hankeen väistäsessäni oikealle häntä hän päätti tulla samaan hankeen ja suuttui kovasti, kun en väistänyt häntä vastaantulevan liikenteen sekaan kuten olisi kuulemma pitänyt.
Vauriot jäivät molemmille lähinnä henkisiksi eikä ninja halunnut ambulanssia ja poliisia paikalle, mutta lupasi ensi kerralla hankkia minulle tuomion liikenteen vaarantamisesta.
Lienee sukua noille punaisen etuvilkun käyttäjille.

p bonk
23.10.2013, 12.53
Espoo. Katuvaloja ohjaava astraalikello on sekaisin ja sammuttaa katuvalot ennen kahdeksaa - kertoi teknisen keskuksen ystävällinen asiakaspalvelu. Kertoi myös, että asiaa korjataan. Aurinko nousee kahdeksan jälkeen. Oli taas helvetin hienoa ajaa fillarilla töihin, kun joka puolella on liikkuvia mattamustia keiloja. Itseni lisäksi ehkä kahdella pyöräilijällä oli valot - vastaan tuli kymmenkunta yhteensä. Jalankulkijoista juuri kellään ei ollut heijastimia. Oma virhe oli siinä, että ajattelin tehokkaan näkymisvalon riittävän, mutta varsinainen ajovalo oli kotona.

marko.k
23.10.2013, 18.49
Tänään meni suht hyvin mutta eilinen. Kolmessa risteyksessa jatkeella auto toisen perässä,kaksi kerkesi alta juuri pois mutta kolmannen viereen joutui pysähtymään pitkäksi aikaa ja odoteltiin kävelijän kanssa jonka ohitin 100m ennen risteystä auton vieressä plokaten kääntyvien kaista. Kääntyvä odottava autoilija näytti ymmärtävältä ja närkästyneeltä tukkivalle autolla. Kolme koiraa matkalla ja kaikki eripuolella kuin omistaja. Asfaltin päälle kylvetyllä sepelillä kun tekee lyhyen lukkojarrutuksen takapäätä keventämällä saa näyttäviä sivuaskeleita ja käsien liikkeitä.

Sarpale
23.10.2013, 19.29
Ilman kylmetessä olen ottanut tavaksi lähteä vähän kesäkelejä aikaisemmin töimatkalle.
Tämä aiheuttaa sen, että bussipysäkeillä on vielä väkeä odottamassa onnikkaa, kun kesämmällä auto on jo ehtinyt napata ihmiset kyytiin.
Kaikki tätä ketjua lukeneet tietävät, mitä tämä kelveille aiheuttaa.
Matkan varrella kaikki pysäkit ovat kelvin "ulkoreunalla", pysäkillä könöttävät ihmiset siis valtaavat koko tien leveyden itselleen.
Lisätään tähän vielä se, että bussit tulevat minua vastaan, eli väki seisoo minua kohti selkä edellä.
Kerran tein niin, että rullailin rauhassa tiiviin ihmiskasan taakse, ja odottelin, milloin joku heistä kääntyisi katsomaan taakseen, sattuuko (huomaamatta) seisomaan jonkun muun tiellä.
Sain hetken odotella, kunnes oli jo pakko avata sanainen arkku ja pyytää tietä.
Vaikka pysäkillä on "etuoikeutettu seisonta", niin ei kai se silti tarkoita, että koko tie pitää blokata muilta..
Arvatkaas monellako oli myöskään minkäänlaista heijastinta aamun hämärässä seisoskellessaan?

SeKo
23.10.2013, 19.47
Tänään ajoin Hervannan yliopistolta kotiin hieman iltakuuden jälkeen. Noin kymmenestä näkemästäni pyöräilijästä yhdelläkään en nähnyt valoa. Kiva kun tämmösiä tulee vastaan tai etenee väärässä reunassa varsinkin pimeässä alikulussa. Katuvalothan reitillä kyllä ovat ja palavat, mutta kyllä se Näyn-valo silti parantaisi näkyvyyttä huomattavasti varsinkin synkkinä lokakuun iltoina. Itse olin varustanut Kulkurin alkuperäisellä dynamosta virtansa saavalla halogeenivalolla ja (punaisella) kiinaledillä takana. Kaivoin kyseisen punaisen takavalon tänään ledivalosäkistäni kun arvelin sen olevan hyvä pimeässä :)

p bonk
23.10.2013, 19.52
Sarpale: kokeile soittokelloa. Mutta joo, tiedän ilmiön. Osa noista seisoo lisäksi pysäkillä napit korvissa, kuuntelee musiikkia ja näprää älypuhelinta täysin sulkeutuneena pois maailmasta (minkä sinänsä syyssäässä ymmärrän). Lisämausteen tuo se osa ihmisistä, joka ei puhelimessa puhuessaan pysty seisomaan paikallaan vaan kävelee ympäriinsä vaihtaen satunnaisesti suuntaa.

GynZi
23.10.2013, 19.54

Tämä, lisäksi noihin ei automaattisesti kiinnitä niin hirveästi huomiota, kunhan kuittaa päässään nähdyksi sekä enimmäkseen harmittomaksi ja keskittyy skannailemaan kelvejä pimeiden pyöräilijöiden varalta.

Sarpale
23.10.2013, 19.59
Jooh, oli aikaisemmin kello, mutta otin käyttöön oman vienon ja hennon ääneni sen tilalle kun eivät kelloon reagoineet..:o
Tiedämme myös kellon aiheuttavan jotain ihmeellistä raivotautia ihmisissä, mutta täälläpäin ei ole (vielä ainakaan) tullut sanallisesta tilanpyynnöstä tullut samaa allergiaa esiin.
99,99% kerroista ilmoitan lähestymisestäni, joskin toivoin tämän hiljaisen lähestymisen opettavan niille samoille hemmoille siinä samalla pysäkillä, että edes joskus katsoisivat taakseen.
Mutta eivät ole vielä oppineet, montakos toistoa ihmiseläin tarvitsee että viesti menee perille? :p

p bonk
24.10.2013, 09.19
Se Espoon astraalikello on vieläkin rikki. Tai sitten mulla on pahaa karmaa tai huono aura. Ainoastaan yksi autoilija yritti jyrätä - yllätys, yllätys - Mankkaan koulun risteyksessä. Oli kai vienyt lapsen kouluun ja sitten olikin jo niin kiire, ettei kevyen liikenteen väylä tarvitse huomioida. Ja tiedän, risteys on vaikea ja huonosti suunniteltu miltei täydellisin näkemäestein, mutta sitten pitäisi ajaa varovasti. Itsehän ajoin, eikä osunut.

Kolnaako
24.10.2013, 11.16
...ahaa. ihmettelinkin miksi Espoossa oli katuvalot aamulla pimeänä. Yllättävän paljon siellä pimeässä tihkusateessa tosiaan liukuu niitä varjomaisia hahmoja. Eilen kutojantien kevlillä tuli yllättäen betoniauto ajellen vastaan. Pysäytin ja ehdin hypätä sivuun kun kaveri kylmästi ajoi päälle. Hipomalla meni. Ajoin suoraan poliisiasemalle kun keskustelu kuskin kanssa jäi aika hedelmää tuottamattomaksi. Siellä keskustelu kääntyi siihen, että minulla on huono asenne. Kilon poliisi on ystävä.

Smo
24.10.2013, 12.26
Oli tuolla ylättäen lähes kaikilla valot päällä .. fillareista. Kävelijät olivat sitten mustiin pukeutuneita hiippareita. Ja voi naisparkaa .. olisko autolla punaisia päin kääntynyt ja jäi risteyksen tukkeeks vasemmalle kevlin yli kääntyessä ... ei 3W cree ledistä tule kui reilut parisataa lumenia mutta kun sillä paistaa keulan edestä suoraan naamaan ... ilme oli kyllä aika järkky ... melkein kävi sääliks kun oli aidosti hämillään ja pelstynyt.

Asetyylikoliini
24.10.2013, 12.35
montakos toistoa ihmiseläin tarvitsee että viesti menee perille? :p

17, ja vastaus siihen toiseen kysymykseen oli - kuten varmasti monet tietävät - 42.

bomba
24.10.2013, 14.33
Eilen kun ajelin pyörällä koululle, viiden kilometrin matkalla KOLME autoilijaa veti nenän edestä punaisia päin eri risteyksissä.

sitä vastoin pyöräilijöillä oli asiat kunnossa, lähes jokaisella oli valo. Ja vieläpä valkoinen. Ja pyöräilijöitä kuitenkin tuli vastaan suht paljon.

Risto Koivunen
24.10.2013, 21.13
Ajoin suoraan poliisiasemalle kun keskustelu kuskin kanssa jäi aika hedelmää tuottamattomaksi. Siellä keskustelu kääntyi siihen, että minulla on huono asenne. Kilon poliisi on ystävä.

Tulit ilmeisestikin tunnustaneeksi poliisille, että olet syyllistynyt pyörällä liikkumiseen Espoon erityistalousalueella.

Jos olisit ajanut siellä kevlillä kunnon espoolaisen tapaan katumaasturilla, niin Kilon poliisikin olisi varmaankin ottanut sinut vakavammin.

Sauli Lumikko
24.10.2013, 23.22
Matkan varrella kaikki pysäkit ovat kelvin "ulkoreunalla", pysäkillä könöttävät ihmiset siis valtaavat koko tien leveyden itselleen.
Lisätään tähän vielä se, että bussit tulevat minua vastaan, eli väki seisoo minua kohti selkä edellä.
Mene oikealle ajamaan. Jos siellä ei ole kelviä, vetele ajoradalla.

alli
24.10.2013, 23.40
Eilen kutojantien kevlillä tuli yllättäen betoniauto ajellen vastaan. Pysäytin ja ehdin hypätä sivuun kun kaveri kylmästi ajoi päälle. Hipomalla meni .

Viilarintietä on remontoitu jo pidempään ja liikennejärjestelyt vaihtelevat aika usein, mutta tietyökohdat on merkitty kyllä yleensä asiallisesti ja jopa kevyelle liikenteelle on omat reittinsä.

Viime viikolla oli tullut uusi kapeikko ajoradalle, ja siihenkin oli liikennemerkein merkitty, kummasta suunnasta tuleva väistää. Mutta kylmästi vaan siinä ajoi auto vierelleni kelville (vielä ei-väistämisvelvollisesta suunnasta) ja ajoi siinä pitkät pätkät, vastaan tuleva pyöräilijä joutui ällistyneenä pysähtymään. Päälle asti ei autokuski sentään ajanut.

Kotiin palatessa näkyi olevan samaa meininkiä. Seuraavana päivänä kohtaan olikin sitten tullut muutama aidanpätkä estämään moiset sooloilut.

ArtoR
25.10.2013, 09.05
Kyllä mielellään jalankulkijoilla saisi olla heijastimet käytössä.

saukkma
25.10.2013, 09.23
Eilen illalla Mannerheimintiellä Stockan edessä tietyö. Pyöräkaista käytössä , tai siis, olisi käytössä jos kaksi kuspäistä Bemmikuskia eivät olisi sen päällä odottamassa sitä laiskaa lehmäänsä kaupasta.

Kolnaako
25.10.2013, 09.38
Allille tiedoksi, että tämä tapahtui siinä Kutojantien ja Nihtisillantien kulmassa missä tekevät jotain S-markettia. Siellä pohjoispäässä on jotkut Fortumin projektitt ja oikein asiallisesti hoidettu liikennejärjestelyt.

Hikipää
25.10.2013, 10.36
Eilen illalla Mannerheimintiellä Stockan edessä tietyö. Pyöräkaista käytössä , tai siis, olisi käytössä jos kaksi kuspäistä Bemmikuskia eivät olisi sen päällä odottamassa sitä laiskaa lehmäänsä kaupasta.
Tuossa on muuten tämän aamun perusteella selkeä vaaranpaikka. Oikeanpuoleinen autokaista on suljettu tietyön kohdalta, mutta pyöräkaista jatkuu normaalisti sulkumerkin oikealta puolelta. Mutta se vasen autokaista onkin ohjattu sulkumerkin jälkeen sinne pyöräkaistalle, jolloin autot tulevat kyllä surutta kylkeen jos itse ajelee pyöräkaistaa, semminkin kun se tietyö+sulkumerkki muodostaa kätevän näköesteen.

rhubarb
25.10.2013, 10.51
Asiasta kannattanee mainita raksaheeboille (tai staralle), saattavat jopa tehdä muutoksia.

elasto
25.10.2013, 13.02
Mene oikealle ajamaan. Jos siellä ei ole kelviä, vetele ajoradalla.

Lieneekö polkupyörän vetäminen ajoradalla sallittua? Ettei nyt vaan olisi teilläkin parahin Lumikon Sauli tämä termistö sekaisin. Tarkkana niiden kanssa täällä.

PS. ;)

Ski
25.10.2013, 13.18
Meinasin todistaa auton ja polkypyörän kolarin suojatiellä Elektroniikkatiellä tänä aamuna. Ninja ajo suojatien yli, Volovo ei pysähtyny vaikka Ninja tuli vasemmalta eli toisen kaistan yli. Pimeetä on. Kuski ei huomannu ollenkaan ja pyöräilijä ilmeisesti oletti jotain.
Törmäys ois ollu häviö molemmille. Onneks Ninjalla oli jarrut kunnossa ja jalka osu maahan onnistuneesti välttäen törmäyksen että kaatumisen että naarmuttamisen etc. Molemmat jatko matkaa pimeyteen. Minä jäin miettiin että päästiimpä vähällä onneksi.

AK-87
25.10.2013, 15.23
Tänään olin liikenteessä autoilijana ja kävelijänä. Kyllä se vain niin on, että pyöräilijät tötöilivät tämän päiväisen otoksen osalta eniten. Toki autoilijat ja kävelijätkin osasivat omat vaaratilanteensa aiheuttaa... Ihmeen vähän tuolla paukkuu kuitenkin :D

TANUKI
25.10.2013, 16.21
Itseä häiritsee nämä kevyenliikenteen väylät, joissa on about 1m leveä pyöräkaista ja sitten laatoitettu kävelytie. Ainakin Turkkusessa jokirannan em. yhdistelmällä on usein pyörätiellä vettä ja kaikki mummot sun muut alkavat väistellä niitä vastaantulevan liikenteen kustannuksella. Se on sitten kivaa hommaa vetästä siirtymä oversize-tangon kanssa, aika laista puikkelehtimistä. Onneksi on jarrut. ;)

Toinen häiritsevä asia on kun jotkut kävelyttävät (kouluttamatonta) koiraa pyörän vieressä. Eilen oli vaaratilanne koiralle lähellä, jos en olisi jarruja lähes lukkoon lyönyt. Kyllä meikäläiseltä pari sammakkoa suusta pääsi kun ei edes anteeksi pyydetty kun koira oli 20cm päässä etupyörästä. Ei siinä mitään, toi on varmasti kiva liikuntamuoto niin koiralle, kuin omistajallekkin, mutta sitä pitäisi harjoitella jossain rauhallisessa paikassa, ei vilkasliikenteisellä kevyenliikenteen väylällä. Sitten kun koira on tohon tottunut niin mikä ettei voisi ajella pyörätiellä.

Tälläinen pieni avautuminen. Ketään ei syyllistetä ja pyörätiet on kaikkia varten. Joskus on vain pakko sanoa sanottavansa. ;)

Smo
25.10.2013, 16.52
Itseä häiritsee nämä kevyenliikenteen väylät, joissa on about 1m leveä pyöräkaista ja sitten laatoitettu kävelytie.

Niin tuolla kylillähän on mukulakivee ja sit päällystetty pyörätie ... siitä voi sitten arvata mitä kohtaa turistit hinaa laukkuaan esim Pressahotellista lentokenttäbussille tai junaan mennessää ...

kkolja
25.10.2013, 17.10
Aikuiset ihmiset pyöräilevät jalkakäytävällä ja ohittavat lapsia hihaa hipoen. Toistuu lähes joka juuttaan päivä. Satanut lumi oli tamppaantunut kapeaksi poluksi, niin piti aivan kannoilla ajaessa kilkuttaa kelloa. Ja vieressä olis aurattu katu, eikä todellakaan ole niin vilkas katu, ettei siinä pyöräillä uskaltais. Kun tuosta jalkakäytävällä ajelusta huomauttaa, niin katotaan kuin maajussi nykytaidetta.

Munarello
27.10.2013, 15.44
Tapahtui puoli tuntia sitten. Omakotialueella kadulla, jonka reunoilla ei ole jalkakäytäviä, vastaantuleva pyöräilevä setä ohittaa kadun laitaan pysäköityä autoa. Itse rullailen reilun kolmenkymmenen metrin päässä vastaan. Tässä vaiheessa oletan, että vastaantulevan on täytynyt nähdä minut, koska on valoisaa ja suora näköyhteys. Siitä huolimatta siinä vaiheessa kun sedän pitäisi siirtyä takaisin omalle kaistalleen mitään ei tapahdu. Setä vaan polkee keskellä vastaantulevan kaistaa ja katselee jonnekin sivulleen. Tilan alkaessa loppumaan karjaisin jo huomiota ja väistin pientareelle välttääkseni törmäyksen. Kiinnosti hetken käydä kysymässä syytä tötöilyyn, mutta kun oli kiire tähän ketjuun kirjoittamaan. Ihme touhua ja vielä kun vartavasten valitsin tuon reitin välttääkseni muuta liikennettä.. Vauhtiakaan ei ollut kuin reilut parikymppiä joten ei sekään selitä tuota..

Halloo halloo
27.10.2013, 20.07
Tämän tiesitte, mutta kerron silti: Varokaa mummopyörillä ajavia. Herttoniemestä hiekkakelviä ajaessani tuli mies, nainen & lastenrattaat vastaan. Heidän suunnastaan oli tulossa mies vanhalla mummiksella, ei kypärää, näyttää himmailevan vauhtia. Minä oletan, että antaa minun mennä ensin, vaan ei, polkaiseekin äkkiä lisää vauhtia ja sujahtaa minun ja lastenrattaiden välistä. Ehdin älähtää kovaäänisesti, vastaus tyypillistä: "Kato etees, oli siinä tilaa, haista v..."
Olisi pitänyt tietää paremmin.

pekoni
28.10.2013, 09.56
Hieno suoritus tänään Munkkiniemi-Keilaranta välillä. Olin poikkeuksellisesti autolla ajelemassa töihin, kun joku päätti vetää pyörätieltä suoraan kaistojen yli toiselle puolelle ja työmatkapeesaaja tietysti perässä. Matkaa ylityskohdasta suojatielle on noin 20 metriä ja seuraavaan liikennevalo-ohjattuun risteykseen noin 100 metriä. Tietysti ei näytetty mitään merkkejä ja valojakaan ei näkynyt.

Minun piti jarruttaa aika voimakkaasti, että en kolauttanut takana ajavaa. Töötin painallukseni jälkeen, edellä ajava pui minulle asianmukaisesti nyrkkiään.
Näin se pyöräilykulttuuri kehittyy.

Juha Kastemaa
28.10.2013, 16.25
Aamulla Meilahdesta kohti Lauttasaarta reitillä havaitsin 4 pyöräilijää ilman takalokasuojaa,kaikilla ravat takin alaselässä.
Oma asianne tietysti,mutta ihmettelen ja naureskelen vaan moista. Miksi ilman lokasuojaa??

El-Carpaso
28.10.2013, 19.40
Aamulla Meilahdesta kohti Lauttasaarta reitillä havaitsin 4 pyöräilijää ilman takalokasuojaa,kaikilla ravat takin alaselässä.
Oma asianne tietysti,mutta ihmettelen ja naureskelen vaan moista. Miksi ilman lokasuojaa??

koska gore tex.
Ja on pyöriä joissa ei lokarikiinnikkeitä ole.

p bonk
28.10.2013, 19.54
Ass-saverin saa kaikkiin pyöriin.

HMK
28.10.2013, 20.00
koska gore tex.

Se 300 euron Gore-puku sopiikin hyvin hierottavaksi puhki satulan päällä pyörivällä kuralla. Kannattaa myös suosia kalliita satuloita noissa pyörissä. Mutta eipä tuo minun takapuoltani hierrä, kun itsellä on kokopitkä lokari edessä ja takana.

tirsintarsi
28.10.2013, 21.09

Mikä peruste tuo on lokarittomuudelle? Maailma on täynnä pikakiinnityksellä olevia lokareita, joita on vieläpä ymmärtääkseni ulkonäöllisestikin varsin monenmoinen kirjo... Ei ummarra ei.

AK-87
28.10.2013, 21.19
Lokarittomuus on monessa kulkineessa tyylikysymys, jota ei valitettavasti voi järjellä perustella. Deal with it.

tirsintarsi
29.10.2013, 11.45
Lokarittomuus on monessa kulkineessa tyylikysymys, jota ei valitettavasti voi järjellä perustella. Deal with it.

Juuri näin!

Itseäni ei siis se lokarittomuus haittaa, ei omissa eikä muiden pyörissä. En vain ymmärrä sitä perustetta, ettei ole kiinnikkeitä. Omahan se on itse kunkin valinta toki kuinka ajaa mutta kyllä ne lokarit kiinni saa, ilman suurta vaivaa muutenkin kuin kiinnikkeillä.

Nyt lopetan keskusteluun kuulumattoman keskustelun omalta osaltani tähän.

Risto Koivunen
01.11.2013, 10.27
Yllättävän vaikeaa ajaa KLV:tä pitkin yhdellä kammella.

Pitäisi varmaankin harjoitella enemmän. Tai sitten opetella kiinnittämään se kampi kunnolla kiinni. Tai sitten edes vaivautua pysähtymään ja katsomaan tarkemmin siinä vaiheessa, kun poljin tuntuu pyörivän vähän erikoisesti.

JN75
01.11.2013, 15.47
Talvi tuli taas 1.11. Tampereen keskustaan:

http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194849891327/artikkeli/hameenkatua+ja+itsenaisyydenkatua+ei+saa+enaa+pyor ailla+kesaiseen+malliin.html

Paljonkohan kaupunki säästää tässä tapauksessa,kun pyörätie muutetaan jalkakäytäväksi ja hoitovastuu siirtyy kiinteistöille?

pmw
01.11.2013, 17.58
Ainahan tuolla silti talvellakin pyöräillään. Tuolla saanee pois ne kitisijät ja valittajat jotka sanovat ettei hämpin jalkakäytävillä pysty polkemaan. Ne jotka kesälläkin polkevat reippaasti ja toimivasti hämppiä, polkevat myös talvisin. Sitten on tämä valivalivali-porukka, jotka toivottavasti jättävät itsensä suosiolla pois hämpiltä talveksi, kun eivät kuitenkaan osaisi sitä ajaa.

JN75
02.11.2013, 14.40
Ratapihankadulla Tampereella on laitettu samalle kevyenliikenteenväylälle eri liikennemerkit eli toiseen suuntaan väylä on yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä ja toisesta suunnasta tultaessa väylä onkin rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä. Rinnakkainen pyörätie ja jalkakäytävä on oikea merkintätapa tuossa kohtaa. Mahdollisen onnettomuuden sattuessa voi olla aika hankalaa selvittää syyllistä osapuolta? Ratapihankadulla on myös yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä joissain kohdissa eli aikamoinen sekamelska tuo katu kokonaisuudessaan. Google mapsista ei löydy kuvaa tämänhetken tilanteesta tuolla kadulla.

frp
02.11.2013, 21.06
http://www.tampere.fi/palaute.html.stx

monesti on jotain tapahtunutkin kun tuonne olen viestin laittanut

vauhtikorjaavirheet
03.11.2013, 02.26

Näitä on valitettavasti vuosi vuodelta enemmän.

Smo
05.11.2013, 17.54
Siimaa viritetty pyörätien yli lapsen kaulan korkeudelle ... poliisi tutkii asiaa liikennerikkomuksena .. huh huh mikä tuosta tekee liikennerikkomuksen ... tapon yritys tai vakavaa vahingontekoa tms

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288617389926.html

peruspertti
05.11.2013, 20.43
Kaveri tulee pihasta tupakkia sytytellen ja kännykkään puhuen. Aikamoinen suoritus sinällään. Onneksi oli pööräilijä hereillä ja jarrut toimi. Oli kyllä lähellä ettei tullut lommoa datsunin kylkeen ..kele ;)

marko.k
06.11.2013, 07.06
Sille tätille jonka mielestä kävelykadulla 3km/h pyöräily on helvetin vaarallista. Verkatehtaankadulla on kevyenliikenteen väylä. Korjatkaa toki jos olen väärässä. Omalla plokkauksellaan pakotti minut vastaantulijoiden kaistalle yksisuuntaiselle autotielle. Parempi olisi varmaan mennä Hämeenkadulla kuin yhden miehittämällä tyhjällä korttelin pätkällä.

ptaipale
06.11.2013, 08.29
Sille tätille jonka mielestä kävelykadulla 3km/h pyöräily on helvetin vaarallista. Verkatehtaankadulla on kevyenliikenteen väylä. Korjatkaa toki jos olen väärässä.

Siis onko Verkatehtaankatu muutettu jostain kohtaa kävelykaduksi? (Liikennemerkki 575) Kyllä siinä saa pyöräillä, nopeusrajoitus 20 km/h ja jalankulkijalle annettava tietä.

Sinänsä kyllä hämäävää, että täsmälleen sama jalankulkijakuvio pyöreässä merkissä kieltää pyöräilyn ja neliskulmaisessa merkissä sallii sen.

marko.k
06.11.2013, 08.49
Tänään kun tulin töihin piti oikeen katsella merkkejä ja mielestäni saa ajaa. Tätin mielestä ei saa ajaa. Muuten voisi ajaa tietä pitkin mutta katu on vain yhdestä kohtaa kaksisuuntainen.

ptaipale
06.11.2013, 09.25
Oikeasti, haluaisit siis ajaa tässä:
http://goo.gl/maps/twH3b
yksisuuntaista katua väärään suuntaan jalkakäytävällä? Kyllä täti on ihan oikeassa. Parempi kuin ajaa 3 km/h jalkakäytävällä on taluttaa 6 km/h, se on laillista.

marko.k
06.11.2013, 10.12
Juu siis se on jalkakäytävä? Kummassakaan päässä en ole huomannut jalkakäytävä merkkiä.
Yksisuuntaista katua ei saa ajaa väärään suuntaan edes kelvillä?

ptaipale
06.11.2013, 10.23
Jos jalkäkäytävällä ei ole mitään merkkiä ja se on erotettu ajoradasta vain rotvallilla, se on jalkakäytävä jolla ei saa ajaa pyörällä. Tämä ilmaistaan TLA:ssa merkin 421 selityksessä:
"Merkkiä ei yleensä käytetä osoittamaan korotettua jalkakäytävää."

Vaikka se olisi kelvi, siinä ei silti saisi ajaa tuohon suuntaan, koska yksisuuntaisen tien merkki 551 koskee koko tietä, ja kelvi on osa tietä.

Kielletty ajosuunta -merkin 331 kohdalla taas TLA toteaa, että "Merkin sivuuttaminen ajoneuvolla on kielletty." ja kyllä tuon pitäisi olla melko selvä juttu jokaiselle tienkäyttäjälle.
http://goo.gl/maps/hFslo

Eli täti oli todellakin ihan oikeassa.

marko.k
06.11.2013, 10.40
No perhana. Pitää sitten varmaan taluttaa tuo yksi 100m kortteli. Empä tuota ajatellut sateessa eilen. Mutta ei toimintani varmaankaan ollut helvetin vaarallista kun kadulla oli yksi henkilö lisäkseni ja vauhti oli erittäin hidas.

Tregård
06.11.2013, 10.58
Vaikka se olisi kelvi, siinä ei silti saisi ajaa tuohon suuntaan, koska yksisuuntaisen tien merkki 551 koskee koko tietä, ja kelvi on osa tietä.

Eli Puutarhakadun kevyenliikenteenväyläkin on vain yksisuuntainen vaikka siihen on pyöräosiolle oikein maalattu kaistaviitat?

Jotenkin mutuna väittäisin, että jos kevyenliikenteen väylän molemmmissa päissä on kevyenliikenteen väylän merkit niin sitä saa myös ajaa molempiin suuntiin huolimatta viereisen ajoradan mahdollisesti poikkeavista merkinnöistä. Jos jostain syystä halutaan yksisuuntainen klv niin jätetään sitten toiseen päähän klv-merkki laittamatta.
Tällainen järjestely oli jokunen vuosi Tampereella poliisiaseman edessä, jossa sai pyöräillä etelästä pohjoiseen muttei pohjoisesta etelään. Aiheutti kyllä mekosesti sekaannusta.

IncBuff
06.11.2013, 11.28
Jos jostain syystä halutaan yksisuuntainen klv niin jätetään sitten toiseen päähän klv-merkki laittamatta.
Tällainen järjestely oli jokunen vuosi Tampereella poliisiaseman edessä, jossa sai pyöräillä etelästä pohjoiseen muttei pohjoisesta etelään. Aiheutti kyllä mekosesti sekaannusta.
Näin minäkin se olen ymmärtänyt. Tuollainen järjestely löytyy Oulusta Tuiran silloilta, josta kukaan ei tosin välitä mitään vaan ajetaan sitä puolta millä satutaan olemaan.

maantienässä
06.11.2013, 11.39
mutta eikös tuo ole ihan selvä asia, että ajetaan siihen suuntaan mihin merkki näyttää. Eihän sitä tarvitse asioita liian vaikeasti ajtella.

Juha Kastemaa
06.11.2013, 11.43
No perhana. Pitää sitten varmaan taluttaa tuo yksi 100m kortteli. Empä tuota ajatellut sateessa eilen. Mutta ei toimintani varmaankaan ollut helvetin vaarallista kun kadulla oli yksi henkilö lisäkseni ja vauhti oli erittäin hidas.
Ehkä avoin JULKINEN anteeksipyyntö ja omien virheittein myöntäminen olisi ihan paikallaan.
t.nimimerkillä "taxit ovat yhä nro 1 sääntöjen rikkomisessa,mutta pyöräilijät jo nousseet kakkoseksi"

Oatmeal Stout
06.11.2013, 12.48
Ehkä avoin JULKINEN anteeksipyyntö ja omien virheittein myöntäminen olisi ihan paikallaan.
t.nimimerkillä "taxit ovat yhä nro 1 sääntöjen rikkomisessa,mutta pyöräilijät jo nousseet kakkoseksi"
Tästä varmasti on lukuisia tieteellisiä tutkimuksia :)

Amfinaut
06.11.2013, 13.19
Kelvit täynä sorapaskaa vaikka pakkasista ei ole tietoakaan. Goren pöksyihin pitää kehitellä jostain paikka polveen ja vaihtajan korvake menee uusiksi. Juu en osaa ajaa mutta ohan tämä "kunnossapito" perseestä :mad:

Halloo halloo
06.11.2013, 13.43
Virheidensä tunnustaminen on erinomainen ominaisuus. Se mahdollistaa oppimisen.

Risto Koivunen
06.11.2013, 14.05
Goren pöksyihin pitää kehitellä jostain paikka polveen ja vaihtajan korvake menee uusiksi.

Kaupasta saa sellaisia silitettäviä paikkoja, jotka on helppo kiinnittää jos omistaa silitysraudan tai vastaavan.

Täällä pääkaupunkiseudulla ei ole vielä saatu tappajasepeleitä ulkoilutettua. Toivottavasti pysyvät vielä toistaiseksi piilossa, ettei tarvitse taas ruveta ulkokumeja vaihtamaan.

ptaipale
06.11.2013, 14.17
Eli Puutarhakadun kevyenliikenteenväyläkin on vain yksisuuntainen vaikka siihen on pyöräosiolle oikein maalattu kaistaviitat?

No ei varmaan. Jos pyöräosio merkitään erilliseksi tieksi niin ei se sitten ole yksisuuntainen.

Jos jostain syystä halutaan yksisuuntainen klv niin jätetään sitten toiseen päähän klv-merkki laittamatta.

Ei tuo oikein toimi, koska on runsaasti kaksisuuntaiseksi tarkoitettuja pyöräteitä, joista paikoitellen puuttuu toisen suunnan klv-merkki. Jos ylivoimainen valtaosa "yksisuuntaisuuksista" ei ole sellaiseksi tarkoitettuja, ne tarkoitukselliset ovat liian vaikeita tunnistettavia.

http://goo.gl/maps/oKn4x ja sama toisesta suunnasta http://goo.gl/maps/mFUF9 - yksisuuntainen tästä jälkimmäisestä suunnasta? No ei varmasti ole tarkoitus. Ajelen tuosta molempiin suuntiin päivittäin.
Tai tässä merkitään yhdistetty kelvi Turuntien viereen: http://goo.gl/maps/lZMMc ja tässä samaan paikkaan tullaan toisesta suunnasta niin että kelvin merkkiä tuohon kanttarilla erotettuun osaan ei ole: http://goo.gl/maps/0nLHX - yksisuuntainen pyörätie/jalkakäytävä ajoradan oikealla puolella? Ei täysin pähkähullu ajatus, mutta ei toimi näillä merkinnöillä.

Ajatus on selvästikin se, että yksisuuntaiseksi tarkoitetuissa tapauksissa tien molemminpuoliset pyörätiet ovat oikeastaan pyöräkaistoja, kumpikin omaan suuntaansa, mutta ne on vain erotettu ajoradasta jolloin ne pitää merkitä pyörätieksi eikä pyöräkaistaksi. Aivan järkevä idea sinänsä, mutta kun 99.42 % kevyen liikenteen väylistä toimii niin että ne ovat kaksisuuntaisia ja voivat sijaita kummalla puolen ajorataa tahansa, tai molemmilla puolilla, niin ilman lisämerkintöjä tällaisesta yksisuuntaisesta pyörätiestä ei tule mitään.

Amfinaut
06.11.2013, 14.35
Kaupasta saa sellaisia silitettäviä paikkoja, jotka on helppo kiinnittää jos omistaa silitysraudan tai vastaavan.

Juu tattista vinkistä, laitetaan testiin.

Pikkulauri
06.11.2013, 14.36
Juu siis se on jalkakäytävä? Kummassakaan päässä en ole huomannut jalkakäytävä merkkiä.
snip...

Tuolta löytyy muun muassa Tampereen keskustan pyöräteistä kartat. http://www.tampere.fi/tampereinfo/kartat/pyorailykartat.html

ptaipale
06.11.2013, 14.39
mutta eikös tuo ole ihan selvä asia, että ajetaan siihen suuntaan mihin merkki näyttää.

Noin yleisesti ottaen polkupyörällä saa ajaa kaikilla teillä joilla sitä ei ole erikseen kielletty, myös siellä missä ei ole pyörätien merkkiä.

Tässä yksisuuntaisessa pyörätiessä on siis ajatuksena, että pyöräilijän pitää katsoa selkänsä taakse ajosuuntaa vastaan, huomata siellä pyörätien merkki sekä se, että ajosuuntaan pyörätien merkkiä ei ole, ja tästä päätellä etenevänsä kiellettyyn ajosuuntaan. Ei oikein kuulosta hyvältä liikennejärjestelyltä. Sellainen pienikokoinen selvästi pyörätielle osoitettu 331 auttaisi. Sen kanssa ei tosiaan voi käyttää lisäkilpeä (paitsi tietysti jos ministeriö muuttaa LMp:tä tältä osin, ei pitäisi olla ihan mahdotonta). 551 (yksisuuntainen tie) kai voitaisiin varustaa nytkin kilvellä "Koskee pyörätietä".

Smo
06.11.2013, 15.10
Juu tattista vinkistä, laitetaan testiin.

Esim Tarjoustalosta ja retkikaupoista

Sundo
06.11.2013, 15.21
Oikeasti, haluaisit siis ajaa tässä:
http://goo.gl/maps/twH3b
yksisuuntaista katua väärään suuntaan jalkakäytävällä? Kyllä täti on ihan oikeassa. Parempi kuin ajaa 3 km/h jalkakäytävällä on taluttaa 6 km/h, se on laillista.

Joku tuon linkin takana näyttää hyvin mallia kun kääntyy 180 astetta ympäri :cool:.

koshui
06.11.2013, 15.41
Näin minäkin se olen ymmärtänyt. Tuollainen järjestely löytyy Oulusta Tuiran silloilta, josta kukaan ei tosin välitä mitään vaan ajetaan sitä puolta millä satutaan olemaan.

Oulussa yksisuuntaisia kevlejä on huomattavasti enemmän kuin tuo Tuiran sillat. Kaupungin pyöräilykartta oli ajantasalla ennen tämän kesän myllerryksiä jossa on ilm. urakoitsijoiden toimesta(?) muutettu reittejä kaksisuuntaiseksi lisäämällä ylinmääräinen kyltti. Näin esim. rautatienkadulla jota nyt uuden kyltin mukaan saa kulkea kaupunginpuoleista entistä jalkakäytävää yhden korttelin verran kunnes takaisin tielle. Rautatienpuoleinen kelvihän on yksisuuntainen. Ex-yhdensuuntaisia viime tarkistamalta on Uusikatu ja Heikinkadun ja Kajaanintien uimakuoppa.

Mielenkiintoisin ehkä näistä on Asemakadun kelvi joka on yksisuuntainen mutta ajorataa vastakkainen joka myöskin siis yksisuuntainen. Lisäksi kelvi on kulkusuunnassa vasemmalla puolella osan matkaa puiston jälkeen josta ajoradan käyttäjille tulee kuva, että pyöräilijät ajavat "väärää puolta" vastaan. Goolen kuvassa kelvi näkyy kielletty ajosuunta ja kelvimerkki joka osoittaa pyöräilysuunnan http://goo.gl/maps/8KCNB . Kaupungin reittikartassa myöskin merkittynä vastaavasti http://www.ouka.fi/oulu/kadut-kartat-ja-liikenne/kevyt-liikenne .
Mikäli tottelee kiellettyn ajosuunnan merkkiä niin kyseistä väylää ei siis saa ajaa ja täten se on jalkakäytävä .. kysyin asiaa Liikenneturvalta ja käskivät kysyä kaupungilta.

JN75
06.11.2013, 15.48
Tänään kun tulin töihin piti oikeen katsella merkkejä ja mielestäni saa ajaa. Tätin mielestä ei saa ajaa. Muuten voisi ajaa tietä pitkin mutta katu on vain yhdestä kohtaa kaksisuuntainen.

Mitähän merkkejä katselit? Ei Verkatehtaankadulta löydy pyörätien merkkiä. Kielletyn ajosuunnan merkki ainakin löytyy. Verkatehtaankadun kapeita jalkakäytäviä ei kyllä kenenkään pitäisi luulla pyöräteiksi. Tämä luuleminen tekeekin jalkakäytäväpyöräilystä vaarallisempaa kuin se onkaan. Jos pyöräilijä tietää ajavansa jalkakäytävällä ja väistää kaikkia muita kulkijoita, niin vaaratilanteita tulee aika harvoin. Jos taas pyöräilijä luulee ajavansa pyörätiellä, niin vaaratilanteita tulee paljon useammin.

CwA
06.11.2013, 16.10
Täällä on vähän nihkeästi noita kelvejä, joten seututien laitaa ajellaan, valkoinen viiva on maalattu siihen asfaltin reunan päälle ja siitä alkaakin sitten suht heti sellainen kasviviidakko ja oja.

Nyt on tuota kiveä aika paljon ollut asfaltin reunasta 20-30cm keskiviivalle päin, huono ajella kun peukunpään kokoa oleva terävä kivi renkaan alla tahtoo luoda monenlaista haastetta menoon.

Sadekeliä on ollut, joten rekka kun tulee vastaan, niin tahtoo aika paljon sitä vettä lentää päälle, toki veden seassa on sitten nastojen irroitamaa kivipölyä/hiekkaa, ikävästi narskuu hampaissa 70km ajon jälkeen vaikka kuinka yrittää suuta pitää kiinni pahimmassa vesipöllyssä.

Tietenkin pelloille kun ajoivat lietettä, niin se kaikki tavara tienpinnasta ei ole vielä poistunut ja kylläpä siellä rekan nostattamassa vesipöllyssä on mukana toisinaan ihan sitä itseäänkin.

Pyörätelineet on monessa paikassa kaupungissakin kerätty jo pois, mutta kyllä satunnaisesti näkee vielä muitakin pyörällä kulkijoita, jalankulkijoita ei niinkään enää ole näkynyt, joten kun pääsee kaupunkiin asti ja ajelee kelveillä, niin kyllä ne on aika tyhjiä.

Ehkä 2-4 kevyenliikenteen edustajaa näkee reilun 70km aikana, ei kovin paljoa siis tungosta.

PPP
06.11.2013, 18.05
Olisikohan tässä kyse vaikka omavaltaisesta sakotuksesta pyörätiellä kävelystä?

5.11.2013 kello 18:45 Polkupyöräilijä sieppasi naisen kädestä ostoskassin, Aleksanterin teatterin kohdalla. Omaisuutta anastettiin noin 200 euron arvosta ja asiaa tutkitaan varkautena.

https://www.poliisi.fi/poliisi/helsinki/home.nsf/pfbd/14276B317D18948CC2257C1B00271856?opendocument

Premnas
06.11.2013, 19.18
Tänään oli taas vähän, muttei liian vaikeaa. Ensimmäiseksi autoilija olisi tahtonut ajaa päälle klv:n jatkeella, molemmille paloi vihreät valot (tulin siis autoilijoita vastaan joten en edes tullut sokeasta kulmasta). Sieltä vaan tuli pitkänä letkana autoilijoita, eikä ketään ilmeisesti kiinnostanut lähestyvä pyörä millään tavalla. Minä osoitin olevani tulossa, autoilijasta ei voinut oikein päätellä mitä se meinaa. Tulos: molemmat tekevät lukkojarrutuksen, autoilija ilmeisesti vähän enempi koska itsellä ei vauhtia niin paljoa ollut. Päästi se kuitenkin mut menemään ensin.

Sitten purnutusta kävelijänä. Kävelin klv:n oikeassa reunassa, niin reunassa kuin viittii kävellä ilman että tarvitsee pelätä koiranpaskakasoja. Eikö sitten pari helvatan fiksua pyöräilijää vedä minusta ohi lähes hihaa hipoen. Parin sentin harha-askel niin jo olisi kolahtanut. Mikä hitto siinä on että jos edellä on kävelijä reunassa, vastaan tulee pyörä niin SILTI pitää änkeä sinne pieneen väliin!! Mä odotan aina sopivaa ohituspaikkaa enkä lähde turhaan leikkimään, toisiin koliseminen ei varmana tuntuisi kivalta.

marko.k
06.11.2013, 20.04
No nyt muutamana päivänä arponut että onko se kävelykatu ja varmistus tuli että on. Työpisteeseen pääsee tietä pitkin suoraan mutta pois pääseminen onkin kimurantimpi juttu. Taluta puoli korttelia aja yksi ja taas takaisin kävelykadulle taluttamaan. Turhauttavaa :) huomenna ajan hämeenkatua "pyöräkaistaa" tempoilme päällä enkä väistä ketään.

Ja olen ajanut äärimmäistä varovaisuutta noudattaen tuon pienen pätkän. Taluttaessa huomasin että on vielä vaikeampi mennä kun vien kahden tilan tai todella ison ihmisen leveyssuunnassa.

pätkä
06.11.2013, 20.20
...Ajatus on selvästikin se, että yksisuuntaiseksi tarkoitetuissa tapauksissa tien molemminpuoliset pyörätiet ovat oikeastaan pyöräkaistoja, kumpikin omaan suuntaansa, mutta ne on vain erotettu ajoradasta jolloin ne pitää merkitä pyörätieksi eikä pyöräkaistaksi. Aivan järkevä idea sinänsä, mutta kun 99.42 % kevyen liikenteen väylistä toimii niin että ne ovat kaksisuuntaisia ja voivat sijaita kummalla puolen ajorataa tahansa, tai molemmilla puolilla, niin ilman lisämerkintöjä tällaisesta yksisuuntaisesta pyörätiestä ei tule mitään.

Tästä tulikin mieleen eräs paikka, jossa ajoradan molemmin puolin on laatoitetulle jalkakäytävälle vedetty n. 1m levyinen asfalttikaista. Tähän on sitten maalattu molempiin suuntiin pyörän kuvat. Väylää ei ole merkitty millään liikennemerkillä, mistään suunnasta.

Ilmeisesti tuossa on yritetty tehdä kaksi suuntainen pyöräkaista. Tuon epämääräisen väylän ja ajoradan välissä on vielä kadun suuntaiset parkkiruudut.

Miten sattuu näitä siis tehdään ja samalla tavalla myös merkitään. Tosin autoilijoiden mukaan pitäisi ajaa siellä asfalttikaistalla kun siellä on se pöörätie:)

Hääppönen
06.11.2013, 20.39
Tulikohan ikä vastaan näkökyvyssä? (En myönnä. :D). Tänään ilta-ajelulla tuli monin paikoin ajeltua kelviä vastavirtaan vieressä kulkevaan ajorataan nähden ( eli menosuuntaani vastaantulevat autot olivat lähinnä). Ilmeisesti nykyautojen ajovalojen umpiot on suunniteltu niin, että valokeila on leveä auton kuskin vinkkelistä oikealle/pientareelle. Ja lisäksi valot ovat kirkkaita/valovoimaisia. Tuli muutamia kiperiä kohtaamisia vastaantulevien kelvillä kävelevien ninjojen kanssa autojen häikäisyn johdosta. Itsellä ihan ok valot fillarissa. Pitänee muuttaa lenkin kiertosuuntaa... Ps. Hampaat on suussa yhä, eikä asfaltti-ihottumaa tullut, nopealla refleksiväistämisellä selvisin. :)

ptaipale
06.11.2013, 21.25
Ilmeisesti nykyautojen ajovalojen umpiot on suunniteltu niin, että valokeila on leveä auton kuskin vinkkelistä oikealle/pientareelle.

Tai siis korkea, eli ajosuuntaan katsottuna oikeassa reunassa valokeila yltää ylemmäs kuin vasemmalla.

Tässä mielessä "nykyautoja" ovat kait ainakin kaikki H4-polttimoita käyttävät jostain 1970-luvun alusta alkaen, ja luulisin että sitä vanhemmatkin.

Autojen valot häikäisevät tien vasemmalla puolella ajaessa ikävästi, joten ninjoja on erittäin vaikea havaita. Häikäisyä esiintyy myös oikealla esim. silloin, kun pyörätie on ajorataa alempana. Omilla ajoreiteilläni tällainen paikka on Turuntiellä Leppävaaran ja Kilonkartanontien risteyksen välillä: pyörätiellä ei näe juuri mitään, varsinkaan jos katuvalot ovat pois käytöstä.

haedon
06.11.2013, 21.59
No nyt muutamana päivänä arponut että onko se kävelykatu ja varmistus tuli että on. Työpisteeseen pääsee tietä pitkin suoraan mutta pois pääseminen onkin kimurantimpi juttu. Taluta puoli korttelia aja yksi ja taas takaisin kävelykadulle taluttamaan...
Wtf! Jos sä puhut nyt tuosta aiemmasta kuvan kadusta niin siinä ei ole mitään kävelykatua vaan jalkakäytävä ja yksisuuntainen ajorata. Kävelykadulla saa ajaa pyörällä ja max 20km/h. Jalkakäytävällä ei saa ajaa:
http://fi.wikipedia.org/wiki/K%C3%A4velykatu
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jalkak%C3%A4yt%C3%A4v%C3%A4

FillaRilla
06.11.2013, 23.05
No nyt muutamana päivänä arponut että onko se kävelykatu ja varmistus tuli että on. Työpisteeseen pääsee tietä pitkin suoraan mutta pois pääseminen onkin kimurantimpi juttu. Taluta puoli korttelia aja yksi ja taas takaisin kävelykadulle taluttamaan. Turhauttavaa :) huomenna ajan hämeenkatua "pyöräkaistaa" tempoilme päällä enkä väistä ketään.
Ja olen ajanut äärimmäistä varovaisuutta noudattaen tuon pienen pätkän. Taluttaessa huomasin että on vielä vaikeampi mennä kun vien kahden tilan tai todella ison ihmisen leveyssuunnassa.

Yhdyn edelliseen puhujaan. Ainakaan kuukkelikuvien perusteella ei katua millään saa kävelykaduksi, vaan siis juurin kuten edellä on sanottu. Ja jos olisi kyseessä käväelykatu, siinä nimenomaan saisi pyöräillä, se on oikein laissa erikseen mainittu. Kuten haedonin linkit kertovat. Miten sä voit tätä asiaa arpoa tollain. Paikkahan on niin selvä kuin olla voi. Kannattaisko harkita työmatkapyöräilyn lopettamista siksi aikaa, että omaksut alkeellisimmat peruspykälät.

marko.k
07.11.2013, 05.49
Joo anteeksi nyt meni nimitys väärin.

JN75
07.11.2013, 10.32
huomenna ajan hämeenkatua "pyöräkaistaa" tempoilme päällä enkä väistä ketään.

Voisitko hieman selventää tätä kommenttia? Hämeenkadulla ei ole pyöräkaistaa. Nyt kun kaupungin mielestä on talvi, niin Hämeenkadulla ei ole myöskään pyörätietä. Hämeenkadulla saa siis ajaa polkupyörällä vain ajoradan oikeassa reunassa joukkoliikenteelle varatulla kaistalla. Keskustorin nurkilla on pieni pätkä pyörätietä Hämeenkadulla mutta Verkatehtaankatu ei ole lähelläkään Keskustoria.

tempokisu
07.11.2013, 12.44
Nyt kun kaupungin mielestä on talvi, niin Hämeenkadulla ei ole myöskään pyörätietä. Hämeenkadulla saa siis ajaa polkupyörällä vain ajoradan oikeassa reunassa joukkoliikenteelle varatulla kaistalla..

Ikinä en ole nähnyt kenenkään fillaroivan siinä autojen ja nynne-seassa. Autollakin kammottaa, niin pyörällä vielä...
Joudun nimittäin ajamaan noin 100m Hämeenkatua työpaikalleni, enkä ole harkinnutkaan että ajan pyörällä Hämeenkadun autotietä. Olkoot lainvastaista, mutta en uskalla. Eikä moni muukaan ilmeisesti.

marko.k
07.11.2013, 12.57
Juu huomasin että se on pelkkä jalkakäytävä kun kävin kävellen poistattamassa romua silmästä keskustan poikki. Pakon edestä piti mennä kärryn kanssa hämeenkatua kesällä ja se oli helvettiä. Jos vaan ei olisi pakko en menisi pyörällä keskustaan ollenkaan.

Smoppi
07.11.2013, 13.37
http://aijaa.com/MRJPRn

Tuon näköiseksi menee pyörä 5 kilometrin reissun jälkeen. Kevlit on täynnä lehtiä, soraa ja jotain puista tuulen tiputtamia oksankarahkoja. Noita lehtiä on ihan jatkuvana mattona. Se lehtisorapaska menee ketjujen väliin pyörimään ja hajottaa ketjut ja oksankarahkat tarttuvat pinnojen väliin ja rapsahtelevat siellä kivasti poikki. Ihan tavallisen kauppareissun jälkeen fillari näyttää siltä kuin sillä olisi rällätty sorakuopalla.

Lisäksi jostain täysin käsittämättömästä syystä suurimmalla osalla kevleistä on asvaltissa noin 20 metrin välein jotain poikittaisrailoja, jotka hajottavat polkupyörän renkaat, jos ei pidä niissä todella korkeita rengaspaineita. Millään kovin ohutrenkaisella polkupyörällä ei siis ole ollenkaan asiaa tuonne ajelemaan. Minkähän takia nuo railot on olemassa? Ne ovat tosiaan tien suuntaan nähden täysin poikittain ja näyttävät asvaltointivaiheessa tehdyiltä. Autoteillä en ole moisia railoja nähnyt.

Kohtahan taas tulee lumet ja sitten saa taas ihmetellä, kun kevleillä on puolisääreen asti lunta ja vieressä kiiltää lumettomaksi asti aurattu ja suolattu autotie. Joka aamu neljältä herään lumiauran kolisteluun, vaikka yön aikana ei olisi tullut yhtään uutta lunta. Raapivat auralla lumetonta autotietä ja vieressä kevlillä on edelleen lunta niin paljon, että polkupyörällä ei pysty ylämäkeen ajamaan. Tasaisella ja alamäessä ajaminen jotenkuten onnistuu, vaikkakin raskasta on.

ahma
07.11.2013, 14.40
http://aijaa.com/MRJPRnTuon näköiseksi menee pyörä 5 kilometrin reissun jälkeen. Kevlit on täynnä lehtiä, soraa ja jotain puista tuulen tiputtamia oksankarahkoja. Noita lehtiä on ihan jatkuvana mattona. Se lehtisorapaska menee ketjujen väliin pyörimään ja hajottaa ketjut ja oksankarahkat tarttuvat pinnojen väliin ja rapsahtelevat siellä kivasti poikki. Ihan tavallisen kauppareissun jälkeen fillari näyttää siltä kuin sillä olisi rällätty sorakuopalla..

Kai tämä on trolli? Yksi ratkaisu on se, että ajaa työmatkat vain tunneleissa ja parkkihalleissa. Ei ole lehtiä ja oksia tiellä, eikä tarvitse pyörää pestä. Ammatinvalintakysymys.

JackOja
07.11.2013, 14.44
Kai tämä on trolli?...

Samaa määkin ajattelin. Eihän tuo kuvan fillari ole likainen.

Smoppi
07.11.2013, 15.05
Samaa määkin ajattelin. Eihän tuo kuvan fillari ole likainen.

Onhan tuo nyt aika likainen. Ei minua sinänsä haittaa muuten tuo lika, mutta ketjut rapisevat jatkuvasti merkkinä siitä, että siellä on välissä kaikenlaisia hiovia pikkupartikkeleita.

Munarello
07.11.2013, 15.29
Joku kiinteistöhuoltopuljun heppu oli jättänyt pakettiautonsa parkkiin kevyenliikenteen väylällä. Pientareen kautta piti mennä ohi. Juu, kyllä sillä varmaan on lupa huoltoajella kelveillä, mutta tuskinpa siihen liittyy lupa tarpeettomasti häiritä/estää kevyen liikenteen kulkua.

El-Carpaso
07.11.2013, 15.35
Ikinä en ole nähnyt kenenkään fillaroivan siinä autojen ja nynne-seassa. Autollakin kammottaa, niin pyörällä vielä...
Joudun nimittäin ajamaan noin 100m Hämeenkatua työpaikalleni, enkä ole harkinnutkaan että ajan pyörällä Hämeenkadun autotietä. Olkoot lainvastaista, mutta en uskalla. Eikä moni muukaan ilmeisesti.

Hämeentie on kurvista hakikseen eli alamäkeen oikeesti tosi siisti autojen seassa. Koska alamäki ei tosiaan mitään ongelmaa pysyä liikennevirran vauhdissa.
Ylöspäin on sit pikkasen kuumottavampi keissi.

Yksi kesä näin pari joposankaria menossa hämeentietä juurikin kurvista hakikseen ajoradalla, mutta väärällä puolella. Vauhtiakin oli ihan kivasti. Kun rupesi tulemaan liikaa autoa vastaan koukkasivat jalkakäytävälle pelästyttelemään jalankulkijoita mutta aina taas kohta lohena liikennettä vastaan.

JN75
07.11.2013, 15.40

Laukonsilta ja Rongankadun alikulkutunneli on rakennettu osittain juuri tästä syystä eli Hämeenkadun lähelle pääsee pyörällä ajamaan aika turvallisesti ja laillisesti useampaa reittiä pitkin. Keskusta-alueella on usein pakko ajaa lyhyen matkaa joko ajoradalla tai jalkakäytävällä, jos siis haluaa ajaa pyörällä aina perille asti. Itse en käytä Hämeenkatua oikeastaan juuri ollenkaan millään liikkumistavalla, joten lopetan keskustelun Hämeenkadusta tähän. Ajakaa miten haluatte siellä...

Oatmeal Stout
07.11.2013, 15.59
Kai tämä on trolli? Yksi ratkaisu on se, että ajaa työmatkat vain tunneleissa ja parkkihalleissa. Ei ole lehtiä ja oksia tiellä, eikä tarvitse pyörää pestä. Ammatinvalintakysymys.
Jos kyse on siitä mustasta rungosta, niin ei takuulla ole trolli vaan ihan aiheesta itkee.

marko.k
07.11.2013, 16.43
Selvästi mustasta kyse. Lehdet ja hiekka on sulattanut jo kammetkin pois.

Hyötypolkija
07.11.2013, 17.15
Kohtahan taas tulee lumet ja sitten saa taas ihmetellä, kun kevleillä on puolisääreen asti lunta ja vieressä kiiltää lumettomaksi asti aurattu ja suolattu autotie. Joka aamu neljältä herään lumiauran kolisteluun, vaikka yön aikana ei olisi tullut yhtään uutta lunta. Raapivat auralla lumetonta autotietä ja vieressä kevlillä on edelleen lunta niin paljon, että polkupyörällä ei pysty ylämäkeen ajamaan. Tasaisella ja alamäessä ajaminen jotenkuten onnistuu, vaikkakin raskasta on.

Heh, tätä voi varmaan sitten talven tullen itse kukin lainata? Ytimekkäästi kelvien talvikunnossapito ilmaistu ja kunhan lumet taas tulee, ilmaantuu ko. ilmiö yhtä varmasti kuin... kuin... no vaikka Väyrynen ehdolle.

Näistä hauskoista kommenteista puheenollen, missä ihmeessä mä näin foorumilainen Risto Koivusen kommentin siitä, että "onneksi on niin pimeää, ettei marraskuun ankea harmaus näy"? Tuolle olen naureskellut monta kertaa sen jälkeen ja kanssaihmisiä rasittanut muunnellen milloin mikäkin ankeus on hyvä, kun ei näy pimeässä. Ankean syksyn ehdoton piristysruiske, mutta en sitä enää ole löytänyt! Iso vihreä pallo kuitenkin siitä. Tai siis musta, kun ei vihreä pallo näy pimeässä... heko heko.

Niin, jos tuo kuvan fillari oli likainen, kannattais katsoa mun melkein 100x tuon verran edellisen pesun ja ketjujen putsauksen jälkeen lehtikurassa ajettua. Eikä ole edes ketjusuojaa mun ankeassa halpispyörässä, niin täällä se ketju vasta narskuukin.

Smoppi
07.11.2013, 17.21
Heh, tätä voi varmaan sitten talven tullen itse kukin lainata? Ytimekkäästi kelvien talvikunnossapito ilmaistu ja kunhan lumet taas tulee, ilmaantuu ko. ilmiö yhtä varmasti kuin... kuin... no vaikka Väyrynen ehdolle.

Toki voi lainata. Vastustan jyrkästi tekijänoikeusmafiaa ja en katso omistavani oikeuksia tuohon kirjoittamaani tekstinpätkään. Jokainen saa sitä kopioida ja muunnella ja lainata miten parhaaksi näkee.

Voisi kyllä varmaan kokeilla viritellä jonkinmoiset roiskeläpät noiden polkupyörien etulokasuojiin. Autoon askartelin jo varmaan vuosi sitten takaroiskeläpät, mutta en ole vieläkään saanut aikaiseksi laittaa niitä paikoilleen. :) Vanhoista renkaista varmaan saa leikeltyä fillariin aika hyvin soveltuvat roiskeläpät.

EDIT: http://aijaa.com/KSeRso

Saa nähdä miten pelaa käytännössä...

VeeVee
07.11.2013, 17.56
Hämeentie on kurvista hakikseen eli alamäkeen oikeesti tosi siisti autojen seassa. Koska alamäki ei tosiaan mitään ongelmaa pysyä liikennevirran vauhdissa.
Ylöspäin on sit pikkasen kuumottavampi keissi.

Saatan olla väärässä, mutta Kisu ja kumppanit taitaa puhua Tampereen Hämeentiestä ja Carpasco Helsingin Hämeentiestä :) Taitaa nuo Hämeentiet olla pyöräilijöiden kannalta aika syvältä. Onkohan jossain pyöräilijäystävällinen Hämeentie.

lansive
07.11.2013, 18.13
Onkohan jossain pyöräilijäystävällinen Hämeentie.

Järvenpään (http://goo.gl/maps/JCB6s) versio ei näytä kovin pahalta.

Madone 4.9
07.11.2013, 19.49
Järvenpään (http://goo.gl/maps/JCB6s) versio ei näytä kovin pahalta.

Ja ei ole todellakaan paha.

Nim. Tuossa joka päivä tulee sahattua pyörällä ^_^

marko.k
07.11.2013, 19.55
Juu me puhuttiin hämeenkadusta ja el-carpaso tiestä. Niin vaan menee nimikkeet sekaisin :)
Sain kipinän silmästä ja ajatus luistaa paremmin. Verkatehtaankadulla rikotaan satoja kertoja lakia päivässä kuten minäkin tein mutta nyt olen taluttanut pyörän sallitulle ajoradalle.

IncBuff
07.11.2013, 20.01
Meinasin kolaroida tänään. Lähdin vihreillä yli niin oikealta pitkin ajorataa tulee joku fiksihipsteri punaisia päin järjetöntä vauhtia. Hyppää toki tämän suorituksen jälkeen jalkakäytävälle jatkamaan kohkaustaan.

izmo
07.11.2013, 20.03
Tänään tein koeajon Kirkkopuistosta Verkatehtaankadulle ja varmaan oikeaoppisesti Hämeenpuisto-Puutarhakatu-Keskustori-Hämeensilta-Verkatehhtaankatu. Nyt tietenkin vois mennä koskenrantaa Hämeenkadun ali ja nousta Ilveksen kulmalta ylös------

CwA
07.11.2013, 20.11
Onhan tuo nyt aika likainen. Ei minua sinänsä haittaa muuten tuo lika, mutta ketjut rapisevat jatkuvasti merkkinä siitä, että siellä on välissä kaikenlaisia hiovia pikkupartikkeleita.

Suhteellista:
http://i.imgur.com/AYibiZ5.jpg

http://i.imgur.com/qkcoXz0.jpg

Meistä jotkut eivät omaa kevlejä, meidän on käytettävä teitä, samoja täydellisiä teitä, joita autotkin käyttävät, mutta kaikkia ei ole päällystetty ja aina välillä yrityksien tarpeet käy yli pienten ihmisten tarpeista, jolloin tiet menevät tähän kuntoon:
http://i.imgur.com/bQ2U0jh.jpg

Aikamoista neitivinkumista mun mielestä joku vähäinen rapa fillarissa kun ajetaan kevlillä, laittaa roiskeläpän etulokariin, niin että se on vain seintin pari maasta, niin ei kurastu fillari.

Ketjut voi tosiaan pestä, kuten fillarinkin.

Pikitielläkin ajaessa ketjuihin sekä fillariin tulee kuraa, kun ei ole pientareita, niin siinä autotiellä, jossa ajavat samaiset tukkirekat noin 90km/h, on yritettävä jotenkin pärjätä, kun parempaa ei ole ja siellä on myös ihan lietelantaakin välillä, ei mitään pelkkää kuraa tai huikamalaa lehtiä.

Pakko olla trolli, ei kukaan voi oikeasti olla noin vieraantunut elämästä?

Smoppi
07.11.2013, 21.38
Ei nyt tarvitse herneitä vetää nenään. Kyllä minä tiedän että maaseudulla on tuollaisia teitä, mutta ihan periaatteesta vaan ärsyttää, että niitä on täällä kaupungissakin. Tienhoidon resursseja tuhlataan kaikkeen älyttömään, kuten esimerkiksi siihen asvaltin raapimiseen lumisateettomina päivinä, mutta niinkin yksinkertainen asia kuin kevlien kunnossapito jää tekemättä. Kaupunkien kuitenkin PITÄISI olla pyöräily-ystävällisiä paikkoja, tai ainakin itse sen ajattelen niin. Maaseudulla taas on ihan se ja sama, kun välimatkat ovat kuitenkin sitä luokkaa, että ei niitä pysty pyörällä menemään muuten kuin kuntoilumielessä.

Ja siis itse miellän hyötyliikunnan korkeintaan sellaisena määränä liikuntaa, että sitä voi harrastaa joka päivä ilman, että tulee palautumisen kanssa ongelmaa. Muussa tapauksessa se onkin jo ihan vakavaa kuntoilua.

Jopoman
07.11.2013, 21.43
Suhteellista...
Meistä jotkut eivät omaa kelvejä...
Pikitielläkin ajaessa...tukkirekat noin 90km/h... lietelantaakin välillä

Olen tosi tyytyväinen että edellä mainitut vaarat eivät kelvillä uhkaa. Oiva muistutus olojen suhteellisuudesta, mutta jos voidaan pitää lietelanta pois tästä keskustelusta niin kiva. Siis jos sitä ei ole levitetty kelville.

Siitä ihan samaa mieltä että turha vinkua jos pyörä likaantuu. Voi pyytää vaikka äitiä pesemään sen.

CwA
07.11.2013, 22.24
Ei nyt tarvitse herneitä vetää nenään. Kyllä minä tiedän että maaseudulla on tuollaisia teitä, mutta ihan periaatteesta vaan ärsyttää, että niitä on täällä kaupungissakin. Tienhoidon resursseja tuhlataan kaikkeen älyttömään, kuten esimerkiksi siihen asvaltin raapimiseen lumisateettomina päivinä, mutta niinkin yksinkertainen asia kuin kevlien kunnossapito jää tekemättä. Kaupunkien kuitenkin PITÄISI olla pyöräily-ystävällisiä paikkoja, tai ainakin itse sen ajattelen niin. Maaseudulla taas on ihan se ja sama, kun välimatkat ovat kuitenkin sitä luokkaa, että ei niitä pysty pyörällä menemään muuten kuin kuntoilumielessä.

Ja siis itse miellän hyötyliikunnan korkeintaan sellaisena määränä liikuntaa, että sitä voi harrastaa joka päivä ilman, että tulee palautumisen kanssa ongelmaa. Muussa tapauksessa se onkin jo ihan vakavaa kuntoilua.

Jaa'a, ei mulle tule ongelmaa vetää päivittäin reilu 30km, 70km menisi muuten, mutta tulee persaukseen patteja, jotain voidetta kai pitäisi alkaa käyttämään :D
Vauhti ei ehkä päätä huimaa, mutta kyllä pyörällä pääsee pitkiä matkoja päivittäin ilman, että palautumisen kanssa tulee ongelmaa. Kolmena peräkkäisenä päivänä kun ajoin noin 70km, niin ainoa ongelma oli takapuoleen tulleet patit ja en ole harjoitellut kuin vasta maaliskuusta ja välissä vielä noin parin kuukauden tauko, lähtötaso ei ollenkaan kuntoa, joten ei noi matkat ole oikeasti pahoja kuin asenteissa.

Jos täällä olisi tasamaata niin tietty aika paljon enemmänkin, muttei ole tasamaata, useamman prosentin nousuja sitävastoin paljonkin.

Ei kai kukaan tässä ole herneitä nenään vetämässä, mutta aika ihmeelliseltä tuntuu, jos pyörän ei pitäisi likaantua syksyllä, ollaan kumminkin suomessa.

Auraaminen onkin mielenkiintoinen juttu, täällä seututien reunasta 0.5-1m jätetään auraamatta pääsääntöisesti, tiellä on yleensä useampi sentti lunta paitsi autojen renkaiden urissa, joten ihan mielenkiintoista ajella, pienemmät tiet, no vain osa aurataan talvisin, reittivalikoima kaventuu yli 50% talvella mun osalta.

Se että sulla on ylipäätään valaistu väylä, jota ajella, sen pitäisi olla kiitoksen aihe, kaikilla ei ole edes sitä piennarta.

Jopoman, lietelanta tiellä on arkipäivää loppukesästä/syksystä ja tie on ainoa väylä jota kuljetaan.

Helkkarin hyviä nuo kaupunkien väylät on, sen mitä kaupungeissa olen asunut, eikä niitä ehkä aurata kovin innolla, mutta paljonko enemmän haluat maksaa veroja, että aurattaisiin?

Tämän maan tienpidolla maastopyörä on ainoa toimiva valinta, tosin usein autonakin pitäisi olla maastoauto, jopa kaupungissa, kun sellaista lumivallia jätetään risteyksiinkin, puhumattakaan pihaliittymistä.

Harvoin Ferrareita näkee talvisin liikenteessä, tai muitakaan matalampia kärryjä, aika helposti tulee ongelmaa matalan auton kanssa noilla kaupunkien kaduilla talvisin, vaikka kuinka pyöräilijät väittävät niitä täydellisesti auratuiksi.

Meillä on byrokratia iso ongelma, kaikkea järjetöntä rahankäyttöä tapahtuu byrokratian vuoksi, juurikin lumettoman aurausta ja lumisen suolausta.

Sitä en tiedä kuinka Jyväskylän tienpito muuttuu lähivuosina, mutta maakunnan tiesuunnitelmassa on laitettu kevytliikenne ensisijaiseksi ja autot toissijaiseksi, joten Jyväskylä voi olla suotava asumispaikka, jos haluaa asua kaupunigissa, jossa pyöräily luonnistuu hyvin, ainakin tulevaisuudessa pitäisi sujua tuolla painotuksella, en tiedä miten sujuu nykyään, kun koskaan en ole Jyväskylässä pyöräillyt, monessa muussa kaupungissa kylläkin.

Jos haluat muutosta oman kylän/kaupungin asioihin, niin kuntapäättäjien suuntaan kannattaa kohtelias hyvin perusteltu selvitys ongelmasta ja toiveet lähettää, mutta jos sinne menee valittamaan siitä, että pyörä kuraantuu, niin kyllähän se voi olla, ettei saa haluamaansa tulosta sinällään ihan aiheellisen talvikunnossapidon priorisointiasiaan.

Kyllä minäkin haluaisin 1.5m leveät pientareet, jotka olisi talvisin puhtaana lumesta, mutta ei taida moisia tulla, ehkä sitten jos musta henki lähtee kun rekka ajaa yli talvella, ehkä sitten jotain tehdään, mutta tuskin, pitäisi useamman menettää henkensä, sitten voisi jotain tapahtua.

Jotenkin mun mielestä on vaan aika mitättömiä noi kaupunkien ongelmat pyöräilyn suhteen, kun harvassa taitaa olla ne ongelmat jotka käyvät hengenpäälle? Enimmäkseen tuovat aavistuksen epämukavuutta ja rajoittavat sitä millaisella kalustolla voi kulkea, mutta varsin hyvin on väyliä ja jotenkin musta tuntuu, että sitä rahaa voisi käyttää johonkin vakavempaan ongelmaan ensin?

pätkä
07.11.2013, 22.41
^ Onhan täällä maalla niitä kevyenliikenteenväyliäkin:D, oisko sitä tappajasepeliä?

http://i1283.photobucket.com/albums/a545/patka80/public/klv_zps47976e7e.jpg

CwA
07.11.2013, 22.48
^ Onhan täällä maalla niitä kevyenliikenteenväyliäkin:D, oisko sitä tappajasepeliä?

http://i1283.photobucket.com/albums/a545/patka80/public/klv_zps47976e7e.jpg

Photoshopattu ihan selvästi, tuossahan on katuvalotkin, on niistä kuultu ja kyläkeskustassa ovat nähneetkin, muttei niitä ole kuin pari kilometriä, polttavat vastavuoroisesti sitten läpi yön vaikkei yöllä ketään liiku ;)

Laitoin pari kuvaa gravel grinding ketjuun, sieltä näkee mitä luokkaa sepeliä täällä on, jotain tollasta sinertävää.

Komea väylä kyllä, tasaistakin vieläpä, kyllähän tuollaisella kelpaa ajella.

pätkä
07.11.2013, 22.54
^ lamput ainaski on, valoista ei oo tietoa:p

Smoppi
07.11.2013, 23.41
Vauhti ei ehkä päätä huimaa, mutta kyllä pyörällä pääsee pitkiä matkoja päivittäin ilman, että palautumisen kanssa tulee ongelmaa.

Sehän siinä tuppaa olemaan ongelmana. Sitä vauhtia kun pitää oikeasti olla, jotta polkupyörä voisi olla järkevä kilpailija autolle edes kaupungissa. Ja jos päivittäin joutuu pakolliset matkat ajelemaan pyörällä ja niistä tulee vaikka se 30 kilometriä, niin aikamoista vauhtia on pakko painaa, että ei mene päivästä montaa tuntia paikasta toiseen liikkumiseen. Kaupungeissa kuitenkin keskinopeus on väkisinkin aika matala, ja polkupyörällä nuo liikennevaloristeyksetkin ovat paljon hitaampia ylittää kuin autolla, kun polkupyörällä usein joutuu odottelemaan neljätkin valot vähänkin kompleksisemman risteyksen ollessa kyseessä. Siis jos joutuu ylittämään vaikka kaksi keskenään risteävää tietä ja molemmilla teillä on vielä liikenteenjakaja jolla on oma valonsa, kyllähän tällä foorumilla varmaan ymmärretään. :) Ja vauhdin kasvaessa kasvaa rasituskin, jolloin palautumista tarvitsee enemmän. Opiskelijalla ei ole varaa syödä niin, että ruokavalio edistäisi palautumista.

Valitettavasti täällä ei ole aina edes valaistuja väyliä. Monin paikoin katuvaloja nimittäin pidetään ison osan vuodesta pois päältä säästösyistä. Tuon lumen aurauksen osalta taitaa tuo byrokratia ollakin se suurin ongelma; resursseja olisi kyllä aurata tehokkaasti kaikki paikat, mutta kun ne resurssit tuhlataan joustamattoman byrokratian takia lumettoman tien auraamiseen ja muuhun älyttömään, niin eipä sitten saadakaan järkevästi aurattua niitä kevlejä.

Tuollaisella pätkän linkkaaman kuvan mukaisella hiekkatiellä on muuten mukava ajella pyörällä. Tuon tyyppinen hiekka ei myöskään lennä renkaasta ketjuihin.

CwA
07.11.2013, 23.54
Sehän siinä tuppaa olemaan ongelmana. Sitä vauhtia kun pitää oikeasti olla, jotta polkupyörä voisi olla järkevä kilpailija autolle edes kaupungissa. Ja jos päivittäin joutuu pakolliset matkat ajelemaan pyörällä ja niistä tulee vaikka se 30 kilometriä, niin aikamoista vauhtia on pakko painaa, että ei mene päivästä montaa tuntia paikasta toiseen liikkumiseen. Kaupungeissa kuitenkin keskinopeus on väkisinkin aika matala, ja polkupyörällä nuo liikennevaloristeyksetkin ovat paljon hitaampia ylittää kuin autolla, kun polkupyörällä usein joutuu odottelemaan neljätkin valot vähänkin kompleksisemman risteyksen ollessa kyseessä. Siis jos joutuu ylittämään vaikka kaksi keskenään risteävää tietä ja molemmilla teillä on vielä liikenteenjakaja jolla on oma valonsa, kyllähän tällä foorumilla varmaan ymmärretään. :) Ja vauhdin kasvaessa kasvaa rasituskin, jolloin palautumista tarvitsee enemmän. Opiskelijalla ei ole varaa syödä niin, että ruokavalio edistäisi palautumista.

Valitettavasti täällä ei ole aina edes valaistuja väyliä. Monin paikoin katuvaloja nimittäin pidetään ison osan vuodesta pois päältä säästösyistä. Tuon lumen aurauksen osalta taitaa tuo byrokratia ollakin se suurin ongelma; resursseja olisi kyllä aurata tehokkaasti kaikki paikat, mutta kun ne resurssit tuhlataan joustamattoman byrokratian takia lumettoman tien auraamiseen ja muuhun älyttömään, niin eipä sitten saadakaan järkevästi aurattua niitä kevlejä.

Tuollaisella pätkän linkkaaman kuvan mukaisella hiekkatiellä on muuten mukava ajella pyörällä. Tuon tyyppinen hiekka ei myöskään lennä renkaasta ketjuihin.

Sun pitää sanoa se mun ketjuille, nimittäin kyllä aika hyvin rouske käy moisella ajelun jälkeenkin.

Mihin sitä on kiire, hautaan?

Kyseenalaistan tuota ajan näkemistä, sitä tapaa millä keskimäärin aika nähdään, joka johtaa hyvin helposti pienen kansalaisen selkänahasta tulokset repimiseen.

Jos tarkastelee elämää hyvin paljon ilman ennakkoasenteita ja katsoo mikä on järkevää, mikä ei, niin aika pian huomaa tämän nykytyylin kiirehtimiseen yllyttämisen olevan aika naurettavaa.

Minä ainakin otan juuri sen ajan minkä tarvitsen, ei ole haitannut eloani mitenkään, mutta säästyy vatsahaavalta.

Kuinkas tuo sitten liittyy väyliin, no jos ymmärtää, että kiire on puhtaasti illuusio, niin ei se todellakaan haittaa, että väylän kunnon takia pitää mennä hitaammin. Sama se autollakin on, sitten voi ihan huoletta mennä olosuhteiden mukaan, eipä tule havereita ja kun ei tule havereita niin ei mene aikaa niiden selvittelyihin, kummasti on aikaa mennä hitaamminkin.

Mutta juttu on vähän sellainen, että se on aikatavalla mahdoton selittää toisille, se pitää hoksata itse, kiirettä ei oikeasti ole kuitenkaan olemassa, vain jos ottaa kiireen, siitä voi tulla todellinen.

pätkä
08.11.2013, 08.06
Älä nyt, toisethan oikein säästää aikaa kiirehtimällä. Sitä on sitten varmaan jossain vaiheessa paljon tallessa. Jos tänä vuonna on säästänyt aikaa, niin miten se näkyy? Uusivuosi alkaa vasta helmikuun ensimmäisenä päivänä, vai mitenkä?:)

asb
08.11.2013, 11.58
vieressä kiiltää lumettomaksi asti aurattu ja suolattu autotie

Se on AJORATA, senkin #####! Siellä saa ajaa muillakin ajoneuvoilla, kuin vain autoilla. Mene sinne, jos KLV:llä eläminen on liian vaikeaa. Tieliikennelaki 8§.

CwA
08.11.2013, 13.30
Älä nyt, toisethan oikein säästää aikaa kiirehtimällä. Sitä on sitten varmaan jossain vaiheessa paljon tallessa. Jos tänä vuonna on säästänyt aikaa, niin miten se näkyy? Uusivuosi alkaa vasta helmikuun ensimmäisenä päivänä, vai mitenkä?:)

Mahdollisesti ehkä se tipaton tammikuu on sitten sitä säästettyä aikaa? :D

Mietin tuossa, että jos väylien ylläpitoa haluaisi parantaa, niin kuntapäättäjille ehkä kannattaisi tarjota joku porkkana eikä vain vaatia, 'turhaa' rahanmenoahan on esimerkiksi kännissä itsensä ja toisten telomiset, erinäisten juhlien ja festareiden jälkien siivoaminen, julkisen omaisuuden vahingoittamiset, jos keksii keinoja kuinka näistä selviäisi halvemmalla tai kuinka näitä ongelmia ja samalla kuluja vähentää ja tarjoilee sen porkkanana samassa kirjelmässä kun kertoo toiveestaan parempaan talviylläpitoon, niin ehkäpä saa asiaansa paremmin läpi. Vaikkei maassamme ole korruptiota, niin vuorovetoinen selän rapsuttelu se edelleen on millä parhaiten saa asiansa eteenpäin mun kokemuksien mukaan.

Niin ja ainahan voi tarjoutua kolaamaan pienen pätkän omatoimisesti ja toivoa, että muutkin osallistuvat tuollaiseen kansalaisaktivismiin, asenteet muuttuvat hitaasti, mutta esimerkin voima on aika hyvä, etenkin kun hoksaavat kuinka paljon siitä toiminnasta on hyötyä, mutta jokaisen väylän käyttäjän pitäisi sitten tietää miksi väylä on kunnossa, jonkinlainen kyltti voi olla paikallaan.

Maanteillä jos enemmän on liikkunut on monessa paikassa kohdannut kyltin, jossa kerrotaan, että tiealueen siisteydestä vastaa paikallinen kylätoimikunta, varmaankin on ollut tyytymättömyyttä valtion/kunnan hoidon tasoon ja maalla on tapana tehdä itse jos ei ole hyvä, ehkä kaupungeissakin jonkinlainen vastaava ajatusmalli voisi toimia, työttömyyttäkin kun nykyään on kaupungeissa, niin ehkä siitä voisi muutamille olisi mielekästä tekemistä, yksinhän moista ei tarvitseisi tehdä.

Optimaalinen tilanne ehkä olisi, että yhteiskunta hoitaisi, mutta eiköhän se ole jo näinä kymmeninä vuosina nähty, ettei niin tule koskaan tapahtumaan.

Pointti tuossakin toiminnassa olisi kuitenkin enemmän asenteiden ja asioiden muuttaminen kuin se varsinainen lumien siirtely.

Lumien kolailu on muuten liikuntana aika ykkönen kalorien poltolla tarkasteltuna, siinä tekee töitä aika paljon suurempi lihasjoukko kuin pyöräilyssä, touhua ei kannata katsoa yhtään nenänvartta pitkin, oikeastaan ihmettelen ettei moinen touhu ole ilmeisesti missään valmennusohjelmassa?

No, ehkä ajatuksena liian radikaali nykymaailmassa moinen aktivismi, mutta ehkäpä se herättää jotain ajatuksia siihen kuinka saada parempaa, huutoitkullakaan kun ei mitään asian suhteen tapahdu.

pmw
08.11.2013, 13.34
Se on AJORATA, senkin #####! Siellä saa ajaa muillakin ajoneuvoilla, kuin vain autoilla. Mene sinne, jos KLV:llä eläminen on liian vaikeaa. Tieliikennelaki 8§.

Pääsenkö määkin sun hylkylistalle? Järjetöntä skitsoamista yhdestä sanasta minkä kaikki ymmärtävät, ei pysty ymmärtään tämmöstä fillarivihaa. Ei ihme että kadulla törmää päivä päivältä äärettömän vihasiin fillariharrastajiin

CwA
08.11.2013, 15.44
Pääsenkö määkin sun hylkylistalle? Järjetöntä skitsoamista yhdestä sanasta minkä kaikki ymmärtävät, ei pysty ymmärtään tämmöstä fillarivihaa. Ei ihme että kadulla törmää päivä päivältä äärettömän vihasiin fillariharrastajiin

Minä syyttäisin ennemminkin tätä nykyistyä tuottavuus/tehokkuus ajattelua, joka luo kiireentunnetta, niin ettei ehditä näkemään jokaisen päivän kauneutta ja erilaisuuden rikkautta, suoritetaan eikä pysähdytä tarkastelemaan ja pohtimaan erilaisia näkökulmia, keskustelemaan ja keskusteluiden kautta oivaltamaan toisenlaisia pointteja. Ollaan kuin vinttikoirat juoskukilpailussa jäniksenkuvan perässä, eikä edes tajuta sitä ettei se ole oikea jänis, eikä sitä ettei sitä koskaan saada kiinni.
Onko se hyvää elämää? Ehkä joillekkin, heille se suotakoon, mutta ehkä jossain kohtaa jokaisen kannattaa pysähtyä, katsoa mitä ympärillä oikeasti on ja miettiä voisiko olla toisinkin.

Sitten ei ole ainakaan tarvetta olla niin äkäinen ja näkee enemmän elämääkin.

TANUKI
08.11.2013, 17.10
Kyllähän nyt on soppa saatu yhdestä likaisesta fillarista. :( Pyörän voi aina pestä ja nyt ei ainakaan kuvasta päätellen ollut kyse mistään 10k aika-ajo fillarista. Biltemasta varaosia sitten jos tulee tarvetta. Laakerit sun muut ovat kyllä aika hyvin suojattuja, joten ei ne tuosta likamäärästä piloille mene. Kelvit ovat joskus paskassa kunnossa, ei ne kunnan varat kaikkeen riitä. Pääasia kunhan niillä pääsee ajamaan turvallisesti, ajoradan vieressä ajaminen vilkasliikenteisellä tiellä ei ole kivaa.

Smoppi
08.11.2013, 18.27
Maanteillä jos enemmän on liikkunut on monessa paikassa kohdannut kyltin, jossa kerrotaan, että tiealueen siisteydestä vastaa paikallinen kylätoimikunta, varmaankin on ollut tyytymättömyyttä valtion/kunnan hoidon tasoon ja maalla on tapana tehdä itse jos ei ole hyvä, ehkä kaupungeissakin jonkinlainen vastaava ajatusmalli voisi toimia, työttömyyttäkin kun nykyään on kaupungeissa, niin ehkä siitä voisi muutamille olisi mielekästä tekemistä, yksinhän moista ei tarvitseisi tehdä.

Mutta nykyään verottaja verottaa talkootyötä. Kenelläkäs ne verot on sitten rahaa maksaa?

CwA
08.11.2013, 18.45
Mutta nykyään verottaja verottaa talkootyötä. Kenelläkäs ne verot on sitten rahaa maksaa?

Ei verota, jos kyse on varsinaisesta talkootyöstä http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat/Yhdistys_ja_saatio/Tuloverotus/Talkootyon_verotus%2810116%29 hartiapankissa taisi ongelmaksi tulla se, että ei ollut vastikkeetonta vaan sinne pankkiin talletettiin aikaa joka oli se vastike, jos teet talkootyötä eli kolaat kelvin pätkän ilman vastiketta, niin tällöin ei tule veroseuraamuksia.

Toisaalta taas, maksaisiko veroja enemmän kunnalle tietämättä tuleeko siltikään parempaa, vai tekisikö itse maksaen veroja tietäen että tulee parempaa?

Sinällään mulla on aika iso kivi kengässä verottajan nykyistä kansalaisia passivoivaa toimintaa kohtaan, mutta se nyt ei ainakaan mahdu tänne :D

Byrokratialla tässä maassa on kyllä tapettu paljon hyvää, onneksemme täältä maalta se on lähtenyt palvelujen myötä aika tehokkaasti pois. Toisaalta porukkaa ajaa ilman korttia, katsastamattomilla autoilla ja osa vieläpä kännissä, ei ole mitään valvontaa, miksi noudattaisivat lakeja? On muuten pyöräilijälle tiettyä mielenkiintoa lisäävivä juttuja tuolla maanteillä kun joutuu pimeässä ajelemaan ilman niitä pientareita. Toi nyt osoituksena siitä, kuinka helkkarin hyvin ne huonokuntoiset kelvitkin kumminkin monia siellä kaupungeissa palvelee. Aina toki voisi olla paremmin, mutta usein ei nähdä kuinka hyvin asiat oikeastaan onkaan ja kuinka paljon huonommin ne voisivat olla, ollaan oman pienen maailmamme vankeja ja luullaan paljon, tiedetään vähän.

Hääppönen
08.11.2013, 18.50
Offarina avautumisiin: Tuosta talkootyöstä sain juuri seuraavanlaisen postauksen:
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=802d2f2760&view=att&th=1423816514231c20&attid=0.1&disp=emb&zw&atsh=1

Smo
08.11.2013, 20.08
Offarina avautumisiin: Tuosta talkootyöstä sain juuri seuraavanlaisen postauksen:
https://mail.google.com/mail/u/0/?ui=2&ik=802d2f2760&view=att&th=1423816514231c20&attid=0.1&disp=emb&zw&atsh=1

Voi olla vähän vaikea lukea sun googlemailin sähköpostiliitteitä fillarifoorumista käsin ...

CwA
08.11.2013, 20.21
Voi olla vähän vaikea lukea sun googlemailin sähköpostiliitteitä fillarifoorumista käsin ...

Voisin kokeilla psi kykyä, siinä on kuva verottajan vastauksesta tilanteeseen, jossa oli tietokoneasennusta ja vähän muuta maksettu 'luonnossa' ja verottajan mukaan se menee ihan talkootyöstä eikä tarvitse maksaa veroa.

Hääppönen
08.11.2013, 23.10
Oho. Lähetettäessä näkyi hyvin "Lähetä pikavastaus"-ruudussa. CwA ilmeisesti vähintään osapäivämeedio, kun näki viestin. Noinhan se meni.

Smo
08.11.2013, 23.59
Oho. Lähetettäessä näkyi hyvin "Lähetä pikavastaus"-ruudussa. CwA ilmeisesti vähintään osapäivämeedio, kun näki viestin. Noinhan se meni.

Sulle se näkyy mutta meille ei sun mailit näy. Pitää kopsaa kuva jonnekkin piuhan päähän niin näkyy.

HC Andersen
11.11.2013, 18.53
Tänään piti kotimatkalla avautua oikein voima sanoin yhdelle puupäälle Kilossa, kaveri lähti kerrostalon pihasta huurteisilla sekä jäisillä ikkunoilla ajamaan. Hän sai juuri peitettyä koko kevyenliikenteen väylän kun hän pysähtyi siihen kun ei nähnyt eteensä, sen verran se kyllä näki mun valot että se joutu silmiä oikein siristämään, mutta silti oli pakko valuttaa se auto siihen eteen että ohi ei päässyt kun ojan kautta jalkautumalla.

CwA
11.11.2013, 19.47
Tänään piti kotimatkalla avautua oikein voima sanoin yhdelle puupäälle Kilossa, kaveri lähti kerrostalon pihasta huurteisilla sekä jäisillä ikkunoilla ajamaan. Hän sai juuri peitettyä koko kevyenliikenteen väylän kun hän pysähtyi siihen kun ei nähnyt eteensä, sen verran se kyllä näki mun valot että se joutu silmiä oikein siristämään, mutta silti oli pakko valuttaa se auto siihen eteen että ohi ei päässyt kun ojan kautta jalkautumalla.

Se alkaa olemaan pian sitten tuo iglukausikin taas, mun ymmärrykseen ei mitenkään mahdu se että ikkunoita ei putsata ja sitten sokkona mennään luottaen korkeampiin voimiin ja muiden joustamiseen.

Mulla ei ollut autoillessani koskaan mitään ongelmia putsata lumia pois ja raaputella laseja, joskus kyytiläinen saattoi avautua siitä, että raaputtelin lasit huolella ja putsasin katoltakin lumet tarkasti pois, mutta yleensä hiljentyi kummasti kun havaitsivat, että kävelyksi saattaa mennä.

Joskus oli kyllä sellainen ranskanihme, jossa tuulilasi jäätyi ulkopuolelta liikkellelähdön jälkeen, lämpötilaero ja ilmankosteus syynä, ainoa auto joka kumminkin moisen osasi, sen kanssa piti vaan rikkoa sitä joutokäyntilakia, että pääsi turvallisesti kulkemaan, mutta edes sillä ei tarvinnut mun ajaa sokkona, pari minuuttia ei nyt paljoa merkkaa ihmiselossa, mutta paria minuuttia kun yrittää 'säästää', niin se voi käydä jonkun toisen hengelle kohtalokkaaksi ja en ymmärrä kuinka sitä ei nuo ajattele pätkääkään, jotka ajelevat igluillaan.

Ehkä ongelma on siinä ettei vaan ylipäätään ajatella.

Risto Koivunen
11.11.2013, 19.57
Pitäisi varmaankin opetella vähän jotakin inuiitti-kieltä, niin voisi sujua paremmin kommunikointi noiden igluilla ajelijoiden ja muiden elämäntapa-eskimoiden kanssa.

Luntahan täällä etelässä ei ole vielä oikein nähty, mutta noita huurteisia ikkunoita on tullut bongattua aika monena aamuna - onneksi pääasiassa pysäköintipaikoilta eikä liikenteestä.

HC Andersen
11.11.2013, 19.59
Ehkä huomisaamuna helpottaa kun ruuvasin taas kiinni tuon

http://neelysbendcofc.org/tomstaggs/blog/airzound1.jpg

Smo
11.11.2013, 20.03
Perkele. Tollanen olis aika kool

haedon
11.11.2013, 20.26
Jos ei muuten ole riittävän vaikeaa liikkuminen niin täällä oli kaupunki laittanut rinnakkain kulkevalle pyörätielle ja jalkakäytävälle (merkki 425) vaihtelun vuoksi yhden merkin (424) toistepäin kuin muut. Täytyy yrittää muistaa ottaa kamera muaan, kun kaksi peräkkäistä merkkiä on ihan parinkymmenen metrin päässä toisistaan niin saa hyvin samaan kuvaan.

marko.k
11.11.2013, 21.26
Kelvin pyöräkaistalla citymaasturi noin puolenmetrin päässä betoniporsaista ja sika odotti parturista kantturaa. Melkein pääsi ohi. Piti oikeen pydähtyä ja näyttää peukkua kun kinkesin välistä.

kkolja
12.11.2013, 09.21
Jos ei muuten ole riittävän vaikeaa liikkuminen niin täällä oli kaupunki laittanut rinnakkain kulkevalle pyörätielle ja jalkakäytävälle (merkki 425) vaihtelun vuoksi yhden merkin (424) toistepäin kuin muut. Täytyy yrittää muistaa ottaa kamera muaan, kun kaksi peräkkäistä merkkiä on ihan parinkymmenen metrin päässä toisistaan niin saa hyvin samaan kuvaan.

Oisko joku vääräleuka pyöräyttänyt merkin pylvään väärälle puolelle?

Risto Koivunen
12.11.2013, 18.03
Helsingin Töölössä oli Rajasaarenkadulle onnistuttu sijoittamaan kuormalava taidokkaasti siten, että se tukki huolellisesti pyörätien koko leveydeltään. Kiertäminen ajoradan kautta ei tosin ollut kovin vaikeaa.

Enemmän on kyllä jäänyt ihmetyttämään, miksi kyseiselle kadulle on ylipäänsä tehty pyörätie (= maalattu pyörän kuvat jalkakäytävän pintaan), koska siinä ajoradalla ei ole juuri ollenkaan liikennettä.

haedon
12.11.2013, 18.11
Oisko joku vääräleuka pyöräyttänyt merkin pylvään väärälle puolelle?
Joo, saattaa olla. Tuo merkki ilmestyi vasta tuohon kerrostalotyömaan valmistuttua niin on voinut jäädä niin löysälle että saa käsin kierrettyä ympäri.

Sitten kanssa ihmettelin lehdestä kun suurlohjankadulle tehdään 100m pyörätietä kirjastolta ylöspäin, mutta vielä jää yksi korttelinväli, joka pitää ajaa ajoradalla. Pappilankorvesta tultaessa ensin ajetaan jaetulla kelvillä. Sitten pyörällä liikennevaloissa yli, 50m pyörätietä, ajoradalle 100 matkaksi ja taas pyörätielle. Yksi liikennesuunnittelemattomuuden kukkasista.

TimoS
13.11.2013, 08.57
Ohitin aamulla ylämäessa raskaasti polkevan rouvas-henkilön. Hetken päästä alamäessä ao. rouva huutelee takaa "pitää olla takanakin valo!", huomautin ettei lain mukaan tarvi. Vastauksena jotain mutinaa "omapahan on vika" tms.

Taisi tulla kuumia aaltoja ohituksesta ;)

Risto Koivunen
13.11.2013, 09.22
Vaikkei laki vaadikaan sitä takavaloa, niin hämärinä syysaamuina se voi olla mukavasti yleistä liikenteen sujuvuutta helpottava tekijä (kunhan ei vilku). Erityisesti kun kovin kalliista investoinnista ei ole kyse.

kuovipolku
13.11.2013, 10.34
Täysin oppikirjan esimerkin mukainen tilanne: äiti, puhelin, lastenvaunut, omin jaloin vapaasti kulkevat esikoinen ja (flexihihnan päässä) koira täyttävät kelvin koko leveyden ja siitä että tajutaan muitakin kelvinkäyttäjiä olevan liikkeelle siihen että muodostelma tiivistyy sen verran että turvallinen ohitus on mahdollinen kestää pienen tovin (eikä syynä suinkaan ole puuttuva kello).

Tilanteen rasittavuutta vähentää tietenkin sen yllätyksettömyys (ja tietty resignoitunut suhtautuminen), mutta tällä kertaa myös ilmeisesti kyselyikäisen sisaruksen kommentti: "Äiti, miksi pyörässä on valot?" ja siihen saatu vastaus: "Sitä varten että autot näkee pyörän."

ptaipale
13.11.2013, 10.52
Täysin oppikirjan esimerkin mukainen tilanne: äiti, puhelin, lastenvaunut, omin jaloin vapaasti kulkevat esikoinen ja (flexihihnan päässä) koira täyttävät kelvin koko leveyden

Ei täydellinen. Tupakka puuttui!

Mosse
13.11.2013, 12.14
Ei täydellinen. Tupakka puuttui!
Ja korvalaput...

Aikaisemmin muuten ihmettelin joidenkin foorumikollegojen nuivaa suhtautumista vilkkuviin etuvaloihin, ikäänkuin siitä pikku vilkusta olisi jotain oikeaa haittaa, saatikka että se aiheuttaisi jotain epilepsikohtauksia. Mutta en ihmettele enää. Parin viime päivän aikana on tullut vastaan sellaisia tolkuttoman kirkkaita, varmaan väärin suunnattuja ja diskostrobon lailla vilkkuvia valoja, että olisi tehnyt mieli vetää ko. pyörien ajajia avokkaalla naamaan. Ja olisin vetänytkin jos olisin sen valosaasteen seasta jotain erottanut. Luulin, että moisia laitteita käytetään vain Somalian vesillä seilaavissa rahtialuksissa merirosvojen karkottamiseen, mutta olin näemmä väärässä.

Näkemäni lamput alkoivat ihan oikeasti aiheuttaa fyysisesti pahaa oloa välkynnällään, enkä ihmettelisi jos joku herkempi saisi niistä kohtauksenkin.

TimoS
13.11.2013, 15.37
Vaikkei laki vaadikaan sitä takavaloa, niin hämärinä syysaamuina se voi olla mukavasti yleistä liikenteen sujuvuutta helpottava tekijä (kunhan ei vilku). Erityisesti kun kovin kalliista investoinnista ei ole kyse.
Totta, käytin aiemmin, mutta etelän talven kuravelli rikkoi ne 1-2 kk välein, joten luovutin. Ellei joku tiedä kestävää mallia tai keinoa pitää nuo toiminnassa?

Madone 4.9
13.11.2013, 15.50
Totta, käytin aiemmin, mutta etelän talven kuravelli rikkoi ne 1-2 kk välein, joten luovutin. Ellei joku tiedä kestävää mallia tai keinoa pitää nuo toiminnassa?

Itsellä kestänyt nyt yhden talven ja on ollut todellakin kovassa käytössä. Eikä ole edes antaumisen merkkejä tullut. Eräästä keravalaisesta polkupyöräliikkeestä ostettu takavalo. Maksoiko huimat 4€?

Smo
13.11.2013, 15.53
Tuppaa häviämään tuolla kylillä noi lamput kun unohtaa fillariin .. vähän kyllästyttävää hommata uutta vähän väliä.

marko.k
13.11.2013, 16.29
Mulla on rungossa nippusiteellä kärryn mukana tullut halpa takavalo suorassa vesisuihkussa ja kumma vaan pelaa. Yhdellä sedällä oli käsivarressa todella kirkas strobo vastaantulijoihin sojottamassa, laitoin omasta kypärävalosta 850lumenia stropona suoraan naamaan toisella tapaamisellamme.

Hyötypolkija
13.11.2013, 16.56

En ole tiennyt, että tuo on ongelma. Pitkään ja joka säällä palveli ihan Bilteman halpis patteriledituikku. Vieläkin kovia kokeneena muistona nurkissa. Parin vuoden suht vähäisellä käytöllä myös Asaklitt - ei ongelmaa.

Mulla valot olleet aina satulatolpassa kiinni ja fillarissa lokarit, niin lähinnä vedellehän ne on altistunut. Ja vähänkin huonommalla/kylmemmällä kelillä napannut ne sisälle lämpimään toipumaan, jos fillari jää kylmään.

Ainakaan noin toimien ei mitään ongelmia ole ollut, taisi piilteman valossa päivittäisellä käytöllä mennä parit paristot per vuosi. Siinäpä ne murheet noiden kanssa...

ahav
13.11.2013, 20.37
Yhdellä sedällä oli käsivarressa todella kirkas strobo vastaantulijoihin sojottamassa, laitoin omasta kypärävalosta 850lumenia stropona suoraan naamaan toisella tapaamisellamme.

Onneksi noiden vilkkumoodien suurkuluttajien käyttämät lamput kuitenkin useimmiten ovat himmeitä markettilamppuja, jotka eivät ainakaan meikäläisessä herätä erityisempiä tunteenpurkauksia suuntaan eikä toiseen. Ei ainakaan jos niitä ei ihan minuuttitolkulla tarvitse tuijottaa.

Omalle kohdalle ei onneksi ole vielä sattunut tuollaista ärsytyskynnyksen ylittävää tehokkaalla strobovilkkumoodilla ajelevaa fillaristia, mutta jos sellainen joskus sattuisi tulemaan vastaan, niin voin taata että kyseinen sankari pääsee maistamaan omaa lääkettään 2600 lumenin strobon voimalla.

Klaus-Dieter
13.11.2013, 21.47
Helsingin Töölössä oli Rajasaarenkadulle onnistuttu sijoittamaan kuormalava taidokkaasti siten, että se tukki huolellisesti pyörätien koko leveydeltään. Kiertäminen ajoradan kautta ei tosin ollut kovin vaikeaa.

Enemmän on kyllä jäänyt ihmetyttämään, miksi kyseiselle kadulle on ylipäänsä tehty pyörätie (= maalattu pyörän kuvat jalkakäytävän pintaan), koska siinä ajoradalla ei ole juuri ollenkaan liikennettä.

Ja tällä samalla pahamaineisella tienpätkällä onkin viimeisen vuoden ajan ollut joka aamuisena riemastuttavana työmatkan piristyksenä ja jännitysnäytelmänä se, minkälaisen giljotiinin Destian työmaaporukka on sinne pimeyteen milloinkin onnistunut väsäämään. Sen tämän viikkoisen siirtolavan nyt osasi lapsikin väistää, mutta kolme viikkoa sitten siihen hajonneen katuvalon kohdalle oli rintakehän korkeudelle viritetty vaakatasoon metalliputki ... Siinä menin retkuun ja se putki onkin sitten viimeinen muistikuvani asiasta. Koko päivä meni Haartmanin sairaalassa pään ja niskan tutkimuksissa, mutta onneksi (tai Giron palasiksi menneen kypärän ansiosta) mitään pysyvää vammaa ei jäänyt. Kiivaan kirjeenvaihdon jälkeen Destian työturvallisuusvastaava oli kuitenkin sitä mieltä että heidän giljotiininsa täyttää kaikki standardit ja vika on ... yllätys yllätys - pyöräilijässä.

marko.k
13.11.2013, 22.08
Ei voi pitää paikkaansa.
Jos asetat vaikka yksityistielle puomin etkä laita varoituskylttiä ja joku ajaa siihen autolla maksaa puomin asettaja kaiken. Vaikka olisi kielletty ajosuunta maksaa asettaja jos puomi varoitusta ole.
Näin kertoi yrittäjä muinoin kun oli kyseinen tapaus käynyt teollisuusalueella.

Risto Koivunen
13.11.2013, 22.17
Kiivaan kirjeenvaihdon jälkeen Destian työturvallisuusvastaava oli kuitenkin sitä mieltä että heidän giljotiininsa täyttää kaikki standardit ja vika on ... yllätys yllätys - pyöräilijässä.

Onko Helsingin poliisilaitos tai rakennusvirasto ehtinyt vielä kommentoida näkemyksiään asiasta, vai ehdittiinkö tämä kaikkien standardien mukainen laitos siirtää pois ennen kuin viranomaiselle tarjoutui tilaisuus tulla sitä ihmettelemään?

pätkä
13.11.2013, 22.24
TLL 62 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981)

Tiellä oleva este

Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.

Milloin jonkun syystä tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, hänen on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota esteeseen, kunnes hän on saanut sen poistetuksi.

Milloin tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakavaa vaaraa liikenteelle, jokaisen esteen havainneen tienkäyttäjän on mahdollisuuksiensa mukaan viipymättä ryhdyttävä 2 momentissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin taikka, jollei se ilman kohtuutonta hankaluutta ole mahdollista, ilmoitettava asiasta poliisille.

bomba
13.11.2013, 22.29
Ja tällä samalla pahamaineisella tienpätkällä onkin viimeisen vuoden ajan ollut joka aamuisena riemastuttavana työmatkan piristyksenä ja jännitysnäytelmänä se, minkälaisen giljotiinin Destian työmaaporukka on sinne pimeyteen milloinkin onnistunut väsäämään. Sen tämän viikkoisen siirtolavan nyt osasi lapsikin väistää, mutta kolme viikkoa sitten siihen hajonneen katuvalon kohdalle oli rintakehän korkeudelle viritetty vaakatasoon metalliputki ... Siinä menin retkuun ja se putki onkin sitten viimeinen muistikuvani asiasta. Koko päivä meni Haartmanin sairaalassa pään ja niskan tutkimuksissa, mutta onneksi (tai Giron palasiksi menneen kypärän ansiosta) mitään pysyvää vammaa ei jäänyt. Kiivaan kirjeenvaihdon jälkeen Destian työturvallisuusvastaava oli kuitenkin sitä mieltä että heidän giljotiininsa täyttää kaikki standardit ja vika on ... yllätys yllätys - pyöräilijässä.

Rikosilmoitusta vaan tekemään, jos meinaavat vastuutaan pakoilla. Ehkä muutenkin, ei noin hazardeja virityksiä voi jättää tielle.

Klaus-Dieter
13.11.2013, 22.34
Kyllä siellä kävi kaupungin tarkastaja paikan päällä ja oli ainakin puhelimessa samaa mieltä kanssani siitä että pimeydessä vaanivasta giljotiinista ei varoiteta lähestyvää pyöräilijää millään tavalla. Tarkastaja ainakin esitti kovin kiinnostunutta, mutta kun kuuli että Destia ei aio reagoida asiaan mitenkään, hän kehotti hakemaan suoraan kaupungilta korvausta hajonneesta Cannondalesta, kypärästä ja vaatteista (ilmeisesti saadakseen asian vaan siirrettyä jollekin muulle käsiteltäväksi). Näin tein, ja sen jälkeen ei sieltäkään enää ole kuulunut mitään. Sen verran viksu kuitenkin olin että kävin pari päivää päätä ja niskaa podettuani kuvaamassa paikan autenttisessa kunnossa ennenkuin lähestyin kirjallisesti Destiaa. Jostain syystä heti viestini jälkeen Destia oli käynyt lisäämässä jotain muovisia heijastinkeiloja giljotiinin eteen. En oikein ymmärrä miksi, jos rakennelma kerran todettiin heidän taholtaan virheettömäksi? Vaikuttaa enemminkin holtittomalta veronmaksajien rahojen käytöltä. Poliisi ei tiedä asiasta mitään. Ei vaan oikein jaksa pieni ihminen vääntää yksin näitä virastohirviöitä vastaan... siinä ei ole kuin yksi häviäjä.

Amfinaut
13.11.2013, 22.48
Ei jumalauta mitä touhua :mad:. Tsemppiä korvausten penäämiseen! Ja pliis vie asia niin pitkälle kuin vain suinkin kykenet, että vastaavilta vältytään mahdollisesti tulevaisuudessa.

Risto Koivunen
13.11.2013, 23.04
Suosittelisin kanssa harkitsemaan sitä rikosilmoituksen tekemistä. Tuossa on ilmeisestikin ihan kohtuullisesti aineistoakin tutkinnan tueksi:

1.) Ottamasi kuvat tapahtumapaikalta
2.) Paikalla käyneen tarkastajan silminnäkijälausunto
3.) Ilmeisestikin Destian edustajan kirjallinen ilmoitus siitä, että he ovat kyseisen virityksen tehneet

Mahdollisia epäiltäviä rikosnimikkeitä saattaisivat olla liikenneturvallisuuden vaarantaminen (este tiellä), vaaran aiheuttaminen ja/tai vammantuottamus (saatujen vammojen vakavuudesta riippuen).

alli
13.11.2013, 23.16
En ole tiennyt, että tuo on ongelma. ---
Mulla valot olleet aina satulatolpassa kiinni ja fillarissa lokarit, niin lähinnä vedellehän ne on altistunut. Ja vähänkin huonommalla/kylmemmällä kelillä napannut ne sisälle lämpimään toipumaan, jos fillari jää kylmään.

Suht samat sanat muuten, paitsi että takavalo viettää fillarissa kiinni kesät talvet, myös kylmäsäilytyksessä. Nyt pimeään aikaan irroitan sen ehkä kerran viikossa akkujen latausta varten.

Nykyinen malli on muutama vuosi sitten suosittu Superflash, samanlaista tuskin on tällä hetkellä myynnissä. Yksi (taisi olla Bilteman) takavalo hajosi heti uutena, kun satulatolpan pultti meni poikki ja satulan mukana lamppu säi kyytiä. Fillarissa oli ostettaessa kiinteä takavalo paristoineen takaheijastimessa. En ollut sen olemassaolosta tietoinen, ennen kuin vajaan parin vuoden jälkeen siitä meni kytkin rikki ja heijastimena pitämääni kohtaan syttyikin valo... eli varsin pitkään tuokin oli säilynyt toimintakuntoisena.

tvhakala
13.11.2013, 23.59

Uskomatonta kohellusta. Itsekin sentään nähnyt mitä mielenkiintoisimpia virityksiä, mutta en sentään vielä tuollaista.

tvhakala
14.11.2013, 00.11

Niinpä, kyllä noita taidonnäytteitä on täällä JKL:ssäkin uuden kehätien rakennustyömaan liepeillä nähty harva se päivä, vieläpä sellaisessa kohdassa jossa oli pelkkä kevytväylä ja tienrakennuksen ja sateiden jäljiltä upottavaa kuravelliä sen molemmilla puolilla. Auto on asetettava tielle vinoittain tarkoin oikeaan kulmaan, jotta sen renkaat juuri ja juuri pysyvät tiellä, mutta ohi pyrkivä pyöräilijän tai kävelijän on pakko kiertää penkan kautta ja havaita että sinne mutaanhan uppoaa kivasti 30 senttiä!

tvhakala
14.11.2013, 00.14

Jyväskylässä oli kanssa vähän aikaa sitten upouudella tiepätkällä vierekkäin samaan suuntaan näyttämässä kevytväylän merkki ja kävely/pyöräily kielletty –merkki. Jälkimmäisen olisi tietty pitänyt osoittaa toiseen suuntaan, ettei pyöräilijät eksy risteävälle autokaistalle, ja oli se sitten parin päivän päästä jo korjattu.

Mutta olisipa ollut kamera mukana silloin eka kerralla. :D

Gibsy
14.11.2013, 08.30
Keskiviikkona oli Suvilahden kohdalla kiukkunen hyrpidikuski; ajeli pyöräkaistan vasenta reunaa ja ohitin hänet vasemmalta. Juuri ohitushetkellä hyrpidikuski päätti kaartaa päin minua, mutta osumaa ei kuitenkaan onneksi sattunut. Siitähän se jumalaton möykkä alkoi, en kuullut mitä hän huusi minulle kurkku suorana, joten pysähdyin kysymään asiaa. Ajoin kuulemma liian läheltä tms. kerroin, että ajat aivan väärässä laidassa pyörätietä ja autollakaan et aja vasenta laitaa. IHAN SAMA!!! oli vastaus :)

Kolnaako
14.11.2013, 09.08
Aikoinaan tappelin Espoon kaupungin kanssa vähän samanlaisesta onnettomuudesta. Vuosi meni vääntäessä ja vasta hallintokantelun kautta taipuivat. Pöyristyttävää oli se, että kaupungin juristi soitti raportin tehneelle poliisille ja painosti tätä muuttamaan raporttiaan onnettomuuspaikalta. Minulle myös kerrottiin, että kaupungilla on kuvia, jossa näkyy, että varoitusmerkit olivat paikoillaan. Kuvia ei sitten suostuttu näyttämään ja lopulta kävi ilmi, että niitä ei ollutkaan.

Risto Koivunen
14.11.2013, 15.29
kaupungin juristi soitti raportin tehneelle poliisille ja painosti tätä muuttamaan raporttiaan onnettomuuspaikalta

Espoossa kaikki on mahdollista...

CwA
14.11.2013, 15.41
Aikoinaan tappelin Espoon kaupungin kanssa vähän samanlaisesta onnettomuudesta. Vuosi meni vääntäessä ja vasta hallintokantelun kautta taipuivat. Pöyristyttävää oli se, että kaupungin juristi soitti raportin tehneelle poliisille ja painosti tätä muuttamaan raporttiaan onnettomuuspaikalta. Minulle myös kerrottiin, että kaupungilla on kuvia, jossa näkyy, että varoitusmerkit olivat paikoillaan. Kuvia ei sitten suostuttu näyttämään ja lopulta kävi ilmi, että niitä ei ollutkaan.

Tuohan on ihan kuin jostain banaanivaltion diktatuurista, mutta ilmeisesti nämä viranhaltijat eivät moisesta toiminnasta mitään sanktioita saaneet?

Mahdottoman usein ihmiset työssään miettivät vain sitä omaa suoritustaan ja kuinka päästä helpolla, eikä sitten mietitä tuota muiden kannalta, kuten nyt nuo lavat pyöräteillä yms. Pitkä matka vielä siihen, että kevytliikenne olisi samanarvoista autoliikenteen kanssa, että osattaisiin miettiä samalla tavalla kuten autoliikenteen kanssa sitä haittaa ja vaaraa.

Silti mietin myös sitä, että mikä moisessa ympäristössä olisi sitten sopiva tilannenopeus pyöräilijälle, tutussa paikassahan helposti ajaa paljon lujempaa kuin mitä ympäristö noin muuten sallisi, olettaen ympäristön olevan muuttumaton. Silti eihän se oikeuta tekemään kulkuesteitä ja vaaranpaikkoja joihin ei mitään varoituksia edes ole laitettu, mutta tietäen että niitä moisessa ympäristössä aina joskus on + lukemattomia muita muuttujia, niin en minä kovin paljoa juoksuvauhtia lujempaa nykyään kaupungissa ajele, silloin kun sinne tulee joskus eksyttyä.

Ehkä joskus, mahdollisesti sähköpyörien yleistyttyä, ihmiset alkavat oppimaan sen, että pyörällä ei kuljeta hölkkävauhtia, jolloin toiminta muokkautuu sellaiseksi, että oikeasti voikin ajaa lujempaa, mutta en pidätä hengitystä sitä odotellessa.

Enemmän pitäisi kaikkien pelata yhteispeliä, huomioida muitakin, toimisi paljon paremmin tuo liikenneympäristö, mutta senkään suhteen en hengitystäni pidättele.

Risto Koivunen
15.11.2013, 10.01
Mahdottoman usein ihmiset työssään miettivät vain sitä omaa suoritustaan ja kuinka päästä helpolla, eikä sitten mietitä tuota muiden kannalta, kuten nyt nuo lavat pyöräteillä yms.

Toisaalta, ei se pyöräilijän ja jalankulkijan huomioiminen aina ihan mahdotonta ole, edes rakennustyömailla. Tänä aamuna oma matka kulki kahden erittäin selkeästi merkityn pyörätiellä sijaitsevan työmaan poikki. Toisessa noista on välillä jouduttu liikenne katkaisemaan päiväsaikaan töiden takia, mutta tämä on sitten merkitty hyvin selkeästi aidoilla (jotka on vielä otettu töiden loputtua yöksi pois).

Eli kyllä niitä työmaiden aiheuttamia haittoja pystyy kohtuullistamaan, jos tahtoa löytyy.

CwA
15.11.2013, 18.59
Toisaalta, ei se pyöräilijän ja jalankulkijan huomioiminen aina ihan mahdotonta ole, edes rakennustyömailla. Tänä aamuna oma matka kulki kahden erittäin selkeästi merkityn pyörätiellä sijaitsevan työmaan poikki. Toisessa noista on välillä jouduttu liikenne katkaisemaan päiväsaikaan töiden takia, mutta tämä on sitten merkitty hyvin selkeästi aidoilla (jotka on vielä otettu töiden loputtua yöksi pois).

Eli kyllä niitä työmaiden aiheuttamia haittoja pystyy kohtuullistamaan, jos tahtoa löytyy.

Harvinainen poikkeus normiin, tuosta pitäisi antaa asiasta vastaavalle jonkinlainen tunnustus :)

Ei se tosiaan mahdotonta ole, eikä useinkaan vaatisi edes minuuttia enempää, joskus jopa vähemmänkin työaikaa, mutta jokin selittämätön juttu siinä on miksi sitä vähäistä ajattelun lisäämistä ei sitten kuitenkaan tehdä, mikä on musta hölmöä, mutta aivan liian tavallista.

Onhan joskus tehty rakennustyömaan viereen puusta sellainen katettu jalkakäytävä, oikein koivuvanerista lattia ja kaikki, mutta sen verran kapea ettei siitä juuri mahtunut kuin yksi ihminen ja jos joku käveli vastaan piti jo sivuttain pyrkiä kulkemaan.

Oli siinä ongelmia talvella sitten kun lunta tuli kengissä vanerin päälle, se suli ja seuraavaksi aamuksi jäätyi, niin sellaista muhkuraista kiiltävää jäätä sitten jalkojen alla, paljon liukkaampi kuin jalkakäytävä. Eli vaikka energiaa ja rahaa oli varmasti käytetty, niin ei se tulos ollut niin hyvä, ellen väärin muista, niin moisesta virityksestä pyöräily kiellettiin sitten jossain kohtaa, ajelin itse autotien kautta moisen ohi, kun ei sinne pyörän kanssa olisi ollut mitään järkeä tunkea, yli 50m pitkä parilla mutkalla ja joku korkeuserokin matkalla muistini mukaan.

Suurin ongelma tuossa taisi olla se sivuseinien luoma ahtaus, joka oli suunnitellut sen oli varmaankin katsonut väylän leveyden ja sen levyisen pykännyt, mutta ei huomioinut sitä, että käytännössä ne sivuseinät teki rakennelmasta paljon ahtaamman kuin väylä käytännössä oli alunperin. Eli ei osannut ajatella kuin kelvin käyttäjä. Tosin samaa ihmettä on joissain autoteilläkin, on risteyksiä ja ympyröitä joista ei pysty esimerkiksi täyspitkällä bussilla ajamaan, suunnitteluohjeen mukaan on tien tai kadun luokituksen mukaan suunniteltu, mutta ei ole mietitty kaikkien tienkäyttäjien näkökulmasta asiaa.

Ei se paljoa vaatisi kuitenkaan asettua katsomaan asiaa toisen tienkäyttäjän näkökulmasta, mutta se pieni vähän enemmän ajattelu puuttuu tosi monelta, helposti sitä tietty rutinoituu ja urautuu niin ettei hoksaa, mutta osa jokaisen ammattitaitoahan on myös se, että pystyy vuosienkin jälkeen lähestymään ongelmaa kuten ensimmäisenä päivänä, jolloin ei oikonut mutkia ja huolellisesti tarkasteli jokaisen mahdollisen näkökulman.

Vilkasta oli väylillä tänään, seututienlaitaa ajelin pimeässä vesisateessa ja vastaan tuli harmaapartainen mies juoksulenkillä, jota tervehdin, kuten tapana on ihmisiä kohdattaessa tervehtiä toisia, itse väylällä ei ollut sitten muuta kuin peulonpäänkokoista ja vähän pienempää kiveä, kaupassa oli sitten yksi asiakas itseni lisäksi, paluumatkalla ei näkynyt yhtään ketään yhtään missään, paitsi joku metsälintu tienposkessa, joka lähti lentoon kun olin justiinsa kohdalla ja vajaan 2 metrin päässä, ainut havainto elämästä 20min paluumatkan aikana, ei kovin paljoa avauduttavaa siis.

No lintu toki säikäytti, kyselin siltä että mitä se hyödyttää karkuun lähteä kun toinen on jo suurinpiirtein ohi mennyt, mutta vähemmän yllättävästi ei tullut vastausta ;)

Perjantai onkin aina vähän vilkkaampi päivä, tiistaisin ei välttämättä näkyisi koko 40min aikana ketään muita kuin kaupan myyjä, tosin joskus sekin on takahuoneessa piilossa.

Aamulla oli luntakin maassa, mutta sekin katosi päivän sateissa, joten ei talvikunnossapidostakaan pääse avautumaan, tosin ei siitä oikein muutoinkaan pääse, koska niin hyvin aurataan tuo lyhyt pätkä ettei koskaan ole päässyt auraamattomalle lumelle, tosin ei tarvitse kuin valita toinen ilmansuunta ja lähtee ajamaan, niin löytyy koskematonta hankea enemmän kuin tarpeeksi.

Kun ihmisiä on sopivasti, ettei liikaa, niin elo väylillä on varsin helppoa.

MJH
15.11.2013, 22.41
Maastopyöräilijät ovatkin ehkä jo huomanneet Helsingissä Keskuspuistoon, Ruskeasuon ratsastushallien pohjoispuolelle ilmestyneet aidat, jotka katkaisevat varsin runsaasti käytetyn maastopyöräilijöiden, koiranulkoiluttajien, ulkoilijoiden ja koululaisten suosiman reitin.
Itse asun aivan naapurissa ja käytän ko. reitin ja lähipolkuja lähes päivittäin koiria lenkittäessäni - ja toisinaan jopa maastopyöräillessäni. Olen jo pidemmän aikaa ihmetellyt, miksi alueen poluille on viimeisen puolen vuoden ajan ilmestynyt lähes päivittäin n. ranteen paksuisia karahkoja katveisiin paikkoihin ja pienempien puiden vesoja on katkottu, vedetty maastaan juurineen ja aseteltu polkujen yli… Kunnes kuulin, että alueella on ollut skismaa ratsastajien ja muiden puistonkäyttäjien – erityisesti maastopyöräilijöiden – kesken.
Ratsastajien turvallisuudesta ja erilaisten puitonkäyttäjien tarpeista on syytä huolehtia, jos risteävä pyörä- ja koira- ja ihmisliikenne pelästyttää hevosia, mutta asemakaavassa on osoitettu ko. pätkälle (Ruskeasuon ratsastushallit – Tenholanpolku) ratsastuspolun kanssa risteävä reitti, jolle "saadaan sijoittaa n. 3 metriä leveä jalankululle, pyöräilylle ja hiihdolle varattu pääulkoilutie".

Nyt rakennettavalla aidalla on tarkoitus estää ratasastusreitin kanssa poikittainen pyöräily. Aidassa ei ole ainakaan toistaiseksi jalankulkijan mentävää aukkoa, joten sillä estetään myös jalankulku ja hiihto.

Ratsastajilla on oikeus kaavan suomaan harrasteympäristöön, kuten myös jalankulkijoilla, pyöräilijöillä ja hiihtäjillä. Nyt toteutettava aita on omasta mielestäni asemakaavan vastainen, sillä aita huomioi vain ratsastjien tarpeet ("jalankululle, pyöräilylle ja hiihdolle varattu pääulkoilutie").
Toivon, että kaikki jotka ovat huolissaan jalankulkijoiden, pyöräilijöiden ja hiihtäjien oikeuksien toteutumisesta alueella, olisivat yhteydessä asian tiimoilta yhteydessä kaupungin virkamiehiin joko puhelimitse taikka (sähkö)postitse. (Työn teettää Liikuntavirasto ja toteuttaa Stara).
Lisäksi toivon, että kaikkinainen vandalismi puolin ja toisin alueella loppuu.

Toteutettavan aidan rajauksen löytää samaisesta Helsingin paikkatietopalvelusta. Vasemman reunan valikosta Työt ja tapahtumat kaduilla ja puistoissa (aluevuokraukset) – Käynnissä olevat työt :
http://ptp.hel.fi/ptpa/default.aspx

Asemakaavan voi ladata ao. osoitteesta:
http://ptp.hel.fi/kaavat/7690.pdf

Hääppönen
16.11.2013, 09.02
Viestissäni #3353 tässä ketjussa avauduin nykyisten autonvalojen häikäisevyydestä. Ei sitten vika tainnut ollakaan pelkästään vastaanottajassa, kun asia todettu jo muuallakin: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288621228630.html .

*J*
16.11.2013, 22.13
Iltalenkillä todella leveällä (varmaan sen neljä metriä) kelvillä näen jo parin sadan metrin päästä lähestyvän tukkeen. N. 60m ennen tuketta alan rämpyttää kilikelloa; kling-kling-kling-kling-kling-kling... ja viis metriä ennen ohitusta se oikealla oleva, laitimmainen, sauvakävelijä tantta kolmesta kääntyy katsomaan mikä siellä rämppää klingiä ja siirtyy puolisen metriä vasempaan. Painan ohi tiuskaisten "Ei vaan osata.. ei vaan osata!" Niin paljon tommonen kolmen leveän kuljetuksen sauvoilla levennettyinä piittaamattomuus koko kaistan valloituksen merkeissä otti pannuun, että tehostin vielä fingerillä ohituksen jälkeen. Nih, stana! Vähä helpotti... :)

Saivatpahan tädit mutistavaa loppukävelylleen. Ainut mikä harmitti ohituksen jälkeen oli se etten kaivanut vyölaukun sivutaskusta pilliä. Arvasin ton ohituksen tulevan hankalaksi, mutta oletin raivokkaan rimputtamisen edes hieman auttavan tilanteesta selviytymistä. Pillillä rallityyliin kunnon varoituspuhalluksen seuraavalla kerralla!

kolistelija
16.11.2013, 22.16
Iltalenkillä todella leveällä (varmaan sen neljä metriä) kelvillä näen jo parin sadan metrin päästä lähestyvän tukkeen. N. 60m ennen tuketta alan rämpyttää kilikelloa; kling-kling-kling-kling-kling-kling... ja viis metriä ennen ohitusta se oikealla oleva, laitimmainen, sauvakävelijä tantta kolmesta kääntyy katsomaan mikä siellä rämppää klingiä ja siirtyy puolisen metriä vasempaan. Painan ohi tiuskaisten "Ei vaan osata.. ei vaan osata!" Niin paljon tommonen kolmen leveän kuljetuksen sauvoilla levennettyinä piittaamattomuus koko kaistan valloituksen merkeissä otti pannuun, että tehostin vielä fingerillä ohituksen jälkeen. Nih, stana! Vähä helpotti... :)

Saivatpahan tädit mutistavaa loppukävelylleen. Ainut mikä harmitti ohituksen jälkeen oli se etten kaivanut vyölaukun sivutaskusta pilliä. Arvasin ton ohituksen tulevan hankalaksi, mutta oletin raivokkaan rimputtamisen edes hieman auttavan tilanteesta selviytymistä. Pillillä rallityyliin kunnon varoituspuhalluksen seuraavalla kerralla!
Ens kerralla tädit varmaan siirtyy tosi kiltisti sivuun...

CwA
16.11.2013, 22.26

Jostain syystä mulle tulee tosta mieleen sellainen episodi, jossa täti kohtaa lähiaikoina tyttärensä uuden poikaystävän ja havaitsee tämän olevan se raivoisasti kelloa soittanut pyöräilijä.

Jos tädit eivät pitäneet pyöräilijöitä k-päinä, niin jatkossa taitavat pitää. Koen kohtalaisen suurta myötähäpeää toimintasi johdosta.

Toki vapaa maa, sitä en tiedä kauanko tällä menolla.

AK-87
16.11.2013, 22.44
Hahhah mikä loukkaantujien kerho taas koolla... Neidit on toki hyvät ja jatkaa! :)

kolistelija
16.11.2013, 22.47
Hahhah mikä loukkaantujien kerho taas koolla... Neidit on toki hyvät ja jatkaa! :)
Ei kai tässä ole kukaan loukkaantunut? Vai onko?

Hyötypolkija
16.11.2013, 23.16
Viestissäni #3353 tässä ketjussa avauduin nykyisten autonvalojen häikäisevyydestä. Ei sitten vika tainnut ollakaan pelkästään vastaanottajassa, kun asia todettu jo muuallakin: http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288621228630.html .

Mä en taas tota IS:n juttua ymmärrä yhtään, en ainakaan itse ole huomannut samaa. Epäilen ennemmin ikääntyneen toimittajan silmissä tapahtunutta muutosta "havainnon" syyksi. Mutta se sinun alkuperäinen havaintosi on varmasti sikäli totta, että nykyään on autoissa kirkkaampia valoja(xenonit, + xx % halogeenit yleistyneet huomattavasti). Valokuviot on sinänsä ollu jo iät ajat epäsymmetrisiä, eli autojen lähivalot näyttää kulkusuunnassa oikealle ylemmäs. Eli jos pyöräilet ajoradan vasemmalla puolella kelviä, vastaantulijoiden valot varmasti häikäisee enemmän kuin toisella laidalla kulkien häikkisi. Ja mitä kirkkaampi polttimo, sitä pahemmin tietenkin häiritsee. Autolla tuota ongelmaa ei tietenkään ole, koska aniharvoin joutuu sivuuttamaan vastaantulijoita vasemmalta.

Premnas
18.11.2013, 18.18
Voi nyt jumankauta taas mitä touhua. Oikein ennätys. Olisikohan viidessä vai peräti kuudessa risteyksessä peräkkäin madellut auto pyörätienjatkeelle ja jäänyt siihen kökkimään. Mitään ei tietenkään katsota, ja paskaako kiinnosta joku kevytliikenne, hah. Pää kyllä kääntyi mutta siinäpä se. Kaikilla olisi ollut mahdollisuus pakittaa sen verta että pääsee jatkamaan matkaa. Siinä vaan odotuttivat ihan hyvän tovin. Teki todella mieli nousta pyörästä ja mennä seisomaan auton eteen ja jäädä siihen kökkimään, tai muuten vaan näyttää erinäisiä käsimerkkejä. En sitten kuitenkaan tehnyt muuta kuin valuin kohti auton kylkeä pikkuhiljaa silleen ärsyttävästi että jos arvon autoilija viittis siirtää romuläjänsä pois tieltä. Yhden risteyksen olisin vielä voinut sietää mutta kun joka_helvetin_risteyksessä!!

Toinen oli kun lähestyin bussipysäkkiä johon oli saapumassa bussi, ajoin aika hiljaa. Siinä kohdalla on myös talo, jonka ihan seinustan vieressä seisoi nainen puhelin korvalla. Ajattelin että se odottaa jotain toista bussia. No eipä odottanut. Edes pää ei kääntynyt kun tämä nainen hyppäsi suoraan eteeni ilman minkäänlaista varoitusta, siitä ei voinut yhtään päätellä mitä tekee seuraavaksi. Kyllä hyppäsi sydän kurkkuun ja jarrut löytyivät todella äkkiä. Oli tosi pienestä kiinni etten survaissut renkaalla tai eturattaalla sen hyppelijän sääreen, hitaasta vauhdista huolimatta.

CwA
18.11.2013, 19.25
Voi nyt jumankauta taas mitä touhua. Oikein ennätys. Olisikohan viidessä vai peräti kuudessa risteyksessä peräkkäin madellut auto pyörätienjatkeelle ja jäänyt siihen kökkimään. Mitään ei tietenkään katsota, ja paskaako kiinnosta joku kevytliikenne, hah. Pää kyllä kääntyi mutta siinäpä se. Kaikilla olisi ollut mahdollisuus pakittaa sen verta että pääsee jatkamaan matkaa. Siinä vaan odotuttivat ihan hyvän tovin. Teki todella mieli nousta pyörästä ja mennä seisomaan auton eteen ja jäädä siihen kökkimään, tai muuten vaan näyttää erinäisiä käsimerkkejä. En sitten kuitenkaan tehnyt muuta kuin valuin kohti auton kylkeä pikkuhiljaa silleen ärsyttävästi että jos arvon autoilija viittis siirtää romuläjänsä pois tieltä. Yhden risteyksen olisin vielä voinut sietää mutta kun joka_helvetin_risteyksessä!!

Toinen oli kun lähestyin bussipysäkkiä johon oli saapumassa bussi, ajoin aika hiljaa. Siinä kohdalla on myös talo, jonka ihan seinustan vieressä seisoi nainen puhelin korvalla. Ajattelin että se odottaa jotain toista bussia. No eipä odottanut. Edes pää ei kääntynyt kun tämä nainen hyppäsi suoraan eteeni ilman minkäänlaista varoitusta, siitä ei voinut yhtään päätellä mitä tekee seuraavaksi. Kyllä hyppäsi sydän kurkkuun ja jarrut löytyivät todella äkkiä. Oli tosi pienestä kiinni etten survaissut renkaalla tai eturattaalla sen hyppelijän sääreen, hitaasta vauhdista huolimatta.

Saattaisi muuten autoilija nousta autostaan häkellyttävällä nopeudella, jos keulisi eturenkaan auton konepellille, ihan varovasti vain, ettei mitään pysyvää vahinkoa tulisi muuta kuin egolle.

Ei se tietenkään mitään auttaisi, todennäköisesti seuraisi vaan vielä paskempaa, mutta ulkopuolisena tilanteelle olisi varsin hauska naureskella.

Premnas
18.11.2013, 19.54
Mun ajokki on niin matala että siinä vaiheessa jos "keulisin" konepellille niin yhtä hyvin voisin suoraan vaikka ajaa yli :). Sepä vasta olisikin näky! Konepellillä kolme kuraista rengasuraa plus peräkärryn tekemät jäljet.

CwA
18.11.2013, 19.58
Mun ajokki on niin matala että siinä vaiheessa jos "keulisin" konepellille niin yhtä hyvin voisin suoraan vaikka ajaa yli :). Sepä vasta olisikin näky! Konepellillä kolme kuraista rengasuraa plus peräkärryn tekemät jäljet.

Lööppilehtiin otsikonainesta "pyörä ajoi auton yli" :D

Premnas
18.11.2013, 20.04
Lööppilehtiin otsikonainesta "pyörä ajoi auton yli" :D

Eipä kun "Auto joutui pyörän yliajamaksi" :D

grep
18.11.2013, 21.30
Eipä kun "Auto joutui pyörän yliajamaksi" :D

Autoilija jäi pyörän alle

Munarello
20.11.2013, 13.59
Olipa taas vaikea elämä kelvillä, kun suurin osa jalankulkijoista tuli samalla puolen kelviä vastaan. Nehän kaiketi saavat kävellä kumpaa puolta tahansa, mutta pyörällä on luontevinta ajaa oikeaa reunaa. Tulee aika mielenkiintoisia tilanteita eteen kun laskettelee mäkeä alas ja mamma työntää lastenvaunua samalla puolen vastaan päin. Siinä sitten katsellaan toisiamme että kuka väistää ja mihin suuntaan. Eräskin koiraa ulkoiluttanut mamma vaihtoi jostain ihmeen syystä kelvin toiselta puolelta minun puolelle vaikka taatusti näki, että olen muutaman kymmenen metrin päässä tulossa vastaan. Tässä piti jo vähän näyttää yläpeukkua. Kyllähän sen ymmärtäisi, että haluavat kulkea mahdollisimman kaukana ajoradasta ja autoista mutta tuollakin osuudella oli leveä nurmikaistale kelvin ja ajoradan välissä.. Pikkujuttuhan tämä, mutta ei vaan pysty ymmärtämään. :)

TimoS
20.11.2013, 14.06
Olipa taas vaikea elämä kelvillä, kun suurin osa jalankulkijoista tuli samalla puolen kelviä vastaan. Nehän kaiketi saavat kävellä kumpaa puolta tahansa, mutta pyörällä on luontevinta ajaa oikeaa reunaa. Tulee aika mielenkiintoisia tilanteita eteen kun laskettelee mäkeä alas ja mamma työntää lastenvaunua samalla puolen vastaan päin. Siinä sitten katsellaan toisiamme että kuka väistää ja mihin suuntaan. ... :)
Mielestäni luontevinta on että nopeampi väistää. Indikaatio väistöstä on hyvä antaa ajoissa.

El-Carpaso
20.11.2013, 15.00
Olipa taas vaikea elämä kelvillä, kun suurin osa jalankulkijoista tuli samalla puolen kelviä vastaan. Nehän kaiketi saavat kävellä kumpaa puolta tahansa, mutta pyörällä on luontevinta ajaa oikeaa reunaa. Tulee aika mielenkiintoisia tilanteita eteen kun laskettelee mäkeä alas ja mamma työntää lastenvaunua samalla puolen vastaan päin. Siinä sitten katsellaan toisiamme että kuka väistää ja mihin suuntaan. Eräskin koiraa ulkoiluttanut mamma vaihtoi jostain ihmeen syystä kelvin toiselta puolelta minun puolelle vaikka taatusti näki, että olen muutaman kymmenen metrin päässä tulossa vastaan. Tässä piti jo vähän näyttää yläpeukkua. Kyllähän sen ymmärtäisi, että haluavat kulkea mahdollisimman kaukana ajoradasta ja autoista mutta tuollakin osuudella oli leveä nurmikaistale kelvin ja ajoradan välissä.. Pikkujuttuhan tämä, mutta ei vaan pysty ymmärtämään. :)

Miksi sen pitää mennä noin pitkälle?
Jotenki mulle täysin älytön tilanne että tuollainen aiheuttaa edes jonkin erityisen ajatuksen päässä. Itse vaihdan kaistaa vasemmalle täysin lihasmuistista jos joku kävelee tai tulee väärää puolta vastaa.
Ainoa poikkeus on toiset pyöräilijät joiden kanssa pysyn oikealla viimeiseen saakka. On ne tähän mennessä väistäneet.

Halloo halloo
20.11.2013, 15.09
Voisiko verbaalinen viestintä toimia: Minä väistän ?

ptaipale
20.11.2013, 15.42
Verbaalinen viestintä ei toimi, koska siltä etäisyydeltä jolla siitä olisi hyötyä, pitäisi huutaa tosi lujaa jotta joku kuulisi (ja yleensä kulkija ei ole edes kuulolla). Sitten karjunta on jo herättänyt epäluuloa ja arvostelua, vaikka ei vielä selvää ole saatukaan.

Onnistunut jalankulkijan kohtaaminen perustuu ennen kaikkea täydelliseen yllätykseen. Silloin ei jalankulkija väistä alle, kun itse olen jo väistänyt ja ehtinyt ohi.

nuubiainen
20.11.2013, 15.50
Voisiko verbaalinen viestintä toimia: Minä väistän ?

Eikun: VÄISTÄ!

Fuuga
20.11.2013, 16.37
Miksi sen pitää mennä noin pitkälle?Itse vaihdan kaistaa vasemmalle täysin lihasmuistista jos joku kävelee tai tulee väärää puolta vastaa.
Ainoa poikkeus on toiset pyöräilijät joiden kanssa pysyn oikealla viimeiseen saakka. On ne tähän mennessä väistäneet.

Tästä on jo jauhettu miljoona kertaa, mutta kerrattakoon vielä. Mikäli kevyenliikenteenväylä on yhteinen l. kävelijöiden ja pyöräilijöiden kaistoja ei ole eroteltu, kävelijällä on lupa kävellä kumpaa tahansa reunaa. Siinä suhteessa kävelijä ei kävele ns. väärää puolta.
Mitä tulee väylään, jossa kaistat on eroteltu, neuvon kävelijän aina pois.

Helpointa on kun väistää itse näitä vastaan tulevia ja käsittääkseni niin sen pitää mennäkin. Joskus tulee se tilanne, jossa kumpikin alkaa väistää ja lopulta ollaan nenät vastakkain.

kuovipolku
20.11.2013, 19.27
Olipa taas vaikea elämä kelvillä, kun suurin osa jalankulkijoista tuli samalla puolen kelviä vastaan. Nehän kaiketi saavat kävellä kumpaa puolta tahansa, mutta pyörällä on luontevinta ajaa oikeaa reunaa. (...)

Pyörällä on luontevinta ajaa oikeaa *puolta*, t.s. kumpaa puolta tai kumpaan suuntaan tahansa kulkeviin jalankulkijoihin nähden keskeltä. Pyöräilijän kannalta on herttaisen yhdentekevää tuleeko oikeaa laitaa kulkeva jalankulkija vastaan, seisooko paikallaan tai kulkeeko samaan suuntaan ja paras tapa estää jalankulkijan äkkinäiset poukkoilut on olla itse ajamatta oikeassa laidassa.

Ainoa tapaus jolloin pyöräilijä ajaa kelvin oikeaa reunaa on kun hän tarvittaessa väistää vastaantulevaa/ia.

Keskellä kulkevien ohittaminen on. ellei riittävällä turvavälillä ohittaminen ole mahdollista, aina erikoistapaus, joka vaatii erityistä varovaisuutta, hidastamista ja kommunikaatiota.

Vaan kyllä ilman valoa ja heijastinta liikkuvat ovat pimeitä jo neljän jälkeen! Söderkullasta Mellunmäkeen kohtasin mm. valottoman lapsikärryä vetävän pyöräilijän joka teki äkkipysähdyksen, rullahiihtäjän jonka näkyvin kohta oli naama ja heijastimettoman lastenvaunun työntäjän joka väisti lätäkköä kääntymällä jyrkästi keskelle. Kyllähän minä heidät valoni avulla juuri ja juuri näin, mutta itse en arvaisi asettua aivan sen varaan että muilla on kunnon valot.)

(Yksi heijastinliiviä käyttävä sauvakävelijä, yksi oikeilla valoilla varustettu pyöräilijä ja yksi juoksija jonka housujen lähkeissa oli hyvin näkyvät heijastinnauhat sentään ylläpitivät uskoani ihmiskuntaan...)

latuman
20.11.2013, 19.41
Siinä on usein ajorata vieressä, jossa sekä autot, että huoooomattavasti hitaammat mopot ajaa oikeata kaistaa. Vallitsee harmonia. Äänestän samanlaista järjestelyä jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden suhteenkin jo ihan terveen järjen ja solidaarisuuden nimissä. Onko se liikaa pyydetty?

haedon
20.11.2013, 19.44
Tänään parin sadan metrin päässä kotoa oli melko yllättävä tilanne kun neropatti mummo oli lähtenyt lapsenlapsen kanssa metsään leikkimään tai jotain. No siinä ei mitään, mutta kun oli sitonut puudelin flexin puun ympäri ja puudelin oli puskassa tasan toisella puolen metsäkelviä. Jotenkin huomasin tuon flexin viime tingassa ja tein äkkijarrutuksen. tässä vaiheessa mummo juoksee metsästä ja sanoo: "Tein nyt tämmöisen ansan tähän". Mä tuumasin että: "Onneksi huomasin ettei käynyt pahemmin".
Tosa:http://kansalaisen.karttapaikka.fi/linkki?scale=8000&text=Flexiansa&srs=EPSG%3A3067&y=6680636&x=333849&lang=fi

Risto Koivunen
20.11.2013, 20.36
Siinä on usein ajorata vieressä, jossa sekä autot, että huoooomattavasti hitaammat mopot ajaa oikeata kaistaa. Vallitsee harmonia.

Ja siinä ajoradalla, jossa kaikki ajoneuvot kulkevat oikeata laitaa, on lainsäädännössä jalankulkijan paikaksi lähtökohtaisesti määrätty vasen laita (tietyin poikkeuksin).

mk
20.11.2013, 21.17
... eivät kuule eikä näe mitään .. Ei ainakaan takaa lähestyvää pyöräilijää .. ! Nurmikon kautta vauhtia hidastaen kaksikon ohi niin ohitettavilta kiljaisun sekainen urahdus , mikälie .. Saakeli näitä koko kelvin valtaavia hölösuita :o :o

CwA
20.11.2013, 22.26
Verbaalinen viestintä ei toimi, koska siltä etäisyydeltä jolla siitä olisi hyötyä, pitäisi huutaa tosi lujaa jotta joku kuulisi (ja yleensä kulkija ei ole edes kuulolla). Sitten karjunta on jo herättänyt epäluuloa ja arvostelua, vaikka ei vielä selvää ole saatukaan.

Onnistunut jalankulkijan kohtaaminen perustuu ennen kaikkea täydelliseen yllätykseen. Silloin ei jalankulkija väistä alle, kun itse olen jo väistänyt ja ehtinyt ohi.

Hmm, minkä matkaa se verbaalinen viestintä toimii siellä ympäristössä?

Täällä kohtuullisen hyvin kuulee kyllä yli 20m päähän huutamatta, mutta esim. Tampeereen Hämeenkadulla jos huutaa sen minkä lähtee, niin 10m päässä oleva ihmettelee mitä tuon leuat heiluu, kun niitä meluavia busseja on niin ettei ajatuksiaan kuule.

Tyynenä iltana tosin 200m päästäkin voi erottaa keskustelun täällä, mutta se on jotain poikkeuksellista, kun eihän keskustelijoita yleensä ole.

Ehkä meluisassa ympäristössä pitäisi sitten mennä niin hitaasti, että se verbaalinen kommunikointi toimisi, parantaisiko se tilannetta? Tietty turhauttavaahan sekin olisi fillaria ulkoiluttaa kävelyvauhtia, voisi pedaalit ja voimansiirron jättää pois ja potkia vauhtia jaloillaan.

Mun onneton parin euron pikkulamppu ei tänään jaksanutkaan enää, mielestäni akuilla oli vasta 4 tuntia takana, mutta ne eivät oikein vaan jaksaneet ja tuon pitäisi kymmeniä tunteja jaksaa yhdellä akkusetillä. Erehdyin sitten lähtemään seututien laitaa ajamaan ja niinpä sitten ihmeteltiin, että missä se valkoinen viiva on, kun tuikku himmeni niin, että juuri esiin noussut kuukin oli kirkkaampi valonlähde. Vastaantulevat autot sokaisi täysin eikä ollut mitään mahdollisuutta nähdä kuinka lähellä tien reunaa ajoin.
Siirryin sitten pikkutielle, josta edelleen karjapolulle, pimeään metsään ja ajaminen oli varsin mielenkiintoista, monttuja ei erottanut lainkaan, tien reunan erotti, kun vastaan tuli oja ja myöhemmin puita, joten lenkki oli melkoisen hidasta köröttelyä.

Kuu nousi vähän lenkin aikana ja alkoi valaisemaan paljon paremmin, laitoin käden lampun eteen ja ei se näkemistä juurikaan haitannut edes varjopaikoissa, mutta se himmeä hehku tienpinnasta katosi. Päätin sitten jättää lenkin lyhyeen ja vain 8km jälkeen olin takaisin kotona, aikaa meni se tunti, hyvä ettei kylmettynyt, kun meno oli niin hidasta, neljä autoa tuli vastaan seututiellä, ei yhtään kävelijää tai koiraa, suurin osa lenkkiä oli pienempiä teitä ja ei ketään muita liikkunut siellä, mutta yhden talon ohi ajoin jossa paloi valot, se tielle ikkunasta langennut valo oli kirkkaampi kuin mun tuikku :D

Kotona vaihdoin toisen setin akkuja lamppuun ja hämmästelin kuinka erinomainen valoteho onnettomassa tuikussa onkaan, vaikkei siinä oikeasti ole kaksinen valoteho, mutta tyhjää parempi kumminkin.

ristopee
21.11.2013, 09.34
Laitetaan tämä vaikka tänne:

http://metro.fi/paakaupunkiseutu/puskaradio/viesti/133942/

Nyt jo fillaritkin saa parkkisakkoja?

reappear
21.11.2013, 09.46
Taustoista sen verran että toi fillari on ollut tuossa jo hyvän aikaa, en nyt muista monta viikkoa mutta kuitenkin. Ehkä kuitenkin vain laittavat lapun että pitää hakea pois tai se viedään pois. Paikkana on Annankadun ja Simonkadun kulma Helsingissä. Ellei kuvan lähettäjä ole tahallisesti keksinyt raflaavan otsikon niin ihmettelen laputusta sakotusmielessä.

Smo
21.11.2013, 10.12
HAHAHA ... mahtaakohan häiritä ketään tuossa.. siirtokehoitusta tietty laittavat? Muistuu mieleen tapaus kun rekisterikilvetön Hummeri oli pysäköitynä viikkotolkulla Kampin metroaseman edessä Sas-hotellin puolella pysäköintikiellon ja tilapäisbussipysäkin kohdalla lappua peilissä ja pyyhkijän alla.

JN75
21.11.2013, 12.03
Mies piti autoaan pyörätien varrella reilun tunnin verran Espoon Tapiolassa remonttitöiden takia. Auto piti saada lähemmäs kohdetta tavaroiden siirtelyn vuoksi. Tällä aikaa iäkäs naishenkilö turmeli auton tuulilasin ja konepellin.
Koko tilanne tallentui juuri ostetulle kojelautakameralle. Mies aikoo tehdä naisesta rikosilmoituksen.

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/20131121033051925_v0.shtml (http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/20131121033051925_v0.shtml)

Näin lukee tieliikennelaissa:Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.

Toivottavasti mies tekee rikosilmoituksen ja saadaan poliisin tulkinta siitä mikä on laissa mainittu lyhyt aika. Reilu tunti ei ole minusta lyhyt aika. Lisäksi olisi kiva saada poliisin tulkinta mitä tarkoittaa "Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä". Oma asunto ei useinkaan ole lähelläkään pysäköityä autoa.

Jos joku tuntee tuon tapahtumapaikan, niin voisi kertoa onko lähistöllä muita paikkoja joihin voisi auton jättää ja haittaako tuo pyörätielle jätetty auto kevyenliikenteen kulkua.

mutanaama
21.11.2013, 12.47
Ei se edes mitään turmellut, hyvin asiallisesti asetteli lehtiä ja hiukan multaa tuulilasille. Kuski oli viemässä maalia työmaalle audillaan (yllätys yllätys), ja tämän perusteella oli mielestään oikeutettu parkkeeraamaan mihin huvittaa.

Mosse
21.11.2013, 16.14
Mies piti autoaan pyörätien varrella reilun tunnin verran Espoon Tapiolassa remonttitöiden takia. Auto piti saada lähemmäs kohdetta tavaroiden siirtelyn vuoksi. Tällä aikaa iäkäs naishenkilö turmeli auton tuulilasin ja konepellin.
Koko tilanne tallentui juuri ostetulle kojelautakameralle. Mies aikoo tehdä naisesta rikosilmoituksen.

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/20131121033051925_v0.shtml (http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/20131121033051925_v0.shtml)

Näin lukee tieliikennelaissa:Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.

Toivottavasti mies tekee rikosilmoituksen ja saadaan poliisin tulkinta siitä mikä on laissa mainittu lyhyt aika. Reilu tunti ei ole minusta lyhyt aika. Lisäksi olisi kiva saada poliisin tulkinta mitä tarkoittaa "Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä". Oma asunto ei useinkaan ole lähelläkään pysäköityä autoa.

Jos joku tuntee tuon tapahtumapaikan, niin voisi kertoa onko lähistöllä muita paikkoja joihin voisi auton jättää ja haittaako tuo pyörätielle jätetty auto kevyenliikenteen kulkua.Tieliikennelailla ei ole mitään tekemistä tämän ilkivaltatapauksen kanssa. Vaikka kuinka väärin auto olisi pysäköity, tavan kansalainen ei voi ottaa oikeutta omiin käsiinsä ja jaella rangaistuksia, vaan paikalle on kutsuttava poliisi. Eli moinen toiminta on rangaistavaa vaikka auto olisikin pysäköity väärin. Ja jos mies tekee asiasta tutkintapyynnön, niin siinä tutkitaan ilkivaltaa, ei pysäköimistä, eli mitään poliisin tulkintaa laissa mainitusta lyhyestä ajasta ei ole odotettavissa.

Mitä tulee tuohon pysäköintiin, niin mitä suuremmalla todennäköisyydellä kuski latelee omiaan kun on omaa laiskuuttaa pysäköinyt väärään paikkaan. Lisäksi se, että ajoneuvo on ollut siinä kuskin mukaan "reilun tunnin verran" tarkoittanee käytännössä, että se on ollut siinä koko päivän. Ja vaikka olisikin ollut vain tunnin verran, niin silti se on tieliikennelain näkökulmasta todennäköisesti väärin, sillä moinen on tosiaan sallittu vain mm. tavaroiden kuormaamista tai kuorman purkamista varten - jos tästä olisi oikeasti ollut kyse, niin auton omistaja olisi ollut tavaroita siirrellessään paikalla näkemässä mummon kolttoset.

mhelander
21.11.2013, 16.32
^ homma menee juurikin näin. Kun tutkintapyynnön tekee audimies ja vielä todisteiden kera, katsoo tutkiva virkamies että hän on lähtökohtaisesti oikeassa ja samoin käräjäoikeus jos tapaus sinne asti menee.

En usko että tuosta pysäköinnistä tulee audimiehelle mitään seurausta ellei sitten ryssi mahdollisessa kuulustelussaan (=myöntää syyllistyneensä pysäköintivirheeseen josta voidaan rangaista).

Ainoa tapa mummelille "voittaa" tämä keissi olisi ollut hankkia poliisi tai pysäköinninvalvonta paikalle ja ottaa riittävältä ajalta todistusaineistoa sekä ehkä muitakin hlötodistajia.

Ja nämähän kiinnostaa virkamieskoneistoa...

Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk

haedon
21.11.2013, 16.47
...Ja nämähän kiinnostaa virkamieskoneistoa...
Juu, vaikka olis mummo koko päivän soitellut autosta niin satavarmasti ei olisi poliisia saatikka pysäköinninvalvontaa saatu paikan päälle katsomaan. Yhtä suurella varmuudella poliisia ei juuri kiinnosta rikostutkinta tässä tapauksessa ja mummoa ei koskaan saada selville.

Tänään loksahti monttu auki ja pahasti. Eräs virkavallan edustaja nimittäin ihmetteli mulle, kun tuttu juoksija kulkee aina ajoradan vasenta puolta eikä oikeaa.

Mosse
21.11.2013, 16.48
Tästä on jo jauhettu miljoona kertaa, mutta kerrattakoon vielä. Mikäli kevyenliikenteenväylä on yhteinen l. kävelijöiden ja pyöräilijöiden kaistoja ei ole eroteltu, kävelijällä on lupa kävellä kumpaa tahansa reunaa.Ja 1.000.001. kerran, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija voi häröillä missä vaan, ei tarvitse käyttää reunaa. Pyörätiellä kävellessä pitää pääsääntöisesti käyttää reunaa, sielläkään ei siis aina.

Smo
21.11.2013, 17.20
Ei se edes mitään turmellut, hyvin asiallisesti asetteli lehtiä ja hiukan multaa tuulilasille. Kuski oli viemässä maalia työmaalle audillaan (yllätys yllätys), ja tämän perusteella oli mielestään oikeutettu parkkeeraamaan mihin huvittaa.

Tyyppi kehuskeli videolla facebookissa jo eilen ... kiesus tota IL:n otsikointia "turmeli auton" paskanmarjat .. tyyppi muuten syyllistyy tuossa luvattomaan henkilörekisteriin/kuvaukseen kun on piilokamera eikä itse kameran luona.

CwA
21.11.2013, 18.24
Jostain syystä nuo omanoikeuden jakajat eivät tunne niin hyvin pykäliä ja oikeuksiaan kuin ne jotka alunperin lakia rikkovat. Esimerkiksi noita vähän villimpiä teinejä kun on, niin voi mahdoton miten hyvin ne oikeudet tunnetaan ja osataan käyttää systeemiä hyväksi.

Mielestäni kuitenkin tuollaisessa ylläkuvatussa tilanteessa molemmat saa sanktioita, väärinpysäköinnistä toiselle ja jostain ilkivallasta toiselle.

Tosin onkohan audimiehellä samanlainen auto kuin eräällä mersumiehellä, joka ajoi kaupungissa 100A datsunin perään, amppeerista vääntyi vähän takapuskuri, mutta mersusta piti maalata puoli autoa uusiksi ja oikoa paikkoja, eikä silti takaluukku istunut mielestään kunnolla, ne kolaritilanteessa näkymättömät pari takapenkkiläistä kuorossa todistivat satuja mersumiehen tukena ja yksinäinen amppeerimies oli joutua maksamaan tosi kalliit korjaukset, mutta onneksi amppeerimiehellä oli autoinssituttava, joka pystyi vakuuttavasti osoittamaan, ettei mersun vauriot mitenkään olleet mahdollisia, niin vähäisin amppeerin vaurioin.

Todellisia vaurioita vaikkei olisikaan Audille sattunut, niin satuilua voi esiintyä ja siinäpä mullan ja lehtien asettelija tarvitsee jonkin todistamaan ettei ole mahdollista moisten vaurioiden tulla noista toimenpiteistä, mikä mua ainakin vähän ihmetyttää, mutta niin monta tapausta kuullut noita, että ei siellä paljoa järjellä asioita tulkata, vaan ihan kuin se millaisen mielikuvan jokua antaa olisi merkitsevämpää.

Tuttu asianajaja antoi mulle kerran neuvon, että kannattaa pysyä mahdollisimman kaukana oikeudesta jos vaan mitenkään mahdollista.

Tänään tuli taas lunta, taas se sitten alkoi, diesel-autojen unohtaminen käyntiin, tarinoidaan tuttujen kanssa, käydään kaupassa, auto yksinään louskuttaa pilaten hengitysilmaa tarpeettomasti.

Itse ajelin yli 20 vuotta vanhalla diesel-autolla ja kyllä sen pystyi ihan hyvin sammuttamaan ja käynnistämään uudelleen, ei mitään ongelmaa, mutta ehkä nämä uudet ajoneuvot ovat jotenkin niin kehnoja ettei niillä moinen onnistu?

Lisäksi monella palaa sumuvaloja myöten kaikki valot keulassa ja tuota turhaa käyttöä on helposti puolikin tuntia.

Jos rattijuopon bongaa, niin poliisit saattavat 3 tunnin päästä ilmoituksesta kysellä, että onko se vielä siellä, ovat tuskastuneita itsekkin tilanteeseen, mutta tuskin ne nyt sen virkeämmin joutokäynnistä säädettyä lakia rikkovia autoilijoitakaan alkavat nuhtelemaan.

Noita kun on sitten kymmeniä päivittäin, niin kyllähän siinä tulee paikallisesti merkittävä pienhiukkaskuormitus, mutta ihmiset eivät ilmeisesti tuollaisia osaa lainkaan ajatella lilluessaan siinä mukavuusvyöhykkeellään?

Mosse
21.11.2013, 18.55
Tyyppi kehuskeli videolla facebookissa jo eilen ... kiesus tota IL:n otsikointia "turmeli auton" paskanmarjat .. tyyppi muuten syyllistyy tuossa luvattomaan henkilörekisteriin/kuvaukseen kun on piilokamera eikä itse kameran luona.Tottahan julkisella paikalla kuvata saa. Eikä tuosta mitään henkilörekisteriä synny.

Fuuga
21.11.2013, 19.16
Ja 1.000.001. kerran, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija voi häröillä missä vaan, ei tarvitse käyttää reunaa. Pyörätiellä kävellessä pitää pääsääntöisesti käyttää reunaa, sielläkään ei siis aina.

Hihi, minun lauseeni ei kiellä häröilyä missä vaan. Se vain mainitsee, että kävelijällä on lupa kävellä kumpaa tahansa reunaa. Se luetun ymmärtäminen taas... 1 000 002:n kerran.

Fuuga
21.11.2013, 19.19
Jostain syystä nuo omanoikeuden jakajat eivät tunne niin hyvin pykäliä ja oikeuksiaan kuin ne jotka alunperin lakia rikkovat. Esimerkiksi noita vähän villimpiä teinejä kun on, niin voi mahdoton miten hyvin ne oikeudet tunnetaan ja osataan käyttää systeemiä hyväksi.

Toi on sinänsä ihan ymmärrettävää. Lainvalvojan on aika vaikea muistaa tuhansia pykäliä ulkoa, mutta lain rikkojan tarvitsee keskittyä osaamaan vain murto-osa siitä.

deadbeef
21.11.2013, 19.26
Toivottavasti mies tekee rikosilmoituksen ja saadaan poliisin tulkinta siitä mikä on laissa mainittu lyhyt aika. Reilu tunti ei ole minusta lyhyt aika. Lisäksi olisi kiva saada poliisin tulkinta mitä tarkoittaa "Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä".

Toivottavasti tosiaan. Arvaan, että poliisi samalla vaivalla tarkastaa siitä tallenteesta kuinka kauan auto todellisuudessa seisoi kelvin tukkeena, kun se kerran siitä sekunnilleen käy ilmi. Taisi audimies kompastua omaan nokkeluuteensa.

ptaipale
21.11.2013, 19.32
Toivottavasti tosiaan. Arvaan, että poliisi samalla vaivalla tarkastaa siitä tallenteesta kuinka kauan auto todellisuudessa seisoi kelvin tukkeena, kun se kerran siitä sekunnilleen käy ilmi.

Ei näy. Nuo ajoneuvokamerat toimivat yleensä sillä tavalla, että ne ottavat 5 tai 15 minuuttia kerrallaan yhteen AVI-tiedostoon, jonka audimies kopioi kamerasta ulos, ja sen jälkeen pistää tietysti kameran taas pyörimään (ja on varmaan jo pistänytkin, koska se osoittautui näinkin tarpeelliseksi.)

Smo
21.11.2013, 19.45
Tottahan julkisella paikalla kuvata saa. Eikä tuosta mitään henkilörekisteriä synny.

Niin minäkin luulin. Itse saa mutta mutta ei "valvontakameratyyppisellä" virityksellä. Videon julkaisu Facebookissa niin että henkilö oli tunnistettavissa taisi olla laitonta.

http://www.tietosuoja.fi/uploads/9i8lz9zxs75h.pdf

Mosse
21.11.2013, 19.53
Hihi, minun lauseeni ei kiellä häröilyä missä vaan. Se vain mainitsee, että kävelijällä on lupa kävellä kumpaa tahansa reunaa. Se luetun ymmärtäminen taas... 1 000 002:n kerran.Hihi, niinpä tietysti joo. Mutta voitko vielä täsmentää mikä tuo lupa on josta puhuit, kuka sen myöntää ja miten sitä haetaan. Vai riittääkö luvan saamiseksi vain että on kävelijä yhdistetyllä väylällä? Entä mitä merkitystä moisella luvalla on, jos ilman sitäkin saa kävellä missä haluaa? Se on tietysti taas joku valtion keksimä rahastus!!! Mitä seuraavaksi!? Katsastus pakolliseksi polkupyörille!? Ajokortti pyöräilijöille!? Ajokortti jalankulkijoille!? Mihin tämä maa on menossa!? Mitä meistä suomalaisista ajatellaan maailmalla!? Aarrgghh!!!!

Mosse
21.11.2013, 19.59
Niin minäkin luulin. Itse saa mutta mutta ei "valvontakameratyyppisellä" virityksellä. Videon julkaisu Facebookissa niin että henkilö oli tunnistettavissa taisi olla laitonta.

http://www.tietosuoja.fi/uploads/9i8lz9zxs75h.pdf"Henkilötietolaki ei koske henkilötietojen käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa." Eiköhän tuossa ole kyse yksinomaan henkilökohtaisiin tarkoituksiin käytettävä laite, eli lähinnä liikenteen kuvaamisesta siltä varalta, että tulee onnettomuus. Kuten rys... venäläisillä on tapana. Vaikea tuosta mitään kaupallista tarkoitusta on ainakaan vääntää.

Videon julkaiseminen taas on aivan eri asia ja siihen toki tarvitaan ao. henkilön suostumus.

Fuuga
21.11.2013, 21.06
Hihi, niinpä tietysti joo. Mutta voitko vielä täsmentää mikä tuo lupa on josta puhuit, kuka sen myöntää ja miten sitä haetaan.

Jos nyt olisit kuitenkin rauhassa lukenut koko ajatusketjun synnyn olisit huomannut, että alkuperäinen kommenttini koski aikaisempaa kirjoitusta, jossa kommentoitiin _väärää_ puolta vastaan tulevien jalankulkijoiden kulkemisia. Jalankulkijoille kun ei ole sitä väärää puolta. Tietenkin väärällä voidaan tarkoittaa arkipuheessa käytettävää ilmaisua, jolla lähinnä tarkoitetaan vain samaa puolta vastaan tulevia kulkijoita. Jos näin oli, kommenttini oli turha. Siitä huolimatta sinun kommenttisi olivat turhia kaikissa tapauksissa ;).

Mosse
22.11.2013, 08.07
Jos nyt olisit kuitenkin rauhassa lukenut koko ajatusketjun synnyn olisit huomannut, että alkuperäinen kommenttini koski aikaisempaa kirjoitusta, jossa kommentoitiin _väärää_ puolta vastaan tulevien jalankulkijoiden kulkemisia. Jalankulkijoille kun ei ole sitä väärää puolta. Tietenkin väärällä voidaan tarkoittaa arkipuheessa käytettävää ilmaisua, jolla lähinnä tarkoitetaan vain samaa puolta vastaan tulevia kulkijoita. Jos näin oli, kommenttini oli turha. Siitä huolimatta sinun kommenttisi olivat turhia kaikissa tapauksissa ;).En ole meedio, enkä siten voi lukea ajatuksia, saati ajatusketjuja. Totta ehkä on, että jalankulkijoille ei ole väärää puolta KLV:llä, mutta samaan aikaan jalankulkija voi ns. ajaa vastaantulevien kaistaa. Eikö olekin erikoista? Tuosta toiminnasta on tosin tieliikennelaki kaukana ja menee lähinnä tasa-arvovaltuutetun toimivallan puolelle.

marmar
22.11.2013, 08.40
"Henkilötietolaki ei koske henkilötietojen käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa." Eiköhän tuossa ole kyse yksinomaan henkilökohtaisiin tarkoituksiin käytettävä laite, eli lähinnä liikenteen kuvaamisesta siltä varalta, että tulee onnettomuus. Kuten rys... venäläisillä on tapana. Vaikea tuosta mitään kaupallista tarkoitusta on ainakaan vääntää.

Videon julkaiseminen taas on aivan eri asia ja siihen toki tarvitaan ao. henkilön suostumus.

Näin se menee. Jos ei kuvaa kotirauhan piriin kuuluvaa aluetta, niin kamera saa talentaa ihan rauhassa. Periaatteesa fillarin kypärä tai tankokamerakin kolkuttelee jo rajoja (=kuvaa pihoja varsin tehokkaasti), mutta ei mene mun tulkinnan mukaan yli, kunhan pitää huolen siitä mitä julkaisee (=tuuppaa nettiin).

Jos julkaisee minkä tahansa kuvan tai videon, josta kohde on tunnistettavissa, niin julkaisuun pitää olla jokaisen kuvassa tunnistettavasti näkyvän lupa.

Smo
22.11.2013, 08.56
Jos julkaisee minkä tahansa kuvan tai videon, josta kohde on tunnistettavissa, niin julkaisuun pitää olla jokaisen kuvassa tunnistettavasti näkyvän lupa.

Ei tarvi. Ainoastaan jos materiaalia käytetään kaupallisesti tai se halventaa kuvassa näkyvän tai muuten epäedullisesti esittää.

Smo
22.11.2013, 09.04
"Henkilötietolaki ei koske henkilötietojen käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa." Eiköhän tuossa ole kyse yksinomaan henkilökohtaisiin tarkoituksiin käytettävä laite, eli lähinnä liikenteen kuvaamisesta siltä varalta, että tulee onnettomuus. Kuten rys... venäläisillä on tapana. Vaikea tuosta mitään kaupallista tarkoitusta on ainakaan vääntää.

Pidennetäänpä vähän tuota sinun lainaustasi:

"Henkilötietolaki ei koske henkilötietojen
käsittelyä, jonka luonnollinen henkilö suorittaa yksinomaan henkilökohtaisiin
tai niihin verrattaviin tavanomaisiin yksityisiin tarkoituksiinsa.

4 Tällä
tarkoitetaan esim. henkilökohtaiseen kirjeenvaihtoon liittyviä tietoja, yksityisiä
”osoitekirjoja” ja yhteystietoja, tietoja tuttavien merkkipäivistä taikka kuvia ja
videotallenteita, jotka mahdollistavat sosiaalisen vuorovaikutuksen perhe- tai
läheisessä ystäväpiirissä."

Luonnollinen henkilö henkilökohtaisiin tarkoituksiin kun jätetty piilokamera kuvaamaan ohikulkijoita kevlillä? Teknisesti tuo menee niin että saat mennä kameran kanssa kuvaamaan tuonne ohikulkijoita niin paljon kun huvittaa mutta piilossa oleva kamera ilman käyttäjää menee kameravalvonnan puolelle. Dashcamin käyttö liikenteessä on sitten ihan oma lukunsa.

ptaipale
22.11.2013, 09.29
Tämä kamera ei kai ollut mitenkään piilossa, vaan aivan näkyvillä tuulilasin sisäpuolella. Kyllä tämä on ihan normaalia dashcamin käyttöä, ei mitään salakatselua. Ja vaikka kamera olisi piilossakin, kuvauspaikka ei ole kotirauhan piirissä eikä yleisöltä suljetussa tilassa, eikä kuvaamiselle ole mitään esteitä.

VeeVee
22.11.2013, 09.39
Ja 1.000.001. kerran, yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä jalankulkija voi häröillä missä vaan, ei tarvitse käyttää reunaa. Pyörätiellä kävellessä pitää pääsääntöisesti käyttää reunaa, sielläkään ei siis aina.

Ei kai tuo asia noin mene. Eikös laissa sanota näin: "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä". Tuo lause yksistään kieltää häröilyn. Riippuu tietenkin siitä mitä häröilyllä tarkoittaa, mutta ei jalankulkija ei saa häiritä muuta liikennettä kelvillä.

asb
22.11.2013, 10.21
Tämä kamera ei kai ollut mitenkään piilossa, vaan aivan näkyvillä tuulilasin sisäpuolella. Kyllä tämä on ihan normaalia dashcamin käyttöä, ei mitään salakatselua. Ja vaikka kamera olisi piilossakin, kuvauspaikka ei ole kotirauhan piirissä eikä yleisöltä suljetussa tilassa, eikä kuvaamiselle ole mitään esteitä.

Kommenteista päätellen aika harva on lukenut salakatseluun liittyviä pykäliä rikoslaista?

6 §

Salakatselu

Joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa
1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka
2) yleisöltä suljetussa 3 §:ssä tarkoitetussa rakennuksessa, huoneistossa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten,
on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi.
Yritys on rangaistava.

Lyhyesti:
- Julkisella paikalla saa kuvata julkisia tiloja ja siellä olevia ihmisiä.
- Kamera saa olla piilossa.
- Dashcamin laillisuudessa ei ole mitään kyseenalaista.

Videon levittäminen saattaa ylittää kunnianloukkauksen tms. määritelmät, mutta se riippuu videon sisällöstä ja käyttötavasta.

Loppujen lopuksi... resurssipulainen poliisi ei ala partioimaan ulkoiluväyliä taskulamppujen kanssa näin vähäisen rikoksen takia. Jos nainen ei ole poliisin vanha tuttu, ei häntä kukaan viranomainen tuosta videosta tunnista. JA vaikka olisi, ne resurssipulat.

Sundo
22.11.2013, 14.37
Kommenteista päätellen aika harva on lukenut salakatseluun liittyviä pykäliä rikoslaista?

Lyhyesti:
- Julkisella paikalla saa kuvata julkisia tiloja ja siellä olevia ihmisiä.
- Kamera saa olla piilossa.
- Dashcamin laillisuudessa ei ole mitään kyseenalaista.

Videon levittäminen saattaa ylittää kunnianloukkauksen tms. määritelmät, mutta se riippuu videon sisällöstä ja käyttötavasta.

Oletan siis, että olet löytänyt hyvän ennakkotapauksen tai lainkohdan, jossa todetaan ettei pysäköityyn autoon kuvaamaan jätetty kamera ole kameravalvontaa. Vai menikö nyt vain salakatselua ja henkilötietorekisterin pitoa koskevat lait sekaisin?

asb
22.11.2013, 20.04
Oletteko te nyt ihan vitun kuutamolla tuon henkilörekisteripeeloilun kanssa? Lukekaa sitä helvetin finlexiä. Löytyy googlesta "finlex henkilörekisteri"

Pelkkä valokuva tai videopätkä ei ole henkilörekisteri. Kasa päivämäärän mukaan järjestettyjä videotiedostojakaan ei ole henkilörekisteri.

Tämä tieto on ilmaiseksi netissä. Te olette idiootteja, koska ette ota itse selvää vaan nolaatte mielummin itsenne puhumalla paskaa.

Munarello
22.11.2013, 20.40
Tänään tuli taas lunta, taas se sitten alkoi, diesel-autojen unohtaminen käyntiin, tarinoidaan tuttujen kanssa, käydään kaupassa, auto yksinään louskuttaa pilaten hengitysilmaa tarpeettomasti.

Tietty jos ne traktorit ottaa päähän samaan tapaan kuin väärällä puolella jalkailevat kulkijat minua, niin siellähän ne avaimet on virtalukossa. Käy ne sieltä noutamassa ja viskaa ne niin kauas viidakkoon kuin ikinä pystyy. Lakkaa joutokäymästä. :)

CwA
23.11.2013, 00.43
Lukekaa sitä helvetin finlexiä.

Yritin etsiä tuota mutten löytänyt, löysin vain Suomen Finlexin.

Smo
23.11.2013, 08.25
Hirvet kiusaa ruotsissa http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288623977632.html

tchegge_
23.11.2013, 15.48
Ja siinä ajoradalla, jossa kaikki ajoneuvot kulkevat oikeata laitaa, on lainsäädännössä jalankulkijan paikaksi lähtökohtaisesti määrätty vasen laita (tietyin poikkeuksin).
Tämä on mutu-tuntumalla unohtunut 80% kävelylenkeillä vastaantulevista kävelijöistä, tai sitten poikkeukseksi kelpaa järjen puute.

Mosse
23.11.2013, 19.01
Ei kai tuo asia noin mene. Eikös laissa sanota näin: "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä". Tuo lause yksistään kieltää häröilyn. Riippuu tietenkin siitä mitä häröilyllä tarkoittaa, mutta ei jalankulkija ei saa häiritä muuta liikennettä kelvillä.
Häröily on jalankulkijoille lajityypillistä käyttäytymistä. Vaikka se saattaa muita tienkäyttäjiä häiritäkin, niin harvoin kyse kuitenkaan on tieliikennelain tarkoittamasta häirinnästä.

Highlander
24.11.2013, 11.37
OT: Tuli käytyä Köpiksessä ja ajelin siellä vuokrapyörällä perjantaina. Ajelin ristiin rastiin myös aivan ydinkeskustassa. Täytyy kyllä oikeasti ihmetellä miten hyvin liikenne siellä sujuu. Tähänkin aikaan vuodesta pyöräilijöitä oli huikeita määriä. Autoilijat tosiaan ymmärtävät siellä, että pyörä on aivan samanarvoinen liikenteessä. Niin no, onhan siellä tietysti hienosti huomioitu pyöräily erillisten pyöräkaistojen muodossa. Niille ei jalankulkijat eksyneet vahingossa. Yhtään kertaan en myöskään nähnyt tilannetta, että auto olisi kääntynyt samasta suunnasta eteenpäin ajavan pyöräilijän eteen. Sen sijaan kääntyvä auto odotti vaikka pyöräilijä olisi ollut vielä melko kaukana. Tein myös sellaisen havainnon, että kaikki osasivat ajaa pyörällä suoraan sekä oikeassa reunassa. Pysähtyessä ja käännyttäessä näytettiin oikeaoppisesti merkkejä. Eipä siellä monella ollut kypärää ja jostain syystä en itsekään sellaista siellä kaivannut? Vaikea käsittää taas tämän kokemuksen perusteella, että kotimaassa riittää kaksi kolme pyöräilijää kelvillä aiheuttamaan häröpallon ja vaaratilanteita toisilleen tai jalankulkijoille.. :rolleyes:

CwA
25.11.2013, 19.38
Pyörittelin 6 tuntia kampia lumisella tiellä ja kelvillä, -9C pakkasta ja pikkaisen tuulta, pari autoa veti ohi täysin väistämättä, ei peilistä ollut varmaan kymmentä senttiä väliä, mieluummin törmäävät pyöräilijään, kuin vastaantulevaan autoon, hidastaahan ei voi kohdatessaan maantiellä esteen, tai ehkä pyörä ei ole este, senhän voi tönäistä sivuun ilman kovin suuria vaurioita autoon?

Kaikki muut kymmenet toimivat oikein mallikkaasti.

Kelvillä ei oltu aurattu ja hötölumen alla oli jäätynyttä sohjoa kengänkuvineen ja renkaiden urineen, Bilteman nastarengas edessä ja Camelin yleisrengas takana toimi oikein hyvin, ei ylimääräisiä tykytyksiä.

Näin myös koiranulkoiluttajia, vanhuksia, tätejä jotka juorusivat kävellen vierekkäin, ei ongelmia, mutta täti sanoi hui, kun menin ohi alle hölkkävauhdilla jättäen niin paljon marginaalia kuin mahdollista, kapea kelvi, joten eihän siihen oikein metriäkään voinut jättää, pari vanhusta käveli vastaan epävarmanoloisesti, liukasta peläten, joten vääntelin maastovaihteen päälle ja kiersin nurmikon kautta, tai siis lumihankihan siinä oli päällä, näin ei vanhuksien tarvinnut siirtyä valitsemaltaan reitiltä ja itse pystyn ajamaan melkoisen monenlaisella alustalla, vanhukset ei välttämättä pysty kulkemaan kuin tasaista ja hyvin pitävää alustaa.

Agressiivisempi tangon ja penkin suhde tuntuu toimivan aika mukavasti epätasaisella jäällä, helppo siirtää painoa enemmän eteen, jos tulee tarvetta.

Etuvaihtaja jäätyi suht alussa ja pienin eturieska ainoa käytössä, joten ei mun vauhdit kovin hurjia olleet kelvillä. Korkean kadenssin harjoittelua tosin sai sitten tehdä, yli 140 tuntui onnistuvan, jopa enemmänkin mutta tekniikka ei pysy kasassa ja alkaa melkoinen pomppiminen, kyllä siinä mummot ja papat katseli pitkään mun tikkausta :D

mutanaama
25.11.2013, 20.02
Oletteko te nyt ihan vitun kuutamolla tuon henkilörekisteripeeloilun kanssa? Lukekaa sitä helvetin finlexiä. Löytyy googlesta "finlex henkilörekisteri"

Pelkkä valokuva tai videopätkä ei ole henkilörekisteri. Kasa päivämäärän mukaan järjestettyjä videotiedostojakaan ei ole henkilörekisteri.

Tämä tieto on ilmaiseksi netissä. Te olette idiootteja, koska ette ota itse selvää vaan nolaatte mielummin itsenne puhumalla paskaa. Videovalvonnan tuottama aineisto on henkilörekisteri, josta pitää olla tehtynä rekisteriseloste. Ohessa stadin esimerkki http://www.hel.fi/hel2/rekisteriseloste/ Videotallenne ei ole muuta kuin päivämäärän mukaan järjestettyjä videotiedostoja.