PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 [53] 54 55 56 57 58 59 60 61

TERU
14.08.2021, 08.10
Monesti hyvät kysymykset ovat paikallaan demokratiassa, löytyy niille hyviä vastaajiakin.

Puskis
14.08.2021, 08.39
Mulle riittäisi kokonaan kieltämisen sijaan yöllinen ajokielto ja merkityt alueet, joille potkulaudat on palautettava. Sillä ne suurimmat negatiiviset ulkoisvaikutukset saataisiin pois.

Avautuminen:
Kävin pyörällä kaupassa. Takaisin lähtiessä kelville oli ehditty vetää barrikadit ehkä 200m matkalle ja ohjattu kiertämään kolmen ison risteyksen ja kuusien liikennevalojen kautta. Jostain syystä ajoradalle ohjaaminen on näissä aina ihan mahdoton vaihtoehto.

TERU
14.08.2021, 09.22
Vakuutusyhtiöt ovat noita luoneet, noissa voisi olla jotain.

MRe
14.08.2021, 09.33
Sallitaan skuutit, kielletään alkoholi. Ai nii, mut sehän ei onnistu, koska kännissä oleminen on kansalaisoikeus.

Paljonko alkoholi maksaa yhteiskunnalle vs. skuutit?

JarskiAi
14.08.2021, 09.54
^ Kielletään samalla tupakointi.

K.Kuronen
14.08.2021, 10.25
Vihdoinkin kielletään kaikki.

Itse kannatan pohdiskellen ajatusta, että yksilö on vapaa toimimaan tahtonsa mukaan, mikäli toiminta ei rajoita muiden vastaavaa oikeutta. Skuutin jättäminen esimerkiksi alikulkutunneliin, keskelle kulkuväylää ja vastaava rikkoo muiden oikeutta. Tietty määrä häiriötä ja haittaa meidän on siedettävä, mutta toisinaan toimintamme on niinkin itsekästä, että lainlaatija joutuu toimintaamme rajoittamaan, jopa rangaistuksen uhalla.

Marsusram
14.08.2021, 10.37
Skuutin jättäminen esimerkiksi alikulkutunneliin, keskelle kulkuväylää ja vastaava rikkoo muiden oikeutta.
Ja koska tuollaisen vaaran havaittuaan on ohikulkijan ryhdyttävä toimenpiteisiin onnettomuuksien välttämiseksi, niin monellako riittää rohkeutta tai viitseliäisyyttä pysähtyä ja siirtää mul*eron siihen jättämä skuutti turvalliseen paikkaan, esim. jontkaan.

Esuli
14.08.2021, 17.52
Välillä riittää.
On Se vain hyväksyttävä tosiasia, että kun ei enää hoksottimet pelaa(liikenteessä) niin henki lähtee. Olen jo vanha Ukkeli ja huomannut tämän omalla kohdalla.
Siksi viihdyn metsä ja sorateillä, siellä on vähemmän kiirettä.
Tai sitten täällä Saimaalla, täällä ei ihmisiä liiku.(näillä kulmilla)

F. Kotlerburg
22.08.2021, 14.41
Jotenkin taas ymmärtää miksi monia ihmisiä vituttaa spandexit. Kävin hakemassa baaripyörällä farkuissa postista paketin niin vaikka leveällä kelvillä olisi ollut ihan hyvin tilaa ohittaa niin kaks sukkahousua näki tarpeelliseksi ajaa ihan kyynerpäätä hipoen ohi ja vielä kiilata eteen.

Firlefanz
22.08.2021, 14.52
Normaali-ihmisen ajatus ehkä kulkee juuri noin. Tällainen vähän vähemmän normaali ei sen sijaan osaisi ruveta olemaan spandexeista yhtään mitään mieltä ainoastaan sen perusteella miten pari sukkahousua on jossain tilanteessa ajanut.

Kyllä mulle on ihan siisteihin vaatteisiin pukeutuneet keski-ikäiset ämmät muutaman kerran ruvenneet huutamaan jostain käsittämättömästä syystä, mutta vaikka olen jotain luullut voivani päätellä kyseisistä henkilöistöä, en silti ole katsonut voivani tehdä minkäänlaisia yleistyksiä keski-ikäisten naisihmisten suhteen.

PS Teen kyllä yleistyksiä jopotytöistä, kaupunkipyöräilijöistä ja kypärävalotyömatkapyöräilijöistä.

ebike-harrastelija
22.08.2021, 15.21
Jotenkin taas ymmärtää miksi monia ihmisiä vituttaa spandexit. Kävin hakemassa baaripyörällä farkuissa postista paketin niin vaikka leveällä kelvillä olisi ollut ihan hyvin tilaa ohittaa niin kaks sukkahousua näki tarpeelliseksi ajaa ihan kyynerpäätä hipoen ohi ja vielä kiilata eteen.Ihan normisettiä, myös muilla kuin spandex-velikullilla. Ilmeisen hankalaa rinnalla kulkijan himmata/kiihdyttää vauhtiaan sen vertaa, että voisi siirtyä reunaan sen kohtaamisen ajaksi.

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

F. Kotlerburg
22.08.2021, 16.28
Samaten eilen kun olin lenkillä maantiepyörällä niin jouduin pysähtymään valoihin. Väylä oli kapehako ja minun taakse tuli fiksusti pari tavispyöräilijää. Vastapuolella oli pysähtyneenä tavis ja hänen taakseen pysähtyi toinen. Sitten tulee spandexi ja änkeää siihen rinnalle joten valojen vaihtuessa tuli sitten minun puolta vastaan jouduttiin siinä mutkittelemaan ja jarruttelemaan että mahduttiin. Tää molopää vielä toljotti ja odotti vissiin että morjestan palkkiona hienosta suorituksesta.

xubu
22.08.2021, 16.36
Jotenkin taas ymmärtää miksi monia ihmisiä vituttaa spandexit. Kävin hakemassa baaripyörällä farkuissa postista paketin niin vaikka leveällä kelvillä olisi ollut ihan hyvin tilaa ohittaa niin kaks sukkahousua näki tarpeelliseksi ajaa ihan kyynerpäätä hipoen ohi ja vielä kiilata eteen.

Ohittajan kannattaisi myös miettiä sitä, että ohitettava voi tehdä sivuliikkeen ohittajaa kohti, silloin käy hassusti myös ohittajalle. Minulla on samanlaisia kokemuksia olla ohitettavana niin että hihat osuvat yhteen, vaikka tilaa olisi.

Hower
22.08.2021, 17.11
Samaten eilen kun olin lenkillä maantiepyörällä niin jouduin pysähtymään valoihin. Väylä oli kapehako ja minun taakse tuli fiksusti pari tavispyöräilijää. Vastapuolella oli pysähtyneenä tavis ja hänen taakseen pysähtyi toinen. Sitten tulee spandexi ja änkeää siihen rinnalle joten valojen vaihtuessa tuli sitten minun puolta vastaan jouduttiin siinä mutkittelemaan ja jarruttelemaan että mahduttiin. Tää molopää vielä toljotti ja odotti vissiin että morjestan palkkiona hienosta suorituksesta.
Tuttua, yleensä painan spandexeisssani härskisti suoraan leveänä omalla kaistallani, että urheilusuorittava spandexmolopää joutuu rimpuilemaan itsensä jonon jatkoksi lukkopolkimiensa kanssa tuskaillen. Jotkut ei vaan ymmärrä tilanteiden ja paikkojen laatua/luonnetta/ajotavan vaatimuksia.

Hower
22.08.2021, 17.12
PS Teen kyllä yleistyksiä jopotytöistä, kaupunkipyöräilijöistä ja kypärävalotyömatkapyöräilijöistä.
kypärävalotyömatkapyöräilijöistä; valonheitinkiimaa odotellen verenpaine alkaa nousta jo nyt...

Firlefanz
22.08.2021, 17.23
Melko tyypillinen tilanne. Harvoin näkee sitä että myöhemmin valoihin saapuva jäisi jo odottavien taakse. Jostain syystä tämä on asia joka ei tuota minulle vaikeuksia eikä jaksa ärsyttääkään: maltan odottaa että pääsen ohittamaan edelläni olevat - ja jos minua vastaan tullaan koko leveydeltä, väistän oikealle (ja huikkaan jotain tyyliin: "Nyt ei tainnut mennä kovin tyylikkäästi?"). Sitten on näitä fillaristeja joiden mielestä se oikealla oleva luiskalla varustettu puoli on kokonaan heidän käytössään silloin kun jaetun kelvin pyöräkaista on oikealla.

tempokisu
22.08.2021, 17.24
^^ yllättävän paljon pyöräilijät käyttää valoja ympäri vuoden ja näköjään vuorokauden, höh aurinkoisena kesäpäivänä aamukymmeneltä ja valot päällä. Se prkl vaan että myös vilkkuvalofillaristeja on ollut, erityisesti takavalollaan terrorisoivia.
Ei näitä ennen ollut, onko ihmisten näkö/huomiointikyky muka huonontunut niin paljon että valoja pitää käyttää ympäri vuoden/vuorokauden vai onko se vaan välinpitämättömyyttä muita kelviä käyttäviä kohtaan.

Mä en edes halua lähteä (fillarilla) liikennevaloista mahdollisimman nopeasti, mieluummin peesailen ja menen sitten ohi. Jos menee ekana, sitten on kaamee stressi ettei ne ohita. Tavisfillaristit mä yleensä ohitan melko nopeesti.

F. Kotlerburg
22.08.2021, 17.29
Melko tyypillinen tilanne. Harvoin näkee sitä että myöhemmin valoihin saapuva jäisi jo odottavien taakse. Jostain syystä tämä on asia joka ei tuota minulle vaikeuksia eikä jaksa ärsyttääkään: maltan odottaa että pääsen ohittamaan edelläni olevat - ja jos minua vastaan tullaan koko leveydeltä, väistän oikealle (ja huikkaan jotain tyyliin: "Nyt ei tainnut mennä kovin tyylikkäästi?"). Sitten on näitä fillaristeja joiden mielestä se oikealla oleva luiskalla varustettu puoli on kokonaan heidän käytössään silloin kun jaetun kelvin pyöräkaista on oikealla.Normaalisti ei, mutta ko. kohta oli kapea ja tilaa ei tosiaankaan ollut. Ei myöskään ollut mitään luiskia.

https://goo.gl/maps/osJpH2v4DAXNK8Q6A

ebike-harrastelija
22.08.2021, 18.15
^^ yllättävän paljon pyöräilijät käyttää valoja ympäri vuoden ja näköjään vuorokauden, höh aurinkoisena kesäpäivänä aamukymmeneltä ja valot päällä. Se prkl vaan että myös vilkkuvalofillaristeja on ollut, erityisesti takavalollaan terrorisoivia.
Ei näitä ennen ollut, onko ihmisten näkö/huomiointikyky muka huonontunut niin paljon että valoja pitää käyttää ympäri vuoden/vuorokauden vai onko se vaan välinpitämättömyyttä muita kelviä käyttäviä kohtaan.

Omassa pyörässä (le electrique!) aina lähivalo päällä edessä, päivällä himmeämmällä ja hämärän aikaan vaihtuu kirkkaampaan moodiin. Ei saa pois päältä, enkä ole jaksanut alkaa laittamaan erillistä on/off-kytkintäkään. Tuollaisia varmaan osa noista.

ebike-harrastelija
22.08.2021, 18.19
Melko tyypillinen tilanne. Harvoin näkee sitä että myöhemmin valoihin saapuva jäisi jo odottavien taakse. Jostain syystä tämä on asia joka ei tuota minulle vaikeuksia eikä jaksa ärsyttääkään: maltan odottaa että pääsen ohittamaan edelläni olevat - ja jos minua vastaan tullaan koko leveydeltä, väistän oikealle (ja huikkaan jotain tyyliin: "Nyt ei tainnut mennä kovin tyylikkäästi?"). Sitten on näitä fillaristeja joiden mielestä se oikealla oleva luiskalla varustettu puoli on kokonaan heidän käytössään silloin kun jaetun kelvin pyöräkaista on oikealla.Joku pieni lehmäaidan paimenpojan tapainen piiska pyörän vasemmalle etusivulle haarukkaan tms., ja jos ajellaan liian läheltä niin pari napsua ehtii vastaantulija siinä saamaan? [emoji1]

tempokisu
22.08.2021, 18.26
Omassa pyörässä (le electrique!) aina lähivalo päällä edessä, päivällä himmeämmällä ja hämärän aikaan vaihtuu kirkkaampaan moodiin. Ei saa pois päältä, enkä ole jaksanut alkaa laittamaan erillistä on/off-kytkintäkään. Tuollaisia varmaan osa noista.

No ihan varmasti saa, et vaan osaa. Ja ne valoilla ajavat on suurimmaksi osaksi tavallisella mummonpyörällä ajavia, semmoinen vanhanaikainen dynamo, mutta jos ne haluaa että on raskaampi ajaa...
Ihan sama, mutta ne vilkkuvalot jättäkää pois!

Kannatan ^sähkopiiskaa, kun vastaan tulee vilkuttelija tai ohitan sellaisen, niin piiskaan samalla kostoksi :D

ebike-harrastelija
22.08.2021, 19.21
^ sovitaanko treffit jonnein, niin voit näyttää että miten sen valon saa pois? [emoji6] Kun ei se tuo pyörän valmistajakaan kuulemma sellaista toiminnallisuutta ole tuohon valoon laittanut.

Ai miksikö? No koska L1e-A.

Firlefanz
22.08.2021, 20.12
https://goo.gl/maps/osJpH2v4DAXNK8Q6A

Tilaa on aina ja niin tuossakin: heti oikealle kääntyvien kaistalla. Vaatii tosin kaltaiseni luonnevikaisen mulkvistin että jää siihen milteipä seisomaan paikalleen ja odottamaan:cool: (Hivenen sujuvampi versio on koukata keskikorokkeen oikealta puolelta, mutta ainahan se ei onnistu ja kuvan paikassa tarpeettoman hankalaa jopa minunkin mielestäni.)

Vepa
22.08.2021, 20.17
^^ yllättävän paljon pyöräilijät käyttää valoja ympäri vuoden ja näköjään vuorokauden, höh aurinkoisena kesäpäivänä aamukymmeneltä ja valot päällä.

On pyöriä, joissa valo on päällä aina. Esimerkiksi vaimon Crescent RISSA:n etuvalossa ei ole kytkintä.

Nixuu
22.08.2021, 22.08
Mulla on pyörässä aina valot päällä. Valoisaan aikaan on edessä päiväajovalot, jotka vaihtuu lyhyiksi ajovaloiksi sopivan hämärässä (voi säätää itse sopivan hämäryysrajan). Lisäksi takavalo on aina päällä, kuten jarruvalot jarruttaessa. Myös vilkkuja käytän kääntyessä niin päivä kuin yöaikaan pimeällä. Mielestäni vilkut, ja aina päällä olevat valot, sekä jarruvalot saisi olla vakiovaatimus sähköpyörissä ja sakon paikka jos näitä ei löydy.

ebike-harrastelija
22.08.2021, 22.29
Mielestäni vilkut, ja aina päällä olevat valot, sekä jarruvalot saisi olla vakiovaatimus sähköpyörissä ja sakon paikka jos näitä ei löydy.

Ainakin, jos liikutaan ajoradalla / kadun varressa missä on nelipyöräistä ym. raskaampaa liikennettä. Olen harkinnut vilkkuja omaankin pyörään, mutta sellaista sopivan oloista settiä ei ole löytynyt. Koska tuntuu aina välillä hiukan kömpelöltä irrottaa toinen käsi vauhdissa näyttämään kääntymissuuntaa, kun pitäisi samaan aikaan pystyä jarruttamaan etu- ja takajarruilla käsikahvoista. Tai muuten vaan tasapainon kanssa on tekemistä juuri sillä hetkellä syystä tai toisesta.

Nixuu
22.08.2021, 22.35
Ainakin, jos liikutaan ajoradalla / kadun varressa missä on nelipyöräistä ym. raskaampaa liikennettä. Olen harkinnut vilkkuja omaankin pyörään, mutta sellaista sopivan oloista settiä ei ole löytynyt. Koska tuntuu aina välillä hiukan kömpelöltä irrottaa toinen käsi vauhdissa näyttämään kääntymissuuntaa, kun pitäisi samaan aikaan pystyä jarruttamaan etu- ja takajarruilla käsikahvoista. Tai muuten vaan tasapainon kanssa on tekemistä juuri sillä hetkellä syystä tai toisesta.

Tuossa on video millaiset vilkut itsellä käytössä pyörässäni. Kuvasin sattumalta tänään pienen pätkän. Samat vilkut näyttää sekä eteen, että taakse. Vilkkujen aktivointi tapahtuu työntämällä jarrukahavaa eteenpäin. Pieni painallus aktivoi 5 sekunnin ajastetun vilkun, ja pidempi (800ms) aktivoi vilkun pysyvästi päälle, kunnes se kuitataan pois toisen puolen kahvasta. Samalla tulee äänimerkki, jotta muistan, että vilkku päällä. (lisäksi pyörän päävirtanapin ledi vilkkuu vihreänä) Vilkkuina on tuollaiset https://motogadget.com/shop/en/m-blaze-disc.html

https://www.youtube.com/watch?v=Nj6ylBZQC7o

Kollinjoki
22.08.2021, 23.00
En tiedä noista skuuteista, mukavan vähän näkyy täällä maakunnissa niitä vielä keskustan ulkopuolella. Mutta pennut ja teinit vetää ihan järjestään katse ja kumpikin käsi puhelimessa. Mikä siellä niin p*leen tärkeää voi olla, ettei pyörämatkansa aikaa voi keskittyä esim. liikenteeseen? No mulla ei ole sosiaalista elämää niin en varmaan vaan siksi ymmärrä.

tempokisu
23.08.2021, 21.24
^ sama juttu, en käsitä mikä siinä (äly?)puhelimessa niin suuresti kiinnostaa että sitä on pakko jatkuvasti seurata...( itellä ei-älypuhelin, eikä se ole edes mukana kun ajelen lähitienoilla vaan...autoillessa jos vastaan puheluun, ajan tien sivuun)

Mutta mitä ovat palstalaiset mieltä, väistääkö auto vai fillaristi? Mun mielestä auto väistää koska tulee kolmion takaa ( ja tämä mainitaan myös jutussa sivumennen...)

https://img.ilcdn.fi/owJNcJk_dbavn6w7fUJQ1ai2FFA=/full-fit-in/612x0/img-s3.ilcdn.fi/8ee1b32df386aa9dce1974ca60480634cabd946141e4441f2e 14866a00714342.jpg

Erityisesti tämän jutun ensimmäisessä kuvassa esitetty tilanne aiheutti keskustelua ja nostatti tunteita. Tehdään heti selväksi se, että jutussa ei ollut virhettä.
Nyt käydään läpi kansalaisten väitteitä ja näkemyksiä tilanteesta, ja kerrataan vielä, miten tuossa tilanteessa tulisi menetellä.
Toistuva väite oli, että tumman auton kuljettaja olisi aina väistämisvelvollinen kuvassa näkyvään pyöräilijään nähden. Monien mukaan autoilija väistää, koska pyöräilijä tulee oikealta.
Väärin. Pyöräilijä ei aja tiellä vaan pyörätiellä ja ylittää tien pyörätien jatketta pitkin. Jos autoilijalla ei ole kärkikolmiota tai uutta Väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa -merkkiä, pyöräilijä on väistämisvelvollinen tulipa hän oikealta tai vasemmalta.

Toisen monta kertaa toistuneen väitteen mukaan autoilijan kuuluu väistää, koska hän on kääntymässä.
Väärin. Pyörätien jatke on kuvassa ennen risteystä, eli auto ei ole vielä kääntymässä, vaikka näyttääkin vilkkua oikealle.
Lisäksi on aivan selvää, ettei pyöräilijä ole ylittämässä risteävää tietä vaan sitä samaa, jota pitkin autoilija juuri tuolla hetkellä ajaa. Kääntyessään autoilijan olisi kylläkin väistettävä risteävää tietä ylittäviä.
Vaaratilanteita tulee sen takia, etteivät tienkäyttäjät tunne kaikkia liikennesääntöjä, varsinkaan väistämisvelvollisuutta eri tilanteissa.

Koko juttu, ei kyllä selkeesti kerrottu sitä oikeaa vastausta, jäi tunne että fillaristin pitäisi väistää, mutta tuo kärkikolmio!!
Joka tapauksessa, fillaristin kannattaa seurata autoilijoitten edesottamuksia, ei kannata kärsiä...kalustovaurioista vaikka miten olisit oikeessa väistämisvelvollisuuden suhteen..

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6efefdd7-80c8-4bb3-ae3a-99d6c2967648

F. Kotlerburg
23.08.2021, 21.26
Tumma auto väistää. Surkeasti tehty juttu jälleen kerran ja tuon takia taas joku fillaristi päätyy konepellille.

JackOja
23.08.2021, 21.37
Miksi yksinkertaiset asiat selitellään noin vaikeasti?

Aakoo
24.08.2021, 08.11
On kyllä helvetin typerä tuo iltalehden juttu. Kuvassa auto tulee kolmion takaa, ja jutussa selitellään jotain aivan käsittämätöntä tuubaa. Jutun kommenttikenttä on täynnä sellaista tekstiä, että pitää oikein ihmetellä miten on säilynyt hengissä tuollaisten tollojen kanssa liikenteessä.

Gary oin'
24.08.2021, 09.34
Tuon jutun ainut tarkoitus oli koota aiempaan juttuun tullut väärää palaute, kun jutun yksi kuvateksti sai lukijoilta palautteena monella tavalla väärää tietoa. Sentään ihan hyvä että nämä kerätään ja yksiselitteisesti lytätään, jos nyt saisi edes jonkun "minä tiedän"-huutajista tarkistamaan tietonsa. Eikös tämä nyt lue sekä otsikossa että jutun alussa?

Alkuperäisen jutun kuvateksti samassa kuvassa oli tämä, mikä kyllä pitää paikkansa.

Tässä kuvassa väistämisvelvollisuus osoitetaan mustan auton kuljettajalle selvästi kärkikolmiolla ennen risteystä. Jos merkkiä ei olisi, väistämisvelvollisuus olisi pyöräilijällä.
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/6a6dc640-17a8-498a-9ca2-4e32a3216316

Vielä kun tämä olisi kopsattu mukaan jatkojuttuun, niin olisi irrallisena jotain järkeä. Nyt pitää osata lukea molemmat.

Puskis
24.08.2021, 09.42
Mä oon miettinyt, että levittääkö noi kommenttipalstojen meuhkaajat väärää infoa tietämättömyyttään vai silkkaa pahuuttaan. Kummin vaan, niin vois kommentointimahdollisuuden poistaa kokonaan, jos moderointi ei lehdelle maistu.

ebike-harrastelija
24.08.2021, 10.08
Mä oon miettinyt, että levittääkö noi kommenttipalstojen meuhkaajat väärää infoa tietämättömyyttään vai silkkaa pahuuttaan. Kummin vaan, niin vois kommentointimahdollisuuden poistaa kokonaan, jos moderointi ei lehdelle maistu.Jep, väärät mielipiteet poistoon.

F. Kotlerburg
24.08.2021, 12.02
Jep, väärät mielipiteet poistoon.

Väistämisvelvollisuus liikenteessä ei ole mielipideasia.

Oatmeal Stout
24.08.2021, 13.22
Väistämisvelvollisuus liikenteessä ei ole mielipideasia.
Nimenomaan liikenteessä ne ovat mielipideasioita ja oikeudessa jotain muuta eli faktaa.

miz
24.08.2021, 15.42
Nimenomaan liikenteessä ne ovat mielipideasioita ja oikeudessa jotain muuta eli faktaa.

Melko erikoinen mielipide :D

plr
24.08.2021, 15.57
Eikö se aika lailla noin mene? Liikenteessä toimitaan sen mukaan kuinka kuvitellaan sääntöjen menevän. Kolarin jälkeen selvitellään, että kuinka se sääntöjen mukaan olisi pitänyt mennä.

Joni Kani
24.08.2021, 16.44
Melko erikoinen mielipide :DEiku se on juuri näin. Velvollisuudet katsellaan jälkeenpäin...

ebike-harrastelija
24.08.2021, 16.45
Eikö se aika lailla noin mene? Liikenteessä toimitaan sen mukaan kuinka kuvitellaan sääntöjen menevän. Kolarin jälkeen selvitellään, että kuinka se sääntöjen mukaan olisi pitänyt mennä.Menee, subjektiivisestihan siellä niitä sääntöjä muistin perukoilta itse kukin kaivellaan livenä välillä sekunnin murto-osien aikana.

MRe
25.08.2021, 21.06
Ehkä taas tänne:

Pyöräilijät vaarantavat terveytensä ja henkensä käyttämällä tummia vaatteita

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008216797.html?share=4aee330d1403049696fc4319d d175f43

xubu
26.08.2021, 09.13
^Kannattaisi myös kävelijöiden ja muiden liikkujien käyttää värikkäimpiä vaatteita. Niiden näkyminen on vaan paljon parempaa.

Kerran kysyin kaupasta muun kuin mustan värisiä verrareita, ei ole, nämä mustat ovat muotia vastasi myyjä. Totesin, taitaa olla pysyvä muoti, kun musta on ollut pääväri jo monta vuotta. Olisiko mustalla värjääminen helpompaa / halvempaa kuin muiden värien valmistaminen?

JackOja
26.08.2021, 09.24
Musta on hyvä kun sopii yhteen kaikenväristen vaatteiden kanssa. Etenkin mustien.

Miksiköhän Haapamäen Ile kirjoittaa retkipyöräilijöistä?

MV
26.08.2021, 09.29
^^ tämä. Varsinkin isommmat koot on vain mustaa ikään kuin kookkaamilla ei olisi tarvetta näkyä tai näyttäytyä. Huomioliivi on ok, mutta hiostaa ja hankala repun/juomavyön kanssa. Onneksi repuissa on heijastavia elementtejä ja paikkoja valoille.

Kuminauha
26.08.2021, 13.47
Ärsyttää kun saavun valoihin ja edessäni on 2 muuta pyöräilijää, joiden vauhdista en ole varma. Noh, jään kiltisti kolmanneksi odottamaan että valo vaihtuu ja siinä voi sitten mennä ohi jos eivät pidä kunnon vauhtia. Eikö tietenkin siihe mun ohi tule sumppuun porukkaa, jotka sitten lähtee madellen liikkeelle tukkien koko pyöräväylän.

Vilhelm V
26.08.2021, 16.36
Ärsyttää kun saavun valoihin ja edessäni on 2 muuta pyöräilijää, joiden vauhdista en ole varma. Noh, jään kiltisti kolmanneksi odottamaan että valo vaihtuu ja siinä voi sitten mennä ohi jos eivät pidä kunnon vauhtia. Eikö tietenkin siihe mun ohi tule sumppuun porukkaa, jotka sitten lähtee madellen liikkeelle tukkien koko pyöräväylän.

Ihan normimeininkiä. Kokeile autokaistaa jos kulkisi paremmin.

ebike-harrastelija
26.08.2021, 16.59
Ihan normimeininkiä. Kokeile autokaistaa jos kulkisi paremmin.Järkyttävää, kuinka tuolla kaikkien nöösien seassa pystyy edes enää polkemaan??

Kuminauha
27.08.2021, 09.50
Ei viitti ajoradalla tossa mennä kun kulkee pyörätiet molemmin puolin ja muutenkaan oma nopeus ei oikee riitä autojen kanssa tanssiin. Kyseessä siis Espoon Piispansilta ja sen autotien ylitykset.

F. Kotlerburg
27.08.2021, 09.57
Toi on niin vakio. Vilkkaimmilla reiteillä valoihin kertyy molemmille puolin muuri joka sitten vihreiden syttyessä yrittää väistellä toisiaan miten milloinkin. Koomista katsottavaa.

JackOja
31.08.2021, 14.50
Nyt viime aikojen empiiristen havaintojen mukaan Lauttasaarensillan kelveillä väärän suuntaan ajavat kusimulkut ovat pääsääntöisesti (ainakin ulkoisesti) ns. aikuisia miehiä. Ja monet vieläpä aktiivipyöräilijän näköisiä. Toinen ryhmä on pissikset sähkö(potku?)laudalla.

Tästä olen yllättynyt, monet perustavikset, nuorisolaiset ja mummot ovat jo oppineet, että ovat yksisuuntaisia.

Oatmeal Stout
31.08.2021, 16.39
Nyt viime aikojen empiiristen havaintojen mukaan Lauttasaarensillan kelveillä väärän suuntaan ajavat kusimulkut ovat pääsääntöisesti (ainakin ulkoisesti) ns. aikuisia miehiä. Ja monet vieläpä aktiivipyöräilijän näköisiä. Toinen ryhmä on pissikset sähkö(potku?)laudalla.

Tästä olen yllättynyt, monet perustavikset, nuorisolaiset ja mummot ovat jo oppineet, että ovat yksisuuntaisia.
Vaikuttaa samalta porukalta, jotka Helsingin jalkakäytävillä ajellessaan tönivät ja jopa löivät jalankulkijoita, jotka hidastivat kävelyllään matkantekoa.

nikobiker
31.08.2021, 16.49
[QUOTE=JackOja;3089536]Nyt viime aikojen empiiristen havaintojen mukaan Lauttasaarensillan kelveillä väärän suuntaan ajavat kusimulkut ovat pääsääntöisesti (ainakin ulkoisesti) ns. aikuisia miehiä. Ja monet vieläpä aktiivipyöräilijän näköisiä. Toinen ryhmä on pissikset sähkö(potku?)laudalla.
/QUOTE]
Tai sitten niitä "kusimulkkuja" joita ei huvita odotella kaksia pitkiä valoja, koska pyöräkaistat pakottavat ruuhkaisen tien ylitykseen kahteen kertaan. Mielestäni tästä syystä tavalliset pyörätiet molemmin puolin siltaa olisivat olleet parempi ja sujuvampi ratkaisu.

Eli näin käy jos esim. tulen Lauttasaaren pohjoispuolelta Pohjoiskaarta pitkin ajatuksena pysyä sillan jälkeen Porkkalankadun pohjoispuolella.

Nixuu
31.08.2021, 17.16
Tai sitten niitä "kusimulkkuja" joita ei huvita odotella kaksia pitkiä valoja, koska pyöräkaistat pakottavat ruuhkaisen tien ylitykseen kahteen kertaan. Mielestäni tästä syystä tavalliset pyörätiet molemmin puolin siltaa olisivat olleet parempi ja sujuvampi ratkaisu.

Eli näin käy jos esim. tulen Lauttasaaren pohjoispuolelta Pohjoiskaarta pitkin ajatuksena pysyä sillan jälkeen Porkkalankadun pohjoispuolella.

Jos ei huvita odotella voi jäädä suoraan kotiin. Vai voiko kaikessa muussakin vähän oikoa kun ei vaan huvita. Entä jos mua ei huvita katsella noiden vastapalloon tulevien naamaa. Voiko ne tyrkätä sillalta alas.

Firlefanz
31.08.2021, 17.37
^ VVMD.

Onko JackOjalla muuten empiiristä sormenpäätuntumaa siitä kumpaan suuntaan on enemmän väärään suuntaan ajajia?

JackOja
31.08.2021, 17.43
Onko JackOjalla muuten empiiristä sormenpäätuntumaa siitä kumpaan suuntaan on enemmän väärään suuntaan ajajia?

Sanoisin enempää miettimättä itään. Näkemykseni voi tosin olla biasioitunut omien ajamisteni kellonajan mukaisesti.

Juha Lehtinen
31.08.2021, 17.49
^ VVMD.

Nykyäänhän kevyenliikenteen väylien liikennemerkkeihin pitää/on pitänyt lisätä lisämerkki josta ilmenee onko kyseessä yksi suuntainen tai kaksi suuntainen, vai kuinka?. Ensimmäisessä tapauksessa on aika selvä juttu ketä menee oikeaan suuntaan ja ketä väärään suuntaan, kaiketi aika selvä juttu myös jälkimmäisessä tapauksessa. Vai olenko ihan hakoteillä?. Niistä en sitä tiedä kuinka moni on menossa väärään suuntaan kuin mihin ovat alkujaan ovat olleet menossa, niitäkin kaiketi on.

ebike-harrastelija
31.08.2021, 17.49

Jaha, eka älähti osumista! [emoji3]

Firlefanz
31.08.2021, 17.54
Sopii hyvin yhteen omien ajamisteni ja nikobikerin resonemangin kanssa. Meillä on tässä mitä ilmeisemmin ryhmä pyöräilijöitä joille on yhteistä lähinnä vain se etteivät he ole halunneet luopua vanhasta hyvästä, sujuvaksi ja turvalliseksi kokemastaan reitistä jota ovat aina ajaneet.

Firlefanz
31.08.2021, 17.56
^^^ Huumorismies.

^^ VVMD2

xubu
31.08.2021, 18.02
Mikä sen yksisuuntaisen pyörätien lopulta ratkaisee laillisesti? Riittääkö katuun maalattu nuoli tai pyöräilijän kuva "oikeinpäin" vai pitääkö olla se iikennemerkki.

Itse en tykkää noista yksisuuntaisista varsinkin periferiassa (Bulevardin ymmärrän, koska on kapea), koska tien ylittäminen on vaarallista aina, tai niissä ylityksissä niitä onnettomuuksia sattuu.
Eikä niitä noudateta, mikähän on sanktio, jos poliisin juttusille joutuu?

nikobiker
31.08.2021, 18.07
Jos ei huvita odotella voi jäädä suoraan kotiin. Vai voiko kaikessa muussakin vähän oikoa kun ei vaan huvita. Entä jos mua ei huvita katsella noiden vastapalloon tulevien naamaa. Voiko ne tyrkätä sillalta alas.

Tämähän se on se paras vastaus. Heikennetään pyöräilyinfraa ja jos ei kelpaa, niin "jää kotiin". Jep.

Sanoinko jossain, että hyväksyn ko. vastakarvaan ajamisen? En hyväksy, mutta ymmärrän, jos jollakulla käy mielessä tehdä näin. Edellä mainitsemastani syystä ja siitä, että aiemmin sillalla sai ajaa molempiin suuntiin molemmilla puolilla. Uskon, että vielä suurin osa ajaa vanhasta tottumuksesta.

Olen kyllä melko varma, että näin sillan Porkkalankadun puoleisessa päässä ihan perinteisen yhdistetyn pyörätien merkin vielä ihan vähän aikaa sitten. Eikö tuon perusteella saisi ajaa molempiin suuntiin? Vai olivatko oikeat merkinnät vasta tulossa (kuten täällä kerrotaan https://www.lauttasaari.fi/sillan-pyoratiet-ovat-yksisuuntaiset/ )?

Arosusi
31.08.2021, 18.07
Nykyäänhän kevyenliikenteen väylien liikennemerkkeihin pitää/on pitänyt lisätä lisämerkki josta ilmenee onko kyseessä yksi suuntainen tai kaksi suuntainen, vai kuinka?

Kaksisuuntaisessa on lisäkilpi missä nuolet ylös/alas. Jos ei lisäkilpeä --> yksisuuntainen.
Ja tietysti siirtymäaika joka muistaakseni oli aika pitkä eli yli 2 vuotta?

JackOja
31.08.2021, 18.52
Ettekö te kukaan aja siellä? On nuolet assussa ja kielletyn ajosuunnan liikennemerkit.

Mutta ei tietenkään tarvitse noudattaa sellaisia ohjeita, rajoituksia tai pelisääntöjä, jotka tekevät omasta elämästä hankalaa tai ikävää.

F. Kotlerburg
31.08.2021, 18.56
En aja. Miksi ajaisin?

JackOja
31.08.2021, 19.03
En aja. Miksi ajaisin?

Tarkoitin näitä juuri tätä asiaa kommentoivia.

Hower
31.08.2021, 19.22
Yleensä ajoväylistä kannattaaa tehdä sellaisia, että ne mitoituksellaan ja geometriallaaän jo viestivät kuinka siellä ajetaan, toimivat ilman liikennemerkkiäkin. Lauttasaaren sillalla fillarikaistat on niin leveät, että vaivatta mahtuu ajamaan vastakkaisiin suuntiin. No ei todellakaan pidä ajaa, sääntöjen rikkomisesta seuraa vaaratilanteita. Ehkä ei aiheutuisi jos kaksisuuntainen liikenne olisi sallittu? Mutta turha lisätä sekavuutta....

nikobiker
31.08.2021, 19.31
Yleensä ajoväylistä kannattaaa tehdä sellaisia, että ne mitoituksellaan ja geometriallaaän jo viestivät kuinka siellä ajetaan, toimivat ilman liikennemerkkiäkin. Lauttasaaren sillalla fillarikaistat on niin leveät, että vaivatta mahtuu ajamaan vastakkaisiin suuntiin. No ei todellakaan pidä ajaa, sääntöjen rikkomisesta seuraa vaaratilanteita. Ehkä ei aiheutuisi jos kaksisuuntainen liikenne olisi sallittu? Mutta turha lisätä sekavuutta....

Ihan samoja ajatuksia täälläkin... mielestäni sillalle olisi voitu hyvin jättää tavalliset yhdistetyt pyörätiet molemmille puolille. Hyvin mahtuu ja joka tapauksessa kaistat muuttuvat kaksisuuntaisiksi heti sillan Helsingin puoleisessa päässä.

Onko muuten yleisesti pyöräkaistojen punainen väritys jäänyt historiaan?

Kevennyksenä https://www.google.com/maps/@60.2436264,24.8454425,3a,30y,250.83h,89.94t/data=!3m7!1e1!3m5!1sbueotNPi_wilvTZyWIHDaw!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1%2Fthumbnail%3Fpanoid%3Dbueo tNPi_wilvTZyWIHDaw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.g ps%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D205.98874%26pitch%3 D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Hower
31.08.2021, 19.49
^Logiikka uupuu väylissä.
Välillä on kaksisuuntaista sitten pakotetaan tien toiselle puolen.
Jossain pyöräkaistat on ja hyvin merkitty; Kalasataman Parrulaituri sitten käännytään Capellan Puistotielle ja kaistat vain loppuvat ja häviävät kuin pieru Saharaan. Kalasatamassa siis ihan uutta infraa eli ole oltu sidoksissa mihinkään olemassaolevaan tilanteeseen.

Henki Hieveri
31.08.2021, 20.07
Auto yritti ovelasti tappaa minut, kun olin naamioitunut jalankulkijaksi Tampereella, mutta pistin juoksuksi ja pääsin karkuun.

Joni Kani
31.08.2021, 20.26
Auto yritti ovelasti tappaa minut, kun olin naamioitunut jalankulkijaksi Tampereella, mutta pistin juoksuksi ja pääsin karkuun.Jätkä on kyllä nero [emoji6][emoji106]

Oatmeal Stout
01.09.2021, 11.20
Jätkä on kyllä nero [emoji6][emoji106]
Ilmeisesti Teslan tekoäly petti odotukset jälleen kerran.

01.09.2021, 17.45
Tää on varmaan vähän aiheen sivusta mutta kuitenkin...
Työmatkapyörässa käytän normaaleja flatteja polkimina ja varmaan joskus monelle käynyt silleen hauskasti että kengän nauha pyörii polkimen ympärille.
Tänäänpä kotia ajellessa yllätti sadekuuro ja painoin niska kyyryssä satasen kadenssilla mäkeä ylös. Samalla huomasin kun kengännauha alkaa kiristymään ja sekunnin kymmenyksen jälkeen että prkl toinenkin...siis molemmat jalat kiinni nauhoilla polkimissa. Eipä auttanut kun alkaa veivaamaan miljoonaa taaksepäin että nauhat ritoavat. No eipä onnistunut ei ja matka päättyi ojaan kyljelleen.
No eipä siinä onneksi kuinkaan käynyt ja kotiinkin pääsin.
Täpärillä pystyy pysymään paikallaan pitkiäkin aikoja, mutta ei näköjään hybridillä.
Ehkä kannattaa alkaa käyttää boaa ja lukkoja työmatkallakin.

Kepper
01.09.2021, 22.47
Tää on varmaan vähän aiheen sivusta mutta kuitenkin...
Työmatkapyörässa käytän normaaleja flatteja polkimina ja varmaan joskus monelle käynyt silleen hauskasti että kengän nauha pyörii polkimen ympärille.
Tänäänpä kotia ajellessa yllätti sadekuuro ja painoin niska kyyryssä satasen kadenssilla mäkeä ylös. Samalla huomasin kun kengännauha alkaa kiristymään ja sekunnin kymmenyksen jälkeen että prkl toinenkin...siis molemmat jalat kiinni nauhoilla polkimissa. Eipä auttanut kun alkaa veivaamaan miljoonaa taaksepäin että nauhat ritoavat. No eipä onnistunut ei ja matka päättyi ojaan kyljelleen.
No eipä siinä onneksi kuinkaan käynyt ja kotiinkin pääsin.
Täpärillä pystyy pysymään paikallaan pitkiäkin aikoja, mutta ei näköjään hybridillä.
Ehkä kannattaa alkaa käyttää boaa ja lukkoja työmatkallakin.

Oletko harkinnut tarralenkkareita?

Puskis
01.09.2021, 23.50
Jemmaa nauhojen päät nauhoituksen alle.

Henki Hieveri
05.09.2021, 09.52
Tampesterissa peloteltiin, että kunnollinen yhteys Linnainmaan ja Kalevan välillä revitään auki ja että vaihtoehtoinen reitti ilmoitetaan jollain QR-koodilla. No, minä välttelin koko kelviä, kunnes oli pakko mennä sitä kautta. Kävikin selville, että opasteet olivat ihan paikan päällä kunnossa, eikä kiertoreitti lisännyt matkaa eikä mäkiä juuri laisinkana. Oli melkoinen yllätys, kun yleensä tässä kaupungissa remontit hoidetaan päin satulaa.

Marsusram
07.09.2021, 08.46
Jopokuski tuli puskien takaa vasemmalta törmäyskurssilla kelvien risteyksessä. Sain pysäytettyä, mutta jopokuski vain vilkaisi pois kännykästään. Autopilotistaan puuttui jarrutusavustin..

sianluca
09.09.2021, 05.53
Milloinhan kehä kolmosen pyörätie Ylästön kohdalla saadaan kuntoon? Lentokentän takaisen logistiikka-alueen läpi kulkeva väistöreitti on hengenvaarallinen pyöräilijälle, ainakin työmatka-aikaan. Autoja tunkee kolmion takaa pyöräilijän eteen lukuiista risteyksistä ja liikenneympyröistä.

Homelite
17.09.2021, 16.59
Ei ole työmatka Tampereen keskustasta Länsi-Tampereelle aina muutenkaan pelkkää hermolepoa, mutta harvemmin fyysisesti yritetään kiinni käydä. Tänään perjantain kunniaksi näin tapahtui.

Pulterin edessä seisoi porukka tupakalla ja joukossa oli lihava äijä joka huusi suu vaahdossa jo kun olin vielä sadan metrin päässä ko. paikasta. Ukon kädet kävi kuin korkeasaaren runkkaavalla apinalla ja karjunnasta ei saanut mitään tolkkua. Ilmeisesti hän halusi että pyöräilijät siirtyisivät siinä pulterin kohdalla toiselle puolelle tietä. Kun olin lähempänä tämä liikenteenohjaaja siirtyi eteen ja huuto jatkui. Lähietäisyydeltä ukosta huomasi että seinähulluhan tämä on. Ajattelin että pyyhkäisen ohi kun tämän kanssa ei varmuudella kannata jäädä paikalleen käräjöimään. Polkaisin vauhtia ja äijä teki jonkun saatanan valesyöksyn kohti mutta olisiko sillä joku pieni järjen valo ollut kuitenkin ja ymmärsi olla käymättä kiinni vai eikö vain kerennyt tönäisemään, mene ja tiedä.

Muu seurue toljotti vieressä kuin häntäänsä pierreet koirat, olivatko samaa porukkaa vai ei, en tiedä mutta kengänkärkiä siinä tutkittiin.

Ai saatana että mulla ei kestä kasetti tommosta yhtään. Mietin tossakin jälkeenpäin että lopputulos olisi voinut olla meikäläinen jossain pulterin ikkunoissa tai bussin keulassa. Ja jää tuommoisen kanssa nyt riitelemään, ammatti mulla kuitenkin sellainen että joku pahoinpitelytuomio ja takki on naulassa saman tien.

***** että meni ihon alle tämä ja pahasti.

Kuutio
26.09.2021, 12.37
Olin pyöräilemässä rauhallista vauhtia, kun näin edessä pyöräilevän huppupäisen miehen lähestyvän ns. perä edellä. Hän näytti ajavan enemmän keskellä kuin oikealla, joten päätin soittaa kilikelloa ilmoittaakseni ohitusaikeistani. Kolmannen kilautuksen jälkeen (yhteenkään ei näkyvästi reagoitu) luulin, että eiköhän viesti mennyt kuitenkin perille, että tuskin äijä nyt alkaa tuosta enempää vasemmalle kammeta. Väärin luultu. Kohdalla äijä alkoi kammeta enemmän vasemmalle, jolloin oli pakko sitten jo huutaa, että "vasemmalta tulee". Siitäpä meni herneet tämän keski-iän ylittäneet huppupää-äijän nenään ja alkoi kuulua vaahtoamista kilikellon käytöstä. Kerroin hänelle, että soitin kilikelloa kolmesti, jolloin hän ränkytti omaansa (hänen kilikellonsa soi eri tavalla kuin minun), että näin sen pitää soida. Kun huusin hänelle takaisin, että soitin kilikelloa kolmesti, niin alkoi äijän suusta tulla perinteisesti: "Haista *****!" Huusin hänelle uudestaan, että soitin kolmesti kilikelloa! Sen jälkeen päätin, että en jää noin vajaan äijän kanssa asiasta keskustelemaan - varsinkin, kun huutelu ja kilikellon ränkytys jatkuivat.

En enää ymmärrä miten ja millä tavoin näitä keski-iän ylittäneitä äijiä voi ohittaa, kun aina seurauksena on kiroilua ja haistattelua. Viimeksi viikko sitten keski-iän ylittänyt mies koiransa ja flexin kanssa aiheutti vaaratilanteen, johon oli pakko reagoida kilikellolla - tuloksena kiroilua ja haistattelua. Pari viikkoa sitten päätin tehdä kilikellottoman ohituksen, koska luulin, että edellä menevä keski-ikäinen mies pitää koiransa hallussa, mutta kohdalla koira hyppäsikin minua kohti, jolloin tämä keski-ikäinen mies alkoi vinkua, että minun olisi pitänyt käyttää kilikelloa ja haistatteli.

Jos soittaa kilikelloa, haistatellaan. Jos ei soita kilikelloa, haistatellaan.

En muuta sano kuin että miten saatanassa sitä joutuu itse syylliseksi siitä, että joku pyöräilee väärää laitaa tai ei pidä koiraansa kiinni/hallussa.

ebike-harrastelija
26.09.2021, 12.43
^ [emoji1] nää on niitä arjen kohtaamisia, missä aina jälkeenpäin miettii et oispa ollut se gopro mukana ja päällä.

sleduardo
26.09.2021, 14.26
Itselle harvemmin mitään isompaa tapahtunut kelveillä, mutta muutamia viikkoja sitten tapahtui niin hämmentävä juttu, että pakko kertoa. Olin ajamassa Vanhan Tuusulantien kelviä pohjoisesta 29km/h, kun Kavaleffintieltä suoraan eteen ajaa kahdenistuttava musta Porsche(tai joku samantyyppinen auto). Joudun vetämään lähes lukkojarrutukset ja ennen kuin olen ehtinyt edes pysähtyä, niin pelkääjän paikan nainen näyttää keskisormea. Ohitan auton takaa ja jään ihmettelemään mitä juuri tapahtui. Nainen huutaa "v*tun idiootti!" tms. johon kuittasin "v*tun valkoroska!"(naisesta välittyi hieman valkoroska/elämänkouluvibat, mitä äkkiä kerkesin näkemään). Tämän jälkeen kuski nousee autosta ja kysyy oliko joku ongelma ja lähtee juoksemaan kimppuun aivan tilteissä. Onneksi sain nopeasti klossin kiinni, ja vittuillakseni huusin vielä että "ota kiinni!" Kaveri yrittää vielä heittää minua helvetin isolla murikalla, kun ei saanut juoksemalla kiinni. Kuski oli arviolta keski-ikäinen, josta välittyi hieman pikku rikollispomo-fiilis jonka kavereita on tyyliin Janne Nacci, Sofia Belorf ja Niko Ranta-Aho. Tämän ihmeellisen tapauksen jälkeen päätin, että seuraava hieman isompi hankinta on GoPro-kamera. Tapahtumapaikka oli tämä https://goo.gl/maps/WiwUTsw5AtPh3Aw38

Arosusi
29.09.2021, 17.24
Lapinmäentie Helsinki, rakennettu (minulle) uudet yksisuuntaiset pyöräkaistat. Oli merkitty pyörän kuvien lisäksi täälläkin kaivatuilla ajosuuntaan osoittavilla nuolilla. Tuosta on aika vaikea enää ajaa vahingossa väärään suuntaan.

Fillarijeti
30.09.2021, 09.43
Kesästä 2020 alkaen meno on ollut ajoittain alitajuisesti niin järkyttävää, että olen herännyt toistuvasti aamuyön painajaisista hikisenä edellisen päivän tilanteisiin, jossa pihatieltä, kärkikolmion takaa tai STOP-merkin takaa pysähtymättä tuleva ajoneuvo, useimmiten jakeluauto tai muu rahtari, tunkee pysähtymättä kohti ja oma risteyksen ylittäminen ja auton edestä turvaan pääsy tuntuu kestävän iäisyyden. Kevyen ja hitaan liikenteen näkemisongelmia näyttäisi täällä päin olevan erityisesti kukkien ja tuoreen ihmisrehun liikuttajilla. :eek:

MRe
30.09.2021, 20.29
Äsken tulin verstaalta kotiin ja ajoin kadulla jalkakäytävän vieressä. Siinä pariskunta ”ulkoilutti” vapaana jotain mastiffia (tms, en jäänyt tekemään rotumääritystä). Koirahan tietysti ampui mun perään ja rinnalle helvetillisellä haukkumisella. Mä en yleensä koiria pelkää, mutta tuossa kävi kyllä mieleen että jos käy kiinni, niin voi tehdä kipeää.

Kuinka vaikea niitä koiria on pitää kiinni kaupungissa?

ebike-harrastelija
01.10.2021, 22.34
Kesästä 2020 alkaen meno on ollut ajoittain alitajuisesti niin järkyttävää, että olen herännyt toistuvasti aamuyön painajaisista hikisenä edellisen päivän tilanteisiin, jossa pihatieltä, kärkikolmion takaa tai STOP-merkin takaa pysähtymättä tuleva ajoneuvo, useimmiten jakeluauto tai muu rahtari, tunkee pysähtymättä kohti ja oma risteyksen ylittäminen ja auton edestä turvaan pääsy tuntuu kestävän iäisyyden. Kevyen ja hitaan liikenteen näkemisongelmia näyttäisi täällä päin olevan erityisesti kukkien ja tuoreen ihmisrehun liikuttajilla. :eek:War is hell.

Hower
02.10.2021, 10.39
On mullakin joskus vaikeeta, mutta Kepperillä on s...nan vaiketa aina.
Masokismi ilmeisesti saa ukon sahaamaan samaa paikkaa edestakaisin dramaattisen musiikin soidessa.
Ihan kauheaa! Ei mahdu kohtaamaan (tuolla parin metrin pätkällä)
https://www.youtube.com/watch?v=pSJxIh4uZtw

F. Kotlerburg
02.10.2021, 11.50
Ei saatana, kun voi olla vaikeaa. Se on työmaa ja siinä on varoitusmerkit ihan sen takia, että siinä ei mahdu kohtaamaan. Silloin pitää hidastaa. Kepperin kaltaisille jopokommareille ilmeisesti ihan mahdoton tehtävä.

ebike-harrastelija
02.10.2021, 12.00
Kepperin kaltaisille jopokommareille ilmeisesti ihan mahdoton tehtävä.

Jokin pakkomielle täytyy olla kaverilla kyseessä. Kuluneen kuukauden aikana reilu 10 videota ladattu, ja kaikesta päätellen käytetty myös aikaa niiden editointiin. Silti katsojia noilla videoilla kuitenkin se kahden käden sormilla laskettava määrä - ketään ei kiinnosta, mutta silti jatkaa tuota Googlen datavaraston täyttämistä. Hohhoijaa.

Arosusi
02.10.2021, 12.57
Tuossa nyt ei kuvaushetkellä ollut oikein mitään. Noissa videoissa yleensä tuodaan esiin että asiat voi tehdä hyvin tai huonosti ja muutaman sekunnin tai vähän ajattelemalla muiden liikkuminen helpottuu.
Tyypillinen esimerkki eiliseltä:
Malmin keskusta, radan itäpuoli, sittarin talo, jaettu kelvi. Huolintaliikkeen paku pysäköity jalankulku puolelle, jalankulkijat siirtyvät pyöräilijöiden puolelle ohittaessaan pakun. Viiden metrin eli parin sekunnin peruuttamisella olisi ollut talon vieressä sopiva kolo missä ei olisi haitannut ketään.

Firlefanz
05.10.2021, 12.41
Ei likipitäenkään ensimmäinen kerta - mikä tietysti oli hyvä asia sikäli että kyseisenlaista ajotapaa tiesi odottaa ja varoa:

Suora tie, jonka oikealla puolella kelvi.Vasemmalta tulee kelvi ja suojatie ja sen jatke eli syntyy pyöräilijän kannalta T-risteys.

T-n jalan muodostavalta kelviltä tuleva pyöräilijä on luonnollisesti väistämisvelvollinen ajoradalla kulkeviin nähden, mutta mitä sanoo laki - vai sanooko mitään? - hänen ja ajoradan suuntaista kelviä ajavien kohtaamisesta?

Itse olen noudattanut sellaista tapaa etten aja suojatieltä suoraan kenenkään eteen, en vasemmalta enkä oikealta tulevan. Ajoradan suunnassa olen varautunut niin sanotusti kaikkeen eli siihen että suojatien ylittäjä vetää vauhdilla kelvin oikeaan laitaan, jää vasempaan laitaan kunnes huomaa että sieltä(kin) tulee joku tai ei vain saa pyöräänsä käännettyä hallitusti oikein mihinkään suuntaan.

Nyt eli eilisellä lenkillä suojatien ylittäjä oli naispuolinen tavispyöräilijä jonka käännös vei hänet (kenties hyvästä yrityksestä huolimatta) lähemmäs kelvin oikeaa reunaa. Olin pudottanut vauhtini enkä siis ollut yrittänytkään ehtiä hänen edelleen. Ohitin hänet sitten vasemmalta ja rinnalla ollessani tulin vilkaisseeksi hänen suuntaansa (kuitenkin ilman tarkoitusta kommentoida mitenkään) ja ilmeisesti onnistuin luomaan niin sanotun merkitsevän katseen, sillä ensin hänen naamansa nyrpistyi ja sitten hän valisti minua siitä että suojatieltä tulevana hänellä oli oikeus ajaa kelville eteeni.

En katsonut mielekkääksi ruveta keskustelemaan aiheesta - ja olisinhan saattanut olla väärässäkin:rolleyes:

PS Hyvin useinhan nämä pyöräilijät ovat niin keskittyneitä suojatien ylitykseen että heidän huomionsa on kiinnittynyt ainoastaan mahdollisiin autoihin etteivät he ole edes ehtineet havaita kelvillä lähestyviä pyöräilijöitä. Tämänkertainen fillaristi näytti kyllä katsoneen suuntaani eikä kummastakaan suunnasta ollut autoja tulossa lähimaillakaan.

Puskis
05.10.2021, 14.51
Ite lähtökohtaisesti väistän kelviajossa oikealta tulevia, vaikka ne tulisi pyörätien jatkeelta tai suojatieltä. Ja kun ite tuun pyörätien jatketta, niin väistän molemmista suunnista kelviä tai pyörätietä tulevia, koska oletuksena ne ei kuitenkaan väistä. Aika hyvin pärjännyt tolla.

että suojatieltä tulevana hänellä oli oikeus ajaa kelville eteeni.

No toi nyt on ainakin höpöä. Jos ois tullut oikealta, niin sitten olisi saanut(?) ajaa eteen, mutta peruste olisi ollut sittenkin väärä.

plr
05.10.2021, 17.03
Jos kummallakaan ei ollut kärkikolmiota tai stop-merkkiä, niin vasemmalta tulija väistää oikealta tulevaa. Jos paikalla on väistämisvelvollisuuteen vaikuttavia liikennemerkkejä, liikennevalot tai liikenteenohjaaja, niin ne vaikuttavat ajojärjestykseen ja ne pitää ottaa huomioon. Kärkikolmio/stop on aika usein T:n jalan suunnasta tulijoille.

Firlefanz
05.10.2021, 17.47
En ihan äkkiä saa päähäni ainoatakaan paikkaa jossa T:n jalan muodostavalle kelville olisi laitettu kolmiota.

Mutta ei minustakaan vaikuta kauhean epäloogiselta että jos olisin ajanut päinvastaiseen suuntaan (eli kelvi olisi silloin ollut ajoradan vasemmalla puolella ja ajorataa ylittävä olisi tullut oikealta) olisin ollut väistämisvelvollinen.

Toisaalta on hivenen koomistakin että vastaavanlaisessa paikassa kun T.n jalan muodostaa tie tai katu, on yleensä katsottu tarvittavan kolmio tai stop-merkki silloin kun tullaan isommalle ja liikennöidymmälle tielle.

Hower
10.10.2021, 15.21
On mullakin joskus vaikeeta, mutta Kepperillä on s...nan vaiketa aina.
Masokismi ilmeisesti saa ukon sahaamaan samaa paikkaa edestakaisin dramaattisen musiikin soidessa.
Ihan kauheaa! Ei mahdu kohtaamaan (tuolla parin metrin pätkällä)
https://www.youtube.com/watch?v=pSJxIh4uZtw
Nonni!
Tuo paikka saatiin ilmeisesti parin päivän duunilla oikein hyväksi. Ennen joutui ahtautumaan kapealle pyöräkaistalle molemmista suunnista. Kepperin valituksen perusteella työmaa-ajaksi olisi kai pitänyt tehdä tilapäinen luiska ja tilapäiset maalaukset ja tilapäiset liikennemerkit kun paikkaa laitettiin lopulliseen kuntoonsa. Kuvassa fillaristi ei ole vielä sisäistänyt uutta tilannetta....

https://imagizer.imageshack.com/v2/178x154q90/r/923/GEyvpm.jpg

Kepper
11.10.2021, 01.14
Nonni!
Tuo paikka saatiin ilmeisesti parin päivän duunilla oikein hyväksi. Ennen joutui ahtautumaan kapealle pyöräkaistalle molemmista suunnista. Kepperin valituksen perusteella työmaa-ajaksi olisi kai pitänyt tehdä tilapäinen luiska ja tilapäiset maalaukset ja tilapäiset liikennemerkit kun paikkaa laitettiin lopulliseen kuntoonsa. Kuvassa fillaristi ei ole vielä sisäistänyt uutta tilannetta....

Olet osin oikeassa, osin vääristelet kantaani. Tiläpäinen luiska torin puolelta tullessa ennen työmaata olisi ollut asiallista, sillä työmaan kohta oli liian kapea kahden suunnan liikenteelle. Aiemmassa työmaassa pyöräliikenne ohjattiin ajoradalle ja niin olisi pitänyt tehdä nytkin. Työmaa ei kestänyt "paria päivää", kuten kerrot. Muutos on oikein hyvä, vähä vähältä infra paranee.

Tästä voit katsoa mikä oli ongelmana. https://www.youtube.com/watch?v=pSJxIh4uZtw
Tai tästä. https://www.youtube.com/watch?v=FdcLvzYNjCI

Samasta paikasta löytyy useiden vuosien ajalta useita videoita.

MRe
11.10.2021, 12.34
Kulosaaren pyöräkadusta pääsee antamaan palautetta:
https://new.maptionnaire.com/q/3h7rb6ucp2z9

nikobiker
11.10.2021, 17.57
Nonni!

Aika erikoinen ratkaisu kuitenkin. On ilmeisesti tarkoitus, että länteen päin menevä pyöräijä jää odottamaan autoilijoiden kanssa samoihin liikennevaloihin Pitkänsillan risteyksessä? Vastakkaisesta suunnasta tulevalle valoja ei ole. Aika moni kyllä tuossa kohtaa könyää ennen valoja kanttikiven yli takaisin kelville. Tai koukkaa suojatien puolelta (päin punaisia). Ko. pätkälle olisi kyllä ihan hyvin mahtunut leveämpi pyörätie ja autoilijoille yksi kaista. Ei tuossa niin paljon autoliikennettä ole.

Mielestäni vielä hazardimpi on koko kapea Pitkänsillan pyörätie ja se liikennevalosumppu siinä sillan toisessa päässä. Paljon kevyttä liikennettä ja ahtaaksi käy. Varsinkin valoissa kun on useampi pyöräilijä odottamassa, niin ahdasta on sekä kulkea ja odottaa.

Kaupungin poliisin määrärahat olisivat turvatut pitkäksi aikaa, jos laittaisivat pysyvän valvonnan ja sakkorysän liikennevalojen noudattajille kyseisessä risteyksessä. Hurjaa, kun bussit ja ratikat ihan järjestään kiihdyttävät punaisiin valoihin.

Ajan tuosta siis päivittäin työmatkaa.

Firlefanz
11.10.2021, 18.19
https://www.sttinfo.fi/data/images/00126/4087c84c-ea1a-40fc-a5a5-16060a102a59-w_960.png

Pyöräilystä tulossa entistä turvallisempaa Hakaniemessä (https://www.sttinfo.fi/tiedote/pyorailysta-tulossa-entista-turvallisempaa-hakaniemessa?publisherId=60577852&releaseId=69913934)

nikobiker
11.10.2021, 18.32
Pyöräilystä tulossa entistä turvallisempaa Hakaniemessä (https://www.sttinfo.fi/tiedote/pyorailysta-tulossa-entista-turvallisempaa-hakaniemessa?publisherId=60577852&releaseId=69913934)

^ tekee järkeä.

Pitkänsillan kapeuden huomioon ottaen yksisuuntaisuus on hyvä ratkaisu. Tosin kuten Lauttasaaren sillalla ollaan jo jonkin aikaa todistettu, ei yksisuuntaisuutta juurikaan monet pyöräiljät noudata. Saas nähdä.

Toivottavasti myös liikennevalojen mahdolliset sensorit tunnistavat John Stenbergin rannan valoissa vihreitä odottavan pyöräilijän.

Kävin myös antamassa palautetta Kulosaaren puistotiestä. Paha kohta on mielestäni länsipäässä oleva risteys Lautturinkujan kanssa. Pyörätieltä ei ole mitään näkyvyyttä Lautturinkujalle kummastakaan suunnasta eikä sieltä tulevalla autoilijalla risteävälle pyörätielle. Kuitenkin pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia tuossa kohtaa. Kolmiota tai stop-merkkiä ei risteyksessä Lautturinkujan suuntaan ole. Autoilija voisi periaatteessa tulla vauhdilla tuosta yli suoraan sillalle. Pyöräilijöitä lienee kuitenkin satakertainen määrä Lautturinkujalta tuleviin ajoneuvoihin verrattuna. Odotellaan, milloin tuossa rysähtää.

xubu
11.10.2021, 18.33
^Todella turvallista ja kätevää!!! Ajan usen Hakaniemenrantaa pitkin, sitten John Stenbergin rantaa Pitkällesillalle ja siitä Siltavuorenrantaan. Tuohon tulee kaksi kadun ylitystä, joita nyt ei ole yhtään. Jää taas yksi reitti pois valikomasta ja reviiri supistuu. Pitää kai sitten venaa sitä uuttaa siltaa, jos sitä pitkin sit pääsis, jos ei ehdi kuolla sitä ennen.

MRe
11.10.2021, 19.53
^^mä jätin samasta kohtaa negatiivista palautetta näkyvyyden puutteesta.

Arosusi
11.10.2021, 20.52
Kävin myös antamassa palautetta Kulosaaren puistotiestä. Paha kohta on mielestäni länsipäässä oleva risteys Lautturinkujan kanssa. Pyörätieltä ei ole mitään näkyvyyttä Lautturinkujalle kummastakaan suunnasta eikä sieltä tulevalla autoilijalla risteävälle pyörätielle. Kuitenkin pyöräilijät ovat väistämisvelvollisia tuossa kohtaa. Kolmiota tai stop-merkkiä ei risteyksessä Lautturinkujan suuntaan ole.

https://maps.app.goo.gl/SWF7o56aA8qptHBZ7

Mielenkiintoista. Ennen Maps:n mukaan tuossa on ollut kolmiot.

nikobiker
11.10.2021, 21.23
https://maps.app.goo.gl/SWF7o56aA8qptHBZ7

Mielenkiintoista. Ennen Maps:n mukaan tuossa on ollut kolmiot.

Niinpä oli juu. Eipä ole enää. Pyöräkadun käyttöönoton yhteydessä väistämisvelvollisuus käännettiin. Nyt kolmio osoittaa Kulosaaren puistotieltä tulijoille. Järjellistä syytä tälle en keksi.

Kepper
11.10.2021, 21.26
Mielestäni vielä hazardimpi on koko kapea Pitkänsillan pyörätie ja se liikennevalosumppu siinä sillan toisessa päässä. Paljon kevyttä liikennettä ja ahtaaksi käy. Varsinkin valoissa kun on useampi pyöräilijä odottamassa, niin ahdasta on sekä kulkea ja odottaa.

Vastaan kahdella tapaa. Olen miettinyt usein miten ottaa muut huomioon, mihin jäädä odottamaan valojen vaihtumista. Videosta käynee selväksi, että poikittaiselle liikenteelle on hyvä jättää tila. Kaikki eivät vielä valitettavasti osaa muita liikenteen osapuolia ajatella, mutta esimerkin avulla ja neuvoja antamalla liikennekulttuuri kehittyy eteenpäin.

https://www.youtube.com/watch?v=fhmrGl-7YP0

migis
12.10.2021, 08.21
Musta maasturi (ehkä sähkö), mustat housut, musta takki, mustat hanskat, mustat kengät, musta kypärä, musta reppu, jossa valkoista tekstiä. Ei valoja eikä heijastimiakaan. Tällainen itsetuhoinen aikuinen pyöräilijä ajaa aamuisin Keski-Espoossa 7.30 aikoihin, bongannut useampana aamuna. Ei voi kuin ihmetellä.

harald
12.10.2021, 16.45
Et ole ilmeisesti kuullut salaliitosta jossa Liikenneturva on heikentänyt liikenneturvaa keksimällä heijastimet. Jos kaikki olisivat näkymättömiä osaisivat autoilijat varoa paremmin. T: Marjut

MRe
12.10.2021, 17.30
Tuntomerkit osuu aika lailla minuun, paitsi että sähkäri ei ole musta. Fättitäpäri olisi. Lisäksi en liiku muistaakseni tuohon aikaan Espoossa. Ja mulla olisi kyllä varmaan valot.

JanneKii
12.10.2021, 17.48
Vaan oletteko huomanneet kuinka vaikeata on löytää muita kuin mustia vaatteita? Housuja varsinkin, ei niitä nyt ihan helpolla löydä muina kuin mustina. Jossei nyt aivan erikseen tilaile jostaan. Mutta on tuo normiliikeiden värivalikoima miehille aika rajoittunut.

Föhn
12.10.2021, 17.51
Vai onko se mies sittenkin enemmän rajoittunut?

xubu
12.10.2021, 17.54
^Minä oon huomannu, kerran kysyin myyjältä, oisko muuta väriä kuin mustaa, niin vastas, että musta on muotia. Minä siihen: eikös muodin kuuluis vaihtua, viimeiset kymmen vuotta tai enemmänkin ovat olleet mustia.

Tuleekohan mustien vaatteiden värjäys halvemmaksi tai joitain. Todellakin jos jostain löytää jonkun puvun missä on hyvän värinen rotsi niin byysit ovat aina mustat.

tvain
12.10.2021, 22.01
Tänään tuli vastaan kaksi nuorta pyörillä. Toisella ei lainkaan valoja menopelissä. Toisella tangossa kiinni eteenpäin osoittamassa vasemmalla punainen valo ja oikealla valkoinen valo. Hmm..

madias
13.10.2021, 19.14
Vaan oletteko huomanneet kuinka vaikeata on löytää muita kuin mustia vaatteita? Housuja varsinkin, ei niitä nyt ihan helpolla löydä muina kuin mustina. Jossei nyt aivan erikseen tilaile jostaan. Mutta on tuo normiliikeiden värivalikoima miehille aika rajoittunut.

Olen kyllä huomannut ja tätä tulee usein harmiteltua oikeastaan kaikkien muidenkin kuin pyöräilyvaatteiden kohdalla. Tai sitten miehille on mustan lisäksi tarjolla jotain melkein mustaa tummansinistä ja samaan aikaan naisten versiossa samasta vaatteesta on värivalikoimaa vaikka kuinka (tai ainakin omaan silmään paremmin) :(

Arosusi
13.10.2021, 19.59
Olen kyllä huomannut ja tätä tulee usein harmiteltua oikeastaan kaikkien muidenkin kuin pyöräilyvaatteiden kohdalla. Tai sitten miehille on mustan lisäksi tarjolla jotain melkein mustaa tummansinistä ja samaan aikaan naisten versiossa samasta vaatteesta on värivalikoimaa vaikka kuinka (tai ainakin omaan silmään paremmin) :(

Eiköhän tuossa ole kyseessä ihan markkinatalous. Sisäänostajat tilaa sitä mitä menee kaupaksi eikä jää hyllyihin alennusmyyntejä odottamaan. Palautetta vaan kaupan ostopuolelle niin ehkä se ajan kuluessa muuttuu.

_ava_
13.10.2021, 21.49
Tänään tuli vastaan kaksi nuorta pyörillä. Toisella ei lainkaan valoja menopelissä. Toisella tangossa kiinni eteenpäin osoittamassa vasemmalla punainen valo ja oikealla valkoinen valo. Hmm..Valobingoon tänään saatu rasti kohtaan "vihreä valo edessä".

KampiGorilla
13.10.2021, 22.44
Kävin tänään Helsingissä polkupyörällä vain sillä ehdolla, että pääsen sieltä myös pois (koska Helsingissä on parasta se, että sieltä pääsee pois).
Pohjoisbaanalla useita massiivisia läjiä hevosenpaskaa (ilmeisesti poliisihevonen?). Samaa paskaa Ravintola Töölönrannan ja Finlandiatalon välissä useita läjiä. Harmillista mutta väistin.
Kaipa tuota joku lokasuojia käyttämätön hipsteri saa kotiinsa tuliaiseksi villapaidassaan. Varsinkin näin märällä kelillä kun se liukenee liejuksi veteen laajalle alueelle. Onnea vaan heille.

Edit: Nykyään tuntuu olevan muuten varsinkin nuoremmille pyöräilijöillä muodissa olla käyttämättä lokasuojia. Täytyy sanoa, että en itse jälkikasvun anna ajella ilman lokareita mitään koulumatkoja ja siirtymiä (maastolenkit erikseen) niin pitkään kun minä pesen heidän pyykit ja maksan uudet vaatteet.
Ihan älyvapaa idea. Kiva myös saada sitä koiranpaskasumua suuhun joka lenkillä kun on vähänkin märkää.

MRe
14.10.2021, 08.00
^No, Helsingissä on ratsupoliiseja ja hiljattain oli jalkapallo-ottelu, joissa noita käytetään. Hevosen lanta ei ole mitään verrattuna juurikin tuohon koiranpaskaan, joten en siitä jaksaisi olla niin huolissani.

Smo
14.10.2021, 19.08
Valobingoon tänään saatu rasti kohtaan "vihreä valo edessä".

Oranssi, keltainen ja vihreä eri sävyossä on varastossa mutta viime talvena oli sellainen monivärinen ledikoristenauha joka on kyllä toistaiseksi voittaja tässä sarjassa.

Kaksi pyöräilijää vierekkäin noin fillarin pituisella välillä punaisella ja valkoisella valolla on kyllä toistaiseksi edelleen suurin WTF kun melkein loppuun asti luulin että siinä oli yksi fillari poikittain

nikobiker
14.10.2021, 22.00

Täällä keskustelua Pitkäsillan muutoksesta:
https://www.facebook.com/groups/580750201947851/posts/4723790544310442/

Eräs väistämisvelvollisuusasia jäi mietityttämään tässä ratkaisussa. Nimittäin jos molemmat sekä pyöräilijä ja autoilija ovat John Stenbergin rannan valoissa ja molemmat haluvat kääntyä vasemmalle. Pyöräilijähän ohjataan ennen valoja ajoradan vasempaan reunaan. Hänen tulee kuitenkin siirtyä Pitkäsillalle kääntyessä oikeaan reunaan. Eli tässä tapauksessa autoilijan ja pyöräilijän ajolinjat risteävät vasemmalle kääntyessä. Kumpi väistää vai fiksumpi antaa tietä?

Allekirjoitan myös nimimerkki xubun tuskan tilanteessa, jossa sillalta haluaisikin kääntyä Siltavuoren rantaan. Itse ajan aina keskustaan, niin tämä uusi järjestely on ihan ok. Molempiin suuntiin.

Sattuuko joku tietämään, oliko päättäjillä ollut mietintämyssyssä kevyen liikenteen sillan rakentamista Pitkäsillan viereen? Se ratkaisisi kaikki tähän pullonkaulaan liittyvät ongelmat. Jos hakemalla hakee jotain negatiivista, niin se lienee tuo hinta. Silta yli tuosta noin: https://goo.gl/maps/SUsra9r8sqZ7q4oq6

Firlefanz
19.10.2021, 10.05
Iäisyysaihe, mutta ne koiranulkoiluttajat, heidän puhelimensa, heidän koiransa ja niiden fleksihihnat...

Tapauksia sattui kaksi samalla lenkillä. Ensin keskuspuistossa, ei ehkä millään sen pääväylistä, mutta kuitenkin ulkoilutiellä jolla on syytä odottaa kohtaavansa muita liikkujia. Naispuolinen henkilö
on pysähtynyt T-risteykseen ja seisoo oikeassa laidassa selkä tielle päin. En näe mitään erikoista enkä hahmota vaaraa, joten suuntaan metrin verran hänen taakseen
kääntyäkseni vasemmalle.

#$@&%*! Metsässä vasemmalla puolella on jotenkin kätkeytynyt keskikokoista isompi koira - jonka kaulapannasta tietenkin lähtee pitkä hihna jonka toinen pää on emännän kädessä. Ei muuta kuin jarrutus ja pieni raivonhillitsemisharjoitus. Emäntä havahtuu ja siirtyy editseni koiransa luo samalla ainakin muodollisesti anteeksipyytäen.

Toinen tapaus sattui tavallisella erotetulla kelvillä, mutta se olikin sitten huomattavasti epämiellyttävämpi. Aurinko oli kai jo laskenut, oli jo hämärää mutta katuvalot eivät olleet syttyneet. Minulla oli neonkeltainen tuulitakki ja tietenkin huomiovalot päällä. Näin koiranulkoiluttajan oikealla eli kerrankin jalankulkijoiden puolella ja hänen isohkon koiransa kelvin oikealla puolella nurmikaistaleella. Koska emäntä seisoi naama koiran suuntaan, katsoin että tilanne on turvallinen kun ajan aivan vasemmassa laidassa.

#$@&%*! Kun lähestyn, emäntä tekee päätään kääntämättä liikkeen jonka tajuan hihnan nykäykseksi - ja samassa huomaan että kelvin vasemmalla puolella vihervyöhykkeellä on toinenkin koira, sellainen pieni terrierin tapainen. Tajuan etten mitenkään ehdi pysähtyä, huudan jotain (joka saattoi olla "Älä!"), näen ja kuulen miten pikkupiski lähtee haukkuen ryntäämään emäntänsä luo tai ehkä oikeammin minua kohti.

Jos olisin jotain ehtinyt siinä tilanteessa odottaa, olisin odottanut lievällä kauhulla sitä kuinka osun hihnaan ja mitä siitä kenties seuraa, Onneksi emännällä oli ollut sen verran järkeä ja nopeat reaktiot että hän oli päästänyt hihnan putoamaan kädestään. En kuullut huutoa enkä kiljuntaa takaani, joten sikäli kaikki hyvin.

Mitä tästä opimme? Joku sanoisi tilannenopeus, tilannenopeus, tilannenopeus. Ensimmäisessä tapauksessa tilannenopeuteni ei varmasti ollut liian suuri sillä ehdin hyvin pysähtymään. Toisessa tapauksessa kyseessä oli suora leveä kelvi jolla vauhtia oli se minkä alamäki antoi ja ehkä se oli liikaa; pitäisi aina hidastaa kun kelvillä seisoo joku koiranulkoiluttajan näköinen...

PS Kevennyksenä oppikirjatapaus ulkoilualueelta: neljän kuskin porukka ajoi siistissä jonossa, edessä sauvakäveli eläkeläispariskunta rinnan ulkoilutien koko leveydellä. Kelloa soitettiin ring ring vähän etäämpää ja ring RING vähän lähempää. Oikeassa laidassa kävellyt rouva väisti reilummin, mies niukemmin, mutta hyvin mahduttiin kun ajettiin aivan vasemmassa laidassa. Sitten se pakollinen kommentti: "Aina sitä kisavauhtia! (tai jotain sinnepäin). Vauhti ei loivassa ylämäessä paljoa päälle 20 km/h voinut olla eikä ohittaessa ollut kuin puolet siitä...

Oatmeal Stout
19.10.2021, 11.27
Mitä tästä opimme?
Äänimerkin käytön suuri merkitys.

MRe
19.10.2021, 11.32
^Jos kohde sattuu olemaan kuulolla. Yleensä sitten aiheuttaa sen koiran silmittömän repimisen, kun se on siellä 10 metrin fleksin päässä. Mä olen alkanut pikkuhiljaa välttelemään näitä pahimpia ulkoilutusreittejä juurikin tuon takia.

tempokisu
19.10.2021, 11.42
Eikä tajuu antaa äänimerkkiä kun ei tiedä että tuolla on joku, ei niitä mustiin pukeutuneita kävelijöitä tai pyöräilijöitä vaan erota kuin ihan läheltä jos ja kun ei ole minkäänlaista valoa ja ehkä joku pieni neliösenttimetrin kokoinen heijastinkangaspala hihansuussa. Ihmeen paljon tänään oli näitä valottomia heijastimettomia tänään aamulla.

Tarvisi viritellä uusi soittokello, edellisestä pidike katkesi. Olen huudellut "pyörä takana" tänään siirryin sivutiellä ajotielle, liian paljon koiria kelvillä.

Aakoo
19.10.2021, 12.08
Iso osa kävelijöistä ei joko reagoi kellon soittoon mitenkään (kuulokkeet päässä tms.), tai sitten tekevät juuri sitä mitä ei pitäisi tehdä eli alkavat hyppimään sivusuunnassa tiellä. Koirankusettajien kanssa jaksaa aina hämmästyttää se, että ovat aidosti yllättyneitä että ovat elukkansa kanssa kulkureitillä jossa on myös muita (nopeampia) kulkijoita, eivätkä koirapuistossa telmimässä.

Firlefanz
19.10.2021, 12.57
Äänimerkin käytön suuri merkitys.

En väitä vastaan. Totean vain saman kuin muutkin eli aina ei reaktio äänimerkkiin ole toivotunlainen tai siitä ei ole mitään hyötyä koska sitä ei kuulla.

Ja puolustelen itseäni sen verran että mun vapaarattaasta lähtee tätä nykyä sellainen Mavic death scream etten suinkaan tullut kumpaankaan tilanteeseen täysin äänettömästi. Mutta ei tietenkään voi jalankulkijoilta tai muilta liikkujilta vaatia että he tunnistaisivat äänen lähteen. Vilkaista äänen suuntaan toki voisi...

Joka tapauksessa perusvirheeni oli unohtaa että talutushihna-ansan virittäminen ulkoilutien tai kelvin poikki on monille koiranulkoilijoille ihan normitoimintaa. Ja kun vaaratilanne on syntynyt, heistä monet näkevät sen ainoaksi syyksi miljoonaa ajavat pyöräilijät jotka katsovat omistavansa kaikki tiet.

MRe
19.10.2021, 14.07
^Osa porukkaa ei kuule vaikka tulen läskillä ja vapaarattaana on i9 Hydra, mikä soittaa mukavat 700 naksua per kierros. Ja tosiaan minua jaksaa hämmästyttää se, kuinka tietämättömiä suuri(-n?) osa koirankusettajista on siitä, missä musti kulloisenakin ajanhetkenä luuhailee.

F. Kotlerburg
19.10.2021, 15.08
Ylipäätään ärsyttää ihmiset, jotka kulkee kelveillä koko väylän tukkien. Sitten närkästytään, kun pyytää tilaa.

JackOja
19.10.2021, 15.14
Se on tosiaan merkillistä miten jopa vain kaksi ihmistä voi täyttää kokonaisen kelvin leveyssuunnassa.

Oatmeal Stout
19.10.2021, 15.27
En väitä vastaan. Totean vain saman kuin muutkin eli aina ei reaktio äänimerkkiin ole toivotunlainen tai siitä ei ole mitään hyötyä koska sitä ei kuulla.
Tuolla perustelulla liikennesääntöjä ei kannata noudattaa koska niitä ei muut nnoudata tai tiedä niiden sisällöstä.
Äänimerkillä tekee sen, mitä tilanne vaatii, mutta se on kuin nopeusrajoitus, valvontakamera tai punaiset valot, kohtaaja päättää reagoinnistaan.

Föhn
19.10.2021, 16.42
Jos suinkin saisin määrätä, niin taajama-alueella julkisilla kulkuväylillä koiranlieka saisi olla vain metrin pitkä. Sen verran on vuosien varrella koiranomistajat tarjonneet sydämen tykytyksiä.

F. Kotlerburg
19.10.2021, 16.55
Joo tuo on ihan käsittämätöntä, että flexillä saatetaan sulkea vilkaskin väylä ja ei edes tajuta sitä. Itse olen kerran hypännyt tuollaisen flexiansan yli. Luojan kiitos olin maasturilla liikenteessä ja se oli kohtalaisen matalalla.

xubu
19.10.2021, 17.18
Se on tosiaan merkillistä miten jopa vain kaksi ihmistä voi täyttää kokonaisen kelvin leveyssuunnassa.

Mä oon nykyisin ajatellu, että syynä on korona:), ne varmaan kumminkin sitten nukkuu samassa sängyssä lähekkäin, ehkä jopa pussaavat.

Arosusi
19.10.2021, 17.21
Jos suinkin saisin määrätä, niin taajama-alueella julkisilla kulkuväylillä koiranlieka saisi olla vain metrin pitkä.

Kaverini alkoi seurustelemaan henkilön kanssa joka on koko aikuisikänsä ollut tekemisissä koirien kanssa, kouluttanut omat koirat ja myös vieraiden koiria, agilityä ym ym. Tuli puhetta kerran flekseistä. Kirosi alimpaan helvettiin ja olisi kanssa kieltänyt ne kaupunkialueilla. Olimme samaa mieltä. Ja ko henkilö ei ole pyöräilijä!

Föhn
19.10.2021, 17.24
Olen ajanut joskus tollaiseen flexiansaan. Näitä aikoja juuri, helvetin pimeää ja stongassa valo, vedän mettäreittiä, oikotietä kotia kohden. Sataa vettä. Joku akka seisoo kuusen alla, puudeli toisella puolella hiihtoladun pohjaa. Koiraa enkä flexiä en huomannut ennekuin kuin instapöivitys valaisi naisen kasvot kuusen alla ja just ennen törmäyshetkeä. Flexin naruhan nousi rengasta myöten stongan asti mutta onneksi talutin irtosi helposti kädestä. Koira tuskin noteerasi koko episodia, akka sen sijaan sai hepulit. No siinä käytiin puolen ja tosin huutokilpailua jolloin puudelinomistaja jatkoi niskojaan nakellen instapäivitystensä tekemistä. Ja kunnes pysähtyi. No siinä tulee himojuoksija takaa ja koiran perkele taas pusikossa ja akka toisella puolen. Maratoonaripa veti rähmälleen kun ei se jalka kerennyt nousta ennekuin hoksasi että siinäpä menee naru tien poikki. Ja taas helvetinmoista huutoa.

Juhosson
19.10.2021, 18.19
Täytyy sanoa, että yksi ärsyttävimpiä asioita tuolla liikenteessä ovat nämä koirankusettajat. Ei nähdä eikä kuulla mitään puhumattakaan siitä, että seurattaisiin vähän liikkuuko siellä muita. Sitten pari-kolme puudelia säntäilee kevarin puolelta toiselle 10 metrin taluttimissa. Näillä ei ole minkäänlaista ymmärrystä siitä, että kevyen liikenteen väylä on liikenneväylä eikä mikään koirapuisto. Aika monta äkkijarrutusta on näiden takia pitänyt tehdä ja kerran olen ajanut flexin yli. Sinnehän jäi koiranulkoiluttaja huutamaan. Ei kai tälle mitään voi. Eikös sitä sanota, että jos on lusikalla annettu niin ei voi kauhalla ottaa eli näiden älyllinen kapasiteetti lienee aika vaatimattomalla tasolla. Jos kulkisivat ajoradan reunaa ja puudelit säntäilisivät tien yli, niin tuskin rekkamiehet viitsisivät moisten takia jarruttaa. Kuitenkin oletetaan että kevarilla pyöräilijät jarruttelevat.

Marsusram
19.10.2021, 18.27
^On läheltä piti tilanteita ollut.
Sitten kun huomauttaa ettei se ohut fleksinsiima näy hämärässä ja pimeässä, niin palaute ei mene perille.
Sen olen miettinyt valmiiksi, että jos joskus osuu ja tulee syyttelyä, niin ansan virittäminen väylälle ja eläinrääkkäys ovat vasta-argumenttini.

_ava_
19.10.2021, 18.59
Inhottavimpia minä-minä -tyyppejä ovat nämä V-tyylillä piskejään ulkoiluttavat. Kävellään fleksit kourissa keskellä kelviä, koirien ollessa molemmilla puolin kelvinreunaa.

kni
19.10.2021, 19.07
Eilisen työmatkan perusteella alkaa olla aika kiinnittää tankoon viime talvena alilta tilattu ledilamppu, joka oikeastaan tuli hankittua pimeitä metsäpolkuja varten. Mutta siinä on ihan kelpo lähivalon ja pitkien lisäksi bonuksena aivan järkyttävä epilepsiastrobo-moodi jolla lupaan, iloisen hymyn ja kädenheilutuksen lisäksi, tervehtiä kaikkia vilkkuvaloilla kelviä valaisevia kanssapyöräilijöitä. Moooiii!

Lähetetty minun Nokia 5.3 laitteesta Tapatalkilla

stenu
19.10.2021, 19.22
^ Valaisisivatkin edes sitä kelviä, mutta kun ne vilkut (ja vilkkumattomatkin) sojottaa useammin suoraan vastaantulevan silmiin.

Juhosson
19.10.2021, 19.43
Ei niiden valojen tarvitse edes olla suunnattu vastaantulijan silmiin. Vaikka lamppu on käännetty alaspäin siihen pyörän eteen, niin hajavaloa ja häikäisyä tulee vastaantulijan silmille kun pyörävaloissa ei mitään kunnollista valokuviota ole. Poikkeuksena joku Lupine tai vastaava StVZO-hyväksytty lamppu.

uljaa
20.10.2021, 11.32
Ratkaisin omalta osaltani yhden kiinavalon hajavalo-ongelman askartelemalla tölkistä lipan lampun yläpuolelle. Kiinnitys sisurilkumilenkillä.
Tuo tuli hommattua polkuajoon, mutta ei sielläkään tarvitse puiden latvoja valaista. Riittää, että näkee pään korkeudella olevat risut.
Tölkkipinta heijastaa valoa enemmän siihen muutaman metrin päähän maahan.

F. Kotlerburg
22.10.2021, 09.24
https://goo.gl/maps/UHxY63TtSe5MP6HA9

Olin tulla eilen yliajetuksi tässä. Ilmeisesti tuossa kelvi muuttu lyhyellä pätkällä tieksi ja siinä saa ajaa autolla tuonne pihaan. No kelvillä siitä ei mielestäni mitään merkintöjä ole. No auto tuli tuosta liittymästä ja minä tulin tuolta mäkeä ylös. Kello oli noin puoli kuusi ja vielä ihan valoisaa. Siitä huolimatta pikku-Fenix paloi tangossa matalimmalla teholla. Auto tuli siis vastaan ja meni omasta suunnasta katsoen oikeaan laitaan, joten tyhmänä oletin, että se antaa tilaa kohdata vaan paskat äijä meinaa kääntää suoraan eteen. Ehdin vähän jarruttaa, mutta alle olisin jäänyt, jos äijä ei ois väistäny. Alkaa soittaa torvea ja konetta huudattamalla ajaa tuonne pihaan. Huudan siinä hetken pää punaisena, mutta äijä lukittuu autoonsa. Annoin sitten olla, kun 30s jälkeen rauhoitun. Olisi pitänyt varmaan soittaa polisiit, kun tuli mieleen, että äijä ei ollut ihan selvinpäin.

Aakoo
22.10.2021, 13.21
Eilen mustiin pukeutunut ja valoton fiksipelle tuli väärällä puolella tietä suoraan päin Länsiväylän varressa, pimeää oli ja vettä satoi taivaan täydeltä. Kun lähdin väistämään aivan oikeaan reunaan, niin tollo kääntää samaan suuntaan. Väistö vastapuolen yrityksestä huolimatta onnistui, ja pidin pienen huutokonsertin siitä kummalla puolella tietä Suomessa ajellaan ja valotkin olisi kivat. Vastaava kuupo tuli Kauppatorin laidassa tänään aamulla vastaan, totta kai ilman valoja ja väärää puolta.

Köfte
26.10.2021, 21.28
Aivan tuore tapaus; amatöörivirheen vuoksi juomat alkoivat vähentyä uhkaavasti.
Pikaisen kulkuneuvoarpomisen kohteeksi rouvan kommuutteri, lamput lataukseen.
Matka kauppaan suoriutui OK, paluumatkalla sitten sattui pienehkö etujen ristiriita
Naisoletettu napit korvilla, luffe toisella puolella väylää ja flexi välissä.
Ring,ring-ääni ei aiheuttanut reaktioita nappien taakse, lievästi känninen fillaristi
hissukseen lähestyessä nappasi flexin narun koivellaan mukaan ja kopautti piskin emännystä
olalle: "Unohtuiko mahdollisesti jotakin?" ojentaen samalla flexin narua.
"Hui *****, kun mää säikähdin sinua", oli vastakommentti, "Olisit soittaut kelloa"....
Lievähkön ärtymyksen ja repusta otetun juoman jälkeen selitin rouvalle ja ehkäpä
koirallekin yllättävän rauhallisesti tapahtuman ja mahdolliset virheet. Esitin myös
vaihtoehdon 70 km/h+ etenevän sähköilijän sattuessa kohdalle.
Aluksi harkitsin itsekin nappien mukaan ottamista, varaus onneksi esti.

Firlefanz
02.11.2021, 09.50
Yritetään sekä pitää hyväksi ja arvokkaaksi koettua ketjua vireänä ja elinvoimaisena että nostaa fillari- tai fillarointisisältöisten kommenttien osuutta edes hieman:

Eilen oli tilaisuus ajaa oikein kiva maantiefillarilenkki. Saattoi muuten olla ensimmäinen kerta kun maantieraketti sai kyytiä marraskuussa - eikä edes tarvinnut pukeutua talvivaatteisiin!

Mutta, mutta! Kun pääsin lähtemään vasta puolenpäivän jälkeen, lenkin viimeinen tunti oli ajettava pimeässä. Vaan mikäs siinä. valaistuja teitä riittää eikä pyörään tarvitse kiinnittää huomiovaloja kummempia. Mutta ne ninjat, niitä riitti vaikkei pyöriä kovin paljon näkynytkään. Sormilla laskettuna neljällä seitsemästä ei ollut minkäänlaisia valoja, heijastamia tai edes kirkkaanväristä vaatetta. No, ehkä minulla olisi pitänyt olla sellainen maastokuskien käyttämä megalyhty joka valaisee kaiken sadan metrin leveydellä

Kaksi fillaristia oli aiheuttaa tilanteen ilmestymällä eteen sieltä mistä ei pitäisi tulla eteen kirkkaassa päivänvalossakaan eli väärällä puolella tai muuten tavalla jolla voi ajaa vain jos on varma siitä että on ainoa liikkuja kymmenen kilometrin säteellä.

Se kaikkien tilanteiden äiti sattui kuitenkin Itäväylän ja Länsimäentien risteyksessä. Sehän on paikka jossa idästä tullessa palaa vihreä samanaikaisesti sekä Itäväylän oikeanpuoleista kelviä suoraan ajavalle (eli Länsimäentien ylittävälle) pyöräilijälle että Itäväylältä Länsimäentielle kääntyvälle autoilijalle. Sanomattakin on selvää ettei voi olla minkäänlaista epäselvyyttä siitä että kääntyvä autoilija on yksiselitteisesti se joka on tilanteessa väistämisvelvollinen.

Fillaristina on tunnustettava että risteykseen yleensä tulee vauhdilla joka voi ylittää joidenkin autoilijoiden käsityskyvyn, Mellunmäentien ylityksen jälkeen lasketellaan mukavaa alamäkeä eikä ehkä ihan joka kerta viitsi hidastaa vain nähdäkseen kuinka valo vaihtuu punaiseksi.

Tällä kertaa tilanteessa ei ollut kyse edes siitä että auto olisi seissyt risteyksessä odottamassa että pääsee kääntymään ja että tuhatta ja sataa eli aivan liian suurella tilannenopeudella ajava fillaristi olisi sen takia yllättänyt autoilijan. Ei, tämä autoilija ehti ohittaa minut ja jatkoi sen kummemmin hidastamatta Länsimäentielle. Kiitosta hän kuitenkin ansaitsee siitä että hän sentään käytti vilkkua!

No, aikaisempien kokemuksien perusteella osasin odottaa tuollaistakin ja maantiepyörän vannejarrut toimivat mainiosti. Eikä tapaus lenkin aikaansaamaa superhyvää fiilistä mihinkään vienyt. (Vasta nyt kun endorfiinit ovat häipyneet, syntyi avautumisen tarvetta.)

PS Streetview'n kuvassa Itäväylällä on vielä kaista kääntyjille, nyt oikeanpuoleisella kaistalla ajetaan sekä suoraan että oikealle käännyttäessä.

MRe
02.11.2021, 10.15
^Toi on kyllä hankala paikka, ajan siitä päivittäin. Amatöörivirhe (eli piittaamattomuus) lienee syynä siihen, ettei autoilija havainnoinut ohittamaansa pyöräilijää. Eritoten jos sulla oli valot.

Muuten tilanne on juuri kuten kuvasit: jos siinä odottaa oikealle kääntymistä, saattaa takaa tuleva pyöräilijä päästä yllättämään. Ehkä kun itse tulee tuosta ajettua jatkuvasti autolla, niin jotenkin tunnistaa vaaran paikan. Joka ei tarkoita sitä, ettenkö joskus onnistu toimimaan väärin.

Lare
05.11.2021, 07.49
Miten se väistämissääntö on niin vaikea autoilijoille? Taas pari idioottia tunki kolmion takaa eteen Siilitie-Muuntajankatu välillä.
Eilisen ykkössuorittaja oli kuitenkin Yango-kuski. Kaverin oli pakko ohittaa vaikka ajoin 29:ä kolmenkympin alueella (kohdalla sattuu olemaan nopeusnäyttö) ja toisella kaistalla tulee auto vastaan.

markkut
05.11.2021, 08.29
Kaverin oli pakko ohittaa vaikka ajoin 29:ä kolmenkympin alueella (kohdalla sattuu olemaan nopeusnäyttö) ja toisella kaistalla tulee auto vastaan.

Tätä tulee hämmästeltyä tässä kotikadulla ihan päivittäin, kun kotoa lähtiessä joutuu muutaman sata metriä polkemaan ajorataa ennen kuin pääsee kelville. Rajoitus 30 ja pyörän mittarissa se 25-30, mutta autoilijan on ihan pakko päästä ohi. Pätkälle osuu pari suht tiukkaa mutkaa, joiden taakse autoilijalla ei ole mitään näkyvyyttä, mutta silti tungetaan rinnalle mutkassakin. Olen alkanut varsinkin noissa mutkissa ottaa ihan reilusti itselleni tilaa ja poljen keskellä kaistaa. Tämä tuntuu vähän hillitsevän ohitushaluja.

Älyttömintä tässä on, että kun autoilija on sen mielenosoituksellisen ohituksensa tehnyt, niin hidastetöyssyjen ja kelvin linjauksen vuoksi yleensä hetken päästä ohitan sen saman auton kelviä polkien. Asuinalue on niin pieni, että luulisi useimpien jo ymmärtäneen ohituksiensa turhuuden, mutta eihän semmoista ajatustyötä varmaan kukaan ratissa tee.

KampiGorilla
06.11.2021, 10.42
Miten se väistämissääntö on niin vaikea autoilijoille? Taas pari idioottia tunki kolmion takaa eteen Siilitie-Muuntajankatu välillä.
Eilisen ykkössuorittaja oli kuitenkin Yango-kuski. Kaverin oli pakko ohittaa vaikka ajoin 29:ä kolmenkympin alueella (kohdalla sattuu olemaan nopeusnäyttö) ja toisella kaistalla tulee auto vastaan.

Ongelmana on se, että et aiheuta autoilijalle vaaraa pyörälläsi. Siksi väistäminen ei kiinnosta autoilijaa koska mitä väliä väistämisellä on kun autolla voi tehdä mitä huvittaa ilman sanktioita?
Jos pyöräilijään törmääminen voisi aiheuttaa autoilijalle kuoleman tai auton totaalisen tuhoutumisen kuten rekan kanssa törmääminen niin kyllä sitä pyörää väistettäisiin aina.
Isompi jyrää, myös liikenteessä. Väistämissääntöjen noudattamatta jättämisestä tuskin poliisi mitään sakkoja kirjoittelee kenellekään vaikka olisi videotodisteet. Joten ei kai auta muu kuin kasvattaa ilmeisesti vaan kyrpä otsaan ja oppia elämään asian kanssa.

Tuolle auton eteen kiilamiselle on ihan termikin: MGIF eli must get in front.
Etenkin briteistä paljon YouTuben puolella videoita. Aivan uskomattoman naurettavaa touhua noissa pätkissä. Tehdään helvetin vaarallisia ohituksia vain tullakseen taas ohitetuksi 10 sekuntia myöhemmin. Kyseessä on lienee samanlainen psykologinen klikki kuten autokoulun auton takana mieltään osoittavilla spedeillä.

Frosty
06.11.2021, 15.33
Helsingin keskuspuistossa sivukorvalla kuultua:

En tiedä, mitä oli tapahtunut vai oliko mitään. Joka tapauksessa muorehko nainen meuhkasi sangen ärtyneesti siitä, kuinka jokaisessa pulkupyörässä pitää olla kello, ja sitä pitää myös käyttää. Naisella itsellään koira etuoikealla ojan puolella useamman metrin päässä fleksissä ja kupukuulokkeet korvilla.

Vähän 50:60, kannattaako näissä tapauksissa takaa lähestyessä kelloa soittaa, vai tuleeko aiheuttaneeksi vaaratilanteen. Pohdinta taitaa toki olla turha, koska en ehkä koko koiraa ja fleksiä huomannut, jos olisin pyörällä liikkunut ja lähestynyt eri suunnasta.

F. Kotlerburg
06.11.2021, 17.14
Nuo ärsyttää. Tässä viikko sitten edellä meni V-tyylin koirankusettaja, selasi luuriaan ja kuulokkeet korvilla. Soitin kelloa, ei vaikutusta. Lopulta huusin niin pääsin ohi. Tää mölö huutaa perään, että ***** se kello.

ebike-harrastelija
06.11.2021, 18.13
Tää:
https://youtu.be/5Bj3eGeuoCQ

Tai jos löytyy lahjakkuutta ni tää:
https://youtu.be/Ehh8ZdIMMj4

Ja turha jäädä kuuntelemaan mitään urputusta, keskarilla kuittaa eriävät mielipiteet.

nikobiker
06.11.2021, 21.50
Tää:https://youtu.be/5Bj3eGeuoCQTai jos löytyy lahjakkuutta ni tää:https://youtu.be/Ehh8ZdIMMj4Perhana, kun nauratti nämä videot. Jälkimmäistä olisi hauska testata täällä stadissa.. PYÖRÄTIEEEE KÄVEEELEET PYÖRÄTIEEELLLÄÄÄ. Mikähän olisi sopiva melodia?

tempokisu
07.11.2021, 01.27
Nuo ärsyttää. Tässä viikko sitten edellä meni V-tyylin koirankusettaja, selasi luuriaan ja kuulokkeet korvilla. Soitin kelloa, ei vaikutusta. Lopulta huusin niin pääsin ohi. Tää mölö huutaa perään, että ***** se kello.

Ei kertakaikkiaan, mikä piru siinä on että sen pitää (muka) olla kilikilikellon ääni - kun saman asian voi hoitaa sanomalla "pyörä takana" tai "tööt".
Sensijaan joku valo tai heijastin olisi kiva pimeellä. Tosi paljon sammuneita katuvaloja ja hämäriä välikohtia, niitä pimeitä tyyppejä ei erota! monta kertaa totean siinä että "valo olisi kiva" tai "huonosti näyt" - kerran tällainen kommentti kirvoitti ohittamani ukkelin kyllä semmoiseen puheripuliin ja kisailuun että mun piti kääntyä ajamaan lisäkierros kun ei jaksanu kuunnella....

enema
07.11.2021, 06.17
Tuossa ehkä sekavin tilanne hetkeen oli, kun kolmen koirankusettajan porukka tuli selät edellä vastaan ja kellon soittaminen sai aikaan jotain yleistä paniikkia sekä eri suuntaan sinkoilua kuuden nisäkkään osalta. Pysähdyin ihan kokonaan ja kysyin että en kai säikäyttänyt, niin vastaus oli hihittelevää negaatiota vaikka ilmeisen täysi-ikäisistä oli kyse. Ehkä jonkinlainen jatkuva ääntely pitäs virittää?

Mohkku
07.11.2021, 06.58
Noista turhista pyöräilijän ohituksista. En usko, että varsinaisena syynä on koettu vaaran aiheuttaminen. Syynä on se, että pyöräilijä mielletään autoilijan vinkkelistä katsottuna hitaaksi, joten koska pyöräilijä lisäksi vie vähän tilaa eöi ohittaminen on näennäisesti helppoa, ohituspäätöstä ei tule pohdittua sen enempää.

Hiukan vastaava tilanne on, kun ajan autolla 80-rajoituksen mukaan ja jonkun mielestä 100 olisi parempi nopeus. Tällöin olen saanut hitaan kuskin leiman eli takana tuleva on päättänyt minut ohittaa. Kun ohituspaikka aukeaa kohdassa, jossa alkaa satasen rajoitus (esim. risteyksen jälkeen), ohittaja ei enää jää odottelemaan. Sen jälkeen ajetaan satasta peräkkäin.

Liikenne on täynnä asioita, jossa tiedostuksen puute ohjaa typeriin ratkaisuihin.

Nickname
07.11.2021, 09.01
...Ehkä jonkinlainen jatkuva ääntely pitäs virittää? Ratkaisuhan on vanha kunnon räpätin, eli pahvin pala tai pelikortti pyykkipojalla sojottamaan pinnojen väliin.

F. Kotlerburg
07.11.2021, 09.13
Ongelmahan on ihmisten asenteissa. Kelviä ei pidetä liikenneväylänä vaan jonain leikkikenttänä jonka voi vapaasti tukkia. Kukaan ei autoradalla toimisi noin, koska se on liikenneväylä, jossa liikenteen pitää sujua.

Arosusi
07.11.2021, 10.13
Kelviä ei pidetä liikenneväylänä vaan jonain leikkikenttänä jonka voi vapaasti tukkia. Kukaan ei autoradalla toimisi noin, koska se on liikenneväylä, jossa liikenteen pitää sujua.

Tähän kun lisätään teini asenne, minulla on oikeuksia ei velvollisuuksia, niin soppa on valmis.

TERU
07.11.2021, 12.22
^ Tämä.
Ihmisillä liikennesäännöt hallussa mutta käyttäytymisäännöt samplaa.

Oatmeal Stout
07.11.2021, 13.06
Tähän kun lisätään teini asenne, minulla on oikeuksia ei velvollisuuksia, niin soppa on valmis.
Se johtuu vain ihmisaivojen kehityskaaresta, ei teinit mitään voi aivojensa kehitysvaiheeseen, elleivät juo viinaa rajusti ja imppaa liimoja. Silloinkin kehitys on kielteiseen suuntaan.

Firlefanz
09.11.2021, 21.42
Ehkä hiukan ohi otsikon, mutta...

Mihin #$@&%*! tarvitaan etuvaloa keskellä miltei luokiteltavaa päivää ulkoilutiellä ajettaessa? Miksi silloinkin tehon pitää olla tasolla mega? Ja miksi valon pitää olla kaiken lisäksi vilkulla? No, ehkä on niin että se että valon hankkinut kokee saavansa huomattavaa lisäturvallisuutta tai ainakin tunnetta siitä on niin arvokas asia ettei sillä että joku vastaantuleva spandex jonkin verran häiriintyy ja ärsyyntyy ole minkäänlaista merkitystä asiassa - mutta en oikein jaksa uskoa että olen ainoa joka hiljaa mielessään ajattelee että olisipa hienoa jos matkassa olisi pesäpallomaila ja sen mukana rohkeutta harjoittaa oman käden oikeutta.

Sama tyyppi tai toinen samanlainen dorka ajoi sitten vastaan pimeyden jo laskeuduttua. Eihän sellaista #$@&%*! megavaloa kohtuullisen hyvin valaistulla ulkoilutiellä tarvita, sillä niin tien pinnan kuin tummiin pukeutuneet heijastimettomat jalankulkijat näkee huomattavasti vaatimattomammalla tuikulla! Paitsi tietenkin pieneen hetkeen sen jälkeen kun tuommoinen megavaloidiootti on tullut vastaan...

Jakomäentiellä (https://goo.gl/maps/UAxkXzXixFRfKjup9) on sellainen vanha, aikanaan kai jonkinlaisena kokeiluna tehty punaisena erottuva pyöräkaista. Tänään ajoin sitä Somerikkotien suuntaan, kun takaa tuli bussi joka ohitti minut vähän ennen pysäkkiä ja siirtyi sitten oikealle osittain pyöräkaistan puolelle ja hidasti pysähtymistä varten. WTF! Eihän se olisi kestänyt kuin muutaman hassun sekunnin kun olisin ohittanut bussipysäkin!

Mikä #$@&%*! pakko bussikuskin oli päästä ohitseni? Ja kuvitteliko hän todella että pyöräilijänä edes ajattelisin jatkavani pyöräkaistalla eteenpäin eli tunkevani oikealle siirtyneen bussin ja jalkakäytävän reunan väliin?

En osannut kuin jarruttaa, koukata vasemmalle ja ohittaa bussi vasemmalta.

Huvittavinta tilanteessa oli että edessä näkyi Somerikkotien T-risteys jossa asfalttimiehet koneineen olivat töissä ja Jakomäentien suunnasta tuleville autoille näytettiin stop-kylttiä. Itse siirryin vasemmanpuoleiselle jalkakäytävälle (tai tarkemmin sanottuna siihen mihin se tulee kun työt ovat valmistuneet) ja pääsin jatkamaan Vaaralan suuntaan viivytyksettä...

Nixuu
10.11.2021, 08.11
Mulla on pyörässä aina valot päällä. Niin kesällä kuin talvella. Takavalo / jarruvalo toimii aina, kuten myös vilkut (edessä ja takana). Edes on päivällä päiväajovalo, joka vaihtuu hämärässä automaattisesti lyhyiksi ajovaloiksi. Napista sitten pitkät päälle erikseen. En näe mitään järkeä sammuttaa. Ja parantavat näkyvyyttä ihan jopa keskellä päivää.

F. Kotlerburg
10.11.2021, 08.18
Mulla on pyörässä aina valot päällä. Niin kesällä kuin talvella. Takavalo / jarruvalo toimii aina, kuten myös vilkut (edessä ja takana). Edes on päivällä päiväajovalo, joka vaihtuu hämärässä automaattisesti lyhyiksi ajovaloiksi. Napista sitten pitkät päälle erikseen. En näe mitään järkeä sammuttaa. Ja parantavat näkyvyyttä ihan jopa keskellä päivää.
Mopossa kuuluukin olla.

Nixuu
10.11.2021, 08.21
Mopossa kuuluukin olla.
Fillari tuo on (L1e-A, eli 1000w @ 25km/h ja liikennevakuutus) kuten hyvin tiedätkin, saivartelua pitää vain näemmä harrastaa.

Nixuu
10.11.2021, 08.25
Huvittavinta tilanteessa oli että edessä näkyi Somerikkotien T-risteys jossa asfalttimiehet koneineen olivat töissä ja Jakomäentien suunnasta tuleville autoille näytettiin stop-kylttiä. Itse siirryin vasemmanpuoleiselle jalkakäytävälle (tai tarkemmin sanottuna siihen mihin se tulee kun työt ovat valmistuneet) ja pääsin jatkamaan Vaaralan suuntaan viivytyksettä...

Eli sinäkin olet näitä uuvatteja, jotka pomppivat ajamaan jalkakäytävillä tai ohittelevat punaiset valot / stop merkit ja näemmä liikenteenohjaajat sieltä mistä vain mahtuu. Oisko kannattanut ajaa sääntöjen mukaan autojen perässä siellä vähän odottaen. Nyt teet itsestäsi kusipäisen pyöräilijän, ja ehkä löydät itsesi samaisesta fb ryhmästä joku kaunis päivä.

MRe
10.11.2021, 08.26
Jakomäentiellä (https://goo.gl/maps/UAxkXzXixFRfKjup9) on sellainen vanha, aikanaan kai jonkinlaisena kokeiluna tehty punaisena erottuva pyöräkaista. Tänään ajoin sitä Somerikkotien suuntaan, kun takaa tuli bussi joka ohitti minut vähän ennen pysäkkiä ja siirtyi sitten oikealle osittain pyöräkaistan puolelle ja hidasti pysähtymistä varten. WTF! Eihän se olisi kestänyt kuin muutaman hassun sekunnin kun olisin ohittanut bussipysäkin!

Mikä #$@&%*! pakko bussikuskin oli päästä ohitseni? Ja kuvitteliko hän todella että pyöräilijänä edes ajattelisin jatkavani pyöräkaistalla eteenpäin eli tunkevani oikealle siirtyneen bussin ja jalkakäytävän reunan väliin?

En osannut kuin jarruttaa, koukata vasemmalle ja ohittaa bussi vasemmalta.

Ajeltiin näköjään samoilla huudeilla :D Ehkä se olin minä sen valon kanssa, kun sähkärissä on tähän vuodenaikaan valot koko ajan päällä. Tosin ne ei vilku ja on StVZO... Somerikkotien T-risteyksen ajoin "luovasti", kun jatkoin sitten sillan jälkeen Kivikkoon.

Mut joo, itseä huvitti, kun 20km lenkillä, josta 90% metsässä, oli yhteensä kuusi autoa onnistunut ajamaan kelville. Firlen mainitsemassa kohdassa oli kolme sorakuorma-autoa, myöhemmin sitten Länsimäentien viereisellä kelvillä Staran vehkeitä. Niin ja Kontulassa joku henkilöauto.

MRe
10.11.2021, 08.30
Eli sinäkin olet näitä uuvatteja, jotka pomppivat ajamaan jalkakäytävillä tai ohittelevat punaiset valot / stop merkit ja näemmä liikenteenohjaajat sieltä mistä vain mahtuu. Oisko kannattanut ajaa sääntöjen mukaan autojen perässä siellä vähän odottaen. Nyt teet itsestäsi kusipäisen pyöräilijän, ja ehkä löydät itsesi samaisesta fb ryhmästä joku kaunis päivä.
Ei taida olla siinä kohtaa jalkakäytävää tällä hetkellä, kuten Firle kirjoittikin. Tuo kohta on tällä hetkellä pyörän kannalta vähintään hankala, ainoa kai 100% laillinen tapa olisi ajaa ajoradalla.

Firlefanz
10.11.2021, 08.41

Olet näköjään kyvytön ymmärtämään lukemaasi - tai ehkä sittenkin vain tavattoman innokas hakemaan lukemallesi sellaisen tulkinnan joka tuottaa sinulle jonkinlaista tyydytystä.

Suosittelen sinulle omakohtaista havainnointia tilanteesta kyseisessä paikassa, mikäli satut asumaan pääkaupunkiseudulla:rolleyes:

PS Kusipäisten pyöräilijöiden bongaajien kuvamateriaaliksi olisin voinut päätyä siinäkin tapauksessa että olisi siirtynyt työmaan (ilman merkittyä kiertotietä) katkaisemalta pyöräkaistalta ajoradalle.

Firlefanz
10.11.2021, 08.51
Ajeltiin näköjään samoilla huudeilla :D Ehkä se olin minä sen valon kanssa, kun sähkärissä on tähän vuodenaikaan valot koko ajan päällä. Tosin ne ei vilku ja on StVZO... Somerikkotien T-risteyksen ajoin "luovasti", kun jatkoin sitten sillan jälkeen Kivikkoon.

Villkkumegaetuvalokusipään kohtasin ihan toisaallahttps://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png Mutta ei minulla mitään päivävaloja vastaan ole edes silloin kun itse pitäisin niitä jokseenkin tarpeettomina ja täysin hyödyttöminä - sillä edellytyksellä että niiden teho ei ole liiallinen, ne eivät ole vilkulla ja ne ovat oikein suunnatut.

(Sanomattakin lienee selvää että kusipään valo ei missään tapauksessa ollut saksalaisten määräysten mukainen ja että sen olisi voinut kääntää osoittamaan piirun verran alemmas.)

PS Talosaareen vievällä tiellä ajoi kerran vastaan mustalla sähköfatilla tummiin pukeutunut fillaristi jolla oli niin pahannäköinen silmänluonti että spontaanisti ajattelin että tuon täytyy olla MRe.

MRe
10.11.2021, 08.56
PS Talosaareen vievällä tiellä ajoi kerran vastaan mustalla sähköfatilla tummiin pukeutunut fillaristi jolla oli niin pahannäköinen silmänluonti että spontaanisti ajattelin että tuon täytyy olla MRe.
Muuten meni oikein, mutta mulla ei ole sähköfättiä. Luomufätti on musta oransseilla dekaaleilla ja vaihdevaijerien kuorilla. Täysjoustofätti on niinikään musta kullanvärisillä dekaaleilla. 99% mun ajokamoista on kyllä mustia.

ebike-harrastelija
10.11.2021, 11.19
Fillari tuo on (L1e-A, eli 1000w @ 25km/h ja liikennevakuutus) kuten hyvin tiedätkin, saivartelua pitää vain näemmä harrastaa.Kotlerburg on tunnettu trolli tällä foorumilla, ei kannata välittää [emoji1]

Itselläkin L1e-A alla, ja miettinyt toisinaan on/off-kytkimen asentamista ettei koko aikaa palaisi. Mut säännöt ja lait on mitä on, niiden mukaan pitää mennä...

xubu
10.11.2021, 13.17
Mua tuli aamulla vastaan heppu joka oli laittanu kaksi vilkkuvaa valoa stongaan. Ei ollut saanut kyllä synkkaan niitä, vilkkuivat epätahtiin. Yllättävää oli se, että kaikilla pyöräilijöilla oli jonkinlaiset valot fillarissaan. Oma valoni ei saanut vastaan tulevan miehen heijastinta välkkymään. Heijastin oli hänellä rinnan korkeudella.

das_rad
10.11.2021, 23.08
Jatketaan aiheesta, itsellä tuli edellisellä lenkillä vastaan koiranulkoiluttaja, joka laittoi otsavalon päälle hyvissä ajoin kun lähestyin tyyppiä. Välimatkan lyhetessä kaveri alkoi katsoa kohti ja jatkoi tuijottamista valonsa kanssa - mikä juttu aloin vähän kelailemaan, mutta kaveri tosiaan käänsi päätä kohti koko ajan eli halusi siis ihan tarkoituksella häikäistä pikku lampullaan - opinpahan taas olemaan ;-) No, rinnalla otin sitten kohteliaasti 'katsekontaktin' (kypärävalo) ja johan alkoi ukon silmät pyörimän päässä - mutta jatkoi silti sohimista omalla tuikullansa valoa kohti.

Hetken jo kelasin että pitäiskö tehdä ukarit ja ottaa turnajaiset uudestaan valot 'päällä' , mutta jätin sitten väliin :-)

das_rad
10.11.2021, 23.25
Oli muuten satanut "gravelit" Espoon pyöräteille eilisen aikana, huomasin liian myöhään eli jatkoin lenkkiä ja skeduloin viikolopulle talvirenkaiden vaihdon. Kymmenen kilometrin jälkeen tien ylityksen jälkeen tiukassa käännöksessä meinasi lähteä pyörä sitten alta, ihan kun olisi ajanut jäisen polanteen yli, ei pakkasta eli wtf? No, takarenkaasta ilmat melkein pihalla, ja niin oli muuten eturenkaasta myös - ensimmäiset tuplat omalle kohdealle. GP5000 ja tupolinot alla, ei vastusta hiekoitushiekalle noista :-(

tchegge_
11.11.2021, 06.26
Jatketaan aiheesta, itsellä tuli edellisellä lenkillä vastaan koiranulkoiluttaja, joka laittoi otsavalon päälle hyvissä ajoin kun lähestyin tyyppiä. Välimatkan lyhetessä kaveri alkoi katsoa kohti ja jatkoi tuijottamista valonsa kanssa - mikä juttu aloin vähän kelailemaan, mutta kaveri tosiaan käänsi päätä kohti koko ajan eli halusi siis ihan tarkoituksella häikäistä pikku lampullaan - opinpahan taas olemaan ;-) No, rinnalla otin sitten kohteliaasti 'katsekontaktin' (kypärävalo) ja johan alkoi ukon silmät pyörimän päässä - mutta jatkoi silti sohimista omalla tuikullansa valoa kohti.

Hetken jo kelasin että pitäiskö tehdä ukarit ja ottaa turnajaiset uudestaan valot 'päällä' , mutta jätin sitten väliin :-)Tuossa on ollut semmoinen vastaantulijoiden valoihin kyllästynyt, mutta normaalia vähän kusipäisempi kaveri.

Mutta toisaalta sillä oli pointti. Kuinka moni on testannut puskemansa valomäärän tuollaisissa tapauksissa?

Tankovalon häikäisyn ja suuntauksen olen joskus tarkistanut kävelemällä pyörän eteen, mutta kypärävalon toimintaa en ole hoksannut kokeilla, eli paljonko sitä päätä tarvitsee oikeasti kääntää ettei häiritse toista? Yksin vähän hankalaa mutta kaverin kanssa onnistuisi.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

xubu
11.11.2021, 07.42
Kypäräkameroissa on se huono puoli, että moni pyöräilijä katsoo vastaantulijaa, suurin osa varmaan ei ilkeyttään vaan sen kummin asiaa ajettelematta ja häikäisee hänet.

Aakoo
11.11.2021, 08.59
Kypärävaloilijat ovat ihan vihoviimeisiä liikenteessä. Jostain syystä valoteho on aina liian suuri, ja sitten vielä toljotellaan vastaantulijaa suoraan päin. Pitäkää ne valot tangossa, kun tiellä ajatte.

ruuduntakaa
11.11.2021, 09.00
Kelviharmitusta valojen suhteen helpottaisi paljon kun jengi ymmärtäisi käyttää stVZO-valoja.
Ne voisi oikeastaan määrätä pakollisiksi, kun ei vaan mene ymmärrykseen valojen järkevä käyttö siellä missä liikkuu muitakin.

Ja kypärävalot pois kelveiltä.

MRe
11.11.2021, 09.05
^StVZO-valotkaan ei auta, jollei niitä ole suunnattu oikein. Mutta on se suunta oikeaan päin. En usko, että StVZO-pakkoa meille tulee kovin nopeasti jos koskaan.

Kypärävalo tosiaan pois kelviltä, pl. joku tuikku, joka ei valaise vaan on lähinnä huomiovalona.

jormakalevi
11.11.2021, 12.05
Miten voi pyöräily olla näin vaikeaa siellä kevyenliikenteenväylällä. Kauhea stressihän tuossa tulee ja vanhenee ennenaikojaan. Perse- ja reisilihakset kunnossa mutta pumppu pettää. Ongelmaa milloin mistäkin, on vääränvääriset vaatteet vastaantulijalla sun muuta. Pitäisikö ottaa rennommin, mennä ajamaan ajoradalle tai vaihtaa kokonaan liikkumismuotoa?

ebike-harrastelija
11.11.2021, 12.49
^ ihan normaalia, joillain ihmistyypeillä nyt vaan on sisäinen pakonomainen tarve valittaa kaikesta ja tuoda se etenkin somessa esiin.

das_rad
11.11.2021, 12.57
Oman kokemuksen heikko tankovalo täyttää vain lain kirjaimen valosta, ja toimii jonkinlaisena merkinantovälineenä vastaantuleville pyöräilijöille ja jalankulkijoille, mutta ei tuo paljoa turvaa pyöräirijälle itsellensä. Ts. tulen jatkossakin käyttämään kyprävaloa kelvillä (mahdollisuuksien mukaan sammuttaen vastaantulijoiden huomioimiseksi), mutta kyllä se oma turvallisuus menee kuitenkin sen vastaantulijan mielensäpahoittamisen edelle. Ei ne motoristikaan kesällä huvikseen pitkät päällä ajele, vaikka tieliikennelain näkökulmasta laitonta onkin. Näin pimeällä pysäyttänyt auton useaan otteeseen risteyksessä ajamasta eteen, kun osoittanut kypärävalolla ohjaamoon - tankovalolla ihan turha yrittää mitään vastaavaa. Itsellä siis tankovalo + kypärävalo, tai pelkkä kypärävalo tien päällä, ja valokeila osoittaa aina sinne mihin katsekkin, eli normaalisti kymmenisen metriä pyörän eteen. Hajavalosta herneen nenäänsä vetävät saavat tehdä puolestani niin jatkossakin.

ebike-harrastelija
11.11.2021, 13.03
Kypärävalo on siitä mainio, että se näyttää sinnepäin minne kasvot ja silmätkin. Tankolamppu heiluu sinne, minne etunen mennä vipattaa.

das_rad
11.11.2021, 13.09
Tuossa koiran ulkoiluttajan tapauksessa koira ja sen palvelija seisoivat koko tapahtuman ajan paikallaan kelvin sivussa, mikä ei omalla kohdallani trigannut tarvetta sammuttaa valoa. Jos haluaa agitoida itseään katselemalla suoraan valoon niin oma valinta tietty, noissa "isä opettaa"-leikeissä roolit voi kääntyä aika nopeasti toisin päin..

kni
11.11.2021, 14.18
Näin muuten on. Palailin muutama vuosi sitten takaisin pk-seudulle työmatkapyöräilijäksi ja huomasin aika nopeasti että pimeän aikaan pelkkä tankovalo tarkoittaa sitä että lähes joka päivä jostain risteyksestä meinasi tulla auto kolmion takaa päälle. Kypärävalo vähensi näiden tapausten määrän jotenkin siedettävälle tasolle. No sehän tarkoittaa että se kypärävalo on oltava päällä kelvilläkin, ei sitä käytännössä voi räpsäyttää päälle vain risteyksiä varten.Toki valaistulla kelvillä sekä tanko- että kypärävalon voi suunnata hyvin alas niin että tarpeeton häikäisy jää varsin vaatimattomaksi, varsinkin verrattuna vieressä kulkevan ajoradan autojen valoihin.

Oman kokemuksen heikko tankovalo täyttää vain lain kirjaimen valosta, ja toimii jonkinlaisena merkinantovälineenä vastaantuleville pyöräilijöille ja jalankulkijoille, mutta ei tuo paljoa turvaa pyöräirijälle itsellensä. Ts. tulen jatkossakin käyttämään kyprävaloa kelvillä (mahdollisuuksien mukaan sammuttaen vastaantulijoiden huomioimiseksi), mutta kyllä se oma turvallisuus menee kuitenkin sen vastaantulijan mielensäpahoittamisen edelle. Ei ne motoristikaan kesällä huvikseen pitkät päällä ajele, vaikka tieliikennelain näkökulmasta laitonta onkin. Näin pimeällä pysäyttänyt auton useaan otteeseen risteyksessä ajamasta eteen, kun osoittanut kypärävalolla ohjaamoon - tankovalolla ihan turha yrittää mitään vastaavaa. Itsellä siis tankovalo + kypärävalo, tai pelkkä kypärävalo tien päällä, ja valokeila osoittaa aina sinne mihin katsekkin, eli normaalisti kymmenisen metriä pyörän eteen. Hajavalosta herneen nenäänsä vetävät saavat tehdä puolestani niin jatkossakin.

El-Carpaso
11.11.2021, 14.37
Riittävän tehokas stVZO -tankotuikku "pitkät"-ominaisuudella on kyllä riittänyt meikälle. Emmää kypärävaloa käytä kuin metsässä ja senkin väännän huomiovaloksi, jos joku tulee vastaan.

En tosin tiedä kuinka monessa stVZO lampussa on pitkät, mutta saman efektin saanee aikaiseksi toisella ylös suunnatulla tarpeen mukaan käytettävällä lampulla. Enpä ole toisaalta tänä syksynä vielä pitkiä tarvinnut.

Aakoo
11.11.2021, 16.06

Valitettavasti vastaantulijaa ei saa häikäistä omaan turvallisuuteensa vedoten. Tänäänkin vastaan tuli valaistulla pyörätiellä joku valopää valonheitin kypärässään, ja vaikka kuinka yritti sivuun katsoa niin ei nähnyt mitään eteensä.

MV
11.11.2021, 17.32
^ Naulan kantaan.

Tällainen valo kypärässä on ok:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/PprTMWkO71yFnbsnhf-VDvj_8tqdYuwAk0bSxitwTG7VD6gwGoo_ED_eFAIxEY9vIUmh3 pT7T8o1lDufpSUD-1YsXYNXC2kEBx1LA4RoBhA34HseH1sgx2s

Kanuuna
11.11.2021, 19.00
Tänään illan suussa Epilässä tuli vastaan valopää(llikkö). Mitään muuta en nähnyt kuin auringon, mutta kun mestari oli mennyt ohi, niin huomasi olevan harrastaja, kun vapari lauloi kivasti. Tästä päästään siihen, etten tajunnut morjestaa kollegaa, kun en nähnyt mitään.

12.11.2021, 07.57
Aamulla vastaan tuli sähköpotkulauta punaisilla rinkula etuvaloilla. Tuli vielä mäkeä ylöspäin sen verta vauhdilla ettei kerennyt kuin yhden veellä alkavan sanan sanoa

Votkins
12.11.2021, 08.20
Aamulla vastaan tuli sähköpotkulauta punaisilla rinkula etuvaloilla. Tuli vielä mäkeä ylöspäin sen verta vauhdilla ettei kerennyt kuin yhden veellä alkavan sanan sanoa

Oliko valoa liian vähän vai liian paljon? Väärän vai oikean väristä? Mikä oli ongelma? Sähköpotkulauta tuli vastaan aamulla?

MRe
12.11.2021, 09.01
^Mikä siinä #78n viestissä tuntui vaikealta ymmärtää? Toki sen voisi kirjoittaa suur-aakkosin ja tavutettuna.

12.11.2021, 09.16
Oliko valoa liian vähän vai liian paljon? Väärän vai oikean väristä? Mikä oli ongelma? Sähköpotkulauta tuli vastaan aamulla?

Mulle punaiset etuvalot oli pelottavat pimeässä, kun oletuksena menosuunta on väärä. En tosin tiedä miten teillä päin valojen värit menee.

MRe
12.11.2021, 09.26
^Muistaakseni Bulgakovin mainiossa romaanissa "Saatana saapuu Moskovaan" kerrottiin, että Neuvostoliitossa jää tuhansia ihmisiä autojen alle kävellessään punaisia päin, sillä Neuvostoliitossa punainen on eteenpäin menemisen väri. Että ehkä se oli joku tavaritsh joka sinua tuli vastaan.

12.11.2021, 09.36
Joo, se voi hyvinkin olla :)

Oatmeal Stout
12.11.2021, 11.23
^Muistaakseni Bulgakovin mainiossa romaanissa "Saatana saapuu Moskovaan" kerrottiin, että Neuvostoliitossa jää tuhansia ihmisiä autojen alle kävellessään punaisia päin, sillä Neuvostoliitossa punainen on eteenpäin menemisen väri. Että ehkä se oli joku tavaritsh joka sinua tuli vastaan.
Hyvä, että Neuvostoliitossa oli liikennevaloja riittävästi jo 1920-1930-luvuilla.

MRe
12.11.2021, 11.26
Hyvä, että Neuvostoliitossa oli liikennevaloja riittävästi jo 1920-1930-luvuilla.
Oletko lukenut ko. kirjaa?

Oatmeal Stout
12.11.2021, 12.26
Oletko lukenut ko. kirjaa?
Olen ja olen lukenut myös kirjan siitä kirjasta - Suomessa kielletty kirjallisuus on aina kiehtonut.

Ensimmäisissä liikennevaloissa asennettiin Neuvostoliitossa Leningradissa (nykyisin Pietari), joka tapahtui tammikuussa 1930. Moskovassa oli liikennevalot lopussa päivänä samana vuonna 1930 kulmassa Kuznetsky Most ja Petrovka.

Firlefanz
12.11.2021, 12.51
Häh? Tai höh? Kysymys jonka ylläoleva kommentti synnytti oli joko "Milloin muka eli minä vuosina Bulgakovin romaani oli Suomessa kielletty? tai "Taisit kirjoittaa tarkoituksella niin että lukemansa voi ymmärtää kahdella eri tavalla?"

PS Pikaisella haulla en englanninkielisestä käännöksestä kohtaa löytänyt, liikennevaloja kylläkin.

MRe
12.11.2021, 13.24
PS Pikaisella haulla en englanninkielisestä käännöksestä kohtaa löytänyt, liikennevaloja kylläkin.
Hmmm... olisko sitten kuitenkin ollut Arto Tuovisen "Tervetuloa Moskovaan, Bormann"? Täytyy sanoa, että kun kirjan lukemisesta alkaa olemaan yli 40 vuotta, niin määrätyt yksityiskohdat painuvat hämärään. Mutta molemmat teokset on tullut kyllä luettua. Toinen jopa alkukielellä...

Oatmeal Stout
12.11.2021, 15.22
"Milloin muka eli minä vuosina Bulgakovin romaani oli Suomessa kielletty?"
Kielletyiksi kirjoiksi miellettiin ne kirjat, joita ei saanut vapaasti lainata kirjastoista, jotka kuitenkin oli julkaistu täällä. Myöskin ennen Suurta Nimienvaihto Operaatiota julkaistuja kirjoja ei myyty tai lainattu vuoden 1945 jlkeen noin pariinkymmeneen vuoteen poliittisista syistä.

Firlefanz
12.11.2021, 19.01
^ Olen vastauksesi jälkeen yhtä ymmällä kuin ennen sitä. Tai ehkä entistä enemmän.

Avaudutaan - tai valitetaan, jos niin halutaan nähdä :rolleyes: - taas niistä valoista. Tai oikeammin niiden käyttäjistä,

Ensin tuli vastaan kypärävalomies. Vaikka oltiin hyvin valaistulla ulkoilutiellä eikä olisi tarvittu kuin huomiovalo - jos sitäkään - valo oli tietenkin sellaisella tehoasetuksella että sillä olisi nähnyt ajaa polulla pimeässä metsässä. Ja tottakai kypärävalomies on sellainen että sen pitää nähdä vastaantulevan pyöräilijän kypärän merkki.

Sitten tuli vastaan megavalonainen. Sama juttu, pienin mahdollinen asetus olisi riittänyt, mutta kun valo on hankittu, sitä pitää käyttää sellaisella teholla että näkee sillä valaisemattomallakin parinsadan metrin pätkällä joka matkalle osuu. Ja lampun asennon säätäminen sellaiseksi että se häikäisi vastaantulijoita mahdollisimman vähän on ihan turhaa, mielensäpahoittajia ja kaikesta valittajiahan on maailma täynnä.

PS Viimeksi mainitun kohdalla en malttanut olla sanomatta "Perkeleen kirkas!" Perästä kuului "Mitä sä höpiset!":eek::D

PPS Autojenkin valoissa on melkoisia eroja. Joissakin on sellaiset että vasemmalla puolella kulkevalla kelvillä syntyy pakosti avautumisen tarvetta. Ja saattaa jalankulkijan tai valottoman pyöräilijän havaitseminen jäädä kiusallisesti miltei viime tippaan.

Oatmeal Stout
12.11.2021, 19.13
Vaikea elämä kelvillä tarjoaa helpon kuoleman monille, mikä uskomme palstaa ja miksemme uskoisi, onhan se uskomme perusta kun täällä ajeltiin klv:llä valottomalla autolla ja ihan syystä, sillä ei siinä ollut kilpiäkään. Osui vain ostoskassiin ja jauheliha sai uutta ilmettä.

^ Olen vastauksesi jälkeen yhtä ymmällä kuin ennen sitä. Tai ehkä entistä enemmän.
WW2:n jälkeen kiellettiin kotimaisen sotapropagandan myyminen ja kirjastoista lainaaminen, siinä meni muuta kirja itsenäisyyden alkuvuosilta poliittisesti epäkorrektina samaan koriin. Jumalanpilkka- ja Jumalan kuvan pilkkakirjat olivat erikseen sopimattomia aikana kun uskonvapaus koski vain ev.lut.kirkon lahkoja.

Firlefanz
12.11.2021, 19.45
^ Mutta kun minun ymmärtääkseni puheenaiheena oli Bulgakovin "Saatana saapui Moskovaan":seko::seko::seko: Toisin sanoen: kirja joka ei koskaan ole ollut Suomessa millään lailla kielletty.

Lauseen "Suomessa kielletty kirjallisuus on aina kiehtonut" saattoi ymmärtää niin että kyse oli "Suomessa kielletystä" kirjallisuudesta joka on aina kiehtonut lauseen kirjoittajaa (joka siksi on lukenut paitsi puheena olleen Bulgakovin romaanin myös kirjan siitä), mutta toki myös niin että Suomessa yleensä ollaan oltu (erityisen) kiinnostuneita (meillä tai muualla) kielletyistä kirjoista.

Ensiksi mainittu oli minusta luonnollisempi lukutapa, mutta pidin myös mahdollisena ettet suinkaan tarkoittanut että "Saatana saapui Moskovaan" olisi joskus ollut jollain tavalla Suomessa kielletty (joko niin että se olisi ollut lainauskiellossa yleisissä kirjastossa tai niin ettei käännöstä olisi julkaistu) vaan ainoastaan sitä että Bulgakovin teosta myytiin ja luettiin Suomessa nimenomaan sillä että se oli aikanaan kielletty Neuvostoliitossa.

MRe
18.11.2021, 20.06
Tänään tuli Naulakalliontien jatkeen kelvillä joku peukkukaasumies vastaan ja nopeutta oli reilusti yli lain salliman. Toi porukka on kyllä pesäpallomailaa vailla.

En tosin tiedä miten tuo oli mahdollista, kun täälläkin eräät ovat todistelleet, ettei niillä laittomilla vehkeillä ajella kuin omilla mailla…

Oatmeal Stout
18.11.2021, 20.41
^ Mutta kun minun ymmärtääkseni puheenaiheena oli Bulgakovin "Saatana saapui Moskovaan":seko::seko::seko: Toisin sanoen: kirja joka ei koskaan ole ollut Suomessa millään lailla kielletty.
Venäjänkielisenä ei ollut uloslainausta 1960-1970-luvulla, kotimaisella kyllä.

Firlefanz
19.11.2021, 07.19
Venäjänkielisenä ei ollut uloslainausta 1960-1970-luvulla, kotimaisella kyllä.

Juhlavaa käydä tällaista tarpeettomasti venytettyä off-topic-keskustelua:cool: Suurimman osan 1960-lukua lainaaminen olisi ollut melko hankalaa:rolleyes: Asiaa tuntematta en voi pitää mahdottomana etteikö lännessä 1960-luvun lopussa julkaistua versiota olisi meillekin joitain kappaleita kirjastoihin hankittu. Mutta sitä en ihan heti - enkä vieläkään:D - suostu uskomaan että 1970-luvun alkupuolella Neuvostoliitossa julkaistua versiota ei olisi hankittu yleisiinkin kirjastoihin ja lainattu aivan normaalisti.

PS Aihepiiri on melko kaluttu, mutta yhä sen verran kiinnostava että olisi mukava saada tarkempaa tietoa; satutko yhtään muistamaan missä törmäsit kertomaasi tai mitä kautta tämä tieto on osunut silmiiisi?

MRe
19.11.2021, 08.17
Tänään tuli Naulakalliontien jatkeen kelvillä joku peukkukaasumies vastaan ja nopeutta oli reilusti yli lain salliman. Toi porukka on kyllä pesäpallomailaa vailla.

En tosin tiedä miten tuo oli mahdollista, kun täälläkin eräät ovat todistelleet, ettei niillä laittomilla vehkeillä ajella kuin omilla mailla…
Tästä tuli vielä mieleen, että mahtoiko olla Rouvinen itse, kun taitaa asua tässä huudeilla. Tai ainakin firman avolava seisoo yhden ok-talon pihassa.

Nixuu
19.11.2021, 10.53
Tästä tuli vielä mieleen, että mahtoiko olla Rouvinen itse, kun taitaa asua tässä huudeilla. Tai ainakin firman avolava seisoo yhden ok-talon pihassa.
No oliko vastaantulleella peukkukaasumiehelle alla E-Fat ? Btw jos oli niin E-Fatissa ei ole peukkukaasua.

MRe
19.11.2021, 12.50
No oliko vastaantulleella peukkukaasumiehelle alla E-Fat ? Btw jos oli niin E-Fatissa ei ole peukkukaasua.
Eipä ehtinyt näkemään. Mutta jos ei ole peukkukaasua, niin ei sitten ollut E-Fat. Tai ainakaan liikkeen laite. Tuli alikulun suunnasta ylämäkeen ja jalat ei pyörineet yhtään.

Oatmeal Stout
19.11.2021, 12.50
PS Aihepiiri on melko kaluttu, mutta yhä sen verran kiinnostava että olisi mukava saada tarkempaa tietoa; satutko yhtään muistamaan missä törmäsit kertomaasi tai mitä kautta tämä tieto on osunut silmiiisi?
Helsingissä, silloinen pääkirjasto. Luin silloin paljon luvan varaisia lainakirjoja.

Votkins
20.11.2021, 12.07

Mikä se varsinainen ongelma oli? Tuli henkisiä kolhuja kun joku liikkui pyörämäisellä laitteella kampia pyörittämättä vai oliko enemmän sellaista "Mitä jos jotain olisi tapahtunut" tyyppinen tapaus?

Onko tuossa muuten mopoilla ajo sallittu vai kielletty?

MRe
20.11.2021, 13.45
Mikä se varsinainen ongelma oli?

Jos sun täytyy kysyä tätä, niin mikään tähän liittyvän avaaminen ei auta.

Urkki
23.11.2021, 23.59
Aikanaan oli "wirallinen työmatkatempo"-topicci ja sopisi ehkä paremmin sinne ;) Mutta täällä Kotkassa etappi Kyminlinna-Hovari-välillä suuntaansa on nykyään aika hasardia. Ymmärrettävästi Kotkantielle sivukaduilta pyrkivät autot ym. kyttäävät niitä autoa pidempiä aukkoja ruuhkassa. Peruspyörätievauhdilla saa sitten jatkuvasti tehdä hirviväistöjä.

Jossain vaiheessa ( Kotkassa siis mittava sisääntuloreitti-remontti ja liikenne kiertoreiteillä ) sattuu vielä tuossa Jylppy-KOKS-välillä haveri. Etenkin se Lankkari-KOKS-etappi suuntaan tai toiseen. Valaisematonta vilkasliikenteistä pyörätietä jonka vieressä autoliikenne matelee. Talven/pakkasten/pakollisten apteekki/pankkikäyntien tullen sekaan vielä lisää hämäränäkökyvyttömämpiä "autoilijoita".

Sama yllämainittu Lankkari-Metsola pyörätie paikallisliikenteen ydinsuonessa, on edelleen valaisematon pyörätien puolelle ja sataman(satamien) rekat ja työmatka-autoilu/bussit matelee vieressä. Ja brankkarien/lanssien/poliisien sinivilkkuajoa vielä sekaan.

Ja sitten se sinällään leveä, mutta turvaton pimeä pyörätie on vieläpä pottu/kynnöspeltoa, koska juurakot ym. tehneet tehtävänsä vuosikymmeniä sitten.

MRe
28.11.2021, 13.20
Ei nyt ole raskasta kelvillä, vaan vieressä. Eilen Naulakalliontietä (katua) pitkin tuli naisimmeinen pyörällä ajoradalla vasten liikennettä… vieressä kulkee toki kelvi.

enema
04.12.2021, 02.18

Soita 112 kun peukkukaasuja näkyy. Partio saattaa olla jo kohta tulossa.

Fuuga
04.12.2021, 08.33
Soita 112 kun peukkukaasuja näkyy. Partio saattaa olla jo kohta tulossa.

112 ei kyllä pahemmin partiota huudella. Se on hätäkeskus. Ilmankos ovat turhautuneita kun kaiken maailman tumpelot sinne soittelee

--
Murphy elää!

TERU
04.12.2021, 10.02
Minulta rikottiin auton sivuikkuna, arkana en soittanut hätänumeroon, vaan ifille, ystävällinen täti neuvoi tämän soiton lisäksi soittamaan 112 kautta poliisit toteamaan ilkivalta. Vartin päästä poliisit oli paikalla!
No oli sunnutaiaamu, joten muut hommat vähissä, mutta tästä opin että voi soittaa vaikkei ole hengenvaaraa.

Fuuga
04.12.2021, 10.50
^menee se toki sitäkin kautta mutta rasittaa suotta hälytyskeskusta kun poliisille on ihan päivystysnumerokin ja kiirettä ei enää ole.

Mitäpä ne kytät enää siihen paikalle. Kunhan käy tekemässä rikosilmoituksen.

--
Murphy elää!

TERU
04.12.2021, 12.06
Eipä löytynyt muuta pollareitten hälynumeroa, niin soitin vakuutusyhtiön 24/7 numeroon ensi ja sitten nöyrästi annettun ohjeen mukaan. Täälläpäin onkin monet asiat muuttuneet jokseenkin ympäri ja helpointa noudattaa ohjeita, vielä kun ohjeiden noudattaminen onkin ollut aina helppoa omassa elämäntavassani, kunhan ohjeet olleet riittävän yksinkertaiset, kun kantikkaan yksinkertainen olen.

Fuuga
04.12.2021, 14.17
Se minua vain ihmetyttää että mitä hälyttämisen tarvetta ko. tilanteessa enää on. On ollut kyllä todella hiljaista partiolla kun vaivautuivat paikalle. Tietenkin jos ajattelivat tarvittavan kriisiapua ja henkistä tukea.

Viimeksi itse kyselin partiota paikalle kun ajoin peuran kuoliaaksi ja vielä mokoma pomppasi vastaantulijoiden puolelle ja ruttasi sieltäkin yhden auton keulan. Vastasivat vain että jos ei tullut ihmisvahinkoja niin tulevat jossain vaiheessa hoitamaan peuran poiston pientareelta. Oli se seuraavaan aamuun mennessä hävinnyt.

--
Murphy elää!

Oatmeal Stout
04.12.2021, 14.31
Se minua vain ihmetyttää että mitä hälyttämisen tarvetta
Autojen vahingoittamistahan (ja varastamisia tai luvattomia haltuunottoja) poliisi tutkii, ei polkupyörien ja ilman tutkintaa ei löydy johtolankoja.

Fuuga
04.12.2021, 14.39
Ai että poliisikunnassa on oikein Sherlock Holmeseja, jotka etsivät tupakantumppeja, hiuksia ja kynsien palasia automurtopaikoilta. Älähän nyt viitsi. Pelkkä rikosilmoitus riittää vakuutusyhtiölle.

--
Murphy elää!

Oatmeal Stout
04.12.2021, 15.27
Pelkkä rikosilmoitus riittää vakuutusyhtiölle.
Ei, jos haluaa syyllisille tuomiota ja/tai korvausta siitä, mitä vakuutus ei kata.

xubu
04.12.2021, 15.55
Multa pöllittiin auto (on myös pöllitty monta fillaria) joskus, ja poliisi kysyi, kun olivat löytäneet auton tehdäänkö rikosilmoitus. Onko siitä hyöty kysyin. Poliisi sanoi kun varkaalle tulee tarpeeksi rötöksiä niin joutuu sitten oikeuteen. Tein sitten rikosilmoituksen. Siihen aikaan taisi auton varastaminen mennä nimikkeellä luvaton haltuunotto. Laki muuttuu niin ettei perässä pysy.

Pöllityt fillarit sain aina vakuutusyhtiön korvauksina uusittua maksamalla omavastuun. Silloin sai suunnilleen varastetun arvoisen pyörän takaisin. Nyt varmaan on ikävähennyksiä niin ettei vuoden vanhalla fillarilla ole mitään arvoa.

Ontopic: Tänään oli ystävällisiä autoilijoita liikkeella päästivät menemään kun tullivat kolmion takaa. Ja muutama auto myös antoi tietä suojatiellä missä heillä oli etuajo-oikeus.

Joni Kani
04.12.2021, 16.26
Ai että poliisikunnassa on oikein Sherlock Holmeseja, jotka etsivät tupakantumppeja, hiuksia ja kynsien palasia automurtopaikoilta. Älähän nyt viitsi. Pelkkä rikosilmoitus riittää vakuutusyhtiölle.

--
Murphy elää!Mikä sun ongelma oikein on? Hae apua jostain muualta...

TERU
04.12.2021, 18.49
Autoa ei pysty varastamaan, se on aina luvaton haltuunotto, koska se on rekisteröitävä ja sitä ei pysty tekemään, varastaminen on omaksi ottamista. Kiinnijäädessä tuomion pitäis olla sama. Näin on isot pojat kertoneet.

Oatmeal Stout
04.12.2021, 20.51
Autoa ei pysty varastamaan, se on aina luvaton haltuunotto, koska se on rekisteröitävä ja sitä ei pysty tekemään, varastaminen on omaksi ottamista. Kiinnijäädessä tuomion pitäis olla sama. Näin on isot pojat kertoneet.
Auton voi varastaa ainakin silloin kun tarkoitus on purkaa se ja myydä varaosina.

Fuuga
04.12.2021, 22.26
Mikä sun ongelma oikein on? Hae apua jostain muualta...

Ei mulla ole mitään ongelmia. Toisilla niitä näyttää olevan. Juuri tulin 70km päästä. Myötätuuli oli sellainen ettei olisi uskonut että pakkasta on 13 astetta. Ei myöskään haitannut sepelöidyt kelvit kun sirut painuvat lumeen renkaan sijaan. Sen verran oli kuitenkin vissiin kylmä että oli karkoittanut ihmiset sisätiloihin, tai sitten hiljaisiin baanoihin oli muut syyt. 3 tuntia jouluvaloja ja tähtitaivastakin. Ei hassumpaa.

--
Murphy elää!

TERU
05.12.2021, 07.35
Auton voi varastaa ainakin silloin kun tarkoitus on purkaa se ja myydä varaosina.

Noin on, sanoo isotkin pojat.

Hippo04
05.12.2021, 13.55
^menee se toki sitäkin kautta mutta rasittaa suotta hälytyskeskusta kun poliisille on ihan päivystysnumerokin ja kiirettä ei enää ole.

No eipä poliisilla enää tuommoista numeroa ole. Asioi verkossa tai soita hätäkeskukseen. Siinäpä ne tämän päivän toimintaohjeet.

Fuuga
05.12.2021, 15.11
No eipä poliisilla enää tuommoista numeroa ole. Asioi verkossa tai soita hätäkeskukseen. Siinäpä ne tämän päivän toimintaohjeet.

Voi väsy, niinhän se menee että jos et osaa asiaa niin käännä se toiseksi. Tässä nyt oli kysymyksessä se että jos sun autoon murtaudutaan siinä ei enää poliisin paikalle kutsuminen auta ellei tekijää nyt ole satuttu näkemään ja tiedetä missä se on tai saatu ns. verellään kiinni tjsp. Poliisi ei tee muuta kuin totea ilmeisen tapahtuneen ja ehkä ottaa vastaan rikosilmoituksen paikan päällä. Hätäkeskus on hätätilanteita varten. Eikä automurto lähtökohtaisesti sitä ole.

--
Murphy elää!

Oatmeal Stout
05.12.2021, 17.38
Poliisi ei tee muuta kuin totea ilmeisen tapahtuneen ja ehkä ottaa vastaan rikosilmoituksen paikan päällä.
Ehkä näin on, kun murtaudut, mutta täällä kun käytiin katoksessa viidessä autossa, niin poliisi jopa tutki ja kuvasi kaikki autot.

Fuuga
05.12.2021, 18.28
Ehkä näin on, kun murtaudut, mutta täällä kun käytiin katoksessa viidessä autossa, niin poliisi jopa tutki ja kuvasi kaikki autot.

Saattaa olla mutta yksittäisen auton omistajan kannalta sillä ei ole merkitystä eikä sekään ole hätätilanne.

Dokumentointi liittyy siihen että jos jostain ihmeen syystä tuollaiseen ja mahdollisesti muuallakin tehtyyn sarjaan löytyy syyllinen, saadaan kaikki mahdolliset sarjat sidottua samaan.

--
Murphy elää!

Oatmeal Stout
06.12.2021, 14.45
Saattaa olla mutta yksittäisen auton omistajan kannalta sillä ei ole merkitystä eikä sekään ole hätätilanne.
Kaikki eivät ole niin kärsivällisiä, että odottaisivat arkea ja poliisin puhelinpalvelun virka-aikaa. Ei sillä suurta eroa ole mennäänkö autoon vai asuntoon, 112:sta saa poliisin paikalle. Jos autolla voi ajaa sen toki voi ajaa laitokselle, mutta sotkee muiden jättämät jäljet. Kauneimmillaan oli sekä nenän että kämmenien jäljet ikkunassa, kun joku oli kurkkinut sisään.

Fuuga
06.12.2021, 15.14
Heh, se vanha juttu, puhu jostain muusta niin sekoitat sopivasti pakkaa. Kärsivällisyys on hyvä asia, se saattaa ajattelemaan. Mutta sehän on vaarallista kun siihen ei meitä neuvota.

--
Murphy elää!

Firlefanz
07.12.2021, 19.41
Ajoin itsenäisyyspäivänä Eteläistä Hesperiankatua Hietarannan suuntaan. Pyörätie on oikealla ja niin Runeberginkadun kuin Mechelininkadun risteyksessä on pyöräilijöille omat liikennevalot.

Molemmissa risteyksissä valo vaihtuu samaan aikaan vihreäksi myös ajoradalla vastaantuleville. Kummassakin kävi sitten niin että valoissa etummaisena seisonut autoilija kääntyi vasemmalle niin sanotusti sumeilematta kiihdyttäen eli ajoi edestäni niin että jouduin jarruttamaan, (Jos en olisi, kai hekin olisivat voineet ehtiä välttämään kolarin, mutta se olisi vaatinut näyttävän jarrutuksen.)

En usko olevani liikennesääntöjen suhteen kaikkitietävä tai aina oikeassaoleva, mutta minusta kääntyvä on selvästi ja yksiselitteisesti se joka tilanteessa on väistämisvelvollinen.

Vähemmän ikävä ja luonteeltaan kokonaan toisenlainen oli sitten se yhdenlainen tyyppiesimerkki: ajan oikeanpuoleista kelviä ja tarkoitukseni on ylittää pyörätien jatke päästäkseni kadun toiselta puolelta alkavalle ulkoilutielle. Vasemmalta tulee peräkkäin kaksi autoa, joten hidastan ja käännyn ja jään seisomaan kelvin oikeaan laitaan ja lasken toisen jalkanikin maahan - ihan vain osoittaakseni autoilijoille etten suinkaan aio jättää väistämisvelvollisuuttani noudattamatta vaikka olenkin pyöräilijä.

Kun ensimmäinen auto on jo ylittänyt pyörätien jatkeen ja toinen lähestyy sitä, nostan jalan maasta enkä varsinaisesti edes lähde liikkeelle mutta liikkuuhan pyörä toki sen puolisen metriä. Tällöin jälkimmäinen autoilija painaa jarrut pohjaan - ikään kuin olisin ollut syöksymässä hänen eteensä! Jos hän olisi jatkanut ajoaan sillä vauhdilla mikä hänellä oli, olisin ehkä ehtinyt ajoradalle mutten missään tapauksessa edes saada etupyörääni keskikorokkeelle.

Myönnettäköön ettei olisi ollut paljon vaadittu odottaa muutama sekuntti ja pitää jalka maassa siihen saakka että jälkimmäinenkin auto olisi ehtinyt suojatien yli, mutta ei nyt vain mahtunut päähän sellaista ajatusta että tilanne olisi voinut autoilijasta näyttää niin täysin toisenlaiselta.

Fuuga
07.12.2021, 20.35
Kun ensimmäinen auto on jo ylittänyt pyörätien jatkeen ja toinen lähestyy sitä, nostan jalan maasta enkä varsinaisesti edes lähde liikkeelle mutta liikkuuhan pyörä toki sen puolisen metriä. Tällöin jälkimmäinen autoilija painaa jarrut pohjaan - ikään kuin olisin ollut syöksymässä hänen eteensä! Jos hän olisi jatkanut ajoaan sillä vauhdilla mikä hänellä oli, olisin ehkä ehtinyt ajoradalle mutten missään tapauksessa edes saada etupyörääni keskikorokkeelle.

Myönnettäköön ettei olisi ollut paljon vaadittu odottaa muutama sekuntti ja pitää jalka maassa siihen saakka että jälkimmäinenkin auto olisi ehtinyt suojatien yli, mutta ei nyt vain mahtunut päähän sellaista ajatusta että tilanne olisi voinut autoilijasta näyttää niin täysin toisenlaiselta.

Kaksi niin oivallisesti tämän hetkistä autoilijoiden ja pyöräilijöiden välisen väistämissäännöstön epäselvyyttä valaisevaa tilannetta! Osa autoilijoista on tullut erittäin herkiksi ja toiset taas, no niin...

Lare
16.12.2021, 12.03
Mulla on uusi suosikki. Sahaajankadun ja Itäväylän risteys. Siinä autoilla on stop-merkki. Kahdeksan kymmenestä Itäväylältä alas ajavaa ei pysähdy siinä. Ja samat kahdeksan ei katso oikealle kääntyessään oikealle.
Eilen oli kaksi tällaista kuskia. Jälkimmäinen olisi tappanut jos olisin luottanut kuskin pysähtyvän ja noudattavan ehkä yhtä selkeimmistä liikennesäännöistä

Firlefanz
16.12.2021, 12.42
Et ole ensimmäinen joka on joutunut toteamaan saman. Tästäkin ketjusta löytyy kertomuksia samasta risteyksestä.

Eivätkä ne Sahaajankadulta oikealle Roihuvuorentielle kääntyvät ja edelleen Itäväylälle aikovat ole juuri sen parempia vaan kääntyvät suoraan Sahaajankatua ajavan eteen - ilmeisesti joko mitään katsomatta ja näkemättä tai kuvitellen jo olevansa Itäväylällä.

Eilisellä lenkillä aiheutti avautumisen se kun ajoin Fazerintietä Kehä III:n suunnasta tullessani. Fazerilasta poislähtevä kuorma-auto pysähtyi ensin siihen missä sen pitääkin, mutta eihän sen kuljettajaa kiinnostanut muu kuin vasemmalta tuleva liikenne ja kun sieltä tuleva auto sitten näytti kääntyvän tehdasalueelle, kuorma-auto alkoi lipua eteenpäin. Tässä vaiheessa kirkkaan neonvärinen ajotakki ja päällä ollut etuvalo olisivat olleet jo jonkin aikaa havaittavissa - pyöräilijä ei siis ilmestynyt yhtäkkiä tyhjästä tai ollut piiloutunut kuljettajan kannalta pimeään kulmaan ja ne olivat ehtineet noin kymmenen metrin päähän.

Ei edes se ettei tehdasalueelle pyrkivä auto jatkanut kääntymistä vaan pysähtyi ajoradalle saanut tätä vastuutonta idioottia tajuamaan että ehkä sieltä oikealta voisi olla pyöräilijä tulossa ja muistamaan että hän on se joka on tilanteessa väistämisvelvollinen.

PS Itselleni annoin pitkän miinuksen siitä että menin luottamaan siihen että kuorma-autoilija osaa ja malttaa odottaa että olen ajanut ensin. Mutta pääasia että jarrut toimivat.

OsQ
17.12.2021, 18.24
Aina ei tuttukaan kevyenliikenteen väylä vie sinne, minne vielä viikkoa aikaisemmin.

https://youtu.be/Ku-kkVev-1I

xubu
17.12.2021, 19.06
^Joo, 550:n reitillä ei tuu aika pitkäks kun pitää aina kattoa mistä pääsee menemään. Jo valmiiksi tehdyt paikat saatetaan myllätä uudestaan auki.

MRe
20.12.2021, 12.32
Joo, no en tiijä onko asia nyt ihan näinkään...

Yksisuuntaiset pyöräväylät ovat kaksisuuntaisia turvallisempia erityisesti risteysalueilla, ja ne myös vähentävät pyöräilijöiden kohtaamisessa aiheutuvia vaaratilanteita.
Pyöräväyliä muutetaan yksisuuntaisiksi kantakaupungissa

https://www.hel.fi/uutiset/fi/kaupunkiymparisto/pyoravaylia-yksisuuntaistetaan-kantakaupungissa

Firlefanz
20.12.2021, 12.55
Johtuuko varautuneisuutesi siitä että elämä itse on opettanut että yksisuuntaisilla pyöräväylillä joutuu kohtamaan aivan liian usein pyöräilijän joka ei pyöräväylän yksisuuntaisuutta ole huomannut tai ei yksinkertaisesti ymmärää mitä yksisuuntaisuus tarkoittaa? Vai onko siihen muitakin, mahdollisesti kokemuspohjaisia syitä?

Minusta yksisuuntaisuus, etenkin silloin kun se käytännössä tarkoittaa ajoradan oikealla puolella kulkevaa pyörätietä, on hieno ajatus, joka on niillä harvoilla ajokerroilla kun olen yksisuuntaisuudesta päässyt nauttimaan myös toiminut hyvin ja voisin miettimättä uskoa tilastoon joka kertoisi yksisuuntaisten pyöräväylien olevan turvallisempia.

xubu
20.12.2021, 13.00
Pahimmat vaaratilantee tulevat kun ylitää kadun. Ja sitä joutuu pakosti tekemään näillä yksisuuntaisilla pyöräteillä jos asiointipiste sattuu olemaan "väärällä puolella". Minä ymmärrän yksisuuntaisen pyörätiet Bulevardilla, kaikkein vähiten niitä tarvitaan provinsseissa.

MRe
20.12.2021, 13.09
Johtuuko varautuneisuutesi siitä että elämä itse on opettanut että yksisuuntaisilla pyöräväylillä joutuu kohtamaan aivan liian usein pyöräilijän joka ei pyöräväylän yksisuuntaisuutta ole huomannut tai ei yksinkertaisesti ymmärää mitä yksisuuntaisuus tarkoittaa?
Tämä lähinnä. Omat kokemukset pääosin Kalasataman ja Redin ympäristöstä, mutta aika vähän tuota yksisuuntaisuutta noudatetaan. Tosin sitten esimerkiksi Kulosaaressa kylläkin. Mutta siellä on se pyöräkatu.

Yksisuuntaisuuden ongelma on, jos pyöräilijä joutuu lyhyellä matkalla ylittämään ajoradan kahdesti päästäkseen haluamaansa suuntaan/paikkaan. Tällöin yksisuuntaisuudelle näytetään keskaria. Omasta ja muiden toimesta.

Edittiä: niin, joo. Bulevardilla tuo kyllä toimii pääosin hienosti. Mutta sitten jo heti Telakkakadulla ei.

Marsusram
20.12.2021, 13.09
Juurikin tuo kadun 2x ylitysten lisääntyminen reitillä lisää kohtaamisriskiä tai liikennevalojen painonappuloiden etsiskelyä.

Marsusram
24.12.2021, 20.31
Järvenperässä joku tonttu liu'utti ajopelinsä ajoradan punaisen valon ohi pyörätien jatkeelle odottamaan valon vaihtumista. Eiköhän kuitenkin klv: n käyttäjille syttynyt ensin vihreät ja joutuivat kiertämään tuon nolosti tukkeena olevan ajoneuvon.
Kuljettajan tuntomerkit punainen myssy, punainen nuttu ja pitkä valkoinen parta .

Marenki
24.12.2021, 23.51

1.10.2002 lähtien "autovarkaus" on ollut moottorikulkuneuvon käyttövarkaus (https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2002/20020614). Sitä ennen se oli moottoriajoneuvon luvaton käyttöönotto.