Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
akvavitix
24.05.2015, 23.35
^ Metsästyslaki ei koske esim kunnan tai valtion alueita kuten esim tiealueita tai julkisia virkistysalueita.
Sent from my iPhone using Tapatalk
akvavitix
24.05.2015, 23.44
Orc, jokainen keskimäärin tutkailee asioita omasta perspektiivistään perustuen omaan kokemuspohjaansa. Asioita tupataan tulkitsemaan ja selittelemään itselleen edullisesti. Täällä vaaditaan lainkuuliaisuutta keskimäärin pyöräilyä haittaavissa asioissa, mutta samalla hyväksytään toisinaan punaisia päin ajaminen silloin kun valo sattuu olemaan 'turhaan' punaisena. Missä määritellään se, mitä lakia pitää ehdottomasti noudattaa ja mitä ei? Oma määritelmäni tähän on, että jätän noudattamatta turhia lakeja, kuten koirien irtipitämisen osalta silloin kun siitä ei ole haittaa muille. Toisaalta otan tekemisissäni paljon huomioon kanssaihmisiä, joten olen perustellut tällä itselleni, miksi voin joihinkin säädöksiin suhtautua kevytmielisemmin.
En myöskään läheskään aina noudata säädöksiä siitä, että ajoradalla ei saisi ajaa jos on kelvi ulottuvilla. Ja autolla saatan ajella ylinopeutta ja joskus puhua kännykkäänkin ajaessa.
Mutta joo, mun pääpointti on koko ajan ollut, että muut huomioon ottamalla selviää itsekin helpoimmalla. Ja siihen se soittokello on oiva väline. ;)
orc biker
25.05.2015, 00.04
Orc, jokainen keskimäärin tutkailee asioita omasta perspektiivistään perustuen omaan kokemuspohjaansa. Asioita tupataan tulkitsemaan ja selittelemään itselleen edullisesti.
Ja mitenhän huomiosi liittyy tilanteeseen, jossa minä havainnoin kevyen liikenteen tapahtumia täysin sivullisena? Suoraan sanottuna tuo kuulostaa viestisi asettamassa kontekstissa relativistiselta hölynpölyltä, jonka seuraaminen johtaa siihen, että kohta punainen valokin on vain mielipidekysymys.
Täällä vaaditaan lainkuuliaisuutta keskimäärin pyöräilyä haittaavissa asioissa, mutta samalla hyväksytään toisinaan punaisia päin ajaminen silloin kun valo sattuu olemaan 'turhaan' punaisena.
Miksi sen pitäisi olla minun ongelmani?
Missä määritellään se, mitä lakia pitää ehdottomasti noudattaa ja mitä ei?
https://www.finlex.fi/fi/
Oma määritelmäni tähän on, että jätän noudattamatta turhia lakeja, kuten koirien irtipitämisen osalta silloin kun siitä ei ole haittaa muille.
Ja sen yhteys mainitsemaani tapaukseen on...?
Kerropa minulle yksi asia. Minkä osuuden onnettomuuksista katsot johtuvan tahallisuudesta? Siis kuinka moni ajattelee, että "minähän voin luistaa näistä säännöistä, koska ei siitä ole mitään vaaraa", mutta tämä osoittautuukin virhearvioksi? Kuinka moni koiran, hihnan (tai sen puutteen) ja kusettajan yhdistelmän ajattelet tarkoittaneen aiheuttaa onnettomuuden? Niinpä. Harvempi varmaan tahallaan ajattaa koiransa pyörän alle, vaikka ei pyöräilijöistä piittaisikaan, joten eiköhän olisi parempi pitää se rakki kiinni ennen kuin tapahtuu jotain ikävää. Jo pelkkä koiran väistely, sen mahdollisten reaktioiden arvuuttelu ja sen takia kohtuuton hidastaminen on perseestä, vaikka eihän sitä omaa napaansa kaiveleva hihnaton typerys tajuakaan. Ehkä hihna pitäisikin olla jo sen takia, että koira ohjaisi idioottia sen toisessa päässä, koska koira varmaankin on omistajaansa fiksumpi.
Koira voi olla yhtä vaaraksi itselleen ja liikenteelle sekä hallitsemattomasti (pitkässä) hihnassa pidettynä, että irti. Tästä syystä henkilökohtaisesti painotan koiran hallintaa eri tilanteissa. Hihna toki helpottaa koiran hallintaa ja pidän itsekin koiran kytkettynä tuollaisissa paikoissa missä pyöriä menee, ihan vaan varmuuden vuoksi. Koiran peruskoulutus ja muutenkin tarkempi hallinta esim vilkasliikenteisillä väylillä kyllä lisää turvallisuutta huomattavasti. ja kellon soittaminen/varoitushuuto on myös tärkeitä pyöräilijälle. Kun hyvissä ajoin soittaa kelloa niin omistaja ehtii napata hihnan lyhemmälle ja koiran turvallisesti vierelleen kulkemaan.
sledgehammer
25.05.2015, 08.08
En yhtään tykkää siitä, että irtokoiria juoksee hallitsemattomasti metsässä tai tiellä. Itse pidän koiraa irti mm. metsässä, mutta vain koska tiedän varmasti, ettei se mene muiden ihmisten, eikä koirien luo ja tiedän, että se on täysin hallinnassa joka hetki.
Ei ole pitkä aika kun viimeksi keskuspuistossa iso Malinoisuros ryntäsi metsästä uroskoirani luokse. Ehdin väliin, eikä mitään näin sattunut, mutta vieraiden koirien luokse ryntäillessä syntyy helposti rähinää. Enkä minä tykkää tarrailla vieraisiin, isoihin koiriin pitääkseni ne poissa koirani luota. Siinäkin on riskinsä.
Sama täällä, sapettaa ja näitä tulee kutakuinkin joka lenkilläni vastaan. Pysähdyn aina, vaikka eihän se mun vika olis jos tädin pikku puudeli juoksis mun pinnojen väliin vauhdista. Ja en muista milloin joku koiraan irtipitävä olisi pahoitellut tilannetta. Saan vain paheksuvan katseen, ja mollottavat hiljaa. Missä käytöstavat? Tälläiset pienet asiat todistavat ihmisten itsekkyyttä. Itse kiitän joka kerta kun joku vähänkin väistää ja antaa tilaa mulle lenkilläni. Kummallekin osapuolelle tulee hyvä mieli.
Ehhehee, tää mä saan pitää vapaana, mutta muut ei on ihan parasta. Meilläpäin yks palveluskoiraeukko haluaa välttämättä pitää koiriaan irti ja ottaa pultit, kun tätä pyytää kytkemään ne. Kyllä tää tässä pysyy... Mua ei edes kiinnosta pysyykö vai ei. Siinä kohtaa mäkin voin jo kytkeä omani irti. Kyllä se on niin, että kahden vapaana olevan koiran myllätessä, ei kummallakaan ole asiaan mitään sanottavaa, oli reiät sitten kenen koirassa hyvänsä ja parempi se olis pitää ne kiinni, kun liikutaan alueilla, missä on muitakin koiria ja ihmisiä.
akvavitix
25.05.2015, 08.13
Orc, elämä on alusta loppuun riskien ottamista ja niiden realisoitumista tai realisoitumattomuutta. Siihen joukkoon mahtuu annos tai pari välinpitämättömyyttä ja monta miutakin asiaa. Vastuita keskimäärin mitataan riskien realisoituessa. Joskus vastuita mittaillaan jo etukäteen kun poliisisetä tulee ojentamaan vaatuutonta koirankusettajaa tai pyöräilijää.
Olen Nanan kanssa pitkälti samoilla linjoilla että vapaana oleva koira kelvin reunassa ei itseisarvona ole yhtäkuin vaaratilanne. Hihnassa oleva koira voi olla huomattavasti vaarallisempi, kun siellä hihnan toisessa päässä ei ole riittävän havainnointikykyinen ulkoiluttaja.
Vailla kuinka vängätään ja väännetään, näitä asioita ei saa suoraviivaiseksi ja yksinkertaiseksi, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän kammoksumaasi suhteellisuutta kontekstista riippumatta.
^ Kyllä, koiran ohittaminen on aina oletusarvoisesti vaaratilanne.
Olen Nanan kanssa pitkälti samoilla linjoilla että vapaana oleva koira kelvin reunassa ei itseisarvona ole yhtäkuin vaaratilanne.
No nyt tää homma onkin selkee? :seko:
akvavitix
25.05.2015, 10.06
Elasto, kaikki on suhteellista. Olen edelleen sitä mieltä, että koiran ohittaminen on aina vaaratilanne sikäli että se edellyttää ohittajalta vapllautta ja tilanteenlukutaitoa. Sitten taas jos verrataan kytkettyä koiraa vs vapaana olevaan koiraan niin vastakkainasettelun näkökulmasta vapaan koiran ohittaminen ei itseisarvoisesti ole vaaratilanne suhteessa kytkettyyn koiraan.
Toinen juttu on kersojen touhut. Niitä ei vissiin enää kukaan opeta kulkemaan muun liikenteen seassa. Kohtaamiset on ihan venäläistä rulettia, fillarit jätetään vaikka keskelle suojatietä, jos sattuu jotain kiinnostavaa näkymään jossain, pyörätiet voidaan sujuvasti tukkia koko leveydeltä, jos sattuu olemaan chatti kaverin kanssa kesken ja väistäminen ei kuulu missään tilanteessa kuvaan.
Ja sitten kun noi muksut kasvaa isoksi, ne parkkeeraa autonsa pyörätielle tai pyöräkaistalle. Tänäkin aamuna oli kaksi pakua peräkkäin Mannerheimintien pyöräkaistalla. Olin onneksi itse liikkeellä jalan, joten ei ärsyttänyt kovin paljoa.
Lauantaisen myrskyn jäljiltä oli puu pitkin pituuttaa kelvillä jättäen juuri ja juuri pyörän levyisen aukon toiseen reunaan. Veikkaan, että autoradalta tuollainen olisi siivottu korkeimman luokan tehtävänä heti kaaduttuaan.
Ehhehee, tää mä saan pitää vapaana, mutta muut ei on ihan parasta. Meilläpäin yks palveluskoiraeukko haluaa välttämättä pitää koiriaan irti ja ottaa pultit, kun tätä pyytää kytkemään ne. Kyllä tää tässä pysyy... Mua ei edes kiinnosta pysyykö vai ei. Siinä kohtaa mäkin voin jo kytkeä omani irti. Kyllä se on niin, että kahden vapaana olevan koiran myllätessä, ei kummallakaan ole asiaan mitään sanottavaa, oli reiät sitten kenen koirassa hyvänsä ja parempi se olis pitää ne kiinni, kun liikutaan alueilla, missä on muitakin koiria ja ihmisiä.
Minusta tuo on vähän hassu asenne. Ehkä sitä on provosoineet huonosti hallinnassa olleet koirat, mutta koiran kouluttaminen on aina hyvä asia ja se on ihan lainmukaista touhua. Et voi harjoitella vapaana seuraamista, esineruutua, hakua tms. ilman, että koira on irti. Kouluttaessakin toki koira on oltava hallinnassa. Hyvin koulutettua koiraa, joka nauttii yhteistyöstä on ilo seurata. Tule ihmeessä katsomaan joskus kun me treenaamme jotain. Uskon, että mielipiteesi muuttuu tässä asiassa.
Mutta se mitä tuolla edellisellä viestillä yritin sanoa on, että eihän siitä hihnastakaan ole mitään hyötyä jos ei sillä hallita koiran kulkemista, vaan koira juokse tien laidasta laitaan vaikka kevlillä.
Bassopiste
25.05.2015, 13.48
Mut jos tässä puhutaan klv:llä liikkumisesta ni ei kai sen hauvan kanssa sinne tartte mennä esineruutua ja hakua treenaamaan? Kai ne voi kelvillä pitää hihnassa ja vapauttaa sitten vaikka jonnekin pellolle tms.
^Tottakai, sanoinkin aiemmassa viestissäni, että mm. kevleillä, missä liikkuu pyöriä yms. pidän aina koirani varmuuden vuoksi kytkettynä. Sellaisissa paikoissa koiran ei tarvitse kuin ottaa pari sivuaskelta jäädäkseen vaikka ohikulkevan pyörän alle, eikä koira luonnollisesti sellaisia osaa varoa.
Juuri pari päivää sitten luokseni karkasi sekarotuinen koira valjaista. Se nyt oli lähinnä vain huvittava ja hassu tilanne kun ei ollut oma koira mukana ja tämä tuli tappamaan suudelmilla, mutta se kuvaa sitä mitä kaikkea voi sattua vaikka koira olisi kytketty, valjaat voi irrota, koira purra hihnan poikki jne ja ellei sitä ole lainkaan koulutettu, eikä se siten ole enää irti päästyään millään tavalla hallinnassa voi sattua mitä vain.
Kouluttaminen kannattaa aina.
^ Metsästyslaki ei koske esim kunnan tai valtion alueita kuten esim tiealueita tai julkisia virkistysalueita.
Metsästyslain määräys on ehdoton, eikä siinä ole mitään rajoitteita alueiden suhteen - edes maanomistajan luvalla. Järjestylaki määrittelee ehdottoman kiinnipitovelvoitteen taajamassa ja ulkoilureitteillä.
Vahingon sattuessa noiden perusteella määräytyy korvausvelvollisuus ja muut seuraukset melko pitkälle.
akvavitix
25.05.2015, 14.26
Metsästyslaissa sanotaan seuraavaa koiran kiinnipitovelvollisuudesta:
Maaliskuun 1 päivästä elokuun 19 päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä.
Ja koiran pitäminen toisen alueella:
Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.
Alempana olevan soveltamisalue on tulkinnanvarainen ja yksiselitteisesti mielipidekysymys silloin (kunnes asiasta on lainvoimainen ennakkopäätös), kun puhutaan julkisista alueista, joita ei säädellä järjestyslaissa.
Järjestyslaki 14 pykälä, koirat: https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030612
Muualla kuin taajama-alueilla asiat sanelee metsästyslaki, 8 luku: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1993/19930615#L8
Lukutaitoiselle noiden ei pitäisi olla ylitsepääsemättömän vaikeita ymmärtää.
akvavitix
25.05.2015, 14.31
Lukutaitoiselle noiden ei pitäisi olla ylitsepääsemättömän vaikeita ymmärtää.
Tähän vielä kun ynnää sisäistämisen, niin oppii ymmärtämään, että erityisesti lakitekstit ovat melkolailla avoimia tulkinnoille. ;)
No, tässä tapauksessa esteenä ei ole tulkinta vaan ihan vain ulkolukutaito.
Alempana olevan soveltamisalue on tulkinnanvarainen ja yksiselitteisesti mielipidekysymys silloin (kunnes asiasta on lainvoimainen ennakkopäätös), kun puhutaan julkisista alueista, joita ei säädellä järjestyslaissa.
Nämä koira-asiat eivät ole vuoden 1972 jälkeen päässeet korkeimpaan oikeuteen, jolloin irrallaan juosseen koiran omistajan ei katsottu olevan velvollinen korvaamaan autolle törmäyksessä tullutta vahinkoa. Sen jälkeen irrallaan olevan koiran omistaja on tulkittu aina olevan korvausvelvollinen, eivätkä jutut ole edenneet hovioikeutta pidemmälle.
Mitenkähän tuota pitäisi tulkita? :p
Hihna on hyvä hallintaväline koiralle jos sitä käytetään oikein, mutta se ei saisi olla ainoa hallintaväline siten, ettei koiraa muuten kouluteta lainkaan. Minulla on 1 koira saanut kuolettavat vammat kun, sen ollessa kytkettynä, toinen kytketty, mutta täysin vapaasti yli metrin hihnassa ryntäilevä paljon isompi koira hyökkäsi yhtäkkiä sen kimppuun takaapäin. Jokainen voi päätellä oliko tuo koira vaarallinen, vaikka olikin nimellisesti "kytkettynä." Ehkä tämänkin tapauksen vuoksi suhtaudun koiran hyvin kouluttamiseen ja sen hyvään hallintaan joka tilanteessa vakavasti. Jos minusta näyttää, ettei vastaantuleva koira ole hallinnassa, vaikka olisikin hihnassa kierrän sen kauempaa.
orc biker
25.05.2015, 15.52
Orc, elämä on alusta loppuun riskien ottamista ja niiden realisoitumista tai realisoitumattomuutta. Siihen joukkoon mahtuu annos tai pari välinpitämättömyyttä ja monta miutakin asiaa. Vastuita keskimäärin mitataan riskien realisoituessa. Joskus vastuita mittaillaan jo etukäteen kun poliisisetä tulee ojentamaan vaatuutonta koirankusettajaa tai pyöräilijää.
Muurahaiset ovat ahkeria. Maalin kuivumista on kiva katsella. Ulkona paistaa aurinko. Sitten kun vielä tietäisi, miten tämä kaikki liittyy asiaan.
Liikennesäännöt ja monet muutkin säännöt ovat riskien minimoimista, joten mikä tässä on se sinulle liian hankala asia? Mitä yrität sanoa? Vaikuttaa siltä, että puhut liikenneturvallisuuteen vaikuttavien sääntöjen noudattamista vastaan, "koska elämä on". Keksin osuvan nimityksen tuollaiselle asenteelle, mutta jätän sen sanomatta, koska tämä on perhefoorumi.
Olen Nanan kanssa pitkälti samoilla linjoilla että vapaana oleva koira kelvin reunassa ei itseisarvona ole yhtäkuin vaaratilanne.
Ei, sinä et ole samoilla linjoilla hänen viestinsä kanssa, koska se viesti ei esittänyt mitään tuollaista.
Vailla kuinka vängätään ja väännetään, näitä asioita ei saa suoraviivaiseksi ja yksinkertaiseksi, vaan kaikki on enemmän tai vähemmän kammoksumaasi suhteellisuutta kontekstista riippumatta.
Trollaaminenkin on suhteellista. Se olisi absoluuttisempaa, jos ei melkein päivittäin näkisi ihmisiä, jotka antavat koiransa juosta vapaana toisille harmia aiheuttaen ja vastoin yhteisiä pelisääntöjä.
akvavitix
25.05.2015, 15.53
Mitenkähän tuota pitäisi tulkita? :p
Niin kuin parhaaksi katsoo. :D
Noh, näillä lakiväännöillä ja pilkun viilaamisella ei eteen päin päästä, vaan varmaankin voidaan todeta, ettei näistä yksimielisyyttä saavuteta eikä varmaan ole tarpeenkaan. Asioita ratkotaan sitten siinä vaiheessa, kun kolahtaa ja kopsahtaa jos niikseen tulee.
orc biker
25.05.2015, 15.58
Kouluttaminen kannattaa aina.
Niin, siis kysehän ei ole siitä, että kouluttaminen poistaisi hihnan tarpeen tai hihna kouluttamisen tarpeen. Nämä asiat eivät ole vaihtoehtoisia, vaan homma menee niin, että (lyhyt) hihna + hyvin koulutettu koira on se paras vaihtoehto pyörätien reunassa liikuttaessa. Se riittävän lyhyt hihna ja riittävän vahva ulkoiluttaja on sitä varten, jos se koiran koulutus "pettää". Ja vieläkin useammin se tarvitaan siksi, koska ihmisen arvio koiransa tottelevaisuuden ja koulutuksen tasosta pettää.
akvavitix
25.05.2015, 16.01
Orc, kaikissa ihmisryhmissä on joukko, jotka hoitaa hommansa häiritsemättä kanssaeläjiä, mutta vastapainona on aina se toinenkin joukko, joka vetää koko ihmisryhmän maineen lokaan.
Vaikka vastustankin suomalaisen yhteiskunnan ylihysteeristä suhtautumista vapaana juokseviin koiriin en itse kuitenkaan ulkoiluta koiriani kelveillä vapaana, vaan katson sopivan sijainnin, missä koiristani ei ole haittaa sivullisille sen enempää kuin luontokappaleillekaan. Mielipiteeni on, että irti pidetty koira ei ole sen enempää vaaratekijä ympäristölle silloin, kun koira omaa koirakansalaisen perustaidot ja on isäntänsä/emäntänsä hallussa. Paljon vaarallisempi yhdistelmä on hihnassa oleva koira, joka ei ole kenenkään, etenkään siellä hihnan toisessa päässä olevan henkilön hallinnassa.
Kaikesta huolimatta toivotan itse kullekin iloisia soittokellon kilkutuksia.
orc biker
25.05.2015, 16.08
Noh, näillä lakiväännöillä ja pilkun viilaamisella ei eteen päin päästä, vaan varmaankin voidaan todeta, ettei näistä yksimielisyyttä saavuteta eikä varmaan ole tarpeenkaan. Asioita ratkotaan sitten siinä vaiheessa, kun kolahtaa ja kopsahtaa jos niikseen tulee.
Olisi tarpeen saavuttaa yksimielisyys, koska väylät ovat täynnä piittaamattomia munapäitä, jotka katsovat oikeudekseen heilua, miten sattuu, koska säännöt eivät jostain syystä koske heitä. Ihan sama, onko siellä takana jokin jamaikalainen elämänfilosofia vai 100 tuntia koirankasvatusvideoiden katselua tai mikä liekään saa ajattelemaan niin. Jos koirat kampittaisivat tai purisivat vain omistajiaan, niin sitten asia olisi minulle täysin yksi hailee.
Sen sijaan minua puri irti ollut "miten se nyt noin, ei se ikinä ennen ole tehnyt noin" -koira pari kesää sitten ohitse mennessäni. Että minua ei kiinnosta paskan vertaa omistajien enemmän tai vähemmän harhaiset arviot oman koiransa luonteesta tai tottelevaisuudesta. Kun minä olen lähistöllä, niin se hurtta pysyy kiinni, jos laki niin määrää. Jos ei pysy, niin soitetaan tarvittaessa vaikka poliisi antamaan rahallinen kannustus kytkeä se perkeleen hihna. Jäikö tästä vielä jotain epäselvää?
Niin, siis kysehän ei ole siitä, että kouluttaminen poistaisi hihnan tarpeen tai hihna kouluttamisen tarpeen. Nämä asiat eivät ole vaihtoehtoisia, vaan homma menee niin, että (lyhyt) hihna + hyvin koulutettu koira on se paras vaihtoehto pyörätien reunassa liikuttaessa. Se riittävän lyhyt hihna ja riittävän vahva ulkoiluttaja on sitä varten, jos se koiran koulutus "pettää". Ja vieläkin useammin se tarvitaan siksi, koska ihmisen arvio koiransa tottelevaisuuden ja koulutuksen tasosta pettää.
Komps, täysin samaa mieltä. Vilkkaasti liikennöidyillä väylillä koira on käytännössä pakko pitää kytkettynä, tai vähintään käskyn alla vierellä seuraamassa (mm. avustajakoirat), sillä koira ei osaa arvioida mm. pyörien kulkemista ja omani ei ainakaan edes tiedä, että niiden alle voi jäädä jos menee väärään aikaan nuuskimaan väärään kohtaan. Nämä alueet, missä harkintaa käyttäen voi harjoitella irti seuraamista yms. ovat metsäaukeita tai muita alueita, missä tällaista välitöntä vaaraa ei ole.
Liian usein vaan törmää koiriin, jotka ovat hihnassakin aika vaarallisia joko koirille tai myös ihmisille. Varsinkin isompien koirien kohdalla riskit korostuvat, koska ne voivat helpommin saada pahaa jälkeä aikaan, kuin vaikka räksyttävät Chihuahuat, vaikka nekin ovat toki varmasti onnellisempia jos niitä koulutetaan ja niille kerrotaan miten niiden toivotaan käyttäytyvän.
orc biker
25.05.2015, 16.14
Orc, kaikissa ihmisryhmissä on joukko, jotka hoitaa hommansa häiritsemättä kanssaeläjiä, mutta vastapainona on aina se toinenkin joukko, joka vetää koko ihmisryhmän maineen lokaan.
Mitä ihmettä se tähän liittyy? Minä puhuin ihmisestä, joka haukotellen kulki 10 metriä irti olevan koiransa perässä varsin vilkkaalla ja nopealla kevyen liikenteen väylällä. Yhdestä ihmisestä. En sanonut, että kaikki koiranomistajat ovat noin perseestä kuin tuo yksi ihminen.
akvavitix
25.05.2015, 16.17
Nassetäti, näinhän sitä soisi kenen tahansa kelvin käyttäjän puolesta. Onnettomuuksissa on kuitenkin monesti useampi kuin yksi osapuoli ja silloin esim. liikenteen vaarantamista tutkitaan kaikkien osapuolten osalta. Onko tilannenopeus ollut oikea? Onko käytetty sitä peräänkuuluttamaani soittokelloa jne. Kaikki tapaukset ovat case-by-case ratkaistavia asioita, joten etukäteisiä tuomioita ei näistä voi antaa.
Orc, hienosti totesitkin, että trollaus on suhteellista. :D
Että minua ei kiinnosta paskan vertaa omistajien enemmän tai vähemmän harhaiset arviot oman koiransa luonteesta tai tottelevaisuudesta. Kun minä olen lähistöllä, niin se hurtta pysyy kiinni, jos laki niin määrää.
Minä puhuin ihmisestä, joka haukotellen kulki 10 metriä irti olevan koiransa perässä varsin vilkkaalla ja nopealla kevyen liikenteen väylällä. Yhdestä ihmisestä. En sanonut, että kaikki koiranomistajat ovat noin perseestä kuin tuo yksi ihminen.
orc biker
25.05.2015, 16.40
Orc, hienosti totesitkin, että trollaus on suhteellista. :D
Trollaus on tahallista ärsyttämistä, eikä synonyymi tiukalle mielipiteelle, vaikka mielipide ehkä ärsyttäisikin joitain. Suurin ero on motiivissa ja sanomisen aitoudessa: tarkoittaako sanomaansa, vai sanooko vain synnyttääkseen toisissa (negatiivisia) reaktioita. Jos on minun viestejäni lukenut, niin ei ole kovin vaikea päätellä, kummasta on kyse. Toisin kuin sinulla, niitä on verrokiksi aika paljon.
akvavitix
25.05.2015, 16.46
Katsoppas kun Nässetäti on ajatellut asian niin, että kaikilla ihmisillä ja heidän lemmikeillään on ihan oikeus ja monesti hyvä syykin liikkua siellä kevyen liikenteen väylällä tahi muulla väylällä. Niin malttia käyttämällä kaikki on paljon mukavampaa. Monesti myös itselle.
Komps ja aamen. Sitä kellonkilkutusta molemminpuolisen kunnioituksen nimissä tulinkin tähän ketjuun peräänkuuluttamaan. :)
Korostan vielä, että en todellakaan pidä itseäni minään ihmeidentekijänä, vaan luottoni koiraani näillä ei- riskialueilla perustuu jo yli 10 vuoden päivittäiseen tai lähes päivittäiseen harjoitteluun ja lukemattomiin toistoihin joiden ansiosta siihen voi jo luottaa todella hyvin semmoisessa ympäristössä, missä ei pyöriä tai moottorikulkuneuvoja ole. Katukoirat oppivat jossain määrin varomaan niitä, mutta tällaiset kotikoirat eivät yleensä ymmärrä yhtään varoa.
akvavitix
25.05.2015, 16.53
Trollaus on tahallista ärsyttämistä, eikä synonyymi tiukalle mielipiteelle, vaikka mielipide ehkä ärsyttäisikin joitain. Suurin ero on motiivissa ja sanomisen aitoudessa: tarkoittaako sanomaansa, vai sanooko vain synnyttääkseen toisissa (negatiivisia) reaktioita. Jos on minun viestejäni lukenut, niin ei ole kovin vaikea päätellä, kummasta on kyse. Toisin kuin sinulla, niitä on verrokiksi aika paljon.
Hmm... Verrokiksi on nelisenkymmentä viestiä. Joista yhtään viestiä en ole kirjoittanut tarkoittamatta sitä mitä sanon. Varsinkin vahvoilla mielipiteille tuppaa olemaan tunnusomaista se, että ne ärsyttävät muita ja ristiriitojen kohdatessa synnyttää konflikteja. Vahva mielipide ei tee toisen ihmisen mielipiteestä sen väärempää. Tyypillisesti esitän mielipiteitäni käydäkseni keskustelua; en suinkaan tarkoituksena synnyttää etenkään negatiivisia reaktioita. Ihmisenä olen yllättävän sovinnainen. Yhtenä merkittävänä mielipiteenäni kuitenkin on, että Suomi on ylisäädelty maa, mikä koskee myös koirien irtipitämistä säätelevää lainsäädäntöä siinä missä yrittämistäkin haittaavat byrokraattisen säädökset. Vrt. esim. Norjan käytännöt koirien irti pitämisen osalta.
Edit: Lisähuomiona, jos lainsäädäntö on selvästi oikeustajuni vastainen en katso asiakseni noudattaa moista lainsäädäntöä. Jos joku katsoo asiakseen nostaa aiheesta äläkän lain noudattamisen nimissä, siitä vaan. En lupaa, että sillä olisi mitään vaikutusta. :D
Pyörällä ja autolla
25.05.2015, 16.53
Trolli hakee huomiota ja paras keino saada Trolli lopettamaan on olla vastaamatta Trollin provoihin.
Joten päätetäänkö että ei vastat yhteenkään Trollin provoon.
El-Carpaso
25.05.2015, 16.58
^ itseasiassa ei yhtään paha idea. Nassetäti ja akvavitix voi keskenään mouhota. Herää kysymys omasta topicista noille kahdelle...
Talisker
25.05.2015, 17.45
Fiksu yhteenveto elämän tekemiseksi helpommaksi klv:llä
http://pyorailyahelsingissa.blogspot.fi/p/liikennesaantoja.html
^^ ja ^^^
Vielä kun jätetään lainaamatta trolleja ja blokkaukset on kohdallaan, niin tää muuttuu ihan luettavaksi palstaksi.
^^^
Toi oli hyvä linkki. Varsinkin nyt kun tulee enemmän ajeltua ja myös ajoradoilla täytyy kyllä opetella paremmin nuo väistämisvelvollisuudet eri tilanteissa. Tällä hetkellä väistän aina jos en ole varma, enkä kyllä luota pihasta tulevien ymv. väistämiseen vaan ennemmin varaudun aina hiljentämällä vauhtia.
Pyörällä ja autolla
25.05.2015, 18.43
http://www.iltalehti.fi/digi/2014021618044368_du.shtml
Uusi tutkimus kertoo sen, minkä moni osasi jo arvata: internetin keskustelupalstoilla rellestävät häiriköt eli trollit ovat muita narsistisempia ja häikäilemättömämpiä ihmisiä.
Ylva Hubatsa
25.05.2015, 19.40
Haa, tänään se taas tapahtui. Edellä kulki 2 mammaa vierekkäin tukkien koko kevytväylän. Soitin pirikelloa hyvissä ajoin ennakkoon. Alkoi se tyypillinen sähläys ja mammat vaihtoivat paikkojaan keskenään tukkien väylän edelleen. Lopulta tilanne laukesi siihen, että mammat pomppasivat molemmat samalle puolelle pientareelle pitäen toisistaan kiinni. Että se voi olla vaikiaa.
Aika normipäivä tänään, kaksi lukkojarrutusta, ensimmäinen sivusladissa hiekkapohjaisella klv:llä, kun vastaan tulee mamma lapsensa kanssa pyörällä väärää puolta loivassa mutkassa rinnakkain ja jäävät siihen sitten tapittamaan mun reaktiota ja mamma tuumaa "oho!". Jälkimmäisessä vastaan tulee kaksi vanhempaa leidiä ja vasta muutaman metrin päässä näen toisen virittämän fleksiansan väylän yli ja sen päässä olevan mäyräkoiran. Tämä oli leideistä hyvin hauskaa, minusta ei. Sitten oli vielä se normaalista meiningistä poikkeava tilanne, kun aloin ihmetellä kuka siellä perässä läähättää. Ei ollut perverssi vaan sellainen lehmänkokoinen harmaa koira hihna pomppien perässä. Tää sitten kääntyi takaisin päästyään nuuhkaisemaan ja vähän rapsutusta. Omistajaa en bongannut, mutta jostain puskasta se tuli vissiin, kun olin hetkeä aiemmin kuulevinani jotain räiskettä metsästä takaviistosta. Muuten sellaista perushäröilyä mitä jaksa mainita, onneksi ei montaa kilsaa klv:llä tarvinnut ajaa:).
Hääppönen
25.05.2015, 21.35
Tänään olisi pitänyt olla Go Pro tms. käytössä jalan kulkiessa. Menossa Veritas-stadionille futismatsiin ja ainahan syytetään fillaristeja jalkakäytävillä ajamisesta (en hyväksy em. toimintaa) yms. laittomuuksista, mutta autojen määrä kelviliikenteessä aivan uskomatonta Kupittaan alueella. Jum*lauta, eikö ajokortin omaavat ihmiset tiedä, että kevyen liikenteen väyliä ei ole tarkoitettu autoille?!!! :mad:
orc biker
25.05.2015, 22.51
Haa, tänään se taas tapahtui. Edellä kulki 2 mammaa vierekkäin tukkien koko kevytväylän. Soitin pirikelloa hyvissä ajoin ennakkoon. Alkoi se tyypillinen sähläys ja mammat vaihtoivat paikkojaan keskenään tukkien väylän edelleen. Lopulta tilanne laukesi siihen, että mammat pomppasivat molemmat samalle puolelle pientareelle pitäen toisistaan kiinni. Että se voi olla vaikiaa.
Se on vaikeaa, koska se tulee yllätyksenä, vaikka ei tietenkään pitäisi yllättää ketään, että tiellä on muitakin liikkujia. Tuollaiset mummot voisi teleportata vaikkapa World Cupin finaalin viimeisille minuuteille johtoa puolustavan joukkueen maalialueen rajalle, jolloin he olisivat ihan yhtä pihalla. Takaraivossa nakuttava kiire aiheuttaa kimpoilua suuntaan tai toiseen, kun päässä on vain, että täytyy liikkua, mutta ei mitään hajuakaan, että mihin suuntaan, kun ei ole mitään hajuakaan, mikä on missäkin suunnassa, mikä maa, mikä valuutta ja millä säännöillä tässä oikein mennäänkään.
Vilhelm V
25.05.2015, 22.58
Saako täällä avautua myös vaikeasta elämästä Espoossa? Suuntasin pitkästä aikaa iltalenkin maantiepyörällä stadista länteen kohti auringonlaskua ja silleen. Länsiväylää seuraava kevyen liikenteen slummijärjestelmä onnistui kyllä alittamaan odotukset jopa Espoon mitta-asteikolla. Työmaata, aitaa, soraa, kiertoreittiä, prkl. Sompailin siinä sitten Finnoon kautta Espoon keskukseen ja vanhaa Turuntietä seuraillen takaisin kohti sivistystä. No eikö mitä, Leppävaaran vanhan ostarin seutu on kynnetty ja moukaroitu läpiajamattomaan kuntoon. Motin murtaminen onneksi sujui paikallistuntemuksen turvin, mutta fiilikset kyllä meni. Hienosti on onnistuttu sössimään kaksi Espoon läpi johtavista runkoreiteistä. Seuraavaksi otan Espoon lenkeille maastopyörän, sillä tosiasiallisesti siellä ei ole tieverkkoa näköjään vastassa.
Saako täällä avautua myös vaikeasta elämästä Espoossa? Suuntasin pitkästä aikaa iltalenkin maantiepyörällä stadista länteen kohti auringonlaskua ja silleen. Länsiväylää seuraava kevyen liikenteen slummijärjestelmä onnistui kyllä alittamaan odotukset jopa Espoon mitta-asteikolla. Työmaata, aitaa, soraa, kiertoreittiä, prkl. Sompailin siinä sitten Finnoon kautta Espoon keskukseen ja vanhaa Turuntietä seuraillen takaisin kohti sivistystä. No eikö mitä, Leppävaaran vanhan ostarin seutu on kynnetty ja moukaroitu läpiajamattomaan kuntoon. Motin murtaminen onneksi sujui paikallistuntemuksen turvin, mutta fiilikset kyllä meni. Hienosti on onnistuttu sössimään kaksi Espoon läpi johtavista runkoreiteistä. Seuraavaksi otan Espoon lenkeille maastopyörän, sillä tosiasiallisesti siellä ei ole tieverkkoa näköjään vastassa.
Välillä sitä aina erehtyy Espooseen ajamaan… on se paska paikka.
Pari jotenkin siedettävää reittiä on löytynyt (ajoradalla ajettaviksi), Bemböle-Kauniainen-Kehä I–Munkka/Laru yleisimpänä.
ptaipale
26.05.2015, 00.15
Kyllä tässä nyt on tehty vähän elämää isompi asia yhdestä torityömaasta, vaikka se onkin ollut tukkoinen ja huonosti hoidettu. Ei kannata antaa yhden sadan metrin taajamapätkän pilata ajolenkkiä. Muutoin siinä on esimerkiksi upouusi hieno asfaltti Turuntien kelvillä liki kymmenen kilometrin matkalla.
Markku Liitiä
26.05.2015, 09.12
Tiedä sitten, kannattaako enää lyödä lisää löylyä kiukaalle, mutta noihin koiriin liittyen sattui eilen illalla vähän kuumottava juttu. Metsässä, ei kevyen liikenteen väylällä.
Satuin maasturilla Hyrylän varuskunnan metsässä vastakkain pariskunnan kanssa, jolla oli kaksi irrallaan ollutta rottweileria (luulisin, en ole rotuekspertti). Tilanne tuli vähän yllättäen kaikille osapuolille.
Pysähdyin normaaliin tapaan ja jäin odottamaan, että pariskunta saisi koiransa järjestykseen. Toinen ryntäsi aluksi metrin päähän etupyörästäni haukkumaan ja murisemaan julmasti. Kun omistajat saivat sen komennettua luokseen, toinen teki saman tempun ja ensimmäinen uudelleen perässä. Vaikka olenkin tottunut kaikenlaiseen, taisi siinä syke hieman nousta, kun kaksi mustaa otusta haukkuu raivokkaasti nenän alla. Viesti ei todellakaan ollut, että "setä, heitä meille keppiä".
Lopulta pariskunta sai koirat jonkinlaiseen kaulaotteeseen ja pääsin jatkamaan matkaa. Pariskunnan mies oli sen tyyppinen kaveri, että katsoin parhaaksi olla vittuilematta. Tyydyin mennessäni toteamaan sarkastiseen sävyyn "hyvä, ettei niitä ollut kolmea".
No eikö mitä, Leppävaaran vanhan ostarin seutu on kynnetty ja moukaroitu läpiajamattomaan kuntoon. Motin murtaminen onneksi sujui paikallistuntemuksen turvin, mutta fiilikset kyllä meni.
On muuten harvinaisen pitkään jatkunut sama alennustila Leppävaaran läpi polkaistessa. Ilman päällystettä oltu jo suunnilleen vuoden päivät.
ptaipale
26.05.2015, 09.45
Joo, Leppävaarassa on iso työmaa ja se on kyllä hoidettu huonosti pyöräilijöille - ja kaikelle muullekin mitä siinä torilla liikkuu. Mutta on myönnettävä, että vaikeahan se on kaivaa auki ja rakentaa koko kunnallistekniikka pohjia myöten uusiksi, ja homma kestää. Muistan kun Gallerian seutua rakennettiin 1980-luvun puolivälissä; silloin se oli vielä sekavampi härdelli.
Joo, Leppävaarassa on iso työmaa ja se on kyllä hoidettu huonosti pyöräilijöille - ja kaikelle muullekin mitä siinä torilla liikkuu. Mutta on myönnettävä, että vaikeahan se on kaivaa auki ja rakentaa koko kunnallistekniikka pohjia myöten uusiksi, ja homma kestää. Muistan kun Gallerian seutua rakennettiin 1980-luvun puolivälissä; silloin se oli vielä sekavampi härdelli.
Mä en oikein osta tuota selitystä. Rahasta, viitseliäisyydestä ja puutteellisesti laadituista urakointisopimuksista (lepsuilua ei sanktioida) se vain on kiinni, jos kuopat saadaan täytettyä, mutta kevyt liikenne joutuu silti odottamaan päällystettään pienen ikuisuuden. Ongelma ei tietenkään koske pelkästään Leppävaaraa: on ihan normimeininkiä jättää pyörätiet puolitiehen rempalleen kuukausiksi...
...Ongelma ei tietenkään koske pelkästään Leppävaaraa: on ihan normimeininkiä jättää pyörätiet puolitiehen rempalleen kuukausiksi...
Eikös se ole kanssa normimeininkiä että klv:t uusitaan sitten kun tarvii uusia sen alla olevat kunnallistekniikat, niin samalla saadaan kätevästi kustannuksia siirrettyä klv:n määrärahoihin:D. Sitten autoilijat pääsee jeesustelemaan kuinka hemmetin kalliita ne pyörätiet onkaan.
Jännä yhteensattuma, että ne koirat, joita voi pitää irrallaan on niitä samoja, jotka eivät koskaan aikaisemmin ole ketään häirinneet:seko:.
http://i1283.photobucket.com/albums/a545/patka80/public/irtokoira_zpsighv4s2y.jpg
^^
Se on ihan yhtä jännää kuin se, että rattijuopot ajavat aina ekaa kertaa kännissä, kortittomat jäävät kiinni ekalla kerralla, ja kiinni jääneet näpistelijät
varastavat ensimmäistä kertaa ja niin edelleen. Ei kukaan kuitenkaan sen takia kyseenalaista liikennesääntöjen mukaan ajavien kuskien ajotaitoa, kortillisten kortin aitoutta tai tuotteensa maksavien aikomusta maksaa ostoksensa. Mutta koiransa hallitsevien koiranhallinta kärsii selvästi kun joku laskee kouluttamattoman koiran irti.
Aiheeseen, mitä kautta esim. Leppävaaraan päin kannattaisi ajaa, jos haluaa välttää pahimmat tietyöt kevleillä? Ramseynrannan kohdilta kävin katselemassa joku kerta ja ainakin jotain päällystämättömiä kohtia kevlissä oli Helsingin puolella.
Highlander
26.05.2015, 12.13
Jännä yhteensattuma, että ne koirat, joita voi pitää irrallaan on niitä samoja, jotka eivät koskaan aikaisemmin ole ketään häirinneet:seko:.
Koirista en itse tiedä mitään, mutta pari kertaa Englannissa ollessa on pistänyt silmään sellainen piirre paikallisissa koirissa ja omistajissa että ihan kuin homma olisi jotenkin paremmin kontrollissa? Toisella kerralla oltiin pari viikkoa suht pienessä kaupungissa. Koirat kulkivat vapaana omistajiensa kanssa puistoissa. Kertaakaan ei ollut mitään tilanteita kun esim. hölkkäilin ohitse enkä myöskään nähnyt mitään vastaavaa kuin täällä. Muutenkin koirat näyttivät tottelevan ihan eri lailla. Täällähän näkee tilanteita kun omistaja meinaa sotkeutua koiraansa kirjaimellisesti. Onkohan siis koirissa (vai ihmisissä) maakohtaisia eroja? ;)
Aiheeseen, mitä kautta esim. Leppävaaraan päin kannattaisi ajaa, jos haluaa välttää pahimmat tietyöt kevleillä?
Leppävaaran tietyöt on kierrettävissä kun hyödyntää alikulkuja ja koukkaa Sellon takaa (eteläpuolitse). Ei siinä aikaa säästä, mutta ehkä vähän hermoja.
akvavitix
26.05.2015, 12.49
Koirista en itse tiedä mitään, mutta pari kertaa Englannissa ollessa on pistänyt silmään sellainen piirre paikallisissa koirissa ja omistajissa että ihan kuin homma olisi jotenkin paremmin kontrollissa? Toisella kerralla oltiin pari viikkoa suht pienessä kaupungissa. Koirat kulkivat vapaana omistajiensa kanssa puistoissa. Kertaakaan ei ollut mitään tilanteita kun esim. hölkkäilin ohitse enkä myöskään nähnyt mitään vastaavaa kuin täällä. Muutenkin koirat näyttivät tottelevan ihan eri lailla. Täällähän näkee tilanteita kun omistaja meinaa sotkeutua koiraansa kirjaimellisesti. Onkohan siis koirissa (vai ihmisissä) maakohtaisia eroja? ;)
Tämä on juuri se, mikä Suomessa mättää. Hysteerisesti huudellaan, että koirat täytyy pitää kiinni, jolloin ne eivät luonnostaan pääse 'laumuautumaan', eivätkä opi niitä koirakansalaisen perustaitoja. Kun koiria pidettäisiin yleisemmin vapaina, niin koirat oppisivat omat paikkansa ja roolinsa huomattavasti helpommin. Tähän viittasin aiemmin ehdottamalla vertaamista koiran kiinnipidon kulttuuria Norjan ja Suomen välillä.
On toki rotuja, joilla on niin vahvoja viettejä, esim. vinttikoirilla riistavietti, ettei niiden irtipitäminen missä tahansa yksinkertaisesti ole mahdollista. Suurin osa kuitenkin olisi ongelmattomia irtipidettäviä missä tahansa tilanteessa, jos meidän koirakulttuuri olisi vähän valistuneempi.
Huomionarvoista toki on, että irtipitäminen itsessään ei ole autuaaksi tekevää. Kaikelle on aikansa ja paikkansa. Välinpitämätön koiranomistaja pilaa minkä tahansa koiran; oli se kytketty tai irti. Jokainen koira vaatii koulutusta, mutta paras tapa varmistua siitä, että koirista on mahdollisimman vähän haittaa on, ettei hysterisoida koiran omistamista ja irtipitämistä. Enimmäkseen Suomen tiukat koirakurikäytännöt juontavat juurensa ymmärtämättömyydestä ja tietämättömyydestä.
Alottelia-14
26.05.2015, 13.05
Koiralle on maailmassa miljoona mielenkiintoisempaa asiaa, kuin joku lenkkeilijä. Ellei omistaja sitten opeta koiraa siihen, että asiassa on jotain jännää. :)
Kun koiria pidettäisiin yleisemmin vapaina, niin koirat oppisivat omat paikkansa ja roolinsa huomattavasti helpommin.
Ja hävittäisivät kaupungeista kaikki luonnonvaraiset eläimet. Pesimärauhan merkitys ei vain mene idiooteimmille koiranomistajille millään jakeluun.
Ja hävittäisivät kaupungeista kaikki luonnonvaraiset eläimet. Pesimärauhan merkitys ei vain mene idiooteimmille koiranomistajille millään jakeluun.
Nyt aletaan olemaan asian ytimessä koskien elämää kelvillä. Uskallan väittää, että vapaana kulkevat kissat hävittävät rajusti enemmän luonnon eläimiä. Kissathan tuntuvat vaeltavan vapaana tuntikausia niin, että omistajalla ei ole mitään hajua missä ja mitä ne tekee. Jos koira sattuu vapaana olemaan, on se yleensä omistajansa lähettyvillä.
akvavitix
26.05.2015, 13.48
zanderin viestiin lisätäkseni ihminen on kaikista suurin uhka pesiville luonnonvaraisille eläimille. Koirat hyvin hyvin harvoin pääsevät häiritsemään pesintää. Monin verroin tuhoisampia luonnonvaraisille eläimille ovat kissat, kuten zander mainitsi sekä turkistarhoilta vapautetut/karanneet minkit.
Pesimärauhan merkitys ei vain mene idiooteimmille koiranomistajille millään jakeluun.
Tää on just sitä hysterisointia, mitä kaipaisin vähemmän. Kyllä me kaikki mahdutaan tähän samaan maailmaan; pyöräilijät, koiranomistajat sekä pyöräilevät koiranomistajat.
Minä olen pyöräilijä, työmatkapyöräilijä, koiranomistaja, pyöräilevä koiranomistaja, hiihtäjä, hiihtävä koiranomistaja, autoilija, metsästäjä ja vaikka mitä muuta. Näyttä sellaisten ryhmien, kuin mihin itse kuuluu, toiminta kiristävän pinnaa melko monella. Olisi kovin paljon helpompaa elämä, kun otettais vähän rennommin joka ryhmässä ja annettais anteeksi töppäyksiä ja ajattelemattomuuksia. Tuntuu että esim sellaisen autoilijan, joka ohittaa pyöräilijät töötti pohjassa ja keskisormi pystyssä auton kylki kyynärpäitä hipoen, elämä ei kovin hyvässä tasapainossa ole :)
Minä olen pyöräilijä, työmatkapyöräilijä, koiranomistaja, pyöräilevä koiranomistaja, hiihtäjä, hiihtävä koiranomistaja, autoilija, metsästäjä ja vaikka mitä muuta. ... .otettais vähän rennommin joka ryhmässä ja annettais anteeksi töppäyksiä ja ajattelemattomuuksia....
Tuo on totta. Nyt on vaan ongelma, että tuo viestisi pitäisi saada toimitettua em. ryhmille. Nyt parituhatta Suomen miljoonasta pyöräilyn harrastajasta sai jo tuon neuvon.
Tuntuu että esim sellaisen autoilijan, joka ohittaa pyöräilijät töötti pohjassa ja keskisormi pystyssä auton kylki kyynärpäitä hipoen, elämä ei kovin hyvässä tasapainossa ole :)
"Kusta päässä" -oireyhtymä
orc biker
26.05.2015, 14.31
Satuin maasturilla Hyrylän varuskunnan metsässä vastakkain pariskunnan kanssa, jolla oli kaksi irrallaan ollutta rottweileria (luulisin, en ole rotuekspertti).
Nuo ovat tosi inhottavia tilanteita. Kerran yksi tuollainen ampaisi julmettua kyytiä perääni metsästä sivupolulta omistajan huutaessa koiraa pysähtymään, eikä se pysähtynyt, vaan oli kuin saaliin vainunnut. Pysähtyi sitten kuitenkin ihan viime hetkellä omistajan äänensävyn kiristyessä (tai muuttuessa epätoivoiseksi) ja lähti jolkuttamaan takaisin. Nuo ovat kuin ladattu ase. Ei tarvitse kuin olla vähän luonnevikainen koira, joita tietty osa koirista on, niin huonosti käy. Pahimmista tapauksista saa lukea sitten lehdistä. Noita säikyttelytilanteita on siihen verrattuna tuhatkertaisesti. Tuossakin ajoin kuntoradalla, jolla koirien pitäisi olla kytkettynä, mutta kun jälleen kerran omistaja oli ottanut vapauden olla piittaamatta säännöistä.
Sitäpaitsi omistajansa koiralle huutaminen jä rähjääminen ei edistä asiaa, pikemminkin päinvastoin. Pikkulapsille huutaminen tehoaa, koira ei ole ihminen.
Nyt aletaan olemaan asian ytimessä koskien elämää kelvillä. Uskallan väittää, että vapaana kulkevat kissat hävittävät rajusti enemmän luonnon eläimiä. Kissathan tuntuvat vaeltavan vapaana tuntikausia niin, että omistajalla ei ole mitään hajua missä ja mitä ne tekee. Jos koira sattuu vapaana olemaan, on se yleensä omistajansa lähettyvillä.
Kissat ja koirat ovat molemmat petoeläimiä, jotka irtipidettynä kuormittavat luontoa.
Irtipidetyt kissat saattavat lukumääräisesti tappaa enemmän (voimme vain arvailla), mutta koirilla haitat kohdistuvat toisaalta eläimiin, joihin kissat eivät kokonsa puolesta kajoaisi. Ja kun kiinnipitovelvollisuutensa laiminlyövä omistaja on riittävän luonnosta vieraantunutta sorttia, niin koirahaitat voivat eskaloitua käsittämättömiin mittasuhteisiin. Hyvästä esimerkistä käy viikon-parin takainen tapaus Viikin luonnonsuojelualueella, missä irti päästetty metsästyskoira tappoi ensin mäyräpesueen ja - kun koiraa ei kuulunut takaisin - pelastuslaitos tilattiin paikalle möyhentämään paskaksi loputkin pesäluolasta.
Ja kuten Viikinkin tapaus taas kerran osoitti, metsästysvietin viemä koira tekee mitä koira tekee...
Kolnaako
26.05.2015, 14.38
Vähän kylmää ajella tuossa lähimetsässä kun pari päivää sitten naapuruston vapaana jolkotteleva rottis teloi siellä pienemmän koiran henkitoreisiin. Jospa se olisi nyt laumautunut ja hyvätapainen?
Tää on just sitä hysterisointia, mitä kaipaisin vähemmän. Kyllä me kaikki mahdutaan tähän samaan maailmaan; pyöräilijät, koiranomistajat sekä pyöräilevät koiranomistajat.
Voit tutustua lainsäädäntöön, oikeuskäytäntöön, säädöskäännöksiin ja sähköiseen säädöskokoelmaan osoitteessa www.finlex.fi. Saatat yllättyä: lait ja säännöt koskevat myös koiranomistajia!
orc biker
26.05.2015, 14.41
Tuolta Suuresta Synonyymitopicista saat varmaankin selvitettyä, mitä kepillisen heittäminen mahtaakaan tarkoittaa. Itse en kyllä koskaan ole pelännyt koiria, tai oikeastaan mitään eläimiä. Minulla kun on sellainnen Magic Touch, jonka olen oppinut Vääpeli Körmyltä.
Tuosta tulikin mieleeni, että jotkuthan katsovat, että jokaisen pitäisi olla koirakuiskaaja, että on ihmisen vika, kun hän ei osaa lukea koiraa täydellisesti. Vähemmän yllättäen sellaiseen syyllistämiseen syyllistyvät koiranomistajista nimenomaan ne, joiden mielestä koirien pitää saada kulkea vapaana, ja jos tulee ongelmia, niin sehän ei tietenkään ole heidän koiransa vika, vaan ihmisten, jotka jotenkin omalla käytöksellään onnistuivat herättämään heidän koirassaan väärän reaktion. Minusta taas on kummallista, jos ihmisen täytyy ns. ihmisten ilmoilla liikkuessaan olla huippuunsa koulutettu petoeläinekspertti, että tietää, miten toimia kohdatessaan selvästikin hyvin villejä eläimiä.
orc biker
26.05.2015, 14.49
Olisi kovin paljon helpompaa elämä, kun otettais vähän rennommin joka ryhmässä ja annettais anteeksi töppäyksiä ja ajattelemattomuuksia.
Ei ole mitään syytä antaa anteeksi tahallista piittaamattomuutta. Esim. tuota, että pidetään koira vapaana, vaikka säännöt selvästi sanovat muuta ja ihminen itse tietää sen tasan tarkkaan, mutta valitsee olla piittaamatta siitä. Kun siitä tulee vaaratilanteita ja ongelmia muille, niin minulta ei tipu mitään ymmärrystä. Virheitä sattuu, mutta tahaton virhe on täysin eri juttu kuin tahallinen. Suhtaudun samoin, jos joku vetää törkeää ylinopeutta. Itsensä vaarantaminen minua ei haittaa. Sen oikeuden suon kaikille, mutta en halua, että joku vaarantaa minut.
orc biker
26.05.2015, 15.02
Kyllä se vähän tiukkaa tekee. Ihminen tai jotkut ihmiset, monesti juuri polkupyöräilyaktivistit kokevat olevansa luomakunnan kruunuja, joilla pitää ola oikein päättää kuka saa ja kuka ei. Se on kuin uskonnollinen ja poliittinen ääriliike, jolla on päämäärä ja kaikki mahdolliset keinot käytössä mitä nyt uskaltavat käyttää. Ihmisellä kun on asiat sillä tavalla hyvin, että ei tarvitse nälkää ja vilua nähdä, niin jotkut vaan on sellaisia, että ongelmia keksitään ja ne valtaavat koko ajatusmaailman. Itse suosittelin sellaisille jonkinlaista psykoterapiaa.
Ai jaa? En tiennytkään, että polkupyöräaktivistit ovat luoneet liikenne- ja järjestyssäännöt. Onpa heillä valtaa. Tulkintasi ääriliikkeistä on mielenkiintoinen, koska niputit siihen tajuamattasi suurimman osan Suomen kansaa, joka haluaa, että lakeja noudatetaan. Lakien noudattaminen on jo käsitteellisesti ääriliikkeen vastakohta, koska lait ovat hyvin vahvasti normatiivisia. Syytät pyöräilijöitä mielivallasta, ja näköjään mielipuolisuudestakin, kun kyse on vain siitä, että he haluaisivat noudattaa yhteisesti sovittuja pelisääntöjä, mikä on mielivallan vastakohta. Suosittelen sinulle jonkinlaista aivojumppaa, jotta jatkossa pystyisit koherentimpaan esitykseen ristiretkelläsi pyöräilyä vastaan.
Alottelia-14
26.05.2015, 15.14
Minä olen pyöräilijä, työmatkapyöräilijä, koiranomistaja, pyöräilevä koiranomistaja, hiihtäjä, hiihtävä koiranomistaja, autoilija, metsästäjä ja vaikka mitä muuta. Näyttä sellaisten ryhmien, kuin mihin itse kuuluu, toiminta kiristävän pinnaa melko monella.
Pahimmat asenteet tuntuu syntyvän, mitä harvempaan ryhmään kuuluu ja mitä enemmän on yhteyksissä samojen ryhmien ihmisiin. Ryhmästä riippumatta. Suomi olis paljon rennompi paikka, jos jokainen kattelis vähän omaa tonttiaan laajemmalle, eikä vaan keräis vihaa kaikkea vierasta kohtaan. :)
Hyvin sanottu Alottelia-14!
akvavitix
26.05.2015, 15.18
Voit tutustua lainsäädäntöön, oikeuskäytäntöön, säädöskäännöksiin ja sähköiseen säädöskokoelmaan osoitteessa www.finlex.fi (http://www.finlex.fi). Saatat yllättyä: lait ja säännöt koskevat myös koiranomistajia!
En väittänyt, ettei lainsäädäntökin olisi sitä samaa hysterisointia. Suomessa lainsäädäntö on monelta osin ylisääntelyä ja koiran kiinnipito ei tee siinä poikkeusta. Sen lisäksi, että lait ovat tulkinnanalaisia ja sisältävät joukon ns. kuolleita kirjaimia. Olisi eri asia, jos nämä olisivat Ukko Ylijumalan määräyksiä, mutta kun eivät ole. :D
Suomi olis paljon rennompi paikka, jos jokainen kattelis vähän omaa tonttiaan laajemmalle, eikä vaan keräis vihaa kaikkea vierasta kohtaan. :)
Totta! Sen rennon omaa tonttia laajemmalle kattelun voisi aloittaa vaikka siitä, että PITÄÄ NE VITUN KOIRAT KYTKETTYNÄ.
akvavitix
26.05.2015, 15.31
Ja kuten Viikinkin tapaus taas kerran osoitti, metsästysvietin viemä koira tekee mitä koira tekee...
Vaikka monesta asiasta ollaan näköjään vastakkaista mieltä, niin tämä pitää paikkansa. Jos koiralla metsästysvietti laukeaa se ei näe eikä kuule mitään muuta kuin riistan. Tästä syystä irtipitämisen osalta se koiranomistajan tilannetaju on paikallaan. On yksinkertaisesti koirarotuja, jotka eivät sovellu vapaana pidettäväksi. Useimmilla roduilla vietti on kuitenkin sen verran alhainen, että koulutuksella vietin laukaiseminen estää tai jo alkanut ajo keskeyttää.
Markku Liitiä
26.05.2015, 15.34
Ei tarvitse kuin olla vähän luonnevikainen koira, joita tietty osa koirista on, niin huonosti käy. Pahimmista tapauksista saa lukea sitten lehdistä.
Tuli tuon kohtaamisen jälkeen mieleen, mitä olisi tapahtunut, jos en olisi ollut maastopyöräilijä, vaan samalla lailla koiraa irrallaan metsässä ulkoiluttava kansalainen. Veikkaan, että seurauksena olisi ollut enemmän tai vähemmän verinen koiratappelu, jonka osapuolten irrottaminen toisistaan olisi ollut varsin haasteellista.
Tai jos pariskunnalla olisi ollut kolmaskin koira, kuten heille vitsin varjolla heitin. Kahdenkin hallintaan saaminen oli työläänlaista, kun talutushihnoja ei vaikuttanut olevan matkassa - en ainakaan huomannut.
Yleensähän metsässä irrallaan ulkoilutettavia koiria on viittä sorttia:
1) Yllämainitut, jotka vaikuttavat olevan ihan hilkulla, etteivät käy kiinni.
2) Velvollisuuttaan pyöräilijää haukkuvat.
3) Häntää heiluttavat ja tuttavuutta tekemään pyrkivät.
4) Sinne tänne juoksentelevat, joita pyöräilijä ei kiinnosta lainkaan.
5) Omistajansa sivulla hölkyttävät, jotka tottelevat omistajansa pienintäkin sanaa tai elettä.
Seuraavaksi lupaan kommentoida kevarilla tapahtuvaa toimintaa.
akvavitix
26.05.2015, 15.36
Totta! Sen rennon omaa tonttia laajemmalle kattelun voisi aloittaa vaikka siitä, että PITÄÄ NE VITUN KOIRAT KYTKETTYNÄ.
Kas näin, syytön heitti ensimmäisen kiven! :D
Kas näin, syytön heitti ensimmäisen kiven! :D
Joo, onhan se nyt täysin kohtuutonta vaatia koiranomistajalta metsästyslain ja järjestyslain noudattamista ja luontoarvojen kunnioittamista. Minä minä minä. Mun koira mun koira mun koira.
orc biker
26.05.2015, 16.07
Pahimmat asenteet tuntuu syntyvän, mitä harvempaan ryhmään kuuluu ja mitä enemmän on yhteyksissä samojen ryhmien ihmisiin. Ryhmästä riippumatta. Suomi olis paljon rennompi paikka, jos jokainen kattelis vähän omaa tonttiaan laajemmalle, eikä vaan keräis vihaa kaikkea vierasta kohtaan. :)
Kontekstin takia lasken tuollaiset kommentit kaikenlaisen vaarallisen hölmöilyn vähättelyksi ja siten oikeastaan jopa puolustuspuheeksi. Tuossahan sinä toivot lupaa hölmöilylle, että otetaan kaikki vähän rennommin. Annetaan koirien juosta vapaasti pyöräilijän kinttuihin tai etupyörän eteen. Sohitaan rullaluistellessa sauvoilla toisia silmiin. Eihän se ole niin tarkkaa? Käännytään autolla pyöräilijän eteen. Ajetaan pyörillä täysillä läpi keskustan mummojen ylitse, koska voivathan mummotkin vähän joustaa. Ja joustaahan se mummokin renkaan alla, jos ei ole liian luiseva. Jne. Ei pingoteta turhaan?
Nuo hölmöilijäthän eivät näe omia touhujaan pidemmälle, kun eivät näe tai välitä, että heidän tekemisensä vaikuttavat muihin. Siis hehän eivät ole valitettavasti vain omalla tontillaan. He ovat tarinassa niitä itsekkäitä, eivätkä ihmiset, jotka vastustavat toisten tontille tuppautuvaa vaarallista piittaamattomuutta. Minä olen ihminen, jota ei haittaa yhtään toisten omat asiat. Jos joku haluaa vaarantaa itsensä, niin siitä vain. Esim. vastustan kiivaasti pyöräilykypärän pakkoa, koska siinä on kyse ihmisen omasta terveydestä. Ei se muiden päähän satu, jos kolahtaa, joten siitä vain. Mutta ongelma syntyy silloin, kun joku vaarantaa minut tai muut, jotka eivät ole antaneet lupaa toisten pelata omalla terveydellään venäläistä rulettia.
Suoraan sanottuna minua ottaa kupoliin, että tietyt ihmiset ovat kääntämässä näitä asioita ihan nurin päin. Että muka ongelmana olisivat ne, jotka toimivat vastuullisesti toiset huomioon ottaen. "Alkaa vihatko kaikkea vierasta." Tässä ei ole kyse mistään vieraasta, vaan yksinkertaisesti siitä ikiaikaisesta tutusta piittaamattomasta ja itsekkyydestä, mitä tässä todellisuudessa vastustetaan. Tuota sitten yritetään esittää jonkinlaisena "rentoutena".
Minun kärjistetty mielipiteeni on, että kerran joillakin on lupa pitää kotonaan jotain rottweilerin kaltaisia tappokoneita ilman mitään valvontaa ja kuljetella niitä miten sattuu yleisillä paikoilla niin minullakin pitäisi olla oikeus kuljettaa esim. 9mm pistoolia mukanani että voin tarvittaessa puolustautua noita vastaan.
Kerran olen kelvillä meinannut kaatua pahasti kun jonkun idiootin karvaturri hyökkäsi ojasta etupyörän alle. Omistaja puhui ojan laidalla puhelimeen eikä tuntunut olevan asiasta edes pahoillaan ennen kuin avasin sanaisen arkkuni niin, että siellä luurin toisessakin päässä kuultiin millaisen idiootin kanssa on puhunut puhelimeen.
Aika itsekkäästi ajateltu. Mitäpä jos kevyen liikenteen väylällä kaksi polkupyöräilijää ajaa yhteen, niin että päät kopsahtavat. Toisella hyvä ja turvallinen kypärä, toisella ei mitään päässään. Toinen saa aivovaurion, ja kärsii siitä lopun elämää. Toisen selviytyy vammoitta.
Miltä mahtaa tuntua vammoitta selvinneestä tahi vammautuneen polkupyöräilijän omaisista? Kyllä aina pitää ajatella myös lähimmäisiään, eikä vain itseään.Ootko kysynyt mutsiltas miltä siitä tuntuu?
orc biker
26.05.2015, 16.25
Tai jos pariskunnalla olisi ollut kolmaskin koira, kuten heille vitsin varjolla heitin. Kahdenkin hallintaan saaminen oli työläänlaista, kun talutushihnoja ei vaikuttanut olevan matkassa - en ainakaan huomannut.
Minua ihmetyttää, miksi ihmiset edes pitävät tuollaisia koiria. Rottweiler on jalostettu karjakoiraksi. Sen tehtävä on ollut vartioida karjaa ja puolustaa omaa laumaansa. Miksi seurakoirana pidetyn koiran pitää olla niin vahva ja aggressiivinen? Onhan muitakin isoja koiria, mutta rottweilerit eivät tosiaan ole mitään halibernejä.
"Rottweiler hyökkäsi yllättäen 6-vuotiaan kimppuun"
http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/art-1288506308128.html
"Rottweiler hyökkäsi lenkkeilijän kimppuun, puri useita kertoja – ulkoiluttaja umpihumalassa"
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194919875398/artikkeli/rottweiler+hyokkasi+lenkkeilijan+kimppuun+puri+use ita+kertoja+ulkoiluttaja+umpihumalassa.html
"Rottweiler hyökkäsi omistajiensa kimppuun Lieksassa - poika pelasti isänsä hengen"
http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/rottweiler-hyokkasi-omistajiensa-kimppuun-lieksassa-poika-pelasti-isansa-hengen/1839996
"Koirat hyökkäsivät naapurin kimppuun – kädestä jänteet esille ... talon kulman takaa tuli rottweiler, joka hyökkäsi koirani kimppuun."
http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/235955-koirat-hyokkasivat-naapurin-kimppuun-%E2%80%93-kadesta-janteet-esille
Jne. Mutta ilmeisesti pitäisi eräiden foorumilaisten kommenttien perusteella ottaa vain rennompi asenne, kun kohtaa tuollaisia hampaat irvessä lähestyviä petoja. Pitää varmaan alkaa kohta kannattaa aseenkanto-oikeuttakin, niin onpahan sentään mahdollisuus puolustautua tarvittaessa. Ei ole kiva joutua pelkäämään pyörälenkillä henkensä edestä. Minun perääni noita koiria juoksee pihoista tai poluilta tai ties mistä niin usein, että todennäköisyyksien valossa jotain ikävää tapahtuu ennemmin tai myöhemmin. Yksi koirahan minua jo purikin hyökäten yllättäen sivusta kiinni kevyen liikenteen väylällä. Kytkemätön koira. En haluaisi tarjota vielä toistakin pohjetta.
orc biker
26.05.2015, 16.45
Suomen kansan eräs ominaisuus on tosiaankin tuo lainkuuliaisuus. Mutta siinä nyt on sellainen eriskummallinen asia, että sen lainkuuliaisuuden tulisi koskea kaikkia muita paitsi itseään tai sitä omaa aktivistiryhmää.
Missähän tällainen vaatimus erivapauksista on nytkin esitetty?
Nassetäti on kuules polkupyöräilyihmisiä.
Niinhän sinä haluat esittää. Täytyy olla jotain todella pahasti hampaankolossa pyöräilijöitä vastaan, kun ihminen viitsii oikein kirjautua pyöräilyfoorumille julistamaan pyöräilijöiden vastaista propagandaansa.
Mutta sillä erotuksella polkupyräilyaktivisteihin ja -terroristeihin, ettei halua polkupyörilyn jokaista liikettä ohjattavan jonkinlaisella pykälällä.
Propagandaa, eli siis juuri tuollaista olkiukkojen tehtailua tyhjästä. Jatkuvasti sama laulu, mutta jatkuvasti ilman perusteita. Kukaan ei tässäkään ketjussa ole vaatinut mitään koskemattomuutta "omalle aktivistiryhmälle" paitsi sinä ja muutama muu, jotka ovat esittäneet, että sääntöjen ei pidä koskea kaikkia. Nämä syyttämäsi aktivistipyöräilijät ovat päin vastoin vaatineet, että mennään yhteisten pelisääntöjen mukaan.
Kuten sanoin, sinulla on selvä missio. Vaihtoehtoisesti trollaat, joskin minun on erittäin vaikea ymmärtää sellaisen motiivia, koska en pidä jopa ihmisten kuolemiin johtavia onnettomuuksia sellaisena aiheena, jolle olisi mukava hihitellä ruudun takana. Toisaalta tutkimuksethan ovat osoittaneet trollaamisen taustalla olevan sellaiset syyt, joihin en onnekseni pystykään millään tavoin samaistumaan.
Vapaus monessakin mielessä.
Tuossa on taas ristiriita. Vapaus ei voi olla koskaan vapautta viedä toisten vapautta, koska se johtaa ristiriitaan: toinen ei saa tahtoaan läpi. Näin ollen ainoa järkevä vapauden tulkinta on se, että vapaus koskee omia asioita, omia tekemisiä. Kun oma tekeminen on esim. sellaista, että se oma koira häiritsee tai jopa vaarantaa muita, niin silloin se ylittää oman vapauden rajat. Kyse ei silloin ole vain omasta tekemisestä, vaan toisen vapauden (mm. liikkua turvallisesti ja häiritsemättä) rikkomisesta. Sinä et siis ole vapauden asialla, vaan itsekkään perseilyn, joka rikkoo toisten vapauksia.
orc biker
26.05.2015, 16.51
Tätä olen hieman ounastellutkin. Polkupyöräilyaktivistit ja -terroristit siis haluaisivat alkaa tilanteen niin itsestä tuntuessa ammuskelemaan aseilla. Aika huolestuttava piirre!
No, nythän se sitten selvisikin, että oletko vain äärimmäisen pyöräilyvastainen vai saatko sairasta tyydytystä trollaamisesta. Näin ollen minulla ei ole enää mitään sanottavaa sinulle.
akvavitix
26.05.2015, 17.08
Orc, rottikset jälleen eivät ole itsessään se ongelma. Varsinainen ongelma on, että niitä rottiksia ottavat monesti munanjatkeeksi itsekin aggressiiviset ihmiset, joilla ei ole kykyä tai halua kouluttaa ja hallita koiraansa. Tästä syystä olisin itsekin valmis vaatimaan 'ajokorttia' vaativien koirarotujen omistajilta. Mutta se onkin sitten jo toinen tarina.
TuH: kyllä, se vaatimus on kohtuuton.
Pyörällä ja autolla
26.05.2015, 17.26
Älkää ruokkiko Trollia.
orc biker
26.05.2015, 17.27
Orc, rottikset jälleen eivät ole itsessään se ongelma. Varsinainen ongelma on, että niitä rottiksia ottavat monesti munanjatkeeksi itsekin aggressiiviset ihmiset, joilla ei ole kykyä tai halua kouluttaa ja hallita koiraansa.
Eihän se tahdottoman vaistojaan seuraavan luontokappaleen vika tietenkään ole, että niitä käytetään ihan eri tilanteissa kuin mihin ihmiset ovat ne jalostaneet. On kuitenkin aika hankala keksiä, miksi hyvänkään koirankouluttajan pitäisi valita koirakseen ihmisten ilmoille juuri se rottweiler. Vaikka se olisi miten hyvin koulutettu, niin se on väärässä ympäristössä ja väärässä tehtävässä. Eihän kukaan valitse akkuporakonettakaan naulan hakkaamiseen. Tuollainen tarkoituksenmukaisuus, tai sen puute, on osa yhtälöä.
Ei se sen koiran vika tosiaan ole että pienimunaiset valitsevat sellaisen egon jatkeekseen.
onhan se nyt täysin kohtuutonta vaatia koiranomistajalta metsästyslain ja järjestyslain noudattamista ja luontoarvojen kunnioittamista. Minä minä minä. Mun koira mun koira mun koira.
TuH: kyllä, se vaatimus on kohtuuton.
Pahoittelut jo etukäteen tyhmästä kysymyksestä, muitta ei-koiranomistajana minun on välillä vaikea seurata "heikäläisten" ajatuksenjuoksua... Liittyykö tämä nyt jotenkin juridiseen syyntakeisuuteen?
akvavitix
26.05.2015, 18.16
^ Ei vaan omaan oikeustajuuni ja kansalaistottelemattomuuteen sekä rehellisyyteen. Miksi sanoisin jotain eri tavalla kuin ajattelen ja toimin?
^ Ei vaan omaan oikeustajuuni ja kansalaistottelemattomuuteen sekä rehellisyyteen. Miksi sanoisin jotain eri tavalla kuin ajattelen ja toimin?
Sitä kutsutaan diplomatiaksi. Jutuillasi vain vahvistat ennakkoluuloja koiranomistajien piittaamattomuudesta ja itsekeskeisyydestä. Vastuuntuntoiset, koirakuria noudattavat koiranomistajat ovat epäilemättä kiitollisia.
akvavitix
26.05.2015, 18.35
^ Mä olen aina ollut sitä mieltä, että populismi on viihdyttävää. :D Mitäs luulet, kiitänkö minä sinua kanssapyöräilijänä pyöräilijöiden hyvän maineen ylläpitäjänä? Mä todennäköisesti olen ihan yhtä liikuttunut muiden koiraihmisten kiitoksista kuin sinä minun. ;)
akvavitix
26.05.2015, 18.37
Ja juu, myönnän auliisti piittaamattomuuden koirien irtipitoa koskevaa lainsäädäntöä kohtaan, mutta vakuutan, että teen sen vastuuntuntoisesti pyöräilijöitä höiritsemäti.
Mua ihan oikeasti vituttaa sun kaltaiset (sensuroitu) jotka katsovat oikeudekseen tehdä mitä lystää kansalaistottelemattomuuden nimissä ja haitata muiden elämää.
akvavitix
26.05.2015, 18.48
^ Ole hyvä vaan. ;) Vitutus on ihan rakentava tunne.
Ja juu, myönnän auliisti piittaamattomuuden koirien irtipitoa koskevaa lainsäädäntöä kohtaan, mutta vakuutan, että teen sen vastuuntuntoisesti pyöräilijöitä höiritsemäti.
Muuten hyvä, mutta kiinnipitoajalla ei ole tarkoitus varjella pyöräilijöiden pesimärauhaa, vaan luonnonvaraisten eläinten. Mutta tämähän me käytiin jo läpi: koirien irtipito on ihan jepujepujees, koska pitäähän jotkut pösilöt irti kissojakin!
Moottoritiellä on ihan jees ajaa 150km/h koska ajaahan jotkut 200km/h. Pikkupieruissa ajaminen on kanssa ihan ok kun ajaahan jotkut kovassa kännissäkin.
Sadepäivänä on mukava käyttää kaupunkialueen kevyenliikenteenväyliä. Oikein toivoo, ettei tulisi niitä poutapäiviä lainkaan. Eilen ajelu oli jatkuvaa pujottelua, mutta tänään paljon turvallisempaa.
Sittenhän sä ymmärrät varmasti myös niitä, jotka suhtautuu lakiapiittaamattomasti sun irrallaan juokseviin hurttiisi?
Anarkismilla puolin ja toisinhan sitä niitä näköaloja laajennetaan... :rolleyes:
akvavitix
26.05.2015, 20.24
Veke, minä rikon mainittuja lakeja siellä, missä siitä ei ole kanssaihmisille harmia. Tiedän vastuuni sikäli, että jos koirani aiheuttaa vahinkoa irtaimelle tai ihmiselle tahi villieläimelle olen toki korvausvelvollinen. Vaikka olen piittaamaton lakia kohtaan ei se takoita että olen piittaamaton kanssaulkoilijoita kohtaan. Ja anteeksikin pyydän, jos koirani hännänheilutukset vastaantulijalle aiheuttaa merkittävää häiriötä.
Vastaavasti minä en ota asiakseni ryhtyä ojentamaan sellaisien lakien rikkojia jotka eivät vahingoita tai vaaranna toimillaan sivullisia.
Ja ei, eläimiin piittaamattomasti suhtautuvat eivät saa minulta ymmärrystä osakseen.
FillaRilla
26.05.2015, 21.11
Orc, rottikset jälleen eivät ole itsessään se ongelma. Varsinainen ongelma on, että niitä rottiksia ottavat monesti munanjatkeeksi itsekin aggressiiviset ihmiset, joilla ei ole kykyä tai halua kouluttaa ja hallita koiraansa. Tästä syystä olisin itsekin valmis vaatimaan 'ajokorttia' vaativien koirarotujen omistajilta. Mutta se onkin sitten jo toinen tarina.
Aivan, juuri näin, mutta mikä muu, kuin munan jatkaminen voisi olla syy pitää tällaista koiraa?:seko:
P.S. Ketju on kuin keväinen koirankakkakeskustelu paikallislehdessä:)...
Hääppönen
26.05.2015, 21.37
Kaikkien koirien hankkimisen/pitämisen edellytyksenä pitäisi olla läpäistä Koiranomistajakorttikoe. (Kuten hygieniapassi elintarvikkeiden kanssa tekemisissä oleville ). Osaisi käyttää flexiä, tuntee metsästyslain/koiran irrallaanpitosäännöt/ja tietää, miten kysyeistä rotua tulee hoitaa, käsitellä ja kouluttaa. Pyöräilijöistä yli 80% omistaa ajokortin, joten sääntöjen tuntemus toteutunee automaagisesti. :cool:
Aivan, juuri näin, mutta mikä muu, kuin munan jatkaminen voisi olla syy pitää tällaista koiraa?
Vanhemmat pelasti piikille menossa olleen rottiksen. Kävi ilmi että koiran aikaisempi perhe oli tehnyt siitä agressiivisen. Kertaakaan ei rottiksemme käyttäytynyt agressiivisesti meidän perheessämme. Eli onnellisen elämän ja kuoli vanhuuteen rauhallisesti...
On erilaisia koiranomistajia....
Jälleen tätä vääntöä lukiessa nousee mieleen kuinka moni täälläkin koirista vääntävä pitää henkeen ja vereen kiinni pyöräilijän oikeudesta ajaa autotiellä "vaikka lain mukaan ei saisi" tai ajaa päin punaisia "koska nöyryytysnappi".
Hain popcornit, jatkakaa [emoji41]
iLuurilla tapatalkista
Jälleen tätä vääntöä lukiessa nousee mieleen kuinka moni täälläkin koirista vääntävä pitää henkeen ja vereen kiinni pyöräilijän oikeudesta ajaa autotiellä "vaikka lain mukaan ei saisi" tai ajaa päin punaisia "koska nöyryytysnappi".
Autoradalla ajava pyöräilijä ei varmaankaan tapa ketään vastaantulijaa.
Ei tapa se vastaantuleva irrallaanoleva puudelikaan (enää), kun on saanut Lake 303:sta otsalohkoonsa.
Autoradalla ajava pyöräilijä ei varmaankaan tapa ketään vastaantulijaa.
Joo, onhan se melkein jokavuotista kun vapaana oleva koira tappaa ihmisen [emoji106] Hyvä argumentti [emoji8]
iLuurilla tapatalkista
akvavitix
26.05.2015, 22.21
^^^^^^ :D Onhan se hyvä tietää mitä vastustaa.
Sent from my iPhone using Tapatalkb
Eli pointti oli se, että ei se meidän tessu tee mitään niin on oikeus pitää sitä irti. Näin varmasti useimmiten onkin, mutta koskaan ei tiedä millainen luonnevikainen kusipää sen vastaantulevan tessun on kasvattanut. Teidän mielestä teillä on oikeus aiheuttaa muille liikkujille epätietoisuutta ja jopa pelkoa? Jotkut ihmiset saattavat oikeasti pelätä vähänkään isompaa koiraa, mutta tehän ette voi sitä ymmärtää.
akvavitix
26.05.2015, 22.46
Joo, täytyy myöntää etten ole kokenut koirapelkoa. Sitä on koiraihmisenä vaikeaa käsittää. Olen minäkin tavannut aggressiivisia koiria ja toki jännittänyt. Tunnen ihmisiä jotka pelkäävät meidän äärimmäisen kilttiä koiraa ja pelko vain tuntuu täysin irrationaaliselta... Mutta sitten taas, emme koirallisena perheenä voi elää omaa elämäämme niiden harvojen pelokkaiden ihmisten ehdoilla.
Mutta sitten taas, emme koirallisena perheenä voi elää omaa elämäämme niiden harvojen pelokkaiden ihmisten ehdoilla.
Mutta heidän pitää elää teidän ehdoillanne. Joo hyvä asenne.
Koiraketjuun siitä hus.
Koirissa ei ole vikaa, omistajissa voi olla. Huonoista omistajista pääsemme Pentti Perukseen ja Taina Tavikseen.
Kyllä olisi jo aika ottaa ihan tv-kampanja miten noilla kevyenliikenteen väylillä liikuskellaan. Ei se ole niin vaikeaa ajaa pyörällä väylän oikeassa reunassa, ei koko väylän leveydeltä kaverien kanssa luurit käsissä. Niin ja väistäminen tai tilan antaminen ei onnistu. Pentti vielä usein väistää takaa tulevaa vasemmalle, varmaan siksi ettei luulla kokoomuslaiseksi. Haistattaaki jos joku käy neuvomaan. Ja ne koirat pysyy sitten siellä omistajan vieressä, eikä väylän toisella puolella tai 5m päässä risteyksessä, tänäänkin tuli viidesti äkkijarrutettua, onneksi vauhti oli jo suhteutettu hiljaiseksi.
Positiivista oli se että vain yksi puhelimeen puhuva äiti-henkilö yritti ajaa mua stop merkin takaa pihatieltä kylkeen ja bemarin konepellille tullessaan pyörätienjatkeelle odottamaan liittymistä isommalle tielle. Vaikka näkyvyyttä on sieltä stop merkin takaa useampi sata metriä kumpaakin suuntaan. Tosin oliski ollu liian vaativaa kattoa esim. eteenpäin.
Hengissä sentään, kahta kanssa pyöräilijää autettu ketjujen ja puhjenneiden renkaiden kanssa vesisateessa ja muuten ollut kyllä ihan mukava päivä. Ehkä vielä joskus..
Mutta heidän pitää elää teidän ehdoillanne. Joo hyvä asenne.
Joo, ja meidän eipyöräaktivistien teidän arvaamattomien pyöräilijöiden poukkoilun ja lakien omaan harrastukseen sopivaksi sorvailun ehdoilla [emoji23]
Joo, ja meidän eipyöräaktivistien teidän arvaamattomien pyöräilijöiden poukkoilun ja lakien omaan harrastukseen sopivaksi sorvailun ehdoilla [emoji23]
Nyt ei kyllä osunut sinne päinkään. En sovi kuvaukseen. Ajan klv:llä silloin kun kuuluu ja en pukeudu tiukkoihin housuihin.
Koirat kiinni ja succis h""oille vähän enempi järkee liikenteeseen...
jestas ku tää aihe oikee tempasee mukaansa!
Nyt ei kyllä osunut sinne päinkään. En sovi kuvaukseen. Ajan klv:llä silloin kun kuuluu ja en pukeudu tiukkoihin housuihin.
Ja tuskin myöskään läheskään kaikki koiraihmiset pitää niitä vapaana mutta näin helppo on yleistää [emoji106]
Muutama sitaatti koirista, metsästyslaista ja koiranomistajien vastuunkannosta ja suoraselkäisyydestä:
vapaana kulkevat kissat hävittävät rajusti enemmän luonnon eläimiä.
ihminen on kaikista suurin uhka pesiville luonnonvaraisille eläimille.
lait ovat tulkinnanalaisia
myönnän auliisti piittaamattomuuden koirien irtipitoa koskevaa lainsäädäntöä kohtaan
Vaikka olen piittaamaton lakia kohtaan ei se takoita että olen piittaamaton kanssaulkoilijoita kohtaan.
emme koirallisena perheenä voi elää omaa elämäämme niiden harvojen pelokkaiden ihmisten ehdoilla.
... priceless.
akvavitix
26.05.2015, 23.35
Im glad to entertain you! Haha! :D
Joo, ja meidän eipyöräaktivistien teidän arvaamattomien pyöräilijöiden poukkoilun ja lakien omaan harrastukseen sopivaksi sorvailun ehdoilla
Ymmärsinkö nyt oikein, että argumenttisi on tässä se, että koiria saa pitää metsästyslain ja järjestyslain vastaisesti ja kaikista luontoarvoista piittaamatta irti, koska jotkut pyöräilijät jossakin ajavat ajoradalla ja joskus myös punaisia päin?
Ymmärsinkö nyt oikein, että argumenttisi on tässä se, että koiria saa pitää metsästyslain ja järjestyslain vastaisesti ja kaikista luontoarvoista piittaamatta irti, koska jotkut pyöräilijät jossakin ajavat ajoradalla ja joskus myös punaisia päin?
Ymmärränkö sun argumentin tässä nyt oikein, että koska joku koira jossain saattaa jotain yksittäistä ihmistä häiritä ne pitäisi pitää aina ja kaikkialla kiinni?
Ymmärränkö sun argumentin tässä nyt oikein, että koska joku koira jossain saattaa jotain yksittäistä ihmistä häiritä ne pitäisi pitää aina ja kaikkialla kiinni?
Et, koska et näköjään ymmärrä lukemaasi.
akvavitix
26.05.2015, 23.42
TuH, argumentointi on ollut koko keskustelun ajan puolin jos toisin ontuvaa koska a) kuka jaksaa kännykän näppiksellä kirjoittaa kilometrin perusteluita b) kuka hullu jaksaa lukea kilometrin perusteluita?!?
Mä revin viihdearvoa siitä, kuinka tosissaan ihmiset tuntuvat suhtautuvan tähän keskusteluun ja toisaalta siitä kuinka yksioikoisia johtopäätöksiä näistä vajavaisesti perustelluista argumenteista tehdään. :D
Et, koska et näköjään ymmärrä lukemaasi.
Ymmärrän kyllä että yrität vedota lakeihin ja asetuksiin ainakin aiempien viestiesi perusteella. Se nyt vaan on aika naurettavaa kun omaa harrastusta koskevia lakeja kuitenkin tulkitaan ihan miten halutaan [emoji1]
Jos sulla oli joku muukin pointti niin avaa sitä toki lisää [emoji106]
TuH, argumentointi on ollut koko keskustelun ajan puolin jos toisin ontuvaa koska a) kuka jaksaa kännykän näppiksellä kirjoittaa kilometrin perusteluita b) kuka hullu jaksaa lukea kilometrin perusteluita?!?
Mä revin viihdearvoa siitä, kuinka tosissaan ihmiset tuntuvat suhtautuvan tähän keskusteluun ja toisaalta siitä kuinka yksioikoisia johtopäätöksiä näistä vajavaisesti perustelluista argumenteista tehdään. :D
Hahha peukkuja tälle [emoji106] Nyt nukkumaan, katsotaan aamulla mitä tänne on ilmestynyt
Älä puhu paskaa.
Ainoa syy miksi et kykene perustelemaan mitään on se, ettei pesimärauhaa ja järjestyslakia rikkovalle koirien irtipidolle ole olemassa ensimmäistäkään moraalisesti kestävää perustetta, juridisesta oikeutuksesta nyt puhumattakaan.
Sen "kilometrin perustelun" haluan kyllä nähdä, jossa vakuutat meidät kaikki siitä, että oma mielitekosi itsekeskeisenä koiraihmisenä menee yleisen hyvän ja biodiversiteetin vaalimisen edelle!
Ja nyt sitten mahdollisimman monta hymiötä seuraavaan vastaukseen!
Ymmärrän kyllä että yrität vedota lakeihin ja asetuksiin ainakin aiempien viestiesi perusteella. Se nyt vaan on aika naurettavaa kun omaa harrastusta koskevia lakeja kuitenkin tulkitaan ihan miten halutaan
Ookkkei... Kertoisitko vielä miksi miksi kirjoitat viestisi lopussa yhtäkkiä passiivissa? Kenestä oikein puhut?
Alottelia-14
27.05.2015, 07.18
Joo, täytyy myöntää etten ole kokenut koirapelkoa. Sitä on koiraihmisenä vaikeaa käsittää. Olen minäkin tavannut aggressiivisia koiria ja toki jännittänyt. Tunnen ihmisiä jotka pelkäävät meidän äärimmäisen kilttiä koiraa ja pelko vain tuntuu täysin irrationaaliselta...
Ihmisten pelot on järjestäen semmosia, ettei niitä voi ymmärtää, jos ei itse pelkää samaa asiaa. Itse kun olen koko ikäni kiipeillyt, niin en osaa ymmärtää miten niin moni pelkää korkeita paikkoja, varsinkin ilman suojalasia/aitaa. Luonnossa paljon liikkuvana taas en osaa ymmärtää, miten joku pelkää vaikka susia tai käärmeitä. Joku pelkää pimeääkin, toinen ahtaita paikkoja, kolmas avoimia paikkoja. Pelkoja on moneen lähtöön, eikä kai niitä sen enempää pidäkään käsittää. Mut niitä on olemassa ja niiden huomioonotto on samalla toisten ihmisten huomioimista. :)
akvavitix
27.05.2015, 08.16
^ Joo, toi toisen huomioon ottaminen on kyllä olennaista. Pelkoihin liittyy toisinaan sellainen outous, että niiden myöntäminenkin tuntuu toisinaan olevan ylivoimaista joillekin.
95% koiriaan irtipitävistäkin on ihan tolkun ihmisiä. Meidän koira ei juuri ohikulkevista ihmisistä kiinnostu, mutta varmasti sen kytken hihnaan, jos vastaantulija reippaasti pyytäisi esim. "Voisitko kytkeä koirasi? Pelkään niitä." tmv.
Sitten taas meidän ulkoilutuslenkeillä törmää äärettömän harvoin ihmisiin, joita en etukäteen tuntisi ja jotka eivät tuntisi meidän koiraa. Ja vastaantulijoista reilusti suurin osa itsekin ulkoiluttaa koiraa. Maastopyöräilijää ei ole tullut vastaan kertaakaan viimeisen 5 vuoden aikana.
Ookkkei... Kertoisitko vielä miksi miksi kirjoitat viestisi lopussa yhtäkkiä passiivissa? Kenestä oikein puhut?
Puhun edelleen pyöräilijöistä yleistäen (vaikka en siis näin itse ajattele mutta koet tarpeelliseksi niputtaa kaikki koiriaan vapaan pitävät samanlaisiksi tolloiksi joita ei muiden mielipiteet kiinnosta niin kai minäkin saan?) kuten aikaisemmissakin, passiivisuus johtuu kiinnostuksen vähenemisestä aihetta kohtaan [emoji106]
iLuurilla tapatalkista
orc biker
27.05.2015, 09.26
Tunnen ihmisiä jotka pelkäävät meidän äärimmäisen kilttiä koiraa ja pelko vain tuntuu täysin irrationaaliselta...
Mistä toinen sen sinun koirasi luonteen voisi arvata? Ainoastaan niissä tapauksissa, kun koira selvästi ystävällisesti jolkottaa luokse häntä heiluen, voi tietää, että se on (sillä hetkellä) kiltti. Muissa tapauksessa se voi olla mitä tahansa. Kaikki eivät myöskään ole mitään helvetin koirakuiskaajia, jotka lukevat koiran vasemman korvan asennosta, millä mielellä koira on. Eikä tarvitsekaan olla. Että siinä sinulle vähän rationaalisuutta.
Kolnaako
27.05.2015, 09.41
Se onko koira kytketty vai tarvittaessa välittömästi kytkettävissä, kuten laissa taidetaan riistan rauhoitusaikana vaatia, ei kai ole oleellista. Oleellista on se, että koira on omistajansa/ulkoiluttajansa hallinnassa. Jos se esim häiritsee pesimisrauhaa, se ei ole hallinnassa. Ei myöskään, jos se säntäilee ympäriinsä ja loikkii päin ihmisiä. Valitettavasti osa koiranomistajista kuvittelee, että koira on heidän hallinnassaan vaikka roolit ovat täysin toisinpäin.
El-Carpaso
27.05.2015, 09.59
Nyt ehkä hieman provo poskessa mutta,
Jos täällä on näin välinpitämätöntä porukkaa liittyen koirien hallintaan niin pitäisikö antaa pelokkaille mahdollisuus puolustaa itseään esim. paprikasumutteella? Ilmeisesti pysäyttää isommankin koiran ihan näppärästi ja päin hyppiminen loppuu seinään.
Ei muuten mutta vaikka pidän eläimistä ja koirista, niin muutama lähipiirin tapaus suoraansanottuna vituttaa, koska asenne on näissä tapauksissa todella pielessä.
1) Koira söi abaut 20 rauhoitettua jyrsijäeläintä kansallispuistossa, koko ajan vapaana. Koira sai lähinnä kannustusta omistajaltaan.
2) Kaverilla on risteytys kahdesta valtavasta agressiiviseksi mielletystä rodusta. Kyseessä on todella pelottavan näköinen koira ja kyseisen yksilön mielihommaa on karata omistajaltaan ja hyppiä päin tuttuja ja vieraita. Homma on ok, koska sehän on ihan kiltti ja kiva ja ei se kellekkään mitään. Kerran kaatoi tyttöystävän ja koira meinas loppua siihen.
Pahintahan tässä on se, että koiraa ei voi mitenkään ennakoida. Mistä pelokas tietää, että se on ihan kiltti? Mistä voi tietää, että se ei säntää alle, kun varmaan jokaisen pyöräilijän perimätieto kertoo useista tapauksista joissa koira on yrittänyt
1) lähteä perään
2) käydä päälle
3) juosta alle
Erityisesti kun koiran agressiivinen ja kiltti käytös on käytännössä identtistä ihmiselle, joka ei koirista sen enempää tiedä. Ja aika paksua paskaa jos alkaa mussutus, että pitäisi tietää. Ei koiran omistus ja siihen vaadittavat taidot nyt mikään ihmiseltä vaadittava perusedellytys ole millään mittapuulla.
Mä olen elämäni aikana nähnyt yhden tapauksen, jossa irti olleet koirat olivat todistettavasti hallinnassa, mutta niillä taisi olla koulutustilanne päällä. Kaksi pystykorvapaimenkoiraa pysähtyivät seinään ja istuivat kelvin reunaan omistajan tahdikkaista huudoista "SHULTZ, ROLF!" tai jotain sinnepäin.
Niin mutta kun ei se meidän koira ja ei siitä meidän koirasta mitään haittaa ole.
OT: Liesjärven Kansallispuistossa luistellessa erään mökin pihasta lähti koira perään ja yritin ohjastaa sitä takas mutta juoksi suoraan heikoille jäille ja upposi sinne eikä päässyt ylös .. sain sitten tuon isohkon koiran pelastettua sieltä ja sitten huhuilin omistajan suuntaan joka tuli sisältä / takapihalta ja oli ihan ihmeissään mitä tapahtu .. eikä ollut eka kerta kun tuosta mökistä lähtee koira perään jäille eikä omistajaa näy missään.
^ Joo, toi toisen huomioon ottaminen on kyllä olennaista. Pelkoihin liittyy toisinaan sellainen outous, että niiden myöntäminenkin tuntuu toisinaan olevan ylivoimaista joillekin.
95% koiriaan irtipitävistäkin on ihan tolkun ihmisiä. Meidän koira ei juuri ohikulkevista ihmisistä kiinnostu, mutta varmasti sen kytken hihnaan, jos vastaantulija reippaasti pyytäisi esim. "Voisitko kytkeä koirasi? Pelkään niitä." tmv.
Sitten taas meidän ulkoilutuslenkeillä törmää äärettömän harvoin ihmisiin, joita en etukäteen tuntisi ja jotka eivät tuntisi meidän koiraa. Ja vastaantulijoista reilusti suurin osa itsekin ulkoiluttaa koiraa. Maastopyöräilijää ei ole tullut vastaan kertaakaan viimeisen 5 vuoden aikana.
En ymmärrä että miksi jonkun joka pelkää koiria pitäisi erikseen pyytää pistämään irtokoira kiinni hihnaan? Eikö vastuu siitä asiasta ole täysin sillä koiran kanssa liikkuvalla? Eikö silloin koiran kuljettajan pitäisi ajatella tilannetta huonoimman vaihtoehdon mukaan siten, että jokainen vastaan tuleva voi olla koirapelkoinen? Ainoa varma tapa lienee sellainen että pitää aina koiransa narussa. Valitettavasti ihmisillä on koiristaan ja kakaroistaan sellainen harhakäsitys "ettei se meidän pieni kultamussukka ole vihainen eikä tee koskaan mitään pahaa".
Puhun edelleen pyöräilijöistä yleistäen (vaikka en siis näin itse ajattele mutta koet tarpeelliseksi niputtaa kaikki koiriaan vapaan pitävät samanlaisiksi tolloiksi joita ei muiden mielipiteet kiinnosta niin kai minäkin saan?)
En pidä kaikkia koiranomistajia tolloina, ainoastaan niitä, jotka yrittävät oikeuttaa oman lainvastaisen ja luontoarvojen kannalta tuhoisan toimintansa sillä, että jotkut muutkin rikkovat jossain koiranpitoon liittymättömässä asiassa lakeja.
akvavitix
27.05.2015, 12.00
Oikeuttaminen on aivan eri asia kuin vertaaminen. Oikeutuksen haen ihan jostain muualta. Vertaamalla on helpompi tuoda perspektiiviä siihen, että se koiran irtipito on rikkomuksena itse asiassa vähäpätöisempi kuin useimmat liikennerikkomukset, mitä tyypillisesti pyöräilijätkin harrastavat.
akvavitix
27.05.2015, 12.01
Nalho, onhan tuossa kannanotossa sinänsä ihan vastaava pointti kuin että itselleen omakotitaloa rakentaessa pitää huomioida esteettömyys, mikä nostaa rakentamiskustannuksia merkittävästi. Näitä kummallisuuksia oletetaan sitten noudatettavan.
Oikeuttaminen on aivan eri asia kuin vertaaminen. Oikeutuksen haen ihan jostain muualta. Vertaamalla on helpompi tuoda perspektiiviä siihen, että se koiran irtipito on rikkomuksena itse asiassa vähäpätöisempi kuin useimmat liikennerikkomukset, mitä tyypillisesti pyöräilijätkin harrastavat.
Millä perusteella? Entä jos se koira vahingoittaa vastaantulijaa. Onko se silloinkin rikkomuksena vähäpätöinen?
akvavitix
27.05.2015, 12.10
Irtipito on eri asia kuin koiran aiheuttama vahinko. Rikkomuksen vakavuus on arvotettu rangaistusasteikolla.
Tässä väittelyssä on jo viljelty huonoja analogioita, joten jatketaan samalla linjalla. Pelkään aidosti liikenteessä muita autoilijoita, jotka roikkuvat takapuskurissa tai keskittyvät muuhun kuin ajamiseen. Koska minä pelkään muiden aitoilu pitää kieltää.
Koska pimeällä yksin liikkuvat naiset aidosti pelkäävät miehiä, miehille pitää asettaa ulkonaliikkumiskielto pimeällä.
Irtipito on eri asia kuin koiran aiheuttama vahinko. Rikkomuksen valavius on arvotettu rangaistusasteikolla.
Eikä ole silloin kun se koiran aiheuttama vahinko johtuu siitä irtipidosta.
akvavitix
27.05.2015, 12.15
Eikä ole silloin kun se koiran aiheuttama vahinko johtuu siitä irtipidosta.
Koiran aiheuttama vahinko arvotetaan samalla tavalla riippumatta siitä, onko koiraa pidetty irti vai onko se ollut kytkettynä. Irtokoiran tekemän vahingon yhteydessä tyypillisesti omistajalle napsahtaa erillinen sakko koiran irti pitämisestä. Tämä sillä edellytyksellä, että poliisi on kutsuttu (ja saapunut) paikalle.
E-Cruiser
27.05.2015, 12.17
Välikommenttina mietin, tulevatko sähköpyörät koskaan tulevaisuudessa edes hurjimmillaan aiheuttamaan yhtä paljon vammautumisia ja kuolemia sivullisille, kuin koirat. Tuskin.
http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/588040/Koirien+aiheuttamia+kuolemia+ollut+20+vuodessa+ain akin+15
Ihan vain näin vertailuna. Koirat eivät sinänsä minua haittaa. Se 5% omistajista ärsyttää joskus. Selkeästi nauttivat siitä vallantunteesta että aikuinen mies kykenee puolustautumaan kolmea suurta susikoiraa+yhtä kahjoa vastaan ainoastaan konetuliaseella. Oma lukunsa ovat sitten nuoret hennot naiset kolmen suuren koiran kanssa, täällä päin näkee välillä. Selkeästi näkee että jos lauma saa jotain päähänsä, niin omistaja ei mahda yhtään mitään.
Oletko valmis hyväksymään myös sen faktan että joku voi pistää säikähtäessään sen koiras kylmäksi?
akvavitix
27.05.2015, 12.19
Oletko valmis hyväksymään myös sen faktan että joku voi pistää säikähtäessään sen koiras kylmäksi?
Siinä tapauksessa se kylmäksi laittaja on vastuussa toisen omaisuuden vahingoittamisesta. Se riski on olemassa, mutta aina saattaa puistossa tulla vastaan piripää, joka ennalta arvaamatta iskee kirveellä kalloon. En minä sen riskin takia jätä kävelemättä puistossa.
***** mikä itsekeskeinen idiootti.
akvavitix
27.05.2015, 12.23
***** mikä itsekeskeinen idiootti.
Tämä on vissiin se hetki, kun argumentit loppuvat kesken. ;)
HXX1100H
27.05.2015, 12.29
Moi, Tuossa hieman argumenttia aiheesta : MTV.fi uutiset 15.8.2014.
Alottelia-14
27.05.2015, 12.35
Moi, Tuossa hieman argumenttia aiheesta : MTV.fi uutiset 15.8.2014.
Jäikö sulta joku linkki pois, vai pitäisikö tuollainen ohjelma osata hakea jostain?
Avautumista vaikeasta elämästä palstoilla: vapaana juoksevat koirakeskustelut toikkaroivat missä sattuu.
Menkääs nyt muualle siitä.
…
Leppävaaran montun voi Helsingistä päin tullessa kiertää myös niin että hyppää siitä viimeisestä rampista ajoradalle niiden yksien valojen ajaksi ja sitten taas bussipysäkkien kohdalta tai seuraavasta risteyksestä kelville.
Avautumista vaikeasta elämästä palstoilla: vapaana juoksevat koirakeskustelut toikkaroivat missä sattuu.
Menkääs nyt muualle siitä.
…
Leppävaaran montun voi Helsingistä päin tullessa kiertää myös niin että hyppää siitä viimeisestä rampista ajoradalle niiden yksien valojen ajaksi ja sitten taas bussipysäkkien kohdalta tai seuraavasta risteyksestä kelville.
Mikä mahtaisi olla hyväkuntoisin reitti Töölön suunnilta Lepuskiin? Onko se tuosta Ramseynrannan kautta vai jostain muualta? Talin/E-Haagan ohi olen myös mennyt sinnepäin, mutten vielä kertaakaan Lepuskiin asti, vaan kierrellyt täällä Helsingin puolella.
Missä määritellään se, mitä lakia pitää ehdottomasti noudattaa ja mitä ei? Oma määritelmäni tähän on, että jätän noudattamatta turhia lakeja, kuten koirien irtipitämisen osalta silloin kun siitä ei ole haittaa muille.
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mistä tiedät aiheuttaako koiran irtipitäminen haittaa muille vai ei? Sanotaanko, että kuljet irti olevan koiran kanssa ja vastaan kävelee ihminen joka pelkää koiria. Et välttämättä huomaa sitä tai huomaat siitä, että toinen siirtyy kelvin reunaan niin kauas kuin mahdollista, mutta metsäpolulla sitä vaihtoehtoa ei juuri ole. Itse en pelkää koiria, mutta tiedän ihmisiä jotka pelkäävät paljonkin ja irti oleva koira voi olla pahojakin pelkoja aiheuttava asia.
Vastaantuleva ei myöskään voi olla varma kuinka hyvin koulutettu koira on ja pysyykö kyseinen eläin komennossa ja väylän reunassa.
Jos näen irti olevan koiran niin hidastan vauhtia todella paljon, enemmän kuin hihnassa olevaa koiraa ohittaessani.
Soitan kelloa lähes aina kun ohitan koiranulkoiluttajan ja hiljennän vauhtia eli annan ulkoiluttajalle aikaa huomioida minut.
Mikä mahtaisi olla hyväkuntoisin reitti Töölön suunnilta Lepuskiin? Onko se tuosta Ramseynrannan kautta vai jostain muualta? Talin/E-Haagan ohi olen myös mennyt sinnepäin, mutten vielä kertaakaan Lepuskiin asti, vaan kierrellyt täällä Helsingin puolella.
Luulen, että nopein ja paras reitti on mennä Sturenkatua (tai jotain parempaa reittiä) radan ali ja nousta radan itäpuoliselle pyörätielle. Sitten vain posotetaan Mäkkylään saakka radanvartta ja jatketaan sopivaan suuntaan sen mukaan, mihin päin Leppävaaraa on matka. Pasilassa pitää vähän varoa jalankulkijoita ja vaihtaa radan ali länsipuolelle, ja Ilmalassa on vaarallinen risteys pitkän laskun pohjalla.
Yksi viesti joka sopii itse aiheeseen.
Eilen ajelin töistä kotiin farkuissa ja nahkatakissa ja ohitin yhden TMT:a ajavan sankarin joka oli aikasemmin valoissa ohittanut minut.
Tulin risteykseen jossa ei ole näkyvyyttä oikealle tai vasemmalle. Sivuilta tulevan liikenteen näkee vasta hyvin lähellä risteystä. Hiljensin risteykseen ja tämä arjen sankari noudatti TMT-henkeä ja pamautti vauhdilla ohi katsomatta tuleeko muita. Oli todella lähellä, ettei ajanut kolaria mopon kanssa, koska ei luonnollisesti nähnyt mopoilijaa. Onneksi fillarin jarrut ja mopoilin refleksit olivat kunnossa.
Kenties oma vaatetus ja ohitus oli lycrapukuiselle tempoilijalle liikaa. Tempoilijan pyöränä oli sen verran vanha maasturi, että kuski tuskin löytyy foorumilta.
Käyn paljon lenkillä maastopyörällä ja jalan maastossa, jossa monet tapaavat pitää koiriaan irti. Kiusallisinta on se, että nämä koirat melkein säännönmukaisesti lähtevät perään ja seuraavat pitkiäkin matkoja. Ajattelevat ilmeisesti, että tuo kulkija on mukavampaa seuraa kuin löntystelevä isäntä tai emäntä. Sitten siinä joutuu miettimään, että jäisikö odottelemaan omistajaa vaiko jatkaisi matkaa. Välillä tulee odoteltua, mutta joskus ei. Siinähän on sitten omistajallakin mahdollisuus saada pientä lisäliikuntaa, kun yrittää löytää koiran ja saada sen kiinni. Ääntäkin joutuvat käyttämään siinä hommassa.
akvavitix
27.05.2015, 14.41
Ihan mielenkiinnosta kysyn. Mistä tiedät aiheuttaako koiran irtipitäminen haittaa muille vai ei?
Perustuu omaan arviooni tilanteesta. Aika hyvin pystyn jo hyvän etäisyyden päästä arvioimaan, onko koira syytä ottaa kiinni vai ei. Minun reiteillä ei pääse yllätyksiä oikeastaan tulemaan. Toisaalta meidän koira on juuri sellainen, joka ilmaiseen hyväntahtoisuutensa kaukaa hännänheilutuksella. Eipä ole tähän mennessä tullut koiran elinaikana poikkipuolista sanaa kanssaulkoilijoilta.
Soitan kelloa lähes aina kun ohitan koiranulkoiluttajan ja hiljennän vauhtia eli annan ulkoiluttajalle aikaa huomioida minut.
Näin teen minäkin. Tästä minun osaltani koko keskustelu lähtikin liikkeelle, kun peräänkuulutin soittokellon käyttämistä. :)
FillaRilla
27.05.2015, 14.46
Irtipito on eri asia kuin koiran aiheuttama vahinko. Rikkomuksen vakavuus on arvotettu rangaistusasteikolla.
Tässä väittelyssä on jo viljelty huonoja analogioita, joten jatketaan samalla linjalla. Pelkään aidosti liikenteessä muita autoilijoita, jotka roikkuvat takapuskurissa tai keskittyvät muuhun kuin ajamiseen. Koska minä pelkään muiden aitoilu pitää kieltää.
Koska pimeällä yksin liikkuvat naiset aidosti pelkäävät miehiä, miehille pitää asettaa ulkonaliikkumiskielto pimeällä.
Pelkään aidosti liikenteessä muita autoilijoita, jotka roikkuvat takapuskurissa tai keskittyvät muuhun kuin ajamiseen. Koska minä pelkään muiden aitoilu pitää kieltää.
Ei pidä kieltää autoilua, vaan takapuskurissa autoilu. Ja...niin, sehän onkin jo kielletty.
Ja naisia ahdistelevien miesten ulkonaliikkuminen voitaisiin kieltää. Ainakin pimeällä.
Koko ajan puhutaan väärin ulkoilutettavien koirien arvaamattomuudesta. Miksi siis tästä väärästä toiminnasta kärsivät ovat sun mielestä väärässä. Puheena olleet asiat korjaantuvat, kun kaikki toimivat niinkuin kuuluu: ei ajeta takapuskurissa, ei ahdistella naisia pimeässä ja ulkoilutetaan koiria niin, ettei niistä ole häiriötä luonnolle, eikä kanssaliikkujille mahdollisine koirineen.
Kummallista, kaikki tuntemani pyöräilijä- koiranomistajat toimivat koiriensa kanssa oikein. Siitä huolimatta, että joskus saattaa lipsahtaa pyöräillessä sääntöjen noudattaminen. Jos ajaa joskus ajotiellä, vaikka käytössä olisi klv:kin, ei kait se oikeuta tai edellytä, että kotiin päästyä lasketaan koira pyörätiellä sinkoilemaan tai vapaaksi lähilähimetsään. Ei näillä asioilla ole mitään tekoa keskenään.
Tämä jauhaminen kannattaisi jo lopettaa. Ei mitenkään kasvata tai edes ylläpidä keskinäistä arvostusta.
akvavitix
27.05.2015, 14.53
Toistan itseäni, etteivät ne oikeuta, mutta käyvät vertauksesta siitä, kuinka vakavasta asiasta on kyse. Jos sen koiran ulkoiluttamisen kytkemättömänä hoitaa asiallisesti ei siitä ole sivullisille haittaa.
Edit: Tämä jääköön viimeiseksi postauksekseni aiheesta. Koirista on mun puolesta keskusteltu tässä topicissa ihan riittävästi.
sledgehammer
27.05.2015, 15.03
Käyn paljon lenkillä maastopyörällä ja jalan maastossa, jossa monet tapaavat pitää koiriaan irti. Kiusallisinta on se, että nämä koirat melkein säännönmukaisesti lähtevät perään ja seuraavat pitkiäkin matkoja. Ajattelevat ilmeisesti, että tuo kulkija on mukavampaa seuraa kuin löntystelevä isäntä tai emäntä. Sitten siinä joutuu miettimään, että jäisikö odottelemaan omistajaa vaiko jatkaisi matkaa. Välillä tulee odoteltua, mutta joskus ei. Siinähän on sitten omistajallakin mahdollisuus saada pientä lisäliikuntaa, kun yrittää löytää koiran ja saada sen kiinni. Ääntäkin joutuvat käyttämään siinä hommassa.
Mä en tee mitään. jatkan matkaani, niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Jos sitten lähtee filon perään juoksemaan, niin juoskoon. Kävellessä oman koiran flexin pidän kyllä silloin vapaana siltä varalta, että tuttavuutta tullut karvakaveri onkin ikävissä aikessa. Pystyy sitten oma koira sentään puolustamaan itseään. Seuraa, jos seuraa ja menee minne menee. Koiranomistajissa on niin paljon "kajahtaneita" yksilöitä, että en kylä jaksa jäädä tekemään mitään ylimääräistä sananvaihtoa. Riita siitä kuitenkin tulee. Vuosia sitten joku eukko halusi väkisin tuoda koiraansa tyrkylle vaikka pyysin tätä viemään sen pois. Olis varman pitänyt heti sanoa rumasti. No aikansa ne haisteli ja mylläs ja syystä tai toisesta meidän koira nappas sitä vähän kuonosta. Ei tosiaankaan mitään dramaattista, pikku naarmu, mutta kun se oikein ulvas, niin sitä sattu varmaan ainakin sydämeen ja okistajaakin sattu telepaattisesti. Nuori uros kuumenee aika herkästi, kun sitä toinen koira sopivasti alistaa. Sanoin, että vie lääkäriin ja tuo lasku. Ei vienyt, eikä tuonut laskua.
Puoli vuotta myöhemmin tää eukko tuli kertomaan sen koiran traumoista ja siitä kuinka vaikeaa sillä on. On kuskattu terapiaan ja vaikka mihin (koiraa, vaikka eukko sen tarpeessa enemmän taisi olla). Ei v*ttu, eläimiä ne vaan on ja joskus ne vähän mylläköi. Eläin se on palveluskoirakin ja sillekin voi tulla joku oikku, siksi ne pidetään kiinni. Tällä toko ja palveluskoirasakilla on vaan ihan omat säännöt ja rinta rottingila painellaan koirat vapaana. Menis munkin koira vapaana varmaan ihan siivosti, mutta kun se ei mene. Piste. Mökillä landella saa mennä pitkin peltoja. Ei taajamssa. Reenaamiseen on omat paikat. Parasta kuitenkin on se, että siitä vedetään jo palkokasvit nokkaan, kun pyydetään kytkemään koira. Ihan niin kuin se olis joku henkilökohtainen loukkaus, vaikka sen piskin piti olla jo alunperinkin kiinni.
Siinä tapauksessa se kylmäksi laittaja on vastuussa toisen omaisuuden vahingoittamisesta. Se riski on olemassa, mutta aina saattaa puistossa tulla vastaan piripää, joka ennalta arvaamatta iskee kirveellä kalloon. En minä sen riskin takia jätä kävelemättä puistossa.
Veikkaisin että kiistakumppanisi tarkoitti sillä "säkähtämisellä ja kylmäksi pistämisellä" tilannetta jossa koira on tulossa ns. "päälle"? Eli kysessä on itsensä puolustaminen. Sitä sitten tietysti voidaan pohtia vaikka leivättömän pöydän ääressä, että mitä se itsepuolustus missäkin tapauksessa tarkoittaa. Luulisin, että henkilö jolla on paha koirapelko, käyttää kaikkia mahdollisia keinoja tilanteesta selvitäkseen, jopa sitä kylmäksi pistämistä.
Tässä on vastakkain kaksi näkökantaa. Ihmisen joka pelkää koiria ja jota kohti ryntää koira ja koiran omistajan jonka mielestä hänen hauvansa on täydellisesti hänen hallinnassaan ja itse lempeys eikä se ole koskaan tehnyt kenellekkään "mitään". Tulee mieleen ne jutut joissa lehdissä on kerrottu kun lapsen naamaan on jouduttu ompelemaan paljon tikkejä kun hänen kimppuunsa hyökkäsi koira jota pidettiin rauhallisena.
FillaRilla
27.05.2015, 16.24
Ei tapahtunut kelvillä tämä, mutta hauva pääsi irralleen, eikä ollut hallussa: http://yle.fi/uutiset/irralleen_paassyt_koira_raateli_lampaan_luonnonsuo jelualueella/8021180?origin=rss
Toistan itseäni, etteivät ne oikeuta, mutta käyvät vertauksesta siitä, kuinka vakavasta asiasta on kyse. Jos sen koiran ulkoiluttamisen kytkemättömänä hoitaa asiallisesti ei siitä ole sivullisille haittaa'
Kuinka paljon ihmiset ovat päteviä arvioimaan onko omasta toiminnasta tai toimimattomuudesta haittaa jollekin toiselle? Oletko ajatellut, että on ihmisiä, jotka joutuvat paniikkiin pelkästään nähdessään irti olevan koiran?
Minulla on kokemus ihmisestä, joka vaihtaa kadulla puolta kun vastaan tulee jopa kiinni oleva koira.
Nähtävästi tällainen ihminen on väärässä ollessaan ulkona; kadulla tai metsässä?
Ja terapia- tai hoitopuhetta on tähän turha sotkea.
... Koiranomistajissa on niin paljon "kajahtaneita" yksilöitä, että en kylä jaksa jäädä tekemään mitään ylimääräistä sananvaihtoa...
Tästä tuli mieleen joskus Jyväskylässä Viitniemessä kun ohi mennessä kuuntelin erään koirien omistajan raivoamista toiselle että sen koira oli irrallaan, kun tällä kuitenkin oli omat kaksi koiraa myös irti. Ne kuulemma tottelivat häntä niin saavat olla, ei siltä näyttänyt :D. Koiranomistajissa näyttää olevan siis näitä joita säännöt eivät koske, mutta heidän mielestä ne koskevat kaikkia muita.
Luulen, että nopein ja paras reitti on mennä Sturenkatua (tai jotain parempaa reittiä) radan ali ja nousta radan itäpuoliselle pyörätielle. Sitten vain posotetaan Mäkkylään saakka radanvartta ja jatketaan sopivaan suuntaan sen mukaan, mihin päin Leppävaaraa on matka. Pasilassa pitää vähän varoa jalankulkijoita ja vaihtaa radan ali länsipuolelle, ja Ilmalassa on vaarallinen risteys pitkän laskun pohjalla.
Häh, siis töölöstä lepuskiin pasilan kautta? Ei juu lyhin mahdollinen, hyvää tykityspätkää kylläkin.
Pitskun kautta 110 tietä on ihan toimiva.
Hyötypolkija
28.05.2015, 15.06
Vasta vähän olen aloitellut tmt:a uudella reitillä ja kaikkiaan todella vähän on urputettavaa. Reitti on toki huolella valittu kolmion takaa autoilevien minimoimiseksi, mutta mm. Mankkaan läpi pitää päästellä ja samoin Larun & sen sillan. Ehkä siis vielä alun ruusunpunaisilla laseilla katselen, mutta oikeastaan vain yhtä asiaa olen ihmetellyt. Juuri Larussa Isokaaren jälkeinen silta Länärin yli Katajaharjuntielle. Muutama WTF momentumi, kun mielestäni sillalla on todella selvästi merkitty vain jalkakäytävät ja ajorata. Yksin saa ajella ajoradalla, kun kanssapolkijat sotkee jalkakäytäviä ruuhkaksi asti. Sitten tietty sivuilleen katsomatta syöksytään sillan päätteeksi eteen. Vai onko tuolla sillalla jotkut eri säännöt, mitä nöösi ei huomaa...?
Munarello
28.05.2015, 19.54
Oli näköjään tänään jotain koulujen päätösjuhlallisuuksia kun ajelin äsken potkupalloiluhöntsäilyistä pois. Olisi suoraa katua ja erinomainen näkyvyys joka suuntaan, mutta siitä huolimatta ne Aada-Veetiä kotiin kuskaavat mammat länttäsi leasing-aidua ja rollaa koulun pihasta poistuessaan juuri siihen kelville. Hieman alkoi jo korpeamaan, kun on muutaman kymmenen metrin välillä kaksi liittymää pihasta ja molemmissa sama juttu..
^^ Samaa ihmetellyt itse. Larun autoilijoille kylläkin pointsit, ei yhtään kiukkukuskia tuossa kohdassa vaikka vuosia siitä jo jyrännyt.
Tuossa todellakin on kävelytiet molemmin puolin. Ehkä yleistä arkuutta ettei uskalleta mennä ajamaan hullujen autokuskien sekaan, tai sitten luullaan että kyltitön korotettu osa tiestä on pyörälle sallittu. Luulisin jopa jälkimmäistä yleisemmäksi, koska sitä ei kovin paljoa ole teroitettu valtamediassa että mikä itse asiassa onkaan merkintätapaero pyörätien ja kävelytien välillä. Monelle autoilijalle kaikki korotetut tiet on pyörälle sallittuja paikkoja.
Vasta vähän olen aloitellut tmt:a uudella reitillä ja kaikkiaan todella vähän on urputettavaa. Reitti on toki huolella valittu kolmion takaa autoilevien minimoimiseksi, mutta mm. Mankkaan läpi pitää päästellä ja samoin Larun & sen sillan. Ehkä siis vielä alun ruusunpunaisilla laseilla katselen, mutta oikeastaan vain yhtä asiaa olen ihmetellyt. Juuri Larussa Isokaaren jälkeinen silta Länärin yli Katajaharjuntielle. Muutama WTF momentumi, kun mielestäni sillalla on todella selvästi merkitty vain jalkakäytävät ja ajorata. Yksin saa ajella ajoradalla, kun kanssapolkijat sotkee jalkakäytäviä ruuhkaksi asti. Sitten tietty sivuilleen katsomatta syöksytään sillan päätteeksi eteen. Vai onko tuolla sillalla jotkut eri säännöt, mitä nöösi ei huomaa...?
Mankkaantiellä kannattaa sitten varautua siihen, että risteäviltä teiltä ja pihoilta tuleville autoilijoille pyöräilijää ei miltei pääsääntöisesti ole olemassa. Tänään aamupäivällä yksi mahakas mersumies ei sitten pysähtynytkään, ainoastaan hidasti pihasta tullessaan. Luulin että hidastaminen olisi myös pyöräilijää varten. Väärin. Kääntyi oikealle ja minä tuli oikealta. Arvaatte loput. Väliä jäi tarpeettoman vähän (ehdin alta), kun en muistanut miten hitaasti vannejarrullinen pyörä pysähtyy vastaavaan levyjarrulliseen verrattuna.
Tuossa todellakin on kävelytiet molemmin puolin. Ehkä yleistä arkuutta ettei uskalleta mennä ajamaan hullujen autokuskien sekaan, tai sitten luullaan että kyltitön korotettu osa tiestä on pyörälle sallittu. Luulisin jopa jälkimmäistä yleisemmäksi, koska sitä ei kovin paljoa ole teroitettu valtamediassa että mikä itse asiassa onkaan merkintätapaero pyörätien ja kävelytien välillä. Monelle autoilijalle kaikki korotetut tiet on pyörälle sallittuja paikkoja.
Tuossa kohdin jalkakäytävällä ajaminen on aika yleistä, Helsingin kaupunki saa kyllä ottaa tästä osansa kontolleen. Itäpuolella sillalla on jalkakäytävän merkki, mutta länsipuolella ei. Itse asiassa länsiväylältä autolla tullessa risteys näyttää tältä: https://www.google.fi/maps/@60.162787,24.858978,3a,75y,101.86h,92.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1snmd609UKnPGAxJnlYMHL1Q!2e0 , on kolmiot ja pyöräilijöistä varoittavat merkit. Jos tuosta nyt oikealta tulee pyörällä risteyksen yli, niin voi olla ettei tule ajateltuakaan että pyörätie ei enää sillalla jatku. Pitäisi siis tuossa ylittää tie, ja saman tien kääntää vastaantulevien kaistan yli ajoradalle vasemmalle kaistalle ja jatkaa siltaa pitkin pohjoiseen.
Pari kertaa on sillalla bussi jyrännyt ohituksen jälkeen kivetystä vasten, lukemattomia kertoja on länsiväylältä tuleva auto meinannut ajaa päälle ja muutamia kertoja länsiväylälle kääntyvä hätähousu on heti ohituksen jälkeen kääntynyt eteen. Onneksi on selvinnyt ilman isompia vammoja. Nämä on tosin vähentyneet sen jälkeen kun opin ajamaan keskellä kaistaa, enkä anna tilaa ohittamiselle.
Tuo poliisilaitoksen kortteli on Puistokadulla ainoa, jonka alusta puuttuu vastapalloon ajaessa liikennemerkki, mutta siinäkin on kuitenkin maalaus asvaltissa "väärin päin".
Olin tässäkin väärässä. Puistokadun jokaisella pätkällä on liikennemerkit pyörätielle molempiin suuntiin. Google mapsin kuvasta merkki puuttuu, joten se on ilmestynyt melko äskettäin.
Tänään oli kahdesti lähellä, että oma reagointikyky ei meinannut riittää onnettomuuden estämiseksi.
Ensin Itäisen Rantakadun pyörätietä Merimiehenkadun risteykseen. Risteys on tasa-arvoinen ja vasemmalta tuleekin ajorataa pitkin pyöräilijä, joka kääntyy minua kohti pyörätielle koukaten kovalla vauhdilla ajoradan kaistan vasemmasta reunasta. Väistän ensin pyörätien aivan oikeaan reunaan, mutta tyyppi haluaakin väkisin ohittaa minut väärältä puolelta, joten väistän viime hetkellä vasemmalle. Ohittaessaan minut hihaa viistäen vastaantulija toteaa vielä nerokkaasti: "melkeen tuli kolari" tjsp.
Hirvensalon Puistotiellä S-marketin kohdalla luiskalta ilmestyy reipasta vauhtia eteeni pieni pyöräilijä, joka ajaa ensin kohtisuoraan koko kelvin poikki ajoradan laitaan ja kurvaa sitten oikealle. Vedän jarrut pohjaan ja huudahdan jotain säikähdyksissäni. Jos olisin ollut hieman edempänä tai vauhtia olisi ollut enemmän, niin olisi sattunut molempia. Nyt olin lähinnä vaarassa kaatua vain itse. Muuri tuossa luiskalla on niin korkea, etten nähnyt muksua ollenkaan ennen kuin se oli jo edessäni.
Tuossa kohdin jalkakäytävällä ajaminen on aika yleistä, Helsingin kaupunki saa kyllä ottaa tästä osansa kontolleen. Itäpuolella sillalla on jalkakäytävän merkki, mutta länsipuolella ei. Itse asiassa länsiväylältä autolla tullessa risteys näyttää tältä: https://www.google.fi/maps/@60.162787,24.858978,3a,75y,101.86h,92.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1snmd609UKnPGAxJnlYMHL1Q!2e0 , on kolmiot ja pyöräilijöistä varoittavat merkit. Jos tuosta nyt oikealta tulee pyörällä risteyksen yli, niin voi olla ettei tule ajateltuakaan että pyörätie ei enää sillalla jatku. Pitäisi siis tuossa ylittää tie, ja saman tien kääntää vastaantulevien kaistan yli ajoradalle vasemmalle kaistalle ja jatkaa siltaa pitkin pohjoiseen.
Pari kertaa on sillalla bussi jyrännyt ohituksen jälkeen kivetystä vasten, lukemattomia kertoja on länsiväylältä tuleva auto meinannut ajaa päälle ja muutamia kertoja länsiväylälle kääntyvä hätähousu on heti ohituksen jälkeen kääntynyt eteen. Onneksi on selvinnyt ilman isompia vammoja. Nämä on tosin vähentyneet sen jälkeen kun opin ajamaan keskellä kaistaa, enkä anna tilaa ohittamiselle.
Näin vinkkinä: Mikäli reittiin sopii tai haluaa vähän fiilistellä, rannan kautta kiertäminen on ihan vaihtoehto. Eli siis tämän pisteen kautta ajaa: https://www.google.fi/maps/@60.162155,24.856125,3a,75y,134.6h,73.6t/data=!3m4!1e1!3m2!1sgiaXTMx650G--fUdXE7Dcg!2e0!6m1!1e1?hl=en. Tuota hiekkatietä ajamalla etelämmästä löytyy loivempaa mäkeä, ja kykenee parhaimmillaan välttämään isokaaren... Tosin tämä reitti ei ole otollisin esim ruoholahdesta tullessa, mutta jos vattuniemen kautta tulee, niin voin aika lämpimästi suositella esim ajamaan tiirasaarentietä pitkin (tien länsipäässä menee pieni polkukin) tuohon pisteeseen. Toki aika kapea klv siis tuo lenkkipolku, eli mitään nopeusennätyksiä ei kannata hakea.
Tuo länsiväylän ramppi tuossa sillalla on kyllä yksi todella vaarallinen paikka. Siinä on autoilijan kannalta helposti näyttää että voi ajaa suoraan, ja vasemmalle näkyvyys on todella onneton, eikä oikealle pyörätien suuntaan näkyvyys ole kovin kummoinen (ihan vain ettei tuo autoilijallekkaan ihan helpoksi tuota risteystä ole tehty). Pyöräilyn kannalta myös tuo on sellainen paikka että pitää oikein pysähtyä miettimään että miten esim isokaaresta tullessa tuossa on tarkoitettu ajettavan, sillä pyörätie antaa ymmärtää että ajettaisi suoraan tuon rampin ylitse, vaikka todellisuudessa pyörätienjatke menee myös sille puolelle missä on tuo kävelytien merkki, ja sitä siis lienee tarkoitus käyttää ajoradalle siirtymiseen (ainakin hieman turvallisempi vaihtoehto). Toinen vaihtoehto joka tukisi mielestäni todennäköisintä reittiä mikä tuossa valitaan on että sillalla olevan länsipuolen kävelytie muutettaisiin klv:ksi. Tuo ainakin vähentäisi sitä vekslausta jota helposti joutuu tekemään jos isokaarelle suunnistaa, ja isokaarelta tuolle länsiväylän pohjoispuolen klv:lle suunnistaminen olisi merkittävästi simppelimpää jos tulee isokaaren pyörätietä pitkin.
Välillä kyllä haikailee tuota syksyä ja kevättä. KLV:n elämä vilkastuu merkittävästi kesällä, ja tuntuu että jatkuvasti pitää olla hereilllä kun samalle tielle heitetään kaikki lapsesta mopoon. Suuret nopeuserot ja yllättävät sijainnit tiellä, sekä keskivertomatkaajan tarkkaamattomuus tekee tuosta sopasta toisinaan melkoisen pujotteluradan kun jalankulkijat tulee "väärää puolta" vastakkain, ja pyöräilijät taas ajaa normaalisti ja jostain risteyksestä tulee vielä kolmas osapuoli mukaan, samaan aikaan kun on iso traktori pysäköity klv:lle. Kuten tänään oli pari isoa traktoria keilaniemen kohdalla pysäköity klv:lle, vaikka tuo ajorata on mielestäni tuossa paikassa merkittävästi hiljaisempi. Samaan aikaan pohjoisesta tulee vielä pyörä kääntyen meikäläisen suuntaan, ja noin 30cm marginaalilla mahduimme kohtaamaan. No, onneksi näytti kuskien välillä olevan hyvä juttu kesken sentään, kenties naureskeli fillaristeja että kuinka hulluja ovatkaan.
No, jotain positiivista: jotenkin tuntuu että jengin pyöräilyvauhti on nyt kesää kohden noussut, tai sitten omat voimat laskenut. Tuntuu ettei enää fillaristien kanssa pelata keilailua, vaan monet vetävät halppisfillareillakin ihan mallikasta vauhtia. Jaksaa helpommin odottaa sitä kunnollista ohituspaikkaa kun voi rullailla jotain 25km/h nopeuksiakin jonkun perheenäidin takana. Jotenkin tuntui ensimmäisten helteiden alla että kesäfillaristit ajeli jotain 10-15km/h nopeuksia. Toki edelleen ongelmia on, mutta esim tuossa länsiväylän varressa tuntuu että fillaristit ovat järjestelmällisempiä kuin perus mummo jossain keskuspuiston ylämäessä, jolloin pyörä vispaa puolelta toiselle melko holtittomasti.
No, aika vähän mitään henkilökohtaista ärsyyntymistä tuolla tulee. Pumppuhan siinä pettäisi jos jaksaisi ihmisille olla vihainen. Ainoastaan joku protestiautoilija tänään pisti vihaksi, mutta tämä tapahtui ajoradalla kun vasemmalla puolella oli klv. Ajorata selvästi on tämän henkilön mielestä pyhitetty autoille, koska ajoradan ollessa riittävän leveä kolmelle, ja tilaakin olisi ollut 500m vastaan ajavaan autoon, niin silti piti ajella kaasu pohjassa pienellä vaihteella hihaa hipoen ohitse. Sama autoilija on säikyttänyt kerran aiemminkin, joten epäilen ettei aikasempi kerta ollutkaan vahinko, vaan ihan tarkoituksella näytteli kääntyvänsä suoralla tiellä 40km/h ajavan fillarin eteen, joka olisi ollut varma törmäys jos ei olisi painanut jarrua heti terävän ohjausliikkeen päätteeksi.
Välillä kyllä haikailee tuota syksyä ja kevättä. KLV:n elämä vilkastuu merkittävästi kesällä, ja tuntuu että jatkuvasti pitää olla hereilllä kun samalle tielle heitetään kaikki lapsesta mopoon. ...
Näin ympärivuotisena kelvinkuluttajana tosiaan huomaa tuon vuodenaikaeron selvästi. Talvipimeänä aamuna on aika paljon hiljaisempaa kuin aurinkoisena kesäaamuna. Täällä Kuopiossa "kesäkausi" alkoi vasta noin kuukausi sitten, siinä vapun jälkeen pyöräilijöiden määrä pompsahti.
Hyötypolkija
29.05.2015, 15.15
Mankkaantiellä kannattaa sitten varautua siihen, että risteäviltä teiltä ja pihoilta tuleville autoilijoille pyöräilijää ei miltei pääsääntöisesti ole olemassa.
Tuollaisia viboja siellä ajaessa vähän tulee, vielä lähinnä infrasta johtuen tosin. Todella pimeitä puskaristeyksiä on paljon. Vielä ei ole sattunut sivutieltä autoa tulilinjalle kuin paremmissa paikoissa ja niissä väistivät kiltisti. Lähinnä tietyöt rasittaa. Yhtä sellaista kun siirryin ohittamaan ajoradalle, niin jo oli citymaasturi-Autisti rööriroopena sen verran lähellä, että melkein tunsin ilmastoinnin(tai krematorio hyötykone-V8:n hukkalämpö)flektien imun. Vaikka etenemistahtini määräsi hitaasti etenevä autoletka...
Ei tuolla kelvillä ainakaan tempoenkkoja ole syytä rikkoa.
Itäpuolella sillalla on jalkakäytävän merkki, mutta länsipuolella ei.
Miten mä muistelin, että molemmin puolin olisi jalkakäytävän merkit. Pitääpä tarkistaa ensi kerralla. Saattanut jäädä vain mielikuva, kun länsipuoli on niin ilmeinen jalkakäytävä toisesta suunnasta tullessa. Kaikkiaan koko risteyshässäkkä on aika karmea viritys, jos haluaisi sujuvasti edetä. Tunnustan hieman ahtaisiin väleihin ajoradalle pudottautuneeni pari kertaa oikean tmt:n hengessä...
Näin vinkkinä: Mikäli reittiin sopii tai haluaa vähän fiilistellä, rannan kautta kiertäminen on ihan vaihtoehto. Eli siis tämän pisteen kautta ajaa: https://www.google.fi/maps/@60.162155,24.856125,3a,75y,134.6h,73.6t/data=!3m4!1e1!3m2!1sgiaXTMx650G--fUdXE7Dcg!2e0!6m1!1e1?hl=en.
Varmasti hyvä nautiskelureitti. Itse ajoin ekana päivänä aamulla tuon pisteen kautta, mutta mäkeä ylös Isokaareen. Se Isokaaren läpäisy oli tuosta paljon selkeämpi ja matka likimain sama kuin sillan kautta. Mutta rannassa oli pieni kiertotie tietyölouhikkoa, niin jäi siihen kertaan se vaihtoehto.
Tänään vieraalla paikkakunnalla ihmettelin kymmenen metrin pyörätietä (liikennemerkki 423). Sitten oli jalkakäytävän merkki. Mikähän tienpitäjän logiikka on mahtanut tässä olla?
Pyörällä ja autolla
30.05.2015, 18.49
Tänään vieraalla paikkakunnalla ihmettelin kymmenen metrin pyörätietä (liikennemerkki 423). Sitten oli jalkakäytävän merkki. Mikähän tienpitäjän logiikka on mahtanut tässä olla?
Ja sitten vielä ihmetellään että miksi pyöräilijät ajavat välillä pyörätiellä ja välillä sitten siirtyvät ajoradalle ja kohta sen jälkeen taas pyörätielle.
Munarello
30.05.2015, 20.59
No olisihan se aika ihmeellistä, jos eivät ajaisi, kun liikennemerkit niin määräävät. Epäilen kuitenkin, että suurin osa polkupyöräilijöistä ei huomaa tai ymmärrä liikennemerkkiä ja ajavat siten lain vastaisesti jalkakäytävällä.
Epäilen, että trollaat. Rölötirölöm.
Pyörällä ja autolla
30.05.2015, 21.42
^^ Älkää ruokkiko Trollia.
Olen ihmetellyt, miksi kotikatuni ympäristössä ajetaan pääsääntöisesti jalkakäytävällä. Alueella on yksi pääkatu, jonka vierellä kulkee klv. Pääkadusta lähtee useita hiljaisia päättyviä sivukatuja, joilla klv:tä ei ole. Ajoradan varrella on vain jalkäytävät.
Noissa paikoissa ei pitäisi olla minkään tasoisilla pyöräilijöillä mitään pelkoon perustuvaa syytä yrittää pysyä poissa ajoradalta. Olen päätynyt siihen, että koska jalkakäytävän alussa ei ole yksiselitteistä jalkakäytävän merkkiä ja jalkakäytävä ehkä "näyttää" pyörätieltä ja päätie, jolta sinne käännytään, on merkitty klv:ksi, siinä sitten ajetaan.
https://www.google.fi/maps/@60.269834,24.849614,3a,75y,17.71h,73.58t/data=!3m4!1e1!3m2!1sk4rq4aCNhYi6sVhaNltkEQ!2e0!6m1 !1e1
Pyöräilijän tulisi, tullessaan kuvassa oikealta (minne jalankulkija on menossa) ja kääntyessään kulkusuunnassaan oikealle (mistä auto on tulosssa), käyttää ajorataa. Siitä huolimatta silmämääräisesti suurin osa kääntyy klv:ltä jalkakäytävälle. Vaikea ymmärtää. Sama myös toiseen suuntaan kulkiessa.
Toinen hieman vastaava esimerkki on täällä: https://www.google.fi/maps/@60.252913,24.868892,3a,75y,56.06h,76.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1s1AMo29cbCnYW3irEw2uTjA!2e0 (http://www.google.fi/maps/@60.252913,24.868892,3a,75y,56.06h,76.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1s1AMo29cbCnYW3irEw2uTjA!2e0)
Kuvassa Sorolantiellä ei ole klv:tä, vaan jalkakäytävä. Mitäköhän "Pyörätie päättyy"-merkillä yritetään sanoa?
1) Tässä on pyörätie, mutta se päättyy pian.
2) Pyörätie päättyy välittömästi tämän merkin kohdalla (tai oikeastaan pari metriä aikaisemmin).
Todellisuudessa ajoradan reunassa oleva jalkakäytävä päättyy parin sadan metrin päässä jatkuakseen siinä klv:ksi merkittynä hiekkatienä. Klv:llä "kohti kameraa" ajaessa ja vasemmalle kääntyessä on aika "luonnollista" jatkaa ajamista jalkakäytävällä.
https://www.google.fi/maps/@60.25305,24.871808,3a,75y,107.2h,72.95t/data=!3m4!1e1!3m2!1ss1g7Jl_FaIhzmgMNFdEMwA!2e0
raitsikka
31.05.2015, 11.48
Nyt minun täytyy tunnustaa liikennemerkkitietämykseni vajavaisuus. Olen vilpittömästi luullut, että tuo Marenkin kertoma "Pyörätie päättyy" merkki tarkoittaa Umpikujaa, joka jatkuu kuitenkin ajotien päättymisen jälkeen pyörätienä.
Niin sekavia nämä pyöräilysäännökset kyllä ovat vaikka olettaa osaavansa jotenkin.
^ ja ^^
Tarkoitatte siis tuota neliskanttista merkkiä jossa ajorata päättyy ja sit vielä lisäksi pyörän merkki.
Olen samaa mieltä raitsikan kanssa eli umpikuja, jota pitkin joudut autolla tulemaan takaisin, mutta pyörällä pääset läpi. Eli se ei ole ollenkaan "pyörätie päättyy".
Tätä mieltä olen kunnes joku todistettavasti toisin todistaa.
^Autiotie päättyy mutta pyörätie / ulkoilureitti jatkuu.
Rantaraitilla eilen liippas läheltä, pihaansa leikannut papparainen liikkui oikealle ja käänsin päätä vilkaisemaan vastaantulleita hyvinistuvia housuja niin ruohonleikkaajapappa peruuttikin silläaikaa eteen luurit korvilla sivuille katsomatta ..
^ ja ^^
Tarkoitatte siis tuota neliskanttista merkkiä jossa ajorata päättyy ja sit vielä lisäksi pyörän merkki.
Olen samaa mieltä raitsikan kanssa eli umpikuja, jota pitkin joudut autolla tulemaan takaisin, mutta pyörällä pääset läpi. Eli se ei ole ollenkaan "pyörätie päättyy".
Tätä mieltä olen kunnes joku todistettavasti toisin todistaa.
Olet oikeassa. Itse en käytännössä autoile, joten merkin tarkoitus on jäänyt hatarien muistikuvien tasolle. Merkkiä ei myöskään sellaisenaan löydy Tieliikenneasetuksesta, joten itsensä sivistäminen vaatii hieman enemmän vaivaa.
Esimerkiksi Tiehallinnon yleisohjeet liikennemerkkien käytöstä http://alk.tiehallinto.fi/thohje/pdf/2000006-v-03liikennemerkkiohje.pdf kertoo merkistä sivulla 2H-24: "Merkissä voi käyttää polkupyöräilijälle tarkoitetun reitin tunnusta, jos tieltä on läpiajomahdollisuus pyöräliikenteelle, mutta ei moottoriajoneuvolle. Tarvittaessa lisäopastuksena voi käyttää merkkiä 645 (kevyen liikenteen viitta)" ja kuvatekstinä: "Merkin 651 kuvio sovellettuna tilanteeseen, jossa polkupyörälle on läpiajomahdollisuus".
Tänään oli pari niin hienoa taidonnäytettä liikenteessä että huhhuh. Yksi pyöräilijä ajoi pimeästä tunnelista kolmion takaa melkein eteeni, tässä vaiheessa taisin korottaa ääntä ja "huutaa" pyöräilijälle kolmion olemassaolosta. On se nyt jumankauta :mad:. Pienestä kiinni ettei kolahtanut, vaikka itellä ei ollut siinä vauhtia koska tiedän että se on vaarallinen kohta ajaa.
Toinen todella wtf-tilanne oli kun ajoin 110-tietä pitkin ja Turun hautausmaan kohdalla olleet liikennevalot olivat vahvasti punaisella. Siis eivät juuri vaihtuneet punaisiksi vaan olleet jo kauan, ja olivat kohta vaihtumassa vihreälle kaiketi (mutta silti siis punaisella). Katselin epäuskoisena kun punainen Ford Ka paineli hidastamatta punaisten valojen läpi. Siis mitä helv..?! Tuohon ei ollut mitään muuta selitystä kuin joko värisokeus tai täydellinen piittaamattomuus liikennesäännöistä. Onneksi poikittaisella suojatiellä ei ollut tällä kertaa kukaan ylittämässä tietä! En nähnyt rekkaria, muuten olisin varmasti käräyttänyt tollasen idioottikuskin poliisille, vaikka tietty olisi ollut sana sanaa vastaan. Olihan siinä kuitenkin muitakin silminnäkijöitä riittämiin. Ihan käsittämätöntä. Noita viimeisillä "vihreillä" ajajia riittää mutta tää oli kyllä niin täysiä päin punaisia kuin olla voi...
Tiivistettynä voisi sanoa että näin kesällä mua pelottaa vastaantulevat pyöräilijät paljon enempi kuin autoilijat. Noilla vastaantulevilla pyöräilijöillä on ihmeellinen taipumus lähteä ajamaan suoraan kohti, olla väistämättä, ajaa väärää puolta jne muutenkin haistattaa pitkät millään liikennesäännöillä. Välinpitämättömyys ja "omat liikennesäännöt" tuntuvat olevan päivän sana...
kuovipolku
31.05.2015, 15.12
^Autotie päättyy mutta pyörätie / ulkoilureitti jatkuu.
Akkurat. Tämä on ehkä helpommin kokemuksen kautta opittavissa kuin loogisesti pääteltävissä.
Marengin esimerkin mukaisia jalkakäytävällä pyöräilyyn houkuttelevia tai erehdyttäviä paikkoja on paljon. Pitäisi ilmeisesti osata päätellä kelvimerkin puuttumisesta, alhaisesta nopeusrajoituksesta ja jalkakäytävän kapeudesta. Helpointa on tietenkin todeta asia pyöräilykartassa jossa osuus on merkitty erilaisella viivalla jolla karttamerkkiohjeen mukaan kuvataan "pyöräverkoston osana toimivaa katua tai tietä".
Mummopyöräilijöiden preferenssin ehkä ymmärtää, hehän välttävät mahdollisuuksien mukaan aina autojen sekaan joutumista, mutta joskus (kävellessä) on sattunut että tällaisella jalkakäytävällä on vastaantullut tai takaa ohittamaan pyrkinyt sennäköinen succispyöräilijä jolla ei uskoisi mitään autofobiaa olevan. Ehkä "kelvimoodissa" ajaminen johdattaa tekemään virheen enempää ajattelematta, mutta tällöinkin pitäisi tilanteen tullen tajuta olevansa väärässä paikassa (eikä osoittaa mieltään, kuten on myöskin sattunut,jalankulkijoille jotka "tukkivat tien").
Hyötypolkija
31.05.2015, 15.29
Akkurat. Tämä on ehkä helpommin kokemuksen kautta opittavissa kuin loogisesti pääteltävissä.
No niinpä. Itsekin "tiesin" kyllä, mitä merkki tarkoittaa, mutta kun mietin, että mistä tiesin, niin... En muista yhtään. Luulen, että olen vaan käytännössä huomannut tarpeeksi monta kertaa, mitä merkin jälkeen seuraa ja siitä jäänyt tuo "tieto". Olen kuitenkin aikanaan tuoreena kortillisena tarkistanut aina kaikki liikennemerkit, jos en muistanut, joten ilmeisesti jotain häikkää tuon merkin suhteen on ainakin aikanaan ollut autokoulussa/opuksissa.
Toinen todella wtf-tilanne oli kun ajoin 110-tietä pitkin ja Turun hautausmaan kohdalla olleet liikennevalot olivat vahvasti punaisella. Siis eivät juuri vaihtuneet punaisiksi vaan olleet jo kauan, ja olivat kohta vaihtumassa vihreälle kaiketi (mutta silti siis punaisella). Katselin epäuskoisena kun punainen Ford Ka paineli hidastamatta punaisten valojen läpi. Siis mitä helv..?! Tuohon ei ollut mitään muuta selitystä kuin joko värisokeus tai täydellinen piittaamattomuus liikennesäännöistä.
Saattoi se silti olla puhdas vahinkokin (tai rattijuoppo/huumekuski). Noita vahinkojakin sattuu yllättävän helposti. Olin itse viime viikolla suht tuoreen kuskin kyydissä, kuitenkin ikäisekseen paljon ajaneen ja mielestäni ihan huolellisen sellaisen. Niin se vaan vetäisi täysin päin punaisia, jonka itsekin huomasi, mutta vasta valojen jälkeen. Olen itsekin ekoina korttivuosina ajanut samalla tavalla punaisista läpi. Tai no huomasin vähän ennen opastinta, mitä oli tapahtumassa, mutta paljon ei enää ehtinyt vauhti edes hidastua. Ei ole kovin kaukana ollut vastaava myöhemminkään. Joskus vaan valojen sijainti/rytmi on "epänormaali" ja "nollat taulussa" ajaen noin voi sattua. Ajaminen on kuitenkin osittain automaattista toimintaa ja siellä automaatiotasolla tulee helposti ajeltua, jos mitään erityistä ei ole näköpiirissä. Uskon kuitenkin, että jos risteävää liikennettä olisi olemassa, tuollaista vahinkoa ei pääse syntymään. Toki sitten on ne eri syistä ei enää niin täysillä käyvät kuskit, joille tuollainen varmasti tapahtuu vielä helpommin.
Mutta valppaana kannattaa olla. Varsinkin kun sellaisiakin on, jonka näin tässä joku kesä Rajatorpantietä ylittämässä Vihdintien. Meille Vihdintien kulkijoille oli vihreä palanut jo pitkään ja liikenne soljui silloista 70 rajoitusta risteyksen yli. Oikealta Myrtsin suunnalta tuli joku ilmeestä päätellen narkkari, joka ei sivuilleen katsonut ja ajoi suoraan Vihdintien yli hidastamatta vanhalla Mazdallaan. Jossain komedialeffassa olen nähnyt lähinnä vastaavaa, kun se käsittämättömällä tuurilla ei osunut yhteenkään autoon, vaan meni juuri sopivasti väleistä kaikilla viidellä kaistallisella, joille paloi silloin vihreät. Yksi autoilija joutui vähän polkaisemaan jarrua ja väistämään, tai siis se oli ainoa, minkä se ehti tekemään. Narkkiautossa oli ainakin kolme nuorta ihmistä. Darwin-awardsit oli lähellä.
Merkintätapojen ja toteutustapojen johdonmukaisuuden puute haittaa oppimista, niin kuin lain suurpiirteisyyskin. Vähän helpompi oppia esim umpikujan merkin tarkoitus jossa on fillarin kuva jos se olisi käytännössä aina käytössä kun pyörätie jatkuu. Myös jalkakäytävän merkintätapa on omiaan aiheuttamaan väärinymmärrystä sen suhteen mikä on kävelytie ja pyörätie, siis siksi kun jalkakäytävälle on oma merkki olemassa. Muutenkin yleensä aivot on niksautettu siihen toimintatapaan että jos joku merkki ei sitä kiellä, niin siinä saa ajaa (kun metsässäkin saa ajaa jne).
Oma lukunsa on vielä erilaiset merkintävirheet jotka lisäävät entisestään väärinymmärryksiä. Luultavasti moni urakoitsijakaan ei tiedä oikeaa merkintätapaa, ja siten usein merkinnät menee vähän "sinne päin", ja lopullisessa toteutuksessa sitten korjataan virhe joskus kun joku kireähousuinen fillaristi valittaa. Kyllähän sitä fillaristi oppii nopeasti että ajoneuvolla ajo kielletty-merkki koskee vain moottoriajoneuvoja, jos sitä merkkiä käytetään sellaisessa paikassa ettei kiellossa ole mitään järkeä. Myös nämä "yhden korttelin verran ilman pyörätietä"-ratkaisut ovat omiaan opettamaan että pyörätie on sielläkin missä sitä ei ole erikseen merkattu, koska täysin järjetöntähän se on yhden korttelin ajaksi siirtyä ajoradalle, ellei tarkoituksena ole tehdä fillaristille kiusaa.
orc biker
31.05.2015, 16.46
Eilen ärähdin pennuille, joilta kesäloman huuma oli vienyt alkeellisimmatkin liikennetaidot. Lonnivat puolin ja toisin kelviä. Yksi vaelsi pyörällä laidasta toiseen, toiset kävellen. Eivät edes nähneet suoralla pätkällä vastaantulijoita ajoissa. Tai jos näkivät, niin ei sytyttänyt tai riittänyt energiaa reagoida asiaan ajoissa, kun kaikki tarmo oli jo annettu keväällä koulutehtäviin. Näin jo aiemmin, kun siinä oli miehellä vaikeuksia päästä noista ohitse, niin kun itse pääsin sitten kohdalle ja jouduin hidastelemaan, niin huomautin asiasta ehkä vähän tylymmin kuin oli tarkoituskaan, mutta minkäpä teet ääni käheänä tuntien viileässä säässä ajamisesta. Eipä tuollaisesta välttämättä mitään hyötyä ole, mutta jos jokin ihme tapahtuisi ja jollekin noista jäisi mieleen ihan hitunen ajatuksesta, että liikutaan tiiviisti.
Munarello
31.05.2015, 16.48
Vaikeaa elämää kuntoilureiteillä. Ajelin tuollaisella ulkoilureitillä, jota joskus olisi kutsuttu pururadaksi vaikka ei siellä mitään purua ole enää aikoihin ollutkaan. Vastaan oli tulossa joku jo vähän ikääntyneempi rouva pienen koiransa kanssa joten hidastin ja siirryin aivan oikeaan reunaan. Rouvakin näki minut ajoissa sillä yritti siinä kaitsia koiraansa, mutta eikös se piski tietenkin saanut rähinäkohtauksen juuri kohdalla ja yritti kovasti rynniä renkaan alle. Rouva sai sentään pidettyä narusta kiinni ja heti perään vittumaiseen sävyyn sähisi että "pyöräily kielletty." Jaa juu, on siellä moottoriajoneuvoilla ajo kielletty, mutta ei taida koskea fillareita. Mutta mikäs siinä, tarpeeksi kun jotain inhoaa niin helpostihan omatkin töppäilynsä saa vieritettyä mielessään muiden syyksi. :)
orc biker
31.05.2015, 16.54
Vaikeaa elämää kuntoilureiteillä. Ajelin tuollaisella ulkoilureitillä, jota joskus olisi kutsuttu pururadaksi vaikka ei siellä mitään purua ole enää aikoihin ollutkaan. Vastaan oli tulossa joku jo vähän ikääntyneempi rouva pienen koiransa kanssa joten hidastin ja siirryin aivan oikeaan reunaan. Rouvakin näki minut ajoissa sillä yritti siinä kaitsia koiraansa, mutta eikös se piski tietenkin saanut rähinäkohtauksen juuri kohdalla ja yritti kovasti rynniä renkaan alle. Rouva sai sentään pidettyä narusta kiinni ja heti perään vittumaiseen sävyyn sähisi että "pyöräily kielletty." Jaa juu, on siellä moottoriajoneuvoilla ajo kielletty, mutta ei taida koskea fillareita. Mutta mikäs siinä, tarpeeksi kun jotain inhoaa niin helpostihan omatkin töppäilynsä saa vieritettyä mielessään muiden syyksi. :)
Sanovat, että koirat usein muistuttavat omistajiaan. Noille kannattaa vain lakonisesti todeta, että onpa huonosti koulutettu koira. Se sattuu, koska se on totta. Kyllä tuollaisetkin rouvat syvällä sisimmässään tietävät, että eihän koiran pitäisi väkisin riehtoa narussa ja räksyttää muille.
Kyllähän sitä fillaristi oppii nopeasti että ajoneuvolla ajo kielletty-merkki koskee vain moottoriajoneuvoja, jos sitä merkkiä käytetään sellaisessa paikassa ettei kiellossa ole mitään järkeä.
Huvituin joskus suuresti nähdessäni Helsingin rautatieasemalla ajoneuvolla ajo kielletty -merkin ja polkupyörällä ja mopolla jo kielletty -merkin päällekkäin samaan seinään kiinnitettynä. Siinä oli laitettu vyö ja henkselit pyöräilijöitä varten.
Saattoi se silti olla puhdas vahinkokin (tai rattijuoppo/huumekuski). Noita vahinkojakin sattuu yllättävän helposti. Olin itse viime viikolla suht tuoreen kuskin kyydissä, kuitenkin ikäisekseen paljon ajaneen ja mielestäni ihan huolellisen sellaisen. Niin se vaan vetäisi täysin päin punaisia, jonka itsekin huomasi, mutta vasta valojen jälkeen. Olen itsekin ekoina korttivuosina ajanut samalla tavalla punaisista läpi. Tai no huomasin vähän ennen opastinta, mitä oli tapahtumassa, mutta paljon ei enää ehtinyt vauhti edes hidastua. Ei ole kovin kaukana ollut vastaava myöhemminkään. Joskus vaan valojen sijainti/rytmi on "epänormaali" ja "nollat taulussa" ajaen noin voi sattua. Ajaminen on kuitenkin osittain automaattista toimintaa ja siellä automaatiotasolla tulee helposti ajeltua, jos mitään erityistä ei ole näköpiirissä. Uskon kuitenkin, että jos risteävää liikennettä olisi olemassa, tuollaista vahinkoa ei pääse syntymään. Toki sitten on ne eri syistä ei enää niin täysillä käyvät kuskit, joille tuollainen varmasti tapahtuu vielä helpommin.
Mutta valppaana kannattaa olla. Varsinkin kun sellaisiakin on, jonka näin tässä joku kesä Rajatorpantietä ylittämässä Vihdintien. Meille Vihdintien kulkijoille oli vihreä palanut jo pitkään ja liikenne soljui silloista 70 rajoitusta risteyksen yli. Oikealta Myrtsin suunnalta tuli joku ilmeestä päätellen narkkari, joka ei sivuilleen katsonut ja ajoi suoraan Vihdintien yli hidastamatta vanhalla Mazdallaan. Jossain komedialeffassa olen nähnyt lähinnä vastaavaa, kun se käsittämättömällä tuurilla ei osunut yhteenkään autoon, vaan meni juuri sopivasti väleistä kaikilla viidellä kaistallisella, joille paloi silloin vihreät. Yksi autoilija joutui vähän polkaisemaan jarrua ja väistämään, tai siis se oli ainoa, minkä se ehti tekemään. Narkkiautossa oli ainakin kolme nuorta ihmistä. Darwin-awardsit oli lähellä.
No ok, ehkä se sitten oli. Mutta jotenkin sitä vaan ajattelee että jos koko muu liikenne on pysähtynyt niin havainnointikyvyn pitää olla sillä hetkellä täys nolla jos ei sitä huomaa...hiukan pelottavaa ajatella että noita sattuu tuolla liikenteessä, koska silloin on suuri todennäköisyys että jotain sattuu ihan oikeasti eikä vain ajatuksissa...
Täytyy myöntää että mäkin onnistuin autoilun alkuaikoina ajamaan stop-merkin takaa pysähtymättä, koska vieressä istuja höpötti samalla ja mulla huomio kiinnittyi vain siihen ettei mistään suunnasta tule ketään, eikä sitten riittäny enää huomiota stop-merkin huomaamiseen. Vaikka stop-merkkiä on vaikeaa olla huomaamatta kokonsa ja värinsä puolesta.
Onneksi kohta tulevat robottiautot niin ei teidänkään tarvitse ajaa.
…
Toivon että tästä pariskunta-jaetulla-kelvillä-toinen-jalan-ja-toinen-pyörällä-helvetin-hitaasti-keskiviivan-molemmin-puolin-ilmiöstä johon tänään törmäsin kahdesti ei tule suurempaa trendiä.
Onneksi kohta tulevat robottiautot niin ei teidänkään tarvitse ajaa.
Öö, mitäköhän tällä nyt haettiin takaa?
Mä en ole enää moneen vuoteen ajanut autoa säännöllisesti, viime kesänä piti ajaa Tammisaareen eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Päivittäisessä käytössä on kuitenkin ainoastaan pyörä.
Kolnaako
01.06.2015, 12.38
Sinimäentiellä siinä Turveradantien risteyksen länsipuolella on hauskasti tilapäinen pyölärätie itäänpäin ajaville. Länteenpäin ajaville ei sitten ole pyörätiemerkkiä tuohon laitettu, joten väylä lienee ajettavissa millä vaan vekottimella (ei ole mitään liikennemerkkiä). olen kyllä tuossa tyytynyt ajamaan ajoradallla eikä vielä kertaakaan ole tööttäilty tai muuten häiriköity.
ptaipale
02.06.2015, 00.27
Pitäjänmäen asema. Äijä peruutti mondeonsa eteeni pyörätielle. Jarrutin ja pysähdyin ja läksin sitten vain ohitse kun en ollut aikeissa väitellä sen enempää, jolloin mondeon ikkuna aukeaa ja sisältä tulee huutelua että "tämä on piha-alue" ja "näit minut tuolta sadan metrin päästä". No niin näin, ja sinäkin näit minut, ja silti peruutit siihen eteen pyörätielle.
Voiko ely-keskukseen tai johonkin valittaa siitä, että kiinteistö on sijoittanut myymänsä/vuokraamansa parkkipaikat niin, että niihin ajetaan kevyen liikenteen väylää?
...Voiko ely-keskukseen tai johonkin valittaa siitä, että kiinteistö on sijoittanut myymänsä/vuokraamansa parkkipaikat niin, että niihin ajetaan kevyen liikenteen väylää?
Olen ainakin ilmoittanut kaupungille niille kuuluvien väylien puutteista, mutta eipä ole mitään tapahtunut kahteen vuoteen. Mm tossa on lähes aina autoa parkissa klv:llä tai sitten lähtevät pihasta katsomatta. En tosin tiedä auttaisiko pihan erottaminen selkeästi maalauksella, mutta ainakin se helpottaa juridisesti kolaritilanteessa.
https://www.google.fi/maps/@60.265896,24.116061,3a,75y,343.09h,71.92t/data=!3m4!1e1!3m2!1sTNBlVFx-mHaOQtKdQ05dHA!2e0!6m1!1e1
Kolnaako
02.06.2015, 09.26
Mikähän siinä on, että Itämerenkadulla Ruoholahdessa pitää aina olla jokunen wannabeemaantiepyöräilijä logosukkahousissa ja asusteiden väriin sopivalla munarellolla sotkemassa täysin järjettömästi ihmisten seassa. Usein nää sit hyytyy, kun tullaan väljemmille vesille.
kolistelija
02.06.2015, 09.28
Mikähän siinä on, että Itämerenkadulla Ruoholahdessa pitää aina olla jokunen wannabeemaantiepyöräilijä logosukkahousissa ja asusteiden väriin sopivalla munarellolla sotkemassa täysin järjettömästi ihmisten seassa. Usein nää sit hyytyy, kun tullaan väljemmille vesille.
Avautuminen paikan päällä voi olla ihan hyvä idea. Kyseessä kuitenkin lajitoveri ja itse olet selvästi alfa-asemassa.
Kolnaako
02.06.2015, 11.14
Asiasta kun kerran yhdelle asiallisesti mainitsin niin vastas: "Mitä sä kimität".
Asiasta kun kerran yhdelle asiallisesti mainitsin niin vastas: "Mitä sä kimität".
Toteat vain että edistynyt harrastaja kruisaa kaupungissa rauhallisen coolisti. Implisiittisesti säälittävät alussa olijat kiihdyttelevät kelveillä.
Kovasen pakutaksi töräytti aika hienosti tänään Kuusisaaressa kelville, sillä tavalla että eräs kanssapyöräilijä ois päässy sairaalaan ilman hyviä refleksejä ja jarruja. Pistin palautetta vaikka en edes itse ollut törttöilyn uhri. Myötävitutus ylitti kriittisen massan. Liikennettä se on kai kevytkin liikenne ja senkin voi vaarantaa? Luonnollisesti tilanne jatkui hyvin nopeasti erillaisin käsimerkein jonka jälkeen hajaannuimme.
Edit: Tarkennuksena vielä, että tää kanssapyöräilijä tuli vastakkaisesta suunnasta kuin auto. Varmaan tarttis kiikarit että näkee eteensä.
Mutkittelu kelvillä on mielenkiintoinen juttu. Jalankulkija, joka ei pyöräile, mutkittelee sinne tänne. Pyöräilyä harrastava jalankulkija ei mutkittele, koska ymmärtää kokemuksesta, että joku voi tulla lujempaa takaa. Hidas pyöräilijä, joka ei harrasta urheilupyöräilyä, mutkittelee. Urheilupyöräilyä harrastava hidas pyöräilijä ei mutkittele, koska tietää, että on nopeampia kulkijoita väylällä.
Eräs mopoilija kertoi, että urheilupyöräilijät ovat tosi pahoja mutkittelijoita, koska olettavat olevansa väylän nopeimpia.
Vaikeaa se on Alaskassakin vaikka menevät ihan siististi peräkkäin:
https://www.youtube.com/watch?v=pyLSHl1nlcw
Tänään espoossa:
- Finnoontien valoristeystä ennen itäänpäin ajaessa kuorkki + kaivuri klv:n päällä niin ettei pääse ohitse -> siirryn ajoradalle
- Puolarintiellä ennen friisinkalliontietä, siinä keskuspuston ristyksen kohdilla kuorkki ja kaivuri perät vastakkain -> ei pääse enää takaisin kääntymättä ajoradalle, hieman päätä alas laskien onnistuu pääsemään kuorkin lavan alta, kun kaivuri on niin lähellä tuon perää
Eilen:
- Barona-areenan kohdalla yksisuuntaisen tien kyljessä olevan klv:n päällä on lemminkäisen paku, niin että vaihtoehdoksi jää lähinnä siirtyä ajoradalle ajamaan vastakarvaan.
Tuntuu olevan hieman haasteellista joko pysäköidä vehkeet niin että niistä pääsee turvallisesti ohitse, tai merkata kiertoreitti ajoissa. Ajoradan merkkaaminen kiertotieksi tuntuu olevan tabu, ja sitä ei merkata edes tilanteessa jossa työmaa-ajoneuvojen ohittaminen hyvin läheltä ja takapuolelta on selvästi vaarallisempaa kuin ajoradalle siirtyminen ja sen käyttö väliaikaisesti.
Ei varsinaisesti oma avautuminen, mutta eilen tässä (https://www.google.fi/maps/@64.989444,25.434115,3a,75y,342.84h,89.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1sQBDy8DALAYnppeK1upFJVQ!2e0) kohtaa tuonne oikealle oli edelläni kääntymässä täysperävaunurekka, jonka kyljissä autokoulun tekstit ja perässä autokoulukolmio. Ilmeisesti oppilasta tai sen enempää opettajaakaan ei kiinnostanut tuota suojatietä ylittävä pyöräilijä, joka joutui tekemään todella rajun väistöliikkeen ettei olisi päätynyt rekan keulaan, kun se kääntyi suoraan eteen. Rekka kääntyi tottakai ilman vilkkua. Eipä tartte ihmetellä, mistä noita "ammattilaisia" oikein tulee tuonne liikenteeseen.
Oatmeal Stout
09.06.2015, 13.39
Rekka kääntyi tottakai ilman vilkkua.
Tietysti käännytään vilkuttamatta, koska suuntamerkit annetaan ennen kääntymisen aloittamista.
Eipä tartte ihmetellä, mistä noita "ammattilaisia" oikein tulee tuonne liikenteeseen.
Luojan kiitos, ettet ole autokoulun opettaja tai edes liikennetutkija.
Luojan kiitos, ettet ole autokoulun opettaja tai edes liikennetutkija.
Ehkä olen ehkä en.
Oatmeal Stout
09.06.2015, 16.11
Ehkä olen ehkä en.
Onneksi se on epäselvää - etenkin Sinulle.
Kolnaako
10.06.2015, 09.56
Tulen aamulla polkupyörällä Lauttasaaressa Pohjoiskaarta Lauttasaarentielle työmatkalla. Pohjoskaarella ei tässä ole pyörätietä ja siksi tulen risteykseen ajoradalla ja liikennevaloilla. Käsittämätöntä on se, että Lauttasaarentietä alamäkeen tulevat pyöräilijät laskettelevat vauhdilla päin punaisia vaikka näkevät, että toinen pyöräilijä tulee oikealta vihreillä valoilla. Tänään taas joku saatanan sukkahousuritari kuittasi tilanteen heittämällä "sorit". Mikä niissä liikennesäännöissä on niin vaikeeta, kun kuitenkin autoilijoilta sitten vaaditaan pilkun päälle ajamista häh?!
Monta työmaata matkan varrella nykyään. Tuntuu että työmaa on joku tekosyy pysäköidä ajoneuvot klv:lle niin ettei niistä pääse ohitse turvallisesti, eli joko on ovenavaus-vaara, tai sitten pitää mennä niin läheltä kuorkkia/kaivuria että ei jää lainkaan pelivaraa sille että kuski ei näe esim peileistä takaa kulkevaa fillaristia. Pelkästään tällä viikolla on enemmän huonoja pysäköintejä kuin mitä on ehtinyt päiviä olla.
Myös pari yllättävää tilannetta, kiitos liikennejärjestelyjen ja oman nopeuden takia. Ensimmäinen tässä: https://www.google.fi/maps/place/Olarinluoma,+02200+Espoo/@60.181208,24.753722,3a,75y,143.22h,71.86t/data=!3m4!1e1!3m2!1sKT8nrY8-s7E5jkd1Z779hw!2e0!4m2!3m1!1s0x468df5aa53061e4f:0x 10f339e08c2d4cac?hl=en. Itse ajoin itää kohti, toinen tuli tuolta alhaalta päin, ja siis kesällä puskat välissä, sekä itse seuraamassa autoliikennettä koska itse jatkamassa suoraan valoista. Siis kenelle tulee mieleen tehdä tällainen liikennejärjestely jossa keskittyminen on helposti autoissa, mutta samaan aikaa pusikoiden takaa voi tulla joku muukin (tosin taisi olla ensimmäinen kerta nyt vuoteen kun joku tuli tuolta). Toinen länsiväylän varrella olevan tien tapiolan länsipuolen risteyksessä, josta tulin tunnelista, niin oikealta tulee fillaristi, niin että joutui vähän harjoittelemaan fillarin pysähtymistä. Taas jälleen kerran, liian huono näkyvyys tällaisia meikäläisenkaltaisia hulluja fillaristeja varten jotka on ehtinyt vuoden aikana totuttautumaan ettei tuolta suunnasta ikinä tule ketään.
Turussa siinä Rettiginrinteen ja Hämeenkadun pyörätien välissä olevilla pyörätien jatkeilla näkee pelottavia tilanteita jatkuvasti. Näkyvyys on huono, mutta ylämäkeen ei viitsitä silti pysähtyä, joten samoilla vauhdeilla mennään ajoradan yli. Moni tulee ylös vielä rinteen vasenta laitaa, koska ylityksen jälkeen jatkamaan pääsee vain vasemmalle.
Itse kun tuosta menen ja väistämisvelvollisena hidastan/pysähdyn päästääkseni autot ensin, niin useampaan kertaan on takaa tai vastakkaisesta suunnasta syöksynyt pyörä tien yli. Useimmat autoilijat vaikuttavat onneksi tuossa varovaisilta.
Täytyypä näin ulkopaikkakuntalaisena hieman hämmästellä Tampereen kevyenliikenteen väyläratkaisuja tältä kesältä. Brevet reitti selvää ja tuttua reittiä Tampereen keskustassa osoittautuikin lähemmäs cyclocrossin ja labyrintin yhdistelmäksi. Nokialta epilään auki revittyä tietä, keskustassa ja rannassa työmaata ja sekalaisia sorakiertoreittejä, keskustan ja Terälahden välissä kivat määrät auki revittyä kelviä.. Voimia Tampereelle.
Lähetetty minun C6603 laitteesta Tapatalkilla
Laitoin vaihteeksi autot pysähtymään kiertoliittymässä kun ajoin KLV:tä eteen niin pitkälle kuin uskalsin.
Liittymään tullessaan ovat väistämisvelvollisia kolmion takia ja poistuessa vaikka liikennemerkkejä ei ole.
On se kumma että liikennesääntöjä ei välitetä opetella. Normaalisti en noin tee mutta sateessa en välittänyt jäädä odottamaan. Hätäjarrutus on aivan turha kun ei tarvis paljon hiljentää, kun tekisivät sen ajoissa, eikä
paniikissa viimesillä metreillä. Ajoradan ylittämiseen menee pari sekuntia jos ei tarvitse arpoa ajojärjestystä. Toivottavasti herättää heissä muutakin ajatusta kuin sen että "polkupyöräilijä ajo törkeesti eteen ja että hän ehti juuri ja juuri jarruttamaan".
Keskiviikkona oli tulla lihava keski-ikäinen setä nilkoille Porssella Ikean liikenneympyrässä. Yritän noissa aina pakottaa autot pysähtymään, jos se vaan jotenkin tuntuu turvalliselta. Äkkinäisestä jarrutuksesta suojatieviivoille kiitän moikkaamalla. Tuntuu, että useammin autoilijalla menee pieleen liikenneympyrään ajaminen kuin ympyrästä poistuminen.
https://www.google.fi/maps/@60.492989,22.23132,3a,75y,336.09h,77.46t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMzlmggV_h7rVn-FIuM4NjQ!2e0 Kuvan pyöräilijä kunnon lammas, päästänyt jo Opelia ennen ainakin yhden ja päästää seuraavankin kaukana tulevan ennen itseään.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11390016_473626942792930_8123909811053105713_n.jpg ?oh=00df982a8d1cc72fe9564e2ba4735898&oe=55F72DC2
Tuliko väärä topicci? Olisko linkkiä johonkin kontekstiin?
Kuva (kartta) kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Shimaani
12.06.2015, 14.00
Tuossahan oikaistaan kehäkolmosen reunaa kulkeva kelvi samaan standardiin kuin kehäykkösen reunassa.
Kuva (kartta) kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.
Kuvan resoluutio on niin huono, että tässä tapauksessa olet kovin väärässä.
kuovipolku
12.06.2015, 15.14
Kuvan resoluutio on niin huono, että tässä tapauksessa olet kovin väärässä.
Mittakaava ja resoluutio ovat tässä tapauksessa IMHO tarkoitukseen riittävät; tosin hahmottamista voi auttaa että tuntee paikan.
Konteksti oli kevyen liikenteen kohtalo Kehä III:n parannuksen jälkeen. Kuvan lähde arvatenkin: http://www.metro.fi/uutiset/a1387812229380
PS Linkattua juttua ehdittiinkin jo kommentoida Pyöräilyn uutisointi -ketjussa:
"Noh, niinno. Oma perstuntuma on että tuon väylän käyttöaste lähenteli suorallakin linjauksella nollaa. Hiekkapätkä Fazerilasta kehän yli menevälle sillalle on kevyen liikenteen valtaväylä noilla hoodeilla."
"Hei, enhän minä enää tässä iässä itsestäni niin hirveästi liikoja luule, mutta enhän minä ihan nollakaan vielä ole! Vakavammin puhuen tuolla perustelulla olisi pitänyt hakea kustannusvastaavuutta jättämällä pyörätie linjaamatta ja tekemättä uudelleen ja ohjata se nollaa lähentelevä kelvinkäyttäjämäärä kulkemaan hiekkatien ja Länsimäentien kautta...
Syy alhaiseen käyttöasteeseen taisi olla yksinkertaisesti se että kehän itäpää on keskellä ei-mitään eli ellei ollut vaseti menossa Mustavuoreen tai Vikkullaan lyhyempi ja vähintään yhtä sujuva reitti kulki jotain muuta kautta. Nyt tilanne on tuon mutkasirkuspätkän lisäkilometrin takia entistäkin suuremmalla syyllä sama.
Mutta joka tapauksessa jutussa ja HePo:n kannanilmaisussa on ihan vissi pointti sikäli että jos tällaiset paluut mennneisyyteen liikennesuunnittelussa hyväksytään ilman meteliä ei ole toivoakaan että mikään paranisi."
Santerius
13.06.2015, 07.10
Keskiviikkona oli tulla lihava keski-ikäinen setä nilkoille Porssella Ikean liikenneympyrässä. Yritän noissa aina pakottaa autot pysähtymään, jos se vaan jotenkin tuntuu turvalliselta. Äkkinäisestä jarrutuksesta suojatieviivoille kiitän moikkaamalla. Tuntuu, että useammin autoilijalla menee pieleen liikenneympyrään ajaminen kuin ympyrästä poistuminen.
https://www.google.fi/maps/@60.492989,22.23132,3a,75y,336.09h,77.46t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMzlmggV_h7rVn-FIuM4NjQ!2e0 Kuvan pyöräilijä kunnon lammas, päästänyt jo Opelia ennen ainakin yhden ja päästää seuraavankin kaukana tulevan ennen itseään.
Voi sitä tunnetta, kun saa auton jarrut kirskumaan, saaden mennä ensijn juuri ja juuri kuoleman välttäen.
Pyörällä en tätä harrasta kovin paljon, sillä ihmisen on hankalampi arvioida onnistuuko se kuoleman välttäminen kun on pysähtymismatkat ja kaikki. Sen vuoksi himmailen tarvittaessa ajoissa, ettei vaan näyttäisi siltä, että olen lammas ja päästän jonkun yli ensin. Sen sijaan kävellessä lähes juoksen suojatielle, jos on tiedossa, että jollekin saa opettaa liikennesääntöjä. Jos vielä tööttää, niin saa keskisormeakin näyttää.
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/hphotos-xft1/v/t1.0-9/11390016_473626942792930_8123909811053105713_n.jpg ?oh=00df982a8d1cc72fe9564e2ba4735898&oe=55F72DC2
Tuossahan oikaistaan kehäkolmosen reunaa kulkeva kelvi samaan standardiin kuin kehäykkösen reunassa.
Heh, suorastaan samaan linjaan ykkösen ja kakkosen (jossitänytvoilaskea) kanssa!
Voi sitä tunnetta, kun saa auton jarrut kirskumaan, saaden mennä ensijn juuri ja juuri kuoleman välttäen.
Pyörällä en tätä harrasta kovin paljon, sillä ihmisen on hankalampi arvioida onnistuuko se kuoleman välttäminen kun on pysähtymismatkat ja kaikki. Sen vuoksi himmailen tarvittaessa ajoissa, ettei vaan näyttäisi siltä, että olen lammas ja päästän jonkun yli ensin. Sen sijaan kävellessä lähes juoksen suojatielle, jos on tiedossa, että jollekin saa opettaa liikennesääntöjä. Jos vielä tööttää, niin saa keskisormeakin näyttää.
En siis aja kovaa liikkuvan auton eteen, vaan pidän huolen, että saan pysäytettyä ennen. Vauhdit ei ole sen kovempia kuin reippaassa kävelyssä. Katsekontaktikin pitää olla. Yleensä ne viime hetkellä pysähtyjät tuijottaa tylsämielisenä tonnin setelinä takaisin.
En siis aja kovaa liikkuvan auton eteen, vaan pidän huolen, että saan pysäytettyä ennen. Vauhdit ei ole sen kovempia kuin reippaassa kävelyssä. Katsekontaktikin pitää olla. Yleensä ne viime hetkellä pysähtyjät tuijottaa tylsämielisenä tonnin setelinä takaisin.
Teen aivan samoin ja pidän varan että auto saa osua korkeintaan etupyörään tai etupyörä auton kylkeen. Autokuskit näyttää vihaiselta, nololta tai ilmeettömältä mutta suuri osa antaa tietä eli mitään tilannetta ei synny. Pitää vaan edetä määrätietoisesti ettei tarvi arvuutella aikomusta.
Santerius
13.06.2015, 16.18
Liikenneympyröissä homma muuten yleisesti toimii, jos ei esimerkillisesti, niin ainakin hyvin. Ehkä se johtuu siitä, että ympyrässä on aika vaikea väittää, ettein nähnyt pyöräilijää kun näkyvyyttä on joka suuntaan; toisaalta ympyrässä kaarrellessa tulee väkisinkin skannattua näkökenttää laajasta kulmasta.
Ei toimi ainakaan täällä. Ehkä ympyröitä on liian vähän, ja siksi niissä ei osata ajaa. Ei vaikka mitään erityissääntöä ei edes ole. Ympyrään ajetaan kolmion takaa kovempaa kuin risteykseen.
Muistaakseni tutkimusten mukaan kaikkien muiden ryhmien turvallisuus on lisääntynyt liikenneympyröissä versus normaali risteys paitsi pyöräilijöiden.
kuovipolku
13.06.2015, 20.10
Keskiviikkona olin aikeissa kääntyä kelvin haarautuessa oikealle, mutta kun en ollut varma edellä oikeaa laitaa etenevän juoksijan aikeista (enkä viitsinyt ohittaa röykeästi aivan tämän nenän edestä) siirryin selvästi hidastaen hieman keskemmälle nähdäkseni jatkaako juoksija suoraan vai kääntyykö hänkin. No, samassa juoksijan ja minut ohittaa molempien välistä takaa tuleva ilmeinen työmatkatemposankari (jolla on jonkinlainen lierillistä hellekypärää muistuttava päähine).
Ei, en ollut näyttänyt suuntamerkkiä (koska olin hivenen laiska, koska oikealle kääntyvä ei normaalisti aja kenenkään eteen ja koska aioin joka tapauksessa vilkaista taakseni ennen käännöstä). Mutta kun vasemmalla on puolen kelvin leveydeltä tilaa eikä ainuttakaan vastaantulijaa, miksi ihmeessä pitää lähteä ohittamaan oikealta ja ottaa se riski että edessä ajava sittenkin kääntyy juuri ohitushetkellä?
Tänään vaikean elämän aiheuttaja tuli vastaan pyörätien osana toimivalla vähäliikenteisellä pientaloalueen kadulla: nuori nainen ulkoilutti isoa koiraa edessäni kadun oikealla puolella, mutte sen sijaan että hän olisi minut nähtyään myös pysynyt siellä ja antanut minun ohittaa keskemmältä tai vastakkaiselta puolelta, hän päättikin siirtyä omalle oikealleen ja ryhtyi vetämään koiraansa samaan suuntaan. No, ohjasin siis mahdollisimman oikeaan laitaan - mutta tämän tehtyäni huomasin että naisella oli ulkoilutettavanaan toinenkin koira jota hän ei ollut edes vilkaissut ja joka oli vielä minun puoleisessani varjoisessakadunvarsipusikossa ja ilmeisen vastahakoinen siirtymään sieltä pois.
Paikka oli tietenkin alamäki ja minulla hyvä vauhti, Tällä kertaa kellostakaan ei olisi ollut hyötyä sillä nainen taisi nähdä minut ennen kuin näin hänet, mutta onneksi pyörässä on nuo muut hallintalaitteet.
Jenkkien hipsteripääkaupunki Portlandissa on auton yliajamaksi jäänyt pyöräilijä haastanut kaupungin ja liikenneviraston oikeuteen, liian kapeiden pyöräkaistojen rakentamisesta.
Onkohan sielläpäin fillarikaistat kapeampia, kuin Bulevardin ~30cm leveä kaista :cool:
http://www.ktvz.com/news/portland-cyclist-sues-for-21-million-over-skinny-bike-lane/33541954
E-Cruiser
15.06.2015, 08.09
Heh, suorastaan samaan linjaan ykkösen ja kakkosen (jossitänytvoilaskea) kanssa!
Oli kyllä vuoden koomisin selitys tuon linjauksen puolustukseksi. Ettei voi kiviä heitellä muuntajaan? wtf?
Entä, jos pysäyttää auton ajoradan pientareelle, ja heittelee sieltä? Jos joku haluaa kivittää muuntajaa, niin miksi helvetissä se pysyisi kelvillä, kun mitään aitaa ei kuulemma tule?
Kai se nyt dallaa niin lähelle sitä muuntajaa kuin pääsee ensin.
Anna mun kaikki kestää. Kelvin linjauksen perusteena mahdollinen kivien heittely. Ihan Pahkasika-kamaa.
Mitä tästä voimme päätellä? Polkupyöräilijät eivät siis osaa ajaa liikenneympyrässä.
Aivan oikein. Polkupyöräilijät eivät ymmärrä väistää väistämisvelvollisia autoja ja tästä syystä pyöräilijöiden turvallisuus on huonontunut...
Pyörällä ja autolla
15.06.2015, 09.56
^^ Älkää ruokkiko Trollia.
vilpertt
23.06.2015, 16.11
https://goo.gl/maps/gjSDw
Klassikko alamäessä. Näen että edessäni on talon pihaan kääntyvä pyöräilijä ja luotan siihen että käyttäytyy johdonmukaisesti kääntyen oikealle. Mutta tekeekin ensiksi kurvauksen vasemmalle puolelle kelviä josta sitten vasta ollessaan osin poikittain keskellä kelviä alkaa siirtymään kohti oikeaa laitaa ja talon pihaa. Omalle kohdalle seuraus tästä on se että en enää tuossa tilanteessa ehdi kilkuttelemaan kelloa vaan mieluummin jarrutan kun törmään edessä hyörivään pyöräilijään heti sen jälkeen kun ilmoittaisin takaa tulessani että kohta osuu :D. Edessä ollut pyöräilijä vaikutti olevan kovinkin pahoillaan siitä etten kilkutellut pirikelloa(ps. mikä käsimerkki kääntymisestä?), itsehän olin kovinkin hyvillään siitä etten törmännyt. Neuvoin ystävällisesti pysymään kulkuväylän reunassa, yms., olen varmaan nyt jokin hirmuinen spandex-pelle kun menin niin ikävästi neuvomaan.
Positiivista tässä oli se että olin vähän varautunutkin että mäessä on muita haahuilijoita joten vauhti ei ollut se mikä se tuossa voisi olla. Muutenkin kun satamaa/myllysaarta lähestyy niin joko vaihtaa tahdin rennoksi tai siirtyy suosiolla ajoradalle.
muoks. Nyt kuvaa katsoessani löysin kyllä "syyn" miksi ajeli noin, tuossa näyttää olevan portaat vastassa. Sekään ei tosin selitä sitä miksi ihmeessä pitää käydä toisella puolella kelviä kääntymässä :)
Eilen tuli sellainen tuplavoitto, että sama auto tunki ensin kolmion takaa eteen ja kääntyi heti seuraavasta risteyksestä uudestaan eteeni. Molemmissa tilanteissa olisin jarruttamatta päätynyt konepellille.
Tulin Manskua Töölöönpäin ja juuri Tullinpuomin valojen kohdilla edessä meni joku kundi skeittilaudan kanssa. Soitin kelloa, että tietää minun tulevan takana. Tyyppi sai ihan kipeet itkupotkuraivarit. Huusi täyttä kurkkua, että vihaa pyöriä ja niitä pitäis verottaa ja niin edelleen. kun seisoimme punaisissa yhdessä ja hän jatkoi raivoamista totesin, että olet tainnut nousta vähän väärällä jalalla ylös tänään. Kuka sanoi, että skeittarit on rentoa jengiä?
Niin ja lisättäköön, että olin liikkeellä hybridi-city-härvelillä, Addun juoksutrikoissa ja hupparissa ja ajoin n. 12km/h tuossa kohtaa.
Tämä oli ensimmäinen niin agressiivinen ja raivokas tapaus, vaikka tuossa ei mitään tilannetta edes ollut, että jouduin jo varautumaan siihen, että tyyppi tulee päälle. Ei onneksi tullut, mutta olipa vähän turhan kireä pipo hemmolla. Mitähän tuollaisessakin tilanteessa tekee jos joku ampuu päälle? Pitäisi puolustaa itseään ja samalla varoa, ettei satuta hyökkääjää, ettei joudu itse syytteeseen hätävarjelun liioittelusta.
Halloo halloo
26.06.2015, 16.40
Defenssimekanismia. Taisi hävetä oloaan pyörätiellä, sillä hänen olisi pitänyt jalankulkijana käyttää jalkakäytävää.
Kiva, vastausta lähettäessä katkesi nettiyhteys kai ja pitää kirjoittaa uusi.
Mutta jep, voi olla. Soitan aina kelloa jos pyörätiellä kävelijää tms, jotta tietävät varoa.
Skeittarit nyt varsinkin voivat tehdä sivuliikkeitä laudallaan ja jolleivät tiedä takaa tulevan pyörää tulevat suoraan alle.
Mulla on valitettavan kimeä ääni Escapen kellossa, mutta se toisaalta myös kuuluva ja toimii pidemmältäkin. Ja mulla on ihanasti kätketty kello jarrukahvaan niin, etten edes alkuun tiennyt mulla kelloa olevankaan. Sormella voi soittaa irroittamatta otettaan kahvasta.
Mutta joo, tällä herralla keitti kyllä painekattila yli. Raivosi jo ennen kuin edes katsoi taakseen kuka sieltä tulee "Vixxn Vanhat" (tässä kohtaa piti jo vilkaista taakseen, että kuka sieltä tulee) "Ämmät!!!" =D
Tilanne taisi tulla niin yllättäen, ettei osuvampia ja raivotasoa paremmin vastaavia solvauksia ehtinyt tulla mieleen.
Olen kerran törmännyt vastaavaan reaktioon Sellossa kun junasta palaavien letkassa kävelin sisään ja edelläni kävelevä mies teki yllättäen äkkipysähdyksen, joilloin minäkin toki pysähdyin ja hän kääntyi huutamaan, että ei nyt vxxxu niin kiiree oo, että töniä tarvii!!! Mielestäni häntä ei kukaan muukaan töninyt, vaan hänellä ilmeisesti vaan pinna niin kireällä, että ruuhkaletkassa sisään kävely oli liikaa ja oli pakko purkaa se johonkin.
Tossa on kyllä jo pitemmän hermoloman paikka, kun reaktiot normaalielämän tilanteisiin alkaa olla tätä luokkaa.
Mitenkäs fundamentaalisti arvon raati suhtautuu siihen ohueen valkoiseen viivaan, joka erottaa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden puolet toisistaan kelveillä? Toissapäivänä kaksi jalankulkijaa oli nimittäin ängennyt itsensä pyöräilijöiden puolelle aikeissaan ylittää tie. No tämä ei ollut se varsinainen kysymys vaan se, että kun väistin heitä vasemmalta juuri kyseisen viivan tuntumaan, vastaan tullut toinen pyöräilijä soitteli hyvissä ajoin kelloa ja ohitti sitten tuimasti viivaa pitkin ihan hipoen. Ei siis voinut väistää jalankulkijoiden puolelle, vaikka tilaa olisi ollut.
Tulin ajatelleeksi, mahtaako heppu sitkeästi noudattaa periaatteitaan myös sadesäällä, kun autot roiskuttelevat vedet lammikoista (joita kyseiselle reitille muodostuu) pyöräkaistan puolelle? Itse olen suhtautunut aika joviaalisti näihin kaistamerkintöihin, toki niitä aina jalankulkijoiden kohdalla noudattaen.
Silloin jos jalankulkijoita on pyörätien puolella niin soitan kelloa ja odotan, että siirtyvät ja elleivät siirry tai heitä paljonkin, sekä kävely-että pyöräkaistalla niin sitten täytyy mennä sieltä mistä pääsee. Eli menen pyörätietä jos se on mahdollista, mutta jos se on tavalla tai toisella tukittu niin täytyy toki mennä toista kautta.
Munarello
26.06.2015, 22.14
Aina vaan useammin näitä lukiessa tulee mieleen, että kamera kypärään. Mielestäni kaikki asiaankuulumaton perseily pitää saattaa viranomaisen tietoon.
Mitenkäs fundamentaalisti arvon raati suhtautuu siihen ohueen valkoiseen viivaan, joka erottaa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden puolet toisistaan kelveillä? Toissapäivänä kaksi jalankulkijaa oli nimittäin ängennyt itsensä pyöräilijöiden puolelle aikeissaan ylittää tie. No tämä ei ollut se varsinainen kysymys vaan se, että kun väistin heitä vasemmalta juuri kyseisen viivan tuntumaan, vastaan tullut toinen pyöräilijä soitteli hyvissä ajoin kelloa ja ohitti sitten tuimasti viivaa pitkin ihan hipoen. Ei siis voinut väistää jalankulkijoiden puolelle, vaikka tilaa olisi ollut.
Tulin ajatelleeksi, mahtaako heppu sitkeästi noudattaa periaatteitaan myös sadesäällä, kun autot roiskuttelevat vedet lammikoista (joita kyseiselle reitille muodostuu) pyöräkaistan puolelle? Itse olen suhtautunut aika joviaalisti näihin kaistamerkintöihin, toki niitä aina jalankulkijoiden kohdalla noudattaen.
Naama ylös ja ennakointia, nopeuden kun sovittaa tilanteeseen pääset jalankulkijoiden ohi ilman että viet tilaa vastaantulevalta liikenteeltä. Ja jos edessän näkee esteen ei se oikeuta tötöilemään, meinaan että turha syyttää jalankulkijoita saamastasi tuimasta katseesta. Ugh.
Pyörä on ajoneuvo eikä sillä kuulu ajaa missään vitun jalkakäytävällä.
Ulkorengas
27.06.2015, 08.12
Tuskin noin ehdoton kannattaa olla, kun ei kaikkien muidenkaan sääntöjen kohdalla nollatoleranssilla ajeta. Itse ainakin voin koukata jalankulkijoiden puolelta ohi, jos siellä on tilaa. Mutta jos vastaan tulee pyörä ja omalla ajolinjalla on este, ei vastaantulijaa saa pakottaa väistämään, jotta itse ei tarvitse hidastaa. Toivottavasti pyörää ajettaessa ei nyt aleta moittia muita, kun itse ollaan väistämisvelvollisia. Eli vaikka käppiksen vastaantulija olisi voinut olla joustavampikin, käppiksen moka oli pakottaa vastaantulija väistämään. Ihmisen mieli menee muuten niin, että kun itse osoittaa halua ottaa toinen huomioon, vastaantulijakin osallistuu helpommin yhteispeliin. Mutta jos vaadit vastaantulijaa väistämään, suhtautuu tämä huomattavasti negatiivisemmin. Esimerkkejähän tässä viestiketjussa riittää. Kun auton kuljettajat rikkovat väistämisvelvollisuuttaan, nousee pyöräilijällä kohtuu helposti keskisormi tai alkaa muuten vain hillitön avautuminen.
kuovipolku
27.06.2015, 09.00
Onhan se totta että meillä on keskuudessamme niin täällä palstalla kuin tuolla maanteillä ja kelveillä näitä ikuisia yltiölegalisteja, pedantteja, kiihkolegalisteja, dogmaatikkoja, puristeja, ortopedalisteja ynnä muita lain kirjaimella ja/tai jollain itselleen pyhällä periaatteella ratsastajia, joille pienikin soveltaminen tai hiukankin vapaampi tulkinta on täysin vieras ajatus tai sula mahdottomuus silloinkin kun se vähääkin laajemmassa katsannossa aiheuttaisi vähemmän haittaa ja vaaraa tai sujuvoittaisi liikennettä kaikkien osalta.
Käppiksen tapauksessa vastaantulleella oli, kuten yllä on jo esitetty, kaksikin eri syytä ajaa niin kuin hän ajoi eikä voi täysin varmasti veikata kumpi oli hänelle se laki joka "myös jälkeheni jää". Saattoi hyvin olla kumpainenkin, mutta IMHO dorka mikä dorka - jopa siinä tapauksessa että hän ei ollut voinut nähdä jalankulkijoiden takaa lähestyvää Käppistä ennen kuin tämä poukkasi hänen ajolinjalleen, sillä silloinkin hän olisi voinut väistää oikealle yli valkoisen viivan ja tyytyä toteamaan Käppikselle "Ei noin!"
Eilisellä lenkillä tarvittiin jälleen kerran toimintaa väistämisvelvollisuutensa laiminlyövien kanssaliikkujien vuoksi: (1) kelvin alikulkutunnelista vasemmalta hidastamatta ja oikealle vilkaisematta kääntyvä Bianchi-mies (jonka voi melkein arvata aiheuttavan pari tilannetta kun hän myöhemmin tänä kesänä ajaa ensimmäisen TdH:nsä) ja (2) vasemmalta kolmion takaa oikealle kääntyvä jäykkäniskaeläkeläismies (jonka voi kuvitella kertovan huoltoasemakahvipöytäkavereilleen taas yhdestä pyöräilijästä joka melkein ajoi päälle vaikka pyöräilijä on aina väistämisvelvollinen).
Kun auton kuljettajat rikkovat väistämisvelvollisuuttaan, nousee pyöräilijällä kohtuu helposti keskisormi tai alkaa muuten vain hillitön avautuminen.
Sillä varmaan ei ole asian kanssa mitään tekemistä, että väistämisvelvollisuutta noudattamatta jättävä autoilija aiheuttaa aina pyöräilijälle vaaratilanteen. Harva suhtautuu olankohautuksella tilanteeseen, jossa joku piittaamattomuuttaan vaarantaa omaa terveyttään, oli kyse sitten liikenteestä tai mistä tahansa muusta. Tuskin autoilijankaan reaktio kolmion takaa eteen puskevaan kanssa-autoilijaan on kovin paljon säyseämpi.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.