Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
kuovipolku
03.09.2014, 09.12
Jotkuthan harrastaa tuota samaa kouluttamista autoliikenteessäkin, hyvä juttu.
No, opastamisen ja kouluttamisen raja taitaa olla kuin se kuuluisa veteen piirretty viiva. Kahden pyöräilijän välinen jonkinasteiseen yhteisymmärrykseen päätyvä keskustelu voi olla eri juttu kuin tonnin painoisen peltikasansa suojista lakia ja järjestystä lukevan itsekeskeisen ja ahdasmielisen idiootin muut tielläliikkujat vaarantava omaehtoinen poliisitoiminta. Ylläolevassa tapauksessa riippui tietenkin paljon mm. siitä miten killaamalla pysäyttäminen tapahtui.
FWIW noille ukkeleille lienee koko lailla sama kuka heidät ohittaa, nainen, succispelle tai toinen samanlainen ukkeli, reaktio on sama. (Ja sama taitaa päteä myös ukkelinohittajiin.) Naisena tai succispellenä kenties vain erehtyy luulemaan että reaktion aiheuttaa nimenomaan joku omaan itseen kuuluva tekijä.
Muutama normitapahtuma viime päiviltä:
- kelvi tekee tyypillisen ässämutkan alittaakseen isomman tien, keskellä alikulkua aivan keskellä kelviä seisoo naispyöräilijä joka on ilmeisesti saanut tärkeän puhelun ja kaivaa samalla kalenteriaan tms repuistaan, Huusin: "Mitt i vägen!???"
- kelvin sivusta metsän keskeltä tulee ilmeisesti paikallisten käyttämä oikopolku jolta kelville päästäkseen on noustava ikäänkuin töyräälle, joten miespyöräilijä tietenkin tulee sellaisella vauhdilla ja katsomatta onko kelvi vapaa ettei pysy edes oikeassa laidassa. Huusin: "Saatanan tunari!!!!"
- kelvin sivussa on paikallisen urheiluseuran tms lenkkivihko, naispyöräilijä joka on juuri merkinnyt nimensä lähtee saman tien liikkeelle kumpaakaan suuntaan katsomatta ja isolla välityksellä kiemurrellen keskelle kelviä. Huusin: "Katso vähän!!"
- kolme poikaa ajaa koulun päätyttyä väliin rinnakkain ja väliin peräkkäin, vihellän kuuluvasti jo kauempaa jolloin kaksi heistä siirtyy vasempaan laitaan, kolmas jää oikealle mutta kääntää vasemmalle muiden perään juuri kun olisin ohittanut. Sanon: "Pysykää oikealla! Nopeampi ajaa vasemmalta."
Eli siis mielestäsi risteyksissä väistämisvelvollisuudet riippuvat siitä, mitä tienviitoissa lukee, eikä siitä millaiseksi risteys on muodoltaan rakennettu? Pitäisi varmaan luntata kartasta joka risteyksessä, noita viittojakaan ei kaikkialta löydy.
Mielestäni risteykset pitää rakentaa sellaisiksi, että väistämissääntöjä ei tarvitse ruveta erikseen miettimään tai etukäteen karttaa katsoa. Tässä risteyksessä sanonta tieto lisää tuskaa pitää siis hyvinkin paikkansa eli kun tiedän, että Sarankulmankatu jatkuu risteyksen molemmin puolin, niin silloin Ilmailunkadulle kääntyvä auto todellakin kääntyy. Nyt risteys on rakennettu niin, että etelän suuntaan ajava auto ei siinä risteyksessä käänny vaikka jatkaakin matkaa eri kadulla. Pyöräilijä taas jatkaa matkaa samalla kadulla ja voi jossain tilanteessa todellakin ajatella niin, että autoilijan pitäisi väistää.
Aamulehden juttuun liittyen: paikallinen ala-aste (Härmälä) on täynnä ja koululaiset joutuvat kulkemaan eri kouluun (Peltolammi). Osa kävelee tämän Sarankulmankatu-Ilmailunkatu risteyksen kautta. Nyt kun se risteys on rakennettu sellaiseksi, että siinä autoilijan ei tarvitse kääntyä eikä siis hidastaa, niin nämä koululaiset ovat hieman ikävässä asemassa, kun kovin harva autoilija viitsii heitä väistää. Tosin perustan tämän väitteeni lähinnä omiin kokemuksiini eli aikuisia kävelijöitä ei ainakaan väistellä. Lapsia voidaan varmaankin hieman paremmin väistellä.
Liikenneinsinööri Seimelä ei ole edelleenkään vastannut viestiini. On varmaan lomalla tai hyvin kiireinen...
tempokisu
03.09.2014, 13.10
Kisulla ei taida kisat loppua tässä elämässä.;)
Mä olen muuten huomannut, että jossain syvällä sisimmässäni asuu edelleen se kisailija. Jos lenkillä menee joku ohi ( ei miespuolinen supertempo-ohjus) niin mä lähden peesiin, tai yritän ajaa kiinni. Jos missä tahansa NAINEN tai TYTTÖ ajaa ohi, niin varmana lähden peesiin ja ohitte.
Harmittelen vain sitä, että en kisa-aikanani esimerkiksi yhteislähdöissä reagoinut samalla tavalla. Jos ajettiin ohi, niin lamaannuin. Tai jos sai tietää että "5 sekkaa jäljessä" niin se oli sitten mun osalta siinä, lamaannuin täysin. Olisi pitänyt samanlailla ärhäköityä ja ajaa kiinni.
Jos ei ole opetettu suuntamerkin näyttöä, ja tulee "läheltä piti tilanne" niin katson asiakseni opastaa ja neuvoa miten näytetään suuntamerkki. Olen monasti näin tehnyt. Lapsille olen kyllä paljon säyseämpi, mutta kun nyt kyseessä ihan selvästi oli ukkeli jota otti päähän kun ämmä ohitti ja halusi vaan kuitata, olin vihaisempi.
Olimme jo molemmat pysähtyneet, ja näytin etupyörällä miten ukkeli mun eteeni ajoi. En siis tietenkään ajamalla kiilannut takas eteen, en mä sentään sillä tavalla tee tai vaaranna ehdointahdoin omaa pyörääni. ( aika hankala näköjään kertoa tapahtumisen kulusta, aina joku ymmärtää väärin)
Munarello
03.09.2014, 13.58
Sattui kohdalle se klassinen auto suojatiellä/pyörätien jatkeella. Pappaikää lähestyvä setä oli läntännyt volvonsa niin täydellisesti viivoituksen päälle, ettei luultavasti yrittämälläkään voisi tukkia väylää paremmin. Pysäytin fillarini siihen sivuoven viereen ja jäin odottamaan kuljettajaa ilmeettömästi tuijottaen, että setä saisi autonsa siirtymään. Jotain se siellä jupisi ja nyökki auton keulaa kohden, mutta lähti lopulta kun reilulla käden heilautuksella kehoitin siirtymään eteenpäin. Setä taisi olla sitä mieltä, että minun olisi pitänyt vaan kiertää ajoradan kautta auton keulan edestä ja sitten jotenkin tetsata takaisin kelville..? Ei kiitos, kerran erehdyin keulan edestä menemään ja sitten pääsinkin vannetta oikomaan.
Halloo halloo
03.09.2014, 14.30
^ Onko sopivaa vastaavassa tilanteessa mennä auton keulan eteen ja näin hidastaa auton lähtemistä, hakea katsekontakti ja näyttää "katso silmillä" ele?
InsaneFinn
03.09.2014, 15.13
Ei se aina takaakaan ohittaminen ole aina niin turvallista. Viime kesänä oli auto suojatie/pyörätienjatkeen päällä puolittain, jonka takana oli tilaa mennä ohi. Siinä kun olin jo auton takana, niin auto jostain syystä pakitti, ennen kuin lähti eteenpäin, mutta onneksi ei sentään kolahtanut.
Eniten huvituttaa kautta ärsyttää myös ne ylämäkeen pysähtyneet, jotka eivät jostain käsittämättömästä syystä koskaan oppineet mäkilähtöä. Pitävät jalkajarrulla autoa paikoillaan ja kun lähtevät liikkeelle, valuvat metrin taaksepäin.
Ei varsinaisesti kevyen liikenteen väylällä tapahtuvaa vaikeaa elämää, mutta liipannee tarpeeksi läheltä: maanantaina töistä kotiin polkiessa Tapiolan urheiluhallin koiliskulmalla (http://goo.gl/maps/mc7Jd) törmäys auton kanssa hyvin lähellä. Paniikkijarrutus ja stongan yli katuun, ilmeisesti aika lailla suoraan pää/olkapää edellä. Pienempi paha varmaan kuitenkin kuin autoon törmääminen. Auto toki jarrutti myös, mutta ei pysähtynyt kuin vasta (oletetun) risteämiskohdan jälkeen. Olen melko yllättynyt että tuo pääsi tapahtumaan, olen aikaisemmin samassa kohtaa tiedostanut ko. paikan riskit ja tulin tilanteeseen mielestäni hyvin maltillisella nopeudella. Auto tuli vasemmalta (kohti Summa-hallin parkkista), minä oikealta (etelästä kohti pohjoista, Mankkaalle vievää hiekkatietä). Toki lisämausteena oli kolmas osapuoli, omasta suunnastani tuleva auto joka oli kääntymässä vasemmalle ja osaltaan haittasi myös näkyvyyttä. Piha-alueeksi luokiteltavia lienevät molemmat väylät. Autoilijan liikkennevakuutuksesta siis lähdettävä hakemaan korvausta kypärästä (TLD A1 - täytyy olla iloinen että oli järeä kypärä päässä vaikka maantiepyörällä olikin liikkeellä), taksimatkasta, paidasta ynnä muusta.
Hyvä muistutus kypärän tärkeydestä, ja ennen kaikkea varautumisesta. Koskaan ei voi tietää kuinka kovaa joku nurkan takaa yllättää. Etuajo-oikeus ei onnettomuuden jälkeen fillaristia paljon lohduta.
Sauli Lumikko
06.09.2014, 11.57
Etuajo-oikeus ei onnettomuuden jälkeen fillaristia paljon lohduta.
Varsinkin, kun mitään etuajo-oikeutta ei edes ole olemassa. TLL:ssa kaikki risteysajon järjestystä koskevat määräykset on kirjoitettu väistämisvelvollisuuksina.
ptaipale
07.09.2014, 08.46
Kyllä TLA:ssa määritellään merkissä 211 "etuajo-oikeutettu tie", joka siis tarkoittaa sitä, että muut ovat etuajo-oikeutettuun verrattuna väistämisvelvollisua.
Ja miksi tästä tulee aina niin kiihkeä vääntö? Jos toinen on väistämisvelvollinen, niin toinen on tähän nähden etuajo-oikeutettu. Mielestäni tässä ei ole mitään suurta väärinymmärryksen vaaraa.
Ja miksi tästä tulee aina niin kiihkeä vääntö?...
Laitoit kuitenkin omankin lusikan soppaan:D...
...Jos toinen on väistämisvelvollinen, niin toinen on tähän nähden etuajo-oikeutettu. Mielestäni tässä ei ole mitään suurta väärinymmärryksen vaaraa.
Ihannemaailmassa näin olisikin. Pyöräilijänä olet vissiin huomannut että ei se näin mene oikeassa elämässä. Muuten päivässä tulisi useita kuolleita pyöräilijöitä ja kymmeniä ellei satoja luokkaantuneita. Etuajo-oikeus saadaan vasta kun väistämisvelvollinen nuodattaa velvollisuuttaan.
[QUOTE=Frosty;2260365Jos toinen on väistämisvelvollinen, niin toinen on tähän nähden etuajo-oikeutettu. Mielestäni tässä ei ole mitään suurta väärinymmärryksen vaaraa.[/QUOTE]
EI JUMALAUTA OLE SAATANA!!!!!
TLL 3.
Etuajo- eli päälleajo-oikeutta ei ole ja TLL on ihan tarkoituksella kirjoitettu niin. Sen yhden liikennemerkin tarkoitus on sujuvoittaa liikennettä teillä, joissa on korkea nopeusrajoitus. Antaa ihmisten ymmärtää, että muille on määrätty väistämisvelvollisuus kärkikolmiolla tai muun säännön mukaan. TLA:ssa lukee tuon liikennemerkin kohdalla juuri näin.
Jottei jika risteyksessä tartte panikoida, kun auto lähestyy oikealta.
Tuo liikennemerkki ei koskaan esiinny yksin. Olisi idioottimaista kertoa vain toiselle osapuolelle, että "saat muuten mennä muiden eteen ja ne joutuu väistään mut ei kerrota niille vaan katotaan miten käy." Ette tekään noin vatipäitä ole.
Tästä väännetään, koska etuajo-oikeus on samanlainen aivopieru, kuin autotie. Sen käyttäminen heikentää liikenneturvallisuutta, koska joku urvelo kuitenkin uskoo sen ja käyttäytyy sen mukaisesti. -> Liikennekuolema.
Niinpä laitoin. Siis lusikkani soppaan. Mielestäni etuajo-oikeus terminä viittaa puhtaasti ajojärjestykseen, eikä siis mitenkään oikeuta, velvoita tai houkuttele ajamaan toisen päälle. Siksi ihmettelen näiden termien aiheuttamia suuria tunteita.
Voisihan yhtälailla pelkästään väistämisvelvollisuuden termiä käyttäen tulla tarkoitushakuista ja virheellistä logiikkaa käyttäen siihen johtopäätökseen, että jos toisella on velvollisuus väistää, on toisella vastaavasti oikeus olla väistämättä. Tämäkään ei tietenkään pidä paikkaansa.
Tampereen ja Pirkkalan rajalla Nuolialantien päässä jollain pyöräilijällä oli niin kova kiire, että päätti lähteä ohittamaan pyöräilevää lasta samaan aikaan, kun vastaan tuli pyöräilijä. Kaikki kolme olivat sitten rinnakkain ohitushetkellä. Tapahtuma-aika 14.33.
Viisi minuuttia myöhemmin Rantaperkiön metsikössä pyörätiellä pyöräilijällä oli kiire ohittaa kahta rinnakkain kävellen kulkijaa samaan aikaan, kun vastaan tuli pyöräilijä. Hieman ahdasta oli. Kummallisen paljon pyöräilijät luottavat muihin kulkijoihin eli että eivät siirry ajolinjaltaan tai kävelylinjaltaan yhtään sivulle. Jos siirtyisivät, niin kolari olisi tosiasia. Ohitettavat eivät myöskään tiedä takaa tulevasta mitään, kun ohittaja ei ilmoita itsestään mitenkään.
MacKonte
07.09.2014, 18.50
Tänään Orimattila - Pennala -kelvillä taas yksi näitä korvalappurullaluistelijoita sauvojen kanssa. Soitin varsin kuuluvaa kelloa 50m päässä ja siitä aina tasaisin välein kaveria lähestyessä. Ajoin viimein aivan takana vasemmassa laidassa ja soitin tauotta. Kaveri huomasi mut siinä vaiheessa, kun piti vilkaista ranteessa olevaa sykemittaria! Eikä mikään teini vaan 40+ karvanaama!
Mikä siinä on niin vaikeaa liikkua ilman jatkuvaa musiikinjumputusta korvissa? Itse en edes uskalla ajatella polkemista luurit korvilla. Jokaine. Takaa tuleva auto olisi pelästyksen arvoinen.... (tien reunaa ajaessa).
Ulkorengas
07.09.2014, 18.56
En tiedä, onko kypärissä eroja, mutta omassa ainakin tuuli suhisee häiritsevästi ja vaikeuttaa tuntuman pitoa muuhun liikenteeseen. Mutta että peittäsin liikenteen äänet jollain radiolla, ei ikinä.
.
orc biker
07.09.2014, 19.19
Mikä siinä on niin vaikeaa liikkua ilman jatkuvaa musiikinjumputusta korvissa? Itse en edes uskalla ajatella polkemista luurit korvilla.
Minulla on usein musaa korvissa, mutta minä huomioin sen (kompensoin sen). Enkä minä itse asissa muutenkaan luota siihen, että kuulen jonkun tulevan, koska ei sitä aina kuule. Esim. joillain hiekkateillä autoa ei kuule, kun tuulee korvissa ja auto tulee kiihdyttämättä mäen nyppylän tai mutkan takaa pehmeällä ja tasaisella hiekkapinnalla. Eli olen pyörällä, rullilla tai kävelen, niin seuraan aina myös, mitä takana tapahtuu. Kyse on omasta asenteesta ja ehkä myös hoksottimista. Jotkut eivät taida edes olla niin teräviä, että osaisivat ajatellakaan, että joku nopeampi voi tulla takaa.
Tänään Orimattila - Pennala -kelvillä taas yksi näitä korvalappurullaluistelijoita sauvojen kanssa. Soitin varsin kuuluvaa kelloa 50m päässä ja siitä aina tasaisin välein kaveria lähestyessä. Ajoin viimein aivan takana vasemmassa laidassa ja soitin tauotta. Kaveri huomasi mut siinä vaiheessa, kun piti vilkaista ranteessa olevaa sykemittaria! Eikä mikään teini vaan 40+ karvanaama!
Mikä siinä on niin vaikeaa liikkua ilman jatkuvaa musiikinjumputusta korvissa? Itse en edes uskalla ajatella polkemista luurit korvilla. Jokaine. Takaa tuleva auto olisi pelästyksen arvoinen.... (tien reunaa ajaessa).
Luistelijoiden pitäisi käyttää vielä tavallistakin enemmän huomiointia, koska käyttävät sauvoineen ym. niin suuren osan klv:n leveydestä, että minkä tahansa sivuuttaminen edellyttää toimenpiteitä. Olen myös tavannut joitakin näitä koomassa luistelijoita. Ikävintä on kun sauvoilla huidotaan reilusti sivulle.
orc biker
07.09.2014, 19.48
Luistelijoiden pitäisi käyttää vielä tavallistakin enemmän huomiointia, koska käyttävät sauvoineen ym. niin suuren osan klv:n leveydestä, että minkä tahansa sivuuttaminen edellyttää toimenpiteitä. Olen myös tavannut joitakin näitä koomassa luistelijoita. Ikävintä on kun sauvoilla huidotaan reilusti sivulle.
Jotkuthan huitovat myös vastaantullessa niin, että saa pelätä saavansa sauvasta korvaan. Oikein tekee mieli vetäytyä vähän kyyryyn ja sivummas. Ei heillä oikein taida tuo tila-avaruuden hahmottaminen toimia. Mutta tuostahan se on pitkälti kiinni, että jos vie paljon tilaa, niin sitten pitää seurata enemmän. Jos ajaa ihan kiltisti reunassa, niin sittenhän ei oikeastaan tarvitse seurata takaa tulijoita, koska ohittaminen on sitten ihan heidän asiansa. Toki hyvä silloinkin on säilyttää käsitys tilanteesta, ettei tule yllätyksiä.
Nainen ja koira kävelivät edessämme yhdistetyllä kelvillä. Nainen homeili, koira härväsi flexissä. Ohitin mielestäni riittävää varovaisuutta noudattaen, vaikka koira edelleen härväsikin. Nainen jäi suureen ääneen meuhkaamaan siitä, kun en soittanut kelloa. Työnsin lastenvaunuja.
Nainen ja koira kävelivät edessämme yhdistetyllä kelvillä. Nainen homeili, koira härväsi flexissä. Ohitin mielestäni riittävää varovaisuutta noudattaen, vaikka koira edelleen härväsikin. Nainen jäi suureen ääneen meuhkaamaan siitä, kun en soittanut kelloa. Työnsin lastenvaunuja.
Ehkä se tunnisti sut pyöräilijäksi ;) Mulla on kyllä käynyt mielessä, että olisi kovin kätevää olla kello lastenvaunuissakin, samoin ajovalo :)
Mut voisimmää vähän avautuakin. Hervannassa Opiskelijankadun rinnakkaisen pyörätien ja jalkakäytävän pyörätie on edelleen luokattoman huonossa kunnossa ainakin idän puolen puolikkaalla. En taida ajaa siitä jatkossa. Toinen hieman huolestuttanut tilanne oli kun ajoin DUOn pyöräparkkiin. Olin itse oikeassa reunassa, vastaan ajanut pyöräilijä väisti omaan vasempaansa, eli juuri minun ajoväylälle. Tilanne purkautui sillä, että otin vauhdin pois ja jalkauduin, etin muutenkin sopivaa koloa mihin pysäköidä ja tämä toinen pyöräilijä ehti väistää. Plus-piste hänelle anteeksipyynnöstä.
Tämmmösiin "kumpi väistää minne" tyylisiin tilanteisiin auttaa se, että pitää oman linjansa vaikka toinen tekisi mitä. Jos osuus, on ainakin oikeassa ;) Kyllä se tilanne siitä rauhoittuu ennen törmäystä.
En tiedä, onko kypärissä eroja, mutta omassa ainakin tuuli suhisee häiritsevästi ja vaikeuttaa tuntuman pitoa muuhun liikenteeseen. Mutta että peittäsin liikenteen äänet jollain radiolla, ei ikinä.
.
Joskus tulee jätettyä kypärä pois, kun ei kuule siltä kohinalta mitään.
Tosin hommasin sitten peilin, joka vähän auttaa.
hiekkatiellä autot kuulee kyllä aika hyvin, siellä on aina sen verran kiviä paukkumassa puita vasten, kun eivät kovin hiljaa aja jostain syystä, mutta alamäkeen kun tykittää pikkaisen yli sallittua asfalttitiellä tai hiekkatiellä, niin silloin on hankaluuksia jo, S-Mersut on aika hiljaisia kun tulevat takaa liki samaa vauhtia, huomasin kerran kuoppaa väistäessäni että auto on rinnalla, mulla taisi olla 40 alueella sen verran reilusti vauhtia, että ei sekään ihan laillista ajanut.
Muualla kuin alamäissä yleensä kyllä kuulee, jos ei ole kypärä päässä, jos kypärä on päässä, niin melkein sama se olisi pitää korvatulppiakin, sen verran ne kypärän nauhat suhisee, että kuulo on kyllä pois pelistä.
Sitten taajamassa tuo ei taas ole ongelma, koska eihän siellä niin kovaa voi ajaa, että tuulen kohina tulisi ongelmaksi, ellei ole reilua vastatuulta.
Se on kuulkaas hauskaa, kun pudottelee 50-60km/h mutkaista hiekkatietä alaspäin ja mutakan takaa pölähtää tukkirekka vastaan, joka on sen koko tien levyinen, siinä saa pikaisesti tehdä analyysin ojanpohjan kiviaineksen määrästä ja laadusta, että kumman ojanpohjan kautta koukkaa, vasemman vai oikean.
Kypärän hinoista pitäisi tehdä suhinattomia, taajamassakin voisi kovempaa sitten ajella, siellä kun pääosin havainnointi pohjautuu itselläni kuuloon, se on vähän turhaa pyöritellä päätä ympäriinsä, kun aina joku jostain ilmestyy taakse ja se pitää kuulla, että tietää noin käyvän.
</off> ^Fillarilla on aina ollut tilaa väistää tukkirekat käymättä ojan pohjan kautta, mutta aikoinaan auton kanssa tuli kahteen kertaan kokeiltua tuo "tukkirekka mutkassa" systeemi. Toisella kerroista auto oli vielä korjattavissa. </on>
Tästä musiikki-kypärä-tuuli häiritsee asiasta on väännetty paljon ja kauan... Laitan nyt kuitenkin vielä oman mielipiteeni. Minä pidän nappikuulokkeita (ja kypärää - tietysti) ajaessani maantiellä. En siis in-ear -kuulokeita, vaan nappeja. Joskus on musiikkiakin, mutta usein vain napit korvissa. Ne vaimentavat tuulen suhinaa ja eivät hankaloita takaa tulevien autojen kuulemista, ainakaan omalla kohdallani. Päinvastoin, ilman nappeja suhina lenkillä on sen verran voimakasta ja häiritsevää, että neljän tunnin lenkin jälkeen korvissa suhisee koko loppupäivän...
Pyörätiellä sitten ajan tarkasti omaa reunaani - ja sen verran lujaa, ettei tarvitse murehtia takaa tulevista :p
Ei sillä ole väliä onko inearit vai ei. Ainoastaan volyymillä on väliä ja sanotaanko vaikka näin että inearit vaimentaa suhinoita niin paljon, että volyymiakin voi pitää pienellä. Itse toimin näin. Kaikki minkä kuulee ilman nappeja kuulee myös nappien kanssa. Kuulo tottuu kyllä vaimennukseen.
orc biker
09.09.2014, 16.24
Suhina hiljenee, mutta niin hiljenevät myös kaikki muut äänet. Lähellä kuulon rajaa olevan äänet jäävät siten kuulematta. Ja koska sitä musiiikkia on kuitenkin siinä ylimääräisenä, niin aina se peittää ympäristön ääniä. Ei ne päässä kuule yhtä hyvin, mutta ei kuulo tosin niin paljon välttämättä huonone kuin jotkut luulevat. Ja kuten edellä sanottu, niin se korvatulppavaikutus on joskus ihan toivottu, kun korvat eivät rasitu niin paljon ilmavirran ja liikenteen äänistä. Joskus mopojen ja isompien miesten mopojen kiihdytellessä vierellä tulppia osaa arvostaa ihan jo kuulonsa kannalta. Onhan sekin terveyteen liittyvä tekijä.
Miksi liikennevalojen nöyryytysnappi laitetaan niin lähelle ajoradan reunaa? Eilen kävi ainakin kaksi kertaa niin, että hidastaessani nöyryytysnapille risteävä autoliikenne jo hidasti vauhtiaan, kun luulivat, että ajan eteen. Autoilijat olivat siis liikkeellä nuolivaloilla, että ei ollut edes kyse siitä, etteivät olisi huomanneet, onko kevyenliikenteen valo punainen vai ei. Kuitenkin aina silloin, kun olen liikenteessä tehokkailla jarruilla varustetulla pyörällä, en aivan liian kaukaa viitsisi alkaa ajaa superhiljaa nappia lähestyessäni, koska se saattaa maksaa minulle yhden liikennevalosyklin odotusta, jos en ehdi painamaan nappia ajoissa. Nappihan voisi olla erillisessä tolpassa vaikka pari metriä ajoradan reunasta. (molemmissa paikoissa hyvä viheralue, johon sen voi sijoittaa, ei oltu missään ruutukaava-alueella)
Napit voisivat olla olematta.
Tuli taas äsken mieleen miksi ei naposta ajaa työmatkaa pyörällä. Ajellaan fillarilla samaa puolta vastaan, ajetaan keskellä väylää, huojutaan miten sattuu, ohitellaan vastaantulijoista välittämättä jne... Siihen päälle vielä kelvin päällä parkissa olevat peltilehmät niin ei saatana.
Miksi liikennevalojen nöyryytysnappi laitetaan niin lähelle ajoradan reunaa? [...]
En ole löytänyt mitään noihin nappeihin liittyvää Tieliikennelaista tai -asetuksesta, joten olen tulkinnut kyseisten risteysten ohjauslaitteet rikkinäisiksi. Punaisia päin siis, kun reitti on selvä. Useassa paikassa jopa turvallisempi ratkaisu, kuin vihreillä ylittäminen.
Halloo halloo
09.09.2014, 19.36
Jos tietäisi valojen vaihtuvan 20 sekunnin kuluessa napin painamisesta, niin ne olisivat tarpeen. Miten on Ruotissa?
En ole löytänyt mitään noihin nappeihin liittyvää Tieliikennelaista tai -asetuksesta, joten olen tulkinnut kyseisten risteysten ohjauslaitteet rikkinäisiksi. Punaisia päin siis, kun reitti on selvä. Useassa paikassa jopa turvallisempi ratkaisu, kuin vihreillä ylittäminen.
Trollaappa tolla jotain eduskunnan oikeusasiamiestä tai oikeuskansleria laillisuusvalvojana: onko kuntien suunnittelusta vastaavat viranomaiset toimineet oikein kun ovat asentaneet valoja, jotka eivät vaihdu kaikille?
kolistelija
09.09.2014, 20.01
Kaivokselassa oli ainakin ennen nappisuojatie joka toimi hassusti. Se vaihtoi heti valon...
Joutuuko kevyt liikenne muuten odottamaan pidempään vuoroaan kun on tuollainen nappi käytössä verrattuna siihen, että kevyt liikenne olisi ohjelmoidussa syklissä ajoradan liikenteeseen nähden? Noin niinkuin keskimäärin, risteyskohtaisiahan nuo toki ovat.
Yleisesti valo-ohjaus on kaikkien sujuvaa liikkumista häiritsevä hätäratkaisu. Kukapa valoristeyksistä tykkäisi.
Itse ainakin riipaisen surutta punaisilla yli jos osun risteykseen syklillä jolle kuuluisi kevyen liikenteen vihreät, mutta ne eivät pala koska nappia ei ole painettu.
teidentukko
09.09.2014, 21.05
Joutuuko kevyt liikenne muuten odottamaan pidempään vuoroaan kun on tuollainen nappi käytössä verrattuna siihen, että kevyt liikenne olisi ohjelmoidussa syklissä ajoradan liikenteeseen nähden? Noin niinkuin keskimäärin, risteyskohtaisiahan nuo toki ovat.
Riippuu tosiaan siitä miten se valo ohjelmoidaan ja tietysti risteyksestä itsestään, joskus napilla saadaan jopa etua. Esimerkiksi joissain t-risteyksissä voidaan ohjelmoida kevyt liikenne useammalle eri vaiheelle pysäyttämällä osa autoista napin avulla tarvittaessa. Valitettavan usein kevyt liikenne kuitenkin päästetään "omalla vuorollaan" vasta kun nappia on painettu. Osin turvallisuustekninen asia ja myös kääntyvät syklit saadaan pidettyä lyhyempinä kun ei tarvitse pitää sitä aikaa mikä kävelijöiltä menee risteyksen ylittämiseen. Keskimääräisiä odotusaikoja varten täytyy jälkimmäisessä "nöyryytystyyppisessä" risteyksessä tietää liikennevirta suunnilleen. Myös valojaksojen suhteilla on vaikutusta.
Tänään Hervannassa ajoin rinnakkaista pyörätie ja jalkakäytävä -väylää ns. vasemmalla puolella, eli ns. ajorataliikennettä vastaan. Minusta katsottuna vasemmalta Sähkökadulta tuli tummanvihreä auto väistämisvelvollisena liittyäkseen Teekkarinkadulle. Ei noudattanut väistämisvelvollisuuttaan, joka osoitetaan tuossa kohdassa kolmiolla. Mulla ei ollu vauhtia paljoakaan (siinä 20km/h, vähä alle, GPS:n mukaan) ja osin osasinkin olla hereillä tuossa, on tullut joskus tönäistyä auton kylkeä ja annettua palautetta, mutta toiseen suuntaan mennessä. Ajovarusteena mulla oli näkyvä (semmonen keltaisen vihreä vai mikä toi on) takki, näkyvä kypärä ja ajovalo. Kellonaikaa en muista, mutta oli alkuilta, ei pimeää ja sää oli selkeä. Mun mielestä ei ollu minun näkymisestä kiinni vaan siitä, että henkilöautoilija ei osannut katsoa, tai ei välittänyt.
Merituulentiellä on valot keskiyölläkin .. automaagisesti punaisella. Autoille vaihtuvat automaattisesti mutta ei samaan suuntaan fillarille, viidet valot kilsan pätkällä ja jokaisissa pitäsisi pysähtyä painamaan nappia .. vaikka valo vaihtuukin heti ei paljon kiinnosta nappeja painella.
Vihdintiellä Askistossa on kelvillä joku liiketunnistin ja nappi. Liiketunnistin on säädetty aika lähelle, joten siitä ei ole hyötyä valojen vaihtumisen nopeuteen. Samalla vaivalla kun ajaa valokennon alueelle, käy painamassa nappiakin.
Munarello
10.09.2014, 10.05
Ettei homma olisi liian ennakoitavissa, ainakin joissain paikoissa noiden valojen toiminta tuntuu vaihtuvan kellonaikojen mukaan. Tuossa on usein ajamani reitin varrella yksi nappiristeys, jossa päivällä ei tarvitse nappia painella, mutta illemmalla homma ei ole aivan selvää. Siinä risteyksessä tosin "äly"valojen kiertoaika vaihtuu myös ajoradan valoissa, millä saattaa olla vaikutusta siihen kevyen liikenteen valoon. Joka tapauksessa onhan tuo hankalaa, kun yhdeksän kertaa kymmenestä siihen saa pysähtyä odottamaan. Mieti siinä pitäiskö painaa vai vaihtuuko ne itse..
Ettei homma olisi liian ennakoitavissa, ainakin joissain paikoissa noiden valojen toiminta tuntuu vaihtuvan kellonaikojen mukaan. Tuossa on usein ajamani reitin varrella yksi nappiristeys, jossa päivällä ei tarvitse nappia painella, mutta illemmalla homma ei ole aivan selvää. Siinä risteyksessä tosin "äly"valojen kiertoaika vaihtuu myös ajoradan valoissa, millä saattaa olla vaikutusta siihen kevyen liikenteen valoon. Joka tapauksessa onhan tuo hankalaa, kun yhdeksän kertaa kymmenestä siihen saa pysähtyä odottamaan. Mieti siinä pitäiskö painaa vai vaihtuuko ne itse..
Käsittääkseni silloin kun napin valo loistaa, valo on vaihtumassa joko painettuna tai automatiikalla ja jos valoa ei ole pitää nappia painaa.
Ulkorengas
10.09.2014, 14.03
Ettei homma olisi liian ennakoitavissa, ainakin joissain paikoissa noiden valojen toiminta tuntuu vaihtuvan kellonaikojen mukaan.
Juuri näin. Valoissa voi olla useita eri ohjelmia viikonpäivän ja vuorokauden ajan mukaan. Liikennemäärät ja -suunnathan elävät aikojen mukaan, joten ohjelmien pitää pysyä perässä.
Munarello
10.09.2014, 15.04
Käsittääkseni silloin kun napin valo loistaa, valo on vaihtumassa joko painettuna tai automatiikalla ja jos valoa ei ole pitää nappia painaa.
Juu, noinhan se yleensä on paitsi että ihan kaikissa nappilaitteessa ei kylläkään edes ole valoa. Tämän tietyn laitteen toimintaan en ole kylläkään syvemmin perehtynyt, mutta se valo näyttää niin himmeältä että monesti tulee painettua nappia ihan varmuuden vuoksi.. Noh, aina siitä on lopulta päästy tien yli ja joskus pikku hengenvetopaussi ei edes haittaa. :)
Munarello
10.09.2014, 15.11
Juuri näin. Valoissa voi olla useita eri ohjelmia viikonpäivän ja vuorokauden ajan mukaan. Liikennemäärät ja -suunnathan elävät aikojen mukaan, joten ohjelmien pitää pysyä perässä.
Nyt menee rankasti offtopikkiin, mutta nuo dynaamiset liikennevalot aiheuttaa toisinaan hermojen kiristystä. Esim normaalisti piiiitkän aikaa palava vihreä nuolivalo kestääkin tiettyyn päivänaikaan noin kymmenen sekuntia. Kuitenkin useita autoja jonossa ja ensimmäinen lähtee liikkeelle perisuomalaiseen 'tässä-mitään-kiirettä-ole' -tyylillä.. Mutta tosiaan ei kuulu tähän rimpsuun..
Eteenkiilauksia päivittäin, läheltä piti- tilanteita vähintään viikoittain. Ei tämä nyt kovin turvalliselta hommalta vaikuta...
Pitäisi kai sitten kaikki risteykset AINA ylittää kävellen, oli siinä pyörätien vieressä tietä tai ei.
Ei, en anna vielä kuitenkaan periksi: kädet jarruilla ja tarkkana vaan, mutta kuitenkin ajaen oikeiden liikennesääntöjen mukaan...
Voisiko joku kertoa tyhmälle, miksei liikennevalo voi vaihtua välittömästi nappia painamalla keltaiseksi edes niissä paikoissa, joissa liikennevalot on asennettu ainoastaan suojatietä eikä risteävää autoliikennettä varten? Joku minimiaikahan noissa toki on ajoradan vihreille, jotta liikennettä ei saa täysin jumiin rämppäämällä nappia jatkuvasti. Mutta kun se sama viive tuntuu olevan napin painamisessa silloinkin, kun vihreät ovat jo palaneet autoille tunnin yhtäjaksoisesti.
vauhtikorjaavirheet
11.09.2014, 14.11
Koska se liikennevaloja ohjaava algoritmi on sen verran hölmö. Uudemmat valot pystyvät huomioimaan nopeammin, vanhemmat saattavat vetää koko syklin läpi ja sen jälkeen sellaisen syklin, jossa jalankulkuvalolle tulee vihreä.
Minimiajallakaan sitä ei saisi jumiin, jos valon toimintatapa vaikka olisi se, että vaihdetaan jalkailijoille heti vihreä, ellei autoja ole tulossa. Ylipäänsä, hiljaisissa kohdissa valojen toimintatavan soisi olevan se, että autoille on punainen ja tunnistimien havaitessa tulevan auton, annetaan sille vihreä. Ongelmaksi jää epäluotettava tunnistus esim moottoripyörillä, mutta senkin voisi ratkaista. Nöyryytysnappi vaan sinnekin käyttöön.
Sinällään tarvitaanko valoja ylipäänsä nykymuodossaan suojateillä? Monin paikoin ne voisi korvata järjestelyllä, jossa nöyryytysnapin painaminen viestii autoilijalle, että heikompi haluaa yli. Ja sitten niistä, jotka eivät anna tietä, napataan automaattinen valokuva ja lähetetään lasku perään. Samalla tekniikalla voisi valvoa, pysähdytäänkö pysähtyneen viereen jne.
Nyt menee rankasti offtopikkiin, mutta nuo dynaamiset liikennevalot aiheuttaa toisinaan hermojen kiristystä. Esim normaalisti piiiitkän aikaa palava vihreä nuolivalo kestääkin tiettyyn päivänaikaan noin kymmenen sekuntia. Kuitenkin useita autoja jonossa ja ensimmäinen lähtee liikkeelle perisuomalaiseen 'tässä-mitään-kiirettä-ole' -tyylillä.. Mutta tosiaan ei kuulu tähän rimpsuun..
OT: Minusta on näyttänyt, että osa valoista näyttää virheää jonkun tietyn ajan, ellei liiketunnistin havaitse autoja. Jos samoissa valoissa on kahden tai kolmen jono odottamassa, vihreä vaihtuu heti, kun autojonon viimeinen auto on mennyt. Siis paljon aiemmin vaihtuu kuin olisi vaihtunut ilman jonoa.
Muuten on kyllä kamalaa ja hirveetä, kun liikenteessä on muitakin. Etenkään yleisillä teillä ei pitäisi muilla olla mitään asiaa.
Eräässä paikassa oli kolme suojatietä suht lähekkäin tosiaan samalla kadulla, keskimmäisessä nappivalo, muissa ei valoa. Oli paljon nopeampaa kiertää valottoman suojatien kautta kuin odotella tyhjällä tiellä valon vaihtumista napin takomisen jälkeen.
Tosin paikoissa joissa enemmän valoja on tullut fillarilla noudatettua ihan vaan sitä liikenteen sujuvuusperiaatetta valoista piittamatta, koskaan kenenkään ei ole tarvinnut muuttaa nopeuttaan mun takia kun tuota olen harrastanut.
Yksi autoilija antoi tietä pyörätienjatkeella, vaikkei sen olisi tarvinnut, kiitin ja lähdin yli, toisesta suunnasta tuli rekka vauhdikkaasti hidastamatta yli pyörätienjatkeen, niin että sain siinä trackstand harjoituksia suorittaa. Mun mielestä jos yksi auto stoppaa ja joku kulkee moisella jatkeella, niin kai siihen voisi stopata, vaikkei olisikaan kääntymässä?
Olisi ollut tosi helppoa ajaa moisen alle, olisin vaan jatkanut ylitystä enkä pysähtynyt keskiviivan tuntumaan, mutta arvasin jo että mitä tulee tapahtumaan, niin kikkailin sitten siinä keskellä tietä.
Yksi jalankulkijakin taakseen katsomatta koukkasi eteen ja sitten säikähti, että pyöräilijä onkin ihan hihassa kiinni, tosin ymmärsi erheensä ihan itse ja pahoitteli, onneksi olin kääntymässä tuolla kohtaa, vaikkei mulla koskaan noissa inhottavissa taajamissa ole paljoa vauhtia kun siellä kaikki eivät katsele ympärilleen, 10km/h taisi pääosin olla tälläkin kertaa, ei tuolla voi kovempaa oikein ajaa, kun on noita jotka ei ole koskaan omannut ajokorttia ja käsitys liikenteestä on sitten hyvin erilainen, jolloin menee helposti väärinkäsityksien puolelle.
Täällä on kyllä monella ihme mentaliteetti anteeksi nyt vaan. Epäilen että ette suhtautuisi kovin suopeasti siihen että autolla liikkuvat alkaisivat samalla tavalla vetämään päin punaisia..?
Vaikka sitä miten perustelisi niin ei se siitä yhtään fiksumpaa toimintaa tee.
Santerius
11.09.2014, 16.52
Täällä on kyllä monella ihme mentaliteetti anteeksi nyt vaan. Epäilen että ette suhtautuisi kovin suopeasti siihen että autolla liikkuvat alkaisivat samalla tavalla vetämään päin punaisia..?
Sehän on aivan naurettavaa, että kevyen liikenteen väylillä liikkuvien tulisi odottaa tyhjällä tiellä vihreiden vaihtumista hiljaisen liikenteen aikaan, etenkään kun tiellä on keskikoroke. Jalan tai pyörällä liikuttaessa on erityisen helppoa havaita, tuleeko sieltä yhdestä suunnasta autoja vaiko ei, ja keskikorokkeella voi odotella rauhassa vuoroaan. Sen sijaan ajoväylää punaisia päin ajettaessa on havainnoitava melkoisen monta eri paikoissa liikkuvaa ajoneuvo- ja jalankulkijavirtaa, puhumattakaan poikkeavista nopeuksista. Lisäksi autojen nopeudet ovat yleisesti aivan eri tasolla.
En tule jalan liikuessani koskaan seisoskelemaan punaisissa valoissa, ellei sille ole todellisuudessa tarvetta.
Vaikka sitä miten perustelisi niin ei se siitä yhtään fiksumpaa toimintaa tee.Autosta ei tarvitse nousta painamaan nappia että saa vihreän.
Sehän on aivan naurettavaa, että kevyen liikenteen väylillä liikkuvien tulisi odottaa tyhjällä tiellä vihreiden vaihtumista hiljaisen liikenteen aikaan, etenkään kun tiellä on keskikoroke. Jalan tai pyörällä liikuttaessa on erityisen helppoa havaita, tuleeko sieltä yhdestä suunnasta autoja vaiko ei, ja keskikorokkeella voi odotella rauhassa vuoroaan. Sen sijaan ajoväylää punaisia päin ajettaessa on havainnoitava melkoisen monta eri paikoissa liikkuvaa ajoneuvo- ja jalankulkijavirtaa, puhumattakaan poikkeavista nopeuksista. Lisäksi autojen nopeudet ovat yleisesti aivan eri tasolla.
En tule jalan liikuessani koskaan seisoskelemaan punaisissa valoissa, ellei sille ole todellisuudessa tarvetta.
Ja ihan samoilla argumenteilla voisi "tyhjällä tiellä" ajaa autolla punaisia päin. En nyt näe tätä erottavaa tekijää [emoji32]
Hääppönen
11.09.2014, 17.29
Autoilla on jo maan tapa vetää punaisia päin. Jos olet oikeasti ollut liikenteessä, tiedät, että jonon 2-4 viimeistä autoa vetää päin punaisia. Ja risteävällä väylällä palaa jo useimmiten vihreä...
Autoilla on jo maan tapa vetää punaisia päin. Jos olet oikeasti ollut liikenteessä, tiedät, että jonon 2-4 viimeistä autoa vetää päin punaisia. Ja risteävällä väylällä palaa jo useimmiten vihreä...
Eli argumenttisi on että jos joku perseilee, se tekee siitä jollain tavalla kaikille hyväksyttävää touhua?
MacKonte
11.09.2014, 19.00
Tänään tuli yllätys vastaan kelvillä. Tieyhtiön miehet olivat kaivamassa ojanpohjaa ja kelvin leveydeltä oli edessä Åkermania. Kaartuva alamäki alikulkutunneliin peitti sopivasti kaivurin näkyvistä, joten sen huomatessa oli vaihtoehtona ajaa pitkäheinäisen nurmikaistaleen yli ajotielle. Kiersin sitten takaisin toiselle puolelle työmaata ja jututin vastaavaa pomoa, joka väitti kohtealiaasti mutta tiukasti, että tulosuunnassani on tietyön merkki. Asia tarkastettiin ja olihan siellä. Ajotien (ei kelvin) reunassa kankainen tietyön merkki melkein kumossa. - juuri siinä kohdassa, missä kaivurin havaitsee. Tietyö oli vain kelvillä, joten miksi merkki oli autotien reunassa! Jos kaveri olisi viitsinyt (!) kantaa merkin keskelle kelviä 20m päähän pihaliittymän kohdalle, olisi tilanne ollut aivan toinen....
Jostain syystä maassamme on myös lähtökohtaisesti aika pyöräily- ja pyöräilijäkielteistä porukkaa, onneksi pienenevässä vähemmistössä. Sitäkin innokkaampaa tämä porukka tuntuu olevan vertaismediassa, motiiveja voi vain arvailla.
Punavalon ottaminen pyörällä vaarattomassakin tilanteessa antaa aivan liian helpon syyn vahvistaa kielteisiä mielikuvia. Eli omiin muroihin sillä kustaan.
orc biker
11.09.2014, 19.55
Ja ihan samoilla argumenteilla voisi "tyhjällä tiellä" ajaa autolla punaisia päin. En nyt näe tätä erottavaa tekijää [emoji32]
Periaatteessa. Eroa tulee kuitenkin siitä, että jos tekeekin virheen, niin autolla voi teloa jonkun, mutta pyörällä tai kävelemällä se on paljon vaikeampaa, koska käytännössä siinähän jää itse auton alle.
Santerius
11.09.2014, 19.57
No siitä vaan. Ei se minua haittaa, kunhan se tie on tosiaan tyhjä, niin jalankulkijoista, pyöräilijöistä, kuin autoilijoistakin - sekä ehkä metsän eläimistä, jos on eläinrakasta sorttia. Muistathan talvella, että kevyessä liikenteessä ei välttämättä ole valoja, eikä sen ääntely usein kuulu auton sisälle asti. Tässä on tosiaan erottavana tekijänä se seikka, että jalan tuo punaisia päin kävely on poikkeuksetta helppoa. Autolla ei tulisi mieleenkään, enkä haluaisi olla lähistöllä kun te yritätte.
Itse en mieti helppoutta vaan hyvin selkeää tieliikennelakia. Niitä punaisia päin nyt vaan ei saa mennä. Se ei muutu mihinkään. Toistaiseksi ei ole mihinkään niin kiire ollu että olisi ollut pakko.
Onhan sitä verrattain helppoa myös varastaa erinäisiä asioita mutta ei se siitäkään fiksua touhua tee [emoji106]
Siitä vaan, ei mitään ongelmaa, kunhan sen tekee oikein, kuten itse valitessani sen etten seiso punaisissa valoissa odottelemassa tyhjällä tiellä, että autoilijoiden valo muuttuisi punaiseksi ja että sinne ehkä auto jostain joskus tulisi punaisiin seisomaan, jotta voisin aloittaa kadun ylittämisen 'turvallisesti'.
Samoin kuin risteävältä tieltä en odottele, että atoilijoille annetaan vihreä valo ja lupa kääntyä oikealle, samaan aikaan kun, kevyelle liikenteelle on valo vihreänä, punaisilla kun suoraan ajavia ei näy ja kääntyvät ovat odottelemassa sitä vihreää, niin aivan hyvin voi mennä yli, aiheuttamatta kenenkään muun toimintaan häiriötä.
Toihan se pointti on, pitää osata toimia siten, että se ei vaikuta kenenkään muun toimintaan, jos ei kykene, niin parempi kykkiä tienlaidalla.
Ihmisiähän on monenlaisia, jonkin kyselyn mukaan enemmistö suomalaisista olisi noudattamassa sääntöä vaikka se olisi järjetön, eli esimerkiksi jos sääntö käskee hypätä kaivoon, kansa sinne ilolla hyppisi, ilman hetkenkään ajatustoimintaa siitä, että onkos se nyt järkevää ja että mikähän sitä mahtaisi olla kaikkien taholta järkevin toimenpide.
Esimerkiksi tuo risteävän autotien ja kevyenliikenteen samanaikainen vihreä tarkoittaisi, että autoilija odottaisi vihreän palaessa, kun ylitän tietä, mutta yleensä olen mennyt jo ja autoilijakin pääsee odottelematta kulkemaan.
Tätä ei vaan sääntöä palvovat hoksaa, että säännöt ei aina vaan tuo parasta lopputulosta, ihmisen järki sopeutuu tilanteeseen, sääntö ei, joten järki antaa mahdollisuuden toimia kaikkien kannalta parhaimmalla mahdollisella tavalla.
Aivaimena on maltti ja toisten edun ajattelu, ei niinkään oman, sillä keinolla välttyy onnettomuuksilta ja mielipahan aiheuttamiselta.
Sitten jos tykittää täysii kun napa tahtoo, niin varmasti tulee pahaa verta, vaikka kuinka pilkun mukaan ajaisi, se pykälän henki on mun mielestä tärkeämpi kuin se pilkku.
Tosin olen myös sitä mieltä, että me ei tarvittaisi kovinkaan montaa sääntöä, jos otettaisiin sellainen oikea toisista välittävä ja muut huomioiva asenne tuolla liikenteessä, kuten liikenteen ulkopuolellakin, asutetaan kumminkin samaa palloa joten miten vaikeaa se voi olla ajatella muutakin kuin itseään tai säännönpalvontaa?
Ilmeisesti liian vaikeaa, kun tilanne on mikä se nykyään on, mutten anna sen häiritä kun teen palveluksia muille tienkäyttäjille oikaisemalla mutkan sieltä, toisen täältä, jotta heidän ei tarvitse mun takia odotella, hidastaa yms.
Rakastelkaa kumppainentanne ja pysähtykää ajattelemaan, se kannattaa aina :)
Santerius
11.09.2014, 20.38
Itse en mieti helppoutta vaan hyvin selkeää tieliikennelakia. Niitä punaisia päin nyt vaan ei saa mennä. Se ei muutu mihinkään. Toistaiseksi ei ole mihinkään niin kiire ollu että olisi ollut pakko.
Onhan sitä verrattain helppoa myös varastaa erinäisiä asioita mutta ei se siitäkään fiksua touhua tee [emoji106]
Varastaminen kohdistuu henkilöön tai oikeushenkilöön. Liikennesääntöjen rikkominen kun siitä ei voi edes teoriassa koitua haittaa, tai ajatus siitä, että joku voi näin joskus tehdä, ei taasen kohdistu kuin jonkun pieneen mieleen. Mielestäni teen autoilijoille palveluksen esimerkiksi jättäessäni nöyryytysnappulan painamatta ja kulkiessani kun sekaan mahdun liikennettä häiritsemättä. Tällöin kukaan ei joudu seisomaan punaisissa!
...Niitä punaisia päin nyt vaan ei saa mennä...
No voi hittå! Tässähän joutuu sitten jatkossa odottamaan autoa samasta suunnasta niissä risteyksissä, jossa on tunnistin, mutta pyöräilijä on tunnistimelle liian pieni objekti.
El-Carpaso
11.09.2014, 21.23
Auton punaisia päin ajelu ja fillarin punaisia päin ajelu on kaksi täysin eri asiaa monellakin eri tasolla.
1) Havainnointikyky
Autolla tilanne on usein hankala, koska vauhti on monesti kova ihmisen havainnointikyvylle, näkyvyys autosta on kuitenkin kohtuullisen heikko, tilanteet tulevat eteen melko nopeasti ja ennen kaikkea autosta ei kuule muita tienkäyttäjiä. Autoilija luottaa puhtaasti näköaistiinsa tummentavien lasien ja peittävien pilarien takaa kovassa nopeudessa. Fillaristilla näkökyky on normaalisti hyvä, vauhdit ovat huomattavasti autoa matalempia ja fillaristi saatta myös kuulla ympäristöään. Jos mietitään esimerkki jossa autoilija ajaa luottavasti päin punaisia näkemättä ketään, voi joku silti hilpaista eteen puskan, rakennuksen, mörön, muun esineen takaa tai vaan ilmaantua "yhtäkkiä" eteen koska kovassa nopeudessa ei havainnointikyky riittänyt. Tästä on esimerkkitapauksia. Kuitenkin fillarilla vastaava yllätys on paljon epätodennäköisempi. Jos fillarilla vetää ns. "rolling stopin" eli hidastaa, katsoo, ajaa yli, on päältä rynnivä ylläriautoilija aika epätodennäköinen mahdollisuus (jos nyt ei siis formula tule kulman takaa). Ja vaikka sitä rolling stoppia ei vetäisi on havainnointikyky fillarilla silti parempi koska kuulo, nopeudet pienemmät, laajempi näkö ilman esteitä.
2) Tappavuus.
Autolla saat keilattua ihmisen hengiltä helpommin kuin avaat nykyisen felix kurkkupurkin ilman työkaluja.
Fillarilla saat olla aika fakiiri jos onnistut jonkun listimään (erityisesti sen auton kuljettajan, jota vasten punaisia päin ajaessa todnäk kolauttaa) ja vaatii jo melkein tahallisuutta.
3) Epäreiluus
Autoille on sensorit jotka havaitsevat ja vaihtavat valoja jo ennen kuin auto on risteyksessä jos risteys on tyhjä. Autoille on myös vihreitä aaltoja ruuhkaisemmissa tilanteissa, kaiken maailman helpotuksia.
Fillarilla operaatio toimii seuraavasti. Aja tyhjään risteykseen. Kaikki kevyen liikenteen valot punaisina. Hyvällä onnella liikkeentunnistin voi havaita kun olet pysähtynyt. Paina nöyryytysnappulaa varmuuden vuoksi. Odota 30sek syklin kiertoa. Aja tien yli ja toista koko helvetin prosessi(!) koska fillarit joutuvat aina odottamaan kaksi helvetin sykliä että pääsee kääntymään! Autoille on nuolivalot sun muut shitit kun fillareille ei ole _yhtään mitään_!
Jos järjestelmä on epäoikeudenmukainen, arkijärjen vastainen ja sysipaska, kapinoidaan ja protestoidaan niin kauan kunnes asiaan tulee muutos. Kevyen liikenteen valoihin on parempia lainsäädännöllisiä, teknisiä ja liikennesuunnittelullisia keinoja, mutta tällä hetkellä ei vaikuta että tätä schaissesysteemiä oltaisiin parantamassa mihinkään. Loskat naamalle ja silleen.
Ihmeen kova meteli nousi kyllä yksittäisen henkilön mielipiteestä (minun).
En jaksa yksitellen vastailla kun melko moni näki tarpeelliseksi kertoa omat tekosyynsä miksi kokevat olevansa oikeutettuja ajamaan päin punaisia (miksei tuo rolling stop esimerkiksi ole ollenkaan turvallinen autolla..?).
En siis ole mikään yksityisautoiluritari mikäli sellainen kuva itsestä välittyy. Minusta vain niitä punaisia valoja päin ei mennä ja varsinkin nyt lapsen kanssa liikkuessa se on erityisen harmittavaa selittää kerta toisensa jälkeen miksi me odotetaan ku toi/noi meni jo.
Vilhelm V
11.09.2014, 21.38
Hienoa. Jatkakaa.
Ihmeen kova meteli nousi kyllä yksittäisen henkilön mielipiteestä (minun).
En jaksa yksitellen vastailla kun melko moni näki tarpeelliseksi kertoa omat tekosyynsä miksi kokevat olevansa oikeutettuja ajamaan päin punaisia (miksei tuo rolling stop esimerkiksi ole ollenkaan turvallinen autolla..?).
En siis ole mikään yksityisautoiluritari mikäli sellainen kuva itsestä välittyy. Minusta vain niitä punaisia valoja päin ei mennä ja varsinkin nyt lapsen kanssa liikkuessa se on erityisen harmittavaa selittää kerta toisensa jälkeen miksi me odotetaan ku toi/noi meni jo.
Niin, miksi odotat?
Jos sääntö sanoisi, että pitää tien yli hyppiä yhdellä jalalla, niin hyppisit, koska sääntö sanoo niin?
Miksi et opeta lapsellesi oman ajattelun taitoa, pohtimaan riskejä arvioimaan vaaroja, näin hän olisi paljon vahvemmilla maailmassa, jossa esim. huumekuskit tulevat hidastamatta punaisia päin autoilla, ei siinä paljoa auta pilvenreunalla huudella, että noudatin sääntöä!
Mielestäni on tärkeämpää osata soveltaa, ajatella ja huomioida muut, kuin se että osaa noudattaa tarkasti sääntöjä.
Toki täytyy myös ymmärtää miksi niitä sääntöjä on, jotta osaa arvioida sitä milloin sääntö palvelee tarkoitustaan ja sitä kannattaa noudattaa ja milloin sääntö toimii lähinnä itseään vastaan.
Mikä on sinun tekosyysi ettet ota vastuuta itsestäsi ja lapsesi kasvusta, vaan ulkoistat vastuun säännölle?
Niin, miksi odotat?
Jos sääntö sanoisi, että pitää tien yli hyppiä yhdellä jalalla, niin hyppisit, koska sääntö sanoo niin?
Miksi et opeta lapsellesi oman ajattelun taitoa, pohtimaan riskejä arvioimaan vaaroja, näin hän olisi paljon vahvemmilla maailmassa, jossa esim. huumekuskit tulevat hidastamatta punaisia päin autoilla, ei siinä paljoa auta pilvenreunalla huudella, että noudatin sääntöä!
Mielestäni on tärkeämpää osata soveltaa, ajatella ja huomioida muut, kuin se että osaa noudattaa tarkasti sääntöjä.
Toki täytyy myös ymmärtää miksi niitä sääntöjä on, jotta osaa arvioida sitä milloin sääntö palvelee tarkoitustaan ja sitä kannattaa noudattaa ja milloin sääntö toimii lähinnä itseään vastaan.
Mikä on sinun tekosyysi ettet ota vastuuta itsestäsi ja lapsesi kasvusta, vaan ulkoistat vastuun säännölle?
Hahha, tämä kyllä sai jo nauramaan [emoji106] Kyllä, kasvatukseni perustuu vain ja ainoastaan tähän. Tiedän kyllä että poikani elämä tulee olemaan yhtä tuskaa kun opetan hänet mieluiten ylittämään tien valoristeyksessä ja niin vielä että katsoo kuitenkin valon vaihduttua ettei sieltä tule autoja päälle.
Meni ehkä hieman överiksi ja turhan henkilökohtaisuuksiin btw, onneksi on kuitenkin paksua nahkaa [emoji1]
Hääppönen
11.09.2014, 21.54
Eli argumenttisi on että jos joku perseilee, se tekee siitä jollain tavalla kaikille hyväksyttävää touhua?
Jos tulet sormi pystyssä esittämään "ainoaa oikeaa toimintamallia" oikeasta elämästä ulkona, eli vaatimaan fillaristien nököttämistä muulta liikenteeltä tyhjissä risteyksissä autojen ajellessa surutta punaisia päin, olet täysin ulkona todellisuudesta. Ja ps. En KOSKAAN aja fillarilla/kävele päin punaisia, jos risteysalueella on alle murkkuikäisiä tenavia. Ihan vaan esimerkin vuoksi, etteivät saa vaikutteita ajaa (aikanaan) autolla päin punaisia.
Niin, miksi odotat?
Lapsen kanssa ei kannata lähteä _ensiksi_ opettelemaan miten sääntöjä vastaan voi rikkoa. Vasta kun säännöt ja niiden mukainen toiminta on sisäistetty ja se osataan sen jälkeen voi alkaa miettiä miten voi löysäillä. Sillä tavoin yhteiskunnan pohjana oleva säännöstö ja koodisto kuitenkin pysyy ja säilyy pohjana eikä lähdetä pelkälle anarkian tielle.
Hahha, tämä kyllä sai jo nauramaan [emoji106] Kyllä, kasvatukseni perustuu vain ja ainoastaan tähän. Tiedän kyllä että poikani elämä tulee olemaan yhtä tuskaa kun opetan hänet mieluiten ylittämään tien valoristeyksessä ja niin vielä että katsoo kuitenkin valon vaihduttua ettei sieltä tule autoja päälle.
Meni ehkä hieman överiksi ja turhan henkilökohtaisuuksiin btw, onneksi on kuitenkin paksua nahkaa [emoji1]
Mitä voit odottaa, kun kirjoitat muiden tekosyistä uhraamatta ajatustakaan sille mahdollisuudelle, että toisten näkemys saattaa ehkä olla laveampi kokemusten myötä?
Kaikkihan meidät on opetettu suorittamaan sääntöjä ajattelematta enempää, mutta osa on uskaltanut astua kuplan ulkopuolelle ja näkee enemmän maailmasta kun sen kapean virallisen torven saneleman mallin.
Osa porukasta omaa kokemusta vieraista kulttuureista ja osa ymmärtää kuinka tämä meidän ei välttämättä ole se ainoa oikea, osalle maailma on antanut kokemuksia niin, että tämän Suomalaisen touhun katsominen saa välillä aikaan kohtalaisen suuria naurunpyrskähdyksiä.
Edelleen suosittelen, että kun pysähdyt siihen tyhjän tien punaiseen valoon, pohdi ja ajattele, laske aivosi vapaaksi ja näe koko tilanteen älyttömyys.
Lapsen kanssa ei kannata lähteä _ensiksi_ opettelemaan miten sääntöjä vastaan voi rikkoa. Vasta kun säännöt ja niiden mukainen toiminta on sisäistetty ja se osataan sen jälkeen voi alkaa miettiä miten voi löysäillä. Sillä tavoin yhteiskunnan pohjana oleva säännöstö ja koodisto kuitenkin pysyy ja säilyy pohjana eikä lähdetä pelkälle anarkian tielle.
Juu, juu, ensin mun nähdäkseni pitää oppia että miksi niitä sääntöjä on, sitten miksi ja miten niitä noudatetaan, sitten kun alkaa se käsitys olemaan noista voi lähteä eteenpäin, vaikkapa ihan liikenteeseenkin, mutta jonkinlainen perustahan pitää olla luotuna ensin.
Suosittelen Fuugalle kertaamaan Anarkian olemusta esimerkiksi Wikipediasta, lyhyesti Anarkia ei tarkoita ilman sääntöjä, se tarkoittaa ilman esivaltaa.
Jos tulet sormi pystyssä esittämään "ainoaa oikeaa toimintamallia" oikeasta elämästä ulkona, eli vaatimaan fillaristien nököttämistä muulta liikenteeltä tyhjissä risteyksissä autojen ajellessa surutta punaisia päin, olet täysin ulkona todellisuudesta. Ja ps. En KOSKAAN aja fillarilla/kävele päin punaisia, jos risteysalueella on alle murkkuikäisiä tenavia. Ihan vaan esimerkin vuoksi, etteivät saa vaikutteita ajaa (aikanaan) autolla päin punaisia.
En näe tuossa vieläkään mitään kovin ihmeellistä, ei mulla ainakaan ole ollut vielä koskaan niin kiire että olisin mennyt päin punaisia jalan/pyörällä/autolla.
Ehdottomia totuuksia tässä mielipideasiadda ei ole ja ensimmäisessä viestissä olin varmaan hieman turhan tiukkasanainen, pahoittelut siitä. Johtui paljolti tuosta myöhemmin mainitusta pointista koskien muksua.
Tänään lenkillä pysähdyin punaisiin. Meinasin ajaa päin koska nappiristeys, mutta muistin että ohitin juuri aikaisemmin pikkasen toisella kymmenellä olevan tenavan. No se tenava ajoi vauhdilla yli ja katsoi että mitä tuo pöljä tuossa seisoo :D
Hääppönen
11.09.2014, 22.32
En näe tuossa vieläkään mitään kovin ihmeellistä, ei mulla ainakaan ole ollut vielä koskaan niin kiire että olisin mennyt päin punaisia jalan/pyörällä/autolla.
Ehdottomia totuuksia tässä mielipideasiadda ei ole ja ensimmäisessä viestissä olin varmaan hieman turhan tiukkasanainen, pahoittelut siitä. Johtui paljolti tuosta myöhemmin mainitusta pointista koskien muksua.
En pidä itseäni järkevänä ihmisenä, mutta en idioottinakaan. Jos normireiteillä ajelen fillarilla tuttuun risteykseen, jossa kelvillä palaa punaiset samaan aikaan, kun samaan suuntaan menevällä ajoradalla palaa vihreät ja muita ajoneuvoja ei itseni lisäksi ole näkyvillä, olisi idioottimaista pysähtyä painamaan nöyryytysnappia ja odottamaan arvonnan lopputulosta. Ajele enemmän ja kommentoi sitten. Mukavia kilometrejä/vuosia/kokemuksia!
Hääppönen
11.09.2014, 22.33
Tänään lenkillä pysähdyin punaisiin. Meinasin ajaa päin koska nappiristeys, mutta muistin että ohitin juuri aikaisemmin pikkasen toisella kymmenellä olevan tenavan. No se tenava ajoi vauhdilla yli ja katsoi että mitä tuo pöljä tuossa seisoo :D
Tuosta toipuu, koska kyseessä ei ole TMT. :)
Itse en mieti helppoutta vaan hyvin selkeää tieliikennelakia. Niitä punaisia päin nyt vaan ei saa mennä.
Entä jos se punainen valo ei kevyelle liikenteelle koskaan vihreäksi vaihdu? Miten pitkään pitää joka kerralla valon vaihtumista odottaa?
Vai näytätkö siitä ihannoimastasi tieliikennelaista kohdan, jossa velvoitetaan ajoneuvon kuljettajaa rymittymään keskelle vastaantulevaa ajokaistaa, etsimään ohjauslaitetolpasta jotain painonappia?
Suosittelen Fuugalle kertaamaan Anarkian olemusta esimerkiksi Wikipediasta, lyhyesti Anarkia ei tarkoita ilman sääntöjä, se tarkoittaa ilman esivaltaa.
Ja sit vaihtukin aihe kun ei argumentit riitä.
Ja sitten ote pienestä sivistyssanakirjata
anarkia sekasorto; hallituksettomuus ¶ Yleiskielessä "anarkia" tarkoittaa yleensä sekasorron ja laittomuuden tilaa, usein hyvin kielteisesti, joskus leikillisesti. Toisaalta monet tarkoittavat sillä myönteistä vapauden tilaa, (rajoittavan) hallintokoneiston puutetta. Näiden välimaastoon sijoittuu sanan merkitys esim. lauseessa "Internet on anarkia", jolla tarkoitetaan (osittain virheellisesti), että internet (https://www.cs.tut.fi/%7Ejkorpela/siv/sanati.html#internet)tiä ei kukaan hallitse eikä ohjaile. Vrt. anarkismi (https://www.cs.tut.fi/%7Ejkorpela/siv/sanata.html#anarkismi).
Käsi sydämelle, onko totta? Kenties asut paikkakunnalla, joissa ei ole paljon huonosti toimivia valoja. Mikä on sen turhauttavampaa, kuin seisoa napittomassa autiossa risteyksessä odottamassa minuuttitolkulla vihreää, kun autoille palaa vihreä, eikä ole mitään loogista syytä punaiselle valolle. Lapsen kanssa jäisin odottelemaan ja siinä odotellessa voisi pohtia vaikka sitä, että mihinkähän näistä viallisista valoista voisi ilmoittaa. Kenties lopulta ajaisimme ojan yli autiolle autotielle ja laillisesti vihreillä yli. Yksikseni kun olen ajan kylmästi punaisia päin ko tilanteessa.
Vilhelm V
12.09.2014, 06.50
Tuosta toipuu, koska kyseessä ei ole TMT. :)
Kyseenalaistan tämän. Monelle on jäänyt vastaavasta pysyviä traumoja. Tulkitsen tässä myös olevan väärinymmärrystä siitä mitä TMT on. Jatkettakoon asiasta ao. säikeessä.
....
Yksi autoilija antoi tietä pyörätienjatkeella, vaikkei sen olisi tarvinnut, kiitin ja lähdin yli, toisesta suunnasta tuli rekka vauhdikkaasti hidastamatta yli pyörätienjatkeen, niin että sain siinä trackstand harjoituksia suorittaa. Mun mielestä jos yksi auto stoppaa ja joku kulkee moisella jatkeella, niin kai siihen voisi stopata, vaikkei olisikaan kääntymässä?
Olisi ollut tosi helppoa ajaa moisen alle, olisin vaan jatkanut ylitystä enkä pysähtynyt keskiviivan tuntumaan, mutta arvasin jo että mitä tulee tapahtumaan, niin kikkailin sitten siinä keskellä tietä.
....
Tässähän oli taas tyypillinen esimerkki siitä missä teiden ritariksi ryhtyminen aiheuttaa vain vaarallisemman tilanteen. Kysyä voi tietenkin, että pysähtyikö autoilija oikeasti vain hyvää hyvyyttään vai luuliko hän olevansa väistämisvelvollinen ja mitä tapahtuu kun tämä sama autoilija on fillarilla liikkeellä vastaavassa kohdassa....?
Eihän se pyöräilijän väistämisvelvollisuus katoa mihinkään vaikka yksi auto tietä antaakin. Omilla mielipiteillä ei liene vaikutusta, joten erityistä varovaisuutta vain näissä tilanteissa.
Teoriassa liikenne sujuisi parhaiten, jos kaikki osaisivat ja noudattaisivat liikennesääntöjä. Silloin jokaisen liikkeet olisivat helposti ennakoitavissa. Tähän nyt tietenkään ei koskaan päästä, mutta omalla esimerkillä jokainen voi yrittää kammeta suuren yleisön tapoja kohti oikeita uomia kunhan vain itse oikeasti tuntee pelisäännöt.
Kannattaa aina kuitenkin muistaa se, että 50km/h alueellakin täyden täysperäyhdistelmän pysäyttämiseen ja vauhdin uudelleen keräämiseen kuluvalla energialla lämmittää omakotitaloa puoli vuorokautta, joten ihan turhaan niitä ei kannata pysäytyttää, vaikka raskas ajoneuvo olisikin velvollinen väistämään. Itse pysäytän pyörän moisissa tilanteissa reilusti useamman metrin päähän autotiestä, jotta autoilija voi olla varma, etten pyri alle.
Sent from my menneen talven Lumia 520 using Tapatalk
reappear
12.09.2014, 09.40
Käsi sydämelle, onko totta? Kenties asut paikkakunnalla, joissa ei ole paljon huonosti toimivia valoja. Mikä on sen turhauttavampaa, kuin seisoa napittomassa autiossa risteyksessä odottamassa minuuttitolkulla vihreää, kun autoille palaa vihreä, eikä ole mitään loogista syytä punaiselle valolle. Lapsen kanssa jäisin odottelemaan ja siinä odotellessa voisi pohtia vaikka sitä, että mihinkähän näistä viallisista valoista voisi ilmoittaa. Kenties lopulta ajaisimme ojan yli autiolle autotielle ja laillisesti vihreillä yli. Yksikseni kun olen ajan kylmästi punaisia päin ko tilanteessa.
Jotta tämän kommentin saisi sopivaan perspektiiviin niin ajatellaan toisella tavalla.
"Mikä on sen turhauttavampaa kuin seisoa autolla autiossa risteyksessä odottamassa minuuttitolkulla vihreää, kun kävelijöille palaa vihreä, eikä ole mitään loogista syytä punaiselle valolle, tai edes kävelijöitä (tai pyöräilijöitä) lähimaillakaan."
Jos tottuu ajamaan pyörällä punaisiin "tyhjissä" risteyksissä "turhaan", niin todennäköisesti ajattelu siirtyy myös siihen että menee punaisia päin tilanteissa joissa ei ole turvallista mennä tekemään niin, joutuu kenties äkkijarruttamaan ja väistämään kun törttöilee punaisen valon palaessa.
Mulla ei ole mitään ongelmaa jäädä odottamaan varsinkaan tutussa risteyksessä vihreiden valojen vaihtumista, vaikka siitä suhauttaa ohi ässiä ja pässejä. Otan ne kiinni myöhemmin ja katson halveksuvasti.
Puoli kuuden kaikaan, kun rikkaat eivät ole vielä joutuneet lähtemään töihin, ajan punaisia päin kolmessa risteyksessä, varovasti tietenkin.
Tätä ei vaan sääntöä palvovat hoksaa, että säännöt ei aina vaan tuo parasta lopputulosta, ihmisen järki sopeutuu tilanteeseen, sääntö ei
Käypä lukemassa Minä pysäköin pyörätielle -ryhmää. Se on täynnä nillitystä töitään tekevistä autonkuljettajista, jotka pysäköivät pyörätielle työtään helpottaakseen, mutta jotka harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta jättävät pyöräilijälle tilan kulkea. Harmia ei siis koidu, mutta nillittäjille tämä ei kelpaa.
Valitettavasti pyöräilijät itse murentavat mainettaan sääntöjen valikoivalla tulkitsemisella ja eri oikeuksien olettamisella eri kulkijaryhmille. Jostain syystä pyöräilijälle terve järki näyttää tarkoittavan sitä, että sääntöjä saa rikkoa härskisti, jos se vain omaa etua palvelee, kun taas muita kulkijaryhmiä, etenkin autoilijoita, vaaditaan noudattamaan sääntöjä pilkuntarkasti.
Tänään taas ajan Viinikan liittymän läpi. Jo etukäteen tiedän, että todennäköisesti useammissa Viinikan valoissa jengi ajaa päin punaisia, ja tämä tapahtuu myös silloin, kun autot jo ovat lähteneet liikkeelle ja ovat lähestymässä valoja. Usein seison vittuuntuneena valojen takana yksin muiden mentyä. Seison vitutuksesta huolimatta siksi, että tahdon pitää yllä myönteistä mielikuvaa pyöräilijöistä.
https://www.facebook.com/groups/181400205277804/
toripolliisi
12.09.2014, 11.34
Jännästi täälläkin on kaksi leiriä asiasta. Mua lähinnä vttuttaa se, että miksi pyöräilijöistä tehdään SE perkleen numero 1, jotka aina kaahaavat, ajavat päin punaisia, huutelevat, pierevät, ovat rumia tai jtn muuta? Yhtälailla kävelijät ja autoilijatkin syyllistyvät samoihin vilppeihin ja virheisiin. Miksi kävelijöihin ei kohdisteta samaa vihaa kuin pyöräilijöihin vaikka punaisia päin kävely on varmasti yleisempää kuin punaisia päin ajaminen pyörällä? Varmaan sen takia, että näistä tyhjäpää nillittäjistä suurin osa on näitä välintpitämättömiä autoilijoita tai kävelijöitä. Jännästi vain pyöräilijöiden pitäisi parantaa käyttäytymistä ja asennoitumista liikenteessä kun muut saavat tehdä mitä haluavat, esim. pyöräilijä jää auton alle. Tekstissä tulee avain selvästi esille se, että vika on autoilijassa niin kuitenkin ihmiset huutavat räkäposkella pyöräilijän tyhmyyttä. Sekin on monen mielestä oikein, että pyöräilijää saa vetää nyrkillä vastapalloon, koska onhan se kuitenkin jotenkin provosoinut vastaantulevaa kävelijää..
Itse ajan autolla, kävelen, juoksen ja pyöräilen, ja silti vain pyöräilessä olen pohjasakkaa vaikka kuinka muuten häröilisin... Lopetetaan nöyristely ja ajetaan niin kuin ajetaan, sillä lopputulos on kuitenkin yks ja sama!
Käypä lukemassa Minä pysäköin pyörätielle -ryhmää. Se on täynnä nillitystä töitään tekevistä autonkuljettajista, jotka pysäköivät pyörätielle työtään helpottaakseen, mutta jotka harvoja poikkeuksia lukuun ottamatta jättävät pyöräilijälle tilan kulkea. Harmia ei siis koidu, mutta nillittäjille tämä ei kelpaa.
Valitettavasti pyöräilijät itse murentavat mainettaan sääntöjen valikoivalla tulkitsemisella ja eri oikeuksien olettamisella eri kulkijaryhmille. Jostain syystä pyöräilijälle terve järki näyttää tarkoittavan sitä, että sääntöjä saa rikkoa härskisti, jos se vain omaa etua palvelee, kun taas muita kulkijaryhmiä, etenkin autoilijoita, vaaditaan noudattamaan sääntöjä pilkuntarkasti.
Tänään taas ajan Viinikan liittymän läpi. Jo etukäteen tiedän, että todennäköisesti useammissa Viinikan valoissa jengi ajaa päin punaisia, ja tämä tapahtuu myös silloin, kun autot jo ovat lähteneet liikkeelle ja ovat lähestymässä valoja. Usein seison vittuuntuneena valojen takana yksin muiden mentyä. Seison vitutuksesta huolimatta siksi, että tahdon pitää yllä myönteistä mielikuvaa pyöräilijöistä.
https://www.facebook.com/groups/181400205277804/
Komppia tälle. En minä itsekään pidä kaikkia liikennerikkeitä yhtä vakavina, mutta kaikki erivapauksien ottaminen oman edun saamiseksi tulkitaan aika nopeasti itsekkyydeksi, jos lievintä ilmaisua käytetään.
Vaikka meitä pyörälijöitä on moneksi, mielletään pyöräilevät helposti yhdeksi ryhmäksi. Samoin jo ihan foorumin sisäisessä koodistossakin kuulun ilmeisesti johonkin succispedejen ryhmään, joka sikailee surutta liikenteessä. Selvä. Ilmeisesti riittävän moni trikoisiin verhoutunut lajitoveri on päässyt teko kerrallaan muovaamaan tällaisen mielikuvan. Kuitenkin lenkeillä tuntuu käyvän lähinnä mukavaa porukkaa, joten pieni vähemmistö riittää tällaisten mielkuvien syntyyn.
Ja lapsista. Filosofis-eettinen liikennepoliittinen keskustelu sellaisten veijareiden kansssa, joiden mielestä maailman hauskin tapahtuma on se kun opettaja pieraisee, kannattaa jättää hieman myöhemmälle. Ehkä jopa kannattaisi opastaa noudattamaan sääntöjä.
Jostain syystä pyöräilijälle terve järki näyttää tarkoittavan sitä, että sääntöjä saa rikkoa härskisti, jos se vain omaa etua palvelee, kun taas muita kulkijaryhmiä, etenkin autoilijoita, vaaditaan noudattamaan sääntöjä pilkuntarkasti.
Jep. Eritoten tämä näyttää koskevan maantiepenoja.
kolistelija
12.09.2014, 11.50
Vaikka meitä pyörälijöitä on moneksi, mielletään pyöräilevät helposti yhdeksi ryhmäksi. Samoin jo ihan foorumin sisäisessä koodistossakin kuulun ilmeisesti johonkin succispedejen ryhmään, joka sikailee surutta liikenteessä. Selvä. Ilmeisesti riittävän moni trikoisiin verhoutunut lajitoveri on päässyt teko kerrallaan muovaamaan tällaisen mielikuvan. Kuitenkin lenkeillä tuntuu käyvän lähinnä mukavaa porukkaa, joten pieni vähemmistö riittää tällaisten mielkuvien syntyyn.
Siis häh? Ihmettelet että pyöräilijät laitetaan samaan muottiin muutaman perseilijän takia, mutta sitten samaan syssyyn laitat foorumikirjoittajat samaan muottiin muutaman hassuttelijan takia... :D
vauhtikorjaavirheet
12.09.2014, 12.54
Tuossa on se oleellinen ero, että mitä vaarantuu, jos tekee virheen. Ja mikä on se aika ja mahdollisuudet havaita ja siten päättää, voiko joustaa. Auton kanssa marginaalit on pienemmät. Sieltä ei näe niin hyvin, aikaa katsoa on vähemmän ja vaarassa on enemmän ja muiden terveyttä.
Mun mielestä on vallan oikein vetää autolla risteyksestä päin punaista, jos valo ei vaihdu pieleen menneen tunnistuksen vuoksi. Siitäkin saa sakon, jos jää kiinni ja poliisilla ei ole donitsia mukana.
Tilaa kulkea ja harmia ei koidu? Ei siltä tuolla kaupungilla tunnu .. jännä juttu kun tuolla sivistyneessä Euroopassa ei pyörätielle pysäköidä, se näyttää olevan ihan meidän juttu.
vauhtikorjaavirheet
12.09.2014, 13.07
Tuosta muuten kannattaa lähteä. Se valo ei takaa nykyisellä liikennekurilla edes sen vertaa kuin seepraraidat asfaltissa. Autoja tulee käytännössä aina niin vanhoilla vihreillä ja uusilla punaisilla, vimoset yleensä vielä nopeimmin. Lapsille kannattaa opettaa, että vihreilläkin katsotaan, ettei kukaan tule. Ja kun katsomaan kuitenkin joutuu, aikuiselle on ihan sama mennä valosta riippumatta.
Joo liikennevalo on vain valo, se ei estä onnettomuutta. Lisäisin tähän vielä kääntyvät autot, joille palaa vihreä samaan aikaan kuin pyöräilijälle. Aika usein kääntyvät autoilijat eivät huomioi pyöräilijöitä tai jalankulkijoita ja ajavat päälle. Siksi pyöräilijän turvallisuuden kannalta olisi parempi lähteä liikkeelle jo punaisilla, jos risteävää liikennettä ei ole. Näin pyöräilijä olisi jo ylittänyt tien kun auto lähtee liikkeelle, tai ainakin olisi ehtinyt paremmin autoilijan näkökenttään.
Itsellä kävi kerran niin, että odotin kiltisti valojen vaihtumista tyhjässä risteyksessä ja viereen tuli bussi odottamaan. No valojen vaihduttua vihreäksi bussi koukkasi suoraan eteen. Osasin tätä odottaa sillä katsekontaktia ei kuskin kanssa syntynyt. Jos olisin jäänyt alle, kuski olisi varmaan sanonut ettei nähnyt koska eihän niin isosta autosta mitään näe. Eli: jos risteyksessä ei ole yhtään (puusilmä)autoilijaa, niin ei niitä kannata jäädä odottamaankaan.
Siis häh? Ihmettelet että pyöräilijät laitetaan samaan muottiin muutaman perseilijän takia, mutta sitten samaan syssyyn laitat foorumikirjoittajat samaan muottiin muutaman hassuttelijan takia... :D
En toki, tähän pätee aivan sama sääntö. Värikkäimmät ja provokatiivisimmat höpönassut leimaavat pääosin asiallisen foorumikirjoittelun joutavaksi horinaksi.
Tässähän oli taas tyypillinen esimerkki siitä missä teiden ritariksi ryhtyminen aiheuttaa vain vaarallisemman tilanteen. Kysyä voi tietenkin, että pysähtyikö autoilija oikeasti vain hyvää hyvyyttään vai luuliko hän olevansa väistämisvelvollinen ja mitä tapahtuu kun tämä sama autoilija on fillarilla liikkeellä vastaavassa kohdassa....?
Eihän se pyöräilijän väistämisvelvollisuus katoa mihinkään vaikka yksi auto tietä antaakin. Omilla mielipiteillä ei liene vaikutusta, joten erityistä varovaisuutta vain näissä tilanteissa.
Teoriassa liikenne sujuisi parhaiten, jos kaikki osaisivat ja noudattaisivat liikennesääntöjä. Silloin jokaisen liikkeet olisivat helposti ennakoitavissa. Tähän nyt tietenkään ei koskaan päästä, mutta omalla esimerkillä jokainen voi yrittää kammeta suuren yleisön tapoja kohti oikeita uomia kunhan vain itse oikeasti tuntee pelisäännöt.
Olihan siinä kävelijäkin, joka astui suojatielleen, mikä kai sen auton varsinainen pysähtymisen syy oli, hyödynsin vain siinä sitten tilaisuutta. Taisin unohtaa taas mainita tuollaisen vähäisen merkityksen yksityiskohdan?
Fuugalle, että miellän anarkian tälläiseksi:
Anarkismi on taloudellisista, yhteiskunnallisista ja sosiaalisista valtahierarkioista vapaata yhteiskuntaa tavoitteleva poliittinen ideologia. Sana ”anarkismi” tulee kreikankielisestä sanasta arkhos, joka tarkoittaa ’esivaltaa’, sekä käsitteen perusmerkityksen kieltävästä an-etuliitteestä. Joskus anarkismi suomennetaan hallituksettomuudeksi.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Anarkismi
Sanan anarkia merkitys on vääristynyt, osin tarkoitushakuisestikkin, mutta se ei kuulu juuri pätkääkään tähän keskusteluun.
Mitä tulee fuugan provoiluyritykseen, niin ei ymmärrä, kuinka argumentit voi loppua jos ollaan periaatteellisella tasolla samaa mieltä? :D
reappearille voisi kommentoida, että miten se punainen valo tekee tien ylittämisestä sellaista riskinottoa jollaista ilman valojakaan ei tee? Mielestäni oli valot tai ei, tien ylitys tapahtuu samoin periaattein ja niistä on oma napa kylläkin kaukana, kuten myös riskinotto.
Asennoituminen liikenteessä merkkaa eniten, väärällä asenteella pykälien mukaan toimienkin voi perseillä ja kulkea todella kovalla onnettomuusriskillä, kun taas oikealla asennoitumisella voi kulkea täysin turvallisesti muille haittaa tuottamatta täysin ilman minkäänlaista valoista tai muista säännöistä piittaamista, mutta se todellakin edellyttää sitten oikeanlaista asennoitumista, jossa omaa etua ei voi ajatella lainkaan.
Mua lähinnä vttuttaa se, että miksi pyöräilijöistä tehdään SE perkleen numero 1, jotka aina kaahaavat, ajavat päin punaisia, huutelevat, pierevät, ovat rumia tai jtn muuta? Yhtälailla kävelijät ja autoilijatkin syyllistyvät samoihin vilppeihin ja virheisiin. Miksi kävelijöihin ei kohdisteta samaa vihaa kuin pyöräilijöihin vaikka punaisia päin kävely on varmasti yleisempää kuin punaisia päin ajaminen pyörällä? Varmaan sen takia, että näistä tyhjäpää nillittäjistä suurin osa on näitä välintpitämättömiä autoilijoita tai kävelijöitä. Jännästi vain pyöräilijöiden pitäisi parantaa käyttäytymistä ja asennoitumista liikenteessä kun muut saavat tehdä mitä haluavat, esim. pyöräilijä jää auton alle. Tekstissä tulee avain selvästi esille se, että vika on autoilijassa niin kuitenkin ihmiset huutavat räkäposkella pyöräilijän tyhmyyttä. Sekin on monen mielestä oikein, että pyöräilijää saa vetää nyrkillä vastapalloon, koska onhan se kuitenkin jotenkin provosoinut vastaantulevaa kävelijää..
Itse ajan autolla, kävelen, juoksen ja pyöräilen, ja silti vain pyöräilessä olen pohjasakkaa vaikka kuinka muuten häröilisin... Lopetetaan nöyristely ja ajetaan niin kuin ajetaan, sillä lopputulos on kuitenkin yks ja sama!
Olen täysin samaa mieltä siitä, että jokaisessa ryhmässä on niitä jotka eivät osaa tai halua noudattaa yhteisiä pelisääntöjä tai hyviä käytöstapoja. Pyöräilijän nopeus ja äänettömyys on yksi asia joka aiheuttaa pohjasakan maineen. Näen päivittäin useita tilanteita missä pyöräilijällä on aivan liian korkea tilannenopeus. Pyörä liikkuu jalankulkijoihin nähden kovaa eikä sitä yleensä kuule. Ohitetaan jalankulkijoita todella läheltä jne. Tämä koskee vähemmistöä pyöräilijöistä, mutta silti liian suurta osaa. Säikytetty yksilö valittaa asiasta työpaikalla ja kohta työyhteisökin on sitä mieltä, että pyöräilijät kaahailevat, vaikka ei ole omakohtaista kokemusta pyöräilijöistä. Näen päivittäin tilanteita joissa pyöräilijä ajaa päin punaisia silloinkin kun risteysalueella on autoja ja jalankulkijoita ja melko usein vihreillä olevat autoilijat joutuvat hiljentämään, jotta eivät aja päälle. Tuota pyöräilijäryhmää edustaa vielä pienempi vähemmistö, mutta jokainen on liikaa. Maineen pilaamiseen ei tarvita enemmstöä. Kaveri seurusteli aikoinaan Thaimaalaisen naisen kanssa ja baarissa yhdessä ollessa kaverilta kysyttiin jatkuvasti, että paljon maksaa. Mitä helv...aika pieni osa thaimaalaisista naisista on maksullinen ja silti se oli todella yleinen käsitys kun heidät nähtiin yhdessä. Isonkin ihmisryhmän maine voi pilaantua muutamalla huonolla esimerkillä.
Ja sitten paluu aiheeseen. Autoilijat eivät liiku jalankulkijoiden seassa joten jalankulkijat eivät koe autoilijat yhtä suurena "uhkana". Jalankulkijat liikkuvat hitaasti ja ovat usein monella tapaa helpommin huomattavissa kuin pyöräilijä ja siinä mielessä enemmän autoilijoille mieleen. Suurin syy lienee kuitenkin maine joka on alkanut jostain ja sosiaalinen media, ihmisten puheet jne. levittävät sitä kulovalkean tavoin.
Ihmisiä tuomitaan enemmän tai vähemmän julkisesti joka päivä ilman, että he ovat olleet syyllisiä. Joku levittää sanaa ja siinäpä se sitten onkin. Iso osa koulukiusaamisestakin johtuu siitä. Keksitään jotain ja levitetään asiaa eteenpäin.
Autoilijoista Bemari- ja Audikuskit ovat huonossa maineessa verrattuna muihin. Jos joku jää kiinni ylinopeudesta tms. niin yli puolet ihmisistä ajattelee, että kyseessä oli bemari - tai audikuski.
Niin ja Espoossa tai Helsingissä en ole nähnyt pariin vuoteen yksiäkään liikennevaloja jotka eivät ole vaihtuneet niin nopeasti, että kärsivällisyys olisi loppunut. Valot toimivat ainakin pk-seudulla.
Joskus on valoja jotka eivät tunnu vaihtuvan ja silloin on mentävä päin punaisia. Se selviää, jos odottaa pari kierrosta :) Mulla on harvoin kiire minnekään.
Edit: Ja muakin vit..aa autoilijat jne. jotka eivät noudata väistämisvelvollisuuksiaan tms. Viimeksi eilen olisin jäänyt kääntyvän auton alle, jos en olisi vilkaissut sivulle. Kääntyvä autoilija ei vaivatunut käyttämään vilkkuakaan.
Kokemus on opettanut varovaiseksi. Kyseessä oli virolainen mies jolle avauduin tilanteesta. Sanoi puhuvansa suomea, mutta kuunteli vaan suu auki ja näytti olevan asiasta ihan pihalla.
Mua vituttaa liikenteessä välinpitämättömät riippumatta siitä millä he liikkuvat enkä näe syytä puolustaa pyöräilijöitäkään jotka eivät välitä muista kuin itsestään.
Mulla ei ole mitään ongelmaa jäädä odottamaan varsinkaan tutussa risteyksessä vihreiden valojen vaihtumista, vaikka siitä suhauttaa ohi ässiä ja pässejä. Otan ne kiinni myöhemmin ja katson halveksuvasti.
Mulla on nimenomaan tutussa ongelmaa. Sen verran monta kertaa olen odottanut ja analysoinyt valojen logiikkaa, että tiettyjen ehtojen täyttyessä valo ei varmasti tule vaihtumaan järjellisessä ajassa vihreäksi. En ole valmis kasvattamaan mun 7 km työmatkan aikaa kymmenillä prosenteilla idioottimaisten valojen takia.
Usein kyllä kierrän lisälenkillä valoristeykset. Yhden risteyksen kohdalla päätöstä lisälenkistä ei järkevästi voi tehdä enää, jos on jo ajanut valoihin. Muissa valoristeyksissä päätöksen voi tehdä kun näkee mitkä valot palaa ja niissä on helppo kurvata lisälenkille punaisen palaessa.
Jotta tämän kommentin saisi sopivaan perspektiiviin niin ajatellaan toisella tavalla.
"Mikä on sen turhauttavampaa kuin seisoa autolla autiossa risteyksessä odottamassa minuuttitolkulla vihreää, kun kävelijöille palaa vihreä, eikä ole mitään loogista syytä punaiselle valolle, tai edes kävelijöitä (tai pyöräilijöitä) lähimaillakaan."
No tällehän nyt ei vaan voi mitään: liikennevalot ovat autoja varten, ei pyöräijöitä tai jalankulkijoita. Jos väität vastaan, niin anna edes yksi esimerkki risteyksestä, jossa liikkuu vain pyöräijöitä ja/tai jalankulkijoita, ja johon olisi asennettu liikennevalot... Ei tarvitse olla edes Suomesta.
Ja mitä tulee turhautumiseen, niin en kyllä tiedä yksiäkään liikennevaloja, jossa ei olisi tunnistimia autoille, vaan joutuisi odottelemaan minuttikaupalla tyhjässä risteyksessä. Sen sijaan pyöräilijöille ja jalankulkijoille noita on melkein poikkeuksetta.
Kovat on vaatimukset, jos aina pitää pilkulleen noudattaa tieliikennelakia. Käsi ylös kuka ei kuvan väylällä riko lakia ja aja alikulkuun vaan taluttaa kiltisti. Montako kättä nousee?
Alikulkutunneli menee valtatien alitse, ei ole koko vuonna näkynyt vielä yhtään kävelijää tuossa.
http://i1283.photobucket.com/albums/a545/patka80/public/Nimetoumln1_zpsb19f8890.jpg
reappear
12.09.2014, 15.50
No tällehän nyt ei vaan voi mitään: liikennevalot ovat autoja varten, ei pyöräijöitä tai jalankulkijoita. Jos väität vastaan, niin anna edes yksi esimerkki risteyksestä, jossa liikkuu vain pyöräijöitä ja/tai jalankulkijoita, ja johon olisi asennettu liikennevalot... Ei tarvitse olla edes Suomesta.
Ja mitä tulee turhautumiseen, niin en kyllä tiedä yksiäkään liikennevaloja, jossa ei olisi tunnistimia autoille, vaan joutuisi odottelemaan minuttikaupalla tyhjässä risteyksessä. Sen sijaan pyöräilijöille ja jalankulkijoille noita on melkein poikkeuksetta.
Autoilijoillekin vittuilevia liikennevaloja löytyy, itsellä kokemusta asiasta entisenä taksikuskina. Voi saapua risteykseen jossa juuri sinulle vaihtui punaiset, ja se käy koko syklin ennen kuin pääset jatkamaan matkaa. Joissain näissä on napit kävelijöille ja joissain ei. Tunnistimia kyllä lisätään jatkuvasti risteyksiin ymmärtääkseni.
http://pics.kuvaton.com/kuvei/karkikolmio.jpg
Ei mulla muuta tällä kertaa. Toivottavasti ei ole kovin monesti kierrätetty kuva.
Santerius
12.09.2014, 17.18
Minä en oikein ymmärrä tätä autoilijoiden, jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden vastakkainasettelua. Mielestäni kaikkien autoilijoiden tulisi kokeilla näitä kahta muuta liikkumismuotoa - rajoitetusti myös toisin päin, mutta se on vaikeampaa. Harrastan itse kaikkia ja siksipä koen melko varmasti tietäväni kuinka toiminnallaan voi tehdä liikkumisesta mahdollisimman sujuvaa. Pelkän jörmötyksen sijaan suosittelen myös käymään maamme rajojen ulkopuolella tarkastelemassa, kuinka liikenne voidaan järjestää. Monin osin löytää huonoja esimerkkejä, mutta oppiakin voi.
vauhtikorjaavirheet
12.09.2014, 21.30
Elämää pyöräteillä kaupungissa. Eilen meinasin tulla komeasti jyrätyksi. Stuurenkatua alas Aleksis Kiven kadulle. Volvo myös ja kääntyy oikealle, minä oikealla puolella tietä suoraan. Vulvan kuski antaa tien yhdelle fillarille joka lähtee risteyksestä ja sitten ampaisee mun eteen. Jarru meni pitkäksi, mutta sain väistettyä auton nokan eteen, onneksi kuskikin huomasi ja pysäytti. Vaan ei viitsinyt siinä sinne asiaa selvitellä. Jäätyään ruuhkaan korttelia myöhemmin viitsi kuitenkin avata ikkunan. Ukko oli hiukan nolon oloisena ja pahoittelevana, mutta akka-apukuski kovasti sitä mieltä, että kuolleesta kulmasta ajavaa ei ilmeisesti tarttis väistää, kun sitä kuollutta kulmaa siinä syyksi änkytti.
No toivottavasti nekin pelästyivät, jotta myöhemmin yrittävät katsoa kunnolla.
vauhtikorjaavirheet
12.09.2014, 21.31
Autoilijoillekin vittuilevia liikennevaloja löytyy, itsellä kokemusta asiasta entisenä taksikuskina. Voi saapua risteykseen jossa juuri sinulle vaihtui punaiset, ja se käy koko syklin ennen kuin pääset jatkamaan matkaa. Joissain näissä on napit kävelijöille ja joissain ei. Tunnistimia kyllä lisätään jatkuvasti risteyksiin ymmärtääkseni.
Vanhat ohjauslogiikat osaavat huomioida tunnistimet vain syklin päässä valitessaan seuraavaa. Uudemmat, jos oikein ohjelmoitu, vaikka kesken syklin vaiheen.
Suomessa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden on joskus vaikea mahtua samalle "kelville". Kiinassa jalkakäytävä on jaettu kännykän käyttäjille ja muille:
http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2014/09/15/vitsista-tuli-totta-kannykan-kayttajat-omalle-kaistalle/201412794/66
^Ei tekis pahaa täälläkään. Just kotimatkalla fillaroi joku ämmä vastaan vasenta laitaansa, huomio täysin kiinnittyneenä puhelimeen. Oli hyvin hämmästyneen näköinen kun karjaisin sille kirosanan.
Halloo halloo
15.09.2014, 19.15
Karjaisitko: "Känny pois!"
Suomessa pyöräilijöiden ja jalankulkijoiden on joskus vaikea mahtua samalle "kelville". Kiinassa jalkakäytävä on jaettu kännykän käyttäjille ja muille:
http://www.digitoday.fi/yhteiskunta/2014/09/15/vitsista-tuli-totta-kannykan-kayttajat-omalle-kaistalle/201412794/66
Joo, ja New Yorkissa oma kaista turisteille ja muille löntystelijöille:
http://improveverywhere.com/2010/06/08/the-tourist-lane/
Karjaisitko: "Känny pois!"
Olis pitäny. Silmistä loisti autuas tietämättömyys siitä että nenä kiinni kännyssä vasenta laitaa ajamisessa olis mitään moitittavaa. Varmaan ihmetteli että mikä vastaantulijalle tuli kun saatanaa huutaen ajaa jalkakäytävän puolella. Tai tuskin hahmotuskyky riitti jaetun kelvin kaistojen erottamiseen toisistaan. Ttu näitä pahvipäitä!
Aamupöpperössä joku kusipää meinasi päästä yllättämään. Kolmion takaa vauhdilla kelville katse naulittuna vasemmalle, että tulisiko siitä autoja. No ei osunut tällä kertaa. Äijä näytteli vielä jotain merkkejä. Olisi pitänyt käydä jututtamassa, mutta olin sen verran aamu-uninen vielä ettei kyennyt kurkunleikkauselettä sivistyneempään kommunikointiin heti tilanteen jälkeen.
Saariston rengastien klv (https://www.google.fi/maps/@60.2446268,22.2019536,3a,90y,58.12h,76.75t/data=!3m4!1e1!3m2!1sepONWMzZ0iLD1UKoIStzWQ!2e0) oli oikein ihastuttava, livenä vielä kuviakin hienompi.
idänihme
20.09.2014, 13.06
Kovat on vaatimukset, jos aina pitää pilkulleen noudattaa tieliikennelakia. Käsi ylös kuka ei kuvan väylällä riko lakia ja aja alikulkuun vaan taluttaa kiltisti. Montako kättä nousee?
Alikulkutunneli menee valtatien alitse, ei ole koko vuonna näkynyt vielä yhtään kävelijää tuossa.
Itseasiassa jos kyseinen paikka on parikymmentä kilometriä Jyväskylästä etelään niin taisinpa taluttaa. En kyllä huomannut mitään merkkiä ja talutukseen syynä oli sepeli jonka pelkäsin puhkovan maantiepyörän kumit.
Nuo rengastien tyyliset hiekkakelvit on kyllä todellista vittuilua pyöräilijöille. Olen ottanut periaatteeksi että niitä en käytä ikinä, poislukien Helsingin keskuspuiston tyyliset metsäväylät joita pitkin saattaa jopa oikaista paikasta a paikkaan b. Huonokuntoisen asvalttikelvin voi vielä jotenkuten hyväksyä.
El-Carpaso
20.09.2014, 13.13
Mun mielestä se hiekkakelvi on oikeesti tosi kiva. Ihan mukavasti sitä ajeli viime kesänä 22mm kumeilla täyslastissa.
"Se on maalaisten ongelma", Järvelässä kinaa suojatien liuskoista (http://www.ess.fi/uutiset/paijathame/2014/09/20/se-on-maalaisten-ongelma-jarvelassa-kinaa-suojatien-liuskoista)
Uudenmaan ely-keskuksen projektipäällikkö Jukka Aro ihmettelee syntynyttä kohua.
- En ole edes varma, ovatko liuskat siellä yhtään sen korkeampia, mielestäni ne ovat ihan normaalit. Ja kuinka montaa ihmistä tämä nyt todella häiritsee? Koskaan aiemmin tällaista valitusta ei ole tullut, Aro sanoo.
Aro sanoo, että ely-keskus kokeili yhden liuskan rouhimista, mutta se ei tuottanut hyvää tulosta. Rollaattorilla siitä ei päässyt edelleenkään.
- Liuskan pitäisi olla sitten puoli metriä leveä. Ja jalankulkijoille tie on nyt turvallisempi kun pyöräilijät joutuvat hidastamaan, Aro sanoo.
Aro myöntää, että verorahoja menee hukkaan, jos ensin tehdään ely-keskuksen toimesta ja sitten korjataan kunnan rahoilla. Mutta laajempi ilmiö tämä ei ole.
- Se on nyt kunnan asia, mitä kunta haluaa tehdä. Jos he niitä haluavat korjata, niin hyvä.
Projektipäällikkö Jukka Aro osoittaa etääntyneensä siitä todellisuudesta, jossa ihmiset elää ja kulkee puolustellessaan liikkumista hankaloittavia rakennelmia. Liuskat/luiskat "normaalit" eikä siinä tietenkään voi olla mitään ongelmaa. Ihmiset väärässä ja heissä vika kun eivät osaa kulkea. Rouhittiin yhtä, no go. Peräti puoli metriä pitäisi olla rouhittuna, ollaanpa anteliaalla päällä.
Ylimielistä "mä oon vaan töissä täällä" -asennetta korostaa se ettei Aro anna mitään merkkiä siihen suuntaan, että "normaalia" katsottaisiin kriittisesti josko siinä olisi korjattavaa tulevia kohteita ajatellen.
Suunnitellaan ja tehdään sutta. Korjataan sitä kalliisti (toisten rahoilla) sen sijaan, että tehtäisiin asiat omassa päässä kerralla kunnolla. Miksi tuollaisia liuskoja/luiskia pitää edes tehdä suojateiden kohdille? Eikö kestopäällyste taivu kyseisiin kohteisiin, projektipäällikkö Jukka Aro?
Hääppönen
20.09.2014, 20.12
Kannattaisikohan Jukka Aron työsähköpostiin lähetellä useilta tahoilta näkemyksiä liuskeluiskien rakentelun tiimoilta? Jos vaikka aivotoimintaa alkaisi tapahtua...
FillaRilla
20.09.2014, 21.40
^En ollu ihan varma idean hyvyydestä, mutta panin meneen palautetta. Toivottavasti kaveri saa sitä postilootan tukkoon.
Ulkorengas
21.09.2014, 06.15
Samanlainen kokemus on itselläni tien rakentamisesta. Kun suunnittelija on viivansa piirtänyt, lopputuloksen osoittautuminen huonoksi tuntuu olevan niin iso henkinen kolaus, että perusteita sen muuttamiseksi joudutaan hakemaan pitkään ja hartaasti. Erään taajaman rakentamisen yhteydessä eräs liittymä meni tukkoon uusista rakenteista, mutta siihen saatiin lopulta lähes toimiva kompromissi. Toisaalla matalat autot kolauttelivat pohjiansa reunakiveen, mutta koska kivi oli normaali viistekivi, ei tarvetta korjaamiseen ollut. Lopulta sekin saatiin kuntoon asfalttiviisteellä. Kolmannessa paikassa suojatielle/jatkeelle tehtiin luiska omin päin asfaltista, vaikka siihen oli viistekivi merkitty. Ensinnäkin se oli halvempaa (urakoitsijan intressi...), toisekseen vieressä ollut vanhainkoti sai ajattelemaan asiaa ihan käytännöllisyydenkin puolesta. Hyvin toimii, eikä valituksia väärin tehdystä ole kuulunut. Neljännessä paikassa yrityksen pihaan ei enää päässyt rekalla, kun ajoreitti blokattiin reunakivillä. Suunnittelijan mukaan tietokoneen ajomallin mukaan ajaminen onnistui, joten suunnitelmassa ei ole vikaa. Koska samassa kohdassa oli muutakin perustavaa laatua olevaa suunnitteluvikaa, tuli liittymäkin korjattua.
Tältä pohjalta Aron kommentit eivät yllätä. Ihmetyttää vain, että tuollaisia ajatuksia omaavat saavat pitää työpaikkansa.
Hiekkatiekelvejä inhoavat voisivat hiukan tarkentaa näkemyksiä. Itse en pidä niitä ongelmallisina, kunhan pinta on suht sileä ja kova. Cyclohan on tarkoitettu noihin olosuhteisiin.
Vaikka emme reunakiviin ja tien laatuun voikaan juurikan vaikuttaa, auto- ja pyöräkalustoon sentään voimme. Ja tämä ei ole puolustus huonoa tien rakentamista kohtaan. Se on realismia.
Jopoilevat teiniparvet, kääntyvät tai kolmion takaa tulevat autot. Ei mulla muuta.
"Tarkoitus on nyt syksyn aikana kokeilla saadaanko liuskoja rouhittua matalammaksi. Se maksaa muutaman tuhat euroa ja keväällä lisää, ja määrärahat ovat muutenkin piipussa. Jos rouhinta ei onnistu ja asfaltista joudutaan leikkaamaan pala pois, se on kallista, ainakin 20-25 tuhatta euroa, Sallila harmittelee."
20-25 tuhatta? For real? Eikös se asvalttikartelli pitänyt olla jo mennyttä? Miten ihmeessä voi noin paljon maksaa asvalttityöt?!?!
Shimaani
23.09.2014, 15.23
Jopoilevat teiniparvet, kääntyvät tai kolmion takaa tulevat autot. Ei mulla muuta. Tää luki että juoppoilevat.... *tsorimio* Asvalttityöt nyvaan maksaa, jollakin ne valkokypäräin työsuhdenelivetoaudit pitää kustantaa.
Tää luki että juoppoilevat.... *tsorimio* Asvalttityöt nyvaan maksaa, jollakin ne valkokypäräin työsuhdenelivetoaudit pitää kustantaa.
Ainakin bulevardilla työkaluun laiskasti nojaillu haki jotain uudenkarheasta V60 volvosta
Edelleen vasenta laitaa ajavat ämmät, ikään ja vähän sukupuoleenkin katsomatta. Ette näytä siltä että haluatte turnajaisia, onko se vaan niin vaikeeta?
"Tarkoitus on nyt syksyn aikana kokeilla saadaanko liuskoja rouhittua matalammaksi. Se maksaa muutaman tuhat euroa ja keväällä lisää, ja määrärahat ovat muutenkin piipussa. Jos rouhinta ei onnistu ja asfaltista joudutaan leikkaamaan pala pois, se on kallista, ainakin 20-25 tuhatta euroa, Sallila harmittelee."
20-25 tuhatta? For real? Eikös se asvalttikartelli pitänyt olla jo mennyttä? Miten ihmeessä voi noin paljon maksaa asvalttityöt?!?!Mitenkään puolustelematta hintaa niin noita on jutun perusteella kymmeniä. Eikös noi ole näkövammaisia varten, joku muistaakseni niin selitti.
Tää luki että juoppoilevat.... *tsorimio*
Ei ne voi juopotella, koska molemmat kädet ovat varattuina. Toinen tukee sylissä olevaa merkkikassia ja toisella käytetään älypuhelinta. Ohjaaminen on sijaistoiminto.
Js sittenkin sen Airhornin laittaisi.
Hyötypolkija
23.09.2014, 21.47
Vähän menee otsikosta ohi tämä, mutta menköön...
Nyt pitäisi äkkiä tehdä johonkin Metrovarttiin tai jopa Hesariin kiukkuinen yleisönosastokirjoitus. Olin itse autolla liikkeellä ja kohtasin pers**ilevän pyöräilijän. Tämä oli jo kolmas kerta koko elämäni aikana eli muutaman sadan tuhannen taajamakilometrin kokemuksella. Kauheaa, alan kohta häiriintymään tuosta jatkuvasta kiusasta.
Joku pölhö siis pysähtyi ja lähti liikkeelle tämän kuvan (https://www.google.fi/maps/@60.1799913,24.6739459,3a,75y,322.2h,85.59t/data=!3m4!1e1!3m2!1sodkaWlj8WkAFcZT7q2tYdw!2e0) suojatielle kuvasta katsoen oikealta, kun olin tulossa kuvan suunnasta. Pieni äänimerkki oli jantterille pakko laittaa noteerauksen merkiksi, mutta en viitsinyt jäädä äkkijarrutuksen päätteeksi huutelemaan esim. "älä pilaa oikeiden pyöräilijöiden mainetta", vaikka hetken käväisi mielessä, kun sen säälittävän irtolokarin bongasin hybridinsä perästä. Joku ei-pyöräilijä saattaisi ulkoasusta luulla vaikka vompiksi ja maine tärveltyisi. Itse taas voisin vannoa hiipparin ulkoasun todettuani, että kuulin autoon ketjujen vikinää, tuulipuvun kahinaa ja armotonta läähätystä, kun tmt-veikko poistui paikalta tyylikkäästi sivuilleen vilkuilematta. Ihan varmana kuulin.
Ei ne voi juopotella, koska molemmat kädet ovat varattuina. Toinen tukee sylissä olevaa merkkikassia ja toisella käytetään älypuhelinta. Ohjaaminen on sijaistoiminto.
Kerran olin kävelyllä, kun takaa kuului lähestyvän meluava nuorisojoukko. Lähempänä kävi ilmi, että kyse oli yhdestä hepusta, joka huusi puhelimeen, joi kaljaa ja pyrki ajamaan fillarilla samalla. Nurinhan se meni. Kaveri ei loukkaantunut onneksi eikä puhelukaan katkennut.
Kolnaako
24.09.2014, 09.32
Ovela täti aamulla Granissa. Pysäytti riisinkeittimensä kärkikolmion kohdalle ja odotteli viattoman näköisenä minua. Kun olin tulossa kohdalle, nosti napakasti kytkintä. Ehdin jarruttaa ja harmittavasti rouvalta pääsi saalis karkuun. Olisko ollut niitä puumia saaliin perässä?
Oatmeal Stout
24.09.2014, 13.41
Ovela täti aamulla Granissa. Pysäytti riisinkeittimensä kärkikolmion kohdalle ja odotteli viattoman näköisenä minua. Kun olin tulossa kohdalle, nosti napakasti kytkintä. Ehdin jarruttaa ja harmittavasti rouvalta pääsi saalis karkuun. Olisko ollut niitä puumia saaliin perässä?
Tai pettyi näkemäänsä, kun saalis tuli katseluetäisyydelle.
Minua mennä viikolla Oulunkylän Nesteen ympyrässä jahtasi keski-ikäinen mies ja Nesteelle kääntyessään saikin hippa-kosketuksen aikaiseksi. Hävisi Nesteenpihalta ilman, että kukaan olisi saanut kilvistä muuta infoa kuin pietarilaiselitistisen alkuosan.
Kolnaako
24.09.2014, 13.46
"Tai pettyi näkemäänsä, kun saalis tuli katseluetäisyydelle." Niih - näinhän siinä taisi käydä...
Taas oli läheltäpiti-tilanne tässä: http://goo.gl/maps/1sbw4 kummallekin paloi vihreä valo, autossa oli 2 naista joiden katse lukittu eteenpäin (eli puita päin). :mad: Kummatkin ajettiin etelästä päin.
Ajelin maaseututiellä viittäykymppiä maasturilla, vastaan tulee muutama auto ja yksi lähtee ohi niin, että vastaan tulee tien täydeltä autoa, ennen kuin kerkeän uhraamaan ajatustakaan, niin mulla on jo keskari pystyssä.
Taajamaan päästyäni ajelin sellaista 35 nopeutta jatkeelle, mutta joku makuutti autoaan siinä jatkeen päällä, joten mielenosoituksellisesti ajoin ovea kohti ukon silmien laajetessa ja suun avautuessa, koukkasin sitten viimehetkellä keulan kautta ohi.
Pääsin hyvään vauhtiin ja noin 50 nopeutta toista jatketta lähestyin, joku pakukuski koukkasi kärryn kanssa eteen, piti elämöidä siinäkin.
Kyllähän noita tilanteita saa aikaan kun oikein yrittää ja pyöräilijäkuvaa kirkastettua.
Historic
30.09.2014, 21.08
Helsinki Lautatarhankatu * Sörnäistenkatu. Taas kerran. Tulin mäkeä alas, kaukaa jo näkyi hopeanhohtoinen möhkömaasturi pyörätienjatketta tukkimassa juurikin tähän tapaan (https://www.google.fi/maps/@60.1891469,24.96822,3a,75y,66.4h,66.92t/data=!3m4!1e1!3m2!1s6S12w3pu1K4JrMw-9_IjQA!2e0). Jarruttelin siinä vauhdin pois ja pysähdyin ennen autoa. _Saattaa_ olla, että väliä jäi joku tuollainen 15 cm. Kuski katseli hyvin pitkään ja keksi sitten viimein että voisi vaikka vähän pakittaa. Takanani oli tässä vaiheessa jo kaksi muutakin pyöräilijää odottamassa tien aukeamista...
Ohi mentyäni kuulin takaani jotain mölinää. Olisko kaveri avannut ikkunan ja huudellut jotain perään? Joka tapauksessa hukkaan meni, koska en todella kuullut mitä sieltä tuli perään.
Olisko kaveri avannut ikkunan ja huudellut jotain perään? Joka tapauksessa hukkaan meni, koska en todella kuullut mitä sieltä tuli perään.
Mulla on ollut pahana tapana tuollaisen avautumisen jälkeen palata ripeästi paikalle keskustelemaan autokuskin kanssa, tarvittaessa esim pelkän tööttäilyn jälkeen kysymään mitä asiaa hänellä on ollut. Tyypillisesti on näyttänyt sille, että keski-iän ylittäneellä ukolla on ollut tarve osoittaa kyydissä olevalle eukolleen olevansa MIES. Kun argumentoi rauhallisesti omaa näkemystään tilanteesta ja ukko kiivailee vastaan, on mukava huomata kuinka apukuskin paikalla olevan naishenkilön kädet hakeutuvat kasvojen peitteeksi.
Tänään Laajasalossa kolmion takaa yritettiin tulla ilmeisellä tositarkoituksella päälle, kun ajoin ajoradalla kelvin vieressä. Kelvi, toisin kuin ajorata, ei tuossa kohdassa tue kääntymistä kuljettavalta tieltä vasemmalle, tien vasemmassa laidassa pelkkä jalkakäytävä. Ajoneuvon XXXXXXXXXXXXX kuljettaja painaa pedaalia syvemmälle 50+ vauhtiin ja viittilöi kädellään kelvin suuntaan. Toki tuossakin oli emäntä kyydissä ja Kuliksen metroaseman edessä ukko sai pikapusun hyvästiksi. $aatana että vihastuttaa tuollainen tahalliselta vaikuttava vahingoittamisyritys.
Helsinki Lautatarhankatu * Sörnäistenkatu. Taas kerran. Tulin mäkeä alas, kaukaa jo näkyi hopeanhohtoinen möhkömaasturi pyörätienjatketta tukkimassa juurikin tähän tapaan (https://www.google.fi/maps/@60.1891469,24.96822,3a,75y,66.4h,66.92t/data=!3m4!1e1!3m2!1s6S12w3pu1K4JrMw-9_IjQA!2e0). Jarruttelin siinä vauhdin pois ja pysähdyin ennen autoa. _Saattaa_ olla, että väliä jäi joku tuollainen 15 cm. Kuski katseli hyvin pitkään ja keksi sitten viimein että voisi vaikka vähän pakittaa. Takanani oli tässä vaiheessa jo kaksi muutakin pyöräilijää odottamassa tien aukeamista...
Ohi mentyäni kuulin takaani jotain mölinää. Olisko kaveri avannut ikkunan ja huudellut jotain perään? Joka tapauksessa hukkaan meni, koska en todella kuullut mitä sieltä tuli perään.
Siis peräti yksi auto oli jatkeella ennen kun saavuit paikalle. Eikö helpointa, yksinkertaisinta, vähemmän aikaa kuluttavaa ja vaikeaa elämää sekä ketutusta aiheuttavaa olisi ollut kiertää auto?
Halloo halloo
01.10.2014, 12.13
Siis peräti yksi auto oli jatkeella ennen kun saavuit paikalle. Eikö helpointa, yksinkertaisinta, vähemmän aikaa kuluttavaa ja vaikeaa elämää sekä ketutusta aiheuttavaa olisi ollut kiertää auto?
Kierränkö jokaisen auton, joka on esteenä lenkilläni? Kierränkö ne joka ainut päivä? Voinko antaa myös luvan pysäköidä pyöräteille?
Kyllä, kerran se on helppoa, eikä aiheuta jurppimista.
kolistelija
01.10.2014, 12.17
Muistaakseni kyseisellä herralla on sellanen fillari jolla ei helposti kierretään...
Ei sillä että sillä olisi merkitystä, suurin osa pyörätienjatkeen tykkimisista on turhia.
Tuossa paikassa ei liene autoilijallekaan yksinkertaista mennä aivan sääntöjen mukaan, liikennesuunnittelulla jo ikäänkuin tilattu onnettomuus. Pyörällä alaspäin mennessä onkin turvallisempaa laskea ajoradalla. Olisi ehkä turvallisinta laittaa autot kiertämään alempana olevan liikennevaloristeyksen kautta.
tempoilija
01.10.2014, 16.39
Parinsadan metrin matkalla vain seitsemän ansaa eli Helsingin mittapuulla varsin sujuvaa pyöräliikennettä.
https://www.youtube.com/watch?v=xq4SfaLZEoQ
Helppohan tässä olisi vaatia autoilijaa kivitettäväksi kun tuohon toppaa. Mutta jos siinä pysähtyy odottelemaan niin kuin kuuluisi ennen tuota suoja/pyörätietä niin eihän siitä näe lainkaan tuonne vasemmalle. Jotta tuossa kohtaa autoilija pystyisi tekemään tyylipuhtaan suorituksen hänellä täytyi olla käytössään jokin kulman taakse ampuvan kiväärin tähtäin.
Nähtävästi tapauksessasi on käynyt niin, että autoilija on nähnyt sinun tulevan sitä mäkeä alas ja ajatellut ehtivänsä ensin koska olet niin kaukana. Mutta ajaessaan risteykseen sellaiseen paikkaan mistä näkee vasemmalle, pyörätien päälle, on joutunut lyömään liinat kiinni kun sieltä vasemmalta tuleekin auto/autoja. Siinähän sitä sitten on jumi valmis.
Munarello
01.10.2014, 18.35
Helpointa, yksinkertaisinta, vähiten aikaa kuluttavaa jne olisi jos ymmärrettäisiin pysähtyä autoillessa ennen katkoviivaa. Auton keulan edestä kiertäminen on aina riski, sillä koskaan ei tiedä, milloin toropainen nostaa kohdalla kytkintä. Itse kiersin kerran ja sitten pääsinkin vannetta oikomaan. Ei kiitos enää koskaan.
Oatmeal Stout
02.10.2014, 11.30
Itse kiersin kerran ja sitten pääsinkin vannetta oikomaan. Ei kiitos enää koskaan.
Minulla joka kerta autoilija on kustantanut uuden kiekon ja etukautta on turvallisempaa kiertää.
Historic
02.10.2014, 13.40
Muistaakseni kyseisellä herralla on sellanen fillari jolla ei helposti kierretään...
Ei sillä että sillä olisi merkitystä, suurin osa pyörätienjatkeen tykkimisista on turhia.
On siinä kääntyvät eturenkaat kuten muissakin fillareissa. Joskus vaan tulee se hetki kun on mukavampaa käyttää niitä molemmissa eturenkaissa olevia levyjarruja ja hengähtää ihan rauhassa. Eihän mulla kiire ollut...
Ehkä se huuto tulikin siitä vieressä istuneesta emännästä. Ehkä sille tosiaan piti näyttää. Tai sitten kyseessä oli ihan vaan pska kuski. Auton pysäyttäminen siihen pyörätien jatkeelle ei edes näkynyt mulle tullessani Junatien suunnasta, joten hyvän aikaa se ehti olla siinä. Ja takana oli jonoa, jonka _seuraava_ kuski oli jättänyt ystävällisesti niin paljon väliä että peruuttaminen kävi ilman ongelmia. Paitsi itsetunnolle...
Historic
02.10.2014, 13.44
Tuossa paikassa ... Pyörällä alaspäin mennessä onkin turvallisempaa laskea ajoradalla...
Jos ei kuitenkaan. Se on Junatieltä tultaessa (https://maps.google.fi/maps?ll=60.1895,24.965723&spn=0.000021,0.02075&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.189445,24.96612&panoid=QqqXUGVo8Pm8VkdgK0gI9g&cbp=12,119.83,,0,27.32), siis tuolta pyöräilijän menosuunnasta, ylöspäin yksisuuntainen. Ja liikennettä todella piisaa.
Jos ei kuitenkaan. Se on Junatieltä tultaessa (https://maps.google.fi/maps?ll=60.1895,24.965723&spn=0.000021,0.02075&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.189445,24.96612&panoid=QqqXUGVo8Pm8VkdgK0gI9g&cbp=12,119.83,,0,27.32), siis tuolta pyöräilijän menosuunnasta, ylöspäin yksisuuntainen. Ja liikennettä todella piisaa.
Mulla voi tosiaan olla harhainen kuva kohteen vilkkaudesta, kun en ole koskaan ollut juuri tuossa ruuhka-aikana. Yksisuuntaisuutta ei muuten jatku kovin pitkään.
Ei s**tana menivät pilaamaan tuonkin risteyksen sujuvan käytön tekemällä siihen viimesimpien ohjeiden mukaiset shikaanit ja siirtämällä pyörätien jatke 5m oikealle. Nyt autot käyttävät pyörätien jatketta parkkina huonon näkyvyyden takia. Korotetun kivetyksen takia pyörätien jatkeella seisovan auton ohi ei sitten pääse kuin tällaiset wannabeprökuskit.Ennen näin sujuva: https://www.google.fi/maps/place/08100+Lohja/@60.2500841,24.0921667,3a,75y,124.2h,76.2t/data=!3m4!1e1!3m2!1sr0YaqksYyM64YGt5siobCw!2e0!4m2 !3m1!1s0x468dbf517159a30b:0x400b551554bb730
Muuten kevyen liikenteen väylillä ollut melko siistiä, kun näin syksyn myötä siellä on enää niitä joilla jotain tajua on säännöistä yms. Mitä nyt muutama auto taas parkissa kelveillä ja paras, bemari puoliksi suojatiellä ja klv:llä, mutta olipahan poissa autojen tieltä autotieltä;).
telipyörä
02.10.2014, 18.50
Autolla meinasin ajaa siitä väärään suuntaan :o, silloin ei vielä ollut betoniporsaita lisätty siihen.
Hyötypolkija
02.10.2014, 20.34
Parinsadan metrin matkalla vain seitsemän ansaa eli Helsingin mittapuulla varsin sujuvaa pyöräliikennettä.
HAH, tää oli loistava. Toi invataksin kuski varmaan näki livenä sun videon ja kaasutti äkkiä pois, että ei v**tu tää olis jo vähän liikaa...
Helppohan tässä olisi vaatia autoilijaa kivitettäväksi kun tuohon toppaa. Mutta jos siinä pysähtyy odottelemaan niin kuin kuuluisi ennen tuota suoja/pyörätietä niin eihän siitä näe lainkaan tuonne vasemmalle. Jotta tuossa kohtaa autoilija pystyisi tekemään tyylipuhtaan suorituksen hänellä täytyi olla käytössään jokin kulman taakse ampuvan kiväärin tähtäin.
Samaa mieltä siitä, että tuo paikka on ihan penaalista, mutta ei kai kukaan tyylipuhdasta suoritusta vaadikaan. Muiden liikkujien huomiointi riittää. En itse muista tuota paikkaa auton ratista, mutta kuvasta näyttää, että lyhytkeulaisella autolla voisi jopa nähdä ajoradalle, jos hivuttautuu mahdollisimman pitkälle. Pidemmällä keulallakin varmasti onnistuu, kun tukkii osan suojatiestä, mutta jättää kuitenkin tilan pyöräilijöille. Ongelmaa ei pitäisi noin toimien olla normaaliälyisten keskuudessa. Vajakit mielensäpahoittajat on toki asia erikseen.
Eipä tässä tapauksessa autoilija nyt muutenkaan vaikuta suuren luokan kriminaalilta. Jos on jo kerran joutunut pidempään siinä odottelemaan sehän on täysin ennakoitavaa toimintaa. Vielä peruutteli pois ja muut autoilijat mahdollistivat tämän. Kuulostaa oikeastaan ihan unelmatoiminnalta, jota harvemmin pääsee näkemään. Paljon pahempia tuollaisissa pimeissä risteyksissä on ne suoraan suojatielle pamauttavat ajotaidottomat säheltäjät.
Liikuttava
02.10.2014, 22.30
Mikäs kamera sulla on? Hyvää kuvaa ilman tärinää!
tempoilija
03.10.2014, 04.15
Ja olihan siellä näköjään kahdeksaskin este, siinä ennen kuorma-autoa jalkamies tulee vastaan pyöräpuolella.
Mikäs kamera sulla on? Hyvää kuvaa ilman tärinää!
GoPro HERO3+ Silver kiinnitettynä ohjainkannattimeen. Tuo Rastilan pätkä on ajettu YouTuben oman kuvanvakaimen läpi, mutta asfaltilla tulee ihan siistiä kuvaa ilman vakautustakin, esim. Ogelista käsin näin
https://www.youtube.com/watch?v=m-zh-piPmzo
Juoksussa/suunnistuksessa tilanne onkin sitten aivan toinen, kuten pummausvideoistani näkyy. Heilumiset saa kohtuullisesti pois VirtualDub Deshakerilla, mutta jostakin syystä jokaisen askeleen kohdalle usein jää tärähdys, jota ei saa millään pois. Ehkä pitäisi kiristää otsahihnaa niin että se soi, tai vaihtaa Sonyyn :D
Lempäälän Sääksjärvellä on rakennettu liikenneympyrä ja tehty aika ikävä risteys pyöräilijälle, joka ajaa pääväylän viereistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Ovat laittaneet kärkikolmion pyörätienjatkeen väärälle puolelle eli pyöräilijä väistää autoa. Google street viewissä vanha kuva eli ennen remonttia. Siinä kärkikolmio on oikeassa paikassa eli sivutieltä tuleva auto väistää pyöräiljää. Liikenneympyrän kolmessa muussa suunnassa kärkikolmio on ennen suojatietä ja pyörätienjatketta.
Tampereen ja Lempäälän välinen pyöräliikenne kulkee kuitenkin juurikin tuon väärin tehdyn kohdan kautta. Tampereen ja Lempäälän välillä tuo on ainoa risteys, jossa pääväylän vieressä ajava pyöräilijä on väistämisvelvollinen sivutieltä tulevaan autoon nähden. Kiva yllätys laitettu...
Jollain hyvää selitystä kärkikolmion väärälle sijoittamiselle? Oma arvaukseni on että tila on loppunut kesken eli kirjaston pihasta tuleva liikenne olisi vaikeutunut, jos siihen olisi kärkikolmio laitettu ennen suojatietä ja pyörätienjatketta eikä vasta suojatien jälkeen.
http://goo.gl/l4Awjg
FillaRilla
03.10.2014, 19.11
Lempäälän Sääksjärvellä on rakennettu liikenneympyrä ja tehty aika ikävä risteys pyöräilijälle, joka ajaa pääväylän viereistä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Ovat laittaneet kärkikolmion pyörätienjatkeen väärälle puolelle eli pyöräilijä väistää autoa. Google street viewissä vanha kuva eli ennen remonttia. Siinä kärkikolmio on oikeassa paikassa eli sivutieltä tuleva auto väistää pyöräiljää. Liikenneympyrän kolmessa muussa suunnassa kärkikolmio on ennen suojatietä ja pyörätienjatketta.
http://goo.gl/l4Awjg
Porvoossa oli samanlainen paikka sisääntulotien varressa meiltä päin kaupunkiin tullessa Saksalan kylän kautta. Itteeni kyrsi asia ja muutaman kerran ajeltuani paikasta otin kaupunkiin yhteyttä. Kertoivat etti kuulu heille vaan ELY-keskukselle ja välittivät tiedon sinne. Vuodessa ei asia ollut muuttunut, kun seuraavana kesänä kaupunkiin poikkesin. Laitoin taas meiliä ja sitten alkoi tapahtua. Seraavana vuonna keväällä taas siellä poiketessa huomasin, että a´vot; asia oli kunnostautunut. Muutamia meilejä piti lähettää ja vastaanottaa, kuvan kera, mutta kuntoon tuli. Sävyni meileissä oli suorasanainen, mutta asiallinen.
Kokeilepa samaa, kun ensin selvität kuuluuko tie risteyksineen kunnalle vai ELY:lle. Minun tapauksessa kaupunki ei salaillut, ettei kuulu heille:).
Jos tahot, voin laittaa meilit privana, niin voit vaikka kopsaa suoraan omiksesi. Ei tarvii toiseen kertaan runoilla.
Santerius
03.10.2014, 19.57
Tuon on oltava silkka rakentajan virhe. Todennäköisesti poikkeavuutta ei juuri yksikään pyöräilijä tai autoilija edes tajua. Mutta jos yksikin autoilija tajuaa, on kyseessä vaaranpaikka. Pitäisi korjata toki jo siksi, että tuo on täysin epäloogista.
Sitä toivoisi, että jokainen joka päättää kuunnella napit korvilla musiikkia lenkeillään myös ottaisi tämän ajotavassaan huomioon - eikä nyt vain oman vaan myös muiden turvallisuuden vuoksi. Sellainen ryhmittyminen kelvin oikeaan reunaan, suuntamerkkien näyttäminen ennen kääntymistä sekä myös visuaalinen tarkistaminen että reitti on vapaa olisi ihan jees.
Tosin onhan poppikoneesta se etu, ettei tarvitse kuunnella ketjujen kitinää.
Lasinen pysäkkikatos hajoitettu. Lasinsirut kerätty pois todella huolimattomasti eli kymmenittäin pieniä enemmän ja vähemmän teräviä lasinpalasia pitkin yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää. Potkin enimpiä pois kulkuväylältä.
http://goo.gl/g3MH9A
Liikuttava
07.10.2014, 17.15
Sitä toivoisi, että jokainen joka päättää kuunnella napit korvilla musiikkia lenkeillään myös ottaisi tämän ajotavassaan huomioon - eikä nyt vain oman vaan myös muiden turvallisuuden vuoksi. Sellainen ryhmittyminen kelvin oikeaan reunaan, suuntamerkkien näyttäminen ennen kääntymistä sekä myös visuaalinen tarkistaminen että reitti on vapaa olisi ihan jees.
Tosin onhan poppikoneesta se etu, ettei tarvitse kuunnella ketjujen kitinää.
Tämä. Melkein päivittäin näkee näitä napit korvissa ja mustissa vaatteissa fillaroivia idiootteja, jotka ajoradalla ajessaan eivät näytä kädellä suuntamerkkiä kääntyäkseen. Viimeksi äsken näin tällaisen tanelin, ei sentään nappeja ollut korvissa mutta silti teki mennä huomauttamaan asiasta. Välillä hävettää olla pyörällä liikenteessä...
Kauppareissulta tullessa joku oranssipaita pyöräili kauempana edellä, koska oli vastatuulta ja se ajoi pystyasennossa katsoin, että pakosti saan kiinni seuraavan kilsan matkalla, nostin nopeutta hieman, ajellen suht kevyesti 25km/h luokkaa, järkytys oli suuri kun en saavuttanutkaan, vaihdoin pari pykälää isommalle eli pisimmälle välitykselle mitä löytyy ja kiihdytin nopeuden sinne 35km/h luokkaan, kun kovempaa ei vaan kulkenut vastatuulessa (tasamaalla nollatuulessa tuo olisi noin 350W tehontarve).
Tässä kohtaa oli enää mulla kilsa T-risteykseen ja noin 300 metriä oranssipaitaan, ketju rutisi, paukkui ja valitti, kun runttasin pää kenossa kuin Kirvesniemi hiihdon loppukirissä, myötämäen koitettua nopeuteni nousi jo sinne 40 tuntumaan, mutta ei, pystypyöräilijää en saanut kiinni, enkä edes saavuttanut kuin noin 50m koko matkalla.
Kylkeen pisti, pumppu hakkasi, keuhkot huutivat ilmaa ja tappio tuli, yleensä aina olen päässyt kaikista ohi jotka näen, ton täytyi olla joku sähköpyörä, ehkä jopa ilman rajoitinta varustettu, sillä ei kukaan pystyssä asennossa tuolla tuulella vedä niin kovaa, että mun tempolla en ohi pääsisi.
Tuli sentään yllätyttyä positiivisesti siitä kuinka lujaa väsyneilläkin jaloilla on mahdollista päästä.
Niin ja kelvillä kohtasin vain yhden koiranulkoiluttajan, joka hallitsi tietty koiransa, kuten yleensä koiranulkoiluttajat tekevät.
Aiemmin joskus oli kaljapulloja hajotettu väylälle kaupungissa, potkin niitä siruja syrjään, mutta viimeksi kun kävin kaupungissa oli kaikki jäljetkin siivottu pois.
Olisikohan taas se aika vuodesta, kun voisi alkaa asentaa niitä valoja pyöriin. Aamuliikenteessä on edelleen ninjaenemmistö.
Pyörällä ja autolla
07.10.2014, 21.22
Olisikohan taas se aika vuodesta, kun voisi alkaa asentaa niitä valoja pyöriin. Aamuliikenteessä on edelleen ninjaenemmistö.
Samaa mieltä, mutta tänä aamuna kello 07.00 - 08.00 töihin Espoosta Helsinkiin radanvartta ( vakioreitti ) ajaneena täytyy sanoa että ninjat oli vähemmistönä. 90 % oli valot ja 10 % ei.
Tosin se 10 % :kin on liikaa.
Tänään tuli iltahämärissä kadulla vastaan äiti ja noin viisivuotias poika fillareilla - alamäkeen ja kohti pahaa pahaa risteystä, jossa olen itse meinannut pari kertaa jäädä jalankulkijana auton alle. Kummankaan fillarissa ei ollut valoja. En ummarra. Itse jos liikkuisi tärkeimpien kanssa tuolla liikenteessä niin en ajattelisi sen pelkän kypärän riittävän.
casanova
07.10.2014, 21.48
Espoossa Tuomarilantieltä Turunväylälle kääntyvä autoilija keskittyi kännykkäänsä, eikä viitsinyt edes vilkaista suuntaani. Onneksi paikka on tuttu ja osasin jarruttaa ajoissa. Tuossa paikassa on sattunut ennenkin (ei tosin omalle kohdalle).
https://www.google.fi/maps/@60.206776,24.6917468,3a,75y,218.72h,86.09t/data=!3m4!1e1!3m2!1s2Cvla7X8QJGWq9tXrjRxgg!2e0
(Kuvakulma auton tulosuunnasta. Ajoin itse samaan suuntaan vasemmalla puolella olevaa kelviä.)
Espoossa Tuomarilantieltä Turunväylälle kääntyvä autoilija keskittyi kännykkäänsä, eikä viitsinyt edes vilkaista suuntaani. Onneksi paikka on tuttu ja osasin jarruttaa ajoissa. Tuossa paikassa on sattunut ennenkin (ei tosin omalle kohdalle).
https://www.google.fi/maps/@60.206776,24.6917468,3a,75y,218.72h,86.09t/data=!3m4!1e1!3m2!1s2Cvla7X8QJGWq9tXrjRxgg!2e0
(Kuvakulma auton tulosuunnasta. Ajoin itse samaan suuntaan vasemmalla puolella olevaa kelviä.)
Joo, toi on paha. Eilen tulin autolla klo 21 jälkeen Tuomarilan aseman suunnalta kääntyäkseni Turun motarille. Edessä ajava VW-Golf ei tehnyt elettäkään pysähtyäkseen, vaikka vastakkaisesta suunnasta ajoi kelviä joku fillarilla valo loistaen. Veti sitten Golfinsa suoraan eteen. Kiihdytin sen perään motarille ja katsoin millainen kuski ratin takana: joku 60v lähentelevä rouva..
Toi Tuomarilan kiihdytyskaista motarille on muutenkin ilkeä ajaa autolla. Ainakin joka toisella kerralla edessä on joku kuski, joka himmailee nopeuden motarille liittyessä johonkin 60-80 km. Yritä nyt sillä vauhdilla päästä muun motarin liikenteen mukaan.
Tänään tuli pyöräilijä (kävelijän) päälle Helsingin rautatieaseman edessä olevalla pyörätien ylittävällä suojatiellä, eipä kyllä yleensäkään fillaristeilla ole mitään käsitystä mitä suojatie tarkoittaa..
deadbeef
08.10.2014, 09.27
Ei se enemmistö niillä valoilla mitään teekään. Jos ajaa valaistuja kelvejä taajamassa niin ei sillä loppujen lopuksi ole paljon väliä. Eihän jalankulkijoillakaan ole valoja eikä kukaan silti niiden päälle aja. Itsehän käytän tietysti valoja kesä-heinäkuussakin jos sataa tai on muuten pelottavaa.
...eipä kyllä yleensäkään fillaristeilla ole mitään käsitystä mitä suojatie tarkoittaa..
Eipä kyllä yleensäkään jalankulkijoilla ole mitään käsitystä mitä fillarikaista tarkoittaa...
Eipä kyllä yleensäkään jalankulkijoilla ole mitään käsitystä mitä fillarikaista tarkoittaa...
Nyt kun yleistykset on tehty ja poterot kaivettu, niin voidaan keskittyä itse tapahtumaan. Rautatieaseman edusta on paikka, jossa pyöräkaistan ei pitäisi olla jalkakäytävän yhteydessä. Siellä Stadilaiset jalankulkijat keskittyvät pelkästään ajoradalla kulkeviin autoihin, maalaiset (joita on paljon) ovat täysin ulalla ihan kaikesta ja pyöräilijät ajavat liian suurella tilannenopeudella. Se pyöräkaista pitäisi siirtää ajoradan yhteyteen ja erottaa aidalla jalkakäytävästä.
Ei se enemmistö niillä valoilla mitään teekään. Jos ajaa valaistuja kelvejä taajamassa niin ei sillä loppujen lopuksi ole paljon väliä. Eihän jalankulkijoillakaan ole valoja eikä kukaan silti niiden päälle aja. Itsehän käytän tietysti valoja kesä-heinäkuussakin jos sataa tai on muuten pelottavaa.
Autoista voi myös sammuttaa valot, eihän niidenkään päälle kukaan aja.
Tänään tuli pyöräilijä (kävelijän) päälle Helsingin rautatieaseman edessä olevalla pyörätien ylittävällä suojatiellä, eipä kyllä yleensäkään fillaristeilla ole mitään käsitystä mitä suojatie tarkoittaa..
Itse yritän parhaani mukaan asennoitua suojatiehen samalla tavalla sekä stongan -, että ratin takana...
InsaneFinn
08.10.2014, 15.27
Itse ajelen tuolla aina varovaisesti, jota ei kaikki tee. Tosin ei ne kävelijätkään aina ihan ajantasalla sen pyörätien suhteen ole, kun jäävät siihen odottelemaan valojen vaihtumista tai muuten käppäilevät siinä. Mutta hämmentävin ratkaisu oli yhdellä kävelijällä, kun lähestyi suojatietä, jossa paloi punaiset valot, mutta toki pyörätien jälkeen oli vielä kävelytie. Itse kun ajoin rauhallisesti katsoen, että ne kävelijät kerkiävät pois alta, niin yksi nainen päättikin pysähtyä siihen eteen ja katsoi mua siihen malliin, että olisin muka ollut ajamassa päälle.
Samaa mieltä, mutta tänä aamuna kello 07.00 - 08.00 töihin Espoosta Helsinkiin radanvartta ( vakioreitti ) ajaneena täytyy sanoa että ninjat oli vähemmistönä. 90 % oli valot ja 10 % ei.
Tosin se 10 % :kin on liikaa.
Itse nukun vielä aamuisin, kun lomautettuna tällä hetkellä olen, mutta iltaisin lähden aina sillei liikkeelle, että pääsee ajamaan pimeällä. Ei ainakaan omien havaintoje perusteella voi vieläkään kehua porukan valojen käyttöä, kun niin isolla osalla ei ole niitä valoja ja kyse on lähempänä 50%, kuin 10% ja näin myös valaisemattomalla metsätiellä. Viime viikolla oli kyllä yks huvittava tapaus, kun itse olen varmasti tämän foorumin mittapuulla hidas pyöräilijä, niin sain varmasti nopeamman pyöräilijän varjoksi, kun olin ajamassa Viikin valaisemattomalle metsätielle. Kyseisellä pyöräilijällä ei ollut valoa, joten oletan, että tämä jäi sen takia perään roikkumaan, kun itselläni kuitenkin varsin pätevä valo on käytössä.
Ajeletko kuinka paljon autolla?
Mun silmille kohtalaisen ajokokemuksen myötä noi katuvalot on yksi s******, sellainen kirkas läntti lampun alla ja lamppujen väli varjossa, valon väri sellainen, että kaikki näyttää samalta, kun pyöräilijä on katuvalojen välissä ilman valoa, niin sopivassa vaatetuksessa ei erotu oikein mitenkään sieltä valojen välistä (mitä kirkkaampi valo, sitä tummempi varjo ja sitä helpompi piiloutua varjoihin) ellei tuijottelee oikein pitkästi, mitä valitettavan vähäinen määrä autoilijoita tekee.
Huom, tarkastelen tuossa sivulta lähestyvää fillaria.
No kun fillariin lyödään vaatimatonkin tuikku, niin tilanne muuttuu täysin.
Tuolla katuvalottomalla alueella autonratin takaa fillarit voisivat aivan hyvin olla ilman valoja, kunhan heijastimet löytyy, näkyvät helposti kilometrinkin päästä, lyhyillä toisen auton kohdatessa tietty valosta olisi taas hyötyä.
Mutta noin yleisesti ottaen katuvalojen alueella fillarissa oleva valo lisää kokemukseni mukaan fillarin nopeaa havaittavuutta (jopa silmäkulmasta) moninkertaiseksi ja tämän perusteella väittäisin, että on olemassa hyvin korkea todennäköisyys sille, että valon avulla katuvalojen vaikutusaluella fillaristi kohtaa harvemmin ns. 'tilanteita'.
Toki voin olla väärässäkin, mutta aika vahvat perustelut saa esittää ennen kuin voin ymmärtää olevani väärässä :D
Uskallan olla aika totaalisesti eri mieltä. Oma havaituksi tulemisen aste tulee aika helposti yliarvioitua.
Shimaani
08.10.2014, 18.16
Se, että fillarin satulasta näkee valot päällä ajorataa pitkin etenevän auton ei tarkoita sitä että autoilija-Anssi (tai -Annukka) näkisi kelviä pitkin ninjamoodissa suhaavan fillarilla tumpeloivan. Tähän vanha allekirjootukseni - heijjastimia ei voi koskaan olla liikaa.
Jos Sä et näy niin Sä olet kuallu. Jos ei tänään niin ihan kohta puoleen kyllä, tilasto on kuin luontoäiti - kumpikaan ei anna armoa.
Ei se enemmistö niillä valoilla mitään teekään. Jos ajaa valaistuja kelvejä taajamassa niin ei sillä loppujen lopuksi ole paljon väliä. Eihän jalankulkijoillakaan ole valoja eikä kukaan silti niiden päälle aja. Itsehän käytän tietysti valoja kesä-heinäkuussakin jos sataa tai on muuten pelottavaa.Joo eihän siinä jos ei aja lujempaa kuin jalankulkija kävelee.
Tulin just kaupungista syyssateessa. Suurin osa ajaa edelleen ilman valoja ja niitä ei todellakaan tuolla pimeässä tahdo nähdä.
deadbeef
09.10.2014, 00.07
Ajeletko kuinka paljon autolla?
Saman verran mitä fillarilla, päälle 5000 mutta alle 10000 vuodessa. Ei taajamassa autostakaan ole mitään vaikeuksia havaita pyöräilijöitä kun tiedostaa kevyen liikenteen olemassaolon. Useille autoilijoille pyöräilijän olemassaolo on kyllä päivä toisensa jälkeen yhtä suuri yllätys, silläpä noita valoja tulee mielellään käytettyä.
Mun silmille kohtalaisen ajokokemuksen myötä noi katuvalot on yksi s******, sellainen kirkas läntti lampun alla ja lamppujen väli varjossa, valon väri sellainen, että kaikki näyttää samalta, kun pyöräilijä on katuvalojen välissä ilman valoa, niin sopivassa vaatetuksessa ei erotu oikein mitenkään sieltä valojen välistä (mitä kirkkaampi valo, sitä tummempi varjo ja sitä helpompi piiloutua varjoihin) ellei tuijottelee oikein pitkästi, mitä valitettavan vähäinen määrä autoilijoita tekee.
Näin varmasti haja-asutusalueella onkin. Täällä pääkaupunkiseudulla 15-20 km työmatkan voi helposti ajaa valaistuja kelvejä pitkin ja ainoat kohtaamiset autojen kanssa on liikennevaloristeyksissä, joissa valaistus lähentelee päivänvaloa. Suurin osa työmatka-ajosta on juuri tätä. Valot olisi tietysti hyvä olla, mutta jos joku, tai vaikka 90 % vastaantulijoista, katsoo riittävän turvallisesti voivansa noissa oloissa pimeänä ajaa niin se ei järkytä minua tippaakaan. Hyvä vaan kun polkevat.
Koskaan ei ole ollut myöskään vaikeuksia pyörän päältä havaita vastaan tulevaa pimeää fillaria tai erottaa onko joku vilkkuva tai punainen valo menossa eteen- vai taaksepäin. Jos sellaisia vaikeuksia olisi, olisin jo kauan sitten ajanut joko kiinteään esteeseen tai jalankulkijaan jos en valottomaan ninjaan. Suosittelen oman ja muiden turvallisuuden vuoksi pysymään pois pyöränsarvista jos valotonta pyöräilijää on vaikea havaita.
Ulkorengas
09.10.2014, 05.28
Mistä tiedät, mitä et ole havainut? Olet havainnut valottoman pyöräilijän, joten olet nähnyt ne kaikki.
Näin varmasti haja-asutusalueella onkin. Täällä pääkaupunkiseudulla 15-20 km työmatkan voi helposti ajaa valaistuja kelvejä pitkin ja ainoat kohtaamiset autojen kanssa on liikennevaloristeyksissä, joissa valaistus lähentelee päivänvaloa. Suurin osa työmatka-ajosta on juuri tätä. Valot olisi tietysti hyvä olla, mutta jos joku, tai vaikka 90 % vastaantulijoista, katsoo riittävän turvallisesti voivansa noissa oloissa pimeänä ajaa niin se ei järkytä minua tippaakaan. Hyvä vaan kun polkevat.
Koskaan ei ole ollut myöskään vaikeuksia pyörän päältä havaita vastaan tulevaa pimeää fillaria tai erottaa onko joku vilkkuva tai punainen valo menossa eteen- vai taaksepäin. Jos sellaisia vaikeuksia olisi, olisin jo kauan sitten ajanut joko kiinteään esteeseen tai jalankulkijaan jos en valottomaan ninjaan. Suosittelen oman ja muiden turvallisuuden vuoksi pysymään pois pyöränsarvista jos valotonta pyöräilijää on vaikea havaita.
Samaa mieltä olen.
Samaa mieltä olen.
Näitkö gorillan?
Kolnaako
09.10.2014, 10.38
Kuolleen pihvin kannattaa kyllä pysytellä poissa liikenteestä tuolla asenteella. Työmatkallani Espoo-Helsinki on kyllä ihan riittävästi riesaa näistä ninjoista kun on pimeää ja tihkusateista. Autolla ajaessa se ei niinkään haittaa kun mahdollisessa törmäyksessä naarmuuntuu vaan peltiä ja maksaja löytyy heti siitä asvaltilta makaamasta.
Suurin osa valottomana polkijoista ei tiedosta turvallisuusriskiä vaan ajavat ihan laiskuuttaan tai tietämättömyyttään ilman valoja. Onhan se hienoa jos jollakin reitillä on kaikki risteykset täysin valaistuja, mutta ainakaan Oulun kaupunkialueella ei näin ole vaan väkisin tulee huonosti valaistuja paikkoja matkalle. Vaikka kuinka yrittää autosta katsella niin sitä 25-30km/h ajavaa valotonta ja mustiin pukeutunutta pyöräilijää on sateessa märän sivuikkunan läpi hankala nähdä.
Autolijoiden liikennesääntöjen noudattamisesta kyllä jaksetaan nussia pilkkua, mutta pyöräiljöille sallitaan kaikenlaiset erivapaudet säännöistä joustamiseen ja sitten se on aina autoilijan mulkkuutta, sokeutta tai jotain jos meinaa kolista.
ptaipale
09.10.2014, 11.48
Koskaan ei ole ollut myöskään vaikeuksia pyörän päältä havaita vastaan tulevaa pimeää fillaria tai erottaa onko joku vilkkuva tai punainen valo menossa eteen- vai taaksepäin. Jos sellaisia vaikeuksia olisi, olisin jo kauan sitten ajanut joko kiinteään esteeseen tai jalankulkijaan jos en valottomaan ninjaan.
Minä taas olen usein ollut lähellä kolaria vastaantulevan pimeän pyöräilijän kanssa. Myös jalankulkijoita voi olla vaikea nähdä, vaikka itsellä olisi hyvätkin valot.
Pahimpia paikkoja omalla työmatkallani on Turuntien varsi Leppävaaran ja Rastaalan risteyksen välissä. Katuvalot valaisevat tien muttei kelviä; kelvi on puolisentoista metriä ajoradan tasoa alempana, joten vastaantulevien ajoneuvojen valot osoittavat täysiä päin silmiä. Ilman valoja liikkuva pyöräilijä ja ilman heijastinta liikkuva jalankulkija on siinä todella vaarallinen, sillä hitaassakaan vauhdissa häntä on vaikea havaita. Erityisesti sateella.
1000 lumenin fillarivalo auttaa mutta ei poista riskiä, jonka valottomat ja heijastimettomat aiheuttavat.
...Suosittelen oman ja muiden turvallisuuden vuoksi pysymään pois pyöränsarvista jos valotonta pyöräilijää on vaikea havaita.
Entäs jos ei näe valollista pyöräilijää? Eilen aamulla tuli nääs vastaan joku kummelinahkatakkiheebo vasenta puolta ilman valoja ja heijastimia vanhalla mankelilla. Näin tuon reilu 100m aikaisemmin, mutta tämä näki minut vasta 10m ennen ja sitten alkoi ensin jumalaton ohjaustangon vispaaminen ja lopulta puolenvaihto hetkeksi oikealla ja kohtaamisen jälkeen takas vasemmalle. Mutta ei tämäkään aiheuttanut ahdistusta vaan enemmänkin nauratti että mitä porukkaa pyörän päällä onkaan. Ja parempi ehkä että ajaakin pyörällä auton sijaan...
Typerää länkätystä. Valot fillareihin, jos tässä jotain hankalaa, menee bussilla!
vauhtikorjaavirheet
09.10.2014, 14.06
Sillä ei lie mitään väliä, koska jos paikan oikein ymmärsin, niin se suojatie kulkee fillarikaistan yli ja jalankulkijoille pitäis antaa esteetön kulku, hortoilivatpa miten vain.
Pyörällä ja autolla
09.10.2014, 14.23
Sillä ei lie mitään väliä, koska jos paikan oikein ymmärsin, niin se suojatie kulkee fillarikaistan yli ja jalankulkijoille pitäis antaa esteetön kulku, hortoilivatpa miten vain.
Paikka on tämä https://www.google.fi/maps/@60.1704791,24.941343,3a,75y,30.45h,85.58t/data=!3m4!1e1!3m2!1spL28XVZ-fJ8c66Cu5zak8g!2e0. Kyllä, jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku, mutta suurin ongelma on se että kun tuossa kohtaa kulkee todella paljon jalankulkijoita ja jäävät odottamaan valojen vaihtumista, niin osa jää seisomaan keskelle pyörätietä juuri tuohon suojatien päälle.
Sama ilmiö on muuten Kauppatorilla https://www.google.fi/maps/@60.1672922,24.9524539,3a,75y,41.37h,85.25t/data=!3m4!1e1!3m2!1sOrbNUcba7Cl3CG5Rd5yNbA!2e0
PS: En ole muuten koskaan nähnyt tuossa yhtään jalankulkijaa odottamassa valojen vaihtumista suojatiellä keskellä Kaivokadun ajorataa.
Kotimatka on lyhyt mutta sen varrella on kaksi risteystä joissa saa jatkuvasti olla ekstratarkkana.
Kauppakeskus Lanternan pihasta tulevat ihmiset ovat ilmeisesti liian väsyneitä tai kettuuntuneita ostoskeluistaan ollakseen kiinnostuneita kevyestä liikenteestä. Varikkotietä kun ajaa kelviä itäänpäin saa jatkuvasti jarrutella parkkipaikalta kaasuttelevien urpojen alta poies. Kuski ei huomaa mitään koska katselee vaan vasemmalle notta tuleeko autoja ja pelkääjän paikalla istuvat esittelevät yleensä jotain vihaista pantomiimiä, parhaimpina päivinä ihan kansainvälisten käsimerkkien saattelemana. Itse olen tähän niin väsynyt että ajan tahallani "täysiä päin" hallitusti siten että pysäytän konkelin just ennen. Joskus joku on pyydellyt ratin takaa anteeks.
Seuraava kohta on muutaman sadan metrin päässä, Itiksen länsipäässä, Marjaniementien ja Itäkadun risteys. Kiertoliittymässä kuskeja harvemmin kiinnostaa seurata että ovatko ajamassa fillarin päälle, kunhan ehtii ennen liittymään tulossa olevaa bussia. Taas saa reaktioksi vihaisia viittomia.
Ajaessa miulla on päällä keltainen heijastinliivi ja pyrin pitämään tilannenopeudet järkevinä. Vähänkin kun alkaa hämärtämään niin käytössä on huomiovalot sekä edessä että takana. Eli ei nyt pitäisi ainakaan jäädä siitä kiinni etteikö mua voisi havaita...
Munarello
09.10.2014, 16.15
Itselle kävi juuri vastaavasti. Ajoin kevliä kadun vasemmalla puolella kun turakainen kiihdytti autotarvikeliikkeen pihasta aivan riittävän reipasta vauhtia ja sen enempää jarruttelematta tykitti edestäni oikealle. Ei elettäkään että olisi vilkaissut oikealle tai (luoja paratkoon!) väistäisi pyöräilijää. Piha on melko iso ja avoin joten normaalinäöllä pitäisi pystyä havaitsemaan melko hitaasti lähestyvä pyöräilijä, mutta ehkä tämä mursu kuuluu siihen "pyöräilijä väistää aina" -porukkaan..
Paikka on tämä https://www.google.fi/maps/@60.1704791,24.941343,3a,75y,30.45h,85.58t/data=!3m4!1e1!3m2!1spL28XVZ-fJ8c66Cu5zak8g!2e0. Kyllä, jalankulkijoille pitää antaa esteetön kulku, mutta suurin ongelma on se että kun tuossa kohtaa kulkee todella paljon jalankulkijoita ja jäävät odottamaan valojen vaihtumista, niin osa jää seisomaan keskelle pyörätietä juuri tuohon suojatien päälle.
Mielestäni tässä kohtaa jalankulkijoiden käyttäytyminen on muuttunut paljon parin vuoden aikana. Aika harvoin enää tarvitsee näytellä hajaantumista patsastelijoille.
Mielestäni ydinkeskustan ehdottomasti pahin paikka tällä hetkellä on tässä (https://maps.google.com/?ll=60.170997,24.937017&spn=0.000005,0.009173&t=h&z=18&layer=c&cbll=60.170997,24.937017&panoid=AktXLVr1iAF-hy_4RDj92g&cbp=12,358.14,,0,-0.63) kun turistibussit lastaavat tai purkavat turisteja, jäävät ne patseeraamaan tukkien sekä kävely- että pyöräpuolen.
Mielestäni tässä kohtaa jalankulkijoiden käyttäytyminen on muuttunut paljon parin vuoden aikana. Aika harvoin enää tarvitsee näytellä hajaantumista patsastelijoille.
Mielestäni ydinkeskustan ehdottomasti pahin paikka tällä hetkellä on tässä (https://maps.google.com/?ll=60.170997,24.937017&spn=0.000005,0.009173&t=h&z=18&layer=c&cbll=60.170997,24.937017&panoid=AktXLVr1iAF-hy_4RDj92g&cbp=12,358.14,,0,-0.63) kun turistibussit lastaavat tai purkavat turisteja, jäävät ne patseeraamaan tukkien sekä kävely- että pyöräpuolen.
Selvää parannusta .. tuossa bussipysäkillä häiriköi myös Onnibus ..
Saman verran mitä fillarilla, päälle 5000 mutta alle 10000 vuodessa. Ei taajamassa autostakaan ole mitään vaikeuksia havaita pyöräilijöitä kun tiedostaa kevyen liikenteen olemassaolon. Useille autoilijoille pyöräilijän olemassaolo on kyllä päivä toisensa jälkeen yhtä suuri yllätys, silläpä noita valoja tulee mielellään käytettyä.
En koskaan ajanut alle 40 000km vuodessa kun sain vielä autoilla, parhaina vuosina 80 000km tuli vuoden aikana, ympäri maata, niin isoissa kaupungeissa kuin asumattomassa korvessakin.
Mulle ei pyöräilijät tulleet yllätyksenä, mutta näin kyllä tilanteita jolloin näin oli, kun huomioidaan millainen on osalla autoilijoista keskittyminen siihen ajamiseen, niin valottomalla pyörällä ajaminen on vähän kuin kerjäisi verta nenästään, tohon kun lisätään vielä asenne, että mulla on oikeus ja ton toisen kuuluu väistää, niin on vain ajan kysymys milloin kolahtaa.
Ihmiset tekee kumminkin virheitä, virheen todennäköisyyttä sekä virheen seurauksia pienentääkseen on lainlaatija tehnyt mm. valoista jonkinlaisia kirjallisia tuotoksia lakikirjaan.
Esimerkiksi jos joku autoilija keskittyy lukemaan kännykästään facepäivityksiä sen ajamisen sijaan, niin silmäkulmaan kiiluva valotuikku voisi herättää sen transsistaan, jos oikein hyvä tuuri sattuu, mutta ilman valoa ei varmasti huomaa lainkaan fillaroijaa.
Eikä toi ole edes pahimmasta päästä mitä siellä autossa touhutaan ajamisen sijaan.
Toki täydellisessä maailmassa on niin että kyllähän ne valottomat pyörät huomaa, muttemme elä sellaisessa.
Kameralla kun ottaa tietyllä valotuksella, aukolla ja ISO-arvolla kuvan päivänvalossa, sekä samoilla asetuksilla siinä päivänvaloa vastaavassa keinovalossa, voi havaita kuinka lähelläe päivänvaloa se valaistus on.
Jo yksin tuo kaikkien värisävyjen katoaminen monotoniseksi keltaruskeaksi maisemaksi vähentää sitä havaitsemisen todennäköisyyttä paljon. Esimerkiksi huomioliivit eivät erotu kovinkaan hyvin muusta vaaleasta asusteesta noiden katuvalojen alueella, ellei jokin muu valo satu valaisemaan sitä liiviä.
Sitten on vielä näkövammaiset, sekä ne joiden hämärnäkökyky on heikentynyt eivätkä ole itse vielä oikein havahtuneet siihen, kuitenkin moni ajaa autolla, sekä vielä useampi taitaa liikkua jalan / pyöräillä sitten kun autolla ei enää saa ajaa, se on terveenä hirveän helppoa olla näkemättä näiden muiden näkökulmasta maailmaa, mutta se ei siltikään poista heidän olemassa oloaan.
Kaikkien täytyy kuitenkin mahtua liikenteeseen, kaikkien pitää käydä kaupassa, mahdollisimman monen töissäkin, mitä mieltä olet omista näkökulmistasi, jos ajattelet niitä näiden ihmisten lukemana?
Yritän tässä sanoa sitä, että maailmassa on kaikenlaista enemmän, jota ehkä et ole vielä osannut ottaa huomioon, se että itse näkee ja kykenee toimimaan ei tarkoita, että kaikki kykenisivät ja paraskin välillä mokaa, jolloin tuolla liikenteessä pitäisi olla sitä varaa kaikelle tuollaiselle ja siksi niitä valoja on hyvä pitää vaikka kuinka hyvin valaistu alue olisikin omasta mielestään.
Hyötypolkija
09.10.2014, 23.22
Espoossa Tuomarilantieltä Turunväylälle kääntyvä autoilija keskittyi kännykkäänsä, eikä viitsinyt edes vilkaista suuntaani.
Kuin myös Espoossa joku matami lörpötteli puhelimeen eikä kääntyessään vasemmalle huomannut meitä pyöräilijöitä. Muuten olis ollu ihan normisettiä, mutta nyt kaivelin jo vesipulloa heittääkseni. Hieman edelläni oikealla pyöräili ala-asteikäinen lapsi, joka joutui jarruttamaan jo ihan kunnolla, itse vain vähän reippaammin. Akka katsoi lasta vihaisena, kun joutui jarruttamaan ja lörpöttelyn hetkeksi lopettamaan. Vilkaisi sitten minua ja varmaankin näytin "keskusteluhaluiselta" kohti sivuikkunaa liikkuessani, niin kaasutti sitten äkkiä pois paikalta. No eipä mulla sille mitään järkevää sanottavaa olis ollutkaan.
Onneksi omat lapset on opetettu ja varmaan osin itse oppineet varomaan aina autoja. Aika karua, jos se on tollasta liikennesääntöjen mukaan liikkuvan lapsen maailmassa.
Onneksi omat lapset on opetettu ja varmaan osin itse oppineet varomaan aina autoja. Aika karua, jos se on tollasta liikennesääntöjen mukaan liikkuvan lapsen maailmassa.
Juu, lapsia ei pitäisi missään nimessä opettaa kulkemaan liikennesääntöjen mukaan, vaan siten, että autot on kuin liikennessäännöistä tietämättömiä ja ymmärtämättömiä hirviä, jotka sinkoilevat ja säntäilevät mistään mitään huomaamatta, ne kannattaa myös aina kiertää takakautta.
Tuo siis jos tahtoo että piltti selviää hengissä.
Eikä ne pelkät autot ole vaara, on pyörällä sekä jalkaisinkin liikkuvia, jotka kuuluvat hirviluokkaan ja niiden suhteen kannattaa olla yhtälailla varautunut ja valppaana.
Sitten kun piltti alkaa kyselemään, että miksi hänen on kuitenkin noudatettava sääntöjä ja noiden muiden ei, niin vanhemmalla on aina hauskaa.
Tässä kerran kaupungissa ajellessani kohtasin hauskan naisen autonsa ratissa, kolme autoa stop risteyksessä, josta voi kääntyä vain kahteen suuntaan eikä suoraan ajaminen autolla onnistu.
Se oli keskimmäinen kolmesta autosta ja pyörätien jatkeen päällä, näki jo kauempaa, että tulen, sitten hirveä pyöriminen ohjaamossa kun mieli teki siirtää autoa, mutta oli niin likellä edellään olevaa ettei onnistu ja takanakin joku ajanut puskuriin kiinni eikä onnistu, hymyilin vaan kun ajoin siitä kapeasta välistä josta pyörällä juuri ja juuri mahtui.
Mahtaakohan jatkossa muistaa, että joku voi tulla kevliäkin ennen kuin ajaa autonsa edellään olevan perään kiinni.
Tuolla kaupungissa on useassa kohtaa stop merkin ja pyörätien jatkeen välissä auton mentävä tila ja toisena olevan olisi tarkoitus pysähtyä ennen suojatien jatketta. Tuota tapahtuu usein, koska autoilija keskittyy omaan sujuvaan etenemiseen eikä hoksaa, että harvoin kulkevia pyöriäkin pitäisi muistaa.
Ulkorengas
10.10.2014, 05.47
Sama ilmiö on muuten Kauppatorilla https://www.google.fi/maps/@60.1672922,24.9524539,3a,75y,41.37h,85.25t/data=!3m4!1e1!3m2!1sOrbNUcba7Cl3CG5Rd5yNbA!2e0
PS: En ole muuten koskaan nähnyt tuossa yhtään jalankulkijaa odottamassa valojen vaihtumista suojatiellä keskellä Kaivokadun ajorataa.
Ystävämme Autoliitto aloitteessaan esittää ratkaisua asiaan. Ks. kohta 4:
http://www.hel.fi/static/public/hela/Yleisten_toiden_lautakunta/Suomi/Esitys/2014/HKR_2014-09-30_Ytlk_29_El/BE3BE029-E9F9-416B-9B99-B964A8D78ADA/Yleisten_toiden_lautakunnan_lausunto_Helsingin_jal .pdf
Onpa siinä taas bensanhöyryinen, hyvin valmisteltu kuntalaisaloite. Itse asiassa erinomaisesti laadittu, koska huomio kiinnitetään klassisesti ylevän päämäärän tavoittamiseen, osoittamalla epäsuorasti ulkopuolisen tahon aiheuttamat haitat tälle ylevälle päämäärälle. Ihanaa, että Autoliiton Helsingin osasto muistaa näin kirkkaasti, että me kaikki olemme joskus jalankulkijoita. Ja suojateitä tulee vähentää, koska ne...ovat turvallisuusriski.
Nyt kuohahti sen verran yli äräyiden, että täytyy avautua tänne(kin):
Työmatkalla on pari risteystä, jossa pyörätie menee autotien yli (suojatien jatke vai mikä se virallinen termi onkaan). Näissähän pyöräilijän pitää väistää autoa, ja näin minä valmistaudun aina tekemäänkin. Mutta miksi ihmeessä näissä tilanteissa monet autot hidastavat ja väistävät minua? Useampaan kertaan on käynyt niin, että sekä autoilija että minä pysähdymme. Minä siinä sitten viittoilen autoilijalle, että mene sinä siitä ensin. Ja useampaan kertaan reaktio on ollut päänpudistelu tai jopa kansainväliset käsimerkit.
Toisaalta lähes joka pyörälenkillä saa lyödä jarrutella kun joku urpo änkeää autonsa kanssa kolmion takaa tai kääntyy pyörätien (suojatien jatkeen) yli. Ei näin!
Tähän on jo enemmän tai vähemmän turtunut, joten ei siinä mitään. Se mikä tänään kaatoi mukin, oli erään jalankulkijan reaktio kellon soittamiseen. Eli lähestyin alikulkutunnelia, jota välittömästi ennen on noin 45 asteen sokkomutka (oikea liikennesuunnittelun kukkanen tämäkin). Tunneliin ei siis ole minkäänlaista näkyvyyttä. Minulla on tapana tässä paitsi hidastaa, niin myös soitella pyöräni kelloa varoittaakseni tunnelista mahdollisesti vastaan tulevia.
No tänään sitten edellä sattui kävelemään noin 30+ pariskunta, joka ehti tunneliin muutaman sekunnin ennen minua. Tapani mukaan soittelin kelloa jo ennen tunnelia. Kun pääsin tunneliin asti, niin pariskunta oli levittäynyt peittämään noin 3/4-osaa tunnelin leveydestä. Pirautin kelloa vielä pari kertaa, ja pariskunta jalankulkijoille tyypilliseen tapaan koikkelehtii niin, että oikealla kulkenut siirtyy vasempaan reunaan ja vasemmalla kulkenut oikeaan reunaan (mikä logiikka tässäkin on?). Pääsin siitä kuitenkin ohi ihan kunnialla, mutta eikös miespuolinen jalankulkija siinä kohtaa huutanut "V...tuako sä siinä soittelet!"
Tässä kohtaa meikäläisellä sitten kiehahti välittömästi, joten löin jarrut pohjaan, pysähdyin ja kysyin herralta, että olisiko pitänyt sitten olla soittamatta? Vastaus oli, että olin kuulemma soittanut kelloa liikaa, joten he eivät tienneet mitä tehdä. Ja äänensävy eikä sanavalinnat todellakaan olleet sieltä ystävällisemmästä päästä. Oli sen verran kiire töihin (ja itsehillintäkin pääsi taas mukaan), että totesin olevan parasta, että jatkan matkaa. Herra sieltä vielä kuului huutelevan perään, että "V..tu harjoitellaan sitä kellon soittoa!".
Että näin tänään Tampereella Hervantaan tullessa... Kettu että ketuttaa eikä työpäivä ole vielä edes kunnolla alkanut!
El-Carpaso
10.10.2014, 11.35
Pitäis varmaan soitella kelloa enempi etenkin alikuluissa, mutta jotenki siitä on muodostunu semmonen viimeisen tilanteen hätävara. Näin erityisesti sen jälkeen kun eräällä työmatkalla vuosia sitten useampi ihminen yritti käydä kiinni ja vetää turpaan kellon soiton jälkeen. Onneksi sain väistettyä joka kerta. Yhden olisin vielä katsonut random tapahtumaksi, mutta useampi yhdellä reissulla pisti mietityttämään.
Toisaalta kello oli puoli viisi lauantai aamuna eli kaikki tapaukset olivat juuri baarista purkautuneita ärripurreja, mutta kännisen ihmisen teot ovat selvän ihmisen ajatuksia.
Kolnaako
10.10.2014, 11.43
Kalevalantien ja Kehäykkösen risteys on mielenkiintoinen kun tulee kehää pohjoisesta. Oikealle Kalevalantielle kääntyvät autot ajavat säännönmukaisesti päin punaisia. Enkä tarkoita vanhoja vihreitä vaan ihan huoletta senkin jälkeen kun jalankulkijavalo on palanut vihreänä jo pitkän tovin. Siinä on siis kääntyville nuolivalo. Kerran jäin alle ja useasti on ollut lähellä. Nyt osaa jo varoa. Tuurilla sais jonkun kiinni seuraavissa valoissa, mutta ei jaksaisi työmatkalla mitään tommoisia takaa-ajokohtauksia järjestää.
kuovipolku
10.10.2014, 12.24
Työmatkalla on pari risteystä, jossa pyörätie menee autotien yli (suojatien jatke vai mikä se virallinen termi onkaan). Näissähän pyöräilijän pitää väistää autoa, ja näin minä valmistaudun aina tekemäänkin. Mutta miksi ihmeessä näissä tilanteissa monet autot hidastavat ja väistävät minua? Useampaan kertaan on käynyt niin, että sekä autoilija että minä pysähdymme. Minä siinä sitten viittoilen autoilijalle, että mene sinä siitä ensin. Ja useampaan kertaan reaktio on ollut päänpudistelu tai jopa kansainväliset käsimerkit.
Tarkoittanet pyörätien jatketta ja nimenomaan sellaisissa tapauksissa jossa pyörätie leikkaa suoran autotien, t.s. autoilija ei tule kolmion takaa eikä käänny pyörätien jatkeen poikki. Samankaltaisista tilanteista olen itsenikin löytänyt ja olen kehitellyt kaksi selitysvaihtoehtoa: (1) autoilija antaa tietä pyöräilijälle aivan kuten antaisi sääntöjen mukaan jalankulkijallekin tai (2) autoilija antaa tietä koska tietää kokemuksesta että merkittävä osa pyöräilijöistä ajaa ikään kuin olisi jalankulkija tai ei tuntisi sääntöjä tältä osin. Kummassakin tapauksessa autoilija sitten hermostuu siitä että hänen hyväntahtoista elettään tai oikeudestaan luopumista ei kunnioiteta vaan jäädään vatuloimaan ja kulutetaan hänen kallista aikaansa.
(BTW muunnettavat muuntaen voin kuvitella että autoilija joka antaa liikennesääntöjen mukaisesti tietä pyöräilijälle ja joutuu sitten katsomaan kuinka pyöräilijä tästä huolimatta ajaa tilanteessa varoen, hidastaen ja epäröiden kokee myös pientä ärsytystä - ellei tajua että pyöräilijän kokemus on se että vähintään se yksi autoilija kymmenesta ei anna tietä tai, mikä pahempaa, vain näyttää antavan.)
Tässä kohtaa meikäläisellä sitten kiehahti välittömästi, joten löin jarrut pohjaan, pysähdyin ja kysyin herralta, että olisiko pitänyt sitten olla soittamatta? Vastaus oli, että olin kuulemma soittanut kelloa liikaa, joten he eivät tienneet mitä tehdä. Ja äänensävy eikä sanavalinnat todellakaan olleet sieltä ystävällisemmästä päästä. Oli sen verran kiire töihin (ja itsehillintäkin pääsi taas mukaan), että totesin olevan parasta, että jatkan matkaa. Herra sieltä vielä kuului huutelevan perään, että "V..tu harjoitellaan sitä kellon soittoa!".
Ymmärtäväinen selitys tähän voisi olla että jalankulkijat kuulivat ensimmäisen soiton ja olivat väistämässä suuntaan A kun kuulivat toisen soiton jonka toinen heistä tulkitsi tarkoittavan "Älkää siihen suuntaan väistäkö! Minä aion ajaa juuri siitä!" ja väisti äkisti toiseen suuntaan.
Eilen sattui taas yksi näitä mainioita tapauksia jotka sekä huvittavat että rasittavat: kapeahkolla ulkoilutiellä kävelee lastenvaunuja työntävä äiti kuten tavallista keskellä tietä siten että ohittaminen ilman varoetäisyyttä ei onnistu kummaltakaan puolelta. Siirryn aivan vasempaan reunaan ja soitan kelloa korjaan en soitakaan koska mulla ei vieläkään ole kelloa vaan vihellän ilmoittaakseni pyöräilijän läsnäolosta. Äiti ei jatka suoraan, ei siirrry oikeaan laitaan, ei vilkaise taakseen, ei pysähdy, vaan kääntää vaununsa suoraan liikkeestä 90 astetta vasemmalle poikki tien!
Jos olisin luottanut ns. normaalitoimintaan tai -reaktioon, olisin joutunut turvautumaan äkäisehköön jarrutukseen, mutta koska näitä on nähty niin paljon ettei mikään enää todella hämmästytä ei vauhtini ollut paljon kävelyvauhtia kummempi, joten saatoin vain toivottaa hyvät päivänjatkot.
Taas on syksy yllättänyt tiepitäjän ja näin ollen lakaisinlakaisukoneet seisovat varikoilla ja maahan varisseet lehdet pyörätiellä.
Toisaalta lähes joka pyörälenkillä saa lyödä jarrutella kun joku urpo änkeää autonsa kanssa kolmion takaa tai kääntyy pyörätien (suojatien jatkeen) yli.
Tää on ihan normisettiä, sillon annetaan tilaa kun ei pitäs, ja sillon ei kun pitäs.
Taas on syksy yllättänyt tiepitäjän ja näin ollen lakaisinlakaisukoneet seisovat varikoilla ja maahan varisseet lehdet pyörätiellä.
Aläs nyt. Kyllä toi meidän katu vedettiin nyt kesän jälkeen puhtaaksi kolmisen viikkoa sitten, tuli oikein hienoa jälkeä, oli niin mukava ajaa pyörällä. Harmi vaan, että pari tuntia putsausoperaation jälkeen tulikin isompi kone joka nirhas asfaltin huitsin nevadaan siitä viereiseltä ajoradalta, sitten tuli kaikki muut koneet ja vempeleet, jotta saatiin uusi asfaltti. Kaikki koneet olivat tietenkin säilytyksessä kelvillä ja muutenkin ajettiin kelvillä surutta. No, lopputulos, niin kuin arvata saattaa, oli se, että silloin aamulla putsattu kelvi oli lähes yhtä paskanen kuin ennen putsausta. Hienosti organisoitu.
Eilen ajelin Tapiolaan Niittykummun suunnasta ja juuri Tapiolan metrotyömaan kohdalla on se kevyenliikenteen silta kohti Stokkaa. No siihen oli tehty todella ilkea kaivanto poikki kelvin. Illalla pimee paikka. Oli siinä kaksi tötsää, mutta eipä ne juuri näkynyt. Paluumatkalla osasin varautua tähän ja katsoin mielenkiinnolla sitä korkeaa ja terävää reunaa, joka on kyllä kumin surma jos siihen vähänkää kovempaa tulee. Aattelin mielessäni, että tohon kyllä joku laittaa itelleen lipat ja loukkaa ittensä. Tänään töissä jostain tuli puhetta kollegan kanssa ja hän sanoi myös menneen siitä ohi ja pysähtyi katsomaan ja kyselemään rouvalta mitä hän oikein kuvaa. Kuvasi todistusaineistoa. Mies oli kuulemma kaatunut tuohon kanjoniin ja murtanut molemmat ranteensa.
Tarkoittanet pyörätien jatketta ja nimenomaan sellaisissa tapauksissa jossa pyörätie leikkaa suoran autotien, t.s. autoilija ei tule kolmion takaa eikä käänny pyörätien jatkeen poikki. Samankaltaisista tilanteista olen itsenikin löytänyt ja olen kehitellyt kaksi selitysvaihtoehtoa: (1) autoilija antaa tietä pyöräilijälle aivan kuten antaisi sääntöjen mukaan jalankulkijallekin tai (2) autoilija antaa tietä koska tietää kokemuksesta että merkittävä osa pyöräilijöistä ajaa ikään kuin olisi jalankulkija tai ei tuntisi sääntöjä tältä osin. Kummassakin tapauksessa autoilija sitten hermostuu siitä että hänen hyväntahtoista elettään tai oikeudestaan luopumista ei kunnioiteta vaan jäädään vatuloimaan ja kulutetaan hänen kallista aikaansa.
Tämänkin syksyn työmatkoilla on tullut todistettua niin monta väistämisvelvollisen pyöräilijän kadunylitystä, että ymmärrän autoilijoiden varovaisuuden. Mieleenpainuvin suoritus tapahtui tihkusateisessa aamuhämärässä, pyöräilijä veti laput silmillä ja ninjana punaisia päin aivan suoraan ajavan auton konepellin edestä. Vaikka tällainen onneksi on harvinaista, voi olla että tuon auton ohjaimissa pikkuisen varovaisuus vastaavissa tilanteissa lisääntyi. Tietenkin paras olisi, jos jokainen tuntisi väistämissäännöt, ja niitä myös noudattaisi.
Jep. Tossa nurkallakin on yksi risteys jossa lähes poikkeuksetta väistämisvelvolliset pyöräilijät vetää autojen eteen. Siinä sitten kun itse menee ja valmistautuu väistämään niin autot jarruttelee.
Mitä haittaa niistä lehdistä on? En itse ole kokenut niitä koskaan miksikään ongelmaksi, mutta onkohan tämä jokin kalustoriippuvainen juttu?
Jos pyöräilijä laittaa jalan maahan, niin onko pyöräilijä silloin jalankulkija? Jos käy niin, että auto hidastaa ja haluaa päästää yli, vaikkei kuuluisi, niin itse menen silloin kyllä yli ja heilautan kättä kiitokseksi.
Miksi autoilijat sitten antavat väärässä kohdin tilaa ja väärässä kohdin jättävät antamatta tilaa, niin eiköhän syy ole siinä kuinka ajatellaan, eli autoilijakin keskittyy siihen omaan sujuvaan etenemiseen, jos suoraan eteenpäin mentäessä näkyy joku pyrkivän tien yli on helppo hidastaa ja päästä se yli, sen pyrkijän huomaa yrittämättäkin.
Sitten taas noissa kolmiotapauksissa ollaan menossa jo sinne risteykseen ajatuksissa ja etsitään sitä omaa väliä johon pääsisi sujuvasti, mutta ei nähdä pyöräilijää kun sitä pitäisi erikseen katsoa, jota taas ei tehdä, kun pyöräilijöitä kuitenkin niin harvoin kohtaa.
Kolmiontakaa tullessa autoilijalla on liian paljon tehtäviä asioita, että keskimääräinen autoilija suoriutuisi niistä sillä keskimääräisellä keskittymisellään. Ne kyllä helposti kykenevät parempaan, jotka keskittyvät siihen ajamiseen enemmän, mutta keskimäärin ei kovin moni autoilija taida keskittyä ajamiseen vaan vaikka aamun palaveriin tjms.
Risteyksiä muokkaamalla erilaiseksi tuo ongelma poistuisi, samoin asenteita muokkaamalla, mutta kumpaakaan ei taida tapahtua. Ehkä tilanne paranee, kun pyöräilijöitä kulkisi enemmän, niin että pyöräilijän kohtaaminen olisi yhtä yleistä kuin autoilijan kohtaaminen.
Mitä haittaa niistä lehdistä on? En itse ole kokenut niitä koskaan miksikään ongelmaksi, mutta onkohan tämä jokin kalustoriippuvainen juttu?
Railot ja kuopat ym. päällystevauriot on siellä lehtien alla väijymässä.
son_thom
10.10.2014, 19.59
Kiitetäänpä tässä yhteydessä myös autoilijoita autotiellä jotka takaapäin tullessaan pikkuisen ennen pyöräilijää (valkoisen reunaviivan sisäpuolella) painetaan rääkkä pohjaan, ja ettei vain jäisi autoijan mielipide epäselväksi pyöräijästä autotiellä painetaan ihan vierestä ohi!!!
Railot ja kuopat ym. päällystevauriot on siellä lehtien alla väijymässä.Onhan ne märkinä liukkaita, jos ei ole nappulaa alla.
Railot ja kuopat ym. päällystevauriot on siellä lehtien alla väijymässä.
Hmm, ilmeisesti nuo ovat ongelma noilla kapearenkaisilla? Mulla ei ole ollut kapeampia renkaita kuin Nokia Rollspeed LX (noin 35mm todellista), joilla ei ole ollut noistakaan ongelmaa, vaikka osa on sellaista puunjuurakon nostamaa, mutta en tosiaan tiedä lainkaan miten pahoja noi on kun rengas on paljon kapeampi.
mhelander
10.10.2014, 21.07
Jos erehtyy kevlille 19-622 tuubeilla joissa maantiepaineet ja lehdet märkiä niin lähelle vastaa lumella ajoa pito kurveissa. Etenkin jos nakit on merkkiä Tufo S3...
Sent from Lumia phone using Tapatalk
Jos erehtyy kevlille 19-622 tuubeilla joissa maantiepaineet ja lehdet märkiä niin lähelle vastaa lumella ajoa pito kurveissa. Etenkin jos nakit on merkkiä Tufo S3...
Sent from Lumia phone using Tapatalk
Tuo kuulostaa aika karmivalta, mutta kun tiedetään, että väylät ja niiden ylläpito on suunniteltu Jopoilijoita ja mummopyöräilijöitä silmälläpitäen, niin ehkä se on lievää suurempaa urheilumieltä lähteä edes kokeilemaan? :D
Munarello
11.10.2014, 16.29
Odottelin vihreää valoa risteyksessä kun joku täti veteli aivan pokkana punaisilla läpi. Muuten ihan sama minulle, mutta jos miettii miten verkkaisesti varsinkin noiden keski-ikäisten leidien perushelkamat matkaa tekevät, niin miten voi olla niin kiire, ettei vajaata minuuttia voi vetää henkeä valojen vaihtumista odotellessa..? :seko: Tässä tapauksessa risteävälle tielle vielä kuudenkympin rajoitus ja täysperääkin siitä välillä tykittää menemään.
InsaneFinn
11.10.2014, 16.35
Olen minä semmoisenkin tapauksen nähnyt, että eräskin keski-iän ylittänyt nainen nousi ennen suojatietä/pyörätien jatketta pyörän selästä pois ja talutti fillarinsa punaisia päin. Jotenkin pisti hymyilyttämään tuo tilanne. :D
E-Cruiser
11.10.2014, 16.47
Tänään Lauttasaaresta Ruohonlahteen edessä sellainen keski-ikäinen tukevanpuoleinen ukko tykitti niin maan perkeleesti sellaisella pienellä taittopyörällä, jossa oli about 14-tuumaiset pyörät. Ihan helvetin pienet, reilusti alle pikku-Jopon. Itsekään en varsinaisesti himmaile, niin ukko vaan painoi väkisin ohi niin että humahti. Nauratti. Perässä roikuin matkan päässä Mechelininkadulle asti, vaikka hiukan pelotti se meno.
Ei nyt varsinaisesti vaikeaa ollut, lähinnä tällainen huvittava tapaus. Todella pitkä välitys oli siinä taittoraaserissa, ukon kadenssi päälle 30 km/h-vauhdissa oli hidas. Ei ollut sähköpeli.
Santerius
11.10.2014, 16.52
Suosittelen oman ja muiden turvallisuuden vuoksi pysymään pois pyöränsarvista jos valotonta pyöräilijää on vaikea havaita.
Tämä oli ajattelematonta.
Ellei itsellä ole oikein majakkaa loistamassa keulalla, esimerkiksi kovaa vauhtia mäkeen posottava valoton pyöräilijä ilmestyy melko salakavalasti eteen tuolla huonosti valaistuilla reiteillä. Vaaraa aiheutuu etenkin, jos liikkeellä on kaksi valotonta pyörää. Silloin tuo kovasti liikkuva on toki ennemminkin törmääjän asemassa. Onneksi pyöräteillä on kuitenkin tilaa.
Hoi E-Cruiser!! (Off topic varoitus, koska hyvää fiilistä...) Tuostapa Brompton World Championship (http://www.youtube.com/watch?v=FGMstwEQUeg). Noilla vekottimilla vedetään lujaakin pikkutakki hulmuten knalli kallellaan.
MacKonte
11.10.2014, 18.27
Varmaan kevyen liikenteen väylään voi rinnastaa lpari metroä leveän, kunnallisen enkkipolun metsässä (luvallinen pyöräillä). Kolme kuuroa koiranulkoiluttajaa osui samalle reitille. Aloitin kellon kilkatuksen kahden valotolpan päästä, mutta vielä siinäkään vaiheesssa, kun hidastin taluttajan taakse, ei kilisevä kello aiheuttanut mitään reaktiota :)
Taidan hommata maasturiin 110dB sireenin....
Eilen pisti ketuttamaan lenkillä eräs autoilija, jonka niska oli toispuoleisesti jumissa. Ajoin Halisista Maarian kirkon suuntaan oikealla puolella ja sen grillin (kai) jälkeisessä risteyksessä joku täti ei osannut katsoa ympärilleen. Mulla ei vauhtia ollut kovinkaan paljoa, mutta tuossa kohtaa on hyvä näkyvyys pyörätielle joten laiskaniskatäti ei vaan viittinyt huomioida muita tienkäyttäjiä.
Toinen ennemminkin huvittuneisuutta aiheuttanut tapaus oli Varissuolla, jossa eräällä bussipysäkillä odotti ihminen pyörätien päällä istuen. Pieneksi pujotteluksi meni sen pysäkin ohittaminen mutta otin sen tarkkuusajoharjoituksen kannalta :).
No ei tapahtunut pyörätiellä vaan ajoradalla. Allekirjoittanut ajo siis autojen kanssa ja pysähdyin liikennevaloihin sillein, että toinen rengas oli suojatiellä. Tästä sitten eräs kukkahattutäti hermostu ja aluksi sano, että et sä siihen saa sitä pyörää jättää. No kukkahattutädillä oli lastenrattaat ja päätti vielä mukamas törmätä niillä rattaillansa muhun kun ei muka mahtunut. Tädillä oli vielä päässä sellanen Pekka ja Pätkästä Pekan hattu päässä niin meinasin huutaa perään, että kukkas on puonnut hatustas. Kyllä oli niin naurettava tilannen. Sillä oli koko suojatie käytössä.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1305883989851?ref=hs-art-new-1
Kannattaa ruveta katsomaan myös ylöspäin, jottei autot pääse yllättämään. :D
34km järvenkierto (no kuuden pienen lätäkön luona tuo käy) tuli ajeltua hissukseen, tosin ei täällä kelvejä ole etenkään noin pitkästi, mutta en nähnyt ketään muita koko matkalla, joten ei päässyt tempoilemaankaan.
No toisaalta Sports-trackerin kartta näyttää pelkkää harmaata eikä tunne noita teitäkään, joten ehkä tempoilutilaisuudet siksikin loistavat poissa-olollaan.
Pyörällä ja autolla
13.10.2014, 18.49
Tänään kaksi perinteistä autolla kolmion takaa eteen kun en viitsi katsoa oikealle kääntyessä oikealle vaan katson vain vasemmalta tulevia autoja.
Ensimmäinen tässä Perkkaantiellä Espoossa https://www.google.fi/maps/@60.2204351,24.8393042,3a,75y,138.37h,70.29t/data=!3m4!1e1!3m2!1sTWydne7Kn4q4PTSIJP7mRg!2e0 Kuva minun tulosuunnastaa ja Audikuski tuli parkkipaikalta suoraan eteen katse tiukasti käännettynä vasemmalle.
Toinen tässä https://www.google.fi/maps/@60.2010093,24.7874532,3a,75y,6.83h,90.76t/data=!3m4!1e1!3m2!1s6uStgYl-7NsTFfHvibHNYQ!2e0 Turvesuontien ja Turveradantien risteyksessä Kuva Kuorma-auton tulosuunnasta. Itse tulin oikealta kelviä pitkin. Juuri kun tulin risteyksen kohdalle niin kuski ajoi suoraan eteen, katse vasemmalle sekä kännykkä kädessä.
Munarello
13.10.2014, 21.08
Aina pitäisi olla joku parin euron pullo hollilla heitettäväksi turakaisen sivuikkunaan. Harmillisesti sitä vaan aina joutuu ensin keskittymään pyörän pysäyttämiseen ja kun sen pullon ehkä jo ehtisi hamuamaan niin eikös se turakainen jo tykitä menemään..
kolistelija
13.10.2014, 21.16
Aina pitäisi olla joku parin euron pullo hollilla heitettäväksi turakaisen sivuikkunaan. Harmillisesti sitä vaan aina joutuu ensin keskittymään pyörän pysäyttämiseen ja kun sen pullon ehkä jo ehtisi hamuamaan niin eikös se turakainen jo tykitä menemään..
Yritin vähän tähän tyyliin viimeks... mutta niitä vaan oli liikaa. Otin gorpolla kuvaa tilanteesta:
https://www.youtube.com/watch?v=a_z4IuxAqpE
Munarello
13.10.2014, 21.21
Tuolta minustakin tuntuu aina kun joudun asioimaan julkisissa instansseissa. :)
34km järvenkierto (no kuuden pienen lätäkön luona tuo käy) tuli ajeltua hissukseen, tosin ei täällä kelvejä ole etenkään noin pitkästi, mutta en nähnyt ketään muita koko matkalla, joten ei päässyt tempoilemaankaan.
No toisaalta Sports-trackerin kartta näyttää pelkkää harmaata eikä tunne noita teitäkään, joten ehkä tempoilutilaisuudet siksikin loistavat poissa-olollaan.
Mitäs vaikeaa elämää tuossa nyt oli? Voitko lopettaa nuo typerät tarinat siitä kuinka sielläpäin ei ole kelvejä eikä muitakaan ihmisiä. En usko että ne kiinnostaa ketään ainakaan tässä ketjussa.
Mitäs vaikeaa elämää tuossa nyt oli? Voitko lopettaa nuo typerät tarinat siitä kuinka sielläpäin ei ole kelvejä eikä muitakaan ihmisiä. En usko että ne kiinnostaa ketään ainakaan tässä ketjussa.
Ei päässyt tempoilemaan ja sehän tekee elosta vaikeaa.
Voisitko työntää sormen nenään? Kumma himo sullakin kontrolloida ja määritellä typeräksi asioita joita et itse koe omaksi, eikös moderaattorina pitäisi jättää typeräksi haukkumiset vähemmälle?
Oatmeal Stout
14.10.2014, 14.38
Voisitko työntää sormen nenään? Kumma himo sullakin kontrolloida ja määritellä typeräksi asioita joita et itse koe omaksi, eikös moderaattorina pitäisi jättää typeräksi haukkumiset vähemmälle?
Elämä on joskus vaikeaa ja vaikeammaksi sen voi aina yrittää tehdä riippumatta statuksesta palstalla.
Elämä on joskus vaikeaa ja vaikeammaksi sen voi aina yrittää tehdä riippumatta statuksesta palstalla.
Tämä on mun mielestäni hyvin sanottu.
El-Carpaso
14.10.2014, 15.25
Veikkaan, että Elaston pointti tässä on, ettei sun tarinat nyt pääsääntöisesti osu lähellekkään tätä "vaikeaa elämää kevyen liikenteen väylillä" aihetta.
Pääsääntöisesti tää aihe ei kuitenkaan ole henkilökohtaisten suoritusten kirjausketju. Sille löytynee oma ketjunsa, tai sille voi perustaa oman ketjunsa.
Veikkaan, että Elaston pointti tässä on, ettei sun tarinat nyt pääsääntöisesti osu lähellekkään tätä "vaikeaa elämää kevyen liikenteen väylillä" aihetta.
Pääsääntöisesti tää aihe ei kuitenkaan ole henkilökohtaisten suoritusten kirjausketju. Sille löytynee oma ketjunsa, tai sille voi perustaa oman ketjunsa.
Minä taas veikkaan, että mun tarkoitus ei ole mitään suorituksia kirjata vaan avautua vaikeasta elämästä kulkemallani reitillä, tosin veikkaan myös, että kukaan ei koskaan tajua mitä tarkoitan ja veikkaan myös että kaikki luulevat tajuavansa vaikka tajuavat täysin väärin ja sitten esittävät niitä täysin väärin tajuamiaan ikäänkuin faktoina ja ikäänkuin mun näkökulmina, mistä ne eivät voi tietää yhtään mitään, kun eivät taivu mun kaltaiseen ajatusmalliin, joka ei ole lähelläkään keskimääräistä.
Että vaikeaa se on elo tuolla väylättömillä, mutta kuten aina tämä palstapyöräily se vasta tosi vaikeaa onkin! :D
Pilkkuja, pisteitä ja kappalejakoja saa taas lisätä vapaavalintaisesti.
El-Carpaso
14.10.2014, 17.31
Jos kukaan ei tajua sun kirjoituksia, niin pitäisikö sit ehkä ruveta miettimään selkeämpää kirjoitusasua.
Ja mitä järkeä on tieten tahtoen kirjoittaa yleiselle foorumille juttuja joita kukaan ei tajua? Mä ainakin lähtökohtaisesti toivon, että mun kirjoittamat jutut ymmärretään siinä merkityksessä mitä mä olen niille kaavaillut.
HC Andersen
14.10.2014, 17.43
Täytyy huomiseksi ruuvata AirZound kiinni, alkaa aamun pimeässä vituttamaan nappikorvaisetninjatekstaajat jotka ajaa ilman valoja kuunnellen musiikkia samalla kun tekstailevat.
Jos kukaan ei tajua sun kirjoituksia, niin pitäisikö sit ehkä ruveta miettimään selkeämpää kirjoitusasua.
Ja mitä järkeä on tieten tahtoen kirjoittaa yleiselle foorumille juttuja joita kukaan ei tajua? Mä ainakin lähtökohtaisesti toivon, että mun kirjoittamat jutut ymmärretään siinä merkityksessä mitä mä olen niille kaavaillut.
Sanotko näkövammaisellekkin, että katso eteesi? Kuuronkin pitäisi pitää korvansa auki ja pysyä poissa tieltäsi?
Jos syntymässä on saanut neurologisen vian niin tämän tason juttua saa sietää jatkuvasti kuten nytkin "pitäisikö sit ehkä ruveta miettimään selkeämpää kirjoitusasua.".
Tosi suvaitsevaista menoa jälleen kerran palstalla. Pitäisikö funtsia, että kaikille se ei ehkä ole niin mahdollista kuin itsellesi?
Edelleen se vihamieslista on käytettävissä jos niin kovasti kiusaa lukea epästandardia tekstiä, maassa on ilmaisunvapaus, sananvapaus ja jokainen voi valita myös lukemansa.
Kyseisen tyypin funktio lienee vittuilla käyttäjille ja saada näin serverin kuormaa pienemmäksi.
Nyt tarvitaan myös avautumista vaikeasta elämästä palstalla topic, vaikka eikö nämäkin mahtuisi tuonne offtopic ketjuun... Mitä voi tehdä kun joka aamu työmatkalla tulee sama tyyppi vastaan vilkkuvalla ja KIRKKAALLA valolla? Auttaako jos ottaisi mukaan vain tuon kohtaamisen ajaksi sytytettävän riistovalon ...ja vielä vilkulla. Tuommoinen vilkuttaja tekee nimittäin kaikkien elämän niin kovin vaikeaksi.
Nyt tarvitaan myös avautumista vaikeasta elämästä palstalla topic, vaikka eikö nämäkin mahtuisi tuonne offtopic ketjuun... Mitä voi tehdä kun joka aamu työmatkalla tulee sama tyyppi vastaan vilkkuvalla ja KIRKKAALLA valolla? Auttaako jos ottaisi mukaan vain tuon kohtaamisen ajaksi sytytettävän riistovalon ...ja vielä vilkulla. Tuommoinen vilkuttaja tekee nimittäin kaikkien elämän niin kovin vaikeaksi.
Eikö usko puhetta? Mulle aikanaan pari vastaantulijaa sanoi Fenixin ledipuikosta, että on liian kirkas/häikäisee, ja palasin ainakin sillä syys- ja talvikaudella takaisin halogeenivaloon.
paskalokki
14.10.2014, 22.08
Onko se niin vaikea kulkea sitä oikeaa reunaa, oli sitten liikenteessä kävellen tai polkien? Tai kelvillä mikä on erotettu pyöräilijöille ja jalankulkijoille, onko se niin vaikea ajaa sitä keskiviivaa pitkin tai pientareen vieressä?
Kyllä se tuntuu saatana olevan.
Liikuttava
14.10.2014, 22.44
Välillä näkee näitä jamppoja, jotka ajavat erotetulla kevlillä jalkakäytävän puolella... Siinä viivan toisella puolella on pyörätie, niin miksi, miksi, miksi?!
Pakko tässä jonnekin on purkaa tätä turhautumista:
- Taas tuli syksy ja pimeys. Ja sen mukana tämä pyöräilijöistä koostuva "haamupataljoona" tänne pääkaupunkiseudulle. Ovat taas kaivaneet esiin tummat ajoasut huppuineen (muutama mustakypäräinen joukossa), tarkistaneet ettei pyörässä ole yhtään valoa, heijastinta tai muutakaan näkyvyyttä lisäävää ja sitten AJOON !!!
Kuusisaaren ja Lehtisaren sillan kohdalla tuli kolme haamukaveria peräkkäin vastaan tänä aamuna pyöräväylän vasenta reunaa hipoen kun eivät ilmeisesti halunneet joutua autojen roiskimiksi. Ennen Otaniemen-Keilaniemen valoja oltiin jo luvunlaskussa toisissakymmenissä näitä samoja vastaantulevia haamukavereita...
Helvetti sentään, nämä perkeleen "muka-pyöräilijät" ihan oikeasti saavat puolestani jo siirtyä jo talvitelille. Ei heillä mitään tekemistä ole ainakaan tuolla liikenteessä.
Halloo halloo
15.10.2014, 00.00
^ Mitä jos soittaisit vihjepuhelun virkavallalle?
Oatmeal Stout
15.10.2014, 10.23
Miksi lopettaa? Eihän kansasivistyskään ole lakannut yrittämästä.
Eikä viestejä, joita ei tajua tai jotka ärsyttävät, tarvitse lukea. Jos se tuntuu hankalalta ottaa hylkylistan käyttöön.
Oatmeal Stout
15.10.2014, 10.38
Eikä viestejä, joita ei tajua tai jotka ärsyttävät, tarvitse lukea. Jos se tuntuu hankalalta ottaa hylkylistan käyttöön.
Lukematta tajuaa olevansa tajuamatta tai ärsyyntyvänsä lukemaansa? Täytyy joku maanantaiaamu ajatella asiaa.
^No tilannehan lähti siitä, että Elastoa sekä El-Carpasoa ärsyttää CWA:n turinat. Jättäkööt lukematta.
Tuskin moderaattorinkaan tarvitsee virkansa puolesta jokaista viestiä lukea. Tai kenties voisi delegoida ärsyttävien kirjoittajien viestit toiselle modelle. Toki jos lukee niitä yksityishenkilöstatuksella eikä moderaattorina voi syyttää vain itseään jos ärsyyntyy.
Oatmeal Stout
15.10.2014, 11.03
^No tilannehan lähti siitä, että Elastoa sekä El-Carpasoa ärsyttää CWA:n turinat. Jättäkööt lukematta.
Näinpä ja tästä samaa mieltä. Täällä on paljon viestejä, jotka menevät sisäpiiri-infon tai muuten vain tajuttomien viestien joukkoon.
Vaikka väärin voi ymmärtää tahallisesti tai tahattomasti niin tahalliseen tarvitaan vähintään kaksi eri tulkintaa, mutta oikein voi ymmärtää vain yhdellä tavalla oli se sattumalta tapahtunutta tai ei.
Mutta maanantaiaamut ennen ylösnousua ovat hyviä hetkiä miettiä pimeässä kaikkea mitä ei ole sisäistänyt täysin kirkkaasti.
Tuskin moderaattorinkaan tarvitsee virkansa puolesta jokaista viestiä lukea. Tai kenties voisi delegoida ärsyttävien kirjoittajien viestit toiselle modelle. Toki jos lukee niitä yksityishenkilöstatuksella eikä moderaattorina voi syyttää vain itseään jos ärsyyntyy.
Käsittääkseni kukin moderaattori moderoi mielensä mukaisesti ilman varsinaista muuta ohjetta kuin "terve terveen järjen käyttö järkevästi".
Toinen vaihtoehto olisi ennakkosensuuri ja viestit julkaistaisiin riittävän monen moderaattorin hyväksynnän perusteella.
Ennen Otaniemen-Keilaniemen valoja oltiin jo luvunlaskussa toisissakymmenissä näitä samoja vastaantulevia haamukavereita...
Ajelin eilen illalla samaa reittiä Espoosta Vantaalle. Hämmastelin myös runsasta "Mustanaamioiden" määrää.
Kävi myös niin, että ylittäessäni risteävää kelviä, arvoin erään pyöräilijän etäisyyttä ja totesin valon sijainnista päätellen, että kaukana on, mäen päällä. Ja pari sekunnin kuluttua... Mitä vit..a!?!? Kysinen pyöräilijä tuli kokonaisuudessaan näkyviin. Arvioin etäisyyden väärin. Valo olikin sijoitettu päälaen korkeudelle kypärään. Taitaa vissiin olla syytä hankkia silmälasit...
Pahoitteluni muille tienkäyttäjille kun maanantaina kosahti vauhdissa etulyhty ja jouduin sotkemaan iltahämärässä ilman etuvaloa tummissa kuteissa ja ilman heijastimia huonosti valaistuilla kevleillä töistä kotiin :o Jos sitä vaikka heijastinliivä alkaisi käyttämään lisävarusteena.
Välillä näkee näitä jamppoja, jotka ajavat erotetulla kevlillä jalkakäytävän puolella... Siinä viivan toisella puolella on pyörätie, niin miksi, miksi, miksi?!
Tunnistan tästä itseni, joten selitetäänpä miksi näin tulee joskus tehtyä. Jos jalankulkijoita ei näy ja tämä erotettu kevli on kapeahko, lainaan hieman jalankulkijoiden puolta jos vaikka joku haluaa tulla takaa ohi (aika usein haluaa koska en ole kaupungin nopein pyöräilijä). Minusta tämä selkiyttää ohittavalle kummalta puolelta menee ohi. Muuten on ohitettu aika usein sieltä jalankulkijoiden puolelta koska siellä on enemmän tilaa kuin kapealla pyörätiellä.
Toki jos on jalankulkijoita näköpiirissä, pysyn visusti pyörätien puolella. Joskus tulee taas ajettua jalankulkijoiden puolta siksi kun jalankulkijat kävelevät pyörätien puolella..
kuovipolku
15.10.2014, 19.38
Kuten yllä. Annan joskus vastaantuleville pyöräilijöille tilaa ajamalla jalankulkijoiden puolella, samoin joskus annan nopeammille ohittajille ja joskus ikäänkuin teen näköesteen, mutkan tms syyn takia suhteellisen kapean pyöräkaistan leveämmäksi ajamalla oikeammalla eli viivan väärällä puolella. Näin tietenkin vain silloin kun näen ettei jalankulkijoita ole.
Mikä, mikä, mikä ongelma sen erottavan viivan puutteelliseen kunnioitukseen onkaan kätkeytynyt? Minkälaisia avautumistarvetta aiheuttavia tai peräti vaarallisia tilanteita olen voinut sitä itse ymmärtämättä aiheuttaa?
Pyörällä ja autolla
15.10.2014, 20.18
^ Helsinginkadulla on monta paikkaa missä on yksinkertaisesti pakko mennä jalankulkijoiden puolelle kun väistää vastaantulevaa pyöräilijää. Kiitos näiden liikennemerkkien sijoittelun.
https://www.google.fi/maps/@60.1860211,24.9415535,3a,75y,97.62h,87.54t/data=!3m4!1e1!3m2!1sL3qZ1DH9tk3mQz7igxQ05w!2e0
https://www.google.fi/maps/@60.1858384,24.9401597,3a,75y,124.93h,74.18t/data=!3m4!1e1!3m2!1sO5eUOYYnx-AuFE3xr8_8vw!2e0
Niin siis pointtina oli, että jätettäisiin se offari vähemmälle, kuten El-Carpasokin tuossa arvaili. Pahoittelut epäselvästä viestistä ja karkeasta kielenkäytöstä. Ei ollut tarkoitus pahoittaa mieltäsi ja jos tuntuu siltä, että viestit on ollut otsikon mukaisia, niin ei muuta kun avautuminen jatkukoon.
Kyseisen tyypin funktio lienee vittuilla käyttäjille ja saada näin serverin kuormaa pienemmäksi.
Aistin lievää peppukipeyttä tässä viestissä.
Kuten yllä. Annan joskus vastaantuleville pyöräilijöille tilaa ajamalla jalankulkijoiden puolella, samoin joskus annan nopeammille ohittajille ja joskus ikäänkuin teen näköesteen, mutkan tms syyn takia suhteellisen kapean pyöräkaistan leveämmäksi ajamalla oikeammalla eli viivan väärällä puolella. Näin tietenkin vain silloin kun näen ettei jalankulkijoita ole.
Mikä, mikä, mikä ongelma sen erottavan viivan puutteelliseen kunnioitukseen onkaan kätkeytynyt? Minkälaisia avautumistarvetta aiheuttavia tai peräti vaarallisia tilanteita olen voinut sitä itse ymmärtämättä aiheuttaa?
Toki ymmärrän nämä perustelut ja ne on sinänsä kaikki ihan päteviä (ja suorastaan kunnioitettavia). Mutta: kun jatkuvasti väistät muita vastaantulevia pyöräilijöitä sinne jalankulkijoiden puolelle he ikäänkuin "oppivat edellyttämään" sen sekä sinulta että muilta vastaantulijoilta oli siinä sitten niitä jalankulkijoita tai ei. Jotkut nimittäin eivät hirveästi välitä muista liikkujista tai niistä vaaratilanteista mitä jälkeensä jättävät...
Kyllä ne nopeammat pyöräilijät osavat sinut ohittaa siinä kun menet sen viivan vasemmalla puolella. Ja vastaantulevat ohittajat taas saavat vain luvan odottaa kunnes tilaa on. Älä lähde siihen väistämisleikkiin, sinun tehtäväsi EI ole väistää jalankulkijoiden puolelle koska jokun ohittajan pitää päästä sinusta tai jostakin toisesta pyöräilijästä ohi.
Minua kun oikeasti risoo nämä jotkut ohittajat, jotka ilmeisesti ovat sitä mieltä että heidän ohituksensa oikeuttaa siihen että kaikki muut tekevät näitä hätäväistämisliikkeitä. Minä en niitä tee, tai jos pakosta joudun tekemään vaaratilanteen uhatessa, niin perästä kuuluu.
Ajelin eilen illalla samaa reittiä Espoosta Vantaalle. Hämmastelin myös runsasta "Mustanaamioiden" määrää.
Tämä on ihan oikeasti ongelma. Etenkin kun suurin osa näistä (miespuolisista) liikkuvat tyyppiä 25-30 km:n tuntinopeutta cx pyörillään tasaisella (tämä määritelmä näin hippasen yleistäen). Ja itse liikun just samaa nopeutta vastaan.
Ne vanhat eläkeläismummut 10-12 km keskituntinopeudella harvoin ovat se suuri ongelma vaikkei kyllä yhtään haittaisi vaikka hekin käyttäisivät valoja (ainakin punaista takavaloa kun tuntuvat välillä jopa tulevan vastaan siinä omalla kaistalla).
Toki ymmärrän että kaikki "lainsäädäntö" risoo, mutta ihan oikeasti, onhan tässä valojen ja heijastimien käytössä määrätty vaaran vähentämisen tavoite. Sitten taas syytetään yhteiskuntaa tai poliisia tai jotain muuta tahoa kuin itseään jos käy huonosti kun vahinko sattuu piittaamattomuudesta johtuen.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.