Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Risto Koivunen
13.02.2013, 14.42
https://maps.google.fi/maps?q=tampere&hl=fi&ll=61.490265,23.780916&spn=0.007108,0.01929&sll=64.892958,26.0218&sspn=13.040638,39.506836&hnear=Tampere&t=m&z=16&layer=c&cbll=61.489834,23.780546&panoid=xGl5WY6u8SM4_6ZnVms5Wg&cbp=12,69.4,,0,12.98
Linkura Tampereen Viinikan "liikennesekoittajaan". Tuossa on melkonen vaaranpaikka. Autot lähtevät vihreillä liikkeelle ja tulevat kuvassa näkyviin punaisiin valoihin. Tuossa on 1 auton mitan verran pysähtymismahdollisuutta, jonka takia autoilijat eivät tajua että siinä on valoja ollenkaan. Hehän lähtivät juuri vihreillä etenemään.
Täytyy myöntää, että tuo on kyllä aika yllättävää suunnittelua. Melko erikoisen oloinen tuo koko liikennehärdelli muutenkin.
Tampereen "Viinikan liikennesekoittajan" vaaranpaikka on onneksi vähän liikennöity: Kevyenliikenteen valon ollessa vihreällä, siihen risteyskohtaan tulevat autot ovat tulossa pohjoisesta Viinikankadulta ja sieltä suunnalta on onneksi vähän tulijoita tähän kyseiseen liikennevaloristeykseen. Itse kuljen pääasiassa risteysalueen toisella laidalla eli aika harvoin tulee tätä kohtaa testattua. Silloin kun tätä risteystä käytän, niin aika tarkkaan tulee katsottua onko autoja tulossa ja ymmärtävätkö autoilijat pysähtyä. Ei siinä taida paljoakaan törmäyksiä tulla ja syynä on varmaan se, että kevyenliikenteen kulkijat osaavat pelätä ja väistää punaisia päin ajavia? Punaisia päin siinä kyllä ajetaan aika usein eli mahdollisuudet törmäykseen ovat toki normiristeystä suuremmat.
Täytynee mainita sen verran, että kyseinen vaaranpaikka on yllättävän liikennöity. Se on pääasiallinen kulkureitti viinikka-nekala suuntaan, kun tullaan yliopistolta päin. Viimeksi yksittäinen autoilija pysähtyi siihen kun kävelin suojatien yli, tosin sen takia että osoitin hänelle sormella punaista valoa. Hämmentyneen ilmeen jälkeen ymmärsi myös yskän. Toisin kuin hänen takaan tullut autoilija, joka painoi torvea edessään olleelle. *facepalm*
Ne jotka kyseistä kohtaa käyttävät, tosin pääsääntöisesti tietävät sen kohdan älyttömyyden. Hauskahan tässä on se, että kyseisestä kohtaa on oikeastaan turvallisempaa mennä punaisilla yli. :D
http://moro.aamulehti.fi/2013/02/14/pyorailija-hammastyi-itellan-auto-seisoi-pyoratiella-kuski-nukkui-ratissa/
Hyvin yleisestä ongelmasta on kerrankin tehty juttu lehteen. Tällä kertaa juttu on nähdäkseni virheetön eli toimittajalla on ollut hyvä päivä töissä...
Tässä linkki AL:n sivulle samasta aiheesta http://www.aamulehti.fi/Pirkanmaa/1194795374660/artikkeli/moro+selvitti+itellan+kuski+nukkui+jakeluautossa+j outui+puhutteluun.html
Analog Kid
14.02.2013, 11.11
http://moro.aamulehti.fi/2013/02/14/pyorailija-hammastyi-itellan-auto-seisoi-pyoratiella-kuski-nukkui-ratissa/
Hyvin yleisestä ongelmasta on kerrankin tehty juttu lehteen. Tällä kertaa juttu on nähdäkseni virheetön eli toimittajalla on ollut hyvä päivä töissä...
Mä oon parhaimmillaan tai pahimmillaan laskenut tuolla Puutarhakadun pyörätiepätkällä olleen viisi eri kokoista jakeluautoa samaan aikaan. Silloin se ei omaa menoa haitannut kun kuljin jalan toisella puolen katua. Mutta ei siellä ketään nukkuvaa kuskia ollut. Kyllä sen ymmärrän, että kaupungin keskusta on haasteellinen paikka logistiikan kannalta ja parkkeeraaminen joskus joustavaa. Mutta ne tirsat olisi voinut mennä ottamaan parin minuutin ajomatkan päähän Amuriin tai Eteläpuistoon.
Auton purkua/lastausta varten auton voi jättää, mutta taukojen aikana auto pitää sitten ajaa parempaan paikkaan.
Aika naivia käytöstä pyöräilijältä viedä asia eteen päin. Eiköhän yhteenymmärrykseen olisi päästy vaihtamalla muutama sana lisää.
Toi Puutarhakadun pyörätie on kyllä aina täynnä autoja. Melko helkatin rasittavaa..
Arde1, lisäsanomiset kun auttavat patologisiin tapauksiin, joita tuntuu olevan yhä enemmän, yhtä paljon kuin kastemadot maailmantalouteen. Nykytrendin mukaan kun mistään ei saisi sanoa.
kolistelija
14.02.2013, 13.34
Auton purkua/lastausta varten auton voi jättää, mutta taukojen aikana auto pitää sitten ajaa parempaan paikkaan.
Aika naivia käytöstä pyöräilijältä viedä asia eteen päin. Eiköhän yhteenymmärrykseen olisi päästy vaihtamalla muutama sana lisää.
Aika harvoin se paikanpäällä avautuminen mitään auttaa, varsinkaan isomman auton kuljettajan kohdalla. Ei siinä päästä puusta pidempään kun kuski on yleensä ensi sekunnista lähtien puolustuskannalla. Ihan samalla tavalla se menee jos asetelma muuttuu sen verran että autolla on perusteltu syy olla KLV:llä ja ärsyyntynyt fillariheebo osuu paikalle. Keskustelu käydään yleensä tyyliin:
"Voisitsä ****u siirtää sitä autoa?"
-"Heti kun olen valmis. Kestää minuutin."
"Tää on pyörätie!"
-"Juu, niin on. Ja samalla myös huoltoväylä."
"Anna sun nimi niin pidän huolen ettet oo töissä enää huomenna!"
-"Nönnönnöö on nimi, saat soittaa tästä puhelimesta niin ei tule laskua"
"Pidä puhelimes! *KIROSANA*"
Niin ihmiset vaan tuntuvat toimivan liikenteessä, itsessä ei koskaan ole mitään vikaa...
Ei se purku/lastauskaan muuten mikään automaattinen "pysäytä mihin haluat" -kortti ole. Esimerkiksi pienkappaletavaraa kuljettavalla ei ole mitään syytä pysähtyä jalkakäytävälle, ellei ajoradalla ole pysähtymiskieltoa.
Highlander
14.02.2013, 13.39
Toi Puutarhakadun pyörätie on kyllä aina täynnä autoja. Melko helkatin rasittavaa..
Jep ja tässä talossa Puutarhakadun varrella missä työpaikkani on tehdään julkisivuremonttia josta syystä kävelijät joutuvat kiertämään pyörätien puolelle. Remontin pitäisi olla valmis huhtikuussa - alkoi elokuussa ;)
Voikohan parkkipirkoille laittaa valvontapyynnön?
dakar-xam
15.02.2013, 16.59
Olen ollut siinä käsityksessä, että pyöräilijöiden pitäisi kulkea pyörätiellä menosuuntaan nähden oikeassa reunassa. Niin ajelin tänäänkin. Vastaan tulee n. 50-vuotias nainen, joka vinttasee raivolla vastaan omaan kulkusuuntaansa nähden vasemmassa reunassa. Meillä oli siis "yhteinen kurssi". Näin kauempaa, että nainen ohitti erään kävelijän hihaa hipoen. Nainen läheni minua koko ajan, eikä hänen kurssinsa muuttunut. Ajattelin, että nainen ei havaitse minua pyörässä olevasta valosta huolimatta ja soitin kilikelloa. Nainen väisti sen verran, että pyöriemme väliin olisi mahtunut rukkanen. Ohi mennessään hän huuti "väistä saatana". Niin minne? Ajoin jo ihan lumipenkassa kiinni...
Näitä samanlaisia tapauksia on ollut viime aikoina useampia ja aina vastapelurina on ollut n. 50-vuotias nainen. Tullaan menosuuntaan nähden vasenta reunaa, eikä väistetä. Jos erehdyt epäröimään siinä tilanteessa ääneen, että kummalta puolelta tulet, niin saattaa tulla vastineeksi "turpa kiinni" tai kiroilua. Hankala on etukäteen tietää, että mitä kautta väistän - joskus olen erehtynyt tekemään väistöliikkeen menosuuntaan nähden oikeasta reunasta vasemmalle, niin samalla myös vastapuoli onkin tehnyt väistöliikkeen samalle puolelle. Ja taas ollaan törmäyskurssilla.
Nimimerkillä Vaihtaisiko autoiluun, niin liikennesäännöt olisi aika selvät
Risto Koivunen
15.02.2013, 18.37
Hankala on etukäteen tietää, että mitä kautta väistän - joskus olen erehtynyt tekemään väistöliikkeen menosuuntaan nähden oikeasta reunasta vasemmalle, niin samalla myös vastapuoli onkin tehnyt väistöliikkeen samalle puolelle.
Yksi vaihtoehto voisi olla tyynesti pysäyttää se oma pyörä ja laittaa jalat maahan siihen asti, kunnes se vasemmassa laidassa ajelija on korjannut kurssiaan.
dakar-xam
15.02.2013, 19.48
^ Hyvä vaihtoehto.
Jos muuten joskus sattuu varovaisuudesta huolimatta niin, että tuollaisessa tilanteessa edellämainituissa väistä saatana -tilanteessa tapahtuu kolari ja jompi kumpi tai kumpikin osapuoli loukkaantuu - "kenen on vastuu?"
Ajoin tänään puoli kuuden aikaan keskustasta päin Sörnäisten rantatietä aikomuksenani ylittää Parrutie jalankulkijoiden vihreällä, pyörätien jatketta, (ABC-aseman kohdalla), kun eteeni kurvasi takavasemmalta taksi varmaan 70 kmh, aivan vähältä piti etten jäänyt alle. Lähdin ajamaan takaa, koska Parrukadulta ei ole ennen päässyt läpi Kaasutehtaankadulle-Hermannin rantatielle - mutta nytpä kävi ilmi, että reitti oli auki, ja tämä hullu kaaharitaksi paahtoi siitä läpi ja jäi vaille läksytystäni. Ikävä kyllä en saanut taksinumeroa enkä rekkaria ylös. Tuollaiselta pitäisi ottaa sekä kortti että taksilupa pois. Ja autojen ruuhkaoikoreitti pitää ehdottomasti sulkea asap.
Yksi asia päivästä toiseen pistää ihmetyttää kelvillä, että miksi jalankulkijat pääsääntöisesti kävelevät keskellä kelviä? Tekee ohittamisen vaaralliseksi molemmille kun ei tiedä lähteekö oikealta vai vasemmalta ohittaa ja monesti jalankulkija on alkanut siirtyy törmäyskurssille juuri ennen ohitusta, että hihaa hipoen sitten mennää ohitse. Eikö sitä nyt voisi kävellä oikeassa laidassa aina jolloin kaikille olisi helpompaa?!
^^^monesti tulee ihmeteltyä samaa. Yleensä soitan kelloa jos vaikka siirtyis jompaan kumpaan laitaan, mutta aika usein kellolla ei ole vaikutusta mihinkään suuntaan koska ilmeisesti kävelijällä on kuulokkeet korvissa. Silloin on vain pakko ängetä ittensä hitaasti rinnalle ja ohitte. Talvella yleinen ongelma ko tilanteessa on, että huonokuntoisella kelvillä saattaa olla vain yksi kelvollinen ajolinja ja se kävelijähän kävelee tietysti juuri sitä pitkin tehden ohituksesta entistä hankalampaa. Pari kertaa on oma ohitus tyssänny juurikin siihen kävelijän rinnalle joka sitten katselee hölmistyneenä kun en mennytkään ohi siinä 10cm mössössä vaan melkein kaadun villisti kiemurtelevan fillarini kanssa. Ja uusi ohitusyritys taas 20m päässä.
Jake_Kona
16.02.2013, 17.10
Itse olen käyttänyt viime aikoina pirikelloa aika kaukaa pirauttaen. 20-40m päästä pirauttaen on monta hyötyä.
- Ääni on sopivan kova. Koiran ulkoiluttajat monasti säikähtävät lähellä pirauttamista ja nykäisevät hätäisesti koiraa lähemmäs.
Koirakuiskaajaa katsoneena sanoisin, että koira reagoi tähän suojelevasti koska se monasti saattaa luulla omistajan reaktiota peloksi ja sen on suojeltava omistajaa. Kun näitä omistajan säikähtämisiä on usein pyöräilijöiden kohtaamisissa on tuloksena koiran omaehtoinen agresiivinen reagointi pyöräilijöihin.
- Antaa reagointiaikaa kävelijöille ja sivulle pomppimista en ole juurikaan havainnut. Kun taas jos lähellä pirauttaa on pomppijoita paljonkin ja jos ei soita säikähtävät vapaarattaan siritystä vielä enemmän ja juuri muutama metri ennen kohtaamista.
Joni Kas
23.02.2013, 15.51
^^ Samaa mieltä kellon käytöstä. Ikävä kyllä tänään piti todeta Klaukkalan suunnalla, että autot eivät ikävä kyllä reagoi pyörätiellä kulkevaan mitenkään. Piti nimittäin ihan pysäyttää pyörä rellun ollessa risteyksessä odottamassa pääsyä tielle. Autossa olleet kolme nuorta miestä kyllä pyörittivät päätä vinhasti auton sisällä ja keskustelu selvästi liittyi auton viereen pysähtyneeseen pyöräilijään, mutta kuski ei tehnyt elettäkään siirtääkseen autoa eteen- tai taaksepäin pyöräilijää varten. Noh, allekirjoittaneella ei ollut tällä kertaa kiire mihinkään, maltoin sen 5 sekuntia odottaakin... Pisti vain miettimään, miksei autoilijat ota pyörää huomioon paremmin risteyksissä. Välinpitämättömyyttä, sanon minä.
kolistelija
23.02.2013, 15.56
Voisin avautua kaikenmaailman koiranpissittäjistä ja hiihtäjistä jotka noilla yhteisillä väylillä tänään liikkui. Muttakun ne mulkerot olikin kaikki kohteliaita ja kiittelivät vielä kun kilautin ajoissa. Ihme pellejä, eihän tässä saa edes kierroksia nostettua.
El-Carpaso
23.02.2013, 17.08
Eilen otin kevyen kontaktin auton kanssa kauppareissulla. Auto oli tulossa parkkipaikalta ja minä jatkamassa suoraan kevyen liikenteen jatkeen yli. Auto pysähtyi ja oletin, että huomasi meikän, mutta kuinkas ollakkaan, kun olin kohdalla jatkoi auto eteenpäin ja kolautti päin. En kaatunut eikä pyörälle käynyt mitään, mutta autosta taisi vähän etupuskuri tipahtaa... Ei muka nähnyt ja olin pilarin takana... Lamppu oli kyllä asennettuna ja päällä. Mä olen vielä asetellut sen niin että osoittaa suht korkealle, että varmasti autolijat näkee.
Onneksi ei ollut vauhtia hirveesti koska jos olisin kulkenut vikkelämmin olis OTB ollu varma
Koiranulkoiluttajalla semmottinen mäyris. Ohitan niin laidasta kuin mahdollista, mutta niinhän se emännältä livahti tangenttiin.. no se ja sama ajattelin ja ootin näinköhän takarengas pomppaa. Ei pompannu ja flexi kerkis kiristyä. Tulin suoraan vastaan, näki ja huomioi, mutta vaikka paikallaan seisoi niin puhelu ilmeisesti sitten esti flexin napin painalluksen. Koiran kannalta win ettei kerinny alle.
Erikoinen esitys kuitenkin oli ambulanssin ja sen edellä kulkeneen autoilijan jäätyminen. Lanssi pillit ja valot päällä, autoilija päättää pysähtyä tien laitaan... mutta liikenteenjakajan kohdalle yksikaistaisella tiellä. 10 sekuntia lanssi huutaa jumissa tulpan perässä kunnes auto kääntää oikealle maxit, kaasu pohjaan ja lumipenkereen yli pohja raapien suoraan kelville. Lanssi jatkaa matkaa ja niin jatkaa autoilijakin; kelvillä! Kaasua pohjaan ja seuraava 200m kelvillä. Hienoa toimintaa, not.
Pitkästä aikaa sain koiranulkoiluttajan huutelemaan. Keski-ikäinen nainen raahasi paria pientä koiraa flexissä perässään. Hiljensin vauhtia koirien kohdalla ja katsoin reagoivatko ne pyörään. Koirat näkivät minut ja jatkoivat matkaansa pyörästä välittämättä ajoin rauhassa kunnes pääsin ulkoiluttajan kohdalle. Nainen säikähti ja taas alkoi perinteinen kaava, eli koiria revitään lähemmä suunnilleen sitä kyytiä että fifien jalat ei koske maata, vaikka tilanne on jo ohi. Samalla alkoi kovaääninen huutelu, että käytä sitä kelloa. Tokaisin perään että nätistihän ne sun koirat kulki, mutta huuto jatkui. Pyöräilin pois kun ei huvittanut jäädä tilannetta sen enempää setvimään.
Teoriassa kello on hyvä juttu, mutta teoria ei tässäkään tapauksessa kohtaa käytäntöä. Yleensä kello ei saa aikaan muuta kuin päätöntä säntäilyä ja etenkin useamman koiran ulkoiluttajan tapauksissa tulos on yleensä lopulta se että ulkoiluttaja on toisella reunalla kelviä ja vähintään joku koirista toisessa ja koirat saa sellaista kyytiä että hyvä jos niiden niskat repimistä kestää. Kaukaa soittaessa taas mitään reaktiota ei tunnu syntyvän etenkään jos liikennettä on kelvillä vähääkään enemmän.
reappear
05.03.2013, 14.41
Oli se kello tai ei, niin tietyt yksilöt liikenteessä eivät tiedosta ympäristöään juuri ollenkaan. Pasilan sillallakin saa olla kilkuttamassa kelloa ja ajaa esim. "tätien" takana puoli siltaa ennen kuin pääsee ohi (eikä siitä syystä että ne väistäisivät). Ei siinä oikein mikään auta kun toinen on omissa ajatuksissaan (rahahuolet, parisuhde, kenkkumainen pomo), siinä vain ei pääse sen muurin läpi kellolla eikä välttämättä edes kommentilla. Siinä vaiheessa kun päästään näköpiiriin oman "alueen" sisälle niin jopas se huomio keskittyykin siihen "tunkeutujaan". Defcon 1 päälle ja silleen...
Sit on nää toiset tyypit, jotka ottaa asian rennosti eikä hötkyile tämän kaiken sattuessa omalle kohdalle.
Cycle Queen
05.03.2013, 19.00
Aihetta sivuten: tänä talvena olen aika usein joutunut pyytämään itselleni tietä yrittäessäni juoksulenkillä päästä ihmismuurin tai älypuhelintaan hiplaavan kulkijan ohi. Jos kohdehenkilöt eivät reagoi, on ohitusloikat tehtävä lumipenkan tai ajoradan kautta. Pitää varmaan laittaa lehmänkello kaulaan. :)
Sauli Lumikko
06.03.2013, 01.18
Pitkästä aikaa sain koiranulkoiluttajan huutelemaan. Keski-ikäinen nainen raahasi paria pientä koiraa flexissä perässään. Hiljensin vauhtia koirien kohdalla ja katsoin reagoivatko ne pyörään. Koirat näkivät minut ja jatkoivat matkaansa pyörästä välittämättä ajoin rauhassa kunnes pääsin ulkoiluttajan kohdalle. Nainen säikähti ja taas alkoi perinteinen kaava, eli koiria revitään lähemmä suunnilleen sitä kyytiä että fifien jalat ei koske maata, vaikka tilanne on jo ohi. Samalla alkoi kovaääninen huutelu, että käytä sitä kelloa.
Tieliikennelain mukaan kelloa saa käyttää vain vaaratilanteiden välttämiseksi. Ohituspaikan odottaminen ei ole vaaratilanne. (Tästä voi huomauttaa, jos kohtaa valittajan. Toki oikeasti kelloa kannattaa käyttää järkevästi ja kohteliaasti.)
Teoriassa kello on hyvä juttu, mutta teoria ei tässäkään tapauksessa kohtaa käytäntöä.
Millä tavalla tapauksesi kertoo kellosta yhtään mitään, kun et soittanut sitä?
Yleensä kello ei saa aikaan muuta kuin päätöntä säntäilyä ja etenkin useamman koiran ulkoiluttajan tapauksissa tulos on yleensä lopulta se että ulkoiluttaja on toisella reunalla kelviä ja vähintään joku koirista toisessa ja koirat saa sellaista kyytiä että hyvä jos niiden niskat repimistä kestää.
Liian läheltä soitettu.
Kaukaa soittaessa taas mitään reaktiota ei tunnu syntyvän etenkään jos liikennettä on kelvillä vähääkään enemmän.
Liian hiljainen kello. Koeta lähempää uudestaan. Jos kellon kuuluvuusalueelta tapahtuvasta soittamisesta kohtaamiseen kuluu niin vähän aikaa, että syntyy paniikki, joko kellosi on liian hiljainen tai ajat liian kovaa.
Eli hiljennä vauhtia tai hanki kovaäänisempi kello.
Liian läheltä soitettu.
Liian hiljainen kello. Koeta lähempää uudestaan. Jos kellon kuuluvuusalueelta tapahtuvasta soittamisesta kohtaamiseen kuluu niin vähän aikaa, että syntyy paniikki, joko kellosi on liian hiljainen tai ajat liian kovaa.
Eli hiljennä vauhtia tai hanki kovaäänisempi kello.
Sori, mutta mielestäni huonoja argumentteja.
Liian läheltä soitettu ja liian hiljainen kello. Väitteet kumoavat toisensa. Talvivaatteiden kahina, tieliikenteen melu, korvanapit, alentunut kuulokynnys ym. seikat vaikuttavat siihen, että kellona pitäisi olla melkeinpä vuvuzela ennen kuin kukaan sitä kuulisi sen sopivan etäisyyden päästä. Tänäänkin aamulla piti oikein hennosti taputtaa kävelijän olkapäätä ennen kuin kuuli huutoani musiikin yli. Tilannetta lievensi hymy kumminkin päin.
Olen huomannut, että ihmishuuto tehoaa parhaiten ja kun käyttää jotain vähän humoristista kuten 'töttöröö', saa myös eniten hymyjä vastaukseksi.
Mulla on edelleen toiminut voimakas "HOP HOP!" ja sitten kohdalla "Kiitos!"
Tieliikennelain mukaan kelloa saa käyttää vain vaaratilanteiden välttämiseksi. Ohituspaikan odottaminen ei ole vaaratilanne.Mnää, kyllä koirasta, joka on niin pitkän talutushihnan päässä, että se pääsee ponkaisemaan, yhdistettynä kuutamolla olevaan omistajaan, voi syntyä vaaratilanne. Siten kellon käyttö on lain näkökulmasta sallittua, käytännön näkökulmasta jopa toivottavaa.
Highlander
06.03.2013, 12.46
Ja mulla "Pyörä!" tai "Pyörä takaa" Kerran tosin peesailin yhtä naista pitkään kun sillä pilkisti stringit farkuista, mutta ei kerrota tätä mun vaimolle :rolleyes:
Halloo halloo
06.03.2013, 12.51
Joskus tulee kellon lisäksi hihkaistua: "Pyörä vasemmalta ohi."
Ei näin, ei näin vaan ihan rohkeasti ***** väistä, tietä saatana, pysy poissa pyörätieltä juntti ja niin edelleen :)
...Siten kellon käyttö on lain näkökulmasta sallittua, käytännön näkökulmasta jopa toivottavaa.
Saako autolla ajaessa käyttää myös torvea samanlaisen vaaran uhatessa;)?
ErWo9iJn
07.03.2013, 05.38
Joskus tulee kellon lisäksi hihkaistua: "Pyörä vasemmalta ohi."
Taajamassa on parisataa metriä kevyenliikenteenväylää, siellä usein pari mummoa kulkee rinnakkain, tulee sitten kuuluvasti toivotettua hyvää päivää ja kas kummaa kuinka nopeasti nämä organisoivat itsensä hieman pienempään tilaan, toisinaan pari sanaakin tulee vaihdettua.
Yleisin tapa mullakin on hiljentää perään ja kysyä mahtuisko ohi, ja kohdalla vielä hymyillen kiitän. Mutta jos katson että ohi pääsee turvallisesti ilman huuteluja/kelloa, niin en minä niitä ehdoin tahdoin harjoitakaan.
Saako autolla ajaessa käyttää myös torvea samanlaisen vaaran uhatessa;)?
Riippuu kulttuurista, monessa maassa kun on tapana, että tööttiä soitetaan kun lähdetään liikkeelle, tullaan pimeästä mutkasta, lähdetään ohittamaan autoa, ohitetaan jalankulkija jne. tai jos vaan tuntuu siltä. Voisihan tuota alkaa sovittamaan Suomessakin, aiheuttaisi varmasti ehdotonta hyvää mieltä kanssaliikkujille :)
kolistelija
07.03.2013, 07.01
Joissain ihmisissä tuo kello tai töötti herättää sellaisen "sinähän et minua käske" reaktion. Koiranpissittäjät ja vanhemmat ihmiset ovat kyllä kovia kiittelemään kun rimpauttelen. Vastaan yleensä vaan että eipä se minulle mitään maksa tuo rimpauttelu. Hyvä mieli tulee. :)
Mutta jos katson että ohi pääsee turvallisesti ilman huuteluja/kelloa, …
Kaunis ajatus.
Yksi heleä rimpautus on ihan sopiva melkein tilanteessa kuin tilanteessa. Näin talvella on tullut huudeltua “ring ring”, kun hukkasin kellon johonkin.
Kuten on tullut esille, äänimerkki on annettava vaaran välttämiseksi (TLL 34§). Polkupyörähän on tosiaan ajoneuvo (TLL 2a§). Ajokortillisten ihmisten voi minusta olettaa osaavan liikennesäännöt ja voi olettaa lähtökohtaisesti heidän myös noudattavan niitä. Jalankulkijoiksi luokiteltu tienkäyttäjä taas ei välttämättä omista ajokorttia tai ei jostain muusta syystä osaa liikennesääntöjä, tai ei vain välitä niistä. Osa polkupyöräilijöistä (ainakin täällä olevista) sen sijaan taitaa osata liikennesäännöt ihan hyvin. Potentiaalinen vaaratilannehan on lähellä silloin kun polkupyöräilijä kohtaa jalankulkijan kevyenliikenteenväylällä. Silloin on syytä soittaa kelloa, tietysti riittävän kaukaa, ettei narun jommassa kummassa päässä kulkeva pomppaa juuri sinne eturenkaan alle.
Eilen meinasi olla vähän vaikeaa kevyenliikenteenväylällä. Pyöräilin kärry perässä talvivarusteissa kotiinpäin ja näin väylän oikeassa reunassa koiran ja ulkoilutettavan ihmisen. Ajattelin tilanteen olevan selvän, eli koira pysyy siellä reunassa kun näytti viihtyvän. Tokihan se sieltä pomppasi ovelasti ulkoilutettavan henkilön takaa eteen. Sain vauhtia pois ja myös narun toinen pää heräsi tilanteeseen, joten ei eläin- tai ihmisvahinkoja :) Voisin ehkä jatkossa varmuuden vuoksi käyttää sitä kelloa vielä aktiivisemmin.
Yksi mielenkiintoinen ryhmä on lastenrattaita/-vaunuja työntävät henkilöt. Kilautan kelloa riittävän kaukaa, jos tarpeen, koska en tiedä kuinka herkästi mahdollisesti nukkumassa oleva lapsi herää. Näiden suunta ei muutu kovin herkästi tai nopeasti jos vaunuissa on kääntymättömät etupyörät.
Lopuksi vielä siitä kellosta. Luulen vahvasti, että osa ihmisistä ei reagoi kelloon, koska eivät kuule sitä. Tämä voi johtua huonosti kuuluvasta kellosta tai liian kaukaa kilautetusta kellosta. Jos toivottua reaktiota ei tapahdu, kannattaa soittaa uudestaan lähempää kunnes toivottu reaktio tapahtuu :)
Edit: Vaihtoehtoisista äänimerkeistä tuli mieleeni käyttämäni "pyörä!" niissä tilanteissa joissa kello ei jostain syystä toimi tai käytössä oli liian heikkoääninen kello. Nyt pitäisi olla ihan kunnollinen kello :)
Henkilökohtainen koodistoni jalankulkijoiden kanssa kommunikointiin kilikellolla: yksi rimpautus - pyörä tulossa, tiedoksi vaan, kaksi - voisitko hieman varoa/ väistää, kolme - pois alta!
Ykköstä käytän huoletta aina kun en varmuudella ole tullut havaituksi ja vauhti sekä ohitusetäisyys vaativat. Aika vähän aiheuttaa säntäilyä kun ei liian lähellä kilistä. kehonkielestä kuitenkin näkee menikö perille. Kakkosella saa yleensä jonkinlaisen väistöliikkeen aikaan. Vauhdin hiljentäminen ja lähempää uudelleen kilistäminen nostaa oikeaan suuntaan väistämisen todennäköisyyttä. kolmosella väylä melko varmasti aukeaa jos ei ole napit korvissa.
En muista kenenkään kovin pahastuneen.
vielä siitä kellosta. Luulen vahvasti, että osa ihmisistä ei reagoi kelloon, koska eivät kuule sitä. Tämä voi johtua huonosti kuuluvasta kellosta tai liian kaukaa kilautetusta kellosta. Jos toivottua reaktiota ei tapahdu, kannattaa soittaa uudestaan lähempää kunnes toivottu reaktio tapahtuu :)
Mulla on sitten vissiin ollut pekästään huonoja kelloja, kun tuntui ettei kukaan koskaan kuullut niitä. Ostin tällaisen, nyt ihmiset pomppii reippaasti pois alta.
http://kauppa.motonet.fi/images/app/3/big/382019.jpg
Edelleen on AirZound hankkimatta. Josko täksi kesäksi hommaisi sellaisen sitten. Se on vaan sen verran ruma kapistus, että se sotkee mun arkifillarin fengshuin, mutta ehkä pystyn venymään. Kohteliaisuusnyanssit "anteeksi", "kiitos" sekä etenkin vanhempien ihmisten kohdalla teitittely kannattaa muistaa liikenteessäkin. Esimerkiksi: "Anteeksi, voisitteko painua v****un mun tieltäni? Kiitos!"
Kuten on tullut esille, äänimerkki on annettava vaaran välttämiseksi (TLL 34§).Tosiaan, lain mukaan äänimerkki pakko antaa, kun se on vaaran välttämiseksi tarpeen. Se ei ole siis vapaaehtoista. Jos ei ole kelloa, niin pitää käyttää omaa ääntä, ellei pysty lain vaatimalla tavalla näyttämään valomerkkiä tai keksi lain vaatimaan "muuta tapaa" kiinnittää muiden tienkäyttäjien huomiota.
Toisaalta "Äänimerkki ei saa olla pitempi kuin on välttämätöntä.", eli esim. mainittu "***** väistä, tietä saatana, pysy poissa pyörätieltä juntti ja niin edelleen." saattaa olla lainvastainen tapa antaa äänimerkki. Hankalaa, hankalaa...
Jalankulkijoiksi luokiteltu tienkäyttäjä taas ei välttämättä omista ajokorttia tai ei jostain muusta syystä osaa liikennesääntöjä, tai ei vain välitä niistä.TLL:n "liikennesäännöt" koskevat myös jalankulkijaa, oli hänellä kortti tai ei ja siksi hänen pitää ne myös osata.
Yksi mielenkiintoinen ryhmä on lastenrattaita/-vaunuja työntävät henkilöt. Kilautan kelloa riittävän kaukaa, jos tarpeen, koska en tiedä kuinka herkästi mahdollisesti nukkumassa oleva lapsi herää. Näiden suunta ei muutu kovin herkästi tai nopeasti jos vaunuissa on kääntymättömät etupyörät.Mammoilla on todennäköisesti geeneissä se, että kun työntää lastenrattaita, niin pitää olla mahdollisimman paljon muiden tiellä. En tiedä miksi evoluutio on luonut tällaisen selkeästi haitallisen piirteen ihmisnaaraille, auttaneeko lisääntymisessä tai poikasten suojelussa tms? Vastaavalla tavalla luonto on muovannut riikinkukkouroksille mahtavat pyrstösulat, vaikka niistä on selkeästi haittaa luonnossa elämisessä - ei pysty piiloutumaan tai pakenemaan saalistajilta yhtä hyvin. Naaraat ovat nimittäin kautta aikain tykänneet niistä niin paljon, että aina ne yksilöt ovat päässeet parhaiten hommiin, joilla on ollut hienoimmat sulat.
Halloo halloo
07.03.2013, 15.03
Espoolaiset nukkuvat huonosti, niskat jäykkänä täytyy autoa ajaa.
http://goo.gl/maps/La8qJ
Savupiippukompleksin tällä puolen auto Länsiväylältä liittymää alas. Perinteinen, katse tiukasti vain vasemmalle ja hyvällä vauhdilla Salmisaarenkadulle. Minä matkalla itään päin, jarruttelin jo valmiiksi risteystä lähestyessä. Eihän siinä, tuttu paikka, osaa sitä varautua, mutta jurppihan tuo. Ensi kerralla heitän tiskirätillä.
--------------
Mammoilla on todennäköisesti geeneissä se, että kun työntää lastenrattaita, niin pitää olla mahdollisimman paljon muiden tiellä. En tiedä miksi evoluutio on luonut tällaisen selkeästi haitallisen piirteen ihmisnaaraille, auttaneeko lisääntymisessä tai poikasten suojelussa tms? -----------------------
Itse kutsun näitä yleensä hyökkäysvaunuiksi. Mitä isompi ostari, sitä suuremmalla todennäköisyydellä sut kiilataan kyseisillä hyökkäysvaunuilla, blokataan tai törmätään suoraan päin. Yhelle mammalle kerran älähtänyki ku kahteen kertaan törmäs ku katseli muualle. Molemmilla kerroilla ainoa mitä muijalta suusta pääs oli "hmh.. oho.."
Itse aiheeseen, tänään rämpytin kelloa kevlillä kun tanttalauma pööpöili edessä. Aikani rämpytettyä yksi kääntyi ympäri ja tölväisi, että: "Mitä sinä sitä kelloa soitat, tämä on kävelytie ja tässä kuljetaan kävelyvauhtia!" Sen seurauksena jouduin antamaan tanttaporukalle liikennevalistusta heti kohta sattuneen yhdistetyn kävelypyörätiemerkin kohdalla. Yllättäen jopa kuuntelivat ja pahoittelivat aiheuttamaansa harmia. Tosin yksi tädeistä epäili vielä, että onko muka pyörätie talvellakin pyörätie.... ei jeesus... (No, nyt ei enää sapeta kun projektirunko palautu pajalta ja pääs ruuvaa uusia palikoita kiinni :) )
Risto Koivunen
07.03.2013, 18.27
Ehkäpä täti oli kotoisin Tampereelta, siellä päin kuulemma nuo liikennemerkit vaihtuvat vuodenaikojen mukaan.
Helsingissä Länsilinkin nurkilla osui muuten tänään vastaan mielenkiintoinen liikennemerkki: ajoneuvolla ajo kielletty -merkki, lisäkilvellä "Ei koske polkupyöriä". Enpä muista aiemmin kohdanneeni moista yhdistelmää. Ilmeisestikin tuolla ollaan oltu huolissaan hevosvankkurien tms. häröilystä kyseisellä tieosuudella, jonka takia ei ole tyydytty tavanomaisempaan moottorikäyttöisellä ajoneuvolla ajo kielletty -merkkiin.
Halloo halloo
07.03.2013, 18.47
Larussa tuli vastaan mielenkiintoinen tilanne, tai olisi voinut, jos auto olisi lähtenyt liikkeelle.
http://goo.gl/maps/UtFpO
Virallisesti olisi pitänyt valita kelvi, mutta se oli kelvottomassa kuosissa, joten ajoin Tallbergin puistotietä vastapalloon. Onneksi ei kukaan kiihdytellyt vastaan.
Sauli Lumikko
07.03.2013, 18.49
Sori, mutta mielestäni huonoja argumentteja.
Liian läheltä soitettu ja liian hiljainen kello. Väitteet kumoavat toisensa. Talvivaatteiden kahina, tieliikenteen melu, korvanapit, alentunut kuulokynnys ym. seikat vaikuttavat siihen, että kellona pitäisi olla melkeinpä vuvuzela ennen kuin kukaan sitä kuulisi sen sopivan etäisyyden päästä. Tänäänkin aamulla piti oikein hennosti taputtaa kävelijän olkapäätä ennen kuin kuuli huutoani musiikin yli. Tilannetta lievensi hymy kumminkin päin.
Ei tarvii pahoitella sitä, että on eri mieltä. Keskusteluahan tämä vain on.
Mielestäni väitteet eivät kumoa toisiaan, vaan asettavat tiettyjä reunaehtoja pyörän varustelulle, kellon käytön ajoitukselle ja ajonopeudelle:
1) Jos kellosi on hiljainen, joudut soittamaan sitä lähempää kuin äänekästä kelloa.
2) Jos soitat lähempää, joudut ajamaan hitaammin antaaksesi ohitettavalle aikaa reagoida.
3) Jos haluat ajaa kovempaa (eli kurot minkä hyvänsä välimatkan nopeammin umpeen), tulee kellon olla riittävän äänekäs, jotta se kuuluu kauempaa. Vaikka sitten se vuvuzela, jos oikein kovaa ajat.
4) Toki jos ohitettava on umpikuuro tai muusta syystä ei kuule vuvuzelaasi, sitten ei auta kuin hidastaa tilannenopeus riittävän alhaiseksi, jotta ohittaminen sujuu turvallisesti.
Mielestäni nämä neljä kohtaa eivät ole ristiriidassa toistensa kanssa ja näitä noudattamalla selviää jalankulkijoiden ohi ilman vaaratilanteita tai törmäilyjä. Kyse on valinnoista.
Kaikista vaikeinta on tunnustaa se, että itse tilanteen havaitessaan on velvollinen toimimaan niin, ettei vaaratilannetta synny, vaikka sitten hidastamalla ihan reilusti.
Olen huomannut, että ihmishuuto tehoaa parhaiten ja kun käyttää jotain vähän humoristista kuten 'töttöröö', saa myös eniten hymyjä vastaukseksi.
Sama huomio, ite oon huikannut iloisesti "ring ring", eikä semmosesta ole kukaan suuttunut. :)
Kaikista vaikeinta on tunnustaa se, että itse tilanteen havaitessaan on velvollinen toimimaan niin, ettei vaaratilannetta synny, vaikka sitten hidastamalla ihan reilusti.
Sinänsä totta ja oikein. Toisaalta kyllä minä nostaisin framille jalankulkijankin vastuun tässä asiassa. Mielestäni ei ole oikeutettua, reilua eikä hyväksyttävää, että kelvillä pitäisi kaikki mennä pyöräilijän kustannuksella. Sitä varten on laadittu tietyt säännöt, että niitä noudattamalla kaikilla on riittävän turvallista käyttää väyliä niissä rajoissa kun säännön laatija on määritellyt. Tämä kattaa myös käytettävät nopeudet. Ei minun autolla ajaessakaan tarvitse jokaisessa valoristeyksessä varautua ja varoa mahdollista sivutieltä punaista päin tulevaa autoa puhumattakaan normaalista valottomasta ejuajo-oikeutetun tien risteyksestä.
Summa summarum, periaattellisella tasolla samaa mieltä, mutta kuten entinen puhemies/-nainen on sanonut 'Tyhmyyttä vastaan pitää aina taistella' l. väärin olevia asioita ei aina tarvitse hyväksyä vaan niiden korjaamiseksi on aina yritettävä tehdä jotain omien resurssien puitteissa. Konsteista puhuttaessa on - erään bändin biisiä mukaillen - niitä on vain kaksi; oikea ja väärä.
Sama huomio, ite oon huikannut iloisesti "ring ring", eikä semmosesta ole kukaan suuttunut.
Jossain samaa mieltä ;)
Kyllähän tota kelloa saa rimputella lähestulkoon joka lenkillä. Tänään kohteena neljän eläkeläisen sekä kolmen koiran muodostama ryhmä. Sopivasti olivat koko kelvin leveydeltä.. parilla rimpautuksella ryhmittyivät nätisti oikeaan laitaan ilman pienintäkään poukkoulua. Oppikirjasuoritus!
Toisaalta kyllä minä nostaisin framille jalankulkijankin vastuun tässä asiassa. Mielestäni ei ole oikeutettua, reilua eikä hyväksyttävää, että kelvillä pitäisi kaikki mennä pyöräilijän kustannuksella. Sitä varten on laadittu tietyt säännöt, että niitä noudattamalla kaikilla on riittävän turvallista käyttää väyliä niissä rajoissa kun säännön laatija on määritellyt.
Periaatteessa olet oikeassa, kuten moni muukin sellainen jota jalankulkijoiden toikkarointi ärsyttää. Käytännössä tilanne kuitenkin on se, että kevyen liikenteen väylillä pelataan ihan eri mentaliteetilla kuin vaikkapa autoteillä. Pyöräilijä on useimmiten liikkeellä samanlaisella vauhti- ja etenemisorientoituneella asenteella kuin autoilija, eli edetään loogisesti ja lineaarisesti kohti määränpäätä mahdollisimman vakiona toimivan liikenteen mukana. Tähän kuuluu selkeä liikennesääntöjen noudattaminen.
Ongelma on siinä, että kevyen liikenteen väylillä tämä mentaliteetti ei todellisuudessa toimi, vaikak teoriassa lainsäädäntö sitä edellyttää. Jalankulkijat eivät yleensä ole samalla tavalla orientoituneet suoraviivaiseen kulkemiseen. Ihminen on kävellessään usein ulkoilemassa, ei etenemässä määrätietoisesti johonkin kohteeseen. Ulkoileminen voi olla oleskelua, tuttavien kanssa seurustelua, koiran kanssa ajan viettämistä, lapsille leikkimistä. Kevyen liikenteen väylät ovat osa jalankulkijan ympäristöä, ei niinkään pelkkä liikenneväylä. Siksi on melko ymmärrettävää, että he eivät jatkuvasti toimi sillä kulkiessaan samalla tavalla kuin pyöräilijät. Olisihan se toki pyöräilijän kannalta ihanaa jos kulkisivat, mutta kun se ei ole eikä koskaan tule olemaan niin. Ainakaan niin kauan kuin fillarit ja kävelijät kulkevat nykyisenkaltaisilla yhteisillä väylillä.
Oma asiansa on tietysti onnettomuudet ja niiden syylliset. Silloin toimintaa arvioidaan liikennesääntöjen kannalta. Herkästi siinäkin kyllä voi käydä niin, että vaikka jalankulkija olisi miten töhöillyt, tilanteeseen täyttä vauhtia tullut omista oikeuksistaan kiinni pitävä pyöräilijä katsotaan vähintään yhtä syylliseksi kuin jalankulkijakin. Ja minusta se on ihan oikein.
Ei minun autolla ajaessakaan tarvitse jokaisessa valoristeyksessä varautua ja varoa mahdollista sivutieltä punaista päin tulevaa autoa puhumattakaan normaalista valottomasta ejuajo-oikeutetun tien risteyksestä.
Tämäkin on totta. Nyt on vaan se ero, että autoilijat etenevät tarkan liikennesääntöjen määrittämän järjestelmän mukaan. Kevyen liikenteen väylällä ei homma käytännössä toimi niin. Tilanteita ei voi verrata.
Summa summarum, periaattellisella tasolla samaa mieltä, mutta kuten entinen puhemies/-nainen on sanonut 'Tyhmyyttä vastaan pitää aina taistella' l. väärin olevia asioita ei aina tarvitse hyväksyä vaan niiden korjaamiseksi on aina yritettävä tehdä jotain omien resurssien puitteissa.
Samaa mieltä, niin kauan kuin puhutaan vaikkapa autoilijoiden ongelmista huomioida pyöräilijät liikenteessä. Osittain eri mieltä silloin, jos oletetaan, että jalankulkijoiden kevyen liikenteen väylillä tulisi toimia saman säntillisen logiikan mukaan kuin nopeampi liikenne. Niin kauan kuin pyöräilijät liikkuvat jalankulkijoiden kanssa samoilla väylillä, tarvitaan joustamista, koska niillä väylillä liikkuu täysin eri tavoin liikkumiseen suhtautuvia.
En väitä, että kaikenlainen tökerökin käytös tulisi sulattaa. Myönnän myös samalla, että itseäkin joskus ärsyttää, kun joku toikkaroi edessä miten sattuu. Mun pointti nyt ehkä oli lähinnä, että sen sijaan että harmistuu joka päivä siitä kun homma ei toimi siten kuin itse haluaisi, löysättäisiin vähän pipoa. Olis itselläkin helpompaa, jos ymmärrettäisiin se, että kevyen liikenteen väylät eivät toimi kuten autotiet.
reappear
08.03.2013, 13.33
Tämäkin on totta. Nyt on vaan se ero, että autoilijat etenevät tarkan liikennesääntöjen määrittämän järjestelmän mukaan. Kevyen liikenteen väylällä ei homma käytännössä toimi niin. Tilanteita ei voi verrata.
Tuohon Fuugan kommenttiin ja bomban vastaukseen liittyen.
Tässä voisi varmaan kommentoida erästä sekasikiömallia, missä on kävelytie erikseen, pyörätie erikseen, ja liikennevalot tien ylitystä varten. Esimerkkinä Töölönlahden vierustalla kulkeva tie pohjoisosassa. Tässä pyöräilijöille on omat liikennevalot, joten niitä täytyy luonnolisesti noudattaa. Jalankulkijoille tuossa ei kuitenkaan ole (ymmärtääkseni) mitään erityistä pakotetta pysähtyä pyörätien toiselle puolelle odottamaan valojen vaihtumista vaan siinä odotellaan pyörätiellä seisten autotien ylittämistä varten.
Toisesta aiheesta sit vielä erikseen jotain muuta. Näillä keleillä Helsingissä klv:t ja niiden jäät rouskuu kivasti oli sitten nastat tai ei, ja tämä tuntuu aiheuttavan pelonsekaisia tunteita kun ohitat jalankulkijoita vähän kävelyvauhtia nopeammin. Usein siinä puoli metriä ennen ohitusta hyppää kävelijällä sydän kurkkuun ja katsoo pelästyen ohittavaa hirmupetoa (pyörällä ratsastavaa demonia) ja saattaa tulla jopa joku äänikin suusta. Näin siinä sitten ihan varovastikin pyöräillen huonontaa joidenkin näkemystä pyöräilijöistä, kun tuollalailla pelottelee jalankulkijoita ilman mitään varoitusta (?!?).
Olen pitkälle samaa mieltä, bomba. Itseasiassa ihan kohdalleen kirjoitat ja tiedän, että kirjoitukseni nousi idealistiselta pohjalta eikä kaikki asiat ole läheskään realistisia. Kirjoitit, että jalankulkija on usein matkalla oleskelija so. ei kulkemassa reippaasti paikasta a paikkaan b. Erottelisin tässä vapaa-ajan jalankulkijat ja työmatkakulkijat. Esim. Helsingin keskustassa suurin osa aamun ja iltapäivän jalankulkijoista kulkee sitä yhtä ja samaa reittiä, jota kulkevat sen ~200 vrk/vuosi. Toisaalta on niin inhimillistä ja toisaalta niin toisia huomioonottamattomuutta, ettei sen verta kiinnitetä huomiota käytetyn reitin setupiin että voitaisiin kulkea edes lähelle toista haittaamatta.
Kyllä, tunnusta, minua tympii - joskus enemmän ja joskus ei lainkaan - ihmisten välinpitämättömyys ja olen jonkin sortin idealisti. Kuitenkin luulisin osaavani ottaa riittävän löysin rantein tämän homman, mutta sen ei silti tarvitse estää yrittämästä toteuttaa ideaalia ja ohjata lähimmäisiäkin sujuvampaan ja turvallsempaan liikkumiseen. Joustavuus ei ole sitä, että aina vain toinen puoli joustaa. Tämä oli oikeastaan minun pääviestini alkuperäisessä.
Risto Koivunen
08.03.2013, 14.16
Helsingin uudessa (2012) pyöräliikenteen suunnitteluohjeessa korostetaan muuten aika monessa paikassa jalankulun ja pyöräilyn erottelua toisistaan. Esimerkiksi kadunvarren pyöräteiden kohdalla sanotaan mm. seuraavaa:
"Kadunvarren pyöräteillä jalankulku ja pyöräliikenne pääsääntöisesti erotellaan toisistaan. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -ratkaisua ei käytetä katujen varsilla."
Espoolaiset nukkuvat huonosti, niskat jäykkänä täytyy autoa ajaa.
http://goo.gl/maps/La8qJ
Savupiippukompleksin tällä puolen auto Länsiväylältä liittymää alas. Perinteinen, katse tiukasti vain vasemmalle ja hyvällä vauhdilla Salmisaarenkadulle. Minä matkalla itään päin, jarruttelin jo valmiiksi risteystä lähestyessä. Eihän siinä, tuttu paikka, osaa sitä varautua, mutta jurppihan tuo. Ensi kerralla heitän tiskirätillä.
Toi on niin klassinen. Välillä joku tossa väistää, yleensä ei vaikka on lisäkilpi pyöristä.
Helsingin uudessa (2012) pyöräliikenteen suunnitteluohjeessa korostetaan muuten aika monessa paikassa jalankulun ja pyöräilyn erottelua toisistaan. Esimerkiksi kadunvarren pyöräteiden kohdalla sanotaan mm. seuraavaa:
"Kadunvarren pyöräteillä jalankulku ja pyöräliikenne pääsääntöisesti erotellaan toisistaan. Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä -ratkaisua ei käytetä katujen varsilla."
Eli kaikki on kuten aina ennenkin, koska ei pyöräilijöitä eroteta jalankulusta rakentamalla kyseisille ryhmille omat väylät vaan .. tadaa:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/94/Py%C3%B6r%C3%A4tie_ja_jalkak%C3%A4yt%C3%A4v%C3%A4_ rinnakkain_424.svg/240px-Py%C3%B6r%C3%A4tie_ja_jalkak%C3%A4yt%C3%A4v%C3%A4_ rinnakkain_424.svg.png
Liikennemerkki yllä on jalankulkijoille täysin sama kuin tämä:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/ab/Yhdistetty_py%C3%B6r%C3%A4tie_ja_jalkak%C3%A4yt%C3 %A4v%C3%A4_423.svg/240px-Yhdistetty_py%C3%B6r%C3%A4tie_ja_jalkak%C3%A4yt%C3 %A4v%C3%A4_423.svg.png
Näkeehän sen joka päivä tuolla pyöräillessä. Ja tämä ei toimi kunnolla. Kesällä sentään suurin osa kävelee jalankulkijoiden puolella, mutta talvella liikennemerkillä/-merkeillä ei ole merkitystä. Kelvit toimii myös parkkipaikkana. Käpylässä Panuntiellä ylämäessä molemmin puolin raksamiehet sekä lähellä ympyrää kukkakaupan vierustalla r-kiskan vastapäätä melkein.
Arde1:n kommenttiin ei mitään lisättävää.
kolistelija
08.03.2013, 20.12
Arde1:n kommenttiin ei mitään lisättävää.
Voi siihen sen verran lisätä että havemmin sellaista klv:n katkoviivaakaan ymmärretään. Tai sitten se käsitetään niin että pyörätie on ajoradan puolella...
Pitkästä aikaa pääs lämäsemään auton takalasia kun kerran päissään tuli ajeltua ei sitä muuten kehtaa .. pizzalaatikkoauto tuli punasia päin ja parkkeeras kevlille kun ei enää päässy kääntymään kun autot jo tuli toisesta suunnasta.
Sauli Lumikko
08.03.2013, 20.59
Fuuga: olen ihan samaa mieltä, että on ärsyttävää ja väärin, että jalankulkija voi toikkaroida miten sattuu ja aiheuttaa ylenmääräistä varomisen tarvetta. Näkisin erittäin mielelläni lisää liikennevalvontaa ja sakkoja vaaratilanteita aiheuttaville jalankulkijoille. Tai vielä mieluummin sellaista liikennesuunnittelua, että jalankulkija ei ajatuksissaankaan törppöilisi pitkin pyöräteitä. Ajoratojen kohdalla tämä on aika hyvin hanskassa.
Lopulta realiteetti on kuitenkin se, että pyöräilijän havaitessa potentiaalisen "tilanteen", siirtyy juuri kyseisellä hetkellä vastuu siitä, että "tilanteesta" ei tule "vaaratilanne", pyöräilijälle. Kun itse näkee tilanteen ja toinen on niin tyhmä ettei tajua, ei siihen mikään ylempikään voima tule väliin, vaan itse pitää toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Mikä tahansa muu on arpapeliä.
Fuuga: olen ihan samaa mieltä, että on ärsyttävää ja väärin, että jalankulkija voi toikkaroida miten sattuu ja aiheuttaa ylenmääräistä varomisen tarvetta. Näkisin erittäin mielelläni lisää liikennevalvontaa ja sakkoja vaaratilanteita aiheuttaville jalankulkijoille.
Oleks tosissas?
Jalankulkijat varmaan ajattelee ihan samaa pyöräilijöistä, jotka vetää täysillä ohi hihaa hipoen aiheuttaen vaaratilanteita.
Yritin tuossa jo aiemmin sanoa, että kevyen liikenteen väylä on ympäristönä sellainen, että siellä ei kerta kaikkiaan säännöt päde samalla tavalla kuin autotiellä. Käyttäjäryhmät ovat keskenään liian erilaiset. Se pitäis jokaisen väylän käyttäjän ymmärtää.
Tai vielä mieluummin sellaista liikennesuunnittelua, että jalankulkija ei ajatuksissaankaan törppöilisi pitkin pyöräteitä.
Tämä kuulostaa jo paremmalta ja on ajatuksena tosi kaunis. Mutta se vaatisi rakenteellisesti toisistaan erotetut väylät. Voi olla vähän kallis ja vaikea toteuttaa. Ei ehkä tapahdu ihan heti.
En kyllä näe millään valvonnalla olevan mahdollisuuksia vaikuttaa tuohon. Kyse on liikennekulttuurista ja sen kehittymisestä. Jalankulkijat tottuu pyöräkaistoihin jne. Tästä kaupungista tulee äkkiseltään mieleen yksi pikkupätkä jossa on tuollainen erotettu pyöräkaista ja jalkakäytävä ja se ei yllättäen toimi kun ihmiset eivät ole moiseen tottuneet.
ErWo9iJn
08.03.2013, 21.46
Kun autoille, niin pitäisikö tuolla ruuhkaisessa taajamassa olla keskikaiteet kevyenliikenteenväyilillekkin? Sitten niitä eksyneitä poloisia olisi väärällä puolella toikkaroimassa, mutta niinhän se menee autojenkin suhteen, etenkin motarilla vähän väliä joku ajaa väärään suuntaan tai kävelee.
Ehkei se kuitenkaan toimisi, niin kapeita on nuo väylät etenkin taajamissa.
Oulussa oli nuorena mielenkiintoista fillaroida, paikoin oli todella kapeat väylät ja parina kellonaikana kansaa oli niin, että kävelynopeuksia sitä piti mennä. Hyvää harjoitusta pujotteluun oli rotuaarin läpi ajaminen mahdollisimman nopeasti, ei tietenkään mitään järkeä, mutta harvemmin se järki nuorena mukana onkaan. Talvikelissä mulla oli silloin 47 leveät 'slicks' kuvion Nokialaiset ja vain kerran ajoin talon seinään vääntäen vanteen solmuun, kun perä lähti alta. Eihän silloin kypärääkään kukaan käyttänyt, ei ollut edes lakia moisesta.
No siitä on nyt aikaa pari vuosikymmentä ja noita väyliä sekä omaa hidastamisen tarvetta katsoo toisin silmin.
Jos sitä ihmisten toimintaa väylillä haluttaisiin parantaa, niin mielestäni ainoa kunnolla toimiva keino olisi saada ihmisille sellainen ajatusmalli, jossa miettisivät asioita eteenpäin sekä muidenkin näkövinkkelistä, eikä vain toimittaisi kuiten mieli tekee, näin ne jalankulkijat osaisivat jo ennakoida mahdollisia pyöräilijöitä ja pitää silmänsä auki ympäristönsä suhteen, mutta se edellyttäisi jo alakoulusta lähtien sopivan ajattelumallin opettamista.
Kun moinen ei tule tapahtumaan eikä ainakaan mun elinikä riitä siihen, että saataisiin kaikki opetettua, niin mulle on helpompi olla se joustava osapuoli. Mulle on tärkeämpää päästä matkaamaan ilman vaaratilanteita ja onnettomuuksia kuin että saisin olla oikeassa tai pidettyä kiinni oikeudestani kulkemaan mun tiellä, tästä kaikesta johtuen sitten toki kaikki jatkuu kuten ennenkin.
Toisin kuin nuorena, niin enää ei tule ajateltua että mitä ihmettä tuo poukkoilee mun tiellä, nykyään sitä jo ymmärtää, että se on yhtälailla sen poukkoilijan tie, eikä ärsytä ollenkaan. Sanovat että vanhempana arvot pehmenevät, ehkä niin, tai sitten pää pehmenee :D
Sauli Lumikko
08.03.2013, 21.59
Bomba, jos luet useampia aiheesta kirjoittamiani viestejä, tiedät kyllä mitä ajattelen pyöräilijöistä, jotka ajavat kuvailemallasi tavalla. Viestini jalankulkijoiden sakottamisesta oli ehkä liian rajattu, kyllä sama pitäisi ulottaa myös fillarilla ja kaikilla muillakin ajoneuvoilla liikkuviin, jotka ovat muille vaaraksi. Niitä sentään jonkin verran valvotaan, esim. valottomia pyöräilijöitä, jalkakäytäväpyöräilijöitä ja autoliikennettä. Koska oot kuullut, että liikennesääntöjä rikkonut jalankulkija olisi saanut edes huomautuksen? Tieliikennelaki koskee heitäkin, vaikka korttia jalankulkuun ei vaadita.
Muutokset liikennesuunnitteluun eivät tosiaan ole tulossa ihan äkkiä. Siihen asti minä pidän aistit tarkkana ja toimin tilanteen mukaan niin, että itselleni tai muille ei aiheudu liikenteessä oman toimintani vuoksi vaaratilanteita. Mitä useampi toimii näin, sitä paremmin liikenne sujuu. Liikenteen sujumisella tarkoitan sitä, että kaikki ihmiset pääsevät paikasta toiseen ilman tarpeetonta hermoilua, vaaratilanteita tai loukkaantumisia. Sujuvuutta ei heikennä se, että työmatkallaan välillä hidastaa fillarin vauhtia.
Eipä se oikein vaadi muuta kuin jalankulkijat katselisivat ympärillensä jolloin olisivat tietoisia muista, eivätkä poukkoilisi missä ja miten haluavat joka helpottaisi kaikkien kulkua jaetulla kelvillä.
Henkilöt jotka tulevat bussista ulos ilman, että katsovat tuleeko pyörätieltä ketään. Toki pyöräilijän pitää väistää bussipysäkillä olevaa henkilöä joka on nousemassa / tulemassa bussista, mutta pyörätie kulkee bussipysäkin takana ja bussi jättää porukat pysäkille, mutta porukat vaan tulee suoraan pyörätielle katsomatta ollenkaan ja pyöräilijä joutuu väistää jalankulkijoita jotka astuvat pyörätielle, hölmöä?
Toinen on autontien vartta kulkevaa jaettua kelviä ajat eteen päin pyörätiellä ja jalankulkija kuka ylittää autotietä suojatiellä tulee suoraan eteen pyörätielle, hölmöä?
Tottakai pyöräilijä voi väistää jalankulkijoiden puolelle jolloin jalankulkijat pääsevät etenemään, mutta mitäpä jos juuri sillä hetkellä jalankulkijoiden puolella on kaksi äitiä lastenrattaiden kanssa tukkien sen?
Onneksi kohta tulee teinit mopojen kanssa kelveille terrorisoimaan. Ei tule mieleen, että olisin huomannut mopoilijan ajavan kelvillä 'edellytettävää turvallista nopeutta' kun siellä on muita kulkijoita, vaan aina on ollut nasta laudassa. Mielenkiinnolla odotan sitä :D
Risto Koivunen
09.03.2013, 11.18
Ei tule mieleen, että olisin huomannut mopoilijan ajavan kelvillä 'edellytettävää turvallista nopeutta' kun siellä on muita kulkijoita, vaan aina on ollut nasta laudassa.
Muistaakseni itse olen ainakin kolmesti nähnyt mopoilijan, joka selkeästi noudatti olosuhteiden mukaista nopeutta.
Halloo halloo
10.03.2013, 12.35
Pakkaa sekoittaakseni heitän oleellisen kysymyksen: Kuinka moni pysähtyy suojatien eteen pyörätietä ajaessaan? Siis tilanne, jossa ajat pyörätietä ja siihen nähden poikittaista suojatietä tulee jalankulkija/jalankulkija on aikeissa astua suojatielle.
ErWo9iJn
10.03.2013, 13.22
Pakkaa sekoittaakseni heitän oleellisen kysymyksen: Kuinka moni pysähtyy suojatien eteen pyörätietä ajaessaan? Siis tilanne, jossa ajat pyörätietä ja siihen nähden poikittaista suojatietä tulee jalankulkija/jalankulkija on aikeissa astua suojatielle.
Itse ajan siten, että muiden ei tarvitse muuttaa kulkuaan mun takia, tai mahdollisimman pitkästi noin, toki liikennesäännöt huomioiden, jos ympäri en pääse, niin sitten stoppaan, mutta usein pääsee ympäri.
Suojatiestähän muistaakseni sanottiin niin, että on annettava esteetön kulku sille astuvalle jalankulkijalle, fillarilla se esteetön kulku toteutuu vaikka siihen ajaisikin, jos vain tilaa on tarpeeksi. Autolla moinen ei sitten onnistukkaan. Mun muisti ainakin valehtelee mulle, että missään ei velvoiteta pysähtymään, vain antamaan esteetön kulku. Toinen juttu sitten jos on joku pysähtynyt suojatien eteen tai 5m lähemmäs suojatien reunaa, jolloin pitää pysähtyä.
Mulla on kyllä petrattavaa näistä fillarisäädöksistä, niitä olen niin harvoin tarvinnut.
Hauskaa pakan sekoitusta .. fillarilla mahtuu mistä välistä vaan, auto peittää vähän enempi.. mutta annan tilaa jos tarvii
Tässä olen huomannut jännän homman. Useita kertoja kaupungilla ajoväylällä ajaessa jalankulkija päättääkin väistää, kun huomaa että tulen pyörällä, mutta jos auto tulee niin mennään reilusti yli. Onkohan tässä jokin luulo että pyöräilijää täytyy väistää vai mikä?
Suojatiesääntö on tehny ajoradalla tapahtuvalle liikenteelle. Jaetulla kelvillä pyörätiellä polkiessa jalankulkija jalankulkjan puolelta haluaa kävellä pyörätien yli suojatielle niin antaa kokeilla loukkaatumisen uhalla. Ihmiset eivät osaa lukea toisten ajatuksia, että mistä sitä tietää mitä edessä olevan päässä liikkuu. Lähes joka päivä näkee noita juntteja jotka seilaa puolelta toiselle ja tekee arvaamattomia liikkeitä. Jos tulee arvaamatta eteen niin pyrin väistää, mutta voisin veikata, että kun yrittää katsomatta ylittää pyörätietä niin törmäys siitä tulee joka on jalankulkijan vika, mutta 50-50 menee syyt, jos poliisit paikalle kutsuu.
Eli en pysähdy enkä tule pysähtymään.
Halloo halloo
10.03.2013, 20.11
Jatkan pakan sekoittamista. Linkin osoittama paikka on selkeä, suojatielle meneviä/sillä eteneviä täytyy väistää:
http://goo.gl/maps/E44SS
Jatkan pakan sekoittamista. Linkin osoittama paikka on selkeä, suojatielle meneviä/sillä eteneviä täytyy väistää:
http://goo.gl/maps/E44SS
Eikö tuo ole pakan selkeyttämistä?
Kylläpäs se pimein aika nopeasti unohtuu. Tunnin juoksulenkillä pimeän jo laskeuduttua yhdelläkään vastaantulevalla pyöräilijällä ei ollut valoja.
Kylläpäs se pimein aika nopeasti unohtuu. Tunnin juoksulenkillä pimeän jo laskeuduttua yhdelläkään vastaantulevalla pyöräilijällä ei ollut valoja.
Samaa ihmettelin, jalan olin tällä kertaa poikkeuksellisesti liikkeellä. Ehkä yhdellä kymmenestä oli valot tuossa kahdeksan aikaan.
Ps. Eka foorumipostaus.
Suojatiesääntö on tehny ajoradalla tapahtuvalle liikenteelle. Jaetulla kelvillä pyörätiellä polkiessa jalankulkija jalankulkjan puolelta haluaa kävellä pyörätien yli suojatielle niin antaa kokeilla loukkaatumisen uhalla. Ihmiset eivät osaa lukea toisten ajatuksia, että mistä sitä tietää mitä edessä olevan päässä liikkuu. Lähes joka päivä näkee noita juntteja jotka seilaa puolelta toiselle ja tekee arvaamattomia liikkeitä. Jos tulee arvaamatta eteen niin pyrin väistää, mutta voisin veikata, että kun yrittää katsomatta ylittää pyörätietä niin törmäys siitä tulee joka on jalankulkijan vika, mutta 50-50 menee syyt, jos poliisit paikalle kutsuu.
Eli en pysähdy enkä tule pysähtymään.
Jos ne seepraraidat on maalattu menemään pyörätien yli, niin maalaisjärki sanoisi, että pyöräilijä (ajoneuvo) on nimeen omaan velvollinen antamaan tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Tiedä sitten onko lainsäädännössä ylipäätään huomioitu tällaisia suojatiekeissejä, en jaksa nyt kahlata Finlexiä sen enempää.
Mitä taas kuvaamaasi asennoitumiseen tulee, niin pakko kysyä, että mitä tarkalleen ottaen tavoittelet joustamattomuudellasi? Törmäystilanteessa pyöräilijällä on pelkästään hävittävää, siinä ei oma moraalinen tai juridinen oikeassa oleminen paljon paina. Suomalainen kevyen liikenteen suunnittelu on kaukana ihanteellisesta ja sen seurauksena fillaroidessa oikea tilannenopeus on harvoin "niin kovaa kuin jaloista lähtee." Vaikka se miten ärsyttäisi, arvaamattomasti eteen poukkoilevat jalankulkijat on vain pakko ottaa huomioon.
Sauli Lumikko
11.03.2013, 01.30
Eipä se oikein vaadi muuta kuin jalankulkijat katselisivat ympärillensä jolloin olisivat tietoisia muista, eivätkä poukkoilisi missä ja miten haluavat joka helpottaisi kaikkien kulkua jaetulla kelvillä.
Jos odottaa muiden muuttuvan, saa odottaa maailman tappiin asti.
Omana lähtökohtanani on, että jokainen jalankulkija saattaa olla vaikkapa jälkeenjäänyt, joten pidän ohitustilanteissa itse huolen siitä, ettei tilanne saa kurjaa vaara-etuliitettä. En tarkoita väheksyä jalankulkijoita pahansuovasti, mutta asettumalla itse fiksumman asemaan ja toimimalla tilanteen mukaan ei pieni hidastaminen matkan varrella enää harmita kuten ennen.
Toinen juttu sitten jos on joku pysähtynyt suojatien eteen tai 5m lähemmäs suojatien reunaa, jolloin pitää pysähtyä.
Ulkomuistista väitän, että tuo koskee vain moottoriajoneuvoja. Tästä huolimatta fillarillakin on ajettava toki varovasti, jos näkyvyys on huono.
-----
Suojatielle astuvalle jalankulkijalle annan esteettömän kulun ajoneuvostani riippumatta. En suoraan sanottuna usko, että laista löytyisi porsaanreikä, jonka mukaan fillarilla ei tarvitsisi näin tehdä.
Jos ne seepraraidat on maalattu menemään pyörätien yli, niin maalaisjärki sanoisi, että pyöräilijä (ajoneuvo) on nimeen omaan velvollinen antamaan tietä suojatietä ylittävälle jalankulkijalle. Tiedä sitten onko lainsäädännössä ylipäätään huomioitu tällaisia suojatiekeissejä, en jaksa nyt kahlata Finlexiä sen enempää.
Toi yllä mainittu googlen linkin paikka taitaa olla ainoa minkä NYT olen nähnyt. Ei tullut mieleen, että noin tyhmästi on toteutettu jokin järjestely. Kun lähtee tarkemmin analysoimaan kohtaa niin pyöräthän joutuu jäämään odottamaan ennen tuota kohtaa missä autot kääntyy parkkipaikalle, että jalankulkijat menevät ohi, mutta pyöräilijät odottavat sen verran kaukana, että jalankulkijat eivät edes tajua mitä he siellä odottavat.
Autoilijatkin voivat luulla, että pyöräilijä antaa heille tilaa joka voi luoda autoilijoille epäselvyyttä ja suotta pysähtyvät ja jonot alkavat kasvaa.
Aika erikoinen ratkaisu nyt kun miettii. Ehkä tota pitäis parantaa rakentamalla valot pyöräilijöille jotka myötäilevät autoilijoiden valoja. Jalankulkijoille punaiset jolloin he eivät tule eteen ja tällöin pyöräilijöille vihreät ja väylä vapaa.
Mitä taas kuvaamaasi asennoitumiseen tulee, niin pakko kysyä, että mitä tarkalleen ottaen tavoittelet joustamattomuudellasi? Törmäystilanteessa pyöräilijällä on pelkästään hävittävää, siinä ei oma moraalinen tai juridinen oikeassa oleminen paljon paina. Suomalainen kevyen liikenteen suunnittelu on kaukana ihanteellisesta ja sen seurauksena fillaroidessa oikea tilannenopeus on harvoin "niin kovaa kuin jaloista lähtee." Vaikka se miten ärsyttäisi, arvaamattomasti eteen poukkoilevat jalankulkijat on vain pakko ottaa huomioon.
Mä joustan lähes koko aika kelveillä pyöräillessä, koska muuten tulisi törmäiltyä. Jalankulkijat ne ovat jotka eivät ota muita huomioon esim. jaetulla kelvillä kävelevät pyörätiellä, tulevat bussipysäkiltä suoraan pyörätielle eteen ilman, että edes katsovat tuleeko pyöriä jne.
Jalgratas
11.03.2013, 07.29
Toi yllä mainittu googlen linkin paikka taitaa olla ainoa minkä NYT olen nähnyt.
Klikkaa tästä (http://goo.gl/maps/uDAlx) niin näet toisenkin paikan. Pohjoisespalla Helenankadun kohdalla tulee suojatie, joka jatkuu pyörätielle. Vaikka siinä ne viivoitukset onkin maalattu pyörätienkin päälle, niin oli itselläkin vaikeuksia tajuta sitä suojatieksi, ennen kuin eräs tietä ylittänyt siitä minua valisti. Neuvoisin kyllä kaikkia väistämään suojatietä ylittäviä, pyörä on ajoneuvo, jota tuo suojatien kulkijoiden väistämisvelvollisuus myös koskee.
kuovipolku
11.03.2013, 10.40
Tässä olen huomannut jännän homman. Useita kertoja kaupungilla ajoväylällä ajaessa jalankulkija päättääkin väistää, kun huomaa että tulen pyörällä, mutta jos auto tulee niin mennään reilusti yli. Onkohan tässä jokin luulo että pyöräilijää täytyy väistää vai mikä?
Samanlaisia havaintoja olen minäkin tehnyt. En itse asiassa edes muista että olisin *joutunut* hidastamaan ajorataa ylittämään lähteneen jalankulkijan takia. Voisi tietysti ajatella jotain siihen suuntaan että jalankulkija tunnistaa pyöräilijässä toisen lihasvoimalla liikkujan eikä halua siksi aiheuttaa tälle "ylimääräistä työtä", mutta luultavasti kyse on ainoastaan siitä että jalankulkijalla on jonkinlainen luottamus siihen että autoilijat nykyään jo noudattavat tältä osin liikennesääntojä, mutta pyöräilijäthän, kuten hyvin tiedetään, ajavat surutta päälle...
Tai ehkä "auton nopeudella" ajoradalla liikkuva pyöräilijä on sen verran harvinaisempi (ja kenties myös hurjempi) näky että jalankulkijalla menevät hetkeksi pasmat sekaisin ja hän siksi päättääkin väistää?
PS Muutaman kerran olen hidastanut tarkoituksellisen näyttävästi (eli lopettanut polkemisen, siirtänyt kädet jarrukahvoille ja jopa noussut satulasta), mutta jalankulkija ei silti ole astunut ajoradalle. Tällöin olen sitten viittoillut kädellä ja sanonut: "Tämäkin on ajoneuvo." ja se on vihdoin riittänyt.
Ulkomuistista väitän, että tuo koskee vain moottoriajoneuvoja. Tästä huolimatta fillarillakin on ajettava toki varovasti, jos näkyvyys on huono.
-----
Suojatielle astuvalle jalankulkijalle annan esteettömän kulun ajoneuvostani riippumatta. En suoraan sanottuna usko, että laista löytyisi porsaanreikä, jonka mukaan fillarilla ei tarvitsisi näin tehdä.
Ei ainakaan laissa anneta mitään erivapausta polkupyörälle?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P31
Jake_Kona
11.03.2013, 12.02
Vaikka jalankulkijalla onkin suojatiellä oikeuksia joskus naurattaa miten vähän jotkut ( jalankulkijat) kunnioittavat/pelkäävät lähestyvää polkupyörää. Jos olisi auto tulossa ei kukaan terveyttään kunnioittava hyppisi eteen vaan jäisi odottanaan muutamaksi sekunniksi.
Kugelschreiber
11.03.2013, 12.49
^Paitsi jos takaa on tulossa auto. Monikaan ei lähde ylittämään suojatietä vaikka ite asemois ittensä pyörällä suojatien eteen poikittain keskelle ajorataa että jalankulkija vois paarustaa tien yli. Pelkäävät varmaan että autoilija ei pysähdy kuitenkaan vaan koukkaa ohi vastaantulevien kaistan kautta.
Halloo halloo
11.03.2013, 16.27
Syyni pakan sekoittamiseen on periaate varoa heikompia. Osaan minä oikeuksistani huolta pitää ja joskus tulee jopa tiuskaistua kovaan ääneen hortoilevalle jalankulkijalle, mutta kuten autoilijan täytyy varoa meitä, täytyy myös meidän varoa jalankulkijoita. Toinen syy oli muistuttaa suojateistä, kuten Rautatieaseman ja Kauppatorin pyöräteillä. Kovin moni posottaa hyvää vauhtia yli odottaen jalankulkijoiden väistävän.
mutanaama
11.03.2013, 16.38
Jep, ei tästä ole kuin muutama päivä kun muutama sankaria ajoi pyöräkaistaa väärään suuntaan suojatien yli niin että ihmiset joutui väistelemään vanhan edessä manskulla.
Into-Konrad
11.03.2013, 16.43
Itse soitan kelloa, useammankin kerran ja sen jälkeen pyyhin ohi takkia hipoen. Postin pyörällä siis. Joo, olen kyllä ittumainen ninja-posteljoona. Hajotkaa siihen.
kolistelija
11.03.2013, 16.48
Itse soitan kelloa, useammankin kerran ja sen jälkeen pyyhin ohi takkia hipoen. Postin pyörällä siis. Joo, olen kyllä ittumainen ninja-posteljoona. Hajotkaa siihen.
Mä teen postipyöräilijöille silleen et ajan autolla 50km/h ohi kapealla tiellä. Hymy tulee kun näkee postipekan hädissään nojaavan jäiseen penkkaan. Hajoan tuosta niin paljon että vatsaan oikein sattuu.
Oon vittumainen muuten vaan, en mikään ninja.
Into-Konrad
11.03.2013, 16.54
Mä teen postipyöräilijöille silleen et ajan autolla 50km/h ohi kapealla tiellä. Hymy tulee kun näkee postipekan hädissään nojaavan jäiseen penkkaan. Hajoan tuosta niin paljon että vatsaan oikein sattuu.
Oon vittumainen muuten vaan, en mikään ninja.
Sitä en epäile hetkeäkään.
arctic biker
11.03.2013, 17.41
Into ja kolistelija ihailtavasti osaa itä-lappilaisen ehollepanon. Miekin tännään ekaa kertaa tälle talvelle kohtasin Fleksi-naisimmeisen, olisko ollut joku terrieri, siis se koira. Huusin kohtuu matkan päästä että oikealta ohi. Hyvin hän väisti mutta kovasti oli auraamatonta niin lumeenhan minä juutuin. Siinä pyörää työntäessäni raattailtiin ja kerroin täältä lukemiani kauhutarinoita. Oikein soma emäntä ja kovasti päiväkahveelle pyyteli. Enhän mie kerennyt, gentlemannien joukkueelle piti vielä 20 kilsaa ajaa ja vanha äiti kotona oottamasa. Vaihoimma kuiten kännynumeroita.
^Jos Kitteellä nykyään on tuollaista meininkiä, niin nyt vähän harmittaa, että tuli muutettua sieltä pois... :p
Matti S.
11.03.2013, 18.13
Olen jo sen verran hinkannut tuota vakiotyömatkaa etten enää jaksa törtöille avautua. Paitsi autoilijoille tietenkin puin aina kun mahdollista isoa nyrkkiä. Viimeksi tänä aamuna sain taatusti yhden törtön kuskin (kuliksen sillan liittymässä, ajoi suoraan eteen, mulla takapyörä jarrugvoimista ilmassa) alahuulen väpättään. Mummeleille, joilla muuten on mun mielestä kevlillä liikkumisessa enemmän öögaa kuin paapoilla, saatan heittää jotain kaunista, olenpa joskus pyörähtänyt takaisinkin vaihtamaan muutaman sanan. Voi olla että ne sanat on mummolle päivän ainoat... Voi olla, mutta voi sitä riemun kiljua kun he saavat sanoa joittenkin pyöräilijöitten olevan kaaharimoukkia (tähän sellainen häpeähymiö), mutta sinä jäit juttelemaan...
Into-Konrad
11.03.2013, 20.07
Into ja kolistelija ihailtavasti osaa itä-lappilaisen ehollepanon. Miekin tännään ekaa kertaa tälle talvelle kohtasin Fleksi-naisimmeisen, olisko ollut joku terrieri, siis se koira. Huusin kohtuu matkan päästä että oikealta ohi. Hyvin hän väisti mutta kovasti oli auraamatonta niin lumeenhan minä juutuin. Siinä pyörää työntäessäni raattailtiin ja kerroin täältä lukemiani kauhutarinoita. Oikein soma emäntä ja kovasti päiväkahveelle pyyteli. Enhän mie kerennyt, gentlemannien joukkueelle piti vielä 20 kilsaa ajaa ja vanha äiti kotona oottamasa. Vaihoimma kuiten kännynumeroita.
Saatoin hieman liioitella viestissäni. Anteeksi.
En suinkaan tarkoituksella pyyhi toisten takkeja työpyörälläni. On vaan pakko joskus tunkea jostain ohi. Kesäisin kierrän suosiolla vaikka nurmikon kautta, ellei kymmeneskään kellon rimputus tuota tulosta.
arctic biker
11.03.2013, 20.16
Elä Into turhaa pahoittele. Jos joku ton täytenä totena otti niin oma häpiänsä. Muuten, sulla on komia kuva, veikkaan että iso-isäsi?
Into-Konrad
11.03.2013, 21.59
Elä Into turhaa pahoittele. Jos joku ton täytenä totena otti niin oma häpiänsä. Muuten, sulla on komia kuva, veikkaan että iso-isäsi?
Veikkasit väärin. Kuvassa on sama mies, jonka nimestä väänsin nimimerkkini. Into Konrad Inha.
Sauli Lumikko
12.03.2013, 02.18
Ei ainakaan laissa anneta mitään erivapausta polkupyörälle?
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L2P31
Oikeassa olet, pitää varmaan alkaa fillarillakin tehdä sama kuin autolla, eli pysähtyä aina silloin, jos joku on vaikkapa pysäköinyt alle 5 metrin päähän suojatiestä tai on muu este.
Ja kun tuli katottua toi suojatiesääntökin, niin ei se ole ajoradalle rajattu, kuten Arde1 väitti. Mille hyvänsä suojatielle astuvalle jalankulkijalle on annettava esteetön kulku, oli oma ajoneuvo mikä hyvänsä. Ja toi ajatustenluvun mahdottomuuskin on huomioitu: "on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä". Joten annetaanko "kokeilla loukkaantumisen uhalla", vai ajetaanko lain vaatimalla tavalla ja annetaan tilaa?
Halloo halloo
12.03.2013, 13.52
Oikeassa olet, pitää varmaan alkaa fillarillakin tehdä sama kuin autolla, eli pysähtyä aina silloin, jos joku on vaikkapa pysäköinyt alle 5 metrin päähän suojatiestä tai on muu este.
Olen joskus autojen edellä ajaessani pysähtynyt suojatien eteen, koska tien laidassa oli suojatien eteen pysäköity auto. Hetken mietin pysähtyäkö vai ei. Lopulta varoitin takana tulevaa autoa kädellä ja pysähdyin toivoen autoilijan huomanneen varoituksen.
Lisää keskustassa olevia paikkoja, joissa pyörät posottavat yleensä jalankulkijoista välittämättä: http://goo.gl/maps/uxwJX
Kuinkahan moni auto pysähtyy suojatien eteen pysähtyneen pyörän viereen?
Oatmeal Stout
12.03.2013, 14.09
Niiden kuuluukin pysähtyä taakse, jopa suomalainen bussikuskikin pystyi siihen, vaikka koville ilmeisesti otti.
Ihan samoin autolla voi pysäyttää kaksi kaistaa siihen suojatien eteen ihan keskinkertaisellakin ajotaidolla.
Halloo halloo
12.03.2013, 14.52
Niiden kuuluukin pysähtyä taakse, jopa suomalainen bussikuskikin pystyi siihen, vaikka koville ilmeisesti otti.
Ihan samoin autolla voi pysäyttää kaksi kaistaa siihen suojatien eteen ihan keskinkertaisellakin ajotaidolla.
Viittasin tähän paikkaan: http://goo.gl/maps/uxwJX
Tietty, jos takana on, niin pysähtyy, mutta viereisellä kaistalla saattaa huomio herpaantua.
Sauli Lumikko
12.03.2013, 20.12
Olen joskus autojen edellä ajaessani pysähtynyt suojatien eteen, koska tien laidassa oli suojatien eteen pysäköity auto. Hetken mietin pysähtyäkö vai ei. Lopulta varoitin takana tulevaa autoa kädellä ja pysähdyin toivoen autoilijan huomanneen varoituksen.
Paras tapa huolehtia haluamastaan huomiosta on ottaa kaista haltuunsa siirtymällä sen keskelle ajamaan.
Sitä normitouhua, kävelijät keskellä väylää. En jaksa enää edes kiukkuuntua mutta semmonen arpominen väsyttää. Täällä päin on eräs mieshenkilö jo kahteen otteeseen ulkoiluttanut keskikokoista koiraansa irtona 110-tien varrella Turkuun päin. Mies siis kävelee väylää pitkin ja yhtäkkiä metsästä sinkoo koira väylälle irtona. Viimeksi se alkoi pyöriä pyöräni ympärillä josta hätistin sen pois. Edestä tuli pyörä ja lisäksi asetelmaa sekoittamassa koirailijan lisäksi toinen kävelijä, että ihan kiva tulppa. Mies ei yhtään seurannut ympäristöään mutta sitten taisi huomata millainen liikennekaaos kohdallaan oli ja otti koiransa kiinni.
Menin niin hämilleni etten tajunnut sanoa mitään. Mutta vannoin että jos vielä kerran näen vastaavaa niin aion puuttua asiaan ihan jo pelkästään koiran turvallisuuden takia. Mitäs jos olisi sännännyt suoraan mopon eteen...
Autoilijat yrittää kotikujalla vallata tienvierustalla menevän pyörätien parkkeeraamalla autonsa niin ettei mahdu ohi kuin kiertämällä autotien puolelta. On se prkl...wuzaaa... Pitäisi olla isompi koroke tien ja pyörätien välissä.
Sauli Lumikko
12.03.2013, 22.56
Helppo ratkaisu: koska pyörätiellä ei voi ajaa, ajat ajoradalla. Laillista ja hauskaa! Mikään autotiehän se ei ole. Jos autoilijoita alkaa vituttaa, pysäköikööt itse lain mukaan.
Hääppönen
13.03.2013, 05.55
Tässä lähistöllä seurannut yhden omakotitalon valmistumista. Rakentajat pysäköivät säännöllisesti autonsa kelville. Kulkuväylää on juuri ja juuri pyörän mentävä väylä vapaana autojen vieressä. Leveämpien lastenvaunujen kanssa ei taitaisi tila riittää. Pari kertaa sanonut asiasta parkkeerajille, jos ovat kohdalle sattuneet. Kynnys soittaa virkavalta paikalle on todella matalalla... :mad:
Pyörällä ja autolla
13.03.2013, 10.16
Helppo ratkaisu: koska pyörätiellä ei voi ajaa, ajat ajoradalla. Laillista ja hauskaa! Mikään autotiehän se ei ole. Jos autoilijoita alkaa vituttaa, pysäköikööt itse lain mukaan.
Sitten kun ajat ajoradalla niin tulee tällaisia " kouluttajia " opettamaan missä pyöräilijän paikka on. http://www.youtube.com/watch?v=4NMpg42JkHs ***** mikä urpo toi autokuski oikein on. Sillä on ilmeisesti myös röntgenkatse kun näkee lumivallien läpi että pyörätie on ajettavassa kunnossa.
Halloo halloo
13.03.2013, 14.50
Sitten kun ajat ajoradalla niin tulee tällaisia " kouluttajia " opettamaan missä pyöräilijän paikka on. http://www.youtube.com/watch?v=4NMpg42JkHs ***** mikä urpo toi autokuski oikein on. Sillä on ilmeisesti myös röntgenkatse kun näkee lumivallien läpi että pyörätie on ajettavassa kunnossa.
Urpo tosiaan.
ErWo9iJn
13.03.2013, 15.21
Tässä lähistöllä seurannut yhden omakotitalon valmistumista. Rakentajat pysäköivät säännöllisesti autonsa kelville. Kulkuväylää on juuri ja juuri pyörän mentävä väylä vapaana autojen vieressä. Leveämpien lastenvaunujen kanssa ei taitaisi tila riittää. Pari kertaa sanonut asiasta parkkeerajille, jos ovat kohdalle sattuneet. Kynnys soittaa virkavalta paikalle on todella matalalla... :mad:
Mulle joskus poliisit antoivat ohjeeksi, että älä itse lähde edes keskustelemaan, vaan soita suoraan heille. Ilmeisesti oli useampia tapauksia ollut jossa mennyt rähinäksi homma, merkillistä aikuisilta ihmisiltä, mutta ihmisethän ovat merkillisiä :)
Sen tunnin mitä jaksoin ajella, näin yhden oravan, ei mitään muuta elollista, tosin tuo on hiekkatie, eikä kevyenliikenteenväylä, mutta jos olen ainoa liikkuja ja liikun pyörällä, niin kai se kevliä vastaa, oli se ainakin paksusti lumessa paikoin ja täältä olen lukenut, että sellaista paljon esiintyy?
Mun mielestä on tosi huonosti kaupungilta, jos syrjäseuduillakin keretään hoitaa suuremmista kilometrimääristä huolimatta tiet parempaan kuntoon, luulisi budjettien olevan kaupungissa merkittävästi suurempia vieläpä, jotain säätöä noiden kaupungin aurauksiin tarvittaisiin kyllä.
Mistähän se mahtaa johtua, että lumisateen jälkeen kun on pyörällä liikenteessä on omassa menosuunnassa kevlin vasen laita paremmassa kunnossa. Jos jommalta kummalta puolelta aura on raapinut asfalttia myöten, tai jalankulkijat ovat tallanneet vahvan polun, ni aina se on se vasen laita :seko: :mad: ja sit harmittaa kun pitää ajaa vastustajan kaistalla.
nimim. "vai olenko vain menossa väärään suuntaan"
Hääppönen
13.03.2013, 21.52
Mistähän se mahtaa johtua, että lumisateen jälkeen kun on pyörällä liikenteessä on omassa menosuunnassa kevlin vasen laita paremmassa kunnossa. Jos jommalta kummalta puolelta aura on raapinut asfalttia myöten, tai jalankulkijat ovat tallanneet vahvan polun, ni aina se on se vasen laita :seko: :mad: ja sit harmittaa kun pitää ajaa vastustajan kaistalla.
nimim. "vai olenko vain menossa väärään suuntaan"
Sama havainto. Yksi kaverini maanmittausduunissa ja hänen mukaansa ilmiö johtuu valumavesien vuoksi kelvin kaltevoittamisesta. Vähän aina hävettää ajaa "vastapalloon", mutta tietysti kohtaamistilanteissa menen aina oikeaan reunaan (jos ei tule hölkkääjää/jalankulkijaa tule vastaan sitä reunaa). Hävetys johtuu siitä, että pelkään takaa tulevan jonkun huomioimatta jäävän oikean pyöräilijän/mopon ja itse ajelee vääräällä reunalla.
Sauli Lumikko
14.03.2013, 00.40
Videolla oli jokunen aukko lumivalleissa, ja olin sieltä vakoilevinani ihan hyväkuntoisen kelvin. Ja toi ilmeisesti vain elehti käsillään, kaverille yksi nainen yritti kouluttaa autollaan fillarin paikkaa kiilaamalla tahallaan.
Sitä normitouhua, kävelijät keskellä väylää. En jaksa enää edes kiukkuuntua mutta semmonen arpominen väsyttää. Täällä päin on eräs mieshenkilö jo kahteen otteeseen ulkoiluttanut keskikokoista koiraansa irtona 110-tien varrella Turkuun päin. Mies siis kävelee väylää pitkin ja yhtäkkiä metsästä sinkoo koira väylälle irtona. Viimeksi se alkoi pyöriä pyöräni ympärillä josta hätistin sen pois. Edestä tuli pyörä ja lisäksi asetelmaa sekoittamassa koirailijan lisäksi toinen kävelijä, että ihan kiva tulppa. Mies ei yhtään seurannut ympäristöään mutta sitten taisi huomata millainen liikennekaaos kohdallaan oli ja otti koiransa kiinni.
Menin niin hämilleni etten tajunnut sanoa mitään. Mutta vannoin että jos vielä kerran näen vastaavaa niin aion puuttua asiaan ihan jo pelkästään koiran turvallisuuden takia. Mitäs jos olisi sännännyt suoraan mopon eteen...
Itse näkisin että koira on uhka ihmisille tuonkaltaisessa tilanteessa. Voi esim arvaamatta hypätä pyörän eteen ja siitä OTB. Ja jos siellä mopokin ajoi niin entä tosiaan jos se koira olisi sen eteen hypännyt ja mopokuski väistänyt huonoin seurauksin. Elukka on mielestäni vähempiarvoinen kuin ihminen.
Itselle on lepuskin urheilupuiston kohdilla tapahtunut toistaiseksi pahin pyörä vs koira tilanne: Koira oli irti ja lähti perääni, juoksi vierelläni ja haukkui. Huusin koiran emännälle että rakki kiinni tai skodasen sitä. Otin toisen jalan polkimesta irti ja rupesin viuhtomaan lapikastani koiran suuntaan. Olisin toki osunut jos olisin halunnut, tarkoitukseni oli saada toimintaa koiran hoitajaan. Eipä se auttanut, vielä se ainakin sata metriä siinä ~10km/h vauhdissa räksytti mukana. Kyse siis lepuskin urheilupuistosta joskus ~9 aikaan lauantai aamupäivällä. Melko urpoa pitää koira vapaana johon ei ole minkäänlaista hallintaa tuollaisessa paikassa tuohon aikaan. En arvosta.
Tosin en arvosta koirien vapaana pitämistä yleisillä paikoilla muutenkaan. Moni pelkää koiria ja usein syystä.
mutanaama
14.03.2013, 02.00
Tosin en arvosta koirien vapaana pitämistä yleisillä paikoilla muutenkaan. Moni pelkää koiria ja usein syystä.
Toisille se skutsi on oma mesta, jossa sen piskin voi päästää irti ku huvittaa. Meilläpäin koirat on aina vapaana ja otetaan kiinni vain tarvittaessa, eli todella harvoin. Varmasti outo tilanne ekakertalaiselle fillaristille, mut yksikään koira ei käy päälle tai oo uhkaava, kun fillaristeihin on totuttu ja fillaristit on tottunu koiriin.
ErWo9iJn
14.03.2013, 07.18
Itse näkisin että koira on uhka ihmisille tuonkaltaisessa tilanteessa. Voi esim arvaamatta hypätä pyörän eteen ja siitä OTB. Ja jos siellä mopokin ajoi niin entä tosiaan jos se koira olisi sen eteen hypännyt ja mopokuski väistänyt huonoin seurauksin. Elukka on mielestäni vähempiarvoinen kuin ihminen.
Itselle on lepuskin urheilupuiston kohdilla tapahtunut toistaiseksi pahin pyörä vs koira tilanne: Koira oli irti ja lähti perääni, juoksi vierelläni ja haukkui. Huusin koiran emännälle että rakki kiinni tai skodasen sitä. Otin toisen jalan polkimesta irti ja rupesin viuhtomaan lapikastani koiran suuntaan. Olisin toki osunut jos olisin halunnut, tarkoitukseni oli saada toimintaa koiran hoitajaan. Eipä se auttanut, vielä se ainakin sata metriä siinä ~10km/h vauhdissa räksytti mukana. Kyse siis lepuskin urheilupuistosta joskus ~9 aikaan lauantai aamupäivällä. Melko urpoa pitää koira vapaana johon ei ole minkäänlaista hallintaa tuollaisessa paikassa tuohon aikaan. En arvosta.
Mun käsityksen mukaan koira on pidettävä kytkettynä yleisillä kulkuväylillä yms. taajamassa sijaitsevilla alueilla, mutta vähintään aina hallittavissa puistoissa yms. Tosin tuohonkin taisi olla poliisin suositus pitää aina kytkettynä epäselvyyksien välttämiseksi.
Jos koira jahtaa fillaria niin se tuskin on omistajansa hallinnassa siinä tilanteessa ja tuossa sitten rikotaan sitä lakia tai järjestyssääntöä, missä lie nyt tuo olikaan. Kissaa koskee sama omistajansa välittömässä hallinnassa pykälä.
Kevli nyt kai voidaan rinnastaa tuollaiseen kuntopolkuun koska pyörätiellä se koira tosiaan aiheuttaa vaaratilanteen, jos se ei ole omistajansa hallinnassa, eli koulutettu pysymään erossa fillariin pinnoista ja fillarisin kantapäistä.
Tässä ihan virallista tekstiä, tosin kissaan liittyen, mutta koiristakin siinä puhutaan ja mun mielestä annetaan hyvät toiminta-ohjeet jotta kaikilla olisi kivaa ilman turhia konfliktejä:
http://www.poliisi.fi/poliisi/oulu/home.nsf/files/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta/$file/Vastaus%20kirjeeseen%20kissan%20vapaana%20pidosta. pdf
Järjestyslain 14§ mukaan:
”Yleisen järjestyksen ja turvallisuuden säilymiseksi koiran omistajan tai haltijan
on:
1) pidettävä koira taajamassa kytkettynä;
2) pidettävä huolta siitä, ettei koira pääse kytkemättömänä kuntopolulle tai
muulle sen kaltaiselle juoksuradalle eikä lainkaan yleiselle uimarannalle, lasten
leikkipaikaksi varatulle alueelle, toriaikana torille taikka yleiseen käyttöön
kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle, jollei se ole erikseen sallittua;
(19.12.2003/1195)
Itse olen lemmikki-ihmisiä ja vaikka se vaikuttaisi kivalta pitää eläimiä vapaana, niin monta surullistakin tilannetta se kytkettynä pitäminen vuosittain välttäisi, toki jos ihan oikeasti se koira pysyy siellä missä pitää eli on koulutettu ja tottelevainen, niin ei se hihna tilannetta siinä muuta, mutta tämän maan koirista pienempi osa niitä on. Se joka väittää että kissa pysyy hallinnassa ilman hihnaa puhuu potaskaa, valjaista huolimattakin kun se voi olla hallitsematon, ei ole monia valjaita jotka kissan pitää kun se päättää että nyt lähdetään. Tuokin hyvä tietää fillaristina, jos näkee jonkun kissan tempoilevan valjaissa, niin parempi hidastaa, se on alle 2s liki 50km/h, alle 1s yli 30km/h kun pääse irti valjaista, ei jää paljoa aikaa reagoida, lumi tai jää ei juuri vaikuta edes tuohon kiihtyvyyteen.
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQwD2gXTgKniT_WCU-RhzP85j_W4dfaMMw1ydVlVAJVdWsFDQ4isw
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT7WCIizEzk26-eVFqaCjyUV-cDoj3lUladyS3fJiEVSKdU2Exu7Q
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQYB-wA6RK7uYry7CbnaW26JBTJHSbob8_0KecJ84Dvh5Bhb_KwGw
Parin päivän satoa... Vanhempi herrasmies ulkoiluttaa kahta pikkuista koiraa. Kävelee minusta poispäin ja meitä vastaan tulee kanssaulkoilija. Kivasti pappa vasemmalle ja koirat flekseissä kurissa. Arvatenkin vastaantulijan jo keritessä ohi katoaa myös papalta ymmärrys; fleksit auki, koirat tien yli oikealle ja meikäläinen pikapikaa ohitus sieltä olkapäätä hipoen vasemmalta lumipenkan kautta. Hienoa!
Mummeli ulkoiluttaa yhtä pikkuruista koiruliaan. Koko, lähes kolmen metrin, kelviväylä vapaa, mutta jälleen kerran bussipysäkin kohdalla katoaa tuo leveys fleksin alle ja koukkaan ohitse sieltä ajotien puolelta.
Yhteistä molemmille tapauksille on se, että tilaa olisi ollut ohittaa vaikka kuinka paljon, mutta jostain kumman syistä ulkoiluttajat vaan antavat mistään välittämättä koiriensa poukkoilla laidoilta toisille.
Muuten koirarintamalla yksi räyhähenki yritti tarttua lahkeeseen ja toinen vekkuli näki kampisarjoissa jotain jännää pyrkien takanakin alle. Sen verran pieni sekin otus, että rengas olis vaan poukannu mun jatkaessa matkaa... Kotkan torilla tosin näin niiiiiiiin ison koiran, että meinasin huutaa ulkoiluttajalle "Varo! Karhu vieressäs! :)" Mieten vaan, että jos jossain kaupunkikuutiossa asuvat niin siellä kämpässä kyllä on niin koiramaista.. niin koiramaista!
Autoilijat olleet kohtuu mukavia ja muutamalla kellon kilistyksellä selvinnyt porukkatallustelijoista, mutta järestään kaikki vaaratilanteet aiheutuvat noista fleksittelijöistä!
mhelander
14.03.2013, 13.03
Jokalenkkistä riesaa nää koiran ulkoiluttajat. Ja miten sattuu hortoilevat jalankulkijat. Ja hyökkäysvaunujen tyrkkijät.
Laki on ihan selvä, pyörätie on yleinen julkinen liikenneväylä jonka käyttäjiä koskee määritellyt säännöt. Sitten kun kolahtaa, pidän huolta että itse noudatan noita sääntöjä ja vastapuoli saa sitten esittää näkemyksensä paikalle kutsutulle virkavallalle. Jonka hankin vaikka kiven alta paikalle jos itselle tulee tilanteesta tappioita.
Jos tämä ei yo koheltajille passaa menkööt kelkkaurille tms luontopoluille harrastamaan omalla tavallaan. Tie- ja liikenneväylät on asia erikseen.
Arvatkaa miksi siirryn heti yleisille autoteille kun kelit sen mahdollistaa ?
Muoks: mulla on kaksi pientä terrieriä. Saattavat jopa olla joskus irrallaan mutta ei koskaan pyöräteillä tai taajamassa. Niille on Y-remmi ja alle 1.5 m:n talutin. Koirat on koulutettu kulkemaan pyörätiellä oikeata reunaa ja siksakkia ei harrasteta. Taluttaessa pidän itseni tilanteen tasalla jottei pyöräilijä tms pääse yllättämään. Autotiellä kuljemme aina vasenta reunaa. Koirat on totutettu lapsiin, pyöriin ja lastenvaunuihin.
Kyllä se on mahdollista, koirien omistaminen ja ulkoiluttaminen taajamassa ilman helvetillistä härdelliä, kolareita ja räkytystä.
Hääppönen
14.03.2013, 22.30
Vaikea valita, mihin topiikkiin, mutta pannaan nyt neutraalisti tänne: Tänään varhaisvanhuksen terapia-ajelullani 8-tien laidassa Maskun hiekkakuoppien kohdalla olevan levähdys/pysäköintipaikan kohdalla tapahtunutta: Pienen mäennyppylän selvitettyäni avautui näkymä, jossa lajilleen niin tyypillinen minä-minä-ja-minun-tarpeet volvo-kuski oli pysäköinyt kiinalaisfirman valmisteensa keskelle kelviä, vaikka tilaa autoille varatulla alueella olisi ollut enemmän kuin lehmät jaksaa syödä. Näin takaapäin lähestyessäni, että kuskin paikalla on joku. Primäärinä reaktiona käväisi mielessä läpsäyttää lievän pintavitut*ksen vallassa auton kattoon (ei aiheuta muita vaurioita kuin peltilehmän omistajan sieluun syntyvät). Tyydyin kuitenkin vaihtoehtoon B ja karjaisin keuhkojen täydeltä kiinalaistuotoksen ohjaamon kohdalla kansankielisesti. "Olet keskellä pyörätietä!" Katsoin samalla (vaikka tuossa kohdassa on -ei lumisena aikana- reunakoroke ja ohitustilaa ei ollut paljon) koslan ohjaamoon. Siellä oli (nopealla pinta-arviolla) kunnon ämmäkertoimet omaava vanhempi nainen, jolla poskilla oli laardia sen verran, että pienempi talitiasparvi selviäisi sillä talven yli. Ja varmaan volvon muotoilemat (vit*n kalliit) silmälasit. Ämmä otti päivän liikuntahetken, kun pomppasi selkeästi penkistä useamman sentin. Taisi mennä vaihdevuodet sekaisin. :) (melkein sain aiheen hyvänmielen topiikkiin).
Halloo halloo
14.03.2013, 22.38
Kyllä se on mahdollista, koirien omistaminen ja ulkoiluttaminen taajamassa ilman helvetillistä härdelliä, kolareita ja räkytystä.
On se täysin mahdollista, vaatii koiran kouluttamista. Olen joskus ihmetellyt ääneen miten vähän rakkaan lemmikkinsä terveydestä välittävät. Koirakortin suorittaminen hyväksytysti voisi todellakin olla paikallaan ennen koiran hankkimista.
Halloo halloo
20.03.2013, 21.39
http://goo.gl/maps/ztp4P
Kuvassa olevien työmiesten paikalla olin aikeissa ylittää Urheilukadun, kun vasemmalta kääntyy taksi eteen. Eipä siinä, osasin varautua. Joku varomattomampi pyöräilijä olisi nyt otsikoissa. Teiden kuningas.
En ole ehkä penaalin terävin kynä, mutta miksi ei joku sääntö sano että kävellään tai pyöräillään aina kelvin oikeata laitaa? Ymmärtääkseni nykyään jalankulkijat kävelee aivan missä heitä huvittaa. Myös siis vasenta laitaa. Tämä on haastavaa kun vastaan tulee oikeaan reunaan pakotettu pyörä, jonka velvollisuus on tottakai väistää kävelijää.
Eikö olisi suorastaan järkevää kaikkien kulkea oikeaa laitaa? (poikkeuksena esim koiranulkoiluttajat aina paskottavalla puolella).
Eikö olisi suorastaan järkevää kaikkien kulkea oikeaa laitaa? (poikkeuksena esim koiranulkoiluttajat aina paskottavalla puolella).
Koiranulkoiluttajilla on oikeus kulkea kummalla puolella haluavat ja koirakin saa kulkea omia polkujaan. Tosin fleksin pituus rajoittaa ,mut onneksi vaan vähän :). Ohittaessa tällaista yhdistelmää tarttee aina soittaa kelloa. Näin on kerrottu.
Koiranulkoiluttajilla on oikeus kulkea kummalla puolella haluavat ja koirakin saa kulkea omia polkujaan. Tosin fleksin pituus rajoittaa ,mut onneksi vaan vähän :). Ohittaessa tällaista yhdistelmää tarttee aina soittaa kelloa. Näin on kerrottu.
Tuskin kukaan nyt tarkoituksella paskottaa johkin rotvallin reunalle jos vieressä on oja? En puhunut ollenkaan nyt oikeuksista vaan ns. common sensestä.
En ois tuosta ollenkaan varma.
Mut se on asian vierestä. Eikö siis elämä helpottuisi jos kaikki menisi oikeata "kaistaa"?
mhelander
22.03.2013, 21.38
Mut se on asian vierestä. Eikö siis elämä helpottuisi jos kaikki menisi oikeata "kaistaa"?
Taitaa sanoa pykälä että kevyen liikenteen väylillä voi jalankulkija käyttää kumpaa reunaa haluaa. Suositus on että mielellään samaa laitaa kuin muut tiellä lähistöllä olevat kulkijat.
Huomaa painotussanat reunaa ja suositus. Valitettavasti. Käytännössä ei mene näin. Ja koiran kusettajilla ei ole hihnaa vaan 10+ metrin flexi aina vapaalla... yleensä.
Sauli Lumikko
22.03.2013, 21.49
Noi 10-metrisen fleksin kanssa liikkuvat on aika riemupillereitä myös ite koiraa ulkoiluttaessa. Oma koira kulkee nätisti vierellä muiden koirien ohi, mutta se vastaantulija 10 metriä omistajaansa edellä lähtee kiertämään ympäri ja tekemään innokkaasti tuttavuutta. Tässä kohtaa omistaja saattaa havahtua tilanteeseen, mutta seuraavana päivänä on jo unohtanut asian.
Shimaani
22.03.2013, 23.14
....Eikö olisi suorastaan järkevää kaikkien kulkea oikeaa laitaa?... Juu, olisis mutta veli DT:tä lainaten - buu huu. Hihnahaukku ja se vapaana kulkeva on aina siinä kellokäden puolella polven kohdalla.
Mä vihaan koiria, kissoja, oravia, siilejä, hirviä, käärmeitä, lehmiä, lampaita ja sonneja, erityisesti vihaan lapsia ja muita ihmisiä ja lumen auraajia kelvillä.
Mä vihaan koiria, kissoja, oravia, siilejä, hirviä, käärmeitä, lehmiä, lampaita ja sonneja, erityisesti vihaan lapsia ja muita ihmisiä ja lumen auraajia kelvillä.
Miä en :seko:
Shimaani
23.03.2013, 00.07
...lumen auraajia kelvillä. Mä auraan vaan avtotietä ja parkituspaikkaa ja niitäkin vaan Jätkäsaaressa jtn muu suami on ihan turvassa.
mutanaama
23.03.2013, 00.11
Ja minä valittajia. Huomenna vihaan lisäksi kanssapyöräilijöitä kun ne ei ymmärrä että en mä jaksa ajaa kovaa ja pitkään saatikka siten mäkiä.
Pääsinpä sitten sanomaan irtokoirailijalle :). Tuossa yksi aamu taas, koira juoksenteli jossain 20m päässä omistajastaan irtona. Lähestyin takaa ja koira sitte seisahtui jonka jälkeen alkoi juoksennella pyöräni ympärillä. Pääsin kuitenkin omistajansa luo ja sanoin että onkos tää jo neljäs kerta kun näen tuon koiran irrallaan juoksemassa. Sanoin että ei ole kovin turvallista ja väylällä kulkee paljon ihmisiä että voi sattua vielä paha vahinko. Lisäsin vielä etten millään pahalla tarkoita vaan ihan turvallisuuden takia. Mistään laista en alkanut rutkuttaa. Koiranomistaja näytti jokseenkin pettyneeltä mutta ei sanonut mitään vastaan vaan otti koiransa kiinni välittömästi. Toivotin vielä hyvää päivänjatkoa :).
Irtokoirat noin keskimäärin tuntuu olevan turvallisempia kuin fleksin päässä poukkoilevat.
Ei ole kauheasti kokemusta irtokoirista mutta tuo ei ainakaan ollut turvallinen koska omistajansa ei seurannut yhtään ympäristöä ja muuta liikennettä. Eivätpä ne fleksihaukutkaan toki kovin turvallisia ole. Taas päästään siihen että vika on yleensä flexin korkeemmassa päätepisteessä.
Itse koiran omistajana ja pyöräilijänä sanoisin, että vapaana juoksevat koirat tulisi ehdottomasti pitää kiinni kevyenliikenteenväylillä. Vaikka monet koirat eivät välitäkään pyöräilijöistä mitään ja kulkevat monesti nätisti omistajansa vierellä vapaana, koskaan ei voi tietää milloin koira säikähtää, saa vainun tai muuten vaan hairahtuu astelemaan "omalta kaistaltaan" tien poikki, jolloin on pyöräilijällä todella kiire toimia. Tämä muuten koskee myös näitä "flex"-ulkoiluttajia, etenkin silloin kun koira menee edellä tai jälessä useita metrejä. Tilanteessa, jossa koira on vaikkapa 4 metriä omistajaansa edellä ja päättää yhtäkkiä hypätä tien toiselle puolen, ei omistaja pysty kontrolloimaan koiran liikkeitä mitenkään.
Vihamielisimmät pyöräilijät potkivat, huitovat ja huutelevat koirille, mutta muistakaa, että vika on tilanteissa lähes yksinomaan koiran ulkoiluttajan! Pyöräilijän on syytä hiljentää, väistää kaukaa ja vaikka kohteliaasti huomauttaa omistajaa (etenkin jos koira on irti).
Vihamielisimmät pyöräilijät potkivat, huitovat ja huutelevat koirille, mutta muistakaa, että vika on tilanteissa lähes yksinomaan koiran ulkoiluttajan! Pyöräilijän on syytä hiljentää, väistää kaukaa ja vaikka kohteliaasti huomauttaa omistajaa (etenkin jos koira on irti).
Kerran alkoi yksi mummeli kovaan ääneen sättiä pitkässä hihnassa säntäilevää koiraansa siitä, että koiraparka ei ollut (useista kellon kilistyksistä huolimatta) huomannut pyöräilijän olevan tulossa. Pisti kyllä vähän hymyilyttämään.
Koiran ulkoiluttajalle aina äänimerkki ajoissa, että ehtii kelata turrinsa hallittavalle etäisyydelle. Ohitustilanteessa viimekätinen vastuu on pyöräilijällä, pitää ajaa niin ettei aiheudu vaaraa, vaikka muut miten urpoilisivat.
MäkiHiiri
25.03.2013, 09.40
Tapahtui eilen kelvillä:
Hevonen ja ratsastaja menossa pienesti oikeassa laidassa. Molemmat olivat jo ajoissa kurkkineet taakse päin, että tiesivät että tulen. Noin 3m ennen hevosen kohdalla oloa alkoi pahaksi onnekseni jääpeitto ratketa altani. Ääni toki säikäytti hepoa sen verran, että se heitti pukittelemaan ja käänsi perseensä mua kohti herpaantuneen oloisena. Sain pysäytettyä onneksi ennen pehvaan törmaamistä, mutta siinä olin jumissa perseen ja penkan välissä. Musta koko tilanne oli sillä hetkellä todella paksua. En refleksimäisesti osannut muuta kun päästää suustani amer.elokuvista tarttunutta Wo-o-oouu ääntä. Onneks se toimi ja hepo kääntyikin kattoon tarkemmin, eikä tullut kaviosta.
mhelander
25.03.2013, 09.50
Sain pysäytettyä onneksi ennen pehvaan törmaamistä, mutta siinä olin jumissa perseen ja penkan välissä. Musta koko tilanne oli sillä hetkellä todella paksua.
Voisi melkein sanoa että ihan perseestä ;). Onneksi ei ole ihan noin sattunu omalle kohdalle vaikka jokusen kerran olen hepoja ohitellu.
Kovia ovat paskomaan pyöräteille, niitä sitten pujottelemaan... nyt liukkailla keleillä. Ei tee mieli lipata tollasella pätkällä, tulee äkkiä "paska reissu"...
Halloo halloo
25.03.2013, 10.19
MäkiHiiri: Ensi kerralla puhu hevoselle, kun olet sitä lähestymässä. Ei riitä, että ratsastaja tietää sinun lähestyvän.
tempoilija
25.03.2013, 10.33
Kannattaa pitää silmät auki, jos laskettelee Römpakasta kohti Viikkiä:
La 16.3. klo 18:12, laskettelen riistovaloineni klv:tä Pihlajiston ABC:n kohdalla Viikkiin, kun takaa tulee bussi 75 ja kääntyy keskustaan vievälle rampille eli suoraan eteeni. Onneksi oli sula tie ja ehdin vetää liinat kiinni.
la 23.3. klo 17:50, nyt auton ratissa samassa kohtaa: Bussi 71 kääntyy ABC:n valoista todella vanhoilla punaisilla yhtään hidastamatta Pihlajiston suuntaan. Vastaantulevasta suunnasta kääntymistä yrittävät autoilijat vahtaavat touhua suu auki.
El-Carpaso
25.03.2013, 10.44
Kannattaa pitää silmät auki, jos laskettelee Römpakasta kohti Viikkiä:
La 16.3. klo 18:12, laskettelen riistovaloineni klv:tä Pihlajiston ABC:n kohdalla Viikkiin, kun takaa tulee bussi 75 ja kääntyy keskustaan vievälle rampille eli suoraan eteeni. Onneksi oli sula tie ja ehdin vetää liinat kiinni.
la 23.3. klo 17:50, nyt auton ratissa samassa kohtaa: Bussi 71 kääntyy ABC:n valoista todella vanhoilla punaisilla yhtään hidastamatta Pihlajiston suuntaan. Vastaantulevasta suunnasta kääntymistä yrittävät autoilijat vahtaavat touhua suu auki.
Tosta kannattais laittaa viestiä bussifirman suuntaan. Ei ne varmaan fuduja saa, mutta kannattaa aina yrittää.
Kypäräkamera olis hyvä noissa tilanteissa niin voisi aina latoa videot myös poliisin suuntaan rikosilmoitusten muodossa.
Mulla taas maaherrantien-hernepellontien-aulangontien risteyksessä (eli lahdentien ylittävän sillan päädyssä) viikissä/pihlajistossa 550-jokerin linjan bussit ajavat härskisti kolmion takaa päälle. Käynyt jo useita kertoja. Pitäisi itsekin pistää viestiä eteenpäin, että rauhoittuisivat ja noudattaisivat lakia. Useimmiten ulkomaalainen ratissa, muutaman kerran valkonaama.
Viime perjantaina oulunkylässä kivialterintie/mäkitorpantien risteyksessä bussi tulee kolmion takaa ja mä pyöräilen pyörätiellä ylittämässä sitä ja bussi vaan tulee päälle. Pysäytti sitten suojatien päälle ja avasi sivuikkunan ja mumisi, että pitäisi taluttaa yli. Säännöt epäselvät. Ulkomaalainen ratissa.
Voisi melkein sanoa että ihan perseestä ;). Onneksi ei ole ihan noin sattunu omalle kohdalle vaikka jokusen kerran olen hepoja ohitellu.
Kovia ovat paskomaan pyöräteille, niitä sitten pujottelemaan... nyt liukkailla keleillä. Ei tee mieli lipata tollasella pätkällä, tulee äkkiä "paska reissu"...
Joo, isompia väistettäviä kuin nuo tuolta lumihangesta ilmestyvät koirien tekeleet. Marssivatpa nuo hepat tuon Suomenojan lintualtaan ympäripolun joku talvi aika rei'ille kun oli märkää lunta ja sitten jäätyi sellaisia 20-30cm syviä kavioreikiä.
MäkiHiiri
26.03.2013, 19.16
MäkiHiiri: Ensi kerralla puhu hevoselle, kun olet sitä lähestymässä. Ei riitä, että ratsastaja tietää sinun lähestyvän.
Asia selvä, puhun.
Tuli vaan tosta mieleen yksi ystävistäni, jonka kanssa olen muutaman kerran ollut laskemassa laaksoon, mikä on pullollaan lampaita. Hän osaa lampaitten kieltä niin sujuvasti, että veitikoille tulee tosi kova kiire pois tieltä niin, että meinaavat kompastua hännännypyihinsä.
Tänään tuli vastaan kaksi ravihevosta kovemmalla treenillä ja arvasin jo kauempaa että näillä pohjoisen rajaseuduilla hepat eivät ole tottuneet pyöriin ja kuskit eivät minua välttämättä huomaa ajoissa. Niinpä vedin tienposkeen parkkiin ja odotin että tulevat kohdalle. Silti etummainen vähän pillastui, mutta kuski otti tilanten haltuun.
Jos lähestyy takaa päin hevostelijaa niin kannattaa huutaa jo kaukaa varoitukseksi.
Oatmeal Stout
26.03.2013, 21.33
Asia selvä, puhun.
Kerro sille, että pääsääntöisesti klv:llä ei saa kuljettaa ihmisiä selässä.
"Horse whispering" toimii kyseisiin eläimiin oikein hyvin. Pyörä on niiden mielestä erittäin epäilyttävä kapine, mutta jos se puhuu kuin ihminen niin se on ihan normaalia.
Halloo halloo
27.03.2013, 09.55
Hevonen on saaliseläin, juoksee pakoon henkensä edestä. Jostain oppaasta luin puhumisohjeen, sen tarkoituksena selventää hevoselle oudon pyöräotuksen olevan vaaraton ihminen.
Jos lähestyy takaa päin hevostelijaa niin kannattaa huutaa jo kaukaa varoitukseksi.
Ehkei nyt sentään se huutaminen ole se paras mahdollinen vaihtoehto,,, irtoiskohan jonkin sortin vihellys siinä puuskutuksen lomassa niin olis parempi. Näkökenttähän noilla on sellainen, että jos vaikka koirien kanssa kävellessä katsoo parhaimmaksi väistää takaa lähestyvää kavioeläintä pusikon puolelle, kannattaa siellä olostakin ilmoittaa etukäteen, jotta ei tule hevoselle yllätyksenä. Näin ovat minulle hevosihmiset kertoneet :)
ErWo9iJn
27.03.2013, 15.15
Tuossa yhden maatalon pihassa on sellainen lähinnä susikoiraksi mieltämäni koira, se on ihan vapaana pihassa, kun pyörällä ajan ohi, niin se saattaa haukahtaa, tai ihan hiljaa olla, mutta nelistää kumminkin heti, olen sille tokaissut, että kas jonkinlainen koirulihan se siinä on samalla kun kuikuillut, että missä se nelistää tälläkertaa, kun tassujen äänen kuulee yleensä, muttei penkkojen takaa näe mitään. Ei se ole muuta tehnyt kuin tullut siihen viereen tielle ja jäänyt hölmönä seisoskelemaan sitten.
Tuo näyttää suht nuorelta yksilöltä, mutta vaikuttaisi, että se on opetettu ettei jahtaa ketään, tosin kyllä se tielle tulee, kun utelias on.
Noin ylipäätään eläimille kannattaisi jutella, se että eivät osaa viestiä samoin kuin me, eikä pihtiote onnistu, ei tarkoita, että ne olisivat kykenemättömiä ajatuksiin, nekin oppivat asioita, eri tavalla toki osa, mutta jos ystävällisesti juttelee, niin ei se ole ollenkaan paha homma, kyllähän ihminenkin pitää jos joku tervehtii ystävällisesti, kyllä eläinkin jos on oppinut että se on ystävällinen tervehdys.
Hiljainen otus tarkoittaa saalistajaa, jos se lähestyy eikä ole oppinut sellaisa näkemään, niin kyllähän se pelottaa.
Tosin juttelen kyllä pikkulinnuille ja metsän elukoillekkin, kattien kanssa höpistään välillä ihan porukalla, tosin ei taida niillä sen parempaa käsitystä mun jutuista, mitä mulla niiden jutuista.
Elämähän on kuitenkin elävien olentojen kohtaamisia, oppimista ja opin välittämistä.
Halloo halloo
27.03.2013, 15.21
Osaako joku kertoa mikseivät harjaa jo kelvejä hiekoista? Jäätyminen? Eiväthän ne öisin katuja putsaa. Missä mättää?
Tieinssit pelkää takatalvea ;)
Osaako joku kertoa mikseivät harjaa jo kelvejä hiekoista? Jäätyminen? Eiväthän ne öisin katuja putsaa. Missä mättää?
Aamulla töihin ajellessa tuli Ylen aikaisen kanavalta "virallinen selitys" Haastateltiin tuosta vastaavaa henkilöä ja sanoi, että Helsingissä (kevyen liikenteen väylien) puhdistus alkaa vasta, kun öisinkin ollaan tukevasti plussalla. Laitteen kuulemma jäätyvät eli ei auta, vaikka päivällä oliskin sitten se viime päivien tyylinen plus muutama aste. En sitten tiedä, hanskaavatko tämän vaikkapa Turkkusessa, Nääsvillessä tahi Rovaniemellä paremmin, mutta haastateltava oli tosiaan Helsingin hommista vastaava hemmo.
Jake_Kona
28.03.2013, 07.51
Helsingissä on keksitty omat säännöt ja selitykset. (Niinkuin ultraterävä sepelikin)
Kun tarpeeksi kauan odottaa liki toukokuuta on avuksi tullut jo ensimmäiset sateet ( jos sellaista tulee).
Ymmärtäisin kyllä, että kalusto voisi olla rajallinen. Mutta miksikäs ei sitten aloita aikaisemmin pienellä harjakoneella keskustojen ulkopuolella ja kuivana. Suurin osa pyöräteistä on kuitenkin ns. metsän siimeksessä jossa pöllyäminen ei haittaa.
Halloo halloo
28.03.2013, 08.28
Aamulla töihin ajellessa tuli Ylen aikaisen kanavalta "virallinen selitys" Haastateltiin tuosta vastaavaa henkilöä ja sanoi, että Helsingissä (kevyen liikenteen väylien) puhdistus alkaa vasta, kun öisinkin ollaan tukevasti plussalla. Laitteen kuulemma jäätyvät eli ei auta, vaikka päivällä oliskin sitten se viime päivien tyylinen plus muutama aste. En sitten tiedä, hanskaavatko tämän vaikkapa Turkkusessa, Nääsvillessä tahi Rovaniemellä paremmin, mutta haastateltava oli tosiaan Helsingin hommista vastaava hemmo.
"Laitteen kuulemma jäätyvät" = laitteet kuulemma jäätyvät?
Laitteet jäätyvät, omituista, Suomi, pakkasen maa ja höpöhöpöselityksiä latelee. Minä arvelen, että haluavat tehdä tie/katu/alue kerrallaan, duuni helpoksi ja kartaltaan voi työnjohto ruksia neliön siivotuksi. Hyvin voisi ottaa vaikka 10m pätkän kerrallaan, talonmiehenä putsata aurinkopaikat, jos olisi ymmärrystä ja viitseliäisyyttä, katsottaisiin ihmisiä, eikä budjettia.
Juujuu, mutta kun oikein radiotäti kysymyksillä ahdistelee, niin pakkohan siinä on kunnossapitopäällikön jonkinlainen syy ja selitys keksiä :)
Ja eihän täällä pakkasen maassa pelaa junatkaan, vaikka sotavuosina jyristeltiin Ukko Pekalla kuin tyhjää vaan. Ja silloin oli sentään oikeita pakkasia,,,
Päivän tietovisa:
Katsooko kolmion takaa tuleva oikealle kääntyvä autolija oikealle pysähtyessään risteykseen - Ei.
Katsooko samainen autoilija oikealle lähtiessään liikkeelle - Ei.
Katsooko autoilija tiiviisti vasemmalle ja vahtii sieltä tulevia autoja - Kyllä.
Ajattelin että katsoo ja että ehdin edestä. Väärin ajateltu. Seurauksena kosketuksen jälkeen käytiin keskustelu autoilinan avattua oikeanpuoleisen sivuikkunan:
Autolija: "Anteeksi kovasti."
Minä: " Tulit sitten kolmion takaa suoraan eteen."
A: "En yhtään nähnyt, anteeksi"
M: "Et katsonut"
Osapuolet erkanivat. En ehtinyt nähdä minkälaisia naarmuja WXC300 teki oikeaan etupyörään ja punaoranssiin Volvon maalipintaan. Toivottavasti syviä. Minulle tai pyörälle ei vahinkoja.
Pyysi sentään anteeksi ja siteerauksistasi päätellen oli oikeasti pahoillaan, mikä ei tietenkään tee tehtyä tekemättömäksi. Mutta kukapa meistä on se, joka hyvällä omallatunnolla voi raamatullisesti sanottuna heittää sen kiven ;)
Pikkulauri
28.03.2013, 10.02
Turkkusesta tahi Rovaniemestä en osaa mitään sanoa, mutta täällä Tampereella laitteet jäätyy yhtä helposti kuin Helsingissä. Mutta jo juhannukseen mennessä on yleensä ollut riittävän lämmintä, että hiekat on suurin piirtein siivottu pois.
Pyysi sentään anteeksi ja siteerauksistasi päätellen oli oikeasti pahoillaan, mikä ei tietenkään tee tehtyä tekemättömäksi. Mutta kukapa meistä on se, joka hyvällä omallatunnolla voi raamatullisesti sanottuna heittää sen kiven ;)
Joo, ei siinä mitään, vahinkojahan sattuu. Tuo kaveri oli ihan asiallinen. Ajan kysymyshän se on ollut, koska noin käy, sen verran heikosti väistämisvelvollisuus tuntuu koskevan kevyen liikenteen väylää. Muuttuisikohan tilanne, jos sitä pitkin ajaisi tukkirekkoja?
Ja tuollaisia paikkoja osuu lyhimmälle työmatkareitilleni kymmenkunta.
Turkkusesta tahi Rovaniemestä en osaa mitään sanoa, mutta täällä Tampereella laitteet jäätyy yhtä helposti kuin Helsingissä. Mutta jo juhannukseen mennessä on yleensä ollut riittävän lämmintä, että hiekat on suurin piirtein siivottu pois.
Aurathan täällä myöskään ei toimi lumisateen aikaan, eikä nollan tuntumassa. Sepelikoneet sentään toimii. Ensin odotetaan että kävelijät polkee perunapelloksi loskaiset kevlit ja sitten täytetään kolot sepelillä. Katujen puhdistuksen voi kätevästi aloittaa wappuhulinan jälkeen. Ja viimiset sitten juhannuksen alla. Välillä kyllä tuntuu aivan käsittämättömältä täällä kevlien puhdistus.
Poliisikoulun kohdalla on pahimmillaan ollut keväällä niin paljon sepeliä etten meinannut syckolla päästä ajamalla ylitse. Maasturillakin on joutunut taistelemaan. Samaten kivoja ylläreitä on ollu samaisella seudulla etunapaan asti yltänyt vesilammikko :D
Jake_Kona
28.03.2013, 11.50
Kun autoilee vierailla paikkakunnilla huomaa monasti vaikeaksi hahmottaa mikä "kolo" on pyörätietä vai onko se jalkakäytävää. Varsinkin kun lumipenkkoja on peittämässä. Tuli mieleen kun muutamana kertana kevätauringon paistaessa olen huomannut pyörätien vasta muutamien metrien päästä. Silloin jos olisi joku foorumilainen tullut 20km/h konepellille>> olis harmittanut ;(
^ No tää minun osumani oli ihan paikallinen töihin tai asioilleen ajava. Eikä vauhtia ollut kuin se, mitä kävelyvauhtiin hidastettuani sain kelatuksi. Tuttu paikka, ei tuohon voi täysiä posottaa, kun hitaallakin vauhdilla läheltäpiti-tilanteita sattuu jotakuinkin viikottain. Huonosti suunniteltu risteys ja yleinen välinpitämättömyys (tai pikemminkin tietämättömyys) väistämissääntöjä kohtaan.
Ymmärrän kyllä ärtymyksesi p bonk, sillä kuvailemasi tilanne on hämmästyttävän yleinen.
En ehtinyt nähdä minkälaisia naarmuja WXC300 teki oikeaan etupyörään ja punaoranssiin Volvon maalipintaan. Toivottavasti syviä. Minulle tai pyörälle ei vahinkoja.
Kuitenkin naarmujen toivominen vastapuolelle on mielestäni idiotismia, varsinkin silloin kun on pyydetty anteeksi tapahtunutta. Se lisää vain turhaa vastakkainasettelua pyöräilijöiden ja autoilijoiden välillä.
^ Voi olla.
Pois kaasutellutta autoilijaa se ei tuntunut kiinnostavan, eikä sekään sattuiko minuun tai rikkoutuiko pyöräni. Ehkä on parempi, että pysyt siellä Keski-Suomessa huutelemassa tai tulet katsomaan miten hienosti fillari otetaan täällä liikenteessä huomioon.
Jk. En tietenkään tosissani toivo naarmuja tai aiheuta niitä tahallani. Tällä kertaa vain töpeksijä kärsi, jos edes kärsi. Toivottavasti otti opikseen. Minun aiemmat oppini vahvistuivat.
Kun autoilee vierailla paikkakunnilla huomaa monasti vaikeaksi hahmottaa mikä "kolo" on pyörätietä vai onko se jalkakäytävää. Varsinkin kun lumipenkkoja on peittämässä. Tuli mieleen kun muutamana kertana kevätauringon paistaessa olen huomannut pyörätien vasta muutamien metrien päästä. Silloin jos olisi joku foorumilainen tullut 20km/h konepellille>> olis harmittanut ;(
Oliko liikennemerkitkin lumen alla piilossa?
mhelander
28.03.2013, 14.35
Oliko liikennemerkitkin lumen alla piilossa?
Ei pitäisi olla (vaikka paikallisilla pyöräteillä kun ovat karhineet jäitä ja lumia pois niin ovat jokusen valotolpankin siinä samalla rusikoineet).
Oulussa vastaavia tilanteita tulee mulle joka lenkillä ja toisinaan useitakin. Kun ajaa periaatteella ettei kukaan kuitenkaan mua nää ja kaikkea on parempi varautua väistämään ei ole vielä kolahtanu.
Sunnuntaina olin melkein kilsan ajanu yhteislenkin lähtöpaikalle kun liikenneympyrästä poistuva taksi yritti ajaa päälle. Kuski vissiin vasta heräs tuolloin. Muutenkin mielenkiintoinen lenkki kun jo sen ehtoopuolella yritti volovokuski ajaa nurin koko porukan ajamalla kovaa vauhtia pyörätietä vastaan kun molemmin puolin olis ollu autotietäkin tarjolla.
Muutenkin liikenneympyrät tuntuu olevan vaikeita paikkoja autoilijoille, ja myös kevyemmälle liikenteelle. Ajetaan ympyrään, välissä on kärkikolmio ja suojatie ennen, ja silti porukkaa meinaa jäädä alle. Jos on onnistuttu pääsemään sinne ympyrään niin pois kiihdytetään taas välittämättä suojatiellä olijoista tai sille tulevista.
Paras sankari tuli liian lujaa, yritti ajaa mun päälle yo paikassa, sitten 4:llä pyörällä liukuen kaarsi ympyrää ja meinas ajaa poistuessaan vielä penkkaan. Mitähän mahto liikkua mielessä, 40:n rajoitus ja asuinalue kyseessä.
Ja annahan jos satut ajamaan kesäkelillä autojen kanssa tietä pitkin sinne ympyrään. Mutta sehän meneekin jo OT:ksi...
"Laitteen kuulemma jäätyvät" = laitteet kuulemma jäätyvät?...
Vesi jäätyy nääs pakkasella. Laiteissa käytetään vettä kasteluun ja jos ei kastella niin pölisee. Näin yksinkertainen kaava;).
Sauli Lumikko
28.03.2013, 17.41
-- sen verran heikosti väistämisvelvollisuus tuntuu koskevan kevyen liikenteen väylää. Muuttuisikohan tilanne, jos sitä pitkin ajaisi tukkirekkoja?
Tai tällasia:
http://img.photobucket.com/albums/v336/Lumikko/1364472443_zps28fbe39c.jpg
Risto Koivunen
28.03.2013, 18.59
Tästä ei valitettavasti taida olla olemassa polkupyöräversiota, mutta aina pragmaattiset ranskalaiset kehittivät 1950-luvulla sinkovespan. Tällaisella voisi saada vähän huomiota pyöräteillä (siellä missä mopolla ajo on sallittu). Huomaa kätevät ammustelineet rungon molemmin puolin, tilaa yhteensä kuudelle laukaukselle.
http://airbornecombatengineer.typepad.com/photos/airborne/scotterrecoiless.jpg
Halloo halloo
28.03.2013, 19.40
Vesi jäätyy nääs pakkasella. Laiteissa käytetään vettä kasteluun ja jos ei kastella niin pölisee. Näin yksinkertainen kaava;).
+3 lämpötilassa ei vesi tietääkseni jäädy, auringonpaisteessa lämpötila on enemmän. Laiskuutta ja välinpitämättömyyttä sanon minä.
Risto Koivunen
28.03.2013, 21.00
Näin kevätkeleillä on vielä aamuisin aika rapsakasti pakkasta, mutta sää lämpenee nopeasti aamupäivän aikana. Kyllähän tuolla 12-16 välillä jo voisi harjailla jo ilman huolta jäätymisestä, mutta sitten täytyisi keksiä harjamiehille jotakin muuta tekemistä aamupäiväksi.
Asia erikseen on, että aika monessa paikassa on vuorotellen sulia ja jäisiä/lumisia paikkoja. Vaikka ne sulat paikat putsaisikin nyt, niin ne vielä jäässä olevat paikat pitäisi sitten putsata uudelleen viikon kuluttua.
(Toivottavasti kukaan ei lähde ideoimaan mitään suolaveden käyttöä tuohon putsaukseen jäätymisen estämiseksi...)
Halloo halloo
28.03.2013, 22.09
Sitten voi aina miettiä kumpi on vaarallisempaa: Joku joutuu oikein työkseen miettimään miten järjestää työntekijän työpäivä vai hiekkapartikkelit sadoissa tuhansissa keuhkoissa.
Jake_Kona
28.03.2013, 22.32
Kuinka paljon vettä siinä lakasulakasukoneen säiliössä on? Ei 100 litraa lämmintä vettä jäädy -2*c pakkasessa yhdessä päivässä. Tekosyitä löytyy aina jos ei halua niitä ratkaista. Lisää vaivaa ei juurikaan kustannuksia.
"Jos joutuu nousemaan koneesta mennään lakkoon. Ulkona on pakkasta"
Ja noi länsiväylien varret vois ajaa sellasella joka sutii sepelit pöpelikköön. Eihän sepeli pölise ainakaan suhteessa siihen länsiväylän liikenteen hiukkaspäästöön
Kuinka paljon vettä siinä lakasulakasukoneen säiliössä on? Ei 100 litraa lämmintä vettä jäädy -2*c pakkasessa yhdessä päivässä. Tekosyitä löytyy aina jos ei halua niitä ratkaista. Lisää vaivaa ei juurikaan kustannuksia.
"Jos joutuu nousemaan koneesta mennään lakkoon. Ulkona on pakkasta"
Ongelma tuskin on se vesisäiliön jäätyminen vaan putkien ja ruiskutus suutinten jäätyminen. Lisäksi ongelmana voi olla myös ettei niiltä täyttö pisteiltä saa kuin kylmää.
Ongelma tuskin on se vesisäiliön jäätyminen vaan putkien ja ruiskutus suutinten jäätyminen. Lisäksi ongelmana voi olla myös ettei niiltä täyttö pisteiltä saa kuin kylmää.
Näin, hyvä että joku muukin osa miettiä asioita. Lisäksi se kostea hiekka jäätyy sinne harjakoneen säiliöön. Harmillista että ne jotka parhaiten "tietää" miten hommat tehdä ei koskaan ole niissä töissä;).
Tulee tässä mieleen autonpesuyritykset Kärcherin painepesurilla siinä vaiheessa kun ollaan vielä plussalla, mutta keli kylmenemässä. Siinähän perskutarallaa siinäkin vetää jonkun suuttimen hyhmään kun vedentulo alkaa temppuilla juuri kun pitäis tehdä autolle se loppuhuuhtelu :(
Halloo halloo
29.03.2013, 12.48
Onko ongelmaan veden sijaan mitään muuta ratkaisua? Onhan se nyt aivan järjetöntä ilmassa kohta leijuva pienhiukkasten määrä, eikä kukaan muka keksi ongelmaan ratkaisua. Järjetöntä.
Riippuu milloin harjaus suoritetaan. Vähän lämmettyä maltillisissa 0 - -4 asteen pakkasissa riittää varmaankin ihan vaan väkevähkö olut. Jos heti aamusta ollaan harjaamassa niin melkeinpä säiliö Jägermeisterilla tai jonkun sortin vodkalla pitää täyttää.
Kummasti katoaa muutkin keväiset astman oireet, kun aikansa noita höyryjä kadulla hengittelee.
Onhan tuota ainakin yhdellä laitevalmistajalla (Snowek) jotain uutta harjauslaitteisiin: korkeapainepölynsidonta.
Menee vähän otsikon vierestä kun tämä lienee hyvä asia. Näin ensimmäisen lakaisukoneen Espoossa. Ajeli ajoradalla, mutta en nähny harjasiko vai kruisailiko. Joka tapauksessa kyllä niitä jo liikenteessä on.
ErWo9iJn
29.03.2013, 16.54
Lakaisukoneita!? Kyllä se kevät vaan tulee teillä aikaisin, menee vielä monta viikkoa kunnes moisia täällä alkaa kulkemaan. Enimmäkseen jäätä täällä on tuolla hyvin lyhyellä pätkällä kylillä, tien pientareet ja ajorata varjopaikoissa on vielä jäisiä.
sklansky
29.03.2013, 17.06
Kuopiossakin oli päivän aikana eräs parin sadan metrin jo sulanut pätkä käyty putsaamassa. Muutenkin ilmeisesti tänä vuonna on katujen putsaukseen satsattu hieman enemmän http://tinyurl.com/c5zsl8r.
Menee vähän otsikon vierestä kun tämä lienee hyvä asia. Näin ensimmäisen lakaisukoneen Espoossa. Ajeli ajoradalla, mutta en nähny harjasiko vai kruisailiko. Joka tapauksessa kyllä niitä jo liikenteessä on.
Minäkin näin tänään ja harjasi ihan KLV:llä. Onko espoossa tosiaan näin paljon lämpimämpää kuin Helsingissä? :rolleyes:
Eilen vielä näin leppävaarassa kun KLV:tä hiekoitettiin bobcatillä ja kuski yritti vielä päällekin ajaa vaihtaessaan yllättäen tienlaitaa, kun ajoin ohi mennä. Sanoi että ei huomannut minua, tosin ei varmaan edes yrittänyt huomata.
mutanaama
29.03.2013, 21.37
Niillä on sellainen vilkkuvalo sen takia, että muut ymmärtäisi väistellä.
Eilen meni heppa pehmennyttä kevli/ulkoilureittiä hyvät reiät mudassa. Ei kyllä mua haitannu.
Turun lähellä olen pari kertaa bongannut aamulla jonkinlaisen auraviritelmän tasoittamassa pyörätien jäätyneitä sohjoja ja samalla olen ihmetellyt että miksi ne yrittävät tasoittaa sitä jääsohjoa aamulla kun se on jäässä eikä vasta päivällä kun sohjo olisi sulanut pehmeäksi? Saisi kerralla kaikki pois mutta ei. Lisäksi aamuinen auraus ei tod. tasoita pyörätietä vaan aura saa vaan sellasta kivaa irtonaista jääpartikkelia edellisen jään pinnalle koristeeksi.
Tänään oli aika tyylikästä koiranulkoiluttajalta, oli kotikadulla ajoradan vasemmassa reunassa ja antoi koiran seikkailla ajoradan poikki niin että kun lähestyin niin mun oli pakko soittaa kelloa, eikä siltikään oikein tahtonut koiranomistajan reaktiot riittää siihen että kiskoo sen koiransa vähän lähemmäs itseään. Siis hitto haloo, ajorata jossa mahtuu 2 autoa menemään rinnan mutta sitten yksi koiranulkoiluttaja koiransa kanssa ja pyöräilijä ei?! Ajoradalla oli hiukan jääsohjoa niin renkaista kuulu kiva rapina, mutta siltikään ei meinannut tajuta. Mitäs jos olisi auto tullut vähän kovempaa. Mä en vaan voi tajuta miksei niitä koiria pidetä siellä omistajan ja pientareen välissä vaan annetaan niiden seikkailla joko klv:n laidasta laitaan tai sitten jopa ajoradan!
JohannaKN
30.03.2013, 18.57
Minulla ei ole vaikeaa, mutta muilla.
Mäkkylän aseman tienoilla torstain alkuyöstä, joku nainen huuteli perään. Pysähdyin kysymään tarkemmin, kun en saanut sanoista selvää. Hänen mielestä Espoossa on vaarallista pyöräillä. Ja minun ei kannattaisi käydä Helsingissä töissä. Ehkä oletti, että teen matkaa työvuoroon.
Pari kertaa toisteli pyöräilyn olevan vaarallista Espoossa, kunnes sain kysyttä väliin, että onko huonoja kokemuksia.
-No kun täällä ei ole opasteita! Vaarallista pyöräillä Espoossa.
Mitäs muuta tuohon vastaamaan, kuin hyvät yöt ja minulla ei ole ollut ongelmia Espoon puolella.
Sen verran oli naisen ääni kiihkeän korkealla, että polkiessani tapauksen jälkeen ohi dösäseisakkeen sain osakseni katseita.
Risto Koivunen
30.03.2013, 20.56
Turun lähellä olen pari kertaa bongannut aamulla jonkinlaisen auraviritelmän tasoittamassa pyörätien jäätyneitä sohjoja ja samalla olen ihmetellyt että miksi ne yrittävät tasoittaa sitä jääsohjoa aamulla kun se on jäässä eikä vasta päivällä kun sohjo olisi sulanut pehmeäksi?
Ehkä kyseessä on joku turkulaisvitsi?
Hääppönen
31.03.2013, 08.41
Eilisellä ajelulla normireittiä pitkin oli yhteen kohtaan kelville kertynyt n. 10 senttiä vettä 15:n metrin matkalle. Vedestä ei mitään ongelmaa, mutta havainto siitä, että siellä pohjalla onkin runsas lajitelma murhaajauria nosti sykkeitä. Lisänä vielä se, että oli jo illan puoli käynnissä ja lätäkön pinta jäätynyt vaihtelevaan paksuuteen. Meni oikein vääntämiseksi eteenpäin pääsy, kun ei oikein tuntunut mukavalta ajatus keskellä lätäkköä nilkkoihin asti ulottuvassa vedessä seisominen. Toinen kerta lukkopoljin-urallani (vuodesta -99), kun pistän roiskevesillä selviytymiseni tällaisesta paikasta lukkisten piikkiin. En usko, että fläteillä olisi saanut vääntöä aikaiseksi. Terv. nimim. Kuivat jalat, parempi mieli. :)
Ilokseni voin Helsingissä Lauttasaari-Ruoholahti suunnalla pyöräileville ilmoittaa, että nastoittaja on aloittanut pyöräilykauden omalta osaltaan. Huomasin kumin tyhjentyvän Lauttasaaren sillalla. Tarkempi tarkastelu paljasti nastan piikin (nyt siis tarkoitan sellaista nastaa, millä kiinnitetään paperia ilmoitustauluun tms.) törröttävän tiukasti renkaan sisäpuolellla, nastan kanta oli jo katkennut. Ajattelin täksi vuodeksi ottaa jotain rullaavaa rengasta kesäkäyttöön työmatkoille, mutta Marathoneilla vissiin jatketaan sitten tämäkin vuosi.
Kuuluukohan tänne mutta on Se kumma että autot ajaa tosi läheltä ohi tuolla missä ei oo kvllää edes tarjolla ja on pakko ajaa tiellä.... Välillä tuntuu että ei mitään kunnioitusta toisille kulkijoille.. Onko kvllät tehneet sen että kun nämä kaupunkilaiset ulostautuu maaseudulle, ne ei tajua enää että maalla tai syrjäseudulla ei oo pyörätietä erikseen, ja kaikki käyttää sitä ajotietä. Ei voida jarruttaa eikä väistää, ohi vaan juna täysillä viis senttiä kyynärpäästä. Hemmetti.
mhelander
31.03.2013, 22.58
Kuuluukohan tänne mutta on Se kumma että autot ajaa tosi läheltä ohi tuolla missä ei oo kvllää edes tarjolla ja on pakko ajaa tiellä.... Välillä tuntuu että ei mitään kunnioitusta toisille kulkijoille.. Onko kvllät tehneet sen että kun nämä kaupunkilaiset ulostautuu maaseudulle, ne ei tajua enää että maalla tai syrjäseudulla ei oo pyörätietä erikseen, ja kaikki käyttää sitä ajotietä. Ei voida jarruttaa eikä väistää, ohi vaan juna täysillä viis senttiä kyynärpäästä. Hemmetti.
No johan on. Ite ajoin Myllyoja-Laukka-Ylikiiminki-Koiteli-Kiiminki-Alakylä-Rusko-Myllyoja lenkin ja vain pari korolla-kuskia hivutteli, muut anto erittäin hyvin tilaa tai jäivät ajamaan taakse kun taituroin laukka-ylikiiminki tien jäätyneillä osuuksilla tai nippa-nappa sulissa ajourissa.
Kiva päästä pois kevleiltä, vihdoinkin !
Risto Koivunen
31.03.2013, 23.15
Mäkkylän aseman tienoilla torstain alkuyöstä, joku nainen huuteli perään. Pysähdyin kysymään tarkemmin, kun en saanut sanoista selvää. Hänen mielestä Espoossa on vaarallista pyöräillä.
Jotenkin tässä tulee mieleen, että olisiko kyseessä ollut siviiliasuinen Espoon kunnansuojelujoukkojen jäsen, joka pyrkii pitämään pyöräilijät yms. epämääräisen aineksen poissa Espoon erityistalousalueelta?
Sauli Lumikko
01.04.2013, 00.08
Tubeless litkuilla olisi rullaava ja ei paljoa nastoittajan spedeilyt haittaa. Tai jos sisäkumin haluaa pitää, voi senkin sisälle laittaa litkua ja nauraa nastoittajan yrityksille.
Tubeless litkuilla olisi rullaava ja ei paljoa nastoittajan spedeilyt haittaa. Tai jos sisäkumin haluaa pitää, voi senkin sisälle laittaa litkua ja nauraa nastoittajan yrityksille.
No niin mäkin luulin, mutta kun se katkennut piikki oli mennyt renkaasta läpi ja juuttunut sinne pystyyn --> piti sisurin reikää auki ja litkut valui siitä ulos. Jos se nasta olisi vaan tehnyt reijän ja irronnut, niin litku olisi varmaan paikannut. Hyvänä puolena voin sanoa että Stan's litkut pysyy sisurissa muuten ihan iskussa talven pakkasilla.
El-Carpaso
01.04.2013, 12.37
Mitenhän tossa olis käyny ilman sisuria...
Tonne sillalle pitäis laittaa joku kansalaispatrulli kiikarien kanssa tarkastelemaan, että kuka siellä niitä nastoja oikeen heittelee. pahantekijän vois sit heittää sillalta alas. No ei tietenkään vois, mutta poliisille vois kyllä antaa talteen.
maalinni
01.04.2013, 16.20
Kevään ensimmäisen fillarilenkki, ja nurin kotipihan sepeleille. Kämmenet auki, polvi vuotaa, kengässä reikä (?!). Eniten harmittaa Brooksiin tullut nirhauma.
kiitos että sai avautua.
Shimaani
01.04.2013, 17.03
Ilmailupiireissä tiedetään että kotikoivu on se kulmakunnan korkein toloppa.
maalinni
01.04.2013, 17.41
Kieltämättä lenkillä oli monta kieli-keskellä-suuta osuutta, kun fillarissa on slicksit alla kuitenkin noita jäisiä osuuksia on vielä jonkun verran. Ja sitten pitää mennä sulassa pihassa kaatumaan. Onneksi naapurit ei nähny...
Into-Konrad
01.04.2013, 21.02
Kävinpä pyörälenkillä. Oli äärimmäisen v*ttumaista ajaa, kun alle sattui peilijää. Kerran kaaduin, kahdesti oli lähellä. Kaatuminen tapahtui kevyen liikenteen väylällä hieman ennen Pukinmäen ABC:tä Helsingissä. Ihan perseestä.
jep, Koskitieltä Tuirassa kun lasketaan alas Toivoniemen yli ja Kuusisaareen menevälle silloille, siinä mäessä heti Koskitien suojatien jälkeen kirkkaan jään päälle oli (ei oo enää ku lakasin ne perseellä pois) laitettu ihanaa kuulalaakerisepeliä aamusta (miksei suolata ?) ja sitten se tapahtui eli talven eka kaatuminen ranne edellä ja noin 10m liuku laakereilla lakasten sepelit perseellä alemmas siitä jää kohdasta. .... EI kalustovaurioita, nyt jäätä ranteeseen, kaffia naamaan ja kesän pyöräilykalenteri pyyhkimään tyhjäksi.... :(
Suurin osa autoilijoista käyttää jopa liioilteltua turvaväliä; ohitus vinkkarilla täysin vastaantulijoiden kaistalla... mutta.. on aina se mutta.. riittää se yksi tai kaksi joille koko tuo turvaväli on tuntematon käsite. Männäviikonloppuna itsekin sain kokea bemarimiehen "suoranlinjan". Maantien reunassa jääyms. sotku valkoisen "turvaviivan" sisäpuolella ja ajelen aivan siinä viivan tuntumassa niin eikös autoilija paina about satasta (80km/h rajoitus) hihaa hipoen ohi... Ei kiinnostaisi päästä tilastoksi "pyöräilijä jäi takaa ohittavan auton alle".
Risto Koivunen
02.04.2013, 13.32
Tänään yritti pitkästä aikaa joku tulla STOP-merkin takaa hidastamatta pakettiautolla eteen, mutta onnistuin väistämään niukasti. Jätin kuitenkin tällä kertaa rikosilmoituksen tapahtuneesta, kyseisen paikan välittömässä ympäristössä kun on mm. kaksi ala-asteen koulua.
Mikko Lahti
02.04.2013, 14.12
Muutin äskettäin Espoon suunnalta Vuosaareen, ja 14,5 km työmatka Kruununhakaan on taittunut nyt pari viikkoa mukavasti fillaroidessa uusissa maisemissa. Tänään aamulla sitten ensi kertaa tuli ikävä konfliktitilanne Suvilahdessa, missä Hermannin Rantatieltä nousee ramppi ylös Itäväylälle. Olin jo noteerannut, että kärkikolmiosta huolimatta liittymän geometria rohkaisee autolijoita painamaan kaasua mennen tullen. Ramppia ylös kiihdyttänyt farmari-Volvon kuljettaja piti katseen tiukasti vasemmalla varmistaen ettei autoja tule kaupungin suunnasta, eikä ilmeisesti edes huomannut minua kun lähestyin vastakkaisesta suunnasta suojatietä. Matka jatkui kiroilun ryydittämänä. Onkohan tuossa jo ruumiita tullut joskus?
Jalgratas
02.04.2013, 15.57
Muutin äskettäin Espoon suunnalta Vuosaareen, ja 14,5 km työmatka Kruununhakaan on taittunut nyt pari viikkoa mukavasti fillaroidessa uusissa maisemissa. Tänään aamulla sitten ensi kertaa tuli ikävä konfliktitilanne Suvilahdessa, missä Hermannin Rantatieltä nousee ramppi ylös Itäväylälle. Olin jo noteerannut, että kärkikolmiosta huolimatta liittymän geometria rohkaisee autolijoita painamaan kaasua mennen tullen. Ramppia ylös kiihdyttänyt farmari-Volvon kuljettaja piti katseen tiukasti vasemmalla varmistaen ettei autoja tule kaupungin suunnasta, eikä ilmeisesti edes huomannut minua kun lähestyin vastakkaisesta suunnasta suojatietä. Matka jatkui kiroilun ryydittämänä. Onkohan tuossa jo ruumiita tullut joskus?
Toi ramppi (ja myös viereinen, keskustasta päin tullessa alaspäin Hermannin Rantatielle menevä ramppi) on kyllä yksi kuumottavimmista risteyksistä mitä omalle työmatkareitille sattuu. Jos ei nyt ihan joka päivä, niin melkein viikottain syke nousee äkillisesti, kun ajoradalla ajavat eivät noudata väistämisvelvollisuuttaan. Niihin kolmioihin ei todellakaan kannata luottaa. Hidastetöyssythän siihen ajoradalle pitäisi laittaa, tai sitten muuttaa väistämisvelvollisuus toisinpäin klv:llä kulkeville.
Muistelin joskus nähneeni kartan onnettomuuspaikoista ja löytyihän sellainen lyhyellä guuglailulla: http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/missa-helsingissa-rysahtaa-katso-jattikartta-liikenneonnettomuuksista-ja-kommentoi/2012/05/1545382. Kyllähän tuossa kolisee, mutta ilmeisesti kukaan ei ole (vielä) henkeään menettänyt.
Nyt on se aika vuodesta Tampereen pyöräilykaupunkissa kun lenkin suunnittelu alkaa siittä miten voitais välttää kelvien käyttö:seko:
Poistumisrampin puoli toimii yleensä varsin hyvin, en muista koskaan siinä auton olleen antamatta tilaa—mutta näkyvyys on totta kai hyvä sekä myötä- että vastapyöräilijöihin. Se toinen puoli sen sijaan on hyvinkin vaarallinen; kesällä puskan katveessa, talvella lumen, ja autoilijoilla on kiire kaasuttaa liikennevirtaan.
...Hermannin Rantatieltä nousee ramppi ylös Itäväylälle. Olin jo noteerannut, että kärkikolmiosta huolimatta liittymän geometria rohkaisee autolijoita painamaan kaasua mennen tullen...Onkohan tuossa jo ruumiita tullut joskus?
Juu, ei paras mahdollinen järjestely tuossa, roima hidastetöyssy voisi tehdä terää. Tähän risteykseen pätee pyöräilijälle sama sääntö kuin kaikkiin muihinkin: älä luota siihen että autoilija huomaa väistämisvelvollisuutensa/sinut, itse pitää huolehtia siitä että ei tule yliajetuksi.
ei riitä että on aamulla peilijäässä kelvlit.. Vastaan ajoi kolme pikkutyttöä, joista takimmainen lauleskeli varmaan kevätlauluja ja vaelteli pää alaspäin suoraan väärälle puolelle kevliä, ei sitten hoksannu ,että vastaan tulee setä, niin joutuin ottaa toisen kaadon tälle viikolle... Onneksi siinä oli penkka jonne pystyin kaatuun nätisti kylelleen. Ei vaurioita. Tyttö kai vähän säikähti kun laulu loppui, mutta poistui paikalta edelleen pää painuksissa eikä kysynyt miten mulle kävi....
ei riitä että on aamulla peilijäässä kelvlit.. Vastaan ajoi kolme pikkutyttöä, joista takimmainen lauleskeli varmaan kevätlauluja ja vaelteli pää alaspäin suoraan väärälle puolelle kevliä, ei sitten hoksannu ,että vastaan tulee setä, niin joutuin ottaa toisen kaadon tälle viikolle... Onneksi siinä oli penkka jonne pystyin kaatuun nätisti kylelleen. Ei vaurioita. Tyttö kai vähän säikähti kun laulu loppui, mutta poistui paikalta edelleen pää painuksissa eikä kysynyt miten mulle kävi....
Vähän isommat tytöt yleensä tulee vastaan kelvillä puhelinta tuijottaen eikä nää eikä kuule mitään....
onjokäytössä
03.04.2013, 10.30
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9938&d=1364973797
Tähän ei pysty kuin todellinen ammattimies - osaamattomalla helposti jäisi jalankulkijan mentävä aukko kelville.
ps. mitataanko ketutuksen määräää kelvillä Kelvineillä?
tempokisu
03.04.2013, 10.55
Ajelin töihin ja pyysin yhtä mummelia vetokassinsa kanssa voisiko väistää, kun toinen puoli väylästä oli harjattu hiekkakasoiksi, niin "tämä on jalkakäytävä mene tuonn..."
Muutenkin olen tässä kiukkuisella tuulella ollut niin ärähdin että pääkiinni.
Ajelin töihin ja pyysin yhtä mummelia vetokassinsa kanssa voisiko väistää, kun toinen puoli väylästä oli harjattu hiekkakasoiksi, niin "tämä on jalkakäytävä mene tuonn..."
Muutenkin olen tässä kiukkuisella tuulella ollut niin ärähdin että pääkiinni.
Huhun mukan Birkalassa on kymmenen kertaa vähempi sepeliä kelvillä? Tampereella vielä tänäänkin ajettiin sepeliä linja-autopysäkin viereen ja vieressä korkeet lumipenkat että ei voinut kuin ihmetellä hölmöläisten hommaa:cool:
tempokisu
03.04.2013, 12.26
Huhun mukan Birkalassa on kymmenen kertaa vähempi sepeliä kelvillä? Tampereella vielä tänäänkin ajettiin sepeliä linja-autopysäkin viereen ja vieressä korkeet lumipenkat että ei voinut kuin ihmetellä hölmöläisten hommaa:cool:
Pirkkalassa talvella hoidettiin kelvit niin upeasti, ettei sepeliä tarvittu kuin vähä, joskin sitä leviteltiin jo varhaisessa vaiheessa heti kun ensimmäiset syksyn pikkuhiutaleet satoi! kelvit oli talvellakin melkein asvalttipintaiset, aurattiin todella sileäksi ja syvältä, eikä "raidoille" tai "laineille" kuten aiemmin. Varmaan vaihdettu huoltoyhtiötä!
Paikallislehdykässä on erittäin moni kiitellyt pyörätien hienosta talvikunnossapidosta.
Nyt jäisiä kohtia on parissa vakio-varjokohdassa, muuten sulaa. Mutta väylä kiertoliittymästä Sarankulmaan, siellä missä on tulli ja Aamulehden paino, niin se on harjattu.
Tampereella kelvit on 10cm sorakuorrutettu.
Tein autolla tutkimusretken Sarankulmasta Partolaan ja ihmettelin vähän kun näytti puhtaalta
Juu puhdasta näytti olevan ku töistä läksin tänään. Vois vaikka koittaa huomenna mennä fillarilla, jos vaikka sohjotkin olis sulanu alkumatkalta.
kolistelija
03.04.2013, 17.38
Keski-ikäinen rouva meinasi tänää teilata minut liikenneympyrässä. Tai siis ei meinannut, olin toki valppaana mutta olisi osunut jos en olisi kattonut tarkkaan mitä tapahtuu. Rouva näytti ensiksi vihaista käsimerkkiä ja heti perään nosti käden moikkauksen merkiksi ja laski päänsä häpeän merkiksi. Ei mulla muuta, halusin vain saada lisää viestejä...
EDIT:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=9938&d=1364973797
Tähän ei pysty kuin todellinen ammattimies - osaamattomalla helposti jäisi jalankulkijan mentävä aukko kelville.
No keksin mä jotain sanottavaa... Ammattimies on se joka ei turhaan rasita itseään vetämällä raskaita kuormia sohjossa, tuo näyttää siltä että ollaan vaan laitettu auto niin lähelle kuin mahdollista. Helpommin kai sen fillarin nostaa hangen yli kuin raahaa sohjossa 100 kiloista pönikkää pari lisämetriä?
Hyvin on autotiet saatu putsattua.
En kyllä ymmärrä yhtään että pitää kitistä siitä että joku jäteauto tms. on pysäköity vähän haitolle. Sopii mennä itse kokeilemaan kuinka mukavaa se on niitä painavia jätepömpeleitä kiskoa pitkät päivät.
Parhaimmat ammattivalittajat toki valittaa siitäkin että joku ajoi traktorilla kelvillä kun lumiauran näkivät.
No keksin mä jotain sanottavaa... Ammattimies on se joka ei turhaan rasita itseään vetämällä raskaita kuormia sohjossa, tuo näyttää siltä että ollaan vaan laitettu auto niin lähelle kuin mahdollista. Helpommin kai sen fillarin nostaa hangen yli kuin raahaa sohjossa 100 kiloista pönikkää pari lisämetriä?
Olishan ton paska-auton voinut tien suuntaisesti pysäköidä eikä poikittain. Tuskimpa tien suuntaisesti pysäköitynä olisi joutunu roudaamaan 100 kilon pönikkää yhtää sen kauempaa kuin nyt.
Täysin amatööri kuljettaja ja noille mulkuille jotka eivät ota muita huomioon voi haistattaa pitkät paskat.
"Nyrkkisääntö" on se, että vähintään tilaa pitää jättää, että lastenrattaat mahtuu ohi ilman ettei joutuu penkan kautta kulkea.
kolistelija
03.04.2013, 18.59
Olishan ton paska-auton voinut tien suuntaisesti pysäköidä eikä poikittain. Tuskimpa tien suuntaisesti pysäköitynä olisi joutunu roudaamaan 100 kilon pönikkää yhtää sen kauempaa kuin nyt.
Täysin amatööri kuljettaja ja noille mulkuille jotka eivät ota muita huomioon voi haistattaa pitkät paskat.
"Nyrkkisääntö" on se, että vähintään tilaa pitää jättää, että lastenrattaat mahtuu ohi ilman ettei joutuu penkan kautta kulkea.
Pahoittelen väärinkäsitystäni. Oletin tietenkin että kelvillä käynnissä oleva (ainakin valot palaa...) paska-auto olisi työnteossa eikä pysäköitynä.
Halloo halloo
03.04.2013, 19.39
Pahoittelen väärinkäsitystäni. Oletin tietenkin että kelvillä käynnissä oleva (ainakin valot palaa...) paska-auto olisi työnteossa eikä pysäköitynä.
Kyllä se työnteossakin pitää osata järkevästi pysäyttää. "Olen suomalainen, olen yksin maailmassa" ei vain enää ole kovin järkevä ajattelutapa.
kolistelija
03.04.2013, 19.48
Kyllä se työnteossakin pitää osata järkevästi pysäyttää. "Olen suomalainen, olen yksin maailmassa" ei vain enää ole kovin järkevä ajattelutapa.
Nimenomaan. Siksi ajattelinkin että tuo kuski varmaan vetää niitä pönttäjä tuolta kuvan oikeasta laidasta ja on siksi kääntänyt auton noin että perä on mahdollisimman lähellä. Kuten sanoin: painavan pöntön vetäminen muutaman metrin pidemmän matkan on huomattavasti suurempi vaiva kuin fillarin nostaminen tuon 20cm korkean lumipatjan yli.
Yksin maailmassa oleva ei toki osaa mitenkään nähdä muiden tekemisille mitään perusteita, varsinkaan jos ne aiheuttavat pienen lisävaivan omaan etenemiseen. Sulassa sovussa ja silleen... paitsi jos minä joudun joustamaan.
Halloo halloo
03.04.2013, 20.28
Nimenomaan. Siksi ajattelinkin että tuo kuski varmaan vetää niitä pönttäjä tuolta kuvan oikeasta laidasta ja on siksi kääntänyt auton noin että perä on mahdollisimman lähellä. Kuten sanoin: painavan pöntön vetäminen muutaman metrin pidemmän matkan on huomattavasti suurempi vaiva kuin fillarin nostaminen tuon 20cm korkean lumipatjan yli.
Yksin maailmassa oleva ei toki osaa mitenkään nähdä muiden tekemisille mitään perusteita, varsinkaan jos ne aiheuttavat pienen lisävaivan omaan etenemiseen. Sulassa sovussa ja silleen... paitsi jos minä joudun joustamaan.
Karrikoin: Ei kai siitä ole haittaa, jos pysäytän rekkani keskelle länsiväylää poikittain, kun haen kioskilta tupakkaa?
kolistelija
03.04.2013, 21.05
Karrikoin: Ei kai siitä ole haittaa, jos pysäytän rekkani keskelle länsiväylää poikittain, kun haen kioskilta tupakkaa?
On siitä haittaa. Mutta jos minä en karrikoi: Länsiväylälle siltaa rakentaessa ei pidä häiritä liikennettä, vaikka se olisi edellytyksenä työn turvalliselle suorittamiselle. Vai?
Ymmärrän kyllä jos hermostutaan siitä että autoja parkkeerataan klv:lle ym., mutta en sitä että hermostutaan siellä ollaan ihan syyn kanssa. Ei se kuitenkaan yllätä sillä samalla tavallahan autoilijat reagoivat kun fillari ajaa ajoradalla jos klv on ajokelvoton: "Väistäis vaikka ojaan kun on noin hidas." Ei vaan ymmärretä ettei täällä olla yksin, paitsi silloin kun joku muu häiritsee omaa menemistä.
Eipä se roskakuskin vika ole jos pihat on suunniteltu päin berberiä. Tuossa eräänä päivänä tuli roska-auto vastaan kelvillä. Katoin että kyllä me mahdutaan toisistamme ohi, mutta kuskipa lähtikin peruuttamaan kelvin päähän. Pysähdyin siihen sitten jutskaamaan kuskin kanssa ja tätä ketutti tietenkin että kerrostaloyhtiön roskikset on talon takana menevän erillisen kelvin varrella eikä pihalla. Oikein mukava ja iloinen kuski oli muuten. Jos ei kiirettä ole ja kuskin näkee pihassa tms niin niidenkin kanssa voi vaihtaa sanasen ja samalla saa oman näkökulma lisäksi vähän muitakin.
mutanaama
03.04.2013, 21.39
Just näin. Lakiin pitäisi kirjata, että kaikkiin kiinteistöihin pitää jättää riittävä tila jätehuollolle ja muulle välttämättömälle liikenteelle turvalliseen toimintaan.
Tuohon roskakuvaan palatakseni. Sopii mennä koittamaan nykästä 660l paperiastia parin sentin sohjovallista läpi kun se on täynnä. Se meinaan painaa. Pikkuastioita nyt voi roudailla, ne ei ole kun max 150kg tms, mutta nuo isot sitten ovat asia erikseen. Sitten kun sen astian saa sohjosta läpi, eikun ympäri ja takaisin noin 150-200 kertaa ja kas, päivä tuli täyteen. Kuvasta tulisi itselle ekana mieleen se, että kuski saattaa koittaa säästää selkäänsä tms, koska tuossa on juurikin auton perän alla sopivan näköinen sohjokohta, jolla saa ittensä sairaslomalle ja nopeasti..
Ps. Ottiko kuvaaja aikaa, kauanko auto oli tuossa kyseisessä kohdassa noin? Yleensä eivät montaa minuuttia paikallaan ole...
Jos ei kiirettä ole ja kuskin näkee pihassa tms niin niidenkin kanssa voi vaihtaa sanasen ja samalla saa oman näkökulma lisäksi vähän muitakin. Siis... jonkun toisen ihmisen? Älä nyt viitti.
Ei kovin kauheita vastoinkäymisiä näköjään tarvi, että hanskat jäähän pudotetaan.
El-Carpaso
03.04.2013, 22.00
Ammattiautoilijoista tuli mieleen eräs taksikuski kun olin liikkumassa ruoholahdessa jalan eilen.
Taksi oli pysähtyneenä pyörätien päälle, vaikka pari metriä edessä päin oleva taksien parkkipaikka oli puoliks tyhjä.
https://maps.google.fi/maps?q=ruoholahti&hl=en&ll=60.163355,24.912733&spn=0.004644,0.016512&sll=66.66995,26.031775&sspn=1.892978,8.453979&hnear=Ruoholahti,+Helsinki&t=m&z=17&layer=c&cbll=60.163272,24.912866&panoid=XjdU8F8te3j-wD4-ma6p4A&cbp=12,231.42,,0,15.32
Oli tasan noiden kahden valkoisen viivan päällä.
Kävelin ohi ja tuijottelin taksikuskia niin kauan kunnes huomasi meikän kummastuneen ilmeen. Mietin että pitääkö sille mennä sanomaan jotain, mutta tajusi parissa sekunnissa liikuttaa autoaan sen muutama metriä eteenpäin parkkikselle.
Jos olisin ollut fillarilla olisin ehkä ottanut lämpöä.
Sauli Lumikko
03.04.2013, 22.21
Hyvin on autotiet saatu putsattua.
Ajoradoilta lähtee jäät ja sepelit isolta osin senkin vuoksi, että niitä pitkin ajetaan autoilla, mikä jauhaa jään sohjoksi ja nostaa veden sumuna ilmaan. Käypä jotain pikkuteitä katsomassa, ne on paljon hirvittävämmässä kunnossa kuin moni KLV.
Mitä tohon jäteautoon tulee, oon ite aiemmin ajanu yli 10-metristä kuormuria kaupungissa jakeluajona. Siihen aikaan en juurikaan pyöräillyt, mutta pyrin ottamaan kaikki liikkujat huomioon niin hyvin kuin taisin. Tämä oli oppia minut perehdyttäneeltä kuskilta, joka oli hyvin joviaali tapaus ja niin oli moni muukin alan kuljettaja. Semmosia ammattisalaisuuksia jaettiin, että hermostuminen ei auta mitään ja puolen minuutin viivästys muutamassakaan kohtaa ei torpedoi kymmentuntisen päivän aikataulua. Muiden huomioiminen oli yllättävän helppoa periaatteella "isomman on helppo olla reilu". Kun ajopelinä on tuommonen vekotin jota citymaasturit ei säikäytä pätkän vertaa, oma pinna pitenee kuin taikaiskusta. Toisaalta kuormat oli välillä hyvinkin raskaita, ja jotain 1000-kiloista lavaa ei mielellään pumppukärryillä raahaa hiekkapohjalla yhtään ylimääräistä metriä. Ajopelin mitat on päivittäin ajavalla henkilöllä sen verran hyvin hanskassa, että tietää kyllä mihin vekotin taittuu ja mihin ei. Kiusallaan en oo nähnyt kenenkään tukkivan muiden kulkua, pakon edessä kylläkin, mutta vain vähäksi aikaa.
Pidän siis lähtökohtana oman kokemusteni perusteella, että roskakuskeilla ja muilla isomman kaluston väellä on pääsääntöisesti hyvä asenne muita kohtaan, mutta työkin on saatava tehdyksi.
Ja mitä lastenrattaisiin tulee, ei semmosia lykkiessä pitäisi tulenpalava kiire olla. Aikanaan kun itelläni toivottavasti on jälkikasvua, saatan jäädä muuten vaan näyttämään toukalle, että tuossa on ihmisiä ja ne tekee työtään. Näköjään joillakin aikuisilla tämä on jäänyt hahmottamatta.
Maantienreunassa; takaa ohittava Seatti meinaa lahjoittaa peilinsä mun kylkeen. Tosin itse olisin jäänyt keräilemään romuja tienreunasta. Onneksi ei kuitenkaan osunut.
Kelvillä; nainen ja mies. Molemmat työntävät lastenkärryjä. Mies kulkee tien oikeaa reunaa ja nainen siinä keskellä kelviä. Tilaa vasemmalta ohittaa about metrin verran. Hämähäkkivaisto jälleen kehoittaa varautumaan ja niinhän se nainen äkkää kai kakkipökäleen siellä vasemmassa reunassa, kun kärryt kääntyvät suoraan sinne juuri, kun olen tulossa ohi.. jarrut pohjaan ja kaartoa mudan puolelle. Ei pienintäkään elettä vilaista olan yli. Ei, kärryt vaan poikittain. Huomioitavaa, että vastaankaan ei tullut ketään, joten ihan vaan pöljä liike tyhjistä aivoista. Ai että olis tehny miel alkaa avautumaan, mutta tyydyin vaan moittimaan kuinka kahdestaan voivat valloittaa koko kelvin. Normikaistan levyinen kelvi.
Tästä muistuikin mieleen toinen psykomamma viime viikolta. Niin hullua, että ei voinut kuin pyöritellä päätä. Nainen tulossa vastaan kahden lapsensa kanssa. Siis vastaan. Poika kävelee oikeaa puolta ja äiti tyttärensä kanssa käsikädessä vasenta. Puolet väylästä on jäätä ja toinen puoli sulaa sepeliasfalttia. Mamma näkee jo kaukaa, kuinka ajan sitä sulaa linjaa, mutta vetää lastansa kohden sitä tuimasti tuijottaen minua "Tästä menemme me eikä tietä anneta" -ilmeellä.. Kädet suorina kiinni toisissaan täti keskellä väylää tytön pyrkiessä sinne jäisempään laitaan. Poika hortoilee siinä hiekkauralla. Ei hitto.. himmaan, pyöritän päätä ja menen sen pojan vieritse kävelyvauhdilla... Mistäköhän kolosta sekin äippäläinen oli kömpinny..?
Pidän siis lähtökohtana oman kokemusteni perusteella, että roskakuskeilla ja muilla isomman kaluston väellä on pääsääntöisesti hyvä asenne muita kohtaan, mutta työkin on saatava tehdyksi.
Tänään jäteauto Kangasalla odotti kiltisti takana muutaman sekunnin että pystyi ohittamaan mut turvallisesti. Ajelin siis ihan törkeästi ajoradalla cc-pyörällä. Kiitin kuskia lavanheilautuksella, vähän matkan päässä se pysähtyi suojatien eteen päästämään jalankulkijan yli. Olipahan vaan niin hyvää käytöstä että jäi mieleen....
Hämmennän minäkin tätä soppaa. Teen jakeluduunia raskaalla kalustolla pk-seudulla, en siis todennäköisesti ole tuon oululaisfirman kuljettaja...
Kylhän tuo jätepakkari on hieman kusipäisesti jätetty, mut jos kattoo kuvaa yhtään tarkemmin huomaa auton perän kohdilla upottavan lumipotoksen ja lasinkirkkaan jään lystikkään vuorovaikutuksen ja jos se olis seisotettu tien suuntaisesti, niin pakkarin nostohissi olisi n. kaksi metriä kauempana pihatieltä. Ei tossa huvita pakottaa ketään rikkomaan itseään toisen roskien siirtelynkään takia. Yritän itse valita ensisijaisesti seisotuspaikan kokonaisjärkevästi siten, että saan työni tehtyä (joka on kuitenkin se AINOA syy miksi pysähdyin, polttaessani osasin sytyttää nortin liikkuvassakin autossa) ja mieluiten niin, etten tuota kohtuutonta haittaa kenellekään. On helvetisti kohteita, jossa tilat ja olosuhteet ovat sellaisia, ettei muiden ajattelu valitettavasti ole muuta kuin kaunista utopiaa. Syy tosta lankeaa yleensä ahneelle ja ajattelemattomalle kaavoittajalle, katusuunnittelulle (miksi on niin paljon yhden kulkijan levyisiä umpikujia, joilta ei mahdu poistumaan pihaan kuorma-autolla?), puuttellisesti hoidetuille tai jopa kokonaan laiminlyödyille lumitöille tai väärin pysäköidyille ajoneuvoille. Toi jäteautohan ei ole pysäköity vaan se on siinä tilattua ja määrättyä työtehtävää hoitamassa.
Seuraava kauniiksi tarkoitettu ajatukseni toivottavasti auttaa avamaan ongelmaa liikkumistapaan katsomatta: minkä ihmeen takia liikennettä ei kyetä näkemään kokonaisuutena, jonne pitäisi mahtua kaikki, vaan sitä aina pitää tuijottaa joko ohjaustangon tai ratin takaa. Itse soisin kokevani sen päivän, jolloin tuolla mahtuis oleen sulassa sovussa jalkaisin, pyörällä, potkulaudalla, mopolla, autolla jne.
Kummasta koituu pahempi vaiva, polkupyörän nostosta luminökäreen yli vai siitä, että ton taloyhtiön paskapytyt on tyhjentämättä koko talvikauden?
Ja ettei jää kenellekään hampaankoloon, niin tiedän että ammattikuljettajissa on valitettavankin paljon asennevammaisiakin ja myönnän sekä hölmöilleeni että tyrineeni myös itse tuolla ulkona monet kerrat.
Anteeksi postuumisti ja ennakkoon kaikille, joiden päivää ja yötä olen kaduilla tahallani tai tahtomattani vaikeuttanut. Koetetaan elää sovussa tuolla kaduilla, liikutaanpa sit miten tahansa.
ErWo9iJn
03.04.2013, 23.16
Seuraava kauniiksi tarkoitettu ajatukseni toivottavasti auttaa avamaan ongelmaa liikkumistapaan katsomatta: minkä ihmeen takia liikennettä ei kyetä näkemään kokonaisuutena, jonne pitäisi mahtua kaikki, vaan sitä aina pitää tuijottaa joko ohjaustangon tai ratin takaa. Itse soisin kokevani sen päivän, jolloin tuolla mahtuis oleen sulassa sovussa jalkaisin, pyörällä, potkulaudalla, mopolla, autolla jne.
Meillä on kansa opetettu tehokkuuteen ja "nyt kaikki heti äkkiä" -ajatteluun, ei se ihmisten vika ole, että ei ole opetettu hahmottamaan kokonaisuuksia ja pohtimaan järjen kanssa, pureskelemaan asioita erilaisista näkökulmista, ennen sitä mielipiteen lukkoonlyömistä. Reagoidaan fiiliksellä ja suoritetaan, harkinta jää siten vähemmälle, syyttömiä ihmiset siihen ovat noin periaatteessa, koulutus, arvo-opetus jne.
Paljolti siihen kulminoituu toki myös monessa tilanteessa hölmösti pysäköidyt ajoneuvotkin, joka varmasti monia fillaristejakin kismittää ja se kismitys sitten voi jumittaa tiukasti siihen omaan näkökulmaankin. Ongelma ei ole vain liikenteen ongelma, se ilmentyy vaan tosi hyvin liikenteessä, se on paljon suurempi yhteiskunnallinen ongelma, joka vaikuttaa hyvin laaja-alaisesti ihmistenväliseen kanssakäymiseenkin. Pitäisi uskaltaa pysähtyä ja ottaa aikaa pohtimiseen sekä ajatusten vaihtamiseen, joka tietty sotisi kovastikkin nykysuuntausta vastaan, mutta sitä kautta ehkä tuohon kokonaisuuteen tulisi tervehdyttävää muutosta.
Arvosta lähimmäistäsi (kanssafillaristia, roskakuskia, sitä idioottia, joka parkkeeraa marketin oven eteen poikittain, kun käy vaan äkkiä), ehkä se ensimmäinen askel kuitenkin.
Risto Koivunen
04.04.2013, 00.02
Ajoradoilta lähtee jäät ja sepelit isolta osin senkin vuoksi, että niitä pitkin ajetaan autoilla, mikä jauhaa jään sohjoksi ja nostaa veden sumuna ilmaan. Käypä jotain pikkuteitä katsomassa, ne on paljon hirvittävämmässä kunnossa kuin moni KLV.
Samaa mieltä, kyllä ne pahimmassa kunnossa olevat tiet Helsingissä parina viime talvena ovat olleet eräiden asuinkatujen ajoradat. Kevättalvesta sellaista 10+ cm paksua jääpolannetta, jossa sitten kulkee vaihtelevan syvyisiä rengasuria. Tuollaiseen verrattuna se keskiverto-KLV:n parin sentin tasainen jääpeite on aika kevyttä.
JohannaKN
04.04.2013, 00.36
Jotenkin tässä tulee mieleen, että olisiko kyseessä ollut siviiliasuinen Espoon kunnansuojelujoukkojen jäsen, joka pyrkii pitämään pyöräilijät yms. epämääräisen aineksen poissa Espoon erityistalousalueelta?
Olin kyllä saunaoluen juonut, että saatoin haista. Valo oli kyllä lain suositusten mukainen.
...ammattikuljettajissa on valitettavankin paljon asennevammaisiakin...
Varmaan ihan sama määrä kuin muissakin tielläliikkujissa (paitsi taksikuskeissa, joita saa kuulemma haukkua, sanoi pomo). Aamulla harjun kelvillä oli ammattikuskikeskusteluun liittyen rekka parkissa. Taluttelin penkan kautta ja pysähdyin siihen jutskaamaan kuskin kanssa. Siinä selvisi että paikalla on ollut muinoin kaatopaikka ja nyt saastuneet maa-ainekset poistetaan kaivinkoneella. Oli siis purkamassa aitaelementtejä montun suojaksi. Täytyypi käydä myöhemmin seuraamassa homman etenemistä.
Ja on tosiaan kohtuullisen haasteellista työnnellä tuollaista täyttä 600 litran paperiastiaa loskassa. Kerran nimittäin autoin kerrostalon pihassa roskakuskia työntämään sellaista, kun autolla ei päässyt 30m lähemmäs roskakatosta.
Asetyylikoliini
04.04.2013, 08.20
Ja mitä lastenrattaisiin tulee, ei semmosia lykkiessä pitäisi tulenpalava kiire olla. Aikanaan kun itelläni toivottavasti on jälkikasvua, saatan jäädä muuten vaan näyttämään toukalle, että tuossa on ihmisiä ja ne tekee työtään. Näköjään joillakin aikuisilla tämä on jäänyt hahmottamatta.
Hups, tuossa on nyt mielestäni sama ajatusvirhe kuin siinä, kun pyöräilyä pidetään vain harrastuksena, eikä varteenotettavana liikkumismuotona A:sta B:hen. Sitten kun sulla on niitä lapsia, saatat joutua huomaamaan, että esim. aamulähdöt päiväkotiin eivät hyvästä tahdostasi ja mallikelpoisesta kasvattajuudestasi huolimatta ole aina kovin sujuvia. Työntelet sitten rakasta jälkikasvuasi lastenrattaissa vilkkaasti liikennöidyllä ajoradalla, kun kapealle jalkakäytävälle on pysäköity autoja (esim. monet vanhemmat vievät tietysti lapsensa autolla samaiseen päiväkotiin ja pysäköivät siksi aikaa kelville/jalkakäytävälle), ja itsesikin pitäisi ehtiä töihisi johonkin aikaan. Lastenrattailla liikkuminen ei siis ole aina leppoisaa kuljeskelua, jossa on aikaa ja halua pysähdellä, vaikka sinänsä mukava näin olisi ajatellakin.
Lastenrattaat ovat siis mielestäni juuri se mittapuu, jonka mukaan noita autolla tai millä tahansa kulkuneuvolla tapahtuvia tilapäisiäkin pysähtymisiä jalkakäytävälle tai kelville pitäisi miettiä.
Kohtuu hyvässä kunnossahan nuo kelvit täällä oli, mitä nyt se vajaa kymmenen senttia auraamatonta lunta + sen alla vaanivat jäiset railot ja poterot vaani ajajaa.
onjokäytössä
04.04.2013, 09.00
Kyllä se kuski asialla oli. Kiitollinen olen siitä että roskat kerätään, lumia aurataan ja siltoja rakennetaan, vaikkei sitä täysin näkymättömästi voikaan tehdä. Välinpitämättömyys (mä on vaan töissä täällä) tuppaa ärsyttämään.
Kuvasta ei näy, että kuskilla olisi ollut tilaa peruuttaa metri tai pari pidemmällekin - olisi selkäkin säästynyt. Tai, olisi kääntänyt ratista puoli kierrosta ja auto olisi oiennut asteen verran kelvin suuntaiseksi. Kummallakin tavalla olisi jäänyt kulkijan mentävä aukko, mutta ei ilmeisesti käynyt mielessä.
Samaan aikaan viereisen koulun pihalle kokoontui lapsia laskettelupäivälle; roudasivat suksiaan, lautojaan ja pyöriään penkan yli. Ei vain sattunut yhtään kuvaan.
mhelander
04.04.2013, 09.39
Kohtuu hyvässä kunnossahan nuo kelvit täällä oli, mitä nyt se vajaa kymmenen senttia auraamatonta lunta + sen alla vaanivat jäiset railot ja poterot vaani ajajaa.
Täällä taas prkl sato lunta just pakastuneen jään päälle. 20-30:n lenkistä tuli 8-kilsanen kun toisen kerran vedin lipat, ensin kaltevalle peilijäälle ja sitten alamäessä loskaan ajetussa urassa.
Ei edes kitkagummit noita pelastaneet, ralliraneilla olis tullu lippoja moninkertanen määrä. Olis toki auttanu jos lampun akusta olis irronnu virtaa täydellekin teholle, ehkä.
Mitä tästä opin: uutta lunta jäälle näillä keleillä -> pysyn kotona. Muuten kevli-lenkille joko plussalämpötiloilla tai sitten reilusti myöhemmällä jolloin pinnat on jäässä. Ja päiväsaikaan ihan tien päälle niin saa ajella sulalla pinnalla varmemmin.
Kun joutuu jarruttaan, ottaa päähän, ku ottaa reisiin taas lähtä liikkeelle. Sama autolla, jos jarruttaa, niin vauhti hidastuu, ja polttoainetta palaa turhaan. Jos joutuu pysähtyyn kokonaan niin hermot menee ihan saletisti. Varmaan myöhästyn töistä tai päiväkodista, ja se joku kerkee siihen parhaaseen pyörätelineeseen ekana, tai saa paremman parkkipaikan, tai sitten on ruuhkaa päiväkodin eteisessä jos nyt joudun hidastaan tai perkelele pysähtyyn... Elämä on berceestä jos tää mun optimoima aika ei riitä siihen että kerkeän aamukaffille toimistoon, tai jonnekkin nyt heti äkkiä. Ei kiinnosta muiden kiireet. Ei. Mulla on kiire ja muut saa väistää. Niin kerta.
Hymiö unohtu äskösestä :)
Joo oli tosiaan liukasta aamulla, ja se täti se ison koiran ja 4 metrin fleksin kanssa ei helpottanu kelvillä. MUTTA olipa mahtavia rekkamiehiä Oritkarissa, toinen oli lähdössä risteyksestä ja toinen oli tulossa siihen kääntymällä, ja molemmat viittas mulle, että aja vaan siitä välistä suoraan, ja ne pysähty antaan tietä vaikka olin jo melkein ite pysähtyny niitä varten ! Iso Käsi herroille !
Hei nimimerkki "onjokäytössä". Mukava kun kerroit tuon lisäselvennyksen koululaisten suksirallista ja muutenkin liikennöidystä alueesta, koska oletin näköjään pieleen. Kerkesin omasta työkokemuksesta johtuen kuvitella paikan olevan sellainen, jossa ei liiku oikeesti ketään muita, paitsi se pakollinen yksi joka närkästyy asiasta. Yksittäisissä tapauksissa olen itse kanniskellut ohikulkijoiden lastenrattaita ja rollaattoripappoja lumipenkassa auton vieritse, mut ton tapauksen kuljettaja varmaan säikähti suurta katrasta ;)
Ja toivottavasti niillä Kelvineillä ei mitata ketutuksen määrää kelvillä, koska muuten täydellistä hermolepoa ei ole heti luvassa. Tolla asteikollahan pyöreä nolla on ilmeisesti vieläkin saavuttamatta, lähelle on kylläkin onneks päästy.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.