Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Kaupungilla terassit on saanu nyt avata ilman lupaa poikkeuksellisesti kun kaupunki on pistänyt lupasysteeminsä uusiksi mutta ei ehdi käsittelemään lupahakemuksia :rolleyes:
http://www.hs.fi/kaupunki/Sadat+terassit+saavat+aueta+ilman+lupaa+Helsingiss %C3%A4/a1395810204191
Pyörällä ja autolla
02.04.2014, 18.40
Kauppatorin kupeessa sijaitsevan Vanhan Kauppahallin edessä on kioski ja he ovat rakentaneet terassiteltan. Sinänsä diggailen terasseja, mutta nyt siitä teltasta on suora poistuminen pyörätielle. Pysähdyin tänään ystävällisesti kyselemään, että A) miksi on pistänyt uloskäynnin teltasta suoraan pyörätielle, eikä toiselle puolelle, missä ei olisi liikennettä (Vastaus: Tää on mun terassi, joten saan laittaa sen tuohon). B) Eikö koe, että on vaarallista, kun asiakas poistuu teltasta ja sokeasta kulmasta tulee liikennettä (Vastaus: Ihmiset osaa katsoa eteensä). C) Tarvitseeko tälläistä, omasta mielestäni vaarallista, rakennelmaa hyväksyttää missään. (Vastaus: Ei tarvitse, tää on mun terassi). En tiedä mikä on totuus, kuulostaa hassulta, että tässä byrokratian luvatussa maassa voi tuollaisen vaarallisen ratkaisun tehdä.
Tarkoitatko tätä telttaa ? Tostahan on hyvä ajaa fillarilla telttaa sisään ostamaan lakua.
http://i62.tinypic.com/10rpcih.jpg
http://i61.tinypic.com/11vmhe1.jpg
http://i58.tinypic.com/9zwqvl.jpg
Tarkoitatko tätä telttaa ? Tostahan on hyvä ajaa fillarilla telttaa sisään ostamaan lakua.
Sama viritelmä. Tota en tajunnutkaan. Lenkiltä palatessa voi fillaroida suoraan sisään.
ptaipale
02.04.2014, 19.07
Terassi? Tuohan näyttää olevan metrilakun myyntiteltta.
Kun ensimmäinen lakritsia ostanut pikkupiltti on niitattu fillarilla liepeen alle, teltta ehkä alkaa siirtyä. Tuo sijainti näyttää kyllä niin vaaralliselta, että poliisin pitäisi sulkea bisnes heti.
http://i61.tinypic.com/11vmhe1.jpg
Kaikkea sitä näkeekin huh huh :(
Tuosta hölmöläisten hommasta oli pakko laittaa kysymys Helsingin rakennusvirastolle sekä Helsingin poliisilaitokselle.
tempokisu
02.04.2014, 20.18
Miksi jalankuljijat ja hölkkääjät poukkoilee minne sattuu, ja sitten se on - tietysti- pyöräilijä "mikset käyttäny kelloa" . Pska, mistä mä tiesin että meette siitä, olisitte näyttäneet suuntaa.
( kaksi hölkkääjää nirvankadulla).
! oho, pelästyin että olenko sittenkin kirjoittanut paikallislehti Pirkkalaisen yleisönosastoon Sorkkalantiestä, niin oli oman mielipiteen oloinen kirjoitus, ikävä kyllä ei ollut kirjoittajan nimeä ( jolloin se en voi olla mä, laitan aina nimeni). Joku pyöräilee sitä kautta usein, työmatkaa, ja ihan on rauhallinen tie. Ylimitoitettu joku kevyenliikenteenväylä kyseiselle osuudelle.
Niin on.
Mutta se Asia.
Samaisen lehden uutisen mukaan joku pyöräilijä oli sunnuntaina 30.3. iltapäivällä ajanut Naistenmatkantien kevyen liikenteen väylää, ja ohittaessaan koirienulkoiluttajan potkaissut villakoiralta neljä hammasta katki. Ilmeisesti klossimono?
Uutisessa ei mainittu että koira olisi esimerkiksi hyökännyt pyöräilijää kohti ( jolloin toiminta olisi ...no, ymmärtäisin kyllä). Tuntuuko tutulta tapaukselta?
Kampinalle
02.04.2014, 20.37
Pahoitteluni, OT, mutta mikään ei oikeuta potkaisemaan villakoiraa päähän, sen verran pitäisi olla tolkkua.
Kyllä mä pistän monoa ensimmäiseksi eteen jos koira käy päälle. Aivan surutta. T: koiranomistaja
Pyörällä ja autolla
02.04.2014, 21.22
Tuosta hölmöläisten hommasta oli pakko laittaa kysymys Helsingin rakennusvirastolle sekä Helsingin poliisilaitokselle.
Itse laitoin viestiä Pekka Saurille. Saa nähdä mitä vastaa.
Samaa mieltä. Ei voi sanoa että mikään ei oikeuta. Hätävarjelu oikeuttaa. Omistajaako sitten pitäisi potkaista?
^Eikös koirat toimi niin kuin luonnolliset vaistot ja ennen kaikkea koulutus ohjaa, eli enempi taitaa ohjaajassa olla vikaa kuin eläimessä. Juttelen poluilla ja kaduilla auttavasti koirien kanssa, omistajien kanssa kommunikointi menee useammin hakoteille :p
Aika moni koira lähtenyt seuraamaan .. siinä vähän hankalaa kun omistaja ei saa koiraansa pidettyä .. siinä sitten ihmeissään pitäisikö jatkaa matkaa, pysähtyä paikalleen vai polkea omistajan luokse. Pari kertaa maastossa ollut ihan varman koiran aikeista ja vähän kuumottanut käykö päälle.. kun takaapäin liikkuvaa pyörää ja kampia lähestyy. Yhden koiran jouduin pelastamaan avannosta kun lähti seuraamaan ja sitten palaamaan omistajan luokse kun olin liikkeellä retkiluistimilla :rolleyes:
^Eikös koirat toimi niin kuin luonnolliset vaistot ja ennen kaikkea koulutus ohjaa, eli enempi taitaa ohjaajassa olla vikaa kuin eläimessä. Juttelen poluilla ja kaduilla auttavasti koirien kanssa, omistajien kanssa kommunikointi menee useammin hakoteille :pNiin kyllähän se on se omistaja, joka ansaitsisi sen potkun päähän jos koira pääsee hyökkäämään jonkun kimppuun. Mutta kun se vihainen koira ei osaa odotta moista toimenpidettä, vaan sen hyökkäys on pysäytettävä ensin.
Tähän sinänsä liittymättömästi olen tänä talvena todennut, että nastojen rapina tuntuu provosoivan useitakin koiria aina kiehumispisteeseen saakka. Vastaavaa ongelmaa ei esiinny lähellekään niin usein (käytännössä ei koskaan) kesäkumeilla ajaessa.
Aika moni koira lähtenyt seuraamaan .. siinä vähän hankalaa kun omistaja ei saa koiraansa pidettyä .. siinä sitten ihmeissään pitäisikö jatkaa matkaa, pysähtyä paikalleen vai polkea omistajan luokse. Pari kertaa maastossa ollut ihan varman koiran aikeista ja vähän kuumottanut käykö päälle.. kun takaapäin liikkuvaa pyörää ja kampia lähestyy. Yhden koiran jouduin pelastamaan avannosta kun lähti seuraamaan ja sitten palaamaan omistajan luokse kun olin liikkeellä retkiluistimilla :rolleyes:
Vapaalla rullailu / pieni hidastaminen yleensä toimii, kovalla kadenssilla ja jos vielä kiihdyttää, niin siinähän koiraa luulee heti saaliiksi ja varmasti seuraa.
Itse olen yleensä pysähtynyt jos tulevat lähelle, ettei jää tassu pinnojen väliin, siinä sitten rekku muutaman sekunnin nuuskii ja olen sitten tokaissut, että nyt on uteliaisuus tyydytetty, jatkanpa matkaa ja sinä jäät tähän. Eivät ole seuranneet.
Koiran potkiminen on osapuilleen yhtä järkevää kuin hyttysen oikeuteen haastaminen menetetyistä yöunista.
Jos koira on selvästi agressiiviinen, niin silloin pysähtyminen ja pitää pyörän itsensä ja koiran välissä, mono voi tarjota jos ei halua muutamaan viikkoon kävellä, pätee etenkin isompiin. Osapuilleen jokainen koiranomistaja on jossain vaiheessa sanonut koiralle topakammin EI, tuppaa pysäyttämään koiran toiminnan ainakin hetkeksi, kun menee vähän pasmat sekaisin.
Koirille nyt yleensäkkin ihminen on korkeammalla hierarkiassa ja jopa kouluttamaton perhekoira ymmärtää jonkin verran kun painokkaasti vaan kieltää. Jos taas nostaa kadenssia ja ajaa vauhdilla, niin ei ole ihminen vaan joku kumma saalis, jota on kiva jahdata, jos vaikka alkaisi leikkimään, kun vähän näykkäisee.
Koira kun puree, niin se on ihan jotain muuta kuin pieni näykkäisy, siinä on reikiä jalassa/kädessä vaikka olisi pienikin koira.
Jos joutuu pyörän taa turvaan ja koira vaan yrittää päälle, niin voi olla ihan sairas yksilö, silloin ei ole paljoa tehtävissä kun huutaa kovasti ja kääntelee pyörää koko ajan koiran tielle, niin ettei se pääsisi pyörän ohi. Voi kokeilla myös pyörää tömisyttää ja lähestyä koiraa, pitäen pyörän koiran ja itsensä välissä, sairainkin koira kunninoittaa kokoa ja kun osoittaa lähestymällä, ettei tämä saalis pelkää, niin voi saada koiran vähän enemmän empimään.
Koira on nopeampi kuin ihminen, jos se haluaa purra ja potkii tai yrittää huitoa, niin se nappaa kyllä kiinni ja reijittää jäsenen nopeammin kuin ihmisen ajatusprosessi kerkeää tajuamaan, että se aikoo purra. Siksikin on tosi huono tuo potkiminen, toimii vain arkojen pienien koirien osalta hätistelynä, mutta aika mulkun maineen siinä pyöräilijä saa ja koirallekkin tulee traumoja ja voi alkaa puremaan sitten pyöräilijöitä.
Monille täällä suosittelen lämpimästi ihan tutustumaan kuinka eläimet oikein käyttäytyy ja miksi ne siten käyttäytyvät kuin käyttäytyvät, kumminkin eläimiä aina on ja joskus voi tulla se tilanne, että siitä tiedosta on merkittävää etua.
Kumminkin tuo vapaana juoksevankin koiran kohtaaminen on enemmän taktiikkaa kuin mitään muuta, mutta toki jos kaikki muut ovat vain tiellä ja elukatkin vaan haittaavat, itsellä on oikeus ja muiden pitää MINUN oikeuden tieltä väistyä, niin siihen asennevammaan nyt ei taida auttaa muu kuin jonkinlainen keskusteluterapia, sen verran pahasti siinä on elämänarvot pielessä, että varmasti moisesta asennevamman korjauksesta saisi paljon rikkautta ja iloa elämään.
kuovipolku
04.04.2014, 00.55
Neiti Miilin tie/Fröken Miilis väg vie Söderkullan koulukeskukseen ja tietenkin myös tulee sieltä. Etenkin jälkimmäinen tekee lainkuuliaisesta kelvin käyttämisestä pirun vaarallista kun pyöräilijä tulee Helsingin suunnasta. Lapsensa noutanut kännykässä asioitaan hoitava kotiäiti katsoo vain vasemmalta tulevien autojen suuntaan ja uuden mopon saanut koululainen unohtaa tulevansa kolmion takaa.
Maastonmuodosta ja näköesteestä johtuen pyöräilijä tulee tilanteeseen hyvällä nopeudella mutta näkee mahdolliset koulukeskuksesta tulijat yhtä myöhään kuin nämä näkevät (mikäli katsoisivat) hänet, joten pyöräilijän on joko hidastettava joka kerta vain varman päälle tai luotettava muiden tienkäyttäjien käytökseen (ja välillä yllätyttävä etteivät he edes hidastakaan).
Mopopojan(?) vauhti ja kiihdytys oli kyllä aitoa "mitä isät edellä sitä pojat perässä" -luokkaa enkä muista milloin viimeksi olen ollut näin lähellä päätyä pieneen uutisjuttuun. Hetken jopa mietin yhteydenottoa rehtoriin...
Mun mielestä ihmisen pitää pystyä kelvillä liikkumaan ilman mitään perehtymistä aiheeseen "miten pärjätä nuuskimaan ja/tai kimppuun käyvien koirien kanssa".
Mun mielestä ihmisen pitää pystyä kelvillä liikkumaan ilman mitään perehtymistä aiheeseen "miten pärjätä nuuskimaan ja/tai kimppuun käyvien koirien kanssa".
Ja pyöräilyn Helsingistä Espoon kautta Kirkkonummelle Länsiväylän "vierustan" pyöräteitä tulisi olla mahdollista ja jopa helppoa ilman jatkuvaa kartanlukutarvetta ja lukuisia kiertoteitä.
Ja pyöräilyn Helsingistä Espoon kautta Kirkkonummelle Länsiväylän "vierustan" pyöräteitä tulisi olla mahdollista ja jopa helppoa ilman jatkuvaa kartanlukutarvetta ja lukuisia kiertoteitä.
Ja ilman mopoilijakusipäitä...
Vapaalla rullailu / pieni hidastaminen yleensä toimii, kovalla kadenssilla ja jos vielä kiihdyttää, niin siinähän koiraa luulee heti saaliiksi ja varmasti seuraa.
Itse olen yleensä pysähtynyt jos tulevat lähelle, ettei jää tassu pinnojen väliin, siinä sitten rekku muutaman sekunnin nuuskii ja olen sitten tokaissut, että nyt on uteliaisuus tyydytetty, jatkanpa matkaa ja sinä jäät tähän. Eivät ole seuranneet.
Koiran potkiminen on osapuilleen yhtä järkevää kuin hyttysen oikeuteen haastaminen menetetyistä yöunista.
Jos koira on selvästi agressiiviinen, niin silloin pysähtyminen ja pitää pyörän itsensä ja koiran välissä, mono voi tarjota jos ei halua muutamaan viikkoon kävellä, pätee etenkin isompiin. Osapuilleen jokainen koiranomistaja on jossain vaiheessa sanonut koiralle topakammin EI, tuppaa pysäyttämään koiran toiminnan ainakin hetkeksi, kun menee vähän pasmat sekaisin.
Koirille nyt yleensäkkin ihminen on korkeammalla hierarkiassa ja jopa kouluttamaton perhekoira ymmärtää jonkin verran kun painokkaasti vaan kieltää. Jos taas nostaa kadenssia ja ajaa vauhdilla, niin ei ole ihminen vaan joku kumma saalis, jota on kiva jahdata, jos vaikka alkaisi leikkimään, kun vähän näykkäisee.
Koira kun puree, niin se on ihan jotain muuta kuin pieni näykkäisy, siinä on reikiä jalassa/kädessä vaikka olisi pienikin koira.
Jos joutuu pyörän taa turvaan ja koira vaan yrittää päälle, niin voi olla ihan sairas yksilö, silloin ei ole paljoa tehtävissä kun huutaa kovasti ja kääntelee pyörää koko ajan koiran tielle, niin ettei se pääsisi pyörän ohi. Voi kokeilla myös pyörää tömisyttää ja lähestyä koiraa, pitäen pyörän koiran ja itsensä välissä, sairainkin koira kunninoittaa kokoa ja kun osoittaa lähestymällä, ettei tämä saalis pelkää, niin voi saada koiran vähän enemmän empimään.
Koira on nopeampi kuin ihminen, jos se haluaa purra ja potkii tai yrittää huitoa, niin se nappaa kyllä kiinni ja reijittää jäsenen nopeammin kuin ihmisen ajatusprosessi kerkeää tajuamaan, että se aikoo purra. Siksikin on tosi huono tuo potkiminen, toimii vain arkojen pienien koirien osalta hätistelynä, mutta aika mulkun maineen siinä pyöräilijä saa ja koirallekkin tulee traumoja ja voi alkaa puremaan sitten pyöräilijöitä.
Monille täällä suosittelen lämpimästi ihan tutustumaan kuinka eläimet oikein käyttäytyy ja miksi ne siten käyttäytyvät kuin käyttäytyvät, kumminkin eläimiä aina on ja joskus voi tulla se tilanne, että siitä tiedosta on merkittävää etua.
Kumminkin tuo vapaana juoksevankin koiran kohtaaminen on enemmän taktiikkaa kuin mitään muuta, mutta toki jos kaikki muut ovat vain tiellä ja elukatkin vaan haittaavat, itsellä on oikeus ja muiden pitää MINUN oikeuden tieltä väistyä, niin siihen asennevammaan nyt ei taida auttaa muu kuin jonkinlainen keskusteluterapia, sen verran pahasti siinä on elämänarvot pielessä, että varmasti moisesta asennevamman korjauksesta saisi paljon rikkautta ja iloa elämään.
Olen täsmälleen samaa mieltä! Kiva että joku muukin ymmärtää koirien ajatuksen juoksua/käyttäytymistä.
Kannattaa hidastaa jos näkee vapaana olevan koiran, antaa nuuskia jolloin se menettää pian mielenkiinnon ja käskeä voimakkaalla äänensävyllä "pois" tai käskeä "etsi emäntä tai isäntä" jolloin koira muistaakin lähteä takaisin omistajan luo.
Jos koira on agressiivinen, niin karkuun ajaminen ja potkiminen ja huitominen vain pahentaa tilannetta, kuten CwA sanoi pyörä väliin.
Siis ylipäätään pyöräilyn yhtään mistään yhtään mihinkään pitkin pyöräteitä pitäisi olla vähän helpompaa ilman yllämainittuja + vankkaa paikallistuntemusta. Jos noita viitoituksia on joku oikein suunnitellut, niin on mahtanut olla mielenkiintoinen työllistämiskokeilu.
Tämä nyt sitten koskee vain pks, jos on yksi kelvi ja yksi risteys, niin vähän eri asia.
Ja aivan varmasti löytyy koiranulkoiluttajia, joiden mielestä niillä pitäisi voida kulkea ilman pyöräilijöitä, jos et vieläkään näe ajattelussasi ongelmaa, niin en tiedä kuinka sitä oikein paremminkaan selittäisi, liikenne on yhteispeliä kun tarkoittaa vähän muutakin kuin vain sitä, että seuraa sääntöjä kuin robotti, siinä pitää ymmärtää joustaa ja jotta voi ymmärtää joustaa täytyy ymmärtää muuta liikennettä, vain siten voi toimia ilman että joutuu jatkuvasti ongelmatilanteisiin.
Jostain syystä vaan nykyään on oikein muotia tehdä jotain mistä ei ymmärrä mitään, kuten liikkuminen muun liikenteen joukossa ja kuvitellen, että itsellä on oikeus kulkea kuten huvittaa, ne muut saa väistää.
Toki, kivahan se olisi jos koirien ulkoiluttajat hallitsisivat koiransa ja toimisivat kuten kuuluu, mutta sitten taas jos pyöräilijöissäkin on näitä, että muut on vaan haittoja ja niiden pitää väistyä tai tulee monoa/kyynärpäätä, niin miksi muissa liikkujissa ei samoja löytyisi?
Sitten kaksi samanlaista samaan aikaan ja paikkaan sijoitettuna tahtoo tuottaa yleensä kipunointia.
Kannattaa aina ajatella asioita muidenkin näkökulmista mun mielestäni.
Toisaalta tässä nyt taas korostuu se eräs ongelma länsimaisessa yksilöpohjaisessa ajatusmallissa, jossa ei esimerkiksi liikennettä opeteta ajattelmaan kokonaisuutena ja itseä pienenä rattaana siinä kokonaisuudessa, vähän voitelua väliin (joustoa) ja koko koneisto toimii keskimäärin paremmin, vaikka yksilön osalta tulisikin merkityksetöntä hidastamistarvetta satunnaisesti, niin koska kokonaisuus toimii paremmin, niin pitkässä juoksussa se on sille yksilöllekkin parempi.
Toisaalta osa ongelmasta voi tulla siitä, että ei katsota/ajatella nokkaansa pisemmälle, shakissahan esimerkiksi pitää ajatella vähän pisemmälle kuin justiinsa seuraavaan siirtoon, yllättäen liikenteessä on sama homma.
Väitän, ettei kaikilla ole vaan kehittynyt vielä se ymmärrys mitä tuo liikenne oikein on, eikä osata nähdä itseä oikeassa suhteessa siihen kokonaisuuteen.
Suurella osalla se alkaa kuitenkin jo 50 iässä vähäsen hahmottumaan, osalla aiemmin, osalla ei koskaan, riippuu ihan siitä millainen oma ajatusmalli on, mutta tämänkin postauksen tarkoitus on lähinnä mahdollistaa oivaltamaan kuinka liikenteessä voi ajatella myös toisin, kuin nyt ajattelee ja sitäkautta se liikkumiskokemus voi olla merkittävästi antoisampi, kun ei kasva se sarvi otsaan.
Siis ylipäätään pyöräilyn yhtään mistään yhtään mihinkään pitkin pyöräteitä pitäisi olla vähän helpompaa ilman yllämainittuja + vankkaa paikallistuntemusta. Jos noita viitoituksia on joku oikein suunnitellut, niin on mahtanut olla mielenkiintoinen työllistämiskokeilu.
Tämä nyt sitten koskee vain pks, jos on yksi kelvi ja yksi risteys, niin vähän eri asia.
Monesti tosiaan on aika hankalaksi tehty yksinkertainen asia, kohteen ilmansuunta ja auringon asema taivaalla riittää yleensä aika pitkälle, paitsi kaupunkimiljöössä, täysin irrattionaalisia ratkaisuja pyöräilijää ajatellen ja vaikka ihan hyvä väylä menisi juuri siihen ilmansuuntaan johon on pyrkimässä, niin moinen on sitten pitänyt teennäisin säännöin mennä estämään, ehkä jopa tiedostamatta mitä on tullut tehtyä.
Tosin se pitää sanoa, että autoillessakin kartta oli hyvä apuväline, navigaattorin lisänä, mutta siltikin satunnaisesti jotain paikallistuntemusta tarvittiin, kun jotain hotellia kävelykatujen ja yksisuuntaisten ääreltä yritti löytää, kyltit laitettu juuri niin sopivasti hotellissakin, että kyllähän kävelykaduilta sinne löysi, mutta taas autolla liikkuen ei muista tismalleen samanlaisista rakennuksista mokomaa voi erottaa.
Tai ehkä se on vaan siinä, että metsien lapsi ei kaupungissa osaa kulkea, metsässä on helppoa kun ei kahta samanlaista paikkaa olekkaan :D
Toki, kivahan se olisi jos koirien ulkoiluttajat hallitsisivat koiransa ja toimisivat kuten kuuluu, mutta sitten taas jos pyöräilijöissäkin on näitä, että muut on vaan haittoja ja niiden pitää väistyä tai tulee monoa/kyynärpäätä, niin miksi muissa liikkujissa ei samoja löytyisi?
Potkimaan en ala koiria, mutta tapauksesta riippuen joskus karkuunlähtö voi olla hyvä koulutus koiralle ja sen omistajalle. Kerran yksi pikkukoira tuli mun perässä yli 40 km/h metsäpolkua mäkeä alas. (omistajan huudot oli vaimenneet jo 1 km aikaisemmin) Mulla vauhtia oli vajaa 50 km/h koira jäi mmkiosuudella arviolta 10m. Tuli kyllä vielä hetkeksi rinnalle räksyttämään, kun jouduin vastaantulevan toisen koiran ulkoiluttajan takia ottamaan nopeuden alas. Olis pitänyt olla kyllä videokamera satulatolpassa että olis nähnyt miten kovaa ne 20 senttiset jalat oikein vispasi siinä nopeudessa.
Viimeinen näköhavainto oli, kun koira palasi hissukseen polkua pitkin omistajansa suuntaan. Tuskin koira eksyy sen takia, että ajaa jotakuta takaa. Mutta saapahan omistaja hetkeksi mietittävää, että oliko se nyt niin fiksua pitää sitä koiraa lainvastaisesti irti kun odottelee väsyneen koiransa paluuta...
, jos et vieläkään näe ajattelussasi ongelmaa,
En minä näe tuossa mitään ongelmaa.
Pyörällä ja autolla
04.04.2014, 13.54
Keskustelin Pekka Saurin kanssa tätä teltasta ja homma on hoidettu nyt niin että telttaan sisäänmeno ja ulostulo eivät ole pyörätien puolella.
Potkimaan en ala koiria, mutta tapauksesta riippuen joskus karkuunlähtö voi olla hyvä koulutus koiralle ja sen omistajalle. Kerran yksi pikkukoira tuli mun perässä yli 40 km/h metsäpolkua mäkeä alas. (omistajan huudot oli vaimenneet jo 1 km aikaisemmin) Mulla vauhtia oli vajaa 50 km/h koira jäi mmkiosuudella arviolta 10m. Tuli kyllä vielä hetkeksi rinnalle räksyttämään, kun jouduin vastaantulevan toisen koiran ulkoiluttajan takia ottamaan nopeuden alas. Olis pitänyt olla kyllä videokamera satulatolpassa että olis nähnyt miten kovaa ne 20 senttiset jalat oikein vispasi siinä nopeudessa.
Viimeinen näköhavainto oli, kun koira palasi hissukseen polkua pitkin omistajansa suuntaan. Tuskin koira eksyy sen takia, että ajaa jotakuta takaa. Mutta saapahan omistaja hetkeksi mietittävää, että oliko se nyt niin fiksua pitää sitä koiraa lainvastaisesti irti kun odottelee väsyneen koiransa paluuta...
Joskus katsoin mtb videon, jossa alamäkiajoa vedeltiin sellaisella aika unelmapolulla ja pyöräilijän oma koira seurasi perässä, kuvakulma, joka näytti taakse oli ihan hauska, näytti koirakin nauttivan treenistä :D
En tarkalleen tiedä kuinka koira näkee, mutta kerran vaikka ajoin kävelyvauhtia, yksi koira työnsi jalkansa pinnojen väliin, mitään vammaa ei kerennyt tulemaan, koska kerkesin stoppaamaan niin pian, mutta kipuahan moinen aiheutti. Tosta mulle on jäänyt jotenkin sellainen kuva, että eivät ehkä näe noita pinnoja, vaan ehkä kuvittelevat pääsevänsä kiekon 'läpi' ja siksi olen aika varovainen noiden eläinten ja nopeuksien suhteen.
Mun itsetunto kestää kyllä sen, että huomion ja kunnioitan toisia liikkujia, rotuun, sukupuoleen tai eläinlajiin katsomatta.
Ei nyt ole ihan vertailukelpoista kun vaaditaan kauhean opastekstin kera miten pyöräilijän tulisi liikkumistarvetta varten rakennetulla kelvillä toimia koirien kanssa eri tilanteissa muun muassa pysähtyen ja antaen haistelle jne...
verrattuna siihen, että pyöräilijät nyt lähinnä vaativat, että se ihminen koira yhdistelmä olisi jommalla kummalla puolella väylää eikä sen yli.
Toisin sanoen minä pyöräilijä olen vaatimassa lakien noudattamista ja sinä koiranomistaja jotain paljon monimutkaisempaa, jota ei todellakaan ole laissa kirjattu.
On meillä koira lapsena ollut mutta en kyllä ole silti oppinut mitään yleispäteviä konsteja niiden käsittelyyn. Tosin ei kyllä ole pahemmin ongelmiakaan ollut koiranulkoiluttajien kanssa. Kerran joku koira juoksi kilometrin perässä ja pari kertaa viikossa joutuu hiljentään kun koira kelaataan vierelle, mutta hengissä oon selvinny.
Ja aivan varmasti löytyy koiranulkoiluttajia, joiden mielestä niillä pitäisi voida kulkea ilman pyöräilijöitä,
Kyseisellä tavalla ajattelevat koiranulkoiluttajat ovat itsekeskeisiä idiootteja. Vaikka omistajan oma ajattelu olisi tässä asiassa miten kieroutunutta tahansa, koira ei tienkäyttäjänä mene missään olosuhteissa pyöräilijän edelle. Koirat eivät ole ihmisiä. Tjeu: Finlex.
Eikä se ei ole mitään "yhteispeliä", että koiranomistaja ottaa lain omiin käsiinsä ja pitää eläintään vapaana tai ylipitkissä flekseissä kevyen liikenteen väylällä. Vastuu koirasta ja eläimen puutteellisesta hallinnasta seuraavista vaaratilanteista on yksin omistajan, syytä on ihan turha vierittää muiden väylän käyttäjien niskaan.
Suurin osa koiranomistajista käyttäytyy ihan fiksusti ja vastuullisesti, mutta valitettavasti lenkin pilaamiseen ei tarvita kuin yksi iltahämärässä alamäen poikki viritetty mattamusta fleksinaru. Noihin jarruttaessa harvoin keksii mitään kaunista sanottavaa väylän ansoittaneelle koiranomistajalle...
Ei nyt ole ihan vertailukelpoista kun vaaditaan kauhean opastekstin kera miten pyöräilijän tulisi liikkumistarvetta varten rakennetulla kelvillä toimia koirien kanssa eri tilanteissa muun muassa pysähtyen ja antaen haistelle jne..
On suoraan sanottuna ihan hevonpaskaa, että koko muun maailman pitäisi opetella "puhumaan koiraa", että omistaja voi laskea elikkonsa edesvastuuttomasti irti muun liikenteen sekaan. Tekosyitä tälle "minä, minä, minä ja mun koira" -toimintamallille kyllä riittää.
On suoraan sanottuna ihan hevonpaskaa, että koko muun maailman pitäisi opetella "puhumaan koiraa", että omistaja voi laskea elikkonsa edesvastuuttomasti irti muun liikenteen sekaan. Tekosyitä tälle "minä, minä, minä ja mun koira" -toimintamallille kyllä riittää.
Olet nyt ihan kujalla.
Kyse on siitä kuinka selvityä paremmin vallitsevassa tilanteessa, voit keuhkota kuinka paljon tahansa, mutta ne koiranomistajat, jotka eivät toimi vastuullisesti eivät tule tekemään sitä sen enempää keuhkoamisesta huolimatta. Edelleenkään vuori ei tule muhammedin luo, kyllä sen muhammedin on helpompi siirtyä vuoren luo, mutta jokainen toki voi tehdä elämästään niin vaikeaa kuin tahtoo.
Liikenne ei edelleenkään ole kilparata, jos vauhtia haluaa, niin menee asianmukaiseen paikkaan ajamaan täysillä. Vai saisiko urheiluautojen omistajatkin ajaa täysii ja ei noudattaa varovaisuutta vaaran välttämiseksi eli huomioida sitä, että muut saattavat tehdä virheitä vaikka itse voisikin ajaa täysii?
Shimaani
04.04.2014, 16.36
Kun pitää ohjaustangossa helisemässä karhunkelloa niin ei tartte kiukutella saavutettaville ja molemmat kädet on vapaana, ohitettavatkin on järjestään hyvällä tuulella. :)
Hertsikan liikennejumpurassa on päivittäin hauskoja tilanteita kun pedestriaanit kiitävät silmät ja/tai huomiokyky kii kohti metroa tai onnikkaa siinä phillarikaistan puolella, uittumaisemmalla kuskilla olis kyynärpäät kipeänä koko ajan mutta hymyilemällä saa hyvin tilaa.
Kun pitää ohjaustangossa helisemässä karhunkelloa niin ei tartte kiukutella saavutettaville ja molemmat kädet on vapaana, ohitettavatkin on järjestään hyvällä tuulella. :)
Hertsikan liikennejumpurassa on päivittäin hauskoja tilanteita kun pedestriaanit kiitävät silmät ja/tai huomiokyky kii kohti metroa tai onnikkaa siinä phillarikaistan puolella, uittumaisemmalla kuskilla olis kyynärpäät kipeänä koko ajan mutta hymyilemällä saa hyvin tilaa.
Jup, sopivalla taktiikalla pärjää aina paremmin kuin brute forcella :D
Mulla taitaa aina olla ketju niin hiekassa, että sen kuulee kauas.
ptaipale
04.04.2014, 18.27
koira ei tienkäyttäjänä mene missään olosuhteissa pyöräilijän edelle. Koirat eivät ole ihmisiä. Tjeu: Finlex.
No joskus kyllä tuntuu, että vähän tahvompikin koira on fiksumpi kuin jotkut ihmiset...
Paras oli tänään autonkuljetusauto parkissa kevyen liikenteen väylällä eikä edes autoliikettä ihan vieressä. Eilen myös violetti Grand Voyager poikittain parkissa kelvillä niin että sai oikeasti ojan kautta ohittaa.
Eilen myös joku vanhempi koiranulkoiluttaja irrallaan olevan koiran kanssa jotain vittuili mulle että pyörät pitäisi viedä pois pururadoilta, kun Neidinkeitan alapuolelta menin M-T:aan. Tää on ennenkin tullut vastaan ja aina naama norsunvitulla. Toivotin hyvät huomenet hällekin:).
No joskus kyllä tuntuu, että vähän tahvompikin koira on fiksumpi kuin jotkut ihmiset...
Erittäin totta kun katsoo minkälaiset pölvästit niitä koiria välillä ulkoiluttaa...
Olet nyt ihan kujalla.
Kyse on siitä kuinka selvityä paremmin vallitsevassa tilanteessa, voit keuhkota kuinka paljon tahansa, mutta ne koiranomistajat, jotka eivät toimi vastuullisesti eivät tule tekemään sitä sen enempää keuhkoamisesta huolimatta. Edelleenkään vuori ei tule muhammedin luo, kyllä sen muhammedin on helpompi siirtyä vuoren luo, mutta jokainen toki voi tehdä elämästään niin vaikeaa kuin tahtoo.
Liikenne ei edelleenkään ole kilparata, jos vauhtia haluaa, niin menee asianmukaiseen paikkaan ajamaan täysillä. Vai saisiko urheiluautojen omistajatkin ajaa täysii ja ei noudattaa varovaisuutta vaaran välttämiseksi eli huomioida sitä, että muut saattavat tehdä virheitä vaikka itse voisikin ajaa täysii?
Mee nyt jo himaas noiden olkinukkiesi kanssa. Kukaan ei ole puhunut täällä mistään täysillä ajamisesta tai kilpailemisesta kevyen liikenteen seassa. Ihan norminopeuksillakin saadaan aikaan vaaratilanteita ja pahimmassa tapauksessa törmäyksiä, jos koira ei ole omistajalla hallinnassa. Omistajalla ei ole myöskään ihan kaikki himassa, jos kuvittelee, että jokaisen pyöräilijän pitäisi vetää jokaisen koiran kohdalla liinat kiinni "varmuuden vuoksi".
reappear
04.04.2014, 18.59
Jahas jahas... joku yksvaihde (yksisoluinenkin?) tyyppi pyöräili keskustassa manskun vartta ihan kelvosti, kunnes halusi kouluttaa taksikuskia, joka oli osittain pyöräkaistan päällä, koouttamalla ikkunaan. Ei siinä mitään mutta lähti saman tien punaisia päin samaan aikaan kun kävelijät lähtivät ylittämään tietä. Typerän kultakalan tavoin siinä sitten väisteli. Harmi ettei ollut kamera kiinni pyörässä tuolloin :)
Mee nyt jo himaas noiden olkinukkiesi kanssa. Kukaan ei ole puhunut täällä mistään täysillä ajamisesta tai kilpailemisesta kevyen liikenteen seassa. Ihan norminopeuksillakin saadaan aikaan vaaratilanteita ja pahimmassa tapauksessa törmäyksiä, jos koira ei ole omistajalla hallinnassa. Omistajalla ei ole myöskään ihan kaikki himassa, jos kuvittelee, että jokaisen pyöräilijän pitäisi vetää jokaisen koiran kohdalla liinat kiinni "varmuuden vuoksi".
Mulla ei muuten ole koiraa, enkä eritysemmin pidä niistä, mutta ymmärrän liikennettä vähäsen.
Tuolla liikenteessä on oikeasti ihan oikeita avohoitopotilaita, osa vetää viinaa ja lääkkeitä sekaisin ja silti niillä voi olla koiriakin, joita nämä samat ihmiset ulkoiluttavat, voivat tehdä sitä ihan aineilla päänsä sekoittaneenakin, sekään tuskin on koiran vika ja se on ihan totta, että moni koira on kyllä todennäköisestikkin omistajaansa fiksumpi.
Kannattaa myös huomioida, että keskimääräisesti ihmiset saavat sen 100 pistettä, mutta hyvin paljon on ihmisiä, jotka saa enemmän, mutta on sitä porukka sitten aika paljon, jotka saa alle sen 100 pistettä, kaikki kumminkin saavat käyttää kelviä ja toistaiseksi koiran hankkimiseenkaan ei taida olla vaatimuksia oikeastaan mitään. Luulen, että nyt sulla on vaan odotukset vähän turhan korkealla kanssakulkijoiden suhteen.
Ehkä on kuitenkin aavistuksen fiksumpaa myös fillaristilta sopeutua vallitseviin olosuhteisiin, eikä vaan syöksyä pää-edellä tiiliseinään, kun ei suostu hyväksymään ympärillään vallitsevaa todellisuutta vaan itsepintaisesti tahtoo tehdä kuin itse haluaa, koska on se oikeus.
No, muutamien tuhansien vuosien aikana ei vielä ihmiset ole oppineet toimimaan robotinkaltaisesti sääntöä seuraten, en odota, että sitä tulee tapahtumaan vielä ainakaan tuhanteen vuoteen, joten mulle itselleni on helpompaa tinkiä oikeuksistani ja elää siinä maailmassa joka mun ympärillä on.
Nämä koiranulkoiluttajat jotka fleksi kelvin poikki koiriaan ulkoiluttavat, ovat aikalailla sellaisia jotka eivät tosiaankaan ajattele, ne eivät ajattele yhtään muita, nekään eivät näe nokkaansa pisemmälle, eivätkä mukauta toimintaansa ympäröivään maailmaan sopivaksi.
Koiria on tässä maassa noin 500 000 rekisteröityä + sekarotuiset siihen päälle, kun niitä on kerta niin paljon niin mun logiikan mukaan niiden kanssa olisi hyvä osata toimia, vaikkei niiden omistajat osaisikaan toimia.
Minä kyllä hidastan jokaisen ihmisen kohdalla, kelvit on kapeita, koiran kohdatessa hidastan enemmän ja täällä meillä on prosentuaalisesti enemmän koiria per talous kuin jossain cityssä, mutta ilmeisesti toisilla on vieläkin huonommat reidet kuin mulla, jos se toisten huomioiminen on niin vaikeaa.
Ajattelee sitä intervallina, jos se helpottaisi?
Kyllähän tossa pitää nyt jotain keksiä miten saataisiin myös TuH:n liikkumisesta väylillä mielekkäämpää ja vähemmän hampaidenkiristyksiä aiheuttavaa, realistisin mahdollisuuksin toki, se ei ole realististä, että kevlin poikki ei joskus joku flexi olisi, ellei jonkinlainen lisääntymisen sääntely aloiteta, mutta sekin taitaa olla aika epärealistinen toive, vaikka mun mielestä hyvä olisikin?
Tl;dr. Opettele kirjoittamaan tiiviimmin.
Hääppönen
04.04.2014, 20.02
Taas se aika vuodesta, kun auto+peräkärry täysin tumpeloiden kotipuutarhurien (?) ohjastamina liikenteessä. Tänään alle parin tunnin ajelulla kolme tapausta, jotka tukkivat kelvin tehokkaasti yhdistelmillään. :cool:
Tl;dr. Opettele kirjoittamaan tiiviimmin.
Vanha koira ja uudet temput. Mikä toi "Tl;dr." oikein on?
kuovipolku
04.04.2014, 22.00
Urban Dictionary tietää (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=tl%3Bdr) ytimekkäästi.
Wikipedian Talk-sivulla pohditaan (http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Too_long;_didn%27t_read) varsin perusteellisesti.
Urban Dictionary tietää (http://www.urbandictionary.com/define.php?term=tl%3Bdr) ytimekkäästi.
Wikipedian Talk-sivulla pohditaan (http://en.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Too_long;_didn%27t_read) varsin perusteellisesti.
Lyhykäisyydessään siis ei mitään sisältöä keskusteluun.
Joskus katsoin mtb videon, jossa alamäkiajoa vedeltiin sellaisella aika unelmapolulla ja pyöräilijän oma koira seurasi perässä, kuvakulma, joka näytti taakse oli ihan hauska, näytti koirakin nauttivan treenistä :D.
Jotenkin musta tuntuu, että tuollakin koiralla oli enempi vähempi hauskaa. Tuskin se muuten olisi seurannut. Haukkua räksytti kimeästi 20 cm päässä jalasta hitaammilla nopeuksilla, joten ei ollut tunkemassa itseänsä pinnojen väliin, eikä myöskään kampea pyörittävän jalan tielle.
Ainoa, jolla ei kuulostanut olevan niin kivaa oli omistaja, joka tuloksetta koitti epätoivoissaan huutaa koiraansa takaisin :rolleyes:
V*ttu oikeesti, vois ihmiset ottaa aamulla lääkkensä tai pitää ne hullut sekopäät siellä suljetulla osastolla kahleissa perkle!!
Tänään joku kaheli yritti tahalleen kiilata mua pyörällään liikenteenjakajaa päin! :mad:
Lähin Koulukadun abc:n liikennevaloista ylittämään tietä, kunnes takaa vasemmalta (ajoin aivan oikeaa laitaa) joku tuli kohti, soitin kelloa, ei reaktiota, tuli jo hipoen jolloin katsoin että kohta tärähtää liikenteenjakajaan ja polkaisin lisää vauhtia ja kerkesin tehdä väistöliikkeen hänen pyöränsä edestä.
Kerkesin huutaa vaan "mitä h*lvettiä sä oikeen puuhaat???!!" kun tyyppi lähti toiseen suuntaan :mad:
Ja todellakin, hän ei väistänyt ketään toista, koska niissä liikennevaloissa ei ollut kuin me kaks.
Oikeesti ihan sairasta tuollainen, että pitää oma k*sipäisyyttään vaarantaa muita!!!
Aamun työmatkalla kevlillä sipas kevytmoottoripyörä 60-70km/h vauhtia ohi. Pari kilometrii myöhemmin ärtyneen näköinen rouva farkkuvolvossa oli oikomassa kevlin kautta liikenneympyrään.
Turvallista matkaa ja silleesti.
Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Pyörällä ja autolla
08.04.2014, 18.42
Eilen Kauniaisissa bussikuski unohti tai ei välittänyt väistämisvelvollisuudestaan liikenneympyrästä poistuessa ja tänään sitten Leppävaarassa Xerox:n parkkipaikalta tulleelta autokuskilta oli ilmeisesti niska jäänyt jumiin ja katsoi vain vasemmalle kun oli kääntymässä oikealle ja ajoi suoraan eteen kun olin metrin päässä.
tempokisu
08.04.2014, 19.43
Kuten siinä mainoksessakin nuohoojaa "ärsyttää" kun kaikki ei vaan ole yhtä hyviä kuskeja kun mä.
¨¨
Tänään ajelin kotia töistä ja ohitin yhden entisen kilpapyöräilijän ( lyhyt, silmälasit, muistaakseni nimi on Juha) poikansa kanssa oli ilmeisesti menossa sählyharjoituksiin ( selässä oli mailanmuotoinen pussukka). Ne kuitenkin tuli sitten vielä ohitte, ja kiilasi eteen - vain pysähtyäkseen ihan eteen pyörät poikittain liikennevaloristeykseen.
Piruvie. Tosi kohteliasta ja hyvää tapakasvatusta. Vanhat tädit pitää ohittaa ja kiilata eteen.
Munarello
09.04.2014, 16.00
Vähän tuli pöljäiltyä. Ydinkeskustassa oli joku jantteri pujotellut fiestansa kevlille parkkiin ja kun se siitä oli ulos kömpimässä en malttanutta olla kysymättä että onko siinä joku parkkipaikka. En minä tiedä, oliko sillä ehkä takakontissa jotain romua kuskattavana vai mikä oli homman nimi kun en enempää viitsinyt jäädä vinoilemaan. Ihmetytti vaan kun siinä olisi ollut noin puolentoista metrin päässä kadun laidassa vapaita parkkiruutujakin. Jos ei halua laittaa rahaa mittariin niin kiekkopaikkoja olisi ollut noin 50 metrin päässä ja vapaita kadunlaitojakin sadan metrin etäisyydellä..
Piti googlemapsista tarkistella että onhan se varmasti kevli ennen kuin urputtaa ja kas, mitä löytyi samalta kohdalta! :D https://www.google.fi/maps/@61.686584,27.273922,3a,75y,239.17h,84.36t/data=!3m4!1e1!3m2!1sXCBMlte53REeBGYJr4imzw!2e0
Samalla lenkillä tuli todistettua erään pidempään elämästä nauttineen rouvan muistin lyhyyttä (noin 20 sekuntia). Rouva liittyi parkkihallista kadulle kevlin ylittäen ja selkeästikin näki minut kun laskettelin kävelyvauhtia lyhyen matkan päässä samaan suuntaan mäkeä alaspäin. Katu jatkuu muutaman kymmentä metriä alaspäin liikennevaloihin, joista rouva aikoi jatkaa oikealle. Valot oli punaisella, joten ehdin itsekin himmailla lähes risteykseen kunnes vaihtui vihreälle. Rouva väisti suojatie/jatketta ylittävät jalankulkijat ja töytäisi menemään. Jotenkin arvasin tapahtumien todennäköisen kulun joten jarruttelinkin koko matkan (melko jyrkkä mäki) etten joutuisi törmäyskurssille. Rouva muisti kuin muistikin juuri siinä jatkeen kohdalla vielä vilkaista oikealle. Jos ei olisi ollut niin jyrkkä mäki että piti molemmin käsin jarrutella niin olisin heiluttanut iloisesti että terve taas. :) Eipä tuosta mitään pulttia tarvinnut ottaa, mutta vähemmällä ennakoinnilla olisi ollut vaaran paikka.
Kauden eka kolari tuli sitten koettua tänään, kun kihnuttelin Kangasalan suunnasta kohti Tamperetta Kangasalantietä pitkin. Kolmion takana Auertiellä pysähdyksissä ollut auto lähti sitten yllättäen liikkeelle, kun olin jo auton edessä. Onneksi autonpuoleinen poljin oli yläasennossa ja aika syvälle puskurin muoveihin se porautuikin. Ja vielä enemmän muovinpalasia lensi, kun sen hätäpäissäni survasin pois auton sisuksista. No, onneksi kai tuollaiset auton muoviosat ovat halpaa tavaraa :rolleyes:. Itselleni saati hybridinpaskalleni ei käynyt mitään. Olisi siinä ollut jalkapöydän tai säären murtumiin hyvät mahdollisuudet.
Myönsi vielä autoilija, ettei katsellut sitten yhtään tulosuuntaani :(.
Halloo halloo
09.04.2014, 23.51
^ Soititko poliisit paikalle?
En soittanut. Eiköhän puskurin vaihtaminen kurita sen verran kuskin lompakkoa, että osaa tästedes varoa.
Kannattaa ne poliisit silti soittaa aina kun kolahtaa. Jos vaikka vähän myöhemmin huomaa jotain paikkaa kolottavan tuon tapahtuman seurauksena, niin on mahdollisten hoitojen korvaaja tiedossa. Lisäksi tapahtuneesta jäisi merkintä edes johonkin onnettomuustilastoon, mistä voi olla hyötyä joko liikenneväylien suunnittelussa tai poliisien määrärahoja arvottaessa.
^komps. Pitäähän se kuski puhalluttaakin.
En soittanut. Eiköhän puskurin vaihtaminen kurita sen verran kuskin lompakkoa, että osaa tästedes varoa.
Noi voi sun.. :seko: ja noi ei paljoa varo liikenteessä ja toivottavasti sulle ei käynyt pahasti MUTTA AINA POLLIISIT PAIKALLE!!!!
Poliisin omat ohjeetkin taitaa olla, että jos syyllisestä ei ole epäselvää, on todistajia ja merkittäviä vahinkoja ei ole tapahtunut niin heitä ei paikalle tarvita. Itse täräytin kolarin viime syksynä, pyötään tuli vauroita ja autoonkin jonkin verran - ei kuitenkaan ollut epäselvää syyllisestä ja kaksi todistajaakin sattui paikalle niin en nähnyt tarpeelliseksi vaatia poliiseja paikalle. Minun tapauksessa autoilijan vakuutusyhtiö maksoi pyörän vahingot (reilu 600 eur) ja olisi maksanut lääkäri (jne) käynnitkin vaikka poliisit ei paikalla käyneetkään. Mun tapauksessa kyseessä oli työmatka niin poikkesin työterveydessä, että vahinko tuli firman omiin tilastoihin kirjatuksi.
Olitko nyt liikenteessä pyödällä vai pyörällä? ;)
toripolliisi
10.04.2014, 14.06
Älä viitsi saivarrella! Sillä on flunssa ja nokka tukossa!
Halloo halloo
10.04.2014, 14.07
Olen tässä pohtinut, en ole varma olenko seuraavaa mieltä, mutta heitän foorumin tuomareille pureskeltavaksi:
Läheltä piti-tilanteet, joissa olisi voinut käydä hassusti, kannattaisi ilmoittaa poliisille. Tällä hetkellä ne eivät näy missään tilastoissa vai olenko aivan väärässä? Jos ja kun autoilla töpeksijät saavat sakkoja, niin liikennekulttuuri voi muuttua. Jollei porkkanalla, niin piiskalla sitten.
Olen tässä pohtinut, en ole varma olenko seuraavaa mieltä, mutta heitän foorumin tuomareille pureskeltavaksi:
Läheltä piti-tilanteet, joissa olisi voinut käydä hassusti, kannattaisi ilmoittaa poliisille. Tällä hetkellä ne eivät näy missään tilastoissa vai olenko aivan väärässä? Jos ja kun autoilla töpeksijät saavat sakkoja, niin liikennekulttuuri voi muuttua. Jollei porkkanalla, niin piiskalla sitten.
Kannatetaan!:cool: Toivottavasti kirjaavat ilmoitukset.....edes.
Kuulun itse siihen ryhmään, jonka mielestä poliisi on syytä saada paikalle, aina. Ei olisi nimittäin ensimäinen kerta kun selvä kertomus muuttuu ajan kuluessa syytöntä pyöräilijää syyttäväksi ja tältä vaaditaan korvauksia. Sivullisista todistajista ei voi olla koskaan aivan varma. Aikaahan siinä poliisin saapumisessa kuluu lähes poikkeuksetta, mutta sekin lienee hyvä muistutus tarkan havainnoinnin tärkeydestä. Olen itse sitä mieltä, että kyllä se kiire loppuu siihen kolariin, mutta toivottavasti ei lopullisesti :)
Markku Liitiä
10.04.2014, 16.33
Millaisia luokkia tuohon tilastoon sitten tulisi?
1) Autoilija ajoi pyöräilijän eteen kolmion takaa ja alaluokat "hyvin törkeästi", "keskitörkeästi" ja "lievästi".
2) Pyöräilijän mielestä auto ohitti hänet liian läheltä, alaluokat "hihaa hipoen", "puolen metrin päästä" ja "aika läheltä kumminkin".
3-313) Vaikka mitä
Tarkoittaako Halloo halloo, että poliisin pitäisi sakottaa autoilijoita, jos pyöräilijä tekee poliisille ilmoituksen jostakin yllä olevista kohdista 1-313? Voisiko tuota laajentaa niin, että kun joku ajaa minusta motarilla ohi ylinopeutta, pistän rekkarin muistiin, soitan poliisille ja arvioin että "ainakin sataaneljääkymppiä meni" ja poliisi lähettää postissa hurjastelijalle sakkolapun?
Käyhän se noinkin, mutta kun meitä jo valvoo Isoveli, pitäisikö kansalaisten entisen Itä-Saksan malliin kytätä vielä toisiaankin? Siltä tuo minusta vähän kuulostaa.
Luulen, että liikennekulttuurin kehittämiseen on - tai ainakin pitäisi olla - parempiakin keinoja.
Halloo halloo
10.04.2014, 17.35
^ Kun en tiedä. Pohdin ja pyörittelen eri vaihtoehtoja pyrkimyksenä saada ratin taakse uutta liikennekulttuuria.
Missä menee raja? Millaisissa tapauksissa virkavalta kannattaa pyytää paikalle?
Pyöriin myös rekkarit niin voi ne ajoradalla lain vastaisesti ajavat succisporukatkin käräyttää poliisille. Ehkä se kulttuuri siitä sitten sakkojen myötä muuttuu.
Munarello
10.04.2014, 19.16
Vastustan. Rekisterikilpi pilaa mun pyörän airotynaamisen efektin ja pudottaa keskinopeutta ainakin kahdella kilometrillä tuntia kohden. :)
Cyklooppi
10.04.2014, 19.17
Ajelin tänään töistä kotiin Porvoonkatua Viipurinkadun suuntaan sen verran reunasta, ettei matka pysähdy mahdollisesti aukeavaan auton oveen. Tossa (https://www.google.fi/maps/@60.190365,24.946182,3a,75y,346.15h,85.31t/data=!3m4!1e1!3m2!1sQpxbVN3LcqGAaRQUsoOmNA!2e0?hl= fi) kohtaa sitten takana kuumotellut henkilöauto yritti ohittaa vasemmalta. Vain hetken myöhemmin samainen auto yritti tossa (https://www.google.fi/maps/@60.190977,24.945478,3a,75y,328.7h,85.31t/data=!3m4!1e1!3m2!1sJHb8nAP-ePFoEIcSitaXWg!2e0?hl=fi) kohtaa ohittaa oikealta, jonka seurauksena suojatietä kävellyt taksikuski joutui ottamaan juoksuaskelia. Onneksi auto älysi kuitenkin pysyä takanani ja pääsin turvallisesti jatkamaan Porvoonkatua alas. Oli sen verran kuumottava tilanne, että piti pysähtyä hetkeksi rauhoittelemaan itseäni.
TMB:ssa (työmatkabingo) rasti ruutuun, jossa on kuva keskellä KLV:ää kävelevästä henkilöstä kahden koiran kanssa ja ne koirat ovat flexien päässä, toinen vasemmassa ojassa, toinen oikeassa.
Ulkorengas
11.04.2014, 09.20
Missä menee raja? Millaisissa tapauksissa virkavalta kannattaa pyytää paikalle?
Silloin, kun syyllisyydestä ei päästä yksimielisyyteen, vastapuolena on ulkomaalainen kaveri tai tapaukseen liittyy jotain muuta epäilyttävää, esim epäilys rattijuopoudesta tai kuskilla ei ole papereita.
Selkeissä tapauksissa tehdään paperi, jossa kuvataan tapaus lyhyesti ja syyllinen myöntää syyllisyytensä. Nimet alle ja homma on selvä. Pyörällä ei tietysti tule kannettua mukana sellaista tavaramäärää kuin autolla, mutta vahinkoilmoituslomakkeen ehkä voisi johonkin paketoida.
https://www.pohjola.fi/loso/107037e.pdf
Läheltä piti-tapauksiin ei poliisia kannata soittaa, koska niillä on muutakin tekemistä. Kun edes konkreettiset pyörävarkaudet ei kiinnosta, kuinka nämä sitten voisi kiinnostaa. Ja miten vastapuolen saa edes pysymään paikalla, kun laki ei siihen velvoita.
Viikko sitten aamulenkillä tuli mieleeni yksi juttu, jota voisi kokeilla. Lähdin pimeässä, mutta matkalla päivä valkeni ja kotiin palatessani huomasin valon edelleen olevan päällä. Moottoripyöräilijät ajavat usein pitkillä valoilla siksi, että autoilijat havaitsisivat nämä paremmin. Olisiko polkupyörälläkin lampun käytöstä hyötyä päivällä? Ei siihen tarvita 1000 lumenia suoraan vastapuolen silmään suunnattuna, vaan ihan tavanomainen ledilamppu oikein suunnattuna sekin voisi parantaa pyörän havaittavuutta.
toripolliisi
11.04.2014, 09.21
Tästä varmaan syntyy taas paskamyrsky, mutta vaikka palstan polkijoista "suurin" osa ovat päteviä ja homman osaavia tuolla liikenteessä niin onhan tuolla paljon sellaisia pyöräilijöitäkin, että ei prkl! Eilen kun sain jätte hyvän idean ja juoksin työmatkat niin 70% takaa ohiajavista pyöräilijöistä ohittivat minut hihaa hipoen vaikka juoksin klv:n ulkopuolella pehmeemmän alustan takia. ts. klv:lle mahtuu hyvin sijoitettuna 4 pyöräilijää rinnakkain niin pitää tyhjälläkin tiellä ohittaa sillai, että rupes oikein ahdistaan. Varmaan sama fiilis ku auto tulee liian läheltä. Tossa kun olisi ollut epätasainen kohta ja olisin joutunut ottamaan sivuaskeleen niin olis kolahtanut pyöräilijän kanssa.
Tähän samaan vielä lisään sen, että tänään kävelin klv:n oikeaa reunaa risteysalueelle niin vastaantuleva pyöräilijä ei vissiin halunnut ajaa kynnystä vaan yritti väkisin tunkea pyöräänsä menosuuntaansa nähden vasempaan reunaa, jossa hän olisi päässyt pientareen kautta hiekkaa pitkin "pehmeämmin" alas ajoradalle. Nooh, minähän siinä sit just kävelin niin töks! Ohjaustankojan se minua käsivarteen tökkäisi, vauhtia oli sen verran paljon, että töytäisy ei pysäyttänyt emäntää vaan lähinnä aiheutti pyörälle heittelehtimistä. Tämän jälkeen emäntä noituen jatkoi matkaa!! Siis mitä vitua? Ajoi sen takia päälle, että ei viitsinyt hybridillä max3cm pudotusta ottaa vastaan? Täällä me sit haukutaan kaikki muut tiellä liikkujat..
Simo Ahtola
11.04.2014, 09.37
Tuosta valon käyttämisestä päivällä en nyt tiedä, mutta auttaisi huomattavasti jos porukka ottais päälleen jotain vähän pirteempää kuin sen synkimmän mustan ajopuvun.
- koittakaapas laskea vastaantulevien pyöräilijöiden vaatteiden värin, ja oman sitten peilistä kotona, ja kertokaa täällä että montako prosenttia oli kirkkailla/huomioväreillä liikkeellä.
T. Simo
Tästä varmaan syntyy taas paskamyrsky, mutta vaikka palstan polkijoista "suurin" osa ovat päteviä ja homman osaavia tuolla liikenteessä niin onhan tuolla paljon sellaisia pyöräilijöitäkin, että ei prkl! Eilen kun sain jätte hyvän idean ja juoksin työmatkat niin 70% takaa ohiajavista pyöräilijöistä ohittivat minut hihaa hipoen vaikka juoksin klv:n ulkopuolella pehmeemmän alustan takia. ts. klv:lle mahtuu hyvin sijoitettuna 4 pyöräilijää rinnakkain niin pitää tyhjälläkin tiellä ohittaa sillai, että rupes oikein ahdistaan. Varmaan sama fiilis ku auto tulee liian läheltä. Tossa kun olisi ollut epätasainen kohta ja olisin joutunut ottamaan sivuaskeleen niin olis kolahtanut pyöräilijän kanssa.
Tähän samaan vielä lisään sen, että tänään kävelin klv:n oikeaa reunaa risteysalueelle niin vastaantuleva pyöräilijä ei vissiin halunnut ajaa kynnystä vaan yritti väkisin tunkea pyöräänsä menosuuntaansa nähden vasempaan reunaa, jossa hän olisi päässyt pientareen kautta hiekkaa pitkin "pehmeämmin" alas ajoradalle. Nooh, minähän siinä sit just kävelin niin töks! Ohjaustankojan se minua käsivarteen tökkäisi, vauhtia oli sen verran paljon, että töytäisy ei pysäyttänyt emäntää vaan lähinnä aiheutti pyörälle heittelehtimistä. Tämän jälkeen emäntä noituen jatkoi matkaa!! Siis mitä vitua? Ajoi sen takia päälle, että ei viitsinyt hybridillä max3cm pudotusta ottaa vastaan? Täällä me sit haukutaan kaikki muut tiellä liikkujat..
No eiköhän siitä voida olla yhtä mieltä, että klv on jo ajatuksena ihan suolesta. Jalankulkijoiden puolesta ei vaan oikein kukaan puhu, pyöräilijöillä on edes jotain järjestöjä kuten HePo tai yksittäiset pyöräilyseurojen edustajat joskus uutisissa, mutta oletko koskaan nähnyt jalankulkijoiden "edustajaa" puhumassa klv:n ongelmista?
Ainakin itse yritän kyllä usein muistaa, että liikenteessä on aika monenlaista vipeltäjää, mutta liikennesuunnittelulla tän homman voisi saada toimimaan aika paljon paremmin. Jos ja kun liikennesuunnittelu tarkoittaa vain autoliikenteen suunnittelua niin tämä on tulos.
toripolliisi
11.04.2014, 10.22
Äläpä huoli! Jostain luin, että Ouluun olisi tulossa pyöräilybaanaa, ja tarkoituksena parantaa pyöräilyä Oulun alueella, joten toivotaan, että samalla saataisiin jotain rotia myös klv-käyttäytymiseen. Todellisuudessa kaikki hamstereista mummopyöräilijöihin valtaavat nekin baanat, ja kaikkia taas vituttaa! Vähän sama asia kuin ikuiset keskustelut laduista. Hiihtäjät omivat ladut itselleen, mutta sitten samat tyypit ovat haitoilla ja vaatimassa oikeutta virallisilla kelkkareiteillä. Kiva kun kelkalla ajelee niin mutkan takana on hiihtäjä poikittain kaivamassa eväitä repusta.. Eli eikö silloin ole oikein ajella talvisin maastopyörällä hiihtoladuilla ku ovat niin hyvin sliipattuja?
Äläpä huoli! Jostain luin, että Ouluun olisi tulossa pyöräilybaanaa, ja tarkoituksena parantaa pyöräilyä Oulun alueella, joten toivotaan, että samalla saataisiin jotain rotia myös klv-käyttäytymiseen. Todellisuudessa kaikki hamstereista mummopyöräilijöihin valtaavat nekin baanat, ja kaikkia taas vituttaa!
Sun mielestä pyöräkaistat ei ole tarkoitettu kaikille pyöräilijöille vaan ainoastaan tosi harrastajille? Miten tuo määritelmä tehdään kuka saa ajaa ja kuka ei?
toripolliisi
11.04.2014, 10.42
Sun mielestä pyöräkaistat ei ole tarkoitettu kaikille pyöräilijöille vaan ainoastaan tosi harrastajille? Miten tuo määritelmä tehdään kuka saa ajaa ja kuka ei?
Ei vaan sinne eksyy yllättäen myös kävelijät, koiran kusettaja, hamsterit, oravat, loimulohikauppias.. Toivomus olisikin, että baanalla VAAN PYÖRÄILLÄÄN. Harrastajathan ovat sun mielestä succicsia, jotka ajavat tahallaan ajoradalla sun bemun haittona?!?
https://maps.google.fi/?ll=61.383613,23.780465&spn=0.003335,0.009838&t=m&z=17&layer=c&cbll=61.383526,23.780428&panoid=UOwJSnS8pKaDV_XIan0SMQ&cbp=12,25.08,,0,0
Eräs kaunis iltapäivä ajoin kuvasta Lempäälän suunnasta Tampereelle päin, kun eräs autoilija todellakin yllätti pönttöydellään.
Risteykseen oli jo tullut oikealta yksi auto, joka odotti pääsevänsä liittymään liikennevirtaan Tampereelle päin, kun edelleen täältä kuvan oikealta lipui musta farmariauto tämän odottajan taakse. Itse olin tässä vaiheessa lähestymässä suojatietä korkeintaan kävelyvauhtia, kirkkaanpunaisessa takissani, ja otin katsekontaktia tämän farkun kuljettajaan jotta saadaan silmäpelillä selville, että pliis dude mua vois väistää.
Ja mitä vielä. Nainen ratin takana katsoo mua kun saavutan keskisaareketta, pysäyttää autonsa täydellisesti tämän saarekkeen kohdalle siten, että enpäs mahdukkaan ohi edestä enkä takaa (siinä on semmoset hienot reunustukset, kuvasta näkyy mainiosti).
Hämmennyn ja tuijotan naista, joka kylmän viileästi kääntää katseensa musta pois ja kaivaa laukustaan puuterin, ja siinä puuteroi sitten nenänpäätä topakasti odotellessaan.
Nostan sitten pyöräni auton takaa kiveyksen ylitse ja lähden jatkamaan matkaani. Auto ohittaa minut hetken päästä, ja emäntä antaa täyslaidallisen pahaa silmää mulle sinne kelville.
Harmitti!
Viikko sitten aamulenkillä tuli mieleeni yksi juttu, jota voisi kokeilla. Lähdin pimeässä, mutta matkalla päivä valkeni ja kotiin palatessani huomasin valon edelleen olevan päällä. Moottoripyöräilijät ajavat usein pitkillä valoilla siksi, että autoilijat havaitsisivat nämä paremmin. Olisiko polkupyörälläkin lampun käytöstä hyötyä päivällä? Ei siihen tarvita 1000 lumenia suoraan vastapuolen silmään suunnattuna, vaan ihan tavanomainen ledilamppu oikein suunnattuna sekin voisi parantaa pyörän havaittavuutta.
Ns. huomiovärinen takki tosin toimii paremmin. Sen huomaa niin edestä, takaa kuin sivuiltakin valoisaan aikaankin. Eli jos havaittavuuteensa haluaa panostaa valoisaan aikaan niin kyllä itse ehdottomasti lähtisin tuosta vaatetuksen väristä.
Justiin tultiin Haskin kanssa lenkiltä fillarilla,koira veti kympin ja ohitettiin jokunen hölkkääjä lahdentiellä,ei ongelmia,saatiin yx hymy.:)
Ulkorengas
11.04.2014, 12.00
Ns. huomiovärinen takki tosin toimii paremmin. Sen huomaa niin edestä, takaa kuin sivuiltakin valoisaan aikaankin. Eli jos havaittavuuteensa haluaa panostaa valoisaan aikaan niin kyllä itse ehdottomasti lähtisin tuosta vaatetuksen väristä.
Ihan kuten mopoilussakaan, ei nuo pyöräilyssäkään tarvitse olla vaihtoehtoja toisilleen.
Halloo halloo
11.04.2014, 12.12
Tämä jo uutisointia-aiheessa, mutta laitan tännekin, koska liippaa läheltä:
http://yle.fi/uutiset/pyorailijat_pelkaavat_maantiella_kisaavia_autoja_t oottailya_kiilaamista_hivuttamista/7171137
"Nurminen kannustaakin pyöräilijöitä joka tapauksessa tekemään ilmoituksia poliisille sääntöjä rikkovista autoilijoista, koska jos niitä ei tee, poliisi ei voi tietää, onko esimerkiksi jokin risteys tai liikenneympyrä vaarallinen pyöräilijän kannalta."
HePon poppoo on joskus tehnyt ilmoituksi poliisille vaarallisesti ajavista autoilijoista. Tapauksissa on ollut useampi todistaja. Onko yksin pyöräilevälle vastaus sitten videokameran hankkiminen?
Tämä jo uutisointia-aiheessa, mutta laitan tännekin, koska liippaa läheltä:
http://yle.fi/uutiset/pyorailijat_pelkaavat_maantiella_kisaavia_autoja_t oottailya_kiilaamista_hivuttamista/7171137
"Nurminen kannustaakin pyöräilijöitä joka tapauksessa tekemään ilmoituksia poliisille sääntöjä rikkovista autoilijoista, koska jos niitä ei tee, poliisi ei voi tietää, onko esimerkiksi jokin risteys tai liikenneympyrä vaarallinen pyöräilijän kannalta."
HePon poppoo on joskus tehnyt ilmoituksi poliisille vaarallisesti ajavista autoilijoista. Tapauksissa on ollut useampi todistaja. Onko yksin pyöräilevälle vastaus sitten videokameran hankkiminen?
Tuo Ylen juttu puki sanoiksi sen mikä itseänikin on pitkään pohdituttanut. Onko pyöräilijä täysin lainsuojaton ajaessaan maantien laitaa tai missä tahansa ja vieläpä poliisin ja syyttäjänlaitoksen siunauksella? Tämä on mielestäni täysin käsittämätön ja kestämätön asenne. Syyttäähän poliisi itsekkin kaikkia heidän päälleen ajavia (tai sitä yrittäviä) murhan yrityksestä. Jos autoilija tahallaan törmää, kiilaa tai tönäisee pyöräilijää, onkin teko aina niin vähäinen ettei siitä sitten sen enempää?!
Halloo halloo
11.04.2014, 13.01
^^ Asian ytimessä. Mitkä tapaukset sitten pitäisi ilmoittaa poliisille? Pohdin näitä sen vuoksi, koska täällä avaudutaan keskenämme, mutta välttämättä näillä ei saa muutosta aikaan. Kuten aiemmin sanoin, niin minulla ei ole vastauksia, nostan näitä kysymyksiä yhteisön pohdittavaksi.
^^ Asian ytimessä. Mitkä tapaukset sitten pitäisi ilmoittaa poliisille? Pohdin näitä sen vuoksi, koska täällä avaudutaan keskenämme, mutta välttämättä näillä ei saa muutosta aikaan. Kuten aiemmin sanoin, niin minulla ei ole vastauksia, nostan näitä kysymyksiä yhteisön pohdittavaksi.
Omalla kohdalla poliisi ilmoituksen raja kulkee viimeistään siinä kohtaa kun tilanteessa on kontakti. Muutos lähtee meistä itsestämme. Kun ajamme autoa, voimme kevyen liikenteen esimerkillisenä huomioon ottamisena viestiä muille autoilijoille että kevyt liikenne täytyy ottaa vakavasti huomioon. Päästän jalankulkijat aina suojatien yli. Maantiellä ohitan pyöräilijän vasta kun se on turvalllista. Ei ajeta pihatieltä tai tulla risteyksiin sukkana pyörätien päälle ihmettelemään tuleeko autoja vaan katsotaan ensin tuleeko fillareita tai jalankulkijoita.
toripolliisi
11.04.2014, 15.14
Itse olen kyllä sitä mieltä, että jos tuolla liikenteessä ei polkupyörällään pärjää ilman toripoliisin osaa, kannattaa vaihtaa harrastusta.
Kyllä mä pohjimmiltaan ihan hyvä tyyppi olen..
Sent from my iPhone using Tapatalk
MacGyver
11.04.2014, 15.36
https://maps.google.fi/?ll=61.383613,23.780465&spn=0.003335,0.009838&t=m&z=17&layer=c&cbll=61.383526,23.780428&panoid=UOwJSnS8pKaDV_XIan0SMQ&cbp=12,25.08,,0,0
Eräs kaunis iltapäivä ajoin kuvasta Lempäälän suunnasta Tampereelle päin, kun eräs autoilija todellakin yllätti pönttöydellään.
Risteykseen oli jo tullut oikealta yksi auto, joka odotti pääsevänsä liittymään liikennevirtaan Tampereelle päin, kun edelleen täältä kuvan oikealta lipui musta farmariauto tämän odottajan taakse. Itse olin tässä vaiheessa lähestymässä suojatietä korkeintaan kävelyvauhtia, kirkkaanpunaisessa takissani, ja otin katsekontaktia tämän farkun kuljettajaan jotta saadaan silmäpelillä selville, että pliis dude mua vois väistää.
Ja mitä vielä. Nainen ratin takana katsoo mua kun saavutan keskisaareketta, pysäyttää autonsa täydellisesti tämän saarekkeen kohdalle siten, että enpäs mahdukkaan ohi edestä enkä takaa (siinä on semmoset hienot reunustukset, kuvasta näkyy mainiosti).
Hämmennyn ja tuijotan naista, joka kylmän viileästi kääntää katseensa musta pois ja kaivaa laukustaan puuterin, ja siinä puuteroi sitten nenänpäätä topakasti odotellessaan.
Nostan sitten pyöräni auton takaa kiveyksen ylitse ja lähden jatkamaan matkaani. Auto ohittaa minut hetken päästä, ja emäntä antaa täyslaidallisen pahaa silmää mulle sinne kelville.
Harmitti!
Näissä tapauksissahan voi avata auton takaoven ja kysyä mitä jäbe duunailee. Jättää sen sitten vaikka auki...saakohan tostakin jonkun syytteen?
mutanaama
11.04.2014, 15.43
Mitä itse tuota kokeillut, niin punainen niska ainakin ja vittuuntuneen oloinen takaoven sulkija. Mutta oppiipa laakista.
Munarello
11.04.2014, 17.34
Kyllähän se takaoven avaaminen ja matkan jatkaminen on juurikin oikea tapa toimia tuommoisessa tilanteessa kun oikein hatuttaa. Varsinkin jalankulkijan ominaisuudessa tuo on helppo toteuttaa.
Hyödyttääkö muuten paljonkin kutsua poliisia silloin kun auto töytäisee ja poistuu nilkka suorana paikalta eikä auton väriä lukuunottamatta tuntomerkkejä saada? Oma pyöräilyharrastuksenihan alkoi kun viime Elokuussa eräänä Lauantaina ostin pyörän ja jo alkuviikosta joku noheva töytäisi takavanteen kieroksi. Juippi pakeni paikalta eikä siinä ehtinyt rekkaria katsoa. Poliisihan ei tuossa pysty muuhun kuin kirjaamaan tapauksen, mutta vastuullista on täysin mahdoton tavoittaa.
Mun Bemarissa ei onneksi ole takaovia, joita kusipäät voisivat aukoa.
Simo Ahtola
11.04.2014, 18.27
Kotimatkalla n=12+1 ja siitä 9 tummissa ja 4 kirkkaammissa asuissa (minä ite pääsiäisen keltaisessa takissa)
Eli 70% oli tummissa...
Ajoin väylän päästä päähän, sitten toiseen suuntaan, ei ketään koko väylällä, porukka on sokerista tehty?
mutanaama
11.04.2014, 19.32
Voi, että oiken pemarila ja mersula ajelevat. Hyvä pojat :). Pyhää lehmää pitää suojella sitten vaikka tuliasein ja vetää sitä ovia aukovaa hippiäistä turpaan.
Hyötypolkija
11.04.2014, 21.09
Mun mesessä on onneksi näitä sisälle tunkevia kusipäitä varten keskuslukitus. Ei aukee ovi ei.
Joo no sitten ituhippi potkaseekin peilin irti. Pyörässä ei oo rekkaria, ei jää kiinni. Parempi niin?
Ihan oman turvallisuudenkin nimissä oon tuon automaattilukituksen asettanu kiljuen pois päältä kaikista Toijjotista. Ehkä turhin turmavaruste Suomessa ikinä. Vielä laminoidut sivulasit lisäksi, niin saa rauhassa palaa sinne peltitemppeliin onnellisen lippisautomiehen kuoleman?
Paras varuste autoissa on kuljettajalle aivot. Välttyy niinku ongelmilta.
Mitä itse tuota kokeillut, niin punainen niska ainakin ja vittuuntuneen oloinen takaoven sulkija. Mutta oppiipa laakista.
Takalasinpyyhkijänkin voi toki ottaa muistoks, tai nostaa vaan pystyyn... onhan näitä hyviä muistamiskeinoja :)
ptaipale
11.04.2014, 22.04
Öö, millä tavalla ovien automaattilukitus olisi turvariski?
Se on vanha ja ihan pätevä vinkki pitää vähintään etuovet auki, jotta pahimmassa tapauksessa pelastajat pääsevät sisään ennen kuin tarvitsee hydraulileikkureita käyttää...
Ovien lukitusta tarvitsee pelkästään jenkkilässä - jos sielläkään kaikkialla.
Kolmenkulman apsille aamulla meni aikuinen skootterilla ja aivan eturengasta hipomalla kun olin saapumassa jatkeelle. Jos ei nähny mun huomiokeltasta repun päälistä niin siinä kohtaa heräs kun karjasin korvan juuressa ja raukka säikähti niin että meinas ajaa jakajaan. En jaksanu mennä kertomaan liikennesääntöjä perään kun reppanan hoisongista vuoti putki ja kuskilla puntit täynnä kuraa ja sain itekkin hyvän mielen :D
Voi, että oiken pemarila ja mersula ajelevat. Hyvä pojat :). Pyhää lehmää pitää suojella sitten vaikka tuliasein ja vetää sitä ovia aukovaa hippiäistä turpaan.
http://www.youtube.com/watch?v=LQbHnLSasfQ
Mun mesessä on onneksi näitä sisälle tunkevia kusipäitä varten keskuslukitus. Ei aukee ovi ei.
Aikamoista.
Mulla ei volsussa ole ovet lukossa ajaessa ja takaovetkin ihan löytyy. Ei ole kenelläkään ollut tarvetta niitä aukoa, johtuisiko siitä että autoillessa(kin) katson vähän että mitä ympärillä tapahtuu.
Jokainen tietysti tyylillään, mutta voi toki miettiä omaa toimintaansa jos kokee kovin suurta tarvetta suojautua kanssaihmisten hyökkäyksiltä. Asenteesta nyt puhumattakaan.
Kiusantekoahan on sitten monenlaista. Ajoradalla lakia rikkovien pyöräilijöiden kohdalla voi samalla logiikalla painaa tööttiä tai pestä vahingossa tuulilasin juuri ohituksen jälkeen.
kolistelija
12.04.2014, 11.23
Kiusantekoahan on sitten monenlaista. Ajoradalla lakia rikkovien pyöräilijöiden kohdalla voi samalla logiikalla painaa tööttiä tai pestä vahingossa tuulilasin juuri ohituksen jälkeen.
Ei nyt taas mennä niitä oikoreittejä...
Vai onko sinun maailmasi niin mustavalkoinen ja logiikkasi niin yksinkertaista, että teon vakavuudella ei ole merkitystä siitä seuraavien toimenpiteiden kannalta?
mutanaama
12.04.2014, 11.31
Mulla ei volsussa ole ovet lukossa ajaessa ja takaovetkin ihan löytyy. Ei ole kenelläkään ollut tarvetta niitä aukoa, johtuisiko siitä että autoillessa(kin) katson vähän että mitä ympärillä tapahtuu.
.
Lue pemarimies nyt ihan tarkkaan jopomanin teksti. Hengitä syvään ja lue uudelleen, ota pääsi perseestä ja ymmärrä lukemasi. Ei tee pahaa jyrkillekään.
Ei nyt taas mennä niitä oikoreittejä...
Vai onko sinun maailmasi niin mustavalkoinen ja logiikkasi niin yksinkertaista, että teon vakavuudella ei ole merkitystä siitä seuraavien toimenpiteiden kannalta?
Ei nyt taas koko kuva ole auki. Kiusanteolla saadaan vaan kiusanteon kierre. Se voi olla, että minä avaan risteyksessä jonkun auton oven ja autoilija päättääkin parin kilsan päästä kostaa seuraavalle pyöräilijälle, joka voi olla esimerkiksi sinä. Tätäkö täällä tahdotaan?
Onpahan tota tuulilasinpesunesteitä tullut haisteltua ja ehkä vähän maisteltuakin, vieläpä tilanteessa missä tieliikennelakia tai -asetuksia ei rikottu (Pyörätie vain vasemmalla puolella, ja näkyvissä kohta jossa se jo päättyy.) Kiusantekoa toki on monenlaista, mutta esimerkiksi tööttääminen on tieliikennelaissa (34 §) kielletty.
Kotipoliisitoiminnassa on kyllä hyvä sitten kysyä itseltää, että aiheuttaa oma toiminta a) konkreettista vaaraa ihmisten terveydelle vai b) ainoastaan mielipahaa. Tuhatkiloisen metallimöykyn ollessa käytössä vastaus lienee useimmiten vaihtoehto a.
kolistelija
12.04.2014, 12.04
Ei nyt taas koko kuva ole auki. Kiusanteolla saadaan vaan kiusanteon kierre. Se voi olla, että minä avaan risteyksessä jonkun auton oven ja autoilija päättääkin parin kilsan päästä kostaa seuraavalle pyöräilijälle, joka voi olla esimerkiksi sinä. Tätäkö täällä tahdotaan?
Olen kerran avannut auton oven kun kolari oli riittävän lähellä. Ovenraosta kerroin että nyt ei mennyt ihan ohjekirjan mukaan, suljin oven ja jatkoin matkaa. ("Hei! Etkö huomannut katsoa pyörätielle? Ens kerralla paremmin.")
Tämä on kai sitten sitä kiusantekoa josta kierre lähtee, sillä tämän jälkeen kyseinen herrasmies soitti torvea ja näytti keskaria ohiajaessaan.
Tämä jos mikään kertoo siitä että autoilija tosiaan kokee nauttivansa jonkinlaista yksisuuntaista koskemattomuutta liikenteessä.
Tämä on tottakai yksittäistapaus, mutta sen enempää kokemusta minulla ei ole aiheesta. Autoillessa en koe oven availua uhkaksi ja olen kyllä ansainnut sen jos joku joskus saa syyn siihen ja päättää kyseisen teon suorittaa.
Tätä "kostetaan seuraavalle pyöräilijälle/autoilijalle/nakkikiskan jonossa seisovalle" -ajatusmallia en ole ikinä tajunnut. Kuinka vitun imbesilli pitää olla, että katsoo hyväksyttäväksi kostaa jonkun aiemmin kokemansa vääryyden täysin syyttömälle kolmannelle osapuolelle?
mutanaama
12.04.2014, 12.08
Mihin kiusantekoon. Autoilijahan se tukkii risteyksen piittaamattomalla asenteellaan?? Ja sun mielestä se on fillaristin vika. Ja kiusantekoa se, että siitä huomauttaa.
Mihin kiusantekoon. Autoilijahan se tukkii risteyksen piittaamattomalla asenteellaan?? Ja sun mielestä se on fillaristin vika. Ja kiusantekoa se, että siitä huomauttaa.
Sun mielestä ei ole kiusantekoa avata autosta takaovi ja jättää se auki poistuen paikalta?
Samalla logiikalla, jos eteen ajaneen auton takaovi on lukossa, niin pitääkö ajaa sitten joku muu syytön autoilija kiinni ja aukaista sen autosta takaovi? Täh?:)
Kysyn tätä, kun jäsen Incbuff pelottelee kostaja-autoilijoilla.
Samalla logiikalla, jos eteen ajaneen auton takaovi on lukossa, niin pitääkö ajaa sitten joku muu syytön autoilija kiinni ja aukaista sen autosta takaovi? Täh?:)
Kysyn tätä, kun jäsen Incbuff pelottelee kostaja-autoilijoilla.No jos siltä tuntuu.
mutanaama
12.04.2014, 13.25
No sinähän sitä väität, vai unohtuiko jo?
Mun nähdäkseni Suomalaiset tykkää tehdä helpoista asioista vaikeita. Tämä ovenaukomisjuttu toimii hyvänä esimerkkinä, kun helposti voisi olla piittaamatta mokomasta ja mennä sieltä mistä mahtuu, niin ei se käy, vaan toisen moka pitää sille jotenkin 'kostaa', ikäänkuin toisen typeryys antaisi itselle oikeuden olla typerä.
Varmaankin joku itsetuntojuttu, pelätään että menetetään jotain ja pitää tehdä jotain että pääsisi 'tasoihin'. Terveellä itsetunnolla varustetut on tosin jo kaukana siinä vaiheessa kun nämä 'kouluttajat' traumoineen pääsevät taas liikkeelle.
Voisi kysyä kuinka paljon se toisten kulkijoiden itseä ärsyttävä toiminta on vähentynyt sitten kun on oikein koulutettu? Mun mielestäni sillä ei saa mitään muuta aikaan kuin enemmän kärjistettyä asenteita.
Kannattaa kokeilla joustamista ja kohteliaisuutta, sekin tarttuu, ihan kuin tuo kiusantekokin. Ei turhaan ole suurimmalle osalle kakarana opetettu, että pitää itse toimia kuinka tahtoisi toisten toimivan itseä kohtaan.
Nuorena sitä tietty kaikki on mustavalkoista, eikä siitä kokonaisuudesta ole mitään käsitystä, vanhemmiten jotain ahaa-elämyksiä useimmilla tapahtuu.
mutanaama
12.04.2014, 18.50
No ei sinne päinkään. Ei ole tarkoitus päästä tasoihin tai päästä kiusaamaan. Tarkoitus on antaa väkivallaton huomautus ilman mitään kärjistyksiä. Nää ei katsos sulje toisiaan pois millään tavalla, typerä joustavuus liikenteessä itse asiassa on vain haitaksi. Kun sääntöjä noudatetaan, niin silloin ei tarvitse kenenkään auton ovia availla. Ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin ei sitä kovin usein ole tullut tehtyä. Mutta jos taas joku urpo jää tahallaan eteen, niin ihan varmasti avaan uudelleen. Ja toivon että joku tekee sen minulle, jos töppään liikenteessä. Lupaan ostaa avaajalle jäätelön.
Nuorista ja niiden mielipiteistä en tiedä, tuskin aukovat oviakaan.
Muutama viikko sitten poljin vielä kevyenliikenteenväylällä cyclollani. Koin sen vääräksi paikaksi huomatessani, että papparainen ei huomannut kaupan pihasta ajaessaan minua ja ajoi tietysti suoraan eteen. Nyt en enää aja kevyenliikenteen baanoilla. Tööttäilkööt stana.
Ja seuraava auto kun ohittaa liian läheltä niin myyt pyörän ja keksit jotain muuta tekemistä?
mutanaama
12.04.2014, 19.19
Katoppa mutis, kun mulla on jokunen kerta ollut reppu selässä, niin ei tarvii kiusata ketään ja Mesekuskin itsetuntokin kestää jopa suomalaisen liikennekulttuurin. Jaa, että meni teiltä taas ohi. No ei se mitään, jatkakaa.. On kiva välistä silmäillä näitä teitin juttuja.
Ohi menee ja kovaa.. Miten mese kohottaa itsetuntoa, tai reppu??
Kampinalle
12.04.2014, 19.23
Tuota, ovathan nämä ovenavausjutut ja muut "kun mua kohdeltiin kaltoin, mun ei tartte enää...." -aivopierut huumoria? Toki huonoa sellaista, mutta kuitenkin. Eihän kukaan täyspäinen fillaristi toimi noin, eihän?
Mikä aivopieru? TLL:n 8 pykälä.
Jos KLV:llä on liian vaarallista ajaa eteen tulevien autojen takia, niin ajorata on laillinen paikka.
Kyllä mäkin aina välillä käyn siellä KLV:llä kokeilemassa, mutta yleensä jo ekana päivänä joku tunkee kolmion takaa eteen.
Ohi menee ja kovaa.. Miten mese kohottaa itsetuntoa, tai reppu??
Liittynee siihen, että matkailu avartaa.
Mersuharrastajat ovat ehkä lunkeinta porukkaa jenkkiharrastajien kera, eli ei ole pipo/hikinauha liian tiukalla.
Olisihan se kiva nähdä kuinka jossain Intiassa nämä ovien availijat olisi pullottavien otsasuoniensa kanssa, kun säännöissä kyllä lukee yhtä, mutta käytäntö on aivan jotain muuta.
Esimerkiksi mäkeä alas tulevilla on oikeasti oikeus mennä ensin, vaikka niillä olisi kolmio, ei mitään toivoa selvitä ehjänä sääntökirjaa hapuilemalla, vaan pitää lukea sitä tilannetta, että hoksaa mikä paikallinen erikoisuus juuri siinä kohtaa sattuu olemaan.
Mitä aiemmin ymmärtää, että koskaan ihmiset eivät tule toimimaan täysin sääntöjen mukaan ja hylkää sen sääntöjen palvomisen, sitä aiemmin elämästä tulee muutoinkin helpompaa, tosin siinähän ei suomibyrokraattien pykälä täyty ja paniikkinappulaa hakataan yleensä jo lujaa, se on kai tätä suomikulttuuria.
Eikä se siitä väärin toimivasta pyörätienjatkeen tukkijasta tee yhtään sen vähemmän idioottia, mutta kyllä sen pyöräilijän on vaan pirun paljon mukavempaa osata koukata takaa ohi, tietty muuta liikennettä häiritsemättä.
Tietty ainahan voi kypäräkameralla dokumentoida rikoksen ja kiikuttaa filmejä vaikka viikottain viranomaisille, jos välttämättä pitää saada oikeutta, kyllä siitä lopulta jotain tulee.
kolistelija
12.04.2014, 20.24
Liittynee siihen, että matkailu avartaa.
Mersuharrastajat ovat ehkä lunkeinta porukkaa jenkkiharrastajien kera, eli ei ole pipo/hikinauha liian tiukalla.
Olisihan se kiva nähdä kuinka jossain Intiassa nämä ovien availijat olisi pullottavien otsasuoniensa kanssa, kun säännöissä kyllä lukee yhtä, mutta käytäntö on aivan jotain muuta.
Esimerkiksi mäkeä alas tulevilla on oikeasti oikeus mennä ensin, vaikka niillä olisi kolmio, ei mitään toivoa selvitä ehjänä sääntökirjaa hapuilemalla, vaan pitää lukea sitä tilannetta, että hoksaa mikä paikallinen erikoisuus juuri siinä kohtaa sattuu olemaan.
Mitä aiemmin ymmärtää, että koskaan ihmiset eivät tule toimimaan täysin sääntöjen mukaan ja hylkää sen sääntöjen palvomisen, sitä aiemmin elämästä tulee muutoinkin helpompaa, tosin siinähän ei suomibyrokraattien pykälä täyty ja paniikkinappulaa hakataan yleensä jo lujaa, se on kai tätä suomikulttuuria.
Eikä se siitä väärin toimivasta pyörätienjatkeen tukkijasta tee yhtään sen vähemmän idioottia, mutta kyllä sen pyöräilijän on vaan pirun paljon mukavempaa osata koukata takaa ohi, tietty muuta liikennettä häiritsemättä.
Tietty ainahan voi kypäräkameralla dokumentoida rikoksen ja kiikuttaa filmejä vaikka viikottain viranomaisille, jos välttämättä pitää saada oikeutta, kyllä siitä lopulta jotain tulee.
Ei siinä sitten mitään ongelmaa ole jos vähän jättää ovia auki, potkii autoja tai muuta vähemmän arvostettua. Se kun ei ole niin tarkkaa niiden sääntöjen kanssa.
Pyörätielle hitaasti eteen valuvat ovat toki mulkkuja, mutta niille nyt riittää kun näyttää peukaloa. Ne on sitten ne jotka meinaavat oikeasti tulla päälle (lue. uhkaavat henkeä) jotka ovat se ongelma johon pitää jotenkin reagoida. Sääntöjen nysväys ei siis ole se asia joka siitä tekee ongelma, ymmärrätkö?
Ei siinä sitten mitään ongelmaa ole jos vähän jättää ovia auki, potkii autoja tai muuta vähemmän arvostettua. Se kun ei ole niin tarkkaa niiden sääntöjen kanssa.
Pyörätielle hitaasti eteen valuvat ovat toki mulkkuja, mutta niille nyt riittää kun näyttää peukaloa. Ne on sitten ne jotka meinaavat oikeasti tulla päälle (lue. uhkaavat henkeä) jotka ovat se ongelma johon pitää jotenkin reagoida. Sääntöjen nysväys ei siis ole se asia joka siitä tekee ongelma, ymmärrätkö?
Sulta taisi mennä ohi koko pointti.
Kumma juttu ettei kymmenien vuosien aikana ole mun päälle autoilijat meinanneet ajaa. Mulla tosin ei ole sellaista harhaa, että muut toimisivat sääntöjen mukaan tai edes yleistä turvallisuutta edistävästi, rakentavasta yhteishengestähän ei Suomen teillä juuri tarvitse edes haaveillakkaan vaikka se olisi niitä kaikkia sääntöjä tärkeämpää. Tiedän toki ettei sitä voi ymmärtää.
kolistelija
12.04.2014, 21.25
Sulta taisi mennä ohi koko pointti.
Kumma juttu ettei kymmenien vuosien aikana ole mun päälle autoilijat meinanneet ajaa. Mulla tosin ei ole sellaista harhaa, että muut toimisivat sääntöjen mukaan tai edes yleistä turvallisuutta edistävästi, rakentavasta yhteishengestähän ei Suomen teillä juuri tarvitse edes haaveillakkaan vaikka se olisi niitä kaikkia sääntöjä tärkeämpää. Tiedän toki ettei sitä voi ymmärtää.
Olen käsittänyt että et ihan varsinaisesti kaupunkialueella asu, joten ei ole ihme että et ymmärrä ongelmaa tässä.
Luuletko että vakavia auto-pyöräilijä kolareita olisi näin vähän jos keskiverto pyöräilijä olettaisi että esimerkiksi Helsingin autoilijat ajaisivat sääntöjen mukaan? Nyt raks raks... Oho! Totta tosiaan, suurin osa taitaa juurikin olettaa että se autoilija tulee sieltä päin eikä aio väistää.
Kyllä minä pointtisi ymmärsin, mutta se herätti lähinnä hilpeyttä.
mutanaama
12.04.2014, 21.26
Hyvä cwa, en tiedä mistä olet oppisi saanut liikennesääntöihin, mutta sun liikenteenlukuesimerkkisi voit tunkea vaseliinin kanssa ihan mihin huvittaa.. Olet varmaankin sitä mieltä, että isompi on oikeassa ja että pyöräilijä väistää aina??
Ja jos tosiaan olet niin noheva, että osaat koukata ohitse, kun tilaa ei ole edessä ei takana. Niin, täällä etelässä on joskus liikenteessä kolmekin autoa kerrallaan. Ihan totta. Stongakameralla ja kypäräkameralla on tullut rikoksia tallennettua, mutta mieluummin huomautan ystävällisesti, kuin alan potkimaan. Jos kaikki nöyristelis isompien kulkuneuvojen edessä, niin ei tuosta liikenteestä tulis hittojakaan. Liikennelaki on hemmetin yksinkertainen noudattaa, ja toistaiseksi se on ollut riittävä onnettomuuksien välttämiseksi.
Olen käsittänyt että et ihan varsinaisesti kaupunkialueella asu, joten ei ole ihme että et ymmärrä ongelmaa tässä.
Luuletko että vakavia auto-pyöräilijä kolareita olisi näin vähän jos keskiverto pyöräilijä olettaisi että esimerkiksi Helsingin autoilijat ajaisivat sääntöjen mukaan? Nyt raks raks... Oho! Totta tosiaan, suurin osa taitaa juurikin olettaa että se autoilija tulee sieltä päin eikä aio väistää.
Kyllä minä pointtisi ymmärsin, mutta se herätti lähinnä hilpeyttä.
On tullut asuttua tämän maan suurimmissa kaupungeissakin, eipä ole niissäkään ollut ongelmia, asenteesta se on kiinni.
Toisin kuin sinä, minä en pohjaa mielipiteitäni tuohon tunteellisen vöyhkään, jossa on pyöräilijät vastaan autoilijat.
Harvemmin mun on tarvinnut autoja sen kummemmin väistää, kun käyttää sitä pelisilmää niin aina löytyy tilaa.
Se on asenteesta kiinni. Eilen oltiin työkaverin kanssa hölkkälenkillä. Siinä 15 kilsan matkalla tuli useampi tilanne, jossa autoilija ei meinannut antaa suojatielle tulevalle jalankulkijalle tietä ensin. Antoi kuitenkin ja tuli vissiin pari kunnon jarrutusta. Kaveri kysyi, että meinaanko alle juosta. Vastasin, etten, mutta en myöskään lähde joka tilanteessa "joustamaan". Kerroin, että tämän tilannetajun oppii hienosti fillarilla työmatkaliikenteessä, mutta että en lähtisi lapselle samaa opettamaan. Hienosti niiasi espoolaisen audin ja bemarin keula. Ja ennen kuin alkaa autoliitto vinkumaan, kerron, että joka paikassa oli hyvä näkyvyys ja reaktioaikaa autoilijalle, vissiin vaan yllätti se jalankulkijan määrätietoisuus.
kolistelija
12.04.2014, 21.43
On tullut asuttua tämän maan suurimmissa kaupungeissakin, eipä ole niissäkään ollut ongelmia, asenteesta se on kiinni.
Toisin kuin sinä, minä en pohjaa mielipiteitäni tuohon tunteellisen vöyhkään, jossa on pyöräilijät vastaan autoilijat.
Harvemmin mun on tarvinnut autoja sen kummemmin väistää, kun käyttää sitä pelisilmää niin aina löytyy tilaa.
Vai että oikein tunteellista möyhkää...
Et siis edelleenkään huomannut että ongelmana ei ole hengissä pysyminen tai tilan löytäminen? :D
Vai että oikein tunteellista möyhkää...
Et siis edelleenkään huomannut että ongelmana ei ole hengissä pysyminen tai tilan löytäminen? :D
Kyllä mun mielestä se on jotain muuta kuin realismia, jos rupeaa tuntumaan siltä, että autoilijat tarkoituksella yrittäisivät ajaa yli, niin että pitää henkensä puolesta peljätä.
Bonk vaikuttaa olevan hajulla tosta kuinka se homma pelaa. Aina on tosiaan sitä tilaa löytnyt, eikä ole tarvinnut mitään sotatilaan verrattavissa olevaa taistoakaan käydä.
kolistelija
12.04.2014, 21.53
Kyllä mun mielestä se on jotain muuta kuin realismia, jos rupeaa tuntumaan siltä, että autoilijat tarkoituksella yrittäisivät ajaa yli, niin että pitää henkensä puolesta peljätä.
Bonk vaikuttaa olevan hajulla tosta kuinka se homma pelaa. Aina on tosiaan sitä tilaa löytnyt, eikä ole tarvinnut mitään sotatilaan verrattavissa olevaa taistoakaan käydä.
Oletko ihan varma että lainaat oikeaa henkilöä viesteissäsi? :rolleyes:
Niin milloin? 70-luvulla vai jopa 80-luvulla?
Minä en ole asunut kaupungissa pitkään, mutta tuntuu, että tämänkin tuppukylän liikenne on aika tavalla muuttunut kymmenessä vuodessa.
PK-seudusta puhumattakaan.
Tossa työmatkan varrella on kaksikin koulua, jonne lapset pitää pitkän ainakin kilometrin, ehkä kahden, matkan päästä tuoda autolla perille ovelle asti. Jos ei tarkkana ole, pääsee helposti kolaritilastoihin syyttömänä osapuolena noin kerran viikossa. Joko ei autoilija kolmion takaa oikealle kääntyessään katso oikealle kevyen liikenteen väylälle tai sitten ei vasemmalle kääntyessään enää muista, että siellä ajoradan jälkeenkin on väistettävlä. Minua eivät saa, mutta niiden pyörällä kulkevien alakoululaisten puolesta usein pelottaa. Vaan onhan se sitten kiva luokkasynttäreillä kertoa, kuinka meidän äiti tai isä ajoi naapurin Liisan tai Markon yii ihan vaan vahingossa, kun se sieltä niin yllättäen jostain ilmestyi. Niin se on vaarallista se arkipyöräily.
Jatkuvalla joustamisella ja etuajo-oikeuksista luopumisella ei kevyenliikenteen turvallisuus parane. Käy lopulta aivan päinvastoin.
Semantiikkaa, mutta pitää muistaa, ettei noilla kelveillä ole etuajo-oikeutta. Monesti risteävillä teillä on niihin nähden väistämisvelvollisuus, muttei aina.
Parikin kilsaa ajanut keskustassa. Kerran jäänyt väistämisvelvollisen auton alle joka oli pysähtyneenä mutta lähti liikkeelle kun olin keulan edessä. Aktiivisemmalla kaudella olisi jäänyt auton alle päivittäin, kyllä noille patologisimmille tapauksille täytyy joku viesti saada perille että tajuavat urpoilunsa. Näille jotka eivät välitä.
Parikin kilsaa ajanut keskustassa. Kerran jäänyt väistämisvelvollisen auton alle joka oli pysähtyneenä mutta lähti liikkeelle kun olin keulan edessä. Aktiivisemmalla kaudella olisi jäänyt auton alle päivittäin, kyllä noille patologisimmille tapauksille täytyy joku viesti saada perille että tajuavat urpoilunsa. Näille jotka eivät välitä.
Toki pitää viesti saada nimenomaan menemään perille.
Veikkaan ettei enemmistö niistä tajua ovien aukomisen merkitystä, noista kun aika iso osa mielestään matkustaa aivan tavallisesti pisteestä a pisteeseen b aivot jossain aivan muualla kuin siinä liikennetilanteessa.
Todennäköisesti pitävät jonain vandaalina tai muuten vaan häiriintyneenä sitä joka ovia aukoo. Keskustelukin kyseenalaista, hädintuskin ymmärtävät kuinka ovat joutuneet siihen tilanteeseen ylipäätään ja ovi kun yks kaks aukeaa, niin mielessä on vaan paniikki, kun se turvallisuuden kupla puhkaistaan täysin odottamatta.
Se vaatii paljon enemmän, että niille jotain muutosta saisi aikaiseksi. Käytännössä vaikuttaisi olevan aika mahdotonta, joten itse näen helpompana ajaa pitäen muita tahdottomina sokeina hirvinä jotka sinkoilevat mielihalujensa perässä tajuamatta lainkaan mitä ympärillä tapahtuu, eipä ole tullut vahinkoja noiden muiden toimien takia sitten sen jälkeen kun lopetin tyystin luottamasta siihen, että ne muut siellä liikenteessä osaisivat edes yksinkertaisimpia asioita.
Näkeehän se kaikkien taajamien lähellä kuinka prosentuaalinen päättömästi singahtelevien osuus kasvaa roimasti, verrattuna siihen kauempana taajamasta vallitsevaan ajotapaan.
Mun mielestäni hyväntahtoisuus ja yhteistyö on sellaisia arvoja mitä pitäisi korostaa kumminkin, mutta ehkä olen vain ajastani jäljessä, en kykene näkemään mitä ahneudella ja 'mun oikeus' asenteella saavutetaan, siinähän lyö vaan kaksi samanlaista vastakkain ja varmasti sitten kipunoi.
Juu, on toki hyvinkin 15 vuotta kun viimeksi asuin isossa kaupungissa, mutta kiitos reissuhommien noissa on tullut kyllä pyörittyä ihan riittämiin, että saa repeillä huolella kuinka porukka vetää renkaat sutien kaarojaan liikkeelle kun se edellämenijän puskuri nytkähtää vähänkin eteenpäin ja kuinka punaisiin valoihin jarrutellaan absit rallattaen, itse ihan samassa tahdissa etenee kiihdyttäen rauhallisesti, mutta pitää väliä ja lähtee heti kun valo vaihtuu ja yleensä ei tarvitse seuraaviin valoihinkaan pysähtyä ja yleensä takanakin tulee ihan sama määrä letkaa kuin viereisellä kaistalla.
Se on sitä tunteen paloa, tuntuu meno vauhdikkaalta, kun revitellään oikein. Kuvastaa vaan sitä kuinka asenne on se minä, eikä se me.
Tosin suottahan tuosta kerron, kun ei se mene ymmärykseen kumminkaan kuinka aivan samaan pääsee erilaisella lähestymistavalla ja kuinka silloin kaikilla on kivempaa, eikä sarvet otassa.
mutanaama
13.04.2014, 02.39
1.Veikkaan ettei enemmistö niistä tajua ovien aukomisen merkitystä, noista kun aika iso osa mielestään matkustaa aivan tavallisesti pisteestä a pisteeseen b aivot jossain aivan muualla kuin siinä liikennetilanteessa.
2.Todennäköisesti pitävät jonain vandaalina tai muuten vaan häiriintyneenä sitä joka ovia aukoo. Keskustelukin kyseenalaista, hädintuskin ymmärtävät kuinka ovat joutuneet siihen tilanteeseen ylipäätään ja ovi kun yks kaks aukeaa, niin mielessä on vaan paniikki, kun se turvallisuuden kupla puhkaistaan täysin odottamatta.
3.Se vaatii paljon enemmän, että niille jotain muutosta saisi aikaiseksi. Käytännössä vaikuttaisi olevan aika mahdotonta, joten itse näen helpompana ajaa pitäen muita tahdottomina sokeina hirvinä jotka sinkoilevat mielihalujensa perässä tajuamatta lainkaan mitä ympärillä tapahtuu, eipä ole tullut vahinkoja noiden muiden toimien takia sitten sen jälkeen kun lopetin tyystin luottamasta siihen, että ne muut siellä liikenteessä osaisivat edes yksinkertaisimpia asioita.
4.Näkeehän se kaikkien taajamien lähellä kuinka prosentuaalinen päättömästi singahtelevien osuus kasvaa roimasti, verrattuna siihen kauempana taajamasta vallitsevaan ajotapaan.
5.Mun mielestäni hyväntahtoisuus ja yhteistyö on sellaisia arvoja mitä pitäisi korostaa kumminkin, mutta ehkä olen vain ajastani jäljessä, en kykene näkemään mitä ahneudella ja 'mun oikeus' asenteella saavutetaan, siinähän lyö vaan kaksi samanlaista vastakkain ja varmasti sitten kipunoi.
6.Juu, on toki hyvinkin 15 vuotta kun viimeksi asuin isossa kaupungissa, mutta kiitos reissuhommien noissa on tullut kyllä pyörittyä ihan riittämiin, että saa repeillä huolella kuinka porukka vetää renkaat sutien kaarojaan liikkeelle kun se edellämenijän puskuri nytkähtää vähänkin eteenpäin ja kuinka punaisiin valoihin jarrutellaan absit rallattaen, itse ihan samassa tahdissa etenee kiihdyttäen rauhallisesti, mutta pitää väliä ja lähtee heti kun valo vaihtuu ja yleensä ei tarvitse seuraaviin valoihinkaan pysähtyä ja yleensä takanakin tulee ihan sama määrä letkaa kuin viereisellä kaistalla.
7.Se on sitä tunteen paloa, tuntuu meno vauhdikkaalta, kun revitellään oikein. Kuvastaa vaan sitä kuinka asenne on se minä, eikä se me.
8.Tosin suottahan tuosta kerron, kun ei se mene ymmärykseen kumminkaan kuinka aivan samaan pääsee erilaisella lähestymistavalla ja kuinka silloin kaikilla on kivempaa, eikä sarvet otassa.
Sä kirjoitat aina niin saatanan pitkiä viestejä, vaikka asiaa olisi vähänkin, mutta koitetaan vastailla:
1. Jos ei heti ymmärrä, niin hetken kuluttua kuitenkin
2. Jos ei heti ymmärrä, niin hetken kuluttua kuitenkin
3. Meillä on tieliikennelaki, jota kaikkien pitää noudattaa, oletan että muut toimivat niinkuin laki vaatii. Toki kuolemanpelon tummien lasien läpi
4. Mistähän sä ton keksit??
5. Öö? mihin lakiin anarkia kuuluu
6. Valoista lähetään ripeästi ja pysähdytään ilman ylenmääräistä ennakoimista. Matkailu avartaa, mitä tarkoitan.
7. kts ylläoleva
8. Aivan, suottahan tuosta kerroit, kun et mistään mitään ymmärrä.
Sanon tämän niin että tyhmempikin ymmärtää:
Suomen tieliikennelaki on pääasiassa yksiselitteinen. Meillä on tarkat väistämissäännöt, joita on helppo noudattaa. Jos kaikki niitä noudattavat, meillä on kaikilla helppo ja turvallinen liikenne. Ihan vaan tiedoksi, että ajan pk-seudulla noin 30-70tkm vuodessa päiväsaikaan autolla, ja kertaakaan mulle ei ole pyöräilijä tai jalankulkija joutunut edes mulkausta luomaan. Kerran pysäytin auton mopotytön takia ja näytin, että saat mennä, mulla on kolmio. Tyttö näytti, että mene vaan, minä sammutin auton, ja avasin oven, niin tämä otti kypärän päästä ja pisti mopon tuelle. Pakkohan se oli mennä, mutta jäi mieleen aika hauskana tapauksena.
Se on autoilijan homma näyttää kaikille, joilla on oikeus mennä, että minä väistän. *****.
Se on autoilijan homma näyttää kaikille, joilla on oikeus mennä, että minä väistän. *****.
Ei se ole pelkästään autoilijan homma vaan sen, jolla väistämisvelvollisuus on. Myös pyöräilijän, joten ei säntäillä miten sattuu kun kolmio puuttuu tai auto ei käänny.
Jep. En ole ovia vaivautunut availemaan mutta "ottanut tukea" päälle ajavasta joskus eli ystävällisesti kämmenellä läimässyt tai muuten ilmeillä tai käsimerkeillä viestinyt. Tässä täytyy eroittaa tapaukset jotka tulevat eteen vahingossa niistä jotka ajavat väistämisvelvollisina eteen tahalteen vaikka ovat sinut havainneet.
kuinka porukka vetää renkaat sutien kaarojaan liikkeelle
LOL :D .. jossain maalaiskaupungissa kenties? .. tietty noita nähnyt kun jalankulkijana tai fillarilla menee vanhoilla vihreillä niin monet autot "kouluttaa" lähtemällä ripeesti .. ja ajelevat sitten myöhemmin itse vanhoilla vihreillä.
Ei se ole pelkästään autoilijan homma vaan sen, jolla väistämisvelvollisuus on. Myös pyöräilijän, joten ei säntäillä miten sattuu kun kolmio puuttuu tai auto ei käänny.
Noinhan se juttu menee. Mutta jotenkin tuntuu siltä, että vaikka noista pyöräilijöiden väistämisasioista on lehdissä monien kuvien ja piirrosten kanssa tiedotettu, niin siinä tuntuu pyöräilijöillä menneen hieman puurot ja vellit sekaisin. Monille on jäänyt sellainen käsitys, että jos pyörätie jatkuu ajoradan toisella puolen, niin he voivat vedellä siitä surutta vauhdilla ylitse ja autojen täytyy heitä väistää. Tarkoitan sellaisia paikkoja joissa ei ole varsinaista risteystä, vaan kevyenliikenteen väylä kohtaa ajoradan kuten oheisessa kuvassa:
https://www.google.fi/maps/@61.47726,23.944853,3a,75y,324.85h,57.34t/data=!3m4!1e1!3m2!1s2liy8xE8-Mi5yPHhANClCA!2e0?hl=fi
mutanaama
13.04.2014, 09.46
Olet oikeassa, kaikkien kuuluu ajaa tieliikennelain mukaan, jolloin vastapuolen liikkeet ovat ennustettavissa.
@nalho, tietääkseni kukaan ei ole moista väittänyt, ei täällä tai missään muuallakaan.
Harmitti!
Aika selkeät väistämisopasteet naisautoilijan tulosuunnasta: http://goo.gl/YQGHHP
Ensi kerralla rekkari muistiin ja ilmoitus poliisille.
Mutta jotenkin tuntuu siltä, että vaikka noista pyöräilijöiden väistämisasioista on lehdissä monien kuvien ja piirrosten kanssa tiedotettu, niin siinä tuntuu pyöräilijöillä menneen hieman puurot ja vellit sekaisin. Monille on jäänyt sellainen käsitys, että jos pyörätie jatkuu ajoradan toisella puolen, niin he voivat vedellä siitä surutta vauhdilla ylitse ja autojen täytyy heitä väistää. Tarkoitan sellaisia paikkoja joissa ei ole varsinaista risteystä, vaan kevyenliikenteen väylä kohtaa ajoradan kuten oheisessa kuvassa:
https://www.google.fi/maps/@61.47726,23.944853,3a,75y,324.85h,57.34t/data=!3m4!1e1!3m2!1s2liy8xE8-Mi5yPHhANClCA!2e0?hl=fi
Olkinukke.
Ensinnäkin edellä kuvatut suoraan jatkuvan ajoradan leikkaavat pyörätiet ovat suhteellisen harvinaisia, ainakin pääkaupunkiseudulla niitä saa hakemalla hakea kevyen liikenteen runkoverkosta. Toiseksi, autoilija-pyöräilijä-onnettomuustilastoissa em. paikat jäävät auttamatta marginaaliin, selvästi yleisempien kolarisyyllisten ollessa risteyksessä päälle kääntyvä tai kolmion takaa väistämisvelvollisuutensa laiminlyövä autoilija. Pyöräilijän aiheuttamissa kolareissa vastaavasti punaisia päin ajaminen (risteysalueilla) on voimakkaasti yliedustettuna.
ptaipale
13.04.2014, 10.54
Runkoverkosta noita risteyksiä saa tosiaan hakea, mutta muuallakin olevat ovat vaarallisia. Joku tämäntapainen paikka olisi hirveä killeri jos pyörätietä tuleva olettaisi oikealta tulevana, että vasemmalta eli maantie 110:aa ajava väistäisi. http://goo.gl/hQ19Yy
Ja kaikkien tällaisten varustaminen kolmioilla olisi tienpitäjälle mahdoton rasti. Siksi pidän tätä pyörätietä-ajava-väistää -sääntöä jotakuinkin järkevänä. Se vain tunnetaan valitettavan huonosti. Enska ja Hanski -tyyppistä valistusta muuttuvista liikennesäännöistä ei ole juuri näkynyt sitten 1970-luvun.
mutanaama
13.04.2014, 12.16
Runkoverkosta noita risteyksiä saa tosiaan hakea, mutta muuallakin olevat ovat vaarallisia. Joku tämäntapainen paikka olisi hirveä killeri jos pyörätietä tuleva olettaisi oikealta tulevana, että vasemmalta eli maantie 110:aa ajava väistäisi. http://goo.gl/hQ19Yy
Ja kaikkien tällaisten varustaminen kolmioilla olisi tienpitäjälle mahdoton rasti. Siksi pidän tätä pyörätietä-ajava-väistää -sääntöä jotakuinkin järkevänä. Se vain tunnetaan valitettavan huonosti. Enska ja Hanski -tyyppistä valistusta muuttuvista liikennesäännöistä ei ole juuri näkynyt sitten 1970-luvun.
Miten ihmeessä joku voi kuvitella olevansa tuossa polkupyörällä etuajo-oikeutettu. Laki on tuossakin yksiselitteinen. Tätä en vain nyt ymmärrä "pyörätietä-ajava-väistää -sääntöä", mikä ihme se on?
Miten ihmeessä joku voi kuvitella olevansa tuossa polkupyörällä etuajo-oikeutettu. Laki on tuossakin yksiselitteinen. Tätä en vain nyt ymmärrä "pyörätietä-ajava-väistää -sääntöä", mikä ihme se on?
http://www.talouselama.fi/uutiset/pyorailijoista+66lla+on+hengenvaarallinen+harhaluu lo+vaistamisvelvollisuudesta/a2184768
Pyörällä ja autolla
13.04.2014, 16.12
http://www.talouselama.fi/uutiset/pyorailijoista+66lla+on+hengenvaarallinen+harhaluu lo+vaistamisvelvollisuudesta/a2184768
Iltsanomissa oli muistaakseni viime syksynä juttua siitä että 70 % autoilijoista ei tiennyt että poistuessaan liikenneympyrästä /Kiertoliittymästä ovat väistämisvelvollisia pyöräilijään nähden.
Nyt ei liity niinkään toisiin tienkäyttäjiin mutta oli joltain jäänyt orapihlaja-aitaa parturoidessaan tielle sopivankokoinen pieni oksa..josta piikki sitten sopivasti osui renkaaseen, josta se kaikesta pistosuojauksesta huolimatta painui kokonaan sisään. Ikinä ennen oo käynyt näin. Että ei ne parhaimmatkaan pistosuojaukset aina näköjään auta (Marathon plus). Onneksi oli paikkavälineet ja muut työkalut mukana, niin kohta matka jatkui taas. Ens kerralla en aja oikeaa laitaa vaan ajan mieluummin vaikka keskellä siinä kohtaa, ihan vaan tuon takia. Sanokoot muut mitä lystäävät. Siivoisivat vähän huolellisemmin tuollasen operaation jälkeen, orapihlajan piikit ovat kuin neuloja!
En vastaa muiden puolesta, mutta oletan sen tarkoittavan Wienin tieliikennesopimuksen vastaista TLL:n 14 § 3 momenttia, jossa sanotaan "Polkupyöräilijän tai mopoilijan on kuitenkin, jollei 2 tai 3 momentista muuta johdu, tullessaan pyörätieltä ajoradalle väistettävä muuta liikennettä." Se on kansainvälisen tieliikennsopimuksen vastainen, koska kansainvälisen sopimuksen mukaan oikealta tulevaa väistetään (ellei muuta liikennemerkein osoiteta) ja pyörätiekin on tie.
Minun mielestäni ei ole kohtuutonta laittaa niitä kolmioita tuollaisiin paikkoihin pyörätielle. Täällä Järvenpäässä missä itse asun, niitä onkin ihan kohtuudella laitettu. En itse asiassa osaa nyt äkkiä sanoa yhtään paikkaa missä tuollaisessa pyörätien ja yleisen tien/kadun risteyksessä ei olisi. Risteyksessä, jossa ajoradan vieressä kulkee pyörätie, riittää toki yksi kolmio vaikka varsinkin vasemmanpuoleista pyörätietä ajettaessa sellainen voi olla vaikea nähdä.
Sen sijaan tuollaisesta pyörätie jatkuu toisella puolella -tapauksessa villeistä ylityksistä en olekaan ennen kyllä kuullut. Sen sijaan kaikki pyöräilevät eivät toki tiedä ylipäätään suojatien liikennesääntöjä pyöräilijän näkökulmasta. Siitä tosin voinee syyttää pitkälti liikennesuunnittelijoiden vimmaa täyttää kadut yhdistetyillä jalkakäytävillä.
Niin kuin tälläkin foorumilla on moneen kertaan todettu, pyöräilijän väistämisvelvollisuussäännöt ovat tällä hetkellä aivan hukassa jopa aktiivipyöräilijöillä. Erityisen huolestunut olen pyöräilevistä lapsista, kun he yrittävät seikkailla tuolla pyörätieviidakossa.
Lapsilta ei voida edellyttää liikennesääntöjen tuntemusta, kun eivät niitä tunne aikuisetkaan. Tällöin ainoa turvallinen tapa on se, että autoilija ajaa niin varovaisesti ( kuten tielikennelaissa edellytetään) että voi väistää AINA kun liikenteessä on lapsia. Tämä saatanan etuajo-oikeus ( päälleajo-oikeus) - käsite pitäisi saada helvettiin autoilijoiden mielestä.
Suomessa pitäisi olla käytössä jokin "heikomman etu" -pykälä, jolloin autolla jalankulkijan/pyöräilijän yli kelaava olisi automaattisesti syyllinen, kunnes tosin todistetaan. Tällöin saataisiin kaupunkien ja taajamien tilannenopeudet laskemaan. Nykyisin nuo rajoitukset ovat ihan vitsejä, kun ei niitä noudateta, eikä juurikaan valvota. Ni!
Tämmöinen on käytössä monissa maissa:
http://www.cycling-embassy.org.uk/wiki/dutch-cycle-because-strict-liability-made-everybody-drive-safely-and-play-nice
ptaipale
13.04.2014, 23.47
Se on kansainvälisen tieliikennsopimuksen vastainen, koska kansainvälisen sopimuksen mukaan oikealta tulevaa väistetään (ellei muuta liikennemerkein osoiteta) ja pyörätiekin on tie.
No eipä taida olla tieliikennesopimuksen vastainen, kun kerran väistämisvelvollisuus on osoitettu merkillä 422-425...
Mitenkäs muuten Britannia toimii: siellä käsittääkseni ei ole sen paremmin oikealta kuin vasemmalta tulevan väistämissääntöä, vaan väistämisvelvollisuus on pääsääntöisesti merkitty (kärkikolmio "GIVE WAY") ja muulloin on voimassa, a) että pienempää tietä ajava väistää, tai b) kumpikin on yhtä velvollinen väistämään?
No eipä taida olla tieliikennesopimuksen vastainen, kun kerran väistämisvelvollisuus on osoitettu merkillä 422-425...
Mitenkäs muuten Britannia toimii: siellä käsittääkseni ei ole sen paremmin oikealta kuin vasemmalta tulevan väistämissääntöä, vaan väistämisvelvollisuus on pääsääntöisesti merkitty (kärkikolmio "GIVE WAY") ja muulloin on voimassa, a) että pienempää tietä ajava väistää, tai b) kumpikin on yhtä velvollinen väistämään?
No, enpä jää väittelemään tieliikennesopimuksen tulkinnasta ja väistämisvelvollisuudesta, koska eihän noilla kansainvälisillä sopimuksilla usein ole mitään tuomioistuinta, jossa voisi lakeja ja valtioiden noudattamista riitauttaa -- varsinkaan kansalaiset.
Tuohon sopimukseen on liittynyt 72 valtiota eli se ei ole mitenkään globaali. Ja mitä tulee liikennmerkkeihin, niin siinä määritetään tietynnäköisille liikennemerkeille merkitys, mutta muunkinlaisia merkkejä saa käyttää. Esimerkiksi Norjassa ei käytetä lainkaan pyöreitä pyörätien liikennemerkkejä vaan samannäköisiä neliskanttisia, jolloin pyörätien käyttö on Norjassa aina vapaaehtoista. https://en.wikipedia.org/wiki/Vienna_Road_Traffic_Convention
Mistä tuon muuten voi päätellä olevan pyörätien? Pyörätien tai kevlin merkkiä ei näy olevan. Maantieltä katsoen voisi olettaa ulkoilureitiksi, puistokäytäväksi tai pihatieksi tms.
Jos se on kelvi, niin 110:n pohjoispuolella on mielenkiintoinen tasa-arvoinen kelvien risteys. Siinä luonnollisesti vasemmalta tulija väistää oikealta hiukan puskan takaa risteykseen saapuvaa. Saakos tuossa ajaa mopollakin, eiks tää ole sellaista seutua?
Stop-merkkikään ei olisi liioittelua risteyksessä. On aika järkevää pysähtyä ennenkuin ylittää valtatien. Stop-merkin tuntisivat pienet lapsetkin. Mutta kaikkien merkkien laittaminen on tosiaan tienpitäjälle mahdoton rasti.
ptaipale
14.04.2014, 19.45
Mistä tuon muuten voi päätellä olevan pyörätien? Pyörätien tai kevlin merkkiä ei näy olevan.
Se mt 110 pohjoispuolella kulkeva väylä on yhdistetty kelvi, joten kyllä sieltä pyörällä tulevalle tuokin haara on kelvi, kun siinä ei ole jalkakäytävän merkkiä.
Ja juu, mopoilu sallittu tuolla.
Suomen tieliikennelaki on pääasiassa yksiselitteinen. Meillä on tarkat väistämissäännöt, joita on helppo noudattaa. Jos kaikki niitä noudattavat, meillä on kaikilla helppo ja turvallinen liikenne. Ihan vaan tiedoksi, että ajan pk-seudulla noin 30-70tkm vuodessa päiväsaikaan autolla, ja kertaakaan mulle ei ole pyöräilijä tai jalankulkija joutunut edes mulkausta luomaan. Kerran pysäytin auton mopotytön takia ja näytin, että saat mennä, mulla on kolmio. Tyttö näytti, että mene vaan, minä sammutin auton, ja avasin oven, niin tämä otti kypärän päästä ja pisti mopon tuelle. Pakkohan se oli mennä, mutta jäi mieleen aika hauskana tapauksena.
:D Satunnaisesti käy vähän samantyylisiä juttuja.. etenkin, jos on ajotamineissa liikenteessä, että autoilija pysähtyy omilla nuolivihreillään odottamaan, että mä ajaisin omia punaisiani päin.. tänä keväänäkin jo kertaalleen käynyt näin. Yleensä paikallaan ollessani olen tyytynyt hymyillen näyttämään omaa punaista valoani ja tervehtinyt autoilijaa jatkamaan matkaa.. useimmiten saanut hymyn ja käden heilautuksen takaisinkin.
Ikävä kyllä, kuten tästäkin ketjusta voi lukea, ei tuo liikenne aina ole niin helppoa. Viime viikonloppuna noudattamalla liikennesääntöjä omalta osaltani en olisi tätäkään kirjoittamassa. Kelviä alamäkeen ja kolmion takaa autoilija ei tehnyt vilkaisuakaan sinne oikealle kelvin suuntaan, kun keskittyminen oli päästä nopeasti vasemmalle omalle ajokaistalleen. Vasta kääntyessään sinne vasempaan vievälle väylälleen tajusi meikäläisen, kun menin kelviä pitkin ohi... Onneksi fillarissa jarrut toimivat ja olen valmis joustamaan oikeuksistani.
Mankeli Apina
15.04.2014, 13.22
Niin kuin tälläkin foorumilla on moneen kertaan todettu, pyöräilijän väistämisvelvollisuussäännöt ovat tällä hetkellä aivan hukassa jopa aktiivipyöräilijöillä. Erityisen huolestunut olen pyöräilevistä lapsista, kun he yrittävät seikkailla tuolla pyörätieviidakossa.
Lapsilta ei voida edellyttää liikennesääntöjen tuntemusta, kun eivät niitä tunne aikuisetkaan. Tällöin ainoa turvallinen tapa on se, että autoilija ajaa niin varovaisesti ( kuten tielikennelaissa edellytetään) että voi väistää AINA kun liikenteessä on lapsia. Tämä saatanan etuajo-oikeus ( päälleajo-oikeus) - käsite pitäisi saada helvettiin autoilijoiden mielestä.
Suomessa pitäisi olla käytössä jokin "heikomman etu" -pykälä, jolloin autolla jalankulkijan/pyöräilijän yli kelaava olisi automaattisesti syyllinen, kunnes tosin todistetaan. Tällöin saataisiin kaupunkien ja taajamien tilannenopeudet laskemaan. Nykyisin nuo rajoitukset ovat ihan vitsejä, kun ei niitä noudateta, eikä juurikaan valvota. Ni!
Tuo heikomman etu pykälä kuulostaisi hyvältä. Tuskin se muuttaisi paljon syyllisyys yms kysymyksia, mutta se voisi muuttaa liikenne asenteita. Tuntuu kuin tuo pyörätietä-ajava-väistää -sääntö on kääntynyt joillakin niin että pyöräilijä väistää aina kaikissa mahdollisissa tilanteissa (ja pyöräijä väistää kun haluaa pysyä ehjänä). Myös se on älytön sääntö joka velvoittaa pyöräilijän käyttämään kelviä jos sellainen löytyy tien vierestä. Tuokin saa jotkut käyttäytymään aivan älyvapaasti tien reunassa pyöräileviä kohtaan.
Munarello
16.04.2014, 17.47
Joku kevätauringon herättämä työmatkapyöräilijä polki äsken vastaan kadunlaitaa pitkin. Ei muuten mitään, mutta itse olin autolla ja heppu pyöräili vastaan samalla puolen tietä. Miksi ei kelvannut kadun toisella puolella oleva hyväkuntoinen kevli ja minkä ihmeen takia piti ns. vastavirtaan ajaa? Vauhdista päätellen kiire sillä ei ainakaan ollut..
Joku kevätauringon herättämä työmatkapyöräilijä polki äsken vastaan kadunlaitaa pitkin. Ei muuten mitään, mutta itse olin autolla ja heppu pyöräili vastaan samalla puolen tietä. Miksi ei kelvannut kadun toisella puolella oleva hyväkuntoinen kevli ja minkä ihmeen takia piti ns. vastavirtaan ajaa? Vauhdista päätellen kiire sillä ei ainakaan ollut..
Taisi olla enemmänkin 'kevätpilven' herättämä pyöräilijä...
Munarello
16.04.2014, 21.11
Taisi olla enemmänkin 'kevätpilven' herättämä pyöräilijä...
Tänään oli kyllä ihan kiitettävän aurinkoinen päivä näillä kulmilla. Mutta jos toi 'kevätpilvi' nyt meinaa sitä yhtä juttua niin, minä en kylläkään kannabista polttele. Ehkä sitten se pyöräilijä.
http://goo.gl/maps/P93ru Tossa joku pappa huuteli että tielle ajamaan. Ulkoilukartan ja reittioppaan mukaan tossa on pyörätie. Ehkä halus muuten vaan valittaa. :D
Edit: Ja taas, jokaisissa valoissa/risteyksissä jne. kattelin että aika monella kuskilla känny korvalla (ajaessakin) :mad:
Munarello
16.04.2014, 22.48
Onhan se näköjään melko mahdotonta ajella pappojen ja autoilijoiden toiveiden mukaan, kun yksi käskee tielle ja toiset yrittää kiilata kun menet sinne. Liikenneministeriöä nyt tuskin oikeasti kiinnostaa, Jutan 'pyynnöstä' vaan keksivät lisää veroja ja maksuja.
kun yksi käskee tielle ja toiset yrittää kiilata kun menet sinne
Nii ja toiset sanoo että soita kelloo ja toiset raivoo jos soitat ...
Oikeusturvan kannalta noi implisiittiset pyörätiet ovat hankalia. Jos jotain sattuisi sattumaan, niin tuomio voidaan arpoa ihan fiiliksellä.
Kolme rinnan tallustelijoita enemmänkin. Puolelta toiselle seilaavia, niin pyöräilijöitä kuin kävelijöitäkin, riittävästi. Arvaamattomia lapsia, mutta että aikuisiakin kömpinyt talvikammioistaan. Erityismaininta annetaan kuitenkin tasa-arvoisessa risteyksessä mun vasemmalta tullut autoilija. Jouduin vetämään liinat kiinni etten olisi jäänyt alle. Ei edes tainnut kuski, mies, huomata meikäläistä, kun oli puhelu menossa...
Kevätpyöräilijät ja tallustelijat kömpimässä talvihorroksistaan. Elämme kelvin vaarallisinta aikaa vuodesta... :rolleyes:
Erityismaininta annetaan kuitenkin tasa-arvoisessa risteyksessä mun vasemmalta tullut autoilija. Jouduin vetämään liinat kiinni etten olisi jäänyt alle. Ei edes tainnut kuski, mies, huomata meikäläistä, kun oli puhelu menossa...
Itsehän tuossa olit väistämisvelvollinen että joo.
Itsehän tuossa olit väistämisvelvollinen että joo.
Jos nyt tarkistaisit väistämissäännöt. Kyseessä on tasa-arvoinen risteys. Käsitän tuon tapahtuneen ajoradalla.
kuovipolku
17.04.2014, 09.10
Ketjun otsikon alla ja asiayhteydessä luettuna tuota ei voi sanoa haetuksi tai pelkästään pahantahtoiseksi tulkinnaksi, mutta uskaltaisin kuitenkin veikata että tuossa oltiin jo siirrytty ajamaan ajoradalle.
Tiistaina erehdyin harrastamaan hyötypyöräilyä esikaupunki- ja keskusta-alueella. Kahdenkymmenen kilometrin matkalla kaksi äkkijarrutusta eteen kääntyvän autoilijan takia, yksi äkkijarrutus liikkeen pihalta eteen tunkevan autoilijan takia, kaksi pysähdysta "kolmion taakse" pyörätien jatkeen tukkineen autoilijan takia ja yksi aito laimentamaton 100% WTF-tilanne kolmion takaa päälle pyrkivän autoilijan takia. (Kaikissa näissä tilanteissa ajoin vieläpä oikeanpuoleista kelviä.)
Noiden rinnalla kelville parkkeeratut jakelu- ja huoltoautot, vasemmanpuoleista liikennettä noudattavat kanssapyöräilijät ja kolme rinnan kelvillä tai kelvin merkityllä pyöräkaistalla kävelevät kanssaihmiset eivät aurinkoisena päivänä jaksaneet kuin hymahdyttää.
Jos nyt tarkistaisit väistämissäännöt. Kyseessä on tasa-arvoinen risteys. Käsitän tuon tapahtuneen ajoradalla.
Jos nyt tarkistaisit ketjun nimen ja viestin viimeisen lauseen.
Jos nyt tarkistaisit ketjun nimen ja viestin viimeisen lauseen.
Ajorata ja klv ei muodosta koskaan tasa-arvoista risteystä. Jos vasemmalta tuleva autoilija ei väistä oikealta tulevaa pyöräilijää tasa-arvoisessa risteyksessä, niin kyseessä ei ole klv:n ja ajoradan risteys. Pahoittelen termin "ajorata" käyttöä tässä topicissa:)
Aivan joo. Taas tämä case ettei pyöräilijä voi tehdä virhettä tai käyttää väärää termiä.
Voi helv***i sentään näitä pääkaupunkiseudun väyliä ja etenkin opastekylttejä. Aloitin taas tämän työmatkapyöräilysesongin (autolla Hämeestä paikkaan x ja siitä eteenpäin pyörällä Helsingin keskustaan). Olin ajatellut ottaa projektiksi tutustua keskustasta länteen johtavat väylät/ lännestä keskustaan johtavat väylät. En tiedä jatkanko tätä projektia.
Aikaisempina vuosina olen kolunnut Vihdintien-Tuusulanväylän välisen alueen sekä itäiset väylät. Yrityksen ja erehdyksen kautta olen päässyt maalaistollona pikkuhiljaa jyvälle näistä käyttökelpoisista reiteistä. Etenkin mieluisia ovat olleet Järvenpäästä reittiä Hyrylä-Itä-Pakila-Ogeli-Pasila (vaikka kolme vuotta sitten sainkin hittiäYhdyskunnantiellä auton konepellistä) ja reittiä Lahdentie-Itä-Hakkila (tai Nikinmäki ja sieltä vanhalle Porvoontielle, josta Kuninkaanmäkeen ja edelleen varsinaiselle reitille)-Nurmimäentie-Sotungintietä Itäsalmeen - ja Itäväylää keskustaan. Monta kertaa eksyin, mutta tulipa paikat tutuiksi.
Nyt uudet alueet ja uudet kujeet ja eksyin taas useamman kertaa. Epäilen syyllisiksi oman suunnistustaitoni lisäksi nuorison intoa kääntää opasteita eksoottisiin suuntiin. Pakko oli kaksi kertaa kysyä suunnistusapua. Esim. en millään löytänyt opasteiden avulla Turunväylän ja Kehä I risteyksessä kevyenliikenteenväylälle, joka olisi johtanut kohti Munkkiniemeä. Kehä I:n länsipuolella väylä heitti Turunväylän eteläpuolelle ja sillä puolella viitat Kehä I:n kohdalla osoittivat hiekkatielle metsään päin. No siellä tiellä seisoi tällainen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4kauris joka ilmeisen semi-kesynä ei meinannut väistää ollenkaan. Ilmeisesti Turunväylän pohjoispuolella menee kvl? No, jouduin ihme lenkin jälkeen Kehä I:lle ja sieltä katsoin parhaaksi suunnistaa länsiväylälle. Onko Lehtisaari-Kuusisaari ihan älytön vaihtoehto? Länsiväylä noin muuten on ihan iisi aina Lauttasaareen asti, mutta mihin piruun se kvl sitten katosi. Eikä mitään opasteita tai viittoja.
Paljon pyöräilijöitä liikkeellä, siistiä menoa sinänsä. Autoilijoiden käyttäytyminen risteyskohdissa oli... mielenkiintoista. Ja todellakin kvl näyttää olevan laillinen pysäköintipaikka täällä syvässä etelässä. Mutta hei haloo, jotkut haluaa tulla landelta kaupungiin tsygällä ja ilman paikallistuntemusta olet kuin sademetsässä ilman opasta. Miksi niitä opasteviittoja/-kylttejä ylipäänsä kannattaa laittaa kevyenliikenteenväylien kupeeseen, jos ne on pudotettu sattumanvaraisiin paikkoihin ja sojottavat mihin sattuu. Ja kyllä omistan näitä pyöräilykarttoja, mutta eihän ajamisesta tule mitään, jos joka hem**tin välissä pitää kaivaa sellainen esille.
Ja ei edes täällä ole ollut näin vaikeaa löytää reittiä paikasta A paikkaan B: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cycle_routes_in_London
Olen avautunut. Otan palkokasvin siemenet sieraimestani pois ja tyynnyn. Iltapäivällä uudestaan.
Aivan joo. Taas tämä case ettei pyöräilijä voi tehdä virhettä tai käyttää väärää termiä.
No voi voi. Sattui nyt vaan käymään ajoradalla eikä nimenomaan kelvillä. Pitää aloittaa uusi topicci sitten "Vaikeaa ajoradalla" jolloin siihen saavat kirjoittaa niin fillarilla kuin millä muullakin tavoin ajoradalla olevat. Ei tarvitse edes kulkea.. kunhan vain on ajoradan läheisyydessä ja kokee vaikka henkisen tasapainon heittelyä. Kyseisessä tapauksessa autoilijan olisi pitänyt pysäyttää ja antaa mun mennä ensin. Näin siis liikennesääntöjen osalta, mutta so not, kyse oli ajoradasta jolloin ei kuulunut tähän kettinkiin jolloin ajatteluketjua jatkaen mun olisi kannattanut jäädä suoraan alle ja toivoa sen perässä olleen venetrailerinkin vielä rullaten mun yli.
Parempaa päivän jatkoa sullekin!
Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä tuli vastaan neljä noin 10 v. lasta ajaen rinnakkain. Kilautin soittokelloa ja lapsukaiset rupesivat huutelemaan jotain. Yritin kysyä, että mitä asiaa mutta lähtivät kauhealla kiireellä jatkamaan matkaansa.
Yksi autoilija halusi väkisin, että minä väistämisvelvollisena menen tien yli ensin. Menin sitten ensin mutta en kyllä kauheasti kiitellyt kuskia. Mitään hyötyä ei ollut kenellekään, että autoilija päätti harrastaa "joustavaa" liikennettä.
Marsusram
17.04.2014, 17.25
Voi helv***i sentään näitä pääkaupunkiseudun väyliä ja etenkin opastekylttejä.
Onhan ne opasteet lähinnä vitsi. Navigaattori saattaisi helpottaa jos karttamuisti ja suuntavaisto ei riitä.
Runkoreittejä on alettu Helsingissä kehittää, mutta Espoossa joutuu vieras seurailemaan valtaväyliä.
Opasteiden laittajilla ja kartturilla saattaa olla eri näkemys siitä mikä on "oikea reitti" kun pyörätieverkossa toimivia vaihtoehtoja on useita.
Esim. en millään löytänyt opasteiden avulla Turunväylän ja Kehä I risteyksessä kevyenliikenteenväylälle, joka olisi johtanut kohti Munkkiniemeä. Kehä I:n länsipuolella väylä heitti Turunväylän eteläpuolelle ja sillä puolella viitat Kehä I:n kohdalla osoittivat hiekkatielle metsään päin. No siellä tiellä seisoi tällainen: http://fi.wikipedia.org/wiki/Mets%C3%A4kauris joka ilmeisen semi-kesynä ei meinannut väistää ollenkaan. Ilmeisesti Turunväylän pohjoispuolella menee kvl? No, jouduin ihme lenkin jälkeen Kehä I:lle ja sieltä katsoin parhaaksi suunnistaa länsiväylälle.
Onko Lehtisaari-Kuusisaari ihan älytön vaihtoehto?
Taisi ihmelenkki mennä Elfvikin kautta, mikä sinänsä on mukava reitti Otaniemeen jos ei halua valtaväyliä seurata.
Turunväylän liittymä on alue, ei selkeä risteyspiste, jonka takia pitää lähteä jostain epämääräisestä haarasta suunnalla.
Munkkaan reitit joko Perkkaan puolelta (http://pk.reittiopas.fi/#mapcenter%28point*2546615*6677645%29mapzoom%284%2 9from%28point*2545370*6677997%29to%28point*2547757 *6677085%29) tai Ruukinrannan puolelta (http://pk.reittiopas.fi/#mapcenter%28point*2546615*6677645%29mapzoom%284%2 9from%28point*2545351*6677465%29to%28point*2547757 *6677085%29)
Kaskisaaren kauttakin pääsee pyörällä Laruun (http://pk.reittiopas.fi/#mapcenter%28point*2548097*6673751%29mapzoom%285%2 9from%28point*2545107*6675341%29to%28point*2550231 *6672665%29via%28%28point*2547987*6673609%29%28%29 %28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%2 8%29%28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%28% 29%28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%28%29%29), Lehtisaari -Kuusisaari tekee mutkaa jos on keskustaan menossa.
ptaipale
17.04.2014, 17.54
^ nuo linkit Perkkaan ja Ruukinrannan puolelta eivät tunnu toimivan ilman sinun karttakontekstiasi. Kehä I:n ja Turunväylän risteyksessä pitää niin autolla kuin pyörälläkin ajaa muutama kerta, ennen kuin hahmottaa mistä pääsee minnekin. Melkoinen hässäkkä kaikenkaikkiaan, koska se on rakennettu niin monessa vaiheessa ja lopputulos on sangen omituinen.
Aivan joo. Taas tämä IncBuffin case ettei autoilija voi tehdä virhettä ja jättää väistämättä jos/vaikka olisi väistämisvelvollinen :D Se nyt vaan ei ole mahdollista.
Yksi autoilija halusi väkisin, että minä väistämisvelvollisena menen tien yli ensin. Menin sitten ensin mutta en kyllä kauheasti kiitellyt kuskia. Mitään hyötyä ei ollut kenellekään, että autoilija päätti harrastaa "joustavaa" liikennettä.
On se vaikeaa tuo elämä kelvillä kun kohteliaisuuksiakaan ei osata arvostaa, saati kiittää, vaan niistäkin pitää kaivaa ne negatiiviset esiin.
On se vaikeaa tuo elämä kelvillä kun kohteliaisuuksiakaan ei osata arvostaa, saati kiittää, vaan niistäkin pitää kaivaa ne negatiiviset esiin.
Kohteliasta olisi, että kaikki osapuolet liikenteessä noudattaisivat samoja liikennesääntöjä. Mistä pyöräilijä voi tietää, että autoilijan hidastelu johtuu siitä, että hän haluaa päästää pyöräilijän menemään ensin tien yli? Autoilija voi esim. kaivaa kännykkää esiin, ihmetellä karttaa tai vaikka tiirailla tipuja... Minkäänlaista ruuhkaa ei ollut tuossa tilanteessa eli kyseisen auton jälkeen olisi päässyt heti tien yli.
ptaipale
18.04.2014, 10.28
Minulle sattuu yhtenään, että autot päästävät minut pyörätienjatketta yli vaikka olisin väistämisvelvollinen. Ja tiedän sen siitä, että kuljettajat viittoilevat, ottavat katsekontaktia, pysähtyvät kokonaan. Kuinka tuonkin voi ottaa negatiivisesti?
Kohteliasta olisi, että kaikki osapuolet liikenteessä noudattaisivat samoja liikennesääntöjä. Mistä pyöräilijä voi tietää, että autoilijan hidastelu johtuu siitä, että hän haluaa päästää pyöräilijän menemään ensin tien yli? Autoilija voi esim. kaivaa kännykkää esiin, ihmetellä karttaa tai vaikka tiirailla tipuja... Minkäänlaista ruuhkaa ei ollut tuossa tilanteessa eli kyseisen auton jälkeen olisi päässyt heti tien yli.
Ihme kitinää kun säännöistä poikkeaa jonkun, sinun, hyväksi, se ei kelpaa.
Kysymykseesi, kertomasi perusteella näit ja ymmärsit aivan selvästi (autoilija halusi väkisin), että autoilija haluaa päästää sinut ensin. Hän ei tiiraillut tipuja tai ihmetellyt karttaa vaan oli selvästi havainnut sinut, mikä jo itsessään on hyvä asia. Se, että hän antoi vielä vapaaehtoisesti sinun mennä ensin kuuluisi aivan toiseen ketjuun.
Ihme kitinää kun säännöistä poikkeaa jonkun, sinun, hyväksi, se ei kelpaa.
Kysymykseesi, kertomasi perusteella näit ja ymmärsit aivan selvästi (autoilija halusi väkisin), että autoilija haluaa päästää sinut ensin. Hän ei tiiraillut tipuja tai ihmetellyt karttaa vaan oli selvästi havainnut sinut, mikä jo itsessään on hyvä asia. Se, että hän antoi vielä vapaaehtoisesti sinun mennä ensin kuuluisi aivan toiseen ketjuun.
Siinä vaiheessa, kun autoilija päättää päästää väistämisvelvollisen ensin menemään, pyöräilijä ei voi tietää tätä. Tuossa kertomassani tapauksessa olin varma vasta silloin, kun autoilijan vauhti tippui melkein nollaan. Jos siis autoilija olisi ajanut normaalilla nopeudella, niin ihan yhtä nopeasti olisin päässyt tien yli. Pitääkö tästä olla kiitollinen? Aivan liian usein käy niin, että pyöräilijä olettaa autoilijan nähneen pyöräilijän ja väistävän tätä, silloin käykin niin, että autoilija painaa kaasua.
Missä viestiketjussa minun pitäisi keskustella tästä, jos tämä on väärä ketju? Täällä nimenomaan keskustellaan vaikeasta elämästä kevyenliikenteenväylällä ja mielestäni elämä kevyenliikenteenväylällä on vaikeaa, jos liikennesääntöjä ei noudateta. Ei autoilijan tarvitse minua huomata silloin, kun minä olen se väistämisvelvollinen ja en ole ajoradalla. En minä auton alle ole menossa ja autoilija toisaalta ei ole tulossa minun päälle, kun en ole ajoradalla! Tuossa tilanteessa olin siis paikallani ja toinen jalka maassa.
Minä ajan jatkossakin sääntöjä noudattaen ja toivon sitä myös muilta. Joustavuus liikenteessä on mielestäni teoriassa ihan kiva mutta kun tämmöistä joustavaa ajoa ei missään ole tarkasti määritelty, niin homma ei toimi käytännössä.
ptaipale
18.04.2014, 12.48
Täällä nimenomaan keskustellaan vaikeasta elämästä kevyenliikenteenväylällä ja mielestäni elämä kevyenliikenteenväylällä on vaikeaa, jos liikennesääntöjä ei noudateta.
Se, että antaa toiselle tietä, ei ole mitään liikennesääntöjen rikkomista. Minulle annetaan aika usein - lähes päivittäin - tietä tilanteessa, jossa koko autojono pysähtyy väistäjän perässä. Pääsen tien yli selvästi nopeammin kuin ilman tuota väistämistä.
Ei autoilijan tarvitse minua huomata silloin, kun minä olen se väistämisvelvollinen ja en ole ajoradalla.
No kyllä helvetissä pitää huomata. Saatat olla lapsi, vaajaaälyinen tai muuten vain tulla alle vaikka olet väistämisvelvollinen. Hyvin harvassa ovat ne, joille ei tule paha mieli ja painajaisia siitä, että kolhii toista ihmistä.
kun tämmöistä joustavaa ajoa ei missään ole tarkasti määritelty, niin homma ei toimi käytännössä.
No minun kohdallani olen hyvin tyytyväinen siitä, että se toimii.
Elämä kevyen liikenteen väylillä voi näemmä olla vaikeaa hyvin moninaisella ja rikkaalla tavalla!
No kyllä helvetissä pitää huomata. Saatat olla lapsi, vaajaaälyinen tai muuten vain tulla alle vaikka olet väistämisvelvollinen. Hyvin harvassa ovat ne, joille ei tule paha mieli ja painajaisia siitä, että kolhii toista ihmistä.
Jos minun sijaan tuossa tilanteessa olisi ollut lapsi tai vajaaälyinen, niin mitä tämä lapsi tai vajaaälyinen tekee seuraavalla kerralla, kun ylittää tien tuossa kohtaa tai jossain muualla samanlaisessa risteyksessä? Hänhän voi olettaa tuon tapauksen perusteella, että hän saa mennä ensin, kun silloin viimeksikin sai mennä ensin. Ja sitten tulee osuma... ja paha mieli... ja painajaisia...
Ei minulla muuta sanottavaa enää ole tästä tapauksesta.
Jos minun sijaan tuossa tilanteessa olisi ollut lapsi tai vajaaälyinen, niin mitä tämä lapsi tai vajaaälyinen tekee seuraavalla kerralla, kun ylittää tien tuossa kohtaa tai jossain muualla samanlaisessa risteyksessä? Hänhän voi olettaa tuon tapauksen perusteella, että hän saa mennä ensin, kun silloin viimeksikin sai mennä ensin. Ja sitten tulee osuma... ja paha mieli... ja painajaisia...
Ei minulla muuta sanottavaa enää ole tästä tapauksesta.
Täsmälleen samaa mieltä. Vaikka muutaman keskustelijan hehkuttama kohteliaisuus niin ihanan ihqua onkin, niin itse kyllä viittilöin autoilijaa menemään vaan jos olen väistämisvelvollinen TLL:n mukaan. Vaikka kohtelias autoilija haluaisi piristää hetkeä niin viereistä kaistaa ajava ei TLL:n mukaan välttämättä pyöräilijää väistäkään, jolloin kolari menee luultavimmin "omaan piikkiini".
Tilanteita, joissa väistämisvelvollinen autoilija ei tee elettäkään väistääkseen on oikeasti monikymmenkertainen määrä noihin tilanteisiin verrattuna, joissa autoilija kohteliaisuuttaan tai tietämättömyyttään haluaa välttämättä pysähtymällä/viittilöimällä osoittaa, että väistämisvelvollinen pyöräilijä ylittää pyörätien jatkeen ensin.
ptaipale
18.04.2014, 16.21
Tilanteita, joissa väistämisvelvollinen autoilija ei tee elettäkään väistääkseen on oikeasti monikymmenkertainen määrä noihin tilanteisiin verrattuna, joissa autoilija kohteliaisuuttaan tai tietämättömyyttään haluaa välttämättä pysähtymällä/viittilöimällä osoittaa, että väistämisvelvollinen pyöräilijä ylittää pyörätien jatkeen ensin.
Minulla suhdeluku on päinvastoin, kohteliaita on paljon enemmän kuin väistämättömiä. Ajelemme varmaan eri maisemissa (itse kuljen lähinnä työmatkaa Espoossa ja läntisessä Helsingissä.)
Onhan tuommoinen ärsyttävää kun kaikki pääsisi monesti joustavasti pysähtymättä mutta kun se auto hidastaa ja sitä miettii että tuleeko päälle vai antaako mennä. Siinä sitten kumpikin viittoo että mene vaan ja sitten kumpikin lähtee yhtäaikaa ja sitten kaikki kuolee.
Kun joskus tulevaisuudessa autot varustetaan törmäyksenestojärjestelmillä, niin voi olla traumatisoivaa, että auto hiljentää tai pysähtyy vaikka toinen kävelisi tai ajelisi liikennesääntöjen vastaisesti. Ei voi enää kuin voimattomana puida nyrkkiä tai huutaa naama punaisena ikkunasta.
Minulla suhdeluku on päinvastoin, kohteliaita on paljon enemmän kuin väistämättömiä. Ajelemme varmaan eri maisemissa (itse kuljen lähinnä työmatkaa Espoossa ja läntisessä Helsingissä.)
Sama juttu minulla Helsingissä, kyllä kaikille olisi helpompaa jos väistettäisiin silloin kun kuuluu eikä aivan miten sattuu.
kyllä kaikille olisi helpompaa jos väistettäisiin silloin kun kuuluu eikä aivan miten sattuu.
Jospa ensin lähdetään siitä, että autoilijoiden pitää väistää kävelijöitä suojateillä. Melko harva autoilija näin toimii. Joka kymmenes?
Tuossahan oli sanottu aika tarkkaan että kaikille olisi helpompaa että väistetään silloin kun kuuluu. Käsittää käsittääkseni myös edellä mainitun kohdan?
Ilmeisesti ajamme. Itse ajan työmatkoja klv:llä itäisen Helsingin ja Meilahden srla:n väliä ja sillä välillä ihan rehellisesti sanoen tilanteita, joissa kääntyvä autoilija, kolmion takaa tuleva autoilija, pihasta ajava autoilija ei väistä on päivittäin mennen tullen. Nuo lasken niin, että itse joudun jarruttamaan välttääkseni törmäyksen väistämisvelvolliseen. Siitä on useampi viikko, kun autoilija kohteliaisuuttaan halusi viimeksi antaa tietä vaikka olin paikassa http://goo.gl/JQAcKS väistämisvelvollinen ja odotin kaikessa rauhassa autojen ohikulkua.
P.s. Ja ihan selvyyden vuoksi totean vielä, ettei minulle ole elämää sävähdyttävä kokemus väistää/jarruttaa väistämisvelvollisenkaan edessä. Muutenhan avautuisin siitä tällä foorumialueella päivittäin. Pidän kuitenkin omaa terveyttäni aika korkeassa tärkeysjärjestyksessä suhteessa TLL:a noudattamattomiin.
Minulle sattuu yhtenään, että autot päästävät minut pyörätienjatketta yli vaikka olisin väistämisvelvollinen. Ja tiedän sen siitä, että kuljettajat viittoilevat, ottavat katsekontaktia, pysähtyvät kokonaan. Kuinka tuonkin voi ottaa negatiivisesti?
Heräsi epäilys, että oletkin piukkakroppainen ja -pukuinen nainen, johon miesautoilijat kiinnittävät luultavasti enemmän huomiota kuin meihin keski-ikäisiin miespyöräilijöihin ja mielellään seuraavat katseellaan kuinka piukkapeppuinen naispyöräilijä pyörittää lanteitaan heidän silmiensä edessä. Ymmärrän hyvin, että antavat teikäläisille "kohteliaisuuttaan" tilaa mennä väistämisvelvollisuudestaan huolimatta ;)
tchegge_
19.04.2014, 12.23
Heräsi epäilys, että oletkin piukkakroppainen ja -pukuinen nainen, johon miesautoilijat kiinnittävät luultavasti enemmän huomiota kuin meihin keski-ikäisiin miespyöräilijöihin ja mielellään seuraavat katseellaan kuinka piukkapeppuinen naispyöräilijä pyörittää lanteitaan heidän silmiensä edessä. Ymmärrän hyvin, että antavat teikäläisille "kohteliaisuuttaan" tilaa mennä väistämisvelvollisuudestaan huolimatta ;)
Kyllä tuo tapahtuu päästä varpaisiin pukeutuneelle ylipainoiselle miehellekin. Viimeksi torstaina kotimatkalla kolmella kertaa neljästä autoilija pysähtyi reilusti ennen mikäliejatketta vaikka itse olin väistämisvelvollinen. Ei ne näkymät niin komeat ole. :D
Minä ajan jatkossakin sääntöjä noudattaen ja toivon sitä myös muilta.
Niin minäkin, parhaani mukaan. Toisaalta ymmärrän että säännöistä voi myös poiketa, kuten tilanteessasi autoilija teki. Jos on ottanut tavakseen lähes loukkaantua kun annetaan tietä, puhumattakaan reaktioista muihin koomailijoihin, niin onnea valitulle tielle, elämä (kelvillä) todellakin on vaikeaa.
Joustavuus liikenteessä on mielestäni teoriassa ihan kiva mutta kun tämmöistä joustavaa ajoa ei missään ole tarkasti määritelty, niin homma ei toimi käytännössä.
Speksit joustavuudesta liikenteessä... Uskotko että toimisi jos ne olisi määritelty.
Foorumilla on pitkään itketty autoilijoiden surkeasta pyöräilijöiden huomioimisesta liikenteessä. Kun valistunut epäitsekäs autoilija sitten antaa tietä, sitä ei ymmärretä arvostaa saati kiittää kättä heilauttamalla ja jatketa tyytyväisenä, ehkä jopa iloisena, matkaa. Tuolla tavalla autoilijoilta karisee ne pienimmätkin huomaavaisuuden rippeet. Niin metsä vastaa jne... Taisit mainita että mitään hyötyä kenellekkään ei ollut siitä, että autoilija päästi sinut ensin. Miksi siitä olisi pitänyt olla hyötyä. Ilmeisesti autoilijan huomaavaisuus ja ystävällinen ele ei merkinnyt sinulle mitään, vaan säännöt ja niiden noudattaminen.
Kyllä tuo tapahtuu päästä varpaisiin pukeutuneelle ylipainoiselle miehellekin. Viimeksi torstaina kotimatkalla kolmella kertaa neljästä autoilija pysähtyi reilusti ennen mikäliejatketta vaikka itse olin väistämisvelvollinen. Ei ne näkymät niin komeat ole. :D
Eli "maisemista" riippumatta kohdallesi on sattunut niitä, jotka eivät tunne väistämissääntöjä:
Kyseinen väistämissääntö tunnettiin tutkimuksessa kaikista huonoiten. Vastaajista 33,9 prosenttia vastasi oikean vaihtoehdon eli ”Pyöräilijä väistää molemmista suunnista tulevia autoilijoita” (kuva 7.3). Eniten vastattiin vaihtoehtoa 3 eli molemmista suunnista tulevan auton väistämisvelvollisuutta, jonka valitsi 42,7 prosenttia vastaajista. Suurin osa vastaajista oli siis siinä käsityksessä, että pyörätien jatkeella ajava pyöräilijä on samassa asemassa kuin suojatiellä kulkeva jalankulkija, vaikka näin ei ole koskaan ollut.
Pyöräilijät tunsivat tasa-arvoisen risteyksen väistämissäännön autoilijoita paremmin: ainoastaan pyöräilevistä oikein vastasi 40,6 prosenttia ja sekä pyöräilevistä että autoilevista henkilöistä 38,4 prosenttia. Aiemmin esitetyn hypoteesin mukaisesti pyöräilijät siis tiesivät oman väistämisvelvollisuutensa muita kulkumuotoryhmiä paremmin. Yllättävänä tuloksena voidaan pitää ainoastaan autoilevien henkilöiden heikkoa sääntötuntemusta: heistä oikein vastasi 29,1 prosenttia, mikä oli jopa vähemmän kuin oikeiden vastausten osuus vastaajaryhmässä, joka ei autoile eikä pyöräile.
http://www.liikenneturva.fi/sites/default/files/materiaalit/Tutkittua/Tutkimukset/2012_vaistamissaantotuntemus.pdf
Tästä voitaneen vetää myös se johtopäätös, että Itä-Helsingin ja Meilahden välillä autoilijat tuntevat liikennesäännöt paremmin kuin Espoon ja Länsi-Helsingin alueella autoilevat (= http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?p=2197513#post2197513)
ptaipale
19.04.2014, 16.00
No ei, en ole piukkapeppuinen nainen, vaan parrakas ja satakiloinen, melkein kuin tuo isompi näistä voimistelijoista:
https://www.facebook.com/photo.php?v=4977465431696&set=vb.1151161808&type=2&theater
Vakavammin: tiukahkot pyöräilyvaatteet eivät näytä ärsyttävän autoilijoita ollenkaan niin paljon kuin jalankulkijoita.
Liikuttava
19.04.2014, 22.17
En löytänyt sopivaa ketjua enkä viitsinyt itse aloittaa uutta, joten laitetaan tänne:
Tarvitsisin apua liikennesäännöissä. Asun Helsingissä ja kaipaisin apua täällä asuvilta. Kysymys kuuluu, kuuluuko Tukholmankadulla ja siitä eteenpäin Paciuksenkadulla (Meilahdessa) ajaa ajoradalla vaiko ei? Missään kohtaahan esim. Paciuksenkadulle tultaessa ei näy liikennemerkkiä yhdistetystä pyörä- ja kävelytiestä, joten minun logiikallani pitäisi ajaa ajoradalla(?) Linkki (https://maps.google.fi/maps?q=maps&ll=60.191007,24.9135&spn=0.001976,0.006539&t=m&z=18&layer=c&cbll=60.19119,24.912922&panoid=HqGcLu9m6mJgPDXcuJUOgQ&cbp=12,263.41,,0,0.07) Google Mapsiin.
Kuinkas sitten Nordenskiöldinkadulla Mannerheimintieltä vasemmalle/länteen? Sama tilanne kuin yllä olevassa, liikennemerkkiä pyörätiestä ei näy missään. Ja sitä tietä kun jatkaa eteenpäin kohti Linnankoskenkadun liikenneympyrää ja siitä pääsee Mechelininkadulle, missä pitäisi ajaa? Pitääkö pyörällä ajaa liikenneympyrää ja sitten ihan pokkana siellä Mechelininkadulla? Linkki (https://maps.google.fi/maps?q=maps&ll=60.186545,24.917425&spn=0.007948,0.026157&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.186545,24.917425&panoid=79QgG_ClshW7fFd7ooGQOA&cbp=12,225,,0,0) Google Mapsiin kohdasta Nordenskiöldinkatua jota tarkoitan.
Aloittelijan juttuja, mutta haluisin tietää miten näissä tilanteissa kuuluisi ajaa, järki sanoo ettei tuolla kannattaisi ajaa autojen seassa, mutta sitten laki sanoo että pitää... epävarmuutta on. Muutenkin kiinnostaisi tietää ylipäätään, miten tuolla Töölön/Meilahden seudulla kuuluisi ajaa, auttakaa! Varsinkin tuo liikenneympyrä-juttu on vaikea minulle, voisiko joku selittää, saako sinne ajaa pyörällä?
Netistä olen koittanut etsiä, mutta varsinkaan liikenneympyrästä ei lukenut mitään. Ei kai siinäkään mitään järkeä ole, että talutetaan liikenneympyrän ohi ja sitten siirrytään taas ajoradalle...
ptaipale
20.04.2014, 02.27
Tukholmankadulta Paciuksenkadulle ajetaan ajoradalla, siinä ei ole pyörätietä.
Nordenskiöldinkadullahan on kai nykyään pyöräkaistat? En tosin ole käynyt siellä aikoihin. Pyöräkaistaa ei merkitä liikennemerkillä, vain tiemerkinnällä.
Onko Linnankoskenkadulle tehty liikenneympyrä? Ennen siinä oli vain melkein ympyrän muotoinen saareke. Joka tapauksessa liikeneympyrässä ajetaan fillarilla ajoradalla niin kuin muillakin ajoneuvoilla ajetaan, kun kerran kelviä ei ole.
Liikenneympyröiden rakentaminen on sikäli pöljää, että niitä tehdään vaikka niistä ei ole saatu aikaiseksi mitään säädöksiä tieliikennelakiin eikä asetuksessakaan mainita muuta kuin ympyrän merkki, josta vain kerrotaan että se määrittelee kiertosuunnan. Liikenneturvan, autokoulujen jne. levittämät ajo-ohjeet ovat suuntamerkkien osalta lainvastaiset (ympyrään mennessä ei vilkuteta, vaikka TLL 35 § on voimassa myös ympyrään tullessa).
ptaipale
20.04.2014, 02.28
PS Periaatteessa tieto siitä, missä on pyörätie/kaista ja missä ei, löytyy pääkaupunkiseudun pyöräilykartasta:
http://ulkoilukartta.fi/
Aloittelijan juttuja, mutta haluisin tietää miten näissä tilanteissa kuuluisi ajaa, järki sanoo ettei tuolla kannattaisi ajaa autojen seassa, mutta sitten laki sanoo että pitää... epävarmuutta on. Muutenkin kiinnostaisi tietää ylipäätään, miten tuolla Töölön/Meilahden seudulla kuuluisi ajaa, auttakaa! Varsinkin tuo liikenneympyrä-juttu on vaikea minulle, voisiko joku selittää, saako sinne ajaa pyörällä?
Netistä olen koittanut etsiä, mutta varsinkaan liikenneympyrästä ei lukenut mitään. Ei kai siinäkään mitään järkeä ole, että talutetaan liikenneympyrän ohi ja sitten siirrytään taas ajoradalle...
Muut ovatkin vastanneet jo pääasiassa näihin miten juuri kyseisissä kohdissa pitää ajaa.
Liikennesääntöjen mukaan polkupyörä on ajoneuvo ja sillä käyttäydytään liikenteessä aivan samoin kuin moottoriajoneuvoilla jos rinnalla ei kulje samansuuntaista pyörätietä. Tämä koskee siis myös ajamista liikenneympyrässä/kiertoliittymässä ja väistämisvelvollisuutta (kärkikolmio tai tasa-arvoinen risteys). Liikennesäännöt muuttuvat sitten jos ajaa pyörätiellä.
Tilastojen ja tutkimusten mukaan pyörätien heikentää pyöräilijän liikenneturvallisuutta, joten ajoradalla kannattaa ajaa aina kuin mahdollista/sallittua. Koettu turvallisuuden tunne voi autojen keskellä olla heikompi, mutta tilastohavainnot selittynevät sillä, että ajoradalla olet itse näkyvissä ja pystyt tekemään muista paremmin havaintoja, jolloin yllätyksiä risteyksissä ja pihateiden liittymissä on vähemmän.
Tässä blogipostauksessa on mielestäni kohtuullisesti käsitelty tätä turvallisuusnäkökulmaa. Siinä on myös viitteitä muutamiin tutkimuksiin aiheesta mikäli sellainen kiinnostaa.
http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2013/03/04/turvallisten-pyorateiden-perusteet/
Ulkorengas
20.04.2014, 06.40
Eli "maisemista" riippumatta kohdallesi on sattunut niitä, jotka eivät tunne väistämissääntöjä:
Kyseinen väistämissääntö tunnettiin tutkimuksessa kaikista huonoiten. Vastaajista 33,9 prosenttia vastasi oikean vaihtoehdon eli ”Pyöräilijä väistää molemmista suunnista tulevia autoilijoita” (kuva 7.3). Eniten vastattiin vaihtoehtoa 3 eli molemmista suunnista tulevan auton väistämisvelvollisuutta, jonka valitsi 42,7 prosenttia vastaajista. Suurin osa vastaajista oli siis siinä käsityksessä, että pyörätien jatkeella ajava pyöräilijä on samassa asemassa kuin suojatiellä kulkeva jalankulkija, vaikka näin ei ole koskaan ollut.
Tuloksia tulkitessa täytyy myös ottaa huomioon se, että sääntöjen tuntemus on eri asia kuin niiden noudattaminen. Melkein kaikki tuntee nopeusrajoituksen, mutta silti vain puolet autolla ajavista jatkuvasti rikkoo niitä ja lähes kaikki joskus.
JN75:n kommenttiin "Minä ajan jatkossakin sääntöjä noudattaen ja toivon sitä myös muilta" voisi todeta sen, että kukaan meistä ei aina noudata sääntöjä, joten sääntöjen täydellistä noudattamista ei kannata odottaa muiltakaan. Tässä tapauksessa auto syyllistyi varsin lievään virheeseen, joten siitä on minusta täysin turha harmistua. Lisäksi lakia käytännössä sovellettaessa täytyy muistaa 3§, joka edellyttää ennalta arvattavissa tapauksissa varomaan muita, vaikka vastapuoli ei lakia kirjaimellisesti noudattaisikaan.
Villiä menoa oli Kaivarissa eilen, liian kuuma autoissa varmaan?? :cool: Kertokaas olenko oikeassa: auto tulee tästä suunnasta, http://goo.gl/maps/B1aAS ite tulen oikealta (en ajorataa). Auto väistää......vai minä?
Ja http://goo.gl/maps/0nfAV jotkut ei tajua että tossa on kiertoliittymä/liikenneympyrä. Monta lähelläpiti-tilannetta tullu tossakin, joten osaan varautua.
villiä menoa oli kaivarissa eilen, liian kuuma autoissa varmaan?? :cool: Kertokaas olenko oikeassa: Auto tulee tästä suunnasta, http://goo.gl/maps/B1aAS ite tulen oikealta (en ajorataa). Auto väistää......vai minä?
SINÄ tietysti!!!!
mutanaama
21.04.2014, 12.27
Samaa mieltä.
Pyörällä ja autolla
21.04.2014, 12.28
Villiä menoa oli Kaivarissa eilen, liian kuuma autoissa varmaan?? :cool: Kertokaas olenko oikeassa: auto tulee tästä suunnasta, http://goo.gl/maps/B1aAS ite tulen oikealta (en ajorataa). Auto väistää......vai minä?
Ja http://goo.gl/maps/0nfAV jotkut ei tajua että tossa on kiertoliittymä/liikenneympyrä. Monta lähelläpiti-tilannetta tullu tossakin, joten osaan varautua.
Kaivarin tapauksessa autolla ei ole kolmiota ja sinä tulet pyörätietä joten sinun kuuluu väistää.
Jos ajaisit ajoradalla niin silloin autoilijan pitää väistää oikealta tulevia ( tasa-arvoinen risteys )
Halloo halloo
21.04.2014, 12.33
Lisäyksenä: Jos ylittäisit Eiranrannan kelvin jatkeita (pohj-etelä), niin silloin auto väistäisi, koska kääntyy.
Halloo halloo
21.04.2014, 23.34
http://tinyurl.com/m6k9z4j
Poljen hyvää napakkaa nopeutta pyörätietä kuvan suunnasta. Näen, että viereisellä tiellä samaan suuntaan ajava henkilöauto hidastaa ja vilkuttaa vasemmalle. Huudahdan itsekseni ”älä nyt eteen aja”. Ajoi se. Pysäytin auton ja avauduin kuskille. Vanhempi herra tunnusti, ettei ollut minua nähnyt. Lääkäriin pitäisi vanhemman herran mennä, tappaa vielä jonkun.
http://tinyurl.com/kvvgp34
Poljen mukavaa esikaupunkivauhtia pyörätietä kuvassa oikealta vasemmalle. Oikealta Pajamäentieltä tulee auto kolmion takaa ja pysähtyy keskelle kelvin jatketta. Estän auton lähdön ja avaudun kuskille. Perustelu kelvin päälle pysähtymiseen: ”Sä olit niin kaukana.” Jep. Jos en olisi nähnyt autoa ja jarrutellut, niin kylkeen olisi kolahtanut. Autokouluun pitäisi 50+ miehen mennä korjaamaan asennevammansa, tappaa vielä joku päivä jonkun.
http://tinyurl.com/l3dx77f
Poljen etelään Manskun pyörätietä. Kapean pyörätien päälle on pysäköity auto, auto on käynnissä. Hivuttelen kiveyksen puolelta rinnalle, kuskia ei näy. Vilkaisen taakse. Kuski viemässä roskapussia jonnekin dösäpysäkille. Nostan tuulilasinpyyhkimen pystyyn. Koulunpenkille pitäisi miehen mennä opettelemaan muiden huomioonottamista. Noh, tyhmä tekee tyhmiä tekoja.
(50m päässä mies vaihtamassa mainostelineestä julistetta. Auto parkkeerattu vain osin pyörätien päälle, pääsi helposti ohi – ammattilainen duunissa.)
Päivän kertaus: Tarkkaile kaikkia ympärillä liikkuvia autoja, sillä mikä tahansa niistä saattaa ajaa eteesi.
Munarello
22.04.2014, 00.00
Ajelin fillarilla suht kapeaa pyörätietä menemään kun eteen osui jotain teinityttöjä, joista yksi sääti jotain keskellä väylää fillari poikittain tukkien lähes koko tien. Tuumin, että kaipa nuo jo huomasivat minut joten posottelin reikäpäisesti hirmu kyytiä vierestä ohi ja melkein heti kuului perään jotain 'nuija nuija' -huutoa. Ajattelin, että mitä hittoa ja käännyin takaisin. Kyselin tytsyiltä, että mitä sanoitte ja onkohan se ihan paikallaan ensin tukkia tie ja huudella sitten jotain nuijaa perään. Noh, kottaraiset vastasivat huutaneensa "Tuuliaa." Olin ensin hieman epäuskoinen, mutta kun se Tuulia pelmahtikin siihen paikalle, totesin että voi perkele. Pyytelin anteeksi ja painuin matkoihini. Miten sitä voikin noin erehtyä. :D Tilanne itsessään ja huudon ajoitus varmaan harhauttivat hapenpuutteesta sumentuneen tajuntani. Olihan tuossa jo kohtuullisesti ehtinyt ketjua pyörittää..
^^LoL :)
Itselle tuossa pääsiäisen aikana sattui tilanne, jossa tuli fingeriä näytettyä autoilijalle. Suhdeluku tervehdysten ja fingerin osalta taitaa tältä vuodelta nyt sitten olla finger 2 - tervehdys satoja. Ajoin kelviä Hirssaaresta kohden mutkaa Norssalmen siltaa. Sieltä Salen pihasta tuli auto, joka pysähtyi tasan koko kelvin pituudelta. Sivuilta ei pääse ohi, kun pensaat... ukko katsoi ja näki minut.. pelkääjän paikalla naikkonen myös. Huidoin kädellä menemään etiäpäin.. ei liikahtanutkaan.. huidoin uudestaan jo selkeästi lähempää.. pienellä viiveellä 30 cm sai valutettua autoansa jotta juuri ja juuri pääsin puikahtamaan takaa ohi. Näitä ei kovin usein tule eteen joten hyvällä omalla tunnolla annoin kansainvälisen.
Normaalien koiranulkoiluttajien sekä reilusti kasvaneiden kesäpyöräilijöiden normitörttöilyiden luettelointiin turha lähteä; paras pitää ne vain normaalina hidasteena vaikka tuplafleksit ovat -aina- yhtä kutkuttavia yllätysefekteineen... erikoismaininta annettava kombolle mies, koira, nainen ja lastenvaunut. Vaunut poikittain keskellä kelviä.. mies minusta nähden koiran kanssa vasemmalla ja sitten tämä nainen minusta oikealla vaunujen vieressä. Kaksikko katsoi, että sieltä tulee fillariukko.. ei reaktiotakaan siirtyä edes senttiä sinne vasempaan vaan aivan toisin; nainen kumartuu katsomaan sinne vaunuihin pyllistäen, ei urheilullisella vaan lököpieruhousuisella, perällään oikeaa reunaa vielä kapeammaksi. Hihaa hipoen painoin sitten ohi perästä, kun koiraa en viitsi haastaa. Ainut mikä jäi harmittamaan ohimenon jälkeen, että olis pitän perskules läpsäyttää ohittaessa berberiä... (Toki funtsasin, että siitä olis saanu varmaankin poliisit peräänsä joten ihan hyvä näin.. ;) )
Kestovalituksen voisi sitten tehdä tienpinnoista. Kulumaa, uraa ja monttuja aivan tajuttomasti. Välistä on kuin ajaisi junaa poikittaisten paikkausviivojen takia... Ei se kyllä noilla ajoradoillaan parempi ole nastojen jyrsimillä pinnoilla...
http://tinyurl.com/m6k9z4j
Poljen hyvää napakkaa nopeutta pyörätietä kuvan suunnasta. Näen, että viereisellä tiellä samaan suuntaan ajava henkilöauto hidastaa ja vilkuttaa vasemmalle. Huudahdan itsekseni ”älä nyt eteen aja”. Ajoi se. Pysäytin auton ja avauduin kuskille. Vanhempi herra tunnusti, ettei ollut minua nähnyt. Lääkäriin pitäisi vanhemman herran mennä, tappaa vielä jonkun.
Osastolta "pelon maantiede" voisi poimia vinkin ajaa Kuusniemi-Törmäniityntie-kevyenliikenteensilta -reittiä. Sikäli kun olet jatkamassa Lepuskin suuntaan. Ei tartte pysähtyä mäen juuressa liikennevaloihin ja voi ajaa surutta ajoradalla.
Halloo halloo
22.04.2014, 17.46
Osastolta "pelon maantiede" voisi poimia vinkin ajaa Kuusniemi-Törmäniityntie-kevyenliikenteensilta -reittiä. Sikäli kun olet jatkamassa Lepuskin suuntaan. Ei tartte pysähtyä mäen juuressa liikennevaloihin ja voi ajaa surutta ajoradalla.
Hyvä vinkki -> tutkin karttoja... Tjoo, toisaalta valoissa saa hyvän juomatauon.
Halloo halloo
22.04.2014, 17.52
Yksi avautuminen unohtui eiliseltä. Bodomia kiertävät tietänevät Oittaantien risteyksen, jossa autoilla pitäisi olla väistämisvelvollisuus. Eilen kaksi varhaisaikuista miehenalkua olivat toista mieltä. Suosittelen varomaan ja suuntaamaan katseen Oittaantien suuntaan risteystä lähestyessä. Paikka siis tämä: http://tinyurl.com/kac2wly
Joku heitti small talkia citymaasturista käsin pyörätien jatkeella. Haukuin pystyyn.
ptaipale
22.04.2014, 22.51
Hyvä vinkki -> tutkin karttoja... Tjoo, toisaalta valoissa saa hyvän juomatauon.
Joo, ja kyllä Turuntien laita on kuitenkin suorempi, ja jos kiertää kelvisillan kautta, niin sen jälkeen on edessä ostari ja kellonajasta riippuen satunnaisesti häröileviä jalankulkijoita - reittiä ei ole oikein tarkoitettu ripeään läpijoon.
Joo, ja kyllä Turuntien laita on kuitenkin suorempi, ja jos kiertää kelvisillan kautta, niin sen jälkeen on edessä ostari ja kellonajasta riippuen satunnaisesti häröileviä jalankulkijoita - reittiä ei ole oikein tarkoitettu ripeään läpijoon.
Kuinka paljon pidempi se on? Laskletaanko metreissä, vai pitääkö jo vaihtaa yksikkö kilometreihin? Ilmeisesti sulla on aika lyhyt työmatka, kun 98 metriä on merkittävä pidennys? Eikä mulla ole tuolla ollut mitään ongelmia ja ajelin siitä läpi usean vuoden työmatkat. Nopeampi se joka tapauksessa on, kuin odotella liikennevaloissa ja siinä tosiaan välttää sen yhden risteyksen, jossa minunkin päälleni on pari kertaa meinattu ajaa. Eikä tartte väistellä KLV:llä kaahaavia mopoilijoita ja bussipysäkiltä häröileviä koululaisia.
Tosin olen huomannut, että valitsen nykyään aika usein hitaamman (vaikkaikin puoli kilometriä lyhyemmän) työmatkan, jossa on hiekkatietä joen varressa ja kivat maisemat sen sijaan, että ajaisin 26 kilsaa KLV:tä ajoradan vieressä kolmion takaa tulevia väistellen. Työmatkalle siis voi olla muitakin kriteerejä, kuin nopeus ja pituus.
Ja nyt kun ripeä ajo mainittiin, niin ainahan voi valita Vantaan meiningin ja painella tuulitakki lepattaen hybridillä KLV-sillalle päälle kolmeakymppiä siitä huolimatta, että siinä on kymmenen alle 5-vuotiasta kerholaista ihailemassa sorsia. Elämä on vain riskinottoa, katsos. Ens kerralla oon skarppina, taklaan sen kusipään ojaan ja opetan liikennekäyttäytymistä kantapääni kautta... ehkä.
Eilen lapsen kanssa eskarista kotiin pyöräillessä kohtasimme kaksi oivallista "ei näin"-oppituntia. Ensin jopo-poika edessämme mutkittelee reunasta reunaan hieman hitaanpaa vauhtia kuin me. Juuri saavuttaessamme poika kääntyy kelvin oikeasta reunasta vasemmalle kaupan pihaan tietysti taakseen katsomatta. Sata metriä tuosta eteenpäin teinityttö ohittaa meidät vain kääntyäkseen juuri neniemme edestä suojatielle. Törmäykset molemmissa tapauksissa tosi lähellä, mutta törttöilijät eivät tainneet edes huomata mitään.
tempokisu
23.04.2014, 10.05
^ kun joko kotona, tai koulussa opetettaisiin edes SUUNTAMERKIN NÄYTTÖ kääntyessä, auttaisi todella paljon. Mutta kun ei näköjään opeteta.
Kun joskus nätisti ohjeistan, niin ollaan ihan suu ympyriäisenä, että mikä ihmeen "suuntamerkki".
Kelveja vaan joka puolelle pitäisi saada, rauhalliselle Sorkkalantiellekin ( muka tosi ruuhkainen, olen ajanut sen nyt joka päivä noin 8-9 aikaan ja ennätys on tavata 3 autoa)
Mutta ei osata kelvinkäyttäytymissääntöjä, alkeellisiakaan.
No voi hel**tti taas tätä liikennekulttuuria ja etenkin millä ehdoilla liikenneväylien perusparannus ja -korjausprojekteja toteutetaan. Kun iso liittymä laitetaan uuteen uskoon, pidetään kyllä hyvä huoli siitä, että autoilijoiden haitat minimoidaan. Samassa yhteydessä kvl:t pistetään poikki ja kiertolenkit jätetään huonolle opastukselle tai sitä ei tehdä ollenkaan. Sitten on tämä tapa, miten hoidetaan korvaavat väylät: jos niitä on, ne on järkyttävällä sepelillä tai väylä tehdään niin kapeaksi, että kohtaamiset ovat joko a) mahdottomia tai b) äärettömän vaarallisia tai c) molempia. Tosi herkkua ajaa alle metrin levyistä korvaavaa väylää, jossa toisella puolella on betoniporsaat ja toisella puolella filmivaneriseinää yhdistettynä mutkaan, jolloin ei näe yhtään mitään kulman taakse.
Eilen sovelletulla työmatkapyöräilylenkillä tutustuin lähemmin mm. Kehä III ja Lentoasemantien rakennustyömaahan. Kaikki mahdolliset kömmähdykset tuli bongattua.
Olen avautunut. Nyt niistän Early Onwardin siemenet pois ylähengitysteistä, rauhoitun ja uskon parempaan tulevaisuuteen.
Halloo halloo
23.04.2014, 11.19
Sarjassa pidä varasi:
Eilen poljin pohjoiseen kuvan kelviä, kun auto tuli parkkipaikalta. Kävimme periaatteessa hyvän keskustelun, jonka tuloksena päädyimme poistamaan kuvassa olevan sähkökaapin. Jonkun pitäisi vielä se poistaa (ja karsia paikan pusikoita). Kovasti autokuski väitti myös pyöräilevänsä huomauttaen "se on paha auton alla inistä, jos tulee eteen, kun en minä tuolta mitään näe, vaikka kuinka katson". Parkkipaikalta tuleva on väistämisvelvollinen:
http://tinyurl.com/lzcnm7r
No voi hel**tti taas tätä liikennekulttuuria ja etenkin millä ehdoilla liikenneväylien perusparannus ja -korjausprojekteja toteutetaan. Kun iso liittymä laitetaan uuteen uskoon, pidetään kyllä hyvä huoli siitä, että autoilijoiden haitat minimoidaan. Samassa yhteydessä kvl:t pistetään poikki ja kiertolenkit jätetään huonolle opastukselle tai sitä ei tehdä ollenkaan. Sitten on tämä tapa, miten hoidetaan korvaavat väylät: jos niitä on, ne on järkyttävällä sepelillä tai väylä tehdään niin kapeaksi, että kohtaamiset ovat joko a) mahdottomia tai b) äärettömän vaarallisia tai c) molempia. Tosi herkkua ajaa alle metrin levyistä korvaavaa väylää, jossa toisella puolella on betoniporsaat ja toisella puolella filmivaneriseinää yhdistettynä mutkaan, jolloin ei näe yhtään mitään kulman taakse.
Eilen sovelletulla työmatkapyöräilylenkillä tutustuin lähemmin mm. Kehä III ja Lentoasemantien rakennustyömaahan. Kaikki mahdolliset kömmähdykset tuli bongattua.
Olen avautunut. Nyt niistän Early Onwardin siemenet pois ylähengitysteistä, rauhoitun ja uskon parempaan tulevaisuuteen.
Mikäs tuohon on muuten järkevä ja sujuva kiertotie, jos itä-länsisuunnassa liikkuu?
ptaipale
23.04.2014, 12.39
Kuinka paljon pidempi se on? Laskletaanko metreissä, vai pitääkö jo vaihtaa yksikkö kilometreihin?
No ei, sen sata metriä, työmatkastani vajaa prosentti. Enemmän vaikuttaa se mutkittelu ylös alas ja paikoitellen vähän lyhyempi näkyvyys talojen ja aitojen vieressä http://goo.gl/8JIlhb ja risteys reunakivineen http://goo.gl/4Xh7A5 ja ajo parkkipaikan halki http://goo.gl/U87dRj. Turuntien vieren kelvi on oikein hyvä ajaa.
Eilen lenkillä törmäsin samaan ongelmaan. Kaikki Jumbon kulmilla olevat kelvit veivät bussipysäkeille tai rakennustyömaille. En keksinyt miten idästä olisi enään kelviä pitkin jatkanut ajelua länteen päin. Onneksi olin vain lenkillä ilman päämäärää ja pystyin lennosta muuttamaan suuntaa.
Mikäli joku on keksinyt miten tuon työmaan pääsee ohittamaan otan mielelläni vinkit vastaan.
Perusjuttuja, samaan suuntaan ajanut rekka kääntyi Turvesuontielle ihan suoraan eteeni kun ajoin kelviä pitkin kehänvartta, vihreät paloi molemmille. Teki mieli heittää fillari alle. Onneksi en heittänyt, kai nää on niitä tilanteita jotka pitää vaan hyväksyä.
Halloo halloo
23.04.2014, 14.41
Perusjuttuja, samaan suuntaan ajanut rekka kääntyi Turvesuontielle ihan suoraan eteeni kun ajoin kelviä pitkin kehänvartta, vihreät paloi molemmille. Teki mieli heittää fillari alle. Onneksi en heittänyt, kai nää on niitä tilanteita jotka pitää vaan hyväksyä.
Ei ole. Rekkari muistiin ja kontaktia valitsemaasi tahoon. Tietysti voit vain avautua täällä ja saada sympatiaa. Olen kyllästynyt hyväksymään nykyiset olosuhteet.
Oatmeal Stout
23.04.2014, 15.40
^ kun joko kotona, tai koulussa opetettaisiin edes SUUNTAMERKIN NÄYTTÖ kääntyessä, auttaisi todella paljon. Mutta kun ei näköjään opeteta.
Se suuntamerkki pitäisi näyttää ennen kääntymistä, jotta näkeville asialla olisi informaatiota ja sokeille ei milloinkaan.
Mikäli joku on keksinyt miten tuon työmaan pääsee ohittamaan otan mielelläni vinkit vastaan.
Siitä juuri ennen Jumboa pohjoispuolella kehä IIIa hotelli Rantasipin pihan läpi tai aina Tikkurilantielle saakka ja sitä pitkin ja täältä (http://goo.gl/maps/xrzgI)takaisin kehän viereen jos haluttaa. Itse seikkailin muutama viikko sitten tuolla myös ja minun reittini meni noin. Sitä voi tietysti ennakoida menemällä niiden pohjoispuolisten toimistorakennusten pihojen kautta.
kuovipolku
23.04.2014, 17.38
Ns. jopotyttösuuntamerkki on tosiaan yllättänyt muutaman kerran. Sen antaja yleensä ajaa oikeassa laidassa ja kääntää pyörän vasemmalle millisekunti suuntamerkin jälkeen.
Santerius
23.04.2014, 18.01
Kääntyikö oikealle? Kannattaa muistaa, että raskaiden ajoneuvojen kabiinista on näkyvyys oikealle takaviistoon erityisen huono, joten kun sopivasti lähestyy, on pyöräilijä melkoisen hankala havaita. Kannattaa siis antaa hieman armoa tällaisissa tilanteissa. Henkilöauton tuulilasiin kannattaa sen sijaan heittää pyörä sen enempää miettimättä.
Joo, oikealle kääntyi. Mietin kyllä itsekkin jälkeenpäin että kun suunnilleen samaa vauhtia risteystä lähestyttiin, niin saatoin olla sopivasti kuolleessa kulmassa koko ajan.
Pyörällä ja autolla
23.04.2014, 18.50
Kääntyikö oikealle? Kannattaa muistaa, että raskaiden ajoneuvojen kabiinista on näkyvyys oikealle takaviistoon erityisen huono, joten kun sopivasti lähestyy, on pyöräilijä melkoisen hankala havaita. Kannattaa siis antaa hieman armoa tällaisissa tilanteissa. Henkilöauton tuulilasiin kannattaa sen sijaan heittää pyörä sen enempää miettimättä.
Jos ajaa samaan suuntaan kuin pyöräilijä, ohittaa pyöräilijän ja kääntyy heti sen jälkeen eteen, niin kyse ei ole mistään huonosta näkyvyydestä takaviiston, vaan pelkästä välinpitämättömyydestä.
Eilen minulle kävi samalla lailla Kehä 1 ja Kurkijoentien risteyksessä. Kehä 1:t Leppävaaran suunnasta Kurkijoentielle kääntynyt auto henkilöauto kääntyi suoraan eteen, vaikka oli juuri hetkeä aikaisemmin ohittanut minut, kun olin noin 5 metrin päässä risteyksestä.
Santerius
23.04.2014, 20.50
Jos ajaa samaan suuntaan kuin pyöräilijä, ohittaa pyöräilijän ja kääntyy heti sen jälkeen eteen, niin kyse ei ole mistään huonosta näkyvyydestä takaviiston, vaan pelkästä välinpitämättömyydestä.
Eilen minulle kävi samalla lailla Kehä 1 ja Kurkijoentien risteyksessä. Kehä 1:t Leppävaaran suunnasta Kurkijoentielle kääntynyt auto henkilöauto kääntyi suoraan eteen, vaikka oli juuri hetkeä aikaisemmin ohittanut minut, kun olin noin 5 metrin päässä risteyksestä.
Ilmeisesti viestini kohdat "kun sopivasti lähestyy" ja "henkilöauton tuulilasiin kannattaa sen sijaan heittää pyörä sen enempää miettimättä" eivät täysin auenneet. Tässähän nyt hain sitä, että tietyissä tilanteissa tuolta kuorma-autosta on erityisen hankala huomata pyöräilijää, joten siihen kannattaa varautua. Se ei tarkoita sitä, että näin olisi aina. Jos haluaa kuolla, voi kyllä pitää kiinni oikeuksistaan aivan viimeiseen asti, ja vaikka koittaa ehtiä sinne kuorma-auton alle.
Korostan vielä uudemman kerran: tämä ei tarkoita sitä, ettei kuorma-auton tarvitsisi väistää. Eikä sitä, että alun perin lainaamani kirjoittajan tilanteessa olisi ollut kyse tästä. Kunhan totesin ihan vain muistin virkistykseksi, jos ei ole joku tullut ajatelleeksi.
Eilen lenkillä törmäsin samaan ongelmaan. Kaikki Jumbon kulmilla olevat kelvit veivät bussipysäkeille tai rakennustyömaille. En keksinyt miten idästä olisi enään kelviä pitkin jatkanut ajelua länteen päin. Onneksi olin vain lenkillä ilman päämäärää ja pystyin lennosta muuttamaan suuntaa.
Oltiin hotellissa lentokentänkadulla ja käytiin kävellen jumbossa. Kyllä siinä sai katsella että mistä pääsee minne ja samalla opastaa lauma aasialaisia naisia jotka pyörivät totaalisen hukassa kelvisolmuissa.
Mankeli Apina
24.04.2014, 09.10
Laittakaa palautetta kehä 3:n liikennejärjestelyistä:
http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/keha3/yhteystiedot1
Tuo järjestely kun ei ole ihan lyhytaikainen vaan remontti kestää vielä 2 vuotta.
Hämeenlinnanväylän itäpuolella kulkevalla kelvillä on mukava ansa pirkkolan kieppeillä: tie näyttää menevän suoraan, mutta päätyykin jyrkkiin portaisiin. Tulin tähän paikkaan noin neljääkymppiä, ja hieman heikommalla keskittymisellä olisi seurauksena ollut ns. ohjelmaa.
Varsinainen ansa löytyy tästä paikasta, https://www.google.fi/maps/@60.162662,24.901978,3a,75y,112.84h,76.35t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYfHHXm7VA0o1qAaD6VPGag!2e0 johon liikennesuunnittelija on päättänyt laittaa keihään keskelle kelviä. Tämä on aiheuttanut useamman kerran ikäviä tilanteita, kun Larusta päin tullessa on joutunut varomaan liian keskellä tietä ajelevia kanssapyöräilijöitä. Mikäli tarkoituksena on saada valmiiksi varrastettu pyöräilijä grillijuhlien pääruoaksi, on järjestely varmasti aivan asiallinen.
Varsinainen ansa löytyy tästä paikasta, https://www.google.fi/maps/@60.162662,24.901978,3a,75y,112.84h,76.35t/data=!3m4!1e1!3m2!1sYfHHXm7VA0o1qAaD6VPGag!2e0 johon liikennesuunnittelija on päättänyt laittaa keihään keskelle kelviä. Tämä on aiheuttanut useamman kerran ikäviä tilanteita, kun Larusta päin tullessa on joutunut varomaan liian keskellä tietä ajelevia kanssapyöräilijöitä. Mikäli tarkoituksena on saada valmiiksi varrastettu pyöräilijä grillijuhlien pääruoaksi, on järjestely varmasti aivan asiallinen.
Harvinaisen moni pyöräilijä ei tiedä mikä on yhtenäisen ja katkonaisen keskiviivan ero. Ongelman huomaa muun muassa tässä: http://goo.gl/maps/TjcGA
helmijak
25.04.2014, 19.17
Jos pitäisin kiinni oikeuksistani pyöräilijänä, en pysyisi elossa kuukauttakaan ja ehjänä en säilyisi edes viikkoa - terveisiä Helsingistä. Väistän ja varon siis kaikkia muita 'maalla, merellä ja ilmassa' liikkuvia. Ei mulla muuta asiaa sitten ollutkaan...
Ilmeisesti viestini kohdat "kun sopivasti lähestyy" ja "henkilöauton tuulilasiin kannattaa sen sijaan heittää pyörä sen enempää miettimättä" eivät täysin auenneet. Tässähän nyt hain sitä, että tietyissä tilanteissa tuolta kuorma-autosta on erityisen hankala huomata pyöräilijää, joten siihen kannattaa varautua. Se ei tarkoita sitä, että näin olisi aina. Jos haluaa kuolla, voi kyllä pitää kiinni oikeuksistaan aivan viimeiseen asti, ja vaikka koittaa ehtiä sinne kuorma-auton alle.
Korostan vielä uudemman kerran: tämä ei tarkoita sitä, ettei kuorma-auton tarvitsisi väistää. Eikä sitä, että alun perin lainaamani kirjoittajan tilanteessa olisi ollut kyse tästä. Kunhan totesin ihan vain muistin virkistykseksi, jos ei ole joku tullut ajatelleeksi.
Jos ajoneuvosta on vaikea nähdä johonkin tiettyyn kulmaan tai syntyy katve, olisi erityisesti AMMATTIautoilijan ja myös muiden kuskien syytä ymmärtää tämä ja ottaa se huomioon kääntyessään. Mutta miten sitä voisi, kun puhelin on korvalla ja muutenkin on kiire.
Munarello
25.04.2014, 19.50
Tänään näitä perusjuttuja eli autoilla täysillä joko siihen jatkeelle tai ihan sen eteen. Mistään ei vaan tiedä, milloin se pysähtyy ennen vai jälkeen viivan. Yläpeukkuja laitoin niille, jotka 'kiireestä' huolimatta pystyivät pysäyttämään rotiskonsa ennen jatkeita. Muille jaoin huonoja viboja.
-the vibemaster
Pyörällä ja autolla
25.04.2014, 19.52
Kyllä aukes.
Jos pitäisin kiinni oikeuksistani pyöräilijänä, en pysyisi elossa kuukauttakaan ja ehjänä en säilyisi edes viikkoa - terveisiä Helsingistä. Väistän ja varon siis kaikkia muita 'maalla, merellä ja ilmassa' liikkuvia. Ei mulla muuta asiaa sitten ollutkaan...
Vuosi 2014 ja kyvyttömyydestä on tehty hyve. ***** mitä paskaa.
Ajan juuri niin kuin sinä et ja edelleen hengissä. Mutta ethän sinä siitä kiitä. Sinun mielestäsi minunkin pitää ajaa niin kuin lammas kuset housussa. Jotta pyöräilijöiden maine ei tahriinnu. Jotta kaikki vitun bussikuskit oppivat, että pyöräilijän paikka on jalkakäytävällä.
Muuta maalle jos pelkäät liikennettä.
Munarello
25.04.2014, 20.53
Nyt kuulostaa hyvältä. Joku semmoinen "Not approved by Fillarifoorumi"-leimapyssy vielä mukaan. Sillä kun paukuttaisi kylkeen niin alkaisi varmaan taas keskustelu.
Santerius
25.04.2014, 21.36
Jos ajoneuvosta on vaikea nähdä johonkin tiettyyn kulmaan tai syntyy katve, olisi erityisesti AMMATTIautoilijan ja myös muiden kuskien syytä ymmärtää tämä ja ottaa se huomioon kääntyessään. Mutta miten sitä voisi, kun puhelin on korvalla ja muutenkin on kiire.
Se vaan yksinkertaisesti on niin, että kuorma-autoissa on kuolleita kulmia ja kun sopivasti sattuu, niihin voi jäädä pyöräilijä piiloon! Ihmisillä on vain yhdet silmät ja paljon muutakin haivannoitavaa, joten kuorma-auton kuljettaja ei voi koko ajan vahtia pelkästään tien oikeaa puolta. Siinä vaiheessa kun päätään hieman kääntää, voi sinne kuolleeseen kulmaan olla pyöräilijä livahtanut.
Terveisiä Helsingin keskustasta vain. Hyvin pysytty hengissä *kops kops*. Toki pitää ajaa korvat ja silmät auki ja jos mahdollista silmät selässäkin. Aivan kuten autollakin ajetaan tai tulisi ajaa, pitää tietää myös mitä takana ja sivulla tapahtuu eikä ajaa vain sokkona minne nenä näyttää. Selvällä ruumiin kielellä tulee viestiä 'Minä kyllä tulen täältä, koska minulla on siihen lain suoma mahdollisuus', mutta samalla tietysti varautuen, ettei se toinen tajua tai halua tajuta. Kättä vedän lippaan jokaiselle, joka antaa tietä siellä missä ei tavitsisi antaa ja lievemmällä käden heilautuksella kiitosta niille, jotka selvästi antavat ymmärtää, että ovat nähneet ja antavat arvon minun oikeudelleni mennä ensin.
ptaipale
25.04.2014, 23.06
^ peukkua Fuugalle.
mutanaama
25.04.2014, 23.29
Olipa fuugalta hyvin sanottu. Juuri näin.
helmijak
26.04.2014, 00.18
Juuri tuota tarkoitin, mitä 'fuuga' kirjoitti - ainakin omalle kohdalleni on osunut ihan riittävästi näitä 'kuole pyöräilijä' / 'olen sokea' -tyyppejä, joten viime kädessä heikompi väistää. Jos joku puolestaan haluaa 'olla äijä' ja ajaa mieluummin auton alle kuin väistää, niin evvk. Todellisuudessa näitä 'äijiä' vaan taitaa olla aika vähän ainakin uutisten perustella arvioituna - fillarifoorumilla heitä kyllä on elossa...
Kun joskus nätisti ohjeistan, niin ollaan ihan suu ympyriäisenä, että mikä ihmeen "suuntamerkki".
Kelveja vaan joka puolelle pitäisi saada, rauhalliselle Sorkkalantiellekin ( muka tosi ruuhkainen, olen ajanut sen nyt joka päivä noin 8-9 aikaan ja ennätys on tavata 3 autoa)
Mutta ei osata kelvinkäyttäytymissääntöjä, alkeellisiakaan.
Itse koen, että suuntamerkin näyttöäkin tärkeämpää on vilkaista takaviistoon ennen kääntymisaikeitaan eikä vain vilauttaa kättä kääntymisen merkiksi ja lähteä kääntymään "sokkona".
Muitakin yksinkertaisten kevyttäkin liikennettä koskevien sääntöjen osaamattomuutta/noudattamishaluttomuutta ilmenee taas suht paljon nyt keväällä, kun kesäpyöräilijät lähteneet liikkeelle tai alustan kunto mahdollistaa kovemmat vauhdit ympärivuotisille pyöräilijöille. Suurimmiksi ongelmiksi kokisin, ettei moni tajua että oikealta tulijaa väistetään kelvienkin risteyksissä ja että se oikeanpuoleinen liikenne kelveillä on voimassa alikulkutunneleiden sisään- ja ulosmenokohdissakin.
Pyörällä ja autolla
26.04.2014, 09.51
Terveisiä Helsingin keskustasta vain. Hyvin pysytty hengissä *kops kops*. Toki pitää ajaa korvat ja silmät auki ja jos mahdollista silmät selässäkin. Aivan kuten autollakin ajetaan tai tulisi ajaa, pitää tietää myös mitä takana ja sivulla tapahtuu eikä ajaa vain sokkona minne nenä näyttää. Selvällä ruumiin kielellä tulee viestiä 'Minä kyllä tulen täältä, koska minulla on siihen lain suoma mahdollisuus', mutta samalla tietysti varautuen, ettei se toinen tajua tai halua tajuta. Kättä vedän lippaan jokaiselle, joka antaa tietä siellä missä ei tavitsisi antaa ja lievemmällä käden heilautuksella kiitosta niille, jotka selvästi antavat ymmärtää, että ovat nähneet ja antavat arvon minun oikeudelleni mennä ensin.
Ajan samalla lailla ja sen takia mulla kuluu paljon jarrupaloja. Kädet jarrukahvoilla koko ajan keskustassa ajaessa ja pää pyörii kuin karuselli risteyksissä.
Harvinaisen moni pyöräilijä ei tiedä mikä on yhtenäisen ja katkonaisen keskiviivan ero. Ongelman huomaa muun muassa tässä: http://goo.gl/maps/TjcGA
Asiasta toiseen - yllämainittua esimerkkiä koskien on tämmöinen tuore fiksauspyyntö (http://fiksaus.metrolive.fi/2521/kevyen-liikenteen-vaylan-opasteet/).
tchegge_
26.04.2014, 10.18
Olisikohan helpoin kiertoreitti Tulkintien/väinö Tannerintien vartta ja Jumbon eteläpuolitse? https://dl.dropboxusercontent.com/u/11791273/etela.jpg
Se vaan yksinkertaisesti on niin, että kuorma-autoissa on kuolleita kulmia ja kun sopivasti sattuu, niihin voi jäädä pyöräilijä piiloon! Ihmisillä on vain yhdet silmät ja paljon muutakin haivannoitavaa, joten kuorma-auton kuljettaja ei voi koko ajan vahtia pelkästään tien oikeaa puolta. Siinä vaiheessa kun päätään hieman kääntää, voi sinne kuolleeseen kulmaan olla pyöräilijä livahtanut.
Katsastuksissa kun aina nipotetaan kaikesta epäolennaisesta, luulisi että se että tonnien painoisesta vehkeestä ei fyysisesti voi nähdä ulos olisi reputuksen aihe. Joku on kuitenkin jossain katsonut sen hyväksyttäväksi puutteeksi.
ptaipale
26.04.2014, 13.31
Kysehän ei ole siitä, että tonnien painoisesta vehkeestä ei fyysisesti voi nähdä ulos, vaan että siitä ei voi nähdä ulos sata prosenttia ajasta 4π sr avaruuskulmassa. Erityisesti, kun isoa ajoneuvoa ohittaa oikealta - vaikka se olisikin vähän aikaa sitten mennyt vasemmalta ohi - tämä kannattaa muistaa.
(Ei, tämä ei kiistä sitä että osa kuljettajista ei näe tai ole näkevinään sitä, mikä pitäisi nähdä. Välillä kuitenkin vaaditaan mahdottomia.)
Siitä juuri ennen Jumboa pohjoispuolella kehä IIIa hotelli Rantasipin pihan läpi tai aina Tikkurilantielle saakka ja sitä pitkin ja täältä (http://goo.gl/maps/xrzgI)takaisin kehän viereen jos haluttaa. Itse seikkailin muutama viikko sitten tuolla myös ja minun reittini meni noin. Sitä voi tietysti ennakoida menemällä niiden pohjoispuolisten toimistorakennusten pihojen kautta.
Vaihtoehtoisesti (lännestä) voi suunnata Pakkalan kohdalla Ylästöntielle, sieltä Kirkkotielle ja sieltä pohjoiseen takaisin Kehä 3 kelville.
Miinavaroitus! Kehä 3 kelvi, Motonetin bussipysäkki: pysäkin kohdalla koko tien leveydelle on levitelty lasinsiruja ja sepeliä, ilmeisen tahallaan. Suosittelen kantamaan pyörää sen viisi metriä.
telipyörä
27.04.2014, 09.07
Eilen maantiellä vastakkaisesta suunnasta tullut muori kääntyi Puntolla eteen. Pyörä piti lähes pysäyttää, ettei auto jäänyt alle.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.