Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Sellainen menettely toimisi sata kertaa paremmin, että nykyiset yhdistetyt jalkakäytävät ja pyörätiet muutettaisiin lainsäädännöllisesti polkupyöräilijöille vapaaehtoisiksi. Silloin pyöräilijä voisi valita ajaa rauhallisesti nykyisen käytännön ehdoilla, jossa pyöräilijä väistää kaikkea, tai sitten ajoradalla samoilla säännöillä kuin mopot, mopoautot, traktorit, moottoripyörät ja autot.
Polkupyörä on liikennesuunnittelussa siinä mielessä ymmärrettävän haastava elementti, että pyöräilijöitä on kovin eri tasoisia ja eri vauhdilla liikkuvia. On lapsia, jotka vasta kovasti harjoittelevat liikennesääntöjä, ja sitten on kaikenmaailman fillarifoorumilaisia, jotka aina joskus laittavat näppäimistön sivuun, ja lähtevät pyöräajelulle saavuttaen helposti hetkittäisiä ylinopeuksia 30/40-kaupunkinopeuksissa jos vain haluavat.
Mutta se on toki selvää, että jalankulkijalle on turha asettaa velvoitteita yhtään nykyistä enempää. Ja toisaalta, silloin kun jalkakäytävää ei ole niin ei autollakaan päälle saa ajaa, kyllä siitä syytteen joka tapauksessa saa ja luultavasti myös syylliseksi todetaan ellei nyt jalankulkija ihan todistettavasti yritä itsemurhaa tai tee jotain todella erikoista.
Kaippa se pitää taas oma avautuminen laittaa tänne eiliseltä ja tämänpäiväiseltä lenkeiltä. Ei pidä koskaan ajaa vasemmanpuoleista pyöräjalkakäytävää tai edes pyörätietä jos sellaisia jossain olisi. Kyllähän se tilastoissakin näkyy, että vääränpuoleisen liikenteen ajaminen polkupyörällä nyt vaan johtaa paljon useammin onnettomuuksiin. Kyllähän noita itse osaa varoa. Eilen ensin autoilija kaivaa nenää risteysalueella eli pyörätien jatkeen päällä, ja pari korttelia myöhemmin yrittää re/max-kiinteistövälittäjä ajaa päälle - eipä viitsinyt pyörätielle katsoa. Tänään oli taas perinteinen risteys blokattu, mutta positiivista oli, että edestä mahtui menemään ja autoilija taisi saada jopa pakin päälle vaikka silloin kyllä olinkin jo kohdalla ja kiersin auton edestä.
Halloo halloo
20.02.2014, 20.52
Tuli mieleeni, josko jalankulkijana näyttäisi käsimerkkejä. Kello soi takana, pieni vilkaisu taakse ja kädellä osoittaa minne päin aikoo mennä. Suojatielle menossa, käsi eteen ja askel suojatielle, ei pitäisi olla autoilijalle epäselvää.
Joskus pyöräillessä tulee kellon kilauksen jälkeen hihkaistua jalankulkijalle: "Ohitan vasemmalta."
Selkeää viestintää. Lisää ääntä ja käsimerkkejä tänne tuppisuiden maille.
Tuli mieleeni, josko jalankulkijana näyttäisi käsimerkkejä. Kello soi takana, pieni vilkaisu taakse ja kädellä osoittaa minne päin aikoo mennä. Suojatielle menossa, käsi eteen ja askel suojatielle, ei pitäisi olla autoilijalle epäselvää.
Joskus pyöräillessä tulee kellon kilauksen jälkeen hihkaistua jalankulkijalle: "Ohitan vasemmalta."
Selkeää viestintää. Lisää ääntä ja käsimerkkejä tänne tuppisuiden maille.
Mä kait joskus oon näyttäny jos aion suojatielle ja sillä on saattanut olla vaikutustakin.
Mä kait joskus oon näyttäny jos aion suojatielle ja sillä on saattanut olla vaikutustakin.
Niin mäkin, varsinkin juoksulenkeillä kääntyessä käytän suuntamerkkiä, jotta ajoneuvojen kuljettajien on helpompi ennakoida liikkeitä. Kävelessä nyt vauhti on niin hidasta että en ole katsonut tarpeelliseksi kääntyessä, vain taakse vilkaisu. Muuten tulee kuljettua kävellen aina kvl:n oikeaa reunaa (kuten suurin osa muutenkin).
Hääppönen
20.02.2014, 22.24
Huoh. Lähdin ylittämään risteystä vihreiden vaihduttua tältä suunnalta: http://goo.gl/maps/0L09C . Vastakkaisesta suunnasta oli tulosuuntaansa oikealle kääntymässä iso harmaa Audi. Audi oli pysähtyneenä vilkku oikealle. Lähdin ajamaan luottaen siihen, että tulen hyvin havaittavasta suunnasta/fillarissa tehokas valo/yllä heijastava takki. Mutta yhtäkkiä tämä Audi kiihdyttää liikkeelle, ehdin tekemään refleksijarrutuksen n. 20cm:n päähän autosta auton oven kohdalle. Mieleen jäi kuskina olleen naisen hämmästynyt ilme. Vauhtia en nyt tuolla matkalla ehdi pk-ajelulla hirveitä kerätä. Hyvää oli se, että sain lukkiksen auki, enkä kaatunut. Kysymykseni kuuluu: Onko sokeille alettu myöntämään ajokortteja? :mad: Piip-piip-piip...
Aihetta sivuten: Hetkiä Helsingissä – Raitiovaunupysäkit kertovat (http://www.hel.fi/hel2/hkl/pysakkikirja/HKL_Pysakkiopas_digi_150dpi.pdf)
Halloo halloo
21.02.2014, 21.45
Perinteiset "parempi jarruttaa kuin renkaan alle":
http://goo.gl/maps/aafbq
Salmisaarenkatua itään, Länsiväylältä ramppia alas auto. Pakko oli jarruttaa ja pysähtyä, kun auto tuli sen verran reippaasti, ettei tiennyt pysähtyykö vai vetääkö nokan edestä. Pysähtyi. Näytin kädellä "aja rauhallisemmin". Tiedä sitten ymmärsikö.
Salmisaarenkatua itään, Länsiväylältä ramppia alas auto. Pakko oli jarruttaa ja pysähtyä, kun auto tuli sen verran reippaasti, ettei tiennyt pysähtyykö vai vetääkö nokan edestä. Pysähtyi. Näytin kädellä "aja rauhallisemmin". Tiedä sitten ymmärsikö.
Minkäslainen käsimerkki se semmoinen on?
Tuossa risteyksessä on noita tilanteita lähes aina kun siihen sattuu samaan aikaan auton kanssa. Samoin Länsiväylän takana oleva "liikenneympyrä" .. kukaan ei tunnu tietävän ketä väistää mutta teknisesti ottaenhan se on liikenneympyrä vaikka olisi vain tilapäinen .. vieläköhän siinä on?
Minkäslainen käsimerkki se semmoinen on?
Vissiin tarkoittaa tätä:
http://www.intruderclubfinlandry.fi/clubpages/Huolto/letkamerkit/letkamerkit_html_5c09f45.png
Halloo halloo
22.02.2014, 08.24
^ Kyllä. "Rauhallisesti, rauhallisesti."
Tuo ei ole pelkästään pyöräilijöiden ongelma. Vallankin näin talviaikaan monasti joutuu miettimään sitä, että kun risteävältä tieltä kolmiota lähestyy auto kovalla vauhdilla että saako kuski sen pysähtymään vai tuleeko eteen tai kylkeen. Tosin sama tilanne on monesti sulan maan aikaankin. Monilla on sellainen ajotyyli että sitä risteystä lähestytään hirveällä muulilla ja pysähtyminen jätetään ihan viime hetkeen, sen sijaan että vauhtia alettaisiin himmailemaan jo aikaisemmin.
Monilla on sellainen ajotyyli että sitä risteystä lähestytään hirveällä muulilla ja pysähtyminen jätetään ihan viime hetkeen, sen sijaan että vauhtia alettaisiin himmailemaan jo aikaisemmin.
Tuo on erityisen törkeää ja kokemukseni mukaan isojen kalliiden autojen autojen ja taksien ongelma .. tullaan väistämisvelvolliseen risteykseen vauhdilla vaikka nähdään fillari ja jarrutetaan sitten viimetingassa jos fillari ei väistäkkään.
helmijak
22.02.2014, 10.26
Tuo on erityisen törkeää ja kokemukseni mukaan isojen kalliiden autojen autojen ja taksien ongelma .. tullaan väistämisvelvolliseen risteykseen vauhdilla vaikka nähdään fillari ja jarrutetaan sitten viimetingassa jos fillari ei väistäkkään.
Hyvin tyypillistä myös omien havaintojeni mukaan - mitä hienompi ja isompi auto, sitä todennäköisemmin kuljettaja toimii juuri noin.
Eilen mulle sattui päinvastaisesti; tulin itse kolmion takaa. En edes "uhkaavasti" lähestynyt fillarillani risteystä, mutta eläkeläismies silti pysäytti autonsa siihen risteykseen antaakseen mulla tietä.. ongelma vaan siinä, että olin jo laskelmoinut ajolinjat menemään sen auton takaa niin tulikin ohjaamoon ohjelmaa...
Yön aikana oli tullut paljon lunta, eikä kevyen liikenteen väyliä ole vieläkään aurattu. Nyt ne ovat jo niin huonossa kunnossa, ettei polkupyörällä pääse edes loivaan ylämäkeen, koska jumittaa ja pito ei riitä. Autoteitä auraamassa sen sijaan näin aika monta traktoria ja yhden tiekarhun, vaikka autotiet ovat jo valmiiksi todella hyvässä kunnossa, siis aivan sileää kovaksi tamppautunutta lunta ja paikoin asvalttia. Lahkeetkin jo kastuvat fillaria työnnellessä kun lunta on kelveillä puolisääreen asti.
Siis ensin nuo tiet olivat monta päivää sellaisessa kunnossa, että pitää olla todella kokenut ja taitava pyöräilijä, että siellä edes pysyi pystyssä. Oli sohjoon muodostunut uria, jotka olivat sitten jäätyneet koviksi. Siellä ei ollut myöskään hiekoitettu ollenkaan, joten varsinkin jäiset ja uraiset alamäet olivat tosi vaarallisia paikkoja. Nyt siellä on sitten tullut lunta vitusti eikä vieläkään mitään merkkejä kunnossapidosta ole.
Pyörällä ja autolla
25.02.2014, 18.48
Nordenskiöldinkatu 10 kohdalla olevalle pyöräkaistalle tuli aamulla pysäköintikieltomerkki, koska autot pysäköivät siinä jatkuvasti. Mikä oli tulos ? Se että liikenteessä on ilmeisesti todella paljon sokeita autoilijoita jotka eivät liikennemerkkejä näe tai sitten eivät yksinkertaisesti vaan välitä niistä, koska nyt illalla 18.30 aikaa siinä oli 5 autoa pysäköitynä.
Halloo halloo
25.02.2014, 19.35
Varokaa jalankulkijoita. Eivät pysty hahmottamaan pyöräteitä. Napit korvilla ja suoraan eteen - noh, tiesin, että tuosta se varmaan tulee ja menee kohti suojatietä: http://goo.gl/maps/sRxKx
Olisi naisen pää kopsahtanut asfalttiin, jollen olisi himmaillut. (Kyseessä ei ollut "suojatien jatke", vaan reippaasti ennen sitä ja naisen aikomuksena oikaista kaistojen yli kohti keskikoroketta.)
Jooseppi
25.02.2014, 19.52
Yön aikana oli tullut paljon lunta, eikä kevyen liikenteen väyliä ole vieläkään aurattu. Nyt ne ovat jo niin huonossa kunnossa, ettei polkupyörällä pääse edes loivaan ylämäkeen, koska jumittaa ja pito ei riitä. Autoteitä auraamassa sen sijaan näin aika monta traktoria ja yhden tiekarhun, vaikka autotiet ovat jo valmiiksi todella hyvässä kunnossa, siis aivan sileää kovaksi tamppautunutta lunta ja paikoin asvalttia. Lahkeetkin jo kastuvat fillaria työnnellessä kun lunta on kelveillä puolisääreen asti.
Siis ensin nuo tiet olivat monta päivää sellaisessa kunnossa, että pitää olla todella kokenut ja taitava pyöräilijä, että siellä edes pysyi pystyssä. Oli sohjoon muodostunut uria, jotka olivat sitten jäätyneet koviksi. Siellä ei ollut myöskään hiekoitettu ollenkaan, joten varsinkin jäiset ja uraiset alamäet olivat tosi vaarallisia paikkoja. Nyt siellä on sitten tullut lunta vitusti eikä vieläkään mitään merkkejä kunnossapidosta ole.
Niin. Jos on ihan helvetikseen tullut yöllä lunta, niin eikai se pyörä ihan ykköskulkine aamulla silloin ole. Asutaan kuitenkin suomessa..
Jännästi kuopiossa näyttää tällä hetkellä olevan kaikki kelvit jo sulat ja asvaltilla, mutta maantiellä sai autolla ajella henkensä kaupalla mustan jään tjsp takia vaikka mittarissa on jo pitkään ollu +2 c. :seko: Mielenkiintoinen talvi...
Tässä ajassa olisit jo meilannut pysäköinninvalvontaan.
Miksi se oikeanpuoleinen liikenne on niin vaikeaa? Tänään olin tulossa kotiinpäin (Pajalantie, Järvenpää noin klo 16) kuormattuna rauhallista vauhtia, kun ajorataan nähden vasemmanpuoleisella kaksisuuntaisella yhdistetyllä pyörätiellä edessä pyöräilee isä pienen lapsensa kanssa. Isän huomattua minut hän ohjastaa lapsensa vasempaan reunaan. Hihkaisen ainakin omasta mielestäni ihan ystävällisesti, että oikeanpuoleinen liikenne ja jään odottamaan. Vastaukseksi saan tylyn kommentin, että aja sitten siellä takana jos en voi mennä väärältä puolelta ohi. En tiedä sitten pitäisikö tuossa tilanteessa sitten vaan mennä ohi väärältä puolelta ja jättää ääliöt omaan arvoonsa. Enpä kuitenkaan tehnyt niin vaan valitettavasti itsekin provosoituneena sitten käytin soittokelloa. Silloin he pysähtyvät, jolloin vielä kommentoin (mielestäni ihan rauhallisesti kuitenkin), että jos ohitan väärältä puolelta ja jotain yllättävää tapahtuu, niin minä siinä joudun syylliseksi. Mahdun sitten siitä vasemmasta reunasta ohi juuri ja juuri. Silloin vastaan tulee neljä pyöräilijää, osa aikuisia, osa vähän varttuneempia lapsia, joista kaksi ensimmäistä ohittaa kaikki meidät kolme väärältä puolelta, ja kahden jälkimmäisen ohitustapaa en jäänyt tarkkailemaan kun pääsin itse jatkamaan välissä matkaa.
Mitenköhän tuon voisi rakentavammin kohdata? Ei minulla ollut kiire ja jos kommentti olisi ollut jotain muuta, niin olisin hyvin voinut odottaa sitä ohitustilaisuutta ihan rauhassa ja kenties vielä huikannut kiitoksen ohituksen jälkeen. Nyt jäi varmaan molemmille vaan paha mieli. Pitäisikö ensi kerralla vaan sitten pysähtyä hetkeksi ja antaa edellä menevän mennä sopivan etäisyyden päähän ja sitten vaan yrittämään onnea uudesta josko sillä kertaa tilaa tehtäisi oikein päin?
On se elämä vaikeaa, ja jos lapsillekaan ei viitsitä opettaa liikennesääntöjä, niin se on vaikeaa vielä ensi vuosituhannellakin.
Väärältä puolelta ohittaminen voitaisiin luultavasti katsoa liikenteen vaarantamiseksi. Ainakin jos jotain sattuisi ja komisaario yrittäisi sepittää sopivan syyllisen.
Jaa rakentavammin? Olisit pitäny turpas kiinni ja ajanu viivyttelemätyä ohi, niin ette olis tehny tukkoa tielle. Nyt sun tarve päästä pätemään aiheutti harmia ihan ulkopuolisille. Kaiken maailman nillittäjiä ja poliisikoulusta pudonneita elämän häviäjiä on liikkeellä.
Jaa rakentavammin? Olisit pitäny turpas kiinni ja ajanu viivyttelemätyä ohi, niin ette olis tehny tukkoa tielle. Nyt sun tarve päästä pätemään aiheutti harmia ihan ulkopuolisille. Kaiken maailman nillittäjiä ja poliisikoulusta pudonneita elämän häviäjiä on liikkeellä.
Jo on ihana kommentti! Viestistä ei kyllä selviä, että olisi jonkinlaista kieroa huumoria kyseessä. On siis pakko uskoa, että joku voi noin järjettömän kommentin kirjoittaa tosissaan!
Yleensä yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat niin kapeita, että minä en ainakaan mielelläni lähde ohittamaan väylän kummassakin reunassa pyöräileviä heidän välistään. Siellä vasemmassa reunassa kulkeva voi yhtäkkiä väistää vaikka kuoppaa, railoa, vesilätäkköä, jäätä, lumikasaa, kaivonkantta, oravaa, käärmettä tai melkein mitä tahansa. Ja mihin suuntaan se väistö sitten tapahtuu? Juuri sinne oikealle, jossa ohittaja on menossa ohi! Myös vastaantulijoita voi ilmaantua "jostain" ihan hetkessä ja automaattisesti useimmat väärällä puolella kulkijat siirtyvät sinne oikeaan reunaan huomatessaan vastaantulijan.
sinulle taitaa olla ok, jos joku ajelee samaa kaistaa vastaan motarilla?
Mikäs siinä. En minäkään omasta turvallisuudestani huolehtisi. Jokuhan voisi vaikka ärsyyntyä minun turhanpäiväisestä nillityksestäni!
kolistelija
02.03.2014, 20.19
sinulle taitaa olla ok, jos joku ajelee samaa kaistaa vastaan motarilla?
Mikäs siinä. En minäkään omasta turvallisuudestani huolehtisi. Jokuhan voisi vaikka ärsyyntyä minun turhanpäiväisestä nillityksestäni!
En ole vielä nähnyt pieniä lapsia isiensä kanssa harjoittelemassa moottoritieajoa... siitä voisin kyllä nillittää.
Miksi se oikeanpuoleinen liikenne on niin vaikeaa? Tänään olin tulossa kotiinpäin (Pajalantie, Järvenpää noin klo 16) kuormattuna rauhallista vauhtia, kun ajorataan nähden vasemmanpuoleisella kaksisuuntaisella yhdistetyllä pyörätiellä edessä pyöräilee isä pienen lapsensa kanssa. Isän huomattua minut hän ohjastaa lapsensa vasempaan reunaan. Hihkaisen ainakin omasta mielestäni ihan ystävällisesti, että oikeanpuoleinen liikenne ja jään odottamaan. Vastaukseksi saan tylyn kommentin, että aja sitten siellä takana jos en voi mennä väärältä puolelta ohi. En tiedä sitten pitäisikö tuossa tilanteessa sitten vaan mennä ohi väärältä puolelta ja jättää ääliöt omaan arvoonsa. Enpä kuitenkaan tehnyt niin vaan valitettavasti itsekin provosoituneena sitten käytin soittokelloa. Silloin he pysähtyvät, jolloin vielä kommentoin (mielestäni ihan rauhallisesti kuitenkin), että jos ohitan väärältä puolelta ja jotain yllättävää tapahtuu, niin minä siinä joudun syylliseksi. Mahdun sitten siitä vasemmasta reunasta ohi juuri ja juuri. Silloin vastaan tulee neljä pyöräilijää, osa aikuisia, osa vähän varttuneempia lapsia, joista kaksi ensimmäistä ohittaa kaikki meidät kolme väärältä puolelta, ja kahden jälkimmäisen ohitustapaa en jäänyt tarkkailemaan kun pääsin itse jatkamaan välissä matkaa.
Mitenköhän tuon voisi rakentavammin kohdata? Ei minulla ollut kiire ja jos kommentti olisi ollut jotain muuta, niin olisin hyvin voinut odottaa sitä ohitustilaisuutta ihan rauhassa ja kenties vielä huikannut kiitoksen ohituksen jälkeen. Nyt jäi varmaan molemmille vaan paha mieli. Pitäisikö ensi kerralla vaan sitten pysähtyä hetkeksi ja antaa edellä menevän mennä sopivan etäisyyden päähän ja sitten vaan yrittämään onnea uudesta josko sillä kertaa tilaa tehtäisi oikein päin?
On se elämä vaikeaa, ja jos lapsillekaan ei viitsitä opettaa liikennesääntöjä, niin se on vaikeaa vielä ensi vuosituhannellakin.
Lapsen ollessa kyseessä sillä ei syyllisyyskysymyksen kannalta taida olla niin väliä kummalta puolelta ohittaa.
Itse en ala muita ihmisiä kouluttamaan jos eivät satu tyrimään pahasti (aiheuttavat esim lukkojarrutuksen tai ison väistöliikkeen). Lapsen kasvatus on 90% (tjsp) vanhempien vastuulla vaikka eivät noin suurta aikaa hereilläoloajastaan lastensa kanssa vietäkään. Muualla ei ole aikaa henk koht opastukseen. Tämä homma ei ole valtaosin vanhemmilla hallussa. En tiedä johtuuko kiinnostuksen vai (muka) ajan puutteesta. Eivät pidä kersoilleen mitään kuria. Harvat kieltävät yleensä ollenkaan lapsiaan. Pitää (siis pitäisi) opettaa mitä saa tehdä ja mitä ei, miten missäkin tilanteessa toimitaan ja miten ei. Töissä olen nähnyt uuvattivanhempia enemmän kuin laki sallii, reilusti yli 50% mennään, ehkä 80%. Antavat kersojensa rellestää miten sattuu. Sitten kun minä (suoralla tavalla) käsken niiden rasavillejä lopettamaan tekemänsä asian niin jopa jotkut antavat pahaa silmää siitä. Minä kuitenkin henkilökunnan edustajana tiedän mitä saa tehdä ja mitä ei. Olen myöskin isompi auktoriteetti kyseisessä tilanteessa kuin vanhempi asemani vuoksi. En nää tulevia sukupolvia kovin positiivisena kokemuksieni perusteella. On eri-ikäisiä lapsia ja nuoria työssä paljon. Enkä ole töissä koulussa (ONNEKSI). Pullamössöä piti olla munkin. Nykyset eivät ole edes sitä!
Muoks: Niin pointtina siis se, että ei ole yhteiskunnalle edukasta käsitellä lapsia ja nuoria tuolla tavalla. Ei millään tavalla eikä kukaan voi väittää muuta.
Kyseinen isä teki siis väärin koska opetti lapselleen asian päin honkia. Potentiaalisesti 13v päästä se keilaa jonku pyöräilijän kumoon eikä edes tajua tehneensä väärin. Ei näin. Jos ei jaksa kouluttaa lastaan käyttää kumia.
Metro: Pahamaineiset portaat hämäsivät taas autoilijaa (http://www.metro.fi/uutiset/a1387800823000) ...
Täsätä taitaa olla jo viikko aikaa. Ajelin iltalenkkiäni hämärän aikaan, hyvällä valolla (kiinanihme, 1000lm) ja takissakin oli heijastin etupuolella, joten mut ainakin oli pakko huomata. Siinä sitten Portsasta vähän eteenpäin, entisen jätevedenpuhdistamon kohdalla, ajelin kelvin oikeata reunaa kuten mun kuuluikin ajaa. Sitten siinä vastaan tulee eräs about keski-ikäinen mies heijastinliivissä ´´omaa oikeaansa´´ heijastinliivi päällä. -No proplem, ajattelen minä ja jatkan matkaani. Kelvillä on siinä kohtaa muutama juuri puskenut asfalttia ylöspäin ja äijähän väistää niitä juuria.... suoraan mun eteen! Siinä sitten piti jo parempihermoisenkin ääneen kirosin, että mitä hlvt?! Jos en olisi jarruja äkisti painanut niin olisi kolissut. Kuopat eivät olleet edes suuria vaan about 0.5-1cm kohoumia kelvissä. Että sellasta tällä kertaa...
Ei nyt varsinaista avautumista. Mutta telkkarista on alkanut joku sarja, paksut poliisit. Amerikkalainen sarja. Siinä poliisi pysäytti pyöräilijän joka polki autotien reunassa oikealla puolella. Sanoi että, pyäräilijän kuuluu polkea autotiellä vasemmalla puolella että näkee paremmin kun auto tulee vastaan. On vaarallista kulkea oikealla puolella, kun takaa tulee auto.
Siis näköjään jenkkilässä kuuluukin polkea vasemmalla puolella autotiellä! Jos joku on sinne menossa, niin muista tämä.
Markku Liitiä
03.03.2014, 19.36
Kun edellisessä ei ollut hymiöitä, joku voi ottaa neuvon tosissaan. Mitä nyt itse olen fillaroinut jenkkilässä, niin aina on ajettu normaaliin tapaan oikealla. En muista nähneeni kenenkään koskaan polkevan väärää puolta.
Voi tietysti olla, että joissain osavaltioissa on luvallista polkea myös vasenta laitaa. Tiedä noista. Tai sitten paksu poliisi ajatteli hieman elävöittää muuten niin tasapaksua (heh) tosi-tv:tä.
Pyöräpummi
03.03.2014, 19.48
Siis näköjään jenkkilässä kuuluukin polkea vasemmalla puolella autotiellä! Jos joku on sinne menossa, niin muista tämä.
Liitiä on varmasti oikeassa.
Autot ja pyörät menevät sen takia samaan suuntaa koska silloin kohtaamisnopeus on huomattavasti pienempi kuin jos ne ajaisivat vastakkaisiin suuntiin.
En edes muista nähneeni vasemmalla puolella polkijoita siellä suunnalla.
Kyllä Suomessakin näkee silloin tällöin näitä väärällä puolella polkijoita.
Kerran huomautin yhdelle ulkomaiselle matkapyöräilijälle että meillä ajetaan pyörällä tien oikeaa laitaa. Hän kaikesta huolimatta halusi ajaa siellä vasemmalla puolella huomioidakseen vastaantulevat autot.
El-Carpaso
03.03.2014, 19.51
Jos jenkkilän foorumeita on uskominen niin paikallisilla sinivuokoilla saattaa välillä olla paikallinen tieliikennelain tuntemus hiukan hakusessa etenkin koskien polkupyöriä.
Asiaahan ei helpota yhtään, että joka osavaltiossa on omat lakinsa. Jos sinne suuntaa on hyvä ottaa lait selville niistä osavaltioista joissa aikoo poljeskella.
Jep, oikealla puolella maantien laitaa tietysti ajetaan. Kokeilkaapa joskus kuitenkin ajaa vasenta puolta. Mielenkiintoista seurata kuinka etäältä autoilija reagoi pyöräilijään. Vai reagoiko ollenkaan ja kuinka äkkinäisiä on välillä ohjausliikkeet. Kokeilun jälkeen voi pistää miettimään oisko vasen puoli sittenkin parempi.
Oatmeal Stout
04.03.2014, 09.43
Jep, oikealla puolella maantien laitaa tietysti ajetaan. Kokeilkaapa joskus kuitenkin ajaa vasenta puolta. Mielenkiintoista seurata kuinka etäältä autoilija reagoi pyöräilijään. Vai reagoiko ollenkaan ja kuinka äkkinäisiä on välillä ohjausliikkeet. Kokeilun jälkeen voi pistää miettimään oisko vasen puoli sittenkin parempi.
Kaikki laikuuliaiset autoilijat ohittavat tietenki omalta oikealtaan, kuten laki edellyttää.
Kaikki laikuuliaiset autoilijat ohittavat tietenki omalta oikealtaan, kuten laki edellyttää.
Itse ainakin ohitan edessä kulkevan ajoneuvon vasemmalta puolelta.
Oatmeal Stout
04.03.2014, 10.08
Itse ainakin ohitan edessä kulkevan ajoneuvon vasemmalta puolelta.
Minä taasen noita vastaantulevia oikealta, vaikka nekin edessä kulkevat.
Minä taasen noita vastaantulevia oikealta, vaikka nekin edessä kulkevat.
Tärkeintä on tietysti saivartelu. Yhtään vastaatulevaa en ole vielä ohittanut, useita sen sijaan kohdannut.
Oatmeal Stout
04.03.2014, 11.23
Tärkeintä on tietysti saivartelu. Yhtään vastaatulevaa en ole vielä ohittanut, useita sen sijaan kohdannut.
Kokeilkaapa joskus kuitenkin ajaa vasenta puolta. Mielenkiintoista seurata kuinka etäältä autoilija reagoi pyöräilijään. Vai reagoiko ollenkaan ja kuinka äkkinäisiä on välillä ohjausliikkeet. Kokeilun jälkeen voi pistää miettimään oisko vasen puoli sittenkin parempi.
Toki näin on, mutta tähän asti ole väistänyt oikealle noita samalla kaistalla vastaantulevia pyöräilijöitä riippumatta millä ajoneuvolla olen ollut liikkeellä.
Taisi tää depatti mennä pätkälle.
Viisi autoa taisin laskea määräksi tuossa pari tuntia sitten välillä Lakalaiva-Linnainmaa, jotka surutta laskivat vasemmalta keskelle kevyen liikenteen väylää pysähtyäkseen siihen. Mikä ***** siinä on niin vaikeaa?
ptaipale
04.03.2014, 20.48
Olinkohan törmätä näkövammaiseen? Suoralla kelvillä vastaan tuleva koiraa taluttava lenkkeilijä kääntyy arvaamatta eteen. Koira oli kultainen noutaja, ehkä se oli oikeasti opaskoira? Voisiko vaikka sen opaskoiran merkitä jotenkin, jos valkoinen keppi ei ole enää muotia?
Kyllä oikeat näkövammaisia opastavat opaskoirat tunnistaa valjaista.
ptaipale
04.03.2014, 21.42
Ehkä sitten, kun on pysähtynyt tutkimaan valjaita. Tästä en nähnyt, millaiset valjaat koiralla oli, koska oli pimeää - vaikka on hyvät valot, niin vastaantulijaa ei oikein näe tarkastella noin tiukasti. Kun pitää vähän katsoa muutakin liikennettä.
Opaskoiran valjaat on sellaset, joissa on iso kahva, josta opastettava pitää kiinni. Ja koira sillon on tosiaa ihan siinä ihmisessä kiinni eikä poukkoo missään fleksin päässä.
esim. http://www.vastavalo.fi/opaskoira-opas-valjaissa-opaskoira-vauhti-paalla-233804.html
http://www.opaskoirakoulu.fi/fi/opaskoirakoulu/kun_kohtaat_opaskoirankayttajan
Viisi autoa taisin laskea määräksi tuossa pari tuntia sitten välillä Lakalaiva-Linnainmaa, jotka surutta laskivat vasemmalta keskelle kevyen liikenteen väylää pysähtyäkseen siihen. Mikä ***** siinä on niin vaikeaa?
Vastataan varmuuden vuoksi.
En tunne paikkaa, mutta missään ei vasemmalta tai oikealta tuleminen vaikuta kevyen liikenteen väylän ja ajoradan risteyksen väistämisvelvollisuuksiin. Fillaristi on väistämisvelvollinen tullessaan kevyenliikenteen väylältä ajoradalle ellei liikennemerkein tai muissa säännöissä muuta määrätä (esim. kolmio, kääntyvä ajoneuvo, ...). Suojatielle tai pyörätien jatkeelle saati yleensä keskelle risteystä pysähtymistä tulee tietenkin välttää.
Aika paljon näkee vielä jalankulkijoiden suojatiesääntöön luottavia pyöräilijöitä ja näitä vasemmalta tulijan väistämiseen luottavia fillarilla suojatien ylittäjiä. Säännöt kannatta kerrata, jos alkaa tuntua siltä, että jokin tietty tilanne menee aina pieleen.
Aika paljon näkee vielä jalankulkijoiden suojatiesääntöön luottavia pyöräilijöitä ja näitä vasemmalta tulijan väistämiseen luottavia fillarilla suojatien ylittäjiä. Säännöt kannatta kerrata, jos alkaa tuntua siltä, että jokin tietty tilanne menee aina pieleen.
Väitän, että fillarifoorumille kirjoittava tamperelainen pyöräilijä tuntee väistämissäännöt paremmin kuin tamperelainen autoilija. Autoilijoiden niitä sääntöjä pitäisi kerrata! Jos pyöräilijä ei osaa väistämissääntöjä ja ajaa väistämisvelvollisena kolarin auton kanssa, niin pyöräilijä on se enemmän vaarassa oleva osapuoli. Jos taas taas pyöräilijä osaa väistämissäännöt ja ajaa kolarin väistämisvelvollisen autoilijan kanssa, niin silloin se on edelleen se pyöräilijä jota sattuu usein enemmän. Ei siis kauheasti auta sääntöjen kertaaminen pyöräilijää, jos ne säännöt on jo hallussa. Jos taas pyöräilijä ei osaa väistämissääntöjä, niin se on ihan oma valinta. Ei ne säännöt kovin vaikeita ole oppia...
Niinpä niin. Viimeksi lauantaina sain kolmion takaa tulleelta autoilijalta osakseni torvensoittoa kun ylitin pyörätien jatkeen paikassa, jossa vieläpä on ihan hyvä näkyvyys. Vastasin tähän kansainvälisellä käsimerkillä, vaikka järkevämpää olisi kyllä ollut olla reagoimatta asiaan millään tavalla, koska suoranaista vaaratilannetta ei kuitenkaan tapahtunut. Mutta yritäpä siinä sitten olla provosoitumatta, kun autoilija omalla käytöksellään tekee selväksi, ettei hallitse edes yksinkertaisimpia väistämissääntöjä.
Autoilijan näkökulmasta paikka näyttää tältä (https://www.google.fi/maps/@60.278577,24.870565,3a,75y,145.29h,84.38t/data=!3m4!1e1!3m2!1suVh9QsKZjjCfXxBMYGGp0Q!2e0). Itse tulin kuvasta katsottuna vasemmalta.
Pyörällä ja autolla
05.03.2014, 17.58
Niinpä niin. Viimeksi lauantaina sain kolmion takaa tulleelta autoilijalta osakseni torvensoittoa kun ylitin pyörätien jatkeen paikassa, jossa vieläpä on ihan hyvä näkyvyys. Vastasin tähän kansainvälisellä käsimerkillä, vaikka järkevämpää olisi kyllä ollut olla reagoimatta asiaan millään tavalla, koska suoranaista vaaratilannetta ei kuitenkaan tapahtunut. Mutta yritäpä siinä sitten olla provosoitumatta, kun autoilija omalla käytöksellään tekee selväksi, ettei hallitse edes yksinkertaisimpia väistämissääntöjä.
Autoilijan näkökulmasta paikka näyttää tältä (https://www.google.fi/maps/@60.278577,24.870565,3a,75y,145.29h,84.38t/data=!3m4!1e1!3m2!1suVh9QsKZjjCfXxBMYGGp0Q!2e0). Itse tulin kuvasta katsottuna vasemmalta.
Jos se soitti sulle torvea kun luuli että ajat suojatiellä. Yllättävän moni autoilija ei tiedä miten pyörätien jatke voidaan merkitä vielä vuoden 2017 loppuun asti pelkällä suojatieraidoituksella.
Allekirjoittaneelle on huudettu suojatiellä ajamisesta paikassa ( Tuomarilantien ja Tuomarilankadun risteys Espoossa ) missä on Tuomarilankadulta tuleville autoille kolmio ja sen alla kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi.
Vastataan varmuuden vuoksi.
En tunne paikkaa, mutta missään ei vasemmalta tai oikealta tuleminen vaikuta kevyen liikenteen väylän ja ajoradan risteyksen väistämisvelvollisuuksiin. Fillaristi on väistämisvelvollinen tullessaan kevyenliikenteen väylältä ajoradalle ellei liikennemerkein tai muissa säännöissä muuta määrätä (esim. kolmio, kääntyvä ajoneuvo, ...). Suojatielle tai pyörätien jatkeelle saati yleensä keskelle risteystä pysähtymistä tulee tietenkin välttää.
Vastataan nyt sitten, ettei jää kaikista tyhmimmillekin epäselväksi. Kaikissa näissä risteyksissä oli autoilijalle (boldataan vielä varmuudeksi, jos kyseessä on sokea autoilija) kärkikolmio. On kyllä itselle ainakin tullut hyvin selväksi näiden muutaman täällä vietetyn vuoden aikana, että tamperelainen autoilija on joko tavallista huonompi autoilija tai sitten vaan muuten ihan saatanan itsekäs.
Jos se soitti sulle torvea kun luuli että ajat suojatiellä. Yllättävän moni autoilija ei tiedä miten pyörätien jatke voidaan merkitä vielä vuoden 2017 loppuun asti pelkällä suojatieraidoituksella.
Allekirjoittaneelle on huudettu suojatiellä ajamisesta paikassa ( Tuomarilantien ja Tuomarilankadun risteys Espoossa ) missä on Tuomarilankadulta tuleville autoille kolmio ja sen alla kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi.
Kyllä siinä keskellä nykyään jopa on jonkinlaiset heikosti erottuvat katkoviivat ja kun lisäksi ottaa vielä huomioon nuo aivan ajoradan reunoissa olevat pyörätien liikennemerkit, niin luulisi tyhmemmällekin menevän jakeluun että siinä ihan oikeasti saa pyöräillä. Väistämisvelvollisuuden ymmärtäminen voikin sitten olla jo ihan liikaa vaadittu.
Tuo Hämeenlinnanväylän ja Martinlaaksontien liittymä muuten on siinä mielessä hieman hölmö, että pohjoisesta tulevalla rampilla on kaksisuuntaisesta pyörätiestä varoittava lisäkilpi, mutta aikaisemmin linkitetyllä etelästä tulevalla rampilla puolestaan ei. Ja voisin ainakin kuvitella, että tämän seurauksena joku hönö vielä kuvittelee pyöräilijöillä olevan etuajo-oikeuden ainoastaan siinä missä lisäkilpikin on, vaikka luonnollisesti molemmissa risteyksissä väistämissäännöt menevät täsmälleen samalla tavalla.
Ehkäpä pitäisi käydä joskus yön pimeydessä ruuvailemassa siihen kolmion alle hieman uusia lisäkilpiä...
http://huoltoasema.kuvat.fi/Image3_2.jpg
Vastataan nyt sitten, ettei jää kaikista tyhmimmillekin epäselväksi. Kaikissa näissä risteyksissä oli autoilijalle (boldataan vielä varmuudeksi, jos kyseessä on sokea autoilija) kärkikolmio. On kyllä itselle ainakin tullut hyvin selväksi näiden muutaman täällä vietetyn vuoden aikana, että tamperelainen autoilija on joko tavallista huonompi autoilija tai sitten vaan muuten ihan saatanan itsekäs.
Näin arvelinkin, että tämän palstan kirjoittelijoilla säännöt on hanskassa. Tosiasia on kuitenkin se, että tuolla ulkona polkee paljon vähän vähemmän tiedostavia pyöräilijöitä. HS:n taannoisen kyselyn perusteella yleisin harhaluulo on juuri tuo vasemmalta tulevan auton väistämisvelvollisuus kevyen liikenteen väylää tulevaan pyöräilijään nähden. Jalakulkijoiden säännöillä pyöräileminen ei sekään ole mitenkään harvinaista. Se on tietenkin ikävää, että nämä koheltajat vaikuttavat kaikkien pyöräilijöiden maineeseen.
Autoilijoiden luvattoman huonoa osaamista velvollisuuksiin nähden en ottanut tällä kertaa esille. Tämänhän me jo tiedämme muutenkin.
Ja taas mennään..
"Keskiviikkona 6.3 klo 12.20, Tapahtumapaikka https://www.google.fi/maps/@60.208818,24.891934,3a,75y,226.89h,88.5t/data=!3m4!1e1!3m2!1sf-vGeSMql3Ej0F2W7eSxzw!2e0
Taxi (taksikuljetus.fi) oli tulossa keskustasta Vihtiin päin. Tapahtumahetkellä kevyelläliikenteellä paloi vihreä valo. Taxi antoi tietä muutamalla tietä ylittävälle jalankulkialle. Ylittäessäni pyörällä tietä, kyseinen taxi hyökkäsi eteeni ja jouduin jarruttelemaan etten ajaisi kylkeen.
Kuljettaja ajoi törkeästi päin punaisia. "
Laitoin samantien reklamaation..
Pyörällä ja autolla
06.03.2014, 13.04
Kyllä siinä keskellä nykyään jopa on jonkinlaiset heikosti erottuvat katkoviivat ja kun lisäksi ottaa vielä huomioon nuo aivan ajoradan reunoissa olevat pyörätien liikennemerkit, niin luulisi tyhmemmällekin menevän jakeluun että siinä ihan oikeasti saa pyöräillä. Väistämisvelvollisuuden ymmärtäminen voikin sitten olla jo ihan liikaa vaadittu.
Tuo Hämeenlinnanväylän ja Martinlaaksontien liittymä muuten on siinä mielessä hieman hölmö, että pohjoisesta tulevalla rampilla on kaksisuuntaisesta pyörätiestä varoittava lisäkilpi, mutta aikaisemmin linkitetyllä etelästä tulevalla rampilla puolestaan ei. Ja voisin ainakin kuvitella, että tämän seurauksena joku hönö vielä kuvittelee pyöräilijöillä olevan etuajo-oikeuden ainoastaan siinä missä lisäkilpikin on, vaikka luonnollisesti molemmissa risteyksissä väistämissäännöt menevät täsmälleen samalla tavalla.
Ehkäpä pitäisi käydä joskus yön pimeydessä ruuvailemassa siihen kolmion alle hieman uusia lisäkilpiä...
http://huoltoasema.kuvat.fi/Image3_2.jpg
Nykyään on juu, mutta monissa vastaavissa paikoissa ei ole.
Autoilijan näkökulmasta paikka näyttää tältä (https://www.google.fi/maps/@60.278577,24.870565,3a,75y,145.29h,84.38t/data=!3m4!1e1!3m2!1suVh9QsKZjjCfXxBMYGGp0Q!2e0). Itse tulin kuvasta katsottuna vasemmalta.Varmaan ollut aiemmin mutta jos tässä risteyksessä tilanne olisi se, että auto tulee vasemmalta ja kääntyy oikealle niin lasketaanko se pyörätien jatkeen kohdalla vielä kääntyväksi? Kuvaussuunnasta tullessa on kolmio sekä ennen jatketta että vielä ennen risteystä joten jää sellainen kuva ettei samasta risteyksestä ole kyse.
Lisää. Omassa kylässä on vähän vastaava risteys ja siinä on laitettu pyöräilijöille kolmio molemmista suunnista, omasta mielestä selventää ajojärjestystä noiden kääntyvien osalta.
Pyörällä ja autolla
06.03.2014, 14.58
Varmaan ollut aiemmin mutta jos tässä risteyksessä tilanne olisi se, että auto tulee vasemmalta ja kääntyy oikealle niin lasketaanko se pyörätien jatkeen kohdalla vielä kääntyväksi? Kuvaussuunnasta tullessa on kolmio sekä ennen jatketta että vielä ennen risteystä joten jää sellainen kuva ettei samasta risteyksestä ole kyse.
Lisää. Omassa kylässä on vähän vastaava risteys ja siinä on laitettu pyöräilijöille kolmio molemmista suunnista, omasta mielestä selventää ajojärjestystä noiden kääntyvien osalta.
Jos tarkoita kuvassa vasemmalta ( eli bussipysäkin ) suunnasta tulevaa autoa joka kääntyy oikealle ( kuvaottosuuntaan ), niin kyllä se on silloin väistämisvelvollinen tuossa kohtaa pyörätien jatketta ajavaan pyöräilijään nähden.
Juu, jos jatke olisi vaikka 5 metriä lähempänä risteystä niin tilanne olisi selvä mutta tossa etäisyys on aika hankala, jonkun mielestä ollaan vielä risteyksessä, toisen taas ei. Onkohan jotain metrirajaa olemassa noin suunnilleen?
Pyörällä ja autolla
06.03.2014, 15.29
Juu, jos jatke olisi vaikka 5 metriä lähempänä risteystä niin tilanne olisi selvä mutta tossa etäisyys on aika hankala, jonkun mielestä ollaan vielä risteyksessä, toisen taas ei. Onkohan jotain metrirajaa olemassa noin suunnilleen?
Jyväskylässä on väännetty samasta asiasta eräässä vastaavanlaisessa risteyksessä ( Sepänkadun ja Rajakadun risteyksessä ) pyörä vs auto törmäys on mennyt aina autoilijan piikkiin, koska auto on ollut kääntyvä ajoneuvo.
Mitään varsinaista metrirajaa ei ole ainakaan tieliikennelaissa mainittu, mutta esim tässä Jyväskylän risteysjutussa on puhuttu jostain 15- 30 metristä.
Missä tarkalleen?
Ja jälleen perussettiä Espoossa. Joku keski-ikäinen möhömaha volvon maasturilla ajoi tässä (https://www.google.fi/maps?q=Haukilahdenkatu,+Espoo&hl=fi&ll=60.163666,24.773593&spn=0.013003,0.042272&sll=60.163664,24.773591&sspn=0.006544,0.021136&hnear=Haukilahdenkatu,+Espoo&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.163666,24.773593&panoid=SnlD6dWNYIQZ0JYWlTKwRQ&cbp=12,200.28,,0,-10.96) kohdassa ohitseni, ja kääntyi 15 m myöhemmin oikealle suoraan eteeni. Ajoin siis oikealla olevalla kelvillä suoraan. Tuloksena oma lukkojarrutus, väistöliike ja taisin jonkun kirosanankin päästää. Törmäys vältettiin, sai auton kuitenkin pysähtymään osittain jatkeen päälle. Arvon autoilija alkoi tööttäilemään ja näyttämään keskisormea. Vedin liinat kiinni ja kävin kysymässä, josko tulisi ajoneuvon ulkopuolelle ilmaisemaan mielipiteitään. Ei tullut.
Tuollainen v**uttaa, ensin meinaa ajaa päälle, ja sitten alkaa haistattelemaan. Mihin mustaan aukkoon se oikein luuli mun fillareineen kadonneen?
Samaan settiä täälläkin :( Klv -väylän poikki tuleva tie huoltoasemalta, eiköhän siihen just keskelle väylää parkkeerannut joku läski bemarillaan vaikka selkeesti näki väylää pitkin lähestyvän pyöräilijän (tai sitten ei) .. Kiertämäänkään ei oikeen sopinut, kun perästä tuli seuraavaa autoilijaa, joten jäin sitten siihen odottelemaan kunnes möhömaha sai peltilehmänsä siirrettyä metrin verran eteenpäin. Kehtas vielä mulkaista pahansuovasti niinkuin minä! olisin ollut väärässä .. helvetin mul**kku ¤&%#¤/&¤ perkele
Hyvä Aakoo
Keskustelu auttaa aina :D
Joo, valitettavasti keskustelu jäi kovin yksipuoliseksi. Koitin toki kompensoida tätä kovalla äänenpaineella. Tosin, eipä juuri kiinnosta edes kuulla joltain urpolta tuossa tilanteessa "Suojatiellä pitää taluttaa"....
tvhakala
06.03.2014, 20.55
Väistämissäännöt laiminlyöviä autoilijoita on kahta lajia: niitä jotka viitsivät sentään edes ilmaista suuntavilkkua käyttäen aikovansa kääntyä suoraan ajavan pyöräilijän eteen ja niitä, joiden mielestä moinen vilkun käyttö on aivan turhaa tuhlausta.
Tänään tuli taas kohdattua tällainen jälkimmäisen lajin edustaja, eli nk. ylläri-pylläri-autoilija. Hätäjarrutus pelasti osumalta, mutta näytti sille, ettei arvoisa autoilija edes huomannut yrittäneensä juuri tappaa ihmisen. Pitää kyllä jälleen ihmetellä, että minkälaisissa kaasuissa siellä ratin takana oikein istutaan, kun ei tule mieleen, että ruuhka-aikana voi ehkä olla joku toinenkin ihminen joskus liikenteessä…
Missä tarkalleen?
Meinaat, että joka ainoan risteyksen olisin mieleeni painanut. Ensi kerralla saattaa tulla kakssataanastainen auton pelkääjänoveen :mad:
toripolliisi
06.03.2014, 23.20
Tänään oli taas yksi isäntä vauhdissa. Työpaikan pihalla muutama parkkiruutu vähän pyörätietä leveämmällä kulkuväyllä lisättynä. Olin noin 100m päässä autosta ku se heittää oikasta reunasta keulan väylän poikki ja suunittelee peruutusta ruutuun. Ihan ok homma, edessä ja takana on hyvin tilaa, ja ehtiihän tuo peruutakin autoa ku matkaa oli reilusti. Normi kuski ois jo heittänyt auton parkkiin.
Mitäpä vielä! Tyyppi lyö liinat kiinni ja jää tuijottamaan.. Matka hupenee ja en oo toviin muuta kuin huilannut. Ei se sit tehnyt evääkään parkkeerauksen eteen niin ohitin seinän ja keulan välistä auton ku hyvin oli tilaa. Jätkä vaan edelleen monttuauki tuijottaa.. Ajoin ohi niin tuijotus jatkuu, alkaa yksinpuhelu ja nousee keskisormi! Oli jotenki pysäyttävä kokemus, enkä edes ärsyyntynyt vaan lähinnä WTF?
Takahikiän Törttö
07.03.2014, 05.39
Moro!
Moni muukin kärsii näistä samoista ongelmista kuin minäkin päivittäisillä työmatkoilla. Autoilijat eivät huomaa tai välitä polkupyörällä kulkevasta.
Itse pidän pahimpana paikkana ehdottomasti noita risteäviä teitä, joissa autot valuu kolmion takaa kelville. Näissä on usein erilaisia näkemäesteitäkin.
Mutta toinen paha liittymätyyppi on nää kiertoliittymät. Niitä mulla on tässä Ylöjärven maisemiin sijoittuvassa työmatkalla peräti neljä peräkkäin.
Lähes joka päivä joku ei huomaa tai välitä. Eilen n. 55v äijä uudella farkulla suhahti aivan mun edestä. Ennen ympyrästä poistumista se katso mua silmiin ja ajoi hitaasti, mutta polki yhtäkkiä kaasun pohjaan ja virnisti. Sillä on varmaan tollanen tapa hakee jännitystä elämään.
Ja kun työpaikalle pääsee, alkaa autoilevien punkeroiden minuun kohdistuva valitus siitä, kuinka kamalia ne pyöräilijät onkaan, kun "ei niitä ehdi huomaamaan ja hakkaavat autoa". Eräskin plösö muisteli tapausta jostain 90-luvulta, kun fillaristi oli liikenteessä ahanut suojatiellä tai jotain. Jostain syystä kaikki pyörävalitus putoaa aina mun niskaan. :D
Ulkorengas
07.03.2014, 06.16
Oma kyky tehdä havaintoja liikenteessä ei ole riittävä, joten muut ovat kamalia. Kannattaa joskus varovasti vihjata asiasta, suoritetaanko palkan vastineeksi tehtävä työkin yhtä kestävällä logiikalla.
Nyt kun kaikki käyttäytymispaska on kaadettu autoilijoiden niskaan, niin varmaankin pyöräilijöidenkin kannattaisi joskus asettua autoilijan nahkoihin.
Varmaankin asiassa mitä täällä tuodaan esiin autoilijoiden käyttäytymisestä on paljon perää, mutta ei se ole koko totuus. On olemassa ihmisiä jotka ovat olleet syntymästään asti täysiä mulkeroita ja ovat sitä siihen asti kunnes kirstun kansi kiinni kolahtaa. Se sitten näkyy kaikessa käyttäytymisessä, niin liikenteessä kuin muuallakin. Todennäköisesti samat tyypit jotka kiilailevat pyöräilijöitä ovat niitä hanuja jotka vievät invalidien parkkiruudut ja karjuvat jälkikasvun kiekkotreeneissä että tapa se. Mutta eivät kaikki autoilijat sellaisia ole.
On paljon paikkoja joissa auton kanssa liikkuva joutuu yllättävään tilanteeseen kun sivulta jonkin näköesteen katveessa tulee, joskus kovaakin vauhtia, pyöräilijä tummissa vaatteissa ja valitettavasti useasti vielä ilman valoja. Näinä pimeinä sateisina kurakeleinä tuollaista liikkujaa on vaikea havaita. Luulisin että pyöräilijä ajattelee että kyllä se autoilija minut näkee koska näenhän minäkin hänet, mutta ei se asia näin ole.
Näitte näköesteiden kohdalla on autoilijalla, sekä muilla liikkujilla ilmoitusvelvollisuus ja kunnan pitää poistaa vaaraa aiheuttavat esteet. Autokoulussa opetettiin aikoinaan tämmösiä asioita myös, mut eipä se taida monella olla muistissa.
Amfinaut
07.03.2014, 08.44
Voi se olla kovin vaikeaa autoilijallakin mutta ketjun topikki ei olekaan tasapuolista keskustelua liikenteestä ja sen ongelmista.
Pari vuotta sitten, aika pian auton vaihdon jälkeen, meinasin teilata pyöräilijän, joka jäi suoraan a-palkin katveeseen, onneksi vieressä istunut mieheni näki pyöräilijän omalta paikaltaan paremmin ja ehti huutamaan varoituksen ajoissa. Tästä opin kyllä kurottamaan niskaa jopa liioitellusti, jotta näen sen juuttaan palkin ympäri joka puolelta... Tämäkin pyöräilijä onnistui ajamaan juuri sellaisessa synkronissa auton liikkeen suhteen, että hän ilmestyi minun näkökenttääni vasta kun se olisi ollut liian myöhäistä.
Ehkä osa näistä autoilijoista, joita täällä manataan ei vaan ole oppinut yhdestä mokasta, vaan jatkaa samaan malliin? Itse kun liikkuu autolla, jalan ja pyörällä ja yrittää aina parhaansa mukaan toimia sääntöjen mukaisesti ja liikenteen vaatimalla valppaudella, niin näitä tapauksia ajattelee ehkä kokonaisvaltaisemmin ja osaa istuttaa itsensä sen toisen osapuolen asemaan. Kaikille tällainen empatia ei ole valitettavasti ihan niin itsestäänselvää, vaan osa näyttäisi menevän tylysti "minä minä minä!" -asenteella.
Munarello
07.03.2014, 09.03
Säikäytti eilen pahanpäiväisesti, kun tästä suunnasta http://goo.gl/maps/HuYRd mursu kaasutti risteyksen yli autokaupan pihaan. Itse sotkin tien toisella puolen mäkeä ylös vasemmalta kelviä pitkin. Havahduin siihen, että Mondeo lähestyy moottori karjuen törmäyskurssilla. Kuljettajakin ilmeisesti heräsi unestaan ja seisoi hetken jarrulla mutta silti auto olisi todennäköisesti osunut ilman omaa väistöliikettäni. Tuossa paikassa ei löydy näköestettä muualta kuin kuljettajan omista asenteista. Pisti raivoksi, sillä tuossa tilanteessa törmäys olisi tehnyt pipiä sillä auto tuli jo varsin reipasta kyytiä kohti.
Ulkorengas
07.03.2014, 09.14
Varmaankin asiassa mitä täällä tuodaan esiin autoilijoiden käyttäytymisestä on paljon perää, mutta ei se ole koko totuus. On olemassa ihmisiä jotka ovat olleet syntymästään asti täysiä mulkeroita ja ovat sitä siihen asti kunnes kirstun kansi kiinni kolahtaa. Se sitten näkyy kaikessa käyttäytymisessä, niin liikenteessä kuin muuallakin. Todennäköisesti samat tyypit jotka kiilailevat pyöräilijöitä ovat niitä hanuja jotka vievät invalidien parkkiruudut ja karjuvat jälkikasvun kiekkotreeneissä että tapa se. Mutta eivät kaikki autoilijat sellaisia ole.
Jos ihan tavalliset, periaatteessa yhteiskuntakelpoiset ja oppimiskykyiset kansalaiset asennoituisivat liikenteeseen suunnilleen kuten lainsäätäjä on tarkoittanut, häviäisi autoilijoiden aiheuttamista ongelmista arvioni mukaan 90%.
Kyse ongelmissa on mielestäni siitä, että kuski on luonut oman normistonsa, jonka mukaan ajetaan. Siihen ei kuulu riittävästi ottaa selvää jalankulkijoiden ja pyöräilijoiden liikkeistä. Tiedämmehän, kuinka huonosti esim. suojateillä väistämisvelvollisuutta noudatetaan. Kyse ei ole siitä, etteikö muita huomattaisi vaan siitä, ettei heistä välitetä. Vallitseva ajojärjestys on muodostunut maan tavaksi. Tästä seuraa, että esim. kääntymistilanteessa ei riittävän aktiivisesti katsota, onko tie vapaa. Tällöin pyöriä ei tietenkään havaita, joten tielle tuleva pyöräilijä pääsee yllättämään. Vaistomainen reaktio on syyttää pyöräilijää arvaamattomasta käytöksestä, vaikka pohjimmainen syy on autoilijan asenteessa, joka estää kuljettajaa ottamasta muita riittävästi huomioon. Tämä tietysti vain siinä tapauksessa, että pyöräilijä on hoitanut oman osuutensa kunnolla eli mikä on pyöräilijän näkövinkkelistä ainoa järkeävä lähtökohta pyöräilylle niin palstoilla kuin reaalimaailmassakin. Tilanne muuttuu surkuhupaisaksi siinä vaiheessa, jos sekä pyöräilijä, että autoilija ovat luoneet omat pelisääntönsä ja alkavat kinastella siitä, kenen leikkiä leikitään.
reappear
07.03.2014, 09.47
Toki monissa tilanteissa infra tekee tilanteista kinkkisempiä, mutta muuten samoilla linjoilla Ulkorenkaan viestin #4077 kanssa.
Yhtenä esimerkkinä risteykset missä kevyen liikenteen suojamaalaus on kohdassa jonka takaa ei näe välttämättä autoliikennettä hyvin, ja/tai sen edessä ei ole auton mitan verran tilaa. Tapauskohtaisesti hämmentää kun kulkee liikenteessä. Usein pyöräilijä pystyy huomioimaan paremmin edessä tulevia tilanteita, mutta "pienenä ja ketteränä" ottaa riskejä kenties turhan helposti jos on ns. samanlainen mulkku kuin jotkut autoilijat. Itse pyöräilijänä ja autoilijana tulee huomattua pyöräilijöiden puolelta turhia mutta enimmäkseen harmittomia riskinottoja... ja autoilijoiden puolelta huomaa yleistä välinpitämättömyyttä muita kuin autoilijoita kohtaan.
Halloo halloo
07.03.2014, 13.20
JVaistomainen reaktio on syyttää pyöräilijää arvaamattomasta käytöksestä, vaikka pohjimmainen syy on autoilijan asenteessa, joka estää kuljettajaa ottamasta muita riittävästi huomioon.
Vahvaa komppausta. Pelkoreaktio ja kyvyttömyys löytää vika itsestä.
Voisi olla mielenkiintoiset tulokset jos olisi tehty pitkäaikainen otanta jostain risteyksestä kuinka jakautuisi pyöräilijöiden ja autojen kesken se että kuinka paljon ajetaan päin punaisia valoja. En tarkoita nyt mitään "viimeisillä vihreillä" sisään tyyliä, vaan sitä että ihan tieten tahtoen runtataan risteyksestä punaisella läpi. Ainakin omien kokemusten perusteella mitä kevlillä olen punaisen valon alla seisonut, niin melkoinen on väkimäärä joka siitä ohi pyörällä painaa jos vain jotain rakoa sattuu autojen välissä olemaan.
Niinpä. Saatanan pyöräilijät vaarantavat liikennettä siellä. Ei tarvita kuin pieni virhearvio, niin auto KUOLEE!!!
Nalho on taas näitä helvetin vatipäitä, jotka eivät tajua pyöräilyn ja autoilun eroja. Pyöräilijän virhe tappaa pyöräilijän. Autoilijan virhe tappaa, kas, myös pyöräilijän.
Mutta joo, voitais laskea eri tienkäyttäjien aiheuttamat vaaratilanteet. Vaikka tiedänkin jo tuloksen. Pyöräilijät eivät yksinkertaisesti aja yhtä vaarallisesti, kuin autoilijat, koska silloin pyöräilijät olisivat kaikki kuolleita ja tilastot onnettomuuksista kertovat muuta.
Voisi olla mielenkiintoiset tulokset jos olisi tehty pitkäaikainen otanta jostain risteyksestä kuinka jakautuisi pyöräilijöiden ja autojen kesken se että kuinka paljon ajetaan päin punaisia valoja. En tarkoita nyt mitään "viimeisillä vihreillä" sisään tyyliä, vaan sitä että ihan tieten tahtoen runtataan risteyksestä punaisella läpi. Ainakin omien kokemusten perusteella mitä kevlillä olen punaisen valon alla seisonut, niin melkoinen on väkimäärä joka siitä ohi pyörällä painaa jos vain jotain rakoa sattuu autojen välissä olemaan.
Kuten jo yllä kommentointiin, seuraukset punaisia päin ajamisesta ovat pikkuisen eri pyöräilijä vs autoilija.
Siksi toisekseen monissa risteyksissä valokierto on säädetty pyöräilijän kannalta niin vituralleen, että en yhtään ihmettele, jos se yllyttää pyöräilemään päin punaisia. Tyypillisessä risteysratkaisussahan pyöräilijä odottaa omia vihreitään vain tehdäkseen tuttavuutta kääntyvien (lue: väistämisvelvollisten) autojen kanssa. Oma lukunsa ovat nöyryytysnappisuojatiet, joissa valo vaihtuu jalankulkijalle kirjaimellisesti vasta sen jälkeen, kun autoilijoiden liikennevirta on tyrehtynyt.
Olen sen verran sääntönatsi, etten sinänsä katso punaisia päin liikkumista hyvällä, oli kyse sitten jalankulkijasta, pyöräilijästä tai autoilijasta. Kevyen liikenteen näkökulmasta punaisilla liikkuminen on silti joissain tilanteissa jossain määrin ymmärrettävää.
No niin nyt on sitten syytetty jo pesuvatipääksikin nähtävästi rohkenin jotenkin astua aralle alueelle tuossa punaisia päin tölläämisessä. Mitä enemmän on painassaa logoja niin sen suositumpaa se on. Toisissa viesteissä ollaan vetoamassa lain sallimiin oikeuksiin kun on varpaille tallottu, mutta taas toisissa ollaan hyväksymässä asioita jotka ovat poikittain määräysten kanssa, kunhan ne vain hyödyntävät omia tarkoitusperiä, eli päin punaista kun se minulle passaa, odotelkoot ne nynnyt joita kylmii.
kolistelija
07.03.2014, 19.18
No niin nyt on sitten syytetty jo pesuvatipääksikin nähtävästi rohkenin jotenkin astua aralle alueelle tuossa punaisia päin tölläämisessä. Mitä enemmän on painassaa logoja niin sen suositumpaa se on. Toisissa viesteissä ollaan vetoamassa lain sallimiin oikeuksiin kun on varpaille tallottu, mutta taas toisissa ollaan hyväksymässä asioita jotka ovat poikittain määräysten kanssa, kunhan ne vain hyödyntävät omia tarkoitusperiä, eli päin punaista kun se minulle passaa, odotelkoot ne nynnyt joita kylmii.
Minä vaan en ymmärrä tätä että yhden fillaristin tekemä hölmöily oikeuttaisi kiusaamaan jotain kolmatta osapuolta. Ehkä nämä pahimmat tapaukset joihin olen fillarilla törmänny on juuri näitä jotka kuvittelevat jotenkin kostavansa jotain jota joku muu "kilpapyöräilijä jolla on logoja paidassa" on tehnyt. Samalla logiikalla voisi vaikka heitellä kiviä mustien bemareiden päälle, koska viime vuonna se yks musta bemari meinasi ajaa päälle.
Otetaan se hypoteettinen tilanne että auto meinaa ajaa punaisia päin minun päälle. Mitä väliä tässä tapauksessa on sillä että joku muu pyöräilijä joskus ajoi punaisia päin?
Mä kävelen ja ajan fillarilla surutta päin punaisia jos siitä ei ole haittaa kenellekkään, autolla en ikinä.
El-Carpaso
07.03.2014, 19.27
Juu en mäkään kyllä kävellessä tai pyörän kanssa jää tyhjässä risteyksessä odottamaan nöyryytysnappulan viivettä.
Autolla tosin en myöskään aja päin punaisia ikinä. Vaikka kyseessä olis tyhjä risteys keskellä yötä eikä yhtään muuta autoa näköpiirissä.
Mulla se ero on varmaan siinä, että auton ratissa mä olen tietoinen sen potentiaalisesta tappavuudesta ja jotku säännöt sitä kautta on täysin joustamattomia.
Fillarilla tai kävellen mä huolehdin vain ittestäni. Tosin silloinkin pitää vähän kattoa tilanteen mukaan eikä livahtaa riittävän pitkästä välistä läpi. En siis mene punaisia päin jos ei ole kohtuullisen hiljaista.
Että nyt ollaan ajamassa sitten sitä asiaa että minua eivät koske säännöt punaisista valoista kun oli hiljaista ynnä muuta tuubaa, ja samaan aikaan ollaan vetämäsää kaikkia muita ristille? On kyllä mielestäni melkoisen tekopyhää höpinää.
kolistelija
07.03.2014, 20.12
Että nyt ollaan ajamassa sitten sitä asiaa että minua eivät koske säännöt punaisista valoista kun oli hiljaista ynnä muuta tuubaa, ja samaan aikaan ollaan vetämäsää kaikkia muita ristille? On kyllä mielestäni melkoisen tekopyhää höpinää.
En huomannut että kukaan täällä olisi sanonut ajavansa autolla punaisia päin kun hiljaista. Minulle sillä ei ole mitään väliä miten autoilija perseilynsä perustelee, perseestä se on silti.
Ite en tosin aja punasia päin. Painan jopa nappulaa tuossa lähisuojatiellä koska tuntuu typerältä kävellä punaisia päin tyhjällä tiellä. Ironisinta siinä on se että valoissa on suorastaan typerän pitkä viive ennen kuin jalankulkija saa vihreän ja sen lisäksi vihreä kestää niin kauan että olen jo kävellyt pois näköpiiristä kun autoilijat taas saavat vihreän.
Oatmeal Stout
07.03.2014, 20.31
Ite en tosin aja punasia päin.
Minä taasen saatan ajaa vahingossa päin, muutaman kerran jopa lukkojarrutuksessa. Tarkoituksellisesti olen ajanut kerran, kun takaa tuleva rekka soitti torvea ja vilkutteli valojaan ja ajoi päin punaisia.
kolistelija
07.03.2014, 20.36
Minä taasen saatan ajaa vahingossa päin, muutaman kerran jopa lukkojarrutuksessa. Tarkoituksellisesti olen ajanut kerran, kun takaa tuleva rekka soitti torvea ja vilkutteli valojaan ja ajoi päin punaisia.
Myönnän että niin saattaa joskus käydä, mutta en tähän hätään muista kuin yhden tapauksen: se on vuodelta 2003 kun onnistuin jotenkin epähuomiossa ajamaan punaisia päin Kehä kolmosen ja Nuolitien valoissa.
tvhakala
07.03.2014, 20.42
nöyryytysnappisuojatiet,
Voi ei, en tiennyt, että se on nöyryytysnappi, ja olen monen monta kertaa nolannut itseni muiden ihmisten nähden painamalla sitä ja odottamalla kiltisti. Voi että, kyllä nyt nolottaa....
No, vakavasti puhuen, ei minulla kyllä niin kiire koskaan ole, ettenkö jaksaisi odottaa vihreiden vaihtumista, ellen sitten satu tietämään, että ko. liikennevalot ovat epäkunnossa, eivätkä vaihdu mitenkään järkevällä tavalla.
Minusta nopeusrajoitukset on vain ohjeellisia. Kenelle siitä on haittaa jos ajan tyhjällä moottoritiellä 200km/h.
Hyötypolkija
07.03.2014, 22.20
Joo tutkitaan vaan, ajaako pyöräilijät enemmän punaisia päin kuin autoilijat silloin, kun muuta liikennettä ei ole ja punaisia päin voisi ajaa täysin vaaratta. Tosin turha tutkia, koska kyllä varmasti pyöräilijät voittaa tuossa autoilijat, koska pyörällä se vaaratta punaisiin sujahtaminen on vaan niin helppoa ja nopeaa. Mutta mitä sitten? Ketä muuta se haittaa, paitsi muiden toimia kyttäävää mielensäpahoittajaa? Ihan vaan sillä, että ainakaan itselleni tuolla ei ole auton ratissa mitään merkitystä, enkä koko ilmiötä juuri edes noteeraa. Kevyen liikenteen punaiset valot ovatkin lähinnä heikoimpia liikkujia, eli lapsia ja vanhuksia varten. Normaaliälyllä ja fyysisillä ominaisuuksilla on ihan naurettavaa noudattaa valo-ohjausta pilkuntarkasti joka tilanteessa. Toki suomalainen rakastaa sääntöjä ja niiden noudattamista itsetarkoituksellisesti, mutta silti...
Taas olen jonkin aikaa töiden takia joutunut autolla liikkumaan paljon mm. Helsingin keskusta-alueella ja ei niistä pyöräilijöistä ole kyllä mitään todellista harmia. Autoilijat ne on urpoja autoilijoillekin. Välillä on ollut jonossa rattia naputellessa aikaa huvikseen vilkuilla kateellisena pyöräilijöiden edesottamuksia ja ainoat omaa mieltä pahoittaneet pyöräilijät ovat pyöräilleet jalkakäytävällä, etenkin yksi siellä kelloa soitellut tapaus jäi mieleen, mutta autoilijoiden hölmöilyistä en nyt edes ala jaarittelemaan.
Vaarallisesti punaisia päin ajamista taas harrastaa selväsit enemmän autoilijat. Onko se tosin kovin suuri ylläri, kun kevyttä liikennettä sattuu eniten omaan nilkkaan, jos siinä touhussa kolahtaa. Jos joskus joku fiksihipsteri onkin takatukka hulmuten vähän hidastanut omaa menoa tullessaan punaisia päin, ei se em. syistä ole ainakaan mieleen painunut. Sen sijaan ne lukuisat henkeä/terveyttä pyörän satulasssa uhanneet lähestyvät auton keulat, tai auton ratissa kohti tulevat rekan valot syöpyy pikkasen suuremmalla intensiteetillä mieleen. Ja sellainen piittaamattomuus ehkä vähän jo vituttaakin. Ehkä vähän enemmänkin.
Voi ei, en tiennyt, että se on nöyryytysnappi, ja olen monen monta kertaa nolannut itseni muiden ihmisten nähden painamalla sitä ja odottamalla kiltisti. Voi että, kyllä nyt nolottaa....
Minuakin nolottaisi, jos luetun ymmärtäminen olisi tuolla tasolla.
Minun mielestä tässä on myös toisaalta kysymys oman genren 'pitämisestä puhtaana'; ettei kusettaisi omille ja kaverin nilkoille.
Periaatteessa jokainen kerta kun joku ajelee päin punaisia, saa se jonkun lähiympäristössä olevan otsasuonet pullistumaan ja huonoa karmaa kaikille muille.
Voidaan kysyä onko vaimon pettäminen oikein jos vaimo ei sitä saa tietää eikä pettämisestä ole muutenkaan mitään seurauksia?
Tai, onko oikein pitää joku arvokas löytötavara, jos kuitenkin voidaan olla 100% varmoja, ettei sen oikea omistaja kuitenkaan löydy.
Voinko tehdä sitä sun tätä yhteiskunnan sääntöjen mukaisesti väärää siksi, että osaan mielestäni arvioida tilanteen luotettavasti ja arvion tulos sanoo, ettei siitä ole kenellekään haittaa?
Tai niin kuin ne yhdet maastokuskit, jotka kerran eksyivät tuossa takana olevassa metsäpläntissä ja oikoivat poissa olevan naapurin tontin läpi 'mitä haittaa siitä sulle on?', 'ei tosta ole mitään haittaa, ei tosta nurmikko kulunut?'.
Se joka on puhdas heittäköön ensimmäisen kiven :).
Minun mielestä tässä on myös toisaalta kysymys oman genren 'pitämisestä puhtaana'; ettei kusettaisi omille ja kaverin nilkoille.
Periaatteessa jokainen kerta kun joku ajelee päin punaisia, saa se jonkun lähiympäristössä olevan otsasuonet pullistumaan ja huonoa karmaa kaikille muille.
Oma ajattelu menee suunnilleen samoja ratoja.
Ilman rattiraivoakin punaisia päin pyöräily vahvistaa autoilijoiden käsityksiä pyöräilijöistä arvaamattomasti käyttäytyvänä toimijana liikenteessä. Kaikkein eniten minua kuitenkin harmittaa, kun punaisia päin pyöräilemällä (tai kävelemällä) näytetään mallia samoissa valoissa odottaville lapsille. Aikuinen voi vielä tehdä suht rationaalisen arvion mahdollisuuksistaan ylittää tie turvallisesti, mutta lapsella liikenteen hahmottaminen on väistämättä rajallisempaa.
Meinaat, että joka ainoan risteyksen olisin mieleeni painanut. Ensi kerralla saattaa tulla kakssataanastainen auton pelkääjänoveen :mad:
No en tunne tapausta / henkilöitä. Itselle kyllä jää hyvin mieleen jos joku törttöilee jossain. Mietin vain, Tamperekin on suht iso kaupunki, monesti meuhkataan turhaan noista suojateistä, kun aina ei voi nähdä auton ratista turvallisesti risteyksessä jos ei mene suojatien päälle. HOX HOX, en tiedä tapausta, mainitsen vain, siksi kyselin missä...
Bemari on pysäköinyt oikein, mutta Land Rover oli pyörätiellä. Kuljettaja suuttui oikein tosissaan, kun otin kuvan.
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t31/1913246_10203113993751289_226087403_o.jpg
Olet ymmärtänyt väärin termin nöyryytysnappi. Jos jalankulkija tai pyöräilijä painaa nöyryytysnappia, niin hän ei nolaa itseään. Sen nöyryytysnappia siihen risteykseen suunnitellut nöyryyttää jalankulkijaa ja pyöräilijää. Siitä nimitys nöyryytysnappi. Valot eivät siis vaihdu vihreäksi, jos sitä nappia ei paina. Useissa risteyksissä sitä nappia ei tarvitsisi olla, sillä ajoneuvoliikenne on niin vilkasta, että jalankulkijan ja pyöräilijän suunnasta tulee hyvin usein autoja ja niille se vihreä vaihtuu automaattisesti ja samaan aikaan kuin nöyryytysnappia painaneelle. Tosin liian myöhään kun painaa nappia, niin saa odottaa kokonaisen valonkierron, että pääsee vihreillä tien yli.
Kävelijällä ja pyöräilijällä ei ole auton korin tapaista näköestettä ja he myös kuulevat muun liikenteen äänet paljon paremmin kuin autossa olijat. Näistä johtuen on huomattavasti turvallisempaa ylittää valot punaisia päin kulkien kävellen ja pyöräillen kuin autolla ajaen. Itse menen punaisia päin aika harvoin ja vain tutuissa risteyksissä. Jos muita kulkijoita on lähettyvillä, niin en mene punaisia päin.
Ihmiseläimen luovuus on vilkkaimmillaan silloin, kun pitää keksiä sääntöihin omia rikkeitä sallivia reunaehtoja. Punaisia päin ajaminen pyörällä ei useinkaan aiheuta merkittävää vaaratilannetta, mutta on omiaa muokkaamaan yleistä asennetta pyöräilyä ja pyöräilijöitä kohtaan. Ennakkoasenteista puheen ollen, onko siitä oikeasti jotain faktatietoa, että trikooasuiset rikkoisivat sääntöjä muita enemmän? Omat havaintoni eivät tällaista oletusta tue.
Liikennevalot toimivat yleensä muuten niin, että joutuu siellä ajoradallakin odottamaan täyden valonkierron, joten paikoin kevyt liikenne on jopa etuoikeutetussa asemassa odotusaikoijen suhteen. Moni suora ylitys toimii niin, että ajoradalle vaihtuu välittömästi punainen nappia painamalla. Jos valoihin ohjelmoitaisiin liikennemääriä heijasteleva sykli, joutuisi ylittäjä odottelemaan aika pitkään. Painonappeja on usein suosittu sellaisissa paikoissa, joissa kevyt liikenne on vähäistä ja valoihin pysähtyvä pyöräilijä siten erikoistapaus. Toki huonosti suunniteltuja paikkoja on aivan liikaa.
Sellaisen huomion työmatkapyöräillessä olen tehnyt, että jos jään yksin tyhjään risteykseen (autoista ja muista kulkijoista) odottamaan valojen vaihtumista vihreäksi, siihen helpommin samaan aikaan tulevat kulkijat jäävät odottamaan kanssani.
Paljon näkee pieniä ja isompia koululaisia liikkeellä tuossa omalla reitillä, niin pyrin olemaan hyvänä esimerkkinä ja ylitän tien vasta kun valot ovat minulle vihreät.
Oatmeal Stout
08.03.2014, 12.03
Bemari on pysäköinyt oikein, mutta Land Rover oli pyörätiellä. Kuljettaja suuttui oikein tosissaan, kun otin kuvan.
Kuvasta saa vaikutelman, ettei lantikkaa ole pysäköity.
Oatmeal Stout
08.03.2014, 12.04
Minusta nopeusrajoitukset on vain ohjeellisia. Kenelle siitä on haittaa jos ajan tyhjällä moottoritiellä 200km/h.
Miten tie voi olla tyhjä, jos siellä joku ajaa? Oululaista bmw-huumoria?
Niinpä. Saatanan pyöräilijät vaarantavat liikennettä siellä. Ei tarvita kuin pieni virhearvio, niin auto KUOLEE!!!
Vaikka tämä foorumi tuntuukin olevan täynnä jonkin asteen psykopaatteja niin niitä autoja ajavat ihan tavalliset ihmiset. Normaalille ihmiselle ei ole ihan pikku juttu ajaa joku hengiltä eli se ei todellakaan ole vain pyöräilijän ongelma jos vetää punaisia päin auton alle. Esimerkkinä eräs tuttavani menetti työkykynsä kun itsemurhakandidaatti ajoi hänen kuljettamansa yhdistelmän alle, vaikka oli itse täysin syytön tapahtuneeseen niin se aiheutti varsin vakavat seuraukset.
Vaikka tämä foorumi tuntuukin olevan täynnä jonkin asteen psykopaatteja niin niitä autoja ajavat ihan tavalliset ihmiset. Normaalille ihmiselle ei ole ihan pikku juttu ajaa joku hengiltä eli se ei todellakaan ole vain pyöräilijän ongelma jos vetää punaisia päin auton alle. Esimerkkinä eräs tuttavani menetti työkykynsä kun itsemurhakandidaatti ajoi hänen kuljettamansa yhdistelmän alle, vaikka oli itse täysin syytön tapahtuneeseen niin se aiheutti varsin vakavat seuraukset.
Suurimmalle osalle varmasti näin onkin. Silti tuntuu käsittämättömältä, että liikenteessä näkee valitettavan usein näitä kotipoliiseja, jotka päättävät vähän "kouluttaa" maantietä koluavaa sukkispedeä vetämällä peltilehmällään hihaa hipoen ohi vain siksi, että tämä pyöräilijä on viivästyttänyt matkantekoa 20 sekunnilla. Miten pahasti otsasuonen täytyy pullistua päässä, jotta ihminen on rattiraivossaan valmis ottamaan ihan konkreettisen riskin toisen ihmisen tappamisesta tai vammauttamisesta vain siksi, että joutui kytkemään vakionopeudensäätimen hetkeksi pois?
Minusta tuntuu että tuossa on enemmänkin kyse siitä ettei tajuta teon mahdollisia seurauksia.
Oatmeal Stout
08.03.2014, 14.39
Minusta tuntuu että tuossa on enemmänkin kyse siitä ettei tajuta teon mahdollisia seurauksia.
Se sama koskee keskivertoa autoilijaakaan, eivät ymmärrä tekojensa mahdollisia seurauksia, jolloin lievää ylinopeutta 47km/h autoilevan eteen tulee käsittömän lujaa, jopa 23km/h, pyöräilijä - ei sitä voi arvata, vaikka voi ajaa pois.
Nuorena, edesvastuuttoma, jantterina tuli ajeltua Porvoosta Hesaan se motaripätkä enemmän kuin useasti käymättä kertaakaan oikeanpuoleisella kaistalla. Harmittavasti VW Jetta, vaikka kuin oli Flair, ei kulkenut kuin 185km/h... Näin vanhana, ja vastuullisena perheenisänä, riittääkin 130km/h jos sattuu auto alla olemaan... Ihmetellä täytyy ettei kertaakaan ylinopeussakkoja napsunut. ;)
Halloo halloo
08.03.2014, 17.15
Outoja autokuskeja tänään liikkeellä. Kun ajaa liikennesääntöjen mukaan ja pysähtyy stop-merkin kohdalla, niin takaa tuleva citymaasturin kuski huuteli ikkunasta asiattomia lapsen istuessa vieressä etupenkillä. Taisin hidastaa hänen matkaansa 10 sekuntia, kun en ajanut viereisellä ajokelvottomalla kelvillä.
http://tinyurl.com/mq4ffwa
Jos ei näy liikennettä tai muita ihmisiä niin miksi helvetissä jäisin valoihin odottamaan? Joskus siinä joutuu odottamaan vielä todella kauan.
Jos vieressä skidejä tms niin tietenkään en mene yli.
Sitten kun valot ovat oikeasti tasa-arvoiset niin lupaan jäädä odottamaan vihreätä. Tosin niin ei tule ikinä tapahtumaan.
100m päässä kotia on ihan loistavat valot. Autot kerkiävät noin 5km päästä vielä yli vihreillä kun kävelijän pitäisi suunnilleen juosta yli jos haluaa päästä yli ennen punaisen vaihtumista. Kaiken kruunaa se kun venaat siinä sen 5 minuuttia vihreätä ja sitten tulee vielä se pari autoa punaisilla yli. Tulee just se hyvä tunne et kannatti venata. Pääsee turvallisemmin yli kun menee itsekin punaisilla.
Olet oikeassa, kuljettaja oli sisällä.
Kadun varressa olisi ollut tilaa.
Ulkorengas
09.03.2014, 07.39
Ensimmäisen kiven heittäminen jo otettiinkin esille, eikä kyse mielestäni olekaan pilkuntarkasta sääntöjen noudattamisesta. Näin siksi, että kukaan ei siihen pysty, joten muodostuuko siitä este kritisoida muiden virheitä? Enkö minä saa paheksua rattijuoppoutta, kun jätin pyörällä näyttämättä suuntamerkkiä kotipihaan kääntyessäni klo 6 aamulla?
Virheen merkitys tilanteessa oleville onkin parempi lähtökohta keskustelulle. Siksi minusta on aiheellista kiinnittää huomiota siihen, mitä esim. kääntyvän auton kuljettaja tekee tai jättää tekemättä. Toisaalta virheen merkitystä voidaan tarkastella monella tasolla. Muuttujina on sekä virheen suorat vaikutukset, että virheiden lukumäärä. Yksi juovuksissa ajava saa vähemmän tuhoa aikaan kuin suuri joukko vähemmän vakavia virheitä tekevät.
...mutta Land Rover oli pyörätiellä...
Tuossa eilen tuli ihmeteltyä että mikä parkkiksia pyörä/kävelytiet on hesassa, kun parin sadan metrin matkalla autolta tennispalatsille oli neljä autoa parkissa niillä. Me kuitenkin löydettiin parkkis hetkessä ja toisella puolen katua oli vapaita paikkoja.
Jos ei näy liikennettä tai muita ihmisiä niin miksi helvetissä jäisin valoihin odottamaan? Joskus siinä joutuu odottamaan vielä todella kauan.
Jos vieressä skidejä tms niin tietenkään en mene yli.Musta se ei ole niin paha, että lapset näkee aikuisten menevän punaisilla. Ajattelin ennen, että se on, mutta nyt kun on omia lapsia, niin en enää stressaa asiasta. Lapset kyselevät kyllä toisinaan miksi toi meni punaisilla, mut sanon niille, että aikuiset ihmiset voivat tehdä tällaisia päätöksiä kun kantavat vastuun teoistaan. Olen oikeastaan sitä mieltä, että punaisen valon ei tule kertoa jalankulkijalle muuta kuin siitä kenellä on vastuu vahingon tapahtuessa.
Kadun varressa olisi ollut tilaa.
Lainaus googlaus "TLL pysäköinti," TLL määritelmiä: . pysäköinnillä ajoneuvon seisottamista kuljettajineen tai ilman kuljettajaa, ei kuitenkaan lyhytaikaista ajoneuvon seisottamista siihen nousemista tai siitä poistumista tahi ajoneuvon kuormaamista tai kuorman purkamista varten.
Kuvassa ei näyttäisi tapahtuvan kuormaamista, purkamista, eikä nousemista tai poistumista. Sen sijaan näkisin kuvassa selvän pysäköintivirheen lisäksi mahdollisesti luvatonta joutokäyntiä, kytketyistä (vaikkakin epäkuntoisista) ajovaloista päätellen.
Kuljettajan ajoneuvossa istuminen ei muuta tilannetta pysäköinnin suhteen. Pysäköintiä siitä huolimatta.
ptaipale
09.03.2014, 11.10
Pysäköinti on pysäköintiä, vaikka kuski olisikin sisällä.
Oatmeal Stout
09.03.2014, 19.42
Kuvassa ei näyttäisi tapahtuvan kuormaamista, purkamista, eikä nousemista tai poistumista. Sen sijaan näkisin kuvassa selvän pysäköintivirheen lisäksi mahdollisesti luvatonta joutokäyntiä, kytketyistä (vaikkakin epäkuntoisista) ajovaloista päätellen.
Siis kuvasta voi päätellä yli kahden minuutin paikallaanolo moottorin käydessä sekä yli viiden minuutin ajanjakson ilman lastausta tai lastin purkua?
Ajat H:gin pysäköinninvalvonnan tulkintoja.
Kyllä pyöräilevä ihminen on yli-ihminen, jota Nietzschekin olisi kadehtinut.
Siis kuvasta voi päätellä yli kahden minuutin paikallaanolo moottorin käydessä sekä yli viiden minuutin ajanjakson ilman lastausta tai lastin purkua? Ajat H:gin pysäköinninvalvonnan tulkintoja. Kyllä pyöräilevä ihminen on yli-ihminen, jota Nietzschekin olisi kadehtinut.Mutta jos se yli-ihminen on fillarinsa kanssa ajoradan keskellä tukkona neljä minuuttia lastaamatta fillariaan niin se ei sittenkään ole ok? Aiku niin. Sillä on moottori käynnissä jatkuvasti joten ei saa olla kahtakaan minuuttia ;)
Tietty ajoneuvojen erilaisen tilantarpeen takia asiaa ei voi ihan suoraan verrata, mutta tältä pohjalta voi koittaa ymmärtää joidenkin fillaristien harmistusta. Helpoin tapa on vain ajaa fillarillakin keskellä kaistaa ajoradalla, niin liikenne sujuu tässäkin tilanteessa.
tvhakala
09.03.2014, 20.44
Minuakin nolottaisi, jos luetun ymmärtäminen olisi tuolla tasolla.
Juu, vissiin on luetun ymmärtämisessä enemmänkin vikaa, kun en tämänkään kommentin tarkoitusta kykene ymmärtämään, vaikka kuinka yritän…
Juu, vissiin on luetun ymmärtämisessä enemmänkin vikaa, kun en tämänkään kommentin tarkoitusta kykene ymmärtämään, vaikka kuinka yritän…
M.O.T.
Munarello
10.03.2014, 14.38
Kumman hankalaa on viime päivinä ollut tuossa edellä mainitsemassani autoliikkeen pihan tuntumassa. Kolmesti olen siitä nyt muutaman päivän aikana ajanut ja joka kerta on ollut jotain säätöä. Viimeisimmällä kerralla totesin, että tuntuu aika epämiellyttävältä kun Range Rover lähestyy törmäyskurssilla eikä ole mitään takeita että kuljettaja olisi ylipäätään edes havainnut itseäni. Taidan katsoa ensi kerralle vaihtoehtoisen reitin kun tuo tuntuu nyt olevan ylivoimaisen vaikea paikka.
Sirkkusofia
10.03.2014, 14.53
Sellaisen huomion työmatkapyöräillessä olen tehnyt, että jos jään yksin tyhjään risteykseen (autoista ja muista kulkijoista) odottamaan valojen vaihtumista vihreäksi, siihen helpommin samaan aikaan tulevat kulkijat jäävät odottamaan kanssani.
Paljon näkee pieniä ja isompia koululaisia liikkeellä tuossa omalla reitillä, niin pyrin olemaan hyvänä esimerkkinä ja ylitän tien vasta kun valot ovat minulle vihreät.
+1
ptaipale
10.03.2014, 20.48
Turuntien kelvi. Lähden ohittamaan hitaampaa pyöräilijää. Joka päättää juuri silloin yhtäkkiä vetää aivan kelvin vasempaan laitaan, koska jossain 50 m päässä tulee jalankulkija vastaan. Äkkijarrutuksella nippa nappa välttyi peräänajolta... voisiko vähän katsoa, ennen kuin tekee äkkiliikkeitä?
Oatmeal Stout
11.03.2014, 10.31
Turuntien kelvi. Lähden ohittamaan hitaampaa pyöräilijää. Joka päättää juuri silloin yhtäkkiä vetää aivan kelvin vasempaan laitaan, koska jossain 50 m päässä tulee jalankulkija vastaan. Äkkijarrutuksella nippa nappa välttyi peräänajolta... voisiko vähän katsoa, ennen kuin tekee äkkiliikkeitä?
Aikana, jolloin opettelin ajamaan pyörällä poliisi väitti kelloa soittamalla tulisi noissa tilanteissa varoittaa toista pyöräilijää - saattoi jopa pysäyttää ja nuhdella - kaupungissa kun oli melkein jokaisessa riteyksessä poliisi ohjaamassa liikennettä.
Siis kuvasta voi päätellä yli kahden minuutin paikallaanolo moottorin käydessä sekä yli viiden minuutin ajanjakson ilman lastausta tai lastin purkua?
Ajat H:gin pysäköinninvalvonnan tulkintoja.
Kyllä pyöräilevä ihminen on yli-ihminen, jota Nietzschekin olisi kadehtinut.
Jos ohikulkeva pyöräilijä pysähtyy, ihmettelee tilannetta, kaivaa kännykän ja vaivautuu kuvaamaan. Siihen kulutettuun aikaan ja vaivaan perustuen.
Muuten: kokemukseni Helsingin pysäköinninvalvonnasta on, että paljon ovat minunkin pysäköintejäni katsoneet läpi sormien eivätkä nipota. Töitä riittänee muutenkin tarpeeksi. Kerran ottivat kirjoittamansa lapun pois pyyhkimeni sulasta, kun sanoin rehellisesti "anteeksi."
Mainitsemasi ajat taitavat olla kaupungin työohjeistusta tulkita asiaa pysäköijän eduksi, yli niiden on niin törkeän selvää piittaamattomuutta että lappu tulee. Jopa Helsingissä.
Kyllä palstapyöräilijä se vasta jotakin on, kirjoituksestasi päätellen.
Pyörällä ja autolla
13.03.2014, 17.19
Bulevardilla Kampin ja Punavuoren rajalla Helsingissä alkoi tällä viikolla kiinteistöremontti, joka haittaa liikennettä syksyyn saakka.
Poikkeusjärjestelyjä on välillä Fredrikinkatu−Albertinkatu.
Remontin aiheuttama suurin muutos on se, että pohjoisesta etelään kulkeva pyöräkaista on siirretty kulkemaan erikseen osoitetulle reitille Bulevardin toiselle puolelle.
Eli se toinen puoli on nyt sitten kaksisuuntainen pyörätie ja todella ahdas, mutta niin vaan pitää saada se Mersu ängettyä sinne.
http://i61.tinypic.com/2qvehy9.jpg
PS: No lain mukaan saa kuitenkin pyöräillä ajoradalla jos pyörätie on käyttökelvottomassa kunnossa.
Hyvinhän tuo on tuohon mahtunut.
Suurimmalle osalle varmasti näin onkin. Silti tuntuu käsittämättömältä, että liikenteessä näkee valitettavan usein näitä kotipoliiseja, jotka päättävät vähän "kouluttaa" maantietä koluavaa sukkispedeä vetämällä peltilehmällään hihaa hipoen ohi vain siksi, että tämä pyöräilijä on viivästyttänyt matkantekoa 20 sekunnilla. Miten pahasti otsasuonen täytyy pullistua päässä, jotta ihminen on rattiraivossaan valmis ottamaan ihan konkreettisen riskin toisen ihmisen tappamisesta tai vammauttamisesta vain siksi, että joutui kytkemään vakionopeudensäätimen hetkeksi pois?
Kyseessä ei ole psykopatia, kuten aiemmin spekuloitiin, vaan sosiopatia. Sosiopaatti voi olla hyvinkin rakastava isä ja rehti aviomies, mutta kykenee silti asettamaan täysin tietoisesti itselleen tuntemattoman pyöräilijän hengenvaaraan. Psykopaatti sen sijaan on vaarallinen ihan kaikille ihmisille.
Olen kohdannut tällaisia sosiopaatteja laskujeni mukaan neljä kappaletta.
- Yksi yritti tahallaan kiilata päälleni autollaan. Löin nyrkillä konepellin lommolle (joo, ei ollut tarkoitus, mutta eipä jostain syystä harmittanut lainkaan jälkikäteen), minkä jälkeen ajoi takaa ja yritti taklata. Osuin kyynärpäällä leukaan, ja mies jäi siihen.
- Toinen kääntyi tahallaan valo-ohjatussa risteyksessä eteeni ja kun viittasin kädellä hänelle mielipiteeni, hän pysäytti autonsa odottamaan. Kun olin ohittamassa, lähti rivakasti liikkeelle ja yritti ajaa päälleni. Tämän jälkeen ajoi perässäni ympäri Vallilaa ja yritti ajaa päälleni useaan otteeseen, mm. yksisuuntaista väärään suuntan ja pitkin kevyenliikenteenväyliä. Poliisin kysyessä kielsi tehneensä yhtään mitään.
- Kolmas (paikallinen golf-yrittäjä, nimi selvisi rekisterikilvestä) ohitti minut Bodomin takana ruosteisella bemarillaan ja jäi bussipysäkille odottamaan. Kiilasi autolla päälleni, kun olin kohdalla ja yritti pakottaa minut vastaantulevien autojen eteen.
- Neljäs ajoi kolmion takaa eteeni pyörätien jatkeella ja kun otin autosta tukea välttääkseni kaatumisen, lähti ajamaan takaa, yritti ajaa päälle ja kun ei osunut lähti pikkukengissä ja puvuntakki lepattaen juosten perään.
En mä mitään läheltä ohittamisia laske miksikään, kun semmosta voi tehdä hyvä ihminen ihan epähuomiossakin, kun Radio Novasta tulee niin mielenkiintoista aamupaskaa ettei pysty muuhun keskittymään.
Olen ajatellut asiaa paljon, enkä keksi yhtään syytä sille, miksen siedä näitä nalhon kaltaisia "autoilijoiden ymmärtäjiä" lainkaan.
^Karua kertomaa. Jotkut autoilijat (ajelen itsekin autolla päivittäin) tosiaan luulevat, että pyöräilijän todellinen tai kuviteltu rike johtaa automaattisesti autoilijan osalta "lupaan tappaa". Suhteellisuudentaju saattaa kadota liikenteessä täysin totaalisesti vaarallisin ja absurdein tuloksin.
Se, että osa autoilijoista ei kääntyessään väistä suoraan pyörätien jatketta ajavaa pyöräilijää, on jokapäiväistä kauraa, eikä se varmaan sen kummemmaksi muutu. Mutta se on ***seestä, ettei edes näytetä suuntamerkkiä, jotta tietäisi varautua.
Unohdin jo mikä päivä, mutta olisiko reilu viikko takaperin, ajelin taas kohti lyhyttä kelvin pätkää maaseututien laitaa ja tuli rekkoja vastaan, se kuraloska tietty lensi sitten päin naamaa, aina yhtä mieltäylentävää.
Halloo halloo
15.03.2014, 10.08
^ Täälläpäin se on pesulalaskun paikka rekan kuljettajalle.
^ Täälläpäin se on pesulalaskun paikka rekan kuljettajalle.
Täällä se on normaalia arkea, enkä koskaan muista katsoa vastaantulevan rekan kilpeä, kun moinen tapahtuu vain sopivissa olosuhteissa, kun tuuli avustaa sitä rapaseinää siirtymään tien yli.
Toisaalta voisi olla kyseenalaista lähes näkymättömästä hiekasta ja kurasta alkaa reklamoimaan, kun pehmeällä hiekkatiellä on jo saanut suht tasaisen ruskean kuorrutuksen ajohousuihin ja varsin kattavan kuramäärän ajolaseihin ja kypäräänkin. Narskuu se hiekka hampaissa kumminkin, vaan silti, ei se ole sen kivempaa, että moista moskaa viskellään päin.
Joskus vastaantuleva rekka on kohteliaasti ihan hidastanutkin, muttei se ole riittänyt, tuo on sellainen kapeiden teiden ongelma, kun näille kapeille teille noita liiaan suuria ajoneuvoja lasketaan.
Kelvi oli aamulla hieman tukossa:
https://lh3.googleusercontent.com/-KetlhrN8xiQ/UygCG6fDO_I/AAAAAAAATnQ/mw1U41sw_lw/s640/IMG_20140318_080100.jpg
^ Tuossa on jo yritystä kaikin puolin
^ Täälläpäin se on pesulalaskun paikka rekan kuljettajalle.Just joo. Kun kihnuttaa märän maantien laitaa niin jokaiselle ohiajavalle ja vastaantulevalle isommalla autolle pitäisi olla pesulalaskua lähettämässä :cool:
Jos on oikein kiltti niin ilmoittaa tuosta pölypussikauppiaasta poliisille, ei varmasti ole lupaa pystytellä myyntikojuja kevlille missään.
Halloo halloo
18.03.2014, 11.31
Just joo. Kun kihnuttaa märän maantien laitaa niin jokaiselle ohiajavalle ja vastaantulevalle isommalla autolle pitäisi olla pesulalaskua lähettämässä :cool:
Just. Joo.
Pyörällä ja autolla
18.03.2014, 13.13
Kelvi oli aamulla hieman tukossa:
https://lh3.googleusercontent.com/-KetlhrN8xiQ/UygCG6fDO_I/AAAAAAAATnQ/mw1U41sw_lw/s640/IMG_20140318_080100.jpg
Mistä ja miltä paikkakunnlata tämä kuva on ?
Mistä ja miltä paikkakunnlata tämä kuva on ?
https://www.google.com/maps/@66.499837,25.714596,3a,75y,20.97h,85.05t/data=!3m4!1e1!3m2!1sznsy9MT2JMV6OPnTcqoqgA!2e0
Hääppönen
18.03.2014, 14.08
^Ihan offarina: pari klikkausta eteenpäin tuosta linkistä ja meininki muuttuu... :p
El-Carpaso
18.03.2014, 20.22
No en tiedä tarviiko tosta pölypussikauppiaasta imaista palkokasvia sieraimeen sen enempää. Kyseessä oli kuitenkin markkinat ni paikka oli muutenkin jonkin verran tukossa. Tuo tais tosin näemmä olla yks ensimmäisiä paikalla.
Tänään menin tosta kans fillarilla ni jalkautuminen oli lähes välttämättömyys ku eihän siinä markkinaihmispaljoudessa ees voi ajaa. Näitä sattuu ku järjestetään tapahtumia.
Nyt ennen ko joku valittaa ettei pyöräteitä saa, ni kyllä niitä ajoratojakin välillä poikkastaan julkisten tapahtumien ansiosta.
Munarello
19.03.2014, 16.51
Olkoonkin että jalankulkijalla on lupa ämpyillä missä haluaa niin kovin vähän tuntuu vastaantulijaa kiinnostavan se, kun häntä on kohti vastaantulemassa noin sadankilon kombo neljääkymppiä. Tai siltä se ainakin näyttää näillä kevleillä. :) On näitä 'minä kävelen tässä enkä väistä' -heppuja. Eräskin herra melko selvästi protestinomaisesti ei vaan voinut siirtyä pätkääkään sivummalle kevyen liikenteen väylää keskellä astellessaan kun itse rullailin fillarilla kohti ja samalla oli toiseen suuntaankin joku tien reunassa kävelemässä. Itse katsoin, että no on siinä se pyöränmentävä väli ja jos herra vähän vielä blokkaa niin sattuu sitä vähän enemmän kuin pariakymppiä rullailevaa omaa kombinaatiotani. Kyynärpää valmiina päästiin ohi ilman haaveria. :) Kummaa kun herralla olisi ollut metrin verran tilaa siirtyä omalle puolensa tien reunaa.
^ Tässä just aamusella pyöräilin töistä kotiin, niin eikös vastaan kävele kolme nuorta koulutyttöä rinnakkain kapeahkolla kelvillä. Samaan tyyliin kyynärpää valmiina ohittelin mahdollisimman reunasta. Kommenttina kuulin sitten "Ei sitten v-ttu voinut yhtään väistää". Huoh :(
mhelander
19.03.2014, 17.04
^ sama juttu mulla eilen saunalenkillä, pari kuherteli kevlin risteyksen keskellä kun saavun tehokas valo keulilla niin jannu väistää reunaan, mimmi jää design-laukkuineen keskelle... Ohi pääsin ja käsivarsi otti laukkuun.
Ei voi vahingoksi sanoa, puolin ja toisin.
Sent from my Lumia 1020 using Tapatalk
Ei ollut hiekkaa, koko yhteiskunta pitää haastaa oikeuteen, kun ne kaatoi mut.
No ei vais, täällä kun tuli sellaiset 20cm uutta lunta ja risteysalueelle rekat olivat oikein hyvin sen hieroneet, niin tulipa pyllähdettyä nurin ihan suoralla ja tasaisella tiellä, eturengas vaan hävisi alta ja takarengas seurasi perässä, samalla vauhdilla olisi päässyt kyllä pyörän selkään ja jatkamaan matkaakin, jos ei olisi alkanut naurattamaan niin hervottomasti, että piti hetki olla kaksinkerroin, jotenkin huvittavan helposti sitä meni nurin. 30min aiemmin ajoin samasta paikasta samalla tavalla ja etunen vain vähän lipsui.
Edessä Bontrager LT3 ja takana Nokia City-Runner sliksi, pitänee vaihtaa toisinpäin kumit, niin ei tule niin herkästi ylläreitä :D
Ai niin ja kelvilläkin oli kaksi muuta kulkijaa, rinnakkain, enkä ole vielä saanut aikaiseksi kelloa laittaa, joten ajattelin koukata viheralueen kautta, tosin unohdin sitten jo, että oli sitä lunta tullut ja yhäkin sitä satoi, kelvi kun oli lanattu ihan puhtaaksi, samoin unohdin, että takana on sliksi ja kun tuuppasin sinne hankeen, niin sitten tuli mieleen, pikkaisen sutimista oli, mutta jotenkuten selvisi ilman jalan maahan laskemista vaikka aurauspenkan yli nouseminen olikin aika työlästä.
Naapurin kanssa kun tuli tarinoitua, niin kertoili, että ei muista toista talvea jolloin niin usein kumolleen pyörällä olisi joutunut ja kyllä itselläkin ensimmäinen talvi kun ylipäätään on kaatumisia tullut. Joskus 90-luvulla tosin kanttasin vähän reilusti ja lipsahdin rakennusta päin, sellaiseen pilariin pahki, sama sliksi oli silloinkin takana kuin nyt on.
^ Tässä just aamusella pyöräilin töistä kotiin, niin eikös vastaan kävele kolme nuorta koulutyttöä rinnakkain kapeahkolla kelvillä. Samaan tyyliin kyynärpää valmiina ohittelin mahdollisimman reunasta. Kommenttina kuulin sitten "Ei sitten v-ttu voinut yhtään väistää". Huoh :(
Kommuniukointi muiden tienkäyttäjien kanssa on edelleen liikaa vaadittu.
Sitä sait mitä tilasit.
Mene bussilla, niin elämäsi on helpompaa. Siellä ei tartte puhua eikä pukahtaa vierustoverille, kun vänkää leveää persettään ikkunapaikalta käytävän puolelle ulos päästäkseen.
Ja kommunikoinnin palkaksi saa helposti (varsinkin teineiltä) vielä pahempaa v*ttujen syytöä... Ei ole mikään syy olla kommunikoimatta, mutta näinhän siinä helposti käy.
Kuinka väistämisvelvollisuus pelastustien ja kelvin risteyksessä tulkitaan? Pelastustieksi tässä tapauksessa on merkitty kerrostalojen välissä kulkeva kelvin levyinen asfaltoitu väylä. Sitä ei ole merkitty miksikään muuksi, eli sitä voisi pitää myös pihaliittymänä.
Aika turha kysymys ehkä, mutta kun tuolta täysin sokkopaikasta tulee pyöräilijä oikealta kylkeen, niin Poliisi voi jälkeenpäin tulkita sen joko tienristeykseksi tai pihaliittymäksi. Varmaan ihan komisaarion fiiliksen ja äo:n mukaan.
Kuinka väistämisvelvollisuus pelastustien ja kelvin risteyksessä tulkitaan? Pelastustieksi tässä tapauksessa on merkitty kerrostalojen välissä kulkeva kelvin levyinen asfaltoitu väylä. Sitä ei ole merkitty miksikään muuksi, eli sitä voisi pitää myös pihaliittymänä.
Aika turha kysymys ehkä, mutta kun tuolta täysin sokkopaikasta tulee pyöräilijä oikealta kylkeen, niin Poliisi voi jälkeenpäin tulkita sen joko tienristeykseksi tai pihaliittymäksi. Varmaan ihan komisaarion fiiliksen ja äo:n mukaan.
Mun mielestä tuossa on ihan sama kuin tulisi pihasta hiekkakentän poikki tai nurmen kautta siihen kelville, aika sama siis kuin se pihaliittymäkin siis, eipä pihasta väylälle voi pukata muutoin kuin muita väistäen. Jos kadunnimeä ei ole, niin sitten ei ole katu, eikös se jotenkin niin mene?
Pihaliittymä se on ja sieltä tuleva väistää. Se että se on samalla pelastustie ei ole mitään merkitystä muuten kuin että sitä ei saa tukkia.
kolistelija
23.03.2014, 21.05
Myös klv voi olla pelastustieksi merkitty. Sellaisia menee aika paljonkin kerrostalojen välissä...
Juu mutta tuossa sanottiin ettei ole merkitty klv:ksi.
kolistelija
23.03.2014, 21.13
Juu mutta tuossa sanottiin ettei ole merkitty klv:ksi.
Juu, yllättävän usein esimerkiksi ulkoiluväyliltä ym. puuttuu se merkintä. Sellaiset menevät usein kerrostalojen välistä ja ovat käsittääkseni ihan samanarvoisia merkityn kelvin kanssa.
Ok, jees, sillä kilvellä oikeastaan kielletään pysäköinti/pysähtyminen hälytysajoneuvon esteettömän kulun turvaamiseksi. Tämä mielessä oleva väylä on merkitty vain sillä pelastustie kyltillä. Mutta näitähän on monenlaisia, eikä aina ole selvää minne kelvin merkin vaikutus ulottuu tms. Jotkut on lisäksi enempi kelvin näköisiä kunnoltaan kuin kelvi itse...
Olkoonkin että jalankulkijalla on lupa ämpyillä missä haluaa niin kovin vähän tuntuu vastaantulijaa kiinnostavan se, kun häntä on kohti vastaantulemassa noin sadankilon kombo neljääkymppiä. Tai siltä se ainakin näyttää näillä kevleillä. :) On näitä 'minä kävelen tässä enkä väistä' -heppuja. Eräskin herra melko selvästi protestinomaisesti ei vaan voinut siirtyä pätkääkään sivummalle kevyen liikenteen väylää keskellä astellessaan kun itse rullailin fillarilla kohti ja samalla oli toiseen suuntaankin joku tien reunassa kävelemässä. Itse katsoin, että no on siinä se pyöränmentävä väli ja jos herra vähän vielä blokkaa niin sattuu sitä vähän enemmän kuin pariakymppiä rullailevaa omaa kombinaatiotani. Kyynärpää valmiina päästiin ohi ilman haaveria. :) Kummaa kun herralla olisi ollut metrin verran tilaa siirtyä omalle puolensa tien reunaa.
Kelvillä jalankulkija on kuningas. On teillä hieno asenne liikenteeseen - kyynärpää valmiina tilanteeseen. Korjatkaa, tai älkää enää kuljettako mitään ajoneuvoa.
Juha Kastemaa
24.03.2014, 12.41
Hautuumaa pyöräilijät on jo tullutkin käsitellyksi. Meilahden urheilupuiston lähistöllä Allergiasairaalan alapuolella osa trikoilijoista (osa luultavasti samoja tyyppejä kuin "hauturit") ovat alkaneet oikoa suoraa "remonttilinjaa" pitkin. No onhan se viereen rakennettu kieltämättä vähän vaivalloinen, pakkohan heidän oikoa taas tuossa kohtaa,hehehe. Kai se uusi kelvi tehtiin siihen sitä varten, että sieltä Meilahden suunnalta mäkeen alas tultaessa vauhdit tuli aiemmin aika koviksi, vai aukaistaanko tuo suora linja myöhemmin uudestaan ??
http://www.metro.fi/galleria/p1395541547560
Ja kommunikoinnin palkaksi saa helposti (varsinkin teineiltä) vielä pahempaa v*ttujen syytöä... Ei ole mikään syy olla kommunikoimatta, mutta näinhän siinä helposti käy.
Niinpä. Tervehdin tossa aamusella kahta sauvakävelijää sanomalla "Hyvää huomenta". Väistivät tien sivuun ja pääsin ohi.
Ja tämä Helsingissä!
***** miten vaikeeta on elää sivistyneesti.
Kaikilla paha mieli.
Mennään nettiin valittamaan.
Aamulla ajelin kelviä töihin ja katselin ilahtuneena kuinka edellä menevä jalankulkija käveli esimerkillisesti kelvin oikeaa laitaa. Ilahtuminen muuttui kauhuksi siinä hetkessä kun kyseinen jalankulkijä yhtäkkiä kääntyi taakseen katsomatta kohti kelvin vasenta laitaa. Paniikkijarrutus lukitsi eturenkaan ja jalankulkija-rouva näytti hieman säikähtäneeltä kun liuin kyljelläni pitkin kelviä hänen eteensä. Muistutin rouvaa kohteliaasti, että yhdistetyllä kevyenliikenteen väylällä kannattaa katsoa olkansa yli taaksepäin kun vaihtaa kulkulinjansa väylän poikki johon hän totesi että niin hän yleensä tekeekin :)
Toivoteltiin molemmin puolin hyvät päivän jatkot ja jatkoin työmatkaani.
Tässä on rakentava ehdotus kevyenliikenteen väylien hoitoon Kangasalan paikallislehdestä. Tuo sama kirjoittaja vaahtosi viime vuonna kaikilla mahdollisilla kanavilla missä sai mielipiteensä esiin tuota samaa:
Mieluummin kiviä kuin kaahausta
Pidetään kevyen liikenteen väylät hiekoitettuina ympäri vuoden, niin saavat lapsemme turvallisesti pyöräillä koulumatkansa ja liikkua vapaa-aikanaan.
Kapearenkaiset hurjastelijat vaarantavat muita kulkijoita. He ohittavat sumeilematta pienet kulkijat hihoja hipoen.
Poliisit valvovat nuorta mopoilijaa, joka keulii tai ajaa yli mopon nopeusrajoitusten. Kevyen liikenteen väyliltä kiellettiin mopoilu kokonaan, vaikka nuoremme ajoivat kouluun ja harrastuksiinsa.
Ängryrullaajat ajavat ääntä pitämättä vaarallisen vauhtia tai tukkivat väylän eikä heidän menoonsa puutu kukaan.
Miten tieliikenteessä käy ylinopeutta ajaville? Tai miten viedään ylileveät kuljetukset – yöaikaan muita tielläliikkujia häiritsemättä.
Kevyen liikenteen valvontaa ja ohjausta on siis lisättävä.
Lapsille ja nuorillemme on opetettu, ettei yleisillä teillä saa pelata palloa tai harjoitella rullalautailua.
Etenkään taajamiin ei kilpa- ja kuntourheilu kuulu, niitä varten tulee olla harjoituspaikat.
Kangasalla me kaikki maksamme harrastustiloista ja -paikoista tai rakennamme ne talkoilla, mutta Saarenmaantien kevyen liikenteen väylästä on tullut ilmainen kuntoklubi myös tamperelaisille.
Päivi Mäkinen
Munarello
25.03.2014, 12.07
Kelvillä jalankulkija on kuningas. On teillä hieno asenne liikenteeseen - kyynärpää valmiina tilanteeseen. Korjatkaa, tai älkää enää kuljettako mitään ajoneuvoa.
No voi itku ja anteeksi. Ei minulla pääsääntöisesti ole ongelmia asennoitumisessa. Liikenne on yhteispeliä, tai niin sen ainakin pitäisi olla. Valitettavan usein vastaan vaan tuntuu tulevan näitä 'euroopan omistajia', jotka ei vaan anna sitä vähääkään tilaa vaikka muuta ei tarvittaisi kuin yksi askel sivulle. Silloin on vaan ajettava siitä, mistä mahtuu ja sellaisissa tilanteissa kyynärpään tarkoitus on oman turvallisuuden turvaaminen eikä siis vastaantulijan vahingoittaminen. Ja kyse ei ole edes mistään kevlillä tuhatta ja sataa kaahailusta vaan rauhallisesta siirtymisestä. Jos vastapuolen suhtautuminen on mitä on niin ei siinä aina itsekään jaksa pysähdellä anteeksi pyytelemään että pääsisköhän tästä.
En pyydä anteeksi tapahtunutta. Itsehän kihnuttelin ylöspäin jyrkähköä Mäentakusenkatua pissiskuningattarien tullessa kolme rinnan vastaan peittäen koko pyörätien. Niin reunasta kuin mahdollista ohi. Mukavaa kuulla vittuja perästäpäin.
Kun et koko pilannetta nimimerkki ponk tiennyt, niin olisiko parempi olla kommentoimatta sitten kokonaan?
toripolliisi
25.03.2014, 13.07
Vaikka kävelijät ovatkin kuninkaita niin jopa kävellessä suurin osa kävelijöistä aiheuttaa vitutusta!
Lauantain ja sunnuntain välisenä yönä vedin Helsingin viiskumalssa "kiskodiskot" ja menin nurin. Hieman nolostuneena keräsin kamppeet kasaan mutta huomasin, ettei vasen käsi nyt liiku kuten pitäisi. Kyynärpää meni sijoiltaan.
Eka paikalla oli hopea golf, joka ystävällisesti soitti torvea ja ohitti kovalla vauhdilla. Seuraavan auton taksimatkustaja sentään kysyi että onko kaikki ok ja että onko mulla kännykkä. Enpä siinä vaiheessa osannu sanoa muuta ku että ehkä ja että on. Jatkoi sitten matkaa. Onneksi oli se 2% akkua jäljellä, sain lanssin paikalle ja Töölön sairaalassa sitten riuhtastiin kyynärpää sijoilleen. Onneksi ei siis murtumia tai pahempaa, mutta ei tässä hetkeen pyöräillä :(
Suuri karminen epäonni siis tuolla Golf-kuljettajalle, mutta kiitokset erittäin hyvälle hoidolle ambulanssissa ja Töölössä. Aika pian sisäisen kipulääkityksen myötä sainkin nukuttua ja ei se sairaalalounaskaan mikään huono ollut! :)
Vaikka kävelijät ovatkin kuninkaita niin jopa kävellessä suurin osa kävelijöistä aiheuttaa vitutusta!
Oletko miettinyt, että onko vika sinussa vai niissä muissa?
Oatmeal Stout
25.03.2014, 13.29
Kun et koko pilannetta nimimerkki ponk tiennyt, niin olisiko parempi olla kommentoimatta sitten kokonaan?
Niin, sinäkään et tiedä muuta kuin oman näkemyksesi - miten paikalla olleiden neitojen versio kuuluisikaan jälkikäteen kerrottuna.
Munarello
25.03.2014, 13.50
Niin, sinäkään et tiedä muuta kuin oman näkemyksesi - miten paikalla olleiden neitojen versio kuuluisikaan jälkikäteen kerrottuna.
Jaa, yritätkö nyt sanoa, että aika-avaruudessa sattui tuolla kohtaa repeämä, jonka vuoksi vaikutti siltä, että viehkeät neidot olisivat käyttäneet sopimatonta kieltä tai että ylämäkeen hyytyvän pyöräilijän aivoissa ollut happikato vain sai kuvittelemaan asioita? Minä luulin, että tämän nillitysketjun tarkoitus oli terapeuttisesti edistää henkistä hyvinvointia. Moralisteille voidaan varmaan perustaa oma ketjunsa. Tai johan tuolla ot-palstalla on se jeesustelu-rimpsu. Höhö.
Kevyen liikenteen väyliltä kiellettiin mopoilu kokonaan, vaikka nuoremme ajoivat kouluun ja harrastuksiinsa.
Päivi Mäkinen
Haha Päivi Mäkinen. Toivottavasti googlaat nimeäsi ja löydät tämän. Ihan oikein KLV:llä mopolla kaahaileville lapsillesi. Mikseivät he uskalla ajaa ajoradalla? Siksikö, että sinä ja miehesi ajavat siellä autolla pää kusta täynnä?
Haha Päivi Mäkinen. Toivottavasti googlaat nimeäsi ja löydät tämän. Ihan oikein KLV:llä mopolla kaahaileville lapsillesi. Mikseivät he uskalla ajaa ajoradalla? Siksikö, että sinä ja miehesi ajavat siellä autolla pää kusta täynnä?
Tuonne toiselle puolelle kylää Klv:lle sitä jälkikasvua voisi kehottaa menemään muita mopoilla pelottelemaan oikein luvan kanssa:
https://www.google.fi/maps/@61.492474,24.052555,3a,75y,209.28h,87.87t/data=!3m4!1e1!3m2!1sP6cNXXI4SODualmN_IgXOQ!2e0?hl= fi
Kun siellä olen joskus munamankelilla kihnutellut, niin oikein riemurinnoin ovat piltit mopoilla kylkeä hipoen rientäneet harrastustensa pariin.
toripolliisi
25.03.2014, 16.00
Oletko miettinyt, että onko vika sinussa vai niissä muissa?
Kukaan ei ole täydellinen, mutta kyllä mä omalla käytökselläni pyrin ottamaan myös muut huomioon, ja pahoittelen reilusti jos tahattomasti aiheutan pahaamieltä muille. Näin käy helposti kun ajatukset karkailee esim. juostessa, kävellessä tai pyöräilessä. Mut niitä mä en tajua, että pitää tahallaan koomata muiden kiusaksi tuolla kulkuväylillä.
Oatmeal Stout
25.03.2014, 16.52
yritätkö nyt sanoa,
Heillä oli omat motiivinsa ja käsityksensä tapahtumista.
Sen lisäksi, jos paikalla olisi ollut liikennepoliisi ja kristillisen puolueen virallinen edustaja, heidänkin käsitykset olisivat voineet poiketa muiden käsityksistä.
Täällä me voimme vain lukea Sinun lähes täydellisiä kuvauksia tapahtumista ja pohtia todellisuutta sen pohjalta.
No voi itku ja anteeksi. Ei minulla pääsääntöisesti ole ongelmia asennoitumisessa. Liikenne on yhteispeliä, tai niin sen ainakin pitäisi olla. Valitettavan usein vastaan vaan tuntuu tulevan näitä 'euroopan omistajia', jotka ei vaan anna sitä vähääkään tilaa vaikka muuta ei tarvittaisi kuin yksi askel sivulle. Silloin on vaan ajettava siitä, mistä mahtuu ja sellaisissa tilanteissa kyynärpään tarkoitus on oman turvallisuuden turvaaminen eikä siis vastaantulijan vahingoittaminen. Ja kyse ei ole edes mistään kevlillä tuhatta ja sataa kaahailusta vaan rauhallisesta siirtymisestä. Jos vastapuolen suhtautuminen on mitä on niin ei siinä aina itsekään jaksa pysähdellä anteeksi pyytelemään että pääsisköhän tästä.
Onhan noita väylän tukkoja täälläkin, mutta ajoneuvon kuljettajan on vaan väistettävä. Tai sitten pysähdyttävä ja odotettava ja katsottava mistä mahtuu. Aika helvetisti menee liikenteessä pieleen, jos pitää kyynärpäällä varmistaa oman ohituksen tai kohtaamisen turvallisuus.
En pyydä anteeksi tapahtunutta. Itsehän kihnuttelin ylöspäin jyrkähköä Mäentakusenkatua pissiskuningattarien tullessa kolme rinnan vastaan peittäen koko pyörätien. Niin reunasta kuin mahdollista ohi. Mukavaa kuulla vittuja perästäpäin.
Ehkä.
Tänään mä (juoksu)lenkiltä kotiin palatessa ihmettelin mihin kaikkeen äipät pystyy:eek:. Tuli vastaan yksi tuplarattaiden (jossa lapsi), kahden kävelevän päiväkoti-ikäisen lapsen ja naruissa olevien kahden koiran kanssa ja pystyi vieläpä puhumaan olkapään ja pään väliin viritettyyn puhelimeen siinä samalla. Käskytti vielä lapset taakse, mutta fleksin päässä olevia lappista ja toista pienempää valkoista koiraa ei enää hallinnut niin että olisi tämä kuljetus mahtunut väylälle.
Tänään mä (juoksu)lenkiltä kotiin palatessa ihmettelin mihin kaikkeen äipät pystyy:eek:. Tuli vastaan yksi tuplarattaiden (jossa lapsi), kahden kävelevän päiväkoti-ikäisen lapsen ja naruissa olevien kahden koiran kanssa ja pystyi vieläpä puhumaan olkapään ja pään väliin viritettyyn puhelimeen siinä samalla. Käskytti vielä lapset taakse, mutta fleksin päässä olevia lappista ja toista pienempää valkoista koiraa ei enää hallinnut niin että olisi tämä kuljetus mahtunut väylälle.
ei noi lastenrattaat enään lähde liikkeelle ilman puhelinta:cool: harvinainen tapaus semmonen vanhanmallin lastenratas joka toimii ilman puhelinta eikä muuten mopoautokaan käynnisty ilman puhelinta
Hmm, hetkonen, muistelenko ihan höpöjä vai olikos tämä Päivi Mäkinen myös jonkin väylä-itkun takana taannoin, kun rullasuksilla hiihtelijöistä valitti, jotain siihen tyyliin, että rakennettiin uusi hieno väylä joka on nykyään vain rullasuksisuhaajien kilparata, kun kukaan ei uskalla siellä liikkua ja todellisuus oli jotain aivan muuta?
Mulla ei ollut vaikeuksia kelvillä, joku siellä oli pyöränsä kanssa, joten hiljentelin jo yli sata metriä ennen kohtaamista, katsoin sitten, että jalankulkija pyöränsä kanssa huomasi mut ja lopetin himmailun, kiihdyttelin siinä sitten ja katselin gepsistä, että ohitin jalankulkijan yli 40km/h ja hetkeä myöhemmin mulla oli 54km/h vauhtia, kun ei tuolla muita näkynyt.
Jos siellä olisi ollut kakaroita tai muita kulkijoita, niin olisin ajanut alle 20km/h, mutta kun vain yksi kulkija joka selkeästi huomasi mut, niin arvelin että voin kiihdytellä matkavauhtiin jo aiemmin.
Toi on se juttu, että ei yllätetä, toimitaan niin ettei tule ylläreitä ja se säästää monelta itkulta.
Jalankulkijoissa vaikuttaa olevan paljon niitä joiden toiminta hylkii kaikkea logiikkaa, mutta ne pitää sitten vaan jotenkin kierrellä, ne on vähän kuin jotain tahdottomia otuksia jotka törmäilevät/sinkoilevat tyystin sattumanvaraisesti ympäriinsä, poislukien ne muutamat poikkeukset.
Olihan siellä joku koiransa kanssa ja joitain kakaroitakin, koiransa kanssa ollut oikein esimerkillisesti huomioi muut kulkijat ja piti koiran hallinnassaan, kuten yleensä kaikki tekevät. Kakarat toimivat kuten kakarat toimivat, niistä ei sen enempää, taisi olla noin 10km/h vauhtia kun sivuutin nuo arvaamattomammat liikenteelliset tekijät, sitten pari polkaisua ja nopeus lähempänä 30km/h.
Alamäet on kyllä kivoja :)
Hmm, hetkonen, muistelenko ihan höpöjä vai olikos tämä Päivi Mäkinen myös jonkin väylä-itkun takana taannoin, kun rullasuksilla hiihtelijöistä valitti, jotain siihen tyyliin, että rakennettiin uusi hieno väylä joka on nykyään vain rullasuksisuhaajien kilparata, kun kukaan ei uskalla siellä liikkua ja todellisuus oli jotain aivan muuta?
Mulla ei ollut vaikeuksia kelvillä, joku siellä oli pyöränsä kanssa, joten hiljentelin jo yli sata metriä ennen kohtaamista, katsoin sitten, että jalankulkija pyöränsä kanssa huomasi mut ja lopetin himmailun, kiihdyttelin siinä sitten ja katselin gepsistä, että ohitin jalankulkijan yli 40km/h ja hetkeä myöhemmin mulla oli 54km/h vauhtia, kun ei tuolla muita näkynyt.
Jos siellä olisi ollut kakaroita tai muita kulkijoita, niin olisin ajanut alle 20km/h, mutta kun vain yksi kulkija joka selkeästi huomasi mut, niin arvelin että voin kiihdytellä matkavauhtiin jo aiemmin.
Toi on se juttu, että ei yllätetä, toimitaan niin ettei tule ylläreitä ja se säästää monelta itkulta.
Jalankulkijoissa vaikuttaa olevan paljon niitä joiden toiminta hylkii kaikkea logiikkaa, mutta ne pitää sitten vaan jotenkin kierrellä, ne on vähän kuin jotain tahdottomia otuksia jotka törmäilevät/sinkoilevat tyystin sattumanvaraisesti ympäriinsä, poislukien ne muutamat poikkeukset.
Olihan siellä joku koiransa kanssa ja joitain kakaroitakin, koiransa kanssa ollut oikein esimerkillisesti huomioi muut kulkijat ja piti koiran hallinnassaan, kuten yleensä kaikki tekevät. Kakarat toimivat kuten kakarat toimivat, niistä ei sen enempää, taisi olla noin 10km/h vauhtia kun sivuutin nuo arvaamattomammat liikenteelliset tekijät, sitten pari polkaisua ja nopeus lähempänä 30km/h.
Alamäet on kyllä kivoja :)
Aivan oikein muistelet. Sille Mäkiselle ei sopinut väylän käyttäjiksi muut kuin siinä hänen lähipiirissään asuvat kävelijät ja koirankusettajat. Rullahiihtäjät, rullaluistelijat ja pyöräilijät olivat kaiken pahan aikaansaajia joita täytyisi totaalisesti estää tulemasta sinne hänen kinkeripiiriinsä. Erityisen tuomittavia ovat tamperelaiset jotka rajan takaa tulevat valtaamaan hänen väylänsä ja häiritsemään kun liikkumavälineet aiheuttavat pirttiin asti kuuluvaa kolinaa.
Sitä ilosanomaansa hän toitotti ainakin kolmessa paikkakunnalla ilmestyvässä lehdessä, ja herra ties kuinka monessa muussa. Tältäkin keväältä peli on sitten avattu.
Muistuttaisin, että liikennesääntöjen mukaan jalankulkijan tulee kevyen liikenteen väylälläkin kävellä tien reunassa. Jalankulkija ei saa siis kävellä niin, että vie kävelytyylillään koko tien leveyden eikä siitä mahdu pyörällä ohi. En sitten tiedä kuka käytännössä katsottaisiin syylliseksi, jos pyöräilijä vahingossa jyräisi jalankulkijan joka yllättävällä sivuttaispompulla olisi onnistunut jäämään pyöräilijän alle, eihän sellaisessa tilanteessa kuitenkaan polkupyörän kuskilla ole juuri mitään tehtävissä.
Pyöräilijän ei siis lain mukaan pitäisi joutua vain "odottamaan" milloin jalankulkija suvaitsee päästää hänet ohi, vaan jalankulkijan kuuluu liikkua niin, että pyörällä ohittaminen tai sivuuttaminen on koko ajan mahdollista. Poikkeuksena tietysti sellaiset todella ohuet kevyen liikenteen väylät, joissa ei yksinkertaisesti mahdu ketään sivuuttamaan.
Munarello
26.03.2014, 09.30
Täytyy alkaa katsella jääkiekkoilijan kyynärsuojia jostain kun rupee olemaan noi kyynärpäät jo niin ruhjeilla ja hellät. :)
Eilen Helsingin Kauppakartanonkadulla autoilija ei vissiin ollut täysin varma mihin osoitteeseen oli menossa. Kääntyi täysin yllättäen ajoradalta kelville (ehdin justjust pysähtyä, rahallisesta vauhdista huolimatta), mateli hissukseen eteenpäin kelviä pitkin ku piti ilmeisesti pällistellä kadunnumeroita ja kurvasi sitten nurmialueen poikki parkkikselle. Oli siinä joku toinenkin pyöräilijä vähän ihmettelemässä kuskin toilailua. Itse en tilanteesta säikähtäneenä kyennyt muuta kuin puida nyrkkiä ja jatkaa matkaa...
ptaipale
26.03.2014, 14.26
Muistuttaisin, että liikennesääntöjen mukaan jalankulkijan tulee kevyen liikenteen väylälläkin kävellä tien reunassa. Jalankulkija ei saa siis kävellä niin, että vie kävelytyylillään koko tien leveyden eikä siitä mahdu pyörällä ohi. En sitten tiedä kuka käytännössä katsottaisiin syylliseksi, jos pyöräilijä vahingossa jyräisi jalankulkijan joka yllättävällä sivuttaispompulla olisi onnistunut jäämään pyöräilijän alle, eihän sellaisessa tilanteessa kuitenkaan polkupyörän kuskilla ole juuri mitään tehtävissä.
Pyöräilijän ei siis lain mukaan pitäisi joutua vain "odottamaan" milloin jalankulkija suvaitsee päästää hänet ohi, vaan jalankulkijan kuuluu liikkua niin, että pyörällä ohittaminen tai sivuuttaminen on koko ajan mahdollista. Poikkeuksena tietysti sellaiset todella ohuet kevyen liikenteen väylät, joissa ei yksinkertaisesti mahdu ketään sivuuttamaan.
"Jalankulkjia ei saa" on kovin heikoilla tässä. Kysyin asiaa juuri poliisilta. Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie on koko leveydeltään jalkakäytävä. Jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä kelvillä missä haluaa ilman mitään seuraamuksia. Jalankulkijan paikkaa tiellä koskevassa pykälässä (TLL 40§) on se "yleensä", samalla tavalla kuin pyöräilijöiden kypäräpakossa ja jalankulkijoiden heijastinpakossa: kyseessä on siis suositus, joka ei millään sitovalla tavalla velvoita ketään eikä suosituksen rikkomisesta ole mitään seuraamuksia sen paremmin rangaistusten kuin vahingon sattuessa vastuunkaan suhteen.
Jos siis tapahtuu onnettomuus, niin ainoastaan aivan ennalta-arvaamattoman käytöksen (siis reipas ja täysin yllättävä hyppy eteen tms) tapauksessa kolari on jalankulkijan syy. Muutoin pätee TLL 30 § jonka mukaan ajoneuvon (tässä pyörä) tulee antaa jalankulkijalle "ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä". Nopeus on säädettävä sen mukaan että ohittaminen tai kohtaaminen on turvallista (TLL 23§).
Tästä syystä olisi mielestäni hyvä, että yhdistetyt kelvit olisivat pääosin pyöräteitä. Sitten voisi olla paikkoja, joissa on oikeasti jalkakäytävä, jossa saa ajaa pyörällä (varovasti) ja näihin sitten yhdistetyn kelvin merkki.
Hyötypolkija
26.03.2014, 19.00
Olis niin mahtavat kelit jo ajella kesärenkailla, mutta voi sepeli sentään. Täällä esboossa oli joskus tammikuun alussa pari viikkoa talvea, mutta noi fitun sepelit on maannu pian puoli vuotta asvalttipintoja liukastamassa ja pölyä aiheuttamassa. Jotkut aniharvat pätkät on putsattu joo, mutta pääasiassa ei. Ja sama valitus koskee ajoratoja tuon pölyn suhteen. Vieläkin muistan sen päivän ja potutuksen määrän, kun pääsivät kaikki kadut päällystämään tolla helvetinmurskeella. Hyöty nolla haitta 100. Järkevää.
Voisihan kansalaiset talkoilla lakaista niitä kelvejä, isolla joukolla olisi homma äkkiä hoidettu ja auttaisi vaikeassa taloustilanteessa olevia kuntiakin?
Tai ehkä se on parempi vaan huutaa, että pyyhkimään! :D
"Jalankulkjia ei saa" on kovin heikoilla tässä. Kysyin asiaa juuri poliisilta. Yhdistetty jalkakäytävä ja pyörätie on koko leveydeltään jalkakäytävä. Jalankulkija saa kulkea yhdistetyllä kelvillä missä haluaa ilman mitään seuraamuksia. Jalankulkijan paikkaa tiellä koskevassa pykälässä (TLL 40§) on se "yleensä", samalla tavalla kuin pyöräilijöiden kypäräpakossa ja jalankulkijoiden heijastinpakossa: kyseessä on siis suositus, joka ei millään sitovalla tavalla velvoita ketään eikä suosituksen rikkomisesta ole mitään seuraamuksia sen paremmin rangaistusten kuin vahingon sattuessa vastuunkaan suhteen.
Jos siis tapahtuu onnettomuus, niin ainoastaan aivan ennalta-arvaamattoman käytöksen (siis reipas ja täysin yllättävä hyppy eteen tms) tapauksessa kolari on jalankulkijan syy. Muutoin pätee TLL 30 § jonka mukaan ajoneuvon (tässä pyörä) tulee antaa jalankulkijalle "ajoneuvon koko ja nopeus huomioon ottaen turvallinen tila tiellä". Nopeus on säädettävä sen mukaan että ohittaminen tai kohtaaminen on turvallista (TLL 23§).
Itse lisäisin tuohon selkeään kommenttiin kuitenkin vielä TLL:n pykälästä 3: "Tienkäyttäjä ei saa tarpeettomasti estää tai häiritä liikennettä."
Tuo tuli mieleeni tilanteesta, jossa yhdistetyllä klv:llä edessäni kulki kolme jalankulkijaa rinnan ja hidastin heidän takanaan kävelyvauhtiin ja kohteliaasti sanoin: "anteeksi pääsiskö ohi?" johon vastaus oli yhdeltä seurueesta: "et pääse".
Pyörällä ja autolla
28.03.2014, 16.36
Pyörällä pyörätiellä ajaessa on Stadissa bussikuskit ruvenneet huudattamaan torvea ja näyttämään keskisormea pyöräilijöille.
Valoissa seisovilta bussikuskeilta on tullut myös torvensoittoa ja keskisormea useammalle pyöräilijälle.
Pyörällä ja autolla
28.03.2014, 19.30
^^ Ei ole mitenkään vaikeata arvata mihin juttuun liittyy tämä bussikuskien kyseinen käytös.
No perkele, ei kai sitä nyt tarvitse kaikille pyörällä kulkeville kostaa jos joku vähän törttöilee? Kohtaavathan bussikuskit varmasti autoilijoidenkin törttöilyjä joka ikinen päivä, mutta ei keskareita silti heilutella. Moneen vuoteen en ole keskaria näyttänyt kuin kerran, kun piti lähteä mopolla liikkeelle jyrkkään ylämäkeen (eli siis lähtö oli HIIDAASSSTA) ja takanaoleva autoilija alkoi tööttäilemään, tosin keskaria ei varmaan näkynyt kun kädessä oli villalapanen jossa oli kaikki sormet samassa paitsi peukalo.
Pyörällä ja autolla
28.03.2014, 20.17
^ Oiskohan käynyt niin että se eräs bussikuski olisi nyt sitten kuitenkin saanut kenkää töistä ja nyt sitten muut kuskit ilmaisee mielipiteensä asiasta pyöräilijöille.
Deadlift
28.03.2014, 20.38
Tänää kävin lenkillä ja onnistuin ajamaan nuoren naisen päälle, kysynkin täällä, että oliko mun toiminta kuten pitääkin- ihan vastasuuden varalle ettei sama toistu;
Eli ajoin tikkurilassa yhdistetyllä pyörä ja kävelytiellä. Kyseisellä tiellä oli bussipysäkki jolla en nähny ketää oleilevan koska mainospuoli oli minuun päin. No, kyseinen nuori nainen ei tietenkää katsonu minun ajosuuntaan koska huomio tietenki keskitty bussiin johon oli nousemassa. Ajoin suoraan päin. Ei ollu mitään mahollisuutta väistää. Onneks ko. henkilölle ei käyny kuinkaan. Mainittakoon että aurinko paisto suoraan silmään. Oliko käsittämättömän huonoo tuurii ajotuksen kanssa, minun vai jonkun muun syy? Vei vähän lenkki fiiliksiä..
Sinun. Pyöräilijän tulee väistää bussiin nousevia ja sieltä poistuvia.
Tänää kävin lenkillä ja onnistuin ajamaan nuoren naisen päälle, kysynkin täällä, että oliko mun toiminta kuten pitääkin- ihan vastasuuden varalle ettei sama toistu;
Eli ajoin tikkurilassa yhdistetyllä pyörä ja kävelytiellä. Kyseisellä tiellä oli bussipysäkki jolla en nähny ketää oleilevan koska mainospuoli oli minuun päin. No, kyseinen nuori nainen ei tietenkää katsonu minun ajosuuntaan koska huomio tietenki keskitty bussiin johon oli nousemassa. Ajoin suoraan päin. Ei ollu mitään mahollisuutta väistää. Onneks ko. henkilölle ei käyny kuinkaan. Mainittakoon että aurinko paisto suoraan silmään. Oliko käsittämättömän huonoo tuurii ajotuksen kanssa, minun vai jonkun muun syy? Vei vähän lenkki fiiliksiä..
Käytännössä taitaa mennä niin, että sun syy, kun satuit ajamaan pyörällä, näkemäesteet ei tunnu vaikuttavan mitään, kun näkymättömät risteyksetkin pitäisi tietää ulkoa, lisäksi jalankulkijaa pitäisi aina väistää, vaikkei niitä siis näe, joten vaikka se nyt aika järjetöntä onkin, niin pyöräilijän viaksi ne asiat tahtoo kaatua.
Odotan innolla sitä, kun joku päivä teleportaatio mahdollistuu ja jalankulkijoita tupsahtelee tyhjästä tielle.
^^Sun moka. Erikseen laissa mainittu, että bussista ja bussiin nousevia pitää väistää. Vauhti pois jos ei näe sinne pysäkille. Lisähuomiona: noi mainoksilla varustetut pysäkit on ihan älyttömiä näköesteitä yhdistetyillä kelveillä, pitäisi lailla kieltää.
Käytännössä taitaa mennä niin, että sun syy, kun satuit ajamaan pyörällä, näkemäesteet ei tunnu vaikuttavan mitään, kun näkymättömät risteyksetkin pitäisi tietää ulkoa, lisäksi jalankulkijaa pitäisi aina väistää, vaikkei niitä siis näe, joten vaikka se nyt aika järjetöntä onkin, niin pyöräilijän viaksi ne asiat tahtoo kaatua.
Bussipysäkki jolle saapumassa bussi. Pitäisi järjen sanoa että siellä pysäkillä voi olla joku.
Autoilijoita kyllä kehotetaan kovasti hidastamaan näkemäesteiden takia ja huudetaan ettei se näkemäeste ole syy. Sama ei näemmä koske pyöräilijöitä.
tempokisu
28.03.2014, 21.05
Ajelen Viinikan liikenneympyriäisristeysten suuntaan, ja siinä Itella Logistiikan kohdalla onkin tiukka mutka oikealle ja vielä sellainen miniylämäki.
Vastaan tulee nuori nainen koira hihnassa, nainen on keskellä pyörätietä ja koira minusta katsottuna oikealla - joten suuntaan vasemmalle.
Nainen päättää mennä samaan suuntaan, ja silloin koira on keskellä.
Pysähdyn ja jalkaudun keskelle pyörätietä ja annan niitten mennä. Koira jää tosin nuuhkimaan!
Nainen sanoo ei-kivasävyisesti että "Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne" - miksi sitten ite kulkee keskellä tietä?
Ja mitä siinä valittamista ylipäätään oli, kun kerta hän sai ihan vapaasti mennä ja minä pysähdyin.
Pitää vaan valittaa? stna.
No perkele, ei kai sitä nyt tarvitse kaikille pyörällä kulkeville kostaa jos joku vähän törttöilee? Kohtaavathan bussikuskit varmasti autoilijoidenkin törttöilyjä joka ikinen päivä, mutta ei keskareita silti heilutella. Moneen vuoteen en ole keskaria näyttänyt kuin kerran, kun piti lähteä mopolla liikkeelle jyrkkään ylämäkeen (eli siis lähtö oli HIIDAASSSTA) ja takanaoleva autoilija alkoi tööttäilemään, tosin keskaria ei varmaan näkynyt kun kädessä oli villalapanen jossa oli kaikki sormet samassa paitsi peukalo.
"Joku vähän törttöilee", kuka?
kolistelija
28.03.2014, 21.06
Autoilijoita kyllä kehotetaan kovasti hidastamaan näkemäesteiden takia ja huudetaan ettei se näkemäeste ole syy. Sama ei näemmä koske pyöräilijöitä.
Taas tuele tehtyä johtopäätöksiä melkoisten oikoreittien kautta. Vai oliko tässä jokin konsensus että se ei koskisi pyöräilijöitä, tai edes yksi pyöräilijä joka oli sitä mieltä?
No sulla olis pitäny olla peili ja nähdä siitä että kilometrin päässä on mahdollisesti bussi tulossa just siihen.
Tampereella huomannu että bussikuski ei avaa ovia ennekun pyörä on menny pysäkin ohi jos joku nousemassa bussista.
Taas tuele tehtyä johtopäätöksiä melkoisten oikoreittien kautta. Vai oliko tässä jokin konsensus että se ei koskisi pyöräilijöitä, tai edes yksi pyöräilijä joka oli sitä mieltä?
Kyllähän täällä kaikki autoilijatkin rinnastetaan keskenään samanlaisiksi.
Deadlift
28.03.2014, 21.10
Voi olla myöski mahollista että saman auringon paisteen vuoks halus paremmalle paikalle ettei bussi mee ohi. Mutta mainittakoon vielä että tapahtuman jälkeen vasta pysäytti bussin, eli bussi ei ollu vielä kohilla eikä käsittääkseni näköpiirissä. Ko henkilö tuli aivan puskista (no, bussipysäkiltä) suoraan ajolinjalle, tai puolestaan minä sen kävelylinjalle.
Edit. mutta joka tapauksessa pääasia ettei naiselle käyny mitään. Pitää olla tarkempi jatkossa.
Edit2. en siis haluu puolustella itteeni. ottaa kupoliin ihan oikeesti edelleen..
kolistelija
28.03.2014, 21.11
Kyllähän täällä kaikki autoilijatkin rinnastetaan keskenään samanlaisiksi.
Taas tuli mentyä oikoreittejä...
kolistelija
28.03.2014, 21.13
Voi olla myöski mahollista että saman auringon paisteen vuoks halus paremmalle paikalle ettei bussi mee ohi. Mutta mainittakoon vielä että tapahtuman jälkeen vasta pysäytti bussin, eli bussi ei ollu vielä kohilla eikä käsittääkseni näköpiirissä. Ko henkilö tuli aivan puskista suoraan ajolinjalle, tai puolestaan minä sen kävelylinjalle.
Ajoitko siis bussikatoksen ohi tien puolelta?
Kuvauksesta ei selviä millainen paikka on kyseessä, mutta pysäkkikatos ohitetaan yleensä takakautta ja silloinkin kannattaa varautua siihen että sieltä voi tulla zombiehortoilijoita jotka eivät katso ympärilleen.
Deadlift
28.03.2014, 21.17
Kyllä, ''etukautta''. ei ollu mahdollisuutta takakautta kiertää.
Kyllä, ''etukautta''. ei ollu mahdollisuutta takakautta kiertää.
Juu, tälläisiäkin on, Pieksämäellä muistaakseni oli myös tuollaisia ansapaikkoja, katos on kelvin väärällä puolella, eli katoksesta ihmisten täytyy loikkia jalkakäytävän ja pyörätien yli, ei suojatietä kohdalla ja sama tietty, kun bussista porukkaa poistuu, niin ne tulee siihen pyörätienpuoelle, siitä sitten jalkakäytävälle ja joku saattoi mennä katokseenkin.
Incbuff, kannattaa muistaa, että autoilija käy suhteellisen arvokkaan koulutuksen ennen kuin pääsee sähläämään yleiseen liikenteeseen, mutta pyörällä pääsee kuka tahansa pyörän 'löytänyt' ajamaan ilman minkäänlaista opetusta tai käsitystä.
Siinä missä autokoulussa opetetaan varomaan tiettyjä asioita, näitä ei pyöräilijälle opeteta ja ei varmaankaan ole perusteltua tällöin vaatia pyöräilijältä samaa osaamista kuin autoilijalta?
Toki se ei poista sitä tarvetta riittävään varovaisuuteen ja tärkeimmän seikan omaksuminen olisikin ehkä hyvästä, jos ei näe, ei aja, eli jos häikäisee, niin ettei näe, niin ei kannata luottaa tuuriin, kun se joskus aina loppuu kesken, mutta siinähän sitä sitten opitaan kun tapahtuu asioita, fillarilla sentään harvemmin käy kovin pahasti, vaikka välillä sellaistakin sattuu.
On näitä mestoja tsadissakin. Yksi pahimmista löytyy tästä (https://www.google.com/maps/@60.194748,24.903224,3a,75y,7.4h,90t/data=!3m4!1e1!3m2!1sUvZixSFd3KlhvBz_NcbsGQ!2e0).
ptaipale
29.03.2014, 09.58
Myös tämä (http://goo.gl/EMR1xP) on päivittäinen häröilypaikka. Vieressä on teinien oppilaitoksia, ja niillä sellainen vaikutus, että jalankulkijoiden määrä lisääntyy aamuisin huomattavasti mutta alueella sijaitseva huomiokyvyn yhteenlaskettu kvantiteetti pysyy ympäri vuorokauden vakiona.
Eiköhän noita ole joka paikassa. Oulustakin tulee mieleen heti useita paikkoja. Yksi pahimmista minkä kautta itse usein ajan on tässä (https://www.google.fi/maps/@65.035174,25.464978,3a,75y,184.32h,81.19t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3ZIQMwGEC7djKo3jis6ofw!2e0). Varsinkin aamuisin ja iltapäivisin erittäin vilkas klv ja tuolla pysäkillä on monesti useita bussin odottajia.
Tampereella kelvejä ehdittiin puhdistaa jo mutta viime viiko oli tosi liukas keli niin jouduttiin taas sepelöimaan kelvit sanoo Aamulehti
http://goo.gl/maps/dN7FK Tuolla ajeli pari pyöräilijää jalkakäytävällä ja soittivat kelloa jalankulkijoille, vaikka pyöräilijät olivat itse väärässä paikassa.. :mad: Pyörätiehän menee toisella puolella tietä nurmikentän vieressä.
EDIT: Ainiin ja vois antaa kunnolla tilaa kohdatessa kapeilla pyöräteillä, taas monta pariskuntaa tuli vastaan niin vasta viimetipassa antoivat tilaa. Mikä siinä on niin vaikeaa ajaa peräkkäin.. Jutella kerkeää myöhemminkin.
Hyötypolkija
30.03.2014, 10.57
Eiköhän noita ole joka paikassa.
Paljon on, mutta yksi järjettömyys on tämäkin:
https://www.google.fi/maps/@60.209949,24.976458,3a,75y,16.76h,79.48t/data=!3m4!1e1!3m2!1sHEde7rC_WG9qoCLEm9WVXg!2e0
En ole tuota pätkää tainnut vuosiin ajella, mutta mielestäni noita on korjattu vuosien takaa. Ainakin kuvien perusteella. Aiemmin pyörätie kulki parissa kohdassa kokonaan pysäkkikatoksen edestä ja jalankulku takaa. Nyt näyttäisi ainakin kapeatankoisella mahtuvan juuri ja juuri kiertämään takaakin. Älyn riemuvoitto.
Pyörällä ja autolla
30.03.2014, 11.14
Eilen päättyi liikuntakielto ja kävin sitten kaupassa pyörällä, niin eikös vaan kotiin tullessa Ymmerstan pizzerian pihalta tule auto suoraan eteeni. Oli senteistä kiinni että ei osunut.
Marsusram
30.03.2014, 11.31
Silloin kun pysäkkikatos on "väärällä puolella", menee pyörätie pysäkkialueen läpi. Tällöin on väistettävä linja-autoon nousevia ja linja-autosta poistuvia.
Sitä ei lainsäädäntö kerro että alueelle levittäytyneet (pyörätien tukkivat) odottelijat ja pyöräilijän selän takaa lähestyvää bussia pysäyttämään ponnahtavat olisivat niitä linja-autoon nousevia.
Selvintä on tietysti että kun linja-auto on pysähtyneenä ja ovet auki, niin silloin väistetään tai odotetaan.
Eiköhän noita ole joka paikassa. Oulustakin tulee mieleen heti useita paikkoja. Yksi pahimmista minkä kautta itse usein ajan on tässä (https://www.google.fi/maps/@65.035174,25.464978,3a,75y,184.32h,81.19t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3ZIQMwGEC7djKo3jis6ofw!2e0). Varsinkin aamuisin ja iltapäivisin erittäin vilkas klv ja tuolla pysäkillä on monesti useita bussin odottajia.
Tuosta kuitenkin näkee, että onko pysäkkikatoksen alla bussinodottajia, jos katos edelleen samanlainen eli ilman sivuseinien mainostauluja.
Human Traffic
30.03.2014, 12.40
Eilen päivällä ajoin pyörällä koiran kanssa pitkin kunnalliskodintietä Koskelassa. Edessä meni mummo kahden koiran kanssa joista toinen oli valtava. Ajoin hyvin hiljaa heidän ohitseen jolloi tämä iso koira riuhtaisi itsensä vapaaksi ja hyökkäsi koirani kimppuun. Kaaduin pyörällä ja yritin mennä pelastamaan koiraani. En juuri muista mitä tapahtui, mutta jälkikäteen huomasin että tällä koiralla oli kuonokoppa joten ei päässyt puremaan.
Latasin keuhkot täyteen ilmaa ja annoin tulla kirosanojen höystämää tekstiä. Hän vastasi siihen että oisi voinnut käyttää soittokelloa ja lähti pois. Ei tuommoisilla mummoilla pitäisi olla mitään isoja koiria joita ei pysty hallitsemaan. Perhoskoira ja that's it!
Positiivista oli, että tilanteen jälkeen tuli ihmisiä kyselemään että kaikki on okei. Ja on kuulemma tuttu juttu, että tämä mummo ei pysyty hallitsemaan koiriansa. Onneksi sillä oli se kuonokoppa.
Tuosta kuitenkin näkee, että onko pysäkkikatoksen alla bussinodottajia, jos katos edelleen samanlainen eli ilman sivuseinien mainostauluja.
On siinä ollut mainostaulutkin. Tällä hetkellä ei taida olla.
Myös tämä (http://goo.gl/EMR1xP) on päivittäinen häröilypaikka. Vieressä on teinien oppilaitoksia, ja niillä sellainen vaikutus, että jalankulkijoiden määrä lisääntyy aamuisin huomattavasti mutta alueella sijaitseva huomiokyvyn yhteenlaskettu kvantiteetti pysyy ympäri vuorokauden vakiona.
Tuossahan näkee katoksen alla olijat jos on tulossa samasta suunnasta mahdollisen bussin kanssa, ja toisesta suunnasta tullessa näkee jos bussi on lähestymässä pysäkkiä jolloin voi hidastaa omaa vauhtiaan.
Valtaosa pysäkkikatoksista taitaa ainakin täällä Hgissä olla tuollaisia nykyään, lieneekö ihan järkeä käytetty ajateltaessa näkyvyyttä ja tulosuuntia.
Osa noista katoksista vastaa vähän samaa kuin jos olisi kioski ihan tien reunassa kiinni, maksu juostaisiin suorittamaan tien yli toiselle puolen tietä.
Ehkä se on miellyttävyyden takia viety noi katokset kauemmas siitä tienreunasta, mutta käytännössä se ei ole kovin miellyttävää joutua kolariin, joita tuollainen ratkaisu kumminkin jossain määrin lisää.
Mainoksissa voisi olla 20m suoja-etäisyys tien reunaan, täysin turhia noi muutenkin, enpä muista, että ikinä olisi moinen mainos millään tavalla vaikuttanut edes etäisesti kiinnostavalta saati että olisi muka lisännyt mun osalta kulutustani joten epäilen, että ne kovinkaan isosti tuovat edes sitä hyötyä miksi ne on pystytetty ympäristöä rumentamaan ja liikennettä sotkemaan.
Paljon tuollaista kehitettävää kaupunkiympäristössäkin olisi.
Oli kyllä äsken taas näkemisen arvoinen yhdistelmä kelvillä. Mamma hinasi isoa peräkärryä pyörällä, jossa pari mukulaa ja satulatolppaan oli sidottu tavallinen talutushihna, jossa mäyräkoiran pentu, joka ryntäili miten sattuu pitkin kapeaa kelviä. Kaiken kruunasi se, että mamma puhui puhelimeen. Ei jaksanut edes ärsyyntyä, koska muuten hyvä zen.
Hääppönen
30.03.2014, 20.36
Tänään, avattuamme maantiekalustokauden, tuli vastaan lauma murkkuja Ihalan (Raision kaupunginosa) läpi kelviä pitkin ajellessamme. Olimme juuri ohittaneet Nuijakadun risteyksen. Vaikka tulimme ns. vastapalloon (ja peräkkäin tietysti) ja himmailimme vauhdin kävelyvauhdin rajoille, eivät murkut antaneet tilaa ennen n. viittä metriä ennen kohtaamista tekemääni terävää vihellystä. Seuraava askare on tarkistaa, löytyykö Ihalasta mahdollisesti näiden murkkujen kotikatu eli Tosinuijakatu... :cool:
Oli kyllä äsken taas näkemisen arvoinen yhdistelmä kelvillä. Mamma hinasi isoa peräkärryä pyörällä, jossa pari mukulaa ja satulatolppaan oli sidottu tavallinen talutushihna, jossa mäyräkoiran pentu, joka ryntäili miten sattuu pitkin kapeaa kelviä. Kaiken kruunasi se, että mamma puhui puhelimeen. Ei jaksanut edes ärsyyntyä, koska muuten hyvä zen.
tää nykyaikaa... lastenrattaita työntäessä tai polkupyörää ajaessa voi kirjoittaa tärkeitä sähköposteja ja hoitaa tärkeitä työjuttuja puhelimessa
vais oisko että uuden mallin lasteenrattaat ei edes käynnisty ilman puhelinta :seko:on
Mainoksissa voisi olla 20m suoja-etäisyys tien reunaan, täysin turhia noi muutenkin, enpä muista, että ikinä olisi moinen mainos millään tavalla vaikuttanut edes etäisesti kiinnostavalta saati että olisi muka lisännyt mun osalta kulutustani joten epäilen, että ne kovinkaan isosti tuovat edes sitä hyötyä miksi ne on pystytetty ympäristöä rumentamaan ja liikennettä sotkemaan.
Noilla mainoksilla on paljon "lukijoita" ja niillä on myös aika iso merkitys. Bussin ikkunasta niitä tulee usein luettua sekä pysäkillä seisoskellessa. Moni mainos on jäänyt mieleen. Kulutukseeni harvoin vaikuttavat, sillä en yleensä kuulu kohderyhmään. Muista tältäkin vuodelta aika monta bussipysäkin mainosta.
Mainosten kokoa voisi pienentää ja mieluiten kieltää turvallisuuden parantamisen nimissä.
Katokset ja mainokset eivät ulotu maahan asti joten hyvin usein katoksen alla tai takana näkyy jalkoja ja sen perusteella voi olettaa, että siellä on joku.
Itse ajattelen niin, että jos risteyksessä on rakennus tai kelvin varrella pysäkki, auto parkissa tai jokin muu näköeste enkä näe onko jostain tulossa joku eteeni, niin hiljennän.
Ikävä kyllä aika harva ajattelee noin. Moni ajattelee päinvastoin eli jos ei näe ketään, niin silloin ketään ei ole tulossa.
Ja jos bussista tulee ulos joku, niin on hyvin todennäköistä, että hän astuu kelville pysäkin takaa. Se on helppo ennakoida.
Ja itse asiaa. Kotinurkilla on yksi paha paikka eli vilkas pihatie (parkkihalli toisessa päässä ja ainoa pihatietä pitkiin pääsee alueelta pois) ja pihatie päättyy stop-merkkiin ja vieressä on kerrostalo jonka nurkan takaa tulee jatkuvasti koiria, jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Jälleen kerran nurkan takaa tuli kaksi autoa lähes peräkkäin jotka eivät stop-merkistä välittäneet ja kuskit katsoivat vain vasempaan tuleeko väistettäviä autoja. Harmi, että en tajunnut ottaa rekkaria ylös. Olisi pitänyt ajaa jälkimmäisen eteen ihan opetusmielessä.
No, seuraavalla kerralla otan rekkarin ylös, etsin auton parkkihallista ja laitan muistutuksen tuulilasiin.
Pyörällä ja autolla
31.03.2014, 11.51
Mikä siinä on niin vaikeaa kääntää sitä päätänsä myös sinne oikealle eikä vain vasemmalle kun on autolla kääntymässä oikealle.
Espoon kierrätyskeskuksen ( nihtisillassa ) viereen on avattu uusi S market ja sieltä pihalta kolmion takaa jossa on vielä alla kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi, tullaan vaan eikä yhtään katsota tuleeko pyöräilijöitä oikealta kierrätyskeskuksen suunnalta.
Viimetipassa autokuski sai tehtyä lukkojarrutuksen keskelle pyörätien jatketta kun ilmeisesti vieressä istunut eukkonsa huomasi minut.
Itse ajoin varovasti ja hiljaa koska tarakalla oli työtuoli ja sain myös pysäytettyä.
Siirryin sitten auton editse kuskin puolelle huomauttamaan kolmiosta, kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilvestä ja väistämisvelvollisuudesta. Vastaus oli se perinteinen " En mä huomannut sinua " Totesin tähän että " juu et varmaan huomannut kun olit kääntymässä oikealle ja katsoit vain vasemmalle että ei tule autoja " , seuraavan kerran toivottavasti katsot myös oikealla että sieltä ei tule pyöräilijöitä.
PS: Pitäiskö ottaa se kypäräkamera mukaan joka ikinen kerta, jopa lyhyelle kauppareissulle ?
Kannattaa. Tuolla asenteella saattaa tulla senkka nenästä.
Pyörällä ja autolla
31.03.2014, 11.55
Kannattaa. Tuolla asenteella saattaa tulla senkka nenästä.
Oliko sulla jotain asiaakin ?
Juha Kastemaa
31.03.2014, 12.00
TEILLE ALEKSANTERINKADULLA Helsingin ydinkeskustassa pyöräileville kysymys: onko ihan "pakko" lähteä pyörällä sotkemaan sinne kapealle väylälle ja ratikkakiskojen väliin ? Onko joku "pakottava" tarve ?
Tuli vaan mieleen taas eilen ratikkaa odotellessa, kun näitä oli taas siellä seassa, enkä tarkoita nyt pyörälähettejä, joiden siellä ajamisen tajuan kyllä.
Pyörällä ja autolla
31.03.2014, 12.09
TEILLE ALEKSANTERINKADULLA Helsingin ydinkeskustassa pyöräileville kysymys: onko ihan "pakko" lähteä pyörällä sotkemaan sinne kapealle väylälle ja ratikkakiskojen väliin ? Onko joku "pakottava" tarve ?
Tuli vaan mieleen taas eilen ratikkaa odotellessa, kun näitä oli taas siellä seassa, enkä tarkoita nyt pyörälähettejä, joiden siellä ajamisen tajuan kyllä.
On pakko. Jos on menossa Aleksanterinkadun varrella olevaan kauppaan tai muille asioille siellä niin missä sitten pitäisi ajaa ellei Aleksanterinkadulla.
Toisille pyörä on aidosti kulkuväline eikä vain vapaa-ajan harrastelelu. Tuskin kukaan jättää autoaankaan mahdollisimman kauas paikasta jossa meinaa asioida. Toinen asia on, että itse ainakin haluan minimoida sen ajan kun oma pyörä on parkissa varastettavana tai muuten vaan kolhittavana. On siis ihan perusteltuja syitä kiusata kanssaihmisiä. Iso osa kaupunkipyöräilyn viehättävyydestä liittyy siihen, että pääsee joustavasti ja nopeasti perille asti.
...onko ihan "pakko" lähteä pyörällä sotkemaan sinne kapealle väylälle ja ratikkakiskojen väliin ?
Ei.
Onko joku "pakottava" tarve ?
Ei.
Ketjureaktio
31.03.2014, 12.54
Heh. Osoittaa aikamoista ymmärtämättömyyttä koko kysymys, mutta toisaalta eihän tyhmiä kysymyksiä olekaan. Vaan vastauksia. Koitetaan nyt siis vastata viisaasti. a) Aleksanterinkatuhan ei ole mitenkään kovin kapea b) ei kai periaatteessa missään ole pakko ajaa pyörällä/autolla, tai sen puoleen kävellä... tai edes elää tässä maailmassa, joten vastaus lienee ei. Toisaalta, miksei jos matka kulkee sitä katua pitkin tai sen varrelle.
Esim. Itse ajan silloin tällöin Tuomiokirkon portaat alas työmatkalla joka jatkuu Aleksanterinkatua pitkin Katajanokalle. En oikein keksi mistä olisi järkevä kiertää ja miksi. Kai kaikki kadut on kulkemista varten ja Harvakseen niitä ratikoita siinä kulkee ja varmasti niiden ammattikuljettajat osaavat ottaa huomioon kanssakulkijat, varsinkin ne suojattomat eli kevyet.
...kun ilmeisesti vieressä istunut eukkonsa huomasi minut.
Tämä on muuten aika yleistä ja paniikkijarrutuksia tulee .. usein näkee kun kuski katsoo vasemmalle ja pelkääjä hihkuu "pyörä" .. josta voisi päätellä että isommalla todennäköisyydellä auto jossa on joku pelkääjän paikalla väistää :rolleyes:
On.
Juha Kastemaa
31.03.2014, 13.02
a) Aleksanterinkadulla ei käytännössä ole mahdollista ajaa pyörällä muuten kuin ajamalla sitä pyörää raitiovaunun AJOradalla, käytännössä siihen ratikkakiskon ja jalkakäytävän väliin ei mahdu.
b) kaupassa Aleksilla käydessään pyörää voi kiltisti taluttaa jalkakäytävällä tai jättää sen parkkiin johonkin lähistölle ja kauppaperustelu ontuu muutenkin, eiväthän henkilöautoilijatkaan pääse suoraan jaoneuvollaan joka kaupan eteen.
Markku Liitiä
31.03.2014, 13.13
Tuosta kun katsoo: https://www.google.fi/maps/@60.169007,24.949334,3a,75y,238.55h,73.42t/data=!3m4!1e1!3m2!1sRCM-YZg75TVH10DWYeuwUg!2e0 , niin ratikkakiskojen välissä sekä kiskojen ja jalkakäytävän välissä on aika tarkkaan yhtä paljon tilaa.
Sitä paitsi, mitä väliä ratikan kannalta on sillä, ajaako fillaristi kiskojen välissä vai vieressä. Ei raitsikka mahdu ohittamaan pyöräilijää kuitenkaan. Eikä ohittamiseen ole edes tarvetta, jos funtsii kuinka kovaa raitsikat Aleksilla ajavat (ja lisäksi pysähtyvät taatusti jokaiselle pysäkille). Pikemminkin pyöräilijä joutuu ohittamaan ratikoita.
a) Aleksanterinkadulla ei käytännössä ole mahdollista ajaa pyörällä muuten kuin ajamalla sitä pyörää raitiovaunun AJOradalla, käytännössä siihen ratikkakiskon ja jalkakäytävän väliin ei mahdu.
b) kaupassa Aleksilla käydessään pyörää voi kiltisti taluttaa jalkakäytävällä tai jättää sen parkkiin johonkin lähistölle ja kauppaperustelu ontuu muutenkin, eiväthän henkilöautoilijatkaan pääse suoraan jaoneuvollaan joka kaupan eteen.
Ihmeellistä molotusta. Siinä on väylä jota on aivan laillista ajella, joten miksei ajelisi? Aleksi on kuitenkin suhteellisen pitkä katu ja mieluummin sen ajaa kuin kävelyttää kaiken maailman hortoilevien kävelijöiden seassa. Kyllä Kastemaan angstit on nyt ihan psykiatria vaativalla tasolla.
Mikä on hra Kastemaan varsinainen syy miksei Aleksilla pitäisi ajaa?
nimim. taidanpa tästä lähin ajaa aina Mikonkadulta Mannerheimintielle Aleksia pitkin.
muoks. Niin ja se mahtuuko raiteen ja jalkakäytävän väliin on täysin kuskista kiinni.
muoks2. Niin ja vielä mieluummin siellä ajoraan puolella kuin jalkakäytävällä - ajoa siis.
Juha Kastemaa
31.03.2014, 13.30
Siinä joutuu ajamaan ratikan ajoväylällä, ei esim Manskullakan saa ajaa ratikkojen ajoväylällä. Länsisatamassa olen tosin nähnyt useitakin näitä urhoja, jotka nimenomaan ajavat siinä keskellä tietä ratikkojen ajoväylällä. Täyskielto Aleksillla pyöräilemiseen olisi ihan paikallaan.
Pyörällä ja autolla
31.03.2014, 13.32
B ) 40§Jalankulkijan paikka tielläJalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Käytännössä Aleksanterinkadulla on niin paljon jalankulkuliikennettä että tuo määre " huomattavaa haittaa " täyttyy.
Lisäys kohtaan B: Niin ei pääse autolla ei mutta kovasti on yritystä. Voisin laittaa satoja kuvia Helsingistä tai Espoosta missä autolla on ajettu kaupan oven eteen joko jalkakäytävälle tai pyörätielle tai yhdistetylle kevyenliikenteen väylälle. Tässä nyt pari esimerkkiä http://www.metro.fi/galleria/#p1395628583028 ja http://www.metro.fi/galleria/#p1395023012645
Manskulla ratikkakiskot on ajoradasta raitiovaunuille eristetty alue, Aleksilla näin ei ole - kuten ei monella muullakaan kadulla. Eiköhän kielletä ajo niilläkin?
Markku Liitiä
31.03.2014, 13.36
Huok tuota logiikkaa. Helsingissähän on lukuisia katuja, joissa autot, raitsikat ja pyöräilijät ajavat pitkin yhtä ja samaa kaistaa. Vaikka tuossa: https://www.google.fi/maps/@60.161534,24.94094,3a,75y,335.37h,62t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMZcc_zsD0kBhEIvAO3FqYQ!2e0
Kastemaan logiikan mukaan kaikille noille kaduille pitäisi lätkäistä pyöräilykielto. Kielletäänkö samalla myös autoilla ajo?
Edit: Fuuga ehti ensin. Mutta minullapa on kuvalinkki!
:) Mullapa on toinen (https://maps.google.com/?ll=60.186054,24.952161&spn=0.009218,0.027874&t=m&z=16&layer=c&cbll=60.186516,24.951361&panoid=p3xv9hbHDaoZiwkT5poh0w&cbp=12,191.22,,0,12.54), ja siinä on jopa ihan pyöräilijä rikkomassa Kastemaan lakia.
Edit: Johan kesti saada oikea linkki.
Edit2: Niin ja toinen pyöräilijä rikkoo ihan oikeaa lakia ja asetuksia.
Pyörällä ja autolla
31.03.2014, 13.45
Jatketaan samalla Kastemaa logiikalla. Miksi autot ajaa Kaarlenkadulla tai Viipurinkadulla tai Porthaninkadulla keskellä ratikkakiskoja.
Monessa paikassa on kätevää ajaa kiskoilla, esim. Runeberginkadulla jossa on sinänsä kohteliasta päästää sporat ohi jos ovat nopeampia.
Juha Kastemaa
31.03.2014, 13.47
B ) 40§
Jalankulkijan paikka tiellä
Jalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Käytännössä Aleksanterinkadulla on niin paljon jalankulkuliikennettä että tuo määre " huomattavaa haittaa " täyttyy.
Lisäys kohtaan B: Niin ei pääse autolla ei mutta kovasti on yritystä. Voisin laittaa satoja kuvia Helsingistä tai Espoosta missä autolla on ajettu kaupan oven eteen joko jalkakäytävälle tai pyörätielle tai yhdistetylle kevyenliikenteen väylälle. Tässä nyt pari esimerkkiä http://www.metro.fi/galleria/#p1395628583028 ja http://www.metro.fi/galleria/#p1395023012645
Eli näiden sääntöjen mukaan siis, jos ajaa ensin Aleksilla ratikan ajoväylällä ja sitten halua siitä "nousta" jalkakäytävälle mennäkseen kauppaan, niin pyörää ei sitten saa taluttaa siinä jalkakäytävällä sitä paria metriä, kjäkjähkjäh.
Näppärä kuski kantaa pyörän, jolloin se ei ole talutusta vaan kävelyä hieman raskaampi lasti päällä. Cyclot on erityisesti tehty kiskojen välissä ajeluun sekä jalkakäytävällä kantamista varten.
nimim. Onko missään annettu yleishälytystä lastentarhasta karanneesta penskasta?
Juha Kastemaa
31.03.2014, 13.52
Huok tuota logiikkaa. Helsingissähän on lukuisia katuja, joissa autot, raitsikat ja pyöräilijät ajavat pitkin yhtä ja samaa kaistaa. Vaikka tuossa: https://www.google.fi/maps/@60.161534,24.94094,3a,75y,335.37h,62t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMZcc_zsD0kBhEIvAO3FqYQ!2e0
Kastemaan logiikan mukaan kaikille noille kaduille pitäisi lätkäistä pyöräilykielto. Kielletäänkö samalla myös autoilla ajo?
Edit: Fuuga ehti ensin. Mutta minullapa on kuvalinkki!
Te ammutte pahasti harhaan viisasteluissanne, lähes kaikkialla muualla Helsingissä pyöräilijöillä on tilaa siinä ratikkakiskon ja jalkakäytävän välissä ajaa (jolloin myöskään ratikoitten kulku ei pahasti häiriinny), mutta Aleksilla ei ole sitä väliä.
Ei olis pitänyt ottaa näitä puheeksi täällä, nyt ne vielä järjestää jonkun pyörämarssin Aleksille.
Heti tänään muuten se tapahtuu! Jos yhtään pitempään olisit ymmärtänyt seurata raitiovaunu- ja pyöräliikennettä Aleksilla - kuten minä nyt satun tekemään jokainen työpäivä, se on raitiovaunut, jotka hidastavat ennemminkin pyöräilijää sikäli mikäli pyöräilijä siitä kovin pahoja traumoja saa. En ole viimeisen 5 vuoden aikana nähnyt, että pyöräilijä olisi skurun tien tukkeena.
Edit. Mutta joo, don Quiotet on erikseen. Pitääpä vain lisätä ajelua Aleksilla ennestään entistä hitaammin.
Te ammutte pahasti harhaan viisasteluissanne, lähes kaikkialla muualla Helsingissä pyöräilijöillä on tilaa siinä ratikkakiskon ja jalkakäytävän välissä ajaa (jolloin myöskään ratikoitten kulku ei pahasti häiriinny), mutta Aleksilla ei ole sitä väliä.
Ei olis pitänyt ottaa näitä puheeksi täällä, nyt ne vielä järjestää jonkun pyörämarssin Aleksille.
Bulevardia keskustaan (https://maps.google.fi/maps?q=Bulevardi,+Helsinki&hl=en&ll=60.164187,24.936562&spn=0.012533,0.038581&sll=64.892958,26.0218&sspn=10.927367,39.506836&oq=bulevardi,+helsinki&hnear=Bulevardi,+Helsinki&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.164237,24.936717&panoid=GnDxPTZJWgJUSRKNC6Oi1Q&cbp=12,63.93,,0,-0.3) päin? Oikealle Fredalle kääntyminen kielletty, mikähän lisäkilpi alla? Mahtuukohan Fredalla (https://maps.google.fi/maps?q=Bulevardi,+Helsinki&hl=en&ll=60.164294,24.936862&spn=0.012533,0.038581&sll=64.892958,26.0218&sspn=10.927367,39.506836&oq=bulevardi,+helsinki&hnear=Bulevardi,+Helsinki&t=m&z=15&layer=c&cbll=60.164324,24.937075&panoid=VnSndjqYt_Qu0fxFjJBZAA&cbp=12,153.93,,0,-0.5) kiskojen ja jalkakäytävän väliin? Suunnittelijat huvikseen laittelee tonne tuollaisia lisäkilpiä?
se on raitiovaunut, jotka hidastavat ennemminkin pyöräilijää
Jep, eikä useinkaan kehtaa lähteä ohittamaan.
Ok, taas mennään vaan puoliksi kelville mutta kuitenkin...Ilmarisenkadun ja Hippoksentien risteys, käsittääkseni ja kuvista katsottuna tasa-arvoinen risteys. Itse tulen Ilmarisenkatua pitkin tavoitteena ajaa noiden risteyksestä oikealle Hippoksentielle (jonka vieressä kulkee klv). Takaa tulee auto, joka näkeekin järkeväksi toiminnaksi yrittää mun vasemmalta puolelta ohi, kun ollaan jo melkein risteysalueella? WTF? Oikealta tulee autoja, joten hiljennän vauhtia ja odotan, vasemmalta ohi yrittänyt auto pysähtyy (mun vierelle). Lähden liikkeelle ja ajan risteyksen yli ja siitä klv:lle. Pakko katsoa peileistä. Toinen wtf, koska ohiyrittänyt auto kääntyykin itse oikealle. Siis mitä hittoa -meinasko se ihan tosissaan, että sen lisäksi että lähtee ohittamaan risteysalueella, kääntyy vielä "mun yli"?? Ens kerralla ajan tasan keskellä sitä prkl:n ajorataa. Ei tartte enää lähteä väärässä paikassa ohi...
Sellainen äiti, koira, kävelevä ja pyöräilevä kersa tuli vastaan lyhyellä väylänpätkällä, koko asfaltin leveys oli noiden käytössä ja väistämiseen eivät näyttäneet ryhtyvän, joten ajoin jotain epämääräistä nurmea/multaa pitkin ohi, jotain traktorin renkaanjälkeä siinä taisi olla kun sen verran tärisytti, pyöräilevä lapsi alkoi siirtyä reunempaan, kun olin noin parin metrin eli alle sekunnin päässä. Kaikki pinnat joilla pyörä liikku on toki ajettavia, mutta tokihan tuo jonkinlaista kyvyttömyyttä on, ettei osata toimia muita huomioiden.
Tänään ei ollut kovin selvää jalankulkijan paikka tiellä, tai ainakin se oli hyvin vaihteleva. Ruissalossa pariskunta koirineen, mies oikeassa reunassa ja nainen vasemmassa koiran kanssa. Hidastan ja huomaavat. Mutta sitten alkaa viihdyttävä osuus, kun nainen ei osaa päättää mihin kohtaan sijoittaa itsensä koiransa kera. Ensin vasemmalla puolella - paitsi ettei sittenkään. Öh, tulihan siinä seisottua pyörän kanssa hyvä tovi. Mistään paniikkireaktiostakaan ei voi puhua, koska kaikki osapuolet olivat rauhallisia. Aina ei ymmärrä toisten ajatuksia :)
Toinen olikin sitten jo vähän enempi adrenaliinivirtausta aiheuttavaa. Kaikki seisovat hahmot ovat tästedes potentiaalisia allehyppääjiä. Kaksi ihmistä seisoo paikallaan jutellen ja vastapäätä olevaa rakennusta katsellen, välissä klv ja piha-alue. Lähden ohittamaan omasta mielestä tarpeeksi kaukaa mutta kappas, miten hyvä idea onkaan yrittää juosta suoraan mun alle, tai oikeammin päälle.
Sitten oli mm. iloinen jälleennäkeminen porukalla, tietenkin lyhyen alikulkutunnelin päässä blokaten koko väylän siinä tunnelinsuussa. Ei sitte tullut mieleen että sillä väylällä joku voi haluta mennä eteenpäin eikä jäädä tuntemattomien kanssa juttelemaan.
B ) 40§Jalankulkijan paikka tielläJalankulkijan on käytettävä jalkakäytävää tai piennarta. Hän ei kuitenkaan saa jalkakäytävällä taluttaa polkupyörää tai mopoa, kuljettaa potkukelkkaa, hiihtää, luistella eikä kantaa kookasta taakkaa, jos siitä voi aiheutua huomattavaa haittaa muille jalankulkijoille. Käytännössä Aleksanterinkadulla on niin paljon jalankulkuliikennettä että tuo määre " huomattavaa haittaa " täyttyy.
Noita kaupan oven eteen laiskimuksia on ihan ympäri maata, joskus parin invapaikan eteen poikittain, niin että pääsevät mahdollisimman lähelle ovea vaikka tyystin tyhjää olisi pikkukaupan parkkipaikalla eikä montaa askelta tarvitseisi ottaa jos se 2 sek käyttäisi parkkeeraamiseen oikein, mutta sen täytyy olla joku käsittämätön laiskuusgeeni.
Aika usein samat ihmiset muutoinkin ovat sellaista tyyppiä, jota kuvaa parhaiten "virkeä kuin lehmä haaleessa veessä", keskimääräistä pyöreämpää väkeä myöskin, ehkä se laiskuusgeeni sitten saa aikaan kaiken tuon.
Jälleen kerran kolmenkulman liikenneympyrässä tilannetta.
Ensin täti pösöllä moottoritien suunnasta ajaa vaan vaikka olen tulossa Rounionkadun suunnasta. Kumpikin jarruttaa voimakkaasti. Siitä kun selvisin tulee setä honda cr-v puikoissa ylikovaa ja kaasuttaa aivan renkaan edestä.
Sitten muutama sata metriä ja sandvikin liittymässä aivan keskellä jatketta vanhempi setä tuijottaa pallosalaman puikoissa saapumistani eikä elettäkään että eteen tai taakse vaikka tilaa olisi.
Kiersin etukautta ja kädellä näytin että voisi miettiä vähän. Siinä se vielä kökötto kun olin 400m päässä.
Missä se tehotarkkailu on silloin kun sitä hieman kaipaisi.
Kauppatorin kupeessa sijaitsevan Vanhan Kauppahallin edessä on kioski ja he ovat rakentaneet terassiteltan. Sinänsä diggailen terasseja, mutta nyt siitä teltasta on suora poistuminen pyörätielle. Pysähdyin tänään ystävällisesti kyselemään, että A) miksi on pistänyt uloskäynnin teltasta suoraan pyörätielle, eikä toiselle puolelle, missä ei olisi liikennettä (Vastaus: Tää on mun terassi, joten saan laittaa sen tuohon). B) Eikö koe, että on vaarallista, kun asiakas poistuu teltasta ja sokeasta kulmasta tulee liikennettä (Vastaus: Ihmiset osaa katsoa eteensä). C) Tarvitseeko tälläistä, omasta mielestäni vaarallista, rakennelmaa hyväksyttää missään. (Vastaus: Ei tarvitse, tää on mun terassi). En tiedä mikä on totuus, kuulostaa hassulta, että tässä byrokratian luvatussa maassa voi tuollaisen vaarallisen ratkaisun tehdä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.