PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 [43] 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

stumpe
17.05.2018, 12.27
Yksi mitä en ymmärrä on se, että miten voi olla niin vaikea ryhmittyä liikennevaloihin?

Samaa itsekin ihmettelen. Onko muuten laissa määritelty kumpaa puolta pyöräilijän täytyy kulkea pyöräkaistalla? Jalankulkija sai ilmeisesti tallustaa kumpaa puolta halusi.:rolleyes:

tempokisu
17.05.2018, 12.36
^Paino on voimaa ja ylipaino on ylivoimaa :) Massalla pärjää alamäessä, mutta harvoin ylämäessä...

Siksi olenkin keskittyny meneen ketterästi ylämäet, yleensä reagoin ensimmäisenä myös vihreisiin valoihin ja pääsen siitä ekana....tai valojen vaihtumisen tietyissä risteyksissä osaa jo ennakoida, ja osaa tulla siihen jo ajamalla eikä tarvitse erikseen pysähtyä. Saa siitäkin etua.

El-Carpaso
17.05.2018, 13.04
Samaa itsekin ihmettelen. Onko muuten laissa määritelty kumpaa puolta pyöräilijän täytyy kulkea pyöräkaistalla? Jalankulkija sai ilmeisesti tallustaa kumpaa puolta halusi.:rolleyes:

Pyörätiessä pätee tieliikenneasetuksen perusteella soveltuvin osin samat säännöt kuin ajoradalla, eli fillaria on kuljetettava niin lähellä pyörätien tai kaistan oikeaa reunaa kuin haitatta käy päinsä.

Vastaavasti jalankulkija ei mun tutkimusten mukaan saa kävellä pyörätiellä lainkaan mikäli käytettävissä on jalkakäytävä. Jos jalkakäytävää ei ole ja jalankulkija joutuu käyttämään pyörätietä, on jalankulkijan yleensä käytettävä pyörätien reunaa. Käytännössä siis tuo 'yleensä' tekee sen, että jalankulkija voi olla ihan missä vain pyörätiellä. Vähän sama juttu kuin kypärän käyttösuositus. Täytyy toivoa, notta tieliikennelain uudistuksessa nuo kaikki 'yleensä' -kohdat otetaan pois.

Yhdistettyllä eli kevyen liikenteen väylällä, jossa puolia ei ole liikennemerkein ja/tai kaistaviivoin erotettu pätee nuo "jalankulkija voi mennä missä vain" -säännöt. Jos on erotettu, molempien pitäisi pitää omat puolet

F. Kotlerburg
17.05.2018, 18.14
Kiinalaisten sähköpyörien yleistyminen on johtamassa juuri siihen mihin arvelinkin. KLV:llä alkaa olla vaarallista. Alle 10km töistä ja kaksi kertaa oli tulla tälläinen sähköpyöräilijä syliin. Kummassakin tapauksessa oli yhden atk-kaupan myymä härveli alla, joissa tulee rajoittimen ohittamiseen ohjeet mukana. Ekassa kohtaa mulla oli liki 30km/h vauhtia kun moottori iloisesti suristen lähdettiin ohi, mutta vastaantulijan yllättäessä kiilasi kylkeen. Toinen vain hetki tästä mutta sankari oli ohittamassa pimeässä mutkassa -> onneksi oli nurmikolla tilaa väistää. Tälläkin oli vauhtia enemmän kuin se 25km/h... Ja suharit ilman kypärää...Toivottavasti kukaan ei kuole noiden takia.

Scrap
17.05.2018, 18.59
Eiköhän ne kielletä kunhan jokunen kuolee. Ja sitten menee, taas, lapsi pesuveden mukana niin kuin tapana.

///Jone
17.05.2018, 19.02
Ottaen huomioon tasapainolautojen roihahtelut, ei saateta joutua odottamaan kauaa ensimmäisen fillarin palamista. Käsittääkseni yleensä on ollut kysymys hinnat alkaen "kiinanlaitteista".

kuovipolku
17.05.2018, 19.35
Kun ajaa kerran ja vain kuukaudessa (Helsingin) keskustaan ja osallistuu sitten tahtomattaankin iltapäivän työmatkaliikenteeseen saa sellaisen kerta-annoksen VEKLV:iä että sen jälkee ei maantielenkkien siirtymillä oikeastaan tapahdu mitään joka aiheuttaisi avautumisen tarvetta: menohan on suorastaan rauhoittavan selkeää, sujuvaa eikä kelvillä liikkujia ole tungokseen asti kuin joskus sattumalta!

En enää ihmettele yhtään sitä miksi monet pitävät korvissaan kuulokkeita; kun ajaa musiikin avulla luodussa kuplassaan on plajon helpompi sulkea pois ulkoiset stressiä aiheuttavat tekijät. Tosin se näyttää kovin usein johtavan sellaiseen ajotapaan joka aiheuttaa stressiä muille, niin hitaammille ja jalkoihin jääville kuin nopeammille ja ohittamaan pyrkiville pyöräilijöille.

Huvittavin tapaus oli vastaantullut naispyöräilijä, jolta sain liikennevaloissa seistessäni kommentin "Ei sitä tarvitsisi koko väylää tukkia!" Myönnettäköön että olin asettunut ylläkin kuvattuun tapaan muiden pyöräiljöiden rinnalle vasemmalle (sillä aivan realistisella ajatuksella että liikkeelle lähtiessäni kykenen siirtymään nopeasti oikealle), mutta naispyöräilijäpä oli mitä ilmeisimmin työmatkatempoilijoiden heimoa eikä jäänyt odottamaan edes sitä että ennakoi valon vaihtumista vaan lähti komeasti kesken ajoradan vihreää...

Keevo
18.05.2018, 23.18
Työmatkallani on muuten ihan leppoisaa, mutta siinä on muutama ns. pitkä pimeä kurvi. Yllättävän usein näissä kurveissa tulee dropillinen pyörä kovaa tahtia ohi ei-dropillisesta. Eikö millään malttais odottaa suoralle. Sitä piisaa melkeen kilsa heti sen kurvin jälkeen..

alli
18.05.2018, 23.56
^^ Onhan tietty niin, että risteyksessä tai välittömästi ennen sitä ei saa ohittaa vastaantulijan puolta käyttämällä.Vai oliko ajatuksena, että risteykseen tulojärjestyksessä sitten palataan taas oikealle, kun peräkkäin ei ole tilaa olla? Esimerkiksi paikassa, missä kevyt liikenne joutuu ylittämään ajoradan vaiheittain, kun valot on rytmitetty niin.

Vastaantulijahan toki osoitti huonoa pelisilmää ja rikkoi sääntöjä, kun lähti ajamaan tukossa olevaan risteykseen ja vielä punaisia päin. Työmatkaa kulkevana oppii hyvin valojen vaihtumisrytmin ja voisi jo lähteä ennakkoonkin tietyissä tapauksissa, mutta niin ei pidä tehdä, kun sääntöjen noudattamatta jättäminen ärsyttää kanssakulkijoita.

-jamo-
19.05.2018, 06.23
Vastaantulijahan toki osoitti huonoa pelisilmää ja rikkoi sääntöjä, kun lähti ajamaan tukossa olevaan risteykseen ja vielä punaisia päin. Työmatkaa kulkevana oppii hyvin valojen vaihtumisrytmin ja voisi jo lähteä ennakkoonkin tietyissä tapauksissa, mutta niin ei pidä tehdä, kun sääntöjen noudattamatta jättäminen ärsyttää kanssakulkijoita.

Onhan se vähän hölmöläisen hommaa seistä liikennevaloissa punaista tuijottamassa ja vihreää odottamassa, jos autoja ei ole tulossa.

kuovipolku
19.05.2018, 07.28
Riippuu paikasta ja tilanteesta miten paljon tai vähän hölmöläisen hommaa liikennevaloissa seisominen on. Tässä nimenomaisessa tilanteessa ei ollut kyse sen kultaisen hetken käyttämisestä joka osuu ajoradan punaisen ja suojatien vihreän sytymisen väliin eikä myöskään siitä ettei autoja olisi ollut tulossa. Naispyöräilijän onneksi se auto jonka tuloa hän ei päätään käätämättä edes voinut nähdä ei ollut aivan kohdalla, vaikka ehtikin ajaa ajaa suojatien poikki ennen punaista.

PS Sillä että pyöräilijä oli sukupuoleltaan nainen ei tietenkään ole mitään merkitystä enkä usko että minullekaan oli mitään väliä sillä että kommentin antaja oli nainen. Luullakseni kuvasin häntä näin siksi että (a) miellän naispyöräilijän ei-maantiepyörällä liikkuvaksi eli se oli tarkoitettu puhtaasti pyöräilijää tyypittäväksi.

MacKonte
19.05.2018, 07.36
^^Britanniassa liikkuessa joutuu tottumaan siihen, että vihreä valo jalankulkijalle tarkoittaa, että voi ylittää tien ja punainen taas, että voi ylittää jos ei autoja tule.

Työmatkalla on päivättin kahdetkin sellaiset valot, joissa on todella lyhyt vihreä ja sen jälkeen olen kellottanut yli puolen minuutin odotuksia punaisissa. Useimmiten risteykseen saapuvia autoja ole tai niitä on vain muutama ja odotellaan seuraavissa valoissa seisoville autoille syttyviä vihreitä. Seisot sitten siinä tyhjässä risteyksessä fillarin kanssa odottamassa..... joskus on tullut tehtyä "brittiläisiä" ratkaisuja. Ehkä se jotain lainkuuliaista on loukannut.

kuovipolku
19.05.2018, 08.54
UK:ssakin jalankulkijoiden pitäisi ("should") ylittää ajorata vain ja ainoastaan silloin kun valo näyttää heille vihreää. Se ei siis ole "must" eli siitä ei voi saada sakkoa tai rikemaksua kuten meillä, mutta onnettomuuden sattuessa se vaikuttaa asiaan oikeudessa.

Huvittavaa ja tyypillistä tällekin foorumille että kommentoijat hakevat vaikka lievästi väkivaltaa käyttäen sellaista tulkintaa joka korostaa heidän omaa heidän fiksuuttaan, maalaisjärkeään, itsenäistä ajattelukykyään tai mitä ominaisuutta milloinkin tarvitaan heidän kaikinpuolisen erinomaisuutensa osoittamiseksi:rolleyes:

Mutta olkoon, kaikki muut olivat tilanteessa vain lainkuuliaisia hölmöjä joille paikka, vihreillä ajavien autojen tulosuunnat ja liikennevalojen rytmitys olivat tuntemattomia:D

PS Voisin kyllä avautua niistä pyöräilijöistä jotka kyllä ryhmittyvät oikealle jäädessään odottamaan valojen vaihtumista, mutta tekevät sen peräkkäin, lomittain ja/tai keskelle risteävää kelviä asettuen eli niin että samalla tukkivat tien...

TERU
19.05.2018, 09.05
Kerran kävelin Helsingissä käydessäni valo-ohjatulla suojatiellä päin punaista, kun ei liikennettä enemmälti. Eikö maalainen tunne värejä, kuului jostain olan takaa!😁

kuovipolku
19.05.2018, 09.35
Aina voi jostain löytyä joku joka on sekä niin sanottua pykäläuskovaista että äänekästä sheriffityyppiä. Itse olen suurimman osan elämästäni asunut tässä Suomemme suloisessa pääkaupungissa enkä muista koskaan kuulleeni kenenkään esittävän minkäänlaista huomautusta punaisia päin kulkemisesta - ja olen sentään ehtinyt elämässäni sekä itse tekemään että näkemään muiden tekevän niin kuten tavataan sanoa miljoonia kertoja.

Valojen vaihtumista odottamaan jääneille olen kyllä kuullut - tosin erinomaisen harvoin, sekin on myönnettävä - ohimennen heitettävän kommenttia jos jonkinlaista...

Smo
19.05.2018, 09.43
Kerran kävelin Helsingissä käydessäni valo-ohjatulla suojatiellä päin punaista, kun ei liikennettä enemmälti. Eikö maalainen tunne värejä, kuului jostain olan takaa!

Väittäisin kyllä että enemmistö paikallisista menee punaisia päin jos on tyhjä risteys

F. Kotlerburg
19.05.2018, 10.04
Onhan se vähän hölmöläisen hommaa seistä liikennevaloissa punaista tuijottamassa ja vihreää odottamassa, jos autoja ei ole tulossa.
Onko se yhtä hölmöläisen hommaa seistä auton ratissa punaista tuijottamassa vastaavassa tilanteessa? Jos ei niin miksi ei?

Smo
19.05.2018, 10.39
Onko se yhtä hölmöläisen hommaa seistä auton ratissa punaista tuijottamassa vastaavassa tilanteessa? Jos ei niin miksi ei?

Pitäisikö näin itsestäänselvään kysymykseen edes vastata? Mainittakoon kuitenkin että tuolla jaetuilla kevleillä jalankulkijat ja pyöräilijät ovat yhdessä samansuuntaisilla ja risteävillä väylillä eikä siellä mitään liikennevaloja ole eikä tarvitakkaan.

alli
19.05.2018, 10.56
Aina voi jostain löytyä joku joka on sekä niin sanottua pykäläuskovaista että äänekästä sheriffityyppiä. Itse olen suurimman osan elämästäni asunut tässä Suomemme suloisessa pääkaupungissa enkä muista koskaan kuulleeni kenenkään esittävän minkäänlaista huomautusta punaisia päin kulkemisesta - ja olen sentään ehtinyt elämässäni sekä itse tekemään että näkemään muiden tekevän niin kuten tavataan sanoa miljoonia kertoja.

Valojen vaihtumista odottamaan jääneille olen kyllä kuullut - tosin erinomaisen harvoin, sekin on myönnettävä - ohimennen heitettävän kommenttia jos jonkinlaista...

Kiinnostaisi kuulla, mitä sinä vastasit tälle punaisia päin ajaneelle pyöräilijälle, joka valitti sinulle risteyksen tukkimisesta?

kuovipolku
19.05.2018, 11.43
Kiinnostaisi kuulla, mitä sinä vastasit tälle punaisia päin ajaneelle pyöräilijälle, joka valitti sinulle risteyksen tukkimisesta?

Minäkin olen sellainen joka menee mykäksi kun ei koskaan siinä samassa keksi hyvää ja nasevaa vastausta - ainakaan ennen kuin tilanne on jo auttamattomasti ohi. (Niille lausumatta jääneille täysosumillehan on suurissa sivistyskielissä nimikin: esprit de l'escalier, Treppenwitz, staircase wit.) Eli en tainnut kuin mutista itsekseni jo liikkeelle lähdettyäni jotain sellaista kuin että olipa tytöllä otsaa.

alli
19.05.2018, 11.59

Nii-in:rolleyes:. Sanoinkin vain, että näin ei pidä tehdä, jokainen sitten toimii tilanteessa miten toimii (ja käyttäisin ilmaisua "muuta liikennettä" auton sijaan varmuuden vuoksi). Täältäkin on jo löytynyt punaisia päin ajamisesta sinällään ärsyyntyneitä. Se kiukustuva ei välttämättä mitenkään kärsi toisen rikkomuksesta, vaan se on sellainen yleinen reaktio ihmisillä (ainakin suomalaisilla).

alli
19.05.2018, 12.06
Minäkin olen sellainen joka menee mykäksi kun ei koskaan siinä samassa keksi hyvää ja nasevaa vastausta - ainakaan ennen kuin tilanne on jo auttamattomasti ohi. (Niille lausumatta jääneille täysosumillehan on suurissa sivistyskielissä nimikin: esprit de l'escalier, Treppenwitz, staircase wit.) Eli en tainnut kuin mutista itsekseni jo liikkeelle lähdettyäni jotain sellaista kuin että olipa tytöllä otsaa.

Ymmärrän tuon kyllä, itsellekin käynyt. Sinällään olen kyllä vähän eri mieltä siitä, että vastauksen tarvitsisi olla mitenkään hyvä ja naseva, ikään kuin toista lannistava. Ihan vain vuorovaikutus riittäisi.

Pointti oli siis se, ettei mitään todista, jos ei ole kuullut avautumista vaikka punaisista menemisistä, kun suurin osa mielipiteistä varmaan tulee esille vasta jälkeenpäin samanhenkisille kavereille, foorumeilla yms. "turvallisessa" paikassa.
,

TERU
19.05.2018, 13.12
Kerran kävelin Helsingissä käydessäni valo-ohjatulla suojatiellä päin punaista, kun ei liikennettä enemmälti. Eikö maalainen tunne värejä, kuului jostain olan takaa!😁

Samoin menen mykäksi noissa tilanteissa eikä noihin helposti muuta keksisi kuin jotain piikikästä, riitaakin haastavaa ja se ei kuulu omiin tavoitteisiin.
Tuo kerralinen huomautus oli mielestäni enemmänkin hauska kuin jotain muuta, tuo on ainoa mitä muistan tuosta käynnistä!

sil
19.05.2018, 14.02
Samoin menen mykäksi noissa tilanteissa eikä noihin helposti muuta keksisi kuin jotain piikikästä, riitaakin haastavaa ja se ei kuulu omiin tavoitteisiin.
Tuo kerralinen huomautus oli mielestäni enemmänkin hauska kuin jotain muuta, tuo on ainoa mitä muistan tuosta käynnistä!

Oisit vastannut, että olet niin rauhallinen mies, ettet koskaan nää punaista : D Nojaa, en kyllä itsekään yleensä keksi mitään noissa äkkinäisissä tilanteissa.

TERU
19.05.2018, 15.50
Tuossa olisi ollut oikeata tyyliä, jossain tutummassa tilanteessa olisi voinut tulla tuo tästäkin suusta, mutta eipä ollut sytyttänyt vieläkään noin sopivat sanat.

kuovipolku
19.05.2018, 18.35
Ymmärrän tuon kyllä, itsellekin käynyt. Sinällään olen kyllä vähän eri mieltä siitä, että vastauksen tarvitsisi olla mitenkään hyvä ja naseva, ikään kuin toista lannistava. Ihan vain vuorovaikutus riittäisi.

Mistä ihmeestä sait päähäsi että mielestäni hyvän ja nasevan vastauksen tuollaisessa tilanteessa pitäisi olla millään lailla toista lannistava? Tai joku ihmeen "pääsinpäs sanomaan takaisin" -tyylinen?

"Hyvällä ja nasevalla" tarkoitin ennen kaikkea hauskaa, tilannetta kärjistämätöntä. mutta oman näkökantani julkituovaa. Kernaasti vielä sellaisessa muodossa että vastaanottaja joutuu hetken miettimään että mitä se oikein tarkoitti ja tajuamaan sen vasta hetken päästä:cool:

Pointti oli siis se, ettei mitään todista, jos ei ole kuullut avautumista vaikka punaisista menemisistä, kun suurin osa mielipiteistä varmaan tulee esille vasta jälkeenpäin samanhenkisille kavereille, foorumeilla yms. "turvallisessa" paikassa.

Mun pointti puolestaan ei ollut todistaa yhtään mitään. Esitin vain oman kokemukseni jotta on mihin verrata tai kenties yrittää suhteuttaa. Muuten olen sitä mieltä ettei suojatien ylittämistä punaisilla paheksuta edes vaieten kovin yleisesti. Perustan näkemykseni siihen että esimerkiksi jalkakäytävällä ajamisesta tai soittokellon puuttumisesta huomautetaan kyllä ilman suurempaa arkailua enkä oikein ymmärrä miksi sellaiset olisivat jotenkin sosiaalisesti hyväksytymmäksi koettuja kuin punaisia päin kulkemisesta huomauttaminen. Mutta voin olla väärässäkin.

kuovipolku
19.05.2018, 18.38
Nii-in:rolleyes:. Sanoinkin vain, että näin ei pidä tehdä, jokainen sitten toimii tilanteessa miten toimii (ja käyttäisin ilmaisua "muuta liikennettä" auton sijaan varmuuden vuoksi). Täältäkin on jo löytynyt punaisia päin ajamisesta sinällään ärsyyntyneitä. Se kiukustuva ei välttämättä mitenkään kärsi toisen rikkomuksesta, vaan se on sellainen yleinen reaktio ihmisillä (ainakin suomalaisilla).

Minä en ole huomannut täällä kuin yhden punaisia päin ajamisesta sinällään ärsyyntyneen eli J.Kotlerburgin - ja hänellähän on tämä ohjelmallinen "Koska autoilijoiltakin vaaditaan liikennesääntöjen noudattamista, pitää pyöräilijöiden myös joka tilanteessa noudattaa niitä" -asenne.

kuovipolku
19.05.2018, 18.46
Työmatkallani on muuten ihan leppoisaa, mutta siinä on muutama ns. pitkä pimeä kurvi. Yllättävän usein näissä kurveissa tulee dropillinen pyörä kovaa tahtia ohi ei-dropillisesta. Eikö millään malttais odottaa suoralle. Sitä piisaa melkeen kilsa heti sen kurvin jälkeen..

Tämän täytyy olla joku työmatkatempoilmiö. Mahdollisesti jopa paikallinen ilmiö. Mutta en epäile yhtään että maantie- tai cyclocrosspyörällä ajetaan kovempaa ja ohitetaan useammin - ja jos kuski on Focuksellaan, Ridleyllään tai Nishikillä työmatkallaan joka kerta keskarinsa laskua enemmän kuin mitään muuta pelkäävä kuski, niin aivan varmasti tuollaista sattuu,'

Itse en omien lenkkieni kelviosuuksilla ole tuollaista vielä nähnyt. Muuten tyhmään paikkaan eli vastaantulijan väistämään pakottavia ohituksia kylläkin, mutta en menisi sanomaan että niiden tekijöinä olisi yhtään useammin kippurasarvipyöräilijä. Pimeissä kurveissa väärällä puolella ajavista sen sijaan väitän kokemukseni ja laskentani perusteella suoralta kädeltä että syyllinen on neljä kertaa viidesta ei-droppipyöräilijä.

F. Kotlerburg
19.05.2018, 18.46
Minä en ole huomannut täällä kuin yhden punaisia päin ajamisesta sinällään ärsyyntyneen eli J.Kotlerburgin - ja hänellähän on tämä ohjelmallinen "Koska autoilijoiltakin vaaditaan liikennesääntöjen noudattamista, pitää pyöräilijöiden myös joka tilanteessa noudattaa niitä" -asenne.
Voi voi olet täysin väärässä. En minä mistään ärsyyntynyt. Pidän vaan kummallisena sinun ja muutaman muun "Pyöräilijöiden ei tarvitse noudattaa sääntöjä, mutta muiden pitää" - asennetta.

rhubarb
19.05.2018, 22.05
Liikennevalot on keksitty suojelemaan ihmisiä autoilta ja autoja toisiltaan.

tvain
19.05.2018, 22.38

Jos punaista päin kulkiessasi mokaat, niin autolla jotakuta muuta sattuu (ja jos toinen osapuoli on myös autolla, niin ehkä satutat lisäksi itseäsi). Jos olet jalkaisin ja mokaat, niin satutat itseäsi.

kuovipolku
20.05.2018, 08.53
Voi voi olet täysin väärässä. En minä mistään ärsyyntynyt. Pidän vaan kummallisena sinun ja muutaman muun "Pyöräilijöiden ei tarvitse noudattaa sääntöjä, mutta muiden pitää" - asennetta.

Yön yli nukuttuani olen sittenkin sitä mieltä että tämä ansaitsee jonkinlaisen vastauksen. En tietenkään voi tietää tunnetilojasi. Esitin vain yleiseen elämänkokemukseen perustuvan arvauksen. Hyvin harva jaksaa toistuvasti esittää kummastelua jostain aiheesta ilman alkusysäyksenä toimivaa ärsyyntymistä. Pelkän periaatteen vuoksi tai abstraktin ajattelun tasolla tapahtuva kummastelu ei siihen riitä. Ärsyyntyminen toki voi ajan saatossa lientyä ja unohtuakin - ja tilalle tulla vaikkapa tyydytys siitä että arvelee ärsyttävänsä muita:rolleyes:

Toisekseen tämä "Pyöräilijöiden ei tarvitse noudattaa sääntöjä, mutta muiden pitää" - asenne on pelkästään oma keksintösi tai tuulimyllysi jota vastaan urheasti taistelet. Minun asenteeni on se että säännöt ovat olemassa sitä varten että ne selkeyttä ja ennakoitavuutta lisäämällä tuottavat sujuvuutta ja turvallisuutta kaikille osapuolille. Mutta joskus paras tapa edesauttaa samaa asiaa on olla noudattamatta jotain sääntöä.

paaton
20.05.2018, 10.25
Minun asenteeni on se että säännöt ovat olemassa sitä varten että ne selkeyttä ja ennakoitavuutta lisäämällä tuottavat sujuvuutta ja turvallisuutta kaikille osapuolille. Mutta joskus paras tapa edesauttaa samaa asiaa on olla noudattamatta jotain sääntöä.

Just näin. On monta kohtaa, jossa sujuvuuden kannalta on vaan fiksumpaa ajaa punaisia päin, vaikka kottleburg siitä herneet nessuun ottaisikin.
Yksi hyvä esimerkki on kehä3 ja länsisalmentien (https://www.google.fi/maps/place/60%C2%B015'16.5%22N+25%C2%B007'49.0%22E/@60.2545836,25.1280873,375m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d60.2 545811!4d25.130276)risteys, jossa suojatie ylittää kehän. On huomattavasti fiksumpaa ylittää suojatie punaisilla, kuin pysäyttää koko kehän liikenne.

Barracuda
20.05.2018, 11.41
Just näin. On monta kohtaa, jossa sujuvuuden kannalta on vaan fiksumpaa ajaa punaisia päin, vaikka kottleburg siitä herneet nessuun ottaisikin.
Yksi hyvä esimerkki on kehä3 ja länsisalmentien (https://www.google.fi/maps/place/60%C2%B015'16.5%22N+25%C2%B007'49.0%22E/@60.2545836,25.1280873,375m/data=!3m2!1e3!4b1!4m6!3m5!1s0x0:0x0!7e2!8m2!3d60.2 545811!4d25.130276)risteys, jossa suojatie ylittää kehän. On huomattavasti fiksumpaa ylittää suojatie punaisilla, kuin pysäyttää koko kehän liikenne.

Tuo on melko extreme case ja suurin kysymys on miksi ihmeessä kehällä on liikennevaloja vaativia ratkaisuja.

Mutta kysymys siitä aiheuttaako punaisia päin ajava vaaraa vain itselleen ei ole aivan niin yksinkertainen.

Taajamaonnettomuuksien raportissa v 2010-2015 reilut puolet menehtyneistä pyöräilijöistä ei noudattanut liikennesääntöjä. (53%)

Osallisena on aina toinen osapuoli.
Ihmisen päälle ajaminen ilman omaa syytä on traumaattista ja siitä toipuminen on pitkä prosessi tai sitten peräti elämänikäinen.
Random-käyttäytymisellä on siis vaikutuksensa eikä kyse ole siis vain omasta navasta.

Paitsi niille jotka ajavat täydellisesti eikä virheitä tule. Mutta säännöillä paikataan juuri tämän ihmisryhmän pienuutta suhteessa populaatioon.

Itselle on sama miten muut toimivat mutta lähes päivittiän ihmetyttää kun valoissa on koululaisia ja sitten spandex-meis päättää kaikkien esimerkiksi mennä yli. On siinä esimerkkiä joka sitten joillein näille pikku koululaisille kostautuu.

Smo
20.05.2018, 11.50
Espoo on täynnä risteyksiä joissa pysäytän autoletkan seisomaan punaisiin valoihin jos painan nappia vs sujahdan sopivassa välissä ylitse, yleensä jos näyttää ettei yli pääse pitää tilata vihreät. Enkä kyllä jaksa pysähtyä punaisiin silloinkaan jos autoilla on samaan suuntaan vihreä, joutuu odottamaan koko risteyksen valokierron joissain risteyksissä.

Scrap
20.05.2018, 12.11
Jos punaista päin kulkiessasi mokaat, niin autolla jotakuta muuta sattuu (ja jos toinen osapuoli on myös autolla, niin ehkä satutat lisäksi itseäsi). Jos olet jalkaisin ja mokaat, niin satutat itseäsi.
Entäs jos se autoilija hätääntyy ja väistäessään sinua ajaakin jonkun muun päälle? Tai sitten paiskaudut tuulilasin läpi etupenkillä olevan lastenistuimen päälle aiheuttaen pienokaiselle elinikäiset vammat?

Kirjoittamisesi perusteella olet täysi ääliö. Liikenteessä on muitakin ja kaikkien tulisi ottaa ne muutkin liikkujat huomioon. Myös ne täysin sivulliset. Tavallaan toivoisin sinun jäävän auton alle, jotta liikenteessä olisi yksi asennevammainen vähemmän.

Smo
20.05.2018, 12.43
^Jotenkin mulla on palstalta lukemani perusteella sellainen mutu että tvain olisi kaukana asennevammaisesta. Harvat kuitenkaan ajaa punaisia päin auton eteen ja ne on luultavasti jo saaneet Darvinin palkintonsa.

El-Carpaso
20.05.2018, 13.01
Entäs jos se autoilija hätääntyy ja väistäessään sinua ajaakin jonkun muun päälle? Tai sitten paiskaudut tuulilasin läpi etupenkillä olevan lastenistuimen päälle aiheuttaen pienokaiselle elinikäiset vammat?

Kirjoittamisesi perusteella olet täysi ääliö. Liikenteessä on muitakin ja kaikkien tulisi ottaa ne muutkin liikkujat huomioon. Myös ne täysin sivulliset. Tavallaan toivoisin sinun jäävän auton alle, jotta liikenteessä olisi yksi asennevammainen vähemmän.

Tuollaisilla kommenteilla on mun mielestä uskottavuutta vain, jos kykenet tarjoamaan onnettomuuden, jossa jotain tuon tapaista on käynyt.

Siis aina voi kuvitella usean askeleen skenaarioita, joissa usean kausaalisen tilanteen jälkeen tapahtuu jotain hirveää. Esim. punaisia päin ajava fillaristi saa kuorma-auton kuljettajan väistämään toista ajoneuvoa törmäten siten kaasusäiliötä kantavaan jalankulkijaan sillä seurauksella, että kaasusäiliö räjähtää ja kaasusäiliöstä epätavallisen suurella nopeudella lentävä sirpale lentää suoraan ylös yläpuolella lentävään lentokoneeseen, joka tästä puolestaan vaurioituu niin vakavasti, että tippuu naantaliin ja tappaa presidentin. Kyllä tästä pitäisi maanpetos, murha ja terrorismisyytteet saada pyöräilijälle.

Mutta todellisuudessa monta kausaalista seurausta aiheuttavat onnettomuudet ovat vähemmistössä, eikä rikoslakiakaan uloteta useisiin myöhempiin seurauksiin, koska siinä ei ole mitään järkeä.

Partyboy^^
20.05.2018, 16.35
Täällä saa sellaisen käsityksen, että joidenkin mielestä sääntöjä pitää noudattaa aina ja kaikissa tilanteissa, eikä omia aivoja saa missään tapauksessa käyttää. Otetaan esimerkiksi tilanne, jossa hiljaisella tieosuudella liikennevalot ovat jumittuneet punaiselle omaan kulkusuuntaasi nähden, soitat korjaajalle, joka sanoo, että menee 4 tuntia ennen kuin hän ehtii paikalle. Sääntökeisari varmaan odottaisi kiltisti 4 tuntia, että valot saataisiin kuntoon.

alli
20.05.2018, 17.18
Mistä ihmeestä sait päähäsi että mielestäni hyvän ja nasevan vastauksen tuollaisessa tilanteessa pitäisi olla millään lailla toista lannistava? Tai joku ihmeen "pääsinpäs sanomaan takaisin" -tyylinen?

"Hyvällä ja nasevalla" tarkoitin ennen kaikkea hauskaa, tilannetta kärjistämätöntä. mutta oman näkökantani julkituovaa. Kernaasti vielä sellaisessa muodossa että vastaanottaja joutuu hetken miettimään että mitä se oikein tarkoitti ja tajuamaan sen vasta hetken päästä:cool:

Oma tulkintani, ilmeisesti väärä. Kuitenkin minun näkökulmastani tosiaankin on lannistavaaa, jos vastaantulija äkkitilanteessa haluaisi kommunikoida kanssani vain täysosumin, jotka ymmärrän vasta hetken päästä. En ole sosiaalisesti erityisen lahjakas enkä pärjää tällaisessa viestinnässä. Hauska ja kärjistämätön palaute on suuri plussa, mutta ei siinä tapauksessa, jos sen tavoitteleminen estää toiselle vastaamisen kokonaan. Kuten sanottu, jäätymisen kyllä sinällään ymmärrän, mutta jatkossa voisit ehkä laskea rimaa, varsinkin jos et tiedä, että vastapuoli osaa tällaista nasevuutta erityisesti arvostaa?

Mun pointti puolestaan ei ollut todistaa yhtään mitään. Esitin vain oman kokemukseni jotta on mihin verrata tai kenties yrittää suhteuttaa. Muuten olen sitä mieltä ettei suojatien ylittämistä punaisilla paheksuta edes vaieten kovin yleisesti. Perustan näkemykseni siihen että esimerkiksi jalkakäytävällä ajamisesta tai soittokellon puuttumisesta huomautetaan kyllä ilman suurempaa arkailua enkä oikein ymmärrä miksi sellaiset olisivat jotenkin sosiaalisesti hyväksytymmäksi koettuja kuin punaisia päin kulkemisesta huomauttaminen. Mutta voin olla väärässäkin.

En tiedä itsekään tuosta varmasti. En ole kuullut mainitsemistasi asioista juuri huomauttelua, vaikka esimerkiksi työpaikan lähellä ajetaan jalkakäytävällä ihan yleisesti (voi tosin olla, että moni ei tunnista tuota jalkakäytäväksi) ja omasta crossaristani puuttui pari vuotta soittokello. Läheisten suojateiden valot vaihtuvat osissa vihreiksi/punaisiksi ja jalankulkijat eivät välttämättä jää välikorokkeille, joten valoja vastaan kuljettaan yleisesti ja tätä taas olen kuullut paheksuttavan. Voi olla niin tai näin.

Minä en ole huomannut täällä kuin yhden punaisia päin ajamisesta sinällään ärsyyntyneen eli J.Kotlerburgin - ja hänellähän on tämä ohjelmallinen "Koska autoilijoiltakin vaaditaan liikennesääntöjen noudattamista, pitää pyöräilijöiden myös joka tilanteessa noudattaa niitä" -asenne. .

No, hän ei ollutkaan ärsyyntynyt, vaikka minäkin niin luulin, ja itse tulkitsin sinun ärsyyntyneen vastaantulevan pyöräilijän punaisia päin ajamisesta sinällään, koska sitä kommentoit spekuloiden vaaratilanteella, joka olisi voinut tapahtua, jos auto olisi ollut lähempänä, ja missä vaiheessa valokiertoa tuo punaisia päin meneminen tapahtui... Mutta väärintulkinta tämäkin.

Jos saisin vielä palata ihan siihen alkuperäiseen kysymykseen, joka täällä liikennevaloista oli. Sanoit ryhmittyneesi vasemmalle liikennevaloissa, tarkoituksena taas palata oikealle valojen vaihduttua, niin miksi näin? Ihan ilman sarvia ja hampaita tämä kysymys. Usein ihmettelen tällaista paikoissa, joissa se ei ole risteyksen muodon takia välttämätöntä, mutta em. kommunikaatiovaikeuksista johtuen en ole rohjennut kysellä :).

F. Kotlerburg
20.05.2018, 17.42
Tämä toki pätee niiden kohdalla, joilla ei ole perhettä, ystäviä jne. Siinä kun vaan tappaa tai saattaa itsensä rullatuoliin itsensä kun ei jaksa odottaa. Ei satuta ketään muuta tai vaikuta muiden elämään. Jotenkin myös joillakin pyöräilyaktivisteilla on käsitys, että autoa ei aja ihminen, jota voi henkisesti sattua, kun joku vetää odottamatta sääntöjen vastaisesti eteen.

Scrap
20.05.2018, 18.29
^Juurikin näin.

Samaa kastia kuin ne pöljät, jotka tekee autolla itsarin raskaan ajoneuvon keulaan.
Olihan se yks täys vatipää joka yritti itsaria pakulla mopoauton keulaan.

Jos asiasi on siinä jamassa, että itsari on aiheellinen niin siitä vaan, mutta älä sotke muita siihen hommaan.
Kaula tai reisi valtimo on aika helppo löytää ja teräviä veitsiä saa vaikka prismasta.

Munarello
20.05.2018, 18.46
No nyt ollaan aiiiika kaukana aiheesta.

vectori
20.05.2018, 19.10
Kelvillä olisi hyvä olla maksiminopeus 25 km/h. Niitä ei ole tarkoitettu kilparadoiksi vaan rauhalliseen siirtymään. Treenit hoidetaan sitten maantiellä yms skuugessa.

Smo
20.05.2018, 19.34
25km/h myös mopoille, mönkijöille, mopoautoille, kevytmoottoripyörille sun muille joita aina välissä Espoon kelveillä ja kapeilla ulkoiluhiekkateillä tulee vastaan?

https://www.polaris.fi/var/brandt/storage/images/media/elvis/polaris-atv/2013/ranger/tyokuvat/rgrms800-maho-running-13/316486-2-fin-FI/rgrms800-maho-running-13_reference.jpg

vectori
20.05.2018, 19.54
😁 mönkijäkisat sieltä vielä puuttuisikin! Mopot ja skootteritkin saisi ajaa autotiellä.

Scrap
20.05.2018, 20.04
Ei ollenkaan pöllömpi idea. Valvominen vähän vaikeata poliisin resurssipulan takia. Olisi muuten työllistävä vaikutus, kun joutuisi kaikki alamäet jarruttelemaan niin paloja ja levyjä saisi vaihdella useammin.

Smo
20.05.2018, 20.23
 mönkijäkisat sieltä vielä puuttuisikin! Mopot ja skootteritkin saisi ajaa autotiellä.

Useampaankin kertaan tullut tuollaisia kaarilla ja jopa katolla varustettuja jättimönkiäisiä vastaan kapeilla hiekkapäällystetyillä ulkoilureiteillä, eikä ihan hitaasti. Ja kevytmoottoripyöriä. Kyllä kevleillä pitäisi pystyä yli 25km/h ajamaan mutta se tilannenopeus. Vai pitäisikö tässä alkaa jarruttelemaan alamäissä?

kuovipolku
20.05.2018, 21.09
(...) itse tulkitsin sinun ärsyyntyneen vastaantulevan pyöräilijän punaisia päin ajamisesta sinällään, koska sitä kommentoit spekuloiden vaaratilanteella, joka olisi voinut tapahtua, jos auto olisi ollut lähempänä, ja missä vaiheessa valokiertoa tuo punaisia päin meneminen tapahtui... Mutta väärintulkinta tämäkin.

Alkuiperäisessä viestissä mainitsin punaisia päin ajamisen vain ja ainoastaan siksi että se oli ikään kuin tarinan juju. Eihän minulla olisi ollut mitään syytä avautua jos pyöräilijä olisi vain osannut ennakoida valoissa minua paremmin ja minähän olisin silloin todella ollut tien tukkiva tollo. Nythän tilanne oli sikäli hauska että se vähiten fiksusti toimiva osapuoli oli se joka katsoi asiakseen neuvoa muita. (Mutta miksei myöskin siksi että hän ei olisi hävinnyt tippaakaan odottamalla sen pienen hetken tai pelkästään olematta niin hölmö että tunkee väkisin jos kerran tie on tukittu.)

Seuraavassa viestissäni en spekuloinut vaaratilanteella vaan pyrin korjaamaan niitä täällä välittömästi ja tilanteen yksityiskohtia tuntematta esitettyjä käsityksiä siitä mitä todella tapahtui. On tilanteita joissa on ihan fiksua ajaa päin punaisia ja on tilanteita joissa se on vähemmän fiksua. Tämä oli mielestäni kiistatta jälkimmäinen, Se että mielestään ehtii ihan hyvin ei riitä.

Jos saisin vielä palata ihan siihen alkuperäiseen kysymykseen, joka täällä liikennevaloista oli. Sanoit ryhmittyneesi vasemmalle liikennevaloissa, tarkoituksena taas palata oikealle valojen vaihduttua, niin miksi näin? Ihan ilman sarvia ja hampaita tämä kysymys. Usein ihmettelen tällaista paikoissa, joissa se ei ole risteyksen muodon takia välttämätöntä, mutta em. kommunikaatiovaikeuksista johtuen en ole rohjennut kysellä :).

Kahdesta syystä, joista ensimmäinen oli puhtaasti egoistinen: ensimmäisiksi oikealle ryhmittyneet olivat selvästi sekä hitaita että hitaasti liikkeelle lähteviä pyöräilijöitä, joten halusin päästä heistä mitä sujuvimmin ja parhaimmin ohi (ja niinhän se sitten menikin). Toinen oli muut huomioonottava: jos olisin ryhmitttynyt edellisten perään olisin tukkinut tien poikkisuuntaan liikkuvilta eikä tuossa ollut tilaa jättää kunnon rakoa heitä varten.

kuovipolku
20.05.2018, 22.04
Tuo on melko extreme case ja suurin kysymys on miksi ihmeessä kehällä on liikennevaloja vaativia ratkaisuja.

Mutta kysymys siitä aiheuttaako punaisia päin ajava vaaraa vain itselleen ei ole aivan niin yksinkertainen.

Taajamaonnettomuuksien raportissa v 2010-2015 reilut puolet menehtyneistä pyöräilijöistä ei noudattanut liikennesääntöjä. (53%)

Osallisena on aina toinen osapuoli.
Ihmisen päälle ajaminen ilman omaa syytä on traumaattista ja siitä toipuminen on pitkä prosessi tai sitten peräti elämänikäinen.
Random-käyttäytymisellä on siis vaikutuksensa eikä kyse ole siis vain omasta navasta.

Paitsi niille jotka ajavat täydellisesti eikä virheitä tule. Mutta säännöillä paikataan juuri tämän ihmisryhmän pienuutta suhteessa populaatioon.

Itselle on sama miten muut toimivat mutta lähes päivittiän ihmetyttää kun valoissa on koululaisia ja sitten spandex-meis päättää kaikkien esimerkiksi mennä yli. On siinä esimerkkiä joka sitten joillein näille pikku koululaisille kostautuu.

Tärkein alta pois ensin eli voit kutsua minua ja kaltaisiani lycramiehiksi, lycrapojiksi tai vaikka lycrapelleiksi, mutta älä puhu spandexista, se on jotain ihmeamerikkaa jota kenenkään ei pitäisi aivottamasti matkia.

Toiseksi Kehä III:n ja Länsisalmentien liittymän valolsta (jotka ovat sekä kääntyville autoille että kelvin käyttäjille), Syy niihin taitaa olla ainoastaan erinäisistä syistä aikanaan toteutumattomassa eritasohankkeessa ja sen jälkeen useampaan otteeseen muuttuneissa suunnitelmissa. (MIten muuten lienee, onko Kehä III:lla muita liikennevaloja?)

Mutta ei paattoman kuvaama tilanne ole mitenkään poikkeuksellinen vaan pikemmin yleinen tai jopa tavanomainen. Eli tilanne jossa suojatien vihreät aiheuttavat muille ylimääräisen tai muuta kiertoa selvästi pitemmän punaisen.

Mitä tulee esittämiisi tilastoihin, niin on heti syytä huomauttaa että ne menehtyneet pyöräilijät jotka eivät noudattaneet liikennesääntöjä saattoivat poiketa muista liikennesääntöjä joskus noudattamatta jättävistä pyöräilijöistä muutenkin kuin etteivät sattuneet ajamaan täydellisesti vaan tekivät virheen. Liikennesääntöjä voi rikkoa esimerkiksi ollessaan humalassa, ajamalla yleensäkin varomattomasti ja holtittomasti tai olemalla jollain tavalla havaintokyky- ja ymmärrysrajoitteisia.

Pitää muistaa että me puhumme nyt tässä ketjussa vastuullisten aikuisten käyttäytymisestä. Eli se että emme joskus harkintamme mukaan noudata liikennesääntöjä ei suinkaan tee meistä edellämainittuun tai mihinkään muuhun onnettomuuksille alttiiseen ryhmään kuuluvia tai siihen verrattavia pyöräilijöitä. Silloin kun itse ajan päin punaisia tilanne ei edellytä minulta täydellisyyttä eikä virheettömyyttä.

Lopuksi täytyy taas ihmetellä ja kummastella miten eri ihmisten ilmeisesti eri paikoissa ja mahdollisesti eri puolilla Suomea tekemät havainnot muista pyöräilijöistä voivat poiketa niin valtavasti. Täytyyhän tässä voida olettaa se että olemme kaikki suhteellisen objektiivisia ja puolueettomia emmekä anna minkäänlaisten ennakkokäsitysten tai mahdollisten antipatioidemme vaikuttaa siihen mihin kiinnitämme huomiotamme ja miten luulemme huomaamamme perusteella asioiden olevan,

Toisin sanoen: niistä lasten tai koululaisten läsnäollessa punaisia päin ajavista pyöräilijöistä joita olen nähnyt valtaosa on muita kuin maantiepyöräilijöitä tai edes urheilumallisella kippurasarvipyörällä ajavia. Enemmän on ollut pienten pyöräilijöiden äitejä tai isiäkin!

Kuhan
20.05.2018, 22.34
https://www.liikenneturva.fi/fi/liikenteessa/pyorailijat-liikenteessa

1aloittaja
20.05.2018, 22.48
En niinkään päin punaisia mummun eiku vitypyörälläni ajele, mutt suojatietä pitkin meen... Omat lapset ei onneksi oo näkemässä, kun ovat jo muualle muuttaneet, mutt joskus kyll vieraat lapset, ne alakouluikäiset, jotka osaavat taluttaa pyöräänsä suojatietä pitkin...
Selvän ristiriitaisen esimerkin oon näyttänyt jonkun kerran, kun noi pihkuran autoilijat ovat täällä niin huomaavaisia pyöräilijöitä kohtaan, että pysähtyvät suojatien eteen ja tarvittaessa oikein näyttävät, ett menehän siitä

Barracuda
21.05.2018, 08.20
Tärkein alta pois ensin eli voit kutsua minua ja kaltaisiani lycramiehiksi, lycrapojiksi tai vaikka lycrapelleiksi, mutta älä puhu spandexista, se on jotain ihmeamerikkaa jota kenenkään ei pitäisi aivottamasti matkia.

Toiseksi Kehä III:n ja Länsisalmentien liittymän valolsta (jotka ovat sekä kääntyville autoille että kelvin käyttäjille), Syy niihin taitaa olla ainoastaan erinäisistä syistä aikanaan toteutumattomassa eritasohankkeessa ja sen jälkeen useampaan otteeseen muuttuneissa suunnitelmissa. (MIten muuten lienee, onko Kehä III:lla muita liikennevaloja?)

Mutta ei paattoman kuvaama tilanne ole mitenkään poikkeuksellinen vaan pikemmin yleinen tai jopa tavanomainen. Eli tilanne jossa suojatien vihreät aiheuttavat muille ylimääräisen tai muuta kiertoa selvästi pitemmän punaisen.

Mitä tulee esittämiisi tilastoihin, niin on heti syytä huomauttaa että ne menehtyneet pyöräilijät jotka eivät noudattaneet liikennesääntöjä saattoivat poiketa muista liikennesääntöjä joskus noudattamatta jättävistä pyöräilijöistä muutenkin kuin etteivät sattuneet ajamaan täydellisesti vaan tekivät virheen. Liikennesääntöjä voi rikkoa esimerkiksi ollessaan humalassa, ajamalla yleensäkin varomattomasti ja holtittomasti tai olemalla jollain tavalla havaintokyky- ja ymmärrysrajoitteisia.

Pitää muistaa että me puhumme nyt tässä ketjussa vastuullisten aikuisten käyttäytymisestä. Eli se että emme joskus harkintamme mukaan noudata liikennesääntöjä ei suinkaan tee meistä edellämainittuun tai mihinkään muuhun onnettomuuksille alttiiseen ryhmään kuuluvia tai siihen verrattavia pyöräilijöitä. Silloin kun itse ajan päin punaisia tilanne ei edellytä minulta täydellisyyttä eikä virheettömyyttä.

Lopuksi täytyy taas ihmetellä ja kummastella miten eri ihmisten ilmeisesti eri paikoissa ja mahdollisesti eri puolilla Suomea tekemät havainnot muista pyöräilijöistä voivat poiketa niin valtavasti. Täytyyhän tässä voida olettaa se että olemme kaikki suhteellisen objektiivisia ja puolueettomia emmekä anna minkäänlaisten ennakkokäsitysten tai mahdollisten antipatioidemme vaikuttaa siihen mihin kiinnitämme huomiotamme ja miten luulemme huomaamamme perusteella asioiden olevan,

Toisin sanoen: niistä lasten tai koululaisten läsnäollessa punaisia päin ajavista pyöräilijöistä joita olen nähnyt valtaosa on muita kuin maantiepyöräilijöitä tai edes urheilumallisella kippurasarvipyörällä ajavia. Enemmän on ollut pienten pyöräilijöiden äitejä tai isiäkin!

Nyt on pakko tuottaa pettymysja todeta että en tiedä miten pukeudut eikä se kiinnostakaan. Ja toisaalta Spandex on enemmänkin mielenlaatu kuin materiaali. Sen enempää keneenkään viittaamatta sama joukko joka "joustaa" autolla ajaen ylinopeutta kun se ei ketään haittaa, ajamalla päin vanhoja vihreitä kun sekään ei ketään haittaa ja ohittamalla keltaisen viivan kohdalla ylämäkeen kun ei sekään ketään haittaa käyttäytyy pyörän selässa aivan samalla tavalla. En usko että kuulut tähän jengiin mutta ilmiö on olemassa ja kyse ilmiöstä jonka nimi on "ihmiset ovat erilaisia".

Muuhun voi todeta että varmaan liikumme eri reittejä, sinulle osuu matkalle punaisia päin ohjastavia pienten pyöräilijöiden äitejä tai isiäkin, oletettavasti tuttujakin sinulle kun olet osannut heidät tunnistaa. Omilla reiteillä korostuu kiireiset Spandexit ja toki alepat mutta niiden ajokäytös on etenkin turistiaikaan niin randomia että osa vaatisi luotsin selvitäkseen. Spandexien vanhemmuudesta en osaa sanoa mutta sen kyllä että äitejä ei ole montaa joukkoon mahtunut.

Ja tietysti on oikein mukavaa ajatella että suojatien valon painamatta jättäminen ja punaisia päin puskeminen onkin itse asiassa epäitsekästä ja ajatus onkin siinä että muut saavat ajella häiriöttä.

Ja edelleen, minulle sama miten kukin ajaa mutta oman käytöksen peruste voi olla rehellisesti se että "on kiire" tai "en jaksa odotella" ja oikaisen siksi.

kuovipolku
21.05.2018, 09.22
Nyt on pakko tuottaa pettymysja todeta että en tiedä miten pukeudut eikä se kiinnostakaan. Ja toisaalta Spandex on enemmänkin mielenlaatu kuin materiaali.

Ensinnäkin en millään lailla olettanut että tietäisit miten pukeudun enkä edellyttänyt että sen pitäisi kiinnostaa sinua. Pitääkö minun todella kysyä onko luetun ymmärtäminen aina sinulle yhtä vaikeaa?

"Spandex" on lähinnä niiden mielenlaatu jotka sitä ilmausta käyttävät.

Muuhun voi todeta että varmaan liikumme eri reittejä, sinulle osuu matkalle punaisia päin ohjastavia pienten pyöräilijöiden äitejä tai isiäkin, oletettavasti tuttujakin sinulle kun olet osannut heidät tunnistaa.

Tollo! Isäksi tai äidiksi tunnistaminen ei tietenkään näissä tapauksissa perustu mihinkään muuhun kuin siihen että heidän perässään, edellään tai vierellään ajaa yksi tai useampi pieni pyöräilijä.

Ja tietysti on oikein mukavaa ajatella että suojatien valon painamatta jättäminen ja punaisia päin puskeminen onkin itse asiassa epäitsekästä ja ajatus onkin siinä että muut saavat ajella häiriöttä.

Epäitsekkyydellä en ole tässä yhteydessä suinkaan kehuskellut. Myönnän auliisti että toimintani lähtökohtana on ja sitä motivoi puhdas itsekkyys - mutta se ei sulje pois että sitä voi perustella myös muilla, ehkä jalommilta kuulostavilta syillä, jotka myös kestävät lähempääkin tarkastelua.'

Enkä näe mitään järkeä tai fiksuutta siitä että esimerkiksi jättää aiheuttamatta turhan pysähdyksen muille vain siksi että tekee niin myös tai etupäässä siksi että hyötyy siitä itsekin.

latuman
21.05.2018, 10.03
Liikennevalojen järjestyksessä on paljon harvemmin arviointivirhe kuin pyöräilijän punaisia päin ajamisessa.

En myöskään allekirjoita etteikö se muita satuttaisi. Läheiset, ystävät, mutta jos vaikka niitä ei olisikaan, sen auton kuski nyt ainakin.

Jos sujuvuuden sääntöä täytyy perustella poikkeuksilla liikennevalojen sijoittelussa, silloin vain todistaa säännön. Siis, onhan se nyt siistiä ajaa punaisia päin ja niin on tietysti ilman käsiäkin ajelu, ymmärrän kyllä viehätyksen.

Barracuda
21.05.2018, 10.26
Pitääkö minun todella kysyä onko luetun ymmärtäminen aina sinulle yhtä vaikeaa?

Tollo!

Heh. Varsin viihdyttävää!

Isäksi tai äidiksi tunnistaminen ei tietenkään näissä tapauksissa perustu mihinkään muuhun kuin siihen että heidän perässään, edellään tai vierellään ajaa yksi tai useampi pieni pyöräilijä.

Ahaa.
Että oikein perheenä pusketaan punaisia päin kuin sorsat.
Hiukan nyt kuulostaa essonbaarin tarinalta.
Niin tai näin ainakin on näillä seuduilla ns. lajille epätyypillistä käyttäytymistä

kuovipolku
21.05.2018, 11.20
Ahaa.
Että oikein perheenä pusketaan punaisia päin kuin sorsat.
Hiukan nyt kuulostaa essonbaarin tarinalta.

Tähän on näköjään vielä täsmennettävä: viimeksi näin kävi lauantaina (äiti ja tytär) ja sitä edellisen kerran viime viikolla (isä, äiti ja kaksi lasta). Molemmat toki paikoissa ja tilanteissa joissa ei ollut mutta syytä punaisissa valoissa seisomiseen kuin liikennesääntöjen ehdoton noudattaminen ja huonon esimerkin näyttämisen (lapsille joiden havainto- ja harkintakyky ei vielä ole riittävä) välttäminen.

Enkö yrittänyt väittää että tällainen olisi sen enempää tyypillistä kuin yleistä. Annoin sen vain esimerkkinä tapauksista jotka oman kokemukseni mukaan ovat vähemmän harvinaisia kuin se että lycraan pukeutunut maantiepyöräilijä ei malta odottaa suojatien valojen vaihtumista vihreäksi silloin kun valoissa on lapsia tai koululaisia.

PS Ja sinun mieleksesi: Minua ei pätkääkään kiinnosta se miltä kertomani sinun korvissasi kuulostaa:cool:

PPS Pääasia lienee että sananvaihtomme ei ole ollut lukijoille täysin viihdyttämätöntä.

Fat Boy
24.05.2018, 09.17
Kyll omatkin havainnot tukee tätä, että perusjantteri ajaa todennäköisemmin punaisia päin kuin trikootorpedo.

Mitäpä vielä?

Jami2003
24.05.2018, 11.49
Ajelin autolla pari viikkoa sitten Kaivopuiston rantaa kun joku ajeli pyörällä (siis ei harrastaja vaan siviili ilman kypärää ja ajo kamoja) rannan puolella (jossa ei ilmeisesti pyörätietä). "Tämä on jalkakäytävä" huudahti vanhempi herrasmies joka ei vaatteista päätellen ollut laitapuolen kulkija ja tönäisi pyöräilijää niin että tämä horjahti ajoradalle ja otti tukea jalalla. Ei sentään kaatunut eikä tullut autoakaan joka olisi päälle ajanut. Jotain pyöräilijä sanaili miehelle mutta ei käynyt pieksemässä sitä joten kaikilta vahingoilta vältyttiin.

Mutta kyllä minä jäin suu auki kattomaan tilannetta. Että mitä v****a. On joo väärin ajaa jalkakäytävällä mutta mikä päässä viiraa että aletaan tönimään toista ajokaistalle. Tuossa olisi ollut mahdollisuus kaatumiseen, auton alle jäämiseen tai pahoinpitelyyn. Voi ziisus.

Luojan kiitos en asu junttilassa nimeltä Helsinki (anteeksi fiksut helsinkiläiset mutta siltä se vaikuttaa kun näitä tilanteita tulee vain ja ainoastaan siellä todistettua ja lisäksi aivan liian moni ihminen kulkee siellä naama norsun vtulla hlvtin huonotuulisena). Relatkaa. Arvostakaa lähimmäisiä. Aurinko paistaa, nauttikaa elämästä ja ilahduttakaa muidenkin elämää. Peace and love.

TemMeke
24.05.2018, 13.14
Ajelin autolla pari viikkoa sitten Kaivopuiston rantaa kun joku ajeli pyörällä (siis ei harrastaja vaan siviili ilman kypärää ja ajo kamoja) rannan puolella (jossa ei ilmeisesti pyörätietä).

Riippuu kohdasta, tosta oikealle rannan puolella on vain kävelytie, vasemmalle on pyörätiekin. Oletan, että puhe on tosta ajoradan vieressä kulkevasta, eikä ihan rantaa myöten menevästä..?
https://www.google.com/maps/@60.1556059,24.9505283,3a,75y,172.76h,72.46t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBvf9XXaL6kcE9019YCEqMw!2e0!7i1 3312!8i6656

Luojan kiitos en asu junttilassa nimeltä Helsinki (anteeksi fiksut helsinkiläiset mutta siltä se vaikuttaa kun näitä tilanteita tulee vain ja ainoastaan siellä todistettua ja lisäksi aivan liian moni ihminen kulkee siellä naama norsun vtulla hlvtin huonotuulisena). Relatkaa. Arvostakaa lähimmäisiä. Aurinko paistaa, nauttikaa elämästä ja ilahduttakaa muidenkin elämää. Peace and love.

Pidemmän päälle alkaa ärsyttää, jos joku asia toistuu ihan jatkuvasti. Kuten fillarointi väärässä paikassa. En puolusta tönimistä, koska siinä ei oo mitään puolustettavaa. Ihan vaan ajatuksena, että miksi.

Helsinki on kuitenkin vielä niin pieni, että siellä mahtuu elämään ottamatta toisia huomioon. Isommissa paikoissa ihmiset oppii olemaan keskenään. :)

kuovipolku
24.05.2018, 14.22
"Kaivopuisto rannalla" tarkoitat varmaankin Merisatamanrantaa, jossa ajoradan reunassa meren puolella on tosiaankin jalkakäytävä ja pyörätie - siis ei KLV vaikka sillä jalankulkijatkin näyttävät viihtyvän:cool: - kulkee puiston puolella?

(Kaivopuistonranta on se erillinen aivan rannassa kulkeva kävelytie. Ehrenströmintiellä on normaali kelvi, jolla on liikennemerkillä ja osin tiemerkinnällä erotetut ja osin puurivistön erottamat kaistat.)

Ei Helsinki taida tässäkään olla mikään poikkeus maamme muihin, pienempiin kaupunkeihin nähden. Ainakin Turusta ja Tampereelta koetuista tapauksista - viimeksi mainitusta vieläpä aivan äskettäin:rolleyes: - olemme voineet tällä foorumilla lukea.

Omaa kokemusta ei tönäisijästä tai tönäisyn yrittäjästä ole, mutta käsien äärimmilleen levittäjistä kylläkin - ja kaikilla kerroilla paikoissa jotka eivät olleet jalkakäytäviä! Yksi oli liikennemerkin mukaisesti kelvi (joka tosin olisi muuttunut kyseisen vanhemman herran tulosuunnassa kymmenen metrin päässä jalkakäytäväksi), yksi oli kelvin suuntainen puistotie (jota ei ollut mistään suunnasta osoitettu ainoastaan jalankulkijoille) ja yksi oli hautausmaalla (tiellä jota käyttivät niin huoltoajoneuvot kuin haudoilla autolla käyvät tai vietävät vieraat).

Mutta tässäkin on yhtä lailla melko varmasti kyse jonkinlaisesta mielenterveysongelmasta, liittyipä se sitten suoranaiseen mielenvikaan tai vain tietynaseteiseen dementiaan; ei kai muuten voi kuvitella sen enempää tuollaista seurauksista piittaamatonta tai niitä ymmärtämätöntä tekoa kuin sitä että joku rupeaa leikkimään sheriffiä ja huutamaan täyteen ääneen hautausmaalla keskellä pyhäpäivän rauhaa?

TemMeke
24.05.2018, 15.39
Ei Helsinki taida tässäkään olla mikään poikkeus maamme muihin, pienempiin kaupunkeihin nähden. Ainakin Turusta ja Tampereelta koetuista tapauksista - viimeksi mainitusta vieläpä aivan äskettäin:rolleyes: - olemme voineet tällä foorumilla lukea.

Yritin guuglata uutista, jossa jalankulkija tönäisi pyöräilijää Helsingissä, mutta löydän vain tönäiseviä autoja.. :D

ilmora
28.05.2018, 13.03
Kelvillä olisi hyvä olla maksiminopeus 25 km/h. Niitä ei ole tarkoitettu kilparadoiksi vaan rauhalliseen siirtymään. Treenit hoidetaan sitten maantiellä yms skuugessa.

Ehkä vain taajamissa. Kelvejä on peltojen keskellä landellakin.

Tämä ei varsinaisesti ole vaikeaa elämää, mutta koomista kylläkin - tänä keväänä ensin lakaisuautot putsasivat Karisalmen sillan ajoradat puhtaaksi sorasta ja muusta, ja viikkoa kahta myöhemmin tuli auto ja kaksi miestä, jotka sitten putsasivat ns. jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden osuudet sillan kohdalta ja tietenkin tuuppasivat kaiken skeidan ja soran takaisin kaiteen takaa sinne sillan ajoradoille. Urakka taisi myös käsittää vain sillan kohdan, sillä sillalle johtavalla kelvillä muistaakseni ei kauheasti oltu siivottu ja kaiteiden vuoksi ei kelvistä huolehtiva kalustokaan ollut mahtunut. Hienoa meininkiä. Ensin maksetaan porukalle A siitä, että siivoaa sen soran pois ja porukka B siirtää sen soran sitten takaisin ja siinä se sitten lepääkin varmaan koko kesän ensi kevääseen, kunnes homma hoidetaan taas yhtä hyvin.

Edit: Kappas. Pari viikkoa ehti olla, kunnes harja-auto näyttää nyt putsanneen pois.

Jani73
31.05.2018, 16.27
Viikon sisään kaksi kertaa tullut mun puolella pyöräilijä vastaan naama kiinni kännykässä. Perjantaina hirvensalossa, taisi olla pari lasta rinnan siinä kohtaa. Ehdin soittaa kelloa ajoissa ja lapsi heräsi tähän maailmaan.

Eilen pansiontien varrella toista ohittanut pyöräilijä taas mun kaistalla ja kännykässä kiinni. Olin juuri ohittanut toisen ja en ehtinyt kuin karjaista jotain, että törmäykseltä vältyttäisiin....toki olisin väistänyt puiston nurmikolle hätätapauksessa.

Scrap
04.06.2018, 19.06
Some on tärkein.

Eipä siinä yksi somettaja meinas jyrätä mut pakulla tullessaan huoltoaseman pihasta suojatien yli ajoradalle. Kajrjaisin sille tullessani ja paku pysähtyi aika äkkinäisesti. Meniköhän kamat nurin kyydissä?

Steni
08.06.2018, 00.38
Eilen olisi taas saanut 3 kertaa kinnerin lunastukseen...….
kiertoliittymät näyttävät olevan liian vaikeaselkoisia osalle autoilijoista,
joutuvat paniikkijarrutuksia tekemään kun eivät välitä väistämissäännöistä paskaakaan.
Varsinainen murheenkryyni on sitten kehä 3 ja Riihitontuntien risteys. Ei reissua, että siinä ei
meinaisi jäädä auton alle riippumatta kummasta suunnasta tullaan.
https://www.google.fi/maps/@60.2791707,24.816524,127a,35y,180h,45t/data=!3m1!1e3?hl=fi

Nalho
08.06.2018, 08.27
Ihan mielenkiinnosta kysyn että missä kinnerillä kuuluu ajaa? Kevyenliikenteen väylillä vai siellä ajoradalla autojen seassa?

tvain
08.06.2018, 10.00
Ihan mielenkiinnosta kysyn että missä kinnerillä kuuluu ajaa? Kevyenliikenteen väylillä vai siellä ajoradalla autojen seassa?

Kinneri on katettu, noja-asennossa ajettava polkupyörä. Sillä ajetaan aivan samoilla liikennesäännöillä kuin pystymallisella polkupyörällä.

Tieliikennelaki 2 luku 19 § https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021090#L2P19

Nalho
08.06.2018, 11.46
Sitten jos haluaa mennä kinnerillä pyörätienjatkeen yli siten että autot väistävät on hypättävä kotterosta pois ja ja edettävä työntämällä. Eli alettava tilapäisesti jalankulkijaksi niin kuin muutkin pyöräilijät.

Steni
08.06.2018, 11.55
Sitten jos haluaa mennä kinnerillä pyörätienjatkeen yli siten että autot väistävät on hypättävä kotterosta pois ja ja edettävä työntämällä. Eli alettava tilapäisesti jalankulkijaksi niin kuin muutkin pyöräilijät.

En tunne ensimmäistäkään pyöräilijää, joka tekee noin.

Voisitko ystävällisesti näyttää lakipykälistä sen kohdan, jossa mainitaan, että autoilija kääntyvänä tai
tullessaan kolmion takaa kohtelee eriarvoisesti pyöräilijöitä tai jalankulkijoita suojatie/pyörätienjatkeella?

Autojenko ei tarvitse väistää, kun työnnettävää kinneriä?
Aikamoista...….

Fuuga
08.06.2018, 14.40
Sitten jos haluaa mennä kinnerillä pyörätienjatkeen yli siten että autot väistävät on hypättävä kotterosta pois ja ja edettävä työntämällä. Eli alettava tilapäisesti jalankulkijaksi niin kuin muutkin pyöräilijät.Mikäs aivopieru tämä oli?

Sent from my D5503 using Tapatalk

Mattia
08.06.2018, 14.42
^^Ja tämmöisiä nalhoja meillä on autonkuljettajina pilvin pimein. Huoh. Ihme, ettei raatoja tule enempää.

Tassu
08.06.2018, 14.47
Mäkin ihmettelen, että mikä tämä on?

Mutta tänään,
onneksi ajelin varovaisesti, pidin sitä toista kättä jarrukaffalla ja hidastinkin ajaessani kelviä pitkin risteykseen. Oma varovainen toimenpide mahdollisti sen, että vältyttiin törmäykseltä kun sivukadulta pakukuski tuli känny korvassa STOP-merkin takaa pysähtymättä siihen minun eteen jatkeelle. Täytyy ajaa seuraavallakin kerralla varovaisesti.

Nalho
08.06.2018, 15.24
En ole puhunut mistään auton kääntymisestä tai kolmion takaa tulemisesta mitään. Tarkoitin vain sellaista paikkaa jossa on suora ajorata johon on pelkkä risteävä kevyenliikenteen väylä suojateineen. Siinähän auto joutuu väistämään eli pysähtymään kun ylittäjä on jalankulkija tai polkupyörään rinnastettavan laitteen taluttaja. Jos ajamalla ylittäjä on pyöräilijä tai kinnerin kuljettaja niin he joutuvat väistämään autoa. Tilanne on tietysti toinen jos siihen on laitettu autoilijalle kolmiot.

Monille pyöräilijöille iskostunut sellainen käsitys että heillä on aina täysi vapaus mennä sitä jatketta siten että autoilija väistää, mutta eihän asia niin ole. Saadakseen sen oikeuden on heidän jalkauduttava ylitykseen. Luulisi että sama koskee kaikkia polkupyöränomaisen laitteen kuljettajia.

Ei tästä nyt kannata kenenkään alkaa hihojaan kärventämään. Kirjoitin tuon lähinnä piruuttani siksi, että melkoisia suorituksia täytyy tehdä jos aikoo kaikkia lakeja ja asetuksia tien päällä kuuliaisesti noudattaa.

Leewi
08.06.2018, 15.26
En tunne ensimmäistäkään pyöräilijää, joka tekee noin.

Voisitko ystävällisesti näyttää lakipykälistä sen kohdan, jossa mainitaan, että autoilija kääntyvänä tai
tullessaan kolmion takaa kohtelee eriarvoisesti pyöräilijöitä tai jalankulkijoita suojatie/pyörätienjatkeella?

Autojenko ei tarvitse väistää, kun työnnettävää kinneriä?
Aikamoista...….
Eiköhän nalho kuitenkin tarkoita ihan normaalia tilannetta, jossa pyöräilijä muuttuu kävelijäksi pyörää taluttaessaan autotietä ylittäessään paikassa, jossa on pyörätien jatke. Eli kun täytyy esim vaihtaa toisen puolen kevlille ja autoja tulee solkenaan.

kuovipolku
08.06.2018, 17.05
Ei tästä nyt kannata kenenkään alkaa hihojaan kärventämään. Kirjoitin tuon lähinnä piruuttani siksi, että melkoisia suorituksia täytyy tehdä jos aikoo kaikkia lakeja ja asetuksia tien päällä kuuliaisesti noudattaa.

Se että kirjoittaa jotain "lähinnä piruuttaan ei tee kirjoitettua yhtään vähemmän älyttömäksi silloin kun se on ollut älytön kommentti siinä yhteydessä jossa se on esitetty.

Ei myöskään se että eittämättä löytyy "monia pyöräilijöitä" joilla on erinomaisen virheellinen käsitys siitä ettei heillä kelvinkäyttäjinä voi missään tilanteessa olla väistämisvelvollisuutta autoilijaa kohtaan ei tee kommentistasi vähemmän typerää ja asiaankuulumatonta. Ensinnäkään sellaisia pyöräilijöitä ei tältä foorumilta löydy eivätkä kyseisen kinnerikuskin mainitsemat paikat sellaisia ole eikä sinulla ollut mitään syytä olettaa että sellaisesta olisi myös voinut olla kyse.

Nalho
08.06.2018, 17.53
Nähtävästi Leewi tajusi kupletin juonen. Hyvä että veteraani pystyy takaamaan kaikkien palstalaisten selustan tuossa väistämisen tietämyksessä. Ehkä tietämys ja käytäntö sitten eivät kulje yhtä jalkaa? Sillä sen verran tuolla liikenteessä syöksähtelee kamikazeja laput silmillä auton nokan editse tuuriinsa luottaen, että pakko heillä on lantussaan olla jokin harhakäsitys tyylinsä oikeutuksesta. Mutta ehkä he eivät sitten vieraile näillä sivuilla.

Mitä tulee juttuni typeryyteen, niin en sen takia ala kimonoani repimään. Sillä sen verran mottipäisyyksiä saa näiltä sivuilta lueskella, että kyllä jokaisen kannattaa vilkaista luurankokaappiaan hieman peremmältä ennen kuin vippaa sen ensimmäisen musan.

oppes
08.06.2018, 18.11
Nähtävästi Leewi tajusi kupletin juonen. Hyvä että veteraani pystyy takaamaan kaikkien palstalaisten selustan tuossa väistämisen tietämyksessä. Ehkä tietämys ja käytäntö sitten eivät kulje yhtä jalkaa? Sillä sen verran tuolla liikenteessä syöksähtelee kamikazeja laput silmillä auton nokan editse tuuriinsa luottaen, että pakko heillä on lantussaan olla jokin harhakäsitys tyylinsä oikeutuksesta. Mutta ehkä he eivät sitten vieraile näillä sivuilla.

Mitä tulee juttuni typeryyteen, niin en sen takia ala kimonoani repimään. Sillä sen verran mottipäisyyksiä saa näiltä sivuilta lueskella, että kyllä jokaisen kannattaa vilkaista luurankokaappiaan hieman peremmältä ennen kuin vippaa sen ensimmäisen musan.

Jep. Juuri kuvaamistasi syistä kannattaa olla todella tarkka kun kuvaat häröileviä pyöräijöitä. Noitakin toki piisaa, mutta ei kannatane heittää täällä mitään löysiä "Fillaristi taluttaa aina, jos haluaa etuajo-oikeuden"-kommentteja.

Smo
08.06.2018, 18.17
Tuntuu kyllä että moni polkija ja autoilija luulee että fillaria kuuluu väistää poikittaisella suojatiellä joka ei ole risteyksessä. Sitten taas liikenneympyröissä ja motareiden rampeissa tms kuten tuo Stenin gmaps paikka kaikki yrittää ajaa päälle. Jonkunlainen liikenneturvan tietoisku olis kiva. Tai uudet säännöt.

kuovipolku
08.06.2018, 18.50
Eihän sen tajuamiseen Leewiä tarvittu - eikä sen tajuaminenkaan tee kommenttiasi yhtään fiksummaksi.

Jos todella arvelet että liikenteessä laput silmillä syöksähtelevät kamikazet edes käyvät lukaisemassa tätä foorumia, olet...no, jätän sanomatta koska sitä ei voi sanoa millään lailla nätisti.

Typeryyksiä ja mottipäisyyksiä voi foorumikeskustelussa olla kahdenlaisia: toiset ovat sitä ihan sellaisenaan voimatta sille mitään, toiset ovat omiaan luomaan huonoa keskusteluilmapiiriä ja pilaamaan hyvää foorumia. Sellaistenkin kirjoittajat eivät ehkä mahda itselleen eivätkä luonteelleen mitään, mutta aivan liian usein he tekevät sen tieten tahtoen.

Omien kommentieni fiksuudella tai tarpeellisuudella en rupea kehuskelemaan- eikä minulla varmaan olisi siihen aihettakaan - mutta sen voin sinulle vannoa etten yhtään viestiä ole kirjoittanut enkä lähettänyt tarkoituksella vittuilla, keljuilla, naljailla,. näsäviisastella, trollata tai sabotoida jotain ketjua.

OneTen
08.06.2018, 22.39
Nyt tuntuu olevan herkillä... Minäkin kyllä tajusin heti Nalhon kommenttia lukiessani mitä tarkoitetaan, mutta aika tiukkaa tekstiä jaksetaan vääntää. Itsekin tänään jalkauduin pyörän selästä ja talutin toisella puolella tietä kulkevalle kelville, kun en vaan jaksanut jäädä odottelemaan molemmista suunnista tulevia katkeamattomia autojonoja katkeaviksi.

Frosty
14.06.2018, 09.19
Sitä olen tässä viime aikoina miettinyt, että noinko on määräysten mukaista toteuttaa yhdistettyjä jalankulku- ja pyöräteitä niin, että niille aukea rakennusten ulko-ovia. Vaikka nämä ovet olisivat harvoin käytettyjä, niin siitäkin huolimatta. Muutenkin oudoksuttaa pyöräillä rakennusten seiniä hipoen.

El-Carpaso
14.06.2018, 09.29
^ en tiedä määräyksistä, mutta lakihan velvoittaa ajamisen niin oikealla, kuin haitatta käy päinsä. Itse tulkitsen, että door-zonella pööpöily on haitallista joten siellä ei tarvitse ajaa, oli kyseessä sitten autojen tahi rakennusten ovet

Mohkku
14.06.2018, 09.40
Mitenköhän tässä kohdassa pitäisi liikennemerkin ja maaston välinen yhteys ymmärtää?
https://goo.gl/maps/D7vb1zVkEd32

Kuva toisesta suunnasta:
https://goo.gl/maps/LJCtckDt4aM2

JackOja
14.06.2018, 09.43
Mä en nyt ymmärrä mitä tuossa ei ymmärrä? Avaatko vähän?

Tää on vissiin ennenkin ollut esillä, muistan tuon seisokelevan tatuoidun pariskunnan ja tuon fillaria pystyssä pitävän tumman kaverin.

Mohkku
14.06.2018, 10.36
Lähinnä jalkakäytävän sijaintia ja sitä, nipistääkö se erkkerien kohdalla osan pyörätiestä. Asfaltin ja laatoituksen raja on kuitenkin aika selkeä ohjaava elementti ja se menee noissa erkkereissä ristiin käytössä olevan tilan osalta.

Puskis
14.06.2018, 11.34
No tuo ratapihankadun pätkä on vaan niin umpipaska ja kapea, ettei voi muuta kuin varoa ja yrittää tulla toimeen muiden kulkijoiden kanssa. Virallisesti jalkakäytävä on kai tuo neljä laattaa, mut useammin tuossa pelottaa muut pyöräilijät kuin pyörätielle koukkivat jalankulkijat.

El-Carpaso
14.06.2018, 11.54
Toi ei oo juu yks parhaista turun pyöräteistä. Onneksi ko. pätkä ei ole kauhean pitkä

Tassu
14.06.2018, 17.10
Asfaltin ja laatoituksen raja on kuitenkin aika selkeä ohjaava elementti ja se menee noissa erkkereissä ristiin käytössä olevan tilan osalta.
Mun mielestä ei todellakaan ole mikään ohjaava elementti.

Mä kuvittelen sen valkoisen viivan tohon ja ajaisin auringonlaskuun (paitsi jos se on ..ska paikka ajaa niin ajaisin ajoradalle).

Puskis
14.06.2018, 17.57
Ajoradalla ois kuolemanpelko kovempi. Ratkaisu on välttää koko katua, jos mitenkään mahdollista.

Tuo turkulainen vanha tapa merkitä jalkakäytävät laatoilla on tunnistamisen kannalta kätevä, mutta houkuttelee lastenrattaat, rollaattorit, matkalaukut ym. pyöräteille. Onneksi noita taidetaan muuttaa nykyään tietöiden ohessa asvalttipintaisiksi.

kuovipolku
14.06.2018, 18.53
Tänään taas harmitti droppitanko-, spandex- ja niin edelleen maantiepyöräilijän ominaisuudessa,. vaikka olinkin jalan liikkeellä.

Edessä oli taas yksi näitä paikkoja, joissa kelvi hyppää eli vaihtaa kadun toiselta puolelta toiselle ja koska ajorataa ajavat eivät käänny, eivät tule kiertoliittymään eivätkä sieltä ulos eivätkä tule kolmion takaa eikä väistämisvelvollisuutta ole millään muullakaan tavalla osoitettu, on aivan päivänselvää ja ihan s-nan selvää että pyöräilijä on väistämisvelvolinen.

Jo vähän vanhemman mallisella C2C-geometrialla varustetulla celestenvärisellä Bianchillaan ajoi takaa ohitseni kuski joka heilautti kättään ikään kuin suuntamerkiksi ja katsoi sen antavan hänelle samalla sen kuuluisan etuajo-oikeuden. Vastaantullut autoilija ei tietenkään voinut muuta kuin jarruttaa.

En voinut olla ajttelematta viimeaikaiset foorumikeskustelutkin mielessäni että 99% ihmisistä jotka näkivät tuon tai olisivat olleat sen näkemässä, olisivat mielestään nähneet taas yhden tyypillisen pyöräilijän/maantiepyöräilijän/kiimapyöräilijän/droppitankopyöräilijän ja osoituksen siitä millaisia ne pyöräilijät ovat. Minä taas näin yhden dorkan joka ei maastoshortseissaan ja hieman lepattavassa paidassaan ainakaan mikään maantiepyöräilijä ollut. Mikä lie työmatkatempoilija.

PS Vastaavanlaisissa paikoissa on muuten mielestäni lisääntynyt se että autoilija antaa tietää eli toimii ikään kuin olisi se väistämisvelvollinen osapuoli. Parhaassa tapauksessa auto pysähtyy ja kuljettaja viittoo kädellään menemään. Yritä siinä sitten olla vastuullinen ja ennakoitavasti ja sääntöjen mukaan ajava pyöräilijä:cool: Hupaisinta tai surullisinta on että sujuvinta kaikille olisi kun pyöräilijänä voisi luottaa siihen että auto ajaa normaalivauhtia eli nopeasti alta pois, jolloin oma vauhti olisi helppo sovittaa.

PPS En itse koskaan jätä omaa hidastamistani viime tippaan tai tule tilanteeseen normaalivauhdista jarruttamalla (jolloin olsi ehkä ymmärrettävää että autoilijasta voisi näyttää siltä että tuossa tulee taas yksi sellainen sääntöjä tuntematon tai niistä piittaamaton spandexpelle.)

TemMeke
14.06.2018, 20.44
Sitä olen tässä viime aikoina miettinyt, että noinko on määräysten mukaista toteuttaa yhdistettyjä jalankulku- ja pyöräteitä niin, että niille aukea rakennusten ulko-ovia. Vaikka nämä ovet olisivat harvoin käytettyjä, niin siitäkin huolimatta. Muutenkin oudoksuttaa pyöräillä rakennusten seiniä hipoen.

Näihin saa myös rakennettua mukavia ansoja. Osun aamuisin muutaman kerran viikossa samaan aikaan paikkaan, jossa tilataksi seisoo pyörätien puolella sivuovi auki rapun kohdalla. Rapussa on sen verta syvennystä, että aukeavaa ovea ei näe ja sieltä syöksyy lapsi vauhdilla suoraan taksin sivuovesta sisään. Pyöräilijä on tilanteessa pakotettu ajamaan taksin ja talon välistä jalkakäytävän puolelta, tai vaihtoehtoisesti ajorataa liikennettä vastaan.

Vilhelm V
14.06.2018, 21.52
Näihin saa myös rakennettua mukavia ansoja. Osun aamuisin muutaman kerran viikossa samaan aikaan paikkaan, jossa tilataksi seisoo pyörätien puolella sivuovi auki rapun kohdalla. Rapussa on sen verta syvennystä, että aukeavaa ovea ei näe ja sieltä syöksyy lapsi vauhdilla suoraan taksin sivuovesta sisään. Pyöräilijä on tilanteessa pakotettu ajamaan taksin ja talon välistä jalkakäytävän puolelta, tai vaihtoehtoisesti ajorataa liikennettä vastaan.

Seuraavalla kerralla moisessa paikassa voi kokeilla vaikka taluttaa sitä pyörää.

TemMeke
15.06.2018, 09.14
Seuraavalla kerralla moisessa paikassa voi kokeilla vaikka taluttaa sitä pyörää.

Vaihtoehto sekin.

Itse jututin kuskia, kun tilanne oli toistunut viikon ajan. Ymmärsi yskän ja siitä eteenpäin on odottanut ajoradan puolella. Eihän se poista sitä ongelmaa, että rappukäytävistä juostaan pyörätielle, mutta onpahan edes metri enemmän reagointiaikaa. En aio jatkossakaan taluttaa jokaista tietä, jossa on rappukäytäviä suoraan kadulle. :)

Köfte
16.06.2018, 00.18

Päivemmällä joku näppärä muokkasi uutta juonta kuplettiin; reipasvauhtinen eteneminen ajoradan suuntaisesti, 90 asteen käännös
vasemmalle ja lennosta jalankulkijaksi... Muuten varmaan ihan kiva, mutta reaktioajat ja fysiikan lait vähän tössivät ko. yhtälössä.
Pahemmilta henkilövahingoilta taustapeilin tapahtumien perusteella välttyttiin, elleivät sitten intoutuneet manuaaliseen keskusteluun.
Huitomakielellä ainakin alustavasti keskusteltiin kovinkin.

Omista luurangoista kolisevat eniten ne kaksi kontaktia auton kanssa "oikeassa olevana".
Toiseksi eniten ne kaksi heille punavaloilla keulaan kopsahtanutta, onneksi vauriot pysyvät
jälkimmäisissä lähinnä henkisellä tasolla. En suosittele kokemuksena kumpaakaan vaihtoehtoa.
Nykyään (tosin jo vanhempanakin) tulee tarkkailtua enemmän asioita sekä-että mielellä;

Smo
16.06.2018, 18.12
Onkos polliisi tässä nyt väärässä, jos on tienpitäjien saamattomuuden takia jääny raidat maalaamatta niin ei kai se väistämisvelvollisuuksia muuta

http://kuvanjako.fi/ck03j-800.jpg

tvain
16.06.2018, 19.21
Onkos polliisi tässä nyt väärässä, jos on tienpitäjien saamattomuuden takia jääny raidat maalaamatta niin ei kai se väistämisvelvollisuuksia muuta

http://kuvanjako.fi/ck03j-800.jpg

Jaa-a, Helsingin poliisi ja Liikenneturva ainakin ovat eri mieltä (kuten Twitter-vastauksissakin jo huomautettiin): https://www.liikenneturva.fi/fi/kysymykset-ja-vastaukset/kavely-ja-pyoraily/pyoratienjatkeen-ajoratamaalaukset

Jos vuonna 2018 pyörätien jatkeen merkintä on tienpitäjältä tekemättä, ja paikassa on vain suojatiemaalaus, niin kyseessä on edelleen myös pyörätienjatke, jos jommaltakummalta puolelta jatkuu pyörätie.

tvain
16.06.2018, 19.23
Ja vielä lisäyksenä, pyörätien jatke ei ole muuttanut koskaan väistämisvelvollisuuksia. Uuteen tieliikennelakiin (hallituksen esitys menossa, voimaan kenties vuoden 2019 alusta) on kuitenkin tulossa 1) suojatiellä pyöräily aina sallituksi, ja 2) pyörätien jatkeen erilainen maalaus vain silloin pyöräilevä on etuajo-oikeutettu.

Fat Boy
16.06.2018, 20.23
Ja vielä lisäyksenä, pyörätien jatke ei ole muuttanut koskaan väistämisvelvollisuuksia. Uuteen tieliikennelakiin (hallituksen esitys menossa, voimaan kenties vuoden 2019 alusta) on kuitenkin tulossa 1) suojatiellä pyöräily aina sallituksi, ja 2) pyörätien jatkeen erilainen maalaus vain silloin pyöräilevä on etuajo-oikeutettu.Lain muutos vois olla ihan hyvä asia. Mutta, tuleeko tuosta pyörätienjatkeen merkinnästä yhä sekaannusta.

Koska auton ja pyörän tulosuunnista riippuu, onko autoilijalla väistämisvelvollisuus suhteessa pyöräilijään. Eli edelleen pitäisi sekä autoilijoiden, että pyöräilijöiden tuntea liikennesäännöt. Ja sehän ei tunnu onnistuvan.

Mitäpä vielä?

Köfte
16.06.2018, 20.55
Lainaus: "Koska auton ja pyörän tulosuunnista riippuu, onko autoilijalla väistämisvelvollisuus suhteessa pyöräilijään.
Eli edelleen pitäisi sekä autoilijoiden, että pyöräilijöiden tuntea liikennesäännöt. Ja sehän ei tunnu onnistuvan."

Tässähän se. Eikä tuo häilyväinen "jatke"-osio ainakaan helpota asiaa?

Mohkku
16.06.2018, 22.06
Turussa Lemminkäisenkadulla Datacityn kohdalla on kolme suojatietä suoralla tiellä peräkkäin, jossa toisella puolella on pyörätie. Noista muistaakseni vain keskimmäinen on maalattu jatkeeksi. Entä kun asfalttiporukka tulee, mikä se sitten on?

TemMeke
18.06.2018, 13.12
https://mailia.fi

Alkaa tulla tavaks väistellä tollasta Mailia-teipattua autoa aamusin. Kaveri tulee ihan kattomatta puskien takaa kelvin yli ja hidastaa vasta ennen ajorataa, jos sattuu tulemaan autoja. Palautteen laitto taitaa olla ihan turhaa..?

Tulispa talvi, lehdet ei peitä näkyvyyttä ja tonkin valot huomaa kauempaa, että osaa varoa.

-jamo-
18.06.2018, 13.14
Mitäs jos antaisit kuskille henkilökohtaista palautetta?

skithund
18.06.2018, 14.49

Ihmettelin Twitterissä samaa ja pistin myös Espoon kaupungille palautetta, että miten on, saataisko pikkuhiljaa jatkeiden maalaukset/kivetykset korjattua.

Valitettavasti tilanne on juuri tuo, mitä olet kuullut. Maastossa on liikuttava olevien merkkien mukaan. Jos pyörätien jatketta ei ole vielä maalattu jatkeeksi, siitä pyörä on talutettava.

Näitä nykyisiä suojateitä muutetaan uudelleen maalauksen yhteydessä virallisiksi pyöräteiden jatkeisi. Siihen asti ne ovat suojateitä.

Muistelisin ihan, että Bembölen kahvituvan vieressä oleva suojatie (kahvitupa - Shell väli) olisi yksi näistä väärin merkatuista ja melko trafikoitu lenkkiväylä.

TemMeke
18.06.2018, 15.05
Mitäs jos antaisit kuskille henkilökohtaista palautetta?

Voisinhan mä sitä jututtaa, mut millähän sen sais pysähtymään?

Sen vertaa epäsäännöllisesti tulee kohdalle, ettei oikein viitteis ottaa asiakseen aamupäivystystäkään risteyksessä sitä odotellen. :/

TemMeke
18.06.2018, 15.09
Ihmettelin Twitterissä samaa ja pistin myös Espoon kaupungille palautetta, että miten on, saataisko pikkuhiljaa jatkeiden maalaukset/kivetykset korjattua.

Meneekö tuo tosiaan noin, että tiemerkintä jyrää muiden yli? Oon eläny käsityksessä, että se olis just toisinpäin. Eihän niitä tiemerkintöjä edes näe lumen alta ja silloinkin pitää osata ajaa.

Löytyyköhän tosta jotain painettua Finlexistä? Mä en äkkiseltään löydä ku jotain Iltalehden juttuja, jolla ei oo paljoa painoarvoa..

skithund
18.06.2018, 15.20
Meneekö tuo tosiaan noin, että tiemerkintä jyrää muiden yli? Oon eläny käsityksessä, että se olis just toisinpäin. Eihän niitä tiemerkintöjä edes näe lumen alta ja silloinkin pitää osata ajaa.

Tiemerkinnän ollessa esim. lumen peitossa saa ajella (KKO:1996:125), koska ei voida velvoittaa. Liikennemerkki on vahvempi kuin tiemerkintä, mutta "pyörätien jatke" liikennemerkkiä ei ole olemassa ja (suoja)tien jommalla kummalla puolella oleva pyörätien merkki ei ilmeisesti tätä enää tarkoita siirtymäajan päätyttyä vuodenvaihteessa.

tvain
19.06.2018, 14.39
Tiemerkinnän ollessa esim. lumen peitossa saa ajella (KKO:1996:125), koska ei voida velvoittaa. Liikennemerkki on vahvempi kuin tiemerkintä, mutta "pyörätien jatke" liikennemerkkiä ei ole olemassa ja (suoja)tien jommalla kummalla puolella oleva pyörätien merkki ei ilmeisesti tätä enää tarkoita siirtymäajan päätyttyä vuodenvaihteessa.

No nytpä se Helsingin poliisikin "tarkensi" (tai kumosi omat aiemmat sanomisensa) eli kaikki ovat pyörätien jatkeita mikäli jommalla kummalla puolella on (yhdistetty) pyörätie.

https://twitter.com/HelsinkiPoliisi/status/1008982111431340037

Petter
20.06.2018, 11.11
Olipa tänään aamulla taas aivan jäätävä meininki Helsingin keskuspuiston eteläisemmillä hiekkaväylillä. Melkein käy sääliksi siellä koiraansa ulkoiluttavia ja kävellen liikkuvia, sillä meiltä pyöräileviltä näkyi niin surkeita suorituksia. Jaksan edelleen ihmetellä miten autolla homma sujuu kutakuinkin ok mutta saman ihmisen hypätessä pyörän selkään looginen ajattelu ja muiden olemassaolo näyttää unohtuvan täysin. Käytännössä tuolla kuitenkin pärjää about seuraavilla:
1. Oikeanpuoleinen liikenne
2. Liikenteessä on muitakin ja heidän läsnäolonsa saattaa vaikuttaa omaan liikkumiseen
3. Pyörässä on jarru jolla voi tarvittaessa hidastaa
4. Älä ohita jos joku on tulossa vastaan tai et näe onko joku tulossa vastaan. Ei myöskään ole mikään pakko ohittaa heti kun ohitettava osuu omalle kulkureitille
5. Risteyksessä oikealta tulevaa pitää väistää

Paras suoritus tältä aamulta oli kun hissuttelin omaa tien oikeaa laitaani pitkin vastakkaisella puolella tietä vastaan tulevan juoksijaporukan sivuitse. Samaan aikaan kaksi vastaantulevaa pyöräilijää lähti ohittamaan tähän noin metrin levyiseen väliin, juurikaan edes hidastamatta. Tällä kertaa tilanteesta selvittiin ohjaustankojen hipaisulla sekä omalta osaltani voimakkaalla jarrutuksella sekä pientareen ja melkein ojan puolelle väistämällä. Ohittajilta en havainnut merkittäviä väistämisen eleitä. Suorituksellaan onnistuivat pelästyttämään myös juoksijat, jotka tässä vaiheessa etenivät varsin siistissä muodossa tien laidassa, niin paljon että porukasta kuului pari pelästynyttä huudahdusta. Ja taas luotiin postiivista kuvaa pyöräilijöistä.

Mohkku
21.06.2018, 08.36
No nytpä se Helsingin poliisikin "tarkensi" (tai kumosi omat aiemmat sanomisensa) eli kaikki ovat pyörätien jatkeita mikäli jommalla kummalla puolella on (yhdistetty) pyörätie.

Aika koomista etenkin sen jälkeen, kun lehtijutuissa poliisi taivastelee väärin pyöräilevien määrää. Onkohan poliisi koskaan puuttunut vääriin tai muuten vain kelvottomiin liikennejärjestelyihin? Esimerkkeinä vaikka jalkakäytäväpyöräilyjutussa Kivekkään esimerkki epäloogisesta pyörätiestä tai sitten näistä jatkeen maalauksista? Onhan täysin kestämätöntä, että poliisi twitterissä takoo päähän sääntöjä, joiden mukaan suojatiellä ei saa pyöräillä ja sitten uusi laki tai asetus noiden merkinnästä onkin aprillipila. Toisaalta kun poliisikin arpoo, miten tienpitäjältäkään voisi olettaa linjakasta toimintaa eli taitavat olla samassa veneessä ja siksi lojaaleja toisilleen.

ptaipale
23.06.2018, 12.47

Nyt on taas sitten tuokin twiitti poistettu... eivät ne pyöräilyn liikennesäännöt näemmä ole kovin selviä poliisillekaan, ja kun joku harkitsee, hän on niistä mieluummin hiljaa.

Pexxi
23.06.2018, 15.27
Omassa kylässähän olisiko ollut neljä vai viisi vuota sitten niin maalattiin noi uudet merkinnät kunnes pari viikkoa tästä myöhemmin ne maalattiin takaisin yhtenäisiksi. Oli kyllä aika hämmentävä kokemus ja piti kysyäkin mitä oli taustalla mutta eipä sitten jaksanut. Taidettiin vielä tänä vuonnakin maalata ihan yhtenäisiksi, alkanut jo miettiä että olenko itse väärässä mutta kukaan ei kyllä ajele ajoradalla ja siellä täällä on kelvin merkkejäkin niin olettanut että oikein olen ajellut. Valtion hoidossa olevissa on taas uudet merkinnät niin ei tarvitse ihmetellä sekasotkua, pitäisi kai joskus valistaa miten homma menee mutta tiedä sitten jaksaako. Semmosta sähläystä noi hommat kunnalla välillä on.

arctic biker
23.06.2018, 19.54
Täälläperin kettumaisimpia on nää pienemmät tiet joilta isommalle tullaan kolmion takaa kelvin ylittäen, tänään viimeksi. Molemmat jarruteltiin ihan kunnolla, autokuski avasi ikkunansa ja alkoi huutamaan kuinka noin tyhmästi eteen tulet, katsoin että sen verran minuakin vanhempi ja pienempi että Alpo Ruuthin sanaan isän, pojan ja Pyhän nenäveren mukaan keskustelun jatkumiseen varauduin, ei tarvinnut, parin perkeleen säestämänä opetin mitä kärjellään oleva kolmio tarkoittaa. Ruuvas ikkunansa kiinni ja kaasutti pois.

arctic biker
23.06.2018, 20.16
Mun on häpeäkseni tunnustettava etten ole oikein perillä näistä suojatien ajosäännöistä. Onnekseni oikein hyvin pikkukylässä autoilijat huomioi ja voinhan minäkin oottaa. Samoin Kiteen autokuskeille kunniaksi että kapeemmilla mutkateillä varsin hyvin hiljentävät kunnei näkyväisyyttä ole, minä sitten käsimerkillä jotta antaa mennä.

Veivaaja
25.06.2018, 14.51
Saman kärsivällisyyden ohittamisessa huomasin eilen Vantaa-Nurmijärvi -akselilla, ensin porukassa ja sitten yksin ajaessa. Hienoa!

Suojatieväistämiseen: Olen syvästi kiitollinen niille autoilijoille, jotka antoivat Suomessa (Tku-Naantali -väli) ja Ruotsissa (Kappelskär-Uppsala-Västerås-Örebro-Motala) välillä tietä (vaikka ei olisi ollut velvollisuutta). Lastattu tandem on vähän kömpelö ja hiton huono kiihtymään nollasta.

Mutta väistämissäännöt olisi hyvä tuntea, jotta tietää, mikä on oletettu toimintatapa.

Tää taisi mennä pikkasen aiheen ohi, mutta kun asiasta puhuttiin edelliselläkin sivulla, katsoin perustelluksi jatkaa... Hyvää pyöräilykesää!

Veivaaja
25.06.2018, 14.52
Saman kärsivällisyyden ohittamisessa huomasin eilen Vantaa-Nurmijärvi -akselilla, ensin porukassa ja sitten yksin ajaessa. Hienoa!

Suojatieväistämiseen: Olen syvästi kiitollinen niille autoilijoille, jotka antoivat Suomessa (Tku-Naantali -väli) ja Ruotsissa (Kappelskär-Uppsala-Västerås-Örebro-Motala) välillä tietä (vaikka ei olisi ollut velvollisuutta). Lastattu tandem on vähän kömpelö ja hiton huono kiihtymään nollasta.

Mutta väistämissäännöt olisi hyvä tuntea, jotta tietää, mikä on oletettu toimintatapa.

Tää taisi mennä pikkasen aiheen ohi, mutta kun asiasta puhuttiin edelliselläkin sivulla, katsoin perustelluksi jatkaa... Hyvää pyöräilykesää!

NoNo
28.06.2018, 14.59
Masalantien ja Västergårdingtien risteyksen lähellä käyskentelee aggressiiviinen koirien (pari valkoista puudelia) ulkoiluttaja. Pysäyttää ja pakottaa ajoradalle jos ajaa kelvillä. Tulee iholle jos ei meinaa mennä. Ei mennyt jakeluun missä on pyörän paikka byrokratian mukaan. Ajetaan varoen tuolla, voi tulla äkkipysäys.

ilmora
28.06.2018, 17.30
https://sok7za.db.files.1drv.com/y4mYi2mdqjmyFEDL2Fjeiqz7a2LUX7GFbBwdYOvaUYnLuJA9V_ _erRgFACq7V_X-CHMDLsTamCumdfKCvLUtCBK8P22-AaHin-YaJCI_xt8-4TeOCf5OpNU60Xn7MNubzqyXFthxqxFbS2lAfg8EPdz1lbLwGx y_-Vjtq3009Eil0RXOs61ZoLqDQFtg7eovuhLbmHNuxnd3Z7ILf1L-JsHlA?width=495&height=660&cropmode=none

tvain
28.06.2018, 23.23
https://sok7za.db.files.1drv.com/y4mYi2mdqjmyFEDL2Fjeiqz7a2LUX7GFbBwdYOvaUYnLuJA9V_ _erRgFACq7V_X-CHMDLsTamCumdfKCvLUtCBK8P22-AaHin-YaJCI_xt8-4TeOCf5OpNU60Xn7MNubzqyXFthxqxFbS2lAfg8EPdz1lbLwGx y_-Vjtq3009Eil0RXOs61ZoLqDQFtg7eovuhLbmHNuxnd3Z7ILf1L-JsHlA?width=495&height=660&cropmode=none

Mistäpäin tämmöinen yhdistetty pyörätie, jalkakäytävä ja purjehdusreitti löytyi?

ilmora
29.06.2018, 09.00
Tie 314, Pulkkilanharjun kevli, Vääksy-Sysmä.

JohannesP
30.06.2018, 23.22
Edit: ei koskekkaan otsikkoa, mutta antaa olla...

Mietin jo etten jaksa avautua, mutta jos kyseinen heppu lukisi tämän ja kommentoimatta muuttaisi edes toimintaansa.

Tulipa vierestä todistettua yhden maantiepyöräilijän toimintaa Turussa Aurakadulla Cafe Fontanan edessä jalkakäytävällä. Katu täynnä ihmisiä markkinoiden takia ja silti piti luovia ihmisten väleistä välillä poiketen ajoradalle vastaantulevien kaistalle ja lopulta vielä kaatui jalkakäytävällä kikkailessa. Ja sitä porukkaa liikenteessä oli oikeasti paljon niin kiinnostaisi tietää mikä idea tässä toiminnassa oli muuta kuin jalankulkijoiden kommenttien perusteella lisätä negatiivista mainetta maantiepyöräilijöille? Näytti kuitenkin jatkavan koko korttelin poikki.

Toivottavasti arvokkaampaan pyörään tuli edes mojovat naarmut tyhmästä toiminnasta. Kuskille ei onneksi näyttänyt käyvän mitenkään, mutta jatkoi matkaa toinen jalka maassa potkien. Jos olisi mennyt ajoradalle niin olisi saanut jakaa tien muutaman auton kanssa.

https://goo.gl/maps/pTMZWatVGC42
Kadulla edelleen sama terassikin minkä kohdalla kaatui.

kuovipolku
30.06.2018, 23.33
Millä perusteella tunnistit ja luokittelit tyypin maantiepyöräiijäksi?:rolleyes:

JohannesP
01.07.2018, 09.51
Millä perusteella tunnistit ja luokittelit tyypin maantiepyöräiijäksi?:rolleyes:
Maantiepyörästä.

Ja lisäyksenä vielä et Turussa on erittäin hyvin omaksuttu tuo ettei kaupungissa ajeta jalkakäytävillä. Luulisi varsinaisen harrastajan ymmärtävän tämän.

oem
01.07.2018, 10.37
Jos se olikin tavallinen kevli-gangsta jonka oli tultava jalkakäytävälle terrorisoimaan kun kaikki ihmiset siellä.;)

El-Carpaso
01.07.2018, 10.58
Maantiepyörästä.

Ja lisäyksenä vielä et Turussa on erittäin hyvin omaksuttu tuo ettei kaupungissa ajeta jalkakäytävillä. Luulisi varsinaisen harrastajan ymmärtävän tämän.

Mä oletan, että kaverilla oli ihan maantieajokuteet päällä? Koska turun keskustassa näkee kanssa välillä maantiepyörillä tai muilla kalliilla vempeleillä liikkuvia narkkareita, jotka eivät kyllä mene läpi minkään sortin urheilijoina.

jabi
01.07.2018, 11.58
Tulipa käytyä kotiseutuvierailulla Oulussa aiemmin viikolla. Olin aiemmin ajatellut, että Tampereella olisi paljon polkupyörällä törttöileviä polkijoita mutta huomio osoittautui että Tampereella uskomattoman moni ajaa sääntöjen mukaan. :rolleyes:

Finnkinolta kävellessä Välivainion suuntaan Ainolan puiston läpi meni aivan uskomattoman suuri määrä huomattavan kovaa ajavia pyöräilijöitä jalkakäytäviä pitkin. Tiemerkinnätkin oli suorastaan esimerkillisen hyvin asetettu, mutta renegade-polkijat tuulitakit auki lepattaen viilettivät omia reittejäään.

JohannesP
01.07.2018, 12.24
Mä oletan, että kaverilla oli ihan maantieajokuteet päällä? Koska turun keskustassa näkee kanssa välillä maantiepyörillä tai muilla kalliilla vempeleillä liikkuvia narkkareita, jotka eivät kyllä mene läpi minkään sortin urheilijoina.
Oli täydessä maantielenkkivarustuksessa. Tuskin oli mikään alottelijakaan kalustosta päätellen. Tarkemmilla tuntomerkeillä en viitti ruveta syyllistämään kunhan itse tajuaa onko tuossa mitään järkeä kun ajorata vapaana vieressä ja kaikki muutkin pyöräilijät käyttää sitä. Tosin kyllähän sitä välillä käyttikin vastaantulevien ajorataa, kunnes tais eturengas vähän kantata rotvalliin kiinni ja seuraavana makasi jalkakäytävällä jalat kiinni polkimissa.

kuovipolku
01.07.2018, 16.49
Kuvauksen ja tapahtumasarjan perusteella olisin taipuvainen sanomaan - kuitenkaan unohtamatta että olen tässä stereotypioiden vanki - että kyseessä oli selvästi triathlonisti.

Maantiepyöräilijäähän ei tunnetusti pidä ajoradalta pois mikään - paitsi ehkä punainen valo tai seisova autojono jonka hän haluaa kiertää.

Maantiepyöräilijä ei kikkaile kuin korkeintaan hyppyyttämällä pyöränsä jalkakäytävän reunan yli sivusuunnassa, mutta jos se käy minulta kaatumatta niin en edes osaa kuvitella maantiepyöräilijä jolta se ei kaatumatta sujuisi.

JohannesP:tä tuntematta tai hänen havainnointi- ja tunnistuskykyään epäilemättä totean vielä että varsin monelle pyöräilijällekin jokainen lycran näköisestä materiaalista valmistetussa asussa käyräsarvista lokarironta pyörää ajava on maantiepyöräilijä. Muille saattaa riittää kaksi edellä mainituista seikoista. Narkkarien, fiksihipsterien, vintageretkipyöräilijöiden ja muiden ei-maantiepyöräilijöiden lisäksi "maantiepyörällä" ajava voi olla myös niin sanottu kahvilaposeeraaja joka ajaa kaksi maantielenkkiä kesässä ja niilläkin terassilla paremmin viihtyen.

JohannesP
01.07.2018, 18.12
Hepun pyörä on hinnat alkaen malliltaankin 5k€+ joten voihan näitäkin kahvilaposeeraajia olla.

Ei varmaan tarvitse vääntää oliko kyse oikeasta harrastajasta, mutta varustautunut kuitenkin niin. Ja näitä oikeitakin harrastajia näkee perseilevän liikenteessä jonkun verran ettei mikään poikkeus.

Ja ei huolta. Omalla alle vuosikymmenen maantiepyöeäkokemuksellakin osaan erottaa lokarittoman pyörän maantiepyörästä. Onhan noita omaan talliinkin kerääntynyt useempia vintageista kuituisiin.

kuovipolku
01.07.2018, 18.49
Hepun pyörä on hinnat alkaen malliltaankin 5k€+ joten voihan näitäkin kahvilaposeeraajia olla.

Siis nimenomaan juuri niitä! Ei perus-Bianchilla ja 105:n osilla ja Craftin tai Castellinkaan edullisemman hintatason tuotteissa harrasteta kahvilaposeerausta.

(Kahvilla varmasti käydään niissäkin ja jopa viihdytään terassilla - kunhan on ensin ajettu sitä perhanan maantielenkkiä.)

PS En tunne paikallisia olosuhteita enkä siirtymäreittejä, mutta maantiepyöräilijän ykköspyrkimys on aina päästä mahdollisimman sujuvasti ja nopeasti pois kaduilta ja kelveiltä sitä tylsää valkoista viivaa seuraamaan:cool:

oppes
04.07.2018, 10.49
Tämä on ollut lukemattomia kertoja esillä, mutta kun "niin repii". Nimittäin näiden satunnaisten "kesäpyöräilijöiden" täysin jäykistynyt niska, joka ei salli pään kääntämistä sen katsomiseksi tulisiko joku oikealta ja ilmeisesti helteen turruttamat aivot, jotka eivät edes pysty käsittelemään minkäänlaisia perustavaa laatua olevia väistämissääntöjä. Tänään aamulla 2 pyörää kulkuneuvonaan käyttänyttä tuli risteyksessä vasemmalta kylmästi eteen edes yrittämättä katsoa tulisiko oikealta joku. Seuraavaksi laskettelin alamäkeä, jonka alapäässä on oikealta tuleva alikulkutunneli (eli olin väistämisvelvollinen). No tuolta tuli #metoo kääntyen vasemmalle eli minua vastaan. Matkaa oli vielä täysin riittävästi tuon siirtymiseen kelvin oikeaan reunaan, mutta eikö mitä. Oletti varmaan jollain sumealla logiikalla, että väistän vasemmalta ja tuli suoraan päin kelvin vasenta reunaa iloisesti nauraen. No minä tietty vedin aivan oikeaan reunaan kiinni osoittaakseni, että oikealta ohitetaan. Hidastin myös reippaasti vauhtia kävelyvauhdiksi kun ei suostunut siirtymään oikeaan reunaan. Vasta kun olin melkein pysäyttämässä pyörää ymmärsi, että "ei tuo siirry vasemmalle". En viitsinyt kommentoida kenellekään noista mitään vaikka mieli teki. Riittävästi kirjoituksia jo mamil-raivosta / kaahaamisesta...

F. Kotlerburg
04.07.2018, 17.24
Kuvauksen ja tapahtumasarjan perusteella olisin taipuvainen sanomaan - kuitenkaan unohtamatta että olen tässä stereotypioiden vanki - että kyseessä oli selvästi triathlonisti.

Maantiepyöräilijäähän ei tunnetusti pidä ajoradalta pois mikään - paitsi ehkä punainen valo tai seisova autojono jonka hän haluaa kiertää.

Maantiepyöräilijä ei kikkaile kuin korkeintaan hyppyyttämällä pyöränsä jalkakäytävän reunan yli sivusuunnassa, mutta jos se käy minulta kaatumatta niin en edes osaa kuvitella maantiepyöräilijä jolta se ei kaatumatta sujuisi.

JohannesP:tä tuntematta tai hänen havainnointi- ja tunnistuskykyään epäilemättä totean vielä että varsin monelle pyöräilijällekin jokainen lycran näköisestä materiaalista valmistetussa asussa käyräsarvista lokarironta pyörää ajava on maantiepyöräilijä. Muille saattaa riittää kaksi edellä mainituista seikoista. Narkkarien, fiksihipsterien, vintageretkipyöräilijöiden ja muiden ei-maantiepyöräilijöiden lisäksi "maantiepyörällä" ajava voi olla myös niin sanottu kahvilaposeeraaja joka ajaa kaksi maantielenkkiä kesässä ja niilläkin terassilla paremmin viihtyen.
On se näemmä kamalan vaikeaa myöntää, että joku omaan viiteryhmään kuuluva voi perseillä liikenteessä...

kuovipolku
04.07.2018, 17.54
On se näemmä kamalan vaikeaa myöntää, että joku omaan viiteryhmään kuuluva voi perseillä liikenteessä...

Mulla ei ole muuta omaa viiteryhmää kuin kusipäiset pienimunaiset hintelät vanhenevat miehet joita suvereenisti pyöräänsä hallitsevat ja miehekkäässä asennossa pyöräänsä kuljettavat maastopyöräilijät syvästi ahdistavat.

oem
04.07.2018, 17.58
Eli kateus katkeroittaa?;)

kuovipolku
04.07.2018, 18.02
Tai katkeruus aiheuttaa kateutta joka aiheuttaa katkeruutta joka aiheuttaa...

pätkä
04.07.2018, 19.12
Helluntaiseurakunnan talonmies tms. ajoi klv:llä ja teki pyörätienjatkeen jälkeen ristinmerkin. Pitäisiköhän itsekin kokeilla. Tarvetta kyllä olisi ollut tänäänkin fillaroidessa.

Oatmeal Stout
04.07.2018, 20.37
Kyllä, näin se on: minäkin inhoan liikenteesä ylipainoisia eläkkeellä olevia astmaatikkoja, jotka ajavat kippurasarvisilla pukeutuneina trikoisiin, jotta ylipaino tulisi paremmin esiin.

JN75
11.07.2018, 14.51
Tampereella on taas Ratinassa iso tapahtuma (yleisurheilun U20 mm-kisat) ja taas kerran on Laukonsilta pois yleisestä käytöstä. Bonuksena tällä kertaa on se, että asiasta ei ilmoiteta missään millään tavalla: ei ole mitään kylttiä missään eikä mitään tiedotetta edes kaupungin tai kisajärjestäjien sivuilla tai paikallisissa lehdissä. Miten kukaan osaa kulkea kaupungissa, jos ei millään tavalla ilmoiteta poikkeusjärjestelyistä? Nyt tulee varmaankin lähemmäs kilometri ylimääräistä sakkorinkiä niille, jotka eksyvät Ratinan silla alle Hatanpään suunnasta.

Ja Koskikeskuksen ja Ratinan uuden tunnelin välin jalkakäytävä suvannon vieressä on entistäkin enemmän täynnä pyöräileviä aikuisia. Kyllä siinä taas pyöräilijöiden maine paranee, kun pyöräilevät siellä missä ei saa pyöräillä...

moikkis
13.07.2018, 12.06
Siis nyt täytyy sanoa, että v*tuttaa aivan s*atanasti. Juuri olin saanu pyörän, jonka tuntuu istuvan täydellisesti mulle, satula ja stemmi vaihdettu. Lähin siitä sitten vetämään lenkkiä ja n. 2km pääsin kunnes auto tuuppasi kolmion takaa eteen ja nappas mut mukaan konepellille. Hidastin huomattavasti ennen kuin tää tapahtu, koska katsoin että päästääkö autoilija mut yli, hän hidasti myös mutta katsoi vaan autot ja lähti kiihdyttämään, tässä vaiheessa sitten kolahti. Pyörä hiilikuitua eli kolarin jälkeen lähtee vaihtoon, itse en usko että jäykkyydet on enää uutta vastaavia, etukiekko aivan solmussa ja vaihtajat vääntyneet, naarmuuntuneet ja väljät. Kypärä halkesi keskeltä ja puhelimeen naarmut, bibseihin ja paitaan kulumaa. Polvi kuvattiin myös. Nämä kaikki aioin tunkea autoilijan vakuutukseen.

Barracuda
13.07.2018, 12.27
Siis nyt täytyy sanoa, että v*tuttaa aivan s*atanasti. Juuri olin saanu pyörän, jonka tuntuu istuvan täydellisesti mulle, satula ja stemmi vaihdettu. Lähin siitä sitten vetämään lenkkiä ja n. 2km pääsin kunnes auto tuuppasi kolmion takaa eteen ja nappas mut mukaan konepellille. Hidastin huomattavasti ennen kuin tää tapahtu, koska katsoin että päästääkö autoilija mut yli, hän hidasti myös mutta katsoi vaan autot ja lähti kiihdyttämään, tässä vaiheessa sitten kolahti. Pyörä hiilikuitua eli kolarin jälkeen lähtee vaihtoon, itse en usko että jäykkyydet on enää uutta vastaavia, etukiekko aivan solmussa ja vaihtajat vääntyneet, naarmuuntuneet ja väljät. Kypärä halkesi keskeltä ja puhelimeen naarmut, bibseihin ja paitaan kulumaa. Polvi kuvattiin myös. Nämä kaikki aioin tunkea autoilijan vakuutukseen.

Vaadit ilman muuta uuden pyörän vakuutuksesta.
Kai pyysitte poliisin paikalle ja törttöilijälle sakot?

moikkis
13.07.2018, 15.19
Poliisia en pyytänyt paikalle, mutta todistajien tiedot otin ylös takana olevasta autosta. Kyseistä Ridleyn pyörää ei enää valmisteta, joten täytyy alkaa metsästämään vastaavalla runkogeometrialla olevaa...

Munarello
13.07.2018, 16.02
Ehkä olisi kuitenkin kannattanut kilauttaa poliisi paikalle kun kerran noinkin reippaasti on kolaroitu. Poliisin kirjattua tapahtumat raporttiinsa asianomaisten ei ole enää jälkeenpäin niin helppoa ryhtyä venkoilemaan vastuistaan. Mahdollisesti myös vakuutusyhtiötä alkaa kiinnostamaan jossain vaiheessa ja sieltäkin aletaan kyselemään tyyliin "mitä todella tapahtui" jne.

oppes
13.07.2018, 17.30
AINA kun tulee henkilövahinkoja (tai epäilys moisista) POLIISI PAIKALLE! Omalla kokemuksella (moottoripyörällä) vakuutusyhtiökin tuota jo saattaa vaatia.

moikkis
13.07.2018, 19.43
Onneksi autoilija myönsi virheensä ja teki vahinkoilmoituksen vakuutusyhtiöllensä. Sieltä tänään soiteltiinkin jo ja kyseltiin vaatimuksia ja kuvia. Täytyy jatkossa soitella poliisit paikalle, toivottavasti ei tule tarvetta :D Sairaalassa kirjasivat myös tarkkaan ylös mitä oli käynyt ja mihin sattui.

JN75
14.07.2018, 13.41
"Hyvin sä siitä mahduit menemään" oli kommentti avoautoilijalta, joka tuli kolmion takaa ja jota jouduin väistämään vasempaan reunaan tai muuten olisi tullut osuma autoon/autosta. Omasta mielestäni en siis mahtunut kulkemaan hyvin kyseisessä risteyksessä.

Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä yli 10 hengen lauma kävelijöitä. Tulen heidän takaa ja kilautan kelloa, jolloin kaikki muut väistävät vasempaan reunaan paitsi porukan ensimmäisenä kulkeva, joka väisti oikeaan reunaan ja tietenkin viimeisenä suoritti tämän väistöliikkeen ja jouduin väistämään vasemmalle aika nopealla aikataululla. Miksei kävelijät voi kävellä reunassa? Ja koska päästään yksimielisyyteen siitä mihin suuntaan pitää kävelijän siirtyä, kun ei kulje reunassa ja joku haluaa päästä ohi?

oppes
14.07.2018, 15.28
"Hyvin sä siitä mahduit menemään" oli kommentti avoautoilijalta, joka tuli kolmion takaa ja jota jouduin väistämään vasempaan reunaan tai muuten olisi tullut osuma autoon/autosta. Omasta mielestäni en siis mahtunut kulkemaan hyvin kyseisessä risteyksessä.

Yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä yli 10 hengen lauma kävelijöitä. Tulen heidän takaa ja kilautan kelloa, jolloin kaikki muut väistävät vasempaan reunaan paitsi porukan ensimmäisenä kulkeva, joka väisti oikeaan reunaan ja tietenkin viimeisenä suoritti tämän väistöliikkeen ja jouduin väistämään vasemmalle aika nopealla aikataululla. Miksei kävelijät voi kävellä reunassa? Ja koska päästään yksimielisyyteen siitä mihin suuntaan pitää kävelijän siirtyä, kun ei kulje reunassa ja joku haluaa päästä ohi?

Positiivinen yllätys on se, kun joku edes kuulee kellon kilautuksen. Noillahan on pääsääntöisesti korvillaan kaiken ulkopuolisen maailman ääniärsykkeet poissulkevat "Peltorit", joissa Poppi raikaa...

latuman
14.07.2018, 16.23
Oikea kysymys on miksei pyörät voisi kulkea ajoradalla

Munarello
18.07.2018, 19.15
En nykyisin yleensä vaivaudu provosoitumaan, mutta tänään oli sen verran tuuheaa piittaamattomutta että ns kyrwähti hewmo. Se perus, että tykitetään vauhdilla kolmion takaa viivoitukselle eteen. Autoilijan suunnasta olin tulossa oikealta ja näin jo kaukaa, että nyt on katse tiukasti vasemmalla ja jalka kaasulla joten himmailin ja pysähdyin siihen eturenkaan tuntumaan odottelemaan, että tämä "kiireinen" ehtii kääntämään katseensa myös oikealle. Minut nähtyään autoilija heilutteli käsillään jotain epämääräistä ja sitten väkisin tunki edestä lähes ylitseni, sillä olin jo käytännössä aivan autonkulman vieressä. Yhtä lailla kuten autoilija "ei huomannut pyöräilijää" itse en huomannut, kuinka auton takaovi "vahingossa" aukesi. Jos minä siis ehdin jo muutaman sekunnin ajan seurata autoilijaa, niin kyllähän silloin sillä autoilijallakin oli mahdollisuus nähdä lähestyvä pyöräilijä (jos siis olisi katsonut). Mahtoi olla ihan witummoinen kiire.

Ari H
19.07.2018, 12.35
^ Huomasitko milloin "vahingossa" auennut takaovi saatiin kiinni?

latuman
19.07.2018, 18.13
Olisipa ammatiltaan joku kova stunt mies niin voisi noissa tilanteissa vetää täysiä päin ja voltilla yli. Autoilijalle kakka housuun, hyvä opetus ja vaikka aina säästyisi vammoitta, pistäisi korvaamaan uuden hiilaripyörän. Audiin pikku lommo jne. Kaikki voittaa.

oppes
19.07.2018, 18.47
Olisipa ammatiltaan joku kova stunt mies niin voisi noissa tilanteissa vetää täysiä päin ja voltilla yli. Autoilijalle kakka housuun, hyvä opetus ja vaikka aina säästyisi vammoitta, pistäisi korvaamaan uuden hiilaripyörän. Audiin pikku lommo jne. Kaikki voittaa.

Päin ajaminen tietoisesti ei liene hyväksyttävä vaihtoehto - edes opetusmielessä. IMHO

Smo
19.07.2018, 19.01
Päin ajaminen tietoisesti ei liene hyväksyttävä vaihtoehto - edes opetusmielessä. IMHO

Voihan siitä ajaa yli maasturilla. Tai talvella vahingossa hipaista nastoilla. Tottakai ajan :)

Joskus kun audimies ajaa kolmion takaa eteen mua silmiin katsoen virne naamalla tekisi mieli kyllä jarruttaa vähän laiskemmin

oppes
19.07.2018, 20.26
Voihan siitä ajaa yli maasturilla. Tai talvella vahingossa hipaista nastoilla. Tottakai ajan :)

Joskus kun audimies ajaa kolmion takaa eteen mua silmiin katsoen virne naamalla tekisi mieli kyllä jarruttaa vähän laiskemmin

Toistan itseäni: Helppo ymmärtää ajatustasi ja jopa tuntea samoin, mutta silti toisen omaisuuden tahallinen vahingoittaminen ei ole hyväksyttävää. Sivistys näkyy siinä, ettei anna itsensä provosoitua typeryydestä.

Smo
19.07.2018, 21.18
Toistan itseäni: Helppo ymmärtää ajatustasi ja jopa tuntea samoin, mutta silti toisen omaisuuden tahallinen vahingoittaminen ei ole hyväksyttävää. Sivistys näkyy siinä, ettei anna itsensä provosoitua typeryydestä.

Eikö hymiöitä ollut tarpeeksi? En usko että täällä kukaan tosissaan on ajamassa auton alle :)

oppes
19.07.2018, 22.06
Eikö hymiöitä ollut tarpeeksi? En usko että täällä kukaan tosissaan on ajamassa auton alle :)

Foorumi-sarkasmi(tm) on vaikea laji (ymmärtää). Helppo uskoa, että kukaan ei aja alle, mutta helpompi uskoa, että joku opetusmielessä v**tuuspäissään ajaa kylkeen.

latuman
19.07.2018, 23.01
Toistan itseäni: Helppo ymmärtää ajatustasi ja jopa tuntea samoin, mutta silti toisen omaisuuden tahallinen vahingoittaminen ei ole hyväksyttävää. Sivistys näkyy siinä, ettei anna itsensä provosoitua typeryydestä.Väärin. Öykkärit ansaitsevat opetuksen tässä ja nyt. Muutenhan niiden heittopussina saa olla tästä ikuisuuteen, koska mitään vastuuta ne ei koskaan tule teoistaan kantamaan.

kaldera
20.07.2018, 00.37
Eltel ja Helen "edistävät" pyöräilyä, vieläpä kaupunkiympäristöpalveluiden tarkastajan siunauksella.. :mad:
https://i.imgur.com/qhSWExU.jpg?1

Tästä on melko aktiivinen keskustelu lärviciriassa, eikä ihme.

H. Moilanen
20.07.2018, 09.26
Ei muuta ku ajoradalle sujuvoittamaan autoliikennettä. Siellä ei taida olla pyöräily kielletty merkkejä?

Metsämuija
20.07.2018, 10.01
Minusta tunnelin Haranpään puoleisessa pääss oli ilmoitus (hieman vaikeaselkoinen ja sivussa reiltiltä). Tunnelista pystyi jatkamaan laillisesti kohti sekä koskaria ja koskensivua pitkin pyörällä. Ihan piti katsoa, kun keskustassa ennole pitkään aikaan ajanut.

latuman
20.07.2018, 13.54
Tulkitsen tuon ihan ilmiselvästi tarkoittavan että pyörällä ajo ajoradalla

Nakki
24.07.2018, 17.07
Hesari uutisoi että laput eivät ole kaupungin eikä urakoitsijan toimesta laitettuja.

alli
26.07.2018, 01.40
Kestovalitusaihe taas eli se Redin työmaa Kalasatamassa... ajattelin, että Suvilahden kautta kannattaa pujotella, kun Sörnäisten Rantatiellä on noita autoliikenteen sujuvoittamisia mahdollisesti pitemmällä matkalla. Vielä jonkun perässäkin pääsin menemään Keskusta-viitoitusta noudattaen, ja muita tuli takana, mutta johonkin soraikkoon aitojen keskelle, missä oli reunakiviä, sulkuteippejä ja maassa lojuvia mittanauhojakin päädyttiin. Paluumatkallakaan ei ihan nappiin mennyt retiinvalinta. Karttakin näkyy olevan viime syksyltä netissä. Ehkä huomenna sillan yli loppuun asti.

alli
26.07.2018, 19.09
^Kattelin sillalta alas, niin kyllä se siltä näytti, että keskustaopaste näytti suoraan työmaalle, jossa oli korkeat sorakasat. Pyöräilijävirta näytti menevän päinvastaiseen suuntaan, en tiedä määränpäätään tietysti. Sörnäisten rantatielle pääsi sillalta hyvin, mutta sitten piti mennä ajokaistojen yli, tietyömaan ohi, takaisin yli ja sitten taas hetken päästä yli, koska halusin sinne toiselle puolelle :).

Takaisinpäin tulin Mustikkamaan kautta. Havainnoin siinä kyllä, että jokin opaste oli vain hylätty työmaan keskelle ja osoitteli mihin osoitteli. Ei oikein pääväylän viitoitus kylläkään tuo hässäkkä.

kaldera
29.07.2018, 20.22
Oli tuo lappu sitten kenen tahansa laittama mutta oikeassa on asian kanssa. Nyt tulisi tosiaan yllitää kuusikaistainen väylä kolme kertaa jos haluaa ajaa Sörnäisten Rantatien kevytväylää, ei se sujuvoita fillarointia yhtään.

Huomenna alkaa sitten Flow:n rakentaminen ja Kalasatamassakin tukitaan kevytväylät toki :mad: Flow-festivaalin rakentamis- ja purkutyöt aiheuttavat erityisjärjestelyjä 30. heinäkuuta ja 21. elokuuta välisenä aikana. (https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005773519.html) Ai, kun kiva.
Itse käytän paljon juuri Kalasataman väyliä eli Parrulaiturin ja Parrukujan kautta Sörnäisten rantaan ja kierrän Merihaan takaa Hakaniemenrannan kautta Siltasaarenkadulle, näin saa kierrettyä Sörnäisten Rantatien. Ei ole ihan suorin reitti mutta melkeinpä nopeampi.. Huomenna ei sitten onnistu Kalasataman läpi kulkeminen, eikä kolmeen viikkoon.

Helsinki on valittu vuoden 2018 pyöräilykunnaksi (https://hel.fi/uutiset/fi/kaupunginkanslia/helsinki-on-valittu-vuoden-2018-pyorailykunnaksi) 🤣🤣��

nakamura10
30.07.2018, 08.27

Ihmettelen tuota lainmuutosta joskus aikoja sitten että jalankulkija saa kvllä valita puolensa. Porukkaa lappaa vastaan tai pois päin molempaa puolta ehkä vielä koirinensa jotka keskellä tai sit tien leveydeltä kuten yllä mainittiin ja väistö tapahtuu sit väärään suuntaan. Mitä siinä menetetään jos sääntö olisi selvä että oikean puolta ja ohitus vasemmalta kuten autoillakin. Taajaman ulkopuolella tien vas. reunassa kävely on ymmärrettävää

wex4
30.07.2018, 12.59
Avaudun tänne, vaikkei se auta, asun kahden kaupungin rajalla ja kolme pikku tietä yhdistyy L mallisella kelvillä, varsinkin nuoret ajavat jatkuvasti siinä autoillaan, lisäksi lujempaa kuin aluerajoitus 30km/h.
Härskeimmät rupee suutaan soittamaan jos et väistä, ujoimat vain torvea soittaa, päättäjät kummassakaan kaupungissa ei ehdi puuttumaan ongelmaan.
No jos nyt heräsivät, tulin pyörllä enkä muistanut varoa, oikealta tulevalta kelviltä, nuori tuli näyttävässsä sladissa minua kohti, just ehdin väistää tien reunaan kaatuen, polvi ja kyynärpää aukesi ja onneton nuori kanssa väisti, onneksi toiselle puolelle lauta-aitaan, tuli minua vielä syyttelemään. Naapuri soitti poliisin.
Poliisin saapuessa oli show jo valmis, luulivat minun jäänneen auton alle, verta kun oli aika hyvin jo tullut, nuori ymmärsi vihdoin, missä oikein ajoi.
Nyt on yksi kaahaja vähemmän? Miten kymmenen muuta saisi tajuamaan mikä on kevyenliikenteenväylä? merkit kuitenkin, ja näkyvissä, myös heidän vanhempansa ajavat siitä.
Kunhan hatutukseen avauduin.

Lare
07.08.2018, 14.22
Hki, Kyläsaarenkatu kierrätyskeskuksen kulmalla. Kesällä ilmestynyt uusi liikennemerkki kelville. Sinänsä hyvä huomautus, mutta mun mielestä trukki ja rekkakuskien pitäisi noudattaa tarkkaavaisuutta ja liikennesääntöjä. Ne tunkee tuolla suoralla säännöllisesti eteen, kääntyvät oikealle ja toljottavat vasemmalle.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20180807/4a4ccff2bceb3103d61ee810b02ce869.jpg

Lähetetty minun SM-G930F laitteesta Tapatalkilla

Mik@
10.08.2018, 19.06
Oli hetki sitten todella mielenkiintoinen tilanne Espoossa Kauklahden ja Mikkelän välisellä kelvillä. Auto parkissa pitkän alamäen jälkeen mutkan takana siten, että peitti koko väylän. Pysähdyin sanoakseni että on vähän vaarallinen paikka. Kaveri hyppäsi autosta ja tuli ns. iholle todella agressiivisesti. Lopuksi toivotti tulemaan ”CCH:n kisoihin jos haluat ajaa kilpaa”.

Auton ja sen omistajan tiedot sai kätevästi tekstiviestillä. Nyt on aika lähellä että lähtee poliisille ilmoitus. Eipähän siitä mitään sanktiota tyypille tule, mutta seuraavan kerran kun alkaa höyrytä niin saattaa jotain rapsahtaakin.

Sent from my iPhone using Tapatalk

oppes
11.08.2018, 13.51
Tänään aamulenkillä Lassilassa tuli vastaan jaetulla kelvillä (viiva keskellä, fillarin ja jalankulkijan kuvat asfaltissa) isä(?), kera muksun polkuautolla. Faija käveli jalankulkijoiden puolella ja kaikki huomio oli puhelussa. Muksu ajeli vastaan fillarikaistalla ja lapsen riemulla kiemurteli vielä laidasta toiseen. Hidastelin tietty kävelyvauhtiin ja silti piti ihmetellä, että tuleeko muksu eteen/alle. Tietty olin valmiina vetämään liinat kiinni ja etsin rakoa ohi. Pari metriä ennen kohtaamista pysäytin ja lapsen läsnäolon huomioiden yritin saada isän huomiota ystävällisellä kommentilla siitä kannattaisiko katsoa hieman missä jälkikasvunsa ajelee, ettei tule vahinkoja. Ei mitään reaktiota! Ukko jatkoi kävelyään ilman elettäkään lapsensa tai minun suuntaani.

Krabba
11.08.2018, 14.20
https://sok7za.db.files.1drv.com/y4mYi2mdqjmyFEDL2Fjeiqz7a2LUX7GFbBwdYOvaUYnLuJA9V_ _erRgFACq7V_X-CHMDLsTamCumdfKCvLUtCBK8P22-AaHin-YaJCI_xt8-4TeOCf5OpNU60Xn7MNubzqyXFthxqxFbS2lAfg8EPdz1lbLwGx y_-Vjtq3009Eil0RXOs61ZoLqDQFtg7eovuhLbmHNuxnd3Z7ILf1L-JsHlA?width=495&height=660&cropmode=noneTuuppaa kärryn metsään niin ongelma poistuu.

slow
21.08.2018, 12.50
Toivotan kaikille tänä aamuna Keskuspuiston ja läntisen kantakaupungin väylillä työmatkapyöräilleille paljon vauhdikkaita alamäkiä.
Jos nenäsi oli koko tämän matkan kiinni puhelimessa toivotan mäen alle jyrkän mutkan ja tähän piennarta reunustamaan rivin betoniporsaita.

fiber
21.08.2018, 18.40
Jep... slow'n kuvaamia tapauksia tuli vastaan myös minulla, kelvin vasenta reunaa ajaen. Toisella luurit korvilla, niin ettei edes kuullut kun muutamaan otteeseen huusin crescendo VARO! No, tokihan se sitten olin minä joka varoin. Toivottavasti havahtuvat edes risteyksissä.

On kyllä ollut duunimatkat paljon helpompia pyöräillä, kun vaihdoin Kehä1/Turuntien reitiltä Kehä3:n varrelle. Paremmat näkemät ja vähemmän häröä.

oppes
21.08.2018, 19.16
Kohta tulee synkkä syksy(tm) ja häröpallojen määrä vähenee.

Ari H
22.08.2018, 11.55
^^ Mikä väli ajat III:sta? öksyykö siellä, jollei ole paikallinnen?
Itse ajelen satunnaisesti Itäväylä - Viinikkala välia ja varmasti tällä välillä öksyy, jollie reitti ole tuttu; pyörätie/viitat vain välillä katovat.
Periaattessa III-kelvi on hyvää pyöräilymaastoa; vähän liikennettä ja mäkiäkin löytyy. Tai siis minulle riittäviä mäkiä (tarkennus).

slow
30.08.2018, 14.13
Aamun elämysten perusteella olen jälleen sitä mieltä että pääkaupunkimme pyöräilijöitä moittivat yleisönosastokirjoitukset ovat vahvasti kaunisteltuja.

Tulis vaan kylmää ja pimeää.

oppes
30.08.2018, 22.40
...Tulis vaan kylmää ja pimeää.

Trust me - tulee. Ja taas on työmatkat paljon stressittömämpiä. :)

Isä nitro
04.09.2018, 09.18
En ole oikein koskaan tykännyt työmatkalla peesaajista toisin kuin porukkalenkeillä. Joskus pistän lisää vauhtia, joskus näytän merkkiä että ohi vaan ja joskus teen kumpaakin. Minulla kun ei ole kiire töihin.

No, tänään ajelen hyvää vauhtia etelään Pasilan suoraa siinä pääradan itäpuolella huomatakseni peilistä, että perässä ajaa joku suutarilan sekani. Vähennän vauhtia ja otan juomapullosta huikat merkiksi, että nyt voisi mennä ohi. Eipä mene. Saavumme suoran päähän, jossa kevli kääntyy vasemmalle noustakseen mäelle, josta löytyy myös Linnunlaulun päiväkoti. Eikö tämä luupää lähde sitten sisäkurvista ohi, ja samaan aikaan tulee kovaa vauhtia pyöräilijä vastaan. Tässä alamäessä markettipyörätkin saavat uusia ulottuvuuksia, ja tuossa kurvissa näkyvyys on muutaman metrin. Se oli sekunnista kiinni, ettei törmätty kaikki kolme. Huusin hullulle ohittajalle rumia sanoja (joita en kadu). Ja koska kuskilta seuraavaksi näyttävät katoavan lähes kokonaan vauhdit, päätän ajaa hänet kiinni antaakseni täsmällisempää palautetta siinä Eläintarhanlahden suoralla. Lisää rumia sanoja ja toteamus, että edes anteeksi voisi pyytää tuollaista vaaratilanteen aiheuttamista. Kuski vaikenee.

Jos tunnistat tästä itsesi, toivon että katsot itseäsi peilistä ja toteat, että olkoon tämä viimeinen kerta kun teen tuollaisia typeryyksiä. En tiedä, minä(kin) alan vähitellen toivoa, että tulisi pian talvi niin päästäisiin näistä amatööreistä. Olen tottunut siihen, että joudun luopumaan oikeuksistani lähes päivittäin autoilijoiden kanssa ja toisaalta arvioimaan mahtaisiko tuo jalankulkija/pyöräilijä kohta kääntyä tuosta liittymästä vasemmalle. Mutta tämä tuli taholta, joka yllätti. Alan minäkin uskoa siihen, että meikäläisissä on niitä, jotka eivät tajua liikenteen edellyttävän edes jonkinlaista järkeä ja malttia.

fiber
04.09.2018, 10.39
Hiukan vastaavaa kuin Isä nitrolla: Ylästössä tänä aamuna Peltovuorentieltä kelviä Ylästöntielle sähköläski, joka sujahti kahden vastakkaisista suunnista tulleen pyöräilijän edestä ja ylitti vauhdilla kadun. Mahdoitko huomata meitä ollenkaan?

Itse jatkoin pohjoisen puoleista kelviä ja kuulin moottorin ottavan kierroksia. Näin hänen kiihdyttävän etelän puoleista kelviä. Ollaksentien risteyksessä on huono näkymä, eikä tämä paikallinen pantani hellittänyt tahtia yhtään. Kaupan suunnasta tuli jalankulkija joka kyllä joutui iskemään tennariensa jarrut kiinni välttääkseen yhteentörmäyksen.

PatilZ
04.09.2018, 10.56
On näitä joo joka lähtöön. Edellä kuvattuja urbaanininjoja näkee joka päivä. Mitä lähempänä ajat keskustaa, sitä varmemmin. Vinkee juttu muuten, että monelta unohtuu väistämissäännöt tasa-arvoisissa risteyksissä, kun ollaan kevyenliikenteenväylillä. Oikealta tulevaa ei väistetä vaan tässä on sellainen kummallinen sääntö, että nopeammin liikkuvalla on etuajo-oikeus. Siksi näihin risteyksiin mieluummin kiihdytetään kuin vähennetään nopeutta.

Isä nitron kuvaama paikka on yksi potentiaalisimmista vakavan kolarin paikoista. Ylhäältä tullessa ei välttämättä voi olla varma mitä mutkan takaa on tulossa. En tykkää yhtään siitä kohdasta. Sitten kun siinä joku kikkailee, niin Juhaa sattuu oikeasti leukaan.

Isä nitro
04.09.2018, 11.22
Juu, paha paikka on tuo kurvi.

Minua pelottaa ihan tosissani sähköistyksen mukanaan tuomat ongelmat. Monella on alla sellainen raskas ankkuri, jota ei niin vain käskytetäkään kovissa vauhdeissa ja kurveissa yhdistettynä mahdolliseen olemattomaan kokemukseen. Ajolinjat venyvät väkisinkin naapurin puolelle.

H. Moilanen
04.09.2018, 12.18
^Sehän on ihan normisuoritus, että varsinkin vasemmalle kääntyvässä mutkalla leikataan sisäreunaan, näkemästä riippumatta. Tämä siis ilman sähköäkin.

oppes
04.09.2018, 17.29
On näitä joo joka lähtöön. Edellä kuvattuja urbaanininjoja näkee joka päivä. Mitä lähempänä ajat keskustaa, sitä varmemmin. Vinkee juttu muuten, että monelta unohtuu väistämissäännöt tasa-arvoisissa risteyksissä, kun ollaan kevyenliikenteenväylillä. Oikealta tulevaa ei väistetä vaan tässä on sellainen kummallinen sääntö, että nopeammin liikkuvalla on etuajo-oikeus. Siksi näihin risteyksiin mieluummin kiihdytetään kuin vähennetään nopeutta.

Isä nitron kuvaama paikka on yksi potentiaalisimmista vakavan kolarin paikoista. Ylhäältä tullessa ei välttämättä voi olla varma mitä mutkan takaa on tulossa. En tykkää yhtään siitä kohdasta. Sitten kun siinä joku kikkailee, niin Juhaa sattuu oikeasti leukaan.

En jaksanut viime viikolla avautua, mutta kun liippaa aihetta niin menköön. Kahden kelvin risteys: Näin vasemmalta tulevan (pariskunnan?) nainen edellä Cyclolla ja mies perässä. Minä tulin noihin nähden oikealta ja olin kääntymässä samaan suuntaan, josta olivat tulossa. Pidin itsestään selvänä, että vasemmalta tulijat väistää. No tämä #metoo näytti kädellä ihan uutta "suuntamerkkiä" suoraan eteenpäin (oikeesti) ja veti suoraan eteen. Jarruttelin hätärit ja päästin pari kommenttia. Perässä seurannut (siippa?) väisteli katsetta siihen tyyliin, että huomasi mamman töpeksineen...

Tassu
04.09.2018, 18.04
En jaksanut viime viikolla avautua, mutta kun liippaa aihetta niin menköön. Kahden kelvin risteys: Näin vasemmalta tulevan (pariskunnan?) nainen edellä Cyclolla ja mies perässä. Minä tulin noihin nähden oikealta ja olin kääntymässä samaan suuntaan, josta olivat tulossa. Pidin itsestään selvänä, että vasemmalta tulijat väistää. No tämä #metoo näytti kädellä ihan uutta "suuntamerkkiä" suoraan eteenpäin (oikeesti) ja veti suoraan eteen. Jarruttelin hätärit ja päästin pari kommenttia. Perässä seurannut (siippa?) väisteli katsetta siihen tyyliin, että huomasi mamman töpeksineen...

Mulle kävi samanlainen pari viikkoa sitten, mutta tulosuunnat eri eli minä olin vasemmalta tulevana väistämisvelvollinen. Ja väistinhän minä, niin, että pariskunnann se toinen (ja kaiketi parempi) puolisko tuli kyllä sieltä, mutta hänen siippansa päättikin pysähtyä. Mulla oli vauhdit nollassa ja kun ei mennyt niin ajoin sit ennen sitä siippaa. Verbaalisesti avauduin aika voimakkaastikin, eikä harmita yhtään saati kaduta.

fiber
04.09.2018, 18.50
Mulle kävi samanlainen pari viikkoa sitten, mutta tulosuunnat eri eli minä olin vasemmalta tulevana väistämisvelvollinen. Ja väistinhän minä, niin, että pariskunnann se toinen (ja kaiketi parempi) puolisko tuli kyllä sieltä, mutta hänen siippansa päättikin pysähtyä. Mulla oli vauhdit nollassa ja kun ei mennyt niin ajoin sit ennen sitä siippaa. Verbaalisesti avauduin aika voimakkaastikin, eikä harmita yhtään saati kaduta.
Mistäpä avauduit? Siitä siipan pysähtymisestä?
(ei, ei ole sarkasmia, vaan mielikuvissani on tilanne, että toinen käyttää etuajo-oikeuttaan, toinen ei)

pöökke
04.09.2018, 20.26
Mutkien leikkaaminen ilmeisesti kannattaa. Säästää varmaan pitkässä juoksussa paljon kallisarvoista aikaa vaikka silloin tällöin kolahtaisikin vastaantulevan kanssa. Tuurillahan ne laivatkin seilaa.

Munarello
05.09.2018, 08.45
Kai se vaan on lähdettävä siitä olettamuksesta, että kevlillä ajellaan miten sattuu. Huolehtia vain omasta ajamisestaan ja varoa siinä sivussa muiden sähläämisiä jne. Itse ajoin jokin aika sitten suoraa kevliä oikeassa reunassa ja havaitsin, että vastaan polkee joku ukko samaa reunaa. Kädellä osoitin toista reunaa ja ääneen mainitsin oikeanpuoleisen reunan käytöstä, mutta minkäänlaista vastinetta en saanut joten pakko oli väistää keskemmälle ettei olisi törmätty. Näköjään se kääntyi kohtaamisen jälkeen vasemmalle joten vähintään kädellä olisi voinut kääntymistään ilmaista, mutta kun ei edes sitä. Melko luovaa ryhmittymistä sitten varmaankin?

Isä nitro
05.09.2018, 09.07
Munarellon ensimmäinen virke kuittaa olennaisen. Perusongelma on mielestäni se, että jengi ei ymmärrä että kevlillä liikuttaessa kyse on LIIKENTEESTÄ. Niinpä se on toisille koiratarha, yksille skeittiramppi ja joillekin siis myös kilparata. Viimeisin villitys on Kevlin tulkitseminen mediatilana. Yksi ryhmä pelasi pokeria siinä asfaltilla. Tuo oli jo sen verran härskiä, että evoluutioteoriat menivät uusiksi.

Olen tullut vähitellen siihen tulokseen, että jatkossa taidan ajella hyvää vauhtia vain silloin kun ketään ei ole näköpiirissä ja hidastaa vielä nykyistä selvemmin mutkissa ja muissa huonon näkyvyyden paikoissa, jossa tosiaan saattaa näitä paikallisia pantaneja tai muita liikennesäännöistä piittaamattomia lymyillä. Lisäksi päästän kiltisti nämä takissaroikkujat ohi, ja tyydytän kilpahaluni vaikka HEPOn lenkeillä. Monen kanssakulkijan mielestä kuulun varmaan siihen ryhmään, joka ajaa aivan liian lujaa. Mutta kiitos esimerkiksi Pasilan rakennustöiden uudella baanalla saa ajella aika usein ihan yksin olettaen että junat pysyvät raiteilla.

Sitten vaan voi käydä niinkin kuten kävi jokunen vuosi sitten: ajelimme toisen kuskin kanssa eräällä kevli-suoralla hyvää vauhtia. Välissämme oli noin 20 metriä matkaa, ja yks'kaks pusikosta juoksee pikku poika täyttä vauhtia ja onnistuu pujahtamaan siitä välistämme jatkaen vielä vieressä olevalle tielle ylittäen senkin samalla vauhdilla. Joillakin on suojeluenkeli mukana - ellei ollut sitten itse sellainen...

taski63
05.09.2018, 12.47
Eilen ajelin iltalenkillä paikallisen varuskunnan ohi, ja kelvillä pyöräili rinnakkain pari maastopukuista valtion kalustolla. Saavuttaessa kilautin varovasti kelloa, ja pojathan väistivät - toinen oikeaan, toinen vasempaan reunaan. Kiitin toki ohittaessani välistä.

tvain
05.09.2018, 14.57
Eilen ajelin iltalenkillä paikallisen varuskunnan ohi, ja kelvillä pyöräili rinnakkain pari maastopukuista valtion kalustolla. Saavuttaessa kilautin varovasti kelloa, ja pojathan väistivät - toinen oikeaan, toinen vasempaan reunaan. Kiitin toki ohittaessani välistä.

Tuon takia kantsii aina mennä ensin ihan vasempaan laitaan ja sitten vasta kilauttaa kelloa.

En tiedä ketä sankareita oli tässä viime viikolla lenkillä. Ohitin ensin parivaljakon (miehiä molemmat) Mätäkivenmäessä, myöhemmin tulivat kiinni Hyrylän kohdilla ja ohi (hautakiveen yksi rasti lisää TMT-sarakkeeseen mulle). Heti pian oli pyörätiellä kaksi jopotyttöä ja selvästi toinen herrasmies meinasi lähteä ohittamaan jopotyttöjä mistä välistä mahtuu. Olin kuitenkin sen verran lähellä vielä, että kilautin kelloa kauempaa takaa niin ähäkutti: Jopo-tytöt tekivät oikeansuuntaisen sivuttaissiirtymän ja sai herra katsoa uudestaan mistä ohittaa.

frp
05.09.2018, 18.04
Olin autolla liikkeellä, mutta eipä ole ennen tullut vastaan: Kelvillä noin 10v lapsi teki ilmeisesti läksyjä. Pyörä kumossa, polvillaan maassa ja edessä asfaltilla kirja ja vihko johon kirjoitteli. Oli iltapäivä, joten ei ollut edes kyse läksyjen pikaisesta tekemisestä ennen koulupäivää.

kni
13.09.2018, 10.43
Tämän aamun työmatkan ikävä hetki sattui Malminkartanossa. Poljin ajoradan vasemmalla puolella olevaa kelviä pitkin kohti Porintietä ja lähestyin risteystä jossa pakettiauto oli jo edessäni siirtynyt suojatien (kuin myös pyörätien jatkeen) oikealle puolelle odottamaan tilaisuutta kääntyä vasemmalle. Samaa risteystä lähestyi oikealla puolellani ajoradalla skootterikuski, vilkku päällä vasemmalle kääntymisen merkiksi.

Hidastin vauhtia ja ylitin edessä olevan ajoradan ensimmäisen puoliskon. Keskikorokkeen kohdalle päästyäni kääntyvä skootteri ilmestyi näkyviin pakun takaa, eikä kuski ilmeisesti ollenkaan ollut ottanut huomioon että joku voisi olla tulossa pitkin pyörätien jatketta. Seurasi kaksi pysähdystä: itse stoppasin läskin keskikorokkeen kohdalle ja seurasin aitiopaikalta kun kääntyvä skootterikuski säikähti, veti jarrut kiinni ja kaatui liukkaan asfaltin ja suojatiemerkintöjen vauhdittamana suoraan eteeni. Vauhti oli onneksi hidas eikä kuski näyttänyt loukanneen itseään, skootteria tarkastellessamme ainoa fyysinen vahinko naarmujen lisäksi oli katkennut peili.

Henkistä lommoa tuntui jonkun verran tulleen, mitään kiitosta ei herunut siitä että jäin auttamaan skootterin pystyyn ja varmistamaan että kaikki oli kunnossa. Aika äkäistä kommenttia tuli siitä ettei meikäläistä "voinut yhtään nähdä", johon vastasin että en minäkään sinua voinut pakun läpi nähdä, siksi pysähdyin tuohon keskikorokkeelle. Varmuuden vuoksi kysyin että "ymmärräthän kuitenkin että sinulla oli tuossa väistämisvelvollisuus?" johon vastaus oli "mutta kun ei sua yhtään nähnyt". Laitetaan tuo säikähdyksen piikkiin, onneksi ei käynyt pahemmin.

kuovipolku
13.09.2018, 11.57
Jos kirjoittaja unohtaa kappalejaon tai laite hukkaa sen, luettavuus kärsii - ja voi käydä niin että nähdessään yhteen pötköön kirjoitetun tekstimassan lukija päättä yksinekrtaisesti siirtyä seuraavaan viestiin tai ketjuun.

Anyway, lihavoidun otsikon olisi voinut laitta "ironisiin" lainausmerkkeihin. Nyt ainakin mulla kesti turhan pitkään hahmottaa että et ensin alkanut kertomaan jostain kokonaan toisesta tapauksesta, josta sitten lopuksi siirtyiset kertomaan näkemästäsi läskipyöräilijän ja jalankulkijan tilanteesta:seko::cool:

Olen kerran tässä nykyisessä pyöräilyelämässäni ollut vastaavanlaisessa tilanteessa eli olen ajanut vasemmanpuoleista kelviä, edessä risteyksestä vasemmalle kääntymään pyrkivä pakettiauto pyörätien jatkeen ja ajoradan välissä ja takana vasemmalle kääntyvä autoilija -

- joka ei osaa eikä ymmärrä katsoa kelville eikä sen vuoksi näe samaan suuntaan ajavaa pyöräilijää (tai jos näkeekin, luulee tuntevansa liikennesäännöt ja tietävänsä että pyöräiljä on väistämisvelvollinen), ja
- ja joka ei pakettiauton muodostaman näköesteen takia voi nähdä pyöräilijää edes käännöksen alettuaan.

Silloin en minäkään vielä kyennyt kuvittelemaan että sellainen vaaratilanne voisi syntyä ja että pyöräilijän on syytä

- vilkaista takavasemmalle ajoradalle
- ja hidastaa ja varmistaa ettei näköesteeksi pysähtyneen ajońeuvon takaa sittenkin ole joku tulossa.

En kuitenkaan "törmännyt autoon" enkä tullut auton "töytäisemäksi" koska jotenkin ehdin tajuta ettei jarruttaminen olisi ollut tilanteessa viisas eikä oikea ratkaisu vaan onnistuin tekemään tiukan käännöksen vasempaan ajoradalle ja ehdin kuin ehdinkin kääntyvän auton konepellin ja puskurin edestä.

Kun sen muistikuvassa ikään kuin hidastettuna tapahtuneen hetken jälkeen vilkaisin taakseni näin että auto oli hidastanut liki kävelyvauhtiin ja päättelin että ratin takana istui säikähtänyt ellei peräti tilanteesta järkyttynyt kuski. En palannut taaksepäin keskustelemaan aiheesta, mutta joskus paljon myöhemmin kun aivot käsittelivat tapahtunutta huvitti "ironinen" ajatus siitä kuinka autoilija itse avautuu kokemastaan ja kertoo tarinansa osoituksena siitä kuinka spandexasuiset pyöräilijä ajavat aina miljoonaa ja luulevat etteivät liikennesäännöt koske heitä:rolleyes::p

PS Ihan varmasti kni:n kertomus on nyt luettavammassa muodossa - ja jos sen ansiosta joku sen lukenut joskus välttyy kolarilta, meillä kaikilla on aihetta pieneen juhlaan:cool:

PPS ja ihan off-topic:

Joskus olin aktiivinen eräällä ulkomaalaisella foorumilla, Sen softa tai sen asetukset olivat sellaisia että kun joku editoi viestinsä, se iikään kuin ilmestyi uutena viestinä eli näkyi kaikille lukemattomana viestinä. Nyt jos Fillarifoorumissa muokkaa viestiään sen vuoksi että haluaa korjata tai lisätä jotain oleellista tai tärkeää, se ei näy niille jotka ovat jo sen muokkaamattomana lukeneet - elleivät he sitten erikseen palaa lukemaan tai osaa käydä katsomassa onko viestiä kenties muokattu.

Mainitun foorumin toinen ominaisuus (tai omituisuus) oli että kun kirjoitti vastauksen, ei sitä saanut suoraan postattua jos ketjuun oli sillä välin ilmestynyt uusia viestejä. En nyt muista kysyikö softa haluatko ensin lukea uudet viestit vai pitikö ne käydä lukemassa, mutta ei se mitenkään kiusallinen tai rasittava feature ollut ja saattoi vähentää "turhia" ja/tai "turhan hätäisesti postattuja" viestejä.

kni
13.09.2018, 12.20
Olinpas tosiaan saanut melkosen pötkön aikaan, jonnekin ne enterit siitä katosivat (?!), oisko nyt vähän luettavampi.

Tassu
13.09.2018, 13.14
Viime viikolla tapahtui kaikenlaista, mutta laitetaan yksi, missä samankaltaisuus kni:n kertomukseen.

https://www.google.fi/maps/@60.163205,24.9109718,3a,75y,84.55h,88.9t/data=!3m6!1e1!3m4!1sH4xiR_xIjDXHsCOUCRXOmQ!2e0!7i1 3312!8i6656

Linkissä lähes keskellä P-merkin kohdalla pieni auto, kuvittele sen auton tilalle ISO pakettiauto.

Tulen pyörällä kuvan takaa sitä pyöräväylää pitkin. Huomaan, että suojatietä pitkin tulee jalankulkija vasemmalta oikealle ja teen johtopäätöksen, että en kerkeä, joten alan himmaileen vauhtia pois.

Vastakarvaan tulee kaksi pyöräilijää. Törmäys jalankulkijaan estetään vain ja ainoastaan jalankulkijan nopeilla reflekseillä. Ensimmäinen pyöräilijä ei kerkeä tekemään mitään.

Huikkaan pyöräilijöille, että olivat väistämisvelvollisia, johon saan vastauksen, että siinä oli auto eessä.

niinpä...

H. Moilanen
13.09.2018, 14.37
Ennenkuin alan avautumaan vaikeasta elämästä, varmistan onko suojatien merkinnän säännöt muuttuneet tässä hiljan? Ts. saako suojatiemerkin laittaa suojatien takapuolelle tai merkitä vain ajoradan vasemmalta puolen (kyseessä yksisuuntainen ja -kaistainen ajorata, merkki vain keskikorokkeella)?

Sikäli kun olen ymmärtänyt, suojatien merkki pitäisi olla aina ajokaistan oikeassa reunassa ja ennen suojatietä.

groovyholmes
15.09.2018, 10.11
Haluaisin kysyä että onko ilmoituksen tekemisessä poliisille mitään konkreettista vaikutusta, kun autoilija uhkaa sanallisesti ajavansa päälle ”seuraavalla kerralla”? Alkaa nuo autoilijoiden hakkaamis ja päälleajo uhittelut vaan korpeamaan.. rekkari on tallessa tästä aamuisesta herrasta. Virheeni oli ajaa sateessa päin punaisia sillä hetkellä kun ainoastaan hän oli lisäkseni risteyksessä pysäyttäen minut keskikorokkeelle. Ei ketään muuta missään.

Jouko
15.09.2018, 10.34
Voihan siitä ilmoituksen tehdä, mutta jos kyseinen henkilö kiistää uhkailleensa, niin se on sitten sana sanaa vastaan eikä poliisilla ole oikein mistä edetä.

Mik@
15.09.2018, 10.48
Haluaisin kysyä että onko ilmoituksen tekemisessä poliisille mitään konkreettista vaikutusta, kun autoilija uhkaa sanallisesti ajavansa päälle ”seuraavalla kerralla”? Alkaa nuo autoilijoiden hakkaamis ja päälleajo uhittelut vaan korpeamaan.. rekkari on tallessa tästä aamuisesta herrasta. Virheeni oli ajaa sateessa päin punaisia sillä hetkellä kun ainoastaan hän oli lisäkseni risteyksessä pysäyttäen minut keskikorokkeelle. Ei ketään muuta missään.

Olipas todella huonoa käytöstä autoilijalta ja sinällään täyttynee rangaistavuuden kriteeri , mutta sana sanaa vastaan on heikko asetelma kannaltasi. Paloiko siis myös autoilijalle punainen valo?

oem
15.09.2018, 11.00
Punaisia päin ajaminen kerryttää negatiivista asennetta pyöräilyä kohtaan, satoi tai paistoi.

groovyholmes
15.09.2018, 12.24
Tämä tapahtui siis Tampereella Onkiniemen toimistotalolta tultaessa Liejuun päin. Autoilijan valoa en huomannut rekisteröidä. Ennen risteystä katsoin vain ettei ketään missään, ja lähdin ylittämään, jolloin samalla siunaaman silmänräpäyksellä se autoilija kiipeää ylämäkeen minua vastaan sieltä kerrostalojen suunnalta ja kiilaa suoraan eteeni ja alkaa ripittämään. Kun risteyksessä on muuta liikennettä niin katson aina valot! Eli taitaa olla turha mitään ilmoitusta tehdä, kun menee sana sanaa vastaan lopuksi[emoji53]..

Barracuda
15.09.2018, 15.01
Punaisia päin ajaminen kerryttää negatiivista asennetta pyöräilyä kohtaan, satoi tai paistoi.

Autoilijan kannalta fillari tempoo punaisilla eteen, autoilijan käämi palaa osin syystäkin.
Jotenkin tuntuu että se että fillarin selästä vielä soitettaisiin poliisi ei sada kyllä oikein kenenkään kaksipyöräisellä ajavan laariin.

Eikä se punaisten noudattaminen ole sitten kuitenkaan lopulta niin vaikeaa.

groovyholmes
15.09.2018, 15.54
Jos näet kaikkiin suuntiin selkeästi että ketään ei liiku ko. risteysalueella, niin jäätkö oikeasti odottamaan valon vaihtumista vihreäksi? Nyt mä olen tehnyt suuremman rikkeen kuin se m*lkku joka lupasi ajaa päälle seuraavalla kerralla???

oppes
15.09.2018, 15.56
Jos näet kaikkiin suuntiin selkeästi että ketään ei liiku ko. risteysalueella, niin jäätkö oikeasti odottamaan valon vaihtumista vihreäksi? Nyt mä olen tehnyt suuremman rikkeen kuin se m*lkku joka lupasi ajaa päälle seuraavalla kerralla???

No nythän tilanne ei ollut ihan noin jos jouduit vastatusten autoilijan kanssa????

groovyholmes
15.09.2018, 15.56
Ja tää tyyppi siis pisti auton poikittain eteeni ja pysähtyi siihen. Olisi voinut jatkaa matkaa, mutta päätti jäädä kertomaan oman mielipiteensä.
edit: Siinä missä Haarlankatu muuttuu Rantatieksi.

Vilhelm V
15.09.2018, 16.02
Punainen on uusi vihreä. Näin ainakin täällä Helsingin aamuliikenteen pyöräilijöille. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun seuraa lähiala-asteemme liepeillä olevaa valoristeystä, josta työmatkapyöräilijöiden tasainen virta ajaa päin punaisia mistään mitään välittämättä. Täältä ei heru näille urpoille pätkääkään ymmärrystä. Siinä on sitten meikäläisen hieno saatella ekaluokkalaista kouluun ja yrittää selittää miten homma täällä liikenteessä toimii.

Barracuda
15.09.2018, 16.15
Punainen on uusi vihreä. Näin ainakin täällä Helsingin aamuliikenteen pyöräilijöille. Ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, kun seuraa lähiala-asteemme liepeillä olevaa valoristeystä, josta työmatkapyöräilijöiden tasainen virta ajaa päin punaisia mistään mitään välittämättä. Täältä ei heru näille urpoille pätkääkään ymmärrystä. Siinä on sitten meikäläisen hieno saatella ekaluokkalaista kouluun ja yrittää selittää miten homma täällä liikenteessä toimii.

Ja peruste on "miks mä odottelisin".
Niinpä, mä.

kuovipolku
15.09.2018, 18.21
Ja peruste on "miks mä odottelisin".
Niinpä, mä.

Peruste voi olla myös: "Miksi kenenkään pitäisi odotella?"

Jokainen joka on yhtään liikkunut kelveillä tietää erinomaisen hyvin että valo-ohjatuissa risteyksissä on lähes aina sellaisia vaiheita - kutsutaan niitä tässä vaikka kuolleiksi hetkiksi - valojen kierrossa, joissa kevyelle liikenteelle näytetään punaista, vaikka samanaikaisesti valot ovat punaiset myös kaikista mahdoillisista suunnista pyörätien jatkeen poikki tuleville ajoneuvoille.

Lisäksi on sellaisia vaiheita joissa pyörätien jatkeen poikki voidaan ajaa vain yhdestä ainoasta suunnasta, josta ei ole tulossa ainuttakaan ajoneuvoa (ja jonne on täysin esteetön näkyvyys ja jonne ei voi missään mahdollisessa tilanteessa jäädä minkäänlaiseen katveeseen ainuttakaan ajoneuvoa .

Tämmöisissä paikoissa ei *kenelläkään* voi olla kuin kolme mahdollista syytä odottaa valon vaihtumista vihreäksi:

(1) Haluaa olla johdattelematta esimerkillään lapsia sellaiseen liikennekäyttäytymiseen johon he ovat vielä havainto- ja arviointikyvyiltään kehittymättömiä.

(2) Haluaa olla antamatta autoissaan kyrpiintyneinä istuville idiooteille tekosyitä perseillä pyöräilijöille törkeillä ja vaarallisilla eteenajoilla ja ohituksilla, joihin tämmöinen kaamea punaisia päin ajaminen heidät mielestään oikeuttaa.

(3) Haluaa jostain periaatteellisesta tai luonteenrakenteesta johtuvasta syystä noudattaa kaikkia mahdollisia liikennesääntöjä viimeistä piirua myöten.

PeeJii
15.09.2018, 19.19

Saman pannut merkille. Suuri osa pyöräilijöistä pitää liikennevaloja ja pyöräteitä vain ohjeellisina. Jos on Itselle juuri sillä hetkellä nopeampaa ajella päin punaisia, koukkia vuoroin ajoradalla ja pyörätiellä, etuilla punaisten vaihtuessa vihreäksi vaikka vastaantulevien tukkeena pyörätien jatkeella, ajella ajoradalla väärää puolta jne. niin sen mukaan iso osa menee. Tasapuolisuuden vuoksi mainittakoon, että tänään autoilija koukki n.15 sek punaisissa seisomisen jälkeen takaani ratikkakiskojen kautta päin punaisia kääntyäkseen Reijolankadulta Urheilukadulle.

F. Kotlerburg
15.09.2018, 19.34
Itse perseillään ja sitten itketään poliisin perään. Säälittävää.

PeeJii
15.09.2018, 19.39

Jokainen joka on yhtään liikkunut kelveillä tietää erinomaisen hyvin että valo-ohjatuissa risteyksissä on lähes aina sellaisia vaiheita - kutsutaan niitä tässä vaikka kuolleiksi hetkiksi - valojen kierrossa, joissa kevyelle liikenteelle näytetään punaista, vaikka samanaikaisesti valot ovat punaiset myös kaikista mahdoillisista suunnista pyörätien jatkeen poikki tuleville ajoneuvoille.

Kai silloin myös autoilijat voivat "hyödyntää" kuolleita sekunteja samallalailla?

Arvaan toki vakioperustelun miksei juuri pyöräilijän tarvitse noudattaa TLL:a; pyöräilijä vaarantaa vain oman henkensä ja terveytensä.

Kugelschreiber
15.09.2018, 19.55
Kuovipolun esimerkkiä sivuten:

Jos tulee valoristeykseen jossa palaa punaiset valot ja jossa on ns. nöyryytysnappi vihreän valon tilaamiseen ja ensimmäistäkään autoa ei ole lähettyvillä juuri sillä hetkellä mutta tietää, että autoliikennettä on suurella todennäköisyydellä tulossa risteykseen tai näkee autoja mutta niin kaukana, että ehtii itse ylittää tien vaikka ryömimällä, niin mitä kannattaa tehdä? Tarkennuksena vielä, että kyseinen valoristeys on sellainen jonka vihreä kevyelle liikenteelle toteutuu vain pyynnöstä eli tässä tapauksessa nappia painamalla.

1) ajaa yli
2) painaa nöyryytysnappia ja jäädä odottamaan

Otaksun, että pragmaatikko valitsee vaihtoehdon 1) rikkoen liikennesääntöjä mutta toimien niin, ettei kenenkään ei tarvitse himmata kun taas sääntöjä pikkutarkasti tulkitseva henkilö valitsee vaihtoehdon 2) eli jää odottamaan ja laittaa myös ajoradan punaisiin saapuvat autoilijat odottamaan

Toki olis ollut olemassa vielä vaihtoehto
3) painaa nöyryytysnappia, ajaa yli ja naureskella ilkeästi mennessään
...mut ei siitä nyt sen enempää

tubelix
15.09.2018, 20.15
Emme elä yksin täällä maailmassa emmekä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme ja valita mitä sääntöjä ja lakeja milloinkin huvittaa noudattaa. On olemassa yhteiset eettiset pelisäännöt (lait) joiden mukaan pitää yhteiskunnassa toimia (esim. liikennesäännöt). Kumma että joillakin on niin suuria vaikeuksia noudattaa näitä yhteisiä pelisääntöjä. Sääntöjen vastaista toimintaa yritetään sitten perustella milloin milläkin selityksellä.

tempokisu
15.09.2018, 20.19
:D jos täällä on joku joka ei ole ikinä, koskaan, milloinkaan missään tilanteessa rikkonut jotain liikennesääntöä, ei edes vahingossa, niin tassu ylös.
Huom. myös ylinopeudet autolla ajaen luetaan liikennesääntöjen rikkomiseksi.

Ei nouse tassu, enkä selittele.

F. Kotlerburg
15.09.2018, 20.26
Emme elä yksin täällä maailmassa emmekä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojamme ja valita mitä sääntöjä ja lakeja milloinkin huvittaa noudattaa. On olemassa yhteiset eettiset pelisäännöt (lait) joiden mukaan pitää yhteiskunnassa toimia (esim. liikennesäännöt). Kumma että joillakin on niin suuria vaikeuksia noudattaa näitä yhteisiä pelisääntöjä. Sääntöjen vastaista toimintaa yritetään sitten perustella milloin milläkin selityksellä.
Niinpä. Samalla samat tyypit ovat tuomitsemassa autoilijoita pienistäkin rikkomuksista ja vaatimassa heiltä täydellistä ja pilkun tarkkaa sääntöjen noudattamista.

PeeJii
15.09.2018, 20.41
"Kuollut" rakonen: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809152201200603_u0.shtml

kuovipolku
15.09.2018, 20.45
Kai silloin myös autoilijat voivat "hyödyntää" kuolleita sekunteja samallalailla?

Kuten hyvin tiedät, emme puhu tässä muutamasta sekunnista eli jostain helkutin lyhyestä välistä jossa juuri ja juuri ehtii kun oikein nopeasti menee.

Toiseksi tiedät että sitähän autoilijat tekevät. Heille vain valot vasta vaihtuvat, kun taas pyöräilijä t ajavat päin punaisia...

Kolmanneksi tiedät aivan yhtä hyvin että tyypillisessä liikennevalokierrossa sekä odotusajat että mainitseman kuolleet hetket ovat pitempiä kevyelle liikenteelle kuin yhdellekään ajorataa käyttävälle, joten millään vastavuorisuuden ja taspauolisuuden vaatimuksilla ei tässä ole mitään virkaa.

Neljänneksi ymmärrät varsin hyvin miksi autoilija on paljon suuremmassa määrässä liikeenvalojen hänelle antaman informaation varassa ja miksi hän ei pysty havainnoimaan muuta liikennettä ja muita valoja yhtä hyvin kuin kevyen liikenteen edustaja, olipa tämä jalankulkija tai fillaristi.

Arvaan toki vakioperustelun miksei juuri pyöräilijän tarvitse noudattaa TLL:a; pyöräilijä vaarantaa vain oman henkensä ja terveytensä.

Minä puolestani olisin voinut arvata että luulet toki voivasi arvata;) Olisin arvannut senkin että arvaat väärin.

Pyöräilijä ei niissä tilanteissa joita olen edellä kuvannut vaaranna edes omaa henkeään eikä terveyttään. Ei ainakaan yhtään sen enempää kuin hän tekee ylittäessään ajorataa vihreän valon palaessa - ja itse asiassa jopa vähemmän kuin esimerkiksi niissä tilanteissa joissa oikealle kääntyvä autoilija survoo hänet ajoneuvonsa alle.

Mik@
15.09.2018, 20.48
Niinpä. Samalla samat tyypit ovat tuomitsemassa autoilijoita pienistäkin rikkomuksista ja vaatimassa heiltä täydellistä ja pilkun tarkkaa sääntöjen noudattamista.

Tässä oli minusta aika paljon asiaa pähkinänkuoressa.

Nalho
15.09.2018, 21.00
Ei ne autoilijat ja pyöräilijät ole ainoita jotka tyrivät. Täällä meillä päin on joku sauvakävelevä tampio joka ulkoilluttaa keppejään monesti aamulla aikaisin tuossa ajoradalla. Äijä painaa vasemmalla puolella ajorataa apinan raivolla tyytyväisen näköisenä menemään. Kevyenliikenteen väyläkin löytyisi aivan vierestä muutaman metrin päästä, mutta se ei tunnu rohkealle kelpaavan. Tänään aamuhämärissä puoli seitsemältä auton lasista huikkasin yltiöpäälle kehoituksen siirtyä sinne oikealle väylälle jotta henki varjeltuisi. Vastaus oli että kyllähän sinä siitä mahdut.

Aamut sen kun pimenevät ja uskalikko sen kun paahtaa menemään mustissa kamppeissa ilman sen kummempaa valon neuvoa tai heijastinta. Sitten saavat taas autoilijat somessa laidan täydeltä paskaa niskaansa jos tuon pimeän hyypiön keilaavat ajoradalla.

MPS
15.09.2018, 21.02
"Kuollut" rakonen: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/201809152201200603_u0.shtml

Aika rohkeesti ja tyhmästi ajettu fillaristilta, tossa on 30km/h nopeusrajoitus joten autolla ehtii nähdä ja pysähtyä mutta tuossa tilanteessa ei pitäisi tarvita.

(3) Haluaa jostain periaatteellisesta tai luonteenrakenteesta johtuvasta syystä noudattaa kaikkia mahdollisia liikennesääntöjä viimeistä piirua myöten.

Voin kokemuksesta sanoa että esim sunnuntai aamuna klo 5:30 (yli)työmatkalla vaatii "hieman" itsehillintää pysähtyä painamaan sitä nappulaa valoristeksessä kun autoja ei tule eikä edes näy tai edes muita ihmisiä niin pitkälle kun näkökenttä kantaa. En tiedä pitäisikö siinä punaisissa seisoessa taputtaa itseään selkään, ei oikein kuitenkaan tunnu "voittajalta".

PeeJii
15.09.2018, 21.10
Kuten hyvin tiedät, emme puhu tässä muutamasta sekunnista eli jostain helkutin lyhyestä välistä jossa juuri ja juuri ehtii kun oikein nopeasti menee.

Toiseksi tiedät että sitähän autoilijat tekevät. Heille vain valot vasta vaihtuvat, kun taas pyöräilijä t ajavat päin punaisia...

Kolmanneksi tiedät aivan yhtä hyvin että tyypillisessä liikennevalokierrossa sekä odotusajat että mainitseman kuolleet hetket ovat pitempiä kevyelle liikenteelle kuin yhdellekään ajorataa käyttävälle, joten millään vastavuorisuuden ja taspauolisuuden vaatimuksilla ei tässä ole mitään virkaa.

Neljänneksi ymmärrät varsin hyvin miksi autoilija on paljon suuremmassa määrässä liikeenvalojen hänelle antaman informaation varassa ja miksi hän ei pysty havainnoimaan muuta liikennettä ja muita valoja yhtä hyvin kuin kevyen liikenteen edustaja, olipa tämä jalankulkija tai fillaristi.

Minä puolestani olisin voinut arvata että luulet toki voivasi arvata;) Olisin arvannut senkin että arvaat väärin.

Pyöräilijä ei niissä tilanteissa joita olen edellä kuvannut vaaranna edes omaa henkeään eikä terveyttään. Ei ainakaan yhtään sen enempää kuin hän tekee ylittäessään ajorataa vihreän valon palaessa - ja itse asiassa jopa vähemmän kuin esimerkiksi niissä tilanteissa joissa oikealle kääntyvä autoilija survoo hänet ajoneuvonsa alle.

Aina löytyy selityksiä ja selityksen selityksiä miksei pyöräilijän tarvitse noudattaa samoissa risteyksissä samoja TLL:n määräyksiä kuin muiden ;) Liikkuminen on paljon helpompaa, kun noudattaa liikennesääntöjä ja normaalia varovaisuutta sen sijaan, että jatkuvasti kehittelee omassa päässään perusteluja ja selityksiä TLL:n rikkomisilleen.

kuovipolku
15.09.2018, 21.12
Otaksun, että pragmaatikko valitsee vaihtoehdon 1) rikkoen liikennesääntöjä mutta toimien niin, ettei kenenkään ei tarvitse himmata kun taas sääntöjä pikkutarkasti tulkitseva henkilö valitsee vaihtoehdon 2) eli jää odottamaan ja laittaa myös ajoradan punaisiin saapuvat autoilijat odottamaan

Sinä et vain kertakaikkiaan kykene ymmärtämään että kuvaamasti pragmaatikko on pelkkä itseään ja omaa etuaan joka paikassa ajatteleva ihminen ja että itseään ja muita punaisisssa seisottava on vain ihminen joka ymmärtää miksi yhteisiä pelisääntöjä tavitaan ja miksi niitä on noudatettava liikenteessä tilanteessa kuin tilanteessa eli silloinkin kun niiden noudattaminen ei lisää kenenkään turvallisuutta vaan ainoastaan vähentää kaikkien tai jonkun osalta sen sujuvuutta.

Sitä paitsi jo se että itse hyötyy säännön rikkomisesta riittää kumoamaan sen puolustuksen että siitä hyötyvät tilanteessa kaikki muutkin eikä kukaan vaarannu.

PS Joissain maissa jalankulkijat ja pyöräilijät saavat laillisesti ylittää ajoradan punaista päin. Näin oli alunperin Suomessakin. En lähde kieltämään etteikö säännön muuttuminen olisi vähentänyt kuolleiden ja loukkaantuneiden määrää, mutta sen hintaa peritään meiltä yhä tyhmien. hedelmättömien, hyödyttömien ja jankkaavien foorumiväittelyjen lisääntymisen muodossa.

kuovipolku
15.09.2018, 21.35
Aina löytyy selityksiä ja selityksen selityksiä miksei pyöräilijän tarvitse noudattaa samoissa risteyksissä samoja TLL:n määräyksiä kuin muiden ;) Liikkuminen on paljon helpompaa, kun noudattaa liikennesääntöjä ja normaalia varovaisuutta sen sijaan, että jatkuvasti kehittelee omassa päässään perusteluja ja selityksiä TLL:n rikkomisilleen.

Kyllä mä suon samat erivapauksiksi katsomasi myös jalankulkijoille;)

Se mikä on "normaalia varovaisuutta" jota liikenteessä tarvittaisiin mutta jota (esimerkiksi) minä en pyöräilijänä itse punaisia päin ajaessanikin noudattaisi on mulle ilmeisen vaikea ja liian monimutkainenkin hahmotettava, joten lienaa parempi oman ja yleisen liikenneturvallisuuden kannalta että jatkan entiseen malliin enkä rupea sitä enempää omassa päässäni pohtimaan.

Kugelschreiber
15.09.2018, 22.17

Kamalan vaikeelta elämältä kuulostaa todellakin se että jatkuvasti kehittelis päässään jotain perusteluja ja selityksiä - pahempaa olis vain se, että toimis ite aina ja kaikkialla piiruntarkasti sääntöjen mukaan ja käyttäis kaiken jäljellejäävän aivokapasiteettinsa muiden ihmisten mahdollisesti tekemien virheiden etsimiseen, analysointiin ja tuomitsemiseen. Onneks mulla ei oo kummankaanlaisia pakkoajatuksia :rolleyes:

Köfte
15.09.2018, 22.40
On se kotterollakin yhtä turhauttavaa notkua "tyhjissä" punaisissa yöaikaan.
Kyllä se nöyränappi/automaagi hoitelee asiat ajallaan, ei sitten tarvi märistä.
Säännöt ovat silti säännöt ja niitä noudatetaan, myös muiden vuoksi.

Smo
15.09.2018, 22.54
Kun ajaa parikytä vuotta 20-50 valot lähes päivittäin saa vähän skaalaa noihin valoihin. Hyvä jostain landelta missä on yhdet valot kylällä huudella.

Köfte
15.09.2018, 23.38
Päivittäiseltä työmatkalta autolla löytyy 34 kpl valo-ohjattuja risteyksiä. Osan automatiikka
toimii järkevästi, osan ei sitten yhtään. Fillarilla samalla matkalla on vain 28 kpl vastaavia,
nöyränappeja on suunnasta johtuen vain 6 kpl reitillä. Silti odotan kiltisti, vaikka v*ituttaakin
toisinaan. Poikkeavan liikennekäyttäytymisen hedelmistä voi sitten nauttia seuraavasta lehdestä.
Nykyään jopa ihan e-kupongista.

Täälläpäin se valoissa nukkuminen ja "vanhoilla vihreillä" kaahaaminen on sen verran
yleistä, että varsinkaan fillarilla en hyökkää nykyään heti liikkeelle valon salliessa...

Smo
15.09.2018, 23.49
*klip* "vanhoilla vihreillä" kaahaaminen on sen verran
yleistä, että varsinkaan fillarilla en hyökkää nykyään heti liikkeelle valon salliessa...

Ennen kun tuli yksi niin nyt pahimmillaan viisi autoa tulee ja iso porukka kevlillä lähdössä tallomaan/polkemaan alle.

Tyypillisesti pari tyhjää risteystä Espoon ja HKI:n puolella tulee ajettua värisokeasti sekä Ruoholahden painonappivalot fillarilla siis.

tubelix
16.09.2018, 14.57
Tästä mallia? Köpiksessä on pyöräilijöille vihreä aalto. Näkyy videolla kohdasta 3:35 eteenpäin.

https://youtu.be/HBhPrwhVbzQ

Ripee
16.09.2018, 18.06
Oikeutta oikeudessa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005830137.html?ref=rss

Snapcazz
16.09.2018, 21.22
Punaisia päin tyhjällä tiellä/kelvillä?

Itse ajattelen asian näin:
Liikennevalojen periaatteelinen tarkoitus lienee kaksitahoinen 1. Sujuvoittaa liikennettä risteyksissä. 2. Turvata kaikkien kulku risteysalueella.

Jos sunnuntai aamuna seisottaa pyöräänsä tyhjässä risteyksessä punaisissa valoissa, niin kumpikaan periaate ei täyty. Liikkuminen ei ole sujuvaa eikä turvallisuusriskiä ole näkö (- eikä kuulo) piirissä.

Näissä tilanteissa pääni sisäisen kamppailun voittaa liikennesääntöjen periaate nro 1.

Kannatan kaikesta sydämestäni liikennesääntöjen kunnioittamista mutta ymmärrän myös, että säännöt ja asetukset perustuvat periaatteisiin. Jos sääntö on ristiriidassa periaatteen kanssa niin valitsen (omalla vastuulla) periaatteen noudattamisen.

Smo
16.09.2018, 22.09
Tästä mallia? Köpiksessä on pyöräilijöille vihreä aalto. Näkyy videolla kohdasta 3:35 eteenpäin.

https://youtu.be/HBhPrwhVbzQ

Malmössä oli fillareille omat nopeat valot joissain risteyksissä.

kuovipolku
16.09.2018, 22.16
Oikeutta oikeudessa.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005830137.html?ref=rss

Joku ystävällinen sielu voisi referoida pääkohdat eli onnettomuuspaikan ja -tilanteen sekä tuomion perustelut. Läheskään kaikki eivät näet ole digilehden tilaajia ja jotkut ovat jo käyttäneet vapaan kuukautensa tai eivät muista syistä voi itse lukea linkitettyä juttua.

PS Veikkaan että kyseessä oli risteävän tien ylittävä pyörätien jatke eli päivänselvä "pyöräilijä väistää" -tapaus (jollaisessa 2 autoilijaa 10:stä kuitenkin hidastaa ja 1 pysähtyykin ikään kuin olisi väistämisvelvollinen).

PPS En muuten ymmärrä otsikkoa. Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta saadun tuomion ymmärrän toki ja pidän sitä oikeana, mutta kolari on kolari, ei tieliikennelain rikkomus eikä autoilijoitakaan voida rangaista kolarista vaan rikkomuksista (joita tosin voi samassa onnettomuustilanteessa olla useampiakin)?

pulmark
16.09.2018, 22.42
Joku ystävällinen sielu voisi referoida pääkohdat eli onnettomuuspaikan ja -tilanteen sekä tuomion perustelut. Läheskään kaikki eivät näet ole digilehden tilaajia ja jotkut ovat jo käyttäneet vapaan kuukautensa tai eivät muista syistä voi itse lukea linkitettyä juttua.

PS Veikkaan että kyseessä oli risteävän tien ylittävä pyörätien jatke eli päivänselvä "pyöräilijä väistää" -tapaus (jollaisessa 2 autoilijaa 10:stä kuitenkin hidastaa ja 1 pysähtyykin ikään kuin olisi väistämisvelvollinen).

PPS En muuten ymmärrä otsikkoa. Liikenneturvallisuuden vaarantamisesta saadun tuomion ymmärrän toki ja pidän sitä oikeana, mutta kolari on kolari, ei tieliikennelain rikkomus eikä autoilijoitakaan voida rangaista kolarista vaan rikkomuksista (joita tosin voi samassa onnettomuustilanteessa olla useampiakin)?

Autoilija ajoi suoraan, pyöräilijä arvioi että ehtii yli pyörätien jatkeella ennen autoa, mutta näin ei käynyt. Pyöräilijä väistämisvelvollinen.

Pyöräilijä sai tuomion liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, mutta rangaistusta hän ei saanut koska loukkaantui tilanteessa vakavasti. Käräjäoikeus arvioi aina tuomiota antaessaan mikä on oikeus ja kohtuus ja käytti tässä tapauksessa kohtuullisuusperiaatetta. Kolarilla otsikossa viitataan liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, sama asia. Tuomio on valituskelpoinen. Tuomio vaikuttaa vakuutusasioihin ja oikeudenkäyntikuluihin vaikka rangaistusta ei tullut.

Hesarin jutun voi lukea asentamalla maksumuurin poistohärpäkkeen tai putsaamalla selaimen välimuistin.

rhubarb
17.09.2018, 15.38
Kyllä se nöyränappi/automaagi hoitelee asiat ajallaan, ei sitten tarvi märistä.
Säännöt ovat silti säännöt ja niitä noudatetaan, myös muiden vuoksi.

Auto ei ole pyörä. Montako kertaa on pyörän A-pilari estänyt näkemästä sivulta tulevaa? Onko useastikin jäänyt pyörän sivupeilin kuolleeseen kulmaan joku?

Liikennevalot ovat olemassa autojen takia kun ne ovat niin saatanan vaarallisia laitteita.

Smo
17.09.2018, 15.50

No ei se ihan.. autolla voi ajaa risteyksen läpi yksillä, fillarilla kääntyessä pitäs odottaa toisetkin valot. Fillarin kanssa seisot sateessa, autossa löhöät lempimusiikkia tai radioasemaa kuunnellen. Autolla olet todennäköisesti aikaisemmin perillä varsinkin ruuhka-ajan ulkopuolella. Autolle tulee itsestään vihreät mutta monissa risteyksissä samaan suuntaan kulkevalla kevlillä on punainen ja kun painat nappia saat odottaa koko risteyksen valokierron.

Topiikkiin, latinohko lapsiperhe oli ylittämässä katua, lapsi lasten pyörällä keskikorokkeella ja blondi ajoi nenä pystyssä ohi erittäin uuden ja kalliin näköisellä mersulla sen näköisenä ettei voisi vähempää kiinnostaa. Liikenneympyrässä taas tuli hyvälle tuulelle kun farkulla eteen ajanut kundi moikkasi "sori" tyyliin

Veivaaja
17.09.2018, 16.48
Niin: Olen itsekin melko lainkuuliainen, mutta kieltämättä pyöräliikenteen ratkaisut monesti kannustavat laittomuuksiin: Noita nappi -ohjauksia on vilkkaillakin pyöräteillä, jossa vähäiselle risteävälle autoliikenteelle voisi hyvin toteuttaa sensorin, jolla tarjota heille kulkua. En sentään pyydä nousemaan autosta ja kiertämään kulkusuunnassa väärälle puolelle painamaan nappia... (kuten pyöräteillä monesti). Punaisia päin ajaminen tuskin muuttaa näitä ratkaisuja, mutta on melko inhimillistä. Kaiken lisäksi pyöräilijä lähinnä vaarantaa itsensä, toisin kuin lakia rikkova autoilija

Fat Boy
17.09.2018, 18.11
Viime kesänä Imatralla, väistämisvelvollinen pyöräilijä kääntyi täysin yllättäen isäni ajaman auton eteen pyörätien jatkeelle. Isukki ehti jarruttaa, takan tullut skootteri ei tarpeeksi. Vaan sukelsi kevytkuormurin lavan alle päristimellään. En tiedä, mikä pilari tai kuollut kulma esti pyöräilijää näkemästä autoa, mutta fyysinen kärsimys ei tullut pyöräilijälle. Pyöräilijä sikäli toimi tilanteessa valitettavan monen autoilijan mallin mukaan, eli vilkaisi taakseen ja lisäsi vauhtia.

kuovipolku
17.09.2018, 20.45
Veikkaan että pyöräilijän ongelma ei tilanteessa ollut siinä etteikö hän olisi nähnyt isäsi autoa.

Jotkut pyöräilijät, yleensä siitä tavispyöräilijöiksi tai kesäpyöräilijöiksi kutsutusta luokasta pyöräilijöitä, eivät tutkimustenkaan mukaan tiedä milloin ovat pyöräilijöinä väistämisvelvollisia vaan ajavat ikään kuin olisivat yhä jalankulkijoita eli pitävät autoja väistämisvelvollisina tilanteessa kuin tilanteessa. Tai vaikka tuntisivatkin säännön, saattavat kuitenkin muuta miettiessään, muuhun huomiota kiinnittäessään tms ikään kuin unohtaa että ovatkin liikkeellä pyöräiljänä eivätkä jalankulkijana.

Voi myöskin olla että hän oli ennenkin ajanut samalla tavalla ja kohdalle sattuneet autoilijat olivat osanneet ennakoida ja antaneet hänelle tietä. Mikä sitten kertomassasi tilanteessa kostautui, joskaan ei hänelle itselleen.

Highlander
18.09.2018, 08.20
Mitähän sitten tapahtuisi jos Suomessa otettaisiin käyttöön se sääntö mikä ameriikassakin on ainakin joissain osavaltioissa eli punaisilla saa kääntyä oikealle mikäli risteävää liikennettä ei ole. Voisi mennä vaan maailman nopeimmalla kansalla sormi suuhun :D ja tuloksena olisi vain lisää raatoja.

hsr
20.09.2018, 10.59
Eilen iltalenkillä minut ohitti kelvillä aikuinen mies Vespalla. Pysähdyttyämme punaisiin valoihin huomautin että tässä ei saa ajaa mopolla. Johon Vespakuski: kyllä saa koska kelvin merkissä ei ole lisäkilpeä "Ei mopoille". Valot vaihtuivat ennen kuin ehdimme tästä enempää keskustella, siirtyi kuitenkin ajoradalle.

oem
20.09.2018, 11.47
^Taitaa olla niin että saa ajaa vain jos lisäkilvellä sallittu.
https://www.talouselama.fi/uutiset/saako-mopolla-ajaa-pyoratiella-yksi-yksityiskohta-ratkaisee/8d61e8fd-34d1-3136-9dec-51e96e07a804

hsr
20.09.2018, 12.05
https://www.talouselama.fi/uutiset/saako-mopolla-ajaa-pyoratiella-yksi-yksityiskohta-ratkaisee/8d61e8fd-34d1-3136-9dec-51e96e07a804

Näin on, tuntuu olevan mopoilijoiden tiedossa aika hyvin, joskus mopopoikia näkee kelvillä mutta se tuskin johtuu siitä että eivät tuntisi liikennesääntöjä.

H. Moilanen
20.09.2018, 13.13

Niin... tämähän muuttui jo joskus 1990-luvulla.

tempoilija
21.09.2018, 20.44
Viikon hienoin suoritus: Oopperan kulma perjantaina 19:35. Kaksi heppapoliisia seisoo Helsinginkadun liikennevaloissa. Pysähdyn hepanmitan päähän poliisien vasemmalle puolelle. Samanaikaisesti edelläni oleva keski-ikäinen naispyöräilijä lähtee poliisien edestä ylittämään Helsinginkatua päin punaisia (samaan aikaan palaa ajoradalla Manskulta Hesarille kääntyville vihreä nuolivalo). Poliiseilla ei ilmekään värähdä, hörppäävät vain lisää vissyä.

(On kyllä ihme, että tuossa risteyksessä ei tule enempää ruumiita, on sen verran pöllö tuo liikennevalojen rytmitys)

Vilhelm V
21.09.2018, 22.19
Viikon hienoin suoritus: Oopperan kulma perjantaina 19:35. Kaksi heppapoliisia seisoo Helsinginkadun liikennevaloissa. Pysähdyn hepanmitan päähän poliisien vasemmalle puolelle. Samanaikaisesti edelläni oleva keski-ikäinen naispyöräilijä lähtee poliisien edestä ylittämään Helsinginkatua päin punaisia (samaan aikaan palaa ajoradalla Manskulta Hesarille kääntyville vihreä nuolivalo). Poliiseilla ei ilmekään värähdä, hörppäävät vain lisää vissyä.

(On kyllä ihme, että tuossa risteyksessä ei tule enempää ruumiita, on sen verran pöllö tuo liikennevalojen rytmitys)

Olen päässyt todistamaan liki saman asetelman. Tosin poliiseilla oli silloin auto, ei heppoja. Varmaan niillä on joku systeemi siihen milloin punaisia päin menemiseen ei puututa tms?

kuovipolku
22.09.2018, 09.07
Eilen pimeän jo laskeuduttua kypärätön ja valoton spandexhemmo ajoi hiilikuitu-unelmallaan syöksähti alikulkumutkasta vastaantulevien puolelle leikaten eikä tervehtinyt.

PS Tarina ei ole tosi, sillä pyöräilijä oli pukeutunut vuodenajan mukaiseen TMT-asuun, pyörä ei ollut droppitankoinen eikä ehkä hiilikuituinenkaan. Enkä olettanutkaan että hän olisi vastannut tervehdykseeni joka kuului suurinpiirtein "Perkeleen idiootti!"

Smo
22.09.2018, 09.25
Olen päässyt todistamaan liki saman asetelman. Tosin poliiseilla oli silloin auto, ei heppoja. Varmaan niillä on joku systeemi siihen milloin punaisia päin menemiseen ei puututa tms?

Punasia päin meneminen kiinnostaa lähinnä palstapoliiseja ja joitain mielensä pahoittavia autoilijoita. Riippuen varmaan aiheutetun vaaran määrästä.

Mohkku
22.09.2018, 09.52

Mahtaako joillain itseluottamus olla niin kovalla tasolla, että uskaltaa tietoisesti tehdä noin poliisin edessä? Vai onko kyse siitä, että jotain jäi havaitsematta. Tällöin kannattaisi kysyä itseltään, mitä muuta jää huomaamatta, kun punaisia päin tuollaisessa ympäristössä kulkee. Esim. vihreiden suunnasta lähestyvä auto. Vaan millä tuollaisen kaverin saisi esittämään itselleen kysymyksiä. Kun riskinä on omalta kantilta katsottuna epämiellyttävä vastaus (minultako muka voisi jäädä jotain olennaista huomaamatta), parempi sivuuttaa koko asia, laittaa laput silmille ja jatkaa kuten ennenkin.

Smo
22.09.2018, 10.14
Mahtaako joillain itseluottamus olla niin kovalla tasolla, että uskaltaa tietoisesti tehdä noin poliisin edessä? Vai onko kyse siitä, että jotain jäi havaitsematta. Tällöin kannattaisi kysyä itseltään, mitä muuta jää huomaamatta, kun punaisia päin tuollaisessa ympäristössä kulkee. Esim. vihreiden suunnasta lähestyvä auto. Vaan millä tuollaisen kaverin saisi esittämään itselleen kysymyksiä. Kun riskinä on omalta kantilta katsottuna epämiellyttävä vastaus (minultako muka voisi jäädä jotain olennaista huomaamatta), parempi sivuuttaa koko asia, laittaa laput silmille ja jatkaa kuten ennenkin.

Kävelijöitä saattaa mennä kymmenen kerralla poliisiauton edestä punaisia päin. Itekkin joskus muinoin ajanut poliisin nähden punaisia päin. Ehkä useamminkin.

Mohkku
22.09.2018, 10.17
On se melkoista tuo elämä Helsingissä, ei voi maalainen kuin hämmästellä.