PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 [26] 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

E-Cruiser
18.03.2015, 07.31
Kyllä mä hortoilevat fillaristit vielä kestän, mutta nämä jalankulkijat jotka kävelevät täysin sivulleen katsomatta yhtäkkiä nurmikolta pyörätielle vituttavat välillä. Ihan kamikazeja joskus, eivätkä edes huomaa aiheuttamaansa vaaratilannetta. Sellaisen paineilmatorven vois toivoa synttärilahjaksi.

*J*
18.03.2015, 10.07
Ei tapahtunut kelvillä, mutta laitan tänne kuitenni. Maantienreunaa ajelen 10cm siitä valkoisesta viivasta. Tiellä 353 ei ole piennarta sen viivan jälkeen senttiä paria enempää joten paljon laidempaan ei pääsisi. Takaa pyyhkäisi citymaasturi niin läheltä, että havahduin ensin siihen paineaaltoon joka tulee autosta. Peili meni niin läheltä käsivartta ettei ole vähään aikaan tapahtunut. 10 cm jos oli välissä niin hyvä. Nopeutta 80+km/h. Kohtuu säväyttävä ohitus!

Eilen taisi olla jokin hulluatiellä -päivä, kun samalla lenkillä muutamaa kilsaa myöhemmin vastaantulevaa autoa alkoi ohittamaan toinen auto. Tämä ei välittänyt pätkääkään minusta siinä vastaantulevana vaan yritti ajaa suoraan päälle! Ellen olisi ajanut pientareelle pois asfaltilta niin KOPS! Taponyritys se oli! Ohitti sen toisen auton ajaen vastaantulevalla kaistalla aivan sinne mun äärilaitaan. Keski-ikäinen ukkeli. Sai taas adrenaliiniryöpyt! Ei jumavita mitä menoa!

Ihan kuin tuossa ei olisi ollut jo tarpeeksi niin vielä samalla pätkällä pari minsaa myöhemmin vastaava juttu! Nuori jannu leveällä hymyllä lähti ohittamaan autoa ja ajatti meikän syrjään! Tällä kertaa sattui bussipysäkki kohdalle minne pääsin "sukeltamaan". Ja tuolla pätkällä ei kovin montaa autoa edes samaan puolen tunnin pätkään edes tullut vastaan, mutta osumatarkkuus tuommoisiin.. Toivottavasti oli tuossa tältä vuodelta. Vahvasti vaan epäilen jo pelkästään tän talven ajokokemusten perusteella. Valitettavasti.

Joka kerta, jokainen takaalähestyvä, ohitus on jännä. Rekan osalta etenkin. Nyt sitten saa alkaa jo miettimään edestä tuleviakin.

*J*
18.03.2015, 10.14
Illalla 22 aikoihin yhdistetyltä kauppa/revontuli -pätkältä tullessa kelvillä näin 100m päässä jonkun valkoisen singahtelevan.. koirahan se ilman kytkentää. Samassa nipussa kaksi 3-4 vuotiasta pikkupyöräilijää vanhempineen. Vilkutan LedLenserillä täydellä valolla ja molemmat vanhemmat kääntyvät sekä näkevät mun tulevan. Ok juttu ajattelen.. saavun ohitukseen, mutta äijä vaan katsoo hölmönä mua.. koira pyörii siinä keskellä. Lapset poikittain tiellä. Onneksi karvis tarttui tytön lahkeeseen murisemaan eikä mun omaan. Ois tehny sanoa jotain, mutta päivä oli jo muutenkin kohtuu pöljä niin jatkoin vain päätä pyöritellen....

Oatmeal Stout
18.03.2015, 10.28
Ei tapahtunut kelvillä, mutta laitan tänne kuitenni.
Rekisterinumeroita viranomaisille, mahdollisuuksien mukaan.

*J*
18.03.2015, 10.50
Rekisterinumeroita viranomaisille, mahdollisuuksien mukaan.

Satavarmasti olisin laittannu, mutta tuli todettua livenä se mitä yleensä ajattelee "miksi ne ei kato niitä rekkareita..?" Ei siinä kerkeä ajattelemaan semmosta, ku silmät lautasina kauhistelee vaan tilannetta. Pitäis asentaa tuo "apusilmä". Nytkin, (jos ja jos) jos ois ollu Virb tangossa niin siitä olis voinu kuka tahansa todeta ukkelin autoineen.. Ehkä kokemuksien karttuessa voi keskittyä noihinkin havaintoihin. :mad:

Pyörällä ja autolla
18.03.2015, 10.58
Ei tapahtunut kelvillä, mutta laitan tänne kuitenni. .

Kypäräkamera, niin on todistusaineistoa rikosilmoitukseen, muuten on vaan sana sanaa vastaan jos ei henkilötodistajia ole paikalla.
Neljä rikosilmoitusta törkeimmistä tein poliisille viimevuonna ja tulos tässä.
1 suullinen huomautus, 2 kirjallista ja 1 sakko.

Oatmeal Stout
18.03.2015, 11.00
Satavarmasti olisin laittannu, mutta tuli todettua livenä se mitä yleensä ajattelee "miksi ne ei kato niitä rekkareita..?" Ei siinä kerkeä ajattelemaan semmosta, ku silmät lautasina kauhistelee vaan tilannetta.
Tuttu tilanne, mutta vastaantulevista helpompaa - ne takaa tulevat ovat yleensä menneet, kun ehtii katsella.
Yksin ajamisen huonoja puolia on myös se, että tilanne on yleensä sana sanaa vastaan - muu liikenne ei viitsi puuttua asiaan kuin jeesustelemalla heikomman kuoleman jälkeen.

surfer
18.03.2015, 19.24
Kyllä mä hortoilevat fillaristit vielä kestän, mutta nämä jalankulkijat jotka kävelevät täysin sivulleen katsomatta yhtäkkiä nurmikolta pyörätielle vituttavat välillä. Ihan kamikazeja joskus, eivätkä edes huomaa aiheuttamaansa vaaratilannetta. Sellaisen paineilmatorven vois toivoa synttärilahjaksi.

Pahimpia on napit korvissa, sormet ibonessa hortoilevat, jotka eivät kuule edes kellon soittoa.

ptaipale
20.03.2015, 16.01
Tässä henkilöiden välistä kulkee nyt sitten pyöräilyn valtaväylä Leppävaarassa.
https://scontent-fra.xx.fbcdn.net/hphotos-xpa1/v/t1.0-9/10414929_10206264811209768_8231746483098560855_n.j pg?oh=c10855340e9cf8c496a30c1512141189&oe=557BB040

Marsusram
20.03.2015, 16.12
Pahimpia on napit korvissa, sormet ibonessa hortoilevat, jotka eivät kuule edes kellon soittoa.
Älypuhelin kun aukeaa, niin käyttäjältä äly häviää.
On se kumma miten nuo kapulat hypnotisoivat käyttäjistään zombeja.

Olli L
21.03.2015, 05.57
Tuohon kuvaan Leppävaarasta liittyy upean pyöräilyn valtaväylän lisäksi toinenkin yksityiskohta.

Talossa on pitsataksifirma. Kaupungin karttapalvelun mukaan tontin rajat kulkevat talon seiniä pitkin, paitsi kuvan seinustalla katoksen ulkoreunaa. Muu on tori- ja kevyenliikenteenaluetta. Pitsataksit pysäköivät erittäin usein noille seinustoille. Nyt remontin aikana firmalle on jopa rajattu oma liikennemerkillä osoitettu pysäköintipaikka kevyenliikenteen alueelta.

Eli normaalitilanteessa pitsataksit ajavat raskaan lastinsa huoltoajona (poliisi ei puutu) kevyenliikenteen alueen kautta ja pysäköivät autonsa kokonaan tuon katoksen alle (pysäköinninvalvonta ei puutu). Taitavasti pysäköity!

Jukkis
21.03.2015, 12.28
^^ Loisto-otos, etenkin kun kuvaan on osunut paikallinen alkuasukas, johon ei mitenkään voi olla joka kerta törmäämättä käydessään ruokatunnilla Läkkitorin K-Supermarketissa hakemassa evästä :)

Tapatalkista iKälättimellä

IncBuff
21.03.2015, 13.28
Näyttää rakennustyömaalta eikä lopulliselta ratkaisulta, mutta kai tuostakin pitää itkeä.

Munarello
21.03.2015, 23.36
Eräs nuorempi rattimies länttäsi tänään sitikkansa jatkeelle täydellisesti väylän tukkien. Pysäyttelin krossarillani sitikan kuskin oven viereen odottamaan jolloin mestari avasi ikkunansa ja pahoitteli, ettei oikein voi muuten ajaa kun ei kuulemma näe.. Eli tiesi mitä teki ja teki sen harkiten? Okei, onhan siinä vähän hankala risteys kun lumiläjäkin vähän haittaa näkyvyyttä, mutta siitä huolimatta itse olen pystynyt ajamaan paikasta autolla tukkimatta kelviä. Tämä mestari kylläkin ajoi suoraan himmailematta kelvin päälle risteävän tien rajalle joten eihän se edes yrittänyt ottaa kevyttä liikennettä huomioon. Autom Miess selkeästikin kylläm.

haedon
22.03.2015, 09.13
Näyttää rakennustyömaalta eikä lopulliselta ratkaisulta, mutta kai tuostakin pitää itkeä.
On siitä vissiin suurempi ja pidempi fyysinen haitta kuin siitä spandexjuoksijasta, jota joku ei pystynyt kiertämään, mutta kyynärpäätä ehti yrittää tälle tarjota. Henkisen haitan suuruudesta tai pituudesta en ota kantaa.;)

IncBuff
22.03.2015, 09.15
Rakennustyömaa ei taida hypätä eteen kun etäisyyttä on metri pari.

haedon
22.03.2015, 09.50
:rolleyes:Mutta vaikka tuolta ovesta ulos joku voi hypätä. Sinun tilanteessasi ehdit kuitenkin salamannopeilla reflekseilläsi 1-2 metrin matkalla tarjota sitä kyynärpäätä - kuten kehuit aiemmin - mutta et väistää;). Ennakoivista toimista eli kilikellosta puhumattakaan...

IncBuff
22.03.2015, 09.52
Jos kaveri vilkaisee taakseen, katsoo silmiin niin pitäisi vielä kilikelloa soittaa :rolleyes:

Ja ei en tarjonnut kyynerpäätä, se vaan saattuu olemaan se kohta ruhosta joka on uloimpana ajaessa.

haedon
22.03.2015, 10.01
:rolleyes:Sulla jäi kato ne olennaiset liikenteelliset yksityiskohdat silloin aiemmin kertomatta adrenaliinipiikissäsi niin jää tulkinnanvaraa. Vieläkin on nääs epäselvää, millä puolella molemmat kulkivat yms...

IncBuff
22.03.2015, 10.04
En tiedä miten siellä Mölönperällä menee liikennesäännöt, mutta Suomessa yleisesti kuljetaan pyörällä oikealla ja ohitetaan vasemmalta :rolleyes:

haedon
22.03.2015, 12.42
En tiedä miten siellä Mölönperällä menee liikennesäännöt, mutta Suomessa yleisesti kuljetaan pyörällä oikealla ja ohitetaan vasemmalta :rolleyes:
Liikennesäännöt menee niin kuin muuallakin Suomessa, mutta oma kokemus on ympäri Suomea sama eli että se miten "yleisesti kuljetaan" eroaa huomattavasti siitä miten säännöt menevät. Prohvat onneksi kulkevat liikennesääntöjen mukaan ja ennustettavasti.

Aamun kävelylenkillä ei tullut kohdattua kevyen liikenteen väylillä ongelmia, mutta mitä tien piennarta menin niin tasan sata rosenttia vastaan tulleista jalankulkijoista kulkivat väärää puolta eli oikeaa:D.

IncBuff
23.03.2015, 09.27
Meinasin jäädä aamulla auton alle. Saako avautua herra Haedon?

haedon
23.03.2015, 18.40
:rolleyes:Älä pidä hullua jännityksessä. Kaikkia varmaan kiinnostaa kovasti IncBuffin ensimmäinen avautuminen autosta tällä foorumilla:D.

P.S. haedon on pienellä. En ole ansainnut vielä isoa kirjainta, herroittelusta puhumattakaan...

alli
23.03.2015, 19.06
Aamulla kun lähdin töihin, takaa lähestyi ajorataa kuorma-auto kauheasti kolisten. Kun se pääsi kohdalle koitin katsella, että mikä sen paukkeen saa aikaan. Ja huh, suuri kivenmurikka iskeytyi lastista kevyen liikenteen väylälle ja palasia siitä lenteli tietenkin ympäriinsä! Onneksi väylää on talven aikana levennetty ja olin itse sisäreunassa, joten säikähdyksellä pääsin.

Seuraavassa liikenneympyrässä auto lähestyi kolmion takaa reippaasti, mutta arvioin sen hyvin ehtivän väistää. Meni niin viime tinkaan kuitenkin, että itsekin jouduin vetämään stopin varmuuden vuoksi, koska näytti, että päälle tultaisiin vauhdilla. Pelkääjän paikalta iäkkäämpi nainen näytti vielä keskaria mulle! Eivät jääneet selvittämään asiaa, vaikka hämilläni viittilöin, että mikä hätänä.

Tässä vaiheessa olin päässyt reilun kilsan päähän kotoa, ja maanantaiaamu...

Premnas
25.03.2015, 19.25
Oikeastaan välillä tuntuu että voisi lakata avautumasta koska tuolla ei enää tule kauheasti vastaan sellaisia tapauksia joita ei jo olisi aiemmin nähnyt. Niitä samoja jäykkäniskaisia "en vahingossakaan katso tuonne suuntaan" -autoilijoita ja sitten hevonkuuseen tuijottelevia kanssakulkijoita. Vaikka täytyy myöntää että Turussa yksi pyöräilijä onnistui saamaan mun sykkeen nousuun kun pelästyin jo että se rysäyttää mua päin. Toisessa suunnassa tapahtui vissiin jotain kamalan mielenkiintoista ja kun pyysin huomiota niin sehän tarkotti sitä että kurvataan pyörällä vähän lähemmäs vielä. Ihme ettei kolahtanut.

p bonk
25.03.2015, 20.52
Muista aina, liikenteessä... Kaupan pihasta tielle pyrkivä ja oikealle kääntyvä autoilija katsoo vain vasemmalle. Oli viidestä sentistä kiinni, ettei rouva bemarin katumaasturilla jyrännyt. Päätti vain tulla "tuosta ehdin" asenteella autovirtaan ja unohtaa kokonaan kevyen liikenteen väylän olemassaolon. Ilmeestä päätellen se säikähti tilanteen tajuttuaan kunnolla.

IncBuff
25.03.2015, 21.29
Oikeastaan välillä tuntuu että voisi lakata avautumasta koska tuolla ei enää tule kauheasti vastaan sellaisia tapauksia joita ei jo olisi aiemmin nähnyt.
Minä näin äsken kun olin lenkiltä palaamassa. Pimeällä pimeästä alikulusta hyökkäsi keskellä kapeaa väylää joku kiinavermein rakennettu sähköpyörä arviolta 40-50km/h ilman minkäänlaisia valoja. Tuo onnistunee terminoimaan itsensä kyllä ennemmin tai myöhemmin.

Halloo halloo
25.03.2015, 21.29
^^ Kyllä. Lähtökohta pyöräillessä on, ettei kukaan näe minua. Valitettavasti.

frp
26.03.2015, 09.19
Meinasin jäädä ambulanssin alle. Se kääntyi oikealle kelvin yli ja pysähtyi päästämään edellä menneen pyöräilijän, mutta lähtikin sitten minun tullessa liikkeelle. Ehdin kurvata kuitenkin nokan edestä. Taisi sekin vähän pelästyä kun sammu ambulanssi siihen. Mutta joo, olisi pitänyt tajuta ettei se enää osittain kääntyneenä nähnyt peileistä, mutta toisaalta jos ei näe, niin olisi ehkä voinut lähteä vähän varovaisemmin liikkeelle.

Jukkis
26.03.2015, 11.05
^ Olisko ollut paluukuormaa kärkkymässä,,,

Tapatalkista iKälättimellä

Premnas
27.03.2015, 17.21
No nyt on kuitenkin pakko avautua kun tämä päivä veti liikenteellisesti täysin pohjat. Miten voikin yhdelle päivälle sattua kaikki mahdolliset tumpelot yhtä aikaa :rolleyes:?

1. Autot, jotka jäävät ajamaan rinnalle vaikka pitäs mennä ohi, en ilmeisesti ajanut tarpeeksi keskellä väylää ja olisin voinut saakeli soikoon lähmiä niitten peltilehmien pinnat täyteen sormenjälkiä, niin lähellä menivät!

2. Liian vauhdikkaat pyöräilijät jotka kanttaavat kurveissa niin että vastaantulijaa pelottaa rysähtääkö...

3. Saamarin alikulkutunnelit joista paukautetaan yhtään katsomatta suoraan eteen ja mieluummin täysillä. Koskaan kuullut tilannenopeudesta?

Tätä vasten ihmettelin että pääsin koko 9km ehjänä ja kolaroimatta. Ei meinannut pelkkä silmien pyörittely riittää.

freerider70
29.03.2015, 09.12
Rullaluistelija ulkoiluttamassa koiraa, enempää tarvii tuskin selitellä...

latuman
30.03.2015, 14.52
Romanitäti pisti lavettinsa suojatielle, ihan ympärilleen katsomatta parkkiin. Minä siitä sitten huomauttamaan että ei suojatielle saa pysähtyä, niin sain tyhjentävän vastauksen: "Kyllä saa jos minä ehdin ensiksi" :)

Pyörällä ja autolla
30.03.2015, 15.45
Tänään 4 km matkalla kello 11.30 - 11.40 välillä Espoon keskukseen 2 väistämisvelvollista autoa yritti ajaa päälle. Toinen kääntyi edestäpäin suoraan eteen ja toinen tuli takaa ohi ja kääntyi sitten samantie suoraan eteen. Pyörässä valot edessä ja takana, kaikki lain vaatimat heijastimet, kirkkaan keltainen ajotakki missä heijastimia, kypärässä heijastimia. Molemmissa paikoissa täysin vapaa näkyvyys. Ensimmäinen väitti ettei ollut huomannut ja toinen rupesi selittämään että kaahasin. Joopa joo tiellä 30 km / h rajoitus ja kypäräkameran gps tietojen mukaan ajoin 16 km / h.

Ensimmäinen tässä ja kuva minun tulosuunnasta. Auto tuli vastakkaisesta suunnasta ja kääntyi kuvaussuunnasta vasemmalle. Oli ilmeisesti kova kiire viedä lasta päiväkotiin https://www.google.fi/maps/@60.206217,24.688791,3a,75y,243.44h,68.97t/data=!3m4!1e1!3m2!1stB8vMH0Ry-6NnJEVjf6vMg!2e0

Toinen eli takaa ohi ja eteen tässä. Kuva minun sekä auton tulosuunnasta ja auto kääntyi siis oikealle https://www.google.fi/maps/@60.204235,24.659789,3a,75y,255.72h,76.68t/data=!3m4!1e1!3m2!1sDxYBntjHUlekV0EdachUJQ!2e0

Uncle
31.03.2015, 10.10
Vaadimme kypäräkameran videokuvaa em. tilanteista!

JackOja
31.03.2015, 10.30
^Tuo oli Espoossa, ihan helppo uskoa ilman videotakin. Ihan arkipäivää.

Pyörällä ja autolla
31.03.2015, 12.01
Sama meininki tänään ja samassa paikassa kuin eilen. Taas oli kuskilla kiire viedä lasta päiväkotiin Kuva minun tulosuunnasta. Auto tuli vastakkaisesta suunnasta ja kääntyi kuvaussuunnasta vasemmalle. https://www.google.fi/maps/@60.206217,24.688791,3a,75y,243.44h,68.97t/data=!3m4!1e1!3m2!1stB8vMH0Ry-6NnJEVjf6vMg!2e0

Kun kävin jututtamassa tyyppiä niin heti tuli vastaukseksi " En mä nähnyt sua " ja heti perään " ei sillä pyörällä tarvitse miljoonaa ajaa.
Kysyin että miten olet voinut tietää kuinka kovaa ajoin jos et kerran edes nähnyt minua ?
Sitten alkoi mussutus suojatiestä " siinä on suojatie ei siinä saa ajaa pyörällä " .
Kehoitin katsomaan liikennemerkkejä mitä siinä on kun lähtee pois ja kerroin että siinä on kolmio ja sen alla kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi ja molemmin puolin yhdistetystä jalkakäytävä pyörätietä kertovat liikennemerkit.
Kehoitin katsomaan netistä mitä kyseiset liikennemerkit tarkoittavat.

No en päässyt kovin pitkälle kun Tuomarilankadulta ajaa auto hidastamatta suoraan eteen ( olin reilun kahden metrin päässä risteyksestä ) ja pysähtyy keskelle pyörätien jatketta ja koska oli kääntymässä oikealle niin pää oli luonnollisesti käännetty tiukasti vasemmalle.
Edestä ei päässyt ohi koska eteen ajanut auto oli niin lähellä sen edessä olevan auton takapuskuria ja takaakaan ei päässyt koska tien tukkineen auton takana tullut auto oli niin lähellä tämän pyörätien jatkeen tukkineen auton takapuskurissa. Ajoin sitten ihan kyljen viereen pysähdyin, soitin kelloa ja koputin ikkunaa. Pää ei kääntynyt mutta kun edellä oleva auto pääsi lähtemään niin samalla lähti myös tämä teiden tukko. https://www.google.fi/maps/@60.205657,24.684537,3a,75y,198.17h,77.96t/data=!3m4!1e1!3m2!1snvoeJcEcPKC5R0dmZ1qMzA!2e0

frp
01.04.2015, 09.51
Tampere Rantaperkiö A-kunnossapitoluokan "pyöräilyn ja kävelyn ensisijainen väylä"

Kyseinen risteys alueen pahin ennestään, koska risteyksessä puskien vuoksi näkyvyys toiseen suuntaan nolla. Nyt ansiokkaasti toiseenkin suuntaan nollanäkyvyys.

Samoin tuo kelvi on ollut vähän turhan leveä varsinkin kun tuossa on bussipysäkillä väkeä, joten onneksi turha tila on nyt saatu pois.

Lisätään vielä, että Tampereella muualla näytti kyllä työmiehet osanneen käyttää lautoja betoniporsaisen alla jos pientare oli liian vino. Ja bussipysäkin toisella puolella on yllinkyllin tilaa ilman mitään haittoja.

http://www.elisanet.fi/rikujatiia/tuomikuja.jpg

Pyörällä ja autolla
01.04.2015, 15.41
Tänään ei yhtään autoa tullut kolmion takaa eteen, eikä yhtään autoa ohittanut ja kääntynyt heti sen jälkeen eteen eikä yhtään autoa joka tuli vastakkaisesta suunnasta kääntynyt eteen.

Aprillia.

asb
01.04.2015, 16.01
Ne vaalimainosten paikat tulee korkeammalta taholta. Siinä ei työmiehillä ole sanansijaa.

Halloo halloo
01.04.2015, 16.48
Kai niistä vaalimainoksista voi valittaa johonkin, jos turvallisuus vaarantuu?

Alottelia-14
01.04.2015, 17.05
Liik
enne
vira
sto

on varmaan oikea paikka ilmoittaa, jos kokee vaalimainokset vaaralliseksi?

http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/ohje_2015_vaalimainosten_sijoittamisesta_web.pdf

Vaiko tuolla mainittu rakennusvalvonta, paikasta arvaillen?

Pyörällä ja autolla
01.04.2015, 17.06
Kai niistä vaalimainoksista voi valittaa johonkin, jos turvallisuus vaarantuu?

Tieliikennelaki 56 §

Häiritsevän tai luvattoman laitteen asettaminen tielle

Tielle tai sen välittömään läheisyyteen ei saa asettaa merkkiä, kilpeä tai muuta laitetta, jonka voi erheellisesti käsittää liikennemerkiksi tai muuksi liikenteen ohjauslaitteeksi taikka joka voi huonontaa sellaisen näkyvyyttä.

Tielle ei saa luvatta asettaa liikenteen ohjauslaitetta.

Poliisi tai tienpitäjä saa heti poistaa laitteen, joka on asetettu 1 tai 2 momentin säännösten vastaisesti.

Ja tieliikennelaki 62 §

Tiellä oleva este

Tielle ei saa panna eikä jättää mitään, mikä voi vaarantaa tai haitata liikennettä.

Milloin jonkun syystä tielle on joutunut 1 momentissa tarkoitettu este, jota ei voida heti poistaa, hänen on merkitsemällä tai muulla tavoin kiinnitettävä muiden tienkäyttäjien huomiota esteeseen, kunnes hän on saanut sen poistetuksi.

Milloin tiellä on este, josta saattaa aiheutua vakavaa vaaraa liikenteelle, jokaisen esteen havainneen tienkäyttäjän on mahdollisuuksiensa mukaan viipymättä ryhdyttävä 2 momentissa tarkoitettuihin toimenpiteisiin taikka, jollei se ilman kohtuutonta hankaluutta ole mahdollista, ilmoitettava asiasta poliisille.

Smo
02.04.2015, 09.08
Toi Tapiolan keskusta on kyllä yks sotkupaikka .. jos haluaa jatkaa Lehtisaaren/Otaniemen suuntaan Merituulentieltä, ei mitään järkevää reittiä ilman että joutus ajaa jalkakäytävällä tai eihän tuolla tiedä ajaako jalkakäytävällä .. onkohan tilanne tämä niin kauan kunnes metro valmistuu :rolleyes:

Tassu
02.04.2015, 09.56
Smo, olen ajanut jo pitkään näin, helpottaako.
http://www.gmap-pedometer.com/?r=6570675

Smo
02.04.2015, 10.07
No jostain tosta mäkin ajelen mutta mitenköhän turistit .. teknisesti ottaen tuossa ei joka kohdassa mene pyörätietä mutta ainakin ennen meni? Teki vaan mieli kiukutella heti aamusta :)

Jännä karttasovellus.

Edit: otin silmät päähän .. ulkoilukartan mukaan tuossa keskustassa menee pyörätie, merkinnät vain puuttuvat. Hotellin edestä ei taas ulkoilukartan mukaan mene mutta siellä kuitenkin on pyörätiemerkit :rolleyes:

pöökke
02.04.2015, 11.54
^^ satunnaiselle kulkijalle tuo Tapiolan läpiajo on yksi labyrintti missä ei ole päätä eikä häntää. Luultavasti Espoon kaupunki on ajatellut että pyöräilijät voivat aivan hyvin kiertää Pohjois-Tapiolan kautta koska ei pyöräilijällä ole niin kiire kuin autoilijalla. Pyöräilijähän on siellä ajelemassa vain omaksi huvikseen..

Smo
02.04.2015, 12.19
^^ satunnaiselle kulkijalle tuo Tapiolan läpiajo on yksi labyrintti missä ei ole päätä eikä häntää. Luultavasti Espoon kaupunki on ajatellut että pyöräilijät voivat aivan hyvin kiertää Pohjois-Tapiolan kautta koska ei pyöräilijällä ole niin kiire kuin autoilijalla. Pyöräilijähän on siellä ajelemassa vain omaksi huvikseen..

Niin ja kukaan ei varmaan halua käydä Stokkalla tai Ainossa (?) tai Alkossa fillarilla .. tuollahan on pyöräilynkieltomerkitkin Stokkan ja Ainon välissä voimassa klo 09-21 (?) .. onkohan mitään lainvoimaa merkinnällä?

tvain
02.04.2015, 12.54
Tapiola on aikamoinen labyrintti. Nyt tosin voi kommentoida ehdotettuja ratkaisuja päättäjille, sillä asia jopa saattaa korjaantua lähivuosina. Kaupunkifillariblogi esitti eräitä suunnitelmia vain pari viikkoa sitten: http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2015/03/15/tapiolasta-pyorailykaupunki-kulttuurikeskus-ja-kaupinkalliontien-katusuunnitelmat/

PuffySticker
02.04.2015, 13.42
Miten reagoitte pyörätielle pysäköityyn autoon, tai suosittelisitte reagoimaan? Tämähän on todella yleistä. Avautuminen foorumilla tai tuttujen kesken ei varmaan auta asiaa pitkällä tähtäimellä.

Usein näkee niitä virmam pakuja, jotka on pysäköity pyörätielle keräämään yritykselle lisänäkyvyyttä. Duunarit itse ovat jossain kiinteistössä asentamassa parvekelasia tai espressokonetta, ja ilmeisesti tämän ajatellaan oikeuttavan laittomaan pysäköintiin. Helsingissä Staran porukka on huoltamassa jotain infraa kadun poskessa, ja paku on älyttömästi puoliksi pyörätiellä ja puoliksi jalkakäytävällä, vielä hiukan vinottain. Tämä ottaa päähän. Arvostan suuresti työtä tekeviä ihmisiä, näitä asennuskeikkoja (kiintokalusteita, lasitettuja kaiteita jne...) teen toisinaan itsekin. Mutta ei meillä ole pomo koskaan sanonut että työaikaa ei saisi käyttää liikennesääntöjen noudattamiseen.

Alottelia-14
02.04.2015, 15.33
Miten reagoitte pyörätielle pysäköityyn autoon

Ajamalla ohi ja unohtamalla koko asian. Helsingissä noita on niin paljon, että jos tekis enemmän, niin ei enää muuta ehtiskään tehdä.

Joku sanaton sopimushan se tuntuu olevan, että jos on minkä tahansa firman teipit autossa, niin se saa olla oikeastaan missä tahansa, eikä lappuliisakaan pysähdy.

IncBuff
02.04.2015, 15.34
Miten reagoitte pyörätielle pysäköityyn autoon, tai suosittelisitte reagoimaan? Viimeksi meinasin mennä avautumaan, mutta kohdalle tullessa se osoittautuikin poliisin kamera-autoksi, joka oli valvomassa liikennettä :D

Halloo halloo
02.04.2015, 16.02
Joskus kysymällä, että ymmärtävätkö sulkevansa pysäköinnillään ainoan kaistan kahteen suuntaan ja vaarantavan liikenteen. Riippuen vastauksesta saatan kysyä ovatko heikkoja, eivätkö hallitse liikennesääntöjä tai vain osoittamalla lähimmän laillisen pysäköintipaikan, jossa eivät häiritse muuta liikennettä. Jos ei puutu, niin hyväksyy tilanteen.

kkolja
02.04.2015, 16.10
Miten reagoitte pyörätielle pysäköityyn autoon, tai suosittelisitte reagoimaan?
Harvoin mitenkään, mutta jos on oikein huonossa paikassa ja sille päälle satun, niin työnnän vänkärin puolelta peilin eteenpäin.

Jos kuski on paikalla eikä itsellä mitään suurempaa kiirettä, niin pyrin kohteliaasti huomauttamaan.

E-Cruiser
02.04.2015, 16.40
Miten reagoitte pyörätielle pysäköityyn autoon, tai suosittelisitte reagoimaan? Tämähän on todella yleistä. Avautuminen foorumilla tai tuttujen kesken ei varmaan auta asiaa pitkällä tähtäimellä.

Riippuu, mahtuuko sen ohittamaan mistään. Aika usein ei mahdu.
Eilenkin taisi olla kolme kertaa että ainoa mahku oli pudottautua kinnerillä keskelle ajorataa, ja körötellä sitä rauhassa pari sataa metriä. Takaisin kelville pääsee vasta seuraavassa risteyksessä jossa on luiska. Se voi olla joskus aika kaukanakin.

LUX
02.04.2015, 17.19
Varovaisuus auttaa pitkälle. Aina ei tarvitse mennä täyttä vauhtia.

Smo
02.04.2015, 17.30

Jep, kun kierrän pyöräkaistalle tai -tielle pysäköityjä autoja autotiellä ajelen ihan hissuksiin.

Jopoman
02.04.2015, 20.47
Toi Tapiolan keskusta on kyllä yks sotkupaikka .. onkohan tilanne tämä niin kauan kunnes metro valmistuu :rolleyes:

Turhan toiveikasta! Merituulentie on valmis vasta 2018, eli sama mylläkkä jatkuu ja jatkuu...

Halloo halloo
02.04.2015, 23.12

Kyllä varovainen kannattaa olla. Saanko kysyä mikä nopeus on sinun mielestäsi täyttä vauhtia?

PuffySticker
03.04.2015, 16.32
Tsekkasin vielä tarkan lainsäädännön finlex.fi:stä, miten homma menee paperilla. Hetkellinen pysäyttäminen on siis varauksellisesti sallittu ihan laissakin:

Ajoneuvoa ei saa pysäyttää eikä pysäköidä sellaiseen paikkaan eikä siten, että siitä aiheutuu vaaraa tai että liikenne tarpeettomasti estyy tai häiriytyy.Pysäyttäminen ja pysäköinti on kielletty:
1) jalkakäytävällä, suojatiellä, pyörätiellä ja pyörätien jatkeella sekä viiden metrin matkalla ennen suojatietä, risteävää pyörätietä tai pyörätien jatketta; (24.6.2010/624) (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a24.6.2010-624)

(...)

Polkupyörän ja mopon saa pysäyttää ja pysäköidä jalkakäytävälle ja pyörätielle. Muunkin ajoneuvon saa erityistä varovaisuutta noudattaen pysäyttää lyhyeksi ajaksi jalkakäytävälle ja pyörätielle ajoneuvoon nousemista, siitä poistumista, sen kuormaamista tai kuorman purkamista varten, milloin läheisyydessä ei ole käytettävissä muuta pysäyttämiseen sopivaa paikkaa ja pysäyttämiseen on pakottavia syitä. Pysäytetty ajoneuvo ei kuitenkaan saa kohtuuttomasti haitata jalkakäytävällä ja pyörätiellä kulkemista. Kuljettajan on tällöin pysyteltävä ajoneuvonsa läheisyydessä ja tarvittaessa siirrettävä ajoneuvo paikkaan, jossa se ei häiritse muuta liikennettä.

Roetoes
03.04.2015, 19.25
http://www.gmap-pedometer.com/m/?r=6571917&rf=1
Jos haluaa kiertää Tapiolan houkutukset ;)
(ajorataa hieman lainaten)

Munarello
04.04.2015, 13.16
Frisbeegolf-harrastajan näkemys pysäköinnistä kelville. Erikoista että aivan vieressä olisi merkitty pysäköintialue, mutta ei ole kelvannut??
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=15650&d=1428142364

ahav
06.04.2015, 00.06
Toisinaan tulee eteen tilanteita, joissa hieman tehokkaampi äänimerkinantolaite on ihan käyttökelpoinen varuste, vaikka äkkiseltään ajateltuna se saattaakin vaikuttaa melko sekopäiseltä viritykseltä.

https://www.youtube.com/watch?v=JrZP8P-BAw0

Toinen vaihtoehto toki olisi vain ennakoida, luopua oikeuksistaan ja antaa isompien mennä ensin, mutta sehän nyt olisi aivan liian tylsää.

Halloo halloo
06.04.2015, 01.25
^Klassikko, ei ajattele, joten ei katso -autokuski.

Toissapäiväisellä lenkilläni toinen klassikko. En tiedä häpesivätkö skidit takapenkillä isäänsä, kun kurvasin auton eteen ja pysähdyin hetkeksi näyttääkseni "katso, pyörätie, käytä silmiä". Ei sivusta tulevalla Taimistontieltä täyttä näkyvyyttä ole Pitäjänmäentielle, mutta hyvin kuskilla olisi ollut aikaa pysäyttää auto, jos olisi varautunut noudattamaan väistämisvelvollisuuttaan. Nyt valutteli autoaan pitkälle ja pysäytti keskelle pyörätienjatketta. Noh, onneksi nämä tietää ja osaa varautua, mutta kyllä se ärkele sentään jurppii, että minun pitää ajatella ja huolehtia kaikkien muiden puolesta.

https://www.google.fi/maps/@60.218255,24.866975,3a,75y,294.18h,83.09t/data=!3m4!1e1!3m2!1sN-8TRVBNfzwLWQ480OTjow!2e0?hl=fi

Smo
06.04.2015, 09.36
^^Kiitos päivän piristyksestä :D

tvain
08.04.2015, 21.44
Pyöräilen lapseni kanssa yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää väylän oikeaa puolta. Vastaan pyöräilee keski-ikäinen nainen ihan vasemmassa reunassa. Menemme jonoon sinne oikeaan reunaan josko vastaantulija tajuaisi siirtyä myös oikeaan reunaan. Eipä vaan menee vieläkin enemmän vasemmalle jos mahdollista. Lopulta nurmikon kautta ohittaa meidät. Hihkaisen: Oletko kuullut oikeanpuoleisesta liikenteestä. Terävä vastaus: "En". Mitäpä siihen on lisättävää, vaikeahan se on liikennesääntöjä noudattaa jos ei niistä ole koskaan kuullutkaan.

unknown
09.04.2015, 16.37
Ajan suoraan hämeentietä, vierellä ajanut auto kääntyy yllättäen eteen oikealle. Ehdin juuri jarrutta, autoilija ei kääntänyt päätä tai näyttänyt vilkkua. Ajan suojatien yli suoraan, mutta ajattelen että käyn sanomassa jos auto jää lähelle. Autolla oli siis väistämisvelollisuus, ei valollinen risteys. Auto pysähtyy, sillä oli kiire tolpalle olihan kyseessä kuitenkin ammattiautoijila- teiden ritari. Ajan taksin vierelle, hän aloittaa juuri U- käännöstä joka pitää tehdä että pääsee tolpalle. Koputan ikkunaan, autoilija näyttää siltä ettei kiinnosta- huomasi siis ilmeisesti tilanteen. Näyttää vaan käsimerkin et nyt pois alta ja vikkelään. Olen auton vierellä ja autoilija painaa kaasua ja kääntyy melkein päälleni. Väistin hitusen ja herra kaasuttelee pois.

Kivoja nuo taksikuskit, vahinko etten muistanut rekisterinumeroa enää täysin oikein kotona. Samppanjanvärinen tuore wolkkarin farkku passat tai golf. Rekisterissä taisi olla kirjaimet (en muista järjestystä) U,Y,V,I ja numerot oli 8,9,1. Koitin kalastella mallia Bilteman varaosahaulla, mutta ei onnistunut.

Kaipa tuosta ois voinut johonkin ilmoittaa, kerran kuski ei halunnut ottaa suoraa palautetta vastaan. Olisin vaan sanonut että kannatta kääntää sitä päätä tai katsoa peileistä. No onneksi ehdin joustaa tilanteesta, tuo jälkitilanne vaan jäi painamaan enempi.

hexatol
13.04.2015, 21.53
Kyllä pienessä tuppukylässäkin osataan kyykyttää pyöräilijää. Ajoin loivaan alamäkeen (muksu kyydissä) kelviä. Bussi ajoi ohitseni ja hidasti reippaasti (voi olla, että oli hetken täysin seis) kääntyäkseen oikealle paikallisen Matkahuollon pihaan. Tiesin, että aikoo kääntyä nimenomaan MH:n pihaan kun yksikään kylän dösäreiteistä ei kulje poikkeamatta MH:n pihassa. Tuo pysähtyminen / lähes seisahtuminen sai ajattelemaan, että on päästämässä meidät ensin. Vielä mitä. Siihenhän se eteen käänsi. Siinä vaiheessa, kun bussi alkoi kääntymään, olin noin kymmenisen metriä sen perän takapuolella. Bullittin levarit pelastivat tällä kertaa, eikä yhteentörmäystä tullut. En ole koskaan linjurin ratin takana istunut, mutta epäilen, etten ollut kuolleessa kulmassa. Sää aamupäivällä oli aurinkoinen, mutta paikkaan ei paistanut arska häiritsevästi. Pidän Sigman Pavaa päivälläkin päällä, jotta tulisimme huomatuksi...

Kävin jututtamassa kuskia, meikäläisen syy koko homma kuulemma oli, kun en ollut osannut isompaa kulkupeliä varoa.

IncBuff
13.04.2015, 22.41
Kävin jututtamassa kuskia, meikäläisen syy koko homma kuulemma oli, kun en ollut osannut isompaa kulkupeliä varoa.
Kyseisen sankarin työnantajalle palautetta. Busseissa on se hyvä puoli, että firman nimi on isolla kyljessä.

Uncle
13.04.2015, 23.30

Loistavaa!

Tälläisiä Suomessa kuvattuja videoita olen koittanut etsiä kissojen ja koirien kanssa YouTubesta.

Ja mitä tulee näihin kaikkiin tilanteisiin kun ei muisteta rekkareita ja niin edelleen, niin ostakaa hyvät ihmiset kypäräkamera.
Itsekin moisen hankin heti sen jälkeen kun melkein lähti henki autoilijan kurvattua eteeni kelville kääntyessään pihaan.
Sittemmin onkin tullut mukavasti autoilijoiden perseilyjä kuvattua ja joskus ehkä niistä montaasia YouTubeen latailen.

Tassu
13.04.2015, 23.52
Toisinaan tulee eteen tilanteita, joissa hieman tehokkaampi äänimerkinantolaite on ihan käyttökelpoinen varuste, vaikka äkkiseltään ajateltuna se saattaakin vaikuttaa melko sekopäiseltä viritykseltä.

Mikäs tuo äänilaite on?

Halloo halloo
14.04.2015, 00.46

Kuten IncBuff sanoi, niin todellakin laitat palautetta firmalle. Ei tuollaiselle asenteelle ole Suomessa tilaa. Voisi mennä Venäjälle ajamaan kaltaistensa pariin.

haedon
14.04.2015, 08.03
Mikäs tuo äänilaite on?
Eiku äänimerkinantolaite. Se on se joka määrätään ajoneuvolaissa pakolliseksi varusteeksi kaikkiin ajoneuvoihin: 11) moottorikäyttöisessä ajoneuvossa ja polkupyörässä äänimerkinantolaite;

asb
14.04.2015, 08.06

Toinen vaihtoehto toki olisi vain ennakoida, luopua oikeuksistaan ja antaa isompien mennä ensin, mutta sehän nyt olisi aivan liian tylsää.

Heh! Tuttu tienpätkä, kun ajan siitä työmatkaa joka päivä molempiin suuntiin. Kertaakaan en oo tuonne pyörätielle uskaltanu mennä. Toistaiseksi olen pyöräillyt vain ajoradalla.

ahav
14.04.2015, 11.03
Mikäs tuo äänilaite on?

EcoBlast air horn (https://www.youtube.com/watch?v=BDNF0pTnx04). Toimintaperiaate täysin sama kuin AirZoundissa.

Pyörällä ja autolla
14.04.2015, 13.03
Lähden tästä Kilon poliisiasemalle sorvaamaan rikosilmoitusta kypäräkameran tallenne mukana.

IncBuff
14.04.2015, 13.04
Lähden tästä Kilon poliisiasemalle sorvaamaan rikosilmoitusta kypäräkameran tallenne mukana.
Eikö se ole helpompaa sorvata kotona koneen ääressä?

Kolnaako
14.04.2015, 13.16
Voisin kokemusteni perusteella sanoa, että Kilon poliisi korkeintaan vittuilee sinulle. Varmasti ilmoituksesi päätyy kansioon "ei jatkotoimenpiteitä". Tästä syystä olen ottanut tavaksi puhutella ystävällisesti, mutta tiukasti sellaisia vaaratilanteen aiheuttajia. Välillä on palaute ollut hyökkäävää ja jopa epäasiallista, jolloin olen tehnyt ko henkilölle selväksi, että hän on nyt joutunut erittäinkin hankalaan tilanteeseen. Uskon itse, että tällainen muistijälki vaikuttaa henkilön liikennekäyttäytymiseen jatkossa. Tärkeää on kuitenkin, että henkilö ymmärtää virheensä ja saa mahdollisuuden selvitä tilanteesta kasvojaan menettämättä. Eli mieluummin päätetään keskustelu hyvä jatkon toivotuksilla ja tehdään pr-työtä pyöräilyn puolesta.

Pyörällä ja autolla
14.04.2015, 14.36
Voisin kokemusteni perusteella sanoa, että Kilon poliisi korkeintaan vittuilee sinulle. Varmasti ilmoituksesi päätyy kansioon "ei jatkotoimenpiteitä". Tästä syystä olen ottanut tavaksi puhutella ystävällisesti, mutta tiukasti sellaisia vaaratilanteen aiheuttajia. Välillä on palaute ollut hyökkäävää ja jopa epäasiallista, jolloin olen tehnyt ko henkilölle selväksi, että hän on nyt joutunut erittäinkin hankalaan tilanteeseen. Uskon itse, että tällainen muistijälki vaikuttaa henkilön liikennekäyttäytymiseen jatkossa. Tärkeää on kuitenkin, että henkilö ymmärtää virheensä ja saa mahdollisuuden selvitä tilanteesta kasvojaan menettämättä. Eli mieluummin päätetään keskustelu hyvä jatkon toivotuksilla ja tehdään pr-työtä pyöräilyn puolesta.

Videon nähtyään rikosilmoituksen vastaanottanut poliisi sanoi suoraan että autokuski tulee saamaan sakot.

frp
14.04.2015, 15.43
Kerro nyt sanallisesti tilanne

El-Carpaso
14.04.2015, 15.44
video olis kanssa kiva nähdä.

Pyörällä ja autolla
14.04.2015, 15.55
Avataan vähän tapausta. Paikka tämä https://www.google.fi/maps/@60.204265,24.659944,3a,37.5y,261.33h,76.7t/data=!3m4!1e1!3m2!1s4u0-KSB6o8uxZBWBlGclEA!2e0 eli Siltakadun ja Asemakujan risteys aamulla kello 08.07.
Kuva minun ja auton tulosuunnasta ja minulla tarkoitus jatkaa suoraan eteenpäin.
Auto tulee takaa ohi ja kääntyy oikealle eli tuonne Espoontorin suuntaan kun olen pyöräni kanssa tuossa suojatiemerkin tolpan kohdalla.
Vauhtia itselläni GPS:n mukaan 18.2 km / h ja jarrut toimii joten ehdin jarruttaa juuri ja juuri etten törmännyt kylkeen.
Lähdin sitten auton perään kun tiedän että tuolla on umpikuja ja johonkin auton on mentävä parkkiin.
No auto kääntyi sitten tästä https://www.google.fi/maps/@60.204473,24.659276,3a,75y,262.89h,83.76t/data=!3m4!1e1!3m2!1spZWBw8pK_OhRm79cUDwRjw!2e0 parkkihalliin päin ja ajoi sinne.
Kun kuski pysähtyi odottamaan parin muun auton taakse parkkilippua ja puomin nousemista, kysyin kuskilta onko vaikeaa noudattaa väistämisvelvollisuutta, tulet takaa ohi ja käännyt suoraan eteen.
Tähän kuski vastasi " se oli sulle ihan oikein " ( siis minulle ihan oikein että meinasin jäädä hänen autonsa yliajamaksi )
Puomi nousi ja kuski jatkoi matkaansa jolloin ajoin sitten vierelle kun pysähtyi päästämään eukkoansa pois kyydistä ja kysyin " niin että mitä " . Johon kuski vastasi " sanoin että HV eli haista *****."
Siihen vastasin että " näetkö tuossa on kypäräkamera ja se kuvaa sinut, autosi sekä rekisteritunnuksen ja kaikki mitä äsken teit ja sanoin ja että video lähtee poliisille.
Tähän kuski rupesi urputtamaan " että hyvä no anna mennä sitten ym ym mutinaa " ja lähti karkuun kun
ei pysäköinyt autoaan parkkihalliin vaan ajoi sen läpi ja poistui takaisin tulosuuntaansa pitkin Siltakatua.

Jos olisi pyytänyt anteeksi niin olisin voinut antaa olla mutta kun kuskin asenne oli tuo mikä oli niin päätin että ei jää tähän vaan teen rikosilmoituksen.

Mitenkään huomaamaton en ollut sillä pyörässä takan heijastin ja muutkin lain vaatimat heijastimet pyörässä, itselläni päällä neon keltavihreä ajotakki jossa heijastinnauhaa, kypärässä takana heijastinnauhaa, aamulla kirkas ilma ja näkyvyyttä risteyksessä vaikka muille jakaa.

IncBuff
14.04.2015, 15.55
Ei kun tää on paljon jännempää näin.

Pyörällä ja autolla
14.04.2015, 15.57
video olis kanssa kiva nähdä.

Olen muutaman videon tänne vähän vastaavista tilanteista laittanut ja saanut paskaa niskaani niistä eli minusta on tehty syyllinen, joten päätin että en laita yhtään videota enää tänne.

Pyörällä ja autolla
14.04.2015, 17.11
Nyt vaan sattui poliisi joka otti rikosilmoituksen vastaa kertomaan että tapaus täyttää kaikki kriteerit liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ( Väistämisäännön noudattamatta jättäminen ) ja sen takia kuski tulee saamaan sakot.

Sillä mitä mieltä sinä olet ei ole mitään merkitystä.

PuffySticker
14.04.2015, 19.01
AirZound voisi olla ihan hyvä tarvike. Voisi sen kautta päästellä niitä paineita jotka muuten ei pääse purkautumaan näiden vanham polvem taksikuskien toteuttaessa biologista tarvettaan ajaa kuin kyrpä.

Jos tuommoisen hommais niin se tulisi kyllä kellon viereen, ei sen tilalle...

IncBuff
14.04.2015, 20.26
Poliisi ei koskaan toimi näin. Jos jätät rikosilmoituksen poliisille, se tutkii sen jälkeen onko rikosta tapahtunut.
Siinähän se poliisi tutki kun katsoi videon ja kommentoi sitten tutkimuksensa tuloksia.

TimppaK
14.04.2015, 21.05
Pyörällä ja autolla:

nostan hattua ja kypärää!

casanova
14.04.2015, 21.33
Iso peukku törttöilijän saattamisesta vastuuseen. Voisit ehkä leikata videosta tarjolle vain sen pätkän, jossa vaaratilanne näkyy?

Kolnaako
15.04.2015, 10.04
Autoilijana kiistäisin ja sanoisin, että joku muu varmaan ajoi tuossa tilanteessa. Poliisi sitten toteaa sen perinteisen: sana sanaa vastaan. Toivotaan kuitenkin, että näyttö on niin painava, että kaveri kutsutaan kuulusteluun. Oikeasti tuollaista haistattelijaa pitäisi kouluttaa oikein kunnolla.

Pyörällä ja autolla
15.04.2015, 10.12
Autoilijana kiistäisin ja sanoisin, että joku muu varmaan ajoi tuossa tilanteessa. Poliisi sitten toteaa sen perinteisen: sana sanaa vastaan. Toivotaan kuitenkin, että näyttö on niin painava, että kaveri kutsutaan kuulusteluun. Oikeasti tuollaista haistattelijaa pitäisi kouluttaa oikein kunnolla.

Paha sen on kiistää kun näkyy naama täysin selvästi videolla.

tapna
15.04.2015, 10.33

Autoilijana kiistäisin ja sanoisin, että joku muu varmaan ajoi tuossa tilanteessa. Poliisi sitten toteaa sen perinteisen: sana sanaa vastaan.

Nyt jännityksellä odotetaan nimimerkin seuraavaa pullikointiyritystä. Ettei vaan olisi itse tarinan päähenkilö? :D

Pyörällä ja autolla
15.04.2015, 10.36
Nyt jännityksellä odotetaan nimimerkin seuraavaa pullikointiyritystä. Ettei vaan olisi itse tarinan päähenkilö? :D

Niin no sanoihan se rikosilmoituksen vastaanottanut poliisikin että kuski varmaan kiistää ajaneensa tai tehneensä yhtään mitään, mutta sanoi heti perään että aika paha vaan on kiistää kun kaikki näkyy videolla.

Kolnaako
15.04.2015, 13.09
Joo - minä se olin. Näyttökynnys vaan on kovin korkea ja taidan tästäkin luikerrella. Näkyykö mun naama just tekohetkellä vai vasta myöhemmin, kun muistelen, että vaihdettiin kuskia jossain vaiheessa jonkun kanssa. En tosin muista kenen kanssa... Oisit vaan vetänyt pataan siinä paikan päällä.

Pyörällä ja autolla
15.04.2015, 13.50
Joo - minä se olin. Näyttökynnys vaan on kovin korkea ja taidan tästäkin luikerrella. Näkyykö mun naama just tekohetkellä vai vasta myöhemmin, kun muistelen, että vaihdettiin kuskia jossain vaiheessa jonkun kanssa. En tosin muista kenen kanssa... Oisit vaan vetänyt pataan siinä paikan päällä.

Jos olet yli 60 vuotias silmälasipäinen harmaatukkainen ja kaljuuntuva liikalihava mies niin sitten.
Jos kuski vaihtui niin on pitänyt tehdä se vauhdissa ja se ei kuskin ja kyydissä olleen naisen habituksesta päätellen kyllä onnistu.

frp
15.04.2015, 16.05
Mielenkiintoista nähdä pidemmällä tähtäimellä minkä linjan poliisi ottaa näihin video-liikennerikkomus-rikosilmoituksiin. Nyt pyörissä ja autoissa kamerat yleistyy ja noita alkaa varmaan tulla vaivaksi asti hoidettavaksi. Veikkaanpa noin vuoden sisällä jotain laajempaa julkista kannanottoa poliisilta asiaan. Vai onko jo tullut?

Pyörällä ja autolla
15.04.2015, 16.35
Jos poliisi rupeaa pullikoimaan vastaan että videokuva ei kelpaa todistusaineistoksi niin tätä voi sitten käyttää vasta-argumenttina.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288731274885.html?hc_location=ufi

Pohjois-Pohjanmaalla, Siikalatvalla tapahtui viime vuoden kesäkuussa uskomaton liikennetörttöily, joka tallentui videokameralle. Video on nyt julkisuudessa ensimmäistä kertaa.

Ylivieska-Raahen käräjäoikeus antoi videolle suuren painoarvon, ja tuomitsi sen perusteella henkilöautolla törttöilleen miehen 60 päiväsakkoon törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Mies hölmöili liikenteessä kahdesti.

PK1
15.04.2015, 16.46
Kohta voidaan puolet partiopoliiseista siirtää kamarille videopoliiseiksi kun alkaa suomalaiseen mielenlaatuun sopiva videokyttääminen yleistymään, ja kansalaiset alkavat lähettää urakalla paljastusvideoita virkavallalle naapureista ja muista ohiajavista :D

El-Carpaso
15.04.2015, 16.49
Aivan. Koska selkeästi rikollisten toimien nauhoittaminen ja poliisille toimittaminen on jollain tavoin huono juttu?

Pyörällä ja autolla
15.04.2015, 17.23
Mikähän olisi sellainen hyvä kamera? Innostuin itsekin tästä kyttäämisestä ja alan vapaa-aikana kyläpoliisiksi. Saa poliisit sitten oikein urakalla tutkittavaa.
Oliskohan tarkoitukseen jotain muitakin hyviä välineitä? Jos vaikka jotain jäljittimiä ja sen sellaisia.

Kypäräkamera nauhoittaa koko ajan ajaessa. Ei tässä mitään tai ketään tarkoituksella kytätä.

Ai niin ei pitäisi ruokkia trollia.

PK1
15.04.2015, 17.40
Aivan. Koska selkeästi rikollisten toimien nauhoittaminen ja poliisille toimittaminen on jollain tavoin huono juttu?

No sanottakoon nyt ensiksi että mielestäni liikennesäännöt ovat paikallaan ja niitä tulee noudattaa.

Mutta kyllä se liikenteenvalvonta kuuluu mun mielestä poliisille eikä kaiken maailman kylähulluille, kotipoliiseille ja maantien omistajille, joita tässä maassa riittää. Enkä nyt viittaa nimimerkkiin "pyörällä ja autolla".
Tuolla näkee ihan tarpeeksi liikenteessä kahjoja jotka katsovat oikeudekseen kouluttaa muita, mielestään väärin ajavia kanssaliikkujia.
Mikäli videoita aletaan hyväksyä sakotusperusteeksi yleisemmin, alkaa varmasti näiden idioottien toimesta liikenteessä provoilu josta saadaan sitten sopivasti leikkaamalla hyvää videokuvaa jonka avulla saadaan hankittua sakot jollekin.

Alottelia-14
15.04.2015, 17.53
Mikäli videoita aletaan hyväksyä sakotusperusteeksi yleisemmin, alkaa varmasti näiden idioottien toimesta liikenteessä provoilu josta saadaan sitten sopivasti leikkaamalla hyvää videokuvaa jonka avulla saadaan hankittua sakot jollekin.

Mopoteinithän ovat harrastaneet tätä jo parisen vuotta, ainakin pk-seudulla.

haedon
15.04.2015, 17.55
Näin mäkin sen näkisin, kuten PK1. Sitten jos niitä käytetään niin ne voisivat olla pakollisena joka autossa niin silloin perseily vähenisi oikeasti. Ja silloinkin sinetöitynä "musta laatikko"-tyyppisenä ettei sieltä voi valkata itselle sopivia pätkiä vaan sen tekisi poliisi.

Ripa523
15.04.2015, 19.26
Mulla on ollu jo pari vuotta maantiefillarin tangossa kamera. Parin viime kesän "vähän turhan liki piti" -tapauksen vuoksi hankin toisenkin kameran, joka tulee kuvaamaan liikennettä taaksepäin. Enkä ole ajatellu yrittää kenellekkään sakkoja noitten kuva-aineistojen perusteella hommata. Olen aatellu sen niin, että jää jälkipolville jotain videoaineistoa tapahtumasta, joka vaan tuntuu vuosi vuodelta todennäköisemmältä.

frp
16.04.2015, 10.30
Kaiken järjen mukaan on pelkkää plussaa kameroiden lisääntyminen. Suitsii sekoilua liikenteessä. Tuskinpa kukaan nyt kuitenkaan rupeaa poliisia vaivaan, jos joku ei vilkkua käytä kääntyessä ja tuskin poliisi reagoi jos joku moista yrittää. Mutta oikeasti asennevammaiset sekoilijat saadaan pois.

Aika pieni ongelma kuitenkin tahalliset provosoijat, kun niillä on kuitenkin vaara itsellään jäädä nauhalle.

Kummasti liikenne siistiytyy kun alkaa jossain vaiheessa olla yleisesti otsalohkossa, että esimerkiksi 30% ajoneuvoista on kamera. Toivottavasti poliisi nyt ei vaan tuhoa tätä kehitystä ilmoittamalla, ettei pääsääntöisesti tee mitään näissä tapauksissa.

Itsekin voisi hommata, mutta akkukestot niin lyhyitä vielä...

Pyörällä ja autolla
16.04.2015, 12.03
Itsekin voisi hommata, mutta akkukestot niin lyhyitä vielä...

Siitä ongelmasta pääsee kun hommaa yhden tai kaksi vara-akkua. Ne akut ei montaa grammaa paina taskussa. Tämä tietysti edellyttää että kamerassa on vaihdettava akku eikä pelkkä sisäänrakennettu.
Itselläni on tämä kamera http://www.sony.fi/electronics/actioncam/hdr-as30v ja siihen pari vara-akkua.

pöökke
16.04.2015, 19.30
Kaipa tämäkin tänne kuuluu, eli asensin pyörääni uuden kilikellon noin kolme viikkoa sitten, enkä ole sitä kertaakaan joutunut vielä pimputtamaan. Tilanne on vaikea ymmärtää sikäli kun edellistä rikkinäistä kelloa olisi tarvinnut soitella harva se päivä, mutta uusi kello on ilmeisesti niin moderni malli että se lakaisee kaiken tieltään jo pelkällä olemassaolollaan.

Sauli Lumikko
17.04.2015, 15.54
Jos toisen henkilön provoilun takia tekee itse liikenteessä muita ihmisiä vaarantavia temppuja, sietää kyllä ne sakot saadakin.

RauliG
17.04.2015, 20.20
Kiitos "Pyörällä ja autolla". Mielestäni ansaitsisit kilometrikisaan (https://www.kilometrikisa.fi/) +500 km ansiokkaasta toiminnastasi! :)

Ja olen ihan vakavissani, mielestäni törttöilevistä autoilijoista tehdyistä rikosilmoituksista pitäisi saada bonusta km-kisassa. Tämä toisi km-kisaan mielekästä sisältöä ja lisäisi pyöräilijöiden keskinäistä kokemusta kisan tarkoituksellisuudesta.

SeKo
17.04.2015, 20.26
Avaudutaanpas vaihteeksi siitä kun autoilijat kääntyessään oikealle katsovat vain vasemmalta tulevaa liikennettä. Sellasta vauhtia tuuppas joku iäkkäämpi herra rouvansa kanssa pyörätien jatkeen päälle, ettei tasan tarkalleen osannut katsoa oikealta pyörätietä pitkin ajavia pyöräilijöitä, tuskin katsoi edes olisiko vasemmalta ollut tulossa pyöräilijöitä pyörätietä pitkin. Ajetaan normaalisti oikealla puolella olevaa pyörätietä pitkin, mutta kyseisessä paikassa on pyörätie vain vasemmalla puolella (tilanteen mukaiseen menosuuntaan siis) ja mielestäni päiväkoti-ikäisen lapsen paikka ei ole ajoradalla. Tuo on niitä tilanteita, joihin pitää aina varautua.

Ilborg
17.04.2015, 21.40
Ajoradan vasemmalla puolella oleva pyörätiehän taitaa olla risteystilanteessa se vaarallisin, ja juuri tuollaisissa tilanteissa.

Tänään ärsytti kyykytysnappi. Sateen jälkeen aurinko alkoi paistamaan, siten ettei voinut enää nähdä että onko kyykytysnappia painettu vai ei, ja oletin että oli painettu koska vastapuolella oli äiti lapsensa kanssa... No odoteltiin sitten yksi ylimääräinen kierros kun tajusin siinä vaiheessa kun vuoron olisi pitänyt tulla, ettei sitä tullutkaan. Aikaisemmin tällä viikolla kanssa ajoradan puolella todistin sellaisen tapahtuman että aloin katselemaan kameraa fillarikäyttöön: Autoilija päättää ohittaa 30km/h alueella, t-risteyksessä vasemman kaistan kautta kääntyen vasemmalle kulman taakse, ja vielä sellaisella vauhdilla että tuskin oli tasa-arvoisessa risteyksessä valmis väistämään oikealta tulevia. Ainoan plussan voi antaa ettei ihan hihaa hipoen tätä tehnyt. Tänään myös yksi fillaristi jäi vasemmalle kaistalle mutkan jälkeen, mutta oli tulossa oikealle kaistalle takaisin usean sekunnin päästä kun olin jo rinnalla. Kaipaisi pientä skarppausta pyöräteillä noihin ajolinjoihin, tosin ongelma on melko laaja, ja lähtee oikeastaan siitä että kävelijät, koirat, mopoilijat, fillaristit, rullaluistelijat, sauvakävelijät ym laitetaan käyttämään samaa väylää, jolloin harva edes mieltää fillaria ajoneuvoksi ja sitä kautta fillari nähdään herkästi nopeana jalankulkijana.

PuffySticker
17.04.2015, 21.46
Ajoradan vasemmalla puolella oleva pyörätiehän taitaa olla risteystilanteessa se vaarallisin, ja juuri tuollaisissa tilanteissa.
...fillari nähdään herkästi nopeana jalankulkijana.

Ja joka on nopea ihan vaan vittumaisuuttaan ja muiden kiusaksi. Ei suinkaan päästäkseen kohteeseen kuten muukin liikenne.
P.S.: Niin, eihän sitä omaa olemassaoloa ja liikkumista tarvitse kyllä perille pääsemisen tarpeella perustella, meillä on myös sovitut liikennesäännöt.

Tilley
17.04.2015, 22.33
Parin päivän avautumissaldo:

1) Tässä (https://goo.gl/maps/yKtZh) Bemarikuski ajoi todella railakkaasti vauhtia kiihdyttäen päin punaisia. Tuli siis tuolta missä kuvassa bussi on. Kevyen liikenteen risteävät valot olivat jo pari-kolme sekuntia sitten vaihtuneet vihreiksi. Ketterä jalankulkija olisi saattanut jo ennättää alle, onneksi sellaisia ei ollut vastasuunnasta tulossa yli. Bemarikuskilla oli ilmeisesti kiire shoppailemaan viereiseen Giganttiin.

2) Tässä (https://goo.gl/maps/9ks9y) useinkin sattuu kolmion takaa tuleville, oikealle kääntyville autoilijoille en-katso-oikealle-ilmiö, joten sitä osaa jo varoa. Nyt oli kuitenkin todellinen ansa: pyörätien jatkeen lähes ohittaneena pakettiauto, ja ennen jatketta pysäyttänyt Passattipaappa. Väliin jäi houkutteleva rako, josta olisi hyvin mahtunut. Lähestyessäni risteystä kuitenkin tarkkailin hyvin tarkkaan Passatin liikettä, ja pakettiauton lähtiessä liikkeelle ja itse ollessani parin metrin päässä, Passatkuskikin lähti saman tien etenemään. Reilusti piti jarruttaa pysähdyksiin ja huusin "HEI!". Harvoin huutelen mitään liikenteessä, tosi vaaratilanne saa olla, ja nyt oli. Pari risteystä eteenpäin vaimoni jäi pari vuotta sitten auton "töytäisemäksi" vastaavassa tilanteessa, jossa kelvin jatkeen eteen pysähtynyt autoilija lähtikin liikkeelle hänen ollessaan juuri keulan edessä. Vaarallista on tämä ajoradan liikenteeseen nähden vastasuuntaan ajaminen.

3) Niitä normaaleja kelvin jatkeelle pysäyttäjiä, joita saa kierrellä puolelta sun toiselta, toki on ollut vino pino.

Munarello
17.04.2015, 23.16
Tuokin vain vahvistaa sitä käsitystä, ettei pysähtyneen auton keulan edestä kannata mennä ellei ole aivan selkeä katsekontakti kuljettajan kanssa. Silloinkin varauksella. Nimimerkillä "itsekin pääsin oikomaan vannetta vastaavan tilanteen jälkeen"

ptaipale
18.04.2015, 00.37
... myös yksi fillaristi jäi vasemmalle kaistalle mutkan jälkeen, mutta oli tulossa oikealle kaistalle takaisin usean sekunnin päästä kun olin jo rinnalla. Kaipaisi pientä skarppausta pyöräteillä noihin ajolinjoihin, [...] fillari nähdään herkästi nopeana jalankulkijana.

Tosin tässä näkijänä olitte ilmeisesti vain te kaksi pyöräilijää, koska kenenkään muun vika ei voi olla se, että yksi ajelee tien vasenta puolta ja toinen sitten lähtee ohittamaan oikealta.

Premnas
18.04.2015, 15.48
Kyllä mä päivänä yhtenä ihmettelin jonkin verran kun lähestyin risteystä josta omasta tulosuunnasta kolmio. Hidastin koska vasemmalta oli tulossa auto. Takaa ajoi auto viereen, vain kääntyäkseen vasemmalle, mutta hei sieltähän tuleekin auto, joten ajansäästö oli?? Tietääkseni risteysalueella ei saa ohittaa, eikä tässä risteyksessä ole kääntyville omaa kaistaa. En varmaan ottanut tarpeeksi "primääriä" ajolinjaa.

kolistelija
18.04.2015, 15.50
Kyllä mä päivänä yhtenä ihmettelin jonkin verran kun lähestyin risteystä josta omasta tulosuunnasta kolmio. Hidastin koska vasemmalta oli tulossa auto. Takaa ajoi auto viereen, vain kääntyäkseen vasemmalle, mutta hei sieltähän tuleekin auto, joten ajansäästö oli?? Tietääkseni risteysalueella ei saa ohittaa, eikä tässä risteyksessä ole kääntyville omaa kaistaa. En varmaan ottanut tarpeeksi "primääriä" ajolinjaa.
Oliko kyseessä siis tavallinen ryhmittyminen vai ohitus?

Alottelia-14
18.04.2015, 15.52
Eikö risteyksessä saa ajaa rinnakkain, jos on tilaa?

Itse ryhmityn monesti toisen ajoneuvon viereen. Ei ole merkitystä, millä itse liikun, tai mikä se toinen on.

Premnas
18.04.2015, 16.40
Kyllä mä katson että se oli enemmän ohitus tai sen yritelmä. Itse olin jatkamassa suoraan. Jos se väistettävä auto olisikin halunnut kääntyä samaan suuntaan mistä minä ja autoilija tulimme, ei kääntyvä auto olisi mahtunut kääntymään tielle. Eli mun viereen ajanut auto käytti vastaantulijoiden kaistaa.

tvain
18.04.2015, 18.48
Tänään myös yksi fillaristi jäi vasemmalle kaistalle mutkan jälkeen, mutta oli tulossa oikealle kaistalle takaisin usean sekunnin päästä kun olin jo rinnalla. Kaipaisi pientä skarppausta pyöräteillä noihin ajolinjoihin

Kannattaa kuitenkin aina muistaa, että tieliikennelaki kieltää polkupyörällä ohittamasta toista polkupyörää oikealta. Tämä siis kommenttina mikäli ymmärsin oikein, että häröfillaristi ajoi pyörätien vasenta laitaa mutkassa tapauksessasi. Minä en silti lähtisi ohittamaan oikealta. Näitä varten hankin muuten juuri soittokellon vihdoin maantiepyörääni.

Shimaani
18.04.2015, 19.41
Hoituu se ihan iloisesti huikkaamallakin että 'Ohittaisin täältä vasemmalta kun siirtyisit vähän oikealle' Rutisijoillle voi sit todeta että täällä Härmässä on oikeanpuoleinen liikenne tai herttaisesti kysyä että U from UK?

Kyllä talvipyöräily sentään on helppoa ku ei ketään ei missään ...

Ilborg
18.04.2015, 21.27
Juuh, myönnettäkööt että omaksi syyksihän kolari olisi mennyt kun ohitin oikealta. Jäi vain useammaksi sekunniksi vasempaan laitaan ajamaan, enkä nähnyt mitään syytä miksi jäi sille puolelle kihnuttamaan. No, ehkä virheestä oppineena ensi kerralla kilkuttaen vastaavassa tilanteessa. Lähinnä siis huomiona, että todella monen tasoista kaveria tuolla polkee, ja melko suurella osalla ei omatkaan ajolinjat ole niin täsmällistä.

Toki, aina omaa ajoa kehittäen, ja muut huomioon ottaen. Yllättävän hyvin se toisen osapuolen kiitos myös parantaa omaa mielentilaa.

PK1
18.04.2015, 21.55
Kaiken järjen mukaan on pelkkää plussaa kameroiden lisääntyminen. Suitsii sekoilua liikenteessä.

No tokkiinsa. Ja sitten kun kaikilla on kamerat käytössä niin voidaan kilpaa lähetellä autoilijoiden törttöilyistä dataa poliisille. Ja autoilijat vastavuoroisesti pyöräilijöistä, kun joku ajoi maantiepyörällä ajoväylällä vaikka pyörätie meni vieressä, ja toinen ajoi punaisia päin tyhjällä tiellä.

Sinänsä varmasti videokameroiden yleistyminen tien päällä ei ole ainakaan pahasta, tuleepahan ainaki juutuubiin katsottavaa.
Olen silti edelleen sitä mieltä että liikenteenvalvonta ja rangaistuksien määrääminen kuuluu viranomaiselle, eikä kansalaisille ulkoistettuna videointipalveluna ja niiden videoiden perusteella annetuille sakoille.

Halloo halloo
19.04.2015, 00.44
Kiasman edestä kulkee pyörätie, jossa seisoskelu on merkittävästi vähentynyt, kun Onnibussit siirtyivät Kampin terminaanliin. Tänään erehdyin ajamaan pätkän. Kuuden hengen porukka vanhempaa väkeä oli onnistunut asettamaan kaikki matkalaukkunsa ja itsensä pyörätielle. Pyysin siirtämään tavarat, koska muitakin oli liikkeellä. Ohittaessani ryhmän vanhempi herra huikkasi: "Muista joustaa."

Vit#%

Ulkorengas
19.04.2015, 06.19
Juuh, myönnettäkööt että omaksi syyksihän kolari olisi mennyt kun ohitin oikealta. Jäi vain useammaksi sekunniksi vasempaan laitaan ajamaan, enkä nähnyt mitään syytä miksi jäi sille puolelle kihnuttamaan. No, ehkä virheestä oppineena ensi kerralla kilkuttaen vastaavassa tilanteessa. Lähinnä siis huomiona, että todella monen tasoista kaveria tuolla polkee, ja melko suurella osalla ei omatkaan ajolinjat ole niin täsmällistä.

Toki, aina omaa ajoa kehittäen, ja muut huomioon ottaen. Yllättävän hyvin se toisen osapuolen kiitos myös parantaa omaa mielentilaa.

Nimenomaan, omaa ajoa kehittäen eli omista asioista huolehtien. Onhan suhteellisen vitsikäs asetelma, että kun huomaa vastapuolen ajavan väärin, päättää sekunneissa laskettavan ajallisen tappion välttämiseksi ajaa itsekin väärin.

Voi olla työlästä tottua kohdistamaan virheiden tarkastelu ensisijaisesti itseen ja vasta toissijaisesti muihin, mutta takaan sen olevan varsin palkitsevaa. Lisäksi siitä voi saada ihan uuden ulottuvuuden liikenteessä olevien polkijoiden tason määrittelyyn. Kun itse aloin ajatellan näin, virheitä tekevien määrä väheni ympäriltäni radikaalisti. Pyöräilyn uutisointikeskustelussa esiintyneeseen ilmiöön liittyen kannattaa muistaa myös se, että tiet eivät ole urheiluratoja, jossa saa alibin epäonnistuneille reaktioille 50 minuuttia kestäneestä 160 sykkeestä ja korvissa jumputtavista podcastista.

Pyörällä ja autolla
19.04.2015, 09.35
No tokkiinsa. Ja sitten kun kaikilla on kamerat käytössä niin voidaan kilpaa lähetellä autoilijoiden törttöilyistä dataa poliisille. Ja autoilijat vastavuoroisesti pyöräilijöistä, kun joku ajoi maantiepyörällä ajoväylällä vaikka pyörätie meni vieressä, ja toinen ajoi punaisia päin tyhjällä tiellä.

Sinänsä varmasti videokameroiden yleistyminen tien päällä ei ole ainakaan pahasta, tuleepahan ainaki juutuubiin katsottavaa.
Olen silti edelleen sitä mieltä että liikenteenvalvonta ja rangaistuksien määrääminen kuuluu viranomaiselle, eikä kansalaisille ulkoistettuna videointipalveluna ja niiden videoiden perusteella annetuille sakoille.

Henkilötodistajaa ei aina satu olemaan paikalla ja osa ihmisistä ei edes suostu todistajaksi, myöskään viranomaisia ei aina satu olemaan paikalla jos onnettomuus tapahtuu tai liikenneturvallisuutta vaarannetaan törkeästi ja kun ei ole todistajia niin silloin on vain sana sanaa vastaan.
Kamera myös muistaa tapahtuman paremmin kuin ihminen ja ulkopuolinen todistaja jota saatetaan kuulla vasta useamman viikon kuluttua tapahtumasta.

Itselläni kysymys on siis siitä että voin todistaa tapahtuman jos ei henkilötodistajaa satu olemaan paikalla, kuten ei ollut silloin ( tai oli mutta kukaan ei halunnut puuttua asiaan ) kun taksi kiilasi minut törkeästi kanttikiveä ensin liikennevaloissa ja heti sen jälkeen uudestaan kun lähdin vasten Hämeentiellä.
Ilmoituksen tein mutta taksikuski valehteli silmät päästään poliisille tapahtumasta.
Olin kuulemma ajanut hänen takanaan kaistalta toiselle pujotellen ja ajanut päin punaisia ym ym,. Ongelma vaan on se että satuin ajamaan taksin edessä en takana ja ennen kiilausta olin pysähtyneenä liikennevaloihin tässä kohtaa https://www.google.fi/maps/@60.183398,24.958463,3a,75y,228.57h,87.72t/data=!3m4!1e1!3m2!1sDzWTsk-3-abjUhQVcuD8kQ!2e0 Kiilaus tapahtui sitten tuon suojatien kohdalla ja vain tuurilla pysyin pystyssä sillä jos olisin kaatunut niin olisin jäänyt takana tulleen auton alle.

Sana sanaa vastaan siis, ei todistajia kun ei kukaan halunnut sekaantua ja taksikuskia kuulustelleen poliisin kanssa käydyn keskustelun jälkeen hommasin kameran.
PS: Annetaan niitä sakkoja henkilötodistajien todistuksen perusteellakin vaikka eivät viranomaisia ole.

vilpertt
19.04.2015, 12.53
Mitäköhän tässä talven aikana on tapahtunut, viikko aktiivista pyöräilykautta/+300km takana ja jo kahteen kertaan on koettanut kääntyvä ajaa päälle? Viime vuonna ei ollut yhtäkään näin tiukkaa tilannetta, onneksi refleksit ja suhteellisen hitaat ajonopeudet ovat pelastaneet.

Eka mennessäni raxin kulmalta oksasenkadun(intersport) suuntaan vihreillä valoilla, oksasenkadun suunnasta yritti auto päälle kääntyessään yksisuuntaiselle snellmanninkadulle: https://maps.google.fi/maps?ll=61.056897,28.18344&spn=0.001067,0.008256&t=m&z=18&layer=c&cbll=61.056896,28.183439&panoid=fkJe8DZF28Wjh1dnBLv8dg&cbp=11,158.19,,0,12.28

Toka Lavolankadun ja Kannuskadun(saatto olla myös tuo seuraava vastaava risteys, meni siinä hötäkässä pasmat sekasin) risteyksessä, oma kulkusuunta kelvillä kohti helsingintietä, takaa tullut auto yritti päälle kääntyessään kannuskadulle. Kuski ilmeisesti pystyi lukemaan huulilta kiroamiseni koska pientä lasta kuljettaneen isän ilme olisi ollut kuvan arvoinen :D: https://maps.google.fi/maps?ll=61.051457,28.173956&spn=0.001067,0.008256&t=m&layer=c&cbll=61.051457,28.173958&panoid=CkfaAjM6ZtwK4Nue2zfCsQ&cbp=11,17.32,,0,7.89&z=18

Pyörällä ja autolla
19.04.2015, 13.21
Mitäköhän tässä talven aikana on tapahtunut, viikko aktiivista pyöräilykautta/+300km takana ja jo kahteen kertaan on koettanut kääntyvä ajaa päälle? Viime vuonna ei ollut yhtäkään näin tiukkaa tilannetta, onneksi refleksit ja suhteellisen hitaat ajonopeudet ovat pelastaneet.

Eka mennessäni raxin kulmalta oksasenkadun(intersport) suuntaan vihreillä valoilla, oksasenkadun suunnasta yritti auto päälle kääntyessään yksisuuntaiselle snellmanninkadulle: https://maps.google.fi/maps?ll=61.056897,28.18344&spn=0.001067,0.008256&t=m&z=18&layer=c&cbll=61.056896,28.183439&panoid=fkJe8DZF28Wjh1dnBLv8dg&cbp=11,158.19,,0,12.28

Toka Lavolankadun ja Kannuskadun(saatto olla myös tuo seuraava vastaava risteys, meni siinä hötäkässä pasmat sekasin) risteyksessä, oma kulkusuunta kelvillä kohti helsingintietä, takaa tullut auto yritti päälle kääntyessään kannuskadulle. Kuski ilmeisesti pystyi lukemaan huulilta kiroamiseni koska pientä lasta kuljettaneen isän ilme olisi ollut kuvan arvoinen :D: https://maps.google.fi/maps?ll=61.051457,28.173956&spn=0.001067,0.008256&t=m&layer=c&cbll=61.051457,28.173958&panoid=CkfaAjM6ZtwK4Nue2zfCsQ&cbp=11,17.32,,0,7.89&z=18

Tämä on tapahtunut eli luettu hyvin valikoivasti http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1427686252077.html eli vain tämä osuus ja siitä erityisesti tuo loppu. "

Autojen on väistettävä jalankulkijaa, joka on suojatiellä tai astumassa sille, kun taas pyöräilijä, joka tulee suojatielle, on autoon nähden väistämisvelvollinen, liikenteen turvallisuusvirasto Trafin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen selvittää.

Lisää vettä rattaisiin kantoi hesari http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1427688271598

Väistämissääntöjen osaamattomuudesta uutisoi ensimmäisenä Helsingin Sanomat.
Pyöräilijälle on oikeus ylittää ajamalla suojatie, jos se on pyörätien jatke. Se ei tarkoita etuajo-oikeutta "

Halloo halloo
19.04.2015, 13.44
vilpertt - tiedotuskampanja "pyöräilijä väistää aina" on mennyt perille.

vilpertt
19.04.2015, 16.59
vilpertt - tiedotuskampanja "pyöräilijä väistää aina" on mennyt perille.

Ilmeisesti :D

Halloo halloo
20.04.2015, 00.52
Varoitukseksi eräästä risteystyypistä, jossa oli käydä hassusti.

Laskettelin Valimotien viereistä kelviä etelään leppoisasti. Tästä suoraan eteenpäin oikealla olevaa kelviä:
https://www.google.fi/maps/@60.276789,24.970458,3a,75y,187.82h,72.21t/data=!3m4!1e1!3m2!1s1qgBUrn2MUmvGkD2rx86ww!2e0?hl= fi

Viereisellä kaistalla hieman edellä meni linja-auto, minä olin Tammistontien ylittävällä jatkeen kohdilla ehkä runsaat 5m jäljessä. Onneksi vain noin vähän sillä Valimotiellä oli pohjoisen suuntaan tulossa henkilöauto, joka kääntyi dösän mentyä Tammistontielle. Tästä vasemmalle: https://www.google.fi/maps/@60.276288,24.970676,3a,75y,333.97h,84.41t/data=!3m4!1e1!3m2!1slMqTDAkuA7z5dZ6Nqi9dHg!2e0?hl= fi

Risteyksessä ei ole valoja, dösä peitti näkyvyyden, minä en nähnyt henkilöautoa, eikä henkilöauton kuljettaja minua ennen kuin jatkeella ollessani. Jos autoilija olisi ollut hitusen hanakampi kiihdytyksessä, minä hitusen myöhemmin paikassa, niin olisi kolissut. Nyt minä ehdin osoittaa sormella autoilijaa syyttävästi. Vastaukseksi tuli torvensoittoa. Voisin väittää, että oletti minun olleen väistämisvelvollinen, vähintään minun olisi pitänyt taluttaa "suojatien" yli.

Eihän se nyt mitään olisi auttanut, vaikka autoilijalla oli väistämisvelvollisuus, jos olisin alle jäänyt. Tilanne muistutti kovasti Espoon onnettomuutta, jossa nuorempi jannu lanattiin katuun.

Opetus: Enää ei riitä, että tarkkailee "päätiehen" liittyviä autoja, vaan täytyy koko ajan tarkkailla myös mahdollisesti eteen kääntyviä, sekä takaa että edestä.

jiivo
20.04.2015, 09.51
Ajelinpa aamulla pitkästä aikaa Herwood-Vuores-Nirva-Nekala-Kaleva pätkän. Nyt muistin miksi en tykännyt ajaa sitä viimekään vuonna. Mukava se oli Vuorekseen asti ajella.. Nirvassa on ihan onnettomat tiet ja huonosti merkityt pyörätiet. Kävelylenkillä oli joku vanhempi herrasmies joka ilmoitti minulle melko kuuluvalla äänellä ja kiroten, ettei tämä ole pyörätie. Selvä! Viinikankadulla on pyörätiet ihan ajoradan vieressä ja ambulanssi oli ajaa päälle.. oltiin yhtäaikaa suojatien kohdalla ja siinä kohtaa oli melko kapea tie autoille. Perhana että säikäytti! Tästä lähtien ajan vain tuttuja ja hyväksi todettuja "turvallisia" reittejä.

Nana
20.04.2015, 15.40
Kävin eilen tsekkaamassa myös Bulevardin pyörätien keskustassa. Oli kyllä hirvitys ajaa lyhyehkö matka sitä keskustasta poispäin: tosi kapean pyörätien vasemmalla puolella autot parkissa ja oikealla puita. Kun joku avaa autonoven pelkääjän puolelta ovi peittää koko pyörätien ja väistäjä vaarassa törmätä puuhun. Ehdin juuri ja juuri jarruttaa yhdessä kohdassa kun ovi aukesi yllättäen edessäni.

Hardza
21.04.2015, 16.38
Jaaha, taas oli pikku poijat virkeellä päällä. Huomasi 50m päästä että tulen pyörällä, niin poijat asettui kevyen liikenteen väylällä vierekkäin X asentoon mua päin. Ei mitään meininkiä väistää, niin ei kai se auta kun itsekki käyttää samaa tyyliä. Linja vaan kahden klopin väliin ja tasainen vauhti... Kyllä ne sitten pari metriä ennen kosketusta älys nostaa jalan pois ja huutaa perään "ei s****ta**, meinas ajaa päälle" :cool:

Oispa hyvä kun ois ollu kamera kuvaamassa ja saanu pätkän katsottaviksi vanhemmille, ehkä vielä joskus...

ilmora
21.04.2015, 17.48
Harvoin tulee liikuttua ruuhka-aikaan fillarilla, mutta nyt kyllä tuli varmaan kaikki kelvibingot kerralla. Oli koululaisia, jotka ajavat miten sattuu eivätkä katso yhtään eteensä, oli sauvakävelijämummoja, jotka kulkevat rinnakkain ja leveälti, oli tietöitä, oli rollaattorilla hyvin kapeaan tietyöttömään väliin kävelevä vanhempi rouva, oli hajamielisiä koiranulkoiluttajia, oli teinejä, jotka ajavat siksakkia, oli aikuisia, jotka ajavat siksakkia, oli pysäköityjä autoja, oli pyörätienjatkeelle pysähtyviä autoilijoita...

No positiivista oli se, että ainakaan Lahdessa pyöräilijä ei väistä aina, vaan tietä on annettu. Iso plussa monelle autoilijalle eilen sekä tänään. :o

haedon
21.04.2015, 18.25
Tänään tuli kanssa lenkillä alkamatkasta mieleen siirtyä ajoradalle, kun näytti olevan myös melkoista häröilyä liikenteessä kevyen liikenteen väylillä.

Shimaani
21.04.2015, 22.43
Juuuh,
hiukan on vaarallista nyt kun talviuniltaan heränneet tuulipukuhibriidistit ovat ilmaantuneet tuonne liikenteeseen tallomaan polkimilla.
Malttia, veljet ja siskot, malttia ja pitkää pinnaa. :)

Oatmeal Stout
22.04.2015, 11.55
Juuuh,
hiukan on vaarallista nyt kun talviuniltaan heränneet tuulipukuhibriidistit ovat ilmaantuneet tuonne liikenteeseen tallomaan polkimilla.
Malttia, veljet ja siskot, malttia ja pitkää pinnaa. :)
Mutta kun vastaan tullut mopo vei soittokellon mennessään eikä Cranen tehtaalta ole tullut vielä vastausta tilaavaan liikkeeseen, niin vaikeaa on ajaa elävänä noilla kl-väylillä.

SeKo
22.04.2015, 16.30
Olin eilen taluttamassa pyörääni suojatietä pitkin tien yli, koska halusin päästä kohteeseen, enkä odotella ensin kaikkia Tampereen henkilöautoja. Ajoradan ensimmäisen kaistan ylitin varsin onnistuneesti sopivassa välissä, mutta toista kaistaa pitkin ajoi Citroën-merkkinen henkilönkuljetusväline suojatien ensimmäisen kolmanneksen päälle. Kiva että pysähtyi, mutta olisi varmaan voinut olla hereillä hieman aikaisemminkin. Itse olin tietysti varovainen ja ylitin ajoradan ripeästi. Roolini oli siis jalankulkija.

Illemmalla ajoin takaisin Hervantaan ja pienen WTF-momentin aiheutti pyytämättä ja yllättäen poikittain pyörätielle ajanut autoilija. Auton edessä oli tyhjä pysäköintiruutu, joten en ymmärrä miksi se auto piti pysäyttää siihen keskelle pyörätietä. Grrrr! Rullailin tilanteeseen hyvässä järjestyksessä ja pysähdyin auton viereen ihmettelemään tapahtunutta ja odottamaan autoilijan ratkaisua. Ei mulla ollu kiire mihinkään, kaupassakin olin käynyt hetkeä ennen. Lyhyen ihmettelyn jälkeen autoilija päätti ajaa kulkupelinsä autonmitan verran eteen päin edessään olevaan tyhjään pysäköintiruutuun. Mitä ja miksi? Mulle ei tuo aivoitus selvinnyt, enkä viitsinyt vaivautua haastattelemaan kuljettajaa.

stritch
23.04.2015, 07.58
Menossa töihin tänään tuli yksi "ammattikuljettaja" pakulla Asemapäälikönkatua kävelytietä pitkin ylöspäin, sen sijaan että kääntyä ajokaistalle hän päätti mennä suojatietä ylin, streetview:a näkee kyseisen kohdan. Kun liikennettä tuli ylöspäin ratamestarinkatua se odotti vuoroaan siinä teitten välissä, vilkut päällä. Kun liikenne seisoi, koputin autoa oohimennessä että se ei saisi päähänsä ajaa päälleni kun menen ohi. Siitä seurasi tyyttäilyä ja kaasuttelua. Kyseinen kuski seurasi pakullansa ja huusi perään "Koskit sinä s*****a minun työautooni!?!".

Kyllä, koskin autoosi kun olit kävelytiellä etkä viitsi mennä ajokaistalle. Antoin "palautetta" ja kääntyin Pasilan sisäpihalle kuten tiesin että ei siitä keskustelusta mitään hyvää kuitenkaa seuraa.

Täällä pasilassa näkee liian usein kuin nämä pakukuskit sen sijaan että ajavat sen oikean autotien kautta ja kääntyvät siellä hyödyntävät suojateitä.

https://www.google.com/maps/@60.198851,24.94037,3a,75y,337.37h,81.64t/data=!3m4!1e1!3m2!1s1svQDdbY5rZw1JqjYOsspA!2e0

Kenties se kypäräkamera alkaisi olla hyvä idea ottaen huomioon kun joku paku lähtee ajamaan perään niin kyllähän se sydän alkaa sykkimään pikkuisen extraa...

El-Carpaso
23.04.2015, 15.35
Hmm. Siistiä oli taas tänään. Avasin maantiekauden Rovaniemellä ja olo oli kuin etsintäkuulutetulla rikollisella. Lähes joka risteyksessä meinas joku tulla päälle.

Kuvaava esimerkki tämän Etelä-Lapin kehdon ajokulttuurista on, että kun 50km/h alueella ajoradalla polkee hieman rajoitusta kovempaa (en nyt varsinaista lukua tässä, mutta vaihteet oli 53/11 ja pyöritysnopeus noin 95rpm), niin silti on pakko kiirehtiä keltaisen viivan yli punaisiin valoihin odottelemaan... Oli toisaalta aika iso katumaasturi.

Pyörällä ja autolla
23.04.2015, 15.53
Hmm. Siistiä oli taas tänään. Avasin maantiekauden Rovaniemellä ja olo oli kuin etsintäkuulutetulla rikollisella. Lähes joka risteyksessä meinas joku tulla päälle.

Kuvaava esimerkki tämän Etelä-Lapin kehdon ajokulttuurista on, että kun 50km/h alueella ajoradalla polkee hieman rajoitusta kovempaa (en nyt varsinaista lukua tässä, mutta vaihteet oli 53/11 ja pyöritysnopeus noin 95rpm), niin silti on pakko kiirehtiä keltaisen viivan yli punaisiin valoihin odottelemaan... Oli toisaalta aika iso katumaasturi.

Ajoradalla pyöräilevä voi joutua kuvatuksi ja kuva tulla sitten tähän ryhmään. Minä pyöräilen autotiellä vaikka pyörätie menee vieressä.

https://www.facebook.com/groups/1455518094723683/?fref=ts

E-Cruiser
23.04.2015, 16.40
Puhelimeen tuijottajat!
Kolmelle on nyt viikon aikana täytynyt karjaista TÖÖT!, olisivat kävelleet muuten suoraan päin.

Oatmeal Stout
23.04.2015, 17.20
Puhelimeen tuijottajat!
Kolmelle on nyt viikon aikana täytynyt karjaista TÖÖT!, olisivat kävelleet muuten suoraan päin.
Ilmeisen vaikeaa on myös kuolla kevyenliikenteen väylille.
Etkö oivaltanut väistämisen mahdollisuutta?

El-Carpaso
23.04.2015, 17.27
Ajoradalla pyöräilevä voi joutua kuvatuksi ja kuva tulla sitten tähän ryhmään. Minä pyöräilen autotiellä vaikka pyörätie menee vieressä.

https://www.facebook.com/groups/1455518094723683/?fref=ts

Nooh. Jos siinä kelvillä on yksikin kanttari risteyksessä tai suuremmin kuoppaa tai halkeamaa niin siirryn aika vaivattomasti ajoradalle. Ei ole maantiefillarilla turvallista ajaa abaut DH-kivikon tasoista kelviä

2cka
23.04.2015, 18.09
Hahha on kyllä niin kaksinaismoralistista sakkia että morjens. Edellisellä sivulla kitistään siitä että joku ajoi auton keulan viivojen päälle ja kuitenkin omalta osalta ajetaan missä halutaan [emoji106][emoji41]

iLuurilla tapatalkista

El-Carpaso
23.04.2015, 19.51
Ei lain noudattamisessa mun mielestä mitään kaksinaismoraalista ole. Jos kelvillä ei ole turvallista niin sit ajetaan ajoradalla. Tuolla oukulla, josta tulin alas ajorataa, oli kelvi niin kauheassa kunnossa että sen olis pitäny maantierenkailla vetää jarrujen kanssa koko matka. Epäilen että 25km/h olis ollu turvallinen maksiminopeus. Sen lisäksi jatkuva kanttareihin kolisuttaminen ei mun mielestä myöskään ole järin turvallista, erityisesti kun ne on viistosti kulkusuuntaan -> ajoradalle.

Parempaa tieliikennelakia odotellessa

Premnas
23.04.2015, 22.38
Ilmeisen vaikeaa on myös kuolla kevyenliikenteen väylille.
Etkö oivaltanut väistämisen mahdollisuutta?

Mites sitten väistetään kun itse ajaa jo oikeaa reunaa ja puhelimen tuijottelija alkaa vaeltaa suoraan kohti mutta ei kuitenkaan reunaa vaihtaen? Jos väistää keskeltä, tuloksena voi olla törmäys. Jos jatkaa omaa linjaansa, tuloksena voi olla törmäys. Joten pitääkö jatkossa noitten pölöjen kanssa vain pysähtyä väylälle ja odottaa että ne kävelee päin?

Tosin kävelevät puhelinaddiktit eivät mua niinkään pelota mutta nyt on tullut vastaan luvattoman paljon vastaavia pyöräileviä addikteja ja ne vasta pelottavia ovatkin. Niillä ei tunnu olevan ajoneuvo lainkaan hallinnassa ja alkaa jo ketuttaa se ainainen herätyksen huutelu. Viritän kohta jatkuvan sumutorven soimaan niin ei ainakaan jää epäselväks kelleen että saattaa olla vaikka joku vastaantulijakin.

Ulkorengas
24.04.2015, 05.32
Ei lain noudattamisessa mun mielestä mitään kaksinaismoraalista ole. Jos kelvillä ei ole turvallista niin sit ajetaan ajoradalla. Tuolla oukulla, josta tulin alas ajorataa, oli kelvi niin kauheassa kunnossa että sen olis pitäny maantierenkailla vetää jarrujen kanssa koko matka. Epäilen että 25km/h olis ollu turvallinen maksiminopeus. Sen lisäksi jatkuva kanttareihin kolisuttaminen ei mun mielestä myöskään ole järin turvallista, erityisesti kun ne on viistosti kulkusuuntaan -> ajoradalle.

Parempaa tieliikennelakia odotellessa

Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ajelet 50 km/h ajoradalla. Silti kun tiedossamme on teiden kunto, kaluston voi jokainen itse valita. Kun tiet ovat huonossa kunnossa, mielestäni olosuhteisiin soveltumattoman pyörän valinta ei anna minkään tason oikeutta lain rikkomiseen. Varsinkin kun asiaa perustellaan turvallisuudella, kaksinaismoralistinen käsitys minullekin tuosta tulee. 50 km/h yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä ei uudellakaan asfaltilla olisi sen turvallisempaa kuin lain rikkominen ajoradalla. Motiivit taitaa siis olla jossain muualla ja ne olisi hyvä tunnustaa ainakin itselleen.

Ulkorengas
24.04.2015, 05.44
Mites sitten väistetään kun itse ajaa jo oikeaa reunaa ja puhelimen tuijottelija alkaa vaeltaa suoraan kohti mutta ei kuitenkaan reunaa vaihtaen? Jos väistää keskeltä, tuloksena voi olla törmäys. Jos jatkaa omaa linjaansa, tuloksena voi olla törmäys. Joten pitääkö jatkossa noitten pölöjen kanssa vain pysähtyä väylälle ja odottaa että ne kävelee päin?

Jos tilaa väistämiseen ei ole, mieleeni tulee kaksi vaihtoehtoa: Soittaa kelloa / kellon puuttuessa karjaista esim. "varo", "latu auki" tms. rakentavaa tai sitten hidastaa riittävästi, tarvittaessa jopa pysähtyä. Ei ole mukavaa, että puhelimella facebookiin uppoutunut unohtaa olevansa osa liikennettä, mutta ajoneuvon kuljettajalla ei ole muuta vaihtoehtoa kuin toimia tilanteen edellyttämällä tavalla. On silti erittäin epätodennäköistä, että nuo kävelevät pysähtynyttä pyörää päin. Ennakoimalla itse tilanteen siitä selviää huomattavasti pienimuotoisemmalla sirkuksella. Toki jos mielenkiintoa riittää vastapuolen kouluttamiseen, saa halutessaan kehitettyä vaikka kuinka näyttävän teatterin. Tällöin kannattaa jälleen kysyä itseltä, mikä olikaan perimmäinen tavoite. Esim. valtapeli vai ajamisen jatkaminen mahdollisimman sujuvasti.

tvain
24.04.2015, 07.21
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, että ajelet 50 km/h ajoradalla. Silti kun tiedossamme on teiden kunto, kaluston voi jokainen itse valita. Kun tiet ovat huonossa kunnossa, mielestäni olosuhteisiin soveltumattoman pyörän valinta ei anna minkään tason oikeutta lain rikkomiseen. Varsinkin kun asiaa perustellaan turvallisuudella, kaksinaismoralistinen käsitys minullekin tuosta tulee. 50 km/h yhdistetyllä jalkakäytävällä ja pyörätiellä ei uudellakaan asfaltilla olisi sen turvallisempaa kuin lain rikkominen ajoradalla. Motiivit taitaa siis olla jossain muualla ja ne olisi hyvä tunnustaa ainakin itselleen.

Tyypillisesti pyörätiet (myös yhdistetyt) suunnitellaan 30 km/h nopeuteen asti. Pyörätie nopeudesta riippumatta vähentää liikenneonnettomuuksia linjaosuuksilla, mutta kasvattaa niitä risteysalueella (Lähde: Räsänen, Liikenneympäristö, väistämissäännöt ja käyttäytyminen polkupyöräonnettomuuksissa pyörätien ja ajoradan risteyksissä, 2000). Liikennesäännöistä kiinni pitäminen pilkuntarkasti ei ole kaikista turvallisinta liikennettä. Mopot, joista useimmat eivät kulje 50 km/h, on siirretty alueellisesti pyöräteiltä ajoradoille: mopo-onnettomuudet ovat tyypillisesti vähentyneet puoleen, joskus jopa 60 %. Minusta se on todella paljon, ja näistä faktoista kyllä uskallan päätellä, että ajoradalla pyöräily monestikin, ei toki kaikkialla, ihan oikeasti parantaa liikenneturvallisuutta.

Pyörällä ja autolla
24.04.2015, 07.36
Silti kun tiedossamme on teiden kunto, kaluston voi jokainen itse valita. Kun tiet ovat huonossa kunnossa, mielestäni olosuhteisiin soveltumattoman pyörän valinta ei anna minkään tason oikeutta lain rikkomiseen. .

Sama käänteisesti autoille, eli jätetään sitten kaikki ajoradat talvella auraamatta, ei korjata yhtään kuoppaa eikä routavauriota ei uutta asfalttia . Jokaiseen risteykseen terävät 30 senttiä korkeat kanttikivet. Terävää sepeliä sellaista missä varmasti auton rengas hajoaa tielle ym ym ja jos joku valittaa niin ei muuta kun sanotaan että kaluston voi itse valita, osta maastoauto.

Alottelia-14
24.04.2015, 07.45
Sama käänteisesti autoille, eli jätetään sitten kaikki ajoradat talvella auraamatta, ei korjata yhtään kuoppaa eikä routavauriota ei uutta asfalttia . Jokaiseen risteykseen terävät 30 senttiä korkeat kanttikivet. Terävää sepeliä sellaista missä varmasti auton rengas hajoaa tielle ym ym ja jos joku valittaa niin ei muuta kun sanotaan että kaluston voi itse valita, osta maastoauto.

Noinhan se meneekin, jos ei satu asumaan valtaväylän varrella. :)

2cka
24.04.2015, 07.55

Eipäs, vaan kääntäen tuo menisi näin: Autossa kesärenkaat ja tiet peilijäässä ni siirtyy ajamaan siihen hiekotetulle kelville ku se on turvallisempaa.

iLuurilla tapatalkista

El-Carpaso
24.04.2015, 08.33

Siis tuota... Se ei sun mielestä ole ehkä hieman kohtuutonta, että paikalliset ajoradat on tarpeeksi sileitä vaikka 19mm umpikumeille, mutta jotta pyörällä voisi ajaa turvallisesti on alla oltava joustollinen maastopyörä isoimmilla renkailla mitä runkoon mahtuu? Ja oli tuossa kelvillä pari töyssyä joissa 29er olisi myös mennyt nurin heittämällä.
Mun mielestä sivistysvaltiossa on näin yleisesti oltava mahdollisuus ajaa maantiepyörällä 28mm kumeilla. Afrikassa ehkä toisin, mutta nyt ollaan Suomessa. Se ei varsinaisesti kuitenkaan ole mun ongelma, että kelvit on rakennettu päin helvettiä. Jos tästä syystä kelvi on ajokelvottomassa kunnossa normaalilla kesäpyörällä niin siirryn ajoradalle.

Ja muistuttaisin vielä, että vieressä kulkevan kelvin nopeusrajoitus on sama kuin ajoradalla. Näin ollen olisin halutessani voinut mennä 50km/h myös kelvillä, mutta kaikille osapuolille on paljon helpompaa/turvallisempaa kun siirryn ajoradalle. Näin muuten täyttyy myös lain kirjain koska:

1) kelvi oli sinne siirryttävässä vaiheessa vasemmalla puolella jolloin oikeus ajaa ajoradalla. Siinä kohtaa kun kelvi oli oikealla puolella, ei sinne pystynyt enää liittymään.
2) pakottavat syyt eli ruokottoman huonokuntoinen kelvi

Loppupeleissähän tuo menee kohtuullisuusharkinnassa. Mä oon aika vakaasti sitä mieltä, että jos tuollainen juttu oikeuteen menis, niin autojen kokema "haitta" katsottaisiin aika lieväksi kun sitä verrataan turvallisuuskysymyksiin.

frp
24.04.2015, 09.03
Laissa erikseen puhutaan "alle 10kg kilpapyöristä", joille annetaan vapautuksia heijastinvaatimuksista valoisan aikaan. Tämän perusteella voi mielestäni vetää johtopäätöksen, että maantiepyörä on lain laatijoidenkin silmissä ollut hyväksyttävä polkupyörätyyppi. Sen perusteella on varmaan oikeus myös olettaa, että liikenneinfra on sen käyttöön sopiva ja jos ei ole, niin silloin voi esimerkiksi ajaa ajoradan puolella. Jos joku ajoneuvo on laissa hyväksytty, niin mielestäni on turha alkaa sellaisen käyttäjälle valittamaan, että ajat vääränlaisella kulkuvälineellä.

Oatmeal Stout
24.04.2015, 09.29
Mista voi hyvissä olosuhteissa hyvinkin ajaa +60km/h klv:llä ihan normi 23mm kumeilla - saman toki voi tehdä ajoradallakin - kun nopeusrajoitukset sen sallivat. Kyse on liikennemääristä ja näkyvyydestä ennen kaikkea.

Sitten tehdään kuten ajoneuvolla aina tehdään, pysähdytään törmäystä välttääkseen. Ei sekään aina auta, mutta ei tule ajettua päinkään.
Minuun on törmännyt niin auto, pyöräilijä kuin myös jalankulkija ollessan pyörän kanssa pysähtyneenä. Toki on autoanikin päin kävelty, mutta aina voi hävitä, myös joka kerta.

JackOja
24.04.2015, 09.33
Laissa erikseen puhutaan "alle 10kg kilpapyöristä"....

Eikö siellä tarkalleen ottaen puhuta "urheilu- tai kilpakäyttöön rakennetussa, tiellä käytettävästä" polkupyörästä.

Tuohon kastiin kuuluu paljon muutakin kuin maantiepyörät tai "kilpapyörät".

El-Carpaso
24.04.2015, 09.53
Olisihan se hauska, jos Suomesta tulisi ensimmäinen valtio maailmassa, jossa maantiepyörät olisi kielletty :D

E-Cruiser
24.04.2015, 11.38

Nimenomaan. Jos oma ajoneuvo on 98cm leveä ja koko kelvi on leveyssuunnassa tukossa ihmisiä joista pyörä-osuudella kävelijät eivät kiinnitä ympäristöönsä mitään huomioita niin ainoa vaihtoehto on huutaa tai hankkia Airzound. Kerran pysähdyin kokonaan, niin silti tyyppi jatkoi tuloa vaan kohti. Nämä ihmiset ovat aivan aidosti pelästyneitä aina kun he vihdoin huomaavat kovan huudahduksen kera metrin päässä edessään olevan ajoneuvon. Heidän havaintosäteensä on yksi metri eteenpäin aika tarkalleen.

Ulkorengas
24.04.2015, 11.40
Menee puurot ja vellit sekaisin. Se, että laissa annetaan erivapauksia "alle 10 kilon kilpapyörien" varusteisiin ei tarkoita sitä, että niillä saisi ajaa miten haluaa. Samat liikennesäännöt koskee niitä kuin vaihteettomia mummopyöriä tai 23 kilon markettiläskipyöriä.

Jos taas ajoradalla ajamiselle haetaan oikeutusta sillä, että pyörätiellä ko. pyörällä suurin turvallinen nopeus on vain 25 km/h, en ikinä usko oikeuslaitoksen päätyvän pyöräilijän kannalta myönteiseen tulkintaan. Näin ollen mielestäni kaksinaismoralismin merkit on vahvasti ilmassa tämän asian suhteen. Ajoradalla on tuossa kohtaa varmasti turvallisempaa ajaa 50 km/h kuin pyörätiellä samaa nopeutta. Motiivi ei silloin kuitenkaan ole turvallisuus, vaan halu ajaa 50 km/h.

Siihen ei pidä tämän asian käsittelyssä sortua, että kun meillä on tiedossa vallitsevat olosuhteet, voisi vedota kunnossapidon lopettamista sillä, että markkinoilta löytyy kalustoa, jolla liki kaikista tilanteista tuon jälkeenkin selviää. Siinä puhutaan kuvitteellisesta tulevaisuudesta, ei nykytilanteesta. Ja autoteilläkin on lukemattomia kohtia, joissa nopeurajoitus on suurempi kuin millä nopeudella osuuden voi ajaa. Rajoitushan on suurin sallittu nopeus josta ajonopeudet joustaa alaspäin. Nopeusrajoitus ei ole tavoitteellinen (mini)minopeus.

frp
24.04.2015, 12.00
^
Minun kannanottoni koski vain sitä, että turha väittää maantiepyöräilijöiden ongelmien olevan kiinni väärästä kalustovalinnasta kun kalusto on ihan "lain mukaista". Kyllä autoilijatkin rutisevat ja hakevat korvauksia maanteiden kunnon vuoksi eikä heillekään sanota, että osta maastoauto.

Se, että onko peruste ajaa ajoradalle, jos kelvillä voi ajaa maantiepyörällä vain 25kmh, on sitten toinen juttu. Jos ollaan taajamassa ja tuota ongelmallista matkaa on vaikkapa kilometrin verran niin tuskinpa silloin on perustetta. Hyvin voi ajaa tuon matkan hitaammin. Mutta jos jotain kelvotonta kelviä on kilometrikaupalla jossain nopealla (taajaman ulkopuolisella reitillä) niin kyllähän siinä nyt tyhmä on jos jää junnaamaan kun vieressä on parempi vaihtoehto.

Yksi tilannehan on syrjäkylillä olevat päällystämättömät kelvit. Lain mukaanhan sielläkin pitäisi ajaa sitten kelvillä, mutta tuskinpa kukaan Poliisi tai muu lain edustaja lähtisi väittämään, että maantiepyöräilijän pitäisi ajaa hiekkatiellä, jos vieressä on päällystetty ajorata.

pätkä
24.04.2015, 12.21
Menee puurot ja vellit sekaisin. Se, että laissa annetaan erivapauksia "alle 10 kilon kilpapyörien" varusteisiin ei tarkoita sitä, että niillä saisi ajaa miten haluaa. Samat liikennesäännöt koskee niitä kuin vaihteettomia mummopyöriä tai 23 kilon markettiläskipyöriä.

Jos taas ajoradalla ajamiselle haetaan oikeutusta sillä, että pyörätiellä ko. pyörällä suurin turvallinen nopeus on vain 25 km/h, en ikinä usko oikeuslaitoksen päätyvän pyöräilijän kannalta myönteiseen tulkintaan. Näin ollen mielestäni kaksinaismoralismin merkit on vahvasti ilmassa tämän asian suhteen. Ajoradalla on tuossa kohtaa varmasti turvallisempaa ajaa 50 km/h kuin pyörätiellä samaa nopeutta. Motiivi ei silloin kuitenkaan ole turvallisuus, vaan halu ajaa 50 km/h.

Siihen ei pidä tämän asian käsittelyssä sortua, että kun meillä on tiedossa vallitsevat olosuhteet, voisi vedota kunnossapidon lopettamista sillä, että markkinoilta löytyy kalustoa, jolla liki kaikista tilanteista tuon jälkeenkin selviää. Siinä puhutaan kuvitteellisesta tulevaisuudesta, ei nykytilanteesta. Ja autoteilläkin on lukemattomia kohtia, joissa nopeurajoitus on suurempi kuin millä nopeudella osuuden voi ajaa. Rajoitushan on suurin sallittu nopeus josta ajonopeudet joustaa alaspäin. Nopeusrajoitus ei ole tavoitteellinen (mini)minopeus.

Autoilijan verenpaine nousee kuitenkin heti, jos ajoradalla on joku hitaampi edessä, eikä voi ajaa sallittua suurinta nopeutta tai pikemminkin vielä vähän päälle. Olkoon sitten edessä polkupyörä, traktori tai mopoauto. Ajoradalla on kyllä tilaa kaikille mutta kaikkien ego ei sinne mahdu.

Alottelia-14
24.04.2015, 12.25
Autoilijan verenpaine nousee kuitenkin heti, jos ajoradalla on joku hitaampi edessä, eikä voi ajaa sallittua suurinta nopeutta tai pikemminkin vielä vähän päälle. Olkoon sitten edessä polkupyörä, traktori tai mopoauto. Ajoradalla on kyllä tilaa kaikille mutta kaikkien ego ei sinne mahdu.

Pyöräilijän verenpaine nousee kuitenkin heti, jos kelvillä on joku hitaampi edessä, eikä voi ajaa täysiä. Olkoon sitten edessä polkupyörä, aikuinen tai lapsi. Kelvillä on kyllä tilaa kaikille mutta kaikkien ego ei sinne mahdu. :)

Ainahan nämä voi kääntää ihan mitenpäin haluaa. Yhteistä on vain jokaisen muun iso ego.

IncBuff
24.04.2015, 12.32
Autoilijan verenpaine nousee kuitenkin heti, jos ajoradalla on joku hitaampi edessä, eikä voi ajaa sallittua suurinta nopeutta tai pikemminkin vielä vähän päälle. Olkoon sitten edessä polkupyörä, traktori tai mopoauto.
Niinhän tuo tuntuu nuosevan pyöräilijöidenkin, erityisesti spandexien, verenpaine kun kelvillä on joku jonka takia joutuu hidastamaan eikä voi vetää sitä mitä reisistä irtoaa ;)

pätkä
24.04.2015, 12.37
Pyöräilijän verenpaine nousee kuitenkin heti, jos kelvillä on joku hitaampi edessä, eikä voi ajaa täysiä. Olkoon sitten edessä polkupyörä, aikuinen tai lapsi. Kelvillä on kyllä tilaa kaikille mutta kaikkien ego ei sinne mahdu. :)

Ainahan nämä voi kääntää ihan mitenpäin haluaa. Yhteistä on vain jokaisen muun iso ego.

Niinhän tuo tuntuu nuosevan pyöräilijöidenkin, erityisesti spandexien, verenpaine kun kelvillä on joku jonka takia joutuu hidastamaan eikä voi vetää sitä mitä reisistä irtoaa ;)

Voi kai sen noinkin sanoa. Harvoin ajorata on ollut kuitenkaan siinä kunnossa, että on pitänyt autolla siirtyä klv:lle:cool:

asb
24.04.2015, 12.38

Jos oletus on, että minun ajoradalla pyöräilyäni ohjaa tarpeen sijasta ainoastaan halu, ja tulisin siis toimeen hitaammallakin vauhdilla, niin miksemme oleta autoilijoista samaa? Kas, kaikki taajamarajoitukset voidaan laskea kolmeenkymppiin, koska tarvetta niille ei ole.

Leikki sikseen. Totta helvetissä motiivini ajaa ajoradalla on tarve päästä paikasta toiseen kohtuullisessa ajassa ja tehdä se turvallisesti. Ensimmäinen ei toteudu, jos minun pitää ajaa pyöräteillä turvallista 20km/h nopeutta. Toinen ei toteudu, jos ajan näillä pyöräteillä sitä 30km/h nopeutta, jolla matkani pystyn suorittamaan (ja tuo on keskinopeus).

Hypoteettista. Kuukauden sisällä kolmisen poliisiautoa on tullut vastaan, kun olen ajanut ajoradalla, eikä ketään ole kiinnostanut. Käytännössä taajama-alueella pyöräily ajoradalla on aina sallittua.

tapna
24.04.2015, 12.46

Ero on kuitenkin se, että kelvillä joidenkin verenpainetta nostattavat hitaammat liikkuvat joko keskellä tai väärällä puolella, jolloin ohittaminen ei ole "kaistanvaihdolla" mahdollista. Ajoradan puolella tälläistä poukkoilua ja väärällä kaistalla kulkemista näkyy harvoin ainakaan täällä seudulla.

latuman
24.04.2015, 12.48

Anteeksi, mutta jos ajoradalla olisi pitkittäin railoja, jotka olisivat leveämpiä kuin keskiverto auton rengas, aiheuttaisiko se sinussa minkäänlaista tunnemyrskyä? Omalla työmatkalla on runsaasti näitä railoja. Jos leikitään että nykyään keskivertorengas on 35mm, niin usko pois, railot on leveämpiä. Onko nyt siis oikein vaatia jokaiselle autoilijalle traktoria, jos ajorata olis suhteessa yhtä huonossa kunnossa?

Lakiin sen enempää kommentoimatta, enemmän nämä keskustelut aiheuttaa hämmennystä, koska yleensä autossa on enemmän tehoa kuin polkupyörässä ja se pystyy jälkimmäisen ohittamaan vaivatta, lyhyellä matkalla ja reilulla turvavälillä. Rattia käännetään ensin vasemmalle, sitten oikealle. Miksi se on paha? En kyllä itse ole mihinkään menossa minuuttiaikataululla, koska liikenne on jo autojen vuoksi arvaamatonta.

Ulkorengas
24.04.2015, 12.50
Yksi tilannehan on syrjäkylillä olevat päällystämättömät kelvit. Lain mukaanhan sielläkin pitäisi ajaa sitten kelvillä, mutta tuskinpa kukaan Poliisi tai muu lain edustaja lähtisi väittämään, että maantiepyöräilijän pitäisi ajaa hiekkatiellä, jos vieressä on päällystetty ajorata.

Ainahan voi tietysti vahingossa joutua tuollaiselle osuudelle maantiepyörällä ja silloin toimitaan laista riippumatta kuten parhaaksi katsoo. Ihan suoraselkäistä toimintaa on silti todeta päätyneensä ajelemaan pyörälle soveltumattomalla tieosuudelle, koska tuollaiset osuudet ovat ihan hyväksyttävä osa tiestöä.

Mikä tieosuus muuten El-Carpason tapauksessa on kyseessä? Näkyykö se googlemapsin kuvassa?

IncBuff
24.04.2015, 13.02
Voi kai sen noinkin sanoa. Harvoin ajorata on ollut kuitenkaan siinä kunnossa, että on pitänyt autolla siirtyä klv:lle:cool:
Ei tuolla kelvin kunnolla tunnu olevan väliä kun spandex-miehet puskee ajoradalle tai millään muullakaan.

Ulkorengas
24.04.2015, 13.27
Anteeksi, mutta jos ajoradalla olisi pitkittäin railoja, jotka olisivat leveämpiä kuin keskiverto auton rengas, aiheuttaisiko se sinussa minkäänlaista tunnemyrskyä? Omalla työmatkalla on runsaasti näitä railoja. Jos leikitään että nykyään keskivertorengas on 35mm, niin usko pois, railot on leveämpiä. Onko nyt siis oikein vaatia jokaiselle autoilijalle traktoria, jos ajorata olis suhteessa yhtä huonossa kunnossa?

En ota kantaa vertaukseen auton ja traktorin välillä, koska kyse on pyöräilystä, koska esimerkkisi on spekulatiivinen ja koska muuttujia on muitakin kuin renkaan leveys suhteessa railon leveyteen.

Kommentissani oli kyse siitä, onko turvallisuus mainitussa tilanteessa kestävä motiivi ajoradalla ajamiselle. Omat maantielenkkini alempiasteisella maanteillä (ei kelvejä) ajan tieosuuksilla, joissa päällysteen kunto on monin paikoin huonompi kuin kelveillä. En tiedä, kuinka paikalliset harrastajat siellä selviytyvät vai ajelevatko henkensä kaupalla, mutta samoja teitä ne vaan ajelee. Trikoot päällä viikonloppuna todennäköisyys työ- tai kauppamatkasta on kovin pieni eli ihan vapaaehtoisesti reittinsä ovat valinneet.

Tilley
24.04.2015, 13.29

Myönnän tuon halun ajaa 50 km/h. Esimerkiksi jos ajan Neulamäentietä alaspäin (viimeinen, jyrkin osuus Yrittäjäntien risteyksen jälkeen) ja olen menossa Prismalle, en aja turvallista nopeutta (30 km/h) jarrutellen ja pujotellen kelvillä saadakseni tästä lainkuuliaisuudesta vielä kaupan päälle kaksi 90 asteen ja yhden 180 asteen käännöstä ja parisataa metriä lisämatkaa, vaan siirryn ajoradalle ajamaan 50 km/h. On se tuo haaskattu potentiaalienergia vaan niin kurjaa.

Ikinä en oo kenenkään edessä ollut, ei tuossa niin kova liikenne ole, mutta jo auton takana ajaminen sai maasturipapan osoittelemaan kelville päin. Ehkä mun vetovoima hidasti sen menoa.

El-Carpaso
24.04.2015, 13.30
https://www.google.fi/maps/@66.49881,25.755899,3a,75y,352.02h,60.62t/data=!3m4!1e1!3m2!1saKZZpxTYpfzbWY4lhJn5Bg!2e0?hl= fi

Tuolla pätkällä kuljettiin. Kuten huomaatte, kelville ei pääse tuosta liittymään mitenkään. Itseasiassa tuossa on aika pitkä pätkä risteykset mukaanlukien kun kelville ei ole mitään asiaa.
Mutta sehän ei taas ole mun ongelma.

El-Carpaso
24.04.2015, 13.32
En ota kantaa vertaukseen auton ja traktorin välillä, koska kyse on pyöräilystä, koska esimerkkisi on spekulatiivinen ja koska muuttujia on muitakin kuin renkaan leveys suhteessa railon leveyteen.

Kommentissani oli kyse siitä, onko turvallisuus mainitussa tilanteessa kestävä motiivi ajoradalla ajamiselle. Omat maantielenkkini alempiasteisella maanteillä (ei kelvejä) ajan tieosuuksilla, joissa päällysteen kunto on monin paikoin huonompi kuin kelveillä. En tiedä, kuinka paikalliset harrastajat siellä selviytyvät vai ajelevatko henkensä kaupalla, mutta samoja teitä ne vaan ajelee. Trikoot päällä viikonloppuna todennäköisyys työ- tai kauppamatkasta on kovin pieni eli ihan vapaaehtoisesti reittinsä ovat valinneet.

Ilmeisesti sä et ajele kovin huonokuntoisia kelvejä.

Tietenkin, olishan se hauska saada joka kaudelle uudet kiekot ja renkaat kaupungin piikkiin, mutta en välttämättä lähde käräjöimään kun onnistumisen todennäköisyys on melko pieni. Pystyn vähän jo veikkaamaan, että oikeudessa yksi kysymys olisi että "miksi et ajanut ajoradalla?"

latuman
24.04.2015, 13.43
Noh, turvallisuus on pyöräilijällä, ainakin hyvällä sellaisella, pääsääntöinen pohdinta jokaisella reissulla. Huonon tien, sepelin, mummojen, teinien, lasten, koirien todennäköisyydet mietitään pääkopassa ja sitten valitaa kaikille turvallisin vaihtoehto.

Oli miten oli, mutta väittäisin että se mieltään osoittava keski-ikäinen möhömaha ratin takana, joka on viimeksi yläasteella ajanut polkupyörää, ei tiedä tästä riskianalyysistä yhtään mitään

Ulkorengas
24.04.2015, 13.52
Ilmeisesti sä et ajele kovin huonokuntoisia kelvejä.

Ajan huonoilla kelveillä. Pituussuuntaisia halkeamia on runsaasti mm. ehkä eniten käyttämälläni osuudella. En silti käytä tuossa ajorataa siksi, että arvioin kelvin turvalliseksi nopeudeksi vain 25 km/h. Eräässä isommassa alamäessä ajan ajoradalla useinkin, tosin vain hiljaisen liikenteen aikaan ajoradalla. Turvallisuudella en valintojani kuitenkaan perustele, syyt ovat täysin päivänvaloa kestämättömiä.

Kokonaan oma juttunsa on sitten se, että joskus kelville ei ole omaa liittymää ja siksi on tarkoituksenmukaista käyttää ajorataa. Ojan poikki ei kenenkään tarvi pyörän kanssa mennä. Tuollainenkin osuus mahtuu usein käyttämälleni reitille. Protestointia en (vielä) ole saanut osakseni.

Samaa mieltä olen latumanin kanssa vaarallisimmasta tyypistä. Kun tuo auton käyttöön tottunut ajattelutapa muodostaa kuskin asenteen liikenteestä, tulos on huono. Sikäli hyvä juttu, että meidän keskustelussa on oikeasti kyse vain hiusten halkomisesta noiden juttujen rinnalla.

tvain
24.04.2015, 14.00
Tänään töihin pyöräillessä, ja sivunmennen sanoen oli seuran SPANDEXIÄ päällä, ajoin Vantaan Vanerikulman ohi etelään päin. Johan siinä taas oli lastin purku menossa. Eipä siinä muuta, mutta kun se rekka on pitkittäin siinä pyörätiellä niin eihän siitä mahdu yhtään mistään ohi. Vastaantulevien kaistalle hetkeksi vai reilusti yli ja ajoradalle pidemmäksi aikaa. Joskus ajan ajorataa, koska siinä välttää noi. Tänään ajattelin, että rauhallisesti töihin, joten pyörätielle, ja siinäpä se rekka kiitokseksi seisoi.

Yritin keskustella kuljettajan kanssa, mutta enpä tiedä kiinnostiko oikeasti. Tuli sellainen olo, että kuunteli ihan rauhallisesti mun läpän heiton pyörätien tukkimisesta, mutta valui toisesta korvasta ulos samantein. Tuossa on niitä kuitenkin toistuvasti. Kiinnostaisikohan poliisia toi. Nimittäin on minusta ihan oikea liikenneturvallisuusongelma.

Halloo halloo
24.04.2015, 14.50
^ Ilmoita. Tuskin tapahtuu mitään, mutta jos ilmoituksia satelee säännöllisesti, niin kyllä se jossain vaiheessa muuttaa myös virkavallan asenteita.

frp
24.04.2015, 14.51
Ainahan voi tietysti vahingossa joutua tuollaiselle osuudelle maantiepyörällä ja silloin toimitaan laista riippumatta kuten parhaaksi katsoo. Ihan suoraselkäistä toimintaa on silti todeta päätyneensä ajelemaan pyörälle soveltumattomalla tieosuudelle, koska tuollaiset osuudet ovat ihan hyväksyttävä osa tiestöä.

Nyt en ihan tajunnut vai oliko tämä joku trolli? Siis sinun mielestä suoraselkäinen maantiepyöräilijä ei mene ollenkaan sellaista tietä, jossa on hiekkapäällysteinen kevyen liikenteen väylä ja joutuu siksi ajamaan ajoradalla? Aika pitkiä kierroksia saa ajella suoraselkäinen maantiepyöräilijä kun esimerkiksi Päijänteen halkaisevan harjun päällä menevä reitti ei tästä syystä ole käyttökelpoinen. Kuitenkin 95% suomen maanteistä ajetaan joka tapauksessa ajoradalla kun ei ole kelviä ollenkaan, niin hiukan menee hämäräksi logiikkasi.

-jamo-
24.04.2015, 15.16
Tänään ajaessani pyörätietä huomasin minusta katsoen vasempaan laitaan, keula minuun päin, pysähtyneen iskän ja tarakalla pikkumuksun turvaistuimessa. Heistä reilu viisi metriä kauempana pyörätien vastakkaisessa reunassa noin 6 v vesseli oli hajareisin pyöränsä päällä ja selvästi suunnitteli ajoon lähtöä. Himmasin hyvissä ajoin vauhtia vaikka arvelinkin hyvin voivani ohittaa kanssapyöräilijät turvallisesti. Suuntasin ajolinjani ihan iskän vierestä, jotta olisin mahdollisimman kaukana omalla pyörällään liikkeelle mahdollisesti lähtevästä muksusta. Juuri kun olin iskää ohittamassa niin vesseli säikähti minua pahanpäiväisesti. Hän rääkäisi vertahyytävästi ja heitti pyöränsä suoraan meitsin etupyörän eteen. Onneksi olin hiljentänyt vauhtia reilusti, joten epämääräisellä lukkojarrutus-sivuluisto häröilyllä pystyin välttämään törmäyksen ja kaatumisen.

Tarkkana saa noitten natiaisten kanssa olla kun ne ovat täysin ennalta-arvaamattomia. Tosin meinasin hetken kuluttua itsekin hoiperrella olan yli vilkaistessani takaa huomaamattomasti taakse hiipineen mopotytön eteen...

Ulkorengas
24.04.2015, 15.33
Nyt en ihan tajunnut vai oliko tämä joku trolli? Siis sinun mielestä suoraselkäinen maantiepyöräilijä ei mene ollenkaan sellaista tietä, jossa on hiekkapäällysteinen kevyen liikenteen väylä ja joutuu siksi ajamaan ajoradalla? Aika pitkiä kierroksia saa ajella suoraselkäinen maantiepyöräilijä kun esimerkiksi Päijänteen halkaisevan harjun päällä menevä reitti ei tästä syystä ole käyttökelpoinen. Kuitenkin 95% suomen maanteistä ajetaan joka tapauksessa ajoradalla kun ei ole kelviä ollenkaan, niin hiukan menee hämäräksi logiikkasi.

Kommenttini olosuhteisiin sopivasta kalustosta tuntui herättävän mielipiteen vaihtoa, joten oletin sinunkin hiekkatie-esimerkkisi liittyvän tähän. Kun etukäteen tiedät ison osan Päijänteen harjun alueen reitistä olevan soratietä, onko maantiepyörä silloin oikea väline vai onko tiestön syy, että joudut venyttämään lain tulkintaa? Se, että maantiepyörä täyttää lain vaatimukset, ei mielestäni ole riittävä argumentti. Saathan sillä ajaa talvellakin, etkä varmaankaan valita, että kunnossapito on laiminlyöty. Ihan vapaaehtoisesti ajelet nastarenkailla jollain muulla pyörällä. Jossain on siis raja sen suhteen, soveltuuko kalusto huonosti omaan käyttöön vai onko vika tiestössä. Realismia ei ole se, että kelvien pitäisi olla formularatojen tasoisia väyliä.

Jos logiikka hämärtyy siksi, että puhutaan eri asioista, antaa asian olla.

El-Carpaso
24.04.2015, 15.54
Kommenttini olosuhteisiin sopivasta kalustosta tuntui herättävän mielipiteen vaihtoa, joten oletin sinunkin hiekkatie-esimerkkisi liittyvän tähän. Kun etukäteen tiedät ison osan Päijänteen harjun alueen reitistä olevan soratietä, onko maantiepyörä silloin oikea väline vai onko tiestön syy, että joudut venyttämään lain tulkintaa? Se, että maantiepyörä täyttää lain vaatimukset, ei mielestäni ole riittävä argumentti. Saathan sillä ajaa talvellakin, etkä varmaankaan valita, että kunnossapito on laiminlyöty. Ihan vapaaehtoisesti ajelet nastarenkailla jollain muulla pyörällä. Jossain on siis raja sen suhteen, soveltuuko kalusto huonosti omaan käyttöön vai onko vika tiestössä. Realismia ei ole se, että kelvien pitäisi olla formularatojen tasoisia väyliä.

Jos logiikka hämärtyy siksi, että puhutaan eri asioista, antaa asian olla.

Niin siis kelvien pitäisi olla semmosia ajoradan tasoisia väyliä. Ei pitäisi olla liikaa vaadittu. Tähän ei kuitenkaan päästä valtaosassa tapauksista. Kelvit rakennetaan suomessa pääsääntöisesti paljon heikommilla perustuksilla kuin ajoradat ja kunto on sen mukaista.

Lisäpointtina, jos haluaa päästä paikasta A paikkaan B, niin on aika onnetonta vaatia käyttämään jäätävää kiertoreittiä tai käyttämään 'parempaa' kalustoa normitiestöllä. Samaa kategoriaa kun Helsingissä ehdotetaan käyttämään Sörnäisten rantatietä Hämeentien sijaan. Mitä jos asuu/on töissä kurvissa? Pyörätien päätöksestä sit koukkaa kilometrin rantatielle ja nousee 50m ajelun jälkeen mäen ylös omaan osoitteeseen vai? Lisämatka 1500m. Näppärää

Ulkorengas
24.04.2015, 16.00
Sekin vaihtoehto on olemassa, että ajaa pahimmissa paikoissa enintään 25 km/h. Hämeentiellä tai Sörnäisten rantatiellä varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto.

El-Carpaso
24.04.2015, 16.06
Jolloin nopeammille fillaristeille on ihan perusteltua siirtyä ajoradalle. Rupeaa tuo pyöräilyn sujuvuus monella normikuntoisella tyypillä rajoittumaan jos ladellaan 25km/h rajoituksia sinnetänne. Etenkin kun autoilla matalin de facto rajoitus (ja äärimmäisen harvinainen) on 30km/h.

Munarello
24.04.2015, 16.07
Johan pääsi yllättämään erään perusfaijan kipakka reaktio. Lähestyin fillarilla risteystä, jossa kelvi ylittää kadun. Rullasin hitaasti, koska väistämisvelvollisena halusin odottaa risteykseen saapuvan autoilijan menevän ensin. Jostain syystä auto kuitenkin pysähtyi risteyksen eteen ja jäi siihen. Yritin siinä miettiä, mitä oikein on tapahtumassa kun ovia raotellaan ja näyttää kuin joku olisi mahdollisesti nousemassa autosta mutta ei kuitenkaan. Osoitin kärkikolmiota, mutta kun edelleen mitään ei tapahtunut ajoin varovasti yli päätäni puistellen. Tästä setä ilmeisesti kimmastui, koska nousi autosta ja karjui naama punaisena että mikä tässä meni pieleen. Vastasin että kun se olen minä, joka on väistämisvelvollinen. Asia ei mennyt ensimmäisellä kerralla sedän tajuntaan vaan vasta toisella kerralla ymmärsi ja sitten jo pahoittelikin asiaa ja jatkoimme molemmat omiin matkoihimme. Väistämissäännöt siis edelleen täysin hakusessa ja olipa muuten omalla kohdalla ensimmäinen kerta kun väännetään siitä, ettei yksi mennyt kun toinen on väistämisvelvollinen. :D Olihan se oma päänpuisteluni tarpeetonta, mutta kun en välttämättä haluaisi ajaa tuollaisessa paikassa auton edestä kun en tiennyt lainkaan, mitä kuljettaja aikoo tehdä.

marmar
24.04.2015, 16.11
Jos leikitään että nykyään keskivertorengas on 35mm, niin usko pois, railot on leveämpiä.

Keskivertorengas lienee jotain 42 mm. Meneppä jonnekin isompaan pyöräparkkiin laskemaan montako 35 millistä löydät. Uskoisin, että alle 5% on 35 millisiä tai kapeampia.

latuman
24.04.2015, 16.17
No jos ihan uskoo niin sithän se on niin

PK1
24.04.2015, 16.19
Jolloin nopeammille fillaristeille on ihan perusteltua siirtyä ajoradalle. Rupeaa tuo pyöräilyn sujuvuus monella normikuntoisella tyypillä rajoittumaan jos ladellaan 25km/h rajoituksia sinnetänne. Etenkin kun autoilla matalin de facto rajoitus (ja äärimmäisen harvinainen) on 30km/h.

Kyllä se autoilunkin sujuvuus kärsii kun laitetaan kaiken maailman tyhmiä nopeusrajoituksia vaikka olisi paljon mukavampaa ajella kahtasataa moottoritiellä. Niin sitä vain joutuu tikkarin mukaan menemään.
Miksi polkupyörällä pitäisi olla oikeus mennä juuri sillä nopeudella kuin huvittaa? Eikö silläkin tulisi sopeuttaa nopeus ympäristön ja olosuhteiden mukaan, eikä olettaa että fillarilla pitää saada vetää aina täysillä.
Jos tuntuu että kunto on liian kova ajonopeuteen nähden niin päivittää sen fillarin hitaampaan versioon jolla saa puskea samalla voimalla pienemmällä nopeudella :D

Pyörällä ja autolla
24.04.2015, 16.30
Olisi tämäkin kuski voinut hommata sopivamman auton niin olisi voinut ajaa ajoradalla eikä kelvillä.

24.04.2015

HEINOLA: Torstaina illalla ilmoitettiin hätäkeskukseen henkilöautosta, joka kaahailee kevyen liikenteen väylillä Tommolan kaupunginosassa. Hetken päästä ajoneuvo löytyi puuhun törmänneenä kevyen liikenteen väylän vierestä lähellä Vuohiniementietä. Poliisipartion tullessa paikalle oli ajoneuvo tyhjillään. Jäljistä päätellen ajoneuvo oli tullut melko kovalla nopeudella kevyen liikenteen väylää ja oikealle kaartuvassa mutkassa ajautunut ulos törmäten puuhun. Onni onnettomuudessa oli se, että puu esti ajoneuvon suistumisen viereiseen jokeen. Poliisipartio otti epäillyn kuljettajan, noin 20-vuotiaan miehen kiinni tapahtumapaikan läheisyydestä. Hän puhalsi 0.52 mg/l poliisin seulonta-alkometriin. Mies kuljetettiin Lahden pääpoliisiasemalle epäiltynä törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen, rattijuopumukseen ja kulkuneuvon kuljettamiseen oikeudetta.

tapna
24.04.2015, 17.09
Kiitos, tuo räjäytti potin.:D

Vaikkei tietysti vakaville asioille pitäisi naureskella, niin tuo pieni kurkistus todellisuuteen oli osuvin mahdolinen välihuomautus edeltävään autofiilien ininään vaarallisesta ajoradalla pyöräilystä.

pätkä
24.04.2015, 18.19
Ei tuolla kelvin kunnolla tunnu olevan väliä kun spandex-miehet puskee ajoradalle tai millään muullakaan.

Harri Pöntisen mukaan siellä voi ajaa, kun maksaa veroja:seko:.

El-Carpaso
24.04.2015, 19.13
Kyllä se autoilunkin sujuvuus kärsii kun laitetaan kaiken maailman tyhmiä nopeusrajoituksia vaikka olisi paljon mukavampaa ajella kahtasataa moottoritiellä. Niin sitä vain joutuu tikkarin mukaan menemään.
Miksi polkupyörällä pitäisi olla oikeus mennä juuri sillä nopeudella kuin huvittaa? Eikö silläkin tulisi sopeuttaa nopeus ympäristön ja olosuhteiden mukaan, eikä olettaa että fillarilla pitää saada vetää aina täysillä.
Jos tuntuu että kunto on liian kova ajonopeuteen nähden niin päivittää sen fillarin hitaampaan versioon jolla saa puskea samalla voimalla pienemmällä nopeudella :D

Aivan. Tästä syystä fillarilla ei pidäkkään vedellä miten kovaa vaan tahtoo vaan täytyy noudattaa viereisen ajoradan nopeusrajoitusta tai mennä ajoradalla nopeusrajoitusta

Alottelia-14
24.04.2015, 19.19
Jos leikitään että nykyään keskivertorengas on 35mm, niin usko pois, railot on leveämpiä. Onko nyt siis oikein vaatia jokaiselle autoilijalle traktoria, jos ajorata olis suhteessa yhtä huonossa kunnossa?

Minulla on jalankulkijana keskivertorengas parikytä milliä. Ilmaahan siinä ei ole sisällä, vaan se on kovaa muovia. Profiilikuvasta voi arvailla montako milliä on tietä vasten suoraan rullaillessa, tuo sininen on normaalin rullaluistimen rengas. Vauhtiakin on suurinpiirtein fillarin verran, hyvässä alamäessä voi rullata mopojen ohi, tasaisella toisinpäin.

https://www.skatepro.fi/catalog/images/articles/guides/wheelsprofile.gif

Mitä minä saan nyt vaatia ja keneltä? :)

latuman
24.04.2015, 19.23
Ei varmaan vakavin ongelma railot kun koko konseptissa ei ole edes välttäviä jarruja(!)

Alottelia-14
24.04.2015, 19.42
Ei varmaan vakavin ongelma railot kun koko konseptissa ei ole edes välttäviä jarruja(!)

Omissani ei ole edes niitä huonoja jarruja, ei viisipyöräiseen oikein mahdu sellainen kuminpala. Opettaa kummasti ennakoimaan ja varomaan muita. :)

Jopoman
24.04.2015, 20.05
Sekin vaihtoehto on olemassa, että ajaa pahimmissa paikoissa enintään 25 km/h. Hämeentiellä tai Sörnäisten rantatiellä varmaan ihan varteenotettava vaihtoehto.

Siis häh, Hämeentien ajoradalla vai jalkakäytävälläkö toi on sun mielestä suositeltava nopeus? Sörnäisten rantatien kelvi on niitä paikkoja joissa urkua voi avata, vai onko se susta jotenkin paha?

lastumaki
24.04.2015, 21.24
Tänään töihin pyöräillessä, ja sivunmennen sanoen oli seuran SPANDEXIÄ päällä, ajoin Vantaan Vanerikulman ohi etelään päin. Johan siinä taas oli lastin purku menossa. Eipä siinä muuta, mutta kun se rekka on pitkittäin siinä pyörätiellä niin eihän siitä mahdu yhtään mistään ohi. Vastaantulevien kaistalle hetkeksi vai reilusti yli ja ajoradalle pidemmäksi aikaa. Joskus ajan ajorataa, koska siinä välttää noi. Tänään ajattelin, että rauhallisesti töihin, joten pyörätielle, ja siinäpä se rekka kiitokseksi seisoi.
Samaa rekkaa kiertelin tänään töihin mennessä. Iltapäivällä palatessa kiertelin toista rekkaa, joka parkkeerasi samalle paikalle välittämättä mitään kelvin liikenteestä.

Jatkossa joutuu sitten väistelemään Juslassa asfalttirekkojen lisäksi Stockmannin rekkoja. Muistanko oikein, että niitä kulkee jakelikeskukseen 100 päivässä...

Tassu
24.04.2015, 21.31
Pyöräilijän verenpaine nousee kuitenkin heti, jos kelvillä on joku hitaampi edessä, eikä voi ajaa täysiä. Olkoon sitten edessä polkupyörä, aikuinen tai lapsi. Kelvillä on kyllä tilaa kaikille mutta kaikkien ego ei sinne mahdu.

Ei muuten pidä paikkansa.

Kuukauden sisällä kolmisen poliisiautoa on tullut vastaan, kun olen ajanut ajoradalla, eikä ketään ole kiinnostanut. Käytännössä taajama-alueella pyöräily ajoradalla on aina sallittua.
Viimeisen kolmen viikon aikana olen kaksi kertaa ajanut poliisiauton perässä pienen matkaa, ei ongelmaa.

Sorry off-topic, kun ei ollut mitään ragea.

Alottelia-14
24.04.2015, 21.59
Ei muuten pidä paikkansa.

Ihan yhtälailla, kun väittämä autoilijoista. Osalla nousee, osalla ei. Mut jos ne näkyvimmät idiootit yleistetään koko porukaksi, niin sittenhän se menee just noin. :)

Premnas
24.04.2015, 22.04
Jepjep. Tänään yhdessä kohtaa kaksi nuorta tyttöä kävelivät koko väylän leveydeltä ja sitten niiden perässä joku mummeli mateli pyörällään vasemmassa reunassa. Soitin kelloa että tytöt siirtyvät oikeaan reunaan ja niin tekivätkin. Mummeli jäi kuitenkin hieman kävelijöiden taakse/melkein viereen vasempaan reunaan matelemaan :rolleyes:. Koska vähän matkan päässä oli valoristeys, en viitsinyt alkaa rimputtelemaan enempää kelloa vaan matelin sitten itsekin sen takana. Valoista vielä mentiin suoraan mutta sitten pääsin onneksi kääntymään pois tästä letkasta. Saipahan harjoitella hitaan ajon taitoa kun mummelilla oli välttävästi n. 3km/h nopeutta.

Mä en tajua että jos jää roikkumaan siihen vasempaan reunaan niin miksei mene ohi! Kivaa tukkia koko väylä, tuskin olivat samaa seuruetta.

Ulkorengas
25.04.2015, 05.06
Siis häh, Hämeentien ajoradalla vai jalkakäytävälläkö toi on sun mielestä suositeltava nopeus? Sörnäisten rantatien kelvi on niitä paikkoja joissa urkua voi avata, vai onko se susta jotenkin paha?

En tunne paikkaa kovin hyvin kun olen Helsingissä työkomennuksen takia asunut viimeksi 10 vuotta sitten ja silloin en pyörää komennuksella käyttänyt.

Jos Hämeentiellä on vain ajorata ja jalkakäytävä, ongelmaa ajoradan käyttämisesti kelvin sijaan ei tietenkään ole, eikä nopeutta tarvitse kelvin huonon kunnon takia rajoittaa.
Jos Sörnäisten kelvi on niin hyvässä kunnossa ja muuta liikennettä niin vähän, että urkua voi avata, taaskaan ei ongelmaa ole. Ymmärsin, että ongelmaa kuitenkin olisi, joten mistä nyt oikeastaan olikaan kyse?

-jamo-
25.04.2015, 07.29
Johan pääsi yllättämään erään perusfaijan kipakka reaktio. Lähestyin fillarilla risteystä, jossa kelvi ylittää kadun. Rullasin hitaasti, koska väistämisvelvollisena halusin odottaa risteykseen saapuvan autoilijan menevän ensin. Jostain syystä auto kuitenkin pysähtyi risteyksen eteen ja jäi siihen. Yritin siinä miettiä, mitä oikein on tapahtumassa kun ovia raotellaan ja näyttää kuin joku olisi mahdollisesti nousemassa autosta mutta ei kuitenkaan. Osoitin kärkikolmiota, mutta kun edelleen mitään ei tapahtunut ajoin varovasti yli päätäni puistellen. Tästä setä ilmeisesti kimmastui, koska nousi autosta ja karjui naama punaisena että mikä tässä meni pieleen. Vastasin että kun se olen minä, joka on väistämisvelvollinen. Asia ei mennyt ensimmäisellä kerralla sedän tajuntaan vaan vasta toisella kerralla ymmärsi ja sitten jo pahoittelikin asiaa ja jatkoimme molemmat omiin matkoihimme. Väistämissäännöt siis edelleen täysin hakusessa ja olipa muuten omalla kohdalla ensimmäinen kerta kun väännetään siitä, ettei yksi mennyt kun toinen on väistämisvelvollinen. :D Olihan se oma päänpuisteluni tarpeetonta, mutta kun en välttämättä haluaisi ajaa tuollaisessa paikassa auton edestä kun en tiennyt lainkaan, mitä kuljettaja aikoo tehdä.

Hyvin toimittu. Eipähän enää jatkossa tuokaan autoilijamulkku suotta yritä olla kohtelias ja huomaavainen fillaristeja kohtaan.

Onhan se välillä hankalaa kun risteystä lähestyvä auto epämääräisesti hidastaa tai pysähtyykin ja pyöräilijä ei voi olla varma, että onko autoilija hänet huomannut ja siksi joutuu itsekin hidastamaan ja arpomaan. Yleensä näissä tilanteissa autoilija haluaa vain olla kohtelias eikä siinä ole syytä lähteä "opettamaan" autoilijaa. Vähän hidastamalla ja kädenheilautuksellahan tuosta selviää vaikka itseä vauhdin hidastuminen vähän harmittaakin.

kolistelija
25.04.2015, 07.39
Hyvin toimittu. Eipähän enää jatkossa tuokaan autoilijamulkku suotta yritä olla kohtelias ja huomaavainen fillaristeja kohtaan.

Onhan se välillä hankalaa kun risteystä lähestyvä auto epämääräisesti hidastaa tai pysähtyykin ja pyöräilijä ei voi olla varma, että onko autoilija hänet huomannut ja siksi joutuu itsekin hidastamaan ja arpomaan. Yleensä näissä tilanteissa autoilija haluaa vain olla kohtelias eikä siinä ole syytä lähteä "opettamaan" autoilijaa. Vähän hidastamalla ja kädenheilautuksellahan tuosta selviää vaikka itseä vauhdin hidastuminen vähän harmittaakin.

Minä taas en oikein kuvauksesta ymmrtänyt tuota väistämisvelvollisuutta. Miten kolmio liittyy tilanteeseen, kun kerran fillari oli väistämisvelvollinen? Muuten tilanne on käsittääkseni mennyt ihan ok, en minäkään väistämisvelvollisena sokeasti luota siihen että pysähtynyt auto väistäisi minua.

IncBuff
25.04.2015, 07.41
Minä taas en oikein kuvauksesta ymmrtänyt tuota väistämisvelvollisuutta. Miten kolmio liittyy tilanteeseen, kun kerran fillari oli väistämisvelvollinen? Muuten tilanne on käsittääkseni mennyt ihan ok, en minäkään väistämisvelvollisena sokeasti luota siihen että pysähtynyt auto väistäisi minua.Ehkä oli sellainen paikka, jossa fillareille on erikseen pikkukolmiot kun kaikki fillaristimulkut ei muuten tajua väistämisvelvollisuuttaan.

kolistelija
25.04.2015, 07.43
Ehkä oli sellainen paikka, jossa fillareille on erikseen pikkukolmiot kun kaikki fillaristimulkut ei muuten tajua väistämisvelvollisuuttaan.
Sittenhän autoilija olisi oikein tuplaidiootti, kun ei tiedä perussääntöä eikä ymmärrä vaikka sitä tehostetaan pikkukolmioilla. Paha maailma. :(

Munarello
25.04.2015, 08.36

Lässytilässyti. "Kohteliaisuus ja huomaavaisuus" väärässä paikassa aiheuttaa vaan sekaannusta. Riittää kun ajetaan vaan sääntöjen mukaan. Eikä tilanteessa ollut kyse siitä, että olisin halunnut "kouluttaa" autoilijaa vaan huolehdin vain omasta turvallisuudestani. En mene mielelläni auton eteen, sillä saatan olla tulkinnut tilanteen väärin ja voin löytää itseni auton konepelliltä. Menee mielestäni melko jeesusteluksi, että täällä itketään ja nillitetään eteen ajavista autoilijoista, mutta pyöräilijänä oman väistämisvelvollisuuden noudattamisella ei olekaan ihan niin väliä.
Tässä tapahtumapaikka, jossa on juurikin ne "pikkukolmiot": https://www.google.fi/maps/@61.69339,27.290507,3a,75y,156.79h,68.22t/data=!3m4!1e1!3m2!1s_RShNyUh0Ax2ECIeXh7LXg!2e0

IncBuff
25.04.2015, 08.39
Onpa helvetin tyhmä järjestely. Miksi ihmeessä tuossa on tuo pyöräilijöistä varoittava lisäkilpi ja pakkaa sekoittaa lisää, että pikkukolmio on vain toisesta suunnasta.. Ilmankos tulee sekaannuksia. Tässä tapauksessa se tuplaidiootti lienee liikennesuunnittelija.

Munarello
25.04.2015, 08.46
Luulen, että lisäkilpi on sen takia että tuo oikealla oleva autokatos rajoittaa näkyvyyttä todella pahasti ja siitä huolimatta huolettomat kesäpyöräilijät ajelee toisinaan lainkaan hidastelematta risteyksen läpi. Kolmiot on molemmin puolin.

ilmora
25.04.2015, 08.58
Kun etukäteen tiedät ison osan Päijänteen harjun alueen reitistä olevan soratietä, onko maantiepyörä silloin oikea väline vai onko tiestön syy, että joudut venyttämään lain tulkintaa? ... Realismia ei ole se, että kelvien pitäisi olla formularatojen tasoisia väyliä.

Viimeksi kun siellä ajoin niin kyllä jouduin venyttämään lain tulkintaa juurikin tiestön vuoksi. Ei crossarikaan enää kulkenut siinä lumisohjohiekkavellissä, joka oli myös täynnä oksia, risuja sekä käpyjä ja syviä uria metsätöiden jäljiltä. Kyseinen pyörätie on erinomainen esimerkki hyvästä aikeesta ja erittäin huonosta toteutuksesta. Viime vuonna kun se "kunnostettiin" jätettiin tien pinta niin pehmeäksi, että se vaikeutti kenen tahansa ajoa. Nyt en ole vähään aikaan sieltä kulkenut - en tiedä ovatko edes tämän kevään jälkiä korjanneet? Tuskin.

latuman
25.04.2015, 09.36
Sehän oliskin huomaavaista kun autoilija päästääkin pyörän ensin menemään, vain että toisesta suunnasta tuleva auto jyräisi saman pyöräilijän levyksi.

Huomaavaisuus ja ennakoitavuus tuppaa olemaan vähän toisensa poissulkevia asioita.

Alottelia-14
25.04.2015, 10.14
Tässä tapahtumapaikka, jossa on juurikin ne "pikkukolmiot": https://www.google.fi/maps/@61.69339,27.290507,3a,75y,156.79h,68.22t/data=!3m4!1e1!3m2!1s_RShNyUh0Ax2ECIeXh7LXg!2e0

Näissä saa aina arvuutella, että kukahan menisi ensin. Suuri osa autoilijoista tuntuu ymmärtävän tuon suojatiemerkin alla olevan pyörätiemerkin niin, että autoilijan pitää väistää pyöräilijöitä. Tietenkin vain kesällä, koska eihän talvella pyöräillä.

Osa taas ymmärtää tuon niin, että vain pyöräilijöitä pitää väistää, ei jalankulkijoita. Näin ainakin tasan yhden autoilijan kanssa tilanteesta keskusteltua, kun jalankulkijana kolautin auton kylkeen.

Autoilijana taas nuo hidasteet aiheuttavat tilanteita, kun matalalla kesä-autolla niihin on pakko hidastaa ihan mateluvauhtiin ja samalla huomio kiinnittyy vain niihin. Monesti tilanteen näkevä vauhdilla tuleva fillaristi ymmärtää tuon niin, että auto pysähtyi väistämään ja polkee lisää vauhtia, samalla kun itse katselen vain mistä pääsisi hidasteen yli loivimmasta kohtaa.

Pyörällä ja autolla
25.04.2015, 11.00
Lässytilässyti. "Kohteliaisuus ja huomaavaisuus" väärässä paikassa aiheuttaa vaan sekaannusta. Riittää kun ajetaan vaan sääntöjen mukaan. Eikä tilanteessa ollut kyse siitä, että olisin halunnut "kouluttaa" autoilijaa vaan huolehdin vain omasta turvallisuudestani. En mene mielelläni auton eteen, sillä saatan olla tulkinnut tilanteen väärin ja voin löytää itseni auton konepelliltä. Menee mielestäni melko jeesusteluksi, että täällä itketään ja nillitetään eteen ajavista autoilijoista, mutta pyöräilijänä oman väistämisvelvollisuuden noudattamisella ei olekaan ihan niin väliä.

Jos se autoilija ihan oikeasti luuli olevansa väistämisvelvollinen kun tuossa on toi kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi. Ihan oikeasti olen huomannut että osa autoilijoista luulee että se merkitsee väistämisvelvollisuutta pyöräilijää kohtaan. Luullaan myös että jos kärkikolmion alla ei ole tuota lisäkilpeä niin silloin ei tarvitse väistää.

Munarello
25.04.2015, 14.10
Jos se autoilija ihan oikeasti luuli olevansa väistämisvelvollinen kun tuossa on toi kaksisuuntaisen pyörätien lisäkilpi. Ihan oikeasti olen huomannut että osa autoilijoista luulee että se merkitsee väistämisvelvollisuutta pyöräilijää kohtaan. Luullaan myös että jos kärkikolmion alla ei ole tuota lisäkilpeä niin silloin ei tarvitse väistää.

Luultavasti hän luuli olevansa väistämisvelvollinen. Minun piti pariin kertaan kertoa, että se olin minä, jolla oikeasti oli väistämisvelvollisuus. Kun asia lopulta meni tajuntaan perille, niin heppu muutti välittömästi äänensävyään ja vaikutti vilpittömästi olevan pahoillaan. Tuskin jäi traumoja muille kuin palstapyöräilijöille. :)

Aakoo
25.04.2015, 15.45
Tässä kohdassa joudun säännöllisesti tilanteisiin, jossa autoilijat antavat väkisin tietä kun odottaa ylimenovuoroa tuossa suojateiden välissä: https://www.google.fi/maps/@60.166838,24.772068,3a,75y,266.87h,73.11t/data=!3m4!1e1!3m2!1sV8Bcdp2i7RPsj_sy1Yxwhw!2e0
Vaikka olen jalka maassa ja juomapullo kädessä odottamassa, osa ei aja vaikka kädellä viittoisi. Lienee näkyvyys niin hyvä, että tien antaminen tulee kuin luonnostaan.
Tuosta pari sataa metriä eteenpäin (https://www.google.fi/maps/@60.163572,24.773633,3a,75y,190.79h,74.93t/data=!3m4!1e1!3m2!1sKouhL7impMHKlK896LHzuw!2e0), niin samat autoilijat ovat kuin eivät olisi koskaan pyörää nähneetkään. Käännytään vasemmalta ja oikealta eteen, ja pusketaan kolmion takaa päälle ja tööttäillään perään...

Jopoman
25.04.2015, 17.15
En tunne paikkaa kovin hyvin kun olen Helsingissä työkomennuksen takia asunut viimeksi 10 vuotta sitten ja silloin en pyörää komennuksella käyttänyt.

Jos Hämeentiellä on vain ajorata ja jalkakäytävä, ongelmaa ajoradan käyttämisesti kelvin sijaan ei tietenkään ole, eikä nopeutta tarvitse kelvin huonon kunnon takia rajoittaa.
Jos Sörnäisten kelvi on niin hyvässä kunnossa ja muuta liikennettä niin vähän, että urkua voi avata, taaskaan ei ongelmaa ole. Ymmärsin, että ongelmaa kuitenkin olisi, joten mistä nyt oikeastaan olikaan kyse?

Siitä vaan kyse että luulin sun jokseenkin tuntevan mestat kun kerran ohjeita nopeuksista jakelet. Ilmeisesti en jaksanut lukea tarpeeksi montaa sivua taaksepäin.
Summasummarum mun puolesta nopeusaiheesta: ei saa tiukoissa kohdissa kaahottaa, tykittää siellä missä on tilaa ja jos näiden erottaminen on vaikeaa niin varovasti!

pätkä
25.04.2015, 18.15
Jep, eilen olin väistämisvelvollisena jo jalka maassa pysähtyneenä ennen pyörätienjatketta, kun autoilija päättikin myös pysähtyä. Tämän auton takana ajanut autoilija ei sitten ollutkaan niin valmis pysähtymään. Aika lähelle edellä olevan
takapuskuria meni. Monta kertaa piti huitoa, että menkääs nyt siitä.

pätkä
26.04.2015, 15.13
Segwayt ja sähköpotkulaudat ym. härvelit kevyenliikenteen väylille http://www.kaupunkifillari.fi/blog/2015/04/07/keveista-sahkoajoneuvoista/

http://www.lvm.fi/tiedote/4437033/muutosta-aletaan-valmistella-kevyet-sahkokulkuneuvot-laillisiksi-liikennekaytossa

E-Cruiser
26.04.2015, 16.29
Segwayt ja sähköpotkulaudat ym. härvelit kevyenliikenteen väylille

http://www.lvm.fi/tiedote/4437033/muutosta-aletaan-valmistella-kevyet-sahkokulkuneuvot-laillisiksi-liikennekaytossa

"Isompia, enintään 25 km/h kulkevia laitteita saisi käyttää polkupyöräilijän liikennesäännöillä, mutta tasapainottuvia kulkuvälineitä kuten Segwayta saisi käyttää myös jalkakäytävillä – kunhan niillä ajetaan kävelynopeutta. Kuten polkupyörissä, näissä laitteissa täytyisi olla muun muassa heijastimet ja äänimerkinantolaite. Käyttäjän tulisi polkupyöräilijän tavoin myös käyttää kypärää"

Menee kyllä hilpeästi ristiin nykyisen sähköpyörälain kanssa. Käytännössä vie siltä viimeisenkin logiikan hivenen.
Nyt puhutaan siis vehkeistä, joissa on pitkälti yli 250W, ainoastaan kaasukahva, ja joita ei voi edes polkea vaikka haluaisi. Unicyclet, Segwayt ja potkulaudat.
Näillä sitten saisi ajaa myös jopa jalkakäytävällä, mikä on tavallaan kyllä loogista, mutta silti...
Jos niitä koskee polkupyörän lainsäädäntö, niin silloin niillä saa ajaa myös pientareella ja ajoradalla.
Kannatan kyllä muutosta, lähinnä siksi että kaikentyyppiset sähköajoneuvot tulevat nyt joka tapauksessa. Ne ovat tulevaisuus. On kuitenkin täysin hullua logiikkaa että esimerkiksi kaasuvipu tai yli 250W olisi tuomittavaa vain siksi että ajoneuvo on polkupyörä jossa on polkimet. Kun edes moottoripolkupyörässäkään ei enää vaadita olevan polkimia, niin menee huvittavaksi.
Tämä johtaisi tilanteeseen jossa a i n o a ajoneuvo kelvillä jossa vaaditaan olevan polkimet olisi sähköpolkupyörä. Itse siis kannatan polkemista, kiinnitän vain huomioni ristiriitoihin.

haedon
26.04.2015, 17.05
...Tämä johtaisi tilanteeseen jossa a i n o a ajoneuvo kelvillä jossa vaaditaan olevan polkimet olisi sähköpolkupyörä. Itse siis kannatan polkemista, kiinnitän vain huomioni ristiriitoihin.
Mitäs outoa siinä on jos polkupyörässä on polkimet? Jos siinä ei ole polkimia niin sitten se kuuluisi niihin muihin sähkölaitteisiin, joita saa käyttää kevlillä.

Munarello
26.04.2015, 20.36
"Kuten polkupyörissä, näissä laitteissa täytyisi olla muun muassa heijastimet ja äänimerkinantolaite."

Mites jarrut? :D

SeKo
26.04.2015, 21.22
^- Jarruhan on vauhdin vihollinen numero yksi ;)

Mutta avautumiseen. Jäin perjantaina ilmeisesti raskaan ajoneuvon kuolleeseen kulmaan kun se lähti _pyörätien_ vasemmasta reunasta liikkeelle ja koukkasi oikealle. Kuljettajan olisi kyllä pitänyt nähdä minut jo kymmeniä metrejä aikaisemmin, koska olin ajanut aika pitkään pyörätien oikeassa reunassa kuten kuuluukin. Lisäksi minulla oli ajovalo päällä. Joku vaalimainostelinekuljetus Lammin* se oli. Lähti yllättäen liikkeelle kyllä, mutta nurmikolla oli tilaa sen verran.

Toinen perjantaina nyppinyt asia liittyy pyörätien jatkeisiin, ja tarkemmin ottaen reunakiviin. Miksi pyöräilijöille tehdään aina (tai ainakin liian usein) jyrkkä kynnys ja henkilöautojen käyttämä kulkureitti tehdään loivaksi luiskaksi? Pitäisköhän tehdä valitusaiheesta.

e-tracker
26.04.2015, 21.23
Kävisikö tässä niin että sähköpolkupyörä(250W/25kmh) jossa olisi kaasukahva olisi edelleen laiton polkupyöränä, vaikka esim. sähköpotkulauta sallitaan, ei kyllä loogista.

ptaipale
26.04.2015, 23.09
^- Jarruhan on vauhdin vihollinen numero yksi ;)

Miksi pyöräilijöille tehdään aina (tai ainakin liian usein) jyrkkä kynnys

Sitä kutsutaan esteettömyydeksi, tarkoitus siis on että sokeatkin jalankulkijat huomaavat, koska astuvat ajoradalle. Ei, se ei ole autoilijoiden salajuoni.

TuH
26.04.2015, 23.36
Sitä kutsutaan esteettömyydeksi, tarkoitus siis on että sokeatkin jalankulkijat huomaavat, koska astuvat ajoradalle. Ei, se ei ole autoilijoiden salajuoni.

Ajatus on epäilemättä kaunis, mutta itse en ole ihan vakuuttunut, että esteettömyyden nimissä rakennetut kynnykset perustuvat mihinkään kokonaisvaltaiseen kevyen liikenteen riskianalyysiin.

Korkeat kynnykset ovat kiistatta ylimääräinen häiriötekijä pyöräilijöille, rullaluistelijoille, pyörätuolilla liikkuville, rollaattorimummoille ja muille pyörien päällä liikkuville. Häiriötekijä, joka vie väistämättä huomiota pois ympäröivän liikenteen seuramiselta.

Auton alle jäävä sokea on tragedia, mutta niin on myös pyöräilijä, jonka huomio on keskittynyt kynnyksen yli bunnyhoppaamiseen, tai rullaluistelija, joka kompuroi kiveyksestä naamalleen, tai jalankulkijalle, joka talvella liukastuu ja lyö päänsä, koska megakynnykset estävät auraamasta suojatiealueita kunnolla.

Yksin liikkuvat sokeat ovat haavoittuvainen, mutta myös erittäin marginaalinen ryhmä liikenteessä. Onko marginaalinen hyöty marginaaliselle ryhmälle riittävä peruste lisätä vaara- ja häiriötekijöitä muiden, lukumääräisesti paljon suurempien ryhmien liikenneympäristöön?

rhubarb
26.04.2015, 23.59
Yksin liikkuvat sokeat ovat haavoittuvainen, mutta myös erittäin marginaalinen ryhmä liikenteessä. Onko marginaalinen hyöty marginaaliselle ryhmälle riittävä peruste lisätä vaara- ja häiriötekijöitä muiden, lukumääräisesti paljon suurempien ryhmien liikenneympäristöön?

Esteettömyys on erittäin tärkeä asia (ja huonolla tolalla Suomessa). Saman asian voi tehdä myös paljon turvallisemmin.

Esim. http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/1f/Truncated_dome_tiles.jpg

Smo
27.04.2015, 00.56
Kaveri oli käymässä Hollannista, ihmetteli vieläkö täällä tehdään kanttareita ja kiros reittejä. Hermot meni kun yks kääntyvä paku meinas ajaa päälle mutta rauhoittui terassilla .. muutti joskus 10v sitten.

Kolnaako
27.04.2015, 09.34
Mä vähän ihmettelen näitä pyöräilijöiden ajotaitoja. Vehkeet on hienoja ja asut kuin Tour de Francesta ja sitten joku kanttari tai vesiura on ihan kauhea obstaakkeli. Kannattaisko vähän opetella ajamaan niilla vehkeillä. Se sunnuntain hesariin kirjoittanut polkija, jolle Ruoholahden alikulku on ylivoimainen - hanki ihmessä bussikortti. (Ajan itse siitä joka päivä myös töihin) Tää kannanotto ei tarkoita, että huonosti hoidetut/merkityt kaivutyöt yms touhut on hyväksyttäviä, mutta ei infraa rakenneta sentään vain pyöräilijöitä varten.

frp
27.04.2015, 10.15
Kyllä ne kanttarit suoraan ajaville pyöräilijöille ovat täysin hölmöjä yleisimmissä tapauksissa, joissa autoilla kolmio tai ne ovat kääntyviä. Huomio risteyksessä menee johonkin ihan muuhun kun liikenteeseen. Ja miksi este on "etuoikeutetulla". Miksi ei tehdä niin, että kelvi ylittää ajoradan koroketta pitkin, jolloin kolmion takaa tuleville ja kääntyville autoilijoille on hidastetöyssy. Tällöin hidaste on väistämisvelvollisilla niinkuin järjen mukaan kuuluu olla. Eihän nuo hidasteet autoilijoita mitenkään voisi ärsyttää kun ne eivät ole herkkähipiäisiä kuin pyöräilijät... (jotenkin kuitenkin aavistelen, että melkoinen kitinä alkaisi autoilijoilta jos risteykset alettaisiin oikeasti tekemään noin fiksusti).

ahav
27.04.2015, 10.48
Korkeat kynnykset ovat kiistatta ylimääräinen häiriötekijä pyöräilijöille, rullaluistelijoille, pyörätuolilla liikkuville, rollaattorimummoille ja muille pyörien päällä liikkuville. Häiriötekijä, joka vie väistämättä huomiota pois ympäröivän liikenteen seuramiselta.

Pyöräilijöiden osalta tästäkin ongelmasta päästäisiin eroon, jos pyöräilyväylät suunniteltaisiin kaupunkialueilla kulkemaan samassa tasossa autoliikenteen kanssa, kuten sivistysmaissa on tapana. Mutta taitaa sekin olla liian kohtuuton vaatimus, kun täällä junttilandiassa aivan uusillakin väylillä pakotetaan edelleen 1970-luvun oppien mukaisesti vastakkaisiin suuntiin ajavat pyöräilijät kulkemaan kapeaa soiroa pitkin muusta liikenteestä erillään.

izmo
27.04.2015, 12.00
Kyllä on komeeta ajaa Naistenmatkaa Birkalassa erillään autoväylästä mutta en ymmärrä niitä puupäitä jokka on autokaistalla polkupyörien kanssa... ei se Nekalan pyöräväyläkään tainut olla mikään onnistunut ratkaisu kun tehdään kaista autoväylän viereen

haedon
27.04.2015, 13.14
Mä vähän ihmettelen näitä pyöräilijöiden ajotaitoja. Vehkeet on hienoja ja asut kuin Tour de Francesta ja sitten joku kanttari tai vesiura on ihan kauhea obstaakkeli...
Veikkaisin että ne korkeat kanttarit yms. hauskat kikkapaikat eivät ole ongelma näille spandexpyöräilijöille vaan sille muulle vähemmän taitavalle 99%:lle pyöräilijöiden joukosta, joka tuskin tällä foorumilla hengailee. Ja on tuossa saanut rollaattorimummoja auttaa kanttareiden yli, jotka täällä ovat paikoin pakollisessakin ylityspaikassa pahimmillaan 15cm luokkaa eli ilman viistettä.

frp
27.04.2015, 16.00
ei se Nekalan pyöräväyläkään tainut olla mikään onnistunut ratkaisu kun tehdään kaista autoväylän viereen

Sehän on oikein loistava (vanhaan verrattuna). Vai tarkoititko sitä ettei sitä tajua kaikki käyttää?

ptaipale
27.04.2015, 17.06
Ja miksi este on "etuoikeutetulla".

No siksi, että näkövammaiset jalankulkijat, joiden aloitteesta ja pyynnöstä nämä esteet rakennetaan, ovat myöskin "etuoikeutettuja" eli kulkevat samoja reittejä kuin fillarit.

frp
27.04.2015, 17.25
^näkövammaisten ongelman voi kyllä ratkaista muullakin tavalla, esim. nappulalaatalla.

Ulkorengas
27.04.2015, 17.27
Mahtaako se toimia talvella?

marmar
27.04.2015, 17.31

... sen jälkeen kun lunta on höylätty kampaterällä, jonka päällä muutama tonni painoa?

TuH
27.04.2015, 18.09
No siksi, että näkövammaiset jalankulkijat, joiden aloitteesta ja pyynnöstä nämä esteet rakennetaan, ovat myöskin "etuoikeutettuja" eli kulkevat samoja reittejä kuin fillarit.

Missä on riskianalyysi?

Näkövammaisen henki ei ole yhtään sen arvokkaampi kuin muidenkaan. Jos kynnyksillä aiheutetaan 20 onnettomuutta 100 000 asukasta kohden ja vältetään ennaltaehkäisevästi 1 näkövammaisen onnettomuus 100 000 as. kohden, niin kynnykset joutavat vittuun.

frp
27.04.2015, 18.16

Mahtaako toimia ne reunakivetkään, varsinkaan kun ne on nykyään niin matalia. Pitäisi varmaan laittaa 20cm korkeat.

Ulkorengas
27.04.2015, 18.42
Päädymekö siis tulokseen, että kun kivet ovat niin matalia, että ne tuskin toimivat näkövammaisten käytössä, niistä tuskin on pyöräilylle merkittävää haittaa? Vai tarkoitatko, ettei näkövammaiset havaitse matalia kiviä, mutta pyöräilijöille matalista kivistä aiheutuu haittaa?

Halloo halloo
27.04.2015, 20.03
Miten ne muualla ovat tehneet? Onko kanttareita?

tapna
28.04.2015, 08.49
Muualla pyörää pidetään kulkuneuvona ja pyörätiet on siten erotettu jalkakäytävistä.

ptaipale
28.04.2015, 13.58
Missä on riskianalyysi?

Reunakivisuosituksia tehneen komitean työtä veti Sosiaali- ja terveysministeriö, ja siihen osallistuivat Invalidiliitto, Kuulonhuoltoliitto, Näkövammaisten keskusliitto ja Vanhustyön keskusliitto.

Komiteaan ei otettu mukaan esimerkiksi pyöräilijöiden tai autoilijoiden järjestöjä, vaikka suositukset tietysti vaikuttavat aika paljon kaikkien tienkäyttäjien ympäristöön. Jälki on sitten sen mukaista, sen takia saamme nauttia pyöräteiden reunakivistä. Liikenneministeriö on asiasta ihan pihalla. Ei tosin ainoa asia josta liikenneministeriö on pihalla; liikenneministeri on viimeiset noin 20 vuotta ollut sukupuoli- ja aluekiintiöiden täytevirka.

ptaipale
28.04.2015, 14.00
... sen jälkeen kun lunta on höylätty kampaterällä, jonka päällä muutama tonni painoa?

Ei pysy, tosin eivät pysy nämä reunakiveyksetkään.

ptaipale
28.04.2015, 14.02
Tässä muuten taitaisi olla konsti saada huomiota kelvien ongelmakohdille:

http://www.stara.fi/2015/04/27/mies-maalasi-peniksia-ympari-kaupunkia/

Helsingissä niihin voisi selvennökseksi kirjoittaa "SAURI" ja Espoossa "LOUKO". Tosin Espoossa tämä johtaja on vaihtumassa kesällä.

Shimaani
28.04.2015, 22.07
Stn salapeesarit mustisssa tuulipuvuissaan. Tänään oli kahteen kertaan likellä ettei perään jysähtänyt kun himmasin ku väistin tuttua koiranulkoiluttelijaa. Yksi [nips] peelo päätti alkaa ohittaa kun himmasin kahta eri laidoilla kulkevaa koirakkoa kohdatessa kun kuvitteli viimein tilaisuutensa koittaneen. Mää jo ihmettelin että kummasti takarengas puuskuttaa....
Pitää vissiin alkaa niistää vähän tiuhemmin.

tuuspa
29.04.2015, 05.31
Jos tälle on olemassa parempi ketju niin saa siirtää... Capellan puistotiellä on Kulosaaren sillan alla ollut pitkään betoniporsaita erottamassa kevyen liikenteen väylää tiestä. Nyt porsaisiin on pultattu metallikaide, ei huomiovärejä, ei mitään! On ihan naurettavaa, että tuosta kohdasta tukitaan pääsy ajotielle sillä nyt täytyy alamäessä laskea vauhti ja ottaa tiukka käännös pyörätielle. Paikka on vaarallinen jos ei kaidetta huomaa. Minulle kävi näin eilen ja heitin kunnon voltin aidan yli. Tämä siis Kalasataman tienoilla, laskeuduttaessa Itäväylän kevyen liikenteen väylältä Kulosaaren sillan länsipäässä, sillan pohjoiselta puolelta Capellan puistotielle. Olkaa tarkkana!

tapna
29.04.2015, 06.58
Ohitin eilen kaksi kahden arviolta alle 10-vuotiaan tenavan porukkaa. Molemmat porukat ajoivat täsämälleen samalla tavalla. Ensin ajoivat rinnakkain, mutta näyttivät kuitenkin vilkuilevan jatkuvasti myös taaksepäin. Huomattuaan minun lähestyvän he tekivät tilaa siirtymällä ajamaan peräkkäin - vasempaan reunaan. Sama siis tapahtui kahteen kertaan.

kuovipolku
29.04.2015, 10.21
^Tuohan on miltei sääntö; tenavat on ehkä opetettu väistämään "pois pyörän edestä" kävellen liikkeellä olevien mutta pitkän päälle ajattelemattomien vanhempien toimesta. (Olen itse sitä mieltä että numerot on parasta opetella pelikorteista ja että oikea ja vasen on syytä oppia liikenteessä.)

^^Jotain siinä Kulosaaren sillan päässä idästä tulevan kelvin ja Capellan puistotien liittymässä taidettiin olla tekemässä kun maanantaina siitä ajoin. Paikan kevyen liikenteen järjestelyhän on niin hullu ja vaarallinenkin että sen on pakko olla jokin tilapäinen (lue: vuosia kestävä) ratkaisu: rampilta tullaan jyrkästi alas suoraan kelville jolla kulkee kaksisuuntainen pyörätie eli edessä on heti 90-asteen käännös ja mahdollisesti kummasta suunnasta tahansa ja käytännössä mistä tahansa ajavia tai käveleviä vastaantulijoita. Ei ihme että rampin pyöräkaistalle on laitettu vauhtia pudottamaan tarkoitetut "tärinäraidat". Ja täytyy sanoa ettei paikasta tekisi yhtään vähemmän hullua mikäli pyörällä voisi ajaa myös alas ajoradalle (vaikka tässä vaiheessa autoliikenne lienekin melko vähäistä).

Last but not least, näiden aerolisätankomiesten TMT-henkisiä ohituksia joutuu joskus ihmettelemään. Yksikin sankari ei varmasti voinut olla näkemättä että edessä olevat kolme maantiepyöräilijää ajoi bordellogrosso-muodossa (eli reippaan lenkin jälkeisen siirtymän alussa melko tyypilliseen tapaan täysin unohtaen että he eivät enää olleetkaan nopeimmat ilman moottorivoimaa liikkuvat) lähes koko kelvin leveydeltä lähestyessään liikennevaloja (jotka tosin vielä näyttivät vihreää), mutta niin vain piti varoittamatta ohittaa täydellä alamäkivauhdilla kapealta reunalta.

Koska valot eivät ehtineetkään vaihtua punaisiksi, päätin v-illa olemalla kohtelias ja ajettuani seuraavassa ylämäessä vauhtiaan vähemmän yllättävästi hiljentäneen aerolisätankomiehen kiinni ja pyyteli anteeksi sitä että olin ajattelemattomasti ollut tien tukkona ja että läheltä piti että olisin ajolinjaani samalla hetkellä leventämällä pakottanut hänet väistämään nurmikolle ja suoraan päin pensasistutuksia, mutta hän totesi vain ettei ollut huomannutkaan koko tilannetta ja kiihdytti tiehensä sen näköisenä että mitä tuo hullu tuohon tuli.

Halloo halloo
29.04.2015, 12.38
Ohitin eilen kaksi kahden arviolta alle 10-vuotiaan tenavan porukkaa. Molemmat porukat ajoivat täsämälleen samalla tavalla. Ensin ajoivat rinnakkain, mutta näyttivät kuitenkin vilkuilevan jatkuvasti myös taaksepäin. Huomattuaan minun lähestyvän he tekivät tilaa siirtymällä ajamaan peräkkäin - vasempaan reunaan. Sama siis tapahtui kahteen kertaan.

Seuraavalla kerralla opasta nuorisoa. Oikealla tavalla kertoen oppi menee perille.