PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 [38] 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

ahuji
28.10.2016, 10.13
Tuohon oikealta ohittamiseen.. Ideaalimaailmassa sitä ei tarvitse tehdä mutta osa pyöräilijöistä ajaa keskellä pyörätietä, vasemmassa reunassa tai oma lemppari: oikeassa reunassa ja alkaa liukua vasemmalle. Mä yritän aina ohittaa sieltä mistä se on turvallisinta ja loogisinta muille tiellä liikkujille. Mut jos joku ajaa pyörällä päin ******** niin ohitus tietysti tapahtuu myös samoilla tyylipisteillä.
Aika monella pyöräilijöillä ei ole autoa joten näiden ajolinjojen merkitystä ei ymmärretä

Oatmeal Stout
28.10.2016, 10.40
No just näin.

Jos vastaan tulee pyörä ja jalankulkijoiden puoli on vapaa, niin ajan oikealta ohi.
Liikennekouluttajia on kyllä autoilijoissakin aivan tarpeeksi.
Se taivas aukeaa, kun ohitettava pyöräilijä kääntyy oikealle, mutta paksu lompakko lohduttaa.

pirkkalalainen
28.10.2016, 10.50
Päivittäin sama asia eikä ole ennakoitavissa?

Aplodit. Tiedän kyllä hyvin, että ymmärsit mitä tarkoitin. En edes tiedä miksi siis vastaan ja vastaan silti..

Tässä päästiin kuitenkin ihanan filosofiseen aiheeseen: Jos joka päivä tapahtuu jotain ennakoimatonta, onko se silloin ennakoitavissa?
Tai toisaalta jos olettaa meidän ihmisolentojen noin yleensä toimivan ennakoimattomasti, niin silloin voinee olettaa ihmeellisen säädön tapahtuvan säännöllisen epäsäännöllisesti. Ja taaskaan ei voi sanoa, että toiminta olisi ennakoimatonta.

Lopputulos: Tiedän, että tuossa matkalla tulee päivittäin vastaan tilanteita joissa ihmiset soveltaa sääntöjä oman etunsa mukaiseksi tai muuten vain epähuomiossa säätävät mitä milloinkin. Avautumiseni oli siis turha. Kiitos, että pidätte minut kaidalla tiellä.

paaton
28.10.2016, 11.00
Se taivas aukeaa, kun ohitettava pyöräilijä kääntyy oikealle, mutta paksu lompakko lohduttaa.

Ei kai se nyt suoralla tiellä ojaan käänny?

Oatmeal Stout
28.10.2016, 11.13
Aplodit. Tiedän kyllä hyvin, että ymmärsit mitä tarkoitin. En edes tiedä miksi siis vastaan ja vastaan silti...
Ajattelin, että muistin kesto on eksponentiaalisesti jakautunut.

Ei kai se nyt suoralla tiellä ojaan käänny?
Täällä ruuhka-Suomessa myös suorilla osuuksilla on kiinteistöjen liittymiä ja jopa klv:ien risteyksiä.
Lisäksi täällä on myös pyöräilijöitä, jotka pysähtyvät jalankulkijoiden puolelle eivätkä pyöräteille, kuten haja-asutusalueilla tuntuu käyvän.

-jamo-
28.10.2016, 12.16
http://www.polkupyoraily.net/w/images/4/49/Merkki_424.png

Tällaisessa tapauksessa muuten tyhjällä väylällä ei ole mitään syytä olla ohittamatta oikealta, koska siellä on luultavasti eniten tilaa. Miten voi ohitettavan sieluun tulla niin iso vamma, että seuraavalla kerralla aikoo monottaa ohittajan pusikkoon? Sen tietysti ymmärrän jos vetää kylkeä hipoen ja vaaratilanteen aiheuttaen.

Smo
28.10.2016, 12.24
Lauttasaaren silta on tyypillinen oikealta-ohituspaikka.. vastaan tulee porukkaa ketjuna autotien puolta kevlistä, loivassa ylämäessä turistit häröilee hissuksiin keskellä ja oikealla jalankulkijoiden kaista täysin tyhjä

walto
28.10.2016, 15.13
Ei-ennakoitavan käytöksen kiroamista ja oikealta/jalankulkijoiden puolelta ohittelun puolustelemista samalla sivulla (ei tietenkään samoilta henkilöiltä), kaikkea sitä. Jalkakäytävälläkin lienee sitten täysin okei ajella jos siellä ei näyttäis ketään olevan?

Blackborow
28.10.2016, 15.23
Jotenkin taas niin perinteistä. Itketään ja valitetaan kun muut ja sitten itse pyöräilijänä voidaan noudattaa niitä sääntöjä mitä huvittaa, kunhan vain ei tarvitsisi hidastaa...

kuovipolku
28.10.2016, 16.05
Niin, kaikkihan me jäämme odottamaan valojen vaihtumista vihreiksi risteyksessä jossa ei näy ristinsieluakaan ja kaikkihan me painamme nappia saadaksemme valon vaihtumaan kevyelle liikenteelle sillonkin kun lähin auto on sadan metrin päässä. Sillä eihän meistä kenelläkään muuten olisi minkäänlaista oikeutta avautua esimerkiksi siitä että joku ajaa alikulkutunnelista meitä vastaan väärää puolta...

haedon
28.10.2016, 17.31
Tänään joku pariskunta oikaisi autollaan klv:ää pitkin toisella ajoradalle ja vielä punaisia päin kun pääsivät risteykseen. Jalankulkijan punainen ei sitten vissiin koske autoja, varsinkaan kun siinä on nöyryytysnappi:D.

paaton
28.10.2016, 17.39
Täällä ruuhka-Suomessa myös suorilla osuuksilla on kiinteistöjen liittymiä ja jopa klv:ien risteyksiä.

No ei nyt tuollaisissa paikoissa ohitella, ainakaan sieltä väärältä puolelta. Muutenkin lähiöalueet, joissa on kiinteistöjen liittymiä kannattaa ajaa autotien puolella jos on kiire. Automaattisesti tulee ajateltua nopeasti ajettavalla kelvillä sellaista pyörätietä jossa on turvallista ajaa vauhdikkaasti.

Blackborow
28.10.2016, 18.27
Niin, kaikkihan me jäämme odottamaan valojen vaihtumista vihreiksi risteyksessä jossa ei näy ristinsieluakaan ja kaikkihan me painamme nappia saadaksemme valon vaihtumaan kevyelle liikenteelle sillonkin kun lähin auto on sadan metrin päässä. Sillä eihän meistä kenelläkään muuten olisi minkäänlaista oikeutta avautua esimerkiksi siitä että joku ajaa alikulkutunnelista meitä vastaan väärää puolta...
Nuohan onkin about verattavia tekoja.

Smo
28.10.2016, 22.32
Taitaa monessa tapauksessa olla turvallisempaa ohittaa keskellä haahuilija oikealta vaikka lain mukaan ei saisi jalankulkijoiden puolelle mennä. Mutta täällähän jengi ajaisi tuolta sillalta vaikka alas jos laki niin sanoisi.

https://www.google.fi/maps/@60.1621284,24.897429,3a,75y,90h,90t/data=!3m6!1e1!3m4!1szqv_16fhlMJoCqKsjffG8w!2e0!7i1 3312!8i6656

alli
29.10.2016, 00.03
Mä kyllä toivoisin, että KUKAAN ei enää koukkaisi minun ohitseni varoittamatta oikealta, jalankulkijoiden puolelta. Jos se on ainoa paikka, missä on tilaa, niin kertoo sitten etukäteen, niin tiedän, etten väistä mitään vahingossakaan sinnepäin. Pari sanaa riittää.Tulee epämiellyttävä olo noista koukkijoista, kun ei sen vertaa välitetä toisista kulkijoista, ettei näitä turhaan säikyteltäisi. Aika monessa paikkaa on vielä noita jaettuja väyliä, joten tätä tapahtuu...

Mohkku
29.10.2016, 05.58
Nuohan onkin about verattavia tekoja.

Edelleen kiinnostaisi kovasti tietää tarkat paikat, jossa walton tilanne tapahtui ja kokiko hän sen konkreettisena vaaratilanteena. Kun hänkin sinänsä aivan oikein toteaa ettei jalkakäytävällä saa ajaa, mistä syntyy halu potkaista ohittaja ojaan, kun joku ohittaa hänet käyttäen aluetta, jossa hän itse ei saa ajaa?

kuovipolku
29.10.2016, 06.56
Mä kyllä toivoisin, että KUKAAN ei enää koukkaisi minun ohitseni varoittamatta oikealta, jalankulkijoiden puolelta. Jos se on ainoa paikka, missä on tilaa, niin kertoo sitten etukäteen, niin tiedän, etten väistä mitään vahingossakaan sinnepäin. Pari sanaa riittää.Tulee epämiellyttävä olo noista koukkijoista, kun ei sen vertaa välitetä toisista kulkijoista, ettei näitä turhaan säikyteltäisi. Aika monessa paikkaa on vielä noita jaettuja väyliä, joten tätä tapahtuu...

Mä toivoisin myös ettei kukaan väistäisi vahingossakaan mitään niin isoilla ja jyrkillä liikkeillä kumpaankaan suuntaan että se aiheuttaa törmäysriskin ns. normaalilla turvavälillä ohittavan kanssa. Jos este on niin iso ja paha että jokin poikkeuksellinen sivuliike on välttämätön, suuntamerkkiä tai vilkaisua taakse ei pitäisi ainakaan unohtaa.

Tuon sanottuani pitää ehkä lisätä että oikealta ohittaminen on minullekin (tai ainakin minulle) aina siinä määrin poikkeustilanne että ilmoitan kuuluvasti "Oikealta!" tai "Ohitan oikealta!" (tai jos olen oikein koulutustuulella, "Meillä on oikeanpuoleinen liikenne!")

PS Olen minä joskus säikähtänyt vasemmalta puolelta ohittajaakin. Kun esim. viimeiseen viiteentoista minuuttiin ei ole muita kelvillä liikkujia näkynyt ja ajaa sellaista mukavaa kolmenkympin matkavauhtia, voi hetkeksi unohtaa ettei ole liikenteessä yksin tai ettei ole pelkästään ohittaja vaan joskus myös ohitettava. Silloin joku neljääviittä ajava tempotankoilija sujahtaakin kymmenen sentin marginaalilla ohi...

-jamo-
29.10.2016, 08.02
Ja voishan sitä kelloakin rimpauttaa (huom, ei rimputtaa) vähän ennen ohittamista niin ohitettava tietää ajaa suoraan omaa ajolinjaansa ja välttämään äkillisiä sivusuuntaisia poukkoiluja ja ohittaminen on turvallista siltä puolelta missä eniten tilaa on. Muutenkin kannattaa keskittyä omaan ajamiseen ja yrittää olla ärsyyntymättä muiden (tyhmempien tietysti) peeloilusta.

Fakta on, että valtaosaa pyöräilijöistä tai kävelijöistä ei välitä vi*tuakaan siitä, millä kohtaa kelviä kuuluisi kulkea. Useimmat vetää ihan keskellä kelviä ja väistelee sitten tarpeen mukaan vähän sinne sun tänne. Se tilanne ei muutu miksikään vaikka miten pyrkisi kanssakulkijoita "opettamaan tavoille".

paaton
29.10.2016, 08.16
Ja voishan sitä kelloakin rimpauttaa (huom, ei rimputtaa) vähän ennen ohittamista niin ohitettava tietää ajaa suoraan omaa ajolinjaansa ja välttämään äkillisiä sivusuuntaisia poukkoiluja ja ohittaminen on turvallista siltä puolelta missä eniten tilaa on. Muutenkin kannattaa keskittyä omaan ajamiseen ja yrittää olla ärsyyntymättä muiden (tyhmempien tietysti) peeloilusta.

Toimii ehkä toisen kuntoilijan kanssa. Minä olen taas vähän skeptinen tähän viime hetken kellon soittoon. Yleensä se ohitettava yrittää välittömästi jotain hazardia väistöliikettä.

tapna
29.10.2016, 08.32
Jep, kyllä kellon rimpautus tai muu vastaava äänimerkki on parempi heittää pidemmän matkan päästä, kun reaktioita on hankalaa arvata ennalta. Toisaalta taas kaikenlaiset äänemerkit ovat jokseenkin turhia näiden luurit korvilla siksakkaavien sankareiden kanssa.

e. niin, ja sitten on vielä se valitettavan lukuisa joukko, jolle kellonsoitto kasvattaa valtavan tatin otsaan.

Smo
29.10.2016, 10.15
Havainnekuva Lauttasaaren sillalta. Tyttö seilailee pyörätietä baarista kotiin ajellessaan, oikealla puolella tyhjää jalankulkijoiden puolta sillan mitalta pari sataa metriä, parhaammassa tapauksessa koko sillan mitalta vastaan tulevaa pyörätrafiikkia

http://but.fi/i/5w0

oppes
29.10.2016, 13.19
Onkos kukaan muu kiinnittänyt huomiota kevyen liikenteen väylien monesti vialliseen valaistukseen. Eilen koin tuon konkreettisesti, kun lähdin illalla 38km "pääkaupunkiseutu-lenkille", joka kierteli kelvejä etupäässä täällä Espoon erityistalousalueella. Huolettomasta maasturista, jolla ajelen työmatkat (kelvien paska kunto :) ) olikin rengas tyhjentynyt, joten otin alle hyrbiidin, jossa ei ollut tupla-cree-LED-valoja. Jösses, että tuolla on pimeää! Hybridin kohtuullisen hinnakas LED-valaisin, joka valaisee nyt sen kymmenen metriä fillarin edestä tuntui NIIIN vajaalta. Laskin ainakin kolme kilometriä (~ 8%) kelvejä joilla katuvalot olivat pimeinä. Sateinen, pimeä, syysilta pimeällä kelvillä on aika karu kun yrittää haarukoida edestä heijastimettomat jalankulkijat (joita piisaa). Kun vielä sadepisarat hämärtävät silmälasit ja vieressä olevalla tiellä vastaantulevien autojen ajovalot sokaisevat tehokkaasti, mennään kyllä aika sokkona ja tuurilla. No oppi oli, että pitää vaan muistaa tarvittaessa siirtää noi kunnon ajovalot kulloinkin alla olevaan... Jäin vaan miettimään, jotta mahtaa noilla 3€ markettivaloilla ajelevilla olla aika jännää...

haedon
29.10.2016, 13.25
Tänään oli uutta se että jarruttaminen aiheuttaa vastaantulevalle koiralle paniikkireaktion ja se on minun syy. Ehdottaisinkin että ne jotka eivät halua että heitä lähestyttäessä jarrutetaan niin laittavat oikeaan käteen hihanauhan. Vasemmassahan on jo hihanauha niillä jotka haluavat että heitä takaapäin lähestyttäessa käytetään kilikelloa tilanteesta riippumatta:D.

paaton
29.10.2016, 13.26
e. niin, ja sitten on vielä se valitettavan lukuisa joukko, jolle kellonsoitto kasvattaa valtavan tatin otsaan.

Kellonsoittohan tarkoittaa perinteisesti viimeisen kierroksen merkkiä. Sen kun kuulee, niin vauhtia on lisättävä välittömästi.

alli
29.10.2016, 13.37
Mä toivoisin myös ettei kukaan väistäisi vahingossakaan mitään niin isoilla ja jyrkillä liikkeillä kumpaankaan suuntaan että se aiheuttaa törmäysriskin ns. normaalilla turvavälillä ohittavan kanssa. Jos este on niin iso ja paha että jokin poikkeuksellinen sivuliike on välttämätön, suuntamerkkiä tai vilkaisua taakse ei pitäisi ainakaan unohtaa.

Tuon sanottuani pitää ehkä lisätä että oikealta ohittaminen on minullekin (tai ainakin minulle) aina siinä määrin poikkeustilanne että ilmoitan kuuluvasti "Oikealta!" tai "Ohitan oikealta!" (tai jos olen oikein koulutustuulella, "Meillä on oikeanpuoleinen liikenne!")

PS Olen minä joskus säikähtänyt vasemmalta puolelta ohittajaakin. Kun esim. viimeiseen viiteentoista minuuttiin ei ole muita kelvillä liikkujia näkynyt ja ajaa sellaista mukavaa kolmenkympin matkavauhtia, voi hetkeksi unohtaa ettei ole liikenteessä yksin tai ettei ole pelkästään ohittaja vaan joskus myös ohitettava. Silloin joku neljääviittä ajava tempotankoilija sujahtaakin kymmenen sentin marginaalilla ohi...

Ei tottakai koskaan pitäisi yhtään siirtyä sivuun varmistamatta reittiä. Joskus kumminkin käy niin, että esim. vastaantulijan yllättävä suunnanmuutos, kuoppa tiessä, pyörän lokasuojan väliin poimima oksa tai omana mokana huonosti kiinnittämäni lastin kallistuminen pistää tekemään nopeahkon huoltostopin tai väistön, ja teen sen mielummin sitten oikealle jalkakäytävän puolelle, jos siellä on tilaa. Sieltä ei pitäisi tulla yli kahtakymppiä eteneviä.

Pääosa mun ajoista on siis työmatkaa yms. asiointia, jolloin en itse valitse ajankohtaa vireyden, mielialan yms. kannalta optimaalisesti. Toisten ylimääräiset koukkailut säännöistä piittaamatta on turhaa kuormitusta omalle systeemille. Muutenkin kun liikenteessä pitää olla tosi skarppina etenkin nyt näinä pimeinä, sateisina aikoina.

Tuo sun varoittelu siis olisi mulle ihan ok. Kukaan ei ole vaan ole sellaista vielä tehnyt. Itse tosin en aja jalkakäytävän kautta ohi oikealta normitilanteessa, mutta vasemmassa reunassa ajavien ohi kylläkin, vaikkei saisi...mutta aina sanon siinä takana, että meen tästä oikealta nyt ohi.

ps. joskus itsekin säikähdän vasemmalta ohittajaa, mutta se ei kumminkaan ole sen ohittajan syy

paaton
29.10.2016, 13.43
Havainnekuva Lauttasaaren sillalta. Tyttö seilailee pyörätietä baarista kotiin ajellessaan, oikealla puolella tyhjää jalankulkijoiden puolta sillan mitalta pari sataa metriä, parhaammassa tapauksessa koko sillan mitalta vastaan tulevaa pyörätrafiikkia

http://but.fi/i/5w0

Tosi hyvä esimerkki. Joskus se oikealta ohittaminen on kaikkien kannalta turvallisempaa.

PMP
29.10.2016, 14.21
Kukaan mies tuota ohittaisi...

alli
29.10.2016, 15.39
Tosi hyvä esimerkki. Joskus se oikealta ohittaminen on kaikkien kannalta turvallisempaa.

Suomennettuna, oikealta on ohittajan kannalta helpompi mennä. Varoittaakaa siis, please.

ahuji
29.10.2016, 15.53
Mä en kelloa mielellään soita ajatuksissaan ajavia ohittaessa mutta vapaarattaan ääni toimii hyvin.. Ei tule mitään ihmeellisiä käännöksiä ohitettavalta

Munarello
29.10.2016, 19.04
Reilun 7km pyöräilyreissu kaupungin poikki laittoi jälleen ihmettelemään menoa. Pimeää ja sataa vettä joten näkyvyys olematonta. Siitä huolimatta pari jamppaa jopoilee kapealla kelvillä rinnakkain vastaan. Mitään valoja kummallakaan ja mustat rytkytkin päällä joten tuli kohtuullisen yllättäen vastaan.. Kaiken kaikkiaan vain kahdella oli ylipäänsä valo pyörässä. Yhdellä sankarilla näkyi olevan lamppu pyörässä, mutta jostain syystä ei käyttänyt sitä.. Ei tuolla kyllä mielellään ajele näillä keleillä iltaisella.

Ilborg
29.10.2016, 19.55
Onkos kukaan muu kiinnittänyt huomiota kevyen liikenteen väylien monesti vialliseen valaistukseen. Eilen koin tuon konkreettisesti, kun lähdin illalla 38km "pääkaupunkiseutu-lenkille", joka kierteli kelvejä etupäässä täällä Espoon erityistalousalueella. Huolettomasta maasturista, jolla ajelen työmatkat (kelvien paska kunto :) ) olikin rengas tyhjentynyt, joten otin alle hyrbiidin, jossa ei ollut tupla-cree-LED-valoja. Jösses, että tuolla on pimeää! Hybridin kohtuullisen hinnakas LED-valaisin, joka valaisee nyt sen kymmenen metriä fillarin edestä tuntui NIIIN vajaalta. Laskin ainakin kolme kilometriä (~ 8%) kelvejä joilla katuvalot olivat pimeinä. Sateinen, pimeä, syysilta pimeällä kelvillä on aika karu kun yrittää haarukoida edestä heijastimettomat jalankulkijat (joita piisaa). Kun vielä sadepisarat hämärtävät silmälasit ja vieressä olevalla tiellä vastaantulevien autojen ajovalot sokaisevat tehokkaasti, mennään kyllä aika sokkona ja tuurilla. No oppi oli, että pitää vaan muistaa tarvittaessa siirtää noi kunnon ajovalot kulloinkin alla olevaan... Jäin vaan miettimään, jotta mahtaa noilla 3€ markettivaloilla ajelevilla olla aika jännää...

Olen... Monesti ajatellaan että ajoradalla olevat tolpat riittää sinne puiden takana oleville kelveille aivan loistavasti. Yritin kaksitoimisessa valossa vähän aikaa käyttää sitä himmeämpää valoa paremmin valaistuilla teillä, mutta nappiahan olisi aivan jatkuvasti saanut rämpyttää kun valaistuksen taso heitteli lähes jatkuvasti. Tämä sitten aiheuttaa sen että osa jengistä vetelee sokkona pimeässä, ja osa sokaisee vastaan tulevat kun näkemiseen tarvitaan ihan kunnon valoteholla olevaa fikkaria sen sijaan että olisi pelkkä huomiovalo. Noita kunnon valokeilalla olevia valoja kun ei kovin helposti saa suomesta, etenkään jos on jotain edullista hommaamasa.

Mohkku
30.10.2016, 06.41
Huolettomasta maasturista, jolla ajelen työmatkat (kelvien paska kunto :) ) olikin rengas tyhjentynyt, joten otin alle hyrbiidin, jossa ei ollut tupla-cree-LED-valoja. Jösses, että tuolla on pimeää! Hybridin kohtuullisen hinnakas LED-valaisin, joka valaisee nyt sen kymmenen metriä fillarin edestä tuntui NIIIN vajaalta. Laskin ainakin kolme kilometriä (~ 8%) kelvejä joilla katuvalot olivat pimeinä. Sateinen, pimeä, syysilta pimeällä kelvillä on aika karu kun yrittää haarukoida edestä heijastimettomat jalankulkijat (joita piisaa). Kun vielä sadepisarat hämärtävät silmälasit ja vieressä olevalla tiellä vastaantulevien autojen ajovalot sokaisevat tehokkaasti, mennään kyllä aika sokkona ja tuurilla.

Ja kun hyvilläkin valoilla ajettaessa tulee vastaan rajaamattomalla valokeilalla oleva muutaman sadan lumenin ledi tehokkaammista puhumattakaan, tekee se osansa näkemisen vaikeuteen.

tapna
30.10.2016, 07.08
Puhumattakaan vastaantulevien autojen valoista vastavirtaan kulkevilla kevareilla. Hämmentävän paradoksaalista, että ihan ok -tasoisten valojen kanssa näkee säkkipimeillä hiekkateillä paremmin ja pidemmälle kuin kaupunkiliikenteessä.

Smo
02.11.2016, 13.11
Ei pidä kattoo vastaantulevia valoja

Mutta sillälailla

http://www.kaleva.fi/uutiset/oulu/lukijan-hurja-video-oulun-liikenteesta-auto-lahes-jyraa-jalankulkijan-suojatiella-raksilassa/742526/

Blackborow
02.11.2016, 13.17
Tuolla pätkällä arkipäivää. Ei uskalla pysähtyä tuolla tavalla päästämään ketään yli. 99% todennäköisyydeltä naapurikaistalla ei hidasteta.

brilleaux
02.11.2016, 14.26
En mä vaan käsitä näitä kusipäitä. En sitten millään.
Aivotoiminnat kuollu, mutta silti pystyy autolla ajamaan?

Ilborg
02.11.2016, 16.26
Suojatiesuunnittelu on melko hanurista myös... Suojateitä tai niiden ympäristöjä ei valaista, ja nämä monikaistaset ylitykset ylipäänsä on kunnon giljotiineja. Jollakin kännykkään puhujalla voi jäädä oleellista informaatiota ymmärtämättä tuollaisella pätkällä. En tiedä että saisiko suojatiet käytännössä merkattua lisävalaistuksella ja ehkä jollain peilillä millä näkee mahdollisesti suojatielle siten että peili siis näyttää suojatien eteen pysähtyvän auton eteen. Raha voi ratkaista että tällaisia ei rakennella, ainakaan nykyisessä suojatie-tiheydessä.

Blackborow
02.11.2016, 16.31
En tiedä että saisiko suojatiet käytännössä merkattua lisävalaistuksella
No tässä on samasta kylästä suojatie joka on merkattu keltaisilla huomiovaloilla https://www.google.fi/maps/@65.0090635,25.475692,3a,75y,118.33h,69.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOG_PpJJfimskzohvxa542g!2e0!7i1 3312!8i6656

Eipä juuri väliä. Samanlainen giljotiini kuin muutkin.

Ilborg
02.11.2016, 16.39
No tässä on samasta kylästä suojatie joka on merkattu keltaisilla huomiovaloilla https://www.google.fi/maps/@65.0090635,25.475692,3a,75y,118.33h,69.62t/data=!3m6!1e1!3m4!1sOG_PpJJfimskzohvxa542g!2e0!7i1 3312!8i6656

Eipä juuri väliä. Samanlainen giljotiini kuin muutkin.

Meinasin enemmän että valaistaan alue niin että itse jalankulkija on huomattavasti näkyvämpi jopa ennen tielle astumista. Tyypillisessä syyssäässä vastaan tulevien autojen valot tekee katuvalot yllättävän heikkotehoisiksi jos pitäisi vielä jalankulkijatkin nähdä siinä muun valosaasteen seassa. Tuollaiset huomiovalot ym jos ne vilkkuu jatkuvasti huvikseen on yhtä tyhjän kanssa, jos ne ei sitten vilku vasta sitten kun ihan oikeasti joku väistettävä on siinä.

brilleaux
02.11.2016, 17.43
Mitä tulee tuohon videon tilanteeseen, ei tommosille kumipäille vaikuta mitään jalankulkijan näkyminen. Kun siihen suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei ohiteta.
Vai miksi ohittava luulee toisen pysähtyneen? Puhumaan kännykkään?

Pitää olla täysi idiootti ohittaakseen. Ja jos huomio on jossain muualla, silloin ei ole kykynevä ajamaan autoa yleensäkään kuin suljetulla radalla?

Munarello
02.11.2016, 18.20
Kun yksi ei ymmärrä, niin kaikki kärsii. Vain törkeän terävä korotettu suojatie auttaa tuommoisiin paikkoihin, jos valo-ohjausta ei tule. Täysiä idiootteja on liikenteessä valitettavan paljon liikaa liikkeellä. Eli toisin sanoen vauhdin hidastamista motivoi enimmäkseen sen oman auton hajoamisen vaara. Kaikkia ei aina sekään.

-jamo-
02.11.2016, 18.27
Tuolla pätkällä arkipäivää. Ei uskalla pysähtyä tuolla tavalla päästämään ketään yli. 99% todennäköisyydeltä naapurikaistalla ei hidasteta.

Itse vastaavissa paikoissa pysähtyessäni antamaan tietä jalankulkijalle sijoitan autoni kaistaviivan päälle tukkien molemmat ajokaistat niin ei kukaan ympäristöään seuraamaton hurauta jalankulkijan päälle.

Munarello
02.11.2016, 18.33
^Kiilaatko vierellä ajavat ojaan silloin kun viereiselläkin kaistalla on jonoa vai jatkatko tuolloin vain suoraan ohi suojatien? :)

Ilborg
02.11.2016, 19.42
Mitä tulee tuohon videon tilanteeseen, ei tommosille kumipäille vaikuta mitään jalankulkijan näkyminen. Kun siihen suojatien eteen pysähtynyttä autoa ei ohiteta.

Pitää olla täysi idiootti ohittaakseen. Ja jos huomio on jossain muualla, silloin ei ole kykynevä ajamaan autoa yleensäkään kuin suljetulla radalla?

Valitettava fakta kuitenkin on että jengi ajelee päin helvettiä vaikka tuosta tempauksesta yleisesti meneekin kortti hyllylle. Voivottelemalla ja kiroamalla näitä kuskeja nopeimmillaankin nämä onnettomuudet vähenee sitä mukaa kun ihmisiltä alkaa umpeutua kortin voimassaoloaika tavalla tai toisella...

Toki moottoriteiden varsilla olevien nopeuskameroiden sijaan voisi valvoa enemmän tällaisia paikkoja, niin meneepä kortti nopeammin poliisin haltuun.

Smo
02.11.2016, 20.13
Toihan jätti hyvin väliä suojatiehen, jalankulkija olis näkyny sieltä jos olis kattonu tai jos olis hitaammin ajanu olis näkyny vaikka ei olis kattonukkaan tai ainakin aikaa väistää jalankuökijalle

J.Kottenberg
02.11.2016, 20.43
Suomessa on myös hyvin lievät rangaistukset. Jos roiskasee suojatiellä kävelevän hengiltä, saa muutaman kk:n ehdollisen vankeustuomion. Kunhan ei koeaikana tee samaa niin vähällä pääsee.

Blackborow
02.11.2016, 22.12
Meinasin enemmän että valaistaan alue niin että itse jalankulkija on huomattavasti näkyvämpi jopa ennen tielle astumista. Tyypillisessä syyssäässä vastaan tulevien autojen valot tekee katuvalot yllättävän heikkotehoisiksi jos pitäisi vielä jalankulkijatkin nähdä siinä muun valosaasteen seassa. Tuollaiset huomiovalot ym jos ne vilkkuu jatkuvasti huvikseen on yhtä tyhjän kanssa, jos ne ei sitten vilku vasta sitten kun ihan oikeasti joku väistettävä on siinä.
En minä usko, että sillä on mitään väliä kun meininki on kirkkaana kesäpäivänäkin ihan samanlaista. Itse asiassa juuri tuolla suojatiellä olen kerran ollut lähellä jäädä auton alle vastaavassa tilanteessa jalankulkijana.

Hyötypolkija
02.11.2016, 22.17

Itse asiassa... hyvin mahdollista. Tänä aamuna lähikadun (pieni 1+1 kaistainen katu) suojatien eteen oli pysähtynyt moottori käynnissä ja valot päällä pemari, jonka kuski näpräili kännykkää. Siinä sitten takaa tulevat yksi kerrallaan ohitti vastaantulijan kautta ja jarrutti pysähdyksiin suojatien vuoksi. Vasta neljännen (näkemäni) auton jälkeen pemaristin aivoissa liikahti. Saman suojatien äärellä joku paikallinen idiootti ohitti hiljattain minut(vastaantulijoiden kaistan kautta siis), kun pysähdyin autolla päästämään pienen lapsen pimeällä yli. Autoilijoilta voi odottaa ihan mitä vaan. Siihen kannattaa varautua.

Älykääpiöitä nuo someraivoajat, jotka heti syyttelee kaikkea muuta paitsi skodillac-ääliötä tuolla Kalevan kommenteissa. "Liian nopeasti jarrutti kuvaaja", "liian lähelle suojatietä pysäytti kuvaaja", "älytöntä pysäyttää 60:n nopeudesta" jne. Ja vitut. Vauhtia oli vähän, jarrutti hallitun hitaasti ja pysäytti juuri oikeaan paikkaan. Ainoa asia, mikä ei ollut kohdillaan oli aivoton Skoda-kuski ja tyhmät someraivoajat. Toki jalankulkijankin kannattaisi olla paremmin hereillä, vaikka sinänsä ei mitään tehnytkään väärin. Itsekin kerran jouduin vähän vastaavaan tilanteeseen jalankulkijana, mutta vaikka pälätin puhelimeen, olin sen verran hereillä, että ehdin ottamaan askeleen taakse (vaikkei kukaan tööttäillyt) ja napauttamaan herätyksen urpoautoilijan sivupeiliin. Jos tuota ei ehdi, on nukkunut.

Tuo Ilborgin mainitsema suojatiealueiden huono valaistus on ärsyttävän totta. Räikeimmillään on paikkoja, joissa nimenomaan suojatiealue on ympäristöä huonommin valaistu. Johtuuko sitten siitä, että risteysalueilla valotolppien tuominen lähelle on haastavampaa ainakin, kun sitä ei selvästi ole yhtään yritettykään. Ei se toki mikään autoilijan vastuuvapautus ole, vaan ei aja, jos ei näe. Mutta kyllä se valaistus nyt vaan silti kannattaisi laittaa kuntoon.

Mohkku
03.11.2016, 06.51
Samaa mieltä olen siitä, ettei pidä sekoittaa asioita. Jos joku on pysähtynyt suojatien eteen, viereistä kaistaa ajavan täytyy pysähtyä siihen riippumatta siitä, mikä on pysähdyksen syy. Useinhan ruuhkassa takia joudutaan pysähtymään suojatien eteen, vaikka jalankukijoita ei olisi kilometrin säteellä. Silti tuossa pitää viereistä kaistaa ajavan pysähtyä, eikä suojatien valaisu ole ratkaisu asiaan. Jos ei valaisemattomuuden takia havaitse tavanomaisesti merkittyä suojatietä ja sen eteen pysähtynyttä autoa, ei ole syytä omistaa ajokorttiakaan. Veikkaan, että paras ratkaisu olisi sama, jolla ainakin Ruotsissa homma saatiin kuntoon eli poliisit alkavat valvoa noita muulloinkin kuin kerran vuodessa kampanjaluontoisesti ja pieni kiristys sakkojen määräytymisperusteisiinkin tehostaa asiaa osaltaan. Muitakin keinoja olisi, mutta ne liittyisi yleisestikin suojatiekulttuuriin, eikä pelkästään vierestä pysähtymättä ohi ajamisen. Kun kiinnijäämisriski alkaa kasvaa, kummasti kuljettajien havaintokykykin alkaa parantua.

snowfake
03.11.2016, 07.02
Terveisiä sille jolla oli vaikeaa elämää tänään liikenteessä tässä kohtaa: https://goo.gl/maps/FMxqPPsu1L92
Koki asiakseen rummutella auton kattoa kun ilmeisesti tuohon ei mahdu autoa kääntymään kääntyvien kaistalle parkkipaikalta tullessa.

Nalho
03.11.2016, 11.29
Meillä päin on tällainen uusi suojatie järjestelmä: http://jalbum.net/a/1760949

Kun siihen tulee jalankulkija niin tolpissa alkaa vilkkua siniset valot autoilijoiden suuntaan. Hyvä systeemi. Olen kuvitellut että siniset vilkut on ainoastaan hälytysajoneuvo käytössä ja varoituksissa käytetään oranssia. Nähtävästi asiat ovat muuttuneet?

Hyötypolkija
03.11.2016, 12.04
^Jos se toimii, on se ihan ok. Meillä päin yhdelläkin suojatiellä valot vilkkui viikkotolkulla, vaikka ketään ei ollut mailla halmeilla. Kärsii vilkuttelu vähän inflaatiota. Sama tapahtuu varmasti, jos niitä joka suojatielle laitetaan. Muissakin olen nähnyt sitä, että ne syttyy esim. ohi ajavan bussin vuoksi. Jos toimivuus on tuota luokkaa, niin mitäs, jos ne ei vilku, vaikka tulee jalankulkija ja autoilija tuudittuu siihen, että eihän sieltä ketään voi tulla, kun ei valot välky... Tuommoisen ensireaktion tunnistin mm. itsessäni, kun erästä paikallista suojatietä autolla lähestyin. Ko. paikalla kuollut jalankulkija sai aikaan nuo välkkyvalot, mutta kohdan valaistus on edelleen koko tienpätkän huonoin. Siinä pitää vastaantulijan häikäistessä laskea nopeus jonnekin 30:iin, että ehtii ajoissa tummiin pukeutuneen jalankulkijan näkemään. Arvata saattaa, että juuri kukaan ei niin tee 50:n alueella, jossa juuri 60 päättynyt... Ansa on valmis, mutta "jotain on tehty", niin asia kunnossa.

oppes
03.11.2016, 14.13
^Jos se toimii, on se ihan ok. Meillä päin yhdelläkin suojatiellä valot vilkkui viikkotolkulla, vaikka ketään ei ollut mailla halmeilla. Kärsii vilkuttelu vähän inflaatiota. Sama tapahtuu varmasti, jos niitä joka suojatielle laitetaan. Muissakin olen nähnyt sitä, että ne syttyy esim. ohi ajavan bussin vuoksi. Jos toimivuus on tuota luokkaa, niin mitäs, jos ne ei vilku, vaikka tulee jalankulkija ja autoilija tuudittuu siihen, että eihän sieltä ketään voi tulla, kun ei valot välky... Tuommoisen ensireaktion tunnistin mm. itsessäni, kun erästä paikallista suojatietä autolla lähestyin. Ko. paikalla kuollut jalankulkija sai aikaan nuo välkkyvalot, mutta kohdan valaistus on edelleen koko tienpätkän huonoin. Siinä pitää vastaantulijan häikäistessä laskea nopeus jonnekin 30:iin, että ehtii ajoissa tummiin pukeutuneen jalankulkijan näkemään. Arvata saattaa, että juuri kukaan ei niin tee 50:n alueella, jossa juuri 60 päättynyt... Ansa on valmis, mutta "jotain on tehty", niin asia kunnossa.

Meillä espoossa noita oli myös (kokeilussa?). Purkivat veks ja nyt lähisuojateillä on napilla / tunnistimella käynnistyvät keltaiset led-valot. Nuo valot on suojatiekylttien päällä ja muodostavat vilkkuvan kuvion. Pitänee ottaa noista valokuva. Selvästi testaavat erilaisia ratkaisuja.

paaton
03.11.2016, 14.23
Samaa luokkaa kuin nopeuden kertovat kyltit, joissa sitten vilkkuu hymynaama. Tuota hymynaamaa onkin mukava ohiajaessa katsella. Tulee se edessä oleva suojatie ja jalankulkija kivana yllärinä eteen.

kuovipolku
03.11.2016, 18.12
Tämän päivän lenkillä oli lumen ja valon ansiosta niin hyvä fiilis ettei oikeastaan tarvetta avautumiseen ole, joten tämä on vain semmoista lievää huvittuneisuutta:

Vastaan tuli ensin vanhempi naishenkilö jolla oli hihnassa - fleksipä tietenkin - kaksi pientä koiraa. Juuri edelläni oli hidas hölkkääjä, jota koirien piti tottakai päästä räkyttämään lähietäisyydeltä. Koirien emäntä oli kyllä nähnyt lähestymiseni ja sen että olin jo siirtynyt keskelle ajaakseni nätisti heidän välistään, mutta se ei ollut antanut hänelle aihetta ottaa koiransa paremmin haltuun. Kun sitten hidastin tai käytännössä pysähdyin, hän avuliaasti väisti peruuttamalla itse, mutta koirat eivät tietenkään seuranneet perässä...

Muutaman sadan metrin päässä oli toinen koiranulkoiluttaja, nyt kolmen pikkukoiran kanssa. Samaan aikaan lähestyi päinvastaisesta suunnasta pyöräilijä, joten nainen siirtyi itse pois tieltä oikealle, mutta koirat tietenkin jäivät paikalleen,..

paaton
03.11.2016, 18.41
Yleensä olen kuin viilipytty ja hymähtelen vain liikennepoliiseille, mutta jostain syystä meinasin napsahtaa opettaja tädille. Kiertelin flunssan jäljiltä hissukseen keskuspuiston kautta kotiin ja tuossa 19.8km kohdalla täti meinasi, että minun täytyisi siirtyä suolatulle ja loskaiselle asfaltille ajamaan.

https://www.strava.com/activities/764682052

Onhan tuo radanvarsi oikeasti aivan penaalista ajaa pyörällä, jos tuota oikeasti suolataan koko talvi noin.

Hääppönen
03.11.2016, 18.41
Ylläolevaan kuovipolun avautumiseen: jippii (eli voi helv*tti): http://www.aamulehti.fi/kotimaa/koirien-maara-kasvaa-valtavaa-vauhtia-suomessa-yha-useammalla-on-jo-kaksi-koiraa/

paaton
03.11.2016, 18.50
Ylläolevaan kuovipolun avautumiseen: jippii (eli voi helv*tti): http://www.aamulehti.fi/kotimaa/koirien-maara-kasvaa-valtavaa-vauhtia-suomessa-yha-useammalla-on-jo-kaksi-koiraa/

Koirat ovat mahtavia kavereita, jotka saavat ihmiset liikkumaan.
Fleksit taas pitäisi kieltää lailla, samoin kuin valjaat isommilta koirilta.
Hienoin ratkaisu minkä olen nähnyt, oli naisella ollut rotikka, jolla oli sekä fleksi että valjaat. Oli kyllä sairaan hienosti hallussa. Koira sai 3m alkuvauhdin ja valjaiden avulla nainen olisi tullut perässä varmaankin kotiin asti mahallaan.
Kaulapanta kuulemma puristaa kaulaa, jos luffe vetää. No oho.

Hääppönen
03.11.2016, 19.09
Sveitsistä mallia! : http://yle.fi/uutiset/3-6267149

Mokka
04.11.2016, 06.44
Koiranomistajana kannatusta ajokortille! Toisi myös töitä koira kouluttajille, kumminkin rahaa porukka laittaa koiriin jo nyt (agility, näyttelyt..)

Lähetetty minun SM-N915FY laitteesta Tapatalkilla

Tassu
04.11.2016, 07.33
Koiranomistajana kannatusta ajokortille! Toisi myös töitä koira kouluttajille, kumminkin rahaa porukka laittaa koiriin jo nyt (agility, näyttelyt..)
Korjasin.

Pyöränomistajana kannatusta pyöräkortille! Toisi myös töitä pyöräkouluttajille, kumminkin rahaa porukka laittaa pyöriin jo nyt (useampi pyörä, varsuteet, hipo-osat).

Ei vaines, kumpikin kannatettava asia.

Ja jottei ihan ooteeksi mene niin valottomia edelleen liikenteessä.

oem
04.11.2016, 10.30
Läheltä piti tilanne kiertoliittymän kelvillä. Vanhempi rouva vaan kiihdytti mazdaa kohti minua kun olis pitäny väistää poistuessaan kiertoliittymästä. Katteli ihan muualle. Katoin minne ajo ja tavotin kaupan pihalta. Kysyin onko tietoinen että kuuluis väistää tuossa kohdassa...Rupes vänkäämään mut lopetti heti kun sanoin että oli ja on kamera päällä.
Toivottavasti nyt muistaa ainakin yhden kohdan missä kuuluu väistää. Vanha kurttu ei opi uusia temppuja eiku sääntöjä.

ptaipale
05.11.2016, 17.26
Jos joku on pysähtynyt suojatien eteen, viereistä kaistaa ajavan täytyy pysähtyä siihen riippumatta siitä, mikä on pysähdyksen syy.

Joo, ja nerokkain tällainen syy on suojatiekäyttäytymisen erityisvalvonta. Pysäköidään siviilipoliisiauto luvattomalle parkkipaikalle suojatien eteen, ja sitten sakotetaan ohitse pysähtymättä ajavia.

Ilborg
07.11.2016, 16.17
Talvi tulee ja näköaisti auton sisältä heikkenee. Ei auta valot tai käsimerkit, ei edes oleteta että kukaan hullu fillaroisi. Nyt on ihan tosissaan saanut viime aikoina varoa kun ei autolla ajessa monetkaan sitä tee.

Ympyrästä "vastakarvaan" mennessä vastaan tuleva auto ei pysähdy vaikka hyvinkin näkyvästi käsimerkkiä vinkkaan, ja ylittäessä ympyrästä oikealta ulos tuleva volvo joutuu abs:ää hieroen pysähtymään (en tosin ollut eteen menossa ennen kuin näen että pysähtyy). Muutenkin nyt alkaa realisoitumaan ennakoinnin puute kelvin päälle ajaessa kun se auto ei pysähdy näillä keleillä. Kotinurkilla edellisessä alamäessä meni autoilijalla hieman pitkäksi jarrutus, kun selvästi etukäteen ollut varautunut pysähtymään ennen suojatietä.

Hävisin myös työmatkatemmon heittämällä cyclo-kuskille kun hidastin kelville pysäköityjen kolmen auton takia alamäessä ja ajoin penkan kautta. Lienee jotain vammaisten työmiesten autoja ollut kun oli ihan lumen peitossa, ja ihan viralliset pysäköintipaikat olisi ollut noin 50m päässä ylämäkeen. En kyllä ihmisiä nähnyt missään muutenkaan, että kenties vaikka näkymättömiä olleet.

oppes
07.11.2016, 19.05
Talvi tulee ja näköaisti auton sisältä heikkenee. Ei auta valot tai käsimerkit, ei edes oleteta että kukaan hullu fillaroisi. Nyt on ihan tosissaan saanut viime aikoina varoa kun ei autolla ajessa monetkaan sitä tee.

Ympyrästä "vastakarvaan" mennessä vastaan tuleva auto ei pysähdy vaikka hyvinkin näkyvästi käsimerkkiä vinkkaan, ja ylittäessä ympyrästä oikealta ulos tuleva volvo joutuu abs:ää hieroen pysähtymään (en tosin ollut eteen menossa ennen kuin näen että pysähtyy). Muutenkin nyt alkaa realisoitumaan ennakoinnin puute kelvin päälle ajaessa kun se auto ei pysähdy näillä keleillä. Kotinurkilla edellisessä alamäessä meni autoilijalla hieman pitkäksi jarrutus, kun selvästi etukäteen ollut varautunut pysähtymään ennen suojatietä.

Hävisin myös työmatkatemmon heittämällä cyclo-kuskille kun hidastin kelville pysäköityjen kolmen auton takia alamäessä ja ajoin penkan kautta. Lienee jotain vammaisten työmiesten autoja ollut kun oli ihan lumen peitossa, ja ihan viralliset pysäköintipaikat olisi ollut noin 50m päässä ylämäkeen. En kyllä ihmisiä nähnyt missään muutenkaan, että kenties vaikka näkymättömiä olleet.

Tänään kiertoliittymässä Corolla-kuski soitti torvea, vaikka näytin jopa suuntaviittaa kiertoliittymää lähestyessäni, jotta "menen tuosta nyt yli tuohon suuntaan".Hiipuvan hetken teki mieli heittää pyörä parkkiin keskelle kelvin jatketta ja mennä tarinoimaan liikennesäännöistä tietämättömän autoilijan kanssa. Niin - ja kiertoliittymään ajaessa on tietysti kolmio ja "törmäilevät fillaristit".. :(

ptaipale
07.11.2016, 23.25
Facebook-rant: torstaina 3.11. aamulla aurattiin loskat pyörätielle, maanantaina 7.11. illalla ne ovat edelleen siellä jäätyneenä, ja uutta lunta on satanut päälle ihan kivasti... ja tämä on "pyöräilypääverkon seutureitti".

https://www.facebook.com/ptaipale/posts/10211088925489610

Pistin kaupungin palautepalveluun viestin, mutta en kyllä odota että se vaikuttaisi suuriakaan.

Muutos on sikäli surkea, että muutamana aiempana talvena talvikunnossapito on ollut varsin OK. Tänä talvena sitä ei ole.

Mohkku
08.11.2016, 06.11
Joo, ja nerokkain tällainen syy on suojatiekäyttäytymisen erityisvalvonta. Pysäköidään siviilipoliisiauto luvattomalle parkkipaikalle suojatien eteen, ja sitten sakotetaan ohitse pysähtymättä ajavia.

Onko tällaista tapahtunut jossain?

brilleaux
08.11.2016, 07.20
^Täähän on ihan oikein. Paitsi että ottaisivat kortin pois sakon sijaan. Muutamaksi vuodeksi.
Kaikki keinot on sallittuja jotta nämä pyöreäpäät saadaan pois liikenteestä. Imo.

The flying Chocobo
08.11.2016, 08.37
Facebook-rant: torstaina 3.11. aamulla aurattiin loskat pyörätielle, maanantaina 7.11. illalla ne ovat edelleen siellä jäätyneenä, ja uutta lunta on satanut päälle ihan kivasti... ja tämä on "pyöräilypääverkon seutureitti".

https://www.facebook.com/ptaipale/posts/10211088925489610

Pistin kaupungin palautepalveluun viestin, mutta en kyllä odota että se vaikuttaisi suuriakaan.

Muutos on sikäli surkea, että muutamana aiempana talvena talvikunnossapito on ollut varsin OK. Tänä talvena sitä ei ole.

Minä muistaisin viime talvena törmänneeni tuohon samaan ilmiöön tuolla samalla paikalla, joten lienee alueen tapa.

tempokisu
08.11.2016, 15.47
Ympyrästä "vastakarvaan" mennessä vastaan tuleva auto ei pysähdy vaikka hyvinkin näkyvästi käsimerkkiä vinkkaan, .

Mitä toimintaa tarkoitat tällä "ympyrästä vastakarvaan" - jos tilanne on kuten ensin ymmärrän ( luultavasti ei sitten ole...), niin en muuten pysähtyisi vaan tulee äänekäs äänimerkki.
Liikenneympyrään menijän pitäisi väistää, ja poistuva myös niitä suojatien ylittäjiä, mutta ehdottomasti kannattaa ensin katsoa mitä ne autot tekee kun eivät läheskään aina pysähdy.
Kuitenkin jos selventäisi tuota vastakarvaan ajamistasi, kiitos.

Ilborg
08.11.2016, 16.21
Mitä toimintaa tarkoitat tällä "ympyrästä vastakarvaan" - jos tilanne on kuten ensin ymmärrän ( luultavasti ei sitten ole...), niin en muuten pysähtyisi vaan tulee äänekäs äänimerkki.
Liikenneympyrään menijän pitäisi väistää, ja poistuva myös niitä suojatien ylittäjiä, mutta ehdottomasti kannattaa ensin katsoa mitä ne autot tekee kun eivät läheskään aina pysähdy.
Kuitenkin jos selventäisi tuota vastakarvaan ajamistasi, kiitos.

vastakarvaan tarkoitten että ajoradan liikennettä vastaan, eli myötäpäivään, ja ajoradalla oleva liikenne siis kiertää ympyrän vastapäivään. Autoileva saattaa katsoa vain vasempaan ympyrään tultaessa ja siten klv:n liikenteen tarkistus oikealle katsoen ei jokaiselle tunnu olevan ihan itsestään selvää. Toki paljon on myös liikenteessä näitä joita ei asia kiinnosta, tai ajattelee "kyllä mä kerkeen".

Istumatyöläinen
08.11.2016, 18.06
Minulle ei selityksenkään jälkeen avautunut yhtään, että millä tavalla Ilborg ympyrässä seikkailee. Ajatko pyörällä ympyrässä myötäpäivään vai mitä ihmettä?

tempokisu
08.11.2016, 18.26
En minäkään ymmärtänyt, mutta voisiko "Herra Vastakarva" kertoa missä hän tässä ajelee, mielestäni pyöräilijä ajaa vaan "toiseen suuntaan" jos niin tekee ajaessaan kelvillä, suhteessa autoihin.
Vastakarvaan on samalla kaistalla väärään suuntaan mun mielestä.

http://3.bp.blogspot.com/_YePNRcvHuvw/TN6fHp4uFgI/AAAAAAAAAQA/M_Cs8UIdjdw/s1600/ympyra.png

Tosi on että moni autoilija vaan menee eikä katso sinne kelville. Pyöräilijän kansii aina katsoa ja seurata mitä auto tekee, ja myös mitä vastakkaisen kaistan auto meinailee ( ainakin Pirkkalassa tuossa suojatien keskellä on usein keskikoroke). Vaikka se olisikin auton velvollisuus antaa tietä, niin oma kommenttini on usein ääneen sanottuna, hei! toi päästää mun, kiva, ja jos mahdollista tulee myös tumpun nosto kiitokseksi.. ja jos kiilaa eteen niin sama tumpun nosto mutta tumppu kämmenpuoli iteenpäin.
Olen usein mennyt kiilaus-tapauksissa sen auton ja kuskin luo jutteleen että mitens ne väistämissäännöt, mutta senjälkeen kun tuli tappouhkaus, niin ehkä en enää mene. Näytän vaan tumppua ja kieltä, pöö.

tvain
08.11.2016, 19.06
Kaksisuuntainen pyörätie (yhdistetty tai ei), johtaa suurempaan määrään risteyskolareita juurikin siksi, että puolet pyöräilijöistä ajaa autoihin nähden "vastakarvaan" eli vasemmanpuoleista liikennettä vaikka ajavatkin pyörätiellä ja aivan sääntöjen mukaan. Mielestäni ensin mainittu ilmaisu oli hyvin ymmärrettävä, ja osoittaa, että kirjoittaja tietää, että yksi sallittu tapa voi olla vaarallisempi kuin toinen sallittu tapa. Hyvä liikenneympäristö perustuu juuri tämän vuoksi yksisuuntaisiin pyöräkaistoihin/kolmitasopyöräteihin, jotta pyörällä liikkuvan ihmisen ei tarvitse "tietää" mikä on turvallisempi tapa, vaan liikenneympäristö ohjaa hänet toimimaan niin.

ptaipale
08.11.2016, 21.28
Minä muistaisin viime talvena törmänneeni tuohon samaan ilmiöön tuolla samalla paikalla, joten lienee alueen tapa.

No ei oikein; viime ja toissa vuonna tuota ei näkynyt (ajan siitä päivittäin).

tempokisu
08.11.2016, 22.52
! Ahaa, nyt valaistui hieman tuo asia kun mainittiin "kaksisuuntainen pyörätie" - sellaisia kammotuksia on juuri tehty Tampereelle, ja mun mielestä eivät helpota tai tee pyöräilystä ollenkaan turvallisempaa.
(tyypillistä tamperelaistoimintaa siis, miten vaan asia ja kulkeminen hankalammaksi saadaan).

The flying Chocobo
09.11.2016, 08.02
No ei oikein; viime ja toissa vuonna tuota ei näkynyt (ajan siitä päivittäin).

Myös viikonloppuisin? Siis ei liene tapa, koska et sitä huomannut. Mutta viime vuonna, tai ainakin viime talvena (siis saattoi olla tämän vuodenkin puolella, luntahan tuli aurattavaksi asti aika myöhään ) vastaava tapaus oli. Muistan lenkillä ollessani tätä kiroilleeni. Viime talvi oli ensimmäinen kun harrastin talvipyöräilyä, siksi tapaus on jäänyt aika hyvin mieleen.

tempokisu
10.11.2016, 18.12
Odoteltiin suojatien vieressä, Ratinan sillan jälkeen ennen sitä työmaata, että valot vaihtuu vihreiksi. Toisen puolen autoille oli jo punainen, mutta oon oppinu että toiselta puolelta tulee vielä autoja aika pitkän aikaa.
Ja tuli vieläkin kaksi. Kuitenkin isä, piti kädessä noin 8v tyttöä lähti että nyt mennään - ja meillä oli vielä punaiset. No jäi siihen jokunen sentti, mutta isä talutti tytön melkein auton alle!
Sen sekunnin kun tämä tapahtui niin huusin ääneen että apua, ja kun vihreet vaihtui oli ihan pakko todeta "vuoden isälle" että ei ny kansisi lähtee auton alle punaisia päin.
Isä alkoi tietysti avautua, että autoille oli punaiset. Ja että mitään ei käyny, sitten kun....vastasin että "..on liian myöhäistä". Jotain se siinä jäi vielä huuteleen.
Jos olisi ukkeli ollu yksin mitään olisi sanonu, mutta ei piruvie jos meinaa viedä lapsensa mukanaan suoraan auton alle, ja/tai näyttää tällaista esimerkkiä että joo mennään vaan kun "autoille on punaset".

Ei kertakaikkiaan. Mä ymmärrän jos kello 03 yöllä jos ketään ei ole missään jossain rauhallisella alueella niin voi mennä, mutta en menisi jos on pieni lapsi mukana. Tampereen keskustassa päin punaisia meneminen on itsemurhayritys.

juakko
14.11.2016, 10.02
Vanhankaupunginlahden ulkoiluväylät näyttävät olevan lähes sataprosenttisesti vedetty ladulle. Luistelualueella mahtuu hyvin kyllä pyöräilemään, mutta hiihtäjät ovat kiukkuisia. Mitenköhän tähän pitäisi suhtautua? Toisaalta ei halua olla harmiksi muille, mutta toisaalta on kohtuutonta jos koko Vanhankaupunginlahden ulkoilualue on lumiseen aikaan off limits kaikilta muilta paitsi hiihtäjiltä

rhubarb
14.11.2016, 11.12
Vanhankaupunginlahden ulkoiluväylät näyttävät olevan lähes sataprosenttisesti vedetty ladulle. Luistelualueella mahtuu hyvin kyllä pyöräilemään, mutta hiihtäjät ovat kiukkuisia. Mitenköhän tähän pitäisi suhtautua? Toisaalta ei halua olla harmiksi muille, mutta toisaalta on kohtuutonta jos koko Vanhankaupunginlahden ulkoilualue on lumiseen aikaan off limits kaikilta muilta paitsi hiihtäjiltä

Ei se kokonaan ole, mutta aina ne idiootit taitavat lanata myös ne kohdat josta menee yksi ainoa tie koko alueen läpi. Olen itse ajellut siinä satunnaisesti, välttäen täysin ainoastaan pyöräily kielletty-merkillä erotetut latuosuudet.

Suosittelen kirjailemaan ulkoiluvirastolle, ehkä ne joskus vielä ymmärtävät. Tälle on muistaakseni myös oma topikkinsa, haulla löytynee.

N-Man
14.11.2016, 12.33
Ei se kokonaan ole, mutta aina ne idiootit taitavat lanata myös ne kohdat josta menee yksi ainoa tie koko alueen läpi. Olen itse ajellut siinä satunnaisesti, välttäen täysin ainoastaan pyöräily kielletty-merkillä erotetut latuosuudet.

Suosittelen kirjailemaan ulkoiluvirastolle, ehkä ne joskus vielä ymmärtävät. Tälle on muistaakseni myös oma topikkinsa, haulla löytynee.

Enitenhän ongelma koskee kävellen liikkuvia ja siksi onkin hankala löytää latu-uraa ilman kengänjälkiä.
Kyllä aina pitäisi olla mahdollisuuksien mukaan joku reitti myös niin jalankulkijoille kuin pyöräilijöillekin hiihtäjien lisäksi. Säilyisivät ne ladutkin paremmassa kunnossa ja myös sopu eri lajien välillä.

Markku Liitiä
14.11.2016, 14.59
https://www.google.fi/maps/@60.4038758,25.0216691,3a,75y,48.5h,90.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJu7PZ7EfAr4jo9QCDmsCCw!2e0!7i1 3312!8i6656

Mitenhän tuon kuvassa näkyvän kelvin ja Kirkkotien risteyksen voisi vielä selvemmin liikennemerkittää, jottei suunnilleen joka neljäs kerta, kun ylitän kadun fillarilla kelviä pitkin, joku auto tunge surutta eteeni. Alkaa ottaa rauhallista miestäkin pikkuhiljaa päähän. Kolmiot molemmin puolin kelviä, pyöristä varoittavat lisäkilvet, tärinäraidat - mitä tuohon vielä voisi laittaa? Puomit autoilijoille?

JN75
14.11.2016, 15.16
Ei ole tullut minun kotinurkilla samankaltaista risteystä vastaan kuin on tämä Kirkkotien risteys, josta Markku Liitiä kirjoittaa. Oma ratkaisuni on ehdottomasti se, että kolmiot pois kokonaan. Itse joutuisin ainakin ajamaan hyvin varovasti tuohon risteykseen, kun en autoilijoiden ajotaitoihin luottaisi ollenkaan tuossakaan risteyksessä. Parempi siis, että kolmioita ei olisi. Tämä risteys on jonkinlainen giljotiini tällä hetkellä.

Oatmeal Stout
14.11.2016, 15.39
^^Se tilanne johtuu vain niistä joviaaleista maalaisista, jotka ovat muuttaneet alle poulen tunnin ajomatkan päähän Helsingistä.

kuovipolku
14.11.2016, 16.27
Nassetädin kanssa samaa mieltä, yllättävää tai ei. Paikallisiin poikkeuksiin liikennesääntöjen mukaisesta pitäisi turvautua vasta vihoviimeisinä, jos ollenkaan. Tuokin lähinnä tuudittaa osaa pyöräilijöistä siihen uskoon että vastaavissa paikoissa pyöräilijällä ei yleensäkään ole väistämisvelvollisuutta.

Mutta jos marssijärjestys jostain syystä halutaan pitää tuollaisena, ei kai ole muuta ratkaisua kuin sellainen oikea hidastetöyssy, mallia iso, korkea ja kulmikas, ja siitä varoittava liikennemerkki molemmin puol

PS Itä-Helsingissä vakiohiekkatiereitillä on kaksikin tienylitystä, joissa pyöräilijä on selvästi ja yksiselitteisesti väistämisvelvollinen, mutta hidastetöyssyillä ilman kolmioita on saatu aikaan tilanne jossa autoilijat väistävät käytännössä aina - ja minäkin olen melko kyllästynyt viittomaan että ei, minunhan tässä kuuluu väistää...

oppes
14.11.2016, 18.42
https://www.google.fi/maps/@60.4038758,25.0216691,3a,75y,48.5h,90.14t/data=!3m6!1e1!3m4!1sJu7PZ7EfAr4jo9QCDmsCCw!2e0!7i1 3312!8i6656

Mitenhän tuon kuvassa näkyvän kelvin ja Kirkkotien risteyksen voisi vielä selvemmin liikennemerkittää, jottei suunnilleen joka neljäs kerta, kun ylitän kadun fillarilla kelviä pitkin, joku auto tunge surutta eteeni. Alkaa ottaa rauhallista miestäkin pikkuhiljaa päähän. Kolmiot molemmin puolin kelviä, pyöristä varoittavat lisäkilvet, tärinäraidat - mitä tuohon vielä voisi laittaa? Puomit autoilijoille?

Millähän logiikalla tuohon on kolmiot autoille laitettu. Ei kait normaalisti autotietä risteävä kelvi ole "etuajo-oikeutettu"?

N-Man
14.11.2016, 18.49
Millähän logiikalla tuohon on kolmiot autoille laitettu. Ei kait normaalisti autotietä risteävä kelvi ole "etuajo-oikeutettu"?

Noilla halutaan käsittääkseni tehdä tietyistä kelveistä pyöräilyn "pääväyliä" jotka ovat sitten etuajo-oikeutettuja vähäisempään autotiehen nähden.
Ei se toki aina ihan loogista ole eikä aina niin.

Mazaa84
14.11.2016, 20.29
Jännä tosiaan tuo Liitiän linkkaama ylityskohta. Maalaus on suojatie eikä pyörätien jatke, eli siitä pitäisi taluttaa. Ja taluttaessa pyöräilijästä tulee jalankulkija jolloin kolmiot ovat taas täysin turhat. Toisella puolella on yhdistetty kevyen liikenteen väylä, toisella puolella jatkuu kävelytienä.. Tämäkin asia tekee siitä erikoisen pyöräilyn laatukäytävän, jos se ei edes jatku kelvinä..

Smo
14.11.2016, 20.36

Jos se on tuon etuajo-oikeutetun autotien rinnalla kulkeva kevli

tvain
14.11.2016, 21.54
Pyöräyttäkää tuota Streetviewiä ympäri niin huomaatte kyseisen risteyksen tosiaan olevan Koskenmäentien suuntaisen pyörätien × Kirkkotien (pelkkä ajorata) välinen risteys kohdassa, jossa pyörätie on noin 15-20 metrin etäisyydellä ajoradasta, jota pyörätie seuraa. Vaaralliseksi tuon tietenkin tekee juuri tuo "liian kaukana" päätiestä oleva etäisyys. Korotettu risteysalue eli hidasteena ajoradalle selkiyttäisi, mutta enpä silti tiedä paraneeko turvallisuus kovin kummoisesti millään keinolla.

N-Man
14.11.2016, 22.04
Pyöräyttäkää tuota Streetviewiä ympäri niin huomaatte kyseisen risteyksen tosiaan olevan Koskenmäentien suuntaisen pyörätien × Kirkkotien (pelkkä ajorata) välinen risteys kohdassa, jossa pyörätie on noin 15-20 metrin etäisyydellä ajoradasta, jota pyörätie seuraa. Vaaralliseksi tuon tietenkin tekee juuri tuo "liian kaukana" päätiestä oleva etäisyys. Korotettu risteysalue eli hidasteena ajoradalle selkiyttäisi, mutta enpä silti tiedä paraneeko turvallisuus kovin kummoisesti millään keinolla.

No toisaalta nuo kolmiot ovat tuossa erittäin hyvin näkyvillä ja kyllä autoilijan pitäisi pystyä niihin reagoimaan ihan samoin jos sivulta tulee kelvi kuin jos sieltä tulisi normaali tie (jota pitkin muuten voisi ihan yhtä hyvin tulla pyörä jota siis pitäisi väistää). Tietysti tuollainen paikka ei ole ihan tavallisimmasta päästä mutta kyllä se on sinällään ihan selkeästi ja yksiselitteisesti merkitty.
Jotenkin huolestuttaa autoilijoiden yleinen liikennemerkkien noudattamiskyky jos noin selkeä paikka aiheuttaa jo ongelmia. Paljon epäselvemmin merkittyjä paikkoja kun on vaikkapa Helsingin kantakaupungissa useita.

paaton
14.11.2016, 22.19

Kuten twain sanoo, niin paikka on selvä. Kolmio on ainoastaan tuon etäisyyden vuoksi. Onhan näitä muuallakin. Ideana ainakin osissa risteyksiä on varmaankin se, että autoilija on jo selvinnyt vilkkaasta risteyksestä kolaroimatta ja nyt olisi aikaa keskittyä pyöräilijäänkin. Fiksusti tehtynä kelvissäkin on pieni hidastemutka ennen ylitystä. Tosin moni porsse kuski varmaan pyyhkii hikeä selvitetyn risteyksen jälkeen ja tajuaa korotetun suojatien vasta öljypohjan kolauksesta.

paaton
14.11.2016, 22.27
Omasta mielestäni tässä kohtaa on nyt kolmiot autoilijoille. Voin kyllä muistaa väärinkin. Pieni mutka kuitenkin pyörille, jolloin vauhtia on pakko hidastaa

Skomakarbölevägen
https://goo.gl/maps/8qHAR8MhFhH2

Edit:Väärä risteys oli...

Mohkku
15.11.2016, 05.55
Jännä tosiaan tuo Liitiän linkkaama ylityskohta. Maalaus on suojatie eikä pyörätien jatke, eli siitä pitäisi taluttaa. Ja taluttaessa pyöräilijästä tulee jalankulkija jolloin kolmiot ovat taas täysin turhat. Toisella puolella on yhdistetty kevyen liikenteen väylä, toisella puolella jatkuu kävelytienä.. Tämäkin asia tekee siitä erikoisen pyöräilyn laatukäytävän, jos se ei edes jatku kelvinä..

Samaa mieltä paatonin ja tvainin kanssa eli klv:n etäisyyteen ajoradasta liittyvää ongelmaa on yritetty rautalankamallinnuksella korjata. Vaikka muitakin ratkaisuja olisi ollut mahdollista käyttää, tuohon on päädytty ja harmillista on se, ettei kaikille autoa ajaville tuo ole riittävän selkeä.

Mazaa84 teki tarkan huomion. Kuvassa joen puoleinen väylä on merkitty jalkakäytäväksi, mutta huikean loogisesti ja vastoin merkkien asettamisohjeita lisäkilvellä sallitaan kuitenkin mopoilu. Kuitenkin ajoradan kolmioiden alla on lisäkilpi "kaksisuuntainen pyörätie". Lännen suunnassa väylä onkin taas merkattu yhdistetyksi klv:ksi, joten lisäkilpi on ihan oikein eli kyseinen klv:n merkki on ilmeisesti uusittu ja vahingossa laitettu jalkakäytävän merkki yhdistetyn väylän merkin sijaan.

Maalaus ei vaikuta tuossa tapauksessa siihen, onko kyseessä pelkkä suojatie vai myös pyörätien jatke. Tässä tapauksessa yhdistetty väylä yksiselitteisesti jatkuu lännestä itään ajettaessa. Se on myös tarkoitettu jatkumaan toisin päin ajettaessa ja koska muuttuu jalkakäytäväksi vasta ajoradan jälkeen, on se myös jatke tähän suuntaan. Eli tienpitäjää voi moittia vain yhden merkin lipsahtamisesta vääräksi, kolmion huomiotta jättäviaä autoilijoita sen sijaan väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä. Se, että autoilija luulee sen perusteella, mitä ei näe*, jotain muuta ja siksi tekee uuden tulkinan kolmion merkityksestä, perustuu tietämättömyyteen ja on lisäksi todella vaarallista. Kuten myös se, ettei edes huomaa kolmiota.

* autoilija ei näe, että väylä on lännen suunnastakin merkattu yhdistetyksi väyläksi. Autoilija näkee enintään sen, että päinvastaiseen suuntaan sitä ei ole merkattu yhdistetyksi väyläksi pl. mopoiluun liittyvä kummajainen.

Googlen kuva on vuodelta 2011, joten onko Markku tuo kohta edelleen kuvan mukainen?

N-Man
15.11.2016, 07.51
Samaa mieltä paatonin ja tvainin kanssa eli klv:n etäisyyteen ajoradasta liittyvää ongelmaa on yritetty rautalankamallinnuksella korjata. Vaikka muitakin ratkaisuja olisi ollut mahdollista käyttää, tuohon on päädytty ja harmillista on se, ettei kaikille autoa ajaville tuo ole riittävän selkeä.

Mazaa84 teki tarkan huomion. Kuvassa joen puoleinen väylä on merkitty jalkakäytäväksi, mutta huikean loogisesti ja vastoin merkkien asettamisohjeita lisäkilvellä sallitaan kuitenkin mopoilu. Kuitenkin ajoradan kolmioiden alla on lisäkilpi "kaksisuuntainen pyörätie". Lännen suunnassa väylä onkin taas merkattu yhdistetyksi klv:ksi, joten lisäkilpi on ihan oikein eli kyseinen klv:n merkki on ilmeisesti uusittu ja vahingossa laitettu jalkakäytävän merkki yhdistetyn väylän merkin sijaan.

Maalaus ei vaikuta tuossa tapauksessa siihen, onko kyseessä pelkkä suojatie vai myös pyörätien jatke. Tässä tapauksessa yhdistetty väylä yksiselitteisesti jatkuu lännestä itään ajettaessa. Se on myös tarkoitettu jatkumaan toisin päin ajettaessa ja koska muuttuu jalkakäytäväksi vasta ajoradan jälkeen, on se myös jatke tähän suuntaan. Eli tienpitäjää voi moittia vain yhden merkin lipsahtamisesta vääräksi, kolmion huomiotta jättäviaä autoilijoita sen sijaan väistämisvelvollisuuden laiminlyönnistä. Se, että autoilija luulee sen perusteella, mitä ei näe*, jotain muuta ja siksi tekee uuden tulkinan kolmion merkityksestä, perustuu tietämättömyyteen ja on lisäksi todella vaarallista. Kuten myös se, ettei edes huomaa kolmiota.

* autoilija ei näe, että väylä on lännen suunnastakin merkattu yhdistetyksi väyläksi. Autoilija näkee enintään sen, että päinvastaiseen suuntaan sitä ei ole merkattu yhdistetyksi väyläksi pl. mopoiluun liittyvä kummajainen.

Googlen kuva on vuodelta 2011, joten onko Markku tuo kohta edelleen kuvan mukainen?

Jos miettii autoilijan "havainnointihierarkiaa" niin kolmion eli väistämisvelvollisuuden pitäisi aina olla se ykkönen. Jos autoilija vielä kolmion nähtyään harhautuu pohtimaan kelvien erilaisia ominaisuuksia ja mahdollisia merkintöjä, ollaan aika lailla metsässä. Valinnat ja ratkaisut kun pitäisi ajossa tehdä sekunnissa eikä aikaa ole toisaalta-toisaalta pohdintoihin kuten tällä palstalla voidaan tehdä.
En tiedä painotetaanko tätä nykyään autokoulussa vai katsellaanko liikaakin mahdollisia knoppitilanteita jolloin se normaali toimintatapa jää iskostumatta päähän.

J.Kottenberg
15.11.2016, 09.14
Jos miettii autoilijan "havainnointihierarkiaa" niin kolmion eli väistämisvelvollisuuden pitäisi aina olla se ykkönen. Jos autoilija vielä kolmion nähtyään harhautuu pohtimaan kelvien erilaisia ominaisuuksia ja mahdollisia merkintöjä, ollaan aika lailla metsässä.

Täysin samaa mieltä. Väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on itselle ainakin sen verran paljon velvoittava että koskaan ei ole tullut mieleen kolmion oltua edessä, mitä pitää väistää ja millä perusteella, kun päällimmäisenä on ikään luin ajatus;"kaikkea pitää väistää". Ja minusta näin kyllä pitäisi kaikkien muidenkin autoa ajavien ajatella.

hece
15.11.2016, 09.58
Täysin samaa mieltä. Väistämisvelvollisuutta osoittava kolmio on itselle ainakin sen verran paljon velvoittava että koskaan ei ole tullut mieleen kolmion oltua edessä, mitä pitää väistää ja millä perusteella, kun päällimmäisenä on ikään luin ajatus;"kaikkea pitää väistää". Ja minusta näin kyllä pitäisi kaikkien muidenkin autoa ajavien ajatella.
Tähän väliin knoppikysymys, milloin kolmion takaa tullessa ei tarvitse väistää aivan kaikkia? Oletetaan nyt että liikutaan autolla ja kyse autojen väistämisestä.

Hääppönen
15.11.2016, 10.08
Vastakkaisesta suunnasta kolmion takaa tulevaa kääntyvää ajoneuvoa.

paaton
15.11.2016, 10.12
Tähän väliin knoppikysymys, milloin kolmion takaa tullessa ei tarvitse väistää aivan kaikkia? Oletetaan nyt että liikutaan autolla ja kyse autojen väistämisestä.

Jos ajat suoraan, niin vastakkaiselta suunnalta tulevaa kääntyvää autoa ei tarvitse väistää. :)

JackOja
15.11.2016, 10.15

Silloin kun mä ajan piipaa-autoa pillit päällä?

hece
15.11.2016, 10.42
Jos ajat suoraan, niin vastakkaiselta suunnalta tulevaa kääntyvää autoa ei tarvitse väistää. :)
Juuri näin. Vaikka vastaantulijalla ei olisikaan kolmiota. Kolmio velvoittaa väistämään risteävän tien liikennettä, vastaantulija ei aja risteävällä tiellä. Näitä yhden kolmion ja neljän suunnan risteyksiä on toki aika vähän ja hyvä niin.

tvain
15.11.2016, 10.45
No knoppikysymykseen vielä tällainen pilkunnussintavastaus, jonka oikeellisuudesta en löisi aivan vetoa, ja jonka merkityksellisyydellä ei käytännössä ole väliä: Kun autoilija kolmion takaa tulee Heinäpolulta Pietolankadulle (https://goo.gl/maps/3UVxCvcXVgM2), hänen tulee väistää yhdistettyä pyöräjalkakäytävää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja (tieliikenneasetus, merkki 231 eli kärkikolmio). Koska jalankulkija ei ole ajoneuvo eikä raitiovaunu, jalankulkija väistää kulkiessaan suoraan Pietolankadun suuntaista pyöräjalkakäytävää... Oleellista paikassa on siis sekä suojatiemaalauksen että suojatien liikennemerkin puute.

Mika A
15.11.2016, 11.12
Mazaa84 teki tarkan huomion. Kuvassa joen puoleinen väylä on merkitty jalkakäytäväksi, mutta huikean loogisesti ja vastoin merkkien asettamisohjeita lisäkilvellä sallitaan kuitenkin mopoilu. (...)
Maalaus ei vaikuta tuossa tapauksessa siihen, onko kyseessä pelkkä suojatie vai myös pyörätien jatke. Tässä tapauksessa yhdistetty väylä yksiselitteisesti jatkuu lännestä itään ajettaessa. Se on myös tarkoitettu jatkumaan toisin päin ajettaessa ja koska muuttuu jalkakäytäväksi vasta ajoradan jälkeen, on se myös jatke tähän suuntaan.
Olen eri mieltä (siis siinä tapauksessa, että suojatien ajoratamaalausta ei ole kuvan ottamisen jälkeen muutettu pyörätien jatkeen ajoratamaalaukseksi). Vaikka joen puoleinen jalkakäytävän merkki olisikin asennettu sinne erehdyksessä, se on kuitenkin voimassa. Ainkaan vuodenvaihteen jälkeen, kun asetuksen siisrtymäkausi loppuu, tuosta ei saisi ajaa pyöräillen yli, vaan jalkautua ja siirtyä Kirkkotielle ajamaan. Vuodenvaihteeseen saakka tuossa saa varmaankin ajamalla ylittää suojatien.

Mohkku
15.11.2016, 11.19
No knoppikysymykseen vielä tällainen pilkunnussintavastaus, jonka oikeellisuudesta en löisi aivan vetoa, ja jonka merkityksellisyydellä ei käytännössä ole väliä: Kun autoilija kolmion takaa tulee Heinäpolulta Pietolankadulle (https://goo.gl/maps/3UVxCvcXVgM2), hänen tulee väistää yhdistettyä pyöräjalkakäytävää käyttäviä ajoneuvoja ja raitiovaunuja (tieliikenneasetus, merkki 231 eli kärkikolmio). Koska jalankulkija ei ole ajoneuvo eikä raitiovaunu, jalankulkija väistää kulkiessaan suoraan Pietolankadun suuntaista pyöräjalkakäytävää... Oleellista paikassa on siis sekä suojatiemaalauksen että suojatien liikennemerkin puute.

Näin minäkin asian ymmärrän. Jalankulkija tulee ajoradalle eli väistää. Yhdestä vastaavasta paikasta laitoin palautetta ja merkit ripeästi paikalle saatiinkin. Maalaukset jäi odottamaan ensi kesää.

Markku Liitiä
15.11.2016, 11.19

Juu, kyllä minun mielestäni.

Noiden kärkikolmioiden välistä menee siis hyvin vilkkaasti liikennöity kelvi Hyrylän keskustasta kohti Hyrylän "läntisiä kaupunginosia". Kolmiot lienee laitettu (kuten täällä jo esitettiin) siksi, että kelvin etäisyys sen kanssa samaan suuntaan menevästä Koskenmäentiestä on parikymmentä metriä. Toinen syy on varmaan se, että Hyrylän keskustan suunnasta tultaessa kelvillä on aika reipas alamäki. Toisesta suunnasta tultaessa on kuvan ulkopuolella pienen matkan päässä vielä isompi alamäki, jonka ansiosta huimapäisen pyöräilijän vauhti ihan vain rullaamalla on ko. risteykseen tullessa parinkympin luokkaa - kesällä ainakin.

Paikka on sellainen, etteivät siitä ulkopaikkakuntalaiset juuri ajele. Autoilijat, jotka eivät kärkikolmioista piittaa, ovat 98-prosenttisesti (meikäläisen mutu-arvio) lähistöllä asuvia ja ajavat ko. paikasta jatkuvasti.

Mohkku
15.11.2016, 11.21
Olen eri mieltä (siis siinä tapauksessa, että suojatien ajoratamaalausta ei ole kuvan ottamisen jälkeen muutettu pyörätien jatkeen ajoratamaalaukseksi). Vaikka joen puoleinen jalkakäytävän merkki olisikin asennettu sinne erehdyksessä, se on kuitenkin voimassa. Ainkaan vuodenvaihteen jälkeen, kun asetuksen siisrtymäkausi loppuu, tuosta ei saisi ajaa pyöräillen yli, vaan jalkautua ja siirtyä Kirkkotielle ajamaan. Vuodenvaihteeseen saakka tuossa saa varmaankin ajamalla ylittää suojatien.

Käsittääkseni jalkakäytävän merkin voimassaolo alkaa vasta merkistä, eikä 7 m sitä ennen.

miw80
15.11.2016, 11.33
Noilla halutaan käsittääkseni tehdä tietyistä kelveistä pyöräilyn "pääväyliä" jotka ovat sitten etuajo-oikeutettuja vähäisempään autotiehen nähden.
Ei se toki aina ihan loogista ole eikä aina niin.

Hmm ptj taitaa olla vielä risteysalueella ja kolmiolla korostetaan vain väistämisvelvollisuutta. Toisesta suunnasta tulevan kolmio on antamassa fillareille etuajo-oikeuden.

Mankeli Apina
15.11.2016, 11.34
Ajattelin kysyä kuka väistää tässä tilanteessa:
https://www.google.fi/maps/@60.3800394,25.634628,3a,75y,53.88h,75.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7X1-CG1t2SO_2ZbAaIJOlw!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.fi/maps/@60.3800394,25.634628,3a,75y,53.88h,75.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7X1-CG1t2SO_2ZbAaIJOlw!2e0!7i13312!8i6656)
Jos pyöräilijä ylittää kuvassa oikealla olevaa suojatietä/pyörätienjatketta ja kuvassa suoraan edestä tulee ajoneuvo joka jatkaa etuajo oikeutettua suuntaan.

Lueskelin sitten tuosta lisäkilvestä (861)
-Sitä pitää käyttää risteyksen kaikissa tulosuunnissa
-Lisäkilpeä ei kuitenkaan saa käyttää, jos pyörätie risteää kääntyvää etuajo oikeutettua suuntaa samassa tasossa.

Eli kaupungille palautetta, väärin merkitty risteys?

paaton
15.11.2016, 11.39
Ajattelin kysyä kuka väistää tässä tilanteessa:
https://www.google.fi/maps/@60.3800394,25.634628,3a,75y,53.88h,75.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7X1-CG1t2SO_2ZbAaIJOlw!2e0!7i13312!8i6656 (https://www.google.fi/maps/@60.3800394,25.634628,3a,75y,53.88h,75.38t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7X1-CG1t2SO_2ZbAaIJOlw!2e0!7i13312!8i6656)
Jos pyöräilijä ylittää kuvassa oikealla olevaa suojatietä/pyörätienjatketta ja kuvassa suoraan edestä tulee ajoneuvo joka jatkaa etuajo oikeutettua suuntaan.

Lueskelin sitten tuosta lisäkilvestä (861)
-Sitä pitää käyttää risteyksen kaikissa tulosuunnissa
-Lisäkilpeä ei kuitenkaan saa käyttää, jos pyörätie risteää kääntyvää etuajo oikeutettua suuntaa samassa tasossa.

Eli kaupungille palautetta, väärin merkitty risteys?

Eihän täällä tulosuunnassa edes ole pyörätietä, eli tuosta ei ajamalla fillarilla mennä.

Edit: Jatkuu se tosiaan risteävän tien molemmin puolin tuon bussipysäkin edestä. Aika hämärä paikka.

Edit2:

Eli jos en tätä kohtaa tajua väärin, niin pyörätie ei tässä kohtaa risteä samassa tasossa. Eli pyörätie ei jatku suoraan toisella puolella. Siellähän on tuo epämääräinen polku. Etuajo-oikeutettu suuntahan tarkoittaa käytännössä samaa kuin suora tie. Eli tässä kohtaa ylitys olisi keskellä suoraa tietä, jolloin pyöräilijä väistää.

Menikö oikein?

Hääppönen
15.11.2016, 11.41
Knoppiksymykseen lisäyksenä; jos kolmion takaa tulevan esim. vastqkkqisesta suunnasta tulevalla onkin tämän artikkelin kuvassa oleva lisäkilpi, homma mutkistuu. :)http://yle.fi/uutiset/3-6307128

oem
15.11.2016, 11.47
Suojatiellä pitää taluttaa.

Mohkku
15.11.2016, 13.05
Tuli vain mieleeni, että tällainenkin viestiketju meillä on olemassa:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?42510-Miten-tässä-kohtaa-tulisi-ajaa-ketju

MacKonte
22.11.2016, 10.22
Mitä ja missä on tappajasepeliä? Meilläpäin on tiet täynnä jotain hiekotussepeliä, mutta ensimmäistäkään rengasta ei ole puhjennut sepelin takia - ei MaraWinteriä, ei Cyclocross Speedia, ei ISP:tä. Tappajasepelistä ei ole siis omakohtaista kokemusta.

Kokemusta on sen sijaan näistä ninjoista - pimeistä koirankusettajista, pimeistä lenkkeilijöistä, pimeistä fillaristeista. Eilen polki Willähteellä vastaan kaveri keltaisella maasturilla, vetimet maksoi varmaan enemmän kuin mun fillarit. Ehkä rahat oli menneet näihin kamppeisiin, kun ei vaatimattomintakaan valoa pimeällä kelvillä kaverilla ollut. Koirankusettajat ja lenkkeilijät pimeytensä lisäksi kulkevat nappikuulokkeet varmaan Finlandiaa pauhaten. Ajat ihan takana ja hakkaat raivona kelloa ilman mitään vaikutusta (paitsi omien korvien soiminen)....

Suomalainenko on vaan niin tyhmä: valittaa pimeydestä, eikä tajua kuitenkaan varustautua liikenteessä edes heijastimella puhumattakaan valoista...

JackOja
22.11.2016, 10.40
Mitä ja missä on tappajasepeliä? Meilläpäin on tiet täynnä jotain hiekotussepeliä...

Teillä varmaan on ihan hiekkaa eikä sepeliä kun sitä hiekkaa on yllinkyllin saatavilla?

MacKonte
22.11.2016, 11.01
Saahan sitä musiikkia kuunnella, kunhan pysyy hereillä muusta liikenteestä. Jos näitä korvalappuninjoja olisi tullut vastaan yksi tai kolme, mutta näitä tapaa päivittäin työmatkalla.

Tämä on toinen meidän suomalaisten jännä juttu: Jos joku ei ole mulle ongelma, ei se voi olla ongelma :) Jos se ei sulle ole ongelma niin jollekin se voi olla....kuten se sepelikin - ei ole mulle ongelma, mutta en kiellä sen olemassaoloa, koska monelle se on ongelma.

MacKonte
23.11.2016, 14.06
Tänä aamuna löytyi sitä tappajasepeliä ja samalla se muodostui ongelmaksi - peräti kaksi kertaa samalla matkalla... lopulta taluttelin fillarin työmaalle ja kotimatkaa varten on vaihdettava vielä kolmas sisuri eteen....

Liityn tässä samalla Tappajasepelin vastustamisyhdistykeen!

Munarello
23.11.2016, 16.26
Tervetuloa kerhoon! :D

Ilborg
23.11.2016, 16.43
vaikka rengas ei puhkeaisi, niin kyllä ainakin kuluminen tuntuu kiihtyvän merkittävästi sepelin levittämisen seurauksena. Yli tuplasti kalliimpia kumeja joutuu uusimaan tuplasti useammin vaikka sitä käytetään noin kolmasosa kesärenkaan ajasta pyörän alla.

Tänään joku autoilija ykkössarjan bemarillaan sitten päätti oikaista suurpellosta kuurinniittyyn tuota reittiä missä on parikin moottoriajoneuvolla ajo kielletty-kylttiä. Alkaa olemaan vissiin ruuhka-aikaan jo niin kätevä reitti että autoilevan ihmisenkin moraali sallii oman edun tavoittelun.

Ilborg
23.11.2016, 18.22
Miksiköhän sitä tappajasepeliö ylipäätään käytetään? Onhan sitä ollut aikoja, jolloin koko sepelihirvitystä ei oltu keksitty. Olisikohan kyseessä lopulta jonkinlainen rahastus?

https://easiointi.espoo.fi/eFeedback/fi/View/51830

....
Siirryimme käyttämään sepeliä hiekan sijasta muutamia vuosia sitten. Syitä on monta:

- Pääkaupunkiseudulla on rakennettu paljon ja harjusora on kulutettu hyvin vähiin. Harjut ovat kuitenkin pohjavesivarannoillemme hyvin tärkeitä.
- Kulmikas sepeli pysyy jään pinnalla paremmin kuin pyöreä, joka lähtee vierimään pelkästä ohi ajavan ajoneuvon aiheuttamasta tuulenpyörteestä
- Kulmikkaan sepelin liukkaudenestovaikutus on hyvä
- Sepelin käyttö on selkeästi edullisempaa kuin muut keinot

Emme siis voi vaihtaa sepeliä johonkin muuhun ratkaisuun.

Pyöräilijällä on kuitenkin mahdollisuus selvitä sepelistä pienimmin hankaluuksin käyttämällä pistosuojattuja ja karkeakuvioisia renkaita. Karkea kuvio on hyvä siksi, että kivet eivät jää kiinni kumin uriin, eivätkä pääse niin helposti puhkaisemaan kumia..

Toivottavasti lopputalvi kuluu ilman rengasrikkoa.
....

MacKonte
23.11.2016, 18.41
Kotimatkalla sitten tappajasepeli söi sekä etu- että takarenkaan!!!!! Takarenkaan korjasin matkalla, eturengas meni pari kilometriä kotoa, joten päätin talutella...

Tilauksessa on Schwalben rankimmin suojatut renkaat, nyt asentelen huomiseksi FlakJacketit. Ne on ainakin viime vuonna kestänyt sepelihyökkäykset!

Munarello
23.11.2016, 18.49
^ Ei varmaan tarvitse lainata muutamaa päivää aikaisempaa viestiä, jossa kyseltiin sepelistä ja rehvasteltiin tuhansista kilometreistä niillä ja näillä nakeilla. :)

Ilborg
23.11.2016, 20.17
Kotimatkalla sitten tappajasepeli söi sekä etu- että takarenkaan!!!!! Takarenkaan korjasin matkalla, eturengas meni pari kilometriä kotoa, joten päätin talutella...

Tilauksessa on Schwalben rankimmin suojatut renkaat, nyt asentelen huomiseksi FlakJacketit. Ne on ainakin viime vuonna kestänyt sepelihyökkäykset!
Ihan mielenkiinnosta että mitkä kumit tappajasepeli murhasi?

Oiskohan kylvetty jotain terävämpää sepeliä tielle? Oliko rengas kuinka ajettu? Harmillisesti ei taida juuri korvauksia saada vaikka olisi nastoja kylvetty liukkaudenestoksi.

hauskasti muuten espoon palautepalvelun vastaus toimisi vaikka vaihtaisi sepeli-sanan tilalle nastan (ehkä hinta poislukien), eli tällainen geneerinen puolustupuhe millaisen voisi mistä tahansa liukkaudentorjuntatavasta pitää. Oikeastaan joku tutkimusdokumentti pitäisi olla noissa vastauksissa linkitettynä jossa voitaisiin perustella sepeli johonkin faktaan perustuen. Myös pystyisi hieman näkemään että kuinka tukeva argumentti hinta on suhteessa sepelin ja suolan välillä kun sepeli kuitenkaan ei ole kovin tehokas, se pitää putsata pois, sekä silti aiheuttaa hengitysoireita. Nyt mennään ihan tällaisella heitolla mistä ei voi todentaa sepelin paremmuutta muihin tapoihin nähden. Espoon tapauksessa haasteena on että eroteltuja pyöräteitä ei juuri ole, ja liukkaudentorjuntaa on pakko tehdä. Mutta pitäisikö sen olla sepelin sijasta jotain muuta...

MacKonte
23.11.2016, 20.49
^ Ei varmaan tarvitse lainata muutamaa päivää aikaisempaa viestiä, jossa kyseltiin sepelistä ja rehvasteltiin tuhansista kilometreistä niillä ja näillä nakeilla. :)
Äläs nyt käännä veistä haavassa...olisi pitänyt olla hiljaa ja koputtaa maalaamatonta puuta :( Nöyrästi tunnustan, että ylpeys käy puhjenneen renkaan edellä...

Renkaat oli Continental Cyclocross Speed, juuri ne kehumani 5000km ongelmitta ajetut ja CaadX:stä cyclosinkulaan siirretyt...nyt ne siirrettiin kierrätykseen.

ihan on sepeliä, mutta turhan paljon ja sateesta märkää. Ensimmäisellä remonttipaikalla kaivoin pienen ja terävän sepelipalan renkaasta ennen uutta sisuria. Joitain vuosia sitten meilläpäin hiekottivat vain kelvin toisen puolen. Toisella puolen voi pyöräillä, vetää muksuja pulkassa ja potkukelkkailla. En tiedä, miksei enää...

GTJamppa
24.11.2016, 10.22
Toinen rengasrikko tällä viikolla, ensimmäinen Nokian nastaton talvikuminen kilon painava rengas. Tänään meni Schwalben Marathon Plussasta läpi, ja kun katsoo tuota sepelinpalaa niin ei ole ihme.

http://i205.photobucket.com/albums/bb92/jpiiroin/DSC_0060.jpg

http://i205.photobucket.com/albums/bb92/jpiiroin/DSC_0061.jpg

El-Carpaso
24.11.2016, 10.33
Huh. Mara plussanhan pitäisi periaatteessa olla täysin puhkeamaton, mutta jos tiet on täynnä tuollaisia nuolenkärkiä niin ei välttämättä umpikumirengaskaan kestäisi.

MacKonte
24.11.2016, 10.57
Harmillista, kun joutuu laittamaan kilon painoiset kumit, ettei sepeli mene läpi. Heti tänään huomasi matkanteossa eron, kun kevyiden Continentalien (360g) tilalla oli järeämmät Specialized FlakJacketit (700g). Tosin sen, mitä vauhdissa menetti, säästi paikkaamiseen kuluvassa ajassa ja pääsi rengasrikoitta töihin :)

ahuji
24.11.2016, 10.59
Ne taitaa teroitella noita kiviä ennen kuin ne kaataa niitä kadulle. 25km schwalben s onella ja 5mm viilto takakumissa. Ilmat tosin pakeni vasta yön aikana. Onneksi tulee nollakeli niin voi taas ajaa hyvällä omatunnolla nastarenkailla

VeeVee
24.11.2016, 11.02
On tuo sepeli mennyt autonrenkaistakin läpi. Osa siitä on todella terävää ja jos sellainen sattuu kohdalle, niin on ihan sama mitkä kumit on alla.Ja sepeli on halpaa tavaraa eli nuo syyt miksi sitä käytetään ovat ihan päteviä syitä, mutta ikävä kyllä ei toimi pyöräilijöille. Joskus kuulee sepelin aiheuttaneen ongelmia esim. koirien tassuille.Ja otsikon alle sopisi perinteiset avautumiset eli paljon valottomia pyöräilijöitä ja heijastinta vailla olevat ihmiset tummissa vaatteissaan. Autoalla ajaessa haittaa vielä enemmän kuin pyörällä ajaessa, varsinkin sateella.

mhelander
24.11.2016, 11.39
Sanoinko jo minne voit työntää ne kevyen liikenteen väylien liukkauden torjuntaan tarkoitetut suolat ?

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

mhelander
24.11.2016, 12.19
Kysyn mielipidettä sitten uudestaan kun olet biltsun Yosemite-merkkisellä polku pyörällä si ajanut suolatuilla teillä vuoden kaksi.

Vastaaminen voi olla vaikeaa jos ruosteen syömä etuhaarukka on pettänyt pitkässä alamäessä ja naamavärkki edellä on vauhtia sitten hiljennelty.

Kaikki kun ei aja ympäri vuoden titaani- tai kuitupyörillä.

MacKonte
24.11.2016, 12.29
Mä en ole suolan kannalla sen paremmin autoilun kuin pyöräilyn kannalta. Suola ruostuttaa, mukava talvinen keli muuttuu loskaksi ja likaiseksi sohjoksi. Suola, olkoon mitä nitraattia hyvänsä, päätyy lopulta juomaveteen. Suola sopii voihin, leipään, kalaan ja muihin herkkuihin, mutta ei tielle!

Autoissa on talvirenkaat, fillariin saa talvirenkaat, kenkiin saa nastapohjia jos ei perinteisellä talvikengällä pysy pystyssä. Aiemmin kerroin, miten Lahden seudulla takavuosina hiekotettiin vain toinen puoli kelvistä ja se toimi hyvin. Miksei se toimisi nykyisin?

karhile
24.11.2016, 12.46
Mä en ole suolan kannalla sen paremmin autoilun kuin pyöräilyn kannalta. Suola ruostuttaa, mukava talvinen keli muuttuu loskaksi ja likaiseksi sohjoksi.
100% samaa mieltä myös lopun kirjoituksesta. Kyllä tuota autoteiden likaista moskaa lentää ihan tarpeeksi aura-autojen toimesta ja muun liikenteen ansiosta välillä kevyenliikenteenkin väylille eikä siinä ajaminen hauskaa ole. En todellakaan halua koko matkaa ajaa siinä mössössä.

MacKonte
24.11.2016, 13.26
Nassetäti: Onko sulla jopa kokemustakin tuolla tavalla puolittain hiekoitetusta kelvistä? Koska epäilet, epäilen ettei ole. Minullapa on ja usealta vuodelta. Esittämiäsi ongelmia ei esiintynyt. Päinvastoin - jopa yleisönosastolla asiaa kiiteltiin ja ihmeteltiin, kun siitä luovuttiin.

En puhu nyt Helsingin kantakaupungin tai Lahden ydinkeskustan jalkakäytävistä, jotka saa hiekottaa ihan miten vaan - niillähän ei ajeta pyörillä, ei potkukelkkailla, harvemmin vedetään lasta pulkassa. Periferiaan vievät työmatkalaisten väylät ovat mulla mielessä. Siellä ei huonojalkaisia vanhuksia pahemmin liiku liukastelemassa.

Munarello
24.11.2016, 13.38
Ruokkikaa tuota rölöttäjää nyt vielä vähän lisää.

mhelander
24.11.2016, 13.40
Trolli voisi käydä tällä maailman talvipyöräilykaupungissa vähän kartuttamassa olematonta kokemuspohjaansa...

Ja tänne ei sitä suolaa. Olkoon talvi ihan talvi lumineen, ilman aina, myös pakkasella, märkää ja liukasta asfalttia.

Markku Liitiä
24.11.2016, 15.40
Kaliumformiaatti on 15 kertaa kalliimpaa kuin suola, joten kaupungit eivät ole siitä kustannussyistä kovin innostuneita. Oli muuten taannoisen minitalven aikana vallan mukavaa ajella autolla, kun pakkasta oli sen verran paljon, ettei katuja ja teitä suolattu.

Ilborg
24.11.2016, 17.32
Toinen rengasrikko tällä viikolla, ensimmäinen Nokian nastaton talvikuminen kilon painava rengas. Tänään meni Schwalben Marathon Plussasta läpi, ja kun katsoo tuota sepelinpalaa niin ei ole ihme.

http://i205.photobucket.com/albums/bb92/jpiiroin/DSC_0060.jpg

http://i205.photobucket.com/albums/bb92/jpiiroin/DSC_0061.jpg
Melkein jos huvitusta on, niin voisit kokeilla antaa palautetta/korvauspyyntöä, ja todistaa että kyseessä oli markkinoiden parhaimmin suojattuja renkaita joka kestää nastojen ja lasin päältä ajamistakin kohtuu hyvin, eli klv on ajokelvottomassa kunnossa.

Näytti muuten tänään olevan useampikin mahdollisesti rengasrikon saanut henkilö espoossa, karkeasti arvioiden yksi kymmentä kilometriä kohden. Kun otetaan huomioon että nyt ei ole edes kovin otollinen pyöräilysää, niin melkoinen prosentti lienee ja saattaa tosiaan kieliä että tänä vuonna on otettu entistä tuhoisampaa sepeliä käyttöön. Täytyy koputtaa puuta ettei vielä ole sattunut omalle kohdalle.

Tassu
24.11.2016, 17.42
Espoon palautepalvelu ryöpsähti kun sitä sepeliä on niin uitusti. Mutta tää oli kyllä helmi.

https://easiointi.espoo.fi/eFeedback/fi/View/51754

Katujen reunakivirakentamista ollaan uusimassa, koska 'pyöräilijöiltä on tullut paljon palautetta'.
Olisikohan niin, että nuo Otaniemen teekkaripyöräilijät nyt ovat vain sitä sukupolvea uuden pyöräliiton populan kanssa, että käyttävät nettiä samalla, kun ajavat siihen katukiveykseen 4 tonnin pyörällään.

Tavallinen käyttäjä (perhe pyöräilemässä) unohtuu tsssä täysin, puhumattakaan lastenvaunukansa, ja vammaiset.
Reunakivi tulee olla SELKEÄSTI EROTETTAVISSA ajoradasta tasoerolla. viis noista 65 km tunnissa pyörätiellä viipottavissa teekkari-hifistelijöistä!

Mikäli Espoo alkaa rakentaa vaarallisia, tasoerottamattomia reunakiveyksiä pienelle (mutta some-äänekkäälle) joukolle teekkaripyöräilijöille, niin Espoo rikkoo yhdenvertaisuuslakia ja mahdollisesti vielä jotain liikenneturvallisuuteen liittyvää lakiakin.

Ottakaa nyt siellä järki käteen, ja tehkää niitä reunakiveyksiä peruskäyttäjille sopivaksi (lapset, perheet lastenvaunuineen, vammaiste ym.) ja TURVALLISIKSI!
Muutoin Espoo löytää taas itsensä mediasta ja oikeudesta, kun liikenneturvallisuus ei toteudu Espoossa, edes reunakivissä!
Monta kuollutta pitää taas olla, että Espoo noudattaa lakeja...

Aakoo
24.11.2016, 17.49
Espoossa kylvetään tällaisia pitkin katuja:
http://i101.photobucket.com/albums/m45/KooAa/IMG_20161124_173128_zpskqeemfk1.jpg

Tuo meni aamulla kumista läpi, ja katulampun valossa vesisateessa suoritetun renkaanvaihdon jälkeen pääsin jatkamaan matkaa. Iltapäivällä kotimatkalla meni rengas uudestaan, ja yllätys oli aikamoinen kun kaivelin kymmenkunta samanlaista kumin sisältä matkalta kohti sisuria. Kaikki olivat tuollaista valkoista kiveä, ja teräviä kuin mikä. Renkaana oli Clement X'Plor USH, jota en nyt heti suosittele miksikään rospuuttokelin renkaaksi. Lopulta toinen rengasrikko lopetti matkan pyörähuollon kohdalle, mistä ostin suosiolla toisen takarenkaan ja sisurin ja jatkoin himaan.

Kokeilin huvikseni leikata tuolla paperia, onnistui ihan helposti. Mistäköhän Espoo on tänä vuonna sepelit hankkinut?

JackOja
24.11.2016, 18.12
...Kaikki olivat tuollaista valkoista kiveä...
Kokeilin huvikseni leikata tuolla paperia, onnistui ihan helposti....

Se o kvartsia se. Koita naarmuttaako lasia.

Premnas
24.11.2016, 18.54
Hauskinta näissä sepelipalautteiden vastauksissa on se että ratkaisuksi tarjotaan paremmin pistosuojattua rengasta. Kun se sepeli menee siitäkin läpi. Eli missään nimessä ei tätä liian terävää sepeliä voida lakata käyttämästä. Jos ajoradoille kylvettäisiin esim. nauloja liukkaudenestoksi ja sitten autoilijat laittaisivat palautetta että kun nämä naulat puhkovat renkaat, niin olisikohan vastaus silti "kannattaa käyttää nappulakuvioitua paremmin pistosuojattua rengasta"?

Kalle H
24.11.2016, 23.49
Renkaana oli Clement X'Plor USH, jota en nyt heti suosittele miksikään rospuuttokelin renkaaksi. Lopulta toinen rengasrikko lopetti matkan pyörähuollon kohdalle, mistä ostin suosiolla toisen takarenkaan ja sisurin ja jatkoin himaan.
Tollaset nuolenkärjen muotoiset piikit menee kyllä lopulta ihan kaikista renkaista läpi ja puhkovat sen sisurin. Kannattaa viimeistään nyt sepeliaikana heittää sisurit mäkeen ja litkuttaa renkaat tubelessina vanteille. Itsellä on ainakin vähentänyt todella paljon sepelivaurioita (ja kaikkian muitakin puhkeamisia) tuo tubeless asennus.

Kalle H
25.11.2016, 10.19
En kyllä kerta kaikkiaan ymmärrä, että miksi tuota suolaa tai edes sitä sepeliä pitää levittää noille kelveille. Kyllä talvipyöräilijällä pitää olla käytössä sellaiset renkaat ja varustus, että auratulla kelvillä pärjää ilman, että sitä pitää suolata tai muuten pilata. Suolaaminen johtaa nopeesti vain siihen, että väylä on sellaista loskalöröä.

Harvoin noita pienempiä teitäkään suolataan, joten en ole ainakaan omilla reiteilläni ajaessa törmännyt kovin monesti siihen, että talviajan "GG-/maantielenkkiä" ajaessa joutuisi polkemaan ainakaan pitkiä matkoja suolaisessa loskamössössä.

Trollia tässä varmaan tuli taas ruokittua, mutta kyllä vaan ihmetyttää tuo suolan ihastelu ja se, että talvikeleistä pitäisi suolan avulla pyrkiä tekemään kesäkeli.

Oatmeal Stout
25.11.2016, 10.28
En kyllä kerta kaikkiaan ymmärrä, että miksi tuota suolaa tai edes sitä sepeliä pitää levittää noille kelveille.
Toki parantamaan pitoa niille klv:lle pysäköiville ajoneuvoille, joilla ei ole talvirengaspakkoa, ja myös henkilöliikuttimilla esteettömästi kulkeville, niihin ei saa talvirenkaita kuin myös rollaattorien käyttäjille.

Kalle H
25.11.2016, 11.27
En pidä itsenäni suoranaisena aktivistina, vaikka sillä nimellä minuun ilmeisesti tuossa viittaatkin. Pitoa tai ajomukavuutta ei välttämättä tule suolaamisella yhtään lisää, koska sillä saadaan monesti aikaan se, että hyvä ja napakka lumi/jää muuttu sellaiseksi puuroksi, jossa on sitten todella ikävä ja jopa vaarallista ajaa. Varusteet ja renkaat pitää kuitenkin talvella monesti valita sen mukaan, että renkailla pärjää myös jäällä/lumella, jolloin lumen/jään keinotekoinen sulatus on monessa kohtaan ihan turhaa puuhaa. Oman kokemuksen mukaan nastarenkaalla (kokemuksia Gravdal- ja ISP-renkaista) on myös mukavempi ajaa lumella/jäällä ja sen käyttäytyminen on myös paremmin annakoitavaa, kuin mitä paljaalla asfaltilla. Esimerkiksi ISP-renkaiden kanssa kaaduin 3 talven aikana kaksi kertaa kuivalla asfaltilla, mutta en kertaakaan lumella tai jäällä, vika oli tietysti oma ajovirhe/ennakointi, mutta pyörä lähti molemmilla kerroilla alta kyllä aivan yllättäen.

Kyllä tuo sepeli on oman kokemukseni sekä lukemieni kommenttien perusteella aivan nimensä veroista, tällä sivulla on hyviä esimerkkejä noista sepelisiruista, joita olen itsekkin kaivellut renkaista.

rhubarb
25.11.2016, 11.54
talvipyöräilijällä

Idea on se ettei tarvitse kuulua mihinkään talvipyöräilyn erikoisjoukkoihin voidakseen olla turvautumatta autoon talvisin.

oem
25.11.2016, 12.23
Hauskinta näissä sepelipalautteiden vastauksissa on se että ratkaisuksi tarjotaan paremmin pistosuojattua rengasta. Kun se sepeli menee siitäkin läpi. Eli missään nimessä ei tätä liian terävää sepeliä voida lakata käyttämästä. Jos ajoradoille kylvettäisiin esim. nauloja liukkaudenestoksi ja sitten autoilijat laittaisivat palautetta että kun nämä naulat puhkovat renkaat, niin olisikohan vastaus silti "kannattaa käyttää nappulakuvioitua paremmin pistosuojattua rengasta"?
Hauskaa tai ei niin oikea neuvo.

Itellä ei muusta kokemusta kuin Smart Sam ja siitä wired malli jossa saattaa olla taittuvaa jäykempi "vyö".
Kävis järkeen että pehmeään kumiin tarttuu terävä sepeli helpommin ja pääsee ohuen tai harvan kudoksen läpi ainakin nopeammin kuin paksun ja tiheän.

Kalle H
25.11.2016, 12.29
Idea on se ettei tarvitse kuulua mihinkään talvipyöräilyn erikoisjoukkoihin voidakseen olla turvautumatta autoon talvisin.
Eihän sitä nyt tarvitse kuulu mihinkään erikoisjoukkoon, vaikka fillarissa ne nastarenkaat olla olisikin. Vaihtaahan sitä monet autoonkin talvirenkaat, vaikka eivät kuulu mihinkään varsinaiseen talviautoilijoiden eliittijoukkoon.

Jotenkin sitä on itse vain tottunut sopeutumaan Suomen eri vuodenaikoihin ja sovittamaan omaa toimintaa/varusteita vuodenajan mukaa. Jotenkin tuo kelvien mikroilmaston liiallinen muokkaaminen tuntuu itselle todella oudolta ajatukselta. Jos luottaa liikaa siihen, että kelvit on suolattu ja jäätä ei ole, niin siinä voi äkkiä tulla ikävänä yllätyksenä jäinen risteys, jossa sitten pitoa ei enää olekkaan.

oppes
25.11.2016, 17.14
Vuosi sitten syksyllä meni ensimmäisiin sepeleihin 6 sisuria parissa viikossa! Tuosta hermostuin ja tilasin Schwalben pistosuojatut suvikumit enkä tuon jälkeen n. 5tkm:n aikana noilla rinkuloilla paikannut yhtään gummia [peukkua noille]. Jostain syystä nuo nastoitetut talvi-Marat tuntuvat myös hyvin kestäviltä tai kuviointi torjuu noita "nuolenkärkiä" riittävästi. Päätäni koputtaen voin todeta, että ei mennyt viime talvena, eikä tähän mennessä piikkirengas-aikana vielä ensimmäistäkään kumia. Näin syksyllä / talvella voi sanoa että 90% ajoistani tapahtuu sepelöidyillä kelveillä. Kilometrejä tulee tuollaista 7,5tkm vauhtia vuodessa. Tämän kirjoitettuani tietty vietänkin ensi viikon joka päivän paikaten renkaita :)

Ja piti vielä sanomani, jotta suola ynnä muut kemialliset "mössönluojat" on hyvin syvältä /C:stä. En ole edes korroosiosta huolissani, mutta tuo saatanallinen mössö-/mujukerros, jonka tuo pakkasella sitten synnyttää on kyllä niin veemäistä...

Ilborg
25.11.2016, 21.07
En pidä itsenäni suoranaisena aktivistina, vaikka sillä nimellä minuun ilmeisesti tuossa viittaatkin. Pitoa tai ajomukavuutta ei välttämättä tule suolaamisella yhtään lisää, koska sillä saadaan monesti aikaan se, että hyvä ja napakka lumi/jää muuttu sellaiseksi puuroksi, jossa on sitten todella ikävä ja jopa vaarallista ajaa. Varusteet ja renkaat pitää kuitenkin talvella monesti valita sen mukaan, että renkailla pärjää myös jäällä/lumella, jolloin lumen/jään keinotekoinen sulatus on monessa kohtaan ihan turhaa puuhaa. Oman kokemuksen mukaan nastarenkaalla (kokemuksia Gravdal- ja ISP-renkaista) on myös mukavempi ajaa lumella/jäällä ja sen käyttäytyminen on myös paremmin annakoitavaa, kuin mitä paljaalla asfaltilla. Esimerkiksi ISP-renkaiden kanssa kaaduin 3 talven aikana kaksi kertaa kuivalla asfaltilla, mutta en kertaakaan lumella tai jäällä, vika oli tietysti oma ajovirhe/ennakointi, mutta pyörä lähti molemmilla kerroilla alta kyllä aivan yllättäen.

Kyllä tuo sepeli on oman kokemukseni sekä lukemieni kommenttien perusteella aivan nimensä veroista, tällä sivulla on hyviä esimerkkejä noista sepelisiruista, joita olen itsekkin kaivellut renkaista.

Tässä rannikolla itse ehkä näkisin suolaamisen mahdollisuutena estää tai ainakin lyhentää sitä suojakelien sohjomössöä mitä aina pakkasten välissä on. Toki auraus olisi selvästi kivempi, mutta käsittääkseni kaluston määrä on aika minimissään, jolloin pientä ennakointia sallisin suolan kanssa. Mutta samaa mieltä sikäli että pyörään voidaan vaatia sellaisia talvikumeja joilla jäälläkin pärjää, mutta esimerkiksi jos nastarenkaassa on vain yksi nastarivistö per puoli, niin jäätynyt sohjo on kyllä melkoisen epämielyttävä ajaa kun rengas kulkee urissa joista nouseminen tarkoittaa pääosin seuraavan löytämistä. Sohjoutunut paksumpi polanne taas alkaa olemaan läskipyörälle sopivaa kauraa. Monta muutakin asiaa on mennyt yleensä pieleen että tuohon tilanteeseen päästään, jotka suurelta osin liittyy rajalliseen budjettiin. Ongelmana vain on vaatimus että liukkaudenesto pitää olla hoidettu jotta kunta ei ole vastuussa kaatuneista janttereista, ja sepeli on käytännössä vapaudu-vastuusta-kortti ihan tehottomuudesta tai tuhovoimasta välittämättä. Ei tuo liukkaudenesto ole ihan simppeliä kun tavotteita voi olla monia, ja etenkin kun nyt pitää yrittää miellyttää muitakin käyttäjäryhmiä kun fillaristeja, koska kunta ei ole rakentanut erillisiä väyliä pyöräilyyn. Suolalla voi kuitenkin yrittää joko tehdä kesäkelin kuten ajoradalla yritetään, tai sitten yrittää estää pelkästään liukkautta suolaamalla joko jäätynyttä tai jäärymisriskissä olevaa tietä, tai pelkästään lyhentää sohjokausia (joka taas tosin poistaa jäätä jos on luvassa vain muutama lämmin päivä). Yleisin strategia tuntuu olevan kesäkelin tavoittelu koska se on yksinkertaisin logiikaltaan, muut vaatisi tarkempaa analyysiä tulevasta ja tämänhetkisestä tilasta.

Kokemusta on myös pienemmästä kaupungista 50km pohjoiseen, ja siellä ei aurauksen lisäksi käytännössä tehty muuta, mutta oikeastaan ei tarvinnutkaan. Kolmesta viiteen astetta kylmempi ilmasto poisti sohjokelit lähes kokonaan talvesta ja maltilliset liikennemäärät ei jäädyttänyt tietäkään, ja myös vähäisempi sademäärä piti huolen että polanteet ei välissä kerennyt niin korkeiksi.

_ava_
26.11.2016, 16.57
Helvetin perkele Teiskontien, kuulemma aurattavuuden suhteen "A-luokan" kevyenliikenteen väylää. Aamulla oli yhtä saatanaa ajelle loskassa kaupungille ja vielä hetki sitten paluumatkalla samat loskat, osin tien puolelta aurattuina makasivat paikoillaan. Sääennustetta kun katselen, niin helvetin mielenkiintoista lienee huomenna ajella töihin aamusella, kun tuo loska ehtinee jäätyä yön aikana. Tuloksena siis jäinen ja uritettu kevyenliikenteen väylä, parasta A-luokkaa.

Toivoa sopii, että illan aikana aurataan. Todennäköisesti odottavat ainakin, että alkaa sunnuntailisät juosta, ennen kuin asialle tehdään mitään. Mikä siinä on niin hankalaa vaikka hieman harja-autoa näyttää tuollekin väylälle, ettei tappajauria synny. Perkele sentään.

Gulliver
26.11.2016, 18.37
Kun olen katsellut vide3oita yotybesta niin monasti olen kateellinen pyöräteille muissa maissa , vaikka meidän perlandiamme pitäisi olla malliesimerkki kevyenliikenteen teistä.

Ehdottomasti parempi olisi erottaa pyöräkaista omakseen, olen lopen kyllästynyt siihen että ihmiset eivät tajua välitä kävellä oiklela puoilella vaan hortoilevat missä sattuu tiellä.

Tästä olisi helppo päästä eroon laittmalla aitoja pyörilijöiden ja jalanharharhailijoiden väliin.

Pahin on 2 akkaa jotka täyttävät riinatusten koko tien.

Nyt kun sähköpyörät yleiotyvät kovaa vauhtia niin työmatklaien kauppamatkailen tulee sit 25kmh ja haluu tulla sitä.
Ilmass ahisee suuria oonettomuuksia.

Omalla kohdallani pahimpia ovat ollet äidit käännyköineen. 2 kertaa olen ollut lähellä tappaa pinen lapsen , sillä että ajan pyörätietä.
Lievä alamäki ja onnistun runttaamaan läskini omani ja allni olevan cyclen 40kmh vauhtiin ja ja 3..5 vuotias lapsi harhailee tiellä lähelle eteeeni kun äiti jorisee kännykkään.

Ja nyt kun on helppoa tilata vaikk 100w mosa jalkajallussiseen pyörää ja viilettää 50 kmh kosti sitä kerssa ei pelkkä jalkajarru tee sitä mitä onnisuntu olen heittämällä hydraulisilla paniikki jarrutuksen että ei lapsi poloine pääse hengestään.

Tokalla kerralla poltin päreeeni totaalisesti ja ripitin äitiä ja uhkasin ilmoitella sossuille miten laittoi lapsensa vaaraan. Akan komennti minulle oli älä kaahaa pyörätiellä, kun kaikki olikin minun vikaani ja hänens kersnas a saa heilua tiellä missä sattuu onhan se jalkakäytävä. on on mutta puoliksi.

Siksi harras toiveeni on aitoja tarvitaan.

Laskin yhden suoran kosti kauppa 1kmh 8 kertaa joiduin pujottelmaan kello 17 koska pyörie ei ollut tyhjä jalankulkijoista.

Tässä esimerkki mitä teillä likkuu manuaali jarrut 750w tehoa huiput 60kmh

https://www.youtube.com/watch?v=-2xralfcvjA

Ensi suvena kun omani sähköistän yritän päästä eroon siitä että "ei halua jarrutella ja taas sotkea vauhtiin"
Koska anna mottorin kiihytellä niin yritän hiljennellä ihmisten kohalla.

Gulliver
26.11.2016, 18.44
tässä videossa se hyvin näkyy perus sykkeli ja kaveri jurruttaa 25 vauhtia ja heps siihen hyppä kersa eteen mitäs teet. (siis ajatuksena..sehän ajaa 40 mailia eli liki 70 kmh tolla)

https://www.youtube.com/watch?v=UJbGmWgIzIc&t

Munarello
26.11.2016, 19.10
Siis mitä ihmettä minä juuri luin??

PK1
26.11.2016, 19.23
^Vaikeaselkoista oli, mutta luulen että kyseessä oli ripittäytyminen oman väärin arvioidun tilannenopeuden seurauksista.

pee
26.11.2016, 19.32
Jotenkin epäilen, että sähköpyöräilevien pokemon-teinien ja papparaisten yleistyessä tuo ns. oikea tilannenopeus saattaa olla pahasti uhattuna. Etukäteisavautuminen tulevaa kesää varten :)

Blackborow
26.11.2016, 19.38
Voisiko sen korkin sulkea ja kokeilla aamulla uudestaan.

-jamo-
27.11.2016, 07.18
Jos ajonopeus liikkuu 40 km/h tietämillä niin kantsii siirtyä kevyen liikenteen väylältä autotielle. Itse ajelen nykyään enimmäkseen autojen kiusana kun niiden seassa olo on turvallisempi kuin kelvillä, missä on koiramammoja, lapsia, pokemon-teinejä ja autot kääntyy suojatiellä päälle jne.

oppes
27.11.2016, 08.38
Melkoista tajunnanvirtaa tuossa yllä... :( Samaa mieltä -jamo-n kanssa. Jos pääasia on saada pidettyä vauhti päällä ja vielä vedellä sähkön voimalla "ylinopeuksia" paikassa kuin paikassa, niin kelvi on pääsääntöisesti kyllä aivan väärä paikka tuolle. Ajoradalle vaan autojen sekaan. Kaikille turvallisempi vaihtoehto.

Tassu
27.11.2016, 09.54
^ ja ^^ komps. Kun autoilijat tajuaa sen / hyväksyy sen / muuttaa asennetta niin kaikille parempi vaihtoehto.

Eilen tuli tööttiä kahteen kertaan. Ekassa tapauksessa tulin sivutieltä ns. päätielle (valoista), jolla ajoin reilu 50 metriä ja sit pois. Tämän matkan aikana töötti ja ikkuna auki ja avautuminen. Hillitsin itseni ja avauduin vain näyttämällä fin... eiku peukkua alaspäin.

Toisessa tapauksessa sama juttu, mutta nyt ajoin ajoradalla sen 150 m. Taas tuli tööttiä. Tai voihan se olla, että autoilija töötttäs sen takia, että lähtee ohi käyttäen sitä TOISTA SAMAAN suuntaan menevää kaistaa hyväksi.

Suhteellisen haasteellista löytää sellaiset ajoreitit, että sepeliajot jäis mahd. vähäiseksi. Toistaiseksi olen kuitenkin onnistunut suht hyvin.

Analog Kid
27.11.2016, 10.31
Helvetin perkele Teiskontien, kuulemma aurattavuuden suhteen "A-luokan" kevyenliikenteen väylää. Aamulla oli yhtä saatanaa ajelle loskassa kaupungille ja vielä hetki sitten paluumatkalla samat loskat, osin tien puolelta aurattuina makasivat paikoillaan. Sääennustetta kun katselen, niin helvetin mielenkiintoista lienee huomenna ajella töihin aamusella, kun tuo loska ehtinee jäätyä yön aikana. Tuloksena siis jäinen ja uritettu kevyenliikenteen väylä, parasta A-luokkaa.

Toivoa sopii, että illan aikana aurataan. Todennäköisesti odottavat ainakin, että alkaa sunnuntailisät juosta, ennen kuin asialle tehdään mitään. Mikä siinä on niin hankalaa vaikka hieman harja-autoa näyttää tuollekin väylälle, ettei tappajauria synny. Perkele sentään.

Kannattaa nyt vaan tottua siihen ettei täällä Tampereella noita kelvejä viikonloppuisin kolata puhtaaksi. Ei ole moneen talveen niin tehty.

Ilborg
27.11.2016, 16.39
Muiden toiminnasta purnaavat monesti näkee asian hyvin suppeassa laajuudessa... jos otetaan vaikka autoilijan kannalta että fillaristi ajaa ajoradalla, niin vaihtoehtona on että se sama fillaristi poukkoilisi aina silloisen klv:n suuntaisesti ajoradan ylitse, tai singahtaa auton keulan editse kun olet autoa pukkaamassa jonkun aidan takaa klv:n ylitse risteyksessä. Ei mietitä vaihtoehtoa tai syitä hetkeäkään, vaan annetaan tunteiden ottaa valta jolloin käytännössä alitajuisesti ajatellaan että toinen ihan tarkoituksella yrittää ärsyttää. Eipä monet edes tiedä että missä pyörän paikka on, vaan oletetaan ettei se varmasti ajorata ole.

Pikkulauri
28.11.2016, 10.05
Kannattaa nyt vaan tottua siihen ettei täällä Tampereella noita kelvejä viikonloppuisin kolata puhtaaksi. Ei ole moneen talveen niin tehty.

Joskus takavuosina, kun lunta tuli niin perusteellisesti viikonloppuna, eikä kelveille tehty yhtään mitään, niin joku kaupungin tyyppi syytä moiselle toiminnalle kysyttäessä totesi, että "lumi satoi väärään aikaan". Toivottavasti, ennen seuravaa lumisadetta, kyseinen sadealue tiedustelee kaupungin virkamiesjohdolta oikean ajankohdan alkamiselleen, jotta väylien "talvikunnossapito" onnistuu. Meinaan, aamulla oli ihan kiva ajella siinä kevlille jäätyneellä pöperöllä. Onneksi on kohtuullisen hyvät renkaat ja notkea vartalo...

MacKonte
28.11.2016, 10.31
Meillä kaksi kuntaa (Lahti + Nastola) yhdistyi viime vuodenvaihteessa. Pahan ilman linnut ovat ennen sitä ja sen jälkeen uhonneet, kuinka itäisemmän kaupunginosan palvelut tulevat heikkenemään kaikilta osin. Tämän vuoden aikana on saatu vuosikymmeniä pimeänä olleelle kelville katuvalot, uutta kelvinpätkää samalle suunnalle ja kelvien auraus on ollut aivan ensiluokkaista. Lauantain loskakelien jälkeen kelvit oli melkein nuoltu puhtaaksi ja vain viime yönä satanut parisenttinen lumikerros pinnassa. Oli ilo päästellä menemään tasaista pintaa :)

Vuosi sitten kelveille jäätyi Nastolandiassakin Pikkulaurin kuvaamaa Tampperelaista pöpperöä...

Munarello
03.12.2016, 15.02
Sattui vähän kumma kohtaaminen tänään tuolla: https://www.google.fi/maps/@61.7003902,27.2819229,3a,75y,231.49h,65.13t/data=!3m6!1e1!3m4!1syt499UWtqIOAEQKTh45Owg!2e0!7i1 3312!8i6656
Tuolta sivukadulta saavuin ja käännyin oikealle eli tuolle kapealle väylälle. Joku vanhempi pariskunta löntysteli vähän matkan päässä vastaan. Katsoin, että emme tule mahtumaan kaikki kolme rinnan sivuuttamaan eikä arvon pariskunta tee elettäkään antaakseen tilaa. Ei siinä sitten auttanut muu kuin pysähtyä ja odottaa että painuvat matkoihinsa. Herra suurherra vielä sivuuttaessaan mutisi jotain käsittämätöntä eksymisestä. En oikein osannut suhtautua mitenkään joten jätin omaan arvoonsa vaikka mielessä kävi sellainenkin sana kuin "avohoitopotilas". Jonkinlaisen motiivin vastaantulijan käytökseen keksin kun noin sata metriä myöhemmin tien laidassa on jalkakäytävän merkki. Eli kai minun olisi siis pitänyt jotenkin tietää, että kyseessä onkin jalkakäytävä vaikka siinä päässä väylää ei ole minkäänlaista liikennemerkkiä? Toiseen suuntaan väylä kuitenkin jatkuu kevlinä. Pitääkö minun nyt käydä antautumassa poliisille kun nyt näin viatonta jalkamiestä noin sorrin? :)

Mukavampi kohtaaminen sattui myöhemmin kun liikennevaloissa joku vanhempi setä alkoi kyselemään lösöpyörästäni.

oem
03.12.2016, 15.48
^Saako siinä ajaa polkupyörällä?

Munarello
03.12.2016, 15.52
Minua kiinnostaa enemmän se, että miten voin tietää saako ajaa vai ei, jos sitä ei ole mitenkään merkitty..?

oem
03.12.2016, 15.57
Ei siinä ainakaan ole sen sallivia merkkejä. Jalkakäytävää ei yleensä merkitä.

tvain
03.12.2016, 16.21
Tieliikennelaki
2 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#L1P2) MääritelmiäTieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
7) jalkakäytävällä jalankulkijoille tarkoitettua ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa tai erillistä tietä; (24.6.2010/624) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a24.6.2010-624)
13) pyörätiellä polkupyöräliikenteelle tarkoitettua, liikennemerkillä osoitettua, ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä tien osaa taikka erillistä tietä; (7.5.1997/414) (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a7.5.1997-414)
Tieliikenneasetus (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182#L3P15)
Merkki 421
Merkillä osoitetaan ajoradasta rakenteellisesti erotettua tai erillistä jalkakäytävää, jota jalankulkijan on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan. Muut kuin jalankulkijat ja tieliikennelain 8 §:n 2 momentissa ja 45 §:ssä mainitut tienkäyttäjät eivät saa käyttää merkillä osoitettua jalkakäytävää. Merkkiä ei yleensä käytetä osoittamaan korotettua jalkakäytävää.

http://www.finlex.fi/data/sdliite/sd/421.gif
421. Jalkakäytävä

Munarello
03.12.2016, 16.21
No kun minä ilmeisesti jalkakäytävällä ajelin, niin tein sen ihan omaa pöljyyttäni ja jos olisin sen tajunnut niin olisin siirtynyt kadun toiselle puolelle merkitylle kevlille. Mistä pääsen siihen oivallukseen, että eipä tuolla kannata (minä itse mukaanlukien) kenenkään alkaa ketään mielenosoituksellisesti kouluttamaan, koska virheitä sattuu kaikille.

Edit: Kuinka moni aktiivisesti muistaa katseellaan hakea joka kadunkulmassa kevlin merkkiä? :)

tvain
03.12.2016, 16.23
Sitä voi kukin tahollaan pohtia, että miten tuon joissain tilanteessa oikeasti erottaa kun liikennesuunnittelija on sijoitellut merkit miten sattuu, ja pyörätie-merkin voimassaoloa ei ole määritelty. Helpottaa kun ymmärtää sen, että pyörätien liikennemerkki on määräysmerkki. Kun ajat sen ohi, siirryt ajamaan pyörätielle. Muutoin ajat ajoneuvollasi ajoradalla.

tvain
03.12.2016, 16.27
No kun minä ilmeisesti jalkakäytävällä ajelin, niin tein sen ihan omaa pöljyyttäni ja jos olisin sen tajunnut niin olisin siirtynyt kadun toiselle puolelle merkitylle kevlille. Mistä pääsen siihen oivallukseen, että eipä tuolla kannata (minä itse mukaanlukien) kenenkään alkaa ketään mielenosoituksellisesti kouluttamaan, koska virheitä sattuu kaikille.

Niin, virheitä sattuu, ja elämä jatkuu. Kun katson tuota Googlemapsin kuvaa, ja tuon jalkakäytävän en leveyttä vaan kapeutta, niin en osaa enkä halua antaa sinulle kuitenkaan kovasti empatiaa. :)

Munarello
03.12.2016, 16.38
^No voi harmi.

MacKonte
03.12.2016, 16.38
Ei siinä ainakaan ole sen sallivia merkkejä. Jalkakäytävää ei yleensä merkitä.
Lahdessa Hirsimetsäntiellä (on kyllä muuallakin täällä) on mielenkiintoinen seikkailurata. Joutjärveä kohden itään ajettaessa on välillä pyöräilyn kieltävä merkki, välillä pyörätien merkki ja välillä ei mitään merkkiä. Toisesta suunnasta eräässä kohden on jossain kohdassa jalkakäytävän merkki.

Olen Munarellon kanssa ilmeisen samaa mieltä: jos on pyörätie ja se on merkitty, pitää myös merkitä, jos pyörätie päättyy tai jos kyseessä on vain jalkakäytävä.

Munarello
03.12.2016, 16.44
^Taisi olla niin, että pyörätien päättymiselle ei ole olemassa liikennemerkkiä. Mutta eikö silloin jalkakäytävän merkki puolustaisi paikkaansa? En kyllä ole ihan varma, voiko väylän leveyden perusteella voi vetää sen kummempia johtopäätöksiä.

_ava_
03.12.2016, 17.02
On näitä ihmetystä herättäviä paikkoja muuallakin. Työmatkani kun kulkee useasti alla olevan kuvan suuntaan "Ensiapu", niin mietin miten tuota fillarilla oikein kuuluisi pykälien mukaan ajella. Yhdessä tolpassa on tekstien lisäksi myös fillarin kuva, mutta lieneekö tuollainen opaste virallinen liikennemerkki osoittamaan sen, että siinä saisi myös polkupyörällä ajaa?

https://goo.gl/maps/LZvRnbm7dtt

Tassu
03.12.2016, 17.27
Edit: Kuinka moni aktiivisesti muistaa katseellaan hakea joka kadunkulmassa kevlin merkkiä? :)
Lähes aina, jos paikka ei ole tuttu. En sen takia, että en eksyisi jalkakäytävälle ajamaan vaan sen takia, että voin sille kusipiäautoilijalle sanoa, että vieressä oleva väylä on jalkakäytävä, mun paikka ei ole siellä.

miw80
03.12.2016, 20.39
On näitä ihmetystä herättäviä paikkoja muuallakin. Työmatkani kun kulkee useasti alla olevan kuvan suuntaan "Ensiapu", niin mietin miten tuota fillarilla oikein kuuluisi pykälien mukaan ajella. Yhdessä tolpassa on tekstien lisäksi myös fillarin kuva, mutta lieneekö tuollainen opaste virallinen liikennemerkki osoittamaan sen, että siinä saisi myös polkupyörällä ajaa?

https://goo.gl/maps/LZvRnbm7dtt

Eipä ole pyörätietä tuossa(ainakaan kuvan mukaan), joten ajoradalle mars. Tampereella noita "katkeavia" pyöräteitä on ihan pilvinpimein. Koitan aina, kun muistan merkitä havainnot tuonne ---> http://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut/katujen-rakentaminen-ja-kunnossapito/katujen-kunnossapito/palaute-ja-vikailmoitukset.html

Mohkku
04.12.2016, 07.51
Yhdistetyksiä väyläksihän tuo on tarkoitettu, mutta opaste ei mielestäni jalkakäytävää yhdistetyksiä väyläksi muuta. Voi tietysti olla, että oikeudessa tehtäisiin toisenlainenkin tulkinta, kun käräjillä ei aina normaali päättely pidä paikkaansa.

^Taisi olla niin, että pyörätien päättymiselle ei ole olemassa liikennemerkkiä. Mutta eikö silloin jalkakäytävän merkki puolustaisi paikkaansa? En kyllä ole ihan varma, voiko väylän leveyden perusteella voi vetää sen kummempia johtopäätöksiä.

Kadun kulmassa pitäisi aina olla uusi merkki, muuten väylä muuttuu jalkakäytäväksi. Päättymismerkkiä ei tarvita, mutta esim. Piikkiössä mt110 varrella on muutos hienosti merkitty. Googlemapsissa on vanha kuva ja virheelliset merkinnät, mutta kun osa klv:stä on sallittu maatalouden koneille, kyseinen pätkä ei ole klv, vaan jalankulkijoille ja pyöräilijöille tarkoitettu reitti, jossa on moottoriajoneuvoilla ajo kielletty. Kielto ei koske maatalouden kalustoa. Sitä en varmuudella muista, miten mopoille ajo tuossa on merkattu sallituksi.

https://goo.gl/maps/XLevDYaFhnC2

Oatmeal Stout
07.12.2016, 14.14
Olen Munarellon kanssa ilmeisen samaa mieltä: jos on pyörätie ja se on merkitty, pitää myös merkitä, jos pyörätie päättyy tai jos kyseessä on vain jalkakäytävä.
Liikennemerkkien vaikutus pääsääntöisesti päättyy seuraavassa risteyksessä, aluemerkit ovat erikseen ja siksi niille on omat päättymisetkin.

Ilborg
07.12.2016, 19.45
^"Pääsääntöisesti"... Kertokee nyt vielä ne pääsääntöisyyden tuolla puolen olevat tilanteet, ettei tule enää jatkossa epähuomiossa viatonta jalankulkijaa sorrettua. :D

Luultavasti sananmuoto on käytetty siksi että "vähäiset" tiet voi tulkita risteyksiksi, mutta pääsääntöisesti taas on samalla viivalla pihaliittymän kanssa. Käytännössä siis voinee todeta että jos tiellä on nimikyltti, niin kyseessä todennäköisesti ei ole "vähäinen" tie.

Olisihan tuo toki paljon mukavampaa jos laki, asetukset ja ennakkotapaukset olisi kirjoitettu siten että tulkinta olisi yksiselitteistä. Voisin vähän veikata että jos satunnaisotannalla lähettäisi testaamaan ihmisten pyöräilysääntöjen osaamista, niin tulos ei olisi mairitteleva. Väistämissäännöt todennäköisesti vielä menisi 80% oikein kortillisten osalta, mutta jos aletaan pistää noita kinkkisempiä "pyöräilijän paikka liikenteessä" kysymyksiä, niin voi olla että muiden kuin valveutuneiden pyöräilijöiden osaaminen tipahtaisi. Vielä kun pakkaa sekottaa muutamalla poikkeuksella jota pyöräilijöiden lainsäädäntöön on kylvetty suhteellisen paljon, niin johan jo vastustenkin pitää olla poliittisen ympäripyöreitä kun laki ja asetus on kuin suoraan politikon suusta jolta kysyttiin "hankala kysymys" johon piti vastata jotain jolla toimittajan saa hiljenemään vastakysymyksistä vastaamalla niin ympäripyöreitä että toimittaja ei ehdi prosessoida vastauksen sisältöä että sisälsikö se vastauksen vai ei.

ptaipale
07.12.2016, 19.47
Ei ole tuollaista pääsääntöä. Eri merkeille ja merkkityypeille annetaan tieliikenneasetuksessa erilaisia voimassaoloalueita. Jos vaikutusalue päättyy seuraavaan risteykseen, se mainitaan erikseen niiden merkkien kohdalla joilla näin on; se on oikeastaan poikkeus.

Oatmeal Stout
08.12.2016, 09.55
Ei ole tuollaista pääsääntöä.
Pääsäännöllä ja pääsääntöisyydellä on eronsa, mutta esimerkiksi taajama-alueella on selvästi tiheämmässä liikennemerkkejä kuin haja-asutusalueilla ja sekin on laissa huomattu jo säätämisvaiheessa, pääsääntöisin.

Peks
08.12.2016, 14.37
Olisihan tuo toki paljon mukavampaa jos laki, asetukset ja ennakkotapaukset olisi kirjoitettu siten että tulkinta olisi yksiselitteistä....
Empä menisi haukkumaan itse laki-/asetustekstiä. Omasta mielestäni se on harvinaisen selkeää,vaikka en ole edes mikään juristi. Ongelma on lähinnä siinä, että liikenneväylät rakennetaan turhan monitulkintaisiksi ja toiseksi siinä, että lakia ei tunneta. Mennään vain oman mutun ja sitä sopivasti vahvistaneiden muiden luulojen mukaan.

Ilborg
08.12.2016, 20.31
Empä menisi haukkumaan itse laki-/asetustekstiä. Omasta mielestäni se on harvinaisen selkeää,vaikka en ole edes mikään juristi. Ongelma on lähinnä siinä, että liikenneväylät rakennetaan turhan monitulkintaisiksi ja toiseksi siinä, että lakia ei tunneta. Mennään vain oman mutun ja sitä sopivasti vahvistaneiden muiden luulojen mukaan.

Hyvien toteutusten tekeminen on vaikeaa jos yritetään saada se toteutus toimimaan kaikille osapuolille ja ilman lisäbudjettia. Laki ei tosiaan estä hyvää ja selkeää totetusta nykyäänkään, mutta siinä on joitakin epätäsmällisyyksiä joita olisi voinut täsmentää hieman esimerkiksi asetuksella. Tarkat metrimäärät on helpompi mitata kuin suurpiirteiset lausahdukset esimerkiksi risteysalueesta. Väistämissäännön muuttaisin wienin-asetuksen mukaiseksi, eli oikealta tulevaa väistetään koska nykysääntö on turha poikkeus. Ehkä joko alkuperäistä lakia vastaan oleva toteutus, tai toteuttajan painajainen on että pyöräilijän paikka pitää erikseen merkitä jos halutaan tehdä tien korotetulla osalla pyöräily lailliseksi. Monessa paikassa kun oletus on että pyöräilijän paikka ei missään tapauksessa ole ajorata, eli joka risteykseen pitää laittaa useampi klv:n merkki, ja puuttuminen on fillaristille ongelmallista oikeusturvan kannalta. Alue-klv:n merkki? Tosin pyöräilevänä voi olla montaa mieltä että kustaanko toteutuksessa asiat kun jopa vilkkaat väylät tehdään pujotteluradoiksi sen erillisen pyörätien sijaan.

Mutta suurin ongelma tosiaan on ne toteutukset. Jo nykyisin voisi käyttää paljon enemmän merkintätapoja ihan laillisestikkin, siinä kun autoille on erikseen kyltti ettei tunnelin alkaminen tai loppuminen aiheuta paniikkia, niin pyörällä pyörätien loppumiseen ei käytetä yleensä merkkiä. Yksisuuntaisille kaduille on useampikin merkki joka estää väärään suuntaan ajamisen, mutta pyörälle on todettu helsingissä että riittää kun jättää toiseen suuntaan merkitsemättä sen sijaan että laittaisi vaikka kielletyn ajosuunnan merkin. Autoille on olemassa niin isot opaskyltit ja yleensä suhteellisen isoihin paikkoihin kuten tapiola, espoon keskus, niin pyöräilijä saa suunnistaa kylteillä kuten fållaker (0.2km), kuurinniitty (1.2km) ja tekstikin on niin pientä että joutuu pysähtymään jos edes ehtii nähdä kylttiä joka on pitkittäin menosuuntaan, eikä tosiaankaan joka risteyksessä vaan veikkaisin että espoon keskustan ja tapiolan välillä löytyy noin 5kpl opasviittoja, mutta risteyksiä ihan riittävästi.

Ja tosiaan samalla kun kehä-2 on autolla kuin vatupassilla vedetty matinkylän ja viherlaakson väliin, niin pyörällä viherlaaksosta pääsee keran asemalle ja siitä omin avuin pitää löytää keino kiertää se autoille rakennettu hieno tunneli jotta taas kauniaisten eteläpuolella voi jatkaa tätä mäkistä kulkua. Olarin kohdalla sitten tulee yhdet liikennevalot jotka ennen aamu seitsemää ei päästä fillaristeja kuin nappia painamalla, ja tästä pääsee sitten polkemaan jopa merituulentielle asti, josta ei olekkaan kuin kilometri kikkailua matinkylään jos osaa... Tämä tosin on tyyppiesimerkki siitä että pyöräilyn budjetti on liian pieni jotta saataisiin toteutettua mitään erityisen laadukasta. Jossain oli hahmotelma tulevaisuuden budjetista jossa pyöräilyyn katujen parannuksista jossa oli arvioitu katuverkkoihin käytettävän 200 miljoonaa, ja 8 miljoonaa siitä menisi pyöräilyn edistämiseen. Hieman riippuen mitä tuo 200 miljoonaa pitää sisällään, niin huonoimmillaanhan pyöräilyn kannalta tuo tarkoittaa että panostus nykyisen 8% pyöräilyosuuden kasvattamiseksi on vajaa 5% joka on jokseenkin alhainen luku kaupungilta joka kovasti yrittää väittää panostavansa pyöräilyyn. En nyt vain löydä uutista jostain syystä....

ptaipale
09.12.2016, 13.58
Kehä kakkosta nyt vain ei ole tarkoitettu pyöräilyreitiksi. Sen sijaan vähän matkan päässä menee esim. Espoon keskuspuiston läpi oikein hienoja reittejä, joita taas ei ole tarkoitettu moottoriajoneuvoilla ajettaviksi.

rhubarb
09.12.2016, 15.52
Retkiajelut ja liikenne on erikseen.

Ilborg
09.12.2016, 18.49
Espoon keskupuiston reitti on tosiaan merkattu että se tulisi olemaan(?) korkeimman luokan pääväylä. Itselleni ongelman tosin tuottaa että työmatka alkaa bembölen puolelta, eli kasavuoren reitit on talvisin hiihtolatuja, eikä tuo keskuspuiston läpi ajaminen ole muutenkaan nopein reitti tapiolan suuntaan, vaan jos tuomarilaan päin mennään niin kuurinniitystä pääsee suurpeltoon paljon suorempaa väylää, ja hyvin tasavahvana tulee kauniaisen läpi ajaminen. Vaikka menenkin ihan tuon keskuspuiston reitin vierestä, niin se ei vaan pysty kisaamaan yli kilometrin lyhyempää ja vähemmän mäkistä asfalttireittiä vastaan ajallisesti. Kyllähän tuo keskuspuiston reitti esimerkiksi sunasta lähtiessä (en tosin tiedä onko tuo talvisin hiihtolatua) varmasti olisikin ensisijainen vaihtoehto kunhan saavat friisinmäen remontin valmiiksi, mutta ongelma vaan on että nopeuden suhteen tuo keskuspuiston reitti pitäisi asfaltoida ja tasoittaa jotta lyhyemmän matkan voisi kuitata nopeudella. Eikä tuo suurpeltokaan ihan hidas ole ajaa kun ei yritä ajaa jalkakäytävällä.

Onkohan muuten espoossa mietitty vaihtoehtoa radanvarsitielle että pyörätie rakennettaisiinkin turunväylän varteen? Lähinnä että espoon keskus on vähän semmoinen peräreikä mistä on vaikea päästä etenkin lännessä oleviin keskustoihin ilman suunnistuslottoa, ja jos miettii mitä nykyisen radan varteen on rakennettu, niin näen melkein että ainoa vaihtoehto tuon tien toteuttamisessa on epäonnistuminen. Radan varressa on niin paljon jo kaikkea että sinne väliin hyvän pyörätien rakentaminen on lähes mahdotonta, ellei budjettia ja puskutraktoria käytetä ennenkuulumattoman paljon pyöräilyn avuksi. Kauniainen on yksi missä viimeistään menisi renkaat väärinpäin pyörään kesken ajon, kauniasien ja kilon välillä taas helposti tulisi kohtia missä houkutus olisi siirtää pyörätie radan toiselle puolelle. Kilossa en tiedä kovin tarkkaan mitä infraa siinä pohjoispuolella on, mutta ainakin eteläpuoli näyttää aseman seudulla aika täydeltä, ja nykyisen infran käyttäminen olisi aika tuhoon tuomittu suunnitelma laatuväylän kannalta ellei budjetti nouse melkoiseksi.

Jos taas vastaava väylä tehtäisiin turunväylälle, niin huonona puolena olisi toki että se ei saavuta niin montaa keskusta, mutta turunväylän ympäristö on pitkälle rakentamatonta aluetta, kun ei tuo moottoritien vierusta ihan mukavin kodin paikka ole. Liittymiä tulisi harvakseltaan joka taas toimisi hyvin työmatkapyöräilyn kannalta, ja jossain määrin jotain olemassa olevaakin infraa saattaisin kelpuuttaa "laatuväylään", kuten stensintien mottoritien eteläpuolella. Tuolla on jo nihtisillan kohdalla siltakin tien ylitse, ja tuota moottoritien vieressä menevää väylää jatkamalla ja parantamalla voisi homma toimia olemassa olevaa infraa hyödyntäen. Toisaalta ei olisi välttämättä mahdotonta miettiä vaihtohetoa että pyötätie siirtyisi moottoritien pohjoispuolelle nykyistä tunnelia käyttäen ja ehkä vähän hakemalla suorempaa linjaa siinä pohjoispuolella olevaan infraan liittyen. Suurimmat haasteet tuossa väylässä olisi saada budjetti mäkien tasoittamiseen ja ehkä pariin siltaan, mutta juuri mitään ei tarvitsisi purkaa pois, ja monet väylät olisi jo nykyisellään melkein riittävän hiljaisia jotta väylän voisi jollain tasolla mieltää "laatuväyläksi". Joka tapauksessa näen epäonnistumisen todennäköisyyden tuossa vaihtoehdossa huomattavasti pienempänä koska siinä tuossa vaihtoehdossa se ei mene juuri vilkkaiden alueiden lävitse jossa tulisi näitä vaarallisia risteyksiä autojen tai muiden pyöräteiden tai yleensä paikallisten jalankulkijana olevien asukkaiden kanssa. Tuohan käytännössä olisi espoon keskus-kehä2-mankkaa-leppävaara-väylä josta voisi aika helposti ajaa vaikka munkkiniemeen.

haedon
11.12.2016, 16.23
Espoon Kodinkonehuolto, turhan "nopeaa kodinkonehuoltoa", kun tänään tuli takaa ja kääntyi oikealle puhelin korvalla ilman vilkkua. Onneksi osasin epäillä jotain ja jarrutin risteykseen, kun kuulin lähestyvän kovaa ja kyseisessä kohdassa oli T-risteys, josta oli käännyttävä joko minun kulkeman väylän yli tai toiseen suuntaan. Klv jatkui siis suoraan ja minä myös.

ptaipale
11.12.2016, 22.31
No jos on Bembölen suunnalta menossa Tapiolaan, niin ei Kehä II silloin olisi hyvä reitti, vaikka siitä pääsisi kuinka hyvin pyörällä. Granin läpi ajaminen oikaisee melkoisesti Kehä II:n kautta kiertämiseen verrattuna Nihtisiltaan mennessä, ja Nihtisillasta eteenpäin taas sitten kuitenkin on suorempi ajaa Mankkaan kautta.

https://goo.gl/5l45Od

Ilborg
12.12.2016, 20.01
No jos on Bembölen suunnalta menossa Tapiolaan, niin ei Kehä II silloin olisi hyvä reitti, vaikka siitä pääsisi kuinka hyvin pyörällä. Granin läpi ajaminen oikaisee melkoisesti Kehä II:n kautta kiertämiseen verrattuna Nihtisiltaan mennessä, ja Nihtisillasta eteenpäin taas sitten kuitenkin on suorempi ajaa Mankkaan kautta.

https://goo.gl/5l45Od
Mankkaa=itsemurha. Muutaman kerran ajanut lävitse ja liikennesääntöjen noudattaminen saa autoilijat raivon partaalle, ainakin viimeksi lidlin jälkeen etelään ajaessa loppui pyörätie ja vähän vaihtelevasti saattoi jatkua vasemmalla puolella.Yleisesti paljon risteyksiä missä joutuu olettaa että autoilija on laittanut laput silmille jne. Kaikin puolin kamala paikka jollei jotain hyvin mystistä ole tapahtunut about vuoden sisällä. Kyllähän reittiopas on yrittänyt tuota reittiä ehdottaa, mutta vaikka onkin ehkä lyhin reitti, en ole siitä saanut nopeinta tai millään tasolla toimivaa kun joutuu kokoajan pitää paranoidi-moodin päällä.

Jos taas kehä-2 olisi koko matkalta pyörätietä, niin meikäläisen kannalta luultavasti väylän etu olisi olematon, luultavasti hieman hitaampi kuin kauniainen, mutta huomattavasti tasaväkisempi. Viherlaaksolaiset taas saattaisi kiittää koska viherlaaksosta on melko monimutkaista päästä vaikkapa matinkylään. Paras lienee olisi mennä kauniaisten keskustan kautta stensintielle, tai kehä-2 ja siitä kauniaisten keskustaan noita lenkkipolkuja. Kera-kilo tupsahtaa taas nihtisiltaan jossa on muutamat todella hitaat valot ja on aika kaukana kehä-2:sta.

Sitä vastoin bembölentie-stensintie-kehä2-olarinluoma-metro-areena-länsiväylä toimii paljon paremmin. Vaihtoehtoinen reitti on kasavuoren lenkkipolkujen kautta tuomarila-kuurinniitty-suurpelto- ja olarinluoma. Molemmissa on kyllä epämielyttävät osuutensa, mutta mankkaa olisi vaan lisänä noihin. Kehä-2 on itsessään melko nopeaa pätkää etenkin kesällä kaikesta mäkisyydestä huolimatta. Kuurinnitty-suurpelto myös, sillä kyseessä on pääosin hiljaisempaa ajorataa. Ajoradalla keskinopeus voi kuitenkin olla kesäkeleillä melkolailla 30km/h tuntumassa, mutta mankkaan tyylisissä paikoissa alle 20km/h jos meinaa koko vuoden polkea vammautumatta.

Loppujenlopuksi kauklahdesta oli yllättävänkin hyvä ajaa esimerkiksi vanttilan läpi tuonne keskupuiston poluille ja sieltä latokasken puistoteitä finnoontien ja puolarmetsän valoihin. Kilsoja tuli enemmän mutta keskinopeuskin oli parempi kun pystyi koko matkan noita muutamia liikennevaloja lukuunottamatta tykittää niin kovaa kuin jaloista lähti, eikä juuri autoilijoitakaan.

TuriMaas
12.12.2016, 21.39
Tänään pääsin ensimmäistä kertaa elämässä pyörällä ajaessani kosketukseen auton kanssa. Ajoin klv:ää tilanteeseen, jossa yksi auto oli pysähtynyt pyörätien jatkeen eteen päästääkseen minut ylittämään tien. Toinen auto ei sitten pysähtynytkään ja ajoi viereistä kaistaa takarenkaaseen. Itse pysyin pystyssä, joten mitään sen kummempaa ei tapahtunut. Runkoon jälkiä ja takavanne haritti. Auton kuljettaja kaasutteli pois, vaikka viittilöin pysähtymään.

Googlen kuva auton tulosuunnasta. Itse tulin klv:ää oikealta. Pysähtynyt auto oli kääntymässä vasemmalle, törmääjä oikealle.

https://goo.gl/maps/x6ke7Aa2PhA2

Oli pimeää, kevyesti luminen väylä ja minulla valot edessä ja takana. Ajonopeus oli molemmilla todella vähäinen. Virheitä sattuu ja sen olisin hyväksynyt, mutta karkuun lähteminen on kyllä syvältä sieltä.

plr
13.12.2016, 05.08
Panee epäilemään, että onko pakenijalla ollut päihteitä käytössä, varastettu tai katsastamaton auto, tms. Jos ei jää selvittämään onnettomuutta, niin olisi tärkeää saada pakenija kiinni.

TuriMaas
13.12.2016, 08.46
Panee epäilemään, että onko pakenijalla ollut päihteitä käytössä, varastettu tai katsastamaton auto, tms. Jos ei jää selvittämään onnettomuutta, niin olisi tärkeää saada pakenija kiinni.

Joo, hetken mietin, että poljen perään, mutta tuossa on melko pitkä suora, joten luovuin ajatuksesta. Piti kuitenkin tarkistaa pyörän vauriot.

oem
13.12.2016, 10.17
Joo, hetken mietin, että poljen perään, mutta tuossa on melko pitkä suora, joten luovuin ajatuksesta. Piti kuitenkin tarkistaa pyörän vauriot.

Rekisterinumero ylös ja soitto poliisille seuraavalla kerralla.

TuriMaas
13.12.2016, 18.24
Rekisterinumero ylös ja soitto poliisille seuraavalla kerralla.

Auton takaosa oli sen verran kurainen, etten nähnyt sitä. Tein kuitenkin vakuutusyhtiötä varten rikosilmoituksen, koska ainakin takakiekko menee vaihtoon.

Munarello
14.12.2016, 16.08
Business as usual. Autoilija katsoo vasemmalle, nostaa kytkintä ja kääntää rattia oikealle. Ajoin oikeanpuoleista kelviä. Oli valoisaa eikä näkyvyysesteitä ollut. Verkkaisesti ajanut autoilija ohitti minut noin 15 metriä ennen risteystä ja käytännössä pysähdyimme samaan aikaan risteykseen. Kärkikolmion vuoksi autoilija katsoo vasemmalta tulevaa autoa, joka kuitenkin jo vilkuttaa oikealle. Suoraan olisin mennyt, mutta pakko oli pysähtyä uudelleen, sillä en tahdo ajaa auton eteen varsinkaan kun kuljettaja selkeästi katsoo aivan toiseen suuntaan. Sitten kun lopulta käänsi katseensa oikealle, seurasi hätäisen oloinen äkkijarrutus. Pohdiskelin mahdollisia syitä tapahtuneeseen: 1 - Noteerasiko missään vaiheessa fillaroitsijaa? 2 - Noteerasi fillaroitsijan, mutta unohti jo noin viidessä sekunnissa. 3 - "Pyöräilijä väistää aina."

Luulen, että se vaan unohti mutta siis jumalauta kuka lähtee sokkona henkilöautolla liikkeelle..?

oppes
14.12.2016, 18.16
Business as usual. Autoilija katsoo vasemmalle, nostaa kytkintä ja kääntää rattia oikealle. Ajoin oikeanpuoleista kelviä. Oli valoisaa eikä näkyvyysesteitä ollut. Verkkaisesti ajanut autoilija ohitti minut noin 15 metriä ennen risteystä ja käytännössä pysähdyimme samaan aikaan risteykseen. Kärkikolmion vuoksi autoilija katsoo vasemmalta tulevaa autoa, joka kuitenkin jo vilkuttaa oikealle. Suoraan olisin mennyt, mutta pakko oli pysähtyä uudelleen, sillä en tahdo ajaa auton eteen varsinkaan kun kuljettaja selkeästi katsoo aivan toiseen suuntaan. Sitten kun lopulta käänsi katseensa oikealle, seurasi hätäisen oloinen äkkijarrutus. Pohdiskelin mahdollisia syitä tapahtuneeseen: 1 - Noteerasiko missään vaiheessa fillaroitsijaa? 2 - Noteerasi fillaroitsijan, mutta unohti jo noin viidessä sekunnissa. 3 - "Pyöräilijä väistää aina."

Luulen, että se vaan unohti mutta siis jumalauta kuka lähtee sokkona henkilöautolla liikkeelle..?

Toi on normisettiä. Oppinut noita varomaan ajat sitten. Joka kerran sapettaa, mutta parempi varoa kuin ottaa mustelmaa. Onkos kenelläkään tietoa kevyestä, mutta PERKELEEN äänekkäästä torvesta :)

Pahinta on se, että aina joskus löytää itsensäkin autoilijana noudattamassa samaa käytöstapaa. Kertaakaan en (tunnusta) joutuneeni häpeämään , mutta olen huomannut, että "jäi katsomatta tietoisesti oikealle". :(

jurpo
14.12.2016, 18.22
Tuosta (http://www.airzound.co.uk/)lähtee ääntä.

0do
15.12.2016, 11.41
Meinasi jonkun firman pakettiauto jyrätä yli tullessaan ympyrään. Varmasti näki mut, kun ei ollu mitään näköesteitä, kypärässä hyvä lamppu ja olin jo ympyrästä poistuvien kaistan ylittänyt. Eipä siinä, ehdin alta pois kuitenkin. Nastat vaan rapisi autolla lukkojarrutuksessa.

ahuji
15.12.2016, 12.38
Pakettiautot aina ajaa eteen tai tunkee samalle kaistalle. Niitä kannattaa käsitellä omana tienkäyttäjäryhmänä jonka ohi mentyä vaara on ohi.

Näppituntumalla 90% omista vaaratilanteista syntyy pakettiautojen kanssa. Pitää vaan antaa tilaa ja yleensä ottaen pitää sormet jarrukahvoilla kun niitä liikkuu lähellä.

oem
15.12.2016, 12.46
Vaatinee pelisilmää osata hidastaa vähän ennakoivasti ja jatkaa pysähtymättä matkaa, milloin niin on tehtävissä. Toinen tapa on juuri tuo lukkojarrutus pysähdyksiin ja paikaltaan uudestaan liikkeelle niin autoilla ajavilla kuin pyöräilijöilläkin.

Oatmeal Stout
15.12.2016, 13.59
Meinasi jonkun firman pakettiauto jyrätä yli tullessaan ympyrään. Varmasti näki mut, kun ei ollu mitään näköesteitä, kypärässä hyvä lamppu ja olin jo ympyrästä poistuvien kaistan ylittänyt. Eipä siinä, ehdin alta pois kuitenkin. Nastat vaan rapisi autolla lukkojarrutuksessa.
Näkeminen edellyttää aivotoimintaa, jotta ymmärtää näkökenttässä olevan jotain, johon voisi/pitäisi reagoida.

0do
15.12.2016, 15.54
Aivotoiminta käynnistyi ilmeisesti sekuntia ennen kuin ne nastat alkoivat rapista. Liekö ollut hirmunen kiire ennen aamukahdeksaa tyämaalle. Työasiat vaan mielessä aina.

Oatmeal Stout
15.12.2016, 16.17
Tai eli vielä edellistä yötä.

E-Cruiser
15.12.2016, 17.22
Mankkaa=itsemurha. Muutaman kerran ajanut lävitse ja liikennesääntöjen noudattaminen saa autoilijat raivon partaalle, ainakin viimeksi lidlin jälkeen etelään ajaessa loppui pyörätie ja vähän vaihtelevasti saattoi jatkua vasemmalla puolella.Yleisesti paljon risteyksiä missä joutuu olettaa että autoilija on laittanut laput silmille jne. Kaikin puolin kamala paikka jollei jotain hyvin mystistä ole tapahtunut about vuoden sisällä. Kyllähän reittiopas on yrittänyt tuota reittiä ehdottaa, mutta vaikka onkin ehkä lyhin reitti, en ole siitä saanut nopeinta tai millään tasolla toimivaa kun joutuu kokoajan pitää paranoidi-moodin päällä.

Kaksi kertaa on mennyt aika jännäksi kinnerillä, kun olen yrittänyt päästä Tuomarilasta Henttaalle, ja siitä etelään.
Siinä Tuomarilan ja Henttaan välissä on kyllä sellainen labyrintti, että tuntuu kuin tehnyt pitkäkin retken kauas aina kun sieltä löysi ulos.
Viime kerralla eksyin siellä vielä jonkin todella jyrkän mäen päälle. Mäen päällä oli taloja myös. Alas piti tulla jarrut pohjassa kantapäillä vielä avittaen, kun oli niin jyrkkä.
Espoon omakotitaloalueet ovat loputon tutkimuskohde, jos haluaa jännitystä elämäänsä.

Ilborg
16.12.2016, 21.56
Tuo tuomarilasta kuurinnittyn kautta onko tuo henttaata vai suurpeltoa on tosiaan sellainen sokkelo jossa meni itselläkin monta yritystä että onnistuin löytämään ilman karttaa tuon oleellisen oikoreitin. Siis kuurinnittyn puolelta mikä alkoi olikohan se platina- vai lyijytieltä ja päätyy sitten toisella puolella johonkin tikas-alkuiseen tien nimeen. Melko ylivoimainen reitti matkan määrässä, mutta opastamattomana sen löytäminen on todella haasteellista. Eestinkylä on toinen missä olen monet kerrat mennyt jopa niin sekaisin että on mennyt hetki tajuta että on päätynyt finnoontielle:) Mutta kyllähän ihan yleisellä tasolla noissa pientaloalueilla saa olla melkoisen skarppina jos aikoo löytää mihinkään.

Eilen oli pakettiauto ajaa päälle vaikka tuli vastasuunnasta, kääntyi oikealle ja olin tulossa vastaan suojatiellä. Olin ehtinyt jo neljäsosan tiestä yli kun huomasin ettei paku ole hidastamassa vaan vetää nenän edestä kehä-3:n ramppiin. Onneksi perässä tullut autoilija oli enemmän perillä tapahtumissa ja päästi tien ylitse, ettei tarvinnut keskelle suojatietä jäädä oottelemaan. PItäisi varmaan olla peukalon kokoisia kiviä jota voisi sitten heitellä perään tuollisille kun jos ei nähdä etuoikealta tulevaa jalankulkijaa jolla on heijastimet ja toisessa hihassa vielä valollinen heijastin. Alkaa vähän usko mennä että onko monesti heijastimellakaan paljoa merkitystä jos valotkin jää näkemättä. Saisivat kyllä tuon lommilan kehä-3 kirkkonummelle päin menevän rampin risteyksen muuttaa ettei siitä voisi ajaa maksimissaan lähemmäs 50km/h, vaan 15km/h, tuntuu että autoilevilla on monesti joku kova paine ajaa tuosta mahdollisimman kovaa siitä huolimatta että ylittävät klv:n josta pyörällä saattaa tulla toisesta suunnasta helposti 30-40km/h. Olen autolla ajaessakin yrittänyt miettiä että miksi tuo risteys tuntuu olevan osalle autoa ajavista niin vaikea, lähinnä välinpitämättömyys on tullut mieleen kun ei tuo ole erityisen vaikea paikka nähdä fillaria jos vaan hiemankin tajuaa etukäteen vilkuilla klv:lle. Ehkä peilistä tuossa on hieman hankala nähdä jos ei ryhmity kunnolla, ja kenties "tuhatta ja sataa kaahava" fillaristi tulee yllätyksenä.

oppes
19.12.2016, 18.04
Jotenkin niin turhaa marista täällä, mutta kun ei tiedä missä, niin annetaan taas mennä! :( Tiedä mikä päivä tänään oli, vai onko lähestyvä joulu täyttänyt jalan koikkelehtijoiden päät glögillä tai muulla piparin haaveella. Heti aamusta se alkoi. Työmatkalla kaksi (WTF!) jalankulkijaa vaihtoi edessä täysin ennakoimatta, taakseen katsomatta linjaa kelvillä suoraan pyörän eteen. Ei tullut takaa tullessa mieleen soittaa kelloa suoralla tiellä, jossa ei edes ole risteystä. Jälkikäteen tuli mieleen, jotta olikohan edessä loskaa, jota piti väistää? Noiden jälkeen oli jo hieman vainoharhainen olo, joka auttoi väistämään "oikean kautta vasemmalle" ryhmittyneen/taas taakseen katsomattoman jalankulkijan. Eli käveli kelvin keskellä, siirtyi sitten oikeaa reunaan, josta käännähti vasemmalle haarautuvalle kelville. Kaikki tämä ympärilleen - saati taakseen katsomatta! Työpaikan suihkussa piti kääntää termostaattia viileämmälle, jotta sai pahimman sarven sulateltua otsalta. Kotimatkalla sama päätön meno jatkui. Mammat käveli joulukassien kanssa (kuinka leveä voi olla parin ostoskassin kanssa) rinnakkain täyttäen kelvin. Soitin hartaasti kelloa jo parikymmentä metriä ennen takaa lähestyässeni. Ei pienintäkään reaktiota. Uusi yritys kymmenen metrin päässä. Nyt nuo heräs ja paniikki olikin valmis. Kumpikin yritti toisen puolelle - ja sitten laidoille. Arvo siinä sitten mistä välistä puikkaat. Kilometriä ennen himaa kesken pimeää kelvin pätkää (katuvalot pimeänä) oli yhtäkkiä sateisen, sumuisen ja loskaisen pimeän kävelytien täyttänyt kaksi heijastimetonta äitiä, kahden muksun kanssa. Onneksi on pyörässä valoja muutaman sadan lumenin verran. Soitin kelloa hyvissä ajoin. Ei *tana mitään reaktiota vaikka kaikki järki sanoo, että pakkohan noiden on nähdä! Uusi kellonsoitto hetken päästä. Sitten toinen näistä heräsi kiireettä etsimään mukulaansa ja korjaamaan tuota turvaan lähestyvän pyöräilijän alta. Tässä vaiheessa oli jo pyörä melkein seisauksissa kun mietin mistä välistä ohitan. Kun ohitin, en voinut vastustaa kiusausta vaan oli pakko ystävällisesti antaa palautetta tummista vaatteista kaikkien heijastimien puutteesta ja siitä, että onko ihan pakko kävellä täyttäen koko väylä. [toim huom] Palaute lähti lapset huomioiden ystävällisellä äänensävyllä.

Uncle
19.12.2016, 20.18
Auton kuljettaja kaasutteli pois, vaikka viittilöin pysähtymään.

Tämän takia minulla on GoPro päässä aina. Suosittelen sinullekin.
Perstuntumalta sanon että kymmenestä työmatkasta seitsemänä tulee vähintään yksi läheltäpiti tilanne.
Käytännössä kaikki semmoisissa paikoissa missä autoilija joko kääntyy eteen tai tulee kolmion takaa.

miw80
20.12.2016, 10.10
Tossa eräs päivä, kun kävelijä käveli Tampellan alueella (Tampereella) pyörätiellä, noh kilautin kelloa, ei mitään reaktiota, soitin uudestaan ja uudestaan. Ukko onnistui väistämään ja ohitin hänet, vain kuullakseni jotain mutinaa, jarrutin ja kysyin mitä asiaa hänellä oli (ihan normaalilla puheäänellä ilman mitään sarkasmia)?
Mitäs siinä kelloa kilistelet? Eikö tuosta muka ohi mahtunut?

Mahtui mutta kävelet pyörätiellä, siksi soitin kelloa.

Ei tuosta mistä tulin näkynyt merkkiä, että tässä on pyörätie.

No noin yleensä jos joku soittaa kelloa, voisi olettaa että väistää tai edes katsoo mitä on tulossa, eikä vain muinamiehinä kävele keskellä pyörätietä.

Vai niin on sinullakin ongelmat.

Just. No hyvää päivänjatkoa sinullekkin.

Aina välillä, kun edes yrittää kehittävästi keskustella vastapuoli on palautetta ei niin mielellään vastaanottava.

J.Kottenberg
20.12.2016, 10.39
^Tuon kaltaisissa tapauksissa on taustalla itsekeskeisyys. Ja tämä ominaisuus voimistuu kaiken aikaa. Liikenne ei suinkaan ole ainoa paikka jossa lisääntynyt itsekeskeisyys esiintyy, mutta siellä se on helposti nähtävissä. Onneksi mitään vakavampaa ei sattunut. Luulenpa että osassa "suojatieonnettomuuksia" on isona syynä lisääntynyt itsekeskeisyys.

Exx
20.12.2016, 11.54
Jotenkin niin turhaa marista täällä, mutta kun ei tiedä missä, niin annetaan taas mennä! :( Tiedä mikä päivä tänään oli, vai onko lähestyvä joulu täyttänyt jalan koikkelehtijoiden päät glögillä tai muulla piparin haaveella. Heti aamusta se alkoi. Työmatkalla kaksi (WTF!) jalankulkijaa vaihtoi edessä täysin ennakoimatta, taakseen katsomatta linjaa kelvillä suoraan pyörän eteen. Ei tullut takaa tullessa mieleen soittaa kelloa suoralla tiellä, jossa ei edes ole risteystä. Jälkikäteen tuli mieleen, jotta olikohan edessä loskaa, jota piti väistää? Noiden jälkeen oli jo hieman vainoharhainen olo, joka auttoi väistämään "oikean kautta vasemmalle" ryhmittyneen/taas taakseen katsomattoman jalankulkijan. Eli käveli kelvin keskellä, siirtyi sitten oikeaa reunaan, josta käännähti vasemmalle haarautuvalle kelville. Kaikki tämä ympärilleen - saati taakseen katsomatta! Työpaikan suihkussa piti kääntää termostaattia viileämmälle, jotta sai pahimman sarven sulateltua otsalta. Kotimatkalla sama päätön meno jatkui. Mammat käveli joulukassien kanssa (kuinka leveä voi olla parin ostoskassin kanssa) rinnakkain täyttäen kelvin. Soitin hartaasti kelloa jo parikymmentä metriä ennen takaa lähestyässeni. Ei pienintäkään reaktiota. Uusi yritys kymmenen metrin päässä. Nyt nuo heräs ja paniikki olikin valmis. Kumpikin yritti toisen puolelle - ja sitten laidoille. Arvo siinä sitten mistä välistä puikkaat. Kilometriä ennen himaa kesken pimeää kelvin pätkää (katuvalot pimeänä) oli yhtäkkiä sateisen, sumuisen ja loskaisen pimeän kävelytien täyttänyt kaksi heijastimetonta äitiä, kahden muksun kanssa. Onneksi on pyörässä valoja muutaman sadan lumenin verran. Soitin kelloa hyvissä ajoin. Ei *tana mitään reaktiota vaikka kaikki järki sanoo, että pakkohan noiden on nähdä! Uusi kellonsoitto hetken päästä. Sitten toinen näistä heräsi kiireettä etsimään mukulaansa ja korjaamaan tuota turvaan lähestyvän pyöräilijän alta. Tässä vaiheessa oli jo pyörä melkein seisauksissa kun mietin mistä välistä ohitan. Kun ohitin, en voinut vastustaa kiusausta vaan oli pakko ystävällisesti antaa palautetta tummista vaatteista kaikkien heijastimien puutteesta ja siitä, että onko ihan pakko kävellä täyttäen koko väylä. [toim huom] Palaute lähti lapset huomioiden ystävällisellä äänensävyllä.

Tuommoista sattuu. Minullekin kävi muutama päivä sitten, että keskellä katua(ei KLV) käveli kaksi henkeä.
Hiljensin vauhtia, ja valmistauduin väistämään. Kun olin ohittamassa hitaasti = kävelyvauhtia niin tyyppi kääntyi ja hyppäsi eteen.
Minä tietenkin kaaduin, kun en voinut ajaa päällekään. Eli aina ei ole vika pyöräilijässä.

Mutta: Edellinen edellinen avautuja voisi sitten katsoa itseensä. KLV:llä kävelijä saa kävellä missä haluaa.
Kävelijä saa vaihtaa puolta ja vaikka kävellä keskellä tietä. Pyöräilijän tehtävä on väistää.
Väistö tapahtuu ensin hiljentämällä vauhtia ja odottamalla, että tulee sopiva hetki ja kävelijä huomaa pyöräilijän.
Autolla ajaessakin on itsestään selvää, että takaa tulija varoo edellä kulkijaa kaikin keinoin.

Minä olen niin ttutuuttunt sellaisiin pyöräilijoihin,
jotka kuvittelevat huutamalla ja kelloa soittamalla saavansa jonkinlaisen etuoikeuden ajaa muista välittämättä.
Nämä kortsupyöräilijät vetävät kortsun päälle, soittavat kelloa huutelevat ja ovat sitä mieltä, että kaikki muut ovat väärässä.
Kannattaisi miettiä mitä liikennesäännöt ja hyvä tapa oikeasti ovat.

Jonkinlainen muutos pitäisi saada nimenomaan pyöräilykulttuuruuin. Ei hidastaisi pyörällä liikkujaa paljoa, mutta kaikilla olisi mukavampaa.

Katsoin juuri harjoittelupöytäkirjasta. Ajan keskimäärin tunnin päivässä pyörällä ja vajaan tunnin kävelen koiran kanssa.
Näin ollen luulen näkeväni edustavan joukon näitä kortsupyöräilijöitä.

mhelander
20.12.2016, 12.32
Edellinen edellinen avautuja voisi sitten katsoa itseensä. KLV:llä kävelijä saa kävellä missä haluaa.
Väärin. TLL säätää jalankulkijat jompaan kumpaan reunaan. Jos reunasta poikkeaa niin se on tehtävä varmistaen ettei siitä tule vaaraa tai häiriötä muille väylän käyttäjille.

Kävelijä saa vaihtaa puolta ja vaikka kävellä keskellä tietä.
Kyllä, yllä mainituin ehdoin.

Ja tämä tarkoittaa myös aikuisten mukana olevia lapsia, lemmikkejä, lastenvaunuja jne.

Pyöräilijän tehtävä on väistää.
Väistö tapahtuu ensin hiljentämällä vauhtia ja odottamalla, että tulee sopiva hetki ja kävelijä huomaa pyöräilijän.
Autolla ajaessakin on itsestään selvää, että takaa tulija varoo edellä kulkijaa kaikin keinoin.
Toki näin. Päälle ei saa ajaa kevyen liikenteen väylällä eikä ajoradalla pyörällä tai muulla ajoneuvolla.

Liikenne perustuu ennalta-arvattavuuteen, tämä erittäin harvoin toteutuu edes tyydyttävästi pyöräilijöille muualla kuin ajoradalla.

Minä olen niin ttutuuttunt sellaisiin pyöräilijoihin,
jotka kuvittelevat huutamalla ja kelloa soittamalla saavansa jonkinlaisen etuoikeuden ajaa muista välittämättä.
Nämä kortsupyöräilijät vetävät kortsun päälle, soittavat kelloa huutelevat ja ovat sitä mieltä, että kaikki muut ovat väärässä.
Kannattaisi miettiä mitä liikennesäännöt ja hyvä tapa oikeasti ovat.
Höpö höpö. Aika vahva yleistys... jota valitettavasti voimassa oleva TLL liian hyvin tukee.

Jos pystyt pitämään mummopyöräilijää kovempaa vauhtia kevyen liikenteen väylällä, olisi kaikille mukavampaa ja turvallisempaa jos ajaisit ajoradalla. Tämä ei kuitenkaan ole sallittua jos vieressä tai edes lähellä samaan suuntaan menee kevyen liikenteen väylä.

Jonkinlainen muutos pitäisi saada nimenomaan pyöräilykulttuuruuin. Ei hidastaisi pyörällä liikkujaa paljoa, mutta kaikilla olisi mukavampaa.

Katsoin juuri harjoittelupöytäkirjasta. Ajan keskimäärin tunnin päivässä pyörällä ja vajaan tunnin kävelen koiran kanssa.
Näin ollen luulen näkeväni edustavan joukon näitä kortsupyöräilijöitä.
Aha... kiva. Entä sitten ?

Mua tympii paljon enemmän valottomat reunasta toiseen vaapuvat tavispyöräilijät jotka ovat yhtä itsekeskeisiä ja muita huomioon ottamattomia kuin suurin osa jalankulkijoista.

Onneksi minun ongelmani esiintyvät vain osin talvikaudella, jos mahdollista niin ajan polkuja ja pitkät lenkit maanteillä, näillä harvoin on mitään erityisiä yllätyksiä.

Ilborg
20.12.2016, 17.16
Muistaakseni tieliikennelaki sanoo että jalankulkijan pitäisi yleensä kulkea tien laidassa, eli kyseessä on suositus. Vielä enemmän mutulla tosiaan tuo sivusuunassa tehtävä liike on muita häiritsemättä, mutta en ihan satavarma ole että koskisko vain ajoneuvoja.

Hauskaa on tosiaan esimerkiksi juna-aseman lähistöllä klv:tä ajaessa kun junalta päin purkautuu häröpallo ulos ja koska jalankulkijalla ei ole mitään erityistä vaatimusta kulkea edes tien laidassa, niin melkoista pujottelua joutuu tekemään.

Jani Mahonen
20.12.2016, 17.26
Hetkellisesti kävelijä voi kävellä myös muualla kuin laidassa. Eli käytännössä kävelijä saa kävellä missä kohtaa vaan.

oppes
20.12.2016, 18.20
Olen hyvin tietoinen siitä, että jalankulkija saa "mennä miten tahtoo". Ei tartte muistuttaa. Mutta kun ihan kaikkea ei vaan pysty varomaan järkevästi. Jos jalankulkija suoraan edestäsi (oikealta) siirtyy suoraan vasemmalle eteen, tai jos jalankulkija ei reagoi mitenkään aktiiviseen soittokellolla tehtyyn varoittamiseen, niin ainoastaan jalkautumalla pyörän päältä voi estää kaikki pikatilanteet. Olen oman osani kolhuista ja kolareista saanut ja mielestäni ajelen todella varovasti & ennakoivasti. Ei näköjään piisaa. Tuon vuoksi aina joskus sitä haluaa vertaistukea ja siksipä jaoin kokemuksen.

Premnas
20.12.2016, 18.49
Tulee vaan jokseenkin ikävä olo kun miettii miltä tämä kaikki kuulostaa. Ihan kuin jalankulkijat olisivat jotain tahdottomia, ajattelukyvyttömiä villielukoita pomppimassa sinne tänne - ja siltä se välillä tuntuukin, ikävä kyllä. Yhtä lailla päättömästi poukkoilevat pyöräilijät tai ketkä tahansa muut hallitsemattomasti kulkevat ärsyttävät. En silti huutele kellekään, mutta koko ajan varuillaan olo tekee ajamisesta kaikkea muuta kuin rentoa. Voi kun asianlaita olisi toisin. Ihan sama mitä laissa sanotaan. Totta kai lain noudattaminen pitäisi olla lähtökohta ja sen pitäisi myös riittää ilman mitään maalaisjärkien yms. mukaan tuomista. Mutta itse ainakin olisin todella nolona jos aiheuttaisin jonkun toisen loukkaantumisen tällasella eteen pomppimisella katsomatta ympärilleni lainkaan. Ei ole kyllä tapana silloin kun harvoin kävellen olen liikkeellä.

miw80
20.12.2016, 18.56
Exx

Jos minun viestiäni tarkoitat, niin kyseisellä paikalla on erillinen pyörätie ja jalkakäytävä.

rhubarb
20.12.2016, 21.01
Jaha, onko Nassikka keksinyt uuden nikin vaiko ihan bränikkä trolli? Hylkyyn…

-jamo-
21.12.2016, 07.46
Itse ajan nykyään pääsääntöisesti ajoradalla vaikka pyörätie vieressä olisikin. Paljon turvallisempaa, vähemmän vaaratilanteita ja vähemmän stressiä. Ja näin talviaikaan vielä lisäbonuksena sileä asfaltti röykkyisen kelvin sijaan. Muutenkin pyrin suuntaamaan fillaroinnit sellaisiin suuntiin missä ei ole kelvejä niin voi hyvällä omalla tunnolla nautiskella ajoradasta.

hcf
21.12.2016, 09.12
Itse ajan nykyään pääsääntöisesti ajoradalla vaikka pyörätie vieressä olisikin.

http://yle.fi/uutiset/3-8802260

p bonk
21.12.2016, 09.38
On muuten hyvin jännä juttu, miten surkeasti autoilijat antavat tietä alakoululaisille, jotka odottavat pääsyä suojatielle, kun risteyksen valot eivät toimi. Tilaa rupesi tulemaan ja jarruttavien autojen nastojen rapinaa kuulumaan vasta, kun lähdin määrätietoisesti ylittämään suojatietä fillaria taluttaen (ajaen olisin ollut väistämisvelvollinen). Suora tie, näkyvyys hyvä.

Fuuga
21.12.2016, 10.55
http://yle.fi/uutiset/3-8802260

Taas huvittava kirjoitus. Ensin sanotaan, ettei turvallisuusnäkökohdasta saa pyöräillä ajoradalla ja seuraavassa kappaleessa sitten lainataan lakitekstiä, jossa se nimenomaan mahdollistetaan...

hcf
21.12.2016, 11.08
Taas huvittava kirjoitus. Ensin sanotaan, ettei turvallisuusnäkökohdasta saa pyöräillä ajoradalla ja seuraavassa kappaleessa sitten lainataan lakitekstiä, jossa se nimenomaan mahdollistetaan...

Käsitän sen niin että jos on menossa vaikka kotia joka on tienvarrella oikealla puolen ja pyörätie menee vasemmalla niin saa lyhyen matkaa siirtyä ajoradalla. Hölmähän se olis jos joutus ojan yli hyppimään jos ei satu olemaan pyörätieltä liittymää kohdalla

Fuuga
21.12.2016, 12.41
Kukin käsittää miten käsittää. Itselläni on peräkärryn kanssa aamuisin reitti, jossa vasemman puolen kelviä pitkin joutuisin ylittämään risteyksiä, joissa rekat ajelee miten sattuu, ja vielä lopuksi joutuisin kuitenkin ylittämään ajoradan vasemmalta oikealle, koska kelvi loppuu ja 200 m pätkä on pelkkää ajorataa ennen kuin kelvi taas jatkuu. Joten risteysvaarojen (rekkojen näkemäesteiden takia) ja tuon ylityksen takia on turvallisempi ajaa se koko 1 km ajorataa.

Grandi66
21.12.2016, 16.07
Kvl nopeusrajoitus on sama kuin viereisen tien nopeusrajoitus.

yrittäjä itse
fillari10.blogspot.fi

mhelander
21.12.2016, 16.48
Kvl nopeusrajoitus on sama kuin viereisen tien nopeusrajoitus.
Ja juuri siksi muille kevarin käyttäjille tulee "yllätyksenä" jos satut fillaroimaan 30-40 vauhtia, ja ajorataa käyttäville vielä suurempi yllätys kun väistämisvelvollisina kohtaavat tällaisen fillaroijan.

Huolimatta trollista omaa työmatkaa ajan kevareilla maasturillakin 30+ nopeuksia, myös talvella, ja näitä "yllätettyjä" piisaa huolimatta hyvistä etu- ja takavaloista, heijastimista ja näkyvistä kamppeista.

Ilborg
21.12.2016, 16.57
Tuo laki on kyllä tulkinnanvarainen, vaikkakin etenkin ajoradan oikealla puolella olevan pyörätien kannalta jopa puutteellinen. Otetaanpa kauniaisista esimerkki: tästä (https://goo.gl/maps/B6RMkkUGQzy) seuraavaan suojatiehen on laitettu työmaan tkia tuo pyörä- ja kävelytie poikki, eli "kevyt liikenne" joutuu suoraan jatkaessa periaatteessa vaihtamaan ajoradan puolelta toiselle kaksi kertaa. Rikon lakia siirtyessäni ajoradan puolelle mäen (https://goo.gl/maps/Z2hnzVHHch92) yläpäässä, paikassa jossa on kaikkein turvallisin siirtyä ajoradalle kun taakse näkee hyvin ja pyöräilijän kannalta se on saumatonta tiputtautua ajoradalle kun ei ole välissä mitään roskaa. Tuossa paikasssa voi toki olla montaa mieltä että kuinka älyvapaata oikeasti on ollut edes sallia tuon tien katkaisu sen sijaan että olisi velvoitettu siirtämään ajorataa vaikka tuon keskikaistaleen verran sivuun jotta jonkinlainen väylä säilyy.

Suurpellossa (vai henttaalla) on joku uusi päiväkoti, jonka eteen on rakennettu korttelin matkalle klv. Joskus jengi valittaa että pyöräilijät poukkoilee ajoradan ja pyörätien välilä miten sattuu, niin mitenhän tuossa paikassa pitäisi suhtautua kun tuota tietä taitaa olla hieman vajaa sata metriä. Pyöräilijälle tuo pätkä on lähinnä kiusantekoa, koska ajamalla ajoradalla olet yhteen suuntaan kriminaali, mutta pyörätietä käyttäessä taas muutut väistämisvelvolliseksi kun klv loppuu ennen alkuaan. En ole tosin jaksanut edes käyttää tuota väylää jossa ainoa järkevä kyltti olisi jalkakäytävän merkki.

Tänään firman parkkihallissa kyllä huomasi että miksi autoilijoilla on tällä säällä monesti vaikeuksia nähdä oikeastaan yhtään mitään.... monetkaan ei olleet putsanneet esimerkiksi sivuikkunoitaan lainkaan. Aika typerää jos ajaa kolarin vain sen takia että ei jaksanut putsata ikkunoita.

Ilborg
21.12.2016, 17.00
Ja juuri siksi muille kevarin käyttäjille tulee "yllätyksenä" jos satut fillaroimaan 30-40 vauhtia, ja ajorataa käyttäville vielä suurempi yllätys kun väistämisvelvollisina kohtaavat tällaisen fillaroijan.

Huolimatta trollista omaa työmatkaa ajan kevareilla maasturillakin 30+ nopeuksia, myös talvella, ja näitä "yllätettyjä" piisaa huolimatta hyvistä etu- ja takavaloista, heijastimista ja näkyvistä kamppeista.

Milloin fillaristi on tientuke 30km/h rajoitusalueella ja milloin tullaan "kuutta kymppiä" nurkan takaa.... Väistämissääntö on tosiaan hölmö kun yksi ajoneuvo on poikkeus suojatiellä mutta ajoradalla ei, jolloin osalla saattaa mennä säännöt sekaisin.

Mohkku
21.12.2016, 18.34
Puheet milloin tien tukkeena ja milloin huimaa nopeutta kaahaavasta pyöräilijästä ovat kai jokin primitiivireaktio, jossa yritetään syyllistää vastapuolta, vaikka järkevä tienkäyttäjä alkaisi miettiä oman ajotavan hyvyyttä ja sitä, mitä kaikkea jää huomioimatta.

Kukin käsittää miten käsittää. Itselläni on peräkärryn kanssa aamuisin reitti, jossa vasemman puolen kelviä pitkin joutuisin ylittämään risteyksiä, joissa rekat ajelee miten sattuu, ja vielä lopuksi joutuisin kuitenkin ylittämään ajoradan vasemmalta oikealle, koska kelvi loppuu ja 200 m pätkä on pelkkää ajorataa ennen kuin kelvi taas jatkuu. Joten risteysvaarojen (rekkojen näkemäesteiden takia) ja tuon ylityksen takia on turvallisempi ajaa se koko 1 km ajorataa.

Tuskin tulee ongelmia poliisin kanssa, jos joutuu heillä reitinvalintaa perustelemaan. Joskus on käynyt mielessä sekin, millaiselta alueelta tienkäyttäjän oletetaan liikennemerkit havaitsevan. Monesti ajoradan ja klv:n välissä on vihrerkaista ja jos ajorataa pitkin saapuu paikalle, jossa alkaa klv ajoradan vasemmalla puolella. Edellytetäänkö tällöin, että ajoradan vasemmalla puolella viherkaistan takana olevan pyörätien / yhdistetyn väylän merkin havaitsee? Ajoradalla merkit pitää olla paria poikkeusta lukuunottamatta vähintään tien oikeassa reunassa, mutta ajorataa ajavan pyöräilijän siis pitäisi tämän ohjeen vastaisesti sijoitettu merkki havaita, jotta voi siirtyä alkavalle klv:lle. Ellei merkkiä ole, kyse on jalkakäytävästä.

Hääppönen
21.12.2016, 18.43
Nyt voisi kyllä ylikomisario Simo Pukkila lyödä pöytään tarkan lukeman ajoradalla ajavien fillaristien sakottamisesta. "– Poliisi voi antaa tällaisessa tilanteessa sakkoja, mutta en muista että niitä olisi montaa vuosien saatossa kirjoitettu. Kai siitä huomautuksella selviää, jos noudattaa poliisin ohjetta ja siirtyy pyörätielle." (Ja hus, assarijatkumo tästäkin keskustelusta!!!!).

MacKonte
21.12.2016, 21.22
"KLV:llä kävelijä saa kävellä missä haluaa.
Kävelijä saa vaihtaa puolta ja vaikka kävellä keskellä tietä. Pyöräilijän tehtävä on väistää.
Väistö tapahtuu ensin hiljentämällä vauhtia ja odottamalla, että tulee sopiva hetki ja kävelijä huomaa pyöräilijän."

Taisi olla tämän Exx-nöösin hengenheimolaisia tänään liikenteessä. Pariskunta käveli vastaan suoralla kelvillä toinen oikeaa ja toinen vasenta reunaa. Lähestyessään eivät tehneet elettäkään siirtyäkseen samalle laidalle, joten päätin ohittaa keskeltä. Pyörässä on valot (toim.huom). Vauhtia ei ollut paljon sohjosta johtuen, noin 10-12km/h. Onneksi ei ollut enempää, koska parikymmentä metriä ennen kohtaamista huomasin molemmilla kulkijoilla olevan fleksin päässä pienen koiran - jotka molemmat koirat olivat vastakkaisella puolella kuin taluttaja. Terävällä jarrutuksella sain pyörän lähes pysäytettyä ja pariskuntakin tässä vaiheessa viimein kelasi koiransa vierelleen ja ohitus sitten onnistui.

Olisi varmaan Exx:n oheiden mukaan pitänyt pysähtyä odottamaan sopivaa hetkeä......?

Kate
21.12.2016, 21.57
Nyt ekaa vuotta tulee tolla läskillä ajeltua noita ulkoilureittejä talvella ja olisi kiva tietää koska tietyt reitit muuttuu hiihtoladuiksi?Tässä sain vaan kuulla vittuiluja muutamilta hiihtäjiltä Tampereen kaupissa kun olin pyöräilemässa että nämä on hiihtoon tarkoitettuja reittejä ja täällä on pyöräily kielletty talvella.Lunta oli alle viisi senttiä ja mitään latuja ei ollu tehty vielä,lisäksi merkitkin antoivat ymmärtää että pyöräillä ja kävellä saa.

_ava_
21.12.2016, 22.19
Nyt voisi kyllä ylikomisario Simo Pukkila lyödä pöytään tarkan lukeman ajoradalla ajavien fillaristien sakottamisesta. "– Poliisi voi antaa tällaisessa tilanteessa sakkoja, mutta en muista että niitä olisi montaa vuosien saatossa kirjoitettu. Kai siitä huomautuksella selviää, jos noudattaa poliisin ohjetta ja siirtyy pyörätielle." (Ja hus, assarijatkumo tästäkin keskustelusta!!!!).Tässä viikonlopun tyhmäpyöräilyn loppumetreillä poliisit oikein morjenstivat, kun kihnuttelin Pispalan valtatien ylämäessä ajoradan puolella. Oli ainakin puoli senttiä loskaa pyörätiellä, eikä hotsittanut siinä fillaroida. Taisivat pojat tietää, että tällainen mukava pieni yöpyöräily oli takana :)

J.Kottenberg
21.12.2016, 22.47
Nyt ekaa vuotta tulee tolla läskillä ajeltua noita ulkoilureittejä talvella ja olisi kiva tietää koska tietyt reitit muuttuu hiihtoladuiksi?Tässä sain vaan kuulla vittuiluja muutamilta hiihtäjiltä Tampereen kaupissa kun olin pyöräilemässa että nämä on hiihtoon tarkoitettuja reittejä ja täällä on pyöräily kielletty talvella.Lunta oli alle viisi senttiä ja mitään latuja ei ollu tehty vielä,lisäksi merkitkin antoivat ymmärtää että pyöräillä ja kävellä saa.

Ko kaupungin liikuntaviraston sivuilla on yleensä kartat joihin hiihtoladut on merkitty. Helposti käy niin että jotkin tieuratkin "muuttuvat" laduiksi kun niitä pitkin aletaan hiihtämään ja luullaan ettei sinne enää ole muilla mitään asiaa. Voisi olla hyvä vaikka ottaa tuloste niin voi näyttää sitä tarvittaessa. Ajankohta on kiinni lumitilanteesta.

Olen törmännyt samaan ilmiöön ja ymmärrän asenteen jos oikeasti aiheutetaan vahinkoa, mutta jäätyneen luisteluladun reunaan ei edes jää läskistä jälkiä, joten aika turhalta tuntuu hiihtäjien kommentointi. Uskonkin että kysymys on enemmän asenteesta.

hcf
21.12.2016, 22.52
Varmaan odottavat kuumeisesti latuja sielä niin ajattelevat että pyörä vaan pilaa sitä pohjaa.
Eiköhän ne oo siinä alkuperäsessä käytössä niin kauan ku tamppari alkaa ajamaan. Latujahan ei välttämättä tehdä jos lunta on vähän mutta pohja lanataan. Sillon se on luisteluhiiihtoon jo soveltuvaa

TERU
22.12.2016, 06.05
Jos siellä klv:llä rupeaa arpomaan niin nämä hybridihessut menee pian ohi niillä 3x8:lla. On käynyt muutamaan otteeseen niin että olen joutunut hiljentämään koirankusettajien sinappikoneiden sinkoillessa
sinne sun tänne. Ja juuri silloin hybridihessut ovat huomanneet ainoan tilaisuutensa koittaneen ja painaneet ohi isolla riskillä! Tosin aina ne on kuriin ja herran nuhteeseen saatu viimeistään seuraavaan nousuun. Rakas joulupukki, anna edes yksi kunnon kiritaistelu...

Varo, eräälläkin hybridihessulla on iso lasikaappi täynnä erilaisia palkintoja, maailmanmestaruutta myöten, enemmän hiihtopuolelta, mutta suomenmestaruus pyöräilystäkin. Koviakin hessuja...vaikka joulupukin naamari takana...

velib
22.12.2016, 08.32

Itse olen ajellut noita latupohjia niin pitkään kun siellä ei vielä koneella tehtyä latua ole. Enemmän siellä kävelijöitä ja koiranulkoiluttajia on kuin pyöräilijöitä joka tapauksessa. Kaupissa pyöräilyä ei muuten kannata lopettaa lumentuloon, päinvastoin, talvella metsään syntyy todella hyviä polkuja, joita pitkin pääsee vaikka Jyväskyläntielle asti ilman, että tarvitsee latupohjaa kulkea. Latua toki joutuu ylittämään paikoin, mutta siitä nyt eivät voi hiihtäjätkään suuttua, kunhan on ylityksissä varovainen.

brilleaux
22.12.2016, 11.26
Itse olen päättänyt ajaa latupohjia ympäri vuoden, jos siirtymällä ovat. En riko mitään, enkä jätä jälkeä. Ei luulisi ketään haittaavan missään määrin.
Vittuilua saan välillä kuulla, ei puristele. Sitäkin harvenevassa määrin nykyään.

tikola
22.12.2016, 11.58
Itse olen päättänyt ajaa latupohjia ympäri vuoden, jos siirtymällä ovat. En riko mitään, enkä jätä jälkeä. Ei luulisi ketään haittaavan missään määrin.
Vittuilua saan välillä kuulla, ei puristele. Sitäkin harvenevassa määrin nykyään.

Hiihtäjänä hyväksyn tuon täysin. Niin kauan kun järki on mukana, ei läskipyörä haittaa hiihtoa mitenkään. Ajaa paikassa, jossa ei jää ihmeempää uraa eikä ainakaan aja koneella tehdyn ladun päällä. Ehkä nyt tykkilumiladuille ei ole järkevää mennä, mutta luonnonlumille kesän pyöräuran päälle tehdylle uralle, niin minun puolesta antaa mennä vaan. Vaikka toki esim. nyt Hakunilassa se Tykkilumiura on niin kova, että siihen ei mitään jälkeä jäisi traktorillakaan.

Viimeksi Hakunilassa yksi mahakas ukko, joka oli varustettu, trikoilla ja tällaisilla Start Trek laseilla (https://en.wikipedia.org/wiki/Geordi_La_Forge) (https://en.wikipedia.org/wiki/Geordi_La_Forge) antoi huutia pikkupojille, jotka aika siististi leikkivät ladun vieressä. Toki olivathan pojat hieman pahassa paikassa mäen alla, jos sattuisivat hyppäämään ladulle, mutta eivät he selvästikkään olleet aikeissa tehdä sellaista.

Tuollaiset poliisit ovat kyllä rasittavia - kyllä me kaikki halukkaat tuonne pihalle mahdumme, niin moni kumminkin pysyy kotona sohvalla, ettei tästä maasta ulkoilma pääse kyllä loppumaan.

Timo

ps. Sikäli olen nyt epälooginen, että olen kyllä sauvalla lyönyt hiihtouralla sudittelevia mönkijäkuskeja. Aikuisia miehiä, joilla oli mönkijässä rekisterikilvet ja kaikki. Niiden paikka ei kyllä ollut siellä ja eikös joku laki kiellä sen moottoriajoneuvoilla maastossa ajelun?

JackOja
22.12.2016, 12.13
Muistutuksena, on olemassa myös: Avautumista vaikeasta elämästä hiihtoladulla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47539-Avautumista-vaikeasta-el%E4m%E4st%E4-hiihtoladulla)

Ja topicin asiasta jotain sanoakseni totean, että kyllä tosiaan tuolla kevyenliikenteenväylillä on kaikenlaista hiihtäjää.

haedon
22.12.2016, 13.05
...
ps. Sikäli olen nyt epälooginen, että olen kyllä sauvalla lyönyt hiihtouralla sudittelevia mönkijäkuskeja. Aikuisia miehiä, joilla oli mönkijässä rekisterikilvet ja kaikki. Niiden paikka ei kyllä ollut siellä ja eikös joku laki kiellä sen moottoriajoneuvoilla maastossa ajelun?
Ja mulkeroista ladulla huolimatta sauvankäyttö ei ole sen sallittavampaa;). Sanallisesti tai muuten käsimerkein on toki ihan suotavaa antaa palautetta, vaikka silloinkin toki muuttuu tarinoiden vanhaksi lihavaksi ja vihaiseksi trikoostartrek-hiihtojormaksi, joka viattomia lapsi kiusaa.

Tänään joku hybridisti muuttui niin sujuvasti kadun yli menevällä suojatiellä juoksijaksi ja takaisin että lähes ihailin että kumpa itselläkin cyclocrossissa sujuisi yhtä nopeasti.

Exx
22.12.2016, 17.29
Olisi varmaan Exx:n oheiden mukaan pitänyt pysähtyä odottamaan sopivaa hetkeä......?

Joo, Noin sinun olisi pitänyt tehdä. Kyllä ne koirat joskus lähetevät liikkeelle.

Aakoo
22.12.2016, 18.57
Koirat eivät ole jalankulkijoita, vaan omaisuutta mitä jalankulkijat kuljettavat. Jos pyöräilijä törmää pitkin väylää ryntäilevään piskiin, niin syyllinen on otuksen omistaja.

tempokisu
23.12.2016, 16.28
Koirat eivät ole jalankulkijoita, vaan omaisuutta mitä jalankulkijat kuljettavat. Jos pyöräilijä törmää pitkin väylää ryntäilevään piskiin, niin syyllinen on otuksen omistaja.

Tehokkaaksi keinoksi on osoittautunut pieni kevyt kellonrimpautus kun olet lähestymässä koiraa+ koiranulkoiluttajaa. Omistaja honaa hyvissä ajoin.

Äh, kirjoittelin siitä vilkkuvaloilusta Aamulehden mielipidepalstalle, ja julkaistiin. Mutta siinä oli laitettu mun viimene lause nimimerkiksi, olisin halunnut ihan omalla nimelläni asian sanoa.
Asiallisesti aiheesta laitoin ja perustelun.

oppes
23.12.2016, 18.47
Tehokkaaksi keinoksi on osoittautunut pieni kevyt kellonrimpautus kun olet lähestymässä koiraa+ koiranulkoiluttajaa. Omistaja honaa hyvissä ajoin.

Äh, kirjoittelin siitä vilkkuvaloilusta Aamulehden mielipidepalstalle, ja julkaistiin. Mutta siinä oli laitettu mun viimene lause nimimerkiksi, olisin halunnut ihan omalla nimelläni asian sanoa.
Asiallisesti aiheesta laitoin ja perustelun.

Saisko nährä :) (siis muutkin kuin Aamulehden tilaajat... )

-jamo-
23.12.2016, 19.57
Sikäli olen nyt epälooginen, että olen kyllä sauvalla lyönyt hiihtouralla sudittelevia mönkijäkuskeja. Aikuisia miehiä, joilla oli mönkijässä rekisterikilvet ja kaikki. Niiden paikka ei kyllä ollut siellä ja eikös joku laki kiellä sen moottoriajoneuvoilla maastossa ajelun?

Loistavaa kansalaisaktivismia. Nykyään kukaan ei uskalla puuttua mihinkään ja siksi sikailijat saavat sikailla rauhassa. Ladulla perseilevät mönkkärikuskit ei montaa kertaa siellä terrorisoi jos joka toinen hiihtäjä vetää sauvalla kypärään. Niin kauan kun vain harmitellaan itsekseen ilman aktiivista toimintaa, ei muutosta perseilijän toimintaan tule. Korpilaki.

Mohkku
26.12.2016, 06.42
Jos pyöräilijä törmää pitkin väylää ryntäilevään piskiin, niin syyllinen on otuksen omistaja.

Syyllisyyskysymykset harvoin ovat noin yksiselitteisiä, joten tuollaisten näkemysten levittäminen on vaarallista. Vielä vaarallisempaa on uskoa siihen.

Jos ajoissa (=ehdit hidastaa) huomaat, että koiran käytös on tuollaista, sinun pitää ottaa se ajotavassasi huomioon (3§). Toisaalta jos et huomaa koiraa ajoissa, onko nopeutesi ollut tilanteen mukainen (3§, 23§)? Veikkaan, että koiriin sovelletaan samankaltaista tulkintaa kuin niihin, joilla on "ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä" (30§). Koira on lemmikki, mutta kotieläimiin suunnilleen vastaavin periaattein ottaa kantaa 46§.

Näyttö on lopulta asia, minkä varassa päätökset syyllisyydestä tehdään. Maalaisjärkeen ei kannata oikeuden tulkinnassa luottaa. Myöskään perinteinen kotipoliisin näkemys siitä, että enemmän sääntöjä rikkova on syyllinen, ei ole pätevä. Syyllisyyttä haettaessa vain yksi asia on olennaista: Oma toiminta ei anna aihetta syyllisyyteen. Vastapuolen osuus on huomattavasti vähemmän kiinnostava omaa syyllisyyttä pohdittaessa. Sama periaate on muuten yllättävän tehokas, jos tavoitteena on muiden virheiden löytämisen sijaan välttää konflikteja.

Ilborg
26.12.2016, 11.45
klv:llä saattaa pahimmillaan olla ilman ennakkovaroitusta ajamisen estävä este, samalla kun pääsy on estetty ajoradalle... etenkin siis työmaa-ajoneuvot on monesti tällaisia. Myös tien kunto voi yllättää monesti, ja pahinta asiassa on että usein täysin tarkoituksellisesti reunakiven tai kaivannon muodossa. Ajoradalla ajaessa hyvin harvoin tulee alle suurinta sallittua ajaessaan mitään kovin yllättävää.

Ehkä itsellä on sijainti tai nopeus ja asenne sen verran erilainen että en näe kovin usein varsinaisesti ärsyttäviä jalankulkijoita vaan syyt on useimmiten aivan vääränlaisessa infrassa. Nyt talvikuukausina klv:n ongelmat vähenee sen osalta että näkyvyydet paranee kun puskista ja puista on lehdet poissa, ja liikennettä on kesäkuukausiin verrattuna melko vähän. Sitä vastoin ongelmat on selvästi lisääntynyt siltä osin että pyöräilijä tulee selvästi useammin ihmisille yllätyksenä kuin kesäkuukausina. Haitallisinta toki tämä on autoa ajavien asenteessa.

tempokisu
28.12.2016, 09.41
Anteeksi kun ajan lyhyen matkaa jalkakäytävällä, mutta ei tartte lyödä! etenkin kun ajan ihan varovaisesti ja siinä ei ole kun minä ja vastaantuleva mieshenkilö.
Muutenkin kamalan liukasta ja ihan jännittynyt olo niin sitten vielä ilkee ukko lyö.