Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0
Blackborow
08.08.2017, 20.02
Kyllä se on helpointa antaa muiden kytätä niitä keskinopeuksia ja ajella vaan.
^Pitää paikkansa. Vaikka luonto vetäisikin tarkkailemaan suorituksia, niin silti välillä voi raksia mittarit irti pyörästä.
Tänä kesänä olen tietoisesti jättänyt stravan käytön tosi vähälle. Suorastaan vapauttava fiilis kun tietää ajavansa segmenttiä mutta saa vetää ihan kaikessa rauhassa jos siltä tuntuu. Strava rullaamassa niin verenmaku nousee suuhun aina kun pätkä alkaa. Träkkäys päällä ainoastaan niillä lenkeillä kun on tarkoitus kokeilla jalkaa.
ibeatyouanytime
09.08.2017, 00.16
30km/h keskari on helppo laskea 1km / 2min. Sitä tulee väkisinkin tuijoteltua mittarista. Sitä maagista 30km/h keskaria yrittää pitää cyclolla katkeraan loppuun asti vaikka mikä olisi. Yleensä katkeaa pitkään nousuun tai kovaan vastatuuleen. Sen jälkeen pääseminen takaisin 1km / 2min tahtiin vaatii useita 1km / 1min 45s pätkiä mitkä ei aina onnistu. Kun maantiellä vetää 30km/h niin masentavaahan se on alentua paskakelvien 20km/h lyllertämiseen.
Minä on koittanut lenkeillä nostaa keskinopeutta, enkä laskea. Mutta minä en olekaan päässyt tuollaisiin lukemiin.
E-Cruiser
09.08.2017, 08.28
Kolmenkympin keskari on kelvillä ihan helvetin lujaa. Varsinkin kinnerillä jolla mäet menevät hitaasti. Aika harvalla kelvillä uskaltaa ajaa neljääkymppiä edes hetken.
Radanvarren kelvillä jotenkin Pasila-Mäkkylä ehkä, jos on hiljaista. Ei oikein muualla.
Sellainen toivomus olisi että Baanalla ihmiset keskittyisivät ajamiseen eivätkä somettamiseen. Ajetaan 12 km/h tukkeena, ja sometetaan katse puhelimessa. Kukaan ei pääse etenemään.
Joillekin baanat vaikuttavat olevan jonkinlaisia tilaisuuksia somettaa rauhassa jolloin ajamiseen ei tarvitse kiinnittää huomiota. Otetaan puhelin aina käteen kun baana alkaa.
Töölönlahden rannan kelvillä se ravintolan kiertävän uuden kelvin liittymämutka Hesarille on ihan käsittämätön kinnerillä kun tulee etelästä päin. Ei käänny suunnittelijan ajatuksen mukaan mitenkään, vaan täytyy A. lähestyä mutkaa vastaantulijoiden kaistaa pitkin, B. oikaista jalankulkijoiden korokkeen yli.
ibeatyouanytime
09.08.2017, 09.18
Kelvillä pystyisi vetämään kovempaa jos ihmiset saisi pysymään sisätiloissa näyttöruutujen ääressä. Kun kelvillä joutuu plimpauttamaan kilikelloa niin kaikki toivo juoksuvauhtia kovemmista keskareista on mennyttä. Ehkä jokin valtiollinen kampanja auttaisi pitämään ihmiset sisällä tuijottamassa tv/tietokonetta eikä ulkona kelvillä hidastuttamassa tosipyöräilijöiden keskareita?
Jos noi pyörätiet eriytettäisiin paremmin, ja klv:llekkin voisi maalata keskiviivan, niin luulen että ongelmian määrä kyllä vähenisi melko paljon. Jalankulkijana saattaa epähuomiossa ajautua melko keskelle, mutta kännykän ruutuunkin tuijottaen saattaa havaita olevansa keskiviivalla, jos sellainen on. Pyörätien merkinnät pitäisi myös olla merkittävästi parempia kuini mitä Espoo harrastaa, eli valkoinen viiva, ja päihin liikennemerkki, ja välistä tielle tullessa ole enää mitään tietoa että kumpi on pyöräilijöiden puoli. Värjäys on ihan ok, mutta miksei tasoerotkin visualisoi tuota eroa (tosin pidän hyvänä jos pykälä on pieni, että voi mennä jalkakäytävälle suhteellisen saumatta, esim lukemaan karttaa.
Suunnittelijoille pitäisi saada paremmat speksit että mikä on mahdollinen ja mikä on mahdoton ajogeometria. Otetaanpa vaikka kiasman nurkilta tuo töölönlahteen haarautuva pyörätie: Jyrkkä risteys, josta pitäisi ajaa kävelyvauhtia jos aikoo pysyä (retkipyörällä) omalla kaistallaan, mutta tilaa olisi ollut toteuttaa vaikka minkälainen kunnon risteys. Nykyinen järjestely lisää riskejä, koska toisen ajolinjan ennustettavuus on merkittävästi vaikeampaa kuin jollain henkisesti hyväksyttävällä geometrialla.
Poikkeuksellisesti vaikeus aiheutui toisista pyöräilijöistä ja etenkin työmatkailevista aikuisista.
Itse pärjään aina (tai olen tähän asti pärjäillyt), kun osaan aikuisena ajaa tolkullisesti, ennakoiden ja omat aikeeni ajoissa näyttäen.
Nyt kun kolmasluokkalainen haluaa ja koulun puolesta saa ajaa fillarilla kouluun ja sitä opetellaan yhdessä, huomaan kaikenlaista ajattelemattomuutta, välinpitämättömyyttä ja typeryyttä. Aikuisien taholta.
Toivoisin etenkin aikuisilta pyöräilijöiltä sen verran malttia, että ohitus tehtäisiin muuten kuin hihaa hipoen ja vastaantulijoista välittämättä. Lapsien suhteen pitää aikuisten olla aina varovaisia, olemme sitten ratin tai ohjaustangon takana.
Lapset osaavat oman kokemukseni mukaan ajaa tosi hyvin reunassa, mutta innostuvat ajamaan rinnakkain siinä kuin aikuiset, kun olisi juteltavaa. Ja suuntamerkin näyttäminen voi olla vaikeaa, kun siinä pitää ajaa yhdellä kädellä (ei muuten onnnistu edes kaikilta aikuisilta). Riittävän rauhallinen lähestyminen, kärsivällisyys, kellon soitto ajoissa ja etäisyys ohitettaessa olisi se juttu.
Ja jos sinne omaan työpulpettiin tai mihin tahansa on aina helvetin kiire, suosittelen lähtemään viisi minuuttia aikaisemmin. Ja oman ennätyksen tavoittelun ja kisan voisi jättää muualle, kuin arkiliikenteeseen.
H. Moilanen
11.08.2017, 11.10
Poikkeuksellisesti vaikeus aiheutui toisista pyöräilijöistä ja etenkin työmatkailevista aikuisista.
Saman olen huomannut nyt kun koulut ovat taas alkaeen. Työmatkani varrelle mahtuu kaksikin koulua ja aikataulullisesti olen koululaisten kanssa samaan aikaan liikkeellä. Lapset liikkuvat pääsääntöisesti reunassa, ennakoitavasti ja ympäristöään tarkkailen. Suurimmat sähläykset ovat aiheuttaneet saattajina toimivat aikuiset.
Jälleen tänään seurasin tilannetta, jossa kanssapyöräilijä toimii vastoin kaikkia loogisia toimintamalleja. Jos autoilijalta puuttuu infrassa olevan esteen takia näkyvyys risteysalueelle ja risteävään liikennevirtaan, yleensä ja loogisesti nopeus putoaa ja kulkupeli tarvittaessa pysähtyy. Fillaristeilla tilanne näyttää olevan toisinpäin: jos ei ole näkyvyttä, ei voi olla risteävää liikennettäkään ja risteyksen yli voi laskea huolettomasti. Puolen metrin turvamarginaali pelasti tälle kertaa, mutta ennemmin tai myöhemmin tuolla asenteella kolisee. Ajokorttittomuudesta on mielestäni turha koittaa löytää selitystä tällaiseen käytökseen.
^ Lapset on yleensä opetettu toimimaan noin ja matkaa harjoiteltu, niin meidänkin.
Toivottavasti kukaan ei aja kädet alakahvalla…
Vain toinen käsi jos eettinen dilemma?
Halloo halloo
11.08.2017, 22.26
Tämä voi kuulostaa oman hännän nostamiselta, mutta tarkoitukseni on / oli vilpitön: Eilen ohitin jopoilevan teinin, jolla oli kännykkä toisessa kädessä. Esitin hänelle hartaan toiveen olla käyttämättä kännyä pyöräillessä. Viesti tuntui menevän perille, kun sen esitti sopivalla tavalla.
Pyöräilijöiden kännykän käyttö on muuten hämmentävän yleistä. Ja läheltäpiti-tilanteita sattuu, kun katse on joillakin pitkään ihan muualla, kuin liikenteen kannalta pitäisi. Eikä muuten koske pelkästään teinejä.
E-Cruiser
18.08.2017, 07.45
Nyt kun se Karpalotie/Kurkimäentie risteys oikaistiin, niin eikö tätä Siilitien risteystä voisi mitenkään oikaista myös?
https://www.google.fi/maps/@60.2044167,25.0498449,3a,75y,68.97h,90t/data=!3m7!1e1!3m5!1ss1tD7_gv4Qid8F7NgnhAVw!2e0!6s% 2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3Ds1tD7_gv4Qid8 F7NgnhAVw%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_ sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26y aw%3D52.275486%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1331 2!8i6656
Tämä on syvempi livenä kuin kuvasta näyttää. Ajan tuosta aina suoraan, se koukkaus on niin älytön.
Kännykän käytössä inhottaa kun näitä uusia Baanoja tunnutaan pitävän jonkinlaisina sometuspätkinä. Kun baana alkaa niin otetaan puhelin käteen ja tiputetaan vauhti alle 15 km/h, ja perässä on pian pitkä jono. Tuollaisilla baanoilla joilla on metrin leveä kaista eli ohittaminen vaikeaa pitäisi olla jonkunlainen miniminopeus. Alepat ovat hieno juttu, mutta onhan sekin todettava että niiden myötä ajonopeus kelveillä on varmaan puolittunut. Mikä on tietysti joidenkin mielestä vaan hyvä, kun kaikki ajaa 10 km/h.
^Ikävä on tuo Siilitien risteys, itse ajan mutkan kautta ja kiristelen hampaitani.
Eilen vai toissa päivänä oli just mallisuoritus kännykän käytössä. Mies lapsi kyydissään pamahti kolmion takaa tulevalta pyörätieltä (vai onkohan se jalkakäytävä) eteeni risteyksessä ja veti oikealle kääntyessään vasempaan laitaan. Onneksi ei ollut vastaantulijoita, vaikka siinä on melu/näköestettä ja pientä mäkeä. Hankalahan se tietysti on ohjata kännykkä korvalla. Sanoin, että jos ei mutkittelisi eteen kun menen ohi, eipä tietysti tullut mitään vastausta, mutta ei onneksi kolariakaan.
^Tänään tähyilin vastakkaisesta suunnasta tulijan näkymiä vasemmalle tuossa kännykkätörtön risteyksessä, niin enkös sitten itse paukauttanut aika yllättäen sieltä meluesteen takaa selvästi säikäyttäen takaoikealta tulijan. Vaikka ehdinkin jarruttaa, niin ei ihan fiksusti mennyt :rolleyes:. Kuuluisi siihen törttöilytopikkiin, mut kun liittyy edelliseen.
H. Moilanen
22.08.2017, 10.16
Huikee viikon alku kelveillä. Oikeanpuoleinen liikenne ja ajolinja vasemmalle kääntyvässä (pimeässä) mutkassa/risteyksessä näyttää olevan poikkeuksellisen hankala hahmotettava. Koirien kiinnipito puistoissa/metsäalueiden läpi kulkevilla ulkoilureitiellä ilmeisen mahdotonta. Kirskikkana kakun päällä Kartanonkosken päiväkodin pihasta pallokentän ja päiväkodin väliselle kelville tullut autoilija. Pysäytin tämän keski-ikäisen plondin Opeleineen; hänen mielestä homma on ok kun "menee ihan nopeasti".
Eihän siinä jos nopeasti menee.
Tänään minulle sattui ensimmäinen kaatuminen kolmen vuoden harrastuksen aikana.
Ajoin kevlillä ja olin ylittämässä risteävää tietä. Vasemmalta tuli auto kolmion takaa ja pysähtyi niin, että nokka tuli metrin pyörätien jatkeelle. Tilaa oli vielä hyvin ja oletin että autoilija on ilman muuta huomannut minut ja pysähtynyt odottamaan. Jostain aivan käsittämättöstä syystä autolija kuitenkin lähti nopeasti liikkeelle ja ajoi suoraan eteeni. Minulla oli vajaat 20 km/h vauhtia ja iskin jarrut pohjaan. Menin kuperkeikalla pyörän kanssa sarvien yli asfalttiin senttien päähän vielä liikkeellä olevasta autosta. Autoilija ajoi pätkän mutta päätti sitten kuitenkin pysähtyä ja kysyi kävikö pahasti. Mainitsin aika vihaiseen sävyyn, että pyöräilijällä on tässä etuajo-oikeus eikä pyörätien jatkeen yli tarvitse taluttaa pyörää. Kuljetta sanoi tietävänsä ja pyyteli anteeksi, jonka jälkeen ajoi pois.
Olin todella säikähtänyt tilanteesta ja mielestäni autolijan olisi kuulunut jäädä paikalle ja varmistaa tilanne muutoinkin kuin nopealla kysymyksellä oven raosta. Tajusin kuitenkin edes ottaa auton rekkarin muistiin, siltä varalta, että tulisi tarvetta tavoittaa kuski. Yksi sivullinen oli nähnyt tapahtuman ja kysyi menikö pyörä rikki.
Taisin onneksi selvitä säikähdyksellä. Kämmeneen tuli vajaan sentin kokoinen palkeenkieli. Kyynärpäähän tuli mustelma ja polveen pieni naarmu. Takki likaantui mutta kaikki vaatteet säilyivät ehjinä. Pyörän jarrukahvaan tuli naarmu, mutta mitään merkittävää vauriota en onneksi pyörästä ole löytänyt. Vauhtiahan minulla ei enää siinä vaihessa paljon ollut, kun menin nurin.
Edit: Tämä olisi varmaan sopinut paremmin "Avautumista vaikeasta elämästä liikenteessä" -ketjuun mutta olkoon nyt tässä. Kevlillä ajoin kuitenkin.
1aloittaja
22.08.2017, 20.58
Mikäli autoilija tuli suoraan, eikä siis kääntynyt eteesi, niin sinä olit väistämisvelvollinen, tuli auto sitt kummasta suunnasta tahansa. Ajaa toki sait tien/kadun yli, mutt et auton eteen etkä kylkeen.
Mikäli autoilija tuli suoraan, eikä siis kääntynyt eteesi, niin sinä olit väistämisvelvollinen, tuli auto sitt kummasta suunnasta tahansa. Ajaa toki sait tien/kadun yli, mutt et auton eteen etkä kylkeen.
Mainitsin aika vihaiseen sävyyn, että pyöräilijällä on tässä etuajo-oikeus eikä pyörätien jatkeen yli tarvitse taluttaa pyörää. Kuljetta sanoi tietävänsä ja pyyteli anteeksi, jonka jälkeen ajoi pois.
Tuliko tuo tuossa jo aiemmin sanottua?
...Vasemmalta tuli auto kolmion takaa...
Se kolmio on sitä varten, että sen takaa tulija väistää.
http://www.is.fi/autot/art-2000001159369.html
Siis tilanne oli täsmälleen sama kuin tuon linkin kuvassa "2. Kolmion takaa tuleva väistää". Auto tuli risteävältä tieltä kolmion takaa ja ihan takuulla oli väistämisvelvollinen.
Tuossa tilanteessa voisi todeta auton kuljettajalle, että henkilövaurioita tuli ja pyytää varmuuden vuoksi henkilö- ja liikennevakuutustiedot. Pyörällä kaatuminen tilastoidaan myös liikenneonnettomuudeksi.
Tuossa tilanteessa voisi todeta auton kuljettajalle, että henkilövaurioita tuli ja pyytää varmuuden vuoksi henkilö- ja liikennevakuutustiedot. Pyörällä kaatuminen tilastoidaan myös liikenneonnettomuudeksi.
Joo, tietenkin. Tilanne meni kuitenkin erittäin nopeasti ohi. Autoilija pyysi kahdesti anteeksi, veti oven kiinni ja kaasutti pois. Jos olet joskus itse kolaroinut pyörällä, tiedät varmaan ettei siinä ole ihan terävimmillään välittömästi tapahtuman jälkeen. Kun kysyttiin sattuiko pahasti, vastasin enempiä ajattelematta että ei tainnut pahemmin. Samalla vielä tunnustelin, että sattuuko mihinkään enkä ollut edes huomannut, että kädestä vuoti verta. No onneksi tuo nyt tällä kertaa piti paikkansa eikä pahemmin käynyt.
Aktiiivipyöräilijänä olen toki perehtynyt väistämissääntöihin tilanteissa, joissa autoilija ja pyöräilijä kohtaavaat. Erityisen hyvin olen selvillä omien vakiolenkkieni risteyksistä. Olen varovainen risteyksissä. Monen monta kertaa olen estänyt kolarin antamalla tilaa silloin, kun autoilija ajaa väärin eteeni kolmion takaa tai kääntyy eteeni risteävältä tieltä.
Tässä tilanteessa auto oli jo pysähtynyt mutta lähtikin täysin yllättäen liikkeelle. Kuski itsekin tajusi tehneensä virheen mutta ei jäänyt paikan päälle niin pitkäksi aikaa, että olisin kerennyt kysyä, miksi hän toimi noin. En tullut risteykseen kovalla vauhdilla. En hidastanut sillä tavalla, että olisi voinut luulla, että pysähdyn. Päällä minulla oli kirkkaan keltainen takki, joten olin erittäin näkyvä.
Autoilijoilta tuttu (TM) "väistän vaikken ole väistämisvelvollinen" sai viime viikolla uuden ulottuvuuden. Ajelin kelviä pitkin ja tarkoitus oli kääntyä loivasti vasemmalle. Vastaan tuli vanhempi pariskunta peräkkäin (hyvä juttu). Näytin suuntamerkin. Mitä tekee pariskunta. Alkaa himmaan vauhtia ja aivan selvästi haluavat päästää minut editseen, sillä seurauksella, että melkein pysähtyvät juuri siihen kohtaan, mistä mun piti mennä. Kyllä heille jotain mainitsin aiheesta ja koukkasin taaempaa ohi.
Sujuva liikenne oli sitä, että aloitin itse himmaan vauhtia pois, kun näin heidät, jotta ei tarvitse pysäyttää. He päättivät toisin.
Jos olet joskus itse kolaroinut pyörällä, tiedät varmaan ettei siinä ole ihan terävimmillään välittömästi tapahtuman jälkeen.
Näin on. Koska kaatuessa lähtökohtaisesti tulee aina henkilövaurioita, niin tämän voinee aina todeta kaatumisen jälkeen. Ehkä joku (myös minä itse) muistaa sen seuraavalla kerralla kolaroidessa. Aika paatunut autoilija pitää olla, jos vielä tämän jälkeen häipyy paikalta.
Onnettomuuspaikalta poistuvia on lehtitietojen mukaan niin paljon, että vaikka itselle ei todennäköisesti mitään olisikaan käynyt, syytä tuollaisten näpäyttämiseen mielestäni on. Tuollainen toisen terveydestä ja omaisuudesta piittaamattomuus on piirre, jota tämä yhteiskunta ei yhtään kaipaa.
58 § (http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1981/19810267#a267-1981)
Onnettomuuteen osallisen auttamisvelvollisuus
Tienkäyttäjän, joka syystään tai syyttään on joutunut osalliseksi liikenneonnettomuuteen, on heti pysähdyttävä ja kykynsä mukaan avustettava vahingoittuneita tai avuttomaan tilaan jääneitä sekä muutoinkin osallistuttava niihin toimenpiteisiin, joihin onnettomuus antaa aihetta.
Poliisille siis ilmoitus tapahtuneesta. Tuon jälkeen kuski on luultavasti kohtalaisen halukas keskustelemaan mahdollisista korvauksista. Tai sitten paljastuu jotain muuta, esim. katsastamaton auto, kortiton omistaja tms. poliisiakin kiinnostavaa.
Eihän sitä tiedä, vaikka pyörään olisi tullut vikaa, jota ei heti paikan päällä huomannut. Ja ainahan on mahdollista, että kroppa sai osuman, joka alkaa vaivata vasta myöhemmin.
Neljä ennalta tuntematonta esiteiniä maahanmuuttajataustaista nuorta tuli vastaan kotimatkalla. Olivat levittäytyneet laidasta laitaan ja kun yritin ohittaa niin alkoi huutelu ja riidan haasto. Jos olis ollut ihan supisuomalaisia niin olisivat saaneet kuulla pari valittua sanaa. Nyt en jäänyt selvittelemään pahan olon syytä. Mitä helvettiä tossa pitäis tehdä ettei heti leimattaisi kauheaksi rasistiksi?
tempokisu
23.08.2017, 18.19
^ ihan samoja kokemuksia ja ovat olleet ihan suomalaistaustaisia tytteleitä. Pikkusäijässä, ihan nätisti huutelin kauempaa että tietä! "ei anneta" no mä ajoin täysillä siihen ja pakkohan niitten oli tietä antaa. Yrittivät perään ja naureskelin että ettepäs saa kiinni, lällätilää :p Mutta siis tässä tapauksessa tytöt ajelivat mun edellä ja tulin perästä. No sama homma olisi ollu jos olisivat vastaan tulleet. Kaikkem parasta jos niillä on ne puhelimensa kädessä, jos se puhelin vaikka putoisi maahan niin siinä olisi sitten nuorilla "isompi hätä".
kuovipolku
23.08.2017, 19.27
(***) Nyt en jäänyt selvittelemään pahan olon syytä. Mitä helvettiä tossa pitäis tehdä ettei heti leimattaisi kauheaksi rasistiksi?
Toimimalla ihan samalla lailla kuin minkä tahansa muun esiteini-ikäisen lapsi- tai nuorisoryhmän tai -joukon kohdalla. Esittämällä asiasi ja mielipiteesi yhtä selvästi ja huomautettavien henkilöön, ikään, pukeutumiseen tai mihinkä muuhunkaan puuttumatta ja viittaamatta. Olemalla aikuinen ja pysymällä rauhallisena. Jne.
Blackborow
23.08.2017, 20.01
Onko rullaluistelu elämässä jotain uutta tulemista? Tuntuu, että noita huitojia taas kaikki kelvit täynnä kun keli on vähänkään parempi.
Täällä noiden määrä on luokkaa nolla, joten jos trendiä on olemassa niin pääkaupunkiseudulta se ei ole lähtöisin. Joensuussa näin kyllä kesällä paljonkin, mutta niin siellä on joka kesä😊.
Toimimalla ihan samalla lailla kuin minkä tahansa muun esiteini-ikäisen lapsi- tai nuorisoryhmän tai -joukon kohdalla. Esittämällä asiasi ja mielipiteesi yhtä selvästi ja huomautettavien henkilöön, ikään, pukeutumiseen tai mihinkä muuhunkaan puuttumatta ja viittaamatta. Olemalla aikuinen ja pysymällä rauhallisena. Jne.
Näin mäkin sen järkeilin, mutta elämänkokemus lähiöistä on se, että vuorovaikutus joka alkaa "heitä rööki" ja eskaloituu samantien ennen vastausta mölinäksi ei tule päättymään mihinkään mielekkääseen mielipiteiden vaihtoon. Nää sällit oli siis liikkeellä ihan jalkaisin ja jonkun sortin voimannäyttönä tän tilanvaltaamisen nyt tulkitsen. Ei oo näinkään koskaan aikaisemmin käynyt vaikka 400 kertaa vuodessa tuosta puiston läpi kuljen.
Mä yleensä vaan ajan suoraan kohti niin rako ilmestyy
kuovipolku
23.08.2017, 22.01
Näin mäkin sen järkeilin, mutta elämänkokemus lähiöistä on se, että vuorovaikutus joka alkaa "heitä rööki" ja eskaloituu samantien ennen vastausta mölinäksi ei tule päättymään mihinkään mielekkääseen mielipiteiden vaihtoon. Nää sällit oli siis liikkeellä ihan jalkaisin ja jonkun sortin voimannäyttönä tän tilanvaltaamisen nyt tulkitsen. Ei oo näinkään koskaan aikaisemmin käynyt vaikka 400 kertaa vuodessa tuosta puiston läpi kuljen.
Miksi ihmeessä sitten näit ja nostit tilanteesta esiin sen mitä olisit tehnyt jos olisivat olleet ihan supisuomalaisia ja sen mitä et uskaltanut tai arvannut tehdä koska eivät ehkä ihan olleet?
Totta hemmetissä aina on olemassa tuommoisessa tilanteessa tuommoisen sakin kanssa mahdollisuus siihen että tapahtuu täysin omasta käytöksestä riippumatta jotain tai että tilanne eskaloituu, mutta se että asiallisiin kommentteihin ja tiukkaankin opastukseen kenties vastataan syyttämällä rasistiksi lienee niin pieni haitta että senkin ottaa vastaan enemmin kuin omassa pahassa olossa lillumisen ja spekuloinnin.
Omaa lähiökokemusta on siitä että semmoiseen mitä ihan supisuomalainen huomauttaja kutsuisi vittumaiseksi nipottamiseksi voi ei ihan supisuomalainen epäillä lähinnä rasistisista motiiveista esitetyksi tai kohdistetuksi, mutta (1) se on yks ja hailee jos asia sillä korjaantuu, (2) jos mukana ei tosiaan ole rasistisia asenteita, se selviää kohteellekin varsin nopeasti puhetta jatkamalla, ja (3) jos kyseessä on pelkkä opittu hihasta vedetyn rasistikortin käyttö, niin yhtä helposti kuin sitä on käytetty sen käyttö osataan myöntää jos huomauttajan nähdään kuitenkin osoittaneen tiettyä asiallista respektiä.
PS Mielummin keskustelen kelvillä liikkumisen iloista ja suruista kaikenlaisen nuorison kuin useimpien muiden ikä- tai sukupuoliryhmien edustajien kanssa.
Marsusram
23.08.2017, 22.24
.. kenties vastataan syyttämällä rasistiksi lienee niin pieni haitta että senkin ottaa vastaan enemmin kuin omassa pahassa olossa lillumisen ja spekuloinnin.
Jep. Jos joku ihonvärin tms. perusteella syyttää toista rasistiksi, niin katsokoon peiliin vaan.:D
The flying Chocobo
24.08.2017, 08.06
Minä olen eritaustaisia ja -ikäisiä ihmisiä kohdellut pyöräillessäni kohtaamistilanteissa neutraalilla tavalla, eli soittanut tarvittaessa soittokelloa, joka on pyöräni ohjaustangossa. Keskimääräinen tulos on ollut hyvinkin onnistunut kohderyhmän taustoista riippumatta. Joskus olen jopa huikannut kiitoksen ohi ajaessani. Hauskin tilanne oli kun ohiti nuorisojalkapallojoukkuetta, joka oli levittäytynyt lenkillään koko tien leveydeltä. Soitin kelloa ja useammasta suusta kuului "pyörä, oikeeseen reunaan" kiitäessäni sain kuorossa vastauksen "ole hyvä".
Miksi ihmeessä sitten näit ja nostit tilanteesta esiin sen mitä olisit tehnyt jos olisivat olleet ihan supisuomalaisia ja sen mitä et uskaltanut tai arvannut tehdä koska eivät ehkä ihan olleet?
No koska en haluaisi eskaloida muutenkin herkkää tilannetta ja bongata itseni jostain iltalehden "setämies pieksi kullanmurut"-lööpistä jos puolustan itseäni uhoajilta. Ei tästä sen enempää. Keep safe out there!
Iglumies
25.08.2017, 09.28
Ei oo helppoo, yks siskoltaan nopsan ja sukkahousut lainannut valopää päätteli mun peesaavan, kun olin ohittamassa sitä Kolmionkadulla ja vastaantulijoiden takia hiljentelin vauhtiani. Syntini oli niin suuri että vatipää alko tyhjenteleen nenäänsä taaksepäin, huomautettuani asiasta reppana hylkäsi kulkineensa kelville ja ilmeisesti itsesuojeluvaiston puuttuessa yritti kovin uhkaavasti lähestyä. Tässä vaiheessa olin jo kääntynyt työmaan pihaan ja edes hetken neuvonpidon jälkeen balleriina ei käsittänyt, että joku voi työmatkallaan liikkua häntä nopeammin. Aiemmin liikennevaloissa käyttäytymisen perusteella tuskin kovin vanhaksi päätyy.
Lisää vaseliinia säämiskään, ei tuu peppukipuja.
Soittokello on kyllä toimivin, erottuu muusta hälystä aika hyvin ja lisättynä vapaarattaan rallatus, sekä toisinaan kovalla alustalla raikaava läskirenkaan pörinä saa vapaana tai pitkällä hihnalla koiriaan ulkoiluttaviin yksilöihin liikettä.
Mulkoilua tulee melko usein, enkä oikein ymmärrä mitä liikkuu henkilön nupissa jos ulkoilee 5m pitkän flexin kanssa tai vapaana vilistävän lemmikin kanssa (siis rikkoo lakia) ja vetää herneet jos muitakin liikkuu samalla kulkuväylällä.
H. Moilanen
25.08.2017, 10.11
Koira on niin herkkä luontokappale, että sen ehdoilla pitää mennä. Myös muiden liikkujien.
Niin kun edellä menee fillari joka soittaa kelloa niin vedetään se koira lähelle ja sit päästetään taas 5m päähän ja täältä tullaan muutaman kymmenen metrin päästä ja sama show
kuovipolku
25.08.2017, 10.32
https://yle.fi/uutiset/3-9778775
"Turisti, pois pyörätieltä!"Pariskunta on vakuuttunut Suomen turismipotentiaalista. Samaan hengenvetoon he kuitenkin pohtivat, olisiko Suomi valmis massaturismiin.
He kertovat törmänneensä suomalaisen sääntöyhteiskunnan kulmikkaaseen edustajaan kävellessään vahingossa pyörätiellä Helsingin Kauppatorilla.
– Yksi suomalainen alkoi huutaa meille suoraa kurkkua, he sanovat.
Pariskunta kertovat pyytäneensä mieheltä anteeksi ja selittäneensä, ettei Roomassa ole pyöräteitä eivätkä he voineet tietää, että katuosuus oli jalankulkijoilta kielletty. Eiväthän turistit aina voi tuntea kaikkia paikallisia sääntöjä, he toteavat.
– Sanoimme miehelle, ettei turisteille saisi huutaa vaan heitä pitäisi ohjeistaa. Hän kysyi, miksi ihmeessä hänen niin pitäisi tehdä, Paolocci ja Marin nauravat.
Tällä pyöräkaistalla voi olla vaikea vetää kolmeakymppiä:
https://youtu.be/Ehh8ZdIMMj4
https://yle.fi/uutiset/3-9778775
"Turisti, pois pyörätieltä!"
Pariskunta on vakuuttunut Suomen turismipotentiaalista. Samaan hengenvetoon he kuitenkin pohtivat, olisiko Suomi valmis massaturismiin.
He kertovat törmänneensä suomalaisen sääntöyhteiskunnan kulmikkaaseen edustajaan kävellessään vahingossa pyörätiellä Helsingin Kauppatorilla.
– Yksi suomalainen alkoi huutaa meille suoraa kurkkua, he sanovat.
Pariskunta kertovat pyytäneensä mieheltä anteeksi ja selittäneensä, ettei Roomassa ole pyöräteitä eivätkä he voineet tietää, että katuosuus oli jalankulkijoilta kielletty. Eiväthän turistit aina voi tuntea kaikkia paikallisia sääntöjä, he toteavat.
– Sanoimme miehelle, ettei turisteille saisi huutaa vaan heitä pitäisi ohjeistaa. Hän kysyi, miksi ihmeessä hänen niin pitäisi tehdä, Paolocci ja Marin nauravat.
Muutaman kerran Roomassa käyneenä kommentoin, että huutamisen tai mielipiteen "avoimen, värikkään ilmaisemisen" ei pitäisi noille olla uutta... ;)
Neljä ennalta tuntematonta esiteiniä maahanmuuttajataustaista nuorta tuli vastaan kotimatkalla. Olivat levittäytyneet laidasta laitaan ja kun yritin ohittaa niin alkoi huutelu ja riidan haasto. Jos olis ollut ihan supisuomalaisia niin olisivat saaneet kuulla pari valittua sanaa. Nyt en jäänyt selvittelemään pahan olon syytä. Mitä helvettiä tossa pitäis tehdä ettei heti leimattaisi kauheaksi rasistiksi?
Minulle kävi eilen vähän samalla tavalla. Olin illalla tulossa fillarilenkiltä ja vastaan tuli kävellen tien leveydeltä kolme maahanmuuttajataustaista myöhäisteiniä, eli sellaista nelikymppistä kaveria. Ajelin ihan oikeaa reunaa mutta reunimmainen heistä joutui vähän siirtymään sivuun. Minulla oli jyrkkä ylämäki ja punnertelin ihan kävelyvauhtia. No, tämä väistämään joutunut sankari näpsäytti kädessään olleen tupakantumpin päin meitsiä. Olin ihan että wtf? Eipä tuossa oikein uskaltanut ryhtyä asiaa selvittelemään yksin kolmea vastaan, joten ei voinut kuin päätä pyöritellä ja ihmetellä kulttuurien erilaisuutta.
^Kyllähän nuo ryhmässä ovat rohkeita ja parempi jos tilanteesta ei synny pysyvää ongelmaa.
Ehkä kannattais soittaa virkavalta paikalle selvittämään.
kuovipolku
25.08.2017, 22.37
Eipä tuossa oikein uskaltanut ryhtyä asiaa selvittelemään yksin kolmea vastaan, joten ei voinut kuin päätä pyöritellä ja ihmetellä kulttuurien erilaisuutta.
Mitä osuutta millään hemmetin kulttuureilla tuossakaan oli? Kusipäitä meillä on keskuudessamme aina ja joka paikassa, hyvä ei ole missään.
PS Siis jos et ole koskaan kohdannut täysin vastaavanlaista käytöstä "oman kulttuurisi" edustajilta, onnittelen sinua siitä että olet valinnut auvoisan asuinpaikan. Meille muille, todellisuuden keskellä lapsesta saakka eläneille ei tuossa olisi ollut kovin kauheasti ihmeellistä. Ja kun niitä kaikenlaisia muita kohtaa tarpeeksi usein ja tarpeeksi pitkään, käy ennen pitkää niin ettei kohdattujen ihmisten luokittelu käy enää samalla lailla ja yhtä automaattisesti, olivatpa he miehiä tai naisia, nuoria tai vanhoja tai olivatpa porukkana tai yksinään.
PPS Tai onhan mulle olemassa kaksi kulttuurien erilaisuuden ihmeellisyyttä ajattelemaan laittavaa ryhmää: jopotytöt ja lippispääautoilijat.
Tänä vuonna tuntuu että noita uhmakkaita porukoita on ollut vähemmän. Enempi sitten sooloja kännyn hiplaajia:D. viikolla itse asiassa ohitin klv:llä myös kolmen poppoon turvapaikanhakijoita Paloniemessä ja he ainakin alun ihmettelyn jälkeen antoivat tilaa hienosti. Kiitin ja he kiittivät takaisin.
(Offtopicia, mutta liittyy edellisiin.) Muistuu mieleen Slussenin sissit.
Näin kustannustehokkaasti Suomessa parannetaan kevyen liikenteen turvallisuutta:
https://huoltoasema.kuvat.fi/IMG_4093.jpg
Vielä alkuvuodesta tässä sijaitsi virallinen kevyen liikenteen ylityspaikka, jota jotkut myös suojatieksi kehtaavat kutsua. Vaan eipä sijaitse enää, nykyään tien ylitys tapahtuu täysin omalla vastuulla eikä näin ollen jalankulkijan kuoliaaksi jyräävä autoilija saane edes sakkorangaistusta, toisin kuin virallisilla ylityspaikoilla vielä ehkä saattaa saada. Mitään korvaavaa reittiä siis tämänkään tilalle ei ole rakennettu eikä ihan heti ole tulossakaan. Kyseisessä kohdassa kuitenkin on edelleen kuudenkympin nopeusrajoitus, joka alun perin on asetettu ainoastaan tuon suojatien takia. Vaan eipä sitä kannata vieläkään nostaa, kun aivan vieressä sijaitsee kaksi kameratolppaa.
Kuvauspaikka on siis Mankki Espoossa ja tie on Kehä 3, mutta vastaavia parannustoimenpiteitä on tänä vuonna harrastettu ainakin myös Vihdintiellä Kalajärven kohdalla.
Parempi ratkaisu olisi poistaa vaaralliset ajoneuvojen kuljettajat liikenteestä.
Barracuda
27.08.2017, 22.30
Näin kustannustehokkaasti Suomessa parannetaan kevyen liikenteen turvallisuutta:
https://huoltoasema.kuvat.fi/IMG_4093.jpg
Vielä alkuvuodesta tässä sijaitsi virallinen kevyen liikenteen ylityspaikka, jota jotkut myös suojatieksi kehtaavat kutsua. Vaan eipä sijaitse enää, nykyään tien ylitys tapahtuu täysin omalla vastuulla eikä näin ollen jalankulkijan kuoliaaksi jyräävä autoilija saane edes sakkorangaistusta, toisin kuin virallisilla ylityspaikoilla vielä ehkä saattaa saada. Mitään korvaavaa reittiä siis tämänkään tilalle ei ole rakennettu eikä ihan heti ole tulossakaan. Kyseisessä kohdassa kuitenkin on edelleen kuudenkympin nopeusrajoitus, joka alun perin on asetettu ainoastaan tuon suojatien takia. Vaan eipä sitä kannata vieläkään nostaa, kun aivan vieressä sijaitsee kaksi kameratolppaa.
Kuvauspaikka on siis Mankki Espoossa ja tie on Kehä 3, mutta vastaavia parannustoimenpiteitä on tänä vuonna harrastettu ainakin myös Vihdintiellä Kalajärven kohdalla.
Kyllä tuo on ihan mietitty liike.
https://www.ely-keskus.fi/web/ely/-/suojatieselvitys-tuo-mukanaan-merkittavia-muutoksia-uusimaa-hame-#.WW2-yvmGPRY
Suunnitteluohje: Valo-ohjaamattomia suojateitä toteuttaessa nopeusrajoitus saa olla korkeintaan 50 km/h ja tällöin suojatie tulee toteuttaa keskisaarekkeellisena tai kavennettuna.
Kyllä tuo on ihan mietitty liike.
https://www.ely-keskus.fi/web/ely/-/suojatieselvitys-tuo-mukanaan-merkittavia-muutoksia-uusimaa-hame-#.WW2-yvmGPRY
Suunnitteluohje: Valo-ohjaamattomia suojateitä toteuttaessa nopeusrajoitus saa olla korkeintaan 50 km/h ja tällöin suojatie tulee toteuttaa keskisaarekkeellisena tai kavennettuna.
Jaaha, kiitti linkistä, tuo on näköjään meikäläiseltä mennyt kokonaan ohi. Kokonaisuuden kannalta en tosin pidä tuota erityisen hyvänä ideana, vaan poiston sijaan tämän Mankinkin suojatien olisi mieluummin voinut vaikka varustaa liiketunnistin-ohjatuilla huomiovaloilla.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/552908-paastaisitko-lapsesi-tasta-yksin-yli-ely-poisti-suojatiet-vanhemmat-raivoissaan
Ely poistatti suojatiet.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/552908-paastaisitko-lapsesi-tasta-yksin-yli-ely-poisti-suojatiet-vanhemmat-raivoissaan
Ely poistatti suojatiet.
No mutta, Elyn logiikalla -
Päätöstä perusteltiin ely-keskuksen tekemällä selvityksellä, jonka mukaan suojatie ei lisää tienylityksen turvallisuutta - kannattaa poistaa kaikki suojatiet Suomessa:D. Vieläkin turvallisemmaksi liikenne muuttuu, jos kielletään kevyt liikenne kokonaan.
No mutta, Elyn logiikalla - - kannattaa poistaa kaikki suojatiet Suomessa:D. Vieläkin turvallisemmaksi liikenne muuttuu, jos kielletään kevyt liikenne kokonaan.
Jospa kielletään katujen ylitys kokonaan? Poistetaan mahdollisuus jäädä alle? :D
Kyllösen ministerikaudella kaivettiin esiin tutkimus, jonka mukaan suojateiden vähentäminen on perusteltua. Koskaan en yhtälöä ymmärtänyt, mutta joku on jos ei ymmärtänyt, niin ainakin uskonut.
Vasikoin kytille kehäkolmosen varrelle jätetystä autosta, keskellä pyörätietä, ei kilpiä. Selkeästi pöllitty ja jätetty sitten johonki reissun lopuksi. Tulos: ikkunalaudalle lappu siirtokehotus ilman rekisterikilpiä olevasta ajoneuvosta. Jees. Muualla maailmassa tommoset roudataan pois ehkä samana päivänä.
Kyllösen ministerikaudella kaivettiin esiin tutkimus, jonka mukaan suojateiden vähentäminen on perusteltua. Koskaan en yhtälöä ymmärtänyt, mutta joku on jos ei ymmärtänyt, niin ainakin uskonut.
Toinen juttu on varmaan että ne kärsii inflaation kun niitä on niin paljon ja luo valheellisen turvallisuudentunteen.
Espoossa tänään myöhästyin painamasta nappia ja ihmettelin pari minuuttia kun autoille oli vihreä mutta samaan suuntaan fillareille ei. Kolmeen kertaan tapahtui vielä tuo että etuajo-oikeutetun kadun suuntaan vihreä autoille mutta kevlille punainen, en jäänyt odottelemaan valojen kiertoa. Ihan yhtä vaarallista ajaa vihreitä tai punaisia päin, samalla lailla voi auto kääntyä päin.
Vähän aiheen vierestä mutta laitetaan tänne:
Taksikuski päätti ajella koivusaaresta hanasaareen (pohjoisen puoleista) kelviä pitkin. Itse ajoin länäriä autolla länteen 80kmh, helposti 60 oli taksin mittarissa.
En soittanut kyttiä, eivät olisi ehtineet paikalle.
...
Taksikuski päätti ajella koivusaaresta hanasaareen (pohjoisen puoleista) kelviä pitkin. ..
Olisko sen Kaskisaaren mopoautoilijan isä tai muu läheinen kyseessä?
EDIT: itse asiassa hänhän voi se itsekin(!), aktiiviurastahan on jo jonkin verran aikaa.
lastumaki
29.08.2017, 12.27
Elämä Kulomäentien kelvillä tuntui tänään vaikealle, kun moottoripyöräilijä käytti samaa kulkuväylää välttyäkseen jonoutuneelta liikenteeltä ajoradalla. + 2 mopoilijaa, joilla toki on oikeus siinä ajaa, muttei n. 60 km/h.
Toimittajja ollut vaikeaa:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3634697/Tyomatkat+saa+Turussa+polkea+henkensa+kaupalla
Toimittajja ollut vaikeaa:
http://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/3634697/Tyomatkat+saa+Turussa+polkea+henkensa+kaupalla
No ei ole toimittajankaan asenne ihan tieliikenteeseen sopivaa videon perusteella tai sitten on ajettu ihan tarkoituksella noin videon tekoa varten.
Blackborow
30.08.2017, 06.45
Kyseessä on toki turkulainen, joten jotain pitää antaa anteeksi, mutta aika typerän näköistä ajamista paikoitellen. Esim. ohitetaan lapsia ja muita pyöräilijöitä läheltä jne.
Ja kohdassa 2:10 keskisormi pystyyn kun itse on väistämisvelvollinen tai ainakin äkkiseltään paikkaa tuntematta siltä näyttää.
^Kyllä siinä rekalla on kolmio, näkyy videossakin.
Ihan hyvä nostaa esiin pyöräilijän näkökulmaa, vaikka toki osa kokoelmasta tuossa turhia. Ei vaan videolla näytä nuo tilanteet niin pahoilta kun siinä ei näe, kuinka aikaisin pyöräilijä jo alkaa hidastaan ja varautumaan siihen, että taas kerran väistämisvelvollisuutta jätetään noudattamatta. Siksi tapaukset näyttää helposti siltä, että autoilija ehti "ihan hyvin".
Jos videota ei ole nopeutettu että saataisiin lisää dramaattisuutta, niin aivan liian suuret ovat tilannenopeudet. Toimittaja on selvästi "kalastellut" tilaisuuksia, sillä eipä ole kello kilahdellut ohitettavia kohdatessa. Jos tuossa on kaikki "vaaratilanteet" kolmen viikon työmatkoilla (30kpl), niin onko se paljon? Tietenkään niitä tilanteita ei saisi olla yhtään, mutta kyllä tuossa on vähän ammuttu kärpästä tykillä. Mutta mitäpä sitä ei toimittaja tekisi että saisi jotain draaman kaartaa aikaiseksi.
Minun silmään TS-toimittajan oli mahdollista reagoida suurimpaan osaan tilanteista ajoissa ja välttää läheltä piti tilanteet. Esimerkiksi rekat ja kuorma-autot ovat tuolla kaupungissa niin hankalia ajettavia katveiden ja "hitaiden" liikennetilanteiden vuoksi, että pyörälijän vaan täytyy joustaa. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota liikennesuunnitteluun.
Ei vaan videolla näytä nuo tilanteet niin pahoilta kun siinä ei näe, kuinka aikaisin pyöräilijä jo alkaa hidastaan ja varautumaan siihen,
Lainaan vaan tän tähän kun meni kai ohi.
MacKonte
30.08.2017, 11.05
Vastaavan määrän tilanteita saisi kuvattua omalta työmatkalta päivässä, jos härkäpäisesti polkisi menemään. Ehkä vähän provosoitua "minulla on oikeus" -hengessä.
Kaksi tilannetta kiinnitti huomiota ehkä siksi, että niitä osuu päivittäin kohdalle: autoilija pysähtyy risteykseen saapuessaan suojatien päälle odottamaan pääsyä risteävälle tielle ja tukkii tehokkaasti pyöräilijältä tien ylityksen. On huonosti suunniteltuja risteyksiä, joissa ei yksinkertaisesti näe jompaan kumpaan suuntaan kuin vasta suojatien päältä, mutta kun samaa tapahtuu avoimissakin risteyksissä.
H. Moilanen
30.08.2017, 11.29
^Olen havainnut, että keskivertoautoilija ei hahmota ajoneuvonsa äärimittoja edes kohtuudella. Tästä seuraa kaikenlaista, kuten kuvaamaasi suojatien päälle pysähtymistä.
Minun silmään TS-toimittajan oli mahdollista reagoida suurimpaan osaan tilanteista ajoissa ja välttää läheltä piti tilanteet. Esimerkiksi rekat ja kuorma-autot ovat tuolla kaupungissa niin hankalia ajettavia katveiden ja "hitaiden" liikennetilanteiden vuoksi, että pyörälijän vaan täytyy joustaa. Enemmän pitäisi kiinnittää huomiota liikennesuunnitteluun.
No mun silmään tuossa ei ollut muita vaaratilanteita kuin pyöräilijän liian suuri tilannenopeus. Ajetaan esim liikeiden avoimien ovien edestä aivan älytöntä vauhtia.
Se kokemus mitä mulla on 30 vuoden aikana kaupunkiliikenteestä fillarilla, niin ei kannata ajaa noin jos haluaa välttyä sairaalakeikoilta.
Jos on kiire, niin olisi valinnut eri reitin tai polkenut osan matkaa autotiellä. 500m lisää matkaa ja reitti olisi ollut sekä nopeampi, että huomattavati turvallisempi.
Pakkoko se on kaivaa vaikeaa elämää ja vaaratilanteita hankalla reitillä ja suurilla tilannenopeuksilla reittiin nähden. No ehkä se on ollut videon tarkoituskin...
^Olen havainnut, että keskivertoautoilija ei hahmota ajoneuvonsa äärimittoja edes kohtuudella. Tästä seuraa kaikenlaista, kuten kuvaamaasi suojatien päälle pysähtymistä.
Harmittaahan tuollaiset, mutta siinäkään ei kannattaisi lähteä kiertämään autoa etukautta. Mikään ei takaa, että kuljettaja huomaa pyöräiljän, eikä aja päälle.
Aika turistiajelua videolla kyllä, sais paljon paremman ja skarpimman videon tehtyä täälläpäin parissa päivässä
Itselle jutun pointti on, että monet eivät tunne liikennesääntöjä. Ihan sama ehtikö auto ihan hyvin vai eikö se näe ilman suojatien tai jatkeen päälle ajoa. Ongelma on se ettei monta tonnia painavan vehkeen käyttäjä tiedä sääntöjä ja on siten vaarallinen.
Noi keskarin heiluttelut oli aivan turhia.
H. Moilanen
30.08.2017, 12.52
Harmittaahan tuollaiset, mutta siinäkään ei kannattaisi lähteä kiertämään autoa etukautta. Mikään ei takaa, että kuljettaja huomaa pyöräiljän, eikä aja päälle.
Toki. Onhan suojatien tukkiminen tahallisesti tulkittavissa siten, ettei kevyttä liikennettä ole aikomustakaan huomioida. Yleensä risteykessä on kuitenkin tilaa fillarille/kävelijälle suojatielle tilaa jommalle kummalle puolelle autoa, eikä autoa tarvitse pysäyttää tukkimaan koko suojatietä.
...Onhan suojatien tukkiminen tahallisesti tulkittavissa siten, ettei kevyttä liikennettä ole aikomustakaan huomioida....
Juuri näin. Ei välitetä. Ajatusmaailmaan ei mahdu sitä mahdollisuutta, että sieltä voi tulla "niitäkin".
Mielenkiintoinen asenne täällä. Minun mielestä video tuo hyvin ilmi sen todellisuuden, että taajamassa pyöräilessä jatkuvasti autoilijat rikkovat väistämisvelvollisuutta. Siis aivan jatkuvasti. Eikä se ole kiinni pyöräilijän nopeudesta. Miksi ihmeessä pyöräilijän pitäisi hidastella jokaiseen risteykseen, vaikka ei ole väistämisvelvollinen? Toki näin on tehtävä nykyään monin paikoin jos haluaa hengissä pysyä. Hidastatko autolla vauhtia aina kun ajat risteyksestä läpi, joissa muilla on kolmiot? Ei näytä hidastavan kukaan. Tuommoisen videon koosteen ja paljon enemmän tapauksia saa jo viikon pyöräilyllä. Montako autoa tulee eteen kolmion takaa kun ajat autolla viikon? Ei yhtäkään. Tarkemmin sanoen en edes muista, koska viimeksi joku auto olisi risteyksessä tullut vaarallisesti eteen kolmion takaa kun olen autolla ajellut... ja kun noin liikenteessä tapahtuu niin kyllä siinä valot ja keskarit vilkkuu. Eikö tavoitetila pitäisi kuitenkin olla, että autoilijat suhtautuisivat samalla huolellisuudella siihen väistämisvelvollisuuteen jo siinä kelvin kohdalla?
Hidastatko autolla vauhtia aina kun ajat risteyksestä läpi, joissa muilla on kolmiot? Ei näytä hidastavan kukaan.
Hidastan, jos on vähänkään epäselvää aikooko toinen väistää.
Tuommoisen videon koosteen ja paljon enemmän tapauksia saa jo viikon pyöräilyllä. Montako autoa tulee eteen kolmion takaa kun ajat autolla viikon? Ei yhtäkään.
Taitaa noita tulla suunnillen joka viikko. Veikköäisinm, että 3 viikon jaksolta saisin yhtä monta tapausta videolle.
Eikö tavoitetila pitäisi kuitenkin olla, että autoilijat suhtautuisivat samalla huolellisuudella siihen väistämisvelvollisuuteen jo siinä kelvin kohdalla?
Suurin osa suhtautuu. Mielestäni tilanne on parantunut huomattavasti viime vuosina. En edes muista koska viimenksi on ängetty kolmion takaa eteen.
Tuo tunne siitä, että tilanne on parantunut saatta johtua osittain siitä, että pyrin välttämään reittejä, joissa autolla on hankala näkyvyys. Toiseksi pyrin huomioimaan, että näyn itse, eli jotain värikästä päällä+vähänkään hämärässä valot. Olen tullut siihen tulokseen, että hyvin harva auto loppujen lopuksi tahallaan laiminlyö väistämisvelvollisuuden. 10 kertaa enemmän on niitä, jotka väistää, vaikka ei olisi pakko. Jos pyörässä olisi myös päivällä kunnon valot päällä, kuten autoissa on, niin tilanteita olisi varmasti vielä vähemmän.
Suojatien päälle aiheetta pysäyttävät on ehkä se suurin etenemistä haittaava ryhmä, mutta kyllä niistäkin suurin osa pyrkii tekemään tilaa, kun havaitsee pyöräilijän.
Ei mua ainakaan tossa videossa nuo auton kanssa kohtaamiset ihmetytä. Autoilijat tekee väärin ja ihan ok osoittaa mieltä, mut sitten on nuo muut hölmöilyt.
Toimittaja menee kahdesti samassa kulmassa Puistokadun ja Tukholmankadun risteyksessä liian vauhdikkaasti. Tuossa voi molempiin suuntiin toinen idiootti kiirehtiä "suoraan" valojen läpi tai ihan muuten vaan, niin ei ole mitenkään liioiteltua melkein pysähtyä kurkkaamaan kulman taakse ennen jatkamista.
Kakarat Kunnallissairaalantiellä. Ohitus liian kovalla vauhdilla ja muutenkin varomattomasti.
Martinsillalla melkein hidastamatta pyörätien puolella pööpöilevän jalankulkijan syliin ja seuraavaksi vastaantulevalle pyöräilijälle ei viitsi antaa yhtään ylimääräistä tilaa kohtaamiseen.
Pahaniemen sillalla kiemurtelevan jalankulkijan kohdalla ei taaskaan kosketa jarruun, vaan yritetään vaan ohjata ohitse.
Pahin tilanne on videon lopussa Puistokadulla, kun pyöräilijä sekoilee eteen Mikonkadulta. Vaara on hyvin ennakoitavissa, mutta ei hidasteta. Kelloa muistetaan kuitenkin rämpätä myöhässä.
Miksi toi yksi maantiepyöräilijä on päätynyt videolle? Sekö ettei näytä suuntamerkkiä? Pitää olla kunnon tampio, jos kääntymisaikomus ei tuosta välity ja lähtee tunkemaan vasemmalta ohitse.
H. Moilanen
30.08.2017, 15.10
Ihan vastaavaa kuvamateriaalia sais auton ratin takaa kuvattua, jos samanlaisella pieteetillä autoilisi taajamassa. Tosin sekin video olisi enemmäkin osoitus kuvaajan asennoitumisesta muuta liikennettä kohtaan, kuin osoitus muiden taitamattomuudesta tai toimimattomasta infrasta.
Kulkupelistä riippumatta, liikenteessä pitää pystyä ennakoimaan potentiaaliset vaaratilanteet. Silloin vaaratilanteita ei edes pääse syntymään. Tilannenopeus on myös fillaristilla oltava kohdallaan. Vanhan sanonnan mukaan taitava kuljettaja ei edes joudu tilanteeseen josta huono kuljettaja yrittää päästä ehjänä pihalle.
Kommenttiosasto paljastaa karulla tavalla kuinka pihalla osa on liikennesäännöistä. Ei olis pitäny lukee, mutta luin kumminkin...
10 kertaa enemmän on niitä, jotka väistää, vaikka ei olisi pakko.
Tämä tilanne tulee eteen jatkuvasti, kun ajoradalla on saareke ja etenet pyörällä pyörätien jatketta saarekkeelle. Lähes kaikki autoilijat pysähtyvät odottamaan, vaikka ei tarvitsisi. Ratin takaa näyttää siltä, että allehan se pyöräilijä ajaa, vaikka siististi pysähtyy saarekkeelle odottamaan. Saareke tavallaan helpottaa ajoradan ylitystä, koska tarvitsee ylittää vain yhteen suuntaan menevät kaistat kerrallaan, mutta toisaalta sitten tulee tämä liikenteellinen väistän-vaikka-ei-tarvitse -efekti. Tuohon ei taida olla hyvää ratkaisua.
H. Moilanen
30.08.2017, 15.22
Tuohon ei taida olla hyvää ratkaisua.
Sikäli, että kyseessä on kaksikaistainen tie, en lähde ylittämään tietä ennenkuin molempien kaistojen liikennetilanne sallii. Yleensä ei tarvitse edes montaa autoa odottaa kun joku jo tekee tilaa ja pysähtyy.
Useampi kaista per suunta ja tiheä vaikeuttaa tilannetta. Helppo ratkaisu tällöin on ryhtyä jalankulkijaksi. Näitä ei tietysti tarvitse montaa tehdä kun matkanteko ei ole enää sujuvaa.
En nyt oikeastaan nähnyt tuossa videossa yhtään autoilijan aiheuttamaa varsinaista vaaratilannetta. Ehkä kuorma-auto olisi voinut väistää eikä kääntyä pyöräilijän edestä ajosuunnassaan oikealle (1:50).
Hienosti luki tilanteen myös samaan suuntaan pyöräilijän kanssa ajanut henkilöautoilija mustalla autolla (volvo?) kun tämä ns. pyöräilijä ajoi bussin takaa kaistojen ylitse (3:00) . Todella hölmöä tunkea fillarilla bussin takaa kaistalle.
Olihan tuolla muutakin fillaristin hölmöilyä.
Eiköhän ne kaikki ole samanmoisiin. Siis fillaristit tai polkupyöräilijät. Ei toikun tolkkua ole menossa. Itsekkäistä paskiaisia, jotka kuvittelet että heidän jopo on se maailman napa, ja he itse Euroopan omistajia. Vihervassaripiipertäjiä, mielenterveyskuntoutujia tai muuten elämässään epäonnistuneita ovat polku pyöräilyn aktivistit. Kuten kettutytötkin.
Hyppää Nasse kaivoon ja herkeä joutava liekitys...
Minun mielestä video tuo hyvin ilmi sen todellisuuden, että taajamassa pyöräilessä jatkuvasti autoilijat rikkovat väistämisvelvollisuutta. Siis aivan jatkuvasti.
Harmi vain, että tuo viesti hukkuu pyöräilijän huonoon käytökseen.
Eikä se ole kiinni pyöräilijän nopeudesta. Miksi ihmeessä pyöräilijän pitäisi hidastella jokaiseen risteykseen, vaikka ei ole väistämisvelvollinen? Toki näin on tehtävä nykyään monin paikoin jos haluaa hengissä pysyä. Hidastatko autolla vauhtia aina kun ajat risteyksestä läpi, joissa muilla on kolmiot? Ei näytä hidastavan kukaan.
Minä ajan reaalimaailmassa, en virtuaalimaailmassa, siksi muiden käytös pitää huomioida riippumatta siitä, toimiiko ne oikein vai väärin.
Kaupungissa ei juuri missään ole etuajo-oikeutettuja katuja. Tällöin ajojärjestys perustuu lain mukaan väistämisvelvollisen velvollisuuteen osoittaa noudattavansa velvollisuuttaan. Toisella ei ole mitään merkkiä siitä, että toisella on kolmio tai stop.
Tuommoisen videon koosteen ja paljon enemmän tapauksia saa jo viikon pyöräilyllä. Montako autoa tulee eteen kolmion takaa kun ajat autolla viikon? Ei yhtäkään.
Kuten sanoit, riippuu suuresti omasta ajotavasta.
Kyseinen pyöräilijä on kyllä niin pohjasakkaa kuin vaan voi olla, ja lehti uutisoi videon? Käsimerkit ja kaikki ja heppu ite ajaa kuin täysin aasi.
Vähän hävetti pyöräilijöiden puolesta kun katsoin duunikaverin olan yli tuota videota. Vaikka kuinka olisi muiden virheitä siinä mukana, niin tuon videon kuvaaja on se joka tekee itsestään pellen. Samalla tuon videon saama julkisuus osaltaan haittaa pyöräilyn mainetta.
Osasta tilanteista en vaan keksi miten ne edes hyvällä tahdolla kuuluu tuolle videolle. Kuten esimerkiksi oikealta nurkan takaa tullut pyöräilijä ja jalkakäytävälle pysäköidyn pakun ympäri taluttaja. Lisäksi kuten monet totesivat, tuo video on täynnä tilanteista jossa kuvaajalla on vaan yksinkertaisesti liian kova tilannenopeus ja jotka olisivat sujuneet pienellä hidastamisella ihan juoheasti. Nähtävästi kädetkään ei oikein pysy kahvoilla että mahdollisiin yllätyksiin voisi reagoida paremmin.
Huvittaa että jätkä tulee kilsan päästä autoa ja ei hidasta yhtään. Käsimerkit syttyy kun auto on arvionut tilanteen oikein ja lähtenyt ajamaan. Ajetaan täysiä päin autoa, leikitään että ollaan ajettu "oikein" ja vammaiset käsimerkit. Ei helvetti.
Joo lähinnä sekopäisestä pyöräilijästä joka ei ota muita ihmisiä huomioon johtui nämä varaalinteet. (joita ei videolla ollut kovin montaa)
Paljonkos te muuten arvioitte pyöräilijän nopeudeksi? Minusta tuo ei ollut mitenkään erityisen vauhdikasta. Twitterissä haukuttiin trikoopelleksi. Etukori pyörässä ei oikein sopinut yhtälöön, mutta siitä voi jatkaa tuolla Muotipoliisiketjussa...
Onko pakettiauto tukkimassa jalkakäytävää vaaratilanne? Ehkä ei, mutta ei se kovin sujuvaksi liikennettä tee. Kenenkään päälle tuo toimittaja ei tuossa ajanut.
Entä sitten kun joku rekka tulee kolmion takaa: Kummallisen moni täälläkin toistaa, että pyöräilijä voi hidastaa ja joustaa. Sitten joskus kolahtaessa kun ei ole havainnut jotain ajoissa eikä olekaan itse tajunnut "joustaa ja hidastaa", niin mitäs sitten?
Lauttasaaressa mutterin jälkeen hesalan keskustaa kohti pariskunta ajeli kävelijöiden väylällä. Niin, että taaimmainen naispyöräilijä joutui hieman väistämään kun edellä mennyt kävelijä lähti hieman sivuttain liikkumaan. Väistö ei ihan onnistunut, joten hihaa hipoen ohi. Mielestäni pyöräilijä osui ainakin hivenen kävelijän käteen, ja kävelijä tietty pelästy muutamalla sanalla höystettynä.
Ihan varmasti suomalaisen pyöräilijän maine taas kasvoi, siitäkin huolimatta, että hetkeä myöhemmin pyöräilijät paljastui ulkomaalaisiksi. Vähän moitin naispyöräilijää (suomeksi) tästä ohituksesta ja todennäköisestä osumasta. Jotain huutoa alkoi kuulua, myöskin miespyöräilijän toimesta, joten himmasin vauhtia jotta vois sanoa sen uudestaan toisella kielellä. Tässä kohtaa rikoin hetken lakia ja ajoin kävelijöiden puolella kun vastaantulijoita ei ollut. En montaa sanaa kerennyt sanoa kun naispyöräilijä alkoi mylvimään mun ajosta (juuri sillä hetkellä) siellä kävelijöiden puolella. Yritin selittää, että hän ajoi väärällä puolella ja osui siihen kävelijään. Naispyöräilijä alkoi selittään, että kävelijä vaihtoi yhtäkkiä suuntaa sivuttain. Nii-i, mutta sinä ajoit väärällä puollella. Sanoma ei todellakaan mennyt perille ja sanoin yhen sanallisen ilmaisun. Tästä naispyöräilijä kimpaantui ja otti kunnon spurtin kävelijöiden puolelta ja ajoi mun eteen. Tosin ei jäänyt siihen junnaamaan. Odotin kiihkeästi mitä se toinen henkilö tekee.
Samoin odotin mitä sillan jälkeen seuraavissa valoissa tapahtuu. Hyökkääkö ne mun kimppuun vai mitä. Ajoin siihen melkein rinnalle ja kysäsin haluaako katsoa videolta miten meni. Nainen oli että joo. Mutta se mies alko mylvimään kun pääsi paikalle, että mikä tässä on niinku ongelma. Hänen mielestään ei ollut ongelmaa vaikka olin pariin kertaan selittänyt, että hänen kaverinsa ajoi väärällä puolella ja melkein kolasi jalankulkijan. Ei, ei menny perille, hoki vaan what's the problem. Tässä kohtaa totesin, että näiden kanssa on turha jankata ja jatkoin matkaa. Naiskuski yritti etukiekolla osua mun pyörään. Tässä kohtaa mun itsehillintä petti ja näytin jonku käsimerkin.
Seuraaviin valoihin ajoin ja odotin, mitä tapahtuu kun tulevat, mutta yllätys olikin suuri, kun normaalista poiketen nyt valot vaihtuikin vihreälle ja pääsin jatkaa matkaa.
Summa summarum:
1) Melkein kolatuksi tullut kävelijä varmasti aatteli, että ...un suomalainen pyöräilijä
2) Ulkomaalaiset varmasti aatteli, että ...un suomalainen pyöräilijä
= 2 suomalaista ...un pyöräilijää samaan keissiin. Jes.
Korostan, ainoa paheeni oli se yksi sana ja yksi käsimerkki (ja lyhyt kävelijöiden puolella ajo, kun keskusteltiin).
Minun mielestä video tuo hyvin ilmi sen todellisuuden, että taajamassa pyöräilessä jatkuvasti autoilijat rikkovat väistämisvelvollisuutta. Siis aivan jatkuvasti. Eikä se ole kiinni pyöräilijän nopeudesta. Miksi ihmeessä pyöräilijän pitäisi hidastella jokaiseen risteykseen, vaikka ei ole väistämisvelvollinen? Toki näin on tehtävä nykyään monin paikoin jos haluaa hengissä pysyä. Hidastatko autolla vauhtia aina kun ajat risteyksestä läpi, joissa muilla on kolmiot? Ei näytä hidastavan kukaan. Tuommoisen videon koosteen ja paljon enemmän tapauksia saa jo viikon pyöräilyllä. Montako autoa tulee eteen kolmion takaa kun ajat autolla viikon? Ei yhtäkään. Tarkemmin sanoen en edes muista, koska viimeksi joku auto olisi risteyksessä tullut vaarallisesti eteen kolmion takaa kun olen autolla ajellut... ja kun noin liikenteessä tapahtuu niin kyllä siinä valot ja keskarit vilkkuu. Eikö tavoitetila pitäisi kuitenkin olla, että autoilijat suhtautuisivat samalla huolellisuudella siihen väistämisvelvollisuuteen jo siinä kelvin kohdalla?
En katsonut videota, mutta olen vahvasti samaa mieltä frp:n kanssa. Kysyn ihan samaa, miksi ihmeessä pyöräilijän pitäisi hidastella jokaiseen risteykseen, vaikka ei ole väistämisvelvollinen. Olen kysynyt sitä Espoon kaupungiltakin, kun he niin tykkäävät niistä hidasteista (lue kanttareista). En ole tähän päivään saanut järkevää vastausta.
Entä sitten kun joku rekka tulee kolmion takaa: Kummallisen moni täälläkin toistaa, että pyöräilijä voi hidastaa ja joustaa. Sitten joskus kolahtaessa kun ei ole havainnut jotain ajoissa eikä olekaan itse tajunnut "joustaa ja hidastaa", niin mitäs sitten?
Sitten sattuu. Sitäkö tavoitellaan? Se, että hidastetaan ei tarkoita sitä, että väistämisvelvollisuuden rikkominen olisi ok. Nyt vain on kyse tilanteesta, johon voi itse vaikuttaa vain ennakoimalla. Videollakin Pansiontielle tulevan Auriksen takaa mahtui ihan hyvin pyörällä eli ongelma pyöräilijälle tuosta tuli vain tekemällä. Ennenkin olen todennut ja totean sen taas eli valtapelistä on kyse. Pyöräilijää harmitti, kun muut ei pysy pyöräilijän vallassa. Kaikki tilanteet oli ennakoitavissa ja pienellä himmauksella vältettävissä.
Video on ilmeisesti kuvattu kypäräkameralla. Puropellon koulun vieressä Kunnallissairaalantiellä suojatien ylitys ja äidin + lasten ohituksessa pyöräilijä ei edes katsonut sivulleen ja taakseen, tuleeko tilanteeseen myös autoilijoita. Ja kun muun liikenteen huomioimisessa on havaittavaa riittävästi, en ainakaan lähde samanaikaisesti noin tarkkaan ohitukseen.
Blackborow
31.08.2017, 07.37
Kenenkään päälle tuo toimittaja ei tuossa ajanut.
No sittenhän se ok ohitella lapsia hihaa hipoen ja vedellä kulmien takaa vauhdilla. Sähköpyörähän tuo oli että vauhti lienee aikalailla luokkaa 25km/h.
Joka tapauksessa paskaa julkisuutta pyöräilijöille tuo video. Muualla netissä on taas meininki luokkaa "Peruspyöräilijän kusipäisyyttä", "Noiden pitäisi saada aina ajaa täysillä kaupungissa" jne. kun tuosta videosta keskustellaan.
Paljonkos te muuten arvioitte pyöräilijän nopeudeksi?
20..25 km/h
Kenenkään päälle tuo toimittaja ei tuossa ajanut.
Täällä itketään, kun autoilijat ei jätä riittävää sivumarginaalia ohituksissa, mutta ei sitä kyllä jättänyt tuokaan pyöräilijä, vaika suhteellinen nopeusero esim. hihaa hipooen ohitettuun lapseen oli yhtä iso, kuin maantiellä autolla ja maantiepyörällä. Eikä ole fiksua ajella liikkeiden ovien edestä videolla nähtyä vauhtia. Niin kuin sanoin ennekin, että jos liikenne ahdostaa ja haluaa päästellä kovempaa, niin reitin voi valita nopeuden mukaan. Tuollekin välille löytyy lukuisia vaihtoehtoja, jotka on vain vähän pidempiä, mutta sujuvampia.
Tuollainen auton etukautta ohittaminen oli ehkä videon älyttömin teko. Teolla saa kyllä osoitettua mieltä väärin tehneelle autoilijalle, mutta mikään ei takaa sitä, että autoilija on huomannut tulevan pyöräilijän, eikä aja päälle.
Kun kilometrejä on kertynyt pyörän selässä 6-numeroisia kilometrimääriä ja autolla 7-numeroisia määriä (molemmat ilman liikenneonnettomuuksia), niin tilanteita on ollut sen verran, että on oppinut varomaan, ennakoimaan ja joustamaan kulkuneuvosta riippumatta ja mielestäni pyöräilijän käytös ei ollut liikennetilanteisiin sopivaa. Eipä silti osa autoistakin tekin väärin, mutta oliko nuo rikkeet käsimerkkien arvoisia. Nuo videolla näkyvät käsimerkit tekee viimeistään pyöräilijästä pellen.
MacKonte
31.08.2017, 08.01
Aamulla sateessa ja sumussa poljin tuttua reittiä työmaalle. Kahdessa risteyksessä kolmion takaa tulevaa tietä lähestyi auto. Toinen oli hiekkarekka, toinen pakettiauto. Molemmat hidastivat jo hyvissä ajoin ja pysähtyivät suojatien eteen. Pääsin sujuvasti risteyksen yli ja heilautin kuskeille kättä.
En tiedä, oliko sääntöjen noudattamiseen vaikutusta näkyvyydellä: edessä ja takana huomiovalo, heijastavakylkiset renkaat ja Provizin heijastava ajotakki. Monta kertaa ratin takana manaa risteykseen syöksyviä, tummapukeisia ja valottomia polkijoita. Sen takia ajan aina näkyvissä vetimissä. Taajamassa kelveillä on pakko polkea muutenkin varovaisemmin ja vauhdin hurmaa voi mennä kokemaan maaseudun sivuteille.
Toimittaja ajelee osittain aika typerästi ja tilannenopeus on kova. Ihmettelen kyllä, että eteen kääntyvät ja pyörätien jatkeen tukkivat autoilijat saavat täällä noin paljon ymmärrystä. Eipä tule auton ratista mieleen yhtään tilannetta, jossa ajetaan kolmion takaa suoraan eteen, käännytään eteen tai vasemmalle kääntyvä tukkii risteävän kaistan odottaessaan risteyksessä. Omalla päivittäisellä työmatkalla näitä näkee todella usein pyörän päältä.
Ja joo, tulee ennakoitua enkä kertaakaan ole joutunut onnettomuuteen, mutta harmittaa se silti että joutuu ns. lainsuojattomana ajamaan henkensä kaupalla. Kusipäisimmät näkevät selvästi että fillarilla tullaan, ja jyräävät silti eteen.
El-Carpaso
31.08.2017, 08.30
Tässä olisi kyllä tärkeää erottaa seikkoja toisistaan. Vaikka kyseinen toimittaja monessa tilanteessa toimi mulkun tavoin, ei voida kiistää, etteikö moottoriliikenteen kuljettajat olisi rikkoneet velvollisuuksiaan useassa risteystilanteessa. Tuo toimittajan mulkkuus ei lähtökohtaisesti poista noiden autoilijoiden sääntörikkomusten vakavuutta pätkääkään.
Ja kun puhutaan tilannenopeudesta (siis näihin risteystilanteisiin liittyen), niin pyörällä on kuitenkin oikeus ajaa sitä samaa 50km/h kuin viereisellä ajoradalla. Jos pyörä ajaa vaikka puolet tuosta, voidaan todella puhua riittävän alhaisesta tilannenopeudesta, eikä yhdenkään autoilijan pitäisi yllättyä noin hitaasti lähestyvästä pyörästä. Periaatteessa autoilijan ei pitäsi yllättyä edes 50km/h lähestyvästä pyörästä, sillä ainakin täällä turkkusessa saatetaan ajoradoilla ajella 60-70km/h viidenkympin rajoitusalueella. Silti autojen kanssa näitä ylläreitä / eteen ajoja ei tapahdu.
3600+ km on tullut tänä vuonna Varsinais-Suomessa ajettua, vähemmän kaupunkialueella, mutta vielä ei yhtään vakavampaa läheltä-piti tilannetta. Olen jo aikoja sitten ymmärtänyt että ajopainoni ollessa ~1/15 autoilijoiden vastaavasta, kannattaa ajaa sen mukaisesti, oli oikeassa tai ei.
Viime vuosina olen pannut merkille autoilijoiden ja kävelijöiden aina vaan paremmin huomioivan pyöräilijän, olisiko omalla asenteessa myös vaikutusta? Ei tulisi pieneen mieleenkään toimia kuten TS:n toimittaja; Tilannenopeudesta ei mitään käsitystä, kello soi mitättömissä paikoissa ja keskari pystyssä mennään. Tuolla mielensäpahoittamis-moodilla kannattaa pyöräily lopettaa alkuunsa.
Tuskin kaikki autoilijat ihan vain pyöräilijälle vittuillakseen tekevät kaikkia noita konnuuksia mistä heitä täällä syytellään? Huonosti näkyvissä vetimissä sivulta lähestyvä pyöräilijä on sen verran camo-versio, että hän helposti sulautuu ja katoaa taustaan ja on erittäin vaikeasti havaittava. Tiedän että autoilijan pitäisi nämä kaikki havaita, mutta ei se niin vain tosi elämässä mene syystä tai toisesta.
Liikenteessä hengissä selviytymisen tärkein edellytys on asioiden riittävä ennakointi. Tarkoittaa mm. sitä että kaikki paikat joihin on huono näkyvyys on koettava uhkana jossa voi tapahtua turma. Jos sitä asiaa ei pyörän selässä opi hahmottamaan, niin kannattaa mennä jokin reitti niillä parjatuilla rullaluistimilla. Niillä kun on huonompi nopeasti pysähtyä kuin pyörällä, niin oppii melko pian pitämään silmällä puskien takaa tulevia pihaliittymiä tai vastaavia joista äkkiä voi eteen sännätä lapsi, koira tai vaikka se ilmestyskirjan manattu perkele, autoilija.
El-Carpaso
31.08.2017, 08.38
20..25 km/h
Täällä itketään, kun autoilijat ei jätä riittävää sivumarginaalia ohituksissa, mutta ei sitä kyllä jättänyt tuokaan pyöräilijä, vaika suhteellinen nopeusero esim. hihaa hipooen ohitettuun lapseen oli yhtä iso, kuin maantiellä autolla ja maantiepyörällä. Eikä ole fiksua ajella liikkeiden ovien edestä videolla nähtyä vauhtia. Niin kuin sanoin ennekin, että jos liikenne ahdostaa ja haluaa päästellä kovempaa, niin reitin voi valita nopeuden mukaan. Tuollekin välille löytyy lukuisia vaihtoehtoja, jotka on vain vähän pidempiä, mutta sujuvampia.
Tuollainen auton etukautta ohittaminen oli ehkä videon älyttömin teko. Teolla saa kyllä osoitettua mieltä väärin tehneelle autoilijalle, mutta mikään ei takaa sitä, että autoilija on huomannut tulevan pyöräilijän, eikä aja päälle.
Kun kilometrejä on kertynyt pyörän selässä 6-numeroisia kilometrimääriä ja autolla 7-numeroisia määriä (molemmat ilman liikenneonnettomuuksia), niin tilanteita on ollut sen verran, että on oppinut varomaan, ennakoimaan ja joustamaan kulkuneuvosta riippumatta ja mielestäni pyöräilijän käytös ei ollut liikennetilanteisiin sopivaa. Eipä silti osa autoistakin tekin väärin, mutta oliko nuo rikkeet käsimerkkien arvoisia. Nuo videolla näkyvät käsimerkit tekee viimeistään pyöräilijästä pellen.
Mä en kiistä, etteikö lapsen ohittaminen noin läheltä olisi ollut paska veto. Lapsia erityisesti pitää varoa liikenteessä ja niistä yleensä kannattaa madella ohi, vaikka tulisivat vastaan vanhempien ohjauksessa. Näin mä ainakin teen.
MUTTA! on sunkin pakko myöntää, että auton ohitus hihaa hipoen maantienpeusrajoituksella, eli aika huomattavalla nopeus- ja massaerolla, on hiukan eri asia, kuin videossa nähty. Molemmat on paskavetoja, mutta vaarapotentiaali on ihan hieman eri.
Välillä autot ohittaa läheltä ja se on valitettavaa, mutta auton ohituksissakin merkittävää on nopeusero. Ei mua haittaa jos auto ohittaa selkeästi kosketusetäisyydeltä maantiellä, jos nopeus on laskettu järkeväksi. Hitaasti ohittavaan autoon pystyy reagoimaan ja hitaasti ajava autoilija pystyy reagoimaan pyöräilijään. Sit jos kolahtaa, voi iskuenergia olla kuitenkin niin pieni, ettei juuri mitään tapahdu (vaikka pyörällä kaatuminen ja auton kanssa kontaktin ottaminen on aina erittäin vaarallista) Liian nopeassa ohituksessa vaikutusmahdollisuuksia ei ole ja jos kolahtaa on pyöräilijältä henki pois todnäk välittömästi.
Eli mun mielestä tässä kuitenkin puhutaan vähän eri asioista.
En tiedä, oliko sääntöjen noudattamiseen vaikutusta näkyvyydellä
On te jotka ajatte harmaissa / tummissa vetimissä ja harmittelette autoilijan käytöstä, niin hakkikaa joku näkyvä takki tai huomioliivi. Tai jos kirkaat vaatteet ahdistaa, niin edes kunnon valot, joita käytätte myös päivällä. Ajakaa sitten joka toinen päivä niillä ja joka toinen maastonvärisillä (harmaa/musta/tumma). Saatatte yllättyä erosta.
Antakaa autoilijoille edes mahdollisuus huomata ajoissa.
El-Carpaso
31.08.2017, 08.52
Tuskin kaikki autoilijat ihan vain pyöräilijälle vittuillakseen tekevät kaikkia noita konnuuksia mistä heitä täällä syytellään? Huonosti näkyvissä vetimissä sivulta lähestyvä pyöräilijä on sen verran camo-versio, että hän helposti sulautuu ja katoaa taustaan ja on erittäin vaikeasti havaittava. Tiedän että autoilijan pitäisi nämä kaikki havaita, mutta ei se niin vain tosi elämässä mene syystä tai toisesta.
Liikenteessä hengissä selviytymisen tärkein edellytys on asioiden riittävä ennakointi. Tarkoittaa mm. sitä että kaikki paikat joihin on huono näkyvyys on koettava uhkana jossa voi tapahtua turma. Jos sitä asiaa ei pyörän selässä opi hahmottamaan, niin kannattaa mennä jokin reitti niillä parjatuilla rullaluistimilla. Niillä kun on huonompi nopeasti pysähtyä kuin pyörällä, niin oppii melko pian pitämään silmällä puskien takaa tulevia pihaliittymiä tai vastaavia joista äkkiä voi eteen sännätä lapsi, koira tai vaikka se ilmestyskirjan manattu perkele, autoilija.
Se ettei pyöräilijää nähdä johtuu yleensä vain yhdestä asiasta: ei katsota.
Jos pyöräilijän tulosuuntaan katsoo riittävän pitkään, ei oikein voi jäädä huomaamatta. Tai jos jää, niin ei ehkä kannattaisi olla ratissa enää. Mutta valitettavan usein näkee tilanteita, joissa pää ei käänny pyörätien suuntaan milliäkään. Eli ei sitä ehkä vittuillakseen tehdä, mutta täysin välittämättä yhden liikkujaryhmän olemassaolosta / oikeuksista. Mä en ole aivan varma, kumpi on pahempi.
Sit on tietenkin myös niitä, jotka ajavat eteen ihan puhdasta kusipäisyyttään. Meillä on täällä https://www.google.fi/maps/@60.509286,22.2893621,3a,75y,18.46h,77.51t/data=!3m6!1e1!3m4!1s7qj8gDdJhlANM-y2cIuNng!2e0!7i13312!8i6656 tämmöinen risteys, jossa mäen yläpuolella on kaukokiidon terminaali. Mulla on muutamaan otteeseen tuossa tapahtunut tilanne, missä rekka / kuorma-auto on saapunut risteykseen meikäläisen takaa, eli aikaa havainnoinnille on ollut todella reilusti, ja silti eteen on käännytty täysin surutta. Voi jokainen varmaan vetää omat johtopäätökset, kuinka vaarallista on, että täysperävaunuyhdistelmä kääntyy yllättäen eteen tuollaisen alamäen jälkeen. Onneksi ko. risteyksessä pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus, joten sitä ennen tulee aina sisäänajettua levaria ja tesmattua jarrutehoja.
Tässäon yksi risteys, jonka koen vaaranpaikaksi:
https://www.google.fi/maps/@60.3997228,22.3856002,3a,75y,310.02h,76.47t/data=!3m7!1e1!3m5!1sDEnpvIw-B7o1G2FShEZ24Q!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3F panoid%3DDEnpvIw-B7o1G2FShEZ24Q%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3D maps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D10 0%26yaw%3D52.845314%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7 i13312!8i6656
Fillarilla tulee tuota alamäkeä polkematta helposti yli 40 km/h ja ohittaa viereisellä tiellä kulkevan autoilijan, jolla on väistämisvelvollisuus.
Kertaakaan ei ole auto ajanut tuossa eteen, vaikka joka kerta varaudun siihen, että auto ei huomaa. Autoilijan pitää kääntää päätä joko todella paljon tai huomata peilistä, että pyörä tulee.
Seuraavassa risteyksessä vähän sama juttu:
https://www.google.fi/maps/@60.3987824,22.3869817,3a,75y,83.2h,83.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUDbVPBWdSS1C0k0Pjix7JA!2e0!7i1 3312!8i6656
Pyöräilijä tulee takaviistosta puskien takaa edellisen mäen vauhdeilla aika lujaa. Siitä huolimatta olisko 200 kohtaamista sitten edellisen kerran autoilija ajanut eteen.
Aikaisemmin autoja tuli jatkuvasti eteen, mutta pyysin kaupunkia leikaamaan puskat matalammaksi, jonka jälkeen tilanne parani todella paljon.
Tässä on yksi risteys, jonka koen vaaranpaikaksi:
https://www.google.fi/maps/@60.3997228,22.3856002,3a,75y,310.02h,76.47t/data=!3m7!1e1!3m5!1sDEnpvIw-B7o1G2FShEZ24Q!2e0!6s%2F%2Fgeo1.ggpht.com%2Fcbk%3F panoid%3DDEnpvIw-B7o1G2FShEZ24Q%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3D maps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D10 0%26yaw%3D52.845314%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7 i13312!8i6656
Fillarilla tulee tuota alamäkeä polkematta helposti yli 40 km/h ja ohittaa viereisellä tiellä kulkevan autoilijan, jolla on väistämisvelvollisuus.
Kertaakaan ei ole auto ajanut tuossa eteen, vaikka joka kerta varaudun siihen, että auto ei huomaa. Autoilijan pitää kääntää päätä joko todella paljon tai huomata peilistä, että pyörä tulee.
Seuraavassa risteyksessä vähän sama juttu:
https://www.google.fi/maps/@60.3987824,22.3869817,3a,75y,83.2h,83.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1sUDbVPBWdSS1C0k0Pjix7JA!2e0!7i1 3312!8i6656
Pyöräilijä tulee takaviistosta puskien takaa edellisen mäen vauhdeilla aika lujaa. Siitä huolimatta olisko 200 kohtaamista sitten edellisen kerran autoilija ajanut eteen.
Aikaisemmin autoja tuli jatkuvasti eteen, mutta pyysin kaupunkia leikaamaan puskat matalammaksi, jonka jälkeen tilanne parani todella paljon.
Blackborow
31.08.2017, 09.37
Mä en kiistä, etteikö lapsen ohittaminen noin läheltä olisi ollut paska veto. Lapsia erityisesti pitää varoa liikenteessä ja niistä yleensä kannattaa madella ohi, vaikka tulisivat vastaan vanhempien ohjauksessa. Näin mä ainakin teen.
MUTTA! on sunkin pakko myöntää, että auton ohitus hihaa hipoen maantienpeusrajoituksella, eli aika huomattavalla nopeus- ja massaerolla, on hiukan eri asia, kuin videossa nähty. Molemmat on paskavetoja, mutta vaarapotentiaali on ihan hieman eri.
Välillä autot ohittaa läheltä ja se on valitettavaa, mutta auton ohituksissakin merkittävää on nopeusero. Ei mua haittaa jos auto ohittaa selkeästi kosketusetäisyydeltä maantiellä, jos nopeus on laskettu järkeväksi. Hitaasti ohittavaan autoon pystyy reagoimaan ja hitaasti ajava autoilija pystyy reagoimaan pyöräilijään. Sit jos kolahtaa, voi iskuenergia olla kuitenkin niin pieni, ettei juuri mitään tapahdu (vaikka pyörällä kaatuminen ja auton kanssa kontaktin ottaminen on aina erittäin vaarallista) Liian nopeassa ohituksessa vaikutusmahdollisuuksia ei ole ja jos kolahtaa on pyöräilijältä henki pois todnäk välittömästi.
Eli mun mielestä tässä kuitenkin puhutaan vähän eri asioista.
Kyllä silläkin aika vakavat seuraukset on jos aikuinen pyöräilijä (yhteismassa helposti yli 100kg) törmää lapseen yli 20km/h nopeudella... Ei todellakaan mikään selvitään todennäköisesti mustelmilla tapaus.
Tässä olisi kyllä tärkeää erottaa seikkoja toisistaan. Vaikka kyseinen toimittaja monessa tilanteessa toimi mulkun tavoin, ei voida kiistää, etteikö moottoriliikenteen kuljettajat olisi rikkoneet velvollisuuksiaan useassa risteystilanteessa. Tuo toimittajan mulkkuus ei lähtökohtaisesti poista noiden autoilijoiden sääntörikkomusten vakavuutta pätkääkään.
Juuri näin, samaa itsekin jossain aiemmassa kommentissa yritin sanoa.
Nyt kuitenkin toimittaja on se, joka on eräänlainen keskustelukumppani ja videolla nähtyjen osapuolien kommentteja ei saada keskusteluun mukaan, joten luonnollisesti kiinnostus on enemmän pyöräilijän käytöksessä.
Ja kun puhutaan tilannenopeudesta (siis näihin risteystilanteisiin liittyen), niin pyörällä on kuitenkin oikeus ajaa sitä samaa 50km/h kuin viereisellä ajoradalla.
Pyöräilijällä ei ole oikeutta ajaa 50 km/h, vaikka nopeusrajoitus olisi tuo. Nopeusrajoitus on suurin sallittu nopeus, joka joustaa tilanteen mukaan ja vain alaspäin.
Paljonkos te muuten arvioitte pyöräilijän nopeudeksi? Minusta tuo ei ollut mitenkään erityisen vauhdikasta.
Vaihteli suuresti eri tilanteissa, mutta monissa paikoissa aivan liian suuri. Loput tilanteet olisi vältetty pienellä joustolla. Mutta jos ongelmia hakee, liikenteestä niitä on varsin helppo löytää. Kaikkien pitäisi kuitenkin muistaa, että oma käytös on se, johon on parhaat mahdollisuudet vaikuttaa ja kun ongelmista aletaan valittaa, kannattaa ensin laittaa omat asiat kuntoon ja vasta sitten katsoa, mitä jää jäljelle.
Mielestäni siinä videossa olevat tapahtumat ovat suurelta osin aikuisen toimittajamiehen tarkoitushakuista kakarakyrpäilyä, jossa vain kytätään tilanteita missä pääsee esittelemään keskariaan muille. Miksi? Ehkä siellä lehdessä on tulollaan Yt-neuvottelut ja toimittaja moisella rohkealla toiminnallaan haluaa nuoleskella päätoimittajaa että tämä vihdoinkin huomaisi että hänessä on potentiaalia muihinkin rohkeisiinkin ratkaisuihin?
Kertoisiko joku mikä se nopeus on, jolla pyöräilijä saa lähestyä pyörätien jatketta, että kolmion takaa tuleva tai kääntyvä auto tekee väärin ja pyöräilijällä on puhtaat paperit? Ilmeisesti on ok pujahdella väistämisvelvollisena pyöräilijöiden edestä niin että tämä joutuu jarruttamaan "liikenteen sujuvuuden nimissä"? Kumma kun sama ei toimi jos autolla alkaisi pujahtelemaan kolmion takaa toisten eteen.
Mielestäni, jos unohdetaan kelvisekoilu ja käsimerkkeilyt, tuossa videossa yhtä lukuunottamatta nuo autoilijat/rekkailijat rikkovat selvästi väistämisvelvollisuuttaan. Eikä kyseinen pyöräilijä niissä tilanteissa mitenkään erityisen lujaa tule tai kerjää ongelmia. Päinvastoin, videostahan näkee, että vaikka muut rikkoivat väistämisvelvoitettaan, siitä huolimatta ei syntynyt edes vaaratilannetta, koska pyöräilijä ennakoi tilanteet.
Se yksi armahdettava autoilija on tuo huonon näkyväisyyden omaavassa vilkkaassa risteyksessä paljon ennen pyöräilijän tuloa jatkeen päälle autoliikennettä ihmettelemään tullut. Kaikissa muissa on autoilijoilla mahdollisuus hyvissä ajoin havaita kyseinen pyöräilijä ja noudattaa väistämisvelvoitettaan (ja myös näyttää se hyvissä ajoin).
3600+ km on tullut tänä vuonna Varsinais-Suomessa ajettua, vähemmän kaupunkialueella, mutta vielä ei yhtään vakavampaa läheltä-piti tilannetta. Olen jo aikoja sitten ymmärtänyt että ajopainoni ollessa ~1/15 autoilijoiden vastaavasta, kannattaa ajaa sen mukaisesti, oli oikeassa tai ei.
Viime vuosina olen pannut merkille autoilijoiden ja kävelijöiden aina vaan paremmin huomioivan pyöräilijän, olisiko omalla asenteessa myös vaikutusta? Ei tulisi pieneen mieleenkään toimia kuten TS:n toimittaja; Tilannenopeudesta ei mitään käsitystä, kello soi mitättömissä paikoissa ja keskari pystyssä mennään. Tuolla mielensäpahoittamis-moodilla kannattaa pyöräily lopettaa alkuunsa.
Omasta mielestä kelloa ei voi kilistää liikaa. Parempi on, että kävelijä tietää pyörän tulevan, vaikka jättääkin kunnon turvavälin ja vaikka nopeus ei päätä huimaa. Näin siis keskustan ulkopuolella, jossa väljempään väkeä. Keskustassa on sen verran enemmän väkeä, että sireenin kanssa saisi liikkua.
Jos pelkää toisen suuttuvan kilityksestä niin sitten voi heilauttaa kättä päälle tervehdykseksi. Ei kukaan ainakaan minulle ole huudellut perään paitsi pariin otteeseen koiran kävelyttäjät kiittäneet...
H. Moilanen
31.08.2017, 14.54
^^Väistämisvelvollisen näkökulmasta pitää varautua nopeusrajoituksen mukaan etenevään kanssakulkijaan. Ja etuajo-oikeutetun näkökulmasta pitää huomioida, ettei kaikissa paikoissa näkemä väistämisvelvollisen paikalta ole riittävä. Siihen mitä ei näe, ei voi varautua. Yhtä ja aina oikeaa absoluuttisella asteikolla mitattavissa olevaa nopeutta ei siten ole olemassa, jolla liikenteessä voi liikkua. Suurimman ongelman asiassa aiheuttaa autolijian ymmärtämättömyys kuinka lujaa fillarilla pääsee.
Lienee ihan turhaa korostaa sitä miten käy kun auton kanssa otetaan yhteen. Kaikille tuo on selvää. Pihvi on siinä pitääkö / onko oikein ajaa koko ajan pelko /C:ssä väistellen vai onko oikeus odottaa myös autojen noudattavan liikennesääntöjen noudattamista. Minusta jokaisella meistä (myös autoilijalla) on oikeus odottaa, että mennään sääntöjä noudattaen, joustavasti ja kanssaliikennöitsijät huomioiden. Tuosta videosta olen aika samaa mieltä kuin iso osa muista. Periaatteesta, että sääntöjä noudatetaan ja niiden mukaan pitää voida uskaltaa ajaa myös.
Mielestäni, jos unohdetaan kelvisekoilu ja käsimerkkeilyt, tuossa videossa yhtä lukuunottamatta nuo autoilijat/rekkailijat rikkovat selvästi väistämisvelvollisuuttaan. Eikä kyseinen pyöräilijä niissä tilanteissa mitenkään erityisen lujaa tule tai kerjää ongelmia. Päinvastoin, videostahan näkee, että vaikka muut rikkoivat väistämisvelvoitettaan, siitä huolimatta ei syntynyt edes vaaratilannetta, koska pyöräilijä ennakoi tilanteet.
Se yksi armahdettava autoilija on tuo huonon näkyväisyyden omaavassa vilkkaassa risteyksessä paljon ennen pyöräilijän tuloa jatkeen päälle autoliikennettä ihmettelemään tullut. Kaikissa muissa on autoilijoilla mahdollisuus hyvissä ajoin havaita kyseinen pyöräilijä ja noudattaa väistämisvelvoitettaan (ja myös näyttää se hyvissä ajoin).
Ensimmäinen musta auto: Väisti pyöräilijää, kuvaaja ei joutunut edes hidastamaan mutta olisi pienellä hidastuksella jättänyt vähän enemmän turvamarginaalia. Auto oli vastaantulevien kaistalla edellisen pyöräilijän väistön jäljiltä, ja luultavasti koki paineita päästä sitä kaistaa tulleen auton edestä pois. Peruuttaako sen olisi pitänyt vai jäädä pällistelemään vastaantulevien kaistalle? Tästä päästään siihen, että liikenteessä tilanteita olisi kiva kiva huomioida kokonaistilanne. Autoilija teki toki virheen kun oli lähtenyt kääntymään, mutta lienee hyvin mahdollista ettei huomannut kauempana olevaa pyöräilijää valinnan tehdessään. Joten vähän voisi joustaa.
Nurkan takaa _oikealta_ tuleva pyöräilijä: Mitään vaaratilannetta ei olisi jos kuvaajalla olisi sopiva tilannenopeus valitsemansa ajolinjan näkyvyys huomioiden. Yllättäen autollakin joutuu välillä ottamaan vauhdin kokonaan pois kun on sokeita kulmia.
Kääntyvä pyöräilijä: En näe vaaratilannetta. En edes muiden törttöilyä.
Lapset: Täysin kusipäinen veto. Kuvaajalla aivan liian kova tilannenopeus lasten ohitukseen ja tien ylitykseen, ja jos kamera on päässä niin vähän näytti ettei kääntynyt milliäkään ympäristön huomioimiseksi.
Tielle kääntynyt sininen auto: Ok, mokasi. Sen olisi pitänyt väistää. Ei ollut vaaratilanne. Kädet voisi pitää ohjaustangossa.
Paku ja sen ympäri taluttanut nainen: Ei mitään vaaratilannetta, paku voisi löytää paremman paikan.
Väärin ryhmittynyt pyöräilijä: On toki väärässä paikassa. Olen ollut itsekin joskus vastaavasti väärässä paikassa odottamassa, aina ei vaan huomaa. Ei ollut vaaratilanne vaikka kuvaaja jokseenkin vauhdikkaasti siihen (sokean kulman ympäri) tulikin.
Ensimmäinen rekka: Sen olisi pitänyt väistää, selkeästi väärin ajettu kuskilta kun pyörä kuitenkin tulee suoraan edestäpäin. Olisi periaatteessa voinut olla vaaratilanne jos kuvaaja olisi ajanut silmät kiinni.
Toinen rekka: Olisi pitänyt väistää. Lienee mahdollista ettei huomannut toisen pyöräilijän tulevan sen verran kovempaa että olisi pitänyt väistää. Pyöräilijä tulee kuitenkin takaviistosta ja rekan kuskilla risteysalueella muutakin liikennettä seurattavana. Ei vaatinut kuin pienen hidastuksen pyöräilijältä, joten minun mielestäni ei ollut valtava ongelma. Ainakin itse pyrin pyörän kanssa joustamaan isompien autojen suhteen enemmän kuin henkilöautojen, mielestäni se kuuluu jälleen siihen kokonaistilanteen huomiointiin ja lopputulos on sujuvampi liikenne kuin "MINULLA ON OIKEUS"-käyttäytymisellä.
Punainen auto: Kuvasta päätellen on jonkin verran puita, joten sieltä pyörätien takaa ei välttämättä ole ihan optimaalinen näkyvyys. Pyöräilijä ei ollut lähelläkään kun auto ajoi siihen, ja siinä oli myös tilaa mennä ohi. Mutta kädet ei taaskaan pysyneet tangossa, koska kuvaajan mielestä ilmeisesti kenelläkään ei ole oikeutta hidastaa menoa tai aiuheuttaa minkäänlaista väistöliikettä. Mitään vaaratilannetta ei ollut.
Valkoinen auto: Valot näyttäisivät olevan pois päältä, keli huono, pyöräilijä ei ollut ihan lähellä auton tullessa ja siinä näyttäisi kovasti olevan molempiin suuntiin todella huono näkyvyys. Ainoa vaaran aiheuttaja oli pyöräilijän typerä käytös ja aivan liian kova tilannenopeus noihin sokeisiin kulmiin ja huonoon säähän nähden.
Kävelijä: Meni väärällä puolella, selkeä virhe. Ei vaaratilannetta vaikka kuvaaja aika vauhdilla tulikin.
Bussi: Kuvaaja tuli kaukaa, bussit kääntyy hitaasti. En näe ongelmaa, mutta ehkä se vaan johtuu siitä että täällä isossa pitäjässä bussien kanssa toimimiseen tottuu paremmin kuin tuolla maalla.
Kävelijä: Mokasi. Huomasi. Väisti. Ei aiheuttanut vaaratilannetta.
Pyöräilijä: Taisi tulla punaisia päin, mutta typerää käytöstä kuvaajalta posottaa tilanteeseen täysiä. Huolimatta toisen tekemästä virheestä ainoa todellinen vaaran aiheuttaja tuossa oli taas kerran kuvaajan liian suuri tilannenopeus.
Siitä vaan keskustelemaan sitten yksittäisten tapausten meriiteistä. Minun mielestäni liikenteessä pitäisi asennoitua niin, että se olisi sujuvaa ja turvallista sen sijaan että pitäisi kiinni jokaisesta todellisesta tai kuvitteellisesta oikeudestaan. Etenkin kun ne muiden virheet eivät tuo kenellekään päälleajo-oikeutta. Kaikki siellä liikenteessä ovat ihmisiä ja tekevät virheitä, ja vaikka joidenkin autoilijoiden asenteessa on parantamisen varaa, tuossa videossa ei ihan hirveästi mitään tappomeiningillä kolmion takaa päälle tulevia näkynyt. Vain yhdestä voi melko varmasti sanoa että oli ihan kuskin piittaamattomuudesta kiinni, muissa on täysin mahdollista että kyseessä oli vain inhimillinen virhe. Olisi kiinnostavaa nähdä samalta ajalta leikattu pätkä tuon kuvaajan omista virheistä, muistakin kuin videolla nähdyistä. En usko että jää ihan yhteen tai kahteen, tai että kukaan ei olisi niiden takia joutunut omista "oikeuksistaan" joustamaan.
Ongelma täällä meillä on se ettei voi olla varma väistääkö auto vaikka on sinut huomannut, sen pitäisi olla itsestään selvää. Kun kuski tulee kolmion takaa, katsoo sinua silmiin ja ajaa eteen niin että joudut jarruttamaan.
Espoossa mopot tulee usein metsässäkin kaksi päällä vastaan mutta Kauniaisissa kaikki on vielä suurempaa, kolme pulskahkoa teiniä (tyttö poikien välissä ilman kypärää) ilmeisen tehokkaalla mopolla tuli metrin levyisellä ulkoilubaanalla Kasavuorelle mennessä, olivat ajaneet ilmeisen vauhdikkaasti jäljistä ja ajolinjoista päätellen. Kun tuollainen reilu parisataa kiloa ihmislihaa + mopo tulee mutkan takaa syliin voi jo sattua
http://i.imgur.com/Ob76mAh.jpg
Lienee ihan turhaa korostaa sitä miten käy kun auton kanssa otetaan yhteen. Kaikille tuo on selvää. Pihvi on siinä pitääkö / onko oikein ajaa koko ajan pelko /C:ssä väistellen vai onko oikeus odottaa myös autojen noudattavan liikennesääntöjen noudattamista. Minusta jokaisella meistä (myös autoilijalla) on oikeus odottaa, että mennään sääntöjä noudattaen, joustavasti ja kanssaliikennöitsijät huomioiden. Tuosta videosta olen aika samaa mieltä kuin iso osa muista. Periaatteesta, että sääntöjä noudatetaan ja niiden mukaan pitää voida uskaltaa ajaa myös.
Ei sitä insinööri voi luonteelleen mitään:)
Tänä aamulla lenkillä ennen sianpieremää; Maantien reunaa ajaessa KAIKKI autot ohittivat väh. 2m marginaalilla, risteyksissä KAIKKI autot pysähtyivät, osa jopa turhankin kaukaa. Valot edessä ja takana vielä päivä valjetessa edesauttoivat kai asiaa? Kellon sijaan ilmoitan kuuluvalla äänellä "pyörä ohittaa" ja kiitän kaikkia kanssaliikkujia huomioimisesta, toimii ainakin minulla.
Peter Forsberg
01.09.2017, 10.14
Ei maantiellä ole ollut itsellä YHTÄÄN vaaratilannetta koko kesänä autojen kanssa. Peilistä näen autot kun yrittävät ohittaa. Niin osaan ennakoida. 0 kaatumista tänä vuonna maantiellä ja edellisvuodetkin mukaanlukien. Kelvillä on aina jotain pinetä probleemaa, kun tuulareiden vesat on kävelemässä leveästi, suihkimassa rullasuksilla, rullaluistimilla yms.
Sundo on hienosti kerännyt yhteen tuon videon tapahtumat. Olen oikeastaan kaikesta samaa mieltä.
Tuon toimittajan asenteella ei kyllä pyöräillä kannattaisi. Vaarantaa itsensä ja muut. Onko juttu aiheutanut tuossa lehdessä muuta kommentointia?
Kun nyt kuitenkin liikenteestä löytyy ihmisiä moneen junaan, niin mitäs mieltä raati on: jos meillä olisi Suomessakin liikennesuunnittelu samalla tasolla kuin Hollannissa tai Tanskassa/Kööpenhaminassa, niin voisiko tuollaisilla taidoilla ja asenteilla silloin pyöräillä? Ja nyt kun ei ole, niin onko parempi, että tuollaisilla taidoilla ja asenteilla sitten ainoastaan autoillaan?
Hyötypolkija
01.09.2017, 16.25
Täällä itketään, kun autoilijat ei jätä riittävää sivumarginaalia ohituksissa, mutta ei sitä kyllä jättänyt tuokaan pyöräilijä, vaika suhteellinen nopeusero esim. hihaa hipooen ohitettuun lapseen oli yhtä iso, kuin maantiellä autolla ja maantiepyörällä.
Lisäksi videon alussa oli bussipysäkillä odottelija(täysin aiheeton mihinkään videon "tilanteeseen"), joka asiallisesti seisoi pois klv:n liikenteen tieltä ja kiitokseksi näytti ajavan aivan turhaan suht lähteltä tätä.
Täällä on aika vahvasti tyrmätty tuon videon kuvaajan toiminta ja pitkälti ihan syystäkin. Siitä en kuitenkaan ole samaa mieltä, että muutaman videolle päässeen autoilijan väistämisvelvollisuuden laiminlyönti ei olisi törkeää ja pyöräilijän reagointi ilman sitä yhtä keskisormea oikeastaan aika asiallista. On ihan oikein, että sellaisille pelleille ilmaisee käsiä levittelemällä, että kaikki ei mennyt ihan putkeen. Käsien levittely on mielestäni aika neutraali merkki ja osa autoilijoista ei tasan tajua virhettään, jos ei sitä joku kerro.
Kamerasta johtuen vauhti näyttää tuossa selvästi todellista kovemmalta ja etäisyyksien arviointi on videon perusteella aika hankalaa. Mutta jos pyöräilijä ei nimenomaan olisi ollut hereillä noissa tilanteissa, olisi useammassa kohdassa ainakin ollut hyvin lähellä kolahtaa. Kuunnelkaa ääni ja päätelkää, milloin pyöräilijä alkaa himmata, kun arvaa tumpeloautoilijan lähestyvän.
Noiden muutaman päälle yrittävän autoilijan ja sen yhden yhtäkkiä sivuliikkeitä ottavan jalankulkijaneidon lisäksi tilanteissa voi aika pitkälti katsoa kyllä peiliin. Vähimmällä pääsee, kun noihin selkeisiin muiden virheisiinkin varautuu ennakkoon. Niin teen itsekin, mutta silti tuollainen ajokortillisten malmikasaohjusten kuskien välinpitämättömyys on niin rasittavaa, että heille ei ymmärrystä löydy yhtään. Paljon autoilevana tiedän itse, että pitäisi osata paremmin. Yleensä se on vaan asenteesta kiinni, mutta toki joukkoon mahtuu jokunen kortin arpajaisissa voittanutkin.
Hyötypolkija
01.09.2017, 16.32
Piti vielä lisätä, että etenkin siinä yhdessä jyräävän rekan tilanteessa tuo toimittaja himmaili todella aikaisin. Ehkä ajaakin sikäli aina vähän väärin. Itse jos olen haluamassa risteyksen yli omalla ajovuorollani, en kyllä ulospäin näytä minkäänlaista signaalia himmaamisesta ja olen kuin en päälle syöksyvää olisi edes huomannut. Vasta viime tipassa reagoin, jos on pakko. Aika usein ne sitten väistääkin ja kiroavat varmaan kahvipöydässä, kun ei ne pyöräilijät yhtään katso ympärilleen...
El-Carpaso
01.09.2017, 19.53
^ mä teen samaa jos mulla on etuajo-oikeus. Tosin pari kertaa olen mennyt luottamaan, että ei tietyssä tilanteessa mitenkään voi enää ajaa päälle, mutta toisin on käynyt. Sitten on päästy harjoittelemaan miten hätämanuaali toimii tositilanteessa.
^^ +2 Jos noille antaa siimaa, niin taatusti päädyt väistämään. Eli mennään oletuksella, että muut väistää silloin kun kuuluu ja jos toisin käy niin on valmius himmata.
Kuten yllä: Etuajo-oikeutettuna näytän käyttäväni etuajo-oikeuttani. Pidän huolen etten jää alle, jos isompi ajoneuvo ei väistä.
Nyt se on sit vissiin +4. Tuleeko lisää?
1aloittaja
01.09.2017, 23.34
Ei multa ainakaan. Kyll se pitää ns 'silmäpelillä' varmistaa, ett autolla kulkeva on huomioinut pyöräilijän. Näin oon menetellyt ratin ja tangon takana liikkuessani. Samoin myös muuten tossuilla vuorotahtia mennessäni
^ mä teen samaa jos mulla on etuajo-oikeus. Tosin pari kertaa olen mennyt luottamaan, että ei tietyssä tilanteessa mitenkään voi enää ajaa päälle, mutta toisin on käynyt. Sitten on päästy harjoittelemaan miten hätämanuaali toimii tositilanteessa.
Itsekin teen samaa, mutta en päästä tilannetta siihen pisteeseen, että joudutaan äkkijarrutuksiin. Tilanne pitää olla hanskassa ja kun olettamuksena on väistää, jos vastapuoli ei väistäkään (TLL 15§), ei vaaratilanteesta voi mielestäni puhua. Yleensä kyse on vain siitä, että toisen sääntöjen vastainen käytös harmittaa. Harvoin vaaratilanteesta tai edes sujuvuuden heikentymisestä. Ja edelleenkään tämä ei ole minkäänlainen puolustus autoilijoita kohtaan.
+5.5 monet varmaankin paljon autoilevat kovaa ajavat näyttävät väistävän vasta aivan viime tingassa jos näyttää niille ettei tosiaan meinaa himmailla ja eivät kerkeä ensin tilannetta vaarantamatta.
Teillä polku pyöräilyn aktivistella on monesti tapana viitata unelmiinne Hollannissa ja Tanskassa. Mutta vain joihinkin osa-alueisiin niissä. Ja sujuvasti jätetään kaiken hurmoksen keskellä huomioimassa taloudelliset, ilmastolliset ja liikenteelliset tosiasiat. Tuloksena on eriskummallinen sekamelska, josta ei enää suomalainen polku pyöräilijä eikä itse polliisisetäkään ota selvää. Sivuvaikutuksena on käynyt myöskin niin, että akviisisesti polkupyörällä liikennöivän liikennöinti on muuttunut paikoitellen hankalaksi tai vähintäänkin tylsäksi. Olen kuitenkin varma, että jossain vaiheessa laitetaan viisaasti peruutusvaihde silmään. Harmi vain, että näihinkin kokeiluihin pallaa rahhaa ihan turhaan.
Mitä sä Nasse yrität sanoa? Liekitykseenkin vaaditaan, että lukijat ymmärtävät edes puolet kirjoituksesta...
Avaatko noita taloudellisia, ilmastollisia ja liikenteellisiä tosiasioita? Mikä on sekamelska, johon viittaat? Miten se akviisisesti pyörällä liikkuvien liikkuminen on muuttunut tehtyjen päätösten vuoksi hankalaksi? Mihin peruutetaan sillä vaihteella kun ei edes kunnolla ole päästy liikkeelle kunnollisen pyöräilyverkoston suhteen? Joo - ei tartte vastata.
Noiden muutaman päälle yrittävän autoilijan ja sen yhden yhtäkkiä sivuliikkeitä ottavan jalankulkijaneidon lisäksi tilanteissa voi aika pitkälti katsoa kyllä peiliin. Vähimmällä pääsee, kun noihin selkeisiin muiden virheisiinkin varautuu ennakkoon. Niin teen itsekin, mutta silti tuollainen ajokortillisten malmikasaohjusten kuskien välinpitämättömyys on niin rasittavaa, että heille ei ymmärrystä löydy yhtään. Paljon autoilevana tiedän itse, että pitäisi osata paremmin. Yleensä se on vaan asenteesta kiinni, mutta toki joukkoon mahtuu jokunen kortin arpajaisissa voittanutkin.
Voi vain kuvitella, kuinka paljon ruumiita kaduilla tulisi, jos kaikki autoilijatkin ajaisivat samalla asenteella kuin TS:n toimittaja pyörällään. Videon viimeinen episodi summaa kaiken hienosti. Toimittaja näkee jo pitkään matkaan, ettei vanhempi leidi huomannut häntä. Toimittajan kova tilannenopeus näyttelee suurta numeroa tässä huomaamattomuudessa . Vaikka toimittaja näkee kaukaa tuon mahdollisen vaaratilanteen, niin silti on vain tungettava täysillä päin, säikäytettävä leidi viime tingassa kelloa soittamalla ja hypättävä ohi jälkakäytävän puolelta. Yksi esimerkki lukuisten muiden joukossa on tuo nurkan taakse kääntyminen aivan liian kovalla nopeudella. Toivon vain, että ajotyyli oli työnantajan käskyttämää roskalehdistön tyylistä sensaatiohakuisuutta, mutta jos toimittaja ajaa normaalistikin noin, niin on kyllä pieni ihme, ettei ole jo kuollut tai halvaantunut.
Peter Forsberg
02.09.2017, 23.47
Oli kiva yllätys kelvillä kun laskettelin alamäkeen 40km/h. Sauvakävelijä keskellä kelviä, jonka sauvojen porkat siinä pään korkeudella uhkaavasti heiluen. Sääti ilmeisesti hihnojen kanssa. Onneksi aina on ajolasit.
Nassetäti ei ole ilmeisesti huomannut, että kaupasta saa varusteita, joilla pärjää oikein mukavasti ympäri vuoden.
https://yle.fi/uutiset/3-9758559
Varmaankin kohta taas huomaat, että kerran vuodessa maa ja vesi jäätyy, sekä taivaasta sataa mannaa infralle.
Entä sitten? Näin on käynyt kymmeniä kertoja mun elämän aikana ja se ei ole koskaan haitannut mun elämää.
Olen myös huomannut, että samoihin aikoihin sähläys väylillä vähenee ja elämä helpottuu, kun on tilaa ajella ilman tumpeloiden tielläoloa.
MacKonte
05.09.2017, 11.20
^^ Sitä tässä odotellaan, että saa polkea töihin kaikessa rauhassa jäisiä kelvejä pitkin.
^ ei ku suolalla sohjoksi sulatettuja (toivottavasti ei enää tänä talvena) tai tappajasepelillä päällystettyjä kelvejä pitkin. Ei ole enää ainakaan epävarmuuden tuomaa elämänvaikeutta kelveillä. Ensimmäisessä tapauksessa korroosion raiskaus ja jälkimmäisessä rengasrikko on yhtä vääjäämättöntä kuin kuolema.
Nii ja toi Turkulainen toimittaja on asennevammainen puusilmä, joka onneksi a) asuu Turussa ja b) ei varmaan talvella aiheuta pelkoa ja inhoa kelveillä. Olen kahdesti ottanut kontaktia auton kanssa kelvillä ja useasti kokenut kauhunhetkiä, mutta kontaktia välttäen (paitsi muutaman eläimen), jalankulkijoiden, mopoilijoiden, rullaluistelijoiden ja -hiihtäjien, eläinten (koirat, peurat, isommat linnut jne.) ja pyöräilijöiden kanssa. Kontakteista ensimmäinen johtui siitä, että luotin autoilijan pysähtymisen viittaavan väistämisvelvollisuuden noudattamiseen. Toinen taas tuli niin nopeasti, ettei ehtinyt kissaa sanoa (kääntyi yllättäen pihatielle kelvin yli). Jos näen vanhuksen lapsen, mopon, koiranulkoiluttajan, rullamenijän tai muun pyöräiljän kelvillä, pidän niitä kaikkia potentiaalisina vaaran aiheuttajina ja vähennän nopeutta. Pidän yllä lähes paranoidiseen ajatteluun yltäävää epäluuloa autoilijoita kohtaan, koska olen joskus itse autolla ajaessa yllättynyt ilmiintyvistä pyöräiljöistä. Työmatka-ajossa keskaria pidän yli 10 km/h alempana kuin esim. 150 km maantielenkillä.
Ja silti vaaratilanteita syntyy. Pusikon takaa ilmiintyy eteen peura, polkua pitkin kulkeva nuori katse kännykässä jne. Kerran lähti varis lentoon edellä, mutta päätyi pinnojen väliin silpoutumaan ja onnpa kerran lepakko iskeytynyt kypäräänkin Jorvin sairaalan kohdalla. Tai sitten se oli liito-orava suorittamassa epäonnistumiseen tuomittua loikkaa. Mopoa on tullut edestä, takaa ja sivuilta. Miksi ihmeessä vielä omalla ajokäyttäytymisellä siis lisätä onnettomuuden riskiä? Ja mitä parempi infra, sen vähemmän nämä muut pystyvät aiheuttamaan väistämättömiä onnettomuuksia.
Ei ymmärtämättömyys Nassetätiä varsinaisesti yllätä. Mutta jos kirjoittaisin vastustelusta huolimatta vaikka niin, että Suomessa on suurilta osin myös erittäin talviset olosuhteet useita kuukausia vuodessa. Jo tälläisen varsin yksinkertaisen asian huomioiminen pyöräilyn kannalta on näille Hollannin ja Tanskan haaveilijoille mahdottomuus ymmärtää. Nassetäti on myöskin käyskennellyt Hollannissa, Tanskalla ja monessa muussakin maassa. Sattumoisin olen pannut merkille, että siellä on paljon myös perinteisistä syistä hyvinkin ahtaasti ja erittäin mäkisesti rakennettua tieverkostoa. Asukastiheys ja sitä myötä liikennemäärät ovat hieman toisella tasolla kuin täällä periferiassa pahimmillaankaan. Monen eri liikkujakunnan ja ikäkunnan yhteensummana täällä noin periaatteessa ns. kevyen liikenteen väylät toimivat erittäin hyvin. Ne eivät vain yksilötasolla kaikille kelpaa, koska aina on olemassa joukko joita muut ärsyttävät jopa siinä määrin, että saadaan kohtauksia. Sitten lyhyesti mitä tulee taloudelliseen puoleen, niin viitaten myös edellämainittuihin seikkoihin voisi vaikka esittää itselleen kysymyksen. Olenko valmis maksamaan 4 km matkasta 20€ lisää, jos pääset perille 5 min lyhyemmässä ajassa ainakin sulan sään aikana?
Vielä voisin esitelmöidä nopeuden vaikutuksesta liikenneturvallisuuteen. Nythän on kovasti varsinkin kaupunki ja -asuinalueilla viime vuosiana laskettu teiden nopeusrajoituksia. Jopa polku pyöräilyn akvististit tietävät, että tämä lisää turvallisuutta ja vähentään väistämättä liikenteessä syntyviä vahinkoja. Jopa polliisisetä on aktiivisesti kehittänyt ja toteuttanut valvontaan ja siten sankioihin liittyviä menetelmiä. Mutta eikö sama asia koskekaan polkupyörällä liikennöiviä? Oman havaintoni mukaan nämä välinpitämöttömyyttään kaahailevat fillaristit ovat hyvin usein hispereitä sinkuloineen tai sitten ns. trikoosalamia. Hieman samaa saa lukea monen pyöräilyuutisen kommenteista. Mutta toki polku pyöräilyn aktivistit kieltävät ongelman ja kertovat sellaisten kommenttien olevan suuri loukkaus ja vääryys koko polkupyöräkansaa kohtaan.
Mutta kun teillä monella on aikaa, eikä työt maistu, muuten kuin valituksen muodossa, niin menkääpä joskus vaikka keskisuuren kaupunkin keskustan liepeillä päiväksi seisoskelemaan ja havainnoimaan ja kirjatkaan kaikki lain tarkan kirjaimen mukaiset rikkeet ylös. Sinällään asia ei Nassetätiäkään harmita, mutta ainakin minusta itsestäni jalkakäytävällä yksisuuntaista katua väärään suuntaan pyöräily tuntuu itsestäkin vaaralliselta. Vaikka moni sitäkin näkyy tekevän, syystä joka ei ole varsinaisesti Nassetädillekään aueunnut.
Sanoinko mää, ettei tartte vastata. Ei jaksa röllipeikon kanssa...
Hyötypolkija
06.09.2017, 09.21
Onko Ikeassa kävijät jotenkin tyhmää sakkia? Espoon Ikean liittymä Turun motarilta on jo legenda, josta avautumista jo aiemmin. Siinä autoilevat ei kaikki kuitenkaan mene Ikeaan. Mutta oudon usein ongelmia on Ikean alueelle Espoontieltä oikealle kääntyvien autoilijoiden kanssa. Näkyvyys tuossa on ihan loistava, mutta silti tulee tilanteita paljon useammin, kuin nykyään yleensä muualla. Nyt meni kuppi nurin, kun tytär kertoi saaneensa koulumatkalla pientä kontaktiakin kiihdyttäneeltä autolta. Tuossa on todella paljon juuri koulumatkaliikennettä.
Mutta tyhmille on koululaisten henkeä tärkeämpää päästä äkkiä hamstraamaan kiinalaista lastulevykuraa, ettei joku muu vaan ehdi ensin. Pääsee sitten murjuaan tusinasisustamaan tai muuta no lifea.
Tuo liittymä on tuttu.. Vain pari kertaa kulkenut mutta silti yritetty kolata. Nuo moottoritien rampit aiheuttaa jotain pakkoa kaasuttaa tai ajaa liian kovaa. Työmatkalla vaarallisimmat paikat ovat juuri nuo rampit
Onko Ikeassa kävijät jotenkin tyhmää sakkia? Espoon Ikean liittymä Turun motarilta on jo legenda, ....
Pieni täsmennys paikkaa tuntemattomille. Ikealle ei ole liittymää Turun motarilta vaan tuolta kyllä mainitsemaltasi Espoontieltä (jolle käännytään motarilta).
Oatmeal Stout
09.09.2017, 13.46
Mitä sä Nasse yrität sanoa? Liekitykseenkin vaaditaan, että lukijat ymmärtävät edes puolet kirjoituksesta...
Onneksi et vaadi, että kirjoittaja ymmärtäisi kirjoituksestaan edes jotain.
Tälleen Espoossa rakennetaan infraa. Taka-alalla melkein uudenkarhea ehjä asvaltti rouhittu kadulta auki sieltä täältä, rakennettu hienot kavennukset upeilla kanttikivillä että autot ajais hitaammin. Etualalla kevliä.
https://i.imgur.com/muTOYqP.jpg
Lähestyin pyörätien jatketta, pari metrin tai pari edelläni meni vanhempi herrasmies taittopyörällään. Kaarsimme molemmat loivasti vasemmalle juuri ennen kadun ylitystä, missä olin valmistautunut menemään hänen ohitseen vasemmalta. Tilaa oli enemmän kuin tarpeeksi, kunnes kaveri leikkasi tarkoituksellisesti ajolinjalleni ja huusi 'älä tuu niin lähelle!'. Joku vähemmän porukkalenkkejä ajanut olisi saattanut säikähtää pahasti, kun äkkinäisen sivuttaisliikkeen takia renkaat kävivät alle 20 sentin päässä toisistaan. Oma reaktioni oli himmata vauhtia ja alkaa nauramaan. Ajoin kaverin rinnalle kun pääsimme kadun yli ja huikkasin nauraen ja tapahtuneesta hölmistyneenä 'hauska setä' (tyyppi oli niin setämiehen oloinen). Vastauksena tuli 'ha-hauska tyyppi' tms. mutta yllättäen setämiehellä ei ollutkaan enää muuta asiaa. Nostin vauhdin marssinopeuteen ja poistuin paikalta. Työmatkaruuhkissa näkee välillä kaikenlaista, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun joku pahoittaa mielensä jostain niin että yrittää ajaa kylkeen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Toi Redin työmaa!! Taas onnistui yllättämään. Aamulla menin pohjoisen puolelta viikkojen tauon jälkeen ja jouduin mielestäni kiertämään aika kaukaa, joten töissä tsekkasin kartasta, että on suorempikin reitti ollut jo syyskuun alusta alkaen Tilastokeskuksen takaa. Paluumatkalla oli vähän kiirettä, joten etsin tätä suoraa väylää. Ensin jouduin aitojen takia väärään suuntaan ja sieltä selvittyäni ajoin kohti pyörätien sinistä kilpeä, mutta ei sinnekään olisi saanut mennä, työmiehet huhuili perään ja taas kiertotielle. "En ma tieda, ehkä aukeaa illalla, ehkä ei, tama tyomaa-alue".
No kävi kyllä autollakin elokuussa niin, että piti päästä suoraan kohti Pasilaa, mutta yhtäkkiä sata metriä ennen mua vedettiin megakokoinen kaistanvaihtonuoli eteen...
Hyötypolkija
28.09.2017, 21.22
Viimeisimmässä Tekniikan Maailmassa oli juttua suoraan pyöräilevän ja kääntyvän auton törmäysriskistä. Juttu oli "autolehden" jutuksi ihan ok, mutta alun provo pilasi valistusaspektin aika pahasti. Ja aiheutti ensin huutonaurua, sitten harmitusta. Suora lainaus noista tilanteista: "Ne johtuvat ennen muuta ajoneuvojen suuresta nopeuserosta. Kun kääntyvän auton nopeus on tyypillisesti 5-10 km/h, pyörän voi olla 20-30 km/h, joskus enemmänkin."
Hohhoijaa. Kyllä ne vaan lähes järjestäen johtuu siitä, että autoilija ei katso, tai ei viitsi katsoa kunnolla. Noin alhaisia nopeuksia kääntyvillä autoilla näkee aniharvoin. Yleensä ne on tuota väitettyä pyörien luokkaa, pahimmissa risteyksissä jopa 50:n molemmin puolin ihan normisettiä. Pyörät harvemmin yli 20 ajelee risteysalueilla. Mutta jos se pyörä aina tulee itselle yllätyksenä, niin ehkä tuo on vajavaisen havaitsijan itsekäs päätelmä nopeuksista. Mitään totuuden perää siinä ei kyllä ole.
kuovipolku
02.10.2017, 10.46
Kun syksy sää, vähenee kanssapyöräilijöiden määrä kevyen liikenteen väylillä ja sikäli avautumisen tarvetta aiheuttavia tilanteita pitäisi syntyä vähemmän, mutta...
Mikä helkkari siinä on että yllättävän monella sellaisellakin joka on hankkinut pyöräänsä jonkinlaisen etuvalon ei ole minkäänlaista takavaloa!
Ja ne saakelin vilkkuvalot! Turha yrittää tulla sanomaan ettei niihin suinkaan tarvitse tuijottaa!
Mutta omalla tavallaan yliveto oli näkemäni kypärävalo (joka ei ollut mikään yksittäisen ja ehkä vähän originellin hybridiretkityömatkaelämäntapapyöräilijän tee-se-itse-keksintö vaan ilmeisesti kypärävalmistajan tuotekehittelyosaston innovaatio): useista pienistä ledvaloista muodostuva varoituskolmio joka oli jatkuvalla (ei siis kiertävällä tai osittaisella) vilkulla!
Marsusram
02.10.2017, 12.10
Hätkähdytti yksi ilta jarruttamaan joutunut pyöräilijä, jonka eteen käännyin. En havainnut himmeitä etuledejä, tai oikeastaan punaisen etuvalon takia tiedostanut lähestyväksi muun liikenteen joukosta..
Punaisista etuvaloista saa huutaa. Luulevat näkyvänsä, joka on vielä vaarallisempaa kuin se että tietää olevansa näkymätön.
Mutta omalla tavallaan yliveto oli näkemäni kypärävalo (joka ei ollut mikään yksittäisen ja ehkä vähän originellin hybridiretkityömatkaelämäntapapyöräilijän tee-se-itse-keksintö vaan ilmeisesti kypärävalmistajan tuotekehittelyosaston innovaatio): useista pienistä ledvaloista muodostuva varoituskolmio joka oli jatkuvalla (ei siis kiertävällä tai osittaisella) vilkulla!
Alpinalla (esim. Alpina Panoma City) on tällaisia kypäriä, joissa on se "valokolmio" kypärän takareunassa. Sen toki saa palamaan jatkuvastikin, eikä vain vilkulla. Kiinteä punainen valo kypärässä parempi kuin ei punaista valoa pyörässä ollenkaan, vilkut voisi toki jättää pois.
kuovipolku
02.10.2017, 22.56
Alpinalla (esim. Alpina Panoma City) on tällaisia kypäriä, joissa on se "valokolmio" kypärän takareunassa. Sen toki saa palamaan jatkuvastikin, eikä vain vilkulla. Kiinteä punainen valo kypärässä parempi kuin ei punaista valoa pyörässä ollenkaan, vilkut voisi toki jättää pois.
En ole ollenkaan varma oliko se tämä https://roubaixcycling.cc/2016/11/09/lumos-the-smart-cycling-helmet/ mutta varoituskolmio oli suunnilleen samanlainen ja yhtä päällekäyvän rasittava - vaikka liikuttiin vasta alkavassa hämärässä!
Linkatulla sivulla on parikin YouTube-videota, mutta en missään nimessä halua edes laittaa niitä suoraan tähän.
^ Tuollainen suuntavilkkusysteemi voisi olla toimivakin, tosin kypärässä se on ehkä melkoisen korkealla. Ja noilla valoilla tuosta tulee helposti häiritsevä. Ennen kaikkea vilkkuvana - mikä siinä on, että niitä vilkkutoiintoja pitää edes olla?
Asiaan: tänään aamulla hölmistyi valkoisen Passatin kuski, kun kevyen liikenteen väylää tuleekin joku sateen keskeltä. Ja vielä valot päällä. Mikä siinä on, että se auto pitää pysäyttää keskelle väylää, kun tuossa Orionintien - Koivu-Mankkaantien risteyksessä näkee hyvin ennen suojatietä ja henkilöauto mahtuisi hyvin myös suojatien jälkeen ennen pääväylälle ajoa. Normisetti tuossa on linjan 107 bussi blokkaamassa väylän niin, että kiertämään ei mahdu mistään.
paternoster
15.10.2017, 16.18
Voihan perse nyt taasen. Eivät noi grinderissa alla olevat sorakunkut enää kovin häävillä kuviolla varustetut ole mutta nyt tuli tehtyä ihan kunnon flat spotit. Lisäksi vasen räpylä hieman kipuilee; tälläsin hetken huumassa törmäyksen niukasti vältettyäni nyrkkini pyörätien jatkeella möllöttäneen paikallisliikenteen edustajan kylkeen.
Ajelin tänään Ruoholahdessa Itämerenkatua kohti hesalan keskustaa. Näen hyvissä ajoin, että edessä vasemmalta tulee kaksi jalankulkijaa suojatietä pitkin kadun yli. Alan himmaan vauhtia hyvissä ajoin, koska muutoin törmäyskurssi sen ekan jalankulkijan kanssa. No, se eka tietenkin kerkee hyvissä ajoin pois alta. Koska se jälkimmäinen kulkija on suht lähellä sitä ekaa niin aattelin, että tosta välistä en aja. Vauhti on tippunu jo lähes nollaan ja olen parin metrin päässä suojatiestä. Tämä jälkimmäinen jalankulkija tulee metrin päähän minun ajolinjasta ja pysähtyy. Pyydän häntä menemään, ettei vauhti nyt kokonaan stoppaisi. Mitä tekee hän? Kääntyy 90 astetta oikealle ja lähtee kävelemään minun vasemman kyljen kautta ohi ja lopullisesti takakautta ohi. Tässä kohtaa minulta pääsi ruma sana, koska tämä oli jo toinen kerta lähiaikoina kun on käynyt näin. Mikä uittu ihmisiä vaivaa..
kuovipolku
24.10.2017, 21.20
Voisi ajatella että päivittäin Itämerenkatua ylittävällä jalankulkijalla on useampi kuin yksi kokemus siitä kuinka pyöräilijä ei ole antanut tietä eikä ole väistänyt vaikka olisi ensin hidastanut tai jos juuri niin ei ole käynyt niin jokin ikävä melkein päälleajetuksi tulon kokemus hänellä varmasti on.
Koska hän on luokitellut mielessään kaikki pyöräilijät samanlaisiksi tai ei mielestään kykene erottamaan tietä antavaa pyöräilijää päälle ajavasta hän on yksinkertaisesti päättänyt pitää turvallisuutensa omissa käsissään eikä lähde kävelemään pyöräilijän mahdollisen ajolinjan poikki vaikka pyöräilijä seisoisi päällään ja rukoilisi häntä jatkamaan etenemistään.
Mun eilinen "Mikä uittu ihmisiä vaivaa..." -tilanne oli Vuosaaren sillalla, jolla edessäni ajoi valoton tummiin pukeutunut tyyppi jonka korvilta onneksi erottui semmoiset megakokoiset kuulokkeet sillä hän vaihtoi ajolinjaa vasemmalta oikealle tai päinvastoin aivan ilman näkyvää syytä eikä olisi kuullut vaikka olisin huikannut ohittavani jommalta kummalta puolelta.
Sitä en tiedä osasiko hän lukea "Perkeleen nuija!" -sanoja jotka käännyin lausumaan ohitettuani.
^ Vuosaarensiltaan liittyen. Kaipaan aitoja takaisin; niitä , jotka olivat siinä jonkin aikaa. Kyllähän ne tilaa veijät, mutta ei tarvinnut ajoradalle putoamista / horjatamista pelätä.
Munarello
26.10.2017, 09.55
Kyllä minä taas niin mieleni pahoitin. Kelvinpätkältä oli revitty asfaltti parinsadan metrin matkalta pois ja jätetty pehmeälle irtosoralle. (Ehkä siihen ei tarvitse nyt kylvää tappajasepeliä) Päätin siirtyä ajoradalle, sillä ajoin kadun oikealla puolen. Noh, eikös sieltä tietysti fillaroinut joku mestari keskellä kaistaa vastavirtaan. Hieman vihjaisin oikeaan reunaan siirtymisestä, mutta arvaahan tuon vaikutuksen... On se nyt taas melkoista puljaamista ajella suht vilkkaasti liikennöityä katua vastaantulijan kaistalla "kun minä nyt vaan nopeasti tästä menen, ei tämä mitään haittaa jne." Ja pyöräilyn "maine" kasvaa.
Hyötypolkija
26.10.2017, 10.14
Voisi ajatella että päivittäin Itämerenkatua ylittävällä jalankulkijalla on useampi kuin yksi kokemus siitä kuinka pyöräilijä ei ole antanut tietä eikä ole väistänyt vaikka olisi ensin hidastanut tai jos juuri niin ei ole käynyt niin jokin ikävä melkein päälleajetuksi tulon kokemus hänellä varmasti on.
Koska hän on luokitellut mielessään kaikki pyöräilijät samanlaisiksi tai ei mielestään kykene erottamaan tietä antavaa pyöräilijää päälle ajavasta hän on yksinkertaisesti päättänyt pitää turvallisuutensa omissa käsissään...
Joskus Itämerenkatua säännöllisesti jalan ylittäneenä sanoisin, että se lienee juurikin noin. Muutamankin kerran edellä kävelleelle pyöräilijä soitti hullun lailla kelloa ja ajoi mielenosoituksellisen läheltä, kun tämä jalankulkija ylitti myös pyörätielle merkittyä suojatietä pitkin tuota surullisenkuuluisaa Itämerenkatua. Nuo räikeimmän kohtelun saaneet jalankulkijat olivat muuten aina naisia. Välillä ikävän päivän päätteeksi oikein odotin, että sattuisi omalle kohdalle, niin voisin potkaista sen pyöräilijöiden maineenpilaajan kumoon. Jostain syystä omalle kohdalle tuollaista räikeää tapausta ei vaan kertaakaan osunut. Kertoo aika paljon noista vässyköistä.
Eipä silti, aika outoa, jos ei jalankulkija osaa erotella päälleajajaa kohteliaasti väistävästä. Mutta joillekin nämä asiat ovat vaan vaikeampia kuin toisille. Toki voihan olla, että tuossa Tassun tilanteessa ajatuksissaan ollut jalankulkija kuvitteli vain olevansa kohtelias, kun kerrankin kohtasi Itämerenkadulla kohteliaan pyöräilijän.
kuovipolku
26.10.2017, 11.15
Jalankulkijan liikakohteliaisuus ja tilanteenhahmottamiskyvyttömyys molemminpuolisen sujuvuuden ja turvallisuudenkin kannalta lienevät tosiaan ne kaksi todennäköisintä syytä.
Tassulle vastatessani olin hiukan poleeminen ja kärjistävä, mutta pohjalla olivat kyllä omat kokemukset sekä Itämerenkatua ylittävänä jalankulkijana että sen kelvillä ajavana pyöräilijänä.
PS Viimeksi kun olin pyöräilijän ominaisuudessa liikkeellä, totesin että mun stressihormonitasoni kohoavat sen tyyppisessä liikenteessä niin nopeasti niin korkealle ettei pisinkään kiertotie voi olla liian pitkä jos sen ansiosta ei tarvitse ajaa ainuttakaan korttelinväliä Itämerenkatua.
Kierrän Itämerenkadun Ruoholahden kanavan rantaa pitkin, miellyttävä reitti paitsi yhdet automaattipunaiset nappivalot joihin ei jaksa pysähtyä nappia painamaan.
Espoossa muuten tuli ulkoilusoratiellä vastaan ihan autorekisterissä (jos oikein näin) oleva hytillinen jättimönkijä tms, paineli pimeään alikulkuun vauhdilla kahden teinin riemuitessa
Vilhelm V
26.10.2017, 16.00
Kierrän Itämerenkadun Ruoholahden kanavan rantaa pitkin, miellyttävä reitti paitsi yhdet automaattipunaiset nappivalot joihin ei jaksa pysähtyä nappia painamaan.
Tuossa kohtaa kaiken maailman urpot tosiaan sinkoilee päin punaisia niin juosten kuin pyöräillenkin. Parin korttelin säteellä on useampikin päiväkoti ja koulu. Opeta siinä sitten jälkikasvua noudattamaan valoja ja muita sääntöjä. Stna.
Tuossa kohtaa kaiken maailman urpot tosiaan sinkoilee päin punaisia niin juosten kuin pyöräillenkin. Parin korttelin säteellä on useampikin päiväkoti ja koulu. Opeta siinä sitten jälkikasvua noudattamaan valoja ja muita sääntöjä. Stna.
Pitäs varmaan laittaa kaupungille viestiä että laittais automaattisen punaisen valon sijaan vihreän kevlin suuntaan ja sensorilla autoille vaihtuvan vihreän. Jos on skidejä paikalla tai poikkisuuntaista autoliikennettä niin tulee jopa pysähdyttyä nappia painamaan, muuten ei tosiaan innosta joka ikinen kerta pysähtyä tuossa niin kuin ei muissakaan automaattipunaisissa.
Järjetöntähän se on pysähtyä nappia painamaan ja valojen vaihtumista odottamaan jos autoja ei ole tulossa. Automaattipunaiset on ihan puhdasta kiusantekoa pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Viime vuosien villitys on noiden nöyryytysvalojen laittaminen joka risteykseen.
Joskus Itämerenkatua säännöllisesti jalan ylittäneenä sanoisin, että se lienee juurikin noin. Muutamankin kerran edellä kävelleelle pyöräilijä soitti hullun lailla kelloa ja ajoi mielenosoituksellisen läheltä, kun tämä jalankulkija ylitti myös pyörätielle merkittyä suojatietä pitkin tuota surullisenkuuluisaa Itämerenkatua.
Vähän samaa aattelin itekin.
Mietin vaan, että miten voisin selkeämmin näyttää väistäväni kuin hidastamalla selkeästi vauhtia.
H. Moilanen
27.10.2017, 09.59
Järjetöntähän se on pysähtyä nappia painamaan ja valojen vaihtumista odottamaan jos autoja ei ole tulossa. Automaattipunaiset on ihan puhdasta kiusantekoa pyöräilijöille ja jalankulkijoille. Viime vuosien villitys on noiden nöyryytysvalojen laittaminen joka risteykseen.
Liikennevalojen suunnittelua pitäisi muutta siten, että nappia tarvitsee painaa vain hiljaiseen aikaan. Suojatielle pitäisi syttyä vihreä automaattisesti, riippumatta napin painamisesta, ajokaistojen opasteiden tahdissa. Monessa paikassa nappia pitää ehtiä painamaan monta sekuntia ennen punaisen syttymistä risteävälle ajosuunnalle, tai muuten odotat koko kierroksen.
Vanhempi nainen oli vähän kiukkusen olosena yhdessä risteyksessä, en tiedä kuinka kauan ollut.. niin sanoin sille että pitää painaa tota nappia ja painoinkin sitä. Mutta se myös ärsyttää ettei kevlin vihreä voi vaihtua kun autoille vaihtuu samaan suuntaan jos ei nappia ole painamassa. Espoossa ainakin vielä tällaisia paikkoja ja hauska kun pitäisi hyvässä alamäessä pysähtyä painamaan nappia kun vieressä ajaa autot samaan suuntaan vihreillä ja parhaimmillaan odotella minuutti-pari että pääsee jatkamaan matkaa. Tuossa tulee mentyä surutta punaisia päin tai pompattua ajoradalle.
kuovipolku
27.10.2017, 10.47
Mietin vaan, että miten voisin selkeämmin näyttää väistäväni kuin hidastamalla selkeästi vauhtia.
Kyllä me kaikkea ollaan kokeiltu, mutta...
Olen itse näyttänyt pysähtymismerkkiä eli nostanut käden ylös. Tosin ongelmaksi on osoittautunut että jos näytän samalla avokämmentä, tietty jalankulkijatyyppi näkee sen stopmerkkinä jota pitää totella ja jos pidän käden nyrkissä, sama tyyppi kokee sen kai jonkinlaisena pyöräilijän täyttä kaasua -varoitusmerkkinä.
Olen myös viittoillut jalankulkijan etenemissuuntaan kuin vanhan ajan liikennepoliisi. Tämäkin toimii paremmin autoilijoiden kanssa - eikä aina slloinkaan - joten yleensä vahvistan sitä suullisella viestillä "Menkää vain!" ja/tai "Minä väistän!" Mutta silloinkin tulos on joskus sama eli sujuvuus vain entisestään loittonee, vauhdin joutuu vähentämään niin olemattomiin että tilanteesta tulee trackstandharjoitus ja - mikä pahinta - mielessä käy ajatus että seuraavan kerran annan säännöille ja kohteliaisuudelle piut ja paut.
Munarello
27.10.2017, 17.21
^^ Nokun niissä on varmaankin jotain "dynaamista" säätelyä autoliikenteen mukaan, eikä siten "voi olla" samaan aikaan automaattista vihreää valoa kevyelle liikenteelle. Autoliikenteen valojen "pitää voida" vaihtua nopeasti eikä silloin "mummelit ynnä muut hitaat" ehdi ylittämään katua. Tämä on siis oma henkilökohtainen mutu-tulkintani. Oli miten oli, mutta pyrstöstä tuommoiset valo-ohjaukset kyllä on.
^No tuossa Finnoontien suuntaisella väylällä on pääkulkusuunta, ruuhka-aikaan autoille vihreät todella pitkään tuohon suuntaan, siinä ehtisi mummo tien yli moneen kertaan ja kastelemaan kukatkin tien toiselta puolelta. En muista tuleeko heti vihreä jos tarpeeksi ajoissa painaa. Malmössä oli fillareille omat nopeet vihreet ..
Taas oli mönkijä kevlillä, seuras mua kaksi päällä Länsiväylän alikulkuun muttei uskaltanut ohi kun poljin niin reippaasti.. yli olisi kyllä ajanut jos olisin liukastunut. Tunnelissa olikin yksi skootteri palasina, olis pitänyt palata tutkimaan mutta kun oli mönkijä takarenkaassa kiinni ei voinut pysähtyä. Ulkoiluhiekkatiellä päästeli sit ohi puoliks nurmikon puolelta ja ampaisi viittäkymppiä koiranulkoiluttajien hämärälle hiekkapolkukevlille. Ei ollut takarekkaria.
1aloittaja
28.10.2017, 09.11
Monet polku pyöräilijät tosiaan rikkovat lain kirjainta täysin surutta. Se on hyvin vaarallinen asenne. Ajatelkaapa jos kaikki toimisivat niin.
...ja lapset ovat tuossakin hyvin oppivaisia... eli tekevät samoin, tulee sitt autoa tai ei. Esimerkkiä kun saavat...
Liikennevalot on tehty suojelemaan kaikkia muita autoilta.
Hyötypolkija
28.10.2017, 12.20
Liikennevalojen suunnittelua pitäisi muutta siten, että nappia tarvitsee painaa vain hiljaiseen aikaan.
Itse en oikein lämpene tuolle. Noinhan on monissakin paikoissa ja on sitten todella rasittava ajella siihen parhaaseen hiljaiseen aikaan pyörällä, kun pitäisi joka stanan valoissa pysähtyä nappia painamaan, vaikka autot paahtaa vierellä suoraan vihreässä aallossa. Nappien funktio pitäisi olla vain se, että niillä saa esim. pidemmän vihreän seuraavassa syklissä tms. Muuten AINA valot vaihtuisi samassa rytmissä autojen kanssa.
Toki jos nykyisellä käytännöllä halutaan suojella jalankulkijoita kuitenkin päälleajavilta autoilijoilta, on nykyinenkin ihan toimiva systeemi. Eli noissa tilanteissa punainen valo on lähinnä ohjeellinen pyöräilijöille ja sitä noudattaa vain lapset, vanhukset ja harhaiset. Ehkä valon värin voisi muuttaa vaikka punertavan oranssiksi, kun omalla vastuulla saa mennä kaikkia muita väistäen...
No tarkemmin kun mietin esim. lasten mallioppimista yms., niin aina vaan parhaalta vaikuttaa se, että mitään nöyryytysnappeja ei koskaan olisikaan, tai olisivat vain pidemmän vihreän pyyntönapit. Olisi kaikille selkein ja punainen olisi sitten kanssa punainen. Vihreillä ylittäneen kevyen liikenteen kulkijan päälle ajanut autoilija sitten ammuttaisiin, niin alkaisi soomiautoilijakin jalostumaan sivistyneeksi.
Viimeisin oli ehkä osin vitsi. Ainakin vähän.
Oatmeal Stout
28.10.2017, 20.16
Monet polku pyöräilijät tosiaan rikkovat lain kirjainta täysin surutta. Se on hyvin vaarallinen asenne. Ajatelkaapa jos kaikki toimisivat niin.
Silloin laki olisi pysyvästi rikki, koska kukaan ei sitä ehjäisi.
Dragonflag
29.10.2017, 12.28
Itseäni ärsyttää se, miten monet vastaantulevat pyöräilijät eivät ymmärrä vaihtaa edes hetkeksi tyhjälle kävelijöiden puolelle ahtailla väylillä, missä on pyöräilijöiden ja kävelijöiden kaista vierekkäin. On aivan pakko yrittää mahduttautua rajan "oikealle" puolelle, koska ilmeisesti on liian vaikeaa ymmärtää, että säännöistä ei tarvitse pitää absoluuttisesti kiinni, kun tilanne sitä vaatii. Tämä johtaa aivan liian läheltä meneviin ohituksiin vastaantulevien pyöräilijöiden kanssa ja tekee tilanteista vaarallisempia. Eikö pyöräilijänä opi intuitiivisesti, että tilanteet vaativat joustavuutta eikä natsimaista säännöistä kiinnipitämistä?
^Lauttasaaren silta on hyvä esimerkki tuosta, siinä on molempiin suuntiin kapeat pyörätiet vilkkaan ajotien puolella kevliä ja joutuu ajamaan autoja vastaan molempiin suuntiin jos ylittää sillan vasenta puolta.
Oatmeal Stout
29.10.2017, 16.00
Syyhän on siis huonossa infrassa. Ei polku pyöräilijöissä. Mielestäni on varsin provosoivaa käyttää natsi -korttia asiassa, jossa kyse on lain kirjaimen noudattamisesta.
Luterilaisessa maassa voi aina käyttää viittauksia uskonpuhdistajan kirjallisuuteen, kuten Adolf H:kin ammensi siitä inspiraatiota ja oikeutusta.
Marsusram
29.10.2017, 16.34
^Lauttasaaren silta on hyvä esimerkki tuosta, siinä on molempiin suuntiin kapeat pyörätiet vilkkaan ajotien puolella kevliä ja joutuu ajamaan autoja vastaan molempiin suuntiin jos ylittää sillan vasenta puolta.
Kyllähän siinä kesäkelillä vielä mahtuu ohittelemaan (https://www.google.fi/maps/@60.1616865,24.8942954,3a,50.1y,56.33h,90.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBI5-L_UanXBG4xC9HdWsGg!2e0!7i13312!8i6656). Auraussohjon kaventamana on tilaa jo vähemmän.
Paikka on kyllä ikävä kun lähellä autojonoa tuulikin heittelee usein kovasti ja ajovalot häikäisevät.
Enempi kyllä ottaa päähän rinnakkain ajelijat, jotka tunkevat vastaantulevan puolelle väylää. Kohdatessa pitäisi aina olla omalla puolella.
Kyllähän siinä kesäkelillä vielä mahtuu ohittelemaan (https://www.google.fi/maps/@60.1616865,24.8942954,3a,50.1y,56.33h,90.78t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBI5-L_UanXBG4xC9HdWsGg!2e0!7i13312!8i6656). Auraussohjon kaventamana on tilaa jo vähemmän.
Paikka on kyllä ikävä kun lähellä autojonoa tuulikin heittelee usein kovasti ja ajovalot häikäisevät.
Enempi kyllä ottaa päähän rinnakkain ajelijat, jotka tunkevat vastaantulevan puolelle väylää. Kohdatessa pitäisi aina olla omalla puolella.
Usein käy kun jää odoittelemaan omaa ohitusvuoroa menee joku sitten ohi omasta mielestä vaarallisessa paikassa
tai edessä ajava alkaa sekoilemaan kun ei ymmärrä miksi joku tuli taakse roikkumaan :seko:
H. Moilanen
30.10.2017, 10.43
^^ Nokun niissä on varmaankin jotain "dynaamista" säätelyä autoliikenteen mukaan, eikä siten "voi olla" samaan aikaan automaattista vihreää valoa kevyelle liikenteelle. Autoliikenteen valojen "pitää voida" vaihtua nopeasti eikä silloin "mummelit ynnä muut hitaat" ehdi ylittämään katua. Tämä on siis oma henkilökohtainen mutu-tulkintani. Oli miten oli, mutta pyrstöstä tuommoiset valo-ohjaukset kyllä on.
Joissakin paikoissa auton tunnistaminen risteysalueella saa aikaan sen, että suojatien nappiin syttyy valo, aivan kuin nappia olisi painettu. Tästä seuraa se, että suojateillä on aina vihreät liikennevalosyklin mukaisesti.
Itse en oikein lämpene tuolle.
Milläs muuten kerrot liikennevaloille, että tarvitset vihreän? Hiljainen liikenne = ei autoja, joiden mukaan risteyksessä vaihdeltaisiin valoja. Tällaisessa tilanteessa vihreä palaa pääliikennesuunan mukaisesti tai kaikille palaa punanen.
Milläs muuten kerrot liikennevaloille, että tarvitset vihreän? Hiljainen liikenne = ei autoja, joiden mukaan risteyksessä vaihdeltaisiin valoja. Tällaisessa tilanteessa vihreä palaa pääliikennesuunan mukaisesti tai kaikille palaa punanen.
Kuinkahan monessa risteyksessä sen valo-ohjauksen pitäminen päällä hiljaiseen aikaan on perusteltua?
Varmaan löytyy muutama tapaus jossa nimenomaan kevyt liikenne vaarantuisi jos valot sammutettaisiin yöksi ja niissäkin tapauksissa nöyryytysnapit vaan hillitsevät paskan liikennekulttuurin aiheuttamia oireita.
H. Moilanen
30.10.2017, 15.07
Kuinkahan monessa risteyksessä sen valo-ohjauksen pitäminen päällä hiljaiseen aikaan on perusteltua?
Perustelua tai ei, mutta varsin monessa risteyksessä valot on toiminnassa myös hiljaiseen aikaan ja yöllä.
Munarello
30.10.2017, 16.36
Joissakin paikoissa auton tunnistaminen risteysalueella saa aikaan sen, että suojatien nappiin syttyy valo, aivan kuin nappia olisi painettu. Tästä seuraa se, että suojateillä on aina vihreät liikennevalosyklin mukaisesti.
Tuo kuulostaa fiksulta. Itselläni on lähinnä kokemusta risteyksistä, joissa kevyelle liikenteelle on lähtökohtaisesti aina punainen. Tässä lähellä on tuommoinen, joka kyllä osaa tunnistaa lähestyvän kevyen liikenteen mutta ei aina niin tee. Tietää siitä, että tolppaan napin viereen syttyy valo kun nappia painettu tai anturi tunnistaa. Ja jos ei syty valo, niin ei tule vihreääkään.
Näillä "älyvaloilla" on varmasti yhtä monta toimintatapaa kuin herrat Insinöörit kuntien liikenteensuunnitteluosastoilla osaavat fantasioida. :)
nimimerkki^
30.10.2017, 18.16
paljon täällä valitetaan siitä ettei pyörässä ole valoja. mun mielestä on kuitenkin paljon parempi ja turvallisempaa kaikille että minä väistän mahdollisia vastaantulijoita koska jos pidän valoa päällä niin kaikilla on kauhea tarve tulla eteen vaikka olisivat vielä hetki sitten olleet tien toisessa reunassa. nykyään varsinkin olen ennemmin huomaamaton ohittaessani koska kuulokeet päässä kulkeva kävelijä saattaa säikähtää ja hypätä eteen jos huomaakin yhtäkkiä että olen lähellä.
Toivottavasti osaat olla myös aineeton, kun sinun ja auton ajolinjat kohtaavat jollain pyörätienjatkeella .
Itse en noita valottomuuden perusteluja niele.
Mitäpä vielä?
nimimerkki^
30.10.2017, 18.55
Jos noi pyörätiet eriytettäisiin paremmin, ja klv:llekkin voisi maalata keskiviivan, niin luulen että ongelmian määrä kyllä vähenisi melko paljon. Jalankulkijana saattaa epähuomiossa ajautua melko keskelle, mutta kännykän ruutuunkin tuijottaen saattaa havaita olevansa keskiviivalla, jos sellainen on. Pyörätien merkinnät pitäisi myös olla merkittävästi parempia kuini mitä Espoo harrastaa, eli valkoinen viiva, ja päihin liikennemerkki, ja välistä tielle tullessa ole enää mitään tietoa että kumpi on pyöräilijöiden puoli. Värjäys on ihan ok, mutta miksei tasoerotkin visualisoi tuota eroa (tosin pidän hyvänä jos pykälä on pieni, että voi mennä jalkakäytävälle suhteellisen saumatta, esim lukemaan karttaa.
Suunnittelijoille pitäisi saada paremmat speksit että mikä on mahdollinen ja mikä on mahdoton ajogeometria. Otetaanpa vaikka kiasman nurkilta tuo töölönlahteen haarautuva pyörätie: Jyrkkä risteys, josta pitäisi ajaa kävelyvauhtia jos aikoo pysyä (retkipyörällä) omalla kaistallaan, mutta tilaa olisi ollut toteuttaa vaikka minkälainen kunnon risteys. Nykyinen järjestely lisää riskejä, koska toisen ajolinjan ennustettavuus on merkittävästi vaikeampaa kuin jollain henkisesti hyväksyttävällä geometrialla.
tuo tekee pyöräilemisestä vielä vaarallisempaa. ainakin jos ne tiet on niitä vanhanaikaisia kapeita niin siinä törmää kyllä vastaantulevaan pyöräilijään jos ei väistä kävelijöiden puolelle tai ojaan.
nimimerkki^
30.10.2017, 18.57
Toivottavasti osaat olla myös aineeton, kun sinun ja auton ajolinjat kohtaavat jollain pyörätienjatkeella .
Itse en noita valottomuuden perusteluja niele.
Mitäpä vielä?
hidastan tai pysähdyn odottamaan että autot menee ensin jos niitä on yhtäaikaa ylityskohdan lähellä.
nimimerkki^
30.10.2017, 19.17
nii ja heijastimet toki löytyy edestä, takaa, polkimista, renkaista, ja takistakin nii ei tässä nyt aivan näkymättömiä olla.
Kunhan näkyy. Tänään sattui pimeässä valottomia kohdalle. Näin (minä autolla siis) vähän matkan päässä edessä jotain punaista heijastusta tien laidassa, hyvä niin. Hieman ennen ohitusta melkein samassa kohden näkyi vaalea heijastin ja samalla punainen koukkaus keskelle kaistaa. Onneksi tuli ohitettua vastaantulevien kaistan kautta niin tilaa jäi.
Eli edelläni ajanut pyöräilijä väisti väärää puolta vastaan tullutta Valotonta pyöräilijää, ei sillä mitään heijastimiakaan ollut, mikä lie heijastus auton valoissa.
Kummassakaan fillareissakin ei valoja ollut. Joten olisi ollut kiva tietää, olisko ne törmänneet toisiinsa, jos en olisi ilmaantunut paikalle valoineni..
Mitäpä vielä?
nimimerkki^
30.10.2017, 20.02
jos oikein pimeää on niin toki silloin käytän valoa etten törmää mustissa vaatteissa liikkuviin kävelijöihin mutta jos ilman sitä näkee niin en sillä turhaan säikyttele muita tienkäyttäjiä.
Aika paljon tuli valottomia ninjoja vastaan äsken pimeällä ajaessa. Kaupunkiolosuhteissa, jossa on valoa jos jonkinlaisesta valo- ja mainostolpasta, valoton pyöräilijä hukkuu täysin sekaan. Tällaista pyöräilijää on yllättävän vaikea huomata, vaikka ajetaan periaatteessa valaistussa ympäristössä. Pahin oli kadun vasenta puolta ajava heijastimeton ja valoton jopoilija, joka tietenkin suoritti kohtaamisen oikealta. Sanoisin, että valot pitää olla, ei selityksiä.
Vastaan tuli punainen vilkku jolla oli lapsikärry perässä, jos ei olisi ollut tien toisen puolen kevlillä olisin sanonut pari sanaa. Muutaman kilsan matkalla eilen ja tänään olis myös voinut ajaa autoa päin, toinen liikenneympyrässä ja toinen tuli klassisesti bensiksen pihasta kääntymässä oikeelle ja katsoen vain vasemmalle kun tulin oikeelta
...mutta jos ilman sitä näkee niin en sillä turhaan säikyttele muita tienkäyttäjiä.
Melkoinen trolli.... :D
Itseäni ärsyttää se, miten monet vastaantulevat pyöräilijät eivät ymmärrä vaihtaa edes hetkeksi tyhjälle kävelijöiden puolelle ahtailla väylillä, missä on pyöräilijöiden ja kävelijöiden kaista vierekkäin. On aivan pakko yrittää mahduttautua rajan "oikealle" puolelle, koska ilmeisesti on liian vaikeaa ymmärtää, että säännöistä ei tarvitse pitää absoluuttisesti kiinni, kun tilanne sitä vaatii. Tämä johtaa aivan liian läheltä meneviin ohituksiin vastaantulevien pyöräilijöiden kanssa ja tekee tilanteista vaarallisempia. Eikö pyöräilijänä opi intuitiivisesti, että tilanteet vaativat joustavuutta eikä natsimaista säännöistä kiinnipitämistä?
Minä katselen tuollaisissa kohdissa muualle ja tähtään aika suoraan kohti. Aika hyvin on mahtunut ohi.
MacKonte
31.10.2017, 11.01
Tänä aamuna taas nökötti kelvin jatkeella eli suojatien päällä keski-ikäinen blondiini citymaasturillaan. Suojatien takaa olisi nähnyt risteävälle tielle ja ei tuo maasturi nyt niin iso ollut, ettei olisi mahtunut suojatien ja risteävän tien väliselle alueelle. Katseli, kun lähestyin aamun kajossa valot päällä, mutta ei tehnyt elettäkään siirtyäkseen. Pääsin hieman penkkoja kiertäen auton takaa ja napautin hellästi sormella pari kertaa takalasiin. Siinä vaiheessa blondin pää kääntyi ja heilautin kättä, en keskisormea.
Käsittääkseni inssisäkin on kuskeja hylätty moisesta "parkkeeraamisesta". Ollaan sentään Suomessa, ei Italiassa.
Tänä aamuna taas nökötti kelvin jatkeella eli suojatien päällä keski-ikäinen blondiini citymaasturillaan. Suojatien takaa olisi nähnyt risteävälle tielle ja ei tuo maasturi nyt niin iso ollut, ettei olisi mahtunut suojatien ja risteävän tien väliselle alueelle. Katseli, kun lähestyin aamun kajossa valot päällä, mutta ei tehnyt elettäkään siirtyäkseen. Pääsin hieman penkkoja kiertäen auton takaa ja napautin hellästi sormella pari kertaa takalasiin. Siinä vaiheessa blondin pää kääntyi ja heilautin kättä, en keskisormea.
Käsittääkseni inssisäkin on kuskeja hylätty moisesta "parkkeeraamisesta". Ollaan sentään Suomessa, ei Italiassa.
Jostain syystä/sattumasta omallekin kohdalle on muutamana viime päivänä sattunut jatkuvasti näitä suojatielle pysähtyneitä / siellä jonottavia. Hienoin kokemus oli tänään kun suojatien edessä oli tilaa yhdelle autolle ennen risteävää katua. Sillä pätkällä jonotti jo yksi auto mutta toisen joka selvästi vielä näki minut tulemassa kelviä pyörätien jatkeelle, oli ihan hirveä pakko hinata se Kia suojatielle sen edellä jonottavan perään (jos vaikka päätien jonossa avautuisi paikka... :( ) Oli ihan pakko takakautta kiertäessäni myös napauttaa...
Mitähän lainsäädäntö sanoo jos pyöräilijä ajaa tommoisen suojatiellä nököttäjän kylkeen 300 nastaisella nastarenkaalla sivuviistoon?
Kuka on syyllinen ja mihin?
Useasti olen pohtinut että olisi mukava mennä siihen suojatiellä odottelevan auton eteen pyörään nojailemaan muutamaksi minuutiksi. Saisipa kyrpä maistaa omaa lääkettään. Mutta enpä moista perseilyä harrasta ja halua vajota kyrpänaamojen tasolle, voimafantasiat ovat voimafantasioita.
Tuosta suojatien tukkimisesta on muutakin harmia kun vain ajoeste. Se haittaa merkittävästi suojatiellä liikkujan turvallisuutta jos pienestä välistä auton takaa tullaan esiin ja toisella kaistalla tulee auto vastaan. Riks raks ja poks.
^joskus miettiny mitä jos jarruttaisi vähän laiskasti sellaisen tahalteen eteen tulevan kylkeen.. on noita kun selkeesti vahingossa tulee siihen, sittän niitä jotka kattoo sua silmiin ja tulee ylimielinen ilme naamalla eteen
^^Lain mukaan ei päin saa ajaa tarkotuksella ja riittävää varovaisuutta on noudatettava...
Pyöräilijällä ei ole suvereenia asemaa liikenteessä ja kaikilla välineillä liikuttaessa tulee tilanteita joissa joutuu hidastamaan tai pysähtymään, samoin jalkaisin.
Kyllähän nuo tien tukkijat vituttaa kun eivät edes katso sivuilleen ennen kuin pysähtyvät.
Näkyvää pyöräilijää on helpompi väistää.
(oon kyllä joskus pysähtynyt niin lähelle että kuski voi luulla että kylkeen jää jälki)
^joskus miettiny mitä jos jarruttaisi vähän laiskasti sellaisen tahalteen eteen tulevan kylkeen.. on noita kun selkeesti vahingossa tulee siihen, sittän niitä jotka kattoo sua silmiin ja tulee ylimielinen ilme naamalla eteen
Itsellä kun on kypärässä helvetillinen kiinanhäikäisin ja kaukosäädin kahvassa niin joskus tulee tuollaisessa tilanteessa napsuteltua lumenit tappiin tai jopa vilkulle ja tuijottelen siitä vajaan metrin päästä automulkeroa silmiin. Ei ole siinä kiva hälläkään sitten ootella kun ei ole minullakaan. Jaettu vitutus on paras vitutus.
Barracuda
31.10.2017, 19.00
Jaettu vitutus on paras vitutus.
Tähän vissiin sitten täytyy perustua se että toiset ihmiset ovat "kyrpänaamoja" ja "automulkeroita".
Itselle on kyllä arvoitus miksi pyöräily tekee agressiiviseksi.
Tähän vissiin sitten täytyy perustua se että toiset ihmiset ovat "kyrpänaamoja" ja "automulkeroita".
Itse en pidä lähtökohtaisesti autoilijoita mulkkuina sen enempää kun pyöräilijöitäkään.
Itse autoilevana pyöräilijänä kuitenkaan en käsitä että miten ihmiset voivat olla niin laiskoja sekä välinpitämättömiä että aiheuttavat päivittäin hengenvaarallisia tilanteita tietoisesti muille ihmisille.
Todella monelle autoilijalle kun esimerkiksi se kärkikolmiokaan ei merkitse yhtään mitään ellei sieltä tule autoa jota pitäisi väistää. Mukavahan se on sieltä auton suojakuoren sisältä esittää kovista ja ajaa täysin mulkkuna ihan kenen tahansa etuajo-oikeuksien vastaisesti kun toinen ei voi muuta tehdä kun väistää tai kuolla.
Tämä ilmiö nyt ei koske tietenkään pelkästään liikennettä, vaan välinpitämättömyys on yksi ihmisten yleisimmistä luonteenpiirteistä. Eletään kuin pellossa. Millään ei ole mitään väliä kunhan asia ei itseään kosketa nyt eikä tulevaisuudessa. Minä minä minä!
Kyllähän siinä jotain perää on että pyöräillessä vituttaa ehkä keskivertoa useammin kuin autoillessa. Etenkin edellä mainituista syistä.
Kun jokin negatiivinen asia toistuu tarpeeksi monta kertaa jatkuvasti niin ei siinä kovin montaa nauratakaan ja saattaa syntyä semmoinen "haistavittu" asenne helposti tuolla liikenteessä.
Blackborow
31.10.2017, 19.32
Mitähän lainsäädäntö sanoo jos pyöräilijä ajaa tommoisen suojatiellä nököttäjän kylkeen 300 nastaisella nastarenkaalla sivuviistoon?
Kuka on syyllinen ja mihin?
Päälleajo-oikeutta ei ole joten pyöräilijä.
Barracuda
31.10.2017, 19.38
saattaa syntyä semmoinen "haistavittu" asenne helposti tuolla liikenteessä.
Osalle liikenne on tosiaan valtataistelua oikeassa olemisen autuudesta. Alkaahan se sitten varmaan ottaa nuppiin.
Kyllä noita kolmiontakaa tulijoita on osunut itsellekin eteen mutta harva niistä on mitenkään "mulkkuja" tai "minäminä-asenteella".
Liikennetilanteet on sellaisia että jokainen autoilija voi jäädä tahtomattaan siihen raidoituksen päälle. Saati sitten kokemattomat, vähän ajavat jne. Autoilijan "mulkkuuden" arviointi ja autoon koputtelu on ylimielistä ja tuossa minäminä- asenne on kyllä pyöräilijällä. Kulkua ei saa estää kun kingi tulee fillarilla podcastit korvaan räpättäen.
Osa toki on asennevikaisia, oman kokemuksen mukaan tietyn iän ylittäneet mieskuljettajat eivät oikein ole heränneet siihen että pyörä on ajoneuvo, niitä on kaupungissa ja niillä on oikeuksia. Mutta pääosin autoilijat antavat tietä ja huomioivat pyöräilijän. Niin ainakin täällä kehäykkösen sisäpuolella.
MacKonte
31.10.2017, 20.02
^Niin ikään autoilevana jalankulkija-pyöräilijänä ymmärtää, että on huonosti suunniteltuja risteyksiä, joissa auto joutuu pysähtymään raidoituksen kohdalle, koska näkyvyyttä raidoituksen takaa ei ole ja risteävä tie on niin lähellä, että keulan menettämisen pelko raidoituksen toisella puolen on mahdollista. Samoin liikennetilanteen muuttuminen voi aiheuttaa yllätyksiä. Edelläoleva auto lähtee eikä lähdekään, takana oleva jää raidoitukselle ja sen takana oleva tulee valmiiksi puskuriin kiinni. Myös talvikelillä risteyksessä ryömivä rekka saa armahduksen osakseen.
Mutta asennevikaa on oltava niissä autollakin tutuissa risteyksissä, joissa näkemäalue ennen raidoitusta on aivan esteetön ja silti on ajettava raidoituksen päälle odottelemaan. Pahimpia paikkoja työmatkalla on kaatopaikan risteys, jossa kotipuutarhurit käydessään pysäyttävät auto-peräkärry-yhdistelmän aivan keskelle suojatietä. Kokemusta on, että henkilöautostakin näkee mainiosti molempiin suuntiin kaukaa raitojen takaa.
Risteystilanteita lukuunottamatta Lahden seudulla saa ajella varsin turvallisesti tien päällä. Autoilijat ohittavat kaukaa ja tarvittaessa odottelevat takana ohitusmahdollisuutta. Ehkä siksi nämä suojatietilanteet nouseekin arvoonsa :D
Toisaalta - jos se takaikkunaan osuva kevyt kopautus herättää autoilijassa ajatuksen siitä, mikä meni pieleen ja seuraavalla kerralla suojatie on kunniassaan ja joku lapsenomaisempi polkija säästyy kolhuilta. Silloin kopautus on tehnyt tehtävänsä.
Kampinalle
31.10.2017, 20.28
^ Samoja ajatuksia samalta suunnalta. Mainitsemasi kaatiksen risteys on tosiaan välillä hankala, mutta siinä myöskin tavannut kohteliaimmat rekkakuskit. Maanteillä jopa hämmentävää pyöräilijän huomioimista, mikä on hieno juttu. Jos täällä omalla työreitillä joku kauhun paikka, niin Möysän liikenneympyrä, siinä saa tosiaan pelätä.
Miltäs susta tuntus jos joka päivä maantiellä autoa ajaessa tulis metsätieltä rekka kolmion takaa muutaman auton mitan päähän eteen ja sitten kaupungilla liikenneympyrässä sama juttu?
Itsellä kun on kypärässä helvetillinen kiinanhäikäisin ja kaukosäädin kahvassa niin joskus tulee tuollaisessa tilanteessa napsuteltua lumenit tappiin tai jopa vilkulle ja tuijottelen siitä vajaan metrin päästä automulkeroa silmiin. Ei ole siinä kiva hälläkään sitten ootella kun ei ole minullakaan. Jaettu vitutus on paras vitutus.
Tämä on kyllä hyvä herättäjä niille jotka ovat vahingossa ajaneet eteen muttei paljoa tehoa niihin jotka tahalteen tulee.
Barracuda
31.10.2017, 21.50
Miltäs susta tuntus jos joka päivä maantiellä autoa ajaessa tulis metsätieltä rekka kolmion takaa muutaman auton mitan päähän eteen ja sitten kaupungilla liikenneympyrässä sama juttu?
Ajan työmatkat fillarilla joka päivä. Ei tuo mitään uutta ole. Mutta en pidä toisia ihmisiä "mulkkuina" tai "kyrpinä".
Tänään 30km lenkillä tuli 3:ssa eri paikassa auto eteen raidoitukselle.
Kahdesta niissä oli erittäin hyvä näkyvyys molempiin suuntiin kevyenliikenteenväylää.
Toisessa niistä olin jo niin lähellä, että näin autoilijan kasvot ja hän ei katsonut vasemmalle eikä oikealle
vaan tuli kolmion takaa raidoitukselle odottelemaan tietämättä minusta mitään. Kyllä vitutti.
Hän varmaan ajaa siitä yhtä iloisesti koko loppuelämänsä tajuamatta, että siinä on
kolmio ja kevyenliikenteenväylä.
Barracudan tekstiä lainaten "Liikennetilanteet on sellaisia että jokainen autoilija voi jäädä tahtomattaan siihen raidoituksen päälle"
ei todellakaan ollut kysymys siitä vaan ihan oikeasta mulkusta.
Barracuda
31.10.2017, 22.40
Tänään 30km lenkillä tuli 3:ssa eri paikassa auto eteen raidoitukselle.
Kahdesta niissä oli erittäin hyvä näkyvyys molempiin suuntiin kevyenliikenteenväylää.
Toisessa niistä olin jo niin lähellä, että näin autoilijan kasvot ja hän ei katsonut vasemmalle eikä oikealle
vaan tuli kolmion takaa raidoitukselle odottelemaan tietämättä minusta mitään. Kyllä vitutti.
Hän varmaan ajaa siitä yhtä iloisesti koko loppuelämänsä tajuamatta, että siinä on
kolmio ja kevyenliikenteenväylä.
Barracudan tekstiä lainaten "Liikennetilanteet on sellaisia että jokainen autoilija voi jäädä tahtomattaan siihen raidoituksen päälle"
ei todellakaan ollut kysymys siitä vaan ihan oikeasta mulkusta.
Toki saat pitää muita mulkkuina, sillä se liikenne paranee
Liikenne paranee sillä, että tuommoisilta otetaan ajokortti hyvissä ajoin talteen ennen kuin ne tappavat jonkun.
Vain onko sulla parempia ehdotuksia?
Barracuda
31.10.2017, 23.18
Liikenne paranee sillä, että tuommoisilta otetaan ajokortti hyvissä ajoin talteen ennen kuin ne tappavat jonkun.
Vain onko sulla parempia ehdotuksia?
Yksin saat ajella jos kaikki liikenteessä virheitä tekevät aiot poistaa. Mutta sitten ei vissin ole mulkkuja enää matkalla.
Eli ei ollut parempia ehdotuksia.
Ja missä kohtaa olen maininnut, että kaikki virheitä tekevät pitäisi liikenteestä poistaa?
Oatmeal Stout
01.11.2017, 10.27
Yksin saat ajella jos kaikki liikenteessä virheitä tekevät aiot poistaa. Mutta sitten ei vissin ole mulkkuja enää matkalla.
Tuskin liikenteessä kukaan ajelisi, jos kaikki vihreitä tekevät karsittaisiin pois.
H. Moilanen
01.11.2017, 10.28
No miltäs se nyt tuntuu? Ei kai miltään. Vilkku vasemalle ja oikean jalan ojennus. Toisella ei kuitenkaan ole reaalisia mahdollisuuksia liittyä liikenteeseen aiheuttamatta muulle liikenteelle häiriötä. Korkeintaan ehkä keskellä yötä.
Markku Liitiä
01.11.2017, 10.58
Osalle liikenne on tosiaan valtataistelua oikeassa olemisen autuudesta.
Näin on. Aamulla työmatkalla tuli maantiellä suhteellisen vilkkaassa työmatkaliikenteessä kauhallinen työkone vastaan. Se ajeli ihan laidassa ja takana tuleva asvalttikuormuri lähti ohittamaan sitä ja joutui ajamaan osittain keskiviivan yli. Väistin reunaan ja annoin kuormurille tietä, hyvin mahduttiin. Takanani yli henkilöauto, joka ei väistänyt senttiäkään, mutta sen sijaan vilkutteli pitkiä kuorma-autokuskille. Ohitustilanteessa henkilöauton ja kuorkin väliin jäi varmaan 50 senttiä. Tiedä sitten olisiko henkilöautokuski pelkästä oikeassa olemisen ilosta ajanut päin kuormuria, jos se olisi ollut vielä vähän enemmän vastaantulijoiden kaistalla.
Juu, toki kuorma-autokuski lähti ohitukseen pikkuisen harkitsematta, mutta kai nyt vastaantulijallakin voisi pientä pelisilmää olla.
No miltäs se nyt tuntuu? Ei kai miltään. Vilkku vasemalle ja oikean jalan ojennus. Toisella ei kuitenkaan ole reaalisia mahdollisuuksia liittyä liikenteeseen aiheuttamatta muulle liikenteelle häiriötä. Korkeintaan ehkä keskellä yötä.
No ei ne varmaan kuitenkaan eteen aja jos ne näkee sun tulevan? Maantienopeudessa muutama auton mitta menee alle puolessa sekunnissa, nopeet refleksit sulla
H. Moilanen
01.11.2017, 13.00
No ei ne varmaan kuitenkaan eteen aja jos ne näkee sun tulevan?
Riippuen, miten määritellään "eteen". Jos määritellään siten, että joudun painamaan jarrua, niin toisinaan kyllä.
Ja kyllä, palloilutaustan ansiosta refleksit on nopeat.
MacKonte
01.11.2017, 13.41
^Samanlaisia kokemuksia. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa, kun "ammattiautoilija" tulee kolmion takaa henkilöauton eteen niin, että jarruttamatta olisi ollut kyljessä kiinni.
H. Moilanen
01.11.2017, 13.45
^Sitten kun on kokemuksia myös sieltä pelikaverin penkiltä, ymmärtää miksi välillä näin tapahtuu.
Riippuen, miten määritellään "eteen". Jos määritellään siten, että joudun painamaan jarrua, niin toisinaan kyllä.
Ja kyllä, palloilutaustan ansiosta refleksit on nopeat.
No aika harvoin autolla ajellessa kukaan tulee kolmion takaa eteen, ainakaan sellainen joka on pysähtynyt väistämään tai muuten kattoo sua silmiin. Tänään 8 km matkalla sattui kaksi väistämisvelvollista autoa kohdalle, toinen ehti alta kun jarrutin tarpeeksi ja toisen edestä ehdin itse mutta hätäjarrutusreaktiosta päätellen ei edes ollut huomannut mua.
Munarello
01.11.2017, 23.19
^Sitten kun on kokemuksia myös sieltä pelikaverin penkiltä, ymmärtää miksi välillä näin tapahtuu.
Mieluusti lukisin perusteet näille.
Ymmärtäminen on eri asia kuin hyväksyminen.
H. Moilanen
02.11.2017, 10.03
Mieluusti lukisin perusteet näille.
Paikaltaan lähdettäessä vasemmalle kääntyminen aiheuttaa vasemmalta tulevien kaistalle noin 20 sekunnin ajaksi tukoksen, ilman liukkauden tuomaa lisähaastetta. Oikealta tuleville häiriö on vielä pidempi, 0-80 kiihtyvyyttä kun mitataan minuuteissa sekuntien sijaan. Edes kaikissa kanta- ja valtateiden risteyksissä ei aina ole tällaisia +400 metrin (rajoitus 80km/h x 20 sekuntia) mittaisia näkemiä, saati pienempien teiden liittymissä. Että siksi niitä välillä tulee "eteen", kun ei ole mahdollisuutta nähdä riitävän pitkälle.
Noissa tapauksissa tosiaan tarvitaan ymmärtämisen lisäksi hyväksyntääkin.
kuovipolku
02.11.2017, 10.37
Eikö se että ammattiautoilija "tulee eteen" ole kuitenkin eri asia kuin että henkilöautoilja "olisi jarruttamatta kyljessä kiinni"? Väheksymättä mitenkään aikaa joka voi reaalisesti mennä ennenkuin pitkä ja raskas ajoneuvo on kääntynyt ajoradan suuntaiseksi.
Miten vaikea voi olla tajuta että kypärävalo on varmasti tarpeen ja toimiva maastopolkuja ajaessa, mutta kelville ja yleisille ulkoiluteille joilla on vastaantulijoita se ei kerta kaikkiaan sovi eikä riitä ainoaksi valoksi?
Miten voi olla että valottomat ja heijastimettomat pyöräiljät ovat järjestään samoja jotka tulevat kelvin "sivutieltä" syvästi luottaen siihen ettei "sieltä ketään tule" eli kääntyvät suuremmin hidastamatta ja leveästi niin ettei heihin voi edes varautua ajamalla aivan toista laitaa?
Miksi niillä joilla on edessä sellainen heikkotehoinen valo jonka keila ei taakse juurikaan näy on takana yleensä vain kissansilmäheijastin joka ei likaisuuttaan ja/tai huonolaatuisuuttaan oikeastaan toimi?
Miksi niillä joilla on edessä väärin suunnattu voimakastehoinen etuvalo on takana kirkas vilkulla oleva valo?
Markku Liitiä
02.11.2017, 10.43
Eikä aina ole edes kyse siitä, kuinka pitkälle rekka-tai kuormurikuski näkee. Meikäläisen työmatkan varrella Hyrylän kupeessa Hämeentien laidalla on paikallisen KTK:n toimipiste ja rekkamiesten suosima Vanha Unkka -lounaskuppila. Hämeentien liikenne on päiväsaikaan etenkin työmatkaruuhkien aikaan niin vilkasta, että raskaiden ajoneuvojen on KTK:n tontilta Hämeentielle tullessaan pakko tunkea muun liikenteen sekaan. Ei yksinkertaisesti ole muuta mahdollisuutta. Toki tuo voi olla perinteisellä suomalaisella autoiluasenteella varustetulle henkilöautokuskille kova paikka.
Sorry off topic!
Hyötypolkija
02.11.2017, 19.42
Nii-in tuostahan juuri purnasinkin, että palaisikin hiljaiseen aikaan aina pääliikennesuunnalle oletuksena vihreä koskien myös pääliikennesuunnan kevyttä liikennettä. Mutta tosiaan joku on myös usein keksinyt, että punainen kaikille, mikä on rajoituksen mukaan autoillessakin todella ärsyttävää. Ja kevyt liikenne etsii sitten pää- tai sivusuunnasta tullessaan vihreän nappia milloin mistäkin, niin onpa tosi sujuvaa.
Noista suojatielle eteen tulevista autoista. Aika kauas karkaa vertaukset autoliikenteeseen, missä rekkapena pakon edessä on jo auton näköpiiriin tullessa valmiiksi tien tukkeena, vieläpä pitkälti ko. ajoneuvoluokan fyysisistä rajoitteista johtuen. Se on vertauksena jo valovuoden päässä siitä, että joku haittisautoilija pysäköi kokonaan suojatielle, ehkäpä korkeiden kanttareiden ympäröimänä klv:n liikenteen jopa oikeasti tukkien, kun se pikkukottero olisi ihan helposti mahtunut vaikka suojatien ja risteävän ajoradan väliin, tai ennen suojatietä olisi ollut ihan riittävä näkyvyys risteävälle ajoradalle, ainakin niin, että vain osittain tukkisi suojatien. Joku 95-99 % noista tapauksista on tuollaisia. Tilaa ja näkyvyyttä olisi, mutta aivotoiminta vaan puuttuu.
Barracuda
02.11.2017, 21.44
rekkapena
haittisautoilija
aivotoiminta vaan puuttuu.
No hieno on asenne muita kohtaan.
Eipä ihme että fillaristeja ei kovasti arvosteta muiden tienkäyttäjien keskuudessa
Harmi että kostautuu sitten meille kaikille.
No hieno on asenne muita kohtaan.
Eipä ihme että fillaristeja ei kovasti arvosteta muiden tienkäyttäjien keskuudessa
Harmi että kostautuu sitten meille kaikille.
Mikäs on se tienkäyttäjäryhmä, jota muut ryhmät / Suomalaiset arvostavat? Taitaa palo- ja pelastusviranomaiset olla ainoa. Tuostakin ryhmästä pitää muistaa sulkea poliisit ulos :D
MacKonte
05.11.2017, 07.23
Viikko Sisiliassa nosti suomalaisen liikennekulttuurin arvostusta kummasti. Lahti on kuuleman mukaan Suomen liikenteen "villi länsi", mutta täälläkin eri tielläliikkujat huomioi toisiaan ja jalankulkijoita jossain määrin. Sisiliassa liikennesäännöt ovat...määritelmä taisi olla "ohjeellisia". Jalankulkijalla ei ole juurikaan oikeuksia, ellei niitä itse ota. Pyöräilijät suhaavat samassa kaaoksessa autojen, bussien ja skootterien kanssa. Kevyenliikenteen väyliä ei ole. Siitä mennään, mistä mennään ja jokainen rako käytetään hyväksi, oli se laillinen tai laiton. Ambulabssi ja poliisi saa sielläkin onneksi paremmin tietä.
Hienoa sisilialaisessa liikenteessä on äänimerkin käyttö. Kun kapealla maaseututiellä auto lähestyy, se töräyttää varoitukseksi, ettei jalankulkija tai pyöräilijä poukkoile eteen. Jos taas liikenne on jumissa vaikkapa tupakkakauppaan poikenneen autoilijan takia, sitten alkaa torvet soida toisessa merkityksessä :D
H. Moilanen
08.11.2017, 10.07
Virtuaalinen litsari takaraivolle kaikille valottomille fillaristeille. Eilisellä kotimatkalla karkeasti laskien vain 30% pyöräilijöistä käytti jonkinlaista valoa. Puoli viiden ja viiden välillä härärtää jo sen verran että valottoman pyöräilijän havaitseminen on hankalaa. Kalustosta ja asuvalinnoista päätellen, joukossa oli myös vakavasti otettavia harrastajia. Se että näet, ei tarkoita että näyt.
Ja valottomuuden puolustelijoille toinen litsari.
(Joukossa oli myös ninja-lenkkeilijää, ei fillaristit eivät ole ainoa syntinen tienkäyttäjäryhmä)
Turun suunnalla poliisilla on käynnissä valvontakampanja. Eilen radiossa hastateltu poliisi arvioi Turussa valollisten pyörien määrän olevan kasvussa, ehkä 70% suuruusluokkaa. Osuuden kasvu on tietysti hyvä, mutta silti tuo tarkoittaa sitä, että edelleen n. joka kolmas leikkii liikenteessä ninjaa. Ei hyvä.
pilaten oikeiden polku pyöräilijöiden maineen.
Kunpa jonain päivänä päästäisiin tasolle, jossa ymmärrettäisiin luokittelu. Polku pyöräilijät tai edes polkupyöräilijät eivät ole homogeeninen joukko, jolla on jokin maine. Jokainen vastaa omasta maineestaan, ei pyöräilijöiden maineesta. Skitsofrenia iskee, kun hyppään Bianchin selästä Audin rattiin ja sen jälkeen koiran kanssa lenkille.
Turun suunnalla poliisilla on käynnissä valvontakampanja. Eilen radiossa hastateltu poliisi arvioi Turussa valollisten pyörien määrän olevan kasvussa, ehkä 70% suuruusluokkaa. Osuuden kasvu on tietysti hyvä, mutta silti tuo tarkoittaa sitä, että edelleen n. joka kolmas leikkii liikenteessä ninjaa. Ei hyvä.
Toki mikä hyvänsä valo on paljon parempi kuin ei-valoa-ollenkaan mutta kyllä taas tänään hämmästelin kun tunnin iltalenkillä vastaan tuli 5 - 10 fillaria joissa muuten kohtuullisen hyvin varustautuneiden ja asiallisten pyörien valaistuksena oli pari AAA-LEDiä roikkumassa oikeassa käsivarressa, tangon reunassa tai kypärässä. Nuo näkee parhaimmillaan parinkymmenen metrin päästä. Hienoimpia ovat nuo "vihreät/punaiset" LEDit siellä sun täällä jalassa, kädessä, kypärässä. Lopetan aloitukseeni: Toki mikä hyvänsä valaistus on parempi kuin ei mitään... mutta ....
references
08.11.2017, 18.16
Virtuaalinen litsari takaraivolle kaikille valottomille fillaristeille. Eilisellä kotimatkalla karkeasti laskien vain 30% pyöräilijöistä käytti jonkinlaista valoa. Puoli viiden ja viiden välillä härärtää jo sen verran että valottoman pyöräilijän havaitseminen on hankalaa. Kalustosta ja asuvalinnoista päätellen, joukossa oli myös vakavasti otettavia harrastajia. Se että näet, ei tarkoita että näyt.
Itse joudun tänään kotimatkalla laittamaan valon medium tasolle (600lm), kun valottomia pyöräilijöitä ja kävelijöitä ilman heijastinta oli turhankin paljon liikkeellä.
KotooTöihin
08.11.2017, 18.48
Kunpa jonain päivänä päästäisiin tasolle, jossa ymmärrettäisiin luokittelu. Polku pyöräilijät tai edes polkupyöräilijät eivät ole homogeeninen joukko, jolla on jokin maine. Jokainen vastaa omasta maineestaan, ei pyöräilijöiden maineesta. Skitsofrenia iskee, kun hyppään Bianchin selästä Audin rattiin ja sen jälkeen koiran kanssa lenkille.
Sama vika... Omassa pyörässä on valo eteenpäin ja uskon sen riittävän... Kelviä koko matka töihin. Scania alle ja fillarit näkyy lähinnä just ennenkö ne on alla. Työvaatteet päällä fillaroin vieläpä ja on sitten heijastinta joka suuntaan ja paljon Taakse pitäis vielä joku tuikku laittaa, ettei tmt porukka tuu niskaan.
tempokisu
08.11.2017, 18.57
Tasaista valoa kiitos! kelveillä pitäisi sentään ymmärtää että ei niitä 1000luumenin valoja, ei siinä kun vastaantuleva sokaistuu.
Mutta piruvie nää koiranulkoiluttajat, koira pitkän remmin päässä. Tänään ohittelin pariskuntaa, katselin että on runsaasti tilaa ohittaa. Ja just ohitustilanteessa se koiran hihna olikin poikittain tien ja osin pientareenkin (josta yritin koukata) edessä. Ja mitä ukko - no tietysti huutaa että käytä sitä kelloa! Mun piti siinä tilanteessa jarruttaa etten olisi osunu siihen pirun hihnaan. prkl. Meinasin kiertää korttelin ja tulla uudestaan takaa rimputtaen sitä kelloa niin prkuleesti kun sielu sietää, olisivatko olleet tyytyväisiä?
Sitten kun sitä kelloa rimputtaa, niin edellä oleva huutaa "hui kauheeta!!!"
Jos ihan joka ohitettavaa varten rimputtaisi kelloa niin sen kellon saisi laittaa jotenkin vakiosti jatkuvarimputteiseksi. Mun mielestä vain tilanteissa joissa haluaa tietä, niin rimputetaan. Ei sellaisissa ohituksissa joissa näkee että tilaa on.
KotooTöihin
08.11.2017, 19.11
Meidän koiralla on aina heijastin
tempokisu
08.11.2017, 19.35
^ se ei auta päivällä, eikä auta mitään jos koira kuljettaa omistajaansa eikä toisinpäin.
nahkiasenpurema vaan kaikille...."käytä sitä kelloa"-urputtajille, prkl.
Sikäli, kun kello aiheuttaa närkästystä; "honk".
https://thumbs.dreamstime.com/z/silver-vintage-bicycle-air-horn-isolated-white-30923794.jpg
KotooTöihin
08.11.2017, 19.50
Kuljetan koiraa pitkällä flexillä fillarilla. Tämä on vissiin kaikista suurin virhe. Täällä maalla ei niin tarkkaa ole sen kanssa. Se vaan haluaa tehdä asiansa metsään ja siellähän sitä on 8m flexin päässä. Koira on aina hallinnassa, vaikka se määrääkin reitin ja lenkin pituuden :D Koira pidetään myös aina pyörän vierellä, ellei hän ilmoita asiaa olevan metsään
Ajoin marketin parkkipaikan läpi, (niitä teitä pitkin). Mustakaapu seiso pyöränsä vieressä odottamassa vuoroaan mennä tien yli. Sysimustat vaatteet ja tummansävynen pyörä sysipimeessä eikä tuikkuja tai heijastimia.
Tulin samaan kohtaan stvzo valoineni ja tie aukes ettei tarvinnu edes hiljentää vauhtia.
Kuljetan koiraa pitkällä flexillä fillarilla. Tämä on vissiin kaikista suurin virhe. Täällä maalla ei niin tarkkaa ole sen kanssa. Se vaan haluaa tehdä asiansa metsään ja siellähän sitä on 8m flexin päässä. Koira on aina hallinnassa, vaikka se määrääkin reitin ja lenkin pituuden :D Koira pidetään myös aina pyörän vierellä, ellei hän ilmoita asiaa olevan metsään
Noinhan sen pitäisikin mennä, taajama-alueella 8m flexi ilman heijastimia naama luurissa on onnettomuusriski.
Enkä tarkoita suinkaan koiraa, niiden kanssa ei ole ollut ongelmia. Ne ovat yleensä siellä remmin "väärässä" päässä.
KotooTöihin
08.11.2017, 20.56
Ongelmakoiranomistajat on lähinnä se ongelma... Siskolla oli "ongelmakoira" jätti sen mulle hoitoon pariks päiväks ku lähti ite reissuun... Mitä sä oot tehny tolle koiralle... Olisko riittävästi lenkkiä mitään ja mun koira seurana. Vika on aina ja joka kerta remmin toisessa päässä. (Mä en oo ikinä erityisemmin pitäny koirista. Tuo yks, joka tuli vaimokkeen mukana on vaan saanu mut tykkäämään itsestään... Mä oon kissaihminen) Yhtään lemmikkiä ei olis jos ei olis ankkuria, jota naiseksi kutsutaan ;D
Sysimustat vaatteet ja tummansävynen pyörä sysipimeessä eikä tuikkuja tai heijastimia.
Itse katsoin eilen, että jäniskö se on loikkimassa vastaan... sitten huomasin, että kyse oli tummiin pukeutuneesta jalankulkijasta, jolla oli ruskeat kengät :).
tempokisu
10.11.2017, 16.35
Kevyen liikenteen väyläongelmat laajentuu nyt kerrostalon rappukäytävään, piruvie.
Ensin oltiin kyllä kysymässä neuvoa....ja sitten kun vanhempi naishenkilö, taksari, ja "nuorempi" ( siis nuorempi tätä vanhempaa..) naishenkilö olivat poistumassa, niin jäivät tukkimaan rappukäytävän hissiä odottaessaan, ja olin siinä sitten pyöräni kanssa siten että toisella kädellä pitelin ( aika raskasta) vastaanoton ovea ja odottelin....odottelin...josko tämä "nuorempi" naishenkilö vaikka vähän väistyisi.
Hiljaa sitten tuumailin että...voisihan sitä vähän väistää...niin siihen tämä "nuorempi" heti kiivaasti, minä kuuluin mitä sinä kuiskasit olipa ilkeetä.
...no just ollaan sitten tasoissa... minä olen ilkee ja itsekäs, ja sitähän ne ovat kaikki muutkin.
Itse katsoin eilen, että jäniskö se on loikkimassa vastaan... sitten huomasin, että kyse oli tummiin pukeutuneesta jalankulkijasta, jolla oli ruskeat kengät :).
"Luontokokemus lenkillä";)
Tuntuu että olis enempi vanhoilla vihreillä menijöitä kuin ennen, ollu yks tai kaks mutta tänään ytimessä viisikin autoa meni nenän edestä kun oli itselle jo vihreät. Yhdessä paikassa pikku urheilu-mersu jäi Keskisen Vesan näköisen kuskin kanssa vähän jumiinkin kun kevlin liikenne alkoi. Tapiolasta Otaniemeen Kehä 1 alittava tunneli on taas katkaistu, olikohan 28.11. asti. Uudehko punainen GTI Golffi tuli pihakadulta hissuksiin eteen, katoin että jääkö ennen kolmioo vai meneekö tien puoleiseen tilaan niin jäi keskelle kelviä, ohitin sen takaa kiertämällä ja käänsin päätä että minkänäköinen kuski vähän kysyvä ilme naamalla niin sieltä tuli keskisormea, sitten kun pääsi kadulle avas vielä ikkunan, näytti keskaria ja oli huutamassa jotain mutta pelkääjän paikalla ollut tyttöystävä tms laittoi käden sen suun eteen :D
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.