Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä vol 2.0

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 [52] 53 54 55 56 57 58 59 60 61

Hower
14.10.2020, 10.27
Vauva-foorumilla oli hyvä kysymys: "Onko suojatien reunaan pysähtynyt pyöräilijä jalankulkija? Eli pitääkö autoilijan päästää menemään?"

Jos sen fillarin vieressä tosiaan seisoo odottamassa niin jalankulkija kai sitten?... ja sitkun autoiljat pysähtyy niin voi hypätä pyörän selkään ja ajaa kadun yli, koska uuden tieliikennelain mukaan suojatien saa ylittää pyöräillen ja homma sujuvoittaa/nopeuttaa liikennettä
Että näin!

JackOja
14.10.2020, 10.29
Jos sen fillarin vieressä tosiaan seisoo odottamassa niin jalankulkija kai sitten?...

Seisooko se fillarin vieressä?

Hower
14.10.2020, 13.26
Seisooko se fillarin vieressä?
Että tämmöstä tällä kertaa

JackOja
14.10.2020, 13.36
Että tämmöstä tällä kertaa

Niin, kertooko alkuperäinen tarina, että pyöräilijä seisoo pyörän vieressä. Tuossa itse kerroit, että pyöräilijä on pysähtynyt suojatien reunaan. Voihan hän istua satulassakin.

Hower
14.10.2020, 14.41
Niin, kertooko alkuperäinen tarina, että pyöräilijä seisoo pyörän vieressä. Tuossa itse kerroit, että pyöräilijä on pysähtynyt suojatien reunaan. Voihan hän istua satulassakin.
Siteerattu alkuperäinen "tarina" ei kerro.
Siksipä yritin kysyä juurikin semoisen tilanteen tulkintaa ja aloitin kysymykseni näin: "Jos sen fillarin vieressä tosiaan seisoo odottamassa ...
Elikkäs kun on jalankulkijan oloinen pyörään nojaaja jalkakäytävän reunassa odottamassa niin autoilijan on annettava tietä. Kun auto pysähtyy ja antaa ymmärtää, että nyt voi mennä niin saako siinä hypätä pyörän selkään ja ajaa suojatietä pitkin?

Fat Boy
14.10.2020, 15.35
Siksipä yritin kysyä juurikin semoisen tilanteen tulkintaa ja aloitin kysymykseni näin: "Jos sen fillarin vieressä tosiaan seisoo odottamassa ...
Elikkäs kun on jalankulkijan oloinen pyörään nojaaja jalkakäytävän reunassa odottamassa niin autoilijan on annettava tietä. Kun auto pysähtyy ja antaa ymmärtää, että nyt voi mennä niin saako siinä hypätä pyörän selkään ja ajaa suojatietä pitkin?

Sujuvaa ehkä (riippuen kuinka vikkelästi hyppäät pyörän selkään ja kuinka nopeasti kiihdytät vauhtisi), mutta ei saa. Koska silloinhan pyöräilijä on jälleen väistämisvelvollinen.

Vilhelm V
14.10.2020, 17.51

Tätä tulee sovellettua itse asiassa verraten usein Helsingissä liikkuessa. Oikein kätevää monissa kohdissa, ja talutan pyörän rauhassa yli. Täältä löytyy jopa paikka, jossa pyöräkaistan valo palaa pitkään punaisella samaan aikaan, kun vieressä on jalankulkijoille vihreä samalla ylityksellä. Toki silloin hyppään pyörän selästä alas ja talutan.

MRe
19.10.2020, 08.59
Oli taas eilen niin vaikeaa valojen kanssa kelvillä. Olisko yhdellä vastaantulleella kuskilla ollut valot. Jaa, taisi olla kaksi. Valottomia sitten toistakymmentä. Parille mainitsin kohdalla, että valot. Varsinkin sille yhdelle rouvalle, jolla oli vielä lapsi tarakalla istuimessa. Mitä vittua ihmiset ajattelee tai ei ajattele? Sitten kun joku jyräyttää yli, niin ollaan sormi pystyssä kertomassa, että kyllä sieltä auton ratin takaa pitää nähdä. Ja itse ei laiteta viittä euroa kiinni omaan turvallisuuteen. Lapsista nyt puhumattakaan.

Mohkku
19.10.2020, 09.07
Koulun lähistöllä en nähnyt yhdelläkään jopoilijalla valoja. Ei edessä, eikä takana. Poliisi voisi edes muutamana päivänä tehdä tuolla ratsian. Resursseista ei ole homma kiinni, kun joka päivä ajelevat kamera-Transportterilla pitkin maakuntaa nopeuksia mittaamassa.

+€+
19.10.2020, 12.28
^Ei kannata kun koululaisilta ei saa sakkorahaa.

Vuoden äitipalkinto meni eilen kyllä eräälle sankarille. Tuli vastaan polulla pieni poika 24" tms maastopyörällä. Perässä hölkkäsi äityli pojan kypärä kädessä. Ilmeisesti edelleen ala-asteikäisillä kypärä on jotenkin nolo kapistus kun näkee näitä jopoilijoita joilla kypärä keikkuu tangossa. Varmaan se potta menee päähän vain silloin kun lähestytään kotipihaa.

brilleaux
19.10.2020, 12.32
^Ei kannata kun koululaisilta ei saa sakkorahaa.

Ei se valottomuus olekaan heidän vikansa. Sakot vanhemmille.

MRe
20.10.2020, 10.19
Oheisella kelvillä voi olla elämä vaikeaa...
https://www.hs.fi/kaupunki/espoo/art-2000006675259.html

Keskellä espoolaista metsää on liikennemerkki, jossa ei ole mitään järkeä – Anssi Mattila löysi sen ulkoillessaan ja nauroi ääneenUudehkon luontopolun alussa Nupurissa on yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää osoittava liikennemerkki, joka ei johda mihinkään.

Fuuga
20.10.2020, 11.30
^Vantaalla Petikossa Tiilipojanlenkin ja Vihdintien risteyksen alueella oli myös kelvin merkki. Kelviä tuossa ei ole, mutta siitä lähtee polku, jota pitkin pääsee Petikon ulkoilualueelle.

JackOja
20.10.2020, 11.31
^Onkohan pelkona, että siihen joskus tulee klv? On kiva pätkä juuri tuollaisena kun on.

jame1967
24.10.2020, 00.44
Tänä aamuna työmatkalla sitten kolahti auton kanssa ekaa kertaa meikäläisellä , ja vuosia takana 53.
En loukannut itseäni mutta pyörä loukkaantui.

tempokisu
24.10.2020, 03.55
^ tsemiä. Kaatumisen jälkeen olen ekana tarkistanu miten pyörän kävi ( kotona sitten vasta omat vauriot, oho puolipäätä veressä ja mustelmaa jokapuolella...)

Smo
24.10.2020, 12.55
On kyllä viimeaikoina ahkeraan yrittäneet autot ajaa päälle tai eteen. Yksi eilisistä tapauksista oli kyllä aika uskomaton .. tuli ohitseni Hesarilla (mulla takavalo, neonvärinen heijastinnyssäkkä tavaratelineellä ja kirkkaasti valaistu paikka), mietin että kääntyyköhän eteen mutta vastaan tuli kirkkaan keltainen Alepa pyörä valo melkein sokaisten niin aattelin että varmaankin väistää. No ei mitään, kääntyi suoraan vastaantulleen pyörän eteen ja tämä sai täpärästi väistettyä tekemällä äkkimutkan puoliksi kaatuen. Välillä olin jo vähän panemassa merkille että risteyskäytös olisi paranemassa mutta aika surkea väistöprosentti ollut viimepäivinä.

Tassu
24.10.2020, 13.31
Hei te succispyöräilijät (6-7 ajajan porukka), jotka vissiin tulitte mua vastaan Pirttimäen hoodeilla ja sitten ohititte mut myöhemmin Espoon keskuspuiston pitkällä suoralla. Jos on veto päällä niin sitten jätetään vähä enemmän turvaväliä kun ohitetaan. Oot aika urpo, sinä, joka ajoit kaverin rinnalla ja ohitit mut melkein hihaa hipoen. Ja yleisestikin kyseenalaistan tuollaisen nopeuden noin isolla porukalla tuollaisessa paikassa, missä on muitakin liikkujia.

Firlefanz
24.10.2020, 14.03
Luonnollisesti ottamatta kantaa Tassun tapaukseen otan kantaa vastaaviin tapauksiin omalta näkökannaltani.

Jos ja kun tilanteessa ei ole muita kuin minä ja vastaantuleva...no, käytän Tassun valitsemaa termiä succispyöräilijäryhmä tai vain parivaljakko ja tiellä on sen verran leveyttä että kolme mahtuu rinnan, en osaa pitää millään lailla pahana että vastaantulijat eivät sen kummemmin hidasta tai siirry ohituksen ajaksi jonomuotoon.

Teen asian selväksi eli tilanteen molemmin puolin yksitulkintaiseksi siirtymällä hyvissä ajoin aivan oikeaan laitaan ja pitämällä tiukasti sen ajolinjan. Koska voin luottaa sekä itseeni että vastaantuleviin pyöräilijöihin, heidän ajosilmäänsä ja pyöränhallintakykyynsä, ei haittaa ollenkaan vaikka ohitus tapahtuisi normaalia huomattavasti pienemmällä turvavälillä eli melkein hihaa hipoen.

Koska en sittenkään ole Euroopan nopein pyöräilijä, ei ole tavatonta että joku succispyöräilijä saavuttaa minut ja suorittaa ohituksen merkittävällä nopeuserolla. Joskus käy jopa niin että ensimmäinen havainto tulee vasta kun pyörä on rinnalla. Muutaman kerran olen kokenut tilanteen epämiellyttäväksi ja kerran jopa vaaralliseksi, kun ohittajan ajolinja on kulkenut kutakuinkin keskellä (eli tämä sankari ei ole katsonut aiheelliseksi siirtyä ohituksen ajaksi vasempaan laitaan). Vaikka tiedän että aina pitäisi muistaa ettei ole yksin liikenteessä ja ettei kovin suuria liikkeitä sivusuunnassa pitäisi tehdä varmistamatta ettei aja takaa tulevan eteen, totuus on että joskus tulee väistäneeksi lätäkköä, kuoppaa, oksaa tai jotain muuta. Tai tulee muuten vain ohjanneeksi kymmenen senttiä keskemmälle.

Mutta se mistä eilisen lenkin tiimoilta haluaisin avautua on joidenkin pyöräilijöiden käsittämätön typeryys tai yksinkertaisesti vain röyhkeys, kun he lähtevät ohittamaan jalankulkijoita tai hidasta pyöräilijää tilanteessa jossa samaan aikaan vastaan ajaa toinen pyöräilijä. Jos este on niin sanotusti omalla kaistalla, pysytään sen takana ja odotetaan sen aikaa että vastaantulija ehtii ensin ohi. Toisin sanoen: ei jumprahuiti lähdetä ohitukseen vastaantulijan kaistalle luottaen siihen että vastaantulija haluaa välttää yhteentörmäyksen ja sen vuoksi jarruttaa ja/tai väistää pusikkoon:mad:

MRe
24.10.2020, 17.31
^Toisaalta jos autoilija ohittaa tai kohtaa "hihaa hipoen", ei selitykseksi kelpaa se, että mun mielestä siitä mahtui ihan hyvin...

Mutta se mistä eilisen lenkin tiimoilta haluaisin avautua on joidenkin pyöräilijöiden käsittämätön typeryys tai yksinkertaisesti vain röyhkeys, kun he lähtevät ohittamaan jalankulkijoita tai hidasta pyöräilijää tilanteessa jossa samaan aikaan vastaan ajaa toinen pyöräilijä. Jos este on niin sanotusti omalla kaistalla, pysytään sen takana ja odotetaan sen aikaa että vastaantulija ehtii ensin ohi. Toisin sanoen: ei jumprahuiti lähdetä ohitukseen vastaantulijan kaistalle luottaen siihen että vastaantulija haluaa välttää yhteentörmäyksen ja sen vuoksi jarruttaa ja/tai väistää pusikkoon:mad:
Tämä. Mun lähtökohta on se, että esim. ulkoilureitillä molempiin suuntiin on käytössä puoli väylää ja sitä vastaantulevaa ei pakoteta väistämään. Tätä tapahtuu aika paljon myös niin, että vastaan tulee kaksi rinnan, jotan en ymmärrä lainkaan.

Arosusi
24.10.2020, 18.20
^Toisaalta jos autoilija ohittaa tai kohtaa "hihaa hipoen", ei selitykseksi kelpaa se, että mun mielestä siitä mahtui ihan hyvin...

Tämä. Mun lähtökohta on se, että esim. ulkoilureitillä molempiin suuntiin on käytössä puoli väylää ja sitä vastaantulevaa ei pakoteta väistämään. Tätä tapahtuu aika paljon myös niin, että vastaan tulee kaksi rinnan, jotan en ymmärrä lainkaan.

+1
Palautuslenkkejä tulee ajettua Viikki, Vantaa/Keravan jokien suunnassa. Aktiivi harrastajien (pyörä, vaatetus) kohdalla tämä kaksi rinnan vastaan tuleminen tuntui lisääntyneen tänä vuonna selvästi (tai kiinnitin siihen huomiota).
Tämä jalankulkijan tai hitaamman pyöräilijän ohittaminen väliin tunkemalla näyttäisi sujuvan kaikilta ryhmiltä. Tässä se oikean puoleinen liikenne lisää sujuvuutta kun voi jäädä jalankulkijan taakse ajamaan 6 km/h vauhtia ja suorittaa sen ohituksen kun vastaantulijoita ei ole ja näkyvyys on riittävä.

Firlefanz
24.10.2020, 20.15

Toivon ja uskonkin että lähes kaikille lukijoille oli selvää että kuvasin kohtaamisia tai ohituksia, joissa *molempien osapuolien* mielestä (ja sen lisäksi elävässä elämässä saadun kokemuksen mukaan) mahtuu ihan s-nan hyvin.

Toivon ja uskon myös että lähes kaikille oli selvää että kuvatunlaisessa tilanteessa kyseiset fillaristit kykenevät hallitsemaan ajolinjansa noin alle viiden senttimetrin tarkkuudella. Sen lisäksi he pystyvät arvioimaan varsin nopeasti ja oikea-aikaisesti sen milloin todella on väistettävä. Autoilija joka ohittaa pyöräilijän hihaa hipoen tuskin edes pystyy havainnoimaan autonsa sijaintia sivuttaissuunnassa tai arvioimaan autonsa leveyttä peili - tai joskus peräkärry, vene tai muu perässä kuljetettava kapistus - mukaanlukien lähellekään samalla tarkkuudella.

Tätä tapahtuu aika paljon myös niin, että vastaan tulee kaksi rinnan, jotan en ymmärrä lainkaan.

Minä taasen ymmärrän sen täysin. Ensinnäkin siksi että olen itse useinkin ajanut kaksi rinnan ja toiseksi siksi ettei minulla ole mitään periaatteellista tarvetta omistaa puolta väylää vaan minulle on yhtä helppoa väistää vastaantulevia succispyöräilijöitä aivan oikeaan laitaan kuin väistää edessä olevia ulkoilijoita aivan vasempaan laitaan.

Tietenkin on selvää että kun ajetaan kaksi rinnan, ei olla liikkeellä samalla mentaliteetilla kuin entisaikoin samuraiherrat vaan väistetään ja siirrytään aina tilanteen mukaan jonoon. Jos vastaantuleva fillaristi ei esimerkiksi vaikuta olevan satulassa kuin kotonaan tai ei mitenkään näytä siltä että aikoo väistää vaan pikemminkin siltä että aikoo "pitää kiinni oikeuksistaan", silloin ajetaan sen mukaan eli jonossa. Ja tarpeen mukaan hidastetaan, kävelyvauhtiinkin jos tilanne sitä vaatii. Kaksi rinnan, kovaakin vauhtia, ajetaan taas kun tilanne sen sallii.

Tämänpäiväisellä lenkillä erehdyin kiertämään Töölönlahtea, reitti oli tietysti ulkoilijoiden kansoittama. Radan vieressä kulkevalla puusillalla ruuhka oli sellainen että vapaana oli juuri ja juuri yhden pyöräilijän mentävä väli. Itse laskettelin mäkeä alas ja vastaan ajoi naispyöräilijä tavispyörällä. Hän suuntasi epäröimättä tähän väliin joka oli hänen näkökulmastaan kirkkaasti sillan vasemmalla laidalla.
Minuun meni pieni piru enkä väistänyt vaan jarrutin mahdollisimman teatraalisesti, takarenkaan hallitusti lukiten niin että hänestä luullakseni täytyi näyttää siltä että olen menettämässä pyöräni hallinnan.

(Otin kyllä tilanteen haltuun niin ettei hän joutunut tai edes ehtinyt pysähtyä tai tehdä mitään muutakaan. Kieltämättä tunsin temppuilustani pientä tyydytystä, mutta jälkeenpäin vähän nolotti; tuskin hän edes tajusi että osoitin mieltäni eikä ehkä olisi ymmärtänytkään minkä takia niin tein.)

Fuuga
24.10.2020, 21.40
Tänä aamuna työmatkalla sitten kolahti auton kanssa ekaa kertaa meikäläisellä , ja vuosia takana 53.
En loukannut itseäni mutta pyörä loukkaantui.

Onko tämä ikä joku pyöräilijöiden 27? Tulin juuri tunti sitten saattamasta tätä Meikun uhria hautaan. Hälläkin ikää pari viikkoa vajaa 53.

F. Kotlerburg
25.10.2020, 09.39
Takavalopakko on näemmä joidenkin päässä tarkoittanut, että kunhan on joku valo. Ainakin kolme valkoista valoa takavalona käyttävää bongattu parin päivän sisään.

Jpkainulainen
25.10.2020, 21.39
Takavalopakko on näemmä joidenkin päässä tarkoittanut, että kunhan on joku valo. Ainakin kolme valkoista valoa takavalona käyttävää bongattu parin päivän sisään.Tämä. Valot ketuttaa. Tai onhan se hyvä, että jotain valoa pyörässä on, mutta melko perseellään ne on monilla. Tänäänkin iltalenkillä tuntui, että useampi vastaantulija kilpaili siitä, kuka saa aikaan tehokkaimman sokaisun. On joko liian tehokkaita halpisvaloja joissa keila valaisee kaiken eturenkaasta puiden latvoihin, tai sitten ihan kelvollisia valaisimia, mutta keilat on säädetty vastaantulijan silmänkorkeudelle.

Varmaan se täytyy lyödä tuo 10 000 lumenin tehovalaisin pyörään kiinni ja pyöräillä pimeällä aurinkolasit päässä. Eipähän ainakaan itse sokaistu

mkp
26.10.2020, 09.55
Onkos muualla suomessa tavattu tällaista ilmiötä, mitä täällä kouvolan alueella. Kelvillä vastaan tulee (koko väylän leveydeltä) joukko nuoria (10-15v) miehiä, jotka eivät väistäkkään ajoissa vastaan tulevaa, vaan ajavat uhmakkaasti vastaan, kunnes aivan viime hetkellä ennen törmäystä reunimmainen väistää ja samalla porukassa huudellaan ja naureskellaan jotain. Olen tietty itse valmiudessa väistämään pöpelikön kautta, mutta ainakin toistaiseksi pojat ovat vielä väistäneet. Ja tätä on tapahtunut täällä tänä syksynä usemman kerraan. Ei kauheen mukavaa huvittelua.

Fat Boy
26.10.2020, 10.10
Onkos muualla suomessa tavattu tällaista ilmiötä, mitä täällä kouvolan alueella. Kelvillä vastaan tulee (koko väylän leveydeltä) joukko nuoria (10-15v) miehiä, jotka eivät väistäkkään ajoissa vastaan tulevaa, vaan ajavat uhmakkaasti vastaan, kunnes aivan viime hetkellä ennen törmäystä reunimmainen väistää ja samalla porukassa huudellaan ja naureskellaan jotain. Olen tietty itse valmiudessa väistämään pöpelikön kautta, mutta ainakin toistaiseksi pojat ovat vielä väistäneet. Ja tätä on tapahtunut täällä tänä syksynä usemman kerraan. Ei kauheen mukavaa huvittelua.

Kaverini, suht jääräpäinen tarpeen vaatiessa kohtasi moista jokunen vuosi sitten. Neljä teiniä (muistaakseni kolme urosta ja yksi naaras) käveli vastaan koko pyörätien leveydeltä ja kaverin edellä polkenut mummo joutui väistämään nurmikon kautta. Kaverini tuosta sisuuntuneena pisti hieman lisää vauhtia, otti tangosta tukevan otteen ja tähtäsi keskelle ajatuksella, "Jorppe (nimi muutettu) ei väistä". Eikä väistänyt. Teinit väistivät, mutta sen verta myöhään, että jalkojen kontrolli ei riittänyt tasapainon ylläpitämiseen märällä nurtsilla ja ainakin yksi nuori neiti pyllähti valkoisissa farkuissaan nurmelle. Eivät huudelleet edes perään mitään.

Pian kaveri kohtasi saman nelikon uudestaan, samalla tiellä. Tällä kertaa nelikko ryhmittyi parijonoon hyvissä ajoin ennen kohtaamista eikä fyysisiä, henkisiä tai aineellisia vaurioita syntynyt. Ovat nopeita oppimaan.

Myös itse olen junnuna ajanut isompiani päin, kun eivät antaneet tilaa. Jarrukahva repäisi reunimmaisen kävelijän hihan, melu oli kova, mutta kun pysyin pystyssä, ei ne mua kiinnikään saaneet. Näin vanhemmiten, saattaisin väistää.

MRe
26.10.2020, 12.01
^Se vaan, että jos tuollaisessa sattuu jotain, niin heikoillahan siinä se päin ajava on. Vaikka jalankulkija perseilisi mitä.

Smo
26.10.2020, 12.08

Aina on väistänyt. Paitsi kerran kaksi mopoa (kevaria?) joista toinen tuli keula pystyssä, ajattelin ettei keulivalla ole kontrolli välttämättä niin hyvä niin väistin pikkusen.

xubu
26.10.2020, 13.09
Erääänä päivänä ajoin viikissä ja saavutin nuorisoa jotka pyöräilivät noin kuuden ryhmässä ja valloittaneet koko väylän. Soitin kelloa hyvissä ajoin. Sain vastaukseksi kellon soiton sieltä ryhmästä. Väistöliikkeitä ei tapahtunut milliäkään. Onneksi siinä oli numikko hiekkatien tasossa josta pääsin heidän ohitseen. Jotain huutelua sieltä ohittamiseni jälkeen, ei tosin kiinnostanut minua pätkääkään. Nuoret on nuoria. Sieltä löytyy fiksuja ja vähemmän fiksuja, niinkuin vanhemmistakin.

Fat Boy
26.10.2020, 13.15
^Se vaan, että jos tuollaisessa sattuu jotain, niin heikoillahan siinä se päin ajava on. Vaikka jalankulkija perseilisi mitä.Tehdessäni oman tempaukseni, olin Max. 12v, niin siitä tuskin kummoisia seurauksia olisi tullut, kun täysi-ikäiset yrittää pakottaa kakaran ajoradalle ja tämä ei menekkään.

Mutta nykyään on toisin. Kuten kirjoitin, saattaisin väistää. Mutta onneksi kaikki ei väistä, muuten ne ei oppis ollenkaan.

K.Kuronen
26.10.2020, 15.15
Saa ajaa kaikkiin suuntiin:

https://live.staticflickr.com/65535/50532108708_dd828801b4_z.jpg

Munarello
26.10.2020, 18.15
Minullekin on kerran keskenkasvuiset yrittäneet aukoa päätään. Olivat vaan nekin sen verran vellipöksyjä että kun lopulta kysyin että onko tässä nyt jotain ongelmaa vai mikä tämä juttu on niin ei sitten ollutkaan yhtään mitään ongelmaa. Vissiin se on vaan jotain typerää testaamista että miten pitkälle voi perseillä eikä ne tunnu uskovan ennen kuin laittaa hommalle stopin.

Mutta nuo hevletin valottomat ei stna. Noin puolen tunnin kaupungin läpiajo-otannalla valottomia on luvattoman paljon. Menee kuppi nurin niitä väistellessä. Pannis Desterstein uhkailee kerran vuoteen sakottamisella, mutta kun mikään ei muutu niin ei taida reinikaisia lopulta kiinnostaa.

MRe
27.10.2020, 08.34
^Ei muutu, ennen kuin poliisi alkaa oikeasti tekemään asialle jotain.

brilleaux
27.10.2020, 09.27
Mutta nuo hevletin valottomat ei stna. Noin puolen tunnin kaupungin läpiajo-otannalla valottomia on luvattoman paljon. Menee kuppi nurin niitä väistellessä.

Mä oon jo ajatellu kokeilla ajaa päin. Josko ne vetäis puskaan. Voi sitten päivitellä etten nähnyt sua kun liikuit ilman valoja.
Tänä aamuna taas yhdelle huutelin että valot pyörään.

Toki valoja on kiitettävästi ainakin Jyväskylässä ollut nyt pyörissä, valottomia aika vähän.

Arosusi
30.10.2020, 09.18
Eilen klo 17 - 17,30 väli Tikkurila Länsimäki n 6 km.
9 pyöräilijää, 1 ilman valoja, 8 valot edessä ja takana, ei liian kirkkaita tai himmeitä.
Yllättävän hyvä tulos.

MRe
30.10.2020, 09.43
^Olisko niin, että säännölliset työmatkapyöräilijät ovat alkaneet käyttämään valoja. Jos, niin hieno juttu.

fob
30.10.2020, 11.03
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20201030/7658f0a24bf6be3fcd519267a51c37b5.jpg
Pienenä kun oppii valojen käytön...[emoji106]

jalkkis
31.10.2020, 19.42
^ Meillä skidit (7v ja 5v) eivät halua ajaa ilman valoja, kun niiden kanssa on siistimpää!

Kuutio
31.10.2020, 20.05
Mä muistan myös kakarana miten siistiä oli saada valo pyörään. Ne oli semmosia lamppuja, joihin sai joko vihreän tai punaisen kalvon liikutettua siihen linssin eteen.

Ilokseni olen huomannut, että valoja käytetään nyt paremmin kuin edellisillä pimeillä, mutta edelleen näkyy päivittäin niitä, joilla ei oo kumpaakaan valoa ja ihan aikuiset ihmiset kyseessä. Ja monella on etu- tai takakorissa reppu, kassi tai laukku niin, että se peittää sen valon; paljoa hyödytä pitää valoa päällä, jos se ei näy mihinkään.

Mutta näkyihän tuo jo ensimmäisenä pakkasaamunakin miten huolettomasti autoilla lähetään liikkeelle: yhessäkin autossakin oli kaikki lasit jäässä, pl. tuulilasi, jossa oli kämmenen kokoinen sula läntti. :mad:

Hartsa69
01.11.2020, 08.31
Pitäisi melkein antaa kukkapuska sille opettajalla, joka ohjeisti alakouluikäisiä jonoon jalkakäytävän oikeaan reunaan. Jospa näistä ei kehittyisi sitä lössiä joka valtaa tien koko leveydeltä? Nykyään täytyy varmaan pysähtyä väylän oikeaan reunaan köhimään, räkimään ja haukkomaan henkeään - kyllä se vastaantuleva tilaa antaa..? Vielä kun saisi valottomille jonkin tuikun, kyllä täälläkin niitä viuhahtaa ohi vauhdiilla. Potkulaudalla tulevan sentään kuulee. niissä näkyy luxusmalleissa olevan pari pikku lediä. Toinen ääripää lie sitten ne otsalampulla ja tankovalolla aseistautuneet *oikeat pyöräilijät*.. Kyllä näkyy!

taski63
02.11.2020, 08.39
Eilen kävelin tunnin lenkin illansuussa, pääosin kelviä, välissä reilu kilsan pätkä "kylätietä". Kaikki näkemäni fillarit oli eri valoratkaisulla; ekana vastaan nuori aikuinen mies maastopyörällä, valot oli vähintäänkin kunnolliset. Seuraavana nuori nainen hybridillä, edessä ei valoa mutta takavalo sentään oli. Sitten (mailasta päätellen säbätreeneistä tuleva) mies, jolla edessä himmeä, vilkkuva punainen valo! Viimeisenä tietty kouluikäinen poika ilman mitään valoja pyörässä. No, reitti oli toki valaistu ettei tuossa vaaratilanteita syntynyt siltä osin.

MRe
02.11.2020, 08.58
Laitetaanpas tämä tänne:

Jalankulkija ei ole pujottelukeppiOman kokemukseni perusteella pyöräilijät osoittavat eniten piittaamattomuutta liikennesäännöistä.

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006705699.html

Kannattaa lukea myös kommentit.

El-Carpaso
02.11.2020, 12.06
^ Tuo oikeastaan vaan puhuu sen puolesta, että pyöräliikenne pitäisi mahdollisuuksien mukaan eriyttää omille tien osilleen / kaistoilleen. Pitäisi saada periaatepäätös, ettei esim. kantakaupungeissa uusia väyliä enää rakennettaisi yhdistetyiksi vaan pyörille rakennettaisiin joko oma kaista tai pyörätie.

xubu
02.11.2020, 14.30
^Mitä hyötyä siitä on kun kävelijät kävelee missä niitä huvittaa, vaikka olisi mitä merkkejä, maalauksia, viivoja tai jopa eri väristä asfalttia.

MRe
02.11.2020, 15.12
^Luulen, että jos pyörätie siirretään sinne ajoradan puolelle, kuten vaikka Kalasatamassa, jalankulkijat eivät sinne eksy. Tämä ei tosin ole kaikkialla mahdollista. Mutta samaa mieltä, että ongelma johtuu osittain myös siitä, että jalankulkijat hortoilee miten sattuu. Mutta ei varmaan pyöräilijät juuri sen puhtoisempia ole.

cokekola
02.11.2020, 15.16
^ Eipä taida olla mikään liikenteen osapuoli erityisen puhtoinen. Liikennessäännöt koetaan lähinnä ohjeellisina. Paikoin, esim. Meri-Rastilassa ei enää edes ohjeellisina. Eikä kiinnosta ketään.

Hower
02.11.2020, 15.25
^^ Kalasatamassa ei kovin suurta johdonmukaisuutta pyöräteiden sijainnissa ole; välillä ollaan ajoradalla samassa tasossa yksisuuntaisena valkoinen viiva erottajana (Koksikatu), hetken päästä vierekkäin jalankulkutason kanssa kaksisuuntaisena (Parrulaituri), sitten koko pyörätie yhtäkkiä häviää (Isoisän sillan kohdalla) ja mennään ajoradalle ilman mitään erottelua (Capellan Puistotie, jossa jalankulkijoille varattu tosi leveä alue rannassa).
Lisänä on sitten se oikeaoppinen oma kaista eri korkeudella ajoväylästä ja jalankulusta yksisuuntaisena (Hermannin rantatie).

xubu
02.11.2020, 15.42
Eilen kyllä jalankulkija käveli ihan siinä kadullakin, taisi tosin olla ylittämässä sitä, siirtyi lähelle sitä reunaa mistä oli tulossa kun katsoi sivulle ja näki minun tulevan. Suojateitä ei ollut ihan lähellä.

Olen jo tottunut niihin kävelijöihin, ne pitää sitten ohittaa sieltä missä tilaa sattuu olemaan ja mahdollisimman kaukaa, kun ne myös tekee niitä yllättäviä sivuttaisliikkeitä. Kelloakin tulee soiteltua.

Ogeliin tuli Mäkitorpantielle ja Siltvoudintielle yksisuuntaiset pyöräitiet. Joka ikinen kerta kun olen ajanut niitä katuja niin vastaan tulee "väärään" suuntaan polkija.

Munkkiniemessä eräänä päivänä entisen Koneen talon lähistöllä oli kolari jalankulkijan kanssa hyvin lähellä. Huppupäinen nainen hyökkäsi yhtäkkiä eteeni, sain väistettyä ja huudettua älä tule alle. Katsoin taakseni, niin hän vaan näytti käsillään että oli sinne menossa. Kannattaisi katso sivulleen ennenkuin tekee nopeita sivuttaisliikkeitä tuli tokaistua hänelle.

Jarmo_M
02.11.2020, 20.46
On muuten pikkusen typerän näköistä ja oloista touhua lasketella Tampereella pimeässä Pispalan valtatietä Epilän suuntaan kevyen liikenteen väylää (alas mentäessä tien vasemmassa reunassa) ja tehdä se vielä tummissa vaatteissa, valottomalla pyörällä, josta polkimia lukuunottamatta puuttuvat kaikki muut heijastimet.

Se on aika laiha lohtu, että lain mukainen varustus eli kolme punaista lediä taaksepäin ja 4 valkoista eteenpäin on sijoitettu kypärään. Se, että kypärä keikkuu n. 180 cm kuljettajan päässä osoittaen milloin mihinkin suuntaan ja ajaja vielä korkearunkoisen pyörän päällä, ei tee kuskista pelkästää typerää, vaan parin päivän jälkeen jopa vainajan. Ei ole mitään mahdollisuuksia sivukaduilta tulijoilla tai sinne valtatieltä kääntyvilä havaita pyöräilijää ajoissa, tuo on iltapäivän ruuhkissa autoilijoille muutenkin vaikeaa...

Situm
02.11.2020, 21.25
Jos on vaikeaa havaita eteen ja taakspäin valaisevaa henkilöä, ei varmaankaan ole asiaa auton rattiin.

Jarmo_M
02.11.2020, 22.07
Jos on vaikeaa havaita eteen ja taakspäin valaisevaa henkilöä, ei varmaankaan ole asiaa auton rattiin.
Voi kumpa se henkilö olisikin valaistu, mutta 4 pientä ja heikkotehoista ledituikkua kypärän lipan päällä yli 1,5 m korkeudessa, 30 km/h vauhdilla ei ole mitenkään riittävä turvavarustus pimeässä. Samaan tai vastakkaiseen suuntaan kulkiessa sellaisen toki havaitsee kohtuudella, eikä autoilija käänny epähuomiossa eteen...

Kauhulla katselin kun sivukadulta oli tulossa auto, johon nähden polkupyöräilijä saapui mäkeä alas auton keulaan nähden oikealta, joten autoilijalla ei ole juuri mitään mahdollisuuksia havaita tuollaista pyöräilijää, näkyvyys kuskin paikalta ylämäkeen oikealle on risteyksessä varsin rajoittunut, vielä kun samaan aikaan ruuhkassa on kytättävä myös muita liikkujia, suojatien ylittäjiä, kääntyilijöitä ja vielä yritettävä löytää se pieni rako muiden kotiin kiiruhtajien joukosta, johon mahtuisi sivukadulta liittymään.

Toki tuollainen pilipalivalaistus kypärässä on mukava lisä, mutta ei se riitä pyörän ainoaksi valaistukseksi, oli se sitten miten tahansa lain mukaan riittävä.

Fuuga
02.11.2020, 22.25
Kyllä meidän on helppo (helppo ja helppo) arvostella tavan autoilijoita, mutta kyllä tuolla pimeässä ja sateessa pyöräilijän havaitseminen on hankalaa vaikka pelkästään siihen keskittyisi. Tänään oli tilanne, jossa rekisteröin pyöräilijänä pyöräilijän hyvissä ajoin ja seurasin sivusilmällä hänen ajoaan ympyrää reunustavalla kelvillä. Siksi osasin odottaa hänen risteävän kanssani, mutta täytyy sanoa, että jos en olisi tuota ennakkohuomaamistani ja seuraamista tehnyt olisi hän tullut aivan puskista eteeni eikä jälki olisi ollut mukavaa katseltavaa. Sopivasti sivusta katsottuna pyöräilijää ei näe vaikka etu- ja takavalokin näyttäisivät sivulle sen mitä sellaiset pystyvät näyttämään.

Jarmo_M
02.11.2020, 22.31
Tiedottamisen vaikeudesta tietöihin liittyen - mikä on riittävä ja oikea tapa asioista tiedottamiseen, kun katkaistaan pyörätie / kevyen liikenteen väylä...

Tampereella asia toimisi niin, että ensin tehdään jonkin asteinen suunnitelma ja sitten haetaan Lupapiste.fi-palvelussa katulupa.
Sen jälkeen periaatteessa tieto on julkista. Periaatteessa.
Ajoittain järjestelmien toimiessa katuluvat olisivat jopa nähtävissä. https://www.tampere.fi/liikenne-ja-kadut/katujen-rakentaminen-ja-kunnossapito/katuluvat.html
... mutta nytkin siellä on vissiin koko vuoden komeillut teksti "HUOM! Linkki poistettu toistaiseksi, koska järjestelmän vaihtumisen vuoksi katuluvat eivät päivity tällä hetkellä kartalle."
Näin ollen tieto ei tule nähtäville, vaikka se tieto on olemassa ja jossain tavoittamattomissa yleensä useita viikkoja ennen varsinaista kadun katkaisua. Siitä ei siis ehdi muodostua journalistisesti kiinnostavaa sisältöä, jota joku toimittaja voisi poimia ja näyttävällä grafiikalla kuvitettuna saisi siitä mielenkiintoista, ajantasaista ja paikallista täytettä lehden sivuille.

Ajatellaan asiaa pienen taloyhtiön näkökulmasta, jonka hankkeesta aiheutuen tehdään kaukolämpökaivantoa keskustassa katualueella. Yhtiö on velvoitteet hoitanut, hakenut luvat ja kaivanto on asianmukaisesti aidattu.
Kun ei ole käytettävissä mainostoimistoa, niin mikään oikea tiedottamisen keino ei toimi. Paikallista suurta Sanoma-konsernin lehteä Aamulehti ei tällainen asia hetkauta. Myöskään "pieni paikallinen" Mediatalo Keskisuomalaisen Tamperelainen -lehden kiinnostus näin pienestä asiasta ei ole kovin suuri. Kaupunki ei tietoa jaa, ei twiittaa sitä yleisillä kanavillaan.

Taloyhtiön on tällaisesta mahdotonta tiedottaa siis toimivasti mitenkään, vaan yhtenä aamuna valtakunnalliselle pyöräilyn pääreitille vaan sitten ilmestyy valkoiset muoviaidat, joissa opastetaan kävelijöitä kiertämään suuntaan tai toiseen. No eipä keskiverto pienellä urakoitsijalla ole edes pyörätien merkkejä, hyvä kun ovat jotain heijastavia merkkejä saaneet aitoihin ruuvattua...

Harmittaahan se kuin pientä oravaa, kun koko päivä on pilalla sen takia että joutuu korttelin kiertämään ja reitille ilmestyy vielä yhdet liikennevalotkin lisää. Vielä enemmän se sitten harmittaa kotimatkalla, kun unohtaa että se pyörätie on edelleen pätkän matkaa poikki, eikä hoksannut kääntyä kiertotiereitille, vaan joutui katkaistun osuuden kohdalla siirtymään kevarilta ajoradalle vilkkaan iltapäiväliikenteen sekaan. Tässä tapauksessa siis ei ole katkaistu kevaria koko korttelin matkalta, vain yhden rakennuksen osuudelta, eli pyörätie päättyy umpikujana kadun ylittävään suojatiehen, jonka toisella puolen katua ei olekaan pyörätietä tarjolla.

Keskustassa ei myöskään oikeasti toimivasti voi lähteä kylvämään mitään kylttejä tai aidanpätkiä korttelin toiseen laitaan, ne vaan eivät sinne a) mahdu, eivätkä b) säily tai pysy pystyssä, niin että niistä olisi mitään hyötyä pyöräilijän näkökulmasta.

Situm
02.11.2020, 22.38
Autoilijana noita ninjoja tullut väisteltyä menestyksekkäästi liki 40 vuotta, toivottavasti edelleen. Itsellä stzvo valo eteen ja taaksekin riittävästi. Ei häikäise, mutta näkee ja näkyy, jos autoilija haluaa nähdä.

Oatmeal Stout
03.11.2020, 11.16
Valaisevia henkilöitä on vaikea havaita edes pimeässä etenkin jos valaisee vain eteen ja taaksepäin.

tempokisu
05.11.2020, 10.33
höh, ajan kelvin oikeaa reunaa kuten pitääkin, kaveri tulee vastaan samalla puolella eli vasenta reunaansa ajaen, mä sanon että hei, oikeeta reunaa ja väistän pientareelle.
Kaveri huutaa että "kato eteesi" ?? no niinhän mä katoinkin, muuten olisi tullu kolari. Olin ihan vähällä että käännyn ja ohitan ja kiilaan, että katopa eteesi..
...en sitten kääntyny. Mieli teki vielä vähänkin päästä..

Perhana, muuten kiva ajella mutta meni lenkki ihan piloille mokoman takia #

Firlefanz
05.11.2020, 12.44
Helsingin ulkoilutiellä joutuu jatkuvasti varautumaan siihen että vastaan tullaan vasenta puolta. Mitä huonompi näkyvyys mutkassa tai risteyksessä on, sitä todennäköisempi on kohtaaminen vasenta puolta käyttävän ulkoilijan, koirankävelyttäjän, juoksijan, väärälle puolelle leikanneen tai ajautuneen tai väärässä paikassa ohittamaan lähteneen pyöräilijän kanssa.

Fillaristina pitää tietysti jo senkin takia että etenee muita samaan suuntaan kulkevia nopeammin ajaa siihen malliin että pystyy joko väistämään tai tarpeen vaatiessa pysähtymään, mutta aikuisten ihmisten ajattelemattomuus ja suoranainen typeryys on joskus täysin käsittämätöntä.

Näitä kohtaamistilanteita ei helpota sekään että on täysi arvoitus miten vastaantulija reagoi kun hän suureksi yllätyksekseen huomaa että liikkeellä on muitakin ihmisiä sen verran ettei kohtaamisilta voi välttyä. Useimmiten tapahtuu kuitenkin jonkinlainen siirtymä oikealle eli käytännössä keskelle tietä, joskus jarrutus ja jalkautuminenkin ja joskus harvoin väistöliike pientareen tai metsän puolelle.

Joskus vastaantulijan ilmeessä on näkevinään pientä paniikkia, joskus pahoitteluntapaistakin, mutta ei ole mitenkään harvinaista että saa nähdäkseen sellaisen hieman vihaisenoloisen mulkaisun, ikään kuin olisi oikealla ajaneen vika että tämmöinen tilanne pääsi syntymään...

harald
05.11.2020, 12.48
HUseimmiten tapahtuu kuitenkin jonkinlainen siirtymä oikealle eli käytännössä keskelle tietä, joskus jarrutus ja jalkautuminenkin ja joskus harvoin väistöliike pientareen tai metsän puolelle.
Tuo jalkautuminen on tuttua kun sähköläskillä kohtaa mummelin. Vaikka tie on keskuspuiston hiekkatien levyinen niin silti jalkautuminen tuntuu heistä varmaan turvallisemmalta.

Jalkaisin liikkuvat mummelit tavaavat kirosanoja kohdatessan. Joskus pysähtyvät ja askeltavat takaperin kohti ojaa. En tiedä pelkäävätkö leveitä renkaita vai mitä?

cokekola
05.11.2020, 13.09
Joskus vastaantulijan ilmeessä on näkevinään pientä paniikkia, joskus pahoitteluntapaistakin, mutta ei ole mitenkään harvinaista että saa nähdäkseen sellaisen hieman vihaisenoloisen mulkaisun, ikään kuin olisi oikealla ajaneen vika että tämmöinen tilanne pääsi syntymään...

Itse kohtaan näitä vihaisia mulkaisuita pääasiassa vasenta laitaa ajavilta iäkkäämmiltä naisilta. Tämä ei ole ennakkoluuloisuuta, seksismiä, shovinismia tms., vaan väitän sen olevan objektiivinen havainto.

Joskus olen erehtynyt lausumaan näissä kohtaamistilanteissa normaalilla puheäänellä "oikeanpuolenen liikenne, kiitos". Siitä on poikkeuksetta seurannut kovääninen, ja mitä ilmeisimmin vihainen (ellei peräti raivostunut) huuto, jonka sisällöstä on ollut mahdotonta saada selvää. (Ymmärrän kyllä, että ei tietenkään pitäisi opettaa muita liikentessä, se on epäkohteliasta ja mitä ilmeisimmin hyödytöntäkin.)

Smo
05.11.2020, 13.19
Karhusaaresta Hanasaareen siltaa polkiessa olin kerran ottamassa Sports-tracker kuvaa siinä reunalla polkiessa ja sitten havahduin kun jonkun piti väkisin tulla vastaan samaa reunaa .. siinä olisi helposti voinut vaikka ajaa päin ja heittää puhelimen mereen :)

Rinnakkain tuolla kapeilla rantaraiteilla tms vastaan tulevat ei häiritse niin kuin ne ketkä lähtee ohittamaan juuri kohdalla

Luumunen
05.11.2020, 13.23
Oikean puoleinen liikenne kelvillä myös kävelijöillä olisi hyvä, jos pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ei ole erotettu. Mutta lain mukaan jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kelviä kävelee, jos pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ei ole erotettu, näin olen ymmärtänyt.

xubu
05.11.2020, 15.14
Kyllä se keskellä väylää kävely on yleisintä, pelkäävät varmaan putoavansa rotkoon, vaikka sellaisia ei olisikaan.

Pariskunnatkin pitävät niin hyviä koronavälejä keskenään, että tehokkaasti täyttävät koko kelvin.

Oatmeal Stout
05.11.2020, 16.15
Oikean puoleinen liikenne kelvillä myös kävelijöillä olisi hyvä, jos pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ei ole erotettu. Mutta lain mukaan jalankulkija saa valita kumpaa reunaa kelviä kävelee, jos pyöräilijöitä ja jalankulkijoita ei ole erotettu, näin olen ymmärtänyt.
Ja lain kirjaimen mukaan ajoneuvon kuljettaja väistää - olettavat ajoneuvon seuraavan väistävää kuljettajaa.
Parasta olisi, jos jalankulkijoilla olisi vasemman puolen käyttöpakko muualla kuin jalkakäytävillä - jalkakäytävien oikeanpuoleinen liikenne onneksi lopetettiin tovi sitten.

xubu
17.03.2021, 17.02
Oli vähän kaksijakoiset tunnelmat tämänpäivän lenkillä. Viilarintietä ajaessani kyllä otti päähän kun sitä ei varmaan ole hoidettu koko talvena. Kaiken huippu oli kun pikkutraktori jolla oli kauha edessä tuli vastaan eikä edes aurannut. Se riputtuli sepeliä siihen sohjon päälle mistä ei ole hevon v***n hyötyä.

Sitten fiilikset parani kun huomasin Itäväylän kelviä ajaessani jotain outoa. Olivat harjanneet jo sepeliä pois. Hertsikassa, Hakaniemessä, Töölössä ja baanalla myös. Kyllä oli nasta ajella kun ei ollut sepeliä. Mietin kyllä kun on luvattu pakkasia loppuviikolle, kylvääkö ne uudet sepelit tilalle. Joka tapauksessa tässä pitää jo harkita kesärenkaihin siirtymistä.

https://i.postimg.cc/2jvQCrtg/Viilarintieta.jpg

Lare
23.03.2021, 19.23
Sahaajankatu-Roihuvuorentie risteys. Tulin Itäväylän alta Roihuvuorentietä kohti. Valot vaihtui vihreille joten tien yli. Sahaajankadulta kääntyvä meinaa jyrätä päälle mutta pysähtyy vähän mun eteen. Kuskin reaktio: armotonta tööttäystä, keskisormea ja huutoa naama punaisena. Kuskin vieressä noin 5-6v poika sai hyvää mallia liikennekäytöksestä.

PMP
23.03.2021, 19.38
Minulle on aivan samassa paikassa autoilija ruvennut uhittelemaan. Kai ne nyt tuossa kääntyvänä ajoneuvona ovat väistämisvelvollisia.

Firlefanz
23.03.2021, 19.47
Tuttu paikka ja tuttuakin tutumpi tilanne kaikille jotka Sahaajankatua ajavat. Jotenkin tuntuu että tietyntyyppinen kuski uskoo jo olevansa Itäväylällä tai kokee pienenkin viivästyksen ennen liittymää niin vastenmieliseksi ettei kykene noudattamaan päivänselvää ja täysin kiistatonta väistämisvelvollisuuttaan: https://goo.gl/maps/ANyjV23KNYi9oYe58

(Entisen bussivarikon suunnasta tullessa ennen itäväylän alitusta on toinen kuuliaisesti kelvillä ajavan pyöräilijän kannalta kokemusperäisesti mäntti paikka, kun Itäkeskuksen suunnasta tulevat autoilijat tulevat Itäväylältä alas Sahaanjankadulle; fillaristina ei ole syytä luottaa siihen että autoilija väistäisi tai ymmärtäisi pysähtyä ennen kelviä.)

Lare
23.03.2021, 20.11
Suurim osa autoista ei noudata stop-liikennemerkkiä kun tulevat Itiksen suunnalta Itäväylää alas Sahaajankadulle. Havainnot tehty pyöräilijänä ja autoilijana.

alli
23.03.2021, 20.19
Eikö tuo koko alue ole muutenkin nyt raivostuttava levittäytyvien Jokeri-työmaiden takia? Tuossa ensin mainitussa risteyksessä kävi kerran niin, että edelläni mennyt mies, kulkupeliä en enää muista, jäi siihen keskikorokkeelle ja viittoili kääntyvän auton menemään ensin. En sitten itsekään enää päässyt yli niillä valoilla. Ehkä hänelläkin oli huonoja kokemuksia, mutta silloin oli vaikea pitää mölyt mahassa.

Arosusi
27.03.2021, 15.19
Hyviä uutisia kaikille Lahdentien kelvin käyttäjille välillä Päiväkumpu - Nikinmäki. Pomppusuora on korjattu. Sinne on tullut molempiin päihin muu vaara merkit ROUTAVAURIOITA lisäkilvellä.

Hyvä homma!

PS Itse en huomannut mitään eroa routavaurioissa verrattuna 10 viime vuoteen.

tikola
28.03.2021, 16.32
Hyviä uutisia kaikille Lahdentien kelvin käyttäjille välillä Päiväkumpu - Nikinmäki. Pomppusuora on korjattu. Sinne on tullut molempiin päihin muu vaara merkit ROUTAVAURIOITA lisäkilvellä.

Hyvä homma!

PS Itse en huomannut mitään eroa routavaurioissa verrattuna 10 viime vuoteen.

Tätä korjausmallia toteutetaan Vantaalla aktiivisesti. Ilmeisesti on se kustannustehokkain tapa korjata. Päiväkummun autoilun pääväylä Laurintie on Rekolan päästä kauhea routakuoppainen perunapelto. Se korjattiin vuosi pari sitten samalla tekniikalla, eli päällystevaurioita kyltit molempiin päihin ja sillä on nyt menty pari vuotta eteenpäin ja todennäköisesti mennään vielä pitkään.

jalkkis
28.03.2021, 19.49
Ei nyt ihan kelviasiaa liki liippaa: asuinalueen pikkukatu, jossa 2 autoa pystyy juuri ohittamaan toisensa ja vieressä kanttari erottaa ajokaistan jalkakäytävästä. Ajan pyörällä kadulla, kuten kuuluu ja 7v poikani jalkakäytävällä. Vastaan tulee auto ja auton puolella on pysäköitynä auto. Ja sopivasti kohtaamme pysäköidyn auton kohdalla. Jarishan on aikeissa lähteä ohittamaan autoa ja on tulossa tukkimaan kaistaani. Kuski viittoilee minulle, että jalkakäytävälle. Ikkunan toiselta puolelta huudan, että jalkakäytävällekö pitäisi mennä? Ja kuski jatkaa viittoiluaan jalkakäytävän suuntaan... Mikäs sääntö se nyt onkaan, jossa pyöräilijän pitää väistää autoilijaa jalkakäytävälle?

keto
29.03.2021, 08.20
Päiväkummun suunnalla Vantaalla on eräs cyclokuski, jolla tuntuvat olevan väistämissäännöt hakusessa ja pipo liian kireällä. Viimeksi joitain viikkoja sitten olin juuri ylittänyt suojatien Peijaksentiellä, kun tämä kaveri kävi mölisemään jotain epämääräistä ajellen jalkakäytävällä tuhatta ja sataa (mulla oli kuulokkeet korvilla, mutta huomasin kuskin kyllä ajoissa). Tänä aamuna sama episodi toistui läheisessä puistossa, joen varressa. Kumpikaan väylä ei ole mitenkään dedikoitu pyöräilijöille. Tänä aamuna kaverilla oli muistaakseni sini-musta takki ja tosiaan joku cyclo alla.

Suosittelen lämpimästi perehtymään liikennesääntöihin ja löysäämään pipoa sekä hankkimaan soittokellon. Vaihtoehtoisesti kannattaa siirtyä ajelemaan jonnekin, missä ei ole jalankulkijoita, jos keskisykkeet tms. ovat noin tärkeitä.

Kyllä, ajan itsekin ja kyllä, tunnen liikennesäännöt. Seuraavan kerran en uhallanikaan väistä.

T. Vihreätakkinen mies ja pieni musta koira.

tikola
29.03.2021, 09.42
Päiväkummun suunnalla Vantaalla on eräs cyclokuski, jolla tuntuvat olevan väistämissäännöt hakusessa ja pipo liian kireällä.

En tunnusta - ja todisteeksi taloudessa ei ole yhtään cycloa - olen toki nähnyt saman tyypin, mutta en tunnista henkilöä :-)

MRe
29.03.2021, 09.53
^ ja ^^ Kynäniskan paluu?

keto
29.03.2021, 20.06
Käytöksen perusteella saattaa ollakin...

justus6969
05.04.2021, 18.35
Kävin surffailee hesa-keskustassa, uudet fillariväylärakennelmat alkavat valmistua. Kaivopuisto-Eira alueella Telakkakatu voi olla toimiva, näkee sitten kun on valmis. Mutta miten liikenneympyrän Eiranrannassa olisi tarkoitus toimia
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6670470.142747694&e=385373.0738081493&title=Liikenneympyr%C3%A4&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D
En löydä onko tästä juteltu aikaisemmin ja varmaan tyhmän ihmettelyä, mutta pyörätie päätyy suoraan ympyrään? Onko tarkoitus, että fillarit pyörivät siellä autojen kanssa?

Toinen kohta on Kulosaaressa. Uusi Puistotie voi olla toimiva järjestely, ei tiedä ennenkuin on enemmän ajanut. Mutta jos kääntyy Tupasaarentielle ja siitä vasemmalle Itäväylän suuntaisesti pyörätielle
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6674093.228465778&e=389840.8463615342&title=Jakaja&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D
niin hassu liikennejakaja hahmoteltu tähän kohtaa. Jos lähestyy Puistotien suunnasta, niin siinä on jonkinlainen avonainen mutka, joka tarjoaa mahdollisuuden kääntyä tien yli suoraan kadulta. En osaa paremmin selittää ilman kuvaa. Kuitenkin jäi ihmettelemään, että jos tulee Tupasaarentietä katua pitkin ja samaan aikaan vasemmalta lähestyy pyöräilijöitä vastakkaiseen suuntaan, niin vasemmalta tulevat väistävät? Vanha järjestely blokkasi tällaisen mahdollisuuden, oli oikeastaan pakko ajaa Tupasaarentien pyörätietä pitkin.

Ehkä nämä eivät ole lopullisia rakennelmia, mutta monessa kohdassa johtui mieleen että entiset rakennelmat olivat yksinkertaisempia ja siksi intuitiivisempia. Mulle ja mun mielestä vastapelureille on ollut 99.99 % tapauksissa selvää, että miten liikenneohjaimien mukaan on pitänyt ajaa sekä ryhmittyä. Nämä nyt oli kaksi esimerkkiä, mutta on muitakin kohtia uusissa pyöräreiteissä, jotka tuntuvat turhan monimutkaisilta

MRe
06.04.2021, 09.40
Kävin surffailee hesa-keskustassa, uudet fillariväylärakennelmat alkavat valmistua. Kaivopuisto-Eira alueella Telakkakatu voi olla toimiva, näkee sitten kun on valmis. Mutta miten liikenneympyrän Eiranrannassa olisi tarkoitus toimia
https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6670470.142747694&e=385373.0738081493&title=Liikenneympyr%C3%A4&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D
En löydä onko tästä juteltu aikaisemmin ja varmaan tyhmän ihmettelyä, mutta pyörätie päätyy suoraan ympyrään? Onko tarkoitus, että fillarit pyörivät siellä autojen kanssa?
Itse olen ajanut siellä ympyrässä autojen kanssa. Ajoneuvohan se on se pyöräkin. Ei tuossa niin paljoa ole liikennettä, että asia a) haittaisi tai b) olisi pyöräilijällekään kovin vaarallista.

Sen sijaan sitä en oikein ymmärrä, että miten pitäisi ajaa järkevästi ja mielellään laillisesti, jos haluaa mennä Telakkakatua pitkin Ruoholahteen (Ruoholahden kanavan rantaa pitkin). Itse olen koukannut siitä huoltoaseman kohdalta kadun yli ja huoltsikan takaa sitten pyörätielle. Virallinen reitti kai menisi lukuisten jalankulkuvalojen ja suojateiden kautta ties mistä. Eipä ole auennut mulle.

Toinen kohta on Kulosaaressa. Uusi Puistotie voi olla toimiva järjestely, ei tiedä ennenkuin on enemmän ajanut. Mutta jos kääntyy Tupasaarentielle ja siitä vasemmalle Itäväylän suuntaisesti pyörätielle
https://asiointi.maanmittauslaitos.f...y%22:100%7D%5D (https://asiointi.maanmittauslaitos.fi/karttapaikka/?lang=fi&share=customMarker&n=6674093.228465778&e=389840.8463615342&title=Jakaja&desc=&zoom=13&layers=%5B%7B%22id%22:2,%22opacity%22:100%7D%5D)
Ensimmäisen kerran kun ajoin tuosta, niin meinasin vetää liikenteenjakajaa päin, kun ajoin ns. vanhoilla kuvilla.

xubu
06.04.2021, 10.41
Se on Telakkakatu on pilattu. Ennen pääsi Ruoholahdesta Eiranrantaan saakka ja takaisin samaa puolta sulassa sovussa vastaantulijoiden kanssa ja autoliikenteestä eri tasossa. Nyt joutuu ajamaan autojen kanssa samassa tasossa ja pysähtymään liikennevaloihin. Pyöräteiden yksisuuntaistaminen on mennyt yli äyräiden. Tässä pienessä Helsingissä otetaan mallia jostain Amstedamin liikenteestä. Ei mitään järkeä. Yksisuuntaisen pyöräliikenteen ymmärrän vaikka Bulevardilla, kun on niin ahtaat tilat. Nyt yksisuuntaistaminen on jo edennyt provinsseihin. Hei haloo.

MRe
06.04.2021, 11.15
^Samaa mieltä. Telakkakatu pilattiin noilla muutoksilla aika huolella. Ennen se oli pyöräilijälle täysin turvallinen ja omalla tavallaan hienokin reitti. "Pikkubaana".

cokekola
06.04.2021, 11.54
^ Helsingin liikennesuunnittelu, mukaan lukien pyöräilykoordinaattori ja pyöräilijöiden äänellä (en tiedä kenen valtuuttamana) puhuva HePo taitavat olla melkolailla pihalla pyöräilyn todellisuudesta.

xubu
06.04.2021, 12.04
Oskari Kaupinmäki on koordinaattorina Helsingissä, en tiedä kuinka paljon menee hänen piikkiinsä. Kai siinä on paljon myös politiikkaa mukana. https://pyoraliikenne.fi/blogi/kohti-toimivampaa-pyorailykaupunkia-esittelyssa-helsingin-uusi-pyorailykoordinaattori-oskari-kaupinmaki/

justus6969
06.04.2021, 12.15
OK yhdyn edellisiin, Telakkakatu oli ennen parempi. Piti aloittaa rakentava kritiikki positiivisesti ja muuta en keksinyt :) Yksisuuntaistaminen on esimerkki liian monimutkaisista järjestelyistä, luulevatko pyöräilijöiden oppivan tai välittävän Ogelin yksisuuntaväylistä?

Liikenneympyräjärjestelyistä, ympyrä toimii niin kauan hyvin kun siellä ajetaan yhdellä kaistalla. Autoille on toimivia monikaistaympyröitä, mutta Eiranrannassa voi fillarilla ajaa auton kanssa yhtaikaa ympyrään omalla vuorollaan. jos muutama fillari jatkaa ympyrässä ja auto haluaa kääntyä ensimmäisestä ulos, niin ihmeellisiä tilanteita saadaan aikaiseksi? On selvempää, että kevytliikenne pyörii ympyrässä omia kevyenliikenneväyliään ja suojateitä pitkin. Eiranrannan risteys on kesäisin vilkas, itsekin saatan käydä kaiffareiden kanssa fillarilla carusellissa ja laiturilla :p Kiuasta tms. löylyä boikotoidaan

Kulosaaren jakaja on jännä yksityiskohta, ei ole intuitiivisen oloinen jos nopeasti täytyy keksiä miten siinä ajetaan. Periaate täytyy olla, että risteävää liikennettä minimoidaan. Ennen vastaantulevien fillareiden reitit eivät risteäneet, uudessa virityksessä risteävät reitit ovat todennäköisiä. Ellei lopullinen ratkaisu ole, että Herttiksen suunnasta tulevat fillaristit ohjataan oikealla Itäväylän ali Tupasaarentielle katua pitkin?

"Maailman toimivin kaupunki", jotenkin liikenteen kokonaissuunnittelu tuottaa kamalan monimutkaisia härdellejä. Suuri osa on vielä keskeneräistä, mutta jos lopputulos on täynnä tällaisia toinen toistaan monimutkaisempia yksityiskohtia niin koordinaattoreiden ja hepojen palauteboxit alkavat täyttyä

MRe
06.04.2021, 12.45
Liikenneympyräjärjestelyistä, ympyrä toimii niin kauan hyvin kun siellä ajetaan yhdellä kaistalla. Autoille on toimivia monikaistaympyröitä, mutta Eiranrannassa voi fillarilla ajaa auton kanssa yhtaikaa ympyrään omalla vuorollaan. jos muutama fillari jatkaa ympyrässä ja auto haluaa kääntyä ensimmäisestä ulos, niin ihmeellisiä tilanteita saadaan aikaiseksi? On selvempää, että kevytliikenne pyörii ympyrässä omia kevyenliikenneväyliään ja suojateitä pitkin.
Aika näyttää miten tuo toimii, mutta itse ajattelen, että autot ajavat tuossa kuitenkin sen verran hiljaa (toivottavasti), että kaikki pääsevät kulkemaan. Aina voi toki jalkautua... :D

Mut joo, Telakkakadun remonttia lienee ajanut pakottava tarve ulottaa spårakiskot sinne. Kaatoivat ne omenapuutkin...

Eiranrannan risteys on kesäisin vilkas, itsekin saatan käydä kaiffareiden kanssa fillarilla carusellissa ja laiturilla :p Kiuasta tms. löylyä boikotoidaan
Suosittelen Birgittaa. Mun suosikkipaikka. Himasta 20km, juuri sopiva matka hörpätä virvokkeet ja nauttia kesästä. Laituri on sitten toinen suosikkipaikka, yleensä vaimon kanssa pysähdytään siinä.

justus6969
06.04.2021, 13.07
^kiitos vinkistä, ollaan temmottu birgitasta vain ohitse

+€+
06.04.2021, 13.07
Nuo yksisuuntaiset pyöräkaistat eivät toimi kaikkialla vaikka liikennesuunnittelijat niin kuvittelevat. Nyt kun tuota tukirahaa on virrannut kuntiin niin ovat alkaneet pienemmätkin kylät rakentaa näitä näytösluontoisia yksisuuntaisia pyöräkaistoja. Ongelma vaan on siinä, että ne tehdään kuolemanhiljaisille kadunpätkille ja sitä ei huomioida ollenkaan että joku voisi haluta asioida sen kaistan puolessavälissä olevassa liikkeessä ja mennä takaisin samaa reittiä. Tällöin pyöräilijä pakotetaan ajamaan sakkolenkki seuraavasta risteyksestä tai ajamaan se pätkä takaisin vastakarvaan.

Muutenkin ihmettelen suuresti miksi jossain 50-70k asukkaan kaupungissa keskustoissa menee kaksikaistaisia teitä lähes joka paikassa vaikka liikennemäärät ovat todella vähäisiä (oli jo ennen coronaa). Muuttaisivat suosiolla ne kaikki tuplakaistaiset keskustan tiet 50/50 pyörille ja autoille. Kukaan tuskin huomaisi eroa paitsi silloin "ruuhkassa" joskus keskipäivällä kun eläkeläiset ryntäävät teatteriin jolloin tulee 15 minuutin ajaksi kymmenen auton "ruuhka".

Arosusi
06.04.2021, 13.33
Ongelma vaan on siinä, että ne tehdään kuolemanhiljaisille kadunpätkille ja sitä ei huomioida ollenkaan että joku voisi haluta asioida sen kaistan puolessavälissä olevassa liikkeessä ja mennä takaisin samaa reittiä. Tällöin pyöräilijä pakotetaan ajamaan sakkolenkki seuraavasta risteyksestä tai ajamaan se pätkä takaisin vastakarvaan.

Ajetaanko se sakkolenkki? Jos vaihtoehtoina on ajaa esim 30 m vastakarvaan tai esim 200 m sakkolenkki niin kumman ihmiset valitsee?
Kannattaisi huolellisesti miettiä mihin noita laittaa ja missä niistä on todella hyötyä.

pviitane
06.04.2021, 13.33
Muutenkin ihmettelen suuresti miksi jossain 50-70k asukkaan kaupungissa keskustoissa menee kaksikaistaisia teitä lähes joka paikassa vaikka liikennemäärät ovat todella vähäisiä (oli jo ennen coronaa). Muuttaisivat suosiolla ne kaikki tuplakaistaiset keskustan tiet 50/50 pyörille ja autoille. Kukaan tuskin huomaisi eroa paitsi silloin "ruuhkassa" joskus keskipäivällä kun eläkeläiset ryntäävät teatteriin jolloin tulee 15 minuutin ajaksi kymmenen auton "ruuhka".

Täysin biasoituneiden havaintojen perusteella näissä kaupungeissa on aina paperitehdas tai muu teollisuuskombinaatti keskustan tuntumassa. Joko tästä on seurannut ylenpalttisesti rahaa kunnan kassaan tai sitten henkisiä vinoumia infran suunnittelutarpeisiin.

cokekola
06.04.2021, 14.23
Nuo yksisuuntaiset pyöräkaistat eivät toimi kaikkialla vaikka liikennesuunnittelijat niin kuvittelevat. Nyt kun tuota tukirahaa on virrannut kuntiin niin ovat alkaneet pienemmätkin kylät rakentaa näitä näytösluontoisia yksisuuntaisia pyöräkaistoja. Ongelma vaan on siinä, että ne tehdään kuolemanhiljaisille kadunpätkille ja sitä ei huomioida ollenkaan että joku voisi haluta asioida sen kaistan puolessavälissä olevassa liikkeessä ja mennä takaisin samaa reittiä. Tällöin pyöräilijä pakotetaan ajamaan sakkolenkki seuraavasta risteyksestä tai ajamaan se pätkä takaisin vastakarvaan.

Täällä Vuosaaressa on hieman kuvatun kaltainen tilanne Vuosaarentien Kallvikintien puoleisessa päässä. Lisäksi näiden teiden risteys on melko ainutlaatuinen, siinä yksisuuntaiset pyörätiet sulautuvat paikoin ajorataan ja lisäksi siinä on muutakin "härdelliä", sananmukaisesti. Risteyksessä lainmukaisesti ajaminen vaatii kohtuullisen hyvää huomiokykyä ja lain tuntemusta.

Asun kyseisessä risteyksessä, joten on tullut nyt muutama vuosi seurattua pyöräilijöiden ajovalintoja siinä. Olen nähnyt yhden (1) pyöräilijän osaavan ajaa risteyksessä oikein. Kyseinen risteys on melko vilkas kevyen liikenteenkin risteys, joten tuo yksi ei ole kovin hyvä saavutus.

Syitä voi olla paljona, mutta uskon yleisimpien syiden olevan: osaamattomuus, laiskuus, piittaamattomuus, huomiokyvyttömyys, kapina. Järjestys voi neljän jälkimmäise nkohdalla olla mikä hyvänsä, mutta hdottomasti suurimman osan virheellisistä ajosuorituksista kuitenkin henk. koht. uskon johtuvan osaamattomuudesta/tietämättömyydestä. Eivät nämä paikalliset mummot, vaarit, mamut, syrjäytyneet ynnä muuta ole koskaan edes kuulleetkaan yksisuuntaisesta pyörätiestä.

En usko tilanteen muualla poikkeavan merkittävästi kuvatusta.

Oatmeal Stout
06.04.2021, 15.16
Ajetaanko se sakkolenkki? Jos vaihtoehtoina on ajaa esim 30 m vastakarvaan tai esim 200 m sakkolenkki niin kumman ihmiset valitsee?
Kannattaisi huolellisesti miettiä mihin noita laittaa ja missä niistä on todella hyötyä.
Siis pyöräilijän ei odoteta osaavan ylittää katua muualla kuin risteyksessä? Ilmankos elämä on vaikeaa.

+€+
06.04.2021, 15.43
Siis pyöräilijän ei odoteta osaavan ylittää katua muualla kuin risteyksessä? Ilmankos elämä on vaikeaa.

Usein keskustoissa on välissä puistikko ja molemmin puolin autoja parkissa. Ja vaikka menisitkin tuosta koiranpaskoja vältellen niin sanomista tulee siitäkin ja pääset facen vihapuheryhmään materiaaliksi.

Arosusi
06.04.2021, 16.03
Kiitos viisastelusta.
Katuhan ylitetään suojatietä tai pyörätien jatketta pitkin jos sellainen on välittömässä läheisyydessä.
Katu voi olla vilkas liikenteinen, varustettu keskikorokkeella... eli kun yksisuuntaisia pyöräteitä tehdään niin pitäisi miettiä tarkkaan lisäävätkö ne turvallisuutta, sujuvuutta, ... eikä siksi kun niitä saa nyt merkitä, ollaan niin pyöräily ystävällinen kaupunki ym.

Oatmeal Stout
06.04.2021, 16.12
Kiitos viisastelusta.
Katuhan ylitetään suojatietä tai pyörätien jatketta pitkin jos sellainen on välittömässä läheisyydessä.
Katu voi olla vilkas liikenteinen, varustettu keskikorokkeella... eli kun yksisuuntaisia pyöräteitä tehdään niin pitäisi miettiä tarkkaan lisäävätkö ne turvallisuutta, sujuvuutta, ... eikä siksi kun niitä saa nyt merkitä, ollaan niin pyöräily ystävällinen kaupunki ym.
Ei kestä, jälkikäteen on helppo laittaa olettamia, mutta kerro vielä, mikä on oikeuden mielestä välittömän läheisyyden maksimi etäisyys, vai onko taasen liian vaikeaa pyöräilijälle?

Risto Koivunen
09.04.2021, 19.21

Suojatien käyttövelvoite koskee muuten vain jalankulkijaa (tieliikennelaki 16 §).

Pyörätien jatkeen käyttövelvollisuutta ei tieliikennelainsäädännöstä löydy, ei edes vanhasta tieliikennelaista. Pyörätien jatke ei myöskään ole osa pyörätietä, vaan ajorataa.

MRe
15.04.2021, 16.33
Hetki sitten lenkillä tapasin ilmeisesti Kulosaaren Kynäniskan. Tai ainakin Itä-Helsingin. Pipo, punainen takki, mustat succikset(!). Pyöränä flatbar hybridi/maantiepyörä/gravel, aika lailla kapeat oli renkaat. Ehkä 23-milliset. En mitannut.

Kulosaaressa tultiin peräkanaa alikulusta sinne pyöräkadun keskustan puoleiseen päähän. Pipopää jatkoi siitä sulavasti jalkakäytävää pitkin, minä ajorataa. Sanoin siinä ohi ajaessani, että "Ajat jalkakäytävällä, tässä pitää ajaa ajoradalla". Ja vastaus oli aina niin aikuinen "Mitä vittua se sulle kuuluu" ja hetken päästä "Oletko joku poliisi". "Ei, en ole poliisi. Ajattelin vain, jos et tiedä, että tässä kuuluu ajaa täällä". "Kyllä mä ***** tiedän missä pitää ajaa". Ok, jaahas.

No sitten KK ajoi mut kiinni ennen Naurissalmen siltaa ja kertoi edelleen, että hän kyllä tietää missä pitää ajaa eikä se kuulu mulle edellenkään vittuakaan missä hän ajaa.

Toki linja piti loppuun asti, koska sillan jälkeen siirtyi ajamaan kadulle. Syynä varmaan se, kun vieressä kulki kelvi. Jatkoi kadulla ajamista Hitsaajankadulta Suolakivenkadulle ja eteenpäin, kunnes reittimme erosivat. En tiedä mahtoiko harmittaa, kun roikuin läskillä perässä.

Mut siis joo, jos luet tämän ja tunnistat itsesi, toivon että koit suurta onnea päästessäsi purkamaan pahaa oloasi minuun. Toivottavasti nyt jää edes yksi nakkikioskitappelu väliin.

---
Ja syy miksi alunperin edes aloin poliisiksi oli se, ettei kaiklle ole tuo pyöräkadun idea oikein auennut, vaan siellä edelleen ajetaan jalkakäytävällä, kuten aina ennenkin. Mun on hirveän vaikea tietää ajaako joku jälkakäytävällä, koska se on hänen mielestä kova juttu vai siksi kun ei tiedä.

Mut joo, mihin jäi se "Ok, kiitos vinkistä" tai joku muu yleispätevä vähemmän hyökkäävä vastaus?

Föhn
15.04.2021, 18.23
^ Oma lukunsa on nämä saatanan räkijät. Se pitää saada se kolvi tyhjennettyä tuuleen just kun on kohdalla. Työmatkalla on eräs himofillaristi joka räkii sen 30 sekunnin välein ja siihen päälle vielä nenästä turistetut. Tämä vieläpä aikaan jolloin työmatkaliikenne on kiihkeimmillään ja ukkoa ja akkaa menee edestä ja takaa. Kerran tämä heppu erehtyi räkäisemäön takana ajelleen rinnuksille. Takana ajava luonnollisestikaan ei jättänyt asiaa sikseen vaan polki räkijän kiinni ja antoi mennä samalla tapaa. Pistin merkille kuinka laupias samarialaiseksi heppu heittääntyi. Hänen toinnassaan ei kuulemma ollu vikaa. Mitäs ajoi takana.

nikobiker
15.04.2021, 18.35
^ Hohhoijjaa... kaikenlaisia sitä. Joillakin tuo saatu palaute liikenteessä ottaa pahasti egon päälle. Itse myös aika herkästi annan palautetta liikenteessä. Lähinnä, jos toisen törttöily aiheuttaa harmia tai puhumattakaan vaaratilanteesta. Joskus se on joku tai jotkut kelvillä toikkaroivat, joille ei soittokello riitä tai yleensä risteyksessä päälle/eteen yrittävä autoilija autoinensa. Jälkimmäisessä tapauksessa palaute on lähinnä käsillä viittilöimistä. Ei kuitenkaan koskaan keskaria.

Mitä piti sanomani, että jännittää itseäkin välillä palautetilanteet, kun ei tiedä millaista reaktiota vastapuolessa herättää. Että hyppääkö sieltä autosta päälle joku raivohullu. Kyllähän tässä kaupungissa on palautteen antajia hengiltäkin ajettu. Mitähän sille Espoon sekopääpyöräilijälle kuuluu, jota ei saanut edes ohittaa tai tuli turpakäräjät...

ps. ja tuo räkiminen :D samaa viimeksi tällä viikolla kirosin kun joku edessä ajava rupesi roiskimaan. Onneksi ei tullut päälle. Itse kyllä vilkuilen aina taakse ja eteenkin ennenkuin truuttaan..mielellään vielä niin, ettei kukaan edes näkisi.

Risto Koivunen
15.04.2021, 18.56
Itse en lähtökohtaisesti edes yritä teillä ja kaduilla ruveta jakamaan kanssakulkijoille, sen verran haastavia ovat tuollaiset nopeat kohtaamiset oppimistilanteiksi ettei omilla rajallisilla pedagogisilla taidoilla saane aikaan kuin pahan mielen kaikille.

F. Kotlerburg
15.04.2021, 19.38
Eikä edes kannata. Sitä tiedä mikä sekopää siellä on vastapuolella.

Joni Kani
15.04.2021, 20.19
Eiköhän se ole viranomaisten tehtävä ohjata ja opastaa. Jos kysytään niin sitten voi vastata. Toisaalra oon miettinyt että muutama kiukkukivi taskuissa pitäs pyöräillessä olla joilla voisi autoilijoita muistuttaa hyvistä tavoista...

MRe
16.04.2021, 08.15
Eiköhän se ole viranomaisten tehtävä ohjata ja opastaa.
Eli sun mielestä on turha sanoa, jos autoilija ei esimerkiksi väistä pyöräilijää liikenneympyrässä? Muitakin mielipiteitä täällä on nähty ja kuultu.

Mä en mitenkään vittuillakseni sanonut sille jantterille, vaan tosiaan luulin, ettei hän ole tietoinen Kulosaarentien muuttuneista liikennejärjestelyistä. Jotka ovat vieläpä Suomenkin mitassa aika poikkeukselliset.

Toinen juttu sitten, että noudattaako autotkaan tuolla pyöräkadun filosofiaa. Käsittääkseni se menee niin, että "autoilija sovittaa nopeutensa pyöräilijän mukaan". Nythän ei niin tapahdu, vaan autoilijat ajavat normaalinopeudella ja ohittavat pyöräilijät toista kaistaa käyttäen. Mutta eipä sitäkään ole kielletty.

Firlefanz
16.04.2021, 08.43
Joskus olen erehtynyt antamaan positiivista palautetta. Kerran olin tavisfillaristien epämääräiseen seilaamiseen ja poukkoiluun jne niin perin pohjin kyllästynyt etten iloissani malttanut olla kiittelemättä edelläni ajanutta työmatkanaismaastopyöräilijää: "Kiva kun joku näyttää ajoissa suuntamerkkiä!"

Vastaus oli närkästynyt ilme ja melkeinpä vihainen: "Enkö mä muka sitten näyttänyt?":eek:

MRe
16.04.2021, 09.16
^Joo, no mä alan olemaan täysin sekaisin siitä, pitääkö soittokelloa käyttää vai ei. Olen saanut molemmista palautetta. Sekä käyttämisestä, että käyttämättä jättämisestä. En ole kuitenkaan noista hermostunut, sillä yleensä se kohdattu henkilö kertoo omat tuntemuksensa, jotka ovat hänelle totta, olen minä siitä mitä mieltä hyvänsä.

Eilen soitin Mustikkamaata kiertävällä ulkoilureitillä kahdelle neitokaiselle kelloa, kun höntyilivät kahdella Jopolla rinnakkain siinä polulla. Toinen väisti valkoisine tennareineen johonkin mutarommakkoon. Ei tullut kovin hyvä mieli setämiehellä. Sanoinkin, että ei sitä olisi ojaan tarvinnut ajaa, mutta kiitin kuitenkin tien antamisesta. Talvella Uutelassa, kun siellä oli lumisateen jälkeen vain sellainen kinttupolku, joku täti kysyi, että onko tännekin pakko noilla pyörillä tunkea. Siihen totesin, että on ihan pakko.

xubu
16.04.2021, 09.39
Tosiaan siitä kellosta saa molempia palautteita, mutta minun kokemuksen mukaan enemmän ei mitään tai positiivista, kun käyttää kelloa ja minä käytän aina jos tarvitsee eli ei pääse tarpeeksi kaukaa ohittamaan. Eilen urheilijatyttöjoukkue tuli eteen aika hiljaisella kadulla ja valloitti koko väylän. Soitin kelloa ja se aiheutti yleisen paniikin ja huutelua tyttöjen suista. Järjestäytyivän kuitenkin aika nopeasti tien molemmille puolille ja jättivät keskelle väylän josta pääsi menemään. Joillakin ihmisillä on aivan pakko katsoa taaksen kellon soiton jälkeen, millainen laite sieltä tulee. Jotkut eivät tee mitään, vaan jatkavat matkaanse keskellä tietä. Sitten ohi vaan vasemmalta puolelta. Se on kyllä hyvä, jos ohitettava jatkaa matkaa samassa kohdassa tietä, mutta siihen ei voi sataprosenttisesti kuitenkaan luottaa, etteikö henkilö kuitenkin jostain syystä liikkuisi sivususunnassa eteen. Aika useat kävelevät kuulokkeet korvissa, eivätkä ehkä edes kuule mitään. Koiran ulkoilittajat ovat sitten ihan oma lukunsa.

ATK
16.04.2021, 10.32
^ "Parasta" on tosiaan kun tapitetaan kuulokkeet korvassa ja katse tiukasti luurissa. Juuri pari päivää sitten kävi näin, kun eräs nuorehko tyyppi käveli keskellä tietä näin eikä kuullut kellon kilinää lainkaan. Kelvin oikea reuna oli vielä harjaamatta ja miekkonen käveli keskellä harjatun alueen reunalla. Päätin sitten hiekan kautta ohittaa ajatellen, ettei varmaankaan sille puolelle satu niin helposti horjahtamaan. Ei tainnut edes noteerata ohitusta eikä omaa ihmettelevää mulkaisua taaksepäin. :D

justus6969
16.04.2021, 18.25
Toinen juttu sitten, että noudattaako autotkaan tuolla pyöräkadun filosofiaa. Käsittääkseni se menee niin, että "autoilija sovittaa nopeutensa pyöräilijän mukaan". Nythän ei niin tapahdu, vaan autoilijat ajavat normaalinopeudella ja ohittavat pyöräilijät toista kaistaa käyttäen. Mutta eipä sitäkään ole kielletty.

Saapas nähdä, että miten kyseinen konsepti alkaa käytännössä toimia. Eräs auto ajoi ohittamatta fillareiden perässä. Kunnes eteen tupsahti täti-ihminen, joka ajoi <10 km/h. Seuraus oli, että auton perään muodostui hieno jono kaikenlaista kulkijaa. Osa fillaristeista sai tarpeekseen ja ohitti koko lössin huolimatta vastaantulevista autoista. Itse olen alkanut vältellä koko tien pätkää, valitettavasti keski-Kulosaari on turhan mäkinen tällaiselle taapertajalle :p

En ole edelleenkään vakuuttunut, että nämä uudet ratkaisut toimivat käytännössä. Outoja yksityiskohtia, kuten Capellan puistotiellä Kulosaaren sillalle käännyttäessä. Pyöräväylä on tiellä ei kelvillä, mutta fillarit puikkelehtivat aikalailla joka puolella kyseisessä paikassa. Ajoradalle meneminen ei tunnu intuitiiviselta etenkään tonitoni-suunnasta tultaessa, ja sen huomaa ajolinjoista

Arosusi
18.04.2021, 15.43
Kävin ajamassa tänään tuon Kulosaaren pyöräkadun idästä länteen. Siinä ylämäessä ennen metroasemaa tuli auto perään, ajoi nätisti samaa vauhtia kanssani, ohitti siististi kun tuli sopiva väli ja jäi ajamaan metroaseman alamäessä nätisti edessä menneen pyörälijä kaksikon perään kun niillä oli alamäessä riittävästi vauhtia. Oikein hyvin tuo näytti tällä kertaa toimivan. Vain yksi vanhempi henkilö ajoi jalkakäytävällä!
Parasta mielestäni on kun ajoneuvot ja jalankulkijat on eroteltu selvästi omille kaistoille ja välissä on vielä parkkiruudut.

xubu
18.04.2021, 16.43
Ne kerrat kun olen tuossa ajanut, ei autoilijat ole sopeuttaneet vauhtia, vaan mennet aika lujaakin. Mua ei tosin haitannut, kun jättivät reilusti tilaa ohittaessaan.

tchegge_
18.04.2021, 18.29
Ehkä kannattaisi uskoa tietyömaakylttejä [emoji23]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210418/4f6081e8364e5b5f16658b9313347cef.jpg

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

xubu
18.04.2021, 18.38
^Kuka sitten ei ole uskonut?

tchegge_
18.04.2021, 18.47
Minä.

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

xubu
18.04.2021, 18.52
Ok, tie siis loppui kesken. Kylllähän tosta varmaan maastopyörällä olis päässy.

Fuuga
18.04.2021, 23.28
Ok, tie siis loppui kesken. Kylllähän tosta varmaan maastopyörällä olis päässy.

Cyclocross-ote pyörästä ja menoksi.

--
Murphy elää!

alli
19.04.2021, 01.52
Ihmetyttää (Helsingissä) Pääskylänkadun ja Sörnäisten Rantatien risteyksen liikennevalot. Tässä on nähdäkseni niin, että risteäville kevyen liikenteen suunnille on vihreät yhtä aikaa. Paikka on ajoittain aika vilkaskin eikä tilaakaan tietysti ole liikaa, kun kääntyville ajoradan kulkijoille on pyöristetty kulma. En mene tuosta kuin silloin tällöin, mutta kerran todella säikähdin, kun ylitin Rantatien ja siinä toisessa päässä sitten suihki fillareita oikealta ja vasemmalta ja tosiaan vihreähän heillekin paloi. Sittemmin olen tarkkaillut tuota ja noin se tuntuisi menevän, mielestäni aika epäloogisesti. Kyllähän kevyen liikenteen suhteen aina saa olla varovainen, kun risteyksissä ei ole kunnolla tilaa liikennevaloissa odotteleville ja eikä muutenkaan oikein mitään kaistajakoa, mutta tämä on erityisen kumma kohta. https://goo.gl/maps/PEyMVgMYCGaTaqFy6

xubu
19.04.2021, 06.38
^Onkohan se liikennesuunnittelija miettinyt, että annetaan nyt noiden kävelijöiden ja pyöräilijöiden mennä yhtä aikaa, niin autoilijoiden ei tarvitse odottaa niin kauan. Ei ole väliä jos pyöräilijät törmäävät.

Fuuga
19.04.2021, 07.20
Ja jos kummallekin osapuolelle olisi omat vihreät, porukka loikkisi punaisilla kun eivät malttaisi odottaa omaa vihreää. Suo siellä vetelä täällä.

--
Murphy elää!

Lare
19.04.2021, 13.46
Ja taas. Oikealle kääntyvä autoilija tuijottaa vasemmalle eikä huomaa mua pyörällä. On se liikenteessä havainnointi vaikeeta. Kohtaaminen Hitsaajankadun ja Petter Wetterintien risteyksessä.

Firlefanz
19.04.2021, 20.09
^ Perustilanne, kun kelvi kulkee vasemmalla ja autoilija on tulossa sivutieltä tai pihaliittymästä. (Onneksi niitä on oppinut varomaan ja ennakoimaan.)

Itse ajoin oikealla kulkevaa kelviä, kun samasta suunnasta tullut taksi kääntyi oikealle eteeni. Yhtään tiukempi jarrutus olisi todennäköisesti nostanut takapyörän ilmaan ja heittänyt minut nokilleni. (Sekin on kerran koettu, tosin silloin pakettiauto tuli kelville vasemmalta kuusiaidan takaa; en ollut vielä läheskään täysinoppinut kelvipyöräilijä.) Taksikuski sentään nosti kättään tavalla jonka saattoi tulkita anteeksipyytäväksi eleeksi - ja ehkä se oli myös vilpittömällä mielellä annettu.

Ei ollut tämäkään ensimmäinen kerta, ei lajiaan eikä edes tuossa paikassa. Vahvisti vain entisestään käsitystä että on parempi ajaa tuokin pätkä ajoradalla - eikä vain siksi että ajoradalla voi pitää parempaa vauhtia.

Leewi
23.04.2021, 12.22
Isoisänsillalla Helsingissä oli eilen illalla auringonpaisteessa todella paljon kulkijoita. Spandekseissaan tuli tummissa kamoissa maantiepyöräilijä mustikkamaan suunnalta ehkä 30 km/h puikkelehtien lasten, koirien ym keskellä. Upeaa toimintaa aikamieheltä!

xubu
23.04.2021, 12.37
^Siinä kyllä saa ajella varovasti.

Firlefanz
23.04.2021, 14.33
Mä olen aina ihaillut monien ihmisten kykyä tunnistaa miltei yhdessä vilauksessa ohiajava pyöräilijä nimenomaan maantiepyöräilijäksi. Miten hiivatissa ne pystyvät suorastaan salamannopeasti erottamaan kuka on maantiepyöräilijä, kuka kippurasarvisella ajava työmatkatempokuski, kuka gravelfillaristi jota ei saisi asfalttitien laitaa ajamaan ja valkoista viivaa tuijottamaan vaikka maksettaisiin?

Se on kyllä totta että aluksi mukavasta reitistä on sen suosion ja tämän nykyisen ulkoiluboomin vuoksi tullut semmoinen että sitä jo karttaa ja valitsee mieluummin Kulosaaren sillan. Mustikkamaan kyllä selvittää mukavasti kun ajaa siellä missä autotkin, mutta hiekkateille ei ole asiaa ja se silta on ihan mahdoton paikka.

F. Kotlerburg
23.04.2021, 14.34
Maantiepyöräilijä ajaa maantiepyörällä. Nih.

erkkk
23.04.2021, 14.39
Se on kyllä totta että aluksi mukavasta reitistä on sen suosion ja tämän nykyisen ulkoiluboomin vuoksi tullut semmoinen että sitä jo karttaa ja valitsee mieluummin Kulosaaren sillan. Mustikkamaan kyllä selvittää mukavasti kun ajaa siellä missä autotkin, mutta hiekkateille ei ole asiaa ja se silta on ihan mahdoton paikka.
Tämä tilannehan on lähes kaikilla ulkoilureiteillä kehien sisäpuolella. Tietty tollaisella räntäsateen tyyppiselllä unelmakelillä saa ajella suht rauhassa, mut kun tuppaa auringonpaistetta ja lintujen viserrystä, niin tietää jo etukäteen et tietyillä reiteillä ajamisesta tulee ajelua.

Firlefanz
23.04.2021, 14.59
Maantiepyöräilijä ajaa maantiepyörällä. Nih.

Epäilemättä, Mutta vaikka itse olen jonkinlainen maantiepyöräilijä joka ainakin kesäisin lyhyissä ajaessani varmaankin on monen mielestä oikea spandex ja vaikka tunnistankin toisen samanlaisen jossain Uudenmaan, Kanta-Hämeen tai Päijät-Hämeen teillä, en silti onnistu kovin nopeasti erottamaan tuommoisessa kaupunkiajossa ja tuommoisissa liikennetilanteissa yhden sorttista droppitankopyörää toisensorttisesta.

(Tai sentään; jos fillarissa on kiinteät lokasuojat tai muita kuin pieni satulalaukku, voin olla varma ettei kyseessä ole maantiefillari.)

Firlefanz
23.04.2021, 15.07
Tämä tilannehan on lähes kaikilla ulkoilureiteillä kehien sisäpuolella. Tietty tollaisella räntäsateen tyyppiselllä unelmakelillä saa ajella suht rauhassa, mut kun tuppaa auringonpaistetta ja lintujen viserrystä, niin tietää jo etukäteen et tietyillä reiteillä ajamisesta tulee ajelua.

Juu ja siksi ei maantiepyöräilijää yleensä tuollaisilla reiteillä näe - ja silloinkin kun maantiepyöräilijästä on Suomen erityisolosuhteiden vuoksi tullut gravelfillaristi häntä useammin niillä ulkoiluteillä näkee droppitankopyörilläkin ihan muita pyöräilijöitä,

PS Kun tässä(kin) ketjussa on katsottu sopivaksi esittää typeriä väitteitä ja yleistyksiä fillaristeista jolllaisiin ei itse satu kuulumaan ja kehua ylivuotavasti omanlaisiaan, niin maantiepyöräilijän tuntee ulkoiluteillä ja ruuhkaisissa paikoissa parhaiten siitä että hän on se jolla on malttia ja rauhallisuutta ja kykyä pudottaa vauhtinsa ja odottaa, sillä hän on saanut ajaa tai hän tietää että saa kohta ajaa maantien laidassa ihan niin kovaa kuin sielu sietää. Ne ovat ihan muut kuskit joilla on tarve toteuttaa itseään ja näyttää kykynsä väylillä joilla sellainen meno harvemmin sopii tai silloinkin kun se ei alkuunkaan sovi.

MRe
23.04.2021, 16.21
Mä olen aina ihaillut monien ihmisten kykyä tunnistaa miltei yhdessä vilauksessa ohiajava pyöräilijä nimenomaan maantiepyöräilijäksi. Miten hiivatissa ne pystyvät suorastaan salamannopeasti erottamaan kuka on maantiepyöräilijä, kuka kippurasarvisella ajava työmatkatempokuski, kuka gravelfillaristi jota ei saisi asfalttitien laitaa ajamaan ja valkoista viivaa tuijottamaan vaikka maksettaisiin?
No kuka on maantiepyöräiljä? Eikö maantiepyöräilijä ole samanlainen yleistermi kuin maastopyöräilijäkin? Jälkimmäiseksi tavataan kutsua kaikkia, jotka ajavat esimerkiksi täysjoustovehkeellä riippumatta siitä, ovatko koskaan tai edes havaintohetkellä ajaneet maastossa.

Leewi
23.04.2021, 16.29

Todella olennaista tässä on pyörän tai kuskin luokittelu. Mitä jos se olikin gravelfillaristi mummolta lainatulla maantierassilla? Puhumattakaan gravelpyörästä maantiekumein?

Firlefanz
23.04.2021, 16.36
Maantiepyöräilijä on se jota toiset maantiepyöräilijät tervehtivät kohdatessa. Punkt slut.

Hiukan vakavammin: siksi tyytyisinkin itse kuvaamaan esimerkiksi oman puheenvuoroni herättäneessä kommentissa mainittua pyöräilijää pyöräilijäksi enkä nimenomaan maantiepyöräilijäksi enkä varsinkaan päättelemään siitä että hänen ajotapansa tilanteessa johtui siitä että hän oli maantiepyöräilijä tai vihjaamaan että samaan syyllistyvät ovat yleensä maantiepyöräilijöitä. Tai jotain sellaista.

(En mene vannomaan, syntinen olen varmaan minäkin, mutta muistaakseni en ole kanssapyöräilijöistä avautuessani korostanut tai edes maininnut heidän olleen maastopyöräilijöitä kuin silloin kun he ovat erimerkiksi pölähtäneet polulta tielle suoraan eteeni.)

PS Leewi voi lukea ylläolevan vastauksen ja miettiä miksi hänestä oli oleellista luokitella pyörä ja kuski.

xubu
03.05.2021, 19.11
Kävin kattomassa miten Hämeentien uudet pyöräkaistat toimii. Ei mitään uutta auringon alla, autokaistalla joutuu edelleen ajamaan. Tai onhan siinä jotain uutta, nyt ei dösät mahdu ohittaa, ne varmaan vaan jyrää pyöräilijän yli.

https://i.postimg.cc/t47mb1q7/H-meentien-velokaista-tukittu.jpg

kpyora
13.05.2021, 13.12
^Onkohan se liikennesuunnittelija miettinyt, että annetaan nyt noiden kävelijöiden ja pyöräilijöiden mennä yhtä aikaa, niin autoilijoiden ei tarvitse odottaa niin kauan. Ei ole väliä jos pyöräilijät törmäävät.

Todennäköisesti. Pääosa liikennesuunnitrelijoista ei ymmärrä, että polkupyörä kuuluu kumpipyöräisenä sinne minne autokin.

sianluca
29.05.2021, 07.48
Erilaiset härvelit, jotka toimivat sähköllä yms. muulla apuvoimalla, täyttävät vähitellen kevyen liikenteen väylät (entiset "pyörätiet") Entinen Nokia-insinööri kehitti sähköllä kulkevan polkuauton, johon mahtuu kaksi aikuista ja kauppa*kärryllinen ostoksia - Kotimaa | HS.fi (https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000007993180.html)

JackOja
29.05.2021, 07.54
Erilaiset härvelit, jotka toimivat sähköllä yms. muulla apuvoimalla, täyttävät vähitellen kevyen liikenteen väylät

*****!

Hower
29.05.2021, 08.06
Mikään ei oo niin viisas kuin insinööri...
"Entinen Nokia-insinööri kehitti sähköllä kulkevan polkuauton, johon mahtuu kaksi aikuista ja kauppa*kärryllinen ostoksia
Laitteella saa ajaa pyöräteillä, eikä sillä liikkumiseen tarvita ajokorttia."
https://www.hs.fi/paivanlehti/29052021/art-2000007993180.html
Näitä lisää!
https://imagizer.imageshack.com/v2/269x200q90/r/924/84lEg5.jpg

Sori, tämähän oli jo edellä ^^

MRe
29.05.2021, 08.48
Tuskin noita riesaksi asti tulee. Veikkaan että 9000€ hinta karsii ostajakuntaa. Kun sellaisen istuttavan sähkömopon saa parilla tonnilla.

sianluca
29.05.2021, 09.12
Kertoo kuitenkin jotain suuntauksesta, joka on vallalla "kevyessä liikenteessä" - sähkövoimalla eteenpäin, erilaisien sovellutusten avulla

Puskis
10.06.2021, 16.21
Kaarinassa oli monessa paikassa "korjailtu" suojateitä uuden tieliikennelain mukaiseksi tähän tapaan:

https://i.imgur.com/BU6ljrQ.jpg

Tuleehan tossa toisaalta hidastetöyssy autoilijalle, mut en oikeen silti tykännyt. Jos nuo jyrsityt kohdat paikataan jälkikäteen, niin ei siitä sittenkään hyvää saa.

telipyörä
10.06.2021, 17.30
^ Varovasti saa ajaa, ettei lyö iskarit pohjaan.

vihtis83
10.06.2021, 18.02
^^Toi suojatie on varmasti mukava ylittää rullaluistimilla.

Firlefanz
22.06.2021, 20.15
Uuden Porvoontien kelvillä mopot, etenkään tyttöjen eli nuorten naisten ajamat skootterityyppiset, eivät ole mitenkään harvinaisia eikä ainakaan minulla ole ollut niiden kanssa minkäänlaisia ongelmia. Ajavat nätisti oikealla, omalla puolellaan, ja ohittavat reilusti vasemmalle, yleensä annettuaan ensin äänimerkin.

Tänään sitten oli täysin toisenlainen tapaus. Heti Porvoonväylän ylityksen jälkeen vastaan ajoi sellainen vaalea Vespa, joka ei tietenkään ollut Vespa koska ajoi kelvillä. Se oli jonkin matkaa aikaisemmin ohittanut jalankulkijan ja jäänyt sitten vasemmalle puolelle. Itse tulin hyvää vauhtia enkä ihan oikeaa reunaa, mutta kuitenkin kirkkaasti ja täysin selvästi oikealla eli omalla puolellani. Mitään näköestettähän ei ollut ja kohtaamiseen oli matkaa ja mopomiehellä - kyseessä oli aikuinen mies, parta ja kaikki - väistämiseen takaisin omalle puolelleen aikaa vaikka kuinka.

Tilanne oli siis siltä osin täysin normaali eivätkä minkäänlaiset hälytyskellot alkaneet soida pääni sisällä. Mutta tilanne muuttui nopeasti: pyrin itse noudattamaan hyvää liikennetapaa ja väistin aikailematta aivan oikeaan laitaan. Tässä vaiheessa moposkootterimies ei vielä ollut muuttanut omaa ajolinjaansa, mutta lähestyessäni edelleen hän siirtyikin aivan omaan vasempaan laitaansa eli suoraan eteeni!

Tunnustan olleeni täysin yllättynyt siitä että liikennetapahtuma olikin kehittymässä tällaiseksi! En ollut hidastanut, koska en ollut nähnyt siihen pienintäkään aihetta. Eli en ikimaailmassa olisi osannut kuvitella että moposkootterimiehen ajatustyön tuloksena voisi olla päätös ajaa vasemmalle, vieläpä sen jälkeen kun vastaantuleva pyöräiljä oli jo siirtynyt oikealle!

En oikein voinut väistää keskemmällekään, koska ei ollut mitään takuita etteivätkö ajatukset moposkootterimiehen valkoisen kypärän takana kehittyisi hetkessä siihen suuntaan että hänkin väistäisi viime hetkellä keskemmälle, joten jarrutin sen minkä pystyin pilaamatta renkaitani ja väistin vielä lisää oikealle eli nurmikon puolelle.

Yhteentörmäykseltä vältyttiin. Se on tietenkin pääasia. En kuitenkaan osannut olla kiroamatta niin pahaan ääneen kuin mitä minusta lähti ja huutamalla vielä perään "Oikea ja vasen! Höger och vänster!". Tunteeni kävivät kuumana vielä Söderkullan kiertoliittymässä, mutta siinä sitten edellä ajavan auton perään kiihdyttäen ja tietysti sivuilleen katsomatta ja/tai väistämisvelvollisuuttaan noudattamatta ajanut idiootti hieman paradoksaalisesti rauhoitti mielen. Ilmeisesti siksi että se oli kuitenkin vain perustuttua ja arkinormaalilla tavalla idioottimaista ja/tai törkeää liikennekäyttäytymistä...

003
23.06.2021, 15.17
Espoossa melkein kaikissa kadunylityksissä on joku kanttikivi tai muu pomppu. Eikö noista pitäisi olla varoituskyltti ja max. 30kmh rajoitus?

Krabba
24.06.2021, 10.00
Espoossa melkein kaikissa kadunylityksissä on joku kanttikivi tai muu pomppu. Eikö noista pitäisi olla varoituskyltti ja max. 30kmh rajoitus?Onneksi myös Espoossa ollaan vihdoin tajuttu ettei kanttari sovi fillareille.

telipyörä
24.06.2021, 10.05
Joku tämmöinen:
https://is.mediadelivery.fi/img/320/5dd02d63e7484ff7bc5c10099c52b346.jpg.webp

heeman
01.07.2021, 16.12
Kuka tunnustaa olevansa Helsingin pitäjän kirkonkylän banaaninkuorien kylväjä. Joku aamuisin nauttii banaanin ja tiputtaa kuoret keskelle klv:iä, mäkkärille päin taitaa olla neljät eri maatumisvaiheessa olevat jämät näytillä. Ei luulisi olevan mahdotonta vipata niitä edes puoli metriä heinikkoon. Pidetään baanat siistinä.

jones mäkinen
01.07.2021, 17.03
Palojoelta illalla tiistaina kun ajoin kotiinpäin (Hki:iin päin), niin tiellä oli halko aika lailla juuri ajolinjalla. Tiedä sitten jos joku protestoi kisoja, ja laittoi halon tielle, että joku voisi siihen kompastua. Oli siinä ensimmäisessä isossa alamäessä Palojoelta lähdettäessä, ja vielä sivuttain, onneksi näin ajoissa niin ei mitään käynyt.

Arosusi
01.07.2021, 17.40
Kuka tunnustaa olevansa Helsingin pitäjän kirkonkylän banaaninkuorien kylväjä. Joku aamuisin nauttii banaanin ja tiputtaa kuoret keskelle klv:iä, mäkkärille päin taitaa olla neljät eri maatumisvaiheessa olevat jämät näytillä. Ei luulisi olevan mahdotonta vipata niitä edes puoli metriä heinikkoon. Pidetään baanat siistinä.

Tuota olen muuallakin ihmetellyt. Treenatkaa niitä käsien ojentajia myös että jaksatte heittää maatuvat roskat heinikkoon!!!

korhone
01.07.2021, 18.21
Eilen aamulla Savilahdella oli varmaan joku asfaltin kuorimisoperaatio aluillaan. Siinä keskellä kevyen liikenteen väylää seisoi kaivinkone, kuorma-auto ja jokseenkin tuskaisen oloinen työmies, kun siitä kaivurin viereen jätetystä metrin rakosesta puski kävelijää ja pyöräilijää jatkuvasti molempiin suuntiin. Liekö päässeet koskaan aloittamaan, kun minkäänlaista kiertotietä siihen ei oltu väsätty, eikä oikeastaan mahdu väsäämäänkään, ellei sitten ohjaa jonnekin Novapoliksen toimistokompleksin pihalle pyörimään. Sitten muutaman sadan metrin päässä yliopiston kohdalla työmaa-aidan takaa käsin jollain kaivinkoneeseen tms. kiinnitetyllä harja(?)hässäkällä hinkattiin koko kelvin leveydeltä. Mutta pääseehän siitä aina nurmikon kautta ohi. Tällä hetkellä pyrin kyllä koko aluetta välttelemään, on se sellainen viritys.

Marsusram
06.07.2021, 16.09
Eilen Pasilassa tuli pyöräteiden risteyksessä kulman takaa Alepa -fillaristi väärää puolta.
Onnettomuudelta vältyttiin, vaikka jarruttaessani ja väistäessäni reunaan oikealle hemmo (aikuinen) vaan väistää samaan laitaan.
Kyselin minkä puoleinen liikenne Suomessa on, mutta ei osannut vastata. Kysyi vaan että onko niin vaikeata ajaa hetki vasemmalla.
Oli siis ihan jalankulkijan säännöillä liikkeellä. Valistukseni pyöräilysäännöistä meni ihan hukkaan.
Darwin-palkintoa saa kyllä muuten yrittää, kunhan ei muuita vaaranna.
Kai kaupunkifillarin käyttöehdot on joutunut lukematta tai ymmärtämättä kuittaamaan: "Käyttäjän on noudatettava kulloinkin voimassa olevia liikennesääntöjä."

MRe
06.07.2021, 17.33
Eilen Kulosaaren pyöräkadulla mun edellä meni viisi aikuista ja yksi 4-5 vuotias lapsi pyörillä keskustan suuntaan. Pyöräkadun alussa yksi aikuisista siirtyi jalkakäytävälle ja totesi muille, että kai tässä voi ajaa. En jäänyt tällä kertaa ohjeistamaan, mutta onhan tuo ehkä pienen lapsen kanssa vähän kuumottava paikka tuo pyöräkatu, kun siellä ajetaan autojen joukossa.

Hetkeä myöhemmin minut ohitti bemari voimakkaasti kiihdyttäen. Mulla oli alamäessä nopeutta ehkä vajaa 30. Ohittaminenhan on toki sallittu.

korhone
07.07.2021, 12.10
Eilen aamulla Savilahdella oli varmaan joku asfaltin kuorimisoperaatio aluillaan. Siinä keskellä kevyen liikenteen väylää seisoi kaivinkone, kuorma-auto ja jokseenkin tuskaisen oloinen työmies, kun siitä kaivurin viereen jätetystä metrin rakosesta puski kävelijää ja pyöräilijää jatkuvasti molempiin suuntiin. Liekö päässeet koskaan aloittamaan, kun minkäänlaista kiertotietä siihen ei oltu väsätty, eikä oikeastaan mahdu väsäämäänkään, ellei sitten ohjaa jonnekin Novapoliksen toimistokompleksin pihalle pyörimään.
Itse itselleni vastaten, kuorittu oli ja kiertotie oli hoidettu kippaamalla aidan viereen nurmikolle soraa n. 0,5-2 metrin leveydeltä. Aika perseestä, varsinkin ruuhkaisempaan aikaan. Iltakympin jälkeen ei tullut kuin puolenkymmentä ihmistä vastaan.

MRe
07.07.2021, 14.41
Eilen Kulosaaren pyöräkadulla mun edellä meni viisi aikuista ja yksi 4-5 vuotias lapsi pyörillä keskustan suuntaan. Pyöräkadun alussa yksi aikuisista siirtyi jalkakäytävälle ja totesi muille, että kai tässä voi ajaa. En jäänyt tällä kertaa ohjeistamaan, mutta onhan tuo ehkä pienen lapsen kanssa vähän kuumottava paikka tuo pyöräkatu, kun siellä ajetaan autojen joukossa.

Hetkeä myöhemmin minut ohitti bemari voimakkaasti kiihdyttäen. Mulla oli alamäessä nopeutta ehkä vajaa 30. Ohittaminenhan on toki sallittu.

Myös itselleni vastaten: tänään sitten siellä ajoi parikymppinen jannu jalkakäytävällä vasten liikenteen suuntaa… tosin ei kai jalkakäytävillä ajosuuntia olekaan, kun ei saisi ajaa lainkaan.

Hetkeä myöhemmin neitokainen alepa-fillarilla yritti teloa lenkkeilijän, kun ei osannut päättää tai indikoida, että mistä haluaa ajaa.

Kaupunkipyörät ovat ilahduttavasti lisänneet pyöräilijöiden määrää, mutta samalla liikennesäännöt tuntevien pyöräilijöiden suhteellinen osuus on laskenut. Mikä kai oli odotettavissakin.

Arosusi
07.07.2021, 16.03

Ohittaa saa muttei ajaa ylinopeutta, 30 rajoitus.

Kun tällähetkellä ramppi Kipparlahden silmukasta Itäväylän alituksen jälkeen on suljettu eikä siitä pysty kääntymään keskustaan päin Itäväylälle niin se on todennäköisesti lisännyt autoja tuossa kohtaa. Normaalisti ruuhka-aikojen ulkopuolella tuossa ei ole paljon liikennettä.

PS Tuosta ajettu pyörällä ja autolla. Ihan ok.

El-Carpaso
07.07.2021, 16.28
PK-seudulla on niin vaikea ajaa fillarilla, etten yhtään ihmettele porukan ajelevan missä sattuu ja miten sattuu. Jos väylien opasteet / logiikka muistuttavat Dali-maalauksia ja kaupunki pyrkii väyläratkaisuillaan lähinnä estämään muiden kuin täysjoustoläskien käytön, niin vaikea se on vaatia erinomaista käytöstä pyöräilijöiltä.

Kokeilin tuossa kuukausi sitten fillarointia helsingin halki taas pitkästä aikaa. Sen jälkeen totesin, että vaikka mulla tulisi kehä ykkösellä fillaristi vastaan väärää puolta ajaen, se silti olisi todennäköisesti oikeammassa / paremmassa paikassa, kuin helsingin pyöräväylillä.

MRe
07.07.2021, 17.04
^mä en ehkä kärjistäisi noin pahasti. Että täysjoustoläski. Jo täysjäykällä, missä 4,4” JJ:t meno sujuu mukavasti. Verrattuna tämänpäiväiseen gräveliin.

Ja nämä yksisuuntaiset pyörätiet on belsepuupista, jos ei halua mennä sinne, mihin liikennesuunnittelija on -60 -luvulla ajatellut kaikkien menevän. Telakkakatu pilattu täysin verrattuna vanhaan, eikä se Larun siltakaan toimi sen paremmin…

Firlefanz
07.07.2021, 17.06
^^ Totta toinen puoli. Ajamisesta tulee sujuvaa ja tietyin varauksin mukavaa ja tietyin edellytyksin joskus jopa oikein mukavaakin vasta kun ei tarvitse seurata opasteita eikä joudu niin sanottujen tilapäisten liikennejärjestelyjen yllättämäksi, mutta olen silti vakuuttunut siitä että PK-seudun erityisolosuhteet ovat yksi syy siihen miksi gravel-fillarit ovat nousseet nopeasti varsin suureen suosioon.

Sellaisella ajaessa suhtautuu yleensä lähtökohtaisesti myönteisemmin kaikenlaiseen olosuhdevaihteluun ja kun suunnittelee reittinsä mahdollisimman pitkälti erinomaista ulkoilutieverkostoa käyttäen, välttyy monelta stressitekijältä.

nikobiker
07.07.2021, 17.36
^^ Totta toinen puoli. Ajamisesta tulee sujuvaa ja tietyin varauksin mukavaa ja tietyin edellytyksin joskus jopa oikein mukavaakin vasta kun ei tarvitse seurata opasteita eikä joudu niin sanottujen tilapäisten liikennejärjestelyjen yllättämäksi, mutta olen silti vakuuttunut siitä että PK-seudun erityisolosuhteet ovat yksi syy siihen miksi gravel-fillarit ovat nousseet nopeasti varsin suureen suosioon.

Sellaisella ajaessa suhtautuu yleensä lähtökohtaisesti myönteisemmin kaikenlaiseen olosuhdevaihteluun ja kun suunnittelee reittinsä mahdollisimman pitkälti erinomaista ulkoilutieverkostoa käyttäen, välttyy monelta stressitekijältä.

Komppia tälle. Esim. melkein missä tahansa päin Espoota pyöräteillä pyöräily on kohtuullisen hanurista, kun taas ulkoiluväylien osalta Espoo on lähes taivas. Monin paikoin on kuin maalla ajelisi, vaikka ollaan vielä Kehä-III:n sisäpuolella. Noita soraväyliä pitkin kun vielä pääsee melkein mistä tahansa minne tahansa.

_ava_
20.07.2021, 20.33
Hei vaan sinä kangasalalainen isäntä sillä harmaalla pakettiautollasi. Harmi, etten rekkaria huomannut ottaa ylös, lähestyn nyt tätä kautta. Tiedä vaikka foorumia lukisit.

Kiertoliittymästä poistuva (auto) väistää sitä ylittävää liikennettä, siis kävelijöitä ja pyöräilijöitäkin. Luulisi tuon jo sen reilun kymmenen vuoden aikana oppivan hitaampikin isäntä. Turhaan siis keskisormeasi esittelit ohitettuasi minut. Saattoi toki vähän harmittaa, kun jouduit jarrupojinta käyttämään?

Muuten illan lenkki olikin sitä samaa kuraa kuin aina ennenkin kevyen liikenteen väylällä. Häröilevää nuorisojoukkoa, pariskuntia rinta rinnan peittämässä koko kelvi ja suojateille pysähtyneitä autoilijoita.

_ava_
20.07.2021, 20.35
Hei vaan sinä kangasalalainen isäntä sillä harmaalla pakettiautollasi. Harmi, etten rekkaria huomannut ottaa ylös, lähestyn nyt tätä kautta. Tiedä vaikka foorumia lukisit. Huomasit varmaan, mitä siinä S-marketin kiertoliittymässä tapahtui?

Kiertoliittymästä poistuva (auto) väistää sitä ylittävää liikennettä, siis kävelijöitä ja pyöräilijöitäkin. Luulisi tuon jo sen reilun kymmenen vuoden aikana oppivan hitaampikin isäntä. Turhaan siis keskisormeasi esittelit ohitettuasi minut. Saattoi toki vähän harmittaa, kun jouduit jarrupojinta käyttämään?

Muuten illan lenkki olikin sitä samaa kuraa kuin aina ennenkin kevyen liikenteen väylällä. Häröilevää nuorisojoukkoa, pariskuntia rinta rinnan peittämässä koko kelvi ja suojateille pysähtyneitä autoilijoita.

MRe
21.07.2021, 09.38
FB:stä poimittua:

”Hei sinä (liian) kireissä pyöräilyhousuissa polkeva vanhempi herrasmies, jonka reitille äsken satuimme 1,5-vuotiaan, pyöräilyä vasta harjoittelevan tyttäreni kanssa. Seuraavalla kerralla suosittelen lämpimästi soittamaan kelloa jotta osaamme väistää reitiltäsi. Ja vaikka emme silloinkaan väistäisi, ei se oikeuta sinua potkaisemaan lasta kohti samalla kusipäätä huutaen. [emoji849] Muillekin pienille liikennesääntöjä vasta harjoittelevien vanhemmille tiedoksi, kannattaa katsoa tarkkaan ympärilleen. Tämä ikävä kohtaaminen tapahtui Tanotorventien viereisen alikulkutunnelin luona.

Jos päivitys tavoittaa kyseisen pyöräilijän, keskustelen mielelläni kanssasi liikennesäännöistä ja yleisistä käytöstavoista.”

Mikään, ei mikään oikeuta a) huutamaan eikä erityisesti b) potkaisemaan etenkään lasta, mutta itse aina aika ajoin toivoisin, että vanhemmat opettaisivat lapsiaan ajamaan jossain muualla kuin kelvillä. Ja jos se ei ole mahdollista, niin todella seuraisivat että mitä kelvillä tapahtuu sen sijaan että kuvaavat söpöä videota faceen.

Ja ei, en tiedä mitä tässä on tapahtunut ja kuka on tehnyt mitäkin, mutta välillä tuntuu, että osa vanhemmista jättää lapsen seuraamisen ja lapsen turvallisuudesta huolehtimisen muiden huoleksi.

Fuuga
21.07.2021, 09.59
Mun mielestä lasten pitää voida saada harjoitella liikenteessä ajamista ja kelvillä se onnistuu parhaiten.

Itselleni lapsi kelvillä on aina liikkuva varoitusmerkki ja heidän kohdallaan otetaan hyvissä ajoin vauhti pois, annetaan joku äänimerkki ja väistetään kunnolla.

Tämä siksi että kun tuota jälkipolvea itsellä on ja tietää ettei muun liikenteen huomioimisen opettelu käy kotipihassa.

Tätä asennetta kyllä toivoisin muiltakin liikkujilta. Alkaako meillä k**ipäisten liikkujien esimerkkiin perustuva käytännön koulutus jo pienenä?

--
Murphy elää!

Firlefanz
21.07.2021, 11.49
Tämä(kin) on aihe josta keskustelu on mahdotonta. Ei ainakaan kannata sanallakaan arvostella pienten lasten vanhempien toimia tai rohjeta huomauttaa että toisinkin voisi toimia.

Ei, vaikka erikseen mainitsisi pitävänsä kyseistä pyöräilijää täydellisenä kusipäänä ja patologisena tapauksena, vakuuttaisi ettei mitenkään pysty kuvittelemaan yhdenkään tuntemansa pyöräilijän ajavan ja käyttäytyvän noin, kertoisi että itse ottaa lasten kohdalla hyvissä ajoin vauhdin pois, odottaa kaikessa rauhassa sopivaa ohitushetkeä ja väistää silloinkin reilusti kiertäen ja lisäisi että toisin toimivalla on aivan varmasti muitakin ja suurempia ongelmia kuin kireät ajohousut.

Tyydyn sanomaan etteivät pienet pyöräilijät minun kelvi- tai ulkoilutieajamisiani haittaa tai häiritse, mutta aina välillä joudun olemaan pitkälti samaa mieltä kuin MRe:kin.

F. Kotlerburg
21.07.2021, 12.05
Ne on nää 50+v spandexpelet, joiden pallit on surkastuneet ja testotasot laskeneet normaaliakin enemmän. Samat apinat raivoaa talvella ladulla hiihtämistä opetteleville lapsille. En tiedä missä sitä lasta sitten pitäisi opettaa pyöräilemään, jos ei kelvillä? Umpimetsässä?

Pitää olla kyllä täydellinen kusipää jos tuossa tilanteessa yhtään pyöräilijää puolustelee.

Fuugan kanssa täysin samaa mieltä.

Fuuga
21.07.2021, 12.13
Ne on nää 50+v spandexpelet, joiden pallit on surkastuneet ja testotasot laskeneet normaaliakin...

Outch [emoji6][emoji39]

Juu, on tuo monitahoinen kysymys toki missä menee vanhemman ja missä pyöräilijän vastuu, mutta kun lain laatijan lähtökohta ylipäätään pyöräilijöiden ja jalankulun suhteen on se, ettei niitä tehdäkseen tarvitse olla tutkintoja tms. lankeaa mielestäni vastuu aina osaavammalle puolelle l. ainakin meidän tapauksessa meille.

--
Murphy elää!

Firlefanz
21.07.2021, 13.09
Ne on nää 50+v spandexpelet, joiden pallit on surkastuneet ja testotasot laskeneet normaaliakin enemmän. Samat apinat raivoaa talvella ladulla hiihtämistä opetteleville lapsille. En tiedä missä sitä lasta sitten pitäisi opettaa pyöräilemään, jos ei kelvillä? Umpimetsässä?

Pitää olla kyllä täydellinen kusipää jos tuossa tilanteessa yhtään pyöräilijää puolustelee.

Vahinko ettei meillä ole kuvaa kyseisestä pyöräilijästä, ainoastaan kuvaus liian tiukoista ajohousuista - joka sekin voi olla (a) puhtaasti kuvaannollinen tai (b) stereotypian synnyttämä väärä muistikuva. Nyt meistä jokainen voi tehdä hänestä haluamansa pyöräilijäryhmän edustajan.

Olisin valmis lyömään Kotlerburgin kanssa vetoa siitä että tyyppi ajoi jäykkäperäisellä maastopyörällä! Ja siitä ettei hänellä edes ollut maantiepyöräilijöiden käyttämiä lycrahousuja!

Voisin olla Kotlerburgin kanssa täysin samaa mieltä siitä että pitää olla täydellinen kusipää jos jne - mutta en näe siinä oikein mitään mieltä, koska eihän täällä kukaan ole pyöräilijää yhtään puolustellut ja minun on täysin mahdoton kuvitella että kukaan tulisi sitä tänne tekemään tai että kukaan tuntemani lycra-asuun sonnustautuva fillaristi sitä muuallakaan tekisi.

Toisin sanoen: sehän on niin selvä asia ettei sitä tarvitse sanoa!

Mutta aivan kuin koiranulkoiluttaja voi olla fiksu tai vähemmän fiksu tai jos asian ilmaisee toisin: on vaikea olla toivomatta että hän todellakin ulkoiluttaisi koiraansa jossain muualla - vaikkapa umpimetsässä - niin samalla lailla voi olla äitejä ja lapsia joiden toivoisi ensiksi kypsyvän, kehittyvän ja harjaantuvan jossain muualla ennen kuin opettelua ja harjoittelua jatketaan kelvillä.

No, tulipahan ilmottauduttua tavanomaista surkastuneempien pallien omistajien kerhoon. Onneksi en sentään ole siellä yksin.

Votkins
21.07.2021, 14.51

Pointti hyvä, mutta herää kysymys, että onko se raivo samanlaista, kuin tämä sinun kirjoittelusi täällä?

ebike-harrastelija
21.07.2021, 15.50
Pointti hyvä, mutta herää kysymys, että onko se raivo samanlaista, kuin tämä sinun kirjoittelusi täällä?Kyllä tuosta raivon sijaan taisi paistaa rivien välistä sellainen epätoivonsekainen parahdus. Missä muualla ne pienet opettelisi ajamaan muun liikenteen mukana kuin juuri siellä, missä me muutkin liikutaan? Täytyy olla korvien välissä vikaa, jos kokee ne ekoja askeleitaan pyörän selässä opettelevat häiritseviksi.

Tulee taas minunkin mieleen se Youtubeen ladattu Villi kortti / Työmatkapyöräily -video, kun spandex-sukkahoususankari yrittää tehdä urotekoja...

Lähetetty jonkun tutun Tapatalkilla

F. Kotlerburg
21.07.2021, 15.53
Pointti hyvä, mutta herää kysymys, että onko se raivo samanlaista, kuin tämä sinun kirjoittelusi täällä?
Ei ole yhtään raivoa tuossa kuin ehkä pääsi sisällä.

Kieltämättä huonosti käyttäytyvät pyöräilijät ärsyttää, koska se luo sitä vastakkainasettelua ja spandexvihaa, jonka sitten joku nero päättää "kostaa" satunnaiselle pyöräilijälle ajamalla autolla liian läheltä tai jollain muulla älynväläyksellä.

Arosusi
21.07.2021, 17.02
Mielenkiintoista spekulointia mutta tästäkään tapauksesta ei todellisuudessa tiedetä oikein mitään. Meillä on yksi fb kirjoitus mutta todistaako se mitään.
Onko ko tapahtumaa tapahtunut?
Onko pyöräilijällä ollut kireät vaatteet?
Onko pyöräilijä irrottanut klossin mikä näyttää potkulta?
Onko kiroillut itselleen kun ollut huolimaton?
1,5v opettelee pyöräilyä?
JNE

Jottei jäisi epäselväksi niin jos joku tuolla tavalla käyttäytyy niin onhan se BERSEESTÄ.

LAPSEN PÄÄLLE EI VOI AJAA.
Kun tuon ottaa ohjenuoraksi, sovittaa tilannenopeuden sen mukaan, huomioi että lapsi voi tehdä yllättäviä sivuttaisliikkeitä niin ei joudu edes läheltä piti tilanteisiin.

Autokoulussa käydään parkkipaikalla tai suljetulla alueella ensin harjoittelemassa (ainakin ennen) auton käsittelyä ja vasta sitten siirrytään muun liikenteen sekään. Suositeltavaa myös lapsien kohdalla.

MRe
21.07.2021, 17.13
Käsittääkseni en missään kohtaa todennut, että pyöräilijän väitetty käyttäytyminen olisi ok tai mitenkään puolusteltavissa. Toteaisin vain sitä, että vastuu lapsen turvallisuudesta on ensisijaisesti vanhemmilla. 1,5v lapsella se ei voi olle, eikä sitä voi myöskään täysin sälyttää muille. Itse en olisi vienyt, enkä ole vienyt, lastani 1,5v iässä opettelemaan kelville, vaan perusteet opeteltiin muualla. Voidaan myös miettiä, mikä on 1,5v lapsen vastaanottokyky liikenteen seassa. Seuraavaksi kai piltti laitetaan opettelemaan suojatien ylittämistä omin päin.

Liian paljon tuolla näkee sitä, että lapset höntyilevät edes takaisin kelviä tai ulkoilureittiä ja vanhempi on keskittynyt somettamiseen. Mun mielestä se ei ole ok, joidenkin mielestä ilmeisesti on.

No, määritelmän mukaan mulla onkin pallit surkastuneet, mutta eikö se nimenomaan aiheuta testosteronin laskua, joten meidän luulisi olevan liikenteessä rauhallisempia kuin ne t-höyryissään puhkuvat sonnit.

Firlefanz
21.07.2021, 17.26
Mielenkiintoista spekulointia mutta tästäkään tapauksesta ei todellisuudessa tiedetä oikein mitään. Meillä on yksi fb kirjoitus mutta todistaako se mitään.
Onko ko tapahtumaa tapahtunut?

Minulla ei ollut riittävää siviilirohkeutta tuoda esille mahdollisuutta että kyseessä on täysin keksitty juttu, jonka kirjoittajan ainoa tarkoitus on saada haluamanlaistaan huomiota, kommentteja ja tykkäämisiä. (Sellaisia ihmisiä meillä on aina ollut keskuudessamme eivätkä he ole nykyisenä some-aikana ainakaan vähentyneet.)

Firlefanz
21.07.2021, 17.35
Tulee taas minunkin mieleen se Youtubeen ladattu Villi kortti / Työmatkapyöräily -video, kun spandex-sukkahoususankari yrittää tehdä urotekoja...

Minun mieleeni se ei ymmärrettävistä syistä tullut - eikä siis ainoastaan siksi että en viitsi typeriä sketsejä katsoa.

Mutta toivon että huvittuisit yhtä suuresti myös sketsistä jossa rennon löysiin vaatteisiin pukeutunut mukavan pystyssä asennossa päivättäistä työmatkaansa sähköpyörällään hikoilematta ajava sankari aiheuttaisi täysin ennakoimattomalla ja liikennesääntöjen vastaisella ajotavallaan sarjan onnettomuuksia joita hän ei hyväntuulisena ajaessaan edes huomaisi ja kokisi sen vuoksi ajaneensa työmatkansa jälleen kerran erinomaisen mallikelpoisesti ja tavalla josta kaikkien - ja erityisesti niiden tiukkapöksyisten sukkahousupellejen tulisi ottaa - oppia.

Oatmeal Stout
21.07.2021, 17.43
Hei vaan sinä kangasalalainen isäntä sillä harmaalla pakettiautollasi. Harmi, etten rekkaria huomannut ottaa ylös, lähestyn nyt tätä kautta. Tiedä vaikka foorumia lukisit. Huomasit varmaan, mitä siinä S-marketin kiertoliittymässä tapahtui?

Minä olen ymmärtänyt kiertoliittymät sellaisiksi, ettei niitä ole tarkoitus ylittää mää-ajoneuvoilla.
Väistämisvelvollisuuden luulin kohdistuvan liittymään tulevien ja sieltä lähtevien osalta kiertoliittymässä ajaviin.

ebike-harrastelija
21.07.2021, 17.54
Minun mieleeni se ei ymmärrettävistä syistä tullut - eikä siis ainoastaan siksi että en viitsi typeriä sketsejä katsoa.

Mutta toivon että huvittuisit yhtä suuresti myös sketsistä jossa rennon löysiin vaatteisiin pukeutunut mukavan pystyssä asennossa päivättäistä työmatkaansa sähköpyörällään hikoilematta ajava sankari aiheuttaisi täysin ennakoimattomalla ja liikennesääntöjen vastaisella ajotavallaan sarjan onnettomuuksia joita hän ei hyväntuulisena ajaessaan edes huomaisi ja kokisi sen vuoksi ajaneensa työmatkansa jälleen kerran erinomaisen mallikelpoisesti ja tavalla josta kaikkien - ja erityisesti niiden tiukkapöksyisten sukkahousupellejen tulisi ottaa - oppia.No nyt on kyllä mennyt jollain tunteisiin... [emoji1][emoji1][emoji1]

Firlefanz
21.07.2021, 18.11
Olen sanonut sen joskus ennenkin, mutta joudun näemmä toteamaan sen uudelleen: vain imbesilli kuvittelee tietävänsä foorumikommentin luettuaan että jonkin on täytynyt "mennä tunteisiin".

Jos et todellakaan kyennyt lukemaan kommentiani ilman täydellistä varmuutta mielentilasta jossa sen kirjoitin tai siitä mikä pani sen minut kirjoittamaan. voi sinulla olla aihetta kysyä itseltäsi mistä tiedät milloin jokin asia menee sinulla tunteisiin.

IJa
21.07.2021, 18.13
Ne on nää 50+v spandexpelet.

Onks noi niitä iäkkäitä potkupalloilijoita vaiko mitä pelejä?

Ja jos testotasot on laskenut niin ei ne äkäsiä oo, nuoret kollit testohuumassa on toinen asia.

Nixuu
21.07.2021, 19.15
Olisin valmis lyömään Kotlerburgin kanssa vetoa siitä että tyyppi ajoi jäykkäperäisellä maastopyörällä! Ja siitä ettei hänellä edes ollut maantiepyöräilijöiden käyttämiä lycrahousuja!

Minä taas väitän, että maastopyöräilijät ottavat muut ihmiset huomioon parhaiten. Niin maastossa kuin yleisillä paikoilla liikuttaessa. He kiittävät jos / kun heitä väistetään kapeilla poluilla. Tai vaihtoehtoisesti väistävät itse syrjään. Maanteiden varsilla ajaessa (siirtymäajoa) taas yleensä huomioivat hyvin takana tulevat autoilijat ja hitaampina väistävät tien sivuun / pysäkille jne. Toisin kun nämä lycraohjukset. Kelveillä väistetään ihmisiä ja hidastetaan pienten lasten kohdalla.

Sosiaalisessa mediassa suurin valitus pyörälijöitä kohtaan on melkeinpä aina maantiepyörälijöitä, alepa fillaristeja ja muita sunnuntaisuhaajia koskevaa. Ja esim. suurin osa fb ryhmän "Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä" aloituksista on jostain näistä edellämainituista. Ei melkein koskaan maastopyöräilijöistä.

Firlefanz
21.07.2021, 20.04
Vedonlyöntiehdotukseni tein tietenkin vain siksi että halusin huomauttaa ettei Kotlerburgin varmuudelle ollut kovin kummoisia perusteita. Olen kyllä nähnyt maastopyörällä ajettavan niin ulkoilutiellä kuin kelvilläkin tavalla jolla en itse edes kehtaisi ajaa, mutta en minä sen perusteella rupea päättelemään yhtään mitään siitä millaisella fillaristilla kerrottu kusipää on ollut liikkeellä. Enkä ole pitänyt mainittuja kuskeja tyypillisinä maastopyöräilijöinä, sillä eivät he ole edustaneet kuin itseään.

"Toisin kuin nämä lycraohjukset." Tässä kohtaa on joko ruvettava hohottamaan tai todettava että keskustelua ei kannata mokoman kanssa jatkaa.

Olen joskus nähnyt miten useamman auton jono etenee tavattoman hitaasti ajoradalla polkevan pyöräilijän takana ja tietysti ihmetellyt miten ei ole lähdetty ohituksiin eikä edes soitettu torvea enkä ole keksinyt muuta syytä kuin että pyöräilijä on ollut "tavallisissa" vaatteissa ja ajanut "tavallisella" fillarilla. Sillä jos on "lycraohjuksen" näköinen. ei auta vaikka ajaisi sen 5 km/h päälle nopeusrajoituksen, ohi tullaan, töötätään ja näytetään sormella kelvin suuntaan.

Eli tarvitaan valmis "viholliskuva" johon sitten todellinen pyöräilijä, oikeasti elävä ihminen, sovitetaan ja oikeutetaan sillä oma käyttäytyminen.

Olen ollut ymmärtävinäni että maastopyöräilijöillä voi olla poluilla sama juttu: on olemassa valmis kuva fillaristeista jotka pakottavat toiset varomaan ja väistämään?

PS Tähän voisi lisätä jonkun huomautuksen siitä ettei somessa juuri koskaan valiteta poluilla kohdatuista gravel- tai cyclofillaristeista, vaikka heitäkin niillä on; heidänkin mahdolliset syntinsä taitavat mennä maastopsyöräilijöiden tilille? Mutta en lisää, koska tiedän että joku todella uskoo minun yrittävän todistaa jotakin...

F. Kotlerburg
21.07.2021, 20.21
Vedonlyöntiehdotukseni tein tietenkin vain siksi että halusin huomauttaa ettei Kotlerburgin varmuudelle ollut kovin kummoisia perusteita.Ei omallesikaan. Vetoakin voidaan lyödä ja vedonehdottajalla todistustaakka.

Singer
21.07.2021, 20.57
en tiedä olisko tämä avautumista tiellä vai kevlillä, mutta hidastan tarpeen tullen maantiefillaristinkin kohdalla, jos ei pääse ohi turvallisesti. Tuleeko jonoa taakse? varsin mahdollista ja niiden mieli pahoittuu, kun menettää ehkä minuutin.
viime reissullakin jouduin nostaan kaasupoljinta hetkeksi..ihan kaameeta ;)

itse asiaan lapsi-asiassa: Ottaa päähänmuutamien vanhempien mentaliteetti: "minun lapseni saa tehdä mitä tahansa missä tahansa, koska se on minun lapseni ja siihenhän muilla ei ole mitään sanomista, mitä minun lapseni tekee. Jos lapselleni sanotaan jotain saati edes hätätapauksessa kosketaan, niin minä hakkaan tai Tapan sen paskiaisen heti". ne on myös viattomia mitä tahansa tekeekään, vika on muissa.
tiedän parikin tuolla mentaliteetilla olevaa.
Kaikesta huolimatta en ala kouluttamaan lapsia, tosin en reagoi myöskään mikäli näen lapsen vain satuttavan mahdollisesti itseään, enhän minä saa pääsääntöisesti sekaantua toisten lapseen.

ps. en omaa vieläkään yhtään omaa, luojan kiitos siitä (mikäli sattuu olemaan :P )

WECLIMITS
22.07.2021, 14.08
Tästä(kin) keskustelusta tulee mieleeni Firlefanzin aksioomaksi nimeämäni sääntö: 1) maantiepyöräilijä ei mokaa. 2) kun maantiepyöräilijä mokaa, hän ei sillä hetkellä ole maantiepyöräilijä, jolloin kohta yksi pätee.

Pahoittelut off-topicista

Fuuga
22.07.2021, 14.15
Minä taas väitän, että maastopyöräilijät ottavat muut ihmiset huomioon parhaiten. Niin maastossa kuin yleisillä paikoilla liikuttaessa. He kiittävät jos / kun heitä väistetään kapeilla poluilla. Tai vaihtoehtoisesti väistävät itse syrjään. Maanteiden varsilla ajaessa (siirtymäajoa) taas yleensä huomioivat hyvin takana tulevat autoilijat ja hitaampina väistävät tien sivuun / pysäkille jne. Toisin kun nämä lycraohjukset. Kelveillä väistetään ihmisiä ja hidastetaan pienten lasten kohdalla.

Mä luulen että tämä on vääristynyt analyysi siltä pohjalta että maastopyöräilijöiden kohtaamiset ovat harvemmassa eivätkä ylitä uutiskynnystä. Huonosti käyttäytyviä ja/tai ajattelemattomia on siinäkin ryhmässä.

--
Murphy elää!

telipyörä
22.07.2021, 14.33
Ei haittaa liikenteelle Kevyen liikenteen väylä suljettu/kavennettu

Kevyt liikenne ei ole liikennettä.

Firlefanz
22.07.2021, 15.03
Tästä(kin) keskustelusta tulee mieleeni Firlefanzin aksioomaksi nimeämäni sääntö: 1) maantiepyöräilijä ei mokaa. 2) kun maantiepyöräilijä mokaa, hän ei sillä hetkellä ole maantiepyöräilijä, jolloin kohta yksi pätee.

Pahoittelut off-topicista

Mun aksioomani oli, sikäli kuin se ketään kiinnostaa, että kun joku pyöräilijä mokaa, se on lähtökohtaisesti aina spandexpelle, succishomo, lycraohjus tai muu maantiepyöräilijä. Toisin sanoen tunnistukseen riittää se että fillarissa on droppitanko, fillaristin ajohousut eivät lepata, ajopaidassa tai -takissa on kirkkaita värejä tai mainoksia tjms. Eli kenestä tahansa pyöräilijästä, sellaisestakin joka ei eläessään ole maantiepyörällä ajanut, tulee maantiepyöräilijä pelkästään sillä että joku dorka on hänet sellaisena nähnyt.

Pahoittelut siitä että yksinkertaisia asioita joutuu juurta jaksain ja useaan kertaan selittämään.

ebike-harrastelija
22.07.2021, 15.29
Mun aksioomani oli, sikäli kuin se ketään kiinnostaa, että kun joku pyöräilijä mokaa, se on lähtökohtaisesti aina spandexpelle, succishomo, lycraohjus tai muu maantiepyöräilijä. Toisin sanoen tunnistukseen riittää se että fillarissa on droppitanko, fillaristin ajohousut eivät lepata, ajopaidassa tai -takissa on kirkkaita värejä tai mainoksia tjms. Eli kenestä tahansa pyöräilijästä, sellaisestakin joka ei eläessään ole maantiepyörällä ajanut, tulee maantiepyöräilijä pelkästään sillä että joku dorka on hänet sellaisena nähnyt.

Pahoittelut siitä että yksinkertaisia asioita joutuu juurta jaksain ja useaan kertaan selittämään.Sori, kyllä aidon spandex-sukkahousuraketin tunnistaa muusta tuulipukukulkijasta.

Joni Kani
22.07.2021, 15.50
Kyllä tuosta raivon sijaan taisi paistaa rivien välistä sellainen epätoivonsekainen parahdus. Missä muualla ne pienet opettelisi ajamaan muun liikenteen mukana kuin juuri siellä, missä me muutkin liikutaan? Täytyy olla korvien välissä vikaa, jos kokee ne ekoja askeleitaan pyörän selässä opettelevat häiritseviksi.

Lähetetty jonkun tutun TapatalkillaEnemmänkin tähän on nykyään tullut ne sähkömopoilijat jotka painaa pyörätietä lähes 60 kmh välittämättä yhtään kenestäkään koska kiire, ettei vaan tuu hiki ja onhan ihanaa kun tuokaan spandex ei "pärjää" mulle...

Firlefanz
22.07.2021, 16.01
Sori, kyllä aidon spandex-sukkahousuraketin tunnistaa muusta tuulipukukulkijasta.

Taisit todellakin ymmärtää minun edellä väittäneen ettei voi?

Sille on rajansa miten paljon jotain ihmistä voi auttaa ymmärtämään päivänselviä asioita, mutta yritän silti:

Yhdeksässä tapauksessa kymmenessä se mokannut pyöräiljä ei ole ollut spandex-sukkahousuraketti, mutta on silti nähty maantiepyöräilijäksi. Silloin joku muu kuin maantiepyöräilijä oli se joka mokasi.

Silloin kun mokannut pyöräiliä on ollut spandex-sukkahousuraketti, hän on ollut maantiepyöräilijä, vaikka olisi sattunut ajamaan gravel-fillarilla tai cyclocrossarilla. Silloin maantiepyöräilijä oli se joka mokasi ja vaikken ole hänen ajotapaansa myötävaikuttanut, näyttänyt huonoa esimerkkiä tai muuten sellaiseen kannustanut, koen vissiä häpeää hänen takiaan. Mutta en minkäänlaista tarvetta selitetellä tapahtunutta tapahtumattomaksi tai muuten puolustella.

pätkä
22.07.2021, 16.23
Tuskin ollut ”spandex”, koska ”spandex” on aina ajoradalla vaikka vieressä olisi hyväkuntoinen klv.

Arosusi
22.07.2021, 18.30
koska ”spandex” on aina ajoradalla vaikka vieressä olisi hyväkuntoinen klv.
Noinhan se monessa paikassa järkevintä on ajaa.

ebike-harrastelija
22.07.2021, 21.07
Noinhan se monessa paikassa järkevintä on ajaa.Kysykää vaikka niiltä ajoradalla ajavilta autoilijoilta [emoji1]

ebike-harrastelija
22.07.2021, 21.09
Taisit todellakin ymmärtää minun edellä väittäneen ettei voi?

Kyllä voi. Ymmärrän kyllä yskän, että tällainen palaute menee tunteisiin, jos itselläkin on kireää lycraa päällä ja vahva etukeno.

Arosusi
22.07.2021, 22.40
Kysykää vaikka niiltä ajoradalla ajavilta autoilijoilta [emoji1]

Kysytty on. Positiivisesti suhtautui.

ebike-harrastelija
22.07.2021, 23.19
Kysytty on. Positiivisesti suhtautui.Kyllä kyllä, ja tuolta linkistä lisää...
https://m.facebook.com/groups/1455518094723683/

F. Kotlerburg
23.07.2021, 10.57
Kyllä kyllä, ja tuolta linkistä lisää...
https://m.facebook.com/groups/1455518094723683/

Tuossa sekopäiden ryhmässä riittää, että on polkupyörä niin olet kusipää.

MRe
23.07.2021, 12.55
^No mutta paljonko se nyt heittää todellisuudesta?

Fuuga
23.07.2021, 14.06
^hehe, tuota teidän nokkapokkaanne kun seuraa, ei mitenkään[emoji16][emoji33]

--
Murphy elää!

Jouko
23.07.2021, 19.43

Sosiaalisessa mediassa suurin valitus pyörälijöitä kohtaan on melkeinpä aina maantiepyörälijöitä, alepa fillaristeja ja muita sunnuntaisuhaajia koskevaa. Ja esim. suurin osa fb ryhmän "Kusipäisten pyöräilijöiden bongausryhmä" aloituksista on jostain näistä edellämainituista. Ei melkein koskaan maastopyöräilijöistä.
Pitäähän sitä nyt joku kuvitteellinen ryhmä keksiä, jota voi sitten syyllistää. Minä olen +50, ajan maantiepyörällä ja mulla on lycraa päällä, mutta en kuulu mihinkään ryhmään. Edustan vain ja ainostaan itseäni. Käytän polkupyörää urheilun harrastamiseen, joka - kunnon kohetessa - pönkittää itsetuntoani. Omista tyhmyyksistäni kannan täyden vastuun, enkä sälytä sitä millekään ”ryhmälle”. Jos joku on niin yksinkertainen, että näkee ryhmiä joka puolella, niin siitä en ota vastuuta.

Oatmeal Stout
24.07.2021, 14.38
Siis en ole tavannut yhtään maastopyöräilijää vuoden 1981 jälkeen :eek: muutaman sitä ennen. Ilmeisesti käytös heilläkin muuttuu, jos käyttävät lycraa, autoa tai muuta maa-ajoneuvoa sekä ollesseen jalan liikenteessä.

Toisaalta ratapyöräilijät pyöräilevät erikeen harrastukseen tehtyjä alueita, joissa ei pääsääntöisesti ole jalankulkijoita tai autoilijoita - BMX-radoilla ei taida olla edes mopoja toisin kuin velodromeilla tietyissä kilpailuissa tai harjoituksissa. Minusta se osoittaa erittäin suurta huomaavaisuutta liikenteessä olijoita kohtaan.

Nickname
24.07.2021, 15.06
Avaudun vaikeasta elämästä hiekkatiellä, oli vissiin vedetty soramatto tielle jossain vaiheessa mutta ei oltu lanattu pohjaa, seurauksena vanhat nimismiehenkiharat joita oli koko tien leveydeltä oli jo tullut esiin, paikalliset ajoi autoilla tuhatta ja sataa niin että kuiva tie pöllysi jumalattomasti ja jouduin pidättämään henkitystä pitkään vain yksi autoilija hiljensi reilusti kohdalla hänelle nostin kiitokseksi kättä, tien reunassa kun ei autoilla oltu ajettu niin tielle ajettu sora ei myöskään ollut tamppaantunut vaan oli upottavana kasana, onneksi ojan penkalla oli 20-30cm leveydellä näkyvissä vanhaa pohjaa missä pystyi jotenkuten ajamaan.

ebike-harrastelija
24.07.2021, 15.16
Avaudun vaikeasta elämästä hiekkatiellä, oli vissiin vedetty soramatto tielle jossain vaiheessa mutta ei oltu lanattu pohjaa, seurauksena vanhat nimismiehenkiharat joita oli koko tien leveydeltä oli jo tullut esiin, paikalliset ajoi autoilla tuhatta ja sataa niin että kuiva tie pöllysi jumalattomasti ja jouduin pidättämään henkitystä pitkään vain yksi autoilija hiljensi reilusti kohdalla hänelle nostin kiitokseksi kättä, tien reunassa kun ei autoilla oltu ajettu niin tielle ajettu sora ei myöskään ollut tamppaantunut vaan oli upottavana kasana, onneksi ojan penkalla oli 20-30cm leveydellä näkyvissä vanhaa pohjaa missä pystyi jotenkuten ajamaan.#sniff #osanottoni

Nickname
24.07.2021, 16.55
^ Kiitos sarkasmista, heti helpotti.

ebike-harrastelija
24.07.2021, 16.57
^ Kiitos sarkasmista, heti helpotti.Jep, elämä voi välillä olla rankkaa. Mutta kyllä se siitä.

jones mäkinen
31.07.2021, 19.33
Karamalmin risteys etelästä tullessa Turuntielle. Saa ylittää kolmet liikennevalot. Jokaisessa se minuutin jonotus. Autot tietenkin kaikista valoista yksillä valoilla ja liikennevalo etuoikeitettuina.

Marsusram
31.07.2021, 20.46
^Karaniityntieltä jos aikoo Leppävaaran suuntaan, niin noin voi käydä jos ei tiedä vaihtoehdoista.
-Kevyen pyörän voi tunkata portaita ylikulkusillalle, liikennevaloja 0 kpl. Kuormapyörällä ei tietysti onnistu.
-Karaniityntien puolenvaihdon voi tehdä jo marketin kulmalla, jolloin vähenee yhdet valot.
-Herttuantietä voi ajaa Turuntien rinnalla Rastaalantien valoihin, jolloin ongelma siirtyy sinne.

nikobiker
31.07.2021, 21.58
Vähän vastaava harmitus Soukanväylän ja Kaitaantien risteyksessä Espoossa. Lisäksi vielä nöyryytysnappulat valoissa, kuten Espoossa tapaa olla. Tuosta olen melkeinpä aina kulkenut Helsingistä päin läntisille maanteille ja takaisin.

Pyörätien paikalla on paljon merkitystä sujuvuuteen. Jos tullaan Soukanväylää etelään ja halutaan kääntyä oikealle ko. risteyksessä, ei tarvitse jäädä valoihin lainkaan. Kun taas tullaan Kaitaantietä idästä ja halutaan kääntyä oikealle Soukanväylälle, on pakko lusia valot molempiin suuntiin ja nöyryytysnappulat usein vielä pidentävät odotusaikaa. Toki perusteltua ja laillistakin olisi käyttää ajorataa tuossa kohtaa, niin välttyisi kaksilta valoilta.

Tosin vasta muutama viikko sitten hokasin, että Kaitaantieltä kääntyvän Kaitatien ja siitä jatkuvan lyhyen hiekkapätkän kautta voi nuo liikennevalot kokonaan ohittaa.

Ei liity tähän asiaan, mutta toinen tympeä risteys on Espoossa Kehä-I:n ja Kalevalantien risteys. Vaikka vain yhdet valot, niin odotusaika tuntuu aina loputtoman pitkältä. Ainiin ja tietysti Kehä-I:n ja Itäväylän risteys. Itä-länsisuuntaan kuljettaessa on pakko odottaa kahdet valot, vaikkei edes käänny risteyksessä.

MRe
02.08.2021, 09.35
Laitetaan nyt välillä tänne, kun ei tämä nyt varsinainen uutinenkaan ole:
Pyöräily ja jalankulku on erotettava toisistaan Hedvigin rantapolullaItä-Helsingissä sijaitsevalla mutkaisella Hedvigin rantapolulla on ollut useita läheltä piti -tilanteita.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008163099.html

"Helsingissä näitä ongelmia on ratkaistu esimerkiksi Töölönlahden ympäristössä ja monin paikoin Vuosaaressa sekä Roihuvuoressa Abraham Wetterin tiellä erottamalla pyörätiet ja jalankulku toisistaan. Vastaava olisi helposti toteutettavissa myös Hedvigin rantapolulla."

En nyt tiedä kuinka helposti pyöräiy ja jalankulku olisi tuolla erotettavissa, kun väylän leveys on normaalin ulkoiluväylän luokkaa. Ja mitä se oikeasti auttaisi, kun jalankulkijat ja koiran ulkoiluttajat höntyilisivät kuten tähänkin asti. Itse en ole kokenut tuota paikkaa mitenkään hankalaksi, mutta toki järki päässä pitää ajaa eikä keskittyä TMT-suoritukseen.

Tietysti jos kirjoittaja ajattelee, että pyöräilijät joutavat ajaa kokonaan jotain muuta kautta, kuten vaikka Roihupellon kautta, niin sitten on toinen juttu.

Ari H
02.08.2021, 10.42
^ Hiuka sama fiilis; kuhan aja rauhallisesti kädet jarrukahvoilla, niin ei ongelmaa.

Kepper
07.08.2021, 00.40
Onko sinulla ollut skuuttien kanssa läheltä piti -tilanteita?
Mitä skuuteille pitäisi tehdä?

Huomioita liikenteestä 1541 - Skuutit, Jonkun muun vastuulla
https://www.youtube.com/watch?v=ObVNaYImG34

Joni Kani
07.08.2021, 17.22
Onko sinulla ollut skuuttien kanssa läheltä piti -tilanteita?
Mitä skuuteille pitäisi tehdä?

Huomioita liikenteestä 1541 - Skuutit, Jonkun muun vastuulla
https://www.youtube.com/watch?v=ObVNaYImG34Ei. Kieltää.

JarskiAi
07.08.2021, 17.30
Skuutit on kaupunkiliikkumisen tulevaisuus.

Kepper
07.08.2021, 21.31
Ei. Kieltää.

Olen vähitellen vuosien kuluessa ja varsinkin tämän kesän aikana kallistunut samalle kannalle. Tosin erottelisin vuokraskuutit omista skuuteista. Omilla skuuteilla ajavat ottavat liikenteen vakavasti, vuokraskuuteilla ajaville liikenne on leikkikenttä.

spaddu
07.08.2021, 22.20
Omilla skuuteilla ajavat ottavat liikenteen vakavasti, vuokraskuuteilla ajaville liikenne on leikkikenttä.

Tää oli varsin hyvin sanottu. Itsellä kummastakin omaa kokemusta ja kyllä omalla skuutilla tulee ajettua huolellisemmin ja ennakoivammin. Yhteensä 1300km pääosin Stadin keskustan hulinassa pahimpiin ruuhka-aikoihin eikä yhtään kaatumista tai muutakaan vahinkoa. Enää minulla tosin ei ole skuuttia enkä vuokraskuuteillakaan aja, joten olen hyvä ihminen.

Vuokraskuutit voisi nyt kieltää kun en itse niitä käytä.

Kepper
08.08.2021, 01.39
Tää oli varsin hyvin sanottu. Itsellä kummastakin omaa kokemusta ja kyllä omalla skuutilla tulee ajettua huolellisemmin ja ennakoivammin. Yhteensä 1300km pääosin Stadin keskustan hulinassa pahimpiin ruuhka-aikoihin eikä yhtään kaatumista tai muutakaan vahinkoa. Enää minulla tosin ei ole skuuttia enkä vuokraskuuteillakaan aja, joten olen hyvä ihminen.

Vuokraskuutit voisi nyt kieltää kun en itse niitä käytä.

Jos vuokrattavat kieltäisi, niin kauhea huutohan siitä tulisi, mutten usko, että vaihtoehtoja on jäljellä. Nopeuksien pudottaminen Helsingin keskustan alueella on silkkaa hurkastelua. Sillä ei ollut vaikutusta onnettomuuksien määrään.

Harakan HS:n haastattalussa tuli vastaan mielenkiintoinen tieto: "Hänen mukaansa esimerkiksi Helsingin kaupungilla olisi hyvät edellytykset puuttua toimintaan, sillä tieliikennelain nojalla kaupungeilla on oikeus rajoittaa liikennettä alueellaan."
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000008171840.html

Mistä tieliikennelaista löytyy kohta, johon Harakka viittaa?

Helsingin kaupunki voisi siis halutessaan kieltää vuokraskuutit. Onko siitä siihen?

K.Kuronen
08.08.2021, 07.44
Skuutit on kaupunkiliikkumisen tulevaisuus.

Sitten kun aikaveloitteiset skuutit huristelevat yksisuuntaisilla vain niile omistetuilla väylillä palvelupisteestä toiseen.

Nykyinen infra edellyttäisi mielestäni veloituksen perustumista matkaan, sillä nykyinen väyläverkosto ei tue aikaveloitusta.

tempokisu
08.08.2021, 07.47
Perhanan sähkövempaimet kelvillä olisi pitäny jättää kokonaan keksimättä :mad: potkulautoja lojuu siellä täällä, pari kertaa kääntyny ja oho, talonkulman takana olikin semmoinen potkulauta. Sitten semmoiset tosi paksupyöräiset moponnäköiset, kääk olen pelästyny kun suhahtaa neljääkymppiä ( ajoin ite 31km/h) ihan vierestä ohitte.
Nuoria pitäisi enempi kannustaa oikeasti liikkumaan, sähkövempailu vähentää iteliikkumista ja totutaan ettei ite tarvi tehdä mitään. Ei tarvi ihmetellä miksei suomalaisia urheilijoita ole arvokisoissa kohta ollenkaan, ja sitten kun ollaan iäkkäämpiä peruskunto on tosi huono hyvä jos kävellä edes osaa, enää.

Puskis
08.08.2021, 11.26
Sitten kun aikaveloitteiset skuutit huristelevat yksisuuntaisilla vain niile omistetuilla väylillä palvelupisteestä toiseen.

Nykyinen infra edellyttäisi mielestäni veloituksen perustumista matkaan, sillä nykyinen väyläverkosto ei tue aikaveloitusta.

Juu, aikaveloitus kannustaa rikkomaan sääntöjä ja ajamaan vaarallisesti. Perille pitää päästä hidastelematta ja nätisti parkkeeraaminenkin maksaisi ylimääräistä. Kun ottaa kyytiläisen, niin voi säästää hinnasta puolet.

MRe
08.08.2021, 12.52
Ehkä tämä kuuluu tänne, hesarin yleisönosastolta:

Pyöräilijöitä koskevat liikenne*säännöt tuntuvat olevan monille epäselviä

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000008165880.html?share=3d2af7cf8383e80fecb0ca028 b57969a

Hartsa69
08.08.2021, 13.09
Perhanan sähkövempaimet kelvillä olisi pitäny jättää kokonaan keksimättä :mad: potkulautoja lojuu siellä täällä, pari kertaa kääntyny ja oho, talonkulman takana olikin semmoinen potkulauta. Sitten semmoiset tosi paksupyöräiset moponnäköiset, kääk olen pelästyny kun suhahtaa neljääkymppiä ( ajoin ite 31km/h) ihan vierestä ohitte.
Nuoria pitäisi enempi kannustaa oikeasti liikkumaan, sähkövempailu vähentää iteliikkumista ja totutaan ettei ite tarvi tehdä mitään. Ei tarvi ihmetellä miksei suomalaisia urheilijoita ole arvokisoissa kohta ollenkaan, ja sitten kun ollaan iäkkäämpiä peruskunto on tosi huono hyvä jos kävellä edes osaa, enää.

Tuosa pistit kirjaimiksi juuri ne samat ajatukset , joita meillä täällä oli!!

ebike-harrastelija
08.08.2021, 14.17
^mietin, että vaihtui sitä itselläkin fillari mopoon tietyssä iässä. Ei se silti liikuntaharrastuksia vähentänyt, päinvastoin urheilukamat kulki mopon tarakalla fillaria mukavammin ja nopeammin. Matkat kumminkin oli harrastuksiin reilu 10 km suuntaansa.

JarskiAi
08.08.2021, 16.44
^ no hei. Ennen sitä sentään hiihdettiin 50km yhteen suuntaan kouluun ja niin edelleen. Se on sitä oikeaa urheilua.

Kepper
08.08.2021, 17.13
Onnettomuuteen joutuneille (ja veronmaksajille) varsin ikäviä seurauksia:

Huomioita liikenteestä 1445 - Skuutit, aivovammoja ja murtuneita leukoja 1
https://www.youtube.com/watch?v=_5bS-1GguPQ

Jossain vaiheessa päättäjien on reagoitava:
"Sähköpotkulaudoilla loukkaannutaan etenkin yöaikaan humalassa – Lääkärit toivovat viikonloppukieltoja: "Tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi""
https://yle.fi/uutiset/3-12048941

Viikonloppukielto ei ole riittävä.

ebike-harrastelija
08.08.2021, 17.14
^ no hei. Ennen sitä sentään hiihdettiin 50km yhteen suuntaan kouluun ja niin edelleen. Se on sitä oikeaa urheilua.Tai osoitus, että ihmisen elämä täällä paremmissa maissa kulkee jatkuvasti yhä helpompaa tapaa liikkua paikasta toiseen.

ebike-harrastelija
08.08.2021, 17.16
[SIZE=2]Onnettomuuteen joutuneille (ja veronmaksajille) varsin ikäviä seurauksia

Voinet perustaa ihan oman langan näille töttöröö-videoillesi kuten kaikki muutkin, kiitos?

Tai vielä parempi, jättää kokonaan mainostamatta.

Arosusi
08.08.2021, 17.53
Voinet perustaa ihan oman langan näille töttöröö-videoillesi kuten kaikki muutkin, kiitos?

Tai vielä parempi, jättää kokonaan mainostamatta.

Voinet perustaa ihan oman langan näille töttöröö kirjoituksillesi.

Tai vielä parempi, jättää kokonaan kirjoittamatta.

Hartsa69
08.08.2021, 18.01
^mietin, että vaihtui sitä itselläkin fillari mopoon tietyssä iässä. Ei se silti liikuntaharrastuksia vähentänyt, päinvastoin urheilukamat kulki mopon tarakalla fillaria mukavammin ja nopeammin. Matkat kumminkin oli harrastuksiin reilu 10 km suuntaansa.

Onneksi ei ennenvanhaan ollut mitään harrastuksia, joihin oliis mopoa tarvinnut saatikka jonkun kuskaamaan ees taas maalta.

ebike-harrastelija
08.08.2021, 20.05
Jos joku, niin HUSin ea:n väki osaa kiteyttää mitä tulisi tehdä:

Komppaan täysin.

JarskiAi
08.08.2021, 20.07
Jos joku, niin HUSin johtoporras osaa palkita työntekijänsä. Toimisiko sama jollain miesvaltaisella alalla? https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3581c2ee-0838-4edc-ba2d-8c6d9446f4d3

MRe
08.08.2021, 20.18
Kelvilläkö ne noita jako…?

JarskiAi
08.08.2021, 20.23
Ehkä lähti vähän offtopic...

ebike-harrastelija
08.08.2021, 20.51
Ehkä lähti vähän offtopic...Joo, tosikot tarrautui välittömästi kiinni [emoji3]

Fuuga
08.08.2021, 21.28
Jos joku, niin HUSin johtoporras osaa palkita työntekijänsä. Toimisiko sama jollain miesvaltaisella alalla? https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3581c2ee-0838-4edc-ba2d-8c6d9446f4d3

Lyönpä vetoa, että tuosta on maksettu jollekin kampanjatoimistolle sievoiset rahat. Lisänä on tietenkin, ettei noita voi printata työpaikan ränttärillä vaan homma pitää hoitaa kotona.

Kepper
08.08.2021, 22.03
Jossain vaiheessa päättäjien on reagoitava:
"Sähköpotkulaudoilla loukkaannutaan etenkin yöaikaan humalassa – Lääkärit toivovat viikonloppukieltoja: "Tämä tulee yhteiskunnalle kalliiksi""

Viikonloppukielto ei ole riittävä.

Jos joku, niin HUSin ea:n väki osaa kiteyttää mitä tulisi tehdä:

Komppaan täysin.

Ensin haukun toista foorumilaista, sitten laitan saman linkin kuin toinen foorumilainen.

Päästäksemme eteenpäin: Olemme samaa mieltä, vähintään öinen käyttökielto on tarpeen. Kieltäisin vuokraskuutit kokonaan Helsingin alueelta.

Kepper
11.08.2021, 18.20
Avaudun skuuteista lisää. Harkinnassa olevat öiset vuokraskuuttien kiellot luultavasti vähentävät öisten onnettomuuksien määrää, mutteivät poista päiväaikaisia ongelmia. Vuokraskuutit on kiellettävä.

https://www.youtube.com/watch?v=ssIfwGjqrTI

ebike-harrastelija
11.08.2021, 19.26
Ensin haukun toista foorumilaista, sitten laitan saman linkin kuin toinen foorumilainen.

Kas, en huomannutkaan. Selitys yksinkertainen, en vain luonnollisesti jaksa lukea viestejäsi kovin tarkkaan.

Kepper
11.08.2021, 20.05
Kas, en huomannutkaan. Selitys yksinkertainen, en vain luonnollisesti jaksa lukea viestejäsi kovin tarkkaan.

Et ole aiheetta hylkylistallani. Se on lyhyt. Olet siinä ainoa.

Hippo04
11.08.2021, 20.07
Vuokraskuutit on kiellettävä.

Ei pidä. Ne ovat parasta mitä kevyen infran ongelmien avaamiselle on tapahtunut pitkään aikaan. Liikkuminen on murroksessa ja jotain tarttis ruveta tekemään.

JarskiAi
11.08.2021, 20.10
Liikkuminen todellakin on murroksessa. Yhteiskunta, lait ja säädökset, ihmisten asenteet ei pysy muutosten perässä. Ei se kieltäminen auta, pitää vaan sopeutua ja löytää pelisäännöt.

Oatmeal Stout
11.08.2021, 20.33
Avaudun skuuteista lisää. Harkinnassa olevat öiset vuokraskuuttien kiellot luultavasti vähentävät öisten onnettomuuksien määrää, mutteivät poista päiväaikaisia ongelmia. Vuokraskuutit on kiellettävä.

https://www.youtube.com/watch?v=ssIfwGjqrTI
Samalla perusteella pitäisi autot kieltää.

ebike-harrastelija
11.08.2021, 21.17
Samalla perusteella pitäisi autot kieltää.Ja polkupyörät. MOT.

ebike-harrastelija
11.08.2021, 21.21
Et ole aiheetta hylkylistallani. Se on lyhyt. Olet siinä ainoa.https://pic.useful.fi/6QxIn3G7-.jpg

Santtu75
11.08.2021, 23.07
Ei pidä. Ne ovat parasta mitä kevyen infran ongelmien avaamiselle on tapahtunut pitkään aikaan. Liikkuminen on murroksessa ja jotain tarttis ruveta tekemään.

Samaa mieltä, kyseessä erinomainen keksintö/järjestelmä (poislukien etteivät kaikki ihmiset osaa ajaa niillä ja tunne liikennesääntöjä yms.)
Omaan kotikaupunkiini nämä vuokraskuutit rantautuivat tänä keväänä ja itse olen löytänyt niistä yhden tavan hoitaa päivittäistä liikkumisongelmaa (asun tätänykyään juuri akuuttien toiminta-alueen laidan lähettyvillä, kävelyä kotoa rajalle joku 200m).
Viimeksi eilennä tuli ajettua, kun vein yhden pyöristäni korjattavaksi, ensin kotoa pyörällä korjaamolle, siitä edestä skuutti käyttöön ja toimistolle töihin ja sitten päivällä skuutilla auton haku kotipihasta kun sitä tarvin taas loppupäivästä.
Skuutti säästi taas pari taksimatkaa/kaverilta kyydin pummaamista.

Leewi
12.08.2021, 11.38
Sähköpyörät ja muut liikkuvat sähkölaitteet muuttavat tilannetta väylillä eniten kasvaneiden nopeuksien takia. Luomuna pääsee toki indurainit kovempaa, mutta nyt voi täysin kokematon kuski liikkua hengästymättä kovalla nopeuserolla varsinkin kävelijöihin nähden. Tähän voisi auttaa lakimuutos ajokorttivaatimuksesta. Vain mopo, kevari, traktori tai varsinainen ajokortti oikeuttaisi moottorikulkuneuvoihin. Taitaa olla kv-oikeudellinen jne seinä vastassa, mutta kelpaisi ainakin allekirjoittaneelle ajokortilliselle :)

Fuuga
12.08.2021, 11.42
Mä en näe että kortti mitenkään poistaisi törttöilyjä.

--
Murphy elää!

ebike-harrastelija
12.08.2021, 11.55
Mä en näe että kortti mitenkään poistaisi törttöilyjä.

--
Murphy elää!Valitettavasti.
https://rikosuutiset.fi/ei-sita-kortilla-ajeta-eika-aina-selvin-painkaan-ajokortittomia-turun-seudulta/

Hower
12.08.2021, 12.06
Skuutit eivät mihinkään häviä ja hyvä niin. Loistava liikkumisväline kaupungissa. Kevyt kätevä nopea helppo ottaa käyttöön.
Niillähän on liki mahdotonta ajaa mukulakivikaduilla (Hesarin uutinen Kaivokadun sakkohommasta)... ja sen verran pirullista polkupyrälläkin, että toivottavasti skuuttigaten myötä stadin kaduista tehdään asfalttipintaisia!

Kepper
13.08.2021, 21.13
Liikennekulttuurin kehitys huonompaan ei mielestäni ole kehitystä parempaan liikennekulttuuriin.

Miten ratkaisisit ongelmat, joita ovat mm.
- onnettomuudet
- pysäköinti
- alaikäisten skuuttien käyttö
- kaksi päällä ajaminen
- skuuttaajan suojattomuus
- skuutin geometria
- eturenkaan pieni koko
- promillet
- liikennesääntöjen hallitseminen jne. ?

Nickname
13.08.2021, 21.55
^ Tuossa listassa on sellaisia asioita mitä ei pystytä ratkaisemaan, esim kaupunkipyörillä ajavillakaan ei usein ole kypärää.
Onhan nämä sähköskootterit parempi vaihtoehto verrattuna taksilla ajoon, mutta saisi niissä olla isompi eturengas ja/tai nopeus 15km/h ihan vaan turvallisuus syistä, nopeuden pudotus ei vaikuttaisi merkittävästi ajallisesti kun noilla ajetaan muutenkin lyhyitä matkoja enimmmäkseen.

+€+
13.08.2021, 23.07
Kepperin ratkaisu on niin demaria kuin voi olla. Jos joku asia on jollekin ongelma niin tehdään joku uusi kielto niiden miljoonan lisäksi. Jossain Saksassa tuollasesta ajattelustakin päätyisi yhteiskunnan hylkiöksi. Mikä ihme suomalaisia vaivaa kun rakastamme kieltoja ja sääntöjä niin paljon?

Noiden skuuttien ongelmista puhuminen on melkoista kaksinaismoralismia jos ei edes mainita että sen laudan vuokraajalla on valmiit työkalut tehdä vaikka mitä. Tampereella pitää ottaa kuva laudasta kun sen parkkeeraa mutta muualla ei. Outoa miksi näin. Noissa laudoissa on GPS jo valmiiksi ja siitä näkee kuka ajanut ja missä joten jalkakäytävillä ajosta voisi firma laskuttaa jo nyt automaattisesti. Miksi sitä ei tehdä on hyvä kysymys.

Ei olisi teknisesti edes vaikeaa saati kallista (jos tilanne menee siihen pisteeseen) laittaa vaikka kamera stongaan josta operaattori näkee livenä kuka ajaa ja onko 2 päällä jne. Random tarkistuksia ja sovelluksesta satasen sakko jos käyttöehtoja rikotaan. Ei se nyt niin vaikeaa ole eikä mielestäni mitään lisäkieltoja tarvita kun emme (vielä) elä demareiden ihanneyhteiskunnassa, eli kommunismissa.

Kepper
14.08.2021, 00.04
Mites onnettomuustilastot?
Mites pysäköinnit jalankulkijoiden eteen?
Mites näkö- ja liikuntavammaisten oikeus liikkua?
Mites veronmaksajien rahat, kun skuuttajien kasvoluita ja hampaita korjataan parhaimmillaan kaksi vuotta (puhumattakaan loppuelämän haitoista aivovammoja saaneille)?

Eivät ihan pieniä pulmia. Eivät ihan "niin demaria kuin voi olla".

TERU
14.08.2021, 07.26
Kepper pistää hyviä kysymyksiä, noita olisi yhteiskunnan asioista huolehtivien syytä miettiä, sopivaa regulaatiotakin kohdistaa, villiksi näyttää menevän pienemmillä paikkakunnillakin, vaikka ei vuokravälineitä olekaan.

F. Kotlerburg
14.08.2021, 07.56
Liikennekulttuurin kehitys huonompaan ei mielestäni ole kehitystä parempaan liikennekulttuuriin.

Miten ratkaisisit ongelmat, joita ovat mm.
- promillet
- liikennesääntöjen hallitseminen jne. ?Miten ratkaisisit nämä ongelmat pyöräilijöiden kohdalla?