Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
Alumiini on ympäristötietoisen konakuskin valinta! Siinä on luonnetta ja historiaa. Nyt loppui onneksi sen sieluttoman Dudenkin myynti ja jokainen voi ostaa sielullista alutrekkiä 2ke hintaan.
"Oikeilta" merkeiltä saat lähinnä alua normivaihteilla tuohon hintaan. :)
Ja tossa on vielä DT:n kiekotkin. Halvimmasta päästä, mutta nekin on aivan hyvää ja kestävää kampetta verrattuna Noname tai oikeaan merkkiin brändättyjen kiinahalpiksiin, mitä sen oikean merkkisen pyörän mukana saa. Varaosien kanssakaan ei tartte myöhemmin ihmetellä, että onko saatavissa ja minkä merkkinen tää napa olikaan.
Dt:n kiekot siitä hyviä, että mikä tahansa pulju pystyy huoltamaan ja varaosia saa. Trekin kanssa oli ongelmana, että osat oli poropietaria ja saatavuus oli huono.
WarElephantSixSixSix
17.02.2025, 12.48
Mikä on parempi vaihtoehto tälle pirkka pyörälle hinta 2329€. Kuitu, sähkövaihteet, kiinnityspaikkoka rungossa.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravelpyoeraet/adventure/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-6-axs/3696.html?dwvar_3696_pv_rahmenfarbe=R095_P11
Cubelta saa varmaan tohon rahaan jo kuitukiekotkin. Hyvä vaan että isot valmistajat polkevat nyt hintoja alas. Itse ostin reilusti alle 7kg maantiepyörän dura-acen palikoilla ja hinta jäi alle 6000€. Ei tarvitse olla enää hammaslääkäri, että voi ajaa dura-acen osilla.
Camelia poltin varmaan yli 30vuotta, alkuun filtteritöntä ja oli se nuorena ainakin tarinan arvoinen kuten tuo Malboro mieskin.
...ja mä taas ihastuin noihin Marlboromainoksiin jo pikkuskidinä 70-luvulla kun oli niin komeita mainoksia APU-lehdessä. Luojan kiitos tajusin herran vuonna 2006 lopettaa moiset hommelit. :)
Goomikko
17.02.2025, 14.02
Cubelta saa varmaan tohon rahaan jo kuitukiekotkin.
Varmaan. Olisko laittaa linkkiä mistä kyseinen pyörä löytyy.
Onko monella niin että huonompikin pyörä menee kunhan se on kallis. 2x kalliimpi pyörä ei voi olla huono.
Varmaan. Olisko laittaa linkkiä mistä kyseinen pyörä löytyy.
Onko monella niin että huonompikin pyörä menee kunhan se on kallis. 2x kalliimpi pyörä ei voi olla huono.
Huonomman pyörän määritelmä on vähän hankala. Mun mielestä jokaisella on se oma paras pyörä jos sillä on hyvä ajaa ja ulkonäkö miellyttää silmää viis siitä mitkä komponentit tai mitä muut ajattelee. Sehän on sun pyöräs.
Cubelta saa varmaan tohon rahaan jo kuitukiekotkin.
Ei saa.
Sivustakatsoja
17.02.2025, 14.37
...
Mun pyörät on sieltä halvemmasta päästä, ainakin nykyisiin hintoihin verrattuna, niin en osaa sanoa. Mun kaikki pyörät ovat projekteja ja osaa löytyy maastopuolen Deore-tasosta XTR:n ja maantiepuolen kamoista 105-tasosta Ultegraan. Sähkövaihteita ei ole.
Mulle pyörän osasarjalla on vaikutusta, mutta voi myös olla että ei ole: Konassa on 12-Deorea vaihteina ja mulla on hyllyssä ollut XT:t jo toista vuotta. Ei ole kuitenkaan tullut tarvetta vaihtaa. Jarrut tosin vaihtuivat nopeasti 4-mäntäisiin SLX:n.
Kinesikseen vaihdoin Eastonin kuitukammet, varmaan pari vuotta sitten muistaakseni. Ehkä niissä on joku taika. Mutta en minä yhtään kovempaa tai pidemmälle niillä aja.
Yhdet GRC1400-kuitukiekot tuli hankittua ihan kokeilun halusta ja niissä väittäisin huomaavani eron alumiinikiekkoihin.
Mä olen toisaalta ohittanut ikävuosissa 60:n rajapyykin, niin alamäki on suorituskyvyssä ollut jo pitkään tosiasia. Vertasin joku päivä sitten löytämääni vuoden 2016 tallennuksia nykyisiin, niin jotain 3-4 km/h on keskinopeus hyytynyt.
Omat pyöräni ehkä suht edullisia mutta itsellä pointti etten ole pariinkymmeneen vuoteen hankkinut valmista pyörää jolloin ne ovat suht sellaisia mitä itse olen halunnut ja talous sallinut muuta elämää häiritsemättä pystynyt kasaamaan... Kylläkin oli tuollainen Canyon Roadlite jossain vaiheessa vakavasti¨hankintalistalla kun suoratankoista aloin miettimään mutta jäi kun en päässyt koosta selvyyteen.
Itsellä alkaa tuo seuraava tasaluku lähestymään ja itse en vuosiin mittaillut saavutuksia vakavissani ja siinä se hyvä puoli että verrokit jää vähiin.
Mikä on parempi vaihtoehto tälle pirkka pyörälle hinta 2329€. Kuitu, sähkövaihteet, kiinnityspaikkoka rungossa.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravelpyoeraet/adventure/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-6-axs/3696.html?dwvar_3696_pv_rahmenfarbe=R095_P11
Onhan noissa hinta/laatusuhde hyvä. Grizlin ainoa huono puoli on kisamainen geo (pressfitin lisäksi). Jos siis haluaisi rennon retkuilugravelin niin tämä ei ole vaihtoehto. Lisäisin vaihtoehdoksi rennommalla geolla, ja yhtä hyvällä, ellei paremmalla hinta/laatusuhteella olevan postimyyntipyörän, kannattaa tutustua myös Ribble Gravel SL | Ribble Cycles (https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-gravel-sl/)
Sivustakatsoja
18.02.2025, 08.42
Pyörän laatusuhteen voisi määritellä myös jakamalla pyörällä ajetut killometrit tai ajamiseen käytetty aika pyörään käytetyllä rahamäärällä. Tai sitten laatusuhteen voisi määritellä ajotuntien suhteena pakollisiin varikkotunteihin.
Laatu on mielestäni asia joka selviää vasta jälkikäteen, ei hankintahetkellä. Esimerkkinä voisi ottaa mun OnePlus-puhelin joka täytti juuri kolme vuotta ja kovasta käytöstä huolimatta on edelleen aivan uutta vastaava. Kiinanpuhelimeksi odotus ei ollut ollenkaan näin korkealla.
Laatu selviää kun alkaa huoltamaan fillaria. Esimerkkinä spessu. Jokainen kohta mietitty huolella. Se pyörä vaan toimii.
Sama juttu tuon oman vanhan ninerin kanssa. On kohtalaisen kiva vaihtaa esim vaijeria, kun sille vaijerin kuorellekkin on oma putki rungon sisällä valmiina. Sen kun vaan tökkäät uuden kuoren sisään.
Trekit ja konat on täynnä halppis osaa noissa canyoneiden hintaluokissa. Sekin selviää tosiaan huoltamalla. Mutta tuostakinhan selviää kun ostaa yhden canyonin verran uutta palikkaa trekkiin.
Sivustakatsoja
18.02.2025, 09.07
^siksi mun neljästä ajossa olevasta kaksi olen kasannut runkosetistä.
^siksi mun neljästä ajossa olevasta kaksi olen kasannut runkosetistä.
Jep, mutta kaikki ei tuota tee. Siinä tulee esiin se canyonin ylivoima. Ne on oikeasti toimivia pyöriä ihan paketista järkevässä hintaluokassa.
Esimerkkinä spessu. Jokainen kohta mietitty huolella. Se pyörä vaan toimii.
Monta tonnia tälläiseen Spessuun pitää laittaa?
Kuminauha
18.02.2025, 09.28
Omat tuoreet kokemukset Sworksin stumpin rungon kasaamisesta. On mietitty, mutta ei toteutettu.
Esim sisäiset jarruletkujen tube in tube reitit on niin täynnä jäystettä/irtokuitua tms, että ne ei ilman väkivaltaa suostunu menee niistä läpi. Varsinki chainstayn reitillä jouduin vetää ne sisäisen vaijeriläpivientikitin vetonarulla, ei jarruletkua työntämällä menny.
Samoin takajarrun post mount asemointi. Takaswingin geosta johtuen jarrusatuan toista pulttia ei saa kiristettyä, kuin pallopäisellä pitkällä kuusiokololla, ellei halua naarmuttaa seatsayn maaleja.
Canyonissa se hieno puoli että esim. putkiosat on yleensä "merkkitavaraa" ja Trekissä ja Konassakin usein omalle merkille brändättyjä. Ei välttämättä huonompia mutta kertoo kokonaisuudesta.
Canyonissa se hieno puoli että esim. putkiosat on yleensä "merkkitavaraa" ja Trekissä ja Konassakin usein omalle merkille brändättyjä. Ei välttämättä huonompia mutta kertoo kokonaisuudesta.
No nyt on paksua tuubaa.
Stem
Canyon ST0035
Handlebar
Canyon HB0064 Ergo
Handlebar Tape
Canyon Ergospeed Gel
Seatpost
Canyon SP0057 VCLS
Sivustakatsoja
18.02.2025, 09.44
Itse kannatan sellaista että valmiissa pyörässä putkiosat ovat edullisia, samoin satula. Ne ovat kuitenkin kuskikohtaisia.
^Olisi kiva että pyörää tilatessa saa speksata putkiosat itse: mitat ja minkä tasoista osaa haluaa. Ei tarvitsisi sitten jälkeenpäin vaihdella vaan tulee kerralla kuntoon.
^Juuri noin, saa juurin sitä mitä haluaa, kerralla kuntoon!
^^Tuo totta valmiin pyörän kohdalla kun tod.näk. menevät kaikki vaihtoon jos valmiiseen sortuisi.
Onhan noissa hinta/laatusuhde hyvä. Grizlin ainoa huono puoli on kisamainen geo (pressfitin lisäksi). Jos siis haluaisi rennon retkuilugravelin niin tämä ei ole vaihtoehto. Lisäisin vaihtoehdoksi rennommalla geolla, ja yhtä hyvällä, ellei paremmalla hinta/laatusuhteella olevan postimyyntipyörän, kannattaa tutustua myös Ribble Gravel SL | Ribble Cycles (https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-gravel-sl/)
En ole pitkään aikaan seurannut postimyyntipyöräkauppaa. Olihan näin, että Ribble edelleen myy pyörät UK:sta eli tulli haluaa x%:a täällä kotimaan päässä?
Tuo Ribble Gravel ihan tyylikäs paketti alle neljällä tonnilla.
Päätön, sorry, sekoitin tuohon toiseen saksanmaan pyörään, Cubeen, joka käyttää usein Newmenin palikoita...
Canyonilla osat taitaa olla osalistassa "Canyon" -merkkisiä, mutta todellisuudessa muiden valmistamia ja Canyonin brändäämiä. Cube käyttää Newmeniä ja Acidia, joilla molemmilla on jonkinlainen kytkös Cubeen. Kumpi sitten käyttää aidommin "omia" osia, on kyllä katsojan mielikuvituksen varassa. Merkittävimmät osat molemmilla kuitenkin tulevat Shimanolta ja Sramilta, en nyt hirveästi laske painoa jonkun stemmin tai satulatolpan merkille. Toimivuudelle ja mitoille sitäkin enemmän.
En ole pitkään aikaan seurannut postimyyntipyöräkauppaa. Olihan näin, että Ribble edelleen myy pyörät UK:sta eli tulli haluaa x%:a täällä kotimaan päässä?
Kävin seikkailemassa Ribblen sivuilla, ja siltä tuo näyttäisi. Ensin siellä oli Force-komponenteilla ja kuitukiekoilla hinta 3 999 €, mutta se taisi olla veroton hinta, sillä kun aloin sitä kasaamaan muodostui hinnaksi lopulta n. 5 700 €, mikä vastaisi tuota alkuperäistä hintaa + verot + tullit. Apexilla tuon saa 3 250 €. Canyonin vastaavilla osilla (-kuitutolppa) saa melkein 1 000 € halvemmalla. Mutta onhan tuo Ribble huomattavasti hienompi. Siinä on tosin melko konservatiivinen geo, suunniteltu pidemmällä stemmillä ajettavaksi, reach on melko lyhyt ja keula jyrkkä.
Käsittääkseni UK:sta tulee, mutta hinta sisältää kaiken, mikäli oikein ymmärsin. Kannattaa toki varmistaa ennen tilausnapin painamista.
Ordering from Ribble Cycles is as easy as pie.
First things first, set your country and currency using the dropdown in the top-right corner of our website. Once you’ve found what you’re after and popped it in your basket, you can check out directly through our site. For international orders, you’ll be redirected to the ESW International website, who handle all our international shipping.
The great thing about ESW is they sort out the shipping and import fees for you. Everything’s included in your order price, so there’s just one payment to make – no hidden costs or faffing about. They’ll deliver your bike right to your door, hassle-free.
If you need a hand or have any questions, contact us using your preferred method below, we’re always happy to help!
Toi Ribble maksaa Apex AXS:llä reilut 3k€ veroineen, että en nyt ihan kehuis, että parempi hinta/laatu kuin Canyonissa.
^Jotenkin jäänyt internetistä mielikuva ettei noi Ribblen rungot välttämättä ole kovinkaan laadukkaita, ja ongelmien tullessa ei asiakaspalvelukaan kovin kummoista ole.
^Voi olla että usea merkin rungot tulee samoista pajoista. Harva tekee muualla kuin itämaissa.
viljosiilo
18.02.2025, 21.47
^Jotenkin jäänyt internetistä mielikuva ettei noi Ribblen rungot välttämättä ole kovinkaan laadukkaita, ja ongelmien tullessa ei asiakaspalvelukaan kovin kummoista ole.
Ainakin mitä tulee metallirunkoihin, niin omassa titaani-Ribblessä on tosi siistit saumat, toisin kuin joillain muilla merkeillä :) (https://granfondo-cycling.com/wp-content/uploads/sites/3/2019/11/Canyon-Grail-AL-7-Shimano-105-Gravel-Bike-2020-Group-Test-Vergleichstest-051-600x400.jpg) Myös asiakaspalvelu oli hyvää, kun sellaiselle oli tarvetta. Siitä taas on ollut puhetta, että noita ei ole kovin huolellisesti kasattu ja sama homma oli itsellänikin.
https://www.crescent.fi/grus-g1-1x11.html
Laajat kokosuositukset, mm. 50cm runko 160-180cm.:eek:
"Crescent Grus G1+
on premium-luokan täyshiilikuitugravel, joka nostaa pyöräilyn täysin uudelle tasolle. Tässä superkevyessä kiiturissa on graveleihin suunnitellut Shimano GRX 812 1x11 -vaihteet ja hydrauliset Shimano GRX 600 -nestelevyjarrut yhdistettynä miellyttävään ajogeometriaan. Tällä menopelillä seikkailu alkaa heti, kun nouset satulan päälle istumaan!
Crescent-pyörät valmistetaan perinteitä kunnioittaen Ruotsin Varbergissä."
Ruotsissa leivottua kuitua!
^Aika schaissea kun ei edes kiekoista mitään mainintaa.
^Aika schaissea kun ei edes kiekoista mitään mainintaa.
Ei kai se laatu voi olla maininnasta tai sen puutteesta kiinni? Mutta anyway, ruotsalaiselta sivulta sekin tieto löytyy - samoin kuin paino* - ja ehkä vähemmän yllättävästi kiekot ovat talon omaa merkkiä:
TEC FLUENTA LITE G+ (https://www.crescent.se/cyklar/gravel/grus-g1-carbon-1x11-vxl.html)
* 9,5 kg
^Tec taitaa olla Ctressun oma merkki ja ihan hyvin ymmärrän ettei ilmoita moista kun olettaa että tuon hintaisesta löytyy jo jotkin suht laadukkaat "merkkikiekot".
Ps. Ruotsista tuon saa yli 400€ edullisemmin jos moiseen rahojaan haluaa haaskata.
Toisaalta kun kiekkojen speksejä ei tiedetä, niin voiko sanoa niiden olevan huonommat kuin jotkin suht "laadukkaat" "merkkikiekot"?
Ps. Ruotsista tuon saa yli 400€ edullisemmin jos moiseen rahojaan haluaa haaskata.
Ihan kotimaastakin alle kolmen tonnin.
^^ En malta olla kysymättä - heikolla itsetunnolla varustettu pienisieluinen pikkupaskiainen kun olen - nurelta mitä hän ymmärtää "talon omalla merkillä" tarkoitettavan?:cool:
Suomalaisilta sivuilta puuttuu muuten teknisten tietojen joukosta myös tankoteippi (joka siis ruotsalaisilla sivuilla mainitaan)...
Mutta vähän vakavammin: minulla puolestani on sellainen kuva että tällaisten €3000+ hintaluokan fillareissa on valmistajien omien merkkien ja "merkkikiekkojen" suhde kutakuinkin 50/50 - enkä tiedä voiko jälkimmäisiä lähtlkohtaisesti pitää yhtään sen laadukkaampina kuin edellisiä.
Crescent on minustakin jotenkin huonoon väliin ahtautunut merkki. Eli sen omalla tavallaan maineikkaasta historiasta ja "Ruotsissa valmistettu" (tai ainakin speksattu ja koottu) -leimasta joutuu maksamaan tiettyä lisähintaa moniin muihin vastaavantasoisiin pyöriin - puhumattakaan jostain Canyonista, Rosesta tai Cubesta - mutta sen pyörissä ei kuitenkaan ole samaa hohtoa eli todellista tai kuviteltua tuntua suunnittelun (ja muodin) kärjessä tai ainakin sen välittömässä tuntumassa olemisesta kuin uudempien ja suositumpien merkkien fillarissa.
Ihan tarkkaa tuntumaa minulla ei ole, mutta käsittääkseni ei Crescent ole ruotsalaisenkaan pyöränostajan listan kärjessä eli "kotimaisuudella" tai muistoilla "världsmästarcykelistä" ei nykyostajalle ole enää juurikaan painoarvoa.
^Jos hieman mietit niin tajuat kyllä ja dementiakin pysyy poissa.
Cressu oli aikoinaan ykkössuosikkeja kun kun ekaa "oikeaa" pyörää hankin ja silloin tekivät kyllä hienoja välineitä mutta niistä kulunut jo vuosikymmeniä... Toisaaltaan eka "retkipyöräni" oli Crescent Rautaruukin putkesta valmistettu maailman paskimmilla vaihteilla (Positron) varustettu pyörä ja sillä kyllä tuli tutustuttua retkeilyyn kaikessa hyvässä ja pahassa. Oi niitä aikoja kun ei paremmasta tiennyt mitään!
^Jos hieman mietit niin tajuat kyllä ja dementiakin pysyy poissa.
Aivojumppa on varmasti minullekin hyödyksi, mutta harrastan sitä mieluummin ihan muilla tavoilla kuin yrittämällä miettiä mitä mahdollisesti olet halunnut sanoa jollain rivin tai puolentoista mittaisella kommentilla, josta etupäässä käy ilmi ettet ole malttanut lukea kunnolla viestiä, jota kommentoit.
Eli kuten nyt tällä kertaa: kun kerroin että Crescentin kiekot ovat "ehkä vähemmän yllättävästi talon omaa merkkiä" ja että ne ovat Tec se ja se, niin sinä kommentoit sitä kertomalla meille että "Tec taitaa olla Cressun oma merkki":eek: ja nyt minun pitäisi mielestäsi "hieman miettiä":seko:
Tietysti olisi ollut fiksumpaa ja kypsempää ohittaa tai sivuuttaa mokoma, mutta kun olen sillä(kin) tavalla lapsellinen että minusta on mukavaa huvittua - kenellekään pilkallisesti nauramatta - kaikesta pienestä, mutta inhmillisestä. Ei vain muiden tekemänä vaan myös silloin kun itse olen kohteena. (Tosin olen jäävi sanomaan miten hyvin olen jälkimmäisessa onnistunut olemaan ihanteeni mukainen...)
Pyörät tosiaan olivat terästä ja vaihdevivut sijoittuivat vinoputkeen silloin kun Crescent oli minun silmissäni - ja monen muunkin - muutakin kuin Ruotsin Tunturi tai Helkama.
PS Tiedätkö tai muistatko miltä vuodelta se maailmanmestaruus oli ja kuka sen ajoi:cool:?
Se ei ollut tämä mies näissä kisoissa:
https://impro.usercontent.one/appid/oneComWsb/domain/gcvfix.se/media/gcvfix.se/onewebmedia/i286541539252050467._szw270h3500_.jpg?etag=%221b68 c-5db44839af051%22&sourceContentType=
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/76a697fa-474f-4233-8dfc-ed5d4e5baa7b?fit=crop&format=auto&h=276&q=50&w=500&3b78811c
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/76a697fa-474f-4233-8dfc-ed5d4e5baa7b?fit=crop&format=auto&h=276&q=50&w=500&3b78811c
Goomikko
19.02.2025, 14.23
^Omista asetuksista saa estettyä turhat nure … nurinat. Foorumista tulee paljon mielyttävämpi.
Crescenttiä markkinointiin tosiaan maailmanmestaruuspyöränä ainakin vielä 90luvulla ja oma haavepyöräni oli Reynoldsin 531 putkista ja Campan Super Recordin osilla, vaakaputkessa tuo "Världmestarscykeln" joka peräisin Harry Snellin maailman mestaruudesta vuonna 1948...
Koomikko, estä pois niin ei sinunkaan nälvimisiä tarvi nähdä ;-))
Ribbleen vielä palatakseni, sieltä tuli juuri sähköposti-infoa notta "Every new Ribble bike is now backed by our lifetime frame and fork warranty", ja että takuu tulee voimaan myös omaan vajaat neljä vuotta vanhaan titaani-CGR: ään kunhan sen aktivoin. En vielä ehtinyt sitä tehdä enkä lukenut taustatietoja ja -ehtoja, mutta kaipa tuo ainakin jotain laadustakin kertoo. Omalla kohdallani pyörän kokoonpanossa oli silloin pientä hutilointia, mm. hiukan kiero jarrulevy. Maksoivat nätisti levyn vaihdattamiskulut kuittia vastaan.
No nyt on räädiä. 30cm kahvoilta, 40cm dropeilta. Gravel on pilalla.
https://i.postimg.cc/XqhbPkkH/Screenshot-2025-03-06-at-10-01-37.png (https://postimg.cc/XBwmGFhd)
No nyt on räädiä. 30cm kahvoilta, 40cm dropeilta. Gravel on pilalla.
Tuo tanko on ollut jo pitkään korissa, tosin maantiepyörään. Ainoa, jossa on kunnon tuki kyynärvarsille. Tuossa saa vain pötkötellä päällä. Ojentajat jäävät kokonaan ilman kuormaa.
Niin ja gravelleista. Sain ajettua ensimmäisen lenkin vanhalla ninerilla sitten syksyn jälkeen. Onhan se edelleen makea pyörä. Lyhyt, napakka ja jäykkä ajaa. 75mm bb-droppi tuntuu tosi hyvältä taas maasturin jälkeen.
En kyllä pääse mihinkään siitä, että seuraavaksi gravelliksi Giantin uudempi Revolt olisi nappi itselleni. M-koko natsaa tosi hyvin. Vähän s-koon nineria pidempi ja korkeampi. Kaamea rengastila ja 45mm terra speed varmaan mahtuisi lyhyemmällä perällä vielä paikalleen. bb-droppi 80mm. Ainoa mikä tuossa närästää on karmea ulkonäkö, mutta ehkä se M-koossa vielä menettelisi. Satula tulee olemaan jäätävän korkealla. Häviää tuo älytön slouppi. Niin ja kuvat tietysti pitää ottaa aina etuviistosta.
Kaatuilija
06.03.2025, 11.15
Suosituksia mahdollisimman halvaksi Gravel-pyöräksi? Tulisi täpärin kaveriksi ja viettäisi varmaan kesät mökillä.
Näitä katselin jo. Cuben Microshift-osasarja herättää kysymyksiä laadusta.
https://www.bike24.com/p2516772.html
https://www.bike-discount.de/en/cube-nuroad-one-cedar-n-black
Siis ehdottomasti tuo Cube! Konassa alumiinihaarukka joka voi olla hyvinkin kova ajossa ja noihin kasi Clarisiin en koskisi pitkällä tikullakaan.
Microshiftin osat takuulla vertailukelpoisia tuossa hintaluokassa muidenkin valmistajien kanssa.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/715628/Baana-Noux-gravelpyora-L-56-cm?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAz6q-BhCfARIsAOezPxmOxsJjjBVv_Xy905ifSr4w19HmUXQi__W07k TRh9QgCeUVNpkRXvYaAgyBEALw_wcB
Mites tuollainen? Noita on ollut välillä aleissa tonnin pintaan. Kuituhaarukka.
Rungosta en sano mitään, mutta tuskin se sen huonompi on kun muidenkaan aasiassa valmistetut vastaavat. Mä en siedä vaijerijarruja.
Peruskamaa, kiekot suht surkea. Ihmetyttää tuo rungon koko haarukka, kannattaa olla varovainen jos hankkii...
Kaatuilija
08.03.2025, 17.25
Cubesta on myös suoralla tangolla versio. Kuitukeula, hydrauliset levyjarrut, Shimanon palikat ja 10,3kg painoa 799€ hintaan. Tuollakin voisi olla ihan kiva ajella mökillä sora- ja metsäteitä.
Cube Nulane ONE mineralgrey´n´black Gravel Bikes | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/cube-nulane-one-mineralgrey-n-black)
Kytännyt myös käytettyjä jäykkäperäisiä maastopyöriä. Rullaavat renkaat alle, niin olisin varmaan tyytyväinen siihenkin. Aiemmin tuli vedettyä samalla pyörällä sekä metsä- että soratieajelut. Nykyinen täpäri alkaa vain olla vähän järeämmästä päästä. Hiilikuituisen 11kg XC-tykin sijaan alla on 14kg down country -pyörä, jonka renkaat eivät hirveästi rullaa.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/715628/Baana-Noux-gravelpyora-L-56-cm?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiAz6q-BhCfARIsAOezPxmOxsJjjBVv_Xy905ifSr4w19HmUXQi__W07k TRh9QgCeUVNpkRXvYaAgyBEALw_wcB
Mites tuollainen? Noita on ollut välillä aleissa tonnin pintaan. Kuituhaarukka.
Rungosta en sano mitään, mutta tuskin se sen huonompi on kun muidenkaan aasiassa valmistetut vastaavat. Mä en siedä vaijerijarruja.
Hyvä pyörä se on alle tonnilla. Ite ostin heräte ostoksena outletista 690€ vajaa pari vuotta sitten. Myin kyllä nopeaan pois kun ei ollut tarvetta. Perus kiekot joissa novatecin navat ja wtb kehät. Nuo tuotetiedot sanoo että navoista "joytech" joka on navatecin halppisbrändi mutta omassa pyörässä oli kuitenkin novatecin peruslaadukkaat konelaakerinavat. kehätkin oli i23 23mm sisäleveet vaikka tiedoissa oli i19. Jos geometria natsaa niin ei ne muut bulkkirungot oo sen kummempia.
Peruskamaa, kiekot suht surkea. Ihmetyttää tuo rungon koko haarukka, kannattaa olla varovainen jos hankkii...
"Näkemättä paskaa", voisi tuon edelläolevan tiivistää. Arvostaisin enemmän tuotakin mielipidettä jos se pohjautuisi omaan kokemukseen.
Tonnin pyörä on tonnin pyörä, merkkiin katsomatta. Kannattaa ostaa se mikä eniten miellyttää, ajella sillä kesä tai pari ja katsoa sitten omien tarpeiden mukaisesti seuraavaa. Jos tonnilla ostaa ja viidellä sataa myy kauden päätteeksi, niin kokeilukustannukset pysyvät kohtuudessa.
Verkkiksen Baana Nouxia on saanut halvimmillaan outletista ja myymälädemopoistoina 799€ hintaan ja tällä viikolla oli sellainen Pirkkalan liikkeessä. Tuohon rahaan ei taida helpolla saada takuullista gravelia kuituhaarukalla, 1x11 apexilla, hydraulisilla jarruilla ja läpiakseleilla. Olkoonkin sitten onnettomat kiekot. Tonnillakin se on minusta hyvä ostos ensimmäistä kippurasarvista hakevalle. Vai olenko pahasti väärässä?
Cube Nuroad EX C:62 mietin itselle 50-vuotislahjaksi, https://www.cube.eu/de-en/cube-nuroad-c-62-ex-desertstone-n-green/830300.
Tällaisen tilasin BD:stä. Alunperin olin ajatellut työsuhdepyöräksi, mutta työnantajalla tuntuu edun jalkauttaminen kestävän ja näitä Cubeja ei ole liikaa ollut tarjolla, joten nyt näin.
Sotanorsu666
10.03.2025, 09.17
Tällaisen tilasin BD:stä. Alunperin olin ajatellut työsuhdepyöräksi, mutta työnantajalla tuntuu edun jalkauttaminen kestävän ja näitä Cubeja ei ole liikaa ollut tarjolla, joten nyt näin.
Siinä on kyllä pyörää melko paljon tuohon rahaan. Kelpaa viiskymppisen ajella menemään.
Verkkiksen Baana Nouxia on saanut halvimmillaan outletista ja myymälädemopoistoina 799€ hintaan ja tällä viikolla oli sellainen Pirkkalan liikkeessä. Tuohon rahaan ei taida helpolla saada takuullista gravelia kuituhaarukalla, 1x11 apexilla, hydraulisilla jarruilla ja läpiakseleilla. Olkoonkin sitten onnettomat kiekot. Tonnillakin se on minusta hyvä ostos ensimmäistä kippurasarvista hakevalle. Vai olenko pahasti väärässä?
Et ollenkaan. Kiekot on helppo päivittää halutessaan, esimerkiksi jotain DtSwissin Gr1600 -kiekkosettiä saa noin 500 euron hintaan. Mutta noilla peruskiekoillakin pääsee alkuun, ja kuten tuossa ylempänä todettiin, jos ne sattuukin olemaan ennakkotiedoista poiketen Novatechin navoilla, niin ei ne ihan läpeensä huonot ole.
^Ja toisaaltaan ei kahdet kiekotkaan ole paha juttu, toisiin karkeammat ja toisiin vaikka maantiemäiset.
Kattelin just noita yllä mainittuja dt swissejä, kakkoskiekoiksi leveämmälle kumille. Saatavuus vaikuttaa vaan huonolle tällä hetkellä.
^Riippuu millä vaparilla haet mutta BD:llä alle neljällä sadalla saa...
Mielenkiinto heräsi, että ei kai sentään. Ja nehän onkin boostit, muut on lopussa.
Tuohon hintaan olisi kelvannut kakkosgrävelin ykköskiekoiksi, nyt tuollaiset on ykkösgrävelin kakkoskiekkoina.
https://pic.useful.fi/D_1DmCbUk.jpg
Onko uusia ridleyn astr fillareita jo saatu miten ajoon? Kävin taas pyöriä läpi ja kyllä tuo ridley on kaikkinensa fiksuin.
Giantin revolt kiinnostelisi 80mm bb-dropin vuoksi, mutta tuossa on aika maltillinen reach. Ridleyn kanssa selviäisi 20mm lyhyemmällä stemmillä. ASTR stack reach on tosi hyvä. 571/406
Giantissa joutuisi myös käyttämään 435mm pituuteen säädettyä perää isommilla renkailla. Ridleyssä 425 ja tuo nielee varmaankin thunderburtin ongelmitta. Melkoinen temppu.
Grizlissä myös 435mm perä ja uudessa cubessa 440mm.
Tuo perän pituuden ero on pakko jo tuntua. Esim niissä ensimmäisissä exploroissa perä on 415mm. Noitahan on monilla vielä ajossa.
Niin ja uusi ridley on vielä komea pyörä. Samaa ei voi kyllä revoltista sanoa. Joutuisi kuvaamaan kaikki kuvatkin sieltä eturenkaan juuresta.
https://pic.useful.fi/ggoQ7MztX.jpg
Mielenkiinto heräsi, että ei kai sentään. Ja nehän onkin boostit, muut on lopussa.
Tuohon hintaan olisi kelvannut kakkosgrävelin ykköskiekoiksi, nyt tuollaiset on ykkösgrävelin kakkoskiekkoina.
https://pic.useful.fi/D_1DmCbUk.jpg
Nuo miekii kyllä löysin.
Itsellä DT PR1400 Dicuitit kakkoskiekkoinen, tukevat ja luotettavat.
https://i.imgur.com/AKTlIQY.png
editoin nätimmäksi
Jalkoja on vähän hankala editoida. Luulen, että tuo ensimmäinen kuva vastaa enemmän oikeaa itselleni. Tuossa alemmassa taitaisi jo kulkuset ottaa herkästi kiinni. Siis jos satula tarttisi olla noin matalalla tuolla vaakaputkella. Niin ja ei kyllä yltäisi kädetkään stongaan kiinni.
Edit: no joo, tuo on L-koon runko ja satulankorkeus 84cm
Kaakun modauksella satula olisi 74cm eli 3-4cm liian matalalla itselleni. Reachia tuossa L koossa on huimasti, 419mm+näemmä aika pitkä stonga.
No joo, ekassa versiossa lipsahti vähän turhan alas, joten päivitin! Mutta omaan silmään tuossa alkuperäisessä on kyllä hurjasti droppia satulasta tankoon.
Sivustakatsoja
10.03.2025, 21.10
Mulle tuo Ridley ASTR olisi sopimaton, oli koko sitten sopivan pitkä M tai turhan pitkä L. M-kokoisessa stack on liian matala joten spaceripinkasta tulisi sellainen 4-5 senttinen. L-kokoisessa stack olisi parempi, mutta ohjaamoon joutuisi kurottelemaan.
No joo, ekassa versiossa lipsahti vähän turhan alas, joten päivitin! Mutta omaan silmään tuossa alkuperäisessä on kyllä hurjasti droppia satulasta tankoon.
On joo, mutta isolla kaverilla noin äkkiä tulee.
Mulle tuo Ridley ASTR olisi sopimaton, oli koko sitten sopivan pitkä M tai turhan pitkä L. M-kokoisessa stack on liian matala joten spaceripinkasta tulisi sellainen 4-5 senttinen. L-kokoisessa stack olisi parempi, mutta ohjaamoon joutuisi kurottelemaan.
Tuo ridley on nätti myös spaceripinkan kanssa, ei omasta mielestäni pilaa ulkonäköä lainkaan.
Tässä tuo edullisempi malli, joka tietysti olisi se jonka itse voisi ostaa.
https://pic.useful.fi/iJaWEp_bV.jpg
Sivustakatsoja
10.03.2025, 21.32
^joo, ei ehkä pilaa ulkonäköä, kun tuollainen aeropinkka tuo jatkuvuutta.
^ Ei kylläkään kovasti ja 10x parempi väri!
Sotanorsu666
11.03.2025, 06.23
Eilen laittelin omaa gräveliä ajokuntoon ja kauhuissani kattelin tota spacerpinoa. No pitää vähän ajaa ensin ja sitten varmaan muutama sentti pois tangon alta ja mahasta, niin näyttää paremmalta.
https://i.ibb.co/d0pXQsJ5/IMG20250311060412.jpg
Sivustakatsoja
11.03.2025, 07.51
...
En kyllä pääse mihinkään siitä, että seuraavaksi gravelliksi Giantin uudempi Revolt olisi nappi itselleni. M-koko natsaa tosi hyvin. Vähän s-koon nineria pidempi ja korkeampi. Kaamea rengastila ja 45mm terra speed varmaan mahtuisi lyhyemmällä perällä vielä paikalleen. bb-droppi 80mm. Ainoa mikä tuossa närästää on karmea ulkonäkö, mutta ehkä se M-koossa vielä menettelisi. Satula tulee olemaan jäätävän korkealla. Häviää tuo älytön slouppi. Niin ja kuvat tietysti pitää ottaa aina etuviistosta.
Vaakaputken slouppi tuo rungon suunnittelijalle mahdollisuuden toteuttaa geometria haluamakseen, eli käytännössä katkaisee satulaputken ja emäputken korkeuksien välisen yhteyden. Toki tuon voi tehdä Surlyn tapaan ulottamalla emäputken yläpään vaakaputkea korkeammalle.
Mutta sikaruma slouppi on, erityisesti pitkässä rungossa. Ei tuo mun Salsakaan ole mikään kaunotar, mutta ajaessa asia unohtuu.
Cannondalelta uusi Topstone
https://www.bikeradar.com/features/opinion/2025-cannondale-topstone
https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2025/03/Cannondale-Topstone-Carbon-LTD_Di2_MGY_PD-1.jpeg?webp=1&w=1200
Goomikko
19.03.2025, 13.20
Muutama sivu myöhemmin voidaan kaikki ilmeisesti todeta ettei Canyonille hinnassa 2329€ ole vaihtoehtoa vaikka toisin väitettiin. Ainakaan kukaan ei ole osannut vaihtoehtoa kertoa. Hiilikuiturunko ja sähkövaihteet pitää löytyä ja joku mainitsi että tuohon rahaan saa vielä kuitukiekot. Kesä lähestyy ja joku rento Gravel pyörä pitäisi laittaa tilaukseen että kerkeää kauden aloitukseen.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravelpyoeraet/adventure/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-6-axs/3696.html?dwvar_3696_pv_rahmenfarbe=R095_P14
^vaihtoehtoja löytyy. Tosin osasarjat on luokkaa alumiini ja hinnat-alkaen osat. :D
^Jep, kyllä Apexkin toimii mutta kiekot ainakin todella painavat muta eipä tuota kalliiksi voi sanoa, värit on nyt mitä on jos se ostopäätökseen vaikuttaa jotenkin.
Canyonilla näyttää olevan ihan hyvät alet päällä. Tarttuisin sanaan rento. Grizli on varsin kisamainen geoltaan. Minusta ei kovinkaan rento. Mutta hinta on hyvä jos tuollaisen haluaa. Hiukan maksaa lisää, niin saa hiilikuitukiekko ja rennompaa ajoasentoa Cube Nuroad C:62 EX desertstone´n´green Gravel Bikes | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/cube-nuroad-c-62-ex-desertstone-n-green).
edit. ei taida olla tällä hetkellä varastossa
speedypete
20.03.2025, 09.24
Ei ole tämän voittanutta. 10 tonnilla sais!
https://www.xxl.fi/rock-machine-gravelride-200-musta/p/1243815_1_Style
Marsusram
20.03.2025, 10.20
^Noilla on tuollaisia ysiysiysiysi oletushintoja kun tuotetta ei ole hyllyssä tai muuten hinnoittelematta. Oikean hinnan voi kysyä.
Ei ole tämän voittanutta. 10 tonnilla sais!
https://www.xxl.fi/rock-machine-gravelride-200-musta/p/1243815_1_Style
Mitäköhän tapahtuisi jos tuon tilaisi ja maksaisi mukisematta.
^ & ^^Tai sitten kun sivu käännetty ruotsista suomeen on jäänyt kruunuhinta euro merkillä, usein ko. firman sivuilla kaiken maailman käännöskukkasia.
Toisaaltaan saisi alumiinirungon, kasivaihteet ja mekaaniset levyjarrutkin tuohon hintaan!
Marsusram
20.03.2025, 11.02
^Näkyy olevan 8990:- SEK
Gravelride 200 - Cyclocross & Gravel - Gravelride 200 | XXL (https://www.xxl.se/rock-machine-gravelride-200-svart/p/1243815_1_Style)
Goomikko
20.03.2025, 12.18
Canyonilla näyttää olevan ihan hyvät alet päällä. Tarttuisin sanaan rento. Grizli on varsin kisamainen geoltaan. Minusta ei kovinkaan rento. Mutta hinta on hyvä jos tuollaisen haluaa. Hiukan maksaa lisää, niin saa hiilikuitukiekko ja rennompaa ajoasentoa Cube Nuroad C:62 EX desertstone´n´green Gravel Bikes | Bike-Discount (https://www.bike-discount.de/en/cube-nuroad-c-62-ex-desertstone-n-green).
edit. ei taida olla tällä hetkellä varastossa
Tuota Cubea olen katsellut mutta hinta varmaan nousee siinä kohtaa kun pyörä on taas saatavilla.
Tuota Cubea olen katsellut mutta hinta varmaan nousee siinä kohtaa kun pyörä on taas saatavilla.
On niitä myyty tuolla b-d koko ajan. Välillä on kokoja listoilla.
Ja tosiaan grizlin geo ei ole rento. Se on tosi hyvä ja kisamainen geo. Pitkä ja matala.
^ Thunderburtit alla ainoastaan pitkä. Tai no voi tuohon lisätä että pitkä ja korkea.
Just kaverin kanssa intettiin grizlin geosta. Tosiaan M-koko on aika 1:1 cruxin 56 koon kanssa. Perä vaan pitkä.
On perä pidempi grilzillssä kuin cruxissa. Ihan totta. Ja keulakin tuntuu chopperilta kuin esim cruxissa se on ns. sylissä. Puhun siis vaikutelmista kun vaihtaa grizlin cruxiin tai toistepäin.
Tuntuuko tuo perän pituus miten ajossa? Entä minkä koon pyörät sinulla nuo on? Hytit säädetty samoille etäisyyksille?
Erot on vähän pienempiä kun tottuu mutta muutaman kuukauden kun polkee koskematta toiseen niin äkkiseltään siirtymisen kalustosta toiseen tuntuu isolta erolta.
Grizl on S ja Crux 54m molemmissa integroidut ohjaamot. Grizlissä 70/380 ja cruxissa 80/400. Ne on suurinpiirtein tasan jos Cruxin pistän oman tolpan ja satulan.
Erot on vähän pienempiä kun tottuu mutta muutaman kuukauden kun polkee koskematta toiseen niin äkkiseltään siirtymisen kalustosta toiseen tuntuu isolta erolta.
Grizl on S ja Crux 54m molemmissa integroidut ohjaamot. Grizlissä 70/380 ja cruxissa 80/400. Ne on suurinpiirtein tasan jos Cruxin pistän oman tolpan ja satulan.
No nuo on saman kokoisia. Vähän kanssa mietin, että grizlin pidemmän perän on pakko tuntua esim terävissä nyppylöissä, jotka runtataan putkelta kovaa?
Mutta tosiaan kaikkeen tottuu. Siinä uudessa cubessahan on vielä 5mm pidempi, 440mm perä.
Viime kesästä tähän näihin päiviin kun on hinkannut lähinnä thunder burtseilla, niin kevät siivouksen yhteydessä heitin maantiepyörän kiekoille 45mm terraspeedit ja pari pikku koemutkaa tuntui siltä kuin olisi perse laahannut maata jos näin lievästi sanoen liioitteleva sanamuoto sallitaan. Pienestä kokoerosta huolimatta noin äkkiseltään ero tuntui paljon suuremmalta.
Niinkuin joku täällä viisaasti sanoi ( stenu? ) niin korkea rengas vaikuttaa kyllä ajotuntumaan. Eikä kyllä välttämättä hyvässä mielessä.
Kaivelin myös komeron pohjalta viime syksynä tilaamani TB 2,25 joka leviää 23mm sisäleveydellä 55mm jos paineen nostaa sinne pariin baariin. Grizliin menee taakse, eikä tee edes tiukkaa mutta eihän tuota voi suositella.
Riskit on kyllä olemassa ellei sheivaa vetopuolen nappuloita. Ilman sheivaamista uloimmat nappulan ja rungon väliin sujahtaa 2,5 hex läpi. 3mm jää kiinni. Liian ahdasta siis. tuohon ei kärsi olla yhtään vipattavat vanne/rengas komboa. Pitää vielä testata 90-kiloisella jässikällä eri paineilla jos aikoo edes testimielessä ajella.
kmruuska
20.03.2025, 16.26
^ & ^^Tai sitten kun sivu käännetty ruotsista suomeen on jäänyt kruunuhinta euro merkillä, usein ko. firman sivuilla kaiken maailman käännöskukkasia.
Toisaaltaan saisi alumiinirungon, kasivaihteet ja mekaaniset levyjarrutkin tuohon hintaan!
Älä unohda lisävarusteena tulevaa Smooth weldingiä!
No nuo on saman kokoisia. Vähän kanssa mietin, että grizlin pidemmän perän on pakko tuntua esim terävissä nyppylöissä, jotka runtataan putkelta kovaa?
Mutta tosiaan kaikkeen tottuu. Siinä uudessa cubessahan on vielä 5mm pidempi, 440mm perä.
Meinaatko että kun perä kevenee putkelle noustessa, niin satunnainen töyssy tai tielle osuva töppärä tuntuu terävältä? Jos noin niin vähän tuollaiseen on taipumusta. Varsinkin jos loivaa kivikkoista mäkeä laskee perse ylös penkistä. Jyrkemmissä painopiste ainakin minulla siirtyyselvästi taakse.
Vahva veikkas että ne kisamaiset gravellit 2.1" renkaiden mukaan suunniteltuna on kyllä tulossa. Eli korjataan sitä käsiteltävyyttä 40mm renkaita vastaavaaksi. Ja taas on lammaslauma ostamassa 165mm kammet kainalossa :)
Mä tein jo kesän ajalle suunnitelman miten pärjään vielä vanhalla ninerilla. Caracal race taakse, joka on varmaankin 42mm todellista. Mahtuu nippanappa. Eteen 45mm terra.
Meinaatko että kun perä kevenee putkelle noustessa, niin satunnainen töyssy tai tielle osuva töppärä tuntuu terävältä? Jos noin niin vähän tuollaiseen on taipumusta. Varsinkin jos loivaa kivikkoista mäkeä laskee perse ylös penkistä. Jyrkemmissä painopiste ainakin minulla siirtyyselvästi taakse.
Eikun siis tarkoitin terävillä töppyröillä jyrkkiä lyhyitä mäkiä. Joissa siis tuollainen lyhyt ja "terävä" gravelli on tosi hauska ajaa. Sutii ja keulii samaan aikaan.
Mutta siis joo, tuo kivikkoisen alamäen lasku sitten toinen juttu. Omassa ninerissa nyt tosi pitkä stemmi ja penkkiäkin pitää näemää taas saada eteenpäin. Ehkä joutuu laittamaan niskatuen jo valmiiksi paikalleen...
Terra on parempi kuin muistin. Pikkusen hirvitti vaan tuolla taloyhtiöiden sepeleissä ajellamissä sitä oli. Kaupungin väylillä olikin sitten jo vapaampaa. 40-45mm on ihan passeli kun ei kivilouhikkoon mennä. Heinä suussa ajaen maalaismaisemaa reilua kolmeakymppiä niin aijai kun on mukavaa.
Kyllähän nälkäiselle kuluttajalle tarjotaan sitä mitä halutaan. Ihmeekseni huomasin 165 kammet olevan lopussa melkein jokapaikassa.
Kannattaa muistaa, että Grizl on suunniteltu kantamaan myös kuormaa ja omien vähäisten kokemusten mukaan kuormaus ei hirveästi ajo-ominaisuuksissa tunnu. Jos haluaa sen kaikkein urheilullisimman ja herkimmän gravelin niin se ei ole Grizl. Itseäni ei ole tuo "pitkä" perä millään tavalla häirinnyt. Oikeastaan se on just hyvä. Kyllähän sen eron maantiepyörään tietynlaisessa herkkyydessä huomasi, kun maantiepyörän vielä omisti, mutta en minä ainakaan halua gravelin olevan yhtä herkkä. Noita metsätalouden tarpeisiin tehtyjä sorateitä kun paukuttaa vaarasta alas 50-60km/h niin saa ollakin vähän pidempi pyörä...
Kyllä sen eron lyhyempi peräiseen Space Chickeninkiin huomasi, mutta en ole kokenut haitaksi. No se Space Chicken taisi olla vähän pienikin mulle.
Niin sitähän markkinoidaankin seikkailu tms retkeilypyöränä mitä se tietysti onkin. Lukuisine kiinnityspisteineen. Ei mikään kilpapyörä siis. Ja mun mielestä kuormattuna helposti hallittava.
Ehkä rennompaa hakeville voisi markkinoida sieltä Helkaman / tunturi osastosta jos suomalaiseen makuun mukavuus on se ensisijainen toivomus. Kyseisillä pyörillä on myös mahdollista kunnon säätöstemmi jolla sitä mukavuutta voi entisestään nostaa. Miks sen pitäis olla juuri kanjon?
En ole Grizlillä ajanut, mutta kun vertaan sitä aiemmin omistamaani Grailiin, headtube on lyhempi ja reach pidempi samassa koossa, kulmien ollessa lähes samat, tekee se ajoasennosta matalamman. Grail oli minulle tosi mukava ja rento, Grizl menisi huonompaan suuntaan. Nämä on toki makuasioita ja tuonkin pystyy putkiosilla muuttamaan, joten henkilökohtaisesti geon takia en olisi Grizliä hylkäämässä. Omassa (tulevassa) gravelpyörässä tulisi olla rengastilaa vaan niin runsaasti, että tuollainen 2,25 IceSpeaker menee mielellään loksujen kanssa alle, joten etsintä jatkuu. Speksit täyttäviä pyöriä on tällä hetkellä aika vähän tarjolla, joten ajelen vanhoilla pyörilläni toistaiseksi. Kona Sutra ja Salsa Fargo olisi parhaat vaihtoehdot omaan käyttöön. Nämä on toki enempi droppitankoisia maastopyöriä, kuin gravelpyöriä. Noita ei vain ole tarjolla sellaisilla osasarjoilla kuin haluaisin, joten pitäisi kasata itse, ja sitten tuleekin taas hintaa...
Kuminauha
21.03.2025, 09.28
Salsa Cutthroat C myös noiden lisäksi. Enemmän toki maastopyörämäinen boosti dropouteillaan.
Itelläki ois tässä haussa ehkä eniten joku gravel kuiturunko johon mahtuis varmasti 2,2 racekingit.
RaceKing ehkä yksi parhaista millä koskaan ajanut!
Kappas, Niner porskuttaa vielä hengissä. Uusi fillari topsun kategoriaan, Niner ORE (https://www.gravelcyclist.com/videos/niner-ore-9-rdo-is-rowdy-first-look/) (Off Road Explorer). Nätti tuollaisenä vihreänä.
mm. UDH, 50 mm rengastila, keulakulma 69°, tolppa 27.2 hissin sisäisellä reitityksellä, 40 mm haarukkalle passeli.
Runkosetti $2500@Ninerbikes (https://www.ninerbikes.eu/ore-9-rdo-frameset/)
https://cdn-0.gravelcyclist.com/wp-content/uploads/2025/04/NinerORE9RDOLaunch2025-29.jpg
Noni, ihmettelinkin miksi tuo emäputken alue on vanhaakin rumempi, mutku pitänyt saada ympättyä se jousto mukaan.
Seuraava villitys kiitos, hypätään tämän yli.
Ei toi Nineri nyt mikään varsinainen silmäkarkki ole.
Normi mitoille rakennetulla keulalla olisi ollut jopa nätti. Peräkin mukavan mittainen ja rengastila 50mm. Bb-droppikin vähentynyt 5mm, nyt 70mm kaikissa. Varmaan johtuuu tuosta keulasta.
...Bb-droppikin vähentynyt 5mm...
Vähentynyt mistä?
Vähentynyt mistä?
53 koossa se oli aiemmin 75mm. Nyt ainakin tuon taulukon mukaan kaikissa 70mm
Yleensä bb tuppaa laskemaan uudemmissa malleissa. Näin esim kävi uuden cannarin kanssa, vaikka siellä jousituksia onkin.
Mutta siis just tästä olikin kyse. Mielestäni menty huonompaan suuntaan tuon joustokorjatun keulan mukaantuomisella. Muutenhan tuo nyt ei ole oikeastaan mitenkään eri fillari aiempiin malleihin verrattuna. Vähän eri markkinointijargoniaa ja eri lyhenteitä nimen perässä.
Geo on muuten kyllä mukavan moderni. Reach pidentynyt selvästi.
Alliedilta uusi versio Ablesta. Mahtuu 57mm rengas. Näitä taitaa saada vain USA:sta ja hinnat ovat ilman tullejakin sitä luokkaa että tuskin montaa Suomessa näkee. https://alliedcycleworks.com/collections/able
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0252/9997/6243/files/ABLE_Fireball_20040_1.jpg?v=1743972443
Alliedilta uusi versio Ablesta. Mahtuu 57mm rengas. Näitä taitaa saada vain USA:sta ja hinnat ovat ilman tullejakin sitä luokkaa että tuskin montaa Suomessa näkee. https://alliedcycleworks.com/collections/able
Siinähän se ensimmäinen kisagravelli isoille renkaille on. Muut seuraavat varmasti perässä.
80mm bb-drop ja 575/400 geo M koossa. 435mm perä. Luulisi, että tuosta oliis saatu vielä 5mm nipistettyä.
Paksupolkija
08.04.2025, 22.30
Odotan että Canyon korjaa mokansa ja tuo Grailin tuollaisella 60mm kumin ottavalla (utubesta löytyy 61mm) ja tuo vähän väriä runkoihinsa taas.
4500 dollarin runko vaikka on säästetty jättämällä vaijeriohjurit poies.
Saako tuolla hinnalla jo hipsterimunkkien USAssa laminoiman rungon?
viljosiilo
09.04.2025, 08.05
^Ei edes saa, vaan Allied ilmoittaa laskeneensa hintoja näille Aasiassa tehdyille rungoille.
On tuo joka tapauksessa ihan älyttömän siisti. Se vain mietityttää, että miten monikäyttöisiä tuollaiset oikeasti leveälle renkaalle suunnitellut rungot loppujen lopuksi ovat, kun kapein suositeltu rengas on 45c.
Ei saa. Siihen tuli muutos.
Itse en oikein usko, että jenkkipajalla saataisiin niin laadukasta runkoa tehtyä. Tuohan on tosi kevyt noin isolla rengastilalla olevaksi. Taisi olla ruokalaatikkokin?
^Ei edes saa, vaan Allied ilmoittaa laskeneensa hintoja näille Aasiassa tehdyille rungoille.
On tuo joka tapauksessa ihan älyttömän siisti. Se vain mietityttää, että miten monikäyttöisiä tuollaiset oikeasti leveälle renkaalle suunnitellut rungot loppujen lopuksi ovat, kun kapein suositeltu rengas on 45c.
Niin. Minusta se kääntöpala olisi asiallinen ainakin perässä. Siis että akseliväli lyhenee. Stenu taisi puhua myös trail muutoksesta keulassa?
40mm kumi olisi kyllä vielä kiva assulenkeille.
Mutta painoahan nuo säätöpalat nostaisi. Jos on jätetty jo lokarikiinnikkkeet pois, niin ymmärtää ettei mitään muutakaan turhaa laiteta
Ei tainnut olla ihan optimaalinen ajoitus Alliedilla tuotannon Kiinaan siirron kanssa :D Käy jenkkigravelistienkin elämä kalliiksi Trumpin tullien myötä. Olikos ne nyt jo 100% ne tullit? Neljällä tonnilla saa parin tonnin rungon? Tulee kyllä pyllähtelemään näitä pikkubrandeja aivan varmasti.
4500 dollarin runko vaikka on säästetty jättämällä vaijeriohjurit poies.
Trumpetin tullit päälle niin hintaa 9000€ :D
Gambinamiäs
09.04.2025, 10.22
Miksi tuollaisen fillarin pitäisi olla erityisen monikäyttöinen? Jos hankkii fillarin +50mm leveille 622-kumeille, niin miksi siihen sitten pitäisi saada 40mm gummit? Tuo ratkeaa hankkimalla fillari, jossa 584-kiekot leveillä gummeilla ja 622-kiekot kapeilla gummeilla.
viljosiilo
09.04.2025, 12.30
Miksi tuollaisen fillarin pitäisi olla erityisen monikäyttöinen? Jos hankkii fillarin +50mm leveille 622-kumeille, niin miksi siihen sitten pitäisi saada 40mm gummit? Tuo ratkeaa hankkimalla fillari, jossa 584-kiekot leveillä gummeilla ja 622-kiekot kapeilla gummeilla.
No ei varsinaisesti pidäkään, mutta toistaiseksi kisaisen pään gravelit ovat monella hoitaneet ihan passelisti maantiepyörän virkaa. Jos se ei ole enää vaihtoehto, niin kyllähän se on miinus ainakin omissa kirjoissani. Toisaalta kyllähän internetissä on nähty esim. Seigloja maantierengastuksella eli ei esim 32-57mm rengastus mikään käytännön mahdottomuus pitäisi olla.
Tuon kyllä varmasti saa unehtaa. Hyvin kaukana on Allied esim bmc kaiuksesta.
No ei varsinaisesti pidäkään, mutta toistaiseksi kisaisen pään gravelit ovat monella hoitaneet ihan passelisti maantiepyörän virkaa. Jos se ei ole enää vaihtoehto, niin kyllähän se on miinus ainakin omissa kirjoissani. Toisaalta kyllähän internetissä on nähty esim. Seigloja maantierengastuksella eli ei esim 32-57mm rengastus mikään käytännön mahdottomuus pitäisi olla.
Laufissa näyttäisi olevan 65 mm BB drop, eli maastopyöräluokkaa. Sitä voi siis ajaa ihan huoletta maantierenkailla, mutta sen sijaan maastorenkailla pyörä jää melko korkeaksi. Mutta maastopyörän tyyliseksihän se on suunniteltukin.
Kuminauha
10.04.2025, 07.58
65mm on kyllä maastureissa aika sairas BB drop. Esim nyt nää maatopyöräilyn perusnimet, spessun stumpjumper ja vaikka trek fuel 30-40 välissä. Toki nää on täpäreitä. Jäykkäperissä voi mennä tonne 60+ alueelle.
Nopeasti katottuna Kona Honzo 60mm ja Orbea Laufey 65mm. Ja nää on jäykkäperiksi melko pitkillä joustoilla. Täpäreissä on tosiaan eri tilanne. Matalalla keskiöllä on nopeampi ajaa tiukkoja mutkia mutta jos ajaa myös polulla niin tuollaisella 80mm dropilla alkaa kammet helposti kolista isommillakin renkailla.
Tuossa Ablessa keulan AC on 410mm, joka on hieman vähemmän kuin gravel-joustokeuloissa (n.430mm). Tämä voi olla ihan fiksua, sillä jos graveliin laittaa joustokeulan niin sillä on luultavasti tarkoitus ajaa pahemmissakin paikoissa, jolloin loivempi keulakulma ja korkeampi keskiö voivat olla ihan hyviä juttuja.
Käytännössä Spessu ui vähintään yhtä syvällä kuin Laufey, enemmän siinä kolisee kammet kiviin.
Säädettävä perä ei kyllä olisi keltään pois, eihän siihen ole pakko kenenkään koskea jos ei halua.
Herättää kyllä kiimaa tuo Allied. Mutta onhan tuo kallis.
Muutaman kerran instassa on välähtänyt joissain tileissä uusi Grail joten uskoa vaiko eikö? Rengastilan puolesta Grizliin menee 57mm todistetusti joten jäljelle jää vain se että Allied on parempi vauhdissa ihan pakasta ottaessa.
Tuossa muuten pamahti päähän syy, miksei moni uusi gravelli olekkaan laittanut t47 keskiötä. Sehän on suurin keskiö markkinoilla, eli vie eniten tilaa renkaan edestä. Chainstay kasvaa tai rengastila pienenee.
Voi saada vielä 24mm akseli ja canyonin yleisesti käyttämä pienireikäinen bb86 uuden tulevaisuuden. Normaali bsa keskiökin vie alumiini-insertin vuoksi enemmän tilaa.
Herättää kyllä kiimaa tuo Allied. Mutta onhan tuo kallis.
Muutaman kerran instassa on välähtänyt joissain tileissä uusi Grail joten uskoa vaiko eikö? Rengastilan puolesta Grizliin menee 57mm todistetusti joten jäljelle jää vain se että Allied on parempi vauhdissa ihan pakasta ottaessa.
Onko laittaa kuvaa missä Grizlissä takana 57mm mitattuna rengas? Ei 650b
https://live.staticflickr.com/65535/54455776001_95e9432da4_k.jpg (https://flic.kr/p/2qY55ZF)IMG_4135 (https://flic.kr/p/2qY55ZF) by Jani Heikkinen (https://www.flickr.com/photos/194831595@N02/), on Flickr
https://live.staticflickr.com/65535/54454925592_4524950460_k.jpg (https://flic.kr/p/2qXZJcs)IMG_4140 (https://flic.kr/p/2qXZJcs) by Jani Heikkinen (https://www.flickr.com/photos/194831595@N02/), on Flickr
Oho! Perskeles kun tuli isona. laitetaan vielä mankelista
https://live.staticflickr.com/65535/54456000418_17d60a0999_k.jpg (https://flic.kr/p/2qY6eGW)_DSC7711 (https://flic.kr/p/2qY6eGW) by Jani Heikkinen (https://www.flickr.com/photos/194831595@N02/), on Flickr
Komea!
Maantiepolkimilla pärjäät sorallakin? Lähinnä siis jalkautuessakin pärjäät, vai käytkö kallioilla tai muissa maastoissa ollenkaan?
Kallioita täällä Oulun seudulla ei ole juurikaan edes mainitaksi asti. Tulee pyörittyä ja jalkauduttua poluilla ja muissa maastopyörä tasoisissa ympäristöissä muuta pääpaino on rouheesta sorasta sinne kuulalaakerisoraan. Joka kausi varsinkin kesällä mä mietin siirtymistä maasto polkimiin. Aina tuo jää tekemättä. Klossit kesään on periaate. :) Flätit käy myös ajoittain mielessä varsinkin jos jotain kuvauskeikkaa pukkaa. Tänään olis tarvinnut ne.
Oho! Perskeles kun tuli isona. laitetaan vielä mankelista
_DSC7711 (https://flic.kr/p/2qY6eGW) by Jani Heikkinen (https://www.flickr.com/photos/194831595@N02/), on Flickr
VÄÄRÄLTÄ PUOLELTA!
Nää burtit on kyllä ihan liian nopeat renkaat. Grizlin arvostus nousi välittömästi melko korkealle. Muut 2.1" nielevät maksavat vähän liikaa.
villeyla
17.04.2025, 08.35
Secan 2.5 runko päivittyi takuuna versioon 3.0. Isompi rengastila ja siistimmät letkujen vedot ym. pientä on oikein jees. Ja on tuo rungon takaosa paljon edellistä sirompi ja sopii ainakin omaan silmään paremmin. Ajotuntumassa en huomannut mitään merkittävää muutosta vaikka geometria ja rungon mitat hiukan muuttuivatkin.
https://pic.useful.fi/PYyuBRHDr.jpg
Fairlight on kyllä kaunis laite. Jos olisi pientäkään tarvetta niin ostos olisi varma.
Oliko Föhn niin, että ostit tuon runkosettinä kun sellaisia oli joskus pari vuotta sitten tarjolla.
Hienon näköinen "monsterigraveli" noilla vanteila ja renkailla
Itse varovasti katselin taas näitä pienemmän rengastilan allround pyöriä, tai tulevaisuuden maantiepyöriä (ainakin Trek ja Cervelo, jossa rengastila 42-45).
Ehkä tuo Trek houkuttelisi eniten. Cannondale vähän kallis ja Cervelo tylsähkö ulkonäöllisesti/väritykseltään
.
Cannondale SuperX lab71 5.499 eur ja vähän alvieroa päälle. Hinta ylittänee tässä oman kipukynnyksen.
https://johnknoops.nl/wp-content/uploads/artPic_public_L_3917422-300x203.jpg
Trek Checkmate SLR 3.499 eur/ jonkin verran alle
https://media.trekbikes.com/image/upload/f_auto,fl_progressive:semi,q_auto,w_800,h_600,c_pa d/CheckmateSLRFrameset-25-46763-A-Primary
Aspero, ei oikein löytynyt runkosettiä ja muutenkin varmaan järkevin vaihtoehto ostaa kompliittinä 2999 eur mekaanisella apex/grx tai 3.799 sähköisellä apexila
Oulunjulli
17.04.2025, 13.09
VÄÄRÄLTÄ PUOLELTA!
Nää burtit on kyllä ihan liian nopeat renkaat. Grizlin arvostus nousi välittömästi melko korkealle. Muut 2.1" nielevät maksavat vähän liikaa.
Carbonda! 20tkm alkaa oleen sen mittarissa ja burtseilla tuo on kyllä kirkkaasti parraimmillaan.
Ablesta vielä. Vertasin geometriaa Propain Terreliin, ja erot olivat yllättävän pieniä. Terrel on hieman korkeampi ja pidempi, mutta suurin ero lienee keulan offsetissä (Able 55 ja Terrel 45). Able on toki kevyempi ja siihen menee leveämpi rengas. Mutta Terreliinkin mahtuu vielä se 2.1" Thunder Burt taakse, ja eteen vaikka 2.4".
Carbonda! 20tkm alkaa oleen sen mittarissa ja burtseilla tuo on kyllä kirkkaasti parraimmillaan.
Keskiö on turhan korkealla.
Oliko Föhn niin, että ostit tuon runkosettinä kun sellaisia oli joskus pari vuotta sitten tarjolla.
Hienon näköinen "monsterigraveli" noilla vanteila ja renkailla
Itse varovasti katselin taas näitä pienemmän rengastilan allround pyöriä, tai tulevaisuuden maantiepyöriä (ainakin Trek ja Cervelo, jossa rengastila 42-45).
Muistat ihan oikein. Tuolloin kanjoni möi runkona ja taisipa olla harmaan värisenäkin saatavilla. Silloin oli myös toimitusvaikeuksia rungon suhteen ja kauden aloitus venyi heinäkuulle.
Tuo Trek on kyllä pirun hyvännäköinen luonnossa. Varmaan myöskin ajossa.
VÄÄRÄLTÄ PUOLELTA!
Ihan sinua ajattelin kuvatessani ;)
En minä suosittele Grizliin 2,2” kellekään. Toleranssit niin pienet. Huolimattomuuttaan saattaa pilata rungon.
Tuo rengas on jo niin iso että tuntuu istuvan rekan ohjaamossa ehkä kanjonin insinööreillä on ollu joku 40mm lähtökohtana.
Secan 2.5 runko päivittyi takuuna versioon 3.0.
Mikä oli syy että takuuseen päivitty?
Kyllä se vaan seuraava graveli on itsellä on tuo Secan.
Sivustakatsoja
17.04.2025, 18.26
Kallioita täällä Oulun seudulla ei ole juurikaan edes mainitaksi asti. Tulee pyörittyä ja jalkauduttua poluilla ja muissa maastopyörä tasoisissa ympäristöissä muuta pääpaino on rouheesta sorasta sinne kuulalaakerisoraan. Joka kausi varsinkin kesällä mä mietin siirtymistä maasto polkimiin. Aina tuo jää tekemättä. Klossit kesään on periaate. :) Flätit käy myös ajoittain mielessä varsinkin jos jotain kuvauskeikkaa pukkaa. Tänään olis tarvinnut ne.
Mulla on jäänyt Shimanon maantielukkoihin (ainakin toinen) kengät jumiin käveltyäni pientareen kuravellissä ja lähdettyäni ajamaan. Ainoa ratkaisu oli jättää kengät lukkoihin ja jalkautua sukkasillaan.
Mutta tuo canyon on -ei ehkä kaunis- vähän härski, "sotakone".
Jos pyörällä lähtee luontokuvaus hommiin niin klossikengät kyllä rajoittaa liikkumista ellei ole toiset kengät repussa. Joskus löytyy vaan tilanteita joissa pitää mennä tilanteen perässä vaikka ne klossit jalassa sinne mutavelliin. Olen joskus kahlannut kaislikossakin. Tuo eilenkin napattu kuva jossa näytin löhimaastoja parille bongarille oli aika mutaista hommaa. Mut näin se on aina keväällä.
Sotakone. :) tuo on kyllä hyvä. Se painaakin kuin sotakone eli aivan liian painava.
Miten on nuo Hope RX4+ jarrut toimineet gravelissa, oliko vaikea asentaa, onko hankaillut? Maantiepolkimilla tulee itsekkin ajettua gravelia, harvemmin tulee jalkauduttua.
Ihan sinua ajattelin kuvatessani ;)
En minä suosittele Grizliin 2,2” kellekään. Toleranssit niin pienet. Huolimattomuuttaan saattaa pilata rungon.
Tuo rengas on jo niin iso että tuntuu istuvan rekan ohjaamossa ehkä kanjonin insinööreillä on ollu joku 40mm lähtökohtana.
Niin siis onko nuo 2.25" burtit? Vai meinaatko conteja?
Tuo korkeus on se mikä edelleen mietityttää. Koko ajan alkaa kallistumaan enemmän giantiin ja 80mm bb-droppiin. Ulkonäkö on vähän oksennus, mutta kyllä tuostakin näemmä laittamalla ihan asiallisen saisi.
https://pic.useful.fi/N9OpbUwvV.jpg
^ Kyllä. Ensimmäinen kännykkäkuva osoittaa koon, toinen kuva leveyden 23mm sisämitan kiekolla ja kolmanteen kuvaan ei ornitologit halunneet joten kuvasin pyörän väärinpäin. :)
Ja jotenkin tuntuu noiden 2,2 renkaiden nostama korkeus epäluonnolliselta. En ole asiaa sen kummemmin märehtinyt kunhan olen pistänyt merkille. Se voi olla myös että maantiepyörän sekä 45mm terraspeedien ynnä Hersen kanssa jälkeistä matalimman ajoasennon tuomaa lihasmuistia.
Miten on nuo Hope RX4+ jarrut toimineet gravelissa, oliko vaikea asentaa, onko hankaillut? Maantiepolkimilla tulee itsekkin ajettua gravelia, harvemmin tulee jalkauduttua.
Toimiihan ne. Tykkään. Asennus ei kaikkein helpointa mutta jos olisi katsellut YouTubea olisin värkkäämiseltä vältytty. Vähän riippuu levyistäkin että hankaako. On se palojen väli jonkinverran ahdas. Gravel pyöriin joutuu laittamaan eteen 180mm levyn jos käyttää samaa mallia kuin tuossa omassa Grizlissä on edessä.
Hopelta tulee lähiaikoina rx2 malli.
^ Kyllä. Ensimmäinen kännykkäkuva osoittaa koon, toinen kuva leveyden 23mm sisämitan kiekolla ja kolmanteen kuvaan ei ornitologit halunneet joten kuvasin pyörän väärinpäin. :)
Ja jotenkin tuntuu noiden 2,2 renkaiden nostama korkeus epäluonnolliselta. En ole asiaa sen kummemmin märehtinyt kunhan olen pistänyt merkille. Se voi olla myös että maantiepyörän sekä 45mm terraspeedien ynnä Hersen kanssa jälkeistä matalimman ajoasennon tuomaa lihasmuistia.
Katsos joo, jäi nuo ensimmäiset näkemättä kännylllä selatessa.
Tuossa alliedissahan tosiaan myös 80mm bb-drop. Ei se minusta ole yhtään liioteltua jo 50mm kumien kanssa.
Mulla on 27.5x2.2 kumit 77mm bb dropin kanssa 3Teessä. Mettäpoluilla pitää vähän kampia asemoida. :)
Mulla on 27.5x2.2 kumit 77mm bb dropin kanssa 3Teessä. Mettäpoluilla pitää vähän kampia asemoida. :)
27.5 taitaa vastata jotain 40mm kumia 29"?
Moikka.
Onko täällä kenelläkään kokemuksia Pinarello Grevilistä?
Sivustakatsoja
18.04.2025, 19.02
27.5 taitaa vastata jotain 40mm kumia 29"?
Tai vähän kapeampaa.
villeyla
19.04.2025, 12.47
Mikä oli syy että takuuseen päivitty?
Chainstay murtui keskiön takaa renkaan kohdalta. Uudessa chainstayt muutenkin kokonaan uudelleen suunniteltu ja seinämävahvuutta kasvatettu myös tuosta kohtaa (0.8 mm --> 0.9 mm). Uuteen päivittyi senkin takia ettei 2.5:sta runkoa ollut enää saatavilla.
https://pic.useful.fi/gvpt_wqyi.jpg
honkajuha
20.04.2025, 11.35
Terve!
Täällä ketjussa keskustellaan aika paljon arvokkaammista ja ehkä laadukkaammistakin pyöristä, mitä tässä itse olen nyt hakemassa. Laitan tänne kuitenkin kyselyä mielipiteistä liittyen pariin n. parin tonnin pyörään.
Canyonin Grizl CF SL 6 kiinnostaisi kovasti ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä sellaisen tulen kotiuttamaan tässä kevään aikana. Voimalinja kuitenkin mietityttää. Tarjolla on SRAMia sähköisellä vaihtajalla sekä Shimanon parempaa gravel-pakettia. Kumpaa näistä suosittelisitte ja onko tuo SRAMin "hinnat alkaen" vaijeriton viritelmä ollenkaan hyvä setti? Olen kyllä netistä lueskellut arvosteluja, mutta jos kokemuksia olisi täällä ihan tarjolla.
https://www.canyon.com/fi-fi/gravelpyoeraet/adventure/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-8-1by/3697.html?dwvar_3697_pv_rahmenfarbe=R095_P11
Noissa olisi hiilikuiturunko ja -haarukka. Pykälän edullisemmassa AL-sarjassa olisi runko alumiinia ja haarukka hiilikuitua. Sekin on vielä vaihtoehtona...
https://www.canyon.com/fi-fi/gravelpyoeraet/adventure/grizl/al/grizl-7/3715.html?dwvar_3715_pv_rahmenfarbe=R075_P06
Tausta on se, että ostin jokusen vuotta sitten ensimmäisen "oikean" pyörän, Trek Marlin 7:n, jossa on ollut mielestäni erittäin hyvä Shimanon Deore -osasarja. Olen pitänyt tuosta todella paljon ja se on ollut hyvä juuri siihen metsässä ja poluilla ajeluun, mihin sen hankinkin. Jonkin verran myös tienreunaa tuolla ajanut, mutta eihän se siihen ole tehty.
Ei toki ole täysin nämä gravelitkaan, mutta niillä se onnistuu paremmin. Maantiepyörää en halua, koska pidän laitteista, joilla onnistuu vähän useampi homma ihan hyvin. Yleis- ja lenkkipyöräksi siis maastosta riippumatta.
Toivottavasti annoin tässä tarpeeksi taustaa ja näkemyksiä siitä, millaista laitetta etsin. Mielestäni nuo linkkaamani pyörät myös sopivat tähän kuvaukseen. Saa toki ehdottaa myös muita vastaavia, mutta tuo hiukan rapiat 2000 euroa on hintana ihan ehdoton katto.
Kiitokset näkemyksistä ja kokemuksista!
TheMiklu
21.04.2025, 09.36
Kumpaa näistä suosittelisitte ja onko tuo SRAMin "hinnat alkaen" vaijeriton viritelmä ollenkaan hyvä setti? Olen kyllä netistä lueskellut arvosteluja, mutta jos kokemuksia olisi täällä ihan tarjolla.
No netistä tämänkin tulet lukemaan mutta ei se todellakaan viritelmä ole. Grizliin kutonen ekaa vuosimallia eli 2020 on itselläkin ja just täksi kaudeksi päivitin vaihteiston mulletiksi niin että AXS Apex kaffat ja GX Eagle takavaihtaja.
On kyllä ollut hyvä pyörä!
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Itsellä on tuo Shimanon setti Grizlissä, koska en halunnut ladattavaa vaihtajaa graveliin huolehdittavaksi. Kummatkin setit pelaa varmasti oikein hyvin. Makuasia kumman ottaa.
TheMiklu
22.04.2025, 10.24
Mulla oli ennestään GRX tuossa mutta kun takavaihtajalle menevä vaijeri tekee mutkan alaspäin niin pakkasten tultua aina jäätyy vaijeri kuoreen. Edellisen gravelin kanssa oli nättiä nykästä paljaasta vaijerista ja kaikki pelasi taas mutta Grizlin kans se ei onnistunut.
Nyt ei ole sitä ongelmaa.
Sent from my CPH2663 using Tapatalk
Chainstay murtui keskiön takaa renkaan kohdalta. Uudessa chainstayt muutenkin kokonaan uudelleen suunniteltu ja seinämävahvuutta kasvatettu myös tuosta kohtaa (0.8 mm --> 0.9 mm). Uuteen päivittyi senkin takia ettei 2.5:sta runkoa ollut enää saatavilla.
https://pic.useful.fi/gvpt_wqyi.jpg
Aika moni teräsrunko on tainnut näin yleisesti murtua tuosta kohdin jos on ollut isot denttaukset.
Tästä se taas lähtee. Hiottu Pinarello Grevil odottaa värejä pintaan. Tästä tulee Fast And The Fresh Lamborghini Edition :) Eli maalaan tämän kahdella Lambon värillä, Arancio Xantolla (hieno helmiäis oranssi) ja Bianco Canopuksella (helmiäis valkoinen). Saas katsoa mitä tulee.
https://i.imgur.com/swzH6qX.jpeg
viljosiilo
29.04.2025, 12.39
Argon18:n uusi Dark Matter ottaa myös 57 mm rengasta: https://www.argon18.com/en-dk/bikes/gravel/dark-matter. Muuten kiinnostava, mutta ei osaa päättää, onko kisa- vai seikkailupyörä.
Sotanorsu666
29.04.2025, 12.41
Argon18:n uusi Dark Matter ottaa myös 57 mm rengasta: https://www.argon18.com/en-dk/bikes/gravel/dark-matter. Muuten kiinnostava, mutta ei osaa päättää, onko kisa- vai seikkailupyörä.
Alkaa kyllä olemaan jo aika sairaan näköisiä nämä vehkeet. Kohta maantiepyörät nielee 60mm renkaita ja grävelillä ajetaan fatbikerenkailla.
Enemmän on enemmän. Ei kait sitä toki tarvitse hankkia tuollaista jos ei tarvitse, itse pärjään mainiosti kapeammilla kumeilla.
Tulikohan tässä tehtyä virhe kun ostin gravelin vain 50mm (oikeasti ehkä 52mm) rengastilalla. Vielä puoli vuotta sitten ei monessakaan pyörässä ollut enempää rengastilaa, mutta nythän näitä alkaa tulla. Onneksi 2.1" Thunder Burt sentään mahtuu. Vielä kun tarjonta kasvaisi tuossa 2.1" koossa, mutta pelkään että gravel-renkaiden koot menevät jatkossa 40, 45, 50, 2.2" :)
Ei sillä ettei 50mm renkaat kelpaisi, mutta kun ei niistä oikein mikään rullaa tuon Thunder Burtin veroisesti.
Alkaa kyllä olemaan jo aika sairaan näköisiä nämä vehkeet. Kohta maantiepyörät nielee 60mm renkaita ja grävelillä ajetaan fatbikerenkailla.
Sen takia ajan maastossakin kisaa fatbikellä koska se nyt vaan rullaa parhaiten ;D
Ihme ettei ammattilaiset ole tätä tajunneet, vaan ajavat gravelin MM -kisat joillakin hitailla 34mm kumeilla :).
Enemmän on enemmän. Ei kait sitä toki tarvitse hankkia tuollaista jos ei tarvitse, itse pärjään mainiosti kapeammilla kumeilla.
PItäähän nyt toki saada fillareita kaupaksi. Kun ensin on myyty jengille noin 40 millisellä rengastilalla olevat fillarit, ja kauppa hyytyy, niin keksitään että enemmän on enemmän ja että kaikilla pitää olla 50 milliset renkaat. Seurauksenahan tuosta on että edelläkävijöiden ja somepersoonien myötä tavikset kilvan päivittävät fillarinsa uuden muodin mukaisiin. Välittämättä siitä, onko kyseisestä muutoksesta käytännössä mitään etua.
Saako päivittää monstergraveliin jos haluaa vai joutuuko siitä vastaamaan fillarifoorumin inkvisitiolle?
Mulla lähtee nyt kuudes kausi samalla fillarilla ja mitään painavaa päivitystarvetta ei edelleenkään ole. Mutta jos päivitän niin haluan koko kakun: mahdollisimman ison rengastilan + pitkän ja matalan geon. Hypoteettisella ostoslistalla on tähän mennessä ollut Enve Mog ja Allied Able 2. Argon 18 Dark Matter pääsi juuri listan kolmanneksi kandiksi. Argonin hinta on jopa yllättävän kilpailukykyinen, vaikka kallis onkin.
Tuossa Argon18:ssa olisi hanskalokero. Sellaisen joskus vielä ennen kuolemaa haluan.
Juu, saa päivittää. Vaikka jo pelkän ajatuksen esille tuominen on jo epäilyttävää.
Tuolta löytyy MOGia 3.899 eur runkosettinä.https://edelrad.de/en/frames/
https://edelrad.de/media/image/af/22/11/ENVE_MOG_Frame_Studio_photo_white_02_600x600.jpg
tchegge_
29.04.2025, 17.38
Low speed aero-gravelin aihio jäi syksyllä mietintävaiheeseen, nyt lähtis epätoivoiselle vaikka neljällä tonnilla. [emoji1]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250429/1a7dbe0923ca947af04facd67bc71a4f.jpg
Sent from my Takapalk
Juu, saa päivittää. Vaikka jo pelkän ajatuksen esille tuominen on jo epäilyttävää.
Tuolta löytyy MOGia 3.899 eur runkosettinä.https://edelrad.de/en/frames/
https://edelrad.de/media/image/af/22/11/ENVE_MOG_Frame_Studio_photo_white_02_600x600.jpg
Alennusmyynnit on aina vähän epäilyttäviä, ettei vaan olis tulossa jotain uutta ja hienompaa tilalle. Vakavasti puhuen, tuo tarjous aiheuttaa lievää voimakkaampia ostohaluja. Laskin nopeasti, että reilulla 7000 eurolla tuosta saisi rakennettua 13-vaihteisen Force XPLR + XPLR S tms. kiekoilla varustetun pyörän, mikä vertautuu hyvin yo. Argon 18:aan ja myöhemmin julkaistavaan SuperX 1:een, minkä hintalappu on noin 8ke.
Sotanorsu666
30.04.2025, 06.52
Alennusmyynnit on aina vähän epäilyttäviä, ettei vaan olis tulossa jotain uutta ja hienompaa tilalle. Vakavasti puhuen, tuo tarjous aiheuttaa lievää voimakkaampia ostohaluja. Laskin nopeasti, että reilulla 7000 eurolla tuosta saisi rakennettua 13-vaihteisen Force XPLR + XPLR S tms. kiekoilla varustetun pyörän, mikä vertautuu hyvin yo. Argon 18:aan ja myöhemmin julkaistavaan SuperX 1:een, minkä hintalappu on noin 8ke.
Envellä päivittyy värit, rungot pysyy samana.
Minuakin alkoi ale-Mog kiinnostelemaan varovasti, mutta itseasiassa 54-kokoisena geo eroaa yllättävä vähän V3 Stigusta. 110 mm stemmin voisin Mogiin vaihtaa 100-milliseksi. Jonkun verran lisää rengastilaa, mutta en ole 100-prosenttisen varma, että olisko sillekään tarvetta vaikka maastokumien kokeileminen voisikin kiinnostaa.
Silmälle Mog on kyllä sopusuhtaisampi kuin vanha ja myöskin uus Stigu.
(Mogillakin on kyllä ajettu myös cx-kisoja Jenkeissä kansallisella tasolla ja taisi se yksi jenkkikuski - jonka nimeä en nyt saa päähän - käydä joulublokin mc-kisoissakin kokeilemassa, joten siinä mielessä se mahtuis vielä mun monikäyttöisyyskriteereihin jollain tapaa.)
Näyttää siltä, että Canyon oli Grizlin kanssa aikaansa edellä vaikka pyörää vähän järeänä pidettiinkin julkaisun aikoihin. Iso rengastila ja kisainen geo.
Oliko Canyon eka sellainen? En ole seurannut skeneä, mutta utelias?
Hääppönen
30.04.2025, 11.25
Eikö Grizl ole 40 mm vetävä? Eli vähän eri sarjassa näihin ostohaluja herättäviin.
^ Tarkoittanet Grailia? Johon siihenkin kuin taisi mennä 45mm.
Grizliin menee tulitikun mitalla esimerkiksi Thunder Burt 2,2” ja 2,1” paljon väljemmin. 50mm menee jo niin että tuuli viheltää rungossa.
Grizlissä on vain aika jyrkkä keulakulma, 72,5 astetta, kun noissa uusissa isoa rengasta nielevissä se tuntuu olevan 70-71 astetta. Tuo ja säilytyslokeron puute karsivat sen pois omalta hankintalistalta. Ja se että siinä ei ole UDH:ta, olisikohan uusi versio kohta tulossa.
Itse ainakin uskoisin että eväsleipä loota tulee UDH; n kanssa.
Eihän Grizl uusi pyörä enää ole, joskaan ei kovin vanhakaan mutta kun piirustuslaudalta tuotantoon fillari saatiin, moisia ominaisuuksia ei ollut juuri missään. Nyttemminhän Grizliä on miedosti päivitetty lähinnä letkujen sisäänviennin osalta. Nähtäväksi jää tuleeko sieltä molemmista uutta versioita. Ainakin DT-Swissin kanssa huhutaan olevan jotain yhteistyökuvioita.
Joo, pienen painin kävin itseni kanssa että jäänkö vielä odottamaan uutta Grizliä, koska se luultavasti täyttää kaikki omat toiveeni. Mutta koska mitään aikataulua ei ollut tiedossa (eikä näistä taida olla tapana kovin paljoa etukäteen ilmoitella), en jäänyt odottelemaan. Grailin kanssa Canyonilla kävi vähän hassusti, kun se vanhentui rengastilan osalta lähes heti julkistuksen jälkeen. Ja sitä ei ihan pikkupäivityksellä kasvateta.
Joo ei kasvateta. Ja juuri siitä syystä Grail jäi ostoslistalta. Tai sanotaanko näin että ranskalaisia viivoja tuli Grizlin kohdalla eniten. Suurimpana ominaisuutena monikäyttöisyys. Tuota runkoa ostaessa oli mielessä että tavoitteena tiputtaa kaksi pyörää varastosta pois.
Paksupolkija
30.04.2025, 16.25
Taisin jo joku sivu sitten kirjotella että itse odotan uutta gravelia Canyonilta. Hinta on kuitenkin odotettavissa kokopyörälle sähkövaihteilla edullinen vs. muiden käypästen runkosetit. Kunhan vaan siellä on oltu tehtaalla hereillä. Eiköhän sieltä tule isompaa rengastilaa. Periaatteessa nyky Grizl ticks all the boxes, mutta värit kuraa, kaulaputki vois olla standardipaksuinen, keulakulma aavistuksen loivempi. 50mm+ rengastila riittäs hyvin, mutta miksi ei 60mm samantien uuteen?
Jokuhan sieltä on tulossa niiden instakuvien mukaan, mutta onko kisaisempi Grailin korvaaja vai mikä. Uusi Grail oli mun mielestä täys fiasko, heittäsivät muotit mereen. Itse en tarvii mitään hanskalokeroa, kun mieluummin pidän pyörän kevyenä ja vapaana kaikesta ylimääräsestä romusta. Kuskin selässä tai bibsien reisitaskuissa pumput ja muut välineet kulkee hyvin eikä vaikuta pyörän käsittelyyn. Onneks nykypyörään menee 45mm mikä on hyvä koko ja varmaan menis joku 50mm kumikin noin kapeilla kiekoilla. On aikaa odotella että valmistajat tuo valinnanvaraa eikä nykypyörässä ole kiinni kuin satasia ja kelpaa trainerikäyttöön jatkossa.
Cube nuroad c62 ex olis hyvä (tai parempi osiltaan), mutta eipä niitäkään saa mistään ja kaikki menee heti.
Mietin kyllä mörkögravelin rakentamistakin jostain vanhasta Supercaliberista, mutta nääh..
…tai bibsien reisitaskuissa...
Reisitaskut on muuten gravelinnovaatioista paras. Palautusjuomatkin kulkee näppärästi kotiin. Hyvää vappua vaan kaikille foorumin gravelisteille ja gravelistoille!
https://live.staticflickr.com/65535/54487046614_dd4d447c50_c.jpg
^eikö tuo paina/hölsky ärsyttävästi?
Mitäpä sitä ei tekisi hyvän oluen eteen. Onneksi Coolheadilta ei ole kuin kymppi kotiin :)
Sivustakatsoja
30.04.2025, 22.19
Saako päivittää monstergraveliin jos haluaa vai joutuuko siitä vastaamaan fillarifoorumin inkvisitiolle?
Mulla lähtee nyt kuudes kausi samalla fillarilla ja mitään painavaa päivitystarvetta ei edelleenkään ole. Mutta jos päivitän niin haluan koko kakun: mahdollisimman ison rengastilan + pitkän ja matalan geon. Hypoteettisella ostoslistalla on tähän mennessä ollut Enve Mog ja Allied Able 2. Argon 18 Dark Matter pääsi juuri listan kolmanneksi kandiksi. Argonin hinta on jopa yllättävän kilpailukykyinen, vaikka kallis onkin.
Enve listaa geometriataulukossaan kivasti keskiön korkeuden eri renkailla. Allied on rohkeimmin tiputtanut keskiötä, ENVE taas on konservatiivisin. Kuka uskaltaisi tehdä puhtaan nopealle soralle tehdyn, isoille renkaille alusta alkaen suunnitellun?
Jotenkin ajattelu tuntuu kulkevan vähän sitä rataa, että leveillä ajetaan kivikkoisilla poluilla.
Enve listaa geometriataulukossaan kivasti keskiön korkeuden eri renkailla. Allied on rohkeimmin tiputtanut keskiötä, ENVE taas on konservatiivisin. Kuka uskaltaisi tehdä puhtaan nopealle soralle tehdyn, isoille renkaille alusta alkaen suunnitellun?
Jotenkin ajattelu tuntuu kulkevan vähän sitä rataa, että leveillä ajetaan kivikkoisilla poluilla.
No just näin. Itselläni on herännyt pieni epäilys, ettei se isoilla renkailla varustettu normi gravelli ole ehkä joka kohdassa se nopein ja hauskin.
Onko eturenkaalla tarpeeksi pitoa? Loiva keula, lyhyt stemmi. Painopiste keskellä.
Jääkö painopiste liian korkealle burteilla? Bb-droppi saisi olla luokkaa 85 jos verrokkina olisi oma nineri 40mm renkailla.
Tää vaatisi enemmän testiä. Mutta eiköhän kohta ala enimmän buumin lauettua tulemaan muutakin kuin pelkkää burt-hypeä someen.
Ja edelleen se burt on pelottavan nopea. On melko ärsyttävää kun koettaa itse ajaa kovaa ja toinen höpöttää vieressä potaskaa ja hörppii vettä pullosta
Sivustakatsoja
01.05.2025, 07.28
En tiedä onko vain mielikuvaa kun kurkistaa maastopyörien puolelle, niin joillakin valmistajilla olisi rohkeutta venyttää geometrioita. Ainakin maastopyörien kehitys muutaman vuosikymmenen aikana on ollut runsasta ja jakautunut eri tarpeita tyydyttämään.
Graveli tuntuu hypettävän yhteen suuntaan kerrallaan.
Paksupolkija
01.05.2025, 09.10
http://www.morespeedlesspower.com/2023/12/repeating-thunder-burt-vs-race-king-crr.html
Menny tämä aikanaan ohi, mutta mikä lie tosielämän tiekokeen ero...? Sheivaa ThuBuista vielä reunanappulat kuuseen, kun ei niitä ravelissa tarvitse ja painoa säästyy.
Sivustakatsoja
01.05.2025, 09.50
Nettiä selaillessa silmiin osui Baum Cycles ja sieltä suoraan 29-tuumaisille maastorenkaille suunniteltu DBM: https://baumcycles.com/dbm/
Hintoihin en ota kantaa. Geometria lähinnä kiinnosti ja ne löytyvät aivan sivun lopusta. Ymmärtääkseni firman perustaja Darren Baum olisi kokeillut eri gravelgeometrioita säädettävän rungon kanssa (https://velo.outsideonline.com/road/road-gear/the-darren-by-baum-an-adjustable-bike-for-finding-the-ideal-gravel-geometry/).
Nettiä selaillessa silmiin osui Baum Cycles ja sieltä suoraan 29-tuumaisille maastorenkaille suunniteltu DBM: https://baumcycles.com/dbm/
Hintoihin en ota kantaa. Geometria lähinnä kiinnosti ja ne löytyvät aivan sivun lopusta. Ymmärtääkseni firman perustaja Darren Baum olisi kokeillut eri gravelgeometrioita säädettävän rungon kanssa (https://velo.outsideonline.com/road/road-gear/the-darren-by-baum-an-adjustable-bike-for-finding-the-ideal-gravel-geometry/).
Perän pituutta ei mainita ollenkaan, mutta tuosta geo kuvasta näkee hyvin, miten mun mielestä matalammalla bb-dropilla saataisiin peräkin mahdollisimman lyhyeksi. Ihan noin pitkälle "todellista" muotoa ei ole vielä viety.
Tosi haluttavan näköinen pyörähän tuo on.
https://i0.wp.com/baumcycles.com/wp-content/uploads/2024/08/Baum-Cycles-Geo-Chart-v1.3-jn-scaled.jpg?resize=1536%2C987&ssl=1
https://pic.useful.fi/mH-L2pt2T.jpg
No just näin. Itselläni on herännyt pieni epäilys, ettei se isoilla renkailla varustettu normi gravelli ole ehkä joka kohdassa se nopein ja hauskin.
Onko eturenkaalla tarpeeksi pitoa? Loiva keula, lyhyt stemmi. Painopiste keskellä.
Jääkö painopiste liian korkealle burteilla? Bb-droppi saisi olla luokkaa 85 jos verrokkina olisi oma nineri 40mm renkailla.
Tää vaatisi enemmän testiä. Mutta eiköhän kohta ala enimmän buumin lauettua tulemaan muutakin kuin pelkkää burt-hypeä someen.
Ja edelleen se burt on pelottavan nopea. On melko ärsyttävää kun koettaa itse ajaa kovaa ja toinen höpöttää vieressä potaskaa ja hörppii vettä pullosta
Sehän monster-Burt-gravelissa varovaisesti kiinnostelisikin, että se voisi olla nopea JA hauska. Tähän asti useimmat nopeiksi testatut renkaat on olleet sliksejä tai lähes sellaisia. Mä taas tykkään, että on pitoa kunnolla, sekä kaarrepitoa että myös vetopitoa, jotta voi polkea esim. Nuuksion jyrkkiä töppyröitä putkelta.
Aika vaikea yhtälö on vaan saada ajofiilis pysymään edes jotenkin tiepyörämäisen herkkänä ja silti mahduttaa mtb-renkaat. Front-center on pakko tehdä tavalla tai toisella pitkäksi toe overlapin välttämiseksi ja sen seurauksena pyörästä tulee auttamatta junamaisempi ja etupään pito heikkenee.
Mun lähestymistapa voisi kyllä olla ennemmin monsterluttero kevyistä putkista ja teräskeulalla. Sellaisen jos teettäisi, niin voisi ehkä sscx:ää lukuunottamatta luopua kaikista muista pyöristä.
Edelleenkin kiinnostaisi kunnon vertailu siitä, että kuinka paljon hitaampi 650B Burt ihan oikeasti olisi, kun pienempi kiekko ratkaisisi monta geo-ongelmaa helposti. Lähinnä siis, että kumpi on pienempi kompromissi, kun jossain sitä kompromissia joutuu kuitenkin tekemään aina.
Niin tosiaan eilen ajeltiin kaverin kanssa semikovaa noita petikko-kauklahti ulkoiluteitä. Kaveri oli kyllä burttien kanssa kovavauhtisissa mutkissa selvästi hitaampi. Samaa en ole huomannut, kun hän ajoi terroilla.
Mutta tässä tietysti on vielä tosi paljon muttuujia. Pitkä talvi takana yms. Mutta näin äkkiseltään se burt ei ainakaan välttämättä lisää sitä luottoa kantata kovaa irtosoran päällä. Noissa kovavauhtisissa mutkissahan se reunanappula ei vielä ota lainkaan maahan kiinni.
Ihan äkkiseltään sanoisin, että Burteissa pitää olla liikaa ilmaa, jos reunanappulat ei osu tiehen soralla kantatessa ja ilmankos ne (suht tasaisella alustalla) sitten rullaakin paremmin kuin sun kapeammat renkaat.
Joo kavereihin vertaaminen on aina vähän hankalaa, kun muuttujia on helposti liikaa. Mä en pysy oikeasti kovaa ajavien ajokavereiden vauhdissa soramutkissa, vaikka niillä olisi sliksit alla, joten välttämättä tuo ei kerro renkaiden mahdollisista pitoeroista mitään. Nappulat antaa mulle ainakin henkistä turvaa, jos ei muuta. Siksi esim. Hersen nappuloilla on musta kivempaa kuin vaikkapa Getawayllä ajaminen, vaikka faktisesti Getawayt oliskin nopeammat.
…ja muuten se keskiön korkeus voi vähän vaikuttaa kanttausfiilikseen myös. Jos keskiö jää turhan ylös ja pyörä tuntuu yhtään kiikkerältä, niin se vie helposti luottoa kurva-ajosta. Sama juttu, jos korkea rengas muuttaa ohjausgeometriaa liikaa.
Mutta jos tuo pitää paikkansa ja Burttien kanssa ottaa takkiin kaarrepidossa kapeampaan nappularenkaaseen verrattuna, niin se kyllä syö sitä potentiaalista hauskuutta niistä ja mun kiinnostusta koko monsterhommaan eli siinä mielessä mielenkiintoinen pointti.
Nopeasti rengasasia on tosiaan muuttunut.
Tuossa on 2 esimerkkiä parin vuoden takaisista "hipo" pyöristä, jotka rengastilaltaan oli silloin riittäviä 42-45 mm luokassa.
Aspero 5 ja Kaius.
Sitten kun voimansiirtona sähköinen 2 x, ei udh:ta (en kylläkään tarkistanut näiden osalta) ja ovh hintalappu 6-8 teur, niin saattaa kysyntä olla aika heikkoa.
Molemmat nyt 4 teur, ja ainakin noita Asperoita ollut kaupan jo pitkään.
edit. stenun pointti 650b:stä on mielenkiintoinen
https://www.bike-discount.de/en/cervelo-aspero-5-grx-rx815-di2
https://www.bike24.com/p2734839.html
Toi sivustakatsojan linkkaama Baum-artikkeli oli itseasiassa aika mielenkiintoinen. Mm:
The pros and cons of extra gripUnsurprisingly, the most obvious difference between the three tyre sizes that Baum tested on The Darren was the amount of grip. That extra grip from the wider tyres was always welcome when riding on unpaved surfaces, especially when cornering, but it had its drawbacks, too. “When you put the bike back on the road, the grip goes up, the rubber trail also shoots through the roof, and it takes more torque to turn the handlebars.
https://velo-cdn.outsideonline.com/wp-content/uploads/2020/12/Baum_Darren-8.jpg?width=730
“So what we did is we just went up a size for the handlebar for the 40mm tyre,” Baum said. “A bigger lever made manoeuvring all the extra force from the rubber trail feel comfortable again. When we went to the 45mm tyre, that extra bar width wasn’t enough, so we went up another bar size again, but it still wasn’t enough.”
The 45mm tyre not only made steering more difficult on the road, it also altered the response of the bike. “When the rubber trail goes up, the bike will right itself quicker, and when that happens, sometimes you have to be careful. The bike can snap back very quickly after a sudden change in direction. It’s like having a very long rudder for a boat, it self-corrects and puts a real force back into the hands, and it can be hard to stay on the bike.
Edelleenkin kiinnostaisi kunnon vertailu siitä, että kuinka paljon hitaampi 650B Burt ihan oikeasti olisi, kun pienempi kiekko ratkaisisi monta geo-ongelmaa helposti. Lähinnä siis, että kumpi on pienempi kompromissi, kun jossain sitä kompromissia joutuu kuitenkin tekemään aina.
Mä oon ajanut nyt Explorolla määrätietoisesti lenkkejä sekä 650b Thunder Burteilla että 700c Speederoilla (40mm). Tehomittaria lukiessa väittäisin, että TB:t vaatii hiukan enemmän watteja mennäkseen samaa vauhtia (samalla alustalla). Toki isot kiekot ovat aeroprofiililla ja kiekko-/rengasyhdistelmä on n. 150g kevyempi, joten jotain merkitystä silläkin lienee. Pikkukiekot on kiistatta hitaammat, jos ajetaan vain tällaista Varsinais-Suomalaista cat1-soraa, mikä on todella sileää ja nopeaa. Jos taas satasen lenkillä on 10-15km huonompaa alustaa, niin lopputulemana on, että keskitehot ja -nopeudet ovat jotakuinkin samat. TB:lla tosin tosin samasta lenkistä selvitään vähemmillä tärinöillä ja rengasrikkojen jännittämisellä.
Omassa käytössä kiekkovalinta menee nykyään niin, että kovavauhtisille <150km lenkeille lähden isolla kiekolla ja pidemmille (tai ennakkoon tiedossa olevalle rajummalle reitille), missä ei tarvi ajaa ihan leuka stemmissä, sitten pikkukiekoilla. Molemmille on ehdottomasti paikkansa ja kun vielä on yhdet kiekot maantierenkailla, niin noilla kolmella kiekkoparilla ajaa vuoden ympäri kaikki ajot, mitä kippurasarvisella tarvii ajaa.
Nopeasti rengasasia on tosiaan muuttunut.
Tuossa on 2 esimerkkiä parin vuoden takaisista "hipo" pyöristä, jotka rengastilaltaan oli silloin riittäviä 42-45 mm luokassa.
Aspero 5 ja Kaius.
Sitten kun voimansiirtona sähköinen 2 x, ei udh:ta (en kylläkään tarkistanut näiden osalta) ja ovh hintalappu 6-8 teur, niin saattaa kysyntä olla aika heikkoa.
Molemmat nyt 4 teur, ja ainakin noita Asperoita ollut kaupan jo pitkään.
edit. stenun pointti 650b:stä on mielenkiintoinen
https://www.bike-discount.de/en/cervelo-aspero-5-grx-rx815-di2
https://www.bike24.com/p2734839.html
Lisätään listaan Crux Expert alle 4ke: https://www.biker-boarder.de/specialized/3034804.html.
Äsken lenkillä speksailin mielessäni allroad -pyörää ja tuo Kaiushan olisi renkaita vaihtamalla just hyvä. Tokihan tuolla tosimaailmassa ajaa ihan hyvin myös gravelia.
…ja muuten se keskiön korkeus voi vähän vaikuttaa kanttausfiilikseen myös. Jos keskiö jää turhan ylös ja pyörä tuntuu yhtään kiikkerältä, niin se vie helposti luottoa kurva-ajosta. Sama juttu, jos korkea rengas muuttaa ohjausgeometriaa liikaa.
Mutta jos tuo pitää paikkansa ja Burttien kanssa ottaa takkiin kaarrepidossa kapeampaan nappularenkaaseen verrattuna, niin se kyllä syö sitä potentiaalista hauskuutta niistä ja mun kiinnostusta koko monsterhommaan eli siinä mielessä mielenkiintoinen pointti.
Niin tämä just. Noita pitäisi testata, mutta itse en kyllä nää mitään syytä, miksi valitsisin uuteen gravelliin yhtään vähempää kuin 80mm bb-dropin.
Se giantin revolt alkaa näyttää aina vaan paremmalta. Tai siis ei näytä, mutta ehkä tuon ulkonäön kanssa oppisi elämään.
Mä oon ajanut nyt Explorolla määrätietoisesti lenkkejä sekä 650b Thunder Burteilla että 700c Speederoilla (40mm). Tehomittaria lukiessa väittäisin, että TB:t vaatii hiukan enemmän watteja mennäkseen samaa vauhtia (samalla alustalla). Toki isot kiekot ovat aeroprofiililla ja kiekko-/rengasyhdistelmä on n. 150g kevyempi, joten jotain merkitystä silläkin lienee. Pikkukiekot on kiistatta hitaammat, jos ajetaan vain tällaista Varsinais-Suomalaista cat1-soraa, mikä on todella sileää ja nopeaa. Jos taas satasen lenkillä on 10-15km huonompaa alustaa, niin lopputulemana on, että keskitehot ja -nopeudet ovat jotakuinkin samat. TB:lla tosin tosin samasta lenkistä selvitään vähemmillä tärinöillä ja rengasrikkojen jännittämisellä.
Omassa käytössä kiekkovalinta menee nykyään niin, että kovavauhtisille <150km lenkeille lähden isolla kiekolla ja pidemmille (tai ennakkoon tiedossa olevalle rajummalle reitille), missä ei tarvi ajaa ihan leuka stemmissä, sitten pikkukiekoilla. Molemmille on ehdottomasti paikkansa ja kun vielä on yhdet kiekot maantierenkailla, niin noilla kolmella kiekkoparilla ajaa vuoden ympäri kaikki ajot, mitä kippurasarvisella tarvii ajaa.
Tämä siis tosiaan, jos rengastila rajoittaa.
Se mikä olisi kiinnostavaa, olisi verrata 29" ja 27.5" burtteja. Mutta en tiedä tarvitseeko tuota edes verrata. 29" on nopeampi.
Tarttisi saada kaveri asentemaan wattipolkimet burt-pyörään, mutta mutulla väittäisin, että nämä flexfitbyjohnin mittaukset burt vs 45mm terra pitävät kyllä paikkaansa. Varsinkin karkeammalla gravellilla ero on iso.
Eikö olekin melko hassua että vielä muutama vuosi sitten yli 45 mm leveät sorarenkaat oli aivan kamalia aerojarruja, kuten myös yli 28 mm maantierenkaat. Mutta hienoa että kokemukset jyyräävät kuvitelmat. :rolleyes:
Se giantin revolt alkaa näyttää aina vaan paremmalta. Tai siis ei näytä, mutta ehkä tuon ulkonäön kanssa oppisi elämään.
Oletko siis ajanut sekuntiakaan giantilla?
Eikö olekin melko hassua että vielä muutama vuosi sitten yli 45 mm leveät sorarenkaat oli aivan kamalia aerojarruja, kuten myös yli 28 mm maantierenkaat. Mutta hienoa että kokemukset jyyräävät kuvitelmat. :rolleyes:
On :) Mut minkäs teet.
[QUOTE=Teemu;3292534
Omassa käytössä kiekkovalinta menee nykyään niin, että kovavauhtisille <150km lenkeille lähden isolla kiekolla ja pidemmille (tai ennakkoon tiedossa olevalle rajummalle reitille), missä ei tarvi ajaa ihan leuka stemmissä, sitten pikkukiekoilla. Molemmille on ehdottomasti paikkansa ja kun vielä on yhdet kiekot maantierenkailla, niin noilla kolmella kiekkoparilla ajaa vuoden ympäri kaikki ajot, mitä kippurasarvisella tarvii ajaa.[/QUOTE]
Joo sama homma. Paitsi että 6 eri settiä kiekko/rengaskomboa joka jakautuu kahdelle fillarille. Halutessaan.
Kiekkokoko on levinnyt muutamassa vuodessa aika rajusti. Tuo itseasiassa pieni syy, miksi gravellin vaihto saa vielä odotella. Tulee liian kalliiksi. Ne 30-32id aerokiekot olisi myös hankittava.
Ja näitä rengaskokeiluja tarttee vielä jatkaa. 40=>45 terra vaihdosta en mitään kamalaa ahaa elämystä saanut. Ehkä pitää laittaa myös eteen caracal race. Testaamatta on myös miten thunderburt selviää kovemmilla sorapätkillä+pidemmällä assulla. Tuon onneksi näkee melko nopeasti kaverin naaman väristä :)
45mm terra speed tuntuu nopeammalta mitä 40mm mutta en noita kumpaakaa erikoisen nopeaksi osaa väittää. Perushyvä rengas. Tuollainen ensiasennus rengas jolla pääsee kyllä aika hyvin gravelin ytimeen. Talousrengas kuten kaverini tuumaa sanoa.
Itse yritin antaa näille laatuaikaa mutta eivaan tunnu kivalta. Nämä litkuttomattomat renkaat lähtee kiertoon ellei joku halua postikuluja vastaan.
Se mikä olisi kiinnostavaa, olisi verrata 29" ja 27.5" burtteja. Mutta en tiedä tarvitseeko tuota edes verrata. 29" on nopeampi.
Tarttisi saada kaveri asentemaan wattipolkimet burt-pyörään, mutta mutulla väittäisin, että nämä flexfitbyjohnin mittaukset burt vs 45mm terra pitävät kyllä paikkaansa. Varsinkin karkeammalla gravellilla ero on iso.
Nimenomaan se, että kuinka paljon hitaampi 27,5 Burt on oikeasti, olisi se mielenkiintoinen tieto. Jos eroa on 10%, niin monstergravelhypeen on oikeasti aihetta, mutta jos ero on tyyliin 2%, niin sitten on taas yksi ihan tyhjänpäiväinen hype. Tai ainakin näin harrastajan kannalta katsottuna. Pro-kisatouhut voi olla toinen juttu.
Terrahan on melko jäykkäkylkinen rengas, joten karkealla alustalla sitä eroa Burtiin nähden alkaa varmastikin tulla korostuneesti, koska ”suspension losses”. Joku paremmin tärinää vaimentava 45 mm verrokki olisi myös mielenkiintoinen. Karkealla alustalla erot pelkästään renkaiden vierintävastuksessa on kuitenkin huomattavasti pienempi tekijä kuin tärinään hukkuvat tehot.
Nimenomaan se, että kuinka paljon hitaampi 27,5 Burt on oikeasti, olisi se mielenkiintoinen tieto. Jos eroa on 10%, niin monstergravelhypeen on oikeasti aihetta, mutta jos ero on tyyliin 2%, niin sitten on taas yksi ihan tyhjänpäiväinen hype. Tai ainakin näin harrastajan kannalta katsottuna. Pro-kisatouhut voi olla toinen juttu.
Terrahan on melko jäykkäkylkinen rengas, joten karkealla alustalla sitä eroa Burtiin nähden alkaa varmastikin tulla korostuneesti, koska ”suspension losses”. Joku paremmin tärinää vaimentava 45 mm verrokki olisi myös mielenkiintoinen. Karkealla alustalla erot pelkästään renkaiden vierintävastuksessa on kuitenkin huomattavasti pienempi tekijä kuin tärinään hukkuvat tehot.
Joo noin se on. Kesäkuussa on luvattu tuota 45mm caracalia, täytyy nyt se tilata ainakin eteen kun tulee myyntiin.
Testaamatta on myös miten thunderburt selviää kovemmilla sorapätkillä+pidemmällä assulla. Tuon onneksi näkee melko nopeasti kaverin naaman väristä :)
Eiköhän se ainakin rullauksen puolesta selviä liput liehuen, ainakin jos niissä on tarpeeksi painetta. Sitten eivät ole karkeammalla enää yhtä mukavat, mutta rullannevat silti paremmin mitä pienemmät verrokit, kun eivät suurempina kolua joka pikku kolon pohjaa. Sama efekti kuin maastossa 26" vs. 29".
Ja oma veikkaus esim. Gravel-EM kisoihin on se, että siellä ei kärkipäässä mostereita nähdä kuin ainoastaan kuskien fysiikan osalta. Ajavat tautisen lujaa noilla 38-45mm leveillä, koska ovat tottuneet kärsimään muutenkin.
^Eiköhän noi paksut kumit sotke aika täysin kiekkojen ja pyörän aerodynamiikan, ja prot ajaa sellaisia nopeuksia missä sillä alkaa jo olemaan väliä? Itse jos lyllertää alle 30km/h nopeuksia keskarin ollessa merkittävästi tuon alle, joten sinänsä ei väliä. Tuollaiset 57mm kumit kun laittaa Zippin uusille 54mm laipalla oleville gravel-kiekoille, niin alkaa sivutuulipinta-alaa olemaan jo ihan mukavasti.
Tämä swissiden juttu on ollut aiemminkin täällä esillä, mutta laitan liitteeksi.
Nopeasti katsottuna ja suurinpiirtein laskettuna yhteenvetona ehkä niin, että aeroerot (ja ehkä myös rr:t) on pienempiä kuin moni ajattelee. Toki kun käyttää Unboundin 10 tunnin kerrointa, niin kokonaiseroiksi saadaan isompia minuuttilukuja. Myös kun kaikki laskee yhteen niin erotkin voi tulla isoiksi varsinkin kun vertaa täyden optimoinnnin ja sinnepäin olevan kaverin eroja - koskien kaikkia varusteita (ajoasennsta puhumattakaan)
Mutta suuruusluokkana 30 kmh graveliin.
5 watin ero ( nopeudessa n. 30 kmh) tarkoittaa noin 50 sek eroa 30 kmh matkalla. Kait tämän voi kääntää niin, että samoilla wateilla ajaen ero on noin 0,4 kmh.
Swissiden testin "saman renkaan" 5 mm ero renkaan leveydessä on noin 1-2 wattia ja 10 mm noin 3-4 wattia 30 kmh:ssa
Eri valmistajien 35 mm renkaiden erot oli alle 2 wattia.
Nämä siis aerowatteja.
Eli jos ajat 45 mm vs 35 mm saman merkkisellä renkaalla , niin nopeusero voisi olla tasolla 0,2-0,3 kmh, kaiken muun pysyessä vakiona jota ei tietenkään tapahdu. Eri valmistajien osalta erot 0,1-0,2 kmh.
Aerowatit skaalautuu periaatteessa niin että , jos ilmoitetaan 45 kmh:ssa, niin 35 kmh on noin x 0,5 ja 30 kmh on x 0,3
(xx kmh jaettuna 45 kmh) potenssiin 3
https://www.swissside.com/blogs/aero-tech-tips/gravel-report
Jatketaan tätä vielä.
Eli tuossa swissiden jutussa 250 mm ja 420 mm korkean kiekon ero oli 1,8 wattia (40 mm G-oneilla). Ja 30:ssä
5 watin ero saatiin kun 420:ssa oli aerodynaamisesti vertailun paras rengas ja 250;ssä huonoin.
Samansuuntaisia tutkimuksia/white papereita on myös esim. Huntilta.
Näissä kaikissa on ylipäätään kaikki aerodatan "ongelmat", miten yhteen lukuun on päädytty, minkälaisella keskiarvoisella tuuli/yaw kulmilla jne...
Kuitenkin matalan ja noin 40 -50 mm korkean gravelaerokiekon välinen ero kohtuullisella todennäköisyydellä on max sen 2 -3 wattia +- 30 nopeudessa.
Swisside 50 mm aerodata
https://www.swissside.com/blogs/news-blog/swiss-side-s-gravel-wheels-wind-tunnel-test-2024
Ehkä Trakasta tulee mediaan jotain kuvarapsaa. Siellä on ainakin Euroopan gravelkerma paikalla, niin varmaan saa aika hyvän käsityksen siitä että, missä hypessä mennään isommassa mittakaavassa. Vlad oli muuten Traka 360:n 18. Kova!
Minä en oikein perusta näistä keskiarvoistamisista aerokiekkojen testeissä. Siis että otetaan keskiarvo kaikista yaw angleista ja lasketaan tulokset tuon mukaan.
Aerokiekon hyöty saadaan sivutuulessa ja se voi olla paikoittain oikeasti iso. Toki tämä on nyt gravel ginding ketjussa, mutta maantiepuolella sama pätee tuohon uuteen contin aero renkaaseen. Keskiarvoistamalla perus conti on nopeampi. Mutta on kuitenkin niitä tilanteita, jolloin ajetaan kovaa kovaan sivutuleen. Noissa kohdissa sen aero-contin ero voi olla julma.
Näissä kaikissa on ylipäätään kaikki aerodatan "ongelmat", miten yhteen lukuun on päädytty, minkälaisella keskiarvoisella tuuli/yaw kulmilla jne...
Eli juurikin näin mitä sanot.
Jos kiekko/rengas on tosi leveä, se ottaa pataan nolla yawilla, mutta on paljon parempi ajaa ja voittaa isoilla yaweilla. Keskiarvodatalla se kapeampi ja matalampi kiekko on kuitenkin vain 2w huonompi.
Testejä voidaan tehdä ja itse aerodata on ihan validia, mutta se analyysi on helppo kääntää mihin suuntaan halutaan.
Ehkä Trakasta tulee mediaan jotain kuvarapsaa. Siellä on ainakin Euroopan gravelkerma paikalla, niin varmaan saa aika hyvän käsityksen siitä että, missä hypessä mennään isommassa mittakaavassa. Vlad oli muuten Traka 360:n 18. Kova!
Escapeen tulee varmasti komeaa kuvamatskua.
Tuossa on myös 10 tuntinen YouTube video Trakasta:
https://www.youtube.com/live/aoSbvIjlVLs?si=9fzpKw4DOujg2RZ4
Kuuntelin 360km striimiä ja selostajat kertoivat, että 50mm hallitsi lähtökarsinaa. 360K voittaja ajoi 45mm Tracereilla. Tarkempia raportteja odotellessa. https://www.cyclingnews.com/features/gallery-the-winning-bikes-of-the-traka-360/
Kuuntelin 360km striimiä ja selostajat kertoivat, että 50mm hallitsi lähtökarsinaa. 360K voittaja ajoi 45mm Tracereilla. Tarkempia raportteja odotellessa. https://www.cyclingnews.com/features/gallery-the-winning-bikes-of-the-traka-360/
Melko aeron näköinen setuppi. Ornixin 32cm leveää stongaa gravellissa. Ja on muuten kanssa painoa keulalla sillai että piisaa.
Matalat vanteet ja pyöreät putket voittajan pyörässä. Keskari vähän päälle 30 km/h. 160 kilsan vastatuuliloppukiri soolona. Kolmoseksi ajaneella norskilla näytti olevan Burtit Zippin gravelkehillä.
Tässä vielä kuva tuosta trakan voittajan hytistä. Siinä on naksun verran reachia. Ei välttämättä ihan selkäsuorana ole soolohatkassa tuutannut.
https://pic.useful.fi/dOcqVPZQy.jpg
Millähän renkailla Hänninen vetäisi Traka 200:n 10. Ei huono...
^^Kuinkahan herkkä tuollainen ohjaamo on kovissa vauhdeissa.
^^Kuinkahan herkkä tuollainen ohjaamo on kovissa vauhdeissa.
Mitä enemmän reachia, sen vakaampihan se on. Lyhyellä stemmillä kapea tanko olisi varmaan vähän hankala.
^ Eikös tuossa myös paino jakaudu enemmän tangolle joka tekee ohjauksen vakaammaksi? Nimim. "120mm."
Paksupolkija
05.05.2025, 09.15
Perusgravelistin 25kmh 5-10 m/s vastatuuleen tai sivuvastaseen, niin kyllä aerolla on merkitystä. Aina unohtuu, että 30kmh ajaessa lenkillä on pääsääntöisesti kevyt tai kova vastanen tuuli 3/4 lenkistä. Voi toki ajaa tuulisena päivänä myötätuuleen 100km ja junalla takaisin. Plus kun katot ennen lenkkiä, että foreca antaa 4m/s tuulta, niin aika usein se on puuskissa ja sopivissa maastonoloissa enemmän. Ja jos ajaa yksin, niin sekin merkkaa aika paljon. Lisäks renkaat toiminee 20 asteen lämmössä paremmin kuin nyt kun on muutama aste lämmintä, rasvat laakereissa notkeemmat (veikkaan ettei juuri lämpene, kun pyöränlaakerit pyörii aika hitaasti kun kerkee lukea joka kierroksella dt swiss navasta)vaatetus ei ole nyt kerroksista ja muusta rutusta ja lepattavasta johtuen aero.
^Useimmiten se kuski on vähiten aero ja kun rannikon tuntumassa asuu niin tuollainen 4m/s on pelkästään kevyttä tuulta ja yli kymmenen metriä vastaista niin sitten alkaa nyppiä jos puolet lenkistä moista.
^Useimmiten se kuski on vähiten aero ja kun rannikon tuntumassa asuu niin tuollainen 4m/s on pelkästään kevyttä tuulta ja yli kymmenen metriä vastaista niin sitten alkaa nyppiä jos puolet lenkistä moista.
Tottahan se on että ajoasennolla sitä aerohyötyä tulee, amatöörit vaan eivät joko taivu tai jos taipuvat niin voimantuotto sellaisessa asennossa ei onnistukaan enää.
Paksupolkija
05.05.2025, 09.51
Juu kuskihan se vastustaa eniten. Tarkoitin sitä, että kun puhutaan aina nopeuksista, että alle 30kmh ei juuri esim. aerokiekoilla merkitystä. Jos ajaa 25kmh keskarilla tasavauhtisen lenkin, niin aina siinä kokonaisvastus vastaa kovempaa vauhtia vastatuulesta johtuen. Ja usein noilla korkeilla kuitukiekoilla säästää pyörivää massaa, kun järjestään perus alukiekot painaa lähes 2kg. Kyllä sen tuntee maastopyörässäkin kun vaihtaa 3-400g kevyempiin kiekkoihin, niin ylämäkeen saavuttaessa nousee herkemmin ja ainakin tuntuu kevyemmältä ajaminen. Vai onko joku palannut aerokiekoista pois kun ei koe hyötyä hitaammassakaan kuin 40kmh ajossa?
^Itse en oikeastaan osaa sanoa noita +kahdenkilon kiekoista mitään ja onhan se selvää että kun kevyet kiekot alla ja oikeastaan FlatBariin hankin 40milliset kiekot vain ulkonäön vuoksi.
^^Itse aina pitänyt tuollaisista matalista ajoasennoista ja suht pitkistä stemmeistä, ei pelkästään aerodynaamisuuden vuoksi vaan että istuu paremmin itselle.
Eikös sulla nyt ennemmin ole se pitkähkö stemmi sen takia, että käyrätankoiseksi tarkoitetussa rungossasi suora on tanko ja suora tanko on sen takia, että olkapääsi ei kestä matalaa ajoasentoa? Näin ainakin aikaisemmin olet selittänyt. Jos sulla olisi normaali käyrä tanko siinä gravelissasi, niin tuskin stemmi olisi erityisen pitkä. Ei silti, että gravelissa extrapitkä stemmin olisi edes mikään tavoitetila.
Sivustakatsoja
05.05.2025, 14.37
Oikein lyhyellä stemmillä ohjaus muistuttaa enemmän ohjauspyörän kääntämistä: vasen ja oikea käsi liikkuvat eri suuntiin. Oikein pitkällä stemmillä ohjaus lähestyy peräsimen pinnan kääntämistä: kädet liikkuvat samaan suuntaan sivuttain.
Pinnassa vääntövoima luodaan pituudella, ohjauspyörässä leveydellä.
Stenu, sanoin ettei olkapääni kestä maantietankoa ja aina joka pyörässä ollut matala asento Silloinkin oli aivan yhtä pitkä stemmi ja sen pituudella ei ainakaan ongelmia synny.
Voisin tietenkin ajaa maantie/graveltangollakin mutta en pysty hyödyntämään tangon kaikkia ominaisuuksia joten suora sopii oikein hyvin. Tuossa FBG:ssä on 120mm/-18 asteinen ja 560millinen tanko ilman spacerita ja sopii itselle todella hyvin...
Laitappa nure kuvaa uudesta matalasta ja pitkästä suoratankoisesta. Sellainen muistikuva minulla on että sinun maastopyörä olisi ollut aika korkea edestä.
Että Trakasta irtosi voitto vaikka oli epä-aerodynaamiset jarruletkut?
Ja ei ollut Thunder Burtit alla. Eikä leveitä kehiä. Kuten kaveri sanoi, ei ollut kalustolla niin väliä. Ei niin, kyllä se reisi edelleen ratkaisee.
Laitappa nure kuvaa uudesta matalasta ja pitkästä suoratankoisesta. Sellainen muistikuva minulla on että sinun maastopyörä olisi ollut aika korkea edestä.
Olin ymmärtäväni että pitkällä stemmillä ja jyrkällä kulmalla kompensoidaan juuri näitä mainisemiasi seikkoja. Toinen seikka tietysti ulkonäöllinen.
Paksupolkija
05.05.2025, 19.26
https://youtu.be/95VVXRzlQjI?si=DIbH5UR11cxmEZ6A
Videossa Canyon / DT Swiss graveljoustokeula. Runko vanha? Ribblen kuskilla ei luottoa TB kestoon, niin rick edessä. Muutenkin hyvää analyysia maailman huipulta.
JKO, eiks tuon titaanin kuva löydy jostain aikaisemmasta FlatBarGravel topicista?
JKO, eiks tuon titaanin kuva löydy jostain aikaisemmasta FlatBarGravel topicista?
Tarkoittanet tätä (https://pic.useful.fi/wxZXCDEkl.jpg) kuvaa?
(Jos sallit kommentin, niin ei ehkä paras mahdollinen kuvakulma, jos tai kun halutaan nähdä rungon geometria tai se millaiseksi ajoasento valituilla osilla muodostuu.)
^Totta tuokin mutta jos tänne kuvien lataaminen olisi helpompaa niin voisin kyllä useammankin ladata...
JKO, nyt ei maastopyörästä kyse vaan tuosta FBG:stä. Vertailin kaverin suht samankokoiseen Rowtagiin jossa keulaputki 5mm lyhyempi ja vaaka 10mm lyhyempi niin en oikein ymmättä miksi omani kummasti korkeampi?
Föhn, en kompensoi oikeastaan mitään, jo vuosia harrastanut vastaavankaltaisia stemmi kombinaatioita ja olet myös oikeassa ulkonäönkin suhteen, itse näen että lyhyt pystyssä sojottava stemmi ja hitonmoinen spacerpakka kertoo enemmän vääränkokoisesta rungosta, IMO...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.