PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 [41] 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62

JKO17
11.10.2021, 09.37
Ainakin Signature mainostaa heille tulevia Cruxeja ja runkosettejä, värit ja kootkin tiedossa, tulossa lähiaikoina.

paaton
11.10.2021, 10.03
Vos voitti naisten lähdön maantiepyörällä. Ainakin kuvien perusteella alla taisi olla Cervelo R5 jossa 2022 malliin menee mukavasti CX-kumit kun luvattu tire clearance on 34mm

Cervélolla nyt kolme mallia jolla voisi kuvitella ajavan hyvin myös satunnaiset CX kisat kun niillä näköjään ajetaan maailman huipullakin. R5, Aspero ja Caledonia

edit:
Olikin R5 prototyyppi jossa vielä enemmän rengastilaa https://www.velonews.com/gallery/vos-wins-world-cup-opener-on-prototype-cervelo-r5cx-cyclocross-bike/

Ajaakohan wout vastaavalla?

Asperohan on vähän ylipainoinen, vaikka sillä ei tosiaan mitään merkitystä olekkaan.

paaton
11.10.2021, 10.10
Ai joo, eli tosiaan tulossa crossia cervellolta.

Ja cervello tekee oikean ratkaisun. Kun on jo olemassa komea gravelli, niin tehdään crossari puhtaasti crossia varten. Rengastila vain 34mm yksi pulloteline. Kompromissit on ahterista.

JKO17
11.10.2021, 15.13
Cervelon R5Cx tavallaan samalla konseptilla kuin spessu, eli otetaan maantiepyörä jota sopivasti säätämällä cx tai cx/gravel.
Sellainen mielikuva on, että maantierungosta "tehdyt" gravelit on jotain 150-250 g painavampia kuin vastaavat maantierungot

Itsellä ei kokemusta tuosta painon vaikutuksesta, mutta kait voidaan sanoa että painon merkitys cx:ssä ja jyrkkäpiirteisessä gravelissa on suurempi kuin tt:ssä tai maantiepyöräilyssä (pl. vuorietapit). Osin maan vetovoimaa ja osin ketteryyttä, vai onko tämä ketteryys enemmän geometriaa kuin painoa?

Aerosta sen verran, että tuollaisen pyöreärunkoisen ja aeropyörän välinen wattiero rungon osalta lienee jotain 25 wattia keskimäärin per 45 kmh, kun ei mennä äärimmäisyyksiin kummankaan pyörän osalta.
35:n vauhdissa ero on tällöin luokkaa 12 w ja 30 vauhdissa 7,5 w.

Qilty
11.10.2021, 15.24
8,5 kg on musta ihan tarpeeksi kevyt, oma nykyinen painaa tuon eikä ole pakottanut jäämään kotiin. Ihan mielelläni silti ottaisin siihenkin paremmat ja kevyemmät kiekot, mutta omissa ajoissa ja vauhdeissa ei taida olla järkeä sijoittaa. Paitsi jos samalla saisi kovemman munan.

Esimerkkisi 20 kg sitten taas ei ole kevyt.
Vinkki: älä käytä varsinkaan foorumikeskusteluissa lukua 20 jos tarkoitat kuitenkin 8,5.

Mulla oli 2 geoltaan identtistä crossaria, kokoonpanosta johtuen painoeroa oli 2kg.
Tuon huomasi todella selvästi, eikä sillä painavammalla tehnyt mieli ajaa, painoa kun oli enemmän varsinkin kiekoissa ja renkaissa.

Sileällä tasaisella pinnalla olet varmasti ihan oikeassa aerosta, mutta en ehkä tähän graveli aiheeseen menisi ihan noin vetämään mutkia suoraksi.

No mun grävelihän painaa melkein 11kg ajokunnossa, eli tanko/satulalaukut ja garmin. Eikä siinä myöskään ole mitään aeroa, silti en ole kokenu sen juurikaan menoa jarruttavan. Toki mielelläni huolisin edes 9kg pyörän, mutta omat rahani sijottaisin ennemmin aero ominaisuuksiin koska eniten sitä tasaista vauhtia kuitenkin ajetaan.

Ja tuo 7kg vs 20kg olikin nimenomaan sen takia, että massiivinenkaan painon lisäys ei tasavauhdissa maksa tehoina juuri mitään. Saati sitten se 1.5kg. Tai muutama sata grammaa rungossa.

Ja joku tuolla GG-rengas ketjussa mainitsi että Dirty kanza on voitettu perus spessun pathfindereilla, niin sillonkin on pyörässä ollut aeropuikot(mitä taas en ite huolisi kun on niin vietävän rumia)

paaton
11.10.2021, 15.31
Cervelon R5Cx tavallaan samalla konseptilla kuin spessu, eli otetaan maantiepyörä jota sopivasti säätämällä cx tai cx/gravel.

Spessuhan teki crossarista gravellin, jolla tietystikkin voi ajaa edelleen crossiakim, mutta painotus selkeästi gravellin puolella.

Cervello saa tehdä puhtaan crossarin perinteisellä tavalla, koska gravelli löytyy jo tallista. Tässä rungossa saattaa oikeasti näkyä woutin toiveet. Selkeästihhän pyörä hänelle tehtiin. Markkinoiden kannalta cervellon tuskin olisi crossaria kannattanut tehdä. Niin ja jospa tuo tulee myyntiin asti? Millaiset uci säännöt näille protoille on?

Qilty
11.10.2021, 15.35
Sellainen mielikuva on, että maantierungosta "tehdyt" gravelit on jotain 150-250 g painavampia kuin vastaavat maantierungot

Itsellä ei kokemusta tuosta painon vaikutuksesta, mutta kait voidaan sanoa että painon merkitys cx:ssä ja jyrkkäpiirteisessä gravelissa on suurempi kuin tt:ssä tai maantiepyöräilyssä (pl. vuorietapit). Osin maan vetovoimaa ja osin ketteryyttä, vai onko tämä ketteryys enemmän geometriaa kuin painoa?

Aerosta sen verran, että tuollaisen pyöreärunkoisen ja aeropyörän välinen wattiero rungon osalta lienee jotain 25 wattia keskimäärin per 45 kmh, kun ei mennä äärimmäisyyksiin kummankaan pyörän osalta.
35:n vauhdissa ero on tällöin luokkaa 12 w ja 30 vauhdissa 7,5 w.No juu, krossissa tai muussa "puun kierrossa" se kevyt paino on tärkein, ihan jo käsiteltävyyden kannalta, ei taida krossiradalla juuri aerohyötyä saada. Ja oishan sellasta litteetä aeropyörää vittumainen kantaa olalla.

Mutta ei kai mikään gravel kisa ole jatkuvaa kiihdyttelyä ja jarruttelua?

Mutta kun sen aeron ja "normin" painoero ei kuitenkaan ole älyttömiä. Nopeasti Canyonin sivuilta vaklattuna: Aeroad cfr di2(7.14kg) ja Ultimate cfr aerokiekot di2(6.54kg) ja vielä Ultimate cfr EPS(6.29kg).

Edit. Ihan vaan sivukommenttina että tuo EPS malli noilla matalilla kiekoilla näyttää ihan kauheelta, eli aero voittaa siinäkin

tchegge_
11.10.2021, 16.57
Kisoissa sen aerohyödyn vielä ymmärtääkin, varsinkin jos mennään ns. Aakeeta laakeeta mitä varsinkin jenkkilässä tuntuu kuvien perusteella olevan.
Sitten taas kun siihen lykätään tankoon kiinni joku Partamatin thompsonlaukku niin aerorunko on aika turhake.
[emoji846]

Niin, itsehän just 10min sitten laitoin korona-pandemian päättymisen takia tarakan kiinni Salsaan. Siirtyy lenkittelystä työmatkajuhdaksi.

[emoji6]

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

Qilty
11.10.2021, 18.01
Kisoissa sen aerohyödyn vielä ymmärtääkin, varsinkin jos mennään ns. Aakeeta laakeeta mitä varsinkin jenkkilässä tuntuu kuvien perusteella olevan.
Sitten taas kun siihen lykätään tankoon kiinni joku Partamatin thompsonlaukku niin aerorunko on aika turhake.
[emoji846]

Niin, itsehän just 10min sitten laitoin korona-pandemian päättymisen takia tarakan kiinni Salsaan. Siirtyy lenkittelystä työmatkajuhdaksi.

[emoji6]

Lähetetty minun laitteesta TakapalkillaHitaampi hyötyy aerosta enemmän.

miz
11.10.2021, 19.17
Nyt jos pyöriä pitäisi uusia niin tuollainen semiaero gravel olisi ehkä ykkösvalinta, ja samalla fillarilla sitten maantietkin jollain luokkaa 50mm kiekoilla. Saisi tilaa varastoon, ja irrotettavilla lokareilla voisi vielä heivata työmatkapyöränkin.

Melkein harmittaa että gravelin virkaa tekevä cx ja maantiepyörä on (mulle) elinkaaren alkupäässä, kuitenkin sen verran ajettuina että myynti ei olisi kovin mielekästä rahallisesti.

Hienoja fillareita tullut markkinoille viimeisen parin vuoden aikana.

anttimut
12.10.2021, 12.14
Olisiko tähän markkinatilanteeseen saatavana 2000-2500 euron budjetilla minkälaista GG pyörää? Ajot tulisivat olemaan sekalaista maantie, sora ja polku ajoa. Lisäksi olisi myös talvella tarkoitus heittää lenkkiä. Pituutta kuljettajalla on 173cm ja inseam 80cm. Ajo asento saisi olla hieman rennompi kuin mitä maantiepyörässä.

MattiB
12.10.2021, 15.03
Olisin hankkimassa uutta gravelia nykyisen vm 2017 Canyon Infliten tilalle.

Uusi Trek Checkpoint SL kiinnostaisi mutta törmäsin Trekin sivustolla siihen että sopiva koko olisi 61. Myös pyöräliike oli sitä mieltä.
Nykyinen Inflite on koko L ja on ollut sopiva, sillä ajattu n. 6000km ilman suurempia ongelmia, myös pidempiä lenkkejä.

Infliten reach ja stack ovat 388/590 ja Checkpointin 419/639.

Inflitessa mulla tällä hetkellä n. 30mm spaceria stemmin alla.
Omat mitat : 189cm ja sisämitta 89cm

Onko tosiaan tuo koko 61 paras mulle?
Omasta mielestä tuo 61 koko vaikuttaa isolta..

Tässä vielä runkojen vertailu

Inflite L vs Checkpoint 61 https://imgur.com/a/ggwhx1s

tchegge_
12.10.2021, 15.24
Hitaampi hyötyy aerosta enemmän.Pointti mulla oli että siinä vaiheessa kun normiajossa pistetään poikittaista tankolaukkua ynnä muuta härpäkettä pyörään kiinni niin se rungon aerodynamiikka on joka tapauksessa pilalla.

Qilty
12.10.2021, 15.31
Pointti mulla oli että siinä vaiheessa kun normiajossa pistetään poikittaista tankolaukkua ynnä muuta härpäkettä pyörään kiinni niin se rungon aerodynamiikka on joka tapauksessa pilalla.

Lähetetty minun laitteesta TakapalkillaJoo.

Ja mun pointti oli se että muutamalla sadalla grammalla ei ole mitään väliä, ei normaalilla lenkillä, eikä kisassa.

tchegge_
12.10.2021, 15.32
Joo.

Ja mun pointti oli se että muutamalla sadalla grammalla ei ole mitään väliä, ei normaalilla lenkillä, eikä kisassa.En ole sitä tainnut kiistääkään... [emoji846]

sf12
12.10.2021, 17.04

Uusi Trek Checkpoint SL kiinnostaisi mutta törmäsin Trekin sivustolla siihen että sopiva koko olisi 61. Myös pyöräliike oli sitä mieltä.
Nykyinen Inflite on koko L ja on ollut sopiva, sillä ajattu n. 6000km ilman suurempia ongelmia, myös pidempiä lenkkejä.

Jos Inflitessä sulla on vakio 110mm stemmi, niin 58cm Checkpoint on vakio stemmillä saman pituinen kuin nykyinen pyöräsi ja suunnilleen yhtä korkea. Toki tangon reach on Checkpointissa suht lyhyt, mutta sitäkin voi kompensoida stemmin pituudella. Eli 58cm Checkpoint 100mm stemmillä on samankokoinen kun Inflite.

JKO17
12.10.2021, 20.31
Tästä Wilieristä on ollut jo joitain mainintoja. Nyt se on julkaistu virallisesti.
Alkaen 8.300 eur campan ekarilla ja shamaleilla

https://www.bikeradar.com/news/2022-wilier-rave-slr/

Lisätään vielä, että täsmälleen sama runko ja osasarjoilla tehty road ja gravel, aikalailla road geometrialla (cannondalella oli se cx ja gravel myös tuolla lailla), 42 mm rengastilavuus, ei kait edulliseksi voi sanoa.

ranttis
12.10.2021, 21.56

Olen sentilleen samankokoinen ja katselen graveleita joissa reach/stack hieman yli 400/600. Nyky cycloni on 395/585 ja spacereita on muistaakseni kolmisen senttiä ja stemmi 11cm.
419 reach menisi lyhyehköllä 70/80mm stemmillä mutta en siihen lähtisi siltikään. 639 stackia ei oikein pelasta mikään eli auttamatta liian korkea etenkin jos haluaa hieman pelivaraa madaltaa ajoasentoa tulevaisuudessa ilman jyrkkää miinuskulma-stemmiä.
Edellinen koko varmasti parempi.

Edit: Kurkkasin vielä tuon Checkpointin geometriaa ja 2022 versiossa näyttäisi olevan reach/stack 417/639 koossa 61 ja koossa 58 lukemat ovat 411/609. Tuo 58 koko olisi itselleni just passeli joko mukana tulevalla 90mm tai sitten 80mm stemmillä. Toki riippuu ajoasennosta mikä kullekin sopii mutta vaikea keksiä miksi Trekin sivuillakin suositusmittojen raja menee 185cm ja inseam 86-87cm tietämillä. 61 koko pitäisi olla kyllä melkoisen iso 86cm inseamilla ja 185cm pituudella.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

stenu
13.10.2021, 11.59
Tässä on jotenkin saatu toi joustokeulakin näyttämään hämmästyttävän hyvälle.

https://media.theradavist.com/uploads/2021/10/SV21_RR_XPLR_10_9_21_172.jpeg?w=1400&quality=75

Qilty
13.10.2021, 12.38
On kyl hieno
Paitsi stemmissä sais olla isompi miinus kulma. Ja sirompikin vois olla

sape87
13.10.2021, 13.15

Trekin uutta checkpoint SL5 miettiny itelle. Oon 190cm / 88cm. 61 kaks eri liikettä suositellu kokona. Mutta aikasintaan tuota olis saamassa reilu vuoden päästä. Tästä paikallisimmalta 1,5 vuotta ni vähän pistää harkihtemaan jaksasko ootella ja varaako vai siirtyykö kattomaan muita vaihtoehtoja jotka vois ehkä aiemmin saada.

stenu
13.10.2021, 13.29
On kyl hieno
Paitsi stemmissä sais olla isompi miinus kulma. Ja sirompikin vois olla

Makuasioista ei kannata kiistellä, mutta minusta ehkäpä juurikin toi Zippin stemmi ja juurikin tuossa asennossa on se, mikä tasapinottaa etupään, niin että se näyttää hyvältä pomppukepinkin kanssa. Mä en muuttaisi mitään. Myisin vaan kaikki muut pyörät pois ja ajelisin onnellisena auringonlaskuun. :)

tchegge_
13.10.2021, 13.35
Tässä on jotenkin saatu toi joustokeulakin näyttämään hämmästyttävän hyvälle.

https://media.theradavist.com/uploads/2021/10/SV21_RR_XPLR_10_9_21_172.jpeg?w=1400&quality=75Muuten hyvä mutta kyllä jarrulevyn tulee olla isompi kuin takapakan isoi ratas. [emoji846]

Leewi
13.10.2021, 15.53
Satulaputki ei kyllä kovin sirolta tahi kauniilta näytä.

JackOja
13.10.2021, 17.53
Olisiko tähän markkinatilanteeseen saatavana 2000-2500 euron budjetilla minkälaista GG pyörää? Ajot tulisivat olemaan sekalaista maantie, sora ja polku ajoa. Lisäksi olisi myös talvella tarkoitus heittää lenkkiä. Pituutta kuljettajalla on 173cm ja inseam 80cm. Ajo asento saisi olla hieman rennompi kuin mitä maantiepyörässä.

Just mainosti Signature somessa, että Diverge Eliteä saatavilla joka kokoa.

stenu
13.10.2021, 19.06
Satulaputki ei kyllä kovin sirolta tahi kauniilta näytä.

No jotenkin toi isp-hässäkkäkin sopii kuvaan ton Rudyn kanssa ihan hyvin, mutta kuten sanottua: makuasioita.

Föhn
13.10.2021, 19.29
Eipä tuosta puutu muutakuin laajalla kaarella olevat vaijerivedot. Kyllä kelpaisi flanelipaita auki viilettää ja partaöljyn sekä artesaanioluen vieno tuoksu jäisikin jälkeen.

JohannesP
13.10.2021, 19.38
Nähtävästi pomppukepeistä saa ihan siedettävän näkösiä jos ne custom maalaa runkoon sopivaksi. Ottaisin silti ilman.

Eipä tuosta puutu muutakuin laajalla kaarella olevat vaijerivedot. Kyllä kelpaisi flanelipaita auki viilettää ja partaöljyn sekä artesaanioluen vieno tuoksu jäisikin jälkeen.
Mistä lähtien laajalla kaarella olevat vaijerinkuoret ovat olleet hipsteriä? :seko:

ranttis
14.10.2021, 01.47
Trekin uutta checkpoint SL5 miettiny itelle. Oon 190cm / 88cm. 61 kaks eri liikettä suositellu kokona. Mutta aikasintaan tuota olis saamassa reilu vuoden päästä. Tästä paikallisimmalta 1,5 vuotta ni vähän pistää harkihtemaan jaksasko ootella ja varaako vai siirtyykö kattomaan muita vaihtoehtoja jotka vois ehkä aiemmin saada.

Kuulostaako stack 639mm sopivalta itsellesi? Kysyitkö aiheeseen liittyen mitään. En keksi mikä pyörässä olisi erilaista jotta tuolla stackilla se olisi sopiva noille mitoille. Etenkin kun sullakin on lyhyehköt jalat (kuten minulla 89cm) pituuteen nähden. Toki jos tankoja ei ole tarvetta saada kovin alas niin kaippa tuo menee mutta itse en moista haluaisi.

Qilty
14.10.2021, 09.18
Oliks tää jo täällä? 3T rungon valmistus

https://youtu.be/AEPJ78s0kac

Qilty
14.10.2021, 09.19
Makuasioista ei kannata kiistellä, mutta minusta ehkäpä juurikin toi Zippin stemmi ja juurikin tuossa asennossa on se, mikä tasapinottaa etupään, niin että se näyttää hyvältä pomppukepinkin kanssa. Mä en muuttaisi mitään. Myisin vaan kaikki muut pyörät pois ja ajelisin onnellisena auringonlaskuun. :)Ei toi mullakaan ajamatta jäis[emoji16]

Editsua. Siis lähinnä tuossa stemmissä mua hämää kun tanko ei jatka samaa linjaa vaan on täytynyt kääntää alemmas

MattiB
14.10.2021, 09.28
Kuulostaako stack 639mm sopivalta itsellesi? Kysyitkö aiheeseen liittyen mitään. En keksi mikä pyörässä olisi erilaista jotta tuolla stackilla se olisi sopiva noille mitoille. Etenkin kun sullakin on lyhyehköt jalat (kuten minulla 89cm) pituuteen nähden. Toki jos tankoja ei ole tarvetta saada kovin alas niin kaippa tuo menee mutta itse en moista haluaisi.

Pyöräliikkeet varmaan ei paljon muuta tee kun katsoa Trekin suosituksia.
Olen sama mieltä etten ymmärrä miten joku 185cm pituinen mahtuisi 61 runkoon.

Olen tässä myös katsonut Canyonin Grizlia ja siinä olen L koon yläpuolella mikä taas kuulostaa järkevältä. Toki jos lisään pituuteen puoli senttiä suositus onkin koko XL..
Grizl XL mitat ovat sitten 427/626. Canyonin asiakaspalvelu osasi kertoa, että sekä L ja XL koko sopivat, ajotuntuma niissä tulee sitten ero.

ranttis
14.10.2021, 10.09
Pyöräliikkeet varmaan ei paljon muuta tee kun katsoa Trekin suosituksia.
Olen sama mieltä etten ymmärrä miten joku 185cm pituinen mahtuisi 61 runkoon.

Olen tässä myös katsonut Canyonin Grizlia ja siinä olen L koon yläpuolella mikä taas kuulostaa järkevältä. Toki jos lisään pituuteen puoli senttiä suositus onkin koko XL..
Grizl XL mitat ovat sitten 427/626. Canyonin asiakaspalvelu osasi kertoa, että sekä L ja XL koko sopivat, ajotuntuma niissä tulee sitten ero.

Näinhän se on että myyjä helposti katsoo valmistajan suosituksia ja siksi tässä kyllä haastaisin myyjää hieman. Tai kävelisin pois :) Joko hän ei tiedä mitä myy tai sitten osaa vastata miksi kyseisessä pyörässä nuo 61-rungon mitat sopivat alle 190cm kaverille.

Grizliä olen katsellut myös ja voisi tilaus lähteä jos olisi saatavuutta. 189cm ja 89cm mitoilla tulee suositukseksi L ja jos laittaa sentin lisää pituuteen muttei inseamiin niin tulee suositukseksi XL. L-koon itse ottaisin kyllä ilman koeajoa. Jos pääsisi koeajolle niin XL voisi tulla valituksi jos ajotuntuma olisi hyvä ja saisin siihen ajoasennon kuntoon. Stemmi kyllä jäisi 60-70mm mittaiseksi varmaan.

TheMiklu
14.10.2021, 10.44
Grizlissä kokoa tuntuu määrittävä eniten inseam kun haluaisivat sen lehtijousisatulatolpan myydä. Sitä pitää olla aika paljon näkyvissä, että toimii tai saa edes asentaa. Normitolpalla tätä ropleemaa ei ole.

F. Kotlerburg
14.10.2021, 11.10
https://www.stevensbikes.de/2022/index.php?bik_id=240&lang=de_DE

Stevensiltä tullut tuollainen. Urheilullisille kuskeille ehkä varmaan ihan hyvä?

https://www.stevensbikes.de/2022/img/high_res/camino_pro_22_56_vogue_silver_rear_my22.jpg

stenu
14.10.2021, 11.26
Aika jännä speksivalinta 400 euron kammet & 250 euron kiekot -yhdistelmä, mutta kai noi orkkiskiekot on nykyään pyörissä lähinnä siksi, että ne saa ajettua kaupasta kotiin eikä niillä siksi ole muuta väliä kuin halpa hinta.

Noin muuten vähän väsynyttä alkaa olla toi partajengiläppä, mutta mikäs siinä, jos se tarpeelliselta tuntuu.

MattiB
14.10.2021, 11.45
Ei taida olla tietoa mikä pituinen stemmi Canyon laittaa Grizliin?
Checkpointissa sanotaan, että uusi geometria on mietitty lyhyen stemmin kanssa, miski isommissa koossa laittavat silti 100mm? Stemmi toki helposti vaihdettavissa..

duris
14.10.2021, 11.56
Ei taida olla tietoa mikä pituinen stemmi Canyon laittaa Grizliin?
Checkpointissa sanotaan, että uusi geometria on mietitty lyhyen stemmin kanssa, miski isommissa koossa laittavat silti 100mm? Stemmi toki helposti vaihdettavissa..
Kyllähän Canyonin geometria-taulukoisa, lukee kaikkien mallian kohdalla minkä mittainen stemmi missäkin koossa on.

MattiB
14.10.2021, 12.10
Kyllähän Canyonin geometria-taulukoisa, lukee kaikkien mallian kohdalla minkä mittainen stemmi missäkin koossa on.

Aivan, siinä perus geometrin taulukon alta löytyy vielä komponenttien geometria taulukko

sape87
14.10.2021, 12.34

No tähän en osaa sanoa sopiiko vai ei kun ensimmäinen tuommoinen pyörä hakusessa enkä ole koskaan polkasuakaan ottanu. Hybridillä on tähän asti polettu. Siks valmistajan suosituksiin ja liikkeisiin yrittäny luottaa.

JKO17
14.10.2021, 21.29
Bianchilta tuli vuoden välein kaksi gravelia, viime vuoden lopulla tuo alempi Arcadex (joka yrityksen ensimmäinen carbon gravel) ja tänä syksynä ylempi Impulso Pro

Jotain ehkä opittu suunnittelu/muotoilupöydällä.

Tämä tämmöisenä vanhojen kuvien ja viestien lämmittelynä

edit. lisättiin vielä tuo keskimmäinen kuva impulso prosta, jotta kuvakulma on sama

https://www.bianchi.com/wp-content/uploads/2021/08/10a-Tornanti_cc-Bianchi-Gravel-Impulso-Pro-20210802-162041-0930F-537x595.jpg

https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/bianchi-gravel-impulso-pro-20210802-164208-1044f-lowres.jpg

https://roadbikeaction.com/wp-content/uploads/2021/03/Bianchi-Arcadex-4719.jpg

plr
14.10.2021, 21.46
Ei pöllömmän näköinen Stevens. En ihan heti 1x11-vaihteistoa itselle valitsisi, mutta onneksi etuvaihtajan korvake löytyy.

F. Kotlerburg
14.10.2021, 21.56
https://www.stevensbikes.de/2022/index.php?bik_id=241&cou=FI&lang=en_US

Tossa halvemmassa versiossa on etuvaihtaja.

Qps
14.10.2021, 22.06
Noissa bianchin kuvissa samalla kun on photoshoppaillu tukikeppiä pois niin olis voinu lisätä polkimet. Nyt näyttää vähä hölmöltä toi liatut renkaat - puuttuvat polkkmet - yhdistelmä.

JKO17
14.10.2021, 22.08
Esimerkillinen geometriataulukko.
Samoin kokolaskuri. Hauska huomata että siellä esitetään pituuden perusteella ns. normaalit mitat (jotka voi toki muuttaa)
Huomio sukupuolen, pituuden, inseamin ja käsivarrenpituuden.
Jos tuota on uskominen se vahvistaa sen minkä käytännössä jo tiennyt, että inseam on kolme senttiä keskiarvoa lyhyempi ja käsivarsi vähän yli 3 cm (syli n 7cm yli oma pituus).

stenu
14.10.2021, 22.11
Bianchilta tuli vuoden välein kaksi gravelia, viime vuoden lopulla tuo alempi Arcadex (joka yrityksen ensimmäinen carbon gravel) ja tänä syksynä ylempi Impulso Pro…

Impulso Pro = Zolder Pro (eli Wout Van Aertinkin ohjastama krossari cx-kisageolla). Renkaat ja flare-tanko on suurimmat ja suunnilleen ainoat erot.

FreeZ
14.10.2021, 22.41
Nyt olisi aika hommata runkosetti talveksi, teräs kiehtoo. Mitä raati suosittelee? Ei se painavin, mutta mukavuudesta plussaa.

Qilty
14.10.2021, 22.41
Noissa bianchin kuvissa samalla kun on photoshoppaillu tukikeppiä pois niin olis voinu lisätä polkimet. Nyt näyttää vähä hölmöltä toi liatut renkaat - puuttuvat polkkmet - yhdistelmä.Hitto jotkut kattoo tarkkaan. Mullehan noi uppos kun väärä raha, vasta kun tämän luin niin huomasin että ekasta puuttuu polkimet.

Ajaisin kyllä tolla alimmallakin jos olis musta

sak
19.10.2021, 08.32
Mitämitä, Gravelketju tipahtaa kohta toiselle sivulle. Viiteen päivään ei mitään...
Sinällään hauska että kohtuu yksinkertaisesta pyörätyypistä on jo yli 10000 postausta,liekkö foorumin ennätys? Ei sillä, mukava tätä on ollut lueskella.
Itseltä ei gravelia löydy, ainakaan vielä (paitsi`flätbarpedalgravel`cubeacid). Viimeisin kippurasarvi oli jake the snake joskus kymmenen vuotta sitten.
Jos olisi aikaa jyvittää harrastusta tällekkin puolelle niin sen tekisin mutta pysyn nyt maaston puolella.
Välillä sitä taas miettii että ottaisi ainoaksi pyöräksi jonkun tälläisen :)

JackOja
19.10.2021, 08.41
...kohtuu yksinkertaisesta pyörätyypistä on jo yli 10000 postausta,liekkö foorumin ennätys...

Ei ole, cyclocross oli suositumpaa.

Plus
19.10.2021, 08.49
Pientä Stigmata-raporttia kyseistä pyörää mahdollisesti harkitseville: 40mm Power Gravelit mahtuvat hienosti SKS Bluemels 53:n kanssa, vaikka Santa Cruzin mukaan lokarien kanssa menee max 700x35.

https://i.imgur.com/XIVCpv5.jpg

Arosusi
19.10.2021, 09.16
https://i.imgur.com/XIVCpv5.jpg

On se vaan hienon värinen.
Vihreä, musta, vähän kiiltoa.
Lokaritkin sopii yllättävän hyvin.

Firlefanz
19.10.2021, 10.17
Taitaa olla aika lähellä sitä British racing greeniä? Hieno, mutta vaativa väri. Toimii kyllä oikein hyvin tuossa fillarissa.

PS Ruotsissa lokarinjatkeet ovat takana kompislapp ja edessä tietenkin egolapp. Etulokarin jatke on toki hyödyllinen suojellessaan ajajan kenkiä ja lahkeita ja fillarin voimansiirtoa, mutta melkein jo tyylisyistäkin pyörä kaipaa minusta samanlaista jatketta takalokariinkin (vaikkei paikallinen porukkalenkkisäännöstö sitä vaatisikaan)...

Plus
19.10.2021, 11.01
^ Edessä läppä on välttämätön, mutta se kuitenkin lisää painoa tukipisteiden eli aisojen ulkopuolelle, ja lisää lokarin heiluntaa ja räminää. Siksi jätin takaa pois. Bluemelsien etuaisat ovat harmillisesti vielä aika löysät turvamekanismista johtuen. Tein läpän reilun paksuisesta kumista niin se kestää kivien ja keppien hyökkäykset mutta ei lepata tuulessa.

Ohiampuja
21.10.2021, 16.51
Hyvän näköiset alu-mallit. Miksi kaikki on kahdella eturattaalla? Mutta hinnat ihan OK.

https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-bikes/bike-packing/grizl/al/

sape87
22.10.2021, 11.19
Miksi 1 eturatas ennemmin ku 2? Kysyy noviisi. Nytkun tuo haaveilemani Trekin graveli menis yli vuoden päähän, ni tää grizl ollu mietinnäs. Mut oon 190cm / 89cm, ni ohje sanoo XL, mut L on lähellä. Onko suositusta kumpaan kantsis päätyä vai onko tämä ihan käyttäjästä kiinni kumpi parempi kenellekkin.

F. Kotlerburg
22.10.2021, 11.32
Kaks on aivan hyvä graveliin.

JackOja
22.10.2021, 11.39
Miksi 1 eturatas ennemmin ku 2? ...

Vastasit oikeastaan itsellesi vaikka kysyit eri asiaa.

...onko tämä ihan käyttäjästä kiinni kumpi parempi kenellekkin.

Joo.

nure
22.10.2021, 11.48
^^^Mielummin hieman pieni kuin liian suuri, IMO... Tuo Grizliä markkinoidaan bikepacking pyöränä joten kaksikaan ei ole paha mutta yhdelläkin pärjää, eturatas/rattaat on vain yksi osa voimansiirrosta ja absoluuttista totuutta ei ole.

Firlefanz
22.10.2021, 11.51
Onko meillä muuten ollut sellaista ketjua jossa olisi onnistuttu esiintuomaan niin 1X- kuin 2X-systeemin plussat ja miinukset gravel-käytössä? Siis sen tavanomaisemman minä olen puolesta/vastaan ja muut ovat väärässä/vanhoihin käsityksiinsä juuttuneita/kaiken uuden markkinahömpän perässäjuoksijoita/tjms sijaan.

Tai osaako joku suositella jostain muualta löytyvää hyvää johdatusta aiheeseen? Kenties jopa tyyliin jos olet tällainen ajaja joka ajaa etupäässä tällaista ajoa tällaisilla teillä, valitse tämä?

K.Kuronen
22.10.2021, 11.55
Miksi 1 eturatas ennemmin ku 2? Kysyy noviisi. Nytkun tuo haaveilemani Trekin graveli menis yli vuoden päähän, ni tää grizl ollu mietinnäs. Mut oon 190cm / 89cm, ni ohje sanoo XL, mut L on lähellä. Onko suositusta kumpaan kantsis päätyä vai onko tämä ihan käyttäjästä kiinni kumpi parempi kenellekkin.

Olin aiemmin 2x:n kannalla ja siksi vaihdoin graveliin 1x:n, että tulisi käytännössä todistettua 2x:n paremmuus omassa ajossa. Nyt on takana noin 7 tonnia yhdellä eturattaalla ja olen pitänyt ratkaisua sopivana omaan vaihtelevaan ajotyyliini, vaikka ajonopeuksien ylärekisteri on siirtymän jälkeen ollut ohuempi.

Ajan yksin, joten pakkoa mihinkään ajonopeuteen ei ole.

Toisaalta tiesin kahdella eturattaalla ajetulla kerätyn datan perusteella omaan ajotyyliini sopivat välitykset, niin siirtyminen oli kivuton -edessä on 42 ja takana 11-40.

Yksi eturatas vaikuttaisi olevan vähän vähemmän herkkä kuran vaikutuksille.

JackOja
22.10.2021, 12.06
Onko meillä muuten ollut sellaista ketjua jossa olisi onnistuttu esiintuomaan niin 1X- kuin 2X-systeemin plussat ja miinukset gravel-käytössä? Siis sen tavanomaisemman minä olen puolesta/vastaan ja muut ovat väärässä/vanhoihin käsityksiinsä juuttuneita/kaiken uuden markkinahömpän perässäjuoksijoita/tjms sijaan.

Tai osaako joku suositella jostain muualta löytyvää hyvää johdatusta aiheeseen? Kenties jopa tyyliin jos olet tällainen ajaja joka ajaa etupäässä tällaista ajoa tällaisilla teillä, valitse tämä?

Jos jaksaa tyhmiä videoita katsella, niin: https://www.youtube.com/results?search_query=why+1x+gravel

(itse asiassa CGN:n videot ovat ihan viihdyttäviä ja jotkut heistä puhuvat kivaa brittienglantia)

On täällä foorumillakin ollut keskustelua, mutta hajaantunut moneen topicciin, mm. tähän käsillä olevaan.

JKO17
22.10.2021, 12.08

Kyllä tuo on käyttäjästä kiinni. Yleinen suositus on mitä nurekin jo sanoi, että rajalla se pienempi. Itse olen 187 ja inseam 86 ja satula n. 75,5 keskiöstä.

Kuvassa minun grizl koossa M kaikilla spacereilla. Oletuksena että sinulla penkki on 2-3 cm korkeammalla kuin minulla, niin L:n kokoinen Grizl näyttäisi suunnilleen samalta kaikilla spacereilla, eli molemmat penkki ja ohjaustanko sen kolmisen senttiä korkeammalla kuin kuvassa (ja runko +stemmi vähän pidemmät). Jos haluat korkeamman etupään niin sitten xl.

https://i.postimg.cc/FHP8XCMh/grizl2.jpg

sape87
22.10.2021, 12.17
Kiitos kaikille. Hyvää vinkkiä tällee gravelia aloittelevalle. Hybridillä menty vuosia eli pystympi asento on tuttua kyl, mutta pitää nyt tutustua noihin geometriataulukoihin paremmin ja tehdä (toivottavasti) oikea päätös.

plr
22.10.2021, 12.43
Ainakin seuraavia voi pohtia kun miettii 1x/2x/3x-vaihtoehtoja.

Vaihteiden määrä (pienin/suurin välitys ja miten lähellä välitykset ovat toisiaan)
Hinta (koko systeemi ja kuluvat osat. Miten nopeasti kuluvat?)
Paino
Vaihteiston toiminnan luotettavuus (putoaako ketju helposti, kiilautuuko ketju rungon ja rattaan väliin, chainsuck-herkkyys)
Ulkonäkö
Ketjulinja

Omien mieltymyksien ja tarpeiden mukaan sitten valinta.

JKO17
22.10.2021, 13.16
^^ Kannattaa tutkia ja selvittää, myös omaa ajoasentoa ja "geometriaa". Valmistajien suositukset vähän vaihtelevat, tuo Grizl taitaisi jo lähtökohtaisesti olla aika paljon pienempi kuin Trekin sinulle suosittelema Checkpoint.

F. Kotlerburg
22.10.2021, 13.26
Itellä on 1x ja 40 eturieska 10-42 pakan kans. Välitykset riittää kaikkeen, mutta 90-95% ajasta vaihtajan häkki osoittaa suoraan taakse. Ei kovin tehokasta ja näyttääkin tymältä.

nure
22.10.2021, 13.36
Plr, modernilta NW rattaalta aika vaikea saada ketjua tippumaan...

Sotanorsu666
22.10.2021, 13.41

Ei ole kuitenkaan mahdotonta. T. nm kokemusta on

stenu
22.10.2021, 13.45
Ainakin seuraavia voi pohtia kun miettii 1x/2x/3x-vaihtoehtoja.

Vaihteiden määrä (pienin/suurin välitys ja miten lähellä välitykset ovat toisiaan)
Hinta (koko systeemi ja kuluvat osat. Miten nopeasti kuluvat?)
Paino
Vaihteiston toiminnan luotettavuus (putoaako ketju helposti, kiilautuuko ketju rungon ja rattaan väliin, chainsuck-herkkyys)
Ulkonäkö
Ketjulinja

Omien mieltymyksien ja tarpeiden mukaan sitten valinta.

Lisäisin vielä voimansiirron hukkaamat watit tuohon. Clutchillisissa systeemeissä on enemmän kitkaa. Sillä on (IMO) enemmän merkitystä kuin esim. fleksaavalla tai -mattomalla rungolla. Eron huomaa erityisen hyvin, kun ajaa välillä yksivaihteisella, jossa voimansiirron kitkaa ei juuri ole ja välillä 1x Sramilla.

GRX:n julkistamisen jälkeen 2x:t on yleistyneet graveleissa merkittävästi pre-GRX-aikaan verrattuna ja jopa pro-kuskien cyclokrossareissa on ollut havaittavissa jonkinasteista siirtymää 2x:ään päin. Niissä tosin näkyy pääasiassa sähköistä DA:ta niillä pro only 46/39-eturattailla.

F. Kotlerburg
22.10.2021, 13.46
Plr, modernilta NW rattaalta aika vaikea saada ketjua tippumaan...Joo mutta muilta ei eli ehkä plr tarkoittikin että ketjun tippuminen, chainsuck jne. on 2x jne. systeemien ongelmia.

stenu
22.10.2021, 13.48

Jos yhtään seuraat krossikisoja, niin ihan yhtä paljon niissä on eturatas-/ketjuongelmia 1X:ien kuin 2X:ienkin kanssa.

plr
22.10.2021, 13.52

Voi olla vaikeaa, mutta silti putoilee. Porukkalenkeillä olen nähnyt tämän tapahtuvan useammin kuin kerran. NW oli edessä ja ainakin yhdessä tapauksessa oli myös clutch takavaihtajassa. Etuvaihtajallisissa toki myös ketjuja tippuu.

Qilty
22.10.2021, 13.54
Lisäisin vielä voimansiirron hukkaamat watit tuohon. Clutchillisissa systeemeissä on enemmän kitkaa. Sillä on (IMO) enemmän merkitystä kuin esim. fleksaavalla tai -mattomalla rungolla. Eron huomaa erityisen hyvin, kun ajaa välillä yksivaihteisella, jossa voimansiirron kitkaa ei juuri ole ja välillä 1x Sramilla.

GRX:n julkistamisen jälkeen 2x:t on yleistyneet graveleissa merkittävästi pre-GRX-aikaan verrattuna ja jopa pro-kuskien cyclokrossareissa on ollut havaittavissa jonkinasteista siirtymää 2x:ään päin. Niissä tosin näkyy pääasiassa sähköistä DA:ta niillä pro only 46/39-eturattailla.Grx vaihtajassa on myös kytkin. Joten ei se ainakaan ole syynä 2x yleistymiseen

plr
22.10.2021, 13.57
.. jopa pro-kuskien cyclokrossareissa on ollut havaittavissa jonkinasteista siirtymää 2x:ään päin. Niissä tosin näkyy pääasiassa sähköistä DA:ta niillä pro only 46/39-eturattailla.

Muistaakseni ainakin MvdP ajaa cyclocross-kisoja 2x:llä. Jokunen voittokin on tainnut tulla. :D

stenu
22.10.2021, 15.29
Noin muuten mulla ei ole preferenssiä suuntaan tai toiseen, kummallakin systeemillä ajelee ihan hyvin ja jos toimintavarmuus on tärkein kriteeri, on yksivaihteinen joka tapauksessa paras :)

nure
22.10.2021, 16.51
Plr, esim. Garbarukin rattaissa hampaat nousee yli millin ketjuun verraten. Ei ole maantiellä eikä täysjäykässä milloinkaan tipahtanut. Jos takaa tippuu niin sitten säätäjässä vika.

sf12
22.10.2021, 16.59
Ainoat kerrat kun on pyörästä ketju tippunut, on kyseessä ollut 2X systeemi. 1X ei ikinä tippunut ketju! On Garbarukkia, Sramia, Praxista , Absolute Blackia ja kaikki on 100% varmoja ollut. Tällä hetkellä TT, Road, Gravel ja työmatka varustettu 1X systeemillä ja ikinä en tule 2X palaamaan.

sape87
22.10.2021, 17.19
^^ Kannattaa tutkia ja selvittää, myös omaa ajoasentoa ja "geometriaa". Valmistajien suositukset vähän vaihtelevat, tuo Grizl taitaisi jo lähtökohtaisesti olla aika paljon pienempi kuin Trekin sinulle suosittelema Checkpoint.

Osittain siltä se vaikuttas että olis pienempi.
Onkos näihin jotain sivua mitä kautta sais omien mittojen mukaan vertailtua pyörien istuvuutta. Kun ei oo ajoasennoista ja muista kokemusta viel sen kummemmin ni sekasinhan tässä menee ku yrittää puhtaalta pöydältä lähtee vertailua tekemään.

kaakku
22.10.2021, 17.22
Mä tykkään 1x systeemistä koska se on yksinkertaisempi ja on vähemmän vaijereita/(sähkömoottoreita/)rattaita vaihdettavaksi. Lisäksi näyttää paremmalta. 2x voisi olla joissain tilanteissa parempi, mutta olkoon.

En silti oikein ymmärrä ehdottomuutta suuntaan tai toiseen.

Ärsyttää kun uuden rungon toimitusaika pompsahti kuukaudella eteenpäin, eli juuri black fridayn kohdille. Voi mennä jonkin aikaa että ehtii meikäläisen hyppysiin. Jos ennen joulua saapuu niin olen tyytyväinen.

Föhn
22.10.2021, 17.29
1x46T ja takana 10-28. Olin pitkään kahden eturattaan miehiä. Tuo kombinaatio on saanut aikaan sen että rospuuttopyörän 50/34 saa väistyä joko tohon 46 tai 44 tai 40. Samalla takapakalla. Oulun seudulla ei edes jyrkinkään mäki ole kaivannu isompaa pakkaa. Polut on asia erikseen ja niillähän ei tuolla fillarilla seikkailla. Joten neulaspolkua ja metsätienpohjaa tuolla kyllä vielä pääsee.

TERU
22.10.2021, 17.53
^ Lähes sama välitysala, mutta kuitenkin kaksi ratasta kammissa, yhdessä jopa 46/38, koska molemmat eturattaat haluan pitää ajettavina samoilla Oulun ympäristön tasangoilla, aavoja tuulisiakin ovat, Äärimmäiset olosuhteet vaativat äärimmäiset välitykset. Tiiviit pitää olla täällä tieajoon.

misopa
22.10.2021, 18.22
Onkos näihin jotain sivua mitä kautta sais omien mittojen mukaan vertailtua pyörien istuvuutta.

Vaikkapa tämä.

https://geometrygeeks.bike

misopa
22.10.2021, 18.29
Jos tiivistä välitystä haluaa, niin ei kannata laittaa 11-34t pakkaa. Noita näkee usein 2x systeemeissä. Kahden hampaan nousut juuri siellä, missä saisi olla yhden. 11-30t ratkaisee tuon ongelman.

Ja mitä tulee huutoäänestykseen, niin täällä gravelissa 1x11, 46t Garbarukin ovaalilla ja 11-40 XTR pakalla. Menisi 11-30t pakkakin näillä tasamailla, mutta en tiedä saanko tuota GRX Di2 1x vaihtajaa pelaamaan optimaalisesti tuon pakan kanssa. Voisi ottaa trainerista tuon pakan ja kokeilla joskus.

JKO17
23.10.2021, 10.05
Osittain siltä se vaikuttas että olis pienempi.
Onkos näihin jotain sivua mitä kautta sais omien mittojen mukaan vertailtua pyörien istuvuutta. Kun ei oo ajoasennoista ja muista kokemusta viel sen kummemmin ni sekasinhan tässä menee ku yrittää puhtaalta pöydältä lähtee vertailua tekemään.

Valmistajan suositukset on ihan hyvä lähtökohta ja ne osuvat suurella todennäköisyydellä kohdilleen, jos rakenteesi ja liikkuvuutesi on jotakuinkin normaali.
Checkpointin ja Grizlin geometria- ja suosituserot erot johtuvat ennen kaikkea siitä mitä noilla pyörillä, ajoasennoilla ja niiden suunnittelulla ylipäätään on ajettu takaa.
Pyörää pystyy säätämään helposti aika paljonkin omiin mittoihin sopivaksi, eli noita geometriataulukoita ei ainakaan millimetripelillä kannata katsoa.
Kun olet tottunut ajamaan hybridillä aika pystyssä ajoasennossa, niin jotain perusteita tai varmuutta olisi hyvä saada itselle jos ajattelet mennä pienempään kokoon ja/tai pyörään joka on valmiiksi suunniteltu matalaksi (ja pitkäksi).

sape87
23.10.2021, 10.07
Vaikkapa tämä.

https://geometrygeeks.bike

Tämän avulla nyt vertailtu monelta kantilta ja kävin tuon Stevensin hybridinkin sivuja kattelemassa joka nyt on ajossa, että mitä mittoja se antaa. Sais jotain vertailukohtaa ees johonkin, vaikka erityyliset pyörät onkin kyseessä. Keväällä ku tuon ostin ni jälleenmyyjä näytti 58cm kokoa, mutta Stevensin omat sivut että miulle olis 61cm sopiva. Siellä oli myös olka-ranne mitta joka näytti että keskiverto miun mittaselle olis reilu 62cm. Miulla kuitenkin on pitkät kädet, 66cm.

JKO17
23.10.2021, 10.44
Keskiarvoon nähden hieman lyhytjalkaisena ja aika paljon pidempikätisenä pystyt todennäköisesti ajamaan ja sopeutumaan helpostikin pienempään kokoon.
Tämä on puhdas arvaus ja perustuu ainoastaan omaan kokemukseeni suunnilleen samoista mittasuhteista. Toki niin, että ensimmäinen pyöräni oli samankokoinen kuin nykyinen, mutta se tuntui silloin vähän pieneltä vaikka silloin oli kaikki spacerit paikallaan ja nyt ei.

Ohiampuja
23.10.2021, 12.34
Eilen kävin illalla räntä/vesisateessa syksyn ekan lamppulenkin ajamassa. Ja enpä ole noin kurassa ollutkaan pitkään aikaan. Hiekkatahnaa oli sitten ihan joka paikassa. Ja tuossa kun satulalaukun tyhjensin ja pesin, niin aloin miettiä että kuinka nuo muodikkaat gravel-laukut kestää tällaisia olosuhteita? Pitääkö ne viritykset purkaa pois joka kerta, että ne saa kuivaksi? Ja ettei sinne laukkujen ja rungon/tangon väliin jää mitään joka ikävästi hankaisi pintoja.

Ps. Latupohjat oli tiivistetty kivituhkalla ja se teki kivan hiekkatahnan.

Jukka
23.10.2021, 12.41
Itsellä ollut käytössä Ortliebin bikepacking-laukkuja joku 3-4 vuotta ympärivuotisessa käytössä, eikä ne kelistä ole kärsineet. Nykyään löytyy myös pari Apiduran laukkua, mutta niistä ei vielä ole kokemuksia kelin kestosta kertynyt juurikaan. Runko kyllä kannattaa kontaktipaikoista suojata, muuten ei kauaa kestä, kun maalipinta on entinen.

Fuuga
23.10.2021, 18.41
Runko kyllä kannattaa kontaktipaikoista suojata, muuten ei kauaa kestä, kun maalipinta on entinen.

Millä olette noita suojanneet? Itse pelkään että teippi repii irti ottaessa myös lakat.

--
Murphy elää!

JohannesP
23.10.2021, 18.53
Millä olette noita suojanneet? Itse pelkään että teippi repii irti ottaessa myös lakat.

Jos on normaali kiiltäväpintainen lakattu runko niin harvemmin noiden teippien kanssa mitään ongelmaa tulee. Älä kuitenkaan laita korvaavana tuotteena mitään kontaktimuovia tai kirkasta pakkausteippiä jos haluat saada ne milliä suuremmissa paloissa irti.

Itselläni tälläinen kiveniskuteippi alkoi ottamaan hieman maalia mukaan huomaamatta mattarunkoisesta maantiepyörästä missä ei välttämättä ole edes lakkaa suojaamassa. Tämänkin olisi varmaankin estänyt lämmittämällä hieman eikä vain repimällä. Muihin runkoihin ja komponentteihin laittanut kiveniskuteippiä laukkuja varten eikä näiden kanssa ole ollut mitään ongelmaa.

sape87
24.10.2021, 16.55
Keskiarvoon nähden hieman lyhytjalkaisena ja aika paljon pidempikätisenä pystyt todennäköisesti ajamaan ja sopeutumaan helpostikin pienempään kokoon.
Tämä on puhdas arvaus ja perustuu ainoastaan omaan kokemukseeni suunnilleen samoista mittasuhteista. Toki niin, että ensimmäinen pyöräni oli samankokoinen kuin nykyinen, mutta se tuntui silloin vähän pieneltä vaikka silloin oli kaikki spacerit paikallaan ja nyt ei.

Kyllä tuonne L-kokoon alan kaartua. Muutamaakin eri mallia olen nyt vertaillut ja omia mittoja yrittäny tarkastella sopivuuden suhteen. Illalla pituus 189,5cm ja aamulla 190,3cm, eli todellakin aika väliinputoaja kokotaulukoissa tuon suhteen :D Hitto kun tuo Grail on loppu Canyonin mallistosta, se olis just passeli malli miulle, kun paljon tulee maantiepätkiäkin noiden sorateiden lisäks. Ne vaativimmat polkulenkit on kuitenkin kokonaan pois, kun ne tulee ajettua fatbikellä ja sähkötäpärillä. Sillä ajatellu että onko tuo Grizl sit liian "rouhee" omaan käyttöön, jos pitemmät maantielenkit ei tarjoo huomattavaa nopeuden ja mukavuuden lisäystä verrattuna nykyseen hybridiin.

ViP
24.10.2021, 19.39
^ Ei ehkä virallisesti graveli, mutta mites Canyonin inflite? Crossari toki eli vähän rauhattomampi, mutta jos kaksi maasturia jo löytyy, niin ei välttämättä huono asia. Itse olen tuolla kaikenlaista ajanut maantielenkeistä crossikisoihin ja pitkiin hiekkatieseikkailuihin, eikä varsinaisesti missään ole tullut tarvetta "oikealle" gravelpyörälle. Makuasioita toki.

imartika
24.10.2021, 20.07
^ Ei ehkä virallisesti graveli, mutta mites Canyonin inflite? Crossari toki eli vähän rauhattomampi, mutta jos kaksi maasturia jo löytyy, niin ei välttämättä huono asia. Itse olen tuolla kaikenlaista ajanut maantielenkeistä crossikisoihin ja pitkiin hiekkatieseikkailuihin, eikä varsinaisesti missään ole tullut tarvetta "oikealle" gravelpyörälle. Makuasioita toki.
Mistä tuo rauhattomuus? Geometria pitäisi olla sama ohjaus- ja satulakulman osalta, akseliväli sentin lyhyempi M-koossa.
Geometria-taulukoista ei kyllä ihan suoraan tule ilmi onko keskiö korkeammalla kuin tavan graveleissa.

Inflite vs Grail

Ohiampuja
24.10.2021, 20.13
Alu-Inflitellä ajelin jokusen vuoden, ja oli se ihan erilainen kuin Ridley. Vaikka crossareita molemmat…

sape87
24.10.2021, 21.12

Meni vaihtoehtolistalle. Crossarit jätin jo alkujaan pois kun enhän mie kisaile, mutta nyt kun näitä on tullu pyöriteltyä ja tästä siun vinkistä tutustuin enemmänkin niin miksikäs ei. Kyllähän tuo inflite kiinnostelis, seuraavaksi vertailla että riittääkö SL6 omaan käyttöön vai "pitääkö" olla 8. Kiitoksia kokemusvinkistä.

elämäntapapyöräilijä
24.10.2021, 21.34
Inflitessa keskiö sentin korkeammalla kuin Grail/Grizl (BB drop 64mm vs 75mm), mikä on kyllä erona sellainen että huomaa ajossa (toki kaikkeen tottuu).

ViP
25.10.2021, 09.28
Mistä tuo rauhattomuus? Geometria pitäisi olla sama ohjaus- ja satulakulman osalta, akseliväli sentin lyhyempi M-koossa.
Geometria-taulukoista ei kyllä ihan suoraan tule ilmi onko keskiö korkeammalla kuin tavan graveleissa.

Inflite vs Grail

Sentti eroa keskiön korkeudessa sekä sama akselivälissä. Mutta ei mikään valtava ero ainakaan omasta mielestäni. Itse toisaalta tykkään, että pyörä tuntuu näppärältä, eikä mene kuin juna raiteilla.

6 ja 8 mallissa on paljon vastinetta rahalle molemmissa, mutta hintaa jälkimmäisessä melkein tuplat. Riippunee itsestä, miten paljon sähkövaihteita arvottaa. Itse pihinä ostaisin varmaan kutosmallin.

Hiilikuitukiekot voi päivittää myöhemminkin, jos mieli tekee (n. 1000€). Kakkoskiekot kannattaa omasta mielestä hankkia joka tapauksessa, jotta olisi hyvät renkaat sileämmille lenkeille sekä rouheampiin ajoihin.

E: näköjään myös ohjaustangossa on eroa noiden mallien välillä - kasissa integroitu ja kutosessa ei.

paaton
25.10.2021, 10.10
Niin ja inflitessä on suht rajallinen rengastila gravelliin.

sape87
25.10.2021, 10.26
Sentti eroa keskiön korkeudessa sekä sama akselivälissä. Mutta ei mikään valtava ero ainakaan omasta mielestäni. Itse toisaalta tykkään, että pyörä tuntuu näppärältä, eikä mene kuin juna raiteilla.

6 ja 8 mallissa on paljon vastinetta rahalle molemmissa, mutta hintaa jälkimmäisessä melkein tuplat. Riippunee itsestä, miten paljon sähkövaihteita arvottaa. Itse pihinä ostaisin varmaan kutosmallin.

Hiilikuitukiekot voi päivittää myöhemminkin, jos mieli tekee (n. 1000€). Kakkoskiekot kannattaa omasta mielestä hankkia joka tapauksessa, jotta olisi hyvät renkaat sileämmille lenkeille sekä rouheampiin ajoihin.

E: näköjään myös ohjaustangossa on eroa noiden mallien välillä - kasissa integroitu ja kutosessa ei.

Näyttää siltä että kutonen lähtee ostoskoriin kunhan tulee oranssina. Ja nuo toiset kiekot ostella kans. En epäile yhtään etteikö miun käyttöön olis oikein sopiva pyörä. Iso kiitos taas auttaneille vinkeistä ja ohjeista.

imartika
25.10.2021, 11.29
Rengastila on hyvä pointti, Canyon ilmoittaa itse että 35 mm olisi raja Inflitessä mutta olen joitain arvosteluja lukenut että 40-42 milliä sopisi myös.
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a35479743/canyon-inflite-cf-sl-review/

Itselläkin tilanne että maasturi sekä maantiepyörä on mutta rospuuttokeleille voisi olla välimalli. Ja miksi ei myös kesällä poikkeaisi hieman hiekalle kun niitä on tässä vieressä tarjolla hyvin.

ViP
25.10.2021, 11.46
Rengastila on hyvä pointti, Canyon ilmoittaa itse että 35 mm olisi raja Inflitessä mutta olen joitain arvosteluja lukenut että 40-42 milliä sopisi myös.
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a35479743/canyon-inflite-cf-sl-review/

Itselläkin tilanne että maasturi sekä maantiepyörä on mutta rospuuttokeleille voisi olla välimalli. Ja miksi ei myös kesällä poikkeaisi hieman hiekalle kun niitä on tässä vieressä tarjolla hyvin.

40mm leveät Continentalin ja Schwalben kumit ainakin mahtuvat, mutta ylimääräistä tilaa ei jää käytännössä yhtään.

paaton
25.10.2021, 11.51
Itse pidän suht pakollisena, että 43mm leveä rengas mahtuu paikalleen. Ja jos talvirenkaita löytyisi 45mm koossa, niin laittaisin tuollaiset heti.

Eli mielestäni ei ole kyllä järkeä tinkiä rengastilasta, jos on valitsemassa uutta pyörää.

Qilty
25.10.2021, 12.58
Itse pidän suht pakollisena, että 43mm leveä rengas mahtuu paikalleen. Ja jos talvirenkaita löytyisi 45mm koossa, niin laittaisin tuollaiset heti.

Eli mielestäni ei ole kyllä järkeä tinkiä rengastilasta, jos on valitsemassa uutta pyörää.Aamen.
Varsinkin jos maantiepyörä ja maasturi on tallissa, niin graveliin olis hyvä mennä 700x45 ja/tai 650x2,1". Varsinkin jos nimenomaa rospuuttokelille pyörä tulee.

sanppa1
26.10.2021, 00.27
Canyon Grizl 6 mallissa on Shimanon GRX RX400 2x10 voimansiirto, 46/30 eturattaat ja 11-34 takapakka. Kammet on RX600. Miten tässä tapauksessa menee, jos haluaisi vaihtaa 2x-->1x voimansiirtoon?

nure
26.10.2021, 08.20
^Siis käyttääkö joku valmistaja vielä kymppiä???

duris
26.10.2021, 08.25
^Siis käyttääkö joku valmistaja vielä kymppiä???
Shimanon Tiagra/RX400 on 10-speed. 105/RX600 11s

Alkuperäiseen kysymykseen, niin helpoiten saa muutettua 1x kun ottaa etuvaihtajan pois ja eteen laittaa sopivan kokoisen NarrowWide-rattaan

velib
26.10.2021, 08.58
Toisessa gravelissa/työmatka/retkipyörässä on 1x10, SRAM X9-vaihtajalla ja Apex-kahvalla. Missään muussa pyörässäni ei ole ollut noin varmasti toimivaa vaihteistoa. En nyt ehkä sitä enää lenkkipyörään laittaisi (kun siinä on 11-v), mutta en kyllä tuostakaan vaihda pois ennen kuin hajoaa. En muista että olisin vuosikausiin koskenut vaihtajan säätöihin. Tuohon verrattuna 12-vaihteiset ovat kyllä kamalia säätöjen kanssa... Mutta joo, ei ole enää ihan nykypäivää, laajin pakka joka tuolla taitaa varmasti toimia on 11-36.

Qilty
26.10.2021, 09.10
Toisessa gravelissa/työmatka/retkipyörässä on 1x10, SRAM X9-vaihtajalla ja Apex-kahvalla. Missään muussa pyörässäni ei ole ollut noin varmasti toimivaa vaihteistoa. En nyt ehkä sitä enää lenkkipyörään laittaisi (kun siinä on 11-v), mutta en kyllä tuostakaan vaihda pois ennen kuin hajoaa. En muista että olisin vuosikausiin koskenut vaihtajan säätöihin. Tuohon verrattuna 12-vaihteiset ovat kyllä kamalia säätöjen kanssa... Mutta joo, ei ole enää ihan nykypäivää, laajin pakka joka tuolla taitaa varmasti toimia on 11-36.Ihan hyvin pelaa 11-42 kasetti tolla vaihtajalla. Mulla on läskissä

velib
26.10.2021, 09.15
Ihan hyvin pelaa 11-42 kasetti tolla vaihtajalla. Mulla on läskissä

Kiitos tiedosta. En ole tullut koskaan kokeilleeksi tai yrittänyt edes selvittää tarkemmin. Kun aikoinaan vaihdoin tuon 2x10 -> 1x10, ei noita laajempia pakkoja ollut saatavilla isommilta valmistajilta, ja kokemukset SunRacen 11-40 pakasta olivat vähän niin ja näin niin en tullut asiaa miettineeksi sen enempää. Nyt käytössä on 38x11-36, joka riittää hyvin työmatkalle, retkeilyyn ja kärrynvetoon, mutta 11-42 pakalla voisi vaihtaa takaisin 42T eturattaan. Lenkkeilyssä sekin riitti tuolla pakalla, mutta kärryä sillä ei näissä mäissä enää vedettäisi.

nure
26.10.2021, 11.46
Ei siis kyse että eikö toimisi, ihmetteln vaan kun alkaa olla 11v minimi...

Padex
26.10.2021, 17.45
Taitaa halvimmissa graveleissa olla 2x8 -clarisvaihteistus tänkin vuoden malleissa. Sorat on tippuneet välistä ja Tiagrat tai grx400:t tulee sitten seuraavassa hintaluokassa. Voi kai 2x9 Soriakin löytyä jostain mallistosta, Kona Rove St 2022 esimerkkinä.
46-34 eturattaat on noissa alle kympin satseissa. Grx400 lienee tosi yleinen ja eikös se 10-vaihteinen ole?

Ai niin unohdin vielä Microshiftin sarjat..

Tääkin on arvosteltu vastikkään:

https://cyclingtips.com/2021/08/microshift-advent-x-gravel-bike-10-speed-groupset-review/

F. Kotlerburg
31.10.2021, 18.53
En tiedä. En alkanut työpaikan pihalla tuota sontakasaa purkamaan. Vaihtaja ei liiku alaspäin.

Noilla on nelisen tonnia ajettu, ketjut ja vaijeri vaihdettu juuri. Ketjut oli kuluneet, mutta vaijerin vaihdoin kun vaihtaja alkoi jumitella. Toimi 50km ja taas paskana.

Taidan heittää tuon romun varaston seinälle ja ajella maasturilla. Siinä on Shimanon tekniikka joka toimii.Vaihdoin vielä kerran vaijerin ja kuoret, putsasin kahvan paineilmalla ja öljytty vaijeri sisään. Nyt pääsi 300km ja taas on vaijeri kahvassa jumissa. Ilmeisesti kahva on 4000km aikana kulunut paskaksi. Force 1 laatua. SRAMit on ilmeisesti todellisen pyöränkorjauksen harrastajan vaihteet ja ajomiehille on sitten Shimanot.

jalkkis
31.10.2021, 19.10
^ Jaa, kait noi uudet ovat niin hifiä, eli ovat sitten mitä sattuu. Mun 2x10 Rivalit käy ja kukkuu varsinkin nyt kun oikaisin korvakkeen. Toki vasta joku 20tkm ajettu. Toinen kahva takuuvaihdettu vuoden ikäisenä.

paaton
31.10.2021, 19.36
Ehkä kannattaa käyttää pyörää fillarikorjaamolla.

F. Kotlerburg
31.10.2021, 19.40
No ne vaihtaa vaijerin ja sanoo että kaikki toimii. Sitten on taas hetken päästä sama tilanne.

TuplaO
31.10.2021, 20.21
Nyt kun tuli puheeksi, niin mulla kanssa itse asiassa Force 1 vaihtaa heikosti alaspäin pakan puolivälin jälkeen… Juuri olin ajatellut alkaa hommaa ratkoa. Kilsoja kyllä tuntuvasti yli 4000.
Yhden Rivalin 10s kahvan olen aikoinaan ajanut ns. valmiiksi kyllä. Muistaakseni oli se ”indeksiosanen” kulunut sileäksi tai jotenkin prakannut.

F. Kotlerburg
31.10.2021, 20.23
Juu pakan alaosassa on se ongelma. ”Yläpää” toimii.

paaton
31.10.2021, 20.35
Juu pakan alaosassa on se ongelma. ”Yläpää” toimii.

Alaspäin vaihtaessahan se takavaihtajan jousi hoitaa vedon. Olen tosiaan törmännyt muutamaankin sramiin, joka ei jaksa siirtää ketjua, kun kaikki on kurassa ja huonossa voitelussa.
Tuon kyllä huomaa jos voimansiirron pesu ja ketjujen rasvaus korjaa tilanteen.

Korvakkeen kierous kanssa aiheuttaa ongelmia pakan puolivälissä.

Mutta taisit jo aiemmin kirjoittaa että vaijeri jää selkeästi jumiin kahvaan. Ei kai tuossa sitten voi olla muuta vikaa kuin rikkonainen kahva. Onhan noilla takuu.

F. Kotlerburg
31.10.2021, 20.44
Emmä usko, että tuosta kiinni kun voimansiirto on kohtalaisen puhdas ja ei se vaihtaja liiku ilman ketjuakaan, kun testailee.

paaton
31.10.2021, 20.47
No eipä sitten. Kahva vaihtoon vaan. Hyvä syy vaihtaa shimanoon samalla. Noita saa just nyt halvalla.

TuplaO
31.10.2021, 21.03
Meikäläiselläkin kaiken muun pitäisi olla ehjää, puhdasta ja voideltua. Korvakekin juuri vaihdettu. Ebaystä alkuvuodesta ostin vasemman kahvan pelkästään, mutta oikeanpuoliset nyt nopealla vilkaisulla kiven alla tai maksaa turhan jarrukengän kanssa munamaitoa.

F. Kotlerburg
02.11.2021, 10.55
https://www.canyon.com/en-fi/gravel-bikes/bike-packing/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-7-etap/3106.html?dwvar_3106_pv_rahmenfarbe=RD%2FRD

Söpön väristä Grizliä sähköillä olisi heti toimitukseen.

Muutenkin on uusia malleja tarjolla. Vähän on heikot nuo uudet värit koko mallistossa. No toi oranssi on ehkä kiva.

https://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dw0755a39b/images/full/full_2022_/2022/full_2022_grizl-cf-sl-7_3244_C01_P5.jpg?sw=1060&sh=1060&sm=fit&sfrm=png&bgcolor=F4F4F4

nure
02.11.2021, 12.05
^Tuo pinkki vaatii kyllä asennetta...

anttimut
02.11.2021, 12.09
Tuli pari viikkoa sitten laitettua tilaukseen Rtechilta Cube Nuroad C:62 SLT graveli. Eli kyseessä linkin pyörä. Toimitusta lupasivat helmikuulle. Tiedä sitten onko hintansa väärti.

https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-slt-flatprizmblacknblack/

nure
02.11.2021, 12.32
^Ei paha, Newmanin kiekot ja kaikki...

sape87
02.11.2021, 13.38

Nyt oli tullu oranssia Infliteä L-kokona saataville https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/cyclocross-bikes/inflite/cf-sl/inflite-cf-sl-6/3020.html?dwvar_3020_pv_rahmenfarbe=OG%2FBU
Tämä meni tilaukseen. Katellaan kesemmällä sitten ostetaanko uudet paremmat kiekot lisäks. Eiköhän tällä asvaltti-, hiekka- ja metsätiet mene. Poluille tosiaan on jo fatbike ja sähkötäpäri, ni ei kaikkien tallissa olevien pyörien tartte sinne kyetä.

Aakoo
02.11.2021, 13.55
https://www.canyon.com/en-fi/gravel-bikes/bike-packing/grizl/cf-sl/grizl-cf-sl-7-etap/3106.html?dwvar_3106_pv_rahmenfarbe=RD%2FRD

Söpön väristä Grizliä sähköillä olisi heti toimitukseen.

Muutenkin on uusia malleja tarjolla. Vähän on heikot nuo uudet värit koko mallistossa. No toi oranssi on ehkä kiva.

Värit on olleet pidempään Canyonilla aika kuppaiset, tuollaista pohjavärin harmaata tms. Muutoin jos olisi nyt gravelia etsimässä, niin aika varmasti kuituinen Grizl lähtisi tilaukseen. Pari vuotta sitten oli muissa malleissa ihan ok sellainen sininen väri valkoisilla teksteillä, sekin sävy tosin muuttui huonompaan suuntaan. Ei tuo oranssikaan nyt paha olisi.

JKO17
02.11.2021, 19.23
Orbealta tulossa myös uusi gravel. "Nopea asfaltilla ja kevyeen retkeilyyn". Ei näyttänyt olevan kaapeleita näkösällä.
Edelleen tässä sivusilmällä katsonut 2-1 ratkaisua gravelpohjalta, mutta ainakin näiden uudempien julkaisujen hinnat di2:lla aikas korkeita.
Piristäviä poikkeuksia tässä mielessä on edellä mainitut Cube ja Canyon.

AntM
02.11.2021, 20.08
Tuli pari viikkoa sitten laitettua tilaukseen Rtechilta Cube Nuroad C:62 SLT graveli. Eli kyseessä linkin pyörä. Toimitusta lupasivat helmikuulle. Tiedä sitten onko hintansa väärti.

https://www.cube.eu/en/2022/bikes/road/gravel/nuroad/cube-nuroad-c62-slt-flatprizmblacknblack/

Toi on upea kyllä! Olin itsekin tuon edellistä mullet-versiota tilaamassa kesällä mutta jänistin loppujen lopuksi ja laitoin perus alumiinigrävelin :) Uusi xplr-versio on kyllä vielä fiksumpi!

mehukatti
02.11.2021, 21.34
Kandee laittaa sähkövaihteet niin kaikki ongelmat poistuu. Ite ajanu kohta pari vuotta GRX Di2:lla ja vaihtaa edelleen täydellisesti, vaikka ennoo kertaakaan koskenu voimansiirtoon tänä aikana.

sanppa1
02.11.2021, 23.34
Canyon Grizlin geometriaa sekä sopivaa runkokokoa mietin, tuossa olikin pari sivua aiemmin tästä puhetta. Pituutta 185cm ja inseam 90-91cm. Canyonin sivut tarjoaa L kokoa, mutta pituuden puolesta en kaukana M koosta ole. En halua liian pitkää ajoasentoa ja tästä johtuen olen pohtinut koon M ja L välillä. M koossa satula kyllä tulisi todella ylös suhteessa tankoon. Ehkä L on oikea ja lyhemmän stemmin vaihtaa tarvittaessa. Tuntuu vain nuo stemmit 1 1/4 putkeen olevan aika tiukassa.

TERU
03.11.2021, 09.37
Kun selän pituus viittaa M kokoon ja haaramitta L kokoon, varmempi on pienempi, keulan korkeuden kanssa helpompaa pelata, jättää rinkuloita stemmin alle, vaikka vähän ruma oliskin.
Tämä vain huitaisi, vähän sammaa pitkäkoipisuutta potevalta.

stenu
03.11.2021, 12.01
^ Tai sitten suosiolla katselee jotain toista pyörää, jossa stack/reach-suhde on vähän isompi. Grizl taitaa olla pisimmästä päästä graveleita tällä hetkellä.

nure
03.11.2021, 12.07
^Just, ei kannata takertua mihinkään tiettyyn jos ei selkeästi ole sopiva. Maailma täynnä vaihtoehtoja!

JKO17
03.11.2021, 14.59
Canyon Grizlin geometriaa sekä sopivaa runkokokoa mietin, tuossa olikin pari sivua aiemmin tästä puhetta. Pituutta 185cm ja inseam 90-91cm. Canyonin sivut tarjoaa L kokoa, mutta pituuden puolesta en kaukana M koosta ole. En halua liian pitkää ajoasentoa ja tästä johtuen olen pohtinut koon M ja L välillä. M koossa satula kyllä tulisi todella ylös suhteessa tankoon. Ehkä L on oikea ja lyhemmän stemmin vaihtaa tarvittaessa. Tuntuu vain nuo stemmit 1 1/4 putkeen olevan aika tiukassa.

M koossa satulasta- tankoon droppi olisi kaikilla spacereilla tasolla 10 cm, oletus satulan korkeus n. 80. Olisiko se tuossa pari sivua aiemmin olevassa minun ex- gravelissa ollut n. 6 cm,

TERU
03.11.2021, 15.50
Pitkäkoipinen joutuu kompensoimaan ajomitoitusta suosituksista hieman reippaammin, oma ajoasento lievästä pitkäkoipisuudesta johtuen satula selvästi alle suosituksen korkeudessaan ja kaempana mitä suositus.

Sitten yläkroppa ja käsien pituus, selän taipuisuus kuin myös makujutut, jotka haettavat lopullista asentoa, pitkään noita saa hakea vaikka runko putkiosineen olisi täysin oikea mitoiltaan. Loppuneekohan säädöt ihan kokonaan koskaan.

elämäntapapyöräilijä
03.11.2021, 18.42
Loppuneekohan säädöt ihan kokonaan koskaan.

Aiheuttaa resonoivia viboja täällä
T. 182/91 pian mahdollisesti custom-allroad-runkoa (oliskohan tää vihdoin se-oikea) tilaileva

oma ajoasento lievästä pitkäkoipisuudesta johtuen satula selvästi alle suosituksen korkeudessaan ja kaempana mitä suositus.

Menee nyt vähän OT:n puolelle mutta olisitko pystynyt avaamaan tätä vähän (onko syy ihan henk. koht. preferensseistä tai jostain kremppahistoriasta tms.)? Kysyn kun en tiedä.

F. Kotlerburg
03.11.2021, 19.29
Vaihdoin vielä kerran vaijerin ja kuoret, putsasin kahvan paineilmalla ja öljytty vaijeri sisään. Nyt pääsi 300km ja taas on vaijeri kahvassa jumissa. Ilmeisesti kahva on 4000km aikana kulunut paskaksi. Force 1 laatua. SRAMit on ilmeisesti todellisen pyöränkorjauksen harrastajan vaihteet ja ajomiehille on sitten Shimanot.
Otti maanantai-iltana aidosti naamaan. Mietin sitten siinä, että ei helvetti tuo voi olla noin huono ja tutkin kahvan. Ei siinä ole mitään näkyvää vikaa. Seuraavaksi otin porakoneen käteen ja avarsin vähän rungon läpivientien stoppareita. Seuraavaksi paikallaan olevaa vaijeria hyväksikäyttäen ujutin kuoren koko matkalle vaihtajasta kahvaan. Näin tuo äärimmäisen pöljä vaijeriveto, jossa vaijeri menee keskiön alla ohjurilla joka kerää paskaa, korvautui vedolla, jossa kuori on koko matkalla. Eilen 50km työmatkaa ja ei tuo ole toiminut koko kesänä noin hyvin.

Nyt kun muistelee niin kesälläkin vaihteet pätki välillä kun lenkillä oli vähän heikommat olosuhteet eli sadetta. Syyllinen oli siis tuo ohjuri tuolla keskiön alla jonka läpi vaijeri meni eli kävi siinä kohtaa rungosta ulkona ja näin syksyn kurakaudella ongelma eskaloitui. Nyt rungon sisäinenkin osuus on koko matkalta kuoren sisällä.

Mietin moisen modauksen tekoa alunperinkin, kun vaijeri alkoi jumitella. Olisi pitänyt. Ilmeisesti tuo muovinen ohjuri on kulunut tai jotain että putsaus ei riittänyt.

paaton
03.11.2021, 20.01
Mun mielestä sanoit, että olit kokeillut pelkällä vaijerilla ja todennut kahvan jumivan. Oletin tietystikkin, että koetit suoraan kahvan päästä.

Ja joo. Koko matkalle kuorta vaan, näin vaijerin vaihtokin on jatkossa 5min juttu.

Etuvaihtaja muuten jäykistyy reippaasti, jos tuota ohjuria ei öljyä säännöllisesti.
Shimanossa en ole koskaan saanut takavaihtajaa temppuilemaan ohjurin vuoksi. Ilmeisesti vaihtajan jousi on jäykempi, tai vetosuhde erillainen.

F. Kotlerburg
03.11.2021, 20.16
Kokeilin tosiaan pelkästään ilman ketjuja normivedolla. Voi se olla, että jumi oli jossain läpiviennissä tai rungon sisällä. Etuvaihtajaahan minulla ei tuossa ole.

TERU
03.11.2021, 21.50
Aiheuttaa resonoivia viboja täällä
T. 182/91 pian mahdollisesti custom-allroad-runkoa (oliskohan tää vihdoin se-oikea) tilaileva

Menee nyt vähän OT:n puolelle mutta olisitko pystynyt avaamaan tätä vähän (onko syy ihan henk. koht. preferensseistä tai jostain kremppahistoriasta tms.)? Kysyn kun en tiedä.

Ei tähän kummempaa selitystä kuin pitkästi on tullut hierotuksi niin sora- kuin asfalttiteitä laajoilla tasangoilla, joilla on ollut rauhallista aikaa mietiskellä ajosäätöjä mieleisekseen. Tietenkin tässä henkilökohtaista mieltymystä, mutta kovasti luulen olevan jotain yleisempää, koska samaa näen noissa ammattilaisten säädöissä, joita tullut telkkarin kautta katseltua jo pitkään. Nuoret kuskit usein ovat myös melkoisen pitkäjalkaisia. Tanko nyt heillä kaikilla hyvin paljon alempana kuin omissani.

Satulan korkeus ja etäisyys on hakeutunut käytännön kautta sentin parin päähän suosituksista, ei mistään eksoottisista säädöistä kyse...eikä pienintäkään kilpailun tapaista ajoa.

Menestystä itselle sopivan ajoasennon etsinnässä, on nautinto ajaa kun mikään ei ahista!

stenu
04.11.2021, 19.55
Onko täällä komposiittiasiantuntijoita? Onnistuiskohan myös runkojen tekeminen tommosesta thermoplastisesta ”Fusion Fiber” -hiilikuidusta (https://csscomposites.com/fusionfiber/)? Jos noi jousto- ja tärinänvaimennuslupaukset pitää paikkansa, toi voisi olla aika ylivertainen runkomateriaali kaikkiin sellaisiin käyttötarkoituksiin, missä tärinänvaimennuksella on merkitystä.

Mm. Chris King alkaa siis tehdä gg- ja mtb- (https://bikerumor.com/2021/11/04/chris-king-grd23-gravel-mtn30-mtb-wheels-debut-w-usa-made-carbon-rims/)kiekkoja (https://bikerumor.com/2021/11/04/chris-king-grd23-gravel-mtn30-mtb-wheels-debut-w-usa-made-carbon-rims/) noitten vanteista.

hece
04.11.2021, 20.09
Kuulostaa samalta miten Guerilla Gravity tekee runkonsa: https://ridegg.com/blogs/dispatch/revved-carbon

Tuolla sivulla tarjoillaan nihkeästi faktoja, mutta samankaltaiselta thermoplastiselta hiilikuidulta kuulostaa.

paaton
04.11.2021, 20.17
Uusi Giant Revolt.

https://www.bikeradar.com/news/2022-giant-revolt/

Matalampi, kevyempi, lyhempi ja 52mm rengastila. Kuulostaa aika uskomattomalta, mutta niin ne on kaikki tuohon vaan ympätty.
80mm bb-droppi? Tuo on suunniteltu kyllä ajettavaksi +40mm renkailla.

Edit: Runkosetti 1600£ tuo kuulosta näinä aikoina suorastaan halvalta.

stenu
04.11.2021, 20.29
^ 53 mm clearance edellyttää takapään ”flip chipin” kääntämistä, jolloin ei olekaan enää niin lyhyt. Ei oo mulla flipeistä kokemista, mutta kuulostaa potentiaaliselta natisijalta parin kauden muta-ajojen jälkeen. Mutta jos vaihtaa pyörää tarpeeksi usein, niin ei siitä tietty tartte itte kärsiä.. :D

Jotain hämärää tossa jutussa ja sen geometriatiedoissa on. Ei mahdu mun maalaisjärkeen, miten takahaarukan flipin kääntäminen muuttaa trail-mittaa kolme milliä ja varsinkin kun kulmat näyttäisi pysyvän muuttumattomina

Edit: hece, joo kuulostaa tosiaan samalta. Kukahan alkaisi väsäämään gg-runkoja?

Qilty
04.11.2021, 20.38
^Hieno. Eipä tuo 80mm bb drop ole mikään ihme. Mulla on 79mm eikä ole ollut ongelmia edes 650x47 kumeilla[emoji1745]

huotah
04.11.2021, 20.48
^ 53 mm clearance edellyttää takapään ”flip chipin” kääntämistä, jolloin ei olekaan enää niin lyhyt. Ei oo mulla flipeistä kokemista, mutta kuulostaa potentiaaliselta natisijalta parin kauden muta-ajojen jälkeen. Mutta jos vaihtaa pyörää tarpeeksi usein, niin ei siitä tietty tartte itte kärsiä.. :D

Jotain hämärää tossa jutussa ja sen geometriatiedoissa on. Ei mahdu mun maalaisjärkeen, miten takahaarukan flipin kääntäminen muuttaa trail-mittaa kolme milliä ja varsinkin kun kulmat näyttäisi pysyvän muuttumattomina

Siinä mahd huomioitu eri rengaskoot lyhyellä vs pitkällä akselivälillä (42/53mm)? BB dropissa on eroa millin verran eri akseliväleillä, trailissa 3mm.

Mielenkiintoista että tuota ei ole suunniteltu 650b kiekoille. Huhut 700c:n kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja.

paaton
04.11.2021, 21.03
Siinä mahd huomioitu eri rengaskoot lyhyellä vs pitkällä akselivälillä (42/53mm)? BB dropissa on eroa millin verran eri akseliväleillä, trailissa 3mm.

Mielenkiintoista että tuota ei ole suunniteltu 650b kiekoille. Huhut 700c:n kuolemasta ovat vahvasti liioiteltuja.

650 häviää ajan kanssa kyllä.

Mutta voisiko tuon giantin kanssa olla kuitenkin niin, että lyhemmällä perällä alle mahtuisi 650b/47mm rengas? Tuohan se oikeastaan ainoa syy on käyttää 650b kokoa, eli saa leveämpää rengasta, mutta taka-akseli pysyy lyhyenä. Tosin moni ei hiffaa sitä, että myös renkaan halkaisija vaikuttaa kantavuuteen.

Qilty
04.11.2021, 22.19
650 häviää ajan kanssa kyllä.

Mutta voisiko tuon giantin kanssa olla kuitenkin niin, että lyhemmällä perällä alle mahtuisi 650b/47mm rengas? Tuohan se oikeastaan ainoa syy on käyttää 650b kokoa, eli saa leveämpää rengasta, mutta taka-akseli pysyy lyhyenä. Tosin moni ei hiffaa sitä, että myös renkaan halkaisija vaikuttaa kantavuuteen.Jos nyt kantavuudella meinaat renkaan kykyä pysyä "pinnalla", niin ei se kuitenkaan leveyttä korvaa. Tai sit jäihin pudonneita opetettais olemaan tikkuina kun pääsevät pois vedestä...

Ja edit. Renkaan leveys ei myöskään vaikuta sit yhtään taka-akselin pituuteen[emoji6]

stenu
05.11.2021, 06.53

Joo luultavasti, mutta millin muutos renkaan säteessä (=bb dropissa) ei muuta trailia kolmea milliä. Ennemmin vaikka niin päin, että kolmen millin muutos bb-dropissa ja millin muutos trailissa sen seurauksena.

Jos nyt kantavuudella meinaat renkaan kykyä pysyä "pinnalla", niin ei se kuitenkaan leveyttä korvaa. Tai sit jäihin pudonneita opetettais olemaan tikkuina kun pääsevät pois vedestä...

En ihan ymmärrä tota analogiaa ”tikkuina olemisen” osalta. Jäällä pysyy yhtä hyvin makaapa siellä pitkittäin tai poikittain. Renkaankin kosketuspinta-alaa voi kasvattaa sekä pituus- että leveyssuunnassa.

https://static.evo.com/content/kbis/bike-guide/wheel%20contact%20patch_final.png

JackOja
05.11.2021, 07.23
Voi renkaiksi laittaa isot sekä leveät. Ei välttämättä tarvitse valita jompaa kumpaa ominaisuutta.

stenu
05.11.2021, 08.07
^ kröhömmm…

Renkaankin kosketuspinta-alaa voi kasvattaa sekä pituus- että leveyssuunnassa.

Mutta ei ilman chainstay-mitan venyttämistä, mikä oli Paatonin pointti.

paaton
05.11.2021, 09.29
Tuolla giantilla varmaan voi testata eri kiekkosettien vaikutusta kivasti. 650b-47 ja 700c-43 lyhyellä perällä. Sitten jos ei tuo riitä niin 700c+50mm jatkettuna.

Moneen nykyiseenhän jo menee 700-50, mutta silloin perä on aina pitkä.

stenu
05.11.2021, 09.46
^ jep ja jos siihen mahtuu 700 x 50 pitkänä, niin luulisi lyhyenä mahtuvan joku kapeampi 650b-kokoinen mtb-rengaskin, 2,0” tai vähän ylikin.

Qilty
05.11.2021, 09.47
Itehän ajan 650b kiekoilla toe overlapin takia. Mutta en ole huomannut 650b renkaissa mitään miinuksia, plussia kylläkin.

En jaksa googlata, mutta melkein vetoa voin lyödä siitä että 27.5x47mm kantaa paremmin kun 28x43mm. Ainakin omalla housudynolla mitattuna 650x47 Horizon menee pehmeessä ja/tai karheassa paremmin kun sitä edeltänyt Gk Ss 700x43 mikä oli 45mm leveä todellisuudessa. Saati sitten nuo rospuuttokelin 27.5x2.1" thunder burtit jotka on nyt alla.

Teemu H
05.11.2021, 09.57
Mutta en ole huomannut 650b renkaissa mitään miinuksia, plussia kylläkin.

Sama! Minulla on 650B maantierengas vielä kokeilematta, mutta ensi kesänä menee kyllä Rene Herse testiin.

velib
05.11.2021, 10.07
Kai tuossa 650b:ssä idea onkin että pystyy pitämään maantiemaisen geometrian paksummilla renkailla. Jollain 700x50 renkailla alkaa geometria mennä väkisinkin enemmän maastopyörämäiseksi tai vähintään junamaiseksi. Onko sillä sitten väliä, riippuu polkijasta. Omissa graveleissa (Space Chicken ja gen1 Kona Rove) on hyvin erilainen geometria, jonka kyllä huomaa, mutta ei sitä enää ajattele puolen tunnin ajon jälkeen.

Nyt Juniper ridget (Rene Hersen 650x47 nappularenkaat) alla Space Chickenin geometria tuntuu aika kiikkerältä kun renkaiden puolesta pärjää jo missä vaan, mutta geometrialta tuo on hyvin kaukana maastopyörästä. Sen verran hyvältä nuo renkaat tuntuu että saattaa toisille kiekoille vaihtua RH:n sliksi nykyisten GP5000:n sijaan. 35 tai 38 mm olisi varmasti mukavampi kuin tuo 32 mm GP.

paaton
05.11.2021, 10.47
Kai tuossa 650b:ssä idea onkin että pystyy pitämään maantiemaisen geometrian paksummilla renkailla. Jollain 700x50 renkailla alkaa geometria mennä väkisinkin enemmän maastopyörämäiseksi tai vähintään junamaiseksi. Onko sillä sitten väliä, riippuu polkijasta. Omissa graveleissa (Space Chicken ja gen1 Kona Rove) on hyvin erilainen geometria, jonka kyllä huomaa, mutta ei sitä enää ajattele puolen tunnin ajon jälkeen.

Nyt Juniper ridget (Rene Hersen 650x47 nappularenkaat) alla Space Chickenin geometria tuntuu aika kiikkerältä kun renkaiden puolesta pärjää jo missä vaan, mutta geometrialta tuo on hyvin kaukana maastopyörästä. Sen verran hyvältä nuo renkaat tuntuu että saattaa toisille kiekoille vaihtua RH:n sliksi nykyisten GP5000:n sijaan. 35 tai 38 mm olisi varmasti mukavampi kuin tuo 32 mm GP.

Niin tuon vuoksi giantissa on varmastikkin otettu keskiöitä vielä naksun alemmaksi. Isoilla renkaillakin painopiste jää matalalle.

tronK
05.11.2021, 12.23
Onko täällä komposiittiasiantuntijoita? Onnistuiskohan myös runkojen tekeminen tommosesta thermoplastisesta ”Fusion Fiber” -hiilikuidusta (https://csscomposites.com/fusionfiber/)? Jos noi jousto- ja tärinänvaimennuslupaukset pitää paikkansa, toi voisi olla aika ylivertainen runkomateriaali kaikkiin sellaisiin käyttötarkoituksiin, missä tärinänvaimennuksella on merkitystä.

Mm. Chris King alkaa siis tehdä gg- ja mtb- (https://bikerumor.com/2021/11/04/chris-king-grd23-gravel-mtn30-mtb-wheels-debut-w-usa-made-carbon-rims/)kiekkoja (https://bikerumor.com/2021/11/04/chris-king-grd23-gravel-mtn30-mtb-wheels-debut-w-usa-made-carbon-rims/) noitten vanteista.

Ihan mielenkiintoinen prosessi, mutta toi "100% kierrätettävyys" on vähän pöljä väite, jos kerran kierrätyksen kautta ei kuitenkaan saada samaa kamaa ollenkaan ulos. Hienoa tietty, jos valmistusprosessissa on saatu päästöjä merkittävästi vähennettyä.

JKO17
05.11.2021, 16.47
https://i.postimg.cc/kGBR9C9f/myorbeaterra2.jpghttps://i.postimg.cc/Twk5Z18K/myorbeaterra.jpgOnko kokemuksia ja mielipiteitä Orbea Terrasta.
Tulisi maantielle ja kevyeen graveliin,
2 x 11 grx di2:llä noin 5 teur. Rengastila tuossa on 40 mm, olisi ajateltuun käyttöön riittävä, mutta ..
Perusasetus olisi maantie kiekkojen ja kaikkien varusteiden osalta. Tarkoitus olisi että tämä on se perus- ja ykköslenkkipyörä.
Orbealta tulossa kyllä uusikin pyörä gravelöintiin.
Tuossa pari ei niin mietittyä myorbean sivuilla tehtyä hahmotelmaa, jos lähtökohtana olisi harmaa-musta pyörä punaisilla tehosteilla

Mm. Asperon, Cruxin, Scottin hintaa en ainakaan ihan ensi istuimelta olisi maksamassa, ilman faktantarkistusta 7-8 teur

paaton
05.11.2021, 17.47
Uusi giant on suorastaan halpa. Jokohan cyclecenter tietäisi aikatauluja?

Sotanorsu666
05.11.2021, 17.52
^^ Hyvä pyörä millä nuo ajot varmasti hoituu kyllä. Itselläni oli tuollainen kuituinen ajossa hetken aikaa minkä vaihdoin sitten openin uppiin. Orbeassa ei ollut mitään vikaa, mutta suurempi rengastila 650b kiekoilla ja päivitys sähkövaihteisiin kevensi lompakkoani tuolloin. Kannattaa kuitenkin varautua aika pitkään toimitusaikaan. MyO pyörien osalta kannattaa varautua odottamaan jokunen kuukausi siihen päälle mitä jälleenmyyjä "lupaa".

miz
05.11.2021, 18.00
Mm. Asperon, Cruxin, Scottin hintaa en ainakaan ihan ensi istuimelta olisi maksamassa, ilman faktantarkistusta 7-8 teur

Addict gravel 10 oli ainakin hawaiin hinnastossa 5700. Toki siellä on se sikakallis tuned -mallikin.

Itselle se kympin hintakin on liikaa, kallistuisin gravel kakskymppiseen (3000 Eur) ja siihen toiset kiekot.

misopa
05.11.2021, 19.10
Tuolla giantilla varmaan voi testata eri kiekkosettien vaikutusta kivasti. 650b-47 ja 700c-43 lyhyellä perällä. Sitten jos ei tuo riitä niin 700c+50mm jatkettuna.

Moneen nykyiseenhän jo menee 700-50, mutta silloin perä on aina pitkä.

Wanhaankin Revolttiin näyttäisi menevän 700-50 kumit. 45mm leveillä näyttää tilaa jäävän vielä hulppeasti joka suuntaan edessä ja takana.

paaton
05.11.2021, 20.20
Wanhaankin Revolttiin näyttäisi menevän 700-50 kumit. 45mm leveillä näyttää tilaa jäävän vielä hulppeasti joka suuntaan edessä ja takana.

Jep, noissahan on perinteisesti aika isot marginaalit. Meinsikohän tuohon uuteen nyt jopa ISPit?

Niin ja tosiaan uudessa se perä on lyhyempi lyhennetyssä asennossa.

"The biggest change, however, is the way in which the bike’s handling has been sharpened up.

Giant has steepened the head angle by a degree to 71.5 degrees while also dropping the bottom bracket height to accommodate the trend towards larger tyres."

https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/gravel-bikes/2022-giant-revolt-advanced-pro-0-review/

JKO17
05.11.2021, 20.36
Cyclecenterissä on pari 2021 revolttia alennuksessa. Revolt Advanced Pro 3.999 kuulostaa ihan ok:lta vaikka uusi malli tulossa.

Minulla tämä taitaa kuitenkin mennä niin, että pidän nykyisen maantiepyörän ja ostan rinnalle sen gravelin jos tähän tulee pakottavaa tarvetta. Näinhän jo tässä viime kesänä jo teinkin :)

paaton
05.11.2021, 20.42
Cyclecenterissä on pari 2021 revolttia alennuksessa. Revolt Advanced Pro 3.999 kuulostaa ihan ok:lta vaikka uusi malli tulossa.

Minulla tämä taitaa kuitenkin mennä niin, että pidän nykyisen maantiepyörän ja ostan rinnalle sen gravelin jos tähän tulee pakottavaa tarvetta. Näinhän jo tässä viime kesänä jo teinkin :)

Ei gravelli koskaan roadia korvaa, vaikka tuolla ajatuksella aina välillä onkin kiva leikkiä.

misopa
05.11.2021, 22.57
Jep, noissahan on perinteisesti aika isot marginaalit. Meinsikohän tuohon uuteen nyt jopa ISPit?/[/url]

Saattaa mennäkin. 2,25” Aspenit ainakin mahtuu.

https://www.instagram.com/p/CV4ImAEMu7o/?utm_medium=copy_link

ViP
06.11.2021, 10.36
Saksalainen Vecnum julkaisi uuden joustostemmin greivelöintiin:

https://bikerumor.com/2021/11/05/vecnum-freeqence-stem-delivers-30mm-of-adjustable-4-bar-suspension-for-your-gravel-bar/

30mm joustoa, pituus 90mm, 105mm tai 120mm. Painoa kohtuulliset 300g 120mm pituudessa. Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, joskaan hinta ei varmaan tule olemaan edullisimmasta päästä

sanppa1
06.11.2021, 12.59
^ Tai sitten suosiolla katselee jotain toista pyörää, jossa stack/reach-suhde on vähän isompi. Grizl taitaa olla pisimmästä päästä graveleita tällä hetkellä.

Kiitoksia vastauksista. Ei taida tosiaan Grizlin geometria oikein osua pitkäjalkaiselle etenkin, kun tavoitteena olisi mielummin pystympi kuin pitkä ajoasento.

Konan graveleista katselin Libre AL mallia sekä teräsrunkoisia Rove ST / ST DL malleja. Millaisia kokemuksia porukalla näistä? Tuoko Roven teräsrunko tosiaan mukavuutta ajoon, vaikka painoa hieman enemmän?

JKO17
07.11.2021, 20.05
^^ Jossain lehdessä oli sellainen otsikko, että comfort is the new aero. Taisi kyllä liittyä vanteisiin, mutta noista jousituksista, 50 mm +- renkaista yms. johtuen voisi liittyä myös gravelöintiin. Kun rajoja haetaan niin taipumusta on mennä ehkä vähän yli, toki kaikille tuotteille varmasti on kysyntää. Sellainen tutina on, että "maantiegravelit ja perusgravelit" on sittenkin se juttu, joka kantaa vahvimmin.

Nyt on ilmeisesti tulossa myös puhtaasti graveliin suunnattua aerovannetta, speksit lienee tasolla ulkoleveys +40 mm ja laipan korkeus 50 mm.
Huntin Luisa Grappone on tällaista kertonut

Qilty
07.11.2021, 20.43
^^ Jossain lehdessä oli sellainen otsikko, että comfort is the new aero. Taisi kyllä liittyä vanteisiin, mutta noista jousituksista, 50 mm +- renkaista yms. johtuen voisi liittyä myös gravelöintiin. Kun rajoja haetaan niin taipumusta on mennä ehkä vähän yli, toki kaikille tuotteille varmasti on kysyntää. Sellainen tutina on, että "maantiegravelit ja perusgravelit" on sittenkin se juttu, joka kantaa vahvimmin.

Nyt on ilmeisesti tulossa myös puhtaasti graveliin suunnattua aerovannetta, speksit lienee tasolla ulkoleveys +40 mm ja laipan korkeus 50 mm.
Huntin Luisa Grappone on tällaista kertonutEikös Huntilla jo ole aero all-road kiekot. Ja taisi olla FLOlla myös, olisko flolla ollut jopa 650koossa

Edit. FLO G650 ja G700

https://flocycling.com/products/flo-g650-disc-brake

ViP
07.11.2021, 20.43

Huntin Luisa Grappone on tällaista kertonut

Joo, kuuntelin saman podcastin ko. kiekkoihin liittyen. Hunt 42 limitless taisi olla kyseessä. 25mm sisäleveys ja ovat optimoitu 35mm (tai olikohan jopa 38mm) renkaille ulkoleveytensä suhteen. Huntin tekemän vertailun mukaan eroa tuli Enven "normaaliin" aerokiekkoon nähden kokonaiset 0,05 wattia tai 6 sekuntia 300 kilometrin (200 mailin) matkalla @ 32km/h (317w). Aika minimaalinen hyöty siis, jos pyörästä löytyy jo normaalilevyiset aerokiekot. Mutta jos ne näyttää nopeilta, niin sehän on jo puoli voittoa :D

JKO17
07.11.2021, 21.08
Huntilla on nyt nuo 42:t. Ymmärsin että tarkoitus olisi heillä ja myös muilla mennä vielä leveämpään ja korkeampaan, ettei ensi kesänä tarvis unboundissa ajella alimittaisilla vanteilla. Tommonen 42 mm leveä ja 60 mm korkea gravelaerokiekko suunnittelupöydälle

plr
07.11.2021, 21.19
Tommonen 42 mm leveä ja 60 mm korkea gravelaerokiekko suunnittelupöydälle

Suorastaan ällistyttävää, että leveitä ja korkeaprofiilisia (sora-)aerovanteita on niin vähän myynnissä. Tuollainen noin 40 mm leveä ja 60-80 mm syvä näyttäisi hyvältä pyörässä ja ilmeisesti olisi myös nopea.

JKO17
07.11.2021, 21.25
Niinpä. Maastopyöriinkin noita on mietitty, mutta Grapponen mukaan hyödyt on niin vähäisiä kun tuolla metsässä epäaerosti ajellaan kädet leveänä ylikokoiset kypärät päässä.

Plaine
07.11.2021, 22.08
3T discus 45/40 ltd. Ulkoleveys 40mm ja sisäleveys 29. Korkeus 45mm.

misopa
07.11.2021, 22.25
Eikai noissa aerogravelkiekoissa muuta, mutta noin muhkeissa alkaa paino nousta jo melko suureksi. Onko pienoinen aerohyöty pian kompensoitu nousseella painolla? Ulkoleveys saisi kehällä olla jo melkein +45mm ja silloin käsittääkseni laipan korkeuden pitää kasvaa jo melko korkeaksi jotta aerohyötyä tulee.

paaton
07.11.2021, 22.41
Joo ja tuollaisella renkaan pinnalle nousevalla kuitulaipalla kelpaa vetää täysiä saunakiven päällä.

Kaverilla meni jo viikko sitten varvas rinnalla ajessa mustaksi. Onneksi ei osunut zippeihin.

nure
07.11.2021, 22.51
Eiköhän pitkälti kyse että markkinamiesten keksittävä koko ajan jotain uutta...

Qilty
08.11.2021, 09.23
Eikai noissa aerogravelkiekoissa muuta, mutta noin muhkeissa alkaa paino nousta jo melko suureksi. Onko pienoinen aerohyöty pian kompensoitu nousseella painolla? Ulkoleveys saisi kehällä olla jo melkein +45mm ja silloin käsittääkseni laipan korkeuden pitää kasvaa jo melko korkeaksi jotta aerohyötyä tulee.Noi FLO G650 painaa jo noin 1800g pari. 58mm syvyys ja sisäleveys 25mm. On kai se aika paljon, mutta kyllä mä ne mielummin ottaisin kun 1500g setin ilman aeroprofiilia

moukari
08.11.2021, 09.48
Joo, kuuntelin saman podcastin ko. kiekkoihin liittyen. Hunt 42 limitless taisi olla kyseessä. 25mm sisäleveys ja ovat optimoitu 35mm (tai olikohan jopa 38mm) renkaille ulkoleveytensä suhteen. Huntin tekemän vertailun mukaan eroa tuli Enven "normaaliin" aerokiekkoon nähden kokonaiset 0,05 wattia tai 6 sekuntia 300 kilometrin (200 mailin) matkalla @ 32km/h (317w). Aika minimaalinen hyöty siis, jos pyörästä löytyy jo normaalilevyiset aerokiekot. Mutta jos ne näyttää nopeilta, niin sehän on jo puoli voittoa :D

Kuuntelin näistä vanteista Cyclingtipsin Nerd Alert -podcastista. Varmaankin suurin hyöty tulee ajettavuudesta, kun rengas istuu vanteelle paremmin. Tuollainen 6 sekuntia 200 maililla ero on kyllä pieni, Huntilla täytyy olla vertailussa tosi pieni virhemarginaali jos on edes voitu havaita noin pientä eroa :D

Ohiampuja
08.11.2021, 10.03
Olen tässä nyt pari vuotta ollut ilman kippurasarvista, ja ajellut pelkästään maastopyörillä. Mutta joku noissa kilpureissa kuitenkin aina viehättää.

Ja vanhan miehen periaatesyistä olen kiinnostunut vannejarruista, kuten tästä halvimmasta Canyonista. Niin onkohan kellään kokemusta että kuinka isot renkaat tuonne oikeasti sopii, Canyon itse ilmoittaa että 28 mm. Ja tuleeko vastaan jarrulänget vai rungon ahtaus?

Eli maastopyörää en tarvitse, vaan pyörän millä voi ajella maanteillä, vaikka hiekkatiellä.
https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/endurance-bikes/endurace/al/endurace-6/2941.html?dwvar_2941_pv_rahmenfarbe=BK

JohannesP
08.11.2021, 10.45
Jarrulängen tilavuuteen vaikuttaa myös, kuinka jarru asemoituu runkoon ja haarukkaan. Shimano taitaa ilmoittaa max 28 mm nykyajan jarruilleen (ainakin ultegra ja DA), mutta rungosta riippuen saattaa mahtua yli 30 mm, jopa 32 mm rengasta. Tiagralla tilanne voi olla aivan eri.

Ihan vaan sillä et tuohon voi vastata vain henkilö jolla on kyseinen pyörä ja on heittää leveää rengasta alle. Mutulla sanoisin et Canyonilla on aika hyvin otettu leveät renkaat huomioon ja voisin odottaa 30 mm renkaankin mahtuvan.

Jos ajossa tulee enemmänkin hiekkatietä niin maantierengas on vähän nihkeä.

Bomb
08.11.2021, 13.49
Halpis-gravel -osastolta olis semmoista kysymystä, että kun vertailen nykyisen Ridley Kanzo A:ni (M koko) ja alumiinisen Canyon Grailin (M ja L, kun osun just tuohon M ylä- ja L alamittaan) geometrioita, niin stemmin eron huomioiden (Kanzo M -koko 100mm, Grail M 80mm ja L 90mm), niin en saa oikein hahmotettua millainen ero out of the box Kanzo A:han asennossa oikeasti olisi esim Grail koossa M, kun stack on 5 mm matalampi, reach 19mm pidempi (ja kannatin 20mm lyhyempi) ja head angle on 1,25 astetta pystympi sekä seat angle 0,5 astetta pystympi. Miten siis M koko vs M koko onko makaavampi asento ja onko ohjaustanko kauempana, vai ei, tai kenties jopa lähempänä?

Entä miten vaikuttaa ketteryyteen ja suoraan ajamisen rauhallisuuteen tai "junamaisuuteen"? Kanzossa aika hyvin balanssissa omaan makuun.

Olen koittanut itseäni asian tiimoilta sivistää, muttei oikein tahdo mennä kunnolla jakeluun, että onnistuisin haluamiani päätelmiä saada tehtyä :)

https://geometrygeeks.bike/compare/ridley-kanzo-a-2020-m-57,canyon-grail-7-1by-2021-m,canyon-grail-7-1by-2021-l/

huotah
08.11.2021, 15.19
Halpis-gravel -osastolta olis semmoista kysymystä, että kun vertailen nykyisen Ridley Kanzo A:ni (M koko) ja alumiinisen Canyon Grailin (M ja L, kun osun just tuohon M ylä- ja L alamittaan) geometrioita, niin stemmin eron huomioiden (Kanzo M -koko 100mm, Grail M 80mm ja L 90mm), niin en saa oikein hahmotettua millainen ero out of the box Kanzo A:han asennossa oikeasti olisi esim Grail koossa M, kun stack on 5 mm matalampi, reach 19mm pidempi (ja kannatin 20mm lyhyempi) ja head angle on 1,25 astetta pystympi sekä seat angle 0,5 astetta pystympi. Miten siis M koko vs M koko onko makaavampi asento ja onko ohjaustanko kauempana, vai ei, tai kenties jopa lähempänä?

Entä miten vaikuttaa ketteryyteen ja suoraan ajamisen rauhallisuuteen tai "junamaisuuteen"? Kanzossa aika hyvin balanssissa omaan makuun.

Olen koittanut itseäni asian tiimoilta sivistää, muttei oikein tahdo mennä kunnolla jakeluun, että onnistuisin haluamiani päätelmiä saada tehtyä :)

https://geometrygeeks.bike/compare/ridley-kanzo-a-2020-m-57,canyon-grail-7-1by-2021-m,canyon-grail-7-1by-2021-l/

Näpyttele molempien pyörien ja komponenttien mitat tänne bikegeocalc.com (https://www.bikegeocalc.com/) ja valitse "shadow bike" ja sen jälkeen "fit delta" niin saat tarkan vastauksen.

misopa
08.11.2021, 17.06
Noi FLO G650 painaa jo noin 1800g pari. 58mm syvyys ja sisäleveys 25mm. On kai se aika paljon, mutta kyllä mä ne mielummin ottaisin kun 1500g setin ilman aeroprofiilia

Tuo FLO jää vielä alle kahen kilon, mutta jos ulkoleveys on pitkälti päälle 40mm ja korkeus 70-80mm paikkeilla (jotta ei olisi profiililtaan kanttinen ja saadaan täten aerohyötyä), niin paino alkaa varmasti kakkosella. Omat 25mm sisäleveät ja 38mm korkeat kiekot painaa 1430g ja ensi kaudelle speksauksessa alle 1400g setti samalla leveydellä, mutta 50mm korkeana. Ei varmasti järkeä (eikä hyötyä), mutta jotain pitää aina säätää.

paaton
08.11.2021, 18.16
Kyllä se vähän itsellänikin niin on, että gravellissa kiekkojen painokin merkkaa. Paljon kuitekin vääntöä hitaasta vauhdista lyhyisiin mäkiin. Putkelta ajoa. Sitten noi renkaat painaa jo tajuttoman paljon, eli mieluusti kiekoista liika pois. Nyt olen ihan tyytyväisenä ajellut 1501 dtswissin alukiekoilla, kun ei ole kuituisia gravelliin raskinut ostaa.

JKO17
08.11.2021, 22.03
Gravelkiekkojen aerohyödyistä on vissiin vähän heikosti tietoa. Luin DT swiss CRC 1400 arvostelun, jossa asiaa on vähän pohdittu ja haastateltu myös dt swissin edustajaa

https://www.cyclist.co.uk/reviews/9257/dt-swiss-grc-1400-spline-42-wheelset-review

Tuossa edellä mainitussa artikkelissa on viitattu ilmeisesti tähän dt swissin julkaisemaan vertailuun /kuvaan noiden grc:n dragista, kun renkaina on 30 mm sliksit, 35 mm sliksit tai 42 mm nappularenkaat. Vertailua johonkin toiseen kiekkoon ei tuosta näy, mutta sellainenkin varmaan jostain löytyy

Voisiko tuosta päätellä, että gravelissa saa myös todella hyvän aerohyödyn optimoimalla renkaat
lisäys: tai voi saada, kun ei niitä renkaita varmaaan aero-ominaisuuksien mukaan pääosin valita

http://bikerumor.com/wp-content/uploads/2019/05/DT-Swiss-Gravel-road-lineup-24mm-internal_GRC-1400-aero-carbon-gravel-bike-wheels_less-drag.jpg

paaton
08.11.2021, 22.18
Voisiko tuosta päätellä, että gravelissa saa myös todella hyvän aerohyödyn optimoimalla renkaat

Sillä kuitulaipalla on aika vähän merkitystä siinä vaiheessa, kun +40mm karkealla nappulalla rouhitaan eteenpäin. Pelkästään ilmanvastus tuollaisella renkaalla on tajuton kovassa vauhdissa. Tuohon vielä päälle renkaan normi vastus.

mehukatti
08.11.2021, 22.23
Ite oon kuvitellut, että gravel-pyörien yksi määritelmä on 40mm tai leveämpi rengas. 35mm taas on cyclocrossia ja wanhaa maailmaa tai muuten vaan paha tyylivirhe (ns. väärin ajettu). Vaikka tietty gravel-kisoissa varmaan kandee ajaa sillä mikä on nopein ja mikä menee säännöistä läpi.

paaton
08.11.2021, 22.52
Ite oon kuvitellut, että gravel-pyörien yksi määritelmä on 40mm tai leveämpi rengas. 35mm taas on cyclocrossia ja wanhaa maailmaa tai muuten vaan paha tyylivirhe (ns. väärin ajettu). Vaikka tietty gravel-kisoissa varmaan kandee ajaa sillä mikä on nopein ja mikä menee säännöistä läpi.

Sillä ajetaan mikä on nopein tai hauskin. Jos reitti on suurimmaksi osaksi kovaa hiekkaa, niin 35mm sliksi on nopea.

stenu
09.11.2021, 06.50
Mä ajelen vaan 38+ millisillä nappuloilla, niin ei onneks tartte edes miettiä mitään airokiekkoja. Jos ostan kuitukiekot Stigmataan niin, ostan jotkut kevyet ja mukavat matalaprofiiliset. DT CRC1400 tai Enve G25, jos oikein törsätyttää. WTB:llekin tuli jotkut kiinnostavat vanteet, mutta en ehkä luota niitten napoihin. Uskon, että mun ajoihin ja mun vauhteihin mukavuuden optimoiminen on nopeampaa kuin airouden optimoiminen.

Olis ollut mielenkiintoista nähdä vertailun vuoksi noi samat renkaat vähemmän aeroilla vanteilla. Olisi nähnyt, kuinka suuri on vanteen vaikutus vs. renkaan vaikutus.

Pumafi
09.11.2021, 09.31
Mä kasautin WTB CZR i23 kiekot DT Swiss 240 navoilla juuri tuosta samasta syystä. Mulla on Openissa nyt 3 kiekot; ENVE G27 650b, nuo WTB 700c ja yhdet DT Swiss 470 db:t. Saa sitten omien halujen mukaan vaihdella kiekkoja ja renkaita. Mukavuus ja ajamisen ilo on ykkösprioriteetti omiin ajoihin. Nopeus ja äärimmäinen suorituskyky ei niinkään.

Laita Stenu yv, jos haluat joskus noita WTB:n kiekkoja katsastella omien pohdintojen vahvistamiseksi.

JKO17
09.11.2021, 10.10
Tällaisen Hunt on julkaissut 2020. Verrattu aika sileää G one 38 rengasta vanteilla Enve 4.5 AR, 3.4 AR, Huntin 48 limitless maantiekiekko ja Huntin 4 season gravelkiekko (25 mm ulkoleveys, sisäleveys 20 mm ja 24 mm laippa). Eli vertailussa modernit korkeat ja leveät maantiekiekot vs ei-aero kapea ja matala gravel ja rengas sileähkö.

Aerosimulaatio Dirty Kanza 321 km, 32 kmh. Huntin 4 seasonin ja Enve 4.5:n ero n. 7 min. Kun tuo ajoaika on sen 10 h, niin ero on vain tasolla 0,3 kmh.

Väitän, että jos tuossa olisi testattu nappularengasta tai seminappulaa niin erot olisivat olleet vielä selkeästi pienempiä josko niitä olisi ollenkaan. DT swiss ja Hunt ovat molemmat myöntäneet että kun laitetaan nappularengas, niin erot kapenee paljon (vaikka trendi olisi samansuuntainen).

Jotenkin tuntuu että tuossa aerogravelkiekko asiassa melkein tärkeäpää on mitä valmistajat eivät sano kuin sanovat. Satavarmasti testejä on tehty ja dataa löytyy eri nappularenkailla ja eri kiekoilla

https://eu.huntbikewheels.com/blogs/news/hunt-engineering-paper-gravel-does-aero-matter

stenu
09.11.2021, 10.43
Mä kasautin WTB CZR i23 kiekot DT Swiss 240 navoilla juuri tuosta samasta syystä. Mulla on Openissa nyt 3 kiekot; ENVE G27 650b, nuo WTB 700c ja yhdet DT Swiss 470 db:t. Saa sitten omien halujen mukaan vaihdella kiekkoja ja renkaita. Mukavuus ja ajamisen ilo on ykkösprioriteetti omiin ajoihin. Nopeus ja äärimmäinen suorituskyky ei niinkään.

Laita Stenu yv, jos haluat joskus noita WTB:n kiekkoja katsastella omien pohdintojen vahvistamiseksi.

Kiitos, pidän mielessä. Kasasitko ne WTB:t 24- vai 28-rekäisinä?

Pumafi
09.11.2021, 11.23
Kasattu 28-reikäisinä. Ajattelin kestävyyttä ja silti ei liian kovat tai jäykät.

plr
09.11.2021, 12.15
Minusta viime viikonloppuna cyclocrossin euroopanmestaruuskisoissa ajettiin melko korkeaprofiilisilla kiekoilla. Reitti oli toki paikoitellen nopea, mutta keskinopeus miesten kisassa oli silti vain noin 27 km/h ja muilla matalampi. Luulisin, että aerohyötyä tuossa haettiin, vaikka nappularenkailla mentiin. Päteekö 105-sääntö nappularenkailla?

duris
09.11.2021, 12.28
Minusta viime viikonloppuna cyclocrossin euroopanmestaruuskisoissa ajettiin melko korkeaprofiilisilla kiekoilla. Reitti oli toki paikoitellen nopea, mutta keskinopeus miesten kisassa oli silti vain noin 27 km/h ja muilla matalampi. Luulisin, että aerohyötyä tuossa haettiin, vaikka nappularenkailla mentiin. Päteekö 105-sääntö nappularenkailla?
Syvillä kiekoilla on muutakin hyötyä cyclocrossissa kuin aerohyöty. Syvässä mudassa ja hiekassa menee suorempaan kun matala kiekko. Matalaan vanteeseen tuntuu tarttuvan myös muta herkemmin nippeleihin ja vanteen yläreunaan. Ainakin jos on vanhan mallinen littanampi profiili.

Kyllähän modenri aero-gravel vaatii syvempää kiekkoa alle jo ihan ulkonäkösyistä

stenu
09.11.2021, 12.29
Krosseja ajellaan korkeaprofiilisilla mun käsittääkseni pääasiassa siksi, että ne kerää vähemmän mutaa kyytiin ja pääasiassa prot näyttäisi ajelevan samanlaisilla kiekoilla kelistä ja radasta riippumatta. Renkaat vaan vaihtuu.

E: Duris ehti jo.

Qilty
09.11.2021, 13.07
Tällaisen Hunt on julkaissut 2020. Verrattu aika sileää G one 38 rengasta vanteilla Enve 4.5 AR, 3.4 AR, Huntin 48 limitless maantiekiekko ja Huntin 4 season gravelkiekko (25 mm ulkoleveys, sisäleveys 20 mm ja 24 mm laippa). Eli vertailussa modernit korkeat ja leveät maantiekiekot vs ei-aero kapea ja matala gravel ja rengas sileähkö.

Aerosimulaatio Dirty Kanza 321 km, 32 kmh. Huntin 4 seasonin ja Enve 4.5:n ero n. 7 min. Kun tuo ajoaika on sen 10 h, niin ero on vain tasolla 0,3 kmh.

Väitän, että jos tuossa olisi testattu nappularengasta tai seminappulaa niin erot olisivat olleet vielä selkeästi pienempiä josko niitä olisi ollenkaan. DT swiss ja Hunt ovat molemmat myöntäneet että kun laitetaan nappularengas, niin erot kapenee paljon (vaikka trendi olisi samansuuntainen).

Jotenkin tuntuu että tuossa aerogravelkiekko asiassa melkein tärkeäpää on mitä valmistajat eivät sano kuin sanovat. Satavarmasti testejä on tehty ja dataa löytyy eri nappularenkailla ja eri kiekoilla

https://eu.huntbikewheels.com/blogs/news/hunt-engineering-paper-gravel-does-aero-matterJostain muistan lukeneeni että sen aerokiekon etu on suurempi kun ilmanvastus tulee kulmasta.

Tiedä sitten, mulla vaihtu kiekot pyöreä pinnaisista, litteä pinnaisiin niin sivutuulessa on syytä pitää kädet tangolla

misopa
09.11.2021, 13.20
Kyllähän modenri aero-gravel vaatii syvempää kiekkoa alle jo ihan ulkonäkösyistä

Kyllä. Ja kaikki pyörät missä on voimakkaasti pudotettu seatstay, näyttää paremmille korkeammilla kiekoilla.

JKO17
09.11.2021, 18.36
Canyonilta nyt varastossa Grailia, racevärissä. Väri + ohjaamo = ei ujoille

https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-bikes/all-road/grail/cf-sl/grail-cf-sl-7-race-csr/3029.html

Bomb
09.11.2021, 20.47
Näpyttele molempien pyörien ja komponenttien mitat tänne bikegeocalc.com (https://www.bikegeocalc.com/) ja valitse "shadow bike" ja sen jälkeen "fit delta" niin saat tarkan vastauksen.
Jes, kiitoksia linkistä. Pari iltaa tuon käyttöä piti harjoitella ja kun ei muu auttanut, niin ohjetta lukea, mutta nyt alkaa hahmottumaan ero ajoasennossa pääpiirteiltään.

Edit: tarkennetaan nyt tuota yllä olevaa sen verran, että se swap bikes nappi ei osunut silmään sitten millään ennen kuin luin ohjetta enkä sitä myöten ilman ohjetta keksinyt, että miten saan syötettyä kahden pyörän tiedot. Jotenkin vain ohitin sen kerta toisensa jälkeen.

Benny
10.11.2021, 14.03
Vaihdoin vielä kerran vaijerin ja kuoret, putsasin kahvan paineilmalla ja öljytty vaijeri sisään. Nyt pääsi 300km ja taas on vaijeri kahvassa jumissa. Ilmeisesti kahva on 4000km aikana kulunut paskaksi. Force 1 laatua. SRAMit on ilmeisesti todellisen pyöränkorjauksen harrastajan vaihteet ja ajomiehille on sitten Shimanot.

Onhan sulla käytössä sramin vaihdevaijeri? Se on ohuempi kuin shimanot ja muut. Maantiekahvat on herkkiä ton suhteen.

Qilty
10.11.2021, 14.43
Onhan sulla käytössä sramin vaihdevaijeri? Se on ohuempi kuin shimanot ja muut. Maantiekahvat on herkkiä ton suhteen.Mulla kyllä apex kahvassa shimanon vaijeri pelannut kuin se kuuluisa vessa

Qilty
10.11.2021, 14.44
Canyonilta nyt varastossa Grailia, racevärissä. Väri + ohjaamo = ei ujoille

https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-bikes/all-road/grail/cf-sl/grail-cf-sl-7-race-csr/3029.htmlAijaisin. Ohjaamo varmaan ärsyttävä monessakin arkisessa asiassa

Benny
10.11.2021, 15.41
Mulla kyllä apex kahvassa shimanon vaijeri pelannut kuin se kuuluisa vessa

Se kahvan pää on aika ahdas ja kapeampi toimii paremmin. Viisas Itämaan tietäjä joskus tuosta vaijereiden paksuuserosta vinkkasi :D

Ei noissa paljoa taida olla eroa...olisiko 1.1mm vs 1.3mm. Mutta ei se varmaan koko kahvaa jumita vaikka vähän siinä kohtaa ahdistaisikin.

Qilty
10.11.2021, 15.46
Se kahvan pää on aika ahdas ja kapeampi toimii paremmin. Viisas Itämaan tietäjä joskus tuosta vaijereiden paksuuserosta vinkkasi :D

Ei noissa paljoa taida olla eroa...olisiko 1.1mm vs 1.3mm. Mutta ei se varmaan koko kahvaa jumita vaikka vähän siinä kohtaa ahdistaisikin.No enpä tienny. Tosin kuorikin shimanoa ja kahvassa muistaakseni ihan hyvin tilaa vaikka vähän annelista se vaijeri onkin ujuttaa paikalleen

Tolkun mies
10.11.2021, 21.36
En tunnustaudu itämaan tietäjäksi, mutta joskus x9 aikana jurputin juuri 1.1mm vaijerin toimivan niin paljon paremmin kuin Shimanon 1,2-1,25mm vaijerit. En saanut kannatusta havainnolle, mutta edelleen käytän 1,1mm ja just dhl toi kiillotettuja sram vaijereita.
Vaijerin kuoren sisälle en laita mitään öljy-pohjaista vaan aina silikoni sprayta. Toimii kurassa mainiosti.

Sent from my BTV-W09 using Tapatalk

nure
10.11.2021, 23.03
Jo vuosia SRAM:n kanssa Jagwireä käyttänyt eikä mitään ongelmia ollut...

tchegge_
11.11.2021, 06.30
Itselläkin ollu jotain Jagwireä noi kaapelit eikä ollut ongelmia niin koitin etsiä niistä halkaisijan.
Bike discountin sivuilta poimittua:

The Jagwire 2X Pro shifter cable set includes sufficient housings and end caps for the front and rear derailleurs.

Specifications:
Application: Road, MTB, City & Touring, Gravel
Cable Diameter: 1.1 mm
Cable Length: 2300 mm, 2800 mm
Cable Housing Diameter: 4 mm
Cable Housing Length: 3200 mm

JKO17
11.11.2021, 17.52
Tuollainen se aiemmin mainittu uusin Orbean gravel on.
Ihan hieno, oranssi tai vihreäkeulainen di2
Etuhaarukka vaatii totuttelua, mutta "jos et voi peittää niin korosta sitä"

https://www.bikeradar.com/news/2022-orbea-terra-launch/

paaton
11.11.2021, 21.20
Tuollainen se aiemmin mainittu uusin Orbean gravel on.
Ihan hieno, oranssi tai vihreäkeulainen di2
Etuhaarukka vaatii totuttelua, mutta "jos et voi peittää niin korosta sitä"

https://www.bikeradar.com/news/2022-orbea-terra-launch/

Aika siisti mielestäni. Ei ole viety överiksi tuota kantikkaampaa muotiolua, eikä keulaakaan. Varsinkin tuo matta on komea.

moukari
13.11.2021, 11.13
Nextie on ollut näköjään hereillä ja laittanut uuteen gravel-kuituvanteeseen samankaltaiset speksit kuin Huntilla. Sisäleveys 29 mm, ulkoa 40 mm ja syvyyttä 45 mm. https://www.nextie.com/gravel-AGX-700C-NXT45AGX

JKO17
15.11.2021, 21.38
Kävin viikonloppuna parissa kivijalassa kyselemässä ensi vuoden malleja. Aika nihkeältä tuntuu markkinat ja saatavuus ensi vuodelle yleisesti ottaen. Ei oikein ollut myyjilläkään tietoa mitä he saavat valmistajilta ja milloin

Pikaisella nettisukkuloinnilla sellaisia +5 teur graveleita olisi ihan hetikin saatavilla (mm. bmc urs, aspero, 3t ) mutta 2-3 teurin hintaluokassa saa varautua pitkiin toimitusaikoihin ensi keväälle tai kesälle vaikka varaisi per heti. Katsoin M-L kokoja, jotka varmaan muutenkin ne yleisimmät ja nopeimmin menevät.

Otos oli aika suppea, kotimaiset tonitoni, signature (ei hintatietoja pääsääntöisesti) sekä bike24 ja canyon.

Lisäys. Jatketaan tätä sen verran, että M-L koossa tonitonilta 3T:tä ja bmc urssia ja signaturelta löytynee 3T:tä, divergeä ja cruxia, bike24:ssa 4-5 teurin hintaluokassa mm. asperoa, stigmata ja cannondalea ja canyonilta varastossa vaalenpunaista grailia ja harmaata grizliä 3-4 teurin hinnoissa

nure
16.11.2021, 11.04
^Ja voi olla ettei tilanne vielä heti ensi vuonnakaan helpotu ja turha kummia alennusmyyntejä kannata odottaa... Sama näköjään koskee osiakin, todella vaikeaa oli saada osia tuohon FlatBarGavel projektiin...

nure
18.11.2021, 13.09
Kun puhutaan pyörien tyypeistä niin sattui silmään 3T Exploro Race niin kertoisko joku viisas miten tuo eroaa maantiepyörästä jos rengaskokoa ei lasketa ja unohdetaan insinööri höpinät? https://foxcomp.fi/3t-exploro-race-grx-1x-orange

Jami2003
18.11.2021, 13.17
Kun puhutaan pyörien tyypeistä niin sattui silmään 3T Exploro Race niin kertoisko joku viisas miten tuo eroaa maantiepyörästä jos rengaskokoa ei lasketa ja unohdetaan insinööri höpinät? https://foxcomp.fi/3t-exploro-race-grx-1x-orange

Ei mitenkään ?

Luulen että varsinkin Suomen kaltaisessa maassa tuon kaltaiset pyörät tulevat olemaan kuuminta hottia tulevaisuudessa. Itse ainakin jos joskus vaihdan maantiepyörän vaihtuu se johonkin tuollaiseen jolloin pääsen gravelistakin eroon. Tosin maantieajoon kyllä kaksi etulimppua on ehdoton.

huotah
18.11.2021, 13.24

Exploro Race on oranssinharmaa, makea, taatelinen, kypsän kirsikkainen, pähkinäinen, mausteinen, lämmin, ärhäkkä, viipyilevä. Aromiltaan mutainen ja maatuva, laho.

Kai tuolla ajelee asfalttia siinä missä maantiepyörälläkin jos välitykset passaa, mutta lopetan kommentoinnin tähän ennen kuin menee insinörtteilyksi.

TERU
18.11.2021, 13.27
Keskiön korkeus, emäputken kulma, välitykset...viisaammat jatkaa.
https://www.3t.bike/en/223-exploro-race

nure
18.11.2021, 14.39
^Vanhan liiton mies katselee paljaalla silmällä. Tuossa esim. 35millin renkaat ja tuskin paksumpia mahtuu joita "gravelpuristit" pitää ehdottomina. Tuonen voisi sopia määritelmä gravel painotteinen maantiepyörä... Toisaaltaan nimikkeillä ei kovinkaan suurta painoarvoa, ajaminen ainoastaan olennaista...

Firlefanz
18.11.2021, 14.53
HUGE CLEARANCE: The original Exploro set today’s standard for up to 54mm tire clearance. The RaceMax has up to 61mm!

The RaceMax frameset is is fastest with 35-42mm WAM tires. That’s when its top speed rivals the best road bikes out there. We call this the RACE set-up. But depending on where you ride and how fast you ride, you may want an even bigger tire for ultimate traction and control. Good news: 90% of the aerodynamic advantage of the RaceMax frameset still works with tires up to 61mm WAM. That’s the MAX set-up.

Vanhan liiton miehille (joihin itsekin joskus oikein itseeni tyytyväisenä, joskus sen ikäväkseni todeten kuulun) on aivan liian ominaista että he luulevat tietävänsä jo kaiken ja erityisesti tietävänsä kaiken jostain uudesta johon he eivät ole vaivautuneet perehtymään vaikkei se vaatisi kuin hetken - ja miksi olisivatkaan koska he mielestään jo tietävät sen ja koska vaarana on että jo pikainen vilkaisu osoittaisi että he ovat yhtä pihalla ja yhtä huonosti informoituja kuin ovat aina olleet.

duris
18.11.2021, 15.22

Ostin n. kuukausi sitten 3T Exploro Racen ja kovasti kyllä tykännyt. Aika lähellä tuo on maantiepyörää tuntumaltaan ja voisin kuvitella hyvin, että joku ajaisi tuolla maantiet ja gravelit. Maantiekampia ei vaan saa kiinni tarpeeksi isoilla rattailla, ottaa runkoon kiinni.
Asento -17 stemmin kanssa hyvin lähellä omaa maantiepyörää. Ehkä 1-2cm lyhyempi. Keulakulmassa myös pienoinen ero mutta en sitä kyllä huomaa muuten kun putkelta ajaesa.

Täytyy kesällä tuohon laittaa testiksi maantiekiekot/renkaat ja verrata miltä tuntuu ero oikeaan maantiepyörään (Cervelo S5) verrattuna samoilla renkailla/kiekoiilla

https://duris.kuvat.fi/kuvat/Linkit/20211113_132437-01.jpeg?img=medium
Nopea peli tuo on. 70km Hiekkatieralli meni 37km/h keskarilla 40mm nappularenkailla. Aerokiekkojahan tuo vielä huutaisi

Qilty
19.11.2021, 10.44
Ostin n. kuukausi sitten 3T Exploro Racen ja kovasti kyllä tykännyt. Aika lähellä tuo on maantiepyörää tuntumaltaan ja voisin kuvitella hyvin, että joku ajaisi tuolla maantiet ja gravelit. Maantiekampia ei vaan saa kiinni tarpeeksi isoilla rattailla, ottaa runkoon kiinni.
Asento -17 stemmin kanssa hyvin lähellä omaa maantiepyörää. Ehkä 1-2cm lyhyempi. Keulakulmassa myös pienoinen ero mutta en sitä kyllä huomaa muuten kun putkelta ajaesa.

Täytyy kesällä tuohon laittaa testiksi maantiekiekot/renkaat ja verrata miltä tuntuu ero oikeaan maantiepyörään (Cervelo S5) verrattuna samoilla renkailla/kiekoiilla

Nopea peli tuo on. 70km Hiekkatieralli meni 37km/h keskarilla 40mm nappularenkailla. Aerokiekkojahan tuo vielä huutaisiSaattaa tuossa keskarissa olla vähän jalallakin merkitystä[emoji848] paljonko normalisoitu teho?

duris
19.11.2021, 10.49
Saattaa tuossa keskarissa olla vähän jalallakin merkitystä[emoji848] paljonko normalisoitu teho?
Kuuden hengen porukassa niin ei sentäs soolona. NP 315w ja avg 280w. Kuski 72kg

paaton
19.11.2021, 10.58
Olen aika saletti, että annoit rallissa kymmeniä watteja tasoitusta renkaiden puolesta.

Itse joskus testasin kaverin kanssa, niin cyclo+velo tlr vs roadi+gp5000=+20w => bonk

Qilty
19.11.2021, 11.01
Kuuden hengen porukassa niin ei sentäs soolona. NP 315w ja avg 280w. Kuski 72kgNo on sitä tehoa tossakin vajaaksi pariksi tunniksi[emoji106]

duris
19.11.2021, 11.08
No on sitä tehoa tossakin vajaaksi pariksi tunniksi[emoji106]
No joo. Lähinnä pointti tuossa ettei moderni aero gravel häviä ilmanvastuksessa oikealle maantiepyörälle käytännössä yhtään jos kiekot ja renkaat samat. Ainakaan normaaleissa lenkkivauhdeissa. Jos en ajaisi maantiellä kisaa niin hyvin ajaisi kaikki ajot tuolla. Tosin sitten alkaisi varmaan ärsyttämään kampien/eturaittaiden vaihto, että saa molempiin sopivat välitykset.

TuplaO
19.11.2021, 12.43
Mitkäs kiekot duriksen ratsussa? Onko kenties DT CRC 1400?

JKO17
19.11.2021, 14.15
^^^Hyvän näköinen graveli.

Mielenkiintoista kuulla mielipiteitä ja tuloksia mikäli testaat. 3T julkaisi aikoinaan kun pyörä tuli markkinoille omaa dataa, jossa tuo oli 32 kmh vauhdissa aerodynaamisempi kuin perinteinen maantiepyörä (sellainen pyöreärunkoinen) samoilla maantiekiekoilla. Jos eroa ei sitten huomaa S5.een niin ei kait sitten mihinkään muuhunkaan.

lisäys: tuossa se artikkeli olikin https://www.bikeworldnews.com/2016/09/26/3t-exploro-a-deeper-dive-into-low-speed-aero/

duris
19.11.2021, 14.19
Mitkäs kiekot duriksen ratsussa? Onko kenties DT CRC 1400?

Olispa. Nuo on ihan karvalakki alumiiniset CR1600. Ensi kesäksi voisi vähän syvempää kuitua speksata.

Taimo M.
19.11.2021, 16.53
On siinä ukot työntäneet hiekkatiellä! Hattua durikselle.:)

JKO17
21.11.2021, 09.43
Canyonilta tullut aika kattavasti graveleita myyntiin, eri koossa ja hintaluokissa sekä uusilla väreillä. Saatavuus per heti-tammikuu 2022.
Mm. alumiininen grail, sramin rival e-tapilla 2.299 ja kuituinen shimanon 2x11 2.599.
Hinnaston yläpäässä kuituinen grail sramin redillä 6.749.

https://www.canyon.com/fi-fi/gravel-bikes/

Privileged
21.11.2021, 09.47
Oma projekti päätökseen.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-FaGdJltc4AL8smdcJb5FDgDbW5N7TL1vT1lgTAyS9g-1536x2048.jpg

https://photos.app.goo.gl/EchwsM5SyETYbAGw5 linkki jos kuva ei näy.

Ensin keräilin osat monista kaupoista edelliseen pyörään, mutta päädyin lopulta etsimään uuden rungonkin. Kohtuu edullisten runkojen saatavuus liki nolla niin päädyin tähän http://www.carbonda.com/road/gravel/80.html. Samalla sai hyvää harjoitusta kasata pyörä.

lai
21.11.2021, 10.14
Canyonilta tullut aika kattavasti graveleita myyntiin, eri koossa ja hintaluokissa sekä uusilla väreillä. Saatavuus per heti-tammikuu 2022.

Ei kyllä kannata luottaa noihin Canyon:in toimituspäivälupauksiin. Kaveri tilasi 2015 marraskuussa pyörän ja piti saapua maaliskuussa -16. 5* selittelymeilien kera saapui pyörä juhannusviikolla. Ei kannata hävittää vanhaa filoa ennenkuin Canyon on 100% varmasti kotipihassa. :)

FreeZ
21.11.2021, 10.35
Topstone Leftyn tilalle rakentelin vähän kevyemmän graveli . Ensilenkki talvimoldissa, positiiviset kokemukset!

Argon Krypton CS
Fulcrum Wind 40
Easton Ec90 SL kammet
Zippin tanko
GRX 1x Di2
jne.

Alle 8kg kuvan kokoonpanossa.

https://i.ibb.co/Lt3yy4f/564-E4-CAE-DFDA-44-AB-A222-5-B7-BAF01-B062.jpg (https://ibb.co/qsv88bw)

paaton
21.11.2021, 13.02
Alle 8kg kuvan kokoonpanossa.

Ei uskota tätä kyllä alkuunkaan.

nure
21.11.2021, 13.12
Mikä tuossa painaa?

FreeZ
21.11.2021, 13.26
Ei uskota tätä kyllä alkuunkaan.
Ettekö?

Okei, tarkennetaan sen verran että punnittu ilman multitoolia, varasisuria, gps mounttia, lokareita. Polkimien kanssa excel ja vaaka näytti aika tarkalleen 7900gr.

paaton
21.11.2021, 13.30
Ettekö?

Okei, tarkennetaan sen verran että punnittu ilman multitoolia, varasisuria, gps mounttia, lokareita. Polkimien kanssa excel ja vaaka näytti aika tarkalleen 7900gr.

Noniin, laukku ja täysi juomapullokin oli varmaan poissa :)

FreeZ
21.11.2021, 13.41
Noniin, laukku ja täysi juomapullokin oli varmaan poissa :)

No toki, ehkä vähän huonosti ilmaistu :)

Lyhyesti Ethirteenin 9-34 pakka pelaa tuon GRX kanssa todella hyvin. Kyyti on paljon mukavampaa kuin odotin, nyt paikallaan 33mm Tracer Prot. Tolppa tulee vaihtumaan vielä.

Dr.J
21.11.2021, 14.29
No joo. Lähinnä pointti tuossa ettei moderni aero gravel häviä ilmanvastuksessa oikealle maantiepyörälle käytännössä yhtään jos kiekot ja renkaat samat. Ainakaan normaaleissa lenkkivauhdeissa. Jos en ajaisi maantiellä kisaa niin hyvin ajaisi kaikki ajot tuolla. Tosin sitten alkaisi varmaan ärsyttämään kampien/eturaittaiden vaihto, että saa molempiin sopivat välitykset.

Vastaan tähän sillä itselleni on kertynyt aiheesta varsin paljon kokemusta. Esim. tämä: https://www.strava.com/activities/3852035086

Aero-gravel (Exploro, Kanzo Fast etc) aerokiekoilla ja nopeilla gravel-renkailla kulkee maantiellä aivan kuten tavallinen maantiepyörä maantierenkailla. Tässä esim. ajo Exploro Racemaxilla niin että alla ovat Enve 5.6:t joilla Challenge Strada Bianca 36mm:t. "Tavalliseksi" referenssipyöräksi lasken esim. Cervelo R5:n tai BMC Teammachinen. All-out aeropyörä (esim. Cervelo S5) on nopeampi, mutta eroa vastaavilla tehoilla on 1,5-2km/h eli vähemmän kuin ehkä voisi kuvitella.

paaton
21.11.2021, 14.35
Vastaan tähän sillä itselleni on kertynyt aiheesta varsin paljon kokemusta. Esim. tämä: https://www.strava.com/activities/3852035086

Aero-gravel (Exploro, Kanzo Fast etc) aerokiekoilla ja nopeilla gravel-renkailla kulkee maantiellä aivan kuten tavallinen maantiepyörä maantierenkailla. Tässä esim. ajo Exploro Racemaxilla niin että alla ovat Enve 5.6:t joilla Challenge Strada Bianca 36mm:t. "Tavalliseksi" referenssipyöräksi lasken esim. Cervelo R5:n tai BMC Teammachinen. All-out aeropyörä (esim. Cervelo S5) on nopeampi, mutta eroa vastaavilla tehoilla on 1,5-2km/h eli vähemmän kuin ehkä voisi kuvitella.

Tähän strade bianchien nopeuteenhan tuli just ihan testiäkin. Siis nyt verrattiin gp5000tl renkaisiin. Stradet ovat oikeasti tasoissa contin kanssa, eivätkä pelkästään nopeat gravell renkaina.

https://www.bicyclerollingresistance.com/cx-gravel-reviews/continental-grand-prix-5000-tl-32

Huikeita renkaita tekee challange nykyään.

duris
21.11.2021, 16.18
...Tässä esim. ajo Exploro Racemaxilla niin että alla ovat Enve 5.6:t joilla Challenge Strada Bianca 36mm:t...
Onko muuten tietoa minkä kokoiset renkaat menee Exploroon niiden omien lokasuojien kanssa? Nuo 36mm Strade Biancat voisi olla aika täydelliset näillä syksyn märille gravel/road lenkeille missä kuraa lentää. En vaan tunnu löytävän mistään tarkkaa tietoa minkä kokoiset renkaat noihin lokareihin oikeasti menee.

https://www.3t.bike/en/spare-parts/accessories/exploro-racemax-fenders-914.html

moukari
21.11.2021, 18.14
Oma projekti päätökseen.

https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-FaGdJltc4AL8smdcJb5FDgDbW5N7TL1vT1lgTAyS9g-1536x2048.jpg

https://photos.app.goo.gl/EchwsM5SyETYbAGw5 linkki jos kuva ei näy.

Ensin keräilin osat monista kaupoista edelliseen pyörään, mutta päädyin lopulta etsimään uuden rungonkin. Kohtuu edullisten runkojen saatavuus liki nolla niin päädyin tähän http://www.carbonda.com/road/gravel/80.html. Samalla sai hyvää harjoitusta kasata pyörä.

Hieno!! Siistit kiekot myös. Carbonda on kyllä hyvä peli, sillä menee vaikka mistä. 40 mm kumien kanssa pysyy maantiellä helposti Madonejen mukana, eilen tuli vedeltyä kivikkojuurakkoja lenkin loppuun nastarenkailla ilman mitään ongelmia. Sitten kun olen ajanut omani loppuun ostan varmaankin samanlaisen tilalle. Kuinka pitkä toimitusaika sulla oli?

Privileged
21.11.2021, 19.01
Hieno!! Siistit kiekot myös. Carbonda on kyllä hyvä peli, sillä menee vaikka mistä. 40 mm kumien kanssa pysyy maantiellä helposti Madonejen mukana, eilen tuli vedeltyä kivikkojuurakkoja lenkin loppuun nastarenkailla ilman mitään ongelmia. Sitten kun olen ajanut omani loppuun ostan varmaankin samanlaisen tilalle. Kuinka pitkä toimitusaika sulla oli?

Kiitos! Kiekot on JED-Bikes (https://m.facebook.com/JEDbike/?locale2=fi_FI) tuotantoa, 55 mm korkeat, 22 mm sisäleveys, ulkoa 30 mm ja vähän reilu 1500 g. Ensi talveksi harkinnassa 650b kiekot leveillä nastarenkailla jos sellaisia järkeviä löytyy. Nyt 40 mm Terra Speedit ja talveksi 38 mm Gravdalit jotka juuri tämän talven ehkä kestää. Nyt paino kuvan kokoonpanolla ilman laukkuja n. 8,8 kg.

Ensimmäisen viestin laitoin 26.9 ja paketti tuli 4.11. Eilen lyhyen lenkin kokemuksella asialliselta peliltä vaikutti!

moukari
22.11.2021, 09.13
Kiitos! Kiekot on JED-Bikes (https://m.facebook.com/JEDbike/?locale2=fi_FI) tuotantoa, 55 mm korkeat, 22 mm sisäleveys, ulkoa 30 mm ja vähän reilu 1500 g. Ensi talveksi harkinnassa 650b kiekot leveillä nastarenkailla jos sellaisia järkeviä löytyy. Nyt 40 mm Terra Speedit ja talveksi 38 mm Gravdalit jotka juuri tämän talven ehkä kestää. Nyt paino kuvan kokoonpanolla ilman laukkuja n. 8,8 kg.

Ensimmäisen viestin laitoin 26.9 ja paketti tuli 4.11. Eilen lyhyen lenkin kokemuksella asialliselta peliltä vaikutti!

Hyvät kiekot vaikuttaa olevan. 650b nastat voi olla ihan hyvä ratkaisu, mulla meinaa ottaa välillä 50 mm kumien kanssa kenkä kiinni eturenkaaseen. Mieluummin kuitenkin siedän tuota ongelmaa ja ajan 700c kiekoilla kuin pykälää pienemmillä. Sun runkosetti tuli kyllä nopeasti, mä jouduin odottamaan melkein kolme kuukautta, mutta kannatti odotella.

23.11.2021, 08.55

Nopea peli tuo on. 70km Hiekkatieralli meni 37km/h keskarilla 40mm nappularenkailla. Aerokiekkojahan tuo vielä huutaisi

Minkä kokoiset 2x eturattaat tohon exploroon mahtuis? Olis kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto "monikäyttöpyöräksi".