Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 [22] 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

JackOja
29.10.2019, 12.10
^kerroppa sitten kokemuksia talven mittaan kuinka nuo kahvojen nappiparistot pärjää pakkasella.

Shamus
29.10.2019, 12.28
Saas nähdä kun oli hieman ideana siirtää kyseiset napit myös täpäristä talveksi fattiin ja kokeilla.
Josko ekaksi tällä muutamia pakkaslenkkejä niin näkee kannattaa fattiin harkita.

misopa
29.10.2019, 17.12
Uskoisin, että napit kestää ihan hyvin Suomen talven. Läskissä ollut pari talvea tehomittari joka saa virtansa tuollaisesta "nappiparistosta", eikä ainakaan tuossa käytössä ilmennyt minkäänlaisia ongelmia.

Teemu H
29.10.2019, 21.16
nyt "sielukas" Italialainen oli lähellä sydäntä ja jo kauan kuolattu 3T Exploro päätyi talliin.
Upea valokuva! Siinä musta ja harmaa synkkyys kilvoittelevat taustan voimakkaan värikylläisyyden ja hehkuvan polkupyörän kanssa. Metafora ja muistutus, Exploron ei ole pakko olla musta :cool:

Kiekot vaihtui 700c Rovalin C38 ja renkaiksi 43mm Gravelkingit. Alkuperäisiin kiekkohin lyödään nastarenkaat alle.
Onko 27.5 nastarenkaat tulossa vai?

Juha Jokila
29.10.2019, 21.33
^Kummallista miten alumiini voi ruostua tommoseksi uudessa pyörässä.

arctic biker
29.10.2019, 22.00
Shamus lähetti semmoisen pyöräkuvan joka lähentelee täydellistä. IMO.

Rosco
29.10.2019, 23.42
Joo nyt on Shamuksella kokonaisuus kunnossa. Tosi hieno! Varmaan pääsee ihan hyvää kyytiäkin.

Shamus
30.10.2019, 09.13
Onko 27.5 nastarenkaat tulossa vai?

Tulee 45NRTH Kahvat koossa 27.5 x 2.1

Kummallista miten alumiini voi ruostua tommoseksi uudessa pyörässä.

Se on muotia myös Liedon koulun seinässä...

stenu
30.10.2019, 09.36
Joo nyt on Shamuksella kokonaisuus kunnossa. Tosi hieno! Varmaan pääsee ihan hyvää kyytiäkin.

Joo hieno kokonaisuus on. Ainoo ikävä puoli on se, että keväällä täytyy vaihtaa vihreämpää alle, jotta istuu maisemaan edelleen :)

Mä olen nyt vaihdellut Gravaan Whiskyä ja originaalihaarukkaa eestaas ja taisi käydä niin, että meni oppirahoiksi kuitukeulakokeilu. Custom-teräshaarukka on vaan niin paljon mukavampi ajossa, että otan sen 400 g painossa takkiin mielummin. Setämiesvauhdeissa mukavampi voi olla jopa nopeampikin. Kynnys vaihtaa gg-pyörä levarilliseksi nousi kokeilun myötä entistä isommaksi. Tai ainakin Gravasta luopuminen ei tule kuulonkaan. Jos jotain joskus, niin tilalle ei varmasti mutta ehkä kaveriksi rapakrossikisoihin ja niille gg-keleille, kun vanteiden kuluminen on kaikkein pahinta.

(Viime viikonlopun Hell CX:ssä hävis sinkula-Crosshairsin takavanteesta jarrupintaa tunnin aikana suunnilleen sen verran, mitä sitä on kulunut vuoden gg-ajoissa. Jos olisin ollut viisaampi, olisi ehkä kannattanut vaihtaa jotkut kökömmillä vanteilla olevat kiekot alle. Belgium Plussien sorvaaminen semmosissa olosuhteissa käy pitemmän päälle kalliiksi...)

JohannesP
30.10.2019, 10.02
3T väritykset ollu hieman laimeita tähän mennessä, mutta nyt on sekin korjattu. Harvoin Panaracerin tummat tanwallitkaan näyttää näin hyvin sopivan kokonaisuuteen. Ei enää pelkästään nopea vaan tyylikäskin. ;)

LJL
30.10.2019, 10.04
Täällä on yrjis pragmaattisessa talvimoodissa, eli 120tpi Graavilohet laaksossa ja Lupinen SL-A + Rotlicht tuomassa epilepsian iloja vastaantulevalle liikenteelle. Kakkoskiekoilla Ultegra 11-34 (ainut pakka jonka sai Mavicin maastovapaarattaalle) joka tuntuu toimivan nastarenkaiden itkettävän vierintävastuksen kanssa mukavasti. Mekaaninen takajarru jäätyy, täytyy ensihätään vetää paineilmaa kuoreen ja ehkä jotain juosevamman viskositeetin rasvaa perään.. Juu, penkki on tosiaan hassusti kun haen säätöjä notkuvan satulatolpan kanssa, ei tunnelmaa kohota.

https://i.ibb.co/T2qGVq9/243-BAD0-E-15-EA-4-B3-C-BC18-F2-AF179-F399-C.jpg

Mohkku
30.10.2019, 12.17
Tällaisella Jagwiren haitarikumilla olen koittanut vähentää takajarrun jäätymisriskiä:

https://www.bikeshop.fi/Jagwire-jarruvaijerin-haitarik/ekauppa/pBR7870/

LJL
30.10.2019, 12.35
Tällaisella Jagwiren haitarikumilla olen koittanut vähentää takajarrun jäätymisriskiä:

https://www.bikeshop.fi/Jagwire-jarruvaijerin-haitarik/ekauppa/pBR7870/

Kiitti, paaton vinkkasi myös hienon "rasvanipan" talvipyöräilyketjussa. Asetoni & Asetonissa oltiin kyllä siinä oikeassa, että Exploro on suunniteltu hydraulisille jarruille, koska talvella tuo alas vievä kaapeli/kuori ei vain yksinkertaisesti toimi.

Koska runko on IS-mountille, ja jos haluaa Shimanossa pysytellä, pitäisi ilmeisestikin ostaa erikseen hydrauliset (Di2?) kahvat ja parittaa ne XT- tai XTR-jarrusatuloiden kanssa.. Pitäisi nettihuhujen mukaan toimia yhteen, mene ja tiedä. Kallis projekti siitä joka tapauksessa tulee, voi Savitaipaleen savisimmat sysi-savet

paaton
30.10.2019, 12.44
Kiitti, paaton vinkkasi myös hienon "rasvanipan" talvipyöräilyketjussa. Asetoni & Asetonissa oltiin kyllä siinä oikeassa, että Exploro on suunniteltu hydraulisille jarruille, koska talvella tuo alas vievä kaapeli/kuori ei vain yksinkertaisesti toimi.

Koska runko on IS-mountille, ja jos haluaa Shimanossa pysytellä, pitäisi ilmeisestikin ostaa erikseen hydrauliset (Di2?) kahvat ja parittaa ne XT- tai XTR-jarrusatuloiden kanssa.. Pitäisi nettihuhujen mukaan toimia yhteen, mene ja tiedä. Kallis projekti siitä joka tapauksessa tulee, voi Savitaipaleen savisimmat sysi-savet

Ei välttämättä. Ja mä voin ostaa ne spyret pois :)

https://www.merlincycles.com/shimano-st-r785-di2-hydraulic-disc-brake-stis-br-r785-disc-brakes-post-mount-103562.html

LJL
30.10.2019, 12.59
Ei välttämättä. Ja mä voin ostaa ne spyret pois :)

https://www.merlincycles.com/shimano-st-r785-di2-hydraulic-disc-brake-stis-br-r785-disc-brakes-post-mount-103562.html

Taivas varrrrjele mitä sieltä tulee :D Joo katsotaan, mä just päivitän maasturia niin ei pysty heti painamaan tilausnappia. Mutta hienoa että noita teoriassa on, en ole etsinnöistä huolimatta aiemmin löytänyt

EDIT: Ei kyllä ihme etten löytänyt, noihan ei oo ultegraa eikä mitään muutakaan ”virallista” sarjaa (wtf)

K.Kuronen
30.10.2019, 13.07
Jos märkään, syksyiseen kuraan pitäisi nyt jarrut valita, niin en ottaisi Spyrejä: jumittavat imettyään sisäänsä hiekkaa ja kuravelliä, jäätyvät talven tullen, eivätkä ole helposti huoltopurettavissa.

paaton
30.10.2019, 13.11
Nuo on niitä vanhempia shimanon hydr kahvoja. Muistaakseni alussa niitä ei paritettu mallisarjojen mukaan. Taisivat olla ultegran ja duran pyörissä mukana.

paaton
30.10.2019, 13.12
Jos märkään, syksyiseen kuraan pitäisi nyt jarrut valita, niin en ottaisi Spyrejä: jumittavat imettyään sisäänsä hiekkaa ja kuravelliä, jäätyvät talven tullen, eivätkä ole helposti huoltopurettavissa.

Ai jarrutkin jumivat? Eivät siis pelkät vaijerit? BB7 toimii talvella paremmin?

hsa
30.10.2019, 13.19

Jep. Sitten ne Spyren mäntien säätöruuvit jumittuu ja se 3mm kuusiokolokanta rusahtaa pyöreäksi, vaikka käyttää WD40 liukasteena.
Onneksi B-Dllä oli Rivalin kahva/jarrusetti taakse n. 150e ja Crc eteen n. 80e.

LJL
30.10.2019, 13.23
Ai jarrutkin jumivat? Eivät siis pelkät vaijerit? BB7 toimii talvella paremmin?

Kyllä, tänä aamuna Keilaniemen kohdalla takajarru "hirtti kiinni" ja piti kädellä vetää auki. En sen jälkeen enää koskenutkaan takajarruun. Edelliset 4 vai 5 talvea BB7:lla eikä mitään vastaavaa ongelmaa ikinä.

Katsoin että Bike24:ssä Ultegran Di2 etu- ja takavaihtaja + tuo jarru/kahvasetti posteineen sopivasti pedon luku 666€. Tekee alustavasti mieli soittaa mandoliinilla lumi teki enkelin eteiseen

paaton
30.10.2019, 13.37
Kyllä, tänä aamuna Keilaniemen kohdalla takajarru "hirtti kiinni" ja piti kädellä vetää auki. En sen jälkeen enää koskenutkaan takajarruun. Edelliset 4 vai 5 talvea BB7:lla eikä mitään vastaavaa ongelmaa ikinä.

Katsoin että Bike24:ssä Ultegran Di2 etu- ja takavaihtaja + tuo jarru/kahvasetti posteineen sopivasti pedon luku 666€. Tekee alustavasti mieli soittaa mandoliinilla lumi teki enkelin eteiseen

No tuo oli mukava tieto. Siis aina on hauskaa, kun muilla ei ole hauskaa :)

Olin jo tilaamassa flatmount spyrejä bb7:n tilalle, mutta jos ne toimivat noin huonosti, niin laitanpa vaan avidit adaptereilla kiinni. Minullakaan ei ole ollut seiskoissa mitään häiriöitä talvella, kunhan vaan saa tuon takavaijerin mutkan jäätymisen kuriin, joka siis kyllä hoituu tuolla vaijerin väliin asennattavalla nipalla (https://www.sjscycles.co.uk/cables/jtek-cable-oilers-5mm-black-3-pack/).

Di2 tarvitset muuten paljon muutakin sälää kuin vaan pelkät vaihtajat ja kahvat.

LJL
30.10.2019, 13.42
Di2 tarvitset muuten paljon muutakin sälää kuin vaan pelkät vaihtajat ja kahvat.

Vojjj bergeleen bergeleen bergele :(

Mitä kaikkea..?

misopa
30.10.2019, 14.07
^ Akun, laturin, nipun kaapeleita, junction boxin ja vielä sellaisen boxin mikä yhdistää nuo kaikki kaapelit toisiinsa rungon sisällä. Optioksi jää vielä erillinen bt-palikka, jonka avulla voi säädöt yms. tehdä mobiililaitteella, sekä tapauksesta riippuen ohjata Wahoon tai Garminin ajotietokonetta.

Päivittelin Revoltin 1x11 sähköihin, niin oli vielä tuoreessa muistissa :)

LJL
30.10.2019, 14.11
^ Akun, laturin, nipun kaapeleita, junction boxin ja vielä sellaisen boxin mikä yhdistää nuo kaikki kaapelit toisiinsa rungon sisällä.

Aion lähettää harrastukselle irtisanomisilmoituksen. Irtisanomisaika, jonka jälkeen harrastus lakkaa olemasta harrastus, on 1kk.

K.Kuronen
30.10.2019, 14.14
No tuo oli mukava tieto. Siis aina on hauskaa, kun muilla ei ole hauskaa :)

Olin jo tilaamassa flatmount spyrejä bb7:n tilalle, mutta jos ne toimivat noin huonosti, niin laitanpa vaan avidit adaptereilla kiinni. Minullakaan ei ole ollut seiskoissa mitään häiriöitä talvella, kunhan vaan saa tuon takavaijerin mutkan jäätymisen kuriin, joka siis kyllä hoituu tuolla vaijerin väliin asennattavalla nipalla (https://www.sjscycles.co.uk/cables/jtek-cable-oilers-5mm-black-3-pack/).

Siistissä ajossa Spyret toimivat kyllä, mutta rypemisessä oman havaintoni mukaan eivät. Viimeinen niitti tuli 7.11.2018, jonka jälkeen Spyret ovat huollon jälkeen palvellet ainoastaan työmatkakäytössä.

JackOja
30.10.2019, 14.22
Aion lähettää harrastukselle irtisanomisilmoituksen. Irtisanomisaika, jonka jälkeen harrastus lakkaa olemasta harrastus, on 1kk.

Laita Sramin sähköt niin riittää kahvat ja vaihtajat. Niinku Shamuksella, olisitte shamiksia.

hphuhtin
30.10.2019, 14.24
Ärg, juuri kun olin ajatellut suolauksen takia siirtyä teräksestä jälkikasvun alumiini-gg:hen, johon olin ”päivittänyt” tietty Spyret.

LJL
30.10.2019, 14.34
Laita Sramin sähköt niin riittää kahvat ja vaihtajat. Niinku Shamuksella, olisitte shamiksia.

Ehkä lakkaan olemasta shimaani ja ryhdyn shamaaniksi. Tätä on pakko harkita koska Shimpan systeemi on nokkahuilusta, toisaalta uudet Shimanon 2x kammet ostin just. On tämä.

JackOja
30.10.2019, 14.41
...toisaalta uudet Shimanon 2x kammet ostin just. On tämä.

Sa voi pita se kampi. Tasta osta srami setti: https://www.bike-components.de/en/SRAM/Force-eTap-AXS-HRD-FM-for-2x12-speed-Shifting-Groupset-p68733/

paaton
30.10.2019, 14.43
Tai sitten vaan ostat bb7 50e hinnalla bc:stä, vaihdat ne varttiin ja ajelet loskassa naama virneessä.

LJL
30.10.2019, 15.19
Sa voi pita se kampi.

Ma ei haluta etta voimansiirto-ösasto näytta joltakin römanileirin vessalta

JohannesP
30.10.2019, 15.24
Voiko se näyttää yhtään enempää noiden Mavicin kiekkojen kanssa? Sais kurittaa sitä kuka mavicin desing-osastolla keksi yhdistää keltaista ja punaista ja tuoda noi vielä markkinoille. Todistetusti ainakin yksi pari mennyt kaupaksi eikä ole edes repiny teippejä. :seko:

LJL
30.10.2019, 15.43
Voiko se näyttää yhtään enempää noiden Mavicin kiekkojen kanssa? Sais kurittaa sitä kuka mavicin desing-osastolla keksi yhdistää keltaista ja punaista ja tuoda noi vielä markkinoille. Todistetusti ainakin yksi pari mennyt kaupaksi eikä ole edes repiny teippejä. :seko:

Heh, ei noita oo tuotu koskaan markkinoille, vaan edelliseen punamaasturiin vaihdoin itse teipit ;) Kuritushuonetta siis minulle. Hyvä tietysti jos teippaus aikanaan onnistui niin hyvin, että sekoittuu aitoon... Mulla ei just nyt oo muita talvikiekkoja joten näillä mennään toistaiseksi, oikeastaan aika hyvä kohtalo noille tulla raiskatuksi suolalla :D

Ja edelliseen teemaan, en helkkari sotke eri valmistajien komponentteja voimansiirrossa. Putkiosissa en ole ollut niin tarkka (Stenun verenpaineen nousua pahoitellen)

Teemu H
30.10.2019, 16.23
Minäkin haluan sähkövaihteet! Voinko ostaa Srampulan pelkän oikean kahvan ja takavaihtajan, onko muka niin helppoa :seko: :o
-edit: ei, 12-pakka ja ketju pitää hankkia varmaankin samalla --> myös xd-vapaaratas.
-editedit: hetkonen, mullahan on läskipyörässäkin 11-50 12-pakka shimanon vaparilla, ei niitä tarvitse ostaa (paitsi ovat painavia p*skoja)

http://teemu.dy.fi/pyora/3Tpuskassa.jpg

Shamus
30.10.2019, 16.28
Tarvii molemmat kahvat... vasemmasta kevyemmälle ja oikeasta raskaammalle.

Teemu H
30.10.2019, 16.38
^No niin, juuri kun olen tuota mekaanista SRAM-tyyliä oppinut käyttämään, taidan skipata idean :D

Ohiampuja
30.10.2019, 17.51
Se mekaaninen levari on kyllä kurja ylös päin nousevan vaijerin kanssa. Lämpöisessä se vesi tulee onneksi helposti pois kun vaan nostaa pyörän pystyyn.

Itse virittelin monenlaisia kumiletkusuojia, mutta ei ne aukottomia ollut mikään. Mutta tuo haitarikumi rasvalla täytettynä on paras. :)

Kalle H
30.10.2019, 22.31
Pitää nyt taas tulla kertaalleen toteamaan, että mulla on Spyret toimineet kyllä yllättävän hyvin. Kolmen talven aikana on ehkä tullut 1-2 kertaa per talvi sellainen tilanne, että jarruja on joutunut sulattelemaan tai muuten murehtimaan.

Muuten noille on piisannut huolloksi jarrupalojen vaihdot (alle 10€ koko kierros) sekä pari kertaa palojen elinkaaren aikana olen säätänyt paloja lähemmäksi kuusiokololla. Kuoret ja vaijerit olen vaihtanut kai kerran 15tkm aikana ja perusteellisen yleispuhdistuksen/-öjyämisen teen pari kertaa vuodessa.

Fillarina Konan Private Jake, jossa vaijerit tulee yläkautta. Itse pidän näitä siis oikein hyvinä. Mutta kyllä seuraavaan fillariin tulee kuitenkin hydrauliset, ne on kuitenkin paljon herkemmät ja vielä tunnokkaammat käyttää.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191030/e9179d779b6682b98ba6b71d93620860.jpg

paaton
30.10.2019, 22.48
Olisikohan satula paremmin loskaltakin suojassa yläpuolella? Vaijerin toiminnan kannalta paikka on tietystikkin pätevämpi.

LJL
30.10.2019, 23.21
Olisikohan satula paremmin loskaltakin suojassa yläpuolella? Vaijerin toiminnan kannalta paikka on tietystikkin pätevämpi.

Jo ajatuksen tasolla toi sijoittelu on 100x parempi Spyreille kuin chainstay-kiinnitys ja vaijeri siitä alas sisään.

Oon selvitellyt asioita ja Ultegra mekaaninen hyraulisilla jarruilla (juu, niitäkin on ref ST-RF685 STI + BR-RS785 post mount) voisi olla alle 500€, Ultegra Di2 olisi noin 1000€ keikka ja Sram eTap karkeasti 1500€, ehkä enemmän koska menisi kaksi pakkaa uusiksi. Mitä pidempään olen harrastanut, sitä vähemmän olen innoissani mistään (rungon sisällä) kulkevista kaapeleista. Toisaalta Di2 ”halpuus” voi kostautua siinä, etten saa itse toimimaan koska X, ja olen taas epätoivoisena Asetoni & Asetonin tiskillä.

On tämä perbereiden kevät ollut tämäkin päivä, joka alkoi jäätyneellä takajarrulla.

Jani Mahonen
31.10.2019, 08.23
LJL:n seikkailuille propsit, vaikka vähän itkettää niin myös vähän naurattaa.

BB7 road mekaanisena settinä paritettu SRAMin force- ja nyttemmin apex-sarjaan täyspitkillä ulkoisilla vaijerinkuorilla, ja ei ole tarvinnut ikinä tehdä mitään voimansiirto/jarru-related korjauksia pyörälle. Jarrupaloja tarttee muutaman kuukauden välein säädellä lähemmäs levyä. Runko vaihtui nyt niin saa nähdä heitteleekö shaibaa eri kohtiin kuin ennen.

Huoleton
31.10.2019, 09.57
Lähdin tässä gravelissa nykymuodin mukasesti 2x vaihdesysteemiin. Pyörä tuli 50/34 11-34 ratastuksella.
En nyt ainakaan vielä ole kokenut mitään valaistumista 2x eduista. Tuolla pakalla 50/34 tuntuu ylimitoitetulta hiekkatiekäyttöön. Hissuksiin jyrkkiä mäkiä ajellessa pienempi pikkuratas olisi parempi ja 50/11 on selvästi ylimitoitettu mun ajoon. Simanon GRX kammissa näyttääkin olevan pienemmät rattaat. Näillä rattailla vauhti on turhan usein just siinä missä pitää vaihtaa eturatasta.
2x systeemissä myös ketju on löysemmällä just hiljasessa vauhdissa, jolloin tiekin todennäkösesti töyssysempää. 1x on käytännössä toisinpäin.
Täytyy vielä kerätä kokemusta ennen lopullista tuomiota. Ehkä olen vaan vanha 1x jäärä.
Sillain noi näyttää kehittyneen että tuossa on oikeasti 2x11 vaihdetta joita voi käyttää ilman turhia rohinoita tai kilinöitä. Siis ainakin vielä kun systeemi on uudehko ja säädössä.

paaton
31.10.2019, 10.13
50t eturatas on tosiaan suurimmalle osalle täysin overkill gravelliin. Täytyy olla jokin syy, miksi tuollaisen haluaa pyöräänsä. Kevään kovavauhtiset porukkalenkit ovat yksi.

Ei siinä 2x systeemissä ole mitään järkeä, jos pitkiä välityksiä ei tarvitse.

SotkuPekka
31.10.2019, 10.29
Tiheämmällä takapakalla saa kadenssin osumaan paremmin, alamäkiin saa mukavammin vauhtia ja takapakkaa saa kulutettua tasaisemmin.

Mohkku
31.10.2019, 11.14
Kannattaa miettiä, josko vaihtaisi 50/34 tilalle 36/46. Ainakin minun mielestäni se toimii gravelissa hienosti.

Pakan vaihtaminen taakse saattaa vaatia jo takavaihtajankin vaihdon. Tämä siis tulee mietintään, jos ykkösvaihde 36/34 on liian pitkä. Riippuu tietysti vaihteiden lukumäärästä, millainen pakka on saatavilla, mutta kymmenlehtinen 12-36 toimii minulla hyvin tuon 36/46 parina. 46/12 riittää kaikkiin mahdollisiin tilanteisiin ja 36/36 on myös pahinta maastoajoa lukuunottamatta hyvä eli välitysalue on aika laaja. Usein käytetään 11-36 pakkaa, mutta pilkunviilaajat saavat 12-36:lla tiheämmät portaat.

Takajarrun sijoituskeskusteluun kommentti, että kolmion päälle sijoitettu mekaaninen jarru on tosiaan periaatteessa hyvä. Tavaratelineen asennusta se kuitenkin saattaa vaikeuttaa tai ainakin vaatia tietyn tyyppisen telineen, jos rungon muotoilussa tätä ei ole huomioitu. Toki sopiviakin telineitä on saatavilla, vaikka valikoima onkin rajallinen. Itse en kuitenkaan haluaisi pyörääni telinettä, joka L-kappaleella koukkaa jarrun ulkopuolelle.

LJL
31.10.2019, 12.17
LJL:n seikkailuille propsit, vaikka vähän itkettää niin myös vähän naurattaa.
Kiitos :( Saaga jatkui/päättyi siten, että yön yli nukuttuani tilasin paattoman linkkaaman Di2 M785-setin ja sovin Asetoni & Asetonin kanssa, että hoitavat tarvittavien muiden komponenttien hommauksen ja asennuksen. Oli heille oikeinkin ok.

Ns. sisäisen varmuuden asiaan sain kun ajoin taas tänään pelkällä etujarrulla töihin ja pelkäsin kuolemaa.

LJL
31.10.2019, 12.23
Helkkarin kalliiksi tuli taas tämäkin foorumilla notkuminen. Jälleen kerran.

Shamus
31.10.2019, 12.58
Alle 1€ / gr kevennystä... eli halpaa.

https://live.staticflickr.com/65535/48989708128_3aa71b8be2_c.jpg

JohannesP
31.10.2019, 13.25
Kunhan ei käy näin:

https://www.youtube.com/watch?v=3RpxaufBEdE

No on näitä sattunut isommillekkin valmistajille (DA9000). Sramin pakat ei ole muutenkaan hiljaisimmasta päästä niin tuskin paljoa enempää lisääntyy melu. Keveyteensä nähden kohtuuhintaista kuitenkin.

Shamus
31.10.2019, 13.32
Nooo aina noita sattuu ja löytää netistä.
Saa kattoa... paino ei ollut ensisijainen juttu vaan sopivat rataskoot.

huotah
31.10.2019, 13.56
Alle 1€ / gr kevennystä... eli halpaa.

https://live.staticflickr.com/65535/48989708128_3aa71b8be2_c.jpgHyvä kevennys. Mikäs tuo Rotorin pakka on?

Sent from my SM-G970F using Tapatalk

kurvaaja
31.10.2019, 13.57
Lähdin tässä gravelissa nykymuodin mukasesti 2x vaihdesysteemiin. Pyörä tuli 50/34 11-34 ratastuksella.
En nyt ainakaan vielä ole kokenut mitään valaistumista 2x eduista. Tuolla pakalla 50/34 tuntuu ylimitoitetulta hiekkatiekäyttöön. Hissuksiin jyrkkiä mäkiä ajellessa pienempi pikkuratas olisi parempi ja 50/11 on selvästi ylimitoitettu mun ajoon. Simanon GRX kammissa näyttääkin olevan pienemmät rattaat. Näillä rattailla vauhti on turhan usein just siinä missä pitää vaihtaa eturatasta.
2x systeemissä myös ketju on löysemmällä just hiljasessa vauhdissa, jolloin tiekin todennäkösesti töyssysempää. 1x on käytännössä toisinpäin.
Täytyy vielä kerätä kokemusta ennen lopullista tuomiota. Ehkä olen vaan vanha 1x jäärä.
Sillain noi näyttää kehittyneen että tuossa on oikeasti 2x11 vaihdetta joita voi käyttää ilman turhia rohinoita tai kilinöitä. Siis ainakin vielä kun systeemi on uudehko ja säädössä.

Trek Checkpoint ALR5 itselläkin yksi varteenotettava vaihtoehto uudeksi ympärivuotiseksi käyttöpyöräksi. Harmi, että tuota ei saa 1x voimansiirrolla. Samanhintainen Crockett 5 olisi 1x voimansiirrolla. Crockett suuniteltu ilmeisesti enemmän cyclocross kisoja silmällä pitäen ja Checkpoint "loivapiirteisempään" ajoon. Crockettiin ei taida mennä yli 40mm renkaat? (Checkpoint 45mm)

paaton
31.10.2019, 14.03
Trek Checkpoint ALR5 itselläkin yksi varteenotettava vaihtoehto uudeksi ympärivuotiseksi käyttöpyöräksi. Harmi, että tuota ei saa 1x voimansiirrolla. Samanhintainen Crockett 5 olisi 1x voimansiirrolla. Crockett suuniteltu ilmeisesti enemmän cyclocross kisoja silmällä pitäen ja Checkpoint "loivapiirteisempään" ajoon. Crockettiin ei taida mennä yli 40mm renkaat? (Checkpoint 45mm)

Jos uusi malli ei ole huonontunut, niin ero ei ole iso. Crocketissa on tosi hyvö geo, muistaakseni 5mm matalampi emäputki. Suurin ero tulee minusta laukkujen kiinnikkeissä, joita checkpointista löytyy edestä ja takaa. Crocketissa on myöskin piilokiinnikkeet lokareille.
40mm ramblerit menevät lokareiden kanssa, eli ihan kohtuullinen rengastila tuossa on.

Eli kannattaa miettiä käyttötarkoitusta. Uusi crocketin alu runko on tosi hienon näköinen.

Huoleton
31.10.2019, 16.00
Crockett tulee 40 11-32 välityksillä eli siihen verrattuna tuo 50/34 11-34 on selvästi parempi. Crocketiin voi tietty vaihtaa takapakan ja checkpointtiin voi vaihtaa kammet. Crocketin takavaihtaja on myös max 36T eli se vaihtuis todennäkösesti myös. Ehkä myös takanapa että saisi 10-piikkisen rattaan.
Semmonen mukava välitys vois olla 40 10-42 tai 32/46 11-34. 30/46 GRX kampi maksaa satasen eli sen takia turha pidempää valitella. Olisivat kyllä voineet jo tehtaalla laittaa moisen pyörään kiinni.

paaton
31.10.2019, 16.27
Checkpointtihan on just oikeilla välityksellä siihen tarkoitukseen mihin se on suunniteltu. Nopea reissupyörä, johon voi latoa tarvittaessa kamaa kyytiin kunnolla. Sitten taas kun laukut nakkaa pois, niin voi vaihtaa isolle rattaalle ja pyörä kulkee.

Niin ja crocketti on cyclocrossari, eli välitykset on just oikein siihenkin.

Ehkäpä trekillä on vielä erikseen jokin TMT malli, johon ei tarvitsisi muutella välityksiä?

Silakka
31.10.2019, 18.13
Mitä suosituksia tehomittariksi gg-pyörään, tarkemmin 3T Exploro?

Kampina tällä hetkellä Sram Force 1 ja olin alunperin kaavaillut Power2Max NGeco Road SRAM, mutta asiakaspalvelu kuittasi ettei tuo mahdu pyörimään. Myöskään SRM Rotor 3D+ ei kuulemma sovi tuohon. Ilmeisesti Quarqia on ainakin jollakin käytössä vai pitäiskö odotella SRM X polkimia?

Pumafi
31.10.2019, 18.25
Mitä suosituksia tehomittariksi gg-pyörään, tarkemmin 3T Exploro?

Kampina tällä hetkellä Sram Force 1 ja olin alunperin kaavaillut Power2Max NGeco Road SRAM, mutta asiakaspalvelu kuittasi ettei tuo mahdu pyörimään. Myöskään SRM Rotor 3D+ ei kuulemma sovi tuohon. Ilmeisesti Quarqia on ainakin jollakin käytössä vai pitäiskö odotella SRM X polkimia?

Mulla on käytössä Open U.P.:ssa Quarq Dzero tehomittauksessa. Hyvin toimii ja ei valittamista. Suosittelen.

paaton
31.10.2019, 18.27
No quarq tietenkin, jos power2max ei käy. Saat samalla kevyemmän setinkin kuitukammilla, jotka tuo pyörä tietystikkin vaatii. Minulla on cyclossa vanhemman mallinen kuituinen quarq ja olen kyllä laatuun enemmän kuin tyytyväinen.

Ei kai rospuuttoajan pyörään ole mitään järkeä odotella poljinvaihtoehtoja, kun spiderista mittaavaa on tarjolla.

Taneli79
31.10.2019, 23.26
Mitenköhän Tahko MTB menis gravel grinderilla, jossa 27.5 kiekot ja 2.0" kumit? Mietin jos ens vuonna osallistuis ekaa kertaa. Jos suurin osa on tietä, kärrypolkua ja helppoa polkua, niin tollanen vois olla aika nopee? Tietty Huck Norrikset ja mahdollisesti dropperi pitäis olla.

Testasin viime elokuussa, miten Jyväskylässä ajettava Tähtisadeajot-reitti taittuu oheisella gg-monsterilla kevyeen xc-jäykkäperään verrattuna. Ts-reittihän on vauhdikas, sorateitä on suhteellisen paljon ja polkupätkät riittävän helppoja täysjäykälle droppitankopyörälle. Ylä- ja alapeltiä on reilusti. Ajoin pari kierrosta jäykkäperällä ja viikon päästä pari kierrosta monsterilla 27,5 x 2,2” Race Kingeillä. Soratiepätkät vedin rauhallisesti pk-sykkeillä, polulla yritin pitää yllä reipasta vauhtia.

Neljän kierroksen (á 27km) sykekeskiarvot olivat muutaman lyönnin päässä toisistaan, olosuhteet polulla olivat about samanlaiset eri kertojen välillä. Hitaimman (2. kierros monsterilla) ja nopeimman (1. kierros jäykkäperällä) kierroksen ero oli vain 1,5min. Soratiepyörällä en tosin olisi voinut ajaa yhtään kovempaa polulla. Koko ajan piti olla todella tarkkana ajolinjan kanssa, jarrutettava ja kiihdytettävä, nostettava keulaa ja perää, siirrettävä painoa, jumpattava ja painittava. Jäykkäperällä pystyin ajamaan kovempaa päin esteitä ja avaamaan jarrut alamäessä, vauhtia olisi voinut vielä selvästi kiristää. Soratiesiirtymillä monsteri olisi luonnollisesti vienyt voiton, mutta melko hyvin jäykkäperäkin liikkuu tt-asennossa.

Itse kisan ajoin jäykkäperällä ja haaveilin polulla täysjoustojen perässä roikkuessani xc-täpäristä :) Monsteri on omimmillaan karkealla soralla, möykkyisillä ja kuoppaisilla tukki- ja mökkiteillä sekä suhteellisen sileillä poluilla. Ja tietenkin talvella ISP:t alla!

https://lh3.googleusercontent.com/U5TG_dPA9z4Irieb67vLX1hR2TjJKSWCTdcrVxLiDqJ6J8m5gn XApaqsh0T-Z7mUZcpO6uxgV8xI3d4GXIgwVJevw_H_NI7yH1NBQrSjtWl-yPwHt2Du534KF8apDY5Hdw7KSPp6ocbG_2egUmQKvaVpGhF_u_ DgPZYCfEQHauShCl4T9t8W-NFB-6T1wwaRwDzUY1knIUty8B9pizaG7d_dMwTzrEXL0f3as8z1kxp 7zPpe3TGKfdYN9Ttj7JWFXP687WRri2G6Gcjfb9r6kFQqMi85E 3uKtAUhWgZtZa5p-8uhQ0UN22MRLZ3leQa4jnzZcAEZGD3UsYPoOhXSrlKkiV1qwGP QTwLcdu-LVxnIjqK9L7P2nviT6FgkjeZ8nibh65mUZjAFKYYB_xYQHt7K9 KawjjnM5ja3Y7Tc-KQPQ7IjpSM2Gar3M_o4V-iJd2iG-zYXDZebxfAF0HyQcl7t80t4ebz_VIwBBEYdF2fwaNaC-kutmHwjQKXMWa1zc7fVThqw8mVZMPY02Uvd-B0u_eNyVCa0BHVMv_0JwpbaGHM7qTAI-xzj2uzd9TtoSpx8zI92-Iw2t8L_wFbe5eqkTYZbdB3nFeQg8Q9YA04yca3dxx4kcacQcRI Nb35kMdsnHXgD5O7lCgd5Php4-W2PnX5pgsxgUTQ3YEaqPlcwZa8=w1010-h758-no

Taneli79
31.10.2019, 23.27
Helkkarin kalliiksi tuli taas tämäkin foorumilla notkuminen. Jälleen kerran.

Äläppä mitä, mulla oli joskus kanssa tuo jäätymisongelma mekaanisten levareiden kanssa, ja kun en sitä haitarikumi-paineilma-kemikaali -virityksillä onnistunut ratkaisemaan, ostin kokonaan uuden pyörän :) No, olihan siihen pari muutakin syytä, mutta kalliiksi tuli!

LJL
31.10.2019, 23.33
Äläppä mitä, mulla oli joskus kanssa tuo jäätymisongelma mekaanisten levareiden kanssa, ja kun en sitä haitarikumi-paineilma-kemikaali -virityksillä onnistunut ratkaisemaan, ostin kokonaan uuden pyörän :) No, olihan siihen pari muutakin syytä, mutta kalliiksi tuli!

Heh, niinpä niin :) Ei tässä enää ole mitään järkeä muutenkaan, niin turhaa edes laskea. Mutta töihin on päästävä ja (molempien) jarrujen olisi hyvä toimia, ettei vaikka kuole.

stenu
01.11.2019, 08.09
Saaga jatkui siten, että yön yli nukuttuani tilasin Di2 M785-setin.

No niin sitten jäädään vaan jännityksellä odottamaan, että millaisia juonenkäänteitä seuraa LJL:n digiloikasta :)

LJL
01.11.2019, 09.21
No niin sitten jäädään vaan jännityksellä odottamaan, että millaisia juonenkäänteitä seuraa LJL:n digiloikasta :)

Veikkaan että karmaisewa. Ensin digiloikka, sitten Kiky, lopuksi ihan perinteinen yleislakko..

Huomasin heti ensitöikseen että tilasin vanhanmallisen etuvaihtajan kun samaan hintaan olisi saanut myös uutta mallia Bike24:stä. Hele...

PekkaO
01.11.2019, 13.44
Kuka tykkää lukea testejä, lataamalla Gran Fondo Cycling Magazine -appin voi ladata kyseisen lehden. Siinä on testattuna 14 gravel-pyörää. Lehti löytyy englanniksi ja saksaksi (orkkis), joten voi valita maun mukaan. Lukiessa meni eilinen myöhäisilta mukavasti.

YocceT
01.11.2019, 14.24

Popparit laitoin jo tulille.

kurvaaja
01.11.2019, 15.06
Kuka tykkää lukea testejä, lataamalla Gran Fondo Cycling Magazine -appin voi ladata kyseisen lehden. Siinä on testattuna 14 gravel-pyörää. Lehti löytyy englanniksi ja saksaksi (orkkis), joten voi valita maun mukaan. Lukiessa meni eilinen myöhäisilta mukavasti.

Kiitos vinkistä! Gravel kuume sen verran korkeissa lukemissa. ROSEn Backroad rupesi kiinnostamaan kovasti! En ollut Rosen graveleita huomannutkaan ennen. Hyvänoloinen paketti Force 1x11 voimansiirrolla ja mikä myös tärkeää niin makean näköinen omasta mielestäni (esim. Canyon CF Grail turhan erikoinen omaan makuun. Canyon AL versio kyllä polttelisi hinnan puolesta, mutta ei saatavilla tällä hetkellä). Menisi kyllä yli alkuperäisen budjetin, mutta niinhän nämä aina. Kannattaako Rosesta maksaa 600€ enemmeän vs. Trek Checkpoint ALR5 ?

Shamus
01.11.2019, 21.22
45NRTH 27.5x2.1 Kahva oli liian ahdas omaan makuun Explöröön... Otti sivukarvat liki runkoon kiinni alkuperäis vanteella.
Ei jatkoon...

Teemu H
01.11.2019, 21.27
^Harmillista. Et sattunut kuvia ottamaan tai mittaamaan todellista renkaan leveyttä?

54 mm tai 2.1 tuumaa taitaa olla Exploron virallinen max-rengas 27.5-vanteella.

Huoleton
04.11.2019, 15.06
Kysymys joka ei koske suoraa fillarisuosituksia mutta gravel-välineistöä kuitenkin:
Kun gravelpyörällä laskee gravelalamäkeen niin takarengas tuntuu levottomalta. Vähän niinkun kumi olisi tyhjä. Pari kertaa tullut tarkastettua onko paineet tallella mäen jälkeen.
Asfaltilla en ole samaa huomannut, pelkästään hiekkateillä ja "kovassa" vauhdissa. Flexaakohan kiekko vai rengas vai runko vai kuuluuko vaan asiaan?
Rengas on riddler 45mm, paine takana 36psi/2.5bar. Vanteen sisäleveys taitaa olla 18mm.

LJL
04.11.2019, 15.12
45NRTH 27.5x2.1 Kahva oli liian ahdas omaan makuun Explöröön... Otti sivukarvat liki runkoon kiinni alkuperäis vanteella.
Ei jatkoon...

Entä jos ajelee karvat? Nehän on ainakin Grav-Salvador-Daleissa aika pitkät

Dr.J
04.11.2019, 20.26
Ei jatkoon...

Sopiiko kysyä miten ahdas, ja mikä oli vanteen sisäleveys. Olin näet juuri tilaamaisillani nuo omaan Explorooni.

hitlike
04.11.2019, 20.52
Onko kellään kokemuksia Maxxiksen Ramblerista yleis-grävelointi-renkaana kotimaan teillä? Aikalailla muhkuin kumi mikä omaan fillariin vielä menee ja kuvio vaikuttaisi äkkiseltään aina fiksulta "jokapaikanhöylältä".

kaakku
04.11.2019, 21.59
Hemmetin hyvät renkaat. Mulla on 40 milliset 120 tpi -versiona ja oon tykänny, ainoo vika on etteivät oo tanwall.

paaton
04.11.2019, 23.00
Mulla on 60tpi versiot ja tykkään kyllä sekalaisessa ajossa noista. Eivät sorra asfaltilla kantatessa, kuten normi krossi renkaat ja kulkevat matalien nappuloiden vuoksi pirullisen kovaa. Eli minusta tuo 60tpi versiokin on nopea. Vähän se on kokokumisen tuntuinen, mutta tuohon fiilikseen tottuu äkkiä. Yhtään rengasrikkoa ei ole tullut noilla. Kyljet tuntuvat kestävän oikein hienosti.

Laadukkaat renkaat. Nousevat aina laakista hyllylle tubeleksina, eli kyljet eivät veny ja vanu käytössä.

Shamus
05.11.2019, 13.42
Sopiiko kysyä miten ahdas, ja mikä oli vanteen sisäleveys. Olin näet juuri tilaamaisillani nuo omaan Explorooni.

Sen verran ahdas että en ajaisi... 2-3mm runkoon karkeasti.
Ottaa varmasti kiinni kun polkee kovempaa.
Mitattuna oli leveys 54mm
Vanteena Fulcrum Racing 700 DB (650b)

hphuhtin
05.11.2019, 16.31
^jäi vielä tämä linkki: https://steelworks.bike/en_GB/

..mutta eihän mulla ole edes titaniumia pyöräkellarissa, eihän nyt joku eri teräs voi kiinnostaa..

Nyt sai konfiguroitua pyörän. Yhdeksän harrasteyksikköä, oo-koo. Onko tuo nyt edes kovin grävel.

anttimut
06.11.2019, 09.27
Alkaa itselläkin gravel pyörä kuume nousta, niin olisin kysynyt hieman vinkkejä. Onko kellään kokemusta tällaisesta Sup merkkisestä Gravel pyörästä:

https://www.suomenurheilupyora.fi/sup-x-mud-disc-

Tarkoitus olisi ajella nyt talvi kelissä asfalttiteitä ja sorateitä. Keväämmällä sitten poluille lähteä. Budjetti olisi tosiaan 1500 euron luokkaa. Onko tuohon hintaan parempia vaihtoehtoja?

stenu
06.11.2019, 10.25
Nyt sai konfiguroitua pyörän. Yhdeksän harrasteyksikköä, oo-koo. Onko tuo nyt edes kovin grävel.

Eipä tohon oikein muuta voi sanoa kuin että: #bringbacktheelegance. Design on (melkein) yhtä onnistunut, kuin siinä yhdessä suomalaisessa maasturissa silloin muutama vuosi sitten. Mikäs sen nimi olikaan?

Radavistissa long term review uudesta Salsa Warbirdistä: https://theradavist.com/2019/11/long-term-review-with-the-salsa-warroad-650b-all-road/

https://media.theradavist.com/uploads/2019/11/Salsa-Warroad-650b-All-Road-Bike-2.jpg?w=2000&quality=75

JackOja
06.11.2019, 10.32
... Design on (melkein) yhtä onnistunut, kuin siinä yhdessä suomalaisessa maasturissa silloin muutama vuosi sitten. Mikäs sen nimi olikaan?

Finnpower! Se topicci onkin ollut melko hiljaa.

Shamus
06.11.2019, 12.10
Nyt muutama lenkki takana 650b-kiekoilla.
Eka tuntemus oli että koko pyörä tuntui pienemmältä ;) vannoutunut 700c käyttäjä tunnustautuu tykkäävänsä näistä ketteryyden ja herkkyyden takia jos ajetaan huonommilla poluilla tai teillä, mutta perushiekkatieajeluun valkkaan edelleen 700c-kiekot ja kumit.
https://live.staticflickr.com/65535/49023123101_566394665d_b.jpg

LJL
06.11.2019, 14.44

Yrjiksintä mitä oon tänään nähnyt

arctic biker
06.11.2019, 15.15
Eka tuntemus oli että koko pyörä tuntui pienemmältä ;) vannoutunut 700c käyttäjä tunnustautuu tykkäävänsä näistä ketteryyden ja herkkyyden takia jos ajetaan huonommilla poluilla tai teillä, mutta perushiekkatieajeluun valkkaan edelleen 700c-kiekot ja kumit.
https://live.staticflickr.com/65535/49023123101_566394665d_b.jpg

Vajavainen järkeni ynnä pankkitilini ynnä kokemus aina alkaen 1970 luvulta kertoo samaa. Jollei mun ajoon noin 38mm renkaat kippuratankoisellla piisaa niin sitte on maasturin paikka.

velib
06.11.2019, 15.55

Itse huomasin lähinnä eron ilmatilassa 650b x 47mm vs 700c x 40 mm. Kaikki muut pelkästään kiekon halkaisijasta johtuvat erot hävisivät jo yhden lenkin aikana. Nyt on pienemmillä kiekoilla WTB Bywayt ja isommilla Nanot. Periaatteessa olisi varmaan järkevämpi pitää toisin päin, eli sliksit 700c-kiekoilla ja nappularenkaat pienemmillä, mutta toistaiseksi mennään näillä.

Onko tullut mitattua noiden Pacentien leveyttä? Avaruuskanaan taakse 50 mm taitaa olla aivan maksimi, 47 mm Bywaylla karvat hankasivat jo chainstayhyn niin, että piti nyppiä pois.

Shamus
06.11.2019, 16.31
Pacentit on jämpti 50mm

Lammy
06.11.2019, 16.57
Vieläkö flarella varustettuja tankoja käytetään vai onko palattu kaikessa hiljaisuudessa perus dropbareihin?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

JackOja
06.11.2019, 17.11
Vieläkö flarella varustettuja tankoja käytetään ...

Juu ...

eakin
07.11.2019, 09.42
Grailia odotellessa kerkeää kaikkea lukra ja alkanut tuo space chicken kiinnostamaan. Onkohan yleensä tulossa Planet X:lle black friday alennuksia? Varmaan varsinkin pikku alennuksella olisi ainakin hinta tuossa kohdallaan.

Millaisia kokemuksia noista on, onko jotain miksi kannattaisi jäädä sitä grailia odottelemaan? Työmatka ja lenkkipyöräksi asfaltille/soralle/latupohjille lähinnä tulisi ympärivuotiseen käyttöön.

velib
07.11.2019, 10.43
Grailia odotellessa kerkeää kaikkea lukra ja alkanut tuo space chicken kiinnostamaan. Onkohan yleensä tulossa Planet X:lle black friday alennuksia? Varmaan varsinkin pikku alennuksella olisi ainakin hinta tuossa kohdallaan.

Millaisia kokemuksia noista on, onko jotain miksi kannattaisi jäädä sitä grailia odottelemaan? Työmatka ja lenkkipyöräksi asfaltille/soralle/latupohjille lähinnä tulisi ympärivuotiseen käyttöön.

Planet X:n alennukset ovat melko satunnaisia, luulisi että myös black fridayn aikaan tulee jotain mutta ei välttämättä koske koko mallistoa. Eihän tuo Space Chicken ole toisaalta kovin pahan hintainen täydelläkään hinnalla. Sellainen huomio heidän nettikaupastaan, että kun sinne rekisteröityy ja tekee ensimmäisen tilauksen, ei valuuttaa voi vaihtaa sen jälkeen. Olen joskus tilannut heiltä eurohinnoilla, mutta ainakin nyt puntahinnat ovat huomattavasti halvemmat (käyttävät meille surkeaa vaihtokurssia), joten tein uuden tilin ja tilasin pyörän punnilla.

En osaa Grailiin verrata, mutta omaan teräsroveen verrattuna Space Chicken tuntuu sähäkältä, ketterältä ja kovalta. Varsinkin isommissa töyssyissä teräskeula on huomattavasti anteeksiantavampi kuin Space Chickenin hiilikuituinen. Hyväkuntoisella soratiellä tuolla ei mielestäni ole merkitystä, mutta kuoppaisella tai kivisellä tiellä Rove on mukavampi. Toisaalta asfaltilla SC:n jäykkyys lasketaan ehkä eduksi. Grailissakin on melko jyrkkä ohjauskulma, mutta rakea ei ole ilmoitettu, joten numeroiden perusteella on vaikea ennustaa miten pyörä käyttäytyy. Perä on hieman pidempi kuin Space Chickenissä. Jos kiikarissa oli Grailin hiilikuituversio, on se varmasti mukavampi ohjaamon ja satulatolpan takia, mutta alumiiniversiota oli kai sanottu jossain arvostelussa melko kovaksi.

Ai niin, L-kokoisella Space Chickenillä 700c-kiekolla 40 mm renkailla ja 44 koon kenkä ottaa kiinni renkaaseen. 650b 47 mm renkailla ongelmaa ei ole.

Shamus
07.11.2019, 11.33
Onko kukaan mitannut Suomi Tyresin Fast Freddie 54-584 nastarenkaan todellista kokoa?

kurvaaja
07.11.2019, 11.39
Grailia odotellessa kerkeää kaikkea lukra

Kuin myös. Milloinhan Grail AL -mallit tulossa saataville? Mutta asiaan, eilis ehtoolla netissä tuli vastaan itselle uutena vaihtoehtona Ribble -merkki. CGR -gravel mallistoa (https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr/). Kiinnostaisi alumiininen CGR AL tai hiilari CGR SL (löytyy myös teräs ja titaani versiot..) Osissa saa valita aika kattavasti eri vaihtoehdoista, hinnat aika samalla tasolla vs. Canyon Grail. Onko näistä Ribblen pyöristä kokemuksia?

JackOja
07.11.2019, 11.56
... Onko näistä Ribblen pyöristä kokemuksia?

Niille on peräti oma topicci.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60481-Ribble-CGR

eakin
07.11.2019, 13.32
Grailin AL-mallia olen odotellut ja siihen vaihtoehtona aika samaan rahaan saisi tuon Space Chickenin. Uskon että aika asfalttipainotteista ajo tulee olemaan, sillä tallissa on tuo läskipyörä enemmän maastoon, joten ehkä tuo kovuus ei haittaa omassa käytössä. Tuo kengän osuminen hieman kyllä arveluttava ominaisuus... Odotellaan vielä black fridayt jos tulisi alennuksia.

Onko talvikäytössä tuollainen 650b 47mm rengas parempi kuin 700c? Löytyykö tuossa koossa hyviä nastarenkaita? Jos ottaa noilla 650b niin asfalttiajoon varmaan sitten kannattaisi toiset kiekot kesäksi hommata?

penyeach
07.11.2019, 14.41
Tempest (https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/tempest)in omistajana suosittelen vilkaisemaan myös sitä, hinta näyttää suunnilleen samalta kuin SC:n. Toe overlappia ei ainakaan minulla (runko L, kenkä 44) ole, enkä ole rungosta muitakaan huonoja puolia löytänyt. Titaani tuntuu materiaalina alustavasti erittäin huolettomalta.

Vivve
07.11.2019, 15.25
^ Mihin hintaan tuota Tempestiä on parhaimmillaan saanut? Mietin vain saattaisiko tulla kuun lopussa hyvää tarjousta vai tilaisinko tuon Rivalin 1x11 vaihteistolla nyt.

penyeach
07.11.2019, 15.34
^ En ole enää seurannut aktiivisesti, mutta halvempaa en ole muistaakseni nähnyt. Pyörä on ilmeisesti myynyt aika hyvin eikä superhalvoille tarjouksille ehkä ollut tarvetta. Punnan kurssi ja Brexit aiheuttanevat pientä vaihtelua.

kukavaa
07.11.2019, 18.21
Toeoverlapilla ei ole väliä, jos ei mutkittele fiksillä kävelyvauhtia.

velib
07.11.2019, 18.33
Toeoverlapilla ei ole väliä, jos ei mutkittele fiksillä kävelyvauhtia.

Maastossa siitä on haittaa, mutta ei oikeastaan muuten.

kurvaaja
07.11.2019, 20.58
Tempest kannattepa huomioida, että Force22 on vanhalla rungolla-> max tyre 38mm. Muut versiot uudemmalla, eli max 46mm kumi

Vivve
07.11.2019, 21.09
Odotteluks se nyt näyttää kuitenkin menevän ku M-koko on loppu.

Kalle H
07.11.2019, 22.08
Grailin AL-mallia olen odotellut ja siihen vaihtoehtona aika samaan rahaan saisi tuon Space Chickenin. Uskon että aika asfalttipainotteista ajo tulee olemaan, sillä tallissa on tuo läskipyörä enemmän maastoon, joten ehkä tuo kovuus ei haittaa omassa käytössä. Tuo kengän osuminen hieman kyllä arveluttava ominaisuus... Odotellaan vielä black fridayt jos tulisi alennuksia.

Onko talvikäytössä tuollainen 650b 47mm rengas parempi kuin 700c? Löytyykö tuossa koossa hyviä nastarenkaita? Jos ottaa noilla 650b niin asfalttiajoon varmaan sitten kannattaisi toiset kiekot kesäksi hommata?Mä itse veikkaan, että tuollainen 650b rengas n. 50mm (mielellään vähän yli) leveenä olis haastavammassa talvikelissä parempi kun 700c 38-40mm rengas. Gräveli menee kyllä talvellakin monessa paikkaa ihan hyvin 40mm nakeilla, mutta huonommalla kelillä eteneminen on välillä hyvin raskasta ja/tai huteraa.

Ongelma on vaan se, että tuossa 650b koossa kunnolliset vaihtoehdot on vissiin vasta 2,1-2,25" kokoluokassa, eli liian isoja avaruuskanaan. Paras saatavilla oleva on käsittääkseni tuo Gravdal, mutta se on taas ihan turhan kapea.

https://45nrth.com/products/gravdal_650

Mä oon itse kanssa tuolaista avuruuskanan kaltaista laitetta katsellut, mutta hankinta on lykkääntynyt. Tollasen sopis kyllä aika hyvin maantiehommiin jotkut 30mm sliksit ja sopivat vanteet. Esim. seuraavat.

https://www.superstarcomponents.com/en/venn-var35-tcd-carbon-v6-wheelset-uk-made-hubs.htm
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=307605;menu=1000,4,22,35;p gc%5B20093%5D=20106;pgc%5B19572%5D%5B19574%5D=1

hsr
08.11.2019, 10.01
Milloinhan Grail AL -mallit tulossa saataville??
Canyonin asiakaspalvelun mukaan tammikuussa.

F. Kotlerburg
08.11.2019, 10.22
Mulla on sormi ollut ostonapilla Tempestin tai Space Chickenin kohdalla useamman kerran. Sopivan Shimano - kokoonpanon puute on toistaiseksi estänyt. R8000 malli on itselle liian hintava.

JackOja
08.11.2019, 10.23
^eiks noita saa runkonakin? Saa mieleisen ja pääsee askartelemaan.

F. Kotlerburg
08.11.2019, 10.28
^eiks noita saa runkonakin? Saa mieleisen ja pääsee askartelemaan.
Juup, mutta varsinkin Tempestin kohdalla runkosetin hinta on varsin korkea valmiisiin kokoonpanoihin verrattuna.

Tietenkin voisi ostaa tuon Rival Tempestin ja riipiä osasarjan torille, mutta laiskottaa.

Vivve
09.11.2019, 10.37
Odotteluks se nyt näyttää kuitenkin menevän ku M-koko on loppu.

No eipä tarvinnu kauaa odotella kun tänään olikin jo saldot päivittyny. Tilaukseen meni.

eakin
09.11.2019, 11.39
Löytyiskö jostain juttua mitkä on käytännössä titaanin edut vs. hiilikuitu? Onko edut suuremmat kuin lisäpaino jonka titaani tuo? Eli Tempest vs. Space Chicken lähinnä mietin...

velib
09.11.2019, 12.06
Löytyiskö jostain juttua mitkä on käytännössä titaanin edut vs. hiilikuitu? Onko edut suuremmat kuin lisäpaino jonka titaani tuo? Eli Tempest vs. Space Chicken lähinnä mietin...

Yksi etu on varmaan titaanin joustavuus ja sitä kautta rungon mukavuus, mutta hiilikuitukeulalla siitä aika suuri osa sulaa pois. Nuo Planet X:n rungot tuskin ovat myöskään mitään hiporunkoja, eli materiaalia on luultavasti käytetty vähän enemmän. Itselläni oli sama valinta, päädyin Space Chickeniin painon takia, ja taisi se ainakin kesällä olla hieman halvempikin. Kyseisissä pyörissä on myös jonkin verran eroa geometriassa, Tempest on hieman rennompi ja loivemmalla keulalla, pidemmällä perällä sekä todennäköisesti hitaammalla ohjauksella.

JohannesP
09.11.2019, 15.43
Tuskin PlanetX:n pyörissä materiaalin erot pääsee mitenkään erityisen hyvin esiin velibin mainitsemasta syystä. Jos geometriaeroja ei ottaisi huomioon niin menisin puhtaasti fiilispohjalta mikä materiaali houkuttelee enemmän.

Titaanin etuna ajattomuus yksinkertaisen muotoilun ja materiaalin kautta, maalipinta ei kärsi ja kestävämpi kolhuille. Näistä syistä myös bulkki titaanirungot on suhteessa aika helppo myydä pois vuosienkin jälkeen jos päivitysinto kasvaa.

Kuitu kevyempi ja todennäköisesti hieman enemmän vaimentaa tärinää vaikkakin suurin ero tulee renkaista. Omaan silmään graafinen toteutus ja muotoilu erikoista ja hieman halvan näköistä eli perus planetxää.

Jos ei vielä huomannut rivien välistä niin ehdottomasti itse näistä menisin huolettomammalla ja ajattomalla titaanilla. Muilla vaatimukset todennäköisesti ihan eri niin valitsee sen mikä innostaa ajamaan entistä enemmän.

LJL
11.11.2019, 16.57
Exploro meni tänään hydro- ja digiloikalle Asetoni & Asetoniin. Ensimmäinen kysymys oli mikset hommannut sitä Ultegran RX Di2:sta? Hele...

Kai tästä hyvä tulee.

PatilZ
12.11.2019, 07.30
Ensimmäinen kysymys oli mikset hommannut sitä Ultegran RX Di2:sta?.

Vastaava kysymys oli mulla sormenpäissä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

LJL
12.11.2019, 09.59
Vastaava kysymys oli mulla sormenpäissä.

No kun en mä löytänyt sitä niistä samoista puljujärvistä, joista löytyi ne R785-kahvat + jarrut, joten se meni ohi. Tarkistin vain sen että on 34t-yhteensopivuus, eli mediun cage. Jälkivertailussa olisin vielä saanut uudemman 8050 etuvaihtajan samaan hintaan mutta isoja eroja edelliseen 6870 malliin en löytänyt. Tämmöistä tällä kertaa.

Jos joskus paskon tuon perusmallin takavaihtajan niin voi vaikka seuraavaksi kokeilla sitä Ultegra RX:ää tai GRX:ää.

kurvaaja
13.11.2019, 10.36
Mikähän Canyonilla tosiaan maksaa 2020 Grail AL -mallien kanssa, kun kysyntää varmasti olisi? Nyt tyrkyttävät nettisivuilla Grailien alla korvikkeeksi Infliteä

"Inflite AL: Ilmainen toimitus nyt rajoitetun ajan

Grail AL on tällä hetkellä loppuunmyyty, mutta onneksi meillä on tarjota myös muita kestäviä alumiinirunkoisia pyöriä, joilla talven lenkkien ajaminen on yhtä nautintoa. Tarjoamme nyt rajoitetun ajan Inflite AL SLX 5.0 Race -malliin ilmaiset toimituskulut, jotta pääset heti nauttimaan uudella pyörällä talven seikkailuista. Jos haluat odottaa ensi vuoteen alumiini-Grailin julkaisua, voit tilata sähköpostiisi ilmoituksen, ja saat tiedon heti, kun pyöriä on jälleen saatavilla. "

F. Kotlerburg
13.11.2019, 11.21
Space Chickeniä edelleen harkitten. Tarttis vaan osata päättää, että L vai XL. L vaikuttaa pieneltä ja XL vastaavasti isolta eli totuus voisi olla jossain noiden välissä. Mittaa 187 senttiä ja lyhyet jalat.

Firlefanz
13.11.2019, 11.45
Canyonilla oli ongelmia jo 2019-mallin kanssa. Silloin arveltiin syyksi että Canyon ei ollut osannut arvioida kysyntää niin suureksi kuin se osoittautui eikä tuotantomäärää voitu nostaa suunnitelman mukaisesta niin paljon ja niin nopeasti kuin olisi tarvittu. Pullonkaulana pidettiin nimenomaan runkoja, osasarjoja ja muita osia kyllä olisi saatu menekkiä vastaavat määrät. Äkkiä ajatellen alumiinirunkojen valmistajia joilla olisi ollut tuotantokapasiteettia olisi luullut löytyvän, mutta ilmeisesti kyse oli myös siitä mihin hintaan ja paljonko Canyon oli halukas maksamaan.

Toinen spekulaation aihe oli että jollain Canyonin suurella alihankkijalla olisi ollut laatuongelma ja että merkittävä määrä valmiita runkoja olisi jouduttu tuotannon alkuvaiheessa hylkäämään eikä syntynyttä tilaussumaa edellämainitusta syystä kyetty purkamaan.

Ylläoleva ei tietenkään selitä miksi sama tuntuu toistuvan 2020-mallin kohdalla, olisihan tämänvuotisesta pitänyt viisastua. Mutta voisiko olla jopa niin ettei riittävän suuria ja Canyonin alihankkijakseen kelpuuttamia alumiinirunkojen valmistajia sittenkään ole mahdottoman monta ja että kaikkien koko tuotanto on myyty jo vuosi sitten?:seko::eek::p

Hiekkahentunen
13.11.2019, 14.20
Ostin pari viikkoa sitten Canyonin outletistä Grail AL 6.0 sekä S että M koossa. Huomenna lähtee S koko asiakaspalautuksena. Kannattaa seurata outlettiä....

velib
13.11.2019, 14.55
Space Chickeniä edelleen harkitten. Tarttis vaan osata päättää, että L vai XL. L vaikuttaa pieneltä ja XL vastaavasti isolta eli totuus voisi olla jossain noiden välissä. Mittaa 187 senttiä ja lyhyet jalat.

Lyhyillä jaloilla jää satulatolppa aika matalalle XL:ssä. Mutta eipä siitä kai haittaa ole. TT:n pituudessa on eroa 2,3 cm, joten sentin lyhyempi/pidempi stemmi rungon koosta riippuen riittäisi varmaan muokkaamaan ajoasennon sopivaksi. Olen itse 181 cm pitkä ja inseam 87 cm. Näillä mitoilla L on sopiva, tosin harkitsen stemmin vaihtamista sentin lyhyempään. En osaa kyllä neuvoa missä vaiheessa kannattaa siirtyä isompaan runkoon. XL:ssä olisi toki vähän enemmän tilaa varpaille, mistä voi olla hyötyä ainakin 700c-kiekoilla. Jos tangon haluaa hyvin matalalle/korkealle, vaikuttaa sekin valintaan. XL-koossa on jo melko korkea stack.

F. Kotlerburg
13.11.2019, 19.19
Lyhyillä jaloilla jää satulatolppa aika matalalle XL:ssä. Mutta eipä siitä kai haittaa ole. TT:n pituudessa on eroa 2,3 cm, joten sentin lyhyempi/pidempi stemmi rungon koosta riippuen riittäisi varmaan muokkaamaan ajoasennon sopivaksi. Olen itse 181 cm pitkä ja inseam 87 cm. Näillä mitoilla L on sopiva, tosin harkitsen stemmin vaihtamista sentin lyhyempään. En osaa kyllä neuvoa missä vaiheessa kannattaa siirtyä isompaan runkoon. XL:ssä olisi toki vähän enemmän tilaa varpaille, mistä voi olla hyötyä ainakin 700c-kiekoilla. Jos tangon haluaa hyvin matalalle/korkealle, vaikuttaa sekin valintaan. XL-koossa on jo melko korkea stack.
Niin lyhyet jalat suhteessa ruhoon. Minkä mittainen stemmi sulla on?

macci
13.11.2019, 20.31
Mulla 80mm stemmi, L koon Space Chicken, suora tolppa ja satulan kisko aikalailla keskiasennossa (ehkä vajaa sentti on siirretty eteenpäin). mitat 183/90,5cm. Jos tälle jotain hienosäätöä vielä teen niin ehkä satulaa hieman eteenpäin.

velib
13.11.2019, 21.35
Niin lyhyet jalat suhteessa ruhoon. Minkä mittainen stemmi sulla on?

Meinasin kirjoittaa, että vakio, mutta senhän saa tilatessa valita. 100 mm stemmi on nyt.

Teemu H
14.11.2019, 08.42
Mikä perkule Explorossa narisee näin?
Kammet olen välillä irrottanut ja putsaillut paikat, sitten ääni pysyy vähän aikaa pois. Keskiön laakereita en ole irrottanut, tuntuvat ihan normaaleilta. Ajettu vasta 4000 km, ja onhan tuo äännellyt jo kauan. Onko "creaking bottom bracket"? Press fit BB386EVO näissä on.

https://www.youtube.com/watch?v=E2mvrtIh74w

paaton
14.11.2019, 09.16
No tuossahan ei tarvitse vikaa mistään muualta etsiä kuin keskiöstä, koska voimaa ei tarvitse käyttää. Polkimet tietysti kannattaa tarkistaa.
4000km riittää kyllä helpostikkin laakerin hajoamiseen, jos ja kun ne eivät ole täysin linjassa presfittien kanssa.

Tuo ääni kyllä kuulostaa tosiaan siltä, että muovinen pressfitt kuppi liikkuu rungon sisällä. Aika rohkeaa jatkaa vaan ajoa, mutta eiköhän se kuppi kulu runkoa nopeammin, jos se vaan on muovia...

Teemu H
14.11.2019, 09.29
Joo, eipä tietenkään kehtaa tuolla tavalla ääntelevällä pyörällä ajaa. Nyt tuo ilmestyi taas kesken lenkin, sitä ennen oli ihan ok.

K.Kuronen
14.11.2019, 09.54
No tuossahan ei tarvitse vikaa mistään muualta etsiä kuin keskiöstä, koska voimaa ei tarvitse käyttää. Polkimet tietysti kannattaa tarkistaa.
4000km riittää kyllä helpostikkin laakerin hajoamiseen, jos ja kun ne eivät ole täysin linjassa presfittien kanssa.

Tuo ääni kyllä kuulostaa tosiaan siltä, että muovinen pressfitt kuppi liikkuu rungon sisällä. Aika rohkeaa jatkaa vaan ajoa, mutta eiköhän se kuppi kulu runkoa nopeammin, jos se vaan on muovia...

Tai sitten paremmalla tuurilla laakeri vain on hörpännyt vettä ja kuraa ja on entinen, kuten itselle on pari kertaa käynyt. Hiilikuiturunko vain kaiuttaa laakerin napseen, toivottavasti. Alumiinirungoissa (joita itsellä on) kierteellisellä kiinnityksellä laakeri pääsee lähes leikkaamaan kiinni, eikä silti välttämättä äännä.

paaton
14.11.2019, 10.08
Jep. Tuollaisen narinan syy pitäisi kyllä selvitä jo kammen irroituksella. Eli jos välissä on muovikupit, niin se varmastikkin antaa periksi, kun vääntelee vähän kammen ollessa vain toisen laakerin sisällä. Tietystikkin ensin kannattaa koettaa laakerin kunto.

Veikkaan kuitenkin muovikupin narinaa. Rotorin kohtuu edullisen alumiinikupilliset (https://www.bike24.com/p2108249.html) tuntuvat toimivan hyvin, mutta jos haluaa päästä napseesta lopullisesti eroon, niin kierrettävät mallit ovat parhaita. Tosin ei ne minusta pakollisia ole leveän keskiön kanssa. Ulkoisilla kupeilla oleva kapea 46mm presfitti on taas aika surkea keksiöntö, johon kannattaisi tuollainen (https://www.bike24.com/p2273178.html)kierteellinen ratkaisu kyllä laittaa.

ealex
14.11.2019, 10.20
Taas heti ensimmäisenä pressfittiä epäillään syylliseksi tällaisessakin tapauksessa. :rolleyes: Jos oikeasti "muovinen pressfitt kuppi liikkuu rungon sisällä" niin äänen pitäisi tulla pyörittämättäkin kampia, kunhan sitä vääntää eri suuntiin. Tämä on kuitenkin erittäin epätodennäköistä ja helppo sulkea pois.

Näin myytit käyttökelvottomista pressfit keskiöistä elävät vahvoinna. :rolleyes:

LJL
14.11.2019, 10.27
Jätkät - huh huh mitä palvelua Asetoneilta: tilasin siis taannoin Merlin Cyclesiltä (koska epähuomio/tietämättömyys) perusmallin 8050-sarjan Di2 -vaihtajan, ja rupesin katumaan asiaa toden teolla kun selvittelin asiaa huoltoon viemisen jälkeen. Soitto Asetonille, joo löytyy RX:ää suoraan hyllystä, kysymys onko perusmallin vaihtaja uusi/asentamaton, teenkö sillä mitään, en tee, joo no parikymppiä välirahaa niin laitetaan toi RX. Olin silleen että JESS :cool:

Nyt ei töissä pysty kuuntelemaan Teemun rahinaa mutta tosiaan Rotorin 24mm universaali BB386EVO on ollut hyvä ainakin 1700km eli sitä voisi kokeilla, ei oo kun 50€.

YocceT
14.11.2019, 10.35
^ ^ Tossa on yhdessä pyörässä yli 10 000 km ajettu press-fit, eikä pidä mitään ääntä. Vanhan liiton miesten mielestähän sen olisi pitänyt hajota jo aikoja sitten.

plr
14.11.2019, 10.37
Tuo narina kuulostaa hieman erilaiselta mutta kuitenkin jotenkin samanlaiselta kuin BB30:n naksuminen, jota olen saanut todistaa omassa pyörässäni. Syy oli sökö laakeri.

Netistä löytyvästä videosta kuulee tämän äänen:
https://www.youtube.com/watch?v=rwUmriM69Ng

BB30 cyclocross-pyörässä syö laakereita aika nopeaan tahtiin, koska keskiöön menee helposti kuraista vettä. Kierteellinen keskiö on mielestäni huoltovapaampi ja tulee edullisemmaksi käyttää, mutta maksaa luultavasti enemmän valmistajalle. Niinpä näitä pressfittejä ja vastaavia näkyy paljon.

YocceT
14.11.2019, 10.38
Jätkät - huh huh mitä palvelua Asetoneilta

Tässähän siis todistettiin oikeaksi se vanha merkkikorjaamoiden slogan: Tee se ensin itse, ja tuo sitten meille. Palvelemme vittuilematta.

plr
14.11.2019, 10.43
^ ^ Tossa on yhdessä pyörässä yli 10 000 km ajettu press-fit, eikä pidä mitään ääntä. Vanhan liiton miesten mielestähän sen olisi pitänyt hajota jo aikoja sitten.

Niinhän sen olisi. :D Ajoin cyclocross-pyörän alkuperäis-BB30-laakereilla varmaankin yli 15 000 km. Jossain välissä se kyllä piti melkoista ääntä, mutta jatkoin ajamista, kun ei vaikuttanut olevan klappia. Sateella keskiö aina hiljeni. Eräällä lenkillä sitten urakuulalaakerista putosivat kuulat tielle, kun olivat laakerin kaikki sisäosat jauhautuneet paloiksi. Pääsin kuitenkin ajamalla kotiin, vaikka ketju ei meinannut pysyä eturattailla klappaamisen vuoksi.

Opetus: Laakerit voi vaihtaa, vaikka niistä ei ota irti aivan jokaista kilometriä. :)

paaton
14.11.2019, 10.44
Ei siinä pressfitissä ole mitään vikaa, kun laittaa vaan oikeanlaisen laakerin. Esimerkiksi canyonin yleisesti käyttämä pf86 presfitti 41mm reiällä on suorastaan hyvä. Sinne vaan shimanon halpa keskiö sisään ja ajoa.

LJL
14.11.2019, 10.48
Tässähän siis todistettiin oikeaksi se vanha merkkikorjaamoiden slogan: Tee se ensin itse, ja tuo sitten meille. Palvelemme vittuilematta.

Kyllä. Tosin tällä kertaa sillä erotuksella, että en edes yrittänyt tehdä itse. On hieno grävel-puljujärvi.

paaton
14.11.2019, 10.53
Ja ne kahvatkinhan on nopsa vaihtaa grx malliin, tsuit tsait et edes huomaa kun olet napsutellut nuo ostoskoriin. Voin kokemuksesta sanoa, että garminin lap nappi kahvan päässä lisäisi turvallisuutta.

LJL
14.11.2019, 10.56
Ja ne kahvatkinhan on nopsa vaihtaa grx malliin, tsuit tsait et edes huomaa kun olet napsutellut nuo ostoskoriin.

Äp äp, eipäs nyt siellä, eipäs siellä nyt yhtään yllytetä enempää. R785 kahvat + jarrut menin yllytyksestäsi tilaamaan, yli 50% alella tosin onneksi, ettei tarvitse nähdessä turpaan vetää. Mutta tulee tätä rataa vielä perikato

markkut
14.11.2019, 12.01
Tuo narina kuulostaa hieman erilaiselta mutta kuitenkin jotenkin samanlaiselta kuin BB30:n naksuminen, jota olen saanut todistaa omassa pyörässäni. Syy oli sökö laakeri.

Netistä löytyvästä videosta kuulee tämän äänen:
https://www.youtube.com/watch?v=rwUmriM69Ng

BB30 cyclocross-pyörässä syö laakereita aika nopeaan tahtiin, koska keskiöön menee helposti kuraista vettä. Kierteellinen keskiö on mielestäni huoltovapaampi ja tulee edullisemmaksi käyttää, mutta maksaa luultavasti enemmän valmistajalle. Niinpä näitä pressfittejä ja vastaavia näkyy paljon.

Minun Ridley X-Trailissa alkoi keskiö naksua juuri tuolla tavalla alle 2000 kilsan jälkeen ja keskiöhän siellä oli sökö. Vähän pihalla olen noista pressfit-standardeista, mutta Ridleyn BB86 ilmeisesti siis eri kuin tuo BB30. Onko jopa sama kuin edellä kehuttu Canyonin käyttämä? No saattoihan se olla joku maanantaikappalekin. Uudella keskiöllä reilu 3000 kilsaa mennyt ilman naksumisia.

Huoleton
14.11.2019, 12.46
BB30 on sellanen jossa laakerit on suoraan rungossa kiinni. PF30 käyttää samoja laakereita, mutta laakerit on asennettuna erillisiin muovikuppeihin, jota puolestaan painetaan runkoon kiinni. Noissa molempiin menee sama 30mm kammen akseli. BB86 on PF30 lailla laakerit muovikupeissa, mutta akseli on 24mm ja pidempi. Tuohon menee samat kammet kun kierrekeskiöön.
Pressfit-ongelmat yleensä johtuu siitä että laakeripesien paikat rungossa ei ole samalla akselilla, eli ei keskenevät tai vinossa toisiinsa nähden. Tuo hajottaa laakerit aika nopeasti.
Toinen mahdollinen ongelma on suojaus, etenkin joissain BB30 ja PF30 laakereissa on huonot kurasuojat. Esim SRAMilla on parempi suojaus PF86 laakerissa kun PF30 laakerissa.
Teoriassa mahdollista valmistaa runko jossa kierrekeskiön kierteet ei ole samalla akselilla. Samaten on paljon runkoja, joissa PF pesät on hyvin linjassa.
2000km on keskiöltä tosi vähän, mutta toisaalta aina voi käydä huono säkä että joku lika pääsee laakeriin vaikka muuten kaikki oli kunnossa.

markkut
14.11.2019, 13.34
^ Hyvä selostus, kiitoksia.

Tämä oli tosiaan niin tuore tapaus, että myyjä hoiti uuden keskiön, niin ei tullut itse niin tarkasti perehdyttyä. Aiemmin olen vaihtanut kasettikeskiöitä ja kierteellisiä ulkopuolisia, joissa tottunut 5-numeroisiin kilometrilukemiin. Tuo 2000 km oli melkein pelkkää talviajoa. Saapa nähdä, selviääkö uusi keskiö talvesta, vai tuleeko tästä jokakeväinen remontti.

paaton
14.11.2019, 15.43
BB30 on sellanen jossa laakerit on suoraan rungossa kiinni. PF30 käyttää samoja laakereita, mutta laakerit on asennettuna erillisiin muovikuppeihin, jota puolestaan painetaan runkoon kiinni. Noissa molempiin menee sama 30mm kammen akseli. BB86 on PF30 lailla laakerit muovikupeissa, mutta akseli on 24mm ja pidempi. Tuohon menee samat kammet kun kierrekeskiöön.
Pressfit-ongelmat yleensä johtuu siitä että laakeripesien paikat rungossa ei ole samalla akselilla, eli ei keskenevät tai vinossa toisiinsa nähden. Tuo hajottaa laakerit aika nopeasti.
Toinen mahdollinen ongelma on suojaus, etenkin joissain BB30 ja PF30 laakereissa on huonot kurasuojat. Esim SRAMilla on parempi suojaus PF86 laakerissa kun PF30 laakerissa.
Teoriassa mahdollista valmistaa runko jossa kierrekeskiön kierteet ei ole samalla akselilla. Samaten on paljon runkoja, joissa PF pesät on hyvin linjassa.
2000km on keskiöltä tosi vähän, mutta toisaalta aina voi käydä huono säkä että joku lika pääsee laakeriin vaikka muuten kaikki oli kunnossa.

Onko noita kapeampia kampia enää käytössä? Käytänössähän esimerkiksi shimanon kanssa joutuu laittamaan ulkopuoliset kupit 68mm runkoon, jotka eivät vaan ole mekaanisesti hyvä ratkaisu.
pf30 runko on kuin jäänne menneisyydestä, eli kierrekeskiöistä, jotka toimivat oikein hienosti ulkopuolisilla kupeilla. Onneksi suurin osa nykyisistä rungoista on noita leveämpiä.

Teemu H
14.11.2019, 16.09
Tämän sivun voisi irrottaa vaikka keskiölaakeriketjuun, mutta kiitos vastauksista :)

Taidan hankkia Wheels MFG kierteellisen keskiön, tai vaikka Hambinin. Sen ukon videoita olen huvikseni toljotellut viime aikoina, melko kärkkäitä mielipiteitä löytyy. On haukkunut maanrakoon mm. Cervelon, jonka entinen omistaja häärää nyt tuon 3T:n kimpussa, hmm...

jhalmar
14.11.2019, 17.33
^ Itsellä on ollut Salsa Cutthroatissa Wheels MFG:n kierteellinen keskiö n. 1500km joten kestävyyden nimeen ei vielä voi vannoa, mutta ihan hyvältä vaikuttaa toistaiseksi. On nähnyt kaikenlaisia olosuhteita.

paaton
14.11.2019, 17.48
Tämän sivun voisi irrottaa vaikka keskiölaakeriketjuun, mutta kiitos vastauksista :)

Taidan hankkia Wheels MFG kierteellisen keskiön, tai vaikka Hambinin. Sen ukon videoita olen huvikseni toljotellut viime aikoina, melko kärkkäitä mielipiteitä löytyy. On haukkunut maanrakoon mm. Cervelon, jonka entinen omistaja häärää nyt tuon 3T:n kimpussa, hmm...

Hambinin ratkaisu (https://www.hambini.com/media/catalog/product/cache/ecd051e9670bd57df35c8f0b122d8aea/b/b/bb386evoassembledshimano.png)olisi tosiaan mfg:tä kevyempi ja myöskin pommin varma. Tuo kuitenkin näyttää vähän pysyvältä ratkaisulta. MFG:n saa helposti irtikkin. Näihin kiinteisiin tosiaan kannattaa sitten vaihtaa jatkossa pelkkiä laakereita.

Yhden asennus videon katselin, josta tosiaan näkee, ettei pressfitt runkojen päittäispinnat ole oikeastaan koskaan aivan suorassa, eli vaikka sisäpinnat olisivatkin saman keskeisiä, niin hyvin herkästi päittäispinnat heittävät hieman, jolloin lyhyet kupit jäävät takuulla vinoon => angular contact laakereiden päittäisvälyksiä on mahdoton saada oikein, eli ne eivät kestä suunnitellusti.

LJL
14.11.2019, 20.30
Mikä perkule Explorossa narisee näin?

Taivas varrrjele mitä narinaa... Ei oo tuttua ääntä (toistaiseksi), vaikka monenlaisia ääniä onkin kuulunut pressfit- ja viimeksi muistaakseni kiinni leiponeesta Dura-Acen BSA-keskiöstä

mehukatti
16.11.2019, 15.37
Tuli sitten käytyä koeajamassa Lauf True Grit kiitos Larunpyörän ja tykkäsin siitä sen verran, että piti laittaa runkosetti tilaukseen erikoisvärillä. Nyt pitäis alkaa tilata palikoita ja mietin et vois ekaa kertaa kokeilla sähkövaihteita. Onkos mielipiteitä Shimano GRX Di2 vs SRAM Mullet Force 1 eTap AXS välillä? Mahdollisimman iso range olis kiva, että riittäis kevyttä välitystä pk-seudun pikkumäkien hinkkaukseen ja toisaalta Zwiftiin, eli maantielle. Toi Mulletti vois olla aika kiva pizzalautasen kokoisella takapakalla, kun jo pelkkä Laufin keulakin jakaa mielipiteitä.

LJL
16.11.2019, 19.11
Tänään kävin hakemassa Asetoneilta pyörän sähköistettynä ja hydraulisoituna!! Toimitusaika tasan 6pv, ohjausboksi piti tilata ja muut kamat oli hyllytavaraa. Takavaihtaja-busineksesta tulikin jo mainittua, huikea juttu. Siltä varalta että OjaBauer huomauttaa niin sirottelen tuhkaa päälleni siitä, että pakka on tosiaan vähän pqsvainen kun piti hieman kiireellä heittää jo talviteloille siirretyt kiekot huollon ajaksi alle.

Kokonaisuus ei mennyt esteettisesti yhtään huonompaan suuntaan, jollekin voi olla yrjis mutta itselleni oikein mieleinen. Metriäkään en ole vielä kerinnyt ajaa, huomenna voisi käydä gräveltämässä. Vaa'alla en viitsi edes käyttää noilla Maxxiksen norsunnahkakumeilla, katsotaan keväällä sitten.

https://i.ibb.co/pvmPGm4/125-B24-A9-4057-49-B5-AED1-CA1498-F62715.jpg

RX takavaihtajaan on ladattu paljon odotuksia epämiellyttävien chainsuck-kokemusten välttämisessä.

https://i.ibb.co/Mcx6rH0/7396084-A-8-E3-C-4658-B2-D6-44-B3-C23-C6-ED6.jpg

Nyt ei pitäisi mennä niin helposti vettä kuoreen

https://i.ibb.co/4mHD2g1/52-CEEFDD-EDBE-480-D-9283-84-C30150-F2-CB.jpg

Vaikkakin about 5v vanhaa tekniikkaa, ST-R785 kahvat eivät ole täysin sysirumat ja karhennus tuntuu 6800 sarjan mekaanisiin verrattuna hyvältä. Toivottavasti ovat suunnilleen yhtä ikuiset

https://i.ibb.co/zFtPJCp/3-F2-DBE7-C-C245-4-C53-B4-ED-7586-D98-B7436.jpg

Kun ohjausboksi tuli stemmiin, jossa Garmin on yleensä majaillut, hommat meni vähän ihmeelliseksi. Vinkkejä otetaan vastaan

https://i.ibb.co/6cQwDHQ/E86-C5-B3-D-E5-A5-42-E2-A47-B-E667515-BA0-BA.jpg

misopa
16.11.2019, 20.50
^ Jos ei perinteinen outfront- pidike napostele, niin miten olisi vaikka tämmönen?

https://www.racewaredirect.co/shop/carbon-garmin-edge-faceplate-mount/

Plus
16.11.2019, 20.59
Laita Garmin normipaikalle, valo ”ylösalaisin” sen alapuolelle (valokuvio lienee symmetrinen?), di2 boksi listateipillä stemmin alapintaan.

LJL
16.11.2019, 21.34
Laita Garmin normipaikalle, valo ”ylösalaisin” sen alapuolelle (valokuvio lienee symmetrinen?), di2 boksi listateipillä stemmin alapintaan.

Hyvä vinkki, pääsin tähän pisteeseen, eli Garmin normipositiossa ja Lupine oikealla hieman sivussa, ei haittaa tuommoinen ~20mm poikkeama keskilinjasta. Tai haittaa vähemmän kuin se, että valo on keskellä ja Garminin varsi sojottaa väärään suuntaan.

https://i.ibb.co/BVHDc0D/DFD2-D993-4-C84-456-F-854-C-1-DC3043-C276-B.jpg

Valitettavasti tuota Lupinen SL:ää ei saa laitettua kuin oikeinpäin, koska Saksan häikäisylainsäädäntö. Olisi kyllä hyvä jos olisi kiinnikkeen kierteet molemmilla puolilla valoa :rolleyes:

Plus
16.11.2019, 21.39
Hommaa ensin K-Edgen Pro Combo Mount ja sitten Lupineen GoPro-mountti ja laita ne tuolla tavalla:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191116/c0f18095a0070953cd559e15e76fe09a.jpg

LJL
16.11.2019, 21.39
^ Jos ei perinteinen outfront- pidike napostele, niin miten olisi vaikka tämmönen?

https://www.racewaredirect.co/shop/carbon-garmin-edge-faceplate-mount/

Joo joku tuollainen olisi kyllä passeli! Tai ihan vaan normikiinnike mutta mutka toiseen suuntaan ratkaisi ongelman.

^^Lapsetko siinä katsoo "tumput suorina" fillaria? "Isi antaa kohta ruokaa, laitetaan ensin Garminille paikka. Lukekaa vaikka Ankkaa tai Nakkea"

Joo siinä taisi vaimo olla kolmen lapsen kanssa lähdössä just ulos ja isillä hieman eri intressit :D

elasto
16.11.2019, 21.47
Valitettavasti tuota Lupinen SL:ää ei saa laitettua kuin oikeinpäin, koska Saksan häikäisylainsäädäntö. Olisi kyllä hyvä jos olisi kiinnikkeen kierteet molemmilla puolilla valoa :rolleyes:

Eikös tämä korjaisi ongelman?

https://www.lupine-shop.com/en/accessoires-and-parts/gopro-for-lupine/1741/sl-a/af-gopro-adapter-m

EDIT: näköjään olikin jo ehdotettu jotain yhdistelmätelinettä

LJL
16.11.2019, 21.57
Hommaa ensin K-Edgen Pro Combo Mount ja sitten Lupineen GoPro-mountti ja laita ne tuolla tavalla:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191116/c0f18095a0070953cd559e15e76fe09a.jpg

Eikös tämä korjaisi ongelman?

https://www.lupine-shop.com/en/accessoires-and-parts/gopro-for-lupine/1741/sl-a/af-gopro-adapter-m

EDIT: näköjään olikin jo ehdotettu jotain yhdistelmätelinettä

Kyllä, tällähän se järjestyy! Täytyy laitella tilaukseen jossakin vaiheessa.

Budjettipuolesta, jos se jotakuta kiinnostaa, tuo edellisen sivun projekti oli siis kombolla kahvat+jarrut+etuvaihtaja+takavaihtaja+postit Merlincyclesistä 670€ ja Asetoneilta loput Di2-osat+takavaihtajan RX-upgrade+asennus+tankoteipit+Garmin mount 870€, eli kaiken kaikkiaan yhteensä 1.540€.

Sitä voi nyt sitten miettiä olisiko jollakin tavalla voinut tulla halvemmaksi, mutta ainakin se tuli kauppiaan raportin perusteella selväksi, ettei tuollaista projektia voi jokatapauksessa tehdä itse koska a) aika b) asiantuntemus eivät yksinkertaisesti riitä. Lisäksi c) hermot menisi

Moska
16.11.2019, 22.10
Kun ohjausboksi tuli stemmiin, jossa Garmin on yleensä majaillut, hommat meni vähän ihmeelliseksi. Vinkkejä otetaan vastaan

https://i.ibb.co/6cQwDHQ/E86-C5-B3-D-E5-A5-42-E2-A47-B-E667515-BA0-BA.jpg

Eikös shimanolla olisi tangon sisäänkin menevä boksi, joka korvaa toisen tangonpään tulpan, eikä näy sen enempää. Vai onko tuo jokin erilainen?

JohannesP
16.11.2019, 22.13
Vaikea sanoa oliko tuossa rahallisesti minkä verran järkeä, mutta onhan nämä LJL:n projektit mielenkiintosia kuulla mikä on lopputulema. Ikinä ei tiedä mitä sattuu ja tapahtuu.

Firlefanz
16.11.2019, 23.16
Vaikea sanoa oliko tuossa rahallisesti minkä verran järkeä, mutta onhan nämä LJL:n projektit mielenkiintosia kuulla mikä on lopputulema. Ikinä ei tiedä mitä sattuu ja tapahtuu.

Mä voin kaikella asiantuntemattomuudellani sanoa pelkällä fiilispohjalla sanoa että joka ainoan euron ja sentin väärtti!

Tai hetkinen! Tietääkö joku tapauksen tai tunteeko joku jonkun joka olisi aidosti ja vilpittömästi ollut sitä mieltä että pyörän hankinnassa tai sen osien vaihtamisessa parempiin ja tarkoituksenmukaisempiin ei olisi ollut järkeä sen vertaa etteikö olisi kannattanut? Jos kerran tulos on onnistunut eikä sen rahoittaminen ole vaatinut leivän ottamista lastensa suusta, ei olisi ollut mitään syytä miksi olisi pitänyt tyytyä vähempään ja esittää järkevää!

LJL
16.11.2019, 23.39

Noh, ehkä senkin voi laskea jonkinlaiseksi lisäarvoksi rahanmenolle :D Siitä olen melko varma, että kuitenkin toistaiseksi olen päässyt halvemmalla kuin esim. A. Korpela kevennysrojekteissa ;)

JohannesP
16.11.2019, 23.42
Kaksi lukukertaa ei riittänyt, mutta rahallisesti järkevää voi olla myös ostaa se osasarja kokonaisena. Siitä en tosin tiedä myykö Shimano suoraan RX-vaihtajalla olevia. Tylsintä lukijan kannalta olisi tietenkin ollut tingata sopivaan rahaan sama setti asetoneilta asennettuna ilman perkeleitä. :cool:

LJL
16.11.2019, 23.51
Kaksi lukukertaa ei riittänyt, mutta rahallisesti järkevää voi olla myös ostaa se osasarja kokonaisena. Siitä en tosin tiedä myykö Shimano suoraan RX-vaihtajalla olevia. Tylsintä lukijan kannalta olisi tietenkin ollut tingata sopivaan rahaan sama setti asetoneilta asennettuna ilman perkeleitä. :cool:

Kävin tästä Tontsien kanssa etukäteen kirjeenvaihtoa ja lopputulemana oli, että jos olisi käynyt flat mount -jarrut niin näin, mutta noi vanhanmallin post mount -jarrut oli pakko tilata itse kun niitä ei saa mistään. Kuulemma XT-satulat olisi voinut saada toimimaan 8050:n tai GRX:n kahvojen kanssa mutta siitä vaihtoehdosta olen melko varma, että olisi käynyt kalliimmaksi tai ainakin hitaammaksi. Kahvat ja jarrut sain siis 277€ jolla taitaa saada nykyisestä mallistosta pelkät kahvat.

En mä jaksanut tinkiä mitään, mutta sain pyytämättä 60€ alea loppulaskusta siitä yhdestä taannoisesta kammenkiristysepisodista, josta joskus tuli mainittuakin. Aikataulu oli tärkein ja helkkarin hyvin piti, siitä isot kiitokset putiikille.

Ohiampuja
17.11.2019, 08.40
Tietääkö joku tapauksen tai tunteeko joku jonkun joka olisi aidosti ja vilpittömästi ollut sitä mieltä että pyörän hankinnassa tai sen osien vaihtamisessa parempiin ja tarkoituksenmukaisempiin ei olisi ollut järkeä sen vertaa etteikö olisi kannattanut?
Mun kyllä pitää tunnustaa että kaikki hankinnat ei ole aina menneet maaliin. Väkisin joskus tulee virheitäkin tehtyä. :)

misopa
17.11.2019, 08.49
Minulla Di2-muutos Revoltiin jäi maksamaan 640€ ( sis. vanhojen osien myynnistä saadut tulot).

Eli kahvat vaihtuivat mekaanisista versioista Ultegran Di2 8070 malleihin, takavaihtaja Ultegran RX malliin, ratas Garbarukin 46t ovaaliin ja pakka XTR:n 11-40t (käytetty, kaverilta sopuhintaan).

Tuohon lisäksi ne kaapelit, boxit, akku ja laturi. (Rosebikellä oli edullisimmat) Bt-palikka löytyi jo jemmasta valmiina.

Hommassa jeesasi, että jarrusatuloita ei tarvinnut vaihtaa koska ne olivat jo valmiiksi tuota Ultegra-sarjaa ja uudet kahvat olivat valmiiksi täytetyt ja ilmatut, niin vaihto oli todella helppo ja nopea toimenpide. Asennuksen tein myös itse, ihan simppeli homma tuokin.

Mietin pitkään laitanko nuo GRX-kahvat, mutta päädyin lopulta noihin viimeisimmän mallin Ultegroihin koska ovat 200g kevyemmät ja muotoilultaan miellyttivät silmää enemmän pienemmän kokonsa vuoksi. Lisäksi ilmestyivät sopivasti Fillaritorille käyttämättöminä myyntiin :)

Kannattiko? No ehdottomasti! Maantiepyörässä ehdin tottua sähkövaihteisiin ja vaikka tuo mekaaninen Ultegra sinänsä toimii hyvin, niin on tuo Di2 vielä melkoinen loikka eteenpäin.

LJL
17.11.2019, 09.47
Minulla Di2-muutos Revoltiin jäi maksamaan 640€ ( sis. vanhojen osien myynnistä saadut tulot).

Tuohan oli varsin edullinen diili! En ole vielä ruvennut myymään noita mekaanisia komponentteja, mutta totesin just että verstaan lattialla ylimääräisenä lojuu parhaillaan Ultegran 6800 kammet, 6800 kahvat, 6800 etuvaihtaja, 8000 takavaihtaja, TRP:n Spyret... Kai noista jotain saa Fillaritorilla jotakin kunhan jaksaa laitella ilmoitukset. Vai pitäisiköhän tilata joku runko ja... :D

LJL
17.11.2019, 09.51
Eikös shimanolla olisi tangon sisäänkin menevä boksi, joka korvaa toisen tangonpään tulpan, eikä näy sen enempää. Vai onko tuo jokin erilainen?

Jos stonga ei ole Di2 yhteensopiva (reikä johdolle), niin pitää laittaa stemmin alle tuo boksi. Se tankotulpan paikalle tuleva olisi ollut hyvä mutta tällä mennään.

stenu
17.11.2019, 09.58
En ole vielä ruvennut myymään noita mekaanisia komponentteja, mutta totesin just että verstaan lattialla ylimääräisenä lojuu parhaillaan Ultegran 6800 kammet, 6800 kahvat, 6800 etuvaihtaja, 8000 takavaihtaja, TRP:n Spyret... Kai noista jotain saa Fillaritorilla jotakin kunhan jaksaa laitella ilmoitukset. Vai pitäisiköhän tilata joku runko ja... :D

Joo noista kasaisi Exploron kaveriksi oikein hyvän työmatkafillarin, kun vaan valkkaisi sellasen rungon, missä jarrusatula on chainstayssa tai vaihtoehtoisesti heittäisi Spyret sillalta ja laittaisi vannejarrut.. :D

LJL
17.11.2019, 10.40
Joo noista kasaisi Exploron kaveriksi oikein hyvän työmatkafillarin, kun vaan valkkaisi sellasen rungon, missä jarrusatula on chainstayssa tai vaihtoehtoisesti heittäisi Spyret sillalta ja laittaisi vannejarrut.. :D

Joku setämies-pyörä olisi kyllä poikaa :) Onneksi verstaaseen (meidän 1,5x1,5m vaatehuone, voi arvata mitä vaimo sanoo) mahtuu vain kaksi pyörää, plus lastenpyörät ja -vaunut.

Firlefanz
17.11.2019, 11.25
Mun kyllä pitää tunnustaa että kaikki hankinnat ei ole aina menneet maaliin. Väkisin joskus tulee virheitäkin tehtyä. :)

(Menee taas lievän off-topicin jatkamiseksi yhä edemmäs aiheesta, mikä luonnollisesti ärsyttää monia, mutta olkoon, eihän tässä ole enää mitään menetettävää...)

Mutta tuossahan on ymmärtääkseni kyse aivan eri asiasta eli siitä että paremmaksi ja tarkoituksenmukaisemmaksi ennakkoon uskottu hankinta ei sellainen todellisuudessa ollutkaan (tai ei vain toiminut niin kuin piti tai oli luullut tai kuvitellut). Vastaavia kokemuksiahan meillä lienee kaikilla.

nikkesi
17.11.2019, 14.47
Joku setämies-pyörä olisi kyllä poikaa :) Onneksi verstaaseen (meidän 1,5x1,5m vaatehuone, voi arvata mitä vaimo sanoo) mahtuu vain kaksi pyörää, plus lastenpyörät ja -vaunut.
Oletko ynnännyt kokonaishintaa projektille.? Minkä painoinen setti tästä tuli.? Itse mietin kannattaako runkisettinä vai kokonaista hankkia.

LJL
17.11.2019, 14.57
Oletko ynnännyt kokonaishintaa projektille.? Minkä painoinen setti tästä tuli.? Itse mietin kannattaako runkisettinä vai kokonaista hankkia.

Netto vai brutto ja miten jyvitetään vanhat komponentit? Sanoisin omilla kokemuksilla että osta suoraan Toneilta jos ei ole jotain erityistä syytä/intohimoa tehdä runkosetistä. Exploro on vähän kompleksinen ja kallis runko itse kötöstellä.

Kokoonpano vanhanmallin Ltd-rungolla on noin 8,3kg kevyillä kiekoilla ja renkailla, aerokiekot ja järeämmät kumit nostaa 8,5kg tienoolle. Sähkövaihteet ja hydrauliset jarrut saattoivat juuri nostaa parisataa grammaa. Exploron juttu ei ole pelkkä keveys vaan rungon todella hyvin onnistunut geometria ja yleinen erootillisuus ajotuntumassa, mistä tekijöistä se sitten johtuukaan.

LJL
17.11.2019, 23.17
Kävin koeajamassa uusia jarruja ja Di2:sia... Hyvää päivää. Totean vain että hyvää päivää.

Tolkun mies
18.11.2019, 08.53
Tämä Cännärin SuperX oli mennyt minulta ohitse 2019 malleista.
Tuo on enemmänkin markkinointiosaston työstämä grinderi tunnetusta SuperX -cylclosta: Vaihdetaan leveämpi i23 vanne, gravel renkaat, joustavampi tolppa ja ilmeisesti (?) vielä leveämpi stonga
Tuo on ihan kivan näköinen laite, mutta toisaalta tuo WTB Kom i23 vannekehä on kokemukseni mukaan hieman pehmeää alumiinia. Gravel reissulla ja hiekkatiellä se toimi ihan hyvin, mutta yhden krossipolun jälkeen vein ne rihtaukseen.

https://www.sefiles.net/images/library/zoom/cannondale-superx-se-force-1-297845-1.jpg

Tolkun mies
18.11.2019, 09.18
Koska leveämmät kiekot jo löytyvät tallista, niin laitoin saman fillarin cyclocross-version tilaukseen, vaikkakin se on "vain" apex versio. Nyt oli syyshinta mukavasti kohdallaan. Tuon väristä fillaria on kiva uittaa krossi-mudassa :)

https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/03/cannondale-superx-apex-01-1543161465936-186cvx4wobga0-1000-100-6d77cf9.jpg?

YocceT
18.11.2019, 10.46
Hyvä vinkki, pääsin tähän pisteeseen, eli Garmin normipositiossa ja Lupine oikealla hieman sivussa, ei haittaa tuommoinen ~20mm poikkeama keskilinjasta.

Ei kai se 20 milliä tai 20 senttiäkään sivupoikkeamaa mitään haittaa, kun valokeilan leveys siellä 5 metrin päässä on kuitenkin metrejä.

LJL
18.11.2019, 11.05
Ei kai se 20 milliä tai 20 senttiäkään sivupoikkeamaa mitään haittaa, kun valokeilan leveys siellä 5 metrin päässä on kuitenkin metrejä.

Juuei, eilen käytiin pojan kanssa Kirkkonummella pimeässä metsässä niin sillä ei ole mitään väliä.

Nyt täytyy kyllä sanoa että alkaa olla pyörä omaan käyttöön aika kohdillaan. Kevyehkö Digiloikka-Exploro hydraulisilla jarruilla ja Lupinen valoilla lähentelee jonkinlaista täydellisyyttä. Olen neitsyt. Hei.

JohannesP
18.11.2019, 11.14
Saitko muuten uuden tolpan jo takuusta vai mikä oli sen lopputulema?

Seuraavaksi kiekkoja speksaan. ;)

LJL
18.11.2019, 11.20
Saitko muuten uuden tolpan jo takuusta vai mikä oli sen lopputulema?

En ole vielä ehtinyt kysellä myyjäliikkeestä (edelrad.de), kun niiden kanssa on toinen prosessi vireillä BMC:n maastorunkoon liittyen. Siinä kun ei tullut satulatolppaa eikä takaiskarin lockoutia mukana ollenkaan vaikka ilmossa luki. Hele... Asetoneilla kerrottiin ettei 3T edes kysele noita vanhoja tolppia takaisin vaan pitäisi mennä valokuvilla.

Seuraavaksi kiekkoja speksaan. ;)

Matti Nykästä siteeratakseni totuus on todellakin todellisuutta.

Moska
18.11.2019, 11.48
Ei kai se 20 milliä tai 20 senttiäkään sivupoikkeamaa mitään haittaa, kun valokeilan leveys siellä 5 metrin päässä on kuitenkin metrejä.Ei muuten, mutta mielipuolta vaivaa epäsymmetrisyys (ainakin minua). Kampisarjaa on jotenkin oppinut sietämään, ettei tarvitse ketjuja molemmille puolille. [emoji2957]

kurvaaja
18.11.2019, 11.52
Cannondale Topstone 2020 alumiinimalliston huippu nyt Ultegra 2x11 voimansiirrolla vs. 2019 Apex 1. Tämä mielestäni hyvä parannus. Väri sen sijaan mielestäni melko erikoinen valinta.. täysin musta.. Jos 2020 mallia saisi 2019 sinisenä, niin olisi aika houkuttava vaihtoehto
https://bas-shop.fi/tiedostot/56/kuvat/tuote2/600/4210.png.webp

Tukkasotka
18.11.2019, 12.06
Ettei olis 105 ja FSA:ta ennemminki?

hitlike
18.11.2019, 13.18
Ettei olis 105 ja FSA:ta ennemminki?

Näyttää olevan muuten Ultegraa voimansiirto (kahvat, vaihtajat, pakka) mutta kampisarjaksi 200€ sarjalaisen tilalle lyöty 80€ tarvike. No onhan "x voimansiirto" ollut aina pyörämarkkinoinnissa enemmän kuin liukuva käsite.

Toisaalta en itse ole voimansiirrolle laskenut paljoa arvoa sen jälkeen kuin teknologia saavutti pisteen että kaikki ~deoresta ylöspäin toimii kuin junan vessa, vaan specsannut lähinnä runkoa, kiekkoja ja rengastusta.

Teemu H
18.11.2019, 13.32
En ole vielä ehtinyt kysellä myyjäliikkeestä (edelrad.de), kun niiden kanssa on toinen prosessi vireillä BMC:n maastorunkoon liittyen. Siinä kun ei tullut satulatolppaa eikä takaiskarin lockoutia mukana ollenkaan vaikka ilmossa luki. Hele... Asetoneilla kerrottiin ettei 3T edes kysele noita vanhoja tolppia takaisin vaan pitäisi mennä valokuvilla.

Ai onko sinullakin Exploron tolppa hajonnut, siitä elastomeerista? :(

Minulla on uusi tolppa vielä saamatta. Nyt Signature lupasi, että kohta saan. Uskotaan niin :o

Wheels MFG keskiö on myös postin pakettiautomaatissa odottamassa. Nopeasti tuli lakosta huolimatta, perjantaina tilasin Foxcompilta. Sieltä voi näköjään ostaa myös Exploron nykyään.

TERU
18.11.2019, 13.38
"Toisaalta en itse ole voimansiirrolle laskenut paljoa arvoa sen jälkeen kuin teknologia saavutti pisteen että kaikki ~deoresta ylöspäin toimii kuin junan vessa, vaan specsannut lähinnä runkoa, kiekkoja ja rengastusta."/hitlike

Siis yllä olevasta mielipiteestä olen;

Samaa mieltä hyvin samaa.

Saa tuohon runkosarjaan monen tasoista vaihteistoa.

https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-ja-gravel-pyorat/

Tolkun mies
18.11.2019, 13.54
Kun keskustelu nyt johti alu-runkoisiin ja FSA kampisarjoilla varustettuihin, niin tämän viestiketjun Fuji Jari 1.1 on myynnissä fillaritorilla.

https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit/page109

Talisker
18.11.2019, 14.14
...Exploron juttu ei ole pelkkä keveys vaan rungon todella hyvin onnistunut geometria ja yleinen erootillisuus ajotuntumassa, mistä tekijöistä se sitten johtuukaan.
Italialaisissa pyörissä se johtuu niissä olevasta sielusta.

LJL
18.11.2019, 14.37
Ai onko sinullakin Exploron tolppa hajonnut, siitä elastomeerista? :(

Kyllä, koko insertti notkuu ehkä asteen verran kun käsin kääntelee penkistä, ei onneksi ajossa tunnu vielä. Hieman se potuttaa jos pitää Saksaan lähettää. Hele... Pitäisiköhän koittaa suoraan 3T:n kautta kun nahkahousukauppiaan kanssa nokkahuilut soivat vähän epävireisesti.

Totta, siitä täytyy olla kysymys!! :cool: Enpä tuota legendaarista sielu-asiaa edes muistanut.

perttime
18.11.2019, 17.20
...
Totta, siitä täytyy olla kysymys!! :cool: Enpä tuota legendaarista sielu-asiaa edes muistanut.

Muistaakseni fooruumilla oli joskus määritelmä sielusta. Siihen liittyi ainakin vanha Giuseppe pienen vuoristopolun päässä olevassa savuisessa mökissä ja hiilellä lämpiävä ahjo.

LJL
18.11.2019, 17.31
Muistaakseni fooruumilla oli joskus määritelmä sielusta. Siihen liittyi ainakin vanha Giuseppe pienen vuoristopolun päässä olevassa savuisessa mökissä ja hiilellä lämpiävä ahjo.

Joo muistan hämärästi jostakin (kohta 10v sitten, wtf) tapahtuneen liittymisen alkuvaiheilta hyvin raivoisaakin sielukeskustelua, vrt. nykyiset sähköpyöräväännöt. Sitäkin mielenkiintoisempi kysymys on, miksi sielukeskustelu loppui

plr
18.11.2019, 19.12
.. miksi sielukeskustelu loppui

Onko gravel-pyörillä sielua? Vaikka pyörä olisi tullut itsensä Edoardon/Giuseppen/Erneston pajalta, niin näissä vehkeissä on monia ominaisuuksia, jotka saattavat olla ristiriidassa sielukkuuden kanssa. Esimerkiksi kuiturungot, sähkövaihteet, levyjarrut, 1x, flare-droppitangot, leveät tubeless-renkaat, sisäiset kaapelivedot, ... Lista on pitkä. Tuossa jo alkaa liberaaleinkin tulkitsija epäillä. Vai löytyykö joku gravel-pyörä, josta voidaan epäilyksettä sanoa, että sillä on sielu?

Näissä ehkä olisi?
https://forums.roadbikereview.com/attachments/wheels-tires/291522d1390862883-best-way-carry-spare-tubular-1933_speicherleducq.jpg

Lisäys: Tajusin juuri, että nuohan taitavat olla 1x-pyöriä eli sillä ei voi sulkea pois sielukkuutta.

stenu
19.11.2019, 08.36
Kyllä mä sanoisin, että (melkein) pyörään kuin pyörään saa ajettua sielun, kun vaan malttaa ajaa sillä tarpeeksi. Pelkästään työmatkoja hinkkaamalla se ei ehkä onnistu. Mutta se taitaa kyllä pitää paikkansa, että joihinkin pyöriin se syntyy nopeammin kuin toisiin, joissain hyvin harvoissa sitä voi olla aavistus jo uutenakin ja sitten on myös joitain, johon sitä ei synny, vaikka miten ajaisi.

(Tapasin muuten eilen töissä nuoren (itseeni verrattuna :D) naisen, joka on ajanut Sutraan sielua vuodessa enemmän kuin moni ehtii ajamaan koko harrastusaikanaan. Hän kertoi aloittaneensa pyöräilyn viime vuonna niin, että osti Sutran, ajoi pari sataa kilsaa sillä, pakkasi pyörän ja retkeilyvarusteet lentokoneeseen, lensi Aucklandiin ja seikkaili itsekseen pari kuukautta pitkin Uuden Seelannin asuttuja ja asumattomampia seutuja. En tiedä vaikutatko myös täällä foorumilla, mutta oli hienoa tarina. Respect.)

hphuhtin
19.11.2019, 09.30
Törmäsin ehkä samaan naiseen Keilaniemessä liikennevaloissa. Kiinnitin tosin ensin huomion hienoon Sutraan. Kuskikin olisi kyllä huomion ansainnut (varovasti nyt, miituu ja kaikki), mutta sanoin silti ”hieno Sutra” ja sain kuulla Uuden Seelannin suunnitelmista. Sukupuoleen katsomatta arvostan. Vaikuttikohan muuten oman Sutran hankintaan :)

Oma unelma olisi ajaa tuo pätkä, taitaa jäädä odottamaan eläkeikää: https://thegreattrail.ca/

eakin
19.11.2019, 09.44
Mielenkiintoinen tuo PlanetX:n hinnoittelu. Kyttäillyt josko tulisi Black Friday alennuksia tai muita koska pyörän kanssa ei ole kiire (kevääksi käyttöön) ja tuo Tempest alkanut kiinnostamaan. Eilen nostivat Rival 1 sarjalla hinnan 1399£ -> 1699£. Tuo aikaisempikaan ei ollut mikään virallinen alennushinta. Tänään tuli sitten aamulla uutiskirjetarjous että rajatun ajan £=€ eli hinta on 1699€, mitta silti tuo edellinen puntahinta oli halvempi... Space Chickenin hinta taas vähän tippui.

Jani Mahonen
19.11.2019, 10.42
Törmäsin ehkä samaan naiseen Keilaniemessä liikennevaloissa. Kiinnitin tosin ensin huomion hienoon Sutraan. Kuskikin olisi kyllä huomion ansainnut (varovasti nyt, miituu ja kaikki), mutta sanoin silti ”hieno Sutra” ja sain kuulla Uuden Seelannin suunnitelmista. Sukupuoleen katsomatta arvostan. Vaikuttikohan muuten oman Sutran hankintaan :)
NOH KYLLÄHÄN NYT JOKAISELLA PITÄÄ YKSI SUTTURA OLLA; KÖH KÖH

kun sitä kaikki mietti kuitenkin, niin nyt se on sanottu ja sillä selvä, pahoittelen jo etukäteen ...

Tuohon sielukkuuteen niin taisin olla myös siinä keskustelussa mukana; sielukkuus varmaan kiteytyy kuitenkin fillarissa tohon runkoon, ja siihen onko valmistaja lähtenyt painamaan massana mahdollisimman halvalla tavaraa ulos, ja onko vaikuttanut vähänkään kiinnostuneelta siitä mitä sillä välineellä sitten tehdään. Varmaan historia ja brändi ja kaikki ympärillerakenneltu vaikuttaa myös. Omalta kohdalta vaikkapa Colnago ja Bianchi on hyviä esimerkki että tuleehan niiden runkoja ulos muualtakin kuin vuorenpersiistä yksinäiseltä sepältä, mutta silti jotain värähtää sisällä kun noista tulee puhe. Toisaalta myös Specialized on yksi pahimpia massatuottajia, mutta viisari heilahtaa siitä huolimatta S-Works-runkojen kohdalla.

hitlike
19.11.2019, 11.38
Se nyt on selvä että sielut puuttuu Canyoneista, Radoneista, Whiteista, Planet X:stä, Vituksista, yms. Biancheissa ja Colnagoissa tilanne on taas päinvastainen, sielua tursuaa saumojen väleistä. Mutta entäs välimuotona vanhat ja perinteikkäät mutta kuitenkin halvat bulkkimerkit esim Trek tai Kona? Joku säännöstö tähän pitäisi kehitellä.

Shamus
19.11.2019, 12.22

Jotenkin vain 3T (Tecnologia del Tubo Torino) tuntuu hyvinkin samanlaiselta kuin Colnagot... ehkä niissä vain on samaa sielua hyvinkin paljon :)

LJL
19.11.2019, 12.35
En itse usko tähän sielujuttuun ollenkaan, tai sitten siinä on kyse jonkin konkreettisemman asian kuvailemisesta turhan abstraktilla tavalla. Yleensä tulee puhuttua erotiikasta, jos jotain abstraktia termiä haluaa käyttää.

Olen nyt 33v ukkeli, harrastanut nyt about 12 vuotta aktiivisesti pyöräilyä enkä katso olevani minkäänlainen elämäntapa- tai setämiespyöräilijä vaan enemmänkin kuntourheilija, ja oma näkemykseni on, että pyörä on aina joko paremmin tai huonommin omiin tarpeisiin vastaava. Se, mitä sanotaan joko pyörässä (kokoonpanossa) olevaksi tai siihen kehittyväksi "sieluksi", on mielestäni eniten sitä, tuntuuko pyörä hyvältä ajaessani ja katsellessani sitä. Jos pyörä on aivan paska, sillä ei ole sielua. Jos pyörä on hyvä, tai siinä on potentiaalia tulla hyväksi, niin ehkä siinä sitten on sieluakin.

Joskus porukka on tullut livenä ihmettelemään pyörää, että onkos tämä se jota on fillari-lehden foorumilla rakennettu. Jos pyörä herättää muissa jotakin (mahdollisesti positiivista) mielenkiintoa, niin siinä voi olla ulkopuolisellekin jotain sielukkuutta. Ehkä enemmänkin erotiikkaa.

JackOja
19.11.2019, 12.42
.... Olen nyt 33v ukkeli... enkä katso olevani minkäänlainen elämäntapa- tai setämiespyöräilijä...

Et siis ole ns. pikkuvanha? Et käyttänyt 5-vuotiaana pukua eikä tukka ollut siistillä jakauksella etkä puhunut kuin Matti Klinge?

Mä sanoisin tuohon sieluasiaan, että sen tietää kun sitä on. Ei sitä voi olla kategorisesti jollain tietyllä brändillä. Eikä jonkun toisen henkilön fillarin "sielukkuudesta" voi sanoa mitään.

Sitähän lisäksi sanotaan, että esineisiin ei voi rakastua. Niinkuin ei ihmisen ulkokuoreenkaan vaan siihen sisimpään. Puoleensavetävä ulkomuoto voi toki auttaa. Kun rakastaa fillareitaan tietää niillä olevan sielu.

LJL
19.11.2019, 12.48
Et siis ole ns. pikkuvanha? Et käyttänyt 5-vuotiaana pukua eikä tukka ollut siistillä jakauksella etkä puhunut kuin Matti Klinge?

En ole ehkä pikkuvanha mutta monet ikätoverit tuntuu olevan aikuistumattomia vanhapikkuja. Eli oon varmaan kuitenkin sillä tavalla "rupsahtanut" että on vaimo, lapset ja tila-auto. Ja grävelpyörä. Ajan myös maastopyörällä todistetusti hiljempaa kuin moni setämies kuten izmo.

LJL
19.11.2019, 12.51
Sitähän lisäksi sanotaan, että esineisiin ei voi rakastua. Niinkuin ei ihmisen ulkokuoreenkaan vaan siihen sisimpään. Puoleensavetävä ulkomuoto voi toki auttaa. Kun rakastaa fillareitaan tietää niillä olevan sielu.

Erittäin hyvin sanottu

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fim.mtv.fi%2Fimage%2F5722324%2Flan dscape16_9%2F360%2F203%2F8894de17402ad33c9e5dbe26c 3815470%2Fhl%2Folli-keskinen-1995-2.jpg&f=1&nofb=1

paaton
19.11.2019, 14.28
Shamus yritti nätisti kertoa tapaa, jolla ymmärtää pskaa laatua ja osaa antaa virheet anteeksi. Täähän se sielu juttu noin niinkuin oikeasti on.

Teräsrunkoinen saa ruostua sielukkaasti puhki ja italiaanojen käsittämättömän hankalat sisäiset vaijerinvedot menevät pyhänhengen piikkiin. Ehkäpä 3t satulatolpallakin on oma sielu?

JohannesP
19.11.2019, 17.14
Sielukkuus loppuu viimeistään siihen, kun pyörän saa käsiinsä ja lukee pakkauksesta/rungosta isolla ilmoitetun made in china.

Tuppaa nuo oikeasti sielukkaat italialaiset sarjatuotantorungot olevan harvassa.

Vivve
19.11.2019, 17.20
Mielenkiintoinen tuo PlanetX:n hinnoittelu. Kyttäillyt josko tulisi Black Friday alennuksia tai muita koska pyörän kanssa ei ole kiire (kevääksi käyttöön) ja tuo Tempest alkanut kiinnostamaan. Eilen nostivat Rival 1 sarjalla hinnan 1399£ -> 1699£. Tuo aikaisempikaan ei ollut mikään virallinen alennushinta. Tänään tuli sitten aamulla uutiskirjetarjous että rajatun ajan £=€ eli hinta on 1699€, mitta silti tuo edellinen puntahinta oli halvempi... Space Chickenin hinta taas vähän tippui.

No niinpä näkyy. Kuinkas pitkään tuo tarjous on voimassa?

paaton
19.11.2019, 17.29
Sielukkuus loppuu viimeistään siihen, kun pyörän saa käsiinsä ja lukee pakkauksesta/rungosta isolla ilmoitetun made in china.

Tuppaa nuo oikeasti sielukkaat italialaiset sarjatuotantorungot olevan harvassa.

Ninerin rungossa luki taiwan. Onko onko sillä sielu? Tai sainko edes vähän henkeä pyörään laittamalla dedan italialaisen satulatolpan? Eikun hittolainen, sekin on tehty taiwanissa...

JohannesP
19.11.2019, 17.34
Tässä pääsisi jo GG pyörien sielukkuuden kautta politiikkaan, mutta jätän menemättä. Vastaus silti ei.

veke
19.11.2019, 18.08
Ninerin rungossa luki taiwan. Onko onko sillä sielu? Tai sainko edes vähän henkeä pyörään laittamalla dedan italialaisen satulatolpan? Eikun hittolainen, sekin on tehty taiwanissa...
Edesmenneessä Rossanossa oli Dedan satulatolppa. Se Deda oli sielukas, sysipaska.

paaton
19.11.2019, 18.42
Edesmenneessä Rossanossa oli Dedan satulatolppa. Se Deda oli sielukas, sysipaska.

hihi :) Eli se eteenpäin notkahtava satulannokka ja tautisen hankala säätö on sielukkutta! Tuota 3t selkeästi hakee uudella fleksaavalla tolpalla.

Pexi
19.11.2019, 23.27
Jaaha, Katkerat ja Kateelliset sarja onkin taas aloittanut uuden tuotantokauden.

LJL
19.11.2019, 23.34
Jaaha, Katkerat ja Kateelliset sarja onkin taas aloittanut uuden tuotantokauden.

Ainakaan siitä Exploron satulatolpasta ei kannata olla ollenkaan kateellinen, se on aivampaska

stenu
20.11.2019, 08.45

No sen verran erikoisia näkemyksiä "sielukkuudesta" täällä on nyt esitetty, että saattaa totuuden poikanen sisältyä tohon.

Sielukkuus ja paskuus ei kyllä korrelloi mun mielestä millään tavoin, vaan päin vastoin. Mun mielestä sielukkutta on ennemmin se, että kun pyörä vielä vuosien käytön jälkeen toimii niin hyvin, että ei tulisi mieleenkään luopua siitä. Sielukkuus ei välttämättä myöskään korreloi hinnan kanssa, vaikka kieltämättä pitää paikkansa, että ainakin tiettyyn rajaan asti joku yhteys voi olla. Mun oman kokemuksen mukaan sielukkuutta kyllä lisää huimasti se, että joku on pyörän rungon tehnyt juuri sinua varten, sinun mitoillasi ja sinun itse speksaamin yksityiskohdin. Niitä, jotka epäilevät sielun olemassaoloa, suosittelen kokeilemaan. Sielukkuuden multihuipentuma lienee se, että olet itse tehnyt oman runkosi. Silloin pyöräsi mukana kulkee myös pala omaa sieluasi.

If it works, why cange it out.. (https://theradavist.com/2016/06/circles-japan-personal-bike-show-chris-kings-own-cielo/) (offaria, koska maantiepyörä, mutta todistetusti Mr. King ajelee myös graveleita tolla, niin ehkä ei ihan tyystin sittenkään..)

paaton
20.11.2019, 08.48
Ainakaan siitä Exploron satulatolpasta ei kannata olla ollenkaan kateellinen, se on aivampaska

Eikös tuo ongelma ole jo korjattukin uudemmalla tolpalla? Kai se uudempi versio passaa vanhempaan runkoon?

K.Kuronen
20.11.2019, 09.11
Sielukkuudesta. Yhtään sellaista pyörää ei ole ollut, joka ei aikansa palveltuaan olisi päätynyt poistoon, nytkin pari hyvin palvellutta runkoa odottaa kohtalonsa täyttymistä.

Mutta retkeilyvarusteissa on sellaisia, joihin voisi liittää sielukkuuden: varuste kertoo kuljetuista kilometreista, tuo rikkaita muistoja reissuista, palauttaa parhaat hetket mieleen. Sellaisista ei tulisi mielenkään luopua. Tällainen rikas esine voi olla vaikka kattila, sellainen, joka lähtee tulevien eläkevuosien pitkille yksinäisille retkille mukaan kertomaan tarinaansa etäisten tunturien kupeessa.

Jani Mahonen
20.11.2019, 09.31
No niin,

back to the topic.

stenu
20.11.2019, 10.59
Nyt olisi kohtuuhintaista teräskompliittia (http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=35131#post-933618) laatuosilla tarjolla jollekin, jota ei vannejarrut pelota. Jos ajelut vaan gravelia yms. ilman krossikisarypemistä, niin jarrut vaihtaisin mini-v:ksi. Muuten taitais olla valmis ajoon. (Ei ole oma eikä kaverinkaan)

Dieselman
20.11.2019, 11.04
Rose Backroad lähti tilaukseen, kokona 51, GRX810 osilla, 48/31 ja 11-34. Päädyin lopulta noihin vakiokiekkoihin vaikka olisi nuo MAX versiotkin saanut ilman lisähintaa päivitettyä. Kiitokset siinä jeesanneille. Toimitusaika-arvio 16 viikkoa, rungot loppu.

Suomen asiakaspalvelu toimii ainakin hienosti.

Alustava toimitusarvio oli "early February 2020".

Äsken tuli viesti että lähetetty. Tuli ihan puskista nyt tämä, joutuukohan sitä kumminkin vielä ennen lumia testailemaan.

LJL
20.11.2019, 12.45
Eikös tuo ongelma ole jo korjattukin uudemmalla tolpalla? Kai se uudempi versio passaa vanhempaan runkoon?

Juuri kun Asetoni & Asetonista kysyin niin ei ole tällä hetkellä kuin yksi ja sama malli tolpasta, johon myös tolppa takuuna vaihtuu. Osa notkuu ja osa ei, vissiin tuurista kiinni. Myöhemmin on tulossa Exploro Race tms. jossa on päivitetty tolppa jonka pitäisi olla taaksepäin yhteensopiva

JackOja
20.11.2019, 12.46
Käykö Exploroon mikään ihan tavallinen tolppa? Ilmeisesti ei koska tämä on selvästi joku issue?

LJL
20.11.2019, 12.58
Käykö Exploroon mikään ihan tavallinen tolppa? Ilmeisesti ei koska tämä on selvästi joku issue?

Nej på grund av runkospesifi aerotolppa

Tukkasotka
20.11.2019, 13.40
Viiden tonnin runko, joka lähtökohtaisesti paskana. :)

Tolkun mies
20.11.2019, 14.16

Ei vaan sen sielulla on vain huono karma.

(ensi viikolla varmaankin kiroilen uuden Kännärin tolpan kanssa, jonka suunnittelijat ovat tehneet samoja syntejä )

LJL
20.11.2019, 14.22

Ostin alesta joten ei tässä nyt mitään syytä ole hätäillä

hitlike
20.11.2019, 14.24
No kai noita Plöröjä on myyty aika monta ja ei kaikissa ole ongelmia, ja toimivista ei toki kukaan kirjoittele nettiin. Ne missä on vikaa reklamoidaan kunnes kourassa osa joka toimii. Onhan tuo kuitenkin todistetusti ihan huippupyörä arvosteluiden perusteella.

Toisaalta mietin kyllä että mitä järkeä on gravelpyörässä hakea jotain millinjoustoja jollain epäluotettavilla ja monimutkaisilla elastomeeritolpilla kun ajellaan kuitenkin 40mm kumeilla. Kunnon kermaperseilyä.

LJL
20.11.2019, 14.29
^ Harvinaisen totta, Berkin List suodattaa ihan riittävästi ja satulan kiinnitys saisi olla elastomeerilliseton

Kugelschreiber
20.11.2019, 16.39
Toisaalta mietin kyllä että mitä järkeä on gravelpyörässä hakea jotain millinjoustoja jollain epäluotettavilla ja monimutkaisilla elastomeeritolpilla kun ajellaan kuitenkin 40mm kumeilla. Kunnon kermaperseilyä.

Itellä teräsrouhijassa 42 mm kumit ja thudbuster st. Kermaisa hanuri tykkää :)

Pexi
20.11.2019, 17.00
Itellä teräsrouhijassa 42 mm kumit ja thudbuster st. Kermaisa hanuri tykkää :)

Samaa sairautta täälläkin. 50 mm renkaat, titaanirunko ja eeSilk. Jos kerran kermaperseillään, niin perseillään sitten kunnolla. Elämä on liian lyhyt puolivillaiseen kermaperseilyyn.

K.Kuronen
20.11.2019, 17.35
Omassa käytössä on aika pitkään ollut Ritcheyn FlexLogic-tolppa, eikä tarvetta päivitykseen ole ollut.

mehukatti
21.11.2019, 20.13
Lauf suunnittelee täysjousitettua gravel-pyörää:

https://www.bikeradar.com/news/lauf-rear-suspension-sysem/

LJL
21.11.2019, 21.29
Lauf suunnittelee täysjousitettua gravel-pyörää:

https://www.bikeradar.com/news/lauf-rear-suspension-sysem/

Kuvasta päätellen kysymyksessä on eräänlainen teenlehtijousitus

kurvaaja
22.11.2019, 14.41
Alustava toimitusarvio oli "early February 2020".

Äsken tuli viesti että lähetetty. Tuli ihan puskista nyt tämä, joutuukohan sitä kumminkin vielä ennen lumia testailemaan.

Positiivinen yllätys. Laitahan ihmeessä raporttia, kun pyörä tulee ja pääset testailemaan. Tuliko sulla siis Rosen R Thirty vai DT Swiss kiekoilla? Itsekin Backroadia katsellut "sillä silmällä", mutta juuri pitkän toimitusaika arvion takia en laittanut tilaukseen.. olisi näköjään pitänyt laittaa:D

eakin
26.11.2019, 18.05
Oli Planet X:llä yksi Free Rangerin proto myynnissä 1290€ mutta kerkesi jo mennä kun arvoin liian kauan jarrujen takia. Miten vaikea on vaihtaa jos tilaa pyörän jossa jarrukahvat väärinpäin? Ei kai uusia kahvoja tarvitse jos esim. Sramin Rival 1?

Tuo Free Ranger voisi olla kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto kun tulee saataville.

Vivve
26.11.2019, 19.33
Saahan ne vaihdettua tilausvaiheessakin.

Dieselman
26.11.2019, 19.48
Positiivinen yllätys. Laitahan ihmeessä raporttia, kun pyörä tulee ja pääset testailemaan. Tuliko sulla siis Rosen R Thirty vai DT Swiss kiekoilla? Itsekin Backroadia katsellut "sillä silmällä", mutta juuri pitkän toimitusaika arvion takia en laittanut tilaukseen.. olisi näköjään pitänyt laittaa:D

Niillä Rosen kiekoilla. Viikonloppuna on tullut maahan, mutta lakosta johtuen ei ole liikkunut eteenpäin. Voi olla että jää testaamiset keväälle.

overlow
26.11.2019, 20.37
Oli Planet X:llä yksi Free Rangerin proto myynnissä 1290€ mutta kerkesi jo mennä kun arvoin liian kauan jarrujen takia. Miten vaikea on vaihtaa jos tilaa pyörän jossa jarrukahvat väärinpäin? Ei kai uusia kahvoja tarvitse jos esim. Sramin Rival 1?

Tuo Free Ranger voisi olla kyllä mielenkiintoinen vaihtoehto kun tulee saataville.

Eihän tuo ole kuin kaapelit/letkut vaihtaa toisiin kahvoihin. Toki tuossahan on oma vaivansa tehdä mutta ei se rakettitiedettä ole, mitä nyt hydrauliset joutuu erittäin todennäköisesti ilmaamaan toimenpiteen jälkeen.

veke
26.11.2019, 20.37
Sielukkuudesta. Yhtään sellaista pyörää ei ole ollut, joka ei aikansa palveltuaan olisi päätynyt poistoon, nytkin pari hyvin palvellutta runkoa odottaa kohtalonsa täyttymistä.

Mutta retkeilyvarusteissa on sellaisia, joihin voisi liittää sielukkuuden: varuste kertoo kuljetuista kilometreista, tuo rikkaita muistoja reissuista, palauttaa parhaat hetket mieleen. Sellaisista ei tulisi mielenkään luopua. Tällainen rikas esine voi olla vaikka kattila, sellainen, joka lähtee tulevien eläkevuosien pitkille yksinäisille retkille mukaan kertomaan tarinaansa etäisten tunturien kupeessa.
Oot väärässä!:)
Vaimo...Iikan pyöräpäivät toissa viikonloppuna. Hää löysi pyörän, jossa 'sielu'. Gravel. Hiilikuitu Spessu.
Että on edelleen täpinöissään ( ehkä issekin olisin, jos olis, renkaat vaihtaen...) Elämä on.

eakin
26.11.2019, 23.08
Ei taida noissa bargainpyörissä saada vaihdettua ainakaan automaationa? No tuo kerkesi jo mennä, odotellaan mitä tulee vielä eteen.

kurvaaja
27.11.2019, 15.30
Alkanut kiinnostaa Vituksen (vai mitenköhän pitäisi taivuttaa) hiilikuituinen gravel/adventure pyörä https://www.wiggle.com/vitus-substance-crs-2-adventure-road-bike-2020/ . Vaikuttaa hyvälle paketille (2x11 GRX, tilaa 700x45 renkaille, kierrekeskiö, kohtuupainoinen, hyvän näköinen). Ainoana miinuksena 650b rengaskoko, eli joutuisi tilata toisen (700c) kiekkosarjan oikeastaan heti kättelyssä joka nostaa hintaa +500€.

Toisekseen asia, mitä edellä jo sivuttiinkin, niin mitenhän Wiggleltä tilatessa tuo jarrujen kätisyys?

eakin
27.11.2019, 15.50
Itsekin ajatellut ensisijaisesti katsoa 650b renkailla olevaa versiota, sillä ostin jo varastoon nuo Shimanon RS21 700c kiekot kun niitä viikko sitten sai alle 80 eurolla. Sitten voisi viritellä noihin vähän erityyppiset renkaat tilanteen mukaan. Kovasti odottelen tuleeko Black Fridayna jotain kovia tarjouksia, ostohousut on valmiina jalassa. Listalla on tällä hetkellä aika paljon vaihtoehtoja ja tuntuu että vaan kasvaa ajan kanssa:

- Planet x Space Chicken / Tempest / keväämmällä Free Ranger
- Canyon Grail AL keväällä
- Ribble CGR
- Vitus Substance
- Rose Backroad

Saattaa olla että vielä jäi jotain uupumaankin...

Vivve
27.11.2019, 16.38
Toisekseen asia, mitä edellä jo sivuttiinkin, niin mitenhän Wiggleltä tilatessa tuo jarrujen kätisyys? Voit valita kätisyyden tilausvaiheessa. CRC:llä kuulemma vaihtavat kätisyyden automaattisesti ostajan kotimaan mukaan.

Vivve
27.11.2019, 16.43
Eihän tuo ole kuin kaapelit/letkut vaihtaa toisiin kahvoihin. Toki tuossahan on oma vaivansa tehdä mutta ei se rakettitiedettä ole, mitä nyt hydrauliset joutuu erittäin todennäköisesti ilmaamaan toimenpiteen jälkeen.

Sramin kahvoissa joutuu avaamaan nestesäiliön letkujen vaihtamiseksi ja sen jälkeen on tosiaan laitettava uudet nesteet. Tämä siis ellei ole noita connectamajigeja jossakin valmiina. Melko työlästä mutta ei tosiaan rakettitiedettä.

macci
28.11.2019, 14.38
https://i.imgur.com/MgMztCq.jpg

650b ollut nyt testissä muutaman satasen verran. G-one speed 50mm ja primen uudet i24,5mm kuitugravelkiekot (1562g). Mahtuu helposti Space Chickeniin. Itseasiassa Michelin Wild mud 2" mahtuu myös (tämä tarkoitus nastoittaa). 2" WTB Ranger mahtuu pyörimään (i23 kiekolla) mutta "hapsut" osuu jo runkoon takana (eteen mahtuu haarukan puolesta hyvin vaikka 700x50mm).

hyvää (tässä nimenomaisessa 50mm G-One speed 650b setupissa):

ketterä
kenkä ei osu etukumiin (etenkin poluilla aivan mukava ominaisuus)
pehmeä
g-one speed rullaa erittäin hyvin joka alustalla (asfaltilla hiukan enemmän painetta ja hiekalla hiukan vähemmän - 2bar molemminpuolin)
kevyehkö (500g kevyempi kuin aiempi 700x43mm Gravelking sK + i23 kiekot -setuppi)
kuivalla ja suoraan ajaessa hyvä

huonoa:

itseohjautuvuus asfaltilla kurveissa (varmaan noin 2.5bar tai yli pitään olla että ei niin häiritse), tämä toki pätee varmaan kaikkiin 40mm+ kokoisiin slikseihin
pito kurveissa ja ylipäänsä märällä
periaatteessa paineita pitäisi vaihdella sen mukaan ajaako soralla vai asfaltilla
toinen g-one speed yksilöistä vaatinut tarpeettoman paljon litkua (stan race) kylkien tiivistämiseen

Koska ennuste viittaa hieman siihen, että tämän kauden osalta slikseillä ajelu alkaa olla ohi vaihdetaan alle seuraavaksi tämmöiset:
https://i.imgur.com/Az7VhX8.jpg

Kalle H
28.11.2019, 20.44
Kiitos mainiosta raportista. Space Chicken tai tuleva Free Ranger olisi kyllä todella pätevän oloinen harraste yleiskäyttöpeliksi, voisi sitten jättää tuon alumiinisen Konan Private Jaken pysäkki/-kaljapyöräkäyttöön.

Sitten vielä pari kysymystä.

1) Itse osun 178cm/83cm mitoilla juuri m- ja l-kokojen väliin. L on rungoltaan reachiltaan n. 2cm pidempi kuin nykyinen Kona. Mutta jos tuossa on "normaalisti" zero tolppa ja joku 80mm stemmi niin L-koko voisi olla aika passeli. M-saattaa olla vastaavilla putkiosilla vähän lyhyt?

2) Mites nuo 1x välityksen 650b kiekoilla maastossa? Mulla on nyt ollut itsellä 700c/35-42mm renkaiden kanssa edessä 38/40 piikkistä ja takana 11-32/11-36/11-40 pakkaa, ainakin tolla 38-40 välityksellä kiipee kyllä soralla mihin vaan, mutta miten maastossa? Piisaisko tuollaiseen semi helppoon xc-henkiseen "maastoajoon" joku 38 ja 11-42 pakka?

Edit: cm to mm

Vivve
28.11.2019, 20.51
ja joku 80cm stemmi...

Ohhoh...

paaton
28.11.2019, 21.16
Kiitos mainiosta raportista. Space Chicken tai tuleva Free Ranger olisi kyllä todella pätevän oloinen harraste yleiskäyttöpeliksi, voisi sitten jättää tuon alumiinisen Konan Private Jaken pysäkki/-kaljapyöräkäyttöön.

Sitten vielä pari kysymystä.

1) Itse osun 178cm/83cm mitoilla juuri m- ja l-kokojen väliin. L on rungoltaan reachiltaan n. 2cm pidempi kuin nykyinen Kona. Mutta jos tuossa on "normaalisti" zero tolppa ja joku 80mm stemmi niin L-koko voisi olla aika passeli. M-saattaa olla vastaavilla putkiosilla vähän lyhyt?

2) Mites nuo 1x välityksen 650b kiekoilla maastossa? Mulla on nyt ollut itsellä 700c/35-42mm renkaiden kanssa edessä 38/40 piikkistä ja takana 11-32/11-36/11-40 pakkaa, ainakin tolla 38-40 välityksellä kiipee kyllä soralla mihin vaan, mutta miten maastossa? Piisaisko tuollaiseen semi helppoon xc-henkiseen "maastoajoon" joku 38 ja 11-42 pakka?

Edit: cm to mm

Space Chikenhän on geometrialtaan täydellinen nimenomaan M-koossa. En edes miettisi L-kokoa.

Dieselman
28.11.2019, 21.51
Väri oli positiivinen yllätys, paljon parempi livenä kuin Rosen sivuilla.

8.8kg ilman polkimia. Vähän kahden vaiheilla hankinko maantie- vai maastopolkimet.

Ei ole kuvissa säädöissä, laitettu vain paketista nopeasti kasaan.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191128/e5468152b551d401b574b852ba135218.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191128/a01dce642be6700b64457b487ccd8a72.jpg

Kalle H
28.11.2019, 21.52
Space Chikenhän on geometrialtaan täydellinen nimenomaan M-koossa. En edes miettisi L-kokoa.Miten sen täydellisen nyt sitten määrittelee ;-) Nopeasti kun noita katsoo, niin mielestäni tuo M-koko näyttää melko lyhyeltä (mulla aika pitkä selkä & taipuisa kroppa) ainakin jos laittaa yhtään maastoisampaa stemmiä ja/tai zero-tolppaa.

Mustalla pohjalla siis Space Chicken ja keltaisella nykyinen Kona (joka on 10mm setback tolpan ja 100mm stemmi kanssa todella hyvä - tanko toki pohjaan slämmätty). Freerangerin geo ei taida vielä olla saatavilla.

Open up (valkoinen pohja) on muuten kokolailla samoissa mitoissa kun Space Chicken.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191128/a3d53427cd33fd047a74422494c5c5ae.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191128/1265ae6ad923139fa7b809f5ce74d61c.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191128/968ec924fcb8bd7077e9f9b37a2eb21d.jpg

K.Kuronen
28.11.2019, 22.07
Väri oli positiivinen yllätys, paljon parempi livenä kuin Rosen sivuilla.

8.8kg ilman polkimia. Vähän kahden vaiheilla hankinko maantie- vai maastopolkimet.

Ei ole kuvissa säädöissä, laitettu vain paketista nopeasti kasaan.

Itse laittaisin maastosellaiset, maantiepolkimet (ainakin Shimanon) voivat juuttua kuraisina.

paaton
28.11.2019, 22.38
Miten sen täydellisen nyt sitten määrittelee ;-) Nopeasti kun noita katsoo, niin mielestäni tuo M-koko näyttää melko lyhyeltä (mulla aika pitkä selkä & taipuisa kroppa) ainakin jos laittaa yhtään maastoisampaa stemmiä ja/tai zero-tolppaa.

No eihän tuo lyhyt ole. 54 rungossa 55 yläputki ja melkein 380 reachia. Se on vaan lyhyt, jos vertaat näihin nykyisiin gravelleihin, jotka on tarkoitettu ajettavaksi nysä stemmeillä.
Laitat siihen 120-130mm stemmin ja ajat nauraen komealla pyörällä kohti auringonlaskua.

Otin itse S-koon ninerin ja ajattelin laittaa siihen juurikin tuon mittaisen 10deg stemmin. 374 ja 577 mitat ninerissa.

Kalle H
28.11.2019, 22.49
No eihän tuo lyhyt ole. 54 rungossa 55 yläputki ja melkein 380 reachia. Se on vaan lyhyt, jos vertaat näihin nykyisiin gravelleihin, jotka on tarkoitettu ajettavaksi nysä stemmeillä.
Laitat siihen 120-130mm stemmin ja ajat nauraen komealla pyörällä kohti auringonlaskua.

Otin itse S-koon ninerin ja ajattelin laittaa siihen juurikin tuon mittaisen 10deg stemmin. 374 ja 577 mitat ninerissa.Olen jo päättänyt, että jatkossakin tanko saisi olla n. 43-44cm leveä ja stemmi vähän rungosta riippuen 70-90mm tuntumassa.

Toki jos noihin laittaa reilumpaa 100-130mm stemmiä niin pituutta tulee lisää, mutta ajettavuus kärsii haastavammassa maastossa varmasti -> paino tulee todella eteen, mikä ei mielestäni ole lainkaan tavoiteltavaa.

macci
28.11.2019, 22.55
Mulla 80mm stemmi, L koon Space Chicken, suora tolppa ja satulan kisko aikalailla keskiasennossa (ehkä vajaa sentti on siirretty eteenpäin). mitat 183/90,5cm. Jos tälle jotain hienosäätöä vielä teen niin ehkä satulaa hieman eteenpäin.
Oli näköjään aiemmin aivan keskellä satula mutta nyt siirretty sen noin vajaan sentin eteenpäin ja saa jäädä siihen.

Tuosta geotaulukosta kannattaa huomata suht loiva satulaputken kulma. Riippuen jalkojen pituudesta tuo voi tuoda satulaa suht taakse (nopeasti katsottuna esim 80cm etäisyydellä keskiöstä tuo asteen ero kulmassa on 14mm ero reachissä)

Polkimiin liittyen: mulla oli kesällä (toki pitkälti maantiellä mutta tuli graveliäkin ajettua) tämmöiset: https://cyclingtips.com/2019/02/shimano-pd-es600-ultegra-spd-pedal-review/ eli SPD maantiepolkimet. Ei niin alttiita kuralle tai lumelle. SPD-SL / Look keo jne kannattaa unohtaa jos tarkoitus on ajaa muualla kuin asfaltilla tai kuivassa kelissä.

kurvaaja
29.11.2019, 15.02
Itsekin ajatellut ensisijaisesti katsoa 650b renkailla olevaa versiota, sillä ostin jo varastoon nuo Shimanon RS21 700c kiekot kun niitä viikko sitten sai alle 80 eurolla. Sitten voisi viritellä noihin vähän erityyppiset renkaat tilanteen mukaan. Kovasti odottelen tuleeko Black Fridayna jotain kovia tarjouksia, ostohousut on valmiina jalassa. Listalla on tällä hetkellä aika paljon vaihtoehtoja ja tuntuu että vaan kasvaa ajan kanssa:

- Planet x Space Chicken / Tempest / keväämmällä Free Ranger
- Canyon Grail AL keväällä
- Ribble CGR
- Vitus Substance
- Rose Backroad

Saattaa olla että vielä jäi jotain uupumaankin...

Kuituinen CGR olisi BF tarjouksessa... https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-sl-black-friday/

Aikalailla samoja vaihtoehtoja itsekin pyöritellyt. Tosin Space Chicken poissa laskuista, koska haluan 2x voimansiirrolla. Mainittujen lisäksi Fuji Jari 1.1 alumiinisena https://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-jari-1.1-912247 tai kuituisena https://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-jari-carbon-1.1-912582 myös listalla.

ROSE kyllä todella hyvännäköinen mitä Dieselmanin postaamat kuvat entisestään vahvistavat.

Maccilla hyvää raporttia 650b. Pienempi halkaisijainen / levemäpi rengas varmasti ketterämpi ja pehmeämpi teknisemmässä ajossa.

Teemu H
29.11.2019, 20.26
Koska ennuste viittaa hieman siihen, että tämän kauden osalta slikseillä ajelu alkaa olla ohi vaihdetaan alle seuraavaksi tämmöiset:
https://i.imgur.com/Az7VhX8.jpg

Taitavammat kuskit pistävät näköjään kesärengasta vielä alle. Minä otin Explorosta tänään nuo Gravelking SK:t pois ja vaihdoin tilalle talvikiekot nastarenkailla :D

En halua kuolla :rolleyes:

LJL
29.11.2019, 20.50
Täytyy taas ikkunanäkymästä päätellen laittaa pahennusta herättävät Mavicin maastokiekot + Grav-Salvador-Dalit alle. Pääsen samalla säätämään Di2:sten vaihteita ensi kertaa, 11-34 pakka maastovapaarattaalla kun on aika eri kohdassa kuin 11-30 maantievaparilla. Ja myös jarruja saa siirrellä. Joten ei mielellään soutamista ja huopaamista säiden kanssa, tack.

macci
29.11.2019, 22.50
Ennusteen mukaan keskiviikkona voi laittaa kesäkumit takaisin =)

En halua kuolla :rolleyes:

Sama juttu, siksi sliksit pois ja nappulaa tilalle. Rengashommia huomenna tiedossa:

700x43 GK SK pois ja Contin nastat tilalle
650x50 G-one speed pois ja 48mm GK SK tilalle

lisäksi on 32mm GK sliksi aerokiekoilla ja uusimpana i23 650b halpissetti (sentään WTBn kehällä niin tubeless helpohko) jossa 2" wild mud nappulakumit (nastoja vailla)

Mohkku
30.11.2019, 07.40
Ennusteen mukaan keskiviikkona voi laittaa kesäkumit takaisin =)

Taitaa olla sepeliä jo kylvetty sen verran, että kesärenkaat vaihtuu takaisin joskus vappuna eli sitten, kun kadut on suunnilleen harjattu.

TERU
30.11.2019, 08.12
Syksyn sepeli on terävimmillään, ja kun se on vielä paljaan asfaltin päällä ja vielä parempaa, kun se on paljaalle asfaltille jäätynyt pystyyn! Lähellä poliisin piikkimattoa.