Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
Eikö tuo ole crossari?
Oisko vähän siinä ja tässä. Cyclocrossareissa on max. 33-milliset renkaat ja noi Rocket Ronit taitaa olla 35 mm. Rajatapaus? =)
Sotanorsu666
10.07.2019, 22.50
Vihdoin BMC:n uudesta gravel sarjasta, URS, on tullut juttua julkisuuteen. https://road.cc/content/tech-news/263608-bmc-reveals-new-urs-gravel-bike-range
Jotain uutta kun tulee, niin jostain "vanhasta" pitää luopua ja kaiken tämän gravelhössötyksen keskellä BMC lopetti yhden markkinoiden parhaan cyclocrossin valmistamisen sitten kokonaan. En tiedä onko tämä nyt sitten hyvä suunta vai ei, koska crossarilla voi ajaa gravelia, mutta gravelilla ei crossia. No onneksi itseltäni löytyy CX01 malli parin vuoden takaa ja saakin nyt pysyä kalustossa, kun uusiakaan ei enää saa. Jännä nähdä millä crossin Suomenmestari ajelee ensi kaudella, kun viime vuoden kisapyörät on käsittääkseni vaihtaneet jo omistajaa ja uusia ei enää ole saatavilla.
Sama se, polkupyörältä näyttää minusta
Ei, ei, ei ja ei. Seuraavaksi tänne joku postaa triken kuvan ja sanoo gravel.
(aikanaan olisko ollut 70-luvulla 2CV-kerhossa keskusteltiin, voidaanko sinne ottaa myös Dyanen omistajat mukaan. Päätös oli sillä kertaa selvä ei. Perusteluna, että seuraavaksi tänne otetaan kuplatkin. Ja nuorisolle, jolle ei 2CV tai Dyane aukea, niin google auttaa)
Tässä on reiveli vol 2.0
http://mre.kuvat.fi/images/IMG_1407.jpg
Toivottavasti kestää pidemmälle kuin vol 1.0. Release history:
- kiekot vaihdettu Crankbrothersin Zinc, kun entisistä tuli entisiä
- wattimittari Power2Max NGeco
- työkaluina OneUP EDC Tool upotettuna saman valmistajan pumppuun
- renkaat litkutettu, myös takarengas piti ilmaa, vaikka vanne sanoi totaalisen poks
- lisätty pullotelineet ja soittokello
Painoa kuvan ja tekstin mukaisilla varusteilla 10.7 kg
Kippurasarvella en enää tuossakaan maastossa mene (reipas alamäki, vaikka ei tietenkään kuvasta avaudu). Samoin se joidenkin perusparannettujen metsäautoteiden louhikko, ei toimi. Olipa sitten vaikka 40+ renkaat ja levyjarrut, niin aika pian tulee suoraa tankoa ikävä. *Maantielle ok, olipa sitten hiekkaa tai jotakin muuta.
Vasta hommasin tuollaisen ja ekalla lyhyellä kokeilulla kauppamatkalla yllätyin miten helppo sillä oli ajaa maastossa. Tuohan ei ole GG vaan CC mutta kukaan ei sitä huomaa tuosta kuvakulmasta .. harmi vaan että fillari on kaupungissa ja minä mökillä. Nyt olisi ollut aika hyvät kokeilumahdollisuudet.
http://kuvanjako.fi/a6tx3-1920.jpg
F. Kotlerburg
12.07.2019, 11.14
Miten näette keulakulman ja akselivälin vaikutuksen? Myin eilen aikoinaan vähän heräteostoksena ostetun kuitucrossarin pois ja nyt on ns. puhdas pöytä. Vanhassa oli 104cm akseliväli ja 72.5 asteinen keula. Jotenkin tuntui lyhkäseltä ja jyrkältä. Vaikutelmaa tehosti varmaankin myös korkealla oleva keskiö. Ehkä sellainen allroad-pyörä hakusessa, joka hoitaisi maantielenkkeilytarpeitakin. Pitäisiköhän perustaa oma topic :)
En kyllä tiedä ostanko enää kippurasarvea, mutta mukava näitä pyöriä on speksailla. Ribble CGR 725 on vähän himoittanut, mutta tiiäppä tuosta kun 186 sentin varsi osuu just kahden koon väliin. Siinä nuo edellä mainitut on aikalailla samoissa kuin vanhassa. Vähän 105-osin koristettua alumiini-Topstonea katselin. Siinä olisi parisen senttiä enemmän akseliväliä ja loivempaa keulaa tarjolla.
^^^ Selvästi parempi kuva Marin pyörästä. Satulan ja tangon kulmaakin säädetty. Ihan hienot kiekot on, ettei vain ois photoshopattu vanhojen päälle kun samassa kulmassa kun valmistajan sivullakin :D No joo mutta hyväkin ajettava? Tuleeko hissitolppaa koskaan käytettyä?
http://kuvanjako.fi/evee5.jpg
Hain tänään kyseisen työmatkagravelin. Purin, putsasin ja kasasin uudestaan.
Ja heti seuraavana päivänä pistit pyörän myyntiin :)
Ribblen CGR alurunkoisena kiinnostaa. 180/85cm pituudella tipahdan juuri M ja L runkokoon väliin. Ribblen asiakaspalvelukaan ei suoraan osannut sanoa kumpaan kannattaisi päätyä.
Onkos täällä Ribblen omistajia ja mihin runkokokoon päätynyt niin saisi vähän käsitystä kumpi olis parempi?
Vaimon kera ulkona...
https://live.staticflickr.com/65535/48264621212_8060d0f0d2_h.jpg
^^^ Selvästi parempi kuva Marin pyörästä. Satulan ja tangon kulmaakin säädetty. Ihan hienot kiekot on, ettei vain ois photoshopattu vanhojen päälle kun samassa kulmassa kun valmistajan sivullakin :D
No, kun veljeskunnan säännöt määräävät missä asennossa kiekot tulee olla näissä kantakirjakuvissa :D Mulla on nyt kolmessa fillarissa Crankbrothersin kiekot ja ne kaikki on tuollaiset twin-spoke. Ei kai cb:llä muita olekaan?
No joo mutta hyväkin ajettava? Tuleeko hissitolppaa koskaan käytettyä?
On mun makuun oikein hyvä ajettava. Hissitolppaa en ole vielä käyttänyt. Voi olla turha kapistus, mutta kun se nyt tuossa oli, niin olkoon sitten.
^^Nyt on graveli omimmassa ympäristössään.
Vaimon kera ulkona...
Hiano kuva monella tapaa! Vaimo ja Shamus itse tuolla pellolla horisontissa ja kenen lie liian hienot pyörätkin päässeet otokseen. Loistavaa.
On mun makuun oikein hyvä ajettava. Hissitolppaa en ole vielä käyttänyt. Voi olla turha kapistus, mutta kun se nyt tuossa oli, niin olkoon sitten.
On sen verran mielenkiintoinen kapistus, että saatan vinkua koeajoa, jos soralla törmätään!
Hiano kuva monella tapaa! Vaimo ja Shamus itse tuolla pellolla horisontissa ja kenen lie liian hienot pyörätkin päässeet otokseen. Loistavaa.
Shamus ilmeisesti kosimassa?
Nyt on kyllä niin yliterävöitetty kuva, että silmiin sattuu. Pyörät on sen sijaan vimpan päälle.
Piti kysyä, että kumpi noista on vaimo, kun en huomannut horisontissa olevaa henkilöä. Mutta hieno kuva, se täytyy sanoa.
Kotlenburgin kysymykseen akselivälistä riippuu vastaus aika paljon runkokoosta.Pienelle rungolle 104 cm on aika paljon, isommalle se on varmaan aika tavanomainen. Kokeilematta on edelleen Whyte ja Merida Silex, joissa on poikkeuksellisen pitkä akseliväli. Muutamassa testisdä nuo ovat olleett, eikä niissä ole mitään erityistä huomiota ajettavuudesta kerrottu. Hyvin ovat pelanneet siinä missä muutkin. Voi tietysti olla, että erot korostuu maastossa.Ennen kaikkea kyse taitaa kuitenkin olla kokonaisuudesta. Pyörän geometriassa kun yhtä paikkaa muuttaa, muuttuu moni muukin. Siksi en jaksa kiinnostua yksittäisistä mitoista ajettavuuteen.
Ihan samat sanat taas, takahaarukkaan hieman lisää mittaa muutoin täydelliseen ajokkiini jonkunkerran toiveissani ajatellut, tuossa kohtaa hybridiä kaihonnut. Kun kaikki noin suunnilleen mitoituksessa alkaa olla kohdillaan tuohon seikkaan hitunen huomiota, jatkaahan se myös akseliväliä.
Jomppanen
13.07.2019, 10.36
Mulla oli samaan aikaan cyclo ja cyclo/gravel joissa takahaarukka suunnilleen samaa mittaa (3mm ero), keulakulmassa 0.5 astetta eroa ja front-center mitassa noin 20mm eroa.
Fillarit oli aika lailla saman painoisia mutta lyhyempi tuntui paljon kevyemmältä kun piti hypätä rotvallin yli.
Lyhyempi tuntui tehokkaammalta polkea, ei se sen nopeampi ollut mutta fiilis oli erilainen.
Lyhyempi oli selkeesti hätäisempi kääntymään.
Neulaspolulla ei ollut hirveästi eroa mutta irtohiekka, pehmeä hiekka, muta ja loska toivat eron esiin.
Pidempi fillari oli huomattavasti vakaampi. Siinä missä lyhyemmällä jo jännitti niin pidempi meni varsinkin loskassa vakaasti. En olis uskonut kokeilematta millaisen eron 20mm voi tehdä.
Renkaatkin oli em fillareissa samat, pidemmässä oli kyllä leveämpi tanko.
TuomariKuolo
13.07.2019, 11.10
Kiinnostavasta filosofisesta pohdinnasta hetkeksi maallisempiin asioihin: onko kenelläkään kokemusta tai näkemystä Salsa Journeymanista? Internetskussa notkumisen seurauksena tuollainen on alkanut kiinnostaa.
Toiveikkaana lainaan itseäni, jos täältä kuitenkin löytyisi Journeyman-asiantuntijoita.
Seuraavassa greivelissä pitää olla etuhaarukassa mounttauspaikat.
BB Holland
13.07.2019, 13.38
Suhtaudun suurella epäilyksellä useimpiin tämän hetken villityksiin. Siitä olen samaa mieltä, että kaikenlaiset jarrut ovat nykyisin paljon parempia kuin ennen. Tai täällä jotkut meinaavat, ettei v-jarrut vieläkään ole hyvät. Heivatkaa ne Shimanot ensi alkuun. Muutenhan mä olen Shimanon mies, ja käytän nykyisin Deoreakin jos eroa ei ole kuin hinnassa ja painossa. Ja isommat renkaat on paremmat. Muutenhan suosin kaikkea vanhempaa tekniikkaa, paitsi teräsrunkojen junamainen raskaus ei erikoisemmin puhuttele. Ajaa niillä kuten alumiinillakin. Tai kuidulla, kaikkia löytyy nykyisin.
Jos rengastus on kohdallaan cyclolla ajaa vähintään 2 km/h lujempaa kuin 29er:llä ja taas maantiepyörällä vähintään 2 km/h kovempaa kuin cyclolla. Ja taas aika-ajopyörällä sen vähintään 2 km/h kovempaa kuin maantiepyörällä. Samaa tehoa käyttäen. Mutta enemmän vaikuttaa tosiaan renkaat kuin runko tai kategoria mitä se edustaa...
Varmaankin 40km/h vauhdissa tässä on jotain perää. Olen ajanut stadista Valkeakoskelle sekä 26er maasturilla että kuitumaantiepyörällä, tismalleen samaa keskivauhtia. Joo olosuhteet olivat erittäin erilaiset, mutta jollakin tavalla ehkä tasapuolisesti. Kaupungissa en millään meinaa saada eroja syntymään parinkympin vauhdissa. Mikä hulluinta, isoilla maastorenkailla ja maantierenkailla menee aika lailla samalla tavalla vauhdin osalta. Tai vaikeahan tuota on mitata.
Seuraavassa greivelissä pitää olla etuhaarukassa mounttauspaikat.Mitä jos vaihtaa sen haarukan?
Tuohon aiempaan geometriapohdiskeluun kertoisin, että mun grainderissa on loiva keula, pitkä chainstay ja matala keskiö ja on vallan erinomainen laitos. Vakaasti kulkee ja silti poluillakin ajelee riemuisasti.
Mitä jos vaihtaa sen haarukan?
Tuohon aiempaan geometriapohdiskeluun kertoisin, että mun grainderissa on loiva keula, pitkä chainstay ja matala keskiö ja on vallan erinomainen laitos. Vakaasti kulkee ja silti poluillakin ajelee riemuisasti.
Hyvä idea. Mitä vaihtoehtoja on myynnissä irrallaan?
Hyvä idea. Mitä vaihtoehtoja on myynnissä irrallaan?Mulla on vähän sama tarve ja olen odotellut koska Genesiksen keväällä mainostettua keulaa (karbonaattia, suoralla kaulaputkella, levyjarruille) saisi ostaa jostain. Joku tässä ketjussa mainittu amerikanmerkki (en nyt kännyllä jaksa etsiä) olisi hyvä vaihtoehto myös. Muitakin oli olemassa.
On sen verran mielenkiintoinen kapistus, että saatan vinkua koeajoa, jos soralla törmätään!
Mikäs siinä. Mä olen sitten Stravassa se Meri Reimari :D
Miten näette keulakulman ja akselivälin vaikutuksen? Myin eilen aikoinaan vähän heräteostoksena ostetun kuitucrossarin pois ja nyt on ns. puhdas pöytä. Vanhassa oli 104cm akseliväli ja 72.5 asteinen keula. Jotenkin tuntui lyhkäseltä ja jyrkältä. Vaikutelmaa tehosti varmaankin myös korkealla oleva keskiö. Ehkä sellainen allroad-pyörä hakusessa, joka hoitaisi maantielenkkeilytarpeitakin. Pitäisiköhän perustaa oma topic :)
En kyllä tiedä ostanko enää kippurasarvea, mutta mukava näitä pyöriä on speksailla. Ribble CGR 725 on vähän himoittanut, mutta tiiäppä tuosta kun 186 sentin varsi osuu just kahden koon väliin. Siinä nuo edellä mainitut on aikalailla samoissa kuin vanhassa. Vähän 105-osin koristettua alumiini-Topstonea katselin. Siinä olisi parisen senttiä enemmän akseliväliä ja loivempaa keulaa tarjolla.
Mulla on ajossa kaksi pyörää. Vanhempi Rosthairs, joka siis sinkuloitu nykyään ruostevauriokorjausten jälkeen. Geo löytyy tuolta (https://www.sefiles.net/images/library/features/gunnar_crosshairs_geo_12_m.jpg) (koko 54). Kun teetin uudemman, toimi vanhemman geo pohjana, koska olin viihtynyt sen kanssa hyvin, mutta halusin painopisteen vähän taaemmas ja keskiön alemmas. Päädyin 0,5 astetta loivempiin kulmiin, 3 mm suurempaan rakeen keulassa ja 3 mm matalampaan keskiöön. Crossairs tuntui aina aavistuksen lyhyeltä, joten Cycloon tuli myös 5 mm pitempi vaakaputki. Cyclon mitat tuolla (https://drive.google.com/file/d/0B1PVF1guWwcOdTRHemtIZncxZ1NCLXYwd2JpWmp2MGtUNERZ/view?usp=sharing). Muita geometriaeroja ei ole ja vaihtelen kiekkoja ristiin. Molempia ajan 100-millisen stemmin ja lyhyt-reachisen tangon kanssa. Tangot molemmissa identtiset. Mitoissa on pieneltä kuulostavat erot, mutta ne tuntuvat yllättävän paljon ajossa. En osaa oikein sanoa, kumpi olisi kivempi. Molemmilla on omat vahvuutensa. Pehmeällä hiekalla kanttaillessa huomaa, että mitä pitemmälle etuakselin vie, sitä vähemmän eturenkaalla on pitoa. 3 mm eron bb dropissa huomaa parempana vakautena, mutta 172,5-millisilläkin kammilla kammet kolisee kiviin maastoisemmassa ajossa huomattavati helpommin. Chainstay-mitta on alunperin molemmissa sama, mutta Rosthairsissa on nykyään vaakadropit ja pidän "chainstay-mitan" aina niin lyhyenä, kuin kulloinkin käytössä oleva välitys ja rengas sallii. Kivempi ajaa, mitä lyhyepi perä, riippumatta ajaako gravelia vai krossia.
Peruskrossarigeosta Topstonen 71-asteiseen ja 55 mm(!) rakeisella keulalla varustettuun on aika iso hyppäys. Toisaalta täällä aikaisemmin käytyjen keskustelujen perusteella jotkut ei välttämättä huomaa mitään olennasita eroa eli riippunee myös kuskista. Toivottavasti tästä oli jotain apua.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190713/3b78d383d552c635843e3c166fa2cdda.jpg
Tänään olin kiitollinen 50 mm renkaista.
...
Tänään olin kiitollinen 50 mm renkaista.
Oon ennenkin sanonut, mutta sanon taas, että mun havaintojeni mukaan tienpitoaineksen raekoon lähestyessä renkaan leveyttä alkavat ongelmat. 50-millisillä pärjää pitkälle. Harvoin on karkeampaa (mutta joskus on).
hphuhtin
14.07.2019, 10.30
tienpitoaineksen raekoon lähestyessä renkaan leveyttä alkavat ongelmat.
Päädyin samaan päätelmään itse kun tuli ajeltua muutamasata km erikokoista kiviainesta äskettäin. Tuota voinee pitää hyvänä nyrkkisääntönä. ”Ongelmat” ei tietenkään tarkoita, että ei olisi ajettavissa ja jonkun mielestä se on varmasti edelleen mukavaakin. Tuota ylläolevaa kuvaa katsoin ja näytti itselleni mukavalta vielä 45mm renkaillakin :)
F. Kotlerburg
14.07.2019, 10.36
Peruskrossarigeosta Topstonen 71-asteiseen ja 55 mm(!) rakeisella keulalla varustettuun on aika iso hyppäys. Toisaalta täällä aikaisemmin käytyjen keskustelujen perusteella jotkut ei välttämättä huomaa mitään olennasita eroa eli riippunee myös kuskista. Toivottavasti tästä oli jotain apua.
Kiitti. Toisaalta mä ajelen 90% lenkeistä kalustolla jossa on keulakulma luokkaa 65-66 astetta ja akseliväli yli 120 senttiä, joten tuollainen Topstone saattaisi tuntua jopa luonnollisemmalta kuin perinteinen crossarigeo. Tuo edellinen kun tuntui vähän huteralta. Sen geo on täällä https://www.giant-bicycles.com/us/tcx-advanced-pro-2-2016 mulla oli tuo L-kokoinen. BB drop 60mm eli aika korkea ja lyhyt.
Nyt kun surffaillut vähän ympäriinsä niin näyttäisi, että aika usein akseliväliä on n. 105-106 senttiä ja keulakulma n. 70.5-71 astetta sellaisissa rungoissa, joissa reach asettuu samalle n. 395mm paikkeille kuin tuossa Giantissa. Stackia on toki enemmän ja saa ollakin. Tuo akselivälin pidennys ja samalla keskiö putoaminen 10-15 milliä toisi varmaan sitä toivottua vakautta tieajoon. Tuo Giant oli vähän rauhattoman tuntuinen kova vauhtisissa pitkissä laskuissa niin asfaltilla kuin sorallakin. Edelleen olen sitä mieltä, että maastossa ajetaan maastopyörällä, joten tieominaisuudet tässä ratkaisee.
105 kalustetun Topstonen saisi alle 1.5 rahaan niin siksi se nousi tässä esille.
Pyörän geometriassa kun yhtä paikkaa muuttaa, muuttuu moni muukin. Siksi en jaksa kiinnostua yksittäisistä mitoista ajettavuuteen.
Siksi siinä lukikin akseliväli ja keulakulma, jotka ovat aika vahvasti sidoksissa toisiinsa.
F. Kotlerburg
14.07.2019, 10.42
Oon ennenkin sanonut, mutta sanon taas, että mun havaintojeni mukaan tienpitoaineksen raekoon lähestyessä renkaan leveyttä alkavat ongelmat. 50-millisillä pärjää pitkälle. Harvoin on karkeampaa (mutta joskus on).
Tässä lienee jonkinlainen totuus. Monestihan nuo on ajettavissa kapeallakin, mutta eteneminen ei ole enää rentoa.
Syötteen gravel insomian facebookissa on hyvä kuva millaisia nää pohjoisen pienet pääasiassa metsätalouden tarpeisiin ylläpidettävät soratiet toisinaan on.
https://www.facebook.com/663658687385020/photos/pcb.732012020549686/732011477216407/?type=3&theater
Toki tuo tuosta nopeasti silenee kun 74 tonninen pöllirekka pyyhkii muutaman kerran edestakaisin, mutta se ei lohduta silloin, kun tuollaiselle vasta lanatulle sattuu.
Ei ollut mökillä kivaa täysjäykällä 26" teräsmaasturillakaan tuoreella kivimurikkasoralla 2.0" sliksillä ja kuluneella nappulakumilla. Asvalttopaineet tosin renkaissa, vähän helpotti kun pikkusen päästi ilmaa.
Kävin Explorolla kokeilemassa paikallista mtb-reittiä Sääksin kiertoa. 30 minuuttia tuli parannusta viimevuotiseen läskipyörällä ajamaani aikaan, parin tunnin pätkällä... :eek:
Sorapyörä käy jäykästä maasturista ihan kohtalaisesti. Silti kokemus oli melko epämukava juurakkoissa ja kivikoissa. En tykkää, kun kammet kolisivat aika monesti kivenlohkareisiin. Sileillä pätkillä oli kyllä aika mahtavaa päästellä :o
http://teemu.dy.fi/pyora/Saaksi1200/images/IMG_20190713_171152.jpg
http://teemu.dy.fi/pyora/Saaksi1200/images/IMG_20190713_161556.jpg
Tuolla vielä pari kuvaa. (http://teemu.dy.fi/pyora/Saaksi/index.html)
hphuhtin
14.07.2019, 18.57
RCZ näyttää myyvän ilmeisesti edellistä vuosikertaa GT Grade Carbonia (105 sarja) 51-koossa tonnilla, ks. uusin uutiskirje, alekoodi RCZGRD. Mietin, että pitäisikö juniorille tuollainen laittaa - mutta mihinköhän mittaan asti tuo runkokoko riittäisi, juniori on 162cm mutta epäilen että venähtää vielä kun on 14v. Taitaa jäädä pieneksi pian..
105 kalustetun Topstonen saisi alle 1.5 rahaan niin siksi se nousi tässä esille.
Tuo Topstone on alkanut polttelemaan, enkä ole ainakaan vielä saanut itselleni perusteltua hintaeroa uuteen Carbon versioon, joka on toki aivan eri pyörä. Mistäpäin saisi tuohon hintaan?
F. Kotlerburg
14.07.2019, 22.37
Mistäpäin saisi tuohon hintaan?
Evanscycles. Eipä tosin näytä olevan enää kuin L kokoa jäljellä. Eilen oli vielä M:kin.
Evanscycles. Eipä tosin näytä olevan enää kuin L kokoa jäljellä. Ei oli vielä M:kin.Ok, tuo ei sitten auta pitäisi olla juuri tuo M...
F. Kotlerburg
15.07.2019, 08.30
Ok, tuo ei sitten auta pitäisi olla juuri tuo M...
https://www.startfitness.co.uk/cannondale-topstone-disc-se-105-gravel-bike-2019-grey-c15509m10.html tuosta näyttäisi lähtevän kans alle 1400 euron.
slow motion
15.07.2019, 08.35
Gravelia itsekin hankkimassa niin tuo topstone L-koossa vissiin aika passeli 181/85 kokoiselle.
Tässä lienee jonkinlainen totuus. Monestihan nuo on ajettavissa kapeallakin, mutta eteneminen ei ole enää rentoa.
Renkaiden rakennekin vaikuttaa aika paljon ja tarvittavat paineet. Joustavarunkoisilla tubeleksilla ja pienillä paineilla pärjää paljon pidemmälle kapeampienkin renkaiden kanssa kuin esim. jollain jäykähköllä, pistosuojatulla sisurirenkaalla sisuriturvallisten paineiden kanssa.
(Ja kun on se sopivasti joustava vannejarruhaarukka, niin etenemisen rentous säilyy paremmin kapeampienkin renkuloiden kanssa. :))
^^Mitä Topstonen geometriaan tulee niin M ja Canyon Grail M on stack ja reach+stem pituuksiltaan sama ja Canyon suosittelisi 178cm-184cm kuskin pituudeksi. Itselle L koko oli vaikee ajettava ja M-koko helpompi. Oon jotain väliltä 182-183cm mutta inseam luokkaa 89cm, joten korkeellehan tuo satulaputki jo tuossa M menee mutta paremmin ohjaamoon yllän ja sitäkin joutunut lyhentämään uudella stemmillä.
Noi 2020 mallithan kannattaa tarkistaa onko niissä oikeasti mitään päivityksiä. Ainakin uudella hydraulisella Tiagralla varustettu malli löytyy nyt välistä.
https://www.startfitness.co.uk/cannondale-topstone-disc-se-105-gravel-bike-2019-grey-c15509m10.html tuosta näyttäisi lähtevän kans alle 1400 euron.Painoin enteriä [emoji1303] nyt alkaa olemaan n+1 täynnä...
arctic biker
15.07.2019, 17.42
Painoin enteriä [emoji1303] n alkaa olemaan n+1 täynnä...
Onneksi ei Skokoa ollut... 173/84 mitoille oisi voinut olla kiusaus liian kova.
Re: 3T Exploro
Mulla oli Exploro lainassa yhden 60km lenkin verran. Reitti oli pääosin soraa, mutta paikoitellen myös suht. teknisiä kärrypolkuja ja asfalttiakin jonkin verran. Renkaina oli Panaracet GK SK 47x650b sisureilla.
Pyörä kulkee pitkin kovapohjaisia mutta kuoppaisia teitä ja polkuja nopeasti ja luottamusta herättävän helposti. En tiedä johtuuko se pelkästään renkaista vai myös aerodynaamisesta rungosta, mutta en ole cyclocrossarilla koskaan ajanut yhtä kovaa yhtä helposti.
Alamäissä Explorolla on hauskaa hyppiä kaikista mahdollisista knööleistä. Pyörä nousee ilman helposti ja alastulot tuntuu kuin tyynylle laskeutuisi. Myös jänöhypyt nousevat vaivattomasti.
Ylämäissä on hauska sprinttailla kun pitoa löytyy ja pyörä vastaa putkella runttaamiseen.
Exploron mukavuutta on jossain arvosteluissa moitittu, mutta en ymmärrä näitä puheita, ellei vertailukohtana pidetä maasturia.
Kaiken kaikkiaan aika hervoton vehje, harvoin on naama sellaisessa virneessä kuin Explorolla ajaessa.
Gary oin'
15.07.2019, 20.01
Pientä Vagabondin päivitystä: Tangoksi R3-Fizik ja jakkaraksi saman luokan Antares. Vaikka rungolla on painoa aivan liikaa, on tämän kokoonpanon saanut puristettua polkimineen 10,7kg (+ 400g etutarakasta). Connectorit on osoittautuneet mainioiksi renkaiksi näillä rennoilla soraseikkailuilla. Rullaavat asfaltilla hyvin, liitävät kun päällyste loppuu.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20217&d=1563209271
(Onedrivesta parempaa resoa: https://1drv.ms/u/s!AqKIWXpNjgPmlIddHOvp-MMMxmk_nA
ja hieman lisää: https://1drv.ms/f/s!AqKIWXpNjgPmlIV734oCcReQxnhYWQ )
Painoin enteriä [emoji1303] nyt alkaa olemaan n+1 täynnä...
Hetkeksi...
Eihän n+1 ihan määritelmän mukaan ikinä "täyty", n vain nousee.
Skickat från min FRD-L19 via Tapatalk
Re: 3T Exploro
Exploron mukavuutta on jossain arvosteluissa moitittu, mutta en ymmärrä näitä puheita, ellei vertailukohtana pidetä maasturia.
https://granfondo-cycling.com/review-3t-exploro-team/
Tuossakin testissä on mainittu, että ainoa jousto tulee renkaista. Olisi kieltämättä kiva päästä testaamaan itsekin. Uskon, että sen kaikissa arvosteluissa moititun ”liiallisen” jäykkyyden huomaa parhaiten kun ajaa peräkkäin eri pyörillä.
Netistä löytyy useampikin vertailu Explorosta ja Open UPista, ja niissäkin on arvioiden mukaan melko paljonkin eroja. Väittävät että Exploro on maantiekuskin gravel-pyörä ja UP taas maastokuskin. Geotaulukoita tuijottamalla erot ovat lähes olemattomat, mutta kun en kumpaakaan ole ajanut en ala väittämään vastaankaan.
No minä ainakin olen tykännyt Explorosta kuin pösilö. En ole oikeastaan muilla pyörillä ajanutkaan koko vuonna. 100 km lenkit maantiepyörällä ovat jääneet ihan pois, koska tuolla on niin hauska tehdä nekin, mutta suureksi osin sorateillä ja metsissä (Veloviewerin Explorer-ruutujen jahdissa tietty).
Olen lukenut nuo arviot. Monesti olen miettinyt, että mikä h*lvetti Explorossa muka on niin epämukavaa, ei minusta ole ollenkaan. Olen laittanut siihen prikulleen saman ajoasennon kuin maantiepyörässä, eli on varmaan totta tuo "Exploro on maantiekuskin gravel-pyörä". Jonkun kuuden tunnin rymistelyn jälkeenkin olo on ihan hyvä, ei kivistä paikkoja. Suoraan se kulkee myös erittäin vakaasti kuin juna, sen olen minäkin huomannut, mutta silti tuntuu ketterältä.
https://granfondo-cycling.com/review-3t-exploro-team/
Tuossakin testissä on mainittu, että ainoa jousto tulee renkaista. Olisi kieltämättä kiva päästä testaamaan itsekin. Uskon, että sen kaikissa arvosteluissa moititun ”liiallisen” jäykkyyden huomaa parhaiten kun ajaa peräkkäin eri pyörillä.
Tuo "liiallinen" jäykkyys voi olla just se, mikä tekee pyörästä nopean tuntuisen.
Minä olen ajanut nyt heinäkuun vanhalla maantiepyörällä, joka on kyllä pehmeä ja kiva, mutta mitään muuta se ei sitten olekkaan.
Netistä löytyy useampikin vertailu Explorosta ja Open UPista, ja niissäkin on arvioiden mukaan melko paljonkin eroja. Väittävät että Exploro on maantiekuskin gravel-pyörä ja UP taas maastokuskin. Geotaulukoita tuijottamalla erot ovat lähes olemattomat, mutta kun en kumpaakaan ole ajanut en ala väittämään vastaankaan.
Jossakin vaiheessa pitää päivittää työmatkapyörän runko, kun teräspyöräilyn päivät alkavat omalla työmatkareitillä olla suolauksen takia luetut. Myös kolme vuotta ja reilut 10tkm tuolla SwissCrossilla alkavat lievästi kyllästyttää ja olisi mukava kokeilla jotakin muuta.
Uudessa hiilarirunko. Vaihtoehtoja lienevät joku kireä kisakrossari esim. S-Works Crux, taikka sitten Exploro tai Up. Kaksi jälkimmäistä lähinnä, koska puhtaasta krossarigeometriasta on selkäytimessä hieman vehkeinen sivumaku.
Asetoni & Asetonista voi kysellä molempia, onko muita paikkoja? Itken verta ja vaimo ampuu jos projektin hinta kohoaa reilusti yli kolmen tonnin
Itken verta ja vaimo ampuu jos projektin hinta kohoaa reilusti yli kolmen tonnin
https://edelrad.de/sale/fahrraeder/cyclocross/3092/3t-exploro-team-white-sram-rival-1x11
Siitä sitten jos M koko istuu. Omien katselmointien mukaan Open UPin rungon saa tuohon kokonaisen Exploron hintaan.
Vertailin hieman noita geometrioita, ja On One Space Chicken on ainakin L-koossa hyvin lähellä kahta edellä mainittua: https://geometrygeeks.bike/compare/3t-cycling-exploro-2017-l,open-cycle-u-p-gravelplus-2016-l,on-one-space-chicken-2018-l-57cm/
Tämä vinkki siis niille joille kolmekin tonnia on aivan liikaa. Painossa ja laadussa eroja rungoista varmasti löytyy, mutta Open U.P.:n rungon hinnalla saa jo kaksi kokonaista avaruuskanaa. Toki kohderyhmäkin on ehkä hieman eri.
...
Asetoni & Asetonista voi kysellä molempia, onko muita paikkoja? ...
Sähän ramppaat Tammerforssissa jatkuvasti... Signature!
yksinteoin
16.07.2019, 09.38
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2019/07/1_BMC-URS-ONE-dd3f4c1.jpg?quality=90&resize=960%2C640
Tuo BMC:n uusi URS-gravelpyörä on todella nätti. Inspiraatiota otettu aika vahvasti maastopyöräilyn nykytrendeistä, pidempää reachia lyhyemmällä stemmillä. En nyt ihan heti ole kalustoa tällä saralla päivittämässä, mutta kuumottelee silti aika paljon.
https://cyclingtips.com/2019/07/bmc-unrestricted-urs-2020-first-ride-review/
Reilulla kolmella tonnilla sai kotimaasta Giant Revolt Advanced 0:n kuitukiekoilla ja Ultegran osilla, siihen loppui Explorosta ja Openista haaveilu meikäkäisen kohdalla...
https://edelrad.de/sale/fahrraeder/cyclocross/3092/3t-exploro-team-white-sram-rival-1x11
Siitä sitten jos M koko istuu. Omien katselmointien mukaan Open UPin rungon saa tuohon kokonaisen Exploron hintaan.
Jumaliste... Ei tämmöisiä linkkejä :D Täytyy laittaa nyt jäitä hattuun ja olisi toki mukavaa siirtää mahdollisimman paljon hyväksi havaittua palikkaa nykyisestä pyörästä uuteen.
Signaturessa voisi piipahtaa. Mistä Gianteja kannattaa kysellä? Jos saisi tuollaisen ^ diilin niin ei tosiaan tarvitse miettiä runkosetin hankintaa.
Yksi vaihtoehto voisi olla myös hiilarinen Niner RLT. Siihen ei tosin tainnut kovin leveät kumit mahtua.
Kaksi jälkimmäistä lähinnä, koska puhtaasta krossarigeometriasta on selkäytimessä hieman vehkeinen sivumaku.
Meinaaks vehkeisellä viiksitompparunkoa vai jotain muuta? Swiss Crossissa on aika korkea keskiö, muutenhan siinä on ihan oiva geo. Joku vastaavantyyppinen, mutta n. 70 mm bb-dropilla, niin kulkee gravelilla siinä, missä mikä tahansa dedikoituneempikin gg-pyörä, mutta taipuu tarvittaessa vielä krossiradallekin. Kovin extreme gg-geo ei enää oikein krossiradalle kunnolla taivu, vaikka muistaisit jättää ne irtolahkeet himaan. =)
Meillä on huushollissa (jälkikasvulla) semmonen Orbea Terra (tosin mainittakoon ääneen, että syynä siihen, että se on juuri tuo, on noita myyvän hesalaisfirman naistiimiin kuuluminen eli ei ole tarkoitus harrastaa, mitään piilomainontaa..). Joka tapauksessa se voisi osua tuon tyyppisiin spekseihin aika hyvin. Taisikohan saada runkosetteinäkin niitä. Enkä kyllä kovin tarkkaan ole Openin tai Exploron geometrioita tutkinut, eli voihan nekin osua tohon slottiin, mutta yhtään Openia tai Exploroa ei kyllä ole ainakaan Hel CX:ssä sattunut mun silmiin.
Toisaalta, jos talvikäyttöä ajattelee, niin kyllähän joku sellainen runko, mihin saisi mahtumaan 27,5-tuumaiset Ice Spikerit olis aika kova, varsinkin kun Gravdalien saatavuus tulevaisuudessa lienee edelleenkin epävarmaa.
Onko kukaan koskaan missään muuten tutkinut sitä, mitä kuiturunkojen ominaisuuksille ja kolhunkestävyydelle tapahtuu pakkaskeleillä? Luulisi hartsien kovettuvan kylmästä ja menettävän joustavuuttaan.
Ps. Uppi-rungon hinnalla teettää parikin rosterirunkoa ihan omien speksien mukaan, vaikka ymmärrän gg+levarit+kuitu-yhdistelmän kaipuun kyllä ihan hyvin. Uus Stigmata polttelee täällä suunnalla välillä aika pahasti. Etupään kovahko tuntuma (olettaen, että haarukka on sama kuin edellisessä evoluutioversiossa) nykyisiin verrokkeihin verrattuna on pitänyt sormen poissa enteriltä toistaiseksi.
Olen lukenut nuo arviot. Monesti olen miettinyt, että mikä h*lvetti Explorossa muka on niin epämukavaa, ei minusta ole ollenkaan. Olen laittanut siihen prikulleen saman ajoasennon kuin maantiepyörässä, eli on varmaan totta tuo "Exploro on maantiekuskin gravel-pyörä". Jonkun kuuden tunnin rymistelyn jälkeenkin olo on ihan hyvä, ei kivistä paikkoja. Suoraan se kulkee myös erittäin vakaasti kuin juna, sen olen minäkin huomannut, mutta silti tuntuu ketterältä.
Samaa mieltä. "Maantiekuskin gravel-pyörä" on osuva kuvaus. Tuo vakauden ja ketteryyden yhdistelmä on jännä; voit pommittaa alamäkeä naama virneessä, vahingossa kääntyä väärälle uralle, tehdä nopean u-käännöksen ja muutamalla reippaalla polkaisulla oletkin jo taas vauhdissa oikealla uralla.
Sotanorsu666
16.07.2019, 11.12
^^^^ Gianttia voi käydä kyselemässä Cycle Centerin Tomilta.
BMC URS hinnat alkaen malli on vähän reilut 3000€, joten siitä saisi hyvän rungon alle, mutta ehkä itse haluaisin tuohon rahaan jotain muuta osaa, kuin Apexia.. Ja tästä päästäänkin siihen, että itselläni työmatkakäytössä oleva, edelläkin mainittu Orbea Terra M21 Sramin Forcella on erittäin pätevä vaihtoehto. Terra löytyi myös ennen ainakin MYO-ohjelmasta, joten jos ja kun asialla ei ole kiirettä, niin saisi sen tilattua omaan silmään sopivalla värillä. Itse ostin tuon valmiin pyörän pois toni&tonilta silloin lopputalvellua, koska tarvetta oli, hinta oli kohdallaan(tosin meni puolitoista tonnia yli alunperin kaavailemani budjetin) ja pyörä täytti kaikki vaatimukseni(lokaripaikat, rengastila, 1x11, hydrojarrut).
F. Kotlerburg
16.07.2019, 11.41
Reilulla kolmella tonnilla sai kotimaasta Giant Revolt Advanced 0:n kuitukiekoilla ja Ultegran osilla, siihen loppui Explorosta ja Openista haaveilu meikäkäisen kohdalla...
Revolttia vähän itsekin katselin, mutta en ihan noin raskaasti varusteltua mallia. Kestääkö kysyä mistä hankit?
Onko kukaan koskaan missään muuten tutkinut sitä, mitä kuiturunkojen ominaisuuksille ja kolhunkestävyydelle tapahtuu pakkaskeleillä? Luulisi hartsien kovettuvan kylmästä ja menettävän joustavuuttaan.
Tätä sivuten: "Rest of life" -kuiturunko (https://www.bike-eu.com/home/nieuws/2019/07/rein4ced-opens-automated-composite-frame-production-facility-in-belgium-10136104?vakmedianet-approve-cookies=1&_ga=2.5874931.1567498307.1563266545-494770709.1563266545)? Vai vieläks ne kuitenkin delaminoituu ja löystyy ajossa pikkuhiljaa niin kuin ennenvanhaan?
Myös kolme vuotta ja reilut 10tkm tuolla SwissCrossilla alkavat lievästi kyllästyttää ja olisi mukava kokeilla jotakin muuta.
Piti muuten kuriositeettinä tähän vielä, että Rosthairs taitaa olla mulla yhdeksättä vuotta ja keksimäärin noin 5000 km/vuosi eikä kyllästytä vielä edes lievästi (https://www.instagram.com/p/BzkWmyBhQfj/?utm_source=ig_web_copy_link) :)
Revolttia vähän itsekin katselin, mutta en ihan noin raskaasti varusteltua mallia. Kestääkö kysyä mistä hankit?
Urheiluhullusta Rovaniemeltä
^Urheiluhullu on mainio kioski. Pyrin käymään siellä aina kun Rovaniemellä.
Kahdet sukset jo perheeseen hankittu hullulta.
Se oli nopea case, tilannearvion jälkeen tilasin Edelradista Exploro LTD:n runkosetin M-koossa. Posteineen Saksan 19% alveilla 2.700e. Ainoat uudet osat mitä runkoon tarvitsee tällä tietoa hankkia ovat keskiölaakeri, uudet vaijerit ja ehkä sovite ovaalikiskolle, muut saan siirrettyä vanhasta. Kokonaista pyörää Sramin osilla en halunnut, aivan liikaa säätöä ja valkoinen ei-LTD runko ei ollut mieleinen.
https://edelrad.de/sale/rahmensets/3084/3t-exploro-ltd-rahmenset-postmount
Kun työt sallivat lupaan palata Stenulle tarkemmin perusteluin miksi SwissCross sai, ei ehkä miehen kyyneliin, mutta sai miehen haluamaan jotakin muuta :)
Nopeaa toimintaa. Erittäin suurella mielenkiinnolla jäämme odottelemaan subjektiivista mukavuusvertailua "steel is real", luddiittistandardeilla varustetun viiksirungon ja täältä luetun perusteella joissain testeissä kovaksi haukutun, modernien standardien kuiturungon välillä. Jotta subjektiivinen olisi edes aavistuksen objektiivista, joudumme ehkä odottelemaan isoimman uutuudenkiiman kaikkoamista..
E: onpa muuten todella lyhyt perä Explorossa. Mietin jo, että mahtuuko siihen edes 700c-kiekot millään järkevillä renkailla, mutta kyllä ne näyttäis (https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2016/12/3T-Exploro-Review_4207.jpg) mahtuvan. Mutatilaa tosin ei kovin jää.
Se oli nopea case, tilannearvion jälkeen tilasin Edelradista Exploro LTD:n runkosetin M-koossa. Posteineen Saksan 19% alveilla 2.700e. Ainoat uudet osat mitä runkoon tarvitsee tällä tietoa hankkia ovat keskiölaakeri, uudet vaijerit ja ehkä sovite ovaalikiskolle, muut saan siirrettyä vanhasta. Kokonaista pyörää Sramin osilla en halunnut, aivan liikaa säätöä ja valkoinen ei-LTD runko ei ollut mieleinen.
Kun työt sallivat lupaan palata Stenulle tarkemmin perusteluin miksi SwissCross sai, ei ehkä miehen kyyneliin, mutta sai miehen haluamaan jotakin muuta :)
Onnea hankinnasta! Mä oon samaa mieltä, eli jos on tiedossa, että rungosta on olemassa parempikin versio, niin se on vaan saatava. Muuten tuo tulee jäytämään takaraivossa aina.
https://cyclingtips.com/2019/06/pivot-vault-gravel-bike-first-ride-review/
Vaikuttaa melko kiinnostavalta, jos hinta olisi hiukan alhaisempi
Kun työt sallivat lupaan palata Stenulle tarkemmin perusteluin miksi SwissCross sai, ei ehkä miehen kyyneliin, mutta sai miehen haluamaan jotakin muuta :)Swisscrossim rungosta kiinnostunut ilmoittautuu täältä! ;)
Swisscrossim rungosta kiinnostunut ilmoittautuu täältä! ;)
Hyvä kun sanoit! Viestitellään kun oon suorittanut "OjaBauerit" eli saanut osat vaihdettua rungosta toiseen. Aina parempi kun ei tarvitse värkätä myynti-ilmoitusta :)
arctic biker
16.07.2019, 20.33
One One Space Chicken Rival alkoi kiinnostaa , tavaratelineellekin mahdollisuus ja ekonomiakin sallisi. Kertokaa hyvät ihmiset miksi en tuota ostaisi. Toki 1x on mulle kippuratankoisissa uutta, maastopuolella erittäin hyväksi koen.
E: onpa muuten todella lyhyt perä Explorossa. Mietin jo, että mahtuuko siihen edes 700c-kiekot millään järkevillä renkailla, mutta kyllä ne näyttäis (https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2016/12/3T-Exploro-Review_4207.jpg) mahtuvan. Mutatilaa tosin ei kovin jää.
Näyttäisi olevan sama kuin Marin Gestalt X11 (415). Taitaa olla aika lailla minimimitta 700c-renkaille, jos pitää mahtua gravel-leveyksiä.
ivLKzV1lG78U3SlzVxfJzqkg2
16.07.2019, 23.02
Onkos teillä mielipidettä tästä? https://www.giant-bicycles.com/us/tcx-slr-2 1449€.
^joo, sehän on ihan läpeensä cyclocrossari eikä GG. Mutta voihan silläkin graindaa, niinkuin millä tahansa pyörällä.
^ näyttää vanhan liiton cyclocrossarilta ja on sitä myös tuotekuvauksen mukaan. Väärä thread. Ja olin hidas, Jack oli nopeampi.
16.07.2019, 23.33
Itse en kyllä huomaa mitään eroa CC ja GG-pyörien välillä, yleensä ovat verkkokaupoissa saman kategoriankin alla.
Tuokin pyörä minkä perään kaikki täällä kuolaavat langan edellisellä sivulla on Cyclocross-kategorian alla: (https://granfondo-cycling.com/review-3t-exploro-team/)
Jumaliste... Ei tämmöisiä linkkejä :D Täytyy laittaa nyt jäitä hattuun ja olisi toki mukavaa siirtää mahdollisimman paljon hyväksi havaittua palikkaa nykyisestä pyörästä uuteen.
Signaturessa voisi piipahtaa. Mistä Gianteja kannattaa kysellä? Jos saisi tuollaisen ^ diilin niin ei tosiaan tarvitse miettiä runkosetin hankintaa.
Edes specseissä ei mainita mitään graveliydestä, niin millä perusteella tuo on nyt enempi gravel kuin se minun linkkaamani? Ja toiseksi, mitä merkitystä sillä edes on? Minä vaan kysyn.
Itse en kyllä huomaa mitään eroa CC ja GG-pyörien välillä...
Eihän sillä sitten mitään väliä sinulle ole, siitähän tulee sun pyörä.
....yleensä ovat verkkokaupoissa saman kategoriankin alla...
Se kertoo enemmän verkkokaupasta itsestään ja vaikkapa pyöräskenen muotivirtauksista kuin pyörätyyppien eroista. Eilen hottia oli cx sekä läskit ja tänään gg.
...mitä merkitystä sillä edes on?.
Ei mitään. Sehän on todettu miljoonia kertoja tässä topicissa. Graindata voi millä vehkeellä vaan ja kukin saa ostaa sellaisen filon kuin haluaa.
16.07.2019, 23.40
Voisitko sitten hieman valottaa, mikä ero siinä on? Ja edelleen ihmettelen, miksei kukaan marissut siitä tämän (https://granfondo-cycling.com/review-3t-exploro-team/) pyörän linkkaajalle.
No ei tuota 3t:tä kyllä tanelikaan sekoita nornaaliin cyclocrossariin. Se on vaan muuten niin penteleen hyvän oloinen paketti. Liian moneen muodikkaaseen gravell pyörään on sotkettu mukaan laiska ja korkea geometria.
16.07.2019, 23.45
Sitten oon kai taneli. On se kumma ettei täällä "fillarifoorumilla" aloittelijaa haluta auttaa lainkaan fillareiden suhteen vaan vain solvataan, tämä vaikuttaa pikemminkin lähinnä 5k+ setäpostaajien circlejerk-alustalta menneen vuosituhannen UI:lla.
Sitten oon kai taneli. On se kumma ettei täällä "fillarifoorumilla" aloittelijaa haluta auttaa lainkaan fillareiden suhteen vaan vain solvataan, tämä vaikuttaa pikemminkin lähinnä 5k+ setäpostaajien circlejerk-alustalta menneen vuosituhannen UI:lla.
Trollit saa trollien kuittalua. Oisko muuta kysymistä?
Heippa vaan nimimerkkihirviö. GG:n ja syklon ero on geometriassa, käytännössä nää hiekkatiepelit on vakaampia ajettavia, ottaa isompaa rengasta (tai sitten niissä on 27,5" kiekot ja vielä leveemmät renkaat) ja kiinnityspisteitä on enemmän. Syklo on ketterämpi ja kiikkerämpi ja renkulat on kapeammat.
Näin niinku pääpiirteittäin. Kannattaa myös lukea aiheesta ennen ku alkaa närkästymään siitä ettei just SUN kysymykseen vastata alle nanosekunnin etenkin kun sama kymysys on kysytty jo piljoona kertaa aiemmin. Ja johon vastauksen löytää googlesta tosi helposti. Voi vaikka löytyä sivusto jossa ammattikirjoittaja on avannut asiaa.
16.07.2019, 23.57
Minä en tiedä polkupyöristä mitään, mutta sinä et kyllä tiedä mikä trolli on.
Parasta siirtyä moderniin keskustelualustaan hankkimaan tietoa ja keskustelemaan aiheesta, nauttikaa keski-iän kriiseistänne, älkää unohtako cialista.
Voisitko sitten hieman valottaa, mikä ero siinä on?
Siinä? Crossarissa ja grainderissako? Lyhyesti sanottuna grainderissa pääsääntöisesti 1) pidempi takahaarukka 2) matalampi keskiö 3) loivempi keulakulma 4) isompi rengastila kuin crossarissa. Crossarin pitää olla ketterä kun taas grainderin vakaa etenijä.
Tuosta linkkaamasi Giantin profiilikuvasta näkee mittojakin katsomatta, että on lyhyen ja korkean näköinen, eli crossari. Hienon näköinen fillari, osta pois. Pikkusen mietityttää Giant-brändin jarrut.
Ja edelleen ihmettelen, miksei kukaan marissut siitä tämän (https://granfondo-cycling.com/review-3t-exploro-team/) pyörän linkkaajalle.
En osaa sanoa kuka täällä marisee, mutta tuohon fillariin en ota kantaa. Ei ole minun makuuni ollenkaan enkä ole perehtynyt sen kummemmin.
Itse en kyllä huomaa mitään eroa CC ja GG-pyörien välillä, yleensä ovat verkkokaupoissa saman kategoriankin alla.
Edes specseissä ei mainita mitään graveliydestä, niin millä perusteella tuo on nyt enempi gravel kuin se minun linkkaamani?
Cyclocross kisoissa saa olla maks 35mm leveät renkaat, jolloin runko ei monesti niele tuon leveämpiä renkaita. Tuossa 3T:ssä näyttäisi nyt lähtöjään olevan 47mm renkaat alla. Se on mielestäni isoin ero GG vs CC pyörissä.
Ei tuo Giantkaan varsinainen vanhan liiton CC-pyörä ole noilla jarruilla...
j
Hetkinen.. servattiinko meidät just äsken??
Siinä? Crossarissa ja grainderissako? Lyhyesti sanottuna grainderissa pääsääntöisesti 1) pidempi takahaarukka
Tämähän nyt lyö korville 3T:tä ja Marinia... 415-millistä lyhyempää lienee aika vaikea sovitella 700c runkoon, jos halutaan muuta kuin nakkirenkaita. Vai onko CC-vehkeissä tyypillisesti tuota lyhyempi mitta? Tietysti sana "pääsääntöisesti" nyt mahdollistaa sitten vaikka mitä iloitteluja. Onhan näitä: "jousto"runkoja, hissitolppia, ym. Mutta ne nyt ei taida olla gg-vaatimuksia. Enemmän markkinoin tiosaston keksimää differointia.
Laittaisin listaan myös laskevan yläputken, mutta eipä sitäkään taasen ole 3T:ssä.
Onko gg:tä tyypitetty, vai onko se vain "harrastepyörä"?
(BTW. jos ollaan 50+, niin kuin kai ollaankin, niin ei kai meillä enää mitään keski-iän kriisiä voi olla?)
F. Kotlerburg
17.07.2019, 10.01
Voisitko sitten hieman valottaa, mikä ero siinä on? Ja edelleen ihmettelen, miksei kukaan marissut siitä tämän (https://granfondo-cycling.com/review-3t-exploro-team/) pyörän linkkaajalle.
Minä ajoin tuon Giantin kuituversiolla viime viikkoon asti. Tämän ketjun viesteissä #3800 ja #3825 on ainakin omaa pohdintaani tuon geosta verrattuna gravel-pyöriin.
F. Kotlerburg
17.07.2019, 10.04
Cyclocross kisoissa saa olla maks 35mm leveät renkaat,
Eikö se ole nykyään 33mm :eek:
"The difference between a cyclocross bike and a gravel/adventure bike is “£200”." (https://road.cc/content/buyers-guide/205556-cyclocross-bikes-v-graveladventure-bikes-whats-difference) :)
Mitä Exploroon tulee, niin se on aika mielenkiintoinen tapaus. Geometria poikkeaa jonkin verran siitä, millaiseksi nykyaikaisen gg-pyörän geometria yleisemmin mielletään. Exploron geometria lähentelee jossain määrin perinteisen ranskalaisen "low trail" (https://www.analogcycles.com/debunking-low-trail/) 650b touring/audax-pyörän geometriaa. Eli siinä on jyrkähkö keulakulma yhdistetty reiluhkoon rakeen (Edit: L ja XL -koot. Mistä päästäänkin fillareiden vertailun perusongelmaan eli siihen, että nykypyörissä usein kaikissa runkokoissa on sama etuhaarukka, vaikka keulakulmat vaihtelevat koon mukaan, jotta pienemmissä rungoissa toe overlap ei kasvaisi tolkuttomaksi. Näin ollen saman pyörän eri kokojen käyttäytyminen ja ajo-ominaisuudet voi poiketa hyvinkin paljon. Trail (ja bb drop) määrittelee pyörän ohjauskäyttäytymistä kaikkein eniten.)
Onnittelut hienosta hankinnasta. Ennen pyörän kasaamista kannattaa perehtyä satulatolpan kiristämiseen. Moni on onnistunut murtamaan rungon tolpan ja vaakaputken liittymästä. En tiedä tarkemmin mikä siinä on, mutta jotkut ovat luulleet avaavansa kiristysuuvia mutta ovatkin kiristäneet sitä ja *naps*. Tällaista on raportoitu fb:n Exploron -ryhmässä.
Jami2003
17.07.2019, 12.02
Onneks tuota runkoa ei tarvitse kuitenkaan sahata niin onnistumisen mahdollisuudet on olemassa [emoji12] (sori LJL, oli pakko [emoji3])...
F. Kotlerburg
17.07.2019, 13.02
Onneks tuota runkoa ei tarvitse kuitenkaan sahata niin onnistumisen mahdollisuudet on olemassa [emoji12] (sori LJL, oli pakko [emoji3])...
Täytynee silti runkosetin keulan kaulaputki sahata, joten kannattanee toinen tilata varalle samantien.
Melkein jo laitoin Revoltista sähköpostia Rolloon, mutta eihän tuossa ole minkäänlaisia kiinnikkeitä millekään. En kyllä ees tiiä tarvinko, mutta ois ne silti mukava olla varalla.
Äh, taidan päivittää läskin.
Melkein jo laitoin Revoltista sähköpostia Rolloon, mutta eihän tuossa ole minkäänlaisia kiinnikkeitä millekään.
On Revoltissa kiinnikkeet, ne on vaan piilossa. BikeRadarin arviosta:
”There are mounting points for mudguards and racks, front and rear, with the rear Smart Mounts hidden beneath a removable cover, maintaining clean lines. Every used or unused port on the frameset is well sealed, and all cable and brake hose routing is internal.”
https://live.staticflickr.com/65535/48320005091_05435dfe71_k.jpg
Keulassa on kierteet keskivaiheilla ja alhaalla, peräpäässä ne on luukun alla piilossa.
Huh huh!!! Uskomaton kuittailu meneillään täällä :D
Nyt on uusi runko jo matkalla ja lisäkilkkeet (+ Mcfk:n 420mm stonga kun oli liian hyvä tarjous) tulossa ärsyttävästä-kakkosesta. Koko lysti, jos kaulaputken lyhennys onnistuu, 3.125€ eli budjetti pysyi lähellä kipurajaa. Vielä pitäisi wifvelle kertoa :rolleyes:
hphuhtin
17.07.2019, 14.07
Vaimolle kerrotaan vain paljonko säästettiin ;)
Olen itse tässä ostomoodissa, koska juniori tykästyi juuri itselle hankittuun sutraan. Tilanne on siis N-1 kun sopivasti laskee.
Sotanorsu666
17.07.2019, 14.09
Huh huh!!! Uskomaton kuittailu meneillään täällä :D
Nyt on uusi runko jo matkalla ja lisäkilkkeet (+ Mcfk:n 420mm stonga kun oli liian hyvä tarjous) tulossa ärsyttävästä-kakkosesta. Koko lysti, jos kaulaputken lyhennys onnistuu, 3.125€ eli budjetti pysyi lähellä kipurajaa. Vielä pitäisi wifvelle kertoa :rolleyes:
Joskus vielä itsekin tuollaisen haluaisin, mutta vähän ollaan vielä lompakon kanssa eri mieltä asioista. Anteeksi saa helpommin kuin luvan hankintaan, joten toimintajärjestys on juuri oikea :)
Tämähän nyt lyö korville 3T:tä ja Marinia... 415-millistä lyhyempää lienee...
Juuri siksi, että poikkeuksia toki löytyy, sanoin pääsääntöisesti.
Reilulla kolmella tonnilla sai kotimaasta Giant Revolt Advanced 0:n kuitukiekoilla ja Ultegran osilla, siihen loppui Explorosta ja Openista haaveilu meikäkäisen kohdalla...Tänne on tulossa myös Advanced 0 M-kokoisena ja Cycle Centeristä sain kyllä semmoisen tarjouksen, että ei tarvinnut muualta katsella. Speksit on kyllä kohdallaan ja geokin vaikuttaa lupaavalta. Ja pyörä näyttää vieläpä melko nätille.
Panaracerin GK 38 slicksit tilattu jo odottamaan pyörää. Voi olla, että kammet vielä päivittyy tehomittauksella varustetuiksi. Alkuun ajan kerettiläisesti Assioman polkimilla.
Saa nähdä millaiselle tuo tuntuu, kun maantiepyöränä oli SuperSix Evo Di2 vaihteilla ja 55mm tuubikiekoilla. Maantieajoa tuo Revolttikin tulee näkemään kohtuu paljon, mutta myös soraa, koska nyt pääsee laajentamaan reviiriä, kun ei päällysteen loputtua tarvitse kääntyä takaisin.
Sais vaan nyt tuon pyörän. Ei ollut suoraan kaupan varastossa minun kokoa ja reilu viikko luvattiin toimitusajaksi ja tasan viikko nyt kulunut :)
Anteeksi saa helpommin kuin luvan hankintaan, joten toimintajärjestys on juuri oikea :)
Kyllä, tämä tuli jälleen vahvistettua :D Kävin äsken seuraavan keskustelun wifen kanssa:
"Jos pyydän kauniisti niin saanko tilata työmatkapyörään uuden rungon" (+ selostus harjasuolauksen vaikutuksista yms)
"Kokonaisen rungon? Ja montakos tonnia se maksaa"
"Öö en haluaisi mennä siihen... Mutta olen jo löytänyt mahdollisen ostajan vanhalle rungolle”
”Aha, no osta vaan”
”Kiitos!”
Homma kunnossa :)
F. Kotlerburg
17.07.2019, 18.34
On Revoltissa kiinnikkeet, ne on vaan piilossa. BikeRadarin arviosta:
”There are mounting points for mudguards and racks, front and rear, with the rear Smart Mounts hidden beneath a removable cover, maintaining clean lines. Every used or unused port on the frameset is well sealed, and all cable and brake hose routing is internal.”
Keulassa on kierteet keskivaiheilla ja alhaalla, peräpäässä ne on luukun alla piilossa.No jopas. Kyllähän tuo sitten taas kiinnostaa. Taidan odotella 2020 mallia, jossa jarrutkin 105:sta.
ikispessu
17.07.2019, 19.16
offtopic: olipas siinä hupaisa piipahdus nimimerkiltä merkkejä umpimähkään näppikseltä :D
mikähän lie keski-ikä tällä foorumilla. ois ehkä äänestyksen paikka.
ikispessu
17.07.2019, 20.43
tässä äänestys foorumilaisen keski-iän selvittämiseksi. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60277-Foorumin-ik%E4jakauma
hphuhtin
17.07.2019, 21.32
One One Space Chicken Rival alkoi kiinnostaa , tavaratelineellekin mahdollisuus ja ekonomiakin sallisi. Kertokaa hyvät ihmiset miksi en tuota ostaisi. Toki 1x on mulle kippuratankoisissa uutta, maastopuolella erittäin hyväksi koen.
Osta ihmeessä! Sillä lisämaksullisella värityksellä tietysti. Vähän planet-x komsiikomsaa, loppujenlopuksi ei tule mun mielestä mitenkään erityisen edulliseksi upgrade-osuuden jälkeen, mutta väliäkö sillä. Elämä on.
Ja nyt se ikä sitten? :)
Onko joku Exploron omistajista kokeillut riittääkö takana clearance 27,5 x 2,25" Ice Spiker Prolle?
https://cyclingtips.com/2019/07/cervelo-aspero-gravel-bike-first-ride-review/
Cervelo Aspero
Kugelschreiber
18.07.2019, 09.09
Cervelo Aspero
Paistettu näemmä samasta muotissa kuin sata muutakin mallia :haukotus:
...voisin nipin napin kelpuuttaa itelle :rolleyes: ;)
Isä nitro
18.07.2019, 10.00
Minuakin tämä kiinnosti, mutta päädyin toiseen. En enää muista miksi. Paperilla täyttää kyllä edelleen tarpeeni. Mitä tulee tuohon 1x settiin, niin nyt useita tuhansia kilometrejä sellaisella ajaneena (leiritymisvälinein ja ilman) en enää kaipaa etuvaihtajaa. Ehkä astetta pienempää eturatasta.
Yksi asia mikä tuossa avaruusbroilerissa ihmetyttää on maininta, että ottaisi vastan vain 140 mm levyt. Tähänkö se kaatui minulla aikoinaan? Toinen mikä saattaa pistää miettimään on tälläkin palstalla esiin tuotu Planet Xn (tai On Onen) ilmeisen surkea asiakaspalvelu. Minä olen tilannut firmasta ilman lisäkysymyksiä rahalla tavaraa, joka on ollut kelpoa eikä ole aiheuttanut jatkotoimenpiteitä ainakaan toistaiseksi.
Sen lisäksi, että täällä oppii uusia asioita Gravel-pyöristä, on myös farmakologinen tietämykseni lisääntynyt. Edellä eräs pitkän nimimerkin takaa huudellut kehotti tutustumaan tuomerkkiin nimeltä Cialis. Mitähän se kertoo siitä, että minä en tästä aikaisemmin tiennyt, mutta se toinen taitaa tuntea hyvinkin. Eikös täällä jaeta mielipiteiden lisäksi myös käytännön kokemuksia?
Sent from my iPad using Tapatalk
Cervelo Aspero
No nyt! Hiiteen ne 20ast sloupatut yläputket ja 30cm korkeat emäputket gravelleista. Tässä on geo kohdillaan.
Cervelo Aspero
Klassikko jo syntyessään... :D
F. Kotlerburg
18.07.2019, 10.19
Yksi asia mikä tuossa avaruusbroilerissa ihmetyttää on maininta, että ottaisi vastan vain 140 mm levyt.
En kyllä tuollaista mainintaa löytänyt. Mountit toki on 140mm levyille, mutta en löytänyt mistään mainintaa etteikö isompia voisi laittaa adapterilla.
Itsellä potkii vähän vastaan tuo 1x only tuossa Space Chickenissä.
...nyt useita tuhansia kilometrejä sellaisella ajaneena (leiritymisvälinein ja ilman) ...
Jokos se reissu tuli tehtyä? Tuleeko kertomusta johonkin?
No nyt! Hiiteen ne 20ast sloupatut yläputket ja 30cm korkeat emäputket gravelleista. Tässä on geo kohdillaan. (https://i.pinimg.com/originals/94/10/ab/9410ab75b8ad4a84c3713ab00713d5be.jpg)
;)
Mä taidan sittenkin skipata tän fillarievoluution aika lyhytaikaisen välivaiheen, kun high-tech-rungot on valmistettu komposiittimuovista ja jään odottelemaan sitä, että made in Europe, Dual Phase Steel -gravelpyörät tulee markkinoille... :)
https://www.bike-eu.com/sales-trends/nieuws/2019/07/will-new-hi-tech-steel-grade-revolutionize-frame-production-in-europe-10136176
https://www.thyssenkrupp-steel.com/en/newsroom/press-releases/press-release-112704.html
https://www.thyssenkrupp-steel.com/media/content_1/presse/bilder/2019/juli/2019_07_09_pm_thyssenkrupp_steel_steelworks_001_im age_w886.jpg
Isä nitro
18.07.2019, 12.13
Jokos se reissu tuli tehtyä? Tuleeko kertomusta johonkin?
Kiitos kysymästä. Palasin viime viikolla tuliasina punkki ja peräpukamat. Loppusummana (silti) oikein hyvä reissu. Päiväkirjaa pidin, mutta eihän sitä kukaan jaksa lukea kustantajat mukaan luettuina. Lyhyesti: 1550 km pääsääntöisesti asfalttia, mutta myös hiekkatietä, niittyjä ja polkuja lämpötilan vaihdellessa 16 - 34 celsiusta. Sadetta vain yhtenä päivänä. Oikeastaan juuri sitä mitä halusin ja tilasin.
Liittyen tähän gravel-teemaan ja pyörän pakkaamiseen, niin minullahan oli ideana että ei sivulaukkuja. Loppujen lopuksi totesin, että kuljetuskapasiteetti loppuu kyllä kesken ja pakko oli laittaa teline pyörän peppuun. Siinä sitten lötkötti teltta, ja sain kiinnitettyä keittimeni ja kaivatut vesilitrat siteillä sivuille. Nopea ja aerodynaaminen ratkaisu ja tuolla setillä rynkytin myös metsässä kuin metsässä. Varovainen peukunnosto siis bikepackingille, mutta ehkä tämä kuuluukin toisen otsikon alle...
hphuhtin
18.07.2019, 12.16
^jäi vielä tämä linkki: https://steelworks.bike/en_GB/
..mutta eihän mulla ole edes titaniumia pyöräkellarissa, eihän nyt joku eri teräs voi kiinnostaa..
Paistettu näemmä samasta muotissa kuin sata muutakin mallia :haukotus:
...voisin nipin napin kelpuuttaa itelle :rolleyes: ;)
Aika saman näköisiähän noita tulee kun tietsikalla suunnitellaan (FEM) ja yritetään saada samaan pakettiin mukavuus, keveys ja kestävyys sekä aerodynamiikkakin
jossain määrin. Lisäksi kun materiaali (kuitu) ei aseta rajotteita niin tuollaisiahan niistä väistämättä tulee :rolleyes:.. omaa silmää kyllä hivelevät tuollaiset sloupatut rungot huomattavasti enemmän kuin "pallinsärkijä" standoverilla varustetut vuosikertafillarit :)...
ikispessu
18.07.2019, 13.48
on kyllä erittäin tyylikäs fillari tuo cervelo nimenomaan tuolla mid olive/dune värityksellä. huhh
Mä taidan sittenkin skipata tän fillarievoluution aika lyhytaikaisen välivaiheen, kun high-tech-rungot on valmistettu komposiittimuovista ja jään odottelemaan sitä, että made in Europe, Dual Phase Steel -gravelpyörät tulee markkinoille... :)
https://www.bike-eu.com/sales-trends/nieuws/2019/07/will-new-hi-tech-steel-grade-revolutionize-frame-production-in-europe-10136176
https://www.thyssenkrupp-steel.com/en/newsroom/press-releases/press-release-112704.html
Samalla ajatuksella mennään täälläkin, mutta jos näitä rakennetaan/valmistetaan samalla tahdilla kuten ko. firman hissijaoston tuotoksia, saa reippaan vuoden odotella että mitään näkyvää saavat aikaiseksi ja sittenkään ei olla lähelläkään valmista...
Cervelo Aspero
Vaikuttaa hyvältä vaihtoehdolta Explorolle ja hintakin on maltillinen vrt. U.P./Exploro.
.."pallinsärkijä" standoverilla varustetut vuosikertafillarit :)...
Lyhyehköt jalat ja jonkinmoisia clearanceongelmia potevana yksilönä voin todeta, että nykymuodin mukaisten #slamthatstem-geometrioiden ja ylipitkien emäputkien aikakaudella testiikkeliclearanceongelmat ei ole yhtään vähäisempiä, ennemminkin päinvastoin. Lisäksi omat lenkit suuntautuu monasti entuudestaan tuntemattomille reiteille, joilla kartan mukaan on teitä ja polkuja, jotka todellisuudessa saattavatkin ovat "teitä" tai "polkuja", joten tilavasti olalla kulkevasta, vuosikertarungolta näyttävästä rungosta on ollut iloa useammin kuin pari-kolme kertaa.
Edelleen pallinsärkijägeometriasta on myös sellainen hyöty, että rungon ei tarvitse olla kokoa hirvi, jotta etukolmioon mahtuu yhtäaikaa kaksi juomapulloa ja runkolaukku niin, että pullojen kanssa pystyy vielä operoimaankin. Moni kakku päältä kaunis ja muodille on tyypillistä, että se ei välttämättä ole kovin käytännöllistä..http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png
https://live.staticflickr.com/1760/42589439332_1a2432b61c_k.jpg
(Kuva on ollut täällä aikaisemminkin, joten pahoittelut, jos joku siitä häiriintyy..)
arctic biker
18.07.2019, 17.59
Ei vaiskaan Stenu, tuo on mun silmään erinomaisen kaunis. Matkalla tallille ja Poison Opiumiin eteen MiniV jarrun asennus. On tehokkaampi kuin Koren canti.
Ja tietysti uuden jota en ny oikeasti tarviis ihailua , maanantaina jos saan luvatut keikkapalkat paljon ratkeaa.
Tukkasotka
18.07.2019, 18.30
Astraalisotkaan menee tosiaan isommatkin jarrulevyt adapterein, runko vain suunniteltu 140 levyille.
arctic biker
18.07.2019, 20.01
Kiitos kysymästä. Palasin viime viikolla tuliasina punkki ja peräpukamat. Loppusummana (silti) oikein hyvä reissu. Päiväkirjaa pidin, mutta eihän sitä kukaan jaksa lukea kustantajat mukaan luettuina. Lyhyesti: 1550 km pääsääntöisesti asfalttia, mutta myös hiekkatietä, niittyjä ja polkuja lämpötilan vaihdellessa 16 - 34 celsiusta. Sadetta vain yhtenä päivänä. Oikeastaan juuri sitä mitä halusin ja tilasin.
Liittyen tähän gravel-teemaan ja pyörän pakkaamiseen, niin minullahan oli ideana että ei sivulaukkuja. Loppujen lopuksi totesin, että kuljetuskapasiteetti loppuu kyllä kesken ja pakko oli laittaa teline pyörän peppuun. Siinä sitten lötkötti teltta, ja sain kiinnitettyä keittimeni ja kaivatut vesilitrat siteillä sivuille. Nopea ja aerodynaaminen ratkaisu ja tuolla setillä rynkytin myös metsässä kuin metsässä. Varovainen peukunnosto siis bikepackingille, mutta ehkä tämä kuuluukin toisen otsikon alle...
Mulle nuo sivulaukut on tähelliset. Omistan kyllä täyden bikebackin setin by Topeak muttei kiinnosta. Josko kun eka Karrimoret tuli hommattua 1976 niin jumittunu?
arctic biker
19.07.2019, 17.25
@Stenu, paljonko tuolle teräskaunottarelle tuli hintaa???
arctic biker
19.07.2019, 17.36
Mitä tulee tuohon 1x settiin, niin nyt useita tuhansia kilometrejä sellaisella ajaneena (leiritymisvälinein ja ilman) en enää kaipaa etuvaihtajaa.@isä nitro.
Kaippa noilla reissun kilometreillä asia tulee selväksi. Kolme carboonirunkoa olen löytänyt joissa myös tavaratelineellekin ruuvinreiät.
arctic biker
19.07.2019, 18.02
Wilier Jena Rival Disc Adventure Road Bike 2019 . By chainreactioncycles. 650b kiekot hieman rietoo mutta varuiksi R24 kauppa tärjoo järkihintaan Newmenin settiä.
Pyörän väri vaan ei miellytä.
Munarello
19.07.2019, 18.34
Saattaa tulla yllätyksenä, mutta mun hiilikuituihmekrossariin menee kaksi 0,75 litraista juomapulloa ihan kivuttomasti.
3d weldingiä roboteilla sun muilla, mutta onko tuossa nyt vaan puristettu prässätyt pellinpuolikkaat yhteen, hitsattu ne kasaan ja vedetty pakkelit+maalit päälle? Puristit avaavat jo vikkelään lompakoitaan :)
Jami2003
19.07.2019, 19.58
Niin kyllä ainakin autoteollisuuden puolella hiilikuitu on paljon coolimpi materiaali kuin prässätty pelti [emoji12]
Firlefanz
20.07.2019, 09.08
Wilier Jena Rival Disc Adventure Road Bike 2019
Pyörän väri vaan ei miellytä.
Linkin CRC:n sivulle saa joku toinen laittaa, mutta minusta pyörä vaikutti luokassaan ja gravelpyöräilyn alalajissaan varsin kiinnostavalta, joten kielenymmärtämisharjoituksiksi löysin mm. nämä:
https://www.cxmagazine.com/reviewed-wilier-triestina-jena-carbon-gravel-bike-ultegra-di2
https://www.bicidastrada.it/wilier-jena-gravel-in-carbonio/
https://www.wielerflits.be/materiaalzone/wilier-jena-met-een-italiaanse-gravelbike-het-avontuur-tegemoet/
https://www.matosvelo.fr/index.php?post/2646/test-du-gravel-wilier-jena-sram-rival-1x
"Jena" on muuten yllättävä mallinimi. Mikä sai valmistajan ja sen markkinointiosaston valitsemaan nimen entisen DDR:n puolella sijaitsevan pienen keskikokoisen kaupungin (joka saatetaan tuntea lähinnä Carl Zeissin ansiosta) mukaan? Liekö syynä ollut ainoastaan se että piti löytyä tietyllä alkukirjaimella oleva lyhyt nimi ja "Jena" kuulostaa italialaisen korvaan kivalta?
PS Tunnustan olevani niin vähäisessä määrin esteettinen luonne että voisin kuvitella ostavani gravelpyörän jonka ominaisuudet, luonne, geometria ja speksit vastaisivat tarpeitani ja vaatimuksiani, mutta jonka värityksestä en erityisemmin väittäisi. Mutta myönnettäköön että maantiepyörän kohdalla sellainen ei tulisi kysymykseenkään:D
@Stenu, paljonko tuolle teräskaunottarelle tuli hintaa???
Samalla rahalla olisin varmaan jonkun nestelevarihiilikuitu-unelman ostanut, jos sellaisen olisin halunnut, mutta tuskin kuitenkaan Openia. Mutta oikeesti en ole laskenut. Runkosetti oli rosterirungoksi aika edullinen (KVA MS3 -runko + Columbus SL -haarukka muistaakseni 1350 € Suomeen kuskattuna). Enää tuskin tuolla hinnalla onnistuu. Ykköskiekot (ei kuvassa) on "rest of life" -kiekot Kingin navoilla ja Hedin Belgium Plussilla. Muutenhan tossa ei mitään hirveän kummallista ole. Melkolailla perus-Campaa, alumiiniset putkiosat (sain tarpeekseni kuitudroppitangoista, kun niitä ei uskalla kiristää niin, että pysyvät varmasti kiertymättä paikoillaan, jos vähänkään droppailee tms.) eikä ole mitään grammanviilaustavaraa muutenkaan. Muistaakseni 9,2 kg ajokunnossa cx-kuosissa, gg-kuosissa vähän enemmän.
3d weldingiä roboteilla sun muilla, mutta onko tuossa nyt vaan puristettu prässätyt pellinpuolikkaat yhteen, hitsattu ne kasaan ja vedetty pakkelit+maalit päälle? Puristit avaavat jo vikkelään lompakoitaan :)
No niin, periaatteessahan toi ei Joposta juuri poikkea.. :)
Putkirunkoihin verrattuna tuolla tekniikalla pystytään vaikuttamaan seinämävahvuuksiin samaan tapaan kuin hydroformatuissa alumiinirungoissa tai kuiturungoissa. Enemmän epäilyttää denttausherkkyys, jos luvatut painot (alumiinirunkoa vastaava) pitää paikkansa. Mutta ehkä noi Dual Phase -teräkset on sitten senkin suhteen kestävämpiä kuin perinteiset. Autoteollisuudessa ilmeisesti ainakin ovat kova sana tällä hetkellä, kun niiden avulla pystytään samaan aikaan parantamaan kolarikestävyyttä ja alentamaan painoja.
"Jena" on muuten yllättävä mallinimi. Mikä sai valmistajan ja sen markkinointiosaston valitsemaan nimen entisen DDR:n puolella sijaitsevan pienen keskikokoisen kaupungin (joka saatetaan tuntea lähinnä Carl Zeissin ansiosta) mukaan? Liekö syynä ollut ainoastaan se että piti löytyä tietyllä alkukirjaimella oleva lyhyt nimi ja "Jena" kuulostaa italialaisen korvaan kivalta?
Ehkä tämä on hipsteri-puristi-valokuvaajille, jotka ei voi missään harrastuksessa käyttää muuta kuin sellaista missä on punainen täplä logossa ja/tai nimessä z. Tosin tuossa ei taida olla kumpaakaan, mutta onhan Jena Pyhä Paikka.
arctic biker
20.07.2019, 17.43
Wilier Jenaan Chainreactionilta pörsä just ja just taipuisi mutta väri ja 27,5" kiekot ei. Toisaalta tottuuhan tuohon ja olen jo katsonut ja budjetoinutkin R2-bikesin sivuilta Newmenin 622 kokoiset ja jotain 1400g kevyet... Vanhan liiton mies on vaan jumittunut oikean kokoisiin kiekkoihin. Kaippa talvea varten nastarenkaita noihin löytyy.
Isä Nitro sai mut vakuuttumaan 1x voimansiirrosta jonka hyväksi havainnut 29" maastopyörässä siis metsässä vaan en maantiellä, 32 eturattaalla.
Lievä riesa jotta 29/7 alkaen en ole täällä mökillä kahteen viikkoon joten kuriirit saa turhaan norkua.
Isä nitro
21.07.2019, 12.39
Isä Nitro sai mut vakuuttumaan 1x voimansiirrosta...
Hyvä näin. Minä en ole missään nimessä 1x-fanaatikko, mutta tyytyväinen olen tosiaan ollut. Tulipahan tämäkin testattua. Lisäksi etuvaihtaja on ollut omissa (Campoissa, Shimanoissa ja SRAMeissa) eniten ongelmia aiheuttanut vaihteiston osa. Luulisi että etenkin maastorynkytyksessä takavaihtaja olisi alttiimpi ongelmille.
Jenasta vielä sen verran, että eri vaiheiden kautta tuli Suomenkin kouluihin ryhmätyö Jenan koulukunnan kautta. Kiitos tästäkin...
Sent from my iPad using Tapatalk
Jami2003
21.07.2019, 13.01
2x systeemi on omassa gravelissa eikä sitä isompaa limppua tule käytettyä juuri koskaan. En ole kuitenkaan purkanut kun vaatis investointeja...
Isomman tilalle voi hankkia (ivestoida) pienemmän, niin tulee käytettyä, minulla on ollut väliin vain 8t ero rattaissa. Eikä koskaan mitään ongelmaa etuvaihtajan kanssa, olipa ne olleet miten keskinkertaisia laadultaan. Ajo tietenkin alle keskinkertaista myös.😊
Maantiellä tempoajossa gravelilla tulee käytettyä isoa rieskaa.
Jami2003
21.07.2019, 18.10
Tossa minun gravelissa on vähän hölmöt ratastukset kaiken kaikkiaan. 46/36 edessä ja 11-32 takana. Kaipaisin pikkasen kevyempää pienintä vaihdetta ja toisaalta 36/11 riittää melkein mihin vaan. Pitkillä asfaltti siirtymillä tulee sitten ajettua isommalla mutta muuten ei. Mutta jos ton muuttaisi 1x systeemiksi niin samalla takapakka pitäisi muuttaa vaikkapa 11-36 että jotain oikeaa iloa sais.
(huomiona että kyllähän 36/32 melkein mihin vaan graveiluun riittää mutta jossain teknisessä ylämäessä tai väsyneenä sais kyllä olla 1:1...)
^ Eikös pienempi eturatas kannattaisi vaan vaihtaa 34:ksi, niin löytyisi pykälän kevyempää ja toisaalta ehkä tulis isommallekin rattaalle enemmän käyttöä?
Noin yleisenä huomiona: millasilla keskareilla/kadensseilla te ajelette? Mulla on myös 36/46 edessä ja 12-32 takana. Tasaisella gravelilla iso ratas on käytössä pääsääntöisesti aina ja mä en todellakaan aja kovaa. 36/46 toimii ainakin näissä Etelä-Suomen jyrkissä ja matalahkoissa mäissä loistavasti, kun mäen alla tiputtaa pikkurattaalle, niin usein ei tarvitse takavaihtajaan edes koskea ja sitten taas mäen päällä takas isolle. Takaa vaihtamalla joutuisi hyppimään aina useamman rattaan yli.
Voimansiirron hyötysuhde on parempi kun välttelee niitä pienimpiä (=alle 17-piikkisiä) rattaita takana. Niiden ympäri kiertäessä ketju alkaa "sakkaamaan" koska rattaan säde on pienempi kuin mihin ketjun linkku kääntyy. Eli jos on kaksi eturatasta käytettävissä, säästää joitain watteja, kun myös muistaa sitä käyttää.
Noin yleisenä huomiona: millasilla keskareilla/kadensseilla te ajelette?.
Keskarit 20-22 km/h ja kadenssi 90-95.
Edessä 38T ovaali ja takana 11-32 pakka.
Jami2003
21.07.2019, 19.13
Samanlaiset keskarit ja kadenssit kun jackojalla. Joku tottumis kysymys toi pienellä eturattaalla ajo kai on. Isostakin löytyisi välityksiä suurimmalle osalle matkaa. Mutta keskisuomessa kun ollaan niin aina joku mäki tekee kuitenki mieli ajaa pienellä eturattaalla. Sitten taas alamäkeen soralla ei tee mieli ajaa niin lujaa että pienestä loppusi välitykset joten se yleensä "jää päälle".
Niin ja stenulle että varmaan päivitän johonkin suuntaan kun rattaat on ajettu loppuun mutta asia ei ole niin iso ongelma että viitsisi kesken elinkaarta alkaa vaihtamaan.
Keskarit on nyt muutamalla lenkillä olleet 20-25, kadenssi mulla tuppaa olemaan liian pieni, eli 80 -> 88 -> 95 (ylempi puolisko melko harvoin)
Ja 42T x 10-42T
Ohiampuja
21.07.2019, 21.50
Niin kyllä ainakin autoteollisuuden puolella hiilikuitu on paljon coolimpi materiaali kuin prässätty pelti [emoji12]
Aika paljon on satsattu myös suurlujuus teräksiin. Ei ole kaikki kuitua... :)
Mutta toisaalta olisi outoa jos teräs katoaisi pyöristä kokonaan, kun esim autoteollisuuskin sitä kokoajan käyttää ja kehittää...
Jami2003
21.07.2019, 22.28
Joo ja kyllähän teräs varsinkin gg pyöriin sopii. Sitä ihteään se on mullakin [emoji3]
Stenu tuolla ylempänä kirjoittaa välttämään kovin pieniä rattaita takana, minun järkeilyni on samaa mieltä, kun paljon ajan ja pitkään mielellään samoilla osilla ajan. Samoin ymmärtääkseni vaikutta yksi kämmenen kokoinen kammenrats, ketju ja piikit joutuvat hyvin voimakkaaseen vetoon, koska molemmissa päissä pientä ratasta, joutunee molempia vaihtamaan usein?
Itselläni on edessä 36/46 ja takana 12/36. Toimii minun ajoissani. Riittää hienosti ainakin keskinopeuksiin 28 km/h saakka (lujempaa en edes pääse).
Kokeilin vaihtaa 34/50 tilalle 34/46, mutta sepä ei ollutkaan toimiva yhdistelmä. Ainakin Ultegrassa on kolmea eri sarjaa ratastusta, joita ei voi sekoittaa. Ilmeisesti piikit ei osu keskenään kohdilleen ja vaihtaminen ajoittain takkuaa. Pahimmillaan ketju tarraa rattaisiin kiinni.
Mistä löytyy toimiva 2x-järjestelmä 8 hampaan erolla?
Irtorattaina compact kampiin saa harrastelijatasoisia yhdistelmiä haluamallaan tavalla. Kun äärimmäiset olosuhteet, pöytätasaista ympärillä, niin väliin on ollut 46/38 kammissa ja hyvin tiukka ysipakka takana, jopa 13-25. Ei tuo ole kummempaa säätöä tarvinnut ja on toiminut aivan hyvin. Tehtaat eivät vakiona tällaisia tee, kun markkinamiehet leventelevät mainoksissaan LAAJASTA välitysalasta.😊
Mikä vanhattaa kaluston vielä nopeammin kuin liian pienet rattaat?
No tämän palstan ja lehden lukeminen!
Joutuukohan teräsmies alimpaan natinahelvettiin, jos se sortuu BB30-keskiöiseen pyörään..?
Vähän kiinnostelis hommata SuperX kakkosgraveliksi ja kisakrossariksi. Siinä kun kaikki muu natsais. Rungon luulisi olevan noin suunnilleen niin hyvä kuin kuiturunko voi olla ja niin mukavakulkuinen kuin ilman jousitusta saa aikaiseksi ja geometria vaikuttaa ainakin paperilla hyvältä, "trailihköltä" gg- tai cx-geolta.
Joutuukohan teräsmies alimpaan natinahelvettiin, jos se sortuu BB30-keskiöiseen pyörään..?
Vähän kiinnostelis hommata SuperX kakkosgraveliksi ja kisakrossariksi. Siinä kun kaikki muu natsais. Rungon luulisi olevan noin suunnilleen niin hyvä kuin kuiturunko voi olla ja niin mukavakulkuinen kuin ilman jousitusta saa aikaiseksi ja geometria vaikuttaa ainakin paperilla hyvältä, "trailihköltä" gg- tai cx-geolta.
Vieläkö SuperX:n takahaarukassa on se joku Ai eli assymmetric integration keksintö eli normikiekko ei mene suoraan paikoilleen?
On, mutta se ei haittaa. Useimmissa kiekoissa on pinnoissa varaa sen verran, että 6 millin uudelleendishaaminen onnistuu helposti pinnoja vaihtamatta ja kun muita (droppitanko)levaripyöriä ei ole, niin ei tarvitse olla mahdollisuutta käyttää samoja kiekkoja useammassa rungossa.
^
Noin yleisenä huomiona: millasilla keskareilla/kadensseilla te ajelette?
Normaali lenkeillä 20-23 välillä. Uusissa maisemissa useasti alle 20 kun tulee katseltua maisemia ja pysähdeltyä.
Kadenssit 80-90.
Edessä 36/26 ja takana 12-25. Pari vuotta tuli ajettua takana SRAM:in 11-28 mutta ei vaan toiminut minulla. Oli liian harva. Nykyinen on just minulle sopiva. Reilusti yli 90 % ajosta nopeusalueella 15-30 joten isolla rattaalla pystyy ajamaan ja seinänousuhin pientä sisään. 40 km/h noilla välityksillä pääsee eli isommissa asfalttimäissä välitykset loppuu mutta omissa ajoissa sillä ei ole mitään väliä.
arctic biker
22.07.2019, 20.03
Väärtini Nure jota en ikuna ole livenä tavannut on saanut minut muitten kanssa uskomaan 1xvoimansiirtoon joka mun kohdalla naurettavaa ynnä säälittävää ehken on.
Huomenna Osuuspankissa josko sitä tilillä rahaa ois, ja sitten tilaus nappulaa jos painais?
SuperX
Fillaritorilla oli (on?) yksi kiinnostava 54 mutta väri alustavasti hirvittää
Todistan tässä vakaasti että pirun hyvä runko on SuperX. Sen takahaarukassa / satulatolpassa olevan jouston todellakin tuntee!
Ei-vetopuolen keskiölaakerin vaihdoin 2500 km ajon jälkeen kun naksui hieman. Mutta mulla oli liian paljon spacereita siellä kammissa joten on saattoi siksi ottaa itseensä noin nopeasti. Nimimerkki Ansis siellä Porissa vois tosin maalata tän nätimmän väriseksi ens talvena?? Malli on 2018 SuperX Di2. Muuten oon pitäny stokkina paitti renkaita oon vaihdellu (eka 35 mm G-One, nyt 40 mm Rambler) ja 11-32T pakka vaihtui 11-42T.
5/5 vehje. Ei ollu nyt parempaa kuvaa hollilla joten laitoin fiiliskuvan jossa on grindattu sorateitä ja polkuja pitkin sopivaan kirjanlukupaikkaan.
https://i.imgur.com/rryaJaQ.jpg
Huomenna Osuuspankissa josko sitä tilillä rahaa ois, ja sitten tilaus nappulaa jos painais?
Moto metsään ja pellot pakettiin?
Fillaritorilla oli (on?) yksi kiinnostava 54 mutta väri alustavasti hirvittää
Ostat pois ja maalautat Antsalla...
Ostat pois ja maalautat Antsalla...
Juu, men nej kun R-kioskilla pitäisi olla illalla Exploro-laatikko :) Ei ollut muuten myynnissä fillaritorilla sitä sinistä 54cm Superäxää, löikö Stenu mörön sisään?
arctic biker
23.07.2019, 09.58
[QUOTE=MRe;2889703]Moto metsään ja pellot pakettiin?[/QUOTE
Pellot on kasvanut metsää vuodesta 1991 ja moto kävi 6 vuotta sitten. Mun lietepalstalla Kompsunjoen varrella olis koivua ainakin kuitukiekkojen verran vaan sinne ei pääse muuten kuin moottorikelkalla.
Juu, men nej kun R-kioskilla pitäisi olla illalla Exploro-laatikko :) Ei ollut muuten myynnissä fillaritorilla sitä sinistä 54cm Superäxää, löikö Stenu mörön sisään?
Nej. Pitäis olla viiskutonen. Ja alustavasti ei kuitenkaan anna luonne periks, mutta seurataan tilanteen kehittymistä.
^ Eikös pienempi eturatas kannattaisi vaan vaihtaa 34:ksi, niin löytyisi pykälän kevyempää ja toisaalta ehkä tulis isommallekin rattaalle enemmän käyttöä?
Noin yleisenä huomiona: millasilla keskareilla/kadensseilla te ajelette? Mulla on myös 36/46 edessä ja 12-32 takana.
Keskinopeus yleensä noin 18 km/h. Maasto on mäkistä, sora karkeaa eikä minulla ole mihinkään kiire. Jos kohdalle sattuu todella sileä sorabaana, keskari voi olla 24 km/h.
Edessä on 32-hampainen ratas ja takana 11-42. Edessä voisi olla ehkä suurempikin, mutta tuo tuli osasarjan mukana.
Eilen Exploro tuli - ja meni, eh-nimittäin Kivenlahden pyörähuoltoon keskiön asennukseen.
Rungon ehdin punnita paketista ottaessa, 1090g eli +100g ilmoitettuun. En tiedä voiko ero tulla telineiden pulteista (7x) ja sisäisistä vaijerinvienneistä, mutta aika kevyt nyt kuitenkin. Keula oli 439g ja satulatolppa 252g, eli ei tuosta LTD:stäkään varsinaista superkeijukaista saa, kuitenkin grammanviilausmielessä ihan tyytyväinen että tuli otettua kevyempi malli.
"Elinkaupan" näkökulmasta runko on todellakin jackpot. Läpiakseli 15mm edessä, check. Jarrut IS-mount, eli voi jatkaa mainioilla mekaanisilla TRP Spyreillä, check. Ketjuohjuri braze-on, check. Satulan ovaalikiskolle adapteri, check. Jos olisi esim. joutunut hommaamaan maastoetunavalle piratismiadapterin 12mm läpiakselille 100€ ja flatmount-jarrut 400€ niin budjetti olisi karannut ja olisin huutanut alustavasti pipfeliä.
Jami2003
24.07.2019, 12.35
^samanlaista "säästämistä" mitä vaimokin harrastaa luottokortin kanssa shoppaillessa[emoji3]Eli muista mainita nämä säästetyt eurot myös paremmalle puoliskolle [emoji6]
hphuhtin
24.07.2019, 16.11
Eilen Exploro tuli - ja meni, eh-nimittäin Kivenlahden pyörähuoltoon keskiön asennukseen.
Kiitoksia tästä kommentista - luulin olevani aivan onneton ja niitä harvoja foorumilla, joka ei itse asenna keskiötä eikä siksi uskalla koskea sen suuntaan. Noinhan sen voi tietysti tehdä. Olenpas hölömö.
Kiitoksia tästä kommentista - luulin olevani aivan onneton ja niitä harvoja foorumilla, joka ei itse asenna keskiötä eikä siksi uskalla koskea sen suuntaan. Noinhan sen voi tietysti tehdä. Olenpas hölömö.
Ållås hyvä. Olisin kai voinut itsekin asentaa, mutta unohdin tilata ärsyttävästä-kakkosesta muiden kilkkeiden ohella pressfit-keskiöprässin, joten se meni nyt näin.
Explorossa on BB386Evo-keskiö, jolle Shimppa ystävällisin terveisin ei lainkaan valmista keskiötä. Rotorilta onneksi löytyi kohtuuhintainen 24mm Hollowtech-yhteensopiva keskiölaakeri, kohta pääsee sovittelemaan josko ne kammet tulisivat reiästä läpi ilman että pitää soittaa hydraulic press channeliin.
Noin yleisenä huomiona: millasilla keskareilla/kadensseilla te ajelette?
Pieni otanta, mutta siihen verrattuna mä ehkä sitten kuitenkin ajelen aavistuksen reippaammin. Kenties ne on noi vannejarrut, kun hidastaa huonommin tai jotain... ;)
Luulisin, että mulla toimisi ihan loistavasti myös esim. 1x 40/11-36 (krossikisoihin 38 eteen). Puolensa varmaan molemmissa toteutustavoissa.
Mielenkiintoista on se, että nyt kun olen jonkinverran ajellut pitempää gg-lenkkiä myös tuolla sscx:llä (38/17), niin keskarit sen kanssa on oikeastaan identtisiä vaihdepyörän kanssa. Ilmeisesti sen, minkä myötätuuleen tasaisella ja loivemmissa alamäissä vauhdissa häviää, ylämäissä ja vastatuuleen voittaa kevyemmän pyöränn ja voimansiirron pienemmän tehohäviön vuoksi.
Mistä tulikin mieleen, että ketkä kaikki on lähdössä ajamaan Fiskars Gravelia? Siellä näytti olevan ss-sarjakin, joka mahdollisesti vähän houkuttelisi myös.
https://s27394.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/05/Screen-Shot-2019-05-14-at-10.08.29-AM-1.png
https://www.velonews.com/2019/05/bikes-and-tech/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185 (https://www.velonews.com/2019/05/bikes-and-tech/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185)
Mistä tulikin mieleen, että ketkä kaikki on lähdössä ajamaan Fiskars Gravelia?
Ajattelin mennä Lietoon (siihen mennessä varmaan Explorokin jo valmis..), mutta kyllähän Oranssit Sakset -gravel myös kiinnostaisi.
Hieno kuvaaja tehohäviöistä. Hauska yksityiskohta on, että Shimanon 2x-systeemissä iso-iso -yhdistelmä eli ketjut maksimaalisen ristissä on tehohäviöltään parempi kuin SRAMin 1x-systeemin suora ketjulinja. Olen tietämättäni ollut edelläkävijä iso-iso-yhdistelmän käytössä. :D
Kisakuskit 1x äkkiä pois pyörästä, jos sellainen on tullut asennettua.
Harkinnassa on toi Fiskars. Joku retkeilyvauhdilla suoritettu satkun retkeilysarja. Säävaraus.
Fiskars kiinnostaa kyllä. Osallistuin Saariselällä juuri saman sarjan Arctic Grinding -tapahtumaan, kun satuin olemaan Lapissa käymässä. Paikallinen ajomies voitti ylivoimaisesti maastopyörällä :)
Siellä oli melko karu reitti, kivistä tietä sekä paljon nousuja ja tietysti laskua. Nyt ymmärrän miksi joku haluaa käyttää juomareppua gravelpyöräilyssä, menetin pullon jo alkumatkasta jonnekin pomppuiseen alamäkeen. Aika vähän oli gravelpyöriä mukana.
Sinkula gravel-all road kiinnostaisi. Aikoinaan omistin specialized tricross singlen. Mikä olisi hyvä ja halpa? Kattelin hieman tätä:
https://www.veloshop.fi/fi/bombtrack-arise-2-sinkula-cx-pyora.html
Jos liikkuu Fiskarsissa päin niin suosittelen tutustumaan Fiskarsin luoteisosan metsäalueeseen vaikkei mitään järjestettyä tapahtumaa olisikaan. Varsinkin touko-/kesäkuussa ennenkuin marjastajat ja sienestäjät saapuvat niin siellä voi ajella pari tuntia näkemättä ketään!!! Ei autoja, hienoja metsäautoteitä, pieniä puhtaita lampia, hiljaisuutta.
https://s27394.pcdn.co/wp-content/uploads/2019/05/Screen-Shot-2019-05-14-at-10.08.29-AM-1.png
https://www.velonews.com/2019/05/bikes-and-tech/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185 (https://www.velonews.com/2019/05/bikes-and-tech/gear-issue-friction-differences-between-1x-and-2x-drivetrains_493185)
Hyvä postaus. Yllättävän pieni myös iso-iso häviö. Olisin luullut tuon olevan enempikin.
Hyvä postaus. Yllättävän pieni myös iso-iso häviö. Olisin luullut tuon olevan enempikin.
Erittäin kiinnostava. Mulla olisi miljoonalaatikossa Ultegran kompaktirattaat eteen ja etuvaihtaja, jos haluaisi vaihteeksi kokeilla muuta kuin 1x:ää. Uskon kyllä että tämänhetkinen Ultegra R8000 takavaihtaja Kogel Bearingsin rissoilla + 40t Wolftooth ovaali + 105 11-30 pakka sijoittuisi ihan ok ylläolevalla graafilla, kun mitään 40km/h raastoa tulee varsin harvoin eli ei koskaan harrastettua.
Tolkun mies
26.07.2019, 06.49
hyvä postaus stenulta
Voisiko tuosta voisi tehdä päätelmän että kun vetää kaksilehtisellä keskiöllä ketjun täysin ristiin; pikkukeskiöltä takapakan neljälle pienimmälle rattaalle, niin silloin ainoastaan saa suuremman kitkan aikaan kuin vastaava välitys olisi 1x setupissa ?
toki pieniä watteja nuo maksimissaan 8w ovat, mutta kun lisätään levyjarrujen ilmanvastus vs vannejarrut (ulkomuistista 8w? Tähän löytyy jostakin linkki) niin pienistä puroista ne tehohäviöt muodostuvat.
ensimmäisenä tuli mieleen TDF etappi 6, jossa Dylan Teuns pudotti Giulio Cicconen pudotti koko päivän hatkan jälkeen Les Planches des Belles Fiennesin loppunousussa. Ciccone ajoi Trek Emonda 1x levari pyörällä ja sen päivän aikana jokainen säästetty watti olisi ollut tarpeen.
Myönnän olevani vanhan koulukunnan kasvatti, mutta kurapyörissä Virvelitehtaan 105 on luottosetti. Nykyinen nestejarru versio on mekaaniseksi vaihtajaksi jopa hyvä ja edullinen, eikä harmita jos se sen kanssa sattuu metsässä ajovirheitä ja vaihtaja osuu kiveen tai kantoon.
Ultegran kompaktirattaat
Kaivelin laatikoita, rattaat olikin 39/53 eli aika jäätävät... Toki pienempi limppu on ihan ok, mutta isompi se saisi ajatuksen tasolla olla max 48-50t. Siitä on niin monta vuotta kun ajoin 2x:llä etten enää muista. Myös Ultegran 6800-sarjan etuvaihtaja löytyi. Ehkäpä laitan 2x Exploron voimansiirroksi, nyt kun asiaan olisi vielä helppoa vaikuttaa...
toki pieniä watteja nuo maksimissaan 8w ovat, mutta kun lisätään levyjarrujen ilmanvastus vs vannejarrut (ulkomuistista 8w? Tähän löytyy jostakin linkki) niin pienistä puroista ne tehohäviöt muodostuvat.
Tuossa on linkki Spessun Tarmac SL6 levy- vs vannejarru aerotestiin:
https://m.youtube.com/watch?v=XZex2zti-A0
Levyjarruversio on vähän nopeampi.
Jos kerran alle 17-hampaisella rattaalla tehohäviöt muodostuvat liian suuriksi, niin miksei tehdä pakkoja, joissa pienin ratas olisi suurempi kuin se 10? Ehkä nyt 17T olisi pienimmäksi liian radikaali, mutta kun suuntaus on tupannut olemaan siihen että sitä pienintä ratasta pienennetään ja samalla sitä eturatasta.
Kolme vuotta sitten kun kasasin mun täysjäykän maasturin 2x11 setillä, niin siinä on vielä "kunnolliset" etulimput. Nykyään nämä tuppaa olemaan edessä 40 ja siitä alle. Maastovehkeissä etenkin.
Sotanorsu666
26.07.2019, 08.18
Jos tänään osuu eurojackpotissa, niin minut löytää huomenna aamulla kalasatamasta pyöräkaupoilta. Tuohon kun laittaa polkimet ja toisen mukitelineen, niin siinä olisi kaikki mitä grävelpyörältä haluaisin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190726/cec443ea8dce81c9be8785f48d5e3e4a.jpg
Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla
Kaivelin laatikoita, rattaat olikin 39/53 eli aika jäätävät... Toki pienempi limppu on ihan ok, mutta isompi se saisi ajatuksen tasolla olla max 48-50t. Siitä on niin monta vuotta kun ajoin 2x:llä etten enää muista. Myös Ultegran 6800-sarjan
etuvaihtaja löytyi. Ehkäpä laitan 2x Exploron voimansiirroksi, nyt kun asiaan olisi vielä helppoa vaikuttaa...
Jäätävä pakka taakse niin noilla rattailla menee ihan hyvin.
Jäätävä pakka taakse niin noilla rattailla menee ihan hyvin.
Käykö vai pitääkö olla isompi kuin 11-30
Ilman eurojackpottia, tai oikeastaan sen vastakohtaisella jackpotilla kököttää kasausta odottaen tämmöinen
https://i.ibb.co/nC5wBFc/0-F9-B94-FF-C5-BD-4-EE6-8-DBC-C27-D6099-B7-B5.jpg
Tosiaan siellä Exploron fb-ryhmässä oli järkyttävää materiaalia joten laitoin dymo-koneen laulamaan ennen kuin tapahtuu mitään katastrofia. Sinänsä tuo satulatolpan kiristys on ihan ok, mutta se vaatii tutustumista
https://i.ibb.co/QrPR40Z/71-ADC4-C3-AA9-C-4-CC9-88-A9-49-FFDAB3-D73-B.jpg
F. Kotlerburg
26.07.2019, 09.07
Joko saha otettu esille? Hieno on.
Jos tänään osuu eurojackpotissa, niin minut löytää huomenna aamulla kalasatamasta pyöräkaupoilta. Tuohon kun laittaa polkimet ja toisen mukitelineen, niin siinä olisi kaikki mitä grävelpyörältä haluaisin.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190726/cec443ea8dce81c9be8785f48d5e3e4a.jpg
Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla
Muuten ihan ok, mutta liikkuneeko se enää edes eteenpäin tehohäviön vuoksi.
Joko saha otettu esille? Hieno on.
Viimeksi se meni kyllä dremelöimällä raakaa putkea ;) Seuraavat katkaisut on tietyistä syistä suoritettu kaulaputki käpyä lukuunottamatta loppuun asti asennettuna, ajattelin taas tehdä samat :)
Kaivelin laatikoita, rattaat olikin 39/53 eli aika jäätävät... Toki pienempi limppu on ihan ok, mutta isompi se saisi ajatuksen tasolla olla max 48-50t. Siitä on niin monta vuotta kun ajoin 2x:llä etten enää muista. Myös Ultegran 6800-sarjan etuvaihtaja löytyi. Ehkäpä laitan 2x Exploron voimansiirroksi, nyt kun asiaan olisi vielä helppoa vaikuttaa...
Kyllä minä laittaisin 1x
Enemmän tuo vertailu oli tarkoitettu maantiekalustolle, eli ero tulee vasta kovissa vauhdeissa.
F. Kotlerburg
26.07.2019, 09.42
Olisi sinänsä mielenkiintoista nähdä miten pienemmät eturattaat vaikuttaisi tuohon tulokseen. 48 tuskin kukaan laittaa gravel-käyttöön ainoaksi rattaaksi, mutta omaan agendan ajamiseenhan nuo on mainioita.
Kyllä minä laittaisin 1x
Enemmän tuo vertailu oli tarkoitettu maantiekalustolle, eli ero tulee vasta kovissa vauhdeissa.
Joo.. Jotenkin tuntui, kun tuossa työmatkalla fiilistelin, että 2x voisi olla virkistävää vaihtelua. Vähän puuduttavaa on niitata menemään aina sillä samalla etuvälityksellä, joka lisäksi 40-11 kombolla loppuu aavistuksen liian aikaisin. Kypsyttelen asiaa, mutta alan kallistua 2x:ään vaihtelun nimissä.
Jami2003
26.07.2019, 10.01
Onks toin keltaisen varoitustarran tarkoitus jäädä tuohon. Jäätävä komistus kokonaisuudessa [emoji3]
Onks toin keltaisen varoitustarran tarkoitus jäädä tuohon. Jäätävä komistus kokonaisuudessa [emoji3]
Kyllä jää. Siinä ei estetiikka paljon paina kun on tutkitusti katastrofialtis asentaja, ja voi käydä näin:
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/61125979_10157131051603407_8328816879804088320_o.j pg?_nc_cat=110&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_oc=AQndU3pEI8Utlcq0AYAnYbxCXtD93ElCGXC4bHRGaW6 OmMH__EA61tR6g1e5GkPYOZo&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&tp=1&oh=be58d344285bf5d84434a8a627bc4dc7&oe=5DE55F1C
Joo.. Jotenkin tuntui, kun tuossa työmatkalla fiilistelin, että 2x voisi olla virkistävää vaihtelua. Vähän puuduttavaa on niitata menemään aina sillä samalla etuvälityksellä, joka lisäksi 40-11 kombolla loppuu aavistuksen liian aikaisin. Kypsyttelen asiaa, mutta alan kallistua 2x:ään vaihtelun nimissä.
No juu, kyllähän tuollainen pyörä huutaa jotain 46 eturatasta ja pakka kasvaisi aika isoksi. Laita se shimanon uusi 2x gravelli setti.
Minulla Explorossa jarrukahvat sojottavat Saariselän röykytyksen jälkeen mihin sattuu, eli ovat irti. Kauheasti ei uskalla kiristää hiilikuitutangon takia. Pitäisikö tunkea tahnaa sinne väliin, vai mitä kannattaa tehdä? Sram Force kahvat ovat.
Muuttivat vissiin tuota satulan kiristystä tämän vuoden malliin paremmaksi.
Käykö vai pitääkö olla isompi kuin 11-30
Jäätävyyttä lähestyy, mutta kun on 53 kammissa, niin pykälän vielä vetäis jäätävämmäksi 12-30 t, yksi lehti keskemmälle ja eiköhän tuolla gg taipaleitten väliset asfaltit vetäis.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-ultegra-10-speed-cassette-cs-6700-12-30-51411
Tuskinpa käyrien väliset suhteet juurikaan muuttuisi, vaikka eturattaiden kokoa pienennettäisiin samassa suhteessa. Siihen mä en osaa ottaa kantaa, että huomaako tollasta maksimissaan noin 8 watin eroa missään. 1-vaihteinen vs. vaihdevoimansiirto eron huomaa kyllä.
Eniten noissa käppyröissä mun mielestä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että on tyhmää ehdoin tahdoin olla käyttämättä etuvaihtajaa, jos sellainen pyörästä löytyy. Paitsi tietty kuntoilumielessä, jos haluaa tehostaa treeniä.. ;)
ONEFORALL25
26.07.2019, 12.12
Minulla Explorossa jarrukahvat sojottavat Saariselän röykytyksen jälkeen mihin sattuu, eli ovat irti. Kauheasti ei uskalla kiristää hiilikuitutangon takia. Pitäisikö tunkea tahnaa sinne väliin, vai mitä kannattaa tehdä? Sram Force kahvat ovat.
Muuttivat vissiin tuota satulan kiristystä tämän vuoden malliin paremmaksi.
Laita vähän jotain grippi teippiä alle.
Eniten noissa käppyröissä mun mielestä kannattaa kiinnittää huomiota siihen, että on tyhmää ehdoin tahdoin olla käyttämättä etuvaihtajaa, jos sellainen pyörästä löytyy. Paitsi tietty kuntoilumielessä, jos haluaa tehostaa treeniä.. ;)
Eikun just toisinpäin. Pientä ratasta ei kannata käyttää kuin pikku ykkösenä. Iso-iso rattailla häviö oli olematon, vaikka luulin tuon jarruttavan paljonkin.
Ei vaan toi mun kommenti oli tarkoitettu noille, jotka tuossa aikaisemmin olivat sitä mieltä, että eivät hyödy 2x-voimansiirrosta mitään, kun ajelevat aina pikkurattaalla edessä.
Laskekaas joku paljonko pitää fillaria keventää tuon 8 watin kompensoimiseksi. Salitreenejä ei kiinnosta aloittaa.
Mut hei, joitain aikoja ollut ajossa DT:n soranjauhantaan spesifiset GR1600 -kiekot, sisäleveys 24mm ja tuntuis olevan tosi passelit tuollaisten 38-millisten kumien kanssa. Tekee noin kapeistakin kivan muhkut. Vaikka pinnoja edessä ja takana vain 24 niin tuntuvat jäykemmiltä kuin mun Iron Crossit.
Tukkasotka
26.07.2019, 22.45
Nyt saattaa olla läjä tyhmiä kysymyksiä, mutta LJL, vietkö siis rungon kivijalkaan, jossa asennetaan keskiö. Sitten viet myös kaulan sahattavaksi, ja liimaat itsellesi muistilapun runkoon mihin suuntaan satulatolppaa kuuluu kiristää?
Nyt saattaa olla läjä tyhmiä kysymyksiä
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä
vietkö siis rungon kivijalkaan, jossa asennetaan keskiö
Kyllä, kun ei ollut käsillä oikeita työkaluja, se maksoi 26€
Sitten viet myös kaulan sahattavaksi
Kyllä teen sen aina itse, kerran on mennyt väärästä kohdasta mutta sen jälkeen 2 vai 3 mennyt taas paremmin
liimaat itsellesi muistilapun runkoon mihin suuntaan satulatolppaa kuuluu kiristää?
Näin siksi että satulatolpan kiristys on hieman omalaatuista suunnittelua, asiaa voi tutkia netistä jos kiinnostusta riittää. Ongelmana on että sitä voi erehdyksessä kiristää myös ikään kuin löysentämällä, joten jos tulee joskus joku mielenhäiriö, niin voi katsoa tarraa. Tarraa voi sitten harkita uudelleen kun on saatu asetukset kuntoon
Tuohon jäsenen LJL välityspohdintaan omiin kokemuksiin perustuen hiekkatiestöllä pidemmillä reissuilla olen tarvinnut tuon Cutthroatin kanssa jyrkimmissä pitkissä kohdissa 38-42 ja samalla välityksellä menee välillä teknisimmät maastopolutkin. Toisessa päässä 38-10 loppuu toisinaan vähän kesken, mutta tuohon ei isompaa eturatasta saa ja harkinnassa on ethirteen 9-42 pakka. Tuolla 38-9 välityksellä taitaa kylläkin hävitä kaikki teho voimansiirtoon, joten vähän mietityttää sekin. Ja vertailun vuoksi kuskilla on painoa alle 75kg ja ftp on parhaimmillaan vajaat 300W.
Tukkasotka
26.07.2019, 23.30
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä
Ihmisen asiasta tietämättömyys tekee ihmisestä tyhmän?
Tuohon jäsenen LJL välityspohdintaan omiin kokemuksiin perustuen hiekkatiestöllä pidemmillä reissuilla olen tarvinnut tuon Cutthroatin kanssa jyrkimmissä pitkissä kohdissa 38-42 ja samalla välityksellä menee välillä teknisimmät maastopolutkin. Toisessa päässä 38-10 loppuu toisinaan vähän kesken, mutta tuohon ei isompaa eturatasta saa ja harkinnassa on ethirteen 9-42 pakka. Tuolla 38-9 välityksellä taitaa kylläkin hävitä kaikki teho voimansiirtoon, joten vähän mietityttää sekin. Ja vertailun vuoksi kuskilla on painoa alle 75kg ja ftp on parhaimmillaan vajaat 300W.
Joo, mulla hieman enemmän hyllyvää 77kg ja FTP 298 viimeksi kun kokeilin, lähinnä pohdin jalan riittävyyttä 53t limpulla. Asiaa lähes naisellisen kauan kypsyteltyäni päädyin siihen, että laitan etuvaihtajan pyörään ja kokeilen noita mörkövälityksiä, ja tarvittaessa pienennetään eturattaita. Saatan myös kaivata ovulaatiota, ainakin Rotor ja Carbon-ti tekevät ovaalilimppuja 2x:lle. Luulisin suorilta että tuo 39-30 välitys voi olla pikkuisen tiukka, ellei exploro lennä jollakin ylimaallisella tavalla umpihangessa :D
Ihmisen asiasta tietämättömyys tekee ihmisestä tyhmän?
Sellainen aavistus oli, että tästä otetaan itseensä. Oletko koskaan katsonut South Parkia?
Tätä hauskempaa projektia ei ole eikä tule olemaan😅
Kutakuinkin ikuisuus sitten tällä foorumilla on mainittu, että ketjuvälityksen hyötysuhde laskee reilusti, kun mennään pieniin rattaisiin. 15 piikin kieppeillä käyrä jyrkkenee selvästi. Ongelma vaan on se, ettei eteen meinaa mahtua riittävän isoa eturatasta ilman muita ongelmia.
Mutta, ko. tutkimuksen hyvä puoli on se, että jatkossakin useamman eturattaan sarjoja tulee olemaan. Tästä eritoten markkinamiehet tykkää. Siinä kohden, kun geometriaan ei enää keksi muutoksia ja jousituksissa on enemmän älyä kuin ajajissa, voidaan kaivaa vanha tutkimus ja kehittää uusi 4x vaihteisto ylivertaisella hyötysuhteella. Samalla markettipyörien parhauden mittariksi palaa vaihteiden määrä, selkeä, helposti ymmärrettävä luku.
Joo, mulla hieman enemmän hyllyvää 77kg ja FTP 298 viimeksi kun kokeilin, lähinnä pohdin jalan riittävyyttä 53t limpulla. Asiaa lähes naisellisen kauan kypsyteltyäni päädyin siihen, että laitan etuvaihtajan pyörään ja kokeilen noita mörkövälityksiä, ja tarvittaessa pienennetään eturattaita. Saatan myös kaivata ovulaatiota, ainakin Rotor ja Carbon-ti tekevät ovaalilimppuja 2x:lle. Luulisin suorilta että tuo 39-30 välitys voi olla pikkuisen tiukka, ellei exploro lennä jollakin ylimaallisella tavalla umpihangessa :D
https://absoluteblack.cc/chainrings.html löytyy ovaalia joka lähtöön ja koodilla TRYOVAL on ainakin aikaisemmin tullut ilman postikuluja.
Onneksi tuli sekin todettua ajoissa, että...
CHAINRING FIT
Max inner ring: 36T
Max outer ring: 50T
Eli ei noilla 53/39 rattailla tee mittään. Vojjj bergele. Mistäköhän pk-seudun pyöräliikkeestä saisi ekonomisesti ei-itkettäviä (eli sydäri kun katsoo natsien vertailuhintaa) rattaita
Kannattaa tilata se shimpan uusi gr kampisarja ja myydä 53/39 setti pois.
Edit: Ai juu, olisiko vähän kiirus :)
Tuo 50/36 on muuten hyvä setti. Laitat sellaisen jos löytyy.
Edit2: äh, se grx on 48/31, eli normaali 50/34 johon itse vaihtaisin 36 rattaan kaveriksi. Tai sitten rotorin ihanuutta ovaaleilla suoraan.
hphuhtin
27.07.2019, 09.46
Mistäköhän pk-seudun pyöräliikkeestä saisi ekonomisesti ei-itkettäviä (eli sydäri kun katsoo natsien vertailuhintaa) rattaita
Hi5bikesista katselin jotain Eastonin dm-eturatasta Sutraan (harkiten että josko olisi vähän isompi kuin max. 36 pykäläinen rallinaama) niin hämmästelin että oli halvempi kuin netissä. Ei se silti halpa ollut, että tiedä häntä..
Tuo 50/36 on muuten hyvä setti. Laitat sellaisen jos löytyy.
Joo laitan niin isot kun menee. Asetoni & Asetonista oli tilapäisesti loppu ko. rieskat 6800 Ultegran kammille... Ei ehkä kovin sallittua kysyä mutta... Olkoon.
Pistin ärsyttävästä-kakkosesta tulemaan Carbon-ti:n tarjouksessa olleet ovaalit 50/36, Ultegran 11-30 pakan ja Dura-Acen ketjun. Josko noilla työmatkaa taittuisi x kilometriä.
Saapahan odotellessa rauhassa niputtaa pyörää, tai siis enimmäkseen putsailla vanhoja osia.
Mutta, ko. tutkimuksen hyvä puoli on se, että jatkossakin useamman eturattaan sarjoja tulee olemaan. Tästä eritoten markkinamiehet tykkää. Siinä kohden, kun geometriaan ei enää keksi muutoksia ja jousituksissa on enemmän älyä kuin ajajissa, voidaan kaivaa vanha tutkimus ja kehittää uusi 4x vaihteisto ylivertaisella hyötysuhteella. Samalla markettipyörien parhauden mittariksi palaa vaihteiden määrä, selkeä, helposti ymmärrettävä luku.
Tämä. Eiköhän tämäkin kiikku heilahda kohta toiseen äärikohtaansa ja nähdään 3x vaihteistojen paluu. Sittenhän mun vintage-Kona on taas kuuminta hottia. Billet-eturattaineen.
Twinning
27.07.2019, 12.22
Mutta, ko. tutkimuksen hyvä puoli on se, että jatkossakin useamman eturattaan sarjoja tulee olemaan.
Kyllä niitä tulisi olemaan ihan jo useamman eturattaan tarjoaman laajemman ja/tai tiiviimmän välitysvalikoiman vuoksi.
F. Kotlerburg
27.07.2019, 14.28
Hieno kuvaaja tehohäviöistä. Hauska yksityiskohta on, että Shimanon 2x-systeemissä iso-iso -yhdistelmä eli ketjut maksimaalisen ristissä on tehohäviöltään parempi kuin SRAMin 1x-systeemin suora ketjulinja. Olen tietämättäni ollut edelläkävijä iso-iso-yhdistelmän käytössä. :D
Tämä jäi kyllä vähän vaivaamaan. Kuinkahan paljon eroa tuo se, että kyseessä on Shimano vs. Sram eikä pelkästään 2x vs. 1x :rolleyes:
Miksi ei ole testattu Sram 2x vs. Sram 1x. Kyllähän noita 2x sarjoja Sramiltakin vielä löytyy :rolleyes:
Pistin ärsyttävästä-kakkosesta tulemaan Carbon-ti:n tarjouksessa olleet ovaalit 50/36, Ultegran 11-30 pakan ja Dura-Acen ketjun. Josko noilla työmatkaa taittuisi x kilometriä.
Saapahan odotellessa rauhassa niputtaa pyörää, tai siis enimmäkseen putsailla vanhoja osia.
Liimaa vielä tarra bb:n viereen. Tuli mieleen, että tuo max. 50t on tietystikkin pyöreälle rattalle. Kuitusorvi. Rousk.
^ Hyvä pointti tuo ovaalin koko, koska vasta vertailin 36T Rotorin QX1 ovaalia ja absoluteblackin 38T pyöreää -> suurin halkaisija oli molemmissa sama.
BB Holland
27.07.2019, 17.19
Jaa täällä on tätä ykskakkaa kakskakkaa juttua. Mulla on molempia. Pohjanmaalla riittäis aivan hyvin 42 edessä ja 11-32/36 takana. Normaalisti. Helsingissä on tasan yksi mäki (Pikkukoski) jossa 32/32 on siin ja siin pääseekö ja viitsiikö, eli jopa 2x ei aina riitä, riippuen millä pyörällä on liikkeellä. Sinänsä jatkossa voin vaihtaa jonkun 1x pyörän 2x pyöräksi, joita mulla muutenkin on enemmän. Joskus ihmettelen miks ihmeessä kaikki 11-12 pyörääni eivät ole 2x9 vaihteisia. Talvella voi kans tarvita pienvälityksiä enemmän.
Liimaa vielä tarra bb:n viereen. Tuli mieleen, että tuo max. 50t on tietystikkin pyöreälle rattalle. Kuitusorvi. Rousk.
Totta. Let's see. Voin mallailla 53t:llä clearancea
Malli on siis tämmöinen, todennäköisesti jonkun verran isompaa clearancea vaatii kuin pyöreä...
https://r2-bike.com/media/image/product/135754/lg/carbon-ti-chainring-x-roadcam-oval-4-arms-bcd-110-outside-50-teeth.jpg
Saa 1x systeemillä ääripäät hoidettua, mutta tasangoilla joutuu ojaan monta kertaa. Isot portanvälit kompastuttaa.
hphuhtin
27.07.2019, 18.56
Tunnustan, että tuli tuossa 1x Sutrassa (36 edessä ja 10-42 takana) heti mieleen 2x kun sillä asfalttia töihin pistelin, nimenomaan välityshyppyjen suuruuden takia. Soralla ei niinkään. Mutta sitä varten pyöriä on se N kpl, pitää ajella asfaltit sillä missä on se 2x tai peräti 3x ja 27 vaihdetta :)
3x ja Di2 synchro olisi aika namuyhdistelmä. Eteen esim. 22-36-53 ja taakse 11-12-13-14-15-16-17-19-21-24-28. Löytyisi vaihteita pienillä väleillä ja niin pitkiä kuin lyhyitäkin välityksiä. 22-piikkinen edessä ei paina paljon mitään, mutta sillä saa bonkki/kramppi-mäkivälitykset. Pitkä (kapasiteetti 48) maastotakavaihtajan häkki riittää. Jos eturattaissa on tuossa liian isot hyppäykset, niin 4x toimisi luultavasti vielä paremmin.
Kokeilin, niin Exploroon ei mene Ultegran 39t sisempi limppu. Ottaa kiinni runkoon hieman ennen kuin kammet lopullisessa kireydessä. Ulkoa 53t ei tee niin tiukkaa, voi olla että se jopa menee, mutta enemmän huolestuttavaa tuo 36t ovaalin sopivuus. Täytyy ehkä laittaa vielä ärsyttävään-kakkoseen viestiä että laittaa Rotorin pienemmät limput. On tämä taas... Harrastamista :)
Kokeilin, niin Exploroon ei mene Ultegran 39t sisempi limppu. Ottaa kiinni runkoon hieman ennen kuin kammet lopullisessa kireydessä. Ulkoa 53t ei tee niin tiukkaa, voi olla että se jopa menee, mutta enemmän huolestuttavaa tuo 36t ovaalin sopivuus. Täytyy ehkä laittaa vielä ärsyttävään-kakkoseen viestiä että laittaa Rotorin pienemmät limput. On tämä taas... Harrastamista :)
Voithan sinä laittaa pienemmän rattaan pyöreänäkin ja isommankin jos tuo 50t ovaali ei mahdu. Jos tarkoitus on ajaa maantietäkin, niin en kyllä tinkisi 50t pienemmäksi.
Se on nyt näköjään semmoinen homma että jos ovaalit haluaa niin 50/36t on pienin mahdollinen combo. Pientä uhkapeliä ja pidetään tilaus. Viime kädessähän se on ennen tankoteippausta mahdollista vaihtaa vielä 1x:ään.
Voithan sinä laittaa pienemmän rattaan pyöreänäkin ja isommankin jos tuo 50t ovaali ei mahdu. Jos tarkoitus on ajaa maantietäkin, niin en kyllä tinkisi 50t pienemmäksi.
Joo näin on. Se 50t ovaali menee lähes täydellä varmuudella, mutta 36t saattaa olla pakko vaihtaa pyöreäksi.
Kyllähän noita 2x sarjoja Sramiltakin vielä löytyy :rolleyes:
Juu löytyy, mutta eihän niitä kukaan pyöriin enää laita, kun eivät saaneet sitä etuvaihtajaa kunnolla toimivaksi koskaan. (Senpä takia ne sen 1x-systeeminsäkin aikoinaan kehitti.. :rolleyes:) Siksi Sram 1x vs. Virveli 2x on aivan relevantti vertailu.
Rival 2x11 toimii täydellisesti greivelpyörässä. Kolme vuotta ollut käytössä ja ei ole tarvinnut säätää vaihteita kertaakaan.
BB Holland
27.07.2019, 21.52
Noissa 2x systeemeissä pitää ottaa huomioon, että monilla eturatasyhdistelmillä välitykset menevät täysin päällekkäin. Sen verran mitä olen laskenut, niin ainakin 42+32 ja ehkä muissakin, joissa erona on 10. Olen noita joskus laskenut.
Päällekkäisiä välityksiä tulee monilla ratasyhdistelmillä. Tuosta huvikseni laskin 3x11-maantievälitykset, jotka antaisivat 25 uniikkia välitystä. Di2-synchromoodissa tuon saisi varmaan toimimaan siististi?
https://1.bp.blogspot.com/-rN_QKRojbtM/XTyfDSAIFFI/AAAAAAAABNc/_ch6E4ZHLVQ79zDil4-HAe1W7rbg4pFvgCLcBGAs/s1600/Na%25CC%2588ytto%25CC%2588kuva%2B2019-7-27%2Bkello%2B21.57.06.png
https://1.bp.blogspot.com/-m24hfIHdIyM/XTyfDfgLvnI/AAAAAAAABNg/OhiLyMzdqJM6XbOnpSEaMnUQhtjWXSvAQCLcBGAs/s1600/Na%25CC%2588ytto%25CC%2588kuva%2B2019-7-27%2Bkello%2B21.56.05.png
Se on nyt näköjään semmoinen homma että jos ovaalit haluaa niin 50/36t on pienin mahdollinen combo. Pientä uhkapeliä ja pidetään tilaus. Viime kädessähän se on ennen tankoteippausta mahdollista vaihtaa vielä 1x:ään.
Tuommonen 48/32 ovaalina vois olla myös melko hyvä: https://absoluteblack.cc/oval-road-chainrings-30-46-and-32-48-for-110-4bcd/
Tuommonen 48/32 ovaalina vois olla myös melko hyvä: https://absoluteblack.cc/oval-road-chainrings-30-46-and-32-48-for-110-4bcd/
Juu, men nej. Katsoin kyllä läpi Absoluteblackin tarjonnan mutta rattaiden "muotoilu" (ei siis ovaali vaan se joku jyrsintä pinnassa) on yksinkertaisesti niin sysi-revasta ettei pysty.
Ohiampuja
28.07.2019, 00.58
Näin siksi että satulatolpan kiristys on hieman omalaatuista suunnittelua, asiaa voi tutkia netistä jos kiinnostusta riittää. Ongelmana on että sitä voi erehdyksessä kiristää myös ikään kuin löysentämällä...
Minä olen standardi-mies joka tykkää standardi-osista standardi-rungossa.
LJL ostama innovaatio veisi minulta yöunet ja tukan päästä.
Ainakin vähän tulee sellainen olo, että tässä ollaan tietoisesti hankkimassa ongelmia etuvaihtajan toiminnan suhteen ja sitten voidaan taas huudella täällä, että 2x-systeemit ja etuvaihtajat on syvältä... ;)
Mun kokemuksen mukaan kun riittää jo se, että originaalit pyöreät eturattaat vaihtaa pyöreisiin tarvikerattaisiin, niin kannattaa valmistautua kompromisseihin vaihtamisen sujuvuuden ja toimintavarmuuden kanssa. Mutta saatanhan mä olla väärässäkin, kun ei ole ovaaleista kokemusta.
Yleisesti ottaen, jos haluaa mahdollisimman sujuvaa etuvaihtajan toiminaa, kannattaa rakentaa välitykset niin, että pärjää mahdollisimman pienellä eturattaiden kokoerolla. Esim. cx-ratastus 36/46 vaihtaa sujuvammin kuin perinteinen maantiekompakti 34/50.
Ammoisina aikoina, jo muinaiset roomalaiset... ei sentään, mutta muinoin kisapyörissäkin oli enimmäkseen kympin ero rattaissa, ajoivat 52/42 rattailla. Hyvin tuo toimi omassa maantiepyörässäni kitkavivuin, jäihän se vaihteiden raksuttelu sitten vähemmälle kuin kahvoilla. Omissani nykyisin sekavia rattaita, monien valmistajien, mutta ei paljon tarvitse etuvaihtajan säätöä asennuksen jälkeen tehdä, simppeli osa.
Täytyy myöntää, että pyöräkuume iski minuunkin. Tilasin viime viikon torstaina Canyonin Grail 7.0 alumiinisella rungolla. Nyt se on sitten tulossa, ja keskiviiikkona pitäisi päästä kokeilemaan. Muuten oli unelmapyörä, mutta hiukan jännittää hydrauliset jarrut, että lähtevätkökö ne (Shimano 105 ) pelittämään, mutta luulen, että ongelmia tuskin on.
Lähetetty minun SM-G965F laitteesta Tapatalkilla
Onkohan helle sekoittanut pään vai pitäiskö oikeasti alkaa huolestumaan, kun tällä viikolla iski gravelähky. Lumien lähdön jälkeen olen graindaillut ehkä n. 2000 km ja vaikka osa on ajettu juna- tai autosiirtymän avittamina ja Gotlannissa, niin silti kotoa kätevästi saavutettavat gravelit alko kyllästyttämään. Nytpä alkoikin kiinnostelemaan old school "maantiegravelpyörä", jolla ajelisi mukavasti Uudenmaan paskakuntoisia asfalttiteitä ja joka ei pelästyisi sorapätkistä siellä täällä.
Tietty vois vaan laittaa Gravaan sliksit alle, mutta kun tässä on nyt jo jonkin aikaa vaivannut ajoittainen N+1 -kuume aika monen vuoden N-1 -vaiheen jälkeen ja kellarissa olisi yhdet hyväkuntoiset 10-vaihteiset Campa-osat odottamassa niihin sopivaa runkoa. Lisäksi vähän maantiemaisempi geometriakin olis kivaa vaihtelua.
Toivelistalla olis teräsrunko ja mid reach -maantiejarrut ja tilaa vähintään 30-millisille Strade Biancheille. All City Mr. Pink olisi helppo ja potentiaalisesti myös talvenkestävä Ed-suojauksineen, mutta ilmeisesti vähän painavahko. Shand Skinnymalinky olisi melkolailla täydellinen ja ainakin tämä reviewin (https://www.cyclinguk.org/cycle/british-steel-bikes) mukaan ominaisuuksiltaan juuri sitä, mitä haen, mutta eivät huoli tilauksia tällä hetkellä. Keväällä ebayssä meni yksi IF Club Racer sivu suun ja sekös nyt harmittaa..
Ja sorry, jos tässä jonkun mielestä liikaa venytellään gravel- ja maantiepyörien välistä rajaa, voin tarvittaessa siirtyä vaikka pyöräkuumeisten tukiryhmään... :)
E: ja tarkemmin aisaa pohtiessa tuli mieleen, että jos tollasen maantiegravelin itselleen väsäisi, niin sitten Gravan vois päivittää Srampagnolo etap Axs 1x12 -vaihteiseksi 38 etu/Chorus 12 11-34 taka -yhdistelmällä krossi- ja rosoisempia graveltouhuja silmällä pitäen. Gravan 11-v. Campasetin vois siirtää maantiegraveliin. Pakkaa vaihtamalla voisi kiekkoja käyttää ristiin tarvittaessa. Hmm...
LJL ostama innovaatio veisi minulta yöunet ja tukan päästä.
Nyt kun on tarra niin nukun kuin vauva :D
Välitysten kanssa täälläkin hiukan pähkäilin. Tuleva Revolt tulee noilla micro-compact kammilla, eli Praxis Zayante, 48-32t rattailla. Takapakkana on Ultegran 11-34t. Tilasin kuitenkin tuohon jo uudet kammet ja keskiölaakerit odottamaan vaihtoa, koska halusin tehomittauksen ja tuota Praxis Zayentea saa 4iiii Precision wattikammella varustettuna, niin päätin hommata sitten sellaiset. Olivat myös kustannustehokkain vaihtoehto tuohon hommaan. Harkinnassa oli pitkään myös Ultegra ja Stages yhdistelmä, mutta hintaa noille kertyi liikaa.
Alkuperäiset kammet tulevat M-kokoisessa rungossa 172,5mm pitkinä ja olen tottunut ajamaan 170mm mittaisilla, niin samalla sai myös tuon asian hoidettua kuntoon. Tällä hetkellä näytti saatavuutta olevan noissa kammissa vain 52-36t rattailla varustettuna, mikä ei sinänsä haittaa, koska voin käyttää noita alkuperäisen setin mukana tulevia rattaita tai sitten miksata esim. 48-36t, mitä ajattelin alkuun kokeilla. Vaihtaa sitten 32t rattaan takaisin, jos vaikka lähtee mäkisempään maastoon seikkailemaan. Tasamaalla ja maantiellä pärjään kyllä tuolla 48-36t kombolla.
Hommaa olisi vielä helpottanut, jos keskiölaakeria ei tarvitsisi vaihtaa, mutta nuo alkuperäiset Zayente kammet ovat OEM-speksatut tietyille pyörämerkeille ja ovat 24mm teräsakselilla, kun taas nuo kaupasta vapaasti ostettavat ovat 30mm alumiiniakselilla. Aina pitää olla pikku säätöä :)
hphuhtin
28.07.2019, 12.50
Minä olen standardi-mies joka tykkää standardi-osista standardi-rungossa.
Onneksi standardeissa on se ”hyvä” puoli, että on niin monta mistä valita :D
Itsellä ajot pääosin asfalttitempo 10-30km ja siihen päälle sitten leppoisa greivelajot. Tempot ajan nykyään 38mm renkailla, joilla menee myös sorapätkät. Toisilla vanteilla 28mm maantierenkaat, mutta jäänyt vähemmälle käytölle... Pitää varmaan seuraavaksi laittaa Fairlight tai Shandy alle.
Tilanne eturieskojen clearancen osalta täsmentyi, kun asensin kammet spacereiden kanssa paikalleen. Kuten alustavasti mittailin, 53t isompi rieska menee ihan kevyesti Exploroon:
https://i.ibb.co/XsrW41H/90-F06-BC0-26-E4-4005-9-C0-F-961-C9-ABF4-B8-F.jpg
Mutta ongelmia tulee 39t lipun kohdalla. Laitoin tällä kertaa suojateippiä, kun ehdin viimeksi kokeillessa saada pienen naarmun runkoon... Ratas mahtuu pyörimään clearance jää muutamaan milliin, itse en missään tapauksessa lähtisi ajamaan sorateitä tällä:
https://i.ibb.co/mS7RcFS/6-A6-E2-A64-BF4-D-41-E0-BD71-FEB47-E405-A8-B.jpg
Summa summarum, vaikka 53/39 on liian iso niin 50/36t ovaalirattaiden suhteen clearancetilanne vaikuttaa oikein positiiviselta.
Summa summarum, vaikka 53/39 on liian iso niin 50/36t ovaalirattaiden suhteen clearancetilanne vaikuttaa oikein positiiviselta.
Kannattaa testailla ovaaleja. Minäkin olen kuullut samaa huhua, ettei ovaaleilla vaihtaminen välttämättä ole aina kovin sujuvaa.
Tuliko rungon mukana muuten kunnollinen suojateippi chainstayn päälle ja pienen rattaan kohdalle BB:n taakse? Jos tuo kohta on ahdas, niin ketju saattaa lintata ikävästi maalit ja gel coatin pois ja tuollaisessa rungossa se saattaa hivenen harmittaa.
Mulla saattaisi olla 3M paksua kivenisku teippiä ja sulla saattaisi olla ylimääräinen 53 ratas :)
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20642691/3m-kiveniskuteippi-8592
Rauhalliseen aikaan kun käy etrassa ja kertoo käyttökohteen, niin tuon 60e rullan saa puoleen hintaan.
Kannattaa testailla ovaaleja. Minäkin olen kuullut samaa huhua, ettei ovaaleilla vaihtaminen välttämättä ole aina kovin sujuvaa.
Mulla ei ole ollut koskaan mitään ongelmia vaihtamisessa Rotorin 53/39 ovaaleilla ja sram red vaihtajalla. Ei sitten pienintäkään ongelmaa viimeisen kuuden vuoden aikana.
Onko ovaaleista hyötyä näissä tasaisen maan vehkeissä? Mulla on ovaali fätissä ja kokemukset siitä ovat hieman kaksijakoiset, mutta eipä siitä haittaakaan kai ole. Mutta jotenkin ajattelin, ettei siitä tällaisessa tasaisen pyörityksen vehkeessä ole niin iloa. Väärässä taas?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.