PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 [25] 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62

hphuhtin
29.03.2020, 12.51
Kona Rove herättää kovasti kiinnostusta 800e hintaan, toisaalta haluaisin 1x vaihteiston, ei ole tarvetta mihinkään metsäpoluille lähteä. Hakusessa siis suht rennolla ajoasennolla oleva pyörä, ajot valtaosin asfaltilla ja monesti myös huonokuntoisella sellaisella.

Oletko ajanut 1x vaihteilla? 2x saa kyllä tiuhemmat välit vaihtamiseen. Molemmissa on puolensa.

Perus-Rove on kyllä tosi mukava, mutta osat on alempaa tasoa kuin tuolla hinnalla voi saada jos on valmis etsimään pitkään (mahdollisesti useita kuukausia). Juniorin 2020 mallilla olen muutama sata kilsaa nyt ajellut kun en hennonnut omaa teräs-Sutraa tiesuolauksessa liottaa ;)

Mitä sitten muuta ehdottaa tällä hetkellä? No enpä tiedä, juuri nyt neuvon kavereille että osta vasta syksyllä jos rahalla on väliä.

exoduse
29.03.2020, 12.53
Tuli tilattua Space Chickenin runko flash dealista perjantaina. Nyt sitten kahlaamaan muita kauppoja läpi, jos GRX:n palaset löytyisi sopuhintaan.

Kysymys kiinteistä lokasuojista. Mitkä lokasuojat sopivat parhaiten, kun renkaiksi ajattelin laittaa WTB:n Bywayt road plussana? Bluemels mutta mikä malli?
Ortliebin tarakkakin lähdössä tilaukseen.

eakin
29.03.2020, 14.58
Itse olen ollut tähän tyytyväinen muuten paitsi satulan kanssa en ole ihan sinut:

https://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/vitus-energie-cyclocross-bike-apex-2020/rp-prod182826

En ole maantiepyörällä koskaan ajanut niin en osaa oikein 2x vaihteitakaan kaivata, tuo 1x riittänyt hyvin omiin tarpeisiin. Keskinopeus on nyt parilla lenkillä ollut noin 23-24km/h joten en tiedä lisääntyykö tarve vauhdin kasvaessa? Nyt kun sepelit saatu pääosin pois niin on kyllä ollut pirun mukava ajella Gravelking Slickseillä noita asfalttilenkkejä.

arctic biker
29.03.2020, 18.04
Tuli tilattua Space Chickenin runko flash dealista perjantaina. Nyt sitten kahlaamaan muita kauppoja läpi, jos GRX:n palaset löytyisi sopuhintaan.

Kysymys kiinteistä lokasuojista. Mitkä lokasuojat sopivat parhaiten, kun renkaiksi ajattelin laittaa WTB:n Bywayt road plussana? Bluemels mutta mikä malli?
Ortliebin tarakkakin lähdössä tilaukseen.

SKS Bluemels istuu 53mm leveänä eteen mutta pari onkelmaa, tommoista Y-mallista aisaa joutuu taivuttelemaan ettei ruoto hinkkaa jarrusatulaan, yläkiinnitys kiinteä metallilipare jonka saa haarukan kruunuun vain sisäpuolle. Chickenin kruunussa ei ole läpireikää. Nyt siinä käy sillain että eturenkaan päällä on lokaria vain lyhkäinen nysä.
Huomasin syksyllä surukseni lietelanta-ajon aikaan.

Itte ratkaisin asian sillain että porasin läpykän pois ja tilalle SKS Fender Mount. Roiskeläpäksi suutarilta rasvanahkaa ,pituutta sillain ettei aivan maata laahaa.
SKS Spoiler taas asentui etupyörän päälle jatkopalaksi.

Nyt on vaan haussa orkkis läpyskä jonka popniittaan mieluisalle paikalle! Jossain se on! Fender Mount on vähän löysä, lokari rämähtelee tärinässä.

Takapää on toinen juttu, riippuen siitä pitääkö tarakka olla ,kuten mulla, vaan eikö.

LJL
29.03.2020, 18.20
Veivasin tänään Expolorolla 60km/3,5h grävellyslenkin cyclocross-maustein Nuuksiossa. Alla oli Continentalin 32mm (hiilarivanteella 30mm!) krossikumit, jotka eivät tiivistyneet litkuilla, joten laitoin Tuboliton sisurit. Ei rengasrikkoja, oli ihanaa, joskin nyt olen täysin kuitti. Renkaat voivat olla myös epäortodoksiset.

Rawjunk
30.03.2020, 13.25
Arvon tässä PlanetX Tempest 2x GRX:n ja GT Grade Carbon Expertin välillä, niin kumpikohan on parempi/hauskempi jos tulee ajettua paljon maantietä? Tempestissä houkuttaa tuo titaanirunko ja parempi osasarja(+tehomittarin hankinta helpompaa/halvempaa). GT Grade on ehkä muuten valmiimpi paketti, hiukan kevyempi ja tällä hetkellä muutaman satasen halvempi.

PlanetX:stä kun ei kannata oikein normihinnalla ostaa mitään, niin osaako joku sanoa mihin hintaan tuota Tempestiä on saanut halvimmillaan Shimanon 2x voimansiirrolla?

eakin
30.03.2020, 17.06
Ei ole kummoisessa alessa tainnut Tempest olla vielä Shimanon 2x voimansiirrolla, kun ei ole ollut pitkään mielestäni edes saatavilla. Halvimmillaan taisi saada 1200 tai 1300 puntaan Rival 1x osasarjalla.

JackOja
31.03.2020, 09.15
Onkohan mitään muuta syytä olla laittamatta maastokiekkoja graveliin kuin se, että on riski joutua partajengin pahoinpitelemäksi kesken lenkin muotisääntöjen rikkomisesta? Tuntuu nuo gravel-spesifit kiekot olevan järjestään aika painavia ja tuntuu ihan pöljältä maksaa niistä yhtä paljon kuin parisataa grammaa kevyemmistä XC-kiekoista, jotka nyt varmasti kestää ja ovat vähän leveämmätkin.

Ai juu, sellainen juttu muistui, että joskushan etenkin joissain maastospesifisissä vannekehissä on painerajoituksia kapeile kumeille. Eli jos haluaa ajaa nakkikumeilla dorkilla maantiepaineilla jostain syystä niin kannattaa tarkistaa valmistajan suosituset.

Niin ja Stanin Iron Cross -kiekoissa kaiken kaikkiaan suurin sallittu paine taisi olla 2.8 bar. Se voi olla monelle liian vähän. Itsellä lähempänä kahta yleensä.

F. Kotlerburg
31.03.2020, 11.05
Ai juu, sellainen juttu muistui, että joskushan etenkin joissain maastospesifisissä vannekehissä on painerajoituksia kapeile kumeille. Eli jos haluaa ajaa nakkikumeilla dorkilla maantiepaineilla jostain syystä niin kannattaa tarkistaa valmistajan suosituset.

Niin ja Stanin Iron Cross -kiekoissa kaiken kaikkiaan suurin sallittu paine taisi olla 2.8 bar. Se voi olla monelle liian vähän. Itsellä lähempänä kahta yleensä.
Tiedostan tämän ja harkitsemissani vanteissa max. näyttää olevan 3.0bar. Se on minusta ehdottoman riittävästi 40mm kumeille. 2.3-2.4 bar on yleensä ollut riittävästi. En näe syytä ajaa kovemmilla.

Mohkku
01.04.2020, 08.17
Mitä sitten muuta ehdottaa tällä hetkellä? No enpä tiedä, juuri nyt neuvon kavereille että osta vasta syksyllä jos rahalla on väliä.

Graveleissa on nykyään suunnilleen sama tilanne kuin jo jokin aika sitten oli 29-jäykkäperissä eli tarjonta on hyvä. Mutta kun kaverilla on tarve saada pyörä nyt, koska ei viitsi ajaa enää hybridillä, kannattaa mielestäni pyörä ostaa nyt. Syksyllä voi jonkun mallin saada 15% alennuksella (se 25% huippualennus ei kuitenkaan ole siinä mallissa tai ainakaan runkokoossa, joka itselle sopii), mutta kun nyt saa 5-10%, erotus jää tonnin pyörässä aika pieneksi. Mahtaakohan lomautusaalto hiljentää pyöräkauppaakin? Moni varmaan miettii pyörän hankintaa toiseenkin kertaan, jos osuu kohdalle.

Ajopyörässä (www.bikeshop.fi (http://www.bikeshop.fi)) on viime vuoden malleja tarjouksessa, ne voi olla ihan hyviä kohteita, jos speksit sattuu kohdille. Nettisivut on nyt alhaalla, mutta ainakin muutama Feltin malli oli jokin aika sitten aika lähellä tonnia, taisipa joku olla painettu pari kymppiä allekin. Kannattaa vilkaista hetken kuluttua, kun liikkeen sivut herää henkiin.

Ostajalle vinkkinä, että jos säilytyksen puolesta mahdollista, älä luovu vanhasta hybridistä. Se on aivan hyvä pyörä moneen tarpeeseen, vaikka gravelin hankkisitkin.

Korpi
01.04.2020, 14.39
Gravel-kuskit, minkä kokoisilla renkailla ajatte? Mikä tuntuu sopivimmalta, jos ajo on myös asfalttia ja satunnainen polunpätkä?

PTS
01.04.2020, 15.01
Gravel-kuskit, minkä kokoisilla renkailla ajatte? Mikä tuntuu sopivimmalta, jos ajo on myös asfalttia ja satunnainen polunpätkä?
Ennustan valtavaa kommentointia tähän kysymykseen. Kaikki ovat eri mieltä ja oma rengas on paras ja ainoa :) On myös muita ominaisuuksia, kuin koko, mitkä vaikuttavat ajoelämykseen.

Minulla tällä hetkellä krossarissa 33 mm Gravelking EXT, koska krossari ja se on toimittanut hetken gravel-pyörän virkaa. Kestänyt toistaiseksi tappajasepelinkin. Itse gravelissa käytin viime kesänä 40 mm Vittoria Terreno Dry-rengasta. Keskellä matala, melkein sliksi kuvio ja reunoilla nappula. Rullaa hyvin missä vain, mutta kantatessa soralla löytyy pitoa. Sen verran leveä, että voi käyttää matalia paineita ja käyttöalue asvaltilta juurakkoon. Ainoastaan tappajasepeli mennyt läpi. Tietenkin paras rengas tämä.

LJL
01.04.2020, 15.25

Jotta en toista itseäni, niin tällä hetkellä tämmöisillä:

Veivasin tänään Expolorolla 60km/3,5h grävellyslenkin cyclocross-maustein Nuuksiossa. Alla oli Continentalin 32mm (hiilarivanteella 30mm!) krossikumit, jotka eivät tiivistyneet litkuilla, joten laitoin Tuboliton sisurit. Ei rengasrikkoja, oli ihanaa, joskin nyt olen täysin kuitti. Renkaat voivat olla myös epäortodoksiset.

LJL
01.04.2020, 15.26
^ Minä en todellakaan tiedä, miksi teki noin.

overlow
01.04.2020, 17.52
Itse gravelissa käytin viime kesänä 40 mm Vittoria Terreno Dry-rengasta. Keskellä matala, melkein sliksi kuvio ja reunoilla nappula. Rullaa hyvin missä vain, mutta kantatessa soralla löytyy pitoa. Sen verran leveä, että voi käyttää matalia paineita ja käyttöalue asvaltilta juurakkoon. Ainoastaan tappajasepeli mennyt läpi. Tietenkin paras rengas tämä.

Käytin itsekin viimekesän kyseistä rengasta joskin pykälää kapeampana versiona, joskin alkoin n3000km asfaltti/hiekka sekakäytön jäljiltä olla takarenkaan kuvio täys sliksiä semi sliksin sijaan. Sen verran ummikko olen vielä että ei ole vertailupohjaa tullut omasta kokemuksesta vielä, mutta kilometrimäärä renkaalle tuntuu olevan vähän turhan matala. Tubelessi vaihdon jälkeen edes tappajasepeli ei ole saanut hirveitä tuhoja aikaiseksi vaikka joskus onkin tullut tuntuva paineen putoama lenkin aikana. Sen verran tyytyväinen kyllä olen ollut renkaan muihin ominaisuuksiin että en syytä näe vielä täksi kesäksi rengasvalintaa vaihtaa.

Kooja
03.04.2020, 11.20
Kevään alun katsellut gravelpyörää työmatkalle (~10km, lähinnä asfalttia) sekä satunnaisille lenkeille ja tutkinut mikä olisi paras vaihtoehto. Gravelpyöräilyn suhteen olen täysi aloittelija, joten oma tietämys varsin rajallinen aiheen suhteen.

Viime viikolla tuli tilattua tämä kohtalaisesta? tarjouksesta: https://www.xxl.fi/scott-gravel-expert-19-unisex-gravelpyora-harmaa/p/1159507_1_style, hintaa jäi alennuksen jälkeen 1000e.

Pyörästä tuntuu löytyvän suhteellisen vähän tietoa niin foorumilta kuin yleisestikin. Ilmeisesti kuitenkin käytännössä sama pyörä kuin Scott Speedster *0, omalla värityksellä ja SRAM vaihteilla.

Kysymystä kokeneemmille; onko tässä pyörässä jotain kehnoa osaa/ominaisuutta, joka tekisi pyörästä huonon valinnan gravelpyöräilyn aloittamiseen? Löytyykö tuohon hintaluokkaan jotain ehdottomasti parempaa vaihtoehtoa?

JackOja
03.04.2020, 11.33
Kysymystä kokeneemmille; onko tässä pyörässä jotain kehnoa osaa/ominaisuutta, joka tekisi pyörästä huonon valinnan gravelpyöräilyn aloittamiseen?...

Ole huoleti, ko. fillari on aivan kelvollinen GG-touhuun ja kuivailemaasi käyttötarkoitukseen.

slow
03.04.2020, 12.44
^Tämä.

Näyttää olevan vielä lokarikiinnikkeetkin. Lokasuojat eivät liene järin trendikkäät mutta etenkin työmatkakäytössä niitä osaa arvostaa.

Hyviä ajoja vain.

palikka
03.04.2020, 12.47
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/prime-kanza-gravel-seatpost/rp-prod187332

Onko hajuakaan mikä tästä tekee "Gravel" satulatolpan muuta kuin nuo mainospuheet? Onko tuossa kiinnitysmekanismissa oikeasti jotain "anti-shockia" vai perustuuko vain materiaalien valintaan. Ei olis kovin kallis ottaa kokeiluun mutta..

hitlike
03.04.2020, 13.04
Koojaa:n Scotti hyvä ostos.

Ylläoleva tolppa näyttää aika perus alutolpalta paitsi hinnanpuolesta. Jättäisin hyllyyn.

stenu
03.04.2020, 13.35
BMO:ssa olisi reilusti alennettua Rondo Ruutia (https://www.bike-mailorder.de/rondo-ruut-cf2-gravel-plus) jollekin, jota tommonen modernimpi gg-estetiikka puhuttelee.

https://bike-mailorder2.shop-cdn.com/media/image/74/9a/25/ruut-cf26.jpg

paaton
03.04.2020, 13.51
https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/prime-kanza-gravel-seatpost/rp-prod187332

Onko hajuakaan mikä tästä tekee "Gravel" satulatolpan muuta kuin nuo mainospuheet? Onko tuossa kiinnitysmekanismissa oikeasti jotain "anti-shockia" vai perustuuko vain materiaalien valintaan. Ei olis kovin kallis ottaa kokeiluun mutta..

Näyttää 3t tolpan kopiolta. Alkuperäiset kalliit tolpat ovat toimineet tunnetusti hyvin, eli ilman muuta kannattaa ostaa kiinan kopio :)

paaton
03.04.2020, 13.56
BMO:ssa olisi reilusti alennettua Rondo Ruutia (https://www.bike-mailorder.de/rondo-ruut-cf2-gravel-plus) jollekin, jota tommonen modernimpi gg-estetiikka puhuttelee.

https://bike-mailorder2.shop-cdn.com/media/image/74/9a/25/ruut-cf26.jpg

Canyonin kopio?

Puskis
03.04.2020, 14.12
Canyonin kopio?

No eihän oo edes lähellä.

Juhis.T
03.04.2020, 14.36
Itse pähkäilin kanssa gravel/ crossarin kanssa ja tuli päädyttyä Kona rove RNB:n, eka lenkkien jälkeen tuntuu mukavalta vaihtoehdolta soralle ja asfaltille ja pk-lenkkien ajuun. Maasturi löytyy sitten erikseen.

Hiski Läpsteri
03.04.2020, 18.38
Terve kaikille,

Eka viesti foorumille voi näköjään olla tämmönenkin. Nostan lakkia porukan asiantuntemuksen ja keskustelujen asiallisen hyväntuulisuuden edessä ja paljastan samalla päälakeni. Sori siitä.

Harkitsen ekaa totista satsaustani fillariin. Olen ajanut lähinnä ties mitkä öljykriisit ja sortovuodet läpi käyneillä ritsoilla sekä yhdellä 90-luvun hybridillä. Viimeksi mainittu kesti sen 5000 km, jonka parin kesän aikana ajoin, innostuttuani pyörän liukkaudesta.

Budjetti on max. 1500 eur, mielessä gravel- tai crossaripyörä, lisävarustelu ja muokkaus sitten tutustumisen myötä. Työmatkat ja iltalenkit ovat ekana mielessä, asfaltti/sora-jakauma lienee 70/30 %.

Haluaisitteko kommentoida aloittelijalle, mitä olette mieltä näistä sekalaisin perustein napatuista vaihtoehdoista?

1: https://www.tori.fi/uusimaa/Era_Fairdale_Weekender_Drop_cyclocross_28__10_v_65 458170.htm?ca=18&w=1

Painosta ei mitään hajua. Renkaat kuulostavat sekopäisen leveiltä, itse kun vaihdoin heti viime fillarin kumit 35 mm:stä 28:aan ja vedin niillä kaikilla teillä. Väri olisi musta. Fillari näyttää hyvältä ja vetoaa selittämättömällä tavalla. Pidän myös Saabeista, että semmoinen varaus.

2:https://larunpyora.com/tuote/2019-focus-mares-6-7-al-tiagra-blue/

Valtava alennus! Hieno väri.

3: https://www.bikester.fi/983660.html#productDetails

Webbikaupan arvostelujen robottikäännökset huvittavat. Kaupan ei-suomalaisuudesta miinusta. Rungon sininen on värien aatelia.

Toiveissani on löytää fillari, jolla tekee mieli vatkata vuosikausia ja joka innostaisi aloittelijan perehtymään komponentteihin ja ajamisen eri puoliin. Olen ajanut arkiajoa 25 vuotta ja lisäksi pari vuotta sports trackerin kanssa omasta kehityksestä nauttien (tai kärsien), joten tiedän pyörän tulevan tarpeeseen. Ois mukavaa kuulla ihan mitä hyvänsä perusteltuja mielipiteitä. Git gud!

am8119
03.04.2020, 19.21
Terve kaikille,

Eka viesti foorumille voi näköjään olla tämmönenkin. Nostan lakkia porukan asiantuntemuksen ja keskustelujen asiallisen hyväntuulisuuden edessä ja paljastan samalla päälakeni. Sori siitä.

Harkitsen ekaa totista satsaustani fillariin. Olen ajanut lähinnä ties mitkä öljykriisit ja sortovuodet läpi käyneillä ritsoilla sekä yhdellä 90-luvun hybridillä. Viimeksi mainittu kesti sen 5000 km, jonka parin kesän aikana ajoin, innostuttuani pyörän liukkaudesta.

Budjetti on max. 1500 eur, mielessä gravel- tai crossaripyörä, lisävarustelu ja muokkaus sitten tutustumisen myötä. Työmatkat ja iltalenkit ovat ekana mielessä, asfaltti/sora-jakauma lienee 70/30 %..........Toiveissani on löytää fillari, jolla tekee mieli vatkata vuosikausia ja joka innostaisi aloittelijan perehtymään komponentteihin ja ajamisen eri puoliin. Olen ajanut arkiajoa 25 vuotta ja lisäksi pari vuotta sports trackerin kanssa omasta kehityksestä nauttien (tai kärsien), joten tiedän pyörän tulevan tarpeeseen. Ois mukavaa kuulla ihan mitä hyvänsä perusteltuja mielipiteitä. Git gud!

Tuosta mukavaa terästä alle. Mahdollisuus valita kokoonpanoa.

https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-725-shimano-tiagra/ tai paremmalla osasarjalla alu runkoinen. https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-al/

Whinito
03.04.2020, 19.49

Budjetti on max. 1500 eur, mielessä gravel- tai crossaripyörä, lisävarustelu ja muokkaus sitten tutustumisen myötä. Työmatkat ja iltalenkit ovat ekana mielessä, asfaltti/sora-jakauma lienee 70/30 %.

Itsellä melko sama tilanne, entinen hybridikäyttäjä joka pyörii lähinnä kaupungissa paikasta toiseen, asvaltilla valtaosin (80-90 vs. 10-20 % ehkä). Tosin jos saa hyvän pyörän alla niin varmaan käyttökin kasvaa, esim. pitkiä lenkkejä kerran kuukaudessa, 5 km työmatkoja 1-2 kertaa viikkoon, mahdollisesti talvisin jatkossa. Ennenkin himottanut cyclocross koska maantiemäinen ja pääsee nopeasti. Hieman aiheeseen tutustuessani graveli vaikuttaa vielä paremmalta, koska nimestään huolimatta on crossariin verrattuna tehty tasaisempaan ajoon eikä tiukkoihin käännöksiin. Meneekö tällainen pyörä kuitenkin täysin hukkaan kaupungissa? Hybridi olisi ainakin varma valinta (vanha hybridi yllätys yllätys pöllitty).

Mitä itse katsoin niin vaihtoehto voisi olla esim. Trek Checkpoint AL4 1500 €, jota saisi Fillarikellarilta (https://www.fillarikellari.fi/trek-checkpoint-al-4-tiagra-gravel-grinder) isona kokona (mittani 188 cm 83 kg). Mielellään siis ehdotukset kivijalkaupoista PK-seudulla, varsinkin kun olisi ensimmäinen droppitankopyörä minulle, niin olisi hyvä päästä koeajolle (sama koko loppu Keravan Lundbergilta sekä Hi5Bikesista). Tuossa mallissa mielyttää hydrauliset levyjarrut, 2x vaihteet ja ohuet ja sileät renkaat. Huonoina puolina sitten paino, takavaihtajan "kytkimen" puute (vai onko tarve lähinnä maastossa?) sekä mahdollisesti verrokkihintaluokkaa matalamman tason Shimanokomponentit? Renkaat myös mietityttää onko ne liian ohuet ja sileät; pyörällä pitää päästä kovaa mutta syökö tuo liian paljon monikäyttöisyyttä? Toisaalta esim. talvirenkaat voi ostaa sitten myöhemmin jos innostuu, mutta satunnaisia hiekkateitä pääsee varmaan noilla? Lainatun viestin Focus olisi varmaan myös ihan hyvä, 100 € halvempi, samat osat mutta 35 mm kuviollisemmat renkaat? Olisi tosin "virallisesti" cyclocrossari, eli voinee olla eroa geometriassa?

Pahoittelut että hijackasin viestin, mutta kommentit kelpaavat, sekä pyörätyypin valintaan että mallin valintaan. :) Käytettynäkin voisin ostaa jos tietää että on hyvin huollettu kun rahalla saisi paljon enemmän. Budjettikin on varmaan se 1500 € max. kun päälle tulisi clipless/flätit kombopolkimet, kengät, lukot ja varmaan myös lokarit. Budjetti kyllä joustaa hyvästä syystä, mutta ei liikaa kun oletan kuitenkin että pyörä hyvästä lukosta kuitenkin pöllitään jossain vaiheessa pyörävarastosta (eikä se mahdu kämppään)

paaton
03.04.2020, 20.12
Checkpoint kuulostaa juurikin oikealta valinnalta. Enemmän kuin tarpeeksi kiinnikkeitä, jos vaikka alkaisi retkeily kiinnostamaan. Myös reilu rengastila. Ja tottakai kannattaa suosia paikallista. 1500e on kyllä vaan aika kova hinta 10sp versiosta, vaikka ei kai siinäkään mitään vikaa ole.

F. Kotlerburg
03.04.2020, 20.17
Olen aikalailla päätynyt tilaamaan gravel-käyttöön seuraavan kiekkosetin.

- Stans Crest MK3
- DTSwiss 350
- DTSwiss Revolution

Perusteena, että mulla on nippu noita 350 napoja muissakin vehkeissä ja kokemukset on hyvät. Ratchet on idioottivarma ja takanapaan on hyllyssä vaihtovaparia jne. tarvittaessa. Meneeköhän pahasti käsille?

paaton
03.04.2020, 20.39
Olen aikalailla päätynyt tilaamaan gravel-käyttöön seuraavan kiekkosetin.

- Stans Crest MK3
- DTSwiss 350
- DTSwiss Revolution

Perusteena, että mulla on nippu noita 350 napoja muissakin vehkeissä ja kokemukset on hyvät. Ratchet on idioottivarma ja takanapaan on hyllyssä vaihtovaparia jne. tarvittaessa. Meneeköhän pahasti käsille?

Hurjalta kuulostaa tuo crestin kehä. Mitä olen itse kavereiden kiekkoihin törmännyt, niin aina ne vipottaa ja pinnat paukkuu. Tosin voi olla, ettei syy ole kehässä. Eikö sitten dtswissiltä löydy mieluista kehää?

Edit: Miten olisi vaikkapa tämä kiekkosetti?

https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-x-1700-spline-two-29-22%2C5mm-cl-shimano-wheelset-666260

F. Kotlerburg
03.04.2020, 20.55
Kuulostaa aavistuksen oudolta. Crestit kesti aikoinaan 3 kautta ilman rihtauksia maastoajoa ja samoin kesti uudempi Arch MK3 AM-jäykkäperässä varsin huoletonta käyttöä. En jotenkin jaksa uskoa etteikö Crest MK3 kestäisi gravelissa. Tuohon kiekkosettiin ei taida löytyä etukiekkoon 12x100mm adapteria.

paaton
03.04.2020, 21.01
Mullakin on jäykkäperässä kestänyt hyvin kiekot. Cyclossa/gravellissa on muutamat vääntyillyt. Ehkäpä tuossa on syykin siihen, miksi gravell kehät ovat jykevämpää tekoa. No, kuitenkin, jos haluaa kevyet maasturin kehät, niin etsisin ne holkillisina.

Tiedä sitten miten nämä dtswissit kestäisivät. Näissähän holkkien virkaa hoitaa rikat.

https://www.dtswiss.com/en/products/rims/mtb/cross-country/xr-361/

Taitaa olla sama kehä, mitä xr1501 kiekoissa. Tosin vähän on takakiekko jo noistakin kiero.

paaton
03.04.2020, 21.08
Nuo linkkaamani kiekot on näemmä samat, mitkä CNC-bikelta sai vähän aikaa sitten 300e. Ovat kyllä loistavat siihen hintaan. Noihin saa kyllä 12mm adapterit, mutta ensin täytyy kopsauttaa vasaralla vanhat pois, eli 15mm adapterit eivät ole mallia pika, koska laakerin reikä on saman kokoinen. Holkin edessä on rikka tiukasti kiinni.

Hiski Läpsteri
03.04.2020, 21.30
Tuosta mukavaa terästä alle. Mahdollisuus valita kokoonpanoa.

https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-725-shimano-tiagra/ tai paremmalla osasarjalla alu runkoinen. https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-al/

Huh hei, toi teräksinen malli meni mun listalle ja korkealle kans. Kiitos!

Pahoittelut että hijackasin viestin, mutta kommentit kelpaavat, sekä pyörätyypin valintaan että mallin valintaan. :)

Kaikin mokomin, kaksi huutaa apua kovempaa. Sitäpaitsi hyvä vinkki toi Trek!

stenu
04.04.2020, 08.24
Kehäkeskusteluun liittyen; mulle ainakin tulee graveltouhuissa ja erityisesti cyclocrossissa denttejä kehiin huomattavasti maastopyöräilyä helpommin, koska ohuemmat renkaat. Denttien suhteen Stanin kehillä ei ainakaan ole kovin kestävän kehän maine, mutta mun kokemuksen mukaan DT:n kevyet kehät ei ole olleet yhtään sen kestävämpiä. Itseasiassa ainoat krosseissa täysin pilalle denttaamani kehät ovat olleet DT:n RR440:t, joita on mennyt kaksi kapaletta. Mutta siis vannejarrut ja siksi kehät pilalla pienemmästä dentistä kuin levareiden kanssa. Kuitukehät olis varmaan järkevimmät, jos levyjarrulliseen pyörään haluaa keveätä ja leveätä.

paaton
04.04.2020, 09.11
Kehäkeskusteluun liittyen; mulle ainakin tulee graveltouhuissa ja erityisesti cyclocrossissa denttejä kehiin huomattavasti maastopyöräilyä helpommin, koska ohuemmat renkaat. Denttien suhteen Stanin kehillä ei ainakaan ole kovin kestävän kehän maine, mutta mun kokemuksen mukaan DT:n kevyet kehät ei ole olleet yhtään sen kestävämpiä. Itseasiassa ainoat krosseissa täysin pilalle denttaamani kehät ovat olleet DT:n RR440:t, joita on mennyt kaksi kapaletta. Mutta siis vannejarrut ja siksi kehät pilalla pienemmästä dentistä kuin levareiden kanssa. Kuitukehät olis varmaan järkevimmät, jos levyjarrulliseen pyörään haluaa keveätä ja leveätä.

Tuohon olen itsekkin päätynyt. Alu kehillä keventely ei oikein kannata gravellissa.

Teemu H
04.04.2020, 22.14
Nyt 3T on julkaissut BMW edition -mallit Explorosta.

Näin Mercedes-kuskina on pakko myöntää, että kaikkien luotettavuusongelmien kanssa hyvä niin :D

https://bikerumor.com/2020/03/20/buying-a-bmw-pick-up-the-special-ed-3t-exploro-bmw-gravel-bike-while-youre-at-it/

Muuten kyllä pidän Explorosta, se on elämäni paras pyörä tähän saakka :eek:

stenu
07.04.2020, 09.23
Hei mitäs nyt on tapahtunut, kun tämä ketju oli tipahtanut 2. sivulle? Kenties ekaa kertaa sitten vuoden..? Eli siirretääs takas etusivulle... :)

Yksivaihteen puolelta bongattu, DIY-tuunattu Tuntsa:

https://live.staticflickr.com/65535/49733493966_3a085145ef_b.jpg

slow
07.04.2020, 12.04
Oikein sammutettu.

Arosusi
07.04.2020, 13.05
Oliko selitystä mitä on tehty. Minusta tuo on hybridin runko niin onko emäputki korjattu/vaihdettu vai onko vaakaputkea myös samalla lyhennetty kun näyttää aika tasapainoiselta.

slow
07.04.2020, 13.47
http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/topic.php?id=10028&page=455#post-948786

jakkok
07.04.2020, 23.03
Tuommosta adventure henkistä gravel runkoa katselen, nii onko tietoa malleista, johon menis suoraan 148x12 ja 110x15 kiekot alle kuin?
148 perällä, mutta 100mm keulalla löytyy jonkin verran. Niistä etenkin Cinelli Bootleg geo houkuttelee...
https://cinelli.it/en/prodotti/hobootleg-geo-en/

Kiva olisi kuitenkin boostilla nii vois hyödyntää useampia kiekkoja monessa käytössä...
Nyt löytyny vain Salsan Cutthroat
https://salsacycles.com/bikes/cutthroat/2020_cutthroat_grx_810_di2

Muita?

j

polkukettu
08.04.2020, 14.54
Terve,
ensimmäistä gravelia speksaan itselleni cyclon korvaajaksi. Pyörä tulisi ympärivuotiseen työmatka-ajoon (hiekkapäällysteine kelvi) sekä aktiiviseen lenkkikäyttöön pääosin poluilla/hiekkatiellä. Olen harjoittanut nettitiedusteluja seuraavilla reunaehdoilla: 1x11 tai 1x12 vaihteisto, hydrauliset levyjarrut 160/160 levyillä ja rungon materiaalina hiilikuitu tai titaani. Toistaiseksi kiinnostus on herännyt Canyonin Grailia ja On-Onen Space Chickeniä kohtaan (molemmissa saa laadukkaat osat suhteellisen vähällä €-pinolla). Alla olisi muutamia minulla heränneitä kysymyksiä ko. pyöristä ja olisin todella kiitollinen, jos tietäjämiehet ja -naiset valistaisivat tämän laji aloittelijaa.

Grail:

jos syystä tai toisesta erikoinen ohjaamoratkaisu ei itsellä toimi ja sen haluaisi sitä muokata tai vaihtaa normaaliin, niin:

onnistuuko tankoa korottaa/laskea spacereilla?
saako tuohon asennettu normaalin stemmin vai pitääkö samalla vaihtaa haarukka?

M-koon Grailille reach+ ilmoitetaan 461mm, mikä kuulostaa ihan poskettoman pitkältä. Mitä tuolla luvulla tarkoitetaan?

Space Chicken:

mukaan tulevat Fulcrum Racing 700 vanteen sisäleveys on "vain" 19mm kun esim Grailin mukana tulevissa vanteissa 24mm. Onko tuo19mm sisämitta liian vähän, jos tarkoitus ajaa vähän isommallakin kumilla?
ohjainkulma 71 astetta. Onko nykystandardeilla jyrkkä? Jos paljon ajoa metsässä, tuntuisi että loivempi kulma olisi parempi.
miten tämä Space Chicken voi olla niin "halpa" verrattuna muihin pyöriin joissa vastaavat osat?

Olisiko jollakin pk-seudulla antaa M-koon Chickenia koeistuttavaksi?

Jos muitakin potentiaalisia malleja tulee mieleen, niin kaikki kommentit ota ilolla vastaan.

overlow
08.04.2020, 15.07
https://i.imgur.com/VjjmuBa.jpg

Tuli tässä koronan tuoman luppoajan puitteissa vietyä loppuun aluillaan ollut projekti oman Stavangerin päivitykseen. Toreilta metsästetyt ultegra kahvat ja 105 kammet, siihen lisäksi GRX vaihtajaa ja Garbarukin ovaaliratasta, viimeistely kultaketjulla Jagwiren linkki kaapelillä ja uusilla tankonauhoilla. Alkuperäistä tässä pyörässä ei enää ole kuin lesta ja jarrut, ehkä tankokin voidaan laskea puoliksi tähän sillä tilalle on vaihdettu saman firman hiukan leveämpi tanko.

Testilenkin jälkeen eron vanhaan kyllä huomaa, varsinkin takajarru on uusien kompressoimattomien kaapeleiden ansiosta paljon vanhaa herkempi. Ovaaliratas tuntuu toistaiseksi vielä hieman oudolta, mutta muuten vaihteet toimii erittäin nätisti, ainoastaan parikertaa tuli yritettyä lihasmuistilla käyttää etuvaihtajaa. Ketjuakaan ei saanut tiputettua edes Paloheinän alamäkipätkällä. Syynä koko päivitysruljanssiin olikin nimenomaan HelCX kupissa koetut ongelmat ketjun paikallaan pysymisessä mikä vallinneiden olosuhteiden saatossa oli ongelma lähes jokaisessa kisassa.

stenu
08.04.2020, 15.23
Jotain hämmästyttävän viehättävää on tämmöisessä perinteisessä, hydroformaamattomassa ja pyöreistä putkista nätisti hitsattussa alumiinifillarissa (https://sim-works.com/en/news/simworks-doppo-racer). Ihan yllätti itsenikin. Eikä vähiten siksi, että a) en juurikaan pidä alumiinipyöristä, b) en juurikaan pidä punaisista pyöristä enkä c) juurikaan pidä wishboneista. Tulee vanhat hyvät ajat ja made in USA Cannarit mieleen. Ja ennen kuin joku ehtii sanomaan hinnasta jotain älykästä niin se on kallis, mutta elämä on ja onneksi kaikkea kaunista ei tarvitse saada itselle, kun tulee hyvälle tuulelle jo siitä, että näkee jollain toisella.. :) Joka tapauksessa konsepti herättää ainakin hetkellistä alustavaa kiinnostusta.

https://i1.wp.com/sim-works.com/en/wp-content/uploads/sites/3/2020/04/Doppo1.jpg?w=2048&ssl=1

TERU
08.04.2020, 15.39
Hyvin normaalikin voi olla viehättävä, tuossa on juuri sitä viehättävyyttä.

Näen tuossa etuhaarukan kaarevuuden, vaijereiden kulun, tasapainoisuuden kokonaisuuden, järkevältä näyttävän rattaiston, hyvin paksu kampi nyt ehkä ei...tyylikäs on väline.

Mohkku
08.04.2020, 16.20
Ulkonäöstä keskustelu on siitä mukavaa, että minunkin kompetenssini riittää toisin kuin tässä viestiketjussa viimeaikoina vallinnut mielestäni alkuperäisen gg-hengen vastainen välinehifistely. No, onneksi hifistely ei millään tavalla minua haittaa, kun en siihen osallistu eli kaikenlainen pyöräilyä edistävä puuhastelu on hyvä asia. Olkoon sitten vaikka entistä hienomman kaluston hankintaa.

Rungon materiaalilla ei minulle ole väliä, tänne on linkitetty todella hienoja, kauniin puhdaslinjaisia ja tasapainoisia alumiinipyöriä. Mutta kun tuossa ylempänä on Overlowin Stavanger, näyttää se huomattavasti paremmalta kuin Stenun linkittämä kuva. Varmaan värikin vaikuttaa, mutta ei selitä asiaa.

stenu
08.04.2020, 19.29
Fuuuuuck! Eipä sitten kestänyt rosterikaan yhtä pitkään kuin setämiehen rakkaus...

Oonkohan taikauskoinen, jos mietin, että ei olis ehkä pitänyt mennä puhumaan rosterin ikuisuudesta mitään tuolla toisalla. Paljon kun ajaa ja kaikkialla, niin pitää varmaan hyväksyä, että runkoja menee, mutta tahti alkaa nyt tuntua vähän tarpeettoman tiiviiltä.

https://pic.useful.fi/0iIVlmwbp.jpg

TERU
08.04.2020, 19.41
Kyyneleet valuu! Itku tulee katsellessa.

LJL
08.04.2020, 19.44
Voi pipfeli, smör kufk. Otan osaa, jag deltar i er sorg.

JohannesP
08.04.2020, 19.53
Millanne takuu noissa on / onko voimassa?

Nätisti kuitenkin ratkennu kun vastoinkäymisistäkin on hyviä miettiä positiivisia asioita. Tai sit saa hankittua uuden rungon ja pelastaa omalta osaltaan taloutta. :)

stenu
08.04.2020, 20.04
Joo aloitin sillä, että vedin reklamaatiohousut jalkaan. Case on jo selvittelyn alla. Kyllä toi kuntoon tulee tavalla tai toisella, mutta enpä ehkä olis jaksanut just nyt.

LJL
08.04.2020, 20.16
Paljonkos tuo kesti kilometreissä?

stenu
08.04.2020, 20.27
Mulla ei ole kovin tarkkaa käsitystä siitä, kun en työmatkoja mittaa, enkä isoa osaa työmatkojen yhteydessä ajamistani sakkolenkeistäkään ja viime talven työmatkat ajoin yksinomaan fixed, mutta hyvin karkea arvio on ehkä keskimäärin 7000-8000 km/v x 3,5 vuotta.

paaton
08.04.2020, 21.22
Fuuuuuck! Eipä sitten kestänyt rosterikaan yhtä pitkään kuin setämiehen rakkaus...

Oonkohan taikauskoinen, jos mietin, että ei olis ehkä pitänyt mennä puhumaan rosterin ikuisuudesta mitään tuolla toisalla. Paljon kun ajaa ja kaikkialla, niin pitää varmaan hyväksyä, että runkoja menee, mutta tahti alkaa nyt tuntua vähän tarpeettoman tiiviiltä.

Kyllä se hyvin tehty kuiturunko taitaa lujin olla, jos siis haluaa joustoakin runkoon. Jotenkin jäänyt vanhoista alumiinirunkoisista peräkärryistä se mieleen, ettei jousto, hitsisauma ja alumiini ainakaan sovi yhteen. Ilmeisesti tuo koskee jollain tapaa myös titaania.

Kuttaperkkaa vaan seuraavaksi. Vähän olen jo huomannut puheista varovaista pehmitystä tuohon suuntaan :)

Puskis
08.04.2020, 21.33
Voihan surku, foorumin hienoin pyörä. :(

LJL
08.04.2020, 21.36
...keskimäärin 7000-8000 km/v x 3,5 vuotta.

Ohoh, jos runko kestää 25tkm niin sehän on hyvä tulos.

JackOja
08.04.2020, 21.45
Cyclolla 5v takuu. Tosin jos kioskin toiminta hiukan hiljaista niin... Noh, toivotaan että hoituu.

F. Kotlerburg
08.04.2020, 22.05
Kuitupyörä ei ois ratkennut niin kuin liikaa kevennelty teräs.

am8119
08.04.2020, 22.45
Minkä näistä ottaisitte ja miksi ?
Titaaninen on selvästi kalliimpi, mutta kestääkö "kauemmin" kuin teräs täällä kosteassa pohjolassa ?

Käyttö: Kaikenlainen yleisajo, hiekkatiet ja asfaltti. Renkaat joita käyttäisin 30-45mm.

https://www.ribblecycles.co.uk/ribbl...5-shimano-grx/ (https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-725-shimano-grx/)

https://www.ribblecycles.co.uk/ribbl...i-shimano-grx/ (https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-ti-shimano-grx/)

https://www.ribblecycles.co.uk/ribbl...e-shimano-105/ (https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-al-blue-shimano-105/)

velib
09.04.2020, 06.40
Terve,
ensimmäistä gravelia speksaan itselleni cyclon korvaajaksi. Pyörä tulisi ympärivuotiseen työmatka-ajoon (hiekkapäällysteine kelvi) sekä aktiiviseen lenkkikäyttöön pääosin poluilla/hiekkatiellä.

Space Chicken:

mukaan tulevat Fulcrum Racing 700 vanteen sisäleveys on "vain" 19mm kun esim Grailin mukana tulevissa vanteissa 24mm. Onko tuo19mm sisämitta liian vähän, jos tarkoitus ajaa vähän isommallakin kumilla?
ohjainkulma 71 astetta. Onko nykystandardeilla jyrkkä? Jos paljon ajoa metsässä, tuntuisi että loivempi kulma olisi parempi.
miten tämä Space Chicken voi olla niin "halpa" verrattuna muihin pyöriin joissa vastaavat osat?

Grailista en osaa kommentoida. Jos tarkoitus on ajaa metsässä kunnon poluilla, ovat kumpikin noista mielestäni huonoja vaihtoehtoja. Jos polut ovat tasaisia, voi noilla jotain ajaa, mutta varmaan tosiaan parempiakin pyöriä siihen on. Sorateille Space Chicken sen sijaan on mainio. Mulla on samoilla kiekoilla 40mm renkaat tubelessina, ei ole ollut mitään ongelmia. Tilasin pyörän kuitenkin alun perin 650b-versiona, ja olen tykännyt niistä enemmän. Niiden kanssa mahtuvat leveämmät renkaat, jotka auttavat myös siinä polkuajossa. Suosittelisin niitä, 650b:n ensiasennuskiekot tuntuvat laadukkaammilta (tämä täysin mutua).

Omassa L-kokoisessa ohjauskulma on speksien mukaan vielä jyrkempi. Maastossa toinen pyöräni Kona Rove on parempi, mutta tietä pitkin ajaessa oikeastaan Space chicken tuntuu hauskemmalta ollessaan hieman herkempi. On-Onen hinnoitteluun en osaa ottaa sen enempää kantaa, jossain sähköpostissa väittivät etteivät yritäkään kääriä maksimaalisia voittoja vaan sen verran että homma pyörii. Tiedä siitä sitten.

jhalmar
09.04.2020, 06.57
Terve,
ensimmäistä gravelia speksaan itselleni cyclon korvaajaksi. Pyörä tulisi ympärivuotiseen työmatka-ajoon (hiekkapäällysteine kelvi) sekä aktiiviseen lenkkikäyttöön pääosin poluilla/hiekkatiellä. Olen harjoittanut nettitiedusteluja seuraavilla reunaehdoilla: 1x11 tai 1x12 vaihteisto, hydrauliset levyjarrut 160/160 levyillä ja rungon materiaalina hiilikuitu tai titaani. Toistaiseksi kiinnostus on herännyt Canyonin Grailia ja On-Onen Space Chickeniä kohtaan (molemmissa saa laadukkaat osat suhteellisen vähällä €-pinolla). Alla olisi muutamia minulla heränneitä kysymyksiä ko. pyöristä ja olisin todella kiitollinen, jos tietäjämiehet ja -naiset valistaisivat tämän laji aloittelijaa.

Grail:

jos syystä tai toisesta erikoinen ohjaamoratkaisu ei itsellä toimi ja sen haluaisi sitä muokata tai vaihtaa normaaliin, niin:

onnistuuko tankoa korottaa/laskea spacereilla?
saako tuohon asennettu normaalin stemmin vai pitääkö samalla vaihtaa haarukka?

M-koon Grailille reach+ ilmoitetaan 461mm, mikä kuulostaa ihan poskettoman pitkältä. Mitä tuolla luvulla tarkoitetaan?

Space Chicken:

Olisiko jollakin pk-seudulla antaa M-koon Chickenia koeistuttavaksi?

Jos muitakin potentiaalisia malleja tulee mieleen, niin kaikki kommentit ota ilolla vastaan.

Jos ajelut painottuu yhtään enemmän poluille ja haluaa talveksi esim. 29” Ice Spikerit alle, niin suosittelen myös koeajamaan Salsa Cutthroatin. Hommasin itse tuon maastopyörän korvaajaksi ja omaan käyttöön on ollut juuri sopivan monipuolinen.

stenu
09.04.2020, 08.48
Cyclolla 5v takuu. Tosin jos kioskin toiminta hiukan hiljaista niin... Noh, toivotaan että hoituu.

Bernat vastasi vartissa, kun taitaa olla olosuhteiden pakosta aika tiukasti koneen ääressä. Ei ainakaan mitään pyöräretkeä voi olla vetämässä nyt justiinsa..

Tarvittaessa ton saanee korjattua jopa Suomessakin, koska MS3:sta pystyy myös juottamaan toisin kuin joitain muita rosterisia fillariputkia. Uusi maali maalattuine logoineen jne olisi isompi ongelma. Voi olla, että menisi vaan paikkamaalailuhommiksi siinä tapauksessa enkä oikein tiedä, olisiko siitä ykköpyöräksi enää sen jälkeen.

Harmittaa kyllä, kun toi on ollut ollut niin huoleton ja vaivaton pyörä tähän asti, eikä oikein uuden pyörän speksailukaan kiinnostelisi oikeasti yhtään, joten tosissaan toivon samaa minäkin.

Mutta jos mikään ei onnistu, niin backuppina on tietty se, että laittaa tilaten uuden Gunnarin ruostutettavaksi. Geometria on tuttu ja toimii, niitä saa nopeasti, kaikki osat menee heittämällä paikoilleen eikä tartte luopua teräksestä eikä vannejarruista ;)

Kuitupyörä ei ois ratkennut niin kuin liikaa kevennelty teräs.

Vähemmän toi on kevennelty kuin mun edellinen, jossa kaikki saumat on kiinni edelleen vielä kymmenenkin vuoden jälkeen. Veikkaisin perimmäisen ongelman tossa olevan sen, että rosteri on tekijälleen haastavampi matsku kuin ruostuva teräs. Tismalleen samalla tavalla saumasta ratkenneena netin syövereistä löytyy ainain yksi 931 Croix de Fer.

Titskurungot puolestaan ratkeaa jostain keskeltä putkea tai sitten oudosti sauman poikki ja kuiturungot menee paskaksi kolhuista. Meidän Idalta meni viimeksi reilu kuukausi sitten Mallorcan leirillä uunituore 2020-mallinen BMC:n maantierunko paskaksi kaatumisen seurauksena. Tai sitten niihin tulee hiushalkeamia, kuten kävi esim. yhden tuntemani suomessa majailevan Open Upperin kanssa, joten akilleen kantapäänsä noissa kaikissa on, ellei tehdä sillä periaatteella, että kestää varmasti, jolloin taas yleensä joutuu tinkimään muista asioista.

TERU
09.04.2020, 08.56
Tuohon kilpistyy oma haaveilu titaanista, kuitua en ole haaveillutkaan, teräksen ohi jo ajanut.

Oma alukausi jatkuu... miten olis - laadukas alumiinirunko?

stenu
09.04.2020, 09.12
Juu olisin tietty voinut lisätä tuohon perään, että ratkeaa, jos on ratketakseen eikä se riipu siitä, mikä materiaali on kyseessä. Suosittelen googlen kuvahakua "cracked aluminium frame" :)

Keskimäärin kuitenkin taitaa edelleen olla niin, että ruostumispotentiaalista huolimatta teräsrungot on pitkäikäisimpiä. Tosin näiden nykymetodein valmistettujen kuiturunkojen mahdollinen pitkäikäisyys selviää vasta joskus tulevien vuosikymmenten aikana. Jonkinasteinen periaatteellinen ongelma niitten kanssa on se, että sitten, kun niistä aika jättää, on ne ongelmajätettä.

TuplaO
09.04.2020, 09.58
Ainahan noi ratkeamiset vituttaa. Tottakai. Mutta loppupeleissä ne vaan kuuluu lajiin, etenkin jos kilsoja kertyy, kuten Stenulla. Itseltä yllätysprakannut ilman varsinaista dramatiikkaa yksi kuiturunko ja yksi alurunko, joka kävi pienvalmistajalla paikattavana/maalattavana. Siihen päälle sitten kaiken maailman pienempian osien antautumiset selkeästi syystä, tai ilman...

Pyörä on kuin ihminen, joka elää sen verran kuin elää (älkää ottako tätä liian kirjaimellisesti; ei pyörillä oikeasti mitään sielua tai elävää olemusta ole). Jos sotaratsu kuolee monien taistelujen jälkeen käytössä, niin sehän on periaatteessa hienoa. Tai, no, "hienoa" ainakin. Onhan siinä ihmettelemista, kun ajokelpoinen pyörä lahoaa kerrasta alta ilman sen kummempia ennakkovaroituksia.

JackOja
09.04.2020, 10.02
^joo, ja tehtaat tekee koko ajan lisää runkoja ja palikoita. Jokaiselle varmasti riittää ja löytyy mieluinen.

penyeach
09.04.2020, 14.15
On-Onen hinnoitteluun en osaa ottaa sen enempää kantaa, jossain sähköpostissa väittivät etteivät yritäkään kääriä maksimaalisia voittoja vaan sen verran että homma pyörii. Tiedä siitä sitten.

Luulisi, että vähän kaikki bisnekset yrittävät maksimoida voittoaan, mutta erilaisilla strategioilla. Planet X näyttäisi toimivan pienillä marginaaleilla ja minimoimalla markkinointikuluja ja ehkä asiakastukea ja muuta kiinteää. Sen takia oma arvaukseni on että nämä voivat olla hyviä diilejä jos ei tarvitse paljon tukea eikä media-arviointeja tai pro-näkyvyyttä. Olen ennen ja jälkeen oman PlanetX-hankinnan jälkeen yrittänyt aktiivisesti etsiä todisteita runkojen huonosta laadusta (josta täällä ilman varsinaista kokemuspohjaa usein mainitaan), mutta en ole toistaiseksi löytänyt.

paaton
09.04.2020, 14.18
Alurunkohan kestää, kun se tehdään jäykäksi, eikä tavoitellakkaan mitään mukavuutta. Teräs ja kuitu varmastikkin parhaita sitten kun halutaan hallittua joustoa. Molempia voi myös suht helposti korjata.

stenu
09.04.2020, 20.36
Yksi yksivaihteen runkomaakareista ilmoitti jo, että hitsaa sauman tarvittaessa eli kyllä siitä vielä pyörä tulee ainakin jossain muodossa. Cyclolta ei ole kuulunut tarkempaa kannanottoa vielä.

Kun toi nyt jonkun aikaa on poissa pelistä varmasti, niin pikkasen aloin kuitenkin miettimään, että jos sitä nyt jonkun sellaisen foorumiuskottavan pyörän ostaisi rinnalle. Sellaisen, millä voisi krossikisoja ainakin ajella sitten syksyllä myös. Aika vähissä vaan näytti olevan järkevät vaihdoehdot tällä erää ja eipä oikein löytynyt mitään, mikä olisi oikeasti kiinnostanut. Jos jollekin sattuu silmään maks 54-kokoinen (c-t), Force cx1 -vaihteinen, bsa- tai t47-keskiöinen kuitukrossarigraveli, jossa olisi reachia vähintään 385 mm ja bb droppia ainakin 65 mm, niin saa nykäistä hihasta virtuaalisesti. In house -brandit ei välttämättä nappaa, vaikka ei mitään vikaa olisikaan. Tai vaikka pelkkä runkokin, jos on hyvässä alessa.

B-vaihtoehto olis voinut olla Erdgeschossin kasaaminen, mutta sopivan kokoiset rungot on loppu.

Tai sitten myykää mulle halvalla vähän käytetty kuituinen vannejarrukrossirunko. Sellaset ei kuitenkaan kelpaa enää mihinkään, niin niitä saanee edullisesti... :D

plr
10.04.2020, 01.22
Tai sitten myykää mulle halvalla vähän käytetty kuituinen vannejarrukrossirunko. Sellaset ei kuitenkaan kelpaa enää mihinkään, niin niitä saanee edullisesti... :D

Sen verran paljon tulee ajettua cantilever-jarrullisella 2012 Cannondale SuperX:llä, että ei nyt pysty sitä myymään. :D

LJL
10.04.2020, 09.19
Sen verran paljon tulee ajettua cantilever-jarrullisella 2012 Cannondale SuperX:llä, että ei nyt pysty sitä myymään. :D

Mullekin tuli sun pyörä ohimennen mieleen :D Eräänlainen viimeinen mohikaani.

Dieselman
10.04.2020, 11.14
Sitäpaitsi, miksi Shimano ei ole tehnyt 1x-GRX:ään vaihdevivutonta vasurikahvaa, kun ei kaikki todellakaan halua mitään dropperia graveliin.

"WITHOUT shifting function for 1 x 11 speed"
https://www.rosebikes.fi/shimano-grx-bl-rx600-brake-lever-for-1x11-with-br-rx400-disc-brake-caliper-left-2678772

https://bike.shimano.com/content/dam/productsite/shimano-northamerica/pdf/GRX%20DOC%20CONSUMER.pdf

https://img.aijaa.com/m/00606/14821105.jpg (https://aijaa.com/PYvNrq)

https://aijaa.com/PYvNrq.jpg
https://aijaa.com/PYvNrq

huotah
10.04.2020, 11.36

Apropos, joku muukin ajelee samanlaisella tyytyväisenä. Kaiken järjen (lue: markkinointiosaston) mukaan sen ei pitäisi olla mahdollista. https://cyclingtips.com/2019/09/breaking-news-embarrassingly-outdated-bike-works-just-fine-still-shreds/

paaton
10.04.2020, 12.08
Tänks. Pitää siis tehdä korjaus, että eivät tee OEM-settejä ilman vaihdevipua. Ei nappaa ostaa kolmen tonnin fillaria ja tehdä siihen heti 200 euron kahvapäivitys (+500 euron kiekkopäivitys).

Stenu ostamassa valmista pyörää! Nyt on oikeasti pakko olla hätä.

TheMiklu
10.04.2020, 12.43
Siellä on taas Planet X:llä Avaruuskanan runkoa 500€ tsipale. Nyt Stenu avaruusaikaan!

JohannesP
10.04.2020, 13.08
Pystyn samaistumaan Stenun hankaluuteen valita. Ei vaan löydy miellyttävää runkoa sopivassa budjetissa. Erdgeschossin olisi ollut pitkästä aikaa ensimmäinen vaihtoehto mikä vähän jo kuumotteli.

Ibis Hakka MX näyttää kivalta kuituiseksi.

https://ibiscycles.imgix.net/images/Bikes/Hakka-MX/Sections/Overview-Gallery/hakkaMX-overview-bone-front-shadows.jpg?fit=clip&position=50%2050&q=90&w=800&
https://i.imgur.com/j4Y7kAl.jpg
https://ibiscycles.imgix.net/images/Bikes/Hakka-MX/Sections/Overview-Gallery/hakkaMX-overview-bone-side-shadows-02.jpg?fit=clip&position=50%2050&q=90&w=800&
https://ibiscycles.imgix.net/images/Bikes/Hakka-MX/Sections/Overview-Gallery/hakkaMX-overview-bone-side-shadows-02.jpg?fit=clip&position=50%2050&q=90&w=800&

ranttis
10.04.2020, 13.29
On mullakin canti-cyclo joskin alurunko. Viimeisiä mitä sai 2016 keväällä tälläisissä reilun tonnin peruspyörissä. Sen jälkeen kaikki ollu aika lailla levareilla.

Mutta sanokaas mitkä ne jarrut pitäis olla että toimii? Nää perusjarrut on aika raskaat painaa (olisko avid bb jotakin jos en väärin muista). Ja toimivat paremmilla kehillä kyllä suht hyvin jopa märällä mutta kevyemmällä voimalla toivoisin jarrutuksen tekeväni.

Avaruuskanan runko vois lähteä tilaukseen jos olis 2x. Free Ranger kun tulee tohon hintaan niin voi olla tiukempaa olla ostamatta.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

JackOja
10.04.2020, 15.12
^^ Se olisi kyllä kelvannut....

Mites Cyclo muuten ratkesi, joku yksittäinen iso tärsky vai hapertunut pikkuhiljaa?

paaton
10.04.2020, 15.28
Noni, nyt pääsevät mr.ojan jarru gravellkingit huomenna aamusta testiin paradise gravelliin. On sitten virallinen foorumiselitys, mikäli fillari ei kulje :)
Ajetaan tosin epävirallinen paritempo väärään suuntaan samalla reitillä.

https://live.staticflickr.com/65535/49756949917_6bee07edbb_h.jpg

JackOja
10.04.2020, 15.38
Noni, nyt pääsevät mr.ojan jarru gravellkingit huomenna aamusta testiin paradise gravelliin...

??? Munko? Sullako ne nyt on vaikka lahjoitin olutta vastaan toisaalle.

Fillari on hieno. Noitahan olis Stenullekin jäljellä R-kakkosessa.

paaton
10.04.2020, 15.47

Fillari on hieno. Noitahan olis Stenullekin jäljellä R-kakkosessa.

Joo, jouduin koe-eläimeksi. Näitä ei uskalla TMT-käyttöön laittaa ennen rullaustestiä.

LJL
10.04.2020, 17.21

Nyt on ilmeisesti niin, että lahjansaajan (lahja on kyllä juridisesti vastikkeetonta saantoa että olut vastikkeena tekee siitä enemmänkin kaupan taikka jos oluen arvo oli merkittävästi alempi kuin renkaiden, ns. lahjanluonteisen kaupan) luona on käynyt murtovarkaita.

plr
10.04.2020, 18.05
Mullekin tuli sun pyörä ohimennen mieleen :D Eräänlainen viimeinen mohikaani.

Ja "vähän" käytetty. :D Näin vanhasta pyörästä ei realistisesti saa enää juuri mitään myydessä eli pyörän käyttöarvo on paljon suurempi kuin jälleenmyyntiarvo.

Kysyin juuri rose.de:ltä onko heidän uusi Backroad-sorapyöränsä konfiguroitavissa. Kuulemma pian on ja tuosta voisi ehkä saada ajopelin. Ideaalitapauksessa sorapyörä olisi jotakuinkin seuraavilla spekseillä: 2x, täysin sisäiset kaapeli/vaijeri/letkuvedot, kierteellinen keskiö (Italialainen, BSA, T47), ei-ankkuri, aero, mattamusta, matala ajoasento, tilaa noin 50 mm renkaille, tehomittari. Voi olla mekaaninen tai sähkövaihteellinen. Saa olla levyjarrut. Tärkeimpänä kriteerinä pyörän pitää näyttää omaan silmään hyvältä.

paaton
10.04.2020, 19.17
Jep. Tuo haarukka vähän harmittaa itseänikin, kun taitaa kääntyä ajo enemmän gravellracingiin mitä suuniteltuun matkailuun. Tuo on oikeastikkin aika painava keula.

Kepsu
10.04.2020, 20.54
Ei millään pahalla, mutta laittakaa uusi topikki pähkäilemään toto yhden miehen pyörää...

huotah
10.04.2020, 21.29

Lainassa vaan. Tai niin mulle asia esitettiin. Pieni epäilys alkanut hiipiä että näinköhän mä näen noita enää muualla kuin ninerin alla...

paaton
10.04.2020, 21.56
Jos voisi valita, niin mä pitäisin vaijerit ja letkut mieluummin ulkopuolella huoltohommien yksinkertaistamiseksi ja yhden mattapintaisen maasturin aikoinaan omistaneena toista mattapyörää ei mulle kiitos, ellei siinä ole joku likaa hylkivä nanopinnoite helpottamassa puhdistamista.

Sisäpuoliset vaijerit helpottavat pyörän puhdistamista ja kun valitsee ninerin, niin ne eivät hankaloita juuri yhtään huoltoa. Täystpitkät kuoret ohjainputkilla. Helppo vaihtaa joko vaijeri, tai koko kuori.

Mattapintaisesta maalista kyllä samaa mieltä. Minusta puhdistaminen ei ole juurikaan vaikeampaa, mutta maalin kesto on kyllä luokattoman huonoa gravellissa. Kova lakka päällä on ainoa oikea vaihtoehto. Täysin idiootti muoti.

JackOja
10.04.2020, 22.25
Lainassa vaan. Tai niin mulle asia esitettiin. Pieni epäilys alkanut hiipiä että näinköhän mä näen noita enää muualla kuin ninerin alla...Kylläpä on pienet piirit! Tunteeko kaikki muut foorumilaiset paitsi minä toisensa jotenkin? Minä jo kyllä luulin, että tässä on jotain epäilyttävää... rahanpesua tai jotain.

LJL
10.04.2020, 23.17
rahanpesua tai jotain

Epäilen enemmänkin selänpesua

LJL
10.04.2020, 23.23
Ei millään pahalla, mutta laittakaa uusi topikki pähkäilemään toto yhden miehen pyörää...

Nyt ollaan juuri asian ytimessä. Joko moderaattorihakemus Liitiälle tai turpa kii.

Teemu H
10.04.2020, 23.39
Pääsiäisenä kuuluu asiaan vaikerrus levyjarruista ja teräsrungoista.

Onhan minullakin maantiepyörässä tietysti vielä vannejarrut. Sydäntä aina riistää, kun sinne Campagnolon hiilikuitupinnan ja jarrupalan väliin menee pienikin hiekanmurunen. Onneksi graveloidessa ei riistä mikään. Tai riistää siinä monikin juttu, viimeksi vuotava tubeless-teippi. Sitä nimittäin korjailin eilen pyhän kolminaisuuden nimissä, eli kolme kertaa. Nyt toivottavasti pitää ja pääsen huomenna lenkille.

Vaijerit on hyvä vetää rungon sisällä. Poissa silmistä, poissa mielestä :)

LJL
10.04.2020, 23.51
Exploro on pyörähuoneen lattialla atomeina. Se riistää. Täysjoustoprojekti on pahvilaatikossa atomeina. Sekin riistää.

TheMiklu
11.04.2020, 01.16
Jos täällä (https://www.cyclingabout.com/carbon-touring-bikes/) mainittu 1550 gramman paino pitää paikansa, niin mä en oikein usko, että hiilikuiturunkoon mielletyt ominaisuudet realisoituu avaruusrunkojen kanssa ja levareilla siitä tulis luultavasti painavampi kuin mun kokoteräksinen vannejarrupyörä, joten ei mahdu mun arvomaailmaan kyllä se.

Niin no, se tietty tuossa on... Käytännössä puhutaan (halvan) alurungon painosta tuossa tapauksessa. Ei kaikki kevyttä mikä karbonina myydään. Mutta se väritys ja rengastila olis perfect.

Rosco
11.04.2020, 08.17
Joo kyllä Stenun pyöräspeksaamista mieluummin lukee kuin montaa muuta asiaa täällä.

Täältä ääni Reillylle ;)

TERU
11.04.2020, 08.27
Olihan tuo Kepsun kommentti tökkäsy kylkiluiden väliin, mutta älä tuosta enempi välitä.

Tarvitaan syvällisempää keskustelua kuin ihan pelkistä massapyöristä, paljonhan noillekin on tilaa täällä. Kepsunkaan ei pidä nolona nurkkaan vetäytyä.

Rauhaa kaikille muulloinkin kuin pääsiäisenä!

Kepsu
11.04.2020, 08.45
Sori, mutta ei mitenkään ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Poistun myös sorateille, en kuitenkaan sinkuloimaan vaan ihan vaihteden kera. Rauhaa Stenulle ja kaikille muillekin...

pätkä
11.04.2020, 12.14
Aattelin tässä vaan soitella semmosella asialla, että Santa Cruz Stigmata olisi aika täydellinen kaikkine geometriöineen ja keskiöineen.

Pancho
11.04.2020, 13.40

Samaa mieltä. Hylkylistalle vaan ko. kirjoittaja niin langan laatu paranee heti. Iso mies vailla käytöstapoja ja koko homma on menny jo yliyrittämisen puolelle.

pätkä
11.04.2020, 13.54
Hyvä topicci. Pyöristä tässä puhutaan eikä miehistä.

JohannesP
11.04.2020, 14.07
Kyllä tähän topikkii mahtuu Pancho sunkin pohdinnat jos ne koskee gravel pyöriä.

Herkkää mielenpahottamista. :seko:

TERU
11.04.2020, 14.19
Sori, mutta ei mitenkään ollut tarkoitus pahoittaa kenenkään mieltä. Poistun myös sorateille, en kuitenkaan sinkuloimaan vaan ihan vaihteden kera. Rauhaa Stenulle ja kaikille muillekin...
Hyvä asenne, jatketaan kampienpyöritystä!

F. Kotlerburg
11.04.2020, 16.11
Sama. Ei tässä oo mitään kiinnostavaa, että kaikki ehdotukset haukutaan paskaksi ja huonoiksi. Ihan turhaa.

misopa
11.04.2020, 16.19
Muutama tosi huono kuva yrjiksestä, joka sai vähän päivitystä tälle kaudelle. Täytyy ottaa sitten kesempänä jossain idyllisessä maalaismaisemissa paremmat kuvat :)

Voimansiirrossa palasin 2x11 systeemiin Ultegran kammilla ja AB:n 46/30t ovaaleilla sekä 11-30t pakalla. Stagesin kampi tuli mittaamaan voimattomuutta. Koska #aeroiseverything, niin tangoksi löytyi Eastonin EC70 Aero 40cm leveänä. Sai ainakin ohjaamossa kaapelit nyt nätisti ja mukavuutta tuli pieni annos lisää. Kokeiluun tulee lisäksi Maxxiksen Velocita AR:t, että olisiko niistä GK 40mm sliksien kukistajaksi. Revoltin paino on nyt 8,11kg (XTR:n polkimilla).

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200411/c0d3c6bb715b94c4f234e778bda0b907.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200411/84f034cd9dace81c655466ec4e80da5d.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200411/9ee3f7e77f932991ccf85a173dfe0de1.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200411/d73c25bf44a9f654b3849b1caae83ebf.jpg

LJL
11.04.2020, 16.32
^ Mainiota yrjistelyä! Stagesista olen alustavasti kateellinen, Exploroon kun ei mene mitkään Shimppanjan wattikammet :( Quarq onnistuisi, mutta en ole toistaiseksi innostunut kun haluan Shimanon omat 50/34-limput... Hommasin just Quarqin 1x-kammet maasturiin, saa nähdä innostuuko siitä lisää vai ei. Ajattelin ajaa wattitreenit maasturilla.

paaton
11.04.2020, 16.35
Kommentteja sitten maxxiksen slikseistä. Menet pakuttamaan ensin jotain junaradan pohjaa muutaman kilometrin ja sen jälkeen vertaat rullausta 10-tempossa gravell kingin slikseihin.

misopa
11.04.2020, 17.03
Joo, laitetaan. Oma veikkaus, että asfaltilla liki sama mitä GK, mutta soralla parempi. Jos siis osoittautuu suuremmaksi kooltaan, mitä GK. Ainakin Rambler oli muhkumpi ja väittäisin, että myös mukavampi karkeamalla alustalla. Niin kuin kyljet olisivat ohuemmat ja "pehmeämmät", mitä GK:ssä.

arctic biker
11.04.2020, 17.26
cracked aluminium frame" :) mullon tuossa 30t ajettu halvemman hintaluokan crossari, Poison Opium. 30t ajettu ja vielä ehjänä. Mieluinen pyörä ollut mutta levyjarruun ja carboniin..... Toki Opium on tallissa ja oottaa lasteni kyläilyä kun kuutta nousevaa jotta pääsee maantielle.

Toki Opiumille ei tavarateline mitenkään outo ole.... Nyt vastaavaa kuormaa saa kärsiä rahtiruunani tai tänään jopa Space Chicken. Ja rahtiruuna on toki Cross Chicken kera levarikeulan jossa surkea jarru, Avid BB7.

FreeZ
11.04.2020, 20.07
Gravel-juttuja tullut ajettu nyt keväällä enemmänkin ja alla tuorein gravel-kulkine jolla hoidetaan myös maantiekurvailut. Joskus ajetaan sähköavuilla, toisinaan ilman. Melko kevyt kampe kokonaisuutena, joten kulkee virrattomana todella hyvin! Ajoltaan upea ja tuo uusi Futureshockki tuntuu toimivan mukavasti.

https://s6.gifyu.com/images/A5295C5E-32D7-4B91-B795-B0B0C962635D.jpg (https://gifyu.com/image/lN27)

ranttis
11.04.2020, 20.31
FutureShockia kokeilin pikaiseen viime vuoden puolella. Tykkäsin kovasti kun tärinä on pienoinen ongelma käsilleni. Harmi vaan että Divergen ja Roubaixin geometria on niin pysty ettei sovi lyhytjalkaiselle ollenkaan.

stenu
11.04.2020, 20.53
Kiitos vaan teille muutamalle tyypille, jolla jostain omituisesta syystä oli tarve mennä henkilökohtaisuuksiin ja arvostella miestä fillareiden sijaan. Multa meni teidän ansiosta into speksata yhtään mitään, joten säästyipä nekin rahat.

Poistelin speksaamiseen liittyvät pohdintani niin pitkälle kuin se oli mahdollista, niin ei mene ketju pilalle teiltä. Aikamoista touhua täällä, mutta jatkakaa rauhassa, olkaa hyvät.

plr
11.04.2020, 21.05
Minusta on paljon kiinnostavampaa speksata yksittäistä jollekin tietylle ajajalle sopivaa pyörää kuin vain jotakin geneeristä gravel-pyörää. Jokaisessa yksittäisessä pyörässä otetaan huomioon kuskin mieltymykset ja samalla tulee nähtyä eroja pyörissä ja niiden osissa. Toivottavasti stenu ja muut jaksavat speksata niitä ääneen ja tämähän on juuri oikea paikka tuolle keskustelulle!

Kuntoilija
11.04.2020, 21.14
Just näin. Mukava lukea näiden oman maun mukaisten gravel-pyörien omistajien tarinoita/speksauksia.

sf12
11.04.2020, 21.15
FutureShockia kokeilin pikaiseen viime vuoden puolella. Tykkäsin kovasti kun tärinä on pienoinen ongelma käsilleni. Harmi vaan että Divergen ja Roubaixin geometria on niin pysty ettei sovi lyhytjalkaiselle ollenkaan.

Roubaixin runkosettiä saa pro-versiona, joka on matalammalla ajoasennolla.

pätkä
11.04.2020, 21.32
Minusta on paljon kiinnostavampaa speksata yksittäistä jollekin tietylle ajajalle sopivaa pyörää kuin vain jotakin geneeristä gravel-pyörää. Jokaisessa yksittäisessä pyörässä otetaan huomioon kuskin mieltymykset ja samalla tulee nähtyä eroja pyörissä ja niiden osissa. Toivottavasti stenu ja muut jaksavat speksata niitä ääneen ja tämähän on juuri oikea paikka tuolle keskustelulle!

Juuri näin. Lisäisin vielä, että kun stenun speksauksissa on vahvasti mukana se tärkein elementti eli fillarointi, niin mukava noita juttua on lukea.

paaton
11.04.2020, 21.41
Kannata tuollaisista välittää. Kotleburgihan on vanha riidanhaastaja. Kotona kun menee heikosti, niin netissä on helppo kettuilla muille.

Sitä paitsi nuo ruosteiset teräsrungot ja halkeilevat titksut ovat parasta tässä ketjussa. Toisten epäonnelle on vaan kivaa nauraa, vaikka tietysti sekin on vähän ilkeää... No mutta pyöriä kuitenkin, eikä kuskeja. Tosin nauran mä kyllä lenkilläkin kaatuneelle kaverille. höh.

LJL
11.04.2020, 22.08
Multa meni teidän ansiosta into speksata yhtään mitään, joten säästyipä nekin rahat.

No älähän nyt, mielensäpahoittaminen on nynnyille! Nyt hyvällä asenteella joku uskomaton ja ennalta-arvaamaton speksaus, mielellään budjettia törkeällä tavalla tunnesyistä ylittäen!! Se jos mikä piristää korona-ajan keskellä riutuvaa harrastajayhteisöä :)

Jami2003
11.04.2020, 22.24
Mihinköhän kannattaisi päivittää sorarouskuttimen Sram Rival 2x10 settiä. Tietysti 1x11 systeemi varmaan pitäisi olla, eikä viitsisi maksaa itseään kipeäksi budjetti pyörän vaihteista. Kona Rove siis on itse pyörä. Vaihdevivut on ihan soivat vielä mutta ei taida olla 11 vaihteisen kanssa yhteensopivat.

Oulunjulli
11.04.2020, 22.52
Mihinköhän kannattaisi päivittää sorarouskuttimen Sram Rival 2x10 settiä. Tietysti 1x11 systeemi varmaan pitäisi olla, eikä viitsisi maksaa itseään kipeäksi budjetti pyörän vaihteista. Kona Rove siis on itse pyörä. Vaihdevivut on ihan soivat vielä mutta ei taida olla 11 vaihteisen kanssa yhteensopivat.

Mun Rovellahan kävi tässä uskomaton tuuri kun Ribble kauppasi 11x Forcea satuloineen satkulla. Laitoin siihen Apex vaihtajan, SLX 11-40 pakan ja 48t eturattaan. Onhan se kyllä mukavasti toimiva systeemi. Maastureissakin taitaa kaikissa olla vipu pykälän pari parempi kuin vaihtaja, muistaakseni vaihtajissa on yleensä erona häkki teräs vs alu ja rissat liuku vs kuulat, niin tuossa minusta persaukinen säästää ihan kohtuuvella.

Mutta, vaikka tuohon Roveen oleen mahottoman tyytyväinen, niin kun siinä ei ole yhtään alkuperäistä 2015 osaa, on alkanut mahottomasti persottaan semmonen Cervelo Aspero. Aivan hypnoottisen hyvän näköinen, onko tuolle Exploron lisäksi vaihtoehtoja? Tai Asperosta tiedossa mitään pahaa jos aerohtavaa kevyttä pyörää ainakin 40mm rengastilalla etsii soralle ja kadulle? ..eipä silti Asperon runkosetti maksaa melkein saman kuin koko pyörä, kuten kaikissa muissakin, niin tälle kaudelle ja kaiken koronan keskellä Rovella mennään ainakin tämä kesä.

Edit: Ja joo, parasta mitä forumilla näkee on oman pyörän speksaaminen, se kai se tämän keskustelun perimmäinen tarkoitus onkin ja samalla saa ideoita itselleen.

Hiski Läpsteri
11.04.2020, 23.14
Off topi: Olin yllättynyt, että nöösin tittelillä kirjoittavan henkilön omatoimisen apumoderoinnin tulos ei ole se että nöösi nakataan pihamaalle analysoimaan, vaan että 3k viestin jäsen poistaa harmissaan hehkutuksiaan topikista.

paaton
11.04.2020, 23.48
Off topi: Olin yllättynyt, että nöösin tittelillä kirjoittavan henkilön omatoimisen apumoderoinnin tulos ei ole se että nöösi nakataan pihamaalle analysoimaan, vaan että 3k viestin jäsen poistaa harmissaan hehkutuksiaan topikista.

Onko tämä nöösi juttu joku ala-asteella opittu keino lokeroida muita? Vai onko ehkä pidempään vanhainkodissa eläneet kovempia? Uudet asukit saavat putsata wc-pöntöt ja nuolla kengät puhtaaksi.

Mohkku
12.04.2020, 08.08
Silloin, kun speksaaminen ja pyörien arviointi pysyy osien vertailussa, ollaan melko tylsällä alueella. Geometria on kuitenkin ehkä tärkein ja samalla myös vaikein osa-alue. Jokainen voi valita saksalaisesta nettikaupasta sopivat komponentit, se ei vaadi kuin riittävän paksua kukkaroa. Mutta että löytää rungon, joka toimii kuten haluaa + muut vaatimukset (riittävän nopea, mauton tai tyylikäs väri tai sopiva materiaali laadukkaasti toteutettuna yms.), sepä ei pelkästään nettishoppailemalla onnistukaan.

Toki gravel-hengen mukaisesti tähtyy myös muistaa herrasmiesmäiset tavat ja hyväksyä sekin, että muut arvostaa erilaisia asioita pyörissä, eikä oma näkemys saa heijastua ylimielisyytenä muita kohtaan.

Jos jonkun mielestä käsitellään liikaa vääriä asioita, siitä vain rohkeasti ottamaan esille sopivia. Täällä ei perinteinen käytösmalli, jossa toisen keskustelun keskeyttäminen on epäkohteliasta, ei päde.

Mohkku
12.04.2020, 08.16

Itse ajan tyytyväisenä 2x10:llä, joten mitä haluat saavuttaa tuon päivittämisellä?

Jami2003
12.04.2020, 08.29
Itse ajan tyytyväisenä 2x10:llä, joten mitä haluat saavuttaa tuon päivittämisellä?Voimansiirto on orkkis ja alkaa olla osittain lopussa. Etuleipä on 36/46 ja takana 11-32. Tyhmät välitykset suoraan sanottuna omaan käyttöön. Isompaa eturatasta en käytä koskaan, edessä 36 ja takana 11 riittää mun soratouhuissa helposti asfaltillakin. Mutta edessä 36, takana 32 on vähän hapokas jossain jyrkissä polku/metsäautotie ylämäissä. Sitten kun tuolla ravassa ajaa niin yksi mikä sitä kuraa kerää on etuvaihtajan häkki. Ompa aiheuttanut pari kertaa teknisiä haasteita vaikkei ole ollut edes käytössä. Toki pääsyy on se että maasturit on 1x systeemillä mulla ja tykkään.

Eteen 36 ja taakse esim 10-36, 11 lehtisenä vois olla todella hyvä omaan käyttöön. Tosin eilen illalla katselin hintoja ja oli sen verran kallista että taidan putsailla paikat ja jos taakse vaihteisi uuden pakan sekä uudet ketjut. Tietysti jos eteen laittaisi 34/48 esimerkiksi niin saisi samalla takapakalla hieman enemmän aluetta.

Mohkku
12.04.2020, 08.43
Itselläni on takana 36-12.

Visqu
12.04.2020, 08.49
Inflite lähti aiemmin tällä viikolla uuteen kotiin, oli kyllä hyvä vekotin eikä painoakaan ollut kuin 7.6kg polkimineen.
Edessä 44t ja takana 11-40t, hyvin toimi. Luovuin 46t-eturattaasta sen jälkeen kun ajoin kehä3 kupeesta Pirttimäkeen ekaa kertaa ns.täysiä :)

https://lh3.googleusercontent.com/6hWnlSNTDZugmm2kZmfZuo8d5IheZsf-rf5xvbwECsR_9Km8PFjj6lhXXGlOvM-Q8duT7jQzVcJ3t-oKeeTnuicA4OiGpvRQeVejPtTZ1KfhKgUVKPHQgAuJNq9jQude 8ing_JMyWos_1iyWPlbQ7O_OPoaaz2pk8TpMdVAm9p2xEg7xlM lN3PXObW1Zp9FpJua_847pH5fgeKbcB3SheHWfvXBFMC2NNJys OFO7FDo-EPYAOJz-CgOIrxbvI6iGDubMFUswNbL8MMgnUh3_drCEiqKGEPdNxSg9Lc yIo0kqpUAZzfv9i97cxrcYS-baVHlcn6Rkiga94icgI4GxKxy0GPQXDbRfr_SN4tCUIjadyvRV panG2QRAD5WbUpiaMQo99Qgs3tYsQstctHEG67DvXBXu_yXqja KfgZnmr1zJfL17kDEc34n6svsZU-wYBfhHO0FnM99q1t9B8syiFoZ1lop9SpQVhkWpo4lQNeV35I0J lLdyNHvcDdYr0RzrVUVeGvZLNu1YXU7c5owftCaeUsmQ1hk42Y b7ampny88Ve5pS9_biv-0A4oRNp9CiFCcnNa2CI7Q9tIHWDk9KWmwkUzOVT20NMpzaTbSK CBTDw_NCw_w81DhsoidcTUJu9C8dwX0FyShqeF2Zev3Uq1Ajby feBk1d7PHQ7R9w222ko7nNFtkia8DvykWculo8YoVL4uQgNmTm 1kY_BBBwsRHurghTbHRboVHeLSHB-AoTvQWFRn70F-P3=w1250-h937-no

F. Kotlerburg
12.04.2020, 08.51
Kannata tuollaisista välittää. Kotleburgihan on vanha riidanhaastaja. Kotona kun menee heikosti, niin netissä on helppo kettuilla muille.

Minä en taaskaan aloittanut tai puhunut henkilöstä mitään. Sinä taas kerran hyökkäsit heti henkilöön :rolleyes:

kaakku
12.04.2020, 09.22
No voi nyt uuh. Suomalainen ei näemmä mahdu samaan intternettiinkään jos naapuri puhuu muusta kuin siitä mitä itse vähäisillä hoksottimillaan voi ymmärtää. Typerykset voivat siis laittaa silmät kiinni jos ei kiinnosta lukea tai painua takaisin hiekkalaatikolle syömään soraa.

I support Stenu!

F. Kotlerburg
12.04.2020, 09.31
Jotenkin myös koomista vetää herneet nenään, kun itse aloitti nimittelyn nimittämällä kommentin heittäjää Nöösiksi :rolleyes:

Nickname
12.04.2020, 09.34
Mihinköhän kannattaisi päivittää sorarouskuttimen Sram Rival 2x10 settiä. Tietysti 1x11 systeemi varmaan pitäisi olla, eikä viitsisi maksaa itseään kipeäksi budjetti pyörän vaihteista. Kona Rove siis on itse pyörä. Vaihdevivut on ihan soivat vielä mutta ei taida olla 11 vaihteisen kanssa yhteensopivat. Sikäli että kukaan "nöösin" kommenttia kaipaa, mutta jos haluat halvalla päästä niin miksi pitää saada 11v takapakka, eikö 10v riittäisi niin menisi vielä vanhoilla kahvoilla?
Onko sillä yhdellä lisävaihteella merkitystä, vaikka enhän minä niin tämän hifistelyn päälle ymmärrä kun ajankin 1x5 vaihteistolla tuolla minun "maantie/cyclo/gravel/kaupunki/kauppa-pyörällä" :D

K.Kuronen
12.04.2020, 09.46
Voimansiirto on orkkis ja alkaa olla osittain lopussa. Etuleipä on 36/46 ja takana 11-32. Tyhmät välitykset suoraan sanottuna omaan käyttöön. Isompaa eturatasta en käytä koskaan, edessä 36 ja takana 11 riittää mun soratouhuissa helposti asfaltillakin. Mutta edessä 36, takana 32 on vähän hapokas jossain jyrkissä polku/metsäautotie ylämäissä. Sitten kun tuolla ravassa ajaa niin yksi mikä sitä kuraa kerää on etuvaihtajan häkki. Ompa aiheuttanut pari kertaa teknisiä haasteita vaikkei ole ollut edes käytössä. Toki pääsyy on se että maasturit on 1x systeemillä mulla ja tykkään.

Eteen 36 ja taakse esim 10-36, 11 lehtisenä vois olla todella hyvä omaan käyttöön. Tosin eilen illalla katselin hintoja ja oli sen verran kallista että taidan putsailla paikat ja jos taakse vaihteisi uuden pakan sekä uudet ketjut. Tietysti jos eteen laittaisi 34/48 esimerkiksi niin saisi samalla takapakalla hieman enemmän aluetta.

Entä jos tuunaisi eturattaita, jos sellaisia olisi saatavana -vaikka 44/34, tai vaihtaisi vain pienemmän. Välttämättä ei toimi kunnolla ja vaatii ainakin etuvaihtajan uudelleen asennusta.

Työmatkafillarissa itsellä on 46/34, sora-ajokissa 44/36 ja maantiepyörässä 48/34.

JackOja
12.04.2020, 09.46
...Etuleipä on 36/46 ja takana 11-32. Tyhmät välitykset suoraan sanottuna omaan käyttöön. Isompaa eturatasta en käytä koskaan, edessä 36 .....

Tietysti jos eteen laittaisi 34/48 esimerkiksi niin saisi samalla takapakalla hieman enemmän aluetta.

Et koskaan käytä isoa eturatasta ja laittaisit vielä isomman? Mikä järki siinä on?

Itsellä edessä 38 ovaali ja takana fiiliksen ja kiekkojen mukaan 11-32 tai 11-36. Kaikkeen on toistaiseksi riittänyt.

Jami2003
12.04.2020, 09.47
^ no sitäkin olen miettinyt. Toisessa maasturissa 1x10 ja toisessa 1x11 ja kun molemmissa isoin ja pienin ratas saman kokoinen niin mitään käytännön eroa ei huomaa.

Täytyy katella mitä takarattaita löytyy. Maastureiden voimansiirtoja olen ropannut paljon ja maantiellä simpan ultegra on tuttu mutta sramin maantiepuoli on aika outoa. Ei muista ulkoa mikä toimii minkäkin kanssa. Esim takapakka. Toimiiko maastopakka tuon Rivalin vaihtajan kanssa. Ja mihin asti Rivalin häkissä riittää toimintaa, kuinka isoa ratasta voi taakse laittaa...

Jami2003
12.04.2020, 09.50
Et koskaan käytä isoa eturatasta ja laittaisit vielä isomman? Mikä järki siinä on?

Itsellä edessä 38 ovaali ja takana fiiliksen ja kiekkojen mukaan 11-32 tai 11-36. Kaikkeen on toistaiseksi riittänyt.

Ei tietysti mitään :)

Joo kyllä tuollakin takavälityksellä pärjää mikä nyt on. Mutta jos takapakka on ostettava anyway niin vähän voisi säätää. Ja eturattaan purku 1x systeemiksi olisi kosmeettinen kaunistus pois rapaa keräämästä.

Kuhan
12.04.2020, 10.07
En vaivautuisi/vaivautunut kommentoimaan pyörän speksailusta sellaisen henkilön kanssa, joka vakavissaan kertoo erottavansa kolmen millin korkeuseron keskiön korkeudessa (bottom bracket height) selvästi. Tähän kun yhdistetään vielä ylivertainen käsitys tietystä materiaalista "oikeana". Tuossa kohtaa alkaa jo olla speksausapuna käyttöä Juhan af Grannille yms.

Aakoo
12.04.2020, 10.18
Ei tietysti mitään :)

Joo kyllä tuollakin takavälityksellä pärjää mikä nyt on. Mutta jos takapakka on ostettava anyway niin vähän voisi säätää. Ja eturattaan purku 1x systeemiksi olisi kosmeettinen kaunistus pois rapaa keräämästä.
Toimisikohan Sram 1x vaihtajat vanhojen kahvojen kanssa? Ainakin tiedoissa väitetään, että 10/11s yhteensopivat: https://www.bike24.com/p2167767.html. Tuohon vaan sopiva 10s takapakka, eli 11-36 tai 11-42 (Shimano, 30€), eteen NW ratas ja uudet ketjut. Hintaa tulisi ehkä 150€? Sitten jos haluaa uudet kahvat hydraulisilla jarruilla niin alkaa hintaa kertymään.

velib
12.04.2020, 10.57
^ no sitäkin olen miettinyt. Toisessa maasturissa 1x10 ja toisessa 1x11 ja kun molemmissa isoin ja pienin ratas saman kokoinen niin mitään käytännön eroa ei huomaa.

Täytyy katella mitä takarattaita löytyy. Maastureiden voimansiirtoja olen ropannut paljon ja maantiellä simpan ultegra on tuttu mutta sramin maantiepuoli on aika outoa. Ei muista ulkoa mikä toimii minkäkin kanssa. Esim takapakka. Toimiiko maastopakka tuon Rivalin vaihtajan kanssa. Ja mihin asti Rivalin häkissä riittää toimintaa, kuinka isoa ratasta voi taakse laittaa...

SRAMilla 10-v setissä toimii kaikki ristiin. Rivalin kapasiteetista en osaa sanoa, mutta omasta Rovesta (takavaihtaja X9) hajosi vasen kahva pari vuotta sitten ja ostin tilalle pelkän jarrukahvan. Taakse 11-36 (10v) pakka ja eteen 42. Nyt kun pitää vetää kärryä perässä, voisi eteen vaihtaa varastossa odottavan 38-rattaan jos sillä nuo 10% nousut eivät olisi ihan niin raastavia. Jos kahva ja takavaihtaja toimivat vielä, ei 11 vaihteeseen siirtymällä taida saavuttaa paljoa.

stenu
12.04.2020, 12.47
Jotenkin myös koomista vetää herneet nenään, kun itse aloitti nimittelyn nimittämällä kommentin heittäjää Nöösiksi :rolleyes:

Fyi: tällä foorumilla tuoreiden tulokkaiden virallinen titteli on "Nöösi". Vertauksen vuoksi itselläsi se on "Aktiivijäsen". Titteli lukee heti siinä nimimerkin alapuolella ja se on riippuvainen kirjoitettujen viestien lukumäärästä. Jotkut ovat saaneet myös enemmän tai vähemmän koomisia erikoistitteleitä. Siihen en ota kantaa, onko "Nöösiksi" tituleeraaminen korrektia vai ei, mutta se vasta on todella koomista, jos joku siitä tittelistään loukkaantuu ja siinä tapauksessa kannattanee kääntyä moderaattoreiden puoleen ja aloittaa keskustelu siitä, että pitäisikö tulokkaille keksiä joku muu titteli.

Noin muuten täällä on nykyään aika koulukiusaamismeno. Jos joku ei taivu mieltymyksineen samaan muottiin enemmistön kanssa, joutuu henkilökohtaisen hyökkäyksen kohteeksi. Eikä se koske nyt ainoastaan tätä keskustelua.

Shamus
12.04.2020, 12.51
700x43mm Gravelking Exploron takana...
https://live.staticflickr.com/65535/49764044226_594a294b6e_c.jpg

vaihtui 700c kiekot takaisin...
https://live.staticflickr.com/65535/49764370027_7caee40557_b.jpg

LJL
12.04.2020, 12.52
Ja kiitos metakeskustelusta kaikille osapuolille, sitten voidaan siirtyä siihen speksaamiseen eli ainakin allekirjoittanutta paljon enemmän kiinnostavaan puheenaiheeseen.

LJL
12.04.2020, 12.57
700x43mm Gravelking Exploron takana...

Vähän hirvittää clearance... Mulla oli tullut Exploroon jo 40mm kumeilla grindaamisesta satulaputkeen ikävä naarmu. Taidan pysytellä suosiolla 38mm kokoluokassa.

paaton
12.04.2020, 13.00
Ai että kun karkealla sepelillä ajaessa tuonne väliin singataa yläkautta kivi väliin. On ehkä himassa hymy herkässä.

Vanhassa ninerin rungossa on aika jännä tuo clearance. Tila rajoittuu sivuille, mutta satulputken kohdalle jää julmasti rakoa.

JohannesP
12.04.2020, 13.01
Vähän tiukkaa exploron keulastakin? Ehkä tämä on tarkoituksellista gravel-aerosuunnittelua saada renkaat mahdollisimman lähelle runkoa.

Sinänsä erikoista, että dropatussa chainstay rungossa tekee tiukkaa 700 x 43, mitä onkaan sit todellisuudessa leveys.

paaton
12.04.2020, 13.06
Sinänsä erikoista, että dropatussa chainstay rungossa tekee tiukkaa jo 700 x 43, mitä onkaan sit todellisuudessa leveys.

Exploro on lyhyellä perällä. Tuon vuoksi se onkin niin loistava ajaa.

Jami2003
12.04.2020, 13.09
Eikös tuo kuitenkin aika halpa runko ole niin vaihtaa sitten aina keväällä uuteen :)

Eilen ajelin asfaltti-muta-jää-lumi teitä noilla 700x40 gravelkingeillä ja on se vaan aika hyvä yleisrengas kaikkeen. Niin kauan kun ei ihan peilijää ole alla niin pito noissa vaaleissakin elementeissä kohtuullinen.

Mitä tulee omaan speksaamiseen niin jos nyt katsoisi jonku kymppi pakan taakse ja purkaa edestä 1x systeemiin jos siltä tuntuu.

Shamus
12.04.2020, 13.13
Toi on mitattuna 44mm. Sivuilla on hyvin tilaa ja edessäkään ei ongelmaa. Hieman itseäkin ahistaa tuo seattuben clearance joten taitaa vaihtua alle 38mm samanlaiset kumet.
Explöröönhan luvataan mahtuvan 40mm kumi...

JohannesP
12.04.2020, 13.13
Exploro on lyhyellä perällä. Tuon vuoksi se onkin niin loistava ajaa.
Totta. Trendi vie pitkiin periin, mutta kyllä tuon ketteryyden ja mäkikiipeemisen huomaa siltikin lyhyen perän hyväksi.

paaton
12.04.2020, 13.31
Totta. Trendi vie pitkiin periin, mutta kyllä tuon ketteryyden ja mäkikiipeemisen huomaa siltikin lyhyen perän hyväksi.

Kyllä. Explorossa on 415mm perä, joka on täsmälleen sama, mitä esimerkisi 2019 mallin izalco max discissä. Omassa "lyhyt" peräisessä vanhemmassa ninerissakin on 430mm. Uudemmassa tuo taisi olla vielä 20mm pidempi.

r.a.i
12.04.2020, 13.32
Hei mitäs nyt on tapahtunut, kun tämä ketju oli tipahtanut 2. sivulle? Kenties ekaa kertaa sitten vuoden..? Eli siirretääs takas etusivulle... :)

Yksivaihteen puolelta bongattu, DIY-tuunattu Tuntsa:

https://live.staticflickr.com/65535/49733493966_3a085145ef_b.jpg

Tästä postauksesta innostuneena kaivoin vanhan 80-luvun lopun Crescentin ”maasturin” tallin perukoilta. Tarkoitus olis väsätä siitä joku budjetti monstercross/gravel tyyppinen droppitanko. Mitoitus tossa on haastavan pitkä, mutta purkamisen jälkeen mallailin tuohon osia ja 6-7 cm stemmillä saattais onnistua. Setback tolppa on mahdollista vaihtaa vielä 0-tolpaksi. Muutoin kaikki osat löytyy tallusta, mutta Ahead -adapteri pitää hankkia ja sopivan kokoinen eturatas sekä uudet renkaat. Onko suosituksia lähinnä asfaltti/soratielle sopivista 26 tuumasista? Panaraceria taitaa saada myös tuossa koossa?

Tämmönen fillari siis kyseessä:

http://www.cykelhobby.com/crescent92018.html

Mohkku
12.04.2020, 14.39
Rengaskeskusteluissa otsikon 26 alla olen käynyt kamppailua aiheesta. Edelleen Panaracer on mielestäni kiinnostavin vaihtoehto. Joko koossa 1,95" tai sitten 2,1".
Adapterin sain muutama vuosi sitten Bikeshopista (Ajopyörä), renkaat löytyy Probikeshopista.

Laitahan heti kommenttia, kun pääset kokeilmaan.

Mohkku
12.04.2020, 14.53
Tietysti jos eteen laittaisi 34/48 esimerkiksi niin saisi samalla takapakalla hieman enemmän aluetta.

Palaan tähän vielä. Kuraongelmaan ei ratkaisua ole, mutta alueen laajentamisessa kannattaa ottaa lähtökohdaksi käyttökelpoisen alueen laajuus. Kun itselläni on edessä 36/46 ja takana 12-36, voin käyttää sekä isoa, että pientä ratasta aika hyvin. 46-12 on niin pitkä, että se on tarpeen(?) vain suurimmissa alamäissä asfalttiajossa. Kuitenkin tuon pakan pienempiä rattaita tulee käytettyä, jolloin isolla eturattaalla voi ajaa ketju suorassa. Vastaavasti ykkösvaihde on 36-36 ja se riittää aika kivasti moneen tarpeeseen. Lisäksi 36-46 porrastus on aika jouheva, kun hyppäys ei ole liian suuri. Ainahan tietysti ykkösvaihde voisi olla vieläkin lyhyempi, mutta muuten tuo tarjoaa niin laajan skaalan kuin vain ko. pyörässä on tarpeen. Yritän siis sanoa, että tuolla systeemillä saan käyttööni kattavasti ja jouhevasti eri välityksiä niillä ajonopeuksilla, mitä pääasiassa käytän.

Pakan 12-36 tekee sen, että porrastus on mahdollisimman tiheä 10-vaihteiseksi. Tietysti ero 11-36:een on pieni, mutta on silti olemassa. Jos ja oletettavasti kun nykyinen takavaihtaja tuon kelpuuttaa, päivitys olisi mahdollisimman edullinen.

hitlike
12.04.2020, 15.25
40 edessä ja 11-36 on toiminut omassa krossarissa mainiosti maantienlaidasta sorateiden kautta poluille.

r.a.i
12.04.2020, 16.33
Rengaskeskusteluissa otsikon 26 alla olen käynyt kamppailua aiheesta. Edelleen Panaracer on mielestäni kiinnostavin vaihtoehto. Joko koossa 1,95" tai sitten 2,1".
Adapterin sain muutama vuosi sitten Bikeshopista (Ajopyörä), renkaat löytyy Probikeshopista.

Laitahan heti kommenttia, kun pääset kokeilmaan.

Joo, kävin se ketjun lukasemassa. Täytyy ihan tällä suosituksella pistää Panaracerit ja adapteri tilaukseen. Tässä on kyllä jännän äärellä, kun satkulla saa uuden fillarin alle! Jotain teknisiä haasteita voi tulla ketjulinjan ym juttujen kanssa.. täytyy laittaa foto kun saan ton valmiiks.

palikka
12.04.2020, 21.41
^^ Noihin välityksiin liittyen itselläni on ihan 2x9-vaihteisto 46-30 ja takana 11-34. Odottelen 12-27 pakkaa taakse, joten saa nähdä miten käy. Tuolla 11-hampaisella ei ole oikeaa tarvetta ollut koskaan mun vauhdeilla, kun kadenssi ollut parempi 12-hampaisella, jos niinkin lujaa on alamäkeen menty. Kuitenkin jotkin tosi jyrkät mäet on saatettu loppuun mennä ihan 34-hampaisella, joten nyt pitänee jatkossa kai runtata putkelta ne. Vertailun vuoksi 30 - 27 on sama mitä 40 - 36.

2x10 rivali varmasti hyvä ja järkevä päivityksen olisi siirtyminen mekaanisista hydraulisiin jarruihin ja tosiaan potentiaalia tuossakin kokeilla 1x10.

Tukkasotka
12.04.2020, 23.01
40 & 42 etulimppu meni 11-28 sekä 11-36 takaleivän kanssa Tampereella ja Uudellamaalla, Keski-Suomessa ja Pohjois-Savossa tekee jo nousut tiukkaa varsinkin 40x28. En silti kaipaa 2x, vaikka sellainenkin löytyy.

LJL
13.04.2020, 00.15
Tuossa vielä kuva aiemmin mainitusta skraadusta Exploron satulaputkessa, yksi syvä ja muutamia lievempiä.. Mutta 700c/40mm rengastus on vähän siinä ja siinä, lyhyen perän huonoja puolia. Kohdassa on nykyisin rungonsuojateippiä

https://i.ibb.co/2j8LJH2/4-FD519-E7-8355-4924-A69-C-D61-AFFF36471.jpg

stenu
13.04.2020, 07.15
Gravelpyöräbuumi onkin näköjään aiheuttanut melkoisen kysyntäbuumin customteräspajoille ja se näkyy siinä, että runkojen hinnat on nousseet aika rajusti sitten viime kerran. Kyselin muutamasta paikasta, että mitä maksaisi, jos Cyclon valmiilla piirustuksilla tilaisi uuden, täysin identtisen rosterirungon, niin hinnat pyörii vähintään 2500 euron paikkeilla. Jos Cyclo olis pysynyt kasassa, olis se näköjään ollut parempi sijoitus kuin LJL:n Rolex - rungon arvo olis liki kaksinkertaistunut kolmessa ja puolessa vuodessa. :)

Tilausjonot ja toimitusajat on myös aika pitkiä eikä korona tilannetta paranna ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Jopa Gunnarilla, jossa on valmiit geot, kaikki putket ja hilut tulee suoraan tehtaan hyllystä ja on yleensä muutaman viikon toimitusajat, vakio-Crosshairs mahtuis just ja just vasta toukokuun loppuun valmistuvaan erään.

Suomesta ei juuri kyselyitä saati tilauksia tule kuulemma, mutta heti jo muista Pohjoismaista kyllä ja Euroopan, Australian, Japanin ja tietenkin USA:n markkinat vetää. Suomessa varmaan vähäinen väkimäärä aiheuttaa sen, että kysyntä on heterogeenistä, mutta silti ei voi olla miettimättä, että mikähän on fillarifoorumin vaikutus. Kiinnostaa myös, että mitenköhän kysynnän käy koronaepidemian jälkeen. Euroopan pajoista monet on noissa Etelä-Euroopan maissa, joissa koronan kanssa pissii pahiten. Tuleekohan tilanteen helpotuttua hirveä ruuhka, kun nyt hommat joissain paikoissa seisoo vai vaikuttaako talouden romahdus niin, että kysyntäkin romahtaa.

Mohkku
13.04.2020, 07.19
Tämmönen fillari siis kyseessä:

http://www.cykelhobby.com/crescent92018.html

Paljonkohan tuo painaa? Made in Japan ja kehutaan huippumalliksi. Itsellä vastaava projekti on vielä suunnitteluasteella, kun sopiva runko ei ole kävellyt vastaan.

Mohkku
13.04.2020, 07.31
Kyselin muutamasta paikasta, että mitä maksaisi, jos Cyclon valmiilla piirustuksilla tilaisi uuden, täysin identtisen rosterirungon, niin hinnat pyörii n. 2500 euron molemmin puolin. Jos Cyclo olis pysynyt kasassa, olis se näköjään ollut parempi sijoitus kuin LJL:n Rolex - rungon arvo olis liki kaksinkertaistunut kolmessa ja puolessa vuodessa. :)

Toisaalta sijoituksen arvolla on merkitystä vasta realisoitaessa ja silloin se ei enää ole custom.

Mutta kun on jossain määrin seurannut teolllisuuden laatuprosesseja, tulee tästä tapauksesta väkisinkin mieleen niiden merkitys. Joskus voi olla vaikea ymmärtää tuotekehityksen speksejä, mutta ehkä niillä on merkitystä. Pienellä pajalla, joka hitsaa sinänsä laadukkaasta materiaalista tehdyt putket pyörän rungoksi, ei ehkä ole vastaavalla tasolla mahdollisuuksia todentaa laatua. Lopputuloksena on se, että runko joko kestää tai sitten ei eli todennus siirtyy suunnittelupöydältä käyttäjälle.

Tietysti nyt on kyse yksittäistapauksesta, eikä se osoita mitään. Jotenkin silti veikkaan, että esim. Kona tai Trek ovat satsanneet enemmän, kun myöntävät elinikäisen runkotakuun. En nyt yritä verrata muilta osin bulkkituotteen ja customin ominaisuuksia, mutta itselleni laatu tulee muistakin asioista kuin geometriasta yms. asioista. Se ehkä customrungosta haaveilevien kannattaa pitää mielessä.

stenu
13.04.2020, 07.39
Tästä postauksesta innostuneena kaivoin vanhan 80-luvun lopun Crescentin ”maasturin” tallin perukoilta. Tarkoitus olis väsätä siitä joku budjetti monstercross/gravel tyyppinen droppitanko...

Minuakin harmittaa nyt, että tuli pari vuotta sitten myytyä meillä monta monta vuotta työmatkapyöränä palvellut ysäri Kona Kilaua pois melkein puoli-ilmaiseksi. Siitä olis saanut väsättyä erinomaisen back-up vaihdegravelin siksi aikaa, kun Cyclo on telakalla. Nyt ei ole edes mitään aihiota, mihin saisi ripustettua vaihteet.

Mohkku
13.04.2020, 07.49
Onkohan muuten niin, että 1x9 vipuja ei tahdo löytyä käyräsarviseen pyörään?

stenu
13.04.2020, 08.10
Toisaalta sijoituksen arvolla on merkitystä vasta realisoitaessa ja silloin se ei enää ole custom.

Toisaalta pitkäaikaissijoituksia ei tehdä lyhyen tähtäimen realisointiarvo mielessä ja silloin lyhyen tähtäimen realisointiarvo on aina pelkkää spekulointia :)

Mutta ihan ilman vitsailua, ei se customius mihinkään realisoitaessa katoa siinä tapauksessa että customoinnin lopputulos on sellainen, mitä kaupasta ei saa. Paremmin vuosien varrella käytettyinä myymistäni rungoista esim. Ionic ja Gunnar on hintansa pitäneet kuin Konat tai Trekit, joita niitäkin olen myymyt useampia.

Laatuasian suhteen olet oikeassa ja pienen tietoisen riskin Cyclon kanssa aikoinaan otinkin. Nyt se realisoituu siinä, että siellä on hommat seis tällä hetkellä ja takuu kusee. Ilman Jackojan aikaisempaa riittävän positiivista kokemusta, tuskin olisin uskaltanut sinne rahojani laittaa. Toisaalta erinomaisen vastineen olen niille rahoille jo saanut, vaikka rungosta ei enää edes toimivaa tulisi.

Vanhoja ysivipuja löytyy, uusia ei ehkä. Jarrujen vetosuhde pitää ristiinnaittamisissa huomioida myös. Meillä on rouvan fillarissa maantiejarruvetosuhteella olevat Gevenallet 9 spd xt-maastovaihtajan kanssa (vaihteet 2x9 maantiekammet ja -vaihtaja edessä). Gevenallelta on ainakin ennen löytynyt myös vastaava setti mtb-v-jarrujen vetosuhteella. Jos on tarpeeksi vanha mtb-runko ja cantit, niin silloin jarrujen vetosuhteessa ei ole eroa. Edit: Tai mekaaniset levarit, joita saa molemmilla vetosuhteilla.

Tangonpäävaihtajat tai tangon suoraan osaan asennetut peukkuvipuviristykset toimii myös, jos käyttö ei ole niin race-henkistä.

LJL
13.04.2020, 09.14
Hienoa että M. Kivenlahti-Stensvik ei ole luovuttanut ja speksaus jatkuu!! Vaikuttaisi melkein siltä että nyt olisi hyvän käytetyn paikka? Olisiko sun mahdollisesti pitänyt ostaa se mun Ritchey? :D Viimeisin Saksasta tilaamani uusi pyörä oli lastenfillari ja siinä oli koronaongelmien takia viivästyksiä... Ärsyttävästä-kakkosesta jos löytyisi jotakin, niin siellä toimitukset rullaavat edelleen mallikkaasti. Samoin Bike24:llä on todennäköisesti varastossa mm. Ritcheyn teräsraameja, mutta sieltä juuri tilaamani lastenkypärät ja -vaatteet luvattiin toimittaa vasta parin viikon päästä...

kaakku
13.04.2020, 09.16
En muista keskusteltiinko tästä jo, mutta eikös siihen löytyisi paikallista korjaajaa, jos Cyclo ei pysty hoitamaan?

lartsa
13.04.2020, 09.28
Heipähei! Olen tilaamassa tuollaista Planet äksän Free Rangeria ensimmäiseksi hieman virtaviivaisemmaksi pyöräksi xc-maasturini rinnalle. Siellä on -10% tarjous päällä, ja itse en ainakaan samassa hintaluokassa parempia pyörävaihtoehtoja löytänyt.

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRFOR1700/on-one-free-ranger-sram-force-1-gravel-bike

Kysymys on perinteinen: kannattaako minun edes harkita tuota L -kokoa, vai suosiolla XL? "Valmistajan" kokotaulukko ehdottaa mielenkiintoisesti kuitenkin L-kokoa, vaikka mutu sanoo että XL. Mittani ovat 190cm/92cm/90kg. Pituutta minulla on aika paljon jaloissa, joten ajoasento tulee väkisinkin olemaan ilmeisen aggressiivinen.

Ymmärrän, että jokaisella on omat mieltymyksensä itselle sopivan pyörän koon suhteen, mutta arvostan mikäli joku minua kokeneempi antaisi oman mielipiteensä asiasta.

Tässä näitä koko/geotaulukoita:

https://imgur.com/cnQrsaL
https://imgur.com/cnQrsaL
https://www.dropbox.com/home/Public?preview=kokotaulukko.png
https://www.dropbox.com/s/inwmpj3srp3ez6g/kokotaulukko.png?dl=0
https://www.dropbox.com/s/inwmpj3srp3ez6g/kokotaulukko.png?dl=0https://www.dropbox.com/s/inwmpj3srp3ez6g/kokotaulukko.png?dl=0https://imgur.com/cnQrsaLhttps://i.imgur.com/cnQrsaL.png

https://i.imgur.com/rkrdssm.jpg

palikka
13.04.2020, 09.34
Tässä ihan oikea vastaus kysymykseen. Löytyy koko groupsetti eli microSHIFT ADVENT. Takavaihtajastakin löytyy clutch.
https://www.bike24.com/p2334762.html?q=microshift%20advent
Näillä on vaan oma vetosuhde ettei voi käyttää muitten valmistajien kesken noita vaihtajia.
Hydraulisilla jarruilla olevaa ei taida kenelläkään olla saatavilla.

r.a.i
13.04.2020, 09.36
Paljonkohan tuo painaa? Made in Japan ja kehutaan huippumalliksi. Itsellä vastaava projekti on vielä suunnitteluasteella, kun sopiva runko ei ole kävellyt vastaan.

Toi mun runko oli noitten ohjainlaakerin sovitteiden (100-150g?) kanssa 2,6 kg ja keula tais olla jotain 800 g. Runko on tt 58 ja st 55. Ei tossa rungossa olla kevyintä mahdollista haettu. Keula on kyllä yllättävän kevyt.

F. Kotlerburg
13.04.2020, 09.38
Heipähei! Olen tilaamassa tuollaista Planet äksän Free Rangeria ensimmäiseksi hieman virtaviivaisemmaksi pyöräksi xc-maasturini rinnalle. Siellä on -10% tarjous päällä, ja itse en ainakaan samassa hintaluokassa parempia pyörävaihtoehtoja löytänyt.

https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRFOR1700/on-one-free-ranger-sram-force-1-gravel-bike

Kysymys on perinteinen: kannattaako minun edes harkita tuota L -kokoa, vai suosiolla XL? "Valmistajan" kokotaulukko ehdottaa mielenkiintoisesti kuitenkin L-kokoa, vaikka mutu sanoo että XL. Mittani ovat 190cm/92cm/90kg. Pituutta minulla on aika paljon jaloissa, joten ajoasento tulee väkisinkin olemaan ilmeisen aggressiivinen.

Ymmärrän, että jokaisella on omat mieltymyksensä itselle sopivan pyörän koon suhteen, mutta arvostan mikäli joku minua kokeneempi antaisi oman mielipiteensä asiasta.

Kyllä tuo mielestäni selkeä XL on.

stenu
13.04.2020, 09.40
En muista keskusteltiinko tästä jo, mutta eikös siihen löytyisi paikallista korjaajaa, jos Cyclo ei pysty hoitamaan?

Joo kyllä se kuntoon tulee jollain aikataululla. Jonkinnäköisen pikakorjauksen sais varmaan lyhyelläkin aikataululla, mutta sen jälkeen siitä ei ehkä olis enää ns. ykköspyöräksi. Koska sellaisen pyörän speksaaminen, joka miellyttäisi tota enemmän tai edes yhtä paljon, ei tunnu onnistuvan, niin mielellään korjauttaisin kunnolla, mikä tarkoittaa kokonaan tai ainakin osittain uutta maalipintaa myös.

Jos toi olis hajonnut syksyllä, olisin varmaan jaksanut jonkun kuukauden ajella noilla yksivaihteisilla pelkästään, mutta nyt kun gg-kausi alkaa olla kohta parhaimmillaan, täytynee kehittää joku backup-fillari.

Hienoa että M. Kivenlahti-Stensvik ei ole luovuttanut ja speksaus jatkuu!! Vaikuttaisi melkein siltä että nyt olisi hyvän käytetyn paikka? Olisiko sun mahdollisesti pitänyt ostaa se mun Ritchey? :D Viimeisin Saksasta tilaamani uusi pyörä oli lastenfillari ja siinä oli koronaongelmien takia viivästyksiä... Ärsyttävästä-kakkosesta jos löytyisi jotakin, niin siellä toimitukset rullaavat edelleen mallikkaasti. Samoin Bike24:llä on todennäköisesti varastossa mm. Ritcheyn teräsraameja, mutta sieltä juuri tilaamani lastenkypärät ja -vaatteet luvattiin toimittaa vasta parin viikon päästä...

Joo jos olisin omistanut kristallipallon, olisin hyvinkin saattanut poistaa sen sulta. Tosin kun tein eilen varastoinventaariota, huomasin, että ne pikalinkulliset levarikikiekot, mitkä luulin käyttökelpoisiksi, ei ihan ollutkaan sitä. Meidän junnu on dropannut takavanteeseen sellasen dentin, että vanne on pystysuunnassa kiero kahden pinnan välistä. Jos joltain löytyy ylimääräisenä vanhanmallinen, musta, 28-reikäinen Crest, niin ostaisin...

Inventaarion perusteella tällä hetkellä aika helppo valinta olisi Crosscheck-runkosetin tilaaminen. Tai sitten lyödä kaupat lukkoon Mr. Schwinnin kanssa uudesta Crosshairs-rungosta, johon olis Whiskyn kuitukeula jo valmiina ja jota vois käyttää kisakrossarina syksyisin (vannejarruista huolimatta ja cyclocrossista puhuttaessa nimenomaan sitä jopa mun mielestä.. :D) mutta sitä joutuisi odottelemaan n. kesäkuun alkuun asti.

Saakelin Cyclo. Olisitpa pysynyt kasassa! Aattelin kyllä sopia Kökan kanssa, että käyn ens viikolla joku päivä ottamassa vähän pitemmät tyypit Breakawayn Topstonesta. Jännityksellä jäämme odottamaan, mihin se johtaa..

Edit: ps. purin Cyclon paljaaksi eilen ja käytin rungon puntarilla. Ylipitkien juomapullotelineen pulttien ja vaihdevaijerin säätöruuvien kera 1,83 kg. Vaihdettava vaihtajankorvakekin ruuveineen painaa joitain kymmeniä grammoja eli pelkkä runko maaleineen olisi 1,7jotain. Koko 54x56 cm.

LJL
13.04.2020, 09.43
Mittani ovat 190cm/92cm/90kg. Pituutta minulla on aika paljon jaloissa, joten ajoasento tulee väkisinkin olemaan ilmeisen aggressiivinen.

Onhan siinä jaloilla mittaa, mutta ei mielestäni suhteessa koko pituuteen mitenkään suhteettomasti. Eli kunhan standover ei muodostu liian pieneksi, mitä se ei vaikuttaisi millään rungolla tekevän, niin varmaan mielummin pidempi kuin lyhyempi vaakaputki. Käsien pituus tietty myös vaikuttaa mutta stemmillä voi korjata jos tuntuu huonolta. Jos ei ole aiempaa pyörää, minkä pohjalta hakea osviittaa, koon nettispeksaaminen on yritys ja erehdys -hakuammuntaa (Huom. ei välttämättä liikkeessäkään myydä aina oikeankokoista)

palikka
13.04.2020, 09.59
Onhan siinä jaloilla mittaa, mutta ei mielestäni suhteessa koko pituuteen mitenkään suhteettomasti. Eli kunhan standover ei muodostu liian pieneksi, mitä se ei vaikuttaisi millään rungolla tekevän, niin varmaan mielummin pidempi kuin lyhyempi vaakaputki. Käsien pituus tietty myös vaikuttaa mutta stemmillä voi korjata jos tuntuu huonolta. Jos ei ole aiempaa pyörää, minkä pohjalta hakea osviittaa, koon nettispeksaaminen on yritys ja erehdys -hakuammuntaa (Huom. ei välttämättä liikkeessäkään myydä aina oikeankokoista)

Mä en tajua tätä logiikkaa taas yhtään. Itellä pitkäjalkaisena oli pakko saada rungosta kaikki ylimääräinen pituus pois, joten Gravel-pyörässä kahden koon vaiheilta piti pienempi valita. Mitat 183/89. Kädet mulla on sopusuhtaisen pitkät eli suosii myös matalempaa stackia. Netin laskurit tietenkin antaa inseamin mukaan sen miten niillä satulaputki riittää rungossa. Standover on myöskin mukavan "matala" vaikkei se todellisuudessa mitenkään matala ole mutta ainakin verrattuna maasturiini, joka on laskuireiden mukaan valittu ja tilattu. Stemmeillä oon molemmat pyörät joutunut korjaileen. Gravelista lähti 2cm stemmin pituutta ja maasturista 3,5cm..

LJL
13.04.2020, 10.08
Itse pitäisin suurimpana riskinä, että pienempi runko voi olla liian matala. Kuten sanottu, kokeilemalla se selviää.

misopa
13.04.2020, 10.08
Tuossa on jo hinta kohdallaan ominaisuuksiin nähden. On mukavuutta, keveyttä, nopeutta (aeroa), sähkövaihteet, monipuolisuutta (kiinnitysmahdollisuudet haarukassa ja perässä), jne.

Kannattaa käydä tsekkaamassa ja ottamassa tyypit, jos koko natsaa.

https://cyclecenter.fi/osasto/pyorat/giant-revolt-advanced-0/

(Sieluton massamerkkihän tuo on, mutta kaikki pelaa, eikä kitise ja natise)

stenu
13.04.2020, 10.21
^ Hmmm...kiitos. Voi olla edestä vähän korkea, mutta varmaan hoidettavissa jotenkin. Tarpeeksi pitkä ainakin, jotta voi laittaa lyhyehkön stemmin ja kerrankin kiekotkin jotain muuta kuin hinnat alkaen malliset.

LJL
13.04.2020, 10.23
Tuo Giant olisi aika passeli. Puoli kiloa vähemmän kuin mun Exploro Ltd aerokiekoilla... :rolleyes: Jos kokonaiskustannuksia miettii niin taitaa olla myös aika paljon halvempi :D

palikka
13.04.2020, 10.24
Ei noi cyclecenterin sivuilla olevat Eddy Merckx Hagelandit kiinnosta ketään?
https://cyclecenter.fi/osasto/pyorat/gravel-grinderit/eddy-merckx-hageland-sram-rival-hd-kokom/

Papaija
13.04.2020, 11.38
Tervehdys foorumi.
Ekaa kunnon fillaria etsimässä ja itelle sopivaksi malliksi on sopii cyclocross / graveli. Täällä onki jo moni ollut samalla asialla niin kurkistelin aiemmilta sivuilta että Vitus Energie (apex) on monella mennyt tilaukseen. Näyttäis olevan nyt wigglessä ja crc:ssä alennuksessakin.

Mitä ootte tykänny? Kiinnostais tosi paljon tilailla kun tolla hinnalla ei Suomesta saa hydraulisilla levyjarruilla ja toi Sram apex on kait ihan toimiva setti. Ja saako Vitukseen kiinni halutessa tarakan?

Tohon samaan hintaan Suomen markkinoilta osunu silmään Merida cx 100 se ja Cube Nuroad Pro. Molemmista puuttuu hydrauliset jarrut.
https://rtech.fi/cube_nuroad_pro_gravel_grinder_2020.html?attr1_id= 280
https://www.baiks.fi/merida-mission-cx-100-se.html
Satanen lisää niin saisi Ridleyn x-bowin shimanon 105-setillä mutta jälleen mekaanisilla jarruilla.
https://cyclecenter.fi/osasto/pyorat/cyclo-cross/ridley-x-bow-disc-10-shimano-105-vm-2020/

Vähän toi ulkomailta tilaaminen vaan jännittää. En oo ennen mitään käyräsarvista ajanut joten en osaa ollenkaan tulkita mittoja ja ajoasentoja. Ja miten ton hintasen pyörän tullit ja alvit menee? Britit kai on brexitistä huolimatta vielä eu-aluetta? Tullin sivuilta löyty artikkeli polkumyyntitullista joka saattaisi nostaa hintaa ihan Älyttömästi.

https://tulli.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tulli-vinkkaa-verkosta-tilattu-polkupyora-tai-sen-osat-voivat-tulla-kalliiksi

Kuumottelenko turhaan?

palikka
13.04.2020, 12.44
Ei kai täällä oo tulleista kukaan juuri puhunut vielä briteistä tilatessa. Ensi vuonna lienee aiheellista.

"En oo ennen mitään käyräsarvista ajanut"
Suosittelen käymään paikallisessa pyöräliikkeessä kokeilemassa jotakin ja sopivasta otat sitten stack ja reach mitat ylös. Käyräsarvista ajetaan suurin osa ajasta kahvoilta eli hupuilta, joten tuntuma esim. dropeilta ajettaessa ei mielestäni sais paljoa merkitä. Olisi hyvä, että olisi jokin tuntuma ajoasentoon ja rungon kokoon. Tosta vituksen taulukosta en ota mitään selkoo. Pyörävalmistaja jättää koot tekemättä yli 185cm, joka rajaa paljon väestöstä pois. No briteissä on kylläkin miesten keskipituus on 175cm, Suomessa 181cm..

Oisin tuohon hintaluokkaan laittanut tämän vuoden Whitet mutta eipä niitä näy koko XXL:ssä paraikaa ja ne hyvät ennakkotilaajan -15% tarjouksetkin menneet.

puppy
13.04.2020, 13.17
Hyvä varmaan ensinmäinen pyörä ainakin hakea kivijalasta ja siitä sitten helppo kattoa mitat ja mikä sopii itelle, mitatkin voi olla harhaanjohtavat kun jokaisella oma liikkuvuutensa ja oikeat ulottuvuuden....

JohannesP
13.04.2020, 13.18
Suosittelen käymään paikallisessa pyöräliikkeessä kokeilemassa jotakin ja sopivasta otat sitten stack ja reach mitat ylös.
Suosittelisin ymmärtämään myös suomalaisen pienyrittäjän mahdollisen vaikean tilanteen ja toimi, kuten omaisit edes hieman selkärankaa. Jos netistä tilaamassa -> tee itsenäisesti kotiläksyt tai sit maksat siitä paikallisen pyöräliikkeen asiantuntemuksesta. XXL kohdalla ny voi vähän joustaa, mutta härskiä mennä tässä tilanteessa varsinaisiin pyöräliikkeisiin mittailemaan geoo.

Jos ei ole mitään kokemusta kippurasarvisista niin pienempi riski mennä pieleen, kun menee oikeasti asiantuntevaan liikkeeseen ja myyjän kanssa sovittaa kerrasta oikein koon ja samalla katsoo ajoasennon. Liikenteessä näkee paljon "harrastajia", jotka ajaa aivan väärän kokoisilla pyörillä ja ajoasentokin sen näköinen ettei yli tuntia ajeta mukavasti.

Kannattaa käydä vaan mahdollisimman monessa liikkeessä katsomassa tarjontaa ja kysellä tarjouksia. XXL:ssä on tarjolla edullisemman pään pyöriä, joissa on ihan hyvät palautusmahdollisuudet. Myyjien taso kuitenkin vaihtelee täysin pyöristä tietämättömistä ihan hyvin perillä oleviin.

palikka
13.04.2020, 13.30
^ Empäs hoksannut että kirjoittamani sisällön voi käsittää juurikin noin :eek: Kai mää yritin sanoa, että olisi edes vertailukohtaa johonkin...
Ei todellakaan sitä pienyrittäjää pitäisi tässä vaikeassa tilanteessa käydä kusemassa silmään vaan nimenomaan jos pitävät liikkeensä auki, voi myös se pyörä sopiva löytyä sieltä!
En ole tuollaista kikkailua edes harrastanut vaan pyöräni ostanut aina Suomesta pienistä pyöräliikkeistä lukuunottamatta Whitejä. Minullahan kävi vielä ensimmäisen käyräsarvisen kanssa siten, että piti lyhyen ajon jälkeen palata vaihtamaan runkokokoa pienempään, joten tämähän se juurikin on vaarana nettitilauksissa, jos ei kokemusta ole.

..niin ja miten hemmetissä ne kotiläksyt tekee, jos ei oo mitään fyysistä tuntumaa kyseisiin pyöriin. Se joko osuu kohdalleen se tilatun pyörän mitoitus tai sitten ei. Ihmiset ovat erilaisia. Veemäistä on myös se, että pyöräliikkeessä myyjiä on niitä, jotka osaavat homman ja niitä, jotka ei.

Visqu
13.04.2020, 13.31
Liikenteessä näkee paljon kuskeja, joista paistaa lävitse muutaman satasen säästämisen, kun ajetaan aivan väärän kokoisilla pyörillä ja ajoasentokin sen näköinen ettei yli tuntia ajeta mukavasti.

Suurin osa näistä ihmisistä on hakenu pyöränsä kivijalasta :)

Haaste on löytää oikeasti asiansa osaava myyjä jota kiinnostaa asiakkaan tarpeet eikä viimeisen kappaleen poisto varastoa kuormittamasta.

Onneksi hyviäkin liikkeitä on.

Mohkku
13.04.2020, 13.33
Tässä ihan oikea vastaus kysymykseen. Löytyy koko groupsetti eli microSHIFT ADVENT. Takavaihtajastakin löytyy clutch.
https://www.bike24.com/p2334762.html?q=microshift%20advent
Näillä on vaan oma vetosuhde ettei voi käyttää muitten valmistajien kesken noita vaihtajia.
Hydraulisilla jarruilla olevaa ei taida kenelläkään olla saatavilla.

Enpä osannut katsoa osasarjoja, ainoastaan vipuja.

Ajatus on käyttää olemassa olevia osia, joten yhteensopivuutta tarvitaan. Deore 9 osat on olemassa ja mekaaniset jarrut, joko bb5 tai bb7 vapautuu jossain vaiheessa lasten pyöristä. Noita käytän rakentelussa, kun hydraulisten systeemit ei vielä ole hallussa. Sramin vivut menisi kyllä 2/3-systeemilläkin, kun jarruvipu ei turhaan liiku kuten Shimanolla. Silloin Deore ei taida kelvata, mutta sehän on vain kolmen kympin osa.

Mohkku
13.04.2020, 13.40
Suosittelen myös Papailaa hakemaan pyörän kotimaan markkinoilta. Jokin Vitus on kyllä osiinsa nähden houkutteleva, mutta onkohan sen runko niin laadukas, että rahalle saa vastinetta. Ajettavuus yms. asiat tulee kuitenkin rungosta, sen geometriasta, materiaaleista ja mitoituksesta. Väkisinkin noista Vituksista ja Whiteistä tulee mieleen, että vaikka geometria olisikin helppo kopioida oikeiden pyörävalmistajien valikoimista, vaikeammin todettavissa kohdissa toteutuksen laatu ei yllä samaan. Voi tietysti olla, että ominaisuuksissa ei ole havaittavia puutteita, mutta jos osien perään haikailee, miksi runko ei vastaavalla tavalla kiinnostaisi.

JohannesP
13.04.2020, 13.41

Haaste on löytää oikeasti asiansa osaava myyjä jota kiinnostaa asiakkaan tarpeet eikä viimeisen kappaleen poisto varastoa kuormittamasta.

Jos yksinkertaisesti haluaa ajatella niin tämäkin on totta. Mikä pakottaa menemään niihin huonoihin liikkeisiin, kun tunnetusti hyviäkin on tarjolla? Eikä tuo ole mikään haaste jos yhtään ymmärtää kuinka erottaa yleisesti huonot ja hyvät toimijat.

Jätän tämän oman keskustelun tähän, kun ei kuulu tämän topikin sisältöön. Kauppaosiossa taisi olla kivijalka vs nettikauppa topikki jo olemassa...

palikka
13.04.2020, 13.44

Muistu mieleen jännä tapaus kun 2015 ostin Spessun Sirruksen työmatkakulkineeksi. Pienellä lisärahalla olisin saanut varaston viimeisen Divergen, jonka koko tuntui sillon väärältä, kun en osannut ajaa sillä mutta typerä asiakas ei sitä ostanut pois kuleksimasta ja ajelisin varmaan sillä vieläkin, koska koko lienee olisi ollut just nappiin. Sirrushan on sittemmin myyty kolmanneksella ostohinnasta.

Papaija
13.04.2020, 14.36
Hyviä vinkkejä heti kourallinen, kiitokset niistä �� tuo kyllä turvallisemman olon hakea fillari kivijalkaliikkeestä nii saa varmasti oikean kokoisen. Pitäisi vain osata päättää mikä eli jos vaan joku osaa vinkata mahd. lähelle tonnin gravelia niin kiitän.

Vielä en osaa hahmottaa esim mikä on hyvä runko tai tiagran ja 105:sen eroa muutakun hinnassa se 200e. Sillä rahalla sais jo hankittua polkimet ja kengät. On tää yks viidakko!

Visqu
13.04.2020, 14.50
Jos yksinkertaisesti haluaa ajatella niin tämäkin on totta. Mikä pakottaa menemään niihin huonoihin liikkeisiin, kun tunnetusti hyviäkin on tarjolla? Eikä tuo ole mikään haaste jos yhtään ymmärtää kuinka erottaa yleisesti huonot ja hyvät toimijat.

Jätän tämän oman keskustelun tähän, kun ei kuulu tämän topikin sisältöön. Kauppaosiossa taisi olla kivijalka vs nettikauppa topikki jo olemassa...

Oma topikki on joo mutta ylläoleva väite on varmaankin jokin vitsi, sanoi mummo älypuhelinkaupoilla :)

Vailla kokemuspohjaa ensimmäistä maantiepyörää ostaessa harvemmin on sitä oikeaa foorumitietoa hyvistä ja huonoista kaupoista, puhumattakaan kompetenssista arvioida miten nämä erotellaan.

Hyvä että foorumille tulee uutta väkeä kyselemään pyöristä, tietoisuus leviää.

Mohkku
13.04.2020, 14.51
Tiagran ja 105:n ero ei ole 200 €. Jos kahden pyörän hintaero on tuo, muissakin osissa on eroja. Tärkeimmät on rungon lisäksi kiekot, mutta ne on myös vaikeimmin tunnistettavat. Monesti mahdoton homma, ellei ole esim. tunnetun valmistajan tietyt vanteet ja navat. Yleensä tonnin pyörässä ei ole.

En muista, mainitsitko missä päin Suomea asut, mutta ellei Turku ole liian kaukana ja jäljellä olevat koot osuu kohdilleen, kannattaa katsoa Ajopyörän valikoimista ainakin Feltin ja Konan mallit ko. hintaluokasta. Tai sitten vastaavat malllit oman kylän kaupasta, jos extremematka Turkuun jo liioittelua.

Mohkku
13.04.2020, 14.52
Linkki: www.bikeshop.fi

JohannesP
13.04.2020, 15.04
Vailla kokemuspohjaa ensimmäistä maantiepyörää ostaessa harvemmin on sitä oikeaa foorumitietoa hyvistä ja huonoista kaupoista, puhumattakaan kompetenssista arvioida miten nämä erotellaan.
Ihan samalla menetelmällä erotellaan kaikki muutkin huonot liikkeet ilman, että tarvitsee tuntea piirejä. Ihan sama onko kyseessä autoliike, kamerakauppa tai parturi niin yleensä netistä saatavilla arvosteluilla ja kommenteilla saa eroteltua jyvät akanoista. Ainakin antaa varoituksen.

Papaija
13.04.2020, 15.35
En muista, mainitsitko missä päin Suomea asut, mutta ellei Turku ole liian kaukana ja jäljellä olevat koot osuu kohdilleen, kannattaa katsoa Ajopyörän valikoimista ainakin Feltin ja Konan mallit ko. hintaluokasta. Tai sitten vastaavat malllit oman kylän kaupasta, jos extremematka Turkuun jo liioittelua.
Vantaalla asustelen muttei tuo Turun liike mahdoton ole. Kun täällä ammattilaisten kanssa keskustellaan niin kysytään vielä miten bikeshopin Kona Rove DL tai Felt Broam 60 vertautuu Cycle Centerin Ridley X-bowiin (https://cyclecenter.fi/osasto/pyorat/cyclo-cross/ridley-x-bow-disc-10-shimano-105-vm-2020/)?

soundwave
13.04.2020, 15.51
Tuli itse hankittua juuri eka gravel - Cannondale Topstone Carbon 105 ja ei voi kuin kehua pyörää. Kingping jousto takana todella toimii. Koeajoin peräkkäin alumiinisen ilman joustoa ja carbonin jouston kanssa ja ero on MERKITTÄVÄ. Iso peukku tälle jos joku pohtii samaa!

LJL
13.04.2020, 17.58
Koska tuota paskanjauhantaa tulee harrastettua todella runsaasti (terapeuttisen vaikutuksensa vuoksi), laitetaan välillä oikeita [TM] pyöräkuvia topiikan aiheeseen liittyen. Sain takuuseen uuden tolpan ja sen kunniaksi pesin ja puunasin pyörän. Kuvissa lenkille lähdössä.

Kokoonpanon paino ankkurikiekoilla ja ekstralitkuilla murheelliset 8,6kg. Asiaan on luvassa muutosta noin -400g, jos/kun toiset hiilikiekot alla. Nuo pidän kuitenkin työmatkakäytössä, ihan käyttiskiekot kun vauhtiin pääsee. Pyörällä ajettu per tänään 4010km.

https://i.ibb.co/HN1s92T/F91565-C5-7379-4163-A118-F25-C223-D4-C6-C.jpg

https://i.ibb.co/VHFrtVS/252-C880-A-1-F47-4947-92-EC-D46-E1-FA626-D6.jpg

https://i.ibb.co/KLSqNCG/CD5-C96-E6-5903-4342-9-A56-B5-F48-FDD84-EB.jpg

https://i.ibb.co/c80cZZR/A948-A168-1949-4773-B8-B4-051-D27080-F57.jpg

Orkkistolppa kesti about 3500km ja sitten alkoi doa vilorosa. Toivomme että uusi kestää paremmin. Ainakin se on uudempaa mattamallia.

JohannesP
13.04.2020, 18.05
Jotkin uudet kiekot jo kiikarissa?

LJL
13.04.2020, 18.10
Jotkin uudet kiekot jo kiikarissa?

Ei tähän, mutta maasturiin on, arvontalaulu vielä raikaa. Sitten siirrän Exploroon DT Swiss 240s + Aerolitet + Mcarbonin 30mm kuitukehät, 1390g/pari. Säästyy melkein 400g kiekoista, eli se olisi sitten 8,2kg luokassa mikä on itselleni jo varsin riittävä.

Pedalatleten
13.04.2020, 18.15

Fifty-sixty. Olen 188cm/n. 91-92cm inseam ja pelkästään noita geotaulukoita katsomalla ottaisin itselleni L:n. XL:ssä on 58 cm efektiivinen vaakaputki, joten jos ei ole myös pitkää kättä niin pitää ottaa aika lyhyt stemmi jotta ajoasento ei mene gravel/cross-käyttöön liian pitkäksi (makuasioita tottakai...). XL:ssä on myös mahtava 190 emäputki mikä voi tietysti olla ihan hyväkin asia jos pitää pystymmästä ajoasennosta.

Kokeilemaan siis.

Rosco
13.04.2020, 18.26
Aijai miten hieno tuo LJL:än pyörä!

Pedalatleten
13.04.2020, 18.27
Koska tuota paskanjauhantaa tulee harrastettua todella runsaasti (terapeuttisen vaikutuksensa vuoksi), laitetaan välillä oikeita [TM] pyöräkuvia topiikan aiheeseen liittyen. Sain takuuseen uuden tolpan ja sen kunniaksi pesin ja puunasin pyörän. Kuvissa lenkille lähdössä.

Otin muutama vuosi sitten Colnago + Campagnolo-rokotuksen pyöräkuumetta vastaan mutta noita kuvia katsellessa rokotuksen teho lakkasi yhtäkkiä...

Visqu
13.04.2020, 18.42

Kokoonpanon paino ankkurikiekoilla ja ekstralitkuilla murheelliset 8,6kg. Asiaan on luvassa muutosta noin -400g, jos/kun toiset hiilikiekot alla. Nuo pidän kuitenkin työmatkakäytössä, ihan käyttiskiekot kun vauhtiin pääsee. Pyörällä ajettu per tänään 4010km.

Sitten jos keventely alkaa kiinnostaa pyörän kiinteisiin osiin, painaa nuo ST-R785 di2 kahvat parina melkein 200g enemmän kuin ST-R9170. Toki hintaakin Dura Ace kahvoilla on mutta kevennys on pysyvä :)

plr
13.04.2020, 19.01
Otin muutama vuosi sitten Colnago + Campagnolo-rokotuksen pyöräkuumetta vastaan mutta noita kuvia katsellessa rokotuksen teho lakkasi yhtäkkiä...

Juu ei tuo rokotus toimi 3T-virukseen.

LJL
13.04.2020, 19.28
Sitten jos keventely alkaa kiinnostaa pyörän kiinteisiin osiin, painaa nuo ST-R785 di2 kahvat parina melkein 200g enemmän kuin ST-R9170. Toki hintaakin Dura Ace kahvoilla on mutta kevennys on pysyvä :)

https://media.makeameme.org/created/i-dont-want-7ikwjq.jpg

misopa
13.04.2020, 19.47
laitetaan välillä oikeita [TM] pyöräkuvia topiikan aiheeseen liittyen.

Nätti yrjis! [emoji106]

Ne on nuo kokomustat pyörät aina vähän siinä ja tuossa ovatko jo vähän tylsän näköisiä. Mutta musta on kuitenkin muodissa aina.

ilkkaluukkonen
13.04.2020, 20.20
Vantaalla asustelen muttei tuo Turun liike mahdoton ole. Kun täällä ammattilaisten kanssa keskustellaan niin kysytään vielä miten bikeshopin Kona Rove DL tai Felt Broam 60 vertautuu Cycle Centerin Ridley X-bowiin (https://cyclecenter.fi/osasto/pyorat/cyclo-cross/ridley-x-bow-disc-10-shimano-105-vm-2020/)?

En enempää jaksanut kaivella, mutta Rove on mielestäni rennompi ja retkihenkinen. X-bowiin ei saa kovin isoa rengasta ja oletan, että se on hieman kisaisempi. Ridleyn sivut ei toimit, joten geometria jäi katsomatta. Feltti on varmaan jotain noiden väliltä. Aika eri tyyppiset pyörät omaan silmään. Kannattaa käydä testaamassa ja kyselemässä liikkeistä, niin ehkä se oma tarve hahmottuu paremmin. Itse noista tykkään Ridleystä eniten, mutta en haluaisi elää noin pienen renkaan kanssa hiekalla. Taas jos pääasiassa ajaisin maantietä, niin ei olisi ongelmaa.

LJLn 3T on kyllä oikea herkku. Kiiltääkin niin paljon, että silmiin sattuu.

Kuhan
13.04.2020, 20.27
Fifty-sixty. Olen 188cm/n. 91-92cm inseam ja pelkästään noita geotaulukoita katsomalla ottaisin itselleni L:n. XL:ssä on 58 cm efektiivinen vaakaputki, joten jos ei ole myös pitkää kättä niin pitää ottaa aika lyhyt stemmi jotta ajoasento ei mene gravel/cross-käyttöön liian pitkäksi (makuasioita tottakai...). XL:ssä on myös mahtava 190 emäputki mikä voi tietysti olla ihan hyväkin asia jos pitää pystymmästä ajoasennosta.

Kokeilemaan siis.
Ainahan on järkevämpää ottaa hieman liian lyhyt runko kuin liian pitkä. Kannattaa käydä uusimassa rokote, makaronien paskalla ei kauas mennä hyvällä mielellä.

K.Kuronen
13.04.2020, 20.30
^Satku tai kaksi pölyisiä sorateitä, niin 3T:n sorasielu tulisi paremmin esiin.

LJL
13.04.2020, 20.40
Yleisön pyynnöstä paskaisempi kuva viime viikonlopun lenkiltä (tarkoituksellisesti hämyinen)... Pyörää ei oltu muistaakseni pesty ollenkaan sitten joulukuun talvipäivänseisausajon. Pakan kunto ei olisi läpäissyt kvanttifysiikasta paremmin tunnetuksi tullutta OjaBauerin seulaa [TM]

https://i.ibb.co/pxvmZ77/DFF862-B2-39-CE-4663-A80-A-7572941-E126-D.jpg

eakin
13.04.2020, 21.18
Itse kiersin ennen cyclon/gravelin hankintaa kaikki paikalliset liikkeet joissa vähän parempia pyöriä tarjolla (3 liikettä). Kaikissa oli 1 malli jota testata (Orbea Terra H40, Specialized Diverge, White Gx Pro) ja jokaisen liikkeen myyjä kehui että pyörä ja koko juuri hyvä mulle. Itsellä ei mikään oikein kolahtanut eikä itsellä ensimmäistä kippurasarvista testatessa koeajosta hirveää näkemystä syntynyt, paitsi GX Prossa kahvat oli liian kaukana.

Päädyin lopulta pitkän nettivertailun perusteella tuon Vitus Energien tilaamaan ja en ole vielä muuta huonoa kuin satulan löytänyt. Tuohon hintaan tuo ei mielestäni ole kovin ylihinnoiteltu vaikka ei tulisi koko runkoa mukaan. Mutta saapahan nyt tuntumaa johonkin pyörään.

Mielelläni olisin paikallista tukenut ja olen tukenutkin aina kun sopiva pyörä löytynyt. Tässä on paljon etuja vs. postimyynti. Nyt on sellainen fiilis että kun seuraavan kippurasarvisen hankinta alkaa kiinnostamaan, niin on jopa helpompaa tukea paikallista kun koeajon jälkeen osaa sanoa tuntuuko pyörä paremmalta kuin nykyinen.

overlow
13.04.2020, 21.37
Itsekkin kiersin kaikki löytämäni pyöräliikkeet PK seudulta kun tuli aika hankkia ekaa kippurasarvea (eikä muuten oo helppo löytää mitään kattavaa kattausta pk-seudun pyöräliikkeistä googlella). Suurimmassa osassa tarpeilleni kaupattiin joko kisakrossaria taikka sitten laadukasta hybridiä, lopulta mukaan tarttui Pelagon Stavangeri rauhallisen ohjattavuutensa ansiosta. Tosin parivuotta sitten tämä gravelibuumi ei ollutkaan vielä tässävauhdissa, varmasti tänäpäivänä löytyisi tarjontaa vaikka millä varsinkin kun nykyään tietää noin 3x enemmän pyöräliikkeitä kun mitä silloin etsiessä löysi. Pyörästä itsestään täytyy sanoa että täysin ylihintainen osiinsa nähden, varsinkin kuin on lähes kaiken sittemmin syystä tai toisesta vaihtanut pyörään, mutta ainakin tuli paikallista tuettua.

Nettipalveluitakaan ei kannata pelätä mutta mikäli on ensinmäistä kalliimman luokan pyörää hankkimassa on kyllä ehdottomasti syytä käydä koeajamassa paikallisten liikkeiden pyöriä ja tehdä omaa tutkimus vertailua kokeilemiensa pyörien mitoista ja kulmista ennenkuin painaa sen sokean tilausnapin sinne saksan tai britannian suuntaan. Ja useinmiten mikäli mitta suosituksissa pysyy niin kyllä siihen pyörään tottuu ja sillä pärjää vaikka sokkona hankkiikin.

Fat Boy
13.04.2020, 22.40
Minä taas vinguin perus bikefitin itselleni ja siinä säätörungossa testailtiin muutama vaihtoehto. Sen jälkeen vielä vähän kokeilua tien päällä ja homma oli taputeltu. Koskaan aiemmin ei ole ollut noin sopivaa pyörää mun liikkumistarpeisiin maaston ulkopuolella.

Norco työmatkavarustuksessa. Halvan pään pyörä, mutta kovasti tykkään. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200413/9607bf16d23d88feddd26c510b7eec5d.jpg

Lovejoy
14.04.2020, 19.33
Onkos täällä kellään kokemuksia tai ajatuksia Krossin teräsrunkoisesta gravelpyörästä :https://www.simsport.com/tuote/kross-esker-4-0-gravel/
Toisena vaihtoehtona mietin Kona Rovea, mutta tuossa häiritsee hieman 650 koon rengastus, johon tuntuu olevan vähemmän tarjontaa. Myös Genesiksellä oli jotain mielenkiintoisia malleja, mutta suomen päässä jälleenmyyntiorganisaatio vaikuttaa melko ohkaiselta, joten menisi tilailemiseksi ja haluan kuitenkin osaltani yrittää tukea paikallisia kivijalkaliikkeitä, onhan tuossa kuitenkin omat etunsa.
Tähän voi toki ehdotella muitakin vaihtoehtoja teräsrungolla, jos menee max 1,5k€ luokkaan. Itse en kovin mahdottomasti ole onnistunut löytämään budjettiin mahtuvia malleja.

Fat Boy
14.04.2020, 19.37
^tuohon budjettiin meni yläpuolella oleva teräsnorco (Norco search xr Steel) paikallisesta liikkeestä. En tosin tiedä, miten noita on nykyisin tarjolla.

Lovejoy
14.04.2020, 20.01
Kiitokset, täytyy alkaa tutkimaan Norcon tarjontaa.

stenu
15.04.2020, 19.43
Grava läks tänään Itä-Helsingin suuntaan tigattavaksi. Ratkeama on osittain saumassa, mutta osittain vaakaputken puolella myös. Voi olla tekovika, mutta voi myös olla, että käyttö on vaan ollut turhan rajua niin ohuelle putkelle. Viikonlopun jälkeen olen ehkä viisaampi.

Tänään oli sopivan Suomi-gravel-tyypillinen ja yksivaihdeoptimoitu keli, joten kävin polkasemassa April Gran Fondon pakkosatasen. Hyvä oli.

https://live.staticflickr.com/65535/49776528523_069cef0e71_k.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/49777392207_5304c22d44_k.jpg

(Alemmassa kuvassa kannattaa kiinnittää huomiota erityisesti Sven Nys -tyylisesti dremelöimällä viritettyihin xtr-polkimiin :))

slow
16.04.2020, 10.41
Aiheestahan ei ole kukaan koskaan ennen maininnut mutta jäsen Stenu tuo taajaan esille kuvia erinomaisen tyylikkäistä polkupyöristä.

stenu
16.04.2020, 10.49
En vaivautuisi/vaivautunut kommentoimaan pyörän speksailusta sellaisen henkilön kanssa, joka vakavissaan kertoo erottavansa kolmen millin korkeuseron keskiön korkeudessa (bottom bracket height) selvästi. Tähän kun yhdistetään vielä ylivertainen käsitys tietystä materiaalista "oikeana". Tuossa kohtaa alkaa jo olla speksausapuna käyttöä Juhan af Grannille yms.

Tästä tuli muuten mieleen, että kun sattuneesta syystä olen tässä nyt meilaillut useampien runkopajojen kanssa, niin kaikkein Juhan af Granneimpia on sellaiset runkomaakarit, jotka edellyttävät omia bike fittejään ym. juttuja. Sitä mä vasta ihmettelen, että joku toinen pystyisi tässä vaiheessa kertomaan mulle sen, mihin ja miten ne muutamat millit tai asteenpuolikkaat asemoidaan, jotta pyörän fiilis on mulle täydellinen. Musta ei ainakaan olisi sen sorttiseen granneiluun.

Eilen aamulla kävi jo parikin nykystandardien mukaista kuitupyörää ostoskorissa. Sitten päätin lähteä lenkille. Lenkillä ajatukset pyörivät erilaisissa pyörissä ja hoksasin, että loppujen lopuksi kaikista mitattavissa olevista tai kuvitelluista mahdollisista suorituskyky-, nopeus-, mukavuus- jne. eroista riippumatta kaikkein eniten mulle merkitsee fiilis. Ja sille en voi mitään, että en saa esim. ostoskorissa käyneestä Basso Paltasta minkäänlaisia kiksejä, vaika mulle kaikin puolin hyvä pyörä olisikin krossahtavaksi grainderiksi ja vieläpä made in Italy -rungolla. Enemmän saan kiksejä jopa tästä (https://live.staticflickr.com/65535/49703656653_f6ff9d54e0_k.jpg). En vaan näe itseäni modernin muovipyörän päällä ja luulen, että ei moni muukaan mut oikeasti tuntevakaan. Setämiehelle sopii setämiespyörä (kiitos LJL käsitteen luomisesta :)). Tosin tällai nuorekkaana setämiehenä sen setämiespyöränkin tulisi olla nuorekas setämiespyörä.. :D Jos sen vuoksi annan sitten kalustotasoitusta joissain tilanteissa jollekin, niin se ei mua haittaa. Fiiliksen katoaminen haittaa huomattavasti enemmän. Eli eiköhän anneta jatkossa kaikkien fiilistellä juuri sellaisia pyöriä kuin, mistä kukin parhaat fiilikset saa..?

Ps. Tuossa yllä olevassa pyörässä on se keskiö kolme milliä korkeammalla ja kulmat puoli astetta jyrkemmät kuin tuoreemmassa rungossani. Renkaat, kiekot, ohjaustanko ja stemmin pituus ovat identtiset ja kyllä ne vaan erilaisilta ajossa tuntuu. Saat halutessasi tulla kokeilemaan, kunhan Grava on palautettu elävien kirjoihin.

E: pps. Kiitos Slow.

LJL
16.04.2020, 10.52
Setämiehelle sopii setämiespyörä (kiitos LJL käsitteen luomisesta :))

:D Eipä kestä!

stenu
16.04.2020, 11.36
Ainiin...päätin myös, että Cyclo tulee kuntoon tavalla tai toisella. Jos nykyisen vaakaputken korjaaminen ei onnistu, vaihdatan vaikka koko putken. Tarvittaessa jossain ulkomailla, jos Suomesta ei löydy tekijää ja makso, mitä makso. Se on niin hyvä ja hienosti tehty runko, että ei siitä kannata luopua tapahtuipa muiden suunnitelmien suhteen mitä hyvänsä.

Oli muuten kiva purkaa osia irti rosterirungosta. Keskiötä en ollut avannut kolmeen ja puoleen vuoteen ja ei ollut tippaakaan ruostetta sielläkään. Vähän epäilytti, kun eihän noi fillarirosterit mitään haponkestäviä teräksiä kuitenkaan ole ja käyttö on ollut aika säälimätöntä. Gunnarin keskiömuhvi on "vähän" toisennäköinen..

F. Kotlerburg
16.04.2020, 11.45
Voi tsiisus taas.

SvaR
16.04.2020, 12.15
En omista gravelia eikä ole nyt kyllä ole suunnitellutkaan...ehkä. Mutta silti luen tätä ja mielenkiinnolla seuraan esim. tuota stenun ongelmaa ja speksaamista. On aiheita ja kirjoittajia jotka ohitan suosiolla. Mutta jostain syystä nämä erikoisemmat ja yleensä pienempien pajojen fillarit sykähdyttää eniten ja kaikkihan lähtee rungosta. Se ensin ja sitten muu.

Adrift
16.04.2020, 13.49
Nuo stenun speksailut on kyllä ehdottomasti mielenkiintoista luettavaa, etenkin kun on pientä pyöräkuumetta itelläkin eikä oikein tiedä haluaisiko jonkun klassisemman teräsvehkeen vai modernimman muovipyörän. Tai ehkä haluais molemmat :eek: Tuo korissa käynyt Basso Palta olis kyllä mielenkiintoinen peli. Ehkä hieman budjetimpi ratkaisu olisi Orbea Terra ja överinä 3T. Taidan itse kuitenkin toistaiseksi koittaa hillitä kuumetauteja ja ajaa epämuodikkaasti "maastossa" vanhalla Colnagon World Cupilla ja maantiellä Feltin Ar:llä. Tai Colnagolla ajaisin, jos se ei olis jumissa Jyväskylässä ja Feltillä, jos talvi ei olisi saapunut huhtikuussa. Tosin nythän Uudenmaan sulku on purettu ja Colnagon pääsis hakemaankin, jos jaksais sitä varten ajella edes takaisin.

Flaudemar
16.04.2020, 14.07
Täältä peukku stenun kirjoituksille. Mukavaa ja mielenkiintoista luettavaa. Joskus laitoit reitin sun vakkari gg-lenkistä Luukin ja Oittaan kautta ja kävin sitä viime kesänä useamman kerran ajamassa. Erinomainen reitti joten kiitokset siitä ja zemppiä speksailuun ja hyviä ajeluita.

Dieselman
16.04.2020, 14.57
Nyt muutaman lenkin perusteella käynyt melko selväksi että maatiepoljin ei ole oikea valinta Graveliin. SPD-SL Ultegrat ei salli juurikaan jalkautumista märällä soratiellä vaan lukittuminen on melkoista taistelua useimmiten.

Onko mtb-polkimissa jotain tiettyä joka olisi ylitse muiden Gravel-maailmassa?

JackOja
16.04.2020, 15.01
Onko mtb-polkimissa jotain tiettyä joka olisi ylitse muiden Gravel-maailmassa?

On, Crank Brothersin Eggbeater. Toimii ympäri vuoden, mudassa ja hiekassa, lumessa ja loskassa. Sodassa ja rauhassa. Fakta.

pkuitune
16.04.2020, 15.09
Tässä ketjua lukiessa alkoi kiinnostaa, että miltäs tuo stenun gravelivehje on ehjänä mahtanut näyttää. Näin kuvia vain antautuneesta rungosta, mutta raivokkaasta etsinnästä huolimatta en koko pyörää käsittävää kuvaa löytänyt. Ehdin jo tykästyä stenun Steamrolleriin, ja meinasinkin jo ostohousupärinöissäni pistää välittömästi Fairlight Straelin saapumisen jälkeen Steamroller-rungon ostoslistalle. :D

Plus
16.04.2020, 15.11
^^^ Shimano PD-ES600, eli maantiepoljin maastokengille on hyvä valinta jos meinaa MTB-kenkiä käyttää. Vanhempi malli tuosta on PD-A600.

yksinteoin
16.04.2020, 15.11
Kyllä se tuo Shimanon perus MT520/540 taitaa olla. Ehkä pahimmissa krossikisoissa voi tulla mudan kanssa ongelmia (ei tosin kokemuksia vaihtoehdoistakaan näihin tilanteisiin), mutta GG-hommiin aivan täydelliset.

Mohkku
16.04.2020, 15.14
Mutta jostain syystä nämä erikoisemmat ja yleensä pienempien pajojen fillarit sykähdyttää eniten ja kaikkihan lähtee rungosta. Se ensin ja sitten muu.

Tuo onkin kiinnostava ilmiö. Onko pienen pajan runko parempi kuin (kenties isommalla tuotekehitysbudjetilla tehty) massatuote vai tuleeko sykähdyttävä tunne siitä, että se on pienen pajan tekele ja siten erilainen kuin muilla. Vai onko massoille suunnattu tuote kompromissi ja omat tarpeet poikkeaa tuosta jollain tavalla, jolloin jokin pieni paja onnistuu vastaamaan juuri minun tarpeisiini.

Visqu
16.04.2020, 15.54
^^^ Shimano PD-ES600, eli maantiepoljin maastokengille on hyvä valinta jos meinaa MTB-kenkiä käyttää. Vanhempi malli tuosta on PD-A600.

Komppaan, hyvä ja vakaa poljin, tarjoaa paremmin tukea mitä aiemmat Look X-Track Race Carbonit.
Tämän sanottua, mulla on mielenkiinnosta tilauksessa Time Cyclo 10 mutta saas nähdä milloin niitä saa.

JohannesP
16.04.2020, 16.10
Komppaan, hyvä ja vakaa poljin, tarjoaa paremmin tukea mitä aiemmat Look X-Track Race Carbonit.
Tämän sanottua, mulla on mielenkiinnosta tilauksessa Time Cyclo 10 mutta saas nähdä milloin niitä saa.
Itselläni ollut päälle pari viikkoa toinen Timen tuote tilauksessa ja myyjäliike arvioi saavansa huhtikuun lopussa. Saattaa olla turhan positiivinen veikkaus, kun koko toiminta kuitenkin pysähdyksissä Timen suunnalla.

Jos vielä joskus saat nuo niin mielellään kuulisi kokemuksia noista.

Visqu
16.04.2020, 16.15
Itselläni ollut päälle pari viikkoa toinen Timen tuote tilauksessa ja myyjäliike arvioi saavansa huhtikuun lopussa. Saattaa olla turhan positiivinen veikkaus, kun koko toiminta kuitenkin pysähdyksissä Timen suunnalla.

Jos vielä joskus saat nuo niin mielellään kuulisi kokemuksia noista.

En pidätä hengitystäni näiden saamisen kanssa :D
Tilasin kun oli product launch, eli joskus syyskuussa, säännöllisin väliajoin työntävät varsinaista releasea eteenpäin.

Voin raportoida jos/kun polkimet vihdoin saapuvat.

LJL
16.04.2020, 16.20
On, Crank Brothersin Eggbeater. Toimii ympäri vuoden, mudassa ja hiekassa, lumessa ja loskassa. Sodassa ja rauhassa. Fakta.

ÄnkyräVeljien Munanhakkaajilla menty 10 vuotta tyytyväisenä sekä maastossa että sekalaisessa grävellyksessä. Parasta on kiinnittymisen lisäksi huolletavuus, eli ruuttaa vassua polkimen päästä sisään ja pasva lentää akselin puolelta, ja taas mennään monta tonnia.

stenu
16.04.2020, 16.25
Tässä ketjua lukiessa alkoi kiinnostaa, että miltäs tuo stenun gravelivehje on ehjänä mahtanut näyttää. Näin kuvia vain antautuneesta rungosta, mutta raivokkaasta etsinnästä huolimatta en koko pyörää käsittävää kuvaa löytänyt. Ehdin jo tykästyä stenun Steamrolleriin, ja meinasinkin jo ostohousupärinöissäni pistää välittömästi Fairlight Straelin saapumisen jälkeen Steamroller-rungon ostoslistalle. :D

Siitä on ollut sen verran kuvia täällä silloin aikoinaan, että en ole vähään aikaan viitsinyt spämmätä. Sorasetupissa (https://live.staticflickr.com/65535/48918569208_e6e4557cc2_k.jpg) originaalilla Columbus SL -keulalla ja CX-setupissa (https://live.staticflickr.com/65535/48919099061_e017e6933f_k.jpg) viime syksyksi hankkimallani Whiskyn kuitukeulalla, jolle ei tosin tullut käyttöä, koska ajoin kaikki krossit, mitä ehdin ajamaan, tolla sinkula-Gunnarilla.

Steamrollerille peukkua. Fixed gear gravel grinding is the future :D

stenu
16.04.2020, 16.34
Pedaaleista melko kattavasti, lyhyesti ja ytimekkäästi esim. tuolla (https://www.velonews.com/gear/cyclocross-pedals-through-the-wringer-of-mud/). Jos et kaipaa säädettävää irrotusjäykkyyttä, niin mudan suhteen CB:t on parhaat. Kengästä riippuen poljintuntuma voi olla kökömpi ja ainakin ennen olivat lyhytikäisempiä tai ainakin säännöllisempää huoltoa kaipaavampia kuin Shimanot. Ainakin siinä tapauksessa, että ajat myös cyclocrossia, nyky-XTR:lle kannattaa tehdä Nysit eli dremelöidä se poljinpinta-alaa lisäävä olake ulkoreunasta pienemmäksi tai pois. Helpottaa mudassa uitetun kengän kiinnittymistä.

SvaR
16.04.2020, 16.39
Tuo onkin kiinnostava ilmiö. Onko pienen pajan runko parempi kuin (kenties isommalla tuotekehitysbudjetilla tehty) massatuote vai tuleeko sykähdyttävä tunne siitä, että se on pienen pajan tekele ja siten erilainen kuin muilla. Vai onko pienen pajan tuote massoille suunnattu tuote kompromissi ja omat tarpeet poikkeaa tuosta jollain tavalla, jolloin jokin pieni paja onnistuu vastaamaan juuri minun tarpeisiini.
Ei välttämättä parempi. Itselle vaan merkkaa käsityö paljon ja sen takia nuo isot ei minua hirveästi sykähdytä.
Tämän takia esim. tuo Orange valikoitui aikoinaan itselle ja siihen vielä riitti oma varallisuuskin.
Tässäkin on ikä tehnyt itsellä tekojaan, joskus jopa harkitsin esim. Canyonia, mutta anteeksi että nyt en voisi oikeastaan edes harkita sitä. Mutta itsellä tuo varallisuus aiheuttaa sen, että todellakin joudun joustamaan valinnoissa...titaaniakin haluaisin mutta mutta.
Ja se mikä yleensä näissä pienemmissä plussaa niin heidän kanssaan voi helpommin customoida joko jopa pelkkää runkoa tai sitten vaan osia jos tulee kokonaisena.

stenu
16.04.2020, 17.05
Tuo onkin kiinnostava ilmiö. Onko pienen pajan runko parempi kuin (kenties isommalla tuotekehitysbudjetilla tehty) massatuote vai tuleeko sykähdyttävä tunne siitä, että se on pienen pajan tekele ja siten erilainen kuin muilla. Vai onko massoille suunnattu tuote kompromissi ja omat tarpeet poikkeaa tuosta jollain tavalla, jolloin jokin pieni paja onnistuu vastaamaan juuri minun tarpeisiini.

Sartre sanoi: "We are our choices". Mä luulisin, että fillarivalintoihin heijastuu erot ihmisten kulutusvalinnoissa muutenkin. Pienyrittäjyys vs. suuryritykset, eettisyys, ekologisuus, taloudellisuus, yksilöllisyys jne. Harrastuksiin liittyvien kulutusvalintojen ei välttämättä tarvitse olla edes rationaalisia. (Jos nyt oikeasti rationaalisiin valintoihin kukaan ylipäätänsä edes kykenee..)

Toki ihan käytännön eroja on myös, kuten esimerkiksi se, että tehdastuotetut Eurooppaan myytäväksi tarkoitetut fillarit tehdään EU-standardien mukaiseksi. Käytännössä se tarkoittaa pyörää ja runkoa, joka on tehty kestämään varusteineen 130-kiloinen kuski. Jos kuski sitten sattuukin olemaan kevyempi, voi olla, että vähän sirommat ratkaisut toimisivat paremmin tai jos kuski sattuu olemaan painavampi, niin EU-standardien mukainen ei välttämättä ole riittävän kestävä. Joskus voi käydä myös niin, että käyttö onkin customina tilattua rajumpaa ja käy niin kuin mulle.. :)

macci
16.04.2020, 18.21
Aerogrävel on rationaalista. Suosittelen! GK sliksi 40mm sopii erinomaisesti tähän käyttöön. Täytyy tässä joku päivä kokeilla myös paljonko tuollainen setuppi häviää asfaltilla oikeammalle tempopyörälle.
https://i.imgur.com/NbJJ5n3.jpg

kaakku
16.04.2020, 18.27
Planetx/On-One on muuten tuonut myyntiin Titus Goldrushin.
https://www.planetx.co.uk/imgs/products/px/950x600_constWH/CBTIGR700FOR1_P1-01.jpg
Tässä esim. Force1-palikoilla https://www.planetx.co.uk/i/q/CBTIGR700FOR1/titus-goldrush-sram-force-1-titanium-gravel-bike

(en muistanu oliko tää jo täällä)

KotooTöihin
16.04.2020, 18.39
Landella ei edes tarvitse hankkia mitään erikoista. Perus kona rove nrb on jo jotain sellaista, mitä ei vastaan tule. Saati sitten sonder transmitter. Naapurikylässä on kyllä yks commencal meta. Värien perusteella joku muistaakseni 2015 malli.

Dieselman
16.04.2020, 20.56
Shimanon PD-ES600 polkimet lähti lopulta tilaukseen varsin tyydyttävään 52e hintaan bike-discountista. Tuohon vielä kaveriksi Shimanon SH-RT5 kengät kun halvalla sai, 52e nämäkin. RX8 gravelkengät houkuttelee myös vahvasti..

Eggbeatereiden pieni kosketuspinta kenkään ja vaivalla/elintasolla hankittu ylivoima ei tuntunut hyvältä yhdistelmältä.

paaton
16.04.2020, 21.33
Shimanon PD-ES600 polkimet lähti lopulta tilaukseen varsin tyydyttävään 52e hintaan bike-discountista. Tuohon vielä kaveriksi Shimanon SH-RT5 kengät kun halvalla sai, 52e nämäkin. RX8 gravelkengät houkuttelee myös vahvasti..

Eggbeatereiden pieni kosketuspinta kenkään ja vaivalla/elintasolla hankittu ylivoima ei tuntunut hyvältä yhdistelmältä.

Ihan oikea päätelmä. Jos haluaa ajaa halvoilla, tai joustavapohjaisilla kengillä kävelyn vuoksi, niin kannattaa hankkia isommat polkimet.
Jäykällä kuitupohjalla ei polkimen koolla ole niin väliä.

roudastarospuuttoon
16.04.2020, 22.12
Ensimmäinen gravel grinderi hakusessa ja jostain syystä tuo titaani nyt kiinnostaa.

Pikaisella tutustumisella tarjontaa on ihan kivasti mutta jostain syystä olen päätynyt lukemaan arvosteluja Ribblestä, Planet X Tempestistä ja nyt viimeisimpänä tuo Titus Goldrush. Onko muita hyviä vaihtoehtoja joissa hinnat ei lähde aivan laukalle?
Samalla olen koittanut myös pohtia mikä tekee Ribblestä kalliimman kuin Planet X tarjoama?

drop
16.04.2020, 22.24
Sartre sanoi: "We are our choices". Mä luulisin, että fillarivalintoihin heijastuu erot ihmisten kulutusvalinnoissa muutenkin. Pienyrittäjyys vs. suuryritykset, eettisyys, ekologisuus, taloudellisuus, yksilöllisyys jne. Harrastuksiin liittyvien kulutusvalintojen ei välttämättä tarvitse olla edes rationaalisia. (Jos nyt oikeasti rationaalisiin valintoihin kukaan ylipäätänsä edes kykenee..)

Toki ihan käytännön eroja on myös, kuten esimerkiksi se, että tehdastuotetut Eurooppaan myytäväksi tarkoitetut fillarit tehdään EU-standardien mukaiseksi. Käytännössä se tarkoittaa pyörää ja runkoa, joka on tehty kestämään varusteineen 130-kiloinen kuski. Jos kuski sitten sattuukin olemaan kevyempi, voi olla, että vähän sirommat ratkaisut toimisivat paremmin tai jos kuski sattuu olemaan painavampi, niin EU-standardien mukainen ei välttämättä ole riittävän kestävä. Joskus voi käydä myös niin, että käyttö onkin customina tilattua rajumpaa ja käy niin kuin mulle.. :)

Mä edellisen ”ameriikassa käsin pienessä high endpajassa” tehdyn maastopyörän kanssa kyllä monesti mietin, että seuraava pyörä vois olla taiwanissa robotin hitsaama (kun kuukausien odottelulla yksi toisen perään takapäät eri tavoin vinossa, ja tämä rungossa joka lähetettiin korvaukseksi kun ostetussa ohjainkulma useita asteita jyrkempi kuin spekseissä).

Ohiampuja
16.04.2020, 22.30
Lenkillä ajatukset pyörivät erilaisissa pyörissä ja hoksasin, että loppujen lopuksi kaikista mitattavissa olevista tai kuvitelluista mahdollisista suorituskyky-, nopeus-, mukavuus- jne. eroista riippumatta kaikkein eniten mulle merkitsee fiilis.
Olen samaa mieltä. Kyllä pyörän pitää hyvältä tuntua. Joku siinä on että toiset merkit vaan tuntuu paremmilta kuin toiset. Minulla kyse ei ole brändin koosta. Joku lapsuusmuisto yms saattaa vaikuttaa siellä taustalla. :)

Ja mukavampi näitä Stenun henkilökohtaisia tekstejä on lukea, kuin pelkkiä speksilistauksia eri pyörämalleista.

Mohkku
16.04.2020, 22.32
Ensimmäinen gravel grinderi hakusessa ja jostain syystä tuo titaani nyt kiinnostaa.

Pikaisella tutustumisella tarjontaa on ihan kivasti mutta jostain syystä olen päätynyt lukemaan arvosteluja Ribblestä, Planet X Tempestistä ja nyt viimeisimpänä tuo Titus Goldrush. Onko muita hyviä vaihtoehtoja joissa hinnat ei lähde aivan laukalle?
Samalla olen koittanut myös pohtia mikä tekee Ribblestä kalliimman kuin Planet X tarjoama?

Itse en vielä ole päässyt tasolle, jossa materiaalin nimellä olisi itseisarvoa. Nimellä siksi, että ei ole materiaalia alumiini, teräs tai titaani. On noista erilaisia versioita (esim. alumiinilaatuja on lukuisia) ja toteutuksia (esim. putkien muotoilu, liitokset ja putkien mitoitus, joka varmaan riippuu jossain määrin myös geometriasta). Ei välttämättä ole ihan metsässä oleva ajatus, että kallis alumiini- tai teräsrunko voi olla parempi kuin halpa titaanirunko.

Siksi olisikin kiinnostava kehittää työkalu, jolla eri runkojen toteutuksia voisi arvioida. Mutta tietysti jos titaani tuo oikean fiiliksen, silloin tällaista on turha pohtia.

metusala
16.04.2020, 22.33
Shimanon PD-ES600 polkimet lähti lopulta tilaukseen varsin tyydyttävään 52e hintaan bike-discountista...

Laitoin myös graveliin PD-ES600 polkimet mutta vaihdoin ne koska laakerit oli vielä parinsadan kilometrin jälkeen niin jäykät, että raskaampi takapuoli ei pyörinyt itsestään alapuolelle joten kenkää ei saanut enimmäkseen muteen polkimeen kiinni kun ensiks katsomalla alas kun nöösi ja työntämällä varpaalla poljin oikein päin jos oli tarvis. Aika yllättävä ja ärsyttävä ominaisuus. Vaihtoin ES600 polkimet kaupunkipyörään ja nyt on ajettu niillä yhteenä kai 700-800 km. Laakerit on pikkuhiljaa löystynyt niin että jos on lämpimämpi sää niin takapuoli jo pyörii vastahakoisesti alas.

stenu
17.04.2020, 08.48
Olen samaa mieltä. Kyllä pyörän pitää hyvältä tuntua. Joku siinä on että toiset merkit vaan tuntuu paremmilta kuin toiset. Minulla kyse ei ole brändin koosta. Joku lapsuusmuisto yms saattaa vaikuttaa siellä taustalla. :)

Mun mielestä isojen brändien suhteen brändillä ei enää ole juurikaan ole merkitystä, koska niiden väliset rajat on niin hämäriä. Samat sijoitusyhtiöt omistaa useita brändejä. Samat tehtaat tekee rungot. Joillain on omat muotit, monilla ei. Jotkut maalaa omat runkonsa, useimmat ei. Kaikki käyttää samoja osia joko toiselta tai sitten siltä toiselta merkiltä. Osa kokoaa pyöränsä itse, mutta useimmiten sekin on ulkoistettu. Brändi on lopulta enää myynti- ja markkinointiosasto, mutta tuotteet ja markkinointikin on niin heterogeenisiä, että oikeastaan nekin voisi yhdistää.

Giant on maailman suurin runkovalmistaja. Ne tekee runkoja ainakin Trekille, Scottille, Spessulle ja Colnagolle. Luultavasti monille muillekin Lopuille rungot tulee Meridalta tai Taiwanin ja Kiinan pienemmiltä no-name-tehtailta. All City, Salsa ja Surly on kaikki samaa firmaa. Samoin Bianchi ja Crescent. Jne jne..

Jos polkupyörän merkki määritellään sen rungon valmistajan mukaan, maailman viimeiset oikeat, isot pyörämerkit on Giant ja Merida. Sitten on niitä teollisessa mittakaavassa pieniä, ja 90- ja osittain vielä 2000-luvullakin vähemmässä arvossa pidettyjä merkkejä, kuten Kona ja Marin, joilla ei ole koskaan omaa tuotantoa edes ollut. Niiden brändien arvostus suhteessa muihin on hyötynyt siitä, että lähes kaikki siihen maailmanaikaan "oikeina" pyörämerkkeinä pidetyt merkit ovat lopettaneet oman runkovalmistuksensa.

En yhtään ihmettele, että nykyään pyörän "hyvyyden" tai "huonouden" määrittelee se, millainen osasarja siihen on ripustettu ja mikä on pyörän hinta suhteessa siihen ripustettuun osasarjaan. Enkä sitä, että ei niissä ole ihan hirveästi muuta keskusteltavaa kuin se osasarja ja se hinta.

Lapsuus- ja nuoruusmuistoja en silti vähättele eikä bisneksen realiteetit vähennä niiden arvoa yhtään. Kyllä mäkin muistelen lämmöllä Trekin ZR9000- ja Cannarin Optimo-runkoja.

Ja ennenkuin joku taas vetää herneen nenään, niin vähän karrikoiden osa yllä olevasta, mutta leikissä puoli totuutta.. :)

Mohkku
17.04.2020, 09.10
Rungon valmistaja ei kuitenkaan määrittele laatua. Sen tekee työn tilaaja. Sama tehdas voi tehdä toiselle tiukemmilla kriteereillä valmistettuja runkoja kuin toiselle. Samoin saman merkin eri mallisarjojen runkojen toleranssit yms. asiat voi olla erilaisia. Olisihan epäuskottavaa, että tonnin perusmallin rungon valmistusspeksit olisi samat kuin 5000 euron huippumallin rungossa, vaikka tulisikin samalta tehtaalta.

Jossain oli juttu siitä, miten runkojen ilmoitetut geometriatiedot piti paikkaansa. Sen mukaan erot oli yllättävän suuria. Se voi selittää sitä, miksi kaksi näennäisesti lähes samanlaista pyörää voi tuntua erilaisilta.

Ohiampuja
17.04.2020, 09.12
Lapsuus- ja nuoruusmuistoja en silti vähättele eikä bisneksen realiteetit vähennä niiden arvoa yhtään. Kyllä mäkin muistelen lämmöllä Trekin ZR9000- ja Cannarin Optimo-runkoja. :)
Henkilökohtaisesti kun tykkään Skotlantilaisesta ja Japanilaisesta meningistä. Niin ei yllätys että Shimano on suosikki osavalmistaja ja kellona on Seiko. Ja brittien fillarikulttuuri on kaikinpuolin lähellä sydäntä, varsinkin saksaan verrattuna.