Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 [24] 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

Fedu
23.01.2020, 18.15
Olen itsekin tässä arponut pikaista pyöränvalintaa kun aiempi varastettiin äskettäin. Tarvitsisin apua kahden pyörän välillä eli Vitus Energien (https://www.chainreactioncycles.com/fi/en/vitus-energie-cyclocross-bike-apex-2020/rp-prod182826) ja Canyon Grail AL 6.0:n (https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-6.0/2369.html) välillä. Todennäköisesti Vitus olisi kooltaan L ja Canyon M (180cm, inseam 80cm). Vituksessa houkuttelisi halvempi hinta ja voimalinja kun taas Canyonissa tunnetumpi merkki kun hintaerolla saisi kunnon polkimet, uudet ajokengät ja vaikka SKS:n x-bladea tai vastaavaa pikkulokaria.

Myöhemmin kesällä tulisi hommattua lisäksi 650b-kiekot esim. 47mm leveillä tubeless-kumeilla. Olen nähnyt kuvan, jossa Vitukseen on mahtunut 50mm nappularenkaat 650b-kiekoilla niin mietin samaa Canyonista. Asiakaspalvelun vastaus oli: "Grail maksimi rengasleveys on 40mm. Kammet kulkee melko alhaalla jos 28" laitaa 27'5" kiekot toki rengasta voi hieman suurentaa."

Onko esim. runkomitoituksessa jotain joka kallistaisi Vituksesta Canyoniin kun Reachkin on vain 2mm erolla (407mm vs 405mm)?

eakin
23.01.2020, 19.32
Itse tilasin tuon L-koon Vituksen, Grail jäi lopulta pois rengastilan, 2xvoimansiirron ja ulkonäön/viimeistelyn takia. Nyt odotellaan pakettia...

jukkapvk
24.01.2020, 23.14
Tilaamani Vitus saapui tällä viikolla ja oli kyllä yllättävän hyvin koottu. Vaijereita tai letkuja ei oltu jätetty liian pitkiksi vaan lyhennetty kohtuu sopiviksi. Paketista eturengas kiinni, runkoa suojaavat pehmusteet pois ja stemmin / spacereiden säätö (+ ohjausputken lyhennys, kun ehtii), siinä se. Runko ei ollut liian pitkä, vaikka sitä etukäteen pelkäsin. Verrattuna vanhaan työmatkapyörään, kokonaispituus topeille mukana tulleella stemmillä oli sama kuin aiemmin. Uudessa matalampi, pidempi runko lyhyemmällä stemmillä ja vanhassa korkeampi, lyhyempi runko pidemmällä stemmillä. Muutaman lenkin sillä ajaneena parempi minulle kuin edellinen, tuntuu vakaammalta. Johtunee isommasta BB-dropista ja pidemmästä rungosta? Vanha oli siis perus Cyclo lyhyellä rungolla ja 65mm BB-dropilla. Rengastilaa näyttää olevan, 42mm Marathon Winterit mahtui hyvin ja jäi paljon tilaa jäljelle.

EDIT: Vituksen mukana tullut tanko oli muotoiltu kääntymään hieman taaksepäin (yläote), se lyhentää varmaan etäisyyttä topeille jonkin verran.

eakin
25.01.2020, 10.43
Minkä koon tilasit ja mitkä mitat sulla on? Toivottavasti L-koko itselle passeli.

jukkapvk
25.01.2020, 16.48
Minulle tuli S-koko. Inseamia tai ajajan pituussuositusta tuijottamalla olisin voinut ottaa M-koonkin, mutta päädyin S-kokoon. Vertasin enemmän pituutta aiempiin pyöriini ja niistä saatua kokemusta ajoasennosta, koska Vituksen pyörissä näköjään korkeus ei ole ensimmäisenä ongelma. M-koossa stack olisi ollut isompi ja silloin olisi ajoasento voinut jäädä minulle turhan pystyksi.

paaton
25.01.2020, 17.08
Minkä koon tilasit ja mitkä mitat sulla on? Toivottavasti L-koko itselle passeli.

Nämä on vaan aika turhia kysymyksiä, jos ei tunne kuskia ja ajotottumuksia. Välillä internetissä näkee kuvia hivenen erillaisistakin ajoasennoista, joilla ilmeisesti ajetaan täysin tyytyväisinä. Eli toiselle se L-koko 50mm/45ast stemmillä voi olla samasta pyörästä oikeinkin sopiva, kun toinen ajaa tyytyväisenä s-koolla.

Pyöräilevä Hullu
28.01.2020, 14.41
Tulipas eilen tuunattua Gräveli filllarin Rival vaihtajaan Gx (11sp) vaihtajan häkki, kun sellainen sattui olemaan ehjänä/ylimääräisenä (vanha yläpäästä rikkoutunut vaihtaja).
Aikaisemmin Rival vaihtaja pystyi juuri ja juuri hoitelemaan 11-40t pakan (b-ruuvi oli tuolloin aika tapissa), mutta nyt tuon pidemmän häkin kanssa menisi varmaan kivasti myös 11-46t pakka.

Idea lähti tästä (https://www.youtube.com/watch?v=JYt5bvy53T4) (youtube-linkki), mutta homma näyttäisi siis toimivan myös perus 11sp Gx-vaihtajan häkillä, videossa tuo tehtiin uudelle Nx Eaglen häkillä, jonka kanssa toimi myös 11-50t pakka.

Toimiko sulla hyvin vaihteet Rivalin takavaihtajalla ja 11-40t pakalla ja eikö tuo oo medium -mittainen vaihtaja? Just mietin ostaisko 11-36t vai peräti tuon 11-40t pakan..

stenu
28.01.2020, 15.53
^ tästä tuli mieleen, että joko jollain on kokemusta siitä, että minkä kokoisesta rattaasta Force eTap -vaihtaja selviää? Sram sanoo itse, että max 33-piikkinen. Jos sitä Srampagnoloa kokeilisi, niin isoin takaratas olisi 34-piikkinen. Sen luulisi toimivan ainakin.

tunkkari
28.01.2020, 20.22
Onko täällä kellään On-One Space Chicken gravelia? Sram Force 1x11 osilla katsellut ja vaikuttaa kelpo pelille. Jos jollain olisi kertoa kokemuksia... Toisena vaihtoehtona Rose Backroad samoilla osilla. Jonkin verran hinnakkaampi tosin. Kiekot SC:ssä Fulcrum 900 eli kaiketi 7. Rosessa niitten omat R Thirty tubeless valmiit, hiukan kevyemmät 1650g. Fulcrumit myös tubeles ready. Hintaeroa pyörillä reilu 600€ SC:n hyväksi. Onko edes järkeä noilla speksin eroilla miettiä Rosea?

ranttis
28.01.2020, 21.45
^ Kannattaa hakea "chicken" ja "avaruuskana" sanoja tästä ketjusta niin löytyy kyllä spekulaatioita pyörästä

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

tunkkari
28.01.2020, 22.13
^ Kannattaa hakea "chicken" ja "avaruuskana" sanoja tästä ketjusta niin löytyy kyllä spekulaatioita pyörästä

Sieltähän sitä löytyi jkv :)

tunkkari
29.01.2020, 06.25
Minkä kokoisia teillä on alla SC:stä. Mulla on pitkät jalat muuhun kroppaan ja kädet myös. Olen 182 pitkä ja inseam on 92. tarjoaa SC L kokoa jossa reach 387, stack 579 ja top tube CC 568. Sitten kun katoin myös Free Ranferia niin siinä tarjoaa M kokoa jossa taas reach 376, stack 568 ja top tube CC 550. Free Ranger L koossa reach 384, stack 589 ja Top tube CC 565. Eli L koot keskenään paljon lähempänä toisiaan. Titaanirunkoisessa suositukset menee yksiin SC:n kanssa. Hiukka ihmetyttää suositusten ero. SC malliin olen kyllä noitten välillä kuitenkin kallistunut.

FreeZ
29.01.2020, 08.01
Oma budjetti "kevyensarjan" gravel projekti alkaa olemaan pakettien noutoa ja niputtamisti vaille valmis. Lähtökohtana Meridan Ride - sarjan kuiturunkoinen endurance maantiekiitäjä.

- Renkaiksi Donnelly CDG 30mm
- Shockstop stemmi
- Ritchey VentureMax tanko
- Absoluteblack ovaali 40t 11-36 pakalla

Renkaat on pyritty optimoimaan niin, että kestopäällysteelläkin kulkee. Saapi nähdä miten tuo käytännössä toimii. :)

velib
29.01.2020, 08.10
Minkä kokoisia teillä on alla SC:stä. Mulla on pitkät jalat muuhun kroppaan ja kädet myös. Olen 182 pitkä ja inseam on 92. tarjoaa SC L kokoa jossa reach 387, stack 579 ja top tube CC 568. Sitten kun katoin myös Free Ranferia niin siinä tarjoaa M kokoa jossa taas reach 376, stack 568 ja top tube CC 550. Free Ranger L koossa reach 384, stack 589 ja Top tube CC 565. Eli L koot keskenään paljon lähempänä toisiaan. Titaanirunkoisessa suositukset menee yksiin SC:n kanssa. Hiukka ihmetyttää suositusten ero. SC malliin olen kyllä noitten välillä kuitenkin kallistunut.

Olen itse 181/87 ja L-koko on juuri hyvä. Sentin lyhyempää stemmiä olen harkinnut, mutta katsotaan nyt. L-koossakin 700c 40mm on toe overlapia eli renkaat ottavat kenkiin kiinni, M-koossa tuo vain pahenisi. 650b-renkailla ei ole ollut ongelmia. Oudolta kuulostaa tuo Free Rangerin kokosuositus.

macci
29.01.2020, 08.19
184/91 mitoilla SC koko L ja 80mm stemmi + suora tolppa.
Free Rangerissa taisi olla hieman enemmän tilaa jalan ja eturenkaan väliin (ja ilmeisesti rengastilaa myös enemmän takapäässä).

Tukkasotka
29.01.2020, 09.11
176/80 mitoilla M-kokoinen SC, 90mm stemmi ja setbackitön tolppa. Ei toeoverlappia kummallakaan vanteen halkaisijalla ja 43 koon kanootilla. Erittäin tyytyväinen ollut hankintaan.

tunkkari
29.01.2020, 10.24
Kiitos vastauksista. On kyllä vähän outo Free Ranger suositus. SC miellyttää enemmän ja L koon uskaltaa varmasti tilata jos siihen päädyn. Toisena vaihtoehtona vielä pyörii mielessä Rose BackRoad. Vähän hinnakkaampi, kevyempi. Eli vähän kovempi kilohinta mietityttää ��

Kalle H
29.01.2020, 20.55
Toimiko sulla hyvin vaihteet Rivalin takavaihtajalla ja 11-40t pakalla ja eikö tuo oo medium -mittainen vaihtaja? Just mietin ostaisko 11-36t vai peräti tuon 11-40t pakan..
Se vaihtaja oli tosiaan 3-4vuotta vanha 1x Rival. Mielestäni tuota on ollut saatavilla vain yhdellä häkillä, joka lienee medium.

Tuo 11-40t pakka toimi juuri ja juuri myös tuolla perus häkillä kun b-ruuvi olis melko tapisss, aika äärimmilleen sen toiminta oli siis venytetty.

Nyt Gx-häkillä toi on toiminut todella hyvin.

Vivve
31.01.2020, 07.37
Uusi Trig herättää omistushaluja http://ragleybikes.com/products/trig-gravel-complete-bikes-2020/

eakin
31.01.2020, 16.58
Tänään posti toi Vitus Energien ja ensivaikutelma pyörästä erittäin hyvä ja L-koko vaikuttaisi sopivalta itselle. Mutta ihan yhtä hyvä tuuri ei tainnut käydä noiden vaihteiden ja letkujen kanssa, kaikki vähän ylipitkiä. Varsinkin jarruletkut on taidettu vaihtaa vaan euroversioon lyhentelemättä ja jääneet liian pitkiksi. Lisäksi takajarrun letku menee rungossa oikealta puolen ylhäältä sisään, jolloin tekee ylimääräisen mutkan kun toiselle puolen saisi siistimmin.

overlow
01.02.2020, 10.21
Onko kukaan ehtinyt vielä saada kokemusta Shimanon GRX vaihtajasta, etenkin siitä kuinkaisoja rattaita se epävirallisesti syö? Virallisestihan kerrotaan että 42t max mikä on kyllä vallan suuri, mutta jääkö yhtään pelivaraa pistää vielä isompaa. Nykyinen voimansiirto vetelee kaikkien rattaiden osalta viimeisiään niin sen loppuunkuluessa ajattelin päivittää 1x11 grx setuppiin ja vallalla olevasta keskustelusta pisti miettimään että onko tuossa yhtään pelivaraa mennä virallisten rajojen yli.

metusala
01.02.2020, 10.58
^ Riippuu kuinka kapean välin uskallat jättää eturattaan ja rungon väliin. Omassa pyörässä kyllä näyttää mahtuvaan isompi kun 42T mutta käytän 40T ratasta koska omassa käytössä en näe tarvetta isompaan kun 11-42 takapakka ja 47x650b renkaat. Voin myöhemmin kyllä mitata 40T rattaan läpimitan ja etäisyyden rungosta.

metusala
01.02.2020, 12.52
GRX RX810 sarja, Shimano Hollowtech II BSA keskiölaakeri, 40T eturatas, ketjulinja suora noin 6. vaihteen kohdalla (1. on tietysti hitain vaihte). Eturattaan sisäpuolen tasapinta on rungon keskiölaakerin kiinnitysputkesta 12mm etäisyydellä. 40T rattan läpimitta on 165mm, säde 82,5mm. Surly Midnight Special rungossa jää hammasrattaan ja rungon alahaarukan väliin 11,5mm rako. Jos eturattaan säde olisi 10mm isompi olisi rako noin 9mm. Minimiväli rattaan ja alahaarukan välillä voisi olla yli 6mm niin 5,6mm leveä ketju mahtuu vielä läpi.
https://photos.app.goo.gl/rXjVP6yi2JSf7Wgo8https://www.upload.ee/thumb/11062186/GRX_40T.JPG (https://www.upload.ee/image/11062186/GRX_40T.JPG)

paaton
01.02.2020, 13.45
No eiköhän tuossa ollut kyse 1x grx takavaihtajajasta.

overlow
01.02.2020, 13.54
No eiköhän tuossa ollut kyse 1x grx takavaihtajajasta.
Näin kyllä oli, mutta ei todellakaan huono tieto tuokaan.

metusala
01.02.2020, 14.50
No jo: GRX 1x11 eturatskin on 42T. Sitä ihmettelinkin että mihiin sitä isompaa eturatasta tarvitaan. Kielimuuri...

FreeZ
01.02.2020, 14.52
Oma gg - viritelmä on saavuttanut version 1.0. Versioon 1.1 tulee vielä ovaali NW ratas ja GRX takavaihtaja. Mielekiinnolla odotan tuon Shockdtop stemmin toimintaa.

https://i.uppaa.fi/2020/02/01/8AF117A5-FA6B-4A96-A848-2749E8CE8D3D04a2420b9b61944b.jpg (https://uppaa.fi/image/jIB)
https://i.uppaa.fi/2020/02/01/FA70EA6D-9ACE-4024-8A5E-C6EBD8830A04998fee1da2d841e1.jpg (https://uppaa.fi/image/jIT)

Nautiskelija
01.02.2020, 16.34
Raporttia tänne sit stemmin toiminnasta 😉

mattipuh
01.02.2020, 16.55
Felt breed 30:llä tänään 110km ensilenkki - huiman hauska laite ja hyvin etenee haastavissakin paikoissa. Ei ainakaan itellä tarve saada lyhempää välitystä kuin tuo nykynen 42/42-11. Tuossa siis myös grx ja 650B 47mm

Puskis
01.02.2020, 19.55
Raporttia tänne sit stemmin toiminnasta 

Mulla on shockstopin kanssa ajamisesta kokemusta jotain 350km verran ja kai se ihan mainospuheiden mukaisesti toimii, eli poistaa tärskyistä ja tärinästä pahimman terävyyden. Putkelta runtatessa en oo huomannut mitään ei-toivottua notkumista. Laitoin vaan ohjeiden mukaiset elastomeerit sisään, enkä oo kokeillut säätää sen jälkeen vastusta mihinkään suuntaan. Sellainen ongelma stemmin toteutuksessa on, että vaimennus-efektin voimakkuus ei droppitangon kanssa ole sama eri otteilta. Jos vaimennus on hupuilta ajaessa sopiva, on efekti paljon pienempi alaotteelta ajaessa, koska vipua on vähemmän.

Kuinka paljon stemmi sitten vähentää väsymistä? En tiiä, mut pitkän lenkin viimeinen kymppi lainkuuliaisesti epätasaisia kelvejä ajellen on yhä ihan perseestä, mut ehkä tavallisella stemmillä ois vielä enemmän. :D

stenu
03.02.2020, 21.29
Noniin, ostelkaahan niitä gravel-pyöriä nyt kun renkaat saa vielä olla yli 43-milliset ja vaakaputken maksimislouppauskulmaa ei ole määritelty UCI:n toimesta (https://www.velonews.com/2020/01/news/lappartient-hints-at-uci-sanctioned-gravel-world-championships_504093).... ;)

sil
04.02.2020, 21.01
Miksiköhän Canyon Grailissä on niin älyttömän pitkä reach? Eikö Gravel pyörässä pitäisi yleensä olla melko rento ja pystyhkö ajoasento?
Vertailukohtana Grailille minulla toimii Canyon Endurace, jonka geometria on minulle sopiva ainakin maantiekäytössä. Minulla on pitkät jalat (94,5cm/192cm), joten droppia tulee pystymmälläkin geometrialla.

Endurace (XL): Reach+ 486 mm, stack+ 702 mm

Grail (XL): Reach+ 500 mm, stack+ 709 mm

Canyonin ilmoittama reach+ tarkoittaa etäisyyttä poljinkeskiöstä ohjaustankoon.

Molemmissa pyörissä on ohjaustanko, jonka reach on 70 mm, joten Grailin reach on käytännössä 14 mm pitempi kuin Enduracessa. Kuinka paljon tuo 7 mm korkeampi stack kompensoi pitempää reachia? Toimisikohan XL koon Grailissä tarvittaessa hyvin 80 mm tai 70 mm ohjainkannatin? Vakiokannatin on 90 mm.

Olisikohan vaan järkevää katsella jotakin toista gravel pyörää pystymmällä geometrialla? Minulla on Canyonilta Endurace ja Grand Canyon pyörät, joihin olen ollut tosi tyytyväinen, joten mielelläni ostaisin gravelinkin Canyonilta.

paaton
04.02.2020, 21.32
Miksiköhän Canyon Grailissä on niin älyttömän pitkä reach? Eikö Gravel pyörässä pitäisi yleensä olla melko rento ja pystyhkö ajoasento?
Vertailukohtana Grailille minulla toimii Canyon Endurace, jonka geometria on minulle sopiva ainakin maantiekäytössä. Minulla on pitkät jalat (94,5cm/192cm), joten droppia tulee pystymmälläkin geometrialla.

Endurace (XL): Reach+ 486 mm, stack+ 702 mm

Grail (XL): Reach+ 500 mm, stack+ 709 mm

Canyonin ilmoittama reach+ tarkoittaa etäisyyttä poljinkeskiöstä ohjaustankoon.

Molemmissa pyörissä on ohjaustanko, jonka reach on 70 mm, joten Grailin reach on käytännössä 14 mm pitempi kuin Enduracessa. Kuinka paljon tuo 7 mm korkeampi stack kompensoi pitempää reachia? Toimisikohan XL koon Grailissä tarvittaessa hyvin 80 mm tai 70 mm ohjainkannatin? Vakiokannatin on 90 mm.

Olisikohan vaan järkevää katsella jotakin toista gravel pyörää pystymmällä geometrialla? Minulla on Canyonilta Endurace ja Grand Canyon pyörät, joihin olen ollut tosi tyytyväinen, joten mielelläni ostaisin gravelinkin Canyonilta.

Näyttää tosiaan XL koko olevan grailista hivenen pidempi. Johtuisikohan tuo siitä, ettei grailista ole 3xl kokoa, niinkuin endurancesta, eli L-koon jälkeen portaat ovat vähän harvemmassa.
Grailin 2xl näyttää taas olevan yhtä pitkä, mitä endurancen 3xl. M-koossa ei myöskään ole eroa.

markkut
05.02.2020, 11.55
Kuutisen tuhatta kilometriä ajeltu Ridley X-Traililla ja alkaa tuntua, että ei tuo hiilikuitu runkomateriaalina vain ole meikäläisen juttu.

Heräsi ajatus, että ostaisin titaani/teräs -runkosetin, johon käyttäisin mahdollisimman paljon osia tuosta Ridleystä.

- flatmount 160 mm hydrauliset jarrut
- 142/12 ja 100/12 läpiakselit
- 27,2 mm satulatolppa
- 24 mm kammet

Samalla pyörällä pitäisi hoitua ympärivuotiset työmatka-ajot pk-seudulla (ruostesuojaus kunnossa, jos teräs), lenkit maan-/sorateillä ja lyhyehköt retket, joissa laukkuja edessä ja takana. Retkihommissa riittäisi, että rungon voisi olettaa kevyehköllä kuormalla sellaista kestävän, eli painotus geometrian ja painon suhteen mieluummin vähän sporttisemman ja kevyemmän puolella. Mitään ihan hervotonta rengastilaa en tarvitse, mutta talvella olisi kiva, jos joku, sanotaan vaikka vähän reilu 40 mm, nastarengas menisi.

Mitä runkoa laittaisitte tuon suuntaisilla spekseillä? Titaaninen Planet X Tempest V3 vähän houkuttelisi hinnallaan, mutta ilmeisesti jälkipeli tosi nihkeää, jos rungossa onkin jotain vikaa?

PTS
05.02.2020, 14.09
Omaahan pitää aina ehdottaa vaikka ei varsinaisia perusteluita olisikaan. Olen tykännyt vaikka omani ajoon saaminen viivästyi syksystä kesään. Heinäkuusta tähän päivään olen ajanut melkein joka päivä ja aina tuntuu yhtä ihanalta. Lokarit ja 35 mm nastat alla, tilaa on isommillekin.

Jonkinlainen suojaus piti valmistajan mukaan olla jo tehtaalta, mutta minun mielestä sellaista ei näkynyt. Suihkin sisään itse Tectyyliä. Melkein jokainen kierre piti putsata kierretapilla ennen kuin meni pultit kierteille. Keula piti valmistusvirheen takia uusia ja tässä kesti kolme kuukautta. Koski kuitenkin vain tiettyä muutaman kymmenen yksilön erää. Näistä kolmesta jutusta pari miinusta laadun puolesta. En vaihtaisi kuitenkaan pois, tykkään koko ajan enemmän pyörästä.
Kaikki listaamasi täsmää ja nyt tätä saa näköjään myös mustana!

https://fairlightcycles.com/product/secan-deposit/?v=f0aa03aaca95

markkut
05.02.2020, 14.48
Varsin varteenotettava vaihtoehto tuo Fairlight, kiitoksia. Sininen tuollainen on jäänyt pyöräsi kuva -ketjusta mieleen, se oli varmaan sitten sinun.

Jukka
05.02.2020, 16.28
Varsin varteenotettava vaihtoehto tuo Fairlight, kiitoksia. Sininen tuollainen on jäänyt pyöräsi kuva -ketjusta mieleen, se oli varmaan sitten sinun.

Voi olla, että oli minun pyörä siellä ketjussa, jonka näit. Itse hommasin rungon ensimmäisestä erästä ja tuo on kyllä ollut todella mieluisa pyörä. Reilut 5 tkm taitaa olla jo takana tuolla, mutta tässä jo ihan odottelee kevättä, että pääsee tuolla taas tien päälle (talvella ajelen muilla pyörillä, Secanilla kyllä trainerillä jonkin verran). HelCX:n cyclokisoja kävin ajamassa Secanilla ja pyörä toimi yllättävän hyvin siinäkin käytössä.

stenu
05.02.2020, 16.40
Markkut:lle sanoisin, että jos yhtään pitempään viihdyt saman pyörän tai rungon kanssa, niin Pk-seudun suoloissa ympärivuotiseen pyöräilyyn katselisin suosiolla ED-pinnoitettua terästä (tunnistaa mustista putkien sisäpinnoista), titaania tai rosteria budjetista riippuen. Vaikka runko ei ruostuisikaan puhki ihan viidessä vuodessa, niin kuin omani aikoinaan, niin mielenrauha maksaa hintansa takaisin. Toisaalta teräksen hyvä puoli on kyllä se, että korjaaminen ei ole mahdoton operaatio ja tekijöitäkin alkaa Suomesta löytyä. Korjattuna ajossa tuo oma puhkiruostunut sotaratsunikin on edelleen.

On Onen ja PlanetX:n titsku on halpaa. All Cityt on pinnoitettuja kaikki, joskin ei ilmeisesti ihan maailman kevyimmistä putkista hitsattuja ja siihen nähden (ehkä) hintavahkoja. Cosmic Stallioneita on välillä näkynyt myynnissä jonkin verran alennettuina. Omalla listallani Standert Ergeschoss olisi aika korkealla, vaikka vähän cx-mäinen bb-droppi onkin 700c-kiekoilla. Ribblen CGR Ti:n hinta on parin tonnin paikkeilla, mutta en osaa sanoa, onko On Oneen nähden kaksinkertaisella hinnalla katetta. Erityisen kevyt (tistkurungoksi) sekään ei ole. Tai sitten pysyttelet siinä nykyisessä. Se ei käynyt ilmi, miksi muovirunko ei sinusta tunnu omalta, mutta ihan kaikilta EU-standardeihin tehdyiltä tehdastekoisilta metallirungoiltakaan ihan kaikkia niiden materiaaleihin miellettyjä ominaisuuksia ei välttämättä kannata odottaa saavansa.

markkut
06.02.2020, 10.13
^ Kiitoksia vinkeistä, guugle esiin ja kaivelemaan...

Viihtyisin varmaan vieläkin 2008 vuosimallin alumiinisen Merida CC5:n satulassa, jos siinä olisi levyjarrut, eli kyllä tuo pitkäikäisyys tärkeä ominaisuus on. Meridahan on ihan krossari tuon bb-dropin osalta ja en ole kokenut eroa niin suureksi, että se valintaan vaikuttaisi. Runko puhki viidessä vuodessa... Pistää kyllä tosiaan miettimään, onko perusteräs hyvä vaihtoehto, kun käytännössä päivittäin tulee pyöräiltyä.

Muovirunko on tuohon retkihommaan vähän huono - ei tee mieli laittaa tavaratelineitä. Maalia on lähtenyt kolhujen seurauksena sieltä täältä ja mm. takahaarukasta eturattaiden kohdalta. Varmaan vain kosmeettisia vikoja, mutta jotenkin ei ole luottoa. Kaipaisi vähän työkalumaisempaa laitetta, vaikken minä pyörää mitenkään erityisen huolettomasti käsittelekään. Materiaalien ominaisuuksien arvioinnissa taidan olla vähän huono. Pyöräkauppias oli sitä mieltä, että kuituun vaihtamisen jälkeen ei paluuta enää ole, mutta minusta tuo Merida on edelleen tosi hyvä ja hauska pyörä ajaa. :) Sinänsä minulla ei mitään ole alumiiniakaan vastaan, mutta olen ajatellut sen olevan ainakin terästä huonompi retkilastissa. Mitenköhän tuo titaani sitten tuossa mielessä?

stenu
07.02.2020, 18.11
Mun rungon puhkiruostumisen suhteen kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että se oli vannejarruin varustettu OX Platinum-runko, jonka chainstayt on todennäköisesti ohuempaa tavaraa kuin yhdenkään tehdastekoisen levyjarruteräsrungon ja mitä ohuempaa teräs on, sitä nopeammin siitä korroosio päässee syömään itsensä läpi. Mutta en siltikään ehdoin tahdoin enää hankkisi suolaloskassa uitettavaksi muita kuin ED-pinnoitettuja tai vaihtoehtoisesti sellaisia runkoja, joiden ruostuminen ei aiheuta kovin suuria taloudellisia tai henkisiä tappioita :)

Barracuda
07.02.2020, 21.46
Mun rungon puhkiruostumisen suhteen kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että se oli vannejarruin varustettu OX Platinum-runko, jonka chainstayt on todennäköisesti ohuempaa tavaraa kuin yhdenkään tehdastekoisen levyjarruteräsrungon ja mitä ohuempaa teräs on, sitä nopeammin siitä korroosio päässee syömään itsensä läpi. Mutta en siltikään ehdoin tahdoin enää hankkisi suolaloskassa uitettavaksi muita kuin ED-pinnoitettuja tai vaihtoehtoisesti sellaisia runkoja, joiden ruostuminen ei aiheuta kovin suuria taloudellisia tai henkisiä tappioita :)

Minulla on All City, uskaltaako sillä siis rungon puolesta ajella tuolla suolassa. Toistaiseksi olen jättänyt sen jäähylle suolalitkukeleillä.

TheMiklu
08.02.2020, 10.55
Minulla on All City, uskaltaako sillä siis rungon puolesta ajella tuolla suolassa. Toistaiseksi olen jättänyt sen jäähylle suolalitkukeleillä.AC:t on ED-pinnoitettuja, että sen puolesta kyllä.

stenu
08.02.2020, 11.45
Joo, tuskin ED-pinnoitekaan rungosta täysin ruostumatonta tekee, mutta pitäisi ainakin olla merkittävästi paremmin korroosiota kestävä kuin pinnoittamaton, vaika Tectyliä tms käyttäisikin. Itselleni hommasin rosteri-Gravan kaveriksi täksi talveksi ED-pinnoitetun Surlyn talvibiitteriksi ja ihan suiruitta olen suolissa ajellut sen kanssa, mutta aika näyttää kauanko se sitä kestää. Suolasta kyllä kärsii pyörässä potentiaalisesti moni muukin asia kuin vain runko, että sen mukaan pitää itse kunkin arvioida käyttönsä.

oil
08.02.2020, 23.38
Raporttia tänne sit stemmin toiminnasta [emoji6]Mä laitoin tuollaisen viime kesänä. Hyvin toimii, vaimentaa tangosta käsille tulevaa röykytystä. Ajossa ei huomaa haittoja / ongelmia. Elastomeerit jäykistyvät pakkasella, mikä hiukan harmittaa: niiden vaihtaminen edellyttää tangon irroittamista, eikä jaksa vekslata jos kelit heittelee kylmästä plussalle jne.
Painavampihan tuo on kuin normistemmit.

Lähetetty laitteesta Tapatalkilla

markkut
10.02.2020, 10.42
Standert Erdgeschoss vaikuttaisi aika passelilta. Yritin vähän muitakin rosteripyöriä guuglailla, mutta jotenkin tuntuu olevan vaikeata löytää tuolle kilpailijaa, ainakaan tuosta hintaluokasta. Pistin auton myyntiin ja ilmoitin vaimolle, että Standert lähtee tilaukseen heti, kun auto on myyty.

santei
10.02.2020, 14.26
Standert Erdgeschoss vaikuttaisi aika passelilta. Yritin vähän muitakin rosteripyöriä guuglailla, mutta jotenkin tuntuu olevan vaikeata löytää tuolle kilpailijaa, ainakaan tuosta hintaluokasta. Pistin auton myyntiin ja ilmoitin vaimolle, että Standert lähtee tilaukseen heti, kun auto on myyty.

Komia vehje. Mutta eikö tuohon hintaan saisi jo titskua? Ei sillä, että rosteri huono vaihtoehto olis.

markkut
10.02.2020, 15.05
Komia vehje. Mutta eikö tuohon hintaan saisi jo titskua? Ei sillä, että rosteri huono vaihtoehto olis.

Aika usvaisia mielikuvia, mutta jotenkin se titaanin vaikeampi korjaus kai vähän tökkii. En tiedä onko rosterin hitsauskaan niin helppoa. Sinänsä ehkä merkityksetöntä pohdintaa, kun ei minulta ole vielä yhdenkään pyörän runkoa tarvinnut korjailla, niin miksi tätä tarvitsisi.

Muoks: En kyllä äkkiseltään tuohon 1800 euroon löytänyt oikein muita titaanirunkosettejä kuin em. Planet X Tempestin.

stenu
10.02.2020, 15.32

Hmm...jos samaan rahaan saa rosteria, niin miksi joku valitsisi titskua...? :)

(Ellei parin sadan gramman painoero titaanin hyväksi ole se merkitsevin yksittäinen valintaan vaikuttava kriteeri)

santei
10.02.2020, 15.46
Aika usvaisia mielikuvia, mutta jotenkin se titaanin vaikeampi korjaus kai vähän tökkii. En tiedä onko rosterin hitsauskaan niin helppoa. Sinänsä ehkä merkityksetöntä pohdintaa, kun ei minulta ole vielä yhdenkään pyörän runkoa tarvinnut korjailla, niin miksi tätä tarvitsisi.

Muoks: En kyllä äkkiseltään tuohon 1800 euroon löytänyt oikein muita titaanirunkosettejä kuin em. Planet X Tempestin.

Nää tuli yhtäkkiä Tempestin lisäksi mieleen. Ribble taitaa olla halvempi ottaa kokonaisena. Okei myönnetään, osa on hieman tuota rosteriversiota kalliimpia. Mutta osa samanhintaisia tai halvempia.

https://nordestcycles.com/en/product/albarda-ti-kit
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-ti-frameset/
https://winstanleysbikes.co.uk/kinesis-tripster-atr-v3-2020-frameset
http://www.albannach.cc/torragar/
https://www.reillycycleworks.com/products/gradient-adventure?variant=21231256993881
https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-camino-ti-frame-and-fork

Hmm...jos samaan rahaan saa rosteria, niin miksi joku valitsisi titskua...? :)

(Ellei parin sadan gramman painoero titaanin hyväksi ole se merkitsevin yksittäinen valintaan vaikuttava kriteeri)

Oon antanut markkinointipuheiden vaikuttaa itseeni ja omaksunut ennakko-oletuksen, että titaani olisi kaikinpuolin parempi kuin teräs/rosteri. :D Kumpaakaan en tosin oo kokeillut, että voin olla pahasti väärässä. Itseäkin kyllä rosteri/titskurunko kiinnostaisi seuraavaksi rungoksi. Nykyinen on Kinesis Tripster AT aluversio.

stenu
10.02.2020, 16.46
Makuasioita osin, mutta ruostumattomaan teräkseen verrattuna titaani on jossain määrin luddiitia tavaraa. Siitä tehtiin 90-luvulla - ennen hiilikuidun valtakautta - kevyitä, ohutputkisia ja usein melko lyhytikäisiä kilparunkoja. Titaanin kulta-aika oli ehkä silloin. Nykymaailmassa titskusta tehdään pääasiassa runkoja melko suurilla putkihalkaisijoilla ja seinämävahvuuksilla, jotka ovat lähempänä alumiinirunkojen seinämävahvuuksia, jolloin rungot ovat kestävämpiä, mutta helposti myös melkolailla alumiinirunkojen kaltaisia olemukseltaan, niin ulkonäöllisesti kuin ajotuntumaltaankin.

Rosteri on sen laadusta riippuen jonkin verran tai merkittävästi titaania kestävämpää ja jonkin verran jäykempää, jolloin siitä pystytään tekemään myös ulkonäöllisesti ja tuntumaltaan enemmän perinteisen teräsrungon kaltaisia runkoja ilman, että tarvitsee pelätä materiaalin väsymistä.

Tehdasrungoissa EU:n ISO-standarit määrittelevät melkolailla paljon sitä, miten kestäviksi ja jäykiksi rungot pitää tehdä, jolloin erot eri materiaalien välillä kutistuvat ainakin osittain. Custom-rungoissa on enemmän varaa pelata putkien paksuuksilla ja seinämävahvuuksilla kuskin painon, ajotyylin ja muiden preferenssien perusteella.

Tuolla esim (https://www.reynoldstechnology.biz/wp-content/uploads/2015/08/rtl_steel_alloys_extract.pdf). (sivu 4.) on vertailtu Reynoldsin eri teräslaatuja titaaniin. 9-alkuiset on ruostumattomia putkisettejä. Kalliimpi 6AL-4V-titaani puuttuu vertailusta ja se on jonkin verran 3AL-2.5V-titaania kestävämpää. Columbuksen XCR on ominaisuuksiltaan noin Reynoldsin 931:stä vastaavaa ja KVA:n MS3 vähän vahvempaa.

stenu
10.02.2020, 17.53
Aijuu...se vielä, että hintoja vertaillessa kannattaa huomioida Erdgeshossin runkosetin hintaan sisältyvät Kingin ohjainlaakeri ja laadukas keskiölaakeri, joiden yhteisarvo lienee jossain 300 €:n paikkeilla, jolloin pelkän runkosetin hinnaksi voi laskea 1500 €.

JohannesP
11.02.2020, 00.17
Nätti tuo Standert. Saattaisi olla omakin valinta, kun nappaa nuo puoliksi maalatut rungot. Maalaamaton runko yhdistettynä mustaan keulaan on vähän tylsä.

Runko on 100-200 g painavampi mitä saman hintaluokan titaanit, mutta tuokin ero tasottuu hieman Columbuksen 450g kuituhaarukalla, kun näkyy noissa halppis titaaneissa olevan nonbrand 550g kuitukeula. Käytännössä 1500 € hintakin ihan ok vaikka onkin taiwanilaista terästä, enemmän luottamusta se herättää kuin Manner-Kiinan halppis titaanirungot.

yksinteoin
11.02.2020, 08.15
Erdgeschossia olen itsekin aiemmin katsonut vakavasti seuraavaksi uudeksi gravel-pyöräksi, todella hieno. Ainoa joka hieman harmittaa, on telinepaikkojen puuttuminen haarukasta. Sen verran mitä pidempiä reissuja olen ajanut, niin tuntuu että olisi aika olennainen mukavuutta lisäävä ominaisuus pyörää lastatessa.

JackOja
11.02.2020, 09.42
^ ja ^^ haarukan saa vaihdettua.

yksinteoin
11.02.2020, 12.15
Toki, mutta ei fiilistä ostaa 1800e runkosettiä ja ensitöikseen lähteä vaihtamaan keulaa (ja maalauttamaan sitä runkoon sopivaksi). No, ehkä telinepaikkojen puuttuminen ei ole niin suuri juttu, sitten kun ostohousut joskus myöhemmin jalassa.

stenu
11.02.2020, 12.29
^ Erdgeschossin designissa on ehkä enemmän haettu sellaista sporttista asennetta kuin retkijuhtaa. Bb-droppikin on vähän pienempi kuin nyky-gg:ssä keskimäärin.

Keulassa mua hieman epäilyttää se raken säätömahdollisuus. Näppärä tietenkin toimiessaan, mutta onko pitemmässä juoksussa potentiaalinen kitinöiden tai naksumisen aiheuttaja?

Lisäksi nyt vannejarrulliseen custom-teräskeulaan tottuneena ja sen takia, että ehkä arviolta noin puolet runkosetin mukavuudesta tai sen puutteesta, on etuhaarukan ansiota. Siitä huolimatta toi jostain ihmeen syystä toi tasaisin väliajoin huutelee mulle, että osta minut.

stenu
11.02.2020, 19.31
Saas nähdä kuinka kauan menee aikaa siihen, että näistä (https://theradavist.com/2020/02/believe-the-hype-hardtail-riding-with-the-zipp-3zero-moto-29er-wheels/) tulee vähän kapeampi gravelversio ja niistä Kiina-kopioita ja kuinka kauan sen jälkeen menee siihen, että korkeaprofiiliset levyjarruvanteet on ongelmajätettä. Vannejarrujen kanssa noi ei toimi, joten viimeistään siinä vaiheessa pitänee päivittää kalustoa... :D

MRe
19.02.2020, 09.23
Sain nyt vaihdettua omaa gräveliini Salsan lehmäsilppurin (Cowchipper (https://salsacycles.com/components/category/road_handlebars/cowchipper_deluxe)) ja täytyy sanoa, että lyhyen testauksen perusteella oli hyvä ja perusteltu vaihto. Ote on joka kohdassa parempi kuin Marinin mukana tulleella stongalla ja jarruihin ylettää selvästi paremmin sekä päältä että alhaalta ajettaessa.

mehukatti
21.02.2020, 00.18
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/download.colordrops.org/true_grit_1.jpg

Kasasin tollasen, täytyy ottaa joskus parempi kuva. Lauf True Grit erikoisvärillä ja GRX Di2:lla.

Lammy
21.02.2020, 07.48
https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/download.colordrops.org/true_grit_1.jpg

Kasasin tollasen, täytyy ottaa joskus parempi kuva. Lauf True Grit erikoisvärillä ja GRX Di2:lla.On kyllä hieno! Olisko tulossa raporttia tuntemuksista jossain vaiheessa?

Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla

frp
21.02.2020, 09.51
No nyt alkaa olla kunnnon vehjettä. Tuohon vielä joku satulatolppajousto ja 2 ratasta eteen maantieosuuksia varten niin olisi täydellinen.

mehukatti
21.02.2020, 10.43
No kieltämättä uutta Cane Creekin Thudbuster eeSilk:iä ois kiva kokeilla, mutta toisaalta eihän jäykkäperäisissä maastopyörissäkään yleensä kukaan käytä sellaista ja niillä kuitenkin ajetaan oikeessa maastossa. Kahta ratasta eteen en kyllä kaipaa, kun oon käyttänyt aina 1x:ää joka pyörässä. Ja pääseehän tuolla 42-11:lla vissiin 45km/h kun pyörittää 90rpm kadenssilla.

Mutta makuja on tietysti monia, ite yritin tuossa buildissa ottaa vähän vaikutteita moderneista maastopyöristä. Esim. kun yläputki/reach on pyörässä hiukan pidempi kuin normisti, niin laitoin vastaavasti lyhyemmän 80mm stemmin ja Easton EC70 AX-tangon niin leveänä kuin kaupasta sai (46cm). Tuo kyllä tuntui ekoista metreistä alkaen täydelliseltä, eli ekaa kertaa tuntuu ettei kädet oo ajaessa V:n muotoisesti ja hartiat jumissa kun on tottunut maastopyörässä 78cm tankoon. Leveellä tangolla saa myös enemmän voimaa tangon kääntämiseen, jonka huomaa poluilla kun röykyt vääntää keulaa. Toinen juttu on noi GRX:n kahvat, jotka tuntuu mukavan slimmeiltä kädessä. Jarrutkin tuntuu kivan tehokkaalta tollaseen pyörään, kun on nostettu nivelpiste, ServoWave ja 160mm levyt edessä sekä takana.

Keula tuossa on tietysti se isoin juttu, kun se syö huomaamatta kaikki kuopat, röykyt ja kanttarit miljoona kertaa paremmin mitä pelkkä 40mm rengas 2.5bar paineilla.

Di2 tuntuu myös todella täsmälliseltä verrattuna mekaanisiin, mutta just eikä melkein oikean mittaisten johtojen speksaaminen tuntuu kyllä olevan oma taiteenlajinsa ainakin tälleen ensikertalaiselle. Mutta onneksi sentään Shimanolta sai riittävän pitkän piuhan takavaihtajalle kun runko ei tue akkua satulaputkessa ja joutui laittamaan sen MTB-tyyliin ohjainputken sisään sekä junction boxin stemmin sisään. Tästä johtuen piti hankkia Pro Discover Di2-(gravel!)stemmi ja Pro:n Di2-expanderi, että sai rojut piiloon.

Noin muuten buildissa ei mitään ihmeempää, eli EC70 carbon tolppa, jonka aattelin mätsäävän henkisesti tuon tangon kanssa. Kiekot on DT Swiss XR 1501, jotka 22.5mm leveet (sweet spotti gravel-renkaille!) kevyet XC-kiekot kun tohon keulaan tarvii 15mm akselin. Toi sama settihän tulee vakiona paremmissa True Gritin factory-buildeissa ja ~1500g paino on ainakin itelle riittävän kevyt, sekä tärkeimpänä takanavassa on ratchet drive eikä kynsiä. Polkimet on uuden XTR:n trail/enduro-mallia, ettei kengät liukastele kun eksyy oikeille poluille.

Kokonaisuus ei kyllä taida puristeja miellyttää. :D

arctic biker
21.02.2020, 14.15
Kasasin tollasen, täytyy ottaa joskus parempi kuva. Lauf True Grit erikoisvärillä ja GRX Di2:lla.

Toivottavasti en töpännyt viestissäni mutta varsin hienolta näyttää mehukatin pyörä. Lievästi kateelliset onnittelut ja varsinkin osaavasta kasaamisesta.

markkut
25.02.2020, 10.52
Alkaa uhkaavasti näyttää siltä, että auto menee kaupaksi, joten kyselin tuota etuhaarukka-asiaa Standertilta. Ilmeisesti loppuvuodesta Erdgeschossiin on tulossa etuhaarukkaa laukuille sopivilla kiinnityspisteillä:

"Unfortunately the Columbus fork (Gravel+) with the bosses for the racks won’t be available until the end of the year."

stenu
25.02.2020, 14.46
Di2 tuntuu myös todella täsmälliseltä verrattuna mekaanisiin, mutta just eikä melkein oikean mittaisten johtojen speksaaminen tuntuu kyllä olevan oma taiteenlajinsa...

Jep, mä olen tullut siihen tulokseen, että jopa setämiestyyliseen teräsgraveliin, johon en levyjarruja saatikka jousitusta ole osannut edes kaivata, olisi sähkövaihteet todellinen parannus. Piuhoja pitkin liikkuva data tuntuu kyllä nykymaailmassa aika luddiittihommilta myös, joten Srampagnolo eTap AXS on vahvasti harkinnan alla. Jos olisin uutta pyörää speksaamassa ja pitäisi kustannus- tai muista syistä valita jousitus, levarit tai sähkövaihteet, niin empimättä valitsisin viimeisen.

yksinteoin
26.02.2020, 09.28
^^rupesi kyllä vakavasti kiinnostelemaan Erdgeschoss myös täälläkin. Tän kesän gravelit menee krossarilla, mutta ensi vuodeksi voisi päivittää kalustoa ja toi olisi aika täydellinen siinä vaiheessa.

Ja todella siisti tuo True Grit myös!

MRe
26.02.2020, 09.41
^^Muun puukädet ja puupää, puujaloista nyt puhumattakaan, ei oikein osaa tuntea eroa sähkövaihteiden ja normivehkeiden välillä. Yhtä täsmällisesti naksuu molemmat. Tosin nykyisen sähkövaihteet on muutenkin sähköisessä pelissä, joten voihan se olla, että siinä liika sähkö sekoittaa poloisen pään, mutta kunhan saan Ibiksen kasaan, niin siinäkin on Di2-vaihteet ja alkaa saamaan todellista vertailuaineistoa.

stenu
26.02.2020, 10.28
Juu lähinnä meinaan kahvapään toimintaa. Lyhyemmät ja kevyemmät liikkeet vivuissa ja saapi käyttöjärjestelmän toimimaan niin, että oikea käsi vaihtaa pienemmän rattaan suuntaan, vasen suuremman. Lisäksi pääsee eroon vaijereista, niiden kitkasta ja katkeilusta. Kun on tottunut ajalemaan paljon yksivaihteisella, jossa vaihteisiin tai niiden vaihtamiseen ei tarvitse kiinnittää huomioita lainkaan, haluaisi, että vaihdepyörässäkin vaihteet toimisi yhtä hyvin.. :D

JackOja
26.02.2020, 10.34
Mullakin on vakaassa harkinnassa AXS etenkin jos tulee hankittua toisetkin kiekot XDR-vaparilla. Sitten mikään ei jarruta 12-kasettiin siirtymistä ja väistämätöntä kehityskulkua.

Edelleen kyllä ne nappiparistot kahvoissa mietityttää. Pariin otteeseen auton avaimenperä teettänyt ongelmia talviliikunnan yhteydessä.

LJL
26.02.2020, 10.43
Lankasähkövaihteet (Ultegra Di2 RX) on olleet työmatkakäytössä helkkarin hyvät. Tarkkuus on aivan omaa luokkaansa, suurelta osin siksi että hienosäädön voi tehdä ajaessa maagisesti. Kerran on akku loppunut kesken, ei lakannut ensin etuvaihtaja vaan oli epämääräistä vaihtamista, takaa pari pykälää yhteen suuntaan, hiljaisuutta, takaa pari pykälää toiseen suuntaan, hiljaisuutta. Mutta se oli vain yksi työmatkasiivu. Kaaduin myös kerran mustalla jäällä niin että takavaihtajan korvake vääntyi ja takavaihtaja otti runtua, mutta toimii edelleen kuin häkä. En enää menisi mekaanisiin. Maasturiin ajattelin kokeilla Sram AXS:iä, se on tosin jo aika hurjaa.

MRe
26.02.2020, 10.54
Juu lähinnä meinaan kahvapään toimintaa. Lyhyemmät ja kevyemmät liikkeet vivuissa ja saapi käyttöjärjestelmän toimimaan niin, että oikea käsi vaihtaa pienemmän rattaan suuntaan, vasen suuremman
Joo, jäi mainitsematta, että mulla nuo Di2:t on maastofillarissa. Kippurasarvisella voisi tosiaan olla toinen ääni kellossa.

Teemu H
26.02.2020, 11.23
Olen ajanut Di2-maantiepyörällä neljä vuotta, mutta en minä sähkövaihteita juurikaan miettinyt Exploron hankinnassa. Syynä oli varmasti hinta. Lisäksi Shimanon sähkönapit ovat mielestäni liian pienet hanskojen kanssa käytettäväksi, joten ovat talvella huonot. Sramin kahvat ovat varmasti paremmat.

Hassu ajatus jättää mutapyörän levyjarrut hankkimatta ja ottaa sähkövaihteet, mutta kukin tyylillään :)

stenu
26.02.2020, 11.53
Hassu ajatus jättää mutapyörän levyjarrut hankkimatta ja ottaa sähkövaihteet, mutta kukin tyylillään :)

Juu ei sitä ymmärrä moni muukaan, koska suurin osa kokeneemmistakin pyöräilijöistä on jo melkolailla vieraantuneita siitä, että miten hyvä vannejarrusirolla ja EU-säädöksistä vapaasti speksatulla teräskeulalla on ajaa epätaisella alustalla. Edellisen sivun Laufin tapainen ratkaisu on sitten se modernimpi tapa lähestyä mukavuuspreferoitua gravelointia.

Jos olisin hankkimassa vaihteellista oikeasti mutapyörää (=cyclocross-kisapyörä), niin siihen jonkinnäköisellä todennäköisyydellä saattaisikin levyjarrut tulla. Graveltouhuissa Paulin MiniMotot pelittävät niin hyvin, että en ole kokenut minkäänlaista tarvetta muunlaiseen jarruratkaisuun varsinkaan, kun huomioi, millaisia kompromisseja se vaatisi pyörän muiden ominaisuuksien suhteen. Tuskin mä krossikisoissakaan yhtään nykyistä nopeammaksi muuttuisin levyjarruilla. :)

Silti ymmärrän myös sen, minkä takia joku toinen ei näe vannejarruissa muita kuin haittapuolia. Kukin tosiaan tyylillään ja preferenssiensä mukaan ja aika paljon yleensä vaikuttaa mielikuviin myös se, että millaisilla vannejarruilla ja millaisilla vanteilla vannejarrukokemukset on hankittu. Nykymaailmassa alkaa olla myös niitä pyöräilijöitä, joiden elämän ainoat vannejarrukokemukset on esim. fillarifoorumilta hankittuja virtuaalikokemuksia.

paaton
26.02.2020, 12.17
Olen ajanut Di2-maantiepyörällä neljä vuotta, mutta en minä sähkövaihteita juurikaan miettinyt Exploron hankinnassa. Syynä oli varmasti hinta. Lisäksi Shimanon sähkönapit ovat mielestäni liian pienet hanskojen kanssa käytettäväksi, joten ovat talvella huonot. Sramin kahvat ovat varmasti paremmat.

Vähän samaa mieltä ollut, mutta tänä talvena mekaaniset vaihteet ovat prakanneet jo kahdella lenkillä. Ensin meni pieni kivenmuru kahvan rattaiden sisään joka lähti pois vasta kahvaa purkamalla. Viime vknlopun lenkillä taas etuvaihtajan vaijeri oli jostain käsittämättömästä syystä löystynyt.

Sähköisillä ei olisi ollut kumpaakaan ongelmaa.

LJL
26.02.2020, 12.31
Viime vknlopun lenkillä taas etuvaihtajan vaijeri oli jostain käsittämättömästä syystä löystynyt.

Viime syksyn TdT 130km äärimmäisen kuraisella gravel/cyclocross-reissulla etuvaihtajan vaijeri luisti erittäinkin kyrpiinnyttävällä tavalla niin että piti viimeiset 40km ajaa pikkulimpulla. Kyrpiinnytti. Ei kyrpiinnytä enää.

paaton
26.02.2020, 12.50
Viime syksyn TdT 130km äärimmäisen kuraisella gravel/cyclocross-reissulla etuvaihtajan vaijeri luisti erittäinkin kyrpiinnyttävällä tavalla niin että piti viimeiset 40km ajaa pikkulimpulla. Kyrpiinnytti. Ei kyrpiinnytä enää.

Luistamista minäkin epäilin. R7000 vaihtaja ja pinnoitettu vaijeri. Täyspitkät kuoret. Saihan tuon kirittyä nopeasti.

stenu
27.02.2020, 07.45
Vaikka jotkut täällä eivät siitä pitäneetkään, että keskustelu hetkittäin karkasi eräiden nimeltä mainitsemattomien henkilöiden toimesta fixed gravel -suuntaan viime syksynä, niin kyse olikin vaan siitä, että taas fillarifoorumilla oli osattu haistella tulevat trendit ja oltiin edellä aikaansa.. Anno domini 2020 Radavistkin (https://theradavist.com/2020/02/ronnie-romances-madrean-ultradynamico-country-fixed/) tuumailee, että: "Will gravel fixed riding become a thing?" :)

https://media.theradavist.com/uploads/2020/02/Ronnies-Ultradynamico-Madrean-Grandiose-Gravel-Fixie-38.jpg?w=2000&quality=75

tchegge_
29.02.2020, 18.36
Eiköhän tuosta siirrytä fixien myötä kohta kisakireisiin ratarunkoihin nappularenkailla, saadaan nahkaspeedway-radalle Vermoon lisäkäyttöä. ;)

Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla

leecher
29.02.2020, 18.40
Kuinka monella on tuo Canyon Grail ajossa, kun se näyttää olevan päällikkö pyörä graveliin?
Monessa eri maiden testeissä valittu parhaaksi.
Käyttökokemuksia lähinnä haluaisin. Tuo halvin CF malli vaikuttaa perin hyvältä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Soiski
29.02.2020, 20.17
Meitsi sai oman, viime vuonna hankitun gg:n viimeinkin sellaiseen kuosiin että ei mitään akuuttia tarvetta ole mitään vaihtaa. Mutta mitäs tässä kannattaisi alkaa "upgreidaamaan"? Pyörä kasattu runkosetistä, eli mitään tarvikeosia ei ole kiinni. Osasarja 1x Rival.
Paremmat kiekot?
Putkiosia Al -> Cf?
Sähkövaihteita? Mitäköhän tuo mahtaisi kustantaa

https://i.imgur.com/DRFAkwZ.jpg

paaton
29.02.2020, 21.07
Komee fillari. Jos vaihteet toimii, niin mä ajaisin vaan niin prkleesti. Päivitystarpeen huomaa kyllä sitten, kun jokin kohta alkaa ottamaan ohimoon riittävän paljon.

hitlike
01.03.2020, 09.05
Voimansiirron päivitys niinkin hyvästä kuin uudesta 1x Rivalista on ainakin turhaa rahan hukkaa. Kyyti ei siitä parane. Edulliseen kaupan kompliittiin yleensä ajon kannalta ylivoimaisesti merkityksellisin päivitys on hyvät ja kevyet kiekot ja tubelesointi. Ei niitäkään isolla rahalla kannata välttämättä ostaa, mutta esim tarjouksesta/fillaritorilta jos löytyy.

Soiski
01.03.2020, 15.21
Komee fillari. Jos vaihteet toimii, niin mä ajaisin vaan niin prkleesti. Päivitystarpeen huomaa kyllä sitten, kun jokin kohta alkaa ottamaan ohimoon riittävän paljon.
Kiitokset! Pakkasella hieman vaijeri tuntuu jäätyvän, mutta ei se niin paljoa haittaa kun 99% lenkeistä tapahtuu plussakelien puolella

Voimansiirron päivitys niinkin hyvästä kuin uudesta 1x Rivalista on ainakin turhaa rahan hukkaa. Kyyti ei siitä parane. Edulliseen kaupan kompliittiin yleensä ajon kannalta ylivoimaisesti merkityksellisin päivitys on hyvät ja kevyet kiekot ja tubelesointi. Ei niitäkään isolla rahalla kannata välttämättä ostaa, mutta esim tarjouksesta/fillaritorilta jos löytyy.
Ei nuo nykyiset WTB:n Komit varmaan ihan sieltä halvimmasta päästä ole. Ehkä yritän metsästää jotain kuitukiekkoja alelaareista. Tai sitten vedän nuo nykyiset tubelessiksi.

LJL
01.03.2020, 15.52

Mulla oli Ultegra Di2 komponentit sisältäen hydrauliset jarrut ja asennustyöt Asetoni & Asetonissa melko tarkalleen 1.500€. Oman mausteensa toi post mount -jarrut jotka löytyivät Paattoman ystävällisin vinkein Natsaksasta. Kaiken kaikkiaan suhteellisen kallis ja päänvaivaa aiheuttanut operaatio, joka kuitenkin kannatti tehdä.

Visqu
01.03.2020, 18.36
Meitsi sai oman, viime vuonna hankitun gg:n viimeinkin sellaiseen kuosiin että ei mitään akuuttia tarvetta ole mitään vaihtaa. Mutta mitäs tässä kannattaisi alkaa "upgreidaamaan"? Pyörä kasattu runkosetistä, eli mitään tarvikeosia ei ole kiinni. Osasarja 1x Rival.
Paremmat kiekot?
Putkiosia Al -> Cf?

Hetkittäin pyörittelen ajatusta laittaa Dura Ace di2-kahvat ja xtr-takavaihtaja omaan cycloon. Hyllyssä pyörii joutilas R9170 kahva odottamassa inspiraatiota.

Tällä hetkellä pyörässä on Sram Red kahvat, eli käytännössä samat kuin Rival. Takavaihtaja on Force1 pitkällä häkillä ja takapakka XTR m9001 11-40.
Vaikka ratasväli pakassa onkin hieman eri kuin mitä maantievaihtaja siirtää ketjua, toimii kyseinen yhdistelmä varsin hyvin.

Mitä saavuttaisin R9170 + XTR di2 kamppeilla? Käytännössä en mitään ja rahaa kuluisi toista tonnia vaikka osa kamoista onkin jo olemassa.
Pyörän painokin nousisi laskelmieni perusteella parikymmentä grammaa.

On toki hyviäkin puolia, Shimanon jarruissa on hieman suurempi "pad retraction", jarrujen rohina ei kurakeleillä ala aivan heti.
Jarrutuntuma on myös mielestäni parempi.

Sähkövaihteisiin pitää mielestäni aina olla jokin järjellinen syy riittävin perusteluin, itselleni se oli maantien osalta vasen ranne joka ei kestänyt pitkillä lenkeillä Sramin double tap-tyyppistä etuvaihtajan käyttöä.
Edelleen kuitenkin kaipaan täsmällisesti ja lujaa kolahtavaa vaihtotapahtumaa ja tätä en vaihtaisi gravelskenessä pois.

Päivityskelpoisia osia kysyjän fillarissa on ensimmäiseksi ainakin kiekot ja putkiosat.
Valmiskiekoissa katselisin Reynoldsin ATR-sarjaa, DT Swissin GRC tai CRC, jokerina Kiina esim. Light Bicycle.
Tuo todennäköisesti pg1130 11-42 takapakka painaa myös aika hurjasti.

Lisäksi rival-kammet gxp-akselilla on melkoiset verkonpainot. Jos on valmis hieman lyhyempään keskiölaakerin vaihtoväliin,
tilalle voisi laittaa jotkut kevyet 30mm tai DUB-akselilla olevat kammet, ensiksimainituista Eastonin EC90 SL lienee keveimmästä päästä.
Myös GXP-akselinen Sram Red22 integroidulla spiderilla on erittäin kevyt ja tähän voit suoraan laittaa Sramin 1x eturattaan.

Mutta kuten joku jo ehti sanomaan, ei vekotin oikeasti tarvitse muuta kuin kovaa ajoa!
95% mahdollisesta suorituskyvystä on jo saavutettu kuvassa olevin eväin ja hauskaa on.
Mutta niin on myös osien speksailu :)

paaton
01.03.2020, 19.23
Kiitokset! Pakkasella hieman vaijeri tuntuu jäätyvän, mutta ei se niin paljoa haittaa kun 99% lenkeistä tapahtuu plussakelien puolella

Ei nuo nykyiset WTB:n Komit varmaan ihan sieltä halvimmasta päästä ole. Ehkä yritän metsästää jotain kuitukiekkoja alelaareista. Tai sitten vedän nuo nykyiset tubelessiksi.

Takavaihtajan vaijeri siis jäätyy? Laita täyspitkät kuoret ja suojatut tulpat päihin.

WTB Komit ovat käsittääkseni aika kevyet ja leveät kehät, eli eivät tosiaankaan huonoimmat mahdolliset kiekot. Navat varmaankin kevyet nocatecit.

misopa
01.03.2020, 19.37
Lainaan itseäni tuolta toisesta ketjusta.

Minulla Di2-muutos Revoltiin jäi maksamaan 640€ ( sis. vanhojen osien myynnistä saadut tulot).

Eli kahvat vaihtuivat mekaanisista versioista Ultegran Di2 8070 malleihin, takavaihtaja Ultegran RX malliin, ratas Garbarukin 46t ovaaliin ja pakka XTR:n 11-40t (käytetty, kaverilta sopuhintaan).

Tuohon lisäksi ne kaapelit, boxit, akku ja laturi. (Rosebikellä oli edullisimmat) Bt-palikka löytyi jo jemmasta valmiina.

Hommassa jeesasi, että jarrusatuloita ei tarvinnut vaihtaa koska ne olivat jo valmiiksi tuota Ultegra-sarjaa ja uudet kahvat olivat valmiiksi täytetyt ja ilmatut, niin vaihto oli todella helppo ja nopea toimenpide. Asennuksen tein myös itse, ihan simppeli homma tuokin.

Kannattiko? No ehdottomasti! Maantiepyörässä ehdin tottua sähkövaihteisiin ja vaikka tuo mekaaninen Ultegra sinänsä toimii hyvin, niin on tuo Di2 vielä melkoinen loikka eteenpäin.

Sen verran on setuppi tuosta muuttunut, että etuvaihtaja tuli takaisin ja sen myötä AB:n 46-30t ovaalit ja Ultegran 11-30t pakka. Kampisetiksi vaihtui Ultegra R8000 (Stagesin kammella). Nyt on löytyy 1:1 välitys ja välit on myös riittävän tiheät. Pääosa ajoista täällä tasamaalla menee 46t eturattaalla, mutta onpahan nyt tiukkoja nousuja varten sitten kevyempää mitä laittaa päälle.

Visqu
01.03.2020, 20.07
WTB Komit ovat käsittääkseni aika kevyet ja leveät kehät, eli eivät tosiaankaan huonoimmat mahdolliset kiekot. Navat varmaankin kevyet nocatecit.

Totta, 650b i23 kehä painaa valmistajan ilmoituksen mukaan 419g mikä on ihan kohtuullinen paino.
En löytänyt vertailun vuoksi oikein luotettavia lähteitä esim tuolle Reynoldsille, jossain oli 700c kehän painoksi ilmoitettu 446g, mikä muuten on sattumoisin myös WTB:n 700c i23 kehän paino :)

Soiski
01.03.2020, 21.54
Päivityskelpoisia osia kysyjän fillarissa on ensimmäiseksi ainakin kiekot ja putkiosat.
Valmiskiekoissa katselisin Reynoldsin ATR-sarjaa, DT Swissin GRC tai CRC, jokerina Kiina esim. Light Bicycle.
Tuo todennäköisesti pg1130 11-42 takapakka painaa myös aika hurjasti.

Takapakka on Microshiftin CS-G113, painoa 426g. Toki painavampi kuin sinun xtr, mutta ei kuitenkaan samaa luokkaa kuin pd1130. Siitä välistä :)

Lisäksi rival-kammet gxp-akselilla on melkoiset verkonpainot. Jos on valmis hieman lyhyempään keskiölaakerin vaihtoväliin,
tilalle voisi laittaa jotkut kevyet 30mm tai DUB-akselilla olevat kammet, ensiksimainituista Eastonin EC90 SL lienee keveimmästä päästä.
Myös GXP-akselinen Sram Red22 integroidulla spiderilla on erittäin kevyt ja tähän voit suoraan laittaa Sramin 1x eturattaan.

Perehdympä tähän aiheeseen tarkemmin, kiitokset!

Takavaihtajan vaijeri siis jäätyy? Laita täyspitkät kuoret ja suojatut tulpat päihin.

Laitetaan ens talvena, ei täällä etelässä enää kauaa pakkasia riitä. Takanapa on https://foxcomp.fi/88-racing-rear-hub-28h-12x142mm-1, etunapa samaa sarjaa

japoo
02.03.2020, 08.26
Ajossa on ollut reilun vuoden. CF SL Sramin osilla. Ainoat lisävarusteet Canyonin täyspitkät lokasuojat ja Panracerin 43mm Gravelkingit. Lisäksi toiset kiekot maantielenkkejä varten. Tyytyväinen olen ollut, kulkee kuin juna eli ei paljoa välitä sohjosta tai pehmeestä hiekasta. Ajoasento on hivenen kompromissi mutta sen kanssa tulee toimeen. Yleispyöränä varsin hyvä. Suosittelen!

Kuinka monella on tuo Canyon Grail ajossa, kun se näyttää olevan päällikkö pyörä graveliin?
Monessa eri maiden testeissä valittu parhaaksi.
Käyttökokemuksia lähinnä haluaisin. Tuo halvin CF malli vaikuttaa perin hyvältä.

PeZu
02.03.2020, 13.56
Mitä mieltä Meridan Silex sarjasta? Kannattaako katsella eism tuota Silex 400:sta? Saisi nyt tonnilla ulos liikkeestä. Tosin jos myöhemmin kutkuttaa niin tähän ei ihan helpolla päivitetä 11 pakkasta taakse? Vai pitääkö sittenkin kallistua Canyonin puoleen? Nyt olisi hakusessa yleispyörä vähän kaikkeen "edullisella" budjetilla...

Munarello
02.03.2020, 14.13
Näin sivukommenttina tuli juutuupin algoritmista vastaan itselleni uusi termi "grinduro." Kohta sitten varmaan "tarvitaan" siihenkin oma byöränsä sillä ei kai nyt jollain gravelilla tai krossarilla siinä pärjää. :)

King of the Ride: Grinduro, California's Gravel Adventure Ride
https://www.youtube.com/watch?v=ZfGZSKog9Zk (https://www.youtube.com/watch?v=ZfGZSKog9Zk)

Firlefanz
02.03.2020, 14.32
Meillehän termin toi ensimmäisenä tietenkin stenu vajaat kolme vuotta sitten https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47833-Gravel-Grinding-ja-Gravel-Racing&p=2653826#post2653826 ja senkin jälkeen juuri hän on ollut se joka aika ajoin on pitänyt termiä esillä https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit&p=2793252#post2793252

Totta kai siihen tarvitaan oma pyöränsä, mutta toistaiseksi taidetaan vielä olla siinä iloisessa vaiheessa kun etupäässä pienemmät yrittäjät tarjoavat omia ratkaisujaan ja fillaristit hakevat lähinnä sellaisia ominaisuuksia joita ovat ajaessaan kokeneet ja huomanneet tarvitsevansa (eivätkä sellaisia joita he valmistajien ja valtapyörämedian mielestä tarvitsevat ja joita ilman ei joidenkin social media influencereiden tms mukaan voi pärjätä).

stenu
02.03.2020, 16.34
Ensi kesänä olisi manner-Euroopassakin grinduroiminen mahdollista ekaa kertaa, kun heinäkuussa Grinduroa ajetaan Lenzerheidessa (https://grinduro.com/switzerland.php#close-modal) (ellei sitten Korona vesitä kaikkea...). Mun ymmärtääkseni noi on vähän sen sorttisia häppeninkejä, että varsinaisen "kisaamisen" oheistoiminnot on vähintään yhtä tärkeässä roolissa kuin itse kisaaminenkin. En tiedä, miten istuisi Suomi-skeneen, mutta idea on kyllä hyvä.

"THE BEST BIKE: You can ride any type of pedal-driven bicycle (no electric-pedal assist!), although we recommend a cyclocross or gravel bike for the Grinduro and Grindurito course. The ultimate setup is probably a disc brake-equipped gravel bike with fast-rolling, tubeless clincher tires and a 2x11-speed crank set. Be prepared with at least two extra tubes, a multi-tool and mini-pump."

velib
02.03.2020, 22.36
Muistaakseni jonkun vuoden Grindurossa kärkikolmikolla oli cyclocrossari, jäykkäperä ja suoratankoinen cyclocrossari. Järjestystä en muista, mutta tuo kuvannee kisan luonnetta, eli reitiltä löytyy nopeita pätkiä mutta myös teknisempää. Kuulostaa sinänsä mielekkäämmältä kuin pelkällä tiellä (vaikka olisikin soraa) kisaaminen, jos nyt ylipäänsä gg:ssä haluaa kisailla.

Edit: Valehtelin, suoratankoisella tultiin neljänneksi: https://www.instagram.com/p/BLRIjxHAJ3s/

Mohkku
03.03.2020, 10.19
Mitä mieltä Meridan Silex sarjasta? Kannattaako katsella eism tuota Silex 400:sta? Saisi nyt tonnilla ulos liikkeestä. Tosin jos myöhemmin kutkuttaa niin tähän ei ihan helpolla päivitetä 11 pakkasta taakse? Vai pitääkö sittenkin kallistua Canyonin puoleen? Nyt olisi hakusessa yleispyörä vähän kaikkeen "edullisella" budjetilla...

Kiinnostava pyörä, jossa on erikoinen geometria. Pitkä runko ja korkea keula. Jossain testissä todettiin, että tuo jälkimmäinen ominaisuus tekee putkelta ajamisesta tehotonta. Olikohan TM:ssä vuosi tai pari sitten. Tiedä sitten, kun en ole kokeillut. Pituuden takia varpaat ei ainakaan osu eturenkaaseen, mitä pidän maastoajossa tarpeellisena.

10-vaihteinen riittää ainakin itselleni hienosti, sitä en pitäisi tonnin hintaluokassa ongelmana. Kiekot on taas jotain tuntematonta sarjaa, mutta niinhän se tonnin hintaluokassa tapaa olla. Voi silti olla, että pyörii alla siinä missä kalliimmatkin kiekot.

Jos mitoitus yms. asiat sopii kropallesi, pidän tuota tutustumisen arvoisena vaihtoehtona etenkin tuolla hinnalla. Pyörän ulkonäkö on sitten oma asiansa. Silexissä mielipiteet varmaan jakautuu, mutta se on jokaisen oma asia, jossa muiden mielipiteellä ei ole arvoa.

TemMeke
03.03.2020, 11.15
Pakkasella hieman vaijeri tuntuu jäätyvän

Tästä aiheesta saattaa löytyä apuja:
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60977-Vaijerirasvain-fillariin

Ylva Hubatsa
10.03.2020, 19.28
Vanha työmatka-ajokki piti päästää jo eläkkeelle, alkaa olemaan yli 60tkm mittarissa.
Onko tämä nyt tälläinen GG-pyörä, mukavan tuntunen värkki.
https://www.youtube.com/watch?v=Sbr1uxcenjc&feature=youtu.be

puppy
10.03.2020, 20.20
Ihan hyvä pyörähän se on, noihin puolimekaanisiin jarruihin on kyllä mennyt hermot, ehkä ne on hyvät jos ei aja paljoa.....

hphuhtin
10.03.2020, 20.24
Ihan hyvä pyörähän se on, noihin puolimekaanisiin jarruihin on kyllä mennyt hermot, ehkä ne on hyvät jos ei aja paljoa.....

Mitä tarkoitat puolimekaanisella? Sutra LTDssä on SRAM Rival hydrauliset jarrut.

Jani Mahonen
11.03.2020, 12.00
Vanha työmatka-ajokki piti päästää jo eläkkeelle, alkaa olemaan yli 60tkm mittarissa.
Onko tämä nyt tälläinen GG-pyörä, mukavan tuntunen värkki.
https://www.youtube.com/watch?v=Sbr1uxcenjc&feature=youtu.be

Barry Whitea vaan taustalle niin a vot <3

LJL
11.03.2020, 12.59
3T Exploron satulatolppa on kyrvähtänyt 3500km kuluessa siihen malliin että tein reklamaation myyjäliikkeeseen, ja nyt on uusi tulossa. Kunpa kestäisi vähän paremmin kuin 1/2 kautta...

Asetoni & Asetonissa sanottiin syksyllä että uudessa Exploro Racessa tms. olisi uudenmallinen tolppa joka on taaksepäin yhteensopiva. Voin ostaa semmoisen ihan kovalla rahalla jos takuutolppa tekee tepposet.

Teemu H
11.03.2020, 15.20
Niin joo, olen minäkin saanut uuden tolpan Signaturen kautta. En ole vain laittanut paikalleen, persaus ehti kai jo tottua siihen nitkutteluun :o

yksinteoin
11.03.2020, 16.15
Pinkbiken sisarsivusto Cyclingtipsillä alkanut Field Test -sarja jossa käydään läpi 12 tuoretta greivel-pyörää.
https://cyclingtips.com/2020/03/2020-gravel-bike-field-test-12-bikes-four-riders-and-endless-dirt/

Ensimmäisenä grävelinä vuorossa Evilin Chamois Hagar, joka valitettavasti taisi sittenkin solahtaa vähän jonnekin "hauska kuriositeetti" -kategoriaan:
https://cyclingtips.com/2020/03/evil-chamois-hagar-gravel-bike-review/

Siisti se silti on!

LJL
11.03.2020, 16.43
Niin joo, olen minäkin saanut uuden tolpan Signaturen kautta. En ole vain laittanut paikalleen, persaus ehti kai jo tottua siihen nitkutteluun :o

Liikkuiko sulla neljään vai kahteen suuntaan se insertti? Mulla liikkui paitsi pystysuunnassa satulan kärki niks-naks, myös sivuttaissuunnassa varmaan 2-3mm. Hanuri meni ruvelle jos se hivuttautui liikaa vasemmalle :(

huotah
11.03.2020, 17.03
Pinkbiken sisarsivusto Cyclingtipsillä alkanut Field Test -sarja jossa käydään läpi 12 tuoretta greivel-pyörää.
https://cyclingtips.com/2020/03/2020-gravel-bike-field-test-12-bikes-four-riders-and-endless-dirt/

Kerrankin fillaritesti missä on käytetty kontrollirengasta. Hallelujaa!

Teemu H
11.03.2020, 17.05
Liikkuiko sulla neljään vai kahteen suuntaan se insertti? Mulla liikkui paitsi pystysuunnassa satulan kärki niks-naks, myös sivuttaissuunnassa varmaan 2-3mm. Hanuri meni ruvelle jos se hivuttautui liikaa vasemmalle :(

Kaikkiin suuntiin liikkuu, ja taidanpa vaihtaa uuden paikalleen, nyt kun tuli puheeksi.

stenu
12.03.2020, 08.49
Melko first world -ongelmia on muuten naksuvat satulatolpat just tämänhetkisessä maailmantilanteessa. Tuli vaan mieleen.. :)

TuplaO
12.03.2020, 10.30
^No joo, sittenhän voi kyllä laittaa koko foorumin säppiin saman tien. Sitä en kyllä tarkoita, etteikö sulla tossa pointtia olisi.

Sitten tärkeisiin asioihin: oma Expoloron tolppaa päästelee jo alustavia paukahduksia. Pientä klappiakin löytyy (säätömekanismin suuntaista). Näen horisontissa tolpan nro 4! On kyllä hienosti kiteytetty kaikki pyörän huonot puolet tuohon tolpan polymeerin varassa kelluvaan säätömekanismiin... Eikö tästä ollut joku "korjattu" Race(?)-versio tulossa?

JohannesP
12.03.2020, 10.56
Soikeet press fit keskiöt on pikkuhiljaa vaihtunu takaisin kierteellisiin niin hyvä pitää ärsytyksen tasapaino ja kehittää uusia kitinän aiheuttavia mahdollisuuksia. Tässä taas yksi syy pitäytyä perinteisissä ratkaisuissa... :)

Jos yhtään menee perinteiseen italialaiseen kaavaan niin ei paljoa tule tukea takuun raukeamisen jälkeen. Käy vielä kalliiksi kuluttajalle tälläiset tolppaongelmat jos 3T ei tee mitään ongelmalle.

Tukkasotka
12.03.2020, 11.49
Tulin vain leuhottamaan, että 8,4kg kiinankuituinen Space chicken lähtee kolmannelle ajokaudelle kiinalaisella parin kympin seatpostilla ja clampilla ilman minkäänlaisia ongelmia tai kitinöitä. :)

paaton
12.03.2020, 11.59
Tulin vain leuhottamaan, että 8,4kg kiinankuituinen Space chicken lähtee kolmannelle ajokaudelle kiinalaisella parin kympin seatpostilla ja clampilla ilman minkäänlaisia ongelmia tai kitinöitä. :)

Toope. Space Chickenistä puuttuu luonne. Luonne pitää usein natisevaa ääntä.

TuplaO
12.03.2020, 13.19
^ja^^ Olisitte varoittaneet meitä uunompia etukäteen! Nyt se on myöhäistä jo.

Ostaisin Exploron uudelleenkin. Enemmän toi on naurattanut/hämmentänyt kuin harmittanut. Ties vaikka fiilis olisi sama Space Chickeninkin ohjaimissa.

LJL
12.03.2020, 13.27
Ei se niin paha ole kuin luulisi, ajoin ihan tyytyväisenä kilsat 1500-3000 vaikka notkui, kunnes rupesi liikkumaan reilusti myös sivusuunnassa. Siinä kohtaa ergonomia kyrvähti. Mutta se rakenne on sellainen, ettei se insertti sieltä mihinkään irtoa tms, nojaa vaan siihen hiilariin kun painopiste on kuitenkin 90% ajasta niin ettei se notku. Eikä mitään ääniä tällöin kuulu. Jos siirtää painoa satulan takaosaan, kuuluu naks, satulan kulma muuttuu 1 astetta ja se jää nojaamaan toiseen kohtaan. Eräänlainen keinutuoli siis :)

PekkaO
12.03.2020, 15.06
Soikeet press fit keskiöt on pikkuhiljaa vaihtunu takaisin kierteellisiin niin hyvä pitää ärsytyksen tasapaino ja kehittää uusia kitinän aiheuttavia mahdollisuuksia. Tässä taas yksi syy pitäytyä perinteisissä ratkaisuissa... :)

Jos yhtään menee perinteiseen italialaiseen kaavaan niin ei paljoa tule tukea takuun raukeamisen jälkeen. Käy vielä kalliiksi kuluttajalle tälläiset tolppaongelmat jos 3T ei tee mitään ongelmalle.

Ei kaikkia italialaisia voi noin tuomita. Minulla halkesi joku vuosi sitten Fizikin tolppa. Suomalainen kivijalka sanoi, että kuitenkin liikaa kiristit. Rouva Ferrari Fizikiltä oli sen sijaan kovin pahoillaan, ei halunnut nähdä vanhaa tolppaa tai sen ostodokumentaatiota, vaan lähetti uuden tolpan pikana.

Ylva Hubatsa
12.03.2020, 16.26
Kävin heittämässä paremman koeajon Konalla. Runttasin putkelta minkä pystyin, etukiekko piti semmosta meteli, että hirvitti.
Kasatessa en leiponu kiekkoja mitenkään, viskasin paikoilleen. Takakiekko näyttää olevan ihan ok, mutta etusessa on pikkasen sanomista.
Kiekko on suora, mutta pinnojen kireydet heittää aika paljon. Parkin mittarilla levyn puoleiset pinnat 24-28 ja toinen puoli 15- 26.
Ei ihme, että ensihuoltoon kuuluu kiristyksiä.
https://www.youtube.com/watch?v=o9orgq7_HF4&feature=youtu.be

stenu
13.03.2020, 18.55
Salsa Stormchaser (https://salsacycles.com/culture/introducing_stormchaser).

https://salsacycles.com/files/blog/285725_SAL_Stormchaser_Blog_2_1.jpg

https://salsacycles.com/files/blog/285725_SAL_Stormchaser_Blog_6.jpg

Firlefanz
13.03.2020, 19.28
“That day convinced me that we had an opportunity to create a solution. An inexpensive single speed gravel bike, made of metal, that could be used for events when conditions are truly horrible, or for wet weather training, so that riders don’t need to trash the bikes they’ve invested so much in. It would also serve dedicated single speeders.”
The idea stuck, and Salsa’s design and engineering teams got to work on a bike to beat the elements. A bike that would be durable, stable in unpredictable riding conditions, and immune to shorn derailleur hangers, caked wheels, and clogged cassettes and cables.

Aivan mahdottoman hieno idea. Etenkin jos "inexpensive" tarkoittaisi mitä sen toivoisi tarkoittavan. Ja vielä kun tällaisessa levyjarrullisessa pyörässä olisi jarrupalat jotka kestäisivät suomalaisen gravelkauden alusta loppuun lumettomanakin talvena.

PS En voi olla ajattelematta että olisi upeaa jos joku osaisi ja jaksaisi kirjoittaa gravelpyöräilijöille samanlaiset säännöt kuin Velominati aikoinaan laati maantiepyöräillyä varten. Pykälät olisivat sisällöltään hiukan toisenlaisia, mutta ne olisivat varmasti yhtä tarkat ja ehdottomat eikä niitä olisi yhtään vähemmän.

r.a.i
13.03.2020, 20.04
^

stormchaser single speed

$1,499 usd (msrp)

Firlefanz
13.03.2020, 21.14
Millaiseksi euromääräksi tuollainen manufacturer's suggested retail price dollareina on tavannut tosiasiallisesti muuttua siinä vaiheessa kun pyörä on kotona kosketeltavissa - tai suomalaisessa pyöräliikkeessä koeajettavissa?

Aakoo
13.03.2020, 21.21
Sehän on halpa kuin mikä, vain 1500 rahaa. Alumiininen sinkula mekaanisilla levareilla, ja uskottavan oloinen partajeesus mannekiinina. Onkohan tälle jatkuvalle uusien gravelpyörien tulvalle oikeasti tilausta, vai tarvittaisiinko pikkuhiljaa joku uusi trendi millä lypsää?

ranttis
13.03.2020, 22.52
Millaiseksi euromääräksi tuollainen manufacturer's suggested retail price dollareina on tavannut tosiasiallisesti muuttua siinä vaiheessa kun pyörä on kotona kosketeltavissa - tai suomalaisessa pyöräliikkeessä koeajettavissa?Muutamia liikkeitä tiedän joissa nämä jenkkidollarisuositukset on tosi tarkkaan se millä pyörän suomesta saa euroina.

Rawjunk
14.03.2020, 03.21
Uusi Backroad tulossa: https://www.rosebikes.co.uk/backroad_2020

K.Kuronen
14.03.2020, 08.50
Salsan sinkulauutuus ei jotenkin vakuuta: Spyret jarruina eivät ole parhaat jatkuvaan mudassa ja savessa rypemiseen ja samaa voisi sanoa hiilikuitukeulasta.

Omissa ajatuksissa on pyörinyt jotakin tuon tyyppistä, mutta ilman kuituja ja hydraulisilla jarruilla.

JackOja
14.03.2020, 08.58
... eivät ole parhaat jatkuvaan mudassa ja savessa rypemiseen ja samaa voisi sanoa hiilikuitukeulasta.

Mitä erityistä hiilikuituhaarukalle tapahtuu mudassa ja savessa rypiessä?

Eikö hiilikuituhaarukoita käytetä menestyksellä cyclocrossissa, joka varsinaisesti on sitä rypemistä ja gg tapahtuu lähinnä teitä pitkin.

K.Kuronen
14.03.2020, 09.38
Mitä erityistä hiilikuituhaarukalle tapahtuu mudassa ja savessa rypiessä?

Eikö hiilikuituhaarukoita käytetä menestyksellä cyclocrossissa, joka varsinaisesti on sitä rypemistä ja gg tapahtuu lähinnä teitä pitkin.

Hiova hiekka ja savi päätyy emäputken ja haarukan väliin tuhoja tekemään.

Salsan ajatuksena kait oli luoda pyörä rypemiseen, eikä niinkään yleispyörää kuivilla sorateillä ajeluun.

cuppis
14.03.2020, 10.37
Onko ennakkotapauksia? Aika paljon tullut ryvettyä esim. kuitukeulaisella Fargolla eikä ole tullut kuvailemasi ongelma mieleenkään.

K.Kuronen
14.03.2020, 11.58
^Ennakkotapauksista en tiedä.

Omalle kohdalle on sattunut stemmin hienoinen luistaminen kuituisella kaulaputkella kesken kurarallin, enkä tätä huomannut kuin vasta satasen ajettuani. Tuon tapauksen jälkeen vaihdoin kyseiseen pyörään kuituisen keulan, jonka kaulaputki on alumiinia.

Jarruista Spyret ovat imaisseet sisäänsä kuraa, joten Spyret ovat siirtyneet omassa luokituksessani soveltumattomiksi rypemiseen.

Aakoo
14.03.2020, 12.05
Eiköhän siinä haarukan ja emäputken välissä ole normaalisti laakeri, joten en oikein ymmärää miten ne hinkkaisivat toisiinsa ellei se koko emäpuki ole täynnä mutaa ja hiekkaa.

stenu
14.03.2020, 12.25
Tuskinpa Stormchaseriä kukaan kokonaisena pyöränä ryhtyy Suomeen tuomaan johtuen kokonaisten pyörien tullimaksuista. Runkosetin EU-hinta asettunee toimintatonnin jommalle kummalle puolelle. Jos ilmoitettu <2 kg paino 56-senttiselle runkosetille hiluineen pitää paikkansa, kyseessä ei ihan bulkkialumiinirunko. Tarvitaanko sitten juuri tuollaista markkinoille, niin massoittain tuskin ei, mutta mulla esim. saattaisi olla käyttöä yhdelle, vaikka toi nykyinenkin (https://road.cc/content/tech-news/271929-salsa-unveils-stormchaser-gravel-frameset) toimii vielä ihan loistavasti ja vannejarrutkin on siitä hyvät, että ne ainakaan ei imaise sisäänsä mitään (:)). Ton nykyisen tulevaisuus on kuitenkin rajallinen, koska runko on jo kertaalleen ruostekorjattu ja toistamiseen ei ehkä enää kannata. Sinällään jarrut on kyllä yksivaihteisessa ja käyrätankoisessa levyjarrullisessa pienoinen potentiaalinen ongelma. Jos Hylexien pitkät kahvat ei tunnu luontevilta, ei muuta vaihtoehtoa ole kuin mekaaniset.

https://road.cc/content/tech-news/271929-salsa-unveils-stormchaser-gravel-frameset

E: alumiinikaulaputki mainittu. Tolla hinnalla olis kyllä odottanut kokokuitukeulaa. Alumiinisesta miinus.

K.Kuronen
14.03.2020, 12.44
"The fork is made from high-modulus carbon-fibre with an alloy steerer"

Ei ollenkaan huono asia. Oletin, että olisi ollut kokokuituinen.

JohannesP
14.03.2020, 12.56
^Ennakkotapauksista en tiedä.

Omalle kohdalle on sattunut stemmin hienoinen luistaminen kuituisella kaulaputkella kesken kurarallin, enkä tätä huomannut kuin vasta satasen ajettuani. Tuon tapauksen jälkeen vaihdoin kyseiseen pyörään kuituisen keulan, jonka kaulaputki on alumiinia.
Nyt en ymmärrä, miten tähän vaikuttaa itse materiaali tai miten sinne stemmin ja kaulaputken väliin on mahdollista saada niin paljoa kuraa. Onko paljas kuitu lopulta niin paljoa liukkaampaa kuin alumiini, että ongelma on vain siitä lähtösin? Ensimmäisenä syyttäisin huonoa tai vajaavaisesti kiristettyä stemmiä taikka stemmin pultit ovat hieman löystyneet ryskyyttämisessä. Jokatapauksessa ensimmäistä kertaa itse kuulen moisesta ongelmasta täyskuituisen keulan kanssa.

Luulisi aikaisemman keskustelun perusteella Stormchaserin suurimman ongelman olevan epäsielukas ja käyttökelvoton alumiini. Tästä vielä tonni halppis keulalla. :seko:

stenu
14.03.2020, 13.21
^ Hesalan nykyisellä suolankäytöllä (jos jotain talvia vielä tulee) alumiini alkaa olla ihan hyvä vaihtoehto rospuuttogrinderiin ja kovin moneen Salsaa edullisempaan, kunnollisella sinkulaoptiolla varustettuun alumiinirunkoon en mä ainakaan ole törmännyt, saatikka kuituiseen tai muusta ei ruostuvasta materiaalista valmistettuun. Crocketissa optio oli, nykyään ei.

K.Kuronen
14.03.2020, 17.22
Nyt en ymmärrä, miten tähän vaikuttaa itse materiaali tai miten sinne stemmin ja kaulaputken väliin on mahdollista saada niin paljoa kuraa. Onko paljas kuitu lopulta niin paljoa liukkaampaa kuin alumiini, että ongelma on vain siitä lähtösin? Ensimmäisenä syyttäisin huonoa tai vajaavaisesti kiristettyä stemmiä taikka stemmin pultit ovat hieman löystyneet ryskyyttämisessä. Jokatapauksessa ensimmäistä kertaa itse kuulen moisesta ongelmasta täyskuituisen keulan kanssa.

Luulisi aikaisemman keskustelun perusteella Stormchaserin suurimman ongelman olevan epäsielukas ja käyttökelvoton alumiini. Tästä vielä tonni halppis keulalla. :seko:

Alakautta, renkaan heittämänä alalaakerin ja kaulaputken väliin, ei sattunut olemaan lokaria. Kahdessa alumiinirunkoisessa kuitukeulaisessa pyörässä olen havainnut hidasta liukumista.

Mitä tulee Salsan ratkaisuun, niin kokokuituiset keulat ovat melko laila vakiot huomattavasti halvemmissakin paketeissa. Ehkä Salsalla on syynsä alumiiniseen kaulaputkeen.

miz
14.03.2020, 18.36
Alakautta, renkaan heittämänä alalaakerin ja kaulaputken väliin, ei sattunut olemaan lokaria. Kahdessa alumiinirunkoisessa kuitukeulaisessa pyörässä olen havainnut hidasta liukumista.

Mitä tulee Salsan ratkaisuun, niin kokokuituiset keulat ovat melko laila vakiot huomattavasti halvemmissakin paketeissa. Ehkä Salsalla on syynsä alumiiniseen kaulaputkeen.

Mulle ei nyt aukea miten stemmi luistaa jos keulan alimmaisen laakerin ympäristössä on kuraa?

10 vuotta ilman lokareita kaikessa kelissä, ratkaisu on ollut pari-kolme kertaa vuodessa putsata ja rasvata laakerit ilman muuta draamaa. Eipä sinne väliin niin kauheesti mitään kiinteätä ole eksynyt.

K.Kuronen
14.03.2020, 19.10
^Nokitan: olen ajanut 40 vuotta ympäri vuoden ja havainnut kuran tekniikkaa vahingoittavaksi.

JohannesP
14.03.2020, 20.08
Nokitatko vielä kertomalla tarkemmin miten ihmeessä alalaakerin kautta kura nousee laakerien läpi aina stemmin kiinnitysalueelle ja toimii siellä voiteluaineena. Kuralla kapillaarisia ominaisuuksia kiivettä kuitua pitkin? :seko:

Edelleen epäilen vain huonosti suunniteltua stemmiä tai pulttien kireyttä. Tai kuski raskaampaa tekoa ja painoa yksinkertaisesti enemmän ohjaamolla ja kovaa ryskyttäessä stemmi vääntyy vaihdekahvojen tavoin. Tähän ongelmaan alumiini voi olla ratkaisu kiristysmomentin vuoksi.

Enemmän tälläisen kuidun liukumisongelmia pitäisi näkyä satulatolpissa, jotka ovat enemmän kuran armoilla ja suuremmassa rasituksessa.

stenu
14.03.2020, 20.13
Canyonin Grail bongattu Rob Lowen alla TV1:sen Wild Bill - katukyttä korvessa -sarjassa.

r.a.i
14.03.2020, 20.23
^Tuo kuituputken liukumisjuttu nyt on ihan höpöhöpöä. Oliks tuo nyt sit 1200 puntaa runkosetti, eli aika lähelle 1500 egee pelkkä runkosetti Suomessa?

K.Kuronen
14.03.2020, 20.31
Nokitatko vielä kertomalla tarkemmin miten ihmeessä alalaakerin kautta kura nousee laakerien läpi aina stemmin kiinnitysalueelle ja toimii siellä voiteluaineena. Kuralla kapillaarisia ominaisuuksia kiivettä kuitua pitkin? :seko:

Edelleen epäilen vain huonosti suunniteltua stemmiä tai pulttien kireyttä. Tai kuski raskaampaa tekoa ja painoa yksinkertaisesti enemmän ohjaamolla ja kovaa ryskyttäessä stemmi vääntyy vaihdekahvojen tavoin. Tähän ongelmaan alumiini voi olla ratkaisu kiristysmomentin vuoksi.

Enemmän tälläisen kuidun liukumisongelmia pitäisi näkyä satulatolpissa, jotka ovat enemmän kuran armoilla ja suuremmassa rasituksessa.

No nokitetaan sitten. Mistä ihmeestä olette kehitelleet näitä juttujanne alalaakerin kautta stemmiin nousevasta kurasta?

Olen maininnut stemmin liukuneen kuituista putkea. Alalaakerissa oleva kura ja hiekka on päässyt syntyneen liikkeen kautta vahingoittamaan kuituisen haarukan alaosaa.

paaton
14.03.2020, 20.34
No nokitetaan sitten. Mistä ihmeestä olette kehitelleet näitä juttujanne alalaakerin kautta stemmiin nousevasta kurasta?

Olen maininnut stemmin liukuneen kuituista putkea. Alalaakerissa oleva kura ja hiekka on päässyt syntyneen liikkeen kautta vahingoittamaan kuituisen haarukan alaosaa.

Tuo on muuten varmastikkin totta. Sekin on totta, että kuitukeulassa stemmi liukuu herkemmin. Ja kun stemmi liukuu, alalaakerin väliin tulee välystä ja kura pääsee hieromaan väärään väliin. Kiitokset muistutuksesta. Pitääkin puhdistella kaulaputki alhaalta ja vaihtaa käpy vieläkin parempaan. Ninerissa paikallaan oleva on aika lyhyt ja puremapinta on onnettoman sileällä hammastuksella.

r.a.i
14.03.2020, 20.36
Käyttäkää kuituosiin asennukseen tarkoitettua tahnaa, jos meinaa liukua.

JohannesP
14.03.2020, 20.46

Nyt en ymmärrä, miten tähän vaikuttaa itse materiaali tai miten sinne stemmin ja kaulaputken väliin on mahdollista saada niin paljoa kuraa. Onko paljas kuitu lopulta niin paljoa liukkaampaa kuin alumiini, että ongelma on vain siitä lähtösin? E

Tipuin jo kärryiltä. Vissiin puhuttu kahdesta eri asiasta samaan aikaan päällekkäin niin annetaan olla. :D Ei ole kyllä omakohtaista kokemusta stemmin nousemisesta ja välyksen kasvamisesta alalaakerissa.

TERU
14.03.2020, 21.02
Tuo on muuten varmastikkin totta. Sekin on totta, että kuitukeulassa stemmi liukuu herkemmin. Ja kun stemmi liukuu, alalaakerin väliin tulee välystä ja kura pääsee hieromaan väärään väliin. Kiitokset muistutuksesta. Pitääkin puhdistella kaulaputki alhaalta ja vaihtaa käpy vieläkin parempaan. Ninerissa paikallaan oleva on aika lyhyt ja puremapinta on onnettoman sileällä hammastuksella.
Kuituputki haarukassa, samoin kuitusatulaputki, ovat joustavia ja stemmi tai satulaklamppi pitää kiristää hetken kuluttua uudelleen muutoin osat rupeavat liukumaan, tahna vähentää liukumaa.
Metalliputkissa ei ole samaa elastisuutta mutta voivat muutoin olla rasvan ja sileyden vuoksi herkästi liukuvia.

paaton
14.03.2020, 21.46
Tipuin jo kärryiltä. Vissiin puhuttu kahdesta eri asiasta samaan aikaan päällekkäin niin annetaan olla. :D Ei ole kyllä omakohtaista kokemusta stemmin nousemisesta ja välyksen kasvamisesta alalaakerissa.

Minulla tosiaan on monestakin pyörästä. Varsinkin gravellissa tuo on aika normaalia. Vaatii hyvän kävyn ja sen kiristämisen mahdollisimman tiukkaan, enennkuin stemmi kiritään päälle kiinni. En ole vaan ajatellut, että tämä voisi aiheuttaisi myös kulumista kaulaputkessa.

Aakoo
14.03.2020, 22.39
Kuituputki haarukassa, samoin kuitusatulaputki, ovat joustavia ja stemmi tai satulaklamppi pitää kiristää hetken kuluttua uudelleen muutoin osat rupeavat liukumaan, tahna vähentää liukumaa.
Metalliputkissa ei ole samaa elastisuutta mutta voivat muutoin olla rasvan ja sileyden vuoksi herkästi liukuvia.

Siis meinaatko, että kuidusta tehty kaulaputki venyy vai painuu kasaan?

paaton
14.03.2020, 22.49
Siis meinaatko, että kuidusta tehty kaulaputki venyy vai painuu kasaan?

Varmaan sekä että. Vääntyminen on kai venymistä. Kasaan painumisen huomaa esimerkiksi siitä, että päällä oleva stemmi kiristyy, kun käpyä kiristää tiukalle.
Tuon vuoksi kuituisessa kaulaputkessa on vähän pakko olla riittävän pitkä käpy ja vielä oikealla kohdalla.

Vääntyminen on tietystikkin tosi pientä, mutta useampi valmistajahan antaa esimerkisi spacereille max korkeuden.

huotah
14.03.2020, 23.06
Dylan Johnson esittelee kisapyöränsä:

https://www.youtube.com/watch?v=-Jh_HYGCH4E

Juha Jokila
14.03.2020, 23.18
^Ei kai kukaan lyö kuituputkeen käpyä? Eieieiei!

Aakoo
14.03.2020, 23.27
^Varmaan tarkoitetaan sitä compression plugia.

paaton
14.03.2020, 23.27
^Ei kai kukaan lyö kuituputkeen käpyä? Eieieiei!

Joo, kyllä minä sen moskalla sinne naputan. Alakautta vielä vähän kiristää, niin nappaa hyvin kiinni.
Käpy on aika helppo kirjoittaa.

KotooTöihin
14.03.2020, 23.50
Mulla on kotona semmosia metrin mittasia hiilikuituputkia, jotka on firman hylkytavaraa. Sen kun saat joustamaan tai venymään tai kutistumaan... Kova jätkä olet :D

paaton
15.03.2020, 00.28
Mulla on kotona semmosia metrin mittasia hiilikuituputkia, jotka on firman hylkytavaraa. Sen kun saat joustamaan tai venymään tai kutistumaan... Kova jätkä olet :D

Meillä on duunissa sellaisia duplex holkkeja, eli rosteria. 50-300mm halkaisijaltaan. Kartioholkkeja, joilla kiristetään esimerkiksi hihnapyörä akselille ilman kiilaa, eli raudan on tarkoitus venyä, jotta saadaan tiukka puristusliitos.

Se expanderi on kartiolla. Kuituputki ihan takuulla laajenee, kun tuon kiristää (liian) tiukalle.

LJL
15.03.2020, 00.50
En tajunnut tästä keula-/kaulaputkidebatista mitään. Ehkä aika mennä unten maille

TERU
15.03.2020, 08.53
Varmaan sekä että. Vääntyminen on kai venymistä. Kasaan painumisen huomaa esimerkiksi siitä, että päällä oleva stemmi kiristyy, kun käpyä kiristää
tiukalle.
Tuon vuoksi kuituisessa kaulaputkessa on vähän pakko olla riittävän pitkä käpy ja vielä oikealla kohdalla.

Vääntyminen on tietystikkin tosi pientä, mutta useampi valmistajahan antaa esimerkisi spacereille max korkeuden.
Minä USKON metallin ja kuidun eron olevan juuri elastisuuserossa, siksi kuituosien kanssa touhuillessa joutuu uuden eteen, mikä on ihan mielenkiintoista. Painoero tietty toinen merkittävä ero.

F. Kotlerburg
15.03.2020, 09.23
Tälle foorumille on selvästikin kokoontunut se porukka, joilla on ollut lapsena ainoa leikkikalu ratakiskon pätkä tai rautakanki ja nekin on saatu mutkalle.

paaton
15.03.2020, 09.31
Minä USKON metallin ja kuidun eron olevan juuri elastisuuserossa, siksi kuituosien kanssa touhuillessa joutuu uuden eteen, mikä on ihan mielenkiintoista. Painoero tietty toinen merkittävä ero.

Jep, kuidunhan on tarkoituskin joustaa. Aika koville joutuu putken pää, kun 130mm stemmin ja pitkien kahvojen kautta kropan paino siihen välittyy kunnon patikossa.

Eilen laskettiin jäiseksi jäätynyttä hiekkaa meikossa kohtuu vauhdilla. Kauheaa ryskytystä. Kaverilta antautui stemmin ja tangon kiinnitys. Fizikin stemmissä niin ohkainen etupanta, ettei se vaan pidä stongaa kiinni, vaikka kiristää miten tiukkaan.

stenu
15.03.2020, 09.35
Se expanderi on kartiolla. Kuituputki ihan takuulla laajenee, kun tuon kiristää (liian) tiukalle.

Joo yrittäkääpä expanderi kiristettynä irrottaa kuitukaulaista keulaa. Eipä tulekaan ohjainlaakerista läpi, eikä expanderin tarvitse edes olla liian kireällä. Sen takia expanderi pitäisi aina sijoittaa niin, että se jää stemmin kohdalle kaulaputkeen. Jos ekspanderi on tuupattu niin alas, että se ei tue stemmin kohtaa, en pitäisi mahdottomana, että stemmi löystyy "itsekseen". User error.

Toinen mahdollisesti joissain tapauksissa teräs- tai alumiinirunko/kuitukaulaputki -yhdistelmissä löystymistä aiheuttava tekijä voi olla myös erot lämpölaajentumisessa. Hiilikuitukomposiittien lämpölaajeneminen on negatiivista, metallien positiivista. Mitä pitempi emäputki ja kaulaputki, sitä potentiaalisempi mahdollisuus.

Eilen laskettiin jäiseksi jäätynyttä hiekkaa meikossa kohtuu vauhdilla. Kauheaa ryskytystä. Kaverilta antautui stemmin ja tangon kiinnitys. Fizikin stemmissä niin ohkainen etupanta, ettei se vaan pidä stongaa kiinni, vaikka kiristää miten tiukkaan.

Tuon takia mä lopetin kuitutankojen käyttämisen gravel- ja cx-käytössä.

paaton
15.03.2020, 09.42
Dylan Johnson esittelee kisapyöränsä:

https://www.youtube.com/watch?v=-Jh_HYGCH4E

Jösses tästä omasta ninerista tulee kallis... di2 grx ja kuitukiekot on vielä saatava. Nuo pullotelineet näyttää kanssa pirun hyviltä.
Hienoa kanssa huomata, että oikeatkin kisaajat pitävät 2x voimansiirtoa hyvänä ratkaisuna. Ei ole kyllä valinta kaduttanut.

LJL
15.03.2020, 09.45
Hienoa kanssa huomata, että oikeatkin kisaajat pitävät 2x voimansiirtoa hyvänä ratkaisuna. Ei ole kyllä valinta kaduttanut.

Samha här sanoi lappalainen. Di2 ja 2x on sellainen kombo että en vaihtaisi, vaikka se about viiden 1x-vuoden jälkeen tuntuikin takaperoiselta

stenu
15.03.2020, 09.46
^^ Jep, pro tip näyttää olevan 2x tätä nykyä. Ja ne sähköt.

https://pelotonmagazine.com/features/peter-stetina-on-going-gravel/

(Siinä mielessä Salsan 1X1-tulokas on ihan virkistävä, että se muistuttaa muunkilaisen graveloinnin olevan mahdollista ja mielekästäkin ;))

paaton
15.03.2020, 09.48
Joo yrittäkääpä expanderi kiristettynä irrottaa kuitukaulaista keulaa. Eipä tulekaan ohjainlaakerista läpi, eikä expanderin tarvitse edes olla liian kireällä. Sen takia expanderi pitäisi aina sijoittaa niin, että se jää stemmin kohdalle kaulaputkeen. Jos ekspanderi on tuupattu niin alas, että se ei tue stemmin kohtaa, en pitäisi mahdottomana, että stemmi löystyy "itsekseen". User error.

Niin ja tämän vuoksihan kaulaputki on melkein pakko katkaista oikeaan mittaan. Esimerkiksi omassa ninerissa on sellainen olakkeellinen expanderi, eli jos jättää vaikka 3cm kaulaputkea myyntiä varten, niin expanderi jää liian ylös. Expanderi pitää vaihtaa toisen malliseen, jos haluaa jättää putken pidemmäksi.

Esuli
15.03.2020, 09.58
Hyvä näin.
Nuoret neidot tarkkailevat sairalloisesti pakaroitaan.

Laerppi
15.03.2020, 13.31
Mitkä pullotelineet muotipoliisit laittavat teräsrunkoon?

Puskis
15.03.2020, 13.49
King Caget tietty.

maapaa
15.03.2020, 13.50
King Caget tietty.

Just näin!

http://www.kingcage.com/index.php?products=yes

Case
15.03.2020, 18.07
Tässä nyt aika tovin kuolattu Canyon Grail AL 7.0 mallia.
Tuntuu vaan jotenkin olevan hintaansa nähden aika hiton hyvin varusteltu.
Nyt kuitenkin huomasin että tilaus painuu jo heinäkuulle asti, ja coronan myötä varmaan kesän jälkeen.
En ole ihan varma jaksaisinko tuonne asti uutta pyörää odotella.

Onko jotain muuta varteenotettavaa vaihteoehtoa joka pääsee samassa hintaluokassa samaan varustelutasoon?

arctic biker
15.03.2020, 19.09
https://cyclingtips.com/2020/03/the-secret-industry-insider-no-bikes-for-you/

stenu
16.03.2020, 11.27
^ Post-Corona-maailmassa, jossa on pula muun muassa erilaisista polkupyörien komponenteista ja esimerkiksi jarrupaloja myyvät ainoastaan mustan pörssin keinottelijat, fggg-pyörät nousevat fillarifoorumin halutuimmiksi kulkuvälineiksi. :)

LJL
16.03.2020, 11.46
Post-Corona-maailmassa, jossa on pula muun muassa erilaisista polkupyörien komponenteista...

Tätä ennakoiden laitoin eilen yön hämärissä ärsyttävästä-kakkosesta tulemaan täysjoustomaasturiin voimansiirron ja erinäisiä pienempiä palikoita, muuten en saa sitä ajoon koko kesänä. Pojan 24" fillarista jo ilmoitettiin, että viivästyy 2vko koska takanapojen toimituksissa ongelmia, koska korona.

JackOja
16.03.2020, 11.48
... takanapojen toimituksissa ongelmia, koska korona.

No niin, fggg-jengikään ei paljoa ajele jos napa uupuu.

LJL
16.03.2020, 11.56
No niin, fggg-jengikään ei paljoa ajele jos napa uupuu.

Tällä hetkellä ainut oikea komponentti on kädessä oleva komponentti. Tai voihan se tarkemmin ajatellen olla myös kiinni pyörässä, mieluiten omassa.

Motofinne
16.03.2020, 12.51
Terve kaikki!

Nyt on tullut Gravel-himo ja ajatus on luopua omasta 2011 vuosimallin Felt AR4 maantiepyörästä. Gravelista tulisi periaatteessa "jokapaikan höylä", eli työmatkaa ja pidempiä lenkkejä 1-2 kertaa viikossa.

Budjetti on siinä 1500€ hujakoilla (+-200) ja Ridleyn Kanzo Carbon(https://www.xxl.fi/ridley-kanzo-carbon-disc-apex1-20-unisex-gravelpyora-harmaa/p/1171445_1_style) on jäänyt mieleen. Saako tohon hintaan "parempaa" pyörää?

Rawjunk
16.03.2020, 13.31
Terve kaikki!

Nyt on tullut Gravel-himo ja ajatus on luopua omasta 2011 vuosimallin Felt AR4 maantiepyörästä. Gravelista tulisi periaatteessa "jokapaikan höylä", eli työmatkaa ja pidempiä lenkkejä 1-2 kertaa viikossa.

Budjetti on siinä 1500€ hujakoilla (+-200) ja Ridleyn Kanzo Carbon(https://www.xxl.fi/ridley-kanzo-carbon-disc-apex1-20-unisex-gravelpyora-harmaa/p/1171445_1_style) on jäänyt mieleen. Saako tohon hintaan "parempaa" pyörää?

Giant Revolt 0 vaikuttaa hyvältä, mitä nyt äärimmäisen tylsän näköinen.

paaton
16.03.2020, 13.39
Tuo kanzo carbon näyttää oikeastaan aika kivalta. 700c/47mm rengastilaa lupaavat. Gravellissa sille on ihan oikeastikkin käyttöä.

LJL
16.03.2020, 13.45
Tuo kanzo carbon näyttää oikeastaan aika kivalta. 700c/47mm rengastilaa lupaavat. Gravellissa sille on ihan oikeastikkin käyttöä.

Noin iso clearance tarkoittaa samalla, että 27,5" ISP:t menee kevyesti. Which is nice.

paaton
16.03.2020, 13.45
Onko tuo ridleykin niitä kinkki runkoja, mitä one-one ja wiggle käyttää? Kovasti näyttää samalta.

Vivve
16.03.2020, 14.45
Onko tuo ridleykin niitä kinkki runkoja, mitä one-one ja wiggle käyttää? Kovasti näyttää samalta.
Haittaisko se?

paaton
16.03.2020, 15.02
Haittaisko se?

Ei tietystikkään, osaa vaan sitten suhteuttaa hinnan ja laadun muihin carbonada runkoisiin fillareihin.

Kuitenkin aika jännä, että ridleykin on lähtenyt "tahraamaan" merkkinsä bulkki rungolla.

LJL
16.03.2020, 15.33
Kuitenkin aika jännä, että ridleykin on lähtenyt "tahraamaan" merkkinsä bulkki rungolla.

Myydäänkö noita muualla kuin XXL:ssä? Jos ei, niin ehkä se ei ole niin paha :)

Kalle H
16.03.2020, 15.51
Noin iso clearance tarkoittaa samalla, että 27,5" ISP:t menee kevyesti. Which is nice.
650b renkaalle luvataan tilaa 50mm ja pienin ISP on numeroiden mukaan 57mm, eli kyllähän se saattaa mahtua, mutta tuskin kovin väljästi.

LJL
16.03.2020, 15.55
650b renkaalle luvataan tilaa 50mm ja pienin ISP on numeroiden mukaan 57mm, eli kyllähän se saattaa mahtua, mutta tuskin kovin väljästi.

Mistäköhän voi johtua, korkea mutta suhteessa kapea takahaarukka? Explorossa menee 700c/40mm ja 650b/50mm. Jos peräti 7mm isompi tila ilmoitetaan 700c niin luulisi menevän iloisesti, samoilla kohtia se 650b pullukka rengas pyörii. En minä tiedä.

stenu
16.03.2020, 15.59
^ Geometriaa tutkimatta arvelisin, että kammet ja rattaat rajoittaa. Yli 50 mm rengas alkaa useimmassa tapauksessa vaatia mtb-kampia.

Teemu H
16.03.2020, 16.14
Exploro on 650b/55mm 700c/40mm (tarra rungossa), eikä ISP silti mene raporttien mukaan.

LJL
16.03.2020, 18.16
(tarra rungossa)

No perhana, niinpäs olikin, revin sen tarran irti niin en muistanut. Rauno Repomiehen sanoin, ei dementia ole minulla. Väsymys on vaan. Väsymys, ja dementia.

slow
16.03.2020, 18.52
*nips*

(Siinä mielessä Salsan 1X1-tulokas on ihan virkistävä, että se muistuttaa muunkilaisen graveloinnin olevan mahdollista ja mielekästäkin ;))

Tämä.

Pancho
16.03.2020, 19.37

Syntykö tässä just palstatotuus, jota kohta toistellaan varmana tietona ympäri foorumia?

miz
17.03.2020, 01.02
^Nokitan: olen ajanut 40 vuotta ympäri vuoden ja havainnut kuran tekniikkaa vahingoittavaksi.

Hyvä saavutus, milläs pyörällä ajat edelleen lenkkiä 40 vuoden jälkeen?

Ellet ymmärtänyt, niin saman pyörän ajoista kirjoitin. Säännöllisillä tarkastuksilla, korjauksilla ja putsauksilla on pysyneet paikat kunnossa.
Aika paljon saa olla klappia laakereissa jos sinne väliin meinaa saada kuraa heitettyä niin että rusentaa haarukkaa. Siinä kohtaa luulisi olevan niin hervotonta kolinaa ja rutinaa ettei uskalla ajaa metriäkään.

Riittänee aiheesta, en edelleen hahmota tilannetta jonka annan itselleni anteeksi, täältä tähän.

paaton
17.03.2020, 07.54
Syntykö tässä just palstatotuus, jota kohta toistellaan varmana tietona ympäri foorumia?

Lukitaanko totuudeksi? Kovasti näyttää vaijereiden läpivientikin samalta.

https://www.grinta.be/nl/getest/100-getest-ridley-kanzo-adventure

Ylva Hubatsa
17.03.2020, 16.06
Konalla ajettu noin 50 km.
Renkaat on täyttä kuraa, kuvio kerää hiekkaa ihan simona. Mulla ei oo vuosikymmeniin puhjennu renkaita, nyt puhkee.
Etukiekossa yli 3 milliä heittoa. Rihtasin heiton alle milliin ja kiristin kaikki pinnat, edelleen on kiekko vetelä kuin löysä m....u.
Videolla ongelma ja ratkaisu.

https://www.youtube.com/watch?v=Ucg3fkOPBio&amp;feature=youtu.be

hphuhtin
17.03.2020, 17.51
Mua epäilytti tuo Venturen kuvio jo kaupassa, en ole kokeillut. Ilmeisesti kivien keruu vähenee iän myötä. 2019 Sutran esiasennus-Riddler ehkä parempi, mutta ei se(kään) tappajasepeliä tunnu kestävän.

Kalle H
17.03.2020, 18.28
Konalla ajettu noin 50 km.
Renkaat on täyttä kuraa, kuvio kerää hiekkaa ihan simona. Mulla ei oo vuosikymmeniin puhjennu renkaita, nyt puhkee.
Etukiekossa yli 3 milliä heittoa. Rihtasin heiton alle milliin ja kiristin kaikki pinnat, edelleen on kiekko vetelä kuin löysä m....u.
Videolla ongelma ja ratkaisu.
Jos tubeless renkaat eivät tuppaa kestämään sepeliä, niin kannattaa hommata tubeless-paikkoja, joiden avulla tuollaiset hieman isommat reijät paikkaa parissa sekunnissa ilman renkaan irroittamista.

Esim jotain tän tyylisiä:
https://www.bike24.com/p2352633.html?q=%20DART%20Repair
https://www.bike24.com/p2141826.html?q=tubeless%20repair

paaton
17.03.2020, 19.06
Jos tubeless renkaat eivät tuppaa kestämään sepeliä, niin kannattaa hommata tubeless-paikkoja, joiden avulla tuollaiset hieman isommat reijät paikkaa parissa sekunnissa ilman renkaan irroittamista.

Onko joku onnistunut paikkaamaan gravell renkaita dartilla nyt? G-onen kanssa en ainakaan minä onnistunut. Joko ei saa muovipäätä renkaan läpi, tai jos se onnistuu, niin se prkleen kankaan pala jää ulkopuolelle. Tosin en onnistunut 60tpi ramblereiden kanssa lezynenkään setillä. Lopputuloksena oli renkaassa 4mm reikä ja se paksu langanpätkä ei mene tasan mitenkään renkaan sisään. Kusetusta.

Kalle H
17.03.2020, 19.12
Onko joku onnistunut paikkaamaan gravell renkaita dartilla nyt? G-onen kanssa en ainakaan minä onnistunut. Joko ei saa muovipäätä renkaan läpi, tai jos se onnistuu, niin se prkleen kankaan pala jää ulkopuolelle. Tosin en onnistunut 60tpi ramblereiden kanssa lezynenkään setillä. Lopputuloksena oli renkaassa 4mm reikä ja se paksu langanpätkä ei mene tasan mitenkään renkaan sisään. Kusetusta.
Juuri sain itse vasta käsiini tuon Dart-setin, joten varsinaista käyttökokemuksia ei noista vielä ole. Itse ajattelisin, että Dart on ainakin teoriassa parempi kuin perus "kamelinpaska", koska sen "suomut" ovat joustavammat. Toki jotta tuo toimii, niin koko paketti pitää saada tuupattu luotettavasti renkaan kuorenläpi, tästä minulle ei vielä ole kokemuksia.

paaton
17.03.2020, 19.16
Juuri sain itse vasta käsiini tuon Dart-setin, joten varsinaista käyttökokemuksia ei noista vielä ole. Itse ajattelisin, että Dart on ainakin teoriassa parempi kuin perus "kamelinpaska", koska sen "suomut" ovat joustavammat. Toki jotta tuo toimii, niin koko paketti pitää saada tuupattu luotettavasti renkaan kuorenläpi, tästä minulle ei vielä ole kokemuksia.

Minäkin olin aika vakuuttunut dartista. Mutta tosiaan ensimmäien kokeilu tienvarressa päättyi kahteen katkenneeseen kärkeen ja kotona, kun ensin laajensin reikää suuremmaksi lezynen piikillä, sain kyllä kärjen läpi, mutta kangas jäi ulkopuolle... Alan olla kohtuullisen vakuuttunut, että toimivat vain renkaissa, joissa ei ole kummoistakaan pistosuojausta...

Lezynen setin ongelma oli tosiaan liian iso kamelinpaska. Ainakin maxxalamilla on kahta eri paksuutta. Kannattaa valita se ohuempi gravelliin.

Smo
17.03.2020, 19.37
Mua epäilytti tuo Venturen kuvio jo kaupassa, en ole kokeillut. Ilmeisesti kivien keruu vähenee iän myötä. 2019 Sutran esiasennus-Riddler ehkä parempi, mutta ei se(kään) tappajasepeliä tunnu kestävän.

Eikö Riddleri kestä sepeliä? Joulu-synttärilahjassaon ne kanssa ensirenkaina mutta en ole vielä ottanut fillaria käyttöön (!) .. Cyclossa on edessä Contin 35 mm Cyclocross Race joka on kestänyt *knock knock*

hphuhtin
17.03.2020, 19.58
Kesti aika Riddler aika monta viikkoa sepeliä, mutta sitten yhden viikon aikana tuli kolme reikää Riddleriin, kahdessa eri pyörässä ja rengaskoossa. Olisiko vaihtunut sepelierä hiekottajilla :) Sitten vaihdoin nastoihin.

Riddlerin kuvio ilmeisesti nappaa tosi näppärästi tappajasepelinpalan kiinni väleihinsä ja siitä se sitten jauhaa läpi, itse rengashan on varain notkea rimpula.

metusala
17.03.2020, 20.10

Täytyipä mennä tarkistamaan onko Ventureissa kiviä aamuisen hiekkatielenkin jälkeen: no oli siellä tosiaan pari. Tai oikeastaan noin neljä kumia kohti. Tosiaan jos nyt metallilokareilla ajaan niin kuuluu kun kivit irtoaa vasteen lokasuojojaa mutta en ole kokenut sitä epämiellyttäväks.
Ostin Venturet juuri kuvion takia koska se muistutti kitkarenkasta ja voi sanoa, että pito liukkaalla on erittäin hyvä. Ei flättejä etelätalven 2000 km jälkeen, tubelessinä ajan 650x47 versiota.

Ylva Hubatsa
17.03.2020, 21.12

En ala leikkimään näitten kanssa. En ole tottunu, että kumit puhkeaa, pistosuojattu rengas on se ratkaisu.

Ylva Hubatsa
17.03.2020, 21.16

Jep. Myyjäkin tästä mainitsi ja neuvoi laittamaan litkut sisälle. Ei jatkoon, roskiin lähtivät.

Visqu
17.03.2020, 21.29
Eikö Riddleri kestä sepeliä? Joulu-synttärilahjassaon ne kanssa ensirenkaina mutta en ole vielä ottanut fillaria käyttöön (!) .. Cyclossa on edessä Contin 35 mm Cyclocross Race joka on kestänyt *knock knock*

Joulukuun puolivälistä 600km takana nyt Riddlerillä 37c. Ei yhtäkään rengasrikkoa pk-seudun kelveillä, puistoissa tai Kirkkonummen sorateillä.
Ehkä ne jotain kestää :)

Mielestäni mukava ja kuviolleen suht äänetön rengas ajaa, käytän yleensä paineina 2,5-2,8 bar ja kuski painaa 83kg.

Edelliset 34c Exposuret antautui vain kerran 1000km sisällä keskelle kulutuspintaa tulleeseen lasinpalaan, paikkautui litkulla.
Sotki hienosti kuskin ja rungon muttei olisi tarvinnut edes pysähtyä.

hphuhtin
17.03.2020, 22.27
Vähän mysteerio miten yhteen viikkoon tuli niin monta puhkeamista kun sitä ennen meni ihan hyvin. Pidän kyllä Riddleristä silti, enkä vaihtanut vanteelta pois vaan vaihdoin ajot toiseen pyörään. Sepelitkin lakaistu pois jo monin paikoin..

Jona
18.03.2020, 03.27
Täällä kestivät Riddlerit pk-seudun sepelikelvejä yli 3000 km ilman yhtäkään rengasrikkoa, Ventureita on paikattu nyt kahdesti muutaman sadan kilometrin aikana. Venture kerää uutena ihan eri tavalla kiviä jotka sitten saattavat jyrsiä tiensä läpi jos huono säkä käy. Tubeless on käynyt mielessä, mutta enpä taida viitsiä kun katujen harjauskin on jo alkanut. Muuten oikein mainio rengas.

Compay
19.03.2020, 08.38
Minulla myös hyvät kokemukset Riddleristä. Rullaa hyvin ja pitoa on sopivasti. Olen ajanut niillä talven työmatkat ja gravel lenkit ja yhtään puhkeamista ei ole tapahtunut. Sisureista luovuin kuukausi sitten. Erittäin helposti litkutettava rengas.

yksinteoin
19.03.2020, 09.03
Rene Herse -kokemuksia langassa? Itsellä krossariin kaksi kiekkoparia, joista toiseen asennan taas useamman vuoden hyvin palvelleet Gravelkingit, mutta maantiekiekoille tuli nyt tilattua Renen 35mm Bon Jon Passit. Viime kesänä ajoin jonkin verran lenkkejä, joissa oli sekä maantietä, että greiveliä sopivassa suhteessa. Sellaisiin noi olisivat toivottavasti ideaalit. Vähän leveyttä ja mukavuutta kuitenkaan kauheasti rullaavuudesta tinkimättä. Otin kyllä endurance-seoksella, suotavaa olisi ettei siinä kauheasti häviäisi tuo Rene Hersen kuuluisa ajotuntuma.

stenu
20.03.2020, 08.33
^ Jatkan gg-rengaskeskustelujen (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?51499-Paksut-GG-renkaat&p=2958927#post2958927) puolella.

paaton
20.03.2020, 12.23
Googlatkaapa stan dart refill plug. Niitä kangaspaloja on erillaisia. Nämä nyt myytävät eivät mene renkaan läpi. Esittelyvideossa näkyvä plugi on paljon monimutkaisempi. Kusetusta. Laitoin stanille jo mailia.

paaton
21.03.2020, 10.18
Tsiisus tämä nykyinen mattavillitys on idiotismia varsinkin gravelleissa. Ninerin runko on maalattu hienosti, mutta lakattu vain puolittain.
Nyt hiekka pieksää lakkaamattomista kohdista tarrat ja maalit pois. Olisivat edes lakanneet alaputken alaosan ja jättäneet yläosan mataksi, mutta ei, just väärinpäin.

Ja minä nyt en todellakaan ole tarkka kalustosta, mutta jos muutaman kuukauden ikäisestä pyörästä alkaa maalit ja tarrat lähtemään, niin eihän tuo oikein ole.
Vanha trekki on vieläkin maalipinnaltaan suht virheetön.

JackOja
21.03.2020, 14.17
^sitä luvattua kuvaa Ninerista vielä odotellaan.

paaton
21.03.2020, 14.43
^sitä luvattua kuvaa Ninerista vielä odotellaan.

Se on aina kurainen ja makaa tuolla varastossa. Lenkilläkään ei ehdi jostain syystä kuvia ottelemaan. Tämä on ainoa puhdas kuva minkä löysin ja siinäkin on rengas puhki :)

https://live.staticflickr.com/65535/49655363041_c8f96afa44_h.jpg

LJL
21.03.2020, 14.47
^ Taustalla masiina, jolla Hyundaista puristellaan Kia ("Hyundai-Kia machine"). Laatikkoon "HUOM! Kaatuu helposti" laitetaan kaikki Windows 10 -käyttöjärjestelmällä varustetut tietokoneet.

Niin, ja hieno Niner :) Onko Shimppanjan hydro-mekaani-kahvat?

Teemu H
21.03.2020, 23.50
Tämä on ainoa puhdas kuva minkä löysin ja siinäkin on rengas puhki :)

Hieno pyörä kyllä, ja mahtavasti sopii teemaan. Minullakin nimittäin Exploro on korjaustelineellä roikkumassa. Keskiö alkoi taas narista, vasen laakeri on entinen. Marraskuussa laitoin uuden, mikä perkule näissä gravel-pyörissä mättää :seko:

Entisellä krossarilla (Specialized) ajoin sentään kymmenen vuotta ilman mitään vikoja. Siinä on kaikki alkuperäiset laakerit paikallaan vielä. Nyt tämä "italialainen" vaatii huolenpitoa jatkuvasti, mutta on ehkä sen arvoista, onhan tässä sielu :rolleyes:

Laita 3M kiveniskuteippiä.

paaton
22.03.2020, 07.44
Loppuu 3m teippi. Olen kohta vuorannut koko pyörän sillä.

Laita vaan se yhteen puristuva keskiöadapteri exoloroon. Selkeästi joko huono suojaus tai linjaus laakereissa.
Ninerissa on toiminut hienosti shimanon bsa, jonka asensin näillä tokenin holkeilla.

https://m.bikester.fi/token-press-thread-laakerisovitin-keskio-rh-pf30-laakeri-bsa-musta-685352.html

Ei ahdista keskiömurheet, jos vaan holkit pysyvät paikallaan.

Teemu H
22.03.2020, 09.33
Joo, kierrettävän keskiön viimeksi laitoinkin: https://wheelsmfg.com/386evo-abec-3-bb-black.html

Onneksi tuossa voi sentään vaihtaa pelkän laakerin. Vähän ihmetyttää, kun jo meni huonoksi.

Nyt suunnitelmissa on hankkia pomminvarma varapyörä, vaikka teräsrunkoinen gravelsinkula. Design-ihmeellä voi ajella juhlapyhinä aurinkoisella säällä :D

paaton
22.03.2020, 09.37
Joo, kierrettävän keskiön viimeksi laitoinkin: https://wheelsmfg.com/386evo-abec-3-bb-black.html

Onneksi tuossa voi sentään vaihtaa pelkän laakerin. Vähän ihmetyttää, kun jo meni huonoksi.

Nyt suunnitelmissa on hankkia pomminvarma varapyörä, vaikka teräsrunkoinen gravelsinkula. Design-ihmeellä voi ajella juhlapyhinä aurinkoisella säällä :D

Tuo on se syy, miksi en itse laittanut mfg:n keskiötä nineriin. Normaalit kuulalaakerit ovat aika heikosti suojattuja kosteudelle.
Vaihda ihmeessä skf:n uudet polymeeri täytetyt laakerit nyt tilalle. Äkkiä luulisi, ettei tuonne ihan heti hiekkapaska sisään pääse.

https://www.bike24.com/brands/skf

Visqu
22.03.2020, 10.49

Tää alkaa kuulostaa siltä, että laakereiden päittäisvälyksen esijännitys on ollut liian suuri.

paaton
22.03.2020, 10.52
Tää alkaa kuulostaa siltä, että laakereiden päittäisvälyksen esijännitys on ollut liian suuri.

Tai liian pieni, jos angular laakerit. Näin minä sain näppärästi omasta beehoosta toisen laakerin kesään rikki.
Crossarissa tuo hiekan ja veden sisään päätyminen on kuitenkin todennäköisempää. Aika huonostihhan nuo ovat suojattuja.

Visqu
22.03.2020, 11.28
Tai liian pieni, jos angular laakerit. Näin minä sain näppärästi omasta beehoosta toisen laakerin kesään rikki.
Crossarissa tuo hiekan ja veden sisään päätyminen on kuitenkin todennäköisempää. Aika huonostihhan nuo ovat suojattuja.

Huonoissa olosuhteissa olisi tietenkin hyvä käyttää laakereita full contact-tiivistein. Näitä harvoin kuitenkaan on keskiöissä koska joku kuitenkin tekee spindown-videon YouTubeen ja kaikki tarjolla olevat watit häviää tiivistekontaktiin :)

paaton
22.03.2020, 11.44
Jep. Rospuuttoajan krossariin on tosiaan hyvä valita keskiöta suojauksen perusteella. Onhan noita aika monenlaista ratkaisua, jossa ennen laakeria on vielä erillisiä kunnollisia suojia. MFG taitaa käyttää vastaavaa ohutta levyä laakerin edessä, mitä rotorikin. Se ei paljoa vettä pidättele.

Mutta noista SKF:n solid oil laakereista olisi kiva saada kokemuksia. Siis miten rullaavat normaaleihin verrattuna ja ovatko oikeasti kestäviä.

Visqu
22.03.2020, 12.09
Jep. Rospuuttoajan krossariin on tosiaan hyvä valita keskiöta suojauksen perusteella. Onhan noita aika monenlaista ratkaisua, jossa ennen laakeria on vielä erillisiä kunnollisia suojia. MFG taitaa käyttää vastaavaa ohutta levyä laakerin edessä, mitä rotorikin. Se ei paljoa vettä pidättele.

Mutta noista SKF:n solid oil laakereista olisi kiva saada kokemuksia. Siis miten rullaavat normaaleihin verrattuna ja ovatko oikeasti kestäviä.

Tuo levyhän on bearing shield eikä sen ole tarkoituskaan pidätellä vettä. Itse tapaan laittaa vähäisen määrän sopivaa rasvaa suojan ja laakerin väliin edes vähän helpottamaan kevyesti kontaktoivan tiivisteen työtä.

Skf:n MTRX sarjan laakerit vaikuttavat ihan kiinnostavilta, tosin en usko noiden tuovan kovinkaan suurta eroa paitsi ihan ääriolosuhteissa, eli jos tykkäät pestä keskiön seutua painepesurilla. Huokoinen häkki säilyttää voiteluaineen paremmin tilanteissa joissa laakeri joutuu alttiiksi huuhtelulle. Rullaavuuteen en usko polymeerihäkillä olevan oikeastaan mitään merkitystä ja laakeri todennäköisesti on vierintävastukseltaan samalla tasolla muiden vastaavalla tiivistekonfiguraatiolla olevien laakerien kanssa.

Mutta oikeita kokemuksia odotellessa :)

elasto
22.03.2020, 19.46
Se on aina kurainen ja makaa tuolla varastossa. Lenkilläkään ei ehdi jostain syystä kuvia ottelemaan. Tämä on ainoa puhdas kuva minkä löysin ja siinäkin on rengas puhki :)

Hyvin näyttää kiekot sopivan gravel-pyöräänkin.

paaton
22.03.2020, 19.55

Jep. Lisäleveydestä ei olisi haittaa, mutta noihin kevyisiin kehiin on kiva vääntää kohta 28mm sliksit alle maantietä varten. Ratchetti on kyllä mahtavuutta. Olen kylmästi ajanut yhdellä pakalla. 30s homma vaihtaa pakka vapareineen kiekkojen vaihdon yhteydessä. Toiset kiekot siis leveämmät ja selvästi painavammat m1700:set.

Minä en oikein nää syytä ostaa gravell spesiaaleja kiekkoja, mutta kai siinä jokin taka-ajatus on. Mitään notkumista en ole kuitenkaan näillä dtswissin mtb kiekoillakaan huomannut, tosin en kyllä sitä huomaa löysistä roadin kiekoistakaan...

stenu
24.03.2020, 17.57
Keskiökeskusteluun liittyen, niin on tää kuluva tai mennyt - ihan miten vaan - "talvi' ollut tietty aika raju keskiöille ja voimansiirrolle ylipäätänsä, ainakin täällä Etelä-Suomessa. Latuja ei ole ollut, niin kaikki sorapintaiset ulkoilureit ovat olleet ajettavissa koko talven ja kelit ovat olleet sellaisia, että on pääasiassa ollut märkää tai tosi märkää. Pyörää on saanut huuhdella ravasta joka lenkin jälkeen jne. Mutta siitä huolimatta taitaa noissa keskiöiden kestävyyksissäkin olla käsittämättömän isoja eroja. Mulla on edelleen tossa sama keskiö, jonka asensin siihen syyskuussa 2016, kun kasasin pyörän. Smoothisti pyörii ja äänetön on edelleen. Ajettu pari cyclocrosskauttakin siinä välissä. Viime syksynä ei, koska sen ajoin yksivaihteisella.

Kuva tämänpäiväisen lenkin jälkeen:

https://live.staticflickr.com/65535/49694400562_e7ca046770_k.jpg

Pexi
24.03.2020, 18.12

Tämä on kyllä totta. Kiekoton gravel-pyörä onkin melkein yhtä surkea näky kuin kuran peittämä Campan kampisatsi.

LJL
24.03.2020, 18.41
Tämä on kyllä totta. Kiekoton gravel-pyörä onkin melkein yhtä surkea näky kuin kuran peittämä Campan kampisatsi.

Mene pois jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa

stenu
24.03.2020, 19.04
...surkea näky kuin kuran peittämä Campan kampisatsi.

Sen, minkä kura- (tai foorumi-) uskottavuudessa häviää, kestävyydessä voittaa. Koskee myös ketjuja ja pakkoja. Campa sopii gravelhommiin ihan hyvin sellaselle tyypille, jota kiinnostaa ajaminen enemmän kuin pyörän paijaaminen. Sitäpaitsi lukee siinä kammessa "CX", että LJL on ihan oikeassa.

Duunipyörä
24.03.2020, 20.28
https://www.xxl.fi/white-gx-interceptor-grx600-1x11-20-unisex-gravelpyora/p/1169358_1_style

Moi! Mites kun lähtee vertaamaan tätä saman hintaluokan kona rove ST:hen, niin kumpi vie voiton? Pääasiassa päivittäistä n.8-12km työmatkapyöräilyä tasaisella asfalttitiellä/hiekkatiellä.

hitlike
24.03.2020, 20.39
https://www.xxl.fi/white-gx-interceptor-grx600-1x11-20-unisex-gravelpyora/p/1169358_1_style

Moi! Mites kun lähtee vertaamaan tätä saman hintaluokan kona rove ST:hen, niin kumpi vie voiton? Pääasiassa päivittäistä n.8-12km työmatkapyöräilyä tasaisella asfalttitiellä/hiekkatiellä.

White on paljon kevyempi ja paremmilla osilla, varsinkin jarrujen puolesta, mutta pyörien tekninen vertailu ei välttämättä ole mielekästä koska Roven idea on teräs, ajattomuus ja se kuuluisa sielu. Eli riippuu vähän mitä haet ja osaatko arvostaa asioita jotka tekee Rovesta siistin pyörän.

elasto
24.03.2020, 20.48

Kyseessä on siis mun entinen jäykkäperän varakiekkopari, joka sai uuden elämän paatonin gravel-pyörästä, niin siksi kommentoin.

Duunipyörä
25.03.2020, 06.10
White on paljon kevyempi ja paremmilla osilla, varsinkin jarrujen puolesta, mutta pyörien tekninen vertailu ei välttämättä ole mielekästä koska Roven idea on teräs, ajattomuus ja se kuuluisa sielu. Eli riippuu vähän mitä haet ja osaatko arvostaa asioita jotka tekee Rovesta siistin pyörän.
Kiitos vastauksesta!
Olen tässä ensimmäistä pyörää hankkimassa niin en oikeen osaa vertailla osia yms, aikalailla haen jokapaikan pyörää duunimatkat, kuntolenkit ja maisema-ajelut.
Budjetti olisi just tuolla 1500€ hujakoilla + pakolliset kamat (kypärä lukko valot yms)

hphuhtin
25.03.2020, 07.44

Molemmat näyttää hyvältä, Whitestä ei kuvasta näe tilaa lokasuojille ja mahdollisille nastarenkaille, joilla on työmatkapyörässä merkitystä, todennäköisesti ok.

Whiteä ei saa ilmeisesti koeajettua vielä, muuten sanoisin että käy koeajamassa molemmat, tulee oikea kokokin sovitettua, Whiten kohdalla sovittaminen on erityisen tärkeää koska ainakin aiempien GX mallien kohdalla on pitänyt järjestään ottaa yksi koko pienempi malli kuin kokotaulukko sanoisi.

Paperilla ja osien perusteella voi jonkin verran valita, mutta selvästi isoin merkitys pitäisi olla sillä miltä pyörä tuntuu itselle (hinta tietysti vaikuttaa myös). Sen verran erilaisia jo materiaaleiltaan, että eroa varmasti on, veikkaisin Konaa mukavamman tuntuiseksi, White kovempi ja sähäkämpi. Whitekin on houkutteleva paperilla, varsinkin sitten kun syksyllä lienee n. -25% tarjouksessa.

paaton
25.03.2020, 07.57
Tosiaan tuo white on samaa tekoa, mitä esim. one-one free ranger ja vituksen carbon gravelli. Noista varmaankin löytyy jo kokemuksiakin.

Tässä (https://www.ridinggravel.com/forum/?p=post%2Fchinese-carbon-gravel-build-carbonda-8254658)ketjussa on lopussa tuosta uudemmasta rungosta kokemuksia ja itse runkohan on tämä (http://www.carbonda.com/road/gravel/80.html). Keuloina näyttää olevan erillaisia vaihtoehtoja, esimerkiksi xxl:n myymä ridley kanza käyttää haarukkaa, jossa mountit laukuille.

Duunipyörä
25.03.2020, 11.30
Pitääpä käydä testailemassa! Kiitos asiallisista vastauksista
No sitten seuraavaa tyhmää kysymystä:
Polkimet?? Miljoonia erilaisia, mitkäs kannattaisi hommata? Ihan normi lenkkareilla tulee poljettua kun en ajatellut pyöräilykenkiä hommata.
Ja lukko? Abus granit 460 + cryptoflex kaapeli comboa katselin.

Takamisakari
25.03.2020, 12.08
Hypistelin työpaikalla asiakkaan Van Nicolas Rowtagia Shimanon GRX:illä. Titaanikuume on kyllä huipussaan.

mehukatti
26.03.2020, 09.33
Onks kukaan huomannu et muuten kivasti toimivassa GRX:n voimansiirrossa olis kehno kuran kesto? Kun ajaa tuolla roudasta sulavilla hiekkateillä ja lentää vesihiekkaa, niin White Lightning Epic Ridella voidellulla uudesta voimansiirrosta kuuluu ikävä rohina kunnes se kuivuu. Maastopyörässä Eagle X01 XSYNC-2 -rattaalla ja se on aina hiljainen vaikka olis miten hiekkapaskassa. Tietty säädötkin vois tsekkaa, mutta ei vaikuta hirveen lupaavalta...

mattipuh
26.03.2020, 09.35
Onks kukaan huomannu et GRX:n voimansiirrossa on kehno kuran kesto? Kun ajaa tuolla roudasta sulavilla hiekkateillä ja lentää vesihiekkaa, niin kuuluu rohina kunnes voimansiirto kuivuu. Maastopyörässä Eagle X01 ja se on aina hiljainen vaikka olis miten hiekkapaskassa.

Ei ole kyllä mulla erikoisen äänekäs, enemmänkin päinvastoin. Toisaalta olen putsannut ketjun yleensä melko hyvin liuottimella ja wet lubea perään. Ei ole kuitenkaan missään määrin äänekäs.

TuplaO
26.03.2020, 09.42
En tiedä GRX:stä (olisiko Velonewsissa mainittu GRX:n osalta kanssa toiminnan huonontumisesta kökkökeleissä, mitä muistan kummastelleeni), mutta vesihiekka on pahin. Rutisee ja rahisee, niin että maku menee. Esim. Forcen 1x:n eturatas kyllä puhdistaa itsensä aika nopeasti ja rahina loppuu, mutta jos eturengas lappaa koko ajan uutta hiekkaa rattaisiin, niin metelille ei voi mitään.

Duunipyörä
26.03.2020, 20.33
http://whitebikes.fi/bikes/gx-ltd-apex-19/
Tähän päädyin sittenkin kun oli myymälässä viimeinen kappale juuri mun kokoa ja hyvältä tuntui ajella, 950€ jäi hintaa, lauantaina hakemaan niin pääsee kunnolla ajamaan!

F. Kotlerburg
28.03.2020, 10.20
Onkohan mitään muuta syytä olla laittamatta maastokiekkoja graveliin kuin se, että on riski joutua partajengin pahoinpitelemäksi kesken lenkin muotisääntöjen rikkomisesta? Tuntuu nuo gravel-spesifit kiekot olevan järjestään aika painavia ja tuntuu ihan pöljältä maksaa niistä yhtä paljon kuin parisataa grammaa kevyemmistä XC-kiekoista, jotka nyt varmasti kestää ja ovat vähän leveämmätkin.

JackOja
28.03.2020, 10.23
Onkohan mitään muuta syytä olla laittamatta maastokiekkoja graveliin kuin se, että on riski joutua partajengin pahoinpitelemäksi kesken lenkin muotisääntöjen rikkomisesta? ....

Mielestäni ei eikä tuokaan ole pätevä syy.

F. Kotlerburg
28.03.2020, 10.26
24mm sisäleveä vanne on sopiva n. 40-44mm kumille?

JackOja
28.03.2020, 10.28
^mulla on 24mm sisäleveillä GR1600:lla ollut 38-43mm kumeja ihan menestyksellä.

F. Kotlerburg
28.03.2020, 10.31
No niin sitten pitäisi vaan uskaltaa ja raskia tilata nuo kiekot.

Spire
28.03.2020, 10.44
No niin sitten pitäisi vaan uskaltaa ja raskia tilata nuo kiekot.Saako udella, mitkä meinasit tilata? Herättää itsessäkin kevät intohimoja keventää kiekkoja.

F. Kotlerburg
28.03.2020, 13.03
Saa toki.

https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-mega-36t-ratchet-drive-atmosphere-24-sl-wheelset-29er-1500g-28670#23af5677070d2def5c1a0d2eb23a2643
https://www.actionsports.de/en/fun-works-n-light-mega-is-disc-36t-ratchet-drive-universe-20-db-wheelset-700c-1600g-28327#ec4af98238d119661a05e51c434b445a

Noiden settien välillä arvon. Jotenkin tuntuisi järkevämmältä ottaa nuo maastokiekot. Sitten pitäisi vielä päättää vapari, että raskisko ostaa xd-pakan ja mitä ongelmia siitä taas seuraa, jos toisissa kiekoissa on 11-42 ja toisissa 10-42 vai seuraako mitään.

velib
28.03.2020, 16.17
Sitten pitäisi vielä päättää vapari, että raskisko ostaa xd-pakan ja mitä ongelmia siitä taas seuraa, jos toisissa kiekoissa on 11-42 ja toisissa 10-42 vai seuraako mitään.

Tuskinpa seuraa ongelmia. Maasturissa on kahdet kiekot, joissa 10-42 ja 11-46. Oli tarkoitus vaihtaa ketju aina kiekkojen mukaan, mutta tuli kokeiltua että sama ketju menikin molemmille. Ei ole optimipituus kummallekaan, mutta toimii ongelmitta. Vaihtajakin toki vaikuttaa, mutta tuolla yhden hampaan erolla ei ole väliä.

Hulius
29.03.2020, 11.02
Nyt iski gravel kuume, ei tuolla hybridillä enää viitsi rullata tuhansia kilsoja kesässä selkä pystyssä. Vaihtoehtoja näyttää olevan paljon, onko mitään pyörää ylitse muiden n.1000e kategoriassa? Kona Rove herättää kovasti kiinnostusta 800e hintaan, toisaalta haluaisin 1x vaihteiston, ei ole tarvetta mihinkään metsäpoluille lähteä. Hakusessa siis suht rennolla ajoasennolla oleva pyörä, ajot valtaosin asfaltilla ja monesti myös huonokuntoisella sellaisella.

Kuhan
29.03.2020, 11.38
Omissa ajoissa metsässä isot välitysten erot ei haittaa, mutta maantie/gravel-ajeluissa aina parempi, mitä tiheämmät välitykset. Eli vähintään 2x systeemi.

Jami2003
29.03.2020, 11.56
Joo näinhän se on. Polut ja soratiet hoitelee 1x systeemillä mutta jos myös maantietä ajelee niin kyllä 2x systeemi on hyvä.

Mulla on 2013 teräs Rove ja on kyllä monipuolinen peli. Mikään kisatykkihän tuo ei ole eikä edes se luokkansa kevein keijukainen mutta sellainen luotettava joka kelin ja paikan lenkkikaveri.

misopa
29.03.2020, 12.18
Kyllä minä arvostan myös soralla 2x:n korkealle. Näillä perukoilla on aika paljon niin hyväkuntoisia sorateitä, että ei ne paljon - jos ollenkaan - kelvistä vauhdin suhteen eroa.

Mulla oli hetken aikaa 1x 46t ja 11-40t yhdistelmällä. Välitysten äärilaidat riitti hyvin, mutta isot loikat häritsi sen verran, että nyt on 2x 46-30t ovaaleilla ja 11-30t pakalla. Nyt sain itselle mieleiset välit.

30t eturatasta tarvin harvoin, täällä pärjää pääosin tuolla 46t rattaalla tälläinen rimppakintumpi kuskikin.