Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
^Maastopyörään saa niin halvalla, jopa langattomatkin!
^ Halvaksi en väittäisi mutta useimpien ostettavissa. Eri asia pitääkö settiä sen arvoisena jotta viitsii maksaa.
^ Kaikki tietysti suhteellista, itse ostin langattoman XX1:n täydennyssetin alla 800€, pidin aika edullisena.
^ Kaikki tietysti suhteellista, itse ostin langattoman XX1:n täydennyssetin alla 800€, pidin aika edullisena.
Tosi nätti ja fantsu laite. Se edullisuus voi sitten olla vähän suhteellista. Siis jos sillä pyörällä oikeasti ajaisi maastossa, niin 600e takavaihtaja voisi pikkasen harmittaa kolhia kivikkoon.
^Kyse tuon FlatBarGravel voimansiirrosta, tuskin sen kummemmin tulee kolhittua. Maastopuolella olen elämäni aikana yhden XTR:n kolhinut ajokelvottomaksi ja jos niin uutta löytynee hyllystä. Joten älä ole huolissasi!
Tosi nätti ja fantsu laite. Se edullisuus voi sitten olla vähän suhteellista. Siis jos sillä pyörällä oikeasti ajaisi maastossa, niin 600e takavaihtaja voisi pikkasen harmittaa kolhia kivikkoon.
Juu, mulla on tälläkin hetkellä pari poikkinaista takavaihtajaa tallissa, olen tullut siihen tulokseen, että slx:ää parempaa en maasturiin laita. Joku perkl.. keppi siellä on kerran kaks kesässä poikittain. Gravel on sit asia erikseen.
Juu, mulla on tälläkin hetkellä pari poikkinaista takavaihtajaa tallissa, olen tullut siihen tulokseen, että slx:ää parempaa en maasturiin laita. Joku perkl.. keppi siellä on kerran kaks kesässä poikittain. Gravel on sit asia erikseen.
Kaksi vuotta sitten kesällä meni lyhyen ajan sisään kahdesta eri maasturista takavaihtaja rikki. Gx hajosi Pyhä-Luoston kivikkorytyytyksessä, että koko vaihtaja antoi vain periksi. Seuraavan pyörän Nx koki tämän perinteisen päivityskepin vauhdikkaassa polkuajossa. Siinäkin kohdassa nyt sattui olemaan yksi (1) sopivan kokoinen keppi sopivassa kulmassa. :)
Ja menee noita gravelleistakin, jos vaan polkuja ajelee. Vain nure voi sanoa 600e vaihtajan olevan halpa maastopyörään.
Firlefanz
03.09.2022, 19.12
^Ei tarvitse edes mennä polulle. Yksi takavaihtaja, onneksi ei sähköinen, harjosi keskuspuiston ulkoilutiellä. Luultavasti tuulen heittämä oksa, jota en vaan huomannut kun se oli ikään kuin maata vasten painuneena väijymässä ohiajavia pyöräilijöitä, onnistui jotenkin käännähtämään ja hypähtämään takavaihtajani kimppuun. kun ajoin sen yli.
Kuvittelin lopettaneeni heti samassa pyöroityksen, mutta vahinko oli jo tapahtunut.
Mietin hetken korvausvaatimuksen jättämistä kaupungille, mutta tuumasin sitten ettei se ehkä mene läpi, koska oltiin kuitenkin metsässä...
Jos tuollaisella pessimismipohjaisella ajatusmaailmalla mentäisiin niin kuka rassukka uskaltaa mennä mihinkään yli Altus tasoisille osilla?
Firlefanz
03.09.2022, 20.40
Yhden pessimismi on toisen realismia, yhden ajokilometreillä se mikä todennäköisesti sattuu toiselle kerran kymmenessä vuodessa sattuu joka toinen vuosi - ja yksi ajaa 80% gravelistaan ulkoiluteillä ja poluilla joilla voi sattua ja tapahtua ja toinen ehkä 20%.
En minä epäröinyt hankkia uutta mekaanista Ultegran osaa, mutta en häpeä tunnustaa että di2-vaihtajalla varustetulla fillarilla gravelajoni reitit muuttuisivat paremmin vanhemmalle herrasmiehelle sopiviksi.
Toisaalta ihailen sellaista asennetta, jolla takavaihtaja on kulutusosa siinä missä muutkin eikä vahingon sattuessa jäädä miettimään harrastuksen kalliutta.
Ja onhan se niin että jos jättää ostamatta päivittäisen pahvimukikahvinsa, ei mene vuottakaan kun voi jo ajatella että mieluummin nekin rahat käytti niin kuin käytti:cool:
jame1967
04.09.2022, 09.46
Mä ajoin monta vuotta maastossa kun ensimmäinen korvake katki , sitten menikin toinen samana kesänä .
Työmatkalla talvella meni yllättäin vaihtaja pinnojen väliin ja vaihtaja vääntyi .
Firle, jokainen hankkii mitä hankkii käyttöön mutta jos kaikkea jää pelkäämään niin kyllä elämästä tulee tosi tylsää!
Ohiampuja
04.09.2022, 16.22
Minusta riskien pohdiskelu ja niihin varautuminen ei ole automaattisesti pelkäämistä. Itse olen katsonut että n 80 euron XT vaihtajat on minulle parhaat. Toimivat ja laadukkaat, mutta silti vielä järkevissä hinnoissa. :)
^No, täytyyhän jonkun ne paremmatkin hankkia. Ja jos tapahtuu niin tapahtuu, sen verran fatalisti olen.
Minusta riskien pohdiskelu ja niihin varautuminen ei ole automaattisesti pelkäämistä. Itse olen katsonut että n 80 euron XT vaihtajat on minulle parhaat. Toimivat ja laadukkaat, mutta silti vielä järkevissä hinnoissa. :)
Vähemmän se kirpaisee, kun uusii 80€ takavaihtajaa, versus 600€ :D
^ Varsinkaan jos vakuutusyhtiö ei ole myötämielinen korvaushakemuksen kanssa. :)
^kuinkahan helposti tuollaisen saisi läpi, jos tekisi korvaushakemuksen rikki menneestä pyörän komponentista?
En ole omia AXS: sitä onnistunut rikkomaan mutta joskus Ultegra otti osumaa ja nakkas koko härvelin pinnojen väliin. Siinä meni vaihtaja ja ketjut palasiksi. Rengasta ja kiekkoa solmuun jne. Kun vakuutuksesta asiaa tiedustelin heille piti heittää joku korvausarvio huoltoliikkeen toimesta ja muutamasta sainkin hinnan jonka vakuutusyhtiö hyväksyi. Tuskinpa yhtä komponenttia olisi korvannut. AXS voi olla siinä ja siinä.
Nyt kun vakuutukset on kohta katkolla pitää ottaa muutama verkkopalaveri jotta saa taas ehdot ajanmukaiseksi.
^koskas on muutos tullut?
Firlefanz
05.09.2022, 08.08
Firle, jokainen hankkii mitä hankkii käyttöön mutta jos kaikkea jää pelkäämään niin kyllä elämästä tulee tosi tylsää!
Luulen että paattoman mielestä ajamisesta tulisi tylsää, jos hänen pitäisi tyytyä ajamaan niitä gravel-reittejä joita minä ajan.
Luulen myös että jos gravel-pyörässäni olisi takavaihtaja, joka rikkoutuessaan merkitsisi kuudensadan euron kustannusta, reiteistäni tulisi entistäkin tylsempiä. Niin tylsiä että ne olisivat minustakin tylsiä (etenkin koska en pystyisi vähentämään niiden tylsyyttä lisäämällä vauhtia).
(Huom! Ylläolevasta ei ole pääteltävissä millaiseksi kuvittelen nuren ajoreitit tai vauhdin!)
Samasta syystä minulla ei ole gravel-pyörässäni kuituvanteita vaan sellaiset joita joskus kutsutaan pomminkestäviksi.
En oikein jaksa uskoa että niillä gravel-fillaristeilla joilla on kuitukiekot tai sähkövaihteet olisi mitenkään fatalistinen asenne. En usko myöskään että he olisivat arvioineet ajokalustonsa rikkoutumisen tai vaurioitumisen riskit pienemmiksi kuin toiset. Enkä edes sitä että jotkut näistä toisista kokisivat mainitut riskit todellista suurempina ja olisivat siksi jättäneet kalliina pitämänsä vaihteet ja kiekot hankkimatta.
Jos suljetaan pois niin sanotusti triviaalit seikat kuten että pyörähankintoihin voivat vaikuttaa käytettävissä olevat tulot samoin kuin se onko rahoilla muuta, kenties parempaakin käyttöä, niin tulemme lähinnä siihen kokeeko fillaristi halvemmat osat riittäviksi, tunteeko hän saavansa kalliimmista osista irti enemmän ajoiloa tai uskooko hän tarvitsevansa niitä jotta olisi kilpailukykyinen tai jotta ei turhaan putoaisi paremmalla kalustolla ajavien kavereiden vauhdista.
Näitä asioita sitten kukin punnitsee mielessään ja päättää mikä on hänen kohdallaan mielekästä tai ei. Tai onko hänestä perusteltavissa se että laittaa fillariinsa 600 € osan, joka tietyllä todennäköisyydellä ennen pitkää rikkoutuu. Joillekin se yksinkertaisesti ei ole perusteltavissa, vaikka siihen olisi varaa tai vaikka hän olisi sitä mieltä että harrastukset saavat maksaa sen minkä maksavat.
Taas tuli pitkä ja jaaritteleva sepustus asiasta, jossa ei pitäisi oikeastaan olla selittämistä. Mutta lisätään vielä että vaikka olen omasta mielestäni pikemmin arka kuin rohkea ihminen, en gravel-fillaroidessani tunne pelkääväni kuin vauhdikkaita alamäkiä (tai oikeastaan vain niitä joissa on tiukkoja mutkia) ja pitkospuita (joiden väliin etupyörä mahtuu uppoamaan tai jotka ovat märkinä petollisen liukkaita).
navajokoira
05.09.2022, 09.17
Samasta syystä minulla ei ole gravel-pyörässäni kuituvanteita vaan sellaiset joita joskus kutsutaan pomminkestäviksi.
En oikein jaksa uskoa että niillä gravel-fillaristeilla joilla on kuitukiekot tai sähkövaihteet olisi mitenkään fatalistinen asenne.
Uusissa Zipp-kiekoissa on ainakin teoriassa elinikäinen vaihtotakuu jos hajoaa normaalikäytössä. Toki toivon ettei tarvitse koskaan katsoa sitä korttia.
Miksi kuitukiekkoihin pitää suhtautua jotenkin pelokkaasti? Hiilikuitu on vahvempaa kuin alumiini.
Firlefanz
05.09.2022, 10.07
Pelokkuudesta en tiedä, mutta minulle on jäänyt sellainen kuva että jos rengas tyhjenee äkisti, ilkeä kivenisku voi tehdä kuituvanteeseen yhtä ikävännäköisen klommon kuin alumiiniseenkin, mutta jälkimmäinen on helpompi korjata, ja että ensin mainittu voi pahimmassa tapauksessa säröytyäkin.
Olen myös ymmärtänyt että tätä riskiä pienentämään voidaan nykyään käyttää n.s. tire inserttejä. (Tosin kai enemmän maastopuolella, mutta näkyy niitä olevan jopa maantierenkaisiinkin tarkoitettuja).
Riskin suuruutta en osaa enkä haluakaan arvioida, koska se tietenkin riippuu ajoreiteistä, mieltymyksistä ja ehkä ennen kaikkea ajotavasta.
Omalla kohdallani pysyminen alumiinivanteissa on osin ehkä myös jonkinlaista old skool -meininkiä, mutta oikeastaan en ole kyennyt perustelemaan itselleni miksi ne pomminkestävät eivät olisi riittävän hyvät ja mukavat. Tai toisin sanottuna. en mitenkään pysty kuvittelemaan että fillari kulkisi kovempaa kuitukiekoillakaan ja olen varma siitä etten havaitsisi mahdollista mukavuuseroa.
Siksi minun ei oikeastaan ole edes tarvinnut ruveta arvioimaan riskin suuruutta tai haluani tai haluttomuuttani ottaa se.
K.Kuronen
05.09.2022, 10.39
...
Jos suljetaan pois niin sanotusti triviaalit seikat kuten että pyörähankintoihin voivat vaikuttaa käytettävissä olevat tulot samoin kuin se onko rahoilla muuta, kenties parempaakin käyttöä, niin tulemme lähinnä siihen kokeeko fillaristi halvemmat osat riittäviksi, tunteeko hän saavansa kalliimmista osista irti enemmän ajoiloa tai uskooko hän tarvitsevansa niitä jotta olisi kilpailukykyinen tai jotta ei turhaan putoaisi paremmalla kalustolla ajavien kavereiden vauhdista.
...
Omalla kohdallani on juuri näin. Voin hankkia jotakin kalliimpaa, jos koen saavani siitä johonkin ajaessa esiin tulleeseen parannusta. Koin esimerkiksi SLX-rataspakan sillä tavalla karkeaksi, että pakka vaihtui XT-tasoon. XTR olisi liian kallis.
Kypärää uusiessa taas halusin riittävän kevyen ja olin valmis maksamaan vähän enemmän: koen kypärän painon häiritseväksi pitkään ajaessa.
Kiekoissa alumiininen hyvä keskitaso, vaikka GR 1600, ei aiheuta havaintoja ajaessa, joten itse en koe tarvetta sijoittaa selvästi enemmän.
Voimansiirron kohdalla nykyinen Ultegra-tasoinen mekaaninen on parhaimmillaan sujuva toiminnaltaan. Huomattavalla lisäsijoituksella ajamisessani tuskin tapahtuisi kummempaa muutosta: matkat eivät pitenisi, eikä keskinopeus kasvaisi.
^koskas on muutos tullut?
Tässä muutamien vuosien aikana. Harrastusvälineitä ei korvata sen omassa käytössä. Tietty aina voi keksiä satuja miksi vaihtaja hajosi.
Siis jos ajaa harrastepyörällä harrasteajoa (fillarilenkki ilman päämäärää) niin ei korvaa, mutta ei-harrasteajossa korvaa. Esim kaupassakäydessä rikkoontuminen kelpaa?
Harrastusvälineillekö ei saa vakuutusta? Esim kamera.
Miksi kuitukiekkoihin pitää suhtautua jotenkin pelokkaasti? Hiilikuitu on vahvempaa kuin alumiini.
Niinpä. Alumiinikiekkoja joutuu oikomaan koko ajan, kuitukiekoille ei tarvitse tehdä mitään. Jos rengas hajoaa alta, samalla tavalla siihen alumiiniseen kiekkoon voi tulla lommo. Insertit ovat kova sana, eipä lyö enää vanteelle niillä.
Siis jos ajaa harrastepyörällä harrasteajoa (fillarilenkki ilman päämäärää) niin ei korvaa, mutta ei-harrasteajossa korvaa. Esim kaupassakäydessä rikkoontuminen kelpaa?
Yleensä näissä on rajoitusehtona "harrastusvälineen hajoaminen silloin, kun harrastusvälinettä käytetään tarkoitukseensa". Jos rikkoontuminen johtuu ulkoisesta eli sinusta riippumattomasta tapahtumasta, vakuutus korvaa ehtojen mukaan. Esim. jos runko hajoaa polkiessa, tämä ei ole vakuutusehtojen mukaan korvattava tapahtuma; jos sen sijaan kolarissa, vakuutus korvaa.
Niinpä. Alumiinikiekkoja joutuu oikomaan koko ajan, kuitukiekoille ei tarvitse tehdä mitään. Jos rengas hajoaa alta, samalla tavalla siihen alumiiniseen kiekkoon voi tulla lommo. Insertit ovat kova sana, eipä lyö enää vanteelle niillä.
Yleensä näissä on rajoitusehtona "harrastusvälineen hajoaminen silloin, kun harrastusvälinettä käytetään tarkoitukseensa". Jos rikkoontuminen johtuu ulkoisesta eli sinusta riippumattomasta tapahtumasta, vakuutus korvaa ehtojen mukaan. Esim. jos runko hajoaa polkiessa, tämä ei ole vakuutusehtojen mukaan korvattava tapahtuma; jos sen sijaan kolarissa, vakuutus korvaa.
Mä ajoin maantiepyörällä routareikään ja tuokin katsottiin normaaliksi käytöksi. Ei korvata.
Fiksummat tietysti ilmoittavat mustan kissan tai näädän juosseen tien yli.
SamiMerilohi
05.09.2022, 19.31
Uusissa Zipp-kiekoissa on ainakin teoriassa elinikäinen vaihtotakuu jos hajoaa normaalikäytössä. Toki toivon ettei tarvitse koskaan katsoa sitä korttia.
Juu ja ainakin maastopuolella tuollainen on useammallakin valmistajalla hiilikuitukiekoissa. Tuo oli kyllä iso syy miksi omatkin Zippit tuli ostettua. En tiedä saako mihinkään alumiinikiekkoihin tuollaista elinikäistä myös omat hölmöilyt ja ajovirheet kattavaa takuuta. En ole ainakaan nähnyt.
pturunen
05.09.2022, 21.37
Ei pitä. Tätä ei välttämättä ole kaikki gravelajajat vielä nähneet, mutta aika paljon noita voi kurittaa vs alumiini:
https://www.youtube.com/watch?v=VfjjiHGuHoc
K.Kuronen
06.09.2022, 07.21
^missä kohta kuritetaan melamiinia?
Jokaiselle jotakin: https://youtu.be/SCaNRt7pXK0
Lopputulos oli kummassakin pätkässä sama: vanne murtui. Mutta kumpi sai enemmän runttua? Ja pitäisikö vanteen materiaali valita mainosvideoiden perusteella.
Noh..ei ainakaan kannata jollain 450-500 grammaisella alumiinisella gravelkehällä ainakaan kokeilla vastaavaa.
Jos haluaa uskotella itselleen, että puolikorkeaprofiilisten alumiinikiekkojen ja hyvien kuitukiekkojen ajotuntumassa ei ole havaittavaa eroa niin kuitukiekkoja ei kyllä kannata erehtyä edes kokeilemaan.
Firlefanz
06.09.2022, 08.53
^Millaiset ovat puolikorkeaprofiiliset kiekot? :seko:
Minusta alumiinikiekot ovat parhaimmillaan silloin kun ne eivät yritäkään olla tippaakaan aeroja tai upottavan pehmeässä pohjassa paremmin uivia tai mitään muutakaan mihin niistä ei ole (ainakaan ilman että painoa ja jäykkyyttä negatiivisessa mielessä tulee lisää niin paljon etteivät mitkään muut hyödyt sitä kompensoi).
Mutta joo, olen antanut itselleni saman ohjeen: älä edes kokeile - ja olen sitä visusti noudattanut!
K.Kuronen
06.09.2022, 08.54
Kummassakaan pätkässä ei rikota gravelikiekkoa.
^Millaiset ovat puolikorkeaprofiiliset kiekot? :seko:
No sellasia noin 25-28 mm korkeita niin kuin nuo kehät tuppaa varsinkin valmiskiekoissa nykyään olemaan. Sekä Stigmatan originaalit WTB:vanteet (28xSapim Sprint tms.) että DT ER1400:ssä olevat vanteet (RR 481+24xDT Aerolite tms.) oli melkolailla kovia ajaa. Verrokkina matalia alumiinikehiä (Vanha Open Pro+32xDT Revo ja WTB CrissCross+32xDT Revo) ja Enven AG25 (24xjoku aeropinna) jotka on myös matalat. Korkeammista kuitukehistä mulla ei ole niin paljoa kokemusta, että osaisin oikeasti sanoa mitään, mutta testit väittää, että osa niistäkin onnistuu olemaan mukavampia kuin matalatkaan alumiinikehät. Ainakin jossain määrin skeptinen olin minäkin ennen kuin kokeilin. Nyt tällä olemassa olevalla kokemuksella sanoisin, että kunnollisten renkaiden jälkeen paras upgreidaus, minkä tommoseen kuitukeulaiseen levarigraveliin voi tehdä, on kuitukiekot.
Huomautuksena myös, että Lutteron ykkös- ja kakkoskiekoissa olevat Hed Belgium Plussat on niin kovia ajaa, että en mä niilläkään kovin mielelläni kuitukeulan kanssa aja pitempiä matkoja. Teräskeulan kanssa ne toimii, kun systeemi joustaa riittävästi muualta, niin kiekon ei tarvitse.
Onko hiilarikiekon idea "joustaa"? Itse olen kuvitellut asian olevan juurikin päinvastoin. Että hiilaria hankitaan kun halutaan jäykät kiekot. Muistan kyllä tässäkin topicissa mainitun jonkun kiekkokioskin tuloillaan olevan mullistavan "joustavan" gravel-kiekon, mutta entäs noin yleisellä tasolla ajateltuna.
Omissa fillareissa hiilarikiekot tuntuvat jäykemmiltä ja kivemmilta kuin lötköt alukiekot, mutta onko se sitten plaseboa ja mun pitää aloittaa uuden uskomuksen harjoittaminen?
Joo. Kun uskoo lujaa niin hiilikuitu kykenee kaikkeen. Jotkinhan käyttävät tuota myös vatsavaivojen hoitoon.
Joustava ja jäykkä.
Hiilarikiekko on kuin poliitikko.
J...Jotkinhan käyttävät tuota myös vatsavaivojen hoitoon.
Jos vaelluksellla menee vatsa sekaisin niin kyllä kourallinen hiilitabuja päivässä rauhoittaa.
Jos vaelluksellla menee vatsa sekaisin niin kyllä kourallinen hiilitabuja päivässä rauhoittaa.
Totta :)
Toki kukin voi ihan itse päättää, että millaista mukavuutta tai ajotuntumaa pitää itselleen riittävänä, mutta jos valintojaan perustelee sillä, että ”en kuitenkaan huomaisi mitään eroa”, niin vetää itseään höplästä.
Omastanikin mielestäni mun vanha teräspyörä on ihan hyvä edelleen sellaisenaan, vannejarruineen kaikkineen ja edelleenkään en ole sitä mieltä, että kuitukiekoistaan ja muista hienouksistaan huolimatta Stigmata olisi jotenkin niin olennaisesti parempi, että mun pyöräilyharrastuselämänlaatu oleellisesti laskisi ilman sitä. Mutta silti en tohtisi mennä väittämään, että niissä ei ole eroja.
Harmi, että Paatonin Nineri ei taida huolia 42t takapakkaa. Saisit muuten Envet testiin. Tai oikeastaan Tonien kannattaisi investoida yhteen testipariin. Veikkaisin, että se olisi varsin tehokasta markkinointia.
Firlefanz
06.09.2022, 11.06
Toki kukin voi ihan itse päättää, että millaista mukavuutta tai ajotuntumaa pitää itselleen riittävänä, mutta jos valintojaan perustelee sillä, että ”en kuitenkaan huomaisi mitään eroa”, niin vetää itseään höplästä.
Siinähän ei ole mitään pahaa, kunhan tietää vetävänsä itseään höplästä.
On minussa sitäkin vikaa että kuvittelen että epämukavuus tai huonompi ajettavuus tekee minusta jotenkin kovemman tai sanotaanko more real fillaristin - eli kun vauhtia ei ole niin paljon kuin toivoisi, voi sitä yrittää kompensoida tietyllä määrällä underbikingia (vähän samaan tapaan kuin maantiepuolella voi siirtyä ajamaan brevettejä, jos pieni huumoriksi tarkoitettu kärjistys ei loukkaa ketään).
Sitten on vielä se että meitä on sellaisia jotka eivät tosiaan huomaa juttuja, jotka muut huomaavat vaikeuksitta. Ihmiset ovat erilaisia. Tunsin fillaristin, joka todistusti huomasi hetkessä sen että pilke silmäkulmassa pientä jäynää yrittäneet lenkkikaverit olivat kahvitauolla laskeneet satulaa kaksi milliä - eikä minun tarvitse kovin kaukaa hakea fillaristia, joka ajoi satula 12 mm korkeammalla huomaamatta muutosta:rolleyes:
anttimut
06.09.2022, 11.51
Tuli laitettua Canyon Grizl CF SL 7 eTap tilaukseen pitkän harkinnan jälkeen. Toimitus pitäisi olla 24.10-4.11 välillä. Alunperin oli tarkoitus tilata Grizl CF 7, mutta niissä menee toimitus loppuvuoteen/ ensi vuoteen. Grizl 6 CF SL pyörää saisi samalla aikataululla kuin 7 eTappia ja 1400 euroa halvemmalla. Olenkin tässä pohtinut, että onko tuo 1400 euron hintaero omiin ajoihin perusteltua vai pärjäisikö tuolla CF 6:lla.
KalleHermanni
06.09.2022, 12.22
Tuli laitettua Canyon Grizl CF SL 7 eTap tilaukseen pitkän harkinnan jälkeen. Toimitus pitäisi olla 24.10-4.11 välillä. Alunperin oli tarkoitus tilata Grizl CF 7, mutta niissä menee toimitus loppuvuoteen/ ensi vuoteen. Grizl 6 CF SL pyörää saisi samalla aikataululla kuin 7 eTappia ja 1400 euroa halvemmalla. Olenkin tässä pohtinut, että onko tuo 1400 euron hintaero omiin ajoihin perusteltua vai pärjäisikö tuolla CF 6:lla.
Vaikea kyllä sanoa kenenkään toisen puolesta mitään, tämän "omia ajoja" tuntematta.
Henk. koht. jos uutta pyörää olisin ostamassa, ottaisin eTapin tai DI2:n. Mutta melko varma olen että ilmankin pärjäisin (miksipäs en, kun tähänkin asti olen).
No ei. Kuituhan on siitå kiva materiaali, että siitä tosiaan voi tehdä jäykän tai joustavan. Jos vaan osaa.
Eihän esimerkiksi stenun enveillä ja noilla tilaamallani dt:n grc1400 kiekoilla ole oikein mitään yhteistä.
Itse elän vahvassa uskossa, että dt:n kiekoilla ajo muuttuu tukevammaksi, mitä noilla nyt paikallaan olevilla kapeilla ja matalilla mtb kiekoilla. Saas nähdä miten käy. On ne kuitenkin niin komeat, että lisänopeus on aivan saletti juttu.
^ Sen, mitä eilen luin nopsaan pari reviewtä niistä DT:stä, niin mukaviksi niitäkin oli kehuttu. Samoin on laita korkeampien Zippien kanssa. Kun tuommoisen korkeamman kuituprofiilin tekee oikein, joustaa ne vanteen seinämät ulospäin. Enveistä on minusta vaikeampi hahmottaa, että millä se tärinänvaimennus on saatu aikaiseksi. Ja sen leveyseron huomaa kyllä matalilla paineilla ajaessa myös.
Sitten on vielä se että meitä on sellaisia jotka eivät tosiaan huomaa juttuja, jotka muut huomaavat vaikeuksitta. Ihmiset ovat erilaisia.
Varsin totta ja tuttua omista työkuvioistani. Joidenkin ihmisten kohdalla ei voi kuin ihmetellä, että kuinka huonosti tehdyin silmälasein he tulevat toimeen ihan sujuvasti - tai ainakin uskottelevat itsellensä tulevansa toimeen sujuvasti. Ja sitten on se toinen ääripää, joiden näkemisestä ei tule kertakaikkiaan mitään, ellei kaikki ole asteen tarkkuudella oikein. Eikä edes välttämättä absoluuttisesti oikein vaan niin kuin he itse luulevat olevan absoluuttisesti oikein :)
Varsin totta ja tuttua omista työkuvioistani. Joidenkin ihmisten kohdalla ei voi kuin ihmetellä, että kuinka huonosti tehdyin silmälasein he tulevat toimeen ihan sujuvasti - tai ainakin uskottelevat itsellensä tulevansa toimeen sujuvasti...
Tai sitten referenssi puuttuu. Ei osaa kaivata asiaa, josta ei ole kokemusta tai asia ei ole tuttu. Se, että tarvitseeko olemassa olevaa parempaa ollenkaan, on toinen juttu.
Minäkään en nuorena kaivannut silmälaseja vaikka piti istua etupenkissä opinahjossa jne, että näki edes jotain. Mutta sitten kun sai kakkulat nokalle, niin mieli muuttui...
SamiMerilohi
06.09.2022, 16.10
Mulla on tuo 7 eTap ollut nyt muutaman viikon. Jos olisi "omalla rahalla" pitänyt ostaa niin olisi ehkä jäänyt kauppaan, mutta työsuhdepyöränä meni budjettiin. Mitä nyt noita kahta vertaan niin kutosessa on kyllä selkeästi parempi hinta-laatusuhde. Itse en tykkää gravelissa 2x voimansiirrosta, mutta se nyt on mielipidekysymys. Noi Shimanon 2x10 kamat on kyllä toimivia ja ihan hyvän tuntuisiakin, eli niissä ei mitään vikaa.
Kiekot noissa on eri, mutta pitkälti samaa tasoa. Mun mielestä isoimmiksi eroiksi jää just noi sähkövaihteet ja joustava satulatolppa. Omassa fillarissa ne ovatkin kaksi parasta juttua, mutta 1400 euron eron arvoisia? Ehkä ei. Ja tuon joustotolpan saa ostettua erikseen 200 eurolla, eli tuossa sitten maksaa reilun tonnin sähkövaihteista ja parista muusta pikkujutusta.
Se joustotolppa on varsinkin polkuajossa ihan loistava. Jos kerran kutosmallista on omaa kokoa saatavilla, niin vois olla aika kustannustehokas ratkaisu ostaa kutonen ja se tolppa.
^Eikö siinä kutosessakin ole kuitenkin kuitutolppa? Kaikkihan tuohon "joustotoppaan" eivät tykästy, niitä näkyy välillä torilla myynnissä.
Kuitutolppia on niin huikea määrä että suurinpiirtein se perseellä pitää ettiä se oikea. Känjönin omista en tykkää yhtään ja ne joutikin myyntiin.
anttimut
06.09.2022, 17.20
On kuitutolppa jo tuossa kutosessakin. Tuli vaihdettua nyt tuo tilaus CF SL 7 eTapista tuohon CF SL 6 pyörään. Maksellaan vaikka tuolla 1400 euron hintaerolla ensi talven sähkölaskuja..
K.Kuronen
06.09.2022, 19.57
...
Minäkään en nuorena kaivannut silmälaseja vaikka piti istua etupenkissä opinahjossa jne, että näki edes jotain. Mutta sitten kun sai kakkulat nokalle, niin mieli muuttui...
Joo, mä oon tähän asti kans ajanu ilman kiekkoja. Nyt katselin sit sellasia, ajattelin enveä, kun se ei olis ainakaan kovin paska: https://r2-bike.com/ENVE-Wheelset-275-Gravel-G27-Disc-Clincher-Chris-King-R45-Center-Lock-Hubs-Thru-Axle-Shimano-SRAM-Road
Niiden kanssa mä sitten olisin paras versio itsestäni!
SamiMerilohi
06.09.2022, 20.37
^Eikö siinä kutosessakin ole kuitenkin kuitutolppa? Kaikkihan tuohon "joustotoppaan" eivät tykästy, niitä näkyy välillä torilla myynnissä.
On mutta ei samanlainen. Mulla oli edellisessä Grailissa tuo Canyonin "tavallinen" kuitutolppa ja nyt tuo keskeltä halkaistu versio. Niissä on todella selkeä ero.
anttimut
06.09.2022, 20.45
On mutta ei samanlainen. Mulla oli edellisessä Grailissa tuo Canyonin "tavallinen" kuitutolppa ja nyt tuo keskeltä halkaistu versio. Niissä on todella selkeä ero. Tuli itse tilattua tuon Grizl CF 6 SL mukaan tuo keskeltä halkaistu kuitutolppa. Siitähän tuota saa sitten verrata niiden eroa käytössä.
On kuitutolppa jo tuossa kutosessakin. Tuli vaihdettua nyt tuo tilaus CF SL 7 eTapista tuohon CF SL 6 pyörään. Maksellaan vaikka tuolla 1400 euron hintaerolla ensi talven sähkölaskuja..
Eikös tuossa CF kutosessa ole rx400 2x10 vaihteet? Musta toi CF SL 7 rx600 on paras hinta/laatu peli. Ainoa huono puoli on värit...tylsän harmaa ja postin keltainen :)
BMC Kaius
https://www.bikeradar.com/news/bmc-kaius/
kevyttä ja aeroa, 44 mm renkaat, pitkä runko ja lyhyt stemmi
alkaen n. 5,5 teur
ja 360 mm tanko ylhäältä ja 420 mm alhaalta, kaikki koot ?
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2022/09/BMC-Kaius-11-38067a3.jpeg?quality=90&resize=619%2C413
pturunen
06.09.2022, 21.51
Itellä oli Stigmatassa nuo DT Swissin GRC 1400t. Olivat mielestäni jäykät kiekot ja ottivat yllättävän paljon sivutuuleen. Suoraan ei voi verrata, mutta täpärissä olevat SC:n Reservet ovat miellyttävämmät ajaa kuin nuo olivat. Reserveä ei vaan silloin saanut mistääm ja DT:t löytyivät tarjouksesta.
Itellä oli Stigmatassa nuo DT Swissin GRC 1400t. Olivat mielestäni jäykät kiekot ja ottivat yllättävän paljon sivutuuleen. Suoraan ei voi verrata, mutta täpärissä olevat SC:n Reservet ovat miellyttävämmät ajaa kuin nuo olivat. Reserveä ei vaan silloin saanut mistääm ja DT:t löytyivät tarjouksesta.
Niin, sellaisia ne aerokiekot on. Ne puskevat pyörää sivuille ja joskus jopa eteenkinpäin.
Mutta siis ilman naljailua just tuohan se ero on. Varsinkin gravell käyttöön tehdyt leveät aerokiekot ovat väkisinkin suht jäykät ja kovat. Tuollaiset ohuet envet taas voivat oikeastikkin olla mukavat.
Oikea porvarihan ostaa molemmat ja valitsee kiekot reitin mukaan.
BMC Kaius
https://www.bikeradar.com/news/bmc-kaius/
kevyttä ja aeroa, 44 mm renkaat, pitkä runko ja lyhyt stemmi
alkaen n. 5,5 teur
ja 360 mm tanko ylhäältä ja 420 mm alhaalta, kaikki koot ?
Komia ja fiksut speksit olisi omaan käyttöön. Mielelläni kuitenkin pitäisin munuaiseni, joten ei ilmestyne talliini.
BMC Kaius…
Vähän sellaista huhua on kuulunut, että Santa Cruziltakin olisi tulossa uusi gravelpyörä. Siitä ei ole tietoa, että onko se uusi Stigmata vai tuleeko niillekin rinnalle joku ”maantiegravel”. Jos se on uusi Stigmata, niin on mielenkiintoista nähdä, että kumpaan suuntaan muuttuu; tuleeko joustokeulayhteensopiva geo vai tuleeko aeroa.
Mutta siis ilman naljailua just tuohan se ero on. Varsinkin gravell käyttöön tehdyt leveät aerokiekot ovat väkisinkin suht jäykät ja kovat. Tuollaiset ohuet envet taas voivat oikeastikkin olla mukavat.
Tulee olemaan kyllä mielenkiintoista kuulla, miltä sun mielestä DT:t tuntuu nykyisiin verrattuna. Onko kovemmat vai pehmeämmät vai huomaatko mitään eroa. Mitä tapahtuu pidolle karkeammalla alustalla, jos oikeasti ovatkin kovemmat jne. Kiekot vaikuttaa ajamiseen niin monelta kantilta.
Mä en ole ainakaan löytänyt yhtään arvostelua, jossa GRC1400:ää olisi haukuttu kovaksi. Tämä arvostelu (https://www.cyclist.co.uk/reviews/9257/dt-swiss-grc-1400-spline-42-wheelset-review) on ehkä neutraalein sen suhteen, mutta ei niitä varsinaisesti kovaksi mainita tuossakaan. Yleisemmin arvosteluista löytyy maininta siitä, että ne on koettu mukaviksi ainakin 700c-kokoisina. Pikkukokoisina pinnoista tulee jo niin lyhyet, että sen voisi kuvitella vaikuttavan negatiivisesti mukavuuteen.
Uuden 353:nsa (https://cyclingtips.com/2021/10/zipp-353-nsw-wheelset-review-is-comfort-the-new-aero/) kanssa Zipp korostaa nimeomaan mukavuuslisäystä aeroutta enemmän, vaikka kyse on kuitenkin selkeästi korkeaprofiilisesta kiekosta (vaikka yhtä mainospuheita noikin toki on kuin aero is everything -puheet oli).
“Aero is not everything – it is only one component of speed, contrary to what the bike industry (and Zipp too, in all fairness) has been saying for many years,” said Donzé. “There are conditions in the real world where it’s faster to be less aero, as long as you have higher rolling efficiency and vibration damping. As a result, there’s no point in saying which of 353 or 454 is faster – it all depends on your ride style and the type of rides you are doing.
“For high-speed rides on flat to undulating terrain and clean roads, 454 is probably the ticket. For longer rides, on rougher roads and with bigger elevation change; 353 is the better option.”
E: niin ja sitä en kyllä tiedä tai muista, että mitkä ne sun nykyiset kiekot on. Jos sulla on jotkut matalat, alumiiniset mtb-kehät niissä, niin DT:n korkeat kuitukehät on varmasti jäykemmät ja saattaa hyvinkin olla myös kovemmat, vaikka ei olisikaan kovemmat kuin useimmat gravelspesifit alukehät.
anttimut
07.09.2022, 08.16
Eikös tuossa CF kutosessa ole rx400 2x10 vaihteet? Musta toi CF SL 7 rx600 on paras hinta/laatu peli. Ainoa huono puoli on värit...tylsän harmaa ja postin keltainen :)
Juu RX400 2x10 vaihteet on tuossa kutosessa ja seiskassa RX810 2x11 vaihteet. Kammet molemmissa samat. Seiskan saatavuus huonompi kuin kutosessa minun koossa. Seiskan alustava saatavuus näytti joulukuuta ja kutonen pitäisi olla toimitettavissa ensi kuun alussa. Nyt mentiin puhtaasti saatavuus edellä tässä. Tuo seiska olisi ollut hinta/laatusuhteelta varmasti parempi ja sen olisin ottanut, jos kokoja olisi ollut saatavissa järkevään aikaan.
Olen rakennellut nyt kesän aikana maantiepyörän rospuuttokeleille ja kevyeen graveliin=hoidettujen hiekkateiden ajoon.
Tärkein eli kiekot ja renkaat puuttuvat. Ajatuksissa ollut ZIPP 303S:t ja nyt lisäksi nuo alessa olevat grc 1400:t. Renkaan enimmäiskoko 32-33 minkä pyörä huolii.
Molemmista olen lukenut että sopisivat ihan hyvin tuohon rengaskokoon ja myös maantielle? Jos nyt haluaa kohtuullisen kevyttä, semiaeroa/keskikorkeaa ja hiilikuitua, niin onko tuossa 1000 euron hintaluokassa muita hyviä vaihtoehtoja.
lisäys: eli noin 40-50 mm korkeaa
^Eipä tuohon hintaan muita tule mieleen. Torilla on myynnissä vähän ajetut Roval CL50, tosin ovat vain 21mm leveät mutta ehkä noilla rengasleveyksillä vielä toimisi.
^Katsoin myös nuo samat ja muunkin fillaritorin tarjonnan.
Laitoin grc:t tilaukseen. Perusteena lähinnä tuttu dt 240 napa, joka helposti huollettavissa ja josta lähtee niin napakka siritys, että ei tarvi soittokelloa vaan riittää kun lopettaa polkemisen 50 m ennen ohitettavaa. Oli tuossa sellaista aleprosenttioston makuakin
^Katsoin myös nuo samat ja muunkin fillaritorin tarjonnan.
Laitoin grc:t tilaukseen. Perusteena lähinnä tuttu dt 240 napa, joka helposti huollettavissa ja josta lähtee niin napakka siritys, että ei tarvi soittokelloa vaan riittää kun lopettaa polkemisen 50 m ennen ohitettavaa. Oli tuossa sellaista aleprosenttioston makuakin
Laitat vielä sen 54T päivityksen minimirasvoilla niin se se vasta onkin rallatusta. :)
jos olisin ollut vastaavassa jamassa, niin olisin kopeloinut persetaskua syvemmälle ja laittanut Zippin 303. Itse sain testata noita vajaat 400km ja on kyllä paksulla renkaalla erittäin haluttavat. Toisaalta, epäilen GRC:n menevän niin lähelle että tuo tarjous painaa puntarissa enemmän.
^Ajelin pari lenkkiä 240:llä joissa vain suihkaus crc:tä ;). Oman kokemukseni mukaan täällä Salon suunnalla ihmiset kokevat tuon "äänimerkin" kuitenkin positiivisena, ainakin jos vertaa kelloon tai että hiipii taakse ja sanoo tuut-tuut tms.
Täytyy myöntää että po. tilaus saattaa vielä vaihtua
Mä oon kanssa tykännyt tuosta 240 iloisesta rallatuksesta kun tuntuu kuuluvan hyvin jalankulkijoille. Maantiepyörän vanhemmat 303fc kans rallattaa mukavasti
^Ajelin pari lenkkiä 240:llä joissa vain suihkaus crc:tä ;). Oman kokemukseni mukaan täällä Salon suunnalla ihmiset kokevat tuon "äänimerkin" kuitenkin positiivisena, ainakin jos vertaa kelloon tai että hiipii taakse ja sanoo tuut-tuut tms.
Täytyy myöntää että po. tilaus saattaa vielä vaihtua
En kai mä ole ikinä mitään muuta tuonne laittanutkaan. Jotain ohutta öljyä pieni pisara.
GRC1400:t muuten tulivat. On ne vaan niin komeat, että aivan turha perustella mitään muita syitä ohi alukiekkojen.
Resolutet noille väänsin. Kyllä renkaissa pitää edes vähän nappulaa olla.
Ja sitten nopsaan rapsaa kehiin ”foorumikiekoista”. Niitä kun näyttäis vieläkin saavan, niin tietäisi, että pitääkö ne nyt sitten kuitenkin hommata.
Ja sitten nopsaan rapsaa kehiin ”foorumikiekoista”. Niitä kun näyttäis vieläkin saavan, niin tietäisi, että pitääkö ne nyt sitten kuitenkin hommata.
Mun rapsaan ei paljoa kannata luottaa. En tunnista edes tyhjällä renkaalla ajoa. Eli placebo edellä mennään ja vahvasti.
Voi muuten käydä rengastila ahtaaksi vanhassa ninerissa. Näyttävät millin levinneen, eli nyt 44.5mm 3mm siellä taisi olla aiemmin tilaa, että toooosi lähellä mennään.
Sotanorsu666
10.09.2022, 07.07
Eiköhän ne nyt kannata siirtää ihan suosiolla ostoskoriin ja hoitaa prosessi loppuun. Mielenkiinnolla odottelisin vertailua mataliin enven kiekkoihin.
Itse olen vastaavilla 650b kiekoilla ajellut jokusen tonnin. Ei mitään pahaa sanottavaa niistä, mutta rengasmarkkinoiden suppeus painosti vaihtamaan takaisin 700c kiekkoihin. Tiistaina pitäisi tulla töihin omat tarjouskiekot.
Mun rapsaan ei paljoa kannata luottaa. En tunnista edes tyhjällä renkaalla ajoa. Eli placebo edellä mennään ja vahvasti.
Voi muuten käydä rengastila ahtaaksi vanhassa ninerissa. Näyttävät millin levinneen, eli nyt 44.5mm 3mm siellä taisi olla aiemmin tilaa, että toooosi lähellä mennään.
Mä luotan, että sun placebossa piilee totuuden siemen. Ihan asiallista rengaskommentoitiakin herralta tulee, joten eiköhän sieltä joku tuntoaisti kuitenkin löydy.
Hurricane Ridget pysyy vähän maltillisemmissa mitoissa :)
Eiköhän ne nyt kannata siirtää ihan suosiolla ostoskoriin ja hoitaa prosessi loppuun. Mielenkiinnolla odottelisin vertailua mataliin enven kiekkoihin.
Itse olen vastaavilla 650b kiekoilla ajellut jokusen tonnin. Ei mitään pahaa sanottavaa niistä, mutta rengasmarkkinoiden suppeus painosti vaihtamaan takaisin 700c kiekkoihin. Tiistaina pitäisi tulla töihin omat tarjouskiekot.
En viitsisi ihan vaan vertailun vuoksi ostaa :) Jos Paatonin ajatus siitä, että ne on kovemmat ajaa kuin herran nykyiset mtb-kiekot, pitää paikkansa, niin sitten ei kiinnosta.
Oikeasti mulla se potentiaalinen tarve liittyi siihen, että foorumikiekoille voisin laittaa krossikumit Hel CX:iä varten, jolloin voisin ajella niitä myös Stigmatalla. GG-ajeluihin toisia kiekkoja/renkaita kaipaa ja asfaltteja en ajele, niin todellinen tarve on siis vähän niin ja näin, koska nyt on krossikumit lutteron alla, niin sillä mennään Hel CX:t.
Todellisempi tarve voisi olla 650b-kiekot talveksi, jos saisin jostain varmuuden, että Ice Spkerit saisi ahdettua Stirmataan.
..niin ja sitäkin jäin pohtimaan, että 25:mm sisäleveä vanne saattaa mahdollisesti olla vähän hasardi krossikapeilla rankailla ja matalilla paineilla. Ei oo kiva, jos jossain töyssyisessä mutkassa tai off-camberissa pääsee rengas tipahtamaan hyllyltä.
Kuin myös sitä, että DT:ssä ei tainnut olla minkäänlaista mäsäksiajotakuuta, joten ne ei ehkä ole järkevimmät kiekot kapeille renkaille ja matalille paineille senkään vuoksi.
..niin ja sitäkin jäin pohtimaan, että 25:mm sisäleveä vanne saattaa mahdollisesti olla vähän hasardi krossikapeilla rankailla ja matalilla paineilla. Ei oo kiva, jos jossain töyssyisessä mutkassa tai off-camberissa pääsee rengas tipahtamaan hyllyltä.
Kuin myös sitä, että DT:ssä ei tainnut olla minkäänlaista mäsäksiajotakuuta, joten ne ei ehkä ole järkevimmät kiekot kapeille renkaille ja matalille paineille senkään vuoksi.
On niissä takuu, taisi olla 250e/kpl hintaan korvaava kiekko jos itse töhöilee kiekon hajalle
Herra stenulla on selvästi melkoista jaakobinpainia meneillään "foorumikiekkojen" kanssa :)
Ihmisen ikuisuusdilemma, johon kaikki syyllistyvät, haluaa jotain mitä ei tarvii?
^^ Aa..hyvä tieto, kiitos.
^ Joo kyllä just näin. Vähän sitäpaitsi yllätti, kun tuntuu, että mitä enemmän kertyy ikää, niin sitä harvemmin niin käy :)
Dt swiss suosittelee näköjään minimissään 32 mm rengasta ja 30 mm on mahdollinen.
Saattaapi olla että rengas leviää liikaa minun pyörää, jossa 33 mm todellinen leveys jättäisi n. 4 mm pelivaraa.
Jostain syystä kiekot ovat minulle kaikennäköisen vatuloinnin kohde. Heittänyt noppaa kahden Zippin välillä jo kaksi viikkoa, sitten nopea päätös foorumikiekoista jota nyt lähden kelaamaan takaisin. Ihan samaa säätämistä oli edellisetkin.
Minäkin vatuloin aikoinaan GRC1400-kiekkojen kanssa, mutta tilasin kuitenkin Far Sports FS36/32 DT240 EXP-navoilla. Painoa 1310g ja hintakin oli edullisempi kuin GRC1400. Tyytyväinen olen ollut.
^Mäkin tilasin joulunpyhinä nuo samat Bitexin navoilla, on vallan köykäset ja mukavat. Alle 800 euroa kotiin kannettuna.
Ihan asian sivusta, telkkarista "Rukajärven tie" ja melkoista gravelointia armeijan pyörillä. Ei mitään vekottimia, kuituja eikä vaihteita.
Herra stenulla on selvästi melkoista jaakobinpainia meneillään "foorumikiekkojen" kanssa :)
Ihmisen ikuisuusdilemma, johon kaikki syyllistyvät, haluaa jotain mitä ei tarvii?
Just onnistuin olemaan ostamatta yhtä tietokonetta jonka olin jo melkein ostanut varmuuden vuoksi
Aiemmin ajattelemani 32 mm rengas kevyeen soratiegravelointiin voisi ideaalitilanteessa/teoriassa olla ihan ok.
Kävin eilen illalla vähän testailemassa lähialueen sorateitä ja polkusiirtymiä. Aika monin paikoin oli kuitenkin aika upottavia kohtia, erityisesti risteysalueilla, jyrkissä kurveissa ja kaltevilla tienpinnoilla ja mäissä (erityisesti sateen kuluttamilla kohdilla) oli sen verran paljon irtosoraa että taitaa 32:n jäädä kuitenkin selkeästi vajaaksi.
Eli vaikka 32:n riittäisi pääosin reittiin, niin noita muita kohtia oli sen verran paljon ja säännöllisesti että kokonaisuutena 32:n ei tunnu hyvältä ja oikealta valinnalta.
lisäys: vähän saman tyyppistä kokeilua tein viime vuonnakin ja lopputulema oli ihan sama. Eli minun käyttöön 35 +/40 +- rengaskoko taitaisi kuitenkin olla se paras, jolloin harkinta ei ole mikä vanne vaan pitääkö ostaa uusi pyörä
^Täällä PK seudulla ei ole satanut pitkää aikaan mistä syystä tuota irtoainesta on ainakin poikkeuksellisen paljon.
^ juu, ei täällä Salossakaan. Sora oli kasaantunut sinne vanhoihin veden kuluttamiin uriin ja sitä irtosoraa oli siellä paljon.
Hitto kun kuumottelee noi "foorumikiekot", mutta sillekin rahalle olisi kyllä muutakin käyttöä. Ei ole helppoa tämä elämä ei ;)
Sotanorsu666
11.09.2022, 14.47
Hitto kun kuumottelee noi "foorumikiekot", mutta sillekin rahalle olisi kyllä muutakin käyttöä. Ei ole helppoa tämä elämä ei ;)
Helpottaa se elämä saattamalla tilausprosessi loppuun. Toimi ainakin itselläni erittäin hyvin.
Tarkkoja kokemuksia kiekoista lenkin jälkeen.
Vaihteet rutisee vittumaisesti ja XT RT-MT800 jarrulevyt ovat hyvät.
navajokoira
11.09.2022, 18.15
Tarvitsenko elämääni BMC Kaius -polkupyörän? Kuinka paljon onnellisempi olisin jos minulla olisi sellainen? Tuntuisiko lisääntynyt onni vain kyseisellä pyörällä ajaessa vai olisiko kyseessä onnellisuuden taustatason pysyvä nousu? Olisinko vastaavasti onnettomampi aina kun ajan jollain muulla pyörälläni? Ette tunne minua ettekä ole itse ajaneet tällä pyörällä, mutta älkää antako tämän häiritä, jos tuntuu että tiedätte vastaukset näihin minua askarruttaviin kysymyksiin.
Aiemmin ajattelemani 32 mm rengas kevyeen soratiegravelointiin voisi ideaalitilanteessa/teoriassa olla ihan ok.
Kävin eilen illalla vähän testailemassa lähialueen sorateitä ja polkusiirtymiä. Aika monin paikoin oli kuitenkin aika upottavia kohtia, erityisesti risteysalueilla, jyrkissä kurveissa ja kaltevilla tienpinnoilla ja mäissä (erityisesti sateen kuluttamilla kohdilla) oli sen verran paljon irtosoraa että taitaa 32:n jäädä kuitenkin selkeästi vajaaksi.
Eli vaikka 32:n riittäisi pääosin reittiin, niin noita muita kohtia oli sen verran paljon ja säännöllisesti että kokonaisuutena 32:n ei tunnu hyvältä ja oikealta valinnalta.
lisäys: vähän saman tyyppistä kokeilua tein viime vuonnakin ja lopputulema oli ihan sama. Eli minun käyttöön 35 +/40 +- rengaskoko taitaisi kuitenkin olla se paras, jolloin harkinta ei ole mikä vanne vaan pitääkö ostaa uusi pyörä
Noin se on. Oman kokemuksen mukaan tuollainen 32mm pistosuojattu rengas on tuntumaltaan jo kaukana maantiepyörästä.
Mutta vielä kauemapana se on gravellista.
40mm terra speed on kyllä kuivalla kelillä aika pätevä yleisrengas. Ei tunnu missään vaiheessa jarrulta ja pitoa riittää hiekallakin. Ne pehmeät kohdat ovat terrallekkin myrkkyä, eli yhtään ei ole koosta varaa kyllä tinkiä.
^^ Vastaan suurimpaan osaan kysymyksistä varmuudella, että -ehkä-.
Pyörää saa bike24:sta heti toimituksella, se keskihintainen malli 8 teur ja risat, ja ilmeisesti alkaen malli 5.700 ja kallein malli 11.982,15 euroa noin kahden viikon sisällä. Kyselisin Toneilta ja Signaturesta ennen kuin painaisin tilausnappulaa. Nämä nyt tuli vatsaan kun olen katellut nyt pari tuntia mitä graveleita löytyisi syksyksi.
Oma hintatasoajatus on kyllä selkeästi matalampi, esim.
alumiininen Grail ja Rivalin etapilla 2.300 eur. Kuuluu kategoriaan, että ei tuossa kauhean pahasti voi pieleen mennä.
Edellisessä lyhytaikaisessa gravelkokeilussa laitoin grizliin 6:een juurikin nuo terra speed 40:t, ja oli ne ihan eri renkaat kuin valmiina olleet Schwalben 45 bitet.
arctic biker
11.09.2022, 19.36
40mm terra speed on kyllä kuivalla kelillä aika pätevä yleisrengas. Ei tunnu missään vaiheessa jarrulta ja pitoa riittää hiekallakin. Ne pehmeät kohdat ovat terrallekkin myrkkyä, eli yhtään ei ole koosta varaa kyllä tinkiä. @paaton
Ääni tälle. Toimii mun kiekoilla myös tubeleksena oikein hyvin.
SamiMerilohi
11.09.2022, 20.01
Terra Speedit ovat kyllä nopeat, mutta ainakin oma rengasparini oli tubelessina aivan onneton vaikka litkua lisäsi reilusti. Joka päivä sai olla lisäämässä painetta. Schwalbet samoilla kiekoilla olivat täysin ongelmattomat.
Vastaavia kokemuksia on myös Continentalin maasto- ja maantierenkaista, joten ajellaan nyt toistaiseksi muilla merkeillä.
Grizlissä muuten tuo VCLS 2.0 -satulatolppa alkoi naksua reilun sadan kilsan jälkeen, mutta hiljeni kun otin sen pois, putsasin niiden puoliskojen välin ja laitoin takaisin.
Aiemmin ajattelemani 32 mm rengas kevyeen soratiegravelointiin voisi ideaalitilanteessa/teoriassa olla ihan ok..
33 mm Grifo Pro TLR on varmaankin noin 20 mm sisäleveällä vanteella 32 mm leveä ja niillä graveloi ihan sujuvasti, jos pitää pärjätä kapeilla renkailla.
(Eilen Hel CX:ää ja tänään gravelia. Muistui taas mieleen lajien erot - gravelointi on helppoa ja tylsää. No kyllä mä pääsin takas gravelmoodiin, kun olin vähän aikaa ajanut ja oli sekin lopulta ihan kivaa :))
^Varmasti näin. Itsellä oli alla Vittorian maantierenkaat butyylisisurilla ja maantiepaineilla n. 80 psi eli ei ihan optimi rengassetti.
Se mitä aloin miettimään on, että juutuinkohan väärään lähtökohtaan eli että alan rakentamaan maantiepyörästä jotain mitä se ei oikein ole. Kuitenkin nuo reitit mitä ajoin ja ajattelin ajaa on ainakin osittain selkeästi raffinpaa kuin hoidettu hiekkatie. Hipokiekkojen osto ei toki koskaan mene hukkaan, mutta muuttaako ne asiaa tarpeeksi.
Väärin tosiaan ajateltu. Tuollaisella roadilla ajetaan ne loppusyksyn pitkät maantielenkit, joiden sekaan tulee väkisinkin soraa, jotta pääsee niille makeille päättyville pienille asfalttiteille ilman pistojen ajamista.
Ei siitä siis gravellia saa millään. Ja mielestäni se menee täysin pilalle tuossa käytössä, jos laitat jotkin grifon tapaiset karkeammat nappulat.
Kisaisemman maantiepyörän ohjaus on liian hätäinen sorahommiin. Kyllä sillä hiekkatietä ajaa, mutta ei se mitenkään kivaa ole. Oikea gravelpyörä on ihan ok ajettava kapeammallakin kumilla.
Jep, mä mä olen ihan väärä henkilö ottamaan kantaa tohon heräilevään gravelin tarpeeseen. Mulla oli maantiepyörä joskus 2010 paikkeilla yhden kesän, jonka jälkeen totesin, että se ei todellakaan ole mun juttu. Mun neuvo olisi, että myy maantiepyörä/t pois ja osta hyvä graveli, mutta jos sä haet itsellesi perusteluja n+1:lle, niin onnistunee helposti noin. :)
Mitä Grifoilla graveloimiseen tulee, niin kokeilu ei maksa ihan hirveästi (jos ne saa mahtumaan nykyiseen pyörään olemassa olevilla kiekoilla). Yllättävän usein mulle päätyy gg-lenkeille alle vanha pyörä Grifoilla Stigmatan sijaan, jossa siis 42 mm Herset. Puolensa molemmissa ja molemmilla se on omalla tavallaan hauskaa.
Niinhän se varmaan menisi, että ”graveliksi” viritetyllä maantiepyörällä olisit nopeampi niillä sileillä sorapätkillä, mutta hitaampi karkeammilla ja gravelilla päin vastoin. Toki täysin tietämättömänä siitä, että millainen se sun maantiepyöräsi on. Vaihtelevalla lenkillä keskinopeudessa tuskin olisi sellaista eroa, että sillä on mitään merkitystä. Se, että kummalla se on hauskempaa, riippuu preferensseistä ja siitä, että mistä päästä haluat kompromisseja tehdä. Kompromissi graveli on joka tapauksessa. Helpommissa gravelkisoissa maailmalla näkyy maantiepyöriä podiumeillakin.
Ja mielestäni se menee täysin pilalle tuossa käytössä, jos laitat jotkin grifon tapaiset karkeammat nappulat.
Grifo HTLR:n nappulat on itseasiassa aika matalat ja se rullaa yllättävän hyvin jopa asfaltilla. Verrattuna Strada Biancaan ne nappulat tekee yllättävän paljon heti, kun alusta on yhtään pehmeää tai tarvii pitoa johonkin suuntaan. Ja se 300 tpi -runko on jonkin verran smoothimpi kuin gravel HTLR:ien 260 tpi. Chicanesta on nyt tullut HTLR-versio (https://www.challengetires.com/shop/products/chicane-3/107611) myös, joten jos haluaa pysyä pykälän verran maantiepainotteisemmassa speksissä, niin sitten se olisi se.
Juu. Omia päätöksiä omista lähtökohdista nämä ovat.
Minulla nyt löytyy xc:n ja maantiepyörän väliltä selkeä aukko, jonka täyttäminen vaatii rivakoita toimenpiteitä:)
Oletko jko kuullut gravel pyöristä? Ne ovat kuulemma tosi suosittuja nykyään :)
^Nääh.... All-road bike on kuuminta hottia nyt.
Tai sen grävelin rinnalle semmoinen.
Juu. Omia päätöksiä omista lähtökohdista nämä ovat.
Minulla nyt löytyy xc:n ja maantiepyörän väliltä selkeä aukko, jonka täyttäminen vaatii rivakoita toimenpiteitä:)
Niin ja onhan toikin ihan hyvä taktiikka luoda tarpeita itselleen, että ostaa maantiepyörään leveät kiekot gg-hommia varten ja kiekkojen tilaamisen jälkeen toteaa, että tilatuilla kiekoilla ei mitkään järkevät renkaat itseasiassa mahdukaan siihen pyörään, jolloin pitää saada pyörä niille kiekoille :)
Mulla kävi kieltämättä justiinsa tuo mielessä, kun huomasin ettei resolutet enää mahdu uusien kiekkojen kanssa alle.
Onneksi maantiepyörä menee kaupaksi ja saa paneutua tuohon flatbargravelointiin.
Jos vaan saa kokoja, niin tilaukseen vaan sopivaa. :)
Firlefanz
12.09.2022, 13.49
^Nääh.... All-road bike on kuuminta hottia nyt.
Tai sen grävelin rinnalle semmoinen.
Mä olen ymmärtänyt että all-road bike on yhdenlainen gravel bike. Eli kyse on siitä että fillarivalmistajat ja niiden markkinointiosastot ovat vihdoin havainneet sen mikä esimerkiksi Fillarifoorumilla on ollut päivänselvää jo vuosia: gravel kattaa niin valtavan laajan alan erilaisia teitä ja polkuja ja gravel-fillarointia harrastetaan kovin erilaisilla motiiveilla ja ajotavoilla, ettei voi olla olemassa kaikkeen ja kaikille sopivaa gravel-pyörää - eikä edes ihannekuvaa sellaisesta.
Joten kävi niin että ensin eri valmisajien fillareita tyypiteltiin ja jaettiin eri alakaegorioihin ja sitten monilta valmistajilta alkoi löytyä uutuuksia useampaankin.
Toisaalta aivan luonnollinen kehitys ja toisaalta melko normaali ilmiö.
Samaan tilanteeseenhan päädyttiin maantiepuolellakin jo aikoja sitten. Ja sielläkin saattoi fillaristina ja kuluttajana joko lähteä siitä että valitsee pyörän joka parhaiten vastaa hänen tarpeitaan ja mielihalujaan - tai katsoa että itse asiassa tarvitsee erityyppisiä ajojaan varten useamman saman yläkategorian pyörän.
.
Niin ja onhan toikin ihan hyvä taktiikka luoda tarpeita itselleen, että ostaa maantiepyörään leveät kiekot gg-hommia varten ja kiekkojen tilaamisen jälkeen toteaa, että tilatuilla kiekoilla ei mitkään järkevät renkaat itseasiassa mahdukaan siihen pyörään, jolloin pitää saada pyörä niille kiekoille :)
Tästä on nyt käytössä toinen versio, eli ostaa foorumikiekot, peruuttaa ne ja käyttää näin saadun ylimääräisen rahasumman uuden gravelin pesämunaksi. Gravelin hinnaksi siis muodostuu täten gravelin hinta - kiekkojen hinta.
^ all-road pyörä olisi sitten varmaan maantiepyörä + "kevytgravel". Kyllä valmistajat yrittävät löytää erilaisia tulokulmia varsinkin tuohon endurance-gravel välimaastoon= allroadiin, kun se yleisellä tasolla käsittääkseni aika myyvä alue.
^^ Sitähän se on. Markkinamiesten pitää vain keksiä uusia termejä ja kategorioita.
Tästä on nyt käytössä toinen versio, eli ostaa foorumikiekot, peruuttaa ne ja käyttää näin saadun ylimääräisen rahasumman uuden gravelin pesämunaksi. Gravelin hinnaksi siis muodostuu täten gravelin hinta - kiekkojen hinta.
Ja sitten foorumilla pidätellään henkeä, että onko seuraava käänne se, että peruutat tilaamasi gravelin ja tilaat toisen vähän kalliimman, kun säästit sen halvemman gravelin hinnan.. :D
Ei tarvi pidättää henkeä. Seuraavaan graveliin käytän nimittäin ne ylimääräiset rahat mitkä säästin kun en tilannut uutta Madonea
lisäys: Sellaista huomiota vielä että pyöriä on nyt kuitenkin jo kohtuullisesti tarjolla kaikissa hintaluokissa, enteileekö jo yleistä kysynnän laskua
Onkos All-road maantiepuolen hybridi, siis ei missään oikein hyvä?
lisäys: Sellaista huomiota vielä että pyöriä on nyt kuitenkin jo kohtuullisesti tarjolla kaikissa hintaluokissa, enteileekö jo yleistä kysynnän laskua
Veikkaisin että mahdollisen kysynnän laskun lisäksi tuotantoa lisätty ja logistiikka ongelmia saatu korjattua.
Tarvitsenko elämääni BMC Kaius -polkupyörän? Kuinka paljon onnellisempi olisin jos minulla olisi sellainen? Tuntuisiko lisääntynyt onni vain kyseisellä pyörällä ajaessa vai olisiko kyseessä onnellisuuden taustatason pysyvä nousu? Olisinko vastaavasti onnettomampi aina kun ajan jollain muulla pyörälläni? Ette tunne minua ettekä ole itse ajaneet tällä pyörällä, mutta älkää antako tämän häiritä, jos tuntuu että tiedätte vastaukset näihin minua askarruttaviin kysymyksiin.
Sveitsiläisen hiusinstituutin tutkimuksen mukaan BMC Kaiuksen omistaminen lisää omistajansa menestystä 15,67% ja pysyvää onnellisuutta jopa 34,72%. Soita 0800-KAIUS ja tilaa itsellesi Kaius alkaen vain 999,- euroa kuukaudessa. Toimi nyt heti, tarjous voimassa vain rajoitetun ajan.
Onkos All-road maantiepuolen hybridi, siis ei missään oikein hyvä?
Mikä lienee riittävän hyvä harrastajalle? Lähes kaikki kohtuuhintaisetkin nykypyörät tarjoavat parempaa ajettavuutta kuin joskus kolmekymmentä vuotta sitten olleet huippufillarit.
Laskettelupuolella on tullut tarjolle all-mountain sukset, joilla pärjää riittävän hyvin eri tyyppisillä rinteillä tietyin rajoittein. Tietysti fillarihifistelijän näkökulmasta pitäisi olla jokaiselle rinteelle, lumi- ja laskettelutyylille omat suksensa... tulee painava suksipussi kun reissuun lähtee ja tiedossa on kevyttä offaria ja rinnelaskua eri tyyleillä. Riittäiskö neljä paria suksia, että käytössä on aina oikein hyvä väline?
^Parempi ajettavuus tietenkin näkökulma kysymys. Oma eka kunnon maantiepyörä jotain reilu 30vuotta sitten oli Cinelli SuperCorsa täydellä SuperRecordilla ja tuubeilla, sikanopea, herkkä, kylläkin kuski oli nuori ja tehokas mutta...
...Jos vertaa nykyiseen niin vaihteita melkein tuplat 1x systeemilläkin, jarrut pitää säällä kuin säällä ja olennaista, renkaita löytyy joka lähtöön ja ne KESTÄÄ!
Itse tullut viimeisinä vuosina siihen tulokseen kun tästä enää nuorru ja kunhan kuntokin pysyy edes jonkinmoisena niin riittä yksi (toistaiseksi) täydellinen pyörä, juuri itselle sopiva!
Vähän kun tutkiskelin nettiä niin kyllä näköjään sellaisiakin löytyy, ja ilmoittivat että torstaina UPS toisi yhden kotiovelle.
Oliko olemassa jotain niille erityisesti tarkoitettuja vanteita ?
lisäys: tilasin Canyon grailin alumiinisena ja Rivalin etapilla
...Oliko olemassa jotain niille erityisesti tarkoitettuja vanteita ?
No sellaset DT GRC1400 on kuulemma nyt jossain sika-alennusmyynnissä.
Pitänee laittaa tilaukseen. Olikohan nuo xdr yhteensopivat :)
Jätän nyt tämän tähän.
Kuuntelin eilen Cyclingtipsin Nerd Alert lähetyksen. Siinä oli juttua uusista pyöristä mm. Domanesta ja Kaiuksesta. Kritiikkiä sai ainakin Domanen ja muiden pyörien hinta, graveleiden täysintegrointi (integroinnissakin on hyviä ja huonoja ratkaisuja) ja Kaiuksen ohjaamon leveys.
Muuten olivat sitä mieltä , että suurimmalle osalle kuluttajia "maantiepyörä jossa leveämmät renkaat" olisi se oikea ratkaisu gravelointiin jos nyt ajatellaan pyörien tosiasiallista maastoa ja käyttöä. Pyörissä (samoin kuin monissa muissa asioissa) ihmisillä on tapana ostaa liian isoa, leveää ja järeää suhteessa omaan tarpeeseen, joka sitten saattaa osittain pilata tekemisestä sen nautinnon.
Yhtenä teemana oli myös markkinoiden hyytyminen, ja huolta kannettiin erityisesti pienistä liikkeistä jotka ostaneet varaston täyteen ehkä jopa vääränlaista tavaraa.
Tästä on hyvä palata Kaiukseen, joka mielestäni paperilla on oikeinkin hieno ja mielenkiintoinen kapistus pl. hinta. Minusta se kuitenkin näyttää Teammachinen kalleimmalta versiolta ja ainakaan itse en ostaisi sitä gravelpyöräksi, ehkä yhden pyörän ratkaisuksi, jossa pääpaino maantiellä.
lisäys: jotenkin epämääräisesti se on minusta liian "hieno" maastoon/graveliin, vähän kuin kallis kaupunkimaasturi valkoisilla nahkapenkeillä erä- metsästys-hevostrailerin vetoautoksi tms.
navajokoira
13.09.2022, 13.32
Kaiuussa toki se ohjaamon leveys ja täysintegrointi on pelkästään sen jengin ongelmia joka ostaa yli kymppitonnin pyöriä.
Koko myös vähän askarruttaa: taulukon mukaan 58 olisi oikea, mutta siinä 38mm pienempi stack ja 5mm pidempi reach kuin mun punaisessa pyörässä. Jossa ei todellakaan ole mikään slämmätty -12,5° 110mm pitkä stemmi. Mahtaisikohan tämä osittain pilata tekemisestä sen nautinnon... Koon 61 runko koon 47 stemmillä osin ratkaisi tätä ongelmaa, mutta onko se jo liian pappafit tällaiseen pyörään. Olisiko sitten vaan parempi köpötellä Domane tai Endurace kaupoille.
Vähintään yhtä tärkeänä juttuna, en tiedä olenko valmis keltaiseen pyörään. Toisaalta kiekkojeni siniset dekaalit sopisi varmasti sen kanssa paremmin kuin tuon punaisen pyörän jossa ne nyt on. Ne siniset dekaalithan olisi tietysti pitänyt irroittaa ennen tämän hirvityksen kasaamista, mutta Kaiuun ostamalla säästyisi siltäkin vaivalta.
Isä nitro
13.09.2022, 13.42
Veikkaisin että mahdollisen kysynnän laskun lisäksi tuotantoa lisätty ja logistiikka ongelmia saatu korjattua.
Tähän haluaisin uskoa, mutta usko on harvemmin riittänyt. Onko muita huomioita asiasta?
En ole vielä painanut sitä kuuluisaa tilausnappulaa. Omilla spekseillä, (yö)sähkövaihteet eli 1x11/12, etuhaarukan kiinnityspisteet ja sellaiset 50 mm rengastila aivan ehdottomat, ja tarjolla tällä hetkellä koossa XL ja hintaluokassa 3-4 t € käytännössä vain Canyon Grizl CF SL 6 eTap . Tähän mennessä olen tottunut, että pyöräkaupoilla oltaessa on ollut vaikea rajata edes kolmeen vaihtoehtoon ja niiden kanssakin ovat yöuneet kärsineet. Toki tiedän, että tuo etuhaarukkavaatimus on sangen rajaava ja että saahan niitä erikseenkin ostettua.
Vähintään yhtä tärkeänä juttuna, en tiedä olenko valmis keltaiseen pyörään....
ONE tai TWO olisivat ei-keltaisia.
Toisaalta kiekkojeni siniset dekaalit sopisi varmasti sen kanssa paremmin kuin tuon punaisen pyörän jossa ne nyt on.
Vielä paremmin ne sopisivat valkoisen tai turkoosin kanssa.
...Kaiuun ostamalla säästyisi siltäkin vaivalta.
Jos rahalla selviää jonkin askareen tekemisestä niin antaa mennä.
Kaiuussa toki se ohjaamon leveys ja täysintegrointi on pelkästään sen jengin ongelmia joka ostaa yli kymppitonnin pyöriä.
Koko myös vähän askarruttaa: taulukon mukaan 58 olisi oikea, mutta siinä 38mm pienempi stack ja 5mm pidempi reach kuin mun punaisessa pyörässä. Jossa ei todellakaan ole mikään slämmätty -12,5° 110mm pitkä stemmi. Mahtaisikohan tämä osittain pilata tekemisestä sen nautinnon... Koon 61 runko koon 47 stemmillä osin ratkaisi tätä ongelmaa, mutta onko se jo liian pappafit tällaiseen pyörään. Olisiko sitten vaan parempi köpötellä Domane tai Endurace kaupoille.
Kaiuksen geometriataulukot herättää vähän epäilyksiä. Niiden mukaan 01 Onessa olisi lyhyempi reach kuin 01 Twossa ja 01 Threessä, mikä kuulostaa erikoiselta. Onen integroidun hytin mittoja ei ilmoiteta, mutta halvempien mallien tangon reach on normi 77mm. Niin tai näin, jos hankkii pyörän ystävällisestä kivijalasta niin Twon ja Threen stemmin saa varmasti vaihdettua lyhyempään.
navajokoira
13.09.2022, 14.44
Kaiuksen geometriataulukot herättää vähän epäilyksiä. Niiden mukaan 01 Onessa olisi lyhyempi reach kuin 01 Twossa ja 01 Threessä, mikä kuulostaa erikoiselta. Onen integroidun hytin mittoja ei ilmoiteta, mutta halvempien mallien tangon reach on normi 77mm. Niin tai näin, jos hankkii pyörän ystävällisestä kivijalasta niin Twon ja Threen stemmin saa varmasti vaihdettua lyhyempään.
Mistä/koska katsoit? Ainakin nyt BMC:n omilla sivuilla on mielestäni ihan samat stack ja reach kaikissa, mutta Onessa on 10mm lyhyempi stemmi (paitsi koossa 56 20mm lyhyempi).
Mistä/koska katsoit? Ainakin nyt BMC:n omilla sivuilla on mielestäni ihan samat stack ja reach kaikissa, mutta Onessa on 10mm lyhyempi stemmi (paitsi koossa 56 20mm lyhyempi).
Kirjoitin epäselvästi. Tarkoitin että kun rungon reach on sama kaikissa mutta stemmit pidempiä halvemmissa malleissa. Annettujen tietojen perusteella halvempien pyörien hytti olisi 20mm pidempi, mikä ei kuulostaa virheeltä. Ellei sitten kalleimman mallin tangossa ole vastaavasti pidempi tangon reach, jolloin reach kahvoille olisi sama.
Jos nuo sun antamat luvut pitää paikkaansa, niin aika vaikea rakentaa tuosta sopivaa pyörää. Eli pituus jossain 185-190 cm, ja tarvit pyörän jossa
stack 630 (muokattu) + spacereita
reach 460 sisältäen stemmin pituuden
saat kyllä pyörän säädetty spacereilla ja ministemmillä tuohon, mutta jos lyhentää stemmiä 5-6 cm alkuperäisestä /suunnitellusta niin ei minusta lainkaan hyvä ratkaisu.
Oletko ihan varma tuosta reach luvusta, tai onko satulan paikka tosi takana tai lyhyet kädet/yläkroppa tai ajoasento mallia pysty
Tähän haluaisin uskoa, mutta usko on harvemmin riittänyt. Onko muita huomioita asiasta?
En ole vielä painanut sitä kuuluisaa tilausnappulaa. Omilla spekseillä, (yö)sähkövaihteet eli 1x11/12, etuhaarukan kiinnityspisteet ja sellaiset 50 mm rengastila aivan ehdottomat, ja tarjolla tällä hetkellä koossa XL ja hintaluokassa 3-4 t € käytännössä vain Canyon Grizl CF SL 6 eTap . Tähän mennessä olen tottunut, että pyöräkaupoilla oltaessa on ollut vaikea rajata edes kolmeen vaihtoehtoon ja niiden kanssakin ovat yöuneet kärsineet. Toki tiedän, että tuo etuhaarukkavaatimus on sangen rajaava ja että saahan niitä erikseenkin ostettua.
Pinkkinä löytyy tänään alkaneesta Canyonin alesta hintaan 3.249 eur.
Noinkin tarkoilla kriteereillä ja tuohon tai ovh hintaan ei huono.
Isä nitro
13.09.2022, 16.38
Pinkkinä löytyy tänään alkaneesta Canyonin alesta hintaan 3.249 eur.
Noinkin tarkoilla kriteereillä ja tuohon tai ovh hintaan ei huono.
Jep, huomasin ja samaa mieltä. Marjapuuron värikään ei paha. Ainoa haitta tosiaan vaihtoehdottomuus, mutta ehkä pitää ajatella tämä positiivisena ongelmana.
Sent from my iPad using Tapatalk
navajokoira
13.09.2022, 17.07
Nykyisessä pyörässä siis stack 633 ja reach 405 (tai no nää on uudemman mallin luvut mutta close enough), stongasta ei muuta tietoa kuin että 44mm leveä maltillisella flarella. Stemmin alla on jokunen spacer ja stemmi on -6° 100mm. Ja sen päällä Fred Bar jossa tempotikut. Tää on fitti jolla mä voin ajaa vuorokauden ympäri ja jatkaa torkkujen jälkeen, eli ei välttämättä mikään tavoitetila nopeaksi tarkoitetulle pyörälle.
Jos ottaisi lähtökohdaksi koon 61 rungon olisi stack 620 ja reach 414. Siinä tanko on 44cm ja stemmi on 110mm ja -12,5° eli luultavasti aivan liian hapokas mulle. Tota ICS-stemmiä näköjään on myös 0° versiona ja esim 90mm pituisena. Tangon vaihtaisin toki myös kapeammaksi. Alkaako tämä vaikuttaa jo realistisemmalta?
Kalleimmassa on muuten:
Handlebar reach/drop: 72/135 mm
Stem angle: -15°
edit. oispa tääkin pinkki
Nykyisessä pyörässä siis stack 633 ja reach 405 (tai no nää on uudemman mallin luvut mutta close enough), stongasta ei muuta tietoa kuin että 44mm leveä maltillisella flarella. Stemmin alla on jokunen spacer ja stemmi on -6° 100mm. Ja sen päällä Fred Bar jossa tempotikut. Tää on fitti jolla mä voin ajaa vuorokauden ympäri ja jatkaa torkkujen jälkeen, eli ei välttämättä mikään tavoitetila nopeaksi tarkoitetulle pyörälle.
Jos ottaisi lähtökohdaksi koon 61 rungon olisi stack 620 ja reach 414. Siinä tanko on 44cm ja stemmi on 110mm ja -12,5° eli luultavasti aivan liian hapokas mulle. Tota ICS-stemmiä näköjään on myös 0° versiona ja esim 90mm pituisena. Tangon vaihtaisin toki myös kapeammaksi. Alkaako tämä vaikuttaa jo realistisemmalta?
Kalleimmassa on muuten:
Handlebar reach/drop: 72/135 mm
Stem angle: -15°
edit. oispa tääkin pinkki
Kaiuksen yläputki on nykysuuntauksen mukaisesti sentin tai puolitoista perinteistä maantiepyörän putkea pidempi eli pyörän geo on tarkoitettu lyhyelle stemmille. Kannattaa huomioida tämä kun miettii sopivaa kokoa reachin perusteella.
Kalleimman mallin tangon reach on 5 mm lyhyempi kuin kahden muun, mikä tekee noiden kahden pitkästä stemmistä vielä oudomman ratkaisun. En oikein usko BMC:n geotaulukoihin. Toisaalta jos päätyy jompaan kumpaan malliin perinteisellä ohjaamolla niin eipä sillä niin väliä kun stemmin vaihto ei ole iso eikä kallis operaatio.
Joka tapauksessa, kannattaa ensin tehdä perusteellinen vertailu eri pyörien välillä laittamalla mitat esim. bikegeocalcin laskuriin tai vertailemalla vaikka täällä https://www.velogicfit.com/frame-comparison/, jos/kun Kaius joskus ilmestyy listoille.
Ok. Sanoit aiemmin 61 koon runko 47 stemmillä ratkaisisi ongelma, ymmärsin niin että tarvit reachia vain sen 415 + 47. lisäys: näköjään luin väärin, ajatelinkin että aika tarkasti olit stemmin mitan ilmoittanut :)
Kun nyt stemmi 100 mm, niin ero ei olekaan ihan mahdoton.
Pituuseroa vakiostemmillä suunnilleen 20 mm ja korkeuseroa ilman spacereita 23 mm stemmin päähän
No periaatteessa esim. 90 mm 0-kulmaisella stemmillä samoilla spacermäärillä olisit samassa pituudessa ja n. 3 mm alempana vs. nykyinen (kohde siis stemmin pää).
(100 mm stemmissä yksi aste on n. 1,7 mm korkeudessa)
Yritin hahmotella tämän päässäni ja pelkästään raakana pituus/korkeusakselilla joten virhemahdollisuus on suurehko.
Vähän noiden nykyisten spacereiden määrästä riippuen 58:n voisi mennä.
lisätään vielä kun näin huotahin viestin, eli tuollaisesta laskurista saat tarkemmin mutta näin äkkiseltään noin
lisätään: signaturen facebook sivuilla on kuva Kaiuksesta liikkeen pihalta. Todella paljon tuohon saa spacereitakin laittaa, oletuksena tietenkin että se valmistajan suositusten mukainen, korkea kaulus ja ehkä 4 cm spacerpino
Isä nitrolle. Tässä tapauksessa taitaa olla positiivinen asia. Hyvä vaihtoehto noihin spekseihin olisi Trek Checkpoint, hinta on jotain 4400 ja rengastila 45 . Trekin rengastilan suositukset on maltillisia, suurin heillä tiedossa po. nimellismitan rengas ja kaikille sivuille 6 mm tilaa. Hiilarigravelit rivalilla taitavat lähes järjestään olla selkästi yli 4000 eur
navajokoira
13.09.2022, 19.00
Toisaalta jos päätyy jompaan kumpaan malliin perinteisellä ohjaamolla niin eipä sillä niin väliä kun stemmin vaihto ei ole iso eikä kallis operaatio.
Ei noikaan stemmit siis ihan perinteisiä ole kun ne viennit on sen läpi. Reilun 200 euron laitteita…
Ohessa vielä mainitsemani signaturen sivuilla oleva Kaiuksen kuva .Spacereilla saadaan nostettu tosiasiallista stackia ihan reilusti.
Samalla kun nuo spacerit ovat leveitä headtuben muotoisia, niin ne istuu pyörään minusta ihan ok. Ehkä yhden tai kaksi rinkulaa voisi olla ulkonäöllisesti pois.
Eli tuo jonkinlaisena osviittana jos pohtii rungon korkeutta
https://www.facebook.com/signature.fi/
https://scontent-hel3-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/306471241_10161806751108154_2075798248614220278_n. jpg?_nc_cat=105&ccb=1-7&_nc_sid=8bfeb9&_nc_ohc=dv4T7lZ8F6wAX_VlG66&tn=cTbXV2u-c8Ba995y&_nc_ht=scontent-hel3-1.xx&oh=00_AT-zUg4w_KNE9d8halRvho-WqePQrE9Fg702faPa_FQSCA&oe=6327AD27
Aerogravel spacerstackilla on parhautta.
arctic biker
15.09.2022, 07.54
Silkkaa ihanuutta, tässä Markku Pulkkisen bannia ootan.
Bemari on kyllä kokonaisuutena varsin pitkä, kun siinä on melko pitkä vaakamitta, siitä huolimatta pitkähköt stemmit, loivahko satulakulma ja vielä setback-tolppa. Satulasta tankoon etäisyys on melkoinen. Mun kaltaiselle persjalkaisehkolle, joka vielä viihtyy pyörän päällä satula suht takana, istuisi varmaan erinomaisesti, kun vaihtaisi stemmin 80-milliseksi. Etupään kulmat on kuitenkin varsin cyclocrossiset, joten nysästemmillä (ja kapealla tangolla) ohjauksesta tulisi tarpeettoman hätäinen mun makuun, vaikka en mitään tankkerifiilistä kaipaakaan. Mutta vaikea sanoa varmasti kokeilematta. Hieman vaikea kuitenkin mun on kuvitella paremmilla pyöräilijägeeneillä varustettua henkilöä ton päälle.
Näyttää pitkien aakeiden laakeiden gravelilta. Ei ehkä omiaan (ainakaan Etelä-)Suomen syherögraveleille. Toisaalta noin pitkään ajoasentoon taitaa olla aika vaikea yhdistää tempotankoja, jotka taas olisi ehkä tarpeelliset joillekin sen tyyppisiin kisoihin, missä toi on parhaimmillaan. (Kunnes niitten käyttö kielletään tai virallisesti tai yhteisön paineen seurauksena..) Ehkä MM-kisojen tapaisille UCI-gravel-reitille, kun UCI-kisoissa ei lisätankoja saa käyttää?
Tuollaiset mahdolliset ja sallitut spacermäärät (n. 4 cm) tarkoittavat käytännössä jos pelkästään korkeutta katsoo, että pyörä täydellä spacermäärällä = seuraava koko puolella maksispacereista=seuraava koko ilman spacereita. Bmc:ssä näyttäisi olevan enemmänkin spacereita/korkeutta rungosta stemmin alalaitaan
Toisessa päässä on esimerkiksi Canyon Grailin CF versio (samoin kuin Ultimate ja Aeroad), jossa korotusrenkaiden määrä on jotain 15 mm.
51 Kaius istuisi itselle todella hyvin geometrian perusteella (satula eteen). Ei puutu kuin sitä yhtä sorttia.
Tosin Revoltilla ajettu jo neljä kesää ja kaikki on tuossakin itselle kohdallaan, niin mitäpä tässä tosissaan muuta haikailemaan. Mutta hienoja pyöriä pukkaa markkinoille, niille kenellä on pyörän tarvetta. Jos vaan saatavuus olisi kaikilla merkeillä ja malleilla hyvä, niin valinnan varaa olisi kyllä moneen makuun.
navajokoira
15.09.2022, 11.50
Mittailin että mun teräs-Olmossa olisi mitat about 620mm ja 420mm, toki pyöreää quill stemmin vartta esillä vähintään noiden aerospacereiden (kjeh kjeh) verran kun sekin on enemmän fiilistely- kuin suorituspyörä. Mutta onhan tässä talvi aikaa joogata.
Viikolla 40 tulossa Radon Regard 10.0. Mitä mieltä olette? Broidille eka gravel.
Viikolla 40 tulossa Radon Regard 10.0. Mitä mieltä olette? Broidille eka gravel.
Hyvä tietty näin jälkikäteen kysyä. Kai se ihan ok on.
hphuhtin
15.09.2022, 19.52
Jos se on jo tulossa niin siinä tapauksessa kertakaikkiaan erinomainen :) Ihan hyvän oloinen perusgräveli noin vilkaisun perusteella.
pturunen
15.09.2022, 21.36
Oliko joku täällä tilannut Fairlightilta runkoa/koko pyörää? Jos on, niin voisitko laittaa yyveetä. Kyselisin vähän prosessista...
^^Ei kai mitään vikaa perus alupyöräksi, hieman painavahan tuo on.
Secan 2.5 54T sinisenä löytyy. Laitan sulle kohta yksäriä. Tähän mennessä vähän yli 3200 km ajettu ja oon tykänny. Osat siirsin Cannodalen SuperX:stä, tolppaa ja kampia lukuunottamatta. Vaihteet on 1x11 Di2 ja kiekkoina 35mm syvät Hollowgramit. Halvalla kalavaa'alla punnitsin painoksi 9,99kg polkimilla ja yhdellä pullotelineellä.
Ostin itselleni 40v lahjaksi. Mitään halpaa leikkiähän pyörän uittaminen sumusaarilta ei ollut. Mutta kerranhan sitä vaan jne...
https://i.imgur.com/IpmAlMI.jpg
https://i.imgur.com/V6QrUCX.jpg
(pikkasen muuten vituttaa että tuo Restrapin etulaukku hankasi jäljen emäputkeen parin yön bikepack-reissulla.)
Ohessa tietoja mistä yhden alumiinisen gravelpyörän paino koostuu. Kyseessä on oma alumiininen Grail koossa L. Ehkä tuossa on jotain yleistäkin nähtävissä millaisia komponenttivalintoja noissa tavallaan alkaen malleissa käytetään. Aika samalla lailla maantiepyöräni Trek SL5 oli koottu.
Valmistaja ei ole valinnut komponentteja painon mukaan, eikä paino ostajallekaan ole se ensimmäinen kriteeri.
Ohjaamo ja satula/satulatolppa
- satula 317
- satulatolppa 262 sis. kiinnikkeet
-ohjaustanko: 311
-stemmi 161
yhteensä 1.051
Groupset:
- groupset rival xplr 1x12, kokonaispaino 2.580 (ei punnittu)
Kiekot, renkaat ja läpiakselit
-renkaat terra trail 40 mm yht 940
-sisurit 210
-jarrulevyt 316
-etuakseli 60
-taka-akseli 70
-etukiekko 970 (punnittu)
-takakiekko 1130 (arvio, punnittu kiekko kaikkinensa ja vähennetty muiden osien paino)
yhteensä 3.696
Runko
Runko: 1500 (ei punnittu)
etuhaarukka 430 (ei punnittu), canyonin ilmoittamat koossa M
arvio koossa L 2.000
tankonauhat, rungon pienosat yht. 235 g
yhteensä 9.560
https://i.postimg.cc/FR9Ygzw3/grail2.jpg
^ Tuossa hyvä lista mistä alkaa keventää jos haluaa. Flatbar tavoite alle 8kg...
Vaihdoin pyörään tangon ja stemmin sekä litkutin renkaat, niin oli helppo samalla punnita. Groupsetin painossa luotin r2:een.
Samalla tuosta näkee että jos painoa haluaa pudottaa, niin missä ne rajat tulevat myös vastaan, kun runkoon ja groupsettiin nyt ei ihan heti kannata kajota.
Runko sis. hiilarietuhaarukan tuossa muodostaa painosta n. 20 %, joka ilmeisen tyypillinen osuus.
Painaviin/halpoihin runkoihin laitetaan monesti kiinni painavia ja halpoja osia, jolloin pyörän kokonaispaino ja painoero nousee suureksi verrattuna kevyihin ja kalliimpiin runkoihin/pyöriin . Noilla komponenteilla (ohjaamo, satulasysteemit ja kiekot) oikeastaan kaikki pyörät olisi painavia.
^Kiekoista lähtisi puoli kiloa helposti ja suht edullisestikin, sitten ehkä 100g satulasta ja jarrulevyistä myös ns. pikkurahalla. Tämän jälkeen ei ihan pienellä kustannuksella keventelyä enää löydykään, pyörän käyttötarkoitus huomioiden. Mutta siis alle 9 kilon, joka on jo hyvin hintaluokka huomioiden.
Ootko punninnut ton pyörän vai onko kokomaismassa listattujen painojen mukaan laskettu valistunut arvaus? Tämän (https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/shimano-105-r7150-di2-vs-sram-rival-etap-axs/) mukaan Rival eTap AXS (1x) painaa vähän reilu 2,8 kg akun kanssa. Rungon painokin kuulostaa hieman optimistiselta. Ehkä maalaamattomana voi pitää jotakuinkin paikkansa.
Pyörän kokonaispaino oli 9,57 kg ja se on punnittu
Kaikki mitkä laitoin punnittu, niin punnittu elektronisella keittiövaalla.
Eli ohjaamo+satulasysteemi ja kiekot = 4.747 g sekä kokonaispaino 9.57 punnittuja
Erotukseen 4.800 sitten kuuluu runko sis. etuhaarukan, osasarja ja pienosat
Rungon painossa muutama lähde (cyclingtips yms) 1.480-1.520 ja kuituinen etuhaarukka sama kuin cf:ssä 430 mm. canyonin ilmoittama
Jossain r2:n mainoksessa mainittu tuo 2.580. laskin nopeasti osat erikseen ja jossain tuolla se oli, saattoi akku puuttua
loppuosa tankonauhat jne. erotus mitä jäi jäljelle
noiden välillä heittoa voi olla jonkin verran, eli "painosiirtymää" noiden välillä voi olla
lisäys: pyörän olen punninnut jollain 20-30 euron elektronisella vaaalla ja sen verran testannut että näyttää kymmenyksen tarkkuudella tuon keittiövaaan lukemia alle 3 kg punnituksissa
lisäys: ^^ juu kiekkoja speksaamaan seuraavaksi. Onko muuten porukka ajellut shimanon levyillä sramin jarruissa
tämä dt swissin ln kiekko on ihan hiljainen, onko joku kurkannut vielä sisälle ja katsonut onko siellä ln ratchet sisällä, eikös sen pitäisi rätistä
lisäys: tsekkasin vielä tuon rivalin painot: eli osat yhteenlaskettuna 2590 g (ilman akkua), jarrulevyt on tuossa minun taulukossa kiekkojen kohdalla, eli Rivalin osasarja jarrulevyineen on sen 2,900 +-
Varmaan siis juurikin akusta (+ehkä levyistä) tulee se painoero. En kattonut yksityiskohtaisesti, mitä kaikkea lehtijutussa oli listattu.
Omassa projektissa runko Ibis DV9 1482 ja haarukka Ritchey 750 alakoolilla, siis suht iso osa kokonaispainoa.
lisäys: ^^ juu kiekkoja speksaamaan seuraavaksi. Onko muuten porukka ajellut shimanon levyillä sramin jarruissa
tämä dt swissin ln kiekko on ihan hiljainen, onko joku kurkannut vielä sisälle ja katsonut onko siellä ln ratchet sisällä, eikös sen pitäisi rätistä
Varmaankin 18T ratchet, joka hyvissä rasvoissa on aika hiljainen. Äkkiäkös sen katsoo, kiekko irti ja vetää pakkaa ulos. Sehän on siis ihan normi ratchet, se "LN" ero tulee vaparista (eli tiiviste kiinni vaparissa eikä navassa).
GR1600:n testilenkillä tuossa äsken kiinnitin myös huomiota että vapari ei toimi soittokellona. Muistaakseni 18T ratchet tuossa ja tehdasrasvoissa
Kyllä ne ratchetit sieltä löytyi. Minulta oli mennyt sellainen ohi, että dt swiss on luopunut kýnsisysteemistä ja nykyisin kaikki navat on ratchetteja
exp (240 ja 180), ratchet (350) ja ratchet LN. https://www.dtswiss.com/en/wheels/wheels-technology/ratchet-technologies-overview
Kiekot oli helppo litkuttaa, renkaat meni käsipelin vanteille, vähän litkua tuli takavanteen kehän liittymäkohdasta kehän ylälaidasta, paineet pysyi ajossa ja yön yli.
Napa on tosi hiljainen, verrokkina uudemmat 240:t.
Komee Sage (https://sagetitanium.com/2022/09/12/storm-king-gp-the-son-of-meteorite/) tulossa Suomeen. Ylitti Radavistin (https://theradavist.com/radar-roundup-riv-wrenches-sage-storm-king-gp-laron-wool-agave-pack-romanceur-video-along-for-the-ride-and-a-look-inside-lolo-racks/) julkaisukynnyksen. Kuka tunnustaa olevansa unelmansa toteuttaja? :)
https://ptral2yx3jqe467bu0ju1bpr-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2022/09/SAGE_SK_METEORITE_PRO-Website-Edit-2048x878.jpg
https://ptral2yx3jqe467bu0ju1bpr-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2022/09/SAGE_SK_METEORITE_STG-Website-Edit.jpg
hphuhtin
20.09.2022, 07.47
En ole Lappajärveltä, mutta mietin että uskaltaisiko noin hienolla pyörällä ajaa ;)
Firlefanz
20.09.2022, 08.22
Luulen ettei sen hienous yhtään kärsi mahdollisista naarmuista ja kolhuista. Ne joita ei voi tai viitsi paikata jäävät näkymään, mutta konsepti on niin vahva etteivät ne välttämättä pistä edes pyörän omiistajan silmään.
Jossain kaksi-kolme kertaa halvemmmassa valmistajan perusvärityksessä olevassa pyörässä, jonka hienous on yksinomaan värisävyssä ja maalipinnan virheettömyydessä, pienikin vaurio voi harmittaa ikävästi, jos se on paikassa jonka näkee joka kerta kun lähtee ajamaan.
Muutenhan tällainen pyörä on tietysti hienoin nimenomaan omistajalleen, joka on - onnellisessa tapauksessa, josta tässä epäilemättä on kyse - saanut sellaisen pyörän kuin on unelmoinut. Seuraavaksi hienoin se on niille jotka tietävät tarinan tai konseptin värityksen takana ja jotka tavallaan osaavat katsoa pyörää sen omistajankin silmin.
Kolmas ryhmä on sitten se, joille tarina on yhdentekevä ja jotka joko tykkäävät tai eivät tykkää fillarin ulkonäöstä.
Itse kuulun tähän viimeiseen ryhmään eikä sillä tykkäänkö vai enkö tykkää ole mitään kiinnostavuutta, mutta minusta saman idean olisi voinut toteuttaa toisinkin. Sekin on tietysti osa tällaisen custom-värityksen hienoutta, että toteutus on mahdollisimman pitkälle pyörän omistajan toivomusten tai suunnitelman mukainen.
En myöskään kuulu niihin, joista tuommoinen klassinen putkirunko on se kaikista hienoin, enkä ole koskaan haaveillut titaanirungosta, mutta kyllähän nuo kulmat hivelevät minunkin silmääni. Eikä noin tyylikäs joustohaarukka mitenkään pahalta tuossa fillarissa näytä.
Light Bicycle on nyt julkaissut uuden gravelkehän/kiekot AR25 Carbonit. Sisäleveys 24 mm, ulkoleveys 29 ja korkeus 25.
Tähän asti kaikki ok, mutta kehän paino on vain 250 g kpl. Vertailun vuoksi Enven G23. paino 329 g (ovh 3000 euron luokkaa ja kiekkojen kokonaispaino n. 1.300 g navasta riippuen).
Tarkemmin kun katsoin specsejä niin : max rider weight on 90 kg (on a flat ground). Tuosta sitten rakentelemaan kestäviä gravelkiekkoja.
Ja AR25 kiekkosetti painaa LBn mukaan 1057g dt240 navoilla ja sapim airopinnoilla. Mukavan kevyt kyllä. Täytynee harkita…
Mulla on ollut samalla 90kg painorajalla varustettu LBn 50mm (32mm ulkolev, 240 navat, sapim aero) airokiekkosetti nyt pääasiassa grävelkäytössä reilut kaksi vuotta eikä ensimmäistäkään ongelmaa. Noiden paino 1386g (ja oma paino 75-80kg riippuen vuodenajasta)
Ei ole painolla pilatut. LB:ssä on kuitenkin se hyvä, että ilmoittavat sivuillaan nuo painorajat . LB:llä on kehissä mallit heavy duty, standard ja flyweight/ultra light ja jokaiselle suuntaa antava suositus myös käyttötarkoituksesta ja painorajat
Kun esim. Trekillä ja Spessulla on omat testausmenetelmät ja takaisinkutsut toteutetaan tasolla 1 hajonnut per muutama tuhat kappaletta niin ei nuo taitaisi mennä seulan läpi. (Usan vahingonkorvauskäytännölläkin varmasti vaikutuksensa). Esimerkkinä Spessun Alpinist/Rapide ei-tubeless tapaus
^Kiekoista lähtisi puoli kiloa helposti ja suht edullisestikin, sitten ehkä 100g satulasta ja jarrulevyistä myös ns. pikkurahalla. Tämän jälkeen ei ihan pienellä kustannuksella keventelyä enää löydykään, pyörän käyttötarkoitus huomioiden. Mutta siis alle 9 kilon, joka on jo hyvin hintaluokka huomioiden.
Näin nyt itse myös huomannut. Omissa mahdollisissa päivityksissä ja kevennyksissä olen ajatellut niin, että pyörän käyttötarkoitus ja "luonne" ei saa muuttua pelkän keventelemisen ilosta, foorumit on täynnä kevyitä gravelpyöriä, jotka oikeasti ovat 1 by maantiepyöriä maantiekiekoilla ja hieman isommilla renkailla
Mulla on frendillä myös lb:n leveät ja kevyet aerokiekot gravellissa. Ei todellakaan sääli noita. Mieletöntä kyytiä meikon alamäki ja junarata 40mm terroilla. Ei mitään ongelmia kiekoissa.
Ja tosiaan samoilla kiekoilla ajaa myös maantietä.
F. Kotlerburg
22.09.2022, 11.35
Tuosta sitten rakentelemaan kestäviä gravelkiekkoja.
Tuota kun tavoittelee niin tottakai kannattaa etsiä lähtökohdaksi mahdollisimman kevyet kehät.
Pointti oli että onko ne riittävän kestävät joillakin hieman epämääräisillä yleisillä kestävyysoletuksilla. Perusteeton väitteeni on että Enven kevyt kehä olisi, tuota LB:tä epäilen
Noin itsekkin olen epäillyt, mutta nyt on useammalla tutulla kajahdellut pro merkkien kuiturunkoja ja taas nuo lbl:n kiekot tuntuvat kestävän mitä vaan. Eli enpä sano mitään ilman kokeilua.
Noita ultrakeveitä versioita epäilen, kun valmistaja itsekin sanoo että 90 kg ja tasamaalla, sekä suosittuja teinien, naisten ja kevyiden mieskuskien keskuudessa tjsp.
Voi olla että Usassa ollaan erityisen tarkkoja noista kestävyys (onnettomuus) asioista ja vahvuudet sen mukaisia.
Tänä kesänä katsellut sekä semiaerovanteita ja viimeksi gravelkiekkoja, ja sellainen mututuntuma on että dt swissin 240 navoilla olisi:
- 50 mm ja nykyleveiden tubelesskiekkojen minimipaino siellä 1.400 g
-30 -37 mm korkeiden gravelkiekkojen 1.300 g
tasolla.
Valmiskiekot ja "länsivalmistajat"
^ No on noi LB:n kehät kieltämättä kevyet, mutta en niitä ajamatta tuomitse. Luulisi kestävän gravel-käytössä, kun myyvät samaa kehää myös xc-mallina (xc924). Voihan myös olla, että ne räjähtävät alle ensimmäisessä hypyssä.
Factorilta uusi gravel. Aero jnee....
Hinnat alkaen 8.500, runkosetti 5.400.
https://www.bikeradar.com/news/factor-ostro-gravel/
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2022/09/FactorOstro-gravelblackredDriveSide-b69924d.jpg?quality=90&resize=620%2C413
Ohessa uudemmista " kisagravel-semiaeromaantiepyöristä" Addict, Kaius, Wilier Rave ja Factor sekä vertailun vuoksi 3T joka ilmeisesti oli ensimmäinen ja omanlaisensa tässä genressä.
Hyvin 3T ulkoisesti kestää aikaa, tuo johdotus ohjaamon tienoilla on nykyisin ennemmin persoonallinen kuin ruma.
Scott Addict jostain syystä miellyttää muista eniten, vaikka olenkin tällä hetkellä selkeästi enemmän perinteisemmän muotoilun kannalla esim. crux.
Onko siinäkään muotoilussa kovinkaan paljoa eroa; takahaarukka ja ei integroitu ohjaamo, vai onko itsellä kysymys siitä että aerogravel ei kuitenkaan istu omaan ajatukseen hyvin.
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2021/07/Scott-Addict-Gravel-Tuned-71b4e59.jpg?quality=90&resize=620%2C413
https://images.immediate.co.uk/production/volatile/sites/21/2022/09/FactorOstro-gravelblackredDriveSide-b69924d.jpg?quality=90&resize=620%2C413
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSHMbld0MWFiu5ha4KV49Gm_nORlIOs-9KeqQ&usqp=CAU
https://media.alltricks.com/large/2342598631ae95083aab7.33947064
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcR64I1OXR8gtmElGktrbXECFeyVngps9 lIh1Q&usqp=CAU
^Kaikki ulkoisesti samaa luokkaa kuin yrittäisi valita tarjous tonnikalaa purkin mukaan. Suunnitelijat ainakin kyllästyneet värien valinnassa, hyvä puoli kun tuollaisen ohi kulkee niin ei niska naksahda.
jame1967
25.09.2022, 12.08
Äkkiä kun kattoo , samaan runkoon vaan eri logot .
^Juuri noin, tietenkin hyviä pyöriä mutta silti hieman hajuttomia ja mauttomia.
^Juuri noin, tietenkin hyviä pyöriä mutta silti hieman hajuttomia ja mauttomia.
Just. Sulla ei ole noista mitään hajua, ei pienintäkään. Tuskin olet edes nähnyt yhtään noista livenä.
Ohessa uudemmista " kisagravel-semiaeromaantiepyöristä" Addict, Kaius, Wilier Rave ja Factor sekä vertailun vuoksi 3T joka ilmeisesti oli ensimmäinen ja omanlaisensa tässä genressä.
Hyvin 3T ulkoisesti kestää aikaa, tuo johdotus ohjaamon tienoilla on nykyisin ennemmin persoonallinen kuin ruma.
Scott Addict jostain syystä miellyttää muista eniten, vaikka olenkin tällä hetkellä selkeästi enemmän perinteisemmän muotoilun kannalla esim. crux.
Onko siinäkään muotoilussa kovinkaan paljoa eroa; takahaarukka ja ei integroitu ohjaamo, vai onko itsellä kysymys siitä että aerogravel ei kuitenkaan istu omaan ajatukseen hyvin.
Se orginaali 3T Exploro vaalean sinisenä on mun mielestä edelleen tosi siisti. Normaali hytti ilman integrointia.
Factorissa ainakin kuvan mukaan melkoinen stemmi :eek:
Äkkiä kun kattoo , samaan runkoon vaan eri logot .
Piti katsoa uudestaan ja siltä ne tosiaan näyttää, paitsi 3T mikä paksun viistoputken vuoksi näyttää edelleen pirun rumalta.
Käykö aeropyörille samoin kuin autoille kun niitä tuulitunnelissa hiotaan ettei tunnista kuin logosta.
Olisko 3T:ssä ja Addictissa symmetrisyys se joka miellyttää minun silmää. lisäys: Vinoputket samansuuntaisia ja muodot muuten aika pyöreitä. BMC on kulmikas ja Factorissa on ohjaamon tienoilla ja satulaputken ja takahaarukan yhtymäkohdassa jotain silmiin vääränlailla pistävää
Eroja on mutta tosiaan aika samalta ne näyttää ensivilkaisulla.
Aika pienistä syntyy se oma mieltymys siitä mikä on hyvännäköinen pyörä ja varmasti merkillä ja muillakin asioilla siihen merkitystä
Esim. näiden kahden seuraavan mitat ei eroa maksimissaan kuin muutamia millejä toisistaan. Toista pidettäneen oikein hyvän näköisenä ja toista ihan ok perussettinä
lisätään canyonista suunnilleen sama koko
https://d2yn9m4p3q9iyv.cloudfront.net/specialized/2022/s-works-crux/thumbs/400/7841f.jpeg
https://d2yn9m4p3q9iyv.cloudfront.net/canyon/2022/grizl-7/thumbs/400/455ac.jpeghttps://www.canyon.com/dw/image/v2/BCML_PRD/on/demandware.static/-/Sites-canyon-master/default/dwbaf12f92/images/full/full_2022_/2022/full_2022_grizl-cf-sl-7-etap_3106_gy-bk_P5.jpg?sw=503&sfrm=png&q=90&bgcolor=F4F4F4
Paaton, oliskos pitänyt? Tuskin yhtään sen kiinnostuneempi olisin. Tylsiä ulkoisesti, teknisesti toimivia varmaankin.
Noin itsekkin olen epäillyt, mutta nyt on useammalla tutulla kajahdellut pro merkkien kuiturunkoja ja taas nuo lbl:n kiekot tuntuvat kestävän mitä vaan. Eli enpä sano mitään ilman kokeilua.
Kalliiden (huonosti kestävien?) promerkkikuiturunkojen tilalle siis mieluummin edukkaampaa peruskuitua Kiinasta?
Sotanorsu666
26.09.2022, 14.54
Kalliiden (huonosti kestävien?) promerkkikuiturunkojen tilalle siis mieluummin edukkaampaa peruskuitua Kiinasta?
https://www.carbonda.com/road/gravel/cfr505.html
Tuota saa ainakin useamman brändin alla, mutta varmasti edullisemmin ilman brändejä.
Firlefanz
26.09.2022, 15.34
Vaikka muotti (mould) olisi sama, käytetyissä kuiduissa ja siinä miten niitä laitetaan voi olla eroja, jotka vaikuttavat rungon ominaisuuksiin.
Toki voi olla niin että puheet ovat puheita ja vaikkapa Gir'sin myymä open mould frame on tehty täysin samoin kuin kiinalaisen valmistajan omalla nimellään myymä runko.
^Niin, lähinnä nostin esiin sen mitä paaton kirjoitti edellisellä sivulla: "..nyt on useammalla tutulla kajahdellut pro merkkien kuiturunkoja".
Olisi kiva tietää minkä promerkkien rungot ovat osoittautuneet heikoiksi.
Että kannattaako noista maksaa ylimääräistä nimen perusteella?
^Niin, lähinnä nostin esiin sen mitä paaton kirjoitti edellisellä sivulla: "..nyt on useammalla tutulla kajahdellut pro merkkien kuiturunkoja".
Ja mitä tuo "useammalla tutulla" käytännössä tarkoittaa ja mikä niiden osuus on kaikista tutuista? Ja onko kiinanrungoilla ajavia tuttuja paljon?
^Hieman samaa kun joku toitotti koronan aikana että usea hänen tuttunsa kuollut rokotuksiin.
Ohiampuja
26.09.2022, 20.44
Eikös jokunen aika sitten käsitelty noita maantiepyörien runkoja. Ja eikö niitä vikoja ja murtumia löytynyt vähän joka merkiltä. Vai muistanko väärin?
Että kannattaako noista maksaa ylimääräistä nimen perusteella?
Nämä oli maantiepyöriä. Ja hienosti tuli takuuseen uudet rungot.
Lähinnä vaan muutti kyllä itseltäni ajatusmallia, jossa merkkipyörä olisi automatic se kestävämpi.
Ja joo, minä kyllä uskon open mold runkojen olevan aivan samoja kaikilla. Siis tuo carbonada nyt lähinnä.
lisää sivuprofiileja. tän nyt ainakin erottaa Rondo Ratt Allroad
https://thumbnails.mtb-news.de/cache/1200_640_1_1_0/9b/aHR0cHM6Ly93d3cucmVubnJhZC1uZXdzLmRlL25ld3Mvd3AtY2 9udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjIvMDQvcm9uZG8tcmF0dC10aXRl bC0wNzk0LXNjYWxlZC5qcGc.jpg
Aika kamala. Ja jos satulaputki muotoillaan tuolla tavalla renkaan pitää olla melko kiinni siinä. Ruma tuollainen rako tuossa.
^Jo on vekkulin näköinen, kuinkahan suuri runko kun vaakaputki noin korkealla, toisaaltaan samaa linjaahan se Canyonin ruma mutkaputkikin noudatti. Ainakin persoonallisempi kuin nuo aikaisemmat.
Tolppahan tuossa on kauhein.
Aika kamala. Ja jos satulaputki muotoillaan tuolla tavalla renkaan pitää olla melko kiinni siinä. Ruma tuollainen rako tuossa.
On vinksutuksineen ihan hirveän näköinen tekele ylipäätään, mutta satulaputken ja renkaan välinen rako on perusteltu jos ajatuksissa on lokasuoja. Senpä takia joku 3T-exploro olisi mulle mahdottomuus. No, en tiedä voiko tuohonkaan asentaa lokareita, mutta anyway.
Ok, on lokarit väärin, jne...
lisää sivuprofiileja. tän nyt ainakin erottaa Rondo Ratt Allroad
On hienoa että joku lähtee rohkeasti haastamaan Canyonia rumimman pyörän tittelistä, onhan tämä jo paljon hyisempi kuin Inflite tai Grail CF. Vinkvonks haarukka ja lastenpyörän kiekot kruunaa kokonaisuuden, yhhyh.
...satulaputken ja renkaan välinen rako on perusteltu jos ajatuksissa on lokasuoja...
Aivan! Tuota fillaria lokarit ei enää pystyisi rumentamaan.
K.Kuronen
27.09.2022, 13.28
Eikö tuossa Rondossa ole vain kikkailtu keulassa, että sekä trail, että emäputken kulma saadaan halutuksi: haetaan isoa offsettiä, vaihdettavissa 50/60 mm.
Noin 600 km takana alumiini Graililla al 7:lla . Ohessa vähän omia kokemuksia ja mietteitä.
edit. Näköjään aika pitkä juttu tästä tulikin.
edit. olen siis vaihtanut pyörään aika paljon osia mm. kiekot selkeästi kevyempiin, joilla varmaankin jotain vaikutusta ajotuntumaan
Pyörä on ollut oikein hyvä lenkkeily- ja yleispyörä . Se tuntuu nopealta ja ketterältä. Vakionakin se on kevyt alumiinirunkoiseksi 9,5 kg ottaen huomioon hintaluokan ja pyörässä olevat gravel ln vanteet jotka painavat hieman vajaat 2,1 kg.
Pyörän geometria on moderni gravelgeometria, jossa runko on vähän pitempi ja stemmi lyhyempi, jos verrokkina on maantiepyörä. Vastaavan kokoiseen maantiepyörään verrattuna akseliväli on 4-5 cm pitempi, josta edessä on noin 3 cm. Tämä tekee pyörän selkeästi vakaammaksi ja rauhallisemmaksi, ja kun tämän yhdistää suurempaan rengaskokoon niin aivan eri pyöriä nuo on soralla. Lenkeilläni on kohtuullisesti nousuja ja vauhdikkaita laskuja jolloin tuo vakaus on minulle tärkeää varsinkin kun näköjään "gravelalustan" pinta saattaa muuttua aika äkistikin. Silti pyörä tuntuu ketterältä, ainakin omassa käytössä jossa ajaminen on kuitenkin aika leppoisaa.
Ajoasennon osalta pyörä on käytännössä maantiepyörä 3 cm korkeammalla ohjaamolla. Noin nopealla tutkimisella pyörä oli minulle aika lähellä cruxia sekä pyörän geometrian ja ajoasennon osalta, kun Grailin L kokoa vertaa cruxin 58:iin.
Pyörässä on alla terra trailit 40 mm ja olen pitänyt paineina vajaa 40 psi/n. 2,7 bar tubelessina/86 kg Pyörä on minusta jonkin verran kovempi kuin hiilikuituinen grizl 6. Ero on aivan selkeä kun verrokkina grizl 45 mm schwalbe biteillä (no on tuossa renkaissakin selkeä ero), ja sellainen mielikuva on että eroa olisi myös grizliin terra speedeillä. Muistikuvat on ehkä vähän heikot, mutta kun esim. kovalla vauhdilla ajaa nimismiehen kiharoihin, niin grizlissä ei olisi tullut noin läpi.
Verrattuna maantiepyörään niin noilla renkailla ja omalla ajoasennolla ero on assulla tasoa 2 kmh tunnissa 30 vs 32 noin 200 watilla . Tästä erosta valtaosa tullee renkaista ja pieni osa aerosta. Tämä siis ihan mutulla.
Pyörässä oleva sähköinen Rival on oikein hyvä ratkaisu. Pienin vaihde 40-44 riittää hyvin, muutamassa jyrkemmässä nousussa olisi saanut olla 1 vaihde lisää. Yläpäätä on ole kovinkaan montaa kertaa edes käyttänyt. Minulle tuo sramin vaihtosysteemi on helpompi ja tykkään siitä enemmän. Maantiepyörässä minulla on shimano, johon olen ohjelmoinut huppuihin vasemmalla alas ja oikealla ylös- vaihdesysteemin , eli käytännössä ole käyttänyt siinäkin pääosin sramin logiikkaa.
Ulkonäkö tuossa on ihan ok, hitsaussaumat on aika näkyvät ja rumat varsinkin emäputkessa ja vaakaputken ja satulaputjken "kolmiossa"
Jos sitten katsoo canyonin gravelmallistoa alimmassa hintaluokassa noin 1.500-2.300 euroa, niin graileja ja grizeleitä löytyy kymmenisen. Valinnassa kannattanee kiinnittää huomiota
-10-11 vaihteinen
-kiinnityspisteet ja rengastila,
-sähköinen niin alumiini (hinta nousee noin 3.300 euroon hiilarisessa)
-hiilikuitu vai alumiini
Grailiin ei sitten mahdu kuin 42 mm renkaat, eli sellaista jossain pyörissä ja malleissa olevaa pelivaraa ei minusta löydy.
Lisäksi on hyvä huomata että hiilari grizlissä on c1850 vanteet, jotka selkeästi kevyemmät mutta sisäleveydeltään kapeammat. Jossain canyonin sivuilla grizlin alumiinin rungon painoksi oli ilmoitettu vajaa 1800 g eli se olisi kaikkia muita vaihtoehtoja selkeästi painavampi, jos sillä nyt merkitystä.
TetedeCourse
05.10.2022, 12.29
Minusta tuo on kaunis - ainakin erottuvampi kuin kaikki muut samasta muotista tehdyt fillarit :rolleyes:
https://thumbnails.mtb-news.de/cache/1200_640_1_1_0/9b/aHR0cHM6Ly93d3cucmVubnJhZC1uZXdzLmRlL25ld3Mvd3AtY2 9udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjIvMDQvcm9uZG8tcmF0dC10aXRl bC0wNzk0LXNjYWxlZC5qcGc.jpg[/QUOTE]
^Kaikkein rumin kuhta ehdottomasti tuo rungon ja tolpan "liitos", aiva kuin suunnitelijalla olisi tullut viikko täyteen ja kiire baariin. Olisi pitänyt jatkaa tolppa ylös ja siihen kiinitys tai vähintään joku aerotolppa. Toisaaltaan ehkä sekään ei olisi paljoa pelastanut.
En mäkään tuota nyt kauniiksi kehuisi (enkä tiedä käyttäisinkö sitä sanaa mistään polkupyörästä), mutta jotain kiinnostavaa siinä on ja pisteet rohkeasta yrityksestä, vaikka lopullinen toteutus vähän ontuukin. Tulee jonkinasteinen konnotaatio johonkin tämmöiseen (https://www.jebiga.com/wp-content/uploads/2015/12/Vagabund-BMW-R100R-.jpg), ehkä myös Mad Max -elokuviin. Etuhaarukan grafiikat olisin ensimmäisenä jättänyt suunnittelupöydälle.
^Tuossa Bemarissa yhdistyy caferacer ja MadMax, tuossa fillarissa epäonnistunut erikoisuuden tavoittelu. Toisaaltaan tuskin huono pyörä silti.
Satulaputken liitos ei tosiaan kovin onnistunut.
Vaakaputki vähän kökkö mutta todennäköisesti hyvä kantaa pyörää vaikka umpimetsän läpi.
Sivuprofiilista tulee mieleen eteenpäin hyökkäävä härkä.
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSRNrY2mHDW6S1i_0KVsj0jZ1pS_xN5X 3Jo6-ly1kvw6iLP_dQjQGnedeGwdjhXkyO0PC8&usqp=CAUhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTCf8gSxjIp0-3wiDn6pFfKVUu80Eb_g2q7NA&usqp=CAUhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRRELzvAz6_3x4V7U_CKLhYfELwC0-aT5xZDg5F4aLnc95cVbHzBFIgTCWGNtpwGQa4Fww&usqp=CAU
Muutama sivuprofiili taas. On nuo eri näköisiä kuitenkin.
Jos ja kun Rondon profiili on hyökkäävä, niin noissa liike vähän erilainen. Pinarello näyttää paikallaan olevalta rutistetulta paperipallolta.
Onhan noista Rondo ja Pinarello kuitenkin mielenkiintoisimmat
Ei koskaan nuo Pinarellon kiekurahaarukat kiehtoneet ulkoisesti. Miellyttävä ajettava kuitenkin.
En tiedä onko joku ehtinyt tunkea tämän jo jonnekin: https://m.youtube.com/watch?v=c3O38AzkoZg
En tuollaista itse laittaisi, mutta ajaisin kyllä mieluusti. Plastic is real.
penyeach
10.10.2022, 11.06
https://m.youtube.com/watch?v=c3O38AzkoZg
Tykkäsin kohdasta jossa eivät olleet varmoja takarattaiden määrästä mutta eivät alentuneet laskemaan. Aivan sama.
Ei ainakaan toe overlap vaivaa.. Eikä ole edes aprillipäivä.
https://media.theradavist.com/uploads/2022/10/2023_Gestalt_X10_Color-scaled.jpeg?w=1400&quality=75
Pitkään on puhuttu että gravelit ovat niitä ”90-luvun maastureita”, mutta tässä on jo vuoden 2015 trail-pyörän geometria. Keulakulma 67,5 ja L-koon reach 440…
Tottahan osittain tuo vertaus 90luvun maastureihin mutta tosiaan mielenkiintoisen näköinen tuo Marin, enemmän rengastilaa niin maasturistahan käy!
StevieRayVehkakoski
11.10.2022, 09.24
Toi lyhyt stemmi sattuu vähän silmään ja kun droppikahvat tulee pitkälle emäputken taakse. Mutta noinhan siinä väkisin käy kun kasvatetaan reachia ja lyhennetään stemmiä.
^Joku 100millinen -18asteinen olisi omaan makuun, sulava ja hieman "aerompikin".
JohannesP
11.10.2022, 20.11
Äärimmäisen sloupattu runko yhdistettynä -18 asteiseen stemmiin. Ei tulisi itselleni ensimmäisenä mieleen kutsua tälläistä yhdistelmää sulavaksi.
Äärimmäisen sloupattu runko yhdistettynä -18 asteiseen stemmiin. Ei tulisi itselleni ensimmäisenä mieleen kutsua tälläistä yhdistelmää sulavaksi.
Just. Kukaan ei osta tuollaista pyörää, jos haluaa siitä matalan ja pitkän.
Ja tosiaan ulkonäön kannalta nuo ovat aika kaamean näköisiä keksintöjä.
Eiköhän noihin silmä totu ajan mittaan..
Eiköhän noihin silmä totu ajan mittaan..
No en mitä tiedä onko se tottumisesta kiinni. Tuollaiset fillarit ovat vaan aivan erillaiseen käyttään tarkoitettu.
Jos esimerkiksi lonkalta heitettynä BMC Kaius on 50/50 maantie-gravell, olisi tuo Marin 50/50 gravel-polku käyttöön.
Jäykkäperämaasturi droppi tangolla.
Jäykkäperämaasturi droppi tangolla.
-20 luvun täysjäykkä 29er. Suoralla tai droppitangolla.
Mun mielestä jo jokunen vuosi kirjoitettiin siitä, että gravelissa on kaksi koulukuntaa: maantieltä graveliin tulleet ja maastosta graveliin tulleet. Sekä kuskit, että valmistajat. Marin edustaa tätä jälkimmäistä. Mulla on Marinin Gestalt X11, joka on perus-lookiltaan samanlainen kuin tuo kuvan pyörä. Ohjauskulma mulla on kyllä jyrkempi (71 vs 67,5) ja reach lyhyempi. Mä tykkään, kun on sloupattu yläputki. Maastossa kivempaa. Samasta syystä pidän hissitolpasta.
Mut jos ei tuollaisesta pyörästä pidä, niin ei osta sellaista. Ei kai tämä mikään koraani ole?
navajokoira
12.10.2022, 09.35
On tässä toki jo vuosikymmenen (tai riippuu mistä laskee...) voinut ostaa ensimmäiseksi harrastepyöräkseen gravel-pyörän. Ja ihmetellä näiden kahden koulukunnan päähänpinttymiä :)
Luultavasti koulukuntia on enemmänkin kuin kaksi jos niitä ylipäätään on.
Lähinnä tarkoitin tuon pyörän rungon perus"filosofiaa". Onko se slouppaavalla vaakaputkella vai ei. Ja ehkä jopa onko hissitolppa vai ei.
Osan porukkaa mielestä "oikea" gravel on "maantiepyörä paksuilla renkailla". Eli suora vaakaputki, jäykkä satulatolppa, stonga ilman flarea, jne. Ja sitten osan mielestä juuri päin vastoin: slouppaava vaakaputki, hissitolppa, stonga flarella, .... ja näiden kombinaatiot + kaikki muut mahdolliset ja mahdottomat yhdistelmät. Pitääkö gravelissa olla flätit tai korkeintaan SPD-yhteensopivat polkimet?
Pitääkö graveliin saada kiinni runkolaukut? Mulla ei oikein saa, eikä haarukassakaan taida olla kiinnikkeitä. Tarakkaakaan ei saa "heittämällä".
Olisko graveli se, minkä graveliksi kokee? Nythän kai johinkin menee jo yli kaksituumaiset renkaatkin, joten tosiaan aletaan olemaan aika lähellä sitä viime vuosikymmenen täysjäykkää 29'er mtb:tä, kuten mun Trek Superfly.
Ohiampuja
12.10.2022, 10.06
Mun mielestä jo jokunen vuosi kirjoitettiin siitä, että gravelissa on kaksi koulukuntaa: maantieltä graveliin tulleet ja maastosta graveliin tulleet.
Olen samaa mieltä. Ja olen myös huomaavinani että maantieltä tulleet kuskit tykkää kahdesta eturattaasta ja maastossa yhteen etulehteen tottuneet kuskit taas karttavat etuvaihtajaa, kun ovat siitä jo eroon päässeet.
Mutta onko jo tullut/tulossa kolmas porukka joka aloittaa koko fillaroinnin gravelin parista? He ovat vapaista kaikista pyöräspeksauksen ennakkoasenteista. :)
Joo jonkinmoinen koulukuntajako näkyy myös siinä, että onko kokemusta maastopyöräilystä ennen 65 astetta-aikaa vaiko eikö. Jos ainoa kokemus (harraste)polkupyöräilystä on pitkistä ja loivista maastopyöristä, voi normaalilla gg-geolla varustettu pyörä tuntua kummalliselta ja Marin saattaa yrittää siihen markkinarakoon. Mitään muuta järkeä mä en keksi tuollaiselle etupäägeolle jäykkäkeulaisessa droppitankopyörässä.
Tuo kuuluu siihen sarjaan pyöriä, joiden geometrialle naureskellaan ihmetellen joskus parinkymmenen vuoden päästä samaan tapaan kuin nyt naureskellaan 130 mm stemmeille ja 50-senttisille tangoille jäykissä 26-tuumaisissa maastureissa joskus 20 vuotta sitten.
Mutta onko jo tullut/tulossa kolmas porukka joka aloittaa koko fillaroinnin gravelin parista? He ovat vapaista kaikista pyöräspeksauksen ennakkoasenteista. :)
On ja esim. facen Gravel grinding Suomi -ryhmän perusteella sitä porukkaa on paljon.
^Totta tuokin. Tavallaan gravel on tämänpäivän hybridi, kahden pyörätyypin siitos.
F. Kotlerburg
12.10.2022, 10.51
Alumiinirunkoisesta gravelista siinä tonnin puolentoista hintaluokassa on tullut puhdasta bulkkia kuten tonnin alumiinirunkoiset cyclocrossarit oli reilu 10v sitten. Tuo Marin on taas yksi tapa koittaa erottua siitä bulkkipyörien kasasta. Reilu 10v sitten jotku valmistajat koitti erottua laskemalla crossarin keskiötä ja mihin päädyttiinkään :rolleyes:
Toisaalta Marin on vanhan liiton maastopyörävalmistaja eli lähestymiskulma asiaan voi olla erilainen kuin spandex-pyöriä valmistaneilla brändeillä.
Mitä bulkkiin tulee niin markkinoille sylkee generiisiin kiinarunkoihin tehtyä kamaa yhä lisää.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/715619/Baana-Noux-gravelpyora-M-52-cm
Falkenjagd Aristos R Speedgravel. Tarjouksessa ~9300€ @Bike24.
https://images.bike24.net/i/mb/98/b8/49/falkenjagd-aristos-r-speed-gravel-01-1326784.jpg
Miksipä ei jos muuttaisi -> 1x jollain järkevällä eturattaalla ja ruma vaijerinmutka pois. Ihan varma en ole tuon haarukan sovituksesta runkoon.
https://images.bike24.net/i/mb/0e/a9/93/falkenjagd-aristos-r-speed-gravel-10-1326793.jpg
tchegge_
12.10.2022, 11.56
Luultavasti koulukuntia on enemmänkin kuin kaksi jos niitä ylipäätään on.Niin, itsehän aikanaan myin pois sekä maantiepyörän, että täpärin kun hommasin Salsani.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
^^Nyt on hieno pyörä! Kyllä jää plastikka komeasti toiseksi! Ei taida joulupukki tuota runkoa tuoda...
https://www.youtube.com/watch?v=rCyISCHS8gg Ei tuokaan paha ole.
^toi setä laittoi raswaa hiilarihaarukan integroituun alakooliin ja keskiömuhveihin :eek:
Mulle on opetettu, ettei hiilariosia raswata.
Miksi ihmeessä noin painava pakka, Rotorin 13-speed olisi 100 g kevyempi.
"Tavallisella maantiepyörällä voitettiin Gravel MM, kuluttajia viety kuin pässiä narusta, tarvitaanko edes näitä erilaisia pyörämalleja?" Tuo ei ole mun kommentti...
https://www.bikeradar.com/features/pro-bike/gianni-vermeersch-canyon-ultimate-cfr-2022-gravel-world-championships/?fbclid=IwAR2iCT9WoGboXsakERoXyvS54tLAw8wpaBXZ2qwD cyejWq6DpW6AnAzhRO4
Jack, oli siinä muutakin raskasta osaa, raskaampia kuin itsellä, mutta monta tuttuakin osaa löytyi! Täytyy kuluttaa aikaa että paljonko tulee osina punnitun ja kokonaisen painossa eroa...
JohannesP
12.10.2022, 19.06
Haet vaan kaupasta sen kalavaa'an ja lopetat jahkailun. Tai sit keittiövaa'alla virittelet muutamassa osassa. Ei se sitä vaikeampaa ole.
F. Kotlerburg
12.10.2022, 19.34
"Tavallisella maantiepyörällä voitettiin Gravel MM, kuluttajia viety kuin pässiä narusta, tarvitaanko edes näitä erilaisia pyörämalleja?" Tuo ei ole mun kommentti...
https://www.bikeradar.com/features/pro-bike/gianni-vermeersch-canyon-ultimate-cfr-2022-gravel-world-championships/?fbclid=IwAR2iCT9WoGboXsakERoXyvS54tLAw8wpaBXZ2qwD cyejWq6DpW6AnAzhRO4
Tota kun kattoo niin itseä vähän huolettais tuolla tyre clearancella ajella suomalaisia kiuaskivisorateitä, kun rungot pitää maksaa ihan itse ja itse tienatuilla rahoilla. Eikä ne kovin hääviltä noilla kumeilla edes tuntuisi. Edellisen kopan Ultimatekin löytyy ja vaikka sen käytös assulla on jees niin suomalaiselle sora- ja metsäautotielle haluan jotain muuta. Täysin pöljä keskustelun aloitus ja puhdas provo. Prot valitsee sen mitä on sponsorilla tarjolla ja Canyonilta puuttuu kisainen gravel.
Divergestä pitäis saada tankoa vähän alemmaksi. Kaikki palikat otettu syvemmin alta pois, mutta jousisysteemi nostaa minkä nostaa.
Kannattaisko vaihtaa jyrkempi stemmi vai vaihtaa toi "raiseri"tanko normaaliin? Käyköhän normi stemmi tuohon?
Spessun Crux ja varsinkin bmc kaius tosiaan pyöriä joiden kanssa ei tartte maantiefillaria valita.
Johannes, älä höpötä, pysy asiassa, ei kyse omista pyöristä vaan tuon videon pyörästä.
Tuota yllä olevaa titaanigravelia paljon mielenkiintoisempi aihio olisi Moots Routt YBB, jossa on tuo jo 30v kehitetty pieni ja yksinkertainen takajousitus. Saisivat vaan kehitellä jonkun vastaavan eteen, kun ei tuohon pyörään oikein mikään Laufin etujousikaan sovi. Jos nyt pitäisi gravel-bikepacking pyörä speksata ilman raharajoitusta niin Moots Routt YBB ja ehkäpä joustostemmi olisi aika kova lähtökohta. Kun on titaania niin saa surutta ripustella pusseja ja muita runkoon ja muutenkin vähän hiilikuitua robustimpi.
^ Hienojahan Mootsin rungot aina olleet mutta tuossa Saksalaisessa vaan jotain mitä tuon rungon tekemiseen on uhrattu. On kyllä mennyt tunteja kun tiedetään kuinka vaikea työstettävä titaani on materiaalina.
F. Kotlerburg
13.10.2022, 08.30
Spessun Crux ja varsinkin bmc kaius tosiaan pyöriä joiden kanssa ei tartte maantiefillaria valita.Silti naisten kisan kakkonen ajoi Roubaix:lla ja kolmonen Divergellä :)
Mutta joo, eipä noiden kisaajien pyörävalinnoilla ole käytännön merkitystä tavalliselle suomitallukalle suomiolosuhteissa.
StevieRayVehkakoski
13.10.2022, 09.57
Ei siitä ehkä kannata kauheasti huolestua että kisa voitetaan maantiepyörällä eikä gravelilla. Se oli MM-kisa ja noita ajaa ammattipyöräilijät ja pyörät valittu ainoastaan sen perusteella että sillä pitää päästä annettu matka mahdollisimman nopeasti. Vois tavan Vehkakoskella olla ranteet ja selkä aika kipeä kun Vermeeschin Ultimatella kävis täräyttämässä tuon Veneton reitin, ihan sama vedänkö naisten vai miesten matkan.
EDIT: 194km ja 5h 10min = 37,5km/h keskari. Toisin sanoen kyllä toi aika vahvasti on maantiepyörän toiminta-aluetta.
^Meidän kaltaisten mattimeikäläisten haettava epätoivoisesti uskoa välineistä että alkuun edes pärjätään. Pitäisi kehittää yhdistelmäkisa kuten hiihdossakin, tasaiset maantiepyörällä ja muut maastopyörällä, tulisi kuskin monipuolisuus ja katsojillekin mielenkiintoa.
^ Hienojahan Mootsin rungot aina olleet mutta tuossa Saksalaisessa vaan jotain mitä tuon rungon tekemiseen on uhrattu. On kyllä mennyt tunteja kun tiedetään kuinka vaikea työstettävä titaani on materiaalina.
No ainakin 3D-printteriltä on mennyt tunteja. Emäputki, haarukan kruunu, dropit ja keskiömuhvi on printattuja pulikoita.
Olikin viisas veto riisua ostohousut jalasta DT:n foorumikiekkojen kohdalla. Nyt samaisessa nimeltä mainitsettomassa putiikissa löytyy joitain hassuja pareja tuollaisia Boydin Altamonteja jostain syystä lähes nauruhalvalla. Niistä tuli oivat krossikisakiekot Stigiin syksyiksi, nastakiekot talveksi ja ehkä voisi jotkut liukkaat semisliksit laittaa niille ensi kesäksi. Kiekkopari sellaisena kuin se tuli (tubeless-teipattu, ei venttiilejä eikä jarrulevyjen lukkorenkaita) painoi 1530 g. Sisäleveys 21 mm, hooked eli mitkä vaan renkaat käy, 28 pinnaa takana ja 24 edessä, 5 asteen vapari ja vanteen reuna on leveämpi ja vähemmän terävä kuin DT CR1400 Dicuteissa oli. Lyhyen tuttavuuden perusteella oli kertakaikkisen hyvä ostos.
Vannejarru-Gravalla on tosi kiva ajaa krosseja, mutta Belgium Plussien nykyhinnoilla vannejarrukrossailut mutakeleillä alkaa olla vähän sellasia setelinrevintätouhuja. Kun Tobin Ortenbladkin (https://instagram.com/mctubbbin?igshid=YmMyMTA2M2Y=) ajaa UCI C1 -krosseissa top 4-5 sijoja Stigmatalla, niin aattelin että kaipa se kelpaa mullekin myös krossipyöräksi :) Grava saa pysyä dynamokiekollisena kommuutterina ja pimeiden kelien lenkkipyöränä syksyn ja talven ajan.
Aamuisen pikakokeilun perusteella toimii itseasiassa tosi hyvin ja Hel CX -sääntöjen mukaisilla renkailla ei keskiökään tuntunut olevan mitenkään liian alhaalla. Vielä kun pääsis tästä flunssasta kokonaan eroon, niin pääsisi testaamaan kunnolla.
https://live.staticflickr.com/65535/52424363291_062c732e94_o.jpg
7,99 kg XTR-polkimilla krossikuosissa reiluhkosti litkua renkaissa mutta ei inserttejä, jotka varmaan laitan jossain välissä. Ei paha peltivanteilla ja alumiinitangolla. Ihan hyvä kameleontti Stigmata on, kun tuntuu, että toimii hyvin ihan kaikessa. Edelleen olen tyytväinen, että se ei mennyt kaupaksi keväällä, kun aluksi ei meinattu löytää yhteistä säveltä sen kanssa ja olin sitä mieltä, että myyn pois koko pssskan.
^^Kannattaisi kuiturunkojen rakentajienkin sitten ottaa mallia niin löytyisi jotain persoonallista välillä. Kiinnostaa vaan miten titaani tulostuu?
^ Jauheesta ne tulostuu niin kuin muutkin 3D-tulosteet. Jos googlaat vaikkapa ”titanium 3D printing” tai ”titanium bicycle part 3D printing”, niin löytyy esim. videoita aiheesta.
Bastion (https://theservicecourse.cc/bastion-frames) tekee sen niin, että ne liimaa kuituputkea tulostettuihin titaanimuhveihin. Sopii niille, joiden ei tarvitse kysellä hintoja.
^Colnago tekee niin myös (https://www.colnago.com/bike-product/detail/c68-road-titanium), mutta hinnan voi kysellä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.