PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 [17] 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

stenu
28.07.2019, 17.21
Tosta ylemmästä kuvasta mietin, että ei tartte iskeä chainsuck kuin kerran, niin tulee karseeta jälkeä chainstayhin, kun ratas runnoo ketjun väkisin tonne rattaan ja chainstayn väliin. Asfaltilla ei välttämättä niin potentiaalinen ongelma, mutta soralla pölyisen tai rapaisen ketjun kanssa ei mitenkään tavatonta. Mä ehkä kuitenkin harkitsisin vakavasti 1x:ssä pysymistä tuon rungon kanssa.

Hauli
28.07.2019, 17.42
Topstonen ensipurasu, ei hassumpi laite [emoji16][emoji1303]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190728/0d1c96e0f9d117cdc0897dc26d2cab4a.jpg

LJL
28.07.2019, 17.45
Mä ehkä kuitenkin harkitsisin vakavasti 1x:ssä pysymistä tuon rungon kanssa.

Katson tosiasiallisen clearancen 2x ovaalirattailla ja teen sitten ratkaisuja. Joku suojateippaus/muovi tuohon pitää joka tapauksessa askarrella-paskarrella. Runko tuntuu erootillisen hentoiselta, vähän niinkuin nainen.

paaton
28.07.2019, 17.50
Onko ovaaleista hyötyä näissä tasaisen maan vehkeissä? Mulla on ovaali fätissä ja kokemukset siitä ovat hieman kaksijakoiset, mutta eipä siitä haittaakaan kai ole. Mutta jotenkin ajattelin, ettei siitä tällaisessa tasaisen pyörityksen vehkeessä ole niin iloa. Väärässä taas?

Kysäise froomelta, sehän noilla sinkuttaa keskinkertaisin tuloksin maantietä.

paaton
28.07.2019, 17.58
Tosta ylemmästä kuvasta mietin, että ei tartte iskeä chainsuck kuin kerran, niin tulee karseeta jälkeä chainstayhin, kun ratas runnoo ketjun väkisin tonne rattaan ja chainstayn väliin. Asfaltilla ei välttämättä niin potentiaalinen ongelma, mutta soralla pölyisen tai rapaisen ketjun kanssa ei mitenkään tavatonta. Mä ehkä kuitenkin harkitsisin vakavasti 1x:ssä pysymistä tuon rungon kanssa.

Mitenhän ketju käyttäytyy, eli voiko se niittautua isomman rattaankin taakse? Tuo voi olla kyllä aika kohtalokasta. Vai onko tuo niin ahdas väli, ettei se tuonne edes pomppaa.

Maantiepyörässä on tosiaan pienen rattaan takana juuri sopivan ahdas kolo, jonne ketju voimalla mahtuu, mutta ei tule sieltä pois muuta kuin väkivalloin.

Kannattaa muuten LJL miettiä ratastukset niinkin, että ketju on takuulla riittävän kireällä kaikissa tilanteissa. Tuo estää hyvin ketjun pois hyppäämistä. Cyclossa päädyin pitkähäkkiseen vaihtajaan juurikin tuon vuoksi, vaikka lyhyellä olisi muuten pärjännytkin. Eli pitkää häkkiä vaan, jos haluat laajan välitysalueen.

F. Kotlerburg
28.07.2019, 18.08
Maantiegravel. Anna mun kaikki kestää.

MRe
28.07.2019, 18.10
Kysäise froomelta, sehän noilla sinkuttaa keskinkertaisin tuloksin maantietä.
Kulkee hyvin, mut ei pysy pystyssä?

MRe
28.07.2019, 18.10
Simuloitua soralla-ajelua?

arctic biker
28.07.2019, 19.01
Tää säie ollutkin hauskaa luettavaa, asiaa ja fiksua kommenttia, toki jotain jonka ois voinut jättää kirjoittamatta. Tietämättömyys kunnei tarkoita aina tyhmyyttä.
Oma 1x carbonigrinderi on hieman vaiheessa ,ei vain johtuen 1x:stä. Jos huomenna nytkähtäis tää ekonomiakin hieman eteenpäin.

kaakku
28.07.2019, 19.34
Onkohan helle sekoittanut pään vai pitäiskö oikeasti alkaa huolestumaan, kun tällä viikolla iski gravelähky. Lumien lähdön jälkeen olen graindaillut ehkä n. 2000 km ja vaikka osa on ajettu juna- tai autosiirtymän avittamina ja Gotlannissa, niin silti kotoa kätevästi saavutettavat gravelit alko kyllästyttämään. Nytpä alkoikin kiinnostelemaan old school "maantiegravelpyörä", jolla ajelisi mukavasti Uudenmaan paskakuntoisia asfalttiteitä ja joka ei pelästyisi sorapätkistä siellä täällä.
Tää on muuten totta näin PK-seudulla asuvana. Stenu taitaa asua jossain länsipuolella kaupunkiseutua, itselläni täällä idässä on juurikin tuota ongelmaa että lähiseudun sorat ei ihan hirveästi tarjoa vaihtoehtoja ja esim. Espooseen lähtö tarkoittaa koko päivän reissua eli ei onnistu kuin suunniteltuna viikonloppulenkkinä. Noh, parin viikon päästä starttaan uudessa työpaikassa joka on lähempänä parempia ajopaikkoja. Pystyy hyvin versioimaan kotimatkaa tai lähtemään kohti pohjoisen (Kerava/Järvenpää/Sipoo) sorareittejä heti työpäivän jälkeen.

Shand Skinnymalinky olisi melkolailla täydellinen ja ainakin tämä reviewin (https://www.cyclinguk.org/cycle/british-steel-bikes) mukaan ominaisuuksiltaan juuri sitä, mitä haen, mutta eivät huoli tilauksia tällä hetkellä. Keväällä ebayssä meni yksi IF Club Racer sivu suun ja sekös nyt harmittaa..
Onneksi tuota näyttäisi saavan myös muun värisenä kuin tuo karsea harmaa.

Ja sorry, jos tässä jonkun mielestä liikaa venytellään gravel- ja maantiepyörien välistä rajaa, voin tarvittaessa siirtyä vaikka pyöräkuumeisten tukiryhmään... :)
Tavoitehan oli löytää pyörä joka ei pelästy soralle poikkeamista, joten topikin aiheessa ollaan. Joku taulapää taisi ehtiä jo loukkaantumaan, mutta se kertonee enemmän hänestä itsestään..

stenu
28.07.2019, 19.52
Mitenhän ketju käyttäytyy, eli voiko se niittautua isomman rattaankin taakse? Tuo voi olla kyllä aika kohtalokasta. Vai onko tuo niin ahdas väli, ettei se tuonne edes pomppaa.

Juu edestä pienemmälle vaihtaessa ketju tarraa ison rattaan piikkeihin kiinni ja iso ratas nappaa ketjun mukaansa rattaan alapuolelta. Tuttu tilanne mulle esim. Stronglightin rattailla ja siitä muistona maalit chainstaystä ruvella. Teräs on kuitenkin sen verran kovaa, että siinä ei käy mitään katastrofaalista. Campan originaalirattaiden kanssa ei muistaakseni vastaavaa käynyt koskaan.

Niin oliko siinä jotain ihmeellistä vai mistä hyvästä tämä kommentti?

2013 gravel-"maailmanmestaruus" voitettiin All City Mr. Pinkillä, joka on aika vahvasti maantiegravel eli gravelkelpoiseksi tuunattu maantiepyörä. Tuolla (https://bikerumor.com/2013/08/11/project-any-road-review-the-versatile-steel-any-road-weapon-all-citys-mr-pink/) vaikka yksi versio aiheesta, alla kuvassa vähän toisennäköinen. On täällä useampaan otteeseen keskusteltu gravel-pimpatuista maastopyöristäkin ihan sujuvasti.

Ehkä nää Hellsinki-gravelit vaan on sellasia, että hektinen hesalainen ehtii lenkiltä nopeammin Mikkelleriin juomaan artesaanioluita, kun ei ole 40-millistä nappulakumia hidastamassa menoa. Ja kapeampien renkaiden kanssa on kivempi ajaa sellaisella rungolla, jonka geometria on suunniteltu kapeammille renkaille.

https://i.redd.it/ad3oaheehfi01.jpg

E: Google löysi vielä lisää. Seven Red Sky. 7,7-kiloinen titskugravel maantiejarruilla:

https://cdn.road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/seven-cycles-red-sky-2.jpg?itok=GomNXh1c

slow motion
28.07.2019, 19.56
Nyt olisi uuden pyörän hankinta ajankohtainen, kun en juuri mitään tiedä näistä cyclo/gravel pyöristä kysyisin vinkkejä.

Tällähetkellä ajan maastossa täysjoustolla.
Ajot tulee olemaan työmatkaa ja lenkkiä siellä sun täällä, välillä talvellakin joten suht leveää rengasta olisi hyvä saada alle,
lokasuojia en luultavasti tule asentamaan.

Tässä pyörät mitä nyt katsonut ja harkinnut ostoa.
Canyoneista miellyyttää tuo 1x11 voimansiirto mihin tottunut maastossa, osasarjojen eroista tai paremmuudesta en osaa sanoa mitään.

https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-7.0/2196.html#detailed-geometry-section-tab

https://www.canyon.com/fi-fi/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-7.0-sl/2197.html

Gt carbon taitaa olla ahtaampi rengastilalta kuin canyon?

https://www.bikester.fi/gt-bicycles-grade-carbon-elite-cyclocross-pyora-musta-874797.html

Cannondalesta mietityttää koko M vai L

https://www.evanscycles.com/en-fi/cannondale-topstone-al-105-2020-gravel-bike-EV360816

Mitä hyvää ja hunoa näissä pyörissä on?
Kuskin mitat 181cm inseam 85 painoa 105kg

stenu
28.07.2019, 20.47
Heh, mä taas vakavasti rupesin harkitsemaan Cinellin Mashia (yksivaihteen puolella parikin runkoa myynnissä), joka on niin väärä pyörä mulle kun vain voi olla... mutta näin ne kiinnostukset heittelee.

Ehkä semmosestakin jonkinnäköisen gravelin saisi tuunattua.. Tracklocross on rapakon takana ja Japanissa kovassa nousussa, joten Suomessa voitais olla edelläkävijöitä tracklogrindingin kanssa :)

(OT: Mä en ole koskaan ratapyörällä ajanut, mutta Turun velolta tuli tänään yksi SM-mitali lisää jälkikasvulle. Itseasiassa eka tälle nuoremmalle neidille. Ja yhtä ylimääräistä cantihaarukkaa naitin huvikseni riser-tankoon (https://www.instagram.com/p/BvMtkl6Bwzq/?utm_source=ig_web_copy_link) alkukesästä. Viidenkympin villitys tai jotain... Mutta yksivaihteisen kanssa nämä lähigravelitkin on jaksaneet kiinnostaa vielä jollain tapaa eli ei ihan tuulesta temmattu idea kuitenkaan.)

JackOja
28.07.2019, 21.22
Ehkä nää Hellsinki-gravelit vaan on sellasia, että hektinen hesalainen ehtii lenkiltä nopeammin Mikkelleriin juomaan artesaanioluita, kun ei ole 40-millistä nappulakumia hidastamassa menoa.

Mä olen viime viikot ajellut gg-lenkit gg-slickseillä (Hutsun Overide). Assut, sorat, laidunväylät, polut ja kaikki muukin menee sujuvasti ja olen alkanut ihmetellä mihin niitä renkaiden nappuloita tarvittiinkaan.

Tolkun mies
28.07.2019, 21.28
Trek Domane SLR, kolmas sukupolvi.
Tähän menee jo 38mm rengas, mutta runkoa on tarjolla vain levyjarru versiona. https://www.velonews.com/2019/07/bikes-and-tech/first-ride-treks-third-generation-domane_497885?fbclid=IwAR0bWGL8hyikYxmEa9ktBQQSiLl O4LYSCsoUJsQ4zH0rUuwWDGYGwstL-ts

Minulla on maantiefillarina edeltävä 2017 Domane SLR ja DA direct mount vannejarruilla. Sinne mahtuu noin 28mm rengas, kenties 30mm jos asentaa kiekon rengas tyhjänä. Kenties tuo on se maantie gravel, vaikka olen pitänyt sitä vaan p**kan asfaltin pyöränä. Kuitenkin se on unelmallisen hyvä lenkkikaveri viiskymppisen kuntoilijan makuun

velib
28.07.2019, 21.28
Olen hieman lueskellut pyörien geometriaan liittyviä asioita ja sen perusteella gravel-pyörien geometria pohdituttaa. Osa pyöristä suunnitellaan maastopyöristä tutuksi tulleella long and slack-tyylillä, osa taas on melko lähellä maantiepyöriä, tai sitten cyclocrossareita, mutta hieman matalammalla keskiöllä. Gran Fondo -lehdessä oli vertailtu Canyon Infliteä ja Grailia ja ”yllättäen” päädytty siihen tulokseen että toinen sopii crossiin ja toinen soranjauhantaan. Artikkelissakin kuitenkin todettiin, että pyörien geometriat ovat hyvin lähellä toisiaan. Ja tosiaan, keula- ja satulaputken kulmat ovat samat, samoin myös chainstay. Grail on noin puoli senttiä pidempi ja sentin matalampi, mutta ei noista pitäisi vielä tulla kovin suurta eroa ajotuntumaan. Samoin Open U.P.:tä ja Exploroa on pidetty vertailuissa kovinkin erilaisina, vaikka geometriassa erot ovat hyvin pienet. Kyse taitaa olla jostain muustakin kuin vain putkien kulmista ja pituuksista?

fob
28.07.2019, 23.02
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190728/e41493aa0d9ed2115388d6a649c7840e.jpg

Kaikkea sitä pitää kokeilla. Sorapyörä sai kaveriksi toisenlaisen tangon, Surly open bar. Jos hieman mukavuutta saisi mursketeille. Kannatin on pitkänpuoleinen, mutta muutakaan ei ollut tarjolla.

stenu
29.07.2019, 07.43
Olen hieman lueskellut pyörien geometriaan liittyviä asioita ja sen perusteella gravel-pyörien geometria pohdituttaa. Osa pyöristä suunnitellaan maastopyöristä tutuksi tulleella long and slack-tyylillä, osa taas on melko lähellä maantiepyöriä, tai sitten cyclocrossareita, mutta hieman matalammalla keskiöllä. Gran Fondo -lehdessä oli vertailtu Canyon Infliteä ja Grailia ja ”yllättäen” päädytty siihen tulokseen että toinen sopii crossiin ja toinen soranjauhantaan. Artikkelissakin kuitenkin todettiin, että pyörien geometriat ovat hyvin lähellä toisiaan. Ja tosiaan, keula- ja satulaputken kulmat ovat samat, samoin myös chainstay. Grail on noin puoli senttiä pidempi ja sentin matalampi, mutta ei noista pitäisi vielä tulla kovin suurta eroa ajotuntumaan. Samoin Open U.P.:tä ja Exploroa on pidetty vertailuissa kovinkin erilaisina, vaikka geometriassa erot ovat hyvin pienet. Kyse taitaa olla jostain muustakin kuin vain putkien kulmista ja pituuksista?

Jos se sentin korkeusero on keskiössä, niin se vaikuttaa tuntumaan ihan tuntuvasti.

Openin keulakulma muuttuu 69,5 asteesta 72,5 asteeseen runkokoon kasvaessa ja silti rake pysyy samana, mikä tarkoittaa, että ainakin eri kokoiset UPit on ohjaustuntumaltaan hyvinkin erilaisia. Ymmärrettävää parin tonnin kompliiteissa, mutta jotenkin luulisi, että Openin hintaisessa rungossa ei tarttisi mennä sieltä, missä aita on matalin.

stenu
29.07.2019, 07.52
Mä olen viime viikot ajellut gg-lenkit gg-slickseillä (Hutsun Overide). Assut, sorat, laidunväylät, polut ja kaikki muukin menee sujuvasti ja olen alkanut ihmetellä mihin niitä renkaiden nappuloita tarvittiinkaan.

Eipä niitä varmaan juuri tarviskaan niin pitkään kun on kuivaa. Ajelen välillä lenkkiä yhden Open-kuskin kanssa, jolla on käytännössä aina GK:n sliksiversiot alla ja ihan yhtä kovaa sillä näyttää uskaltavan kurveihin päästellä.

Ei sen puoleen ei sille ajoittain mielessä pyörivälle uudelle pyörällekään - olisipa se mimmoinen hyvänsä - ole mitään objektiivista tarvetta. Mun pyöräshoppailu tulee harvinaisen edulliseksi, kun kaikki tekemällä tehdyt tarpeet torppaa itse itsensä parissa päivässä.. :D

velib
29.07.2019, 08.55
Jos se sentin korkeusero on keskiössä, niin se vaikuttaa tuntumaan ihan tuntuvasti.

Openin keulakulma muuttuu 69,5 asteesta 72,5 asteeseen runkokoon kasvaessa ja silti rake pysyy samana, mikä tarkoittaa, että ainakin eri kokoiset UPit on ohjaustuntumaltaan hyvinkin erilaisia. Ymmärrettävää parin tonnin kompliiteissa, mutta jotenkin luulisi, että Openin hintaisessa rungossa ei tarttisi mennä sieltä, missä aita on matalin.

Korkeusero oli juuri keskiössä, selittää varmaan tuntumaa. Oma 2014 Kona Rove tuntuu mielestäni silti vakaalta myös 40mm kumeilla, vaikka bb-droppia on ”vain” 65mm. Loivahko keula ja lyhyt rake (ja sitä kautta yli 70mm trail) vaikuttanevat tähän. Tai sitten olen itse tunnoton noiden erojen suhteen ja ajelen tyytyväisenä pyörällä kuin pyörällä.

Tuota keulakulman muutosta raken pysyessä samana mietin itsekin. Arvioissa ei ole tuota eri kokojen välillä olevaa geometriaeroa otettu huomioon. On Onen Space Chickenissä sama juttu, keulakulma jyrkkenee isompia kokoja kohti keulan pysyessä samana.

Rosco
29.07.2019, 15.19

Itellä kanssa gravelking slicksit 38mm, sekä WTB:n resolutet 42mm. Resolutella uskaltaa ajaa mäet täysiä alas ja huomattavasti lujempaa mutkiin. Mutkassa etenkin gravelkingin pito katoaa siinä missä resolutella uskaltaa vielä pidättää vauhtia. Jos ajaa tasaista suoraa hyvää (hiekka)tietä niin ei huomaa eroa. Gravelking rullaa asfaltilla paremmin.

Molemmat olleet tubelessina asiaankuuluvin painein.

huotah
29.07.2019, 23.02
Muuttivat vissiin tuota satulan kiristystä tämän vuoden malliin paremmaksi.

Juu, uudemman mallin tunnistaa helposti siitä että kiristysruuvi on vaakaputken yläpuolella.

stenu
30.07.2019, 07.46
Heh, mä taas vakavasti rupesin harkitsemaan Cinellin Mashia (yksivaihteen puolella parikin runkoa myynnissä), joka on niin väärä pyörä mulle kun vain voi olla... mutta näin ne kiinnostukset heittelee.

Tuli muuten mieleen, että Steamrollerista (https://mostlybybike.com/2017/07/12/%EF%BB%BFgrinduro-bike-check/) tulis parempi gravel grinderi. Mahtuu muodikkaasti 650bx47 (https://i.redd.it/c6ardm5mlpl21.jpg)-renkulat ja ilmeisesti pitkälänkisillä jarruilla saa vielä jarrutkin, jos ei usko brakeless-hommiin.

stenu
30.07.2019, 10.51
Etuhaarukan lugi näyttää potentiaalisesti vähän pelottavalta. Muuten tommonen low tech FGGG ratkaisee aika monta modernien graindereiden ongelmakohtaa; vannejarrumukava runkokonstruktio ilman levyjarrujen painolisäystä ja vannejarrujen kuluvia vanteita, 1x-vaihteisto ilman vinojen ketjulinjojen aiheuttamia tehohäviöitä jne... ;)

TERU
30.07.2019, 13.58
Voisko satulaklampin kääntää oikein päin, samoin stemmin, vai meneekö pitkäksi?
Ulkonäkö paranis, tosin hälläkö väliä, ajomiellyttävyys ajaa edelle.

arctic biker
30.07.2019, 15.02
Oma käsitys on jotta jos ekaa gravelia hommaa niin tähän geometria suohon helposti uppoa.

LJL
30.07.2019, 16.15
Ä-Svihiss-Krhhohohhss shaatthhhaaihisisihh olla taikka eikö olla ssssfilhhhharithhoorrrillhha khauhauhapan (pahoittelut salakielisestä viestinnästä)

Teppo
30.07.2019, 18.32

Kun perinteiseen CAAD5 alumiinirunkoon laittoi kompaktikammet ja kiekoille 28 mm Contit niin siitähän tuli maantiegravel. Muistelin että olisi ollut epämukava ajaa mutta ei tuo tuntunut pahalta edes Pikkalan kartanon mukulakivillä.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190730/017497f0a4dcada7d15b8a5c8180927f.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

Petri Väisänen
30.07.2019, 19.14
Mistäs Salsa Fargoa voisi alkaa kyselemään Suomesta joko kompliittina tai sitten runkosettiin valmiiksi kasattuna? Ei kyllä guuglettelu paljon auttanut tai sitten en vaan osaa...

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla

JohannesP
30.07.2019, 19.19
Mistäs Salsa Fargoa voisi alkaa kyselemään Suomesta joko kompliittina tai sitten runkosettiin valmiiksi kasattuna? Ei kyllä guuglettelu paljon auttanut tai sitten en vaan osaa...

Lähetetty minun XT1635-02 laitteesta Tapatalkilla
https://foxcomp.fi/tuotteet/?q=Salsa+fargo

Salsasta tiedän vain sen, että Foxcomp edustaa Suomessa ja sieltä lähtisin tarjousta kyselemään.

stenu
30.07.2019, 19.54
CAAD5

Asenne-Cannari. Tuttu paikkakin (https://live.staticflickr.com/609/20815586310_eb7f122cd9_k.jpg) tuo oikoreitti Pikkalanjoen sulun yli.

arctic biker
30.07.2019, 20.03
Tää LJL:n viesti nollaakin typeryydessään säikeen järkevyyden.

TERU
30.07.2019, 20.07
Sori, tiedän että ei oo sexy, mutta postaan vielä yhden kuvan.
TERUn vinkkaamat muutokset ja 42mm kumit
Sexy tai ei sexy, narskuttelee tuolla soraa, tai sitten hetekaa.

LJL
30.07.2019, 20.15
Tää LJL:n viesti nollaakin typeryydessään säikeen järkevyyden.

Jokos siellä on perjantaipullo korkattu?

LJL
30.07.2019, 21.02
Se ei osannut lukea koodia :D

Vaikka koodasin sen nimenomaan puliukkokielelle..? Noh, enempää ei voi tehdä :)

F. Kotlerburg
30.07.2019, 21.19
J
Niin oliko siinä jotain ihmeellistä vai mistä hyvästä tämä kommentti?
Ei ku alkaa vaan naurattaa tää homma, että soralla ajaminen on jotenkin niin mystistä ja hifiä hommaa, että joka reitille pitää kohta olla oma pyörä tai mielellään huoltoauto peesissä, että voi tien pinnan muuttuessa ottaa toisen mankelin alle. Tuollainen asfalttipainotteisempi lenkki nyt ei luulis olevan sen erikoisempi homma, että siitä mitään oikeaa eroa muuten toimivan gravelgeon pyörään tulee, jos siihen vaihtaa slicksimmät tossut.

paaton
30.07.2019, 21.34
Ei ku alkaa vaan naurattaa tää homma, että soralla ajaminen on jotenkin niin mystistä ja hifiä hommaa, että joka reitille pitää kohta olla oma pyörä tai mielellään huoltoauto peesissä, että voi tien pinnan muuttuessa ottaa toisen mankelin alle. Tuollainen asfalttipainotteisempi lenkki nyt ei luulis olevan sen erikoisempi homma, että siitä mitään oikeaa eroa muuten toimivan gravelgeon pyörään tulee, jos siihen vaihtaa slicksimmät tossut.

Sitten jos joskus ajat maantiellä, niin ehkä ymmärrät, että eroa oikeasti on. Ja paljon.

F. Kotlerburg
30.07.2019, 21.38
Onhan tuota tullut vuosien saatossa asfalttiakin höylättyä. Enää ei ole aikoihin kiinnostanut. Yhden satkun ajanut näille sulille. Ei sitä eroa niin paljoa ole etenkin kun osa lenkistä mennään edelleen soralla.

paaton
30.07.2019, 22.51
Onhan tuota tullut vuosien saatossa asfalttiakin höylättyä. Enää ei ole aikoihin kiinnostanut. Yhden satkun ajanut näille sulille. Ei sitä eroa niin paljoa ole etenkin kun osa lenkistä mennään edelleen soralla.

Erohan on luokkaa älytön, jos siis verrataan näitä nykyisiä muodikkaita gravell pyöriä, joissa on 30cm korkea emäputki, vaikkapa tuohon exlporoon tai ihan perinteiseen cycloon, joissa on aina ollut "normaali" ajoasento.

Onkin pirun hienoa, että myös gravell pyöriä alkaa saamaan järkevällä matalalla ajoasennolla. Matala keskiö ja rengastila on kuitenkin plussaa sihen cycloon verrattuna.

Tietystikkin ihan sama miksi sitä pyörää kutsuu, kunhan vaan nuo kammotukset korkeilla emäputkilla ja 30ast sloupatuilla yläputkilla häviäisi äkkiä myynnistä :)

arctic biker
31.07.2019, 08.09
Jos mulla jotakin järkevää tälle säikeelle asiaa niin jäsen LJL kerätessään bannipisteitään niin eihän puliukko voi mitään tietää.

stenu
31.07.2019, 10.26
Vähän ehkä kevyesti helteen korventama meno täällä, vaikka helteet meni jo...

Vastasin Pyöräkuumeisten tukiryhmään (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59665-Py%F6r%E4kuumetta-potevien-tukiryhm%E4&p=2891943#post2891943), kun kuuluu ehkä ennemmin sinne.

Erohan on luokkaa älytön, jos siis verrataan näitä nykyisiä muodikkaita gravell pyöriä, joissa on 30cm korkea emäputki, vaikkapa tuohon exlporoon tai ihan perinteiseen cycloon, joissa on aina ollut "normaali" ajoasento.

Onkin pirun hienoa, että myös gravell pyöriä alkaa saamaan järkevällä matalalla ajoasennolla. Matala keskiö ja rengastila on kuitenkin plussaa sihen cycloon verrattuna.

Tietystikkin ihan sama miksi sitä pyörää kutsuu, kunhan vaan nuo kammotukset korkeilla emäputkilla ja 30ast sloupatuilla yläputkilla häviäisi äkkiä myynnistä :)

Mulla tuota ongelmaa ei ole, koska Grava on tietoisesti speksattu melkein suoralle vaakaputkelle ulkonäkösyistä ja emäputki niin lyhyeksi, että gg-asennosta stemmin slämmäämällä saa tangon pari senttiä tiputettua helposti. Etuhaarukkakin on 10 mm matalampi kuin standardi cx-haarukat ja jotkut gg-spesifit kuituhaarukat taitaa olla vielä pitempiä. Muita ongelmia sen sijaan on. Niistä lisää tuolla toisaalla. :D

F. Kotlerburg
31.07.2019, 12.27

Onhan noita ihan muitakin gravel-pyöriä kuin metrin emäputkella, mutta tietenkin sitä voi verrata ihan mihin haluaa, että eroa saa aikaan.

Pexi
31.07.2019, 12.43

Laitatko muutaman kuvan tai linkin näistä kammotuksista, joissa on tuo 30 sentin emäputki ja 30 astetta sloupattu yläputki? Mulle ei tuollaisia ole vastaan tullut missään, ehkä onneksi. Siitä olen samaa mieltä, että pitkällä emäputkella oleva pyörä on yleensä melko kummallisen näköinen, mutta slouppaus ei juuri taida asiaa pahentaa.

Isot rungot (=pitkä emäputki) on ylipäänsä monesti suhteettoman näköisiä, varsinkin ohuesta teräsputkesta hitsaillut romut, joista isossa koossa tulee helposti sellainen oljenkorsista-kyhätty-fiilis. Noihin kun sitten vielä ymppää paksut renkaat niin voi morjens.

Mutta noin ylipäänsä tämä gravel-pyörien buumi ja runsas valikoima on mun mielestä pelkästään hyvä asia. On hienoa, että maantiepyörien markkinoille tulee muitakin kuin kilvanajo-orientoituneita vehkeitä. Itsellenikin löytyi uusia romuja, joilla pystyy mukavasti ajamaan.

Twinning
31.07.2019, 13.12
Korkeusero oli juuri keskiössä, selittää varmaan tuntumaa. Oma 2014 Kona Rove tuntuu mielestäni silti vakaalta myös 40mm kumeilla, vaikka bb-droppia on ”vain” 65mm. Loivahko keula ja lyhyt rake (ja sitä kautta yli 70mm trail) vaikuttanevat tähän. Tai sitten olen itse tunnoton noiden erojen suhteen ja ajelen tyytyväisenä pyörällä kuin pyörällä.

Keskiöiden korkeuden merkitystä tuli googlailtua, kun harkinnassa olevista malleista löytyy 65 tai 80 mm BB droppia. Siihen tulokseen tulin nettilähteiden perusteella, ettei sillä ajotuntumaan ole juuri vaikutusta. Painopiste ajaessa on joka tapauksessa korkealla, eikä yhden prosentin luokkaa oleva muutos siihen ole merkityksellinen tuntuman suhteen. Vaikutus ei muutenkaan ole samanlainen kuin kolmi- tai nelipyöräisessä ajoneuvossa, joista matalampi painopiste tekee vakaampia. Tältä pohjalta asiaa perustelee mm. ilmeisen tunnettu custom-runkojen tekijä Dave Moulton, http://davesbikeblog.squarespace.com/blog/2007/2/21/bottom-bracket-height.html.

plr
31.07.2019, 13.17
Kyllä näitä korkealla etupäällä slouppirungolla varustettuja pyöriä löytyy. Kohdemaasto lienee tällaiselle jotakin hieman hiekkatietä teknisempää tai varmaan talvipyöräksi sopisi hyvin.

Oma preferenssi gravel-pyörästä on juuri maantiepyörä, johon saa leveämmät renkaat. Ajoasento matala.

Kona Libre DL
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/kona-libre-dl-0138-tested-1559932947.jpg

Salsa Joyrneyman
https://images.squarespace-cdn.com/content/v1/50f6f0fbe4b0b5974a2f15db/1543602076301-XVPO7V4Q3E8S5F16O14N/ke17ZwdGBToddI8pDm48kPyFYqIVpwR2GXV7AYLpWQIUqsxRUq qbr1mOJYKfIPR7LoDQ9mXPOjoJoqy81S2I8N_N4V1vUb5AoIII bLZhVYxCRW4BPu10St3TBAUQYVKcNT1d7-0uHGGepFhgzuGyETJ_GLMqf2uvOpUxtgwlRo-yDs3KH7rVdGJNSzYVxG3q/2019_Journeyman_Apex_650_Pink-uc-2.jpg?format=750w

https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2018/03/Salsa-Journeyman-650b-gravel-bike-1-1200x800.jpg

Tassu
31.07.2019, 13.50
Lukasin pari sivua ja aika vahva meno täällä. Sen takia uskallan laittaa kuvan pyörästä, jolla olen ajanu varmaan sitä grävelii.
Mutta ainakin hiekkaa, soraa, polkua. Juurakkoa ja mutaakin Kulmalan krossilenkeillä.
Kieli poskella.

http://www.beltassu.net/images/urheilu/langster/langster_2018_07.jpg

No ihan just tolla setupilla en.

stenu
31.07.2019, 14.35
Keskiöiden korkeuden merkitystä tuli googlailtua, kun harkinnassa olevista malleista löytyy 65 tai 80 mm BB droppia. Siihen tulokseen tulin nettilähteiden perusteella, ettei sillä ajotuntumaan ole juuri vaikutusta. Painopiste ajaessa on joka tapauksessa korkealla, eikä yhden prosentin luokkaa oleva muutos siihen ole merkityksellinen tuntuman suhteen. Vaikutus ei muutenkaan ole samanlainen kuin kolmi- tai nelipyöräisessä ajoneuvossa, joista matalampi painopiste tekee vakaampia. Tältä pohjalta asiaa perustelee mm. ilmeisen tunnettu custom-runkojen tekijä Dave Moulton, http://davesbikeblog.squarespace.com/blog/2007/2/21/bottom-bracket-height.html.

Noin äkkiseltään ihan vaan lähdekritiikkimielessä kiinnittäisin ensimmäiseksi huomioni siihen, että herran blogin esittelytekstissä lukee "Ex-bicycle framelbuilder's jne.". Ehkä siihen ex-sanaan on syynsä... :D

On nimittäin aika paljon niitäkin runkomaakareita, jotka kertovat täysin päinvastaista ja he eivät tituleeraa itseään ex-maakareiksi. Internetin ihmemaailmassa kannattaa pitää mielessä, että kuka vaan voi kirjoittaa sinne mitä vain. Minä kirjoitan, että viiden millin eron dropissa tuntee pyörän käyttäytymisessä ja 65 mm ja 80 mm bb-dropilla varustetut pyörät ovat jo melko erilaisia tuntumaltaan.

Pexi
31.07.2019, 14.41
Kyllä näitä korkealla etupäällä slouppirungolla varustettuja pyöriä löytyy. (Kona Libre, Salsa Journeyman)

Kummassakin noin 17 asteen slouppi. Libressa suurimmassa koossa 23 cm emäputki, Journeymanissa 21 cm. 30 asteeseen ja senttiin on vielä matkaa.
Explorossa slouppi on noin 8 astetta.

Kona Libren 2019 mallia olen jopa koeajanut. Geometria oli sen verran poikkeava, että sen tosiaan tunsi ajossa, korkea mutta pitkä.

MRe
31.07.2019, 18.30
Laskin pikkasen satulaa (vasaralla.. aika jumissa tuo tolppa),
Jahs... vanha kunnon venäläinen hissitolppa :D Minityökaluna maastoon 3 kilon pajavasara ja isompiin säätöihin sitten 6-kiloinen.

Josta kukkaruukkuun, olin Sipoolta kaapatussa Talosaaressa ajelemassa ja välillä eksyin räävelilläni ihan metsäänkin. Täytyy sanoa, että hissitolpasta oli paljonkin iloa. Toki olisihan saman lopputuloksen saanut pikalinkulla varustetulla normitolpallakin, mutta ajeltiin hissillä kun sellainen kerran on.

Tosin mulla on hissitolppa ja pikalinkku... vyö ja henkselit?

JackOja
31.07.2019, 18.37
... olin Sipoolta kaapatussa Talosaaressa ajelemassa ja välillä eksyin räävelilläni ihan metsäänkin. ...

Mäkin ajelin joskus niitä polkuja ja heppareittejä grainderilla. Vähän tunnettu pyöräilykohde. Onhan se toki sellainen pussinperä. Ribbingössä polkuja myös.

MRe
31.07.2019, 18.53
^Vahva suositus noille maastoille jos gravelia haluaa ulkoiluttaa. Kyllä ne yhden käynnin väärti on.

JackOja
31.07.2019, 18.57
^olispa vielä joku kahvila siellä heppatalleilla.

stenu
31.07.2019, 20.19
Kuolataas pyöriä välillä. Eddy Merckx Gravel Disc Stainless. Columbus Spirit HSS & XCR. Handmade in Belgium. Kustomoitava geometria, joten emäputken saa juuri sen mittaisena kuin haluaa. 3299 € (runkosetti). Yksi tuommoinen rosterinen maantie-Merckx näytti pyörähtävän Tour de Francessakin (https://www.cyclingweekly.com/news/product-news/oliver-naesen-rode-steel-framed-eddy-merckx-bike-stage-21-tour-de-france-433123). Vaihtoehtoisesti 2500-3000€ kompliitti, Hageland (https://www.mycorsa.com/hageland#/), oletettavasti ruostuvammasta teräksestä, mutta tarkemmat speksit on vielä kovin vajavaiset.

https://www.mycorsa.com/media/Gravel5.jpg

Marsusram
31.07.2019, 20.22
Onhan se toki sellainen pussinperä.

Paitsi talvella pääsee jäiden kautta.
btw. Onko "Ice Grinder" eri pyörä kuin GG, vai sama nastoilla?
Millä noita jääratoja olisi parasta ajaa?

twentyniner
31.07.2019, 20.42
Löytyisikö keneltäkään Kanjonin Grailia S-koossa pk-seutu/Hyvinkää kulmilta ? 176cm kuski ja tuo olisi lienee sopiva koko? Olisi mukava päästä edes koe istumaan :)

stenu
01.08.2019, 11.37
Fiskars Village Gravel Grinderissa reilun viikon päästä on tämän mukaan (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59724-Fiskars-Village-Gravel-Grinder-10-8-2019) Canyonilla osasto. Kenties siellä..?

YocceT
01.08.2019, 12.59
Kumpaakos poljntyyppiä käytätte graveleissa, SPD vai SPD-SL?

travelleroftime
01.08.2019, 13.02
Maastopolkimia, koska maastoklosseilla on parempi liikuskella kun astuu polkimilta pois.

MRe
01.08.2019, 13.08
Fiskars Village Gravel Grinderissa reilun viikon päästä on tämän mukaan (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59724-Fiskars-Village-Gravel-Grinder-10-8-2019) Canyonilla osasto. Kenties siellä..?
Ei kuitenkaan välttämättä. Kannattaa tarkistaa etukäteen. Viimeeksi kun kävin siellä Canyon-koeajotapahtumassa, niin aika niukasti oli eri kokoja saatavilla.

fob
01.08.2019, 14.52
Maastopolkimia, koska maastoklosseilla on parempi liikuskella kun astuu polkimilta pois.

+1

Lisäksi maastokypärä, jossa lippa varjostamassa.

Pexi
01.08.2019, 15.08

SPD ja SPD-SL ovat Shimanon lukkopolkimia. Monia muitakin vaihtoehtoja on olemassa, joten kysymyksen asettelu on väärä. :rolleyes:

Jos tarkoitat yleisesti maantie- vs. maastopolkimia, niin miksi ihmeessä kukaan käyttäisi maantiepolkimia ja -kenkiä gravel-pyörässä? Vastaukseksi hyväksyn sen, että omistaa ennestään wattipolkimet ja haluaa käyttää niitä myös graveloidessaan.

Omat poljinvalintani vaihtelevat päivän ja mielialan mukaan. Toisessa gravelissani on kuitenkin ilmeisen pysyvästi CB:n eggbeaterit (11) ja toisessa just nyt vielä flätit, joskin nekin vaihtuvat huomenna ainakin toviksi eggbeatereiksi (3).

twentyniner
01.08.2019, 15.35

Kiitos vinkistä, ikävä kyllä pitää olla työmaalla tuolloin :(

YocceT
01.08.2019, 15.36
SPD ja SPD-SL ovat Shimanon lukkopolkimia. Monia muitakin vaihtoehtoja on olemassa, joten kysymyksen asettelu on väärä.
:rolleyes:

Okei, myönnetään, joskin taitavat olla ne kaksi tavallisinta lajityyppinsä edustajaa.

Jos tarkoitat yleisesti maantie- vs. maastopolkimia, niin miksi ihmeessä kukaan käyttäisi maantiepolkimia ja -kenkiä gravel-pyörässä?

Niin, ajattelin että jos gravel on perusluonteeltaan sorateillä tapahtuvaa maantieajelua, jossa pääosin ollaan pyörän päällä (poislukien satunnaiset kusi- yms tauot), niin kävelyn mahdollistava kenkätyyppi ei olisi välttämätön. Erotuksena cyclocrossista, jossa lajinomaisesti jopa puolet matkasta pyörää kannetaan/työnnetään.

puppy
01.08.2019, 15.36
SPD ja SPD-SL ovat Shimanon lukkopolkimia. Monia muitakin vaihtoehtoja on olemassa, joten kysymyksen asettelu on väärä. :rolleyes:

Jos tarkoitat yleisesti maantie- vs. maastopolkimia, niin miksi ihmeessä kukaan käyttäisi maantiepolkimia ja -kenkiä gravel-pyörässä? Vastaukseksi hyväksyn sen, että omistaa ennestään wattipolkimet ja haluaa käyttää niitä myös graveloidessaan.

Omat poljinvalintani vaihtelevat päivän ja mielialan mukaan. Toisessa gravelissani on kuitenkin ilmeisen pysyvästi CB:n eggbeaterit (11) ja toisessa just nyt vielä flätit, joskin nekin vaihtuvat huomenna ainakin toviksi eggbeatereiksi (3).

Kyllä moni ainakin ulkomailla käyttää -L maantieversiota, watit varmaan yksi syy ja mukavuus, muistaakseni Bikeradarin videolla jolla Jack ja se toinen jannu ajeli jonkun 300n gravelreitin arvuuttelivat siinä kummalla ajavat ja päätyivät maastoversioon kun oli matkalla jokusen verran vaikeampaa laskua ja polkua, -L kun ei ihan niin sopiva maastoon.......

YocceT
01.08.2019, 15.52
Löytyisikö keneltäkään Kanjonin Grailia S-koossa pk-seutu/Hyvinkää kulmilta ?

CF vai AL?

MRe
01.08.2019, 18.01
Varmaan tämä riippuu siitä(kin), että mitä muuta kalustoa on. Mulla on vain maastofillareita, joissa joko flätit tai SPD:t, joten kaikki kengät on myös noille sopivia. Siksi siis SPD. Muutenkin olen ajellut Shimanon SPD-polkimilla vuodesta -93 (tai -92) enkä näe syytä että miksi vaihtaa. Eikä mulla ole puolisääreen meneviä sukkiakaan...

Lipattoman kypärän kyllä ostin jo pelkästään siitä syystä, että lipallinen haittaa näkyvyyttä. Ja jostain syystä half-finger -hanskat tuntuvat niiltä oikeilta gravelin kanssa. Shortsit on mallia lökä. Ja reppu on selässä jos tarvitsee ottaa lukko mukaan.

twentyniner
01.08.2019, 18.05
Auki vielä...siis materiaali, tuo kallein 1x alu ehkä vahvimmilla tällä hetkellä :)

sianluca
01.08.2019, 18.08
http://live.staticflickr.com/65535/48431373121_da03249237_k.jpg

narg
01.08.2019, 20.48
Graveleista innostunut seikkailuhenkinen pyöräilijä tarvitsee apua ja vinkkejä. Pyörän tulee täyttää seuraavia kriteerejä: työmatkat, bikepacking maantie/hiekkatiesiirtymillä max. 200km/pvä. Tavoitteena suunnata reissuja muihin pohjoismaihin. Keveydestä ei ole haittaa. Tällä hetkellä jaakobinpainia aiheuttaa muun muassa rungomateriaali ja välitykset. Olen tottunut ajamaan pidempiä reissuja katetuilla nojapyörillä 61/39 välityksillä, takana maastopakka 11-36. Maantiepyörien ajamisesta on muutama vuosi,
jolloin kompakteilla mentiin sujuvasti. Nyt jos reitit suuntaavat korpeen ja huonoille teille olen ajatellut, että ehkäpä 42t eturatas on riittävä, jos kovia nopeuksia ei haeta. Toisaalta 50/34 on siintänyt myös mielessä että josko olisi varmempi valinta?
Koska pyöriä ei halua vaihtaa joka vuosi ja tavoitteena on saada pitkäksi aikaa luotettava pyörä, on ajatukset siintäneet titaanipyörien suuntaan. Toisaalta useamman vuoden kokemukset erilaista hiilikuitupyöristä eivät ole kääntäneet pois ajatusta niistäkään pois. Sitten vielä alumiini... Tällä hetkellä kiinnostavimmat optiot ovat alumiinirunkoinen Mason Bokeh 2, hiilarista 3T Exploro ja titaanista Reilly Gradient tai Enigma Escape. Niiden tilausajat mietityttävät. 3T Exploro siintää unissa, mutta satulatolppaan liittyvät ongelmat siintävät mietteissä. Onko niistä mahdollisesti päästy uudessa versiossa eroon (nitinä, satulan korkeuden pysyminen, kiristysmekanismi). Täällä esitellyt 3T Exploron omistajat varmaankin kertovat kokemuksiaan?

JackOja
01.08.2019, 20.53
^pitääkö olla tehdastuote? Kävisikö custom omilla spekseillä? Ei välttämättä kalliimpi.

narg
01.08.2019, 21.03
Customit vaihtoehto. Jotenkin ajatukset vetää titaanin puoleen. Olen kahlannut titaanipyörien valmistajia läpi ja Reilly vaikuttaa aika hyvältä vaihtoehdolta. Gradient Ultegralla olisi toisaalta riittävä, vaikkakaan ei ole Custom.
"Fit and forget" ajatus ei varmaankaan toteudu 3T:n kohdalla?

Teemu H
01.08.2019, 21.20
Jos meinaat ottaa paljon kuormaa, en tiedä onko 3T Exploro paras ratkaisu. Siinä ei ole ylimääräisiä kiinnikkeitä esim. kolmannelle pullolle, etuhaarukan mounteista puhumattakaan. En ole itse kokeillut lastata. Kovasti unelmoimani bikepacking-retki taisi jäädä tekemättä tältä kesältä, ne perhesyyt... Nyt olen kylläkin isyysvapaalla, olikos se isukin pyöräilyyn tarkoitettu vapaa muuten? :rolleyes:

Satulatolppa on pysynyt hyvin paikallaan 2019 mallissa. Nitinöitä nyt saa kaikkiin pyöriin, jos ajelee vaikkapa koko päivän vesisateessa :D

Aappi
01.08.2019, 21.28
Sain eilen illalla Canyob Grailini. (Al 7.0). Pyörä rullaso sekä maantiellä pururadalla ja kivituhkassa hyvin. Pyörään olen kyllä tyytyväinen. :) Se harmittaa, ettei Velosportin myyjän mukaan siihen saa asennettua kunnon lokasuojia. Onko joku muu keksinyt tähän ratkaisua? Haluaisin mennä töihin siistimmillä housuilla

Lähetetty minun SM-G965F laitteesta Tapatalkilla

velib
01.08.2019, 21.29
Jos ei kaipaa maantiepakan tiheitä välityksiä tai kiipeä ison kuorman kanssa pitkiä ja jyrkkiä nousuja, riittää 42x11-42 (tai 10-42) todella pitkälle. Kompaktikampiin verrattuna puuttuu vain vaihde-pari yläpäästä, eli ne loppuvat jyrkissä alamäissä. Jos kulkee ison kuorman kanssa tai arvostaa kevyempiä välityksiä, voisi esim. 38x10-42 olla aika hyvä retkigrainderissa. Nämä siis teitä pitkin kulkiessa, poluilla voi kaivata kevyempääkin.

Barracuda
01.08.2019, 23.09
Sain eilen illalla Canyob Grailini. (Al 7.0). Pyörä rullaso sekä maantiellä pururadalla ja kivituhkassa hyvin. Pyörään olen kyllä tyytyväinen. :) Se harmittaa, ettei Velosportin myyjän mukaan siihen saa asennettua kunnon lokasuojia. Onko joku muu keksinyt tähän ratkaisua? Haluaisin mennä töihin siistimmillä housuilla

Takanahan on tavanomaiset kiinnikkeet joten siis eteen ei saa kunnollisia?
Canyonin Grail - mainoskuvissa taisi joskus olla nämä: https://www.xxl.fi/sks-germany-speedrocker-lokasuojat-polkupyoraan-harmaa/p/1161419_1_style
En osaa sanoa toimivuudesta mutta ei näytä kelvottomilta.

Mohkku
01.08.2019, 23.45

Spd yhdistelmäpoljin eli voi ajaa sekä lukoilla, että ilman. Helpottaa omaa arkea, kun voi hypätä pyörän selkään vaikka crocsit jalassa käydäkseen lähikaupassa hakemassa puuttuva maitopurkki tai hiivapaketti, kun komento keittiön puolelta annetaan.

LJL
01.08.2019, 23.48
Täällä esitellyt 3T Exploron omistajat varmaankin kertovat kokemuksiaan?

Juu sitten kun pyörä on valmis. Projekti vähän yskii mutta onneksi ensi viikko lomaa, että josko sen saisi viikon sisään ajoon

Aappi
02.08.2019, 05.22
Kiitos Barracuda, minä ajalen kikeilemsan.

YocceT
02.08.2019, 07.04
Varmaan tämä riippuu siitä(kin), että mitä muuta kalustoa on. Mulla on vain maastofillareita, joissa joko flätit tai SPD:t, joten kaikki kengät on myös noille sopivia. Siksi siis SPD. Muutenkin olen ajellut Shimanon SPD-polkimilla vuodesta -93 (tai -92) enkä näe syytä että miksi vaihtaa. Eikä mulla ole puolisääreen meneviä sukkiakaan...

Juu, varmaankin tuo polkuriippuvuus (path dependency) vaikuttaa myös. Itsellä on kokemuksia molemmista, mutta jos katsellaan vuosittaisia käyttötunteja, niin maantiepolkimilla tulee varmaan 90% ajoista. Ehkä juuri siitä syystä johtuen maastopolkimet tuntuvat kömpelöiltä, epämääräisen tuntuisilta (vapaaliike ja lukittuminen) ja maantiepoljin taas juuri siltä miltä polkimen tuleekin tuntua.

MRe
02.08.2019, 08.37
^Sitten kannattaa hankkia maantiepolkimet. Omista ajoistahan tuo on kiinni, että meinaako kuinka korpeen gg:llä tunkea. Ja polkimien vaihtokaan nyt ei ole kummoinen operaatio, 5 min ja taas mennään.

TERU
02.08.2019, 19.11
Tästä monenmoista kahvelia.

https://www.sjscycles.co.uk/forks-other/

TERU
02.08.2019, 19.41
Kettu sentään, entäs tällainen kotimaasta?

https://powerfactory.fi/28-622-etuhaarukka-22-2mm-trekking-musta.html

TERU
02.08.2019, 19.57
Tuo vanha "Uimonen" on lähes jokahuoltoliikkeen tukkuri, tuolta on tullut ennen tätä maailmalta tilaustapaa minullekin monet osat oman lähiliikkeen kautta. Tavara on kaikkea muuta kuin hipotavaraa, sellaista perustason käyttötavaraa, halpaakin. Jos haarukka sopii, niin kysy lähimmästä kaupasta hintaa.

Mohkku
02.08.2019, 23.40
Olisikohan jossain pyörässä tuollainen haarukka vakiona? Jos sellaisen löytäisi torilta, haarukan hinnalla saisi luultavasti koko pyörän eli ottaa tarpeelliset osat talteen ja loput metallinkeräykseen.

TERU
03.08.2019, 03.51
Murheellista keskustelua toisaalla haarukan pettämisestä, uutta osaa kriittiseen paikkaan. M-Wave haarukkaa ja muitakin löytyy tuumaisena.

https://www.twm-bv.com/en/bikes/front-forks/fork-28-inch/?filters=891-892&pn=2

TERU
03.08.2019, 04.11
Tai kromattuna.

https://www.internet-bikes.com/en/45647-m-wave-fork-fixed-28-inch-1-inch-chrome/#

TERU
03.08.2019, 09.20
Eikö totta, mummopyöräyasolla ollaan, he. Painoa riittää ja kestää!

JackOja
03.08.2019, 09.40
Olisko kellään jotain gg-asiaa vaikka ihan vaihtelun vuoksi?

Mä voin aloittaa, tein kivan gravelpacking-reissun eteläisessä Suomessa. HKI-Hanko-Kasnäs-Dalsbruk-Västanfjärd-Teijo-Muurla-Kiikala-Somerniemi-Räyskälä-Läyliäinen-HKI. Kilsoja 509 ja kolme yöpymistä majoituspalveluissa.

Tarkemmin kuvineen myöhemmin.

http://kuvanjako.fi/hhrov-1920.jpg

Messevää hommaa, ei aina näköjään tarvitse lähteä Kainuuseen tai Lappiin saadakseen elämyksiä. Valtava matkailupotentiaali olisi tuossa... tai no, ehkä marginaalista.

Pölyistä hommaa, roinat ja fillari oli kotiin palatessa kuin Dirty Kanzan jäljiltä.

MRe
03.08.2019, 09.48
^No jos ei muuta, niin tuosta sain vinkkiä lukon kuljettamisesta jos ei halua reppua ottaa lenkille...

hphuhtin
03.08.2019, 09.52
^tuollainen reissu on kuitenkin hyvin suoritettavissa ihan töissä käynnin keskelläkin, erinomaista. Pölystä viis. Laitatko vielä reitin ja majoituspalvelut näkyville joskus?

Ketjun aihetta liipaten: uusi Rosen Cyclestories on jopa koomisen gravel-vivahteinen. On gravel kiekkoa, gravel ajopaitaa, tietysti Backroad-mainosta, matkakertomusta yms. Olen ajanut soratietä ihan väärällä paidalla ja kiekoilla, aargh :)

LJL
03.08.2019, 10.08
Valtava matkailupotentiaali olisi tuossa...

...eli kohta siellä on 200 miljoonaa kiinalaista gräveltämässä!!! Jumaliste!

Mutta varmasti hieno reissu, baikpäkking alkanut Exploro-hankinnan myötä kiinnostaa ja luonnollisesti mielellään jotakin muuta kuin asfalttia pitkin

Sotanorsu666
03.08.2019, 19.46
Tämä on kyllä semmoinen ketju nykyään, että jos joku pyöräilyä aloittava, ehkä gravelpyörästä haaveileva nöösi tulee tätä ketjua lukemaan täältä päästä, niin ensimmäin ajatus on varmaan, että onpa tuo pyöräily vaikeeta hommaa jo internetissä, joten parempi jättää koko harrastus väliin.

Ajakaa nyt vaan niillä pyörillä hiekkateillä, bikepackingia tai ihan mitä vaan ja nauttikaa siitä tekemisestä. Pyöräily on parasta ja internet on oikeasti aika vammanen paikka.

frp
03.08.2019, 20.50
On tuo uusi Domane omaan makuun hintaa lukuunottamatta mielenkiintoisin gravel-pyörä, vaikka ei sellainen virallisesti olekaan. Hiekkatielenkille kun yleensä sattuu aika paljon asfalttiakin ja niissä gravel-osuuksissakin yleensä suurin osa matkasta on sellaista, että sileä ajoura löytyy. Jos nyt siis ajaa "tavoitteellisesti". Toki jos nopeus ei kiinnosta voi ajaa kaikki ajot läskipyörällä niin varmasti pääsee ja on pehmeä kyyti.

Samiaani
03.08.2019, 22.30
Tämä on kyllä semmoinen ketju nykyään, että jos joku pyöräilyä aloittava, ehkä gravelpyörästä haaveileva nöösi tulee tätä ketjua lukemaan täältä päästä, niin ensimmäin ajatus on varmaan, että onpa tuo pyöräily vaikeeta hommaa jo internetissä, joten parempi jättää koko harrastus väliin.

Ajakaa nyt vaan niillä pyörillä hiekkateillä, bikepackingia tai ihan mitä vaan ja nauttikaa siitä tekemisestä. Pyöräily on parasta ja internet on oikeasti aika vammanen paikka.Hyvin sanottu siellä

Isä nitro
03.08.2019, 22.35
Olisko kellään jotain gg-asiaa vaikka ihan vaihtelun vuoksi?

Mä voin aloittaa, tein kivan gravelpacking-reissun eteläisessä Suomessa. HKI-Hanko-Kasnäs-Dalsbruk-Västanfjärd-Teijo-Muurla-Kiikala-Somerniemi-Räyskälä-Läyliäinen-HKI. Kilsoja 509 ja kolme yöpymistä majoituspalveluissa.

Mietin jo aikaisemmin, että pitäisikö nämä GG + bikepacking-jutut pistää ihan omaan lankaansa. Eivät täällä minua kyllä haittaa.

Juuri tänä ehtoona piirtelin DynamicWatchilla viimeisen lomaviikon matkareittiä ja se oli kyllä pelottavan sama kuin tuo yllä kuvattu.

Sent from my iPad using Tapatalk

F. Kotlerburg
04.08.2019, 08.27
Jos nyt siis ajaa "tavoitteellisesti". Toki jos nopeus ei kiinnosta voi ajaa kaikki ajot läskipyörällä niin varmasti pääsee ja on pehmeä kyyti.
Onko tämä "tavoitteellisesti" ajaminen siis aina sitä, että pitää edetä mahdollisimman nopeasti, vaikka kyseessä olisi lenkki eikä kisa?

Firlefanz
04.08.2019, 11.02
No, niinhän se kirjoitti kuvaillessaan sitä "omaan makuun" mielenkiintoisinta gravelpyörää! Kirjoittajaa itseään siis kiinnosti gravelpyörässä sen nopeus sellaisilla teillä ja sellaisilla lenkeillä joita hän itse ajaa. "Tavoitteellisuuden" hän laittoi ihan tarkoituksella lainausmerkkeihin.

Eli olisi luullut hätäisimmän, ääliöimäisimmän ja nilkkiluonteisimmankin lukijan ymmärtäneen ettei hän esittänyt eikä yrittänyt esittää mitään yleistä totuutta siitä millaista tavoitteellisesti ajaminen on tai millaista sen pitäisi aina olla.

PS Vaikka itseänikin varsin usein huvittaa ja kummastuttaakin "pehmeän kyydin" ylikorostunut hakeminen ja mukavuuden loputtomalta vaikuttava vaatiminen - tai pyörän mitoittaminen ja sen ominaisuuksien asettaminen sen mukaiseksi ettei kerran kahdessa vuodessa kahdensadan metrin tai kahden kilometrin matkalla kohdatuissa olosuhteissa ajamisesta tule liian epämukavaa - olen sitä mieltä että hän olisi voinut jättää heiton läskipyörästä (ja sen kautta niistä "toisen ääripään" gravelpyöristä ja niistä tykkääjistä) esittämättä...

YocceT
04.08.2019, 12.24
Mukavuushan on, IMO, tällainen markkinamiesten lanseeraama termi, jolla ensin myytiin kaikille hiilikuiturungot niiden alumiinisten tilalle "koska ne ovat mukavampia ja suodattavat tärinät" ja sitten perään paksummat renkaat "koska ne ovat mukavammat ja suodattavat tärinät". Toki varsinkin renkaiden osalta ilmatilavuuden lisääminen mahdollistaa alemmat paineet ja sitä kautta pehmeämmän kulun rouheilla alustoilla, runkomateriaalilla ei liene niin suoraa korrelaatiota, ainakaan itse en ole huomannut. Sehän nyt toki tarkoittaa vain että olen paksukalloinen ääliö, kun en tajua asiaa.

LJL
04.08.2019, 12.28
Vaihdan parhaillaan (tai no en ihan parhaillaan, olen wc-tauolla) komponentteja mukavasta rungosta oletusarvoisesti epämukavampaan. Voin sitten kertoa miten elämä mullistui

TERU
04.08.2019, 12.50
Vähän on kokemusta pehmeästä, mukavasta, tärinää vaimentavasta jne. hiilikuidusta, se vähä kokemukseni on että etu jää kuitenkin vain painon vähenemiseen, keveyteen ja sen voi todeta täysin varmasti vaa'alla.

Fat Boy
04.08.2019, 13.10
Mulla oli pitkään paukkukova alumiinirunkoinen maantiepyörä. Ei tullut juuri ajettua, kun hyväpintaista asfalttia löytyi vain pariin suuntaan, kivaa lenkkiä ei saanut aikaiseksi. Sitten tuli testattua gravelia. Norco search kuitukeulalla ja teräsrungolla. Erittäin sopiva omaan käyttöön. Sietää huonot tiet, myös hieman pehmeät metsätiet. Kulkee kivasti asfaltillakin. On kuitenkin niin paljon maasturia nopeampi, että lenkillä ehtii uusiin paikkoihin. Pikkuteiden koluaiminen maalla on varsin mukavaa ja näkee kaikenlaista.

On tuolla kuitenkin huomattavasti mukavampi ajaa vastatuuleen maantiellä kuin läskillä ja myös huomattavasti mukavampi täräyttää alamäen päätteeksi irtosoralle tai nimismiehenkiharaan kuin maantiepyörällä.

F. Kotlerburg
04.08.2019, 13.35
No, niinhän se kirjoitti kuvaillessaan sitä "omaan makuun" mielenkiintoisinta gravelpyörää! Kirjoittajaa itseään siis kiinnosti gravelpyörässä sen nopeus sellaisilla teillä ja sellaisilla lenkeillä joita hän itse ajaa. "Tavoitteellisuuden" hän laittoi ihan tarkoituksella lainausmerkkeihin.

Eli olisi luullut hätäisimmän, ääliöimäisimmän ja nilkkiluonteisimmankin lukijan ymmärtäneen ettei hän esittänyt eikä yrittänyt esittää mitään yleistä totuutta siitä millaista tavoitteellisesti ajaminen on tai millaista sen pitäisi aina olla.

PS Vaikka itseänikin varsin usein huvittaa ja kummastuttaakin "pehmeän kyydin" ylikorostunut hakeminen ja mukavuuden loputtomalta vaikuttava vaatiminen - tai pyörän mitoittaminen ja sen ominaisuuksien asettaminen sen mukaiseksi ettei kerran kahdessa vuodessa kahdensadan metrin tai kahden kilometrin matkalla kohdatuissa olosuhteissa ajamisesta tule liian epämukavaa - olen sitä mieltä että hän olisi voinut jättää heiton läskipyörästä (ja sen kautta niistä "toisen ääripään" gravelpyöristä ja niistä tykkääjistä) esittämättä...Sinä se et sitten osaa olla menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Firlefanz
04.08.2019, 14.03
Jos sä et olisi niin hätäinen, äääliömäinen ja nilkkiluonteinen lukija, olisit ymmärtänyt etten kuvannut noilla sanoilla sinua.

Toisekseen: se että toteaa jonkun osoittavan kirjoituksellaan olevansa hätäinen, äääliömäinen ja nilkkiluonteinen lukija ei ole henkilökohtaisuuksiin menemistä.

JohannesP
04.08.2019, 14.57
Oliko Firlefanz kuovipolku?

Vähän on kokemusta pehmeästä, mukavasta, tärinää vaimentavasta jne. hiilikuidusta, se vähä kokemukseni on että etu jää kuitenkin vain painon vähenemiseen, keveyteen ja sen voi todeta täysin varmasti vaa'alla.
Hiilikuiturunkojen välillä pystyy pelkästään huomaamaan eron mukavuudessa niin varmasti saman pystyy tekemään vielä selvemmin muiden materiaalien suhteen. Hiilikuidun sekaan kun voidaan helposti lisätä muutakin materiaalia. Vertailu ei varmastikkaan ole yhtä tehokas halvahkolla kuiturungolla joka on valmistettu niin paksusta materiaalista, että ominaisuudetkin katoavat.

Mitä nyt kolmen maantiekuiturungon perusteella voin arvioida, joista viimeisin on varustettu keulan sisäisellä tärinänvaimennuksella, niin siitä huolimatta uskomattoman pehmeää menoa tämä uusin antaa samoilla komponenteilla ja renkailla. Myös satulassa istuessa ilman keulan vaimennusta meno on huomattavasti pehmeämpää mikä puoltaa jo itsessään valmistajan markkinapuheita jokseenkin oikeaksi. Puhumattakaan kuinka kovaa kyytiä aerorunko antoi paksuilla putkilla ja tuskin oli paljoo mietitty mukavuutta. Nykyisessä lisätty kuidun sekaan vectrania absorboimaan tärinää ja kevlaria tuomaan jäykkyyttä eri kohtiin rungossa niin ehkä nämä pienet asiat vaikuttavat myös ajomukavuuteen.

Kävin aikasemmin puolison kanssa ajamassa maantielenkkiä tasotuksen vuoksi jo edesmenneellä alumiinisellä Canyonin crossarilla 40mm gravel kingeillä hieman korkeammilla rengaspaineilla. En ymmärrä kuinka pyörä pystyi olemaan noin kova käsille rengaspaineista huolimatta asfaltillakin jos vertailukohtana puhdas maantiepyörä. Olihan se matalilla rengaspaineilla hiekkateilläkin aikamoista ryskyttämistä minkä vuoksi kiinnostus hiekkateihin loppui. Täytyy tässä pari vuotta odotella huuman loppumista ja mielenkiinnon kasvamista jos sit ostaisi edullisen käytetyn puhtaan GG:n ja testailisi jos se antaisi pehmeämpää kyytiä.

Laerppi
04.08.2019, 17.03
Eipä näitä jorinoita jaksa oikein enää lukea täällä. Hyvin vähän mitään järkevää asiaa. Järkevät kommentit hautautuu ulinan sekaan. Jatkakaa.

paaton
04.08.2019, 17.07
Eipä näitä jorinoita jaksa oikein enää lukea täällä. Hyvin vähän mitään järkevää asiaa. Järkevät kommentit hautautuu ulinan sekaan. Jatkakaa.

Olikos tämä järkevä kommentti vai typerää ulinaa?

Firlefanz
04.08.2019, 17.18
Oliko Firlefanz kuovipolku?

Se lienee sinänsä yks ja hailee oliko vai eikä ollut, mutta kyllä oli. Sen olen jo useammankin kerran kertonut tai vahvistanut eikä nickin vaihto alunperinkään tapahtunut salakähmäisesti yön pimeydessä eikä sitä ole yritetty fillarifoorumin lukijakunnalta salata - jo senkin vuoksi ettei niin hyvässä kuin pahassa, niin vilpittömässä, auttamishaluisessa ja keskustelualttiissa asenteessa kuin kusipäisestä luonteesta kielivässä kirjoitustyylissäkään,iole minkäänlaista eroa.

Mutta jotta tulisi jotain graveli grinding -aiheista sisältöäkin, haluan korostaa etten ollenkaan väheksy niitä ominaisuuksia tai sitä kehityssuuntaa josta "mukavuudessa" on kyse. Sehän tarkoittaa myös pyörän parempaa hallittavuutta, ohjattavuutta ja ajettavuutta sielläkin missä "epämukavampi" pyörä voi olla jopa vaarallinen tai sillä on ajettava paikka merkittävästi hitaammin.

Nopeus ei tietenkään ole itseisarvo kuin korkeintaan silloin kun ajetaan kisaa ja silloinkin ehkä vain kun ajetaan palkintopallisijoituksesta, mutta kyllähän "nopeus" voi merkitä myös suurempaa ajonautintoa, parempaa fiilistä ja kaikkea sellaista mikä monille - muttei tietenkään kaikille - on varsin keskeinen osa pyöräilyharrastuksen sisältöä.

Ja jos pyörä erilaisin ratkaisuin pysytään suunnittelemaan, rakentamaan ja säätämään mukavammaksi ilman että samalla menetetään ratkaisevan paljon sen hyvistä puolista muunlaisissa olosuhteissa, niin sehän on tietysti yksinomaan hieno juttu, jota yhdelläkään old skool- tai underbiking-henkisellä fillaristilla ei ole pienintäkään syytä tyrmätä tai väheksyä.

Ei edes Firlefanzin, tuon ex-kuovipolun.

MRe
04.08.2019, 18.56
^Toisaalta mukavuus voi yksittäisissä tapauksissa myös tarkoittaa suurempaa nopeutta. Pidempiä lenkkejä todennäköisesti kuitenkin.

paaton
04.08.2019, 19.05
^Toisaalta mukavuus voi yksittäisissä tapauksissa myös tarkoittaa suurempaa nopeutta. Pidempiä lenkkejä todennäköisesti kuitenkin.

Nuo eivät tosiaan sulje toisiaan pois. Se monokokki runko ei ole omien kokemuksien mukaan markkinointi tuubaa. Vanha roadi oli pehmeä ajaa, uusi on myöskin pehmeä ja huomattavasti tehokkaampi polkea. En olisi millään uskonut, että kuitu ja kuiturungoissa on eroja.

Kävin aikasemmin puolison kanssa ajamassa maantielenkkiä tasotuksen vuoksi jo edesmenneellä alumiinisellä Canyonin crossarilla 40mm gravel kingeillä hieman korkeammilla rengaspaineilla. En ymmärrä kuinka pyörä pystyi olemaan noin kova käsille rengaspaineista huolimatta asfaltillakin jos vertailukohtana puhdas maantiepyörä. Olihan se matalilla rengaspaineilla hiekkateilläkin aikamoista ryskyttämistä minkä vuoksi kiinnostus hiekkateihin loppui. Täytyy tässä pari vuotta odotella huuman loppumista ja mielenkiinnon kasvamista jos sit ostaisi edullisen käytetyn puhtaan GG:n ja testailisi jos se antaisi pehmeämpää kyytiä.

Samanlaisia kokemuksia. Alumiininen krossari 40mm renkailla on kovempi ajaa, mitä kuiturunkoinen pyörä 25mm renkailla. Tietystikkin siihen rajaan asti, kunnes renkaat eivät pohjaa.
Eli seuraava gravell/cyclo/mikälie, tulee kyllä myöskin olemaan laadukas kuiturunkoinen laite. Ei oikein ole uskoa planetx tason runkoihin.

Pexi
04.08.2019, 19.12
http://live.staticflickr.com/65535/48431373121_da03249237_k.jpg

Minkä kokoiset G-One:t Sianlucalla on ja millaisia mietteitä noista kumeista? Itse olen sähkötäpärissä ja commuter-ajossa tykännyt noista 70 mm versiona kuin hullu puurosta ja nyt olen vähän arpomassa, jos laittaisin tuohon parempaan graveliin kakkoskiekkosatsiin moiset. Siksi kyselen.

F. Kotlerburg
04.08.2019, 19.26
Pidempiä lenkkejä ainakin ajallisesti ja se voi palvella paremminkin sitä "tavoitteellisuutta" kuin epämukava ja nopea.

Samiaani
04.08.2019, 20.38
Minkä kokoiset G-One:t Sianlucalla on ja millaisia mietteitä noista kumeista? Itse olen sähkötäpärissä ja commuter-ajossa tykännyt noista 70 mm versiona kuin hullu puurosta ja nyt olen vähän arpomassa, jos laittaisin tuohon parempaan graveliin kakkoskiekkosatsiin moiset. Siksi kyselen.Heitän täältä omia kokemuksia mukaan. Itsellä 40mm G-onet ja pelkkää positiivista ensimmäisten 500km perusteella. Todella hyvin rullaa joka pohjalla, mutta mutaisemmassa maastossa liukas, eli ei paras vaihtoehto. Pitoa riittää. Ajot 50% asfaltti 50% sora/polku. Ei flättejä eikä muutakaan ongelmaa. Miinuksena tuntuu kuluvan suht nopeasti. Luultavasti ostan samat kun nämä loppu. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190804/dbf3bfbeca52b9a192726e0830a7eeb4.jpg

LJL
04.08.2019, 21.57
Viikonlopun aikana ehti pyörää kasailla valitettavan niukasti, mutta sain kuitenkin jotain aikaan. Kaulaputken lyhennyskin onnistui, rasti seinään. Mcfk:n stonga tuntuu todella lupaavalta... Jäljellä vielä voimansiirron asennus, vaihde- ja jarruvaijerien kuoret, tanko- ja rungonsuojateippaus sekä tietysti ajoasennon perussäädöt.

https://i.ibb.co/s91LXMC/C3-AE3-D76-B1-A8-4336-9932-6680-E783-B6-AC.jpg

Firlefanz
04.08.2019, 23.46
^Toisaalta mukavuus voi yksittäisissä tapauksissa myös tarkoittaa suurempaa nopeutta.

Mä luulin jo niin kirjoittaneeni, koska mulle "parempi hallittavuus, ohjattavuus ja ajettavuus" merkitsevät käytännössä nimenomaan suurempaa nopeutta. Mutta nähtävästi en kirjoittanut, ainakaan riittävän selvästi.

(Tietysti voidaan ainakin teoriassa kuvitella kaksi pyörää jotka ovat edellämainituilta ominaisuuksiltaan täysin samanlaiset, mutta toinen on ajajan mielestä "mukava" ja toinen "epämukava" eikä hän sen vuoksi halua, jaksa tai viitsi ajaa viimeksimainitulla yhtä kovaa kuin ensiksimainitulla.)

Pidempiä lenkkejä todennäköisesti kuitenkin.

Mahdollista sekin, mutta meille old skool- tai underbiking-pyöräilijöille epämukavuus ei ole tekijä joka normaaleilla, ei-ylipitkillä lenkeillä muodostuisilenkin pituutta tai kestoa rajoittavaksi tekijäksi. Epämukavalla pyörällä voi väsyä kaikinpuolisemmin, lihakset voivat kipeytyä eri tavalla, kysymys siitä onko tässä loppujen lopuksi mitään mieltä voi nostaa päätään tms mutta yhtä kaikki lenkkiä ei jätetä yhtään lyhyemmäksi:cool:

stenu
05.08.2019, 09.10

Ajakaa nyt vaan niillä pyörillä hiekkateillä, bikepackingia tai ihan mitä vaan ja nauttikaa siitä tekemisestä. Pyöräily on parasta ja internet on oikeasti aika vammanen paikka.

Höpönlöpön. Tämä on foorumin yksi harvoista fillarinspeksausketjuista, jossa keskustellaan muustakin kuin siitä, että kuinka paljon 105 on Tiagraa parempi ja Ultegraa huonompi tai että kannattaako minun ostaa Cube vai Canjoni. Se pitää paikkansa, että viime aikoina täällä on ollut (internet)henkilökemioita törmäyskurssilla, mutta eiköhän se siitä tasaannu, kun väki pääsee takas töihin ja lomastressi loppuu.

Ps. Sanaa "vammainen" ei pitäisi käyttää negatiivismerkityksellisen adjektiivin tavoin.

jhalmar
05.08.2019, 10.12
https://i.ibb.co/s91LXMC/C3-AE3-D76-B1-A8-4336-9932-6680-E783-B6-AC.jpg

Tuo varustelu herätti vastustamattoman pakon kommentoida ja toivon ettei tämä herätä negatiivisia tuntemuksia, mutta ei kai maailman aerodynaamisimpaan gravelpyörään voi oikeasti laittaa pumppua tuohon kohtaan (jos nyt kuvaa oikein tulkitsin)? Tai voi tietysti. Samoin nuo avaruudettimet stemmin alla sattuu silmiin, mutta asento säätynee ajojen jälkeen...

LJL
05.08.2019, 10.39
Tuo varustelu herätti vastustamattoman pakon kommentoida ja toivon ettei tämä herätä negatiivisia tuntemuksia

Ei tietenkään, siksihän kuvan laitoin :)

mutta ei kai maailman aerodynaamisimpaan gravelpyörään voi oikeasti laittaa pumppua tuohon kohtaan (jos nyt kuvaa oikein tulkitsin)? Tai voi tietysti.

Heh, joo tuota mallailin hikipisarat otsalla itsekin, mutta se nyt on toistaiseksi siinä kun en muuta matkakoon pumppua omista. Parempi kuitenkin satulaputkessa kuin viistoputkessa, jossa se kusee aerodynamiikkaa vielä enemmän. Joku pienempi pumppu voisi mahtua leveän viistoputken taakse juomapullotelineen kiinnikkeisiin jopa kokonaankin, koska se on ihan helkkarin leveä. Myös voisi toimia vaakaputken päällä oleviin kiinnikkeisiin varustepussi ja sinne pieni pumppu. Tämä nyt on tämmöistä alkuvaiheen säätöä, varmaan puolen vuoden sisään on tuokin paremmalla tolalla :)

Samoin nuo avaruudettimet stemmin alla sattuu silmiin, mutta asento säätynee ajojen jälkeen...

Kyllä, kuten edellä sanottua niin mm. näitä asioita viilataan lopulliseen muotoonsa siinä vaiheessa kun pyörää voi ensin rauhassa koeajaa. Olisi toki ikävää vetää (taas) ensimmäisellä sahauksella liikaa. Jos jotain absoluuttisia totuuksia elämässä ja pyöräilyssä on, niin mm. se, että kaulaputkea on helpompaa lyhentää kuin pidentää.

Teemu H
05.08.2019, 11.07
Pumppu taskuun ja läpiakselien kahvat pois turbulenssia aiheuttamasta :rolleyes:

stenu
05.08.2019, 11.16
Mahdollista sekin, mutta meille old skool- tai underbiking-pyöräilijöille epämukavuus ei ole tekijä joka normaaleilla, ei-ylipitkillä lenkeillä muodostuisilenkin pituutta tai kestoa rajoittavaksi tekijäksi. Epämukavalla pyörällä voi väsyä kaikinpuolisemmin, lihakset voivat kipeytyä eri tavalla, kysymys siitä onko tässä loppujen lopuksi mitään mieltä voi nostaa päätään tms mutta yhtä kaikki lenkkiä ei jätetä yhtään lyhyemmäksi:cool:

Jahas...mä taidankin olla todellinen friikki, koska mun pyörät on old schoolia ja underbikingia mukavuuden lisäämisen eikä sen vähentämisen vuoksi. Jos siis old schoolilla ja underbikingilla tarkoitetaan esimerkiksi teräsrunkoja, vannejarruja jne.

Levyjarrut saavat ehkä joissain oloissa pyörän pysähtymään nopeammin, mutta eivät lisää vauhtia gg-käytössä. Sen sijaan ne lisäävät painoa ja epämukavuutta ainakin muissa kuin kuiturungoissa. Ylikokoemäputket ja paksukaulaiset etuhaarukat lisäävät tehokkuutta joissain oloissa, mutta vähentävät mukavuutta merkittävästi. Jopa niin paljon, että uusimpien new school -virtausten mukaan gg-pyörässä pitää olla jonkinmoisia passiivisia tai aktiivisia jousitusratkaisuja, jotka lisäävät painoa ja itseasiassa pahimmillaan vähentävät tehokkuutta, jolloin ollaan about alkupisteessä... :D

Mielenkiintoiseksi kysymys tehokkuudesta muuttuu sitten, kun viime viikonlopun yksivaihteisella ajetun 255 Länsi-Uusimaa-gravelkilometrin perusteella mun pyöristä eniten underbikingia edustava vaikuttaisikin olevan tehokkain etenijä, jos "tehokkuutta" mitataan keskinopeuksilla. Paino - tai tarkemmin sen puute - on tehokkuuden lisäksi myös mukavuutta sekin. Olisi kiva joskus ajossa päästä vertailemaan vaikkapa LJL:n tulevaa kuitukiituria tuohon yksivaihderuoskaan, koska niille saatta tulla painoa noin saman verran, mutta muuten edustavat aikalailla ääripäitä tehokkuusjanalla ainakin periaatteessa.

https://live.staticflickr.com/65535/48460675501_2a5793dd94_k.jpg

Mohkku
05.08.2019, 11.38
Tämä on foorumin yksi harvoista fillarinspeksausketjuista, jossa keskustellaan muustakin kuin siitä, että kuinka paljon 105 on Tiagraa parempi ja Ultegraa huonompi tai että kannattaako minun ostaa Cube vai Canjoni. Se pitää paikkansa, että viime aikoina täällä on ollut (internet)henkilökemioita törmäyskurssilla, mutta eiköhän se siitä tasaannu, kun väki pääsee takas töihin ja lomastressi loppuu.

Ps. Sanaa "vammainen" ei pitäisi käyttää negatiivismerkityksellisen adjektiivin tavoin.

Jälkikirjoituksestä tasan samaa mieltä. Lisäksi vierastan etenkin gg:n yhteydessä sitä, että törmäyksiä tapahtuu. Olen luonut itselleni illuusion gg:stä erityisen sallivana ympäristönä, jossa ihmiset käyttäytyvät hyvin, ovat iloisia ja toisilleen ystävällisiä.

Viestiketju on tosiaan kaikesta huolimatta hyvä. Joskun tulee onglemaa siinä, että ollaan otsikon "Fillarisuositukset" alla, eikä aihepiirissä "Yleiset jorinat" tai "Pyörämatkailu". Mutta jos moderaattori sallii lipsahdukset pyörien ja pyöräilyn/pyörämatkailun välisen harmaan alueen rajamaaston ylitse, ei se minuakaan haittaa.

paaton
05.08.2019, 11.50
Pumppu taskuun ja läpiakselien kahvat pois turbulenssia aiheuttamasta :rolleyes:

Niin ja tuo pyöreä tanko 😱
Exploro huutaa 3t aeronovaa kaveriksi.

LJL
05.08.2019, 11.59
Niin ja tuo pyöreä tanko 
Exploro huutaa 3t aeronovaa kaveriksi.

AuttaaX jos se vaakaosa on litistetty (ilmeisesti vaijerien takia mutta kuitenkin)? :D

Juha Jokila
05.08.2019, 12.52
Mä laittaisin pumpun stemmin alle sojottamaan eteen päin kuin torpedon.

MRe
05.08.2019, 12.57
^Kiilaa pinnojen väliin? :D

edu
05.08.2019, 14.01
^Ajopaidan taskuun (tai housun lahkeeseen)

YocceT
05.08.2019, 14.41
"Onko se pumppu tuolla bibseissäsi vai oletko vain iloinen nähdessäsi minut?"

Fuuga
05.08.2019, 15.18
Heh, joo tuota mallailin hikipisarat otsalla itsekin, mutta se nyt on toistaiseksi siinä kun en muuta matkakoon pumppua omista. Parempi kuitenkin satulaputkessa kuin viistoputkessa, jossa se kusee aerodynamiikkaa vielä enemmän. Joku pienempi pumppu voisi mahtua leveän viistoputken taakse juomapullotelineen kiinnikkeisiin jopa kokonaankin, koska se on ihan helkkarin leveä. Myös voisi toimia vaakaputken päällä oleviin kiinnikkeisiin varustepussi ja sinne pieni pumppu. Tämä nyt on tämmöistä alkuvaiheen säätöä, varmaan puolen vuoden sisään on tuokin paremmalla tolalla :)

Nyt ei kyllä hra lainvääristelijä ole lukenut Velominatin lakia. Pumppu pidetään korkeintaan takataskussa ;)

YocceT
05.08.2019, 19.12
Grail tuli taloon.

https://pic.useful.fi/NkTLq5NnU.jpg

LJL
05.08.2019, 19.17
Nyt ei kyllä hra lainvääristelijä ole lukenut Velominatin lakia. Pumppu pidetään korkeintaan takataskussa ;)

Nythän on niin, että. Työmatkapyörä. Työmatka keskimäärin 42km/pv, 170km/vko. Joskus enemmän joskus vähemmän. Pyöräilypaidan takataskussa tällöin aina vähintään. Iphone Xs Max siviili. Iphone 8 työ. Silmälasit mallia kekkonen kotelossa. Alustavalla tavalla painava kello (teräs/pronssi) kotelossa. Avainippu. Kulkukortti. Iltapäiväbanaani. Ei mene enää punppu kun tekee välillä jo tiukkaa näilläkin. Siksi rungossa.

Ja siinähän kävi niin, että nuo ovaalit 50/36 Carbon-Ti:n rattaat tulivat ja ne ovat aivan helkkarin isot, isommat kuin 53/39 pyöreät. Muna. Muna. Muna. Ja sanoinko jo ä-muna.

Jami2003
05.08.2019, 19.23
Nyt ei kyllä hra lainvääristelijä ole lukenut Velominatin lakia. Pumppu pidetään korkeintaan takataskussa ;)Mulla on pankkikortti ja kännykkä. Riippuen ajankohdasta soitan vaimolle tai taksille. Taitaa kolme vuotta olla viime kerrasta. Oon todennut että pumppu ja sisuri on täysin turha varuste mun rengastuksilla, paineilla ja kilometreillä. Tarpeen todennäköisyys on niin häviävän pieni että riskin voi ottaa.

arctic biker
05.08.2019, 20.24
Jos minä ikuna kunnolla kaadun niin ainu minussa jäykkää ois pumpussa selkätaskussa , ei ny sentään. Jotai rajaa. Tosin silloin avun saanti ois mulle kaukana.Ja kunnolla jos selällään pumppu siellä viellä niinen viiti ees miettiä mitä tapahtuisi ja kuka tulis ja milloin apuun. NoGo.

arctic biker
05.08.2019, 20.33
Fiksu säie mun mielestä edelleenkin.

sianluca
05.08.2019, 20.49
Minkä kokoiset G-One:t Sianlucalla on ja millaisia mietteitä noista kumeista? Itse olen sähkötäpärissä ja commuter-ajossa tykännyt noista 70 mm versiona kuin hullu puurosta ja nyt olen vähän arpomassa, jos laittaisin tuohon parempaan graveliin kakkoskiekkosatsiin moiset. Siksi kyselen.
40-milliset, ihan ok tuntuma soratiellä ajoon, mukavasti varmuuden tunnetta soralla. Ei tietysti sama tunne kuin maasturilla, mutta ihan ok.

twentyniner
05.08.2019, 21.29
Eikös GG-riderillä voi olla reppua työmatkalla? Ittelle ei meinaa 40 litranen riittää

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

So last year ... Pitää olla asianmukaiset "laukut/pussukat" muuten ei istu genreen :)

twentyniner
05.08.2019, 21.29
Eikös GG-riderillä voi olla reppua työmatkalla? Ittelle ei meinaa 40 litranen riittää

So last year ... Pitää olla asianmukaiset "laukut/pussukat" muuten ei istu genreen :)

Jami2003
05.08.2019, 21.30
Jos minä ikuna kunnolla kaadun niin ainu minussa jäykkää ois pumpussa selkätaskussa , ei ny sentään. Jotai rajaa. Tosin silloin avun saanti ois mulle kaukana.Ja kunnolla jos selällään pumppu siellä viellä niinen viiti ees miettiä mitä tapahtuisi ja kuka tulis ja milloin apuun. NoGo.Vika on varmaan minussa mutta en ymmärtänyt tästä viestistä oikein mitään. Että oliko puolesta vai vastaan vai siltä väliltä.

Jani_P
05.08.2019, 22.41
Grail tuli taloon.

https://pic.useful.fi/NkTLq5NnU.jpg

Miltä se Grail tuntui?

Teemu H
05.08.2019, 22.54
Grail tuli taloon.

Varmasti saat juttuseuraa taukopaikoilla tuon ohjaustangon ansiosta, halusit tai et :D

Muutenkin hieno pyörä.

LJL
05.08.2019, 23.06
Muutenkin hieno pyörä.

+1, vaikka aluksi meinasi yrjikset lentää kun stongahökötyksen näki ensimmäisen kerran, nythän se näyttää oikein hyvältä!

YocceT
06.08.2019, 06.38
Miltä se Grail tuntui?

No eilen ehdin tuollaisen vajaan tunnin säätölenkin rullailla lähistöllä, joten ei oikeastaan ole mitään syvällistä analyysiä olemassa. Ihan hyvältä noin aluksi.

Varmasti saat juttuseuraa taukopaikoilla tuon ohjaustangon ansiosta, halusit tai et :D
Muutenkin hieno pyörä.

Jaa-a.. kun pääosin soolona ajelen, niin mistähän se juttuseura ilmestyy? :-)

+1, vaikka aluksi meinasi yrjikset lentää kun stongahökötyksen näki ensimmäisen kerran, nythän se näyttää oikein hyvältä!

Juu, eikä tunnu ajossakaan yhtään pöljemmältä. Sitä tosin en osaa sanoa, onko tuosta konstruktiosta muuta etua kuin keskustelunherättäjänä toimiminen.

Mohkku
06.08.2019, 08.21

Mutta sehän on vain hauskaa saada kapinoida vallitsevaa virallista oikeellisuutta vastaan. Itse suosinkin kiinteää tarakkaa. Painaa saman verran kuin täysi juomapullo, joten en myöhästy ainakaan sen takia töistä. Ja kun napsauttaa Ortliebin tarakkalaukun paikoilleen/ottaa sen mukaansa n. 3 sekunnissa, sekin aikatappio kääntyy plussalle pussukoihin verrattuna. 12-litrainen etulaukku on takatelineessä sopivan kokoinen, läppäri + hiukan vaatetta mahtuu juuri sopivasti. Tosin läppärin kuljettaminen tärisevässä laukussa ei tunnu viisaalta, mutta joskus on pitänyt kuljettaa, kun suunnitelmat meni kesken päivän uusiksi. Vaatteilla saa hiukan pehmustetta laukun pohjalle.

Reppuun suhtauduin joskus negatiivisesti, mutta kun sain kunnollisen Ospreyn 22-litraisen päivärepun, tuollakin ajaminen on ihan ok. Hiostamiseen se tietenkään ei vaikuttanut ja edelleen mielummin ajan sivulaukkujen kanssa. Maastossa tilanne on toinen, mutta se ei kuulu tähän viestiketjuun.

maapaa
06.08.2019, 08.25

Ei voi, mutta vastaavaa kokoluokkaa oleva vyölaukku on sallittu. Nih!

JackOja
06.08.2019, 08.34
Mutta sehän on vain hauskaa saada kapinoida vallitsevaa virallista oikeellisuutta vastaan. Itse suosinkin kiinteää tarakkaa....

Sä vain luulet kapinoivasi koska ei ole olemassa mitään vallitsevaa virallista totuutta. Kaikki kukathan saavat kukkia.

Itselläkin tarakka ja laukut silloin kun roinaa on enemmän, mutta en ole tajunnut tällöin kapinoivani. Hyväähän se toki keski-ikäiselle keskiluokkaiselle keskituloiselle... joskin keskimittaista pidemmälle(!) tekisikin!

Sen olen huomannut bp-varusteilla ajellessa, kun roilottaa kovaa kiviseen alamäkeen, ei tarvitse pelätä, että tarakan pultit katkeaa tms. Ja tarakan kanssa fillari woblaa kun ajaa yli neljääkymppiä.
Graindaajalla voi siis olla joku oikea syy toimia tietyllä tavalla.

Mohkku
06.08.2019, 08.59
Sä vain luulet kapinoivasi koska ei ole olemassa mitään vallitsevaa virallista totuutta.

Juurihan tuossa edellä kerrottiin, mikä on oikein.

JackOja
06.08.2019, 10.22
Juurihan tuossa edellä kerrottiin, mikä on oikein.Eihän sellaisesta tarvitse välittää. Kenellä täällä foorumilla on valta päättää mikä on oikein ja mikä väärin?

twentyniner
06.08.2019, 10.30
Eihän sellaisesta tarvitse välittää. Kenellä täällä foorumilla on valta päättää mikä on oikein ja mikä väärin?

Omaa kirjoitustani en kyllä sinä virallisena totuutena kirjoittanut, lähinnä kieli poskessa. Sama juttu enduro puolella, edeltävästi sopiva reppu oli must, nyt saatana vedetään työkalut jesarilla runkoon kiinni tai sitten niihin uusiin tuppi/emäputki "säilöihin.

Annetaan tosiaan kaikkien kukkien kukkia, pääasia että pyörät genrestä huolimatta pyörii ja kaikilla on mukavaa :)

Jami2003
06.08.2019, 11.06
Oon polkenut jopa maantielenkkejä pieni juomareppu tai isompi urheilureppu selässä joka on täysin kiellettyä. Hyvä reppu selässä ei haittaa kunhan on vain kevyesti pakattu. Joku 5 kg maksimi.

LJL
06.08.2019, 14.15
Kertokaapas mitä sääntöjä rikoin, kun ajoin äsken täysjoustomaasturilla 46km Exploron runko selässä, kun kävin hommaamassa Ultegra R8000 50/34 kammet Asetoni & Asetonista

https://i.ibb.co/1zDCHNZ/68-E8-C8-A5-B449-4406-996-F-F77-FA09-A0-FB7.jpg

Tuli muuten todella pitkiä katseita :)

travelleroftime
06.08.2019, 14.21
Ei mitään ihmeellistä.. Siistiä, että pyöräilykulttuuri on saanut jalansijaa Suomessa. :)

TERU
06.08.2019, 14.50
Ei hitto, tuo oli yhtä kova juttu kuin tuota eräs tuttavani veti Muhokselta Tyrnävälle ostamansa ruohonleikkurin maantiepyörällä, parikymmentä kilometria maantietä eikä ollut ihan kevein leikkuri! Heräteostos eikä halunnut seuraavana päivänä autolla...

Mikko93
06.08.2019, 19.16
Meni tuo maantiepyörä "lunariin" ja nyt olisi sitten uuden pyörän osto edessä. Opiskelijabudjetilla liikenteessä ja siksi olenkin ajatellut, että tällainen gravelpyörä olisi mainio allrounderi eikä tarvitsisi sitten montaa pyörää. Gravelilla voi ajaa missä vaan ja jos uhraa ajatukset kovimmista huippukeskarin tavoittelulenkeistä, niin ihan hyvä perus lenkkipyöräksikin.

Canyonin Grail 6.0 houkuttelee 1200 euron hintaan. Sanokaas, onko mitään järkeä maksaa 300 euroa lisää tuosta Grail 7.0:n 105 osasarjasta? Kuluvia osiahan nuo on, niin voihan ne 6.0:ssa sitten tarpeen tullessa päivittää kuitenkin parempiin? Muutenhan nuo pyörät ovat identtisiä.

Sitten ylipäätään kiinnostaa, onko tuossa hintaluokassa muita varteenotetta vaihtoehtoja. Graili nyt ainakin voittanut tuollaisen Tekniikan Maailman arvostelun, mikä kuulostaa kyllä omaan korvaan aika hyvältä. Saatavuushan noissa on aika huono, että jos nyt kesällä aikoo vielä pyöräilemään, niin katseet pitäisi suunnata muualle.

plr
06.08.2019, 21.12
Kertokaapas mitä sääntöjä rikoin, kun ajoin äsken täysjoustomaasturilla 46km Exploron runko selässä, kun kävin hommaamassa Ultegra R8000 50/34 kammet Asetoni & Asetonista

Kyseeseen tulee ainakin pyöräilyn imagon rikkominen, mikä on vakava teko. Tosin jos runko oli kiinni selässä tuubilla, joka on pujotettu perinteisellä tavalla ristiin olkapäille, se otetaan huomioon lieventävänä asiana. Palstatuomarithan tämän viime kädessä päättävät.

Tuo Exploro valmistunee niin, että Tour de Tampereessa pitkä cycloryhmä on ainoa oikea valinta. Reitti on juuri tuollaiselle menopelille suunniteltu. :D

LJL
06.08.2019, 22.05
Nyt on clearancea. 50/34 pyöreä on just passeli, kuva pikkuisen valehtelee eli on vähän enemmänkin kuin miltä näyttää. Paattoman (Paatonin?) maailman ystävällisimmin Otaniemen urheilukentälle toimittamaa 3M kiveniskuteippiä vedetään huomenna hartaudella.

https://i.ibb.co/16XTvxh/77-F4-FE10-EEDC-4731-90-D5-8-AEF37-EFDF53.jpg

LJL
06.08.2019, 22.11
Tuo Exploro valmistunee niin, että Tour de Tampereessa pitkä cycloryhmä on ainoa oikea valinta. Reitti on juuri tuollaiselle menopelille suunniteltu. :D

Roineen kierto houkuttelee mutta maasturissa takakiekosta kahdella perättäisellä lenkillä pinna poikki, lisäksi takaiskarimurheita... Jos joku sopiva tekosyy ilmaantuu niin 8h syslo on Teh Ratkaisu :D

hitlike
06.08.2019, 22.18
Meni tuo maantiepyörä "lunariin" ja nyt olisi sitten uuden pyörän osto edessä. Opiskelijabudjetilla liikenteessä ja siksi olenkin ajatellut, että tällainen gravelpyörä olisi mainio allrounderi eikä tarvitsisi sitten montaa pyörää. Gravelilla voi ajaa missä vaan ja jos uhraa ajatukset kovimmista huippukeskarin tavoittelulenkeistä, niin ihan hyvä perus lenkkipyöräksikin.

Canyonin Grail 6.0 houkuttelee 1200 euron hintaan. Sanokaas, onko mitään järkeä maksaa 300 euroa lisää tuosta Grail 7.0:n 105 osasarjasta? Kuluvia osiahan nuo on, niin voihan ne 6.0:ssa sitten tarpeen tullessa päivittää kuitenkin parempiin? Muutenhan nuo pyörät ovat identtisiä.

Sitten ylipäätään kiinnostaa, onko tuossa hintaluokassa muita varteenotetta vaihtoehtoja. Graili nyt ainakin voittanut tuollaisen Tekniikan Maailman arvostelun, mikä kuulostaa kyllä omaan korvaan aika hyvältä. Saatavuushan noissa on aika huono, että jos nyt kesällä aikoo vielä pyöräilemään, niin katseet pitäisi suunnata muualle.

TM arvostelulle en hirveästi antaisi painoarvoa. Canyon tuntuu voittavan ne kaikki plus muutenkin olevan lehdessä esillä paljon hyvin mainoksilta vaikuttavien artikkeleiden muodossa. Jonkinlainen yhteistyö tai sponssi on selvästi meneillään. Tai sitten mutuni on väärässä ja Canyonit keikkuu ansaitusti joka testin kärjessä pyörätyypistä ja genrestä riippumatta, ken tietää.

Toki Grailin tapauksessa et voi pahasti mennä metsään koska muidenkin testien perusteella kyseessä on kaikenkaikkiaan hyvä pyörä.

Bad Seed
07.08.2019, 08.44

Lueskelin aikoinaan tuon artikkelin, ja päädyin ostamaan Whyte Glencoen, ja olen ollut tuohon pyörään erittäin tyytyväinen. Suomesta ei enää löytynyt kokoja, joten tilasin briteistä.

Case
07.08.2019, 09.51
Itsellä on vanha hybridi jolla jyrännyt menemään. Kuntolenkit, retket jne.
Nyt olisi tarkoitus sitten vähän päivitellä kalustoa, jotenkin myös tykästynyt gravel pyöriin, lähinnä siksi että en halua kovin montaa pyörää.
Kysymyksenä lähinnä tuo 1x vaihteisto, retkillä ja touring käytössä taitaa olla pätevä?
Miten sitten kuntolenkit? Tuntuuko että väliin haluaisi lisävaihteita jotta saa kandenssin pidettyä mukavana?
Tarkoitus itselleni hommata kahdet renkaat, kapeat maantielle jos siellä tekee pidempää lenkkiä ja leveät sitten muuhun käyttöön.

JackOja
07.08.2019, 09.54
Kysymyksenä lähinnä tuo 1x vaihteisto, retkillä ja touring käytössä taitaa olla pätevä?

Joo.

Miten sitten kuntolenkit? Tuntuuko että väliin haluaisi lisävaihteita jotta saa kandenssin pidettyä mukavana?

Ei.

F. Kotlerburg
07.08.2019, 10.04

Kyllä varmaankin.

Hyvinkin mahdollista. Paljon on siitä kiinni mihin on tottunut tai ollut tottumatta. Itse olen jo 2x systeemeissä kokenut jotkut takapakat liian harvoiksi.

MRe
07.08.2019, 10.20
Kyllä mulle tiheämpi pakka olisi välillä tarpeen. Nyt siis 10-42 (x11). Sen sijaan maastovehkeessä 11-46 (x11) ei tee yhtään kipeää.

hphuhtin
07.08.2019, 10.59
^sama, lähinnä se 10-12 hyppäys joka ainakin SRAMin XG1150 pakassa on, tuntuu. Muuten oikeastaan menee ok.

travelleroftime
07.08.2019, 11.24

Opiskelijabudjetilla ottaisin sen edullisemman osasarjan, koska osien mahdollinen uusiminen on edullisempaa sekä saatu painohyöty kalliimmaalla sarjalla hintaan nähden ei välttämättä ole paras käyttötarkoitus huomioon ottaen. Ei sillä että 105 olisi erityisen hintava, mutta on se sitä kymppivaihteista vähän kalliimpi ja kadenssia saa myös pidettyä kymppipakalla mieleisenä.

puppy
07.08.2019, 12.07
aina mahdollisimman laadukas osasarja mitä budjetti sietää, ne on kovassa työssä ja kuluvat aina helpommin halvemmat.

travelleroftime
07.08.2019, 12.19
Painoero on isompi kuin kulumisero oman kokemuksen mukaan.

Mohkku
07.08.2019, 12.39
Osasarjojen eroissa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, mikä on riittävän hyvä. Ei siihen, onko a parempi kuin b. Ja kalliit komponentit on jossain muualla kuin vaihteistossa. Niihin kannattaa huomio kohdistaa.

TERU
07.08.2019, 12.42
Itsellä on vanha hybridi jolla jyrännyt menemään. Kuntolenkit, retket jne.
Nyt olisi tarkoitus sitten vähän päivitellä kalustoa, jotenkin myös tykästynyt gravel pyöriin, lähinnä siksi että en halua kovin montaa pyörää.
Tarkoitus itselleni hommata kahdet renkaat, kapeat maantielle jos siellä tekee pidempää lenkkiä ja leveät sitten muuhun käyttöön.
Määrittely puoltaa kovasti kahden rattaan kampien puolesta, mitään ei menetä kahdellakaan. No jotain ajan henkeä ehkä.

Kalle H
07.08.2019, 12.56

Noiden kahden välillä vaihteistossa näyttää olevan isompi ero siinä, että toinen (105) on 2x11 vaihteinen ja toinen (Tiagra) on 2x10 vaihteinen, jos jälkikäteen haluaa päivittää fillarin esim. 1x11 vaihteistoon tai muuten päivittää 10 vaihteisen 11 vaihteiseen, niin se maksaa aika paljon. Esimerkiksi Shimanon 105 sarjan 11speed kahvat, pakka, taikavaihtaja sekä ketju maksaa jälkikäteen ostettuna 500€ luokassa, joten jälkikäteen päivittämminen ei ole monestikaan kovin järkevää.

Toisaalta monesti tuollainen 2x10 speed sarja (esim. Tiagra) saattaa jopa kestää ajoa enemmän, koska mm. ketjut ja takapakka saattavat olla painavampaa materiaali, mikä kestää taas ennemän ajoa. Myös 10speed ketju saattaa kestää pidempään kuin hienompi 11 speed ketju.

Mä olen tässä jo pitkää odotellut, että Gravel hommiin tulisi tarjolle järkevän hintaisia 1x12speed sarjoja, sellainen toimisi todella hyvin sopivan laajan.

edit: Tässä vielä sama hieman fiksummin ja laajemmin kerrottuna :rolleyes:
https://road.cc/content/buyers-guide/210617-head-head-shimano-tiagra-v-shimano-105-r7000

Mikko93
07.08.2019, 13.56
Kiitos kaikille vinkeistä. Tullut roppakaupalla mielenkiintoista tietoa pyöränoston tueksi. Eräs ajatus mikä tässä tuli myös mieleen, olisi tuollainen levyjarrullinen maantiepyörä. Ilmeisesti tuossa Canyonin Endurance Discissä on jopa 33 milliä rengastilaa. Minulla kun pääosa käytöstä olisi kuitenkin asfalttipainotteisempaa. Haluaisin kuitenkin kyetä sorapätkät ym. myös pyörällä ajelemaan niin, että ajomukavuus jotenkin säilyisi ja renkaatkin kestäisi.

Ehkä tästä ketjusta voisi kysyä mielipidettä siihen, että miten tuollainen n. 30mm rengas taipuu perinteisellä suomalaisella soratiellä? Onko muita päätynyt samantyyliseen ratkaisuun?

Samiaani
07.08.2019, 14.14
Ehkä tästä ketjusta voisi kysyä mielipidettä siihen, että miten tuollainen n. 30mm rengas taipuu perinteisellä suomalaisella soratiellä? Onko muita päätynyt samantyyliseen ratkaisuun?

Perinteinen suomalainen soratie on aika laaja käsite, mutta koen 30mm olevan aika hyvä kompromissi asfaltille ja smootille soralle. Mulla on ykköspyörässä 32mm kumit ja kyllä sillä ihan hyvin pärjää raffimmallakin alustalla jos pakko. Jos lähden tarkoituksella tuntemattomille/vähän mukulaisemmalle reitille, niin pääasiassa 40mm kumit käytössä. Tuohan ne paksummat kumit mukavuutta lisää.

Yhden pyörän taktiikalla jos lähdetään, niin koittaisin hankkia mallin johon mahtuu 700x40 lihat tarvittaessa ja ihannetilanteessa kahdet kiekot.

anomuumi
07.08.2019, 14.16
Mulla on GT Gradessa 28mm GP4000 renkaat, joilla olen tämän kesän ajellut niin asfaltit kuin sorapätkätkin. Ei tietenkään niin hyvä karkealla soralla kuin isommat kumit, mutta pärjää kuitenkin. Suurin osa ajosta kuitenkin tulee asfaltilla ja siellähän nämä on mahtavat.

Suosittelisin kuitenkin pyörää mihin mahtuu ne paksummatkin kumit, sitten voi vaikka kokeilla kapeita sekä leveitä ja päättää mikä toimii parhaiten.

LJL
07.08.2019, 14.18
Osaako arvon raati sanoa, mikä tässä voi olla logiikka: Exploron 2x-korkissa (tulee vaakaputkeen kiinni siihen kohtaan missä vaijerit sukeltaa sisään runkoon) on etuvaihtajan vaijeria varten "olake", tai miksikä sitä kynnystä sanotaankaan, johon kuori stoppaa niinkuin pitää. Sen sijaan takavaihtajalle ja takajarrulle sellaista ei ole. Takajarrun ymmärrän, että korkki on suunniteltu vain hydraulisille jarruille, fine. Mutta minkä helkkarin takia takavaihtajan vaijerinkuorellekaan ei olaketta ole? Lisäksi reiät ovat niin pienet, ettei JagOjaWaijerin normaali vaijerinpääkorkki mahdu siihen, kuten ei mahdu runkoon alas siihen kohtaa missä kaapeli menee sisään runkoon.. Pitää ilmeisesti laittaa pelkkä kuori, se menee juuri ja juuri. Mutta rungossakin on stoppari, eli ongelma on pieni.

Mitä en ymmärrä? Kuva havainnollistaa. Sanotaan vielä se, että ei, kyse ei ole Di2/Etap-asiasta, koska niille kuten 1x:lle on kokonaan omat korkit. 1x-korkissa on muuten myös vain nuo kaksi pienempää reikää.

https://i.ibb.co/fN0d66n/E7-E092-CD-87-AD-44-DB-854-C-5-D3-AFF0-A7-B05.jpg

MRe
07.08.2019, 14.31
^Ilmeisesti tarkoituksena on, että takavaihtaja vedetään kuorineen. Niin mulla on ollut kaikissa missä rungon sisäiset reititykset. (jotka on IMHO perseestä).

LJL
07.08.2019, 14.37
^Ilmeisesti tarkoituksena on, että takavaihtaja vedetään kuorineen. Niin mulla on ollut kaikissa missä rungon sisäiset reititykset. (jotka on IMHO perseestä).

Näin se on! Tässä 3T:n videolla se todetaan lopussa

https://youtu.be/PBxOe6qTMP8

Puoli päivää nyt mennyt noiden kanssa ja melko hanurista. Pari kertaa karannut rungon sisään yms revasta olevaa.

travelleroftime
07.08.2019, 15.18
Kiitos kaikille vinkeistä. Tullut roppakaupalla mielenkiintoista tietoa pyöränoston tueksi. Eräs ajatus mikä tässä tuli myös mieleen, olisi tuollainen levyjarrullinen maantiepyörä. Ilmeisesti tuossa Canyonin Endurance Discissä on jopa 33 milliä rengastilaa. Minulla kun pääosa käytöstä olisi kuitenkin asfalttipainotteisempaa. Haluaisin kuitenkin kyetä sorapätkät ym. myös pyörällä ajelemaan niin, että ajomukavuus jotenkin säilyisi ja renkaatkin kestäisi.

Kuskin taidot > pyörä ja osat

Siitä huolimatta kuluu se kapeampi rengas nopeammin karulla alustalla eli en laittaisi kapeaa sileää sorapainotteiselle ajolle. päällystetyllä toimii sileä hyvin, mutta jos satut hetkeksi vähänkin karummalle sorapätkälle niin pidon puute tulee esiin aika helposti. noo, ei se rentoa ajelua varmaan haittaa. :) rengasvalinta olisi tehtävä omien ajojen ja taitojen sekä halujen pohjalta.

Kyrdis
07.08.2019, 17.51
Toinen kanjoni tälle sivua, julkaisun aikaan naureskelin et ompa kaamea. Ei se toki omaan silmään vieläkään teräspyörien klassisuutta voita mut kokeillaan nyt.

https://i.imgur.com/P4w4Fi5.jpg

Jami2003
07.08.2019, 17.59
Nyt on jo gravel touhussa ajoittain vähän liikaakin tilannenopeutta vaikka kyseessä onkin "ei kilpailun" esittely [emoji3]

https://youtu.be/xBmRzjwHrBE

leecher
07.08.2019, 20.01
Hyvän näköistä menoa oli tuossa! Mitkäs on ensifiilikset jäsen kyrdiksellä Canyonista? Samanlaista hiukan tiiraillut itselleni

YocceT
07.08.2019, 20.19
Puoli päivää nyt mennyt noiden kanssa ja melko hanurista. Pari kertaa karannut rungon sisään yms revasta olevaa.

"Tein itse ja säästin"

Kai noita Exploroja myydään valmiiksi koottuinakin?

LJL
07.08.2019, 20.24
"Tein itse ja säästin"

Kai noita Exploroja myydään valmiiksi koottuinakin?

Eipä tässä, tämähän on oiva tilaisuus opetella kädentaitoja ja hankkia kokemusta :) Budjetti on jo karannut (kuten yleensä), mutta ei kasaus enää siitä ole kiinni. Jollain sairaalla tavalla tykkään tehdä pyörät itse niin pitkälle kuin taidot ja työkalut riittää, ja on ne toistaiseksi riitäneet. Jos en olisi lomalla niin en millään riittäisi aika pusaamiseen..

Toneilla vahvasti epäiltiin mekaanisten jarrujen toimivuutta Exploron rungossa, mutta nyt kun sain lopulta vaijerin vedettyä niin toiminta on erittäinkin hyvä. Herkkyydessä ei eroa siihen mitä oli SwissCrossissa.

MRe
07.08.2019, 20.56
Nyt on jo gravel touhussa ajoittain vähän liikaakin tilannenopeutta vaikka kyseessä onkin "ei kilpailun" esittely [emoji3]

https://youtu.be/xBmRzjwHrBE
Mitähän tahtia kisassa oikein vedetään...?

TuomariKuolo
07.08.2019, 21.43
TM arvostelulle en hirveästi antaisi painoarvoa. Canyon tuntuu voittavan ne kaikki plus muutenkin olevan lehdessä esillä paljon hyvin mainoksilta vaikuttavien artikkeleiden muodossa. Jonkinlainen yhteistyö tai sponssi on selvästi meneillään. Tai sitten mutuni on väärässä ja Canyonit keikkuu ansaitusti joka testin kärjessä pyörätyypistä ja genrestä riippumatta, ken tietää.

Toki Grailin tapauksessa et voi pahasti mennä metsään koska muidenkin testien perusteella kyseessä on kaikenkaikkiaan hyvä pyörä.

Ehkä kannattaisi hetki harkita ennen kuin alkaa heitellä tällaisia syytöksiä.

Janme
08.08.2019, 01.18
Ehkä kannattaisi hetki harkita ennen kuin alkaa heitellä tällaisia syytöksiä.

No talviautotestiä lukuunottamattahan on vuosikymmenet näyttänyt kehut ja mainokset kulkevan käsi kädessä, ainakin vauhdikkaampien lajien kalustoa testatessa. Monessa tapauksessa testaajilla ei ole tuntunut olevan minkäänlaista kompetenssia yhtään minkäänlaiseen todelliseen arviointiin. Saattaa tietenkin olla sattumaakin, että voitto tai muut kehut sattuu sille lehdessä mainostavalle. Luultavasti onkin sattumaa, koska Suomalainen media tai journalistihan ei tunnetusti rahan edessä taivu.

Mutta asiaan, tänä kesänä innostunut pyöräilystä ja varmaan se omaan hommaan tämmönen graveli tai jäykkäperänen maastopyörä olisi seuraava. Mitä nyt tuota edellä linkattua videotakin katsoin, niin tuntuu olevan ylhäältä ote kiinni tuosta tangosta, vaikka vauhtia olisikin. Joten jos amatöörin pitäisi maastopätkiäkin sisältäville retkille sopivaa pyörää miettiä ja unohdetaan tämä gravelin hippiys ja poppius, niin onko tässä gravelissa mitään parempaa, samaan rahaan aloittelevalle, ei maksimikeskinopeutta hakevalle ajoalustojen sekakäyttäjälle kuin perusmaasturissa?

jhalmar
08.08.2019, 06.36
^ Suosittelen hakeutumaan koeajolle noilla eri pyörätyypeillä. Tässäkin ketjussa on jauhettu asiasta melko paljon ja jokaisella on omat mieltymykset ja näkemykset asiaan.

Kyrdis
08.08.2019, 07.41
Hyvän näköistä menoa oli tuossa! Mitkäs on ensifiilikset jäsen kyrdiksellä Canyonista? Samanlaista hiukan tiiraillut itselleniYhden lenkin perusteella nyt ei kovin pitkälle vietäviä kokemuksia vielä mutta jotain kuitenkin.

-Herkkyys ja kiihtyvyys plussaa, toki kiekoilla tässä se suuriin rooli

- satulatolpan / rungon pehmeys ajossa. Varmaan lumevaikutusta mutta tyytyväinen pitää olla

- Tangosta ei mitään pahaa, ei tosin erityisen kehuttavaakaan, kokonaisuudessaan yhteenvetona tanko stemmin osalta enemmän miinuksen puolelle menee kuin plussalle, tämä oli toki hankintaa tehtäessä jo tiedossa.

Yhteenvetona, ei niin valtavaa ahaa elämystä entiseen teräsrunkoiseen sysloon kun lähes samoilla osasarjoilla varustettuna molemmat. (Sram 1x11 hydr.)

Kyllähän se parin kilon kokonaispainon keveneminen silti mukavammalle tuntuu

velib
08.08.2019, 09.06
Joten jos amatöörin pitäisi maastopätkiäkin sisältäville retkille sopivaa pyörää miettiä ja unohdetaan tämä gravelin hippiys ja poppius, niin onko tässä gravelissa mitään parempaa, samaan rahaan aloittelevalle, ei maksimikeskinopeutta hakevalle ajoalustojen sekakäyttäjälle kuin perusmaasturissa?

Omalta kohdalta meni seuraavasti. Hankin xc-jäykkäperän joka paikan kulkineeksi. Se sopiikin hyvin ”seikkailu”tyyppiseen ajoon, jossa tulee paljon tietä etsiessä uusia polkuja tai paikkoja. Helpoilla neulaspoluilla huikea laite, mutta valitettavasti niitä neulaspolkuja ei ihan vierestä löydy. Toisaalta se tuntuu itselle pelkästään tiellä tai pururadalla liian tylsältä. Omalla kohdalla päädyin siihen, että ajetaan soraa/tietä gravelilla ja maastossa täysjoustolla. Toki helpot polunpätkät menee gravelillakin mutta heti jos tulee vähän kivikkoa tai juurakkoa, ei se itselle ole kovin mieluinen laite. Toiset tietysti tykkää kurjistelusta. Olin jo hankkimassa jäykkää keulaa jäykkäperään, mutta tajusin että sen jälkeen en nauttisi sillä ajosta tiellä enkä polulla. Jäykkäperä menee siis myyntiin kun sille tulee turhan vähän ajoa, vaikka sinänsä hauska laite sekin.

MRe
08.08.2019, 09.20
... Monessa tapauksessa testaajilla ei ole tuntunut olevan minkäänlaista kompetenssia yhtään minkäänlaiseen todelliseen arviointiin.
...
Mutta asiaan, tänä kesänä innostunut pyöräilystä
Aika vahva mielipide, jos on tänä kesänä innostunut pyöräilystä. Käsittääkseni ne TM:n (pyörä)koeajokuskit ovat varsin kokeneita koeajokuskeja.

Jokainen meistä voi kuvitella itsensä töihin TM:lle ja miettiä että kauanko siellä jaksaisi olla, jos testien tulokset päätettäisiin aina etukäteen ja sitten vain näön vuoksi ajeltaisiin.

MRe
08.08.2019, 09.23
- Tangosta ei mitään pahaa, ei tosin erityisen kehuttavaakaan, kokonaisuudessaan yhteenvetona tanko stemmin osalta enemmän miinuksen puolelle menee kuin plussalle, tämä oli toki hankintaa tehtäessä jo tiedossa.
Tuon tangon suurimpina negatiivisina puolina itse ehkä koen sen, että tangon vaihtaminen ei ole mikään yksinertainen rasti ja toiseksi siihen ei kai oikein saa kiinni esimerkiksi kellomallista sykemittaria. Eikö se ole "aero" se ylähyllykin?

Mutta siis mulla ei ole Canyonia. Varmaan kyllä hyvä pyörä kokonaisuutena.

MRe
08.08.2019, 10.47
^Muistatko tarkemmin? Itse en tuollaista testiä TM:n sivuilta tai arkistosta löytänyt, jollei kyse ollut 29" HT-fillareista, joissa Konaa edusti Kahuna DL. Jos se oli väärässä ryhmässä, syyttävä sormi osoittanee maahantuojaan, joka toimittaa TM:n pyynnöstä pyörät. Testi oli vuodelta 2013.

Kuhan
08.08.2019, 11.53
Tekemällä tehtyjä ja (ilmeisesti) tiettyyn merkkiin johdattelevia testejä ollut TM:n testit. Pisteytyskaavio laaditaan sellaisella painotuksella, jolla pyörän käyttäjälle ei ole isoa merkitystä, mutta saadaan haluttu merkki kärkeen.

Janme
08.08.2019, 12.12
Aika vahva mielipide, jos on tänä kesänä innostunut pyöräilystä. Käsittääkseni ne TM:n (pyörä)koeajokuskit ovat varsin kokeneita koeajokuskeja.

Jokainen meistä voi kuvitella itsensä töihin TM:lle ja miettiä että kauanko siellä jaksaisi olla, jos testien tulokset päätettäisiin aina etukäteen ja sitten vain näön vuoksi ajeltaisiin.

En toki pyörätesteihin viitannutkaan. Nuista kun en mitään ymmärrä. Mutta tämä nyt menee ihan ohi aiheen.

Barracuda
08.08.2019, 12.14
Tekemällä tehtyjä ja (ilmeisesti) tiettyyn merkkiin johdattelevia testejä ollut TM:n testit. Pisteytyskaavio laaditaan sellaisella painotuksella, jolla pyörän käyttäjälle ei ole isoa merkitystä, mutta saadaan haluttu merkki kärkeen.

Käyttäjälle?
Käyttäjiä on monenlaisia, - kokoisia, - tyylisiä jne. Siksi taulukko on aina jossakin määrin kompromissi ja kuten taulukon yhteydessä todettu painotuksia muuttamalla voi hakea voittajan omien mieltymysten perusteella.

Mohkku
08.08.2019, 12.28

Kuka nyt testivoittajan tittelistä on kiinnostunut.

Jos testin luotettavuutta arvioidaan, pitää selvittää, onko annetut arvosanat oikein vai väärin. Onko niissä mielestäsi puutteita vai liittyykö johdattelu ainoastaan pisteytyksen painotukseen?

Pisteytyksen painotuksen voi säätää jokainen haluamakseen ja toisaalta, eihän testi edes ota kantaa kaikkiin niihin asioihin, jolla kuluttaja pyöränsä valitsee eli en nyt ymmärrä alkuunsakaan aiheeseen liittyvää ongelmaa. Mielestäni testi oli huolellisesti tehty ja pyörien ominaisuuksia kuvaillaan paljon tarkemmin kuin missään muussa suomenkielisessä testissä olen nähnyt. Se on aika kiusallista alan erikoislehdelle, jossa painopiste on paperitietojen esittelyssä. Lukijan saama lisäarvo on aika olematon, kun jokainen voi itsekin katsoa, mitkä osat pyörässä on.

TuomariKuolo
08.08.2019, 12.30
Aika vahvaa ”tietoa” TM:n toimitusprosessista. Jos epäily ostetuista testeistä on noin vahva, neuvon tekemään saman tien kantelun Julkisen sanan neuvostoon, niin tulee totuus tästäkin julki.

Kantelu pitää tosin tehdä omalla nimellä, mikä voi olla nettihuutelijoille kynnyskysymys.

Kannattaa myös huomata, että niissä TM:n testeissä on tekijöiden nimet nätisti esillä. Jos joku puskista huutelija on oikeasti sitä mieltä, että GG-jutun kirjoittanut Jukka Mäennenä (pyöräilyaiheisten kirjojen kirjoittaja, BMX-kisaaja, PT, urheiluvalmentaja) ja testiryhmäläiset Salomon Nelimarkka (aktiivikisaaja eri pyöräilymuodoissa) ja Aimo Niemi (Suuri journalistipalkinto 2019 -palkittu toimittaja) ovat osaamattomia fillaristeja ja lahjottavissa olevia henkilöitä, niin melkein voisi tulla omalla nimellä ja cv:llä esiin. Me muut voidaan sitten arvioida huutelijan omaa kompetenssia.

TuomariKuolo
08.08.2019, 12.46
Olisko ollut noin 2000? Kona Chute, Santa Cruz Heckler...muita pyörii en muista, mut näitä ne vertas keskenään ja ihmetteli

Nyt teki muisti tepposet. Tarkoittamasi täysjoustotesti on vuodelta 1998. Siinä kaikki fillarit olivat täysjoustoja. Konaa edusti U'hu.

Vuotta myöhemmin lehdessä oli juttu, johon oli koottu joukko erilaisia fillareita, jotka eivät olleet aiemmin mahtuneet vertailuihin hinnan, ominaisuuksien tms. takia. Juttu ei siis ollut vertailu, vaan ennemmin nice to know -tyyppinen kooste. Mukana oli mainitsemasi Kona Chuten lisäksi esimerkiksi 31 400 markkaa maksanut Tunturi Equillar ja 25 000 markan Schwinn Homegrown 4-Banger.

MRe
08.08.2019, 12.47
Olisko ollut noin 2000? Kona Chute, Santa Cruz Heckler...muita pyörii en muista, mut näitä ne vertas keskenään ja ihmetteli
08/1999

Ei ollut vertailu, eli pyöriä ei vertailtu keskenään, vaan oli vain nippu fillareita, jotka eivät oikein olleet osuneet mihinkään kategoriaan. Totta kuitenkin se, että eivät olleet ymmärtäneet että mihin tuota Konaa olisi tarkoitus käyttää. Mutta siis tässä ei mitenkään pisteytetty tai muutenkaan verrattu fillareita toisiinsa. Oli siellä muitakin jäykkiksiä, kuten vaikka Tunturi Equillar Team Issue (hinta 31 490 FIM).

---
Jaa, kerpale. J.Dredd ehtikin ensin, kun olin väärällä sivulla. No, repetitio est mater studiorum...

MRe
08.08.2019, 12.51
ja toisaalta, eihän testi edes ota kantaa kaikkiin niihin asioihin, jolla kuluttaja pyöränsä valitsee eli en nyt ymmärrä alkuunsakaan aiheeseen liittyvää ongelmaa.
Mä valitsin Marin Gestalt X11-gravelin perustuen: a) lyhyeen takahaarukkaan (on aina räväkän näköinen, kun satulaputki tekee renkaan vuoksi mutkan), b) väritykseen ja c) koska mun eka täpäri oli Marin.

Mikään noista ominaisuuksista ei ole koskaan saanut yhtään pistettä missään testissä. Joten testejä voi ja kannattaa lukea informatiivisina ja tehdä sitten ostopäätös itse.

Mohkku
08.08.2019, 13.25
Mikään noista ominaisuuksista ei ole koskaan saanut yhtään pistettä missään testissä. Joten testejä voi ja kannattaa lukea informatiivisina ja tehdä sitten ostopäätös itse.

Juuri näin!

Kun vielä opittaisiin lukemaan ilman, että halu moittia testiä ohjaa mielipidettä, olisi jo tilanne aika hyvä. Kerran eräs moitti Tm:n testiä, kun Cannondalen cycloa oli haukuttu. Kun sitten asia tarkastettiin, sai se kiitettäviä arvosanoja.

Ohiampuja
08.08.2019, 13.28
Onko tässä gravelissa mitään parempaa, samaan rahaan aloittelevalle, ei maksimikeskinopeutta hakevalle ajoalustojen sekakäyttäjälle kuin perusmaasturissa?
Minusta tähän kysymykseen vaikuttaa seutu missä asustaa, eli jos kotinurkilta löytyy polkupainotteista ajettavaa, eikä asfalttia juuri lainkaan, niin 29" jäykkäperä voisi olla sopiva. Ja sama sitten päin vastoin.
Ja se oma mielenkiinto. Jos ajelet hiekkatietä eteenpäin niin kumpi kiinnostaa enemmän, asfalttisiirtymä vai vastaan tullut uusi metsäpolku. :)

Olin jo hankkimassa jäykkää keulaa jäykkäperään, mutta tajusin että sen jälkeen en nauttisi sillä ajosta tiellä enkä polulla. Jäykkäperä menee siis myyntiin kun sille tulee turhan vähän ajoa...
Vaikka varastossa roikkuu Canyon inflite, niin silti tykkään ajella hiekkatietkin 29 jäykkäperällä. Välillä siinä on kiinni jäykkäkeula, mutta minulle kävi kuin Velib:lle. Metsässä ajelu ei ollut enää niin "nautinnollista". Joten taas on 100 mm Fox Kinesiksen keulalla. :o

Kuhan
08.08.2019, 13.39
Seuraakin näköjään koko TM:n toimitus + muutama ikiaikainen lehden tilaaja tätä ketjua. :rolleyes::DPaljon kilometrejä ja vuosia omaava pyöräilijä osaa tulkita TM:n testit, mutta ns. suuri massa kulkee johdatuksessa kritiikittömästi. Raha puhuu...

TuomariKuolo
08.08.2019, 13.57
Seuraakin näköjään koko TM:n toimitus + muutama ikiaikainen lehden tilaaja tätä ketjua. :rolleyes::DPaljon kilometrejä ja vuosia omaava pyöräilijä osaa tulkita TM:n testit, mutta ns. suuri massa kulkee johdatuksessa kritiikittömästi. Raha puhuu...

Tällaiset raha puhuu -heitot osoittavat ihastuttavaa suoraselkäisyyttä.

Padex
08.08.2019, 14.38
^ Samaa huolimattomuutta oli havaittavissa jo TM:n 8/82 -numeron urheilupyörätestissä. Siinä oli virheellisesti mukaan otettu Pohjanpoika, joka nyt ihan yleistiedon perusteella olisi kuulunut retkipyörävertailuun, painoakin sillä oli 14,4 kg, eikä siinä ollut Shimanon 600 EX -takavaihdettakaan, kuten testin voittaneessa Helkama Kuningaskulkurissa, vaan Sachsin Commander. Kuningaskulkurihan voitti ilmeisesti ihan markkinointisyystä esimerkiksi Motobecanen Sprintin, Bianchi Sprint 80:n ja Tunturi Professionalin. KTM:n Formula S sentään sai myös viisi tähteä Kulkurin tavoin. Mutta vakavissaan, kuka edes olisi siihen aikaan harkinnut Helkamaa tuohon hintaan? Aivan naurettava testi jälleen kerran TM:lta.

Kaiken lisäksi 8/82:n kansi on aika seksuaalinenkin. Kuvitelkaa nyt vastaava kansi nykypäivään..

https://www.facebook.com/pyoramiehet/posts/1505503126152230/

Tästäkin testistä jo kohta 40 vuotta:

https://docplayer.fi/6499772-Uudenaikainen-voimansiirto-professionalissa-on-kaytetty-uudenaikaisimpia-istelematon-runko-nturin-runko-on-valmistettu-eitsissa-italialaisesta-colum.html

Eli eläköön TM:n pyörätestit ikuisesti!

Teemu H
08.08.2019, 14.51
Kiinnostavaa gravel-keskustelua, hermannit :mad:

Yksi säilytyspaikka pumpulle on ehkä tuossa:
http://teemu.dy.fi/pyora/3tlaukku.jpg

Padex
08.08.2019, 14.57
^ Itekin säilytän pumppua maastopyörässä ainoastaan. Ei se rengas puhkea ja jos puhkeaa niin talutetaan se kotiin tai soitetaan äiti hakemaan.

TuomariKuolo
08.08.2019, 15.36
Ok, kiitos kummastakin korjauksesta, mutta pointti oli juuri se, ettei Chuten käyttötarkoitusta tiedetty ja sitä verrattiin Heckleriin

Paitsi ettei verrattu. Käyttötarkoitusta kyllä ihmeteltiin.

Enkä nyt ole ihan varma siitä, kuinka pitkä kuoleentumisaika yhden jutun yhdellä osiolla on. Mietin sellaistakin, että TM:n nykyjuttuja voisi lukea ilman, että muistellaan 20(!) vuoden takaista mokaa. Vaan kyllähän sitä isossa kirjassakin kerrotaan, miten isien pahat teot jäävät poikien kannettavaksi.

LJL
08.08.2019, 19.57
hermannit

Sekä myöskin kuukerin nellit. Ja keijot. Ja ruotsalaiset h... Mitä näitä nyt onkaan.

Yksi säilytyspaikka pumpulle on ehkä tuossa

Juu, ajattelin samaa että monitoimityökalu, varasisuri ja pumppu voisivat mahtua tuollaiseen pussukkaan. Pääsisi samalla eroon satulapussista joka on ulkonäköä myöten lähinnä kiveksestä kotoisin oleva keksintö. Kaiken kaikkiaan todella hyvä juttu tuo vaakaputken lisämountti. Jaksaa kyllä ihmetyttää nuo "soitan vaimolle tai taksin" -jutut, ei ikinä toimisi allekirjoneelle... Pelkkä aamutyömatkalla iskenyt rengasrikko, joka katkaisee matkan lopullisesti, riittää kuseennuttamaan työpäivän, ja pitää olla muillakin reissuilla huoltovarmuus kunnossa. Kokemus on osoittanut että pelkkiin co2-patruunoihin ei voi nojautua.

Ei se Exploro nyt sitten valmistunut tällä viikolla, vaikka yritystä oli. Takavaihtajan ja jarrut sain pelaamaan loistavasti, mutta etuvaihtajan kanssa ylitsepääsemätöntä ongelmaa. Vein suosiolla Asetoni & Asetoniin, laittavat kuntoon ja samalla R8000 Ultegran etuvaihtajan tuon sysi-revasta olevan 6800 tilalle. Kyllähän se ylpeyden päälle ottaa kun ei itse saanut kuntoon. Rauno Repomiestä siteeratakseni "kun loppui kuuliaisuus, alkoi paskuus"

MRe
09.08.2019, 08.53
Palaan vielä näihin testeihin ja vertailuihin. Kun tuota Marinia olin ostamassa, luin tietysti netin vertailut ja BikeRadar (https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/gravel-bikes/marin-gestalt-x11-review) oli testannut ja hyväksi havainnut. Paitsi että satula kuulemma oli luokaton. Se on erikseen mainittu vielä yhteenvedossa ainoana miinuksena. No, nyt muutaman sadan ajetun kilometrin ja jonkun kymmenen tunnin jälkeen en kyllä ymmärrä tuota kommenttia. Satula on ainakin mulla toiminut juuri niin kuin satulan pitää, enkä oikein muuta siltä osaa odottaa.

Eli noista testaustuloksista kannattaa myös suodattaa suoraan pois subjektiiviset näkemykset jostain satuloista tai kädensijoista. Myös esimerkiksi pyörän "kovuus" tai "pehmeys" riippuu pitkälti myös renkaista. Siis näissä kapearenkaisissa vehkeissä.

MRe
09.08.2019, 12.16
^Tässähän tämä. Mutta kuten sanottu, kyse ei ole ollut vertailusta, eikä Chutea ole verrattu edes virveliin, vaikka Shimanosta puhutaankin.

http://mre.kuvat.fi/images/Kona_Chute.JPG

Ja mitä tulee noin yleensäkin näiden lehtien puolueellisuuteen tai puolueettomuuteen, niin veikkaan kuitenkin että mikä tahansa laajempilevikkinen printtimedia on pääsääntöisesti vähemmin tarkoitushakuinen viestinnässään kuin keskiverto juutuupikanava tai blogi. Enemmän ehkä menee niin päin, että Canyoniin ollaan yhteydessä ja kysytään että haluatteko mainostaa lehdessämme, kun tuotteenne juuri voitti vertailun. Jos näillä lehdillä olisi joku piiloagenda, niin miksi vuodesta toiseen ne muut - jo valmiiksi häviämään tuomitut - maahantuojat sinne tuotteitaan lähettäisivät muiden pilkattavaksi?

MRe
09.08.2019, 12.49
Aletaan olemaan jo sen verran polulta syrjässä, että GG:llä eteneminen tekee tiukkaa. Konan oman luokittelun mukaan -99 Chute oli luokassa "Out of Bounds", joka sijoittui DH:n ja FS XC:n väliin. Samassa OoB-luokassa oli Stinky ja Stinky DeeLux, molemmat täpäreitä. Ehkä Konallakin hieman väkisin väännetty tuo luokitus.

Jami2003
09.08.2019, 12.54
Palautetaan ketju ruotuun. Varsin komia päivä gravel touhuihin tänään. Mun gravel pyöränä toimii vm 2013 Kona Rove, ajalta ennen kuin gravel grinding termiä oli Suomessa lanseerattu. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190809/3b25d126434492e0fd27dffb9f892a8e.jpg

Rosco
09.08.2019, 12.56
Kiistelettekö oikeasti tosissanne täällä KAKSIKYMMENTÄ vuotta vanhasta pyörävertailusta?

Aletaan olemaan jo aika etäällä varsinaisesta asiasta.

Asiaan palatakseni voin paljastaa että tilasin juuri Reillyn Gradientin 1x11 Shimanon GRX:ällä. Odottavan aika on pitkä. :cool:

JackOja
09.08.2019, 13.01
..vm 2013 Kona Rove, ajalta ennen kuin gravel grinding termiä oli Suomessa lanseerattu.

Kyllä tämä topic on aloittu 2013. No tosin toukokuussa vasta, mutta eräs toinen topic jo helmikuussa ja mainintoja on aiempaakin. Että sikäli.

Asiaan palatakseni voin paljastaa että tilasin juuri Reillyn Gradientin 1x11 Shimanon GRX:ällä. Odottavan aika on pitkä. :cool:

Jumaleisson, katsoin joutessani mistä on kyse. Hieno vehje!

Itselläkin mielessä jos vaihtaisi GRX:ään. Vai odottaisko jotain 12-speed settiä.

NoordMan
09.08.2019, 13.03
Kyllä ollaan välillä aivan saatanan kaukana asiasta. Vasta ensimmäisen GG:n ja ylipäätään droppitankoisen tilanneena olisi kiva lukea ihan asiapitoista juttua.

Ehdotankin että seuraava joka kokee tarvetta kyseenalaistaa minkä tahansa median testejä voisi perustaa aihetta varten ihan oman ketjun.

PatilZ
09.08.2019, 13.04
Tää menee aivan ohi aiheen, mutta laitanpa minäkin lusikan soppaan. Kuluttaja-lehti varmistaa puolueettomuuden vertailuissa sillä, että se ostaa vertailtavat laitteet eikä mainosta. Ilman kaupallista sidonnaisuutta lehti pystyy kirjoittamaan vapaammin myös kriittisiä asioita.

Päinvastaiset käytännöt vaarantavat aina puolueettoman tarkastelun. Vaikka ei olisikaan piiloagendaa tai tarkoituksenhakuista viestintää, jo tämä kontakti tai muu side vaikuttaa tuotteen arvosteluun jopa tiedostamattomalla tavalla. Se, että vlogissa tai blogissa esitelty tuote on lähempänä tuotteen markkinointia kuin testausta, ei poista niitä ongelmia, joita esim. TM tai Cycling+ -lehtien vertailuissa on tuon kaupallisen kytköksen myötä. Tällaisen kytköksen vaikutusta voidaan vähentää, jos vertailussa käytettävät kriteerit perustuvat jollakin tavalla standardoituihin mittareihin. Polkupyörien kohdalla esim. punnitseminen ja tuulitunnelissa ilmanvastuksen mittaus ovat tällaisia arviointivälineitä.

TM:n testejä täydentämään lisää yhtä tyhjentäviä testejä:
https://www.bikeradar.com/advice/buyers-guides/best-gravel-bikes/
https://www.cyclingweekly.com/group-tests/adventure-road-and-gravel-bikes-a-buyers-guide-187448
https://road.cc/content/buyers-guide/217893-22-best-gravel-adventure-bikes-super-versatile-bikes-are-home-lanes

MRe
09.08.2019, 13.12
No nyt voi sanoa että hyvää kannattaa odottaa...

stenu
09.08.2019, 13.44
Ot:t aluksi: Mun mielestä reppu on yksiselitteisesti näppärin työmatkalogistiikkaväline. Ortliebin vedenpitävä toimii myös lokarin korvikkeena. Repun alaosa kerää kaikki takarenkaasta ässeiverin yli lentävät skeidat eikä ne päädy paidan tai takin selkään. Perillä repun pohjan nopea huuhtaisu ja sillä selvä.

On topic: Stenun mainitsema FGGG ja miksei SSGG alkanut kiinnostamaan jo uuden kalustohankinnan edestä, joten kysynkin: Onko kenelläkään kokemuksia Cinelli Tuttosta?

Kokemuksia ei ole, mutta geometria on melkolailla tyyppiä rata. Brother Cyclesin The Allday on toinen vastaavanlainen ja sen splätterivärinen versio (https://www.brothercycles.com/shop/frames/the-allday/#splatter) on kiva (IMO).

Mä olen melkolailla tullut siihen tulokseen, että FGGG pitää saada. Lisäksi hoksasin juuri, että Steamrollerin rungot on nykyään ED-käsiteltyjäkin eli niiden ei pitäisi ihan välittömästi ruostua puhki, vaikka hesasuoloille työmatkailemaan eksyisikin. Keep it simple -tyyppinen ruoska siis eli pyörä, jolle ei juurikaan tarvitsisi tehdä muuta kuin ajaa. Konsepti olis melkolailla selvä ja pitkälti vanhaa kamaa käyttöön saattaen. Originaalikeulan ajattelin korvata varaston Vicious Cyclesin cx-haarukalla, jossa cantitapit. Sillä kulmat vähän loivenee ja keskiö nousee, mikä ei haittaa, kun se on Steamrollerissa fiksiksi aika matalalla. Aavistuksen lyhyt se on mulle runkona varsinkin, kun riserin ajattelin tosiaan laittaa, mutta ehkä sekin kuuluu näissä tracklojutuissa asiaan.

Reillyn Gradientin..

Reilly on hieno! Jossain vaiheessa vähän sillä silmällä katselin, kun geometria vaikutti alustavasti lupaavalta, mutta kiinnostus vähän niinkuin lopahti paksun satulaputken takia (mahdollisesti aiheetta, mutta silti preferoisin mukavuutta maksimoidun tehokkuuden sijaan). Satutko tietämään onko spekseissä ilmoitettu keskiökorkeus mitattu 650b- vai 700c-kiekoilla ja millasilla renkailla (tai bb dropin määrän)?

Tässä tällainen vähän kultivoituneempi esitys FGGG-teemasta:

https://media.theradavist.com/uploads/2019/02/Madrean-Tuscon-Special-Tracklocross-2.jpg?fit=2000,2000&quality=75

stenu
09.08.2019, 15.35
Jos ei FG, niin Genesis Day One tai All City Nature Boy? Kumpaakaan tosin ei taida enää saada muuta kuin levyillä ellei käytettyä satu löytämään. Painaa noi molemmat aika reippaasti, mutta mä en henk. koht. välitä ratanapa + kierrevapari -yhdistelmästä. Siksi koittaisin keksiä muun kuin ratakapealla perällä olevan rungon 1-vaihteiseen.

E: näissäkin on vaihdelevyinen perä: https://www.veloshop.fi/fi/bombtrack-arise-1-sinkula-cx-pyora.html ja tarvittaessa Surlyltä löytyy 130-millinen fix/free-napa, jos fiksitouhut alkaa kiinnostelemaan sittenkin. Levariversio löytyy Arisestakin.

Rosco
09.08.2019, 16.49
Reilly on hieno! Jossain vaiheessa vähän sillä silmällä katselin, kun geometria vaikutti alustavasti lupaavalta, mutta kiinnostus vähän niinkuin lopahti paksun satulaputken takia (mahdollisesti aiheetta, mutta silti preferoisin mukavuutta maksimoidun tehokkuuden sijaan). Satutko tietämään onko spekseissä ilmoitettu keskiökorkeus mitattu 650b- vai 700c-kiekoilla ja millasilla renkailla (tai bb dropin määrän)?

En kyllä osaa sanoa, mutta hyvin vahvasti veikkaan että 700cc kiekoilla ja paksummilla kumeilla on mitattu. Noiden BB mitta ilmotetaan muutenkin harvinaisemmalla tavalla.

Erikoisesti on tässä viimesen vuoden sisään useammalta valmistajalta tullut titaaninen versio gravelgrinderista. Oma päätös siirtyä teräksestä titaaniin johtuu pitkälti siitä, että tuo on hieman huolettomampi talvella, sekä uusi materiaali houkuttaa.

Satulaputken suuruudesta en oo niin huolissaan, tuskin sitä edes huomaa enää jos alle laittaa +40mm kumia tubelessina. Ja onhan noita kaikenmaailman flex kuituputkia saatavilla jos alkaa ahistaa. Inline tolppa kyllä ihmetyttää kieltämättä tossa setupissa.

Jami2003
09.08.2019, 17.00
Kyllä tämä topic on aloittu 2013. No tosin toukokuussa vasta, mutta eräs toinen topic jo helmikuussa ja mainintoja on aiempaakin. Että sikäli.

Täällä ollaan oltu selvästi edelläkävijöitä. Joku harmaa muistikuva olisi että markkinavoimat alkoivat enemmän puhumaan gräveleistä joskus 2015???

misopa
09.08.2019, 17.18
Mitä, mitä!? Tuoreempaa skeneä mitä läskipyöräily? Millos tämä ilmiö menee ohi ja tulee joku uus kova juttu :)

Ja ettei ot:lle karkaa, niin laitetaan kuva Revoltista, kun sillä on nyt reilu viikko rällätty.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190809/16812fb8d726900f3c9b5568560f95b4.jpg

stenu
09.08.2019, 17.35
Täällä ollaan oltu selvästi edelläkävijöitä. Joku harmaa muistikuva olisi että markkinavoimat alkoivat enemmän puhumaan gräveleistä joskus 2015???

Joo me oltiin JackOjan kanssa skenessä inessä ennenkuin skeneä edes oli - ainakaan Suomessa. Tässä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47833-Gravel-Grinding-ja-Gravel-Racing) tämä näköjään 10.2.2013 aloittamani ketju, jonka alkupää on jossain määrin hupaisaa luettavaa nyt :D

Millos tämä ilmiö menee ohi ja tulee joku uus kova juttu http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/smile.png

Johan tässä viritellään tätä #tracklocross- ja FGGG-buumia, paluuta pyöräily todellisille juurille ja kiinteävälitteiseen low-tech-hypeen. ;)

Plus
09.08.2019, 18.37
Ja ettei ot:lle karkaa, niin laitetaan kuva Revoltista, kun sillä on nyt reilu viikko rällätty.

Hieno. Mistä hommasit matalamman ohjainlaakerin yläkartion?

misopa
09.08.2019, 18.55
Hieno. Mistä hommasit matalamman ohjainlaakerin yläkartion?Kiitos. Yläkartio on lainattu Trekin Farleysta, FSA:n tekele mikä tuli runkosetin mukana. Täytyy hommata jostain vastaava Farrikkaan tilalle, kun hankikelit lähestyy.

En muuten ymmärrä, miksi noihin pitää laittaa niin korkeita tötteröitä. Niitä ei käsittääkseni lasketa edes stackkiin mukaan. Tuossa voi äkkiä olla eroja eri pyörävalmistajien välillä, kun osa käyttää matalampaa n. 1cm korkuista ja osa 2,5cm. Vertaile siinä sitten ohjaamon korkeutta netissä speksatessa :)

Revolttia päivitetty tuon lisäksi myös stemmillä, Panaracerin GK 38 slikseillä ja uudella kampisarjalla, jotta sain tehomittauksen. Rattaat edessä tällä hetkellä 48-36t, mikä vaikuttaa oikein toimivalta yhdistelmältä takapakan ollessa 11-34t.

Uudet 25mm sisäleveät kiekotkin on tilattu LB:ltä. Nuo orkkiskiekot laitan sitten mahdollisesti nastakumeille. Muuta päivitystä tuo ei mielestäni tarvitse. Shimanon R8000 sarja kera RX- takavaihtajan on kyllä timanttista settiä.

Ai niin, ehkä tanko menee vielä vaihtoon, 44cm on makuuni ehkä hiukan turhan leveä. Mutta kattoo nyt.

Pyörältä sain mitä halusinkin. Todella mukavakyytinen soralla ja sen semmoisella, eikä maantielläkään ei ole keskinopeudet pudonneet vs. Ex-SuperSix Evo.

Mohkku
09.08.2019, 18.57
Palautetaan ketju ruotuun. Varsin komia päivä gravel touhuihin tänään. Mun gravel pyöränä toimii vm 2013 Kona Rove, ajalta ennen kuin gravel grinding termiä oli Suomessa lanseerattu.

Konallakin oli vaikeuksia päättää, mihin Rove pitäisi luokitella. 2013 se oli cyclocross, 2014-5 freerange ja siitä eteenpäin ties mitä multipurposea. Ainakin Bikeshop kuitenkin tiesi jo tuolloin cyclocross-buumin keskellä nimetä mainoksissaan nuo graveleiksi. Toki etenkin tuolloin cyclon ja gravelin ero oli olematon, mutta jälkiviisaana voi todeta gravelin ajatuksen olleen oikea useimmille cyclolla ajaville. Harva kun cyclocross-nimistä lajia ajaa.

Jami2003
09.08.2019, 20.59
Joo kyllä Rove ehdottomasti minusta graveli on nykypäivänä. Sehän menee kuin juna ja ohjaus on jäykkä kuin ratakisko. Hieno ja mukava joka paikan höylä mutta leikkisyys ja ketteryys ei mahdu Roven kanssa samaan lauseeseen.

Jami2003
09.08.2019, 21.13
Eikös nämä monster-crossit ole myös vähän tavallaan vain eräs gravelin alalaji...

stenu
09.08.2019, 21.15
^Vois speksata eri alaryhmän "kevyt-ketterä-gravel"

Eli cyclocross :)

Ehkä se seuraava buumi on siinä. Hel CX -kausi alkaa kohtapuoliin ja mikään ei estä tulemasta gravelien kanssa viivalle. Jos haluaa kehittää omia ajotaitojaan, krossikisoihin osallistuminen tekee sitä satavarmasti. Omaa täysiä ajaessa sieltä jostain jaksamisen ja osaamisen äärirajoilta löytää ihan uusia puolia sekä itsestään että pyörästään. Vahva suositus.

Mohkku
10.08.2019, 06.49
Eikös nämä monster-crossit ole myös vähän tavallaan vain eräs gravelin alalaji...

Käytännössä kyllä, teoriassa taitaa olla jonkinlainen väliinputoajien luokka, kun ei niitä millään yhtenäisellä nimellä markkinoida. Mutta markkinointiosastoilla taatusti monsterien potentiaalia tutkitaan. Kun niihin otetaan vielä jousitus mukaan ja laitetaan alle 29x2,2" renkaiden sijaan suoraan plussakumit, saadaan pyöräkuumeisten speksaaminen ihan uuteen ulottuvuuteen nykyiseen verrattuna. Mielikuvat saadaan jostain maailman ympäri huonoja teitä pitkin oravanpyörästä vapaana polkevasta elämäntapainkkarista, johon kaikki lentokoneen käyttöä muodikkaasti välttelevät haluavat samaistua ja se on siinä. Se, että työmatka jopa Suomen talvessa onnistusi kevyemmälläkin kalustolla, ei merkkaa mitään tässä markkinaraossa.

JackOja
10.08.2019, 08.26
Eikös nämä monster-crossit ole myös vähän tavallaan vain eräs gravelin alalaji...Vai olisiko se sittenkin cyclocrossin alalaji :seko:
Monstercrosseista puhuttiin jo cyclocross- aikoina ja gravelin alalaji voisi pikemminkin olla monstergravel. Sellaisesta fillariesimerkkinä All-Cityn Gorilla Monsoon vaikkapa.

Jami2003
10.08.2019, 10.19
Mä taas luulen että toi gravel on ainakin Suomessa se alkuperäinen pyöräilyn laji josta kaikki muut pyöräilyt on alalajeja.

Jo isoisä aikoinaan ajeli sorateitä monenkymmenen kilometrin riiuu ja tanssireissuille [emoji3]

Plus
10.08.2019, 10.59
Revolttia päivitetty tuon lisäksi myös stemmillä, Panaracerin GK 38 slikseillä ja uudella kampisarjalla, jotta sain tehomittauksen. Rattaat edessä tällä hetkellä 48-36t, mikä vaikuttaa oikein toimivalta yhdistelmältä takapakan ollessa 11-34t.

Uudet 25mm sisäleveät kiekotkin on tilattu LB:ltä. Nuo orkkiskiekot laitan sitten mahdollisesti nastakumeille. Muuta päivitystä tuo ei mielestäni tarvitse. Shimanon R8000 sarja kera RX- takavaihtajan on kyllä timanttista settiä.

Ai niin, ehkä tanko menee vielä vaihtoon, 44cm on makuuni ehkä hiukan turhan leveä. Mutta kattoo nyt.

Hyvin pitkälti samat päivitykset mitä omaani (https://live.staticflickr.com/65535/48133142818_7412800bd1_k.jpg) olen tehnyt. Läpiakselit ja satulan vaihdoin myös. LB WR38:t kiinnostaisi myös toisiksi kiekoiksi, vaikka orkkiskuitukiekot ovat mielestäni todella hyvät nekin. Vannoutuneena Campagnolo-miehenäkin voin sanoa että R8000 toiminta on kyllä hemmetin hyvää, ja parani vielä kun vaihtoi kammetkin R8000 46-36:een ja ketjun Shimanoon.

Jos myyt tankoa, voin ostaa... Vaihtaisin L-koon 46 cm tangon mielellään 44cm tankoon. ;)

paaton
10.08.2019, 11.36
Hieno. Mistä hommasit matalamman ohjainlaakerin yläkartion?

Toneilla on noita hyllyssä. Ihme kyllä kävi omaankin beehohon nätisti. Kumihuulet ja kaikki.

misopa
10.08.2019, 13.14
Hyvin pitkälti samat päivitykset mitä omaani (https://live.staticflickr.com/65535/48133142818_7412800bd1_k.jpg) olen tehnyt. Läpiakselit ja satulan vaihdoin myös. LB WR38:t kiinnostaisi myös toisiksi kiekoiksi, vaikka orkkiskuitukiekot ovat mielestäni todella hyvät nekin. Vannoutuneena Campagnolo-miehenäkin voin sanoa että R8000 toiminta on kyllä hemmetin hyvää, ja parani vielä kun vaihtoi kammetkin R8000 46-36:een ja ketjun Shimanoon.

Jos myyt tankoa, voin ostaa... Vaihtaisin L-koon 46 cm tangon mielellään 44cm tankoon. ;)Hieno kampe sielläkin :)

Miksi muuten vaihdoit nuo läpiakselit toisiin?

Minulle on tulossa juurikin nuo WR38:t. Vakiot on ihan jees kyllä. Ajattelen kokeilla kaksien kiekkojen taktiikkaa ja keveneehän nuo hiukan samalla, vaikka leveys ja korkeus kasvaakin.

Tanko menee varmaankin vaihtoon, jahka saan jostain samanlaisen tilalle 40cm leveänä. Tykkään kyllä muuten tuosta mallista. Täytyy kysyä melkein tuolta pyörän ostopaikasta, että saisivatko hommattua. Esim. Belgiassa on Giantilla verkkokauppa, mutta eivät myy/toimita ulkomaille. Mutta laitan vaikka yv:tä, mikäli tanko vapautuu.

Plus
10.08.2019, 13.19
^ Vaihdoin läpiakselit ihan esteettisistä syistä pelkällä kuusiokolokannalla varustettuihin. Lähtihän siinä toki painoakin hieman.

narg
10.08.2019, 22.07
Oliko Reilly Gradientin toimitusaika kuinka pitkä? Yritin saada sieltä vastausta, mutta eivät vastaa spostiin.

Rosco
11.08.2019, 09.13
No sanoisin että ainakin kuukauden, ite tilasin siis ton pyörän jo heinäkuun alussa ja vielä odotellaan. Omalla kohdalla epäilen ton grx:än toimitusaikoja, että viivästyttävät. Näissä pikkuputiikeissa tuskin pitelevät kovin suurta varastoa, (etenkään eri osasarjoista) joten odotusajat voi olla pitkiä.

stenu
11.08.2019, 10.19
Megapostausvaroitus eilisen huippufiiliksistä johtuen. Hypätkää yli, jos ette jaksa lukea :)

Olihan aikamoista rymistelyä eilinen Fiskars Gravel. Reitti oli huippuhyvä, vaihteleva ja yllättävän raskas. Haastavuutta ajatellen oli suunnilleen Fiskarsin kaikki sepelisimmät ja lentohiekkaisimmat pätkät saatu mahdutettua reitille, mutta tasapainottamassa oli myös hienoa sileätä sorabaanaakin. Pääasiassa mentiin metsäteillä metsän keskellä eli Länsi-Uusimaan hienoista peltomaisemista ei juuri päässyt nauttimaan, eikä toisaalta niitä maisemia hirveästi olis ehtinyt seurailemaankaan.

Kärki tykitti heti startista sellasta kyytiä, että mulla ei ollut toivoakaan jäädä roikkumaan peesiin edes vähäksi matkaa. Mulla oli ekan tunnin keskari 30 km/h ja koko kisan ajonaikainen keskari 25 km/h. Kärjellä koko kisan keskari se 30 km/h. Elämäni eka pyöräkisapodium, 2. M50-sarjassa, mutta sarjassa oli kolme osallistujaa eli podiumpaikka oli varmistettu maaliin ajamalla. Miesten kokonaistulosten 17. sija vähän yllätti. Luulin, että taakse olis jäänyt paljon vähemmän kuskeja.

Jos vertaa omavauhtisiin nautiskelulenkkeihin, niin muuttuu toi gravel grinding vähän eri lajiksi, kun ripustetaan numerolappu tankoon. Ainakin jos kyseessä on tollanen gg-kisaksi lyhyehkö alle 100 km reitti, jolloin siitä tulee kuin ylipitkä cx-kisa. Oikeasti pitkät kisat saattaa olla eri luontoisia. Aika paljon näytti olevan teknistä murhetta; renkaita, ketjuja pakan ja pinnojen välissä jne. Oma pyörä toimi ilman ongelmia. Kerran osuin johonkin isompaan kiveen juuri, kun olin vaihtamassa edestä ja vaihtaja heivas pompusta ketjun ison rattaan yli, mutta se palas ruotuun vaihtajan avustuksella eli ei tarvinnut sen vuoksi pysähtyä. Juomapulloja näky jääneen matkanvarrelle ja välillä pullosta juominen oli haastavaa eli juomareppu olis ihan perusteltu vaihtoehto.

Eilisen kokemuksen perusteella eli ainakin kuivalla kelillä mini-V:t toimi enemmän kuin riittävän hyvin. Alamäissä ei juuri kannattannut jarrutella, muutoin tipahti porukasta, joten alamäet paukuteltiin 40-50 km/h. Huiput mulla näytti olleen 57 km/h, sepelillä. Hätäisimmät jarrutukset oli parin alamäen jälkeen, kun tuli kiinni oleva puomi yllättäen vastaan. Renkaiden pidosta oli pysähtymisnopeus kiinni noissa tilanteissa. Kaiken kaikkiaan vauhti oli sen verran kova, että vähän siinä oman itseluottamuksen äärirajoilla mentiin ajoittain. Se, että oli alla pyörä, jonka käyttäytymiseen voi luottaa, helpotti merkittävästi. Gravan etuhaarukka toimi loistavasti, jousti sen verran, että kädet ei väsyneet oikeastaan lainkaan, mutta oli sen verran tukeva, että ei pelottanut kovemmissakaan vauhdeissa. Ainoa ton teräshaarukan miinus on vähän reilun 300 gramman painoero kokokuituiseen. Selkä sensijaan väsyi ja jossain kohden kramppaskin aika ikävästi. Kuituista satulatolppaa vois kokeilla.

Nyt jos lähtisin speksaamaan gravelraaseria, niin kolme asiaa olisi yli muiden: 1. mukavuus, 2. keveys, 3. hallittavuus kovassa vauhdissa. Näin ei enää ihan nuorena poikana aika kovilla oli kroppa, kun alusta oli enemmän tai vähemmän röykkyistä koko ajan ja maastopyöräilystä poiketen lähestulkoon koko ajan piti polkea satulasta ja aika iso osa kisan rasituksesta johtui siitä tärinästä. Eli mun tapauksessa, mitä mukavampi pyörä, sitä nopeampi. Rosteri-Cyclossa on muutamia KVA:n putkien aiheuttamia rajoitteita, joiden vuoksi sen takapää ei ole ihan yhtä mukava kuin vanhan Gunnarin. Epäilisin, että suurin ero tulee siitä, että rosterisatulaputket on käytännössä kaikki vaan toisesta päästä ohennettuja ja 0,6 mm seinämällä. Crosshairsin OX Platinum -satulaputki on kaksoisohennettu ja muistaakseni 0,45 mm. Pieneltä kuulostava ero, mutta vaikuttaa yllättävän paljon siihen, miten satulaputki pääsee joustamaan. Seatstaytten ulkohalkaisijoissa on myös pieniä eroja. Gunnarin seatstayt on alapäästä vähän ohkaisemmat, mutta sillä uskoisin olevan pienempi vaikutus.

No keveyden etu on itsestäänselvyys ja keveyden arvioiminenkin on helppoa; mitä vähemmän painoa ylämäissä, sitä vähemmän energiaa niihin kuluu ja sitä ketterämpää pyörää on käsitellä. Vaaka kertoo faktat, joten siitä ei sen enempää. Hallittavuus kovassa vauhdissa onkin sitten hankalampi asia ja siihen vaikuttaakin käytännössä kaikki. Geometria ehkä tärkein koska siihen ei jälkeenpäin voi vaikuttaa. Jousitus eittämättä parantaisi hallittavuutta, mutta lisäisi myös painoa ja siihen ei luonne oikein anna periksi, joten riittävä jousto pitää saada aikaiseksi muilla keinoin. Toisaalta "passiivijousituksessa" liiallinen jousto kääntyy luultavasti itseään vastaan eli tässä kohtaa mukavuus ja hallittavuus ehkä vähän taistelee toisiaan vastaan.

Tubelisoituja Steilacoomeja parempia renkaita en ehkä tolle reitille keksi. Eivät puhjennet eli olivat riittävän kestävät tubelessrenkaiksi ohuista kyljistä huolimatta. Vaikka takarengas oli jo puoliksi kulunut, niin pito riitti putkelta ajettavissa ylämäissä ja alamäissä ei tullut missään kohtaa renkaiden takia turvaton olo. Kiekoista on vähän vaikea sanoa. Vaihdoin ennen kisaa Steilacoomit ykköskrossikiekoille, joissa on Hedin Belgium Plussat vanteina ja Sapim Sprintit. Ne on jäykät, nopeat ja kestävät, mutta vähemmän mukavat kuin mun muut kiekot, joissa on matalaprofiilisempia WTB:n CrissCrosseja DT Revoilla kasattuna. Ne olisivat olleet mukavammat, mutta toisaalta niistä olen saanut pariinkin otteeseen pinnoja poikki rauhallisemmillakin lenkeillä tän kesän aikana.

1x- vs 2x-keskusteluun en eilisen perusteella osaa sanoa mitään. Ajelin suurimman osan kisaa 1x-Spacechickenin kanssa samaa matkaa ja välitykset näytti riittävän ja vaihteet toimivan. Mulla oli koko skaala 36/32-46/12 (tel:36/32-46/12) käytössä. Suht tiheä pakka helpotti peesissä ajamista, koska peesatessa vauhti on helposti vähän joko hitaampaa tai kovempaa kuin oma ideaali ja silloin pienemmät pykälät helpotti sopivan välityksen hakemista. Toisaalta reitti oli alustalta ja profiililta niin vaihteleva, että vaihteita joutui vaihtamaan koko ajan ja iso osa matkasta tuli ajettua varmaan "väärällä" vaihteella. Sähköt olis pop, ei väsyisi vaihtajasormet.

Arvatenkin täysmatkalla olleista pyöristä suurin osa oli levyjarrullisia kuitupyöriä, mikä varmaan olis se helppo ratkaisu. Sellaisesta saa rittävän mukavan ja riittävän keveän. Vannejarrupyöriä ei ehkä ollut kuin kaksi, omani ja Samulionen Colnago. Mutta vähän jäi sellainen olo, että pitäisköhän vielä yksi teräsrunko teettää, sellainen gravelkisaoptimoitu.

Jami2003
11.08.2019, 10.40
Kiitos hyvästä rapsasta[emoji108] jos Samulione oli paikalla niin varmaan tulee videoitakin...

MRe
11.08.2019, 11.42
No hyvä ettei tullut lähdettyä, jos vauhti on ollut tuota luokkaa. Näköjään syytä ajella vain omassa seurassa ja kuplassa, niin ei reaalimaailma pääse häiritsemään :)

F. Kotlerburg
11.08.2019, 12.40
Eikös tuo soralla kisaaminen ole ihan eri laji eli Gravel Racing eikä Gravel Grinding, joten ei kuulu tähän ketjuu se eikä siihen käytettävät fillarit :rolleyes:

Jami2003
11.08.2019, 13.10
Joo kyllä minustakin gravel grinding touhu kuuluu paremminkin "brevet" luokkaan jossa ajellaan lähinnä itseä ja mahdollisesti jotain löysää aikarajaa vasten. Ja tapahtumat on yhdessä ajoa eikä kisaa...

stenu
11.08.2019, 14.09
"What is a Gravel Grinder? A Gravel Grinder is a race or ride that... (https://www.ilovebicycling.com/what-is-a-gravel-grinder/)"

Hyvänmielen tapahtuma toi Fiskars GG oli kaikkine oheistoimintoineen ja kärkeä lukuunottamatta nimenomaan itseään vastaan kisaamista. Sinne muodostui monenvauhtisia porukoita ja tuskin kovin moni yksin joutui ajelemaan. Kyllä mä suosittelen osallistumaan, vaikka chillaillen ajellen, ellei sitten numerolapusta ja ajanotosta maksaminen tunnu typerältä, jos ei meinaa edes itseään vastaan kisata. Tällaisiin ja muihin tapahtuminen osallistuminen antaa pidemmän päälle musta enemmän puhtia ja intoa harrastamiseen kuin mitä esim. kalustohankinnoilla saa aikaiseksi. Jos saa elää niin vanhaksi, että joskus istuu kiikkustuolissa muistelemassa elettyä elämää, niin väittäisin, että ei kukaan muistele, millaisia fillareita on elämänsä aikana omistanut, vaan sitä mitä niiden kassa on tehnyt. Money well spent, imo.

Oli muuten hyvä toi pullovinkki tossa linkin tekstissä. Mä tajusin matkalla olevani vähän uhkarohkea, kun olin yhden pullon taktiikalla liikkeellä pitääkseni ylimääräisen painon minimissä. Jos se olis huomaamatta tipahtanut, niin olis tullut kuiva ajo. Toinen teline ja pullo itsessään ei juuri mitään paina eli kaksi puolitäyttä pulloa ens kerralla.

paaton
11.08.2019, 16.34
Ja oman lyhyen kokemuksen mukaan 2x gravell kaipaa pitkähäkkisen vaihtajan, mikäli oikeasti ajetaan kovaa huonokuntosilla pätkillä. Tai sitten se kitkajarrullinen vaihtaja.

Lyhythäkkisestä loppuu varat kesken, kun ajaa kovaa, eli pienellä takarattaalla, johonkin kunnon rynkytykseen. Sama juttu jos vaihtaa isolta pienelle, kun takana on pieni ratas käytössä.

Jami2003
11.08.2019, 17.06
^^ Joo missään tapauksessa ei ollut kritiikkiä tapahtumaa kohtaan. Niinhän mtb kisoissakin suurin osa nautiskelee ja ajaa itseään vastaan.

Ohiampuja
12.08.2019, 10.21
Megapostausvaroitus eilisen huippufiiliksistä johtuen. Hypätkää yli, jos ette jaksa lukea :)
Oikein hyvä raportti. Tällaisia on mukavampi lukea, kuin pelkkiin netistä löytyviin spekseihin perustuvaa akateemista pohdiskelua. ;)

Säästi minulta tukun rahaakin, huomasin ettei ainakaan kilpa/tapahtumagrävelöinti ole ollenkaan meikän laji, miksipä siis ainakaan hyvää fillaria laittamaan.
Älä nyt kerrasta hermostu. Noita tapahtumia voi ajella monella eri fiiliksellä, minulla on maastokisatkin ihan puhdasta nautiskelua kun en omaa kilpailuviettiä. Eikä se viimeiseen neljännekseen sijoittuminen häiritse yhtään.

Eli ei Stenun raportin takia tarvitse hylätä hyviä pyöräprojekteja. :cool:

Mohkku
12.08.2019, 11.34
Minulla ei ole minkäänlaista kiinnostusta lähteä porukoissa ajamaan, mutta se ei ole syy siihen, ettei aina voisi haavella ja jossain määrin jopa toteuttaa riittävän pyörän laittamista. Itsellenihän pyörä on tarkoitettu, ei ajoporukalle. Muutenkin ajot ovat pääasiassa gravelia, maantiepyöräilyä ja arkisia kauppamatkoja, joten se asettaa tiettyjä reunaehtoja hyvän määritelmälle ja kukkaro rajoittaa erikoistumista.

Peesataanko noissa gravel-tapahtumissa kuten maantiepyöräilyssä ja käytetäänkö siellä vastaavia käsimerkkejä yms. viestintää, ettei takaa tulevat törmäisi edessä ajaviin?

JackOja
12.08.2019, 12.24
Reeb Dirt Diggler (https://reebcycles.com/bikes/cx-gravel/dirt-diggler/). Aika nätti ja customoitavissa. Terästä tai tistkua, US-made. Ehkä kuitenkin liiaksi crossari tähän topicciin.

https://reebcycles.com/wp-content/uploads/2017/03/dirt_diggler_build_2.jpg

https://reebcycles.com/wp-content/uploads/2017/03/dirt_diggler_build_4.jpg

puppy
12.08.2019, 13.40
Pyöräilyhän perustuu suurimmaksi osaksi siihen että pitää olla se kylä siistein pyörä, kuten on autoilussa, onhan se sitä pohjimillaan isolle osalle, koska kyllä 1500 euron pyörällä 99 prosenttia pääsisi aivan tarpeeksi kovaa ja voisi laittaa vaikka 1500 bikefittiin ja koutsiin niin voisi saada sitä kautta parhaiten vauhtia.

Yleistys ja EI MILLÄÄN TAVOIN koske juuri sinua.

Loppujen lopuksi tärkeintähän on se että liikutaan sillä omalla ilolla vaikka Jopolla Jos sitten tykkää laittaa napoihin 2k euroa niin ole hyvä. eihän se ole keneltäkään pois, samoin kun 150 euron gravel-kisaan osallistuminen, aina voi järjestää oman kisan ilmaiseksi.

Ohiampuja
12.08.2019, 14.02
Nyt vasta tajusin että minähän olen ajanut koko ikäni väärin tai väärillä pyörillä. Ekan cyclon, Ridley Crossbown canti-jarruilla ostin vuonna 2004. Enkä ajanut kunnon CC ajoa varmaan kertaakaan. Jämsäläisiä hiekkateitä kiertelin Päijänteen ja Kankarisveden rannoilla. En kyllä tiennyt että se oli gravelointia. Pilkattiin vaan että nyt on CC-pyörä väärässä käytössä. Nyt sitten Canyon Inflitellä ajellessa, käyttö onkin oikeaa ja hyväksyttyä, mutta nyt pilkataan että minulla onkin vääränlainen pyörä. :) :)

Teemu H
12.08.2019, 14.07
Peesataanko noissa gravel-tapahtumissa kuten maantiepyöräilyssä ja käytetäänkö siellä vastaavia käsimerkkejä yms. viestintää, ettei takaa tulevat törmäisi edessä ajaviin?

Aika hurjalta kuulostaa ajaa isommassa porukassa möykkyisellä soratiellä yli kolmenkympin keskareilla :eek:

LJL
12.08.2019, 14.14
Aika hurjalta kuulostaa ajaa isommassa porukassa möykkyisellä soratiellä yli kolmenkympin keskareilla :eek:

Gräveltämisessä sananparsi "mi casa su casa" saa kokonaan uuden merkityksen