PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 [13] 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62

stenu
20.11.2018, 11.54
Joku ehkä kyseli edellisellä sivulla 650B-droppitankorunkoja, joihin mahtuisi Ice Spikerit. Ei tosin ehkä ihan gravel vaan ennemminkin drop bar mtb (https://www.monkbicycle.com/frames/). Pitkähkö runko/lyhyt stemmi -tyyppinen geo. Kaksi keskimmäistä kokoa 27,5", pienimmät 26" ja isoin 29". Varovaisesti ehkä kiinnostelis.

https://static1.squarespace.com/static/581f02dc6a49638d95122022/t/585c5212893fc0d1e4364a9b/1482445369449/

KSi
20.11.2018, 12.32
Olen tässä pitkään pohtinut canyon grail al 7.0 SL fillaria työmatkapyöräksi (näillä näkymin vain työmatkakäyttöön. Retkeilyä tuskin tulee harrastettua pyörällä joten vakaata junaa ei tarvita)
Odottelen vain että Canyon julkaisee omat lokarinsa tuohon malliin. ( https://www.cyclingdepartment.com/threads/canyon-grail-al.209/ )

Mutta, tuo Grailin koko aiheuttaa hieman hämmennystä. Tuntuu toooosi pitkiltä pyöriltä vaikka onkin 80mm stemmi. Canyon suosittelee mun mitoilla M-kokoa (reach 405, vaakaputki 577)

Itse olen hieman skeptinen tuon suosituksen suhteen, voisiko S-koko olla sittenkin parempi? (reach 390, vaakaputki 555)

Nykyinen Cannondale maantipyöräni on on kokoa 54 ja vaakaputki 545, stemmi 11cm (reachista ei tietoa)

Olen 179cm ja inseam 82cm

Kiitos kommenteista!

Olen harkinnut ja pitkälti valintani tehnytkin Canyon Grail CF SL 7.0 mallista, S-koko. Ihan samaa ihmettelin, että ulottuma (reach) on toosi pitkä (439mm), peräti 68mm pidempi kuin mun nykyisessä Spessun 51cm Roubaixissa. Johtuu varmaan tuosta Hover barista, mutta Al mallisa näköjään sama probleemi. Täytyy olla mitattu eri tavoin kuin muissa pyörissä, ei muuten voi selittää. Canyonin S-koko on 172-178cm pyöräiljälle, itse olen 172, inseam 800. Mutta pienemmässä XS koossa olisi jo 650 kiekot, ei se oikein käy. Mielenkiintoista.

huotah
20.11.2018, 12.38
Grail AL:n tangon reach näyttää myös lyhyeltä, mutta faktaa ei tästä löydy. Eiköhän ne Canyonin kokosuositukset osu aika hyvin kohdille, toki jos on kahden koon rajalla niin kropan mittasuhteet voi tuottaa yllätyksiä. Canyonin pyörien palautukset ja vaihdot toimii kuitenkin niin hyvin että ei muuta kuin pyörä tilaukseen ja kokeilemaan.

KSi
20.11.2018, 14.13
Chattailin Canyon info_Suomi kanssa ja sanoivat Canyon S-koon Grailin vastaavan ajoasennoltaan / ohjaamoltaan S-koon Canyon Endurance mallia.

japoo
22.11.2018, 14.04
Jo kertaalleen siirretty Grail piti tulla ensi viikolla. Ei tule, toimitusaika siirrettiin joulukuun lopulle. Juttelin Canyonin suomen-kavereiden kanssa ja osat ja rungot loppu. Uusia runkoja aletaan tehdä tammikuussa eli toimitukset pitkällä ensi keväällä... Eli paluu lähtöruutuun...

Mohkku
22.11.2018, 15.25
Mitäs muita vastaavia droppitankomaastureita on kuin Sutra ja Salsa Cutthroat? Bombtrack Hook ei taida kaksysejä huolia mutta 27.5 kyllä.

Bearclaw bikes rapakon takana tekee ainakin Thunderhawkia ja kohta tulee Beaux Jaxon mihin menee jopa 29x2.6.

En tiedä, mihin Insera cc7000 pitäisi luokitella, mutta ainakin renkaat on keskivertoa leveämmät:

https://www.baiks.fi/insera-cc700-11-v.html

Olisikohan tuossa hyvä ympärivuotinen asiointipyörä? Outoa, ettei löydy Inseran omilta sivuilta.

teehak
23.11.2018, 08.52
Täällä oli joskus sellaista juttua, että Fairlight Secaniin mahtuu 650b-kiekoilla 2,25" ISP. Olen googlaillut asiaa, ja alkanut epäillä mahtumista. Muiden ISP-renkaiden leveys nappuloineen on joidenkin mukaan normileveyttä selkeästi suurempi (https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=142397), ja jos Secanin rengastila 650b-kiekoilla on 57mm eli 2,24 tuumaa "(based on actual width)", alkaa ISP:n mahtuminen epäilyttää. Tietysti vanne vaikuttaa, mutta nuo linkin takana olevan keskustelun mittaukset ovat i16mm vanteella eli alakanttiin. Omat 29" ISP:t eivät ole vanteella, joten en pääse ihmettelemään niiden oikeaa leveyttä.

Onko joku kokeillut jo, tai aikooko kokeilla? ISP ei varsinaisesti ole ihan halvin rengas ostaa nurkissa lojumaan.

Joko joku jo sovittanut Seganiin ISP:tä tai vastaavaa ?

Joni.O
23.11.2018, 14.31
Onko kenelläkään tietoa / kokemusta kuinka leveä rengas menee Canyon Inflite CF SL pyörään? Meneekö esim. Schwalbe G-ONE 700Cx40?

scellus
23.11.2018, 21.24
Joko joku jo sovittanut Seganiin ISP:tä tai vastaavaa ?
Secan, c:llä, elä pilkkaa hyyvvää pyörää! Täytyy varmaan lunta odotella, liian kesäistä laittaa ISP:tä alle oikein missään päin maata.

GrafZeppelin
24.11.2018, 12.41
Itsekin olen funtsinut tuollaista gravel-pyörää viime kuukaudet. Netissä törmäsin tähän:

https://www.bike24.com/p2302595.html

Mikä vaikutti kiinnostavalta mutta tuo todella korkea bb sai kääntämään katseen muualle. Pääosin maantiepyörää ajavana tuo korkeus ja droppitanko ei vaan passaa yhteen. Aikaisempien pyörähankintojen perusteella olen myös huomannut että lopulta valmispyöristä menee itsellä aina vaihtoon satula, stemmi, stonga ja helposti kiekotkin. Siksipä siirryin runkosettiä etsimään. Nuo Fairlightit on todella kauniita ja arvosteluissakin kehuttuja ja olin jo päätymässä sellaiseen. Huomasin kuitenkin Planet X:llä olevan titaanista Tempest-runkoa hintaan 499 puntaa, titaani itselle uutena materiaalina kiinnosti ja sisäinen roopeankka heräsi, niin tilasin lopulta sellaisen, vaikka tuo halpismerkki onkin. Saa nähdä mitä projekti tuottaa.

Rengastilasta kiinnostuneille huomio että tuo Ghost syö ainakin 2" kumia 29":nä.

pee
24.11.2018, 17.59
NS Rag+ (http://www.ns-bikes.com/rag,109,pl.html) olisi ybuk:ssa tajouksessa. Onko kenelläkään omakohtaista kokemusta kyseisestä pyörästä?

teehak
24.11.2018, 20.02
Secan, c:llä, elä pilkkaa hyyvvää pyörää! Täytyy varmaan lunta odotella, liian kesäistä laittaa ISP:tä alle oikein missään päin maata.

Sori.

japoo
14.12.2018, 07.45
Useampaan kertaan säädetty toimitusaikaa ja montaa muutakin asiaa kanjonin kanssa mutta siitä huolimatta seurantakoodit UPS:lle saatu ja näillä näkymin Grail CF SL 8.0 pitäisi tulla tiistaina. Katsotaan jos vielä pääsis ajelemaan tänä talvena, kovin liukkaalla ja jäisillä teillä ei ensi lenkkejä viitsi lähteä kokeilemaan, niitä ajoja varten on eri pyörät...

japoo
19.12.2018, 07.44
Ja Canyon piti kuin piti lupauksensa ja Grail tuli eilen tiistaina. Livenä se on juuri niin oudon näköinen kuin kuvissakin... Ehkä silmä tottuu. Pikaisesti kävin kesänakeilla ajelemassa pyöräteitä ja vielä ei oikeen mielipidettä pysty muodostamaan. Mutta se tuli havaittua että se kulkee kuin juna, ei paljon vaeltele suuntaan tai toiseen.

instagram kuva (https://www.instagram.com/p/BriLi9hBCNv/?utm_source=ig_web_button_share_sheet)

JackOja
21.12.2018, 08.33
Onks kukaan viime aikoina aiheeseen liittyen ostellut kiekkoja JRA:lta? Pitäiskö ennen brexitia ehtiä jos haaveilee?

Noiden kasaamat kiekothan on aina olleet hyvässä maineessa ja nykyään olisi tarjolla GG-käyttöön kohtuuhintaiset mieleiseksi konfiguroitavat Gecko-hiilarikiekot (https://www.justridingalong.com/product/gecko-carbon-gravel-wheels/#j-bend-or-straight-pull-wheelset).

Navoista ei kovin tarkkaa tietoa anneta, olisko ne jotkut perustason kiinanavat (Joytech, Novatec, Chosen...)?

PK-seudun suola-vitun-kelveillä noita ei ainakaan alunippeleillä raatsisi käyttää. Olikos tuo hiilikuitu-alunippeli muutenkin parina korroosioaltis. Ihan kuin muistaisin lukeneeni.

paaton
21.12.2018, 08.42
Eikös tuollaiset kiinankuitukiekot kannata ostaa suomesta? Ainakin JED-bike kasaa kiekot samaan hintaan ja takuu oikeasti toimii.
Saa dtswissin tai 888 navoilla, jotka näytti yllättävänkin laadukkailta verrattuna novatecceihin.

http://jed-bikes.fi/

Joutuu vaan soittamaan tai käymään. Nettisivuilta ei mitään löydy.

JackOja
21.12.2018, 08.48
Eikös tuollaiset kiinankuitukiekot kannata ostaa suomesta?

Ilman muuta. Ei ollutkaan muuta vaihtoehtoa tiedossa kuin mcarbon+fillariosa -combo. Oli se käsitys, ettei noita kiekkoja enää juuri huvita kasailla.

Saa dtswissin tai 888 navoilla, jotka näytti yllättävänkin laadukkailta verrattuna novatecceihin.

DT mieluiten kiitos joo!

Joutuu vaan soittamaan tai käymään...

Nou probleemo. Noi sivuilla mainitut vannekehät eivät kiinnosta, mut voihan siellä olla muutakin tarjolla.

paaton
21.12.2018, 09.13
Jep. Kaverille tuli tooosi leveillä kehillä ja dt350 navoilla. Noita kehiä ei ole sivuilla vielä näkyvillä. Mustilla logoilla, niin näyttävätkin hienoilta.

japoo
23.12.2018, 16.33
Grail Vantaanjoen töyräällä. Hiljaa kun ajelee niin ilman nastoja pärjää (kunnes on nurin tjsp.)https://uploads.tapatalk-cdn.com/20181223/1b280bbd27cd7b8c18e6ffcd26dfeb0b.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

JTu
26.12.2018, 17.17
Joko ekat tilaajat ovat saaneet Grailin AL-versioita käsiinsä? Kovin 7.0 SL kiinnostaisi uudeksi työmatkapyöräksi.

Sukka1
04.01.2019, 10.26
Lainaan tätä ketjua, olen aloittelemassa pyöräilyharrastusta ja etsimässä pyörää. Hintaluokka 1000-1500 €. Käyttö olisi pääsiassa kuntolenkkejä hiekkatiellä 70-80 % asfaltilla 20-30 %. Tutkaillut tätä foorumia ja päätynyt siihen, että gravel pyörä voisi olla se mitä etsin. Mitään aiempaa kokemusta eri pyöristä ei ole. Foorumin avulla löysin kolme kiinnostavaa vaihtoehtoa: Cannondale CaadX 105, Canyon grail 7.0 ja Kona Rove NRB tai mahdollisesti Kona Sutra.
Mitä eroa noilla on laadullisesti ja komponenttien hyvyydessä? Onko muita suosituksia, mitä käydä kokeilemassa ennen ostoa?

Kona Rove NRB olisi tuolla tarjouksessa 1120 €, tosin en tiedä toimittavatko Suomeen.
https://www.wiggle.co.uk/kona-rove-nrb-2018-road-bike/

JackOja
04.01.2019, 10.41
...päätynyt siihen, että gravel pyörä voisi olla se mitä etsin.

Siltä tosiaan kuullostaa, hyvä valinta!

...Cannondale CaadX 105, Canyon grail 7.0 ja Kona Rove NRB.
Mitä eroa noilla on laadullisesti ja komponenttien hyvyydessä?

Kaikki ovat laadukkaita ja kaikissa on vaihtelevan hyviä komponentteja.

Onko muita suosituksia, mitä käydä kokeilemassa ennen ostoa?

No onko sulla jotain fillariliikettä (ei rättikauppa, vaan fillarikauppa) saavutettavissa? Käy kyselemässä ja kokeilemassa ja pyytämässä tarjouksia.

Kona Rove NRB olisi tuolla tarjouksessa 1120 €, tosin en tiedä toimittavatko Suomeen.

Hyvä tarjous, kyllä ne toimittaa. L-kokoa yksi jäljellä, jos se on sun koko toimi nopeasti.

Mohkku
04.01.2019, 11.19
Cyclokin kannattaa katsoa (jos niillä ylipäätään jotain eroa gg:n kanssa on). Kona Jake the Snake oli jossain vaiheessa ainakin minun mielessäni jostain syystä eräänlainen krossareiden tylsyyden äiti, vaikka sinänsä kaikin tavoin hyvä valinta. Vähitellen se päivittyi yhä kiinnostavammaksi ja nyt olisi tarjouksessa tällainen:

https://www.bikeshop.fi/Kona-Jake-the-Snake-2018/ekauppa/pKOJS18/

Sukka1
04.01.2019, 11.48
Tuo koon määritys onkin se ongelma, kun en ole pyöriä koskaan testannut.
pituutta löytyy185 cm,
Tutkailin netistä miten jalan pituus mitataan :), jalan pituus 86 cm, mutta jos painaa kirjan kunnolla kiinni nivusiin niin 88 cm. Koko lienee 56" tai 58". 56" lopussa,
onkohan tuo koko 58 " Kona Rove NRB liian suuri minulle?

Sukka1
04.01.2019, 12.01
Onkohan tuo Kona Jake the Snake liian "race" painoitteinen?, etsin enemmän hiukan adventure/mukavuuspainotteista pyörää.

JackOja
04.01.2019, 12.05
^hyvin silläkin nuo sun ajelut hoituu. Mä en alumiinifillaria ottaisi, mutta moni ottaisi.

Sillanen filosofinen päätös sun pitää tehdä, että haluako 650b- vai 700-kiekot. Tuossa NRB:ssa 650b.

Mohkku
04.01.2019, 12.52
650b-kiekoissa pitää muistaa ongelma talvirenkaiden saatavuuden osalta. Toivoin sen ratkeavan tämän talven aikana, mutta vieläkään ei yhtään vakavasti otettavaa vaihtoehtoa ole tarjolla.

Jake the Snaken mitat ovat aavistuksen kisakrossarin suuntaan, mutta kun esim. stack/reach on 1,52 vs 1,56, keulakulman ero 0,5 astetta ja cs 10 mm, tuskin siviilikäytössä asialla suurtakaan merkitystä on. Kokeilemaan olisi tietysti hyvä päästä.

En minä kuitenkaan tuota vaihtoehtoa tyrkytä, kunhan vain toin esiin hyvän tarjouksen hyvästä pyörästä.

kuovipolku
04.01.2019, 13.23
^hyvin silläkin nuo sun ajelut hoituu. Mä en alumiinifillaria ottaisi, mutta moni ottaisi.

Oliko tuo alumiinille ein sanominen vain sellainen huoleton heitto, jonka takana ei ole muuta kuin henkilökohtainen näkemys että alumiinifillarit ovat sinun kohdaltasi jo katsottu ja ajettu?

Vai oletko todella sitä mieltä että hiekkatie/asfalttitie-(menivätpä prosentit miten tahansa)-kuntolenkkikäytössä on tällä tasolla - tämä ei ole arvottava kommentti vaan pelkkä toteamus siitä että asia voi olla toisin kun aletaan puhua kolme kertaa kalliimmiista pyöristä - on jotain oleellista merkitystä?

Mä väittäisin että (1) kun alla on 40-milliset renkaat tai (käytöstä ja vuodenajasta ja preferensseistä riippuen 28-35 mm tubelessrenkaat), ei kuski edes huomaa vaikka runko olisi kovaa alumiinia (eikä sellaisia kauhean epämukavia alumiinirunkoja kai enää tehdäkään) ja (2) että vaikka itsekin koen että kevyt pyörä on aina kivempi kuin hieman raskaampi, niin tässä tapauksessa ero on niin pieni ja käyttä sellaista ettei painoerolla ole merkitystä.

(Asiaa voi harkita uudelleen siinä vaiheessa jos ja kun harrastus jatkuu, etenee ja syvenee ja uuden pyörän, olkoon se puhdas maantiepyörä tai enemmän väärille poluille vievä pyörä tai jotain siltä väliltä, tulee kenties ajankohtaiseksi.)

PS Jos mulla ei jo olisi ykkös- ja kakkos-cyclocross/gravel/allroad/adventure/talvi/kurapyörää, voisin hyvinkin tuommoisen keltaisen Jake the Snaken itselleni napata.

Sukka1
04.01.2019, 13.26
ok, kiitoksia kommenteista täytyy tutkailla vielä muitakin vaihtoehtoja ja tuota Jake the Snake. Talvella pyörää en käytä, lajiksi vaihtuu hiihto, joten siinä mielessä renkailla ei väliä. Varmaan molemmat renkaat kävisivät minulle. Joku mainitsi tuossa, että alumiinipyörää ei kannattaisi ostaa. Hiilikuitu nostaisi hintaluokan yli 2 k€. Siellä olisi esim. Canyon GRAIL CF SL 7.0 2200€, menee kyllä yli budjetin, mutta yksi vaihtoehto kyttäillä tarjouksia ja säästellä lisää pyörää varten ja ostaa hiilikuituinen pyörä. Sopivan pyörän valitseminen näyttää olevan vaikeampaa kuin luulin...

JackOja
04.01.2019, 13.29
Oliko tuo alumiinille ein sanominen vain sellainen huoleton heitto, jonka takana ei ole muuta kuin henkilökohtainen näkemys että alumiinifillarit ovat sinun kohdaltasi jo katsottu ja ajettu?

Juuri näin. Näin yritin myös viestittää koska monethan pitävät alumiinifillareista. Tarkemmin ajatellen olisin voinut jättää heiton poiskin koska nyt pelkään tästä seuraavan tarpeetonta vääntöä.

Tosin 25% omista fillareista on edelleen (valitettavasti) alumiinia, mut eroon pitäis päästä :)

...Joku mainitsi tuossa, että alumiinipyörää ei kannattaisi ostaa.. Hiilikuitu nostaisi hintaluokan yli 2 k€...

Ei maininnut siten. Mut alumiini ja hiilikuitu eivät ole ainoat vaihtoehdot. Esim. teräksiset Genesis Croix de Ferit kannattaisi tsekata.

Talvipyöräilyyn kannattaa henkisesti varautua. Kun huomaat, että pyöräily on kivaa saatat alkaa miettiä olisiko talvipyöräilykin kivaa. Sehän on nimittäin melkeinpä parasta!

Mohkku
04.01.2019, 13.48
Materiaali ei ole itseisarvo, toteutus ratkaisee. Sitten onkin mukava yrittää selvittää, missä on hyvä runko ja hyvät kiekot.

Tervetuloa suohon nimeltä "Sopivan pyörän valinta"! Ainoa hyvä puoli siinä on se, että kohtalotovereita on runsaasti.

Sukka1
04.01.2019, 14.17
Edellinen pyörä on parin sadan markettipyörä, ei tietoa paremmasta, joten luultavasti tulee parannusta vaikka valitsen minkä vaan tuosta hintaluokasta. Tuo Kona Jake the Snake vaikuttaisi kyllä ihan hyvältä vaihtoehdolta, mutta pyörä ei ole parista sadasta kiinni, jos lisäinvestoinnilla saa paremman pyörän. Täytyy tutkailla vielä noita teräspyöriä, kuten noita genesis croix de feritiä.

stenu
04.01.2019, 14.26
Materiaali ei ole itseisarvo, toteutus ratkaisee..

Toisaalta toteutuksesta riippumatta materiaalien fysikaalisissa ominaisuuksissa, kuten esim. tärinänvaimennuskyvyssä on eroja ja siinä kisassa kaikki metallit jää kauas komposiittimuovien perään.

stenu
05.01.2019, 10.43
Laitetaan tää 650b-grainderilistaus tännekin tuolta cx-ketjun puolelta.

http://www.bikepacking.com/index/650b-gravel-bikes/

scellus
05.01.2019, 16.23
^ Ja noista ainakin joihinkin mahtuu 27,5” ISP talveksi (tai kesäksi, jos niin haluaa). Secaniin mahtuu, mutta rajoilla ollaan.

Taneli79
05.01.2019, 18.29
Täällä kieli pitkällä odottelen omaa Secania, jonka pitäisi saapua ensi viikolla. Miten on Scelluksen pyörä toiminut talviajossa? Myös mulla tulee alle ISP:t kevättalven lenkeille.

Sain joululahjaksi saman firman Strael2.0-maantiegrinderin. Vai miten sitä kuvailisi teräs-levari-maantiepyörää, johon mahtuvat tarpeen vaatiessa 33mm kumit. Täällä se on työhuoneessa seissyt seinää vasten silmän ilona, kun vaimo ei ole vielä asiasta mitään huomauttanut. Henkilövaa'alla punnittuna (ensin pari kertaa pyörän kanssa ja sitten pari kertaa ilman pyörää) 8,5kg. Tulispa huhtikuu nopeasti!

Teemu H
05.01.2019, 20.49
TeemuH voisi jakaa hieman lisää 3T kokemuksia vaikka onkin uusi pyörä, onko mitään puuttuvaa? Paino? Levein rengas? Onko kokemusta maantiepyöristä kuinka käyttäytyy geometrisesti?

Ei kauheasti uskalla vielä arvioida, kilometrejä on alle 200, mutta tässä vähän jotain :o

Team Force Carbonin paino on noin 8,5 kg, hukkasin muistilapun (valokuvan). Virallisesti tuohon saa max 55mm / 2.1 tuumaiset kumit 650b vanteilla, tuskin paljoa isompaa epävirallisestikaan. Nyt ajan 40mm nastarenkaalla ja 700c vanteilla, hankin ne heti kakkoskiekoiksi.

Ajotuntuma on hyvä ja maantiemainen, halusinkin oikeastaan p*skojen kelien ja teiden maantiepyörän. Vakaasti menee myös lumimuhjussa suoraan eteenpäin. Rungon stack ja reach ovat käytännössä samat kuin endurance-mallin maantiepyörässäni. Muu geometria on tietysti melko erilainen.

Ohjaustanko 3T Superghiaia (https://www.3t.bike/en/products/dropbars/superghiaia-562.html) on miellyttävä yllätys. Siinä droppitanko levenee alhaalta ulospäin, ja olen jo huomannut, että sieltä alaotteelta on mukava ajella (vrt. maantiepyörä) :)

Lyhyt takahaarukka tuntuu monella tavalla, mm. isot talvikengät saattavat ottaa sinne osumaa. Alla vielä pakolliset kuvat kummallakin rengasvarustuksella (sorry, on postattu jo kuvaketjuun aiemmin). 700c-vanteen kanssa erottuu hyvin tuo lyhyt perä, renkaan ja satulaputken etäisyys on aika pieni. Eipä tuossa varmaankaan edes tarvita enempää tilaa, saman verran tai vähemmän on kuitenkin keskiön takana haarukan välissä, eikä kukaan hullu laita tällaiseen pyörään täyspitkiä lokareita muutenkaan. :seko:

Jos jotain puuttuu, niin ainakin kolmas pullotelineen paikka alaputken alta (Open Upissa on sellainen). Pitkillä reissuilla se voisi olla arpeen, vaikka tavaroille. SRAM Forcen vaihtajan vivusta oli jossakin myös kommenttia, se kieltämättä vaatii totuttelua. Minulla on viisi pyörää, kaikissa erilaiset vaihdesysteemit, eli tämä ei varsinaisesti ole vain Exploron ominaisuus :seko:

Jos rahaa olisi paljon käytössä, speksailisin siitä Exploron paremmasta LTD rungosta setin sähkövaihteilla.

http://teemu.dy.fi/pyora/Exploro650b900.jpg (http://teemu.dy.fi/pyora/Exploro650b.jpg)

http://teemu.dy.fi/pyora/Exploro700c900.jpg (http://teemu.dy.fi/pyora/Exploro700c900.jpg)

scellus
05.01.2019, 21.27
Miten on Scelluksen pyörä toiminut talviajossa?
Ehdin muutaman sata kilometriä ajella ennen talvea, mutta ISP:llä nyt tosi vähän. En ole meinaan uskaltanut viedä uutta teräspyörää suolatuille kelveille ja olen ajellut muilla laitteilla, lähinnä vanhalla krossarilla. Nyt vasta oikeastaan olisikin ISP-kelit, tosin pakkaset uhkaavat kuun puolivälin jälkeen.

Yllättävän nopea Secan oli 47mm renkailla. (Mietin että haluaisinko kesäksi jopa vielä leveämmät ja kuvioidummat renkaat.) En oikein tiedä mistä nopeus tulee, ehkä useammasta pienestä jutusta. Välitykset ovat talveksi väärät, vähän pienempi eturatas saisi olla (1x11 Rival, muistaakseni 42T edessä).

Taneli79
05.01.2019, 23.50
Ymmärrän suolakelvihuolen. Tuolla toisaalla asiaan liittyvässä langassa todistetaan, että pahimmillaan teräspyörän käy huonosti. Onneksi täällä maalla voi huoletta ajaa suolaamattomia pikkuteitä talvilenkillä.

Itse arvoin välityksiä oikein urakalla. Päädyin lopulta Rotor Aldhu 3d+ NoQ 46t/32t ja Ultegra Di2 11-32t yhdistelmään. 32t + 32t on sama 42t + 42t. Lumimuhjussa tuokin voi tuntua paikoin jäykältä, mutta talvella kannattaa hankkia lajivoimaa! Sulan maan aikaan mulle 46t/32t + 11-32t on täydellinen setti.

Taneli79
05.01.2019, 23.51
Teemun Exploro näyttää nopealta!

spacer
06.01.2019, 19.00
Lainaan tätä ketjua, olen aloittelemassa pyöräilyharrastusta ja etsimässä pyörää. Hintaluokka 1000-1500 €. Käyttö olisi pääsiassa kuntolenkkejä hiekkatiellä 70-80 % asfaltilla 20-30 %. Tutkaillut tätä foorumia ja päätynyt siihen, että gravel pyörä voisi olla se mitä etsin. Mitään aiempaa kokemusta eri pyöristä ei ole. Foorumin avulla löysin kolme kiinnostavaa vaihtoehtoa: Cannondale CaadX 105, Canyon grail 7.0 ja Kona Rove NRB tai mahdollisesti Kona Sutra.
Mitä eroa noilla on laadullisesti ja komponenttien hyvyydessä? Onko muita suosituksia, mitä käydä kokeilemassa ennen ostoa?

Miltäs kuulostais Pelago Stavanger? Tällä on useampi tuttu ajanut tyytyväisenä.

https://www.pelagobicycles.com/bicycles/stavanger-outback.html

twentyniner
06.01.2019, 19.01
https://farm5.staticflickr.com/4830/45423002715_cb480de325_b.jpg (https://flic.kr/p/2ccSLce)Niner RLT9 (https://flic.kr/p/2ccSLce) by Kimmo Kolmonen (https://www.flickr.com/photos/61586854@N03/), on Flickr

Tuolla kokeillaan hiekkatiepyöräilyä tulevana suvena.

JackOja
09.01.2019, 12.26
^kiva Niner. Mut nehän yleensä ovat!

...Täytyy tutkailla vielä noita teräspyöriä, kuten noita genesis croix de feritiä.

Sit olisi toki vielä titamiinia harkintaan. On-Onelta Pickenflick (https://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOPICKRIV22HRD/on-one-pickenflick-sram-rival-22-hrd-cyclocross-bike) tai Tempest (https://www.on-one.co.uk/i/q/CBPXTEMV1FOR1700/planet-x-tempest-v1-titanium-gravel-road-bike-sram-force-22-hdr-700c-wheel).

tinke77
09.01.2019, 17.38
Miulla on vastaavaan käyttöön tuo on one pickenflick ja oon kyllä tykännyt.

cuppis
10.01.2019, 11.37
Tällä mennään soralla ja vähän muuallakin. 4000km takana ja rakkaus vain syvenee. Rumassa repussa parhaat eväät vai miten se menikään :)
https://farm8.staticflickr.com/7866/31671689397_4f45193768_c.jpg

paaton
10.01.2019, 12.01
Tällä mennään soralla ja vähän muuallakin. 4000km takana ja rakkaus vain syvenee. Rumassa repussa parhaat eväät vai miten se menikään :)

Tuossahan on hirveän korkea stacki ja pehmeässä lumessa ajokelvottomat ispit. Ei tuolla ajaminen voi olla hauskaa. Väärin ajettu.

cuppis
10.01.2019, 12.17
Tuossahan on hirveän korkea stacki ja pehmeässä lumessa ajokelvottomat ispit. Ei tuolla ajaminen voi olla hauskaa. Väärin ajettu.
Ispit on mulle uusi tuttavuus. Sunnuntaina ajelin reilun satasen erilaisilla alustoilla. Olis varmaan mennyt kaks tai kolme jos ei olis noin väärät speksit ;)

maapaa
11.01.2019, 08.41

Nätti se on joo. Mihis runkoon tuo on kasattu?

Danmeister
11.01.2019, 09.11
Hieno kalu! Mitkä renkaat, leveys?

Sent from my ONEPLUS A6013 using Tapatalk

cuppis
11.01.2019, 13.26
Runko on muistaakseni vuoden 2016 Salsa Fargo Firestarter-kuitukeulalla. Eteen menee 3” rengas mutta taakse vain 2.4”. Uusimpaan malliin mahtuisi kolmetuumainen molempiin päihin. Sinkulanakin on tullut ajettua kun säädettävät haarukanpäät sen mahdollistavat.
Nyt alla olevat ISP:t on 2.25”.

scellus
11.01.2019, 14.42
Tällainen gg-lista: https://road.cc/content/feature/253291-roadcc-gravel-and-adventure-bike-year-201819

santei
11.01.2019, 15.00
Laitetaan tää 650b-grainderilistaus tännekin tuolta cx-ketjun puolelta.

http://www.bikepacking.com/index/650b-gravel-bikes/

Valaiskaa joku. Miksi 27.5 x 2.1 rengastus? Miksei suoraan 700c eli 29 x 2.1. Tai vaikka 2.5 jos ilmatilaa kaipaa lisää. Onko tuo helpompi toteuttaa nykyisillä geometrioilla, kuten esimerkiksi wtb roadplus rengastuksella olevat pyörät. Roadplussan ymmärrän kun geometria ja ajotuntuma pysyy lähellä perus maantiepyörää, mutta renkaissa reilusti enemmän ilmatilaa ja leveyttä. Vai perustuuko tämäkin "villitys" samaan faktaan. :D

Ilmeisesti 29 listakin on tulossa. Onhan noitakin jo olemassa kuten esim Cutthroat, Fargo, Sutra yms mutta paljon kovempaa ääntä noista 27.5 x 2.1 pidetään markkinoilla. Uusia malleja en ole bongannut kuin Ghostin fire road.

cuppis
11.01.2019, 15.44
Niin eihän nää monsterit mitään uusia juttuja ole, nimitykset vain muuttuu. Fargosta ties kuinka tsiljoonas sukupolvi menossa, on Singularin Peregrinet, Surlyn vekottimet jne.
Markkinoilta vaan löytyi taas rako täytettäväksi :)

santei
11.01.2019, 22.04
Niin eihän nää monsterit mitään uusia juttuja ole, nimitykset vain muuttuu. Fargosta ties kuinka tsiljoonas sukupolvi menossa, on Singularin Peregrinet, Surlyn vekottimet jne.
Markkinoilta vaan löytyi taas rako täytettäväksi :)

Näinhän se on. Mutta miksi nyt markkinat puskee tuota 27.5 x 2.1 kokoa ulos. Eikö maastopyörä puolella huomatut 29erin hyödyt päde myös tässäkin?

Taneli79
11.01.2019, 22.44
Tällainen gg-lista: https://road.cc/content/feature/253291-roadcc-gravel-and-adventure-bike-year-201819

Secanille hopeaa kompliittien joukossa, voitto frameset-sarjassa: https://road.cc/content/feature/254326-roadcc-framesets-year-201819

Taneli79
11.01.2019, 22.57
Näinhän se on. Mutta miksi nyt markkinat puskee tuota 27.5 x 2.1 kokoa ulos. Eikö maastopyörä puolella huomatut 29erin hyödyt päde myös tässäkin?

Ymmärtääkseni välikoon kiekkojen suosiminen sorapyörissä perustuu juurikin mainitsemaasi geometria-asiaan. 700c x 28mm = 650b x 2,1". Välikoon maastorenkailla geometria pysyy sorapyörässä maantiepyörämäisenä.

Tukkasotka
11.01.2019, 22.59
OT/ Noi Shimanon uudet Ultegran ja Duran jarrulevyt ovat niin törkeät, että ne ovat siistit. Kehitys vetää kokoajan yhä oudonpaan suuntaan. Pidän.

ps. On One Space chickenin rungon hinta on tippunut 610 puntaan. Silti enemmän kuin maksoin siitä yli vuosi sitten.

paaton
11.01.2019, 23.46

Kai se pätee jos haluaa kippurasarvella ajaa maastossa.

29 rengas kuitenkin muuttaa pyörän aika kauaksi cyclosta. Jo pelkästään korkea keula muuttaa väkisin geometriaa. Eli tässä kohtaa ymmärrän kyllä välikoon idean.

Sukka1
12.01.2019, 08.23
Kiitoksia kaikille avusta pyörän valitsemisessa. Päädyin sitten lopulta Kona rove st, 2019 mallin. Vielä kun tietäisi ottaako 54 vai 56 koon? Näissähän on aika pitkä vaakaputki. Pienempään 54 kokoon olen päätymässä. Olen 185cm jalka 86 cm.

JackOja
12.01.2019, 09.04
^sinuna miettisin 56 vai 58.

Jami2003
12.01.2019, 09.23
Joo en tiedä paljonko Roven geo on muuttunut vuodelta 2013 mutta oon 178 ja mulla on 56 koossa eikä se liian pitkä ole. Ajoasento silti rennompi kuin maantiepyörässä.

santei
12.01.2019, 09.29
Ymmärtääkseni välikoon kiekkojen suosiminen sorapyörissä perustuu juurikin mainitsemaasi geometria-asiaan. 700c x 28mm = 650b x 2,1". Välikoon maastorenkailla geometria pysyy sorapyörässä maantiepyörämäisenä.

Kai se pätee jos haluaa kippurasarvella ajaa maastossa.

29 rengas kuitenkin muuttaa pyörän aika kauaksi cyclosta. Jo pelkästään korkea keula muuttaa väkisin geometriaa. Eli tässä kohtaa ymmärrän kyllä välikoon idean.

Nojoo nyt ymmärsin. Ajattelin vain tuota röykkyisempää hiekkatie- ja maastoajoa ja sen perusteella mietiin 29 renkaita ajatuksena, että vaihtokiekoilla saa sitten sopivamman rengastuksen maantielle. Mutta tuossa tosiaan onkin keula paljon korkeampi yms. muut eroavaisuudet geometriassa, joten vaihtokiekoillakaan ei saa maantiepyörämaista tuntumaa. Jos sellaista nyt sitten haluaa. Eihän nuo Cutthroatit yms ole huonoja arvosteluja saanut, mutta varmasti aika erilaisia ajaa versus maantiepyörä tai cyclo. Enemmän maastopyörä droppitangolla.

Omaan ja vaimon pyörään menee sekä 650b x 47mm että isohkot 700c renkaat, joten eiköhän noilla pärjätä pitkälle vielä. Mielenkiintoista silti seurata mitä markkinoille vielä keksitään. :D

Kiitoksia kaikille avusta pyörän valitsemisessa. Päädyin sitten lopulta Kona rove st, 2019 mallin. Vielä kun tietäisi ottaako 54 vai 56 koon? Näissähän on aika pitkä vaakaputki. Pienempään 54 kokoon olen päätymässä. Olen 185cm jalka 86 cm.

Oletan, että tuossa on hyvin sama geometria kuin Rove NRB:ssä. Ainakin tuosta Rovesta 54cm koko menee hyvin sekä 170cm vaimolle, että minulle 175cm pitkälle. Jos et koeistumassa pääse käymään niin ainakin konan jälleenmyyjistä Bikeshop antoi hyviä neuvoja koon valintaan ihan sähköpostitse.

cuppis
12.01.2019, 11.55
Sekä Fargo että Cutthroat kuuluvat valmistajan kategoriaan ”all road”. Fargo ”Off road touring/bikepacking” ja Cutthroat ”ultra endurance bikepacking/gravel”. Eli Cutthroatit kuuluvat tähän keskusteluun mutta postaamani Fargo on väärässä seurassa.
Fargo onkin käytännössä ja teoriassa droppitankoinen maasturi joka on mitoitettu ajettavaksi maastossa alaotteelta. Pyörä on kompromissi joka toimii hallitun paskotusti lähes kaikilla alustoilla. Varsinaiseen gravel-genreen se ei istu joten en tästä jatka enempää tämän otsikon alla.

Jami2003
12.01.2019, 23.01
Jokos tämä on ollut täällä. Nordest tekaissut titsku gravel rungon. Tyylipuhtaan näköinen luomus kuten heidän maastopyörätkin.

https://nordestcycles.com/en/product/albarda-ti-frame

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190112/281c9ac017dc71dd251c07a9dbaec405.jpg

Ohiampuja
13.01.2019, 09.23
Olihan siellä Kinesiskin pärjännyt hienosti. :)
Jotenkin näissä listauksissa tulee esiin se tekijöiden kotimaa ja ko. maan markkinat. Saksalaisten ja Brittien listat tuppaavat poikkeamaan toisistaan.

Isä nitro
14.01.2019, 20.15
Ehtoota! Nyt ei hommat suju. Tilasin Kinesis Tripster ATn syksyllä keltaisena, ja aloin kuukausi sitten asennella uutta SRAMin Rivalin 1x11 settiä havaitakseni, että jopas lähtee helposti maalipintaa rungosta. Lohkesi siis pieninä paloina peräpäästä. Ajattelin että sattuuhan sitä. Saatuani pyörän vihdoin valmiiksi totesin, että ei h-i ei sitä väriä noin paljon saa rungosta lähteä. Niinpä otin yhteyttä Winleystansbikesiin, josta rungon ostin. Tänään vastasivat, että kiitos kuvista ja että lähettävät rahat takaisin, mutta ei ollut vielä puhetta että enkö saakaan uutta runkoa. Ilmanko jään. Taas kerran.

Jos en saa uutta Kinesiksen runkoa (mielellään hieman paremmalla maalilaadulla, kiitos) niin sitten tarvitsen uuden rungon groupsettini ja kiekkojeni ripustamiseen. Tälläkin palstalla on ollut puhetta On Onen Space Chickenistä, joka menee tuohon samaan hintaluokkaan eli n. 700 euroa. Thru-axlet tulisi olla edessä ja takana sekä BB kiertehillä. Lokareille ja tarakalle paikat plussaa. Ihan siis sellaiseksi käyttöpyöräksi, jolla viitsii ajella suolakylvyissä. Otetaan vastaan hyviä runkoehdotuksia tuossa hintaluokassa. Tripsterin geo on kovasti eri kuin Space Chickenin, mutta nyt mennään sillä mitä on tarjolla.

Saa kehua avaruuskanaa tai tarjota jotain muutakin vaihtoehtoa rungoksi. Kiitos.

Kugelschreiber
14.01.2019, 20.30
Tilasin Kinesis Tripster ATn syksyllä keltaisena, ja aloin kuukausi sitten asennella uutta SRAMin Rivalin 1x11 settiä havaitakseni, että jopas lähtee helposti maalipintaa rungosta. Lohkesi siis pieninä paloina peräpäästä. Ajattelin että sattuuhan sitä. Saatuani pyörän vihdoin valmiiksi totesin, että ei h-i ei sitä väriä noin paljon saa rungosta lähteä. Niinpä otin yhteyttä Winleystansbikesiin, josta rungon ostin. Tänään vastasivat, että kiitos kuvista ja että lähettävät rahat takaisin, mutta ei ollut vielä puhetta että enkö saakaan uutta runkoa. Ilmanko jään. Taas kerran.

Saatko siis rungon hinnan takaisin, mutta runko jää sulle? Jos asia on näin, niin näen pelkkiä mahdollisuuksia. Lasikuulapuhallus + custom maaliduuni esim. :)

Isä nitro
14.01.2019, 20.36
Valitettavasti vaativat rungon lähettämistä takaisin. Minä olisin toivonut juuri tuota ratkaisua.

Jami2003
14.01.2019, 21.05
Itse ehdottelisin esim puolikkaan hinnan hyvitystä perustellen että olet kerennyt jo ruuvaamaan osat kiinni.

Isä nitro
16.01.2019, 12.54
Itse ehdottelisin esim puolikkaan hinnan hyvitystä perustellen että olet kerennyt jo ruuvaamaan osat kiinni.

Minä olen alannut pohtimaan ihan samaa: aikaa ja vaivaa kului ja muutenkin vit....harmittaa. Jotenkin tuo Tripster vastaa tarpeitani ja letkut ja systeemit on viritelty juuri sitä varten. Siksi laitoinkin kyselyn, että eikö olisi parasta jos saisin vain uuden rungon. Eivät ole vielä vastanneet. Taitaa olla myös niin, että noita tarpeitani vastaavia runkoja (aikaisempi kysymykseni) ei ole kovin paljon tarjolla - siis n. 700 euron hintaa.

TERU
16.01.2019, 13.37
Pelkään pahoin, että uudesta rungosta maali lohkeilee samoin. Ostavat raakarunkoja Taiwnilta ja maalaavat paksulla kovalla maalilla omat värinsä, harmahtavan pohjamaalin päällä ei näytä kova lakkamaali kestävän pieniäkään kolhaisuja. Olisko tuohon Jamin ehdottamaan osittaisen hinnanpalutukseen mahdollisuuksia?

Käyttöpyörään tulee kuitenkin nopeasti omasta käyöstä jälkiä ja tosiasiassa maalilohkeamista ei ole varsinaisesti muuta haittaa kuin ulkonäkö.

Vivve
16.01.2019, 15.29
Saa kehua avaruuskanaa tai tarjota jotain muutakin vaihtoehtoa rungoksi. Kiitos.

Avaruuskana olis kyl hieno! Täytyy itekkin joskus sellanen rakennella :D

stenu
16.01.2019, 16.24
Maalilohkeamat antavat vaan sielua pyörälle ja kasvattavat kuskin gravel-uskottavuutta. New bikes are nice, but a well used bike is a happy bike ;) Alumiinirungon kanssa potentiaalinen ruostuminenkaan ei ongelma.

Isä nitro
16.01.2019, 19.10
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190116/03a1f36f79bf5513c0885e41c2b96dfb.jpg

Tuossa olisi pari kuvaa.

Firmasta vastattiin: ainoa vaihtoehto on, että lähetän rungon ja palauttavat rahat. On se kumma kun ei köyhän raha kelpaa eli minun pitäisi ostaa sitten toinen runko - jossa voisi olla sama ongelma. Ei ihme että kämmäävät brexitinsä kanssa nämä saariasukit.

Olen päätymässä siihen, että kärsin vaurion omassa nahassani. En jaksa enää siirrellä kamoja mihinkään toiseen runkoon. Kyse on tosiaan käyttöpelistä kaikkein paskimmille keleille eikä kuskikaan komistus ole. Minullakin on tuo käsitys, että alumiini ei maalipintaa kaipaa. Teräksellä tilanne toinen.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190116/7ab751ab5a8dc2bee9c4df6388277db6.jpg

Sent from my iPad using Tapatalk

paaton
16.01.2019, 19.29
No minä kyllä ymmärrän tuon. Ei kai kukaan jälleenmyyjä ota rungon virhettä omaan piikkiinsä. Ja vastaavasti kinesis ei välttämättä halua jättää viallista runkoa markkinoille.

Ei tuollainen maalilohkeilu todellakaan ole normaalia. Mulla on vanha alurunkoinen trekki, joka on maaliltaan edelleen aika virheetön, vaikka on takuulla ajettu ja huollettu holtittomasti.

Vivve
16.01.2019, 19.41
Aika pahasti kyllä lohkeilee. Mut se on sitten uniikki kappalle

Isä nitro
16.01.2019, 20.17

Kiitos lohdutuksesta. Nuohan lohkeamat eivät siis käytännössä näy kun kiekko on paikoillaan. Eikä etenkään ajossa. Näiden kanssa voin elää, mutta se tosiaan mietityttää että eskaloituuko ongelma. Ehkä haen sitten keltaisen tussin Clasulta...

scellus
16.01.2019, 20.36
Meikäläisen 10 vuotta vanhassa alukrossarissa on jos jonkinmoista maalitonta kohtaa ja naarmua. Etuputkeen (haarukan yläpuolelle siis) on vaijeri jopa kuluttanut ison kuopan. Mitään haittaa näistä nirhaumista en ole kokenut. Ruostetta oli hieman pikalinkun kiristimessä, rungosta en löydä patologisia hapettumia. Kyllä minuakin harmittaa jos uudesta pyörästä löytyy epätäydellisyyttä, etenkin jos on jotain mitä ei uudessa pitäisi olla. Mutta kun tuolla maalin lohkeilulla ei ole funktionaalista merkitystä, niin se on tavallaan vain plussaa kuten Stenu sanoi. Pääsee heti hyvin käytetyn pyörän rennompaan makuun. :)

scellus
16.01.2019, 20.40
Edellistä 650b-listaa järeämpää kalustoa: http://www.bikepacking.com/index/drop-bar-mountain-bikes-29er/

Jarkko2410
17.01.2019, 14.58
Mulla alla 3T exploron "kopio" runko mallia kiina. Hyvin on pelittäny, ainoana erona oikeastaan alkuperäiseen on vaihdevaijerin ulostulo takana, satulaputki - ja takajarruvaijerin ulostulokohta. Tämän sai valittua pikalinkuilla tai läpiakseleilla..

Talvella alla pyörii wtb kehiin rakennetut el guabo rattlesnake navoilla olevat 27,5" yhdessä Kenda klondike kumien kanssa ( 2.1" )

kesällä alla Huntin 4 seasonit ja wtb resolutet 700c koossa.

olisin laittanut pari kuvaakin, mutta koneella ei ole - ja kännykkäkirjautuminen... nooh

ilmottaa kyllä, että tervetuloa, avaa sivun ja kappas en olekkaan kirjautunut..

am8119
17.01.2019, 23.04
https://aijaa.com/img/m/00144/14547891.jpg (https://aijaa.com/D6zUmp)

Kuvan myötä kiitos kaikille avusta emännän pyörän valinnassa! Muutama kymmenen (vai sata?) foorumipostausta myöhemmin on Kona Rove NRB DL 52cm vihdoin kotiutettuna..... Stemmi varmaan lyhenee pikkuisen tuosta 90 millistä. Katsotaan sitten muutaman lenkin jälkeen, että paljonko.

Tuossa vielä linkki ajoasentokuvaan jos jotain kiinnostaa. https://aijaa.com/IEl87t

Onko tuo ollut mieluinen peli ? Onko tuo 52 nyt ollut oikea koko ?
Itsellä pituutta 170cm ja inseam lyhyt 79cm, joten olen melko pitkäselkäinen. Nyt Wigglellä olisi tuota hyvässä tarjouksessa

Vivve
18.01.2019, 00.20
CRC myy halvemmalla https://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/kona-rove-nrb-adventure-bike-2018/rp-prod167406

Ohiampuja
18.01.2019, 07.19
Ei ole kovin harvinaista että puristukseen joutuvista pinnoista alkaa maali lohkeilemaan. Mutta yleensä ne lohkeamat ovat kyllä pienempiä.

Tuon lohkeilun välttämiseksi olen itse aina hionut puhtaaksi esim nuo levareiden kiinnityspinnat ja dropouteista ne akseleiden vastapuolet.

TERU
18.01.2019, 07.50
Kiitos lohdutuksesta. Nuohan lohkeamat eivät siis käytännössä näy kun kiekko on paikoillaan. Eikä etenkään ajossa. Näiden kanssa voin
Ielää, mutta se tosiaan mietityttää että eskaloituuko ongelma. Ehkä haen sitten keltaisen tussin Clasulta...
Ikävä takaisku uuden ajokin kasaamisen yhteydessä 😥, samoin "korjaisin" maalilohkeamia jollain keinolla ihan oman mielialan kohottamiseksi.

santei
18.01.2019, 10.07
Onko tuo ollut mieluinen peli ? Onko tuo 52 nyt ollut oikea koko ?
Itsellä pituutta 170cm ja inseam lyhyt 79cm, joten olen melko pitkäselkäinen. Nyt Wigglellä olisi tuota hyvässä tarjouksessa

On ollut mieluinen! Kuvassa tosin DL-malli ja linkissä perusmalli, mutta eroja toki vain osasarjassa ja värissä. Koko tuntuu oikealta, vaikka paperilla 50cm koko olisi oikeampi. Emännän pituus on 169,5cm ja inseam noin 82cm. Parkkipaikka pyörittelyssä 50cm runko oli tosi ahtaan oloinen, joten päädyttiin 52cm kokoon ja hieman vakiota lyhyempään stemmiin. Toki 50cm runkoon olisi voinut kokeilla pitempää stemmiä, mutta kyllä tuo 52cm oli heti sopivamman tuntuinen.

Pyöräilevä Hullu
19.01.2019, 14.17
Itekki oon haaveillu edullisesta gg:stä, johon mahtuu vähintään 27.5x2.1" renkaat. Aika vähissä vaihtoehdot, mutta onko näistä enempää kokemusta tai mielipiteitä?

Rocky Mountain Solo 50 tai 70:
https://theradavist.com/2018/10/beyond-mountain-bikes-with-the-rocky-mountain-solo-70-morgan-taylor/#1

Giant Toughroad SLR GX 0:
https://cyclingtips.com/2018/06/giant-toughroad-slr-gx-0-2018-gravel-bike-review/

Varsinkaan tuota Rocky Mountain Soloa en oo nähny myynnissä juuri missään..

Isä nitro
19.01.2019, 18.14
Laitetaas nyt tuosta keltaasesta kovan onnen värkistä parit kuvat eli tässä siis ketjussa aiemmin mainittu Kinesis Tripster AT:

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/c3fcacb007437a2fca0bf8ba5a7d929b.jpg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190119/19a386c9d9a4f448fce30432aef739f5.jpg

Ottamani kuvat ovat aina surkeita, mutta eiköhän tuosta olennainen ilmene. Kävin tänään neitsytlenkillä ja pidin kovasti pyörästä. Se oli vakaa ja tunnokas, niin tunnokas kuin noilla halpis-Swisseillä ja Maroilla vain voi olla. Voima- ja jarrulinja SRAMin Rival 1x11. Yhteishinta (ilman kiekkoja) n. 1100 €. Runkoa on kehuttu - Britit hieman yllättäen kehuvat omaansa - mutta jotkut pitävät emäputken korkeutta hieman liioiteltuna. Ajelen vielä parit lenkit ja jollei kova vauhti tiputa enempää keltaista maalia, niin pidän ehdottomasti tämän.

Oli muuten todella mainio ajokeli tänään pääkaupunkiseudulla. Niin ja nyt Tapatalkissa (toivottavasti) näkyy joku muu kuin pyöräni lohkeileva maalipinta. Jos ei, niin laittakaa joku kiva kuva, pliis.

Ohiampuja
19.01.2019, 19.51
Ajelen vielä parit lenkit ja jollei kova vauhti tiputa enempää keltaista maalia, niin pidän ehdottomasti tämän.
Miltä se maalipinta tuntuu muissa puristuskohdissa? Esim tolppapannan alla tai keskiön huudeilla? Omasta Kinesiksestä hioin keskiömuhvin päät puhtaaksi ennen keskiön asennusta. Ja aika paljon sitä maalia olikin.

Isä nitro
19.01.2019, 20.01
Siellä tilanne oli hyvä. Keskiölaakerit menivät mukavasti kierteille, samoin satulatolpan pannan ympäristö oli ok.

Vivve
19.01.2019, 21.36
Voima- ja jarrulinja SRAMin Rival 1x11. Yhteishinta (ilman kiekkoja) n. 1100 €.

Nyt on saatu jotain puoleen hintaan. Eipä siinä :) hyvä hinta

Isä nitro
19.01.2019, 21.43
Juu, pitää paikkaansa. Serkku osti London Roadin On Onelta, jossa nuo SRAMit. Minä otin ne ja hän sai käytetyt 105ni ja muutaman satkun. Uudet Rivalit maksaa kohtuuttomasti.

scellus
26.01.2019, 09.26
Jan Heine kertaa suosikkiteemojaan, mutta esittää alussa varsin radikaaleja ennusteita:
https://janheine.wordpress.com/2019/01/22/all-road-bikes-are-the-road-bikes-of-the-future/ (https://janheine.wordpress.com/2019/01/22/all-road-bikes-are-the-road-bikes-of-the-future/?fbclid=IwAR0-4WUIjWKkYJ86dnVPMmppD9PS-XJwd6s5PmvSLhMMTp1zkCsbclRISos)

naukku
26.01.2019, 10.24
Eilen kotiutui 2019 Kona Sutra LTD ja lokasuojat+nastarenkaat pitäisi hankkia. Olen miettinyt seuraavaa komboa:

Marathon winter plus 50-622
https://www.bike24.com/p2290641.html?q=marathon%20winter

SKS edge Al 56
https://www.bike24.com/p2309427.html?q=Sks+edge+al

1. Mahtuukohan nuo lokarit hyvin Sutraan? Onko ylipäänsä hyvät lokasuojat. Olisiko turvallisempaa mennä sks bluemelsseillä?

2. Onko tuo jokin uusi rengas kun se on nykyään mara Winter PLUS?

3. Onko täysin päätön idea laittaa noin leveät kumit työmatkapyörään kun ajetaan 70% jäistä ja aurattua kelviä

Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

stenu
26.01.2019, 10.35
Jan Heine kertaa suosikkiteemojaan, mutta esittää alussa varsin radikaaleja ennusteita:
https://janheine.wordpress.com/2019/01/22/all-road-bikes-are-the-road-bikes-of-the-future/ (https://janheine.wordpress.com/2019/01/22/all-road-bikes-are-the-road-bikes-of-the-future/?fbclid=IwAR0-4WUIjWKkYJ86dnVPMmppD9PS-XJwd6s5PmvSLhMMTp1zkCsbclRISos)

Heinonen on unohtanut skenaariostaan sellaisen asian, että pyöräteollisuudella on loppumaton tarve saada meidät uskomaan siihen, että aina on jotain uutta, joka on tekee pyöräilystä olennaisesti ihanampaa, kevyempää, kauniimpaa, nopeampaa tai jotain muuta. Siksi nykyinen "all road" -konsepti ei ole evoluution pää eikä sellaista tuke koskaan olemaankaan. Ja koska useimmilla kuluttajilla on sisäänrakennettu tarve ostaa reserviä eli kalusto speksataan pahimman skenaarion mukaan, ei sen mukaan, mihin olisi tarve 90% käyttöajasta, on markkinointiosastojen duuni jopa kohtalaisen helppoa.

Nyt jo on ihan selvät merkit esimerkiksi siitä, että tulevaisuuden all road -pyörässä on jousitus vähintään etupäässä ellei molemmissa päissä. Seuraavaksi jotain muuta ja kohta ollaan tilanteessa, jossa all road -pyörät ovat niin lähellä nykyisiä maastopyöriä, että seuraavaksi keksitään joku uusi pyöräkategoria täyttämään kevyemmän ajon tarpeet.. :)

Tämä yhden toisen legendan pitkähkö haastattelu sivuaa osittain vähän samaa asiaa ja on ihan viihdyttävää kuunneltavaa ainakin, jos ei mitään muuta: https://youtu.be/V-gGIqfVB2Y

ranttis
26.01.2019, 16.59
2. Onko tuo jokin uusi rengas kun se on nykyään mara Winter PLUS?

3. Onko täysin päätön idea laittaa noin leveät kumit työmatkapyörään kun ajetaan 70% jäistä ja aurattua kelviä

Nastarengasketjut olisi parempi paikka näille mutta:
2. Plus on tuoreehko versio jossa parempi pistosuojaus ja painoa hieman enemmän.

3. Makuasioita. Osa ajaa 32-38mm renkailla cycloilla ja osalla on 2+ tuumaa maastopyörissään ja fat bikeissään.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

Leewi
26.01.2019, 21.17
https://www.ebikeparts.fi/Nastarengas-28-CONTINENTAL-Spike-240-pistosuojattu-heijnauha-37-622-musta
Toi continental contact spike rullaa esson baarin narikkamiehen mukaan paremmin. Nastarengasketjussa enemmän.

Pyöräilevä Hullu
31.01.2019, 12.24
Onko kenelläkään vielä tietoa minkäkokoista kumia saa mahtumaan Canyonin Grail al -malleihin vaikka 650B koossa, esim. tuohon 1x vaihteistolla olevaan 7.0sl -malliin? Mukanahan noissa näyttäs tulevan 700Cx40 kumit, mutta onkohan juuri varaa leveämmälle..

Hinta/laatu/ulkonäkösuhde noissa alumiinisissa malleissa on mielestäni kohdallaan, mutta ois hyvä olla kaiken varalta tilaa leveämmällekkin kumille, esim. 650Bx2.2"..

Coasting
31.01.2019, 12.42
Kävin mittaamassa. Juuri mainitsemasi malli.
Sekä edessä että takana vähintään 9 mm suuntaansa tilaa. Orkkiskumilla joka 40 mm.
Eli tuo 2,2" voisi mennäkin.

Pyöräilevä Hullu
02.02.2019, 17.17
Kävin mittaamassa. Juuri mainitsemasi malli.
Sekä edessä että takana vähintään 9 mm suuntaansa tilaa. Orkkiskumilla joka 40 mm.
Eli tuo 2,2" voisi mennäkin.

Tuo on hyvä tieto! Täytyykin odotella millon ensimmäiset kokeilee 650B kiekkoja ja leveämpiä renkaita noihin alumiinisiin malleihin.

Aakoo
02.02.2019, 17.25
^Ihmettelen kovasti jos tuolla kombolla voi ajaa, kun tilaa on n.58mm ja rengas 56mm. Itse olen pitänyt nyrkkisääntönä, että vähintään 5mm pitäisi olla tilaa per puoli, jotta rengas "sopii".

Coasting
02.02.2019, 17.31
Hei. Tuli tuosta vastauksesta mieleen että orkkisrengas ON 650B. Eli mamman XS kokoinen kyseessä. Isommissa rungoissa 28". Niistä en osaa sanoa ja unohdin että tässä on pienemmät renkaat.

Tuosta tilasta sen verran että jokaisella omat peukalosääntönsä. Omaan vanhaan maasturiin kun ei 29" oikein sopinut, niin veistin nappuloita kunnes tilaa oli ehkä 0.5 mm :)

maalinni
02.02.2019, 17.55
https://www.ebikeparts.fi/Nastarengas-28-CONTINENTAL-Spike-240-pistosuojattu-heijnauha-37-622-musta
Toi continental contact spike rullaa esson baarin narikkamiehen mukaan paremmin. Nastarengasketjussa enemmän.

Tuosta on näköjään väärät tuotekuvat monella kaupalla. Ei tossa renkaassa voi mitenkään olla 240 nastaa tai sitten olen ihan puusilmä.

ranttis
02.02.2019, 19.51
Tuosta on näköjään väärät tuotekuvat monella kaupalla. Ei tossa renkaassa voi mitenkään olla 240 nastaa tai sitten olen ihan puusilmä.Lienee 120 nastainen versio lähes joka kuvassa netissä.

Sent from my ONEPLUS A5000 using Tapatalk

macci
03.02.2019, 09.20
Tuon Conti Spiken myyntikuva ei täsmää edes 120 versioon nastojen sijoittelun osalta

LoneWolf76
28.02.2019, 09.19
Olikos täällä jollain On One Space Chicken? Kiinnostaisi tietää, onnistuuko ko. rungossa Di2-kaapelien vienti satulatolppaan akkua varten -- tai onnistuuko akun piilottaminen näppärästi jonnekin muualle. Kysäisin tuota suoraan On Oneltakin, mutta no... joskus vastaavat muutaman päivän sisään, joskus muutaman kuukauden :-)

Samuli-1
28.02.2019, 10.29
Sinänsä olen vähän jäävi puuttumaan tähän keskusteluun, kun en gravel-asiaan olen kovin tutustunut, mut kävin tommosta Lauffia koeajamassa. Hauskan tuntuinen vehje kyllä. Tän jälkeen kun taas ajoi omalla pyörällä, ni kyllähän se oishan tommonen kiva -fiilis oli aika vahva [emoji28]

https://youtu.be/XA6ZCtdUQWY

Tukkasotka
28.02.2019, 16.48
Olikos täällä jollain On One Space Chicken? Kiinnostaisi tietää, onnistuuko ko. rungossa Di2-kaapelien vienti satulatolppaan akkua varten -- tai onnistuuko akun piilottaminen näppärästi jonnekin muualle. Kysäisin tuota suoraan On Oneltakin, mutta no... joskus vastaavat muutaman päivän sisään, joskus muutaman kuukauden :-)

En osaa vastata, kun en tiedä mitä Di2-kaapelointi tai akun sijoittaminen vaatii. BB:n pohjassa on sellainen "huoltoluukku", josta viennit sai soirotettua oikeisiin chainstayheihin. Viistoputkessa ylhäällä oikealla kaksi sisäänvientiaukkoa, vasemmalla yksi. Kysy tarkemmin, tai voin ottaa myös kuvan tarvittaessa.

e. vanha huono kuva löyty huoltoluukusta. Muistaakseni bb:n alueella on jotain vahvikkeita sisäpuolella, joka saattaa estää akun asentamisen.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20141&d=1551366064

LoneWolf76
01.03.2019, 09.10
Onko tuosta huoltoluukusta vastaavaa reittiä satulaputken sisälle kuin viistoputkeen ja chainstayhyn? Siinä tapauksessahan tuo Di2-kaapelin vienti satulatolpassa olevalle akulle onnistuisi helposti.

Isä nitro
01.03.2019, 09.21
Sinänsä olen vähän jäävi puuttumaan tähän keskusteluun, kun en gravel-asiaan olen kovin tutustunut, mut kävin tommosta Lauffia koeajamassa. Hauskan tuntuinen vehje kyllä. Tän jälkeen kun taas ajoi omalla pyörällä, ni kyllähän se oishan tommonen kiva -fiilis oli aika vahva

Kävin katsomassa eilen tuon videon. Kiitos siitä.

Onneksi tuo Laufin haarukka on sen verran kallis, että ei tarvitse edes haaveilla. On sitä sovitettu omaanikin vastaavaan kulkimeen. Hintarajaus koskee myös koko pyörää, jossa on kyllä paino saatu pidettyä varsin alhaisena. Eli omassa sarjassaan taatusti soiva peli. Mitä tulee ulkonäköön, niin onhan tuo haarukka ruma kuin Nasaretin vaakuna. Mutta tuo pullonavaaja on kyllä hauska yksityiskohta, joka lienee havaittu muuallakin? Näillähän perusteillahan minä yleensä pyöräni ostan.

Mutta periaatteessa kiinnostava konsepti ja mieluusti kokeilisin, mutta loppupeleissä taidan laittaa vähäiset rahani sittenkin johonkin toiseen koriin...

Samuli-1
01.03.2019, 09.41
Kävin katsomassa eilen tuon videon. Kiitos siitä.

Onneksi tuo Laufin haarukka on sen verran kallis, että ei tarvitse edes haaveilla. On sitä sovitettu omaanikin vastaavaan kulkimeen. Hintarajaus koskee myös koko pyörää, jossa on kyllä paino saatu pidettyä varsin alhaisena. Eli omassa sarjassaan taatusti soiva peli. Mitä tulee ulkonäköön, niin onhan tuo haarukka ruma kuin Nasaretin vaakuna. Mutta tuo pullonavaaja on kyllä hauska yksityiskohta, joka lienee havaittu muuallakin? Näillähän perusteillahan minä yleensä pyöräni ostan.

Mutta periaatteessa kiinnostava konsepti ja mieluusti kokeilisin, mutta loppupeleissä taidan laittaa vähäiset rahani sittenkin johonkin toiseen koriin...

Toi ulkonäköhomma oli yks mikä jäi videolla mainitsematta, samaten se, et ois kiva koeajaa vaikka Spessun Future Shock vertailun vuoksi.

Mut mulla ei edes alussa jotenki osunu silmää toi keke mitenkää pahalla. Se näyttää vähä ku ois väärin päin noiden kaarien takia, mut omaan silmään kyllä ihan hyvän näköinen kokonaisuus.

Isä nitro
01.03.2019, 09.50
Mut mulla ei edes alussa jotenki osunu silmää toi keke mitenkää pahalla. Se näyttää vähä ku ois väärin päin noiden kaarien takia, mut omaan silmään kyllä ihan hyvän näköinen kokonaisuus.

Oma kommenttini heitetty täältä työpöydän äärestä, eli en ole koskaan luonnossa nähnyt. Ja ihan kuvien ja videosi perusteella tuo Laufin oma pyörä tuolla keulalla on tosiaan hallitumpi kokonaisuus kun vaikkapa tämä...

https://www.imbikemag.com/wp-content/themes/v3/inc/crop-img.php?src=+https%3A%2F%2Fwww.imbikemag.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F02%2FGravel4Lyf-53-1024x729.jpg&w=1024&h=729

PeZu
01.03.2019, 09.52
4k euron kulkineelta voi odottaa jo vaikka mitä ja vertailukohtaa alkaa jo olemaan jo vaikka kuinka ja paljon. Halvemmallakin luulisi jo löytyvän jopa paremman pyörän...(?)

F. Kotlerburg
01.03.2019, 10.07
Turha mitään lauffia on ostaa. Teräshaarukka on ihan sama asia :rolleyes:

esma
01.03.2019, 10.29
https://granfondo-cycling.com/lauf-true-grit-review/

Tuosta voi lukea Lauffista lisää.

Jami2003
01.03.2019, 10.34
Oon luullut että GG:n luonteeseen nimenomaan kuuluu että täristää ja ravistaa. Muutenhan sitä voisi ajella vaikka täpärillä sorateillä. Sen takia en oikein ymmärrä tätä jousitus ideaa.

F. Kotlerburg
01.03.2019, 10.43
Käsittääkseni mukavuus on yliarvostettua, joten GG on parhaimmillaan kisakireällä hiilikuituisella maantiepyörällä.

Samuli-1
01.03.2019, 10.47
Oma kommenttini heitetty täältä työpöydän äärestä, eli en ole koskaan luonnossa nähnyt. Ja ihan kuvien ja videosi perusteella tuo Laufin oma pyörä tuolla keulalla on tosiaan hallitumpi kokonaisuus kun vaikkapa tämä...

https://www.imbikemag.com/wp-content/themes/v3/inc/crop-img.php?src=+https%3A%2F%2Fwww.imbikemag.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2018%2F02%2FGravel4Lyf-53-1024x729.jpg&w=1024&h=729

Tää on kyl raju!!

Saan muuten Divergen testiin ens viikolla. Lisää sitä sitte myöhemmin.

stenu
01.03.2019, 13.35
Turha mitään lauffia on ostaa. Teräshaarukka on ihan sama asia :rolleyes:

Juu moi vaan täältä evoluution ylimmältä oksalta ;)

https://farm8.staticflickr.com/7800/32275873137_233dba46ef_b.jpg

Innovaatiot:
-Mekaaniset jousiviritelmät on korvattu rakenteellisesti simppelimmällä teräshaarukkalla
-Levyjarrut on korvattu vannejarruilla, jotka mahdollistavat ohutseinämäisempien alajalkojen käyttämisen haarukassa
-Vannejarrujen kanssa tarpeettoman jäykkä ylikokoemäputki on korvattu ohuemmalla, 1 1/8-tuumaisen haarukan kaulan mahdollistavalla emäputkella
-Rakennetta turhaan jäykistävät läpiakselit on korvattu näppärillä pikalinkuilla (ei kuvassa)

Isä nitro
01.03.2019, 13.41
Rakennetta turhaan jäykistävät läpiakselit on korvattu näppärillä pikalinkuilla (ei kuvassa)

Näitä olen monesti miettinyt, kun uudemmissa pyörissä alkaa olla läpiakseleita ja olenhan ihan sellaisia halunnutkin uusiin pyöriini. Siis kokeilumielessä. Että mikä olikaan se hyöty, mikä näiden läpiakseleiden mukana tulee vaikkapa tälle GG-osastolle? Ei minulla ole mitään ongelmaa perinteisten pikalinkkujen kanssa ollut, ja ihan riittävän hyvin ne keskittävät levyjarrujenkin yhteydessä. Jäykkyyteen taas tuntuu vaikuttavan niin moni muukin asia. Ongelmaksi muodostuu sitten näin sekakäyttäjänä se, että kiekkojen vaihto käy entistä hankalammaksi.

maalinni
01.03.2019, 14.24

Innovaatiot:
-Mekaaniset jousiviritelmät on korvattu rakenteellisesti simppelimmällä teräshaarukkalla
-Levyjarrut on korvattu vannejarruilla, jotka mahdollistavat ohutseinämäisempien alajalkojen käyttämisen haarukassa
-Vannejarrujen kanssa tarpeettoman jäykkä ylikokoemäputki on korvattu ohuemmalla, 1 1/8-tuumaisen haarukan kaulan mahdollistavalla emäputkella
-Rakennetta turhaan jäykistävät läpiakselit on korvattu näppärillä pikalinkuilla (ei kuvassa)

:D

F. Kotlerburg
01.03.2019, 15.56
Levyjarrut ei kyllä ylikokoemäputkea vaadi :rolleyes:

LJL
01.03.2019, 16.15

Innovaatiot:

Hei vaan hei, totean että Ritcheyn SwissCross Disc täyttää yllä mainitut ominaisuudet vannejarruja ja teräskeulaa lukuunottamatta ja erittäin mukavaa menoa. Edesmennyttä mäkihyppyfilosofi Matti Nykästä siteeratakseni totuus on todellakin todellisuutta.

stenu
01.03.2019, 18.54
Levyjarrut ei kyllä ylikokoemäputkea vaadi :rolleyes:

Juu mä sanoinkin vaan, että vannejarrujen kanssa sellanen on tarpeettoman jäykkä. Mutta jonkun mielestä tietty vaatii, koska ei niille muuten mitään virkaa saatikka järjellistä perustetta ole.

SwissCrossia vois kyllä harkita mutakelien kisapyöräksi. Gravelia sillä ei pysty ajamaan, kun on bb droppia ihan liian vähän (:D). Olis yhdet ylimääräiset kevyehköt pikalinkkulevarikiekotkin. Hmm..

OJ
01.03.2019, 20.33
Mulla on 44mm suora emäputki mun keke fillarissa ja bb droppia vähemmän kuin Swiss Crossissa, mutta fillarin täydellisestä kekeilyyn soveltumattomuudesta huolimatta olen sillä onnistunut ajamaan hiekkateitä ilman fyysisisä tai henkisiä haittavaikutuksia. Kelatkaa, 44mm emäputki, 60mm bb-droppi, läpiaksut, levyjarrut, hiilarikeula...mut varmaan kivitettäisiin hengiltä jos polut risteäisivät jonkun partajengin yhteislenkin kanssa.

;)

stenu
01.03.2019, 21.06
^ Unohdit sen tärkeimmän: olet onnistunut kekeilemään tosta setupista huolimatta ilman LAUFia ;)

Munarello
01.03.2019, 22.22
Ai vitsi kun minä olen ajanut sorateillä Spessun krossarilla. Ajan tästä nyt suoraan järveen sinne muiden seuraksi.

Mohkku
01.03.2019, 22.43
Ymmärrän kyllä pointin, mutta muistetaan silti mikä on gg:n ja cc:n ero.

Läpiakselivillityksen huono puoli on ehkä sekin, että kun kiekkoja olen katsellut, jatkuvasti vähenee tarjonta pikalinkkumalleissa. Ehkä niihin jotain adaptereita saa, mutta kun niissäkin on jotain napakohtaisia malleja, ihan itsestäänselvää ei saatavuus taida olla? Taakse vielä pitäisi olla adapterit 135/142 mm.

OJ
01.03.2019, 23.02
LAUF se nyt olisi viimeinen niitti. Ajelen varmuuden vuoksi sinne järveen.

Mohkku
01.03.2019, 23.42
Varo heikkoja jäitä, jos etelässä ajelet.

Minun piti pari viikkoa sitten käydä eräässä saaressa bongaamassa laavukuvarasti, mutta suunnitelmaksi jäi. Matkalla oli väylä, joka oli jossain vaiheessa talvea avattu, enkä siksi halunnut kokeilla, pettääkö jää.

F. Kotlerburg
02.03.2019, 07.38
Minäkin ajan järveen. Olen ajanut tolkuttomasti soralenkkiä täysjäykillä levyjarrullisilla hiilikuitupyörillä, joissa läpiakselit. Toinen niistä on vielä suoratankoinen maasturi, jolla nyt ainakaan ei voi soratielenkkiä ajaa. Onneksi partajengiläisiä ei ole meikän korpilenkeillä näkynyt.

Kulkuri
02.03.2019, 08.23
Jonkun pitäisi testata onko Lauf nopeampi kuin jäykällä haarukalla varustettu vastaava pyörä. Alustan pitäisi tietysti olla riittävän epätasainen, jotta "suspension losses" voisi saada aikaan eroja. GCN vertasi (https://youtu.be/QvO74sZxVs4) maasturia, cc:tä ja maantiepyörää Paris-Roubaixin pavélla ja samalla teholla poljettaessa maasturi oli nopein, maantiepyörä hitain. Lauf saattaisi siinä testissä sijoittua maasturin ja cc:n välimaastoon.

Paris-Roubaixista puheenollen, se on 90-luvulla voitettu parina vuonna RockShox-keulalla. Lauf maantiekiekoilla voisi olla varteenotettava väline tänä päivänä, jos Lauf onnistuisi saamaan jonkun pro-teamin sitä käyttämään ja sikäli kun jousto tosiaan lisäisi nopeutta pavé sektoreilla. Voitto Paris-Roubaixssa saisi varmasti haarukan näyttämään paljon paremmalta :rolleyes:.

https://alchetron.com/cdn/gilbert-duclos-lassalle-68065f4f-3d10-4d1b-9137-c7177879e20-resize-750.jpeg

F. Kotlerburg
02.03.2019, 08.30
Väärin ajettu.

kuovipolku
02.03.2019, 15.48
Itse asiassa taidettiin voittaa kolmena perättäisenä vuotena ja ajaa vuoden pari sitä ennen ja muutama vuosi sen jälkeenkin. Voittoputken vain kakesi ja muodustui seuraava putki, kun vielä kovemmista kuskeista ja vielä kovemmin ja paremmin doupattu joukkue eli Mapei vei voitot ja joskus jopa koko palkintopallin miltei miten tahtoi.

Mutta kysymys tietysti kuului olisiko sama mies voittanut 1992, 1993 ja 1994 vaikka olisi ajanut jonkun toisen tallin pyörällä eli ilman joustohaarukkaa? Jää pakosta spekuloinnin asteelle eikä etene silläkään kovin hedelmällisesti vaan jää joopas-eipäs-mielipiteiksi.

Toinen mielenkiintoinen kysymys voisi olla miksi joustohaarukat vähitellen katosivat muidenkin kuin voittajien tai voittajatallin pyöristä? Vaikka pyöräily onkin monella tapaa konservatiinen laji, juuri Pariisi-Roubaix'ssa on yleensä oltu valmiita kokeilemaan kaikenlaista uutta josta on joko todistettavasti ollut tai voisi olla apua menestykseen? UCI ei joustohaarukkaa kieltänyt eikä reittiä muutettu sellaiseksi että se enemmän suosisi tavanomaisella haarukka varustettuja pyöriä (eli asfalttiosuuksien pituutta ei lisätty eikä pahempia pavé-osuuksia poistettu tai helpotettu)?

PS Mulle Pariisi-Roubaix on hyvä vertaus: toiset hakevat sellaista pyörää joka on nopein ja/tai mukavin pavélla, toiset vain sellaista jolla pystyvät ajamaan pavé-pätkät riittävän kovaa ja riitttävän mukavasti jotta voivat ja jaksavat ajaa muun osan kisasta mahdollisimman kovaa ja miksei myös mukavasti.

("Riittävä" ja "mukava" ovat tietenkin subjektiivisia asioita, "nopea" ja "kova" mitataan kellolla jos ajetaan kilpaa tai sillä pysyykö mukana jos ajetaan porukassa vähän reippaammin. Yksin ajavalle nekin ovat usein subjektiivisia, pelkkään fiilikseen perustuvia.)

stenu
03.03.2019, 09.32
Cannondale vois harkita HeadShokinsa palauttamista tuotantoon. Tommonen XS800 olis kova edelleen, jos hyväkuntoisen jostain vielä saisi ja gg-buumin myötä ajankohtaisempi kuin aikoinaan, koska cyclocrossiin noi evät kelvanneet.

https://lfgss.microco.sm/api/v1/files/dda1dcbe29252b94dfe7fb34f3940e102f030627.jpg

OJ
04.03.2019, 17.28
Tossa ylemmässä kuvassa muuten Museeuw ajaa täpäri-Bianchilla. Boonen joskus jutteli Paris-Roubaix kalustosta, että kisapyorää ei voi rakentaa mukulalle, koska sileää pintaa on kuitenkin yli 200km.

KSi
04.03.2019, 17.52
Onhan Spessun FutureShock joustokeulapyörällä pärjätty viime aikoina Paris-Roubaix - kisassa. 2017 toinen sija ja Sagan voitti viime vuonna. Specialized Roubaix ja Diverge.

Juha Jokila
04.03.2019, 19.31
Eli joustoista ei ilmeisesti ole suuremmin haittaa mukulakivellä. Tuon ajan keulat eivät tainneet olla niitä herkimpiä joustamaan, joten mikrotärinä ei paljoa vähentynyt ja isoja patteja tiellä ei yleensä ole. Cannarin headshokki oli kyllä todella herkkä, joten se varmaan toimisi mukulakivelläkin.

Mohkku
05.03.2019, 07.55
Tästä tuollainen "single shock-keula" johonkin projektipyörään kokeiltavaksi:

https://www.bike24.com/p254951.html

Kulkuri
05.03.2019, 09.17
Kai se on oletusarvoisesti niin, että jos pro-tallit eivät joustohaarukoita käytä, niin ne eivät vauhtia lisää. Panostukset ovat suuria ja jos jokin marginaalinen parannus olisi saatavissa jollain keinolla, niin se keino käytettäisiin. Bonuksena sponsorit saisivat uudenlaista kalustoa myytyä innokkaille kuluttajille. Vaikea sanoa, vallitsiko 90-luvulla vain jokin hetkellinen mielenhäiriö, vai miksi joustoa käytettiin, ei siitä ainakaan haittaa näyttänyt olevan. Kyynisesti voisi tietysti sanoa, että RockShox maksoi ja tallit ottivat rahat vastaan.

Itse tein eilen kenttäkokeita käytettävissäni olevalla kalustolla, eli 29 jäykkäperämaasturilla, RockShox Judy haarukalla ja tehomittarilla. Yritin selvittää syntyykö nopeuseroa, jos ajan epätasaista pätkää etujousitus lukittuna tai auki. Ajoin 1,65 km Strava-segmentin (Suomenojan lintualtaat) muutaman kerran keula lukittuna ja auki. Reitti oli lähes koko pituudeltaan jalankulkijoiden muhkuraiseksi tamppaamaa jäätä, eräänlaista pavéta siis. Joka kerralla yritin ajaa tasaisella teholla, koko ajan satulassa istuen.

Strava kirjasi keskitehon ja keskinopeuden jokaiselle kierrokselle, ja tulokset ovat tässä, nopeus tehon funktiona:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20142&d=1551766418
Olin hieman yllättynyt tuloksesta. Ensinnäkin oletin, että todennäköisesti mitään eroa ei kohinan takaa näy. Tai sitten jouston kanssa minuun välittyvä tärinä olisi pienempi ja näin myös vastus olisi pienempi (suspension loss, mikä lie suomeksi?). Mutta näyttäisikin, että asia on päinvastoin, haarukka lukittuna vauhti onkin suurempi. Tilastoihmiset voivat toki korjata, että näin pienellä otoksella ja pienillä eroilla ei voi vielä sanoa mitään (vai voiko?), mutta ainakin jokin heikko signaali tässä tulee.

Itse ajattelen, että energiaa kuluu ilmajousen liikkessä, vaimennuksessa, tiivisteiden kitkassa tms. Nähtävästi jopa enemmän kuin mitä kuluisi omien lihasten, jänteiden ja muiden elimien tärisyttämiseen. Jos palaan Lauf-jousitukseen, siinähän ei ole samanlaista häviöitä aiheuttavaa tekniikkaa, joten olisi mielenkiintoista testata sitä samalla menetelmällä.

LJL
05.03.2019, 09.24
Tästä tuollainen "single shock-keula" johonkin projektipyörään kokeiltavaksi:

https://www.bike24.com/p254951.html

Rammanviilausmielessä olisi kepoisenpi kuin: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=232471;menu=1000,4,21;mid= 0;pgc=0;orderby=3

scellus
05.03.2019, 14.57
Olin hieman yllättynyt tuloksesta. Ensinnäkin oletin, että todennäköisesti mitään eroa ei kohinan takaa näy. Tai sitten jouston kanssa minuun välittyvä tärinä olisi pienempi ja näin myös vastus olisi pienempi (suspension loss, mikä lie suomeksi?). Mutta näyttäisikin, että asia on päinvastoin, haarukka lukittuna vauhti onkin suurempi. Tilastoihmiset voivat toki korjata, että näin pienellä otoksella ja pienillä eroilla ei voi vielä sanoa mitään (vai voiko?), mutta ainakin jokin heikko signaali tässä tulee.
Ihan tilastomielessä: Kyllä jos olettaa saman residuaalivarianssin oransseille ja sinisille pisteille, tuosta voi jo jotain sanoa (eli tosiaan heikko signaali; jos laitat numeroarvot tulemaan niin mulla menee n. 5 minuuttia tarkistaa asia). Ainakaan oranssin keskiarvo ei voi tuossa koetilanteessa olla kovin paljon sinistä alempana. Enempi mietityttää ehkä se, yleistyykö tulos kuinka hyvin muihin ajotilanteisiin, jossa muhkurat ovat erikokoisia ja erilaisia, lämpötila eri (jousituksen öljyt), rengaspaineet, jne.

Jostain syystä en omalla 29-jäykkäperällä aina hahmota jäisellä polulla onko jousitus lukossa vai ei. Joskus sen tuntee selvästi.

Kulkuri
06.03.2019, 00.57
Enempi mietityttää ehkä se, yleistyykö tulos kuinka hyvin muihin ajotilanteisiin, jossa muhkurat ovat erikokoisia ja erilaisia, lämpötila eri (jousituksen öljyt), rengaspaineet, jne.

Varmaan kaikki mainitsemasi asiat vaikuttavat, mutta miten ja mihin suuntaan, on vaikea sanoa. Kokeeni vain viittaa siihen suuntaan, että nopeuden maksimoimisen kannalta muhkuraisella jäällä kannattaa ehkä lukita etujousitus. Tai ehkä ei. Nopeusero on pieni ja muitakin näkökohtia on, mm. mukavuus. En kyllä pannut merkille mitään eroa mukavuudessa, oli todella epämukavaa joka kierroksella.

Tässä data tilastollista analyysia varten:

teho
nopeus

jousto
170
19.2

177
19.8

189
20.5

201
21.5

ei joustoa
175
19.9

182
20.4

189
20.8

scellus
06.03.2019, 10.16
Joo, eli saan tuosta jouston tehovaikutukseksi 3.9 W, 95% luottamusväli 1.5...6.9 W. (lineaarimalli, aika lailla sama tulos kahdella eri tavalla eli lm() ja brms R:ssä). Tai toisin päin, nopeus pienenee vakioteholla 0.28 km/h (-0.51...-0.06 km/h).

esma
06.03.2019, 17.28
GCN teki oman testinsä tuosta aiheesta ja sai vähän erilaisia tuloksia.
https://youtu.be/QvO74sZxVs4

scellus
06.03.2019, 21.05
^Niinpä niin. Aina voi näistä leikkitutkimuksista sanoa että vähän vois tehdä toistoja enemmän että satunnaisvariaation saisi virheen puolelle, ettei tarviis sitä tuloksina raportoida. :) Mutta myös erona oli rengastus, joka vaihtelu GCN:llä kun taas Kulkuri piti samoja renkaita lukitun ja lukitsemattoman jousituksen kanssa. Moni muukin asia varmaan eri tavalla.

Itse uskon että leveät renkaat ovat ilman muuta riittävällä täristyksellä nopeammat, ja jousituskin saattaa olla jos on riittävän isoja möykkyjä. Mutta kuinka isoja niiden pitää olla? Ja esim. Helsingin keskustassa maastopyörällä on varsin näppärä ajella kesälläkin, tavallaan paljon rennompi ja mukavampi kuin krossari mukulakivellä, ratikkakiskoilla ja tietyösotkussa. (Yleensä ajan siellä kesällä krossarilla.)

Kulkuri
07.03.2019, 09.11
Kiitos analyysistä, scellus. Marginal gains, 3,9W, 0,28 km/h, saa ainakin minut, koekaniinin, mietteliääksi.

GCN:n testi on tuttu ja se toimi osaltaan oman kokeiluni inspiraationa. GCN ei tosiaan verrannut maastopyörää jousituksella ja ilman, kuten minä, joten varsinaista ristiriitaa ei ole. Oma tulokseni on kyllä ristiriidassa Bicycle Quarterlyn testin kanssa, sillä Jan Heine kirjoittaa (https://janheine.wordpress.com/2012/08/12/suspension-losses/), että joustohaarukalla on pienempi vastus kuin jäykällä hybridipyörän haarukalla (mutta samansuuruinen kuin teräshaarukalla). Jan Heine käytti elastomeerivaimennuksella olevaa haarukkaa ja ajoi tien reunan tärinäraidalla, joten eroja on tässäkin. Yleisesti, eri joustotekniikoilla saattaa olla vaikutus vastukseen: ilmajousi, elastomeeri, teräsjousi, Lauf-lehtijousi. Paljon tutkittavaa olisi...

Mielestäni asiaa voisi tutkia enemmänkin, sillä "suspension loss" (tärinähäviö?) voi olla todella merkittävää. Arvioisin, että jos testissä käyttämäni reitti olisi ollut tasainen, tehoa olisi talvipäivänä nastarenkailla kulunut n. 140W 20km/h nopeudessa, testissä kului 180W eli 40W meni tärinään. Tai ehkä sitten "vain" 36W haarukka lukittuna.

Samuli-1
14.03.2019, 09.10
Mulla oli tuo Diverge testissä Porvoon Pyöräkeskukselta. Kiinnosti future shock vs. Laufin systeemin. Kai ne yrittää samaa asiaa tavoittaa, eli ajomukavuutta pienessä röykytyksessä, mutta aika erilaiset fiilikset niistä. Sekä joustosta, että pyöristä ylipäänsä. Videolla on muutakin aiheeseen liittyvää spekulointia...

https://youtu.be/xCaf4k7Q3Xs

stenu
14.03.2019, 21.37
Tässä olis tämmösen tehdastekoisen luddiitti-Laufin (https://theradavist.com/2019/03/lilac-dreams-and-the-velo-orange-polyvalent-morgan-taylor/#34) koeajoraportti. Columbus SL -haarukkaa käskyttävän vannejarruluddiitin mieltä lämmitti erityisesti alle lainatut kappaleet. Tietäjät tietää. Sanokaa, mitä sanotte.

"Straight up, the Polyvalent’s front end rides smoother than any disc bike I’ve ridden. Velo Orange doused it in special sauce. That elusive smooth ride quality? Well, this fork’s got it. Not quite to the level of a rim brake fork with thin-wall tubing, but better than I’ve felt on any production disc bike.

As a contrast to the front end’s surprising suppleness, the rear end of the Polyvalent is relatively stiff riding. It’s not stiff in comparison to other bikes in the same category like Surly or Soma – more like it’s on par with those bikes – but when the front end rides soft you do notice the rear end being more “normal” for a production bike.

It’s a bit of a curious combination.

So it handles like a rando bike, and the fork is quite supple, but in the end I can’t classify it among those bikes. The ride is somewhat discordant in this sense. Going back to my comment about this bike’s front end suppleness being a combination of factors, the whole bike is also a system in this sense.

I’ve ridden numerous modern bikes where a stiff carbon fork creates a discordance in the opposite direction, where the fork is stiffer than the frame. Given the choice, I’ll take a smooth riding fork (with a hundred eyelets, yay!) over a harsh-riding front end, particularly if going off-road."

https://1k8v1j48qpy31xwzwlyhyn9p-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/03/morgan-taylor-velo-orange-polyvalent-review-34-1335x890.jpg

OJ
18.03.2019, 22.35
No tuasta...ei tosin ole Lauffia.

https://i0.wp.com/www.bikerumor.com/wp-content/uploads/2019/03/bingham-built-campagnolo-dropbar-full-suspension-road-bike01.jpg?fit=1200%2C800&ssl=1

Vilhelm V
19.03.2019, 07.10
No tuasta...ei tosin ole Lauffia.

No auts, harmillisesti aerotanko puuttuu. Ehkä sen voisi kustomoida parista ylimääräisestä hissitolpasta.

arctic biker
21.03.2019, 17.43
Stenun linkin kautta päädyin Eastonin sivulle jossa kammenrattaitten koosta porinaa. Imho erittäin järkevää!

kuovipolku
21.03.2019, 18.24
Tarkoittanet 46/30-yhdistelmän ylistystä keskimmäisen linkin jutussa?

( https://www.eastoncycling.com/products/details/gravel-shifting-rings ) --->

https://theradavist.com/2018/04/useful-double-drivetrains-with-eastons-gravel-shifting-rings-morgan-taylor/ --->

ja sitä kautta Eastonin sivuille

https://www.eastoncycling.com/products/details/gravel-shifting-rings

ja erityisesti tähän jossa riittänee perehtymistä vaativaa lukemista

https://www.eastoncycling.com/media/Easton_GravelCombos_WhitePaper.pdf

santei
24.03.2019, 16.10
Mikäs tällä hetkellä on halvin varteenotettava otsikon mukainen pyörä?

Kugelschreiber
24.03.2019, 20.23
Mikäs tällä hetkellä on halvin varteenotettava otsikon mukainen pyörä?

En tiiä halvimmasta, mut Canyon Grailin karvalakkimalli näyttää paperilla aika hyvältä hintaansa nähden. Ei kyllä herätä mitään suuria intohimoja.
Epäilyttävien asioiden listalla: pressifit-keskiö alumiinirungossa, rengastilan riittävyys lokasuojien kanssa, keulassa ei oo juurikaan kiinnikkeitä

https://static.canyon.com/img/cache/74/b/6f55fb0bcd6a7468e1654a90e5253.jpg

TheMiklu
24.03.2019, 20.44
Grailia ei saaneet pitkään aikaan. Sen verran on ollu suosittu.
Joku Cannondalen Topstone vois olla kova.
Halvemmasta päästä sitte On onet/Planet X:ät.
Ribblellä on mielenkiintoisia pyöriä. CGR alumiinisena, karboonisena ja teräksisenä. Ja titskunakin!
Tuossa teräksiseen linkki
https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-725/

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

Rawjunk
25.03.2019, 09.44
En tiedä onko tämä nyt virallisesti gg, mut olisin jo tilannut, jos ei ois niin kisainen geo: https://www.wiggle.com/vitus-energie-cyclocross-bike-apex-1x11-2019/

Hyvät palikat ja ilmeisesti paino hintaansa nähden.

stenu
25.03.2019, 10.55
^Ei tossa ainakaan cyclocross-kisaisa geo ole, jos sitä tarkoitit. BB-droppia on ihan reilusti, keulakulma on vähän normi krossigeometriaa loivempi ja vaakamitta pitkä eli sopii käytettäväksi lyhyen stemmin kanssa ja toe overlapin kanssa tuskin tulee ongelmia XS:sää lukuunottamatta.

Rawjunk
25.03.2019, 11.22
^Ei tossa ainakaan cyclocross-kisaisa geo ole, jos sitä tarkoitit. BB-droppia on ihan reilusti, keulakulma on vähän normi krossigeometriaa loivempi ja vaakamitta pitkä eli sopii käytettäväksi lyhyen stemmin kanssa ja toe overlapin kanssa tuskin tulee ongelmia XS:sää lukuunottamatta.

Tuossa on omassa koossa Canyonin Aeroadia vastaava stack ja reach. Nykyiseen runkoon verrattuna 14mm matalampi ja 35mm pidempi, niin ei jää oikein säätövaraa.

stenu
26.03.2019, 19.24
Ei oo muuten ihan ongelmatonta tää vannejarruluddiitin gg-elämä nykymaailmassa. Tilasin just Bikeshop.fi:stä todennäköisesti Euroopan viimeisen WTB Criss Cross -vanteen. Enempää ei ollut eikä tuu, koska valmistus on lopetettu. No eihän kukaan enää nykymaailmassa aja krossia, tai varsinkaan gravelia, vannejarrullisella pyörällä. Onneks on yksi vanne entuudestaan jemmassa, niin on varmaan pari vuotta ajoja jäljellä noilla kiekoilla ennen kuin pitää kasata kokonaan uusiksi. Saas nähdä mitä vauhtia vannejarruvanteiden saatavuus ylipäätään hupenee. Pitääkö tässä alkaa antaa periksi ja rueta kattelemaan jotain levareilla varustettua systeemiä käyttöpyöräksi ja jättää noi vannejarrulliset vaan aurinkoisten kelien nautiskelupyöriksi... =)

tjantunen
26.03.2019, 23.03
Onko kokemuksia Fuji Jari 1.5 GG pyörästä? https://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-jari-1.5-776463 Sen mitä noista osasarjoista ymmärrän niin näyttäisi olevan tuohon hintaluokka ok tasoa. Itsellä eka GG pyörä hakusessa ja tuo Fuji on yksi vaihtoehto. Itsellä mittaa 191 ja inseam 91. Saa myös ehdottaa jotain muuta vastaavassa hintaluokassa :)

hitlike
27.03.2019, 14.52
Onko kokemuksia Fuji Jari 1.5 GG pyörästä? https://www.bike-discount.de/en/buy/fuji-jari-1.5-776463 Sen mitä noista osasarjoista ymmärrän niin näyttäisi olevan tuohon hintaluokka ok tasoa. Itsellä eka GG pyörä hakusessa ja tuo Fuji on yksi vaihtoehto. Itsellä mittaa 191 ja inseam 91. Saa myös ehdottaa jotain muuta vastaavassa hintaluokassa :)

Asiallinen pyörä mutta 300€ halvemmalla saa Suomesta vaikka Whiten gg:n jossa Tiagraa myös kampisarja (Säästö-FSA:n sijaan) plus Shimanon kalliimmat nestelevarit, tai Fujin hinnalla 1x11 SRAM version. Tämä nähden jos olet valmis tilaamaan Euroopasta niin etsisin parempaa diiliä esim alemyynneistä tai kyttäisin esim Planet X/On-Onen toistuvaa alea tai Canyon outlettia.

Laerppi
27.03.2019, 16.02
Mikä olisi paras gravel-maantie-triathlon-brevet-bikepacking pyörä 1,5-2,5 k€
Lokarikiinnikkeet pitäisi olla.

Mohkku
28.03.2019, 09.11
Ei ole parasta. On sinulle paremmin ja vähän huonommin soveltuvia pyöriä. Mutta kun seuloo tarjonnasta alumiinirunkoisen hiilikuitukeulalla, josta nuo kiinnikkeet löytyy, rengastila on riittävä, rungon mittasuhteet vastaa sinun kroppasi mittoja sekä mieltymyksiä ja hintalappu 2 k€:n paikkeilla, pieleen tuskin voi mennä. Hintahaarukan alapäästäkin löytyy varsin toimivaa kalustoa.

stenu
28.03.2019, 10.41
Nyt on pakko myöntää, että vähän kuumottelis.. Vannejarrukriisi meni kyllä jo ohi, kun vaihdoin Gravaan (https://farm8.staticflickr.com/7841/47431673172_20f1ebd4e9_k.jpg) kesäykköskiekot alle ja oli elämä taas pelkkää blissiä. Mieluisan levaripyörän hinnalla ei tartte edes kattella mitään edullisempia vanteita vaan voi huoletta sorvailla Hedin Belgium Plussia vaikka ympäri vuoden äkkiä laskien pitkälti toistakymmenta vuotta eli taloudellisesti ajatellen levaripyörän hankkimisessa ei ole järjen hiventäkään. Joka syksy on ne pari-kolme krossikisaa, jotka on niin mutaisia, että MiniMotot tahtoo mennä tukkoon ja jos asioita miettii vaan jarrujen kantilta - ei siltä, mitä ne jarrut aiheuttaa pyörään muuten - krossikisahommiin vannejarrut olis kyllä ihan kovat. Noin muutoin ja gg-touhuihin nykytilanne on aivan hyvä, kunhan leveiden ja keveiden vannujarruvanteiden valmistusta ei lopeteta kokonaan.

Jos laskee, että noi mukana tulevat Kingin laakerit kustantaa noin 350 euroa, niin runkosetin hinnaksi jää 1450 €, mikä ei ole ollenkaan mahdoton raha rosterirungosta sisäisillä kaapelivienneillä sävysävyyn maalatun kuituhaarukan kera. No, se edellyttää tietysti sitä, kokee saavansa jotain lisäarvoa noista Kingeistä halvempiin vaihtoehtoihin verrattuna. Edullisuuskin on aina suhteellista tietty ja riippuu, mihin vertaa, mutta ei ainakaan taitaisi customia saada noilla spekseillä tuohon hintaan mistään.

Geometria natsais aika hyvin. Muutama asia kuitenkin epäilyttää ja siksi en ole vielä painanut tilausnappulaa: 1. En ihan rakasta tota firmaa. Pari kertaa olen käynyt siellä sisällä ja molemmista kerroista jäi sellainen fiilis, että kolmatta kertaa ei tartte mennä, kun kummallakaan kerralla ei vaivauduttu edes tervehtimään. Olen sähköpostitse yrittänyt kysellä rungosta vähän tarkempia speksejä, mutta ei ole vaivauduttu vastaamaan. Ehkä noilla on sitten frendejöä ja puolituttuja Berliinissä sen verran, että ei muita mahdollisia asiakkaita tartte noteerata. Vähän v...ttaa kyllä tommonen. 2. Toi Columbuksen keula on aika möhkäle. Aka monissa nyky-GG-pyörissä on kuitukeulat muuttuneet sirommiksi, mikä ainakin voisi olettaa merkitsevän pehmeämpää kulkua. Samaten epäilyttää, että onko toi systeemi, millä rakea säädetään mahdollinen murheenkryyni ja nitinänaiheuttaja tulevaisuudessa. Mulle 47 rake on juuri hyvä ja isompaa optiota tuskin tulisin edes käyttämään. 3. BB drop 65 mm. Krosseja ajatellen voisi olla ehkä jopa hyvä juttu, mutta muuten kyllä ajaisin mieluummin matalammalla keskiöllä varustetulla rungolla. 4. Rosteri olis huoleton, mutta mulla on jo yksi rosteripyörä, joten Columbus Lifestä customin teettämällä saisi vielä inan kevyemmän, luultavasti inan pehmeäkulkuisemman ja ilman kompromisseja. 5. Ja sitten se viimeinen, eli mihin mä tota oikeestitartten? No, viiskybää tulee kesällä täyteen ja vaimo lupas ton ostaa...mutta ei sekään vielä varsinaisesti tuota tarveta synnytä.

Ja joo, olisin voinut laittaa tän myös tonne Fillarikuumetta potevien tukiryhmään.. :D
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0830/1771/files/Website_shot_Blue-Green_1512x.png?1143

Krüger
28.03.2019, 20.21
Hei! Houkuttelisi aloittaa pyöräilyharrastus, mutta budjetti on kovin pieni näin opiskelijana. 800€ en haluaisi ylittää. Käyttötarkotuksena olisi koulu -sekä työmatkat ympärivuoden ja kesäisin haluaisin myös ihan kuntoilumielessä käydä polkemassa lenkkiä esimerkiksi Saariston rengastiellä tai vähän lyhyempää matkaa. Kovin kallista pyörää ei myöskään sen takia raaskisi ostaa, koska minun pitäisi säilyttää sitä usein muuallakin kuin lukitussa autotallissa. Onko nuo Xxl:n Whiten 700-1000€ cyclocrossit mistään kotoisin? Xxl:ssä kun on usein ihan hyviä tarjouksiakin niin sellainenhan olisi edullinen.

Jami2003
28.03.2019, 21.04
Ihan hyviä hintaluokassaan varsinkin silloin kun ovat alennuksessa.

Vivve
29.03.2019, 01.12
Hei! Houkuttelisi aloittaa pyöräilyharrastus, mutta budjetti on kovin pieni näin opiskelijana. 800€ en haluaisi ylittää. Käyttötarkotuksena olisi koulu -sekä työmatkat ympärivuoden ja kesäisin haluaisin myös ihan kuntoilumielessä käydä polkemassa lenkkiä esimerkiksi Saariston rengastiellä tai vähän lyhyempää matkaa. Kovin kallista pyörää ei myöskään sen takia raaskisi ostaa, koska minun pitäisi säilyttää sitä usein muuallakin kuin lukitussa autotallissa. Onko nuo Xxl:n Whiten 700-1000€ cyclocrossit mistään kotoisin? Xxl:ssä kun on usein ihan hyviä tarjouksiakin niin sellainenhan olisi edullinen.

Tosta edullisesti. Ainakin tota aikaisempi malli on ollut hyvä.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNSLAPEXMECH/planet-x-london-road-sl-apex1

hitlike
29.03.2019, 12.54
Tosta edullisesti. Ainakin tota aikaisempi malli on ollut hyvä.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLDNSLAPEXMECH/planet-x-london-road-sl-apex1

Tuossa kannattaa huomioida se että toisin kuin kuvassa, tuossa ei ole Sramin nestejarruja vaan surkeampaakin surkeammat vaijeri BB5:et.

zwäng
29.03.2019, 13.31

ennen ajokautta tulee taatusti xxl -20 - -25% alet ellei politiikka ole täysin muuttunut viime talven kohun jälkeen..

Padex
29.03.2019, 13.31
Tuossa kannattaa huomioida se että toisin kuin kuvassa, tuossa ei ole Sramin nestejarruja vaan surkeampaakin surkeammat vaijeri BB5:et.

BB7:t mahis valita, hinta silloin 768,-

Vivve
29.03.2019, 13.38
Ihan kaikkea ei polkuhinnoin saa.

Mohkku
29.03.2019, 15.10
Minulla on yhdessä pyörässä bb5:t ja ihan hyvin ne pelaa. Ei tosin ole maantiekahvoja, vaan deore. Sillä varauksella siis ja vertailukohta valitaan jostain muualta kuin hydraulisista.

Jami2003
29.03.2019, 16.19
Koulukuntia on monia mutta seuraava tällainen pyörä tulee olemaan hydraulisilla jarruilla. Nykyinen vaijeri vetoisella levareilla ja kertaalleen on jo tullut reilulla huntilla parannettua jarrutehoa. Hydraulisia ei viitsi vaihtaa kun menee kaikki vaihtoon ja remontille tulee aivan liikaa hintaa.

Jos nyt vaijerivetoiset laittaa niin ainaki kahden puolen puristavat.

Ainakin tossa whiten gravelissa on hydrauliset levyjarrut jotka on paljon plussaa. Tuon kun ostaa ale viikonloppuna niin ihan soiva peli.

https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-miesten-gravel-pyora/p/1143986_1_style

Laerppi
29.03.2019, 16.28
Todellakin kannattaa suoraan laittaa hydrauliset levyjarrut. Itsellä vinkui bb7 niin paljon, että vaihdoin ne spyreen, jotka on jo siedettävät.

Mohkku
29.03.2019, 18.48
Tuskin jarrupala tietää, tuleeko puristava voima sylinteristä vaijerin vai nesteen välityksellä.

Laerppi
29.03.2019, 19.28
Tuskin jarrupala tietää, tuleeko puristava voima sylinteristä vaijerin vai nesteen välityksellä.
Tein kaikki poppaskonstit ja testasin eri jarrupaloja, ulina hävisi heti kun vaihdoin spyret bb7 tilalle.

scellus
29.03.2019, 19.36
Tein kaikki poppaskonstit ja testasin eri jarrupaloja, ulina hävisi heti kun vaihdoin spyret bb7 tilalle.
Bb7 ja bb5 vääntävät molemmat hieman jarrulevyä, koska jarrutusvoima tulee paloille epäsymmetrisesti. Toki myös paloissa on eroja. Avid-jarruihinkin saa kahdenlaisia jarrupaloja, joista toiset vinkuvat enemmän. Ja öljy vinguttaa hydraulistakin jarrua, kuten myös tiesuola.. eli kun jarrut vaihtaa saa puhtaat palat oletettavasti samalla.

Aakoo
29.03.2019, 19.52
Kyllä mekaanisillakin levareilla pärjää. Edellisessä pyörässä oli BB7:t, ihan hyvät jarrut mutta täytyy myöntää että joutui niitä alkuun säätämään. Noi halvimmat levarit on valitettavasti usein noilla aivan hirveän näköisilla Shimanon halpis molokahvoilla, yök. Mielummin SRAMit, jos vaan saa.

Jami2003
29.03.2019, 20.30
Joo pärjää. Tälläkin viikolla on pärjätty 100+ kilometriä. Miellytävä, varma ja kevyt toiminta on sitten toinen juttu.

pätkä
30.03.2019, 09.46
https://youtu.be/_eNND1BHmwE

Kugelschreiber
31.03.2019, 20.19
Kyllä mekaanisillakin levareilla pärjää. Edellisessä pyörässä oli BB7:t, ihan hyvät jarrut mutta täytyy myöntää että joutui niitä alkuun säätämään. Noi halvimmat levarit on valitettavasti usein noilla aivan hirveän näköisilla Shimanon halpis molokahvoilla, yök. Mielummin SRAMit, jos vaan saa.

Mulla oli vanhassa maantiepyörässä ne molokahvat (RS505). Uudessa taas R8020:t. Ulkonäössä ultegrat toki vie moloja 6-0 ja vaihtaminenkin tuntuu vähän näpsäkämmältä (voi tosin johtua myös vaihtajista), jarruteho kummissakin ns. riittävä. Mutta: molojen ulkonäköä ei juuri ajaessa huomannut ja omiin käsiin istuivat paremmin kuin nää uudet.

Ts. ei kannata dissata moloja ellei pyöräilyssä pääasia oo se, miltä fillari näyttää sivustapäin :rolleyes:

Hiekkahentunen
31.03.2019, 21.58
Tuli Bikesteriltä mainos ja että saan 10% alennuksen.
Olen katellu gravel pyörää työmatka-ajoon sekä huonoille asfalttiteille, maantie-, tri- ja mtb-pyörän kaveriksi. Olisko linkin pyörästä tähän tarkoitukseen?
https://m.bikester.fi/kona-rove-dl-cyclocross-pyora-sininen-883908.html
Budjetti on n. 1200e

TERU
01.04.2019, 09.00
Ihan hyvin sopisi mainittujen kanssa samaan talliin. Melkoisen matala emäputki, jos rinkulat stemmin alla ei haittaa, tai josko matala tangon asento miellyttää.

stenu
02.04.2019, 09.39
Uus Keppleri. Rengastilaa vähän kasvatettu, lisätty muutama kiinnike ja pysytty luddiittiemäputkessa ja pikalinkkudropeissa. Kaikki hyvin.

https://singletrackworld.com/wp-content/blogs.dir/18/files/2019/03/stw-2019-03-20-2019-kepler-edits-29.jpg

https://singletrackworld.com/wp-content/blogs.dir/18/files/2019/03/stw-2019-03-20-2019-kepler-edits-59.jpg

OJ
05.04.2019, 18.17
On Keplerin kompliitti vähän hintavan oloinen.

Saattaa mennä mainostamisen puolelle, mutta kun porukka on ilmeisen kiinnostuneita rautarungoista, niin tässä linkki yhteen vaihtoehtoon, tosin kaikki rungot on enemmän tai vähemmän kustomia https://ltwiens.com/
Lyle Wiens on mun seurakaveri, entinen duunikaveri ja kaikin puolin hyvä tyyppi noin niinkuin mennoniitiksi. Mulla ei ole mitään taloudellista tai muutakaan intressiä tossa busineksessä, muuten kuin L.T. Wiens #10 rungon omistajana, mutta ajattelin linkata tänne kun euro on varsin hyvässä kurssissa Kanadan dollaria vastaan.

Mohkku
10.04.2019, 19.51
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa gravelpyörätesti. Niiden, joiden mielestä autolehden testejä ei kannata lukea, koska kahden eturattaan järjestelmää pidetään huonompana kuin yhtä tai Insera voittaa kuitenkin, kannattaa jättää tämäkin testiväliin. Rove, Grail, Checkpoint, Glencoe...

Jjahvo
10.04.2019, 21.10
https://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-cyclocross-bike-apex-1x11-2019/

Mitä mieltä olette kyseisestä pyörästä?

LJL
10.04.2019, 21.58
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa gravelpyörätesti.

Tänään kolahti TM postiluukusta, täytyy lukea. Ei ennakkoon mitään asenteita, joskus ovat ihan hyvin saaneet fillareita vertailtua kunhan eivät sorru viininmaistelutermeihin.

Vivve
11.04.2019, 07.38
https://www.wiggle.co.uk/vitus-energie-cyclocross-bike-apex-1x11-2019/

Mitä mieltä olette kyseisestä pyörästä?

Vaikuttaa aika pitkältä tuo runko mutta muuten aika sopivan hintainen peli spekseihin nähden.

Malamuutti
11.04.2019, 08.15
Vaikuttaa aika pitkältä tuo runko mutta muuten aika sopivan hintainen peli spekseihin nähden.

Näyttää sitten vastaavasti tulevan varsin lyhyellä stemmillä varustettuna.

Jjahvo
11.04.2019, 12.45

Onkohan ajoasento liian agressiivinen jokapäiväiseen ajeluun?

Riittääkö tuossa välitykset pidämmelle suoralle? Työmatkalla yksi n. 3km suora.

Anteeksi tyhmät kysymykseni, olen ostamassa ensimmäistä pyörääni.

JackOja
11.04.2019, 12.51
Riittääkö tuossa välitykset pidämmelle suoralle? Työmatkalla yksi n. 3km suora.

40/11 Ysikympin kadenssilla ~44 km/h, riittääkö vauhti? Jos tulee kiire nostaa kadenssia.

stenu
11.04.2019, 13.59
Jos joku on joskus miettinyt, miltä näyttää kun entinen Pro Tour- ja olympiapyöräilijä, nykyinen kalliita custom-pyöriä väsäävä runkomaakari tekee gravel grainderin itselleen, niin vastaus löytyy täältä (https://www.instagram.com/p/Bvryjzrgw6j/?utm_source=ig_web_copy_link). Hmm, hetkinen....sehän näyttääkin yllättävän tutulta ;)

Marcolli
12.04.2019, 20.09
Uusimmassa Tekniikan Maailmassa gravelpyörätesti. Niiden, joiden mielestä autolehden testejä ei kannata lukea, koska kahden eturattaan järjestelmää pidetään huonompana kuin yhtä tai Insera voittaa kuitenkin, kannattaa jättää tämäkin testiväliin. Rove, Grail, Checkpoint, Glencoe...
TM:n urheiluvälinetestit ovat klassikoita. Kaikkihan niitä lukevat, varsinkin nykyään, kun Pahkasika ei enää ilmesty.

Köfte
12.04.2019, 20.35
^ TM:n audiokamojen testit kuuluvat samaan kategoriaan.

V-P.V
13.04.2019, 11.38
^tätä joskus funtsinu kun testaavat suurinpiirtein sähköhammasharjasta- kuurakettiin ja kaikkea siltä väliltä.
Aika monen alan "asiantuntijoita" pitää porukasta löytyä :)

pätkä
13.04.2019, 16.07
Otso Waheela C

https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/04/OT_WaheelaC_red_pavement.jpg
https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/04/OT_WaheelaC_redwood.jpg

Mohkku
13.04.2019, 22.34
TM:n radio-, sähköhammasharja- tai kuurakettitestejä en lue. Mutta kertokaa toki, missä kohtaa TM:n graveltesti antaa testatuista pyöristä virheellistä tietoa. On sitten helpompi lukea artikkelia oikein suodatettuna.

Teemu H
13.04.2019, 23.15
Eikös siellä ole ollut ihan asiallisia foorumistejakin testaamassa? Viimeisintä testiä en ole katsonut.

stenu
14.04.2019, 07.41
Otso Waheela C

Melko geneerinen tuote alkaa olla tämä, jota gravel grinderiksi kutsutaan. Nimet vaihtuu, mutta lääkkeet pysyy pääpiirteittäin samoina. Onneks Niner sentään uskaltaa... :) Magic Carpet Ride:

https://static.theradavist.com/uploads/2019/04/SeaOtter2019-84.jpg?fit=1800,1200&quality=75

Jami2003
14.04.2019, 08.56
Eikös siellä ole ollut ihan asiallisia foorumistejakin testaamassa? Viimeisintä testiä en ole katsonut.Pikaisesti kaupan hyllyllä silmäilin artikkelia enkä sieltä mitään räikeitä virheitä löytänyt. Jos nyt ei kyllä mitään uuttakaan anna tämän ketjun lukijoille.

F. Kotlerburg
14.04.2019, 13.25
Minusta aivan asiallinen oli tuo TM:n testi. Ei siinä virheitä ollut ja hyvin kuvailtiin eroja pyörien ominaisuuksissa. Eihän tuota ole tämän ketjun elitisteille tarkoitettukaan, että ihan turhaa dissaamista muutamilta.

Laerppi
14.04.2019, 14.12
Minusta aivan asiallinen oli tuo TM:n testi. Ei siinä virheitä ollut ja hyvin kuvailtiin eroja pyörien ominaisuuksissa. Eihän tuota ole tämän ketjun elitisteille tarkoitettukaan, että ihan turhaa dissaamista muutamilta.

Samaa mieltä.

kuovipolku
14.04.2019, 15.15
TM:n testeille naureskelulle on varmasti joskus ollut perusteita - ja saattaa joissain tapauksissa toki olla vieläkin, mutta silloinkaan ei siihen liene syytä itse testiin tutustumatta. Nythän foorumikommenteissa on ollut kyse lähinnä opitun latteuden ja valmiin,ajatuksen toistelusta siihen tapaan kuin ihmiset sopeutuvaisuuttaan, aivojaan säästääkseen tai oman ajattelun vaivaa välttääkseen kovin usein tekevät.

Joten hatunnosto niille jotka ovat viitsineet testin lukea ja sen ansioita nostivat esille!

Mutta kai testissä sentään saatiin perinteiseen tapaan(?) se "TM-testivoittaja"?:cool:

Laerppi
14.04.2019, 15.45
Canyon Grail Al TM testivoittaja

JackOja
14.04.2019, 17.07
Mut oli "kova ajettava" hyvillä osilla, joten mukava Kona Rove on tietenkin moraalinen voittaja.

stenu
15.04.2019, 08.12
Tässä kanssa yks tämmönen. Seatstay-design, reilusti lintattu vaakaputki ja viistoputken etupää sekä sirohkot haarukan jalat vois antaa aihetta ainakin toivoa mukavaa kyytiä, mutta sitten on paketti pilattu paksulla satulaputkella.

https://ucarecdn.com/01685e43-781a-4ec4-b060-0ac46e5ef2f4/-/format/auto/-/preview/3000x3000/-/quality/lighter/

https://www.vielo.cc/pages/v1

PatilZ
15.04.2019, 09.41
Mulle koko GG - toki myös cyclocross - skene on ihan vieras. Luin tuon TM:n testin, kun sattui lehti käteen. Aika yksitotisesti ja muutamalla perusteella luokiteltiin 2x osasarjat jumalanpilkaksi. Ei auennut. Eikä avautunut, vaikka luin lähes kokonaan tämänkin säikeen. Onko siis 1x parhautta sorateillä ja esim. Shimanon 105 osasarjana lähtökohtaisesti huonompi?

JackOja
15.04.2019, 09.52
Vertailussa lisäksi puhuttiin fillareiden geometriasta, muttei selitetty sen kummemmin. Taviksille -joille tuo vertailu oli tietenkin tehty- olisi varmaan tarpeen.

Mainittiin, että gg-fillareiden geometria on erilainen kuin maantiepyörän tai cyclocrossarin eikä kerrottu millä tavalla.

Gravel-pyörät on kai nyt sitten vieläpä työmatkapyörä nro 1 vaikka ihan vähän aikaa sitten siinä asemassa oli cyclocrossari.

Mohkku
15.04.2019, 10.34
Etuvaihtajan roolista eri tyyppisessä ajossa oli mielestäni ihan hyvä kolmen kappaleen mittainen kuvaus, jonka perusteella jokaisen on mahdollista määritellä itselleen sopiva ratkaisu. Ei mitään ongelmaa, ellei sellaista tuosta itselleen halua tehdä. Pakan porrastuksesta olisi voinut mainita, kun se herkästi muuttuu riippuen siitä, onko 1x vai 2x-systeemi.

Testissä myös todettiin, että rajanveto gg:n ja cx:n välillä on epämääräinen, joten tarvetta tehdä ongelmaa tuostakaan en ymmärrä.

Toivottavasti Fillari-lehti käyttää kuitenkin nyt avautuneen markkinapaikan hyödykseen ja ensi syksyn testissä pureutuu geometrian syvyyksiin riittävällä tarkkuudella. Viime syksyn juttua en muista, mutta pari vuotta sitten testistä ei montaa lausetta sellaista informaatiota löytynyt, mitä ei valmistajan nettisivuilta olisi saanut.

stenu
15.04.2019, 10.37
Onko siis 1x parhautta sorateillä ja esim. Shimanon 105 osasarjana lähtökohtaisesti huonompi?

Näppituntumalta näyttäisi siltä, että nyt pikkuhiljaa isoimman 1x-kuumeen mentyä ohi, gg-pyöriin tarjotaan 2x-vaihtoehtoja melkolailla tasavertaisesti ja onpa jotkut valmistajat kehitelleet jo gg-spesifejä 2x-eturatasyhdistelmiäkin. Edes (kilpa)cyclocross-käytössä 1x-systeemit eivät ole aukottoman ylivertaisia. Niihin, kuten ihan kaikkeen muuhunkin, liittyy omat hyvät ja huonot puolensa. Mitä ominaisuuksia kukin sitten preferoi, miten, missä, millaisilla kiekko- ja rengasyhdistelmillä kukin ajaa, vaikuttaa siihen, millainen setti on kenellekin "paras".

(Henk. koht. olen sitä mieltä, että 2x10:iä on vähän ikävä. Se oli aika hyvä yhdistelmä kaikkeen robustimpaan käyttöön. 2x9:iin verrattuna 2x10-setit oli parannus, mutta en ole ollenkaan varma, että vaihdehommat olisi mennyt erityisesti parempaan suuntaan sen jälkeen. 10-vaihtajat eivät olleet säätöjen suhteen ihan yhtä millintarkkoja ja harvemmat pakat eivät meneet niin herkästi tukkoon moskasta. Lisäksi tyypillisessä Suomi-gravel-maastiossa, jossa on paljon, mutta lyhyitä mäkiä, ajaminen kymppivaihteilla oli jotenkin vähemmän stressaavaa, kun ei tarvinnut kahlata ihan yhtä montaa ratasta eestaas. Sähköjutut sitten erikseen. Niitten kanssa ei niin väliä, mistä päästä ne vaihtaa ja kuinka, kunhan välitysalue on kuskille riittävän laaja.)

PatilZ
15.04.2019, 11.02
^ kiitos

Ilman mitään kokemusta järkeilin noin itsekin.

TM artikkelin lukeminen saattoi tulla kalliiksi. Aloin kiinnostumaan ja katsoin Dirty Sipoon "mainosvideonkin". Näyttää hauskalta touhulta. Muutaman kerran kesässä tulee myös käytyä yläsavossa appiukkoa moikkaamassa. Sielläkin sitä hiekkatietä piisaisi. Cannärin Topstone esim. näyttää nöösin silmään ihan pätevältä kulkupeliltä 105:lla - kampia lukuunottamatta. Vaan kiitos BSA-keskiön, tuohon saa nyt mitä vaan istutettua tilalle.

Mohkku
15.04.2019, 12.26
4.5.2019 olisi Fiskarsissa tarjolla mahdollisuus päästä lopullisesti eroon rahoistaan:

http://fiskarsvillagetrailcenter.fi/bikeexpo/

PatilZ
15.04.2019, 14.34
Anteeksi, että tulen tänne typeriä huutelemaan.

Onko kenelläkään tehonmittausta gg:ssä? Miten toteutettu?

Pumafi
15.04.2019, 14.53
Quarq Dzero Carbon wattimittarina toimii mukavasti GG:ssa. Pyörä OPEN U.P., eturatas Raceface ja vaihteisto Force CX1.

macci
15.04.2019, 17.47
4iii precision vasen 105 kampi (hintaluokka nykyään 300€) mittaa tehoja London Road (https://i.imgur.com/nwxDqbS.jpg)issani jonka ehkä jonkin tason Gravel pyöräksi voisi nykyään mieltää (linkissä kuva).
4iii:n mittarin L/R balanssi säädetty samaan mitä Assioma Duo polkimet näyttää toisessa pyörässä.

40mm Gravelkingit, i23 kiekot, 42 ovaali ja 1x11 setuppi (11-40 pakka) 105 nestekahvoilla ja XT takavaihtajalla (JTEK muunnin välissä, vaihtaminen toimii erittäin hyvin)

stenu
15.04.2019, 21.21
Hmmm...?

https://static.theradavist.com/uploads/2019/04/SeaOtter2019-55.jpg?fit=1800,1200&quality=75

JackOja
16.04.2019, 07.25
^tuon on pakko olla sähköpyörä kun on noin ruma.

Keskiäkäinen lohjalainen
16.04.2019, 08.00
Hmmm...?

Hintalappu on armollisesti piilotettu. Onneksi netti auttaa. Runkosetti näyttäisi kustantavan 3500 taalaa.

kuovipolku
16.04.2019, 08.16
Päätelmä on toki kieli poskessa esitetty, mutta suoraksi linkiksi Grevil+:sta kiinnostuneille: http://pinarello.com/en/bikes-2019/gravel/grevil

PS Minusta Pinarellon tapa muotoilla hiilikuitua ikään kuin pelkän muotoilun vuoksi on sellainen että tuloksena on lähes poikkeuksetta jotenkin vastaansanomattoman hieno pyörä - ja sitä hienompi mitä rumemmalta se ensi silmäyksellä näyttää!

makton
16.04.2019, 18.32
Anteeksi, että tulen tänne typeriä huutelemaan.

Onko kenelläkään tehonmittausta gg:ssä? Miten toteutettu?

Itselläni backroadissa 4iii:n ultregran kampi. Cutthroattiin pitäisi keksiä joku tapa mitata tehoa, ehkä powertapin takanapa tms.

LJL
16.04.2019, 18.59
Hmmm...?

Sydäntä kylmää. Näyttää vähän joltain... Lavuaarilta

stenu
17.04.2019, 10.14
^ Polkupyörien Alien..?

PatilZ
17.04.2019, 15.49
Menin sitten taluttamaan Helsinkiläisestä kivijalkakaupasta ulos Cannondale Topstone 105:n. Tänään sitten ensi kertaa sillä töihin. Koko genre on siis ihan uusi tuttavuus, mutta leppoisan geometrian työmatkakulkineen (Bianchi Infinito/ Sram eTap) osoittautuessa rungoltaa rikkinäiseksi johti yksi asia toiseen. Bianchi on nyt sitten Tacx Neon päällä traineripyöränä. Vaimo kertoi, että jostain pyörästä voisi luopua. Ehdotti aika-ajopyörää, joka ei kuulemma ole ulkoillut sitten vuoden 2015 vaikka onkin tyylikkäästi vain lakkaa hiilikuidun päällä. On kyllä tässäkin asiassa sinänsä oikeassa. Luopuminen vaan on vaikeaa.

Aivan nöösinä kirjoittelen siis tästä pyörätyypistä. Geometria on Topstonessa hyvin samanlainen kuin monessa endurance -tyyppisessä maantiepyörässä. Toiset kiekot ja niihin maantierenkaat voivat luoda yhdistelmän, jolloin ei oikeasti eroa tämän tyyppisiin maantiepyöriin synny. Esimerkiksi leveämmällä maantierenkaalla tästä saa oivan kulkineen vaikka kesän breveteille. Tokihan tällaisenaan pyörä painaa paljon verrattuna maantiepyörään, mutta nopealla arvioinnilla kevennysmahdollisuuksia löytyy. Näkisin, että noin 9 kilon tietämille jopa kohtalaisen kevyellä rahallisella panostuksella.

Mutta työmatkapyöräksi tämän ensisijaisesti hankin. Ensimmäinen siivu tänä aamuna 17,5 km Espoon Kerasta Helsingin keskustaan Aleksanterinkadulle. Suorin reitti on noin 15 kilometriä. Nyt radanvartta Hämeenlinnan väylälle ja sitten Keskuspuistoa Auroran sairaalalle. Sieltä Eltsun kautta radan toiselle puolelle ja Kaisaniemeen ja lopuksi Krunikan ympäri. Suurin osa reitistä kestopäällystettä, mutta siis jonkin verran kovapintaista soraa. Keskuspuistossa vähän vielä löytyi lunta ja jäätä. Hitaampihan tämä on asvaltilla maantiepyörään - luonnollisesti. Mutta mulle oli yllätys, kuinka hyvin WTB Nano (40c) rullaa asvaltilla. Mutkissa saa varoa tai sitten varoin suotta. Tuntui kuitenkin että asvaltilla pito kaarteissa loppuu lyhyeen. Soralle nää oli vissiin tarkoitettukin. Työmatkalle saa enemmän variaatiota tällä. Soraista variaatiota saanee lauttasaaresta ja ajamalla rantaa pitkin Matinkylään. Mutta koska noitakin reittejä on tullut ajettua joskus 21c rinkuloillakin, niin suvena voisi laittaa näihinkin kiekkoihin sliksimpää.

105 ja hydrauliset jarrut toimii moitteetta - ainakin näin ensi kilometreillä. Ensimmäistä kertaa yleensäkin levyjarruilla jarruttelen. Vanhan liiton mies - maantiepyörässä avorenkaatkin on mulle uuusi juttu. Voin kyllä yrittää raportoida, kun enemmän kokemusta alkaa kertymään, mutta mitään vertailukohtaahan mulla ei ole. Jos joku haluaa testata, niin s-kokoinen multa löytyy.

Kiinnostaa kyllä lähteä kokeilemaan vähän enemmän soralla sotkemista. Ja pienimuotoista retkeilyä. Nyt ripustin työmatkaa varten satulaan kiinni Carradicen Barleyn ja tankoon Zipped Rollin.

Vaikka kyllä enemmän polttelee jo taluttaa aeromaantiepyörää ulos kilometrejä nielemään.

stenu
18.04.2019, 08.09
Vaikka kyllä enemmän polttelee jo taluttaa aeromaantiepyörää ulos kilometrejä nielemään.

Laitapa kuule Barlow Passit alle ja ruuvaa aero clipit Checkpointtiin tähän tyyliin (https://www.instagram.com/p/BwU1PkDnDeX/?utm_source=ig_web_copy_link), niin saatat huomata yllättyväsi kuinka aeromaantie jääkin talliin nielemään pölyä.

PatilZ
18.04.2019, 09.22
Laitapa kuule Barlow Passit alle ja ruuvaa aero clipit Checkpointtiin tähän tyyliin (https://www.instagram.com/p/BwU1PkDnDeX/?utm_source=ig_web_copy_link), niin saatat huomata yllättyväsi kuinka aeromaantie jääkin talliin nielemään pölyä.

Aero clippejä en tarvitse, mutta Barlow passien osalta otan haasteen vastaan. Scott Foil FFWD:n kiekoilla ja Veloflex Roubaix tuubeilla on kyllä kova vastus - eikä 7.35 kg painokaan tässä ole haitaksi. Tai ultegra di2. Topstonen kiekot tulee armottomasti tässä hidastavaksi tekijäksi. Pitäisi sitten hankkia tähän hipommat.

Mutta ei Topstonen tarvitse voittaa tätä skabaa. Se ei ole hankittu korvaamaan mitään vaan ehkä enempi lisäulottuvuutta rakkaalle harrastukselle.

penyeach
18.04.2019, 10.14
Kiinnostavaa. Itselläni on siinä mielessä sama tilanne, että olen ajellut pari viikkoa ensimmäisellä varsinaisella gravelpyörällä (kuvaketjussa esillä ollut Tempest). Hankin sen kaikkien teiden ja huonojen säiden ajoneuvoksi korvaamaan geometrialtaan varsin kisakireää kuitukrossaria. Siihen verrattuna ajotuntuma on tosiaan yllättävänkin paljon rentoa maantiepyörää muistuttava.

Kun (kilon kevyempi, lyhyempi, keulaltaan jyrkempi ja bb:ltaan korkeampi) krossari tuntui jotenkin enemmän suoraan kehon jatkeelta ja koko ajan halukkaalta bunnyhoppailemaan, grinderi pysyy mieluummin tiellä ja tietää mihin ollaan menossa.

Sikäli sama että ajatus vähän pitemmistäkin hiekkatieajeluista on yhtäkkiä alkanut kiinnostaa.

Teemu H
18.04.2019, 10.39
Minulla ei ole ollut kiire maantiepyörän selkään, GG on laajentanut reviiriä niin massiivisesti. Kuvassa kävin hakemassa Veloviewer-ruutuja parin kilsan metsäautotien päästä, ei olisi Veloflexin tuubeilla sinne päässyt. Ihan hyvän satasen lenkin sain paksuilla kumeillakin. Pikkaisen jopa masentaa ajatus pelkän asfaltin jyystämisestä...

http://teemu.dy.fi/pyora/3Tmetsa.jpg

kuovipolku
18.04.2019, 11.11
Silkkaa ajamisen auvoa ja upean pyörän omistamisen iloa täynnä oleva kuva, jonka paikka olisi (myös) fiilistelyketjussa!

PS Oikeastaan (eräs) hyvän gravelpyörän ominaisuuksiin kuuluu että sivutielle kääntyminen houkuttelee silloinkin kun selvästi näkee tai arvaa että se on pelkkä "mihinkään viemätön" metsäautotie ja että kääntöpaikalle tullessa sydän sykkii riemusta kun tietää että saa ajaa äskeiset makeat paikat uudestaan toiseen suuntaan.

JackOja
18.04.2019, 11.13
PS Oikeastaan (eräs) hyvän gravelpyörän ominaisuuksiin kuuluu että sivutielle kääntyminen houkuttelee silloinkin kun selvästi näkee tai arvaa että se on pelkkä "mihinkään viemätön" metsäautotie ja että kääntöpaikalle tullessa sydän sykkii riemusta kun tietää että saa ajaa äskeiset makeat paikat uudestaan toiseen suuntaan.

Nimenomaan. Samalla vielä saa keräiltyä VeloViewer-ruutuja. Tosin pistojen sivuvaikutuksena lenkeistä tulee "omituisen näkösiä".

stenu
18.04.2019, 12.10

Tämä on juurikin se syy, minkä vuoksi minä myin maantiepyörän pois jo vuosia sitten. Sen kanssa ahdisti aina, kun jokainen tuttu ja tuntematon sivutie huuteli, että "hei täällä olis kivempaa"... #neverstopexploring

zander
18.04.2019, 15.16
Ei ei ei. Älkää uhratko kaikkia fillareita "läskimpi on kaikin puolin parempi"-alttarille. Olen minäkin myöntynyt ja tri-fillarissa on 25mm takana :) Itse tykkään maantiellä siitä kevyen kovasta fiiliksestä mitä 23-25mm renkaat tuovat. Maastossa mennään sitten 2.8"

Mohkku
18.04.2019, 15.49
Väärin tykätty. Nyt puhutaan gg-pyöristä. Viime lenkillä auringon noustessa olisin ottanut kuvan asfaltista, jos olisi ollut kamera mukana. Missä pinta ei ollut täynnä verkkomaista halkeamaa, valon tullessa tien pinnan suuntaisesti vaikutelma päällysteen karkeudesta sai ihan uuden ulottuvuuden.

Shamus
18.04.2019, 20.01
Hieno 3TTT ja kuva :)

OJ
18.04.2019, 22.07
Mä kyseenalaistaisin kaikenlaisen vihjailun siitä, että "yhden fillarin mies/nainen" tilanne olisi millään tavalla tavoiteltavan arvoinen tilanne. Ja temporaudat GG-fillarissa on s**tanasta.

Jami2003
18.04.2019, 23.59
Gravel touhuissa ei ole kyllä mitään hienoa keväällä kun kaikki tiet on savivelliä :)

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla

villezi
21.04.2019, 16.04
700c vai 650b? 650b on houkutteleva vaihtoehto, mutta onko rullaus merkittävästi huonompi kuin 700c.

JackOja
21.04.2019, 16.17
...650b on houkutteleva vaihtoehto...

Miksi?

Kysyn kun en itse tiedä missä vaiheessa ajelua pikkukiekko olisi parempi.

Coasting
21.04.2019, 16.57
650 parempi jos on pieni runko. Muuten en näe etua.

Teemu H
21.04.2019, 17.01
Saa asennettua muhkummat kumit ilman renkaan ulkokehän kasvamista mielipuolisen suureksi.

Vivve
21.04.2019, 20.42
Itse en juurikaan kokenut Kona Rove NRB:tä hitaammaksi 650b rengastuksella kuin esim. Canyon Enduracea 25mm renkailla. Lisäksi paljon mukavampi ajaa muhkeilla renkailla.

Jami2003
21.04.2019, 21.15
Miksi?

Kysyn kun en itse tiedä missä vaiheessa ajelua pikkukiekko olisi parempi.Katsos kun maastopyörät myydään isolla kiekolla niin nyt taas kippura sarvet pitää myydä pienellä että saadaan kaikki variaatiot.

Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla

Tolkun mies
22.04.2019, 12.59
Fuji Jari 1.1 saapuu talliin ensi viikolla. Törkeän hieno minun puusilmään, mutta etunimeni onkin Jari.

https://www.fujibikes.com/usa/img/bikes/high/2019_FUJI_JARI_11_DARKGOLD.jpg

Sotanorsu666
22.04.2019, 15.52
^ On myös minun silmään hieno, vaikka etunimeni onkin Jaakko.

Takamisakari
23.04.2019, 10.53
On kyllä munkin silmään tyyltä Jarissa!

Isä nitro
25.04.2019, 15.28
Tämä on juurikin se syy, minkä vuoksi minä myin maantiepyörän pois jo vuosia sitten. Sen kanssa ahdisti aina, kun jokainen tuttu ja tuntematon sivutie huuteli, että "hei täällä olis kivempaa"... #neverstopexploring

Täyttä asiaa! Juuri tämän pyörätyypin tangoissa olen kokenut olevani jälleen se pikkupoju, joka haluaa katsoa mihin tämä tie johtaa. Maastovehkeillä ei taas jaksa ajaa niin kauas, että löytyisi jotain löudettää. Ja jos maantiepuolella ei olisi porukkalenkkejä, jäisi asfaltti sangen vähälle.

Attekui
29.04.2019, 17.19
Oon etsimässä gravel/cyclocross pyörää työ- ja koulumatkakäyttöön sekä harrastekäyttöön maastopyörän rinnalle.
Budjettina olisi noin ~1000€. Olisiko vinkkiä antaa, mistä löytäisin hyvän pyörän tuohon hintaan?

penyeach
29.04.2019, 17.28
Menee vähän alle budjetin :), mutta suomalaisista kivijaloistakin löytyisi ainakin tällainen: https://www.nummenpyora.fi/tuotteet/cyclocross-ja-gravel-pyorat/cannondale-topstone-sora/

Kävin itse jokin aika sitten koeajelemassa tällaista runkoa, vaikutelma oli positiivinen. Eikä tuo kokonaisuuskaan huonolta diililtä vaikuta.

Munarello
29.04.2019, 18.31
Tai sitten fillaritoria väijymään: https://www.fillaritori.com/forum/55-cyclocross/

Aakoo
29.04.2019, 18.44
Fillaritorilta voi hyvällä tuurilla löytää käytetyn pyörän samaan hintaan millä saa uuden alennusmyynnistä.