PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 [6] 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62

Tukkasotka
16.06.2017, 00.28
Onko teillä mielipidettä siitä, että mitä jos laittaa taakse kapeammalla vanteella kapeamman renkaan ja eteen leveämmän renkaan leveämmällä vanteella? Rullaavuus ja mukavuus yhdessä?

JackOja
16.06.2017, 07.57
Onko teillä mielipidettä siitä, että...

Kaikin mokomin, kokeile ihmeessä!

Tosin esimerkiksi Gravel Kingeillä tubelessina ei tuollaiseen ole tarvetta kun kun rullaavat ihan sikana ja mukavatkin ovat.

Mokka
16.06.2017, 09.10
Oliko täällä sille sonder Camino al pyörän omistajalle tullut jo uusi keula ja Koeajoa suoritettu? Pyörä on itsellä ostoslistalla mutta olisi kiva kuulla mielipiteitä.

Lähetetty minun MotoE2(4G-LTE) laitteesta Tapatalkilla

Kalle H
16.06.2017, 10.00
Onko teillä mielipidettä siitä, että mitä jos laittaa taakse kapeammalla vanteella kapeamman renkaan ja eteen leveämmän renkaan leveämmällä vanteella? Rullaavuus ja mukavuus yhdessä?Kumman renkaan tuossa pitäisi tuoda sitä rullaavuutta soralla? Ainakaan itse en ole havainnut että kapea 32-35mm rengas olisi ainakaan paremmin rullaava kuin "täysi" 40mm rengas.

Itse olen optimoinut siten, että takana on enemmän kulutuskestävyyttä ja edessä vähän kevyempää/herkempää. Molemmat kuitenkin täydet 40mm. Oma valintani johtuu siitä, että myös asfalttia ajoa tulee paljon.

Jami2003
16.06.2017, 11.39
Joku viesti taaksepäin oli keskustelua gg ja cx pyörien eroista. Eikös oikea gg pyörä ole terästä tai titskua :D

stenu
16.06.2017, 17.07
Onko joku koettanut tuota tangon vaimennusta?

Lainaan itteeni tuolta yksivaihde.netin puolelta, koska sopii hyvin tähänkin ;)

Soranrouhintapyörien evoluutiojanalla joskus dinosaurusten aikaan eli 5-10 vuotta sitten hyväksi, yksinkertaiseksi ja toimivaksi todettu ratkaisu oli suunnilleen tämä (https://c2.staticflickr.com/6/5022/29395931664_16582cfe0f_h.jpg). Sen jälkeen evoluutio on mennyt niin, että 1. pyörä ei pysähdy ilman levyjarruja. 2. levyjarrullinen pyörä/etuhaarukka on liian löysä ilman ylikokoemäputkea, 3. ylikokoemäputkellinen levyjarruhaarukka on alapäästä liian löysä ja/tai siinä ei pysy kiekko paikoillaan ilman läpiakselia. 4. ylikokoemäputkellinen, levyjarruilla ja läpiakselihaarukalla varustettu pyörä onkin käyttötarkoitukseensa liian kova. Koska evoluutio ei kulje taaksepäin ilman maailmanloppua tai muuta totaalikatastrofia, on ainoa luonnollinen kehityssuunta se, että tarvitaan jonkinlainen aikaisempia evoluutiovaiheita monimutkaisempi ratkaisu, jotta etupäästä saadaan taas löysempi. Jännä nähdä, mihin evoluutio lopulta päätyy..

TheMiklu
16.06.2017, 18.22
Varsin osuvasti sanailtu :D

Mohkku
17.06.2017, 05.49
Joku viesti taaksepäin oli keskustelua gg ja cx pyörien eroista. Eikös oikea gg pyörä ole terästä tai titskua :D

Voi olla, kuten myös alumiinia tai hiilikuitua. Cx-porukka haluaa laatia tiukkoja sääntöjä, kun homma perustuu kilpailuun. Keskusteltiinhan vielä jokin aika esim. siitä, onko levyjarrut ok ja kun ei ollut, ei niitä valmistajien tarjonnassakaan ollut.

Mielestäni gg-nimike (jos luokittelua on pakko harrastaa) on paljon terveemmällä pohjalla, taustalla on yksilön tarpeet kilpailu- tms. sääntöjen sijaan.

Mohkku
17.06.2017, 05.58
Jännä nähdä, mihin evoluutio lopulta päätyy..

Pilkunviilausta: Evoluutiohan päättyy vain sukupuuttoon, sekin yleensä ulkoisten tekijöiden takia, koska evoluutio ei sukupuuttoon lajia johda. Sen sijaan evoluution jatkuessa se voi johtaa ihan mihin tahansa. Todennäköinen vaihtoehto on jakautuminen eri alalajeiin. Ennusteen laadinnassa mallia voi hakea maastopyöräilystä: Xc, am, dh, ht, fs, 26, 29, 27.5, fat, plus jne.

Oma veikkaukseni lähitulevaisuuden trendistä on jouston/ajettavuuden haku 650b-renkaan paksuudesta.

stenu
17.06.2017, 09.26
Pilkunviilausta: Evoluutiohan päättyy vain sukupuuttoon..

Pilkunviilausta tämäkin, mutta päätyä ja päättyä ei tarkoita samaa asiaa.

Tässä tapauksessa evoluutio on päätynyt 12 millimetrin takajoustoon. Vähän ehkä erikoisuudentavoittelua vielä, mutta onkohan enää kauan.

http://theradavist.com/wp-content/uploads/2017/06/Calfees-Manta-RS-All-Road-is-a-Smooth-Ride-for-Rough-Roads-1-1335x890.jpg

Jami2003
17.06.2017, 11.21
Voi olla, kuten myös alumiinia tai hiilikuitua. Cx-porukka haluaa laatia tiukkoja sääntöjä, kun homma perustuu kilpailuun...

Mielestäni gg-nimike (jos luokittelua on pakko harrastaa) on paljon terveemmällä pohjalla, taustalla on yksilön tarpeet kilpailu- tms. sääntöjen sijaan.

Ot:tä

Eikös cx ole cc:n vapaa muoto ja cc on kilpailumuoto sääntöineen.

Samaa mieltä gg:stä. Näkisin että voisko siinä luokittelu perustua ajoalustaan (eli soratie/polku) jota sitten ajetaan millä kalustolla huvittaa :) toki tällaisen pyörä langan järkevyys loppuu siihen jos soramurskaimena aletaan esittää mitä tahansa, vai loppuuko?!?

JackOja
17.06.2017, 16.34
Ot:tä

Eikös cx ole cc:n vapaa muoto ja cc on kilpailumuoto sääntöineen.

CX on cyclocrossia ja cc taas jotain työmatkapyöräilyä tarakalla ja lokareilla varustetulla cyclocross-pyörällä. Eikös se noin ole?

Mohkku
17.06.2017, 20.23
Pilkunviilausta tämäkin, mutta päätyä ja päättyä ei tarkoita samaa asiaa.

Sori, lukihäiriö toisen t-kirjaimen osalta.

Jami2003
17.06.2017, 23.22
CX on cyclocrossia ja cc taas jotain työmatkapyöräilyä tarakalla ja lokareilla varustetulla cyclocross-pyörällä. Eikös se noin ole?
Joo niinhän se on.

Gary oin'
17.06.2017, 23.34
Tässä tapauksessa evoluutio on päätynyt 12 millimetrin takajoustoon. Vähän ehkä erikoisuudentavoittelua vielä, mutta onkohan enää kauan.

Apua, tää on minun silmään suorastaan painajaismainen ratkaisu. Ehkä vielä tärkeämpänä huomiona äärimmäisen epäsopivan värinen satulalaukku.

Ohiampuja
18.06.2017, 21.07
En nyt ole varma että onko tämä oikea paikka tällaiseen pohdiskeluun, mutta...

Olen tässä myymässä maantiepyörää, mutta jos se ei mene kaupaksi niin minulla taitaa olla kaksi vaihtoehtoa. Joko ostan Surly Cross Check rungon jarrutapeilla ja laitan vanhat 10 D-A osat siihen ja ostan vain uudet cantijarrut.

Toinen vaihtoehto on ostaa vaikkapa Genesis Croix de fer- runko ja sen lisäksi halvat levarikiekot ja Avid BB levarit. Ja myyn pois vanhat D-A maantiekiekot.

Molemmat vaihtoehdot on jossain 700-800 euron huitteissa, joten hinta ei ole tässä se tärkein juttu. Mutta mitäs te sanotte? Levarit on paremmat juu, mutta tällaisena vanhana kalkkiksena jotenkin tykkään vanhoista perinteistä. :) Ja käyttö olisi aika puhdasta gravelia ehkä hiukan polkua ja asfalttia. Lokarit on ok, mutta tarakkaa tuskin tulee koskaan. Ja muksukärryä tulee vedettyä...

Ps. Sekin vaikuttaa että minulla on kahdet maantiekiekot valmiina 10 pakoilla. Mavicit ja Shimanot.

stenu
18.06.2017, 21.26
Omien luddiittipreferenssieni vuoksi olen jäävi, mutta sanon silti, että Cross-Check, jos vaan sen geometria eli nykymittapuun mukaan erityisesti edestä matalahko runko toimii. Graveltouhuissa kun jarrujen mutatilalla ei ole samalla tapaa väliä kuin cyclocrossissa, niin mini-v:t ovat canteja parempi valinta jarruiksi. Jos se, että vanteita joutuu silloin tällöin uusimaan ei haittaa, ei ne levarit edes ole yksiselitteisesti paremmat, ainakaan mekaaniset, ja halvat vannejarrukeulat plaanaa poikkeuksetta halpoja levarikeuloja paremmin.

Puskis
18.06.2017, 21.26
Hyvät vannejarrut on ihan hyvät, ja kun kiekotkin on valmiiksi, niin ei kai tuossa tilanteessa tarvi miettiä.

Jami2003
18.06.2017, 21.38
Ennemmin vannejarrut kuin mekaaniset levarit.

Ohiampuja
18.06.2017, 21.56
Cross-Check, jos vaan sen geometria eli nykymittapuun mukaan erityisesti edestä matalahko runko toimii.
No niinpäs onkin aika matala stacki. Se ei ole hyvä asia tällaiselle niskasta välilevyvikaiselle.

Mitäs muita vastaavia olisi tarjolla?

Puskis
18.06.2017, 22.17
Brother Kepler
https://www.brothercycles.com/shop/kepler/

TheMiklu
18.06.2017, 22.45
Kuinkas leviää kumia saapi vanhoille kiekoille? Jos ovat kovin kapiaa mallia niin gravelilla viihtyvyys voi kärsiä.

TERU
19.06.2017, 06.05
Shimano CX70 on muuten hyvä jarru, jos vannejarruihin päädytään. Näihin sopii maantiepalat eikä noita tarvi säädellä. Kun on hyviä kiekkoja, niin senkin puoleen, kunhan maastot ei aivan hirmuisen mäkisiä, niin pärjäilee canteillakin, kiekon vaihto helppoa...eikä vanteet näytä kuluvan eritysesti...tasangoilla tosin omat ajot...kelillä kuin kelillä...pohtia näitä pitää kun uutta kaveria sommittelee.

kuovipolku
19.06.2017, 08.27
Kuinkas leviää kumia saapi vanhoille kiekoille? Jos ovat kovin kapiaa mallia niin gravelilla viihtyvyys voi kärsiä.

15c hyväksyy nikottelematta 35-milliset.

Gravelilla viihtyvyys on melko pitkälle myös semmoinen makukysymys; jotkut meistä ilmeisesti tykkäävät semmoisesta illuusiosta että kun on epämukavaa on kovempi kuski tai siitä ajatuksesta ettei ennenkään mitään muhkurenkaita tarvittu.

Padex
19.06.2017, 09.25
Shimano CX70 on muuten hyvä jarru, jos vannejarruihin päädytään. Näihin sopii maantiepalat eikä noita tarvi säädellä. Kun on hyviä kiekkoja, niin senkin puoleen, kunhan maastot ei aivan hirmuisen mäkisiä, niin pärjäilee canteillakin, kiekon vaihto helppoa...eikä vanteet näytä kuluvan eritysesti...tasangoilla tosin omat ajot...kelillä kuin kelillä...pohtia näitä pitää kun uutta kaveria sommittelee.

En tiedä miten paljon huonommat, mutta omakohtainen kokemus, että on hyvät ja halavatkin(mini-v):

http://www.planetx.co.uk/i/q/BCTK926MV/tektro-926al-front-and-rear-mini-v-brakes

stenu
19.06.2017, 09.40
No niinpäs onkin aika matala stacki. Se ei ole hyvä asia tällaiselle niskasta välilevyvikaiselle.

Mitäs muita vastaavia olisi tarjolla?

Toisaalta matalahkon stackin ohella saa suorahkon tai suoran vaakaputken. Taivutettu teräskeula yhdistettynä sloupattuun runkoon ei ole mikään kukkanen. Jos et ole #slamthatstem-miehiä, niin omaan silmääni spacerit jopa istuu tämän henkiseen pyörään paremmin ja Surlyhän itse speksaa Crosscheckin sojotusstemmillä omissa markkinointikuvissaankin. Modernimman, slouppaavan rungon kanssa taas speiseripinot ja ylöspäin sojottavat stemmit näyttää pölöltä eli puolensa näilläkin asioilla.

Levareiden preesens on niin vahva tällä hetkellä, että aika marginaalissa vastaavat on. Jos ei ole kiire, niin HUG-bikeshopin kautta saisi varmaan Soma Double Crossia (http://www.somafab.com/archives/product/double-cross). Cross-Checkiä parisensataa grammaa kevyempi runkosetti, mutta ahtaampi rengastila ja stackin suhteen ei taida olla isosti eroa.

Rapakon takaa sais siellä ihan järkevänhintaista Black Mountain Cyclesin Monster Cross (http://blackmtncycles.com/shop/frames/monster-cross-v5/)-runkoa, mutta Suomeen tuotuna ei ole enää niin edullinen ja siitäkin näyttäisi useimmat koot olevan loppu tällä hetkellä. Siinä kuitenkin olisi stackia reilummin.

cuppis
19.06.2017, 09.44

Eikös tämä ole paluuta menneisyyteen vai poikkeaako jotenkin oleellisesti takavuosien softail-ratkaisuista?

stenu
19.06.2017, 09.50
Mä speksasin oman Cycloni vannejarruille osittain jo siitäkin syystä, että mulla on ollut jo monta vuotta perversio Paulin MiniMotoihin. En väitä, että ne olis hintansa väärtit pelkästään käyttöarvonsa puolesta, mutta ihan sairaan hyvät ne on silti. Niin hyvät, että päädyin keväällä vaihtamaan korjattuun ja sinkulaksi modattuun CrossHairsiinkin (https://c1.staticflickr.com/5/4204/34715361522_88bf247745_b.jpg) MiniMotot TRP 8.4:sten paikalle.

Gunnarista tuli mieleen, että pitkälle miehelle todellinen löytö: http://www.fillaritori.com/topic/100752-gunnar-crosshairs-cyclocrossari-5860-cm-espoo-hinta-alennettu/

stenu
19.06.2017, 09.57
Eikös tämä ole paluuta menneisyyteen vai poikkeaako jotenkin oleellisesti takavuosien softail-ratkaisuista?

Juu on paluuta menneisyyteen ja softail-MOOTSeista ym. tuttu ratkaisu. Vain käyttökohde on uusi. Samassa mielessä paluuta menneisyyteen on 650b-kiekotkin, koska ensimmäiset mr. G. Fisherin ja muiden mtb-pioneerien kyhäelmät käytti samaista kiekkokokoa.

Eeteeku
01.07.2017, 11.01
Tämmöinen kotiutui eilen: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=19580&d=1498890653

Mohkku
01.07.2017, 16.54
Väri on makuasia, mutta muuten erittäin kiinnostava pyörä. Paljonko tuo painaa ja millaista sillä muuten ajaminen on?

tiaalto
01.07.2017, 17.52
Tuosta Spessun viritelmästä tuli mieleen tämä:

http://ridinggravel.com/reviews-2/redshift-sports-shockstop-stem-getting-rolling/

Voisi kiinnostaa kyllä kokeilla.

No hassusti kun tänään sattumalta tarjosivat -25% alekoodin uutiskirjeen tilaajalle niin tuli tilattua 90-millinen testiiin. 109 euroa tulleineen ja posteineen.

Eeteeku
01.07.2017, 20.32
Väri on makuasia, mutta muuten erittäin kiinnostava pyörä. Paljonko tuo painaa ja millaista sillä muuten ajaminen on?
Väri natsaa minttujäätelön kanssa täydellisesti. ;)
Nyt on eka kunnon lenkki ajettu. Mulla ei aiemmin ole droppitankoista pyörää ollut joten pienellä varauksella nämä mun jutut. Todella hyvin vaimentaa tärinät ja on junamaisen vakaa menijä. 6h reissun aikana ei jumittanut /kipeytynyt kuin kämmenpohjat. Pitänee vissiin hankkia jonkinmoiset pehmustetut hanskat.

Bensakeuhko
03.07.2017, 16.33
^Mulle tulossa samanlainen mankeli, toivottavasti saapuisi pian.

markuvaa
03.07.2017, 19.01
Huomenna menis pyörä tilaukseen, mutta tilaus niin auki kun olla ja voi.
Vaihtoehdot mm.
cannondale caadx 105
canyon inflite al 9.0
felt f65x

Olisiko teillä ehdottaa hyvää kilpailiaa noille? hinta n 1500€ molemmin puolin, parempi jos halvempi.
Tarkoitus ajaa talven yli töihin myös ja kesällä pitempiä reissuja.

Kalle H
03.07.2017, 19.32
Huomenna menis pyörä tilaukseen, mutta tilaus niin auki kun olla ja voi.
Vaihtoehdot mm.
cannondale caadx 105
canyon inflite al 9.0
felt f65x

Olisiko teillä ehdottaa hyvää kilpailiaa noille? hinta n 1500€ molemmin puolin, parempi jos halvempi.
Tarkoitus ajaa talven yli töihin myös ja kesällä pitempiä reissuja.
Aika perus (varmoja) cyclocrossareitahan noi on. Onko sulla muita vaatimuksia?

Lokarikiinnikkeet?
Tarakka?
Rengastila? (talvirenkaille olisi hyvä olla min 40mm)

Laitappa linkit noihin, muuten täällä kaikki googlettelee noita erikseen.

Nopeesti katsottuna se XXLlän ~800€ white ajaa ihan saman tehtävän kuin noi ylläolevan. Mutta noiden järkevyys nyt tietysti riippuu ihan siitä mitä arvostaa.

markuvaa
03.07.2017, 21.14
Rengastilaa olisi mukava olla talvirenkaille ja ilmeisesti hydrauliset jarrut pätevät talvella?
Jonkinnäköiset lokarit olisi plussaa, tarakasta en juuri välitä.

http://www.cannondale.com/en/Great%20Britain/Bike/ProductDetail?Id=2094569c-a1e7-46f7-a121-b3fdcd3c7d76&parentid=undefined
https://www.canyon.com/fi/road/inflite/inflite-al-9-0.html
http://m.feltbicycles.com/productcatalog/product/2/10170165

Onko minun hinta juuri siinä ja rajoilla, että jos laittaisin muutaman satasen lisää canyoniin saisin enemmän vastinetta rahoille. Jossain vaiheessa se harppaus ilmeisesti tulee. Jos ei sitä tee niin on ilmeisesti parempi ottaa vähän halvempi setti?

Kalle H
04.07.2017, 09.57
Mun omaan silmään toi Canyon näyttää noista kyllä parhaalta, siinä on myös tuo joustava satulatolppa, joka taitaa olla itsessään n. 200€ arvoinen. Mulla itsellä ei ole tuosta Canyonista kokemusta, mutta kyseessä taitaa olla puhtaaseen CX-pyörään perustuva runko, joten 40mm renkaiden sopivuus saattaa olla epävarmaan lokarien kanssa. Itse päädyin n. 1,5v sitten Konan Private Jakeen, joka on nyt n. 8tkm ajojen jälkeen osoittautunut kyllä aivan mainioksi peliksi.

Kyllä ne mekaaniset levytjarrutkin toimii oikein hyvin, kunhan mm. takajarrun kaapeli on vedetty fiksusti yläkautta. Hyviä mekaanisia jarruja ovat mm. TRP skype, TRP hy/rd...

Toisaalta tuossa 1,5k€ hintaluokassa toivoisin itse, että pyörässä olisi jo läpiakselit, joten katselisin ehkä vielä hieman laajemmin muita malleja. Ainakin On Onella rupeaa tuossa 1,5k€-2k€ välissä olemaan jo kuiturunkoa, läpiakseleita ja reilumpaa rengastilaa.
http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes (http://www.on-one.co.uk/c/q/frames/gravel-adventure-frames)

JackOja
04.07.2017, 10.06
Jos grainderin sijaan ollaan tuollaista cyclocrossaria ostamassa ostaisin On-Onelta titaania, Pickenflickin (http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/cyclocross-bikes/on-one-pickenflick). Pikkusen kyttäämällä vois tulla joku hyvä tarjouskin, niitä aina välillä on.

Blackborow
04.07.2017, 10.09
Jos grainderin sijaan ollaan tuollaista cyclocrossaria ostamassa ostaisin On-Onelta titaania, Pickenflickin (http://www.on-one.co.uk/c/q/bikes/cyclocross-bikes/on-one-pickenflick). Pikkusen kyttäämällä vois tulla joku hyvä tarjouskin, niitä aina välillä on.
Mulla on sähköpostissa tämmöinen

Round 20 of our Great Alphabet Sale is the letter T and T is for Titanium, Tyres & Tubes. It's an extra special one with some huge savings. We are running it for a mammoth 120 hours until 12 pm on Tuesday. We're giving you 20% off all Titanium Bikes, Frames (and Framesets) plus 20% off all Tyres and Tubes while stock lasts.

Use PRATOZT at checkout for...
- An Extra 20% off Titanium Bikes
- An Extra 20% off Titanium Frames and Framesets
- An Extra 20% off Tyres and Tubular Tyres
- An Extra 20% off Inner tubes

Until 12 pm on Tuesday (04/07/2017) use PRATOZT to activate these deals

Eli muutama tunti vielä aikaa brittien puoleen päivään.

Kalle H
04.07.2017, 10.16
Toi Pickenflick on kyllä erittäin pähee CX-fillari, mutta siihenhän ei sitten saa kiinteitälokareita, joten hieman nihkeätä voi olla työmatkan ajo näissä Suomen keleissä.

JackOja
04.07.2017, 10.20
Toi Pickenflick on kyllä erittäin pähee CX-fillari...

Joo, viikonloppuna näin taas livenä yhden Pickenflickin Reitti kakstonnisella (terveisiä vaan, jos foorumia luet!) ja pirun hienojahan ne on.

...siihenhän ei sitten saa kiinteitälokareita, joten hieman nihkeätä voi olla työmatkan ajo näissä Suomen keleissä.

Ymmärsin, etteivät olisi kysyjällekään välttämättömät.

Jonkinnäköiset lokarit olisi plussaa

Ja lokarithan saa aina asennettua enemmän tai vähemmän kiinteästi. Joskus vaatii virittelyä, mutta ei mennä nyt tässä siihen kun lokaritopicit ovat jo asiaa aiheesta täynnä.

Eli muutama tunti vielä aikaa brittien puoleen päivään.

Siinäpä olisi hyvää täkyä jollekulle

Kalle H
04.07.2017, 10.29
Joo, ei tässä tosiaan kannata ruveta tuosta asiasta liikaa vääntäämään. Tässä kuitenkin nyt haetaan ilmeisesti aika pitkälle aikavälille pyörää, niin ehkä sen speksaamiseen kannattaa käyttää hieman aikaa ja ajatusta. Tässä tuntuu nyt olevan kysyjällä kova kiire tilauksen kanssa, joten ajattalin mainita, että esim. tuohon muuten hyvää pyörään ei niitä kunnon pitkiä lokareita aivan helposti saa. Esimerkiksi hiilikuituhaarukkaan on ikävä porailla lokarin yläkiinnikettä jälkikäteen.

Kun vaatimuksissa lukee "Tarkoitus ajaa talven yli töihin myös ja kesällä pitempiä reissuja.", niin minulle tuo tarkoittaa ehdottomasti sitä, että oikeat lokarit pitää saada kunnolla kiinni ja rengastilaa pitää olla mahdollisimman paljon. Nämä molemmat ovat sellaisia ominaisuuksia, joita on vaikea saada pyörään jälkikäteen, joten asiat kannattaa selvittää ennalta ennen nopeaa tilausta.

Olen itse ajanut aivan liian monta kertaa selkä/jalat/perse märkänä -0C loskakelissä, joten nykyisin työmatkapyörässä on pakko olla lokari kiinni käytännössä aina. Tosin Oulussa saattaa olla vähän paremmat talven, kuin täällä Pirkanmaalla, joten ilman lokareita pääsee ehkä ajamaan pakkas kelissä vähän enemmän kuin täällä.

...ja sitten takaisin Gravel asiaan =)

Mokka
04.07.2017, 12.01
Minä päädyin suunnilleen samoilla kriteereillä sonder Camino al Apex1 hydrauliset jarrut versioon. Toivottavasti on ihan hyvä.

ahuji
04.07.2017, 13.01
Canyonin mahtuu vissiin 42mm talvirenkaat ilman lokareita ja omassa käytössä ollut 35mm nastarenkaat lokasuojilla jotka ovat riittäneet työmatkakäytössä ainakin etelä suomen talvessa. Uudessa paksussa lumessa ja vahvalla loskakelillä leveämmät renkaat ovat tarpeen mutta silloin voi siirtyä suoraan maasturiin tai siirtyä muulla välineellä.

Bensakeuhko
09.07.2017, 11.01
Jos joku tuollaisesta Sequoiasta haaveilee ja haluaa käyttää sen kanssa myös lokareita sekä etuvaihtajaa, ei kannata tilata ainakaan Spessun omia Sequoialle tarkoitettu lokareita. Itsellä ei mahtunut 54 runkokoossa Shimano 105 etuvaihtaja toimimaan kunnolla koska osui takalokariin eikä kunnolla vaihtanut sen vuoksi isommalle rattaalle.

Sotanorsu666
11.07.2017, 15.25
Kovasti tekisi mieli vaihtaa tuo Merida 500 pois ensi talveksi, koska takajarru on typerästi alakautta vedetty ja jäätyilee aina tasaisin väliajoin pakkasella. Voisi työmatkapyöräksi kartoittaa jotain gg-henkistä fillaria hydraulisilla levyillä. Tuleeko mieleen jotain valmiita pyöriä seuraavilla spekseillä:

- Hydrauliset levyt
- Lokarikiinnikkeet
- Tilaa noin 40mm renkaille
- Kivijalasta ostettavissa(tai ainakin koeajettavissa)
- Hintaluokka +/- 2000€(mielummin reilusti alle)

Mohkku
12.07.2017, 06.08
Kokeile ensin laittaa avoimen jarruvaijerin päälle haitarikumia. Itse viime talvena laitoin, mutta kokemuksia toimivuudesta ei ehtinyt kertyä. Toisaalta ei toimimattomuudestakaan.

Fat Boy
12.07.2017, 08.25
Ja vaijeriin voiteeksi reilusti raakaa glykolia. Sekoittuu veteen, estäen jäätymisen.

paaton
12.07.2017, 08.29
Minulta laski muutan samantien arvostus nestejarruihin, kun reissuun lähdettäessä toisesta pyörästä puhkesi jarruputki. Letku on varmaankin hangannut etukoriin ja nyt jarrua ilmatessa se puhkesi lopullisesti. Kaikenlaista pskaa noi shimanonkin letkut ovat. Ei ole vaijerivetoisessa tuollaisia ongelmia. Onneksi tusahti nyt ilmauksen aikana, eikä lastin kanssa jossain alamäessä...

Edit: Tämä tai vastaava setti tulee kyllä olemaan tästä lähin omissa nestejarrullisissa pyörissäni.

https://www.merlincycles.com/hope-braided-hose-kit-44515.html

Eeteeku
12.07.2017, 11.01
Spessun Sequoia. "Miinuksena" sisäleveydeltään 25mm vanteet, ei kovin kapoisia kumeja saa alle jos haluaisi. Ja elite-mallin väri saattaa aiheuttaa ongelmia joillekkin. Muuten kyllä tykkään ajotuntumasta näin täpäri/läski kuskina.

Jomppanen
12.07.2017, 22.17
Kovasti tekisi mieli vaihtaa tuo Merida 500 pois ensi talveksi, koska takajarru on typerästi alakautta vedetty ja jäätyilee aina tasaisin väliajoin pakkasella. Voisi työmatkapyöräksi kartoittaa jotain gg-henkistä fillaria hydraulisilla levyillä. Tuleeko mieleen jotain valmiita pyöriä seuraavilla spekseillä:

- Hydrauliset levyt
- Lokarikiinnikkeet

http://www.ridemore.fi/devinci-hatchet
Tossa Devincissä on paikat tavaratelineelle niin luulis siihen saavan lokaritkin kiinni.
Vaijerijarrut on spekseissä mutta siellä sivun reunassa kerrotaan että hydraulisillakin saa.
Astetta loivempi keula ja viitisen milliä pidempi takahaarukka eli tseinstei kun jossain muussa mitä just katselin.
Tiedä sitten miten paljon yhdellä asteella on merkitystä keulakulmassa varsinkin jos se etuhaarukan off set vai mikä lie käyryys se on muuttuu myös.

Siemenlinko
12.07.2017, 22.42
Minä päädyin suunnilleen samoilla kriteereillä sonder Camino al Apex1 hydrauliset jarrut versioon. Toivottavasti on ihan hyvä.

Camino alkanut kiinnostamaan minuakin.
Joko Mokka sai pyöränsä?
Onko tuosta jollain täällä jo kokemuksia?

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

Sotanorsu666
13.07.2017, 08.19

- Hydrauliset levyt
- Lokarikiinnikkeet

Menin sieltä mistä aita on matalin, kun tuli sopivasti XXL:n pyöräale kohdille. Karvan päälle 1200€ Meridan CX 600. Sram Apex 1x11 ja lokarikiinnikeet löytyy. Renkaille on hyvin tilaa ja runko varmaan aika samasta muotista, kuin tuo nykyinen Merida 500, joten tuttu ja turvallinen valinta.

kuovipolku
14.07.2017, 10.06
Täysin sama runko, täysin sama etuhaarukka, täysin samat putkiosat, täysin sama satula? Erot vanteissa? Muita eroja (vaihde/jarrusarjan lisäksi)?

Jos myy vanhan pois, saa arviolta öö euroa jolloin uudelle pyörälle jää hinnaksi öö euroa. Tai jos pitää vanhan, on kakkospyörä ja kahdet keskenään vaihdettavat(?) kiekot, mistä hyödystä ja ilosta voisi ehkä ajatella vanhan pyörän myyntihinnan verran maksavansa. Päätös täytyy kuitenkin tehdä, suuntaan tai toiseen...

Et ole tuntenut kaipaavasi taaksekin läpiakselia? Lisäjarruista ei ole ollut kiusaa (vai onko niitä enää 600:n Apex 1:ssä?) Ovatko painavat kiekot niin ikäviä ajaa kuin uudet kiekot ostaneet jaksavat usein korostaa? Onko Meridassa muuten jotain moitittavaa tai jotain mitä siinä haluaisi olevan?

Moska
14.07.2017, 10.24
^ En ole kaivannut taakse läpiakselia, ylimääräisiä kahvoja ei ole, en osaa moittia kiekkoja, sopivalla kelillä on takavaihtajan vaijeri jäätynyt, mutta glykoolivoitelu auttaa.
Toisia kiekkoja olen vähän miettinyt nastarenkaille, ja välitykset piisaa ja on hyvät cycloiluun, mutta slikseillä voisi loppua maantiellä.

Sotanorsu666
14.07.2017, 10.59
Täysin sama runko, täysin sama etuhaarukka, täysin samat putkiosat, täysin sama satula? Erot vanteissa? Muita eroja (vaihde/jarrusarjan lisäksi)?

Jos myy vanhan pois, saa arviolta öö euroa jolloin uudelle pyörälle jää hinnaksi öö euroa. Tai jos pitää vanhan, on kakkospyörä ja kahdet keskenään vaihdettavat(?) kiekot, mistä hyödystä ja ilosta voisi ehkä ajatella vanhan pyörän myyntihinnan verran maksavansa. Päätös täytyy kuitenkin tehdä, suuntaan tai toiseen...

Et ole tuntenut kaipaavasi taaksekin läpiakselia? Lisäjarruista ei ole ollut kiusaa (vai onko niitä enää 600:n Apex 1:ssä?) Ovatko painavat kiekot niin ikäviä ajaa kuin uudet kiekot ostaneet jaksavat usein korostaa? Onko Meridassa muuten jotain moitittavaa tai jotain mitä siinä haluaisi olevan?

Vanha Merida 500 menee myyntiin, koska löytyy hiekkalenkkikäyttöön BMC:n CX01. Vanhasta lisäjarrukahvat on poistettu(uudessa niitä ei taida olla), stemmi/tanko/satula/tolppa vaihdettu(nämä samat vaihtuu myös uuteen). Orkkiskiekot on ollut käytössä talvella(siihen ihan ok) ja kesällä alla on Mavic Ksyriumit. Otin tuon uuden Meridan yhden koon pienemmällä rungolla, kun kellun pituuteni puolesta juuri siinä 50-52 runkojen välillä ja tuo vanha on 52, joten nyt kokeilen tuntuuko 50 runko paremmalta. Läpiakselia en ole kaivannut taakse, kun en on ole ikinä takaläpiakselicrossarilla ajanut, niin en tiedä onko tuntumassa eroa. En ikinä oikein pitänyt tuosta vaalean sinisestä väristä ja tuo uusi on mielestäni paremman värinen, mutta suurin syy päivitykseen on kuitenkin 1x11 voimansiirto ja nestejarrut.

Ohiampuja
14.07.2017, 11.13
Minulta laski muutan samantien arvostus nestejarruihin, kun reissuun lähdettäessä toisesta pyörästä puhkesi jarruputki...
Eka kertaa kuulen että hankaus olisi kuluttanut letkun puhki. Itselläni maasturissa letku hankaa koko ajan keulan yläkruunuun, mutta letkussa ei ole minkäänlaista kulumaa, mutta siinä keulassa on jo aikamoinen lovi.

Mutta on totta että jarruletkut vaatii tarkkailua huollon yhteydessä niin kuin muutkin pyörän osat.

Mokka
14.07.2017, 14.26
Tuli pari päivää sitten tuo sonder Camino al Apex1 hydrauliset jarrut versio.

Toimitus oli nopea vaikka vähä sähläystä kun heillä ei toiminut netin kautta osto, vaan sähköposti rumban kautta. Ma pyörän ostin ja viikon päästä ke sain.

Itse pyörä tuntuu että on tehty Aika fiksusti. Love mud osat taitaa olla jotain kiinakamaa + oma brändi, mutta aika laadukkaita. Vannesetti on suht kevyet (netin mukaan 1970g) ja tubeless ready. Hätäseen yritin laittaa tubeless mutta vanteen saumasta vuosi niin pahasti että pitää hankkia paremmat teipit.

Joku kämmi oli käyny ja ehkä, kun etujarru ei ota kunnolla. Epäilen että on vähän vuotanut. Sain kuntoon mutta jarruteho on tosi paljon huonompi kuin takan. Pitää putsata ja ajaa sisään kunnolla.

Ajoasento on kiva läskimaailmasta tulleelle. Ei ole osu kenkä eturenkaaseen joka on plussaa.

Yllätyin miten kiva oli ajaa pyörällä hiekkateitä ja polkuja.

Tanko on hyvän tuntuinen.

Huonoja puolia:
Ostin kalliimman koko hiilikuitukeulan kun alkuperäisiä ei ollu ja halusin pyörän lomille ajoon. No huonommassa keulassa olisi lokarin kiinnityspaikat mutta tässä ei.

Keula on kevyt mutta peräpää tuntuu tosi painavalle, johtunee varmaan tosta 11-42 pakasta joka painaa 560g.

Lasku tuli puntina niin meni enemmän rahaa kun ajattelin. Hintaa about 1340e

Ensi vaikutelma on kyl ollu hyvä ja voin suositella pyörää. Hyvää asiakaspalvelua oli.

Katsoo sitten jos niitä läpiakseleita joskus alkaa kaipaamaan. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170714/aa9ac78bc1492df6c2668563d5b0e9f7.jpg

LJL
14.07.2017, 20.11
Ritcheyn Swisscrossista tuli nyt jonkinlainen grävelpyörä saatuaan alle 35mm Panaracer Gravelkingit. Pientä totuttelua vaatii Challengen krossikumien jälkeen mutta tykkään.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/webkit-fake-url://15bc3a5d-118d-4930-9d91-2b967db34864/imagejpeg

tiaalto
14.07.2017, 22.03
No hassusti kun tänään sattumalta tarjosivat -25% alekoodin uutiskirjeen tilaajalle niin tuli tilattua 90-millinen testiiin. 109 euroa tulleineen ja posteineen.
No niin. Ensimmäinen koeajo takana. On hyvä. Itse asiassa aivan halvatun hyvä. IsoSpeed tai Future Shock voivat ehkä olla parempia mutta hitto. Reilulla satkulla pari senttiä ihan oikeasti toimivaa joustoa - ja ainakin minulle se muuttaa asioita isosti.

Tai no, pyörän paino nousi 135 grammaa. Itken joen.

Puskis
14.07.2017, 23.32
No niin. Ensimmäinen koeajo takana. On hyvä. Itse asiassa aivan halvatun hyvä. IsoSpeed tai Future Shock voivat ehkä olla parempia mutta hitto. Reilulla satkulla pari senttiä ihan oikeasti toimivaa joustoa - ja ainakin minulle se muuttaa asioita isosti.

Tai no, pyörän paino nousi 135 grammaa. Itken joen.

Tuntuuko tossa jotain ei-toivottavaa liikettä esim. kun runttaa putkelta ylämäkeen? On kyl tosi mielenkiintoinen stemmi, mut toisaalta epäilyttää ainakin kestävyys. Hintakaan ei ois oikeastaan ollenkaan paha.

tiaalto
15.07.2017, 10.35
En huomannut mitään ei-toivottua liikettä, mutta en nyt mikään himorunttaaja olekaan. Tuon joustoahan pystyy säätämään vaihtelemalla eri elastomeereja. Tukevaa tekoa tuo on muutenkin että en hirveästi usko kestävyysongelmia tulevan.

Siemenlinko
15.07.2017, 17.20
Tuli pari päivää sitten tuo sonder Camino al Apex1 hydrauliset jarrut versio.

Kiitos Mokka raportista.
Minkä kokoisen Caminon otit \ Mitkä omat mitat?

Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla

sgt.barnes
15.07.2017, 21.38
Jos kysyn tässä topikissa, CX500 Meridaan pitäs saada hyvät polkimet. onko suosituksia mitkä on hyvät metalliset ja talvella toimivat? maastopyörän polkimet on ehkä liian massiiviset?

Mokka
15.07.2017, 21.40
Otin L koon ja olen 182cm ja 86cm inseam. Aika hyvin pitää paikkansa nuo koko ehdotukset.

JackOja
15.07.2017, 22.13
Jos kysyn tässä topikissa, CX500 Meridaan pitäs saada hyvät polkimet. onko suosituksia mitkä on hyvät metalliset ja talvella toimivat? maastopyörän polkimet on ehkä liian massiiviset?
Kysy nyt sitten jos et muuta topiccia keksi; Crank Brothersin Eggbeater.

Dayton
16.07.2017, 11.24
Olen ostamassa myös Meridan cycloa. Mikä olisi sopiva koko 185/87-mittaiselle? Meridan laskuri näyttää kooksi 58cm ja XXL:n taulukko 57-60cm. Kyseessä on ensimmäinen kippurasarvinen pyörä, joten tarvitsen apua. Vaihtoehtoina olisivat 56cm ja 59cm runkokoot, mutta käsittääkseni pykälän pienempi olisi turvallisempi valinta?

TERU
16.07.2017, 12.12
Katsoin pyörän mittoja ja minusta hitusen keskikokoa isompi riittäisi, koko 54 siinä rungon vaakamitta 555 ja keula 160 mm, varo ostamasta liian isoa!

Blackborow
16.07.2017, 12.21
Olen ostamassa myös Meridan cycloa. Mikä olisi sopiva koko 185/87-mittaiselle? Meridan laskuri näyttää kooksi 58cm ja XXL:n taulukko 57-60cm. Kyseessä on ensimmäinen kippurasarvinen pyörä, joten tarvitsen apua. Vaihtoehtoina olisivat 56cm ja 59cm runkokoot, mutta käsittääkseni pykälän pienempi olisi turvallisempi valinta?
Sinuna ottaisin 56 senttisen. Tuo Meridan 59cm on jo aika iso.

Dayton
16.07.2017, 12.38
Kiitos vastauksista, 56cm tilattu :D Nyt vain kärsimätöntä odottelua!

veke
16.07.2017, 17.08

Meitsin mitat 187/94 ja Merida 500 XL/59 passeli 90mm stemmillä. Toi XL-koko mulla etenkin kun siinä emäputki korkea, muuten näillä kropan mitoilla satula karkaisi turhan ylös tangosta.

Jomppanen
16.07.2017, 18.13
Menin sieltä mistä aita on matalin, kun tuli sopivasti XXL:n pyöräale kohdille. Karvan päälle 1200€ Meridan CX 600. Sram Apex 1x11 ja lokarikiinnikeet löytyy. Renkaille on hyvin tilaa ja runko varmaan aika samasta muotista, kuin tuo nykyinen Merida 500, joten tuttu ja turvallinen valinta.
Meneekö tuohon Meridaan ne 40mm renkaat kurasuojan kanssa vai joutuuko tyytymään kapeampiin?

Sotanorsu666
16.07.2017, 20.24
Meneekö tuohon Meridaan ne 40mm renkaat kurasuojan kanssa vai joutuuko tyytymään kapeampiin?

Menee varmaan. 35mm jää niin reilusti tilaa, että olen aika varma ja ostinkin tuohon uuteen jo 40mm kumit. Kohta pääsee kokeilemaan, kun pyörä saapuu varmaan alkuviikosta.

Mohkku
16.07.2017, 22.15
Hommasin Schwalben Marathon racerit koossa 40 mm ja 19 mm vanteella 6 barin paineella ne on 37-38 mm leveät.

Ohiampuja
17.07.2017, 10.10
Nykyään kun "cyclocross"-pyöriä kysytään ja myydään ties mihin käyttöön, on tietysti vähän ehkä hämärtynyt se, että mikä on "cyclocross"-pyörä (cyclocross-kilpailuhin suunniteltu UCI-sääntöjen mukainen pyörä)...
GG-lienee sitten samankaltaiseen genreen asettuva pyörä, mutta ilman noita UCI-rajoitteita...
Tässä onkin aika lyhyesti sanottu CC ja GG väliset erot.

Mutta onkos tuossa GG:ssä (vielä) mitään lajin sisäisiä rajoitteita? Kehtaako enää hybridi-rungoista tehtyjä monstereita esitellä GG pyörinä, kun näitä valmiita kaupallisia ratkaisuja on tullut jo melkein joka merkiltä. Ja saako maasto- ja maantieosia sekoittaa vapaasti toisiinsa... Vai annetaanko GG piireissä kaikkien kukkien kukkia vapaasti? :)

Ps. Näissä foorumin säikeissä voi joskus tulla ongelmaksi keskustelun liika rönsyily. Täällä äkkiä itsekkin hurahtaa höpöttämään renkaista tai yms lokasuojista, vaikka niille parempi paikka taitaisi olla ko aiheeseen keskittyvä topicci... :rolleyes:

tiaalto
17.07.2017, 10.23
UCI ja USA Cycling ovat saaneet hyvin nihkeän vastaanoton gravel racing piireissä joten mitään sääntörajoitteita tullaan tuskin näkemään ja hyvä niin.

veke
18.07.2017, 08.47

Menee varmaan. 35mm jää niin reilusti tilaa, että olen aika varma ja ostinkin tuohon uuteen jo 40mm kumit. Kohta pääsee kokeilemaan, kun pyörä saapuu varmaan alkuviikosta.

Roikkuu renkaistakin ; 40mm Vittoria Voyager Hyperit mahtu mun 500:ssa hyvin lokarien kanssa, nyt olevien 40mm Gravel Kingien tieltä piti takalokari (otin sitten molemmat) ottaa pois kun etuvaihtaja tulee niin liki.

Edit. Sotanosrulla olikin 1x11 eli etuvaihtajaa ...

Sotanorsu666
18.07.2017, 09.00
Roikkuu renkaistakin ; 40mm Vittoria Voyager Hyperit mahtu mun 500:ssa hyvin lokarien kanssa, nyt olevien 40mm Gravel Kingien tieltä piti takalokari (otin sitten molemmat) ottaa pois kun etuvaihtaja tulee niin liki.

Edit. Sotanosrulla olikin 1x11 eli etuvaihtajaa ...

En laske tuota gravel king sk:ta 40mm renkaaksi, kun sen todellinen leveys on jotain 43mm ja se 35mm on 38mm. Typerästi ilmoitettu mitat, koska ne ei pidä ollenkaan paikkaansa ja joku tietämätön voi ostaa turhan isot mitkä ei sitten mahdukkaan pyörään. Mutta joo tuossa uudessa tulossa olevassa cx 600 meridassa ei tosin ole etuvaihtajaa, mutta veikkaan, että silti tuo "40mm" gravel king sk olisi liian muhku taakse. Siihen laitan alle nanot alkuun ja jos ne sulaa yhtä nopeasti alle, kuin nykyisessä olevat g-onet, niin varastosta löytyy gravel king sk:t mitoissa "32mm" ja "35mm". Tänään pitäisi uuden pyörän tulla ja sitten pitäisi vain löytää kalenterista aikaa osien vaihtoon, niin saisi uuden ajoon ja vanhan myytyä pois.

veke
18.07.2017, 11.32
En laske tuota gravel king sk:ta 40mm renkaaksi, kun sen todellinen leveys on jotain 43mm ja se 35mm on 38mm. Typerästi ilmoitettu mitat, koska ne ei pidä ollenkaan paikkaansa ja joku tietämätön voi ostaa turhan isot mitkä ei sitten mahdukkaan pyörään. Mutta joo tuossa uudessa tulossa olevassa cx 600 meridassa ei tosin ole etuvaihtajaa, mutta veikkaan, että silti tuo "40mm" gravel king sk olisi liian muhku taakse. Siihen laitan alle nanot alkuun ja jos ne sulaa yhtä nopeasti alle, kuin nykyisessä olevat g-onet, niin varastosta löytyy gravel king sk:t mitoissa "32mm" ja "35mm". Tänään pitäisi uuden pyörän tulla ja sitten pitäisi vain löytää kalenterista aikaa osien vaihtoon, niin saisi uuden ajoon ja vanhan myytyä pois.

Jos 600 on samoilla mitoilla 500:n kanssa niin "40mm" GK mahtuisi. Mulla 500:ssa ainoastaan se etuvaihtajan vivun pää (johon vaihdevaijeri tulee) on lokarin tiellä. Arvelin syksyn tullen hommaavani paremmat täyspitkät lokarit ja jyrsin takalokariin tuohon vivun kohtaan tilaa.

Sotanorsu666
19.07.2017, 10.43
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170719/cdf27cae10a006497c991c5a6a6b44e3.jpg

Eilinen sade ja sateen uhka toivat vapaaillan, joten uusi pyörä saatiinkin heti ajoon. Ei ihan puhdas GG-pyörä, mutta enemmän kuitenkin gg kuin cx, joten siksi tungen kuvani tänne. Aika vähän jäi taakse tilaa tuon 40mm nanon kanssa, mutta siellä se nyt kuitenkin pyörii.

stenu
21.07.2017, 11.06
Olikohan nämä Fairlighit jo huomioitu täällä tai löytyiskö peräti jo joku pyöräkin Suomesta? Reiska 853 -runkoinen Straelkin menisi myös gg-hommeleihin hyväkuntoisemmilla hiekkateillä, mutta varsinkin tämä Faran (https://fairlightcycles.com/faran/?v=f0aa03aaca95). Fiksusti mietityn oloinen Reiska 631 -runko ja kokovaihtoehtoja reilusti. Runkosetti alle 700€ tai kompliittina esim. hydro-Ultegroilla reilu 2100€, joten hintakin on kilpailukykyinen.

https://fairlightcycles.com/wp-content/uploads/2016/11/FAIRLIGHT-2016-Faran-ULTEGRA-Grey-52432-1024x652.jpg

frp
21.07.2017, 11.13
^^Taitaa olla samat lokarit, jotka pistin vaimon pyörään jokin aika sitten. Vinkkinä: jos et huomannut niin lokarien takapään kiinnikkeen pystyi asentamaan väärinpäin, jolloin metallituki kiertää lokarin ulkokautta. Lähelle asennettaessa mielestäni parempi tapa niin ei tule ahdasta kohtaa, joka kerää roskaa.

Sotanorsu666
21.07.2017, 12.59
Curanan lokarit on noi tossa mun pyörässä. Ei riitä aisassa pituus asentaa ulkopuolelle, kun ne on pätkitty joskus toisen pyörän mukaan.

frp
21.07.2017, 13.21
Joo samat Curanat. Niihin saa tilattua erikseen aisoja ja muita nippeleitä. Nuo etupään möhlöt säätö-kiinnikkeetkin voi korvata siroilla metallikiinnikkeillä kun tilasi erikseen toisen pidemmän aisan ja metallinippelit. Nuo on kyllä mielestäni parhaat kokolokarit, kun niillä saa siistin asennuksen ilman törröttäviä aisan päitä tms. Eivätkä paina paljoa.

Arhipoff
24.07.2017, 22.20
Postataas tänne fiilistelyjä vaikkakin vääränlainen pyörä...
Reissu, jolla soran lisäksi matkalla oli polkua sekä metsäautotietä, mutta hyvin tuntui Nanot tubeleksena pelaavan. Ja omaan silmään nuo renkaat näyttä krossarissa hassun muhkuilta. Aikaisempi vertailukohta tosin Vittoria cross xg 32mm sisureilla...

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170724/7c1762c7a06cb286856978a5afefe5f6.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20170724/b629c19fadf1f72c8a73ba68faf973c4.jpg

Lähetetty minun NEM-L21 laitteesta Tapatalkilla

TheMiklu
25.07.2017, 05.45
Äksähän se siinä^
Autoilija ei kattonu minne ajo ja tuhos meikän sinisen kaunokaisen London Roadin (ja kauden muutenki), joten se on nyt sotakoneenvihreä autoja vihaava liikkuva rankaisulaitos. Roadrage mk 1 aloittaa katupartioinnin. U-lukko justice!
Katotaan oikeet kuvat sitten kun projekti valmistuu. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20170725/9e08c93f8e61e0769122ed0e785cc017.jpg

Sent from my LG-H815 using Tapatalk

Laerppi
25.07.2017, 22.43
https://www.dropbox.com/s/luh0fx52g58pvdp/london.jpg?dl=1

:cool:

Tukkasotka
26.07.2017, 16.23
:cool:

http://i.imgur.com/4HKueci.jpg

TheMiklu
26.07.2017, 16.42
On siinä iso läjä komeita fillareita! :D

stenu
02.08.2017, 13.27
All Cityn uusin eli Gravel-spesifinen "Cosmic Stallion":

http://allcitycycles.com/images/bikes/CSMainV2.jpg

http://allcitycycles.com/blog/_single_entry/cosmic_stallion_built_from_a.c.e._tubing

stenu
03.08.2017, 10.54
:)

https://www.youtube.com/watch?v=bAJT5-EKvy0&feature=youtu.be

Plus
03.08.2017, 11.11
Fiksun oloinen tuo Cosmic Stallion ihan valmiinakin setuppina. Mikähän lienee kotimaan hinta...

stenu
03.08.2017, 20.21
Joo niin on. Pitkä chainstay vähän vaivaisi itseäni, mutta joku joka haluaa tosi vakaata menoa voi jopa tykätä ja jos pitää mahtua 45-millistä renkulaa ja kaksi eturatasta, niin ei oikein muuta voi kuin venyttää chainstaytä. Pienemmissä rungoissa on sen verran loivat keulat, että vähän isompi rake olisi parempi, mutta kustannussyistä on ymmärrettävää, että on sama etuhaarukka kautta linjan.

Trumpin toilailuista hyötyy fillariostajat, kun dolsun kurssi on vähän notkahtanut, joten suomihinnatkin voi taas olla vähän kohtuullisempia.

Taneli79
05.08.2017, 10.18
Plug tekee paluun teräkseen. Osaako joku arvioida Tangen putken laatua vs esim. Reiska tai Columbus? Äkkiseltään vaikuttaa mielenkiintoiselta ja moneen käyttöön taipuvalta pyörältä. Ilmestynee tammikuussa 2018.

http://road.cc/content/tech-news/226905-charge-bikes-2018-plug-returns-steel-frame-plus-new-cleaver-klunker-hack

ealex
05.08.2017, 10.55
^ https://www.tange-design.com/tubing_detail.php?sn=48

stenu
05.08.2017, 21.31
^^ Lienee melkolailla verrattavissa Reynolds 520 ja Columbus Thron (?) -setteihin eli käytännössä lämpökäsittelemätöntä 4130 CroMoa. Painavahkot putket, joissa pienehköt ulkohalkaisijat ja paksuhkot seinämät. Keskikokoinen runko arviolta 2,3 kg.

Köfte
05.08.2017, 21.45
Nykyinen Thron on os-putkea kaksoisohennuksella; punnivertailua:
Thron frame weight: 2,067g, compared to 531: 1,875g.

Tuo minun Thron-runko on vanhempaa tekoa/kevyempi,
pojan 531-Reiska on juuri tuota painoluokkaa.

Tiedä häntä sitten, miten materiaaleja on muuteltu aikojen saatossa.

Aikoinaan Tangen rungot olivat kovinkin arvostettuja, esim radalla ja
Nishikin maantie/retkiosastolla.

Ajokelpoisia teräsrunkoja silti kaikki.

stenu
05.08.2017, 22.15
Joo eipä ohentamattomia putkia taida löytyä ainakaan tämän genren pyöristä lainkaan.

Cromor näyttää olevan Columbuksen perus-cromo-setti nimeltään nykyään ja Thronia ei löydy Columbuksen spekseistä enää lainkaan. Nuo painot voi koskea vannejarruspekseillä ja ohuella kaulaputkella varustettua maantierunkoa. Nykyaikaisen levaripyörän paino on ihan jotain muuta. Vanha "OS"-termi tarkoittaa, että vaakaputki on 28,6 ja viisto 31,7. Taitaa Reiskan 520:stakin löytyä "OS"-vaihtoehdot.

Parempien putkisettien kanssa krossi yms. tyyppisissä pyörissä yleisempi ratkaisu nykyään taitaa olla vaaka 31,7 ja viisto 35. Seinämät 0,6/0,4/0,6 ja 0,7/0,45/0,7 mm tai jotain sinne päin.

http://www.columbustubi.com/eng/4_4_1.htm

Blackborow
06.08.2017, 08.06
Mulla oli se edellisen terässukupolven Plug tangen putkilla. Ihan mukava pyörä sinänsä ajaa, mutta painava ja löysähän se oli, kuten tuon hintaluokan teräsraamit yleensä on.

stenu
06.08.2017, 09.23
Aikoinaan Tangen rungot olivat kovinkin arvostettuja, esim radalla ja
Nishikin maantie/retkiosastolla.

Tangelta kuten kaikilta muiltakin leimaputkivalmistajilta löytyy perus-CroMoa ja sitten niitä parempia settejä, joissa on usein omat (mahdollisesti jopa patentoidut) seokset eli sinällään se, että on Tangen tai Reynoldsin tai jonkun muun putket ei tarkoita paljoakaan.

Edullisempien runkojen valmistajista ainakin Soma käyttää vielä Tangen Prestigeä, joka on lämpökäsiteltyä ja josta kaiketi tehdään pääasiassa perinteisillä OS-mitoilla olevia runkoja. Mulla oli joskus OS-putkinen Smoothie-maantiepyörä 54-kokoisena ja sen runko oli kiva ajaa ja painoi jotain vähän päälle 1,8 kg. Ruostui vaan harvinaisen helposti.

Tangen nykyputkien speksitkin löytyy: https://www.tange-design.com/tubing_list.php

^ Vanhat Chargen rungot oli muistaakseni ikivanhoilla mitoilla olevaa Prestigeä. Vaakaputki 25,4 ja viisto 28,6 ehkä.

ibeatyouanytime
06.08.2017, 17.02
Isommilla (40mm, 50mm, 60mm, ++) gummeilla chainstay ja Q-factor kasvaa ainakin itselle sietämättömäksi pidemmille vedoille(up to 400km). Kai niillä jauhaa soraa pienemmät matkat, mutta niiden edut alkavat kadota siinä 40mm.

Taneli79
06.08.2017, 19.27
^^ Lienee melkolailla verrattavissa Reynolds 520 ja Columbus Thron (?) -setteihin eli käytännössä lämpökäsittelemätöntä 4130 CroMoa. Painavahkot putket, joissa pienehköt ulkohalkaisijat ja paksuhkot seinämät. Keskikokoinen runko arviolta 2,3 kg.

Taitaa olla painon osalta samaa luokkaa kuin esim. Surlyn Straggler. Omaan makuun tuo on ylipainoinen lenkkipyöräksi. Kuormattuna retkellä tai arkipyöränä voisi toimia paremmin.

Taneli79
06.08.2017, 19.29
Mulla oli se edellisen terässukupolven Plug tangen putkilla. Ihan mukava pyörä sinänsä ajaa, mutta painava ja löysähän se oli, kuten tuon hintaluokan teräsraamit yleensä on.

Ja jos on lisäksi vielä löysä, niin on kyllä pakko unohtaa.

tiaalto
09.08.2017, 20.51
Pahoittelen kysymyksen kerettiläisyyttä, mutta olisikohan jollain kokemusta verrata GG:ksi laskettavaa pyörää ja kireähköä kymppikiloista XC-maasturia toisiinsa ensinmainitulle tyypillisessä soratierälläyksessä? GMBN tai GCN teki hiljattain featuren aiheesta mutta se jätti vähän kylmäksi.

Motivaatio kysymykseen syntyi kun parin uuden kartoittamani lenkin lyhkäiset polkuosiot osoittautuivat aika Enduroksi...

JackOja
09.08.2017, 22.19
... olisikohan jollain kokemusta verrata GG:ksi laskettavaa pyörää ja kireähköä kymppikiloista XC-maasturia toisiinsa ensinmainitulle tyypillisessä soratierälläyksessä? ...

Juu. Kummallakin pirun kivaa.

plr
09.08.2017, 23.06
Veikkaan myös, että molemmilla on hauskaa. Jos ajat enduropätkää, niin maasturi voisi olla sinne hyvä. Oma preferenssi hiekka- ja sorateille on cyclocrossari.

Blackborow
10.08.2017, 07.18
No joo. Vastalanattu soratie niin maasturi on parempi. Samoin se on paljon miellyttävämpi ajaa pidemmissä laskuissa vakautensa vuoksi. Molempi parempi.

Metsäautoteiden tasolle kun mennään tai tie on oikein kuoppainen niin maasturi toki taas edellä. Itsellä se on toki täysjäykkä. Häviää droppitankoiselle lähinnä pidemmillä suorilla, mutta niitä on ainakin niillä sorateillä mitä minä ajan häviävän vähän.

LJL
10.08.2017, 08.26
Pahoittelen kysymyksen kerettiläisyyttä, mutta olisikohan jollain kokemusta verrata GG:ksi laskettavaa pyörää ja kireähköä kymppikiloista XC-maasturia toisiinsa ensinmainitulle tyypillisessä soratierälläyksessä?

Mulla on (tällä hetkellä -painava) 9,9kg 100mm 29" xc-täysjousto ja 8,8kg Ritcheyn SwissCross 35mm Gravelkingeillä, ja molemmat on toki erinomaisen hauskoja, mutta ei kahta sanaa että pelkkään soratierälläykseen valitsen jälkimmäisen. Sen sijaan poluille maasturi.

kuovipolku
10.08.2017, 08.33
Kireähköllä kymppikiloisella XC-maasturilla ajamisesta tiedän yhtä vähän kuin muunkinlaisilla maasturileilla ajamisesta, mutta eivätkö soratiet tule melko pian tylsiksi silloin kun ne eivät enää ole vain siirtymäpätkiä polkujen ja maasto-osuuksien välillä?

Itse jäykähköllä ja (kaikkineen) kymppikilosella cyclocrossarilla ajavana koen lyhyehköt, vääränlaiset ja (minua) ajoteknisesti haastavat polkupätkät vaihteluna joiden jälkeen soratiellä on taas tuplasti mukavampaa ja hauskempaa ajaa ja joka auttaa suhteuttamaan sorateiden epämukavuusosuudet (joilla muuten ehkä kokisi ajavansa ihan vääränlaisella pyörällä). Kun ylpeys on jo kokenut niin monta kolausta, ei tunnumyöskään ollenkaan häpeälliseltä todeta etten jostain kohdasta ajamalla selviä ja jalkautua; sekin kuuluu minusta GG:hen tai sen suomalaiseen versioon.

Mutta GG:n luonteeseen kuuluu minusta olennaisena myös se ettei sitä ole tarkoitettu vain kippurasarvisille pyörille vaan että jokainen voi valita sellaisen ajokaluston jonka kokee omimmaksi, toimivimmaksi ja hauskimmaksi (tai vain sellaisen joka on jo olemassa, mitään uuttahan ei GG:tä varten tarvitse välttämättä hankkia vaikka meille sitä kuinka kaupattaisiin).

PS Ne jotka näitä cycloasioita paremmin tuntevat tosin ovat kertoneet että rengasleveyttä kasvattamalla, sisureista luopumalla ja siten alhaisemmilla rengaspaineilla "hankalienkin" paikkojen ajaminen olisi paitsi mukavampaa myös helpompaa.

Blackborow
10.08.2017, 09.14
Kireähköllä kymppikiloisella XC-maasturilla ajamisesta tiedän yhtä vähän kuin muunkinlaisilla maasturileilla ajamisesta, mutta eivätkö soratiet tule melko pian tylsiksi silloin kun ne eivät enää ole vain siirtymäpätkiä polkujen ja maasto-osuuksien välillä?

Vähemmän tylsää se on tuollaista mutkaista ja mäkistä vaihtelevaa soratien pätkää ajaa millä tahansa kuin nylkyttää valkoista viivaa seuraten asfalttia.

Rengasvalinnat vaikuttaa toki paljon. Itselläni on tuossa täysjäykässä semislicksit. En tosin ole punninnut tuota katiskaa enkä aio punnita. Painaa minkä painaa.

Tuonne pistin joskus keväällä kuvia grindailuista maasturilla. Noissa maisemissa maasturi toimi hyvin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32608-Kuvaraportteja-py%F6r%E4lenkeilt%E4&p=2671822#post2671822

velib
10.08.2017, 09.33
Mielipidekysymyshän tuo on, itse en jaksa maasturilla ajella sorateitä (okei, kymppikiloisesta ei ole kokemusta), kun taas kaveri ajelee täpärillä mielellään myös maantielenkkejä. Itse tykkään ajella sellaisella pyörällä, että ajossa on vähän haastetta tai ainakin alustan tuntee. Pururatakin on tylsä cyclolla, mutta soratiet ja nopeat helpot polut ajan mieluiten sillä, juurakossa sitten taas täpäri tai läski. Toki jotkut tiet ovat niin huonossa kunnossa tai pehmeitä, että niitä ei oikein aja cyclollakaan.

kuovipolku
10.08.2017, 09.48
Vähemmän tylsää se on tuollaista mutkaista ja mäkistä vaihtelevaa soratien pätkää ajaa millä tahansa kuin nylkyttää valkoista viivaa seuraten asfalttia.

Kuten jokainen joka ajaa asfalttiteitä maantiepyörällä yhtään enempää hyvin tietää, siinä ei (a) ole kysymys nylkyttämisestä eikä siinä (b) seurata valkoista viivaa. Mutta kuten jokaiselle jokaiselle joka ei ole pelkkä ääliö tai tyhjänpäiväisten huomautusten esittäjä on selvää ei "Gravel Grinding" -ketjussa mitään eikä koskaan verrata asfalttiteiden ajamiseen maantiepyörällä-

Sorateiden tylsyydellä tarkoitin sitä että että maastopyörällä ajaessa ne voivat ymmärtääkseni muodostua teknisesti liian helpoiksi ja liian mukaviksi - eli sama ilmiö jonka jotkut kokevat jo liian sileillä ja tasaisilla poluilla jotka eivät tarjoa riittävästi haasteita - mutta tämähän on luonnollisesti vahvasti subjektiivinen juttu. Joku voi nauttia pelkästä rullaavuudesta, menosta ja flowsta, maisemista (vaikka ne olisivatkin vain sitä samaa suomalaista metsää, peltoa, niittyä ja hakkuuaukeraa) ja luonnon äänistä ja tuoksuista. Joku toinen voi keskittyä pitämään tiettyä vauhtia, tehoa tai sykettä.

Ja onhan se niin soratiellä kuin asfaltillakin ihan kuin mitä Harri Kirvesniemi aikoinaan totesi maastohiihdostakin: siinä missä toinen näkee ja kokee vain tylsän ja samanlaisena jatkuvan tien, toinen näkee miltei koko ajan muuttuvat olosuhteet joiden mukaan omaa tekniikkaansa ja suoritustaan pitää säätää optimiin päästäkseen

Tuonne pistin joskus keväällä kuvia grindailuista maasturilla. Noissa maisemissa maasturi toimi hyvin http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?32608-Kuvaraportteja-py%F6r%E4lenkeilt%E4&p=2671822#post2671822

Tyhmää olisikin olla ottamatta huomioon paikalliset olosuhteet ja ne tiet joilla tietää ajavansa eniten. Aivan yhtä tyhmää kuin pitää valintojensa lähtökohtana huonoimpia mahdollisia mutta kuitenkin suhteellisen lyhytaikaisia olosuhteita ja teitä joilla ei kuitenkaan aja tai tarvitse juurikaan ajaa.

Lisäksi on aina syytä pitää mielessä onko omilta asenteiltaan ja omalta suuntautumiseltaan ajokalustonsa suhteen enemmän "alipyöräilijä" kuin "ylipyöräilijä". Kumpikaan mieltymys ei ole sen parempi tai arvokkaampi - ja voi kaiken hyväksi muuttua, jopa useampaan kertaan, pyöräilyelämän aikana!

tiaalto
10.08.2017, 09.58
Ettei nyt tule väärinkäsityksiä niin tuommoisen muutaman sadan metrin polkupätkän ottaa ihan mielellään haasteena käyräsarvisellakin ja pirun hauskaa oli eilisessäkin enskarännissä vaikka jalka kävikin maassa aika tiuhaan. Pohdinkin lähinnä että onko sellainen pyörä mahdollinen millä voisi nautiskella sorateistä, olla kuolematta ikävään pakollisilla asvalttisiirtymillä ja vielä kaiken lisäksi lisätä lenkkiin muutaman kilometrin polkuja reviirin laajentamiseksi. Vastaus taitaisi selvitä ainoastaan kokeilemalla itse :)

JackOja
10.08.2017, 10.29
...Pohdinkin lähinnä että onko sellainen pyörä mahdollinen millä voisi nautiskella sorateistä, olla kuolematta ikävään pakollisilla asvalttisiirtymillä ja vielä kaiken lisäksi lisätä lenkkiin muutaman kilometrin polkuja reviirin laajentamiseksi....

On. Olen ennenkin maininnut (tässä topicissa), että tuollaiseen seikkailu- tai tutkimusmatkailuajeluun ~kymppikiloinen täysjäykkä teräskaksysäri on mitä mainioin vehje. Leveät Ralliranet alla ja mukava satula ja täydellinen ajogeometria tekee paljon.

TOKI ajan itse pääsääntöisesti pääsääntöiset GG-ajelut spesifisellä GG-fillarilla ja kiva sillä on ajella polkujakin jos ei ihan enskaa ole. Mutta silloin kun on ~enempi polkuja ja niiden "etsiskelyä" tiedossa lähden maasturilla. Tai silloin kun haluaa ottaa repussa tavaraa mukaan, kippurasarvisen kanssa reppu on dorka.
Eilenkin totesin Meikossa, että ens kerralla ajan tänne mtb:lla, niin ei tarvitse pysytellä pääväylillä.

Jomppanen
13.08.2017, 17.28
Onko Surlyn Stragglerista kokemuksia ?
http://surlybikes.com/bikes/straggler

Joustaako runko vai onko se ihan I-palkkia?
Vaatiiko runko erityistä huolenpitoa vai riittääkö että ruiskii öljyä sisään joka reiästä syksyllä ja pesee joskus?
Osuuko eturengas varpaisiin?

Mulla ei ole edes tarvetta tuollaiselle ja yleisesti ottaen en ole kovin ihastunut drobbitankoisiin mutta jotain hienoa tuossa on olevinaan.
Saattais tuo olla minuutin nopeampi työmatkalla kapeammilla kumeilla kuin hybridi, ainakin kesällä.

ealex
14.08.2017, 14.06
On kokemuksia, runko on turhan jäykkä minun makuun mutta haarukka on todella mukava levyjarruhaarukaksi. Pidemmän vaakaputken takia soveltuu myös suoratangolle. Mutta silti eturengas osuu varpaisiin 54-koossa. Rungon ED-käsittely on todella hyvä.

Ohiampuja
14.08.2017, 14.27
Pohdinkin lähinnä että onko sellainen pyörä mahdollinen millä voisi nautiskella sorateistä, olla kuolematta ikävään pakollisilla asvalttisiirtymillä ja vielä kaiken lisäksi lisätä lenkkiin muutaman kilometrin polkuja reviirin laajentamiseksi. Vastaus taitaisi selvitä ainoastaan kokeilemalla itse :)

On. Olen ennenkin maininnut (tässä topicissa), että tuollaiseen seikkailu- tai tutkimusmatkailuajeluun ~kymppikiloinen täysjäykkä teräskaksysäri on mitä mainioin vehje. Leveät Ralliranet alla ja mukava satula ja täydellinen ajogeometria tekee paljon.
Olen samaa mieltä, täysjäykkä 29" sopivilla renkailla on aika hyvä. Mutta aika paljon se on kiinni niistä omista mieltymyksistä. Jos tarkoitus on hissukseen nautiskella niistä polun pätkistä, niin se täysjäykkä sopii siihen oikein hienosti. Sellainen reikä päässä tykittely on toinen juttu. :)

Mutta jos speksaa fillarin sen "pahimman" alustan mukaan, niin sen jälkeen ne helpot soratiet muuttuu helposti aika tylsiksi. Ainakin minun mielestä joku 720-740 mm leveä maastotanko on hiekkatiellä aika tyhmän tuntuinen, vaikka alla olisi millaiset renkaat. Sama pyörä kapeammalla tangolla ja hiukan pidemmällä stemmillä onkin sitten toinen juttu.

Ja tästä syystä kavensin oman 29" maasturin tangon 680 mm mittaiseksi ja renkaiksi on tulollaan Maxxis Ikonit, ehkä... ja jäykkä keula on jo varastossa valmiina. :)

stenu
14.08.2017, 14.48
On kokemuksia, runko on turhan jäykkä minun makuun mutta haarukka on todella mukava levyjarruhaarukaksi..

Tuohon lauseeseen sisältyy ylevämpi totuus :). Richard Sachsia lainaten (http://www.richardsachs.com/site/2014/09/03/talking-bikes-with-legendary-frame-builder-richard-sachs/):

Many handmade bikes these days have production carbon forks from Enve or Ritchey. Yours don’t; you make your own steel forks. Why?
No, it’s better! People went to non-ferrous forks because the mountain bike thing tanked, and the fork industry started to support the bike industry. The Diamondbacks, Fujis, Treks, they never made their own forks, and I’ve always made my own forks. In my mind, a complete frame-builder makes the fork too.

A fork is not a component; a fork does not have a barcode added. I’m pissing in the wind, because I’m definitely from a different generation, but very little can offend me more than seeing a well-made or handmade bike with a guy shoving a carbon fork in. To me that says “I don’t know how to make a fork.” If you don’t know how to make a fork, you shouldn’t be taking money for the frame.

Jami2003
14.08.2017, 15.49

TOKI ajan itse pääsääntöisesti pääsääntöiset GG-ajelut spesifisellä GG-fillarilla ja kiva sillä on ajella polkujakin jos ei ihan enskaa ole. Mutta silloin kun on ~enempi polkuja ja niiden "etsiskelyä" tiedossa lähden maasturilla. Tai silloin kun haluaa ottaa repussa tavaraa mukaan, kippurasarvisen kanssa reppu on dorka.
Eilenkin totesin Meikossa, että ens kerralla ajan tänne mtb:lla, niin ei tarvitse pysytellä pääväylillä.

Jostain syystä tykkään ajella tieajot kippurasarvilla ja maastot suoralla. Maastopyöräni on huomattavasti kevyempi kuin oma gg pyöräni (joka on steel is real jne) mutta siitä huolimatta sorateiden ajo on pakollista siirtymää kisakireälläkin maasturilla. Vaikka nopeus on varmaan ihan sama ja nimismiehen kiharoissa vielä parempi.

Toillainen täysjäykkä maasturi houkuttaisi hankkia kakkos paikkakunnalle vitos pyöräksi mutta ruojat maksaa niin paljon että järkevämpää olisi ostaa pomppukepillä jonka laittaisi saman tien kiertoon.

ivuorine
16.08.2017, 09.09
Sattuuko kellään olemaan kokemuksia Planet-X:n GG-pyöristä? Hiilikuitua saa edullisesti mutta minkälaista...

Olen hankkimassa käyräsarvista pyörää työmatkoille. Ajelen myös talvella. Olen innostunut 1x11-vaihteistosta. Maastossa ei pahemmin tule ajeltua mutta mahdollisuus laittaa vähän paksummat nastarenkaat on plussaa. Pidän perus cc-/maantiepyörää hieman pystymmästä ajoasennosta.

Kiitos!

Blackborow
16.08.2017, 12.34
Jokos tää oli täällä https://www.907bikes.com/sterna

Mennee otsikon kategoriaan.

frp
25.08.2017, 13.02
Vähän huonosti seurannut markkinoita. Löytyykö näillä spekseillä runkoa (niin että myydään pelkkänä runkona):
- halpa
- luultavasti alumiinia
- väh. 40mm kumit mahtuu
- (piilo)lokarikiinnikkeet
- käyräsarvisen mitat
- flatmount levyjarrukiinnitys
- bonusta jos rungonsisäiset kaapeloinnit

Lähimpänä planetx london road, joka maksaa vain pari sataa, mutta ainakin flatmount puuttuu ja aika painava.

TetedeCourse
25.08.2017, 13.34
Tuo täyttänee vaatimuksesi:

https://www.mangobikes.com/shop/parts/framesets/point-ar-frameset/

Takamisakari
25.08.2017, 14.21
Perskutti kun on kauhia GG-kuume. Nykyinen kulkine Focuksen CX 2 (tai joku vastaava) eli kuituinen krossari vannejarruilla. Tuolla on ajettu kaikenlaista suolta aina 100km maantielenkeille erilaisilla rengastuksilla. Kevyt, mukava, nopea, ittelle juuri oikea geo. Nyt kuitenkin kiinnostelisi joku adventure- henkisempi vehje, varsinkin kun työmatka-ajot talvella voisi ajaa samalla vehkeellä. Spessu Sequoia (työpaikan telineessä) herättää ostohaluja, samoin katselin jo aikaisemmin Devinci Hatchettia, mutta en tiedä tuliko noita koskaan suomeen. Speksit: alle2K€, n.35-40mm kumet nastoina, 1x kammet, materiaali vapaa, miel loksukiinnikkeet,eli aika laveat speksit. Suosituksia/ajatuksia? Mitään järkeähän tässä ei ole, koska 5v vanhalla vannejarrullisella uutena kalliilla syklolla on minimaalinen myyntiarvo, mutta silti.. "kyl te tiiätte miten nää menee.."

Kalle H
25.08.2017, 14.26
^Mä melkein toivisin, että joku foorumilainen ostaisi sen On-Onen avaruuskanan, niin saataisiin siitä vähän kokemuksia. Omaan silmään se vaikuttaa aika pirun monipuoliselta ja jopa ihan kohtuu hintaiselta.
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOSPCFOR129/on-one-space-chicken-sram-force-1-monster-gravel-bike-700c-wheels

stenu
25.08.2017, 14.42
"suolta aina 100 km maantielenkeille" ei oikein kuulosta 1x-hommelilta mun korvaan, mutta näinhän nää jutut tosiaan menee..

stenu
25.08.2017, 14.47
^Mä melkein toivisin, että joku foorumilainen ostaisi sen On-Onen avaruuskanan, niin saataisiin siitä vähän kokemuksia. Omaan silmään se vaikuttaa aika pirun monipuoliselta ja jopa ihan kohtuu hintaiselta.

Frame Weight, Approx, (med) (g)

1550

Fork Weight, Approx, (med) (g)
595

No ei ainakaan tartte pelätä, että toi notkuisi...

JackOja
25.08.2017, 14.52
1550

... it's surprisingly lightweight, especially if you're coming from steel or titanium frames.

Ai niinkö? Mikä pointti tehdä noin painava hiilarirunko. Onko hiilari sexy :)

frp
25.08.2017, 14.59
Tuo täyttänee vaatimuksesi:

https://www.mangobikes.com/shop/parts/framesets/point-ar-frameset/

Ei näytä flatmount jarrukiinnityksiltä?

Kalle H
25.08.2017, 15.13
1550

Fork Weight, Approx, (med) (g)
595

En nyt tiedä mihin tota pitäisi verrata, mutta esim. kolme kertaa kalliimpi 3T:n LUTEUS II TEAM painaa seuraavasti. Onhan noissa painoissa toki eroa, mutta en nyt sitten tiedä miten tuo ylimäräinen 400g vaikuttaa rungossa. Toisaalta esim On-Onen melko vastaavilla ominaisuuksilla oleva bish bash bosh painaa 1250g.

https://store.3tcycling.com/en/products/frames/exploro/exploro-team-459.html
Weight (frame only):1150g

https://www.3tcycling.com/road/en/bike-components/forks/luteus-ii-team-stealth/
Weight:550 g

stenu
25.08.2017, 16.04
Onhan noissa painoissa toki eroa, mutta en nyt sitten tiedä miten tuo ylimäräinen 400g vaikuttaa rungossa.

No kuten sanottu, sen 400 grammaa kevyemmän kuiturungon voisi ainakin olettaa joustavan oikeista paikoista, 400 grammaa painavamman vältämättä ei. Toisessa on kuitenkin 35 % enemmän kuitua ja hartsia kuin toisessa.

Kalle H
25.08.2017, 16.11
No kuten sanottu, sen 400 grammaa kevyemmän kuiturungon voisi ainakin olettaa joustavan oikeista paikoista, 400 grammaa painavamman vältämättä ei. Toisessa on kuitenkin 35 % enemmän kuitua ja hartsia kuin toisessa.
Tai sitten harsia on valunut n. 400g keskiön alueelle, jolloin pyörä on uskomattoman vakajaa ajaa mm. tiukoissa soratien mutkissa :eek:

Mutta joo kyllähän se niin on, että ei tuota 1550g kuiturunkoa voi kovin kevyeksi väittää.

paaton
25.08.2017, 16.23
400gr painoero taitaa kuitenkin näkyä myös hinnassa. Minusta tuo on parempi just noin päin. Jos se halpa oneone painaisi saman mitä 3t, niin tuo ei lupaisi hyvää keston kannalta.

Takamisakari
25.08.2017, 16.44
"suolta aina 100 km maantielenkeille" ei oikein kuulosta 1x-hommelilta mun korvaan, mutta näinhän nää jutut tosiaan menee..

No ei juu, ehkä huono sanavalinta, tallissa on kyllä muutama fillari jo valmiina sekä suolle että maantielle että uusi laite olis kyllä ensisijaisesti soratiekuljin ja työmatkavehje. Ti- kirjaimet kummittelee kyllä mielessä, pitäis ehkä vaan miettiä voisko budjettia kasvattaa myymällä jjotain muuta

Mohkku
25.08.2017, 19.47
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOSPCFOR129/on-one-space-chicken-sram-force-1-monster-gravel-bike-700c-wheels

Tai sitten Whyte Fristonin, Sportaxin ovh-hinta euron alle Takamisakarin budjettirajan. Tuo geometria vaan kiinnostaa, toimiiko se?

Köfte
25.08.2017, 20.13
Avaruuskana voisi olla hyvä työmatkutinvempele; mietiskelin asiaa jo aikaisemmin.
Pitää kuutioida asiaa uudelleen työtilanteen ehkä kehittyessä.

stenu
26.08.2017, 15.09
400gr painoero taitaa kuitenkin näkyä myös hinnassa. Minusta tuo on parempi just noin päin. Jos se halpa oneone painaisi saman mitä 3t, niin tuo ei lupaisi hyvää keston kannalta.

Ehkä tai ehkä ei. Jossain kiinakuitujuttuja käsittelevässä artikkelissa luki, että ylipainoisia kuituosia kannattaa välttää, koska usein ylipainoisuus johtuu siitä, että kuitujen määrässä on säästelty ja korvattu lisäämällä hartsin määrää, jolloin lopputulos on heikompi mutta painavampi. Mutta mistäpä noista tietää ja niinhän se vanha viisaus sanoo, että jos haluat halpaa, hyvää ja kevyttä, joudut valitsemaan kaksi ja unohtamaan yhden.

santei
27.08.2017, 19.14
Maastopyörän kaveriksi tekisi mieli droppitankoista pyörää millä hoituisi maantielenkit ilman, että hiekkateitä ja huonokuntoisia asvalttiteitä joutuisi varomaan. Ajattelin, että gg-pyöräksi luokiteltava sopivan kokoisilla kompromissirenkailla voisi olla hyvä? En näihin droppitankoisiin pyöriin ole aiemmin perehtynyt mutta ketjua lukemalla ja googlettamalla noita vaihtoehtoja alkaa löytyä runsaasti. Trek Crockett, Spessun Diverge/Sequoia ja Whyten Gisburnia olen hieman silmäillyt. Riittääkö 1x11 vaihteisto maantielle? Joissakin malleissa näytti olevan vain tuo vaihtoehto tarjolla. Mututuntumalla ajattelin, että 2x11 olis parempi.

Hinta saisi pysyä kahden tonnin paikkeilla. Muita vaatimuksia en osaa esittää. :D

JackOja
27.08.2017, 19.16
...Riittääkö 1x11 vaihteisto maantielle?

Joillekin riittää toisille taas ei.

Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään. Toisaalta pyrin välttelemään maantietä.

Blackborow
27.08.2017, 21.31
Vaikka itsekin kuulun maantietä välttelevien ryhmään niin mulla on 2x11. Itseäni kun tahtoo tiellä ajaessa häiritä pakan isommat hypyt, mutta luultavasti 1x11:llakin maantiellä pärjää, vaikka optimaalinen se ei sinne ole, mutta hiekkatiepyöräähän tässä oltiinkin hakemassa. 1x11 on nyt muotia, joten sopivia malleja voi joutua katselemaan tuolta cyclocrossien puolelta. Esim. Canyon Inflite.

Kalle H
27.08.2017, 22.35
Aika tasaiset ne hypyt lopulta on noissa laajempienkin napojen nopeessa päässä (taitaa olla rattaa aina 2 hampaan välein), suuremmat hypyt on sitten siellä kevyessä päässä missä ne ei mielestäni haittaa.

Kesällä ajelin 1650km Norjan/Ruotsin reissu jossa 38*11-36 välitykset riitti mulle itselleni pitkiin 12% ylämäkiin sekä päiviin jolloin paahdettiin +200km myötätuuleen reissuvarusteiden kanssa 30km/h keskarilla.

Sanoisin siis, että 11 vaihdetta riittää ihan hyvin. Mutta toki sillä tiheämmällä 10 tai 11 paikalla saa vielä tiheämmät välitykset jos sellaisia kaipaa.

Takamisakari
28.08.2017, 09.19
Kana on hyvännäköinen (pl nuo massiiviset oranssit logot).

Mohkku
28.08.2017, 09.46
Joillekin riittää toisille taas ei.

Itse kuulun ensimmäiseen ryhmään. Toisaalta pyrin välttelemään maantietä.

Riittää maanteille, mutta riittääkö sen jälkeen muualle. Kysehän on vaihteiston skaalasta, ei välityksen pituudesta, jonka saa eturattaalla sopivaksi. Toisaalta pari suurinta vaihdetta ei ainakaan minulla ole milloinkaan käytössä tasaisessa ajossa, joten jos alamäissä joutuu hiukan leikkaamaan huippunopeuksia, keskinopeuteen se ei vaikuta yhtään. Jos siis tämä on ok, 1x on mahdollista rakentaa välityksiltään toimivaksi. Itse ajan mielummin 2x-vaihteistolla, mutta minun käyttö on eri asia kuin jonkun toisen käyttö. eli en tyrkytä omaa ratkaisuani oikeana vaihtoehtona.

Pakan porrastusta kannattaa tutkia myös siten, että jos 10-vaihteinen 11-32 on ok, tällöin 11-vaihteinen 11-36 on myös ok. Porrastus pysyy samana. Erona on vain yksi vaihde lisää alapäähän.

JackOja
28.08.2017, 10.17
Riittää maanteille, mutta riittääkö sen jälkeen muualle....

Toisille riittää toisille taas ei. Itse kuulun ensinmainittuihin.

Mä olen jo niin vanha, että olen aloittanut (kunnollisen) fillarointini 1x5 ja 1x6 -vaihteistoilla enkä osaa ehkä siksi kaivata enempiä eturattaita. Nykyään tuo 10 tai 11 lehteä takana on ihan ylellisyyttä. Kaikki ajot on hoitunut (mulla) mainiosti, lenkkeily ja lastatulla fillarilla matkailu mäkisessä maastossa. En määkään silti tyrkytä kellekään ja kukin tavallaan. Halusin vain tuoda (taas) esille sen, että yhdelläkin "pärjää".

EDIT: meinaan kyllä kokeilla seuraavan rempan yhteydessä ovaaliratasta. Jospa se toisi hieman "kevennystä" tiukimpiin nousuihin.

Blackborow
28.08.2017, 10.19
Aika tasaiset ne hypyt lopulta on noissa laajempienkin napojen nopeessa päässä (taitaa olla rattaa aina 2 hampaan välein), suuremmat hypyt on sitten siellä kevyessä päässä missä ne ei mielestäni haittaa.
Se on silti 2 hampaan hyppy vaikka olisikin tasaisesti...

Kyllähän se on jokaisen henkilökohtaisesti ajomaastojensa ja tapojensa perusteella arvioitava mikä riittää ja mikä ei. Aika turhaa tulla tuputtamaan mitään sillä perusteella, että mulle riittää ja olen ajanut niin ja niin paljon sillä ja tällä. Ajoin minäkin aikoinaan sinkulalla 60 kilsan lenkkejä ja työmatkaa tuhansia kilsoja, joten vaihteet on täysin turhia.

Bensakeuhko
28.08.2017, 10.47
Aika turhaa tulla tuputtamaan mitään sillä perusteella, että mulle riittää ja olen ajanut niin ja niin paljon sillä ja tällä.

Eihän tässä nyt kukaan mitään alkanut tuputtamaan. Kysyttiin kokemuksia 1x11-systeemistä maantiellä ja jengi kertoi että omiin ajoihin riittänyt tai ei riittänyt.

Kalle H
28.08.2017, 11.03

Kyllähän se on jokaisen henkilökohtaisesti ajomaastojensa ja tapojensa perusteella arvioitava mikä riittää ja mikä ei. Aika turhaa tulla tuputtamaan mitään sillä perusteella, että mulle riittää ja olen ajanut niin ja niin paljon sillä ja tällä. Ajoin minäkin aikoinaan sinkulalla 60 kilsan lenkkejä ja työmatkaa tuhansia kilsoja, joten vaihteet on täysin turhia.
Ööö, koitin tosiaan vain kuvailla esimerkkireissua, jossa GG-henkisen fillarin 1x vaihteisto on ollut mulle hyvä ja erittäin riittävä. Toin myös esiin välitykset jotka toimi mulla hyvin ko. reissuilla. Näiden aluvulla voi sitten halutessaan arpoa omia välityksiään kohdilleen.

Totesin myös, että onhan se tiheämpi takapakka tiheämpi. Totta on myös se että 2x systeemillä saa enemmän vaihteita jos sellaisia haluaa.

Toisaalta mulla on puhtaassa maantiepyörässäkin "kielletty" yhdistelmä eli 1x10 (50*12-25) ja olen siihenkin erittäin tyytyväinen. Tosin olin mä aikaisemmin tyytyväinen myös sinkulaan jolla ajelen mm. Tampereelta Pärnuseen (700km), tasaisessa maastossa sekin toimi oikein hyvin.

Aikasemmin mulla oli paljon noita 2x vaihteistoa, mutta nykyisin olen tykästynyt näihin 1x setteihin, mutta en toisaalta pahoita mieltäni jos joku muu pitää 2x settiä parempana tai jopa pakollisena.

Ohiampuja
28.08.2017, 11.32
Voiko tässä kysyä hyviä kikkoja Shimpan vasemman kahvan vaihteiden siirron lukituksen?

Kugelschreiber
28.08.2017, 13.05

Helposti käy niin että 2x -systeemissäkin on 2:n hampaan hypyt ellei mieti välityksiä tarkkaan. Vanhassa cyclossa mulla oli edessä 36-46 ja 11-32 -kymppipakka. Pelkkää 2:n hampaan hyppäystä koko ajan. Vaihdoin taakse 12-27 ja olin onnellinen 95% ajasta. Nykyisessä maantie/työmatkapyörässä on edessä 36-52 ja takana 11-lehtinen 12-32 -pakka ja yllättävän vähän on iloa siitä että 5 ekaa lehteä on 1:n piikin välein kun harvemmin tulee vedettyä <35 keskarilla. Mummorattaan kanssa taas loppuu välit kesken tai oikeestaan hermo koska ketju alkaa tietty räpättää etuvaihtajaan kun vaihtaa takaa toisiks isoimmalle. Pitäis vamaan laittaa 14-28 junioripakka :D

Tl; dr jos ei aja kovavauhtisia porukkalenkkejä niin 2x:n ylivertaisuus on aika pitkälle itsepetosta ja harhaa. Tai ainakin näin mää asian koen.

PS. jos esim shimano oikeesti rakastais maantienviertä omaks ilokseen ajelevia asiakkaitaan niin niillä olis hydraulinen 3x11 maantiegruppo.

LJL
28.08.2017, 13.20
Voiko tässä kysyä hyviä kikkoja Shimpan vasemman kahvan vaihteiden siirron lukituksen?

Siitä on topic, jota en juuri nyt löydä. Lopputulos oli joka tapauksessa se, että 1x voimansiirrossa ei tarvitse tehdä mitään "työttömälle" etuvaihtajan kahvalle. Tämän voin reilun vuoden ja useamman tuhannen kilometrin pohjalta vahvistaa.

santei
28.08.2017, 15.29
Selkeästi tuo 2x11 vs 1x11 on hyvin pitkälle mielipidekysymys. Noh, itsellä ei ole kokemusta aiheesta joten vaikea lähteä sen perusteella (ilman koeajoja) pyöriä valikoimaan, joten olkoot nyt sitten jompikumpi näin suunnittelun alkuvaiheessa. Olisko heittää Spessun Divergelle ja Trekin Domanelle (vai Crockett?) hyviä vaihtoehtoja yli tonnin mutta alle kolmen tonnin budjetilla?

Needleman
28.08.2017, 20.50
Maastopyörän kaveriksi tekisi mieli droppitankoista pyörää millä hoituisi maantielenkit ilman, että hiekkateitä ja huonokuntoisia asvalttiteitä joutuisi varomaan. Ajattelin, että gg-pyöräksi luokiteltava sopivan kokoisilla kompromissirenkailla voisi olla hyvä? En näihin droppitankoisiin pyöriin ole aiemmin perehtynyt mutta ketjua lukemalla ja googlettamalla noita vaihtoehtoja alkaa löytyä runsaasti. Trek Crockett, Spessun Diverge/Sequoia ja Whyten Gisburnia olen hieman silmäillyt. Riittääkö 1x11 vaihteisto maantielle? Joissakin malleissa näytti olevan vain tuo vaihtoehto tarjolla. Mututuntumalla ajattelin, että 2x11 olis parempi.

Hinta saisi pysyä kahden tonnin paikkeilla. Muita vaatimuksia en osaa esittää. :D

Jos asut pääkaupunkiseudulla niin kannattaa käydä katsastaan cycle centerissä ridley x-trail. Alumiinisena ja kuitusena budjetista riippuen.

Mokka
28.08.2017, 22.33
Nyt ajellu tuolla sonder Camino al:llä vähä pidempään ja voin kyl suositella että hintalaatu on hurjan hyvä! Vähä alkanu kuumottaa 650b renkaat että tulis poluille vähä pehmeyttä. mutta ei ole vielä edes tubelssina nuo wtb nano 40mm renkaatkaan. Tuollainen budjetti pyörä johon varmaan ostan kevyemmän takapakan ja ehkä kuitutolpan mutta muuta ei oikein tarvitse.

santei
29.08.2017, 21.36
Onko kellään tuosta road plus konseptista kokemusta? Jos siinä vähänkään järkeä on niin kiinnostaisi sen verran future proof runko hommata mihin tarvittaessa tuollainenkin rengastus sopisi alle. Mut esim. uuden divergen aluversioon ei ilmeisesti noi mahdu pyörimään. Eikä nyt varsinkaan Trekin Domaneen, Crocketista en ole varma. Whyten gravel runkoon (Glencoe/Gisburn) ainakin sopii.

Vai onkohan noilla loppuviimein mitään virkaa ellei nyt sitten oikein huonoja teitä/polkuja aja.

Mohkku
30.08.2017, 00.17
Renkaiden puolella koitin viritellä aiheesta keskustelua, mutta vain muutama kommentti sinne on tullut. On varmaan vielä sen verran uusi ilmiö, että kokemuksia ei vaan ole.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?57502-650b-road-plus-yms-renkaat-700c-n-tilalle

WTB:n sivuilla on listattu 650b-kelpoisia runkoja:

https://www.wtb.com/pages/road-plus

kmw
30.08.2017, 05.23
Tämä lienee oikein topikki Strggn kesä17-setupille.
http://pic.useful.fi/991-1mcfbfy.jpeg

Tällä setupilla ajelin kesän mittaan muutaman testikierroksen, Randoällärit ja kerran Akaaseen, täts it. Tämä yksinkertaisempi pappamallin fix -kasaus sen sijaan on parissa vkossa saanut kyytiä n. 30h. Hiekkateitä ja ihan maastopörräilyä. Jälkimmäinen niin kivikoissa flätin pelko hidastaa, mutta kaikkinensa rungon hyvyys tulee näin parhaiten esiin, noinninq imho.
https://pic.useful.fi/r1aj2DGYW.jpg

huotah
30.08.2017, 08.04
Jokos Konan 650b -mallistosta oli käsitelty täällä? Hauskaa että 650b:tä tulee saataville myös alempiin hintaluokkiin.
https://www.bikerumor.com/2017/08/15/kona-rove-ventures-into-new-territory-with-650b-road-plus-wheels-steel-and-aluminum-frames-more/

https://gzmyu4ma9b-flywheel.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/08/Kona-bikes-2018-Major-jake-the-snake-cx-cyclocross-gravel-33.jpg

ilkkaluukkonen
30.08.2017, 12.14
Tuo Kona on kyllä herkullisen näköinen, jotenkin nuo skinwall -renkaatkin on alkanut näyttämään hyvältä... Mahtaakohan 700c koossa enää tulla paksuja renkaita vai viekö 650b markkinat pois. En ole vielä ihan vakuuttunut 650b gummeista, kun maastopuolellakin tuntuu olevan painetta enemmän 29" suuntaan.

Kalle H
30.08.2017, 12.37
^Oon tässä kyllä vähän samaa miettinyt.

Mulla itsellä on nyt ollut ajossa 700c renkaat 42mm "paksuna" ja kyllä noissakin rupeaa olemaan jo vaimennusta ja mukavuutta ihan riittämiin mun sora-/metsätie ja jopa polkuajoihin.
Itse olin jo ostamassa testiin plussa-vanteita, renkaita ja ehkä jopa runkoa, mutta nyt näiden 42mm renkaiden myötä en ole enää ihan varma haluanko 650b (47mm?) renkaiden ominaisuuksia.

Nopeessa maastoajossakin monet pitää just noita 29er renkaita parempana kuin pienempää vanne kokoa - joten en oikein tiedä miksi GG-touhuissa pitäisi rengas kokoa pienentää, kun tuossa 40-45mm koossa saa kuitenkin ihan päteviä renkaita.

Mulla on siis nyt ollut käytössä nämä:
https://www.wtb.com/products/resolute

Toinen mielenkiintoinen iso rengas olisi esim tämä:
https://www.wtb.com/collections/gravel-cx/products/riddler-45c

paaton
30.08.2017, 12.37
Tuo Kona on kyllä herkullisen näköinen, jotenkin nuo skinwall -renkaatkin on alkanut näyttämään hyvältä... Mahtaakohan 700c koossa enää tulla paksuja renkaita vai viekö 650b markkinat pois. En ole vielä ihan vakuuttunut 650b gummeista, kun maastopuolellakin tuntuu olevan painetta enemmän 29" suuntaan.

Roadplus tuo on nimeltäänkin. Kadulla ja huonoilla hiekkateillä ymmärrän kyllä idean. Hyrrävoimat jäävät pienemmiksi, mutta käytössä on kuitenkin enemmän ilmatilaa, eli joustomatkaa ennen kehää.

En taas tiedä mietinkö asian väärin, mutta minusta 650b ei ole välttämättä hyvä juttu maastossa droppitankoisella pyörällä. Jos ja kun se kaikki ilmatila käytetään hyväksi, niin keula painuu syvemmälle mitä 700c kehillä ja laitteesta voi tulla otb kone.

Takamisakari
30.08.2017, 12.51
Rove on huikean näköinen, mulla on joku fiksaatio just tuohon väriin. Tuohon normi 700c- renkulat vaikka 35mm koossa ja a-vot.
E: Bikeshopin ovh näyttäis olevan 4K€ ett siihen sekin a-vot taas kaatui..

tiaalto
30.08.2017, 15.23
Ei hätää, muutaman kuukauden sisällä joku löytää uudestaan 47-622 mummiskakumin ja uudelleennimeää sen 700c+:ksi. Tulee olemaan kuuminta hottia 2019 gravel skenessä.

Mulla on toi Kalle H:n miettimä iso Riddler eturenkaana. Hyvä kumi.

tchegge_
30.08.2017, 20.22
Sopusuhtaisemman näköisiä maastokumeilla ovat nuo pienemmän vannekoon pyörät verrattuina 700c muhkuihin.

Mohkku
30.08.2017, 21.33
Nopeessa maastoajossakin monet pitää just noita 29er renkaita parempana kuin pienempää vanne kokoa - joten en oikein tiedä miksi GG-touhuissa pitäisi rengas kokoa pienentää, kun tuossa 40-45mm koossa saa kuitenkin ihan päteviä renkaita.

Yksi syy voi olla se, että useimpiin ei tuollaiset mahdu, mutta 650b menee helpommin. Toinen voisi olla paksun renkaan taipumus syödä tila varpailta.

Mohkku
30.08.2017, 21.41
En taas tiedä mietinkö asian väärin, mutta minusta 650b ei ole välttämättä hyvä juttu maastossa droppitankoisella pyörällä. Jos ja kun se kaikki ilmatila käytetään hyväksi, niin keula painuu syvemmälle mitä 700c kehillä ja laitteesta voi tulla otb kone.

Renkaan suuri halkaisija tuo tiettyjä etuja, mutta kuten edellisessä viestissä totesin, muutama asia kallistaa vaakaa toiseen suuntaan. Jos puhutaan asetelmasta n. 33x700 rengas vs n. 45 mm 650b, vaativassa maastossa leveä ja pehmeä ei ehkä ole reilu vertailuasetelma. Todennäköisesti kapealla renkaalla ajaminen siellä, missä leveällä lentää tangon yli, ei ole mielekästä ja siksi tulee ajettua varovaisemmin.

Jos pyörästä tulee otb-kone, vika ei siis välttämättä ole renkaassa, vaan pyörän geometriassa.

Juha Jokila
31.08.2017, 01.30
Ollaanko täällä nyt ihan tosissaan, jos kuvitellaan, että 10 mm renkaan paksuudessa tekee jonkun pyörän otb-koneeksi? Jospa kävisitte välillä oikeasti ajamassa jossain.

Blackborow
31.08.2017, 07.56
Ollaanko täällä nyt ihan tosissaan, jos kuvitellaan, että 10 mm renkaan paksuudessa tekee jonkun pyörän otb-koneeksi? Jospa kävisitte välillä oikeasti ajamassa jossain.Samaa repeilin. Jos renkaan jouston takia alkaa mennä OTB:ksi koko ajan niin en oikein tiedä miten siellä ajetaan.

paaton
31.08.2017, 08.12
Ollaanko täällä nyt ihan tosissaan, jos kuvitellaan, että 10 mm renkaan paksuudessa tekee jonkun pyörän otb-koneeksi? Jospa kävisitte välillä oikeasti ajamassa jossain.

No liioitteluahan tuo on tietysti, mutta jos tuota vertaa siihen cycloon mahtuvaan reiluun 40mm 700c renkaaseen, niin ei se pienempi kehä ja muhkumpi rengas ainakaan paranna tilannetta. Eli en tajua vannekoon pienentämisestä maastoon.

stenu
31.08.2017, 08.48
Pienemmän vanteen ja suuremman renkaan suurin plussa on lienee, että pystyy ajamaan jonkin verran pienemmillä paineilla, jolloin mukavuus ja pito lisääntyy. Tai jos ajaa kuorman kanssa, on renkaan kantavuus parempi kuin pienemmällä renkaalla samoilla paineilla. Suurin miinus tulee siitä, että jos haluaa menon olevan mukavaa, pitää ajaa pienemmillä paineilla kuin kapeammalla renkaalla, koska samoja paineita käytettäessä paksumpi rengas on epämukavampi kuin ohuempi.

Toinen juttu on tietysti se, että jos pitää saada 47c-renkaat, niin etenemiskyvyn kannalta nekin olis paremmat 700c-kiekolla, mutta jotta 700x47c mahtuu pyörään maantievoimansiirron kanssa, vaaditaan jo aika pitkä chainstay-mitta, mikä taas ei ole kaikkien mieleen.

Mä olen tässä loppukesästä käynyt muutaman kerran ajelemassa gg-lenkkiä kaverin kanssa, jolla on 650b Open Upper 47c-renkailla ja eipä siinä isosti ole eroa kummankaan eduksi, miten ja mistä voi ajaa, tai muutenkaan, jos vertaa omaani, jossa on 700x40c Nanot. Jos 700c-kiekolla ja paksummalla renkaalla kokee esimerkiksi toe overlapin ongelmaksi, voi 650b-päivitys auttaa, mutta silloin kiekon kokonaishalkaisijan on pienennyttävä. Muuten toe overlappi pysyy ennallaan. Maastossa taas esteiden ylityskyvyn kannalta kiekon kokonaishalkaisija merkkaa (imo) enemmän kuin renkaan ilmatila.

Krossikausi lähestyy, joten muutin Gravan cyclocross-moodiin viikko sitten eli vaihdoin Nanojen tilalle 33-milliset Grifot. Muuttui pyörän olemus aika paljon. Ihanaa on ajamisen herkkyys, ketteryys ja keveys, mutta juurakoissa ei kyllä pysty paukuttelemaan samalla tavalla kuin Nanoilla.

Mohkku
31.08.2017, 10.26
Ehkä 40mm 700c kiekoilla ei olekaan syy vaihtaa 47 milliseen 650b-kiekkoon. Mutta tuo 32...35x700 voi olla.

paaton
31.08.2017, 10.28
Renkaan suuri halkaisija tuo tiettyjä etuja, mutta kuten edellisessä viestissä totesin, muutama asia kallistaa vaakaa toiseen suuntaan. Jos puhutaan asetelmasta n. 33x700 rengas vs n. 45 mm 650b, vaativassa maastossa leveä ja pehmeä ei ehkä ole reilu vertailuasetelma. Todennäköisesti kapealla renkaalla ajaminen siellä, missä leveällä lentää tangon yli, ei ole mielekästä ja siksi tulee ajettua varovaisemmin.

Jos pyörästä tulee otb-kone, vika ei siis välttämättä ole renkaassa, vaan pyörän geometriassa.

Tästä geosta vielä. Käsittääkseni yksi 650b ideasta on se, että voidaan säilyttää oikean kisacyclon nopea ja jyrkkä geometria ja lisänä on mahdollisuus käyttää leveitä 650 renkaita. Esimerkikkinä 3T, joka on aika monipuolinen pyörä.

Jos haluaa rauhalliseen polkuajoon ilmatilaa, niin minusta se pidemmällä ja loivemmalla geolla oleva normaali 700c pyörä on fiksumpi valinta.

Mohkku
31.08.2017, 11.13
Eli Rove, joka ei varmaan kisakrossarin muottiin ihan parhaalla mahdollisella tavalla istu, ei tarjoa 650b-mallillaan oikein mitään parannusta?

paaton
31.08.2017, 11.20
Eli Rove, joka ei varmaan kisakrossarin muottiin ihan parhaalla mahdollisella tavalla istu, ei tarjoa 650b-mallillaan oikein mitään parannusta?

Mahtuisikohan tuohon 27.5 ispit? Tuskinpa.

stenu
31.08.2017, 12.44
http://ridinggravel.com/components/wheel-comparison-650b-vs-700c/

paaton
31.08.2017, 13.11
http://ridinggravel.com/components/wheel-comparison-650b-vs-700c/

Hyvä ja realistinen vertailu nanoon. Gravelli ei ole välttämättä se paikka, missä tarvitaan pientä rengaskokoa. Kaupungille tuollainen räväkkä 650b pyörä olisi takuulla kiva laite.

Juha Jokila
31.08.2017, 14.59
No liioitteluahan tuo on tietysti, mutta jos tuota vertaa siihen cycloon mahtuvaan reiluun 40mm 700c renkaaseen, niin ei se pienempi kehä ja muhkumpi rengas ainakaan paranna tilannetta. Eli en tajua vannekoon pienentämisestä maastoon.
Oikeassa ajossa muhkumpi rengas on myös pehmeämpi oikeilla paineilla ja otb-herkkyys vähenee, koska renkaan törmätessä esteeseen kumi antaa enemmän periksi ja antaa pyörän jatkaa liikettä. OTB tulee siitä kun pyörä tökkää ja kuskin liike-energian säilyessä painopiste ylittää tukipisteen, jos siis ajotekniikka ei ole hanskassa.

Jos ruvetaan testaamaan kuinka korkeasta portaasta pystytään ajamaan alas eturengas edellä, niin tässä erikoistilanteessa kumin jousto saattaisi ratkaista viimeisen millin. Jostain syystä mun maasturiin on kuitenkin katsottu hyväksi laittaa 150 mm jousto haarukkaan ja kumissa päälle 60 mm joustoa ja menee polulla melkoisen ongelmitta verrattuna hiilikuidun varassa pyörivään 25 mm kumiin. (Eilen testasin juurakkopolulla FFWD:n kestävyyttä.)

ilkkaluukkonen
31.08.2017, 17.24
Minkä levyisillä vanteilla raati ajaa? On-onen avaruuskanassa näkyisi olevan 25mm sisäleveys 650b versiossa, mikä kuulostaa melko leveältä...

paaton
31.08.2017, 17.33
Minkä levyisillä vanteilla raati ajaa? On-onen avaruuskanassa näkyisi olevan 25mm sisäleveys 650b versiossa, mikä kuulostaa melko leveältä...

47mm rengas kuulostaa tosiaan leveältä tuolle kehälle :) Asfaltilla leveä kehä on hyvä. Ei pääse rengas muljuamaan kovempaakaan kantatessa, vaikka paineet olisivat pienet.

Kalle H
31.08.2017, 20.30
Tässä on nyt kyllä tullut hyvä todella hyvää ja mielenkintoista asiaa! Tuo Riding Gravelinkin juttukin vahvistaa sitä, mitä olen tässä itse fiilistellyt/kuvitellut noista 47mm plussarenkaista. Kuvista päätellen nuo plussarenkaat ovat toki hieman leveämpiä kun "vastaavat" ~40mm renkaat 700c koossa, mutta suurempi ero fiiliksessä tulee varmasti tuosta korkeudassa, jota näyttäisi olevan suhteessa jopa enemmän. Ainakin maasturissa noiden 2,8" plussarenkaiden esteiden ylityskyky on hyvin toimivan jousituksen kanssa todella hyvällä tasolla, joten siinä mielessä tuon isomman kumin ominaisuudet määräävät renkaan kokonaishalkaisijaa enemmän.

Jos OTB herkkyyttä pelkää, niin voisin kyllä väittää, että se jopa vähenee 650b renkaiden kanssa, koska tuossa keskiö laskee sen 2-3cm (pienempi halkaisija ja pienempi paine), minkä ainakin luulisi tuovan lisää vakautta ajoon. Jos Gravel-tykillä meinaa olla OTB jatkuvasti lähellän, niin korjaisen ehkä ekana tekniikkaa, vaihtaisin ajomaasto vähän helpompaan tai hommaisin vaikka sen hissitolpan.

Kyllä edelleen haluaisin päästä testailemaan tuollaista plussaa todella huonoilla teillä tai metsässä - epäilen kuitenkin, että yleisrenkaana se ei ole enää parhaillaan. Olisi toki hienoa jos tuossa 650b koossa saisi jotain laadukasta hieman alle 50mm nastarengasta. Tuollainen voisi olla talvisessa GG-touhussa ihan paikallaan, vaikka viime talvenakin kyllä 38mm Gravdal toimi oikein hienosti. Kapoisin ISP on 57mm leveä, joten se ei varmasti mahdu kovin moneen Gravel-runkoon.

Vanteista vielä sen verran, että eikös noi i20 vanteet ole nykyisin ihan peruskamaa 35-40mm renkaiden kanssa, joten tuollainen i25mm vanne kuulostaa ihan passelilta 47mm renkaan kanssa - ainakaan kapeampaa en itse ottaisi.

JackOja
01.09.2017, 07.50
Merlincyclesin tarjousmeilistä bongasin, että myyvät talonmerkkinään tuollaista edullista sorapyörää (tosin Tiagra eikä Sora, eh eh [drumroll])
Nyt vielä tarjouksessa, pienellä rahalla ajamaan grävelii. Chainstayn pituus ja keulakulma viittais kyllä enempi crossiin.

https://www.merlincycles.com/merlin-axe7-tiagra-gravel-bike-2017-104289.html

ilkkaluukkonen
01.09.2017, 07.56
Vanteista vielä sen verran, että eikös noi i20 vanteet ole nykyisin ihan peruskamaa 35-40mm renkaiden kanssa, joten tuollainen i25mm vanne kuulostaa ihan passelilta 47mm renkaan kanssa - ainakaan kapeampaa en itse ottaisi.

Omaan korvaan se vaan kuulosti melko paljolta, kun itsellä on maastopyörässä 25mm sisälevyinen takavanne käytössä 2.3" renkaiden kanssa. Onhan ne maastorenkaat toisaalta aika erilaiset CX/GG renkaiden kanssa.

Snapcazz
01.09.2017, 08.58
http://hiconsumption.com/2017/08/mclaren-x-specialized-s-works-roubaix/

Entäs tällainen epätasaiselle pinnoitteelle tarkoitettu McLaren?
Olisi rengastilaa, joustoelementtejä ja massasta erottuva väritys. Hintaakin tosin on siunaantunut...

LJL
01.09.2017, 09.53
Merlincyclesin tarjousmeilistä bongasin, että myyvät talonmerkkinään tuollaista edullista sorapyörää (tosin Tiagra eikä Sora, eh eh [drumroll])
Nyt vielä tarjouksessa, pienellä rahalla ajamaan grävelii.

https://www.merlincycles.com/merlin-axe7-tiagra-gravel-bike-2017-104289.html

Eh-nimittäin ei varsin huono tarjous

Smo
01.09.2017, 10.05
Tossahan olis hyvä retkipyörä. Antakaa mulle rahaa.

Ohiampuja
01.09.2017, 11.20
Olipas hyvä vinkki, nyt alkoi kiinnostamaan. :)

Onko tietoa mistä tuohon Axeen löytyisi reach ja stack. Ja kuinka leveät renkaat tuohon saa mahtumaan...

Köfte
01.09.2017, 21.09
No voi Bärgle; toinen(kin) vaihtoehto. Marraskuun alun jälkeen, jos duuni jatkuu,
voi kuutioida maukkaita työmatkakulkineita. Avaruuskana on kyllä aika vahvoilla
tässä revohkassa. Vaihtoehto "se toinen auto" ei ole realismia. Odotellaan ja
katsellaan tilannetta. ISP-luokan gumet ja loksut pitää mahtua, tarakkaa ei tarvi.
Vinkkejä saa tyrkyttää; jos on tarjolla, kiitos.

P.S. 167/80 (inseam) pitkäkätinen äijä:)

Kalle H
02.09.2017, 13.25
ISP-luokan gumet ja loksut pitää mahtua, tarakkaa ei tarvi.
Kyllä taitaa olla todella harvassa ne Gravel-rungot johon menee nätisti tollanen 2,25" nastarengas lokarien kanssa. Omaan korvaan toi kuulostaa enemmän maasturilla tai monstercross viritykseltä.

stenu
02.09.2017, 14.41
Cyclon voimansiirto päivittyi 11-luvulle. Takana Potenzaa 12-32 ja edessä Stronglight 36/46 -rattaat vanhoilla CX10-kammilla. Kammiksi tosin vielä tulossa CX11 Carbonit, kun löyty vastustamattoman edullisesti. Vaihdetaan noi takas sit, kun carboonit paukkuu p.....si. Hyvä tuli. Sai 32-piikkisen pelastusrenkaan taakse ja paino ei noussut yhtään vanhaan Veloce 13-29 -settiin verratuna, saatto jopa vähän keventyä. Pitkään mietin, että vaihdan muodin mukana Sramiin ja CX1:een, mutta taakse olisi siirtynyt parisensataa grammaa lisää painoa, 2x-vaihteet toimii mun sekalaisissa ajoissa kuitenkin paremmin ja lisäksi Campan käyttöliittymä edelleen miellyttää enemmän. Tanko vaihtui myös kuituiseksi ja krosseja silmälläpitäen vähän leveämmäksi ja lyhytreachisemmäksi. Clement MXP:t noilla Chrisscross i19-vanteilla toimii mahtavasti ja yllättävän sujuvasti noillakin ajelee joka paikassa. 9.2 kg noin. Kuitukammilla ja pullotelineen pois ottamalla voi pyöristää hyvällä omalla tunnolla tasan ysiin. Ihana pyörä, vaikka itte sanonkin.. <3

https://c1.staticflickr.com/5/4346/36165747164_4574d722af_h.jpg

Kammet tuli - editoin kuvan.

ilkkaluukkonen
02.09.2017, 15.25
No voi Bärgle; toinen(kin) vaihtoehto. Marraskuun alun jälkeen, jos duuni jatkuu,
voi kuutioida maukkaita työmatkakulkineita. Avaruuskana on kyllä aika vahvoilla
tässä revohkassa. Vaihtoehto "se toinen auto" ei ole realismia. Odotellaan ja
katsellaan tilannetta. ISP-luokan gumet ja loksut pitää mahtua, tarakkaa ei tarvi.
Vinkkejä saa tyrkyttää; jos on tarjolla, kiitos.

P.S. 167/80 (inseam) pitkäkätinen äijä:)

Olisko Salsan Fargo tai Cutthroat lähimpänä vaatimuksia. Melko maasturiksi menee kuitenkin, jos ISP:n haluaa pyörimään.

Vispe
02.09.2017, 16.00
27,5 kiekoilla menee ISPt Kona Sutra LTD:hen. Voi sit heittää kesäaikaan road plussaksi vaikka.

tiaalto
02.09.2017, 16.07
Lapierre Crosshilliin oli jossain kivijalassa laitettu 29" ISPit, taivasteltiinkohan sitä jopa juuri tässä ketjussa.

Mutta jos vaatimuksena oli lokarit ja ispit samaan aikaan niin mieleen tulee lähinnä Surlyn Ogre tai Cuben maasturirunkoon kasattava monsterkrossi.

Köfte
02.09.2017, 17.17
Sutra LTD laitettu korvan taakse, vaihtoehtoja saa edellenkin tarjoilla. Kiitos osallisille.
Ogre myös, kuutiot eivät nyt vaan sytytä, valitan?

paaton
02.09.2017, 17.52
Lapierre Crosshilliin oli jossain kivijalassa laitettu 29" ISPit, taivasteltiinkohan sitä jopa juuri tässä ketjussa.

Mutta jos vaatimuksena oli lokarit ja ispit samaan aikaan niin mieleen tulee lähinnä Surlyn Ogre tai Cuben maasturirunkoon kasattava monsterkrossi.

Jos ja kun lapierreen menee 29, niin 27.5 menee takuulla lokareiden kanssa.

TheMiklu
02.09.2017, 18.45
Ei mulla muuta mutta jopa on makija laite stenulla :o
Oottelen kuvaa vielä niillä karboniittikammilla.

LJL
02.09.2017, 19.42
Ihana pyörä, vaikka itte sanonkin.. <3

Erittäin. Ootko menossa Lietoon gräveltämään? Josko vaikka siellä voisi livenä alustavasti ihmetellä :) En tosin vielä tiedä miten saan aikataulut sopimaan.. 40km voisi ehkä onnistua

stumpe
02.09.2017, 19.56
27,5 kiekoilla menee ISPt Kona Sutra LTD:hen. Voi sit heittää kesäaikaan road plussaksi vaikka.

Entäs ne uudet alumiiniset rove nrbeet, mahtuuko niihin ISP?

Vispe
02.09.2017, 20.37
Entäs ne uudet alumiiniset rove nrbeet, mahtuuko niihin ISP?Ei mene Roveihin, eri runko ja etuhaarukka kuin Sutrassa.

stenu
03.09.2017, 18.03
Erittäin. Ootko menossa Lietoon gräveltämään? Josko vaikka siellä voisi livenä alustavasti ihmetellä :) En tosin vielä tiedä miten saan aikataulut sopimaan.. 40km voisi ehkä onnistua

Kiitos. Kammetkin päivitetty nyt, joten editoin kuvan. Ysikiloinen ajokunnossa.

En ole ehtinyt orientoitumaan, miten HEL CX:t ja muut menot menee Lieto-grävelin suhteen, mutta melkeinpä luulisin, että en ole menossa sinne. Mutta sunhan pitää tulla ajamaan krossia! Eikös sulla kisaliekki käryä valmiiksi jo sen verran, että maratoneja ajelet ainakin?

Larkspur
04.09.2017, 10.37
Onpas onnistunut päivitys stenulla. Oikein kaunis pöörä (paitsi tuo juomapullo) ja kaikinpuolin funktionaalinen... Kade, kade...

Ohiampuja
04.09.2017, 11.43
Ihana pyörä, vaikka itte sanonkin. <3
On kyllä nätti laite. Tykkään tuosta Zipp:n uusien komponenttien ja V-jarrujen luomasta kontrastista. Harvinaista nykyään. :)

JackOja
04.09.2017, 11.54
Joku muukin suomipoika kuin minä ja stenu on tilannut rungon Cyclolta. Henkilö ei itse ole sitä tänne postannut, mutta minä laitan kun kerran bongasin. Internetissä kaikki on vapaata riistaa :)

Valtavan hieno GG/retkeilyfillari on tämä (https://www.flickr.com/photos/61006310@N02/sets/72157675980618234/).

kuovipolku
04.09.2017, 12.32
Hieno ja hieno...kauneus on katsojan silmässä...ja kateus päässä. En itse osaa - ihan vain siksi että en osaa eli tunne enkä ymmärrä näitä asioita - arvostaa yksityiskohtia enkä suunnitteluratkaisuja, mutta onhan tuo jännä yhdistelmä uutta ja vanhaa tekniikkaa ja muutenkin sellaisia juttuja joita ei valmispyörästä löytäisi. (Enkä yhtään epäile etteikö asiakas olisi tiennyt täsmälleen mitä haluaa ja rungon tekijä mitä on tekemässä ja miksi.)

Eli stenun pyörä on noista kahdesta se ylivoimaisesti ihanampi eli enemmän ja ihan aitoakin kateellisuutta aiheuttava.

Vierastan edelleenkin tuommoisia yli 50-millisiä renkaita, vaikka tiedän että on olemassa sellaisiakin pyöräkategorioita kuin monster crossari tai beach racer, joiden ominaisuukset osin sopivat jopa erinomaisesti myös gravel grindaukseen. Mutta möhkö on möhkö vaikka sitä kutsuisi road plussaksi tai miksi tahansa...

Ohiampuja
04.09.2017, 13.25
Valtavan hieno GG/retkeilyfillari on tämä (https://www.flickr.com/photos/61006310@N02/sets/72157675980618234/).
Olipas se esitys, tutkittavia yksityiskohtia oli vaikka kuinka. Arvostan. :)

LJL
04.09.2017, 14.41
En ole ehtinyt orientoitumaan, miten HEL CX:t ja muut menot menee Lieto-grävelin suhteen, mutta melkeinpä luulisin, että en ole menossa sinne. Mutta sunhan pitää tulla ajamaan krossia! Eikös sulla kisaliekki käryä valmiiksi jo sen verran, että maratoneja ajelet ainakin?

Ok. Juu tarkoitus olisi tulla HELCX:ään, siinä täytyy vaan valitettavasti paljastaa itsensä. Ei siis mitään popliinitakki ja karvaiset jalat -osastoa, vaan paljastaa se ettei osaa ajaa krossia. Mutta kalustoihmettely vetää puoleensa ja oma SwissCross on toki jokseenkin kisakelpoinen peli, nykyisellään 8,8kg kun on. Kuski ei varsinkaan näin flunssan kourissa.

stenu
04.09.2017, 14.49
Joku muukin suomipoika kuin minä ja stenu on tilannut rungon Cyclolta. Henkilö ei itse ole sitä tänne postannut, mutta minä laitan kun kerran bongasin. Internetissä kaikki on vapaata riistaa :)

Tämä onkin se toinen Cyclon kaiketi kahdesta ensimmäisestä KVA Stainless-rungosta. Kuratoitiin toisiamme tilausvaiheessa ja rungot tuli yhtämatkaa Suomeen. Oli aika erilaiset lähtökohdat ja tarpeet, mutta vertaistuesta oli hyötyä molemmin puolin. Lopputulokset on myös aika erilaiset, mutta molempien omistajat on yhtä tyytyväisiä.

Kiitos kehuskeluista. Cyclon kanssa hommat toimii ja vaikka lopputulos onkin aika pitkälle oman designin tulosta, niin ilman Cyclon Bernatin apua en olisi ikinä päässyt runkospekseissä päätökseen. Siihen suuntaan voin heittää todella vahvat suositukset, jos jotakuta alkaa full custom kiinnostamaan. Nyt, kun toi on kohta vuoden ollut ajossa, niin on kiva huomata, että vuodenkaan jälkeen en muuttaisi yhtään mitään.

(Ettei muuten jää mitään väärinkäsityksiä, niin juomapullo ei jäänyt mainostarkoituksessa oman pyöräni kuvaan. Ei ole yhteyksiä firmaan, enkä ole Toneilla koskaan asioinut. Pullo on peruja heidän Kuusijärvellä järkkäämästään krossikisasta. Itse tykkään kyseisestä pullosta ja siitä, että pyörät näyttää kuvissa siltä, että niitä käytetään. Siksi jätin kuvaan mukaan.)

edit: ^ LJL, jos lasketaan kärkipään seuraverkkarikuskit pois laskuista, niin itseään vastaan siellä kaikki muutkin vaan kisaa, allekirjoittanut mukaan lukien, eli sinne mukaan vaan. Kalustoakin on nähty jos jonkinnäköistä pakkaripyöristä lähtien eli ei ole siitäkään kiinni. Harrastestarttiin ei tarvitse olla edes sääntöjen mukaisesti cx-pyörä.

pätkä
04.09.2017, 14.51
^hämmentävää, pyörä näyttää lokasuojien kanssa paremmalta kuin ilman niitä?

Hieno kaikin puolin.

TuplaO
05.09.2017, 09.20
Kaikille tiedoksi. Olen siirtymässä virallisesti Gravel-ukoksi, kun vannejarrukrossari vaihtuu oikeaan soravehkeeseen. Samalla siirryn fillaritietämyksessä heikoille jäille, koska tubeless- ja hydrohommia on tullut seurattua aiemmin vain (kaukaa) sivusta. Osaan liimata tuubin, mutta tubeless-nakkeja etsiessä alkoi heti sattua päähän ja hikeä pukata. Asennuksesta ei mitään hajua. Toivotan tässä siis itselleni onnea matkaan!

Sotanorsu666
05.09.2017, 10.14
Kaikille tiedoksi. Olen siirtymässä virallisesti Gravel-ukoksi, kun vannejarrukrossari vaihtuu oikeaan soravehkeeseen. Samalla siirryn fillaritietämyksessä heikoille jäille, koska tubeless- ja hydrohommia on tullut seurattua aiemmin vain (kaukaa) sivusta. Osaan liimata tuubin, mutta tubeless-nakkeja etsiessä alkoi heti sattua päähän ja hikeä pukata. Asennuksesta ei mitään hajua. Toivotan tässä siis itselleni onnea matkaan!

Onnea matkaan. Ei tuota tubelesshommaa kannata jännittää. Ostat kunnolliset tubelesskiekot(esim. dt swissit) mitkä on valmiiksi tehtaalla teipattu. Kumi päälle, litkut sielusta ruiskulla sisään ja ilmaa perään. Vähän hölskyttelet/pyörittelet litkuja ympäri rengasta ja sitten vain kovaa ajoa. Noi alle 50mm kumit yleensä nousee ihan tornipumpulla, mutta panaracerin gravel king sk:ta ei saatu nousemaan kehälle kunnolla ilman kompuraa.

kmw
05.09.2017, 10.41
Cyclot ovat hienoja. Kaikki.

stenu
06.09.2017, 11.03
GG-tulevaisuus ei välttämättä ole kovin kaunista katsottavaa. Onneksi oma maku on enemmän tonne klassisten teräsratsujen suuntaan, niin ei tartte lähteä ihan joka muotiin mukaan =)

https://gzmyu4ma9b-flywheel.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2017/07/prototype-niner-rlt-full-suspension-gravel-road-bike.jpg

(Niner-proto (https://www.bikerumor.com/2017/07/13/headquarters-tour-niner-bikes-fort-collins-hq-plus-exclusive-look-prototype-rlt-full-suspension/))

Larkspur
06.09.2017, 11.07
Ei... Hyi sa***na. Varsinainen frankenbike. :seko:

JackOja
06.09.2017, 11.12
GG-tulevaisuus ...

Ei jatkoon.

Blackborow
06.09.2017, 11.18
Onhan tuo sinänsä ihan ymmärrettävä kehityssuunta. Kyllä sorateillä paikotellen jousitusta tarvitaan varsinkin kun vauhdit on kovia ja ihan turha väittää, että mikään runkomateriaali sen korvaisi.

stenu
06.09.2017, 11.24
Ei jatkoon.

Joo mä vaan pahoin pelkään... GG-pyörien evoluutio on sen verran nopeeta ja buumi räjähdysmäinen, että kahden-kolmen vuoden kuluttua myytävissä pyörissä suurimmassa osassa on jo vähintään joustohaarukat. "GG-pyörä" on 2020-luvun hybridi ja enemmistö pyörienostajista lienee sitä mieltä, että pyörä on sitä "parempi", mitä enemmän siinä on tekniikkaa.

stenu
06.09.2017, 11.31
Onhan tuo sinänsä ihan ymmärrettävä kehityssuunta. Kyllä sorateillä paikotellen jousitusta tarvitaan varsinkin kun vauhdit on kovia ja ihan turha väittää, että mikään runkomateriaali sen korvaisi.

Toi "tarvitaan" on varsin suhteellinen käsite. Mä en ole viimeiseen kuuteen vuoteen tarvinnut jousitusta edes maastopyörään. Se on totta, että nykyteknologia (mm. erilaiset ylikokojutut ja levarit) tekee rungoista sellaisia, että ilman jousitusta niistä on aikaisempaa vaikeampaa saada mukavia rungon materiaalista riippumatta. Teknologian kehittyminen on itseään ruokkiva prosessi (ei koske vain polkupyöriä).

JackOja
06.09.2017, 11.34
Entäs jos tuollaisen haarukoita vähän leventäisi jotta vaikkapa 2.4-tuumainen kumi mahtuisi ja laittaisi suoran tangon? Sit olis hyvä.

Jaamutta, sithän se oliskin maastopyörä.

TuplaO
06.09.2017, 11.39
Totta. Laufin Gritin vielä hyväksyy, mutta noi täysnotkut tuntuu tosiaan vähän siltä, että homman varsinainen pointti on mennyt ohi. Sehän on tietysti osa tätä koko prosessia, että asioita joko riisutaan tai monimutkaistetaan järjen rajojen yli. Oikeastaan kai juuri sen ansiosta vaihtoehto löytyy sekä niille jotka menevät erilaisilla junilla että niille jotka halajavat junan alle.

LJL
06.09.2017, 12.43
Ei jatkoon.

Juuei. Toki jos joku haluaa, saa ajaa puolestani vaikka yksipyöräisellä täysjoustolla, jos sellaista kaipaa. Mutta - krossarin/grävelpyörän ilo on mielestäni juuri siinä, että ei ole jousitusta eikä ole hirvesti muutakaan tekniikkaa. Maasturissa on jo riittävä annos iskarihuoltoja, linkun huoltoja, jarrujen ilmausta ym sotkua/kulua. Vähempi hifitekniikka tarkoittaa samalla myös enemmän klassillista estetiikkaa, ellei jopa erotiikkaa, korostaa rengastuksen merkitystä jne., se on mukavaa

Blackborow
06.09.2017, 12.58
Toi "tarvitaan" on varsin suhteellinen käsite. Mä en ole viimeiseen kuuteen vuoteen tarvinnut jousitusta edes maastopyörään. Se on totta, että nykyteknologia (mm. erilaiset ylikokojutut ja levarit) tekee rungoista sellaisia, että ilman jousitusta niistä on aikaisempaa vaikeampaa saada mukavia rungon materiaalista riippumatta. Teknologian kehittyminen on itseään ruokkiva prosessi (ei koske vain polkupyöriä).

Okei eli kukaan muukaan ei tarvitse.

Mohkku
06.09.2017, 13.06
Varmaan noitakin tulee markkinoille ja niille oma rako jostain löytyy. Tuskin kevyet, jousittamattomat silti mihinkään häviää eli saadaan jälleen yksi alalaji luokittelufriikkien iloksi lisää ja voidaan aloittaa keskustelu siitä, millainen pyörä missäkin luokassa kuuluu olla ja mihin luokkaan mikäkin pyörä kuuluu.

Monipuolinen tarjontahan ei kuluttajalle ole ainakaan huono asia ja vaikka tuo proto vaikuttaakin kamalalta, ehkä muutaman pyöräsukupolven jälkeen alkaa rakenteet olla toimivia ja ihan vakavasti otettavatkin kaverit alkaa noita ostaa. Itse en tuollaisesta kuitenkaan haaveile. Ihan toisenlaiset speksit on ikuisuusprojektissani mielessä.

stenu
06.09.2017, 13.10
^^No niinhän mä en kirjoittanut, vaan totesin, että enemmistö lienee toista mieltä:

...ja enemmistö pyörienostajista lienee sitä mieltä, että pyörä on sitä "parempi", mitä enemmän siinä on tekniikkaa.

Sinällään täysjousto-GG-pyörä kapeilla renkailla on IMO omituinen konsepti, koska kapeat renkaat rajoittavat käyttöä ja vauhteja enemmän kuin jouston puute. Etenemisen kannalta parempi ja yksinkertaisempi ratkaisu on kasvattaa rengastilavuutta ja silti paino pysyy helpommin kurissa kuin monimutkaisilla joustosysteemeillä. Linkkuihin perustuva jousto muutenkin tuollaisessa konseptissa, missä joustomatka arvaten tulee olemaan jotain 3-4 sentin luokkaa, on mun mielestä ihan hölmö ratkaisu, kun saman jouston pystyisi toteuttamaan softail-periaatteella. Mutta jos joku tykkää tai kokee tarvitsevansa, niin se on ok silloin hänelle. Ja testiprotohan tuo on. Kukaan ei ole sanonut, että tulee tuotantoon. Joustohaarukoiden uskon kyllä tulevan.

Leewi
06.09.2017, 13.10
http://cdn.mos.bikeradar.imdserve.com/images/news/2016/06/06/cannondale-slate-full-1-1465250086027-pzkq2dkw9h9j-630-354.jpg

Tommosella voitettiin Dirty Kanza 200 (miles) kilpailu, eli kai tolla joustolla jotain tekee.

TuplaO
06.09.2017, 13.16
^Totta, mutta Kingin Tedi olisi varmaan ollut kova luu ilmankin tuota keppiä. Tuskin kyllä tosiaan pani pahakseenkaan.

stenu
06.09.2017, 13.17
Monipuolinen tarjontahan ei kuluttajalle ole ainakaan huono asia.

Tämäkin on vähän suhteellista siinä mielessä, että kyllähän nykyaikainen tuotekehitys ja markkinointi perustuu aika pitkälle tarpeiden luomiseen. Eli luodaan tuotteita, joilla saadaan aikaiseksi tarpeita, jotta saadaan kysyntää. Tarpeet voivat olla todellisia tai kuviteltuja. Joskus kuvitellut tarpeet tuottavat kysyntää jopa tehokkaammin kuin todelliset.

Kuronen
06.09.2017, 13.55

Hienohan se, mutta runkovaihtajat herättävät kysymyksiä: miksi, onko muita syitä, kuin ulkonäölliset. Itse en kaipaile rungossa olevia vaihdevipuja, erityisesti soralle.

stenu
06.09.2017, 14.06
^Kun veikkaan, että omistaja ei eksy tänne, niin vastaan: tiedän, että tuo on speksattu myös pidempiä retkiä varten. Tänä kesänä sillä kierrettiin Norjaa jonkuntuhatta kilometriä. Jos vaihdevaijeri katkeaa jossain keskellä jänkää, on runkovipuun vaijerin uusiminen paljon helpompaa ja samoin riski siitä, että vaihtajan mekanismi laukeaa kesken reissun pienempi. Kaverin edellisessä pyörässä oli runkovivut, joten ratkakaisu oli tuttu entuudestaan.

Ohiampuja
06.09.2017, 15.14
enemmistö pyörienostajista lienee sitä mieltä, että pyörä on sitä "parempi", mitä enemmän siinä on tekniikkaa.

Tämäkin on vähän suhteellista siinä mielessä, että kyllähän nykyaikainen tuotekehitys ja markkinointi perustuu aika pitkälle tarpeiden luomiseen. Eli luodaan tuotteita, joilla saadaan aikaiseksi tarpeita, jotta saadaan kysyntää. Tarpeet voivat olla todellisia tai kuviteltuja. Joskus kuvitellut tarpeet tuottavat kysyntää jopa tehokkaammin kuin todelliset.
Nyt ollaan suurien totuuksien äärellä. Ja olen Stenun kanssa samaa mieltä tästä asiasta. :)

Ja ei se laaja kuluttaja-tarjooma minua varsinaisesti haittaa, kunhan sen käytännön vaikutukset ei käänny negatiiviseksi. :rolleyes:

Blackborow
06.09.2017, 16.01
Eipä se vannejarrullinen teräsrunkokaan notkuvilla pikalinkuilla suodata esim. kunnon nimismiehen kiharaa alamäessä yhtään mihinkään.

stenu
06.09.2017, 19.38
Alamäessä nimismiehenkihara ei oikeastaan haittaa mitään, kun voi nostaa persauksen penkistä ja joustaa jaloilla. Kunhan on etupää, joka vaimentaa tärinää sen verran, että pysyy ohjaus hanskassa ja ei jarruttele turhia, niin menee hyvin.

Hankalampaa olisi, jos joutuisi ajamaan tosi pitkiä pätkiä kiharaa tasaisella, kun loputtomiin ei jaksa putkelta polkea. Niin pitkät pätkät on mun ajamilla reiteillä niin harvinaisia, että en sen vuoksi jaksaisi roudata joustoja mukana. Pisin mihin olen törmännyt on Furuborgintiellä (Degerbystä länteen Hangontien suuntaisesti kulkeva pikkutie), kun alkukesästä koko tie oli kiharalla. Mutta sekin on vaan noin puolentoista kilsan pätkä ja meni helposti ilman täpäriä, kun piti vaan riittävästi vauhtia yllä.

Vannejarrullinen teräsrunko notkuu varmaan just sen verran sopivasti joka suuntaan, että sellaisen kanssa ei kyllä huomaa pikalinkkujen notkumista millään tapaa. Ilmiö on myös sen verran uusi, että silloin kun meillä vielä oli alumiini- ja kuitupyöriä, siitä ei puhuttu edes internetissä. Jos joku oikeasti on huomannut sen häiritsevän, niin olis kiva kuulla, miten pikalinkkujen notkuminen käytännössä ilmenee ja miten se hankaloittaa ajamista.

Muuten en kyllä tuohon teräsrunkokoukkuun tartu. Sorry. Olet oikeutettu mielipiteeseesi ja mulla ei ole tarvetta edes yrittää sitä pyörtää.

Divi
10.09.2017, 10.47
Toisaalla jo tämä postaus mutta väärässä ketjussa taisin olla, tänne ohjattiin. :)

https://divi.kuvat.fi/kuvat/Helkama/2017-09-09+18.25.31.jpg/_big.jpg

Helkama Gravel Kulkuri -projekti nytkähti eteenpäin kun sain kiekot rihdattua ja väliaikakumit päälle. 700x38c Spessun Trigger Pro 2blissit on tilattu, kuvassa päällä reippaasti alle 30mm leveät 700x32c contit. Hieman hienosäätöä se vaatii, tankonauhaa toisen kerroksen ja pientä hifistelyä mutta onhan hauska pyörä ajella. :D

Tangoksi taidan etsiä jonkin kivan bullhorns mallin, napajarru niin ei tarvi noita jarrukahvoja kuin vaihtoehtoisina kädensijoina. Pitävät ikävää räminää kun ei ole vaijereita kytketty. Joku kiva pieni nahkainen musta runkolaukku täytyy kans etsiä että saa siististi sisätuubia ja muuta tarviketta mukaan. Kehityskelpoinen yksilö kyllä, ja rungossa riittää tilaa isoillekkin kumeille.

kmw
10.09.2017, 13.03
^ Ohjaamo mun silmissä hassu, mut on selkeästi ajopyörä eikä mkään näyttelyesine. Tähän peukalon kuvia jne.

Solbackantiellä tänä aamuna. Ei vielä hanhia Peräjän pelloilla.
https://pic.useful.fi/rkLn0tM9W.jpg

Divi
10.09.2017, 19.53
Kyllä aivan täysin ajomukavuuden ja omien mieltymysten perusteella mennään tuon kanssa. Eikä tuota kukaan edes näe kun ei kolmella vaihteella oikein saa sovitettua nopeutta mihinkään porukkaan ainakaan mun kunnolla. Yksin on ajettava. :D Ohjaamoon taidan laittaa käppyröiden tilalle tavallisen leveän suoran tangon ja jonkinlaiset bar endit grippien sisäpuolelle kapeammalle otteelle. Tai sitten vaan jonkinlainen bullhorn tanko. Stemmille täytyy varmaan metsästää tai teettää adapteri, saa säädettävyyttä ja stemmi/tanko valikoimaa paremmaksi. 20,8mm mittasin olevan tuon stemmin putken eli varmaankin 0.83", kiinnittyy clampilla ohjainputkeen.

kmw
10.09.2017, 19.58
^ Low budget bullis syntyy kun käännät nyk. stongan ylösalas ja sahaat ylimääräiset pois.

Puskis
10.09.2017, 21.39
Tuon näköisiä stemmejä vilahdellut jossain Radavistissa viime aikoina, että taitaa olla Divi ihan muodin aallonharjalla ainakin ohjaamon puolesta. :) Hyvä meno muutenkin.

Köfte
10.09.2017, 21.49
Tuon näköisiä stemmejä vilahdellut jossain Radavistissa viime aikoina, että taitaa olla Divi ihan muodin aallonharjalla ainakin ohjaamon puolesta. :) Hyvä meno muutenkin.

No höh, pitänee säästää vielä tallessa olevat joutsenkaulat:)
Pojallahan on samanlaisesta muokattu talviruoska:)

Mohkku
11.09.2017, 05.21
Stemmille täytyy varmaan metsästää tai teettää adapteri, saa säädettävyyttä ja stemmi/tanko valikoimaa paremmaksi. 20,8mm mittasin olevan tuon stemmin putken eli varmaankin 0.83", kiinnittyy clampilla ohjainputkeen.

Tarkoitatko jotain tällaista:
https://www.bikeshop.fi/Zoom-1-1-1-8-adapteri/ekauppa/pSM2870/

stenu
11.09.2017, 14.15
Ehdin ensin... Genesis julkisti 2018-mallit tänään. Genesis Fugio:

https://scontent.fqlf1-1.fna.fbcdn.net/v/t31.0-8/21458205_1554219897975842_6174028374714856_o.jpg?o h=73055f02c08bb9b2c10d5e1b56d14b98&oe=5A49FEDC

Aika paljon (IMO) vaan painoa näille kertyy. Medium-runkoinen pyörä ilman polkimia 11.32 kg??

JackOja
11.09.2017, 14.35
Musta toi vanha -vuonna 2013 esitelty (http://www.genesisbikes.co.uk/blog/01/08/13/introducing-fugio)- Fugio oli hienompi (ja kevyempi). Taitaa tosin olla enempi crossari kuin gg.

Ihmettelin miten toi Fugio on niin tuttu nimi vaikka on "Introducing...", mutta Genesis on itse aiemmin tehnyt samalla mallinimellä fillaria :)

paaton
11.09.2017, 14.36
Ehdin ensin... Genesis julkisti 2018-mallit tänään. Genesis Fugio:

Aika paljon (IMO) vaan painoa näille kertyy. Medium-runkoinen pyörä ilman polkimia 11.32 kg??

Leveät renkaat ja teräsrunko. Eikös tuo ole ihan kohdillaan? Aika moni alu krossari painaa +10 kg niillä kapeilla cyclocross renkaillakin.

stenu
11.09.2017, 15.16
^ Juu sen takia siellä oli imo-lisäys ;)

Painavammiksihan pyörät maantiepyöriä lukuunottamatta on tosiaan muuttuneet tässä viimeisen viiden-kymmenen vuoden aikana, kun on tullut EC-normit, levarit ja ylikokojutut. Maastureissa on kiekko- ja rengaskoot kasvaneet ja joustomatkat pidentyneet. Ei siitä ole kovin montaa vuotta, kun 11,3 kg olisi ollut painavahko XC-täysjoustoksi. Mun alumiinirunkoinen, 2005-mallinen Rocky Mountain Element 50 levareilla ja Foxin 100-millisellä joustokeulalla painoi aikoinaan tuon verran eikä se ollut mikään erityisen kevyt pyörä siihen aikaan.

Mulla tietysti vertailukohtana toi oma teräsrunkoinen ja -keulainen, polkimien kanssa krossirenkailla 9-kiloinen ja Nanoillakin 9,3-kiloinen. Mutta olen kyllä aikaisemminkin kirjoitellut, että jos haluaa teräsrunkoisen, levyjarruilla varustetun ja kevyehkön pyörän, niin pääsee helpommalla, kun valitsee kaksi ja unohtaa yhden. On mun silti vähän vaikea ymmärtää, mistä toi yli kahden kilon painoero syntyy.

Divi
11.09.2017, 17.15
Tarkoitatko jotain tällaista:
https://www.bikeshop.fi/Zoom-1-1-1-8-adapteri/ekauppa/pSM2870/
Tuollaista joo mutta ohuempaan putkeen. 20,8mm taitaa olla Helkaman ohjainputki.

Mohkku
11.09.2017, 18.29
Ajattelin, että kyse on mittauksen epätarkkuudesta, mutta ei taida olla. En ole ennen kuullutkaan tuollaisesta mitasta. Pitäisiköhän teettää sopiva palikka jossain metallipajalla, ellei ahkeran nettisurffauksen tuloksena valmista osaa löydy? Kallis vaihtoehto, mutta yksittäisenä osana ehkä siedettävissä.

Genesiksen uutuus vaikuttaa kyllä lupaavalta. Harmi, ettei ole perusteltua syytä vaihtaa nykyistä uuteen. Tuo olisi ehdottomasti tutustumisen arvoinen vaihtoehto.

stenu
11.09.2017, 19.40
On mun silti vähän vaikea ymmärtää, mistä toi yli kahden kilon painoero syntyy.

Toi alla oleva kyllä kasvattaa ymmärrystä ainakin jonkin verran. Onhan nyt 3,5 kg aikamoinen paino teräsrunkosetille, vaikka siinä olisi ohjainlaakeri ja läpiakselit mukana. Varsinkin kun huomioi, että siinä on kuitukeula, niin pitää rungon olla aika jöötiä tavaraa.

Weight (Kg)
3.5 incl Collar/Headset/Front Axle/Rrear Axle

ilkkaluukkonen
12.09.2017, 13.19
Minä kyllä huolin tuommoisen Genesiksen Fugion, jos jossain ajelehtii yksinäinen pyörä, jolle ei löydy ottajaa. Ei tuo 650b nyt niin hullulta näytä... Paino on ok, jos sillä on saatu kestävyyttä. Tärinät on kyllä niin kovia huonommilla hiekkateillä, että välillä omankin pyörän kestävyys huolestuttaa.

stenu
12.09.2017, 13.37
Täristäis vähemmän, jos olisi kevyempi runko. Tuollainen arviolta 2,6-kiloinen teräsrunko on niin paksua kamaa, että siinä ei paljon enää teräksen zenistä tartte puhua. Ajotuntumaa ajatellen olisi luultavasti päässyt melkolailla samanlaiseen lopputulokseen alumiinirungolla. Mutta minkäs teet, kun teräs on muotia tämän genren pyörissä ja sitten pitää lisäksi saada noi kaikki muut jutut. Plus se aikaisemminkin todettu fakta, että EC-normit on aika armottomat asfalttiajoa raffimpaan ajoon tarkoitetuille, levyjarrullisille rungoille, kun jäykkyysvaatimuksen on samat materiaalista riippumatta. Teräsrungoista vaan tulee ylikestäviä, ylikovia ja ylipainavia.

Lainaan itseäni 1-vaihteen puolelta: "Mä kyllä ihan aidosti ihmettelen sitä, että jengillä noin yleisesti ottaen ei ole enempää ikävä ilman läpisitä- ja ylikokotätäjuttuja olevia, vannejarrullisia teräspyöriä, joissa oikeasti pystyy ulosmittaamaan teräksen parhaat puolet."

Mutta erilaiset arvostukset meillä kaikilla eli jonkun tarpeisiin tuollainen Fugion kaltainen fillari on varmaankin just se oikea ja hyvä niin.

Kalle H
12.09.2017, 13.46
Meillä on vaatimuksia niin moneen junaan - ajokokemus ja mukavuus muodostuu niin kovin monen asian summasta. Itse ajelin viimeksi eilen tolla ylikoon putkilla olevalla alumiini Konalla jossa on myös ylikoon hiilarikeula, joka ei kyllä varmasti jousta mihinkään. 42mm renkaiden ja 2,5bar paineiden kanssa tossa oli mulle soratillä zeniä ihan riittämiin - eikä mulle tullut kertaakaan mieleen, että pyörä tuntuisi jotenkin turhan kovalta.

Eniten mua pelottaisi tollasten 650x50c renkaiden kanssa se, että ajaminen menisi jo liiankin pehmeäksi.

kuovipolku
12.09.2017, 14.30
Lainaan itseäni 1-vaihteen puolelta: "Mä kyllä ihan aidosti ihmettelen sitä, että jengillä noin yleisesti ottaen ei ole enempää ikävä ilman läpisitä- ja ylikokotätäjuttuja olevia, vannejarrullisia teräspyöriä, joissa oikeasti pystyy ulosmittaamaan teräksen parhaat puolet."

Miten jengillä voi olla ikävä sellaista mistä se ei ole koskaan saanut kokemusta?

Aika vierähtää nopeasti ja äkkiä suurimmalle osalle urheiluharrastuspyörät ovat aina olleet alumiinisia ja/tai hiilikuituisia. Ja teräsrunkoiset pyörät aina ylipaksuja ja ylijäykkiä entisiin verrattuna.

PS Kun on vierestä seurannut parin käytetyn cyclocrossarin myyntipuuhia on joutunut toteamaan että käsitys hydraulisten levyjarrujen, läpiakselien ja miksei 1x vaihteidenkin ylivoimaisuudesta on hyvin tehokkaasti ja laajalle levinnyt ja vahvasti iskostunut. (Eli ei se ole ollut pelkästään ostajaehdokkaiden puhetta hinnan vetämiseksi alaspäin...)

stenu
12.09.2017, 15.11
PS Kun on vierestä seurannut parin käytetyn cyclocrossarin myyntipuuhia on joutunut toteamaan että käsitys hydraulisten levyjarrujen, läpiakselien ja miksei 1x vaihteidenkin ylivoimaisuudesta on hyvin tehokkaasti ja laajalle levinnyt ja vahvasti iskostunut. (Eli ei se ole ollut pelkästään ostajaehdokkaiden puhetta hinnan vetämiseksi alaspäin...)

Tämä pitää paikkansa ja varsinkin, jos on kyse alumiinisestä tai kuituisesta vannejarrupyörästä. Teräisille löytyy yleensä oma ostajakuntansa, mutta uusien tarjonta niissäkin painottuu juurikin mainitsemaasi suuntaan.

Takamisakari
12.09.2017, 15.14
Stenu ehti ensin, juurikin tuot samaa olin sanomassa.. Vannejarrullisesta, hiilarirunkoisesta, Ultegra/ Ksyrium- fillarista ei saa käytettynä enää mitään. "eikö oo levyjarruja? No, emmä sit osta, ei vannejarruilla tee enää mitään" Okei.