Kirjaudu sisään

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 [58] 59 60 61

SvaR
14.09.2024, 12.09
Mä ymmärrän, mitä sä ajat takaa, mutta pääsääntöisesti runkoja suunnittelevat henkilöt eivät ajattele sitä noin. Ainakaan mun kokemuksen perusteella. Yleensä satulaputken kulman muuttaminen ymmärretään niin, että vaakaputken pituus pysyy ennallaan, jolloin esim. kulmaa loiventaessa satulaputken yläpää siirtyy taaksepäin ja alapää eli keskiö eteenpäin. Satulaputken kiinnityskohta vaakaputkessa pysyy siis samassa kohdassa, satulaputki ikäänkuin ”niveltyy” vaakaputken risteyskohdasta - ei keskiöstä, kuten sinun teoriasi mukaan.

Tismalleen samalla tapaa kuin jos loivennat keulakulmaa, emäputken ja vaakaputken kiinnityskohta pysyy samassa paikassa ja emäputken alapää ainoastaan liikkuu. Ei niin, että emäputken alapää tai haarukan alapää pysyisi paikoillaan, jolloin vaakaputken pitäisi pidentyä. Keulakulman loiventaminen siirtää etuakselia eteenpäin ja satulakulman loiventaminen siirtää taka-akselia eteenpäin olettaen, että chainstayn pituus pysyy ennallaan.

Paremmin en osaa tuota rautalangasta vääntää, joten tämä tästä mun osalta. Kannattaa tosiaan viedä yksi runkoprojekti alusta loppuun läpi joskus, se on tosi opettavaista.
Minua ei ymmärrä kukaan ja itse en ymmärrä yleensä mistään mitään, mutta se mitä sinä haet niin ainakin kuvittelen ymmärtäväni.
Koko show lähti ihan kaakkoon ilmeisesti minun viestin väärin ymmärryksestä. Itse en älyttömästi nuita geo taulukoita ole tutkinut ja nyt sattui ensimmäistä kertaa silmiin tuo itselle "hassu" reach eli että se pysyy käytännössä samana vaikka koko muuten isonee. Tässä tapauksessa jos et loivenna satulaputken kulmaa, niin riittävän pituuden saamiseksi ohjaamoon kokonaisuudessa olisi käytännössä lisättävä vaan stemmiin pituutta+tankoon lisää leveyttä ja pyörä olisi sitten pitkille kuskille aivan erilainen kuin lyhyille kokonaisuutena?
Kiitos että edes tähän asti jaksoit. Sinun mietintöjä näistä on mukava lukea, etenkin kun jaksat ilman kimpaantumista meuhkaamisista huolimatta.

JKO17
14.09.2024, 12.26
Juu. Kyllä minä ymmärrän mitä ajat takaa.

Tavallaan tämä on semantiikkaa, jos kaikki ymmärtää mitä tarkoitetaan ja minne mitäkin liikutetaan.

Tämän sanottuani totean kuitenkin, että satulaputken kulman muutoksella ei siirretä keskiön paikkaa ellei sitä haluta siirtää. Satulakulman muutos on vain ja ainoastaan se muutos miten ja missä kulmassa se satulaputki lähtee ylöspäin vaakatasosta. Aiheuttaa se muutoksia muuhun, mutta s tai r:ään

Tottakai keskiö siirtyy eteenpäin (ja hieman ylöspäin ellei sitä kompensoida ) tuolla nivel-kulma -ajattelulla, jossa muutetaan sekä kulmaa että keskiön paikkaa

Tämä silläkin riskillä että en ole käynyt tosi opettavaista runkoprojektia alusta loppuun

https://bikeinsights.com/glossary/seat-tube-angle-steep-slack.svg

Sivustakatsoja
14.09.2024, 16.32
^oletetaan että sininen on lähtötilanne ja jostakin syystä halutaan jyrkentää satulatolpan kulmaa ja jos lisäksi halutaan säilyttää pyörän (ajoasennon) koettu pituus, niin eikö silloin reach-mittaa ole pidennettävä, eli siirrettävä keulaa edemmäs?

(siis ihan nyt ollaan vielä piirustuslaudalla pohtimassa uuden rungon mittoja)

Sivustakatsoja
14.09.2024, 16.39
Katselkaa vaikka hetki tätä sparkin runkoa. Samaa näkyy nykyään muissakin pyörissä. Sillä satulaputken kulmalla ei ole enää juurikaan tekemistä edes satulan paikan kanssa. Parempi vaan ottaa mittanauha käteen ja testailla, jos ei ole tarkkoja mittoja saatavilla.

https://www.fabreguesbicicletas.es/1584343-large_default/bicicleta-scott-spark-rc-comp-2023.jpg

Ei tämän fillarin todellista satulaputken kulmaa edes ilmoiteta, vaan mittataulukossa on jokin virtuaalinen kulma, mikälie.

tchegge_
14.09.2024, 17.06
^oletetaan että sininen on lähtötilanne ja jostakin syystä halutaan jyrkentää satulatolpan kulmaa ja jos lisäksi halutaan säilyttää pyörän (ajoasennon) koettu pituus, niin eikö silloin reach-mittaa ole pidennettävä, eli siirrettävä keulaa edemmäs?

(siis ihan nyt ollaan vielä piirustuslaudalla pohtimassa uuden rungon mittoja)Tai pidennetään kannatinta/laitetaan toisenlaista tankoa.

Eikö tämä reach:iin keskittyminen ole tullut enemmänkin maastopuolelta missä rungot alkoi pidentyä, satulaputket jyrkentyä ja keulat loiventua viime vuosikymmenen alussa.
Samaa tullut sitten sovellettuna näihin järeämmän pään graveleihin.

Sent from my Takapalk

Sivustakatsoja
14.09.2024, 17.12
Tai pidennetään kannatinta/laitetaan toisenlaista tankoa.

...
Sent from my Takapalk

Joo, sitten kun pyörä olisi alla, mutta nyt oltiin vielä piirustuspöydällä rungon mittoja pohtimassa.

tchegge_
14.09.2024, 17.20
Joo, sitten kun pyörä olisi alla, mutta nyt oltiin vielä piirustuspöydällä rungon mittoja pohtimassa.Toki näin.

Sent from my Takapalk

paaton
14.09.2024, 18.21
Minua ei ymmärrä kukaan ja itse en ymmärrä yleensä mistään mitään, mutta se mitä sinä haet niin ainakin kuvittelen ymmärtäväni.
Koko show lähti ihan kaakkoon ilmeisesti minun viestin väärin ymmärryksestä. Itse en älyttömästi nuita geo taulukoita ole tutkinut ja nyt sattui ensimmäistä kertaa silmiin tuo itselle "hassu" reach eli että se pysyy käytännössä samana vaikka koko muuten isonee. Tässä tapauksessa jos et loivenna satulaputken kulmaa, niin riittävän pituuden saamiseksi ohjaamoon kokonaisuudessa olisi käytännössä lisättävä vaan stemmiin pituutta+tankoon lisää leveyttä ja pyörä olisi sitten pitkille kuskille aivan erilainen kuin lyhyille kokonaisuutena?
Kiitos että edes tähän asti jaksoit. Sinun mietintöjä näistä on mukava lukea, etenkin kun jaksat ilman kimpaantumista meuhkaamisista huolimatta.

Kyllä minä ymmärrän mitä sinä tuolla ajat takaa, mutta ei pyörää noin voi säätää. Se satulan paikka tulee kuitenkin olla siellä minne sen haluaa. Eli jos satulaputken kulma on loivempi, työnnetään penkkiä eteenpäin, jos taas jyrkempi, työnnetään penkkiä taakse. Eli se mitta satulan kärjestä kahvoille pysyy aina samana.

paaton
14.09.2024, 18.22
Ei tämän fillarin todellista satulaputken kulmaa edes ilmoiteta, vaan mittataulukossa on jokin virtuaalinen kulma, mikälie.

Niin eikä ne virtuaaliset mikälie kulmat voi pitää paikkaansa, koska satulan paikka muuttuu tosi rajusti korkeuden mukaan. Tuossa pitäisi ilmoittaa todellinen satulaputken kulma ja offsett keskiöön nähden.

stenu
14.09.2024, 18.26
Tämän sanottuani totean kuitenkin, että satulaputken kulman muutoksella ei siirretä keskiön paikkaa ellei sitä haluta siirtää. Satulakulman muutos on vain ja ainoastaan se muutos miten ja missä kulmassa se satulaputki lähtee ylöspäin vaakatasosta. Aiheuttaa se muutoksia muuhun, mutta s tai r:ään

Runkogeometrian suunnitteluohjelmissa (jopa siinä netin ilmaisessa Bikecadissa) pystyy pyörittelemään kulmia siten, että valittu mitta pysyy muuttumattomana. Jos klikkaa reachin auki ja säätää satulakulmaa käy noin kuin tuossa jostain lainaamassasi(?) piirroksessa. Jos klikkaa vaakaputken pituuden auki pysyy se muuttumattomana ja reach muuttuu, kuten tuossa Huotahin rungon päälle piirtämässäni kuvassa tapahtuu.

Ilmais-Bikecadissakin pystyy muistaakseni lukitsemaan ainakin efektiivisen vaakamitan, tanko-BB-mitan, ohjaamon pituuden tai reachin. Satulaputken kulmaa pystyy muuttamaan niin, että mikä tahansa noista pysyy muuttumattomana, kaikkien muiden muuttuessa. En jaksa demota tästä i-padilta, kun tämä pyörittää sitä niin huonosti, mutta jokainen voi tietokoneella itse kokeilla, mitä tapahtuu, kun pitää eri mittoja lukittuina ja säätää satulakulmaa. Tai pyöritellä mitä tahansa, mitä huvittaa.

Pointti on se, että yksikään runkosuunnitteluohjelma ei oleta, että reach pysyy muuttumattomana, kun satulakulmaa muutetaan.

https://live.staticflickr.com/65535/53994484159_c661853831_b.jpg

stenu
14.09.2024, 18.29
Niin eikä ne virtuaaliset mikälie kulmat voi pitää paikkaansa, koska satulan paikka muuttuu tosi rajusti korkeuden mukaan. Tuossa pitäisi ilmoittaa todellinen satulaputken kulma ja offsett keskiöön nähden.

Tämä on pitkä luento ja vähän ohi aiheen, kun koskee lähinnä maastureita, mutta jos kiinnostaa, niin kannattaa katsoa. Siinä mm. osoitetaan kuinka Spessu Stumpjumperin geotaulukon mitoista ei juuri mikään pidä paikkansa.

https://www.youtube.com/watch?v=UByDOjdKM_Y

stenu
14.09.2024, 18.40
Se ilmainen Bikecad on siis tämä: https://www.bikecad.ca/

Kuka tahansa voi leikkiä runkosuunnittelijaa tuon avulla, pyöritellä mittoja ja pohtia, että millainen se oma ajettavuudeltaan ja istuviudeltaan täydellinen gravelpyörä olisi, vaikka sellaista ei koskaan edes kuvittelisi hankkivansa.

Jos palataan alkuperäiseen väittelyn aiheeseen, niin sen avulla voi myös demota itselleen, miksi M ja L -kokoisessa Cuben gravelissa on lähes samanpituiset reachit, vaikka vaakaputki on L-kokoisessa pidempi.

plr
14.09.2024, 19.05
Onko olemassa jokin "oikea" pyörägeometria jokaiselle pyöräilijälle? Pohdittiin tätä joku aika sitten yhteislenkin lähtöpaikalla. Jokainen pyörä, jolla olen ajanut enemmän viimeisen noin kahdenkymmenen vuoden aikana, on ollut erilainen mitoiltaan. Kun pyörällä on ajanut muutaman lenkin, se tuntuu normaalilta ja sopivalta. Olisin kallistumassa sille kannalle, että pyörä on sopiva mitoiltaan, jos sillä on mukava ajaa ja mitään kipuja ei ajaessa tule. Tai sitten on vain käynyt uskomaton säkä, kun aina osuu sopiva pyörä kaupasta/vuokraamosta alle.

paaton
14.09.2024, 19.14
Onko olemassa jokin "oikea" pyörägeometria jokaiselle pyöräilijälle? Pohdittiin tätä joku aika sitten yhteislenkin lähtöpaikalla. Jokainen pyörä, jolla olen ajanut enemmän viimeisen noin kahdenkymmenen vuoden aikana, on ollut erilainen mitoiltaan. Kun pyörällä on ajanut muutaman lenkin, se tuntuu normaalilta ja sopivalta. Olisin kallistumassa sille kannalle, että pyörä on sopiva mitoiltaan, jos sillä on mukava ajaa ja mitään kipuja ei ajaessa tule. Tai sitten on vain käynyt uskomaton säkä, kun aina osuu sopiva pyörä kaupasta/vuokraamosta alle.

Kaikkeen tottuu. Huonoon pyöräänkin.

plr
14.09.2024, 19.19
Kaikkeen tottuu. Huonoon pyöräänkin.

Niin varmaan, mutta tässä siitä ei ole kysymys, koska ovat olleet hyviä pyöriä eikä ole ollut ajoasennossa valittamista. Mikään paikka ei myöskään tule pidemmilläkään matkoilla kipeäksi. Eli miksi jokin mitta olisi "oikein" ja jokin "väärin" tai "parempi"/"huonompi"?

Copilot
14.09.2024, 19.36
Niin varmaan, mutta tässä siitä ei ole kysymys, koska ovat olleet hyviä pyöriä eikä ole ollut ajoasennossa valittamista. Mikään paikka ei myöskään tule pidemmilläkään matkoilla kipeäksi. Eli miksi jokin mitta olisi "oikein" ja jokin "väärin" tai "parempi"/"huonompi"?
Tämä on henkilöstä kiinni. Liikkuvuus, vanhat vaivat ja vammat jne. Jollakin mitalla toimii hyvin ja jollakin alkaa vaivaamaan. Jos on täysin terve ja hyvä liikkuvuus eikä muitakaan ongelmia niin varmaan joo pyörän kuin pyörän päälle jollakin tavalla sopeutuu. Loppu on sitten kyse makuasioista ja haluaako ajaa kovaa vai hiljaa.

paaton
14.09.2024, 19.41
Niin just tuo Copilotin poiminta. Jos tykkää esimerkiksi ajaa pyörällä kovaa, niin ei siihen asentoon niin kamalasti vaihtoehtoja ole. Muutaman sentin sisällä minulla on kaikki kippurasarviset pyörät ja satulan paikka keskiöön nähden suht sama kaikissa.

Copilot
14.09.2024, 19.44
Joo, toisaalta sentinkin ero jossain kohtaa voi aiheuttaa ongelmia, jos on vaikka olkapäissä tai välilevyissä valmiiksi häikkää. Vaikka asento on matala niin se ei välttämättä ole aina ihan just samanlainen.

stenu
14.09.2024, 20.03
Jos puhutaan gravelpyöristä, niin mun mielestä mulle oikeankokoinen (moderni sloupattu) runko on sellainen, jossa 20 mm setback-tolpan kanssa satula tulee suunnilleen säätövaransa keskikohtaan ja tanko tulee sopivalle etäisyydelle ja korkeudelle, kun 90 mm/-6? stemmin alla on sentti speisereitä. Tuolloin rungon koko on sellainen, että siinä on tarvittaessa vähän säätövaraa joka suuntaan eikä väärän kokoista runkoa ole tarvinnut korjata sellaisilla stemmin pituuksilla tai kulmilla, jotka huonontavat pyörän ajo-ominaisuuksia. Tällä hetkellä en omista tuollaista pyörää. Esim. Stigmatassa on satula tuupattu setback-tolpassa melkein niin taakse kuin menee. Stemmi on 100 mm, mutta vähän liian lyhyt. 110 mm stemmillä taas ajettavuus kärsii liikaa, joten olen ajanut sitä nyt sen kolme vuotta ja reilu 15000 km 100 mm stemmin kanssa luultavasti sillä seurauksella, että nyt on olkapää paskana. Ikä voi tosin myös olla edesauttajana.. :p

Nyt ton olkapääongelman vuoksi mulla ei oikeastaan ole edes käsitystä siitä, mihin mä sen saakelin ohjaustangon haluaisin, joten asiat on melko levällään. Sitten, jos puhutaan ”oikeasta geometriasta” kokonaisvaltaisemmin, asiat menee monimutkaisemmiksi, koska silloin tulee mukaan makuasiat siitä, että miltä pyörä tuntuu alla ja miten se faktisesti käyttäytyy erilaisissa tilanteissa. Silloin ohjausgeometria, painonjakauma, keulakulma, trail, bb drop, takahaarukan pituus, front-center jne jne alkaa vaikuttaa. Mulla ei ole tarkkaa käsitystä siitä, että mikä olisi ideaali resepti ajettavuuden kannalta, vaikka jotain suuntaviivoja onkin. Mutta sen tiedän kokemuksesta, että jotkut pyörät vaan tuntuu paremmilta alla kuin toiset vaikka niihin kuinka totuttelisi.

plr
14.09.2024, 21.13
... jotkut pyörät vaan tuntuu paremmilta alla kuin toiset vaikka niihin kuinka totuttelisi.

Olen yrittänyt päästä kiinni tähän milloin pyörä tuntuu hyvältä tai paremmalta kuin joku toinen. Kuten sanottu, eri pyörät tuntuvat erilaisilta, mutta sitten jonkin ajan päästä se vain tuntuu siltä, että tämä pyörä nyt on tällainen. Jos joku tuntuisi huonolta, niin varmaan myisin sen pois. On ilman muuta selvää, että jos haluaa maksimoida nopeutta, niin pitää saada matala/aero ajoasento. Tässä kyllä havaitsen, että ajan alaotteella esimerkiksi niin, että kyynärpääkulma vaihtelee. Muutoinkin, vaikka pyörä tai sen asetukset eivät muutu, voi silti ajaa selkä pystyssä tai vaakasuorassa, kun ottaa tangosta eri kohdasta kiinni tai koukistaa kyynärpäitä. En ole mitannut satulan sijaintia suhteessa keskiöön eri pyörissä, mutta luultavasti tuo mitta ja myös satulan korkeus ovat lähellä toisiaan eri pyörissä.

stenu
14.09.2024, 21.32
^ Niin mä en tuntumalla tarkoittanut tuota, vaan sitä, että onko pyörä vakaa vai ketterä vai jotain siltä väliltä. Miltä se tuntuu suoraan ajaessa, ylämäkeen, alamäkeen, kurvaillessa jne. Tai jos vaikka ajaa soramutkaan vähän liian kovalla vauhdilla tai monttuun, jota ei huomannut ajoissa. Millasta sillä on ajaa röllipolkua, jonne se ei oikeastaan edes kuuluisi jne. Yleensäkin äärirajoilla pyörää ajaessa erot tuntumassa ja ajo-ominaisuuksissa tulee parhaiten esiin. Cyclocross on tehokasta siinä mielessä.

jalava
14.09.2024, 23.34
Tämä on henkilöstä kiinni. Liikkuvuus, vanhat vaivat ja vammat jne. Jollakin mitalla toimii hyvin ja jollakin alkaa vaivaamaan. Jos on täysin terve ja hyvä liikkuvuus eikä muitakaan ongelmia niin varmaan joo pyörän kuin pyörän päälle jollakin tavalla sopeutuu. Loppu on sitten kyse makuasioista ja haluaako ajaa kovaa vai hiljaa.
Täysin terve hyvän liikkuvuuden omaava voi juu sopeutua: "vähän tuntuu pitkältä mut kyllä tällä pystyy ajamaan". Tällaisen kommentin antaja ajaa todennäköisesti liian pitkällä asennolla. Tässä ehkä vastaus plr:n kysymykseen miksi joku mitta on "väärä", jos tuntuu siltä, se on. Toinen esimerkki on satulan korkeus pelkästään matemaattisen kaavan perusteella, josta aiheutuvia, hiertymiä, oireita ja kipuja ehkäistään vaihtamalla satulaa, ajohousuja yms mutta ei ymmärretä laskea reilusti satulaa. "Ite säädin, ei voi olla väärin!" Todennäköisesti on.

Niin just tuo Copilotin poiminta. Jos tykkää esimerkiksi ajaa pyörällä kovaa, niin ei siihen asentoon niin kamalasti vaihtoehtoja ole. Muutaman sentin sisällä minulla on kaikki kippurasarviset pyörät ja satulan paikka keskiöön nähden suht sama kaikissa.
Matalassa asennossa voi ajaa myös hiljaa ja korkeassa kovaa. Vaihtoehtoja on paljon noiden välillä ja kaikki on oikein mittojen näkökulmasta henkilöstä riippuen. Se mille ei ole vaihtoehtoja on matalan asennon aerohyöty, JOS sen haluaa. Siitä olen samaa mieltä että kokonaisuutena muutaman sentin sisällä esim maantie ja gravel menee ihan hyvin eikä absoluuttista yhtä oikeaa ole kenellekään. Tämä ei tietenkään tarkoita, että jos satula on nyt ns. tapissa, sitä voisi vielä nostaa muutaman tai edes yhden sentin ja setbackiä lisää, sama ohjaamon pituudessa tai mataluudessa. Mitä lähempänä ääripäitä sen herkemmin menee pienikin asennon muuutos pieleen ja kipuja tulee. Voi kysyä oliko se asento alunperinkään kunnossa jos pientä muutosta (ääripäässä sentti on paljon) ei kestä vaikka kroppa on terve.

stenu
15.09.2024, 10.48
Nämä Cyclist-lehden artikkelit on minusta aika hyviä. Pohtivat monenlaisia asioita ainakin vähän pelkkää pintaraapaisua tai markkinointijargonia syvällisemmin.

https://www.cyclist.co.uk/in-depth/how-does-frame-geometry-affect-a-bike
https://www.cyclist.co.uk/in-depth/what-is-a-bikes-wheelbase
https://www.cyclist.co.uk/in-depth/road-bike-geometry-handling
https://www.cyclist.co.uk/in-depth/bike-fit-20
https://www.cyclist.co.uk/in-depth/cyclist-guide-to-bike-fitting

zoor
15.09.2024, 11.31
Geometriakeskustelun väliajalla esitetään mainosvideo TM:n gravelpyörätestistä

https://youtu.be/rXV2tF53_vQ

JKO17
15.09.2024, 11.34
Tuossa on Dylan Johnssonin gravelpyörä. Reach, stack, satulaputkenkulma ovat ehkä enemmän muodollisia lukuja tai korkeintaan suuntaa antavia.

Vaikka tuo on yksi ääriesimerkki, niin samantyyppistä maantiessä ja perinteisessä gravelgeossa on havaittavissa, eli kun penkkiä viedään mahdollisimman eteen niin ohjaamoa pitää pidentää, ja tällä on varmasti jonkin verran -ei suunniteltua- vaikutusta pyörän käyttäytymiseen. Esimerkiksi koko 56 yleisesti ottaen alkaa olla tosi lyhyt /suositeltu ajajan pituus huomioiden jos penkki on edessä.
Uskoisin että maantiepyöriin alkaa tulla pitempää reachia kuten useimpiin graveleihin on jo tullut. Koossa 56 jotain 20 +- mm luokkaa.

https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2024/06/DSC03756-scaled.jpg?w=775&webp=1

pturunen
15.09.2024, 20.19
. Esim. Stigmatassa on satula tuupattu setback-tolpassa melkein niin taakse kuin menee. Stemmi on 100 mm, mutta vähän liian lyhyt. 110 mm stemmillä taas ajettavuus kärsii liikaa, joten olen ajanut sitä nyt sen kolme vuotta ja reilu 15000 km 100 mm stemmin kanssa luultavasti sillä seurauksella, että nyt on olkapää paskana. Ikä voi tosin myös olla edesauttajana.. :p
.

Uudessa Stiggyssähän stemmi on 70 mm, jolla kompenstiin kasvanutta reachia. Olisi kiinnostava kuulla tästä lisää ajokokemuksia edelliseen verrattuna. Toisaalta tuntuu siltä, että tuo uusin versio alkaa olla juurikin maastomiesten gravel. Ajotuntuman voisi kuvitella lähentyvän vanhempaa jäykkäperäistä maasturia.

penyeach
16.09.2024, 09.32
Tuossa on Dylan Johnssonin gravelpyörä. Reach, stack, satulaputkenkulma ovat ehkä enemmän muodollisia lukuja tai korkeintaan suuntaa antavia.

Vaikka tuo on yksi ääriesimerkki, niin samantyyppistä maantiessä ja perinteisessä gravelgeossa on havaittavissa, eli kun penkkiä viedään mahdollisimman eteen niin ohjaamoa pitää pidentää, ja tällä on varmasti jonkin verran -ei suunniteltua- vaikutusta pyörän käyttäytymiseen. Esimerkiksi koko 56 yleisesti ottaen alkaa olla tosi lyhyt /suositeltu ajajan pituus huomioiden jos penkki on edessä.
Uskoisin että maantiepyöriin alkaa tulla pitempää reachia kuten useimpiin graveleihin on jo tullut. Koossa 56 jotain 20 +- mm luokkaa.

https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2024/06/DSC03756-scaled.jpg?w=775&webp=1

Tuo on hyvä esimerkki pyörästä jossa runko ei ole käyttäjälle sopiva :). Stenun speksit ylempänä olisi hyvä huomioida myös esteettisesti; pyörä näyttää hyvältä kun säädöt eivät ole reunoissa.

paaton
16.09.2024, 09.45
Toihan on törkeän hienon näköinen juuri noin.

JackOja
16.09.2024, 09.57
Onko tuossa D. Johnsonin fillarissa keskiö jotenkin tosi korkealla vai näyttääkkö vain siltä?

paaton
16.09.2024, 10.09
Onko tuossa D. Johnsonin fillarissa keskiö jotenkin tosi korkealla vai näyttääkkö vain siltä?

Maasturin renkaat.

Tuo himmeli-keula saattaisi myös nostaa vähän, jos runkoa ei ole tuolle suunnitelttu?

stenu
16.09.2024, 10.26
Dropattu chainstay voi myös nostaa keskiötä visuaalisesti? Breedissä on kyllä aika maltillinen bb-droppikin (72 mm). Etupää on joustokeulayhteensopivalla geolla.

Mutta joo ei noista ammattilaisten kisapyöristä ole referenssiksi, kun ajavat sillä, millä ajamisesta maksetaan ja ajoasennon suhteen millään muulla kuin nopeudella ei ole väliä. Olisi mielenkiintoista nähdä, millainen esim. tuolle Johnsonille piirretty custom-runko olisi.

JackOja
16.09.2024, 10.35
Dropattu chainstay voi myös nostaa keskiötä visuaalisesti?...

Eikäku katoin juuri sillä silmällä, että on korkealla maanpinnasta.

stenu
16.09.2024, 10.40
Ja mä tarkoitin juuri sitä :)

Kun se chainstayssä oleva mutka tulee keskiölinjan alapuolelle, niin siitä voi ehkä syntyä vaikutelma, että keskiö on entistäkin ylempänä. Ehkä. Siksi se kysymysmerkki perässä.

JackOja
16.09.2024, 10.45
No, ehkä joillekin tulee. Mulle ei muista vastaavista ole tullut.

JKO17
16.09.2024, 11.06
Ei olut tarkoitettu stenulle vaikka asiaa sivuten on palloteltu.

Liittyi enemmän ehkä siihen kommenttiin eri kokojen maltillisesta reachin kasvusta. Kun penkin paikasta poistetaan (eteenpäiin työnnetty ja lyhyt penkki/uci)mahdollinen satulatolpan kulmaero ja satulatolpan korkeus (eli mitä korkeammalla satutolppa on niin sitä kauemmas se pakenee ohjaustangosta), niin lopputulemana on että ohjaamo voi olla aika lyhyt ellei sitä jatketa noilla pitkillä stemmeillä.

Reachin kasvattaminen ei suoraan pidennä satula-ohjaamo mittaa, kun vastapainoksi stemmiä pitää lyhentää, mutta pyörä ehkä käyttäytyy paremmin ja tarkoituksenmukaisemmin jos se on suunniteltu edestä vähän pitemmäksi.

paaton
16.09.2024, 11.52
Dropattu chainstay voi myös nostaa keskiötä visuaalisesti? Breedissä on kyllä aika maltillinen bb-droppikin (72 mm). Etupää on joustokeulayhteensopivalla geolla.

Mutta joo ei noista ammattilaisten kisapyöristä ole referenssiksi, kun ajavat sillä, millä ajamisesta maksetaan ja ajoasennon suhteen millään muulla kuin nopeudella ei ole väliä. Olisi mielenkiintoista nähdä, millainen esim. tuolle Johnsonille piirretty custom-runko olisi.

Ihan sama se on taviksillakin. Ei noita kuituisia vaan saa custom geolla.

Mutta onneksi tosiaan monessa uudessa, kuten grailissa, on menty lyhyisiin stemmeihin ja reach kasvanut tosiaan sen 20mm. Noilla saa pitkän geon järkevällä stemmillä.

Copilot
16.09.2024, 12.19
Saa nähdä milloin alkaa satulakulmat jyrkkenemään, kun maastureissa. Rose Backroad FF on jo tuohon suuntaan. Takapyörän päällä ahtaalla lantiokulmalla istuminen on niin passee.

stenu
16.09.2024, 12.19
Ihan sama se on taviksillakin. Ei noita kuituisia vaan saa custom geolla.

Juu been there done that :)

Mutta siis lähinnä tarkoitin sitä, että jos ammattikseen ajava sattuu saamaan Feltin sponssiksi, niin ei voi mennä ja ostaa sitä pitempirunkoista Canyonia kisapyöräksi. Me muut voidaan sentään valita itse.

stenu
16.09.2024, 12.22
Saa nähdä milloin alkaa satulakulmat jyrkkenemään, kun maastureissa. Rose Backroad FF on jo tuohon suuntaan. Takapyörän päällä ahtaalla lantiokulmalla istuminen on niin passee.

Todennäköisesti ainakin kisaisemmat gravelit menee juurikin tuohon suuntaan oli siinä sitten järkeä tai ei. Mitä prot edellä, sitä tavikset perässä.

Ja sitten tulevaisuudessa on fyssareille entistä enemmän duunia… :)

Copilot
16.09.2024, 12.25
Ja sitten tulevaisuudessa on fyssareille entistä enemmän duunia… :)
Tähän olisi mukava kuulla perustelut.

stenu
16.09.2024, 12.38
Kropan painopiste siirtyy eteenpäin -> enemmän painoa käsien varaan -> enemmän lapa-, olkapää- ja kyynärpääongelmia pitkässä juoksussa.

Ylipäätään soratiepyöräily on melko kuluttavaa yläkropalle, kun lenkit on helposti (yli)pitkiä, ajoasento staattinen, alusta täristävä, nykypyörien etupäät kovia ja sitten, kun vielä huomioidaan, että keskimääräinen harrastajakunta on ikääntymään päin, niin soppa on melkolailla valmis. Kokemuspohja puoltaa mielipidettä…. :D

Copilot
16.09.2024, 12.45
Niin no päinvastainen ajoasento on omiaan aiheuttamaan alaselkä ja lonkanseudun ongelmia jos sellaiseen on taipuvainen. Nyt kun tämä kesä tullut pääsääntöisesti ajettua maastopyörällä niin lonkankoukistajat on esimerkiksi aivan uskomattoman hyvässä kunnossa. Tuolla museopyörällä kun käy mutkan ajamassa persepitkällä ja ahtaalla lonkkakulmalla niin heti tuntuu.

paaton
16.09.2024, 13.10
Pakko olla eri mieltä stenun kanssa. Gravelli ei ole ainakaan minulla kuluttavaa yläkropalle ja ajan todellakin matalassa ja pitkässä asennossa.

Se on kuluttavaa juurikin alaselälle. Kun vääntää pitkään voimalla mäkiä, niin selkä siinä kyttyrää ottaa ja tekisi mennä aina vaan edemmäs ja edemmäs istumaan.

Eilen jäsen Huotah nauraa hihitteli lenkillä kun sain alaselkään kunnon slaakit lauantain störmforsin gravellin jäljiltä. Muistutti, ettei saa enää mainostaa, ettei koskaan satu mihinkään :) Näemme se raja jossain vaiheessa vastaan tulee.

paaton
16.09.2024, 13.11
Niin no päinvastainen ajoasento on omiaan aiheuttamaan alaselkä ja lonkanseudun ongelmia jos sellaiseen on taipuvainen. Nyt kun tämä kesä tullut pääsääntöisesti ajettua maastopyörällä niin lonkankoukistajat on esimerkiksi aivan uskomattoman hyvässä kunnossa. Tuolla museopyörällä kun käy mutkan ajamassa persepitkällä ja ahtaalla lonkkakulmalla niin heti tuntuu.

No just näin. Myös ne iskut tulee moninkertaisesti läpi, jos paino on enimmäkseen siellä hanurin päällä.

Copilot
16.09.2024, 13.13
Kannattaa myös tunnustaa vanhevalle itselleen, että vaikka se fillarointi on mukavaa ja kivaa niin ei se vaan yksin riitä pitämään kroppaa kuosissa.

Hower
16.09.2024, 13.15
Niin onkin, rankan näköinen tosimiehen raaseri. Eläkeläisillä menee vatsa sekaisin jo pelkästä kuvasta. Ominaisuuksista en osaa sanoa mitään.
Sitä en tosin ymmärrä kun toisaalta kehut nykypyöriä, joissa pitempi reach ja lyhyt stemmi.
Tuossahan on just tooosi pitkä stemmi kun reach on mitä on. Vai katsoinko /ymmärsin väärin?

Hower
16.09.2024, 13.21
Saman ukon toinen fillari, sopivan mittainen stemmi /reach?
https://i.imgur.com/Pi6Pqgp.jpeg

paaton
16.09.2024, 13.26
Kannattaa myös tunnustaa vanhevalle itselleen, että vaikka se fillarointi on mukavaa ja kivaa niin ei se vaan yksin riitä pitämään kroppaa kuosissa.

Juu, puntille on tarkoitus taas mennä.
Mutta tuo alaselän kuorma on kuulemma aika monelle normaalia just gravellissa.

Copilot
16.09.2024, 13.27
Juu, puntille on tarkoitus taas mennä.
Juuh, ihan yleisesti heitin.

paaton
16.09.2024, 13.28
Niin onkin, rankan näköinen tosimiehen raaseri. Eläkeläisillä menee vatsa sekaisin jo pelkästä kuvasta. Ominaisuuksista en osaa sanoa mitään.
Sitä en tosin ymmärrä kun toisaalta kehut nykypyöriä, joissa pitempi reach ja lyhyt stemmi.
Tuossahan on just tooosi pitkä stemmi kun reach on mitä on. Vai katsoinko /ymmärsin väärin?

Niin siis nykyisiin riittää pitkä stemmi, luokkaa 120mm, eikä ole tarvetta laittaa enää 140mm

stenu
16.09.2024, 13.38

Kaksi huomiota tähän: kun satula on edessä, lantio pitää saada taipumaan tosi reilusti eteen, muuten alaselkä jää mutkalle ja se rasittaa sekä alaselkää että myös niskaa. Toinen on se: että satula+satulatolppa -yhdistelmän tärinänvaimennus toimii parhaiten, kun satula on setback-tolpassa kutakuinkin säätövaran keskellä. Tota tutkittiin jossain Tour-lehden tolppatestissä vuosia sitten ja erot oli sen verran suuria, että sillä oli merkitystä.

Mulla taas ei ole ole ollut minkäänlaisia alaselkäongelmia, vaikka satulan paikka on ollut melkolailla siinä, missä sen kuuluu olla ”perinteisten” fittiohjeiden/laskureiden mukaan (normipituisen satulan nokka n. 6,5 cm keskiön takana). Mutta varsinaisessa bikefitissä en ole käynyt. Nyt varmaan sekin kannattaisi tehdä ennenkuin alan tekemään mitään uushankintoja.

Lisäksi kehon mittasuhteet vaikuttaa noihin aika paljon. Tällasella perinteisen suomalaisella persjalkaisella ruumiinrakenteella yläkroppa painaa aika paljon enemmän kuin joillain muilla.

stenu
16.09.2024, 14.03
Gravelli ei ole ainakaan minulla kuluttavaa yläkropalle ja ajan todellakin matalassa ja pitkässä asennossa.

Tähän vielä huomautus, että noin mäkin luulin siihen asti, kunnes viime vuonna alkoi vaivat kuin tyhjästä.

Niin pitkään, kun mitään vaivoja ei ole, on helppo kuvitella, että erinäiset asiat ei ole kuluttavia, vaikka ne vaivat siellä pikkuhiljaa kehittyisi. Näin sanoi mulle fyssari, kun viime syksynä koitettiin saada lapaa kuntoon.

Niin ja en toki väitä, että kaikille käy samoin. Joku lapavaivoille herkistävä rakenteellinen juttu siellä mulla todennäköisesti on ja lisäksi duuni kuormittaa juurikin vasenta olkapäätä, koska olen vasuri ja teen näkärit vasemmalla kädellä (pun intended..) :)

JKO17
16.09.2024, 17.06
Minusta Dylan J:n ajoasento näyttää hyvältä, ja aika normaalilta.
Satulasta ohjaamoon mitta ei ole mitenkään liioiteltu, eli satulan eteenpäin vieminen noin voimakkaasti kompensoidaan stemmin pituudella.
Tuossa systeemissä tapahtunee myös se, että satulaa pitää nostaa (verrattuna että satula takana), ts. lantio siirtyy sekä eteenpäin että ylös suhteessa jalkoihin/polkimiin.
Pyörähän näyttää paljon pahemmalta kuin mitä ajoasento on

paaton
16.09.2024, 17.17
Joo siis Dylanhan ajaa pro kuskiksi poikkeuksellisen pystyssä ja lantio on todella auki. Käsittääkseni tausta on maastopyöräilyn puolelta.

Tuosta alemmasta kuvastahan näkee, miten pitkät kädet hänellä on.

Tästä näkee kuvaa. Asento on rento ja lantio auki. Mun mielestä tuo näyttää aika täydelliseltä, eikä todellakaan liian matalalta ja kuormittavalta.

https://velo-cdn.outsideonline.com/wp-content/uploads/2024/06/Dylan-johnson-2-720x480.jpg?width=720

Hower
16.09.2024, 17.37
^Onko siitä jokin erityinen hyöty, että rungon (reachin) lyhyys korvataan pitkällä stemmillä?
(Paitsi se, että näyttää hyvältä)

paaton
16.09.2024, 17.40
^Onko siitä jokin erityinen hyöty, että rungon (reachin) lyhyys korvataan pitkällä stemmillä?
(Paitsi se, että näyttää hyvältä)

On siitä. Stemmiä on tosi paljon helpompi pidentää mitä rungon reachia.

Hower
16.09.2024, 17.41
Niinpä.
Elikkä se, että tehdään reachiltään pidempiä fillareita on aika turhaa kun stemmiä pidentämällä saa hyvän lopputuloksen.
Tää on hyvä pointti. Mun endurance on just semmonen, lyhyt.
Joku tosin kirjoitti näin: onneksi tosiaan monessa uudessa, kuten grailissa, on menty lyhyisiin stemmeihin
Tää mun kysymys; "Onko siitä jokin erityinen hyöty, että rungon (reachin) lyhyys korvataan pitkällä stemmillä?" -tarkoitin niinkuin ajettavuuden kannalta hyöty?

stenu
16.09.2024, 17.43
Toi on melkolailla ääripää siitä, millainen mun mielestä on hyvä ajoasento ja todennäköisesti aika monen fyssarin mielestä myös. Lantio pystyssä, selkä rajusti kyyryssä ja niska ihan jäätävällä 90 asteen mutkalla. Täydellinen asento ainakin siihen, jos haluaa välilevyn pullistuman niskarankaan.

Vielä, jos kuskilla sattuisi olemaan plussavahvuudet laseissa ja joutuisi linssien prismavaikutuksen takia kääntämään päätään vielä pystympään, niin sitten olisi ihan ”täydellinen” paketti :)

Tosta pitäisi taittaa lantiota eteen reilusti, jotta saisi selän suoremmaksi ja sitä kautta niskan järkevämpään asentoon. Mutta se vaatisi pitemmän rungon tai vielä pitemmän stemmin. Lantion saaminen oikeaan asentoon satula noin edessä vaatisi todennäköisesti satulaan tilttiä nokka alaspäin, mutta sitten käsille tuleva paino kasvaisi entisestään.

Oliskin kiva saada yksi pyöräilyyn perehtynyt fyssari mukaan tähän keskusteluun. Jykä? Anyone?

paaton
16.09.2024, 17.55
Niinpä.
Elikkä se, että tehdään reachiltään pidempiä fillareita on aika turhaa kun stemmiä pidentämällä saa hyvän lopputuloksen.
Tää on hyvä pointti. Mun endurance on just semmonen, lyhyt.
Joku tosin kirjoitti näin: onneksi tosiaan monessa uudessa, kuten grailissa, on menty lyhyisiin stemmeihin
Tää mun kysymys; "Onko siitä jokin erityinen hyöty, että rungon (reachin) lyhyys korvataan pitkällä stemmillä?" -tarkoitin niinkuin ajettavuuden kannalta hyöty?

Siitä on hyötyä, jos ylipitkä stemmi korvataan rungon reachilla. Sä kysyit väärin päin.

Pitkällä reachilla pyörä on vakaampi, eikä paino mene niin eteen. Ajoasento myös sattuu niskoihin paljon vähemmän, kun ei tule niin herkästi OTB:tä.

Hower
16.09.2024, 17.56
Ok. Kysyin väärinpäin :)

paaton
16.09.2024, 17.56
Toi on melkolailla ääripää siitä, millainen mun mielestä on hyvä ajoasento ja todennäköisesti aika monen fyssarin mielestä myös. Lantio pystyssä, selkä rajusti kyyryssä ja niska ihan jäätävällä 90 asteen mutkalla. Täydellinen asento ainakin siihen, jos haluaa välilevyn pullistuman niskarankaan.

Vielä, jos kuskilla sattuisi olemaan plussavahvuudet laseissa ja joutuisi linssien prismavaikutuksen takia kääntämään päätään vielä pystympään, niin sitten olisi ihan ”täydellinen” paketti :)

Tosta pitäisi taittaa lantiota eteen reilusti, jotta saisi selän suoremmaksi ja sitä kautta niskan järkevämpään asentoon. Mutta se vaatisi pitemmän rungon tai vielä pitemmän stemmin. Lantion saaminen oikeaan asentoon satula noin edessä vaatisi todennäköisesti satulaan tilttiä nokka alaspäin, mutta sitten käsille tuleva paino kasvaisi entisestään.

Oliskin kiva saada yksi pyöräilyyn perehtynyt fyssari mukaan tähän keskusteluun. Jykä? Anyone?

Ei kannata katsella noita kuvia, et sinä noin halua ajaa. Gravellia on monta lajia.

https://theradavist.com/the-rough-road-renegade-introducing-the-curve-gmx-steel/

paaton
16.09.2024, 17.58
Ok. Kysyin väärinpäin :)

Joo, se on katsos tosi hankala vaihtaa siihen olemassa olevaan runkoon sitä pitkää emätputkea. Stemmin voi vaihtaa.

Ja esim tuossa dylanin tapauksessa olisi mahdoton ottaa suurempaa kokoa, koska stack kasvaisi tolkuttoman isoksi.

JKO17
16.09.2024, 18.10
Jos hänelle suunniteltaisiin tai piirrettäisiin pyörä nykyisillä kontaktipisteiden paikoilla (pelkästään), niin mutuna se voisi olla
- satulatolpan kulmaa 2-3 astetta suuremmaksi, tolpan pää siirtyisi noin 3 cm eteenpäin ja satula olisi suunnilleen keskellä tolppaa,
- reachia pari senttiä pidemmäksi, jolloin noin 125 mm stemmi olisi ok
- ja ehkä stackia 1 cm matalammaksi ja käyttöön 1 cm spaceri samalla stemmikulmalla, joka antaisi vähän enemmän pelivaraa muutoksille

Hower
16.09.2024, 18.15
Joku viisaampi edellisellä sivulla totesi: "Tuo on hyvä esimerkki pyörästä jossa runko ei ole käyttäjälle sopiva"
Mutta se olikin... Toihan on törkeän hienon näköinen juuri noin. -vielä viisaamman mielestä.

paaton
16.09.2024, 18.16
Jos vähän aiheeseenkin.

Huomasin, että bikester on alkanut myymään active gravelleja. Nämähän olivat larun pyörän open mold runkoihin kasaamia fillareita?
Aika siistiä, jos yritystä saadaan eteenpäin ja kauppa pyörii jo bikesterinkin kautta.

https://www.bikester.fi/fi/articles/2574/gravel-pyorat?brand=1255

https://activebikes.com/polkupyorat/

paaton
16.09.2024, 18.21
Joku viisaampi edellisellä sivulla totesi: "Tuo on hyvä esimerkki pyörästä jossa runko ei ole käyttäjälle sopiva"
Mutta se olikin... Toihan on törkeän hienon näköinen juuri noin. -vielä viisaamman mielestä.

Missäs kohtaa olen väittänyt vastaan, etteikö tuo olisi hyvä esimerkkki fillarista joka ei ole rungoltaan sopiva?

Hieno tuo pyörä silti on. Jos tuosta kaivelee sen feltin normi kuvan, missä ajetaan selkä suorana flanellipaita lepattaen, niin ei se ole niin hieno.

stenu
16.09.2024, 19.36
Ei kannata katsella noita kuvia, et sinä noin halua ajaa. Gravellia on monta lajia.

https://theradavist.com/the-rough-road-renegade-introducing-the-curve-gmx-steel/

Totta, pro-gravelli ei kosketa mua eikä tietääkseni ketään muutakaan tänne kirjoittelevista muuten kuin korkeintaan joidenkin päiväunissa :)

Kiitti pyörävinkistä, mutta tätä menoa mä luulen, että mun seuraava pyörä on ennemmin jotain tuohon (https://media.theradavist.com/uploads/2015/01/Ronnies-Dirt-Drop-Clockwork-Tourer-27.jpg?fit=2000,2000&quality=75) suuntaan. Tuo Curve on ihan liian race mulle.

Jos harrastegravellissa aerona ajaminen on se, mistä saa kiksit, niin melkeinpä kannattaa harkita tempotikkuja. Niiden kanssa useimpien on helpompi saada kädet niin eteen, että ei tartte vääntäytyä omituiselle mutkalle ja välttyy turhilta vaivoilta pidemmässä juoksussa.

(Sä ehkä vähän unohdat aina sen, että meillä on perheessä jonkun värinen sm-mitsku aika-ajostakin, joten aeroajoasennotkaan ei kuitenkaan ole mulle ihan vieraita. Varsinkin kun huomioi sen, että yksi ihan lupaava kilpapyöräilyura katkesi välilevyn pullistumaan..)

penyeach
18.09.2024, 09.32

Totta, on törkeän hienoa kun nupit on kunnolla kaakossa. Mutta mun mielestä taas tyylikäs olisi sellainen oikeasti pro-kuskille suunniteltu, tarkoitukseen sopiva, sairaan nopea runko.

paaton
18.09.2024, 10.26
Totta, on törkeän hienoa kun nupit on kunnolla kaakossa. Mutta mun mielestä taas tyylikäs olisi sellainen oikeasti pro-kuskille suunniteltu, tarkoitukseen sopiva, sairaan nopea runko.

Olisi joo. Noita ei taida vaan oikein olla.

Siis nythän jenkit ovat alkaneet ajamaan tosi isoilla renkailla. Yleensä iso rengas yhdistetään muuhun kuin vauhtiin geossa. Felt varmaan lähimpänä nopeaa isolla rengastilalla.

Esim se uusi grail on kyllä nyt vähän heikko julkaisu canyonilta.

paaton
18.09.2024, 11.30
Tuossa dylanin pyörässä siis vaan jotain härskiä. Korkea laippainen aerokiekko, mtb renkaat, väri ja överiksi vedetty hytti.

Komea peli.

navajokoira
18.09.2024, 13.09
Mietityttää aletaanko sitä maastorengasjuttua nyt sitten omaksumaan valmistajien puolelta. Omassa ajossa gravel on kuitenkin ennemmin allroad kuin se että pitäisi ihan varta vasten pysytellä poissa asfaltilla ja saada jotain hyviä fiiliksiä kiuaskivipäällysteisistä huoltoteistä.

Noh uutta pyörää en tietenkään tarvitse ja kohta varmaan mahtuu maantiepyöriinkin 40 milliset joten eipä tässä hätää :cool:

paaton
18.09.2024, 13.16
Voihan siihen aika 40mm kumit laittaa, vaikka +50mm mahtuisikin.

Pehmeällä ja/tai karkealla se leveämpi on vaan aina nopeampi.

Aakoo
18.09.2024, 13.51
^+50mm kumit tarkoittaa että maantiekammet+etuvaihtajan saa unohtaa. Ymmärrän että ammattilaisten kisoissa ja osaltaan harrastajillakin "enemmän on enemmän" -ajattelu valtaa alaa, mutta tarviikohan tavan tallaaja omissa ajoissaan moisia kumeja/ominaisuuksia? Jossain vaiheessahan maastopuolellakin yleistyi perus polkuajossa ne 160mm joustavat täysnotkut, mutta on siitäkin tultu takaisin päin. On ne leveät kumit kuitenkin kovalla alustalla taas hitaammat.

velib
18.09.2024, 14.37
Tavan tallaaja ei varmaan niitä kumeja tarvitse, mutta tarvitseeko tavan tallaaja myöskään kapeampaa, epämukavampaa ja (mahdollisesti) asfaltilla hieman nopeampaa rengasta? Siinä mielessä olen samaa mieltä, että ehkä noilla Suomen paremmin hoidetuilla sorateillä ei 2.25" kumeja tarvitse, mutta taas monilla metsäautoteillä ne eivät ole mitenkään ylilyönti. Huippujen kisaaminen on kyllä eri asia kuin tavisten yksin lenkkeily. Leveästä renkaasta on varsinkin huonommalla alustalla etua, kun mennään 40+ km/h, ei tarvitse yrittää ihan jokaista kiveä väistää. Toisaalta vaikkapa Maxxis Aspen ST tuskin häviää edes asfaltilla paljoa nopeimmille gravel-kumeille. Eikä sillä kisatessa ole niin paljoa väliä vaikka hyvällä alustalla häviäisikin, kun siellä ajetaan kuitenkin porukassa. Taviksille kyse on sitten lähinnä omista mieltymyksistä ja reittivalinnoista.

paaton
18.09.2024, 14.54
Niin. Monasti se 45 on varmaan sopiva combo, mutta tekeekö se sitten pyörästä hitaampaa, jos esim talveksi mahtuu isompaakin nastaa alle lokarien kanssa.

Aakoo
18.09.2024, 15.08
No on ne maastokumit kuitenkin ajaessa eri tuntuiset, löysemmät ja epämääräiset varsinkin jos alusta on hyvä. Onneksi vaihtoehtoja nyt löytyy itse kullekin, ja pyörän voi valita kumeineen sitten tarpeen mukaan.

velib
18.09.2024, 15.15
Paksummissa kumeissa tulee tosiaan ongelmia sopivien paineiden kanssa. Hyvät paineet soralle ovat turhan matalat asfaltille ja toisin päin. Toisaalta kesken lenkin jaksaa harvemmin pumppailla renkaita. Siinä mielessä 35-40mm kumit tuntuvat hyvältä kompromissilta, että samat paineet toimivat suunnilleen kaikkialla.

Arosusi
18.09.2024, 17.11
Voihan siihen aika 40mm kumit laittaa, vaikka +50mm mahtuisikin.

Pehmeällä ja/tai karkealla se leveämpi on vaan aina nopeampi.

Jos runko on suunniteltu +50 mm renkaalle niin olettaisin bb dropin myön olevan suurempi. 40 mm renkaalla kammet ovat matalammalla.
Ja makuasia, näyttää aika hassulta.

JKO17
18.09.2024, 19.36
Prokuskeille suunniteltuja runkoja on ainakin Trekiltä Domane RSL, joka nyt on enemmän Paris-Roubaix-allroad tyyppinen ratkaisu (2 -3 vuotta sitten tämäkin olisi ollut gravel runsaalla rengastilalla).
Spessun Tarmacista oli aikoinaan sellainen prorunkosetti ja olisiko myös Roubaixin aiempi S-works versio ollut aika paljon matalampi ja pitempi kuin normiversio.

Copilot
18.09.2024, 20.13
Itse veikkaan markkinan ajan kuluessa jakautuvan ns. allroad-pyöriin kuten tuo Domane, seikkailu/bikepacking-pyöriin, joissa on se noin 45-50mm rengastilaa ja sitten noihin mihin vaan pyöriin joihin mahtuu maasturin 2.25" kumi.

paaton
18.09.2024, 20.39
Itse veikkaan markkinan ajan kuluessa jakautuvan ns. allroad-pyöriin kuten tuo Domane, seikkailu/bikepacking-pyöriin, joissa on se noin 45-50mm rengastilaa ja sitten noihin mihin vaan pyöriin joihin mahtuu maasturin 2.25" kumi.

Niin mä taas oikein en. Porukka alkaa tajuamaan kisoissakin, että se 45-50mm rengas on vaan nopein pehmeällä alustalla.

Nythän siis jako on juurikin vähän tuollaista mitä kerrot, eli ison rengastilan gravellit on näitä seikkailupyöriä ja tosiaan esim toi uusi kisamainen canyon ei edes niele 45mm kumia mukisematta.

Esim se 45mm renkaan sopiminen leveän kehän kanssa hyvällä tilalla mudalle vaatii rungolta kyllä sen 2" clearancen.

Copilot
18.09.2024, 20.47
Niin mä taas oikein en. Porukka alkaa tajuamaan kisoissakin, että se 45-50mm rengas on vaan nopein pehmeällä alustalla.

Nythän siis jako on juurikin vähän tuollaista mitä kerrot, eli ison rengastilan gravellit on näitä seikkailupyöriä ja tosiaan esim toi uusi kisamainen canyon ei edes niele 45mm kumia mukisematta.

Esim se 45mm renkaan sopiminen leveän kehän kanssa hyvällä tilalla mudalle vaatii rungolta kyllä sen 2" clearancen.Niin pointti on lähinnä se, että noi pienen rengastilan gravelit kuten uusi Canyon Grail tulee katoamaan noiden leveällä rengastilalla varustettujen maantiepyörien tieltä joita sitten myydään allroadeina siinä kun ennen enduranceina.

stenu
19.09.2024, 20.26
Uusi Vaultti (https://theradavist.com/all-new-pivot-cycles-vault/). Alkaa olla pituutta vähintään riittävästi: medarissa eff. vaakaputki 58,6 cm. Rumahan toi on ja reikiäkin on enemmän kuin riittävästi, mutta muuten vaikuttaa aika hyvältä. Keula 415 mm ja tuollaiset ohuet jalat, niin voisi olettaa, että vähän joustaisikin. Pitää varmaan mennä Ridemoreen testaamaan, kunhan saavat noita.

https://portal.pivotcycles.com/portalimages/bikes/clv/00VLTV670CFRC--BLKMDSTDHN.png

nure
19.09.2024, 22.45
^ Joskus kun keksisivät pyöriin jotain persoonallista ja muunkin värin kuin tuon mattamustan, boooring!

stenu
20.09.2024, 06.33
No jos pistaasi (https://portal.pivotcycles.com/portalimages/bikes/clv/00VLTV670CFRC--MFGMDSTDHN.png)?

nure
20.09.2024, 07.53
^Joku vois määrittää lapsen paskan väriseksi mutten kommentoi kun ei ole kokemusta.

JackOja
20.09.2024, 07.56
...Rumahan toi on...

On karsea. Miten tuo satulaputken sisennyskaarikaan ei mätsää kiekon muotoon.

Copilot
20.09.2024, 09.52
Joo, onhan se ruma. Toi Iso Flex kai tekee tosta koko satulaputken alueesta typerän näköisen.

Aika korkeakin kyllä. En oo ihan varmaan tykkäisinkö. Varmaan kyllä kalliskin.

Turusta ei näemmä taas tule kuin turhaa mölinää.

JKO17
20.09.2024, 10.23
Pivotin sivuilta. Eli voisiko tuon lukea niin, että jos valmistajan mielestä liian korkea, niin ei muuta kuin kokoa alaspäin ja pitempää stemmiä = mainostettu versatile geometry

To ensure the best sizing, we recommend that you visit your local Pivot dealer to get a professional fit and refer to our geometry chart to check your measurements. However, we can provide a rough guideline. Keep in mind the Vault’s geometry was designed considering our spec of 60-70mm stems. This allows you to size down and run a longer stem if preferred to get a more traditional fit.

stenu
20.09.2024, 10.37
Juu noin noilla pitkän reachin rungoilla ajavat prot ainakin tekee. Swensonkin ajaa S-kokoisella Stigulla ja toosi pitkällä satulatolpalla. Siltikin, että Stigu taitaa olla Vaultia matalampi edestä.

marco1
20.09.2024, 10.38
Onkos tuossa Ridemoren sivulla olevassa ”vanhassa” Vaultissa jotain puutteita? Alennusta on aika paljon ja kuitua kiekoissa, tolpassa ja tangossa?

1,5v alu-URSilla ajellut ja ehkä se vähän kovalta tuntuu paksuista renkaista huolimatta.

stenu
20.09.2024, 10.43
^ Ei mun mielestä. Arton ajeluiden perusteella taipuu tarvittaessa cx-radallekkin oikein hyvin. Siihen noi uudemmat Vaultit ja Stigut ei enää oikein kykene. Cruzin sponssikuskitkin ajaa cx:t edellisen sukupolven rungoilla. Offaria tosin tähän topsuun :)

paaton
20.09.2024, 10.52
Pivotin sivuilta. Eli voisiko tuon lukea niin, että jos valmistajan mielestä liian korkea, niin ei muuta kuin kokoa alaspäin ja pitempää stemmiä = mainostettu versatile geometry

To ensure the best sizing, we recommend that you visit your local Pivot dealer to get a professional fit and refer to our geometry chart to check your measurements. However, we can provide a rough guideline. Keep in mind the Vault’s geometry was designed considering our spec of 60-70mm stems. This allows you to size down and run a longer stem if preferred to get a more traditional fit.

No kiva että valmisjakin on tuota mieltä. Eihän tuosta oikein voisi ottaa muuta kuin s koon.

paaton
20.09.2024, 10.54
^ Ei mun mielestä. Arton ajeluiden perusteella taipuu tarvittaessa cx-radallekkin oikein hyvin. Siihen noi uudemmat Vaultit ja Stigut ei enää oikein kykene. Cruzin sponssikuskitkin ajaa cx:t edellisen sukupolven rungoilla. Offaria tosin tähän topsuun :)

Mikä rengas tuohon vanhempaan malliin menee?

Edit: ja oliko tämä vanhempi vault se malli, minkä runkoa oli jollain toisellakin merkillä saatavilla, vai sotkenko johonkin vielä vanhempaan malliin...

paaton
20.09.2024, 11.03
Tuossa vanha vault.

https://theradavist.com/pivot-cycles-vault-review/

Luvataan 45c rengastila ja geometria on ok. Edelleen pitkä, muttei korkea.

stenu
20.09.2024, 11.08
45 mm virallisesti, mutta en osaa sanoa, että miten väljästi. Tuskin on samaa runko kenelläkään muulla, kun eikös se iso-flex ole Pivotin oma juttu.

E: ehditkin itse ensin :)

EE: todistettavasti kulkee myös krossiradalla tai ainakin Jenkki-sellaisella: https://bikerumor.com/pro-bike-check-eric-brunners-cx-nationals-winning-pivot-vault/

stenu
20.09.2024, 11.20
No kiva että valmisjakin on tuota mieltä. Eihän tuosta oikein voisi ottaa muuta kuin s koon.

Millanenkohan esim. Swensonin Stigu on ajaa putkelta, kun on 69,5-asteinen keula, joku 110-120 mm stemmi ja kapea tanko? Uuden version keulassa taidettiin vielä rake tiputtaa 45 milliin. Mahtaa venkuloida kivasti, mutta ei kai sitten niin haittaa pro-touhuissa.

Sivustakatsoja
20.09.2024, 19.32
Tuossa kun purin eeSilk-tolpan mieleen tuli, että mitenkä tuollainen "kelluva" satulatolppa liikkuessaan imee hienoa hiekkaa ja kuluu ja alkaa ääntää. Toki tiivistetty se on. Netin syövereistä ei juuri raporttia silmiin äkkiä osunut.

Toisaalta jo tuollaisen paketin, johon tolppa asennetaan ja joka puolestaan tulee satulaputkeen saa järkevään hintaan ja vielä parin vuoden päästä, niin sitten.

navajokoira
21.09.2024, 08.53
Jäikö muiltakin tuossa maastorengaskuohunnassa huomaamatta, että jenkkien gravel-mestaruus voitettiin sitten kuitenkin titaanisella allroadilla, johon speksien mukaan mahtuu 40mm renkaat.

Ben Delaneyn haastattelussa voittaja Brennan Wertz toki puhuu, ettei sillä mihinkään tarttuvaan mutaan voi lähteä.

JKO17
21.09.2024, 10.45
Juu, alla oli kait 44 mm:t Rene Hersen sliksit.

Laitan linkkinä po. Ben Delaneyn haastattelun, jossa alkuun on Delaneyn omaa pohdintaa hyvästä gravelpyörästä joka on hyvä myös maantiellä, ja toisinpäin
Hänellä tärkeitä oli mm. keulakulma, jonka pitäisi olla vähintään 72 astetta (jotta pyörä maantiepyörän tuntuinen) sekä bb droppiin on syytä kiinnittää huomiota. Hyviä olisi esimerkiksi Aspero ja Crux ja huonoja URS ja Stigmata. Hänen pyörän koko lienee 56 johon noita kulmia pitänee verrata
Itsekin katselin Asperoa vähän aikaa sitten, ja rengastilaa lukuun ottamatta ei ne kauheasti poikkea supersixin geometriasta koossa 56 ja 54, supersix 54 on jopa enemmän "gravel".

Tosin en osaa sanoa tai arvioida miten esim. 1 asteen tai 10 mm erot vaikuttaa ajamiseen ja ajotuntumaan. Eri kuskeilla on niin isoja omissa setupeissa, mm. satulan paikassa ja stemmeissä , kuskin koossa , joilla luulisi olevan huomattavasti suurempi vaikutus esim. pyörän painojakaumaan

https://www.youtube.com/watch?v=y1FYcatmwVI

stenu
03.10.2024, 07.17
Uusi kisa-Ridley (vai oliko jo nähty?). M-koossa reach 406 ja 52 mm rengastilaa. https://velo.outsideonline.com/gravel/gravel-gear/ridley-astr-rs-fast-gravel-bike-52mm-clearance/

https://velo-cdn.outsideonline.com/wp-content/uploads/2024/09/ridley-AstrRS-fast-gravel-race-bike.jpg?crop=535:301&width=1070&enable=upscale

paaton
03.10.2024, 09.40
Tuo on kyllä makea. Halvempi runkoversio on jopa halpa.

Tosi raju rengastila ja kuitenkin järkevän mittainen takahaarukka. BB86 aika rohkea valinta, kun kaikki rummuttavat t47, mutta olisiko just tuo rengastila saanut valitsemaan BB86? Mun mielestä siinä ei ole kyllä mitään vikaa. Shimanon kammet ja kunnon pressfitt työkalut vaan.

Toinen rohkea valinta oli jättää toolboxi pois. Mutta ehkä painon säästö on mennyt edelle?

Geo on loistava vanhaan malliin verrattuna.

Onkohan halvemman mallin pyöreä tolppa tehty shimmillä, vai onko runkoputki oikeasti erilainen tuosta kohtaa? Ei oikein usko. Tuo vaatisi toisen muotin.

huotah
03.10.2024, 16.12
Hieno tuo Ridley ja kerrankin sorapyörä missä on simpanssin käsivarsille sopiva ohjaamon geo. Mulla on yksi satulatolppa varastossa, pitäisiköhän tehdä jackojat ja tilata sille runko ja muut tilpehöörit.

JackOja
03.10.2024, 16.13
... pitäisiköhän tehdä jackojat ja tilata sille runko ja muut tilpehöörit.

Suosittelen, tolppa on hyvä alku.

paaton
03.10.2024, 16.29
Hieno tuo Ridley ja kerrankin sorapyörä missä on simpanssin käsivarsille sopiva ohjaamon geo. Mulla on yksi satulatolppa varastossa, pitäisiköhän tehdä jackojat ja tilata sille runko ja muut tilpehöörit.

Onkohan noita runkoja saatavilla erikseen? Se rungon hinta näkyy vaan tuossa missä saa muokkailla mieleisensä kokoonpanon.

huotah
03.10.2024, 16.51
Onkohan noita runkoja saatavilla erikseen? Se rungon hinta näkyy vaan tuossa missä saa muokkailla mieleisensä kokoonpanon.Se ei varmaan selviä muuten kuin soittamalla lähimmälle jälleenmyyjälle. Ridleyn konfiguraattorin mukaan runkosettiä ei pystyisi tilaamaan ilman 400-500 euron erikoisväritystä, mutta en jaksa uskoa ettei perusväritystä voisi tilata.

JackOja
07.10.2024, 10.43
Ihan viihdyttävä sessio, Vielon jäbä kertoilee asioista

https://youtu.be/YDzpJnSlS4o

Arosusi
21.10.2024, 16.17
Giant Revolt Advanced

Fillaritorilla paljon myynnissä.
Jotain vikaa?
XXL:stä ostettu hyvästä tarjouksesta hetken mielijohteesta?

paaton
21.10.2024, 17.24
Giant Revolt Advanced

Fillaritorilla paljon myynnissä.
Jotain vikaa?
XXL:stä ostettu hyvästä tarjouksesta hetken mielijohteesta?

Vanhoja pyöriähän noista suurin osa on. Poskettomilla hinnoilla. Yksi fiksulla hinnallakin.

Keskiö kannattaa tsekata, jos käytössä on ollut noita 30mm praxiksia. Noissa on konelaakeri suoraan kuiturungossa kiinni ja jos ei ole huollettu ajallaan, kuluu runko helposti pilalle.
Shimanon pressfittiä ja kampia vikkelään tilalle.

Muutenhan tuo on hyvä fillari.

JKO17
21.10.2024, 19.36
Cannondalelta tulossa ensi vuonna SupersixX tjsp.

Näyttää aika paljon maantiepyörältä/Supersix evolta. Speksejä ei tiedossa, mutta näyttäisi että +50 mm renkaat ei ehkä mahdu

https://i.ibb.co/GsPmgS7/Screenshot-from-2024-10-07-18-23-52.png

OJ
22.10.2024, 16.35
EE: todistettavasti kulkee myös krossiradalla tai ainakin Jenkki-sellaisella: https://bikerumor.com/pro-bike-check-eric-brunners-cx-nationals-winning-pivot-vault/
Vastoin suosittua mielipidettä, CX ja hiekkatiepyorät toimivat ristiin oikein hienosti....ainakin toistaiseksi. Eikohän pikkuhiljaa jotkut 60mm kumit, täysjoustot sun muut tule pakollisiksi että kykenee just just ajamaan asfalttia sileämpiä hiekkateitä, mutta vielä ei ole eskaloitunut tohon pisteeseen vaan voi sekakäyttää fillareita.

nure
22.10.2024, 16.53
^Siis siirrytään kohti maastopyörää. Jos kaikki alkoi aikoinaan ATB fillareista niin nyt evoluution ympyrä sulkeutuu ;-)))

OJ
22.10.2024, 17.49
^Siis siirrytään kohti maastopyörää. Jos kaikki alkoi aikoinaan ATB fillareista niin nyt evoluution ympyrä sulkeutuu ;-)))
"Grävelistä olet tullut ja maastopyoräilyksi olet aina tuleva" kuten jo Paavi Fausto Coppi I aikoinaan lausui.

Nyt ollaan jo tilanteessa, missä "50mm kumit ovat kuulemma kaikista rullaavimpia". Ollaan alle 10mm päässä siitä, että normaalista maastokumista tulee rullaavin, eli en malta odottaa koska nykyiset maastokumit rullaavat selkeästi kapeaa sliksiä huonommin.

paaton
22.10.2024, 19.28
Vastoin suosittua mielipidettä, CX ja hiekkatiepyorät toimivat ristiin oikein hienosti....ainakin toistaiseksi. Eikohän pikkuhiljaa jotkut 60mm kumit, täysjoustot sun muut tule pakollisiksi että kykenee just just ajamaan asfalttia sileämpiä hiekkateitä, mutta vielä ei ole eskaloitunut tohon pisteeseen vaan voi sekakäyttää fillareita.

No mutta olen etuajassa. Ajattelin just että hylkään gravellin kokonaan keskuspuistossa ja ulkoiluteillä. Maasturilla on vaan törkeän paljon turvallsimpaa ja rennompaa ajaa peekoota, varsinkin nyt pimeän ja märän maan aikana. Gravelli matalilla nappuloilla leijuu koko ajan vähän pidon rajalla, eikä siinä mitään nopeita liikkeitä enää koirankusettajien kohdalla tehdä.

Copilot
22.10.2024, 19.48
Joo noin se on. Jos ois lisää tilaa niin syyspyöränä ois ehdottomasti kisakireä xc-jäykkis.

nure
22.10.2024, 19.50
^^ Siis onko nykyisen gravel pyörän lähtölaskenta jo alkanut? Markkinamiehet hiki hatussa miettivät jo uutta trendiä?

Kerrankin Paattoman kanssa samaa mieltä, (täysjäykkä)maastopyörä selkeästi parempi normikuskille gravelissa kuin varsinainen gravelfillari!

Sivustakatsoja
22.10.2024, 20.13
Mihin graveli olis katoamassa -ajaa välillä muuta, niin taas kutsuu soratiet. Ei kait kukaan jaksa päivästä toiseen syödä samaa ruokaakaan?

Renkaiden leveyttäkin voi vaihdella, että pysyy mieli virkeanä. Pahin vihollinen on kaiken optimointi, että on aina päästävä kovempaa, että on oltava parempi kuin eilen.

paaton
22.10.2024, 20.43
Ja siis gravelli on ehdottomasti parempi pyörä sille tavikselle. Se kulkee kevyemmin ja varsinkin jyrkät mäen nyppylät nykäisee gravellilla muutamalla polkaisulla ylös.

Kyse oli nyt vaan siitä, että maasturilla tippuu vauhti, näkyvyys on parempi, pito kovempi ja asento mahdollistaa helposti lukkojarrutukset ja muut nopeat liikkeet. Kaiken kaikkiaan turvallisempi laite treeneissä noille pimeille ulkoiluteille, joissa on vielä märkiä lehtiä päällä.

kaakku
22.10.2024, 23.09
Joo ei oo kiva syksyrengas S-Works Pathfinder. Kemiönsaarella pannutin mutaisessa urassa ja inhoan tunnetta kun eturengas lähtee luisuun. Tosin tämä on enemmänkin rengaskeskusteluun sopivaa puhetta.

Sivustakatsoja
23.10.2024, 07.42
Ihan viihdyttävä sessio, Vielon jäbä kertoilee asioista

...

Mulle tästä jäi BB386, että keskiöstä saadaan mahdollisimman leveä ilman että siirrytään maastokampiin->tilaa 50-millisille renkaille taivuttamatta takahaarukan alaputkea. Toinen mitä tarttui korvaan, oli että tehdään rungosta, myös takakolmiosta, jäykkä ja luotetaan leveisiin renkaisiin.

Vielon sivuilla oli V+1 Race-version kasaamisvideo: oikein viihdyttävä, erityisesti kohdassa 5:53. Jos kukkaro olisi paksu ja mulla olisi oma mekaanikko, niin sitten, muussa tapauksessa ei milloinkaan!

Edit: ja kasaajalla on Arc'teryxin paita päällä.

stenu
23.10.2024, 07.46
Kyse oli nyt vaan siitä, että maasturilla tippuu vauhti, näkyvyys on parempi, pito kovempi ja asento mahdollistaa helposti lukkojarrutukset ja muut nopeat liikkeet. Kaiken kaikkiaan turvallisempi laite treeneissä noille pimeille ulkoiluteille, joissa on vielä märkiä lehtiä päällä.

Tai sitten vaan virittää graveliin ajoasennon pystymmäksi ja karkeampaa nappulaa alle. Vaikutus on ihan sama, mutta ilman maasturin overbiking-viboja.

nure
23.10.2024, 08.02
^ Onkos tuo sitten suotavaa jos ei gravelin voi pitää miinus kulmaista mutta siihen voi laittaa pakan spacereita ja reilusti nousevan pätkän?

Eikö se muka ole kiellettyä ja muuta pyörää ;-)) ?

Olisko parempi siirtyä täysjäykkään XC pyörään j maantiepyörän ja jäädä odottamaan mikä se uusin trendi on?

Sivustakatsoja
23.10.2024, 08.08
^ Onkos tuo sitten suotavaa jos ei gravelin voi pitää miinus kulmaista mutta siihen voi laittaa pakan spacereita ja reilusti nousevan pätkän?

Eikö se muka ole kiellettyä ja muuta pyörää ;-)) ?

...

Jos on tarvetta, niin kääntää vain sen -6:n ja asento on rennompi. Ääripäät voi jättää pois.

Copilot
23.10.2024, 09.34
Olisko parempi siirtyä täysjäykkään XC pyörään j maantiepyörän ja jäädä odottamaan mikä se uusin trendi on?
Parempi ajella sillä mistä tykkää trendeistä viis.

paaton
23.10.2024, 09.44
Tai sitten vaan virittää graveliin ajoasennon pystymmäksi ja karkeampaa nappulaa alle. Vaikutus on ihan sama, mutta ilman maasturin overbiking-viboja.

Voi olla. Helpompi kuitenkin ottaa se toinen pyörä alle.

nure
23.10.2024, 09.58
^^^ Jos katselee vanhoja klassisia maantiepyöriä niin stemmit järjestyksessään suht samassa kulmassa kuin suora vaakaputki joten mikä on ääripää?
Itsellä se vaikutelma jos stemmissä plussaa ja pakka spacereita alla niin ollaan hankittu vääränkokoinen runko...

Hääppönen
23.10.2024, 10.01
^^^ Jos katselee vanhoja klassisia maantiepyöriä niin stemmit järjestyksessään suht samassa kulmassa kuin suora vaakaputki joten mikä on ääripää?
Itsellä se vaikutelma jos stemmissä plussaa ja pakka spacereita alla niin ollaan hankittu vääränkokoinen runko...

Niin se maailma muuttuu.

nure
23.10.2024, 10.08
^Niin se tekee mutta ei tarkoita että kaikki "vanha" nollataan kelvottomana...

Copilot
23.10.2024, 10.35
https://fillabicycles.com/wp-content/uploads/2018/12/Peugeot-Ventoux-51-cm-maantiepyörä-00002.jpg

Miten tuollaisen quill stemmin tuoma nousu eroaa siitä spacer pakan tuomasta noususta?

Sivustakatsoja
23.10.2024, 18.45

Tai sitten runko on heikosti sopiva käyttöön johon se on otettu. Ääripää on sellainen, josta ei oikein enää ääremmäksi voi mennä: pitkät stemmit, isot kulmat, isot spaceripinkat tai spacereiden totaalinen puuttuminen.

Oma filosofiani tällä hetkellä runkoa tai pyörää valittaessa on, että sopivan ajoasennon molemmin puolin löytyy varaa säätää, että tarpeen tullen voi pidentää tai lyhentää ajoasentoa, että asentoa voi nostaa pystymmäksi tai matalammaksi.

Suosin myös sellaista, että stemmin alle jää 10-20 mm spacereitä, jolloin jää varaa tehdä muutoksia ja kokeilla jotakin uutta -esimerkiksi jos kaulaputki on katkaistu tiukasti asennuskorkeudeltaan 40-milliselle stemmille, niin Cane Creek eeSilk-stemmi jää asentamatta (asennuskorkeus noin 49 mm).

nure
23.10.2024, 20.57
^Itsellä 10mm. spacer stemmin yläpuolella joten löytyy tarvittavaa säätövaraakin. Jokainen määrittää omat säätönsä ja itse tottumuksesta pysyn suht samoissa säädöissä ja voihan spacerien puutetta kompensoida noilla mainitsemillasi +stemmeillä.

JKO17
24.10.2024, 18.08
Laitetaanpa "ihmeteltäväksi" Cube Nuroad SLT
5999 eur
Osasarja Sram Rex axs
Kiekot Newmen vonoa carbonit
nämä yhdessä r2:sta taitaa maksaa saman kuin tuo koko paketti

shift/ brake levers
Sram Red AXS™

brake system
Sram Red AXS™, Hydr. Disc Brake (160/160)

rear derailleur
Sram Red XPLR AXS™, 13-Speed

bottom bracket
Sram DUB Road Wide, Pressfit

crankset
Sram Red XPLR Power Meter, Carbon, 40T

cassette
Sram Red XPLR XG-1391, 10-46

chain
Sram Red

headset
ACROS, Top Integrated 1 1/2" w/ Integrated Cable Routing, Bottom Integrated 1 1/2"

Stem
CUBE CIS Stem w/ Cable Routing

handlebar
Newmen Advanced Gravel Bar 318, Carbon, 31.8mm

handlebar tape
ACID Bartape CX

wheelset
Newmen Advanced SL X.R.36 VONOA Carbon, 21/21 Carbon Spokes, 12x100mm/12x142mm, Tubeless Ready

tyres
Schwalbe G-One-R, Kevlar, 40-622

rear tyre
Schwalbe G-One-RS, Kevlar, 40-622

saddleACID Nuance SLT X Carbon

seat post
Newmen Advanced, Carbon, 27.2mm

extras
ACID Pack Pro 0,7 Top Tube Bag

https://file.cube.eu/azwesc1xfg246/media/a9/35/16/1725092271/synqup_830600_P_00.jpg

nure
24.10.2024, 18.29
^ Hieno osalista muttta kuka nuo värit keksii? Ja mikä kiima noilla noihin paskanruskeisiin renkaisiin on?

JKO17
24.10.2024, 18.35
Tuossa lähikuvaa.

https://file.cube.eu/azwesc1xfg246/media/2c/6f/9a/1725092255/synqup_830600_D_03.jpg

nure
24.10.2024, 20.15
^ Itsellä oli 90luvulla Rossinin maastopyörä jossa valkoisella pohjalla tuollainen roiskemaalaus joten ymmärrän nyt nuo kumitkin :-))

OJ
24.10.2024, 23.47
Joo noin se on. Jos ois lisää tilaa niin syyspyöränä ois ehdottomasti kisakireä xc-jäykkis.
Mulla on syys-talvifillarina 2014 Surlyn Karate Monkey pitkillä lokasuojilla ja Waldin etukorilla kun tämmonen varttihipsteri olen.

Smo
25.10.2024, 13.04
No mutta olen etuajassa. Ajattelin just että hylkään gravellin kokonaan keskuspuistossa ja ulkoiluteillä. Maasturilla on vaan törkeän paljon turvallsimpaa ja rennompaa ajaa peekoota, varsinkin nyt pimeän ja märän maan aikana. Gravelli matalilla nappuloilla leijuu koko ajan vähän pidon rajalla, eikä siinä mitään nopeita liikkeitä enää koirankusettajien kohdalla tehdä.

Mulla tulee hyvinkin luottavainen olo kun vaihdan cyclosta jossa on semisliksi takana ja keskeltä sileäksi kulunut CX rengas edessä (jolla menee suurin osa ajoista) nopeilla nappuloilla varustettuun graveliin, tosin siinä on asento melko pysty ja mun vauhti taitaa olla aika hidas. On kyllä käynyt mielessä että cycloon voisi laittaa vähän leveämmän ja pitävämmän renkaan eteen nyt syksyllä.

JKO17
29.10.2024, 14.24
Muutamia mielenkiintoisia "fast graveleita" . Nämä kaikki menisi ehkä yhdistetty maantiepyörä-gravelpyörä lokeroon

lisätään että ohjauskulma noin 72 astetta ja satulakulma 73 +, ajoasentogeometria koossa 56, stack 570-580 ja reach noin 400,

https://geometrygeeks.bike/compare/specialized-crux-comp-2024-56,cervelo-aspero-2024-56,trek-checkmate-slr-2025-56ml,bmc-kaius-01-2023-56,rose-backroad-ff-2024-ml,cervelo-aspero-5-2021-56/

Noin hintoja

Crux, comp kompliittina noin 3.000 eur, s-works ehkä 4.500 eur runkosetti
Uusi Aspero, noin 3.300 eur, alkaen hinta kompliittina, runkosetti varmaan jossain 2.600 eur
Vanha Aspero 5, runkosetti noin 3000 eur
Rose backroad ff alkaen 3.500 eur
Trek Checkmate, runkosetti 3.500 eur, ei saatavilla vielä ?
BMC Kaius, noin 4500 eur, rivalilla

lisäksi

Ridleyn uusin, runkosetti noin 2.500 eur, ei saatavilla vielä
(Trek Domane, 3.800 eur di105:lla ), ja RSL runkosetti ovh 5.000 eur

penyeach
01.11.2024, 14.43
Nyt ollaan jo tilanteessa, missä "50mm kumit ovat kuulemma kaikista rullaavimpia". Ollaan alle 10mm päässä siitä, että normaalista maastokumista tulee rullaavin, eli en malta odottaa koska nykyiset maastokumit rullaavat selkeästi kapeaa sliksiä huonommin.
Näitä keskusteluja ihmettelen ajoittain myös. Luulisi että nopeimman renkaan tyyppi riippuu alustasta eikä olisi aina yleisesti just se levein mitä uusimpiin gravelehin on saatu mahtumaan.

nure
01.11.2024, 21.08
Alkaakos olemaan sitä että maantie pyörä ja gravel alkaa olla ihan samaa pienillä eroilla?

J3K
02.11.2024, 09.27
No gravelit voisi karkeasti jakaa ns. kisaisempiin ja sitten seikkailu/bikepacking noin esimerkiksi. Mutta kyllähän ne lopulta aikalailla samoja ovat.

viljosiilo
02.11.2024, 10.00
Ettei vaan olisi ollut tuon kysymyksen pontimena päästä taas päivittelemään, miten gravelit tai pyöräkategoriat ylipäätään on ainoastaan markkinamiehen juonia.

Maantiepyörämäiset gravelit ei ensinnäkään ole mikään uusi juttu ottaen huomioon, että esim. Cervelo Aspero tuli markkinoille jo viisi vuotta sitten. Tuskin voidaan myöskään sanoa, että kisaisemmat gravelit ja maantiepyörät ovat "ihan samaa pienillä eroilla", jos toiseen mahtuu yli sentin leveämmät renkaat, vaikkakin molemmissa rengastilat ovat jatkuvasti kasvaneet. Eroja on yleisesti ottaen myös mm. keulakulmassa.

Kanuuna
02.11.2024, 19.50
Ainakin vanhaan Felti F1X -cykloon verrattuna monessa nykyisessä gravelissa on huomattatan matalalla keskiö. Toki vertailu ei ole gravel- ja maantiepyörästä.

Sivustakatsoja
03.11.2024, 09.08
Alkaakos olemaan sitä että maantie pyörä ja gravel alkaa olla ihan samaa pienillä eroilla?

Maantiepyörällä on kivaa ajaa kuivalla ja sileällä asfaltilla kun pitoa on, mutta en mä kaipaa etu- tai takapäähän lipsahduksia -mun ajotaito ei riitä viemään maantiepyörää pidon rajamailla, edes soralla. Toisaalta mun vannejarrulliseen maantiepyörään ei mahdu mitään gravelirengasta.

Soralla gravelilla on ihan kiva kun vähän luistaa -pito on musta soralla vähän suhteellinen käsite. Soralla mun ajotaito (ja gravelin ominaisuudet) riittävät viemään pyörää vaikka vähän lipsuu.

Teemu
03.11.2024, 16.33
Eiköhän se ole niin, että kisaisemmalla sorapyörällä ajaa kyllä sujuvasti maantietäkin, kun laittaa sliksit alle.
Maantiepyörällä ei kyllä sitten aja soraa, jos alusta on yhtään karkeampaa kuin kovaksi tamppautunutta kuivaa baanaa.

Tälleen kun on pyrkinyt minimoimaan kaluston, niin 3T:n Exploro on hienosti toimittanut maantiepyörän virkaa niiden lenkkien verran, mitä pelkkää assua tulee ajettua. Kahdet kiekot on ylläpidon kannalta pienempi vaiva kuin kaksi pyörää.

Copilot
03.11.2024, 16.53
Ajaa kyllä ja vähemmän kisaisellakin. Se on sitten kuskista kiinni onko fiilis riittävän hyvä.

velib
06.11.2024, 14.50
Onko foorumilla kellään Propain Terreliä? Minulle on sellainen tulossa, mutta vielä pitää muutama viikko odotella. Taitaa olla markkinoilla ainoa runko, joka täytti seuraavat vaatimukset:

- Pitkähkö reach
- Ei liian korkea stack
- Loiva keula (mutta ei maastopyöräluokkaa)
- Rungossa säilytystilaa
- UDH
- Keulassa kiinnikkeet laukuille (ja rungossa mielellään myös)
- Lokasuojakiinnikkeet
- Runkoon suunniteltu edes jonkinlaista joustoa/mukavuutta
- Iso rengastila

Luulen, että seuraava Grizl täyttää myös nämä vaatimukset, mutta ei ole mitään tietoa, koska uusi malli olisi tulossa. Uusi Trek Checkpoint on lähellä, mutta siinä on vielä jyrkkä keulakulma. Olettaisin myös seuraavan Divergen täyttävän nuo speksit melko hyvin.

Stigmata täyttäisi kaikki muut vaatimukset paitsi kiinnikkeet laukkuja varten. Sitä ei kuitenkaan saa enää 1x -sähkövaihteilla ilman joustokeulaa. Lisäksi L-koko tuntui mielestäni liian isolta, vaikka suositusten mukaan se oikea koko minulle olisikin.

SvaR
06.11.2024, 17.52
^Kyllä tuommonen ainakin viimeksi tallissa oli, kun kerkesin siellä poikkeamaan. Ollu jo jokusen kuukauden ja alkuun kerkesin jopa ajamaankin, mutta nyt ollu aika hiljasta.
Sen mitä kerenny ajaa niin.
-Hiljanen, ei mitään ylimääräsiä ääniä.
-Takapää on oikeasti mukava, vaikka nyt alla vielä 40mm terra speed. Keula huomattavasti kovempi.
- Rungon säilytystila on oikeasti iso, kätevä ja mukana tulevat pussukat ihan näppärät.
-Tangon olen ainoastaan vaihtanut...Enkä prkl ole edes kerenny ajaa sen jälkeen.
-Mutkat menee tällä itsellä jotenkin todella rohkeesti. Jostain syystä heti alkuun ekojen mutkien ja kanttailujen jälkeen luottoa löytyy, että pito säilyy.
-Ihan positiivinen kokonaisuus tähän mennessä.

stenu
06.11.2024, 18.47
Lisäksi L-koko tuntui mielestäni liian isolta, vaikka suositusten mukaan se oikea koko minulle olisikin.

SC:n kokosuositukset Stigulle on mun mielestä olleet isonpuoleisia aina.

M-kokoinen V4 Stigu ja M-kokoinen propain on melkolailla identtisiä fitiltään. Reach sama, stack on Stigussa vähän matalampi ja eff. vaaka vähän lyhyempi jyrkemmän satulakulman takia. Jos satulan paikka suhteessa keskiöön on sama ja samoin tangon korkeus suhteessa satulan korkeuteen, niin veikkaan, että samanpituisella stemmillä satulasta tankoon mitat on melkolailla identtiset. Kuitenkin SC:n kuskikokosuositus on M-koolle on 168-175 cm, kun Propainin M:lle se on 175-185 cm.

velib
06.11.2024, 19.00
M-kokoinen V4 Stigu ja M-kokoinen propain on melkolailla identtisiä fitiltään.

Tätä itsekin katsoin. M-kokoista ei ollut enää saatavilla vanhasta väristä, jota olisi saanut 1x -rivalilla.

Se ero noissa toki on että Propainissa on oletuksena 80mm stemmi, Stigmatassa 70mm. Lisäksi M-koon Stigmatassa alkaisi seat tube olla aika lyhyt pitkäjalkaiselle.

Stigmatan kokosuositus on tosiaan vähän outo. Jos haluaa mtb-tyyliin korkean ohjaamon, lyhenee se tietysti samalla. Highball on taas jopa hieman pieni L-kokoisena, mielestäni SC:n maastopyörät eivät ole erityisen isoja.

KestreL
09.11.2024, 19.41
Päädyitkö siis M-kokoiseen Propainiin? Vähän polttelisi vaihtaa Exploro (L) tuollaiseen, mutta arvelutta vähän tuo koko. M-kokoinen vaikuttaa numeroiden valossa todella pitkältä. 80mm stemmillä olisi lähes sama saddle-to-bar reachin kuin Explorossa, tosin preferoisin aavistuksen rennompaa geoa. Toki tuossa on isompi stack kuin Explorossa. Checkpoint toisena vaihtoehtona pohdinnassa.

paaton
09.11.2024, 19.46
Voi olla aika rajusti erillainen pyörä kuin exploro. Itse en välttämättä uskaltaisi tuollaista hankkia ilman koeajoa.

Progressive geometry

The geometry of the Terrel has undoubtedly been influenced by our gravity experience, but it is anything but a mini MTB. Flat head angles and steep seat angles, longer reach and moderate stack values in combination with shorter stem lengths across all sizes ensure easy and natural handling. With your hands positioned slightly behind the front axle, you always have optimal control on the Terrel, even when things get a bit more technical, and you adopt a sporty but not too stretched seating position. Thanks to its high rigidity, the Terrel can be pedaled efficiently on asphalt, despite gravity influences in the geometry, and you can easily take part in a road bike group ride and shine at the next town sign sprint.

KestreL
09.11.2024, 20.25
Voi olla aika rajusti erillainen pyörä kuin exploro. Itse en välttämättä uskaltaisi tuollaista hankkia ilman koeajoa.

Tämäpä juuri. Enempi tosin mulla on maastopyöriä ollut, mutta viime vuosina tunteja tulee kyllä enempi gravelin satulassa.

velib
09.11.2024, 23.14
Päädyitkö siis M-kokoiseen Propainiin? Vähän polttelisi vaihtaa Exploro (L) tuollaiseen, mutta arvelutta vähän tuo koko. M-kokoinen vaikuttaa numeroiden valossa todella pitkältä. 80mm stemmillä olisi lähes sama saddle-to-bar reachin kuin Explorossa, tosin preferoisin aavistuksen rennompaa geoa. Toki tuossa on isompi stack kuin Explorossa. Checkpoint toisena vaihtoehtona pohdinnassa.

Otin M:n, se on vähän pienempi kuin L-koon Stigmata. Otin 80mm stemmin mutta valmistauduin henkisesti vaihtamaan sen tarvittaessa lyhyempään. 80mm on Propainin tarjoama oletus, joten se lienee suunnittelijan mielestä sopiva stemmin pituus. S:kin olisi varmaan vielä mennyt, mutta se olisi vaatinut jo pidempää stemmiä, ja stack olisi siinä jo turhan matala minulle.

Mun vanha gravel on On-One Space Chicken, joka on geoltaan muistaakseni aika lähellä Exploroa. Halusin seuraavaksi pidemmän akselivälin ja vakaamman pyörän. Jos Exploro kaikin puolin miellyttää, niin kannattaa luultavasti varmistaa Terrelin ”luonteen” sopivuus. Vaikka se ei ole maastopyörä niin se on varmasti erilainen ajettava kuin Exploro. Mulla on muuten tallissa vain maastopyöriä ja vähän kiikkerältä tuo graveli tuntuu jos sillä ei ole hetkeen ajanut. Maantiepyöräilijä tuntee varmasti toisin.

Lisäksi tuo Space Chicken on kova kuin kanki, Terrelin pitäisi olla mukavampi. Checkpoint täyttäisi myös monta vaatimusta, mutta jokin siinä ei miellytä, ja geo on vähän erikoinen.

Totta on että koeajo olisi hyvä, mutta lyhyt kokeilu ei vielä edes kerro välttämättä riittävästi.

KestreL
10.11.2024, 16.08
S:kin olisi varmaan vielä mennyt, mutta se olisi vaatinut jo pidempää stemmiä, ja stack olisi siinä jo turhan matala minulle.

Vähän samaa vikaa, tosin S:ssä olisi lyhyempi satulaptuki, jäisi enemmän lyhytjalkaisella tolppaa esiin.

Halusin seuraavaksi pidemmän akselivälin ja vakaamman pyörän. Jos Exploro kaikin puolin miellyttää, niin kannattaa luultavasti varmistaa Terrelin ”luonteen” sopivuus.

Pidempää akseliväliä itsekin kaipaisin. Kyllähän tuolla Explorollakin ihan mielellään ajelee, mutta pientä pyöräkuumetta on :) Aikaisemmin oli hyvin Kona Rove DL, joka on hyvin erilainen ja ehkä kallistun takaisin siihen suuntaan, siksi tuota Terreliä pohdin.

velib
10.11.2024, 17.01
Pidempää akseliväliä itsekin kaipaisin. Kyllähän tuolla Explorollakin ihan mielellään ajelee, mutta pientä pyöräkuumetta on :) Aikaisemmin oli hyvin Kona Rove DL, joka on hyvin erilainen ja ehkä kallistun takaisin siihen suuntaan, siksi tuota Terreliä pohdin.

Mulla on työmatkapyöränä vanha Rove, ja olen todennut myös pitäväni enemmän sen geometriasta. Jos Space Chickenin runko olisi mukavampi niin en varmaan alkaisi edes vaihtamaan, koon puolesta se sopii niin hyvin. S-koon Terrel on lähes saman kokoinen, mutta vielä matalampi. Tarvitsisin siihen luultavasti ainakin 3cm spacereita ja vähintään 90mm stemmin, niin jotenkin ajattelin M:n olevan sopivampi. Vaikka enemmän säätövaraa toki S:ssä olisi.

Sbafu
12.11.2024, 13.08
Laitetaanpa "ihmeteltäväksi" Cube Nuroad SLT
5999 eur
Osasarja Sram Rex axs
Kiekot Newmen vonoa carbonit
nämä yhdessä r2:sta taitaa maksaa saman kuin tuo koko paketti
....
...
..
.
https://file.cube.eu/azwesc1xfg246/media/a9/35/16/1725092271/synqup_830600_P_00.jpg
Kyllä noita Cubeja on ihmetelty jo tovi - Ja nyt tuli tilattukin hierarkian seuraava malli eli SLX.
https://www.cube.eu/fi-en/cube-nuroad-c-62-slx-solareclipse-n-aurum/830500
Eipä tuossakaan rungolle isoa hintaa jää jos osia alkaa ynnäilemään. (Tasan neljällä tonnilla tuli kotiovelle Itävallasta)

Joskushan Canyon oli se saksalainen merkki, jolta sain rahalle eniten osasia, mutta nyt Cube on kyllä mennyt heittämällä ohitse.

migis
12.11.2024, 13.30
Kyllä noita Cubeja on ihmetelty jo tovi - Ja nyt tuli tilattukin hierarkian seuraava malli eli SLX.
https://www.cube.eu/fi-en/cube-nuroad-c-62-slx-solareclipse-n-aurum/830500
Eipä tuossakaan rungolle isoa hintaa jää jos osia alkaa ynnäilemään. (Tasan neljällä tonnilla tuli kotiovelle Itävallasta)

Mistä noin edullisesti sait?

Sbafu
12.11.2024, 13.40
Mistä noin edullisesti sait?
https://www.fitstore24.com/en/cube-nuroad-c62-slx-solareclipsenaurum-20251
Tuolla oli tilatessa syysale "Kaikki -10%". Ei näytä olevan enää.

velib
12.11.2024, 13.42
Tuolla hinnalla on jopa halvempi kuin Propain. Se taisi olla hiilikuitukiekkopäivityksen ja kuljetuksen kanssa 4400€. Ja "vain" X0 -vaihtajalla. Cubesta vaan puuttuu säilytyslokero, jonka jostain syystä asetin kriteeriksi omalle pyörähankinnalle.

Cuben geometria on muuten hieman outo. M- ja L-koossa on sama reach, L on vain korkeampi ja siinä on jyrkempi keula loivempi satulakulma. Niissä on itse asiassa sama front center.

Aakoo
12.11.2024, 13.57
^Mun mielestä oudompaa on se, että XS-L reach kasvaa vain 4mm. Käytännössä stemmin pituus ja tangon leveys muuttaa ohjaamon pituutta.

velib
13.11.2024, 15.45
Myös wheelbase pysyy käytännössä samana pl. XL-koko. Mielenkiintoinen ratkaisu, mutta vaikea sanoa, millä ratkaisuilla pyörän ajo-ominaisuudet pysyisivät suunnilleen samanlaisina koon muuttuessa. Toinen vaihtoehtohan on, että satulaputken ja keulan kulma pysyvät suunnilleen samoina koosta toiseen reachin samalla kasvaessa. Kyllähän silloinkin wheelbasen muutokset vaikuttavat pyörän ajettavuuteen.

JackOja
14.11.2024, 09.57
Kolumbiasta saisi tilattua nättejä custom-fillareita, https://scarabcycles.com/collections/gravel-performance? (myös maastoon ja maantielle)

https://scarabcycles.com/cdn/shop/files/ParamoUltragravelbike1.jpg?v=1710519335&

Bongasin juutubesta (https://youtu.be/wGx-CS1CJBQ).

HeZaH
14.11.2024, 10.08
^kuviointi on ainakin omalaatuinen. :)

JackOja
14.11.2024, 10.11
Värityksiä on tarjolla vaik kui: https://scarabcycles.com/pages/paint?!

nure
14.11.2024, 10.23
^ Hienoja eikä edes omaisuuden hintaisiakaan. Ehkä ainoa ongelma että todella erikoiseen voi kyllästyä helposti.

HeZaH
14.11.2024, 12.25
On vaan kamalan kaukana, jos pitää rekkulaa tehdä. Posti toki vie ja aikaa kuluu. :)

JKO17
14.11.2024, 16.46
Tämä on ollut aiemminkin esillä, mutta aina silloin tällöin tulee tsekattua.
Minusta hyvän oloinen geometria.
Löytyy tämän värin lisäksi myös maanläheisempiä sävyjä

https://standert.de/products/kettensage-gravel-race-frameset-ck

https://standert.de/cdn/shop/files/Gravel-Race-Frameset-Cherry_1700x.webp?v=1720707830

Sivustakatsoja
14.11.2024, 18.19
^toisessa ketjussa, taisi olla FBG, kun oli keskustelua itselle sopimattomasta rungosta, niin tuo Standert olisi minulle sellainen: ajoasennosta tulisi aivan liian matala ilman kammottavaa spaceripinkkaa.

JKO17
14.11.2024, 19.35
Matala tuo on. Seitsemän kokoa, joista matalin stack on 534 ja korkein 590, eli keskimäärin pyörän korkeus nousee aika vähän koosta toiseen.
Kun oma mitoitus osuu valmistajan mitoituksiin aika hyvin, niin itselle tuo antaisi 3 mahdollisuutta 56, 58 tai 60. Valinta olisi kyllä tosiasiassa 58 tai 60, eroa niissä ei olisi kuin 1,5 cm spacereita ja 1 cm stemmin pituudessa.

Copilot
14.11.2024, 19.37
Sfarrapa olisi nyt kohtuu hinnalla tarjolla. Vain koko M/L https://www.jeronimocycles.com/produto/sfarrapa-crmo/

Tilaisin pois, mutta kyllä tuo nyt vaan on itselleni vähän liian pieni.

nure
14.11.2024, 21.40
JKO, kaunis väritys mutta miksi tuo logo teksti pilaa kaiken, 90luvun pölkkykirjaimet ei vaan sovi tuohon runkoon.

JKO17
14.11.2024, 22.03
https://www.rennrad-news.de/news/wp-content/uploads/2024/07/240711-standert-kettensaege-preview-8-1500x800.jpg

nure
14.11.2024, 22.53
^ Aina syylisyn itseni toistamiseen niin miksi noilla renkailla pilataan kokonaisuus? Ei yksikään jotain jotan väreistä ymmärtää niin tajuaa ettei ruskea ja punainen sovi yhteen.

kmruuska
15.11.2024, 01.32
^ Aina syylisyn itseni toistamiseen niin miksi noilla renkailla pilataan kokonaisuus? Ei yksikään jotain jotan väreistä ymmärtää niin tajuaa ettei ruskea ja punainen sovi yhteen.

Missä sitä ruskeata näet? Nuo renkaat on musta-keltaiset. Ja ihan hyvin sopivat.

Föhn
15.11.2024, 07.12
Tuohan on vaan kuva! Aivan käsittämätöntä että yksi kuva voi saada ihmisen noin tolaltaan. :)

Föhn
15.11.2024, 07.20
Missä sitä ruskeata näet? Nuo renkaat on musta-keltaiset. Ja ihan hyvin sopivat.
Niin tosiaan, väreistä jotain ymmärtävä nure väittää jo keltaista ruskeaksi.

nure
15.11.2024, 08.58
Tietty makuasioita mutta renkaissa musta on (IMO) ainoa oikea väri... Eikä se mitenkään saa tolaltaan, ovat vain yksinkertaisesti mielestäni rumat.

TheMiklu
15.11.2024, 09.03
Eiköhän kukaan yli 5min foorumia selaillut tiedä että nurelle ei maistu kuin musta. Ja jos ei tiedä niin nure kyllä kertoo.

Noita Standertteja tulee välillä selailtua mutta esim. tuon mallin kohdalla 95kg kuskin paino rungon rajoittamana kuulostaa vähältä.

HeZaH
15.11.2024, 09.03
^värillä ei ole väliä, kunhan se on musta? :)

J3K
16.11.2024, 07.39
Eiköhän kukaan yli 5min foorumia selaillut tiedä että nurelle ei maistu kuin musta. Ja jos ei tiedä niin nure kyllä kertoo.

Noita Standertteja tulee välillä selailtua mutta esim. tuon mallin kohdalla 95kg kuskin paino rungon rajoittamana kuulostaa vähältä.

Pidempi kuski, pari juomapullo ja laukkua niin se on siinä. Mutta miten tuo todennetaan jos tulee takuukuttuja rungon kanssa?

Mitä renkaiden väriin tulee niin olisi kiva nähdä lisää, tosin omiin sopii kokomusta tai tuo Vittorian grafiitinharmaa kylki.

nure
16.11.2024, 08.28
Ensin ihmettelin tuota painorajaa (Eikä kuskin tarvi edes olla pitkä) mutta sehän onkin alumiinipyörä...

JKO17
16.11.2024, 08.40
Standertilta vaihtoehtona racegeometrialle ja alhaiselle painorajalle olisi esim. oheinen Erdgeschoss (120 kg), materiaali teräs
On tuo toki erilainen pyörä ja eri tarkoitukseen

Ohessa linkki rennrad newsin Craft Bike Days juttuihin parilta viime vuodeta. Sieltä löytyy mielenkiintoisia graveleita ja valmistaja. Valmistajien sivuilta löytyy hyvin eri malleja ja hintoja, jos hieman valtavirrasta poikkeava pyörä kiinnostaa
2024 messut on järjestetty, mutta juttuja sieltä ei vielä ole noilla sivustoilla
https://www.rennrad-news.de/news/craft-bike-days/

https://standert.de/cdn/shop/files/Backdiagonal2_1700x.webp?v=1697782316

nure
16.11.2024, 09.39
https://www.rennrad-news.de/news/craft-bike-days-2023-urwahn-waldwiesel-e-stahl-gravel-3d-druck/ Voi olla että jopa meikäläinenkin siirtyisi sähköön!

stenu
16.11.2024, 10.19
Mun mielestä noi Standertin high-end alumiinirungot on ollut rohkea veto. 2020-luvulla häpeilemättömästi puhtaasti kisakäyttöön speksattua alumiinia ja vielä hienosti brändättynä! Värit ja grafiikat logopommituksineen sopii kuin nenä päähän ajatusmaailmaan. Ajo-ominaisuuksiltaan ne todennäköisesti hakkaa nykyajan tehdastekoiset 2,5-kiloiset teräsrungot mennen tullen. Varsinkin se CX-runko Stichsäge valkoisena ja neonkeltaisin graffoin on aivan helmi.

Jos joku muuten kaipailee vielä enemmän valtavirrasta poikkeavaa tulokulmaa gravelointiin, niin Töölön Pyörä on lanseeraamassa Hiker-brändiä ja teettämässä Fortilla pientä batchia 650b-kiekkoisia vannejarrurunkoja: https://www.hiker.fi/.

GG-buumi on tainnut olla aikamoinen buumi myös suurimmalle osasta custom-pajoista ja se näkyy niitten hinnoittelussa. Kun ei musta ole nyt vieläkään tullut ihan täysiä kaveri Stiggyn kanssa, niin olen alustavasti alkanut kyselemään seuraajaa Lutterolle, kun sen haarukan kestävyys oikomisten jälkeen vähän epäilyttää ja emäputken uusimisen jälkeen geo ei ole ihan sitä, millaiseksi sen aikoinaan suunnittelin. Rosteri-Gravan runkosetti maksoi Cyclolta aikoinaan n. 1800€. Vastaava nykyään vähän tekijästä riippuen 3500-4000€.

cuppis
16.11.2024, 13.38
...Jos joku muuten kaipailee vielä enemmän valtavirrasta poikkeavaa tulokulmaa gravelointiin, niin Töölön Pyörä on lanseeraamassa Hiker-brändiä ja teettämässä Fortilla pientä batchia 650b-kiekkoisia vannejarrurunkoja: https://www.hiker.fi/....
Hiker on kyllä vahvasti seurannassa. Jotain tarttis Fargon ja maantiepyörän väliin eikä kovinkaan moni nykyisin tarjolla oleva gravel-kategorian laite oikein puhuttele.

nure
17.11.2024, 08.23
^Ainakin suht surkeat sivut! Toisaaltaan äkkiä katsottuna vaikuttaa joltain menneisyyden maantierungolta mutta lienee kohta joku kertoo kuinka hienoja noiden stack/reach ovat...

JKO17
17.11.2024, 09.59
Samaa mieltä stenun kanssa Standertista.

En ole seurannut enkä tiedä noiden custompyörien hintoja materiaalista riippumatta. Kuitenkin luulen, että mm. hiilarirunkojen ja pyörien hintojen nousu varsinkin kalliimmassa päässä voi vaikuttaa myös tilanteeseen ja markkinaan.
Sellainen 6 teur hinta hiilarisesta tehdasrungosta antanee myös vaihtoehtoja custom pyörälle, jos ei ole jahtaamassa viimeisiä grammoja tai "WT suorituskykyä".

Juu, ja stack/reach luvut eivät ole "hienoja "vaan ainoastaan mittoja, ja omalta osaltaan auttavat selvittämään pyörän kokoa ja sen sopivuutta kuskille. Kun omat luvut tietää niin parhaimmillaan voi välttyä väärän kokoisten/mittaisten runkojen tai pyörien ostolta

nure
17.11.2024, 10.38
Totta, kun omat luvut tiettä niin homma hoituu ja ei perustu mihinkään standarteihin jaa juuri itselle sopivuuteen.

voleman
19.11.2024, 18.09
Nyt kuulkaas grävelkuume polttelee. Pitäisi löytää *rennolla* geometrialla oleva pyörä, ensisijaisesti bikepacking- ja endurancehommiin sekalaisille alustoille, mutta toki sen verran kevyt ja ketterä, että reippaammat iltalenkit lähiteillä maistuis kans. Yleisgraveli siis. Toiveina lyhyehkö reach ja korkeahko stack, konventionaalinen stemmi ja tanko (ei integroituja hässäköitä), vaijerien veto rungon sisään järkevää (ettei ole etupötkön tiellä), riittävästi kiinnityspisteitä rungossa (plussaa jos myös etuhaarukassa), rengastilaa mieluusti 45 mm:lle, lokarikiinnikkeet, 1by-voimansiirto (ei aivan ehdoton), painorajoituksen osalta ehdoton minimi 120 kg. Materiaalina ehkäpä hiilikuitu ykköstoive, mutta en sylje muihinkaan. Budjetti n. max 3000€. Grizl CF SL napauttaa ruksit aika moneen kohtaan, mutta kun se agressiivinen geometria arveluttaa erittäin paljon. Löytyiskö täältä asiantuntemusta ohjaamaan mua oikeaan suuntaan? Varsinkin pienemmät valmistajat on mulle hyvin tuntemattomia.

JKO17
19.11.2024, 18.17
Mondraker Arid

https://www.bikeradar.com/news/mondraker-arid

https://c02.purpledshub.com/uploads/sites/39/2024/11/Mondraker_Arid-Carbon-RR-SL_V2_p.jpeg?webp=1&w=1200

Ja Craft Bike days satoa
https://www.rennrad-news.de/news/craft-bike-days-2024-intro/

mm. Big Forest Frameworks, voi ostaa myös kurssin ja tehdä itse oman teräspyörän

https://bigforestframeworks.com/en/handmade-bikes/

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRATihSHBQxxIQvN4lzkgczHul01dwI_ T30wRJ0gc-hz1fUm_KzvBG4O_5GY4j232OQhRU&usqp=CAU

JKO17
19.11.2024, 18.45
Edellä mainitusta firmasta tällainen teräsrunko suunnilleen samalla hinnalla kuin 2 tier hiilarirunko. 3700 eur, tietämättä tai ottamatta kantaa onko se tuosta kuinka paljon tai vähän

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQ2mU7SqFTYCDm86vh5Ymwfi_tZ6igEA 1-mnRnR62deG5XqluUOMCGnx4g&shttps://www.fillarifoorumi.fi/forum/image/jpeg;base64,/9j/4AAQSkZJRgABAQAAAQABAAD/2wCEAAkGBw8PDw8QDRAPDw8NEA0PDw8PDw8NDQ0PFREWFhURFR UYHiggGBolGxUVITEhJSkrLi4uFx8zODMtNygtLisBCgoKDg0O FRAPFSsdHR0tLSstLSstKzcrLS0uKy0tKy0rLSstNy4rKy0tKy 0rLSsrKysrLS0rKysrLSsrLSstK//AABEIALcBEwMBIgACEQEDEQH/xAAcAAACAgMBAQAAAAAAAAAAAAACAwEEAAUGBwj/xABAEAACAQIDBQQGCAQFBQAAAAABAgADEQQFIRIxQVFhBhNxkS IyUoGhsQcUFWLB0eHwM0KCsiNDU2NyJHOSovH/xAAaAQEBAQEBAQEAAAAAAAAAAAAAAQIDBAYF/8QAIxEBAAMAAgICAQUAAAAAAAAAAAECEQMhEjEEQbEFIlFhkf/aAAwDAQACEQMRAD8A8TURyCLURyCAxRGhYKCOQSDFWNVZKrGqs AQsYqyQIaiBKrGBZiiMAgAFlPM0t3bdSv4zYgSvmVO9In2SrfH 9Zm0bEt8c5aJbDs7Vs4909Tymrdbe0pHv3zx/JalmWepZDV9FTyInzH6hXLa n4J8uLHd5FW2qdj0nlHb/DGhjmZdCHWop5a3HxnpWQ1LMy9SJy30sYPWnVA9ZbHxEnx77Sv 9Tn vJxx4896/zDhO2NILjarL6tfZrL4VFFQfBhNKZ0PaNe8wuAr/AO13DH71NmX 1ac56fR/GtvHD8j5VfHlkBgGG0Ez0POAiQRDkGQLIgOI20CpAqVBEMstuI rZlCQswiPKwCICCIFo5lgEQhZEBhGkQWEKQwgERzCARAVJk2kw HKI1RAQRiwGoJYpiJSWaYgMVY0CCsOQRaEsyEBAJYwQQIQgMWE 9PaVl9pSPMTEE1Of5hVpMqU/RDLtFx6x1IsOW6BOXV1SxdgoHtECdfgu2 DoJ/mVSPYXZF/FyPheeVlidTqTxOpjKVLa4zx8nwOPln9 y99f1DkpXKREPVD9LTI5 r0KYvYhqjPW1t7KhfnF5j2xxuZ7NIozAhiq0koUtbbwXN/deecPgLIHvvJBvYWt79Z0vY/FlWpOb3SqoDe0v7vPRw/B4OPqKR fy8d/k8lp8pt25/F5viiDRatWFNHcintkBWJF9Bx9EeU6PEB17gNSRNrDYJttKhda gbDhu8IKizNcX6o /fF9qKIp4msgWmwpguA9MNYF7WFrWHrHjqZsaiF8JQqaf4a91cA C/dViAAL3ACYldOh93eKRGxDnNptky1xEAiNIgGZASIRmASKGKaN eIcwAYTAskQ7QEsIsiPYRZEqEkQCscRBIhSSIJWOIgkQK7LFsJ YYRTCAi0yERMgOWMUQVEaogMpyzTiKYlhRAasOCsMCQSBGqICi MEDJImGQIAY7Fmmo2AC7Xtf1VA3sf3xmnzXLcYaNPGVlZsNVc0 aVf0RTZwCSgA8D5GbXHaDbKba7FWmwF7qHAs m xA05XmszfODVo08OllpU3NXYUWQVCoUkchodOso0kbSbra 86/hFmXstyurXYKi7 LaCNEn6uL7RqVTvHdgU1PTaa5 E3OCxdQoqqh2U/hopstNb3sCxFzxJ5zfZX9F PxAFqlCkrXuT6XwF53/Zr6H8KqA4vEVq7W1SmO6p3HDW5 U6ROM5ry3tdmFUmjXVFTvVUG7bdQuosTYaDd4 cVkGa95RqUK9SlR2WZ0eoAl1rKlB1AFvU9Crbee5tpvHe/SZ2XweGCrQorSVlRhvJDrcanU3sZqu02X5dXweExWFpUkq7exi EpLsbNTu1B2rcLoGH/AHD1mZt2Z05244EMLkbSkMpsbXB4iA0bs2Gmnyi2EypcITLSDC l1TK7GNqGIkBpG2gU1jCJQposxrCLIhAGAYbRTGFQTAMgsOcjb HOBjRTCMLrzEU9RecBZEyQag5zIFlY5BEKY6mYFmmI0RSGNBgM WGIsGSDIHAxgiAYYaAySIAMMGA1DMZFIIKizAg6cDF3k7Uo1mP yukih0BuGANzcAeE2mRodtdnjaKxY2qbDpfy1ljIHs68j 7QPY y1QoqodS1rDXfO271cPTJc33sd1h0nnmW1NkJU9ndrxm8x Z061Bg7bIQHaJOlgLmJv8AREfbz76TO0QxlQpSFlTjx05zzNsV VoFtljZtGU q3HUTqsyc1qjGmCqXOzfVj1M0 Iyi rEkmIqa1q5xUO mo8LmGMyJ4D/xP5y2Mo4XML7H6tJP9LGfaice3Tygtjj 1l45WObQfszxk7a/a1zYvx8oo4vofKbQ5b4yGywW3GO06av6633oJxjfemy zh1kfZ/SOzpqziW 9BOIbrNv9n9JBy/pKdNMax6wDVPWbo5eOUA5f0hGmLnrBLTcNgekBsEeUo1MibJsI eUW2GMIozJb ryYEqY6mZXWOSBaQxymVkjlMBoMkGLBhCA0GGDEgwwYDVMMGKW MEAryQYJmCA4C/vkZTowB/la3kZKQ8BSPePbdcHwvA9HwWJ/wkHJT43mlz7Gsb013GxbfYjlH5LcgDrb5S9meVFQX2bqfW 7 k51zynWp9OYo07WsLCMfD34Q8bXFO1gNNOsp/apHKdpYW8NhADci8uvTQDRBeab7ZI3Wi3zx knkuLtWgPZimw/Sa1s6fmIDZw/STVxsXpW4CK7u51EpjOGtwkDNW6SbJjYjCDpJbDDkJrGzZ kX9qvzjTG1OE90E4LThNSc0f2oBzR/ajUxtDgoJwk1LZm/tRbZk/tS6Y2jYbwialDwmsfMX9qV3xz 1GyY2z4fwlerhhzmsbGt7UU MbnGmNiaA5zJqTiW5zI0xCx6RSCPQQGqIwQUEYBAkSRMhAQMEY oggRiiAaiGBIUQrQIhKJgWMVYEMwUEncJuex2Fat3zMLDYKk20 Utqvvus0dKi1eoFUXUHTqec9KoVqGBwyUbi7ekxG9mOz8tJm3p YD2WohqjoRyPgd4InT45GXTTdpybpOQ7N4z/qSUOlzbwvf8RPTloJXW2lyN3XpLNN7hNzp4t2ow5VmKi6km4G9 D06TkqlUjcZ7B2ryMja9HfcX/GeV5pljIzbQIsZPLOpaz GsOKPIxbYkyShB0G10MtHB1LerTB67x8JdiUUDX53kHEHrLhwt T/b8pAwVXgUjDVL6yYJxLdZsDllfmnw/KA2V1/aXz/SDVE4husA1z1l45XW9pfOLbKq3MecGqZxBkHEGWjlNXmPOAcqq 9POMNVjXMA1zLLZXU6ecA5bU6ecuGq5qmAahlg5fU/ZgnAvGGq5cyC0ecG/KAcM3KEKvMh9w3KTAtIJYpiJSWEgNUQxBWGIEwlEgCMUQJAhqJ AhrAYohWgiEIBKIusSxFNd59Y8hymVq2wOp0A6zb9mstveo 4akmCFvL6K4anttvtp5TS4vN9ut6Z3hgOh0t8pZ7RZgCSFNgNA Jxj1yai21N4n0se3edksYQ 3f1X F57Fk2L2gpH/yfPnZjGFSVPEm/Q3nr/ZbMAVUcrTVWZehgJWGzUUNfnxnl3bzApTqlChC7QII00M9Ew72 KG hmn kbAbdFaoGqGx8OHyltWJ9pEzDzXIsno1sclIk2FPvRuFwNSPnN JntE0cTiKR/y61VR4BjY Vp12W0e7zDBVDYK1VqB3D0XGn9x8ppvpIwhpY8kj NTpOerKO7b4pMRWIjpfLZc0DH0xE0xLdJYURi2MY0URCAMiGRI IgAYDQ2i2MBTxLRzRRlC2imjWiyICmiWj3iHgKMyYTJkEJLCSu kesKesMRSmMBgNURgi1MMGAYhAxYhCENBklrC53CCgimBqsETU A69TBB W4VsRVGmnyE6POMcmHpd2hFgNepkYdFwdG5t3jD3gTh84zE1XO voiIaIxuNLknnuErEbOg9ZvWPEDlCw9MkkngL Agsd7e4SaL2VuBUIG47vdvnpnZLFG6A8Tbw5TyfAPZgfvfMfpP QuyVc7a9CreRlicHtO3ZFPK0tZxSFfBuN/oXHiJrsGwamOM3OWHbpFT1W2k6/Tl9vKe0lIph6dVNHprh6wPJqbbDRX0noKtPDYleLMp/41UWovx7yb/P8ABXoNTP8AK Io 5xtL8TNNil s5EDvajTHiDQq2P/AKO3lMq4CgJbWV6Aj7zm2xoEwmDeETAaSWineUQxiiZjvFM8Am MWxgNUimqQDZopni2qRTPCiZ4l2gs8UzQCLTIm8iBbpxymJUxi mEOBjAYgGGDKHqYxTErGrAYIxRAWS7hRc 4czAzEVLDZX1m Am9yHArSTvqg3A7IPEzW5Nl5qNtPuGrGN7Q5sFWy7gNlRM 2mu7SZuzsVB1PwE0FKmXIA1vu6nnBZixJO875tqNDuaW038Sro o9lPzMoq1PQQgfzG3jKddtw5S1VOvRR8ZROpkDcObfPyM7js9W 2SpB32nN5XgdqjWcjchC I1/CbDIq3or008oHu RV9qmPAToMnazMvPUThuyWJui U67APs1l19YEdJ2r3DlbqWt7U4e3f2HCnWHipsfmJynZMBqWOw jeqKxAH3K6Gn5aieg9oaN2U 2r0/G66fECedZTTNPMqlP1RisKwHLvKR0Pj6N/fIrgVBW4OhBsRyI3wi8tdq6QpY7EKNFZ 9X/AI1AHH91vdNSas5y1B7VIBqys1SLapILLVYlqkSXgM0oY1SJZ4 JaAxgSzxTPMMAyiGaLYwjAMKBoswzAMAZkiTAsBoxWldTGqYQ8 GMWJUxqQLCRyxCRyyBogYama1QW3A6fnFVX2jsL/AFflNxh9nD09o uw06CSZWFjHYpaFPYB3D0jznE4zFGq5PDgI/N8cajFQdBvPMytgsOajBRpzPISqv5Ngts7bD0FOn3m/KOzKvtVDyTT3y41QU0sugUWE0zNffx1MIViGsLcTrE0VJIA4zK zXaXsqpXfaO5fnCujwiinTVOmvWanKW2WdPZcy6as1yNs4hvvC 8I9V7GYnS3Kd1SrW2TyIPOeW9j8TZwOc9Fw7XE6cbF3UZxZqAb fslWE8xzSlVGNo1aIBNBnc3Nl2CLG9 E9Mwh73C2 6RznC5xRsajBgGFJrrpdtu6hem5j/SZnknxjVrGy4Lt/rVo1bW26bU2HENTY/gwHunLF52na9BWwNKqB6VOpaoeZsFv4m6eU4gTMW8o1rM6TtQT JkSoEyDJMEwIMAwiYtjCoaATJMBoENFsYRMWTAFoswiYBgRJkT JAaGOQymDH03gWljkMqq8YHgXFaTUrWGm86D85V7y0fgKJqPc7 vkJBewFDZXbbd8zKObZiToDrw6CWczxwC2X1V0HUznXcsbnjEK lFueZM3eEpimtuJ3mUcFSt6R38Okt7UuIjG1r2XzlOq1lvxMza 23icVUufCAob5vcImyoHEzUYGltOOms3glglN5Txfo1Kbc9P35 y5K2ZL6APssD /hKjpuzuI2ainqJ6rgXuAedp4tlNbVT4T1nJK 1SU9BFPaX9O07NVbq6cmPkZzmd4de8KkNdO CnZuCzEaFuAAJb3DfrNpkFe1Yr7a3lftUKiOzoVVgjFSVFRTdG RhruNm39JvlrsSzSXngpNVw2LoAXPrAcrKx/uCD3zgFM9Byxl sbIeo7pTWrVPoBS20DsGwvp7vVnB4 j3VarT/06lRB4BiB8Jw46zFe3W07JRkGQTBJm2UmAZhMEmFYYDSSYBMAT AMl/wAR84pm P6wMaAZbagO529b7RHQiUiZInW78c0zfuNQYBkkwTDCJki8yAM kGZMgMR45XmTJQdFS7W4Ta1agppsrvO8zJkyrR4msWPQboWEpb Rudw MyZKjYgReKfZXxmTJUVaJ2VLcToJVJmTJGm1yylZb85eBkzJYS WQMSLow6X8tZkyVA5VU0HTSepdka21TtykzJK 1n06TAVSuIpHqRN/2gpbYTk90P9Q/O0iZO9nGrx7DnuMxsd1Ra1I9NDYzQdqkti3b/AFVp1PeVAPxUzJk5fTp9tSTBJmTJloBMEmZMgCTAJkzIAMYtpk yALNFkyJkATBJmTIETJkyQf//Zhttps://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQLSenrwrtfPSmo6UbdF7ilkthlXho2J q8Apg&s

nure
19.11.2024, 20.32
^^ Tuo Disc Racer 1.0 aika herkku värillä "Sky Blue" ja ei loppupeleiisä edes pahan hintainenkaan kun osalistaa katsoo. Kylläkin maantiepyörä mutta kuitenkin.

viljosiilo
19.11.2024, 21.50
Mondraker Arid

https://www.bikeradar.com/news/mondraker-arid

Tässä on mielestäni tehty monta juttua oikein pitkien lenkkien gravelpyörään. Ainoastaan loivan kuuloinen keulakulma (70 astetta) vähän mietityttää, mutta noissa julkaistussa kirjoituksissa ohjausta on kuvattu tasapainoiseksi. Jospa yläfemmaan pääsisi jossain vaiheessa koeajolle.

kaakku
19.11.2024, 22.00
Pitäisdi varmaan joskus kokeilla tuollaisella pitkällä akselivälillä olevaa gravelia. Esteettisesti tuo Mondraker on melkoinen hirviö. Ja vaikkei takapää olisi tuollainen teknohimmeli, niin useimmat töpöstemmillä olevat kippuratankopyörät eivät omaa silmää miellytä. Mutta makuasioitahan nämä.

JackOja
20.11.2024, 08.07
Mondraker Arid David Arthurin esittelyssä

https://youtu.be/TvfHdJNeJK0

paaton
20.11.2024, 09.37
Ei näytä pahalta. Ja tuossa on juurikin sellainen satulatolppa ja panta minkä puutetta ihmettelin cuben osalta.

27.2 putki ja ulkoinen panta, joka on edelleen sulavan ja aeron näköinen. Ei oo rakettitiedettä

Copilot
20.11.2024, 09.53
En tiiä teistä, mutta kyllä näiden uutuuksien geotaulukoita, kun katsoo niin itsellä on ainakin vaikea arpoa mikä olisi sopiva koko. Perinteisemmissä mitoituksissa on ollut melko selkeää, mutta en kyllä tuostakaan Mondrakerista osaa sanoa että pitäisikö olla M/L vai L.

Aakoo
20.11.2024, 10.03
^Eikö kannata tehdä valinta ihan stackin mukaan, ja stemmillä sitten ohjaamon pituus kuntoon? Itsellä valinta olisi M/L, ja siihen sitten 90mm stemmi. Tuolloin olisi pituus/korkeus öbaut sama kuin nykyisessä.

paaton
20.11.2024, 10.09
Juurikin noin tekisin itse. Noissa on kai 3cm stackissa eroa. Sitä ei ihan helposti korjailla edes jyrkällä stemmillä.

Copilot
20.11.2024, 10.21
Maastopuolelta vaan jäänyt fiilis, että tuollaisen lyhyelle stemmille suunnitellun geometrian pyörän käytös muuttuu yllättävän paljon yllättävän pienilläkin stemmin pituuden muutoksilla. Ehkä noissa kuitenkin on vielä enemmän varaa, kuin 50-60mm stemmeille tehdyissä maastopyörissä. Tangon leveys siihen sitten vielä päälle sotkemaan. No ihan sama en mä oo uutta gravelia ostamassa hetkeen.

velib
20.11.2024, 10.35
L on jo aika korkea, ja stemmi slämmättynä se alkaa olla jo reilusti pidempi kuin M/L 3cm spaceripinon kanssa. Tangon reachia ei ole ilmoitettu, joka sekin vaikuttaa, ellei aio vaihtaa tankoa. Yksi huomio tosin on sekin, että kovin pitkäjalkaisella voi tulla pienemmän koon kanssa haasteeksi seat tuben pituus, tai oikeastaan lyhyys. Se kun on maastopyöräluokkaa, niin on hyvä varmistaa että tolppa on riittävän pitkä. Speksien mukaan se olisi tosin 400mm joka nyt suurimmalle osalle riittänee.

paaton
20.11.2024, 10.38
Maastopuolelta vaan jäänyt fiilis, että tuollaisen lyhyelle stemmille suunnitellun geometrian pyörän käytös muuttuu yllättävän paljon yllättävän pienilläkin stemmin pituuden muutoksilla. Ehkä noissa kuitenkin on vielä enemmän varaa, kuin 50-60mm stemmeille tehdyissä maastopyörissä. Tangon leveys siihen sitten vielä päälle sotkemaan. No ihan sama en mä oo uutta gravelia ostamassa hetkeen.

Niin. Sitten taas joku Poel ajaa edelleen pitkällä stemmillä xc-kisoja.

Copilot
20.11.2024, 10.40
En kyllä ymmärrä miksi ton M/L:n ja L:n välissä pitää emäputken kasvaa noin paljon, kun muuten se kasvaa kokojen välillä 5-10mm vähemmän. Sentin pienemmälllä Stackilla toi L ois parempi.

Teemu H
20.11.2024, 10.44

Ja kaatuu ensimmäisessä mutkassa tasaisella hiekkatiellä, kuten viime vuonna MM-kisoissa :D

Hiker.fi meni seurantaan. Kiinnostava juttu, canti-jarrut yms. näytti olevan kuvien perusteella.

Copilot
20.11.2024, 10.45
Joo, mut mä en oo Poel eikä mun maasturit ole XC-kisoihin tarkoitettu.

Ja koitan välttää näitä tilanteita

https://i.insider.com/60fefe87f350d5001958fb3a?width=700

paaton
20.11.2024, 11.42
Meinaisnkin kirjoittaa että vähän huonolla menestyksellä, mutta olin suht varma että palautetta kyllä tulee :)
Ois jännä tietää joko poelikin harkitsee hissitolppa.

Ja joo. Voivat olla m ja l koon mondrakeri aika erillaisia ajaa. Vaikka siis täsmäisikin stemmillä stack/reach mitat kohdilleen.

Onkohan keulassa jätetty varaus joustohaarukalle? Kovastihhan tuo siltä jo näyttää tuon akselin kiinnityksen perusteella.

velib
20.11.2024, 12.08
A-C mitta keulassa näyttäisi olevan 420mm, joten kyllä siihen joustokeula sopii. Kuvissa tosin tilaa ei näytä olevan yhtä paljoa kuin vaikkapa Stigmatassa. Tosin siinä A-C taitaakin olla 430mm.

JKO17
20.11.2024, 15.46
Jossain jutussa oli maininta että pyörä on suunniteltu myös joustokeulalle ja dropperille,
Tarkoittaako joustokeulalle suunnittelu käytännössä ja ehkä yksinkertaistettuna tässä tapauksessa sitä, että pyörän geometria on suunniteltu kiinteälle keulalle 420 mm a-c, jolloin pyörään voi laittaa lyhyen gravel joustokeulan 40-50 mm tjsp, jonka a-c (sagin kanssa ) sama, ilman että geometria muuttuu lainkaan. Tai pienellä erolla muutokset myös pieniä

JKO17
20.11.2024, 17.49
Hätäisimmille runkosetti r2:sta kotiovelle hintaan 2.134 eur. 3-4 viikon toimitusajalla
Scope of delivery:

1x MONDRAKER frame 28" Arid Carbon RR SL | Midnight Blue, incl. seat clamp, thru axle and UDH derailleur hanger
1x ONOFF stem Barbore | 31.8 mm | -7° | semi-integrated | black | (frame sizes: S = 60 mm, M = 70 mm, M/L = 70 mm, L = 80 mm, XL = 90 mm)
1x ONOFF headset
1x set of mounting material for internally routed cables and cables including noise protection
1x set of Carry-On System frame bags

stenu
21.11.2024, 05.57
Curve Kevinistä 3d-titsku/hiilikuituprotoversio - CarboKev (https://www.curvecycling.com/blogs/news/bikes-of-the-show-blog):

https://www.curvecycling.com/cdn/shop/articles/IMG_6079-ss.jpg?v=1729219162&width=2200

nure
21.11.2024, 08.20
^ Värikombinaatio voisi olla toisenlainen mutta tuonkin kyllä huolisi ja ihan oikean väriset renkaatkin!

Sivustakatsoja
21.11.2024, 09.49
Tässä on mielestäni tehty monta juttua oikein pitkien lenkkien gravelpyörään. Ainoastaan loivan kuuloinen keulakulma (70 astetta) vähän mietityttää, mutta noissa julkaistussa kirjoituksissa ohjausta on kuvattu tasapainoiseksi. Jospa yläfemmaan pääsisi jossain vaiheessa koeajolle.

Mulla on Salsassa myös loiva keulakulma (70 astetta) eikä mulla siitä oikein muuta sanottavaa ole, kuin että en mä sitä juuri huomaa. Jos jotain pitäisi sanoa, niin ohjaus on rauhallinen, eli mun makuuni liukkaalle irtosoralle sopiva.

Vaikka tuo Salsa on nyt mulla yksivaihteisena, niin takaraivossa on käynyt ajatus että se voisi olla hauska myös vaihteellisena.

Keulakulmaa enemmän mietityttää rungon pituus, vaikka vakiolla lyhyellä stemmillä voisi sopia myös mulle.

nure
21.11.2024, 10.02
^ Utelias, rungon ja kuskin pituus?

velib
21.11.2024, 10.32

Mitä ehdin uudella Stigmatalla ajella, niin ohjaus tuntui jopa herkältä siinä. Toki pitkä akseliväli teki kääntymisestä hieman hitaampaa. Tuota on hieman vaikea selittää, tavallaan tanko ja rengas tuntuivat kääntyvän herkästi, mutta pyörä ei tuntunut samalla tavalla ketterältä kuin lyhyellä akselilla oleva pyörä. Tottumiskysymys.

Aridin keulan offsetia ja sitä myöden pyörän trailia ei taida löytyä mistään, sehän tuosta ohjaustuntumasta kertoo enemmän kuin keulakulma. Toki Stigmatassakin on iso trail, mutta lyhyen stemmin kanssa se ei tuntunut pahalta. Ja ajaahan sillä pro:tkin 100-120 mm stemmeillä...

JKO17
21.11.2024, 10.41
Aridin keulan offset on 45 mm

velib
21.11.2024, 10.54
Jaa niin olihan se siellä. Sitten voi siitäkin laskeskella trailia.

biker
21.11.2024, 15.19
Ehkä vähän väärä ketju aiheesta, mutta ne kenellä on enemmän käytännön kokemusta niin voiko sanoa jos trail on suunnilleen sama niin ei ole väliä onko keulakulma 71 vai 68astetta ja rakea sitten sen mukaan että menee samoihin.

Itse olen kyllä mielenkiinnosta kokeillut kaikenlaista, mutta ei perstuntuma riitä sanomaan eroja jos ei hyppää suoraan toisen selkään.

Sivustakatsoja
21.11.2024, 16.47
^ Utelias, rungon ja kuskin pituus?

Taisin olla vähän epäselvä. Itse olen 182 cm ja rungon pituudella tarkoitin Mondrakeria. Ja mun Salsa on kooltaan 57.5 cm ja jossa reach on 392 mm.

Edit: mutta mä olenkin katsonut Salsaa yksivaihteisena, että seisten polkiessa ei asento tulisi kovin etupainoiseksi.

stenu
21.11.2024, 17.28
Ehkä vähän väärä ketju aiheesta, mutta ne kenellä on enemmän käytännön kokemusta niin voiko sanoa jos trail on suunnilleen sama niin ei ole väliä onko keulakulma 71 vai 68astetta ja rakea sitten sen mukaan että menee samoihin.

Itse olen kyllä mielenkiinnosta kokeillut kaikenlaista, mutta ei perstuntuma riitä sanomaan eroja jos ei hyppää suoraan toisen selkään.

Riippuu mihin asiaan kiinnittää huomiota. Ohjauksen ”herkkyys” tai ”nopeus” pysyy samana (olettaen, että stemmin pituus ja tangon leveys on samat), mutta eroa on ainakin kahdessa asiassa:
a) Keulakulma vaikuttaa wheelflopin määrään enemmän kuin trail-mitta, joten vaikka trail pysyisi samana, niin mitä loivempi keula, sitä enemmän wheelfloppia. Wheelflop aiheuttaa yliohjautuvuutta.
b) Keulan loiventaminen ja raken kasvattaminen siirtää etupyörää kauemmas eteen kuskin alta, jolloin etupyörälle tulee vähemmän painoa eli eturenkaan pito heikkenee.

Painopisteen siirtymistä voi toki kompensoida sillä, että siirtää kuskia eteenpäin jyrkentämällä satulaputken kulmaa, kuten nykymaastureissa on tehty tai pidentämällä takahaarukkaa, jolloin akseliväli pitenee entisestään. Wheelfloppia ei oikein pysty kompensoimaan millään.

JKO17
23.11.2024, 15.06
Poistettu viesti. Tuli väärään osioon

biker
23.11.2024, 17.05
Riippuu mihin asiaan kiinnittää huomiota. Ohjauksen ”herkkyys” tai ”nopeus” pysyy samana (olettaen, että stemmin pituus ja tangon leveys on samat), mutta eroa on ainakin kahdessa asiassa:
a) Keulakulma vaikuttaa wheelflopin määrään enemmän kuin trail-mitta, joten vaikka trail pysyisi samana, niin mitä loivempi keula, sitä enemmän wheelfloppia. Wheelflop aiheuttaa yliohjautuvuutta.
b) Keulan loiventaminen ja raken kasvattaminen siirtää etupyörää kauemmas eteen kuskin alta, jolloin etupyörälle tulee vähemmän painoa eli eturenkaan pito heikkenee.

Painopisteen siirtymistä voi toki kompensoida sillä, että siirtää kuskia eteenpäin jyrkentämällä satulaputken kulmaa, kuten nykymaastureissa on tehty tai pidentämällä takahaarukkaa, jolloin akseliväli pitenee entisestään. Wheelfloppia ei oikein pysty kompensoimaan millään.

Kiitos hyvästä viestistä. Tuo wheelflop on tullut itsekin huomattua, mutta esim. 68asteen kulmalla ei ole häirinnyt pahemmin, mutta oliko nyt luokkaa 65-65 kun kokeilin erästä pyörää niin siinä sen huomasi selvästi. Maastossahan tuo ei haittaa, mutta kovalla pinnalla ikävä ominaisuus.

Hyvin kuvaavaa oli myös tuo etupyörän pidon heikkeminen ja yksi syy siihen miksi nykymaastureissa on niin pystyssä oleva putki.

Koitan lähinnä omaksi iloksi selvitellä minkäkaiset speksit olisivat omaan mieleen sellaisessa jokapaikanhöylässä. Alan kallistumaan sellaiseen 70-71asteen keulakulman puolelle ja rakea joku 40mm. Eli hyvinkin perinteiset speksit siltä osin.

stenu
24.11.2024, 06.42
^ Kiitos eipä mitään. Tuollaisella keulakulmalla raken olisi minusta hyvä olla ennemmin vähintään 50 ja mielluummin 55 mm, jos kyse on gg-tyyppisestä pyörästä paksummilla 700c-renkailla ja pyrkimys on melko neutraaliin ohjaukseen.

Mulla tällä hetkellä olevien käyrätankopyörien keulakulmat, raket ja niissä pääsääntöisesti käytössä olevarengaskoko:

72,5/45 mm/33 mm/trail 60 mm (Gunnar Crosshairs)
noin 71,5/48 mm/38 mm/trail 67 mm ja noin 70,5/48/38 mm/trail 74 mm (Cyclo Grava a.k.a. ”Luttero”)
71,5/50 mm/44 mm/trail 67 mm (Stigmata V3)

Sekin kannattaa huomioida, että mitä paksumpi rengas, sitä isompi trail ja sitä enemmän wheelfloppia myös.

Lutteron rivi on ”noin”, koska kolarissa vaurioituneen emäputken vaihdon myötä mitat on vähän muuttuneet siitä, millaisiksi sen alunperin suunnittelin ja nykymitat on valistunut arvio. Siinä on myös kaksi eri versiota mitoista, koska alkuperäinen teräskeula on a-c 385 mm ja mulla on myös kuitukeula, jonka a-c on 395. Sen kanssa pyörä ei ole kuitenkaan enää kiva ajaa, joten mulla raja menee kutakuinkin jossain tuossa. (Pitemmän keulan kanssa myös keskiö nousee, joka vaikuttaa osaltaan jotain eli kokonaan syynä ei ole pelkästään trailin kasvaminen.)

Pelkästään ohjaustumansa puolesta Crosshairs, jonka trail on 60 mm, on yksiselitteisesti kivoin ajaa noista. Vaikea selittää ihan tarkkaan, että miksi, mutta niin se vaan on on. Esimerkiksi putkelta ajaessa ohjaus ei ”venkoile” lainkaan ja kaarteissa pyörä käyttäytyy kaikkein johdonmukaisimmin. Toisaalta sen kyllä huomaa myös, että suoraan ajaessa ohjaus ei ole yhtä vakaa kuin 67 mm trail verrokeissa.

Pehmeässä lumessa, loskassa ja upottavassa hiekassa ajaessa pienempi trail helpottaa pyörän hallintaa. Vähän ehkä päin vastoin kuin kuvittelisi tai ainakin äkkiseltään itse kuvittelisin, että ”vakaampi” ohjaus helpottaisi, mutta eipä se olekaan niin.

Ennen emäputkiremppaa Cyclon trail oli 62 mm ja se tuntui paremmalta kuin tuo nykyinen 67 mm, joka on siis sama kuin V3 54 cm Stiggyssä 44 mm renkailla. Jos (luultavasti kun) vielä yhden rungon teetän, niin joku 62-65 mm trail voisi ehkä olla se, mihin pyrkisin.

stenu
24.11.2024, 08.04
Hiker.fi meni seurantaan. Kiinnostava juttu, canti-jarrut yms. näytti olevan kuvien perusteella.

Kiinnostavaa luettavaa oli ainakin toi niitten eilen tullut eka uutiskirje. Ei ole pyöränä mun juttu johtuen 650-kiekoista mun koossa, itselleni turhan korkeasta ja lyhyestä geosta ja low trail -etupäästä, mutta projektina tosi mielenkiintoinen, joten seuraan siksi.

Sivustakatsoja
25.11.2024, 09.20
Yleensä keulakulma ja trail käsitellään omana pakettinaan ja ohjaustangon leveys valitaan kuskin fysiikan mukaan, eli hartioiden leveyden tai aerovaatimusten mukaan.

Itse olisin sitä mieltä että ohjaustangon leveydellä on iso merkitys koettuun ohjauskäytökseen, eli leveä tanko rauhoittaa menoa urissa ja muulla ohjaavalla alustalla. Olisin varoen sillä kannalla, että tangon leveys on naitettu pyörän geometrian kanssa.

velib
25.11.2024, 10.37
Mulla on nyt graveleissa 46 ja 44 leveät tangot, mutta uuteen tilasin 42 leveän. Toisten mielestä se on graveliin kapea ja toisten mielestä leveä. Space Chickenissä ainakin tuntui siltä, että leveästä tangosta ei saa mitään hyötyä, koska vaativammissa paikoissa pyörän geometria rajoittaa menoa enemmän kuin tangon leveys. Katsotaan käykö nyt toisin päin kun tuleva pyörä on loivemmalla keulalla ja isommalla traililla. Toisaalta ei sillä ole tarkoitus ajaa hirveästi poluilla.

nure
25.11.2024, 12.13
Eikös perinteinen mitta ole hartioiden leveys? Tietenkin määritteet muuttuneet mutta silloin joku viisas sanoi että kapealla tangolla/otteella pallea puristuu kasaan ja alkaa ahistaa.

Samalla periaatteella päädyin tuossa FBG:ssä tuollaiseen 54senttiseen tankoon koska ei löytynyt pienintäkään (uskottavaa) perustelua miksi suoratankoisessa pitäisi olla jokin ylileveä jos gravelissa pärjää kymmenen senttiä kapeammalla.

Sivustakatsoja
25.11.2024, 12.32
Eikös perinteinen mitta ole hartioiden leveys? ...

On, mutta silloin hylätään ajatus, että tangon leveys vaikuttaa pyörän käytökseen -ei ohjaustangoa voi kaventaa tai leventää vaikuttamatta ohjaukseen.

nure
25.11.2024, 16.22
^ Ei tietenkään voi olla vaikuttamatta mutta myös miettii miten suora ja maantietanko siinä yhteydessä toisistaan eroaa? Tietenkin jos kuskilla hartioissa narut kiinni niin silloin ehdottomasti vaatiikin vipuvoimaa...

Sivustakatsoja
25.11.2024, 16.35
^ Ei tietenkään voi olla vaikuttamatta mutta myös miettii miten suora ja maantietanko siinä yhteydessä toisistaan eroaa? Tietenkin jos kuskilla hartioissa narut kiinni niin silloin ehdottomasti vaatiikin vipuvoimaa...

Leveä ote on raskaampi ylläpitää.

nure
25.11.2024, 18.19
^ Veikkaus että kapeampi vaatii enemmän kontrollia ja voimaa?

Sivustakatsoja
25.11.2024, 18.45

Ei kai ajaminen ole pullistelua, vaan...ajamista? Tangon leveys, mikä se sitten kullekin on, palvelee ajamista.

Ymmärrän toki sen, että oikein kapea tanko ja paksut, karvaiset käsivarret saavat miehen tuntemaan itsensä mieheksi ja että pelkästään tietoisuus siitä, että vain kaikkein vahvimmat urokset saattavat hallita pyörää näin kapealla tangolla saa rintakarvatkin kasvamaan sekä pituutta, että tuuheutta.

Itse en kuitenkaan yritä viestittää osavalinnoilla miehekkyyttä ja voimaa, vaan toivon ainakin valitsevani osat ajamisen ehdoilla.

nure
25.11.2024, 20.21
^ Hieman väärin ymmärrät, lienee ihan tahallasi mutta suon sen ilon sinulle. Kyse ei ole pullistelusta, lähinnä syy "kapeaan" tankoon on se että se vain istuu itselle paljon paremmin kuin tuollainen kainaloita tuuletteleva leveä tanko.

hubba
25.11.2024, 20.54
^ Hieman väärin ymmärrät, lienee ihan tahallasi mutta suon sen ilon sinulle. Kyse ei ole pullistelusta, lähinnä syy "kapeaan" tankoon on se että se vain istuu itselle paljon paremmin kuin tuollainen kainaloita tuuletteleva leveä tanko.

Sama täällä. Maantiepyörässä kapeampi tanko tuntuu mukavimmalta niin ihan oletuksena laitoin semmoisen graveliinkin. Tavoitteena on kuitenkin hyvä ajoasento mitä on mukava ylläpitää tunteja.

nure
25.11.2024, 21.01
^Se on hyvin olennainen seikka mutta jotkut ei vaan hyväksy muuta kuin oman näkemyksen ja tasapäistää kuskien tottumuksia.

Itselle kapeampi tanko antaa selkeästi rennomman ja luonnollisemman asennon pitemmälläkin lenkillä.

Sivustakatsoja
25.11.2024, 21.53

^Se on hyvin olennainen seikka mutta jotkut ei vaan hyväksy muuta kuin oman näkemyksen ja tasapäistää kuskien tottumuksia.

Itselle kapeampi tanko antaa selkeästi rennomman ja luonnollisemman asennon pitemmälläkin lenkillä.

Mitä mieltä näiden perusteella olet: rennompaa vai mitä?

Itse olen sillä kannalla, että leveämpi asento on raskaampi pitää yllä pitkään, vaatii enemmän hartioilta ja keskivartalolta, mutta tarjoaa enemmän vipuvartta vastustaa haarukasta tulevaa vääntöä.

Kapea tanko on mielestäni vaativampi, vaatii kuskilta enemmän pitää pyörä ajolinjalla.

Mutta mun ajatukseni ei ollut, että kaikkiin pyöriin tulee laittaa leveä tanko, vaan se, että pyörän geometrialla ja sopivalla tangon leveydellä voi olla yhteys.

nure
25.11.2024, 22.43
^Tuskin mikään noista ainakaan allekirjoittaneen kohdalla sulje pois toisiaan, muista en tiedä enkä edes välitäkään, jokainen ajaa tavallaan.

Pyörän geometriahan on kuitenkin pitkälti osien summa, sama pyörä voi olla sekä leveällä ja kapeammallakin, kuskista ja kuskin mitoista riippuen.

Copilot
29.11.2024, 08.38
https://www.bikeshop.fi/Superior-X-Road-6-2-GR/ekauppa/pSUPXR62GR/

Kellään tästä kokemusta onko haarukoissa ruuvin paikat lokareille piilossa. Ei jaksais alkaa mitään pantavirityksiä tekemään...

cuppis
29.11.2024, 09.59
https://www.bikeshop.fi/Superior-X-Road-6-2-GR/ekauppa/pSUPXR62GR/

Kellään tästä kokemusta onko haarukoissa ruuvin paikat lokareille piilossa. Ei jaksais alkaa mitään pantavirityksiä tekemään...
Mudguadrs ready lukee spekseissä ja netistä löytyy kuvia etu- ja takahaarukan ruuveista.
https://huntteri.fi/images/products/SUPER24020400052*_7.jpg
https://huntteri.fi/images/products/SUPER24020400052*_8.jpg

Copilot
29.11.2024, 11.03
Hölmönä yritin valmistajan sivulta etsiä kuvia. Tuon mudguard ready:n kyllä huomasin, mutta se nyt voi tarkoittaa melkein mitä vaan.

nure
29.11.2024, 20.43
Cuppis, tuskin suuria ongelmia alumiinisien runkojen kanssa kiinnitykseen, poraa ja laita vaikka insertit jos muuten ei onnistu.

stumpe
29.11.2024, 22.29
^sehän onkin järkevää kun takuu menee.

nure
29.11.2024, 23.19
^ Siis missä vaiheessa olet joutunut turvautumaan takuuseen rungon kohdalla? Jos niin aika surkeita runkoja olet hankkinut.

Teemu
29.11.2024, 23.36
Älä nyt esitä typerää.
Runkoja hajoaa yhdellä jos toisella ihan ajamalla. Alumiinisista murtuu saumoja ja kuituisissa on milloin mitäkin. Teräksisiä hajoaa harvemmin, mutta tuleehan niitäkin välillä. Itse en ole kuiturunkoa rikkonut, mutta alumiinisen maastorungon olen ja **tadaa** meni takuuseen. Ja eiköhän se ole niin, että mitä laadukkaampi tuote sitä parempi takuu sille annetaan. Lähtökohtaisesti laadukkaat vehkeet ei hajoa, mutta jos hajoavat, niin on valmistajankin edun mukaista, että takuut pelaa, eikä niistä satunnaisista rikkoontuneista rungoista tule mainehaittaa.

Eli ei sitä runkoa ihan tahallaan kannata tärvellä. Alumiiniseen tai teräksiseen runkoon voi sujuvasti laittaa p-clampeilla (kiinteät) lokarit kiinni, eikä tarvitse alkaa reikiä puhkomaan.

cuppis
01.12.2024, 09.30
Cuppis, tuskin suuria ongelmia alumiinisien runkojen kanssa kiinnitykseen, poraa ja laita vaikka insertit jos muuten ei onnistu.

Toi nyt on ehkä viimeinen juttu mitä lähtisin alumiinirungolle tekemään. Teräksiseen olen joskus inserttejä laittanut kun en ole viitsinyt maaleja tuhota kovajuottohommilla.

nure
01.12.2024, 10.55
^Periaatteessa tehtaallakin samanmoiset insertit tehty niin miksei itsekin voi tehdä. Yhteen runkoon tein pullotelineille kun puuttuivat ja tuskin mikään siitä heikkeni.

cuppis
01.12.2024, 11.09
^Periaatteessa tehtaallakin samanmoiset insertit tehty niin miksei itsekin voi tehdä. Yhteen runkoon tein pullotelineille kun puuttuivat ja tuskin mikään siitä heikkeni.
Ei kukaan kiellä tekemästä. Itse en kuitenkaan niin tee.

nure
01.12.2024, 15.08
^Niinpä, kukaan ei kiellä ja ei kenenkään tarvikkaan ellei halua.

stenu
12.12.2024, 20.43
Secan 3.0 on julkaistu. Takapää alkaa näyttää siltä, että on varmaan suunnilleen niin joustava kuin ilman dropattuja chainstaytä pystyy järkevästi tekemään.

https://media.theradavist.com/uploads/2024/12/Secan3-Purple.jpg?w=1400&quality=75

https://media.theradavist.com/uploads/2024/12/Secan-3.0-Desert-SRAM-AXS-Tx-39.jpg?w=1400&quality=75

nure
12.12.2024, 20.48
^ Todella siro takahaarukka ja vaakaputki. Rungon värimaailma on tyylikäs ja hillitty. Hieman tuo perinteinen ohjauslaakeri ottaa silmään vaikka eihän siinä mitään vikaa ole.