Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
Niin, verkkokaupan fillari voi olla mitä vaan ja hinta edelleen aivan tolkuttoman kallis. Xxl pyörä selvästi 11sp grx.
XXL:n ilmoituksessa;
"HUOMAA! Vallitsevasta maailmantilanteesta johtuen, pyörän jotkut komponentit voivat poiketa tuotekuvauksesta tai –kuvasta. Valmistaja voi ilman erillistä ilmoitusta vaihtaa joitakin komponentteja vastaaviin komponentteihin. Tästä huolimatta pyörässä tulee olemaan samat ominaisuudet ja sama toimintavarmuus."
Eli kun paketti on perillä tai kun on kaupassa varmistanut asian niin tietää mitä saa.
XXL:n mainoksessa ainakin sanotaan heti kuvan alla vaihteistoksi
2 * 22 !!!
2x viittaa vaihteistoon ja 22 taitaa olla vuosimalli.
hphuhtin
06.08.2022, 13.22
Minä tilasin Murskan itselleni keväällä. Osien haalimisessa oli omat ongelmansa mutta heinäkuun puolivälissä sain pyörän ajoon. Muita vastaavia en sinänsä harkinnut tai kokeillut, maastopyörää on tullut pääosin aina ajettua ja tällekin pyörälle oli suotavaa että rouheammallakin alustalla pääsee etenemään. Oikein tyytyväinen olen ollut hankintaan ainakin toistaiseksi.
Osasarjana 1x11 grx800, kiekot DT gr1600 Vittorian 52-622 Terreno kumeilla.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20210914/ca0ba6bc40cba45f6bb5b7676f52b555.jpg
Lähetetty minun SM-A715F laitteesta Tapatalkilla
Kaivoin foorumia kun huomasin että yksi S2 koon runko Murskaa olisi tarjolla. Vaikka olen koon ylärajalla se vaikuttaa kyllä pitkältä, reach joku +35mm nykyiseen ja stemmistä ei ole varaa ottaa.
En taida oikeasti olla harkitsemassa, postaan jos vaikka joku muu innostuisi.. ;)
Vuosi (+ joitain päiviä ) ja Stravan mukaan n. 5200 km takana Stiggyn kanssa, joten pieni yksivuotisyhteenveto: Jostain syystä aika pitkään meni, että pääsin sinuiksi. Ihan jees työkalu nyt. Onneksi ei mennyt talvella kaupaksi, vaikka yritin mielestäni jopa halvalla myydä ainakin siihen nähden, mitä nuo maksaa anno domini -22. Talven ajelin pääasiassa lutterolla ja työmatkat fiksillä. Kevään ja kesän mittaan Stiggylle on kertynyt kilsoja enemmän kuin lutterolle ja kesän kaikki luottokorttiretket olen ajanut Stiggyllä. Geo toimii hyvin myös kuormattuna. Hurricane Ridgeillä on ajettu nyt noin 4500 km, joista n. 1000 retkivarustuksessa ja vielä on keskelläkin nappuloita toista milliä jäljellä. Envet oli kalliit, mutta parannus ajotuntumaan oli huima ja toistaiseksi ovat kestäneet kaikenmoista rytyytystä kuormattunakin ilman ongelmia, joten ovat olleet hintansa arvoiset. Eastonin eturatas oli jotenkin äänekäs alusta alkaen, mutta sinnikkäästi ajelin sen suunnilleen loppuun. Nyt se oli vihdoin suunnilleen vaihtokunnossa, niin kevensin kammista parisataa grammaa samalla, kun noita oli vähän alennettuna Bike24:ssa. Toivottavasti ei ole maanantaiyksilöt, kun sellaisia noitten seassa on ilmeisesti ollut. Ohjaamo on edelleen alumiinia, mutta ehkä jollekin kuitutangolle vielä annan mahdollisuuden. Flare kiinnostelee varovasti myös, kun mahtuisi tavaraa eteen vähän paremmin, mutta en ole vielä ihan varma. Päätin, että ajan cyclocrossit lutterolla joka tapauksessa, niin tangon leveneminen ei olisi ongelma siinäkään mielessä. Päivän paino XTR-polkimilla ja titsku King Cageilla on 8,28 kg eli olisikohan esitepaino 7,8-7,9 kg.
Pölyisenä ja puunaamatta:
https://live.staticflickr.com/65535/52269617858_5d39a609e6_o.jpg
Minä taas viikonlopun retkellä tunnustelin tankoa, kun olen myös kaipaillut flarea.
Tulin siihen tulokseen, että dedan tangon 130mm droppi ja loistava taivutus ovat flarea tärkeämpiä. Molempia ei taida oikein enää saada.
Tykkään tosi paljon tuosta syvemmästä dropista. Mun mielestä asentokin on rennompi, jos noin haluaa, eli voi ajaa kädet suorana alaotteelta. 110mm dropilla kädet on oltava aina koukussa.
Tämä siis paikallaan oleva tanko.
https://dedaelementi.com/superleggera-rs-ltd-edition-handlebar
Tuossa vähän fiilistely kuvaa eilisestä setistä. Onhan se gravelli vaan huikeaa maantien jälkeen.
Kaveri kuvaili jatkuvaan takana noilla suorilla ja joutui katselemaan milloin alkaa taas jalka pyörimään :)
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-GnPPloFKMyBnomoiPl7NIY0xeDGrzZhX3yiCB2dF1E-1536x2048.jpg
T...Onhan se gravelli vaan huikeaa...
Onha se! Assulla ajelu (kun sellaisia siirtymiä pakosti tulee) on ihan saamarin tylsää. On se toki myös tervetullutta lepäilyä välillä.
https://pic.useful.fi/QCfmv8_fM.jpg
jones mäkinen
08.08.2022, 14.28
Mul on toi XXL:n viime vuoden Ridley, lähes sama paitsi 1x ja Apex osasarjalla. On ihan hyvä pyörä varsinkin runko, ja mulla M koko, kun maantiepyörässä L. Huomaa et pääsee aika matalaksi ajoasennossa, mikä tuo nopeutta. Ohjaustanko valmiina oli hyvä 40cm leveä.
Ylämäissä noi valmiskiekot lähes 2kg on mitä on, mutta tasaisella toi kulkee kyl hyvin. Kiekkojen 19 mm sisäleveys vaikeuttaa tubeless renkaiden käyttöä, tuntuu et renkaat on liian löysät kiekolle. Ja osat tossa on halpoja uusia, ketju jotain 15€. Vaihtaja toimii hyvin, aina niin kauan kun toimii, pari kertaa uudelleen vaihtanut vaihdevaijerin. Eturatas vois olla isompikin taitaa olla 40 tai 42, kevyemmästä päästä kasetista kyllä riittää ajoon helposti. Tohon hintaluokkaan hyvä, jos ostaisin muun niin sitten sähköisillä vaihtajalla ja mukana hiilikuitukiekot, tällöin hinta 1500-2000€ lisää.
Onha se! Assulla ajelu (kun sellaisia siirtymiä pakosti tulee) on ihan saamarin tylsää. On se toki myös tervetullutta lepäilyä välillä.
Jep :) ei mee kauaan niin mullakin on yöpymiskamat mukana. Jää parhaat ilta-auringot kokematta.
Tuossa vähän fiilistely kuvaa eilisestä setistä.
Varmaan ties ajaneensa sen setin jälkeen..?
Mä sit kans fiilistelen lomamuistoja, kun jäi loman aikana fiilistelykuvasäiefiililstelyt tekemättä :)
https://live.staticflickr.com/65535/52153545307_497d19a6cf_k.jpg
Tulin siihen tulokseen, että dedan tangon 130mm droppi ja loistava taivutus ovat flarea tärkeämpiä. Molempia ei taida oikein enää saada.
Joo tämä se vähän on. Mä olen vahvasti kahvoilta ajelija enkä teknisemmässäkään ajossa droppeja juuri käytä. Dropeilta tulee ajeltua lähinnä tasaisella vastatuuleen ja silloin kädet suorina on just hyvä ja lisäleveys vaan kasvattaa ilmanvastusta entisestään. Kääntöpuoli on se, että flaren kanssa tanko voisi olla kahvoiltakin pari senttiä nykyistä leveämpi, jotta ranteiden asento pysyisi jotakuinkin järkevänä flaresta huolimatta ja siihen flare päälle, niin kahvojen väliin jäisi aika paljon enemmän tavaratilaa. Mulla on nyt molemmissa pyörissä 44-senttinen Zipp Service Course SL 80. Stigmatan originaalitanko oli 42-senttinen flarellinen Easton AX ja sen kanssa ranteet tuli huonoon asentoon kahvoilta ajaessa.
Kiekkojen 19 mm sisäleveys vaikeuttaa tubeless renkaiden käyttöä, tuntuu et renkaat on liian löysät kiekolle.
Mulla ei kyllä vanteen leveydestä ole ollut kiinni hankaluus. Tuntuu olevan vanteen sisämuodosta enemmän kiinni.
23 sisäleveällä zipp 303s:llä on nyt kahdet renkaat ollut vaikea nostaa hyllylle kun ilmat pihisee ympäriinsä ulos (viimeisimpänä 34mm pro one).
Sensijaan Eastonin 19, Formulan 20 ja campan 15 leveillä vanteilla ei ongelmia ole ollut, poistujien useamman kerran asennetut venähtäneet panaracerit.
Jos ilma karkailee asennettaessa niin alkuun voi koittaa lisätä teippiä vanteelle, on aika pienestä kiinni se pitäminen.
Tuon teen itsekin zippeille kun seuraavaksi renkaat on irti.
Hell_On_Wheels
10.08.2022, 11.19
Olen suunnttelemassa oikean gravelpyörän hankkimista Spessun Roubaix -endurancepyörän rinnalle. Roubaixissa mulla on toisilla kiekoilla 34c WTB Bywayt, joten sillä pystyy ajelemaan kevyttä gravelia, mutta kun eihän tuo varsinaisesti ole sellaiseen tarkoitettu, niin ajattelin pitää sen asvalttikoneena ja hankkia sitten kaveriksi gravelin.
En ole lähdössä retkeilemään, joten kiinnityspisteiden kanssa ei ole niin väliä. Pyörä voisi olla mieluummin mukava kuin kova kisakone tyyliin Scott Addict tai Cervelo Aspero. Ajo olisi n. 30-130km lenkkejä vaihtelevilla alustoilla sorateistä helppohin metsäpolkuihin. Mulla on Roubaixissa Sramin sähkövaihteet, joten vastaavat graveliin 1x -setupilla olisi ideaalisin vaihtoehto.
Olen katsellut sekä uusia että käytettyjä ja ajattelin kysyä teiltä, että mitä mieltä olette seuraavista:
- BMC URS Force/X01 AXS -mullet-setupilla käytetty 3100€
- Canyon Grizl SL7 Rival AXS uusi 3500€
- Evil Chamois Hagar (mekaaniset GRX800) käytetty 3500€
- Open U.P. ja WI.DE (nämä aika kalliita, käytetyt järjestään yli 4k€)
- Specialized Diverge, näistä Comp Carbonin saisi käytettynä ~3500€ mutta siinä mekaaniset GRX800. Rival AXS jo ~6000€
- Trek Checkpoint SL6 Rival AXS uusi 4490€
BMC:ssä on ilmeisesti rengastilan kanssa vähän niin ja näin, max 42c mahtuu. Myös etupäätä on moitittu kovaksi (takanahan on 10mm jousitus).
Evil olisi tosi radikaali ja mtb-seurakaveri kehuu omaansa kovasti. Mutta testien mukaan epämukava ja ei halua kääntyä...
Spessun Diverge on hyvä ja kehuttu + sama vaimennusmekanismi kuin mun Roubaixissa. Mutta hinnat on kovia, varsinkin uudet järkyttävän kalliita jo.
Trekin uusi 2023 Checkpoint on ilmeisesti ihan pätevä ja tosi kauniskin, joskin ilmeisesti vähän junamainen ja painava. Hinta tosin tonnin kalliimpi kuin vastaavilla osilla olevassa Canyonissa ja sillä saa sitten jo käytetyn Openin.
Grizl olisi kyllä hinta/suorituskyky-suhteeltaan varmaan aika passeli. Siitä kiinnostaa pyörän mukavuus kun siitä on ollut vähän kahdenlaista kommentointia testeissä. Eli onko se etupää epämukava vai miten se suodattaa iskuja. Tosin voisihan siihen vaihtaa esim. Laufin tärinävaimennetun tangon.
Olen suunnttelemassa oikean gravelpyörän hankkimista Spessun Roubaix -endurancepyörän rinnalle. Roubaixissa mulla on toisilla kiekoilla 34c WTB Bywayt, joten sillä pystyy ajelemaan kevyttä gravelia, mutta kun eihän tuo varsinaisesti ole sellaiseen tarkoitettu, niin ajattelin pitää sen asvalttikoneena ja hankkia sitten kaveriksi gravelin.
En ole lähdössä retkeilemään, joten kiinnityspisteiden kanssa ei ole niin väliä. Pyörä voisi olla mieluummin mukava kuin kova kisakone tyyliin Scott Addict tai Cervelo Aspero. Ajo olisi n. 30-130km lenkkejä vaihtelevilla alustoilla sorateistä helppohin metsäpolkuihin. Mulla on Roubaixissa Sramin sähkövaihteet, joten vastaavat graveliin 1x -setupilla olisi ideaalisin vaihtoehto.
Olen katsellut sekä uusia että käytettyjä ja ajattelin kysyä teiltä, että mitä mieltä olette seuraavista:
- BMC URS Force/X01 AXS -mullet-setupilla käytetty 3100€
- Canyon Grizl SL7 Rival AXS uusi 3500€
- Evil Chamois Hagar (mekaaniset GRX800) käytetty 3500€
- Open U.P. ja WI.DE (nämä aika kalliita, käytetyt järjestään yli 4k€)
- Specialized Diverge, näistä Comp Carbonin saisi käytettynä ~3500€ mutta siinä mekaaniset GRX800. Rival AXS jo ~6000€
- Trek Checkpoint SL6 Rival AXS uusi 4490€
BMC:ssä on ilmeisesti rengastilan kanssa vähän niin ja näin, max 42c mahtuu. Myös etupäätä on moitittu kovaksi (takanahan on 10mm jousitus).
Evil olisi tosi radikaali ja mtb-seurakaveri kehuu omaansa kovasti. Mutta testien mukaan epämukava ja ei halua kääntyä...
Spessun Diverge on hyvä ja kehuttu + sama vaimennusmekanismi kuin mun Roubaixissa. Mutta hinnat on kovia, varsinkin uudet järkyttävän kalliita jo.
Trekin uusi 2023 Checkpoint on ilmeisesti ihan pätevä ja tosi kauniskin, joskin ilmeisesti vähän junamainen ja painava. Hinta tosin tonnin kalliimpi kuin vastaavilla osilla olevassa Canyonissa ja sillä saa sitten jo käytetyn Openin.
Grizl olisi kyllä hinta/suorituskyky-suhteeltaan varmaan aika passeli. Siitä kiinnostaa pyörän mukavuus kun siitä on ollut vähän kahdenlaista kommentointia testeissä. Eli onko se etupää epämukava vai miten se suodattaa iskuja. Tosin voisihan siihen vaihtaa esim. Laufin tärinävaimennetun tangon.
Oma valintaprosessi menisi näin:
1. Onko pyörässä vähintään 45mm rengastila? Kaikki tämän alle jäävät tiputetaan jatkosta (Open U.P.).
2. Tarkistetaan rungon geometria ja millaiseen käyttöön pyörä on ajateltu. Jatkoon päässeiden jako rungon geometrian puolesta räädeimpiin kuuluvat Chamois Hagar ja URS ja toisessa leirissä muut perinteisemmellä geolla olevat.
3. Ohjaamon geometrian vertailu ja itselle sopimattomien eliminointi.
4. Sähkövaihteellisten versioiden hintojen tarkistus ja vertailu omaan budjettiin
5. Sopivan värin valinta
6. Top-3 ranking
7. Tarjouspyynnöt ja toimitusaikojen tiedustelu ja kauppojen sopiminen.
8. Pitkä odotus
9. Pyörän vastaanotto ja kuvien lisääminen someen #NBD
10. Oman pyörän kehuminen kaikissa "minkä pyörän ottaisitte?" kyselyissä
(Prosessin kohdat 9. ja 10. valinnaisia)
Oma top-3 olisi Grizl, Diverge, Checkpoint. YMMV.
Bke24:ssa Divergeä ja muita graveleita alessa. En tiedä onko nuo ns. hyviä hintoja.
linkki korjattu https://www.bike24.com/topics/gravel-bike/category-0
Hell_On_Wheels
10.08.2022, 16.07
Bke24:ssa Divergeä ja muita graveleita alessa. En tiedä onko nuo ns. hyviä hintoja.
linkki korjattu https://www.bike24.com/topics/gravel-bike/category-0
Kiitos linkistä! Ihan kohtalaisia aleprosentteja, mutta jos Divergen hinta alennettunakin on 2000€ kalliimpi kuin Grizl samoilla osilla, niin tulee alaputken tavaralokerolle ja emäputkessa olevalle vaimenninpatruunalle aika lailla hintaa...
EDIT: No joo, itse asiassa Expert-malliin on tullut tälle vuodelle kuituvanteet, joten siinä mielessä todellinen hintaero on noin tonnin luokkaa.
Hell_On_Wheels
10.08.2022, 16.17
Oma valintaprosessi menisi näin:
1. Onko pyörässä vähintään 45mm rengastila? Kaikki tämän alle jäävät tiputetaan jatkosta (Open U.P.).
2. Tarkistetaan rungon geometria ja millaiseen käyttöön pyörä on ajateltu. Jatkoon päässeiden jako rungon geometrian puolesta räädeimpiin kuuluvat Chamois Hagar ja URS ja toisessa leirissä muut perinteisemmellä geolla olevat.
3. Ohjaamon geometrian vertailu ja itselle sopimattomien eliminointi.
4. Sähkövaihteellisten versioiden hintojen tarkistus ja vertailu omaan budjettiin
5. Sopivan värin valinta
6. Top-3 ranking
7. Tarjouspyynnöt ja toimitusaikojen tiedustelu ja kauppojen sopiminen.
8. Pitkä odotus
9. Pyörän vastaanotto ja kuvien lisääminen someen #NBD
10. Oman pyörän kehuminen kaikissa "minkä pyörän ottaisitte?" kyselyissä
(Prosessin kohdat 9. ja 10. valinnaisia)
Oma top-3 olisi Grizl, Diverge, Checkpoint. YMMV.
Kiitos, hyviä vinkkejä!
1-kohdan perusteella melkein voisi tiputtaa myös BMC:n, ainakin kaikissa testeissä epäillään 45mm rengastilan todenmukaisuutta.
2-3-kohtien vertailua tehty geometrygeeks.bike -sivulla vertailukohtana Roubaix. Näyttäisi siltä, että Grizl, Open WI.DE lähimpänä, sitten Trek.
5-kohta: kyllä sen verran pitää olla itsetunto kunnossa, että valitsee Canyonin pinkin/marjapuuronpunaisen version! Siihen saa muuten jo RideWrapin suojateippisetin.
7-kohta: pitänee käydä Lundbergillä kyselemässä/ihmettelemässä Trekkiä vielä. Openit on uusina niin kalliita, ettei budjetti riitä, mutta käytettynä niitä saisi sähköosillakin ulkomailta 4000€ luokkaan + postit tietty päälle parisen sataa.
9-10: no tietenkin! ;)
F. Kotlerburg
10.08.2022, 19.50
Oma valinta prosessi meni näin. Grizl näyttää hyvältä, vertaile pari iltaa geotaulukoita nykypyörien ja parin vaihtoehdon välillä, hmm... Grizl on aika lompakkoystävällinen tohon Stigmataan nähden ja lisäksi Ultimate on ollut kiva, hei nyt sitä on tilattavissa. 1.5kk myöhemmin... NBD.
En halua ottaa kantaa onko Grizlin keula kova vai ei. Omilla kriteereillä mukavuus riittää kuitenkin mainiosti.
Oma valinta prosessi meni näin. Grizl näyttää hyvältä, vertaile pari iltaa geotaulukoita nykypyörien ja parin vaihtoehdon välillä, hmm... Grizl on aika lompakkoystävällinen tohon Stigmataan nähden ja lisäksi Ultimate on ollut kiva, hei nyt sitä on tilattavissa. 1.5kk myöhemmin... NBD.
En halua ottaa kantaa onko Grizlin keula kova vai ei. Omilla kriteereillä mukavuus riittää kuitenkin mainiosti.
Justiinsa noin. En kyllä keksi mitään huonoa Grizlistä.
Omasta mielestäni tukeva keula on pelkkää plussaa gravellissa. Isot renkaat ne sen pehmeyden tekevät, eikä tarvitse sitten jännittää tuon 350gr keulan kestävyyttä. Aika kaameaa kolistelua tuo haarukka saa kuitenkin ottaa vastaan. Siihen päälle vielä muutamat lennokkaat lipat kivikkoon, niin openin keulan kestävyys saattaisi jo arveluttaa.
Omassa ninerissani on vastava todella jämäkkä keula, johon saa latoa kunnolla painoakin. Kiinnikkeethän tuossa canyonikin keulassa näyttää olevan.
SamiMerilohi
10.08.2022, 21.27
Itse tilasin juurikin tuon Grizlin koska se oli vaihtoehdoista ylivoimaisesti vaaleanpunaisin. No vitsi vitsi. Vai oliko.
Eka pyörä sähkövaihteilla, odotan mielenkiinnolla. Tänään lähti liikkeelle eli ens viikolla varmaan jo ajellaan.
Hell_On_Wheels
10.08.2022, 22.22
Itse tilasin juurikin tuon Grizlin koska se oli vaihtoehdoista ylivoimaisesti vaaleanpunaisin. No vitsi vitsi. Vai oliko.
Eka pyörä sähkövaihteilla, odotan mielenkiinnolla. Tänään lähti liikkeelle eli ens viikolla varmaan jo ajellaan.
Kuulostaa hyvältä! Ja kiitos Grizl-kommenteista myös tuohon ylemmäs!
Tilausnappia tässä hiplailen... :D Serkku on kytännyt SL7:aa GRX:illä, mutta niitä tulee joskus ensi keväänä/kesällä, joten hänkin on tuossa valmistautumassa pinkin etap-version tilaamiseen.
Tuollainen kuva ko. väristä löytyi interwebin kätköistä: https://i.redd.it/2n1lipt206w71.jpg
Kannattaa sitten mittailla ja tilailla valmiiksi pidempää stemmiä ja kapeampaa tankoa. Nuo molemmathan ovat grizlissä maastopuolelta napattuja.
Sotanorsu666
11.08.2022, 07.00
Kiitos, hyviä vinkkejä!
1-kohdan perusteella melkein voisi tiputtaa myös BMC:n, ainakin kaikissa testeissä epäillään 45mm rengastilan todenmukaisuutta.
Testit voi epäillä mitä vaan. Tuo redin osilla oleva URS tuli BMC:ltä 45mm kumeilla, joten kyllä siellä rengastilaa on. Pyörä ei ole oma, mutta olen ollut sen kanssa yhteislenkillä kuvanottohetkellä ja mitään ongelmaa nuo 45mm kumit eivät aiheuttaneet. Runkohan noissa kuituisissa on sama kaikissa. Uudesta etupäästäkin joustavasta URSista en tiedä onko rengastila sama, mutta en usko sen pienentyneen. Toneillahan näitä voi käydä ainakin pk-seudulla ihmettelemässä.
https://i.ibb.co/5GKVG4W/Screenshot-20220811-065325.jpg
F. Kotlerburg
11.08.2022, 08.25
Grizlissä on melko paljon reachia, joten se on suunniteltukin ajettavaksi lyhyehköllä stemmillä. Ei kai tosin MTB-puolella noin pitkiä stemmejä käytä enää muut kuin kovimmat XC-succikset :D
Omaan makuun tuo tanko + stemmi on juuri hyvä. Asento on sopivasti lyhyempi ja rennompi kuin Ultimatessa, kuten speksailinkin. Eikä tuo 44cm tanko nyt niin leveä edes ole.
Joo, grizl geo on hyvä. Saa jo 100-120mm stemmillä sopivan pituuden ohjaamoon. Tangon leveyttä ei tosin pysty käsittämään.
Piti ihan vertailla nykyiseen nineriin, joka oli pakko ottaa korkeuden vuoksi s-koossa.
Grizl:n voisi ottaa 178cm pitkänä M-koossa. Reachia on 25mm enemmän, eli ninerin 130mm stemmi vaihtuu 100milliseen. Korkeuskaan ei montaa milliä kasvaisi.
SamiMerilohi
11.08.2022, 11.57
Joo, grizl geo on hyvä. Saa jo 100-120mm stemmillä sopivan pituuden ohjaamoon. Tangon leveyttä ei tosin pysty käsittämään.
Kai se riippuu ihan käyttötarkoituksesta ja mieltymyksistä. Mulla on nykyisessä Grailissa sama 440 mm leveä tanko kuin Grizlissä, enkä missään nimessä ottaisi kapeampaa. Välillä (erityisesti metsäpoluilla) tuntuu, että tanko voisi olla leveämpikin.
Joo, tottakai. Grizl on siitä hieno laite, että taipuu tosi monenlaiseen käyttöön. Itse näen tuon normaalin tanko/stemmi paketin isona plussana.
F. Kotlerburg
11.08.2022, 12.02
Juu makuasioita ja myös riippuu kuskin mittasuhteista. Pienemmissä kokoluokissahan tanko noissakin oikeaoppisesti kapenee.
Kai se riippuu ihan käyttötarkoituksesta ja mieltymyksistä. Mulla on nykyisessä Grailissa sama 440 mm leveä tanko kuin Grizlissä, enkä missään nimessä ottaisi kapeampaa. Välillä (erityisesti metsäpoluilla) tuntuu, että tanko voisi olla leveämpikin.
Joo, se on aika yksilöllistä. Mulla on leveät hartiat ja ajan 400 mm tangolla metsässäkin, menee hyvin puiden välistä. Pääasiassa ajot on kuitenkin kovaa soralla ja silloin kapeasta tangosta on apua. Periaatteessa voisi kokeilla joskus 360-380 -millisiä tankojakin.
Tangosta tulikin mieleen että taidan koettaa tälläistä: https://www.lambda-racing.de/product-page/x-wing-aero-carbon-lenker
https://static.wixstatic.com/media/854c99_b58601a708e14a99a91bef1667bda3ce~mv2.jpg/v1/fill/w_1600,h_965,al_c,q_85/854c99_b58601a708e14a99a91bef1667bda3ce~mv2.jpg
Meneeköhän XS kokoiseen grizliin millainen 700c rengas kun vakiona pienissä rungoissa 27.5?
Olen 178cm ja vaihdoin M-kokoiseen Grizliin 90mm stemmin, jolla ajoasento parempi. 440mm tanko toimii mielestäni hyvin. Joku ajoasennossa silti edelleen vähän tökkii vaikka ei siinä mitään vikaa olekaan. Ennen Grizliä mulla oli alumiini Graili jonka ajoasento oli paras minkä olen kippurasarvisessa kokenut. Grizlissä on lähes sama geo, joten ajattelin että vaihdolla vain parantaisin lempipyörääni edelleen ja saisin kiinnikkeet haarukkaan, pehmeämmän alustan sekä maastokelpoisemman pyörän.
Täytyy kokeilla laittaa varmaan normaali satulatolppa. Satulana on Spessun Power Arch, joka on aika tarkka satulan kulmasta joten VCLS-tolppa ei ehkä ole paras siihen. Olen kyllä miettinyt pyörän myyntiäkin, koska hitaampi ohjaus tekee Grizlistä tylsemmän pyörän ajaa kuin Grail oli. Se tuntuu myös hitaammalta, mutta voinee johtua pehmeydestä. Objektiivisesti ajatellen Grizl on kyllä parempi pyörä ja monien ominaisuuksien osalta varsin merkittävästi.
Joo, se on aika yksilöllistä. Mulla on leveät hartiat ja ajan 400 mm tangolla metsässäkin, menee hyvin puiden välistä. Pääasiassa ajot on kuitenkin kovaa soralla ja silloin kapeasta tangosta on apua. Periaatteessa voisi kokeilla joskus 360-380 -millisiä tankojakin.
Juu, se on oikeasti noin. Joku 46cm stonga on ilmajarru. Eikä porukoiden tartte miettiä pelkkää vauhtia, vaan energian säästöä. Tai ettå päivässä ehtii ajaa pidemmälle.
SamiMerilohi
11.08.2022, 22.29
Ainakin tossa Grailin tangossa on se ongelma, että siinä on aika vähän flarea. Se ei ole siis alaotteelta paljoakaan leveämpi kuin kahvoilta ajaessa. Jos olisi enemmän flarea niin tanko voisi olla kahvoilta kapeampi, kun alaote tarjoaisi vielä leveämmän otteen haastavammille pätkille.
tchegge_
12.08.2022, 06.58
Joku Grizly nyt ei ole mikään aeropyörä muutenkaan, jos sen 2wattia haluaa säästää niin laittaa vaikka aika-ajopuvun ja kengänsuojat päälle kun lähtee kahvinkeittolenkille sen 40cm leveän tankolaukun kanssa.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Tangosta tulikin mieleen että taidan koettaa tälläistä: https://www.lambda-racing.de/product-page/x-wing-aero-carbon-lenker
https://static.wixstatic.com/media/854c99_b58601a708e14a99a91bef1667bda3ce~mv2.jpg/v1/fill/w_1600,h_965,al_c,q_85/854c99_b58601a708e14a99a91bef1667bda3ce~mv2.jpg
Tämä näyttää fiksulta ratkaisulta ja hinta on ihan kilpailukykyinen. Tähän ilmeisesti saisi myös lisätangot kiinni, mikäli ymmärsin oikein. Vähän sama periaate kuin Enven tangossa.
F. Kotlerburg
12.08.2022, 09.30
Juu, se on oikeasti noin. Joku 46cm stonga on ilmajarru. Eikä porukoiden tartte miettiä pelkkää vauhtia, vaan energian säästöä. Tai ettå päivässä ehtii ajaa pidemmälle.
Kuinka paljon pidemmälle? 10km, 50km, 100km?
Kuinka paljon pidemmälle? 10km, 50km, 100km?
Niin ja miksi?
Kun neljä senttiä kapeammalla stongalla välttyy ilmajarrulta, saa enempi vauhtia, säästyy energiaa ja ehtii ajaa pitemmälle niin saisko tommoseen kapeaan stongaan lisäksi vielä jonkun ultrakevyen prätkätyyppisen katteen, joka ohjaisi ilmavirran sopivasti kuskin ohi? Että olisi helpompaa ja kevyempää se räveltäminen. edit: edellisten johdosta ennenkaikkea nopeampaa.
Firlefanz
12.08.2022, 10.10
Räveltämisestä niin kuin muustakin ajamisesta saa helpompaa ja kevyempää yksinkertaisesti ajamalla hitaammin. Kaikella muulla tähdätään siihen että pyörä kulkee nopeammin.
Muuten en näe kovin merkittävää eroa - enkä minkäänlaista periaatteellista eroa - sen välillä vaihdetaanko alkuperäiset renkaat rullaavimpiin, kiekot kevyempiin tai aerompiin vai ohjaustanko kapeampaan. Minkä tahansa niistä voi tehdä tai olla tekemättä ja ne kaikki voi tehdä ilman että tarvitsee pysähtyä ja jäädä miettimään pitäisikö myös hankki aerohaalari ja TT-kengänsuojat.
PS Tavoitteena voi tietysti olla myös eli lisäksi mukavuus.
Joo makuasioita nämäkin on. Joku haluaa perille mahdollisimman nopeasti ja toinen on perillä jo matkalla. Kumpikaan filosofia ei liene toistaan oikeampi.
Mun mielestä tanko kannattaa speksata sen mukaan, että siinä pyörän päällä on mahdollisimman hyvä olla. Itselläni varsinkin pidemmillä lenkeillä se, mikä on mukava, on yleensä myös nopea. Vähän ehkä keskivertoajokoiraa skrodempana mulle 44-senttinen tanko on paras. SSCX:ssä on 46 cm ja sillä saa kyllä hyvin momenttia putkelta vääntäessä ja se on tosi tukeva ohjata esim. pehmeässä hiekassa, joten toimii krossikisoissa, mutta on muuten vähän epämukava. Sekin vaihtunee 44-senttiseksi, kunhan saan päätettyä, että laitanko Stigmataan flarea vaiko enko. 42-senttinen tanko taas tuntuu siltä, että menee asento ahtaaksi. Flarellisistä en osaa sanoa muuta kuin, että Stigmatan originaali-Easton, 42 cm, väänsi kahvoilta ajaessa ranteet sellaiseen kulmaan, että en olisi tullut toimeen sen kanssa eli jos olisi flarea, pitäisi käsien asennon takia tangon ehdottomasti olla vähintään 44 cm, kenties jopa 46 cm.
Leveämpi tanko lyhentää ajoasentoa ja antaa monasti varaa vähän lyhentää stemmiä. Sekin on tietty makuasia, että minkä mittainen stemmi kenenkin mielestä tuntuu parhaalta. Mun mielestä 90 tai 100 mm on paras kompromissi ohjaustuntuman, hallittavuuden ja etupään painopisteen suhteen, jos siis puhutaan gg/cx-tyyppisessä ajossa olevista pyöristä. Sekin kannattaa pitää mielessä, että myös tangon leveys vaikuttaa ohjaustuntumaan.
En tiedä olisko jollain tehomittarilla havaittavissa, mutta kun en mittareita omista, niin en huomaa parin sentin tangon leveyserosta minkäänlaista eroa ilmanvastuksessa tai nopeudessa. Se, minkä tuntee, on vaihdepyörän clutchillisen 1x-voimansiirron tehohäviö. Sen eron noteeraa joka kerta, kun hyppää sinkulan päälle. Eli jos haluaa olla perillä mahdollisimman nopeasti, kannatta ensimmäiseksi nakata vaihteet sillalta.. :)
StevieRayVehkakoski
12.08.2022, 10.41
Joo kannattaa muistaa että yhdelle gravel-pyöräily on sitä että jyystetään leveää hiekkatietä 35km/h keskarilla aeropyörällä, toiselle se taas on sitä että pakataan pyörän kyytiin makkarat ja retkikeittimet ja ajellaan järven rantaan laavulle metsäautoteitä. Pyörän speksit kannattaa valita sen mukaan mihin sitä pyörää käyttää.
Firlefanz
12.08.2022, 11.19
^ Sekin kannattaa muistaa että nekin jotka ajavat leveää hiekkatietä 35 km/h keskarilla ajavat usein myös muunlaisia graveliksi luokiteltavia teitä - ja tekevät, pahalaiset, senkin kovemmalla keskarilla, aerommassa ajoasennossa ja/tai suuremmalla suhteellisella rasituksella kuin makkaranpaistolenkkiläiset tai maisemia ihailevat ja kuvien ottoa varten yhtenään pysähtelevät setämiesgravelpyöräilijät.
PS Mikään ei minua foorumipyöräilyssä vituta niin paljon kuin helvetin typerät ennakkokäsitykset niistä jotka harrastavat erityyppistä pyöräilyä, joilla on hiukan erilaisia tavoitteita ja mieltymyksiä tai jotka saavat pyöräilystä irti asioita joita itse ei saa, koska ei osaa, ei viitsi, ei jaksa, ei kykene tai ei vain ole kiinnostunut.
Räveltämisestä niin kuin muustakin ajamisesta saa helpompaa ja kevyempää yksinkertaisesti ajamalla hitaammin. Kaikella muulla tähdätään siihen että pyörä kulkee nopeammin.
Muuten en näe kovin merkittävää eroa - enkä minkäänlaista periaatteellista eroa - sen välillä vaihdetaanko alkuperäiset renkaat rullaavimpiin, kiekot kevyempiin tai aerompiin vai ohjaustanko kapeampaan. Minkä tahansa niistä voi tehdä tai olla tekemättä ja ne kaikki voi tehdä ilman että tarvitsee pysähtyä ja jäädä miettimään pitäisikö myös hankki aerohaalari ja TT-kengänsuojat.
PS Tavoitteena voi tietysti olla myös eli lisäksi mukavuus.
Sorapyöräily on tosiaan ihan yhtä hauskaa riippumatta siitä, mitä mainitsemistasi seikoista tekee tai jättää tekemättä. Mä en itse jaksa niinkään speksailla osia sen jälkeen, kun varusteet saa sille tasolle, että niistä ei enää suurempia nopeushyötyjä löydy. Sitten osien kuluessa vaihtelee niitä uudempiin sen mukaan mitä tarvitsee. Helpompi sitten hakea vauhtia hyvän treenin kautta.
Mä ajattelin itse asiassa kokeilla speedsuitia seuraavalla kovemmalla lenkillä, kun löytyi netistä vihdoin sellainen jonka halusin :D jos tulee sopiva päivä vielä tässä loppukesästä, ajan Unboundin 330 km kisamitan kotona kisavauhtia. Sen pituisessa matkassa kaikki aerolla säästetty teho auttaa huomattavasti.
.. maisemia ihailevat ja kuvien ottoa varten yhtenään pysähtelevät setämiesgravelpyöräilijät.
Mikään ei minua foorumipyöräilyssä vituta niin paljon kuin helvetin typerät ennakkokäsitykset niistä jotka harrastavat erityyppistä pyöräilyä, joilla on hiukan erilaisia tavoitteita ja mieltymyksiä
Viittaatko jälkimmmäisessä vitutusvuodautuksessa itseesi ja ylempänä olevaan luonnehdintaasi "erityyppisistä" pyöräilijöistä? Jotenkin se vaikuttaa stereotypioita ja ennakkokäsityksiä vahvistavalta.
jii.haanpaa
12.08.2022, 11.37
Jänskän näköinen. Mulla on nyt ollut muutaman lenkin verran 48-senttinen Salsan Cowchipperi (*). Seuraavaksi voisikin testata tuollaista aerompaa.
(*) Salsa tuli 42-senttisen maantiestongan tilalle. Sen verran olen huonopyöräilijä, että en isommin huomaa eroa nopeuksissa, en nyt tosin ole sen syvällisempää analyysiakaan jaksanut tehdä. Hupuilta ajettaessa tuo vastannee noin 44-senttistä flaretonta tankoa. Hauskuus- ja mukavuusfaktori selvästi suurempi. Maantiellä tietty tympeämpi, mutta aika harvoin tulee tällä pyörällä kestopäälysteellä liikuttua. Ehkä 44/46-senttinen olisi passeli kompromissi.
Sorapyöräily on tosiaan ihan yhtä hauskaa riippumatta siitä, mitä mainitsemistasi seikoista tekee tai jättää tekemättä. Mä en itse jaksa niinkään speksailla osia sen jälkeen, kun varusteet saa sille tasolle, että niistä ei enää suurempia nopeushyötyjä löydy. Sitten osien kuluessa vaihtelee niitä uudempiin sen mukaan mitä tarvitsee. Helpompi sitten hakea vauhtia hyvän treenin kautta.
Mä ajattelin itse asiassa kokeilla speedsuitia seuraavalla kovemmalla lenkillä, kun löytyi netistä vihdoin sellainen jonka halusin :D jos tulee sopiva päivä vielä tässä loppukesästä, ajan Unboundin 330 km kisamitan kotona kisavauhtia. Sen pituisessa matkassa kaikki aerolla säästetty teho auttaa huomattavasti.
Speedsuit on mukavin ajokama ikinä. Jo tuo castellin free-aero race jersey on ihana. Ei läpätä eikä lepata. Kamat takataskussa ei heilu. Tuohan on speedsuitessa vielä paremmin hallussa.
Firlefanz
12.08.2022, 13.00
Viittaatko jälkimmmäisessä vitutusvuodautuksessa itseesi ja ylempänä olevaan luonnehdintaasi "erityyppisistä" pyöräilijöistä? Jotenkin se vaikuttaa stereotypioita ja ennakkokäsityksiä vahvistavalta.
Kysymyksesi kuuluu niihin joihin ei ole syytä vastata. Se on myös kysymys, joka vahvistaa jo muodostunutta käsitystäni tiettyyn tyyppiin luokiteltavasta lukijasta,
PS Mutta jos se jotain auttaa, ajattelen itse niin että koska en ole sen enempää makkaranpaistaja kuin järvenrantapolkupyöräilijäkään enkä aja asfalttilenkkejänikän 35 km/h keskarilla, niin kai minä olen hiekkateille uskaltautuessani setämiesgravelpyöräilijä. Ja otan toisinaan kuviakin.
K.Kuronen
12.08.2022, 13.40
Musta samalla reissulla voi setämiespyöräillä, kuvailla ja pysähtyä istumaan kannolla ja halun syttyessä luukuttaa menemään -mulla ainakin alkaa reittä kuumottaa, kun alle osuu sopivaa soraa.
StevieRayVehkakoski
12.08.2022, 13.45
Niin sitä mä vaan yritin sanoa että sen Grizlin 44cm ohjaustanko on jonkun mielestä järjettömän leveä ja jonkun toisen mielestä järjettömän kapea. Kumpikin on ihan yhtä oikeassa. Ja jonkun mielestä Aero Speedsuit kuuluu olympialaisten kelkkakisoihin ja toisen mielestä se on olennainen osa gravel-pyöräilyä. Ja jälleen kumpikin on ihan yhtä oikeassa.
Kun näitä gravel-pyöriä käytetään aika moneen tarkoitukseen niin ei ehkä kannata kovin jyrkästi tuomita toisten speksejä kun tosiaan käyttötarkoitus voi olla aivan erilainen kuin itsellä. Jos nyt pitäis arvata niin ehkä puolella sorateitä pyöräilevistä ei ole mitään mittalaitetta mukana lenkeillään joten keskinopeus ja ilmanvastus eivät todennäköisesti ole kovin tärkeitä suureita.
bike futurist
12.08.2022, 13.50
gravelpyöräilyyn kuuluu olennaisena osana kipuilu sen kanssa, että onko se vaan markkinamiesten metkuja uutena myyntisegmenttinä, sitä alkuperäistä pyöräilyä, xc:tä väärillä kamoilla vaiko jotain muuta. Siinä mielessä vääntö sen olemuksesta kuuluu lajiin.
Niin olen jo aiemminkin maininnut, että gravellin parhaus on juuri se kaikki. Voit ajaa aerona isoa tietä lähes yhtä kovaa kuin maantiepyörällä. Voit ajaa singletrackia lähes yhtä kovaa kuin maasturilla. Ja nämä kaikki yhdellä mammuttipitkällä lenkillä. Huippua.
Firlefanz
12.08.2022, 14.03
Musta samalla reissulla voi setämiespyöräillä, kuvailla ja pysähtyä istumaan kannolla ja halun syttyessä luukuttaa menemään -mulla ainakin alkaa reittä kuumottaa, kun alle osuu sopivaa soraa.
Ehdottomasti - ja hyvän eli itselle parhaan (tai edes riittävän hyvän) gravel grinding -fillarin pitäisi tuntua sopivalta ja toimivalta kaikissa noissa lenkin vaiheissa ja riippumatta siitä ajaako setämiespyöräilyfiilingillä vai luukuttaako menemään.
Tai fillari ei ainakaan saisi olla yhtä lailla sellainen ettei kilometrin alipyöräily (olosuhteissa joissa toisenlainen gravelfillari olisi kiistatta parempi) vie ajohaluja kuin sellainen ettei kymmenen kilometrin asfalttipätkä vie iloa ajamisesta.
mehukatti
12.08.2022, 15.02
Voit ajaa singletrackia lähes yhtä kovaa kuin maasturilla.
Et ainakaan HKP:ssa tai EKP:ssa...
Tämä näyttää fiksulta ratkaisulta ja hinta on ihan kilpailukykyinen. Tähän ilmeisesti saisi myös lisätangot kiinni, mikäli ymmärsin oikein. Vähän sama periaate kuin Enven tangossa.
joo ei minustakaan ihan atmosfääreissä oleva hinta. Ihan siedettävä suorastaan. Tykkään kapeammista tangoista ylipäätään. Jotenkin mulla on luontevaa saada handut kapealle vaikka yläkroppa on vaatekoon reilusti yläpäässä. Kyllä mä ajattelin tuota kokeilla. Joutuu tosin vaihtaa koko ohjaamon koska integroitu.
Jänskän näköinen. Mulla on nyt ollut muutaman lenkin verran 48-senttinen Salsan Cowchipperi (*). Seuraavaksi voisikin testata tuollaista aerompaa.
(*) Salsa tuli 42-senttisen maantiestongan tilalle. Sen verran olen huonopyöräilijä, että en isommin huomaa eroa nopeuksissa, en nyt tosin ole sen syvällisempää analyysiakaan jaksanut tehdä. Hupuilta ajettaessa tuo vastannee noin 44-senttistä flaretonta tankoa. Hauskuus- ja mukavuusfaktori selvästi suurempi. Maantiellä tietty tympeämpi, mutta aika harvoin tulee tällä pyörällä kestopäälysteellä liikuttua. Ehkä 44/46-senttinen olisi passeli kompromissi.
Voisin tässä yhteydessä korostaa että vaikka mullei varsinaista ison rengastilan greiveli pyörää olekaan (max 34mm), olen sen sen verran mukavuus että kokeilunhaluinen, että tuollainen asennonviilaus on niitä viimeisiä juttuja millä saattaa löytää kyykkysentoon lisää eforttia. Koska selkä ja niskavammaisena kaikki staattinen lihaskuorma jonka saa pois on enemmän vauhtia ja pidempää lenkkiä. Nykyisessä ei ole mitään vikaa mutta se kokeilunhalu.
X-Wing on ihan fiksun näköinen systeemi. Tosiaan samaa kuin Enven ses road aerobareissa.
Lisätangot saa mikäli oikein esitteen ymmärsin vain 42 cm tankoon, jossa stemmin molemmin puolin pyöreää tilaa.
Johdotus kulkee pääosin tangon alapinnalla olevassa urassa mikä on iso plussa kun helpottaa johdotusta.
lisäys : droppi on vain 105 ja reach 72
Kysymyksesi kuuluu niihin joihin ei ole syytä vastata. Se on myös kysymys, joka vahvistaa jo muodostunutta käsitystäni tiettyyn tyyppiin luokiteltavasta lukijasta,
PS Mutta jos se jotain auttaa, ajattelen itse niin että koska en ole sen enempää makkaranpaistaja kuin järvenrantapolkupyöräilijäkään enkä aja asfalttilenkkejänikän 35 km/h keskarilla, niin kai minä olen hiekkateille uskaltautuessani setämiesgravelpyöräilijä. Ja otan toisinaan kuviakin.
Niinno.
Kun tämä keskustelunpätkä lähti liikkeelle siitä, että 44cm leveä stonga ja sen mukanaan tuoma käsien asento on valtava ilmajarru räveltämisessä, eli on huono. Ikävästi joudun toteamaan että vielä tässäkin iässä nuoruuden telinevoimistelutausta on levittänyt ylävartaloni vauhdin ja ilmanvastuksen kannalta ihan liian leveäksi. Siinä ei 2-4 cm lisää stongan leveydessä vaikuta juuri yhtään. Paha ilmajarru. Milläköhän sen saisi kuihdutettua aerommaksi? Toisaalta tykkään hukata energiaa kuntoilun takia eikä ole valtava kiirekään. Kiire minne, perille?
F. Kotlerburg
12.08.2022, 18.05
Niin aina sitä insinöörihenkisenä haluaisi jotain konkreettista näille huuteluilla, että tankoa kaventamalla jaksaa ja pääsee pidemmälle, että kuinka paljon. Kilometrillä ei ole paskankaan merkitystä jos 8h ajaa.
Mulla seon pelkästään mukavuustekijä. Mutta pääseehän sitä jopollakin mutta ei, verkkokaupasta haetaan pyörää alle.
Perinteinen kysymys, mitähän tuo painaa?
Niin aina sitä insinöörihenkisenä haluaisi jotain konkreettista näille huuteluilla, että tankoa kaventamalla jaksaa ja pääsee pidemmälle, että kuinka paljon. Kilometrillä ei ole paskankaan merkitystä jos 8h ajaa.
No esimerkiksi viime lauantaina piti kyllä laskeskella, että ehtiikö valoiseen aikaan retkeltä pois. Jos keskarissa on esimerkiksi 4km/h eroa, tekee se 250km matkalla jo paljon ajassa. Ja tarkoitus oli ajaa kevyt lenkki, eli pitää tehot ja syke alhaalla.
Ei se tietysti tuo pelkkä tanko ole, mutta jos stonga on leveä ja ajaa muutenkin selkä suorana, tekee se oikeasti nopeuteen paljon.
Perinteinen kysymys, mitähän tuo painaa?
Vitusti. Mutta löytyy kun penkoo.
X-Wing on ihan fiksun näköinen systeemi. Tosiaan samaa kuin Enven ses road aerobareissa.
Lisätangot saa mikäli oikein esitteen ymmärsin vain 42 cm tankoon, jossa stemmin molemmin puolin pyöreää tilaa.
Johdotus kulkee pääosin tangon alapinnalla olevassa urassa mikä on iso plussa kun helpottaa johdotusta.
lisäys : droppi on vain 105 ja reach 72
Tuossa yksi osasyy miksi tanko kiinnostaa. Saa jarruletku pois silmistä tai no ei tietenkään kokonaan mutta edes jonkin verran.
No esimerkiksi viime lauantaina piti kyllä laskeskella, että ehtiikö valoiseen aikaan retkeltä pois. Jos keskarissa on esimerkiksi 4km/h eroa, tekee se 250km matkalla jo paljon ajassa. Ja tarkoitus oli ajaa kevyt lenkki, eli pitää tehot ja syke alhaalla.
Ei se tietysti tuo pelkkä tanko ole, mutta jos stonga on leveä ja ajaa muutenkin selkä suorana, tekee se oikeasti nopeuteen paljon.
Ihan asiaa. Kyllä mulla tuo pyöräily taloudellisuuslähteistä. Sitä fillaria poljetaan mahdollisemman lujaa minimikulutuksella. Ihan sama kuin juoksussa.
F. Kotlerburg
12.08.2022, 19.00
4km/h keskarieroa ei taideta ihan helposti pelkällä kalustolla tehdä jos puhutaan saman tyypin pyöristä tai varsinkaan yksittäistä osaa vaihtamalla.
4km/h keskarieroa ei taideta ihan helposti pelkällä kalustolla tehdä jos puhutaan saman tyypin pyöristä tai varsinkaan yksittäistä osaa vaihtamalla.
No kalustohan on just se, milllä tehdään asento. Ja asennosta tulee nopeus. Jos sulla on lyhyt stemmi ja uber leveä tanko, niin on vaan mahdotonta ajaa nopeassa asennossa. Ainakin maantiellä ja miksei gravellissakin, tuo 4km/h ero on täysin normaali eri asentojen välillä.
^230grammaa
Oisit antanut herran itse etsiä.
K.Kuronen
12.08.2022, 21.37
Toinen keino pidentää päivämatkaa on vähentää taukoja, eli lisätä aktiivista ajoaikaa: tärkeäksi nousee mukavuus ajaessa. Toisaalta jokin 250 km:n reilusti soratietä sisältävä reissu taitaa olla monelle harvinainen, tai sellainen, joita ei ajeta koskaan.
Toinen keino pidentää päivämatkaa on vähentää taukoja, eli lisätä aktiivista ajoaikaa: tärkeäksi nousee mukavuus ajaessa. Toisaalta jokin 250 km:n reilusti soratietä sisältävä reissu taitaa olla monelle harvinainen, tai sellainen, joita ei ajeta ollenkaan.
Se on tosiaan pakko tehdä. Yksi tauko pidettiin fiskarsissa ja sekin yritettiin käydä nopeasti. Hitaammin ajaminen vaan lisää noita puskataukoja harmillisen paljon. Ehkä pitäisi opetella tekemään nesteiden poistokin ajaessa :)
Taukojen pitämisestä ollaan muuten frendin kanssa tapeltu paljonkin. Ne ei kyllä omalle kropalle toimi. Parempi vaan pyörittää tasaisesti ja työntää sokeria tarpeen mukaan kroppaan. Tai sitten vaaleaa sämpylää. Mutta pidempi (ruokailu)tauko saa kyllä jalat juntturaan.
jii.haanpaa
12.08.2022, 21.59
Voisin tässä yhteydessä korostaa että vaikka mullei varsinaista ison rengastilan greiveli pyörää olekaan (max 34mm), olen sen sen verran mukavuus että kokeilunhaluinen, että tuollainen asennonviilaus on niitä viimeisiä juttuja millä saattaa löytää kyykkysentoon lisää eforttia. Koska selkä ja niskavammaisena kaikki staattinen lihaskuorma jonka saa pois on enemmän vauhtia ja pidempää lenkkiä. Nykyisessä ei ole mitään vikaa mutta se kokeilunhalu.
Juu, mulle tämä on vain harrastus, joten kiva kokeilla kaikenlaista.
https://img.aijaa.com/m/00732/15079716.jpg (https://aijaa.com/bP1tCo)https://aijaa.com/bP1tCo
Tuossa ero 48-senttisen grävelistongan ja 42 cm maantietangon välillä. Hupuilta ajettaessa ero on pienempi, mitä senttimäärä antaa ymmärtää. Asento on hieman leveämpi ja hieman matalampi.
^^ Meinasin jo, että vetäydyn tästä vähän huvittavasta keskustelusta (sama kuin vääntäisi kättä siitä, että onko soralla sliksit vai nappulat paremmat), mutta en sitten kuitenkaan malttanut jättää kehaisematta, että ajelin toissa päivänä soolona 220 km soraa 44-senttisellä tangolla ja ehdin ihan helposti valoisaan aikaan kotiin, vaikka olen huonokuntoisempi ja pidin aika monta kahvitaukoakin enkä edes lähtenyt liikkeelle kukonlaulun aikaan.
Mutta ihan oikeasti Paatonkaan ei ole noin jäärä kuin mitä se nyt esittää olevansa ja hän ymmärtää kyllä ihan hyvin sen pointin, että 9 tunnin treeni on 9 tunnin treeni riippumatta siitä, että ajaako sen nopeammalla vai hitaammalla pyörällä ja että on olemassa myös sellaisia gravelisteja, joille ei ole himpunkaan vertaa väliä, että montako kilometriä se 9 tuntia tarkoittaa. Ja sitten on ne kaikki harmaan sävyt Paatonin ja noitten edellisten välissä.
Hitaammasta pyörästä on ainakin se ilo, että pääsee helpommalla reittien suunnittelun kanssa :)
Tässä on pakko yrittää kaikin keinoin välttää lökäpöksyjen fooruminvaltausta. Nopeus kunniaan!
No mutta kuitenkin nyt ollaan pitkästä aikaa speksaamassa ajamista, eikä varailemassa hautapaikkoja, tai nahistelemassa kelvillä ajamisesta.
löyhästi aiheeseen liittyen kun hiljattain tuli testailtua Space Chickenillä (https://i.imgur.com/mzvazaL.jpg) paljonko asentoa vaihtamalla saa lisää vauhtia (tasaisella edestakaisella grävelpätkällä)...
nämä alla olevan taulukon tulokset oli 120mm -17 stemmin asennuksen jälkeen. Harmittavasti jäi lähtökohta (eli olikohan -10 80mm stemmi ja pari senttiä spacereitä) testaamatta (tuo olisi ollut selvästi vielä pystympi kuin taulukon "rennosti kahvoilta").
taulukossa mainitut tyynyt (https://i.imgur.com/slItun3.jpg) otin pois ennen vikaa vetoa (eli kaikissa muissa vedoissa joissa niitä ei käytetty ne olivat pienenä aerohaittana tuossa)
tanko on 420mm (vai olikohan peräti 440mm) EA70 AX. kapeampaa ja airompaa voisi koittaa. toisessa grävelpyörässä on 40cm Ritchey Venturemax (https://cdn.sanity.io/files/pbcwwn3b/production/41d9f5e6cbc0e4427830562d25b24a598eba9c2b.pdf) ja se on aivan fantastinen.
cda arvo (joka on mywindsockin laskema) tuossa alla ei ole absoluuttisen kohdallaan kun olettaa vierinvastukseksi nopeinta maantiekumia tasaisella asfaltilla mutta vertailu tässä se pointti olikin
https://i.imgur.com/FCk9cWo.png
nopeana yhteenvetona: noin pari kilometriä tunnissa pääsee pidemmälle jos vaikkapa asentaa airotikut tai ajaa dropeilta ja nenä stemmissä
oletin muuten että tuo vika veto olisi ollut nopein sillä kyynärpäät siinä noin 2cm alempana kuin tyynyiltä ajettuna. tyynyiltä ajettaessa käsien kulma oli vähän eri (pystymmässä) ja polvet osui melkein kyynärpäihin.
testailuiden jälkeen huomasin, että aerocoach on testannut pitkälti saman asian: https://www.aero-coach.co.uk/uci-road-bike-position-aerodynamics
Niin ei se 4km/h heitto oikeastikkaan ole kamalasti liioteltua, jos leveää tankoa ja selkä suorana.
Tuohon asennon mukavuuteen pätee ihan samat säännöt kuin muuhunkin treeniin. Ensin vartti ja siitä aikaa ylös. Äkkiä huomaa pari tuntisen menevän helposti ja kohta tangon päällä makaaminen onkin se rennoin asento.
Stenulle vielä, että ei mun pk-kunto ole todellakaan kaksinen. Moni pystyy tuottamaan watteja paljon enemmän ja pidempään. Veikkaan että näin kykenet sinäkin tuollaisella pitkällä lenkillä.
F. Kotlerburg
13.08.2022, 08.23
Ei se leveä tanko tarkoita että ajetaan selkä suorana :rolleyes:
No ei. Mutta esimerkiksi tästä curven mallikuvasta voi päätellä minkä verran tuollainen leveä stonga jarruttaa vauhdissa.
https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2019/12/Curve-Cycling-Walmer-Bars-20.jpg
Sellainen väite tuli vastaan Francis Caden bikefit videolla, että valtaosa miehistä ajaa liian leveällä ohjaamolla. Ergonomisesti suurimmalle osalle miehistä oikea ohjaamon leveys hoodseilta olisi 39-41, ja naisilla jopa matalasta 30:stä 38:aan. Koskisi myös gravelia ja jos tarvii leveyttä tiettyihn tilanteisiin niin ohjaustangon flarella. Laitan oheen linkin , ensimmäinen on Gravel set up ja toinen roadista. Molempien videoiden alussa on ohjaustangon leveydestä.
Kun Trek julkaisi uuden Madonen, niin se ilmoitti että aerosäästöt on 20 w vanhaan Madoneen verrattuna. 10 tulee pyörästä ja 10 sillä että ohjaamoa kavennettiin 3 cm. Eli kaikki se uusi UCI:n mukainen muotoilu yms. = 3 cm ohjaamon kavennus.
https://www.youtube.com/watch?v=IIpsgm7pdkQ
https://www.youtube.com/watch?v=CAyEzQdQV9I&t=193s
F. Kotlerburg
13.08.2022, 08.57
^^onneksi kannattaa aina se ääriesimerkki kaivaa, mutta olkoot. Gravelia voi harrastaa monella tavalla ja eri asiat merkkaa eri kuskeille. Muutama paasaaja vaan haluaa että se oma tapa on ainoa oikea ja luo mielikuvan järkyttävistä eroista jonkun tangon leveyden vaikutuksesta nopeuteen, vaikka todellisuudessa erot voi olla hyvin pieniäkin jos muuten pyörää ei muuteta jne. Kuten stenu tuossa ansiokkaasti jo mainitsi ja paasaajat ignoorasi niin tangon leveyden muuttaminen jne. vaikuttaa ajotuntumaan ja kokonaisvaikutus voi olla selvästi negatiivinen jollekin, vaikka nopeutta tulisi se 0.2km/h lisää.
Toivottavasti kukaan aloitteleva lukija ei ota tosissaan näitä juttuja.
Mulla on Ultimatessa 41cm tanko, jos oikein muistan. Tiedän suunnilleen sen ja Grizlin nopeuseron tiellä. Osa johtuu renkaista, osa ajoasennosta eikä oikeastaan kiinnosta vittuakaan.
Niin, jos pitää muut asiat ennallaan, niin leveämpään tankoon vaihtamalla ajoasento voi jopa madaltua ja siitä huolimatta kontrolli huonommalla alustalla paranee. Kuinka paljon sitten keskimäärin häviää tai voittaa minkäkinlaisella tankosetupilla riippuu siitä, että millaisia reittejä ajaa, kuinka hyvin jaksaa tai kiinnostaa millaisessakin ajoasennossa roikkua ja millainen on pyöränhallintaosaaminen.
Väittäisin myös, että se miten pyöränsä on speksannut, ohjaa alitajuisesti tai tietoisesti tietynlaisille reiteille. Jos kaksi hiekkatietä pystyy yhdistämään joko 10 kilsan asfalttiosuudella tai 5 kilsan traktoritie/single track -osuudella, melko suurella todennäköisyydellä aerona slikseillä graveloiva hakeutuu asfaltille ja leveän tangon kanssa nappuloilla ajeleva traktoritielle.
Sellainen grinduro-tyyppinen leikkimielinen kisaaminen, jossa ajettaisiin pitkällä lenkillä erilaisia kellotettuja erikoiskokeita asfaltti-TT:stä single track DH:n olisi mielenkiintoista. Kukin joutuisi miettimään kalustospekauksensa niin, että vahvistaako omia heikkouksiaan vai korostaako vahvuuksiaan.
Mua kiinnostaisi matalammalla dropilla varustetun, leveän flare-tangon kokeilu siksi, että tavallisen droppitangon kanssa ajelen varmaan 90-prosenttisesti kahvoilta. Jos tangon vaihto saisi mut viettämään enemmän aikaa dropeilla, paranisi mun keskimääräinen aerodynamiikka, vaikka faktisesti sen flare-tangon aerodynamiikka olisikin huonompi nykyiseen verrattuna.
Juu, en minä ole väittänytkään pelkän flare leveän tangon olevan hidas. Leveä tanko, lyhyt ja pysty asento on.
Olen huomannut saman jutun gravellissa itsekkin. Alaotetta kannattaa suosia, koska se on rennompi ja turvallisempi tapa edetä pehmeällä ja täristävällä soralla.
Vähän se on hoodien nokista ajoa hitaampaa, mutta ero on pieni gravellin hitaammissa vauhdeissa.
^^onneksi kannattaa aina se ääriesimerkki kaivaa, mutta olkoot. Gravelia voi harrastaa monella tavalla ja eri asiat merkkaa eri kuskeille. Muutama paasaaja vaan haluaa että se oma tapa on ainoa oikea ja luo mielikuvan järkyttävistä eroista jonkun tangon leveyden vaikutuksesta nopeuteen, vaikka todellisuudessa erot voi olla hyvin pieniäkin jos muuten pyörää ei muuteta jne. Kuten stenu tuossa ansiokkaasti jo mainitsi ja paasaajat ignoorasi niin tangon leveyden muuttaminen jne. vaikuttaa ajotuntumaan ja kokonaisvaikutus voi olla selvästi negatiivinen jollekin, vaikka nopeutta tulisi se 0.2km/h lisää.
Toivottavasti kukaan aloitteleva lukija ei ota tosissaan näitä juttuja.
Mulla on Ultimatessa 41cm tanko, jos oikein muistan. Tiedän suunnilleen sen ja Grizlin nopeuseron tiellä. Osa johtuu renkaista, osa ajoasennosta eikä oikeastaan kiinnosta vittuakaan.
Kyllä näitä aloittelija välillä vähän ihmetyksellä lukee. Rivien välistä kylläkin olen tunnistavinani huumoriakin. Tosin oppii näistä myös, en esim ole aerodynamiikkaa tuolta asennon leveyden kantilta miettinytkään. Ajanut vaan miten hyvältä tuntuu ja niin taidan jatkaakin, mutta insinöörimielessä ihan kiinnostavaa. En muuten muista että paaton olisi moottoripyöräpuolella ollut noin ehdoton julistaja kuin täällä. Liekö siinä vitsissä spandexien kiristävyydestä sittenkin ripaus totuutta :))
F. Kotlerburg
13.08.2022, 09.41
J
Olen huomannut saman jutun gravellissa itsekkin. Alaotetta kannattaa suosia, koska se on rennompi ja turvallisempi tapa edetä pehmeällä ja täristävällä soralla.
Vähän se on hoodien nokista ajoa hitaampaa, mutta ero on pieni gravellin hitaammissa vauhdeissa.Epäilemättä, kun on speksannut pyöränsä niin etupainoiseksi, että se heittää pienestäkin montusta huolimattomasti ajettaessa ympäri.
Kokeilin maantiepyörässä muutamalla eri asetuksella ohjaamoja. Minulle vähän korkeampi ja kapeampi oli mukavin ja mutuna ehkä jopa hippasen nopeampi. Uskon että syynä tähän on se, että oikeasti selkäkulmani ei muuttunut ohjaamoa vaihtamalla, vaan ainoastaan käsikulmat ja samalla rintakehä leveässä ohjaamossa aukenee vähän.
Tässä ei ollut kysymys aerosta tai hallittavuudesta, vaan siitä että olin säädellyt ohjaamoa pikkuhiljaa mukavuusrajani väärälle puolelle
Joo, mä yritän saada aloittajatkin miettimään asennon merkitystä. Tottakai internetissä tarttee kärjistää.
Mutta nyt zwift aikana ihan liian moni unehtaa miten paljon se asento vaikuttaa. Ajaa vaan watteja.
Itse ajattelen koko fillaroinnista just niinkuin föhn tähän kirjoitti.
Kyllä mulla tuo pyöräily taloudellisuuslähteistä. Sitä fillaria poljetaan mahdollisemman lujaa minimikulutuksella. Ihan sama kuin juoksussa.
..ja samalla rintakehä leveässä ohjaamossa aukenee vähän.
Silloin aikoinaan muuten idea leveistä ohjaustangoista myytiin XC-kuskeillekin sillä, että kontrolli paranee ja että rintakehä aukeaa, jolloin hengitys tehostuu. Tiedä sitten mikä kaikki oli faktaa ja mikä fiktiota.
Stenulle vielä, että ei mun pk-kunto ole todellakaan kaksinen. Moni pystyy tuottamaan watteja paljon enemmän ja pidempään. Veikkaan että näin kykenet sinäkin tuollaisella pitkällä lenkillä.
Tästä tuli mieleen, että onko mahdollista, että wattien tuotanto pitkällä lenkillä onkin parempi, jos laittaa kaikki panokset ajomukavuuteen aerouden maksimoinnin sijaan? Silloin se aerowattitappio ei välttämättä realisoituisi vauhtiin 1:1 edes tasaisella kovaa ajaessa.
Tottakai internetissä tarttee kärjistää.
Ei tarvitse kärjistää. Se vaan aiheuttaa turhaa vastakkain asettelua ja kartoittaa lukijoita. Mielipiteistään voi kertoa asiallisesti toitottamatta niitä absoluuttisina kaikille sopivana totuuksina.
Vaikka itselle aero ei ole omissa vauhdissa mikään tärkeä asia niin mukava kuitenkin lukea asiallisia ja perusteltuja kirjoituksia niistä. Vielä kun niihin lisättäisiin nopeuden vaikutus niin monelle perusharrastajalle tulisi selvemmäksi että watit ja nopeudet on ihan eri nopeudella 20 km/h kuin 40 km/h.
Tästä tuli mieleen, että onko mahdollista, että wattien tuotanto pitkällä lenkillä onkin parempi, jos laittaa kaikki panokset ajomukavuuteen aerouden maksimoinnin sijaan? Silloin se aerowattitappio ei välttämättä realisoituisi vauhtiin 1:1 edes tasaisella kovaa ajaessa.
Kyllä minä aina ajan nuo niin että on mukavaa. Se matalana ajaminen voi oikeasti olla myös rentoa. En siis yritä pakottaa kroppaa ihmeelliseen asentoon.
Ei tarvitse kärjistää. Se vaan aiheuttaa turhaa vastakkain asettelua ja kartoittaa lukijoita. Mielipiteistään voi kertoa asiallisesti toitottamatta niitä absoluuttisina kaikille sopivana totuuksina.
Vaikka itselle aero ei ole omissa vauhdissa mikään tärkeä asia niin mukava kuitenkin lukea asiallisia ja perusteltuja kirjoituksia niistä. Vielä kun niihin lisättäisiin nopeuden vaikutus niin monelle perusharrastajalle tulisi selvemmäksi että watit ja nopeudet on ihan eri nopeudella 20 km/h kuin 40 km/h.
Niinkun noiden wattien esittely menee äkkiä kehumiseksi. Tuon vuoksi olen yrittänyt jättää ne pois.
Mutta esimerkiksi vanhemmalla maantiepyörällä pääsen parhaimmillaan. 100km lenkin 37 keskarilla 230w teholla. Veikkaan aika monen kykenevän tuohon tehoon.
Eli nopeudet ovat eri, mutta watit voivat olla samat. Tuota kannattaa funtsia.
Silloin aikoinaan muuten idea leveistä ohjaustangoista myytiin XC-kuskeillekin sillä, että kontrolli paranee ja että rintakehä aukeaa, jolloin hengitys tehostuu. Tiedä sitten mikä kaikki oli faktaa ja mikä fiktiota.
Mulla ei ole tästä faktaa mutta väitän että väite hengityksen tehostumisesta on fiktiota. Ihminen ei hengitä rintakehällä vaan pallealla. Jossain ääritapauksissa kapea ote voi aiheuttaa tunteen rintakehän ahistuksesta, mutta tuskin sillä on hapenottoon mitään mitattavaa merkitystä. Tämä menee samaan bro science -kategoriaan kuin 90% kaikesta markkinointipuheista ja alan muusta käärmeöljykaupasta.
Niinkun noiden wattien esittely menee äkkiä kehumiseksi. Tuon vuoksi olen yrittänyt jättää ne pois.
Mutta esimerkiksi vanhemmalla maantiepyörällä pääsen parhaimmillaan. 100km lenkin 37 keskarilla 230w teholla. Veikkaan aika monen kykenevän tuohon tehoon.
Eli nopeudet ovat eri, mutta watit voivat olla samat. Tuota kannattaa funtsia.
Jos tuota aeron vaikutusta koettaisi havainnollistaa, niin ajelin juuri pari viikkoa sitten kaverin kanssa kevyen pk-lenkin maantiellä. Kaveri on aero ja nopea, minä en, joten vetovuorot meni luonnollisesti kaverille, vaikka iso osa 5,5 tunnin lenkistä ajettiinkin rinnakkain. Tuolla lenkillä keskitehoissa oli eroa 15W (noin 10%) aeron hyväksi, mikä on mielestäni aika paljon.
(^liittyy graveliin siten että reitti sisälsi 5km hiekkatie-etapin)
Näihin airojuttuihin voi myös suhtautua "mitävälii" ja sekin on tosi jees, jokainen harrastakoon tavallaan.
Tarkoitin wateilla esim aerosta säästyneitä watteja. Eli jos TdF keskinopeudella 45 aero hyöty on esim 10 W niin 35 putoaa puoleen? ja 25 on olematon.
Aika harva harrastaja vetää 100 km 37 keskarilla, ainakaan yksinään. Mutta jos pystyt niin hyvä homma.
Pidetään keskustelu asiallisena ja toisia kunnioittavina, niinkuin ne yleensä onkin.
Tarkoitin wateilla esim aerosta säästyneitä watteja. Eli jos TdF keskinopeudella 45 aero hyöty on esim 10 W niin 35 putoaa puoleen? ja 25 on olematon.
Aika harva harrastaja vetää 100 km 37 keskarilla, ainakaan yksinään. Mutta jos pystyt niin hyvä homma.
Pidetään keskustelu asiallisena ja toisia kunnioittavina, niinkuin ne yleensä onkin.
Justiinsa tätä minä tarkoitin. Tuon takia en haluaisi sotkea watteja mukaan omista kokemuksista.
Mulla ei ole tästä faktaa mutta väitän että väite hengityksen tehostumisesta on fiktiota. Ihminen ei hengitä rintakehällä vaan pallealla. Jossain ääritapauksissa kapea ote voi aiheuttaa tunteen rintakehän ahistuksesta, mutta tuskin sillä on hapenottoon mitään mitattavaa merkitystä. Tämä menee samaan bro science -kategoriaan kuin 90% kaikesta markkinointipuheista ja alan muusta käärmeöljykaupasta.
Aika-ajon vosi kuvitella olevan aika hankalaa, jos happi ei kulkisi kapealla asennolla :)
Itse olen vähän harkinnut 40 cm Zipp XPLR SL-70 tankoa nykyisen 42 cm tangon tilalle. Ainakin maantiellä kapeampi tanko avitti puutumisiin ym. ja tuohon saisi tarvittaessa clip-onit kiinnni.
Eipä mulla muuta:
https://i.imgur.com/fKjmlQI.jpg
Ne mittailee watteja ja stongan flaren senttimetrjä kenelle on insinöörin mielenlaatu suotu. Lökäpöksyt ei ymmärrä. :)
Yritin etsiä tuota kuvaa jo päivällä, mutten löytänyt :)
Olisi jännä tietää enemmän. Onko tuo vaan markkinointi kuva hipsterboomissa, vai ajaako noi oikeasti tuollaisissa kamoissa?
Nuo wattikertoimet pyöreillä luvuilla ovat 45 kmh:sta, joka yleensä ilmoitetaan
35 kmh 0,5
30 kmh 0,3
25 kmh 0,2
ilman faktantarkistusta ja muistini mukaan tarkat olisi 0,47; 0,28 ja 0,19
Näissä ääripäävertailuissa suurin syyllinen on Spessun "aero is everything" lanseeraus heidän oman tuulitunnelin kanssa, jossa sitten verrattiin aerohyötyjä tasolla kumisaappaat/sadetakki ja sateenvarjo vs aerosuit , ja sieltä löydettiin sitten kuinka voit säästää jopa xxx wattia.
Olisi jännä tietää enemmän. Onko tuo vaan markkinointi kuva hipsterboomissa, vai ajaako noi oikeasti tuollaisissa kamoissa?
Mainos :) https://cycletraveloverload.com/ultimate-list-of-gravel-bike-clothing-apparel-for-allroad-riding/
Funtsin tuota ajatusta yön yli ja itseänikin alkoi kiinnostaa saada tikut kiinni. Jos kerran aletaan hieromaan asentoa muuttamalla ohjaamoa aikapaljon nykyiseen. Oliko sulla jotakin ajatusta kiinni tulevista tikuista?
Tyyli ennenkaikkea, lippis aeroasentoon säädettynä. https://www.cafeducycliste.com/en_ca/la-gazette/gravel-collection-ss20/
https://i.imgur.com/Z1T5op9.jpg
tchegge_
13.08.2022, 16.32
Selvästi näkyy aeron vaikutus, tuo nais-ihminen selvästi jo karannut pääjoukosta matalan asennon ja aeropäähineen kanssa kun mies-ihmiset on lippiksineen ja mummisasentoineen jo hävinneet pelin. [emoji23]
Funtsin tuota ajatusta yön yli ja itseänikin alkoi kiinnostaa saada tikut kiinni. Jos kerran aletaan hieromaan asentoa muuttamalla ohjaamoa aikapaljon nykyiseen. Oliko sulla jotakin ajatusta kiinni tulevista tikuista?
Mä en muista mallia, mutta kaveri noita kerran esitteli. Tulikohan sillä nyt tikut alapuolelta? Kuitenkin normaaleihin verrattuna ne padit olivat selvästi alempana, eli tangon yläpinnan tasalla. Tuntuu vähän typerältä, että asento nousee korkeammaksi, jos tuota ei varsinaisesti hae.
Olisikohan ollut joku tällainen. Ei kai tuo paljoa tuosta voi madaltua.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/2357/3659/products/V-Series_Side_V2_1010x.jpg?v=1571717833
Tuosta on hyvä alkaa. Jotain tollasta sen täytyisi olla. Blipit päihin
Tuo koko ajatushan mulla lähti sen ranskalaisäijän tapaamisesta. Sillä oli fillarissaan melkoinen ohjaamo härdelli. Sellainen mitä en muista nähneeni ainakaan kovin yleisenä ilmiönä. Kuitenkin ohjaamo mahdollisti aika kapean otteen kyynärvarret tangolla lapaset nyrkissä tikuissa. Näytti eBay viritykseltä josta yritinkin etsiä.
Kaverin mielestä tuon genren edustajat osoittautuvat ankariksi sätkän polttajiksi. :)
F. Kotlerburg
13.08.2022, 17.00
Kaikille kaikki ajaminen ei ole sitä maksimisuorittamista.
Itselle gravel on ehkä kaikkein vähiten sitä. En yleensä edes katsele keskareita. Wahoo on tangossa lähinnä näyttämässä reittiä ja usein ajelen niissä halveksituissa lökäreissä.
Kaikille kaikki ajaminen ei ole sitä maksimisuorittamista.
Itselle gravel on ehkä kaikkein vähiten sitä. En yleensä edes katsele keskareita. Wahoo on tangossa lähinnä näyttämässä reittiä ja usein ajelen niissä halveksituissa lökäreissä.
Eihän se välttämättä ole heille tai monille edes maksimisuorittamista. He ajavat koska voivat.
Wahoo kyllä tangossa muttei se estä hauskanpitoa ja nauttimista. Toisaaltaan ihmisillä monenlaisia nautinnonlähteitä muutenkin.
Pyrkimyksenä mahdollisimman vähäisellä wattimäärällä mahdollisimman kova vauhti välineitä tuunaamalla.
Mikäpä siinä.
Onko kukaan missään kokeillut etupäähän jotain kevyttä katetta ilmanvastuksen tappamiseksi ja vauhdin lisäämiseksi? Jos se vauhti ja km/h on tärkeä juttu.
Mikä muuten oli se pieni semisti aeron asennon mahdolistava käikäle stongan etupuolelle, sellainen "kaari"? Hiilaria? Kevyt? Joku proto? Se linkitettiin vissiin unbound-kuvien yhteydessä. Joko sitä saa jostain?
Pyrkimyksenä mahdollisimman vähäisellä wattimäärällä mahdollisimman kova vauhti välineitä tuunaamalla.
Mikäpä siinä.
Onko kukaan missään kokeillut etupäähän jotain kevyttä katetta ilmanvastuksen tappamiseksi ja vauhdin lisäämiseksi? Jos se vauhti ja km/h on tärkeä juttu.
Olen nähnyt sellaisen semikatteisen fillarin. Läskipyörä tosin ja sähkömoottorilla. Jopa valoreiät löytyi. Vähä kuin joku paris-Dakar safari moottoripyörä. Kuskista voisi päätellä sen olevan jonkin sortin kylähullu umpikypärässään. Isot talvihanskat ja maski naamalla. Epäilen että katteisia fillareita voidaan tulla näkemään.
tchegge_
13.08.2022, 18.02
Mikä muuten oli se pieni semisti aeron asennon mahdolistava käikäle stongan etupuolelle, sellainen "kaari"? Hiilaria? Kevyt? Joku proto? Se linkitettiin vissiin unbound-kuvien yhteydessä. Joko sitä saa jostain?https://ridefarr.com/product/farr-carbon-aero-bolt-on-v3/
Weight Weeniesin sorakeskusteluissa tuo. Ja kuva myös jostain Pron vastaavasta
Unboundin 2:n Keegan Svensson käytti sellaista, on varmaan hyväkin mutta saattoi olla myös poliittinen kompromissi aerotikut -ei aerotikut riidassa.
Kaveri ajoi kuitenkin Santa Cruzin Stigmatalla joten tuollainen donitsi hänelle suotakoon.
saatavilla, ainakin samantyyppinen r2;sta
https://r2-bike.com/RIDE-FARR-Bar-Extensions-Aero-Bolt-On-Aluminum-black-matte
^^juuri tuo. Linkatkaa sitten kun noita saa ostaa. Kelpaisi kesäretkien varusteeksi vastatuuliosuuksille.
Noiden pienien lisäosien kanssa kannattaa olla tarkkana. Mulla oli tällaiset controltechit (https://m.media-amazon.com/images/I/41OX6ziqF9L._AC_.jpg)ja ne olivat kyllä aivan sudet. Niin lerput, että ajaminen noilta pelotti. Samoin pituus loppuu todella äkkiä kesken, eli olivat minusta aika turhat.
Eli normi mittaiset kuituiset mielestäni paras vaihtoehto.
Itse noita joskus funtsin gravelliin, mutta päätin jättää asentamatta. Tulee ajettua kuitenkin niin paljon polkua sun muuta mutagravellia. Menee vielä kuitutanko mahasta läpi valtaojan ylityksessä...
Jack, myynnissä https://www.fillaritori.com/topic/260268-farr%C2%A0carbon-aero-bolt-on%C2%A0v3%C2%A0lahti/#comment-517817 Kaverin kanssa tehtiin kauppaa mutta kun tuo maantiepyörä myynnissä niin jäi hankkimatta.
Kuituinen ridefarr yhdistettynä aiemmin linkkaamaani stongaan saisi kyllä aika makean kombon. Jopa ulkonäöllisesti, joka ei paljon merkkaa jos joku yhdistelmä toimii. Voi sanoa että ruma ilmestys mutta toimii. Toki joutuisin ostamaan myös stemmin. Koko kombon arvioitu paino olisi jotain 400g joka olisi noin 120 g enemmän kuin nykyinen yhdistelmä. Todennäköisesti pääsisin nopeampaa 120g läskimpänä
Aika-ajon vosi kuvitella olevan aika hankalaa, jos happi ei kulkisi kapealla asennolla :).
Menee jo melkolailla offariksi, mutta noita aika-ajoasentoon liittyviä juttuja on tutkittu paljonkin ja mun käsitys on sellainen, että tehokkain aika-ajoasento on kompromissi aerodynamiikan ja fysiologisen tehokkuuden välillä. Ajoasento vaikuttaa myös siihen, että kuinka paljon happea/tuotettu watti kuluu ja siihen, että kuinka paljon sydämen pitää tehdä töitä, jotta se happi saadaan kulkemaan jalkojen lihaksiin. Googlaamalla löytyy aiheesta vaikka kuinka paljon tieteellistä tekstiä.
Pro-kuskien 50 km/h aika-ajokeskareilla kannattaa suurin osa paukuista laittaa ilmanvastuksen voittamiseen, koska suunnilleen 90% wateista kuluu siihen, mutta siitä huolimatta ajoasentoa ei voi heilläkään optimoida pelkästään aerodynamiikkaan perustuen. Harrastelijagravelistin 25 km/h vauhdeissa ihan jonkun muunlaisesta optimoinnista saatava hyöty voisikin olla yllättävän iso, jos joku sellaista asiaa viitsisi tosissaan tutkia.
Ilmanvastuksen vaikutushan alkaa määräämään siinä 15-25km/h joten tuolla segmentillä polkevilla,on ymmärrettävissä vastahanka kaikkea sitä kohtaan mistämuut kokee saavansa hyötyä. Ja jos se on maksimi niin ymmärrän.
F. Kotlerburg
13.08.2022, 20.18
Vai vastahanka...
Niin ja 25km/h on gravellilla jo ihan ok keskari. Meillä taisi tuo pitkä lenkki olla 24km/h. Siinä mennään jo myötätuulessa pitkiä pätkiä kovaa ja taas vastatuulessa hiljaa. Mun mielestä se asento vaikuttaa vastatuulessa paljon enemmän.
Jokainen on varmaan kokenut tuon. Vauhtia 15km/h ja suoraa vastatuulta yli 10m/s. Kannattaa todellakin lyödä nenä stemmiin kiinni, tai muuten se pyörä ei liiku minnekkään.
Oulussa pyyhki torstaina ja perjantaina yli kymmenen m/s vastatuuli idästä päin tullessa. Mereltä päin siis tuuli. Ja puuskissa enemmän jota riitti sitten ajottain. Ei edes maantiellä päässyt kuin reilut 26 keskareihin. Yksi iso mäki joskin lyhyt, saa helposti tuutattua yli neljänkympin vauhdin, jäi alle kolmeenkymppiin ja siltikin joutui polkemaan alamäkeen. Yks kotimatka, suurinpiirtein 300w pitää tuutata jotta pääset 25km matkan kotiin alle tunnissa.
Joo harvoin mä pääsen yksin ajellessa pitkillä lenkeillä 25 km/h keskareihin, kun kierrän kaikki agenttipolut ennemmin kuin ajelen asfaltilla enkä aja edes suunnilleen missään aeroasennossa. Toissapäiväisen ylipitkän pk-lenkin keskari taisi olla 23,5 km/h. 90% matkasta maisemia fiilistellen kahvoilta. Enkä myöskään noista fysiologia-asioista ja muista oikeasti tiedä yhtään mitään. Ei ole tarvinnut kiinnostua, kun itselleni ei ole väliä ja jälkikasvu on (onneksi) hoitanut valmentajansa muualta eli kunhan spekuloin.
Vai vastahanka...
No omassa ajoporukassa on ihmisiä joille maksimi on siinä 25km/h. Ja tuokin on siinä kiinni ajetaanko aamulla vai päivällä. Niinkuin tiedät niin tuulet on aamulla yleensä maltillisia.
Signaturen facebook sivuilla on hyvä esimerkki viimeisen päälle olevasta aerogravelpyörästä
- 3T runko
- 3T Discus 45, 40 mm ulkoleveydeltään olevat hiilarivanteet
- aerotikut
-renkaat kapeahkot Strada biancat
Tuolla pyörällä suurin osa on maantiellä selkeäsi nopeampi kuin omalla maantiepyörällä, johtuen noista aerotikuista ja sen myötä ajoasennosta.
Onko muuten niin, että aerotikuilla ajaminen soralla on jostain syystä "hyväksyttävämpää" kuin maantiellä (pl. tt-pyörät)
https://www.facebook.com/signature.fi/photos/pcb.10161742109423154/10161742109243154
Sotanorsu666
14.08.2022, 09.27
Joo harvoin mä pääsen yksin ajellessa pitkillä lenkeillä 25 km/h keskareihin, kun kierrän kaikki agenttipolut ennemmin kuin ajelen asfaltilla enkä aja edes suunnilleen missään aeroasennossa. Toissapäiväisen ylipitkän pk-lenkin keskari taisi olla 23,5 km/h. 90% matkasta maisemia fiilistellen kahvoilta. Enkä myöskään noista fysiologia-asioista ja muista oikeasti tiedä yhtään mitään. Ei ole tarvinnut kiinnostua, kun itselleni ei ole väliä ja jälkikasvu on (onneksi) hoitanut valmentajansa muualta eli kunhan spekuloin.
Itse ajelen maantiellä omasta mielestäni yksin suht "kovaa" taustat huomioiden, eli +30km/h keskarilla aina ja edellinen taisi olla 32km/h tasan. Ja ei ole mitään kilpaurheilutaustaa ja olen myös ylipainoinen. Gravelilla taas tykkään ajaa nauttien maisemista kavereiden kanssa ja tauolla voi juoda vaikka kaljaa. Semmoista rentoa tekemistä. Vähän sama itsellä maastossa, että pitkäjoustoisella rällätään rennosti ja xc-pyörällä yritetään ajaa kovaa. Siksi ehkä xc-pyörä on myyty pois ja tilalle tuli toinen maastopyörä millä en ole uhkana kenenkään komeille. Maantiepyörä riittää minulle tuohon suorittamiseen ja sillä onkin ajettu yksi lenkki tänä kesänä :D Tosin pari kk meni telakalla ja ajokunto pääsi vähän laskemaan, niin nyt varovasti ajellaan pohjia takas. Onneksi kesä on tullut ainakin tähän asti joka vuosi uudestaan ja eihän nuo vehkeet tuolla seinällä roikkuessa miksikään mene. Muistakaa että kaikki pyöräily on oikeinpyöräilyä.
K.Kuronen
14.08.2022, 09.50
Pakkaa puhelin siten, että sitä ei tule kaivettua kovin helposti lenkin aikana esiin. Jos on ollut tapana pysähdellä ottamaan kuvia, niin luopuu tästä tavasta. Näin toteutunut keskinopeus, sekä ajonaikainen, että kokonais- nousevat helposti. Lisäksi säästyy energiaa, kun lukemattomat kiihdytykset takaisin ajovauhtiin jäävät pois.
---------------------------------------------
Pohdin miten tällainen tehoa mittaamaton, ajon aikana ajonopeutta ja sykettä seuraamaton gravelia harrastava saisi hyödyttyä pienestä ilmanvastuksen vähenemisestä: harvoin ajan niin pitkää lenkkiä, että en voisi vielä jatkaa. Harvoin ajan niin kovaa, että en voisi vähän kovempaa ajaa. Pudotan nytkin dropeille tai sitten kahvoilta ajaessa ajan matalana vastatuuleen.
(Ranteesta mitattu keskisyke lenkeillä näyttäisi vaihtelevan 120:n molemmin puolin, maksimia en tiedä, mutta toisinaan käväisee 170 bpm:ssä, leposyke jossakin alle 50)
^Ehkä tuulisemmassa kelissä aeroudesta olisi konkreettisesti iloa ilman mittareitakin?
Muutoinhan jos ei ole tavoitteita nopeuden ja matkan jne. suhteen niin kunnon ylläpitoon ja kohottamisen ei tartte aeroutta. Pikemminkin päinvastoin.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
^^
"Pudotan nytkin dropeille tai sitten kahvoilta ajaessa ajan matalana vastatuuleen."
Noin periaatteessa samasta asiasta voisi olla kysymys ( kun pyöräillessä on aina vastatuuli), mittasuhde ja hyödyn määrä on vaan eri.
Hienoja ja vähemmän hienoja ei niin haudanvakavaan gravelointiin soveltuvia pyöriä Radavistin 2022 Councourse de Machines -rapsassa: https://theradavist.com/2022-concourse-de-machines-part-two-race-and-show/
^Onks grävel-potkupyöriäkin?
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Hienoja ja vähemmän hienoja ei niin haudanvakavaan gravelointiin soveltuvia pyöriä Radavistin 2022 Councourse de Machines -rapsassa: https://theradavist.com/2022-concourse-de-machines-part-two-race-and-show/
Nyt on kunnollista!
^ Aika vekkuleita kapistuksia, hieman erillaisia keulakulmia. Joskus kyllä myös miettii tuota tavaran määrää ellei maailman ympäri olla menossa.
F. Kotlerburg
15.08.2022, 12.07
Nyt on kunnollista!
Kamalia ilmajarruja sun muita. Ei jatkoon.
Joskus kyllä myös miettii tuota tavaran määrää ellei maailman ympäri olla menossa.
Hienosti ymmärretty toi kilpailu ja sen säännöt.
Mistäköhän kannattais kysellä Scott addict gravelin saatavuutta? Xxl näyttäis olevan Suomen jälleenmyyjä mutta sieltä tuskin kannattaa.
Bikeplanet
https://www.bikeplanet.fi/scott
Bikeplanet
https://www.bikeplanet.fi/scott
Jeps kiitos
Keväällä Bikeplanetissa epäilivät, etteivät ehkä saa pyörää varastoon koko vuonna. Eri keskustelupalstojen mukaan suunnilleen sama tilanne koko maailmassa.
Tuossa video, josta selviää miten hienosta pyörästä on kyse ja mihin aerograveleita tarvitaan:
https://www.youtube.com/watch?v=XN8_Ng3BoU0
Eipä kestä. Scottilta löytyy hyvän näköisiä ja oloisia graveleita ja maantiepyöriä, ja vaikuttaisi olevan ihan ok hinnoiteltu
Meinasin kans hommata uuden addictin, ei saanut Suomesta eikä mistään muualtakaan tälle vuodelle edes lupauksia.
Valitettavasti saman vastauksen sain bikeplanetista... ei tälle vuodelle ole tulossa.
Huntteri on ottanut Rock Machinen listoilleen, tsekkien kasaama, miksei noillakin aja, jälleenmyyjän etsintään omalta alueelta, tiedä vaikka jotain löytyisikin:
https://huntteri.fi/fi/tuote/polkupyorat/rock-machine/ROCKM21000920052%2A/rock-machine-gravelride-500-700cx58cm-xl-petrooli
Nyt on pula-aika.
^Ei jatkoon, alumiinirunko ja haarukka, 2x10, ei hintansa veroinen. Pula-aika on totta, saatavuus tiukkaa ja jos haaveilee pyörästä niin kiirettä kannattaa pitää.
Toisaaltaan maantiepyörän myynti helpottuu kun uusien tarjonta huono.
Tuossa video, josta selviää miten hienosta pyörästä on kyse ja mihin aerograveleita tarvitaan:
https://www.youtube.com/watch?v=XN8_Ng3BoU0
Ihan taidokasta mielikuvamarkkinointia kyllä juu ja ilmeisesti myös toimii, jos generoi tarpeita. Todellisuuden kanssa korreloi yhtä hyvin kuin se, että mä kuvittelisin kisaavani Lifetime Grand Prix:n voitosta sillä, että laitan Stigmataani 40-senttisen tangon niinkuin Keegan Swensonilla on :)
^Ei jatkoon, alumiinirunko ja haarukka, 2x10, ei hintansa veroinen. Pula-aika on totta, saatavuus tiukkaa ja jos haaveilee pyörästä niin kiirettä kannattaa pitää.
Toisaaltaan maantiepyörän myynti helpottuu kun uusien tarjonta huono.
Jäitä hattuun ja ajaa vanhalla kalustolla, nyt alkukarsintaan pääsykin on kovilla.
Kokonaan jos pyörä puuttuu, niin kaikki kivet käännettävä ja väännettävä kauppiaan kanssa alennuksista, kauppiaallakin tarve saada myyntiä, kun ei ole paljon mitä myydä.
Ihan taidokasta mielikuvamarkkinointia kyllä juu ja ilmeisesti myös toimii, jos generoi tarpeita. Todellisuuden kanssa korreloi yhtä hyvin kuin se, että mä kuvittelisin kisaavani Lifetime Grand Prix:n voitosta sillä, että laitan Stigmataani 40-senttisen tangon niinkuin Keegan Swensonilla on :)
Tämä on mitä suurimmassa määrin markkinointivideo, ilman muuta. Tuo kaveri tekee videoita eri Scottin pyörillä ja pääosin lasketaan kovaa vauhtia alamäkiä. Minusta pyörä näkyy videossa paremmin kuin valmistajan omissa markkinointikuvissa. Kyllähän gravelpyörällä painetaan menemään täälläkin sopivissa alamäissä reippaasti, vaikka pääosin mennään hitaammin.
F. Kotlerburg
17.08.2022, 11.02
Ainakin näissä omissa ajomaastoissa alamäkinopeuksia aeroa enemmän rajoittaa se, että kuskia alkaa hirvittää, että miten tässä käy.
Millaisilla keskinopeuksilla gravelikisoja ajetaan? Eli mikä olis aerouden hyöty?
Ainakin näissä omissa ajomaastoissa alamäkinopeuksia aeroa enemmän rajoittaa se, että kuskia alkaa hirvittää, että miten tässä käy.
Täysillä vaan ja toivoa parasta...? :)
StevieRayVehkakoski
17.08.2022, 12.20
Unboundin voittaja Ivar Slik ajoi 21,37mph keskarilla eli reilu 34km/h. Kyllä tolla keskarilla aero on äärimmäisen tärkeä juttu varsinkin kun välillä menivät kauheassa mutalöllössä pyörä olkapäällä joten ne paremmat pätkät on sit vedetty neljääkymppiä.
Niin tuota juuri frendin kanssa mietittiin. Eli mitä kovempaa ajaa ja mitä enemmän tehoja, sen enemmän vaikuttaa aero. Oho.
Mutta siis siltä kannalta, että tämä selittää esimerkiksi niiden hitaiden maxxiksen sliksien käytön. Ne renkaissa hävityt watit ovat kuitenkin suhteessa tosi vähäisiä, jos kynnys on 400 ja vauhti +40km/h.
Normi kuolevaisen tehoilla ja vauhdilla renkaatkin taas merkkaa todella paljon.
F. Kotlerburg
17.08.2022, 12.48
Sitten vaan miettimään kuinka omat ajot vertautuu noihin kisailijoihin ja kuinka oleellinen asia se keuhkottu aero niissä on.
Sitten vaan miettimään kuinka omat ajot vertautuu noihin kisailijoihin ja kuinka oleellinen asia se keuhkottu aero niissä on.
No kai tuon nyt jokainen itsekkin tajuaa. Jos kyntää maastopolkuja ja kattelee siirtymät maisemia, niin eihän tuolla ole psknkn merkitystä.
Scottin addicti on epäilemättä hieno pyörä mutta ainakin mua alkoi jo eka minuutin videonkatselun jälkeen naurattaan toi jatkuva nopeusnäyttö. En - tietenkään- epäile manipuloiduksi mutta uponnee kuin kuuma veitsi voihin ko. pyörän hankintaa harkitsevaan harrastajaan.
TERU, vaikka millainen ostokiima olisi niin kannattaa säilyttää järki, tuo ei kyllä ollut hintansa väärti.
F. Kotlerburg
17.08.2022, 16.50
No kai tuon nyt jokainen itsekkin tajuaa. Jos kyntää maastopolkuja ja kattelee siirtymät maisemia, niin eihän tuolla ole psknkn merkitystä.
Niin ja jos ei tajua niin muiden kannattaa ilman muuta kailottaa, että heti uuteen pyörään kapeaa tangoa ja pitkää stemmiä tilaukseen, että saa aeron kohdalleen.
Ohiampuja
17.08.2022, 17.49
Kyllä vaan, ja ohje käy kaikkiin muihinkin juttuihin mitä katselee noissa proffien pyörissä ja varusteissa. Että miksi mikäkin asia on tehty, ja käykö se myös omiin ajeluihin.
SamiMerilohi
17.08.2022, 22.46
Grizl tuli eilen ja ensimmäinen satanen kohta ajettu. Tässä ekoja kokemuksia:
- Sähkövaihteet ovat tosi hyvät, yllätyin oikein miten paljon tykkään niistä.
- Tuo "halkaistu" hiilikuituinen satulatolppa vaimentaa tehokkaasti tärinöitä ja iskuja, selkeä ero verrattuna tavalliseen hiilikuitutolppaan
- Ajettavuus on taattua Canyonia eli tasapainoinen: riittävän vakaa mutta ei kömpelö, sopivan pysty ajoasento mutta ei tunnu että istuu sohvalla
- Vaaleanpunainen on hyvä pyörän väri
- Olen niin rapakunnossa, että melkein hävettää ajella näin hienolla vehkeellä
edit. Mielenkiintoisena kuriositeettina: vaikka nuo renkaat ovat keskenään täysin samanlaiset ja samankokoiset, niihin on printattu eri maksimipaine. Toisessa 4 bar ja toisessa 5 bar. Ilmeisesti Schwalbe on tehnyt noihin maksimipaineisiin jossain vaiheessa muutoksen ja renkaat ovat eri erää.
https://i.imgur.com/tiq2bC0.jpg
Grizl tuli eilen ja ensimmäinen satanen kohta ajettu. Tässä ekoja kokemuksia:
- Sähkövaihteet ovat tosi hyvät, yllätyin oikein miten paljon tykkään niistä.
- Tuo "halkaistu" hiilikuituinen satulatolppa vaimentaa tehokkaasti tärinöitä ja iskuja, selkeä ero verrattuna tavalliseen hiilikuitutolppaan
- Ajettavuus on taattua Canyonia eli tasapainoinen: riittävän vakaa mutta ei kömpelö, sopivan pysty ajoasento mutta ei tunnu että istuu sohvalla
- Vaaleanpunainen on hyvä pyörän väri
- Olen niin rapakunnossa, että melkein hävettää ajella näin hienolla vehkeellä
edit. Mielenkiintoisena kuriositeettina: vaikka nuo renkaat ovat keskenään täysin samanlaiset ja samankokoiset, niihin on printattu eri maksimipaine. Toisessa 4 bar ja toisessa 5 bar. Ilmeisesti Schwalbe on tehnyt noihin maksimipaineisiin jossain vaiheessa muutoksen ja renkaat ovat eri erää.
Hieno väri! Olisin halunnut tuollaisen viime kesänä, mutta ei ollut Suomeen tarjolla. Tykkään kyllä omasta harmaastani yllättävän paljon, mutta eihän se pinkki ole.
gallodepelea
17.08.2022, 23.48
Todella hieno, nopean näköinen. Kävin tänään ihan muissa asioissa Suomenojan Intersportissa ja siellä oli pitkä rivi Cannondale Topstoneja sekä hiilari- että alurungoilla. Olin ihan ihmeissäni että graveleita löytyy ihan hyllystä, sen verran outoa on pyörän hankinta ollut viime vuosina.
^^Väristä ja noista lapsenpaskan värisistä renkaista voi olla montaa mieltä mutta ihan ok pyörä varmaan muuten, IMO...
Unboundin voittaja Ivar Slik ajoi 21,37mph keskarilla eli reilu 34km/h. Kyllä tolla keskarilla aero on äärimmäisen tärkeä juttu varsinkin kun välillä menivät kauheassa mutalöllössä pyörä olkapäällä joten ne paremmat pätkät on sit vedetty neljääkymppiä.
Swenson oli Unboundissa toinen, voitti viime viikonlopun SBT GRVL:n (keskari 36+ km/h) ja tulee todennäköisesti voittamaan koko Life Time Grand Prix:n Stigmatalla joka on kaikkea muuta kuin aerogravel. Mutta, kun tota kuvaa katsoo, niin Swenson on niin kapea kaveri, että on itsessään varsin aero, jos vertaa vaikka tuohon takana polkevaan, leveäharteisempaan kuskiin. Mun geeneillä musta ei tule yhtä aeroa, vaikka lopettaisin herkkujen syömisen ja kaljan juomisen kokonaan. Mutta tiedostan, että jos asialla olisi mulle väliä, mun kannattaisi aloittaa siitä.
https://www.velonews.com/wp-content/uploads/2022/08/RAN_3177.jpg?crop=535:301&width=1070&enable=upscale
(kuvan lähde Velonews)
Takana tulee Payson McElveen, yksi Lifetimen ennakkosuosikeista kunnes mursi solisluunsa juuri ennen ensimmäistä kisaa. Nyt Leadvillessa hänkin tosin totesi että Swenson on tänä vuonna voittamaton.
Aiheeseen liittyen, Payson vaihtoi tänä vuonna Trekiltä Allied Cycle Worksille ja ajaa gravelit tällä https://alliedcycleworks.com/collections/able
Ohiampuja
18.08.2022, 14.01
Payson vaihtoi tänä vuonna Trekiltä Allied Cycle Worksille ja ajaa gravelit tällä https://alliedcycleworks.com/collections/able
Onpa harvinaisen ruma pyörä. :)
Hell_On_Wheels
19.08.2022, 08.47
Grizl tuli eilen ja ensimmäinen satanen kohta ajettu.
Onnea uudesta pyörästä, hienolta näyttää!
Minä en lopulta päätynyt Grizliin, sillä sain saksalaisesta liikkeestä gigadiilin BMC URSista.
Ensi viikolla pitäisi tulla...tilattuna myös RideWrapin suojakalvot runkoon ja CycliStickin suojat kampiin.
Onpa harvinaisen ruma pyörä. :)
Eikös tohon sais hihnan ketjun tilalle.....
Onnea uudesta pyörästä, hienolta näyttää!
Minä en lopulta päätynyt Grizliin, sillä sain saksalaisesta liikkeestä gigadiilin BMC URSista.
Ensi viikolla pitäisi tulla...tilattuna myös RideWrapin suojakalvot runkoon ja CycliStickin suojat kampiin.
Noita kampien suojia täytyisi kyllä miettiä. Olen saanut parissa vuodessa ultegran kammet varmaan melkein puhki. Kengänsuoja ja hiekkaseos hankaa aika tehokkaasti. Polkimien levittäminen ei oikein pelkästään ulkonäköseikan vuoksi kiinnostele.
^XX1 jo valmiiksi suojattu.
Olen kyllä noihin MAANTIEKAMPIIN, kyllä 3M kalvoa laittanut, muttei se kestä ajoa kovinkaan pitkään. Sellainen kovempi ja ehkä paksumpikin suojakalvo olisi jees.
Sotanorsu666
19.08.2022, 11.40
Olen kyllä noihin MAANTIEKAMPIIN, kyllä 3M kalvoa laittanut, muttei se kestä ajoa kovinkaan pitkään. Sellainen kovempi ja ehkä paksumpikin suojakalvo olisi jees.
https://restyling.fi/
Itse kävin tuolta hakemassa autojen teippaukseen tarkoitettua ppf-kalvoa. Vähän eri käyttötarkoitukseen, mutta tuo voisi kestää myös kammissa paremmin, kun autotkin on aika kovilla Suomen talvessa. Noilla teippaamoilla jää jämäpaloja aina autojen yliteippauksista, joten sain itse ainakin ihan ilmaiseksi sitä läpinäkyvää kalvoa jämäpaloista rungon suojaukseen. Tuon paikan omistaja kova pyörämies, joten varmaan pyörähommissa auttaa mielellään. Varmaan voi kysellä muualtakin teippauksia tekevistä firmoista, jos on lähempänä kotia yms. Parempihan se on jämäpalatkin antaa käyttöön, kuin heittää roskikseen.
https://www.taperoll.fi/
Helsinki Metsälä
Tuolta löytyy 3M teippejä. Saa rullasta itselle sopivan siivun. Hakenut 15/20 cm siivuja. Ei maksa paljoa ja saa pyörään/kampiin sopivan värisenä.
Suosittelen.
Päätön, SRAM:n "kalvo" melko paksu. Jos vastaavaa löytyi niin suositan.
Mm. Motonetiltä löytyy HPX kiveniskuteippiä. Paksuus 0,19mm. https://www.motonet.fi/fi/kategoria/705/159682/Suojateipit
Päätön, SRAM:n "kalvo" melko paksu. Jos vastaavaa löytyi niin suositan.
Painavaa, painavaa. Ilmankin on aina pärjätty :rolleyes:
^ Vois kyllä pari grammaa pudottaa ja kuluessahan kammet kevenee entuudestaan. Mikä pyörä sellainen joka ei ajetulta näytä?
Ps. Pikkuisen olis tuollaita Tesla tasoista kalvoa tarjolla...
F. Kotlerburg
19.08.2022, 19.36
Mikä pyörä sellainen joka ei ajetulta näytä?
Sun pyörä?
Kotler, kun ei pahemmin maastossa aja niin mikäs niitä kolhisi? Kaikkiin valitettavasti jää jälkiä mutta onneksi osia voi aina uusia.
SuccessFactor
20.08.2022, 14.51
FWIW käyttökokemuksia vajaan tonnikilsan jälkeen Grizl SLX 8 1by:a. Todella smuutti ja mukava ajaa sekä asfaltilla että poluilla.Yllättävän hyvin toimii vähän vaativammassakin maastossa ja laskuissakin. Defaulttikumit kuluu aika nopiaan, mutta se nyt ei ole iso ongelma. Vähän pettynyt kyllä Campan Ekariin kun tuntuu jo nyt tarvitsevan säätöä että vaihtaa siististi. Ei ole saanut tällejä eikä muutakaan. Benchmarkkina vaikkapa Sora, Ultegra tai XTR muista fillareista joissa säädöt on olleet aika vahvasti set and forget :p Tänään ylämäessä alkoi välillä kuulumaan naksuntaa jota oli hankala heti paikallistaa, mutta keskiöhän se taitaa olla syyllinen. Olis sekin voinut nyt pidempään pysyä hiljaisempana. Seuraavaksi sitten ostoslistalle ainakin Campan keskiötyökalu.. Näistä huolimatta mahtava laitos <3
^ Kokeilisin alkuun kaikkea muuta kuin keskiötä, ennen kuin laitat rahoja mihinkään suuntaan. Hyvin isolla todennäköisyydellä sulla on joku poljin tms. löysällä. Ei pitäisi tonnissa olla keskiön loppuunajettu.
No ei. Ja tosiaan gravellissa sitä hiekkaa voi mennä ihan mihin väliin vaan.
Sama juttu vähän ekarin kanssa. Ei se nyt ole millään tapaa vaihteiston vika, jos joku läpivienti hakee vähän paikkaansa. Säätää vaan sen vaijerin kohdilleen.
SuccessFactor
20.08.2022, 21.36
^ Kokeilisin alkuun kaikkea muuta kuin keskiötä, ennen kuin laitat rahoja mihinkään suuntaan. Hyvin isolla todennäköisyydellä sulla on joku poljin tms. löysällä. Ei pitäisi tonnissa olla keskiön loppuunajettu.
Naksahduksessa oli sellainen kumea kaiku, että kyllä se jostain osasta tuli, joka oli ihan suoraan rungossa kiinni ja otti siitä kaikupohjaa. En tiiä millä fillareilla olet ajanut, mutta eihän naksahtava (varsinkaan uudehko) keskiö käytännössä koskaan tarkoita että se olisi loppunajettu, kiristystä vaan vailla :D
No ei. Ja tosiaan gravellissa sitä hiekkaa voi mennä ihan mihin väliin vaan.
Sama juttu vähän ekarin kanssa. Ei se nyt ole millään tapaa vaihteiston vika, jos joku läpivienti hakee vähän paikkaansa. Säätää vaan sen vaijerin kohdilleen.
Ihan normaalia huoltoahan se takavaihtajan säätäminen on vaikkei mitenkään brutaalisti ajelisikaan, mutta tämä leidi ottaa selvästi herkemmin nokkiinsa kuin Shimpan tosi halvatkin takavaihtajat tai ei erityisesti graveliin suunnitellut (joka Ekar sanoo olevansa) jotka ovat kestäneet ihan samanlaista ellei rouheampaakin ajoa.
Noinhan se on. Mitä enemmän vaihteita, sen tarkempaa sen toiminnan on oltava. Varmaan yksi syy, miksei uudesta 12sp shimanosta enää vaijeriversiota tule.
Tänään ylämäessä alkoi välillä kuulumaan naksuntaa jota oli hankala heti paikallistaa, mutta keskiöhän se taitaa olla syyllinen. Olis sekin voinut nyt pidempään pysyä hiljaisempana. Seuraavaksi sitten ostoslistalle ainakin Campan keskiötyökalu.. Näistä huolimatta mahtava laitos <3
Ekarin pakka alkaa napsua ja rutista helposti kun sorapöly pääsee väärään rakoon. Kannattaa putsata ja kiristää ennen kun alkaa keskiötä avata…
Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Naksahduksessa oli sellainen kumea kaiku, että kyllä se jostain osasta tuli, joka oli ihan suoraan rungossa kiinni ja otti siitä kaikupohjaa. En tiiä millä fillareilla olet ajanut, mutta eihän naksahtava (varsinkaan uudehko) keskiö käytännössä koskaan tarkoita että se olisi loppunajettu, kiristystä vaan vailla :D
No ensinnäkään tosta sun viestistä ei tullut ilmi, mitä sille keskiölle olet tekemässä.
Toiseksi, eikö tuossa ole pressfit-keskiö Campan Ultra-torque kammilla - mitä osaa tässä kiristetään, jotta löysä keskiö(?) kiristyy?
Ja kolmanneksi, en välttämättä ole ajanut yhtä monella polkupyörällä kuin sinä, mutta huoltanut ja huollattanut tuhansia. Hyvin, hyvin, harvoin naksuva keskiö on ollut naksuva keskiö. Tähän kokemukseen pohjaten kirjoitin edellisen viestini. Tee toki juuri niin kuin parhaaksi näet.
Stenun lähettämästä Keegan Swensonin kuvasta ja käydystä ohjaustangn leveyteen liittyvästä keskustelusta, niin ohessa maantiepyöräni ohjaustangot.
Pro Vibe aero pursuit alumiini: hoodsien kohdalta c-c 36,5
Pro Vibe evo integroitu: hoodsien kohdalta c-c 42
nimellisesti tangot 380 ja 420
Ero on oikeasti iso. Minulle tuo kapeampi on myös mukavampi.
No tässä olen muuttanut myös ohjaamon korkeutta ja pituutta kohtuullisen paljon joten muuttujiakin on ollut paljon
lisäys: hoodseilta ajettaessa väitän, että tuo tangon ja sitä kautta asennon ero on suurempi kuin 1 x aerorunko, sekä gravelissa ja maantiellä. Hallittavuus sitten on toinen juttu, mutta esim. Swensonilla sitä ongelmaa ei varmasti ole
https://i.postimg.cc/tCB55LPs/ohjaustangotleveys.jpg
Se hallittavuus tuntuu ensimmäisellä lenkillä. On tosiaan hämärä tunne, kun tanko kapenee ja kroppa on aiemmin tottunut ottamaan jollain voimalla vastaan vääntöä kireissä. Nyt se voima muuttuu.
Mutta jo toinen lenkki ja mitään eroa ei huomaa.
Meinasin jo mainita tuosta 42cm leveydestä, kun hankit kallista stongaa, mutta olit ehtinyt jo liipaista osta nappia :)
Mitkä härpäkkeet on tuon Evon päällä?
Sitä ei tarvitse teipata lainkaan ylhäältä.
Ok, ratkaisu tuokin. Itse en teipannut kuin kierros kahvojen yli, toimii sekin ja painoakin säästyi!
Swensonilla sitä ongelmaa ei varmasti ole.
Swenson ajaa 40-senttisellä stongalla, mikä mun mielestä ei ole mitenkään äärimmäisen kapea, kun kaveri itsessään on noin kapea.
Se hallittavuus tuntuu ensimmäisellä lenkillä. On tosiaan hämärä tunne, kun tanko kapenee ja kroppa on aiemmin tottunut ottamaan jollain voimalla vastaan vääntöä kireissä. Nyt se voima muuttuu.
Mutta jo toinen lenkki ja mitään eroa ei huomaa.
Vääränlaiseen ajoasentoonkin ”tottuu” eli se, että tottuu johonkin ei ehkä aina ole se tavoitetila :)
Mä vaihdoin juuri viime viikolla SSCX:stä sen ylileveän 46-senttisen tangon 44-senttiseksi, kun sattui vielä löytymään vanhemman mallinen Service Course SL eikä tullut sellainen olo, että pitäisi saada välitystä pidemmäksi. Ennemmin päin vastoin, koska ylämäet meni sen leveämmän kanssa kevyemmin. GG-välityksellä (39/17) keskari on n. 25 km/h. Mun fiilis on, että pitäisi varmaan ajaa aika rajusti kovempaa, että parin sentin eroa huomaisi yhtään missään muualla kuin tosiaan vipuvarren ja momentin pienemisenä. Muuten kyllä muuttui käsien asento paremmaksi, kun se 46-senttinen oli mulle liian leveä.
Mä kiinnittäsin eniten huomiota siihen, että tangon liiallinen leveys tai liiallinen kapeus ei aiheuta kyynärpäiden kääntymistä ulos. Sitä voi nimittäin tapahtua kummastakin syystä ja se tapahtuu erityisesti silloin, kun ”vedetään kovaa”. Tuota testailin eilen tietoisesti ajaessa. Mun pk-soravauhdeilla vastatuuleen ajaessa sen jopa huomaa, kun avaa kyynärpäät vaikka 5 cm ulospäin. Noin on ainakin helppo testata aerouden vaikutusta ja veikkaisin, että kyynärpäiden avaaminen 5 cm kasvattaa vastusta enemmmän kuin tangon leventäminen sentillä tai parillakaan.
Muutenkin keskimääräisellä Uusimaa-gravelilla vaikuttaa siihen nopeuteen niin moni muukin asia, kuin vain aerous tai maksimaalinen jäykkyys tai rolling resistancen mittaama vierintävastus, että asiat ei ole ihan niin yksinkertaisia tai yksiselitteisiä kuin maantiellä. Luttero Hersen nappuloilla on edelleen yllättävän nopea verrattuna mihin tahansa, vaikka teoriassa tai ainakaan sen perusteella, että mitä nopeina gravelpyörinä meille myydään, sen ei todellakaan pitäisi olla. Bonuksena vielä se, että se onnistuu olemaan sekä mukava että nopea. Ihan puhdasveristä aerogravelia en ole koskaan testannut ja jos en testaakaan, niin pysyn tyytyväisenä näin :)
Ei mennyt tuo hankinta ihan putkeen moneltakaan osin.
Maantiellä tosiaan yllättävän helposti tuohon tottuu, varsinkin kun itsellä suhteellisen tasaista perusajoa.
Gravelissa hallittavuus ja käsiteltävyysasiat tulevat varmaan nopeammin vastaan.
Sellainen suuruusluokkasääntö on, että 10 mm leveydessä vaikuttaa tasolla 2 wattia 45 kmh:ssa/0,5 wattia 30 kmh:ssa.
Eli jos kilpailee tai muuten haluaa ajaa kovaa , niin silloin ainakin tuota kannattaa tutkia ja miettiä että mikä itselle olisi sopivin.
^ en tiennyt Swensonin tangon leveyttä, näytti kuvassa vaan kapealta vs. kilpakumppani.
Oheisessa Trainerroadin jaksossa ensimmäisenä hänen haastattelunsa Unboundin kisasta. Keskimääräinen teho 272 W ja NP 304, yli 9 h, ja paino 65 +- veikkauksena
https://www.youtube.com/watch?v=T6RsFBt8JsQ&t=901s
^ Jep näyttää leveämmältä peesaaja ja peesaajan stonga. Lisäksi peesaajalla on myös kyynärpäät leveähkösti.
Toivottavasti se FNLD GRVL toteutuu ja tulee paljon jengiä ajamaan, niin itsekukin pääsee kilpailemaan omassa viiteryhmässään. Tulee olemaan kyllä vaikea valinta, että lähteäkö Stigmatalla vai vanhalla pyörällä.
E: täsmennyksen vuoksi: sillä keskimäärisellä hyödyllä jostain asiasta x tarkoitan vaikka esimerkiksi sitä, että kun tangon kaventamisesta tuleva potentiaalinen hyöty lasketaan joissain sekunneissa/100 km (jos olen ymmärtänyt oikein?) sen haetun hyödyn saattaa menettää moninkertaisesti, jos kapeamman tangon kanssa stiplaa jollain teknisemmällä pätkällä ja joutuu hyppäämään pois pyörän päältä sellaisessa paikassa, minkä olisi leveämmän tangon kanssa selvittänyt ajamalla. Tai jos kapella tangolla joutuu jokaisessa möykkyisemmässä alamäessä jarruttelemaan enemmän. Joka ikinen jarrutus hukkaa watteja.
Innostuin harkitsemaan tempotankoja Exploroon bikepacking-retkiä varten, mutta nyt vasta hokasin, että 3T Superghiaia -ohjaustangossa ei ole tarpeeksi tilaa kiinnikkeille. Litteä osuus alkaa melkein heti stemmistä :(
Jännä juttu, 3T on näköjään lopettanut clip-onien valmistamisenkin.
Ehkä nyt on siis hyvä hetki vaihtaa joku tuollainen kapeampi tanko valtavan Superghiaian tilalle.
Jos haluaa kohtuullisella hinnalla mallailla, niin Rose Race Attack GF 19,95 eur
https://www.rosebikes.com/rose-race-attack-gf-aero-drop-bar-721017?article_size=36cm
tai astetta kalliimpi Pro Vibe Aero Pursuit 80-90 eur (tässä reach on n. 100 mm)
E: täsmennyksen vuoksi: sillä keskimäärisellä hyödyllä jostain asiasta x tarkoitan vaikka esimerkiksi sitä, että kun tangon kaventamisesta tuleva potentiaalinen hyöty lasketaan joissain sekunneissa/100 km (jos olen ymmärtänyt oikein?) sen haetun hyödyn saattaa menettää moninkertaisesti, jos kapeamman tangon kanssa stiplaa jollain teknisemmällä pätkällä ja joutuu hyppäämään pois pyörän päältä sellaisessa paikassa, minkä olisi leveämmän tangon kanssa selvittänyt ajamalla. Tai jos kapella tangolla joutuu jokaisessa möykkyisemmässä alamäessä jarruttelemaan enemmän. Joka ikinen jarrutus hukkaa watteja.
Näin sen itsekin ajattelen, että kysymys on pääosin vaihtokaupasta aero vs käsiteltävyys. Jos 46:n vaihtuu 40:een ja kaikki muut pysyy ennallaan niin laskennallinen ero voisi olla luokkaa 1,5 min satasella, muuttujia toki paljon mutta suuruusluokka oikea - ahko
Käsittelyn kannalta itselle sopiva tanko ja aerotikut lienee selkeä voittaja, jos maasto sellainen että niitä voi kohtuullisessa määrin käyttää
Niin, minä lähden ihan ajomukavuuden kannalta. Kapea tanko on vain mukava.
Eikä minullakaan mikään kapea stonga ole gravellissa. 40cm c-c. Se on jo leveä omille hartioille. Maantiellä 38. Tuo jko:n kuvahan oli maantiepyöristä.
Ihan sama juttu, eli asennon pitää olla ennen kaikkea mukava. Mitä nyt itsestä ja muutamasta kaverista olen huomannut, niin se mukavin käsien asento onkin aika paljon kapeampi kuin olisi luullut. Maantiellä se perinteinen 42-44 tanko M ja L koon pyörälle on monelle jo liian leveä.
Maantiepyöristä mun tangot ovat, enhän edes omista gravelia
^Yhtä asiaa sivuten tangon leveydestä, miksi suoratankoisissa, esim. hybrideissä on selkeästi leveämpi tanko kuin maantiepyörissä?
SuccessFactor
22.08.2022, 21.11
No ensinnäkään tosta sun viestistä ei tullut ilmi, mitä sille keskiölle olet tekemässä.
Toiseksi, eikö tuossa ole pressfit-keskiö Campan Ultra-torque kammilla - mitä osaa tässä kiristetään, jotta löysä keskiö(?) kiristyy?
Ja kolmanneksi, en välttämättä ole ajanut yhtä monella polkupyörällä kuin sinä, mutta huoltanut ja huollattanut tuhansia. Hyvin, hyvin, harvoin naksuva keskiö on ollut naksuva keskiö. Tähän kokemukseen pohjaten kirjoitin edellisen viestini. Tee toki juuri niin kuin parhaaksi näet.
Näihin tuhansiin huoltokokemuksiin perustuen esität että _mikäli_ syylliseksi naksuntaan osoittautuu uudehko keskiö, oletuksena se on loppuunajettu eikä vain kiristystä tai säätöä vailla? Tainnut mennä asiakkaiden rahaa vuosien saatossa hukkaan useampi lati :/
^Se mitä yritettiin kait sanoa on se, että jos keskiökupit ovat tällaiset (https://www.rosebikes.fi/campagnolo-ekartm-protechtm-press-fit-bb86-bearing-cups-2699965) ja laakerit on kampien akselissa kiinni, niin mitä osaa siinä keskiössä säädetään tai kiristetään?
Hankala asiakas. Onneksi fillarifoorumilla noille saa kettuilla. Liikkeessä pitää huoltomiehellä pysyä pokerinaama :)
Näihin tuhansiin huoltokokemuksiin perustuen esität että _mikäli_ syylliseksi naksuntaan osoittautuu uudehko keskiö, oletuksena se on loppuunajettu eikä vain kiristystä tai säätöä vailla? Tainnut mennä asiakkaiden rahaa vuosien saatossa hukkaan useampi lati :/
:D
Ei nyt taida upota
Minuakin nyt vähän kiinnostaa, että kuinka nykyaikaisia keskiölaakereita kiristetään tai säädetään?
Minuakin nyt vähän kiinnostaa, että kuinka nykyaikaisia keskiölaakereita kiristetään tai säädetään?
No siis oikeastihhan pressfitti pitää käyttää poissa ja putsata hiekkamurut kuidun ja pressfitin välistä, jos ne on tuonne päässeet. Muutahan noille ei voi tehdä.
Jos on alumiininen holkki, niin sinne kyllä voi sitä hiekkaa jostain syystä veden mukana mennä. Ja pitää ääntä.
Succesfactor taitaa nyt vaan olettaa, että kaikissa fillareissa on edelleen BSA keskiö. Ei ole. Mutta onneksi BSA ja muut kierteelliset keskiöt ovat taas tulossa uudelleen muotiin.
Sramin Dub:ssa ja Eastonin/Race Facen Cinch:ssä on laakerivälyksen säätö, joten ei se nyt ihan mahdoton ajatus ole (vaikka ei liitykään tähään käsittelyssä olevaan caseen).
E: ja saattaa se varmaan Campakin naksua, jos akselit yhteen kiristävä pultti on löysällä.
^ Ei noissakaan itse keskiölaakeria kiristetä tai säädetä.
No olisko vähän nyt tarpeetonta pilkun nsssimista..?
Enemmän niissä on säädettävää kuin oli nelikanteissa, Isiksissä ym. kasettikeskiöissä ja siten myös riski siihen, että joku paikka keskiö-/kampi-yhdistelmässä naksuu on suurempi. Jos Dub:ssa jättää sen laakerivälyksen säädön löysälle, naksuu tai rutisee 100-prosenttisen varmasti.
Jos sitä nsssimista haluaa ehdoin tahdoin harrastaa, niin voi kysyä, että mikä osa Ultra Torquessa on ”itse keskiölaakeri”, kun rungossa on kiinni pelkästään tyhjät kupit.
Niimpä. Minähän en niitä keskiölaakereita tahdo säätää tai kiristellä. Kunhan kiinnostuin, että miten niitä säädellään.
Niin, niitä säädetään ihan samalla tapaa kuin vaikka ”säädetään ohjainlaakeria” silloin, kun ”ohjainlaakeri naksuu”. Esijännitystä (vai mikä se pre load suomeksi onkaan) kiristämällä naksuminen yleensä loppuu, jos laakeri ei ole loppuun kulunut tai jotain ei ole rikki. Jos kiristää liikaa, laakeri ei enää pyöri kunnolla. Ihan sama pätee Dubeissa ja Cincheissä. Ei täällä yleensä ohjainlaakerin naksumisestakaan tule kukaan näsäviisastelemaan, että ei se ole se laakeri, mikä naksuu, vaan kaulaputki laakerin sisällä tai joku kiila, holkki tai joku muu.
K.Kuronen
23.08.2022, 09.44
Hambini antaa palaa (Ultra Torquesta): https://www.hambini.com/teardown-campagnolo-ultra-torque-crankset-mechanics-explained-in-depth/
Lisää pohdittavaa saattaa löytää, jos hakee "ultra torque axial movement", vaikka googlella.
TheMiklu
23.08.2022, 10.02
Ultra Torque on kyllä niin italialainen keksintö kuin olla ja voi! :D Eli tavallaan hieno kun se tuo "luonnetta" ellei jopa sielua pyörään.
Pressfit ois muuten hyvä idea(painonsäästö, tila jne. jos ajattelee) jos vain (hiilari)rungoissa olisi pyöreä reikä ja se olisi linjassa. Sama pätee tietysti kierteelliseen mutta ilmeisesti ne yleensä on aina ovat pyöreitä ja harvemmin isosti heittoa linjassa.
Niin ja tuota ulta torquen laakeria ei kyllä kiritä tasan millään asennuksen jälkeen. Eli aivan oikein tässä on viisasteltu.
"Näihin tuhansiin huoltokokemuksiin perustuen esität että _mikäli_ syylliseksi naksuntaan osoittautuu uudehko keskiö, oletuksena se on loppuunajettu eikä vain kiristystä tai säätöä vailla? Tainnut mennä asiakkaiden rahaa vuosien saatossa hukkaan useampi lati :/"
Tällaisen viestin jälkeen nyt ei vaan voi muuta odottaa, jos on vielä täysin väärässä.
Ja ennenkuin tähänkin viisasteluun viisastellaan takaisin, niin vip kertoi ensimmäisessä viestissä, että vika ei ole 99% varmuudella keskiössä.
Putsaa vaan sen ekarin takapakan, niinkuin tuossa joku jo neuvoi
Tuon lainaamasi kommentin kirjoittaja kuin myös huoltokokemuksellaan pätenyt kirjoittaja unohtivat molemmat, että ongelman ydin voi olla myös a) huonosti valmistettu runko, b) ”italialainen” keskiökeksintö tai c) asennusvirhe eli akselit yhdistävä pultti jätetty löysälle, jolloin vaseliinien hakeuduttua koloihinsa, voi akseli hyvinkin alkaa naksumaan. Mun mielestä kumpikaan ei ollut sen enempää oikeassa tai väärässä ennenkuin on toisin todistettu eli vian todellinen sijainti on löytynyt.
Kuiturungot on toisinaan kovia naksumaan. Mulla naksumisen lähde on ollut kerran satulatolppa, toisella kerralla sram dub kammen päittäisvälys ja vieläpä kolmannen kerran löysä kammen rattaan pultti.
Kerran taas XC pyörästä naksumisen loppui kun lasketin kivikkoista mäkeä alas sateella. Nyt odottelen milloin naksuminen palaa :)
Naksumiset ja kitinät saattaa saada raivohulluuden partaalle. Syy usein ei ole se mistä sen luulee johtuvan.
viimeinenlenkki
23.08.2022, 11.54
Omalta kohdaltani pyörästä kuuluva naksunta loppui kun kaiken muun kokeilleena avasin /otin ohjainlaakerit pois ja sen jälkeen laakerikupit pois ja asennustahnaa rungon ja laakerikupin väliin.
Kai se mun alkuperäinen pointti oli, että kannattaa kokeilla putsata, rasvata ja kiristää monia muita juttuja ennen keskiöön koskemista. Etenkin kun pyörä on uusi, niin pulttien läpikäyminen voi olla ihan suotavaa muutenkin.
Mutta yllättävän suolaisen vastauksen sain takaisin. Ehkä siinä oli jotain provosoivaa, vaikka mielestäni avasin keskustelun melko neutraalisti. Asian ydin ei kuitenkaan ollut keskiölaakerin kiristysmetodista vääntäminen. Enkä käsittääkseni myöskään ehdottanut keskiölaakerin uusimista, vaan yritin ohjata kokeilemaan juurikin kaikkea muuta sitä ennen. Olkoon tämä nyt omalta osaltani tässä.
Hambini antaa palaa (Ultra Torquesta): https://www.hambini.com/teardown-campagnolo-ultra-torque-crankset-mechanics-explained-in-depth/
Lisää pohdittavaa saattaa löytää, jos hakee "ultra torque axial movement", vaikka googlella.
Hambini on musta melko rasittava äijä, senhän mielestä kaikki on pa..aa paitsi kusi. Ja hambinin laakerit.
On varmaan ihan oikeita pointteja joukossa, mutta ne kyllä jää helposti sen insinööriprosentti- meuhkaamisen alle.
Ohiampuja
23.08.2022, 15.09
Naksumiset ja kitinät saattaa saada raivohulluuden partaalle. Syy usein ei ole se mistä sen luulee johtuvan.
Ennen tuli noita natinoita metsästettyä, mutta nyt en enää jaksa.
Jos se kitinä ei pahe, niin olkoon. Kyllä tässä naksuu jo omatkin nivelet. :)
Sm xco kisaa seurasin jokunen vuosi sitten teknisessä ylämäkispotissa, kyllä siinä usealla pyörä naksui ja natisi. :)
K.Kuronen
23.08.2022, 19.16
Hambini on musta melko rasittava äijä, senhän mielestä kaikki on pa..aa paitsi kusi. Ja hambinin laakerit.
On varmaan ihan oikeita pointteja joukossa, mutta ne kyllä jää helposti sen insinööriprosentti- meuhkaamisen alle.
Rasittava, kyllä!
Jos äijän jutut suodattaa ja yhdistää omaan kokemukseen, niin jotakin hyödyllistä voi jäädä näppiin, ainakin jos itsellä olisi kyseiset kammet ja keskiö.
Niin perus youtube hörhö. Noitahan ne kaikki on. Sekoillaan ja posmitetaan jotta saadaan katsojia. Kelaamista vaan ja yrittää seuloa asiat välistä.
Paljon siellä on tietoakin taustalla.
Mulla oli edellisessä pyörässä campa super record kammet, vaihdoin sen ostettaessa olleen fsa:n letkusetin tilalle.
Ongelmia ja huonoja kokemuksia siitä oli 0.
Tosin nuo oli edellistä sukupolvea, mutta varmaan paskat silti.
En väitä ollenkaan että kaikki olisi huuhaata mitä ukko jorisee, mutta ei montaa siedettävää tai toimivaa settiä tuon hepun mukaan maailmasta löydy.
Rungotkin tuntuu olevan pääasiassa ajokelvottomia.
TheMiklu
24.08.2022, 10.57
Hambini on pahasuinen insinööri. Hieno mies kerrassaan. Kusetusmarkkinoinnin maailmassa kuluttajan puolesta taistelee. On ihan oikein, että paljastetaan aerobullshittimarkkinointi ja halvalla tehdyt rungot.
Hambini on pahasuinen insinööri. Hieno mies kerrassaan. Kusetusmarkkinoinnin maailmassa kuluttajan puolesta taistelee. On ihan oikein, että paljastetaan aerobullshittimarkkinointi ja halvalla tehdyt rungot.
Youtubessa on ihan riittävästi informercial-sisältöä, joten Hambinin paasausta on omasta mielestäni mukava kuunnella. Pyörämaailma on kyllä ihan täynnä kusetusta ja siksi speksailen itse pyöräni sekä niihin tulevat osat. Keep Banging Your Hairdresser.
Katson aina Hambinit, viihdyttävää seurattavaa. Kyllä hänellä itselläänkin on aina mukana myyntimiehen agenda. Ensin haukutaan runko pataluhaksi, mutta sitten esitetään pelastava ratkaisu, joka on... tietysti Hambini bottom bracket! :D
Hambini esittelee uudet innovaatiot kriittisesti. Esim. hiljattain oli tutkittavana Trekin uusi runkoratkaisu, jossa satulaputken yläosan tilalla onkin joku ihmeen tunneli ilmanohjaukseen. :seko:
Minulla oma Exploro syö keskiölaakereita, ja Hambinin perusteella se on ihan odotettavaa...
Hambiini meuhkaa siihen malliin, että luulen ukon olevan jossain aineissa.
Toki se usein onnistuu paljastamaankin ihan älyttömiä, kallita ja toimimattomia rahanhuijaushärpäkkeitä.
Mun pyörän rungon se haukkui ihan pskaksi tehot hävittäväksi lutteroksi ainoastaan se takia kun fillarin esitteessä kerrottiin chain- ja seatstaysien muotoilulla pyrityn tietynasteiseen joustoon. Ehkä se haluaa, että fillari runkoineen on umpijäykkä joka kohdasta...? No, ehkä niin pitäis ollakin, ettei polkemisen tehot häviä putkien notkumiseen.?
TheMiklu
25.08.2022, 10.16
Nimenomaan viihdettähän se Hambini on. Ja sen omaa bisnestä. Kai se kanavasta ja keskiöistä plus lakrujen myynnistä jotain extraa saa.
Hänen ansiosta tiedän miksi nuo meikän Canyonit on niin halpoja ja toisaalta miksi niissä on ruuvattavat pressfitit (toisessa jälkiasennettuna ja toisessa vakiona tehtaalta)! :D
Hambinille toki lähetetään vaan ne vialliset yksilöt. Ei täysin kerro koko totuutta tietyn merkin laadusta kun ei tiedä onko niitä soikeita keskiöitä 1/10 vai 1/1000 merkin pyöristä.
Hyvää juttua kyllä laakereista, kammista ja keskiöistä
Mä olen aavistuksen kypsynyt mekaanisen hydro-Rivalin kahvan kulmikkuuteen. Vaikka mulla aika leveä käsi, sen yläosan ”molon” kulmikkuus häiritsee. Vähän myös kahvan rungon kulmikkuus. Vanha vannejarru-Force on selvästi mukavampi.
Mutta olikos se niin, että Rival- ja Force-kahvat on identtiset, jarruvivun materiaali vaan on eri? Eli ainoa mahdollinen upgreidaus käsimukavuuteen olisi sähköihin tai johonkin toiseen valmistajaan vaihtaminen?
StevieRayVehkakoski
25.08.2022, 12.04
2016 ja 2018 Force-hydrokahvat ainakin on erilaiset, uudempi on sirompi. Jos en nyt väärin muista niin 2017 Rival-kahva on vielä saman mallinen molo kuin tuo vanhempi Force?
Editointi onnistuu, jos jaksaa vaihtaa mobiilinäkymän normaaliksi.
Aaa..enpä tiennyt, että vuosimallienkin välilä on eroja. 2021 mekaaniset flat mount hydro-Rivalit mulla siis Stigmatassa.
StevieRayVehkakoski
25.08.2022, 13.47
Editointi onnistuu, jos jaksaa vaihtaa mobiilinäkymän normaaliksi.
Kyllä mä jaksaisin vaihtaa jos osaisin mutta niin kuin aina tähänkin asti joka kerta viesti katosi taas kun yritin sitä editoida, en keksi miten se onnistuneesti tehtäisiin.
Edit: Onnistuuko?
Editointi onnistuu, jos jaksaa vaihtaa mobiilinäkymän normaaliksi :)
Full site lukee tuossa alalaidassa.
Clip on aerobareihin (ja graveliin myös) tällaista dataa 40 kmh vauhdeissa. Jos watti tai wattiero ilmoitetaan 45:ssa, niin aika tarkkaan 40:ssä se on 2/3 osaa, 35:ssa 1/2 osaa ja 30:ssä 1/3 osaa ilmoitetusta luvusta.
Varmaan oikeudenmukaisinta on verrata clip oneja ja aero hoods asentoa.
Asento drops lienee tässä "ei aero drops".
https://lirp.cdn-website.com/035638ef/dms3rep/multi/opt/Clip+on+aerobars+chart-1920w.png
Gravel kuume edelleen vaivaa...katsoin että grizl SL 7 (grx600) jonka sais kevättalvella vs SL 8 (grx810 + hiilitolppa) sais jo syksyllä. Pärjäisin varmasti seiskalla, mutta onko hinnan ero perusteltua?
Gravel kuume edelleen vaivaa...katsoin että grizl SL 7 (grx600) jonka sais kevättalvella vs SL 8 (grx810 + hiilitolppa) sais jo syksyllä. Pärjäisin varmasti seiskalla, mutta onko hinnan ero perusteltua?
Seiskaa eTab:illa sais heti ja henkilökohtaisesti melkein ottaisin sen, jos lisää aikoo panostaa. Tuurilla noita seiskoja tulee maanantaina myyntiin, eilen tuttu sai tilattua yhden ainakin ja toimitus syyskuun loppupuolella
^Seiska e Tap olisi oma valinta, SRAM:n langattomat hankintalistalle. Mutta minkä tahansa aikoo hankkia niin kannattaa olla nopea eikä jäädä ihmettelemään.
Esitetyistä kahdesta eli CF 7 vs CF 8.
Itse ostaisin noista CF 7:n. Isoin ero minulle olisi satulatolppa. En osaa oikein arvottaa osasarjan eroa tai että vanne toisessa C sarjaa toisessa G -sarjaa. Satulakin menisi todennäköisesti vaihtoon. Mainittu saatavuus saattaisi muuttaa tilannetta oman valinnan kohdalla.
Jos kaikki Gritzlit olisi valinnassa, niin sitten tuo CF 7 tai mainittu Rival etap.
^Satula, tolppa ja stemmi usein vaihtokamaa, seikkoja joihin ei kauheasti kannattaa takertua. Rival on aivan mainio setti ja kiekoissa ehkä itsellä olisi paino se kriteeri millä ne valitsisin.
En maksaisi 750€ noista Grizl CF 7 vs. CF 8 päivityksistä, ellei nyt nimenomaan halua tietyn väristä pyörää . Käyttäisin säästyneet roposet vaikka kuitukiekkoihin tai kaljaan.
Tuo 1x systeemi vähän epäilyttää. Oli joskus cyclo 1x11 apexilla ja siinä välit vähän harvat, tosin maasturissa 1x12 on ok. Apexin kahvat ei kans ergon puolesta ihan omaan mieleen. Muuten kyllä sähkövaihteet kiinnostais.
En maksaisi 750€ noista Grizl CF 7 vs. CF 8 päivityksistä, ellei nyt nimenomaan halua tietyn väristä pyörää . Käyttäisin säästyneet roposet vaikka kuitukiekkoihin tai kaljaan.
CF 7 Grizlissä on kyllä parhaiten vastinetta rahalle. Se minunkin piti hommata mutta pähkäillessä saatavuus karkasi ja oli "pakko" ostaa CF 8.
Hell_On_Wheels
02.09.2022, 00.00
Apexin kahvat ei kans ergon puolesta ihan omaan mieleen. Muuten kyllä sähkövaihteet kiinnostais.
Ihan kuten Shimanollakin, myös Sramin kahvojen muoto/ergonomia eroaa vaijerivetoiset vs AXS.
Mulla on maantiepyörässä Force AXS ja gravelissa GRX Di2 - en voi kuin suositella sähkövaihteita, ne on kyllä erittäin hyvät.
Vielä kun raaskisi hankkia maastopyöräänkin...
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.