PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61

JackOja
23.11.2015, 22.19
On muuten tavattoman hieno Rove! Oli pitkään spekuissa minullakin.

Tuntuuko, että noi crank bootsit on tarpeen? Itse ajattelin kokeilla jos pärjäisi ilman.

tlk
23.11.2015, 23.02
Kiitti,

en mä oikein tiedä noista... oon aika neuroottinen eli otin siksi ainakin alkuun käyttöön kunnes kolhut ei enää harmita. Kerran iskin kammen jo kiveen eli sikäli hyvä että oli.

mehukatti
24.11.2015, 21.21
http://ridinggravel.com/wp-content/uploads/2015/11/PB130001.jpg

Hi5bikesissa jo listoilla, tosin ei hyllyssä:

http://www.hi5bikes.fi/~CNArx0000001/?Y999=PIF&Y104=M-TB96268000

slow
24.11.2015, 21.25
^^Toimivat lisäksi mukavasti väripisteinä. Hieno pyörä kaikkinensa.

stenu
05.12.2015, 11.21
Vähän erilainen viritys titskukaunottarien jatkoks :). Meidän vanha KONkAri muuttu tällaseksi rospuuttogrinderiksi. Eilisiltaisen testilenkin perusteella tuota ei pysäytä tappajasepeli eikä syysmyrsky. Yllättävän tasapainoinen ajettavakin. Tanko tuli tolla varastosta löytyneellä stemmillä vähän liian ylös, pitää keksiä jostain lyhyt 6-asteinen tilalle. Kakskutonen kiekko toimii tällaisessa käytössä yllätävänkin hyvin; ei tartte ylipitkää chainstaytä eikä ole toe overlapin kanssa ongelmia, vaikka 2,25-tuumainen rengas ja lokari. Alpencross Smart Samit rullaa paljon paremmin kuin umpikumipistosuojatut krossarirenkaat ja on mukavampi ajaa. Jos ydintalvi iskee, niin varastossa odottaa 2,1-tuumaiset ISP:t. Runko vois olla kaksi senttiä lyhyempi (ei olis siltikään toe overlappia) ja vähän vähemmän slouppaava, niin toi näyttäiskin ihan järkevältä...

Olennaiset:
Kona Kilauea '98, Reiska 631
Dt Hugi/Revo/Dt XR 4.1
Gevenalle/Shimano 2x9 (32/44 ja 11-28)
Curana C-lite
Nitto M18

https://c2.staticflickr.com/6/5761/22887543044_936cd565e1_b.jpg

Takajarrun hangeri pitää vielä virittää toisin, koska toi böijaa liikaa ja etutartsin kiinnikkeen vois yrittää virittää toimimaan hangerina, niis sais tarakan takapään ylemmäs.

arctic biker
05.12.2015, 16.28
Varsin viehko näyttö Stenulta kaiken tingan ohessa . Oiskoon lokarit pikkasen liika lähellä renkaita ajatellen loskakelejä? Toki sydäntäni lämmittävä kulkuväline. Muutamakin iloinen hymiö!

PuffySticker
05.12.2015, 17.00
Rampler-kumeista odotan testiraportteja ensi kevääksi. Hienoa harmaata kyl ylläolevissa kuvissa. Tosin ovatpa turhan puhtaita makuuni.

Iko
05.12.2015, 23.49
Iltaa!

Kesästä asti on speksauslistalla ollut kategoriaan sopiva pyörä, maastopyöräilijän "maantielenkkien" lisäksi palvelisi myös kommuutterina. Olin jo tilaamassa uutta Rovea, mutta paikallisen toimitus menee helmikuulle... Evansilta löytyi houkutteleva tarjous http://www.evanscycles.com/products/norco/search-s2-2015-adventure-road-bike-ec072576 Mitäs mieltä raati on? Vinkkejä kaipaisin myös koon (56 vai 58) valintaan, usein kun mitoillani tuntuu osuvan kahden koon väliin. Kokemusta käyräsarvisista ei ole kuin Konan Major Onesta (vm.-10). Bikefitin Comfort road mittaus antoi seuraavat suositukset: stack 586, reach 408, ett 582 ja seat tube c-t 577. Norcossa siis koossa 58 stack 604 ja reach 393, 56:ssa taas stack 585 ja reach 384.

huotah
21.12.2015, 08.06
Kaipaisin vinkkejä gg-fillarista pienikokoiselle kuskille. Olen tähän mennessä yrittänyt etsiä cx-pyörien joukosta jotain ao. mittoja vastaavaa, mutta huonolla menestyksellä. Ehkä gg-pyöristä löytyisi jotain tähän suuntaan:

stack +520mm
reach noin 350mm
(e)TT noin 495-500mm
istuinputki noin 500mm (sloupattu)

JiiÄm
21.12.2015, 18.25
Kaipaisin vinkkejä gg-fillarista pienikokoiselle kuskille. Olen tähän mennessä yrittänyt etsiä cx-pyörien joukosta jotain ao. mittoja vastaavaa, mutta huonolla menestyksellä. Ehkä gg-pyöristä löytyisi jotain tähän suuntaan:

stack +520mm
reach noin 350mm
(e)TT noin 495-500mm
istuinputki noin 500mm (sloupattu)

Feltin tämän vuoden 47cm cx olisi seuraavilla mitoilla:

Stack 525mm
Reach 368mm
TT (horisontaalinen) 510mm
ST c-t 470mm

Vähän esitettyjä mittoja pidempi joo, 2016-malli on vielä hitusen siitäkin.

mehukatti
21.12.2015, 21.19
Rampler-kumeista odotan testiraportteja ensi kevääksi.

Kuulemma tammikuun lopussa tulee Hi5Bikesiin lähetys Maxxikselta, mutta epäselvää vielä, että tuleeko Ramblereita.

Mutta mikä jännintä, niin myivät Hi5Bikesista yllättäen Santa Cruz Stigmata -runkosetin mukaan. Nyt sitten pienessä epätietoisuudessa mietin, että onko se tarpeeksi gravel vai pitääkö heittää roskikseen? ;) Santa Cruz itse kirjoittaa: a 'cross, gravel, just go ride bike. Kun vertaa vanhaa 56cm Warbirdiä tuohon 56cm Stigmataan, niin jälkimmäisessä on millin korkeampi keskiö ja puol astetta jyrkempi ohjainkulma. Ei siis hirveetä eroa ainakaan paperilla. Mutta sen verran kevyt tuo Stigmata on, että pyörän paino taitaa heilahtaa alle 8.0kg vanhoilla palikoilla. Suurin osa niistä siirtyy heittämällä kun keskiökin on sama PF30, mutta vanhat Novatecin X-Light Disc -navat pitää vaihtaa 142x12 ja 15x100 -versioihin. Toivottavasti laipat on samat, että voi käyttää vanhoja pinnoja? 40+mm renkaatkin pitäis mahtua heittämällä ja ne tuo varmaan hiekkateille sekä huonokuntoisille alustoille kaivattua mukavuutta ja pehmeyttä ajotuntumaan.

huotah
21.12.2015, 23.42
Feltin tämän vuoden 47cm cx olisi seuraavilla mitoilla:

Stack 525mm
Reach 368mm
TT (horisontaalinen) 510mm
ST c-t 470mm

Vähän esitettyjä mittoja pidempi joo, 2016-malli on vielä hitusen siitäkin.

Kiitos, tämä merkitty muistiin. Tätä tutkiessa huomasin että Feltin V-sarjastakin näyttää löytyvän pientä runkoa.

velib
22.12.2015, 10.28
Konan Jaken (http://www.konaworld.com/jake.cfm) 48 on myös melko pieni:

Stack 543
Reach 370
ST 470
TT 515

Ja Rove (http://www.konaworld.com/rove_st.cfm) on suunnilleen samoissa mitoissa. Jos vannejarrut kelpaavat, saa Surly Cross-Checkiä (http://surlybikes.com/bikes/cross_check/geometry) pienessä koossa. Levyjarrullista Straggleria (http://surlybikes.com/bikes/straggler_650b/geometry) taas saa pienempänä 650b-renkailla. Noiden reach on hieman suurempi, mutta ovat ilmeisesti niin matalia, että yleensä käytetään jonkin verran spacereita, mikä tuo tietysti ohjaamoa myös lähemmäs.

JiiÄm
23.12.2015, 09.04
Kiitos, tämä merkitty muistiin. Tätä tutkiessa huomasin että Feltin V-sarjastakin näyttää löytyvän pientä runkoa.

Hyvä juttu että oli apua. Noita 2015-malleja luulis kaiken lisäksi saavan sopivaan hintaan jos koko vaan natsaa. Tuota V-sarjaa en edes muistanut, siinä on kyllä yksi (vähän pystympi) vaihtoehto.

seppo_taalasmaa
04.01.2016, 15.41
Miten paljon tuollaisessa GG pyörässä on lyhentämisvaraa stemmissä? Edelleen kaivelee tuo cyklon puuttuminen ja tuo GT Graden väri miellyttäisi erittäin paljon: http://www.wiggle.co.uk/gt-grade-al-claris-2015/ Pyörän kanssa olenkin pyytänyt jo kokeneemmilta apua, mutta kaivelee tuo koko valinta kun M kokoa olisi saatavilla ja olen 174cm/80cm. Se osuu alareunalle ja S olisi varmasti järkevämpi valinta, mutta kun se on loppu. Stemmi on 110mm M koossa niin onko sitä mahdollista lyhentää esim 20-30mm ilman että ohjaus menee ihan kuralle ? Vai onko vain järkevämpää unohtaa koko pyörä kun S koko on loppu.

stenu
04.01.2016, 16.19
Makuasioita tietenkin, mutta musta lyhyempi on itseasiassa parempi ainakin jos on yhtään loivempi ohjauskulma ja periaatteessa vaikka ei olisikaan siinä tapauksessa, että pyörää ajaa yhtään maastoisemmilla alustoilla. Oikeastaan ihmetyttää, että vieläkin speksataan muaallakin kuin asfaltilla ajettavien käyrätankoisten pyörien rungoista niin lyhyitä ja stemmeistä pitkiä. Luulisi, että maastureiden vanavedessä tullee muoti tämänkin asian suhteen muuttumaan heti, kun aika on kypsä sille, että slämmätty ylipitkä stemmi ei olekaan cool.

Mulla on Crosshairsissa 0-asteinen 90 mm stemmi, koska musta se on ajettavuuden kannalta paras niin. Ajoasennon kannalta voisi 100-millinen olla jopa vähän parempi, mutta ei tule sellaista.

JackOja
07.01.2016, 11.53
Bikeradar on listannut mielestään päheimmät GG-fillarit tulevalle kaudelle:

https://www.youtube.com/watch?v=ErrYBHaZE0M

Hiilari
07.01.2016, 13.36
Tein syssyllä levyjarrullisen crossariprojektin ja harmillisesti siinä on juuri tuo stenun kuvailema ongelma. Loiva kulma ja 130 mm pitkä stemmi. Ja kun kulma on loiva niin etuhaarukan yläpääkin tulee n. 2 cm taakepäin verrattuna maantiepyörään jossa saman mittainen vaakaputki. Ja tuloksena on aika huono ajettavuus: sekä kiikkerä putkelta ajettaessa että junamaisen kankea kun tulee mutkaan. 90 mm stemmillä on parempi mutta stonga tulee mulla liian lähelle. Hitto, olisi pitänyt ottaa pykälää isompi runko. Taitaa mennä setti myyntiin keväällä, ja talviajo jatkuu hitaalla mutta vakaan turvallisella täpärillä. Täytyy miettiä ostaako isomman samanlaisen rungon (näitä nude carbon cc runkoja joita on eBay pullollaan) vaiko joku On-One Kaffenback tyyppinen maantie/retki tyyppinen runko levarikiinnikkeillä.

FreeZ
25.02.2016, 13.06
Lepposan maantiepyörän etsintä päätyi nyt sitten uuden Warbird:in kasaamiseen. Osia alkaa pikkuhiljaa rantautumaan kotosuomeen ja setuppi nyt näyttää muodostuvan seuraavanlaiseksi:

- SRAM 1x11 Hydro Rival kahvat ja GX vaihtaja, Rival 1 kammet 42t rattaalla
- 29er kiekot Superstarilta
- Schwalbe S-One renkaat alkuun tubelessina

Osien painoilla leikitty Excelissä ja näyttää ihan lupaavalta, mutta katsotaan kun projekti etenee.

aland
29.02.2016, 09.05
Genesis Croix 30 tai GT Grade 105? Genesis varmasti mukavampi jokapäivän pyörä ja GT vähän vauhdikkaampi mutta vähän jäykempi?

Miten noi koot näiden pyörien kanssa? Ymmärsin että Genesis on vähän pieni kooltaan kun taas GT on iso. Itse 188/91, onkohan Genesis 58(XL) ja GT 56 oikeat koot minulle? Onkohan nämä pyörät nähtävissä pyörämessuilla?

kmw
29.02.2016, 09.27
Velobiassa on Genesistä, mutta eivät ole messuilla kun ihan omat bileet https://www.velobia.fi/prospercart/

Isä nitro
29.02.2016, 14.54
Minä astetta isompi, joten minulla 58 eli XL Grade GT. Et maininnut olitko kiinnostunut alumiinista vai kuidusta, mutta jälkimmäinen on jäykkä niin halutessani ja joustaa silloin kun pitää. Minun käyttööni pyörä on täydellinen ratkaisu kun etsin kerran nopeaa mutta samalla myös mukavaa vehjestä.

Messuamisesta ja näytekappaleista en tiedä, mutta tällä hetkellä GTtä saa rahalla Velosportista. Luulin aikanaan että myyvät vain alumiinia, mutta myös kuitua löytyy rahaa vastaan. Nyt kun oikein tarkkaan mietin, niin taisi olla messujen aikaan jotain happeningiä uudessa liikkeessä.

aland
29.02.2016, 16.05
Minä astetta isompi, joten minulla 58 eli XL Grade GT. Et maininnut olitko kiinnostunut alumiinista vai kuidusta, mutta jälkimmäinen on jäykkä niin halutessani ja joustaa silloin kun pitää. Minun käyttööni pyörä on täydellinen ratkaisu kun etsin kerran nopeaa mutta samalla myös mukavaa vehjestä.

Messuamisesta ja näytekappaleista en tiedä, mutta tällä hetkellä GTtä saa rahalla Velosportista. Luulin aikanaan että myyvät vain alumiinia, mutta myös kuitua löytyy rahaa vastaan. Nyt kun oikein tarkkaan mietin, niin taisi olla messujen aikaan jotain happeningiä uudessa liikkeessä.

Kuidusta (ja teräksestä = Genesis) olen kiinostunut, en alumiinista.
Oletko kuinka paljon isompi kuin minä? Onko tuo 56 edes vaihtoehto minulle siis? Täytyy päästä viikonloppuna tuonne Velosporttiin. Itse tulen maastopyöräilystä ja mitä nyt olen lukenut niin tämä GT olisi oiva pyörä minulle :-)

Isä nitro
29.02.2016, 21.02
Kuidusta olen kiinostunut. Oletko kuinka paljon isompi kuin minä?

Pituutta 193 cm, inseamia en nyt tähän hätään muista. Kyselepä vielä GT Graden omasta ketjusta tällä samaisella palstalla, josko sieltä löytyisi kokokysymykseesi parempaa osviittaa. Voisin täältä käsin kuitenkin kuvitella, että tuo 56 olisi sinulle passeli.

Tuo carbon 105 on järkevämmin hinnoiteltu kuin Ultegra. Eroa kun on noin tuhat euroa. Löysin omani Saksasta Thebikeshopista ylivuotisena. Toinen Euroopan myyjä on Evanscycles, mutta kummassakaan ei ole enää tarjolla viimevuotista satoa, mikä on tässä vaiheessa vuotta aika luonnollista.

mehukatti
20.04.2016, 11.04
http://ridinggravel.com/wp-content/uploads/2015/11/PB130001.jpg

Nyt löytyy Rambleria Hi5Bikesista. Mitäs polkupyöränkuljettajat on tykänny?

stenu
12.05.2016, 15.13
^Kävin aamulla hakemassa ja laitoin heti alle, sisureilla tosin ja kapealle vanteelle. Ensivaikutelmat:

+Profiili on mukavan pyöreä. Ei itseohjaa samalla tapaa kuin Clement X'plor.
+ tai - (riippuu tarpeesta ja rungosta) Rambler on vähän 40-millistä X'ploria kapeampi ehkä myös vähän matalampi. X'plor tekee mulla vähän tiukkaa Gunnarin chainstayhin, Ramblerissa on tilaa sen verran, että voisi mahtua pyörimään leveämmän vanteen kanssa ja tubeleksenakin.
+ tai - Asettui helposti vanteelle sisureilla eli reunanauha ei ole mitenkään erityisen tiukka.
+Profiilin pyöreydestä johtuen reunanappulat pysyy irti tiestä kovemmilla paineilla, joten rullaa asfaltilla aika kivasti
-Profiilin pyöreydestä johtuen reunanappuloilla ei ole paljon virkaa muutoin kuin tosi pienillä paineilla ajaessa.
-Aika jämynoloinen ja paksut kyljet. Ei mitenkään erityisen smooth ajotuntuma ainakaan uutena, mutta voi muuttua, kunhan runkorakenne saa vähän eloa.

Kyllä noi varmaan loppuun jaksaa ajaa, mutta jos runko ei ajossa muutu joustavamman oloiseksi, niin en osta toiste. Palaan asiaan, kun on kilsoja alla ja kokeiltu myös tubeleksena.

Kokonaisuudessaan rullaa ihan ok eli suunnilleen samoin kuin X'plor ja WTB Cross Boss 35 mm, joka on mun suosikki ja referenssirengas tällä hetkellä. Cross Bossissa on kunnon kuvio, joten pitoa on enemmän kuin noissa varsinaissa gravel-renkaissa, mutta kuitenkin se rullaa yhtä hyvin, jopa asfaltilla, ja se on erittäin mukava rengas ajaa. Cross Boss on nimellismittaansa isompi. Profiili saattaa olla vähän korkeampi kuin Ramblerissa, mutta ehkä aavistuksen kapeampi. Cross Boss istuu vanteelle niin tiukasti, että sisureiden kanssa se on melkolailla mahdoton ja tubeleksenakin saa venytellä, että nousee vanteelle. Mutta sen ansiosta se on eka krossitubeless mulla, jota en ole saanut blurppaamaan missään tilanteessa.

Posti toi eilen myös Challengen Gravel Grinderit (38 mm 120tpi), mutta Evansilta olivat toimittaneet toisen renkaan 60tpi-versiona, vaikka molempien piti siis olla noita kevyempiä, joten jätin ne vielä pakettiin. Vaikuttivat tosi pieniltä nimellismittaansa nähden. Linttaan taiteltuna renkaan leveys on suunnilleen samaa luokkaa kuin Conti CX Speed 35 mm, joka ei ole todellisuudessa kuin noin 33 mm leveä. Itseasiassa asentamaton Gravel Grinder on yhtä leveä tai kapea kuin 33-millinen tanwall Grifo, jolla on ajettu jonkin verran eli runko on saattanut vähän venyä. 120tpi Gravel Grindereissa oli ohuemmat kyljet kuin 120tpi X'plorissa tai 120tpi Ramblerissa.

Kahvupaussi
12.05.2016, 15.45
.[/QUOTE] Posti toi eilen myös Challengen Gravel Grinderit (38 mm 120tpi), mutta Evansilta olivat toimittaneet toisen renkaan 60tpi-versiona, vaikka molempien piti siis olla noita kevyempiä, joten jätin ne vielä pakettiin. Vaikuttivat tosi pieniltä nimellismittaansa nähden. Linttaan taiteltuna renkaan leveys on suunnilleen samaa luokkaa kuin Conti CX Speed 35 mm, joka ei ole todellisuudessa kuin noin 33 mm leveä. Itseasiassa asentamaton Gravel Grinder on yhtä leveä tai kapea kuin 33-millinen tanwall Grifo, jolla on ajettu jonkin verran eli runko on saattanut vähän venyä. 120tpi Gravel Grindereissa oli ohuemmat kyljet kuin 120tpi X'plorissa tai 120tpi Ramblerissa.[/QUOTE]

Challange GG sekä Conti Cx Speed oli itsellä kärkivaihtoehtoina seuraaviksi kumeiksi cycloon. Harmi, ettei nimellisleveydet toteudu, mielellään ottaisin 35-40mm. Nykyiset Sammy Slickit ovat oikeesti 35mm (vanne 17mm), joten ehkä pitäydyn niissä. Schwalbeilla ajettu 3000 ja pari tuhatta vielä jäljellä.

velib
12.05.2016, 17.51
19mm vanteella näyttäisi Gravel Grinder olevan 37mm. Ne ovat menossa pian 17mm vanteelle, täytyy mitata sillä uudestaan. Kovemmalla paineella keskikuvio rullaa hyvin, ja matalammalla taas reunanappulat tuovat pitoa. Olen ollut kyllä noihin tyytyväinen, mutta alkoi tehdä mieli testata hieman ronskimpaa sekä tubeless-yhteensopivaa rengasta niin tilasin nanot. Muistaakseni ne venyivät samalla vanteella 40mm tienoille heti alkuunsa, käyttökokemuksia ei vielä ole kun tubelessviritys on jäänyt tekemättä.

mehukatti
12.05.2016, 20.36
Omat kokemukset Ramblerista on, että aluksi tuntui rullaavan tosi tahmeasti, kun verrokkina oli Spessun 33mm Trigger Prot. Näillä jälkimmäisillä tuli esim. poljettua Giro d'Espoo 35km/h keskarilla, Ramblereilla tuli taas 100 metrin jälkeen mieleen, että ei todellakaan haluis näillä lähteä pidemmälle asfalttilenkille. Toisaalta eihän niitä sinne ookkaan tarkoitettu. Mutta kun on jaksanut pitää Ramblerit pyörässä niin tuntuu, että alkutahmeus on kadonnut ja nyt ne rullaa ihan hyvin. Mutta mikä tärkeämpää, niin kyllähän toi kuvio ja iso ilmatila on aika jees hiekkateillä ja röykkyisemmässä menossa. Kun laskee paineita jonnekin 2.75bar paikkeille (75kg kuski) niin tulee sellaista pehmeyttä ja mukavuutta, mitä ei cx-renkailla ole mahdollista saada. Itseasiassa mietin, että josko kokeilis Korso MTB:tä Ramblereiden kanssa.

Taneli79
13.05.2016, 11.38
Tuli uutta näkökulmaa soranjauhantaan, kun hankin kevättalvella 29” jäykkäperän (Trek Procaliber). Alkuperäisenä tarkoituksena oli ajaa sillä talven lenkit ja nautiskella kesällä polkuajosta. Maaston sulamista ja kuivumista odotellessani ajoin maasturilla maalis-huhtikuussa aika paljon sora- ja hiekkateillä. Nyt kun routa on sulanut ja maasto pääosin kuivaa, huomaan ajavani maasturilla edelleen pääosin soratierallia. Tai oikeastaan lenkit koostuvat sorateistä, helpoista kangaspoluista, latu- ja metsäkoneurista. En jaksa innostua kivikossa, mudassa tai juurakossa ajamisesta.

Aikaisemmin olen ajanut soratierallia laadukkaalla hiilikuitukrossarilla (Trek Boone). Tänä keväänä pyörä on saanut seistä varastossa, kun 29” jäykkis tuntuu käyttötarkoitukseen huomattavasti mukavammalta. Joustohaarukka ja leveät renkaat tekevät ajosta huoletonta ja pehmeää, kun vastassa on kiuaskiven kokoista sepeliä, nimismiehen kiharaa, routakuoppia, sadeveden syömiä uria jne. Pehmeässä hiekassa leveä rengas etenee vaivattomasta ja suoralla tangolla ohjaa varmoin ottein. Vauhdikkaat ja mutkaiset laskut voi päästää rennosti alas epätasaisuuksista huolimatta ja jyrkät vastamäet kiipeää loistavan pidon ja kevyiden välitysten ansiosta vaivattomasti.

Krossari / grinderi on hyväpintaisella soratiellä maasturia nopeampi, mutta sillä ei tee mieli poiketa polulle tai ajaa vaellus-, kone- tai latu-uria. Monipuolisuutensa ansiosta jäykkis vaikuttaa loistavalta pyörältä sekalaiseen seikkailuun päällystämättömillä teillä ja urilla. Vaikka grinderit, allroadit ja endurance-pyörät ovatkin nyt muodissa, suosittelen kokeilemaan perinteistä jäykkäperää soranjauhantaan.

stenu
13.05.2016, 15.23
^Paksumpi rengas myös rullaa paremmin, varsinkin kun alusta on yhtään pehmeä tai epätasainen, joten aika usein kaksysimaasturi olisi myös nopeampi tai vähemmän energiaa kuluttava. Tuolla maailmalla, lähinnä Jenkeissä ja Ausseissa, missä ajetaan GG-kisoja, näkyy sekä maastureita että erilasia käyrätankoisia samoissa karkeloissa ja sijoittumiseen yleensä vaikuttaa joku muu asia kuin pyörävalinta ;)

Mutta mitä tulee sepeliin, nimismiehenkiharoihin, routakuoppiin ja juurakkopolkuihinkin, niin minä taas pidän GG-krossarin kanssa ajamisesta juuri sen vuoksi, että ajaminen ei ole liian helppoa, vaan joutuu keskittymään siihen tekemiseensä. Juuri tänään aamupäivällä oltiin vaimon kanssa ajelemassa ulkoiluteitä ja metsäpolkuja ja puhuttiin aiheesta, mihin viittaat. Meilläkin on molemmilla myös kaksysimaasturit, tosin täysjäykkiä, mutta kuitenkin. Maasturi on kiva maastoajossa, mutta liian helpolla alustalla ajamisesta tulee helposti vähän tylsää.

Laadukas teräsrunko ja varsinkin teräshaarukka antaa myös anteeksi paljon. Esimerkiksi nimismiehenkiharoihin voi paukuttaa ihan eri tavalla ja eri vauhdeilla kuin kuitukeulan kanssa.

plr
13.05.2016, 21.23
Itse pidän huomattavasti enemmän käyrästä tangosta ja crossarin ajoasennosta. Tänä vuonna olen paukuttanut kaikki cyclopolut ja soratiet 28-millisillä maantieslikseillä reilun 5 barin paineilla. Toimii yllättävän hyvin, mutta leveämpi ja pienipaineisempi cyclorengastus on mukavampi.

kuovipolku
13.05.2016, 21.43
Mutta mitä tulee sepeliin, nimismiehenkiharoihin, routakuoppiin ja juurakkopolkuihinkin, niin minä taas pidän GG-krossarin kanssa ajamisesta juuri sen vuoksi, että ajaminen ei ole liian helppoa, vaan joutuu keskittymään siihen tekemiseensä. Juuri tänään aamupäivällä oltiin vaimon kanssa ajelemassa ulkoiluteitä ja metsäpolkuja ja puhuttiin aiheesta, mihin viittaat. Meilläkin on molemmilla myös kaksysimaasturit, tosin täysjäykkiä, mutta kuitenkin. Maasturi on kiva maastoajossa, mutta liian helpolla alustalla ajamisesta tulee helposti vähän tylsää.

Hear, hear! Jossain yhteydessä törmäsin termiin "underbiking" millä haluttiin kuvata sitä kuinka pyöräilyä voi harrastaa ja jopa haluta harrastaa pyörällä joka monien mielestä on niissä olosuhteissa riittämätön ja vaikka on olemassa pyöriä joilla ajamisesta tulisi helpompaa ja mukavampaa. Itse olen ensisijaisesti maantiepyöräilevä vanhempi herrasmies joka ei varsinaisesti kaipaa maastoon mutta joka kokee cyclocrosspyöräilyn nimenomaiseksi hienoudeksi kuvatunlaiset epämukavuustekijät ja vaikeusaspektit. Cyclocrosslenkit ovat hauskoja ja antoisia myös sen vuoksi että välillä on hankalaa tai että ihan pieni pelko on hiipiä paidan alle.

Tällä en halua väheksyä niitä jotka painottavat suurempaa mukavuutta ja parempaa hallittavuutta kuvatunlaisissa olosuhteissa. Kaikkien ei tarvitse hakea pyöräilystään samoja asioita ja mukavammalla pyörällä jonka tietää hallitsevansa voi varmasti ajaa kovempaa ja pistää itsensä siten ahtaalle.

JackOja
13.05.2016, 22.59
GG on kivaa minkälaisella filolla tahansa.
Mun suosikki gg-painoitteisille sekaseikkailuille on edelleen täysjäykkä teräs-29er.

Taneli79
13.05.2016, 23.03
Aivan, unohdin, että gg:n ytimessä ei ole pyörä vaan ajaminen :-)

”Under- tai overbiking” ovat ihan hyviä käsitteitä ja tietenkin kovin subjektiivisia. Ohessa esimerkki: https://www.youtube.com/watch?v=7ZmJtYaUTa0

Joku ajaa hymy huulessa läskipyörällä satasen kuntoajon asfaltilla ja samaan aikaan toinen pomppii maantiepyörällä trialtemppuja. Kukin määrittelee itse, mikä on sopiva ja toimii. Vaikka voi sitä silti suositella ja kertoa kokemuksista, ettei tarvitse kaikkea kantapään kautta oppia. Itselle 29” jäykkis on tällä hetkellä paras pyörä asfaltin välttelyyn. Hyvällä soratiellä ”over”, heikkokuntoisella tukkitiellä, helpolla polulla, latu- ja kuntouralla ”perfect” ja juurakko-kivikkopolulla ”under”. Mutta kulkee joka paikassa, eikä reittivalintaa tarvitse turhan tarkasti miettiä. Pelkän soratien ajoon valitsen edelleen krossarin. Tosin olen alkanut epäillä pyörän tarpeellisuutta itselleni, kun maasturi on niin mukava ja monipuolinen ;-)

Ulkorengas
14.05.2016, 07.12
Krossari / grinderi on hyväpintaisella soratiellä maasturia nopeampi, mutta sillä ei tee mieli poiketa polulle tai ajaa vaellus-, kone- tai latu-uria. Monipuolisuutensa ansiosta jäykkis vaikuttaa loistavalta pyörältä sekalaiseen seikkailuun päällystämättömillä teillä ja urilla. Vaikka grinderit, allroadit ja endurance-pyörät ovatkin nyt muodissa, suosittelen kokeilemaan perinteistä jäykkäperää soranjauhantaan.

Plr:n tavoin itsekään en pidä suorasta tangosta, joten monsterkrossari on tällä hetkellä kiinnostavin kokeiluun saatava laite. Se voisi olla optimi valinta sorateille ja nopeahkoon maastoon eli sinne, missä krossarilla 35 mm renkailla alkaa ominaisuudet loppua, mutta jäykkäperäinen maasturi on tylsä. Ongelmaksi tulee vain se, että tavallisesta krossarista ja jäykkäperästä en halua luopua ja noiden väliin sijoittuva laite alkaa olla vaikeasti perusteltava hankinta. Tietysti jos sen valjastasi myös kauppamatkolle soveltuvaksi kuormajuhdaksi, krossari voisi yleispyörän sijaan olla karumpi kevyt lenkkipyörä. Vai olisiko parempi toisinpäin, jos maastossa käsiteltävyyden keveyden merkitys olisi suurempi. Tai ehkä panssarivaunua muistuttavalla retkipyörällä, kuten Trek 920:llä olisi lyhyiden välitysten (28-42 ja 11-36) ansiosta mukava ajella kaikkialla, vaikkei vauhti ihan nopeimpien maantiepyörien joukossa riittäisikään. Vaihdevivut menisi kyllä tuosta uusiksi. Hmm... Mutta ihmeellistä on se, että rengaskoon rajoitteet on gg-pyörissä niin yleisiä, kun lähes jokaisessa testissä mainitaan positiivisen asiana se, jos haarukoihin mahtuu isompi rengas. Kun tuolla ilmiselvästi on merkitystä, miksi valmistajat rajaavat tilan yleensä vain johonkin 35-38 mm suuruusluokkaan.

paaton
14.05.2016, 08.24
Cyclo on kiva. Keskiö on korkeammalla, joka taitaa vaikuttaa eniten siihen, etteivät polkimet kolise jatkuvasti kannokkoon.
En oikeastaan tajua koko GG kategoriaa. Vääntelen taas kohta puoliin crockettiin leveitä renkaita paikalleen. 41mm knardit menee heittämällä ja ainakin eteen mahtuisi esimerkiksi panaracerin 45c firecross, jossa olisi kunnolla pitoakin. Taaksekkin ehkä.

Onko 40-43mm välille tullut uutuuksia montsercross renkaissa? Saisi siis olla vähän enemmän nappulaa mitä tuossa knardissa. Tubeless.

JackOja
14.05.2016, 08.28
Onko 40-43mm välille tullut uutuuksia montsercross renkaissa? Saisi siis olla vähän enemmän nappulaa mitä tuossa knardissa. Tubeless.

Eikö monstercross tuu kyseeseen vasta mtb-kumeilla? Kaikki alle 2" on ihan taviscrossia vielä.

paaton
14.05.2016, 08.51
Eikö monstercross tuu kyseeseen vasta mtb-kumeilla? Kaikki alle 2" on ihan taviscrossia vielä.

Joo, näinhän se taitaa olla, mutta 45c on jo lähellä.
2" tilalla olevia keveitä pyöriä taitaa olla aika vähän? Teräsrunkoinen surly olisi varmasti paras tuohon tarkoitukseen, mutta normi cyclo on vaan niin paljon monipuolisempi.

MikkoVe
14.05.2016, 14.26
Underbikingiin ja erilaisiin pyöriin ja alustoihin liittyen. Eilen tuli hieman yllättäen maantielenkillä vastaan 10 km sorapätkä, josta puoli matkaa oli lanattua irtosoraa. Välineenä oli cyclomainen pyörä, jossa 28 (oikeasti 30+) mm renkaat. Sinänsä siis ihan täydellinen työkalu tehtävään. Kuitenkin kun muutaman tuhat kilometriä olen tuolla ajanut pelkästään asfaltilla, niin huomasin esim. että soraisessa ylämäessä putkelta runtatessa ei slikseissä ollutkaan tarpeeksi pitoa. Vauhdissa piti siis opetella pyörittämään kampia oikein, jolloin homma toimi. Toisaalta alamäissä ei tarvinnut hakea mahdollisimman aeroa asentoa siinä pelossa, että mäen alla olevassa mutkassa painaa suoraan pellolle kun sora estää kääntymisen. Tässä tapauksessa minulla oli oikea pyörä oikea, mutta asenne väärä.

Uutena läskin omistajana ja yhden metsäkeikan vahvalla kokemuksella voin myös todeta, että hitaalla polku / umpimetsä möyrimisellä on hyvin vähän yhteistä maantiepyöräilyn kanssa. Eli eri alustoilla vaikka ns. täydellisillä pyörillä ajaessa tarvitaan aina iso muutos myös asenteessa, ei pelkästään välineissä. Tällä haen siis sitä, että GG (ja moni muu ajamisen tyyppi) on mielentila, ei pyörä.

tchegge_
14.05.2016, 16.47
Joo, näinhän se taitaa olla, mutta 45c on jo lähellä.
2" tilalla olevia keveitä pyöriä taitaa olla aika vähän? Teräsrunkoinen surly olisi varmasti paras tuohon tarkoitukseen, mutta normi cyclo on vaan niin paljon monipuolisempi.
Mulla on toisina kiekkoina Salsa Vayassa 27.5" vanteet 2" maastorenkailla. Mahtuvat hyvin pyörimään haarukoissa. Kevythän se Salsakaan ei teräksisenä ole

Viime perjantaina ajelin kotio töistä kierrellen hiekkateitä ja paria helppoa polkua.
Ainakin mutu-tuntumalla oli tukevampi ajaa soralla kuin 38mm leveät normirenkaat jotka oli isommilla vanteilla rospuuttorenkaina.

paaton
14.05.2016, 16.57
27.5" on kyllä käynyt cyclonkin kanssa mielessä, mutta taitaa leveys rajoittaa tilaa saman verran kuin korkeus. Täytysi mittailla tarkemmin.

tchegge_
14.05.2016, 21.18
Salsassa on esim etuhaarukan jalkojen sisäleveys renkaan kohdalla on 60mm.

paaton
14.05.2016, 21.32
Salsassa on esim etuhaarukan jalkojen sisäleveys renkaan kohdalla on 60mm.

Trekin crocetissa 65mm eturenkaan renkaan kohdalla maantirenkailla, mutta takaa täytyisi mittailla tarkemmin.
Jos tuo 27.5x2" rengas vastaisi ulkomitoiltaan noin suunnilleen 700c 25millistä, niin tuolla kohtaa taitaisi olla vielä se 60mm tilaa.
Lähempänä keskiötä ei paljoa yli 40mm enää ole.

Edit: Eipä tuo 27.5x2 tosiaan ole ulkomitoiltaan paljokaan suurempi. Jokohan tässä joutuu tilailemaan kehiä...

stenu
14.05.2016, 21.43
Tuolla Pyöräsi kuva -säikeessä nyt menossa olevalla sivulla, olikohan se 171, on kuva Focuksen Mares -krossarista 2-tuumaisilla Speed Kingeillä. Omasta mielestäni krossarista katoaa se "joku" jossain 40 mm paikkeilla, ehkä vähän allekin. Sitä paksummilla kumeilla ajelen mielummin maasturigeometrialla.

Maxxiksen Ramblerit on muuten ajossa jo pehmenneet jo ihan mukavasti. Vaikuttaa ihan hyvältä sekakäyttörenkaalta.

tchegge_
14.05.2016, 21.48
Tuossa nopea räpsäisy aiheesta, ei yhtään isompaa rengasta voisi tuohonkaan laittaa. Mutapolkuja ajattelin kanssa vältellä syksyllä :)

https://dl.dropboxusercontent.com/u/11791273/renkulat.jpg

paaton
14.05.2016, 21.53
Tuolla Pyöräsi kuva -säikeessä nyt menossa olevalla sivulla, olikohan se 171, on kuva Focuksen Mares -krossarista 2-tuumaisilla Speed Kingeillä. Omasta mielestäni krossarista katoaa se "joku" jossain 40 mm paikkeilla, ehkä vähän allekin. Sitä paksummilla kumeilla ajelen mielummin maasturigeometrialla.

Maxxiksen Ramblerit on muuten ajossa jo pehmenneet jo ihan mukavasti. Vaikuttaa ihan hyvältä sekakäyttörenkaalta.

Minähän en usko mitään kokeilematta :)
41mm knardit sisureilla ovat jo sen verran painavat renkaat, että tuohon alkaa löytymään jo 2" tubelestakin scwhalbelta. Knardit ovat kyllä kivat, mutta lisäilmatila toisi heti lisää vauhtia sipoonkorven juurakoihin. Maasturia ei kesäkausilla tueta lainkaan.

Radius
Rim
Tire

341mm
700c/29er
28mm road

344mm
700c/29er
32mm cross

350mm
700c/29er
40mm cross

342mm
650b/27.5"
2.1" mtb

365mm
700c/29er
2.1" mtb

Edit: Mutta eikös tuohon maresiin ole survottu 2" renkaat 700cc vanteille? 27.5x2 on varmaankin kevyempi ja näppärämpi setti.

pätkä
06.07.2016, 16.12
3T Exploro

http://cx.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2016/06/exploro-3t-gravel-bike-aero-thm-img_0188-cxmagazine-ay_1.jpg

paaton
06.07.2016, 16.15
http://www.cxmagazine.com/3t-exploro-ltd-aero-gravel-bike-first-ride-review

Aika veikeä takahaarukka, mutta tällä ratkaisulla on saatu tilaa hienosti.

pätkä
06.07.2016, 16.20
Wilier Jaroon+

https://keyassets.timeincuk.net/inspirewp/live/wp-content/uploads/sites/2/2016/06/DSC01458.jpg

MJH
22.07.2016, 22.27
Onko kokemuksia Kinesiksen Tripster ATR:stä? Tai Kinesiksestä ylipäänsä - noin niinku laatumielessä.
Vastaisi ominaisuuksiltaan aikalailla meikäläisen toiverunkoa ja puntakin olisi sopivasti vähän halvempi...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Marsusram
24.07.2016, 09.11
Onko kokemuksia Kinesiksen Tripster ATR:stä? Tai Kinesiksestä ylipäänsä - noin niinku laatumielessä.
Vastaisi ominaisuuksiltaan aikalailla meikäläisen toiverunkoa ja puntakin olisi sopivasti vähän halvempi...

Tuo muistui mieleen:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?48613-quot-Gravel-Grinding-quot-fillarit&p=2421092#post2421092

Kinesis runkopaja teki aikanaan monen merkin paremman pään alurungot.
Parista kokemusta, laatumielessä jälki hyvää ja ajo-ominaisuudet hyvät.
Tripsterissä ei mahdu ^^noin muhkut renkaat. :)

MJH
25.07.2016, 08.56
Jåå-å. Mikähän se olisi paras mekaaninen levyjarru tällä hetkellä?
Katselin, että tuo 105 disc groupsetti on jo varsin kustannustehokas vaihtoehto, mutta noiden hydrojen ainoa huono puoli on se ettei niitä voi itse oikein huoltaa jos tulee vuotoja.

tiaalto
25.07.2016, 20.08
Liekö TRP Spyreä parempaa vielä tullut markkinoille.

Aakoo
25.07.2016, 22.23
^^Uudessa pyörässä tuli TRP:n Hy/Rd, joihin olen aika tyytyväinen. Hyvä tuntuma ja teho. Osat kun on Campaa, niin oli vaijerivetoiset otettava.

Kugelschreiber
26.07.2016, 09.59
^^^käsi ylös jolla on tullut hydroihin vuotoja

Tai siis, onhan se mahdollista, mutta siinä vaiheessa kun saa hydroihin vuodon niin on todnäk ehtinyt säätää mekaanisten paloja lukuisia kertoja ja vaihtaa varmaan jarruvaijeritkin pari kertaa.

En oo tutustunut shimanon maantiehydrojen ilmaukseen, mutta jos se on yhtä yksinkertaista kuin shimpan maastohydrojen kanssa niin en olis lainkaan huolissani.

Mulla on kans yhdet hy/rd:t vanhojen 10-vaihteisten 105:n kaverina. Jarruteho ihan jees, mutta häviää selvästi esim hydraulisille rivaleille.

MJH
26.07.2016, 21.39
Mulla hajos maasturista avidin elixirit eikä niille oikein mitään voinut tehdä kun se jostain sieltä männän tiivisteistä vuosi. Ostin sitten kerralla kokonaan uuden kun ei kannattanut huollattaa. Kai noilla 105 hydrojarruillakin leppoisasti ajelee jos toinen sattuisikin hajoamaan tien päällä.

Lähinnä tässä enää hankintapäätöksessä mietityttää tuo rungon mitoitus: olen 191cm pitkä ja Tripsterin isoin runko 60cm on ohjemitoiltaan 182-192 cm kuskeille - itse tykkään yleensä vähän väljästä mitoituksesta, mutta nyt menee yläkanttiin. Tuossa on varsin paljon stackia ja varsin pieni reach.

http://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Models/Adventure/Tripster-ATR

Toisaalta viimeaikoina on tullut ajettua maantielenkkiä 57cm Bianchin Infinitolla, joka on ollut yllättävän kiva ajaa. Siinä on vain pierun karvan verran pienempi reachi, joten jos stacki kasvaa useamman sentin ja reachi pikkaisen, voisi tulos olla ihan mieluisa.

stenu
02.08.2016, 11.51
Radavistista bongattu, hyvällä asenteella kasattu grainderi:

http://theradavist.com/wp-content/uploads/2016/08/Patricks-Mr-Pink-1-1335x890.jpg

http://theradavist.com/wp-content/uploads/2016/08/Patricks-Mr-Pink-9-1335x890.jpg

jurpo
02.08.2016, 12.00
Stenu *piip* minkä postasit...

stenu
03.08.2016, 12.06
Mr. Pinkki pimpattuna pinkillä Kingillä..

Blackborow
04.08.2016, 07.51
Titaani kiinnostaa elementtinä. Suunnitelmana vaihtaa tuohon nykyiseen turhan maantiepyörämäiseen teräshimmeliin runko ja keula. Tilaa sais olla yli 40mm renkaille ja mielellään kiinnityspisteet tarakalle, jos tässä innostuisi jossain välissä retkeilemäänkin kevyesti.

Pickenflick olisi lompakkoystävällinen ratkaisu, mutta tarakalle ei ole kiinnityksiä ja oliko tuossa jotain rajoituksia 2x maantiekampien kans? Genesiksen Croix de Fer Ti kiinnostaa suuresti, mutta on se aika kallis ja miten rengastila?

erkkk
04.08.2016, 08.49
Titaani kiinnostaa elementtinä. Suunnitelmana vaihtaa tuohon nykyiseen turhan maantiepyörämäiseen teräshimmeliin runko ja keula. Tilaa sais olla yli 40mm renkaille ja mielellään kiinnityspisteet tarakalle, jos tässä innostuisi jossain välissä retkeilemäänkin kevyesti.

Oma innostus titaaniin lopahti kahden murtuneen rungon jälkeen.

Hebe
04.08.2016, 08.51
Onkohan liian mainframe, mutta spessulta on tulossa Sequoia (https://www.specialized.com/fi/en/bikes/adventure/sequoia), mikä sopisi tähän kategoriaan. Mahtuu 42mm renkaat ja on kiinnikkeitä riittävästi.

Hieman herättää kiinnostusta, mutta etuakseli on ilmeisesti 12-100 läpiakseli ja siihen ei sitten löydy napadynamoa, mikä minusta olisi kohtuu tarpeellinen pidemmillä lenkeillä ja talvisin.

JackOja
04.08.2016, 11.30

Pickenflick olisi lompakkoystävällinen ratkaisu, mutta tarakalle ei ole kiinnityksiä ja oliko tuossa jotain rajoituksia 2x maantiekampien kans? Genesiksen Croix de Fer Ti kiinnostaa suuresti, mutta on se aika kallis ja miten rengastila?

Kuullostaa tutulta. Itse ratkaisin asian teettämällä rungon espanjanjalaisella kioskilla (minkä toki tiedätkin tämän topicin lukijana, mutta muistutinpa vaan :) ). ~Kaikki (mitat, kulmat, putket, vaijerinvedot, dropoutit jne jne) tuunattavissa asiakkaan toiveiden mukaisesti ja hinta paaaljon halvempi kuin tehdasvalmisteiset rungot. (No Pickenflick tietty, mut ne tarakan ruuvien paikat)

Blackborow
04.08.2016, 13.15
Joo olihan se mielessä. Epäilyttää vaan että tuleekohan siitä yhtään mitään jos itse alkaa geometriaa speksaan.

JackOja
04.08.2016, 13.37
Joo olihan se mielessä. Epäilyttää vaan että tuleekohan siitä yhtään mitään jos itse alkaa geometriaa speksaan.

Ei sitä tarvii speksata ite. Se Cyclobicyclesin Grava-malli on se mistä aloitetaan grainderin tai crossarin tuunaaminen. Jos on jotain tuttua ja tykättyä geoa voi lähteä sellaisesta. Mää käytin kokemuksiani mun entisestä crossarista ja tiesin haluavani n. 1,5cm pidemmän TT:n.

Kioskinpitäjä kyllä osaa eikä anna tehdä tyhmiä juttuja :)
Kuskin mitat sinne (se kyselee ne jokatap.) ja jos on jotain erikoistoiveita. Sieltä sitten lähetetään mittapiirroksia tarpeen mukaan ja lopulta päästään yksimielisyyteen.

Jos sinne on yhteydessä ja kyselee ei se vielä ole ostopakko.

stenu
04.08.2016, 14.42
Cyclolla (ja Shand Cyclesillä) asiakaspalvelu on parasta, mihin minä törmäsin keväällä, kun keskustelin aika monen lafkan kanssa Norosthairs-projektista. Niin ja Cyclolla on tosiaan aika hyvät hinnat tällä hetkellä myös KVA:n putkista hitsatuille rosterirungoille, mikä mielestäni on erittäinkin varteenotettava eikä välttämättä juurikaan kalliimpi vaihtoehto custom-titaanille. Mun runko on jo kuulemma siinä pisteessä, että pitäisi haluamani värimaailma ilmoitella pikapikaa. Siitä kun maksoin depositin on kulunut vasta reilu kuukausi eli ainakin teräsrungot valmistuu tällä hetkellä yllättävänkin nopeasti. Varsinkin kun huomioi, että lopullisia työpiirustuksia alettiin väsäämään vasta depositin maksun jälkeen ja niistäkin tehtiin pari uusintaversiota, vaikka speksit olikin jo aika tarkkaan selvillä siinä vaiheessa. Itse olin varautunut odottelemaan runkoa jonnekin loppusyksyyn.

Jos levaripyörä on ajatuksissa, niin Cyclo tekee maailman siisteimmät Post Mount -kiinnikkeet.

Mun näkemys mulle täydellisestä "for the rest of my life" -krossigravelyleispyörästä: pitkä ja matalahko geo (mitoitettu 90 mm stemmille), krossimittaiset chainstayt mutta tilaa +40 mm renkaalle, vannejarrut, normiemäputki, teräskeula taivutetuilla Columbuksen SL-jaloilla ja pari milliä tavallista reilummalla rakella. Tämä on siis sellainen mukavuuspainotteinen lähestymistapa asiaan, mutta päädyin kuitenkin tavallista teräspyörää paksumpiin tt- ja dt-halkaisijoihin (31,8/34,9) krossikäyttöä silmällä pitäen. Jos olisin ollut tekemässä pyörää pelkästään hiekkatieajeluihin, olisin saattanut päätyä tavallisiin OS-putkiin (28,6/31,8), kuten esim. Ritsin Swiss Crossissa on. Tulevat putkihalkaisijat on samat kuin nykyisessä Gunnarissa ja yhdistelmä on ollut mulle hyvä. Geometria on 0,5 astetta loivempi, vaakamitta 5 mm pitempi. Hyvin maltilliset muutokset siis.

https://drive.google.com/file/d/0B1PVF1guWwcOdTRHemtIZncxZ1NCLXYwd2JpWmp2MGtUNERZ/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1PVF1guWwcObzUwY2xTXzJTLVhXOFk1bjhqaUwzM2NRN1FV/view?usp=sharing

Blackborow
04.08.2016, 19.18
Ei sitä tarvii speksata ite. Se Cyclobicyclesin Grava-malli on se mistä aloitetaan grainderin tai crossarin tuunaaminen. Jos on jotain tuttua ja tykättyä geoa voi lähteä sellaisesta. Mää käytin kokemuksiani mun entisestä crossarista ja tiesin haluavani n. 1,5cm pidemmän TT:n.

Kioskinpitäjä kyllä osaa eikä anna tehdä tyhmiä juttuja :)
Kuskin mitat sinne (se kyselee ne jokatap.) ja jos on jotain erikoistoiveita. Sieltä sitten lähetetään mittapiirroksia tarpeen mukaan ja lopulta päästään yksimielisyyteen.

Jos sinne on yhteydessä ja kyselee ei se vielä ole ostopakko.Jaha noniin. Sinne sitten varmaan postia tässä jossain välissä kun saa vähän mietittyä mitä haluaa ja lompakko ehtii toipua. Asialla ei sinänsä ole kiire. Mä ajan kuitenkin maastopyörällä talven joten jos seuraavalle sulalle kaudelle saisi.

fob
06.08.2016, 00.24
Tekisi mieli päivittää omaa sorapyörää. Suoran tangon tilalle käyrä. Mutta ymmärrys loppuu kesken. Mitä pitää ostaa?
Tanko, jarru/vaihdevivut, jarrut, vaijereita ja kuoria, tankoteippiä..? Miten valitsen sopivan tangon?

Nyt pyörässä vanhasta maasturirungosta ryövätyt osat: 2x9 XT-vaihteisto, XT-levyjarrut. Välitykset ovat nyt minulle sopivat.

Siirtyminen mekaanisiin levyjarruihin ei ole ongelma.

Onko suosituksia tarvittavista osista?

pyörän kuva (https://lh3.googleusercontent.com/AIlAkOJZaMpRxMz9kpilyOKnLJnEpyHUjzs_zWtyzgDnw9tStW a1Vl0sRz5J8AZdVPBi8lN6A7f0=w437-h653-no)

paaton
06.08.2016, 08.43
Onko reachia varaa kasvattaa droppi tangon verran? Ylä-ote menee aika paljon nykyisiä kahvoja kauemmas, vaikka kapeampi onkin.

fob
06.08.2016, 08.58
^
On. Singular Gryphon on suunniteltu droppitangolle, mutta toimii suoralla tangollakin.

TERU
06.08.2016, 09.16
Compacti tanko, esim. FSA Omega Compact melko leveänä, kahvat vähän vaativampi juttu jos nestejarrut.

Marsusram
06.08.2016, 10.21
Yksinkertaisimmillaan jos laittaa esim. BB-7 tai TRP mekaaniset levarit, jarrukahvat ja erilliset vaihtajat, on eri vetosuhde näissä kahvoissa
maasto http://www.bikeshop.fi/Jarrukahvapari_Tektro_RL520/ekauppa/pBR7212/&listpos=5
road http://www.bikeshop.fi/Jarrukahvapari_Tektro_RL340_mu/ekauppa/pBR7225/&listpos=2

Tyylipoliisi kai kelpuuttaa erillisistä vivuista vain tangonpäävaihtajat
http://www.bikeshop.fi/Tangonpaavaihdevivut_Dura_Ace/ekauppa/pISLBS77H/&listpos=0

Toki suoratanko vaihtajavivutkin (maasto) toimivat, mutta tulevat keskiosalle tankoa. Teippaus ei tule siisti.
Jos nuo XT vivut ovat kombona i-Spec jarrukahvassa kiinni, niin erillisen pannan (http://cdn6.bigcommerce.com/s-tqfdy/products/628/images/2187/KCNC_XTRShifterClamp_parent__05605.1449177528.500. 750.jpg?c=2)joutunee hankkimaan.

tiaalto
06.08.2016, 21.13
STI kahvojen pitäisi toimia 9sp XT maastovaihtajan kanssa ongelmitta. Itse laittaisin varmaan 10sp 105 kahvat ja ysipakan tilalle vastaavan kympin. Jarruiksi TRP Spyret.

mehukatti
06.08.2016, 22.06
Mun näkemys mulle täydellisestä "for the rest of my life" -krossigravelyleispyörästä: pitkä ja matalahko geo (mitoitettu 90 mm stemmille), krossimittaiset chainstayt mutta tilaa +40 mm renkaalle, vannejarrut, normiemäputki, teräskeula taivutetuilla Columbuksen SL-jaloilla ja pari milliä tavallista reilummalla rakella. Tämä on siis sellainen mukavuuspainotteinen lähestymistapa asiaan, mutta päädyin kuitenkin tavallista teräspyörää paksumpiin tt- ja dt-halkaisijoihin (31,8/34,9) krossikäyttöä silmällä pitäen. Jos olisin ollut tekemässä pyörää pelkästään hiekkatieajeluihin, olisin saattanut päätyä tavallisiin OS-putkiin (28,6/31,8), kuten esim. Ritsin Swiss Crossissa on. Tulevat putkihalkaisijat on samat kuin nykyisessä Gunnarissa ja yhdistelmä on ollut mulle hyvä. Geometria on 0,5 astetta loivempi, vaakamitta 5 mm pitempi. Hyvin maltilliset muutokset siis.[/URL]

Ei kai tuollainen mikään elämän mittainen pyörä ole, kun teräsputket ruostuu puhki ja jarrut syö vanteet muutamassa vuodessa? Jos elämän kestävää haluaisi, niin pitäis valita hiilikuiturunko ja -keula sekä levyjarrut.

kuovipolku
06.08.2016, 22.45
^ Tätä liippaava juttu on tarina tuhatvuotisesta temppelistä jossain Japanissa. Se on rakennettu puusta joka ei kestä ikuisesti ja saattaa palaakin välillä, mutta vaikka kaikki puuosat, hirret ja laudat ja naulatkin on vaihdettu uusiin lukemattomia kertoja ja vaikka koko temppeli on välillä palanut poroksi ja rakennettu taas alusta asti uudelleen mutta täysin samanlaiseksi kuin se oli niin onhan se temppeli tuhat vuotta vanha!

Pyörä voi olla "for the rest of my life" myös siten että sen mitat ja materiaalit ja kaikki sen osat on päätetty ja valittu sopiviksi ja toimiviksi ja tarpeet täyttäväksi ja vaikka kulutusosat luonteensa mukaisesti kuluvat niiden tilalle ei tarvitse ajatellakaan hankkimansa joitain toisenlaisia.

JackOja
06.08.2016, 23.24
..
Jos elämän kestävää haluaisi, niin pitäis valita hiilikuiturunko ja -keula sekä levyjarrut.

Eikö toi hiilari kulahda muutamassa vuodessa?

plr
06.08.2016, 23.39
Loppuelämän kestäväksi crossariksi voisi harkita jotakin tämänkaltaista.

http://66.media.tumblr.com/2172060a85401dca6b05f6f2ceec9695/tumblr_o0r41ifYqU1utfg94o1_1280.jpg

stenu
07.08.2016, 00.10
Ei kai tuollainen mikään elämän mittainen pyörä ole, kun teräsputket ruostuu puhki ja jarrut syö vanteet muutamassa vuodessa? Jos elämän kestävää haluaisi, niin pitäis valita hiilikuiturunko ja -keula sekä levyjarrut.

Rosteri ei toivottavasti ruostu puhki, mutta aika näyttää. Levyjarruilla ei nyt todellakaan ole mitään vaikutusta fillarin elinkaareen. Vanteen vaihto uuteen on noin yhden tunnin ja kahden asennusartesaanioluen mittainen duuni, ei kuluneen vanteen takia tartte koko fillaria vaihtaa.

Vannejarrut oli tietoinen valinta. Syitä en jaksa selitellä sen enempää, mutta kävin paria levarikrossaria koeajamassa ennen kuin löin jarruasian lukkoon, enkä saanut mitään erityistä wow-elämystä kummastakaan. Ennemmin päin vastoin. Lisäksi levareiden kanssa olisi joutunut tekemään kompromisseja rungon ja haarukan ominaisuuksien kanssa. Hiilikuitukeula mulla on Gunnariin tuolla hyllyllä happanemassa suurimman osan aikaa siksi, että teräinen on kivempi ajaa. Se on katsos silleen, että kun teettää mieleisensälaisen rungon niin saa juuri sellaisen, kun haluaa. Jos joku toinen haluaa toisenlaista, niin se toinen voi teettää sellaista. :)

HMK
07.08.2016, 15.42
Loppuelämän kestää vain sellainen pyörä, joka roikkuu koristeena seinällä.

HMK
07.08.2016, 15.49
^
Pyörä voi olla "for the rest of my life" myös siten että sen mitat ja materiaalit ja kaikki sen osat on päätetty ja valittu sopiviksi ja toimiviksi ja tarpeet täyttäväksi ja vaikka kulutusosat luonteensa mukaisesti kuluvat niiden tilalle ei tarvitse ajatellakaan hankkimansa joitain toisenlaisia.

Paitsi sitten kun alkuperäisen kaltaisia ei enää saa ja standardit muuttuu, niin ei saa edes runkoon sopivia osia. Sen joutuu vain hyväksymään, että käyttöesineillä on joku elinkaari, minkä niitä voi järkevästi käyttää ja korjata.

Omaan 5 vuotta vanhaan teräsrunkoon vaihdoin äskettäin keskiön. Siinä tuli samalla kurkittua putkien sisään. Muutama pieni ruostepilkku näkyi, mutta vain vähän. Pyörässä jolla on ajettu ympäri vuoden kaiken näköisissä keleissä, vedessä, lumessa, sohjossa ja kurassa sekä pesty suihkulla. Hipaisin vaseliinia pintaan niihin kohtin, mihin yletyin. Ei ole vielä kiirettä vahtamaan ruostumisen takia.

MJH
07.08.2016, 21.05
Mulla hommat eskaloitui siihen pisteeseen, että laitoin tänään deposiittia Huntin 4season dura -kiekoista ja Merliniltä Camppiksen Athena groupsetin tilaukseen kun sai niin halvalla.
Ne pistän sitten kiinni siihen Tripster ATRään jahka saan rungon jostain.

Pari kyssäriä olisi mielessä jos joku osaa vastailla:
1. Neljästä englantilaiskaupasta kolmessa oltiin sitä mieltä ettei titaanirunkoa ole tapana rotsata (facing/chasing/reaming) koska ne ovat kuulemma niin hyvälaatuisia etteivät kaipaa valmistelua. Yksi sanoi, että heillä se tehdään aina.
Kuka on oikeassa. Ei huvita tilata sellaista jota saa heti ensitöikseen viedä pajalle, kun myyjä on luikuri.
2. Miten toimii TRPn hy/rd Camppiksen kahvojen kanssa? Olen ymmärtänyt että ainakin aiemmin on ulkomaisilla palsoilla todettiin että camppiksen kahvoissa ei ole riittävän pitkä liikerata. Eli pitäisi ottaa esmes Spyre - mikä ei musta ole sinänsä huono asia, kun olen kaiken hydraulisen suhteen lähtökohtaisesti skeptinen.
Ja levarit vaativat vissiin joka tapauksessa pitemmät vaijerikuoret kuin vannejarrut?

Marsusram
07.08.2016, 21.52
^1.
-titaania ei tarvitse rotsata maalauksen aiheuttamien vastinpintojen epätasaisuuksien takia (kun ei ole maalia).
-keskiömuhvin koneistus kun yleensä tehdään ennen hitsausta, niin tällöin saattaa hitsatessa tulla muodonmuutoksia. Titaani on vähemmän muotoutuva kuin alumiini, mutta laatu on varmasti priimaa kun rotsataan.
-kyse on riskinhallinnasta, jos jättää teettämättä ja omassa rungossa sattuukin olemaan kieroutta, niin keskiölaakeri vaihtoon ja runko rotsattavaksi. Eniten harmittaa huoltokatko.

MJH
08.08.2016, 09.01
^1.
-titaania ei tarvitse rotsata maalauksen aiheuttamien vastinpintojen epätasaisuuksien takia (kun ei ole maalia).
-keskiömuhvin koneistus kun yleensä tehdään ennen hitsausta, niin tällöin saattaa hitsatessa tulla muodonmuutoksia. Titaani on vähemmän muotoutuva kuin alumiini, mutta laatu on varmasti priimaa kun rotsataan.
-kyse on riskinhallinnasta, jos jättää teettämättä ja omassa rungossa sattuukin olemaan kieroutta, niin keskiölaakeri vaihtoon ja runko rotsattavaksi. Eniten harmittaa huoltokatko.

Jotain tällaista uumoilinkin. Ihmetyttää vaan noiden kauppiaiden haluttomuus tarjoutua hommaa hoitamaan, vaikka sitten korvausta vastaan. En nimittäin halua ottaa sitä riskiä, että ensitöikseni alan roijaamaan runkoa oiottavaksi.

Aakoo
08.08.2016, 13.00
2. Miten toimii TRPn hy/rd Camppiksen kahvojen kanssa? Olen ymmärtänyt että ainakin aiemmin on ulkomaisilla palsoilla todettiin että camppiksen kahvoissa ei ole riittävän pitkä liikerata. Eli pitäisi ottaa esmes Spyre - mikä ei musta ole sinänsä huono asia, kun olen kaiken hydraulisen suhteen lähtökohtaisesti skeptinen.
Ja levarit vaativat vissiin joka tapauksessa pitemmät vaijerikuoret kuin vannejarrut?

TRP:n Hy/Rd jarrut ei toimi kunnolla Campan kahvojen kanssa suoraan laatikosta, eli kahva tulee tankoon asti. Huomasin tämän kun kasasin omaa pyörääni. Onneksi ongelmaan on kohtalaisen helpppo ratkaisu, eli pienellä modauksella toimii hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=8aBa3sGUUhs. Omat kahvat on tämän vuotiset Chorukset.

Sotanorsu666
08.08.2016, 19.59

Jos kyseessä on mun mares, niin alla 2" race kingit ja on muuten vitun hyvä ajaa. Kannattaa kokeilla. Laittaisin itse leveämmät vielä, mutta ei mahdu.

msh
09.08.2016, 09.04
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18340&d=1470721849

Tässä oma, XL-koon Pickenflick, Hunt:in Gravel-kiekot, Schwalbe G-One 40 mm. Ainoa mitä mahd. kaipaan olisi paksun alumiinisen satulaputken tilalle jotain vähän menoa pehmentävää. Putkeen menevä laukku toimii hyvänä lokarina. Hauskaa on, toimii kuin ompelukone

MJH
09.08.2016, 20.40
TRP:n Hy/Rd jarrut ei toimi kunnolla Campan kahvojen kanssa suoraan laatikosta, eli kahva tulee tankoon asti. Huomasin tämän kun kasasin omaa pyörääni. Onneksi ongelmaan on kohtalaisen helpppo ratkaisu, eli pienellä modauksella toimii hyvin: https://www.youtube.com/watch?v=8aBa3sGUUhs. Omat kahvat on tämän vuotiset Chorukset.
Toimii vissiin ihan ok? Arvon tässä Spyren ja noiden välilllä.
Vähän arveluttaa tuollainen sahaily, mutta varmistelin asiaa vielä TRPn suunnalta ja pistivät linkin samaan videoon :D

Aakoo
09.08.2016, 21.15
^Toimii ihan hyvin. Edellisen pyörän BB7:t sai Campankin kahvoilla säädettyä äkäisemmiksi, mutta näiden kanssa jarruvoiman säätely on parempaa. Jarrut saa lukkoon noin liikeradan puolivälissä, jos tykkää herkemmästä niin sitten kannattaa laittaa mekaaniset. Espooseen saa tulla puristelemaan, jos vielä mietityttää :).

MJH
09.08.2016, 22.54
^mitkä jarruvaijerien kuoret sulla on käytössä? Suositellaan compressionless -kuoria. Campan groupsetin omat kuoret ovat käsittääkseni sellaiset, mutta liian lyhyet levareille. Takavaijerin kuoren voi käyttää pätkäistynä edessä, mutta taakse tarvitaan pitempi. Vissiin nuo Jagwiren ja TRP:n omat pelaa ok kun vaihtaa vaijerin sisään? Pitäisi vaan saada jostain pelkkää kuorta, eikä koko DIY-settiä…

Aakoo
10.08.2016, 08.35
^TRP:n Disc Connect -kuoret, oli pyörässä valmiina ennen kuin purin vanhat osat pois. Esimerkiksi tuo varmaankin kelpaa: https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Bremszugaussenhuelle-KEB-SL-p34496/

Takamisakari
10.08.2016, 13.48
Tässä oma, XL-koon Pickenflick, Hunt:in Gravel-kiekot, Schwalbe G-One 40 mm. Ainoa mitä mahd. kaipaan olisi paksun alumiinisen satulaputken tilalle jotain vähän menoa pehmentävää. Putkeen menevä laukku toimii hyvänä lokarina. Hauskaa on, toimii kuin ompelukone

Hieno onpelukone kertakaikkiaan. Saako tiedustella välityksiä ja kokemuksia (niiden) toiminnasta?

MJH
10.08.2016, 16.02
^TRP:n Disc Connect -kuoret, oli pyörässä valmiina ennen kuin purin vanhat osat pois. Esimerkiksi tuo varmaankin kelpaa: https://www.bike-components.de/en/Jagwire/Bremszugaussenhuelle-KEB-SL-p34496/
Mainiota, kiitoksia. Nyt on kaikki muu plakkarissa, mutta se runko vaan puuttuu. Parilta myyjältä löytyisi pikaisestikin, mutta se ainoa, joka lupasi tehdä rungolle valmistelut saa täydennystä vasta syyskuun puolella, prkl.
Tai jos jostain saisi noita Schwalben G-one 40 mm -kumeja, niin vinkatkaa. Näyttävät olevan loppu kaikkialta.

fob
12.08.2016, 15.37
Tekisi mieli päivittää omaa sorapyörää. Suoran tangon tilalle käyrä. Mutta ymmärrys loppuu kesken. Mitä pitää ostaa?
Tanko, jarru/vaihdevivut, jarrut, vaijereita ja kuoria, tankoteippiä..? Miten valitsen sopivan tangon?

Nyt pyörässä vanhasta maasturirungosta ryövätyt osat: 2x9 XT-vaihteisto, XT-levyjarrut. Välitykset ovat nyt minulle sopivat.

Siirtyminen mekaanisiin levyjarruihin ei ole ongelma.

Onko suosituksia tarvittavista osista?

pyörän kuva (https://lh3.googleusercontent.com/AIlAkOJZaMpRxMz9kpilyOKnLJnEpyHUjzs_zWtyzgDnw9tStW a1Vl0sRz5J8AZdVPBi8lN6A7f0=w437-h653-no)

Alkaisi näyttää siltä, että
- osasarjaksi tulee Sram Apex 1 (https://www.bike-components.de/en/SRAM/Apex-1-Gruppe-1x11-42-GXP-hydr-Scheibenbremse-p50824/)
- kiekoiksi valmispaketti + Shutter Precision napadynamo (https://www.bike-components.de/en/bc/Trail-1-Disc-Center-Lock-28-29-Laufradsatz-Modell-2016-p46687/)
- sopivat jarrulevyt
- valoa maantielle (https://www.bike-components.de/en/busch-mueller/Lumotec-IQ-X-T-Senso-Plus-LED-Frontlicht-mit-StVZO-Zulassung-Mod-2016-p45347/)
- Race King 2.2 (https://www.bike-components.de/en/Continental/Race-King-ProTection-29-Folding-Tyre-p47025/)
- muutoin osat jo olemassa.

Tanko ja teippi vielä hakusassa. Tavoitteena lyhyt reach ja pieni drop.

TERU
12.08.2016, 16.44
Jos tuo FSA oli liian halpamainen, niin tämä sitten
http://www.wiggle.co.uk/3t-ergonova-pro-aluminium-handlebar/

Laerppi
13.08.2016, 00.33
Mikä ois hyvä "gravel grinderi", pitäisi soveltua myös bikepackingiin elikkäs ainakin viikon reissuihin. Maantiepyörä ja läskipyörä löytyy jo. Mielellään teräsrunko. Olen miettinyt Kona Rove st:tä.

msh
13.08.2016, 08.06
Hieno onpelukone kertakaikkiaan. Saako tiedustella välityksiä ja kokemuksia (niiden) toiminnasta?
Kiitokset! Vaihteisto 1 x 11, edessä 42, takana 11-32. Todella harvoin joutuu pienimmällä tai suurimmalla, joten sanoisin että välitys just hyvin, välit sopivat. En nyt muista tähän hätään tarkat välilehtien speksit. Siirtyminen 2 x 11-> 1 x 11 on kyllä ollut mahtavaa, pyörä kaunistuu ja käyttökokemus paranee:)

noniinno
13.08.2016, 09.59
Laitetaanpa oma taikamatto tännekin. Laitoin kuitucyclocrossin lihoiksi kun totesin tarvitsevani teräsrunkoa, isoja renkaita, tilaa Ice Spikereille, suoraa ohjaustankoa, kunnollisia loksukiinnikkeitä ja suht matalaa ajoasentoa. Tässä kaikki muut toteutuvat hienosti, mutta emäputki olisi saanut olla vähän matalampi. Pitkä satulatolppa osaltaan pehmentää menoa. Aika smoothia on matkanteko. Kyseessä siis Marin Muirwoods. Jarrut pitäisi vielä eurooppalaistaa, mutta ajeleehan sitä noinkin.
http://mckramppi.com/wpblog/wp-content/uploads/2012/11/P8103661-768x768.jpg

Puskis
13.08.2016, 14.56
^Toihan on hieno. Kompliitin sivuprofiilista ei oikein ilmennyt potentiaali, kun oli niin luiruilla kumeilla.

jurpo
13.08.2016, 20.22
Ja tuosta sit pikkurahalla menoa vielä pehmentävä kahveli (http://www.on-one.co.uk/i/q/FOOOSCF4709/on-one-monocoque-straight-steerer-carbon-fork). 42mm kehällä mahtuu 29 x 2,4 Ardent ihan komiasti ja tilaa jä hirmuryönälle.

stenu
14.08.2016, 09.04
^ Sössiintyy Muirwoodsista geometria ja koko idea suspension corrected -29er-haarukalla. Joku 26-tuumaiselle kiekolle tarkoitettu voisi toimia. Eikä muuten ole taivaankappaleisiin kirjoitettu sekään, että muovihaarukka pehmentää menoa teräksistä enemmän. Voi olla myös päin vastoin.

jurpo
14.08.2016, 09.14
Stenu haastaa asiaa. Etukäteen ei voi tietää mitä juluma eläinkokeilu paljastaa :)

paaton
14.08.2016, 09.54
^ Sössiintyy Muirwoodsista geometria ja koko idea suspension corrected -29er-haarukalla. Joku 26-tuumaiselle kiekolle tarkoitettu voisi toimia. Eikä muuten ole taivaankappaleisiin kirjoitettu sekään, että muovihaarukka pehmentää menoa teräksistä enemmän. Voi olla myös päin vastoin.

Minkä keulan sovitit runkoon? Äkkiä googlaamalla marinin mukana tulee nimeonomaan tuo joustokorjattu haarukka, joka on tosiaan helkkarin ruma.

http://www.pedalroom.com/bike/marin-muirwoods-29er-19th-19045

Eikö ohjaus muutu liian äkkinäiseksi matalalla haarukalla?

stenu
14.08.2016, 09.58
@jurpo: Ei voi ei ja silmämäärin Muirwoodsin forkkiloinen näyttää siltä, että ei ehkä ole maailman joustavin teräshaarukka, mutta se silmämäärinkin on ollut väärässä aina joskus :)

Tuollainen täysjäykkä kaksysi ilman joustokeulageon vaatimaa korkeata etupäätä on kyllä monikäyttöpyöräksi järkipeli.

E:^ Tarkkaa mittaa en tiedä, mutta silmämäärin 2016 Muirwoodsin haarukan a-c on n. 420-425 mm. Tosin voi se silmämäärin olla väärässä tässäkin asiassa :)

http://d1gxum163dfxw6.cloudfront.net/images/made/images/remote/https_marineeimages.s3.amazonaws.com/images/14445/muirwoods-29er_1140_658_80_s.jpg

paaton
14.08.2016, 10.05
Ai joo, marinia onkin tosiaan kahdella rungolla. Olisiko niin, ettei aiemmin ole ollut vielä saatavilla runkoa erikseen jäykälle keulalle.
Tästä kuvasta näkee erot hyvin.

http://thumbnail.image.rakuten.co.jp/@0_mall/hakusen/cabinet/cross/marin/imgrc0065048360.jpg

Ostitko stenu rungon jostain vai täydellisen pyörän?

stenu
14.08.2016, 10.14
Ostitko noniinno rungon jostain vai täydellisen pyörän?

Sorry, korjailin vähän ;)

stenu
14.08.2016, 11.13
http://cx.cxmagazine.com/wp-content/uploads/2016/06/lost-and-found-peugeot-gravel-bike-img_0320-cxmagazine_result.jpg

http://www.cxmagazine.com/2016-lost-and-found-peugeot-city-express-gravel-bike-conversion-bike-profile

OJ
16.08.2016, 01.53
Kaverilla on muuten tommonen Pösö. Ei ole GG käytössä, vaan yleiskommuutterina, jolla klaarataan tarvittaessa melko isoja gäppejä. Hulluinta on, että haarukka kestää rankaisua.

Hieno Marin Muirwoods muuten...

Fuuga
16.08.2016, 02.54
Vaikka ei aluperin olekaan GG, mutta geometrialtaan ja tuntumaltaan lähelle sitä, on toi 2010 crosscomp oikein mukava vehje.
Se oli ensimmäinen, johon istuin eikä jatkoistumiset tuoneet sen parempaa.

Laitoin kaiken maailman GG-videoiden innoittamana 38" Paselat alle. Vehje muuttui astetta tyylikkäämäksi (https://flic.kr/p/Kg7JfP) ja tämän päivän testiajo 85 maantietä ja 40 Hki-Talma-Pornainen -reittiä vahvisti vain käsitystä, että nyt on mukavat kumit alla.

noniinno
16.08.2016, 22.56
Stenu on ytimessä, haarukka on, ja on oltava, ei-joustokorjattu. Noilla renkailla voi haarukka olla mitä vaan matskua, muovirämmälettä en tuohon kuitenkaan ripusta peraatteellisista syistä. Ostin kompliitin Rutland cyclingin alesta ja vaihdoin kammet, ohjaamon ja kiekot sekä satulan. Ihanan herkkä pyörä jopa ylämäessä ja kyyyti on sileätä². Tuolla ajaa gg:n lisäksi talvilenkit pikkuteillä. Onko se sitten Ice grinding vai mitä lienekään. Ice spikereiden vaatima tila oli lähtökohta, enkä pysty sormiamputaation takia ajamaan talviaikaan (paksut hanskat kädessä, pannumyssyjä en huoli ulkonäkösyistä..) käyrällä sarvella.

paaton
16.08.2016, 23.12
Stenu on ytimessä, haarukka on, ja on oltava, ei-joustokorjattu. Noilla renkailla voi haarukka olla mitä vaan matskua, muovirämmälettä en tuohon kuitenkaan ripusta peraatteellisista syistä. Ostin kompliitin Rutland cyclingin alesta ja vaihdoin kammet, ohjaamon ja kiekot sekä satulan. Ihanan herkkä pyörä jopa ylämäessä ja kyyyti on sileätä². Tuolla ajaa gg:n lisäksi talvilenkit pikkuteillä. Onko se sitten Ice grinding vai mitä lienekään. Ice spikereiden vaatima tila oli lähtökohta, enkä pysty sormiamputaation takia ajamaan talviaikaan (paksut hanskat kädessä, pannumyssyjä en huoli ulkonäkösyistä..) käyrällä sarvella.

Taitaa olla 17" runko liian pieni 178cm pitkälle, vai menisiköhän tuo pidemmällä stemmillä?

noniinno
16.08.2016, 23.22
^ On liian pieni. Vaikka runko onkin riittävän pitkä, meinaa minulla 350mm tolpasta loppua nostovara 84cm haaramitalla.

fob
17.08.2016, 19.01
Alkaisi näyttää siltä, että
- osasarjaksi tulee Sram Apex 1 (https://www.bike-components.de/en/SRAM/Apex-1-Gruppe-1x11-42-GXP-hydr-Scheibenbremse-p50824/)
- kiekoiksi valmispaketti + Shutter Precision napadynamo (https://www.bike-components.de/en/bc/Trail-1-Disc-Center-Lock-28-29-Laufradsatz-Modell-2016-p46687/)
- sopivat jarrulevyt
- valoa maantielle (https://www.bike-components.de/en/busch-mueller/Lumotec-IQ-X-T-Senso-Plus-LED-Frontlicht-mit-StVZO-Zulassung-Mod-2016-p45347/)
- Race King 2.2 (https://www.bike-components.de/en/Continental/Race-King-ProTection-29-Folding-Tyre-p47025/)
- muutoin osat jo olemassa.

Tanko ja teippi vielä hakusassa. Tavoitteena lyhyt reach ja pieni drop.

Osat tilattu ja sorapyörä kokee parin viikon sisällä muodonmuutoksen. Toivottavasti mitään ei jäänyt hankkimatta. Edellisestä käyrätankoisesta on noin 30 vuotta.

JackOja
24.08.2016, 09.16
Jostain joutavasta topicista bongasin tälläisen tulokkaan topicin genreen

Otso Cycles Warakin (https://otsocycles.com/pages/warakin)

https://cdn.shopify.com/s/files/1/1225/6884/files/Otso_Warakin_Ultegra_Side_1024px_1024x1024.jpg?114 04163692976182985

Rosteria ja chainstayn pituus muunneltavissa GG/CX -mieltymysten mukaisesti.

Itse en ole ihan varma olisko tuota hiilarihaarukkaa tarvinnut välttämättä maalata "rosterin näköiseksi".

kuovipolku
24.08.2016, 11.15
Jostain joutavasta topicista bongasin tälläisen tulokkaan topicin genreen.

Firman nimi sai höristämään korvia, mutta vaikka voisi kuvitella että jollakin firman toimijoista on suomalaisia sukujuuria - asia ei ainakaan sukunimien perusteella varmistu suuntaan tai toiseen - on aivan yhtä mahdollista että on vain valittu sopiva vähän eksoottiselta ja originaalilta kuulostava nimi. https://otsocycles.com/pages/about-us

http://theradavist.com/2016/08/otso-cycles-rises-from-wolf-tooth-components/

tiaalto
24.08.2016, 13.12
Taitaa olla Minnesotassa majaileva firma eli amerikansuomalaisten sydänalueilta. Mutta joo, rosteri näyttää seksikkäältä (keula saisi olla musta tai terästä) ja pojankin nimi sattuu olemaan Otso...

stenu
25.08.2016, 10.54
Aikamoinen hässäkkä toi karhuherra-Paddingtonin takapää. Taka-akselin siirtämistä varten joutuu käytännössä varmaan irroittamaan takakiekon ja samalla kun vetopuolen "Tuning Chipin" irroittaa, irtoaa takavaihtajakin korvakkeineen aika isolla todennäköisyydellä.. Mulle tuli vähän sellainen olo, että on lähdetty hakemaan ratkaisua ongelmaan, jota ei oikeastaan ole. Jos nyt välttämättä haluaa säädettävän takapään, niin oliskohan joku perinteisempi ratkaisu ollut jopa toimivampi? Itselleni en kyllä edes huolisi säädettävää takapäätä ellei olisi tarve käyttää myös 1-vaihteisena.

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2016/08/Tuning-Chip-Dropout-System-Exploded-View-and-Torque-Specs-e1471922679109.jpg

MJH
03.09.2016, 16.48
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=18340&d=1470721849

Ootko muuten itte asentanut nuo g-onet huntin vanteille?
Mulla on nyt tässä työn alla Huntin 4season dura & g-one 38mm sisureiden kanssa - ei p****le nouse tasaiseti palteet kehälle. Vaikein vanne/rengas -kombinaatio, johon olen törmännyt.

Mohkku
04.09.2016, 07.13
Voi olla itsestäänselvyys, mutta kommentoin renkaan asennusta silti.

Mulla tuli vastaava ongelma renkaan tasaisen asettumisen kanssa viime keväänä, kun talven ajan kesärenkaat oli ollut varastossa roikkumassa koukussa seinällä. Se ilmeisesti venytti niitä tai muuten vain teki niihin mutkan, eikä yksikään rengas asettunut heti kunnolla. Ratkaisuna oli asennuksen jälkeen maksimipaineet renkaisiin vähäksi aikaa, jonka jälkeen pudotus lopulliseen tasoon. Viimeistään pienen sisäänajon jälkeen kaikki alkoi pyöriä suoraan. Nyt on renkaiden kesä/talvisäilö varastossa tason päällä vaakasuorassa.

paaton
04.09.2016, 07.53
Eikö kumpikaan rengas nouse? Voihan rengas olla viallinenkin. Minulla on yksi valuvikainen s-one.

stenu
04.09.2016, 09.00
Useimmat tubeless-yhteensopivat vanteet on enemmän tai vähemmän v...mäisiä sisureiden kanssa käyettäväksi. Vielä kun parina on tiukkareunainen tubeless ready -rengas, niin hankala yhtälö on valmis. Kannatta kokeilla tubelessnikseillä eli saippuavettä liukasteeksi ja maksimipaineet. Jos ei nouse heti, kyllä ne yleensä seuraavaan päivään mennessä asettuu.

Hankalinta tubeless-vanne ja sisurit yhdistelmän kanssa on flättien korjaaminen tien päällä. Sen takia mun mielestä tubeless-vanteet kannattaa hankkia vain sisurittomaan käyttöön. Sisureiden kanssa tavalliset vanteet tekee elämästä paaaljon helpompaa.

MJH
04.09.2016, 09.10
Ei nouse kumpikaan, eli nähdäkseni ovat vain kovin huonosti yhteensopivat. Onhan niissä omat toleranssinsa kokojen suhteen.
Eilen sain toisen taisteltua parafiiniöljyllä vähän paremmin paikalleen. Pitänee kokeilla sitten vaan sisäänajaa nuo matalilla paineilla, jos vaikka asettuisivat.

paaton
04.09.2016, 09.23
Miten paljon painetta kokeilit?

fob
04.09.2016, 09.42
https://lh3.googleusercontent.com/-D5P7nE-a__s/V8vAwNK3QJI/AAAAAAAAkQA/8iG8VJdvp4Y/s640/blogger-image-1403728363.jpg

Siinä se sitten on. Renkaina tarpeen mukaan joko Maxxis Ardent 2.4, Continental RaceKing 2.2 tai Schwalbe Dureme DD 2.0. Lokasuojat sitten sadekelillä kiinni. Valo B&M IQ-X, virta tulee dynamosta. Kampisarja on vielä etsinnässä, jotta ketjulinjasta saisi sopivan. Tanko 46 cm leveä ja tuntuu juuri sopivalta.

arctic biker
04.09.2016, 10.21
Hyvä työkalu, tommonen satulaputkitakalaukku on mulle hirvitys. Tämmönen; https://www.pelagobicycles.com/carradice-barley.html?___store=default ja sille oma telineensä. On pirusti toimivampi.

MJH
04.09.2016, 10.45
Miten paljon painetta kokeilit?

Vähän yli sallitun.

Enpä tiedä, pitäisiköhän tässä nöyrtyä ja viedä nuo liikkeeseen asennettavaksi: otin toisen pois vanteelta ja totesin että toisesta renkaasta on palteen harjanne hiertynyt paikoitellen jo hieman rikki niin, että kevlarsäikeiden päät tulee näkyviin. (Mahtaako parafiiniöljy ollakaan hyväksi noin pehmeälle kumiseokselle?)
Saan nuo vielä rikki ennen kuin on metriäkään ajettu.

pätkä
04.09.2016, 13.32
Curve Cycling Grovel Monster - Titanium GMX

https://cdn.shopify.com/s/files/1/0201/1062/products/GMX-ANgle_cdd8bc5b-3808-417e-a414-e9b08cad6826.jpg?v=1467078756

noniinno
04.09.2016, 13.39
^on kyllä aika mehevä...

makton
04.09.2016, 14.48
Eurobikessa esillä uusi Moots Baxter. Mahtaakohan runkojen hinnat vain olla samaa tasoa kuin T&T:ssä nyt muut Moots rungot.

http://moots.com/wp-content/uploads/IMG_0227-e1471884177310.jpg

hannupulkkinen
04.09.2016, 16.38
Loppuelämän kestää vain sellainen pyörä, joka roikkuu koristeena seinällä.

Riippuu siitä kuinka pitkä se loppuelämä on ja kuinka vanhaksi kykenee pyörällä ajamaan. Minulla on max 15 vuotta ajoaikaa jäljellä. Edellinen pyörä kesti 10 vuotta. Ehkä tämä kestää pienillä duunauksilla loppuajoaikani.

stenu
04.09.2016, 16.49
Curvesta ja Mootsista tulee mieleen ainakin sellainen juttu, jonkun pitäisi hoksata ruveta tekemään ei joustogeomittaista kuituhaarukkaa, johon mahtuisi 2-tuumainen rengas. Mootsin Enve ei näytä ihan yhtä karseelta kuin Carven etupää, mutta molemmille tekisi hyvää, jos olisi olemassa monstercross-spesifi keula.

msh
05.09.2016, 08.48
Ootko muuten itte asentanut nuo g-onet huntin vanteille?
Mulla on nyt tässä työn alla Huntin 4season dura & g-one 38mm sisureiden kanssa - ei p****le nouse tasaiseti palteet kehälle. Vaikein vanne/rengas -kombinaatio, johon olen törmännyt.

Itse kyllä asensin, meni hyvin helposti. Eka nosto vanteelle huoltoaseman kompressorilla. Ainoa huolenaihe oli että kun venttiilin sielua irrotti litkua varten niin lipsahti rengas hieman vanteelta. Näin kuitenkin niin vähän että jalkapumpulla tiivistyi. Sittemmin pitänyt hyvin. Stenulla varmaan järkevää pohdintaa, että sisurilla tubeless vanne ja rengas ei optimaalinen. Edellinen kombo oli latexisisuri ja Schwalben Kojak samoilla kiekoilla. Kojakin seinä paljon heppoisempi, ja asettui nätisti.

carp
05.09.2016, 09.29
Eurobikessa esillä uusi Moots Baxter.

Huh huh... herättää kyllä ostohaluja, kunnes saa käsityksen tuosta hintatasosta.

On muuten varmaan ensimmäisiä fillareita noilla XT Di2 sähkövaihteilla joka tulee vastaa. Hyvin mielenkiintoista seurata näiden yleistymistä.

oil
05.09.2016, 12.04
Siinä se sitten on. Renkaina tarpeen mukaan joko Maxxis Ardent 2.4, Continental RaceKing 2.2 tai Schwalbe Dureme DD 2.0. Lokasuojat sitten sadekelillä kiinni. Valo B&M IQ-X, virta tulee dynamosta. Kampisarja on vielä etsinnässä, jotta ketjulinjasta saisi sopivan. Tanko 46 cm leveä ja tuntuu juuri sopivalta.

Komia on, peukkua!
Onko kommenttia valosta, millaiseen käyttöön tuossa riittää potkua? Meneekö valaisematon asfaltti pimeässä märkänä, entä metsätiet ja kevyet polut?
Tilasitko etukiekon dynamonavalla valmiina?

fob
05.09.2016, 18.24
^
Kokemusta pimeässä ajosta ei ole. Vielä. Kunhan kokemusta tulee, kerron lisää.

Kiekot (https://www.bike-components.de/en/bc/Trail-1-Disc-Center-Lock-28-29-Laufradsatz-Modell-2016-p46687/) tilasin Bike-Componentsin valikoimasta valmiina. Napa on Shutter Precision PL8. Vastusta en juuri huomaa. Pienillä nopeuksilla hieman vilkkuu tuo valo, joten en lähtisi tekniseen maastoon. Kun nopeus ylittää noin 10 km/h, valo kirkastuu ja lopettaa vilkkumisen. Katuolosuhteissa en pitäisi ongelmana.

oil
05.09.2016, 18.44
Ugh, kiitos vastauksesta. Retki/sorapyörään tuollainen olisikin kuin nenä päähän! Itsellä ei ole taitoja vaihtaa napaa valmiiseen kiekkoon, mutta eiköhän lähipuodin asentajat osaa navan ympärille laittaa kehän jos nätisti pyytää [emoji1]

arctic biker
05.09.2016, 19.15
PomQUOTE=hannupulkkinen;2578346]Riippuu siitä kuinka pitkä se loppuelämä on ja kuinka vanhaksi kykenee pyörällä ajamaan. Minulla on max 15 vuotta ajoaikaa jäljellä. Edellinen pyörä kesti 10 vuotta. Ehkä tämä kestää pienillä duunauksilla loppuajoaikani.[/QUOTE]

Tuossa taas itsekin ootan viimeisimmän testin tuomiota. Sinnillä uus carboonirunko!

hannupulkkinen
05.09.2016, 19.25
PomQUOTE=hannupulkkinen;2578346]Riippuu siitä kuinka pitkä se loppuelämä on ja kuinka vanhaksi kykenee pyörällä ajamaan. Minulla on max 15 vuotta ajoaikaa jäljellä. Edellinen pyörä kesti 10 vuotta. Ehkä tämä kestää pienillä duunauksilla loppuajoaikani.
Tuossa taas itsekin ootan viimeisimmän testin tuomiota. Sinnillä uus carboonirunko!
Sehän tässä on itse kullakin. Sädehoidon jälkeen voi pahimmassa tapauksessa unohtaa pyöräilyn, mutta onhan muitakin tapoja liikkua.

paaton
05.09.2016, 20.46
Vähän yli sallitun.

Enpä tiedä, pitäisiköhän tässä nöyrtyä ja viedä nuo liikkeeseen asennettavaksi: otin toisen pois vanteelta ja totesin että toisesta renkaasta on palteen harjanne hiertynyt paikoitellen jo hieman rikki niin, että kevlarsäikeiden päät tulee näkyviin. (Mahtaako parafiiniöljy ollakaan hyväksi noin pehmeälle kumiseokselle?)
Saan nuo vielä rikki ennen kuin on metriäkään ajettu.

Niin miten siinä tubeless asennuksessa kävi? Vuosivatko renkaat sivuista, etkä saanut riittävästi painetta renkaaseen?
Minä en kyllä oikein usko, etteikö rengas nousisi vanteelle. Itse en tosin paljoa paineita seuraile tubelesta vanteelle nostaessa. Ensin sielu pois, reilusti saippuavettä kumin ja vanteen väliin ja sen jälkeen normaalilla paineilma pistoolilla pienen letkun avulla painetta sen verran että rengas nousee. Naks naks. Aina se sinne on paikalleen mennyt. Eearit ja suojalasit on kyllä päässä.

MJH
05.09.2016, 22.57
Meni ne fairylla ja kovemmalla ylipaineella lopulta.
Vaan ei ollut tubeless.

fob
05.09.2016, 23.27
Komia on, peukkua!
Onko kommenttia valosta, millaiseen käyttöön tuossa riittää potkua? Meneekö valaisematon asfaltti pimeässä märkänä, entä metsätiet ja kevyet polut?

Testattu on. Paitsi märällä asvaltilla.
Hyvin näkee ajaa valaisemattomalla hiekkatiellä, polulla ja jopa heinikossa. Kunhan vauhtia oli se kymppi tai enemmän. Valaisin ei anna hajavaloa yhtään ylöspäin. Oman valaisimen taidan suunnata siten, että valoalueen raja on noin 40 metrin päässä. Nyt säädetty noin 20 metriin ja se on minulle liian vähän.

paaton
06.09.2016, 06.11
Meni ne fairylla ja kovemmalla ylipaineella lopulta.
Vaan ei ollut tubeless.

Eihän noita ole mitään tolkkua ajaa sisureiden kanssa.

MJH
06.09.2016, 06.36
Eihän noita ole mitään tolkkua ajaa sisureiden kanssa.

Näinhän se vissiin on. Itsellä vaan on hieman skeptinen suhtautuminen tubeleksiin sen jälkeen kun sain kokea sen kun litku ei toimikaan sopivan malliseen pienehköön viiltoon kesken XCM-kisan.
Muutenkaan en ole täysin vakuuttunut tubeleksen hyödyistä ja autuudesta vs perinteinen sisuri näin tällaiselle tavalliselle kuolevaiselle - on mennyt renkaiden sovitus aika paljon hankalammaksi.
Mutta kukin tyylillään. Pitänee kokeilla keväällä litkuilla.

paaton
06.09.2016, 06.46
Näinhän se vissiin on. Itsellä vaan on hieman skeptinen suhtautuminen tubeleksiin sen jälkeen kun sain kokea sen kun litku ei toimikaan sopivan malliseen pienehköön viiltoon kesken XCM-kisan.
Muutenkaan en ole täysin vakuuttunut tubeleksen hyödyistä ja autuudesta vs perinteinen sisuri näin tällaiselle tavalliselle kuolevaiselle - on mennyt renkaiden sovitus aika paljon hankalammaksi.
Mutta kukin tyylillään. Pitänee kokeilla keväällä litkuilla.

Kompuran kanssa tubeless asennus on mielestäni helpompaa, mitä sisureiden kanssa pelaaminen. Kotiin olen tehnyt napsauttuimen 1.5l pepsi pullosta (https://flic.kr/p/GVRB96)ja kahdesta tubeless venttiilistä. Kisoissa käyttäisin itse stanin uutta race litkua, jonka luvataan paikkaavan entistä suurempia viiltoja.

Minusta tubeles on nimenomaan parhautta noilla gg renkailla. Latex sisuri ei mielestäni eroa rullaavuudessa, mutta sitä saa pumppailla päivittäin ja mikäli on tarkoitus ajelle juurakkoisilla poluilla pienillä paineilla, niin sisuria saa myöskin paikkailla useasti.

Kugelschreiber
07.09.2016, 08.34
Kotiin olen tehnyt napsauttuimen 1.5l pepsi pullosta (https://flic.kr/p/GVRB96)ja kahdesta tubeless venttiilistä.

Hmm....kun letkussa ei ole sulkua, niin mites tuo käytännössä toimii?

paaton
07.09.2016, 08.53
Hmm....kun letkussa ei ole sulkua, niin mites tuo käytännössä toimii?

Meinasin laittaa sulun, mutta välttää itselleni noinkin. Taitan vaan letkun lyttyyn painetta pumpatessa.

Laerppi
07.09.2016, 10.05
http://www.jamisbikes.com/usa/renegadeexploit.html

Jamis Renegade Exploit 2017 kiinnostaisi, mutta saatavuus olematonta ja Evans ainoa paikka minkä löysin ja sielläkään ei listoilla...

stenu
07.09.2016, 21.03
Uus Ritsi.

http://grit.cx/wp-content/uploads/2016/09/IMG_0377.jpg

Aakoo
07.09.2016, 21.51
http://www.jamisbikes.com/usa/renegadeexploit.html

Jamis Renegade Exploit 2017 kiinnostaisi, mutta saatavuus olematonta ja Evans ainoa paikka minkä löysin ja sielläkään ei listoilla...

Mä ostin tän vuoden mallin, ja se tuli myyntiin vasta maaliskuussa. Eli sen perusteella menee lähemmäs vuodenvaihdetta ainakin?

MJH
08.09.2016, 07.44
Näin kun jälkikäteen mietin tuota renkaiden vanteellenoston vaikeutta, niin tuli mieleen että mahtaisiko sillä olla vaikutusta että vanteen sisäleveys on vain 17mm? Valmistajan mukaan noihin pitäisi mennä renkaat kokoon 45c saakka, mutta silti...
Meinaan vaan kun olin ajatellut laittaa alle talveksi 45nth:n gravdalit - joiden valmista puolestaan ilmoittaa yhteensopivaksi 20-28mm vanteille. Mitäs luulette, menisikö silti?

stenu
08.09.2016, 08.01
Gravdalit taitaa olla edelleen tavallisia, ei tubeless-yhteensopivia renkaita. Ainakin mun pari talvea sitten ostetuissa Gravdaleissa on tosi löysät reunanauhat ja ne saa helpohkosti mille tahansa vanteelle.

Takamisakari
08.09.2016, 09.23
Tossa Ritsissä olis paljon mun unelmapyörän aineksia mutta tartsikiinnikkeet olis ollu kova juttu. ilmeisesti isot pojat käyttää apiduraa ja muuta mutta perus työmatkalaiselle sivulaukut on kyllä kätsyt. Nimi Outback viittaisi vähän että romujakin saisi ripusteltua mukaan..

paaton
08.09.2016, 10.16
Gravdalit taitaa olla edelleen tavallisia, ei tubeless-yhteensopivia renkaita. Ainakin mun pari talvea sitten ostetuissa Gravdaleissa on tosi löysät reunanauhat ja ne saa helpohkosti mille tahansa vanteelle.

Jep. Toimivat kylläkin myös tubeleksina tiukoilla vanteilla, mutta litkutus ei onnistu laakista.

LJL
08.09.2016, 10.36
Uus Ritsi.

Jäi pikaisella vilkaisulla hieman hämärän peittoon, mitkä ovat keskeisimmät erot SwissCrossiin, muut kuin ei-kiinteä takavaihtajan korvake ja läpiakselit? (...jotka kyllä sinänsä ovat erinomaisia ratkaisuja vs. SwissCross)

Blackborow
08.09.2016, 10.48
Laitetaanpa linkkikin uudesta Ritsistä ettei tartte kaikkien itse googlettaa pelkän kuvan jäljiltä. http://www.bikerumor.com/2016/09/05/eb16-ritchey-hits-gravel-hard-new-outback-adventure-ascent-break-away-bikes/

JackOja
08.09.2016, 10.55
Ritsi on hieno! Harmillista kun itsellä on grainderi jo olemassa :(

Jäi pikaisella vilkaisulla hieman hämärän peittoon, mitkä ovat keskeisimmät erot SwissCrossiin, muut kuin ei-kiinteä takavaihtajan korvake ja läpiakselit? (...jotka kyllä sinänsä ovat erinomaisia ratkaisuja vs. SwissCross)

Värikkäämpi värivalikoima ja mahtuu muhkummat kumit?

stenu
08.09.2016, 11.06
^ Alla olevan mukaan menee niin, että on vähän pitempi takahaarukka, mikä mun mielestä ei välttämättä ole positiivinen muutos ja vähän suurempi BB-droppi, mikä taas on hyvä juttu. Mutta makuasioita ovat tietty.

http://grit.cx/news/2016/09/eurobike-2016-ritchey-outback-adventure-bike

MJH
08.09.2016, 12.49

Ok. Joo, ei sen tubelessin kanssa väliä - mietin vaan että onkohan 17mm liian vähän jos valmistajan mukaan 20mm on minimi.
Se vaan vissiin on kapeammalla vanteella poikkileikkaukseltaan pyöreämpi kuin mitä on alunperin tarkoitettu.

stenu
08.09.2016, 14.33
Joo ei pitäisi olla mitään ongelmaa sen suhteen. Mulla on Gravdalit olleet ajossa pääasiassa vanteilla, joiden sisäleveys 15 mm, koska takapää rungosta on sen verran ahdas, että ne ei tahdo mahtua kunnolla pyörimään leveämmillä vanteilla.

paaton
08.09.2016, 15.14
Kapeilla vanteilla ongelmia tulee varmaankin vain silloin, jos haluaa gravdalleista kaiken pidon irti. Eli tubeleksina pienillä paineilla. Alkavat varmaankin muljuamaan alla.

Mutta omatkin vanteet ovat vain 19mm leveydeltään, eli 17c on ihan ok.

MJH
08.09.2016, 16.46
Hyvä. Kiitoksia näistä tiedoista. Talvea odotellessa siis.
Vielä kun saisi sen rungon [emoji1] (ensi viikolla pitäisi lähteä matkaan mulle Englannista)

LJL
08.09.2016, 17.54
^ Alla olevan mukaan menee niin, että on vähän pitempi takahaarukka, mikä mun mielestä ei välttämättä ole positiivinen muutos ja vähän suurempi BB-droppi, mikä taas on hyvä juttu. Mutta makuasioita ovat tietty.

http://grit.cx/news/2016/09/eurobike-2016-ritchey-outback-adventure-bike

Tämä oli varsin informatiivista informaatiota aiheesta. Ja hienoja kuvia. SwissCrossin paras puoli on mielestäni mukavuuden ja yleisen sulavuuden lisäksi jotenkin sellainen peräpään sähäkkyys, joten en itke verta etten odotellut Outbackia.

Jack OjaBauer on teettänyt itselleen ns. ikuisen rungon joten valitettavasti ei voi/saa nyt muita katsella. Tulee titamiinirungolle paha mieli jos on uskoton

Aakoo
08.09.2016, 21.12
Tuossa Ritcheyssa ja uusissa Jamiksissa on keulassa 12mm läpiakseli. Mitäköhän etua se tuo 15mm akseliin? Olikohan vaarana, että kiekkojen vaihtaminen pyörästä toiseen olisi aivan liian helppoa....

OJ
08.09.2016, 23.56
15mm on kato liian painava, kunnes kaudelle 2018 siirrytaan takaisin kun 12 mm ei ole riittavan jaykka. 12mm akselin saa varmaan toimimaan jotenkin 15mm haarukassa, mutta toisinpain voi olla nihkeampaa. Onneksi Mavic lanseerasi oman pikalinkkulapiakselinsa Eurobikessa ettei mene liian helpoksi.

Aakoo
09.09.2016, 06.09
Olishan siinä välissä vielä 13mm ja 14mm koot tulossa esittelyyn kausille 2019 ja 2022. Vieläkö voidaan muka väittää, ettei teknisiä innovaatioita enää tehdä? :)

makton
11.09.2016, 21.22
Eurobiken osalta listalle voidaan laittaa myös Wilier Jaroon Plus, jossa ainakin on ihan kohtuullinen lähtöhinta. http://www.wilier.com/en/products/int/gravel/jaroon-plus

Miellyttää ainakin omaa silmää...

stenu
12.09.2016, 09.35
Mä en oo kyllä ihan varma, että viittiskö noita plussarenkaisa möhköpyöriä laskea gravel grindereiksi, mutta saattaahan se tietty olla, että jonkun mielestä pitää olla vähintään kilo rengasta molemmissa päissä, että uskaltautuu asfaltilta pois... ;)

makton
12.09.2016, 12.13
Vaikka nykysiin 40mm gravelkinging SK:n ihan tyytyväinen pitää olla, niin en silti pitäisi toisinaan pahetteeksi vieläkin vähän leveämpää rengasta. Vaikka joku plussa koko ehkä nyt vähän ampuu ylitse, niin ei ainakaan runko rajoittaisi vaihtoehtoja.

Mohkku
12.09.2016, 17.59
Alan itsekin kallistua siihen, että geometriaa pitäisi saada muokattua, jotta leveistä renkaista olisi hyötyä. Soralla jopa 35 mm toimii hyvin, toki pehmeällä pinnalla menee raskaaksi. Yli 50 millisestä alkaa olla hyötyä lähinnä maastossa, mutta siellä en ole oppinut vielä cc:llä/gg:llä ajamaan. Jokin ajoasennossa on sellaista, että suoratankoinen maasturi vaan on paljon mukavampi vähänkin teknisessä maastossa, vaikka helpoille poluille monsteri edelleen houkuttaakin.

paaton
12.09.2016, 20.11
Muutamien cyclolla tehtyjen OTBeiden jälkeen luovuin 27.5" koon kiekkojen+leveiden renkaiden hankinnasta.

En tiedä ajattelinko oikein, mutta mielestäni OTB herkkyys vain pahenee noilla monsteri renkailla. Renkaan halkaisija on periaattessa sama mitä cyclon orginaaleilla, mutta pienillä paineilla ajettaessa etu rengaas painuukin reilustu totuttua enemmän.

Eli minustakin geon pitää olla suunniteltu näillle renkaille ja oikeaan maastoon. Loivempaa keulakulmaaa kaiketi.

Mohkku
13.09.2016, 07.33
Keulakulma ja sitä myöten akseliväli kenties ovat ne jutut, joiden ympärille tuo menee. Ehkä jokin lyhytrunkoinen maasturi pitäisi ottaa projektin lähtökohdaksi?

stenu
14.09.2016, 14.35
Mun näkemys mulle täydellisestä "for the rest of my life" -krossigravelyleispyörästä...
https://drive.google.com/file/d/0B1PVF1guWwcOdTRHemtIZncxZ1NCLXYwd2JpWmp2MGtUNERZ/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/0B1PVF1guWwcObzUwY2xTXzJTLVhXOFk1bjhqaUwzM2NRN1FV/view?usp=sharing

Tsadaaa! Sain aamulla kuvaterveisiä Barcelonasta:

https://c1.staticflickr.com/9/8172/29560901432_06d0effdd2_b.jpg

https://c1.staticflickr.com/9/8255/29560898092_1e720ae1a2_b.jpg

Puskis
14.09.2016, 18.27
Nyt on hieno! Hyvä väri ja kivoja yksityiskohtia.

TheMiklu
14.09.2016, 18.31
Huh huh! Ompa nätti!

tchegge_
14.09.2016, 20.22
Muutamien cyclolla tehtyjen OTBeiden jälkeen luovuin 27.5" koon kiekkojen+leveiden renkaiden hankinnasta.

En tiedä ajattelinko oikein, mutta mielestäni OTB herkkyys vain pahenee noilla monsteri renkailla. Renkaan halkaisija on periaattessa sama mitä cyclon orginaaleilla, mutta pienillä paineilla ajettaessa etu rengaas painuukin reilustu totuttua enemmän.

Eli minustakin geon pitää olla suunniteltu näillle renkaille ja oikeaan maastoon. Loivempaa keulakulmaaa kaiketi.

Juu ei maasturin renkaat vielä maasturia tee, omalla Salsalla ajellut polkuja noilla 27,5 kiekoilla eikä sillä hurjastella, maltillisesti pitää mennä jyrkät kohdat ja juurakot. Lähtökohta maastoon tosin oli 160mm molemmista päistä joustava traktori että ei ihmekään että samoilla poluilla pelottaa. :)

Katsoin just ekan maastopyöräni(täysjäykkä) ja siinä keulakulma oli 71astetta vs 72 mikä Vayassa on. Ei nyt kovin suuri ero, tanko tekee varmaan enemmän painopisteen siirtoa.

JackOja
14.09.2016, 20.32
Tsadaaa! Sain aamulla kuvaterveisiä Barcelonasta:

Mainion oloinen vehje!

Mohkku
15.09.2016, 18.03
Katsoin just ekan maastopyöräni(täysjäykkä) ja siinä keulakulma oli 71astetta vs 72 mikä Vayassa on. Ei nyt kovin suuri ero, tanko tekee varmaan enemmän painopisteen siirtoa.

Varmaan haarukan offsetillakin on merkitystä, mutta toki myös ohjaustangolla/stemmillä. Täytyykin syventyä aiheeseen ja verrata geometrioita tarkemmin. Ainakin front center on maasturissa selvästi pidempi.

Painopisteen erot punnitsin omalla gg:llä ja jäykkäperäisellä 29:llä. Tulos: 41/59 vs 39/61. Kuulostaa kovin pieneltä erolta, mutta ehkä pyörä+kuski= n. 100 kg paketissa 2%-yks. on merkittävä juttu.

tchegge_
16.09.2016, 09.36
Mä en oo kyllä ihan varma, että viittiskö noita plussarenkaisa möhköpyöriä laskea gravel grindereiksi, mutta saattaahan se tietty olla, että jonkun mielestä pitää olla vähintään kilo rengasta molemmissa päissä, että uskaltautuu asfaltilta pois... ;)

En mäkään tuota omaa Salsaa GG pyöräksi kutsu, hauska kokeilu ennemmin. Maastorenkailla voisi sanoa että se on Monster Tourer tai GG :)

Tuli eilen ajettua työmatkat hiekkateitä ja polkuja.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/11791273/GG.jpg

stenu
17.09.2016, 10.43
Mutta tossahan on melkein maantierenkaat, kun ei ole edes mitään plussia tai muita... :) Hieno Salsa.

fob
27.09.2016, 22.58
https://pbs.twimg.com/media/CtGZi7cXYAAEwpt.jpg

Olisko kohta kolmesatanen takana. Renkaista RaceKing on osoittautunut parhaaksi tuohon pyörään ja sorateille. Rullaa erinomaisesti eikä karkaa kaarteissa alta. Juurakkopoluillakin pärjää. Napadynamo ja tehokas led-valo on erinomainen yhdistelmä, joten akkuvaloja en enää kaipaa. Valoa riittää, kun kuski jaksaa polkea. Täpäri on jäänyt talliin pölyttymään.

stenu
01.10.2016, 12.18
Se tunne, kun kaikki osuu täydellisesti kohdilleen heti...

https://c2.staticflickr.com/6/5022/29395931664_f96e765b83_b.jpg

https://c2.staticflickr.com/6/5662/29395929394_a8ce201d38_b.jpg

https://c1.staticflickr.com/9/8133/29989802546_aa9340a8a6_b.jpg

paaton
01.10.2016, 12.45
Aivan liian hieno. Äkkiä sotkemaan tuo mutaan.

stenu
01.10.2016, 13.05
:) On sotkettu jo. Toissa yön sateiden jäljiltä sitä oli eilen riittävästi tarjolla ja voin luvata, että toista kertaa et tule noin puhtaana näkemään :D

JackOja
01.10.2016, 16.45
On tyylikäs vehje Stenulla, on on.

LJL
01.10.2016, 17.12
On tyylikäs vehje Stenulla, on on.

No näin on! Hämmästyttävän kevytrakenteinen keula. Hieno.

jurpo
01.10.2016, 17.35
Kunkutttimen vois asentaa alasylöisinnnii.
Kaunis härveli, vallan kaunis.

Toivotamma ilometerejä,
paaaaaljon ilometrejä täältä kaukaa idästä!
*kumarrus*

Marsusram
01.10.2016, 18.31
On Stenun näköinen pyörä.
Hyvää matkaa molemmille.

Pietu
01.10.2016, 19.29
Stenu mitkä jarrut tossa on?

stenu
01.10.2016, 21.46
Kiitos kaverit. On se ihana. Vaikka Gunnarkin on, niin on toi vielä ihanampi. Eikä ruostu. Satula- ja keulakulmat on 0,5 astetta loivemmat, haarukassa rakea 3 mm enemmän ja pituutta sentti vähemmän, vaakaputki 5 mm piempi. Muuten kopsattu Gunnarin resepti eli pitkähkö ja matalahko runko lyhyehköllä takapäällä ja stemmillä. Aika pienet muutokset, mutta tuntuvat ajossa yllättävän paljon. Pehmeähiekkaiseen alamäkeen uskaltaa päästellä huolettomammin, juurakoista tykkää vähän enemmän, toe overlappiä ei ole enää ja kuskilla on vähän enemmän tilaa.

No näin on! Hämmästyttävän kevytrakenteinen keula. Hieno.

Columbus SL jalat ja Columbuksen kaulaputki. Oli muuten kovempaa tavaraa sahata kuin mikään kaulaputki, mitä olen ikinä sahannut. Kaulaputki katkaistuna keulalle jäi painoa n. 800 g. Olisin halunnut ruostumattomasta myös keulan, mutta ei ole krossikelpoisia haarukanjalkoja KVA:lla vielä. Etukäteen huoletti vähän, että tuleeko keulasta liian löysä, mutta se on yllättävän tukeva. Käytännössä yhtä tukeva kuin Gunnarin suorajalkainen Vicious, mutta isommat töyssyt toi taivutettu ottaa nätimmin. Mulla on se Gunnarissakin ollut Reynoldsin Ouzo Pro Cross täyskuitukeula vielä varalla. Ajattelin, että voin krossikisoissa käyttää sitä, mutta ei taida tarvita. Tuo tuntuu todella hyvältä kovemmassakin ajossa.

Stenu mitkä jarrut tossa on?

Paul Comp MiniMotot. Nekin on ihanat joskin ihan pelkkää käyttöarvoa ajatellen TRP 8.4:set on kyllä ihan yhtä hyvät.

https://vimeo.com/179116849

jumbojussi
05.10.2016, 12.47
Omaan silmään sais olla enemmä väriä, vaikka vaaleasivuiset renkulat, mut nätti ja levyt oiskii pistäny liikaa simmuun.

Kare_Eskola
05.10.2016, 13.25
Juu ei jätä kysyttävää. Paitsi ehkä tosiaan tosta keulasta, että spöijaako pahasti, tai oletko kokeillut sellasta keulaa joka ei spöijaa?

Frosty
05.10.2016, 15.20
Jep. Onhan toi Stenun pyörä vaan aivan järjettömän hieno. Ja kaikilta osin juuri tuollaisena kuin on!

stenu
05.10.2016, 16.40
Paitsi ehkä tosiaan tosta keulasta, että spöijaako pahasti, tai oletko kokeillut sellasta keulaa joka ei spöijaa?

Jos lajinomaisista tai VPCX:stä puhutaan, niin mä en ole aivan päässyt vielä varmuuteen, että olenko loppujen lopuksi hitaampi vai nopeampi keulalla joka vähän spöijaa. Mulla on se Gunnarin keulilla välillä ollut Reynoldsin täyskuituinen (http://autobus.cyclingnews.com/tech.php?id=tech/2006/reviews/reynolds_ouzo_pro_cross), jonka kanssa olen ajellut jonkun verran kisoja. Kuituinen ohjaa tarkemmin, mutta etupää pitää huonommin kun "jousto" puuttuu ja meno on pomppivampaa.

Pitempiä gg-lenkkejä ajellessa kuitukeulan kanssa mulla väsyy kädet nopeammin ja jos on paljon epätasaista, alkaa joskus myös kyynärpäät jomottaa. Sitä ei tapahdu teräskeulan kanssa ajellessa ja talvella ero vaan korostuu, koska mulla on sellainen näppituntuma, että pakkasella kuitukeula muuttuu vielä jäykemmäksi.

Sen, mitä olen tuolla uudella ehtinyt ajaa, niin sanoisin, että gg-ajeluihin ja lenkkivauhtiseen keskuspuistojuurakkorymistelyyn toi on ihan sairaan hyvä ja pehmentää menoa juuri sopivasti. Sunnuntaina ajelin vakkaripolut Laakso-Pitkäkoski-Haaga sektorilta ja tuolla pystyy päästelemään juurakoihin yllättävän reippaasti. Meinasin ehkä uskaltaa tulla Hertsikaan kokeilemaan tolla uudella pyörällä, joten sunnuntain jälkeen saatan osata sanoa, mitä tapahtuu, kun mennään oman vauhdin ja osaamisen rajoilla.

Niin ja mulla toi viidenkympin rajapyykkikin rupee lähestymään pikkuhiljaa, joten vauhdit ei hirveästi tästä enää ainakaan kasva tulevaisuudessa ja mukavuudenhalu aivan varmasti vaan lisääntyy. Sen vuoksi päätin heti, kun ryhdyin uutta runkoa speksaamaan, että mihinkään ylikokokeuloihin tai -akseleihin mulla ei ole tarvetta. Levareita mietin hetken ja kävin paria modernia levaripyörää kokeilemassa, mutta en valaistunut ja päätin että vannejarrut pysäyttävät riittävän varmasti, kun ne ovat niin tehneet tähänkin asti. Sitäpaitsi kun kunto menee vaan alaspäin, niin pitää saada pyörän painoakin samaan suuntaan, että joku edes kompensoi.... ;)

Ps. Väri on muuten luonnossa enemmän vihreä kuin sininen. Kuvissa näyttää enemmän siniseltä.

MJH
08.10.2016, 19.22
Tripster ATR -runkosetti saapui vihdoin viimein, vaan oli haarukka pakattu kovin heppoisesti tottakai se oli ottanut iskua matkalla. Ei muuta kuin reklamoimaan ja uutta vaatimaan. Prkl.
Odottavan aika on pitkä. Jos sitä jouluksi pääsisi sorateille...

Marsusram
08.10.2016, 22.03
Jos haluaa että oma grinderi tuntuu edulliselta, voi vertailukohdaksi ottaa 3T Exploron
(https://www.bike-components.de/de/Rahmen/3t-exploro-exklusiv/)

LJL
08.10.2016, 22.53
Jos haluaa että oma grinderi tuntuu edulliselta, voi vertailukohdaksi ottaa 3T Exploron

Wtf... 3T tekee runkoja ja vielä tuollaisia. No eipä Swisscross mitään varsinaista kryöstöä ollut alunperinkään mielestäni, mutta totta, se tuntuu erityisen edulliselta (ja voi ihan rauhassa laskea yhden sudeksi menneen kuitukeulankin mukaan :))

stenu
10.10.2016, 10.55
Tulin vaan kertomaan, että Cyclon VPCX-neitsyys meni ja pyörä on maagisen hyvä ajaa. Vaikka asiaa tarkastelisi kuinka objektiivisesti en muuttaisi mitään ja subjektiivisesti tarkastellen vielä vähemmän. Enkä muuten vaihtaisi Exploroon tai mihkään muuhunkaan, vaikka päittäin tarjottaisiin. Ei mulla muuta. :)

kmw
10.10.2016, 11.37
Stenu kun vanhenee niin pyörät senkun kaunistuu :) Riemukasta yhteiseloa ja ihatäysii toivotan.

Mohkku
10.10.2016, 12.45
Tulin vaan kertomaan, että Cyclon VPCX-neitsyys meni ja pyörä on maagisen hyvä ajaa. Vaikka asiaa tarkastelisi kuinka objektiivisesti en muuttaisi mitään ja subjektiivisesti tarkastellen vielä vähemmän. Enkä muuten vaihtaisi Exploroon tai mihkään muuhunkaan, vaikka päittäin tarjottaisiin. Ei mulla muuta. :)

Oletko jo vienyt pyörääsi vähänkään teknisempään maastoon? Ei ehkä kuulu ihan gg-otsikon keskeisimmän ajatuksen pariin, mutta itseäni houkuttaa ajatus pyörästä, jonka geometria toimisi myös hyväkuntoista polkua vaativammassa maastossa. Vaan millainen sen pitäisi olla, kun renkaan leveyden kasvattaminen sentillä ei pyörästä tee hyvää.

stenu
10.10.2016, 13.28
Oletko jo vienyt pyörääsi vähänkään teknisempään maastoon? Ei ehkä kuulu ihan gg-otsikon keskeisimmän ajatuksen pariin, mutta itseäni houkuttaa ajatus pyörästä, jonka geometria toimisi myös hyväkuntoista polkua vaativammassa maastossa. Vaan millainen sen pitäisi olla, kun renkaan leveyden kasvattaminen sentillä ei pyörästä tee hyvää.

Sen, mitä olen tuolla uudella ehtinyt ajaa, niin sanoisin, että gg-ajeluihin ja lenkkivauhtiseen keskuspuistojuurakkorymistelyyn toi on ihan sairaan hyvä ja pehmentää menoa juuri sopivasti.

Sanoisin, että ensimmäinen asia olisi se, että kannattaa valita pyörä tai runko, joka on sen verran pitkä, että lyhyehkölläkin stemmillä saa pitkän ajoasennon. Lyhyt stemmi helpottaa krossarissakin maastoajoa merkittävästi, mutta lyhyt ja korkea ajoasento tekee siitä otb-koneen. Eli omiin mittoihin nähden pitkä runko, jossa on matala keskiö.

Ekana sunnuntaina kävin siis ajelemassa perusmaastoreitit Laakso-Maunula-Pirkkola-Paloheinä-Pitkäkoski-Haaga-akselilla ja hyvin toimii. Oleellisimmat erot vanhaan pyörään (Gunnar Crosshairs) nähden ovat aika pieniä, mutta vaikuttivat ajettavuuteen yllättävän paljon: 0,5 astetta loivemmat satula- ja keulakulmat, 5 mm pitempi efektiivinen vaakamitta (Gunnar oli jo valmiiksi aika pitkä krossariksi) ja 3-4 mm enemmän rakea keulassa. Keula on sentin lyhyempi, jotta ei etupyörä karkaa niin kauas vaakaputkesta (ulkonäöllinen asia enemmän) ja emäputki sentin pitempi. Puolitoista senttiä vanhaa pyörää pitempi akseliväli (keskiöstä eteenpäin) ja taivutetuilla ja alhaalta siroilla putkilla varustettu keula aiheuttaa sen, että juurakoissa ero vanhaan pyörään on melkein kuin vertaisi täysjäykkää 26-tuumaista ja täysjäykkää 29-tuumaista maastossa. Mutta makuasioitahan nämä ovat aika vahvasti eli tässä nyt sattui osumaan kaikki nappiin mun makuun. Joku toinen voi varmaan kokea asiat toisin. Saa tuota tulla kokeilemaan, jos kiinnostaa ja jos koko yhtään natsaa. Gunnarkin on vielä toistaiseksi ajokunnossa, niin pääsee myös vertailemaan.

stenu
11.10.2016, 03.50

Näyttää kelpaavan Paris-Roubaix-voittajallekin :) https://xpdtn3.club/

https://pbs.twimg.com/media/Cp_AYfLXYAAqC7t.jpg

Mohkku
11.10.2016, 06.14
Sanoisin, että ensimmäinen asia olisi se, että kannattaa valita pyörä tai runko, joka on sen verran pitkä, että lyhyehkölläkin stemmillä saa pitkän ajoasennon. Lyhyt stemmi helpottaa krossarissakin maastoajoa merkittävästi, mutta lyhyt ja korkea ajoasento tekee siitä otb-koneen. Eli omiin mittoihin nähden pitkä runko, jossa on matala keskiö.

Löysin vintiltä ensimmäisen käyräsarvisen pyöräni, 5-vaihteinen 24" retkipyörä jostain 80-luvun alkupuolelta. Suurin hämmästys tuota katsellessani oli todella kapea ohjaustanko ja olemattoman lyhyt stemmi. Muistikuvani pyörästä oli kuitenkin positiivisia. Runko oli ja on edelleen raskas, mutta muuten ajettavuudessa ei ollut mitään ongelmaa. Päinvastoin, myöhemmät pyörät olivat huonompia, kunnes jokunen vuosi sitten hankin nykyisen pyöräni. Ajelinkin tuolla 24" pyörällä aikanaan, siis suunnilleen 10-vuotiaana, yli satasen lenkkejä. Maastossa ei sillä ajanut, vaikka 37 mm renkaiden puolesta se olisi poluillekin soveltunut.

Pyörän löytyminen herätti kysymyksiä ja kiinnostuksen geometrian tarkempaan tutkimiseen nyt, kun krossarilla/gg:llä tekee mieli entistä haastavampiin paikkoihin. Tavanomaisella nykyaikaisella käyräsarvisella pyörällä stemmin ja ohjaustangon yhteenlaskettu ns. reach-mitta on suuri ja sen seurauksena ohjauksessa käsien liikerata aivan erilainen maastopyörään verrattuna. Tästä on muodostunut ajatus, josko krossarilla teknisessä maastossa ajamisen hankaluus ei johdukaan eritysesti pyörän rungon kulmista ja 20 cm kapeammasta ohjaustangosta, vaan tällä tavoin lasketulla reachilla onkin suuri merkitys asiassa. Etenkin, kun esität saman suuntaisia ajatuksia.

Vanhan pyöräni osat ei sovi nykyiseen, mutta jotain kokeiluja täytyy jossain muodossa koittaa tehdä.

kuovipolku
11.10.2016, 08.03
Näyttää kelpaavan Paris-Roubaix-voittajallekin :) https://xpdtn3.club/

Hymiö toki noteerataan ja samoin on ihan mukavaa että lukijan arvostelukykyyn luotetaan, mutta noin periaatteessa - ja etenkin foorumilla jossa (mielestäni ei aivan aiheetta) kaikki eivät oikein tykkää siitä että kaupalliset tahot markkinoivat tai niiden yhteistyökumppanit osallistuvat markkinointiin ilman että suhde ja se mistä siltä osin on kysymys tehdään selväksi.

Eli pyörä kelpaa Magnus Bäckstedtille samassa mielessä kuin Crescentin huippumaantiepyöräkin; hänelle maksetaan siitä että hän osallistuu nimellään, kuvallaan ja tavallaan - eli ei liian tungettelevasti eikä aina ihan läpinäkyvästikään - sen markkinointiin.

PS Joo, mulla on nyt semmoinen tosikkomainen päivä ilmeisesti käynnistymässä (ja aloitin kaiken lisäksi aamun kokeilun vuoksi kahvittomana).

PPS Pyörä, siis se Cyclo, on hieno ja sitä koskevat kommentit kiinnostavia (vaikka yksityiskohdat ja monet isommatkin asiat menevät ns. ohi hilseen oman kokemuksen vähäisyydestä johtuen). Olinkin odottanut sitä Barcelonassa tehtävää pyörää melkein yhtä innokkaasti kuin sen tilaaja!

stenu
11.10.2016, 14.01
^ Vahvasta kahvinpuutteen aiheuttamasta henkisen pahoinvoinnin tilasta selvästikin johtuen ylin lause oli kirjoitettu sen verran epämääräisesti, että minulle jäi aavistuksen epäselväksi viittasitko tuolla markkinointiin osallistumisella minuun, Bäckstedtiin vai tuohon xpdtn3-yhteisöön :)

Mutta ihan vaan siis varalta: jos viittaus koski itseäni, niin minullahan ei todellakaan ole minkään valtakunnan kytköksiä Exploroon, sitä markkinoiviin tahoihin tai noiden tahojen yhteistyökumppaneihin.

kmw
11.10.2016, 14.23
Sissimarkkinointia, sanon minä. Tähän 18 riviä asiaa ilmentäviä hymiöitä.

Tank Driver
11.10.2016, 17.24
Sissimarkkinointia, sanon minä. Tähän 18 riviä asiaa ilmentäviä hymiöitä.

Unohdit imhon.

kuovipolku
11.10.2016, 20.39
Mutta ihan vaan siis varalta: jos viittaus koski itseäni, niin minullahan ei todellakaan ole minkään valtakunnan kytköksiä Exploroon, sitä markkinoiviin tahoihin tai noiden tahojen yhteistyökumppaneihin.

Tunnustan kirjoittaneeni (jälleen kerran) pitkän ja epäselvän lauseen ja onnistuneeni sillä tavoin tekemään päivänselvästä asiasta ei-päivänselvän. Ei, en missään tapauksessa viitannut sinuun. Sellainen ajatus ei ikinä käynyt mielessänikään ja pyydän anteeksi sitä että jouduit hetkenkään pohtimaan sellaista mahdollisuutta että olisin tarkoittanut sinua enkä Bäckstedtiä tai sitä jotkut uunot saattaisivat ajatella minun tarkoittaneen sinua.

Koska kuitenkin olen dorka joka haluaa puolustautua väärinymmärryksiltä ja vääriltä syytöksiltä silloinkin kun olisi fiksumpaa olla jatkamatta aiheesta: (1) jos olisin tarkoittanut sinua, olisin sen sanonut sen verran suoraan ettei kenenkään - terveisiä sinne Muppet-shown parvekeaitioon! - olisi tarvinnut arvailla ja (2) sen pitkän, epäselvän ja huonosti kirjoitetun lauseen jälkeen tuli - IMHO! - paljon selkeämpi lause, josta olisi voinut käydä yksiselitteisemmin ilmi ketä ja mitä oikein olin tarkoittanut.

Aiheetta enempään (eikä siis oikeastaan tähänkään). Hyviä ajokelejä ja lisää kuvia ja juttuja - ei varmasti kyllästytä!

OJ
17.10.2016, 20.22
Menee vahan ohi aiheen, tai sitten ei kun tallakin tullaan ajamaan vahan missa sattuu. On niin rautaa etta ja enaa pitaa haalia kasaan haarukka ja muut osat. Novan putkisetti, 44mm emaputki, Paragon Machine Works 12mm e-thru dropit flat mount jarrulle ja jauhemaali pinnassa. Kevyt se ei ole, vaan painaa sopivat 2250 g, mutta ei ole kuskikaan ihan nuoruuden painoissa. Keulalle toivottavasti vanhan Giantin hiilarikeula, joka tosin kaipaa uuden maalin pintaan. Osiksi on tyrkylla kaverin Dura-Ace Di2 setti, mutta budjetti ei oikein kesta tommosta ei sitten millaan.

Tasta
www.instagram.com/p/BKl6DDZhtdH (http://www.instagram.com/p/BKl6DDZhtdH)

Tahan
www.instagram.com/p/BLmtHDyhXVG (http://www.instagram.com/p/BLmtHDyhXVG)

MJH
31.10.2016, 08.41
Tovi siinä vierähti, että sain kasattua, mutta hyvä tuli. Kinesis Tripster ATR campan athenalla ja Huntin 4season dura -kiekoilla.

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161031/a5440b579b7ba3bc132755f603ffeeab.jpg

JackOja
31.10.2016, 08.48
Polkisisin.

MJH
11.11.2016, 17.50
Tripsterissä on takalokarin kiinnike näppärästi rengasta kohti. Sille on varmaan joku pätevä syy (mikä?), mutta miten tohon kannattaa kiinnittää lokari?

Valmistajalta saa "adapterina" kulmarautaa, jolla kiinnityksen voi hoitaa, mutta enemmän tilaa saa kun tekee lokariin reiän ja tekee kiinnityksen sen läpi. Sitten ei vaan voi säätää korkeutta muuten kuin prikoilla.
Olisiko jokin kolmas vaihtoehto jota en vaan tajua?

http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161111/5105b1b8ce6e2c63cd6534b06c063604.jpg

jurpo
11.11.2016, 21.09
Jos vaan taivuttais tuota nyt pystyssä olevaa uloketta?

JackOja
11.11.2016, 22.51
Tai jos... nippusiteellä?

LJL
11.11.2016, 23.05
Tai jos... nippusiteellä?

https://cdn.meme.am/cache/instances/folder249/43702249.jpg

Puskis
11.11.2016, 23.37
Eikös reikä läpi ja prikkoja väliin olisi ihan elegantti ratkaisu? Kylläkin aika tarkkaa sitten, että reikä tulee oikeaan kohtaan tai muuten lokasuojan kaari menee mutkalle. Sopivan kulmaraudan löytää varmaan rautakaupastakin.

duris
11.11.2016, 23.48
Parissa rungossa ollut vastaava kiinnitys ja lokarin läpi olen reiät porannut ja siitä leveä ja matalakantainen ruuvi läpi. Hyvin toimii, ja on tukeva.

En tuota SKS:n kiinnikettä lähtisi taivuttamaan, itselä noita murtunut käytössä ilman taivutustakin

oem
12.11.2016, 06.55
Asennusside, putkikiinnike eli kumipäällysteinen panta kuten kuvassa. Biltema,rautakaupat,hydrauliliikkeet...
https://www.promart.fi/tuote/asennusside-aba/1960-6mm/

Mattia
12.11.2016, 08.45
Edelleenkin kiinnostaa "miksi" ? Felt V85sessa samanlaisen alakiinnitysidea, joten ei vain yhden pyörävalmistajan aivopieru kuitenkaan. Suoraa lokarin läpi kiinnittämällä saa tietysti lärpättimen hlvetin tukevasti. Sekö selityksenä ?

JackOja
12.11.2016, 08.56
Minusta tuossa alakiinnityksessä taas on enemmän ideaa kuin poikittaisella läpireiällä.

Lokarinvalmistajan rajoittuneisuutta vaan, ettei ole valinnaisia kiinnikkeitä mukana.

Mitäs jos lokariin reikä ja pultilla kiinni ilman turhaa kannatinta?

Blackborow
12.11.2016, 09.14
Kyllä mä olen aina tuollaisessa tilanteessa ronskisti porannut lokariin sopivan reiän ja pultilla kiinni. Siisti ja helppo tapa.

paternoster
12.11.2016, 09.17
Mitäs jos lokariin reikä ja pultilla kiinni ilman turhaa kannatinta?

Tällöin tullee useimmissa tapauksissa vastaan tyylipoliisi tai ainakin sisäinen esteetikko. Luultavimmin näin menetellesä lokari on yläosastaan reilusti enemmän irti renkaasta kuin mitä se voi olla seat tuben ja renkaan välissä etuosan kiinnityspisteessään.

Laerppi
12.11.2016, 09.41
Tällöin tullee useimmissa tapauksissa vastaan tyylipoliisi tai ainakin sisäinen esteetikko. Luultavimmin näin menetellesä lokari on yläosastaan reilusti enemmän irti renkaasta kuin mitä se voi olla seat tuben ja renkaan välissä etuosan kiinnityspisteessään.

Laittaa sopivan mutterin väliin

MJH
12.11.2016, 09.43
Läpipulttaus on varmasti paras vaihtoehto kiinntyksen jäykkyyttä ajatellen, mutta siinä on kaksi perustavanlaatuista ongelmaa: korkeudensäätö vain prikoilla ja ennen kaikkea se että se vie tilaa renkaalta kannan korkeuden verran tilaa (vrt. "Normikiinnitys" vaakasuunnassa kuten tuossa sks:n kiinnikkeessä; vie vain lokarin paksuuden). Menee kriittiseksi n.38mm renkaan kohdalla.
Kulmarauta vie sitten vielä enemmän tilaa kun väliin tulee vielä yksi osa ja tavarat tulee eri järjestykseen.
Pantakiinnitys voisi toimia ihan ok, mutta kun...

Taidan tyytyä läpipulttaukseen, mutta en kyllä tuota runkoratkaisua ymmärrä.

Puskis
12.11.2016, 10.21
Samanlainen läpipulttaus lokasuojassa on alhaalla keskiön takanakin. Jos lokasuojan haluaa asentaa hienosti koko matkalta samalle etäisyydelle renkaasta, ja tietysti niin, ettei välistä paista valoa, niin samanlainen kanta siellä on toisessakin paikassa lokasuojan sisäpuolella viemässä renkaalta tilaa. Miksi haluaisit säätää korkeutta kovin usein? Takalokasuojassa muutenkin neljästä kuuteen säädettävää pistettä, niin korkeussäätö on joka tapauksessa työläs homma.

Mun mielestä ton pulttikiinnityksen isoimmalta ongelmalta vaikuttaa reiän saaminen oikeaan kohtaan. Tuo lokasuojien mukana tuleva "jarrusillan" kiinnityssysteemi on helppo ja kätevä, koska sen kanssa lokasuojaa saa siirreltyä vielä siinäkin vaiheessa, kun kaikki muu on jo tiukasti kiinni.

Marsusram
12.11.2016, 10.36
Kokeilisin jos tuo kaariklipsu antaa myöten tilaa lokarin ja sen väliin, niin voihan siihenkin porata reiän ja laittaa matalakantaisen ruuvin, korvakkeen pois leikkauksen jälkeen.

Kalle H
12.11.2016, 11.05
Nyt tässä tehdään yksinkertaisesta asiasta kyllä aivan liian monimutkainen. Mulla on omassa Konassa tuollainen "normaali" taakse päin törröttävä ruuvin paikka, emännän On-Onessa on puolestaan alaspäin törrörrävä ruuvin paikka. Molempiin näistä saa kyllä lokarin kiinni ilman ongelmia.

Toi alaspäin törröttävä tarkaisu on oikeastaan parempi, kun siinä voi heittää tuon lokarin yli tulevan klipsin mäkeen turhana. Läpi ruuvi on tuossa kohtaa todella tukeva ja parin prikan ja/tai mutterin avulla korkeuden säätö on helppoa. Jos lokarin alla on korkeuden puolesta on tiukkaa, niin tuohon kannattaa laittaa sellainen lattakantainen ristipäinen koneruuvi, jolloin koneruuvin kanta ei suotta syö tilaa renkaalta. Jos tohon tarvitsee saada hieman pituussuuntaista säätöä niin tuollaisen hieman leveämmin prikan alle mahtuu kyllä piiloon myös hieman soikio reikä, jolloin mahdollisen "jännityksen" voi poistaa lokarin ylä- ja etukiinnikeen väliltä.

Alla vielä kuva tuota toteutuksesta, kyseessä siis On-One London Road.
http://uploads.tapatalk-cdn.com/20161112/f16fa4b2a2ce545e3a6248545fc55ee2.jpg

MJH
12.11.2016, 11.53
Tämä on vakava asia. God is in the details [emoji6]

kukavaa
12.11.2016, 15.45
^^mikä ihmeen putki tossa lähtee taaksepäin? Olen hämmentynyt.

Moska
12.11.2016, 15.54
^^mikä ihmeen putki tossa lähtee taaksepäin? Olen hämmentynyt.
Olisiko kumminkin alaspäin.

Kalle H
12.11.2016, 16.44
Joo. Pyörä roikkui kuvan oton ajan eturenkaasta telineessä, joten kuvakulma on vähän hassu.

Sent from my GT-I9506 using Tapatalk

Mohkku
12.11.2016, 17.36
Nyt tässä tehdään yksinkertaisesta asiasta kyllä aivan liian monimutkainen.

Itse laitoin lokarin takapään samalla tavalla kiinni tavaratelineeseen ja ratkaisu on osoittautunut toimivaksi.

Kalle H
12.11.2016, 18.03
Itse laitoin lokarin takapään samalla tavalla kiinni tavaratelineeseen ja ratkaisu on osoittautunut toimivaksi.
Varmasti toimiva ratkaisu myös tuossa kohtaa. Tulikin tuosta mieleen, että tuossa mun Konan hiilikuituhaarukassa on myös tuollainen haarukan empäputken pohjassa oleva lokarikiinnike, johon lokarin saa todella nätisti kiinni koneruuvilla. Tuossa keulassa tuollainen ratkaisu on erityisen siisti, kun tuo kiinnityskohta jää kokonaan piiloon tuonne haarukan sisään eikä mitään ylimääräisiä klipsuja tarvita kiinnitykseen.

Ohiampuja
12.11.2016, 20.37
Kännykässä ei topicci kohtainen haku oikein toimi, niin pitää kysellä hölmöjä.

Kuinka paljon täällä on suoratankoisia gg pyöriä? Suurin osa taitaa olla näitä C-C tyyppisiä kippurasarvia?

MJH
12.11.2016, 21.23
^jos speksaa jarrut ja shifterit oikein, niin se on puolen tunnin homma, kummalla haluat ajaa.

JackOja
12.11.2016, 22.04
Kännykässä ei topicci kohtainen haku oikein toimi, niin pitää kysellä hölmöjä.

Kuinka paljon täällä on suoratankoisia gg pyöriä? Suurin osa taitaa olla näitä C-C tyyppisiä kippurasarvia?
Ei sillä tangolla väliä ole.
GG-pyörä on kullekin se, jolla sorateitä ajaa. Aika paljon minä ajan kategorian lenkkejä mun täysjäykällä 29erillakin. Vaikka on oikeakin GG-fillari.

Ohiampuja
13.11.2016, 11.36
^jos speksaa jarrut ja shifterit oikein, niin se on puolen tunnin homma, kummalla haluat ajaa.
Tangon vaihtoako meinaat? Kuinkas se käytännössä toimii noin rungon pituus mielessä?

MJH
13.11.2016, 17.12
Niin, eli vaihtaa halutessaan tankoa (ja stemmin jos haluaa pituutta muuttaa) sen mukaan, miten haluaa ajaa. Toki se vaikuttaa vaakamittaan, mutta sitähän sillä yleensä haetaankin.
Jos puolestaan on tarkat halut sen suhteen, millä etäisyydellä kädet on ajaessa tietyn mallisella tangolla, niin tämä vaihtoehto ei varmaan ole se mitä haluaa.

kukavaa
16.11.2016, 15.09
Olisiko kumminkin alaspäin.

en ymmärrä. Mikä putki siinä sitten alaspäin lähtee? Miten päin pyörä on kuvassa? Eikös noi oo seatstayt?

edit. Vai chainstayt ja tosi pitkä perä?

Moska
16.11.2016, 15.11
en ymmärrä. Mikä putki siinä sitten alaspäin lähtee? Miten päin pyörä on kuvassa? Eikös noi oo seatstayt?

Kallista päätä oikeaan ja katsele sitten tuota kuvaa. [emoji2]

kukavaa
16.11.2016, 15.51
Okei no nyt tajusin. Näin pihalla vaikka ei ole edes viikonloppu.

exfatman
16.11.2016, 18.05
Vai vasempaan?

kukavaa
16.11.2016, 18.08
Älä nyt rupea sekoittamaan. Vasemmallehan meinais että noi on c:stayt ja että ei olisi kampia ja ettäbtoi ruuvi olis kummassa paikassa. Ja pitkä perä.

exfatman
16.11.2016, 18.28
Kuvaaja on onnistunut ottamaan vuoden fillarikuvan. Yleensä fillarikuvat on otettu niin että voimansiirto näkyy. En viitsi kirjoittaa mitään oikeasta ja vasemmasta, kun tämä ketju muuttuisi kuitenkin poliittiseksi trollaamiseksi. Piti vilkaista käsillä olevaa fillarilehteä ja tosiaankin. Kun kuvassa on kokonainen pyörä (pelkkä pyörä) niin se on kuvattu 90% niin että voimansiirto näkyy (huom. otos on hyvin pieni ja vaatii jatkotutkimuksia ennenkuin voidaan tehdä tarkempia johtopäätöksiä). Mainoskuvissa ja tilannekuvissa on hiukan enemmän vaihtelua. Nyt kun lokasuojan kiinnike on kuvattu vähän erilaisesta kulmasta, niin katsoja alkaa epäilemään näkemäänsä.

Ei ollut tarkoitus sekoittaa.

Ohiampuja
17.11.2016, 08.45
Yhden maastokuskin kanssa tästä(kin) aiheesta juttelin tässä joku aika sitten, niin hän kysyi että kuinkahan paljon sitä tangon alaotetta tulee käytettyä.

Sitä heräsin miettimään, että henkilökohtaisesti en käytä maantiepyörässäkään sitä alaotetta juuri koskaan jos rehellisiä ollaan. Eli taidanpa lähestyä aihetta vaihtamalla Norcoon vanhan liiton suoran maastotangon ja päihin nousukahvat. Ei varmaan mikään kaunis näky. :)

kmw
17.11.2016, 10.53
Mulla Stragglerissa Pelago-tanko (http://www.santucci-cycles.com/product/pelago-outback-handlebar/?v=f0aa03aaca95)nurinperin. Bäksviippiä niin että ranteet kiittää. Käyrttynä ja kuluneena ostin ja aatos oli sahata n.50cm kaposeksi. Onneksi en nääsku nyt oikeat mettäpolutkin on oikein jepa. Ulkonäköasijoista voi jatkaa jeesusteluketjussa:)
Monta kippurakäppyräsarvea olen kokeillut, mut tämä nyk. on khyl mulle paras.

stenu
17.11.2016, 10.55
^^ Mulla on rapakelien lokarityömatka- ja lenkkipyörässä nykymittapuun mukaan kapea, suora tanko ja nousukahvat. Ihan mukavasti ajelee niinkin enkä ole alaotetta kaivannut. Kokeilin droppitankoakin, mutta kun rengaskoko on 26 tuumaa ja siinä on vannejarrut, niin en saanut mitään jarrua toimimaan kunnolla droppikahvojen kanssa. Sellainen aika iso "käyttöliittymäero" siinä kuitenkin on, että jos on droppitanko ja brifterit, niin sekä jarruttaminen että vaihteenvaihto onnistuu ilman, että tarvitsee vaihtaa käsien paikkaa. Nousukahvoilta pitää siirtää käsiä, jotta kumpainenkaan onnistuu kunnolla.

paaton
17.11.2016, 11.08
Sellainen aika iso "käyttöliittymäero" siinä kuitenkin on, että jos on droppitanko ja brifterit, niin sekä jarruttaminen että vaihteenvaihto onnistuu ilman, että tarvitsee vaihtaa käsien paikkaa. Nousukahvoilta pitää siirtää käsiä, jotta kumpainenkaan onnistuu kunnolla.

Just näin. Sahaa sitten mieluummin vaikka ne dropit pois, jos ne häiritsevät. Minusta GG-pyörät ovat vielä tarkoitettu pidemmille reissuille, eikä suora tanko ainakaan itselläni ole ranteiden kannalta hyvä pitkillä siirtymillä.

KMW:n patentti on varmastikkin toimiva. Tässä sairaana oli aikaa googlailla mitä muut noista väsäävät ja törkeän kauniita luomuksiahan näistä saa aikaan :)

http://fcdn.mtbr.com/attachments/cyclocross/691626d1335328261-there-mechanical-flaw-here-bullhorn-2.png

http://1.bp.blogspot.com/_wb8bAl1P-N0/TEhLLzvLgUI/AAAAAAAAP30/RIrP4r1h2-c/s1600/reverse+sti.jpeg

http://3.bp.blogspot.com/-oZYxf0Yfpcc/TuimpGyM-hI/AAAAAAAAB4U/obZvuFqSAVE/s1600/IMAG0787.jpg

paaton
17.11.2016, 11.36
mites jos on maasturin mekaaniset levarti jos valmiina, onko näihin tarjolla sellaisia jarrukahvoja, joita ei tarvitse pujottaa, vaan kiinnitys aukeaa kokonaan (miten mä en nyt osaa selittää..toivottavasti tajuutte) ja droppi ym. tankoihin ne voi vaan laittaa esim. suoralle osuudelle tai mihinkä vaan, vaikka olisi jo valmiiksi teipattu tanko. mieluiten malli tai linkki kauppaan jos tiedätte tuollaisia olevan.

Taitaa olla vähän kalliit :)

http://www.jpcycles.com/product/223-435

Mohkku
17.11.2016, 12.02
^^ Mulla on rapakelien lokarityömatka- ja lenkkipyörässä nykymittapuun mukaan kapea, suora tanko ja nousukahvat. Ihan mukavasti ajelee niinkin enkä ole alaotetta kaivannut.

Minusta nousukahvat ei korvaa käyrää tankoa. Jarrujen ja vaihteen käyttö on yksi syy, leveys on toinen. Kädet harallaan nousukahvoilta ajaminen on eri asia kuin oikean levyinen käyrä tanko. Suoraan tankoon tekisi joskus mieli laittaa lepuuttajat maasturilla soratiesiirtymien takia, mutta se projekti vielä odottaa ajatuksen jalostumista.

kmw
17.11.2016, 12.32
Kippurasarviin tarkoitetut lisäjarrukaffat, ts. suoralle osalle kiinnitettävät muistoni mukaan aukeavat kokonaan. Taitaa semmoset olla jossakin varaston syvemmässä kerroksessa. Jos löytyvät niin halavalla lähtee.

Jäsenen paaton linkkaama kuva no.2 on khyl kekseliäisyyden huippu. Olisipa kiva tietää se evoluution sivukierre, joka tuohon on johtanut.