Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
Hiusten halkominenhan on kivaa, mutta onhan se toisaalta niinkin, että ei painon merkitys ole oikeasti mihinkään muuttunut. Teollisuus/markkinointi ovat tuoneet rinnalle muitakin ominaisuuksia kuten aerodynamiikka ja leveiden renkaiden mahtuminen runkoon, mutta edelleen painovoimalla on samanlainen vaikutus kuin aiemmin. Se on tietysti vähän toinen asia, minkä arvon kukin millekin ominaisuudelle antaa.
Ompas tää nyt vaikeaa. Tätä mieltä olin minäkin, kunnes huomasin pari kiloa painavampaa ankkuria ohjastaessani olevani sekä nopeampi että koettelemuksen jälkeen freesimpi. Vaikea sitä oli alkuun hyväksyä/ymmärtää, sitten pääsin asian yli. Ajamalla ja kokeilemalla se selviää.
^
"Pyörän painolla ei ole mitään väliä, on helpompi ottaa pari kiloa kuskista kuin pyörästä!"
-vanha foorumitotuus-
Depositti ineen vaan @kaakku
Kuskin massan kasvattaminen se vasta helppoa onkin... :)
@kaakku, minkä kokoinen HyperX? Mulla voisi mahdollisesti olla käyttöä CX-kisarungolle.
Ompas tää nyt vaikeaa. Tätä mieltä olin minäkin, kunnes huomasin pari kiloa painavampaa ankkuria ohjastaessani olevani sekä nopeampi että koettelemuksen jälkeen freesimpi. Vaikea sitä oli alkuun hyväksyä/ymmärtää, sitten pääsin asian yli. Ajamalla ja kokeilemalla se selviää.
Samasta syystä ajelen huoletta kilon verran hiilarirunkosettiä painavammalla teräsputkikasalla. Nopeudesta en osaa sanoa, mutta todennäköisesti kuitenkin edelleen pätee sekin vanha totuus, että pyörä ei tee kuskista nopeaa vaan kuski pyörästä ja toi ensimmäinen ei varsinaisesti toteutudu mun kohdalla. Freesiydestä sen sijaan olen varma ja sitä osaan arvostaa sitä enemmän, mitä enemmän setämiesikäistyn.
(Noin periaatteessa kiinnostaisi faktatieto siitä, että millaisilla keskinopeuksilla pitää gravelilenkkejä ajella, että ultimaattisen jäykkä runko on oikeasti nopein. Aikalailla subjektiivisten kokemusten perusteella näitä asioita arvioidaan ja omat kokemukset on sen sorttisia, että jos olisin kuiturunkoa ostamassa, olisin ensisijaisesti huolissani siitä, että se ei vaan olisi liian jäykkä mun ajoille ja mun käyttöön.)
Free Ranger Rival-voimansiirrolla lähtisi nyt halavalla: https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRRIV1700/on-one-free-ranger-sram-rival-1-gravel-bike
^^Joo, tarpeet, fiilikset, vaatimukset, periaatteet tietysti vaihtelee kuskien välillä. Varsinaiset painoa koskevat "oivallukset" ovat omalta osin maantieltä, mutta soralla yms., arvostan jäykkyyttä kun se "estää" notkumisen. Jäykkyyttä en sitten arvostakaan enää, kun se muuttuu "kovuudeksi" ja ranteita/alaselkää alkaa kivistää. Tässä kohtaa olen kyllä huomannut, että rungon kovuuden saa muunnettua jäykkyydeksi etenkin rengaspaineineita tai rengasvalintaa säätämällä. Veikkaan, että Stenu ei ainakaan ole tässä kohtaa eri mieltä!
Freesiyttä tosiaan arvostaa siinä kohtaa, kun huomaa olevansa maalissa aikaisempaa nopeammin sekä freesimpänä. Maalista tuli mieleen, että ainakin itselle kaksi erilaista maailmaa on lenkkeily (yksin) ja pyöräilytapahtumat, jossa vauhtia ja rytmiä tai ajolinjoja ei välttämättä pysty päättämään itse. Säätöhommat ja jäykkyydet yms. tuntuvat painottuvan näissä vähän erilailla.
Painoa en syystä tai toisesta nykyään mieti enää soralla enkä maantiellä. Voi tietysti olla, että pitäisi. Vähän päältä kuusikiloinen maantiepyörä pölyttyy nurkassa ja kahdeksankiloinen ankkuri saa blisskilsoja koko ajan.
Ridleyn aerogravellista huhuja.
https://bikerumor.com/2020/08/05/sneak-peek-new-ridley-kanzo-fast-could-be-new-fastest-most-aero-gravel-bike/
Jotenkin vain itseltä meni luotto koko merkkiin alibaban rungon ympärille tehdyn kanzon vuoksi. Kovasti on ainakin tässä julkistuksessa yritetty vakuuttaa pyörän omasta suunnittelusta ja laadusta. Komealtahan tuo näyttäisi.
Lisää tietoa Kanzosta:
https://roadbikeaction.com/first-look-ridleys-kanzo-joins-the-aero-gravel-mix/amp/
Ainostaan yksinkertaisille, eli 1x.
Jeppekoira
14.08.2020, 14.00
Vaikeeta tosiaan on. Se että paino ei ole ainut ratkaiseva tekijä pyörän hyvyydessä tai huonoudessa ei tarkoita, että fysiikan lait olisivat painon vaikutuksen osalta muuttuneet.
Matti Nykästä siteeratakseni jos joku on varmaa niin se on aivan varmaa, että pyörä ei saa olla niin kevyt ettei se ole kestävä. Ei liity grävellykseen mutta joskus laitoin maasturin vaihteensiirtäjän kiinni alumiinikevennyspultilla, painonsäästö about 3g. Irtosi/kierteet meni kisassa. Oli maailmankaikkeuden eniten sysi-revasta alkaa sitä säätää kesken kisan, sain sentään kuntoon. Tuommoisiin en enää lähde.
^^Missähän täällä on lähdetty väittämään fysiikan lakien kumoutuneen? Palaa sieltä teoriamaailman sfääreistä vähän lähemmäs pyöräilyä, niin avautuu nämäkin jutut vähän paremmin. Ei näitä kannata aina vaikeamman kautta miettiä, täähän on vaan pyöräilyä. Ihan oikeaa järkeä on mukana loppupeleissä aika vähän, vaikkei sitä aina haluakaan uskoa.
Jeppekoira
14.08.2020, 14.24
^^Missähän täällä on lähdetty väittämään fysiikan lakien kumoutuneen? Palaa sieltä teoriamaailman sfääreistä vähän lähemmäs pyöräilyä, niin avautuu nämäkin jutut vähän paremmin. Ei näitä kannata aina vaikeamman kautta miettiä, täähän on vaan pyöräilyä. Ihan oikeaa järkeä on mukana loppupeleissä aika vähän, vaikkei sitä aina haluakaan uskoa.
Jaahas. Yllättävän vakava asia taisi olla. Eiköhän se jonkun jäsenen edellisellä sivulla laittama juttu painavan pyörän omistajan selittelyistä ollut ihan huumoria, jos se tai joku muu nyt tässä vielä suututtaa.
En nyt oikein tiedä, miten asian voisi neutraalimmin tai käytännönläheisemmin (siis tässä yhteydessä liiallisen teoreettisuuden sijaan) sanoa, kuin että pyörän suorituskykyyn ja ajokokemukseen vaikuttaa moni asia, joista paino on (edelleen) yksi. Jokainen saa ottaa tai olla ottamatta huomioon uutta pyörää ostaessa.
^Ja tästähän en ole edelleenkään missään vaiheessa ollut eri mieltä. Minulla ei muuta.
JanneKii
14.08.2020, 16.46
Painoa en syystä tai toisesta nykyään mieti enää soralla enkä maantiellä. Voi tietysti olla, että pitäisi. Vähän päältä kuusikiloinen maantiepyörä pölyttyy nurkassa ja kahdeksankiloinen ankkuri saa blisskilsoja koko ajan.
8 kiloinen ankkuri? 8 kiloinen on vielä kevyt. Itsellä on kaksi neljätoistakiloista, 14 kg fätti ja 14 kg hybridi. Pääsisi pyörissä edes alle 10 kilon, niin olisin tyytyväinen... Äijästä pitäisi ottaa kyllä sitten 20 kiloa pois... :-)
Kuskin massan kasvattaminen se vasta helppoa onkin... :)
@kaakku, minkä kokoinen SuperX? Mulla voisi mahdollisesti olla käyttöä CX-kisarungolle.
56cm eli taitaa olla himppasen iso sulle. Mä oon ajellu 90mm stemmillä, oon kankea 178cm.
Secan 54T sinisenä houkuttelisi kummasti.
karjala67
14.08.2020, 17.10
8 kiloinen ankkuri? 8 kiloinen on vielä kevyt. Itsellä on kaksi neljätoistakiloista, 14 kg fätti ja 14 kg hybridi. Pääsisi pyörissä edes alle 10 kilon, niin olisin tyytyväinen... Äijästä pitäisi ottaa kyllä sitten 20 kiloa pois... :-)
Niin, voishan sitä jonkun suhteellisuudentajun säilyttää ennenkuin laukoo mitä sylki suuhun tuo.
Esim. Canyonin mallistossa KEVEIN gravel pyörä näyttäisi painavan 8,3 kg... sekö on lähes 5 tonnin ankkuri, hehheh..
Jami2003
14.08.2020, 18.45
8 kg on juuri sopiva paino pyörälle, täydellinen yhdistelmä kestävyyttä, jäykkyyttä ja keveyttä.
56cm eli taitaa olla himppasen iso sulle. Mä oon ajellu 90mm stemmillä, oon kankea 178cm.
Secan 54T sinisenä houkuttelisi kummasti.
Jos se on sellanen uudemman geon 56 (st 54,6 ja tt 55,5), niin se on just oikean kokoinen. Mä oon 179 tai jotain sinne päin. Mun Crosshairs on 54x55,5 ja Grava 54x56. Jos houkutukset realisoituu, niin laita viestiä.
Vähän tekis mieli laittaa deposit Fairlight Secaniin. Kai tuosta SuperX:n runko+tolppa+kammet -kombosta saisi myydessä jonkun satasen niin ei tuntuisi niin pahalta.
Secanille iso suositus täältä, taas... ;). Nyt reilu 8 tkm ajettu omalla ja edelleen ihan suosikki pyörä mulle. Itsellä 54R kokoinen, pituutta mulla on vain 171 cm, mutta apinan kädet (syliväli 180 cm). Nyt tuossa on 80 mm stemmi ja 10 mm spaceri stemmin alla. Toimii itsellä, mutta me kaikki ollaan tietysti yksilöitä mitoituksen suhteen. Tuolla tulee varmaan taas syksyn HEL CX:t ajettua, oli ajatuksissa ihan cyclocross Secanin rinnalle, mutta ei saanut kesän aikana aikaiseksi hankintaa. Tuo ajatus lähinnä sen takia, että säästäisi Secania muihin ajoihin ja voisi syksyllä pitää lokarit yms. kiinni työmatkakäyttöä ajatellen.
Ja Cubelta Nuroad kuituisena. Kilpailukykyiseltä vaikuttava paketti.
https://www.cube.eu/en/2021/bikes/road/offroad/nuroad/cube-nuroad-c62-sl-carbonnprizmblack/
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta! Onkohan noista kiekoista jossain lisäspeksejä, kun valmistaja ei edes tunnistanut moisia sivuillaan? Lähinnä mietityttää millaiset navat noissa on? Kaikissa muissa pyörissä on DT:n ratchet-vaparilla navat, niin ei viitsisi mitään paskoja kynsivapareita kelpuuttaa.
Newmenin navat taitaa kaikki olla ratchetilla, toteutus (oli ainakin muutama vuosi sitten) vähän erilainen kuin DT:n.
Mun Explörö on 8.2kg ja ei siitä järkevästi mennä alle 8kg... no ehkä just hipokiekoilla sais ton 200gr pois.
Mut hyvä juuri tollasenaan...
Mun Explörö on 8.2kg ja ei siitä järkevästi mennä alle 8kg... no ehkä just hipokiekoilla sais ton 200gr pois.
Mut hyvä juuri tollasenaan...
Lohdullista kuulla :)
Newmenin navat taitaa kaikki olla ratchetilla, toteutus (oli ainakin muutama vuosi sitten) vähän erilainen kuin DT:n.
Ei oo enää, newmenin uudet FADE navat on pawl systeemillä.
Ei oo enää, newmenin uudet FADE navat on pawl systeemillä.
Kiitos korjauksesta. 4 vuotta taitaa olla siitä kun noita ihmettelin. Siinä ekan painoksen maastonavassa oli jotain ropelmaa mutta laadukkaitahan noitten newmenin osien pitäisi olla.
Laitoin stenulle yksäriä, on juuri noilla mitoilla SuperX.
Jos olen oikein lukemaani tekstiä ymmärtänyt, erityyppiset pyöräilyn alalajit kaipaavat erityyppisiä harjotteita. Esimerkiksi Bikepackingia kannattaisi harjoitella painavalla pyörällä ja maantiekilpapyöräilyä kevyellä pyörällä. Psyyken harjoittamiseen sopii parhaiten kaunis ja kevyt pyörä. Mutta itse en näistä mitään tiedä :)
Eiköhän se päde ihan mihin tahansa lajiin että jos jossain haluaa olla hyvä, niin sitä pitää harjoitella. Tenniksessä ei todennäköisesti suoritukset juuri parane pelaamalla hirveät määrät pöytätennistä.
Kiitos korjauksesta. 4 vuotta taitaa olla siitä kun noita ihmettelin. Siinä ekan painoksen maastonavassa oli jotain ropelmaa mutta laadukkaitahan noitten newmenin osien pitäisi olla.
Laitoin stenulle yksäriä, on juuri noilla mitoilla SuperX.
Mulla on tosiaan molempia napoja Newmen 2gen ja tota Fadee käytössä. Hintalaatusuhteen ihan älyttömän hyviä. 2Gen navassa tosi äänekäs ratchetti, mistä pidän ja fadessa taas melko hiljanen niiku pawlilla on tapana. Mutta yleisesti: suosittelen. Verrokkina DTswissin 240s ja täysin samalle viivalle kyllä laittaisin nämä.
Eiköhän se päde ihan mihin tahansa lajiin että jos jossain haluaa olla hyvä, niin sitä pitää harjoitella. Tenniksessä ei todennäköisesti suoritukset juuri parane pelaamalla hirveät määrät pöytätennistä.
Entäpä se, kun ajelee kiinteällä, niin vaihdepyörä kulkee kovempaa kuin jos ajelisi pelkällä vaihdepyörällä?
Toi muuten ei sitonut pääomaa juuri lainkaan, painaa 8,4 kg ja kevennettävääkin olisi, jos kiinnostaisi.
(Vähän yllättäen toi on luultavasti myös nopein mun pyöristä alle satkun soralenkeillä, vaikka airoudessa häviää droppitankoisille ja runko on löysempi kuin muissa mun pyörissä. Kiinteä välitys säästää watteja jonkin verran, mutta ei mun mielestä riitä selitykseksi. Ihan pikkasen oon myös sitä mieltä, että gravel meni pilalle siinä vaiheessa kun se muuttui aeroksi, keskinopeuksiksi ja wattien kyttäämiseksi. Perushipsterigravel oli jotenkin kivempaa. :p)
https://live.staticflickr.com/65535/50229136862_acd29d8e20_k_d.jpg
Munkin kevyin pyörä on 7.7kg sinkula joka maksoi alle 500€ eli samalla myös ylivoimaisesti halvin. Hitto vieköön 7.9kg crossariin mennyt varmaan 3k€. Vaihteet on painavia mutta on niistä joskus iloakin. Joskus mietin että jos tuosta mainitun cyclocrossarin 940g rungosta tekisin (gravel)sinkulan tai fiksin.
Niih, no... rajansa varmaan siinäkin... Tämä on yli 10kg, makeasti kulkee ja gepsi ei kuulu lenkkikalustoon. :)
http://imgur.com/tmfjGlc.jpg
Jami2003
15.08.2020, 21.06
Itse olen ehdottomasti hiilikuitu-aero-gravel - kuski ja toi teräs gravel lähtee kohta kiertoon mutta siitä huolimatta ihmettelen mitä eroa on mun hiilikuitu-maantie-aerossa johon mahtuu 32 mm renkaat alle ja jossain oikeassa hiilikuitu-aero-gravelissa kuin se että jälkimmäiseen mahtuu vielä senttiä leveämpi rengas. Vaikea ainakin keksiä molemmille perustetta samaan talliin.
Itse olen ehdottomasti hiilikuitu-aero-gravel - kuski ja toi teräs gravel lähtee kohta kiertoon mutta siitä huolimatta ihmettelen mitä eroa on mun hiilikuitu-maantie-aerossa johon mahtuu 32 mm renkaat alle ja jossain oikeassa hiilikuitu-aero-gravelissa kuin se että jälkimmäiseen mahtuu vielä senttiä leveämpi rengas. Vaikea ainakin keksiä molemmille perustetta samaan talliin.
Kyllähän niissä väkisin tulee eroa. Lyhempi perä nyt ainakin. Mutta joo, ero kyllä pienenee, kun näytä aerogravelleita alkaa tulla enemmänkin. Ehkäpä kohta keksitään uudelleen 35mm max rengastilalla oleva maantiemainen pyörä. Dadaa. Cyclocross on taas muotia.
Emmää tiiä, mutta mun graveli on nopeampi (ja mukavampi, yllätys, yllätys), mitä SuperSix oli vajaan kilon keveämpänä ja 25mm Vittorian tuubeilla. Nuo kumit ei kyllä rullannu mun mielestä lopunperin kovin häävisti. Oisko tuubiteippi rokottanu watteja vs. liima? Tai sitten vain kapea kumi ja karkeahko asfaltti on huono yhdistelmä. Ja taitaa tää nykyinen pyörä olla aerompikin. Ajoasento molemmissa yhtä matala, vaikka satula-tanko pudotusta oli n. 3cm enemmän S6:ssa, mutta Revoltissa pidempi ohjaamo kompensoi tuota eroa.
Emmää tiiä, mutta mun graveli on nopeampi (ja mukavampi, yllätys, yllätys), mitä SuperSix oli vajaan kilon keveämpänä ja 25mm Vittorian tuubeilla. Nuo kumit ei kyllä rullannu mun mielestä lopunperin kovin häävisti. Oisko tuubiteippi rokottanu watteja vs. liima? Tai sitten vain kapea kumi ja karkeahko asfaltti on huono yhdistelmä. Ja taitaa tää nykyinen pyörä olla aerompikin. Ajoasento molemmissa yhtä matala, vaikka satula-tanko pudotusta oli n. 3cm enemmän S6:ssa, mutta Revoltissa pidempi ohjaamo kompensoi tuota eroa.
Tuubeissa ei oikein ole enää järkeviä ja hyvin rullaavia kumeja. Ne häviävät nykyisille clinchereille aika selvästi.
Tuota nopeutta olen kyllä miettinyt. Esimerkiksi kun katsoo uuden kanzo fastin kuvaa, niin aeroudessa ainoa ero tulee varmastikkin vain leveämmästä renkaasta.
Eli voi hyvinkin olla, että yhdellä pyörällä pärjäisi. Mutta ei se käytännösssä noin mene. 53/39 ei ole kovinkaan mukava gravelliin. Polkimetkin joutuisi vaihtamaan.
Minusta tuo renkaiden vaihtokin on aika puuduttavaa touhua. Riittävästi vain pyöriä varastoon, joista aina valita mieleinen päivän lenkille.
Mulla on tosiaan molempia napoja Newmen 2gen ja tota Fadee käytössä. Hintalaatusuhteen ihan älyttömän hyviä. 2Gen navassa tosi äänekäs ratchetti, mistä pidän ja fadessa taas melko hiljanen niiku pawlilla on tapana. Mutta yleisesti: suosittelen. Verrokkina DTswissin 240s ja täysin samalle viivalle kyllä laittaisin nämä.
Kuulostaa hyvältä!
Pitääpä vielä selvittää onko noissa kiekoissa ratchet vai ei.
Sitten vielä tähän painokeskusteluun, että tuo painaa valmistajan mukaan vain 7,8 kiloa!
Olen tähän asti ajanut hiekkatieajeluni jäykkäperäisellä maastopyörällä, joka painaa noin 9 kiloa. Siinä on kuitenkin joustokeula ja 2,25" leveät kumit, joten en tiedä mitä hyötyä saisin hiekkatieajeluihini noista "ankkuripyöristä" pois lukien droppitangon tuoma mukavuus eri otteiden kanssa pitkillä lenkeillä ja dropeilta saatava aerodynaaminen hyöty ajoasennossa.
Siemenlinko
15.08.2020, 22.45
Niih, no... rajansa varmaan siinäkin... Tämä on yli 10kg, makeasti kulkee ja gepsi ei kuulu lenkkikalustoon. :)
http://imgur.com/tmfjGlc.jpgHieno pyörä. Onko Pompino?
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
Hieno pyörä. Onko Pompino?
Lähetetty minun SM-J510FN laitteesta Tapatalkilla
On joo, V4 ilman maalia, vissiin 2014 nurkilta. Vaatii vielä vähän setuppia että sopii itselle. Tuonkin kuvan jälkeen jo vaihdettu stemmiä ja tankoa, ja nyt eri etuhaarukka testinä kiinni. Nössösti vielä vapaarattaalla, fiksiratas kyllä hommattava kans testiksi.
valmistajan mukaan vain 7,8 kiloa!
Tossa on noi kaksi ensimmäistä sanaa merkitsevimmät.. :)
"Foorumipainot" on ajokuntoisten pyörien painoja polkimineen, pullotelineineen, litkut renkaissa ja niin edelleen. Tai näin ainakin olen itseni antanut ymmärtää. Esitepainot on pienen runkokoon painoja ilman polkimia jne. ja yleensä vielä melko rohkeasti alaspäin pyöristäen. Toki voi täällä foorumillakin joku kokea tarvetta pyöristellä reilummin alaspäin, mutta siinä kyllä huijaa kaikkein eniten itseään.
Jami2003
16.08.2020, 08.23
.. . Riittävästi vain pyöriä varastoon, joista aina valita mieleinen päivän lenkille.
Tällä hetkellä taitaa olla varastossa 6 + 1 "mökillä". Mihinkään yksi hoitaa kaiken pyöräfilosofiaan en usko mutta olen myös huomannut että kaikkien pyörien pitäminen tikissä ja omien viimeisten halujen mukaisena (sähkövaihteet, kevyt hiilikuitu runko jne) on aikamoinen haaste jo taloudellisestikin.
Mulla kuitenkin esim vaihdos maantiestä graveliin tapahtuu yleensä kelien mukaan kun syksy tulee jne että ei tuota rengas yms jumppaa kauhean usein tarvitse käydä.
"Foorumipainot" on ajokuntoisten pyörien painoja polkimineen, pullotelineineen, litkut renkaissa ja niin edelleen. Tai näin ainakin olen itseni antanut ymmärtää. Esitepainot on pienen runkokoon painoja ilman polkimia jne. ja yleensä vielä melko rohkeasti alaspäin pyöristäen. Toki voi täällä foorumillakin joku kokea tarvetta pyöristellä reilummin alaspäin, mutta siinä kyllä huijaa kaikkein eniten itseään.
Jep. Tää aiheuttaa sit taas sen, et omaa pyörää puntaroidessa tulee ihmeteltyä et miten ihmeessä niillä muilla on niin kevyet pyörät ja samanlaisilla osasarjoilla. :D
** "Tää halpa kalavaaka on varmana väärässä" **
Tossa on noi kaksi ensimmäistä sanaa merkitsevimmät.. :)
Näinhän se on, mutta saankohan tuosta jotain merkittävää hyötyä jäykkäperäiseen xc-pyörään verrattunna vaikka onkin varmasti foorumipainossa ankkuri? Meneeköhän se kovempaa/mukavemmin pidemmän matkan?
^ Ei välttämättä mene/saa. Riippuu kokoonpanosta. Suurin nopeuteen vaikuttava seikka on varmasti matalampi ja kapeampi ajoasento käppyräsarvisessa. Mutta toisaalta olen nähnyt sellaisiakin gravelpyöriä, joissa alaote on ylempänä kuin joissain xc-pyörissä tanko. Ja sitten toinen seikka on kumivalinta. Siinäkin voi käydä niin, että joku nakinkuori xc-kumi rullaa paremmin, kuin (huonosti valittu) gravelkumi ja niiden painotkin ovat liki samaa luokkaa. Sinne sulaa sekin hyöty vauhdissa ja mukavuudessakin tulee takkiin. Välitykset ovat monesti kuitenkin gravelpyörissä toimivammat soralle ja assulle, mitä esim. 30-34t eturieska maasturissa. Nämä ovat omia ajatelmia aiheesta ja perustuu osin omiin kokemuksiin. Voin olla väärässäkin. Sekä ajatelmissa, että kokemuksissa.
^^ Jos sulla on pyöräkuume, niin menee varmasti. Jos ei, niin en olis ihan satavarma... :D
Mä ajoin Lapissa 80 kilsan soratielenkin täysjäykällä, maastovälityksin (32x18) varustetulla yksivaihdemaasturilla, kun se oli ainut mukana ollut pyörä. Yllätykseksi sellasen vähän vauhdikkaamman pk:n keskari oli ihan samat noin 25 km/h kuin millä tahansa mun muistakin pyöristä. Syystä tai toisesta kivempaa soran jyystäminen on kyllä kapeammilla renkailla.
Perjantaina vaihdoin Gravaan uudet vaijerit ja kuoret ja sen jälkeen pyörä tuntui kuin uudelta. Kulkikin kovempaa. Sekä subjektiivisesti että mittarin mukaan.
K.Kuronen
16.08.2020, 11.36
Hah, punnitsin hetki sitten matkalaukkuvaa'alla oman sorapyöräni ja lukemaksi pysähtyi 10,2 kg -yhdellä juomapullotelineellä ja ajokunnossa.
Näinhän se on, mutta saankohan tuosta jotain merkittävää hyötyä jäykkäperäiseen xc-pyörään verrattunna vaikka onkin varmasti foorumipainossa ankkuri? Meneeköhän se kovempaa/mukavemmin pidemmän matkan?
Ei välttämättä mitään erityistä profittia mutta vaihtelu virkistää. Lisäksi grävelpyörissä on tekniikan puolesta yhdistelty kiinnostavalla tavalla elementtejä maantie- ja maastopuolelta, ja olen itse ainakin ollut innoissaan tämän osaston speksailuista. Myös gravel-yhteislenkkitapahtumat esim. LGT ja TdT ovat olleet mahtavia ja saanut jopa uusia kavereita ja syödä nakkipiiloja hevonkuusen maatilalla. Ei olisi varmaan tullut maasturilla lähdettyä.
^^ Jos sulla on pyöräkuume, niin menee varmasti. Jos ei, niin en olis ihan satavarma... :D
Mä ajoin Lapissa 80 kilsan soratielenkin täysjäykällä, maastovälityksin (32x18) varustetulla yksivaihdemaasturilla, kun se oli ainut mukana ollut pyörä. Yllätykseksi sellasen vähän vauhdikkaamman pk:n keskari oli ihan samat noin 25 km/h kuin millä tahansa mun muistakin pyöristä. Syystä tai toisesta kivempaa soran jyystäminen on kyllä kapeammilla renkailla.
Perjantaina vaihdoin Gravaan uudet vaijerit ja kuoret ja sen jälkeen pyörä tuntui kuin uudelta. Kulkikin kovempaa. Sekä subjektiivisesti että mittarin mukaan.
Ostohousut on jo niin tukevasti jalassa, että kyllä tuollainen gravel-pyörä on hommattava. Kyllä huomasi, että sulla on uudet vaijerit ja kuoret kun ajoit mua perjantaina Haltialan peltopolulla vastaan ja pyörä näytti suorastaan lentävän!
Se lienee kaikkineen jokusen sataa grammaa lisää. En vaihda 1x, koska automaagisen Di2-etuvaihtajan autuus ja ihanat laajat välitykset :) Yksi mikä tuo myös on järeiden kahvojen lisäksi RX-mallin takavaihtaja, se taisi olla aika painava. Että, voihan helkutin helkutin helkutti!!
Tosta (https://www.instagram.com/p/CD7DC9UFSgv/?utm_source=ig_web_copy_link) mallia keventelyyn... :D
Ostohousut on jo niin tukevasti jalassa, että kyllä tuollainen gravel-pyörä on hommattava. Kyllä huomasi, että sulla on uudet vaijerit ja kuoret kun ajoit mua perjantaina Haltialan peltopolulla vastaan ja pyörä näytti suorastaan lentävän!
Gravel-pyörän hankkimisen isoin riski on siinä, että jää muut pyörät harmillisen vähälle käytölle sen jälkeen.
Heh joo oli hyvä fiilis just siinä. Ehdinköhän ees moikkaamaan..?
Saako 3-4k mitään kivaa gravelia 2x grx di2:lla? Hyvät kiekot löytyy jo ennestään. Gt Grade Carbon Expertissä ei ole oikeastaan muuta vikaa kuin sähkövaihteiden puute (ja ulkoiset vaijerivedot :)). Mietin, että olisiko joku vähemmän bikepacking orientoitunut fillari parempi omaan käyttöön, kun ajot on noin 50/50 maantietä ja soraa. Canyon Grail ois ok hintainen, mutta muuten ei nappaa.
Vähissä taitaa olla vaihtoehdot tuossa hintahaarukassa ja Di2:lla. Ruusu nyt ainakin, mutta onko kiva, niin siihen en voi ottaa kantaa.
https://www.rosebikes.fi/rose-backroad-grx-rx810-di2-2685544?product_shape=evil+pepper+green
Sent from my iPhone using Tapatalk
Juviitanen
17.08.2020, 07.04
Mahtuuko Merida Silex 8000 tuohon haarukkaan... https://www.merida-bikes.com/en/bike/662/silex-8000-e
Rose vois olla ihan kiva. Aika jännä, et Grailia saa halvemmalla. Meridassa on liian löysä geo ja etuvaihtaja puuttuu.
Pitää laskea hinta kokonaisuudessaan tuolle 2x GRX di2 osasarjalle, mutta voi olla järkevämpää vaihtaa koko pyörä. Tällä hetkellä pyörässä on täysi 105 osasarja, josta varmaan jonkun satkun sais.
2-2.5k€ saa jo aika kovia gravel-runkoja, GRX di2-osasarja maksaa ~1300€.
Alkais olemaan putki- ja pienosia vailla valmista kun kiekot kerta löytyy omasta takaa,
kompliittia en kysyjän kriteereillä ostaisi.
Kyllä tuosta Gt Gradestakin olisi varmaan pyörää pitkäksi aikaa, jos siinä olisi sähkövaihteet ja aero droppitanko :p R2:ssa tuo osasarja maksaa 1333,53€ + 200-300€(?) laturiin, johtoihin ym.
Stenu, siivoa inboksi - ei mee viestit perille.
Elaston viestiin liittyen, ostohousut on täälläkin vedetty aika tiukasti jalkaan.
Heh joo oli hyvä fiilis just siinä. Ehdinköhän ees moikkaamaan..?
Kyllä me siinä ehdittiin sellanen hyväksyvä nyökkäys tekemään puolin ja toisin, mutta oli vähän kapeempi kohta siinä niin ei pystyny lapasta irrottamaan.
Tubeless hommiin hyväksi todettuja, edullisia 700c alumiinikehiä kommuutteriin/graveliin.. mitä suositellaan?
Campagnolon tuleva Ekar-sarja graveliin on ollut tiedossa jo jonkin aikaa: https://cyclingtips.com/2020/08/patent-filing-reveals-details-of-campagnolos-new-ekar-13-speed-cassettes/.
Nyt Campagnolo on avannut myös graveliin keskittyvän Instagram-tilin: https://www.instagram.com/campagnolo_gravel/
Campagnolon tuleva Ekar-sarja graveliin on ollut tiedossa jo jonkin aikaa: https://cyclingtips.com/2020/08/patent-filing-reveals-details-of-campagnolos-new-ekar-13-speed-cassettes/.
Nyt Campagnolo on avannut myös graveliin keskittyvän Instagram-tilin: https://www.instagram.com/campagnolo_gravel/
Patenttihakemuksesta käy ilmi, että jopa 9-52 -takapakka voisi olla mahdollinen. Se on jo aika kattava!
StevieRayVehkakoski
20.08.2020, 09.57
Tällainen pomppasi silmille:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLREVAP1M/planet-x-london-road-evo-sram-apex-1-disc-road-bike
Onkos tässä joku koira haudattuna kun on melkoisen hyvän tuntuinen diili? Tuleekos engelsmanneista tilatessa vielä alveja ym. päälle ja onkos tuossa nyt spekseissä jotain olennaisesti pielessä? M-koko näyttäis olevan just hyvä 175cm pitkälle.
TheMiklu
20.08.2020, 10.14
Tällainen pomppasi silmille:
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXLREVAP1M/planet-x-london-road-evo-sram-apex-1-disc-road-bike
Onkos tässä joku koira haudattuna kun on melkoisen hyvän tuntuinen diili? Tuleekos engelsmanneista tilatessa vielä alveja ym. päälle ja onkos tuossa nyt spekseissä jotain olennaisesti pielessä? M-koko näyttäis olevan just hyvä 175cm pitkälle.London Road on aina ollut halpa. Lisähintaan tulee vain jos vaihdat jarrut euro-tyylisiksi kun britit tykkää etujarrutella oikealla kädellä.
Mekaaniset levarit tuossa.
London Road runkoon olen pari pyörää kasannut.
StevieRayVehkakoski
20.08.2020, 10.47
Eikös tuo jarrujen vaihto oikealta vasemmalle onnistu ihan vaijerit vaihtamalla? Tai joo pahimmassa tapauksessa pitää tankoteippejä availla jos kuoretkin pitää vaihtaa. Mut miten noi alvihommat, tuleeko tuohon paljon lisää Suomeen tilattuna, näyttäis olevan vähän reilu 740 puntaa eli vajaa 820€ kuljetuksen kanssa mutta onkos tossa joku eri alvi ja toisaalta tuleeko brexit-juttujen takia jotain ongelmia?
https://www.instagram.com/campagnolo_gravel/
Kiitos tuosta. #campagnologravel since 2012 tai jotain semmosta :)
Takavaihtajasta ei ole vielä tipahdellut mitään tietoja. Jännityksellä odotan toimiiko yhteen nykyisten 11- tai 12-pykäläisten kanssa. Odotukset sen suhteen ei tosin ole kummoiset.. Siitä ehkäpä osoituksena yksi obskuuri vapaaratasstandardi lisää ja vaikka Campasta periaatteellisista syistä (eurooppalainen, käyttöjärjestelmä, kulutuskestävyys jne) tykkäänkin, niin ”kenellä on isoin välityssuhde ja eniten vaihteita ja kenen isillä on isoin auto -kilpailuun” lähtemistä en pidä kovin järkevänä vetona.
Funktionaalisesti ajateltuna mekaaninen 1x13 ei myöskään tunnu kovin järkevältä. Kauhee sahaaminen pakan laidasta laitaan. Kaupallisesti ajateltuna varsinkaan ei tunnu järkevältä ilmeisesti vähintään Force eTapin hintainen mekaaninen systeemi.
Siitä huolimatta pitää ehkä vähän pidätellä mahdollisten tulevien pyörähankintojen kanssa, että näkee mihin kelkkaan pitäisi hypätä.
Eikös tuo jarrujen vaihto oikealta vasemmalle onnistu ihan vaijerit vaihtamalla? Tai joo pahimmassa tapauksessa pitää tankoteippejä availla jos kuoretkin pitää vaihtaa. Mut miten noi alvihommat, tuleeko tuohon paljon lisää Suomeen tilattuna, näyttäis olevan vähän reilu 740 puntaa eli vajaa 820€ kuljetuksen kanssa mutta onkos tossa joku eri alvi ja toisaalta tuleeko brexit-juttujen takia jotain ongelmia?
Jos mekaaniset jarrut niin vaijerien vaihdolla onnistuu. Tankoteipithän ei paljoa maksa - jos saat varovaisesti ne irti, niin ei tarvitse välttämättä edes uusia laittaa. Tänä vuonna on vielä Brexitin siirtymäaika menossa, joten ei tule tulleja tai veroja päälle Briteistä tilattuna. Osat näyttävät olevat aivan ok, ehkä jarrut voisivat olla vähän tehokkaammat, mutta eiköhän mekaanisillakin jarruilla ihan hyvin normaalissa ajossa jarruttele. Eipä ole pyörä ainakaan hinnalla pilattu. Eli ostohousuja jalkaan!
Jami2003
20.08.2020, 11.30
En tiedä tuosta putiikista mutta CRC:ssä tekivät kyllä vaihdon eurooppa standardiin pyytämällä ilmaiseksi.
Nuohan pyörät kuitenkin yleensä kasataan tilattaessa...
Standertin instagramissa vihjaillaan Erdgeschossin uudesta versiosta, jonka haarukassa etutelineen kiinnityspisteet.
https://www.instagram.com/p/CEET3m6iiAG/
Kesän retkeilyt menivät hiilaripyörällä ja peräkärryllä ja teräskuume pääsi jo vähän laskemaan. Nyt tauti palasi.
Jos vielä tiputtaisivat keskiötä sen 5 mm tai jotain sinne päin, niin Erdgesschoss olisi melkolailla täydellinen. Toisaalta edullisuutensa vuoksi vähän turhan korkean (700c-kiekoilla) keskiönkin kanssa voisi ehkä elää ja cx-touhuissa siitä olisi mahdollisesti jopa hyötyä. Toivottavasti tulevat värit ei ole huonoja.
Patenttihakemuksesta käy ilmi, että jopa 9-52 -takapakka voisi olla mahdollinen. Se on jo aika kattava!
Mulle kävis 1x13 pakka esim. 11-44t, tai jopa 11-40t versiona. Käyttäisin mieluummin nuo kaksi lisäratasta tihentämään välejä, kuin laajentamaan rangea.
Minulla ei taida olla ihan noin hienostuneet toiveet geometrian suhteen. Kun vaihdan nykyisestä Ridley X-Trailista vanhaan Merida CC5:een, niin aluksi korkeampi keskiö tuntuu vähän jännältä. Kun siihen tottuu, niin en vaikutusta ajoon huomaa. Veikkaisin, että ero näiden välillä on ainakin isompi kuin tuo 5 mm.
Tekisi mieli laittaa Exploroon 700C-kiekot 30-35 millisiä (sileitä) maantierenkaita varten. Olisikohan Zipp 303s (https://www.tonitoni.fi/kiekkopari-zipp-303-s-db) ihan huono vaihtoehto? :seko:
Nyt pyörässä on 650b Gravelking SK 48 mm. Maantiepyörääni mahtuu 28 mm kumi, eli tuossa on ilmiselvä puute välissä :)
Pitkillä asfalttilenkeillä olisi kiva pistäytyä huonommillekin teille. Renkaaksi vaikka Rene Herse Bon Jon Pass (35 mm), Continental GP 5000 (32 mm) tai joku muu.
No, ehkä retkeilyhommissa aerovanne voi olla huono, koska nippelit ovat piilossa ja pinnan vaihto vaikeampaa.
Laadukkaista kiekoista ei tarvitse pinnoja vaihdella. Ehdottomasti kuitukiekot ostoon vaan. Ainakin minulla gravelli meinaa jäädä käyttämättä, koska kuitukiekkojen puute saa pakittaman aina maantiepyörää kohden. Nuo olisi pitänyt speksata heti uuden pyörän hintaan mukaan.
FFWD:n f4r:t on tuossa roadissa, ja kyllä niissä ainakin on ihan normaalit pinnat ja nippelit. Orginaali vapaaratas oli susi, mutta noin muuten noille ei ole tarvinnut tehdä 25tkm ajoon yhtään mitään. Ei nuokaan huonot olisi. Nykymalli aika leveä ja tubeless.
Minkälaisia droppitankoja porukka käyttää Gravel-pyörissään?
Laitoin Topstoneen 480mm Spank Flare 25 vibrocoren tilaukseen. Originaali on 420mm 16 asteen flarella. Kuitenkin haluan kokeilla erilaista ja asentelen tuon joskus syksymmällä. Toiveissa olisikin, että tuo on vakaa ja mukava grävellykseen että talvikaudelle, kun vauhti ei ole pääosassa. Stemmin joutuu vaihtamaan lyhyempään. Nykyinen on 90mm ja luulisin, että tuon kanssa 60mm (löytyy varastosta) tai 70mm olisi ok... Reachia tuossa Spankin tangossa taitaa olla 5mm vähemmän.
Laitoin Topstoneen 480mm Spank Flare 25 vibrocoren tilaukseen. Originaali on 420mm 16 asteen flarella. Kuitenkin haluan kokeilla erilaista ja asentelen tuon joskus syksymmällä. Toiveissa olisikin, että tuo on vakaa ja mukava grävellykseen että talvikaudelle, kun vauhti ei ole pääosassa. Stemmin joutuu vaihtamaan lyhyempään. Nykyinen on 90mm ja luulisin, että tuon kanssa 60mm (löytyy varastosta) tai 70mm olisi ok... Reachia tuossa Spankin tangossa taitaa olla 5mm vähemmän.
Easton EA70 AX (https://eastoncycling.com/collections/components/products/ea70-ax-bar) on käytössä 42 senttisenä ja varsin asiallisen oloinen tanko grävelöintiin. Tuo istuu käteen niin hyvin että harkitsen kuituisen version tilaamista.
^mäkin varmuuden vuoksi testasin ensin tuota ja sitten hain saman kuituisena Yläfemmasta.
Suositus täältä Easton EC70 AX Carbon tangolle gravelöintiin. Alaotteelta erittäin mukava ajaa pitkiä siivuja hiekkateillä. Mulle sopii tuo melko vahva flare ja ote tuntuu käsiin mukavalle.
Kauaksi ei heitä Topstonen originaalitangon mitat tuosta. Kuitenkin aika paljon iskee käsille tärinää ym. vaikka hiilikuituhaarukka, renkaat tubeless ja alhaiset paineet. Toki ajohanskat ja tankoteippi vois olla paremmat. Teippiä tulossa... ajohanskoja on tullut vääriä kokoja tilattua yleensä ja palautettua, joten pitäisi kivijaloista käydä kokeilemassa jotain ja vaikka ostaakin.
Leveämmän tangon ajattelin vähentävän "death grip" otetta ym, joka vielä osittain vaivaa, kun käyräsarvisella reilu vuosi ajettu mutta hyvin vähäistä alkuun verrattuna enää. Hyväkuntoisilla hiekkateillä ei ongelmaa mutta karkea sora ja polkuajelu tuntuu olevan vielä sitä aluetta missä hoodeilta puristetaan turhan lujaa kiinni.
^ Kuinkas paljon kuitutanko vaimentaa ja imee tärinöitä?
Mulla on Mcfk:n 420mm maantiestonga, olen erittäin tykästynyt. Ergonominen, kevyt ja mukava. Aika paljon pistän painoarvoa stongalle, ei nyt ihan yhtä tärkeä kuin satula mutta aika lähellä. Molempien kanssa menee ajamisen ilo ja saa huutaa kuukunan munaa, jos on paska.
K.Kuronen
20.08.2020, 21.12
EA70 AX (44 cm) on myös ollut noin 300 km testissä ja tuntuu luonnolliselta.
Easton EC70 Aero (40cm). Ei ongelmia hallittavuuden kanssa, vaikka välillä melko rompoolia soraakin alla. Orkkis Giantin tanko oli 44cm ja en tykänny yhtään (leveydestä siis, muuten tuo D-Fuse tanko toimi hyvin). Kai se on mihin tottuu.
^mäkin varmuuden vuoksi testasin ensin tuota ja sitten hain saman kuituisena Yläfemmasta.
Huomioita alumiini vs. hiilikuitu? Huomaako eroa muuten kuin vaa'alla?
Salsan Cowchipper (44) on sopinut itselle hyvin. Harkitsen arkipyörään samaa 46 tai 48-levyisenä, tai sitten vaihtoehtoisesti Ritcheyn Venturemaxia, mutta siitä ei ole kokemusta.
Kuituista en ole testannut, hinnat hirvittävät sen verran. Halvin malli Cowchipperista on 50-60€ ja kuituinen yli 200. Kai tuo hinta voisi olla perusteltu, jos se on oikeasti huomattavasti mukavampi.
3T Superergo 44cm on Asperossa, flarea on juuri sopivasti ja dropin muoto parhautta. Vähän kyllä Aeroflux kiinnostelis, Aeroghiaia menee turhan extremeksi.
Kiitos tuosta. #campagnologravel since 2012 tai jotain semmosta :)
Siitä ehkäpä osoituksena yksi obskuuri vapaaratasstandardi lisää ja vaikka Campasta periaatteellisista syistä (eurooppalainen, käyttöjärjestelmä, kulutuskestävyys jne) tykkäänkin, niin ”kenellä on isoin välityssuhde ja eniten vaihteita ja kenen isillä on isoin auto -kilpailuun” lähtemistä en pidä kovin järkevänä vetona.
Funktionaalisesti ajateltuna mekaaninen 1x13 ei myöskään tunnu kovin järkevältä. Kauhee sahaaminen pakan laidasta laitaan. Kaupallisesti ajateltuna varsinkaan ei tunnu järkevältä ilmeisesti vähintään Force eTapin hintainen mekaaninen systeemi.
Mun mielestä tuo on ihan kiinnostava setti, jos 1x vaihteisiin joutuisi joskus tyytymään niin 10-44 pakka 46 eturieskan kanssa olisi ihan ok moneen käyttöön. Uuden vapaarattaan kanssa hyvää on se, että se on yhteensopiva vanhojenkin pakkojen kanssa, toisin kuin esim. Sramin tekeleet.
Jos jollain mekaanisella kahvalla pitää takavaihtajaa komentaa, niin onhan Campan ultrashift siihen aika optimi, yhdellä kädenliikkeellä voi ketju liikkua pakassa maksimissaan viisi alas tai kolme ylös.
Ei ole enää muistikuvia aluversiosta, mutta en mä koskaan ole hiilaritangoilla mitään suurenmoista wau-efektiä kokenut, punnitusta lukuunottamatta.
Psykosomaattinen(?) seuraus stonganvaihdosta on toki sellainen, että jotenkin kädet väsyis vähemmän :)
Jos jollain mekaanisella kahvalla pitää takavaihtajaa komentaa, niin onhan Campan ultrashift siihen aika optimi, yhdellä kädenliikkeellä voi ketju liikkua pakassa maksimissaan viisi alas tai kolme ylös.
Joo tämä on taivaan tosi. Vielä, kun saisivat sen peukkuvivun vähän pienemmäksi, niin olisi vielä parempi gravel- ja cx-touhuihin. Nykyisellään tahtoo hinkuttaa peukalon syrjästä nahat ruvelle, kun ajaa pitempään täristävällä alustalla. Dremelillä toki pienenee tarvittaessa jonkun verran, mutta silti peukkuvivun ergonomia ja parempi Powershifteissä ja EPS:ssä. Mä olen nyt pohtinut seuraavan rungon konseptia tässä jo pitkään ja olisin ehkä ollut sitä mieltä, että siitäkin tulee vannejarrullinen. Oletettavaa on, että Ekar tulee tarjolle ainoastaan hydrokahvoilla, joten saa nähdä joutuuko sittenkin vielä harkitsemaan asioita uusiksi.
Tämmöseen ranskalais-taiwanilaiseen produktioon (https://www.2-11cycles.fr/2-11-cycles/354-kit-cadre-211cycles-mr4-v3.html) muuten törmäsin somessa jokunen aika sitten. Jos olisin esim. Secania harkitsemassa, niin olisi aika vahva kilpailija. Rengastilassa häviää vähän ja kokovaihtoehdoissa reilusti, mutta ohuemmat putket, ainakin pari sataa grammaa kevyempi ja Enven haarukka. Myös 10 mm seatstayt kiinnostaa. Koot menee sillä tapaa, että itse n. 180-senttisenä jään just väliin.
Löytyy myös rosteriversio (https://www.2-11cycles.fr/2-11-cycles/316-kit-cadre-211cycles-mr4.html), jossa on lähes samat KVA:n putket etukolmiossa kuin mulla on Gravassa. Vaakaputki mulla 31,8 ja tuossa 28,6 ja mulla muistaakseni myös viistoputki on 0,4 mm seinämällä. Jos jotain Gravassa tekisin toisin, niin se olisi juuri tuo, että käyttäisin pienempihalkaisijaista vaakaputkea.
Psykosomaattinen(?) seuraus stonganvaihdosta on toki sellainen, että jotenkin kädet väsyis vähemmän
Mielestäni ei-psykoottinen havainto oli se, että letkeä Ritcheyn teräsrunko + alumiinistonga oli jotensakin yhtä mukava kuin järeä Exploron kuiturunko ja -haarukka + virpihiilikuitusstonga. En muista paljonkos tuo Mcfk nyt painoikaan, mutta luulisin että sen seinämät on joka tapauksessa todella ohutta kamaa ja siten sellainen pieni värinä tai keskisuurikaan ravistus ei kanna kahvoille saakka, johonkin se siinä imeytyy. Väärinpyöräilyssä esim. Sipoonkorven hanurissa on tietenkin asia erikseen, siinä menee käsille hakkaus eikä mikään muu kuin joku joustoelementti voi niitä poistaa, kiitos fyyshillisten lakein.
Edit: Ei se kauhean painava ollut. Hinta on sen sijaan lähtenyt käsistä, maksoin arkistojen mukaan reilu vuosi sitten tarjouksesta 234,45 €, nyt näyttää olevan ärsyttävässä-kakkosessa tismalleen sama stonga 394€: https://r2-bike.com/MCFK-DropBar-Carbon-Road-Bike-UD-Look-matte-compact ...hyvä stonga mutta en ihan neljää sataa siitä maksaisi.
https://r2-bike.com/media/image/product/166077/sm/mcfk-dropbar-carbon-road-bike-ud-look-matte-compact~8.jpg
Exploron mukana tullu 3T Superghiaia on upea. Jarrukahvat ovat oikeassa maantieasennossa (ei vinossa) ja leveä alaosa on mukava ja hurjan joustava.
https://r2-bike.com/media/image/product/166077/sm/mcfk-dropbar-carbon-road-bike-ud-look-matte-compact~8.jpg
Potentiaalisesti saattaisin nähdä painajaisia tangon katkeamisesta kesken väärinpyöräilyn. Mä yritin tehdä mukavuusmaksimoitua yhdistelmää eli 3T Superergo + joustava teräskeula, mutta Superergon droppien yläosan kurvit on niin tiukat, että Campagnolon kahvat ei istu kyseiseen tankoon järkevästi. Jäi siis testi tekemättä ja tanko odottamaan jotain Campagnolotonta projektia. Tanko oli muuten kyllä oivan tuntuinen muodoiltaan ja kivan matala droppi. Aika notkea ja paperisen oloinen kyllä sekin, vaikka painoa on yli 200 g 44-senttisessä.
Zipp Service Course SL 80 käytössä nyt Gravassa 44-senttisenä ja yksivaihde-Crosshairsissa 46-senttisenä. Se on alumiinitangoksi harvinaisen mukava. Sitä olen miettinyt, että kumpihan on pyörän ajettavuuden kannalta parempi kombinaatio, löysempi keula + jäykempi alumiinitanko vai jäykempi keula + löysempi kuitutanko. Toi mun teräskeula antaa varmaan jotain 5-10 mm vaimentamatonta joustoa, joten Superergoon yhdistettynä saattaisi mennä jo huteron oloiseksi ajaminen ainakin kovemmilla vauhdeilla.
Mulla oli easton ea70 ax 42cm. Hupuilta ok mutta dropilta noi flaretangot omasta mielestä kyllä melkosia ranteenvääntäjiä. Kuinka teknistä graveliä pitää ajaa että ei pärjää normitangolla? Etenkin kun gravelpyörän keulakulma on maantiepyörää löysempi.
Siispä vaihdoin easton ea70 40cm ja olen ajanut huomattavasti enemmän dropeilta tällä setupilla. Flare ei vaan ollut mulle.
Riippuu aika paljon tangosta ja ehkä jonkin verran myös tangon leveydestä. Subjektiivisesti Zipp Service Course SL ei ole ainakaan epämukavampi kuin vanhempi ilman AX:ää oleva Easton EC70. Vaakaosaltaan lintattu 3T Superergo taas taipuu sen verran, että sen näkee silminkin, kun runttaa vähän reilummalla voimalla droppien yläsoasta ilman, että on edes kahvat paikoillaan.
Potentiaalisesti saattaisin nähdä painajaisia tangon katkeamisesta kesken väärinpyöräilyn.
Kyllä Mcfk kestää. Maasturissa samaa keveysluokkaa oleva Mcfk:n suora stonga ja ottanut ankarasti runtua mukisematta, samoin yksi hifikevyt Mcfk:n 27,2mm satulatolppa meni Rotwildissä vuosia ihanasti. Siten uskalsin tilata grävelpyöräänkin (vaikkakin muistaakseni oli jonkun mielestä esteettisesti problemattinen italialaisessa pyörässä :D), joka kuitenkaan ei lähtökohtaisesti saa osakseen samanlaisia voimia. Oon Explorolla kaikkien väärinpyöräilyjen lisäksi mm. kaatunut mustalla jäällä eikä stonga ole mennyt niistä miksikään. Tottahan stonga voi mennä poikki, mutta siinä missä tuo menee poikki menee joku järeämpikin, näin ajattelen kunnes fyysilliset lait muuta indikoivat :)
Ilmeisesti sähköäkin tulossa sittenkin ja kauhee määrä toimintonappuloita kahvoihin. Kohta pitää olla e-urheilijan sorminäppäryys, että voi ajaa fillarilla :)
https://bikerumor.com/2020/08/20/patent-patrol-campagnolos-curving-wide-range-derailleur-13-speed-cassettes-eps-buttons-more/
^Italialainen(?) insinööri(?) tekee tälläistä:
https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/08/campagnolo-cassette-patent-drawing-2020-8-d.gif
^ Kuvassa on ortotopologinen kaava siitä, miten Hyvä Gravelpyörä (TM) määritellään
Ne ujuttaa tuonne sähkömoottorin mukaan, niin ettei edes gravelljumalat sitä huomaa.
^Italialainen(?) insinööri(?) tekee tälläistä:
Joo tai vaihtoehtoisesti patentti-insinööri vaatii.. :D (satun nimittäin tuntemaan yhden suomalaisen EU:n patenttivirastossa istuvan herran)
Toiminee myös esimerkkinä siitä, että mahdollisimman hyvin vaihtavan takapakan suunnittelu ei ole ihan jokahepun hommaa, vaikka inssipaprut omistaisikin.
Aivan helve*in. pitkä threadi jota ei jaksa selata läpi :rolleyes:, joten laiskalle ehdotuksia gravel-pyöräksi, jolla ajelee suht. hyväkuntoisia sora/hiekkateitä mutta
kiekkoja vaihtamalla pärjää hyvin maantielläkin. Kuiturunko ja miellellään 2 x 11 tms. "compact" voimansiirto, jolla pärjää esim. ryhmämaantielenkeillä (30 km/h), eli
enemmän maantiesuuntaan kuin varsinaisille poluille (tallista kun löytyy myös 2 kpl 29" maasturiteita siihen käyttöön). Hintaluokka max. 3 k€ + vaihtokiekot sitten
erikseen. Kiitokset jo etukäteen :)
Toiminee myös esimerkkinä siitä, että mahdollisimman hyvin vaihtavan takapakan suunnittelu ei ole ihan jokahepun hommaa, vaikka inssipaprut omistaisikin.
En oikeastaan viitannut tekniikkaan vaan tuohon suttuiseen ja "taiteelliseen" esitystapaan.
F. Kotlerburg
21.08.2020, 18.39
Aivan helve*in. pitkä threadi jota ei jaksa selata läpi :rolleyes:, joten laiskalle ehdotuksia gravel-pyöräksi, jolla ajelee suht. hyväkuntoisia sora/hiekkateitä mutta
kiekkoja vaihtamalla pärjää hyvin maantielläkin. Kuiturunko ja miellellään 2 x 11 tms. "compact" voimansiirto, jolla pärjää esim. ryhmämaantielenkeillä (30 km/h), eli
enemmän maantiesuuntaan kuin varsinaisille poluille (tallista kun löytyy myös 2 kpl 29" maasturiteita siihen käyttöön). Hintaluokka max. 3 k€ + vaihtokiekot sitten
erikseen. Kiitokset jo etukäteen :)
Domane.
En oikeastaan viitannut tekniikkaan vaan tuohon suttuiseen ja "taiteelliseen" esitystapaan.
En mäkään, vaan nimenomaan siihen, että jospa patentti-insinööri vaatii juuri tuollaisen esitystavan ja tuntemani patentti-insinöörin perusteella en yhtään ihmettelisi, että asian laita olisi juuri näin :D (eikä siis millään pahalla..)
Brother P
22.08.2020, 02.21
Terve!
Uusi aloittelija ilmoittautuu. Foorumia on tullut lueskeltua aina silloin tällöin ja nyt viime aikoina taas ahkerammin.
Syy on se, että nyt pitäisi vihdoin löytää sellainen fillari ajoon, jolla orastavasta kipunoinnista syttyisi kunnon palo pyöräilyn alttarille. :) Pari pyörää on matkan varrella tullut omistettua; Merida cyclo cross 4-D (koko 61 cm) ja Focus Black Forest SL 29” (koko L). Kummallakaan ei oikein into kestänyt. Merida itseasiassa tuntui niin isolle (jatkuva kurottelun tuntu), että pyörä päätyi nopeasti hyvin vähän käytettynä uudelle omistajalle. Jälkimmäinen fillari taas päätyi varkaan matkaan, mutta ehti kuitenkin osoittamaan, että maastopyöräily ei ole se mitä haluan kahden renkaan varassa harrastaa. Ilman renkaita tykkään kyllä polkea myös ja spinningistä ajatus pyöräilyn harrastamisesta aikoinaan lähtikin.
Nyt olisi haussa pyörä, jolla voisi ajaa sekä hyödyksi että huviksi. Hyöty irtoaisi polkemalla työmatkaa työmatkaa (20km/suunta) silloin tällöin. Hupia taas edustaisi lenkkeily ja rouvan kanssa kruisailu mukavissa maisemissa. Pääosin ajo tapahtuu asvaltilla tai hyväkuntoisella hiekkatiellä. Mahdollisuus poiketa välillä myös haastavampaan maastoon ei kuitenkaan haittaisi. Ajoasento mieluummin enemmän rennon kuin sporttisen suuntaan. Pyörän mukavuus on myös plussaa.
Yksi vaihtoehto olisi kiikarissa; Specialized Diverge Comp E5 2021 (https://www.specialized.com/fi/en/diverge-comp-e5/p/175289). Ymmärtääkseni tuo täyttäisi tarpeeni ja olisi laadukas ja muutenkin intoa harrastukseen lietsova vehje. Pyörästä jäi hyvä fiilis ja koeajolenkki vahvisti käsitystä gravelia harkitessa ollaan oikeilla jäljillä. Muita ehdotuksia tai kommentteja Spessusta otetaan mieluusti vastaan.
Toinen juttu, johon kaipaan näkemyksiä on pyörän koko. Pituutta on 189cm ja jalan sisämittaa 91cm. Olen kokeillut -21 vuosimallin Divergeä koossa 58 ja se tuntui varsin passelille tai ainakaan mikään ei pahasti tökkinyt vastaan. Olisiko mahdollisesti koko juuri oikea?
Kovin vaikuttaisi sopivalta niin koon kuin pyörätyypinkin puolesta, jos maantietankoinen on tähtäimessä, myös valmisajan kokosuositus tukee kokoa. On vielä niin sanotusti pienemmältä puolelta ja kun kurottelematonta ajoasentoa hakee, niin sekin tukee pyörän haettua sopivuutta. Koon puolesta ongelmaton eikä muutakaan epäilyttävää.
Juviitanen
22.08.2020, 09.34
Niinku joulukuusta hakisi, todella paljon erilaisia merkkejä - aina parempi kasvaa vieressä.... Nyt itsellä kiikarissa puolalainen Kross Esker 6.0. Kokoonpano likimiten sama, runkoja en ole verrannut. Ongelma Kross on kun ei tahdo päästä testiajoa tekemään.
Minustakin mitat vaikuttaa oikealta.
Brother P
22.08.2020, 12.47
Kovin vaikuttaisi sopivalta niin koon kuin pyörätyypinkin puolesta, jos maantietankoinen on tähtäimessä, myös valmisajan kokosuositus tukee kokoa. On vielä niin sanotusti pienemmältä puolelta ja kun kurottelematonta ajoasentoa hakee, niin sekin tukee pyörän haettua sopivuutta. Koon puolesta ongelmaton eikä muutakaan epäilyttävää.
Maantietanko tuntuu ranteissa paremmalta. Suoratankoinenkin oli pohdinnassa, mutta monipuolisemmat ajo-otteet ja mahdollisuus mennä aerodynaamisemmalla asennolla (ehkä) hieman kovempaa ratkaisivat. Hienoa muuten, että täältä saa pähkäilyilleen kommentteja nopealla aikataululla. Kyseinen testiajettu yksilö on nimittäin sellainen tämän hetken harvinaisuus, että se löytyy paikalliselta diileriltä liikkeestä. Ostohousut täytyy toki vetäistä jalkaan heti maanantaina, mikäli aikoo Divergellä lähitulevaisuudessa ajaa.
Niinku joulukuusta hakisi, todella paljon erilaisia merkkejä - aina parempi kasvaa vieressä.... Nyt itsellä kiikarissa puolalainen Kross Esker 6.0. Kokoonpano likimiten sama, runkoja en ole verrannut. Ongelma Kross on kun ei tahdo päästä testiajoa tekemään.
Minustakin mitat vaikuttaa oikealta.
No, sanopa muuta! Taas tuli itselle uusi tuttavuus, kun mainitsit Krossin.
Tällaiselle kaiken mahdollisen optimoimiseen helposti lankeavalle tekniikasta kiinnostuneelle tyypille nykyiset polkupyörämarkkinat ovat jo pelkästään merkkien ja mallien osalta runsauden pulaan hukuttava suo. Siihen päälle kun vielä lueskelee geometriasta, osasarjoista, kiekoista, painosta, talvirenkaiden sopivuudesta, varustelumahdollisuudesta, merkin hinta-laatusuhteesta, huollettavuudesta, käyttötarkoitukseen sopivuudesta ja siitä kuinka muutaman millinkin muutokset tietyissä kohdin pyörää voivat tehdä ajamisesta taivaan tai h*lvetin, niin tuntuu että mukava liikkumisen muoto, jonka on oppinut jo alle kouluikäisenä onkin yhtäkkiä avaruuslentoihin verrattavissa oleva suoritus.
Siksipä olen päättänyt rajoittaa etsiskely- ja taustatyöaikaa (tässä vaiheessa pari kolme viikkoa) ja ostaa hinnaltaan ja fiilikseltään sopivan pyörän, kun sellainen tulee vastaan. Tällä hetkellä se olisi tuo Spessu. Olen myös yrittänyt muistaa, että yksityiskohtaisia hienouksia arvioivat foorumilaiset ovat todennäköisesti ajaneet kymmeniä tuhansia tunteja (tai ainakin kilometrejä) ja lukemattomia pyöriä kaikilla mahdollisilla osakokoonpanoilla. Tällaisen nöösin lienee mahdotonta havaita sellaisia nyansseja, jotka vain ja ainoastaan ajamisen myötä avautuvat.
Mainittakoon vielä, että Kona Rove DL 2021 oli myös jo puhelimitse varattu testiajoa varten, mutta myyjäliikkeen kämmin vuoksi se myytiinkin nettikaupan puolella ennen kuin pääsin kokeilemaan. Rove herätti mielenkiinnon TM:n testimenestyksen perusteella. Sen jälkeen katselmus jatkui ja budjettiakin piti ruuvailla sen ylärajoille.
Tuosta Diverge Comp 2021 -mallista en ole muutaman tubettajan tekemiä esittelyjä lukuunottamatta löytänyt testiraportteja, mahtaakohan sellaisia jossain olla?
Ylpeitähän me täällä olemme kun pääsemme neuvomaan, pätee ainakin omiin kannanottoihini täällä, samoin neuvominen on paaljon helpompaa kuin tekeminen🤗
neuvominen on paaljon helpompaa kuin tekeminen
On kyllä. Eikä tekeminenkään itsessään ole niin vaikeaa, jos ei aseteta mitään vaatimuksia tekemiselle. Mutta oikein, taitavasti ja järkevästi tekeminen siten että projektiekonomia pysyy hallinnassa, se on jo oikeasti vaativaa ja aikaa vievää (yhteensopivuuksien ym. selvittely) hommaa. Varsinkin italialaisten pyörien rakentelu itse, väitän ettei kukaan pysty kuin yrityksen ja erehdyksen kautta tekemään jos ei ole aiempaa kokemusta.
Jami2003
22.08.2020, 15.04
Ei pyörän valitsemisesta kannata liian vaikeaa tehdä. Katsoo mikä on maksimi budjetti, lisää siihen tonnin tai pari ja valitsee sillä rahalla oikean kokoisen ja varsinkin hyvän näköisen pyörän omasta mielestä. Sen jälkeen välittömästi lopettaa arvosteluiden ja mainos sivujen lukemisen. Siinä se on ja taatusti on tyytyväinen valintaan.
(ja ikinä, ei siis ikinä pidä sitä omaa pyörää punnita ajokunnossa. Se että tuntuu kevyeltä riittää...)
Sotanorsu666
22.08.2020, 16.45
Ei pyörän valitsemisesta kannata liian vaikeaa tehdä. Katsoo mikä on maksimi budjetti, lisää siihen tonnin tai pari ja valitsee sillä rahalla oikean kokoisen ja varsinkin hyvän näköisen pyörän omasta mielestä. Sen jälkeen välittömästi lopettaa arvosteluiden ja mainos sivujen lukemisen. Siinä se on ja taatusti on tyytyväinen valintaan.
(ja ikinä, ei siis ikinä pidä sitä omaa pyörää punnita ajokunnossa. Se että tuntuu kevyeltä riittää...)
Allekirjoitan tämän täysin, kun on tullut toimittua joskus näin. Sitä paitsi se tonnin kaks halvempi pyörä tulee yleensä loppupeleissä kalliimmaksi, kun joutuu sen myydä pois puoleen hintaan maksetusta ja ostaa sitten sen paremman kesken sesongin melkein täyteen rahaan, kun homma alkaakin maistumaan.
Brother P
22.08.2020, 18.45
Suuresti arvostan sellaista omistautumista asialle, että ollaan valmiita jakamaan itselle kertynyttä tietoa ja taitoa! Uskon myös sen tyyppisen meiningin pitävän tällaisia palstoja pystyssä.
Jamin kommenttiin täältäkin isoa peukkua! Omalla kohdalla prosessi saattaisi olla menossa tuohon suuntaan. Täytyy vain pitää mielessä tuo arvosteluiden ja mainosjuttujen totaatalinen huomiotta jättäminen, kun pyörä on saatu ajoon.
Tässähän alkaa pikkuhiljaa ostohousut olemaan prässättynä. :)
K.Kuronen
22.08.2020, 19.37
Terve!
Uusi aloittelija ilmoittautuu. Foorumia on tullut lueskeltua aina silloin tällöin ja nyt viime aikoina taas ahkerammin.
Syy on se, että nyt pitäisi vihdoin löytää sellainen fillari ajoon, jolla orastavasta kipunoinnista syttyisi kunnon palo pyöräilyn alttarille. ...
Itse olen sillä kannalla, että hetkellisen roihun harrastukseen voi ostaa, mutta pysyvämpään paloon tarvitaan itsestä kumpuava halu viettää aikaa satulassa. Lisäksi kallistuisin sille kannalle, että ajamalla yhden vähän edullisemman pyörän loppuun tai lähes loppuun saa tukevamman selkänojan arvokkaamman hankintaan.
Brother P
22.08.2020, 21.19
Totta tämäkin, mutta kumpi on muna ja kumpi kana? Edullisempi pyörä on varmasti ok, mutta Meridan kanssa saatu oppi oli se, että väärän kokoisella pyörällä hinnalla ei ole merkitystä. Vaikka liian iso pyörä olisi ollut kalliimpikin, se olisi varmasti saanut harrastuksen lopahtamaan.
Mikä sitten on riittävä pyörä aktiivisen harrastuksen, tai työmatka-ajon, aloittamiseen? Ehkä pitäisi syvällisemmin pohtia sopivin ratkaisu (tarpeet ja geometria) omiin mieltymyksiin nähden ja etsiä edullisin vaihtoehto toteutukselle. Toisaalta, kun vaihtoehtoja tuntuu olevan loputtomasti, meikäläisen kaltainen speksien syynääjä jää helposti etsimään ja viilaamaan hamaan ikuisuuteen.
Mikä ylipäätään synnyttää innostuksen johonkin asiaan? Omien kokemusten mukaan asioissa, joihin tarvitaan jonkinlaisia välineitä, niiden laatu ratkaisee varsin paljon. Intohimon täytyy olla sisäsyntyistä, mutta siihen voi paljolti vaikuttaa olosuhteilla, joihin fillaroinnin kyseessä ollessa oleellisesti kuuluu myös se kulkine, jolla ajetaan.
Tämän kommentin ei ole millään muotoa tarkoitus vähätellä esitettyä pointtia. Olen siitä aivan samaa mieltä. Turha käyttää rahaa kalliisiin välineisiin, jotka jäävät nurkkaan pölyttymään. Olisikin mielenkiintoista lukea, miten palstan tyypit ovat pyöräilyyn hurahtaneet (ehkä siitä on olemassa ketju, täytynee käyttää hakua).
Joo tai vaihtoehtoisesti patentti-insinööri vaatii.. :D (satun nimittäin tuntemaan yhden suomalaisen EU:n patenttivirastossa istuvan herran)
Toiminee myös esimerkkinä siitä, että mahdollisimman hyvin vaihtavan takapakan suunnittelu ei ole ihan jokahepun hommaa, vaikka inssipaprut omistaisikin.EU:lla ei ole patenttivirastoa.
Lähetetty minun STF-L09 laitteesta Tapatalkilla
Minusta kaikkien kannattaa ostaa niin hyvä pyörä kuin lompakossa vain on millään varaa. Minä olen aina niin tehnyt, ja sitä ennen luultavasti iskä myös :D
^ :seko:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_patenttivirasto
^ :seko:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Euroopan_patenttivirasto
Virasto on Euroopan unionista erillinen järjestö ja EU:hun kuulumattomista maista mm. Sveitsi, Norja sekä Turkki ovat sen jäsenmaita.
En ole neitsyt (vaan Ilkka Sysimetsä), hei!
EU:lla ei ole patenttivirastoa.
Lähetetty minun STF-L09 laitteesta Tapatalkilla
Jep. Anteeksi, olisi pitänyt kirjoittaa "Euroopan".
Tommosta Serotta Scapperoa mulle oltaisiin nyt kovin kauppaamassa, kun firma on osittain suomalaisessa omistuksessa. Ensimmäiset sata numeroitua prologi-runkoa Ben Serotta hitsaa itse. Varmasti vertaansa vailla olevia runkoja, mutta saatan päätyä siihen että, että ovat turhan eksklusiivisia mun investointihalukkuuteen nähden. Jos joku on hommaamassa "rest of life" -tyyliin pyörää itselleen, niin siinä olisi sellainen. Huhu kertoo, että yksi runko olisi Suomeen tilattu. Kuka ilmiantaa itsensä..? :)
https://serotta.com/prologue
Sata ensimmäistä harjoituskappaletta. Kyllä varmasti jokainen on uniikki!
JohannesP
23.08.2020, 11.22
Serottan osittaisesta suomalaisomistuksesta kiinnostaisi kuulla enemmänkin.
Vaikka olisi kuinka nimekästä rakentajaa takana niin eksklusiivisen hinta ja custom ei oikeen näy rungon mielikuvituksessa. Runkojen painotkin olisi ollut kiva lisä mainoslehtiseen. Jos jenkkititaania hakisin niin Litespeediltä saa aika hyvin rahalle vastinetta jos ei välttämättä tarvitse olla custom mitoitusta. Parilla tonnilla saa jo 1340 g gg-runkoa.
Mjoo...oli kyllä tiedossa, että jotkut keksivät jotain älykästä kommentoitavaa.
Tuskinpa Serotta harjoituskappaleita enää sillä kokemuksella tarvii ja jos tarvii, niin päätynevät jonnekin muualle kuin myyntiin. Musta on hienoa, että on vielä sellaisiakin yrittäjiä ja kuluttajia, jotka uskovat myös muunlaiseen bisnekseen kuin kiinalaiseen halpatyövoimaan ja massatuotantoon ja -kuluttamiseen.
@johannesP kerron, jos saan luvan kertoa. Täysin kustomina tehtävien runkojen painoja ei varmaan voi oikein antaa, kun jokaisen rungon putket tehdään kuskin toiveiden ja painon jne. mukaan. Toki joku karkea haarukka voisi olla. Ps. Jos jostain oikeasti saa parilla tonnilla alle 1,4-kiloista titaanista, ei Kauko-Idässä hitsattua gravel-runkoa, niin olen kiinnostunut kuulemaan lisää? Curve Grovel CXR on n. 1,4 kg ja niitä on välillä saanut noin 2500 eurolla (plus verot), mutta ne on hitsattu Taiwanissa.
En tiedä onko se älykästä kommentointia, mutta päätin viimein punnita Exploroa kevyemmillä kiekoilla ja kalavaaka pysähtyi kahdella juomapullotelineellä ja ylilitkutetuilla 38mm Gravelking Slickeillä lukemaan 8,22kg. Ihan jees sanoisin, kun kuitenkin 2x11 Di2/RX-komponentit vanhan mallin kahvoilla. Rene Herseillä voisi lukema olla aika lähellä 8,1kg mitä alemmas ei kyllä oikein ilman tuhansien eurojen kiekkopäivityksiä mennä. Tai joillakin satasilla voisi vaihtaa 130g Ritcheyn kuitustemmin Mcfk:n vastaavaan, saisi kenties 50g pois, mutta ei silti mene alle kasin.. Ei muutenkaan niitä paikkoja joista mielellään keventäisin. Ehkä mä vaan totean että se on nyt niin kevyt kuin on tarpeen :rolleyes:
https://i.ibb.co/m59jstV/F034-C6-C2-30-EA-4-CCC-8003-D658962605-F1.jpg
^ kaikki alle 9-kiloiset gravel-pyörät on mun mielestä kevyitä. Lähellä kasia ajokuntoisena on jo todella kevyttä. Satulasta näkee, että ei ole ollut vaan tallinkoristeena :)
(Nyt polkasen tolla mun +9-kiloisella rohjakkeella velodromille, katsomaan mikä on meno Helsinki 6 hrs racessa (https://www.ratapyoraily.info/helsinki6hrs).)
JohannesP
23.08.2020, 11.43
Ps. Jos jostain oikeasti saa parilla tonnilla alle 1,4-kiloista titaanista, ei Kauko-Idässä hitsattua gravel-runkoa, niin olen kiinnostunut kuulemaan lisää? Curve Grovel CXR on n. 1,4 kg ja sellaisen saa noin 2500 eurolla (plus verot), mutta ne on hitsattu Taiwanissa.
https://litespeed.com/collections/titanium-gravel-bikes
Ainakin kevyitä runkoja, Made in Tennesee ja hinnat kohdillaan.
Emmä näistä enempää tiedä mitä tullut weightweeniesissä vastaan useemman kerran. Laitan linkin yhden henkilön uuteen rakennustopikkiin, joka seilannu päälle parikymmentä maantierunkoa lävitse muutamien vuosien aikana ja aina palaa ajomukavuuden takia takaisin Litespeediin. Signaturesta löytää muutkin Litespeedin topikit. Vähän osviittaa millasia muutoksia Litespeed tarjoaa runkoihin ja mihin rahaan:
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=162787
^ kaikki alle 9-kiloiset gravel-pyörät on mun mielestä kevyitä. Lähellä kasia ajokuntoisena on jo todella kevyttä. Satulasta näkee, että ei ole ollut vaan tallinkoristeena :)
No sehän on hyvä! Berk on tosiaan saanut ajoa osakseen :) Hyvän satulan tuntee siitä että se a) hivelee perberiä b) kestää ajoa c) patinoituu kauniisti
Semmoinen tuli mieleen että jos Racemaxiin päivittäisi, ja se olisi about samanpainoinen runko, olisi pakko päivittää jarrut ja siirtymällä Dura-Acen kahvoihin ja jarruihin saisi kokoonpanon tuollaisenaan pudotettua alle 8kg. Se olisi ehkä mahdollista. Mutta en taida nyt tehdä mitään sellaista :D
https://litespeed.com/collections/titanium-gravel-bikes
Ainakin kevyitä runkoja, Made in Tennesee ja hinnat kohdillaan.
Emmä näistä enempää tiedä mitä tullut weightweeniesissä vastaan useemman kerran. Laitan linkin yhden henkilön uuteen rakennustopikkiin, joka seilannu päälle parikymmentä maantierunkoa lävitse muutamien vuosien aikana ja aina palaa ajomukavuuden takia takaisin Litespeediin. Signaturesta löytää muutkin Litespeedin topikit. Vähän osviittaa millasia muutoksia Litespeed tarjoaa runkoihin ja mihin rahaan:
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=10&t=162787
Joo toi Ultimate on tosiaan näköjään kevyt parin tonnin runko tolla ale-hinnalla. Banaani-seatstayt ei sytytä, vaikka mukavat varmasti ovatkin. Vähän kyllä mietityttää, mistä moinen ale johtuu.
JohannesP
23.08.2020, 11.57
:) Hyvän satulan tuntee siitä että se a) hivelee perberiä b) kestää ajoa c) patinoituu kauniisti
a) voin samaistua
b) yhden Lupinan pyöreät kiskot murtuneet maantieajossa (Ei ollut ajettu kuin tyyliin 5k km ja takuuaikaki umpeutunut parilla vuodella, mutta Berk myi uudenverosen testisatulan hyvällä discountilla = tyytyväinen asiakas)
c) patinoituu, mutta yhdestäkään ei ole mennyt nahka rikki
Miinuksena runkoon liimatut kiskot, kun muilla vähän kalleemmilla merkeillä kiinteää kuiturakennetta. Kuulemma liimaus saattaa pettää.
JohannesP
23.08.2020, 12.03
Joo toi Ultimate on tosiaan näköjään kevyt parin tonnin runko tolla ale-hinnalla. Banaani-seatstayt ei sytytä, vaikka mukavat varmasti ovatkin. Vähän kyllä mietityttää, mistä moinen ale johtuu.
Joo samaa mieltä banaaneista, mutta ehkä voisivat vaihtaa putkenkin suoraan pienellä rahalla (WW: "so with the fire sale prices they had and only the small up charge for custom geo"). Ei kyllä tietoa mistä ale johtuu, mutta ennen koronaakin saanut aina välillä hyvillä aleprossilla runkoja. Veikkaan jenkkimarkkinoiden kilpailun olevan melko kova ja onhan noi rungot tavallaan hyvin pelkistettyjä. Ei ole kuitenkaan mikään ihan tuore startup yritys niin en ihan kauheasti stressaisi jos vaan kiinnostelee.
Semmoinen tuli mieleen että jos Racemaxiin päivittäisi, ja se olisi about samanpainoinen runko, olisi pakko päivittää jarrut ja siirtymällä Dura-Acen kahvoihin ja jarruihin saisi kokoonpanon tuollaisenaan pudotettua alle 8kg. Se olisi ehkä mahdollista. Mutta en taida nyt tehdä mitään sellaista :D
Saattas mennä jo Ultegran kahvoillakin. Noin 200g/pari kevyemmät mitä GRX Di2 kahvat tai nuo vanhemmat versiot.
yhdestäkään ei ole mennyt nahka rikki
Tämä on kyllä pieni issue, Berkin pinnoite antautui viime vuonna plr:n Tre-Parkano-Tre 242km talvipäivänseisausajossa, samassa reissussa paskaksi hieroitui myös Dirtlej aikuisten kurahaalari... Ehkä lokasuoja olisi auttanut jompaankumpaan tai molempiin. Ankeat olosuhteet syövät miestä ja kalustoa rotan lailla.
Saattas mennä jo Ultegran kahvoillakin. Noin 200g/pari kevyemmät mitä GRX Di2 kahvat tai nuo vanhemmat versiot.
Juu älä laita tällaista :D
^ Joo. Ei sulle Ultegraa. Dura-Ace on ns. ”lakimiehen valinta” [emoji16]
Öh. GRX di2 -kahvat on 20g per pari painavammat mitä Ultegra R8070-kahvat.
R9170 taasen on Ultegraa 40g per pari kevyemmät. Pelkät kahvat siis.
^ No niinpä näytti olevan, kun tarkemmin pengoin. Näköjään muutamaan nettikauppaan paino ilmoitettu jostain syystä väärin. Pahoittelut kaikille ko. kahvat omistaville väärästä informaatiosta.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-grx-di2-st-rx815-2x11-speed-sti-dual-control-set-870716?delivery_country=39&gclid=EAIaIQobChMIl77QypOf6wIVKiB7Ch2vJApHEAsYAiAB EgIhlPD_BwE
^ No niinpä näytti olevan, kun tarkemmin pengoin. Näköjään muutamaan nettikauppaan paino ilmoitettu jostain syystä väärin. Pahoittelut kaikille ko. kahvat omistaville väärästä informaatiosta.
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-grx-di2-st-rx815-2x11-speed-sti-dual-control-set-870716?delivery_country=39&gclid=EAIaIQobChMIl77QypOf6wIVKiB7Ch2vJApHEAsYAiAB EgIhlPD_BwE
Siinä olet kyllä täysin oikeassa että nuo vanhat non-series R785 kahvat on ankkurit :)
Siinä olet kyllä täysin oikeassa että nuo vanhat non-series R785 kahvat on ankkurit :)
Kyr... Vit... Hele...
.. Berkin pinnoite antautui .. Ankeat olosuhteet syövät miestä ja kalustoa rotan lailla.
Märällä/kuraisella ajaessa pitäisi ehkä ryhtyä käyttämään kunnollista takalokaria. Pari Selle Italia SLR:ää ja useita housuja on saanut hangattua puhki noissa olosuhteissa. Hiekka satulan ja housujen välissä kuluttaa paikat pilalle yllättävän nopeasti.
^ Joo lauantain soralenkillä tuli taas mieleen, että jos nyt jossain välissä saan jonkun uuden rungon tai pyörän aikaiseksi itselleni, niin rosteri-Grava saa vihdoin ne kiinteät lokarit, kun runko kerran on sillä ajatuksella piirretty, että lokarit istuu nätisti. Ehkä lopullinen setämiehistymisen merkki tai jotain... :)
Koskaan en ole ymmärtänyt, miksi itseä pitäisi pyöräilyssä kiusata ylimääräisellä vesi-, kura-, hiekka-, koiranp**ka- yms. suihkulla. Siksi mulla on aina ollut pyörissä, myös maastopyörissä, lokarit. Setämäistä tai ei, mutta käsittääkseni olen parisen kymmentä vuotta sinua nuorempikin. Että ainakaan egon puolesta ei pitäisi mitään estettä lokareille enää tässä vaiheessa olla.
Osallistuinpa muuten pyörällä elämäni ensimmäiseen kilpailuunkin. En ottanut lokareita pois. Ihan hauskaa oli olla oikeiden kilpureiden seassa gravelhybridilläni. Kilpailumenestyksestä voisin todeta, että voitin itseni.
Mulla on loppuelämän krainderi enkä käytä lokareita.
Tosin joskus lumien sulamisen aikaan -kun on ainoastaan märkyyttä tarjolla- olen heikkona hetkenä parina talvena väliaikaisesti asentanut. Viime talvena ei tarvinnut.
Olen kyllä harkinnut toisenkin grainderin tekemistä syystä että voisi ajella toisillakin renkailla huvikseen välillä. En kuitenkaan jaksa kiekkoja vaihtaa sen takia vaikka kolme paria olisi. Lisäksi toinen soranjauhin voisikin olla koko ajan retkimoodissa valmiina lähtöön. Kynnys retkelle lähtöön olisi matalampi. Vähemmän säätöä.
Oikea tarve on tietenkin se, että on fillarikuumetta.
Märällä/kuraisella ajaessa pitäisi ehkä ryhtyä käyttämään kunnollista takalokaria. Pari Selle Italia SLR:ää ja useita housuja on saanut hangattua puhki noissa olosuhteissa. Hiekka satulan ja housujen välissä kuluttaa paikat pilalle yllättävän nopeasti.
Näin on. Ehdin vuosi takaperin TdT:ssä pikalokareilla saada vahinkoa rungon takakolmiolle, minkä jälkeen en ole käyttänyt mitään. Mutta pitää hommata semmoinen joku toimiva koska ongelma on Matti Nykästä siteeratakseni todellakin todellisuutta.
Oikea tarve on tietenkin se, että on fillarikuumetta.
Joo siihen ei auta edes venäläisten rokote.
Firlefanz
24.08.2020, 10.29
https://girs-bikes.com/gbfr/rnr-girs-bikes.html
https://www.veloderoute.com/news/15801/girs-r-n-r--ride-n-roll
Pelkkää ranskaa, mutta kuviakin ja luulen jotain selvää Google Translaten avulla saaneeni (joskaan en ole ihan varma olenko kaiken oikein ymmärtänyt).
K.Kuronen
24.08.2020, 11.36
^Girs miellytikin omaa silmää ja koon 56 mitatkin sopisivat. Rungon hintakaan ei olisi paha. Löytyyköhän jostakin rungosta enemmän tietoa -esimerkiksi keskiöstä.
^Girs miellytikin omaa silmää ja koon 56 mitatkin sopisivat. Rungon hintakaan ei olisi paha. Löytyyköhän jostakin rungosta enemmän tietoa -esimerkiksi keskiöstä.
Sehän on Carbonda CFR696.
Nickname
24.08.2020, 12.18
8bar:ista ei löydy oikein mitään foorumilta niin olisiko viisaammilla antaa mielipide tuon Mitte:n takahaarukasta, onko tuommoinen liuku systeemi hyvä ratkaisu jos haetaan joka paikan höylää :seko:
https://8bar-bikes.com/shop/bikes/urban-x-lifestyle/mitte-steel-urban/mitte-steel-urban-pro/
Myös Rondo Booz st:tä katsellut mutta siinäkin tuommoinen ihme säätösysteemi etuhaarukassa.
https://m.bikester.fi/rondo-booz-st-blackyellow-1089218.html
^onko noikin gravelgraindereita?! Varsin kaikenkattava kategoria siis.
Vai pitikö mennä tänne?
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61972-Hyv%E4-pitk%E4ik%E4inen-arkip%E4iv%E4n-k%E4ytt%F6py%F6r%E4
Pitää Mittessä olla noi liukudropoutit jos haluaa ketjun kireälle.
Tilasin Cinelli King Zydeco gravel pyörän Italiasta. Katso CicliCorsa. Mahtava palvelu, pyörä loppuunmyyty ja tulee marraskuussa. BikeRadar Best gravel bike 2019.
Tilasin Cinelli King Zydeco gravel pyörän Italiasta. Katso CicliCorsa. Mahtava palvelu, pyörä loppuunmyyty ja tulee marraskuussa. BikeRadar Best gravel bike 2019.
Tuo vaikuttaa hienolta pyörältä.
Jami2003
24.08.2020, 13.08
On kyllä hieno. Harmi ettei saa sähkövaihteilla. Hintahan nimittäin ei ole mikään paha.
Nickname
24.08.2020, 13.19
^onko noikin gravelgraindereita?! Varsin kaikenkattava kategoria siis.
Vai pitikö mennä tänne?
https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?61972-Hyv%E4-pitk%E4ik%E4inen-arkip%E4iv%E4n-k%E4ytt%F6py%F6r%E4
Pitää Mittessä olla noi liukudropoutit jos haluaa ketjun kireälle.
Sepä se kun taas tietäisi mihin pitäisi lokeroida, ei varsinaisesti ole hakusessa "gravel" pyörä ehkä... Riippuen tietysti miten nyt se gravel määritellään, pitääkö olla droppitanko?
Haaveissa olis pyörä + kiekot 2" tai leveämmillä nappula renkailla ja toiset kiekot 28-32mm maantierenkailla, tangoksi esim Velo Orange crazy bar ( tai vastaava yhdistelmä tanko ), olisiko tämä enemmän trekking/travel- pyörä, en viitsi avata omaa topia kun eihän kukaan muu ole niin hullu että tämmöisen haluaisi.
Jep. Tää aiheuttaa sit taas sen, et omaa pyörää puntaroidessa tulee ihmeteltyä et miten ihmeessä niillä muilla on niin kevyet pyörät ja samanlaisilla osasarjoilla. :D
** "Tää halpa kalavaaka on varmana väärässä" **Tietenkin kalavaaka näyttää painon yläkanttiin, sillähän punnitaan kaloja
Lähetetty minun SM-G973F laitteesta Tapatalkilla
Firlefanz
24.08.2020, 14.52
Sehän on Carbonda CFR696.
Tai, kuten jutussa nähdään, Ridley Kanzo. Valmistaja ei mitenkään salaa että kyseessä on "open mold" -runko:
"Perhaps the silhouette of the RNR is familiar to you? Indeed, the resemblance is striking with the Ridley Kanzo. Information taken, Girs confirmed to us that the RNR mold is an "open mold". We can therefore find an identical chassis from other brands. It is no secret and among other things it allows the cost of the bicycle to be considerably reduced for the end consumer. At this price, Girs is better placed than the Belgian brand by offering the RNR frame kit at € 1,450 instead of € 1,699 for Ridley."
mutta jutun kirjoittaja on sitä mieltä että rungoissa ja rungoissa voi silti olla eroa eli se ratkaise millaisia hiilikuituja on käytetty ja miten ne on niin sanotusti kääritelty:
"Be careful, however, a mold may be identical, but the recipe may vary. That is to say that the draping and / or the quality of the fibers may be different. Regarding the RNR, Girs communicates on a mix of Toray T700 and Toray T800 fibers."
Gir'sin nettisivut eivät koskaan ole olleet parhaat mahdolliset ja perustietojakin on joskus ollut hankala löytää. RNR (tai R'n'R kuten näkyy myös kirjoitetun) ei taida olla vasta kuin esittelyssä ja myynnissäkään vasta muutaman ranskalaisen liikkeen kautta? Täytyy jäädä odottamaan varsinaisia testijuttuja "essais"...
Ridleyllä on huomattavasti Girssiä raskaampi kulurakenne, hintaero selittyisi jo sillä.
^ Takuukin kannattaa laskea jollain tavalla mukaan. En ole kummaltakaan firmalta runkoa ostanut, mutta äkkiseltään Ridley tuntuisi turvallisemmalta vaihtoehdolta.
Firlefanz
25.08.2020, 14.44
Sen enempää jutussa kuin kommentissani ei lähdetty mitenkään hakemaan selitystä Gir'sin ja Ridleyn hintaerolle, se ainoastaan todettiin. RNR:ää ja Kanzoa ei vertailtu muuten mitenkään.
Hiilikuitujen laatu ja miten niitä oli käytetty ja miten (ymmärtääkseni hyvin pitkälle käsityönä) runko tehty nostettiin esiin vasta siinä yhteydessä kun todettiin että samaan "open mold" -muottiin tehdyt rungot eivät ulkonäöstään huolimatta ole samanlaisia. Tässäkään ei vertailtu Gir'sin ja Ridleyn ratkaisuja eikä näiden kahden laatua. (Mielestäni lähinnä haluttiin tehdä selvä ero muihin, vähemmän tunnettuihin tai nimettömämpiin valmistajiiin.)
Ymmärrän kyllä että asiasta saattoi saada toisenlaisenkin vaikutelman.
Gir's on toki merkittävästi pienempi pulju kuin Ridley, mutta en nyt kuitenkaan tekisi samansuuntaisia johtopäätöksiä kuin Divi. Ja jos olisin jompaa kumpaa ostamassa, valintaani ei vaikuttaisi tippaakaan huoli tai epävarmuus mahdollisten takuukysymysten suhteen.
Kumman mä nyt ostan?
https://www.canyon.com/en-fi/gravel-bikes/all-road/grail/grail-cf-slx-8-etap/2720.html
vai
https://www.cube.eu/en/2021/bikes/road/offroad/nuroad/cube-nuroad-c62-sl-carbonnprizmblack/
- Rotko melkeen tonnin kalliimpi ku Kuutio.
- Rotkossa ruma tanko johon vaikeampi kiinnittää mitään lisätarvikkeita
- Rotkossa 2x12, kulkee kovempaa ku Kuutio?
- Kuutiossa vissiin kevyemmät kiekot mut Rotkossa aerot, kummat on nopeemmat?
- Mun muut pyörät on Rotkoja, meneekö Feng Shui jos ostan Kuution?
- Kuutio on mun mielestä paremman näkönen
- Rotko in stock, Kuution toimitus menee viikolle 41
Mielipiteitä?
Jami2003
25.08.2020, 21.11
Itse en voisi edes harkita rotkoa ohjaustangon vuoksi vaikka esim maantiepyörien puolella Aeroad on erittäin erittäin houkutteleva.
Kumman mä nyt ostan?
...
- Kuutio on mun mielestä paremman näkönen
...
Vastasit tuossa jo itsellesi. Ja samaa mieltä itsekin.
Järkyttävä ankkuri muuten tuo Canyon jos Cubeen verrataan. Sikäli kun ilmoitetut painot pitävät kutinsa.
No ehdottomasti graili noista kahdesta. Tarkkana vaan mittojen kanssa, mutta onneksi canyonilta saa tangon vaihdettua jälkikäteenkin vielä.
Minusta tuohon grailin tankoon ja ulkonäköön on jo livenä tottunut. Hieno se on.
Niin ja canyon tosiaan tulee dt swissin kuitukiekoilla. Äkkiä tilausnappia vaan.
Grail CF on markkinoiden kaunein ja hienoin gravelpyörä :)
Ota Cube. Aerokiekot gravelpyörässä kyllä vähemmän tarpeellinen lisävaruste kuin kevyt kiekkosetti. +newmenit vallan hyviä napoja/kiekkoja. + 1xvaihteet parempi hiekkatielle. + normaali tanko. + merkkinä edes jotain sielua vrt postimyyntifirmaan. + parempi ulkonäkö.
Tarviiks tässä vielä jotain?
Onko cube:lla merkkinä sielua. Mä nään sen bike-discountin halppis merkkinä.
Mathieu van der Poel on ajanut canyonille sielun.
Jaa, ja canyon tulee vielä samaan rahaan axs etuvaihtajalla. Selkeä valinta.
JohannesP
25.08.2020, 22.08
Jos tässä tavotellaan mahdollisimman kannattavaa hinta-laatusuhdetta (Cubea ajatellen) niin Rosellakin on 2x12 etapilla vajaaseen 4k€.
Jos Grail ei herätä varsinaista wau ilmiötä niin en mä silloin lähes 5k€ maksaisi sellaisesta pakon edessä. Itse katsoisin ton hintaluokan pyörissä muutakin kuin parasta mahdollista hinta-laatusuhdetta. Tai sit säästää pari kuukautta lisää ja ostaa sen mikä oikeasti säväyttää myös ulkonäöllisesti.
Jami2003
25.08.2020, 22.18
Juu, kyllähän 3T tai vaikka toi Cinelli säväyttää ihan eri tavalla mitä kumpikaan noista. Jos hetkeksi voimansiirron speksit unohdetaan.
Minua säväyttää tämä Ridley. Harmi, että itsellä on ominaisuuksiltaan ja istuvuudeltaan niin hyvä pyörä, ettei millään pysty perustelemaan vaihtoa. Paitsi turhamaisuudella. Ja se on huono syy.
https://youtu.be/-BYcq5hdERI
Ridley on kyllä komea. Kuulin huhuja, että noita voisi olla piankin saatavilla cyclecenteriltä.
Graili hylkyyn ohjaustangon vuoksi. Cube hylkyyn, koska 1x. Kanzo Fast hylkyyn, koska 1x ja takanavan uusi 2x-viritys on liian yhteensopimaton. 4-5 k€ hintaluokassa ei enää tehdä kompromisseja eli pitää saada täysin integroidut vedot, aerorunko, aerokiekot, 2x ja itseä miellyttävä ulkonäkö.
Onko cube:lla merkkinä sielua. Mä nään sen bike-discountin halppis merkkinä.
Mathieu van der Poel on ajanut canyonille sielun.
Jaa, ja canyon tulee vielä samaan rahaan axs etuvaihtajalla. Selkeä valinta.Ei ole sielua kummallakaan, kuten ei Strade Bianche ole suurklassikko, vaikka hieno kisa onkin. Sieluun vaaditaan enemmän, mutta ei se noista kummastakaan huonoa merkkiä tee.
Talouteen tulossa juuri Cube, aika monta muutakin puolisielullista löytyy. Pyörä tarpeen ja käytön mukaan.
Joku voi kysyä että mikä sielu ja mitä välii, sen keskustelun jätän toisille [emoji4]
4-5 k€ hintaluokassa ei enää tehdä kompromisseja eli pitää saada täysin integroidut vedot, aerorunko, aerokiekot, 2x ja itseä miellyttävä ulkonäkö.
Oon itse rakentamalla saanut ehkä just 5k€ rahaan nuo asiat, en ole tosin tarkkaan laskenut. Mutta ajattelisin että hyvä tavoite olisi löytää nuo jutut valmiista kokoonpanosta, kokonainen pyörä kun yleensä on parempi diili. Mites se Gigantin Revolt?
Mitkäs olikaan ne hiilikuituiset, cyclocrossahtavat gravel- tai gravelihtavat cyclocrosspyörävaihtoehdot, joissa on kierteellinen keskiö eikä ole mitään obskuureja satulatolpan kiinnityksiä? Mieluiten pitkähkö ja matalahko runko. Stigmata on tiedossa, mutta siinä on ehkä mulle vähän turhan pitkäjalkaisen ihmisen geometria, 54 on aavistuksen lyhyt ja 56 edestä vähän turhan korkea.
Saattaisin olla valmis ostamaan tommosen Gravan kaveriksi ihan vaan työkaluksi ja siksi aikaa, että voisin jossain välissä laittaa Gravan emäputken vaihtoon ja uudelleen maalattavaksi jonnekin. Jotenkin uuden teräsprojektin aloittaminen ei nyt tunnu etenevän minnekään, kun lopulta päädyn aina siihen, että rungosta tulisi käytännössä Gravan kopio. Jos jarruiksi tulisi levarit, niin keveys/jäykkyyssuhteen takia kuitukeula tuntuu ainoalta järkevältä ratkaisulta ja jos kuitukeula, niin miksei sitten saman tien myös runko. Toinen vaihtoehto voisi ehkä olla, että ostaisin vaikka Crosscheck-rungon ja kasaisin siitä stashissa olevilla vanhoilla osilla kakkospyörän. Lenkkipyöränä sekin olisi ihan hyvä vaihtoehto. Krossikisoissa joku kepeämpi olisi toki kivempi.
Oon itse rakentamalla saanut ehkä just 5k€ rahaan nuo asiat, en ole tosin tarkkaan laskenut. Mutta ajattelisin että hyvä tavoite olisi löytää nuo jutut valmiista kokoonpanosta, kokonainen pyörä kun yleensä on parempi diili. Mites se Gigantin Revolt?
https://www.giant-bicycles.com/int/revolt-advanced-pro-1-2021
Paljon lie maksaa Suomessa. Kovin aero ei varmaan ole, mutta muuten aika kiva.
Miettikäähän nyt vielä koko hiekkatien ajamisen mielekkyyttä. Kurasta, pölystä, yksinäistä. Kiviä ja villipetoja.
Mulla on kokemusta hiekkateitä, ei siellä ole niin kivaa että pyörästä yli tonnia kannattaa maksaa.
Vaihatte kuitenkin jotkut asfalttirenkaat niihin jo uutena.
https://www.giant-bicycles.com/int/revolt-advanced-pro-1-2021
Paljon lie maksaa Suomessa. Kovin aero ei varmaan ole, mutta muuten aika kiva.
Jos tuon saisi Suomessa alle viiteen tonniin niin ottaisin sen mieluiten, ei Cubessa ja Canyonissa toki mitään erityistä vikaa. Mutta mm. muutamien plr-reissujen kokemukset puoltavat vahvasti hydrauli-sähkö-2x-aero-kombinaatiota :)
Miettikäähän nyt vielä koko hiekkatien ajamisen mielekkyyttä. Kurasta, pölystä, yksinäistä. Kiviä ja villipetoja.
Mulla on kokemusta hiekkateitä, ei siellä ole niin kivaa että pyörästä yli tonnia kannattaa maksaa.
Vaihatte kuitenkin jotkut asfalttirenkaat niihin jo uutena.
:D Nauroin.
Graili hylkyyn ohjaustangon vuoksi. Cube hylkyyn, koska 1x. Kanzo Fast hylkyyn, koska 1x ja takanavan uusi 2x-viritys on liian yhteensopimaton. 4-5 k€ hintaluokassa ei enää tehdä kompromisseja eli pitää saada täysin integroidut vedot, aerorunko, aerokiekot, 2x ja itseä miellyttävä ulkonäkö.
Hiekkapoluille aeropyörä? No sitten siellä ajellaan varmaan myös pisaran muotoinen kypärä päässä :)
Hiekkapoluille aeropyörä? No sitten siellä ajellaan varmaan myös pisaran muotoinen kypärä päässä :)
Itse asiassa TdT:ssä ja Lieto Graveltourilla mentiin letkassa reipasta neljääkymppiä ja meno oli huimaa. Juomapullot lentelivät nimismiehen kiharoissa.
Sorateillä pääsee yllättävän lujaa. Itsellä sora pk-lenkkien keskarit 30km/h kahta puolta. Ja kypäränä mulla on tuommonen semi-aero Kaskin Utopia.
Toki jotku tykkää ajaa gravelillä myös lällykivikkojuurakkoa (voi olla hetkellisesti hauskaa haastetta), mutta mielestäni maasturi on sinne parempi vaihtoehto.
Toki jotku tykkää ajaa gravelillä myös lällykivikkojuurakkoa..
En välttämättä pidä siitä mutta olen ajanut silti kun maasturi ei ota valmistukseen. Se on hirweätä
^^
Kovapintaiseksi ja sileäksi patinoitunut hiekkatie/polku voi tosiaan olla nopeammin ajettavaa kuin kuoppainen ja railoinen asfaltti. Harvoin siellä on liikennevalojakaan hidasteena...
Sepä se ja ei se pieni sorakerroskaan vielä paljon hidasta, kun raekoko on vielä järkevää. Kumivalinta vaikuttaa myös tuossa tosi paljon. Mitä ohutkylkisempi ja isompi ilmatilaltaan, sitä paremmin rullaa noiden epätasaisuuksien yli. Ja kyyti pysyy mukavana, eikä tärinä syö voimia niin paljon.
Stenulle, kierrekeskiöön ollaan palaamassa vauhdilla. Spessut ja trekit ovat uusissa jo t47 tai bsa keskiöllä.
Mites se Gigantin Revolt?
https://www.giant-bicycles.com/fi/revolt-advanced-pro-0-2021
Uusi 2021 mallin Pro versio aika täydellinen paketti. On kevyt, sähköt ja 25mm sisäleveät kuitukiekot vakiona.
Tuosta kannattaa kiinnostuneiden kysyä Cycle Centeristä tarjous. Oman Revoltin ostin heiltä ja hinta oli kohdillaan.
^toi on kyllä kivan oloinen paketti! Ja järkevän kokoinen isompi eturatas kerrankin.
^toi on kyllä kivan oloinen paketti! Ja järkevän kokoinen isompi eturatas kerrankin.
On. Miettinyt josko joskus hommaisin Exploron kaveriksi kokonaan toisen ns. "järkigrävelpyörän", jotta menisi ajot enemmän tasan ja olisi kahdenlaiset asetukset valmiiksi. Rahaa siihen saattaisi mennä saman verran tai vähemmän kuin pelkkään rungon- ja jarrunvaihto-operaatioon.
...kaveriksi kokonaan toisen...
Alkaa jotenkin hahmottua, että kaksi gräveliä pitäisi olla, pitäähän :seko:
Alkaa jotenkin hahmottua, että kaksi gräveliä pitäisi olla, pitäähän :seko:
On siinä jotenkin enemmän järkeä ainakin kuin kahdessa maastopyörässä. Myös ylläpidon kannalta.
Hiekkapoluille aeropyörä?
Kylläkyllä aerolle. Minusta sora/hiekka/cyclo/gravelpyörien parhaita puolia on se, että voi ajaa maantielenkkejä hiekkateillä, joita Suomessa on paljon enemmän kuin asfaltoituja teitä. Matala maantiepyörämäinen geometria ja reipas vauhti sopivat tähän loistavasti. Voihan sitä joskus poiketa helpolle polulle, mutta pääasiassa ajetaan vauhdikkaasti teitä pitkin eikä mitenkään vältellä asfalttia. Jos haluan ajaa enimmäkseen maastossa, niin otan alle maastopyörän.
Pakko nyt tähän myöntää, että kun käytiin eilen sateessa ensi viikon Tour de Tampereen soratiereittiä katsastamassa, niin vanhat cantilever-jarrut sileäksi kuluneilla vanteilla, vanhoilla jarrupaloilla ja märällä liejulla päällystettynä eivät varsinaisesti aiheuttaneet kovin nopeaa hidastuvuutta kahvasta painettaessa. Todettakoon kuitenkin, että jarrut toimivat oikein hyvin silloin, kun ei tarvitse jarruttaa.
Jami2003
26.08.2020, 16.57
On siinä jotenkin enemmän järkeä ainakin kuin kahdessa maastopyörässä. Myös ylläpidon kannalta.Jos tuon järjellisyyden kykenet uskottavasti selvittämään myös puolisolle niin se on Nobel palkinnon paikka.
Jos et niin riittää että ovat saman värisiä. Ei se puoliso kippura savea toisesta erota.
Kylläkyllä aerolle. Minusta sora/hiekka/cyclo/gravelpyörien parhaita puolia on se, että voi ajaa maantielenkkejä hiekkateillä, joita Suomessa on paljon enemmän kuin asfaltoituja teitä. Matala maantiepyörämäinen geometria ja reipas vauhti sopivat tähän loistavasti. Voihan sitä joskus poiketa helpolle polulle, mutta pääasiassa ajetaan vauhdikkaasti teitä pitkin eikä mitenkään vältellä asfalttia. Jos haluan ajaa enimmäkseen maastossa, niin otan alle maastopyörän.
Siinäpä hyvin kiteytettynä, miten itsekin asian näen/koen.
Jos tuon järjellisyyden kykenet uskottavasti selvittämään myös puolisolle niin se on Nobel palkinnon paikka.
Jos et niin riittää että ovat saman värisiä. Ei se puoliso kippura savea toisesta erota.
Kyllä ja siksi ehdotan, että alamme porukalla pidättää hengitystä odotellessa Nobelin myöntämistä. Ongelmana on, että olivat pyörät minkä väriset tahansa, vaimo osaa nähdä että pyörien lukumäärä yhteenlaskettuna on lisääntynyt. Näin siksi, että pyörät ovat kaikki meidän kerrostalokämpässä sisällä - vaatehuoneessa.
Naisten kanssa pitää saada asiat selviksi heti tapailuvaiheessa. Niin minä tein ehkä vahingossa, kun menin ensimmäistä kertaa yökylään pyörällä ja pelkissä ajovaatteissa. Pyörät eivät ole juurikaan aiheuttaneet keskustelua meidän taloudessa :D
Toiselle gravelille peukku! Tyydyn itse kyllä Exploron toisiin kiekkoihin, eikun kolmansiin :)
Ei ole gravel, mutta taktiikkaa voi ehkä soveltaa siihenkin.
Ostin 25 eurolla vanhan maasturin, josta alan rakentaa kaupan edessä säilytystä kestävää asiointipyörää. Kun posti aikanaan tuo Saksasta paketin, sen hinnan tiedän vain minä ja saksalainen nettikauppa. Pyörä on silti vanha ja kuluneen näköinen. Ja maksanut 25 euroa.
Kiitos kaikille avusta mun fillarin speksaamisessa. Nyt on Canyon Grail CF SLX 8 eTap tilattu S-kokoisena. Toimitus meni kahden viikon päähän, mutta ehkä se sieltä vielä tulee. Toivottavasti siihen rumaan tankoon tottuu ja fillari on muuten hyvä ajaa.
Jami2003
26.08.2020, 21.12
^nukut sen kanssa yötä ja jos aamulla olet vielä kaksi kätinen niin ei se ainakaan susiruma ole.
Ei vaan onnea uuden pyörän johdosta ja btw jo videoilla se tanko näyttää paremmalta kuin kuvissa joten luonnossa hetken päästä varmaan tosi hyvältä.
Nyt on Canyon Grail CF SLX 8 eTap tilattu S-kokoisena.
Onnea!! :cool: Ja nokkahuilut soi (paitsi se on koronan takia kielletty Kanadassa, kannatti taas lukea fillari-lehden foorumia). Itselläni ei mitään antioksidantteja stongaa kohtaan, sen verran tullut lenkillä Graileja vastaan että siihen on jo tottunut.
Grail on kaikkien luettujen juttujen perusteella erinomainen pyörä ja jos pyörä miellyttää itseä, niin se on siinä!
Cruzin speksien mukaan Stiggy mullet Force etap 1x:llä painaa puoli kiloa enemmän (8,76 kg vs 8,28 kg) kuin 2x Force etapilla. Onkohan siellä vikaa puntarissa vai tuleeko 10-50-pakasta ja Eagle-takavaihtajasta oikeasti noin paljon takkiin? Jos toi pitää paikkansa ja kun noi lienee ilman polkimia painoja, niin 1x Stigmata painaa melkein yhtä paljon kuin mun nykyinen teräskeulan kanssa ja puolihalpis-Campagnololla. Mekaanisella CX1:llä Stigmataa ei näytä saavan enää ollenkaan.
Laitetaanpa tänne. Eli aiheena gravel pyörän ostamisen suunnaton vaikeus jne. Rouvalla (169cm) pitäisi löytää mukava gravel pyörä sekalaiseen käyttöön mm. työmatka +lenkeille hintaluokassa ~1500€. Suurin ongelma on siis että pyöriä ei tunnu löytyvän mistään. Tilaaminen mistä vain on myös vaihtoehto. Paikalliset ei osaa sanoa koska saavat joten arvelen, että menee ensi vuodella jos ei vielä tiedä koska saa. Onko jollain vinkkiä tai linkkiä mistä pyörä voisi löytyä.
...hintaluokassa ~1500€. Suurin ongelma on siis että pyöriä ei tunnu löytyvän mistään. Tilaaminen mistä vain on myös vaihtoehto...
Yksi tuttu osti juuri Britanniasta pari kappaletta näitä Merlin Malt G2X (https://www.merlincycles.com/merlin-malt-g2x-grx-gravel-bike-2021-197443.html) -fillareita. On kuulemma siisti, hieno ja hyvä. Noin viikossa kannettiin kotiovelle. Jarrut brittityyliin eikä muuta vaihtoehtoa annettu. Helppo vaihtaa kuitenkin. Noita on halvempiakin versioita myynnissä, mutta kehoitin ottamaan vähintään GRX-palikoilla.
EDIT: kiekot eivät valitettavasti ole tubeless readyt. Ainakaan sellainen ei käy ilmi mistään ja kyllähän sellainen nykymaailmassa mainittaisiin.
Kiitos kaikille avusta mun fillarin speksaamisessa. Nyt on Canyon Grail CF SLX 8 eTap tilattu S-kokoisena. Toimitus meni kahden viikon päähän, mutta ehkä se sieltä vielä tulee. Toivottavasti siihen rumaan tankoon tottuu ja fillari on muuten hyvä ajaa.
Tänne lähti 2kpl Grail CF SLX 8 Di2:iä L-koossa. Puoliso halusi oranssisena.
Valintaperusteena samat kuin jo mainittu (hiilari, 2xetulimppu, Di2). Mukana paini pitkään GT GRADE PRO, mutta sekin muuttuu ensi vuodelle riisutuksi malliksi, eikä 2020 mallia saa enää mistään, eikä tehdas toimita pelkkää runkoa. Rose backoad di2 on yhdellä etulimpulla ja Etap ei kiinnosta huonon akkukestonsa vuoksi.
Cruzin speksien mukaan Stiggy mullet Force etap 1x:llä painaa puoli kiloa enemmän (8,76 kg vs 8,28 kg) kuin 2x Force etapilla. Onkohan siellä vikaa puntarissa vai tuleeko 10-50-pakasta ja Eagle-takavaihtajasta oikeasti noin paljon takkiin? Jos toi pitää paikkansa ja kun noi lienee ilman polkimia painoja, niin 1x Stigmata painaa melkein yhtä paljon kuin mun nykyinen teräskeulan kanssa ja puolihalpis-Campagnololla. Mekaanisella CX1:llä Stigmataa ei näytä saavan enää ollenkaan.
Jos pyörässä on sramin NX-tason 10-50-kasetti, se painaa yli 600 grammaa.
Jos pyörässä on sramin NX-tason 10-50-kasetti, se painaa yli 600 grammaa.
Näyttäisi olevan XG1295, mutta painaahan sekin enemmän kuin 10-36 XG1270. Lisäksi maastovaihtaja X01 ja eri renkaat. Noista se ero tullee. Paitsi että toisessahan on se etuvaihtaja. Joskin kuka noita ilmoitettuja painoja uskoo, varsinkaan kahden desimaalin tarkkuudella?
Totta, 1x:n spekseissä olikin Ravagerit ja 2x:ssä Ramblerit. Sitä en huomannut.
Valintaperusteena samat kuin jo mainittu (hiilari, 2xetulimppu, Di2). Mukana paini pitkään GT GRADE PRO, mutta sekin muuttuu ensi vuodelle riisutuksi malliksi, eikä 2020 mallia saa enää mistään, eikä tehdas toimita pelkkää runkoa. Rose backoad di2 on yhdellä etulimpulla ja Etap ei kiinnosta huonon akkukestonsa vuoksi.
Rosen saa nykyään valittua myös 2x di2:lla myös pulimalleissa.
Totta, 1x:n spekseissä olikin Ravagerit ja 2x:ssä Ramblerit. Sitä en huomannut.
Ja turha noita on liikaa murehtia etukäteen... ostaa sen fillarin (jos kompliittiin päätyy) ja vaihtaa sitten kaikki ärsyttävät ja painavat palikat.
Onkos täällä joku, jolla on enemmälti kilsoja alla sekä CX1:llä että GRX 810:llä? Mahdollisesti kokemusta myös cyclocrossista edellä mainituilla? Plussat ja miinukset kiinnostaisi.
Ja turha noita on liikaa murehtia etukäteen... ostaa sen fillarin (jos kompliittiin päätyy) ja vaihtaa sitten kaikki ärsyttävät ja painavat palikat.
Joo paitsi, jos se ärsyttävä paino tulee mullet-etapista ja helvatin kalliista takavaihtajasta, niin toi taktiikka ei oikein toimi :)
Rosen saa nykyään valittua myös 2x di2:lla myös pulimalleissa.
Näköjään. Toista väriä saa 15 viikon päästä, ja toisesta ei anneta edes arviota. Limited versiossa, joka paremmin vastaa Canyonin CF SLX:ää, joutuu odottamaan takavaihtajaa 8 viikkoa. Canyonit korvaa Rosen backroad:t, joten vaikka runko on vaihtunut niin mukava kokeilla jotain "uutta".
Onkos täällä joku, jolla on enemmälti kilsoja alla sekä CX1:llä että GRX 810:llä? Mahdollisesti kokemusta myös cyclocrossista edellä mainituilla? Plussat ja miinukset kiinnostaisi.
Mulla on jonkin verran kokemusta näistä. Edellisessä pyörässä oli Force CX1 ja sillä tuli ajeltua viitisen tonnia. Nykyisessä pyörässä on GRX810 ja sillä on tullut ajoa vajaa tonni.
CX1:
+ 1x-voimansiirron käytön yksinkertaisuus ts. etuvaihtajan puute
+ ketjun pysyminen eturattaalla, en onnistunut tiputtamaan kertaakaan
+ "clutch" (suom.?) pitää ketjun hyvin kurissa
+ kahvojen muotoilu
+ 40/11-36 välitykset sopii hyvin cyclocrossiin (YMMV)
- 40/11-36 välitykset sopii ei-niin-hyvin soralle, 40/11 on lyhyehkö vauhdikkailla osuuksilla ja 40/36 raskaahko jyrkissä ylämäissä (YMMV)
+/- jarrut ok, mutta parempiakin on olemassa
GRX810:
+ jarrut - sekä teho että tuntuma on pari astetta parempi kuin CX1:ssä
+ vaihteensiirron toiminta - kevyempi ja luotettavampi kuin CX1:ssä, toimii ainakin uutena erinomaisesti
+ 2x-voimansiirron välitykset, 47/32 ja 11-34
GRX tuntuu Forcen jälkeen aivan ihanalta, en vaihtaisi takaisin.
Ekar alkaa ilmestyä jo kauppojen sivuille:
https://www.pinkjersey.com/product-category/components/ekar-13-speed/
Tuon sivuston mukaan hinta asettuisi Choruksen alapuolelle ja saatavuus Q3/Q4.
https://www.pinkjersey.com
^ saattaa kyllä kiinnostaa kovastikin, jos speksit pitävät paikkansa (ja hyppään levarikelkkaan). Mekaanisille jarruille ei kahvoja näyttäisi olevan tulossa eli Grava pysyy 2x:nä tulevaisuudessakin.
Mulla on jonkin verran kokemusta näistä. Edellisessä pyörässä oli Force CX1 ja sillä tuli ajeltua viitisen tonnia. Nykyisessä pyörässä on GRX810 ja sillä on tullut ajoa vajaa tonni...
Tänks. Kiitos tuokin oli hyödyllistä infoa, vaikka varsinaisesti plussia ja miinuksia 1x GRX:ään verrattuna kaipailin. Jos kakkosgrainderin/krossarin hommaan tai kasaan, niin siitä tulee 1x joka tapauksessa, koska luotettavaksi todettu 2x löytyy jo.
Tänks. Kiitos tuokin oli hyödyllistä infoa, vaikka varsinaisesti plussia ja miinuksia 1x GRX:ään verrattuna kaipailin. Jos kakkosgrainderin/krossarin hommaan tai kasaan, niin siitä tulee 1x joka tapauksessa, koska luotettavaksi todettu 2x löytyy jo.
1x:ssä eroiksi jäänee lähinnä sopivien välitysten löytäminen, paino, jarrut ja ergonomia.
Force 1 takavaihtajan max. rataskoot on versiosta riippuen 28t, 36t ja 42t. GRX810:n max. on 42t.
Ergonomia on mielestäni hyvä molemmissa, mutta SRAMin double tap ei mielestäni toimi läheskään yhtä sujuvasti kuin GRX.
Jarrut on mun mielestä GRX:ssä paljon paremmat sekä tuntuman että tehon puolesta. Jos Shimanon teho ei tunnu riittävältä niin 4-mäntäisiä satuloita saa suht. kohtuullisella hinnalla, en tiedä mikä tilanne on CX1:n puolella.
Osta vaan Shimano :)
Jarrut on mun mielestä GRX:ssä paljon paremmat sekä tuntuman että tehon puolesta.
Ja tähän taisi vaikuttaa se GRX:n erilainen geometria jarrukahvan kiinnityspisteessä. Joskus täällä oli tekninen kuvakin, ei just nyt ehdi kaivaa.
Mä olen kyllä utelias kokeilemaan GRX:ää. Nyt kun haarukassa (kolmas haarukka jo fillarissa, oho!) flatmount niin ei tarttis kuin taakse sen kalliin adapterin. Varmastikin ostan kokeiltavaksi jossain kohtaa (1x, ei sähköjä). Toki pitää huolellisesti tarkastella, ettei vaan painossa tule takkiin.
Muistelen vaan omista menneistä (Deore ja XT ollut) Shimanon jarruista, että pakkasilla olisivat menneet kumipalloiksi. Jokohan ne nykyään toimii talvisinkin?
EDIT: joko olisi ollut huhuja 12-speed GRX:stä? Voisi toki odottaa sellaistakin jos olisi tulossa.
GRX 810:ssa on lisäksi Servo Wave -systeemi, jolla jarrukahvan vipu toimii epälineaarisesti eli ottaa nopeammin palat kiinni levyyn. GRX 600:ssa tätä ei ole. Kiinnityspisteen geometria liittyy GRX Di2:een ja niissä on myös Servo Wave. Eli jos parasta haluaa, niin GRX Di2. Useammassa arvostelussa väittävät, että GRX Di2 on parempi kuin Di2-maantiekahva eli olisi Shimanon kaiken kaikkiaan paras kahva.
Ultegra Di2 8070 kahvoissa on myös Servo Wave, mutta kiinnityspisteen geometria on eri mitä GRX.
Kiinnostavaa olisi kokeilla tuota GRX Di2 kahvaa, jotta millainen ergonomia ja miten tuo geometria toimii vs. 8070.
TurboKoo
27.08.2020, 16.16
Kyllä GRX oli ensimmäinen Di2, jossa on servo Wave.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200827/1af60f7bfb8366eb0eb33d7ca2f55bd6.jpg
Eli jos parasta haluaa, niin GRX Di2. Useammassa arvostelussa väittävät, että GRX Di2 on parempi kuin Di2-maantiekahva eli olisi Shimanon kaiken kaikkiaan paras kahva.
Kuten jo aiemmin todettiin, ServoWave löytyy myös joistain maantiekahvoista mutta puutun tähän 'paras'-väittämään.
GRX:n Di2 -jarrujen initial bite on todella kova, jos joku erehtyy kuvittelemaan tätä parhaudeksi niin mikäs siinä.
kovetempoiselle porukkalenkille en ottaisi, ellei halua tovereiden tekevän hanuriisi tuttavuutta :)
Kahvojen muotoilu tuo varmuutta rytkytykseen, muttei toimi aeroasennossa yhtä hyvin mitä perinteiset maantiekahvat.
Maantiekahvat maantielle ja GRX sitten muihin hommiin.
Shimanon hydrauliset jarrut muuten käsittääkseni vetää palat kauammas levyistä mitä SRAMin vanhat HRD-kahvat, AXS-versioista en osaa sanoa.
Suomeksi sanottuna, jos on p*ska keli, Sramilla rutisee ja rohisee koko ajan, Shimanolla ei ihan niin usein.
Lisäksi Shimano on mukavampi ilmata ja DOT-nesteiden kanssa läträäminen tympii.
huotah kiteytti about kaiken muun.
t. ex-sram 1x -kannattaja
Kyllä GRX oli ensimmäinen Di2, jossa on servo Wave.
https://bike.shimano.com/en-EU/product/component/alfine-s7000s700/ST-R785.html
jaa-a.
Mulla ois R9170 laatikkokin himassa jossa lukee Servowave.
Mullakin lukee 8070 lodjun kyljessä ”Servo Wave” ja niin lukee esim. täälläkin: https://www.rosebikes.fi/shimano-di2-st-r8070-brakeshift-lever-combination-br-r8070-hydraulic-disc-brake-2658984
TurboKoo
27.08.2020, 17.18
Paketissa on valitettavasti virhe Di2 mallien kanssa, joka on korjattu huhtikuun tuotannosta alkaen. Productinfo sivusto on pitää paikkaansa.
Paketissa on valitettavasti virhe Di2 mallien kanssa, joka on korjattu huhtikuun tuotannosta alkaen. Productinfo sivusto on pitää paikkaansa.
3.5v tuotantoa ja myyntiä tuotepakkauksella jossa on virheellinen merkintä tuotteen ominaisuuksista?
Tuotteita myös myydään monessa paikassa listaten Servo Waven yhdeksi ominaisuudeksi.
Oli ala mikä hyvänsä niin aika hurja keissi, varsinkaan jos aiheesta ei ole julkista tiedotetta.
K.Kuronen
27.08.2020, 20.47
Tämän mukaan ainoastaan sähköttömissä on Servo Wave: https://bike.shimano.com/en-EU/technologies/component/details/servo-wave-action.html
^ Jännä homma. Mikähän tuossa Ultegra/D-A Di2 kahvoissa on ollut rajoitteena, ettei noihinkin ole voinut ympätä tuota Servo Wavea? Onkohan tuo kahvojen pienempi koko vs. mekaaninen rajoittanut tms.
Eipä siinä, hyvin nuo stoppaavat ja modulaatio on myös mainio.
Tulevia trendejä... 4x1 :cool:
http://imgur.com/53kZ8yI.jpg
Risto Ilmarinen
28.08.2020, 13.05
Yksi tuttu osti juuri Britanniasta pari kappaletta näitä Merlin Malt G2X (https://www.merlincycles.com/merlin-malt-g2x-grx-gravel-bike-2021-197443.html) -fillareita. On kuulemma siisti, hieno ja hyvä. Noin viikossa kannettiin kotiovelle. Jarrut brittityyliin eikä muuta vaihtoehtoa annettu. Helppo vaihtaa kuitenkin. Noita on halvempiakin versioita myynnissä, mutta kehoitin ottamaan vähintään GRX-palikoilla.
EDIT: kiekot eivät valitettavasti ole tubeless readyt. Ainakaan sellainen ei käy ilmi mistään ja kyllähän sellainen nykymaailmassa mainittaisiin.
Mikä runko koko ja minkä mittaisille henkilöille pyörät olivat? Näyttäisi ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta.
Kuanko tossa eTapissa sitten kestää akku? Ite en näistä "maantiepyörien" osasarjoista tai edes sähkövaihteista kauheesti ymmärrä ja mietin vaan tuliko nyt valittua ihan kehveli vehje. Kai se nyt Kaivarin rantaan kestää ajella jätsille ja siellä voi sitten elvistellä langattomilla sähkövaihteilla ja hiilariaerokiekoilla.
Ps. fillari saapuukin etuajassa ja lähetettiin jo tänään Canyonilta!
Kuanko tossa eTapissa sitten kestää akku?
En tiedä, mutta todella hyvänä puolena on että neljällä kympillä saa vara-akun jonka voi ottaa helposti mukaan ja vaihtaa jos akku kämähtää. Sen sijaan jos Di2-akku kämähtää (eikä nyt puhuta akun loppumisesta vaan hajoamisesta, tosin sama vaikutus mutta ei voida välttää lataamalla akkua), niin sitähän ei kuljetella varmuuden vuoksi takataskussa eikä muutenkaan oikein sieltä rungon sisältä sitä kaiveta. Nimimerkki kokemusta omaava. Siinä mielessä eTappo-vehkeet on paremmin suunniteltu
Ja ohan se nyt ihan eri tason systeemi muutenkin.. Lähinnä mielessä systeemin korjaaminen, rungon vaihtaminen, ylipäätään pyörän huoltaminen.
https://www.youtube.com/watch?v=Bx-kB7rNFJQ&feature=youtu.be&t=75
vs
https://www.parktool.com/assets/img/repairhelp/Di2_993.jpg
Googlen mukaan "The front (if applicable) and rear derailleurs each have one rechargeable lithium-ion battery. These batteries last about 60 riding hours on a full charge. A full battery charge takes about 1 hour and is done using the eTap USB charging cradle."
Tosin ainakin ekan polven eTapissa oli aivan sietämätön viive. Ehkä siihen tottuu, mutta oudolta se tuntui koeajolla.
En tiedä, mutta todella hyvänä puolena on että neljällä kympillä saa vara-akun jonka voi ottaa helposti mukaan ja vaihtaa jos akku kämähtää. Sen sijaan jos Di2-akku kämähtää (eikä nyt puhuta akun loppumisesta vaan hajoamisesta, tosin sama vaikutus mutta ei voida välttää lataamalla akkua), niin sitähän ei kuljetella varmuuden vuoksi takataskussa eikä muutenkaan oikein sieltä rungon sisältä sitä kaiveta. Nimimerkki kokemusta omaava. Siinä mielessä eTappo-vehkeet on paremmin suunniteltu
Ihan varmaan joku haluaa kuljetella jotain vara-akkua mukanaan :)
Etap:n akkukesto on siksi heikko, että sitä tulee käytännössä latailtua tarvettaan enemmän, koska muistikuvaa "koska sen latasin", ei ole. Ainakaan Di2:sia ei ole tarvinnut ladata kuin pari kertaa vuodessa huolimatta Keski-Suomen tieprofiilien vaatimista vaihtorumbasta. Hyvää etapissa on että lennoille saa akut matkatavaroihin.
12 speed ei tosin käy meidän ruokakuntaan senkään vuoksi, koska siihen ei saa Wippermanin Connex pikaketjulenkkiä. Vuotuiset 30tkm eri pyörillä (10kpl) aiheuttaa sen etten halua yhtään ylimääräistä säätöä/latausrumbaa/vaihtajien patterin vaihtoa lisää.
Kuanko tossa eTapissa sitten kestää akku? Ite en näistä "maantiepyörien" osasarjoista tai edes sähkövaihteista kauheesti ymmärrä ja mietin vaan tuliko nyt valittua ihan kehveli vehje. Kai se nyt Kaivarin rantaan kestää ajella jätsille ja siellä voi sitten elvistellä langattomilla sähkövaihteilla ja hiilariaerokiekoilla.
Ps. fillari saapuukin etuajassa ja lähetettiin jo tänään Canyonilta!
Ole huoletta. Hyvä valinta se on eTAP:ikin!
Tänne laskeutuu kanssa toinen fillari jo keskiviikkona
Sotanorsu666
29.08.2020, 08.30
Olen ajanut itse tuolla Open Upilla nyt 1745km ja olen ladannut akut 3 kertaa. En akunkeston takia hylkäisi näitä langattomia systeemejä. Verrattuna Shimanon systeemeihin, niin tässä on hyvää myös se, että jos vaikka takavaihtajalta loppuu akku, niin jättää edestä isolle tai jalasta riippuen pienelle limpulle ja vaihtaa akut päikseen, niin taas toimii. Itselläni alkoi kerran lenkillä punainen valo palamaan etuvaihtajassa, mutta kesti silti koko 4 tunnin lenkin. Sramin omalla mobiiliapilla voi tarkastaa akkujen varauksen.
Ihan hyvä peli se on, vaikka onkin ruma tanko. Kovaa ajoa vaan, kun pyörä saapuu.
Kyllä nykyinen eTap AXS on jo vaihtoehto Di2:lle. Simppeli asentaa (ja purkaa), akunkesto parantunut ja vaihtonopeus myöskin kohentunut. Että, ei pyörä tuon takia kauppaan jäisi, jos pyörässä muuten kaikki kohdillaan.
Kyllä se kestää, Garmin näyttää Eagle AXS -vaihtajan akun olevan edelleen täynnä 18 tunnin ja 3200 vaihteenvaihdon jälkeen.
Olen ajanut itse tuolla Open Upilla nyt 1745km ja olen ladannut akut 3 kertaa. En akunkeston takia hylkäisi näitä langattomia systeemejä. Verrattuna Shimanon systeemeihin, niin tässä on hyvää myös se, että jos vaikka takavaihtajalta loppuu akku, niin jättää edestä isolle tai jalasta riippuen pienelle limpulle ja vaihtaa akut päikseen, niin taas toimii. Itselläni alkoi kerran lenkillä punainen valo palamaan etuvaihtajassa, mutta kesti silti koko 4 tunnin lenkin. Sramin omalla mobiiliapilla voi tarkastaa akkujen varauksen.
Ihan hyvä peli se on, vaikka onkin ruma tanko. Kovaa ajoa vaan, kun pyörä saapuu.
Akkukesto on näköjään käytännössä siis täysin olematon ja vaatii viikon pyöräreissuun laturin mukaanottamista. Muuten kyllä fiksu systeemi.
Sotanorsu666
29.08.2020, 09.18
^ Sitä en tiedä onko akut ollut kertaakaan lähellä tyhjää. Kerran olen nähnyt etuvaihtajan punaisen valon. Mielestäni on vain helpompi laittaa akut lataukseen, kun tuuntuu että on ajettu vaikka 500km lataamatta, kuin alkaa ihmettelemään mobiiliapista paljonko varausta on jäljellä. Ja tosiaan 40e saa akkuja ostettuja, joten voit ottaa niitä pyöräretkillesi vaikka 50 mukaan. 40e akusta on tuskin ratkaiseva rahasumma, jos on varaa ostaa yli 5000 euron pyörä.
Ihan varmaan joku haluaa kuljetella jotain vara-akkua mukanaan :)
Selvittelin AXS-asiaa kun rakensin maasturia, ja siinä olisin mahdollisesti saanut vara-akun mahtumaan satulapussiin ja kai se olisi voinut köllötellä jatkuvasti siellä (muovipussissa). Toki ylimääräinen operaatio sen kuljettelu olisi, mutta en oikein näkisi että ilmankaan olisin voinut painella tuolla jossain hevonkuusessa. Lopulta hautasin koko jutun ja laitoin mekaaniset, menee turhan tekniseksi/elektroniseksi. Riittää yhden pyörän sähköt. Sitä en tullutkaan 1x:ää koskevissa pohdinnoissa ajatelleeksi, että etu- ja takavaihtajassa on sama akku... Tuohan oikeastaan ratkaisee koko homman, eikä sitä vara-akkua tarvita.
Vuotuiset 30tkm eri pyörillä (10kpl)
Tähän nähden en harrasta enkä koskaan ole harrastanutkaan pyöräilyä :D Korkeintaan pyöriä. Paskahousuja äidin oomme kaikki, paitsi näköjään jotkut.
Sotanorsu666
29.08.2020, 10.14
^ Vara-akku ja tilantarve on huikea. Jos jollekin akun hinta tai sen mukana kuljettaminen muodostuu ongelmaksi, niin suosittelen unohtamaan axs-systeemin kokonaan ja kääntämään katseet vaikka mekaanisiin osasarjoihin. Akku painaakin 25 grammaa, joten ei voi olla weightweeniesbikebackinggravelmonsteraxspyörää valitettavasti.
https://i.ibb.co/HPwBm2F/IMG-20200829-101024.jpg
En eTapia hylkäisi/pelkäisi akunkeston vuoksi. Kahdellä eTap-pyörällä on tullut ajeltua tuhansia kilsoja, ja olisiko kerran varoitusvalo antanut indikaation, että kestoa on jäljellä ”enää” 15h tjsp.
Firmware kannattaa katsoa ajantasalle välillä, koska se esim. saattaa vaikuttaa kahvojen nappiparistojen kestoon. Normikesto taitaa olla 1-2 vuotta. Vaihtaa vaikka joka kauden alussa uusiin, jos haluaa pelata varman päälle.
Uusi eTap on ymmärtääkseni myös vanhaa nopeampi, mutta ei väitetty hitaus häirinnyt vanhassa systeemissäkään.
Maastopyörään laitan aika varmasti AXS kunhan nykyiset X01 ja varalla oleva GX eagle vaihtaja on ajettu rikki. Vielä kun AXS hinta tippuisi hieman ennen sitä.. Omituista tuossa on se että XX1 AXS upgrade kit (siis vaihtaja+nappi+akku+laturi) maksaa saksassa halvimmillaan noin 780e, ja samat osat sisältävä "pykälää huonompi" X01 AXS upgrade kit maksaa 790e. Trickle down mennyt tuossa vähän hassusti sinänsä... Liekö syynä se että vaihtjissa ei oikeasti ole mitään eroa, ainoastaan kasetissa ja kammissa joita noissa seteissä ei ole mukana?
Taimo M.
29.08.2020, 14.27
Mulla kesti etap n. 1100km ja 47h. Sitten muuttui "merkkivalo" vihreästä punaiseksi. Tuon jälkeen ajoin vielä 120km, vajaa 4.5h lisää ja valo oli muuttunut
nopeaan punaiseen vilkkumiseen. Alkoi vilkkumaan nopeaa tuon viimeisen 40km matkan aikana. Tässäkinhän pätee se että kuka, miten ja millaisia teitä/reittejä ajaa.
Mun tiet on asfaltti, hiekka, sora ja nuot kaikki on pääosin tasaisia reittejä. Toki joitain mäkiä on joka lenkillä, mutta ei niissä nyt hirveästi vaihteita tarvi plärätä...
Ole huoletta. Hyvä valinta se on eTAP:ikin!
Tänne laskeutuu kanssa toinen fillari jo keskiviikkona
Minkä mittasille kuskeille pyörät on tulossa? Sanoit, että molemmille tulee L-kokoinen.
Itse olen 175cm/82cm ja tilasin S-kokoisen. Noissa oli jotenkin vähän erikoinen tuo mitoitus, niin saa nähdä menikö nappiin. Kaikki mun Canyonin maastopyörät on M-kokosia.
Maastopyörään laitan aika varmasti AXS kunhan nykyiset X01 ja varalla oleva GX eagle vaihtaja on ajettu rikki. Vielä kun AXS hinta tippuisi hieman ennen sitä.. Omituista tuossa on se että XX1 AXS upgrade kit (siis vaihtaja+nappi+akku+laturi) maksaa saksassa halvimmillaan noin 780e, ja samat osat sisältävä "pykälää huonompi" X01 AXS upgrade kit maksaa 790e. Trickle down mennyt tuossa vähän hassusti sinänsä... Liekö syynä se että vaihtjissa ei oikeasti ole mitään eroa, ainoastaan kasetissa ja kammissa joita noissa seteissä ei ole mukana?
Aika jännä tuo hinnoittelupolitiikka. Käsittääkseni ero XX1 ja X01 takavaihtajissa on XX1:n hiilarihäkki. Onko noissa XG-1295 ja XG-1299 muuta eroa kuin värit? Kammissa sitten onkin vähän enempi vissiin eroa, kun XX1 tehty enempi xc-käyttöön ja X01 kestää rajumpaakin menoa.
Minkä mittasille kuskeille pyörät on tulossa? Sanoit, että molemmille tulee L-kokoinen.
Itse olen 175cm/82cm ja tilasin S-kokoisen. Noissa oli jotenkin vähän erikoinen tuo mitoitus, niin saa nähdä menikö nappiin. Kaikki mun Canyonin maastopyörät on M-kokosia.
Oikean koon olet valinnut. Stack+ ja reach+ merlkinnät johtuvat tuosta hämärästä tangosta. Onneksi canyon on laitttanut nämä samat plus mitat muihinkin pyöriin, vaikka niissä on myös normaalit stack ja reach mitat. Vertaa esim infliten mittoja, niin näät totuuden. S koko molemmissa aika sama.
Jouni S.
30.08.2020, 08.21
Täältä tuntuu löytyvän hyvää keskustelua Gravel -pyöriin liittyen, joten ajattelin kysäistä hieman lisänäkemyksiä. Ajatus olisi siis päästä jatkamaan ajokautta keväästä ja syksystä pidemmälle ja laventaa reittejä asvaltin lisäksi hieman heikommallekin alustalle. Mitään kovaa singletrail -tykitystä ei olisi tarkoitus tehdä, sitä varten löytyy erillinen maastopyörä.
Omaa käyttöä ajatellen 2x sähkövaihteet ja kohtuullisen maantiepyörämäinen ajoasento tuntuvat plussalta. Hinta/laatusuhteeltaan tuo Canyonin Grail CF SLX di2 -versiona tuntuu sangen kiinnostavalta. Sähkövaihteet 2x versiona, ilmeisesti kohtuu nopea asfaltilla, hyvät kuitukiekot- erikoinen ohjaamo toki hieman mietityttää.
Olen nyt pähkäillyt tuon koon kanssa. Omat mitat ovat pituus 179 ja inseam 84,5. Kädet suhteessa vähän normaalia pidemmät. Canyonin laskuri suosittaa M:ää. Spessun Tarmacissa koko 56 on juuri sopiva minulle. Toisaalta muutama muu pyörä jota olen kokeillut (esim. Cannondale SuperX) tuntui 54 koossa pidemmällä stemmillä juuri hyvältä.
Koska Canyonia ei ole niin helppoa päästä testaamaan ja sen ohjaamon mittojen muuttaminen ei ole käytännössä mahdollista omin toimin niin ajattelin kysäistä olisiko täällä näkemyksiä tuohon mitoitukseen? Toki jos on vinkkejä muihin vaihtoehtoihin niin kuuntelen niitä mielellään.
Sent from my iPhone using Tapatalk
186/89cm inseam ja 179/90cm inseam. M-koossa loppuu Canyonin asiakastuen mukaan satulaputki kesken myös puolisolla. Vähän arveluttaa, mutta jos ei natsaa, niin palautan pyörät. Nykyiset gravelit noin stack/reach 579/395mm.
Vaihtoonhan tuo L-koon graili varmaan puolisolta menee. Jos jalka on noin pitkä, niin selkä on vastaavasti lyhyt. Ja kun nämä grailit on tarkoitettu ajettavaksi lyhyellä stemmillä, niin sieltäkään puolelta ei oikein säätövaroja enää tule. En tiedä mitä canyonin aspa on sählännyt, mutta ainakin nettisivujen mukaan satulan korkeus olisi riittänyt M-koossakin.
713 - 813 on ohje ja 90cm jalalla korkeudeksi tulee 800mm.
Onko kuituisen Grailin omistajat onnistuneet virittelemään jotain lamppua siihen, kun se tanko on niin omituisen muotoinen?
Privileged
30.08.2020, 13.42
Itse toteuttanut lampun kiinnityksen näin
https://www.dropbox.com/s/8r3dfphwyf3dpat/IMG_20200116_145829.jpg?dl=0
Samaa tyyliä käyttäisin Grailissakin.
Teline https://www.jrc-components.com/collections/mounts-accessories/products/amplitude-computer-mount-garmin
Tuo siihen kiinni https://www.jrc-components.com/collections/mounts-accessories/products/jrc-computer-mount-adaptor
Ja lamppuun tyyliin tämä https://www.merlincycles.com/lezyne-gopro-led-adapter-131486.html
Vaihtoonhan tuo L-koon graili varmaan puolisolta menee. Jos jalka on noin pitkä, niin selkä on vastaavasti lyhyt. Ja kun nämä grailit on tarkoitettu ajettavaksi lyhyellä stemmillä, niin sieltäkään puolelta ei oikein säätövaroja enää tule. En tiedä mitä canyonin aspa on sählännyt, mutta ainakin nettisivujen mukaan satulan korkeus olisi riittänyt M-koossakin.
713 - 813 on ohje ja 90cm jalalla korkeudeksi tulee 800mm.
Aika näyttää. Toisaalta hänellä on aika pitkät kädet, ja vakiostemmi/tanko 90mm:n vaihto 75mm:seen voi olla just passeli. Muutoinkin vakiotanko voi olla hiukan leveä.
Tähän nähden en harrasta enkä koskaan ole harrastanutkaan pyöräilyä :D Korkeintaan pyöriä. Paskahousuja äidin oomme kaikki, paitsi näköjään jotkut.
Tarkista vain omat housusi. Muut osasivat lukea että kyseessä oli ruokakunnan kilometrit.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.