Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
SamiMerilohi
30.11.2019, 10.32
Kiitos mainiosta raportista. Space Chicken tai tuleva Free Ranger olisi kyllä todella pätevän oloinen harraste yleiskäyttöpeliksi, voisi sitten jättää tuon alumiinisen Konan Private Jaken pysäkki/-kaljapyöräkäyttöön.
Sitten vielä pari kysymystä.
1) Itse osun 178cm/83cm mitoilla juuri m- ja l-kokojen väliin. L on rungoltaan reachiltaan n. 2cm pidempi kuin nykyinen Kona. Mutta jos tuossa on "normaalisti" zero tolppa ja joku 80mm stemmi niin L-koko voisi olla aika passeli. M-saattaa olla vastaavilla putkiosilla vähän lyhyt?
2) Mites nuo 1x välityksen 650b kiekoilla maastossa? Mulla on nyt ollut itsellä 700c/35-42mm renkaiden kanssa edessä 38/40 piikkistä ja takana 11-32/11-36 (tel:11-32/11-36)/11-40 pakkaa, ainakin tolla 38-40 välityksellä kiipee kyllä soralla mihin vaan, mutta miten maastossa? Piisaisko tuollaiseen semi helppoon xc-henkiseen "maastoajoon" joku 38 ja 11-42 pakka?
Edit: cm to mm
Fillaritorilla on muuten myynnissä L-kokoinen Space Chicken.
Gran Fondo - The best gravel bike of 2020
https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-bike/
Tukkasotka
01.12.2019, 01.45
Space chickenille vahva suositus 650b kiekoille ja Byway kumeille.
Kiinnostavaa, Granfondon testin voitti pitkärunkoinen "mountain bike inspired geometry" pyörä, jonka ajettavuutta kehuttiin.
Kugelschreiber
02.12.2019, 08.27
Kiinnostavaa, Granfondon testin voitti pitkärunkoinen "mountain bike inspired geometry" pyörä, jonka ajettavuutta kehuttiin.
Myös toiselle sijalle pääsi melko pitkärunkoinen pyörä. Mikäli tulkitsin asian oikein, niin podiumin korkein paikka jäi em. pyörältä saamatta siksi, että Canyonin varastolle oli jäänyt ilmeisesti liikaa kompakteja satavitosia koska niitä piti tunkea vielä 2020-mallisiin Graaleihin sen sijaan että oltais käytetty tolkullisempia 48-32 tai 46-30 GRX-settejä. :rolleyes:
Hmm.. no itsellä on Grail kompaktikammilla, enkä vielä ole löytänyt omissa ajoissa sellaista mäkeä, mitä ei noilla kihnuttaisi ylös.
Kugelschreiber
02.12.2019, 18.52
Hmm.. no itsellä on Grail kompaktikammilla, enkä vielä ole löytänyt omissa ajoissa sellaista mäkeä, mitä ei noilla kihnuttaisi ylös.
Suames ei ookkaan mäkiä :D
Myös toiselle sijalle pääsi melko pitkärunkoinen pyörä.
Kun vielä Whyte on saanut kehuja ja tietyin rajauksin myös Meridan pitkä graveli, ei tuo ehkä sittenkään hullumpi idea ole.
Mikäli tulkitsin asian oikein, niin podiumin korkein paikka jäi em. pyörältä saamatta siksi, että Canyonin varastolle oli jäänyt ilmeisesti liikaa kompakteja satavitosia koska niitä piti tunkea vielä 2020-mallisiin Graaleihin sen sijaan että oltais käytetty tolkullisempia 48-32 tai 46-30 GRX-settejä. :rolleyes:
Välitykset on suht helppo muokata itselle sopiviksi, joten se on aika kevyt arvostelukohde. Itselläni on ykkösvaihe 36-36, mutta ymmärrän vielä kevyempää kaipaavia. Retkellä voi olla kuormaa, eikä mäissä viitsi repiä.
Onkos tossa testissä jossain sanottu että Grail on 2020 malli? En oikein itse usko että laittaisivat 105 niihin, ainakin itsellä silloin kääntyy katseet varmaan muualle.
Itselläni on ykkösvaihe 36-36
Mulla Explorossa kesäkiekoissa 34-30 ja talvikiekoissa 34-34. Kiipeää vaikka norsun selkään (jos Kamputseassa tulisi pyöräiltyä)
K.Kuronen
03.12.2019, 10.12
Jotenkin vaikuttaisi, että tuo Grail AL 7.0 olisi vanhaa mallistoa 105 osasarjoilla. Jos uutta alumiinista joskus tulee, niin odotettavissa voisi olla, että osasarjaksi valikoituisi GRX600, kahdella eturattaalla.
Hyppy kompaktikammista sorasarjan 46/30-kampiin olisi iso, mikäli pyörän käyttötarkoitus pysyy samana. Ehkä sora on käynyt karkeammaksi ja mäet jyrkemmiksi.
Kugelschreiber
03.12.2019, 13.14
Onkos tossa testissä jossain sanottu että Grail on 2020 malli? En oikein itse usko että laittaisivat 105 niihin, ainakin itsellä silloin kääntyy katseet varmaan muualle.
Mjaaah, taitaa olla vielä 2019 malleja, kattelin vain että muoviGraalit tulee jo GRX:llä ja siitä erehdykseni.
Eniveis mulla on ns. gravelpyörässä 40/11-42 ja aina välillä tulee mieleen että 46T bailout rieska vois olla paikallaan, varsinkin jos ajaa lastissa. Onneks siihen on keino ja se tullee toteutumaan viimeistään sitten kun nykyinen pakka on tuhoutunut suolamuhjuun). 40-11 taas on aivan riittävän pitkä välitys mulle, 90 kadenssilla vauhtia kuitenkin jo n. 44 km/h. Täällä on varmaan sit pelkkiä teräsreisiä jotka ei tarvi lyhempää kuin 1:1 -välitystä ja jotka saa kaiken hyödyn ulosmitattua 50-piikkisestä eturieskasta...soralla... ;)
Disclaimer: mun mielestä useimmissa valmispyörissä on järjettömän pitkät välitykset jos tarkotus ei oo vetää lenkkii maantiellä ryhmässä
Free Rangerin osalta on tullut taas jotain pientä tietoa saataville.
Jos toi 54mm (~2,1") rengas clearance pitää paikkaansa 700c keikkojen kanssa, niin tuo vaikuttaa kyllä melkoiselta monsterilta.
https://www.facebook.com/planetxbikes/posts/3159929654023537?__xts__
Simon Clarke (https://www.facebook.com/sq225917)Here's the geom table, as you see it's Space Chickenish but a little more forward thiking and with bigger clearances upto 54mm at 700c.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191203/264afdc8e27df911b43fb95629100c08.jpg
^ Ei oo kovin "forward thinking" bb-droppi. Ainakaan, jos on on aie ajella paksummilla 700c-renkuloilla. "Cyclocrossish" sanoisin ennemminkin.
Disclaimer: mun mielestä useimmissa valmispyörissä on järjettömän pitkät välitykset jos tarkotus ei oo vetää lenkkii maantiellä ryhmässä
Olen samaa mieltä, osittain. Gravel-pyörissä tarvitaan hyvinkin pieniä välityksiä, jotta niillä pääsee hiekkamonttujen reunoja ylös, jyrkkiä töppyröitä penkistä ajaen ja etenemään kymmenen sentin lumihangessa. Toisaalta kun käytän gravel-pyörää myös asfaltti- ja hiekkatielenkkeilyyn, niin tarvitaan myös pidempiä välityksiä ja mielellään ne saavat olla vielä lähellä toisiaan. Tämän lisäksi kun sattuneesta syystä vedän runsaasti porukkamaantielenkkejä, niin tarvitaan myös niitä pitkiä välityksiä. Vedossa pitää pystyä täkäläisillä teillä pitämään välillä ketju kireällä yli 60 km/h alamäissä, jotta perässä ei tarvitse jarrutella.
.. että jos saisi 3x11- tai 3x12-gravelpyörän, niin alkaisi olla lähellä optimia.
^ Ei oo kovin "forward thinking" bb-droppi. Ainakaan, jos on on aie ajella paksummilla 700c-renkuloilla. "Cyclocrossish" sanoisin ennemminkin.
Toi on kyllä ihan totta. Esim Open WI.DE mallissa tuo on -75mm ja free rangerissa vain -68mm.
Tosin enpä nyt tiedä tuostakaan taulukosta (tai sen postaajasta), että onko tuo miten aito tai lopiilinen.
Olen samaa mieltä, osittain. Gravel-pyörissä tarvitaan hyvinkin pieniä välityksiä, jotta niillä pääsee hiekkamonttujen reunoja ylös, jyrkkiä töppyröitä penkistä ajaen ja etenemään kymmenen sentin lumihangessa. Toisaalta kun käytän gravel-pyörää myös asfaltti- ja hiekkatielenkkeilyyn, niin tarvitaan myös pidempiä välityksiä ja mielellään ne saavat olla vielä lähellä toisiaan. Tämän lisäksi kun sattuneesta syystä vedän runsaasti porukkamaantielenkkejä, niin tarvitaan myös niitä pitkiä välityksiä. Vedossa pitää pystyä täkäläisillä teillä pitämään välillä ketju kireällä yli 60 km/h alamäissä, jotta perässä ei tarvitse jarrutella.
.. että jos saisi 3x11- tai 3x12-gravelpyörän, niin alkaisi olla lähellä optimia.
Jep. Kauhean pähkäilyn jälkeen. Laitan 50/34 ja 11-36. Noilla ajaa ihan kaikki ajot, eikä välitykset määrää kadenssia.
K.Kuronen
03.12.2019, 14.00
^^^Yli 60 km/h ketju kireällä viitannee siihen, että edessä saisi olla isompana 53-hampainen.
^^^Yli 60 km/h ketju kireällä viitannee siihen, että edessä saisi olla isompana 53-hampainen.Vähän päälle sata cadenssilla menee 50 piikkiselläkin kuuttakymppiä. Riippuu paljon kuskin jaloista, että piisaako.
Onko Free ranger 2x? Avaruuskana taisi olla vain 1x.
Vähän päälle sata cadenssilla menee 50 piikkiselläkin kuuttakymppiä. Riippuu paljon kuskin jaloista, että piisaako.
Tarpeita on monia. Minulla ei ole tarvetta pysyä alamäessä muiden peesissä, joten jos seudun suurimmassa alamäessä pääsen vain 55 km/h (eikä tuo ole välityksistä kiinni), ei se keskinopeuteen paljon vaikuta. Mielummin lepuutan hiukan alamäessä, että jaksan nousta alamäen jälkeen ylämäkeäkin.
53-piikkisellä rattaalla ei taida kovinkaan paksun puunrungon yli polulla päästä ilman, että hampaat tarraa puuhun?
Toimiskohan 1x riittävän hyvin, jos ajaa tempoa, triathlonia, greiveliä, maantietä 34 kmh ja muutaman yön bikepacking? Nyt käytössä Rival 22 (50/34_11/32). Kahdet vanteet. Tärkeintä tempo ja bikepacking.
Toimiskohan 1x riittävän hyvin, jos ajaa tempoa, triathlonia, greiveliä, maantietä 34 kmh ja muutaman yön bikepacking? Nyt käytössä Rival 22 (50/34_11/32). Kahdet vanteet. Tärkeintä tempo ja bikepacking.
Mä oon ajellut nyt valtaosin 38 x 11-36 kombolla jolla menee lastattuna pitkiäkin pätkiä (100km ++) vähän päälle 30km/h keskarilla (jos olosuhteet on muuten ok) ja soralla pärjää vielä ihan kivasti. Jos pitäisi painua syvemmälle maastoon ajamaan alle 10km/h nopeuksia ja samaan aikaan pitäisi päästä asfaltilla pitkiä etappeja 35km/h tuntumassa, niin yhden kiekkosetin toteutuksena toi voi olla hieman hankalaa, etenkin jos haluaa pitää vaihdevälit kohtuullisena.
Jatkossa saattaisin ottaa 11 speed pakat esim. seuraavasti, jos edessä on 40T limppu.
*Maantielle 11-36 tai 11-32
*Soralle 11-42 tai 11-46
*Maastoon 11-50
Vähän päälle sata cadenssilla menee 50 piikkiselläkin kuuttakymppiä. Riippuu paljon kuskin jaloista, että piisaako.
67 km/h, 50-11, kadenssi 113 alamäkeen. Sitten loppuivat kierrokset kuskin jaloista. Minusta maantiepätkillä on hyvin tärkeää, että saa kadenssin itselleen sopivaksi. Esim. Shimanon 11-vauhtisesta 11-32 -pakasta puuttuu 15-piikkinen ratas ja sen puutteen huomaa joka lenkillä, kun ei millään löydy sopivaa välitystä tietyllä nopeudella. Ultegra 6700:een vielä sai triplakammet, mutta 11-vauhtisiin systeemeihin ei ole tainnut enää olla saatavissa. :(
Lyhyitä välityksiä kaipaa lähes jokaiselle lenkille lähtiessä. Kotiovelta ensimmäisen 800 metrin matkalla kiivetään 55 nousumetriä harjun yli ja jyrkin kohta on noin 15%. Viimeksi lauantain cyclolenkille menin pyörällä, josta löytyy pikkuvälitys 36-28, kadenssi jyrkässä kohdassa on 30, vauhtia noin 5 km/h, tehoja hyvin maltilliset 220 W. Pyörittelisin silti mieluusti vähän kevyemmin lenkin lähtöpaikalle. Positiivisena puolena toki on, että voisi mennä myös jyrkempiä teitä harjun yli. :)
71,6kmh/124 cadenssilla alamäkeen ja loppui jalat ja suora kesken. Omissa maastoissa toimii hyvin 11-25 kymppipakka. Jos olisi 11s niin sitten 11-28, se riittäisi naapurikylänkin jyrkimpään.
KotooTöihin
03.12.2019, 21.14
OK. 135 kierrosta minuutissa on aika nopee. Mulle on parhaimmillaan mahdollinen 90-95 kadenssi.
En osaa sanoa, mikä on riittävän hyvä. Jos kuitenkin nyt on 2x-voimansiirto, en alkaisi sitä muuttaa 1x-systeemiksi. On vaikea nähdä, mitä muuta etua kuin 350 g painon säästön sillä saavuttaisi.
^ Pelkästään painonsäästön takia 1x:ään vaihtaminen ei yleensä kannata. Clutchilla varustetut takavaihtajat ja isommat takapakat painaa sen verran enemmän, että painoero tasoittuu ja voi mahdollisesti kääntyä päinvastaiseksikin.
^ ...Clutchilla varustetut takavaihtajat ja isommat takapakat painaa ...
...joskaan sopivasti valitsemalla palikoita kumpaakaan noista ei tarvita.
Juu riippuu käytöstä ja käyttäjästä, mutta ilman noita 1x-vaihteistolla saavutettavista hyödyistä aika moni jää saavuttamatta.
Tuossa muuten kun oli juttua space chickenin koon valinnasta. Että ottaa isomman rungon, jotta saa lyhyen stemmin.
Vähän yritin tuota miettiä, eikä se minusta kuulosta fiksulta, jos haluaa kuitenkin pitkän ajoasennon. Minusta tuolloin ei saa painoa eturenkaan päälle tarvittaessa. Lyhyen (gravell normaalin) ajoasennon kanssa painon siirto eteen on mahdollista, mutta jos asento on mallia road, niin ilman pitkää stemmiä painoa ei taida tulla riittävästi eturenkaalle.
https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOFR/on-one-free-ranger-frameset
https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/on-one-free-ranger?fbclid=IwAR3ubTRWWdHBl_55acVL83-Y85A3AfuVjvstBtdWHXvdfANLx5SlhDSak7w
Free Ranger ennakkotilauksessa
Jokohan tämä saavuttaisi säikeessä vaadittavat kriteerit. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191204/0eac515bc0663d698c0464aa8f49294d.jpg
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tuo Free Ranger kyllä houkuttaa kovasti. Saakohan tuohon jopa isp:t alle? Ja vaikuttaako tuo noin leveiden mahdollistaminen jotenkin negatiivisesti jos kesällä haluaa ajaa myös maantierenkailla asfalttia?
Tuossa kai on aika sopivalla korkeudella keskiö maantierenkaita varten, joten liekö leveämmät haarukat vain vähemmän aerodynaamisia ja vähän painavempia.
^ Yritän kai tuossa sanoa, ettei ainakaan kammet kolise maahan ja tuohon käy myös 650b kiekot vaikkapa road plus renkailla. Ajoasento ja fiilis voi olla jotain muuta kuin maantiepyörällä.
Tuo Free Ranger kyllä houkuttaa kovasti. Saakohan tuohon jopa isp:t alle? Ja vaikuttaako tuo noin leveiden mahdollistaminen jotenkin negatiivisesti jos kesällä haluaa ajaa myös maantierenkailla asfalttia?Itse kyselin juuri tuota 650b kiekkojen/renkaiden mahtuvuutta plane x:n Facebookissa, mutta ainakaan vielä ei tullut vastausta. Jos tuohon menisi 2,25" ISP nakit, niin tuo voisi olla aika mahtava peli jäisten/uraisten sorateiden tykittelyyn.
penyeach
05.12.2019, 08.50
^650b-kiekot ja "class leading 54mm tyre clearance" 700c-kiekoilla on mainittu esittelysivulla, joten pitäisin ISPien sopimista uskottavana. Tempestin (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%F6r%E4si-kuva-Vol-III&p=2928705#post2928705) vastaava max luvattu rengasleveys on 46 mm ja 650b-kiekoilla ISPit sopivat (23 mm sisälevyisillä vanteilla) justiinsa niin ettei tarvitse olla rungosta huolissaan.
^650b-kiekot ja "class leading 54mm tyre clearance" 700c-kiekoilla on mainittu esittelysivulla, joten pitäisin ISPien sopimista uskottavana. Tempestin (https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50540-Py%F6r%E4si-kuva-Vol-III&p=2928705#post2928705) vastaava max luvattu rengasleveys on 46 mm ja 650b-kiekoilla ISPit sopivat (23 mm sisälevyisillä vanteilla) justiinsa niin ettei tarvitse olla rungosta huolissaan.
Näin mä itsekin toivon, mutta kun ei näistä yhtään tiedä varmaksi. 2,25" ISP on ainakin numeroiden mukaan 57mm leveä, joten hieman yli sentti pitäisi olla haarukoissa lisä tilaa tuossa 650b renkaan kohdalla, kun sitä verrataan luvattuun 700c renkaan mahtuvuuteen. Se on nyt sitten ihan rungosta kiinni, että kuinka paljon tuo takahaarukka leviää kun siirrytään se pari senttiä napaa kohti.
Näin mä itsekin toivon, mutta kun ei näistä yhtään tiedä varmaksi. 2,25" ISP on ainakin numeroiden mukaan 57mm leveä, joten hieman yli sentti pitäisi olla haarukoissa lisä tilaa tuossa 650b renkaan kohdalla, kun sitä verrataan luvattuun 700c renkaan mahtuvuuteen. Se on nyt sitten ihan rungosta kiinni, että kuinka paljon tuo takahaarukka leviää kun siirrytään se pari senttiä napaa kohti.
Eikö tuon "54mm tyre clearance" olettaisi tarkoittavan, että 54mm rengas mahtuu? Tällöinhän tuon luulisi menevän heittämällä. Myös 29" Ice Spiker todennäköisesti mahtuu, mutta sen kanssa toe overlap olisi jo melkoinen.
Eikö tuon "54mm tyre clearance" olettaisi tarkoittavan, että 54mm rengas mahtuu? Tällöinhän tuon luulisi menevän heittämällä. Myös 29" Ice Spiker todennäköisesti mahtuu, mutta sen kanssa toe overlap olisi jo melkoinen.
Oikeassa olet - kyllähän sen pitäisi tosiaan ainakin tuossa 650b koossa mahtua, koska eihän tossa tosiaan ole kyseessä kuin parin millin "ylikoosta".
penyeach
05.12.2019, 14.47
Jep, tätä minäkin tarkoitin: nuo speksit näyttävät varsin väljiltä, koska Tempestiin luvataan 46mm ja ISP kuitenkin käytännössä mahtuu. 29" ei mahtuisi etuhaarukkaan korkeussuunnassa.
Hyvä tuo on toki varmistaa, en itse ostaisi "sokkona", jos ISP:n sopivuus olisi kynnyskysymys. Muistaakseni tosin ISP ei ole aivan 57mm leveä, toki vanteesta riippuen. Tekisi mieli vaihtaa Space Chicken tuohon Free Rangeriin, mutta toisaalta leveämpiä renkaita tuskin tulisi käytettyä kuin talvella (ISP). Ja jos hyvät 650b 47mm nastarenkaat olisivat olemassa, en kaipaisi niitäkään.
penyeach, Paljonkos se 650b ISP on leveä noilla i23 kiekoilla?
penyeach
05.12.2019, 19.37
Noin 52 mm näyttäisi olevan.
Jokohan tämä saavuttaisi säikeessä vaadittavat kriteerit. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191204/0eac515bc0663d698c0464aa8f49294d.jpg
Toughroad?
Näyttää muuten hyvältä, mutta renkaiden alla oleva asvaltti ei mene speksiin.
Näissä konversioissa aina mietityttää että millainen ajotuntuma on nysästemmillä ja kippuratangolla. Tämä yksilö ei ainakaan näytä ylipitkältä ja satulakin on mukavan rennolla korkeudella suhteessa tankoon.
Nysästemmin jeesustelu on puhdasta tietämättömien aloittamaa lietsontaa. Tuskin perus oldschool-mummis karkaa käsistä, vaikka siinä on nysästemmi.:D
Tukkasotka
06.12.2019, 12.20
Ainakin GT Grade oli melko järkyttävä ajettava 70mm stemmillä. Rauhaton, kiikkerä, epävakaa.
Ainakin GT Grade oli melko järkyttävä ajettava 70mm stemmillä. Rauhaton, kiikkerä, epävakaa.
Yksi sentti tekee sitten ison eron. Minulla oli edellinen Grade 80mm stemmillä ja myös nykyinen 2020 malli. Molemmat erinomaisia ajettavia ilman levottomuuden oireita.
Näissä konversioissa aina mietityttää että millainen ajotuntuma on nysästemmillä ja kippuratangolla. Tämä yksilö ei ainakaan näytä ylipitkältä ja satulakin on mukavan rennolla korkeudella suhteessa tankoon.Itsekin mietin samaa mutta hämmästyksekseni tämä kokoonpano (30mm stemmi) on huomattavasti vakaampi ajaa kuin suora orkkis tanko ja 90mm stemmi.
Nyt tankoa on käännetty alaspäin ja kahvoja nostettu. Ohjaamo siis lyheni hieman. 10mm spaceri siirretty ylös.
Hyvin rento ja luonnollinen ajoasento.
Myös ranteeni kiittävät. Suora tanko oli epämukava ranteilleni.
Pitkä stemmi on must, mutta tuossa tapauksessahan emäputkesta mitattu reach on kuitenkin tainnut kasvaa. 30+80?+kahvat on väkisinkin enemmän mitä 90+suoratanko, eli vakaus kasvaa.
Pitkä stemmi on must, mutta tuossa tapauksessahan emäputkesta mitattu reach on kuitenkin tainnut kasvaa. 30+80?+kahvat on väkisinkin enemmän mitä 90+suoratanko, eli vakaus kasvaa.Tanko on kaventunut parikymmentä senttiä, vakaus ei taatusti kasva
Sent from my Mi A2 using Tapatalk
Järki ja tuntemukset sivuun, tämä on uskon asia.:D
Tanko on kaventunut parikymmentä senttiä, vakaus ei taatusti kasva
Sent from my Mi A2 using Tapatalk
Ihme juttu, kun fillarin omistaja väittää muuta.
Ihme juttu, kun fillarin omistaja väittää muuta.Olenkin erikoisominaisuusmies[emoji16].
Noin 52 mm näyttäisi olevan.
joko yksilössä tai mittaustavassa on eroa kun juuri asentamani ISP 650b on lähemmäs 56mm nappuloista mitattuna (i23 vanteella ja sisurilla). Mahtuu silti Space Chickenin haarukkaan ihan ok
https://i.imgur.com/5PjYSBQ.jpg
joko yksilössä tai mittaustavassa on eroa kun juuri asentamani ISP 650b on lähemmäs 56mm nappuloista mitattuna (i23 vanteella ja sisurilla). Mahtuu silti Space Chickenin haarukkaan ihan ok
Täytyykin harkita tätä talveksi. Mutta mikä ISP:n pariksi taakse? Sinne ei taida yli 50mm kumi mahtua.
Täytyykin harkita tätä talveksi. Mutta mikä ISP:n pariksi taakse? Sinne ei taida yli 50mm kumi mahtua.
Jokin kapeampi ja nopea nastarengas vaan. Olen tässä seurannut Toni Tähden ajoja parjatulla crocilla stravasta. Kahju ajaa maasturilla isp+ilmeisesti marawinter kombolla +100km lenkkejä +30 keskarilla. Näyttää rullaavan.
penyeach
10.12.2019, 12.31
joko yksilössä tai mittaustavassa on eroa kun juuri asentamani ISP 650b on lähemmäs 56mm nappuloista mitattuna (i23 vanteella ja sisurilla). Mahtuu silti Space Chickenin haarukkaan ihan ok.
Hmmm, niinpä näyttää olevan. Hyvä että mahtuu joka tapauksessa.
https://media.theradavist.com/uploads/2019/12/Kate_Walmer_2048px.jpg?w=1400&quality=75
The future is wide (https://www.curvecycling.com.au/products/walmer-bars?variant=30253818806349#)
Lökäpöksyt valtaa gravellin!!! Mutta juu, sellainen pieni flare on kyllä hyvästä. 20-50mm ero olisi jees.
The future is wide and also quite yrjis
F. Kotlerburg
11.12.2019, 10.10
Kylläpä spandex-puristeja taas ahdistaa.
Kylläpä spandex-puristeja taas ahdistaa.
Ot mutta yrjöttäminen/yrjöttävä (= yrjis) ja ahdistus (ruots. ångest) eivät käsitteellisesti liity edes alustavasti toisiinsa. Sallinet myös huomauttaa, että en ole spandex-puristi, mitä ikinä se tarkoittaakaan. Eli valitettavasti alustavasti hanurista oleva analyysi. Onhan vasta aamupäivä mutta ryhdistäydy silti :rolleyes:
Kun tangon leveys ilmoitetaan, onko mitta putken keskeltä keskelle vai jotain muuta?
Sinänsä onko yrjis vai ei, riippuu siitä, onko tuo parempi vai enintään erilainen. Tarkoituksenmukainen (toimiva, kustannustehokas) on kaunista.
arctic biker
13.12.2019, 17.40
Width: Most companies measure a bar's width between the center of each drop.
Kuukkeli kertoi. Tosin jos on tämmöinen Flaretanko niin niissähän pitää olla kaksi mittaa joista kapeampi on jostain kahvojen luota, luulen minä
Tolkun mies
13.12.2019, 19.05
Flare-stongat on varmaan ok, jos ajaa vain alakahvoilta tai keski-otteella ylhäältä. Mutta jos ajaa kahvoilta pidempää epätasaista hiekkatietä, niin joko ranteet kääntyy ikävästi tai pitää kämmentä vinossa kahvalla. Kaksi kuukautta jaksoin, mutta sitten tuli liian ranteet liian kipeiksi. Sama juttu oli jos ote oli stongasta juuri kahvan etupuolelta. Ala otteelta vaihteen vaihtaminen ei ollut erityisen ergonominen kokemus perinteisillä mekaanisilla vaihdekahvoilla.
Kun on tottunut ajamaan yläkropan "paketti tiukasti nipussa" -asenteella, niin en vaan tottunut. Duunimatkan ajoon ja muuhun lyhyempään kyllä toimii melkein mikä vaan tanko eikä flare stonga ollut siinä mikään ongelma. Myin siltikin pois, laitoin perinteisen lyhyen reachin stongan.
arctic biker
13.12.2019, 19.08
Tuossa Bike24 lainattu Ritcheyn Venturemaxin mitoitus, tosin Flare ilmoitetaan asteina. Mulla on noita kaksi ja oon tykännyt.
The Venturemax is made for adventure. The VentureMax is just as applicable on a cross country tour as on cross country singletrack. Intended to ride wider than typical drop bars, the VentureMax is measured at the initial bend rather than at the hood. While it boasts a number of attributes including multiple hand positions, it is the return of the Bio-bend in the drop that adds to the signature look and feel of this bar.
Nyt näyttäs uus Planet X:n Free Ranger olevan 1299 puntaa, taitaa lähteä tilaukseen vielä kun värin osais päättää. Mielenkiintoista että hinta taisi jonkin aikaa olla 1599 tai 1699 ja nyt uusi hinta eikä mitään alennusprosentteja.
Tukkasotka
13.12.2019, 19.38
Easton ea70ax stongassa saa kahvat siten, että ranteet tulevat suoraan tai ainakin lähes täysin suoraan. Kertaakaan ei ole ranteet vinossa olleet. Saa myös kuitusena. Oiskohan 16 asteen tiltti.
Free rangerin rengastilasta on otettu vähin äänin 4mm pois, nykyisin tuolla lukee seuraava.
With class leading 50mm tyre clearance and the ability swap between 700c and 650b wheels the Free Ranger has limitless versatility
Tuotesivuja kun katsoo, niin kyllä tuo hieman ahtaalta näyttää myös noiden 50mm nakkien kanssa, joten lokarien kanssa joutuu tyytymään varmasti pienempään. Kiinnostaisi kyllä kovasti mikä se todellinen 650b clearance on.
https://www.planetx.co.uk/c/q/bikes/gravel-adventure-bikes/on-one-free-ranger
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191213/2f8edc82f91a7f487567476c45b69249.jpg
Joo itsekkin huomasin tuon ja pisti vähän mietyttämään. Ja toisaalta haluaisin suoraan 650b kiekoilla jos talveksi saisi ISP:t alle, mutta ei ole vaihtoehtona. Noi riittäisi itselle kyllä ja 700c kiekoilla kapeammilla renkailla kun tulee paljon myös asfalttiajoa.
Luulisi että taaksekin 27,5" ISP menee, ellei takahaarukkaa ole aivan pöljästi muotoiltu. Mutta varmaksihan tuota ei voi tietää vielä. ISP:tä ja talvikäyttöä lukuun ottamatta on vaikea nähdä, mihin tuollaisessa pyörässä tarvitsisi leveämpää rengasta. Maastopyörää siitä ei kuitenkaan vielä paksummilla renkailla tule. Siinä tarpeessa kannattaa mieluummin katsella Kona Sutra LTD:n tai Salsa Cutthroatin perään :)
Edit: Tätä kuvaa katsoessa näyttäisi, että 650b-kiekoilla ei välttämättä mahdu juuri leveämpää rengasta kuin 700c-kiekoilla. Toisaalta tarkemmissa spekseissä roikkuu vielä 54mm 700c -maksimikoko.
https://www.planetx.co.uk/imgs/products/px/950x600_constWH/FROOFR_P8.jpg
Tukkasotka
13.12.2019, 20.49
Lukeehan siellä myös edelleen, että max tire 54 @ 700mm. Menee geometry-kohtaan ja painaa size & specs välilehteä.
Kuntoilija
13.12.2019, 20.58
On Onen tiedottaminen on mitä on. Tietoja on moneen lähtöön, mutta ehkä 50/700 ja 54/650b vastaa parhaiten todellisuutta.
On Onen tiedottaminen on mitä on. Tietoja on moneen lähtöön, mutta ehkä 50/700 ja 54/650b vastaa parhaiten todellisuutta.Missäs kohtaa tuo 54/650b tieto mainitaan? (Edit: kyllähän se siellä tosiaan on)
Nyt kun katsoo rival kokoon panoa, niin tuossa luvataan enää 45/700c. Pitää tässä siis nyt odotella hetken aikaa ja katsoa, että mihin tuo tasaantuu. Ainakin takahaarukan osalta näyttää tosiaan siltä, että 650b vs 700c rengastilassa ei ole ehkä ainakaan mitään valtaisaa eroa.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191213/2bb546bd5fea17a03421bc43ce7f8152.jpg
Kuntoilija
13.12.2019, 21.23
Mm.pelkän runkosetin tilauskohdassa mainitaan nuo rengaskoot
Tässä vielä force kokoonpano sekä frameset. Clearance tietoa löytyy siis laidasta laitaan.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191213/683a948a625f5b9c8ab4279b59225a77.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191213/a565348c8c8c3bb9a8417afeac498f72.jpg
Tuossa yhdessä Kallen kuvassa näyttää minusta pelottavankin ahtaalta edessä :seko:
Päiväkohtaista clearancea luvassa. Riippuu siis vähän miltä tehtaalta erä runkoja on satuttu saamaan, vai mitä ihmettä tuo sekoilu tarkoittaa :rolleyes:
ikispessu
14.12.2019, 09.27
Olen palannut harkitsemaan jälleen gravelia kun meni mönkään short travel maasturikaupat ja on ollut aikaa miettiä seuraavaa siirtoa.
Onko täällä kenelläkään kokemuksia tuosta BMC urs (1,2,3,4) pyörästä? Tuo taitaisi olla kevyimmästä päästä graveleita ja halvinkin versio on samalla rungolla kuin kallein. https://www.bmc-switzerland.com/models/gravel/urs.html
Olen tutkinut myös Salsa Cutthroatia joka vaikuttaa mielenkiintoiselta ja hyvältä vaihtoehdolta. Kokemuksia ja mistä tuo kannattaisi ostaa? https://salsacycles.com/bikes/cutthroat/2020_cutthroat_grx_600
Wilier Jena olisi myös yksi vaihtoehto. Italialaisuus ja tuo merkki muutenkin viehättää. Onko tästä mielipiteitä? https://www.wilier.com/en/my2020/int/endurance-bikes/gravel-bikes/jena
Vielo V+1 UDG olisi myös yksi mielenkiintoinen ja aika kehuttu vaihtoehto. https://www.vielo.cc/collections/vielo-v-1-udg/products/vielo-udg-rival-edition
Muitakin vaihtoehtoja saa suositella, budjetti jossain 3k€ tienoilla, ehdoton maksimi 4k€.
Pyöräilevä Hullu
14.12.2019, 13.26
Free Rangerin runko vaikuttas kyllä hyvälle, mutta värit on kyllä omaan makuun niin räikeät, että jää ostamatta. Oisivat jättäneet vaikka sen mustan värinkin valikoimaan, mitä oli koko pyöränä myynnissä hetken ajan, vai oliko se vaan yksittäispyörä.. Gravel -pyörään sopii mun mielestä hillityt värit/väri paremmin kuin kaikki maailman värit tungettuna samanaikaisesti runkoon :)
penyeach
14.12.2019, 13.46
Tämä jäi vähän vaivaamaan ja kun täällä rengaskokospekulointi muutenkin jatkuu, mittasin omat renkaan uudestaan kaikessa rauhassa ja päivänvalossa. Aiemmin en mm. tajunnut, että nuo uloimmat nappulat eivät ole suorassa jonossa, joten mittaus pitää huomata tehdä leveämmän parin kohdalta :). Oma tarkistettu tulos on hieman vajaa 55mm (mekaaninen työntömitta joten en arvo desimaaleja).
Kuulemma Free ranger sama runko kuin vegeäijän myymä gravel. Oisko Han se sitten tämä?
https://durianrider-publications.myshopify.com/products/pragma-mawson
ikispessu
14.12.2019, 17.36
^hahah siinä on muuten oksettavaa "graafista suunnittelua" noissa mainoskuvissa. hyhhyh
Kelpaiskos tämmönen nykyaikanen Gunnari Stenulle??
(Kuva facebookin steel is real ryhmästä)
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/s960x960/78954032_10221480353936433_2143392747485134848_o.j pg?_nc_cat=103&_nc_ohc=ScOIi9iANaUAQlf5aCAVXnoKt3gc1EwyxjRMAtXMke qpFpfDmgzoXxxZw&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=6dd97902b0c01d95da121b9b8ef4dea7&oe=5E79E7C4
mehukatti
14.12.2019, 19.18
Tietääkö kukaan onko Lauf True Grit yhteensopiva Di2:n ja satulaputkessa olevan akun kanssa? Lähetin toki valmistajallekin mailia, mutta kysytään nyt täälläkin kun googlettamalla löytyy vähän heikosti infoa. Ilmeisesti ei sais olla kokonaan umpinaista keskiötä tai vaihtoehtoisesti pitäis olla rungon sisäinen läpivienti dropperille et saa akun piuhan sitä kautta? Tuli tilattua ko. runko ja nyt vasta aloin miettimään Di2-yhteensopivuutta. Ulkoista akkua en halua. Vai meniskö se keulaputken sisään kun Pro:lla näyttäis olevan di2 carbon expander akkukiinnityksellä...
Privileged
14.12.2019, 21.01
Free Rangerin runko vaikuttas kyllä hyvälle, mutta värit on kyllä omaan makuun niin räikeät, että jää ostamatta. Oisivat jättäneet vaikka sen mustan värinkin valikoimaan, mitä oli koko pyöränä myynnissä hetken ajan, vai oliko se vaan yksittäispyörä.. Gravel -pyörään sopii mun mielestä hillityt värit/väri paremmin kuin kaikki maailman värit tungettuna samanaikaisesti runkoon :)
Sama. Kiinnostus heräsi kyseistä runkoa kohtaan, mutta ei vaan pysty noista väreistä valitsemaan kumpaakaan :( Perus musta ois toiminu yhtenä vaihtoehtona!
LoneWolf76
14.12.2019, 22.08
Nehän ovat kuin kaksi marjaa:
On One Free Ranger (http://www.carbonda.com/road/gravel/80.html)
Carbonda CFR696 (https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOFR/on-one-free-ranger-frameset)
Nehän ovat kuin kaksi marjaa:
On One Free Ranger (http://www.carbonda.com/road/gravel/80.html)
Carbonda CFR696 (https://www.planetx.co.uk/i/q/FROOFR/on-one-free-ranger-frameset)
Aika liki joo, samalta sylttytehtaalta ne tulee. Mutta on noissa isoja erojakin. Keskiönseutu on-onessa vahvemman oloinen ja ahtaampi. On-onessa myös toivottavasti keula istuu runkoon vähän fiksummin.
Edit: Tuo keskiön seutu taitaa olla kyllä ainoa ero. Näyttää muuten samalta rungolta.
Width: Most companies measure a bar's width between the center of each drop.
Kuukkeli kertoi. Tosin jos on tämmöinen Flaretanko niin niissähän pitää olla kaksi mittaa joista kapeampi on jostain kahvojen luota, luulen minä
Kiitos, tuo selvensi tätä asiaa. Mutta kun ilmeisesti täysin standardoitua tapaa ei ole, pitäisi mittaustapa jollain tavalla varmistaa ennen ostoa. Onhan renkaissakin melkoiset erot leveyksissä ja kun nyt kävi ilmi, että ilmoitetut runkojen geometriatkaan ei pidä paikkaansa, sama varovaisuus pitää olla tässä.
Tolkunmiehen kommenttia ranteiden asennostakin flaretangoissa kannattaa miettiä, kun jo suoralla tangolla ajaminen ei ole mukavaa tiellä ranteiden tai oikeastaan käsien kiertoliikkeen takia. Maastoajo on eri asia, siinä ajoasento elää aivan eri tavalla.
Tuota free rangerin runkoa on monellakin kaupalla tarjolla, mm. Dolan bikes GXC ja Wiggle/CRC merkillä vitus tarjolla. Monenlaista väriä tarjolla, Dolan tarjoaa myös custom väri mahdollisuuden lisähintaan.
Onko tuo Free Rangerin runko sama kuin Vitus Substancen uudet mallit? Ainakin hintaetu on aika paljon silloin Planet X:n puolella.
Samalta näyttää. Noista carbonaran rungoistahan on paljonkin juttua esim weightweenies (https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=4&t=143318)sivustolla.
Kiitos, tuo selvensi tätä asiaa. Mutta kun ilmeisesti täysin standardoitua tapaa ei ole, pitäisi mittaustapa jollain tavalla varmistaa ennen ostoa. Onhan renkaissakin melkoiset erot leveyksissä ja kun nyt kävi ilmi, että ilmoitetut runkojen geometriatkaan ei pidä paikkaansa, sama varovaisuus pitää olla tässä.
Kun noita jossain vaiheessa selvittelin, niin yleensä leveys ilmoitetaan juuri niiltä main mihin kahvat kiinnitetään. Sen pitäisi olla siis melko lailla vertailukelpoinen mitta. Luulisi, että poikkeavat mittaustavat olisi ilmoitettu erikseen. Tangon päiden leveyteen taas vaikuttaa aika paljon myös se, sojottavatko päät vinosti sivuille vai suoraan taakse. Teknistä ajoa helpottaa, jos kahvat osoittavat hieman sivuille päin. Tuo pelkkä sana "flare" ei oikeastaan ota kantaa siihen, vaan kertoo että droppi lähtee alaspäin vinossa suhteessa pystyakseliin.
Tolkunmiehen kommenttia ranteiden asennostakin flaretangoissa kannattaa miettiä, kun jo suoralla tangolla ajaminen ei ole mukavaa tiellä ranteiden tai oikeastaan käsien kiertoliikkeen takia. Maastoajo on eri asia, siinä ajoasento elää aivan eri tavalla.
Itselle tuntuu sopivan paremmin kun kahvat ovat hieman vinossa. Tuntuu, että ranteiden luonnollinen asento on siellä jossain pysty- ja vaaka-asennon välissä.
ikispessu
15.12.2019, 21.19
Löytyykö Shand Stoateria keneltäkään foorumilaiselta?
Aika vähän löytyy kokemuksia internetistä tuosta mutta tyylikäs englantilaisvalmisteinen teräsrunkoinen jonka saisi custom värisenä kiinnostaa aika paljon.
kurvaaja
16.12.2019, 11.41
Onko tuo Free Rangerin runko sama kuin Vitus Substancen uudet mallit? Ainakin hintaetu on aika paljon silloin Planet X:n puolella.
Pieniä mittaeroja geotaulukkojen mukaan ainakin XL(58) koossa. Ja rengastilaa On-Onessa enemmä? Vitus lupailee max. 45x700c ja 2.0 650b (With 2.1 MTB tyres on 650b wheels these will fit but will be a tight fit and we don't recommend this as it will reduce mud clearance and could cause tyre rub on the frame if the wheel where to become slightly buckled).
Free Ranger houkuttaisi, mutta mietin vielä tuota 1x11 voimansiirron riittävyyttä omaan käyttöön. Vituksessa olisi 2x11 GRX, mutta sitten taas Vitus tulee 650b kiekoilla kun Free Ranger olisi valmiina 700c. Vaikeaa.. Hintaeroa reilu 100€ (ei vaikutusta) On-Onen hyväksi... Free Ranger 1x Force 2045€ ja Vitus Substance CRS-2 (GRX) 2159€...
Ei ole Space Chicken ainakaan vielä tarjouksessa, koska hinta sama kuin uudella Free Rangerilla. Kumminhan tuossa käy? Chicken hinta laskee vai Rangerin nousee?
Rengastilahan on se minkä myyjä kertoo. On onen kuvistakin näkee, ettei monikaan valmistaja ilmoittaisi 50mm rengastilaa tuolla clearancella keulaan.
Free Ranger houkuttaisi, mutta mietin vielä tuota 1x11 voimansiirron riittävyyttä omaan käyttöön. Vituksessa olisi 2x11 GRX, mutta sitten taas Vitus tulee 650b kiekoilla kun Free Ranger olisi valmiina 700c. Vaikeaa.. Hintaeroa reilu 100€ (ei vaikutusta) On-Onen hyväksi... Free Ranger 1x Force 2045€ ja Vitus Substance CRS-2 (GRX) 2159€...
Free rangerissa näytti olevan paikka myös etuvaihtajalle, joten siitä voi rakentaa myös 2x kokoonpanon.
On-one kompliitti on toki melko edukas, mutta itse kun tuota katselen niin vaihtoon menisi ainakin satulatolppa+satula sekä renkaat. Lisäksi noissa näyttää olevan takkapakkana se 1030 sarjan punnus, joten jos rakentaa itse voisi myös kiekot ja takapakan valita hieman fiksumpiin/kevyempiin.
Aika vähän löytyy kokemuksia internetistä tuosta mutta tyylikäs englantilaisvalmisteinen teräsrunkoinen jonka saisi custom värisenä kiinnostaa aika paljon.
Joskus muutamia vuosia sitten, kun kyselin Shandilta tarkempia speksejä muutamiin yksityiskohtiin, niin silloin oli pari runkoa kuulemma Suomeen tehty. Sitä en tiedä, että ovatko foorumilaisia. Päädyin lopulta teettämään custom-rosterirungon Cyclolla, kun se ei tullut juurikaan kalliimmaksi. Keula on loivahko ja rakea cx:mäisesti 45 mm, joten trailia voisi olla vähän enemmän ja toisaalta muuta kuin retkeilykäyttöä ajatellen takahaarukka voisi olla vähän lyhyempi, mutta Shandillakin taisi custom-geometriatkin onnistua nykyään.
Olen nyt seurannut tuo Space Chickenin hintaa syksystä asti ja tuo tämän hetkinen hinta on "tarjoushinta". Kun on ollu %-kampanjoita niin sitä ennen hinta nostettu niin että netto on jopa tuota nykyistä enemmän. Free Ranger oli ennakkotilauksessa 1599 Rival-setillä ja nyt hinta 1299...
ikispessu
16.12.2019, 17.09
Joskus muutamia vuosia sitten, kun kyselin Shandilta tarkempia speksejä muutamiin yksityiskohtiin, niin silloin oli pari runkoa kuulemma Suomeen tehty. Sitä en tiedä, että ovatko foorumilaisia. Päädyin lopulta teettämään custom-rosterirungon Cyclolla, kun se ei tullut juurikaan kalliimmaksi. Keula on loivahko ja rakea cx:mäisesti 45 mm, joten trailia voisi olla vähän enemmän ja toisaalta muuta kuin retkeilykäyttöä ajatellen takahaarukka voisi olla vähän lyhyempi, mutta Shandillakin taisi custom-geometriatkin onnistua nykyään.
joo, minä kun olen suoraan S ja M koon välissä niin koko tulee customina joka tapauksessa (a seat tube length of 52cm but with a longer top tube and longer headtube). Pitäisiköhän tuosta geosta tosiaan muuttaa muutakin? eli siis esim trailia lisää ja takahaarukkaa(chainstay?) lyhyemmäksi?
yksinteoin
16.12.2019, 20.13
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1600/5829/products/evil-chamois-hagar-gravel-AXS-complete-front-three-quarter.jpg?v=1576515500
https://theradavist.com/2019/12/evils-chamois-hagar-gravel-monster-is-here/?no_cache=1&fbclid=IwAR0Zl8GQqkyD0r4gcgxHO-EaOb8vNKlo_iTaelXB6Xf4iJd5fU9s1oFZiqA (https://theradavist.com/2019/12/evils-chamois-hagar-gravel-monster-is-here/?no_cache=1&fbclid=IwAR0Zl8GQqkyD0r4gcgxHO-EaOb8vNKlo_iTaelXB6Xf4iJd5fU9s1oFZiqA)
Evil on julkaissut täälläkin keskustelua herättäneen gravel-pyöränsä. On kyllä tuollainen gravelgrinderien cybertruck, jakanee mielipiteitä (itse tykkään, seuraavaksi kiinnostaisi lukea arvosteluja aiheesta).
ikispessu
16.12.2019, 20.28
^Siinähän on rigid maastopyörä droppitangolla.
Jos gravelin idea alunperin on maantiepyörä jolla ajetaan sujuvasti myös hiekka- ja sorateitä, niin tuo ei näytä kyllä sen idean mukaiselta vaan todella pitkälle vedetyltä, mutta kukapa näistä enää kärryillä pysyy.
Huoleton
16.12.2019, 20.28
Joko vihdoin saadaan se ISP mahtumaan?
^Siinähän on rigid maastopyörä droppitangolla.
Jos gravelin idea alunperin on maantiepyörä jolla ajetaan sujuvasti myös hiekka- ja sorateitä, niin tuo ei näytä kyllä sen idean mukaiselta vaan todella pitkälle vedetyltä, mutta kukapa näistä enää kärryillä pysyy.
Onhan tuo äkkiä katsottuna ihan helkkarin ruma, mutta ei kyllä mikään maastopyörä. 80mm bb-dropilla, mutta muuten geo suunniteltu lyhyelle stemmille.
Jos tuosta ulkonäöstä joskus pääsisi yli, niin tekisi kyllä mieli koettaa.
ikispessu
16.12.2019, 20.56
^en tiedä tuosta rumuudesta, nämä on näitä millä batman ajaisi. :D
Mutta kuten tuossa jutussakin sanotaan "this is as close to a mountain bike a rigid, drop bar bike can get" ja tuolta se minunkin mielestäni juuri näyttää. Ollaan siis tosi kaukana maantiepyörän estetiikasta.
ISP:n mahtuminen on itselle ehdoton gravelin ominaisuus. Muuten gravel rajoittuu vain sulan maan ajeluihin.
^en tiedä tuosta rumuudesta, nämä on näitä millä batman ajaisi. :D
Mutta kuten tuossa jutussakin sanotaan "this is as close to a mountain bike a rigid, drop bar bike can get" ja tuolta se minunkin mielestäni juuri näyttää. Ollaan siis tosi kaukana maantiepyörän estetiikasta.
Juu, samaa mieltä. Minusta tuota pitääkin ajatella nopeana maasturina, eikä iso renkaisena roadina. Aika tarkkana saa olla grävell nimikkeen kanssa pyörää ostaessa, ettei tule ostetta DH-gravellia vahingossa :)
Olisi ollut hyvä kandidaatti.
Maximum Rear Tire Size700x50c
Tuon Evilin käyttötarkoitus menee kyllä todella nicheosastolle, toisella puolella lähellä kevyt xc 29er ja toisella GG paksuilla gummeilla. En itse ehkä näkisi ko pyörälle mitään tarvetta koska polulla tuo on 29eriin verrattuna huono ja hiekkatiellä näyttää hitaalta crossariin/gräveliin verrattuna.
Kyllä minäkin taas niin yrjikseni laatoitin
Se ei johtunut ahdistuksesta vaan silmiä kuivattavasta rumuudesta
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fwww.seabuckthorninsider.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2012%2F01%2Fdry_eyes.jpg&f=1&nofb=1
Kova on houkutus Free Rangeriin täälläkin ja 1x ei itselleni ole vaihtoehto kun sen verran sillä pitäisi kesällä maantietäkin pystyä ajamaan. Free Rangeristä olisin toivonut jonkun valmiin kokoonpanon olevan 2x. Nuo 1x kokoonpanot on hinnaltaan saatu kyllä edullisiksi. Runkosetillä on vielä hieman hintaa ja mulla kun ei ole kiire niin odotellaan josko se vaikka vuoden sisään olisi huokeampi. Space Chickenin runkoa saa nyt £599 eli parisataa halvemmalla kuin Free Rangerin niin ehkäpä tuo joskus on edullisempi.
Sinänsä tämä koko tarve kun kulminoituu Ice Spikereiden mahtumiseen itsellänikin niin olisihan tämä ratkaistavissa kun joku valmistaja tekisi säädylliset 40-45mm nastarenkaat :) Ehkä vain odotan sitä päivää.
TheMiklu
17.12.2019, 09.30
Ei nyt ihan älyttömästi kannata odotella ku brexittiä pukkaa. Sanoisin, että jos Planet X/On Onea pitää saada niin tilaus sisään.
Dieselman
17.12.2019, 10.03
Eikös Brexitissä ole siirtymäaika 2020 loppuun?
Joku oli äheltänyt Cannarin Topstoneen Leftyn.. Ei täysin yrjis
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/80007178_2571417362926838_1570339544924946432_n.jp g?_nc_cat=102&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_ohc=nBW_KW3d_cgAQkfAP0Mw3a5l9CTOKT6cL-il4th7TwF88i0Bkc28S2y_g&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=1b9e3860b32d90101977b5e8c860ac9a&oe=5E815379
Jani Mahonen
17.12.2019, 10.32
https://theradavist.com/2019/12/evils-chamois-hagar-gravel-monster-is-here/?no_cache=1&fbclid=IwAR0Zl8GQqkyD0r4gcgxHO-EaOb8vNKlo_iTaelXB6Xf4iJd5fU9s1oFZiqA
Evil on julkaissut täälläkin keskustelua herättäneen gravel-pyöränsä. On kyllä tuollainen gravelgrinderien cybertruck, jakanee mielipiteitä (itse tykkään, seuraavaksi kiinnostaisi lukea arvosteluja aiheesta).
Muuten innostaisi paljonkin, mutta tuommoinen satulakulma ihmettää.
Sinänsä tämä koko tarve kun kulminoituu Ice Spikereiden mahtumiseen itsellänikin niin olisihan tämä ratkaistavissa kun joku valmistaja tekisi säädylliset 40-45mm nastarenkaat :) Ehkä vain odotan sitä päivää.
Kahva voisi olla ihan varteenotettava vaihtoehto. En tosin osaa itse sitten sanoa, että onko nämä lähelläkään esim. ISPn tai 120tpi Gravdalin notkeutta tai toimivatko nämä lainkaan tubelessina. Koon ja kuvion puolesta tämän voisi kuitenkin olla ihan jeppis nakki.
https://www.bikeshop.fi/45NRTH-Kahva-27-5-quot-x-2-1-/ekauppa/pTR4663/
Joko vihdoin saadaan se ISP mahtumaan?
Pienin 27,5" IPS on 2,25" leveä, joten speksien puolesta tuostakin puuttuu 0,5" tilaa.
The Chamois Hagar is a 700 x 50mm or 27.5 x 2.2″ wheeled machine with a modern mountain bike fit including a longer than normal reach, a custom fork, no toe-overlap geometry, 80mm of bottom bracket drop, seven bottle mounts, and completely weather-sealed construction.
Tuon Evilin käyttötarkoitus menee kyllä todella nicheosastolle, toisella puolella lähellä kevyt xc 29er ja toisella GG paksuilla gummeilla. En itse ehkä näkisi ko pyörälle mitään tarvetta koska polulla tuo on 29eriin verrattuna huono ja hiekkatiellä näyttää hitaalta crossariin/gräveliin verrattuna.
Miksi tuollainen olisi "hidas" soratiellä? Toki tuossa on varmasti hieman rauhallisempi ja stabiilimpi ohjaus, mutta eikös se varsinainen nopeus tule kuitenkin ajoasennosta sekä renkaiden rullaavuudesta.
Muuten innostaisi paljonkin, mutta tuommoinen satulakulma ihmettää.
Eikös to satulakulma ole melko normaali? Toki se on n. 0,5-1 astetta loivempi kuin monissa perus pyörissä, mutta tuokin on ilmeisesti tarkoitettu zero-tolpalle mikä tasaa eroa.
Esim Open UP käyttää hyvin vastaavaa satulaputken kulmaa.
https://opencycle.com/updates/more-u-p--info---geometry
Keep in mind that the seattube is designed to be offset, so that your seatpost doesn't have to be. This saves a bit of weight. It also means that the toptube length appears a bit longer than the frame really is, yet another reason why toptube length is a bad measurement to rely on. Best to check stack and reach for that.
Miksi tuollainen olisi "hidas" soratiellä? Toki tuossa on varmasti hieman rauhallisempi ja stabiilimpi ohjaus, mutta eikös se varsinainen nopeus tule kuitenkin ajoasennosta sekä renkaiden rullaavuudesta.
Tuossahan on tosi pysty ajosento ja tarkoitus mahduttaa järeitä kumeja. Tuskin nuo tekijät ainakaan nopeutta edistää.
Jari Wiksten
17.12.2019, 15.06
https://www.merlincycles.com/merlin-malt-g1x-apex-1-gravel-bike-2020-150729.html
Mitä mieltä ollaan Merlinin gravelpyöristä. Tämä Malt g1x Apex-1 malli olisi nyt kohtuullisen hintainen.
Tuossahan on tosi pysty ajosento ja tarkoitus mahduttaa järeitä kumeja. Tuskin nuo tekijät ainakaan nopeutta edistää.
Evilin L-rungossa Reach on 440mm ja Stack on 612mm, jos vertaan tuota omaan 54 koon Konaani (Private Jake) jossa Reach on 388m ja Stack 600mm, niin en kyllä pidä tuota mitenkään erityisen korkeana tai lyhyenä vaikka lyhyt stemmi toki ottaa osansa tuosta Elvilin reach mitasta. Pyörään toki saa laitettua myös leveät renkaat (jotka ovat huonolla sora tiellä ja jopa helpolla polulla nopeat), mutta eihän tuohon mikään pakko ole laittaa niitä kaikista isoimpia monsteri-renkaita.
Tuossa on lopulta hyvin paljon samaa ideaa, kuin Litevillen vastavassa pyörässä, jonka nopeutta juuri kehuttiin Grantfondon testissä.
https://granfondo-cycling.com/liteville-4-one-mk1-review/
Olisi kyllä ihan mielenkiintoista päästä testaamaan tuollaista long low slack -geometria Gravel-tykkiä, saattavat olla yllättävän hauskoja ja kykeneviä laitteita.
"It also means that the toptube length appears a bit longer than the frame really is, yet another reason why toptube length is a bad measurement to rely on. Best to check stack and reach for that."
Toi on muuten ihan pösilö väite. Tottakai efektiivisellä vaakamitallakin on merkitystä myös. Reach ei kerro satulan ja tangon välisestä etäisyyttä. Kahdessa pyörässä, joissa on tismalleen sama reach voi vaakamitta olla hyvinkin erilainen satulaputken kulmasta riippuen.
Mitä ton hirviön satulaputken kulmaan tulee, niin itse en kyllä nykymaastureiden kaltaista pystyä satulaputkea huolisi pyörään, jota on kuitenkin varmaan tarkoitus pääasiassa ajaa satulasta.
Enkä mä kyllä ymmärrä myöskään sitä, että mihin jäykkäkeulaisessa pyörässä tarvii noin loivaa etupäätä. Hyöty on about nolla, haittoja ainakin wheel flopin kasvaminen ja etupään tarpeeton keveneminen. Etupään loivuutta pidetään jotenkin omituisesti itseisarvona tällä hetkellä, mutta sehän ei suinkaan ole sitä. Kääntäisin ennemmin niin, että pyörä on sitä parempi ajaa, mitä jyrkempi ohjauskulma siinä on pyörän käyttötarkoitus ja jouston pituus huomioiden. Kyllä näillekin muotioikuille vielä joku päivä nauretaan niin, että raikaa.
Nyt tuli julki myös Canyon Grail AL ja onhan tuossa myös GRX nyt 105 sijaan. Mikäköhän tuossa mahtaa olla rengastila? Aluperin oli tarkoitus tuo Grail hommata, mutta kyllä tuo Free Ranger tällä hetkellä ehkä enemmän houkuttelee ja hinta on melko samoissa.
Dieselman
17.12.2019, 16.19
Aivan järkyttävän rumat hitsaukset tuossa Canyonissa.
Aivan järkyttävän rumat hitsaukset tuossa Canyonissa.
Kuvaa hitsaussaumasta or it didn't ruma
No kyllähän se reach kertoo paljonkin. Ainakin minulla on ideana sovitella setback ajoasennon mukaan aina sopivaksi, jolloin reach kyllä pätee. Satulakulma vaikuttaa ainoastaan tolpan valintaan.
Tuossa kaverin kanssa arvottiin, että mitenhän grävellin nopean ajettavuuden käy tuon dh-keulan kanssa? Syökö se enimmän terän ajettavuudesta?
Dieselman
17.12.2019, 16.37
Kuvaa hitsaussaumasta or it didn't ruma
https://i.ibb.co/BGBm7tJ/canyon-hitsaukset.jpg (https://ibb.co/5kLdz63)
Rumuudesta puheen ollen nyt tuosta Free Rangerista on tullut kuvia koko pyörästä myös punamustana, joka on väreiltään mielestäni hyvän näköinen. Ainoa mikä häiritsee on tuo hervottoman isolla oleva ON * ONE teksti...
Tässä kohtaa ei voi todeta kuin että kumbaijaa, my lord, kumbaijaa. Kyllä niin yrjikseni heitin taas. Pitää varmaan lakata gräveltämästä
arctic biker
17.12.2019, 18.52
Mulle tuo Pace Chicken on melkolailla täydellinen, sain ajettavuudeltaan mitä halusin, hinnasta tiedä mutta täys Force osasarja jossa hienot jarrut, vakiokiekot vankat Fulcrumit. Riittävästi rengastilavuutta tai ainakin melkein. Lokarin kanssa Gravdal korkeussuunnassa takana ahdistaa.
Mutta mahdollisuus sekä lokareille että tarakalle oli mullen tärkeä niin pitkä hmmmm. Jos joku lokari/tarakkavamiutta haluaa niin mullon kokemusta eikä ihan hyvää. Edessä ny toimii lokariasennus ,takana vielä taistelen. Tähän mennessä tarvinnut vasta Dremeliä, porakonetta, rälläkkää eli kulmahiomakonetta, mauseria eli työntömittaa ja kolmatta settiä lokareita. Ai niin viilapenkki ja vankat pihdit unohtui. Ja pikkasen miehistä(?)voimaa.
Onhan tuossa hintsusti eroa vaikkapa trekkiin (https://media.alltricks.com/hd/11465535d0b30be96c693.24877143.jpg). Aika rohkeasti on tingitty valmistuskustannuksista.
"It also means that the toptube length appears a bit longer than the frame really is, yet another reason why toptube length is a bad measurement to rely on. Best to check stack and reach for that."
Toi on muuten ihan pösilö väite. Tottakai efektiivisellä vaakamitallakin on merkitystä myös. Reach ei kerro satulan ja tangon välisestä etäisyyttä. Kahdessa pyörässä, joissa on tismalleen sama reach voi vaakamitta olla hyvinkin erilainen satulaputken kulmasta riippuen.
Mitä ton hirviön satulaputken kulmaan tulee, niin itse en kyllä nykymaastureiden kaltaista pystyä satulaputkea huolisi pyörään, jota on kuitenkin varmaan tarkoitus pääasiassa ajaa satulasta.
Enkä mä kyllä ymmärrä myöskään sitä, että mihin jäykkäkeulaisessa pyörässä tarvii noin loivaa etupäätä. Hyöty on about nolla, haittoja ainakin wheel flopin kasvaminen ja etupään tarpeeton keveneminen. Etupään loivuutta pidetään jotenkin omituisesti itseisarvona tällä hetkellä, mutta sehän ei suinkaan ole sitä. Kääntäisin ennemmin niin, että pyörä on sitä parempi ajaa, mitä jyrkempi ohjauskulma siinä on pyörän käyttötarkoitus ja jouston pituus huomioiden. Kyllä näillekin muotioikuille vielä joku päivä nauretaan niin, että raikaa.
Kyllä munkin mielestä pyörän pituuksia vertaillessa pitää huomioida sekä reach, että toptube, sekä myös satulaputkenkulma. Toptube on taas yksinään vähän vaarallinen, koska sen pituuteen vaikuttaa myös mm. emäputken pituus, joten jos emäputki on vähän pidempi, niin voi hyvin olla, että myös toptube (tai ainakin virtuaalinen toptube) tulee melko pitkäksi, jos/kun se mitataan melko kauas satulaputkeen.
Eikös näissä esitetyissä monstereissa (Evil, Liteville & Open U.P WI.DE) ole juuri hieman loivempi satulaputken kulma, joka on tarkoitus kompensoida sillä zero-tolpalla. Satulan paikka on siis suunnilleen sama, kuin mitä se olisi perinteisemmän kulman rungoissa -20mm tolpan kanssa.
Mä itse haluisin kyllä kovasti päästä testaamaan tuollaista loivaa Gravelia, jossa olisi tuollainen lyhyt n. 50mm stemmi. Maasturi vaihtui tällaiseen trendikkääsene Traili geometriaan tossa pari vuotta sitten ja siitä olen tykännyt kovasti. Olisi kiva päästä testaamaan, että miten vastaava toimisi droppitankoisen kanssa.
Tolkun mies
17.12.2019, 20.06
Ruma on luja. Mutta ei kai se noin luja tarvitse olla ?
arctic biker
17.12.2019, 20.09
Minä mistään enää tiedä mutta ainakin M-kokoisessa Chickenissä tommoinen 80millinen ohjainkannatin on liika lyhyt. Omassa nyt 90mm ja just passeli mun ajoon. 173/84 mitoilla . Kädet taipuu vielä lattiaan ja rystyset myös ,42cm Ritcheyn Venturemax tangolla myös alaote pelaa. Mutta en julista tietenkään mitään lopullista totuutta , ittellä nuo toimii niinkauan kuin ny pyörän päällä yliään pysyn.
Kyllä se reach on pyörän pituutta mitatessa ylivoimaisesti tärkein. Satulaputken kulmalla ei ole siinä juuri mitään merkitystä. Satulahan säädetään yhtä kauas poljinkeskiön taakse joka tapauksessa oli se putken kulma mikä tahansa. Ei satulan sijaintia keskiöön nähden muuteta sen mukaan, mikä on pyörän geometria vaan se on aina siinä mikä on ajajalle se oikea paikka. Näin ollen reach nimenomaan kertoo sen pyörän pituuden, koska satulan ja keskiön väli on sama eri pyörissä. Satulan säädöillä säädetään satulan paikka suhteessa keskiöön, sitä säätöä ei käytetä mihinkään muuhun. Sen jälkeen asennon pituus säädetään stemmillä.
Pieni varaus "juuri mitään merkitystä" yllä sisältää sen varauksen, että pitäähän sitä toptuben pituutta ja satulaputken kulmaa sen verran katsoa, että sen satulan yleensäkin saa siihen omaan oikeaan kohtaan ilman, että säädöt loppuu kesken. Mutta se nyt on aika harvinaista ettei saisi.
Toisin sanoen satulan ja keskiön sijainti toisiinsa nähden pitäisi olla kahdessa erirunkoisessa pyörässä ihan sama, vaikka toisessa satulaputken kulma olisi ihan eri ja vaikka satulaputki olisi S:n muotoinen.
KotooTöihin
17.12.2019, 21.09
Minä mistään enää tiedä mutta ainakin M-kokoisessa Chickenissä tommoinen 80millinen ohjainkannatin on liika lyhyt. Omassa nyt 90mm ja just passeli mun ajoon. 173/84 mitoilla . Kädet taipuu vielä lattiaan ja rystyset myös ,42cm Ritcheyn Venturemax tangolla myös alaote pelaa. Mutta en julista tietenkään mitään lopullista totuutta , ittellä nuo toimii niinkauan kuin ny pyörän päällä yliään pysyn.
Mä en kyllä ymmärtäny mitä tuo tarkottaa. Kuulostaa lähinnä et pitäis olla kädet ku gorillalla ja ylettyä satulasta lattiaan. Miten tuo vaikuttaa stemmin pituuteen. Lattia on siellä, missä renkaat pyörii.
KotooTöihin
17.12.2019, 21.20
Ai joo. Notkeutta tarkottaa vissiin ihan vaan. Kyllä mulla ylettyy ranteet maahan... Ei kylläkään enää niin helposti, mut ylettyy. 10 vuotta takaperin meni vielä kyynärpäät.
Minä muuten sain Niner rlt 9 rdo:n valmiiksi. Vähän jo aloin pelkäämään, josko tuosta tulee kuitenkin liian touringmallinen ja into kasaamiseenkin pääsi välillä lopahtamaan.
Ensimmäisen koeajon jälkeen naama oli kuitenkin virneessä. Poljinvaste on aivan kuin jäykässä maantiefillarissa. Ero aiempaan trekkiin on selkeä. Ohjaus tuntuu ninerissa jostain syystä nopeammalta mitä trekissä, samoin soralla kanttailuun on enemmän luottoa. Ilo tuolla on nastoilla vesi- ja räntäsateessa gravellia ja asfalttia tykitellä. Rumahan se on kuin pentele, mutta odotellaan josko silmä joskus tähän slouppigrävelliin tottuisi.
Stack/reach mitat pitivät aika tarkkaan kutinsa. 130mm/10deg stemmillä 53 runko on aika hyvä 178/83 mitoille. Vähän saisi ehkä olla vielä matalampi, mutta saa kelvata.
Ja on muuten pirun painava :)
^meinasinkin jo kysellä olisko pian valmis.
Mutta ilmeisesti pelkkää puhetta kun ei ole kuvia.
Ei ole aurinkoa näkynyt, katsellaan kuvia sitten keväämmällä. Muutenkin tuo fillari kyllä vaatii niitä ortliebin laukkuja ja erämaalampia kuviin mukaaan.
Sitten ehkä se typerä slouppaus häviää taustalle :)
Kyllä se reach on pyörän pituutta mitatessa ylivoimaisesti tärkein. Satulaputken kulmalla ei ole siinä juuri mitään merkitystä. Satulahan säädetään yhtä kauas poljinkeskiön taakse joka tapauksessa oli se putken kulma mikä tahansa. Ei satulan sijaintia keskiöön nähden muuteta sen mukaan, mikä on pyörän geometria vaan se on aina siinä mikä on ajajalle se oikea paikka. Näin ollen reach nimenomaan kertoo sen pyörän pituuden, koska satulan ja keskiön väli on sama eri pyörissä. Satulan säädöillä säädetään satulan paikka suhteessa keskiöön, sitä säätöä ei käytetä mihinkään muuhun. Sen jälkeen asennon pituus säädetään stemmillä.
Niin näitä voi tosiaan ajatella monella tapaa. Itselleni pyörän geometrian sopivuutta tai sopimattomuutta arvioidessa satulaputken kulmalla ja reachin lisäksi oikean mittaisella vaakamitalla on paljonkin merkitystä, koska a) en halua tilanteeseen, missä satulaa joutuu säätämään säätövaran ääriasentoihin, b) en halua säätää ajoasennon pituutta stemmin pituudella, koska sillä säädetään pyörän ohjauskäyttäymistä yms. asioita ja tiedän minkä mittaisella stemmillä ja kuinka suuren reachin tangolla haluan ajaa, c) koska olen suhteellisen pitkäselkäinen ja vaakaputken lyhyys sulkee monet rungot pois potentiaalisten joukosta.
Mitä tulee satulan sijaintiin, niin sekään ei ole vakio, vaan muuttuu esimerkiksi ajoasennon korkeuden muuttuessa, koska ajattelen koko kuskin kääntyvän suhteessa pyörään pystymmäksi tai matalammaksi - ei niin että asento lantioon saakka pysyy muuttumattomana ja kuski kääntyy vain lantion yläpuolisesta osasta. Varsinkin gravelpyörien kohdalla näin, koska niiden geometriat on niin moninaisia ja mahdollisten ajoasentojen korkeuksissa voi olla suuriakin eroja.
Omasta mielestäni satulalle ei muutenkaan ole yhtä "oikeaa" paikkaa. Jos myöhemmin tulee tarve lyhentää tai pidentää ajoasentoa, olisi hyvä päästä muuttamaan sitä kummastakin päästä. Eli ajoasentoa pidentäessä satulaa siirretään taakse samalla kuin käsiä siirretään eteenpäin (jos siis painon jakautuminen a) takapuolelle ja käsille sekä b) etu- ja takarenkaalle on alunpitäen ollut oikea). Pelkästään jompaa kumpaa säädetään ainoastaan siinä tapauksessa, että painon jakautuminen on pielessä.
Pyöräkauppiaalle esittämäsi tapa arvioida pyörän sopivuutta on tietysti se helpoin tapa, koska tuolla tapaa satulatolpan setbackia, satulan sijaintia tolpassa sekä stemmin pituutta ja tangon reachia muuttamalla lähes mikä tahansa pyörä istuu lähes kenen tahansa alle, kunhan koko on parin koon haarukalla oikeassa skaalassa. Oma tapani lähestyä asiaa on lähempänä custom-runkomaakarin tapaa ajatella asioita eli asetetaan kuski oikeaan asentoon, satula oikeassa kohtaa tolppaa ja oikeanlainen tanko oikean mittaiseen stemmiin ripustettuna. Sen jälkeen haarukoidaan, millaisella rungolla haluttuun lopputulokseen päästään. Näin toki potentiaalisten runkovaihtoehtojen määrää pienenee merkittävästi, mutta lopputuloksesta tulee sekä esteettisesti että ajettavuudeltaan kuskille sopivin.
Mitä noiden Grail AL ja Free Rangerin geometrioiden eroista vois saanoo aloittelijalle?
https://www.canyon.com/en-fi/road-bikes/gravel-bikes/grail/grail-al-7.0/2370.html?dwvar_2370_pv_rahmenfarbe=SR%2FBK&dwvar_2370_pv_rahmengroesse=2XS#!accordions=1_1
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBOOFRRIV1700/on-one-free-ranger-sram-rival1-gravel-bike
Omasta mielestäni satulalle ei muutenkaan ole yhtä "oikeaa" paikkaa. Jos myöhemmin tulee tarve lyhentää tai pidentää ajoasentoa, olisi hyvä päästä muuttamaan sitä kummastakin päästä. Eli ajoasentoa pidentäessä satulaa siirretään taakse samalla kuin käsiä siirretään eteenpäin (jos siis painon jakautuminen a) takapuolelle ja käsille sekä b) etu- ja takarenkaalle on alunpitäen ollut oikea). Pelkästään jompaa kumpaa säädetään ainoastaan siinä tapauksessa, että painon jakautuminen on pielessä.
Tästä samaa mieltä. Minä kuitenkin laitan satulan aina samaan paikkaan, koska pystyn muuttelemaan istuinpaikkaani aika vapaasti tasaisella ja pitkällä satulalla. Esimerkiksi tempoa ajaessa ei ole mitään ongelmia istua satulan nokalla, koska jaloilla on painetta riittävästi. Paljon helpompaa, mitä satulanpaikan muutteleminen ajon mukaan. Kaikkien ahterille arione ei kuitenkaan sovi ja silloin pituussuunnassa satulan siirtely on varmasti tarpeellista.
^^ Canyon on keskimäärin maantiepyörämäisempi eli ketterämpi ja herkempi ohjattavuudeltaan, toisaalta vakaampi suuremman bb-droppinsa ansiosta. On-Onessa on ehkä vähän tyypillisempi gg-geometria muuten, mutta jostain syystä cx-korkuinen keskiö. Molemmissa pyörän ohjauskäyttäytyminen muuttuu koon mukaan aika paljonkin, koska eri kokojen ohjauskulmissa on melko suuria eroja trail-mitan pysyessä samana (oletettavasti, Canyonin rake-mitta puuttuu). Canyonin kahden asteen muutos pienimmästä 700c-kiekkoisesta suurimpaan aiheuttaa sen, että ääripäiden koot ovat melkein kuin eri pyöriä. Kaksi pienintä kokoa on speksattu pelkästään 27,5-tuumaisille kiekoille eli ovat käytännössä täysin eri pyöriä kuin isommat koot.
Joo, kuten alunperinkin sanoin ei ne muutkaan mitat turhia ole, mutta kun poljinkeskiö on se piste, joka pyörässä ei ole säädettävä, niin siitä otetut mitat reach ja stack ovat käyttökelpoisimmat kun samaan tarkoitukseen tulevia pyöriä vertailee.
^^ Canyon on keskimäärin maantiepyörämäisempi eli ketterämpi ja herkempi ohjattavuudeltaan, toisaalta vakaampi suuremman bb-droppinsa ansiosta. On-Onessa on ehkä vähän tyypillisempi gg-geometria muuten, mutta jostain syystä cx-korkuinen keskiö. Molemmissa pyörän ohjauskäyttäytyminen muuttuu koon mukaan aika paljonkin, koska eri kokojen ohjauskulmissa on melko suuria eroja trail-mitan pysyessä samana (oletettavasti, Canyonin rake-mitta puuttuu). Canyonin kahden asteen muutos pienimmästä 700c-kiekkoisesta suurimpaan aiheuttaa sen, että ääripäiden koot ovat melkein kuin eri pyöriä. Kaksi pienintä kokoa on speksattu pelkästään 27,5-tuumaisille kiekoille eli ovat käytännössä täysin eri pyöriä kuin isommat koot.
Tuota Free Rangeria katsoessa tulee tosiaan mieleen, että onkohan se suunniteltu tuon BB:n korkeuden osalta enemminkin 650b kiekoille ja pulleille (n. 50-53mm) renkaille, koska 700c kiekkojen ja isojen (n. 50mm) renkaiden kanssa keskiö on kyllä melko korkealla.
Ei niitä numeroita kannata noin tarkkaan katsella. Tuskinpa carbonaadi noita kamalan tarkasti suunnittelee.
ikispessu
19.12.2019, 14.00
Painoin tilausnappia lopulta Shand Stoaterille (custom koko ja värit). Koko ikäni olen ollut kahden koon välissä niin odotan innolla kuinka hyvin istuu omille mitoilleni tehty runko.
Deposit 500£ maksettuna ja vasta nyt mietin että mitenkähän tuo brexit jos kerkiää tapahtumaan ennen kuin pyörän loppusumma on maksettu ja tavara toimitettu? Tietääköhän tähän vastausta vielä kukaan?
edit. tullin sivuilta: JOS EROSOPIMUS SAADAAN voimaan, alkaa niin kutsuttu siirtymäaika. Se kestää vähintään 31.12.2020 saakka. Siirtymäaikaa voidaan pidentää kerran, enintään vuoden 2022 loppuun. Siirtymäajan aikana Britannia noudattaisi EU:n lainsäädäntöä ja kansainvälisiä sopimuksia sekä osallistuisi sisämarkkinoille ja tulliunioniin entiseen tapaan
Päättelen tuosta että kunhan pyörä maksetaan ja toimitetaan tuon siirtymäajan puitteissa niin mitään tullimaksuja tai veroja ei joudu maksamaan.
Olin tilaamassa Stoateria, mutta odottelen 2020 Stoothieta
https://www.instagram.com/p/B6LqEGpl8zI/?igshid=ms644cge89s
Firlefanz
19.12.2019, 18.03
https://pic.useful.fi/n_hfLf-e3.jpg
Simplon Inissio Pmax (https://www.simplon.com/en/Bikes/Inissio-Pmax_b_13150)
bikeboard.at Kurztest (https://bikeboard.at/Board/Simplon-Inissio-Pmax-Kurztest-th254419)
(https://www.simplon.com/en/Bikes/Inissio-Pmax_b_13150)
Firlefanz
19.12.2019, 18.09
Ja tietenkin pelkkä Inissio Gravel:
https://www.simplon.com/simplon/online/website/Bilder/Produktbilder/2020/2020_Roadbike/Inissio%20Gravel/image-thumb__19410__product-img-big/Product_2020_Roadbike_InissioGravel_IslandBlueGlos sy-BlackGlossy.png
Noilla kiekoilla kelpaa sorateitä ajella.
ikispessu
19.12.2019, 19.45
Olin tilaamassa Stoateria, mutta odottelen 2020 Stoothieta
https://www.instagram.com/p/B6LqEGpl8zI/?igshid=ms644cge89s
harkitsin itsekin, mutta hinta karkaisi stooshiella aivan liian korkeaksi ja minulle tärkein on se että on terästä, custom koko ja omat värit.
edit.niin ja se tietysti että pyörä on tehty skotlannissa.
F. Kotlerburg
19.12.2019, 22.31
Tilasin pyörän. Gravel-pyörän. Ja näin.
^tjaa, mikä läpäisi herran asialliskriittisen seulan?
Kylläpä on muuten valtavan yökkis toi Kuovipolun linkkaama Simplon.
Ikispessu valkkasi hienosti.
K.Kuronen
20.12.2019, 09.02
Hetken kesti tajuta, että Simplon Pmax onkin sähköavusteinen -tuosta kuvakulmasta mikään ei vihjaa.
Jari Wiksten
20.12.2019, 09.27
Avaruuskana tuli tilattua keltaoranssipinkki värityksellä ja 650b kiekoilla sekä Rival-osasarjalla.. Toimitus taitaa mennä ensi vuoden puolelle.
Jatkossa ei-maantieajot ajan Avaruussukkulalla ja Nallerasvalla. Maantiellä jatkossakin ajan 2005 hankituilla kuitu Lookilla ja alumiini Ciöccillä.
Eka gravelpyörä tulossa vaikka gravel grindausta olen (tietämättäni) harrastanut kohta kahdeksalla vuosikymmenellä monenmoisella pyöräkalustolla.
JohannesP
20.12.2019, 12.32
Gravel-kuumeeseen on helppo parannus, kun katsoo noita Evilin ja Simplonin toteutuksia. Entisestään menee yli ymmärryksen esim tuon Simplonin tanko-stemmi yhdistelmä gravelissa.
Entisestään menee yli ymmärryksen esim tuon Simplonin tanko-stemmi yhdistelmä gravelissa.
Eikös sen nimikin jo kerro, simppeli pyörä (simppeleille ihmisille?), ja näin ollen vain vähän osia. Vain kiinteä satulatolppa uupuu
Jahas, olikin vielä sähkömopedi kysymyksessä. Juuei näin
https://www.simplon.com/simplon/online/website/Bilder/Produktbilder/2020/2020_E-Road/Inissio%20Pmax/image-thumb__19635__product-img-big/Product_2020_E-Roadbike_InissioPmax_Detail-9.png
Tolkun mies
20.12.2019, 13.00
Mutta siis miksi tuo 29er runko slope ? Saadaanko sillä rakenteella jäykkä ja joustamaton keskiö vai haetaanko pitkällä satulatolpalla joustoa satulaan ? Vai että voidaan valmistaa mahdollisimman säädettävä runko geometria, joka istuvuus on on kohtuullinen, kunhan kuskin mitat on suunnilleen sinnepäin ? Jotenkin tuntuu että ei nuo lyhyet emäputket etupäätä kovin paljoa vakauta , vaikka keulakulmaa on helppo niillä loiventaa ? Valistakaa pliis ymmärtämätöntä joka nauttii mieluiten old school runko geometriasta.
JohannesP
20.12.2019, 13.01
Simplonista on myös ei-sähkö malli mikä näyttää ulkoisesti samalta. Juuei sillekkin.
Firlefanz
20.12.2019, 13.09
Gravel-kuumeeseen on helppo parannus, kun katsoo noita Evilin ja Simplonin toteutuksia. Entisestään menee yli ymmärryksen esim tuon Simplonin tanko-stemmi yhdistelmä gravelissa.
Minultakin oli päästä sellainen [deʒavy]-parahdus kun näin Inission. Mutta ei käy kieltäminen etteikö Pmax olisi sähköpyörätoteutuksena yllättävän elegantti - ja jopa sellainen että se voisi kelvata niillekin jotka eivät ikimaailmassa kehtaisi ajaa sähköpyörällä jonka heti tunnistaa sähkäpyöräksi.
Mutta kun minä en ole pohdiskellut noita tanko- ja tanko-stemmiasioita niin minulle ei ole ihan heti selvää miksi tuommoinen Lenkervorbaueinheit olisi gravelpyörässä jotenkin ongelmallisempi tai enemmän muotoilun kuin toimivuuden ehdoilla tehty ratkaisu kuin maantiepyörässä. Samat hankaluudethan siinä on, jos tanko ei muotoilultaan tai mitoiltaan jollekin sovi tai jos haluaisi pitemmän tai lyhyemmän stemmin. (En tutkinut niin tarkkaan että osaisin sanoa millainen säätövara Simplonin ARC1:ssä on tai onko valittavana eripituisia.)
JohannesP
20.12.2019, 13.30
Mutta kun minä en ole pohdiskellut noita tanko- ja tanko-stemmiasioita niin minulle ei ole ihan heti selvää miksi tuommoinen Lenkervorbaueinheit olisi gravelpyörässä jotenkin ongelmallisempi tai enemmän muotoilun kuin toimivuuden ehdoilla tehty ratkaisu kuin maantiepyörässä. Samat hankaluudethan siinä on, jos tanko ei muotoilultaan tai mitoiltaan jollekin sovi tai jos haluaisi pitemmän tai lyhyemmän stemmin. (En tutkinut niin tarkkaan että osaisin sanoa millainen säätövara Simplonin ARC1:ssä on tai onko valittavana eripituisia.)
Ei se olekkaan ongelmattomampi ja hädintuskin voisin sellaisen hyväksyä omaan maantiepyörään (ei ole). Aeromaantiepyörässä voin vielä jotenkin hyväksyä sen mitättömän wattisäästön verrattuna erilliseen stemmi-aerotankoyhdistelmään. Painosäästökään ei ole itsestäänselvyys. Tälläisellä lähes monster-gravelin näköisellä äärimmäisen sloupatulla pyörällä polut ja hiekkatiet näkisin olevan kuitenkin se pääkohde missä keskinopeudet jää huomattavasti pienemmiksi.
En näy tuossa mitään muuta kuin mahdollisen suuremman lisäkulun jos insinöörin valitsema setuppi ei vastaa omia mieltymyksiä tai haluaa myöhemmin eri käyttötarkoituksiin muutoksia. Varmastihan tuo on joidenkin mielestä tyylikäs toteutus, mutta omasta mielestä niitä tyylikkäitä stemmi-tanko yhdistelmiäkin on markkinoilla.
Muotijuttu tuo yhdistelmätanko joka on pakko tunkea jokaiseen pyörään. Vähän kuin madalletut seat stays tuli vuosia sitten alunperin aerohyödyn vuoksi, jotka yleistyivät markettipyöriinkin.
Mutta siis miksi tuo 29er runko slope ? Saadaanko sillä rakenteella jäykkä ja joustamaton keskiö vai haetaanko pitkällä satulatolpalla joustoa satulaan ? Vai että voidaan valmistaa mahdollisimman säädettävä runko geometria, joka istuvuus on on kohtuullinen, kunhan kuskin mitat on suunnilleen sinnepäin ? Jotenkin tuntuu että ei nuo lyhyet emäputket etupäätä kovin paljoa vakauta , vaikka keulakulmaa on helppo niillä loiventaa ? Valistakaa pliis ymmärtämätöntä joka nauttii mieluiten old school runko geometriasta.
Veikkaan, että kun rengaskoko on kasvanut ja maavara noussut, niin vaakamallinen vaakaputkiratkaisu ei kaikille sovi varsinkaan polkuajoon.
Katoin että standoveri on tuollakin slopella aika korkea.
kurvaaja
20.12.2019, 16.00
Avaruuskana tuli tilattua keltaoranssipinkki värityksellä ja 650b kiekoilla sekä Rival-osasarjalla.. Toimitus taitaa mennä ensi vuoden puolelle.
Jatkossa ei-maantieajot ajan Avaruussukkulalla ja Nallerasvalla. Maantiellä jatkossakin ajan 2005 hankituilla kuitu Lookilla ja alumiini Ciöccillä.
Eka gravelpyörä tulossa vaikka gravel grindausta olen (tietämättäni) harrastanut kohta kahdeksalla vuosikymmenellä monenmoisella pyöräkalustolla.
Space Chicken varmasti hyvä valinta! Oliko uusi Free Ranger vaihtoehtona harkinnassa?
Jari Wiksten
20.12.2019, 16.21
Free Ranger oli toinen varteenotettava vaihtoehto mutta tällä kertaa päädyin Space Chickeniin, osaksi asiaan vaikutti väritys. Pitäähän sitä pyörää tuijotella vuosien ajan ja mukavampi jos tykkää pyörän väristä. Tää on mun ensimmäinen ja jos/kun ajoasennosta saa hyvän niin todennäköisesti myös viimeinen gravelpyöräni. Maantiepyörilläni olen nyt ajanut 15 vuotta eikä mitään mielenkiintoa päivittää tai ostaa uutta. Jos saman verran vuosia tulee Space Chickenillä ajettua olenkin silloin (jo tai vasta) 80 vuotias. :rolleyes:
F. Kotlerburg
20.12.2019, 18.37
^tjaa, mikä läpäisi herran asialliskriittisen seulan?
Tylsästi avaruuskana Forcella. Väärä materiaali, keskiökin on miten sattuu ja vaihteita liian vähän, mutta pitää yrittää elää niiden kanssa, kun härveli on näemmä jo lähtenyt liikenteeseen.
Meinasin Alu-Grailia, mutta tuon kun sai nytten alekoodien ja kikkailujen jälkeen samaan hintaan kuin tuon paremman alu-Grailin niin mennään tolla.
Free rangeri saapui perjantaina. Pari lyhyttä lenkkiä vasta kerennyt vedellä. Voin laittaa tarkempaa analyysiä myöhemmin jos jotakuta kiinnostaapi.
kurvaaja
29.12.2019, 17.01
Free rangeri saapui perjantaina. Pari lyhyttä lenkkiä vasta kerennyt vedellä. Voin laittaa tarkempaa analyysiä myöhemmin jos jotakuta kiinnostaapi.
Kiinnostaa
Kiinnostaa ja myös jos mahdollista tuota rengastilavuuttakin arvioida niin olis hienoa.
Onko kenelläkään kokemuksia https://www.ridemore.fi/devinci-hatchet-carbon-rival- tuosta pyörästä? Ihan hyviä arvosteluita pikaisesti luettuna netin syövereistä. Hintakin vaikuttaisi nyt kohtuulliselta.
ArvoPentti
30.12.2019, 17.32
Hienoa! Koska tilasit?
Itse tilasin Pickenflickin 13.12. Lupasivat lähettää 48h sisällä, kuten lähettivätkin.
DPD:ltä seurattua:
Dec. 15. We have your parcel, and it's on its way to our depot
Dec. 15. Your parcel has left the United Kingdom and is on its way to Finland
Dec.17. Your parcel is on its way back to Planet X Limited
WTF!!!
Otin 18.12. yhteyttä Planet-X:ään ja kysyin, että mikä homma.
Planet-X: OK it does look like DPD are turning that around as they've deemed it oversize, we'll get that back here and resend it via DHL for you. Sorry for any inconvenience caused
Siis DPD huomaa kesken kuljetuksen, että lähetys on liian suuri ja käänsi sen takaisin? Meinasko botski upota satama-altaaseen titaanin painosta vai pettikö Ivecosta takajouset? Oisko sittenkin pitänyt ottaa hiilarirunko?
Hienoa! Koska tilasit?
Itse tilasin Pickenflickin 13.12. Lupasivat lähettää 48h sisällä, kuten lähettivätkin.
DPD:ltä seurattua:
Dec. 15. We have your parcel, and it's on its way to our depot
Dec. 15. Your parcel has left the United Kingdom and is on its way to Finland
Dec.17. Your parcel is on its way back to Planet X Limited
WTF!!!
Otin 18.12. yhteyttä Planet-X:ään ja kysyin, että mikä homma.
Planet-X: OK it does look like DPD are turning that around as they've deemed it oversize, we'll get that back here and resend it via DHL for you. Sorry for any inconvenience caused
Siis DPD huomaa kesken kuljetuksen, että lähetys on liian suuri ja käänsi sen takaisin? Meinasko botski upota satama-altaaseen titaanin painosta vai pettikö Ivecosta takajouset? Oisko sittenkin pitänyt ottaa hiilarirunko?
Tilasin 17.12 ja lähti tulemaan 19.12 saapui kotio 27.11. Tuli jopa pari päivää luvattua aikaisemmin. Huonoa tuuria ollu kyllä sulla.
Tilasin 17.12 ja lähti tulemaan 19.12 saapui kotio 27.11.
Jos joulukuussa tilaa ja saman vuoden marraskuussa saa, niin toimitus alkaa jo uhmata kuuluisaa Einsteinin kategorista imperatiivia
F. Kotlerburg
31.12.2019, 11.51
18.12 tilattu Avaruuskana laskeutui juuri. Vähän oli paketti murjotun näköinen taas kerran, mutta äkkiseltään sisältö vaikutti ehjältä.
18.12 tilattu Avaruuskana laskeutui juuri. Vähän oli paketti murjotun näköinen taas kerran, mutta äkkiseltään sisältö vaikutti ehjältä.
Mulla oli planetin paketti myös joskus silleen käsitelty että oli saapuessaan se iso päälliläppä auki, ja paketista puuttui kaikki muu paitsi pyörä. Eli kylkeen tilatut irto-osat oli lentäneet kyydistä. Sain kyllä uudet tilalle että ei siinä.
F. Kotlerburg
31.12.2019, 12.31
Mulla oli planetin paketti myös joskus silleen käsitelty että oli saapuessaan se iso päälliläppä auki, ja paketista puuttui kaikki muu paitsi pyörä.
Tuohon oli se läppä teipattu kiinni selvästikin DHL:n toimesta, kun teipeissä luki DHD Repacked. Eipä siinä näytti olevan osa niiteistäkin vielä kiinni ja paketissa ei ollut kuin pyörä.
Jari Wiksten
31.12.2019, 20.22
Pari päivää myöhemmin tilattu Avaruuskana tuli eilen iltapäivällä. 23.12 lähti matkaan ja 30.12 perillä, aika nopea toimitus kun pyörä vietti joulun pyhät Brysselissä.
Paketti oli ehjä ja pyörä nopea kasata. Etukiekko paikalleen, ohjaustanko kiinni stemmiin, satulaputki kiinni ja oikeaan korkeuteen ja lopuksi spd-polkimet paikalleen.
Tänään eka 44 km lenkki pikkupoluilla, ulkoiluteillä ja vähän asvalttisiirtymiä. Kokeilen vielä siirtää satulaa hieman taaksepäin muuten ajoasento ja koko sopiva. Sramin eri voimansiirtoja olen käyttänyt toistakymmentä vuotta maastopyörissä. Droppitankoisissa pyörissäni on taas aina ollut Campagnolon palikat. Rivalin vaihdevivun käyttö oli uutta ja muutaman kerran ratas vaihtui pienemmäksi kun piti siirtää isommalle rattaalle. Toiminta on selkeä ja looginen mutta vaatii vähän totuttelua.
42 mm sliksirengas on varmasti hyvä kesäkeleillä nyt kaipaisin vähän enemmän leveyttä ja nappuloita. Kiekko on 650B, joten rengasvaihtoehtoja pitäisi olla. Nastarenkaiden hankinta mietityttää, tarjonta on aika heikko 650B kiekoille.
Onko rengassuosituksia nappula- ja nastarenkaiksi?
Tukkasotka
31.12.2019, 20.41
WTB Resolute 650b on ainakin nopea tubeless nappula. Soralla hyvin pitävä, lumelta ei kokemusta. 42 leveä menee Kanaan helposti.
Pyöräilevä Hullu
31.12.2019, 21.19
Täällä mahdollisesti lähtee talven aikana rakentuun graveli NS Bikesin Rag+ rungolle. Koskaan aiemmin ei oo tullu pyöriä kasattua, innolla (ja kauhulla) odotan minkälaisen pyörän saa aikaiseksi syksyn aikana haalituista tarjous- ja käytetyistä osista :D Kahdet kiekkosetit on hommattu ja tarkoitus toisille laittaa kapeat kesäkumit ja toisille leveämpää maastorengasta sekä ISP:it, niitä sitten vaihdella vuodenajan ja fiiliksen mukaan.
F. Kotlerburg
31.12.2019, 22.38
Eipä ehtinyt tänään kuin kasata pyörän ja vaihtaa pari osaa. Äkkiseltään L vaikutti oikealta valinnalta. Vähän tuo flarella oleva tanko oudoksuttaa ja ei nuo Sraminkaan hydrokahvat nyt mitkään sirot ole, vaikka Shimanoa onkin siltä osin haukuttu. No anyway pyörä tuli ehjänä perille ja vaikuttaa siistiltä peliltä. Nastat pitää kyllä saada alle ennen kuin tuonne uskaltaa lähteä testailemaan.
Jari Wiksten
31.12.2019, 23.32
Eipä ehtinyt tänään kuin kasata pyörän ja vaihtaa pari osaa. Äkkiseltään L vaikutti oikealta valinnalta. Vähän tuo flarella oleva tanko oudoksuttaa ja ei nuo Sraminkaan hydrokahvat nyt mitkään sirot ole, vaikka Shimanoa onkin siltä osin haukuttu. No anyway pyörä tuli ehjänä perille ja vaikuttaa siistiltä peliltä. Nastat pitää kyllä saada alle ennen kuin tuonne uskaltaa lähteä testailemaan.
Tilasitko 650 vai 700 -kiekoilla? Mitkä nastarenkaat aioit hankkia?
F. Kotlerburg
01.01.2020, 11.07
Tilasitko 650 vai 700 -kiekoilla? Mitkä nastarenkaat aioit hankkia?
Mulla on 700c kiekot ja nastoiksi tulee vk.comin aikoinaan myymät Black Icet, jotka roikkuu varaston seinällä valmiiksi.
Toiset kiekot tuohon pitäisi speksailla. Näyttää, että ei alle 1500g:n ole asiaa ilman kuitua. Jostain syystä maastokiekot näyttää spekseissä melkein kevyemmiltä kuin gravelit, mutta niihin ei moniinkaan saa eteen 12x100mm palikoita.
Shimaani
01.01.2020, 14.46
Voi sen tehdä näinkin:
https://ep1.pinkbike.org/p5pb5988514/p5pb5988514.jpg
kurvaaja
01.01.2020, 18.52
Mikä sisäleveys 700c gravel kiekossa olisi suositeltava 32mm-45mm kumeille?
Mikä sisäleveys 700c gravel kiekossa olisi suositeltava 32mm-45mm kumeille?
21-24mm minun mielestäni.
F. Kotlerburg
01.01.2020, 22.15
No tuolle huiteille minäkin olen päätynyt. Nyt pitäisi vaan löytää järkevän hintaiset ja painoiset kiekot.
Voi sen tehdä näinkin..
Ihana Pure Blood -vanhus. Olinpa tyystin unohtanut, että sulla tosiaan on tommonen(kin). Olikos sulla muuten vielä se viistoista vuotta aikaansa edellä ollut levari-Cannarikin?
No tuolle huiteille minäkin olen päätynyt. Nyt pitäisi vaan löytää järkevän hintaiset ja painoiset kiekot.
Vähän väkisin joutuu jostain tinkimään yhtälössä, hinta, paino ja leveys. Kun saisi olla vielä laadukkaatkin. Minulla oli tuossa vielä alkuun mukana aerous, mutta se nyt jäi heti pois valintakriteereistä. Gr1600 on ehkä pätevin, mutta sekin on pirun painava :) setti hintaisekseen. Minulle tuli nyt alle 300e m1700 setti uutena ja käytetty xm1501. En minä tuota painoeroa huomaa painavien renkaiden kanssa, eli m1700 on kyllä pätevä setti tuohon hintaan. Cnc-bike ja 15mm akselille.
Toiset kiekot tuohon pitäisi speksailla. Näyttää, että ei alle 1500g:n ole asiaa ilman kuitua. Jostain syystä maastokiekot näyttää spekseissä melkein kevyemmiltä kuin gravelit, mutta niihin ei moniinkaan saa eteen 12x100mm palikoita.
Nää vois olla aika passelit, olis just alle 1500g ja kun kyttää sopivat -30% alennuspäivän, niin hintakin olis semi-kohtuullisessa 700€ tuntumassa.
https://www.superstarcomponents.com/en/venn-var35-tcc-carbon-road2-wheelset-uk-made-hubs.htm
Jos 15mm akselilla löytyy muuten sovivat kiekot, niin tuollainen 15->12mm holkki voisi pelastaa tilanteen.
https://www.totalcycling.com/en/Halo-Thru-Axle-Adapter-Sleeve---15mm---12mm/m-23235.aspx
https://www.pdxti.com/products/pdxti-12mm-15mm-ta-adapter
... Gr1600 on ehkä pätevin, mutta sekin on pirun painava :) setti hintaisekseen. ...
Mulla on noi kakkoskiekkoina ja on kivat ja hyvät. Sikapainavat ovat toki, mun pari taisi olla inan alle 1800g pikalinkkuläpiakseliadaptereiila. Kiikareissa pikkusen polttelis GRC1400 tai sit viis hunttia säästääkseen ehkä Hunt tai JRA.
F. Kotlerburg
02.01.2020, 16.46
Nää vois olla aika passelit, olis just alle 1500g ja kun kyttää sopivat -30% alennuspäivän, niin hintakin olis semi-kohtuullisessa 700€ tuntumassa.
Niin tai ostaa nyt -35% päiviltä, jos nuo haluaa.
https://www.lightbicycle.com/700C-tubeless-bike-wheels-32mm-wide-38mm-deep-clincher-for-cyclocross-road-and-gravel-bikes.html
Nuo kustansi 808€ kotiin kannettuna. Novatec navoilla. Työnjälki kasausta myöten viimeisen päälle. Paino 1460g. Kilsoja ei ole vielä alla kuin hiukan vajaa 2000km, eikä tähän mennessä ole ilmaantunut pienintäkään huomautettavaa. Navoista sanottava, että rullaavat poikkeuksellisen keveästi.
Ainut, että toimitusaika n. kuukauden. Tekevät nuo kaikki tilauksesta. Mutta jos ei ole hätä.
Ohiampuja
02.01.2020, 17.28
Saamari, meinasit tulla kahvit väärään suuntaan. :)
Shimaani
02.01.2020, 21.14
Ihana Pure Blood -vanhus. Olinpa tyystin unohtanut, että sulla tosiaan on tommonen(kin). Olikos sulla muuten vielä se viistoista vuotta aikaansa edellä ollut levari-Cannarikin? Ai niin se punainen Kännäri... Juuei, se meni kiertoon jo aikaa sitten... Tuota PureBluudia ei kukaan halunnut ostaa joten tein siitä työmatkasinkulaattorin koska ei tuon teräsraamin paikka vaan ole katossa roikkumassa. Löysin siihen vielä Dura-aasin kammet iibeistä ja laitoin Surlin eturattaan jtn FengShuikin on nyt parempi. :)
Mulla on noi kakkoskiekkoina ja on kivat ja hyvät. Sikapainavat ovat toki, mun pari taisi olla inan alle 1800g pikalinkkuläpiakseliadaptereiila. Kiikareissa pikkusen polttelis GRC1400 tai sit viis hunttia säästääkseen ehkä Hunt tai JRA.
Ostat vaan toiset ratchet kiekot. Minä en enää ajatellut muita hankkia. Ei tarvitse esimerkiksi olla useita pakkoja, jos ei välttämättä halua niitä hommailla kaikkiin kiekkoihin.
Roadiin ajattelin laittaa tiheämmän pakan toiseen vapariin kiinni, niin tulee tempoon vaihdettua mieluiset välitykset.
Muutenkin alkaa jotenkin laiskottaa noiden novatecin kynsien kunnossa pitäminen, kun niitä on useissa kiekoissa.
F. Kotlerburg
02.01.2020, 21.33
Joo en hommaa minäkään enää Novatecin napoja.
Jos ei tosiaan ole tarkoitus mitään keventelykiekkoja hommata, niin noi m1700 (https://www.cnc-bike.de/product_info.php?products_id=17346):set on kyllä pätevät tuohon hintaan. Tosi laadukkaan oloiset. Tarroituskin polttomaalattu kiinni.
22mm sisältä. Ainoa ahdistava seikka on tuo vanhanmallinen dt350 etunapa, johon ei aivan helposti saa erillaisia päätyholkkeja, mutta tosiaan 12mm akselille tuolla soviteholkilla ja pikalinkulle minusta fiksuin on laittaa 15/9mm soviteholkki ja 9mm läpiakseli.
Huomaako joku muuten jäykkyyseroja näissä "oikeissa (https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-gr-1600-spline-r-25-28-disc-wheelset-883036)" gravell kiekoissa, verrattuna matalampiin ja kevyempiin maasturin kiekkoihin (https://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-xr-1501-spline-one-29-wheelset-536133)? Minä en tuollaista huomaa, eli ajelen noilla ihan tyytyväisenä.
K.Kuronen
02.01.2020, 22.11
...
Jos 15mm akselilla löytyy muuten sovivat kiekot, niin tuollainen 15->12mm holkki voisi pelastaa tilanteen.
https://www.totalcycling.com/en/Halo-Thru-Axle-Adapter-Sleeve---15mm---12mm/m-23235.aspx
https://www.pdxti.com/products/pdxti-12mm-15mm-ta-adapter
Kannattanee kuitenkin mitata myös etuhaarukan dropoutit, 12 millisen päätyholkki on ulkohalkaisijaltaan jotakin 19mm, mutta 15 mm:n luokkaa 21mm.
Onko Pinnacle Arkose pyöristä kokemusta? Menee ainakin 52mm 650b rengas ja ehkä ISP myös, muutenkin hinta taitaa olla kohdallaan ja arvosteluissa hehkutettu. Painoa on aika paljon, onkohan runko painava vai kiekot?
Aika lähellä on tilausta tuo Arkrose (ale taitaa loppua ylihuomenna), vaikuttaisi arvostelujen perusteella hyvin lähelle sellaiselle pyörälle mitä haen työmatkoille ja satunnaiseen lenkkeilyyn. Varsinkin pyörän ulkonäkö iski heti ja pirun tyylikäs runko minusta sekä hyvä rengastila. Löysin tiedon että rungon paino noin 1500g ja haarukka vajaa 800g.
Mitä mieltä kannattaako maksaa 550€ enemmän D3 105 osasarjalla + hieman paremmilla navoilla ja haarukalla vs. Sora + TRP Spyre? Mietin että tuota halvempaa 720€ voisi sitten tarpeen mukaan päivitellä ja uskon että nuo mekaaniset levarit riittäisi omaan käyttöön hyvin ja osaisi itse huoltaakin. Erotuksella saisi ainakin suht hyvät kiekot kesän lenkeille.
https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-arkose-d1-2020-gravel-bike-EV339946
https://www.evanscycles.com/en-fi/pinnacle-arkose-d3-2020-gravel-bike-EV339948
K.Kuronen
05.01.2020, 20.16
^Itse en ottaisi Soraa osasarjaksi, jos suunnitelmissa on päivittäminen -ajoon ehkä, jos hinta edellä menisin.
Hydraulisia ei kannata arastella, kyllä niiden kanssa toimeen tulee. Jarrut tosin voivat olla kätisyydeltään englantilaisittain. Hydraulisten etu on, että niitä ei tarvitse päivittää.
Omasta mielestä tuo D1 on paremman värinen mutta makuasioita. Vertailin lähinnä pyörää omaan Topstone Soraan - se on jo joiltain osin paperilla huonompi mutta silti kevyempi pyörä. Omasta mielestä heikkous on mekaaniset jarrut, eikä niitä kannata edes päivittää vaan olisi järkevämpi uusia koko voimansiirto ja sitähän ei halvalla tehdä. Kuitenkin pyörällä on tullut kesällä ja talvella ajettua, joten ainoa oikea ongelma on ollut pari kertaa -5C tai kovemmilla pakkasilla tapahtuva takajarrun vaijerin jäätyminen, joka tuossakin tulee todennäkösesti ongelmaksi kaapelireitityksen vuoksi. Kuitenkin jarrutustehoa on tarpeeksi (2-mäntäinen promax yllättää) vaikka kaipaisin hydraulisten tuntumaa.
Sora osasarjalla ajaminen ja kuluvien osien uusiminen on todella halpaa enkä näe siinä suuria heikkouksia. Ainoastaan omassa käytössä 11t hammasratas on erittäin harvinaisessa käytössä mutta niin se olisi paremmissakin vaihteistoissa. Ehkä myös maantiellä joskus etsinyt sitä puuttuvaa vaihdetta pakan keskivaiheilta mutta työmatkoilla ei mitään haittaa ja muutenkin välitykset kohdillaan - edessä 46/30 ja takana 11-34. Jarruja lukuunottamatta tolla osasarjalla on mielestäni todella marginaalinen merkitys ja lähinnä se itsellenikin on vain pakkomielle toisinaan katsella siihen päivitystä.
Mikäli tuo 550€ lisähinta ei kuitenkaan tunnu missään niin eikös tuo ole sama ostaa, jos väri vain kelpaa ja Arkose on se pyörä. Kuitenkin mennään jo hinnassa ylöspäin, että saattaisi jonku halvan kuiturunkoisen jo saada. Halvempi on kuitenkin hyvä aihio päivityksille siinä missä oma Topstonekin. Itse tyydyn voimansiirtoon, kunnes jotain uutta tulee markkinoille ja kiekot ovat etusijaisesti ensi kesäksi hakusessa. Toivottavasti halvempaa sram 12-speed road osasarjaa pukkaa piakkoin markkinoille, kun osassa kiekkoja voi jo valita xdr-vapaarattaan, niin saa taas ihmetellä mihin ylimääräset rahat voisi mahdollisesti laittaa :rolleyes:
Itsekin ihastuin tuohon D1 väriin ja ulkonäköön. D3 on sitten hinnaltaan jo aika paljon korkeampi ja ennemmin tuolla hinnalla lähtisin katsomaan Sramin Rivalia, mutta siinä mallissa tuo Arkose on taas omasta mielestä karmean värinen. Samanmoisella rengastilalla saisi sitten kuituisen Planet X Free Rangerin kun laittaisi tuohon D3 versioon 300€ lisää...
jukkapvk
07.01.2020, 15.02
Täällä mahdollisesti lähtee talven aikana rakentuun graveli NS Bikesin Rag+ rungolle. Koskaan aiemmin ei oo tullu pyöriä kasattua, innolla (ja kauhulla) odotan minkälaisen pyörän saa aikaiseksi syksyn aikana haalituista tarjous- ja käytetyistä osista :D Kahdet kiekkosetit on hommattu ja tarkoitus toisille laittaa kapeat kesäkumit ja toisille leveämpää maastorengasta sekä ISP:it, niitä sitten vaihdella vuodenajan ja fiiliksen mukaan.
Samalle rungolle olisi tarkoitus täälläkin pyörä rakentaa. Suurin haaste tällä hetkellä on rungon löytäminen, kaikkialla myydään eioota. Laitoin jo NS Bikesille kysymystä. Oletko sinä löytänyt runkoa mistään?
Mikä tuossa NS Rag+ rungossa houkuttaa? Itse katsoin myös tuota, mutta mielestäni rungon paino 1,8kg aika reipas, esim. tuossa Arkosessa jo selkeästi kevyempi (n. 1,5kg) ja sitten esim. Vitus Energie alumiinirunko olisi 1,2kg ja tähänkin menee samankokoiset renkaat.
Päätyi tuo Energie mukaan myös omaan arvontakaruselliin. Arkosen ostaisin jos olisi oikeassa värissä Apex tai Rival 1x-sarjalla.
Pyöräilevä Hullu
07.01.2020, 17.38
Itteä houkutteli tuossa Ragissa edullinen hinta ja se, että ISP:it mahtuu alle, myös väri ja rungon malli oli mieleinen. Miinuksena paino, ulkoinen kaapelointi ja nuo valkoset tekstit on rumat, mutta pitää koittaa jotenkin saada niitä piiloon. Painoa koittaa vähentää säästyneillä rahoilla
Crc:llä oli vasta hyvässä tarjouksessa, mutta kaikki ovat näköjään menneet, sieltä siis omani ostin. En oikeen omaan budjettiin parempiakaan vaihtoehtoja löytäny..
jukkapvk
07.01.2020, 22.58
No se on ainakin saatavissa runkosettinä, saa sellaisen kuin haluaa. Ragia valitettavasti ei ollut S-koossa CRC:n tarjouksessa.
Vitusta ei taida saada runkosettinä, eikä siihen taida mahtua 27,5 renkaat? Cuben Nuroad SL olisi kanssa yksi vaihtoehto, mutta siihenkään ei taida mennnä 27,5 kumit alle. Arkosen värit ei nappaa, yksi kävisi, mutta siitä menisi kaikki muu vaihtoon pl. runko. Etsintä jatkuu, hakusessa siis ensisijaisesti alurunkoinen pyörä.
Tuossa linkin kuvassa on 27,5 renkaissa 2,2 tuumaa leveät renkaat Energiessä:
https://forums.mtbr.com/attachments/gravel-bikes/1246188d1554827860-best-value-gravel-bike-cash-img_20190330_105842.jpg
jukkapvk
08.01.2020, 00.11
Tuossa linkin kuvassa on 27,5 renkaissa 2,2 tuumaa leveät renkaat Energiessä:
https://forums.mtbr.com/attachments/gravel-bikes/1246188d1554827860-best-value-gravel-bike-cash-img_20190330_105842.jpg
Kiitos! Pitääkin ottaa tuo takaisin listalle. Muutenhan tuon geometria sopisi kyllä mainiosti.
Sotanorsu666
08.01.2020, 07.22
^ Itselläni on Orbea Terra ja senkin spekseissä on vain 700x40 merkattu, mutta itselläni on siihen 650b kiekot myös ja 48mm gravel king sk mahtuu takana pyörimään sisurin kanssa 25mm sisäleveällä vanteella. Kyllä niitä pienempiä kiekkoja voi yleensä käyttää, vaikka internetissä ei niistä mitään mainita.
jukkapvk
08.01.2020, 10.51
Tänks! Vituksessa on Sramin 1x11 Rivalit, mitkä varmasti ovat riittävät. Jäin vielä miettimään 2x11 GRX vs Sram 1x11. Ne kellä on 1x11, onko se vaihdeväli nyt oikeasti niin iso asia, kun foorumeilla puhutaan? Mulla on maantiepyörä erikseen, joten siihen käyttöön ei ole tulossa. Tällä ajettaisiin ensisijaisesti työmatkaa ympäri vuoden sekä hiekkateitä, polkuja yms.
kurvaaja
08.01.2020, 11.13
Vitus Energie (VR) vaikuttaa tosiaan hinta/laatusuhteelta aika hyvälle paketille. Cyclocrossiksi tuo on speksattu, mutta on kiinnikkeet lokareille, mahtuu 45x700c kumit ja BB droppiakin 70 -> mikä erottaa gravelista? Vaikuttaa kaikinpuolin hyvälle paketille gravel/talviharjoittelu/työmatka kapineelle. Apex lienee ihan toimiva osapaketti ? Takapakka ehkäpä vaihtoon -> 11-42 (ainakin talveksi)
Tänks! Vituksessa on Sramin 1x11 Rivalit, mitkä varmasti ovat riittävät. Jäin vielä miettimään 2x11 GRX vs Sram 1x11. Ne kellä on 1x11, onko se vaihdeväli nyt oikeasti niin iso asia, kun foorumeilla puhutaan? Mulla on maantiepyörä erikseen, joten siihen käyttöön ei ole tulossa. Tällä ajettaisiin ensisijaisesti työmatkaa ympäri vuoden sekä hiekkateitä, polkuja yms.
Mulla on apex1 11-42 pakalla ja työmatka/ hiekkatie suhauksee aivan passeli.
Maantiellä vaihteen välit on liian suuret omaan makuun, mutta mullakin on maantiepyörä siihen hommaan.
jukkapvk
08.01.2020, 12.41
Kiitos kommenteista, helpottaa pähkäilyä. Mikäs noista SRAMin 11-42 -pakoista sitten olisi se järkevä? PG1130? Mulle enemmän Shimanon kamat tuttuja....
K.Kuronen
08.01.2020, 13.13
Vaikka pidänkin 2x11 -toteutuksesta suhtaudun skeptisesti 2x11 GRX:n eturattaiden suureen kokoeroon.
jukkapvk
08.01.2020, 14.05
Tosiaan, aika isot erot. Muistin, että 40/30 olisi ollut myös vaihtoehto. No, nyt on myöhäistä, Rivalit lähti tilaukseen.
Tukkasotka
08.01.2020, 20.25
Mulla on 1xRivalissa 11-28 pakka ja edessä 40 tai 42 limppu, koen että vaihdevälit ovat yhtä pienet, kuin että edessä olisi 2x.
Kiitos kommenteista, helpottaa pähkäilyä. Mikäs noista SRAMin 11-42 -pakoista sitten olisi se järkevä? PG1130? Mulle enemmän Shimanon kamat tuttuja....Pakan valinta riippuu aika paljon siitä mikä vapaaratas sulle on tulossa. 11sp Road, perus "10sp shimano", XD vai micro spline.
Sramin pakoista toi pg1130 on ainakin se kaikkein painavin peruspakka joka menis perus 10sp Shimano/Sram vapariin
jukkapvk
08.01.2020, 23.55
Nyt tuossa näyttäisi speksien mukaan olevan 11sp Shimano/Sram vapaaratas (Road). Siihen pitäisi sopia, jos noihin kiekkohin muita pakkoja hommaa. Nyt siinä on siis SunRacen CSRX1 11-36 pakka, joka ilmeisesti on Sramin vastaavaa keyvempi. Laadusta en tiedä. Nykyisen setuppiin verrattuna tuo kyllä riittäisi ainakin päivittäisiin ajoihin sen perusteella, miten välitykset nyt menee ja millä tulee ajettua.
27,5" kiekot sitten voi miettiä erikseen, niihin nyt varmaankin 11-42 pakka olisi paikallaan.
Vitus Energie (VR) vaikuttaa tosiaan hinta/laatusuhteelta aika hyvälle paketille. Cyclocrossiksi tuo on speksattu, mutta on kiinnikkeet lokareille, mahtuu 45x700c kumit ja BB droppiakin 70 -> mikä erottaa gravelista? Vaikuttaa kaikinpuolin hyvälle paketille gravel/talviharjoittelu/työmatka kapineelle. Apex lienee ihan toimiva osapaketti ? Takapakka ehkäpä vaihtoon -> 11-42 (ainakin talveksi)
Vitus on cyclo koska valmistaja niin sanoo :)
Samaa runkoa saa myös Nukeproofin brändäämänä gravelpyöränä; Digger.
Määritelmät lienee aika häilyviä, yhtälailla Rose Xeon Cross on nykyään graveli nimeltään Backroad.
Jotain järkevääkin voin sanoa, rakensin Vitus Energie VR -rungosta hybridin reilu vuosi sitten. Ihan ok kokemus, takahaarukka tosin vähän killissä, kohdistus ei maailman paras.
Geometria on melko haastava, pitkä ja matala, aeropyörän luokkaa. Valmistaudu henkisesti lyhyeen stemmiin, toisaalta niin kai se trendi taitaa nykyään mennä.
Stack ja reach vaikuttavat aika normaaleilta, mutta tosiaan 20ast slouppiin tottuneessa grävell genressä se satulan pinnan alapuolelle tuleva tanko saattaa tuntua äkkiseltään hurjalta.
Ehkäpä wiggle on tuon vuoksi merkannut tuon cycloksi? Äkäiset asiakkaat laittavat pian pyöriä palautukseen jos tuota mainostaa gravellina.
kosminen
09.01.2020, 21.30
Löytyy runkosetti! Tosin custom geometrialla, mutta Stoater pohjalla. Koko prosessi oli tosi miellyttävä ja mielenkiintoinen, voin suositella. Ajot taitaa alkaa vasta sitten kun suolat katoaa.
Tosin, sivuilla kerrotaan sen jöötin teräskeulan painoksi alle 800 grammaa, punnitsin sen tuossa yksi päivä ja 12mm akselin ja kuplamuovin (johon se on kääritty) kanssa paino oli reilu 1500 grammaa... :)
Itselläni on hiilikuitukeula, mutta jos se todella olisi ollut alle 800 grammaa niin olisin kyllä harkinnut...
Itse runko (noin L kokoinen) painaa vajaat 2000 grammaa.
Stack ja reach vaikuttavat aika normaaleilta, mutta tosiaan 20ast slouppiin tottuneessa grävell genressä se satulan pinnan alapuolelle tuleva tanko saattaa tuntua äkkiseltään hurjalta.
Ehkäpä wiggle on tuon vuoksi merkannut tuon cycloksi? Äkäiset asiakkaat laittavat pian pyöriä palautukseen jos tuota mainostaa gravellina.
Koossa Large, joka on taulukon mukaan tarkoitettu 175-180cm pituiselle, stack 570 ja reach 407 mm. On tuo minusta aika pitkähkö.
Hiilikuituinen Energie on suht "normaali".
No joo, katsoin kuituista. Tuo on selkeästi tarkoitettu ajettavaksi lyhyellä stemmillä.
Tosin, sivuilla kerrotaan sen jöötin teräskeulan painoksi alle 800 grammaa, punnitsin sen tuossa yksi päivä ja 12mm akselin ja kuplamuovin (johon se on kääritty) kanssa paino oli reilu 1500 grammaa... :)
Kiloista päätelleen kaulaputkikin on aika jöötiä tavaraa, joten kuvittelisin painosta lähtevän helposti pari-kolmesataa grammaa, kun putkesta sahaa ylimääräiset pois, mutta eipä se varsinaisesti kevyt ole edes levarilliseksi teräshaarukaksi siitä huolimatta. Tosin alle 800 grammaan ei oikein pääse kuin ohennetun kaulaputken ja vannejarrusirojen haarukanjalkojen kanssa, jolloin levareilla lopputuloksena on hyvin isolla todennäköisyydellä jarruttaessa "itseohjautuva" haarukka.
kosminen
10.01.2020, 18.36
Siroa tästä ei saa millään. Rupesi enemmän kiinnostamaan ja avasin kuplamuovit ja ruuvasin läpiakselin irti. Paino 1350g. Tossa on lyhennetty ruotoputkikin jo, mutta varmaan siitä pari senttiä vielä lähtis.
Runkoa odotellessa rupesi jo houkuttamaan teräskeulan käyttö, mutta tuo paino on kyllä vähän liikaa... Ehkä kuitenkin kokeilen - ja kukaties - sehän voi tuoda painonsa verran jotain uutta substanssia mun ajoihin?!
jukkapvk
10.01.2020, 19.50
Vitus on cyclo koska valmistaja niin sanoo :)
Samaa runkoa saa myös Nukeproofin brändäämänä gravelpyöränä; Digger.
Määritelmät lienee aika häilyviä, yhtälailla Rose Xeon Cross on nykyään graveli nimeltään Backroad.
Jotain järkevääkin voin sanoa, rakensin Vitus Energie VR -rungosta hybridin reilu vuosi sitten. Ihan ok kokemus, takahaarukka tosin vähän killissä, kohdistus ei maailman paras.
Geometria on melko haastava, pitkä ja matala, aeropyörän luokkaa. Valmistaudu henkisesti lyhyeen stemmiin, toisaalta niin kai se trendi taitaa nykyään mennä.
Kiitoksia vaan kaikille avusta. Tuo runko passaakin minulle hyvin, kun on pitkä ja matala. Tähän mennessä kaikkiin runkoihin stemmit vaihdettu pidempiin - ehkä tähän ei tarvitse :) Kerroit rakentaneesi tuohon runkoon pyörän, löysitkö runkosetin jostain vai rakensitko jo kaapista löytyneeseen runkoon?
Kiitoksia vaan kaikille avusta. Tuo runko passaakin minulle hyvin, kun on pitkä ja matala. Tähän mennessä kaikkiin runkoihin stemmit vaihdettu pidempiin - ehkä tähän ei tarvitse :) Kerroit rakentaneesi tuohon runkoon pyörän, löysitkö runkosetin jostain vai rakensitko jo kaapista löytyneeseen runkoon?
Ostin runkosetin Chainreactionin alesta, joku 300e taisi maksaa.
Aika moni osa löytyi valmiiksi itseltä hyllystä, niin tuli sikäli kustannustehokas menopeli.
Olen 180cm ja otin silloisen S-koon, nykyisessä geotaulukossa se onkin nyt M :)
Tuli suht veikeä ajettava 70mm stemmillä ja 720mm leveällä tangolla.
jukkapvk
11.01.2020, 00.01
Ostin runkosetin Chainreactionin alesta, joku 300e taisi maksaa.
Aika moni osa löytyi valmiiksi itseltä hyllystä, niin tuli sikäli kustannustehokas menopeli.
Olen 180cm ja otin silloisen S-koon, nykyisessä geotaulukossa se onkin nyt M :)
Tuli suht veikeä ajettava 70mm stemmillä ja 720mm leveällä tangolla.
No tästähän tulee jännä ostos... Tulossa siis Wigglen "S-koko" (joka on Nukeproofin M-koko - jos siis kyseessä sama runko). Tähän mennessä pituus ei ole koskaan ollut ongelma 170cm persjalkaiselle. Ultimate CF SLX:kin stemmi/tanko vaihtui pidempään. No sittenhän sen näkee jos ja kun pyörä joskus saapuu.
Eilen Reitti 2000:n hevostelluilla ja epätasaiseksi jäätyneillä poluilla fiilistellessä tuli taas mieleen, että tää on kyllä ihan mahdottoman ihana pyörä. Kuherruskuukausi jatkuu neljättä vuotta. Kun toi oli sopivasti tipahtanut evoluution kyydistä jo syntyessään, ei se siitä enää edes setämiesmäisty sen enempää, vaan paranee vaan vanhetessaan. Jotain maagista on kevyessä teräsrungossa ja -haarukassa, joissa jokainen millimetri on oikeassa paikassa ja jokainen asteen puolikaskin oikeassa kulmassa. Mitään en muuttaisi, enkä mihinkään vaihtaisi. Melkolailla piut paut voi sanoa joka vuosi vaihtuville muodeille, muuttuville standardeille ja kulutushysterialle. Ainoa mahdollisesti huono puoli on se, että kun tälle tielle lähtee, ei siltä taida olla paluuta. Silti soisin, että jokainen pyöräilijä edes kerran eläessään saisi kokea sen. :)
https://live.staticflickr.com/65535/49352716943_870b9a8430_h.jpg
Tulipas eilen tuunattua Gräveli filllarin Rival vaihtajaan Gx (11sp) vaihtajan häkki, kun sellainen sattui olemaan ehjänä/ylimääräisenä (vanha yläpäästä rikkoutunut vaihtaja).
Aikaisemmin Rival vaihtaja pystyi juuri ja juuri hoitelemaan 11-40t pakan (b-ruuvi oli tuolloin aika tapissa), mutta nyt tuon pidemmän häkin kanssa menisi varmaan kivasti myös 11-46t pakka.
Idea lähti tästä (https://www.youtube.com/watch?v=JYt5bvy53T4) (youtube-linkki), mutta homma näyttäisi siis toimivan myös perus 11sp Gx-vaihtajan häkillä, videossa tuo tehtiin uudelle Nx Eaglen häkillä, jonka kanssa toimi myös 11-50t pakka.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20200113/a4c790686763b62741c0a73f9bbd8f79.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200113/a5afefb707574eab3ad4e8a06f759015.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20200113/93f67e8e0ddb5a4819018bba3148bedc.jpg
Annoin uuden mahdollisuuden 650b-kiekoille ja näihin pehmeisiin olosuhteisiin 48mm renkailla ne ylittivät odotukset. Voisi sanoa että, niistä jopa tuli suosikit tähän hetkeen.
Ketterämpi ja leikkisämpi kuin 700x 43mm...
https://live.staticflickr.com/65535/49403312416_73f82f2737_h.jpg
^Onko takapakka jokin Rotorin tuotos?
Näyttää kevyeltä, miten on toiminut?
Rotorin 11-39, toistaiseksi ainakin toiminut moitteetta....
kurvaaja
20.01.2020, 11.10
Vähän väkisin joutuu jostain tinkimään yhtälössä, hinta, paino ja leveys. Kun saisi olla vielä laadukkaatkin. Minulla oli tuossa vielä alkuun mukana aerous, mutta se nyt jäi heti pois valintakriteereistä. Gr1600 on ehkä pätevin, mutta sekin on pirun painava :) setti hintaisekseen. Minulle tuli nyt alle 300e m1700 setti uutena ja käytetty xm1501. En minä tuota painoeroa huomaa painavien renkaiden kanssa, eli m1700 on kyllä pätevä setti tuohon hintaan. Cnc-bike ja 15mm akselille.
Täytyisi tilata toiset kiekot "graveliin". DT Swissejä meinasin. n. 300€ hintaan näyttäisi saava E/C/G1800 kiekkosettejä ja n.450€ sitten ER/CR/GR1600 settejä. 1800 vs. 1600 ero ilmeisesti navoissa eli 1800 -sarjalaiset 370 napa, 3-pawl vapari VS 1600-sarjalaiset 350 napa, 18 Ratchet vapari. Onko tuo 350 Ratchet vaparilla lisäsatsauksen arvoinen?
Sitten on vielä, että minkä kirjaimen haluaa eteen (eli leveys). E1800 20mm sisäleveydellä ja 1655g paino (Endurance), C1800 22mm 1757g (cross road) ja G1800 24mm 1806g (Gravel). Kapein on kevein luonnollisesti. Onko tuolla 20mm ja 22mm leveydellä merkittävää eroa, jos esim. 40mm kumia laittaa tubeleksena?
1800 -sarjalaiset 370 napa, 3-pawl vapari VS 1600-sarjalaiset 350 napa, 18 Ratchet vapari. Onko tuo 350 Ratchet vaparilla lisäsatsauksen arvoinen?
Pari kesää tuli ajettua 350 ja viime kesä 370:llä. 370 pitää niin kovaa ääntä verrattuna 350 että siirtyy kaupunkipyörään ja 350 palaa gg:n ensi kesäksi.
Kilometrejä 5K / 3K joten kestävyydestä paha sanoa vielä mitään.
Rotorin 11-39, toistaiseksi ainakin toiminut moitteetta....
Ok, kiitos!
CRC:llä olisi pikku alet nyt Vitus Energiestä ja olen tilaamassa mutta arvon koon ja Apex vs.Rival välillä.
- Kokotaulukon mukaan 183,5cm pituudella olisi XL oikea koko mutta varsinkin reach vaikuttaa aika pitkältä. Onkohan L liian pieni, itse ajattelin että voisi olla oikea koko?
- Onko Rival lisä 250€ arvoinen vs. Apex? Muuten pyörät on samat.
https://www.chainreactioncycles.com/mobile/fi/en/vitus-energie-vr-cyclocross-bike-rival-2020/rp-prod182836
^ Mikä sulla on inseam? Oma cycloni on stack 585 ja reach 395 ja on mielestäni sopiva 190cm ukolle jolla lyhyt 89cm inseam. Kokotaulukko on kyllä erikoinen omaan silmään kun XL kokoakin suositellaan vaan 185cm asti ja mielestäni tuo menisi itselleni ja varmasti hieman pidemmällekin riippuen toki minkälaisen ajoasennon haluaa.
Edit: muutettu stack 595->585
Inseam on noin 86-87cm. Mietin että jos tuon Apex version kuitenkin ottaisi, niin jäisi 650b kiekkoihin jo suoraan 250€ säästöön. Käykö Apexin takavaihtajan tilalle suoraan Rival tai Force? Mitä lueskellut niin ymmärtänyt että suurin ero on vaihtajassa, molemmissa hyvät jarrut eikä painoeroakaan juuri ole.
Nukeproof Diggerin kokotaulukkoa kun katsoo (taitaa olla aika sama pyörä geometrialtaan) niin niiden suosittelema L on melkein lähempänä tuota Energien M-kokoa kuin L-kokoa. Eli tuo puoltaisi ettei ainakaan kannata suurempaa kuin L ottaa.
Veloheldille tulossa tistku-GG-raamia (https://www.veloheld.de/veloheld-iconx-ti-frame) järkevällä geometrialla ja ohkasella satulaputkella:
https://www.veloheld.de/media/catalog/product/cache/1/image/1170x780/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/_/v/_veloheldiconxtitanframe3.jpg
^pakko olla hyvä koska geometria on melkein 1:1 mun fillarin kanssa. Nooh, mulla bb-droppia vaan 70mm kun tuossa 75.
Näppärästi saatu moderni gravell geo jatkamalla emäputkea muutamalla sentillä yläputken tasosta ylöspäin. Miksi tuota ei voisi tehdä spacereilla...
https://www.veloheld.de/media/catalog/product/cache/1/image/1800x/040ec09b1e35df139433887a97daa66f/_/v/_veloheldiconxtitanframe4.jpg
Periaatteessa tuollainen pari senttiä vaakaputken yläpuolelle ulottuva emäputki on kai ihan perinteinen (jenkkityylinen???) toteutus vähemmän kisahenkisessä pyörässä. Vähentää tarvittavien speisereiden määrää, mutta ei nosta standoveria. Samalla tapaa mä speksasin oman runkoni, jotta vaakaputken sai suorahkoksi. Mun vanhassa Gunnar Crosshairsissa on myös samaan tyyliin tehty emäputki, vaikka se onkin vähän sloupattu runko. Uusissa Gunnareissa, joissa on kaljatölkkiemäputki, konstruktio näyttää kyllä ehkä vähän silmiinpistävältä. Tossa Veloheldissä mun mielestä ihan sopusuhtaisen näköinen. Varsinkin, kun satulaputken ylitys on samaa luokkaa.
Muuten toi Veloheld taitaisi kyllä olla vähän turhan lyhyt ja edestä korkea mulle.
@jackoja rakea taisi myös olla vähän enemmän ;)
Ei oo kovin silmäänpistävä mun mielestä kumminkaan. Esim. Salsa Casserollissa oli kammottava:
https://www.cyclingabout.com/wp-content/uploads/2011/10/Salsa-Casseroll.jpg
Tekis mieli photoshopata toi kuntoon, koska muuten kaunis pyörä.
Hieno Veloheld. Ohuet putket tekee siron ja kevyen näköisen.
Titaanirungoissa musta haarukka on aina pistänyt silmään. Jos tuollaisen hankkisin niin veisin heti rungon ja haarukan maalarille; maalaa tuo haarukka tuon rungon väriseksi.
Meneekö tuossa takajarrun ja vaihtajan kaapelit keskiön jälkeen rungon ulkopuolella?
Ja taka-akselin kiinnityskohta näyttää ihmeeliseltä?!?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.