Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
K.Kuronen
02.10.2019, 20.40
Näinköhän tuo Dirty Kanza 200 on luokiteltavissa gravel-kilpailuksi, koska ainakin tuolla tuntuu jopa kisan voittajat pärjäävän 1x vaihteistolla. Todennäköisesti eivät ole kuulleet, että 1x ei riitä ja vaatii 2x. Ajavat ilmeisesti väärin.
Vuoden 2019 miesten voittajalla oli, jos oikein luin, edessä 46 ja takana 11-40. Itselläni on nyt ollut edessä 46/36 ja takana 11-32. Välitysalueet ovat hyvin yhtenevät, vaikka 36-32 hieman lyhyempi, kuin 46-40. Tässä mielessä voisin ajaa kummallakin.
Nopeassa ajossa (otetaan alueeksi vaikka 20 km/h ->, kadenssiksi 90) kahdella eturattaalla ajetaan luonnollisesti vain isommalla rattaalla, jolloin käytössä on enintään 10 vaihdetta. 1x11 toteutuksella käytössä on samalle alueelle käytössä 2 vaihdetta vähemmän.
Lyhyillä välityksillä ajettaessa ero on 1 tai 2 vaihdetta 2x11 toteutuksen eduksi.
Tämä on oma syyni valita 2x11: pidän tiheämmistä välityksistä.
Tulevaisuudessa 1x12 ja viimeistään 1x13 tasoittaa tilanteen.
juhapoika
02.10.2019, 21.32
Kävimpä koeajolla. Ihan nappiin osuu itelle tuo Trekin 58cm koko, ja checkpointin geo tuntuu mukavalta vaikkei käppyröistä juuri kokemusta ole. AL3:sta ei vielä syksyllä oikein saa, tuntui olevan melkein kaikki koot ja värit euroopassa yksittäiskappaleita. Tammikuussa saa jotain ja maaliskuussa kai sitten paremmin.
Sattuipa vaan semmonen onnettomuus että asiakkaalta oli palautunut 2019 mallin 200km ajettu virheetön 58cm Checkpoint ALR4, eli Tiagraa hydroilla ja paremmalla Alpha300 rungolla. Hintakin oli kohdallaan, ei tarvinnut venyttää budjettia ku satasen verran. :cool:
Minulla on ollut vuoden ajan ALR5 ja olen ajanut sillä työmatkaa pari tuhatta kilometriä. Olen ollut erittäin tyytyväinen. Pyörällä tulee ajettua työmatkat aika reipasta vauhtia, leveähköt renkaat sallivat kallistelun kurveissa. Nestelevyjarrut ovat työmatkalla luksusta. Vakiokiekot ovat asialliset.
Melkoisen ihana väline, hauskoja suomennoksia, mutta jos olis hankinta, niin voisin päätyä.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/gravel-py%C3%B6r%C3%A4t/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-5/p/24385/
^ Meinasin vähän jo innostua Checkpoint-runkosetistä 1-vaihdeoption vuoksi, mutta miten voi hiilikuituhaarukalla varustettu alumiinirunko painaa 2,4 kg? Vai onko toi haarukka alumiinikaulalla? No, melko painava rungon täytyisi silti olla. Ja tuleekohan läpiakselit tuohon vielä päälle??
Paino
Paino56cm - 2.39 kg / 5.27 lbs
Pitää varmaan paino paikkansa kun ei se hiilariversiokaan keijukainen ole.
Törkeän näköinen tuo vaijerien läpivienti rungon sisälle. Ei jatkoon.
^ Meinasin vähän jo innostua Checkpoint-runkosetistä 1-vaihdeoption vuoksi, mutta miten voi hiilikuituhaarukalla varustettu alumiinirunko painaa
2,4 kg? Vai onko toi haarukka alumiinikaulalla? No, melko painava rungon täytyisi silti olla. Ja tuleekohan läpiakselit tuohon vielä päälle??
Paino
Painaa tosiaan, ihan ensimmäisenä ei huomio tuohon. Jenkeissä kuten meilläkin kunnallisissa toiminnoissa ei ihan 100 prosenttia riitä toiminnan varmistuksissa, kuskin painorajoituskin määritellään. Hyvin tuo välineenä kävis vaijerinvetoja myöten. Nyt kun on ekakerran päässyt nestelevarien makuun, niin ihan oikeasti tuollainen tievälinekin voisi olla joskus tallissa, siis ajossa.
juhapoika
03.10.2019, 15.05
^ Meinasin vähän jo innostua Checkpoint-runkosetistä 1-vaihdeoption vuoksi, mutta miten voi hiilikuituhaarukalla varustettu alumiinirunko painaa 2,4 kg? Vai onko toi haarukka alumiinikaulalla? No, melko painava rungon täytyisi silti olla. Ja tuleekohan läpiakselit tuohon vielä päälle??
Paino
Tuossa painossa täytyy olla mukana putkiosia ja läpiakselit. Täällä https://www.bike24.com/p2271891.html painoksi ilmoitetaan 1570g, mikä vastaa omaa tuntumaa. Nimittäin oma pyöräni painaa hieman yli 9kg kokonaisuudessaan (koko 52)
Juu, ei noissa trekin painoilmoituksissa ole mitään tolkkua. Tuossa crossarin runko.
https://www.bike24.com/p2347543.html
Space Chicken alkaa asettua kohdilleen syys-gräveliin. Kesällä toimi oikein hyvin myös maantiepyöränä (25mm GP5000 TL + aerokiekot), kuivan kelin sora-ajeluissa oli pitkään 40mm Gravelking slicksiversio alla mutta vaihdoin sen hiljattain pois kun tarvittiin hieman lisää pitoa. Hetken aikaa oli 50mm G-One Bite edessä ja 40mm takana. Pito erittäin hyvä ja rullaus siedettävä hiekalla mutta asfaltilla turhan tahmeaa ja äänekästä (pitkälti tuon 50mm etunakin takia, 40mm G-one Bite edessä+takana olisi varmasti hyvä) ja varpaatkin välillä osui etukumiin.
Nyt alla vanha kunnon 43mm Gravelking SK ja tässä tuntuu olevan varsin optimi sekoitus rullausta, pitoa ja kokoa. Runkoon mahtuisi vielä hiukan isompikin ja haarukassa tuon 50mm kumin kanssa jäi vielä noin sentti joka suuntaan tilaa.
juuri nyt siis tämmöinen setup ajossa (40t ovaali edessä, 11-40 pakka takana, XT takavaihtaja Jtek adapterilla, RS505 kahvat ja jarrut, i23 kiekot - 40mm GK slickseillä punnitsin niin oli 8,8kg nyt varmaan karvan yli 9kg)
https://i.imgur.com/7F8aUhg.jpg
maantiemoodi kesältä (48t ovaali, 60+85mm kiekot):
https://i.imgur.com/BRROB1X.jpg
(kuvan setupilla ajettiin muuten paritempona Vahto-Rusko 9,7km TT 48,2km/h keskarilla, kaverilla oli Canyon Aeroad ja avg watit 3W alempi - ilmeisen aero siis tuo Space Chicken!)
Tuossa painossa täytyy olla mukana putkiosia ja läpiakselit. Täällä https://www.bike24.com/p2271891.html painoksi ilmoitetaan 1570g, mikä vastaa omaa tuntumaa. Nimittäin oma pyöräni painaa hieman yli 9kg kokonaisuudessaan (koko 52)
On siinä painossa toki vähintään haarukka mukana ja luultavasti myös ohjainlaakeri, koska se on spekseissä mainittu. Ehkä myös läpiakselit. Tämän mukaan (https://youtu.be/VYw770YuFAw) 2019 ALR5 painaa reilu 9,8 kg ilman polkimia ja 35-millisillä renkailla. 2019 runkosetin painoksi tehdas ilmoittaa 2,44 kg. En kyllä tiedä, mitä informaatiolähdettä pitäisi uskoa, mutta melko harvoin valmistajalla on tarve yläkanttiin ilmoittaa painoja..
E: täällä (https://www.bikeradar.com/reviews/bikes/gravel-bikes/trek-checkpoint-alr5-review/) paino 9,86 kg
No voi bärgele, odotin tätä haarukkaa tulevaksi iät ja ajat. Nyt sitä vihdoin saisi... mut jokunen viikko sitten kyllästyin ja ostin Ritsin.
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/cgr1-carbon-fork
Saakohan kohta myös Maxxis-nastakumeja [emoji14]
^no ihan puhtaasti visuaalisessa mielessä olen tyytyväinen, että ostit sen Ritcheyn. :)
^no ihan puhtaasti visuaalisessa mielessä olen tyytyväinen, että ostit sen Ritcheyn. :)
Täältäkin olisi just tullut mainintaa yrjiksestä
Firlefanz
04.10.2019, 05.27
“Almost every bike can be a gravel bike, if you want it to be.” Paljon kuvia, isoja kuvia ja mielenkiintoisia ratkaisuja ja yksityiskohtiakin:
https://cyclingtips.com/2019/10/bike-check-a-full-spectrum-of-gravel-ready-bikes-at-peacham-fall-fondo/
Blue Lug -pyöräkauppahenkilön Grinduro Japan graveloitu Geekhouse (rip) Mudville. Pullotelineen vaihtaisin. Ja laitattaisin reiät viistoputkeen.
https://live.staticflickr.com/65535/48691767977_d3841de490_k.jpg
Jani Mahonen
04.10.2019, 09.46
^ oi, onpa sillä jotenkin pitkät sääret!
Dieselman
05.10.2019, 19.20
Rosen Backroadia ja Canyonin CF SL Grailia tässä speksaillut mutta jotenkin en nyt saa noista Canyonin mitoista kiinni. Maantiepyöränä Bianchin via nirone 7 (2011), 53 koossa ja siihen verraten Rosen 51 koko vaikuttaisi hyvältä. Canyonin oma laskuri antaa 173cm kuskille koon S, mutta nuo reach+ yms hämmentää. Eli eli, mikä noista Canyoneista olisi 173/79 kuskille sopiva?
Rosen Backroadia ja Canyonin CF SL Grailia tässä speksaillut mutta jotenkin en nyt saa noista Canyonin mitoista kiinni. Maantiepyöränä Bianchin via nirone 7 (2011), 53 koossa ja siihen verraten Rosen 51 koko vaikuttaisi hyvältä. Canyonin oma laskuri antaa 173cm kuskille koon S, mutta nuo reach+ yms hämmentää. Eli eli, mikä noista Canyoneista olisi 173/79 kuskille sopiva?
Jos katsot sitä kuvaa, niin gralissa on stack ja reach mitoitettu tangon kohdalta. Joskus mukana oli virtual reach tjsp, mutta nyt ei näytä enää olevan.
Edit: Voit verrata alu grailiin, siinä ilmeisesti suht lähellä vastaava geometria, joissa mukana normaali reach mittakin.
Nämä uudet canyonithan on suunniteltu ajettavaksi suht lyhyillä stemmeillä, eli rungon reach on tuon vuoksi isohko.
Joo, samaa mietin kun hankin CF Grailin. Olen 172 ja koko S on sopiva.. jopa iso.? Jalan sidämitta on 800. Sulle on S sopiva koko.
Eli eli, mikä noista Canyoneista olisi 173/79 kuskille sopiva?
S-koko. Itse 174 ja 81, ja ostin sen S:n.
Olen 176/81 S Grail tuntuu sopivalta.
Dieselman
05.10.2019, 20.34
Täällähän tulikin tunnissa monta vastausta, yksityisviestejä myöten. Koko on melkolailla selvä, kiitos!
Rosea puoltaa tuo kustomointi, mutta sitä on ainakin testeissä moitittu ns. kovaksi ajettavaksi. Canyonissa lienee mukavuus paremmalla tolalla. GRX810 2x osilla hinnoissa ei isoa eroa ole ja saatavuus molemmissa hyvä, kun taas 600-sarjan versiossa Rosessa on sekaisin 810, 600 ja 400 osia ja toimitusaika-arvio 12 viikkoa. 600-sarjalaisena Canyon on jo selkeämmin halvempi. Rosen kiekkosetit max 110kg kantavuudella ja se ei ole hyvä se.
Myyjän mitoilla "Oma pituuteni on 169 cm ja jalan sisämitta 78,8 cm." S-koko liian suuri. ( https://www.fillaritori.com/topic/164907-canyon-grail-cf-80-slx-di2-2019-s-koko-helsinki/?tab=comments#comment-323138 )
Mä en edelleenkään ymmärrä tuota Canyon Grailin kuituversion ohjaamohässäkkää. Aivan helvetin ruma, ja mikä hyöty? Tuon kun hankkii, niin ei ole mitään mahdollisuutta kustomoida ohjaamoa haluamakseen, vaan on täysin sidottu tuohon Canyonin yhden malliseen ohjaamoon. Ajoasennon muokkaaminen on aikalailla täysin mahdotonta erilaisilla stemmi/tankovalinnoilla, ja paljonko tuon hinta on ostettuna jos joutuu asentoa lyhentämään tms., 300€?
Whisky tuli perjantaina jä käytiin vaimon kanssa eilen polkemassa Reitti 2000:n pohjoislooppi. Vähän sellaista retkivauhtia vaimon kanssa polkeminen on, mutta on siellä sen verran alamäkiä ja vaihtelevaa maastoa, että aika hyvä käsityksen sain.
-Painoero Gravan alkuperäiseen teräshaarukkaan on tasan 400 g (Whisky plugi sisällä ja alakoolin kanssa 440 g, originaali hiluineen 840 g. Pyörän paino tippui 8,88 kiloon polkimien ja pullotelineen kanssa eli meni alle tavoitellun ysin. Keveys on kivaa.
-Pienet erot haarukoiden geometrioissa (pituus, rake) muutti Gravan vähän cyclocrossmaisemmaksi. Erilainen, ei erityisemmin hyvä tai huono. Keskiö nousi n. 4 mm, minkä ehkä huomasi selkeimmin. Tanko jäi vähän turhan ylös noin, kun en löytänyt varastosta sopivia matalampia speicereitä.
-Sitten se paljon puhuttu...eli mukavuus. Eihän toi mikään maailman herkin instrumentti ole. Ero alkuperäiseen on ehkä vähän harmittavankin iso. Alkuperäisen haarukan kanssa Grava tuntuu ajossa siltä, että etupää on takapäätä mukavampi. Whiskyn kanssa tunne muuttuu päinvastaiseksi ja huomaa, miten iso osa koko pyörän ajomukavuudesta tulee itseasiassa etuhaarukasta. Kovavauhtisten ja röykkyisten alamäkien ajaminen oli epähallittavampaa, kun tuntui, että etupää halusi poukkoilla sinne tänne. Jäin kaipaamaan paksumpaa rengasta vähintään eteen. Paksummat renkaat tasottaisivat painoeroa ainakin jonkin verran. Siinä mielessä hyvä, että ajoittaiset halut hankkia joku vähemmän jarruluddiitti pyörä Gravan kaveriksi vähenivät merkkittävästi. Vannejarrujen ehdoton plussa on se, että niiden kanssa teräsrunkoisen pyörän saa pidettyä järkevän painoisena ilman, että on oltava hiilikuituhaarukka. Teräsrungon ehdoton plussa puolestaan on se, että se antaa mahdollisuuden custom-runkoon ilman, että runkosetti maksaa tuhansia euroja. Toivottavasti kaikkien vannejarru(laatu)vanteiden valmistusta ei lopeteta ihan lähitulevaisuudessa sen takia, että evoluutio kulkee toisenlaiseen suuntaan.
-Internetulkonäkö muuttui aavistuksen vähemmän setämiespyörämäiseksi, mutta luonnossa Whisky on vähän möhköhkön näköinen ja leveäharteisempi kuin sinkula-Gunnarin vanha Reynolds Ouzo CX. Rengastilaakin on sitten kyllä enemmän. Ilmoitetun 38 mm sijaan sanoisin että melkeinpä 45-millinen rengas voisi mahtua.
-Saa nähdä painaako keveys vaakakupissa niin paljon, että Whiskylle tulee ajoa. Jos ei, niin pitää keksiä muuta käyttöä. Käyttämättä tuskin jää, vaikka gg-käyttöä sille ei tulisikaan. Hyvä kokeilu joka tapauksessa ja auttoi pitämään jalat maanpinnalla ja järjen mukana haluissa :)
https://live.staticflickr.com/65535/48848238471_6509de25c7_h.jpg
Mä en edelleenkään ymmärrä tuota Canyon Grailin kuituversion ohjaamohässäkkää. Aivan helvetin ruma, ja mikä hyöty? Tuon kun hankkii, niin ei ole mitään mahdollisuutta kustomoida ohjaamoa haluamakseen, vaan on täysin sidottu tuohon Canyonin yhden malliseen ohjaamoon. Ajoasennon muokkaaminen on aikalailla täysin mahdotonta erilaisilla stemmi/tankovalinnoilla, ja paljonko tuon hinta on ostettuna jos joutuu asentoa lyhentämään tms., 300€?
En minäkään huolisi vaan laittaisin ennemmin ehkä esim. Roseen hyvän hiilaritangon ja siihen laatu(tupla) tankonauhat.
Dieselman
06.10.2019, 17.04
Vahvasti vaikuttaa että Roseen päädyn. Juurikin tuo Grailin ohjaamo yhtenä tekijänä, vaikka sitä miten on yrittänyt pyöritellä niin jotenkin se tuntuu väkinäiseltä. Toki myös hankala muokata jälkeenpäin. Laitoin Roselle kyselyä kiekkojen päivityksestä isomman kantavuuden omaaviin. Saa nähdä.
Myyjän mitoilla "Oma pituuteni on 169 cm ja jalan sisämitta 78,8 cm." S-koko liian suuri. ( https://www.fillaritori.com/topic/164907-canyon-grail-cf-80-slx-di2-2019-s-koko-helsinki/?tab=comments#comment-323138 )
Canyonin oma laskuri antaa noilla mitoilla suositukseksi XS:n.
Ne kiekkojen kantavuudetkin voi vaan olla laskettu eri varmuuskertoimella, eiköhän nuo kaikki normaalia ajoa kestä isommankin kuskin alla.
Itekkin jotain melkein 120kg plus pyörä plus ajokamat, ja trekissä "rajoitus" 125kg koko paketille eli yli paukkuu.
Kyllähän tuo totta on. Kaikkiin pyöriini olen muutellut stemmejä ja tankoja moneen kertaan. Jäisi grali minultakin ostamatta tuon cockpitin vuoksi, jota ei tosiaan taida pystyä vaihtamaan edes normaaliin.
No sepäs hassua. Enpä ole vaihtanut yhteenkään pyörääni tankoa tai stemmiä. Toki olen avaruudettimia siirtänyt tangon/stemmin alta sen päälle, ja eräässä tapauksessa kääntänyt stemmin ympäri, mutta siinäpä ne vaaditut säädöt ovat olleet.
Ne kiekkojen kantavuudetkin voi vaan olla laskettu eri varmuuskertoimella, eiköhän nuo kaikki normaalia ajoa kestä isommankin kuskin alla.
Itekkin jotain melkein 120kg plus pyörä plus ajokamat, ja trekissä "rajoitus" 125kg koko paketille eli yli paukkuu.
Vaikea noita painoja on ymmärtää. Xt:n navat ja DT Swissin vanteet + 32 pinnaa ja kantavuutta 100 kg?
https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-custom-made-29-xt-m8000-dt-swiss-466d-disc-wheel-set-635925
Sepä se.... jossain ultralight carbon maantiekiekoissa noi on ehkä semmoset mihin kannattaa kiinnittää huomiota, mutta perus grinderin vakiot alukiekot normaaleilla pinnamäärillä ei varmasti ole kovin kriittiset sen suhteen keikkuuko satulassa 100kg vai 130kg. Takuuhommissakaan en ole koskaan kuullut kysyttävän kuskin painoa.
Kyllähän tuo totta on. Kaikkiin pyöriini olen muutellut stemmejä ja tankoja moneen kertaan. Jäisi grali minultakin ostamatta tuon cockpitin vuoksi, jota ei tosiaan taida pystyä vaihtamaan edes normaaliin.
Vaikka runko on ihan oikean kokoinen ja muutoinkin sopiva mitoitukseltaan, on noita putkiosia pitänyt vaihtaa ja säätöjä tehdä paljon, loppuneeko millisiirrot koskaan. Oma keho "lihaksineen" niin rimpula ettei ole varaa antaa tasoitusta vajavaisella ajoasennolla, on eri juttu, jos voimian on kuin "pienessä kylässä".
arctic biker
07.10.2019, 06.26
Vaikka runko on ihan oikean kokoinen ja muutoinkin sopiva mitoitukseltaan, on noita putkiosia pitänyt vaihtaa ja säätöjä tehdä paljon, loppuneeko millisiirrot koskaan. Oma keho "lihaksineen" niin rimpula ettei ole varaa antaa tasoitusta vajavaisella ajoasennolla, on eri juttu, jos voimian on kuin "pienessä kylässä".
+1
Yksikö piste vain, kiitos siitäkään, yhteen suomen joukkuekin joutui tyytymään🤗
Firlefanz
07.10.2019, 08.22
Toisena gravelgrindaavana rimpulana minun täytyy tähän sanoa että onnellinen se joka on saanut handicappiaan vahvempivoimaisiin kuskeihin nähden pienennettyä putkiosien vaihdolla ja säädöllä! Mä en ole päässyt yhtään lähemmäksi omaa mielikuvaa siitä miten näillä "lihaksilla" voisi saada pyörän kulkemaan.
Jollain lailla suurempaan mukavuuteen ja parempaan tai ainakin rennompaan pyörän hallittavuuteen olen kyllä päässyt, mutta voimaa tai edes tunnetta voimasta en ole millään konstilla saanut. Ainoa millä olen kokenut olevan vaikutusta on satulan paikka: liian takana tai liian matalalla oleva satula on ollut esteenä tehokkaammalle pyöritykselle tai ainakin satulan siirron jälkeen on tuntunut siltä että olen saanut pidettyä paremmin painetta polkimilla ja pyöritettyä tasaisemmin.
Mutta: kun ei ole ollut tehomittaria käytössä enkä ole ajanut vertailukelpoisia testipätkiä, ei tuostakaan ole kuin subjektiivinen arvio - eikä senkään mukaan ole ollut kyse mistään suuresta hyppäyksestä. Toisaalta marginaalinen hyötykin voi jossain tilanteessa ratkaista - ja fiilishän se on fillaroinnissa useinkin tärkein, etenkin meille jotka emme pokaaleja, lautasia emmekä lusikoita tavoittele.
Toisena gravelgrindaavana rimpulana minun täytyy tähän sanoa että onnellinen se joka on saanut handicappiaan vahvempivoimaisiin kuskeihin nähden pienennettyä putkiosien vaihdolla ja säädöllä! Mä en ole päässyt yhtään lähemmäksi omaa mielikuvaa siitä miten näillä "lihaksilla" voisi saada pyörän kulkemaan.
Jollain lailla suurempaan mukavuuteen ja parempaan tai ainakin rennompaan pyörän hallittavuuteen olen kyllä päässyt, mutta voimaa tai edes tunnetta voimasta en ole millään konstilla saanut. Ainoa millä olen kokenut olevan vaikutusta on satulan paikka: liian takana tai liian matalalla oleva satula on ollut esteenä tehokkaammalle pyöritykselle tai ainakin satulan siirron jälkeen on tuntunut siltä että olen saanut pidettyä paremmin painetta polkimilla ja pyöritettyä tasaisemmin.
Mutta: kun ei ole ollut tehomittaria käytössä enkä ole ajanut vertailukelpoisia testipätkiä, ei tuostakaan ole kuin subjektiivinen arvio - eikä senkään mukaan ole ollut kyse mistään suuresta hyppäyksestä. Toisaalta marginaalinen hyötykin voi jossain tilanteessa ratkaista - ja fiilishän se on fillaroinnissa useinkin tärkein, etenkin meille jotka emme pokaaleja, lautasia emmekä lusikoita tavoittele.
Just noinhan se menee. Ja kun satulaa siirtää sentillä eteen, niin stemmiä pitää jatkaa myöskin saman verran.
Mitenhän tuo on jäänyt käsiin? Eikös Canyonilla ole aika vapaamielinen palautuspolitiikka? Ja pyörän koonkin vaihtaminen pitäisi onnistua.
Mut joo, itsekin suhtaudun näihin spesiaaliratkaisuihin harrastekäytössä hieman epäilevästi. Harvoin niistä saa mitään mitattavissa olevaa hyötyä (pl. huomioarvo), mutta muutosten teko ja varaosien saanti vaikeutuu heti.
Harvoin saa esimerkiksi kuiturungosta mitattavissa olevaa hyötyä harrastekäytössä, mutta silti niiden markkinaosuus on huomattava verrattuna muihin materiaaleihin. Fiilishyöty, mihin Firlefanz tuossa ylempänä viittaa, on se merkityksellisempi. Itse tietysti olen jäävi sanomaan Grailin ohjaamoratkaisusta yhtään mitään, toteanpahan vain, että omassa käytössäni se toimii, ei vaadi modifiointeja ja on hemmetin hyvän näköinen. Fiilis ajellessa on hyvä, parempi kuin edeltäjällään, joten en anna noiden pienten varjopuolien haitata asiaa. Esimerkiksi sellaisen, että vieläkään ei ole löytynyt lamppua, joka täydellisen napakasti istuisi tuollaiseen litteään tankoon, kiinnikkeet on järjestään suunniteltu pyöreälle tangolle. Lamppu kuitenkin tangossa on, joten pimenevät illatkaan eivät harrastusta haittaa.
^Kuiturunko ei rajoita juuri lainkaan, jos ollenkaan, pyörän muuta konfiguroitavuutta. Kaikki normaaliosat käyvät niin kuitu- kuin alu- tai teräsrunkoonkin.
Mutta jokainen tekee näitä ratkaisuja omista lähtökohdistaan. Kyllähän moneen aero-runkoonkin on aika vaikea löytää satulatolppaa, jos valmistajan oma ei syystä tai toisesta kelpaa.
Just noinhan se menee. Ja kun satulaa siirtää
sentillä eteen, niin stemmiä pitää jatkaa myöskin saman verran.
Huh huh, kovin karheata säätö, jos sentti molempia, satulan osalta millejä oma skaalani ja kumpaakin, etäisyyttä ja korkeutta, samoin kaltevuus on vatupassipeliä, stemmiä sentään sentin pätkinä. Tavoitteena tietty mukavuuskin, vaikka enemmän sohvalta ja nojatuolilta tuota edellytän.🤗
Esimerkiksi sellaisen, että vieläkään ei ole löytynyt lamppua, joka täydellisen napakasti istuisi tuollaiseen litteään tankoon, kiinnikkeet on järjestään suunniteltu pyöreälle tangolle. Lamppu kuitenkin tangossa on, joten pimenevät illatkaan eivät harrastusta haittaa.
Sopisko tuollainen lamppu?
Bongasin paikallisesta Prismasta, näyttäisi olevan sen mallinen kiinnike, että myötäilee myös aerotangon virtaviivaisia muotoja.
https://www.blackburndesign.com/p/dayblazer-1100-front-bike-light
Harvoin saa esimerkiksi kuiturungosta mitattavissa olevaa hyötyä harrastekäytössä, mutta silti niiden markkinaosuus on huomattava verrattuna muihin materiaaleihin. Fiilishyöty, mihin Firlefanz tuossa ylempänä viittaa, on se merkityksellisempi. Itse tietysti olen jäävi sanomaan Grailin ohjaamoratkaisusta yhtään mitään, toteanpahan vain, että omassa käytössäni se toimii, ei vaadi modifiointeja ja on hemmetin hyvän näköinen. Fiilis ajellessa on hyvä, parempi kuin edeltäjällään, joten en anna noiden pienten varjopuolien haitata asiaa. Esimerkiksi sellaisen, että vieläkään ei ole löytynyt lamppua, joka täydellisen napakasti istuisi tuollaiseen litteään tankoon, kiinnikkeet on järjestään suunniteltu pyöreälle tangolle. Lamppu kuitenkin tangossa on, joten pimenevät illatkaan eivät harrastusta haittaa.
Itse tietysti olen jäävi sanomaan Grailin ohjaamoratkaisusta yhtään mitään, toteanpahan vain, että omassa käytössäni se toimii, ei vaadi modifiointeja ja on hemmetin hyvän näköinen.
ja on hemmetin hyvän näköinen.
hemmetin
hyvän
näköinen.
https://i.imgur.com/gxZCpUV.jpg
Firlefanz
07.10.2019, 11.22
Huh huh, kovin karheata säätö, jos sentti molempia, satulan osalta millejä oma skaalani ja kumpaakin, etäisyyttä ja korkeutta, samoin kaltevuus on vatupassipeliä, stemmiä sentään sentin pätkinä. Tavoitteena tietty mukavuuskin, vaikka enemmän sohvalta ja nojatuolilta tuota edellytän.珞
Tunsin pyöräilijän joka todistetusti huomasi hetkessä sen että hänen satulansa korkeutta oli hänen istuessaan kahvilla vaivihkaa muutettu 2 mm. Mutta uskaltaisin väittää että kovin moni ei siihen kykene.
(Eivätkä ihan kaikki pääse edes sellaiseen mittatarkkuuteen että 73,4 cm olisi 73,4 cm eikä 73,6 cm. Toki säätöä helpottaa jos satulatolpassa on merkki tai asteikko eikä tarvitse kiinnittää huomiota kuin muutoksen suuruuteen...)
Oma tietoisen erottamiskyvyn raja menee siinä että jos satula on edes sillä pallokentällä, sentillä muuttunutta satulan ja ohjaustangon etäisyyttä en välttämättä heti huomaa. Tämä on kokemuspohjainen tieto - kahdessa maantiepyörässä oli muuten samat mitat - ja tietysti foorumihistoriani noloin tunnustus. (Muutoksen maantiepyörän ja gravel grinding -fillarin välillä toki huomaan, mutta senkin luullakseni ensisijaisesti siksi että dropissa on jo silmämääräisestikin eroa.)
"Mukavuus" oli vähän huono sana, se kun tuntuu tarkoittavan toisille eri asiaa kuin toisille. Minä tarkoitin vain sellaista luonnollisuutta että tuntuu oikealta vielä kuuden satulassa vietetyn tunnin jälkeenkin eikä ajatus että jotain pitäisi ehkä millin tai pari säätää edes käy mielessä:cool:
^^^Itseasiassa, ostin tuon lampun "himmeämmän" eli 500 lumenin version kauppareissulla Prismasta, hinta oli vain jotain 30 euron luokkaa, ja lampun sinällään saa kiinni, tuo kiinnitys on sen verran joustava. Kuitenkin valokuvio on sellainen, että kyseinen lamppu ei kovin hyvin sovellu tieliikenteeseen, puska- ja metsäajeluihin soveltuu hyvin, näyttää myös yläsektorissa olevia esteitä.
Vanhempi lamppuni, Fenix BC25R on nyt kiinni. Siinä kiinnityspanta on kovempaa muovia, mutta kuitenkin jonkin verran joustava, joten sen sai pakotettua litteän tangon muotoihin alapuolelta, yläpuolella jää tyhjää pannan ja tangon pinnan väliin. Fenix on näitä Stvzo-luokiteltuja, eli ei häikäise vastaantulijaa.
(puolen tusinaa yksittäistä lainattua sanaa saksittu pois)
Foorumitoimintojen harjoittelutopic on tuolla (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?45899-Foorumin-toimintojen-harjoittelutopiikki)
JohannesP
07.10.2019, 12.52
Ristiriitaista kehua Grailin tankoa, mutta silti lampun kiinnikkeen kanssa ongelmia. Luulisi tuossa olevan lisäksi ongelmia saada muitakin härpäkkeitä kiinni, kuten garminia tai muodikasta gravel-tankolaukkua? Kuitutanko mikä joustaa sopivasti luulisi ajavan saman asian, kun harrastaja harvoin tarvitsee maksimaalsta jäykkyyttä dropeilta sprintatessa.
Kyllä harrastajakin voi hyötyä kuiturungosta jos kuiturunko on hyvin valmistettu ja suunniteltu. Tietenkään tätä ei huomaa jos hankkii halvan ja painavan. Hyvä runko on kevyt ja lisäksi jäykkä ja joustava oikeista paikoista.
^Niin, siis mikä on - huomioarvoa lukuunottamatta - tuon Canyonin gravel-tangon etu, kun haitat ovat ilmeiset. Lampun vielä ranettaakin tuohon vaikka nippusiteillä, mutta rannesykemittarit ja tankoon tulevat muut mittarit onkin sitten hankalampi juttu.
GG, CC, sinkula, hybridi, läski jne. olisko TB syytä perustaa, ken aloittais sopivalla ketjun nimellä...erottaa ainakin tästä ketjusta...vois olla leppoisa, löysärajainen...
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a23490923/best-touring-bikes/
https://i.imgur.com/gxZCpUV.jpg
Ehkä ei täytä ns. hemmetin hyvän näköisen kriteerejä (livenäkään), mutta on se ajan myötä tullut paremman näköiseksi kuin tuon kuvan julkistamisen aikaan vaikutti
Ehkä ei täytä ns. hemmetin hyvän näköisen kriteerejä (livenäkään), mutta on se ajan myötä tullut paremman näköiseksi kuin tuon kuvan julkistamisen aikaan vaikutti
Kyllähän se silmä kaikkeen tottuu. Kuvissahan tuo on paremman näköinen kuin livenä, johtuu varmaan että noissa ammattilaisen ottamissa promokuvissa on sellainen siisti gravelointitunnelma ja mattastongalla helmeilee pisarat kuten olutmainonoksissa aikoinaa. Mutta onneksi ulkonäkö ei ole kaikkikaikessa, ja tottahan toki voisin tuollaisella tangolla ajaa mikäli siitä olisi jotain suurta hyötyä eikä mitään haittaa.
Ristiriitaista kehua Grailin tankoa, mutta silti lampun kiinnikkeen kanssa ongelmia. Luulisi tuossa olevan lisäksi ongelmia saada muitakin härpäkkeitä kiinni, kuten garminia tai muodikasta gravel-tankolaukkua?
Garminia varten on sama Canyonin oma kiinnike kuin saman valmistajan aerotankoja varten.
https://www.canyon.com/fi-fi/gear/accessories/computers-and-navigation/accessories/canyon-garmin-mount--h31%2C-cp01%2C-cp04%2C-cp06%2C-cp07%2C-cp10-and-cp16/10003443.html
Tankolaukkuja en tarkemmin tunne, mutta taitavat usein olla velcro-kiinnityksillä, jolloin ne eivät ota kantaa putken profiiliin. Lampuista tuossa toisessa viestissä kirjoitinkin.
3d-printterillä päästää jokelle ja muillekkin graililisteille lamppukiinnikkeitä jos jonkumoisia ihan näppärästi. Itse en jaksa neppailla kaikenmoisten velcrojen ja kuminauhojen kanssa, joten ulostin tuommosen garmin aiheisen mountin.
http://imgur.com/BHk6HbR.jpg
http://imgur.com/KHLbZEH.jpg
Onhan noita kiinnikkeitä markkinoilla: Wahoon ja Garminin mittareille löytyy ihan kelvolliset suoraan kaupasta. Ja esimerkiksi go-pro -kiinnikkeen saa myös kiinni, ja siihenhän voi laittaa sitten vaikka kameran, tai sen lampun, kuten näissä kuvissa:
https://cimg0.ibsrv.net/gimg/bikeforums.net-vbulletin/901x642/screen_shot_2019_09_10_at_1_44_38_pm_e31156fc3d036 5bff2d29034891df4a339885aad.png
https://cimg2.ibsrv.net/gimg/bikeforums.net-vbulletin/580x713/screen_shot_2019_09_10_at_1_45_19_pm_80f1806b6e9b6 27fe24ad4196da84d67e41c3edd.png
(Kuvat linkitetty keskustelusta tuolla (https://www.bikeforums.net/cyclocross-gravelbiking-recreational/1166789-any-grail-owners.html))
Eihän tämä nyt mikään uniikkitapaus ole, samat haasteet mittareiden ja muun tarvittavan sälän kiinnittämisessä on muissakin pyöreästä profiilista poikkeavissa tangoissa. Tuollaiseen aero-maantiepyörään harvemmin tosin valoja kiinnitellään.
Ja aina noille keinot löytyy, tuo valojen kiinnittelyn "vaikeus" on aika hakemalla haettua kritiikkiä. Mielipide ulkonäöstä on jokasen oma asia, itse en tuosta keksi muuta valitettavaa kuin stemmin pituuden muuttaminen. Itsellä kun on aika lyhyt selkä suhteessa jalkoihin, niin järjestään joka pyörään vaihdettava stemmi lyhyempään. :rolleyes:
Lezynen valot istuu aerotankoon mukavasti, koska tuo pyöreän tangon kumilisä on irroitettavaa mallia. Valona on muuten hyviä, mutta akkukesto on melko heikko eikä yllä oman käytön perusteella lähellekään valmistajan ilmoittamaa.
https://ride.lezyne.com/collections/led-lights-performance
Kaikki tähän asti testaamani levyjarruhiilarihaarukat (ja moni levyjarrutonkin) on sen verran kovia ajaa röykkyisellä alustalla, että jos Graalin tanko tekee sen etupäästä yhtään mukavamman, puolustaa se paikkaansa gravelevoluutiojanalla, vaikka tuskin edes Canyon-evoluution päätepiste sekään on. Graalin tankohässäkän suurin potentiaalinen ongelma lienee siinä, että sitten kun evoluutio ajaa siitä ohi, niitä tuskin huolii kukaan.
Jonkun pitäisi vaan keksiä joku kevyt, yksinkertainen, järkevän näköinen ja luotettava tapa toteuttaa pari-kolme senttiä aktiivista gg-etujoustoa, niin kaupallinen menestys olisi taattu. Ja nimeomaan se pari-kolme senttiä riittäisi. Jos siinä haksahtaa taas tarpeettomiin reserveihin, niin menee metsään.
(Semmoista kevyttä tärinää, mitä esim. huonokuntoinen asfalttipinta tai hyväkuntoinen hiekkatie aiheuttaa, moni kuituhaarukka suodattaa hyvin ja jotkut jopa paremmin kuin hyväkään teräshaarukka. Kuituhaarukoiden jäykkyyden aiheuttamat ongelmat alkaa vasta, kun alusta muuttuu epätasaisemmaksi.)
Ohiampuja
08.10.2019, 11.27
Jonkun pitäisi vaan keksiä joku kevyt, yksinkertainen, järkevän näköinen ja luotettava tapa toteuttaa pari-kolme senttiä aktiivista gg-etujoustoa, niin kaupallinen menestys olisi taattu. Ja nimeomaan se pari-kolme senttiä riittäisi.
Voisi kuvitella että tuo olisi hiilikuidulla helppo tehdä. Siitä kun laminoidaan monenlaisia jousia ja jousipyssyn lapoja, niin eihän se mikään ameriikan temppu pitäisi olla. Tehtäisiin vaikka 3-5 eri jäykkyyttä eri painoluokkiin.
Lezynen valot istuu aerotankoon mukavasti, koska tuo pyöreän tangon kumilisä on irroitettavaa mallia. Valona on muuten hyviä, mutta akkukesto on melko heikko eikä yllä oman käytön perusteella lähellekään valmistajan ilmoittamaa.
https://ride.lezyne.com/collections/led-lights-performance
Ei tarvitse edes irroitella mitään. Sen kun laittaa Lezynen sen "alaotteen" pyöreään osaan kiinni (sisä- tai ulkopuolelle). Valokuvio ei ehkä ole optimi mutta toimii. Samassa paikassa kesäisin päivävalovilkkuna ja toisella puolella taaksepäin värjätyllä lasilla takavilkkuna.
Voisi kuvitella että tuo olisi hiilikuidulla helppo tehdä. Siitä kun laminoidaan monenlaisia jousia ja jousipyssyn lapoja, niin eihän se mikään ameriikan temppu pitäisi olla. Tehtäisiin vaikka 3-5 eri jäykkyyttä eri painoluokkiin.
Jep, mutta roadissa ongelmaksi tulee sen jousen sijoittaminen. Haarukassa ei ole tilaa, eli se pitää käytännössä sijoittaa emäputken sisään tai stemmin alle. Spessuhan noita on viritellyt.
Niin ja tuossa (https://www.bikeexchange.com.au/blog/new-specialized-roubaix-endurance-road-bike-eight-things-to-know)spessun systeemissäkinhän vaimennetaan vain ohjaamoa? Jos halutaan alas 3cm joustoa, niin keulan korkeutta pitää kasvattaa tuon verran.
Hyvää päivää.
Nyt loppui kärvistely ja kysytään rohkeasti kokeneilta neuvoja.
Onko https://www.xxl.fi/white-gx-lite-19-unisex-gravel-pyora-musta/p/1156893_1_style hyvä pyörä tuohon hintaan vai odotellaanko tässä gravelkauden lopullista päätöstä ja parempia tarjouksia?
Ohiampuja
08.10.2019, 12.10
Jep, mutta roadissa ongelmaksi tulee sen jousen sijoittaminen. Haarukassa ei ole tilaa, eli se pitää käytännössä sijoittaa emäputken sisään tai stemmin alle. Spessuhan noita on viritellyt.
Minä tekisin niistä etuhaarukan alaputkista jousen kaltaiset. Että ne joustaisi sen 2-3 cm.
Tai sitten kun läpiakseleilla mennään niin tekisi sinne drop-outtiin tikkuaskin kokoisen elastomeeripalan jonka läpi se akseli menisi. Ja sitten niitä paloja olisi erilaisia voita voisi vaihdella mielihalujen mukaan. Vähän kuin Lauf, mutta paljon sirompana. :)
JohannesP
08.10.2019, 12.15
Niin ja tuossa (https://www.bikeexchange.com.au/blog/new-specialized-roubaix-endurance-road-bike-eight-things-to-know)spessun systeemissäkinhän vaimennetaan vain ohjaamoa? Jos halutaan alas 3cm joustoa, niin keulan korkeutta pitää kasvattaa tuon verran.
Jonkinlainen 1-2cm liukupinta haarukkaan vinosti hiilikuitujousella/elastomeerillä poistamaan suurinta tärinää. Esim kuviitteellisesti tuohon sauman kohtaan. Jos ranskalaiset harrastaisi gravelia enemmänkin niin varmasti olisi jo kehitelty. :D
https://i.imgur.com/jUZCM3A.jpg
Ehkä ne ranut tekeekin, kunhan vaihtavat ensin levyjarruun. :D
Snapcazz
08.10.2019, 12.31
Entäs gravel spesifi upside-down (inverted) joustokeula 2 - 5 cm joustolla. Koska joustovara (rasitus) on pienempi kuin maastokäytössä, niin rakenteesta voi tehdä siromman ja kevyemmän.
Toimisiko?
Hyvää päivää.
Onko https://www.xxl.fi/white-gx-lite-19-unisex-gravel-pyora-musta/p/1156893_1_style hyvä pyörä tuohon hintaan vai odotellaanko tässä gravelkauden lopullista päätöstä ja parempia tarjouksia?
Aivan pätevä peli, katso tarkkaan koko, ettet osta liian isoa. Toki vain claris-osat, mutta hyvin niilläkin pärjää. Ehdottomasti parasta tuohon rahaan.
Hyvää päivää.
Onhan tuo tosi karvalakkigräveli mutta jos budjetti on 500€ eikä joustoa ole niin tuskin parempaa mistään löytää. Tuolla rahalla yleensä kuitenkin saa jotain basic hybridiä korkeintaan. Mietin vaan että onkohan tuo haarukka oikeasti hiilikuitua vai virhe tiedoissa? Alumiiniputkella varmasti jokatapauksessa mutta haarukasta kannattaa vielä kysyä liikkeessä.
Tärkein on tietysti että koko natsaa ja pyörä tuntuu kivalta ajaa asennon puolesta. Specsien puolesta ihan jeppiskamaa, Joytech (Novatech) navat kiinavanteilla ajaa asiansa vaikkakin painaa, Claris kyllä kestää ajoa ja vaihtaa käskyttäessä mutta 8 spiidissä on omat rajoitteensa, ensiasennus rengas erinomainen, jarrut paskat mutta jos hermot menee voi vaihtaa halvalla myöhemmin.
Onhan tuo tosi karvalakkigräveli mutta jos budjetti on 500€ eikä joustoa ole niin tuskin parempaa mistään löytää. Tuolla rahalla yleensä kuitenkin saa jotain basic hybridiä korkeintaan. Mietin vaan että onkohan tuo haarukka oikeasti hiilikuitua vai virhe tiedoissa? Alumiiniputkella varmasti jokatapauksessa mutta haarukasta kannattaa vielä kysyä liikkeessä.
Tärkein on tietysti että koko natsaa ja pyörä tuntuu kivalta ajaa asennon puolesta. Specsien puolesta ihan jeppiskamaa, Joytech (Novatech) navat kiinavanteilla ajaa asiansa vaikkakin painaa, Claris kyllä kestää ajoa ja vaihtaa käskyttäessä mutta 8 spiidissä on omat rajoitteensa, ensiasennus rengas erinomainen, jarrut paskat mutta jos hermot menee voi vaihtaa halvalla myöhemmin.
Tattis
Täytyy varmaan katsella vielä pykälää parempaa. 500 euron fillarin olisin pystynyt perustelemaan nippanappa vaimollekin mutta jahka siitä haluaa vaihtaa pykälää parempaa, alkaa tulla vaikeuksia.
Vaikka eihän tarkkoja hintoja koskaan tarvitse antaa.
Tattis
Täytyy varmaan katsella vielä pykälää parempaa. 500 euron fillarin olisin pystynyt perustelemaan nippanappa vaimollekin mutta jahka siitä haluaa vaihtaa pykälää parempaa, alkaa tulla vaikeuksia.
Vaikka eihän tarkkoja hintoja koskaan tarvitse antaa.
Seuraava leveli tuosta olisi noin tonnin pyörä, "merkkipyörä" esim alennuksesta ylivuotisena tai "rainbowpyörä" (kaupanmerkki) esim White/Vitus/Planet X tjsp. Kevyttä pyörää et vielä tuohonkaan rahaan saa mutta voimansiirto on pykälää parempaa ja jarruna voi olla jo hydraulista levaria.
Minkälaiseen käyttöön tuo tulee? Tosiaan 500e ei parempaa saane ja äkkiä menee sit tuplahintaankin vaikka jotain vaihtoehtoa voi 700-800e tietämilläkin olla.
Lähetetty minun BAH2-L09 laitteesta Tapatalkilla
Seuraava leveli tuosta olisi noin tonnin pyörä, "merkkipyörä" esim alennuksesta ylivuotisena tai "rainbowpyörä" (kaupanmerkki) esim White/Vitus/Planet X tjsp. Kevyttä pyörää et vielä tuohonkaan rahaan saa mutta voimansiirto on pykälää parempaa ja jarruna voi olla jo hydraulista levaria.
Nexti leveli on aina kiinnostava. Voimansiirtoa tuohon kapistukseen tuskin kannattaisi uusia ja jarrutkin varmaan pelittää.
Minkälaiseen käyttöön tuo tulee? Tosiaan 500e ei parempaa saane ja äkkiä menee sit tuplahintaankin vaikka jotain vaihtoehtoa voi 700-800e tietämilläkin olla.
Pääsääntöisesti ympärivuotiseen työmatkapyöräilyyn, 10 km per suunta asfalttia pisin sekä "lenkkeily". Paikallisten hiekkateiden tutkiminen olisi agendalla
torilta joku käytetty ? https://www.tori.fi/uusimaa/Focus_Mares_CX_3_0_Cyclocross_62061720.htm?ca=18&w=3
Mietin vaan että onkohan tuo haarukka oikeasti hiilikuitua vai virhe tiedoissa? Alumiiniputkella varmasti jokatapauksessa mutta haarukasta kannattaa vielä kysyä liikkeessä.
Kävin tänään kotiuttamassa kyseisen pyörän työmatkakonkeliksi. Haarukka on kokonaan kuitua joka yllätti. Nopean testilenkin perusteella vaihteet toimivat hyvin ja jarrutkin hidastaa riittävästi. Oma S-kokoinen yksilö painoi 10,5kg. Kyseessä siis White GX Lite.
No nyt tulee nastaa niille, joille nastojen puute on ollut este 650b-kelkkaan hyppäämiselle. Gravdal 650b (https://45nrth.com/products/gravdal_650) (38 mm) ja Kahva 650b (https://45nrth.com/products/kahva_27.5) (2,1"), jonka kanssa pääseekin sitten vetämään fillarillakin "kahva edellä". Tosin se ideaali koko olis ehkä ollut varmaan jotain 45-50 mm?
https://45nrth.com/files/products/Kahva-27pt5x2pt1-TR4663-02-720px.png
nortin tuntien jotain 200e kpl?
nortin tuntien jotain 200e kpl?
Foxcompissa noi on listattu 75 eur ja 60 eur kpl. Ei saatavilla, eli saattaa vähän muuttua 😃
33tpi, eli järkihintaisia.
Foxcompissa noi on listattu 75 eur ja 60 eur kpl. Ei saatavilla, eli saattaa vähän muuttua
Niin, 33tpi, eli ongelmajäteversiot. :rolleyes: Aika outoa, kun aikaisemmin Foxcomp väittii, että eivät ota kuin vain laadukkaita versioita (120tpi) varastoon. Ilmeisesti hinta edellä kuitenkin mennään...
F. Kotlerburg
08.10.2019, 16.02
Niin, 33tpi, eli ongelmajäteversiot. :rolleyes: Aika outoa, kun aikaisemmin Foxcomp väittii, että eivät ota kuin vain laadukkaita versioita (120tpi) varastoon. Ilmeisesti hinta edellä kuitenkin mennään...
Varmaan myytävä sitä mitä on tarjolla valmistajilta :rolleyes:
Kävin tänään kotiuttamassa kyseisen pyörän työmatkakonkeliksi. Haarukka on kokonaan kuitua joka yllätti. Nopean testilenkin perusteella vaihteet toimivat hyvin ja jarrutkin hidastaa riittävästi. Oma S-kokoinen yksilö painoi 10,5kg. Kyseessä siis White GX Lite.
Aivan hyvä käyttöväline, kun tietää mitä tarvitsee ja haluaa. Päivittää voi aikanaan, samaan runkosarjaan kasataan parhaillaankin Tiagra-osilla Pro-versiota, arkikäyttö on kuluttavaa. Jaakobillekin sopisi. Sopivankokoiseen runkoon päätyminen tärkeintä.
Nyt on 1x11 muutos tehty ja pari lenkkiä sen jälkeen ajettu. Melkein onnistui "pulttaa kiinni" meiningillä, mutta vaikka valmistaja väittää rungon olevan Di2-ready, se ei sitä aivan ollut. Nimittäin chainstayta on litistetty niin paljon tuolta alkupäästä, että kaapelin liitin ei mahtunut menemään läpi siitä kohti takavaihtajaa. Ei auttanut hetken mietinnän jälkeen muu kuin ottaa sivuleikkurit käteen ja katkaista kaapeli, jotta sen sai uitettua läpi. Eli, kolvaus hommiksi meni. Muuten asennus sujui kitkatta.
Siinä sivussa, että voimansiirron toiminta yksinkertaistui, nopeutui ja keveni, niin pyörän painokin lipsahti alle kahdeksan kilon, painon ollessa polkimien kanssa nyt 7,93kg.
Välityksetkin riittää näihin maastoihin mainiosti, molemmilta laidoilta jää normiajossa käyttämättä pari lehteä. Eturieskana siis 46t ovaali ja takapakkana 11-40. Takana näillä lakeuksilla menisi jopa tiheämpi 11-30 pakka, mikä varsinkin maantiellä olisi joskus kiva. Mutta yllättävän vähän tuota jää käytännössä kaipaamaan.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20191008/fab59d5b8eba362fa7802d5c61283b37.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20191008/71cbbfb8625be9ba7bb032af45425b1d.jpg
Dieselman
08.10.2019, 18.19
Vahvasti vaikuttaa että Roseen päädyn. Juurikin tuo Grailin ohjaamo yhtenä tekijänä, vaikka sitä miten on yrittänyt pyöritellä niin jotenkin se tuntuu väkinäiseltä. Toki myös hankala muokata jälkeenpäin. Laitoin Roselle kyselyä kiekkojen päivityksestä isomman kantavuuden omaaviin. Saa nähdä.Rose Backroad lähti tilaukseen, kokona 51, GRX810 osilla, 48/31 ja 11-34. Päädyin lopulta noihin vakiokiekkoihin vaikka olisi nuo MAX versiotkin saanut ilman lisähintaa päivitettyä. Kiitokset siinä jeesanneille. Toimitusaika-arvio 16 viikkoa, rungot loppu.
Suomen asiakaspalvelu toimii ainakin hienosti.
Sent from my SM-G965F using Tapatalk
Aivan hyvä käyttöväline, kun tietää mitä tarvitsee ja haluaa. Päivittää voi aikanaan, samaan runkosarjaan kasataan parhaillaankin Tiagra-osilla Pro-versiota, arkikäyttö on kuluttavaa. Jaakobillekin sopisi. Sopivankokoiseen runkoon päätyminen tärkeintä.
Katsotaan jos jollain verukkeella pääsisi testaamaan sitä XXL:ään. Kokemukset droppitangoista on nollassa joten postimyyntiä ei uskalla harrastaa.
Onko Canyon CF Grailista ja talvella ajosta (lumessa) minälaisia kokemuksia? Tarvitseeko nastat ym? Toinen kyssäri: kestääkö DI2 kamppeet suomen pakkaset?
Jami2003
08.10.2019, 21.51
Nyt kyllä herää kysymys miten pyörä vaikuttaa siihen tarviiko nastat. Eikö se missä ja milloin ajetaan vaikuta enemmän.
Talvella tottunut kyllä ajamaan jäykkäperäisellä ja täysjoustolla sekä nastoilla että ilman. Nyt kun jäykkäperäisen 29” mtbn tulee korvaamaan lähtöajatukseltaan 40mm kumeilla oleva maantiemäinen pyörä erikoisella ohjaamolla, niin kokemus tulee olemaan uusi. Silloin tarvitaan muiden kokemuksia asiasta. Tarkennuksena normi luminen asfalttipäällysteinen tie, jolla taivalletaan kelistä riippumatta.
Hyvin pärjää gravelpyörällä talvella, kuten monella muullakin. Viime talven ajelin oikeastaan kokonaan Explorolla 40 mm nastarenkailla, vaikka olin hankkinut 4.0 tuumaisen läskipyörän siihen hommaan.
Jos kippurasarvi on ihan täysin uusi asia, niin käy vähän ajelemassa ennen lumien tuloa :)
Kiitos vastauksesta. Joo on kilpureitakin ollut 3 kpl mutta hiukan eri rengastuksella ja nopeammalla ohjauksella. Nyt kun vielä tietäisi että toimiiko sähköt miten hyvin talvella niin voisi tehdä päätöksiä.
Kyllähän kippurasarvinen yleisesti ottaen huterampi on kuin suoratankoinen pyörä. Talven liukkailla tuon asia korostuu, samoin maastossa. Tasaisella, pitävällä pinnalla asialla ei mielestäni ole merkitystä. Lapsena tuli ajettua talvella ilman nastoja, mutta oliko silloin kyse pyörän mataluudesta, paremmasta kropan koordinaatiosta vai heikommasta riskien hallinnasta, nykyään en ilman nastoja halua talvella ajaa millään pyörällä. En varsinkaan gg:llä, joka sinänsä on ihan ok talvipyörä muutamilla reunaehdoilla. Ajoalustan heikentyessä pyörästä loppuu nopeasti ominaisuudet. Johonkin rajaan saakka sillä pärjää, vaikka ajamisen nautinnosta ei tarvitsekaan puhua. Nuo tilanteet ainakin etelässä lienee tyypillisesti nollan molemmin puolin vaihteleva sää, jolloin pyörätiet jäätyy perunapelloksi. Siinä kaipaa maasturin leveää rengasta ja ohjaustankoa. Vielä parempi olisi hybridi, jossa keskiön pudotus on maasturia suurempi. Myös urainen ajorata jäisenä on gg:llä ikävä. Etenkin lukkopolkimilla tuon sellaisena koen.
Suht sileä pinta lumisena ja miksei jossain määrin jäisenäkin on ihan ok olosuhde gg:lle.
^ niin 45nrth päätti vähän antaa tasoitusta maastureille talvikäytössä, kun lopettivat laittoivat 120tpi Gravdalien valmistuksen katkolle. Jos niitä edelleen saisi, veisi cyclocrossari tai gg pyörä Gravdaleilla voiton noin 5-1 sekalaisessa Etelä-Suomen talvikäytössä. Terreneistä mulla ei tosin ole kokemusta eli saattavat nekin vähän tasoittaa tilannetta. Jos ainoa talvikäyrätankokokemus on hankittu jollain Marathon Winterin kaltaisilla renkailla, voi mielikuvat olla hyvinkin esittämäsi kaltaisia.
...painon ollessa polkimien kanssa nyt 7,93kg.
Huh huh :cool: Vähän houkuttelisi viilata omasta Explorosta 8,5kg => alle 8kg, mutta toistaiseksi budjetti rajoittaa. Se onnistuisi noin 1500-2000€ budjetilla siten, että säilyisi edelleen aerokiekot ja 2x. Samalla rahalla voisi tosin ostaa esim. kellon :rolleyes:
^ niin 45nrth päätti vähän antaa tasoitusta maastureille talvikäytössä, kun lopettivat laittoivat 120tpi Gravdalien valmistuksen katkolle. Jos niitä edelleen saisi, veisi cyclocrossari tai gg pyörä Gravdaleilla voiton noin 5-1 sekalaisessa Etelä-Suomen talvikäytössä. Terreneistä mulla ei tosin ole kokemusta eli saattavat nekin vähän tasoittaa tilannetta. Jos ainoa talvikäyrätankokokemus on hankittu jollain Marathon Winterin kaltaisilla renkailla, voi mielikuvat olla hyvinkin esittämäsi kaltaisia.
Mielenkiinto heräsi. Talvipääkaupunkiseutukäyrätankokokemusta on reilu 10 vuotta, mutta vain Marathon Wintereillä. Millä lailla kilpailijat ovat parempia? Nihkeähän tuo Mara Winter on, siitä ei pääse mihinkään.
Huh huh :cool: Vähän houkuttelisi viilata omasta Explorosta 8,5kg => alle 8kg, mutta toistaiseksi budjetti rajoittaa. Se onnistuisi noin 1500-2000€ budjetilla siten, että säilyisi edelleen aerokiekot ja 2x. Samalla rahalla voisi tosin ostaa esim. kellon :rolleyes:
Paljonkos keventelyssä on sitten kohtuullinen euro / gramma?
Minulla on takapakkana karmaiseva SRAM PG-1130 (538 grammaa). XG-1195 maksaa 240 € ja painaa 275 grammaa (säästyy siis 263 grammaa).
XD vapaaratas pitää vielä vaihtaa (81€), joten keventelyn hinta olisi 1,22 € / gramma. Eikö tämä ole vähän liiankin halpaa :seko:
^Etelä-Suomella tarkoittanet pääkaupunkiseutua? Kun siellä asuin, niin talvityömatkat niin Helsingissä kuin Espoossakin, hoituivat suvikumisella mummopyörällä (suurimman osan ajasta yli 20km/päivä). Jo Lahdessa kaipailee järeämpää kalustoa, ainakin omaan makuun yli 2 tuumaiset maastokumit ovat parhaat. Jotta ei menisi ihan offariksi, niin 38mm ja 35mm renkailla varustetut "gravelmaiset" kulkineet löytyy, mutta en harkitsekkaan talviduunimatka-ajoa noilla täällä, missä katuja ei nuolla suolan kanssa puhtaaksi. Mihin muuten katosi se läskipyörän ehdoton tarve pääkaupunkiseudulla? Onko se näin että tämän hetkinen muotipyörä on se millä on paras ajaa talvella Hesassa? ;)
No, kunhan kiusaan, totuuden nimessä olen hybridillä ja Pomppiksella ajanut monta talvea täällä, toimii ihan kohtalaisesti, totta toinen puoli kuitenkin, koen maasturin silti paremmaksi.
Etelä-Suomi loppuu Kehä 3:seen ja Lahti on jo vähintäänkin Keski-Suomea :)
Mun seitsämästätoista työmatkapyöräilytalvesta ekat yhdeksän poljin maasturilla, kun en muunlaista pyörää omistanut, seuraavat ehkä viisi-kuusi poljin pääasiassa maasturilla, vaikka käyrätankoisen pyörän omistinkin, mutta kun sellaiseen ei saanut nastoja, joilla olisi kiva ajaa, ajoin mieluummin maasturilla. Sen jälkeen, kun Gravdalit tuli käyrätankoiseen, en ole polkenut työmatkaa enkä muutakaan tieajoa millään muulla kuin käyrätankoisella kertaakaan. Siis neljän tai viiden talven aikana, koskas Gravdalit tulikaan markkinoille?? Suolattuja reittejä välttelen, koska teräsrungot. Pari talvea sitten myin talvityömatkamaasturin pois, kun se seisoi käyttämättömänä. Läskipyörää en ole omistanut ja tuskin tulen omistamaankaan. Jos salt proof fixed gear gg on tämänhetkinen muotipyörä, niin tämänhetkinen muotipyörä se, millä on paras ajaa talvella suola-Hesassa... ;)
Mielenkiinto heräsi. Talvipääkaupunkiseutukäyrätankokokemusta on reilu 10 vuotta, mutta vain Marathon Wintereillä. Millä lailla kilpailijat ovat parempia? Nihkeähän tuo Mara Winter on, siitä ei pääse mihinkään.
Tuolta nastakumikeskustelusta (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?52145-Talvirenkaat-krossariin&p=2909519#post2909519) löytyy enemmälti analyysiä 120tpi Gravdalien ylivertaisuudesta, mutta suurimmat erot on ajotuntumassa ja ajamisen mukavuudessa. Toki rullaavuudessakin eroa, varsinkin matalilla paineilla ajaessa, mutta Mohkun mainitsemiin ongelmatilanteisiin liittyen kahdella ensin mainitulla ominaisuudella on suurempi merkitys. Perunapeltoesimerkkiin auttaa sekin, että alla on mukavakulkuinen runko ja joustava etuhaarukka - onpa ne sitten toteutettu miten hyvänsä.
Mutta ongelma on tosiaan siinä, että 120tpi Gravdaleja ei ole vähään aikaan saanut, eikä ilmeisesti tule saamaan tänäkään talvena.
Mutta ongelma on tosiaan siinä, että 120tpi Gravdaleja ei ole vähään aikaan saanut, eikä ilmeisesti tule saamaan tänäkään talvena.
Jepulis. Hyvä, etten ehtinyt testata. Kun ei paremmasta tiedä, pärjää sillä mitä on. :D Vähän paremmin saisi rullata silti.
Eikös sitä 1€/g pidetä jossain sellaisena keskimääräisenä lukuna noissa keventelyn kustannuksissa?
Mutta joo, tuota omaani en ole varsinaisesti muutellut keventely mielessä, mutta jos komponentteja vaihtaa parempiin tai karsii pois, niin paino yleensä myös putoaa. Jos oikein ajatuksen kanssa lähtisi keventelemään, niin vielä voisi helposti sellaiset 250-300g nipsiä pois.
Orkkis 40cm leveä tanko painaa 278g, orig. tolppa (vaikka onkin kuitua ja lyhennetty) 275g, tankonauhasta saisi varmaan 50g pois, samoin läpiakseleista on keveämpiä versioita. Mutta enpä näe tällä hetkellä tarvetta lähteä noita vaihtelemaan. Tanko ja tolppa ovat vieläpä varsin mukavat "jousto"-ominaisuuksineen
JohannesP
09.10.2019, 11.54
tolppa (vaikka onkin kuitua) 275g
Saako tuollaista joustamaan enää laisinkaan kuitutolpan tavoin?
Kevyehkön 27,2 kuitutolpan jouston huomaa ajossakin minkä voisi luulla olevan lähtökohta myös GG pyörässä.
Hinta-laatu Gianteissa kuitenkin ehkä parasta mahdollista, että luulisi paketin silti olevan toimiva.
Kovasti sä ainakin tosta Rollerista yrität tehdä muotipyörää (btw se on so last season ;) ),vähän hirvittää sinkulaketjua lukevat wannabeet, jotka ehkä luulee että se on ainoa hyväksytty kulkine suuren hypetyksen takia. Ehkä se Hesalassa on.
Tää ei muuten pidä paikkansa alkuunsa. Sen verran aktiivinen olen myös yksivaihteen eli Suomen virallisen muotipyöräilyfoorumin puolella, että tiedostan real fixed lifestylen kuolleen jo muutamia vuosia sitten ja olen nähnyt omin silmin viimeistenkin OG-rolleristien antautumisen vaihteiden edessä. Itselläni myöhäisherännäinen fikseily on vain a) keväällä stashin kätköistä löytyneiden satunnaisten osien (https://www.instagram.com/p/BvMtkl6Bwzq/?utm_source=ig_web_copy_link), b) viidekympin villityksen ja c) Hesan suolahelvetin aiheuttaman käytännön tarpeen seurausta. Yllätyksenä tuli se, että se on oikeasti sekä hauskaa että äärettömän tehokasta treeniä keski-ikäistyvälle, vuosia pyöräilleelle setämiehelle, mutta jatketaan tätä keskustelua aiheenmukaisessa keskustelussa :)
^^ Hyvin tuo D-Fuse tolppa kyllä joustaa. Tuntee ja näkee jouston ihan ajossakin. Sellaiseksi sen on valmistaja suunnitellutkin, eli yksi näkemys näistä "joustotolpista". Lupaavat jopa 12mm joustoa tuolle. Tuota tolpan painoa selittää varmaan tuo massiivinen alumiiniklönttiklämppi. Ja niin kuin tuossa alla olevassa viestissä on mainittukin, niin tolppaa vaihdetaan ainostaan merkin sisällä. Tuosta D-Fuse tolpasta on olemassa SL versio, joka on speksien mukaan 90g köykäisempi.
Ovat tosin yrittäneet muutenkin optimoida tuota mukavuutta kuin pelkällä tolpalla. Alla valmistajan propagandaa.
"Specific composite layup and tube shaping, including ultra-thin and flattened seatstays, a low seatstay/seattube junction, and thin, slightly curved fork legs combine for a balanced, compliant ride quality and reduced rider fatigue."
F. Kotlerburg
09.10.2019, 12.15
Saako tuollaista joustamaan enää laisinkaan kuitutolpan tavoin?
Kevyehkön 27,2 kuitutolpan jouston huomaa ajossakin minkä voisi luulla olevan lähtökohta myös GG pyörässä.
En tiedä miten kuitutolpat yleensä joustaa, mutta TCX:ssä D-Fuse jousti mielestäni ihan hyvin ja pyörän mukavuus ei ainakaan siitä ollut kiinni. Muutenhan tuollainen kisakireä crossari oli varsin kova.
Sehän tuossa D-Fusessa on huono puoli, että tolppaa ei paljon vaihdella. Ainakin se TCX:ssä ollut yksipulttisella satulan kiinnityksellä oleva oli ihan perseestä. Ei ollut yksi eikä kaksi kertaa, kun polkupätkän jälkeen piti kaivaa työkalut satulan palauttamiseksi vaateriin.
^ taitaa muutenkin keskimäärin olla noi joustamaan suunnitellut kuitutolpat normikuitutolppia painavampia. Mun Zipp SL Speed on kyllä kevyt, mutta ei mielestäni mitenkään radikaalisti Service Course SL -alutolppaa joustavampi. "Road buzzia" kuituversio vaimentaa tehokkaammin, mutta isommissa töyssyissä tai käsivoimin väännellen en huomaa olennaista eroa.
(Ja vähän jännittää, miten toi yksipulttinen kiinnitys kestää krossikäytössä. Vaikka pro-kuskeilla niitä näyttääkin olevan, niin en "ihan" yhtä sulavasti osaa hypätä satulaan... :))
Tolkun mies
09.10.2019, 15.21
Muutama kuukausi on nyt Fuji Jari 1.1 kokemuksia kerättynä.
Tuo on aika perus fillari, ilman mitään suurempia tuntemuksia. Alsa runko, 105 setti ja minulle sopiva 56cm runko geometria. Side sweep -tangon vaihdoin pois Spessun compact kokoiseen. Satulatolppa on tällä hetkellä jäykkä alsa, alkuperäisen kuitutolpan sijasta. Orkkis kiekkosetti oli WTB i23 kehäinen ja no-name navoilla mutta nyt on ajossa DTSwiss e1700 26,5" i25mm maastokiekko setti, johon asensin vapari konversion, tiheämmän vapari räikän, sekä sopivat akselisovitteet + asensin Ultegra maantiepakan. Renkaat ovat kuvassa Panaracerit 48mm
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=20254&d=1570623124
JohannesP
09.10.2019, 16.55
^ taitaa muutenkin keskimäärin olla noi joustamaan suunnitellut kuitutolpat normikuitutolppia painavampia. Mun Zipp SL Speed on kyllä kevyt, mutta ei mielestäni mitenkään radikaalisti Service Course SL -alutolppaa joustavampi. "Road buzzia" kuituversio vaimentaa tehokkaammin, mutta isommissa töyssyissä tai käsivoimin väännellen en huomaa olennaista eroa.
Ootko tehnyt vertailua rungossa missä Zippin tolppaa saa enemmän pihalle? Horisontaalisesella yläputkella tuskin suurta eroa tulee, kun tolppaakin pihalla vain jämät.
Itse ajoin kesän rinnakkain ~200g Enven 31,6 tolppaa ja ~160g Timen D-shape 27,2. Molemmissa tolppaa reilusti pihalla. Ei ihanteellinen vertailu eri lähtökohdistakaan, mutta pystyy huomaamaan kuinka erilaiset tolpat nuo kuitenkin on. Enve tuntuu olevan suunniteltu maksimaalisella jäykkyydellä kisaamiseen mikä voisi päteä Zippinkin SL tolppaan. Time on suunniteltu runkoa myöten pitkiin ajoihin ja sen huomaa tolpankin joustavuudessa. Ehkä sillä valmistusmateriaalillakin on väliä: Enve ja Zipp käyttää UD-kuitua ja Time 3K. UD on kestävämpää, kevyemmpää ja käsittääkseni vähemmän joustavaa.
GG touhossa pitkä tolppa vaan mukavoittaa menoa ja sitä tuossa Giantissa kyllä on. Ei kaunista, mutta toimivaa.
UD on kestävämpää, kevyemmpää ja käsittääkseni vähemmän joustavaa.
Lähde?
UD tarkoittaa unidirectional, eli niitä hiilisäikeitä on suollettu epoksin sekaan puhallusvehkeellä, ja ne sojottaa mihin suuntaan sattuu.
3K on taas semmoista "kudottua" mattoa jossa numero (3000) viittaa tiheyteen / hienojakoisuuteen.
Ymmärtääkseni molemmista voi tehdä minkälaista osaa tahansa. UD:ssa varsinkin ne säikeet voi olla miten paksuja tahansa ja epoksejakin on tuhansia erilaisia.
Lyhyesti: UD tai 3K ei kerro hölkäsen pöläystä tuotteen kestävyydestä, painosta taikka joustavuudesta.
edit: lisätään vielä että 99% "3K"-osasista sisältää UD hiilikuitua, jonka päälle on laminoitu vain viimeinen kerros tuota punosmattoa ulkonäön vuoksi.
JohannesP
09.10.2019, 17.15
Googlella yritin tarkistaa ja tuota sieltä tarjottiin muutamasta lähteestä.
Pointti nyt kuitenkin, että tolppiakin on erilaisia ja osa kovempia ja osa pehmeempiä ajaa.
UD tarkoittaa unidirectional, eli niitä hiilisäikeitä on suollettu epoksin sekaan puhallusvehkeellä, ja ne sojottaa mihin suuntaan sattuu.
Onpa kummallista. Unidirectional tarkoittaa yksisuuntaista ja voisi luulla, että juuri sen tyyppisessa hiilikuidussa kuidut ovat yhdensuuntaisia.
Tässä varmaan päästään lopputulemana siihen että hiilikuituja on 10000 sorttia, riippumatta valmistajasta, merkinnöistä ja myyntipuheista. Ainoa mitä kannattaa verrata on kestävyys, tuntemukset ja mitattavat suureet eli paino.
Juha Jokila
09.10.2019, 19.22
Nuotiossa on hiiliä ja muropaketissa kuitua. Pyörät kuuluu olla rautaa.
Kellon? Siis mitä h*lvettiä joku kello tekee tässä keskustelussa? Voihan kahdella tonnilla ostaa vaikka kuution kalsareita. Jos kahdella tonnilla saa puoli kiloa pois pyörästä, niin hintahan on suorastaan halpa.
(itse saisin aika paljon pois, kun vaihtaisin hissitolpan kiinteään ja ottaisin työkalut pois punnituksen ajaksi. Siihen menisi ehkä 50 EUR ja painoa lähtisi se puolisen kiloa tai yli)
Tässä on kyllä määrättyä viisautta...
Onpa kummallista. Unidirectional tarkoittaa yksisuuntaista ja voisi luulla, että juuri sen tyyppisessa hiilikuidussa kuidut ovat yhdensuuntaisia.
https://www.fibreglast.com/product/What-are-Unidirectional-Carbon-Fiber-Fabrics/Learning_Center
"Unidirectional carbon fiber fabric is a type of carbon reinforcement that is non-woven and features all fibers running in a single, parallel direction. With this style of fabric, there are no gaps between fibers, and those fibers lay flat. There is no cross-section weave that divides the fiber strength in half with another direction. This allows for the concentrated density of fibers that provide maximum longitudinal tensile potential—greater than any other weave of fabric. For comparison, this is 3 times the longitudinal tensile strength of structural steel at one-fifth of the weight density."
Käsittääkseni UD on hyvää jossain paikoissa, joissa rasitus kohdistuu pääosin yhden akselin suuntaisesti.
Käsittääkseni UD on hyvää jossain paikoissa, joissa rasitus kohdistuu pääosin yhden akselin suuntaisesti.
Siinä on hyvä vetolujuus, mutta kasaan puristaessa edes sen yhden kuidun suuntaisesti se hajoaa helpommin. Lähinnä se on halvempaa kuin punottu.
Mites tuommonen kuitutolppa noin käytännössä Brooksin tai muun nahkaisen satulan kanssa? B17 ainakin tuntuu itessään jo olevan aika joustava ja mukava, kaipaako semmosen kaveriksi muutaku umpinaisen terästangon? :seko:
Oulunjulli
09.10.2019, 20.18
Täällä tätä ainakin kuukauden kuutioinut. Tallissa on Rove ST 2015 suunnilleen alkuperäisasussa. Miettinyt että joko tuohon 40mm korkiat kuitukiekot ja hydraulijarrut, vaiko Rose Backroad. Kulkeeko se kuitu sitten kovempaa, vai onko vain kyyti epämukavempaa? Jos mää hyvin reilu nelikymppinen pääsen Stravassa kuitupyörällä viiden sakkiin niin ei se voi tuntua yhtään niin hyvältä kuin ite uusiksi kasatulla rautapyörällä. Vaan onko se Konakaan oikein pähiä rautapyöräksi, se kyllä tuntuu hyvältä vaan ei mulla muita ole ollutkaan.
Kellon? Siis mitä h*lvettiä joku kello tekee tässä keskustelussa? Voihan kahdella tonnilla ostaa vaikka kuution kalsareita.
Tässä oli aimo annos semmoista... Kansanviisautta
Jos kahdella tonnilla saa puoli kiloa pois pyörästä, niin hintahan on suorastaan halpa.
Niin, miten sen nyt ottaa. Jospa nyt kuitenkin siellä alle 10te:ssä pysyisi tämän kauden kokonaisbudjetti (kalustohankinnat + kisareissut)
... Jospa nyt kuitenkin siellä alle 10te:ssä ...
te...???...teraeuro? Ihanan halpaa sun touhu.
Ootko tehnyt vertailua rungossa missä Zippin tolppaa saa enemmän pihalle? Horisontaalisesella yläputkella tuskin suurta eroa tulee, kun tolppaakin pihalla vain jämät.
Itse ajoin kesän rinnakkain ~200g Enven 31,6 tolppaa ja ~160g Timen D-shape 27,2. Molemmissa tolppaa reilusti pihalla. Ei ihanteellinen vertailu eri lähtökohdistakaan, mutta pystyy huomaamaan kuinka erilaiset tolpat nuo kuitenkin on. Enve tuntuu olevan suunniteltu maksimaalisella jäykkyydellä kisaamiseen mikä voisi päteä Zippinkin SL tolppaan. Time on suunniteltu runkoa myöten pitkiin ajoihin ja sen huomaa tolpankin joustavuudessa. Ehkä sillä valmistusmateriaalillakin on väliä: Enve ja Zipp käyttää UD-kuitua ja Time 3K. UD on kestävämpää, kevyemmpää ja käsittääkseni vähemmän joustavaa.
GG touhossa pitkä tolppa vaan mukavoittaa menoa ja sitä tuossa Giantissa kyllä on. Ei kaunista, mutta toimivaa.
Joo olen verrannut noita tolppa enemmän rungosta ulkona sen verran, mitä pituus antaa myöten, kun molempia olen lyhentänyt jonkin verran. Ja siis alumiininen Zippikin 27,2 mm koossa joustaa sen verran, että sen näkee ja jopa silloin, kun mulla on tolppa oikealla korkeudella. Tai siis varmaan joustaa jonkin verran koko satulaputki. Mistä muuten päästäänkin siihen, että ainakin tollasessa ohutputkisessa teräsrungossa kannatta tolpasta pätkäistä kaikki ylimääräinen pois, koska tarpeettoman pitkältä matkalta kaksinkertainen putkitus vaan jäykistää satulaputkea turhaan.
Enve vs Time -esimerkissäsi uskoisin kuitulaatua olennaisempaa olevan putkien halkaisijaeron. Meniköhän se niin, että putken halkaisijan kasvu kasvattaa sen jäykyyttä kasvukertoimen kolmanteen potensiin eli kun 27,2 X n. 1,16 = n. 31,6, niin 31,6 mm tolppa on 1,16 potensiin kolme eli eli reilu puolitoista kertaa jäykempi kuin 27,2 tolppa (Olettaen, että seinämävahvuus on sama. Joissain halkaisijaltaan paksummissa tolpissa voi joskus olla vähän ohuemmat seinämät, joka saattaa pienentää eroa hieman. Seinämävahvuuden vaikutus jäykkyyteen on kuitenkin paljon pienempi kuin halkaisijan).
(Ja ennenkuin joku keksii asiayhteyden, mainittakoon, että jos miesoletetun housunpuntissa sattuu majailemaan tavanomaista paksumpi, ei paksuus välttämättä korreloi sen jäykkyyden kanssa samalla tapaa siinä yhteydessä.)
E: se piti vielä lisätä, että jos se D-shape tarkoittaa, että profiili ei ole pyöreä, vähentää myös se jäykkyyttä enemmän kuin itse materiaali.
te...???
Itse asiassa se on lyhenne sanoista tyräeero. Tuossa 20cm päässä olisi kansio, jossa tositteet kaikista pyörähankinnoista, ei viitsi vilkaista. Ehkäpä onneksi ei ihan kymppitonnia ole hulvahtanut, ainakaan nettona, kun on tullut myös muutettua vanhaa kalustoa rahaksi. Mutta äkillisen siivekkyyden kokevat tässä harrastuksessa tuhatlappuset, joita euron käteisvaluutta ei tosin tunne. Näin siis siitäkin huolimatta, että koitan pihistellä ja ostaa mahdollisimman isolla alella. Aivan oitis ei viitsi iskeä 500g laihdutukseen kahta tonnia.
Teräspyörät on syytä käyttää röntgenissä aika ajoin, ettei käy kuskille ikävästi. Kuitupyörät ei ruostu puhki. Kunhan on oikealla tekniikkalla ja materiaaleilla tehty, niin huolentonta ajoa.
Juha Jokila
09.10.2019, 22.01
Täällä tätä ainakin kuukauden kuutioinut. Tallissa on Rove ST 2015 suunnilleen alkuperäisasussa. Miettinyt että joko tuohon 40mm korkiat kuitukiekot ja hydraulijarrut, vaiko Rose Backroad. Kulkeeko se kuitu sitten kovempaa, vai onko vain kyyti epämukavempaa? Jos mää hyvin reilu nelikymppinen pääsen Stravassa kuitupyörällä viiden sakkiin niin ei se voi tuntua yhtään niin hyvältä kuin ite uusiksi kasatulla rautapyörällä. Vaan onko se Konakaan oikein pähiä rautapyöräksi, se kyllä tuntuu hyvältä vaan ei mulla muita ole ollutkaan.
Mä olen ainakin kovasti tykästynyt teräksisen Ritchey Commandon ajotuntumaan 29+ moodisssa. Gravelia aikani speksasin, mutta tunnetun sikatarjouksen siivittämänä tuli aika hc-grinderi. Edellinen teräspyörä oli -91 GT täysjäykkä 26" maasturi. Sen runko on painavampi ja aika kovan tuntuinen 2.1" pikkurenkaineen. Mä lähtisin mietimään fillaria siitä suunnasta millä renkailla ja ohjaustangolla haluaa ajaa ja tarvitseeko varautua sivulaukkuihin vai bike packingiin. Vanteen leveys noin puolet kumin leveydestä. Sitten vaan etsii rungon johon noi sopii.
Vanteen korkeuden lisääntymisen mä olen huomannut vain hankaluutena sivutuulessa ja sekin kevyellä maantiepyörällä. Tuskin kannattaa grinderiin laittaa mitään aeroa, vaan helposti tubelessoituva matala ja leveä kehä ja reippaasti ohennetut tai litteät pinnat.
Barracuda
09.10.2019, 22.05
Teräspyörät on syytä käyttää röntgenissä aika ajoin, ettei käy kuskille ikävästi. Kuitupyörät ei ruostu puhki. Kunhan on oikealla tekniikkalla ja materiaaleilla tehty, niin huolentonta ajoa.
Ai näinkö?
Teräspyörät on syytä käyttää röntgenissä aika ajoin, ettei käy kuskille ikävästi.
Mitä? Eikös se nimenomaan ole nuo kuiturungot, joita kehotetaan lähetettävän läpivalaistavaksi jokaisen yhtään rankemman maihinnousun jälkeen?
Terotalo
09.10.2019, 22.21
Tommonen tuli tänään hankittua. https://images.internetstores.de/products//856777/02/533dce/ORBEA_Terra_H31-D_blue_red[640x480].jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true&useTrim=true
Tuskin kannattaa grinderiin laittaa mitään aeroa, vaan helposti tubelessoituva matala ja leveä kehä ja reippaasti ohennetut tai litteät pinnat.
No ei varmasti kannata jos rahakilpailuja ei suunnittele voittavansa. Kannattaminen on yksi asia, estetiikan taju toinen ja harrastaminen kolmas. Näistä voi itse kukin punoa haluamansa kombinaation ja painotuksen. Oikeita vastauksia ei ole.
Tommonen tuli tänään hankittua.
Onnittelut hankinnasta, kiva väritys! Orbea Terra, otaksun, ja GRX-osasarja?
Terotalo
09.10.2019, 22.50
Kiitos! Orbea Terra H30 Disc -19 105 R7000-osasarjalla.
Juha Jokila
09.10.2019, 22.52
Oikeita vastauksia ei ole.Varmasti on vain yksi oikea vastaus. Se on teräsrunko, matala alumiinikehä ja mekaaniset jarrut ja vaihteet. Sähkö on dopingia riippumatta siitä käytetäänkö sitä sykemittarissa, vaihteissa tai moottorissa. Pärelyhty kunniaan.
No ei varmasti kannata jos rahakilpailuja ei suunnittele voittavansa. Kannattaminen on yksi asia, estetiikan taju toinen ja harrastaminen kolmas. Näistä voi itse kukin punoa haluamansa kombinaation ja painotuksen. Oikeita vastauksia ei ole.
Aina kannattaa laittaa, sillä on vain oikeita vastauksia :)
Mutta vakavampaan asiaan, ajelin yhtenä päivänä poikkeuksellisesti Di2 hiilikuitumaantiepyörälläni, jossa on 50mm hiilikuituaerokiekot 25mm tuubeilla ynnä muuta turhaa p*skaa. Tuntui kuitenkin siltä, että pääsin aika kovaa eivätkä ylämäet tuntuneet miltään. Pyörä vain kiihtyi ja kiihtyi pienelläkin polkaisulla, vaikka eksyin silläkin tietysti soralle. Explorolla ei ole ollut samaa tuntemusta ollenkaan :(
Muita tuntemuksia 3T tuo tietysti paljonkin, mutta joskus haluan, että tuntuu kuin ajaisin lujaa. Pitääkö minun alkaa ajaa enemmän maantiepyörällä, vai hankkia jotkut noin 30 mm kumit graveliinkin? Todellisella nopeudella ei ole mitään merkitystä, kunhan tuntuu nopealta. Auta dear Eki! :rolleyes:
mutta joskus haluan, että tuntuu kuin ajaisin lujaa. Todellisella nopeudella ei ole mitään merkitystä, kunhan tuntuu nopealta.
Exploroa tarttee vaan vähän tuunata, tavoitteena "Unsafe at Any Speed", niin jo alkaa vauhti tuntua. Tällaisessa tuunauksessa olen itse expertti, joten uskallan antaa joitakin vinkkkejä:
- Slammed-down ajoasento ja niin lyhyt stemmi kuin millä vielä pystyt polkemaan. Spacerit pois ja stemmi jyrkästi alaviistoon.
- Jos lyhyt stemmi tuntuu vielä luonnolliselta, niin haet toisen äärilaidan pitkällä stemmillä niin, että joudut kunnolla kurottelemaan.
- 38 cm kaponen alumiinitanko isoimmalla dropilla, mitä markkinoilta löytyy.
- Jarru/vaihdekahvat rohkeasti alas tangon mutkaosaan ja tanko alaviistoon.
- Renkaisiin maksimipaineet.
- Vähintään 8 cm korkealaippaiset vanteet eteen ja taakse.
- Pehmustamaton kapea ja liukas satula, satulatolppa ilman offsettia. Satula säädetään hieman liian korkealle.
- Race-mallin ohut ja liukas tankoteippi.
- Vain raskaat välitykset käyttöön.
Noilla saattaa jo päästä vauhdin makuun, eritoten kun vielä jättää ajolasit pois.
Täällä joku aina välillä vinkuu maastokelpoista grainderia, ainakin Mongooselta löytyy sellainen.
https://youtu.be/LB--HCRr8iU
^ Taas käy entistä isommat reservit kaupaksi, jotta graveloijatkin voi mielikuvissaan olla oman elämänsä Akriggeja.
Tolkun mies
10.10.2019, 08.17
^ juuri näin. Minun todellisuudessa maastogrinderöinti Fujilla 5km traililla päättyi siihen että 29 etu ja takakiekko meni seuraavana päivänä Foxiin Tommille rihtaukseen ja oli laitettava jykevämpää 27,5 settiä alle. Kivaa oli ja taas huomattiin että ajotaitoa ei saa kaupasta.
K.Kuronen
10.10.2019, 09.58
^ Taas käy entistä isommat reservit kaupaksi, jotta graveloijatkin voi mielikuvissaan olla oman elämänsä Akriggeja.
Tämä markkinointi on kuitenkin vielä melko harmitonta verrattuna raskaamman sarjan mielikuvien rakentajiin, kuten Marlboro-mieheen, joka ei millonkaan edes ratsastanut auringonlaskuun.
Toisaalta elämä olisi tylsää ilman unelmia ja inspiraation lähteitä. Citius, altius, fortius -mutta ei ilman esikuvia.
En tosiaan ole 120 tpi-renkailla ajanut. En silti usko, että kommenttini sisältö oleellisesti muuttuu millään renkailla. Kesärenkailla eri olosuhteista saatuja kokemuksia varmaan voi peilata talviolosuhteisiinkin.
Samaa mieltä olen siitä, että graveli tms. krossari on hyvä talvipyörä ainakin niissä olosuhteissa ja sillä käyttötavalla, mitä itse ajelen. Yleensähän keli ei niin paha ole, että se pyörän käyttöä rajoittaisi. Vaikka maasturikin löytyy, enemmän kilsoja gravelilla tulee. Ja kun puhutaan pyörien eroista, ei renkaiden, johonkin hyvään hybridiin asennettuna uskoisin pahassa kelissä ajamisen olevat 120 tpi NRTH:llä huomattavasti miellyttävämpää kuin krossarilla. Taitava tietysti pärjää vaikka missä, mitta sekin on eri asia kuin pyöristä johtuvat erot.
Tämä markkinointi on kuitenkin vielä melko harmitonta verrattuna raskaamman sarjan mielikuvien rakentajiin, kuten Marlboro-mieheen, joka ei millonkaan edes ratsastanut auringonlaskuun.
Toisaalta elämä olisi tylsää ilman unelmia ja inspiraation lähteitä. Citius, altius, fortius -mutta ei ilman esikuvia.
Toisaalta elämä on aika hyvää, kun osaa olla iloinen siitä, mitä on - ilman että koko ajan halajaa jotain joka olisi vielä enemmän. Marlboro-mies esimerkkinä on siinä mielessä osuva, että pahimmillaan polkupyörätkin addiktoi.
Osa pyöräilyn suosiosta varmaan perustuu pyörien ja pyöräilyn ominaisuuteen addiktoida ihmisiä. Jos tällaista ei olisi ja pyöräily olisi vain tapa kulkea paikasta toiseen, paljon helpompi olisi perustella esim. auton käyttöä kauppamatkalla. Siinä mielessä esim. gravel-buumi ei ole ollenkaan huono asia.
Jos vielä autoiluun verrataan, jossa siinäkin on mielikuvat yms. markkinointi vahvasti mukana ja itsellänikin jonkinlaista taustaa harrasteautoilusta, olen oikein tyytyväinen siihen, että nykyään ajoneuvoharrastaminen on polkupyöriin liittyvää. Raha, aika, tilat jne. on huomattavasti fiksummassa tasapainossa kuin auton kanssa. Ei olisi ollenkaan huono asia ottaa tätäkin näkökulmaa mukaan pyöräilyn harrastamisen markkinointiin.
How about a nice warm cup of 26x2,00" Gravdal 120tpi... Harmi kun ei oo enää yksiäkään 26" kiekkoja varastossa, ne olisi voinut askarrella Exploroon talvikäyttöön
https://r2-bike.com/45NRTH-Tire-Gravdal-26-x-20-120-TPI-216-Spikes
26 x 2,0" droppitankograveli ysärimaastureita reilummalla bb-dropilla olis kova. Taitaa vaan kunnolliset 26-tuumaiset vannejarruvanteet olla lähinnä museokamaa nykyään :)
Mutta miten ne on saanut noista noin järkkypainoiset? Olisko kuitenkin teräslankaversio tai sitten teräslankaversion paino?
Nokian originaali 26 x 2,1 Hakka WCX painoi muistaakseni jotain reilu 600 g, vaikka nastoja oli se 300 kpl.
Osa pyöräilyn suosiosta varmaan perustuu pyörien ja pyöräilyn ominaisuuteen addiktoida ihmisiä. Jos tällaista ei olisi ja pyöräily olisi vain tapa kulkea paikasta toiseen, paljon helpompi olisi perustella esim. auton käyttöä kauppamatkalla.
Pyöräaddiktio ja pyöräilyaddiktio on kaksi eri asiaa, vaikka eivät suljekaan pois toisiaan. Pyöräilyaddiktio ei ole välinesidonnaista ja se liittyy todennäköisimmin treenaamiseen ja sen aiheuttamaan mielihyvähormonituotantoon. Joskus taustalla voi olla myös esim. erilaiset sosiaaliset syyt, jotka johtaa vääristyneeseen tai sosiaalisesti katsoen epäterveeseen ajankäytön preferointiin. Pyöriin addiktoituminen vastaa mitä tahansa shoppailuaddiktiota eikä ole välttämättä lainkaan sidoksissa pyöräilemisen määrään ja joskus jopa rajoittaa sitä. Yleensä addiktioista ei seuraa hyvää ja tarkan rajan vetäminen "vakavamielisen harrastamisen" ja addiktion väliin lienee vaikeaa.
Pyöräaddiktiosta vois tarvittaessa jatkaa vaikka pyöräkuumeisten tukiryhmässä.
26 x 2,0" droppitankograveli ysärimaastureita reilummalla bb-dropilla olis kova. Taitaa vaan kunnolliset 26-tuumaiset vannejarruvanteet olla lähinnä museokamaa nykyään :)
Tuossa kun jonkun vuoden kuluttua lapset kasvaa 26" pyörästä tai pyöristä ulos, vapautuu sopivat kiekot ja muutakin osaa. Vaan mikä olisi sopiva runko, jota voisi metsästää? Mielummin levyjarruilla, kun sellaiset kiekotkin on. Jonkinlaista kaupunkipyörää osista olen ajatellut kasata, mutta tuo droppitankomaasturi tai -graveli olisikin hyvä ajatus. Sekin on ollut joskus mielessä. Vihdoin voisi lopettaa puheet rengastilan riittävyydestä.
Yhdet 26" talvirenkaat vielä pitäisi hankkia, joten ottaisikohan kokeeksi nuo edellisellä sivulla linkitetyt NRTH:t
Yhdet 26" talvirenkaat vielä pitäisi hankkia, joten ottaisikohan kokeeksi nuo edellisellä sivulla linkitetyt NRTH:t
Tilaa ihmeessä ihan yleisestä akateemisesta mielenkiinnosta :) En edes tiennyt että 120tpi Gräveldaleja tehdään tuossa koossa.
Pyöräaddiktiosta vois tarvittaessa jatkaa vaikka pyöräkuumeisten tukiryhmässä.
Miksi? Tarkalleen ottaen koko tämä foorumi on pyöräaddiktoituneille. Se pyöräily- tai fillarOINTI-foorumi on jossain muualla. Mutta aika hyvinhän modet täällä hyväksyvät ohi aiheen olevat ketjut...
(siis jos nimi kertoo jotain sisällöstä)
^&^^ Ihan vaan ajattelin olla huomaavainen, kun täällä on ennenkin häiriinnytty siitä, että keskustelu on ajautunut väärille raiteille ja joissain tilanteissa saatan siitä häiriintyä itsekin :)
Tilaa ihmeessä ihan yleisestä akateemisesta mielenkiinnosta :)
Nyt on sitten osuuteni tieteestä hoidettu. Tulokset sitten vasta talvella.
Vastavuoroisesti toivon vinkkejä levyjarrullisesta 26-maasturin rungosta >60 mm bb dropilla, käyräsarviseen soveltuvasta muusta geometriasta, kierteellisellä keskiöllä ja jonka saa käytettynä torilta satasella tai kahdella. Jäykkä keula on plussaa, mutta saahan noihin joustonkin tilalle jäykän vaihdettua. Maksaa vaan taas vähintään yhden satasen lisää eli näin se halpa kaupunkikrossari alkaa karata budjetistaan jo ennen kuin projekti alkoikaan.
Yksi runko on muuten jo tulossa, ei tosin itselleni. Vaihtoehtona oli joko 26 tai 27,5", mutta talvirenkaan saatavuus oli yksi peruste valita 26. Sinänsä ristiriitaista, kun kesärenkaissa tarjonta 45-50 mm leveydessä ja kuivan kelin maasto- tai hybridirenkaissa on aika surkeaa. Luultavasti laitan siihen Panaracerin Comet Hardpackit leveydessä 1,9".
Sympatiat stenulle. Pysytään täällä pyörissä, käsitellään addiktiot, joko pyörä- tai pyöräily-, sitten jossain muualla.
Juha Jokila
10.10.2019, 23.43
Sympatiat stenulle. Pysytään täällä pyörissä, käsitellään addiktiot, joko pyörä- tai pyöräily-, sitten jossain muualla.
Teilipyörä on hyvä ratkaisu pahimpiin addiktioihin.
Nyt on sitten osuuteni tieteestä hoidettu. Tulokset sitten vasta talvella.
Vastavuoroisesti toivon vinkkejä levyjarrullisesta 26-maasturin rungosta >60 mm bb dropilla, käyräsarviseen soveltuvasta muusta geometriasta, kierteellisellä keskiöllä ja jonka saa käytettynä torilta satasella tai kahdella. Jäykkä keula on plussaa, mutta saahan noihin joustonkin tilalle jäykän vaihdettua. Maksaa vaan taas vähintään yhden satasen lisää eli näin se halpa kaupunkikrossari alkaa karata budjetistaan jo ennen kuin projekti alkoikaan.
Yksi runko on muuten jo tulossa, ei tosin itselleni. Vaihtoehtona oli joko 26 tai 27,5", mutta talvirenkaan saatavuus oli yksi peruste valita 26. Sinänsä ristiriitaista, kun kesärenkaissa tarjonta 45-50 mm leveydessä ja kuivan kelin maasto- tai hybridirenkaissa on aika surkeaa. Luultavasti laitan siihen Panaracerin Comet Hardpackit leveydessä 1,9".
Sympatiat stenulle. Pysytään täällä pyörissä, käsitellään addiktiot, joko pyörä- tai pyöräily-, sitten jossain muualla.Mulla olisi vannejarrullinen Surly LHT 26" runko 58cm edullisesti
Sent from my Mi A2 using Tapatalk
Levyjarrukiekot on jo olemassa ja 58 on todennäköisesti pykälän verran iso.
Teilipyörä on hyvä ratkaisu pahimpiin addiktioihin.
Pulp Fictionin isoa lihavaa afrikan-amerikkalaista tyyppiä, jonka nimeä en teilipyörässä-kuollaksenikaan muista, siteeratakseni "I'm gonna get medieval on you"
Tori.fi on joku 26" Inbred runko myynnissä. Kokoa ei tietenkään mainittu, mutta soittamalla selviää.
Taitaakin olla noissa keskiöt aika ylhäällä. Joissain lastenpyörissä on 40 - 60 mm droppeja. Inbreadin geometriaa en löytänyt, mutta siinä ja esim. Konan pyörissä taidetaan puhua n. 25 millistä. Vielä kun vaikka Fire Mountainin stack/reach on alle 1,.4, on siitä gravelin rakentamisessa on hommansa...
No, tällä projektilla ei onneksi ole kiire.
Keskiö on korkealla maastorungoissa, muut vaatimukset noista haetuista täyttyy helpommin, mutta jos muissa pyörissä on keskiö matalalla, niin vaihteeksi on ihan hauskaakin ajaa korkeammalla, ihan yllätys tuo ollut, kun nyt yksi ajokeista on oikeastaan tangon muotoa lukuunottamatta haetun tapainen. Maantietangon asentaminen kuitenkin emmityttäis.
Siksi olisikin hyvä, jos löytyisi jonkun pyörävalmistajan arkistoista sopuvat geometriat. Sokkona ei viitsi alkaa kokeilla, vaikka olisihan varmaan suoratankoiselle 26-maastohybridillekin käyttöä.
Surly, Salsa ja/tai Genesis on ainakin tehnyt samasta rungosta versiot suoralle jä käyrälle tangolle. Ihan mahdoton homma ei siis ole.
Onnistuin löytämään juuri tuollaisen maastohybridin parhailla osilla, vähän ajettu, oikeastaan uutta vastaava, vanha tekniikka mutta kisatasoa. Olen tästä enemmän innoissani kuin ihan uudesta vastaavasta. Kyllä näitä on joutilaana, laiskasti vaan jaksavat noista luopua, kun kakskutonen on ajan hengen vastainen eikä näistä paljon saa. Tällaiselle lyhyempuoleiselle kevyelle kuskille omiaan. Mukava näillä on narskutella soraa.😊
Tällaiseen 18" runkoon kasattu on tämä löytö
http://www.pyorahuolto.com/pyorat/No_Saint_Luzifer_Scandiumrunko.html
Mukavaa, että aloittaja pani sitaatit otsikkoon, niin voi laajentaa jutustelua. Tässä olis yksi 26" runko...
https://www.bike-discount.de/en/buy/thompson-raptor-blackout-26-frame-870128
Räpsy tämän päivän rapalenkin alkutaipaleelta. Kalustona GT Grade Carbon Expert 2020. Säädöt on saatu kohdalleen ja ajo maistuu :) Sulautuu hyvin taustaan...
https://i.imgur.com/Mne39gE.jpg
https://i.imgur.com/Mne39gE.jpg
laita imgur linkin perään .jpg, ja poista ässä eli https > http :)
Kiitos Divi! Ihanan monimutkaista... Toimisiko tämä?
http://i.imgur.com/r9zwDh7.jpg
Toimiihan se!
Hurjan näköset nuo seatstayt, onko kuskin painolle "normaalista" poikkeavaa rajoitusta?
Tukkasotka
12.10.2019, 21.31
Upea Grade. Huiteleeko paino missä lukemissa?
Toimiihan se!
Hurjan näköset nuo seatstayt, onko kuskin painolle "normaalista" poikkeavaa rajoitusta?
Painorajoitus on 127kg jos oikein muistan. Nuo ''seat stayt'' ei ole pelkkää hiilikuitua vaan niihin on yhdistetty lasikuiturakenne.
Upea Grade. Huiteleeko paino missä lukemissa?
Kiitos! 9,7kg ilman polkimia.
arctic biker
12.10.2019, 21.52
Mukavaa, että aloittaja pani sitaatit otsikkoon, niin voi laajentaa jutustelua. Tässä olis yksi 26" runko...
https://www.bike-discount.de/en/buy/thompson-raptor-blackout-26-frame-870128
Ittellä Poison Zyankalium 26" vuodelta 2010 Kolmet kiekot sitten vuosituhannen alun eikä oo vieläkään pyörä aivan joutilaana.Toki sillai häntä hellästi kohtelen jotta kun pojanpoikani ,ny 4v kasvaa niin hälle sitten.
Terotalo
12.10.2019, 22.50
http://imgur.com/UlkgDNo.jpg
Onko noi pullotelineet varmasti oikein?
Terotalo
13.10.2019, 00.44
Onko noi pullotelineet varmasti oikein?
En tiedä, olen nöösi.
Dieselman
13.10.2019, 00.49
Väärinpäinhän ne näyttäisi olevan.
Paljonko Terra painaa?
Juha Jokila
13.10.2019, 00.51
En tiedä, olen nöösi.
Näyttäisi olevan ylösalaisin molemmat pullotelineet...
Terotalo
13.10.2019, 00.56
Väärinpäinhän ne näyttäisi olevan.
Paljonko Terra painaa?
Katos niin onki! :D Ilmankos olikin niin tiukalla pullo! :D :D :D
Painoa muistaakseni 8,3 kg.
Eliten Alligaattorit olisi sivusta aukeavat ja ne näyttää oikein asennettuna suunnilleen tuolta.
Aikamoinen taideteos tosiaan tuo edellisen sivun GT.
Thompsonin runko on kiinnostava. Merkkinä itselleni täysin vieras, valmistajan sivuilla näytti olevan valmis maasturi hintaan 499 perustason osilla. Hienouksia ei siis ole luvassa, mutta mitat niin hyvät kuin ne oikeastaan voi olla.
Ittellä Poison Zyankalium 26" vuodelta 2010 Kolmet kiekot sitten vuosituhannen alun eikä oo vieläkään pyörä aivan joutilaana.Toki sillai häntä hellästi kohtelen jotta kun pojanpoikani ,ny 4v kasvaa niin hälle sitten.
Niukasti löysin tietoa, yksi saksankielinen maailmanmatkaaja tuohon runkoon kasatulla, mutta pyörästä kertoi hyvin vähän ja kuviakin ihan muusta matkaan kuuluvasta. Matkapyörän suuntaan omaa ykköspyörää säädän ja sen suuntaiset kiinnostaa.
Olisko Silk Road Mountain Race gravel-grindingia? Jos on, niin tässä tällainen 26 ain't dead -esimerkki (https://bikepacking.com/bikes/conans-1989-bridgestone-mb-1/) 26-tuumaisten speksaajille. 27.000 m alamäkeä. Siinä sitä on jo vähän tekemistä cantilevereille.
https://bikepacking.com/wp-content/uploads/2019/09/conans-1989-Bridgestone-OB-1_3.jpg
Tasokas aikansa matkapyörä. Levyjarrut nostaa tasoa.
Löytyy ihan tämän päivän Zyankali ja voinee tuohon sovitella kakskutosiakin, jos sellaiset jo omistaa.
https://www.poison-bikes.de/shopart/0014000016/Rahmen/Mountainbike/Alu-27_5_/Zyankali-275-Man.html#vrg87
Painorajoitus on 127kg jos oikein muistan. Nuo ''seat stayt'' ei ole pelkkää hiilikuitua vaan niihin on yhdistetty lasikuiturakenne.
Pähee rakenne. Sisältä siis lasikuitua ja pinnoitettu hiilikuidulla. Toimii takuulla hyvin jousena.
Kotivakuutus kannattaa varmaan pitää kunnossa. Ja muistaa tarkistella kaatojen jälkeen seatstayt tarkasti.
Dieselman
13.10.2019, 12.40
Katos niin onki! :D Ilmankos olikin niin tiukalla pullo! :D :D :D
Painoa muistaakseni 8,3 kg.
Hetkinen, alumiini-Terra ja paino 8,3kg?
Hemmetin hyvin, Exploro Ltd:n paino ~1500g Mavicin Crossmax SL:illä ja krossikumeilla oli saman verran ja köyhtymistä sai sen eteen harjoittaa
Vaihdoin muuten huvikseni Exploron satulan Ritcheyn WCS Skylinestä (205g) maasturista kähvellettyyn Berkin Listiin (93g). Painoero ehkä ei niinkään ollut huomattava ajossa, mutta jumaliste että oli iso ero muutoin, eli siis Berk parempi sovitus hanurille ja mukavampi. Lähti heti ärsyttävästä-kakkosesta toinen Berk tulemaan.
Ei varmasti ole ainakaan alukiekoilla ja polkimet kiinni.
Thompsonin runko on kiinnostava. Merkkinä itselleni täysin vieras, valmistajan sivuilla näytti olevan valmis maasturi hintaan 499 perustason osilla. Hienouksia ei siis ole luvassa, mutta mitat niin hyvät kuin ne oikeastaan voi olla.
Varmasti tuohon runkoon kannattaa kasata kohtuullisen hyvillä käyttöpyörän osilla hyvä käyttöpyörä! Mitään kevennysosia ei kuiteskaan, eikä kippuratankoa, on senverran pitkärunkoinen, luulen mä.
Kiitos Divi! Ihanan monimutkaista... Toimisiko tämä?
http://i.imgur.com/r9zwDh7.jpg
On kyllä hienon näköinen pyörä
Minuakin kiinnostaisi tuo paino, on yhtenä vaihtoehtona ostoslisalla kun löytyisi paikallisesta liikkeestäkin.
Mitkä tuon Orbea Terra 30H ja Canyon Grail 7.0 erot käytännössä? Eikö tuossa grailissa ole paremmat kiekot ja renkaat sekä osasarjatkin vähintään samaa tasoa? Onko järkeä maksaa Orbeasta 400€ enemmän?
Terotalo
13.10.2019, 16.26
Ehkä vähän oli nyt Naantali-lisää. 9,5 kg löytyi ainoa valistunut tieto intternetistä. Mulle tuo konkeli toki tuntuu järjettömän kevyeltä kun toisena pyöränä sähkömaasturi.
Edelleen kallistun tuohon Grailin odottamiseen, pitää käydä kuitenkkn koeajolla noiden muidenkin kanssa. Onko 183cm pitkälle (jalansisämitta 86-87cm) M-koko tuossa Grailissa sopiva Canyonin ohjeiden mukaisesti?
WECLIMITS
16.10.2019, 19.43
Ajoin viikonloppuna 80 km lenkin Grail CF M:llä. Omat mitat 185/90. Ei ollut liian pieni, ottaisin sen. Tosin vanhalle selälle ajoasento oli napsun aggressiivinen ja oletan sen osittain johtuneen M -rungosta. Kuituisessa kun on se kiinteä ohjaamo.... Alu -rungossa sen sijaan taitaa olla säätömahdollisuus normaaliin tapaan.
Barracuda
16.10.2019, 21.53
^en ole edelleenkään keksinyt yhtään syytä miksi pyörän säädöt pitäisi tehdä tehtaalla :) Hieno pyörä mutta tuon ohjaamon osalta ajatus on kadonnut kikkailuun.
Kävin koeajamassa Orbeaa, Trekkiä ja Specializedia. Tuo Specialized Diverge E5 comp tuntui näistä parhaimmalle ja saisi pikkaisen alennusta hinnasta jolloin olisi aika lähelle samanhintainen kuin Grail Al 7.0. Onkohan tuossa jotain selkeitä miinuksia tai heikkoja kohtia miksi kannattaisi välttää? Ulkonäkö ei omaan silmään tuossa rusehtavassa mallissa ihan paras kyllä ole...
^Mekaaniset levarit 2ke pyörässä on kyllä vähä ankeaa. Varsinkin kun päivittäminen vaatii kahvojen vaihdon joka on aika kallista touhua.
GG-pyörät tuntuvat olevan kova hitti. Maantiepyöräilyyn liittyvä perinteinen estetiikka on omasta mielestäni monesta gravelista kaukana. Nämä ovat makuasioita, ei siitä enempää.
Edullisemman sarjan Trek Checkpoint AL 3 tulee jostain syystä 32-millisillä maantierenkailla, vaikka on olevinaan gravel-pyörä? Uusi Sora-osasarja ko. pyörässä on asiallinen, mutta hinta 1200€ on turhan kova. (Maantiemallin AL 3 :sta saa 800-889€: lla.)
White GX Liten ostin huvikseni/kokeeksi maantiepyörän kaveriksi. Se on "ihan kiva", kaikki toimii. Vakaalta pyörä tuntui maantiepyörän jälkeen, sopiva stemmi hävitti ison osan tästä.
Yhden pyörän politiikka olisi yksi houkutteleva ratkaisu. Topstonea olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Jos löytyisi mieleinen gravel, siihen kahdet kiekot, niin olisiko se siinä, vai kaipaako sitä maantiepyörää kuitenkin, kun on vuosikaudet tottunut? Kuinka monilla teistä on GG maantiepyörän kaverina? Mielipiteitä, ajatuksia, suosituksia, arvon pyörittäjät. Kiitos ja hyvää viikonloppua!
GG-pyörät tuntuvat olevan kova hitti. Onko tämä ohimenevää, enpä tiedä.
Mitä väliä sillä on? Voi niillä ajaa vaikkei olisi muotiakaan, ajaahan jotkut Läskipyörilläkin tyytyväisinä(?).
Maantiepyöräilyyn liittyvä perinteinen estetiikka on monesta gravelista kaukana. Mielestäni aika monet ovat rumia.
Monet ovat, mutta monet ovat myös esteettisiä.
Jos löytyisi mieleinen gravel, siihen kahdet kiekot, niin olisiko se siinä. Mielipiteitä, kiitos arvon pyörittäjät....
No siinähän se olis. Tätäkö mielipidettä kysyttiin vai suorastaan fillarisuosituksia aiheeseen?
^Mekaaniset levarit 2ke pyörässä on kyllä vähä ankeaa. Varsinkin kun päivittäminen vaatii kahvojen vaihdon joka on aika kallista touhua.
Mekaaniset levarit on siitä hyvät, että ne pystyy päivittämään kahvoja vaihtamatta Paulin Klampereihin. Jos olis hydrot, pitäis kahvatkin vaihtaa. Mutta mitäpä mieltä olisit reilu pari kertaa kalliimmasta vannejarrupyörästä? Olisko sellainen ankeuden huipentuma..? ;)
TRP Spyret on kyllä aika hyvät, sateellakaan ei vingu toisin kuin bb7. En kaipaa hydroja, kun Spyret toimii niin hyvin. Itse siirryin kahden vanteen taktiikasta takaisin yksiin vanteisiin, greivelKing slick 38 on hyvä kompromissi kaikkeen, Kalevan kierroksen temposta muutaman yön bikepackingiin.
Mulla on 2x kalliimmassa (kalliimmaksi tulleessa) pyörässä mekaaniset levarit :D Ja vielä ihan tarkoituksella.
Exploron satulatolppa rupesi odotetusti klappaamaan 1200-1300km välillä, perseiden perse. Mitä sen kanssa kannattaa tehdä? Ostan Asetoni & Asetonista uuden sukupolven tolpan ja lähetän vanhan Edelradiin josta runkosetin hommasin? Ei pysty keskeyttämään ajoja mahdollista uutta tolppaa odotellessa
GG-pyörät tuntuvat olevan kova hitti. Maantiepyöräilyyn liittyvä perinteinen estetiikka on omasta mielestäni monesta gravelista kaukana. Nämä ovat makuasioita, ei siitä enempää.
Tuossa se jo tulikin mainittua. Jos joku laatii luokittelun, johon pyöräni sisältyy ja jossa
mielestäni myös rumia pyöriä, voin silti tyytyväisenä ajella omalla gravelilla, jota pidän jos ei erityisen kauniina niin ainakin miellyttävän tasapainoisena ja sopusuhtaisena, joka kestää katsomista vuodesta toiseen.
Trek Checkpoint AL 3 tulee jostain syystä 32-millisillä maantierenkailla, vaikka on gravel-pyörä?
Ja cyclokaverit ajelee pehmeällä alustalla 32-33 mm renkailla. Toivottavasti Trekkiin mahtuu hiukan leveämpääkin, jos sellaista omassa käytössä parempana pitää. Toki uuden pyörän budjettiin pitää renkaiden hinta laittaa.
Uusi Sora ko pyörässä on asiallinen, mutta hinta 1200€ on kova. (Maantiemallin AL 3 :sta saa 800-889€: lla.)
Miten rungon ja kiekkojen laatu suhtautuu hintaluokkaan?
Yhden pyörän politiikka olisi yksi ratkaisu.
Kyllä, mutta ratkaisu mihin?
Topstonea olen miettinyt yhtenä vaihtoehtona. Jos löytyisi mieleinen gravel, siihen kahdet kiekot, niin olisiko se siinä, vai kaipaako sitä maantiepyörää kuitenkin, kun on vuosikaudet tottunut? Kuinka monilla teistä on GG maantiepyörän kaverina? Mielipiteitä, ajatuksia, suosituksia, arvon pyörittäjät.
Jos omistaa jo kaksi pyörää, pitää kai olla jokin syy vaihtaa ne yhteen. Jos säilytystilaa riittää ja pyörät toimii, en luopuisi toisesta.
Kyllä tuo Spessu taitaa jäädä hyllyyn, pääsyy on etten pääse sinuiks tuon ulkonäön kanssa ja toisena nuo jarrut. Ikinä en ostaisi tuon väristä autoa, joten ei varmaan kannata pyörässäkään sortua. Eli toistaiseksi jatkuu Grailin odottelu, minneköhän asti noiden toimituksen menevät? Saakohan kevääksi edes pyörää?
Ja todennäköisesti uuteen Grailiin tulee myös nuo grx vaihteet, onko noista kokemuksia ja onko oikeasti etua perinteisiin maantievaihteisiin?
Kyllä tuo Spessu taitaa jäädä hyllyyn, pääsyy on etten pääse sinuiks tuon ulkonäön kanssa ja toisena nuo jarrut. Ikinä en ostaisi tuon väristä autoa, joten ei varmaan kannata pyörässäkään sortua. Eli toistaiseksi jatkuu Grailin odottelu, minneköhän asti noiden toimituksen menevät? Saakohan kevääksi edes pyörää?
Ja todennäköisesti uuteen Grailiin tulee myös nuo grx vaihteet, onko noista kokemuksia ja onko oikeasti etua perinteisiin maantievaihteisiin?
Mun mielestä pyörän valinnassa ei kannattaisi ikinä ottaa mitään, mikä mietityttää. PISTE. Ottaa sen mikä oikeesti "iskee". Tällätavoin ainakin itsellä on säilyny se hyvä fiilis valinnan jälkeenkin, sekä esineen käyttöikä omassa taloudessa on pidentynyt huomattavasti.
GRX:ää voin suositella lämpimästi, eritoten 1x11 sarjaa mistä mulla on kokemusta. Maantieajoon 2x11 ja hiekkatielle/cx:ään/muuhun, ei niin vauhdikkaaseen menoon 1x11.
Mutta mitäpä mieltä olisit reilu pari kertaa kalliimmasta vannejarrupyörästä? Olisko sellainen ankeuden huipentuma..? ;)
Todellakin olis, maastomies ni en huolisi edes viidenteen maantiepyörään. :D
Toivottavasti Trekkiin mahtuu hiukan leveämpääkin, jos sellaista omassa käytössä parempana pitää. Toki uuden pyörän budjettiin pitää renkaiden hinta laittaa.
Mahtuu 45..
Säilytystila on kerrostalossa yks rajoittava tekijä. Spinningpyörä + kaksi muuta (ja onhan pojan maasturikin neljäntenä vaatehuoneessa) on tällä hetkellä, eikä "hellasäröä" ole kylläkään kuulunut :-)
Yksi tekijä on oma nopea kyllästyminen. On kivaa (ja kallista) kokeilla erilaisia pyöriä. Välillä on oltava punainen, välillä jotain muuta. Olen kai sitten enemmän pyöräaddikti kuin pyöräilyaddikti, ja tulee vekslailtua aina vuoden-kahden välein jotain.
Yhdessä päivityksessä oli hieno ajatus siitä, miten ei pitäisi hankkia mitään jos siinä joku häiritsee. Olen täysin samaa mieltä. Uudessa pyörässä pitää aina olla jotain, mikä "iskee", kyllä!
Hyviä näkökantoja on tällä palstalla.
Tilaa ihmeessä ihan yleisestä akateemisesta mielenkiinnosta :) En edes tiennyt että 120tpi Gräveldaleja tehdään tuossa koossa.
Posti kiikutti paketin perille. Ensimmäinen raportti, renkaiden painot 997 ja 1017 g. Lievää optimismia siis mainoksissa. Veikkaan, etten tule kokemaan mitään mullistavaa flow-tunnetta talvipyöräilyssä varsinkaan, kun muistaa renkaiden Schwalbeen verrattuna kolminkertaisen hinnan.
K.Kuronen
18.10.2019, 18.08
Oma, kaikilla alustoilla viihtyvä, pyörä päätyi epäortodoksisen välityskokeilun uhriksi: eteen 44/36 ja taakse 11-34 (HG800). Paperilla muutos aikaisempaan 46/36 ja 11-32 ei tunnu paljolta, mutta käytännössä se on yllättävän iso.
Takapakkojen vertailu:
11-12-13-14-16-18-20-22-25-28-32
11-13-15-17-19-21-23-25-27-30-34
Aikaisemmin iso edessä ja takana keskellä oli 46/18, nyt on 44/21. Jalat raportoivatkin selvästi lyhentyneistä välityksistä. Edessä pienempi rattaiden kokoero on miellyttävä.
Minä en vieläkään tajua tuota eturattaiden suhteseen liittyvää juttua. Kun laitoin ultegran 34/50 isomman rattaan tilalle ultegran 46 eli 34/46, alkoi edessä ketju takerrella rattaisiin vaihdossa. Ultegrassa onkin tietyt ratasparit, joita ei saa sekoittaa muihin. Ratkaisu oli 36/46 ja 11-34. Onneksi noin laaja pakka oli 11-vaihteiseen tarjolla ja medium-vaihtaja sitä pystyy käyttämään.
Toisen pyörän välitykset säädin sopiviksi 36/46 rattaiden pariksi vaihtamalla 10-pakan 11-32 tilalle 12-36. Sekin meni samalla vaihtajalla ja tuollainen välitysten keventyminen oli minun voimille hyvä. Aika pienestä siis nämä voi olla kiinni.
Setämies-gg:n nuorennusleikkaus. Jännä juttu muuten se, että nyt kun tohon vähän korkeakeskiöisempään (bb drop arviolta 68-69 mm) geometriaan on hetken totutellut, on se alkanut ehkä tuntua jopa hauskemmalta ajaa noin kuin originaalikeulan kanssa. Kovahkolta toi edelleen tuntuu custom-teräskeulaan verrattuna, mutta ei ehkä liiaksi asti. 8,8 kg kuvan krossikuosissa.
(Aiheen ohi aiheesta: kävin eilen ostamassa uudet rando-/offarisukset ja tuli mieleen, että mistäköhän johtuu, kun kaikki yhtään enemmän laskeneet tietää, että mitä enemmän suksissa on hiilikuitua, sitä vähemmän vaimennettuina niitä pidetään. Sellaiset sukset puolestaan, joita pidetään hyvin vaimentavina, pitää poikkeuksetta sisällään metallia. Fillareissa taas hiilikuitua pidetään parhaiten tärinää vaimentavana materiaalina. Miksiköhän materiaalit käyttäytyy niin eri tavoin eri aplikaatioissa? Ja en siis ostanut terässuksia(:)) vaan kuituiset silläkin uhalla, että ovat vaativammat laskea).
https://live.staticflickr.com/65535/48919099061_e017e6933f_k.jpg
E:
Todellakin olis, maastomies ni en huolisi edes viidenteen maantiepyörään. :D
Niin ne preferenssit vaihtelee. Toiselle ankeuden huipentuma on toiselle päättymätön kuherruskuukausi. Tosirakkaus ei edes ruostu. Vahvasti maastomies minäkin olen taustaltani, mutta mun ensimmäisessä täysjoustossa (Trek Fuel 90) olikin V-jarrut(!) :D
Posti kiikutti paketin perille. Ensimmäinen raportti, renkaiden painot 997 ja 1017 g. Lievää optimismia siis mainoksissa. Veikkaan, etten tule kokemaan mitään mullistavaa flow-tunnetta talvipyöräilyssä varsinkaan, kun muistaa renkaiden Schwalbeen verrattuna kolminkertaisen hinnan.
Ööh... D'oh. Olihan ne kuitenkin taittuvakylkiset kuten mainostettiin?
K.Kuronen
20.10.2019, 09.36
...Edessä pienempi rattaiden kokoero on miellyttävä.
Ja jos eturattaiden eroa pienennetään edelleen, samalla takana rataspakan laajuutta kasvattaen, päädytään lopulta yhden eturattaan toteutukseen: keskikokoinen eturatas ja mahdollisimman laaja rataspakka takana.
Toiseen suuntaan, eturattaiden kokoeroa kasvattamalla ja samalla pienentämällä takana pakan laajuutta, päädytään maantiepyörän perinteisiin välityksiin.
Oletukseni on, että edessä 44/36 käyttäytyy ajossa enemmän kahtena yhden eturattaan toteutuksena:
Edessä 36, takana 11-34 (mäkiä, rentoa soraa, bikepacking)
Edessä 44, takana 11-34 (vauhdikkaampaa soraa, kestopäällystettä)
--------------------------------------------------------------------------------------
Omaan ajooni Shimanon uusimmat 48/31 tai 46/30 tuntuvat oudoilta.
Kymmenen tai kaksitoista on klassinen ero ja se on hyvä, heh,omissa ajatuksissa kerran olikin, jos vaikka kaksi samankokoista kammissa, ketjulinja säilyisi parhaana mahdollisena koko pakan leveydeltä. Kahdeksan eroa olen kokeillut myös näillä tasangoilla ajoon ja tiivis pakka takana, eikä se huono ollutkaan, paluuta kuitenkin tuohon klassiseen suuntaan ja pieniportainen pakka, ääriolosuhteet ratkaisee, tasaista väliin tuulisia ympäristön tiet.
Uuden Niner -täysjuustograinderin promokuvaa. Itseltäni menee pointti ohi. (linkitetty naamakirjasta, ei ehkä näy)
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/75237583_10157727785482276_2414468268342378496_o.j pg?_nc_cat=111&_nc_oc=AQkI9c8fIi0uqmBLk42zyI521VajmFyDfdLhLi7yZ9t VIb-isOQYcENUwNrK9tFUNX0&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=4ad736438adce6ec366a362da1771d2c&oe=5E1D8B4F
F. Kotlerburg
22.10.2019, 07.45
Tuo lienee tmtb eli ns. tahkomaastopyörä :rolleyes:
^^ Kova! Mitenköhän tommonen löllyää kovassa sprintissä...
Uuden Niner -täysjuustograinderin promokuvaa. Itseltäni menee pointti ohi. (linkitetty naamakirjasta, ei ehkä näy)
Nykymaastopyörät ovat niin pitkäjoustoisia, loivia ja räädejä, että tollasten perusjuurakkopolkujen ajelu niillä on mennyt tylsäksi. Näin rakennettuun tarverakoon markkinoidaan täysjousto-gg, jotta perusjuurakkopoluilla ajelukin alkaa taas maistumaan. Kunhan droppitankomuoti vähän laantuu, niin laitetaan vielä suora tanko ja lopputulos näyttääkin ihan siltä, miltä perusmaastopyörä näytti kymmenen vuotta sitten. Hesan Kepu-pyöräilyyn tollanen voisi olla ihan hauska laite, vaikka jäykkäperäisen "gg-pyörän" itse ehkäpä ennemmin ottaisin sinnekin. Tai täysjäykän...
Grinduro-tyyppiseen kisailuun toi on varmaan omiaan. Tai sitten vastaava, mutta ilman takajoustoa. Jos Grinduro nousee uudeksi trendilajiksi, vois kuvitella tuon tyyppisille pyörille olla kysyntää paljonkin. Tai jos tuon tyyppisiä pyöriä saadaan kaupaksi paljon, voisi Grinduro-tyyppisille kisoille olla kysyntää paljonkin.
^Joo, no markkinat ratkaisee, mutta tässä käy niin kuin täällä jo ennustettiinkin: kohta tulee 160-millisellä joustolla varustettu täpärikraveli 5" renkailla. Kunnes joku "keksii" taas KISS-metodin (Keep It Simple Stupid) ja palataan täysjäykkään minimikomponenteilla. Sen nimi on sitten joku "Woods & Trail"-bike, tjsp.
juhapoika
22.10.2019, 10.16
Uusimmassa 6/2019 on katsaus ja jonkinlainen arvio keskihintaisista gravel-pyöristä. Mukana Canyonin Grail AL 7.0, Felt Broam 40, Kona Libre AL, Giant Revolt 0, Orbea Terra h-40D, Ridley X-Trail AL 105 HD, Trek Checkpoint ALR5 ja White GX Ltd.
Trek sai ykkössijan, Canyon ja Orbea jaettu kakkossija.
Eniten sai vastinetta rahalle Whitesta.
Vertailussa korostui ajovakaus ja ajo-ominaisuudet karkeilla pinnoilla.
Uusimmassa FILLARI-lehdessä 6/2019 on...
Lisäsin tarpeellisen.
Mutta muuten näin kielipoliisina minusta on mielenkiintoista, että Fillari on ottanut käyttöön termin "gravelpyörä", noin niinkuin yhteenkirjoitettuna. Käsittääkseni suositeltavampaa olisi tuollaisen vieraskielisen termin yhteudessä käyttää väliviivaa ja esittää termi siis muodossa "gravel -pyörä". Tai vieläkin mielummin parempi olisi ihan kokonaan suomenkielinen ilmaisu "sorapyörä" tai "soratiepyörä" tms. Koska termi "gravel" on kuitenkin käännettävissä eikä uudissanoja tarvitse väkisin keksiä. Eikä painetussa sanassa tarvitsisi käyttää puhe- tai foorumikielisiä ilmaisuja.
Juusto.
TheMiklu
22.10.2019, 11.01
Nykymaastopyörät ovat niin pitkäjoustoisia, loivia ja räädejä, että tollasten perusjuurakkopolkujen ajelu niillä on mennyt tylsäksi.
Hyvä analyysi. GCN video iskee aika hyvin tähän rakoon just samasta aiheesta.
https://youtu.be/XC_xFpg_UmA
Luin Fillarilehden testin ja pitänee käydä koeajamassa tuo XXL:n tarjouksessa oleva Whiten Pro-versio. Jos tuntuu hyvältä, niin 750€ tuntuu Tiagralla ja hydraulisilla Shimanon levyjarruilla aika edulliselta. Tuota testin Orbeaa kävin ajamassa ja se ei omalle tuntunut.
F. Kotlerburg
22.10.2019, 12.32
Gravelissa ei pärjää ilman täysjoustoa.
Gravelissa ei pärjää ilman täysjoustoa.
https://www.vrcf.fi/foorumi/Smileys/webby/smiley_slapbackhead.gif
Firlefanz
22.10.2019, 14.54
Edelleen olen sitä mieltä, että tavan kuluttaja ajaa millä haluaa missä haluaa, mutta nuo fillarityypit pitäisi kisoilla pakottaa johonkin muottiin. Ja nimenomaan siten, että jonkun tyyppisellä fillarilla ei pärjää, ei millään "tämä fillari ei ole sallittu"-säädöksillä. Ainakin suurimmaksi osin.
Ajatus on periaatteessa ihan hyvä, mutta eikö onnelmaksi tulisi että gravel-kisoja on niin monelaisia tai siis gravelia niin monenlaista?
Tämä lienee ollut jos ei tässä niin jossain muussa gravel-fillari/-pyöräilyketjussa: https://cyclingtips.com/2019/08/grading-gravel-how-do-you-define-off-road-surfaces/ - ja siitä vielä puuttuvat ne tunnetut Suomi-gravelin erikoisolosuhteet:p
PS Mun tässä taannoin esittämä vaatimaton ehdotukseni (jonka saama vastaanotto ei ollut jakamattoman positiivinen tai edes ymmärtäväinen) oli yritys kiertää tämä ongelma - sikäli kuin se mikään ongelma onkaan - siten että avoimesti hyväksyttäisiin että gravel-pyörien "muotteja" on (vähintään) kaksi. Toinen muotti olisi uskollisempi sille ajatukselle että maantiepyörän reviiriä laajennetaan sen maantiepyörämäisyyttä (kokonaan) kadottamatta, toinen olisi vapaampi (vaikka olisikin kenties jo nähtävissä että kehityskulun lopussa meillä olisi pyörä jota ei ennen olisi miksikään muuksi kuin maastopyöräksi kutsuttu).
tchegge_
22.10.2019, 15.35
Tuohon ajamisen helppouteen nykymaastopyörillä vs gg-pyörät voi kyllä yhtyä. Ei tarvi kuin laskea hiekkatiealamäkiä gg:llä niin vauhdintunne on ihan eri luokkaa kuin täpärillä.
Lähetetty Takapalkilla
Uusimmassa 6/2019 on katsaus ja jonkinlainen arvio keskihintaisista gravel-pyöristä. Mukana Canyonin Grail AL 7.0, Felt Broam 40, Kona Libre AL, Giant Revolt 0, Orbea Terra h-40D, Ridley X-Trail AL 105 HD, Trek Checkpoint ALR5 ja White GX Ltd.
Ridleyn nettisivuilta ei muuten enää tuota X-Trailia löydy. Ei ilmeisesti sitten ollut kovin pitkäikäinen malli. Omasta hiilari-X-trailista olen kyllä ihan tykännyt, mutta eihän se ihan muodin mukainen graveli ole, kun 35 mm gravelking sk alkaa olla rengastilan ylärajoilla. Leppoisa yleispyörä, mutta jostain syystä edellisen alumiinisen Merida CC5:n satulaan hypätessä aina tuntuu, että onpas tämä hauskan tuntuinen uuteen verrattuna.
Ehkä ratkaisu tosiaan olisi sama kuin maastoajossa, paljon eri alalajeja? Gravel road, gravel woods, gravel downhill, gravel enduro, gravel dual slalom, GMX jne...
Jos kuitenkin ajatellaan keskimääräistä käyttäjää, joka ajelee gravelilla lenkkejä omaksi ilokseen ja ilahduttaa korkeintaan muita jollain strava- tms. somejutuilla, ei ehkä kannata miettiä koko asiaa. Ainoa kisa, mihin tuo gravel-pyöräilijä osallistuu, on tmt ja säännöt on sen mukaiset. Gravelin henkeä puhtaimmillaan.
Ridleyn nettisivuilta ei muuten enää tuota X-Trailia löydy. Ei ilmeisesti sitten ollut kovin pitkäikäinen malli. ....
Taitaa olla nykyään Ridley Kanzo A. Tai onko se nyt sitten jatkokehitetty malli, tms.
Kävin testailemassa White Gx Pro ja Ltd pyöriä. S-kokokaan ei tuntunut mitenkään pieneltä vaikka mittaa on 184cm, onko nuo jotenkin normaalia suurempia? Jokin tuossa ajoasennossa mätti, varsinkin ala-asennossa hyvin luonnoton ja kurottelua jopa S-koossa. Ja tuossa Pro-mallissa ei ole läpiakseleita, onko tällaisessa pyörässä sillä jotain merkitystä?
Scottin gravel tuntui asennoltaa paöjon paremmalta suoraan, mutta siinä ei taas rengastilaa ole juurikaan joten jäi kauppaan.
^ Whiten Gravelit ovat mitoitukseltaan erikoisia, kuten osuvasti kuvailit. Pisti silmään tuoreen mainoslehden kuva, jossa naiset ajoivat Whiteillä rajussa venytysasennossa yläotteella..Fillarilehden mukaan saa hyvän vastineen rahoilleen ostaja, mutta tarkoittaako tämä sitten pelkästään pyörän osasarjaa? Jos Ane GX Prossa ei olisi pinkkejä yksityiskohtia voisi keski-ikäinen mieskin sitä ehkä harkita?
Gx Pro geometria, S-koko vastaa muiden merkkien L-kokoa?
http://whitebikes.fi/bikes/gx-pro-19/
Nyt on lähellä lähteä tilaus ninerin rungosta.
https://r2-bike.com/NINER-Frame-28-RLT-9-RDO-Cyclocross-Gravel-Bike-black-orange-2019
R2:lla olisi myös kevyempää bsb cyclocross runkoa, mutta tuo taitaa olla jo postmount jarrujen perusteella aika vanha runko. RLT:ssä on myös haarukassa mountit.
Rungon koko vaan vähän arveluttaa. Onko 53 liian pieni 178/83 mitoille? 56 joutuisi laittamaan 17ast stemmin korkean emäputken vuoksi.
Taitaa olla nykyään Ridley Kanzo A. Tai onko se nyt sitten jatkokehitetty malli, tms.
Rengastilaa ja kiinnityspisteitä tarakoille ja pulloille ainakin lisätty. Geometriassakin jotain pientä eroa.
Kävin testailemassa White Gx Pro ja Ltd pyöriä. S-kokokaan ei tuntunut mitenkään pieneltä vaikka mittaa on 184cm, onko nuo jotenkin normaalia suurempia? Jokin tuossa ajoasennossa mätti, varsinkin ala-asennossa hyvin luonnoton ja kurottelua jopa S-koossa. Ja tuossa Pro-mallissa ei ole läpiakseleita, onko tällaisessa pyörässä sillä jotain merkitystä?
Scottin gravel tuntui asennoltaa paöjon paremmalta suoraan, mutta siinä ei taas rengastilaa ole juurikaan joten jäi kauppaan.
Koot noissa taitaa mennä pikemminkin M, L, ja XL johon viittaisi myös senttimitat 53, 55 ja 58. "S"-koko taisi sitten olla vain se naisten väritys. Sikäli harhaanjohtavaa nimeämistä. Stemmi on myös 53:ssa 110mm ja stonga tosi pitkällä reachilla joka pidempää ohjaamoa vähän epänormaaliksi.
No nyt on rlt 9 rdo Niner runko tilattu. Vähän vielä närästää gravelleiden slouppi ja jäätävän korkea satulaputki, mutta onneksi misopa on postaillut ahkeraan komean revoltin kuvia. Näyttää tottuvan tuohonkin.
53 oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. 56 koossa stacki olisi kasvanut 3senttiä nykyiseen cycloon verrattuna. 130mm/10deg stemmin vaatii varmaan vieläkin.
...Vähän vielä närästää gravelleiden slouppi ja jäätävän korkea satulaputki...
Täh? Aikaisemmin sua on närästänyt emäputki.
Itseäkin tuo tarjous vieläkin polttelee. Tosin kun tuo 2020 malli äskettäin esiteltiin alkoikin kiehtoa enempi se. Mutta lähes vuosi pitäisi odottaa ennenku saa tarjoushinnalla.
Enkä mä oikeastaan tarvii kahta grainderia. En mä tarvii kahta grainderia, en tarvii.
Varsinkin tuo 2020 nineri olisi just allroaderi. Touringosta metsän kautta cyclocrossiin. Varmaan kohtu ripeän tuntuinen pyörä muutenkin.
Vanhemman mallin kanssa saa tyytyä 42mm renkaisiin, mutta tuo saa nyt riittää.
^ kattelin geota, niin ei ehkä cyclocrossiin kuitenkaan. 75 mm dropilla ja 33-millisillä renkailla alkaa kammet huitelemaan jo vähän tarpeettoman lähellä maanpintaa. Hankaloittaa ainakin off-cambereissa. Mun makuun rakea vois olla myös vähän enemmän ainakin omassa koossani (53) ja sitä pienemmissä. Loivahko 71-asteinen keula ja krossinormaali 45 mm rake tuottaa laiskanpuoleisen ohjaustuntuman, mikä vielä korostuu, jos rengaskokoa kasvattaa yhtään reilummaksi. Joku 47-50 mm rake, niin olisi paljon parempi. Kuiturungoksi nätihkö runko muuten kyllä, kun nykymuodista poiketen ei ole tiputettua chainstayta. Vähän kyllä sitten takaarukkakin pitempi kuin niissä, missä chainstay on tiputettu. Jos vanhemmassa on lyhyempi takahaarukka, niin ottaisin ennemmin sen ja pykälää pienemmän rengastilan.
430mm vanhassa ja 435mm uudessa.
Jännä koettaa millainen ero vanhaan cycloon tulee +5mm pidemmästä chainstaystä ja 7mm matalammasta keskiöstä.
Muutenhan runko on aika kevyt 2019 mallissakin, mutta haarukka painaa reippaasti. Tosin tuo on aika ymmärrettävää mounttien kanssa. Taisi olla 23kg eteen ja 25kg taakse luvattu kantavuus.
Jotkut tuntee ja jotkut ei :) Sama ilmiö täällä todettu esim. runkojen joustavuuksien suhteen. Jotkut ei ole huomaavinaan mitään eroa missään, jollekin toiselle ero on huomattava.
Mulla on Gravan ja Crosshairsin keskiöiden korkeudessa kolmen millin ero ja väittäisin, että senkin tuntee. Rollerissa onkin sitten eroa cycloon jo varmaan sentin verran ja se ero on todellakin huomattava. Crosshairsissa mulla jatkuvassa ajossa kahdet kiekot, gg-/työmatkakiekot 17-piikkisellä rattaalla ja cx-kisakiekot 18-piikkisellä rattaalla. Taka-akseli siirtyy ehkä just sen viisi milliä, kun vaihtaa kiekoista toisiin ja kyllä senkin huomaa. Ero on selvin, kun nostaa keulaa esteitä ylittäessä, mutta kyllä sen ehkä kaarrekäyttäytymisen muuttumisenakin huomaa.
Hyvä video GCN:ltä. Saman olen huomannut itsekin, moderni gravel bike ~40mm renkailla on paikallisilla poluilla nopeampi kuin 26er retro MTB. Rengasleveyskin on käytännössä sama jos vertaa 1,95" renkaita kapeilla kehillä.
https://www.youtube.com/watch?v=XC_xFpg_UmA
Ohiampuja
24.10.2019, 10.20
Jotkut tuntee ja jotkut ei :) Jotkut ei ole huomaavinaan mitään eroa missään, jollekin toiselle ero on huomattava.
Minä ainakin kuulun tähän en huomaa ero -porukkaan. Ja hyvä niin, sen kun tiedostaa niin sillä säästää rahaa liki kaikissa hankinnoissa. :)
Hyvä video GCN:ltä. Saman olen huomannut itsekin, moderni gravel bike ~40mm renkailla on paikallisilla poluilla nopeampi kuin 26er retro MTB. Rengasleveyskin on käytännössä sama jos vertaa 1,95" renkaita kapeilla kehillä.
Sama video oli juuri edellisellä sivulla, mutta tossa oli mielestäni paljon hyviä pointteja. Itse en tykkää kippurasarvisilla ajella, mutta samoista syistä ajelen mieluiten lähimaastoissa xc-pyörillä.
Ridemoren faskebuukissa pukkaa ideal-siteen väristä pyörää
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/fr/cp0/e15/q65/73104731_1431959893628425_9134251280779182080_o.jp g?_nc_cat=107&efg=eyJpIjoidCJ9&_nc_eui2=AeGAmR0MnwYgGMFWLz3gkk9kXRSjoXMiSYLIflQjg 8_YndJLdpGw9bYnMkSYV7z0eAgnAUXdE7btx3AJ2GUmRJwv2ON TNZU0do_eilmyIV9Rgg&_nc_oc=AQkPqC5Rh_OCw3hHEsCu-A_9ncG0nMJHZWo32I4k2DMW1Km7A6V_2AoPFYxN8cVPBtI&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=b2c985d11858c4a523093edfbef44718&oe=5E171BA9
Jep. Minä törmäsin tuohon uuteen pivottiin viime viikolla pyörää etsiessä. Aiempi pivot oli bh rx:n rungolla. Olisiko tämä uusi nyt pivotin omaa suunnittelua.
Ensisavut otettu Trek Checkpoint ALR 5. Pari viikkoa takana lenkkeilyä erilaisilla alustoilla ja työmatkapyöräilyä päivittäin.
Toistaiseksi en ole keksinyt kerrassaan mitään valituksen aihetta. Olen NIIN onnellinen etten nuukuuksissani ostanut AL 4 mallia, joka on pykälää halvemmalla rungolla, ahtaammalla rengastilalla ja Tiagra osilla (105 tässä kalliimmassa). Aivan varmasti olisi kompromissit alkaneet harmittaa jossain kohtaa. Olen varma että tässä on pyörää pitkäksi aikaa.
Seuraavaksi sovitetaan airosarvet ja laukkusarja paikalleen ja aletaan piirrellä karttaan viivoja kevättä varten. Reissuun lähdetään heti kun riippumatossa tarkenee nukkua tolkullisen kokoisessa makuupussissa.
Sen tarkempaa revikkaa en ala kirjoittelemaan, lyhyesti totean että erinomainen ostos.
Yksi juttu kyllä pisti kiukuttamaan. Nimittäin uusimman mallin alr 5 on väriltään British Racing Green. Se on ehdottomasti lempisävyjäni ajoneuvoissa, myös polkupyörissä. Se oli kuitenkin onnistuttu mielestäni pilaamaan suhteellisen täydellisesti ymppääämäälä räikeän turkoosit dekaalit runkoon. En heti edes käsittänyt sen olevan brg, kun huomio kiinnittyi ihan muuhun. Subjektiivinen homma tietysti ja monen esteettinen silmä voi tykätä. Minun mielestäni: ei jatkoon. Oman pyöräni sain tummanharmaana.
Huoleton
27.10.2019, 11.50
Ostin GG fillarin. Sattumalta myös Trek Checkpoint ALR 5 niinkuin edellisessä postissa, mutta vanhempi vuosimalli.
Vähän yllärinä samat hiekkatiet mitä maastopyörällä on tullut tahkottua on tällä mukavampia ajaa. Ehkä renkaat pomputtaa vähemmän. Asfaltilla on tietysti erityisen hauskaa verrattuna maasturiin.
Semmonen lanattu hiekkatie tuntui olevan maksimi mitä noilla 35mm renkailla voi ajella normaalisti. Sitä rankemmalla alustalla tekee jo mieli mennä varovammin.
Tuntuma on samanlainen kun sellaisessa vehkeessä jota aikanaan on kutsuttu retkipyöräksi.
Jos ajaisin hiekkatiekisaa niin varmaan valitsisin sähäkämmän geometrian tai ainakin pienemmän koon. Polkimet käy myös niin lähellä maata ettei uskalla joka mutkaa läpi polkea.
Kokonaisuutena kuitenkin tosi mukava pyöräilypyörä. Voi jäädä maantiepyörä aika vähelle käytölle ensi kaudella.
Bensakeuhko
27.10.2019, 13.07
Oonko ainoa jonka mielestä jousitusratkaisujen ilmestyminen gravel-pyöriin on ihan hyvä innovaatio? Paljon tuntuu vaan kuulevan nurinaa asiasta, että taas on markkinamiehet keksineet uuden rahastuskeinon yms. :D Itse tällä hetkellä ajelen Spessun Sequoialla välillä niin huonokuntoisia raitteja että pienestä joustovarasta ei olisi lainkaan haittaa, mutta toisaalta taas täysverinen MTB-tuntuisi overkillilltä sellaiselle alustalle. Lisäksi samalla lenkillä tulee kuitenkin tehtyä asvalttisiirtymiä ja ajettua myös helpompia sorateitä ja tuntuisi melko höpsöltä lähtä heittämään 80-km asfaltti-soratie-metsäautotie lenkki jollain XC-jäykkäperällä. Tämä siis ihan omaksi ilokseen sora- ja metsäautoteillä seikkailua harrastavan mielipide. :rolleyes:
Oonko ainoa jonka mielestä jousitusratkaisujen ilmestyminen gravel-pyöriin on ihan hyvä innovaatio? Paljon tuntuu vaan kuulevan nurinaa asiasta, että taas on markkinamiehet keksineet uuden rahastuskeinon yms. :D Itse tällä hetkellä ajelen Spessun Sequoialla välillä niin huonokuntoisia raitteja että pienestä joustovarasta ei olisi lainkaan haittaa, mutta toisaalta taas täysverinen MTB-tuntuisi overkillilltä sellaiselle alustalle. Lisäksi samalla lenkillä tulee kuitenkin tehtyä asvalttisiirtymiä ja ajettua myös helpompia sorateitä ja tuntuisi melko höpsöltä lähtä heittämään 80-km asfaltti-soratie-metsäautotie lenkki jollain XC-jäykkäperällä. Tämä siis ihan omaksi ilokseen sora- ja metsäautoteillä seikkailua harrastavan mielipide. :rolleyes:
Itsellä ainakin kiehtoo aina yksinkertaisuus ja mahdollisimman vähän liikkua osia esim iskunvaimentimia, etuvaihtajia jne. Olen miettinyt sen niin että osia lisätään "pakosta" sitä mukaan kun tarvitsee (ylipäätään vaihteet jos ajo on liian raskasta, etuvaihtajaa jos välityksen ei riitä, etuiskari jos täysjäykkyys ei riitä, eteen/taakse iskarit jos maasto sitä vaatii, ja niin edelleen). Näen tavallaan aina extramekaniikan kompromissina ja kevyin perustein en mitään lisää halua. Joka pyöräilijän filosofia on toki erilainen.
mehukatti
27.10.2019, 20.41
Mitenköhän Tahko MTB menis gravel grinderilla, jossa 27.5 kiekot ja 2.0" kumit? Mietin jos ens vuonna osallistuis ekaa kertaa. Jos suurin osa on tietä, kärrypolkua ja helppoa polkua, niin tollanen vois olla aika nopee? Tietty Huck Norrikset ja mahdollisesti dropperi pitäis olla.
Ohiampuja
27.10.2019, 20.59
Itsellä ainakin kiehtoo aina yksinkertaisuus ja mahdollisimman vähän liikkua osia... Näen tavallaan aina extramekaniikan kompromissina ja kevyin perustein en mitään lisää halua...
Olen täsmälleen samanlainen ja sama filosofia koskee muitakin harrastusvälineitä.
juhapoika
27.10.2019, 21.00
Jaan myös hyvän, yli vuoden kestäneen kokemukseni Trek Checkpoint ALR 5:stä. Olen ajanut sillä sileällä tiellä ja epätasaisilla poluilla. Pääasiassa työmatkapyöränä. Tasapainoinen ja nopeakin pyörä. Uskaltaa pyrähdellä, kun pysähtyy mukavasti nestelevyjarruilla. Jotenkin hyvin mietitty kokonaisuus. Aion tehdä vielä Trekillä pidempiä reissuja. Pitänee hankkia low rider etutelineeksi eteen vielä, minkä hiilikuitukeulan kiinnityspaikat mahdollistavat.
Oonko ainoa jonka mielestä jousitusratkaisujen ilmestyminen gravel-pyöriin on ihan hyvä innovaatio? Paljon tuntuu vaan kuulevan nurinaa asiasta, että taas on markkinamiehet keksineet uuden rahastuskeinon yms. :D Itse tällä hetkellä ajelen Spessun Sequoialla välillä niin huonokuntoisia raitteja että pienestä joustovarasta ei olisi lainkaan haittaa, mutta toisaalta taas täysverinen MTB-tuntuisi overkillilltä sellaiselle alustalle. Lisäksi samalla lenkillä tulee kuitenkin tehtyä asvalttisiirtymiä ja ajettua myös helpompia sorateitä ja tuntuisi melko höpsöltä lähtä heittämään 80-km asfaltti-soratie-metsäautotie lenkki jollain XC-jäykkäperällä.
Jokainen tietysti hakee oman maun mukaisen kompromissin. Itse ajattelen niin, että välttelen erityisen huonokuntoisia sorateitä. Jos sellainen kuitenkin kohdalle osuu, se sitten ajetaan hiukan hitaammin. Yleensä yleiseen liikenteeseen tarkoitetut soratiet on pyöräilijän näkökulmasta hyväkuntoisia (pyörällä kuopat helpompi kiertää kuin autolla, eikä jousitetullakaan pyörällä kuoppiin mielellään aja) ja yleisin ongelma on lähinnä irtosora. Siihen auttaa rengastus, ei jousitus. Ja kun yleensä (sora +asvaltti) ei jousitusta kaipaa, en myöskään pyörääni jousitusta kaipaa. Maaston puolella poluilla on vähän sama juttu. Helpot polut on ok jousittamattomanakin, teknisemmässä maastossa otan vauhtia reilusti pois.
Pidän gg:ssä hyvästä ajotuntumasta ja veikkaan jousituksen tuota tuntumaa heikentävän. Jos Sequoiaan mahtuu vakiota leveämpää rengasta, kannattaa sitä vaihtoehtoa tutkia. Saahan paksulla renkaalla melkoisen jouston aikaan.
Mitenköhän Tahko MTB menis gravel grinderilla, jossa 27.5 kiekot ja 2.0" kumit? ..
Varmaan ihan mainiosti. Ajoihan nimim. izmo sen cyclocrossarilla nakkikumeilla taannoin, olikohan 2008?
Itsellä ainakin kiehtoo aina yksinkertaisuus ja mahdollisimman vähän liikkua osia esim iskunvaimentimia, etuvaihtajia jne. Olen miettinyt sen niin että osia lisätään "pakosta" sitä mukaan kun tarvitsee (ylipäätään vaihteet jos ajo on liian raskasta, etuvaihtajaa jos välityksen ei riitä, etuiskari jos täysjäykkyys ei riitä, eteen/taakse iskarit jos maasto sitä vaatii, ja niin edelleen). Näen tavallaan aina extramekaniikan kompromissina ja kevyin perustein en mitään lisää halua. Joka pyöräilijän filosofia on toki erilainen.
Olen ajatellut pitkän aikaa jo samalla tavalla, mutta ajettuani vaihtelun vuoksi laadukkaalla 2x11 voimansiirrolla gravelia, täytyy todeta, että se oli ehkä jopa hauskempaa ja mukavampaa kuin 11 vaihteella ajaminen. Ja mitä tuohon jousitukseen tulee, niin Topstonea taidettiin jossain jo kritisoida jousituksen ylimääräisestä kitinästä. Mielestäni GT Gradessa asia on ratkaistu paremmin ja jousto tulee runkogeometriasta ja leijuvista seatstay-putkista eikä liikkuvista osista.
Varmaan ihan mainiosti. Ajoihan nimim. izmo sen cyclocrossarilla nakkikumeilla taannoin, olikohan 2008?
Kyllä varmaan 60km voisi ajaa, 120, 180 tai 240km ei välttämättä suositeltavaa kun voi alkaa käsissä tuntua. Riippuu täysin käsistä
Minä päädyin ostamaan pitkällisen pohdinnan jälkeen samaan talouteen 2x grail CF 8.0 sl 2x voimansiirrolla (toisessa Ultegra ja toisessa GRX). En jaksanut alkaa hifistelemään odottamalla huhtikuuhun asti Cervelo GRX:aa tai tilaamaan titaanipyörää Reillylta ym.
Canyoneista pelkästään hyviä kokemuksia. Paino ok. Ohjaamot toimivat hyvin, eikä pelot niiden outoudesta ole ainakaan vielä toteutuneet muutaman sadan kilometrin jälkeen. Joustotolppakin suodattaa jotakin pois. Hauska ajaa polkua, soratietä, pururataa ja maantietä. Katsotaan mitä talvi tuo tullessaan.
Itsellä Hightower jää nyt talviteloille. Katsotaan tarvitseeko kaivaa sitten esille kun pyörätiet ovat kinoksia täynnä...
tchegge_
28.10.2019, 15.27
Mitenköhän Tahko MTB menis gravel grinderilla, jossa 27.5 kiekot ja 2.0" kumit?
Viime syksynä ajoin Räyskälässä Poronpolun Vayalla missä tuollainen rengastus, läpi, pääsi, muttei koko matkaa ajamalla, eikä ollut aina kivaakaan.
Lähetetty Takapalkilla
Canyoneista pelkästään hyviä kokemuksia. Paino ok. Ohjaamot toimivat hyvin, eikä pelot niiden outoudesta ole ainakaan vielä toteutuneet muutaman sadan kilometrin jälkeen.
Tonni takana CF7:lla, eli 105-osasarjaisella. Samat kokemukset. Ohjaamo tuntuu näennäisestä outoudestaan huolimatta ajossa hyvältä. Ja 2x11 voimansiirto on omassa käyttöprofiilissani paikallaan: isompi eturatas maantielle ja nopeille sorateille ja pienempi sitten rouheampaan maastoon.
Näillä kokemuksilla päätyisin samaan valintaan uudelleenkin.
Gravelipyörän vaihto oli edessä kun vanha löysi uuden omistajan... nyt "sielukas" Italialainen oli lähellä sydäntä ja jo kauan kuolattu 3T Exploro päätyi talliin.
Eka lenkki aamulla ja on niissä vaan eroja...
Kiekot vaihtui 700c Rovalin C38 ja renkaiksi 43mm Gravelkingit. Alkuperäisiin kiekkohin lyödään nastarenkaat alle.
Tanko päivittyi 44cm 3T Superghiaiaan ja uusi pakka on vielä tulossa taakse.
https://live.staticflickr.com/65535/48979108236_43cf11a6e3_h.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.