Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
Kuulemma porukkalenkkien keskareissa peesaushyöty on merkittävä ja jos ei peesata, 30 on minun mielestäni todella kova nopeus. Etenkin, kun varmasti jossain paikassa joutuu hidastelemaankin tien kunnon takia. Mutta suurin osa lenkistä lienee silti ihan hyväkuntoista soratietä, ei möykkyistä soratietä.
Ei varmaan puolen metrin päässä ajeta, kuten asfaltilla pahimmillaan, mutta millaisissa porukoissa siellä sitten liikutaan?
^ Jos sä puhut nyt Fiskarsin GG:stä, niin 92 km reitistä oli arviolta ehkä n. 8 km asfalttia, 3 km hyväkuntoista hiekkaulkoilutietä, 30 km vaihtelevakuntoista kaksikaistaista autoille tarkoitettua hiekkatietä ja loput erilaatuista metsätietä, välillä vähän sileämpää, välillä vähän vähemmän sileätä ja välillä todella vähän sileätä. Metsäteistä ehkä vajaa kymmenisen kilsaa oli sellaista, mihin oli ajettu karkeaa 2,5-senttistä sepeliä. Paikoitellen oli myös cx-taitoja vaativia upottavia hiekkapätkiä ja ainakin yksi isokivinen alamäki. Nousumetrejä Stravan mukaan reilu 1100. Viime viikon sateiden jäljiltä oli myös sadeuria mäissä jonkin verran.
Kärkikuskit, jotka ajaa kovaa, ajaa ihan oikeasti todella kovaa, vaikka siellä kyllä peesattiin. Peesaaminen ei tosin voi olla ihan samanlaista tappituntumalla ajamista kuin maantielenkeillä. Ei se siinä mielessä mun mielestä poikkea esim maastomaratoneista. Niissäkin kärkikuksit ajaa kovaa ja kyllä niissäkin peesataan siellä, missä siitä on hyötyä. On myös niitä lyhyempiä lenkkejä ja retkisarjaa tarjolla ja Fiskarsissa oli kyllä osallistujia ihan laidasta laitaan. Uskoisin, että kaikilla oli hyvä päivä. Eli mukaan vaan ajamaan, niin ei tartte täällä spekuloida.
Tossa Velobia-Pauluksen youtube-videossa jotain: https://m.youtube.com/watch?v=qX30cWcvAMg ja tulokset tuolla: https://www.webscorer.com/race?raceid=190614 niistä voi laskeskella erilaisten kuskien ja eri sarjoissa ajettuja vauhteja.
Kuntoilija
12.08.2019, 17.49
Ihan pikkusesta mielenkiinnosta kysyn miten Avaruus kanan omistajat sen runkoa kuvaavat. Onko jäykkä ja kova kuin ratakisko vai on siinä hienostunutta tärinän suodatusta tarjolla kiekkokoossa 28"?
Tuoreen avaruuskanan omistajana voin yrittää kommentoida. Kokemusta muista hiilikuitugraveleista ei ole, joten niihin en osaa vertailla. Teräksiseen Kona Roveen verrattuna tuo on kuitenkin jäykkä ja kova. Vaikka Rove onkin paksumpaa putkea, joustaa ainakin keula selkeästi siinä pehmentäen menoa. Sama yllätys tuli kun alumiinikeulalla ollut Whiten halpisläski vaihtui hiilikuituiseen Canyon Dudeen, Dude oli huomattavasti jäykempi, minkä huomasi paksuista renkaista huolimatta. Eli en ehkä odottaisi mukavuutta Space Chickeniltä, mutta ainakin 47mm kumeilla (650b byway) on sopivilla paineilla mukava. Ehkä joku enemmän hiilikuitupyöriä ajanut osaa vertailla paremmin.
Onko kukaan täällä vaihtanut tai mahdollisesti vaihtamassa shimanon ultegraa/105/tiagra/... takavaihtajaa tuohon uuteen GRX RD-RX812 vaihtajaan?
https://www.rosebikes.fi/shimano-grx-rear-derailleur-11-speed-rx810-rx812-2678828?product_shape=black&article_size=long+cage
Ymmärränkö tuosta oikein että esim. omaan 105 osasarjan pakan tilalle menisi xt:n 11-42 pakka? En ole nyt vielä varma vaihdosta, mutta jos vaihdan, niin mahdollisimman pienillä muutoksilla (pakka ja takavaihtaja pakollisest kuten myös edestä 2x vaihta pois). Toimiiko 105 vaihtajanvivut tuon kanssa?
Entä jos kampina on FSA Omega 46/30, niin saako tuohon jonkun järkevän eturattaan paikolleen?
Näin soranjauhannan osalta nöösinä en ymmärrä motiivia vaihtaa takavaihtajaa. Ymmärtäisin kyllä halun kampisarjan vaihtoon.
Sent from my iPad using Tapatalk
Näin soranjauhannan osalta nöösinä en ymmärrä motiivia vaihtaa takavaihtajaa. Ymmärtäisin kyllä halun kampisarjan vaihtoon.
Mä ymmärrän jos vanha ei toimi niin kuin pitäisi. Katselin vain tuota uutta, että siinä taitaa tulla yksi ylimääräinen nivel. Vai tulkitsinko väärin? Onko toi nyt parempi kuin esim. pitkähäkkinen 'nykyinen' malli?
Asetoni ja Asetoni oli saanut Exploron etuvaihtajan vaijerivedon elvytettyä, ryssimisestä aiheutuneet kustannukset 81€. Positiivisesti ajateltuna ollaan tukevasti alle kaulaputken lyhennyksen ryssimisestä aiheutuneiden kustannusten. Enää kuumottava satulatolpan säätö ja kiristys, ketjun asennus, vaihteiden säätö ja ajoasennon säädöt. Paljon on hommaa rungon vaihdossa vaikka OjaBauerin mielestä vain vähän.
Privileged
14.08.2019, 23.53
Noni, sittenhän kerkiät vielä hyvin Dirty Sipoon lähtöviivalle 👌
Noni, sittenhän kerkiät vielä hyvin Dirty Sipoon lähtöviivalle
Huh huh, tapahtumaa pukkaa :D Kalenterissa on nyt alustavasti TdT 8h cyclo/gravel sekä Lieto. Voisihan sitä tietysti vaimolta kysäistä...
F. Kotlerburg
15.08.2019, 07.29
Kovasti polttelis Planet-X:n tarjous Space Chicken. L vai XL 186/88 mitoilla?
Huh huh, tapahtumaa pukkaa :D Kalenterissa on nyt alustavasti TdT 8h cyclo/gravel sekä Lieto. Voisihan sitä tietysti vaimolta kysäistä...
Joo, sinne vaan. Osoitellaan sitten sun pyörää "sää vedät" :)
Minulla käy aina välillä sama mielessä, mutta sitten aina muistaa, että se on planetx ja pirun painavakin. Eli mistään hienosta jäykästä ja smoothista rungosta ei varmaan tarvitse haaveilla.
Siis onnistuuko ilman vaihtajan vaihto 105:lla 2x 11-34 -> 1x 11-42? Ei mitään muuta tarvetta vaihtaa takavaihtajaa. Toki voishan tuota 1x 11-34 eka kokeilla. Ainakin nyt kaikkia vaihteita ei voi käyttää kun ketju hankaa pakan ääripäässä etuvaihtajaan. Tämä ollut siis pyörässä uudesta asti. Ite en ala tuota etuvaihtajaa säätämään (tappelemaan), jos tuo ei ole normaalia niin voin toki mainita tuosta ensihuollossa.
^säätökysymys, ei sen kuulu hangata. Tai ethän aja ketjut ristissä?
Et tarvitse uutta takavaihtajaa tai 1x -systeemiä tuon takia.
Etuvaihtajan säätötopicceja on monta. Ihan helppo homma.
Kuntoilija
15.08.2019, 09.11
Minulla käy aina välillä sama mielessä, mutta sitten aina muistaa, että se on planetx ja pirun painavakin. Eli mistään hienosta jäykästä ja smoothista rungosta ei varmaan tarvitse haaveilla.
Tätä minullakin mielessä kun riisuin ostohousut jaloista. Olisihan se ollut halpa Sramin Force ja ajettavat kiekot kotiin tuotuna alle tonniviiden sadan.
Etuvaihtajan säätötopicceja on monta. Ihan helppo homma.
Taitaa aika herkästi hangata 2x ja 34t pakalla jossain laidassa, vaikka varmasti saakin säädettyä. Eli ristissä ajosta tietysti kyse. Olisiko tuossa yksi syy, miksi shimano muutti rattaiden väliä r8000 kammissa?
Isoimmalla eturattaalla hankaa, kun yrittää laittaa jotain pienempää välitystä, useampi ratas takapakasta. Taas pienellä eturattaalla hankaa kun yrittää isompaa välitystä laittaa takapakasta. Käytännössä jos tulee isolla eturattaalla ylämäkeen ja jos haluaa säilyttää melkein saman kadenssin niin sitten menee vaihteiden värkkäämiseksi.
Voitko vinkata mikä pakka (esim. 11-42) toimii tuon kanssa vai tarkoititko että 1x 11-34 toimii?
K.Kuronen
15.08.2019, 09.38
Isoimmalla eturattaalla hankaa, kun yrittää laittaa jotain pienempää välitystä, useampi ratas takapakasta. Taas pienellä eturattaalla hankaa kun yrittää isompaa välitystä laittaa takapakasta. Käytännössä jos tulee isolla eturattaalla ylämäkeen ja jos haluaa säilyttää melkein saman kadenssin niin sitten menee vaihteiden värkkäämiseksi.
Voitko vinkata mikä pakka (esim. 11-42) toimii tuon kanssa vai tarkoititko että 1x 11-34 toimii?
Ja edessä oli 46/30 -eiköhän perussyy värkkäämisen tarpeelle ole suuressa eturattaiden kokoerossa.
F. Kotlerburg
15.08.2019, 09.47
No mikä on pirun painava. Ei kai voi odottaa, että tuohon rahaan saa jonkun Openin painoisen rungon. Sinänsä tuo ei vaikuta sen painavammalta kuin jotkut isojen valmistajien peruskuiturungot, joihin kasatut fillarit on 2x kalliimpia.
No mikä on pirun painava. Ei kai voi odottaa, että tuohon rahaan saa jonkun Openin painoisen rungon. Sinänsä tuo ei vaikuta sen painavammalta kuin jotkut isojen valmistajien peruskuiturungot, joihin kasatut fillarit on 2x kalliimpia.
Minä ehkä vertaan tuota nykyiseen trekin alu cycloon, johon verrattuna erot jäävät aika pieniksi.
Semmosen vaihtajan korvakkeeseen tulevan Roadlink-palikan kanssa saapi Shimanon 105- takavaihtajan pelaamaan ainakin 11-40-pakan kanssa.1x11-konversio siis. On kokemusta tuosta 11-40 9-pakalla ja 105- vaihtajalla ok. Ainut onkelma oli ketjun hakkaaminen chainstayhin, kun eihän se isolla vaihteella kireä ole kun ei vaihtajassa ole kiristäjää kuten Sramin vaihtajissa.
Mieleen tulee kohdallasi myös sellainen halpa ratkaisu, että 8-ketjullisen Clariksen etuvaihtaja lienee leveempi. Toimiskohan se hankaamati? Tosin luulen, että säädöt kun tekee nykyisellä tarkadti, niin ei hanganne? Kun ei se ominaisuuskaan liene, että hankoo?
https://www.wolftoothcomponents.com/pages/1x-gravel-setup
Itse 181/87 ja L-koko oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. Siihen vaihdoin tosin lyhyemmällä reachilla olevan tangon. Sinun mitoillasi valinta on tosiaan hieman haastava, XL on aika korkea, L taas noilla mitoilla ehkä hieman lyhyt. Jos tallista löytyy jo jokin droppitankoinen pyörä, kannattaa verrata siihen ja pohtia voiko stemmin/tangon avulla saada ajoasento sopivaksi. Jos joka tapauksessa haluaa asennon korkeaksi, on XL varmaan parempi vaihtoehto.
Hieno ja jäykkä tuo mielestäni on, mutta smoothista en tiedä. Ostin tuon teräksisen Kona Roven pariksi, ja erot ovat selkeät painossa, jäykkyydessä, mukavuudessa ja geometriassa. Toki molemmilla voi ajaa yhtä tyytyväisenä sekä maantiellä että soralla. Maastossa Rove on mielestäni parempi korkeamman keskiön ja loivemman keulan takia, mutta harvemmin noista kumpaakaan tulee maastoon vietyä.
Tukkasotka
15.08.2019, 16.38
Oman m-kokoisen Avaruuskanan paino henkilövaa'lla sylissä pitäen 8,8kg. Bywayn plussarenkailla, Forcella ja Mavicin Crossmax Pron maastokiekoilla. Hyvin kulkee ja on mukava.
Oman m-kokoisen Avaruuskanan paino henkilövaa'lla sylissä pitäen 8,8kg. Bywayn plussarenkailla, Forcella ja Mavicin Crossmax Pron maastokiekoilla. Hyvin kulkee ja on mukava.
Eli siis pirun painava
Tukkasotka
15.08.2019, 19.06
Verrattuna mihin?
Punnitsin omani, L-kokoinen Rival-osilla, Byway-renkailla ja alkuperäisillä (maasto)kiekoilla polkimineen 9,4 kg. Kevein omista pyöristäni, vaikkei mikään höyhenenkevyt.
Eli siis pirun painava
Saman verran kuin mun ex-SwissCross. Se ei tuntunut mitenkään erityisen painavalta joskaan ei erityisen kevyeltäkään. Ehkä se ankkurius alkoi jotenkin loppua kohti rasittaa vaikka pari ekaa ajokautta tuntui hyvältä.
Ohiampuja
15.08.2019, 20.41
Oman m-kokoisen Avaruuskanan paino henkilövaa'lla sylissä pitäen 8,8kg.
Mun Canyon on 9.2 kg, ja minusta se on tosi kevyt. :)
FGGG-projekti nytkähti tänään eteenpäin kuin vahingossa. Sattu nimittäin kohdalle tommonen käytetty. Kotiutus LJL-tyylillä. Projektin loppuunsaattaminen saatta olla vähän suoraviivaisempaa, koska vaijereitakaan ei tule kuin yksi. Kovin kevyt tuskin silti tulee, mutta pieni pelko on p.......ä, että tulee mun pyöristä hauskin. (Ja Helsingin kaupungille tiedoksi, että hävisitte suolasodan. Antakaa palaa vaan, ei tunnu enää missään.)
https://live.staticflickr.com/65535/48545266451_7a55a9c545_z.jpg
FGGG-projekti nytkähti tänään eteenpäin kuin vahingossa. Sattu nimittäin kohdalle tommonen käytetty. Kotiutus LJL-tyylillä. Projektin loppuunsaattaminen saatta olla vähän suoraviivaisempaa, koska vaijereitakaan ei tule kuin yksi. Kovin kevyt tuskin silti tulee, mutta pieni pelko on p.......ä, että tulee mun pyöristä hauskin. (Ja Helsingin kaupungille tiedoksi, että hävisitte suolasodan. Antakaa palaa vaan, ei tunnu enää missään.)
Taisit hakea tuon Töölöstä. Itse katselin samaa myynti-ilmoitusta ja mietin että josko hommaisi tuosta juniorille SSGG-aihion. Nyt voi sitäkin seurata sitten vierestä, mielenkiinnolla odottelen että millaisiin ratkaisuihin päädyt. Kuvia sitten tänne, pliis.
Sotanorsu666
15.08.2019, 21.38
^^ Silmäkulmastakin valuu oikein onnenkyynel, kun sota on voitettu!
Taisit hakea tuon Töölöstä. Itse katselin samaa myynti-ilmoitusta ja mietin että josko hommaisi tuosta juniorille SSGG-aihion. Nyt voi sitäkin seurata sitten vierestä, mielenkiinnolla odottelen että millaisiin ratkaisuihin päädyt. Kuvia sitten tänne, pliis.
Joo tai Töölö ystävällisesti toimitti tuon mulle duuniin. En taida jaksaa projisoida projektin etenemistä tänne, mutta lupaan laittaa kuvan kunhan saan valmiiksi. Ensin pitää saada inventoitua, mitä kaikkea löytyy varastosta ja mitä pitää hommata. Kiekot ainakin pitää kasata. Niihin osat niihin on tilattu jo Velobiasta. Fixed/fixed-napa eli vaparille ei anneta edes mahdollisuutta tän kanssa. (Jos joku vahingossa sattuu omistamaan ylimääräiset 130bcd nelikanttimaantiekammet, niin semmoiset kelpaisi..)
Verrattuna mihin?
Saivartelin koska
Onnittelut! Ite olen vuosikymmenen fiksitauon jälkeen huomannut, että kiinteä on parhaillaan just hiekkateillä. Työmatkat tuleekin nykyään pääasiassa ajettua ulkoilureittejä pitkin. Asvaltilla tuntuu, että koko ajan on joko voima- tai pyöritysharjoitus meneillään. Hiekka/sorapohjaisilla nopeudet on alamäissä maltillisemmat ja pahimmissa ylämäissä voi jopa taluttaa.
Edit: laitanpa kuvan omastani
https://live.staticflickr.com/65535/48549006711_5fc2b0fc34_b.jpg
^lukoilla mennään.
Kiitos, Steamrollerihan se.
Eli siis pirun painava
Rahvaan 3T Exploro -versio Team Force Carbon painaa tehtaan kasaamana about nuo mainitut 8,5 kiloa, mutta onko se sitten niin kovin painava :seko:
Hammaslääkäreille ja lakimiehille on olemassa se LTD-runko. Sillä säästää pari-kolmesataa grammaa ja voi rakentaa haluamistaan hipo-osista kevyen kokonaisuuden. :D
edit: Ai niin 47 mm kumit, niistä tulee puolisen kiloa ekstraa johonkin 32 milliseen verrattuna.
^Rahvaan... kun hinta on 4,5 keur..
On kyllä veikeää kun juttu kääntyy pyörän painoon. Kysehän oli rungosta ja sen muistakin ominaisuuksista. Kokonaisen pyörän painolla on rungon kanssa hyvin vähän tekemistä.
^Rahvaan...
Tarkoitus on varmaan sanoa "rasvaan". Itsehän olen alustavasti lihava (ainakin pyöräilijäksi) mutta LTD-runko on laiha.
Space Chickenin rungon ilmoitettu paino on 1250g M-koossa. Onko se paljon gravel-pyörälle? Exploron ”karvalakkimalli” on 1090g. Eri asia on toki mitä tuo 160g lisää hiilikuitua tekee muille ominaisuuksille, mutta painoero ei ole suuri. Luulen että paljon keveämpää ei tuohon rahaan saa. Toisaalta jos se on liikaa niin kannattaa tosiaan kohdistaa katseet muualle :)
Onnittelut!...Edit: laitanpa kuvan omastani
Tänks. Tyylipuhdas yksilö on toi sun.
Nyt voi sitäkin seurata sitten vierestä, mielenkiinnolla odottelen että millaisiin ratkaisuihin päädyt. Kuvia sitten tänne, pliis.
Mallailin aikani kuluksi. Perusratkaisut aikalailla tossa. Ohjaamo 2000-luvun maasto-osaa ja Gunnarissa aikoinaan ollut Vicious Cycles -krossikeula. Kovin montaa osaahan tosta ei sit enää puutukaan =)
Jos tuntuu liian lyhyeltä noin, niin sitten pitää laittaa droppitanko ja kahvat ja juotatuttaa murhakontilla cantitapit taaksekin. Dropilla en aja ilman kahvoja ja kahvoja taas en laita ilman jarruja.
https://live.staticflickr.com/65535/48550655072_568f25a29f_k.jpg
Ei tosta mikään keventelypyörä tule, vaikka noi mun varastolöydöt ei mitään käppää olekaan. Runko ei itseasiassa ollut ihan mahdoton vesijohtoputkimaineen omaavaksi 4130-rungoksi, tasan 2 kg. Originaalihaarukka kaulaputki jonkinverran lyhennettynä 900 g. Toi Vicious on reilu 100 g kevyempi. Ratanavat tulee eteen ja niistä tulee helposti parisen sataa grammaa ekstraa perusvaihdenapoihin verrattuna. Tanko on tietty droppitankoja kevyempi, mutta jos mä vertaan yksivaihde-Crosshairsiin (8,2-8,3 kg polkimineen) niin veikkaisin, että vähintään LJL:n edesmenneen Ritcheyn verran tulee painoa krossi- tai gg-renkaiden kanssa.
Mutta tietysti, kun kaiken tarpeettoman liikkuvan osan määrän pitää minimissä, niin painoa säästyy. Eli ihan ok euro/kg-lopputulos varmaan tulee :)
^ Mulla olisi tuohon just sopiva edullinen 700mm Mcfk hiilaristonga Fillaritorilla, sieltä voi vakoilla lisää ettei tule (jälleen kerran) banskua ;) Keveys on vain yksi puoli stongaa, ja mukavuus on toinen. Sama kuin rungossa. Toisaalta kokemus on osoittanut että mukava runko + epämukava stonga = ok, Ritsissä alumiinistonga ei aiheuttanut hampaiden tippumisia tai edes kariesta
Heh..hiilikuitutangon laittaminen tohon olis hiilikuitutangon rienaamista. Sitäpaitsi 25,4 mm standardista en luovu tässä pyörässä. Lisäksi tolla Kore Elite Koranium -tangolla on tunnearvoa, koska sen kanssa on jompi kumpi tyttäristä kiertänyt elämänsä ensimmäisen Tahko MTB:n joskus puolimiljoonaa vuotta sitten.
..sitäpaitsi kunnon bunnyhyppyihin tarvitaan pitkä stemmi ja kapea riseri: https://www.instagram.com/p/B1RIsMMFMSR/?utm_source=ig_web_copy_link (https://www.instagram.com/p/B1RIsMMFMSR/?utm_source=ig_web_copy_link)
Heh..hiilikuitutangon laittaminen tohon olis hiilikuitutangon rienaamista. Sitäpaitsi 25,4 mm standardista en luovu tässä pyörässä. Lisäksi tolla Kore Elite Koranium -tangolla on tunnearvoa, koska sen kanssa on jompi kumpi tyttäristä kiertänyt elämänsä ensimmäisen Tahko MTB:n joskus puolimiljoonaa vuotta sitten.
Ok, ehkä mä kauppaan sitä tuolle toiselle propellihattupäälle, tosin sille se on iiihan liian painava ;)
Tarkoitus on varmaan sanoa "rasvaan".
Auts, burn! :o
Ompi muuten tuo Forcen takavaihtaja kova syömään kauraa, aina saa olla puimassa saakeli :mad:
Ehkä sorateillä ei normaalisti kasva ohra, mutta en minäkään kuin joskus ihan vähäsen poikkea viljelysaloille (en tietenkään tallo tulevaa mallasta). Ehkä nuo turhat kevennysreiät ovat syypäitä, ei vanhassa pyörässä muistaakseni noin paljoa korsia kerääntynyt pikkurattaisiin.
http://teemu.dy.fi/pyora/Force1.jpg
F. Kotlerburg
18.08.2019, 10.43
https://r2-bike.com/NINER-Frame-28-RLT-9-Steel-Cyclocross-Gravel-Bike-Satin-Forge-Grey-Camo-2019
Meinasin jo tuon ostaa, mutta tuo keskiöratkaisu taitaa olla yhtä kuin jatkuvia ongelmia?
https://r2-bike.com/NINER-Frame-28-RLT-9-Steel-Cyclocross-Gravel-Bike-Satin-Forge-Grey-Camo-2019
Meinasin jo tuon ostaa, mutta tuo keskiöratkaisu taitaa olla yhtä kuin jatkuvia ongelmia?
Eipä ole pressfitin kanssa ollut mitään ongelmia, kun ennen asennusta rotsauttaa rungon.
Juha Jokila
18.08.2019, 14.30
^ 1400 € rungossa ei voi tarvita mitään metallin sorvaamista, että sen saa toimimaan.
No ainakin tossa sais paljon vastinetta rahoillensa...paljon rautaa siis :D
Weight: about 2448g (frame size L), 636g (fork)
Yksi vannejarrujen ihan paras puoli on muuten se, että ne ei kelpaa enää kenellekään. Kun jengi ostaa levarikiimassaan uusia pyöriä, jää niiltä huippuhyviä kiekkoja tarpeettomaksi ja nekään ei sit kelpaa enää kenellekään. Huusin ebaystä 1-vaihteiseen tommoset jonkun sunnuntaikiekkoina olleet eli käytännössä ajamattomat Chris King R45/ Sapim CX Ray/ Hed Belgium -kiekot kotiin toimitettuna vähän alle 550 eurolla. High5Bikesista puolestaan fyndasin Eastonin SL90-vanneparin 96 eurolla. Yhden vanteen ovh 129 euroa siellä. Nyt alkaa olla kiekkoja ja vanteita vähintään seuraavan viiden vuoden tarpeiksi ja jos FGGG-homma toimii ja työmatkoilla tulee vanteita kulumaan vähemmän, niin noillahan saattaa ajella kymmenen vuotta..
Kyllä nyt kelpaa suristella gravelia tollakin.
https://live.staticflickr.com/65535/48566742822_4ff7b36b37_z.jpg
^ 1400 € rungossa ei voi tarvita mitään metallin sorvaamista, että sen saa toimimaan.
Itseasiassa nämä Ninerit ei mitään kovin erikoisia ole viimeistelyltä olleet mitä on tullut omistettua ja nähtyä.
Suosittelen käyttämään ainakin keskiömuhvin tarkastuksessa jos tällaisen ostaa.
...jengi ostaa levarikiimassaan uusia pyöriä...
Levarikiima on ilmeisen vaikeasti havaittava tauti, miten se ilmenee? Sen olen havainnut, että jonkunlaista vanhassa roikkumista, laggardismia ja suoranaista levarivastustusta tuntuu olevan ihan sydämen palona ilmassa, mutta että ihan levarikiimaa olisi diagnosoitu... mutta voihan se ollakin, onhan ne niin räikeän sensuelleja ne levyt, jos niistä tykkää.
https://photos.smugmug.com/photos/i-BqWnbQD/0/d27aca34/XL/i-BqWnbQD-XL.jpg
Juha Jokila
18.08.2019, 23.12
Itseasiassa nämä Ninerit ei mitään kovin erikoisia ole viimeistelyltä olleet mitä on tullut omistettua ja nähtyä.
Suosittelen käyttämään ainakin keskiömuhvin tarkastuksessa jos tällaisen ostaa.
Hyvä tietää, niin osaa varoa Ninereita. Harmi sinänsä, kun tuo on muuten kivan näköinen ja kiinnikkeitä riittää.
Mikä tuossa on niin erikoista, että haluat maksaa alennuksenkin jälkeen kohtalaisen paljon? Miksi esim. Konan jokin teräsmalli ei kelpaa?
^voihan hienoudesta aina maksaa hieman extraa? Mulle kelpais jos tarttis.
Dresdenistä saisi happamia runkoja: Sour.Cycles (https://sour.bike/). R2:n poijjaat on rakentanut aikas hipon tekeleen, niiden FB:ssa on voinut seurata.
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/68261236_2384703661598001_668141987492265984_o.jpg ?_nc_cat=109&_nc_oc=AQnnFIiBOMvQyYSHQ8ZyKgoARmLnLlYsZcMD_bZP1PN 6qy7MBbQhM3bl58gg9Yl4HGA&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=f32dd71d6d29992d4a81c04cd5838ffb&oe=5DDA1ACD
Minua jäi eniten kiehtomaan uudella kaapelinvedolla tuunattu Forcen takavaihtaja, dorka kaapelinmutka on hävitetty, tahtoo!
https://scontent-hel2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/69324170_2382905895111111_6624071766484451328_o.jp g?_nc_cat=107&_nc_oc=AQkW5tWQY2fGJZXDKiq4J7JqfGK_36IOg9BiDwZUg28 q-M_od_97pabnRYMvF9SCAe8&_nc_ht=scontent-hel2-1.xx&oh=ebbc3085aa54570960aa5b07b8f60525&oe=5DD7B37B
BB Holland
19.08.2019, 09.28
Kun perinteiseen CAAD5 alumiinirunkoon laittoi kompaktikammet ja kiekoille 28 mm Contit niin siitähän tuli maantiegravel. Muistelin että olisi ollut epämukava ajaa mutta ei tuo tuntunut pahalta edes Pikkalan kartanon mukulakivillä.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190730/017497f0a4dcada7d15b8a5c8180927f.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tämä kuva inspiroi viemään oman maasturimaantiekännärini samalle paikalle. Uudehko satula epämukava, ei muuta valittamista. Olin myös huomaavinani, että tiet ovat päällystettyjä.
F. Kotlerburg
19.08.2019, 09.50
Mikä tuossa on niin erikoista, että haluat maksaa alennuksenkin jälkeen kohtalaisen paljon? Miksi esim. Konan jokin teräsmalli ei kelpaa?
Ei tuo 853:sta hitsattu Konakaan hiilikuituhaarukalla näytä ihan ilmainen olevan. https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-LTD/ekauppa/pKOROVLTD/
Exploro alkaa olla pikkuhiljaa valmiina... Etuvaihtaja elvytettiin menestyksellisesti Astoneilla. Satulatolpan kiristys onnistui runkoa halkaisematta, lisäkatastrofien välttämiseksi hankin Bahcon 4-20 momenttiavaimen motonetistä (ehkä sen tarran voi kohta poistaa)
https://i.ibb.co/9tCz1Z5/9-A2-F7074-F852-41-C6-94-F9-C50682-B57-F58.jpg
Lizard Skinsin 2,5mm tankoteippiä pistin paksusti "figure eightillä". Mcfk:n stonga tuntuu jo paikallaan erittäin mukavalta. SwissCrossista siirretty Ritcheyn Skyline -penkki ei ihan toivotusti keskustellut 3T:n tolpan kanssa, satulan alapinta ottaa kiinni tolpan ylimpänä olevaan kohtaan... Katsotaan tuleeko ongelmia.
https://i.ibb.co/HpVg282/94-C8-EFA0-C670-40-AE-B2-FB-47095-FCEF0-C3.jpg
Painoa tässä kokoonpanossa 1780g/pari Mcarbonin aerokiekoilla tuli 8,5kg. Mavicin Crossmax SL:illä ja kevyemmillä krossikumeksillä ollaan noin 8,2kg lukemissa. Kyllähän tuossa 2x-päivityksessä tuli ~300g turpaan, mutta aina ei innosta mennä grammanviilaus edellä.
F. Kotlerburg
19.08.2019, 10.47
Pirun painava.
Ei tuo 853:sta hitsattu Konakaan hiilikuituhaarukalla näytä ihan ilmainen olevan. https://www.bikeshop.fi/Kona-Rove-LTD/ekauppa/pKOROVLTD/
Eli haluat rungon olevan 853:sta ja se on tuossa houkuttimena. Ei esim juuri tietty geometria.
Olin myös huomaavinani, että tiet ovat päällystettyjä.
Ajoit siinä tapauksessa väärää reittiä :). Toi sulkuylitys graveloidaan siten, että jos olet menossa idästä länteen, niin ensin ajetaan Nordic Aluminiumilta venäläisten tekemää mukulakivistä panssaritietä pitkin Pikkalan kartanolle ja sitten sululle kulkevaa peltotietä. Sulun ylityksen jälkeen jatketaan golfkentän eteläpuolelta Kopparnäsin ulkoilualeelle vievälle polulle. Ainoastaan golfkentälle vievä tie on asfalttia.
Pirun painava.
Joo on siinä ylimääräistä mutta niin on kuskissakin ;) Tässä täytyy tietää että tämän projektin nettobudjettina oli noin 3000€ (joka pysyi aika hyvin kun huomioi myydyt vanhan rungon ja muut komponentit), jos laittaisi 1000-2000€ enemmän niin oltaisiin tietysti eri painolukemissa. Katsotaan nyt miltä tuo tuntuu ja sitten voi speksailla lisää, koitan pitää mielessä että kyse on kuitenkin mun treeni- ja työmatkarassista eikä sillä kisailla.
Firlefanz
19.08.2019, 12.01
Dresdenistä saisi happamia runkoja: Sour.Cycles (https://sour.bike/). R2:n poijjaat on rakentanut aikas hipon tekeleen, niiden FB:ssa on voinut seurata.
Dresden on hieno kaupunki ja dresdeniläiset (eli ne jotka siellä ovat pysyneet ja ehkä vielä enemmän ne jotka ovat sinne muuttaneet) ovat hienoja ihmisiä - mutta eihän tuo ole "Gravel Grinding" -fillari! Sour Cycleshän kertoo sen ihan suoraan "KATEGORIE: ROAD+"
https://sour.bike/shop/komplettraeder/279/komplettrad-clueless
(Paljon hienoja kuvia, mutta aika vähän tekstiä; ehkä blogeista (tai sieltä FB:stä) löytyy enemmän taustoitusta, valaisevaa selitystä ja kiinnostusta herättäviä perusteluja?)
PS En ole immuuni sille pyöränhankintakuumelle minäkään, vaikka kaikkeen mahdolliseen mitä voi kuvitella ajavani onkin jo enemmän kuin vain asiansa toimittava fillari olemassa.
...mutta eihän tuo ole "Gravel Grinding" -fillari! Sour Cycleshän kertoo sen ihan suoraan "KATEGORIE: ROAD+"
.
Mun oli pakko laittaa se tähän topicciin kun "ROAD+" -topiccia ei ole erikseen olemassa enkä uskalla sellaista aloittaa. Sellanen FGGG-topiccikin olis kiva. Tai cyclocross. Jos ylläpidon koviksella olis tilaa.
Sen olen havainnut, että jonkunlaista vanhassa roikkumista, laggardismia ja suoranaista levarivastustusta tuntuu olevan ihan sydämen palona ilmassa..
Jos minusta puhut, niin pitää paikkansa, mutta ainoastaan omien (graveli)fillareitteni osalta. Syitä on puitu täällä niin moneen otteeseen, että toisto lienee tarpeetonta. Jos tykkäisin teräspyörien sijaan ajella kuitupyörillä, suhtautuisin jarruasiaankin toisella tapaa ja sydämen palosta ei kuitenkaan ole kyse vaan ainoastaan käytännön asioista.
Levarikiima on todellisuutta ja se, että pyöräilijät vaihtavat jopa erinomaisen hyviä vannejarrullisia pyöriään levyjarrullisiin vain sen vuoksi, että vannejarrut on luddiittia ja out of fashion.
BB Holland
19.08.2019, 12.27
Ajoit siinä tapauksessa väärää reittiä :). Toi sulkuylitys graveloidaan siten, että jos olet menossa idästä länteen, niin ensin ajetaan Nordic Aluminiumilta venäläisten tekemää mukulakivistä panssaritietä pitkin Pikkalan kartanolle ja sitten sululle kulkevaa peltotietä. Sulun ylityksen jälkeen jatketaan golfkentän eteläpuolelta Kopparnäsin ulkoilualeelle vievälle polulle. Ainoastaan golfkentälle vievä tie on asfalttia. Tulin pohjoisesta, ja matkantekoni päättyi sululle, oli siinä viimeiset 1-2km päällystämätöntä. Tois puol jokkeeko se olis vasta alkanut?
Mä ajelen tota (https://ridewithgps.com/routes/30885307) reittiä usein Kirkkonummen suunnalta Degerby Delille ja Degerbystä alkaakin Länsi-Uudenmaan kokoinen gravelparatiisi.
...Degerbystä alkaakin Länsi-Uudenmaan kokoinen gravelparatiisi.
Tätä ei kyllä armeijassa tullutkaan ajatelleeksi :rolleyes: Nimimerkki kinttupolkupyörämarssi täyspakkausten kanssa Syndaleniin piristää. Hiekka ei lopu, se menee kalsareihin ja aseeseen.
BB Holland
19.08.2019, 12.56
Mä ajelen tota (https://ridewithgps.com/routes/30885307) reittiä usein Kirkkonummen suunnalta Degerby Delille ja Degerbystä alkaakin Länsi-Uudenmaan kokoinen gravelparatiisi.
Kiitoksia vaihtoehtoisesta reitistä. Tuollapäin kyllä pitäisi ruveta ajamaan, kivannäköistä seutua.
^ juu eipä mitään. Hesa-asukkina olen välillä alkanut harrastamaan junasiirtymää Kirkkonummelle tai -lta, kun Espoon keskuspuiston ja Masalan hiekkateiden läpi suhaileminen liian usein on alkanut kyllästyttämään. Gravelmap.comista löytyy Länsi-Uudenmaan ajettavat soratiet jo aika hyvin. Muutamia potentiaalisia vielä tsekkaamatta.
Tätä ei kyllä armeijassa tullutkaan ajatelleeksi :rolleyes: Nimimerkki kinttupolkupyörämarssi täyspakkausten kanssa Syndaleniin piristää. Hiekka ei lopu, se menee kalsareihin ja aseeseen.
Been there done that... Nykyään suhteutuminen jopa Syndalenin hiekkateihin on vähän toisenlaista :D
F. Kotlerburg
19.08.2019, 13.20
Eli haluat rungon olevan 853:sta ja se on tuossa houkuttimena. Ei esim juuri tietty geometria.
Kyllä näin mahdollisesti. 853:sta hitsatut rungot maksaa tuossa tonnin huiteilla ihan yleisesti ja kyllä tuossa Ninerissa olisi ihan jees geometriakin.
Saahan niitä Konan ja muidenkin valmistajien 4130 cromorunkoja paljon halvemmalla. Oikeasti haluaisin Reynolds 953:stä tai vastaavasta tehdyn rungon, mutta eipä oo näkynyt.
tai vastaavasta
https://standert.de/collections/erdgeschoss
700c-kiekoilla ehkä jonkun makuun vähän krossinen bb-droppi, mutta 650b:nä ainakin varmasti bueno.
https://scontent-lhr3-1.cdninstagram.com/v/t51.2885-15/e35/51939617_103029567496605_3894583789310972872_n.jpg ?_nc_ht=scontent-lhr3-1.cdninstagram.com&se=7&oh=e712157254aeff0d7cd978bf0895edf2&oe=5DDE733D&ig_cache_key=MjAwNTg3NjE2NjY0OTk2ODY0MQ%3D%3D.2
Kyllä näin mahdollisesti. 853:sta hitsatut rungot maksaa tuossa tonnin huiteilla ihan yleisesti ja kyllä tuossa Ninerissa olisi ihan jees geometriakin.
Saahan niitä Konan ja muidenkin valmistajien 4130 cromorunkoja paljon halvemmalla. Oikeasti haluaisin Reynolds 953:stä tai vastaavasta tehdyn rungon, mutta eipä oo näkynyt.
Kun nuo teräsasiat on itselleni hiukan vieraita, täytyy kysyä. Miten 853:n paremmuus pyörässä vaikuttaa ja tuntuu? Ainakaan bulkkiterästä parempi lujuus ei ole Ninerissä painoa vähentänyt. Eli mitä rahan vastineeksi saa, kun esim. Sutra LTD:n tai Rove ST:n runkoja en ole nähnyt pahemmin moitittavan, päinvastoin. Elinikäisen takuunkin niille saa (jos se nyt oikeasti millään tavalla laatua kuvaa, takuuehdoillahan voidaan tehdä tuosta aprillipila).
Noissa tapauksissa ei mitään - kiitos EC-normien ja levyjarrujen. Tai no, saa sitä vielä kestävämmän rungon, mutta käytännön hyöty lienee aika kyseenalaista, kun noihin normeihin tehdyt 4130-rungotkin on vähintäänkin tarpeeksi kestäviä. Yleensä 853-leimalla myytävissä tehdasrungoissa on ainoastaan vaaka-, viisto-, ja satulaputket 853:sta. Joskus ehkä myös emäputki. Eli hintaero syntyy usein pelkästään noiden kolmen putken ansiosta.
Reynolds 853 ei muutenkaan ole edes ohuimmillaan mikään erityisen kevyt putkisetti. Sopii hyvin räädimpiin maastureihin, mutta on useimmassa tapauksessa overkill droppitankopyöriin. Seinämävahvuuksiltaan perus-853 vastaa noin Columbuksen Zonaa. Fairlightit tekee ilmeisesti poikkeuksen, joka vahvistaa säännön, koska ovat saaneet 853-rungoistaan sekä melko kevyitä että EC-normitettuja.
Reynoldsilla on (tai ainakin oli ennen) se 853 Pro Team -setti, joka oli oikeasti kevyt, Columbuksen Lifeä ja Spiritiä vastaava. Mutta aika vähän customrunkojen tekijät enää mitään 853:sta käyttää, koska se on saanut vähän sellaisen Taiwanissa hitsattujen "parempien bulkkirunkojen" leiman riesakseen.
JohannesP
19.08.2019, 14.13
Tuo "elinikäinen" takuu on sit vain markkinointitapa. Kannattaa lukee ne ehdot ja todennäköisesti siellä sanotaankin et tuotteen elinikäinen, ei omistajan.
Exploro alkaa olla pikkuhiljaa valmiina...
Pätevä peli, laitahan kommenttia tulemaan, kun saat vähän kilometrejä alle.
Tässä itseäkin pikkusen himottelisi joku kuitu gravel runko, joten pitää seurailla, että mitä kivaa markkinoilla olemassa.
Mielestäni toi paino on ihan kohdallaan, jos kevyempää haluaa niin dollareita saa ruveta löymään reilusti enemmän tiskiin. Esim. seuraavasti.
https://www.youtube.com/watch?v=Ivzzx2P7ybI
Gravelmap.comista löytyy Länsi-Uudenmaan ajettavat soratiet jo aika hyvin. Muutamia potentiaalisia vielä tsekkaamatta.
Tästä tuli mieleen Jari Kulmalan aikoinaan väsäämä kartta yhdyspätkistä: https://www.google.com/maps/d/viewer?mid=1e_JHXeHZbaitW0iW9xICs0rctGY&ie=UTF8&oe=UTF8&msa=0&ll=60.3432740421577%2C24.40161450000005&z=9
Jatkan osittain off-topicilla ja postaan kuvan cyclocrossarista..Huomatkaa vannejarrut kuiturungossa[emoji2]https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190819/97f1782a600cea8ab57a292ff9bbde2f.jpg
Sent from my iPhone using Tapatalk
arctic biker
19.08.2019, 17.44
Ittellä ei aika riittänyt Stenun tie vaan hopusti, melkein , tilasin Space Shickenin ,sillai että ettei mulla tähän ikään ole näitä ajovuosia enää montaa. Lienee mulle riittävän hyvä.
Toki kiekot on vankat mutta painavat. Rahoituin just Newmenin hieman kepoisimmilla... 29" maasturissa hyväksi olen havainnut.
arctic biker
19.08.2019, 20.46
Hivenen kadun etten tilannut mittateräsrunkoa , puoli vuotta aikaa ja saanut ilman mitään pirun normeja. Stenun sanaan siinä oisin päässyt teräksestä nauttimaan .
Jos vielä ikuna mahiksia niin ehken??? No miekka miestä myöten jne. Ja pörsää myös. Maasturiin jotain ,3200€. On se muuten hyväkin!
Exploro alkaa olla pikkuhiljaa valmiina...
SwissCrossista siirretty Ritcheyn Skyline -penkki ei ihan toivotusti keskustellut 3T:n tolpan kanssa, satulan alapinta ottaa kiinni tolpan ylimpänä olevaan kohtaan... Katsotaan tuleeko ongelmia.
Hieno, näyttää nopealta ja mustalta. Paksummille renkaille näyttäisi myös olevan tilaa :)
Satulan kiinnitysmekanismi on melkoinen mysteeri, yksi niistä Exploron innovaatioista (toinen esimerkki on takavaihtajan putoaminen pois akselia irrottaessa).
Satulatolpan päässä on lisäksi pusla / elastomeeri, joka toimii iskunvaimentimena. Tulin äsken tallilta ja huomasin omassani aikamoista klappia, satulaa heiluu vaikka ruuvit ovat kireällä. Ei se ehkä uutena tuollainen ole ollut... :mad: Lauantain lenkillä alkoi vain kuulua jumalatonta narinaa jostakin, nyt kävin tutkimassa. Veikkaan silti, että narina tuli polkimesta.
Sorry, ei ollut tarkoitus pilata uuden pyörän omistajan yöunia, ainahan pyörissä jotain narinoita kuuluu :rolleyes:
Kävin äsken ajamassa nopean 1km ajoasennon säätökiepauksen... Jumaliste että voi pyörä olla nopea. Olen sanaton. Huomenna töihin ja mahdollisesti enemmän analyysiä.
Satulatolpan päässä on lisäksi pusla / elastomeeri, joka toimii iskunvaimentimena. Tulin äsken tallilta ja huomasin omassani aikamoista klappia, satulaa heiluu vaikka ruuvit ovat kireällä. Ei se ehkä uutena tuollainen ole ollut... :mad: Lauantain lenkillä alkoi vain kuulua jumalatonta narinaa jostakin, nyt kävin tutkimassa. Veikkaan silti, että narina tuli polkimesta.
Veikkaan (tai oikeastaan tiedän), että satulatolppa on antautunut. Narina ym. pauke, jota tulee alkuun etsittyä vääristä paikoista kuuluu myös asiaan. Klappia on se verran, että tuntuu satulaa vääntelemällä ja ajossakin. Tämä holkki/pusla ilmeisesti irtoaa ajan kanssa liimauksestaan(?) koetuin seurauksin.
Mulla on 2017 ostetusta Exploro Teamista (se valkoinen) vaihdettu tolppa kaksi kertaa takuuseen. Pyörä on ostettu Toneilta, eli homma hoitui siinä mielessä oikein nätisti. Ei ole Exploron parhaita puolia tämä, mutta muuten olen ollut niin tyytyväinen, että harmittaa oikeastaan aika vähän. Noita tolppia näyttäisi menevän about 1kpl vuodessa.
Kävin äsken ajamassa nopean 1km ajoasennon säätökiepauksen... Jumaliste että voi pyörä olla nopea. Olen sanaton. Huomenna töihin ja mahdollisesti enemmän analyysiä.
Erittäin suurella mielenkiinnolla jäämme odottelemaan subjektiivista vertailua "steel is real", luddiittistandardeilla varustetun viiksirungon ja täältä luetun perusteella joissain testeissä kovaksi haukutun, modernien standardien kuiturungon välillä. Jotta subjektiivinen olisi edes aavistuksen objektiivista, joudumme ehkä odottelemaan isoimman uutuudenkiiman kaikkoamista..
:D
Ei vaan...saahan sitä olla innoissaan uudesta pyörästä. Myönnetään, että on toi ihan hieno tollaseksi moderniksi pulkaksi jopa tällaisen luddiitin mielestä, vaikkakin noilla nakkimumeilla ensimmäiseksi pitää silmään hyödyntämätön potentiaali.
Kävin äsken ajamassa nopean 1km ajoasennon säätökiepauksen... Jumaliste että voi pyörä olla nopea. Olen sanaton.
TMT-ennätykset tiskiin, tai ylläoleva on vain puhetta... :)
arctic biker
20.08.2019, 10.03
Just a quick note to confirm that your bike is due to be built on 28/08/2019. Once the bike is built we will contact you to confirm that the bike has been dispatched.
TMT-ennätykset tiskiin, tai ylläoleva on vain puhetta... :)
Ajoin aamun työmatkan 15" läppäri ym. kamaa repussa pääasiassa rauhallisesti polkien keskarilla 28,6 km/h (yksi Strava PR), kun viikko sitten vastaavalla varustuksella Rotwildin täysjoustomaasturilla keskari oli 24,7 km/h. Ritcheyn SwissCrossilla keskarit nopealla vilkaisulla olleet pk-sykkeillä 26-27 km/h luokkaa ilman reppua.
Nyt ei kerkiä kirjoitella mitään syvällisempää mutta pari havaintoa: 1) runko on tuntumaltaan about sama kuin uusi Ferrari vs. vanha jenkkiauto verrattuna Ritcheyn teräsrunkoiseen 2) ajoasento/tuntuma tällä kokoonpanolla on käsille ja selälle mukavampi (!) kuin SwissCross oli 3) todellakin kannatti vaihtaa 2x eteen, mahtava fiilis luukuttaa jollain 50-25 välityksellä ylämäkeen kun kevyt pyörä vaan kiihtyy ja kiihtyy
I'm in love :cool:
Levarikiima on todellisuutta ja se, että pyöräilijät vaihtavat jopa erinomaisen hyviä vannejarrullisia pyöriään levyjarrullisiin vain sen vuoksi, että vannejarrut on luddiittia ja out of fashion.
Eikös se pyörän vaihtaminen tai uuden ostaminen ole ihan normaalia harrastepyöräilijän toimintaa? Ja jos vaihdon perusteena on se, että haluaa levyjarrut, niin ei kai se nyt mitään kiimaa sentään ole.
Ehkä luen väärin kirjoituksiasi, mutta jotenkin niistä tulee läpi ajatus, että on melkein halveksittavaa tai ainakin tyhmää vaihtaa hyvä vannejarrullinen fillari levyjarrulliseen. Miksi? Kaikki eivät vaan arvosta samoja asioita, esmes sitä että hinkkaa teknisesti vanhentuneella fillarilla maailman tappiin (vaikka sillä _pärjäisi_ kuinka hyvin). Evoluutio toimii.
Pyöräilyä harrastavaan väestönosaan vaikuttaisi tällä hetkellä levinneen _gravelkiima_ paljon levarikiimaa vakavampana. Tämäkin ketju on ihan täynnä sitä tautia, eikä parantuneita tapauksia kai tiedetä. Gravelkiima näyttäisi pahimmillaan aiheuttavan jopa harhaisuutta: aivan mitä tahansa polkupyörää luullaan gravelpyöräksi, jos sillä ajetaan soralla, tai on joskus ajettu siellä. Täällä on jo nähty ainakin lukuisia maantie-, cc-, suoratanko- ja rottapyöriä, jotka postaajiensa harhaisessa mielessä ovat näyttäneet graveleilta.
Ai niin, sellainen lisähavainto että joko sattumalta tai uudesta pyörästä johtuen kaksi hc-maantieniiloa painoi putkelta/aeroasennossa ohi ajellessani itse 30-32 kmh vauhtia kelvillä... Ei ole varmaan koskaan ennen saman lenkin aikana tapahtunut, en tiedä provosoisiko Exploro sitten jotain höyrypäitä :D Toivottavasti ei.
F. Kotlerburg
20.08.2019, 10.55
Kun nuo teräsasiat on itselleni hiukan vieraita, täytyy kysyä. Miten 853:n paremmuus pyörässä vaikuttaa ja tuntuu? Ainakaan bulkkiterästä parempi lujuus ei ole Ninerissä painoa vähentänyt. Eli mitä rahan vastineeksi saa, kun esim. Sutra LTD:n tai Rove ST:n runkoja en ole nähnyt pahemmin moitittavan, päinvastoin. Elinikäisen takuunkin niille saa (jos se nyt oikeasti millään tavalla laatua kuvaa, takuuehdoillahan voidaan tehdä tuosta aprillipila).
Haluttaisi vaan kokeilla, että onko noissa mitään eroja. Paino nyt ei ole se ratkaiseva tekijä. Bulkkirungoilla 4130cromo, Reynolds 520 jne. samaa asiaa tarkoittavilla on tullut ajettua tuhansia ja en niissä nyt mitään erityisen hienoa ole huomannut verrattuna vaikka alumiinirunkoon. Mitä nyt painoa on enemmän ja ovat letkuja.
Secan kiinnostaisi erittäin paljon, mutta sellaista ei uskalla tässä poliittisessa tilanteessa tilata.
Alkaa tämä ketju olla paikoitellen raskasta luettavaa, kun on levarikiimaa sun muuta, mutta vannejarrujäärillä ei ole mitään aatetta takana.
arctic biker
20.08.2019, 11.09
Pexi kirjoittaa osin asiaa mutta turhaan moitit Stenua. Itte vuosia ja kilometriä ajanut vannejarrupyörillä. Tosiaan mietin pitkään josko Stenun opin mukaan tilais kuudennen pyöräni teräksenä , päädyin avaruuskanaan. Jos menin harhaan niin sitte seittemäs!
Edit levyjarrupyöriä ollut sitten 2002.
Nyt ei kerkiä kirjoitella mitään syvällisempää mutta pari havaintoa: 1) runko on tuntumaltaan about sama kuin uusi Ferrari vs. vanha jenkkiauto verrattuna Ritcheyn teräsrunkoiseen 2) ajoasento/tuntuma tällä kokoonpanolla on käsille ja selälle mukavampi (!) kuin SwissCross oli 3) todellakin kannatti vaihtaa 2x eteen, mahtava fiilis luukuttaa jollain 50-25 välityksellä ylämäkeen kun kevyt pyörä vaan kiihtyy ja kiihtyy
Hyvältä kuulostaa ja hienoa, että uusi pyörä maittaa!
Tuosta 2x hommasta: eikö 50-25 vastaa samaa kuin esmes 42-21 (42 lienee tyypillinen 1x etunen)... niin miten toi 300g painavampi 2x tsydeemi tuossa tilanteessa sen kovempi tykki on?
Ajoin aamun työmatkan 15" läppäri ym. kamaa repussa pääasiassa rauhallisesti polkien keskarilla 28,6 km/h (yksi Strava PR), kun viikko sitten vastaavalla varustuksella Rotwildin täysjoustomaasturilla keskari oli 24,7 km/h. Ritcheyn SwissCrossilla keskarit nopealla vilkaisulla olleet pk-sykkeillä 26-27 km/h luokkaa ilman reppua.
Toi on just se ero, mikä omassa nykyisessä aero fillarissa on aiempaan cayoon. Kai se keskiö on niin jäykkä, että putkelle nouseminen lyhyissä mäissä saa hymyn nousemaan korviin asti.
Päätä stemmiin ja kovaa ajoa :) Mä tilasin just omaan trekkiin 130mm/-10deg stemmin gravellia varten.
Highlander
20.08.2019, 11.51
Hivenen kadun etten tilannut mittateräsrunkoa , puoli vuotta aikaa ja saanut ilman mitään pirun normeja. Stenun sanaan siinä oisin päässyt teräksestä nauttimaan .
Jos vielä ikuna mahiksia niin ehken??? No miekka miestä myöten jne. Ja pörsää myös. Maasturiin jotain ,3200€. On se muuten hyväkin!
Mulla on 10 vuotta ollut Konan Paddy Wagonin teräsrunko. Siihen aikaan vesijohtoputkesta osattiin tehdä vielä runkoja. On varmaan triple butted ;) kun vaakaputkessa on jopa pieni lommo. Jumalainen ajotuntuma hiilarihaarukalla. En luovu tästä koskaan:rolleyes:
Eikös se pyörän vaihtaminen tai uuden ostaminen ole ihan normaalia harrastepyöräilijän toimintaa? Ja jos vaihdon perusteena on se, että haluaa levyjarrut, niin ei kai se nyt mitään kiimaa sentään ole.
Ehkä luen väärin kirjoituksiasi, mutta jotenkin niistä tulee läpi ajatus, että on melkein halveksittavaa tai ainakin tyhmää vaihtaa hyvä vannejarrullinen fillari levyjarrulliseen. Miksi? Kaikki eivät vaan arvosta samoja asioita, esmes sitä että hinkkaa teknisesti vanhentuneella fillarilla maailman tappiin (vaikka sillä _pärjäisi_ kuinka hyvin). Evoluutio toimii.
Pyöräilyä harrastavaan väestönosaan vaikuttaisi tällä hetkellä levinneen _gravelkiima_ paljon levarikiimaa vakavampana. Tämäkin ketju on ihan täynnä sitä tautia, eikä parantuneita tapauksia kai tiedetä. Gravelkiima näyttäisi pahimmillaan aiheuttavan jopa harhaisuutta: aivan mitä tahansa polkupyörää luullaan gravelpyöräksi, jos sillä ajetaan soralla, tai on joskus ajettu siellä. Täällä on jo nähty ainakin lukuisia maantie-, cc-, suoratanko- ja rottapyöriä, jotka postaajiensa harhaisessa mielessä ovat näyttäneet graveleilta.
Joo luet varmaan väärin. Tuossa edellisellä sivulla ainoastaan innoissani hehkutin, miten mukavaa vannejarrupyöräilijän elämä on nykymaailmassa, kun hyvää tavaraa saa edullisesti. Muiden valintoihin en puutu, mutta ihmeellisen paljon joudun perustelemaan omia valintojani. Joillekin tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikea asia, että joku kokee vannejarrullisen (teräs)pyörän omaan makuunsa mieluisammaksi ja omiin tarpeisiinsa paremmin soveltuvaksi.
Tykkään sellaista pyöristä, jotka paranevat vanhetessaan. Teräspyörä on minusta hienommillaan, kun sillä on elämää takana ja siitä näkee, että sitä on rakastettu ajamalla. Teräspyörään taas en levyjarruja halua, koska paino, mukavuus jne.. Vanhetessaan kuitupyörä muuttuu vain vanhaksi kuitupyöräksi - siis minun mielestäni. Teräspyörissä viehättää myös ajattomuus. Kuitupyörä haluavat edustaa evoluution kärkeä, jolloin ne myös tuppaavat muuttumaan vanhanaikaisiksi nopeammin. Siitä huolimatta olen tässäkin ketjussa, tässä loppukesän aikana, pariinkin otteeseen pohtinut ääneen, jos sellaisen tohon rinnalle ostaisi. Siinä mielessä tunnistan "levarikiiman, osittain myös "1x-kiiman" itsessänikin. Viimeksi oli jo ostoskorissa Cannarin SuperX SE Force1. Epäilys siitä, että sille ei tulisi ajoa krossikisoja enempää piti lopulta sormen poissa enteriltä.
"Teknisesti vanhentuneena" en osaa nykyaikaisista huipputeräslaaduista valmistettuja teräspyöriä pitää, vaika niissä olisi vannejarrut. Gravaan kaavailen paraikaa vaihteiston päivitystä 1x12-vaihteiseen Etap ASX Forceen, jos saan perusteltua hyödyt itselleni.
Mitä noihin kaikkiin muihin kuin kaupallisesti korrekteihin tässä säikeessä keskustelun aiheena olleisiin pyöriin tulee, niin minusta ne vaan rikastuttavat keskustelua. Lisäksi alkuperäinen gravelpyöräilyn idea oli se, että lähes mikä vaan pyörä on tuunattavissa "gravelpyöräksi". Vasta kaupallinen evoluutio asetti rajat sille, että mikä gravelpyörä on. Minua ei häiritse, jos täällä saa kukat kukkia ja propellipäätkin välillä villiintyä. Jos joku siitä häiriintyy, niin aina voi ne viestit hypätä yli, vai mitä?
Gravelkiima on mulla menossa ohi, koska olen noin about kaikki lähiseutujen ja vähän kauempaakin metsästettävät hiekkatiet kolunnut niin moneen otteeseen näiden seitsemän vuoden aikana, joina en ole maantiepyörää omistanut ja maastopyöräilykin on maistunut vähän puulta. Sen vuoksi tuo FGGG-projekti. Josko sillä saisi vielä vähän aikaa pidettyä kiimaa yllä, jotta ei tartte eksyä tuonne maantiepyöräketjuihin. Jos FGGG-projektista kirjoittelu täällä ei sovi etikettiin, voin poistua yksivaihteen puolelle sen kanssa ihan hyvin.
Tämä tästä omalta osaltani.
Veikkaan (tai oikeastaan tiedän), että satulatolppa on antautunut. Narina ym. pauke, jota tulee alkuun etsittyä vääristä paikoista kuuluu myös asiaan. Klappia on se verran, että tuntuu satulaa vääntelemällä ja ajossakin. Tämä holkki/pusla ilmeisesti irtoaa ajan kanssa liimauksestaan(?) koetuin seurauksin.
Mulla on 2017 ostetusta Exploro Teamista (se valkoinen) vaihdettu tolppa kaksi kertaa takuuseen. Pyörä on ostettu Toneilta, eli homma hoitui siinä mielessä oikein nätisti. Ei ole Exploron parhaita puolia tämä, mutta muuten olen ollut niin tyytyväinen, että harmittaa oikeastaan aika vähän. Noita tolppia näyttäisi menevän about 1kpl vuodessa.
Ok, kiitos, enpä ollut tuosta ongelmasta tiennytkään. Toinen poljin oli vähän löysällä, siksi epäilin narinan lähdettä siltä suunnalta, varsinkin kun pelkällä toisella jalalla polkiessa ei kuulunut mitään. Putkeltakin ajaessakin kuului, mutta kaikki on tosiaan mahdollista, useampikin ongelma :)
Saas nähdä, mitä tuo satulaongelma tarkoittaa pitkällä tähtäimellä, täytyykö hankkia tolppia varastoon. Kenties puslan voi vaihtaa kuten autossakin, mutta tuskinpa. Pyörällä uskaltaa ehkä ajaa, vaikka pientä klappia onkin :seko:
Jonkinmoista gravel-kuumetta ja pyöränpäivitysajatuksia oli tuossa aiemmin kesällä, kun tuli tätä ketjua lueskeltua, mutta onneksi saanut ne aikalailla haudutettua toistaiseksi. Kävin tuossa pari viikkoa sitten nauttimassa päijäthämäläisistä nimismiehen kiharoista ja mukavaa puuhaahan se oli vanhallakin pyörällä. Kaikkien seurauksien uhalla pistetään vielä kuva, vaikka pyörä on melkein niin epägravel kuin voi olla. Ja lokaritkin kiinni.
https://i.imgur.com/FBRYaUf.jpg
Samulionen Fiskars GG-tubetus (https://m.youtube.com/watch?v=0pGz6L5psVY). Pitkähkö, mutta reitistä saa hyvän kuvan ja allekirjoittanutkin vilahtelee pariin otteeseen.
...allekirjoittanutkin vilahtelee pariin otteeseen.
Luin nopeasti että viuhahtelee, eikä siinä mitään jos näin olisi päässyt tapahtumaan
Firlefanz
20.08.2019, 14.27
Pyörä on epägravel oikeastaan vasta sitten jos siihen ei mahdu 25-millisiä leveämpiä renkaita, sen geometriaa kuvataan "kisakireäksi" ja "mukavuuspainotteista" pyörää hakevaa neuvotaan suuntaamaan katseensa valmistajan johonkin toiseen malliin!
Mutta onko gravel-puolellekin tullut Velominatin säännöstöä vastaavat ehdottomat ohjeet? Jos on, niin miksi kukaan ei ole kertonut minulle?
Jos fillariin mahtuu lokarit ja niitä ylipäätään käyttää ja on valinnut kiinteästi asennettavat lokarit, on oikeastaan huomattavan epägravelia ottaa ne pois vaikkei sateesta, mudasta tai kuravellistä olisi tietoakaan. Graveliin kuuluu ehdottomana pakkona vain ja ainoastaan se ettei UCI:n ("oikeiden" lajien pyörille) asettamista teknisistä rajoituksista tule piitata tippaakaan!
Mutta vaihteeksi tällainenkin - ja vieläpä tuplaten:
https://www.santosbikes.com/templates/yootheme/cache/IMG_4074_bewerkt_1280px-b0793839.jpeg
https://www.santosbikes.com/templates/yootheme/cache/IMG_4195_custombuilt_bewerkt_1280px-e2ae90ad.jpeg
Hollantilainen Santos on löytänyt pyörämarkkinoilta oman nurkkansa, josta löytyy mm."Gehla Boxilla" SRAM:n vaihtajilla toimiva Rohloff-vaihteinen ja Gates Belt Drive -hihnavetoinen droppitankoinen "multifunctional gravel bike" Santos Cross Lite (https://www.santosbikes.com/en/bikes/lite-serie/cross-lite) joka tietenkin valmistetaan värejä myöten customoituna. Ei ehkä suhteelisen edullista pyörää etsivän eikä gravelia kisamenestystä tavoitellen ajavan valinta.
^^Heh, saattoipa jopa niin käydä. Tosin vaan kisan jälkeen kuivaa päälle vaihdellessa, mutta ei onneks päätynyt tubeen.
Ok, kiitos, enpä ollut tuosta ongelmasta tiennytkään. Toinen poljin oli vähän löysällä, siksi epäilin narinan lähdettä siltä suunnalta, varsinkin kun pelkällä toisella jalalla polkiessa ei kuulunut mitään. Putkeltakin ajaessakin kuului, mutta kaikki on tosiaan mahdollista, useampikin ongelma :)
Saas nähdä, mitä tuo satulaongelma tarkoittaa pitkällä tähtäimellä, täytyykö hankkia tolppia varastoon. Kenties puslan voi vaihtaa kuten autossakin, mutta tuskinpa. Pyörällä uskaltaa ehkä ajaa, vaikka pientä klappia onkin :seko:
OK, jos poljin on ollut löysällä, meteliä lienee tullut sieltäkin.
Ensimmäisellä kerralla kun tolppa väsyi, olin alkuun satavarma, että satula se siellä paukkuu (kiskot, niiden kiinnitys tms.). Todella kovia paukahduksia muuten. Suureksi yllätykseksi sama ralli jatkui, vaikka uusin satulan... Rikkinäisellä tolpalla ajaminen tuskin on sen vaarallisempaa kuin muukaan ajo. Kunnon gravelilla ei pauke/natinakakaan kuulu. Kaippa se klappi ajan kanssa kasvaa, mutta itseä alkoi ekalla kerralla rassata se kova pauke ja tokalla kerralla ajoasennon muuttuminen, kun satula vaihteli kevyesti kulmaa pyytämättä.
Itse tosiaan hankin pyörän Toneilta, jotka keräsivät kuva-/videotodisteet hajonneesta tolpasta, ja laittoivat ne valmistajalle. Valmistaja puolestaan toimitti heille uuden tolpan, joka sitten asennettiin liikkeessä alle odottaessa. Ei liian paha siis.
^Olen ostanut Signaturesta Tampereelta. Pääsen nyt italialaisten pyynnöstä toteuttamaan elokuvataidetta :D
Vanhetessaan kuitupyörä muuttuu vain vanhaksi kuitupyöräksi - siis minun mielestäni. Teräspyörissä viehättää myös ajattomuus. Kuitupyörä haluavat edustaa evoluution kärkeä, jolloin ne myös tuppaavat muuttumaan vanhanaikaisiksi nopeammin.
Kyllä, just niin samaa mieltä.
Mitä noihin kaikkiin muihin kuin kaupallisesti korrekteihin tässä säikeessä keskustelun aiheena olleisiin pyöriin tulee, niin minusta ne vaan rikastuttavat keskustelua. Lisäksi alkuperäinen gravelpyöräilyn idea oli se, että lähes mikä vaan pyörä on tuunattavissa "gravelpyöräksi". Vasta kaupallinen evoluutio asetti rajat sille, että mikä gravelpyörä on. Minua ei häiritse, jos täällä saa kukat kukkia ja propellipäätkin välillä villiintyä. Jos joku siitä häiriintyy, niin aina voi ne viestit hypätä yli, vai mitä?
Jaa-a, gravelpyöräpyöräilyn historian alkuhetkistä taitaa olla yhtä monta tositarinaa kuin on kirjoittajaakin. Mutta värikäs ketjuhan tämä on, hyvä niin. Vaikka ei ehkä olekaan ihan kotonaan täällä Fillarisuositukset-osiossa... osta mikä tahansa pyörä ja aja sillä.
Samulionen Fiskars GG-tubetus (https://m.youtube.com/watch?v=0pGz6L5psVY). Pitkähkö, mutta reitistä saa hyvän kuvan ja allekirjoittanutkin vilahtelee pariin otteeseen.
Pystyn samaistumaan videon tapahtumiin (en vauhdin osalta tietenkään). Pullo jäi ainoassa gravelkisassani matkan varrelle. Lisäksi kaikenlaisia ruuveja on ollut irti, kuten viimeksi tarkastuksessa kaikki pullotelineiden ruuvit. Jarrukahva siirtyy paikasta toiseen aina välillä. Nyt tietysti satula on myös pettämässä.
Pitäisi käyttää KIERRELUKITETTA ruuveissa, gravelpyörä joutuu aikamoiseen rynkytykseen.
Yksinkertaisessa teräspyörässä voisi sittenkin olla jotain itua, hmm...
Jaa-a, gravelpyöräpyöräilyn historian alkuhetkistä taitaa olla yhtä monta tositarinaa kuin on kirjoittajaakin. Mutta värikäs ketjuhan tämä on, hyvä niin. Vaikka ei ehkä olekaan ihan kotonaan täällä Fillarisuositukset-osiossa... osta mikä tahansa pyörä ja aja sillä.
Pari kertaa olen koittanut ohjata gravel grinding-aiheisia keskusteluja paremmin aiheeseen sopivan otsikon alle, jotta tähän jäisi keskustelu gg-pyöristä, mutta turhaan. Toisaalta kuten tmt:ssä, myös gravelissa taitaa olla yksi ainoa sääntö ja sitä voi noudattaa myös tässä. Joten sama se minulle on, missä aiheesta keskustellaan.
Väärin pyöräilystä kommenttina vielä, että itselläni etujousitetusta 29-maasturista tuli astetta mukavampi gravel, kun laitoin siihen innerbarendsit. Saa hiukan vaihtelua ajoasentoon tiellä ajettaessa, eikä 2,2" nappularenkailla irtosorakaan haittaa. Ja kun sopiva polku osuu kohdilleen, hyppy mtb-saappaisiin käy helposti. 50 ylimääräistä grammaa ohjaustangossa ei tee hyvästä maastopyörästä huonoa kompromissia. Käyräsarvisella homma menee nopeasti epämukavuusalueelle, jos polku on hiukankin teknisempi/juurakkoisempi/kivikkoisempi/tms. Silti jostain ihmeen syystä takaraivossa muhiva ajatus 2" renkailla olevasta käyräsarvisesta talvi/gg-pyörästä ei osaa häipyä. Kukkaroon vilkaisu kyllä auttaa siinä suhteessa.
Gravel on mielestäni pyöräkategoria, johon mahtuu hyvin laaja kirjo pyöriä. Kun työmatkalla on pätkä soratietä, niin silloinhan pitää olla GravelTMT-tykki (sis.lokasuojat):https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/58eaaa05ca3c141f26a4a4f0b029805b.jpg
j
F. Kotlerburg
20.08.2019, 19.48
Joo luet varmaan väärin. Tuossa edellisellä sivulla ainoastaan innoissani hehkutin, miten mukavaa vannejarrupyöräilijän elämä on nykymaailmassa, kun hyvää tavaraa saa edullisesti. Muiden valintoihin en puutu, mutta ihmeellisen paljon joudun perustelemaan omia valintojani. Joillekin tuntuu olevan ylitsepääsemättömän vaikea asia, että joku kokee vannejarrullisen (teräs)pyörän omaan makuunsa mieluisammaksi ja omiin tarpeisiinsa paremmin soveltuvaksi.
Et puutu, mutta heittelet kaikenmaailman levyjarrukiima ja levyjarrut on turhia juttuja :D
Niillä, jotka levyt haluaa voi olla ihan yhtä vahvat perusteet valinnalleen kuin sinulla :rolleyes:
Toki jos lähdetään siitä, että gravelpyörä on pyörä jolla voi ajaa hiekkatiellä, niin mitä oikeastaan jää ulos? Täällä, suuresta kirjosta huolimatta, on päädytty siihen, että gg:ssä pitää olla kippurasarvet. Mistä moinen suoran tangon diskriminaatio? Eikö mun 29" kuiturunkoTrekki ole myös gravel? Vai pitäisikö sitten kuitenkin pysyä jossain tiukemmassa määrittelyssä?
hphuhtin
20.08.2019, 20.27
Niin ja koska mun sähköläskillä voi ajaa maantiellä, voin kutsua sitä maantiepyöräksi ;)
Ei kai näitä kukaan määrää ellei ole kisalajista kyse, mutta jos haluaa tulla ymmärretyksi, pitää suunnilleen puhua samaa tarkoittavilla termeillä. Auttaa myös ymmärtämään missä pyörä on parhaimmillaan.
Sanoo aloitteleva pyöräilijä, joka vielä äsken luuli bikepackiningin tarkoittavan mitä tahansa matkatavaroiden kanssa pyörällä matkailua :)
Täällä, suuresta kirjosta huolimatta, on päädytty siihen, että gg:ssä pitää olla kippurasarvet. Mistä moinen suoran tangon diskriminaatio?
Taitaa olla suoran tangon diskriminaatio omaa keksintöäsi. Jos joku sellaisen itselleen haluaa, voi sinulle suora olla oikea valinta, eikä sitä tule kukaan kyseenalaistamaan. Toisaalta luokittelu on hankalaa sikäli, että jos sinulla on maastopyörä, sellaisena se pysyy, vaikka gravelia sillä aivan hyvin voi ajaa.
Gravel on mielestäni pyöräkategoria, johon mahtuu hyvin laaja kirjo pyöriä. Kun työmatkalla on pätkä soratietä, niin silloinhan pitää olla GravelTMT-tykki (sis.lokasuojat):https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/58eaaa05ca3c141f26a4a4f0b029805b.jpg
j
Onko tuo rungon vaihdevipu tmt-henkistä hämäystä vai totisinta totta?
Et puutu, mutta heittelet kaikenmaailman levyjarrukiima ja levyjarrut on turhia juttuja :D
Niillä, jotka levyt haluaa voi olla ihan yhtä vahvat perusteet valinnalleen kuin sinulla :rolleyes:
En oikein enää jaksaisi ja luultavasti mulla on vaan huono muisti, mutta kun ei tule mieleen yhtään kirjoittamaani levyjarrut on turhia -juttua, niin viitsisitkö virkistää muistiani, että missä olen tällaista kirjoitellut?
Useampaan otteeseen olen kyllä kirjoittanut täällä niin, että jos puhutaan vaan vain jarruista, on levyjarrut monin tavoin vannejarruja parempia. Siitä huolimatta minä koen pärjääväni loistavasti ilmankin, koska pidän yksinkertaisita pyöristä ja en pidä siitä, että ne levyjarrut nostavat pyörän painoa ja vaativat paksumpiseinämäisiä ja jäykempiä putkia runkoon ja varsinkin etuhaarukkaan. Jarrujen ainoa tehtävä on hidastaa pyörää ja siksi minä en halua tehdä kompromisseja pyörän ajo-ominaisuuksien kanssa vain siksi, että saisin mahdollisesti joissain tilanteissa tehokkaammin toimivat jarrut.
Varmasti jokaisella levyjarrulliseen pyörään päätyneellä, on omat perusteensa sille. Eiväthän he muuten levyjarruihin olisi päätyneet.
Se, että "levyjarrukiima" aiheuttaa näin paljon keskustelua, on huvittavaa. Pyöräkuumettakin podetaan täällä ihan julkisesti ja avoimesti oman ketjun voimin peräti, mutta ei "pyöräkuume" nostata tunteita samalla tapaa. Vai oliko se niin, että se koira älähtää, johon kalikka kajahtaa..?
Mutta koska tämä vääntäminen väsyttää ja jarruasia on nyt jostain syystä sinulle niin merkillisen kuuma peruna, niin lupaan tässä ja nyt, että vastaisuudessa yritän välttää tuomasta esiin mielipiteitäni vannejarruista ja vannejarrullisista gravelpyöristä. Pidettäköön foorumitotuutena tästä eteenpäin sitä, että gg-pyörä tarvitsee levyjarrut.
arctic biker
20.08.2019, 20.52
Josko ei liikaa tingattais? Nimimerkillä sorateitä sitten 1960.
^muodikasta vuonna 2019
Jonnet ei tajuu
Jos antaa lasten kinastella ja asiaa, graveliin liittyen, jos nyt on päädytty levyihin, Paulus https://youtu.be/SCtEXrEk1bM?t=251 uusimmalla videolla asiaa sivusi, itselläni ollut kummatkin eli mekaaniset ja öljyiset levarit, nykyiset mekaaniset toiminut tosihyvin, olen ollut tyytyväinen....
Jami2003
20.08.2019, 21.48
Minusta gravel pyörässä kuuluu olla kippura sarvet ja leveämmät renkaat mitä cyclo kisoissa sallitaan. Kaikki muu on vapaata. Mutta se on vaan mun mielipide ja mitäpä väliä sillä on :)
^ ja etten heti vie ot:hen juttuja niin ite tappelin huonojen mekaanisten levyjarrujen kanssa pari vuotta. Lopulta meni hermot ja vaihdoin pikkasen paremmat sekä 160mm levyt vanhojen 140mm tilalle. Ongelmat loppu siihen paikkaan. Ei nuo vieläkään mitkään mtb nestelevyjarrut ole mutta soratie ajoon täysin riittävät.
Jami2003
20.08.2019, 22.08
Millähän renkailla Samulione ajaa kun tää oli jo toinen (tupla?) flätti tämän kesän gravel videoissa. Tai sitten hän ajaa vaan niin kovaa. Itellä kolmatta kesää 40mm gravel kingit sisureilla alla ja flättejä koko historiassa nolla ja on noilla nyt melkoista mursketta tullut ajettua. (kuva viime viikonlopulta) https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190820/f3eb45e7f6c17436598f5dc428a25dde.jpg
SotkuPekka
20.08.2019, 22.45
^
Tuon kuvan kaltaisia olosuhteita varten mullakin on 40mm renkaat. Mutta yleensä ajan 32 millisillä. Niillä sujuu asvalttisiirtymätkin kivasti. Ainiin ja teräsrunko missä on sellaiset v-jutskat.
Onko tuo rungon vaihdevipu tmt-henkistä hämäystä vai totisinta totta?Kyllähän tuolla kivasti vaihteet naksahtelee ja mahtuu sitten retkellä kunnon laukku tuonne droppitangon kahvojen väliin...
j
Toki jos lähdetään siitä, että gravelpyörä on pyörä jolla voi ajaa hiekkatiellä, niin mitä oikeastaan jää ulos?
Just tajusin, että mullahan on tällänenkin graveli, jota kukaan ei ole nähnyt (joku saattaa jopa toivoa ettei koskaan näkisikään):
https://photos.smugmug.com/photos/i-nr7HgB2/0/92c21425/X2/i-nr7HgB2-X2.jpg
Tästä löytyy sekä vanne- että levyjarrut, tan wall renkaat, sähköiset Di2 rumpuvaihteet, gravel-optimoitu comfort riser-tanko, inner bar endsit, irrotettavat flättipolkimet, titaaninen satulatolppa, lokasuojat ja bike packing laukkukin. Täydellinen, kompromissiton pitkän matkan gravel. Kuvassa näkyvät tyylikkäät letku- ja kaapelivedot kestivät kasassa ainakin 20 km koeajon.
Jonnet ei tajuu
Voitko auttaa ymmärtämään?
Kyllähän tuolla kivasti vaihteet naksahtelee ja mahtuu sitten retkellä kunnon laukku tuonne droppitangon kahvojen väliin...
Ok, hyvä jos on tarkoituksen mukainen ratkaisu. Itse en noita vipuja ole kaivannut sen jälkeen, kun niistä eroon pääsin. Joskus on harmittanut, että rälläköin vanhan pyöräni ja laitoin sen metallinkeräykseen. Myöhemmin tuli tarvetta arvottomalle pyörälle, josta varkaat eivät ole kiinnostuneet tai vahinko ei ole suuri jos viedään. Toisaalta kun muisteli sillä ajamista, ratkaisu oli oikea. Siinä oli surkeaakin surkeammat jarrukahvat ja varmaan jarrutkin, se ehkä eniten ajamista haittasi. Sinulla tuo puoli näyttää olevan kunnossa.
Sinänsä huvittava juttu tuo vanha pyöräni. Vaihdoin siihen aikoinaan kuluneiden 32 mm kesärenkaiden tilalle jonain syksynä 35 mm talvirenkaat ja kun keväällä en uusia kesärenkaita jaksanut ostaa/vaihtaa, ajoin kesälläkin talvirenkailla. Olihan ne sopivat soralle. Tuolloin cyclo-buumin ollessa käynnissä, ajattelin siinä olevan minun budjettini mukainen cx-pyörä. Mutta kun se oli oikeastaan retkipyörä, gravelihan siitä tuli! Elettiin suunnilleen vuoden 2006-2010 aikoja. No, tuon tilalle sitten tuli "oikea" gravel vuonna 2014.
erikarmor
21.08.2019, 08.07
Pelago Sibbo 62cm: (mahtuu 47mm!, nyt edessä 42-622 Land Cruiser ja takana 47-622 Range Cruiser) kaipaisi tiheämpää välitystä, nyt Shimano 105 5800 48/32 ja 11-32, mikähän olisi vaivattomin/edullisin tapa päivittää, eteen pikkurattaaksi 30?
Ei se eturattaan pienemmäksi vaihto vaihteita tihennä. Pakka vaihtoon.
Ehtaa gravelia: hybridin runko, sekaisin maantie- ja maasto-osia, cc:n keula itse korjattuna yms. miljoonalaatikkokeräilyosia
https://live.staticflickr.com/65535/48589960272_9afae1784c_b.jpg
Millähän renkailla Samulione ajaa kun tää oli jo toinen (tupla?) flätti tämän kesän gravel videoissa.
Näytti sliksihköiltä veikkaisin n. 35 mm krossirenkailta, mutta en katsonut sen tarkemmin. Ja tosiaan sisureilla, mikä oli mustakin vähän yllättävää, kun maastomies vielä on. Paulus ajaa 33-millisillä tubeless-Vittorioilla. Niiden kanssa ei ollut ongelmia.
Toisaalta luokittelu on hankalaa sikäli, että jos sinulla on maastopyörä, sellaisena se pysyy, vaikka gravelia sillä aivan hyvin voi ajaa.
Mikä siitä tekee maastopyörän? Jos kerran CC:tä leveillä renkailla voi kutsua gg:ksi? Tai maantiepyörää?
Toki jos lähdetään siitä, että gravelpyörä on pyörä jolla voi ajaa hiekkatiellä, niin mitä oikeastaan jää ulos? Täällä, suuresta kirjosta huolimatta, on päädytty siihen, että gg:ssä pitää olla kippurasarvet. Mistä moinen suoran tangon diskriminaatio? Eikö mun 29" kuiturunkoTrekki ole myös gravel? Vai pitäisikö sitten kuitenkin pysyä jossain tiukemmassa määrittelyssä?
Ehkä topicin kannalta olisi järkevämpää, että maastopyörät pysyy mtb-topiceissa.
^Olen samaa mieltä, mutta kun täällä on aika lailla puolusteltu lähes minkä vain "kippurasarvisen" sopimista tämän otsikon alle. Niin mikä tekee niistä gravel-pyöriä?
^Olen samaa mieltä, mutta kun täällä on aika lailla puolusteltu lähes minkä vain "kippurasarvisen" sopimista tämän otsikon alle. Niin mikä tekee niistä gravel-pyöriä?
Omasta mielestäni gravel-pyörä on yhdistelmä maantie- ja cyclocrosspyörää sen kummemmin yksityiskohtiin menemättä.
No entä hybridi? 29'er jollain puolentoista-kahden tuuman renkailla ja suoralla tangolla?
Gravel-sana ärsyttää sen verran paljon tämän ketjun ansiosta, että korvattakoon se soratiepyörä-sanalla? Kun on maantiepyöriä,hybridejä,Jopoja,maastopyöriä ja sitten näitä uusia soratiepyöriä. Soratiepyörä on tarkoitettu pelkästään soratiellä ajeluun niin kuin maastopyörä on tarkoitettu maastossa ajoon, maantiepyörä taas maantiellä ajoon, hybridillä pääsee myös kelvillä,maastossa ja maantielläkin eteenpäin. Jopolla pääsee teini kouluun parhaiten ja koulupäivä sujuu ongelmitta. Mutta hybridi on siinä mielessä huono pyörä, ettei se ole missään alustalla paras mahdollinen ratkaisu.
Soratielle on paras soratiepyörä ja kaupoista niitä saa. Mikä tahansa hybridin näköinen pyörä ei ole soratiepyörä, pelkkä hybridi vain! Hybridistä ei saa soratiepyörää tankoa vaihtamalla kippurasarvismalliin, vaan se pysyy hybridinä. Ja sillä voi ajaa myös maantiellä ja maastossa, toisin kuin soratiepyörällä, joka on tarkoitettu soratieajoon.
Firlefanz
21.08.2019, 10.50
Olen ymmärtänyt että määritelmä ja sen rajat perustuvat ennen kaikkea gravel ridingin syntyhistoriaan. Siinähän oli kyse nimenomaan siitä että maantiepyöräilijät halusivat pois asfaltilta tai laajentaa reviiriään kuitenkaan luopumatta "maantiepyörämäisyydestä". Jos gravel-huuman taustalla olisivat olleet maastopyöräilijät ja gravel-pyörien lajityyppi ja kirjo olsi rakentunut maastopyöriä "maanteistämällä" tilanne voisi olla toinen.
^Olisin taipuvainen allekirjoittamaan Firlefanzin näkemyksen. Gg:n juuret ovat nimenomaan maantiepyöräilyssä ja ehkä vähemmässä määrin CC:ssä. Ja siksi pyörien perustekniikka ja osittain geometriakin tulee sieltä puolen. Tosin ihan viime aikoina on alkanut näkymään mtb-fillareista otettuja vaikutelmia, kuten voimakkaasti laskeva yläputki.
Gg elää siellä jossain metsäisellä hiekkatiellä, asfaltin ja kairan välimaastossa.
Padexin tekstiin kommentoisin sen verran, että samalla tavalla gg on kompromissi maantiepyörän ja maastopyörän välissä. Se on monelle riittävän hyvä maantiellä ajamiseen ja välttävä helpossa maastossa ajamiseen. Kovapintaisella hiekkatiellä ja neulaspolulla se pääsee loistamaan.
Näinhän se on, soratiepyörä on tavallaan uusi hybridipyörä. Ja ihan selvästi tunnistettavissa esim. googlekuvahaulla omaksi pyörätyypikseen.
https://www.google.fi/search?q=gravel+bike&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwiPgubSwJPkAhUhxIsKHaUwCM0Q_AUIESgB&biw=1260&bih=879
Osui silmään peräti tällainen täpärigraveli:
https://bikepacking.com/bikes/niner-full-suspension-gravel-bike/
Gg:n juuret ovat nimenomaan maantiepyöräilyssä
Ja maantiepyöräilyn juuret soratiepyöräilyssä. Ympyrä jne.
Tämäkin ketju on aloitettu aikaan jolloin vielä hyvin harva pyörävalmistaja puhui gravel grindingista -> suuri osa täällä olleista pyöristä oli jotain muuta kuin gg.
Ohiampuja
21.08.2019, 11.38
Ei kai näitä kukaan määrää ellei ole kisalajista kyse, mutta jos haluaa tulla ymmärretyksi, pitää suunnilleen puhua samaa tarkoittavilla termeillä.
Totta, tämä on asiallinen kommentti kun puhutaan näistä pyöristä. Mutta sitten kun puhutaan gravel-ajelusta, reiteistä yms. Niin sitten on yks hailee millaisella pyörällä kukin niitä reittejä ajelee ja maisemista nautii...
Tämäkin ketju on aloitettu aikaan jolloin vielä hyvin harva pyörävalmistaja puhui gravel grindingista....
Topicin aloittaja on ollut (tapansa mukaan) edellä aikaansa. Kaukonäköisesti vieläpä laittanut otsikkoon lainausmerkit. Kuin aavistaen tämän vänkäyksen.
Mielestäni asia on sillä tavalla selkeä, että maastopyörämäisistä lähtökohdista tehdyt käyräsarviset on monstercrosseja (eka tuotantokapine taisi olla Salsan Fargo).
Maantiepyörän kehitelmiä sitten cyclocrossit ja gravelit joiden eroa en ihan hahmota. Tiukassa tulkinnassa cyclocrossarin rengaskoko on tietty rajoitettu säännöillä.
Kaikilla fillarityypeillä voi ajaa sorateitä mutta soratiePYÖRÄkeskustelussa ei kannattane ihan kaikkien kukkien antaa kukkia. Reitti yms. jutuissa välineellä ei ole väliä.
jii.haanpaa
21.08.2019, 12.02
Gravel-sana ärsyttää sen verran paljon tämän ketjun ansiosta, että korvattakoon se soratiepyörä-sanalla? Kun on maantiepyöriä,hybridejä,Jopoja,maastopyöriä ja sitten näitä uusia soratiepyöriä. Soratiepyörä on tarkoitettu pelkästään soratiellä ajeluun niin kuin maastopyörä on tarkoitettu maastossa ajoon, maantiepyörä taas maantiellä ajoon, hybridillä pääsee myös kelvillä,maastossa ja maantielläkin eteenpäin. Jopolla pääsee teini kouluun parhaiten ja koulupäivä sujuu ongelmitta. Mutta hybridi on siinä mielessä huono pyörä, ettei se ole missään alustalla paras mahdollinen ratkaisu.
Soratielle on paras soratiepyörä ja kaupoista niitä saa. Mikä tahansa hybridin näköinen pyörä ei ole soratiepyörä, pelkkä hybridi vain! Hybridistä ei saa soratiepyörää tankoa vaihtamalla kippurasarvismalliin, vaan se pysyy hybridinä. Ja sillä voi ajaa myös maantiellä ja maastossa, toisin kuin soratiepyörällä, joka on tarkoitettu soratieajoon.
Tässä esimerkinomaisesti 10-vuotta vanha hybridi, jota myytiin sekä suoralla, että droppitangolla. Jokainen voi tykönään miettiä, mihin karsinaan markkinamies sijoittaisi tämän vuonna 2019.
https://static.evanscycles.com/production/bikes/road-bikes/product-image/484-319/kona-dew-drop-2009-hybrid-bike-00127943-9999-1.jpg
Olen ymmärtänyt että määritelmä ja sen rajat perustuvat ennen kaikkea gravel ridingin syntyhistoriaan. Siinähän oli kyse nimenomaan siitä että maantiepyöräilijät halusivat pois asfaltilta tai laajentaa reviiriään kuitenkaan luopumatta "maantiepyörämäisyydestä". Jos gravel-huuman taustalla olisivat olleet maastopyöräilijät ja gravel-pyörien lajityyppi ja kirjo olsi rakentunut maastopyöriä "maanteistämällä" tilanne voisi olla toinen.
Toisaalta jos katsoo, missä kaupallisten "gravel-pyörien" evoluutio (mikä on muuten ollut historiallisen nopeata) kulkee tällä hetkellä, niin monet niistä sjoittuvat jonnekin cyclocross-pyörän ja droppitanko-mtb:n välimaastoon. Yhä usemmassa on >50-millisiä renkaita, maastokelpoisia välityksiä, hissitolppia, ylileveitä tankoja ja erilaisia jousitusratkaisujakin. Joissain tapauksissa kaupallinen gravel-pyörä alkaa olla aika lähellä sellaista pyörää, jolla voisi tehdä reittiennätyksiä mtb maratoneilla.
Mutta mikä on seuraava kehitysaskel? Uskotellaanko pyöräileville kuluttajille, että tallissa pitää olla vähintään kaksi erilaista GG-pyörää, maantiemaisempi (esim. Exploro, Space Chicken) ja maastopyörämäisempi (esim. Cutthroat). Ja ehkä vielä se teräsrunkoinen 29+ -kumeja syövä retkimonsteri? Muita vaihtoehtoja on että cyclocrossista tulee massalaji tai sitten uskotellaan, että XC-maasturi on kaikille pakollinen. GG-pyörät ovat sinänsä monen kannalta hyvä asia, että ne sopivat hyvin siihen käyttöön, mihin yleensä polkupyöriä ostetaan, eli kulkuvälineeksi ja satunnaiseen lenkkeilyyn vaihtelevilla alustoilla. Eli siihen käyttöön mihin hybriditkin on suunniteltu.
Edit: Huomiona vielä muuten sen verran, että aika harvat valmistajat puhuvat GG-pyöristä, vaan kuvauksista löytyy termejä all road, endurance, adventure, dirt...
Gravel-pyöräthän ovat olleet hyvä keksintö siinä että aiemmin suuremmalle osalle sopimattomat maantiepyörät ammattilaismitoilla ovat muuttuneet normaalille ihmiselle sopivaksi kulkuvälineeksi. Ja rengaskoko on kasvanut tuoden ajoon lisää mukavuutta.
Koko gravel-skenen suosiohan on kasvanut Yhdysvalloista jossa se on monelle se ainoa vaihtoehto turvallisesti pyöräillä. Pyöräily onnistuu suht-koht laillisesti turvallisesti metsissä ja pelloilla sillä maassa ei ole sinänsä jokamiehenoikeutta mennä kaikissa metsissä mutta on iso kasa metsäautoteitä ja teitä jotka on tehty vartavasten palokalustoa varten niin tavallisissa metsäpaloissa. Gravelhan on suosituinta usein keskilännessä missä ei ole paljon teitä hyvillä pientareilla jne. Samoin pyörämatkailu on ollut suosittua jo satavuotta joka on tuonut lisämausteensa skeneen.
On myös totta että on aina ajettu kaikkialla kaikella......
Samoin on ollut positiivista skenen luoma teollisuus eli iso määrä pyöriä käsintekeviä ihmisiä ja tietysti kaikki laukut jne. Todellista kommunismia siis kun valta on valumassa isoilta yrityksiltä yksilöille.....
Välillä väittelyn sijaa pyörää kehiin, mutta entäpä sitten, kun pyörän valmistaja määrittelee pyöränsä näin: "The CrossHairs is all about versatility. Thought the geometry is ideal for both cyclocross and gravel grinding, you can use it for a wide range of riding, from citizen’s road racing to commuting to light touring. Clearly it’s not afraid of the off-season."
Ainakin se sotii pyörävalmistajien intressejä vastaan. He kun haluavat lokeroida genret mahdollisimman tarkkaan, koska N+1. Maastopyörien evoluutio viimeisen reilun kymmenen vuoden aikana on paras esimerkki siitä.
Mä itse miellän tuon cyclokrossariksi silloin, kun se on kuvan kuosissa, eli pullotelineet irti ja krossirenkaat alla, vaikka noi PDX:t onkin 33 mm:n nimellismitastaan huolimatta reilusti uci-ylikokoiset, mutta siis Hel CX -sääntöjen mukaiset. Kun laitan pullotelineet kiinni, tool rollin roikkumaan satulaan, vaihdan 38/18:sta 38/17- tai 38/16-välitykseen ja gravel-renkaat alle, muuttuu se gravel grinderiksi, vaikka kaupallisen määritelmän mukaan ei ehkä gravel grinderiksi kelpaisikaan, koska rengastila loppuu noin 40 mm:iin ja levyjarrut puuttuu. Niin ja pitääkö grinderissa olla vaihteet? Yksivaihteisia gravel-pyöräksi määriteltyjä pyöriä ei taida olla myynnissä, vaikka gravel-kisoja maailmalla yksivaihteisilla ajetaan paljonkin ja olisi Fiskars GG:ssäkin ollut oma luokka 1-vaihteisille.
Ton geometria on sellainen, että se on crossariksi pitkähkö ja matalahko, mutta kulmiltaan ihan krossari ja perinteisellä 45 rakella (toi mun koko). Mihis kategoriaan siis lokeroidaan..? =)
https://live.staticflickr.com/65535/48590597086_d8caa0aa8a_k.jpg
Mun lempipyörä vielä näin seitsemän (vai kahdeksankohan se jo on) vuodenkin jälkeen ja paranee vaan vanhetessaan. 8,16 kg nyt uudet second hand -tassut alla, XTR-spedaalien kanssa ja renkaat krossivalmiina eli aika reilusti litkua sisällä. Putkiosat turvallisesti alumiinia ja mitään muitakaan varsinaisia keventelyosia ei ole. Etukiekkoon vaihdoin pinnat, kun se tuli radiaalipuolattuna. On muuten yllättävän iso ero kiekkojen ajomukavuudessa Sapim CX Ray vs. Sapim Sprint. Gravassa kun on vastaavanlaiset kiekot, mutta Sprinteillä kasattuna. Pitää ehkä talven aikana kasata nekin uusiksi, jos nämä kestävät syksyn ajot.
Ohiampuja
21.08.2019, 13.45
Ainakin tämä on aktiivinen ketju, jäykkäperäinen AM filo taitaa olla toinen samanlainen. Mutta sellaiset kisakireitä XC/maratonpyöriä koskevat ketjut ovat aika hiljaisia. :)
...entäpä sitten, kun pyörän valmistaja määrittelee pyöränsä näin: "The CrossHairs is all about versatility. Thought the geometry is ideal for both cyclocross and gravel grinding, you can use it for a wide range of riding, from citizen’s road racing to commuting to light touring. ...
Kappas vaan, melkeinpä juuri noilla sanoilla määrittelin custom gg-runkoni käyttötarkoituksen valmistajalle :)
Clearly it’s not afraid of the off-season."
...
Onko off-season juuri se season kun kelvejä suolataan? Eikö tuo ole juuri se pyörä, jonka olisi kannattanut pelätä off-seasonia? :)
^joo markkinointiosastoille on tyypillistä, että aina luvataan jotain liikaa... :D
Minusta gravelin juuret maantiepyöräilyssä on hyvä lähtökohta. Tällöin kaikki tietää, mistä on kyse, kunhan ei väkisin yritä lokeroida ja kaivaa syitä, miksi lokerointi ei juuri tietyn pyörän kohdalla toimi kun se jonkun toisen kohdalla toimii.
Jostain syystä maantiepyöristä ei käydä samaa keskustelua, vaikka Jopollakin voi ehkä ainakin joskus lyhyen matkan ajaa maantketä.
Tästä -milloin joku pyörä ja sillä ajo on jotakin- pitäisi käydä perinpohjainen filosofinen keskustelu (jossain toisessa topicissa).
Jos ajaa maastopyörällä maantienlaitaa onko kyseessä maastopyöräily? Vai maantiepyöräily?
Jos kyseessä on maantiepyöräily onko maastopyörä tuon ajan maantiepyörä? Ei kai se maastopyöräilyä voi olla?
Entä jos ajaa hybridillä maastossa onko kyseessä maastopyöräily?
Jos taasen ajaa maastopyörällä kioskille hakemaan tupakkiaskin onko kyseessä maastopyöräily vai hybridipyöräily?
Onko hybridipyöräilyä olemassa, pitäisikö olla?
jne.
Vertaus maantielenkkiin Jopolla ontuu pahasti. Kokeile käydä pyöräseurasi maantieryhmälenkilla Jopolla, ja ymmärrät miksi. Sen sijaan XC-pyörällä gravel-ryhmälenkille osallistuminen onnistuu mainiosti, miksi? Koska XC pyörä on hyvä gravelpyörä.
Ton geometria on sellainen, että se on crossariksi pitkähkö ja matalahko, mutta kulmiltaan ihan krossari ja perinteisellä 45 rakella (toi mun koko). Mihis kategoriaan siis lokeroidaan..? =)
Hieno pyörä ja lokeroin sen sinkulaksi. :)
Voiskohan ajatella niin, että pyörän runko määrittelee sen lokeron, mihin se kuuluu? Kona Dev Drop on ilmiselvä hybridi siis, samoin kuin oma pyöräni, vaikkei siltä näytä..
Jami2003
21.08.2019, 16.23
Ainakin tämä on aktiivinen ketju, jäykkäperäinen AM filo taitaa olla toinen samanlainen. Mutta sellaiset kisakireitä XC/maratonpyöriä koskevat ketjut ovat aika hiljaisia. :)Varmaan sen takia että suuri osa porukasta ajaa pyörillä siksi että se on hauskaa. Ja näillä pyörillä ainakin omasta mielestä ajaminen on hauskempaa kuin kisakireällä sellaisella tai tällaisella pyörällä ajaminen :)
^ Tai sitten siksi, että sellaisilla ajavat ehkäpä ajavat kisaa ja käyttävät aikansa mieluummin treenaamiseen kuin täällä roikkumiseen.
Jami2003
21.08.2019, 16.42
^ Tai sitten siksi, että sellaisilla ajavat ehkäpä ajavat kisaa ja käyttävät aikansa mieluummin treenaamiseen kuin täällä roikkumiseen.Sekin voi olla mahdollista [emoji3]
Ohiampuja
21.08.2019, 17.04
Aikoinaan kaikki cyclocross topicit oli niitä aktiivisimpia. Onko cycloilu loppunut vai kuskit ajamassa? :)
Firlefanz
21.08.2019, 17.31
Havainto lienee täysin oikea ja huumoriin puettu toteamus siitä että gravel-pyörät ovat nyt viemässä elleivät ole jo vieneet cyclocross-pyörin asemat niinsanotussa Suomi-pyöräilyssä. Eli gravel-pyörällä ajetaan kaikki mitä ei maantiepyörällä voida tai ei haluta ajaa - ja valtaosa gravelpyörillä ajetuista kilometreistä on muuta kuin puhdasoppisimman näkemyksen mukaista lajispesifistä gravel racingiä tai ridingiä.
Cyclocross-pyörille näyttäisi jäävän enää cyclocross-kisat ja niiden lajispesifiset treenit:cool: Niiden "väärinkäyttö" entisen malliin toki jatkuu niiden toimesta jotka eivät uutta pyörää ole ehtineet tai vielä voineet hankkia tai eivät jostain syystä halua uutta eli gravel-pyörää hankkia:p
Aikoinaan kaikki cyclocross topicit oli niitä aktiivisimpia. Onko cycloilu loppunut vai kuskit ajamassa? :)
Taisi huumoria mutta tosissaan, tottakai uusien genrejen keskustelut on aktiivisempia kun jengi hankkii uutta, specsaa ja vertailee. Vakiintuneet genret tietty vakiintuvat ja hiljaistuvat kun kalustot on hankittu ja elämä rullaa. Aika hiljaista on esim 29er keskusteluissa, vaikka joskus trafiikkia riitti. Takaan että vuoden parin päästä tämä ketju on käytännössä kylmä kuin ruumis kun kalustot on hankittu ja gräveli on vanha juttu.
Mites jos GG:llä haluaa ajaa cx kisoja? Gg:ssä tunnetusti vähän loivempi keulakulma ja pikkasen matalammalla keskiö? Haitanneeko todellisuudesssa mitään? Kyse ton bb dropin kannalta muutamasta millistä, enkä usko että jos keula on sentinkin vaikka edempänä haittaa cat.3 touhua.
Mites jos GG:llä haluaa ajaa cx kisoja?
Mikäpäs siinä.
Gg:ssä tunnetusti vähän loivempi keulakulma ja pikkasen matalammalla keskiö?
Joskus on, joskus ei.
Haitanneeko todellisuudesssa mitään?
Tuskinpa.
Kyse ton bb dropin kannalta muutamasta millistä, enkä usko että jos keula on sentinkin vaikka edempänä haittaa cat.3 touhua.
Niinhän se varmasti on. Eikä ne mitat ja kulmat välttämättä edes ole erilaiset kuin CX:ssa. Se vähän riippuu.
F. Kotlerburg
22.08.2019, 08.19
Mites jos GG:llä haluaa ajaa cx kisoja?.
Väärin haluttu.
Gravelipyörinä myytävien pyörien kirjo on aika moninainen. Osa niistä toimii harrastekrossissa varmasti siinä, missä kisakrossarikin. Osa ehkä vähemmän hyvin, mutta eipä sekään osallistumisen este ole. Hel CX:iä on ajettu ihan sujuvasti mm Roveilla, Sutrilla, Stavangereilla ja Wolverineilla (ja fiksi-Steamrollereilla :)). Yleensä siellä kärkiporukoissa on nopeimmat kuskit - ei suinkaan kaikki nopeimmat pyörät. Jos vaikkapa maastopyöräilyyn vertaa, niin harrastelijatasolla krossi on siitä kiva laji, että jos osaa ajaa ja on kuntoa, niin vähän vähemmänkin vimpan päälle olevalla kalustolla pärjää ja vaikka kalusto olisi kuinka vimpan päälle, ei pelkästään sillä ihan hirveästi voita. Eli kaikki vaan mukaan ajamaan kalustosta riippumatta!
Mielenkiinnosta tutkin uutta Kona Jakea, kun pohdin, että kuka ylipäänsä krossaria enää ostaa muuten kuin oikeasti krossiin. En nyt nopeasti keksinyt, mikä Jakessa olisi erityisen cyclocrossia eikä GG:tä. BB-droppia on enemmän kuin vuoden 2014 Rovessa (68-70mm vs 65mm) ja keulakin loivempi. Perä on Jakessa lyhyempi ja rengastilasta en tiedä. Ainakin Konan mallistosta löytyy vaihtoehtoja, kun GG-touhuihin löytyy Jake, Rove, Libre ja Sutra ja kaikista vielä useampi malli. Jokaisesta löytyy toki omat ominaispiirteensä.
Mikäs on tämä tämmöinen BH merkki? Mitäs olette mieltä tämmösestä kokoonpanosta?
BH GRAVEL -X ALU1.5 SHIMANO 105
https://cyclecenter.fi/osasto/pyorat/cyclo-cross/bh-gravel-x-alu1-5-shimano-105-kokom/
^BH on ihan klassinen ja "kunnon merkki". Tuohan on alumiinirungoksi vieläpä hienon näköinen. Speksit ok hintaan nähden.
Kivat renkaat, ei tarvii heti vaihtaa.
Mites jos GG:llä haluaa ajaa cx kisoja? Gg:ssä tunnetusti vähän loivempi keulakulma ja pikkasen matalammalla keskiö? Haitanneeko todellisuudesssa mitään? Kyse ton bb dropin kannalta muutamasta millistä, enkä usko että jos keula on sentinkin vaikka edempänä haittaa cat.3 touhua.
Itsellä olisi hieman halu lähteä tutustumaan CX touhuun mutta mietityttää juurikin että miten GG pyörä siihen touhuun taipuu varsinkin sääntöjen puitteissa. Omalla kohdallani isoin kysymysmerkki on leveähkö "flared" tanko ja se että pyörästä löytyy dropperpost, jälkimmäinen tosin on helposti vaihdettavissa tavalliseen putkeen mikäli on laiton kapistus mutta tankojen vaihto olisikin sitten isompi operaatio. Suorituskyvystä en niinkään ole huolissani koska tiedän että omalla kunnollani todennäköisesti tapellaan viimeisistä sijoista vehkeestä riippumatta, mutta pääsisikö GG fillarilla edes lähtöportille onkin se huolenaihe. Pyöränä toimii siis Pelagon Stavanger Outback hieman modifikoituna
Taitaa aika monessa cx-kisassa Suomessa ainoa rajoitus että pitää olla droppitanko ja joskus rengaskokoa on rajoitettu, mutta usein luokkaa 40-50mm eikä UCI:n 33mm. Ja usein saa ajaa vaikka maasturilla, mutta silloin ei kilpaile pisteistä. Viralliset kisat ovat sitten erikseen, mutta luulisi että niiden kalustovaatimukset löytää helposti.
^^ Hel CX:ssä muissa kuin harrastesarjassa on rengasrajoitus eli renkaiden ilmoitettu nimellisleveys (renkaan kyljessä oleva) ei saa olla yli 33 mm. Droppitanko on pakollinen ja luulisin, että kaikki droppitangoksi laskettavat kelpaavat, mutta pitää ehkä kuitenkin varmistaa. Hissitolppa ei ole uci-säännöissäkään kielletty ja niitä saattaa mahdollisesti alkaa näkymään teknisemmillä radoilla uci-krosseissakin. Muualla Suomessa ajettavat krossisarjat taitaa olla vielä epävirallisempia ja sääntöjä vielä vähemmän. Harrastesarjassa Hel CX:ssäkin on aina ollut mukana myös maastureita, joten kokeilemiseen ei tarvitse välttämättä olla edes droppitankopyörää. Virallisia kisoja Suomessa ei ole kuin SM-kisat ja niissä renkaita saatetaan mittailla eli pitää olla true <33 mm. Eli millä tahansa gg-pyöränä myytävällä pyörällä pääsee Suomessa cyclocrossia harrastamaan.
E: Laitoinpa tankoasiasta kysymyksen Hel CX:n fb-ryhmään.
Kona Jaken kommenttiin kommentti, että tuskin tuo peruskrossari vuosien mittaan mihinkään on huonontunut. Tarpeesta riipuen etenkin Snake on hyvinkin kinnostava, jos ns. normaalit renkaat riittää. Ja kun tuo malliston laajuus tuli puheeksi, Libre Al voisi olla hyvä vaihtoehto Sutralle, jos ei niin järeää pyörää tarvitse. Oma henkilökohtainen ongelmani noissa on kiekot, jotka todennäköisesti ei ihan vastaa muun pyörän tasoa.
Kona Jaken kommenttiin kommentti, että tuskin tuo peruskrossari vuosien mittaan mihinkään on huonontunut. Tarpeesta riipuen etenkin Snake on hyvinkin kinnostava, jos ns. normaalit renkaat riittää. Ja kun tuo malliston laajuus tuli puheeksi, Libre Al voisi olla hyvä vaihtoehto Sutralle, jos ei niin järeää pyörää tarvitse. Oma henkilökohtainen ongelmani noissa on kiekot, jotka todennäköisesti ei ihan vastaa muun pyörän tasoa.
Joo, en tarkoittanutkaan että siinä huonoa olisi. Voisi jopa olla oma valinta tällä hetkellä Konan mallistosta (hinnat huomioiden), jos siihen mahtuu 40 mm renkaat. Eteen ainakin näyttäisi mahtuvan.
Libre ja Sutra vaikuttavat tosiaan saman tyylisiltä geometrian puolesta. Sutra retkipyöräksi ja Libre lenkkipyöräksi. Sutran etu tieysti on riittävä tila Ice Spikereille.
Ja kun tuo malliston laajuus tuli puheeksi, Libre Al voisi olla hyvä vaihtoehto Sutralle, jos ei niin järeää pyörää tarvitse. Oma henkilökohtainen ongelmani noissa on kiekot, jotka todennäköisesti ei ihan vastaa muun pyörän tasoa.
Kona Libreen liittyen huutelen kommenttia, että ainakin pienessä koossa geometria/kokomitoitus on keskiarvoista niin paljon poikkeva, että omakohtainen koeajo on syytä tehdä ennen ostopäätöstä. Omalla koeajolla jäi fiilis että pyörä oli nimelliskokoonsa ja Konan kokosuositukseen nähden hirmuisen iso, nimenomaan _pitkä_, numero tai pari normikokoa pienempi olisi varmaan ollut jees (mutta ei ollut koeajettavissa). Mulle tarttui matkaan Rove NRB, joka istui kuin hanska.
Mutta mikäs noissa kiekoissa on vikana? Navatko niissä on ongelma? Hyvä meinaan tietää, jos on syytä pitää silmällä tai erityisen huolenpidon kohteena..
jii.haanpaa
23.08.2019, 17.53
Joo, en tarkoittanutkaan että siinä huonoa olisi. Voisi jopa olla oma valinta tällä hetkellä Konan mallistosta (hinnat huomioiden), jos siihen mahtuu 40 mm renkaat. Eteen ainakin näyttäisi mahtuvan.
Ainakin 2015 JTS:ään menee iisisti yli 40-millinen rengas. Muutenkin aivan loistava sorapyörä ja erittäin mukavuuspainotteiseksi säädettävissä. Kaikkea muuta kuin pitkä ja matala kisakireä cc-pyörä.
^^ Hel CX:ssä muissa kuin harrastesarjassa on rengasrajoitus eli renkaiden ilmoitettu nimellisleveys (renkaan kyljessä oleva) ei saa olla yli 33 mm. Droppitanko on pakollinen ja luulisin, että kaikki droppitangoksi laskettavat kelpaavat, mutta pitää ehkä kuitenkin varmistaa. Hissitolppa ei ole uci-säännöissäkään kielletty ja niitä saattaa mahdollisesti alkaa näkymään teknisemmillä radoilla uci-krosseissakin. Muualla Suomessa ajettavat krossisarjat taitaa olla vielä epävirallisempia ja sääntöjä vielä vähemmän. Harrastesarjassa Hel CX:ssäkin on aina ollut mukana myös maastureita, joten kokeilemiseen ei tarvitse välttämättä olla edes droppitankopyörää. Virallisia kisoja Suomessa ei ole kuin SM-kisat ja niissä renkaita saatetaan mittailla eli pitää olla true <33 mm. Eli millä tahansa gg-pyöränä myytävällä pyörällä pääsee Suomessa cyclocrossia harrastamaan.
E: Laitoinpa tankoasiasta kysymyksen Hel CX:n fb-ryhmään.
Tämä on huojentava tieto ettei ainakaan tarvitse huolehtia että kokeilun halu päättyisi jo ennen lähtöporttia
Jake the Snake 2017 omassa käytössä ja hyvin mahtuu 40mm renkaat pyörimään edessä ja takana.
Mulla konan private jakessa (vm. 2017?) edessä ja takana wtb resolute 42mm pyörii lokarien kanssa vielä hyvin.
CGR alkaa lähestyä ainakin väliaikaista valmistumistaan. Aika paljon bolt-on osia on vaihtunut alkuperäisestä asusta, eikä tuo nyt kai ihan kamalasti ole huonontunut. Jotain matskua ja kaluja on vielä DHL:n hallussa, mutta tällä hetkellä mennään tällaisella kokoonpanolla, elopaino kuvan mukaisena tykötarpeineen 9.36 kg:
https://photos.smugmug.com/photos/i-kGDbfKV/0/478d63ff/X2/i-kGDbfKV-X2.jpg
https://photos.smugmug.com/photos/i-stzx8qQ/0/f2fb5f7e/X2/i-stzx8qQ-X2.jpg
Ajo se on silkkiä vaan.
Mutta. Eturengas on aivan väärin asennettu. Äskettäin litkutetun tubelessin vaihto toiselle vanteelle oli niin zen kokemus, että pyhä venttiili-rengaslabel asemointi unohtui jossain vaiheessa sitä jumalatonta sotkua ja tahmaa. Ilmeisesti pyörät ja renkaat ovat kehittyneet viime vuosina niin paljon, että pitääkseen maailman tasapainossa jumala keksi litkut ja tubelessit.
Komia laite. On! Mikä tuo satulatolppa on? Joku joustoratkaisu tuossa möntissä?
Jep, joustoa siinä on vähäsen, tykkään. Tolppa on Cane Creek Silk: https://www.bike24.com/p2291234.html?q=can%20e%20creek%20silk
Firlefanz
24.08.2019, 00.06
Inhottava nimi ja ällöttävä kirjoitusasu "eeSilk" https://www.canecreek.com/product/eesilk/ mutta ilmeisesti toimiva ratkaisu johon käyttäjät ovat olleet valtaosin tyytyväisiä. (Itse en huolisi edes ilmaiseksi, mutta en tuomitse niitä jotka mielestään sellaista tarvitsevat:cool:) Redshift Sportsilla (jonka tuotteista tunnetuin lienee myös kehuttu "ShockStop suspension stem") on oma ratkaisu jossa "travelia" on 35 mm https://redshiftsports.com/shockstop-suspension-seatpost
PS Minun tyylisilmälleni Pexin pyörä on kuin...öö...isku vyön alle? "Tanwall"-renkaiden ruskea on jo yksinään vähän häiritsevän ilkeä ja noiden vanteiden ja titaanisen(?) rungon yhdistelmään ne eivät mitenkään sovi. Mutta mistä sitä taas tietää; kuva on aina pelkkä kuvana, livenä pyörä voi näyttää aivan toisenlaisena ja kerran oikeassa valossa ja uudella tavalla nähtynä silmä voikin sen hyväksyä ja useampaan kertaan nähtynä siihen tykästyä tai jopa mieltyä.
livenä pyörä voi näyttää aivan toisenlaisena
Livenä se näyttää ihan samanlaiselta, sori. Eli tältä päivältä.
JohannesP
24.08.2019, 00.44
Inhottava nimi ja ällöttävä kirjoitusasu "eeSilk"
Nimi johtuu varmasti siitä, että Cane Creek osti eecycleworksin, joka oli tunnettu suosituista eeBrakes-maantiejarruistaan. Cane Creek käyttää samaa tupla eetä sit muissakin hifimmissä tuotteissaan.
Firlefanz
24.08.2019, 01.27
Livenä se näyttää ihan samanlaiselta, sori. Eli tältä päivältä.
Se että joku on "tätä päivää" ei tarkoita sitä että jokainen jonka silmiä ei hivele on jämähtänyt menneiden aikojen tyyli-ihanteisiin tai pahimmassa tapauksessa kultaisten nuoruusvuosiensa mieltymyksiin.
En rupea kiusaamaan sinua muistuttamalla minkä kaiken on aikanaan sanottu olevan "tätä päivää":cool: Mutta muistutan sanonnasta jonka mukaan yhtä tärkeää kuin on mennä yli on tietää millon on menty liian yli tai ei ole menty tarpeeksi yli. Mutta pääasia - kuten aina kun fillareista on kyse - että omistaja itse tykkää ja on tyytyväinen. Ja jos omistajan ajokaverit tykkäävät myös ja jos vielä osaavat olla hieman kateellisiakin, niin mikäs sen hienompaa:D
Mutta mikäs noissa kiekoissa on vikana? Navatko niissä on ongelma? Hyvä meinaan tietää, jos on syytä pitää silmällä tai erityisen huolenpidon kohteena..
En väitä, että olisivat huonoja. Tässä tapauksessa vanne on jopa olemassa Wtb:n valikoimassa, kun usein ensiasennusosia ei ole mitään tietoja tarjolla. Joskun vain merkki, joskus ei sitäköön.
Muutamaan kertaan vain pyörähuollossa asioinnin yhteydessä olen kuullut asentajien pitävän yleisesti ottaen vakiokiekkoja huonoina. Valmistajat satsaavat mielummin paremmin myyvien kohokohtien, kuten vaihteisto, laatuun. Navoistakin sanotaan vain, että se on Formula. Jostain syystä vain halvimpia pyöriä, kuten Prisman Jupiteria, muudään maininnalla "Shimanon vaihteet". Kun sitten katsotaan mitä se tarkoittaa, pyörästä löytyy jokin Tourney tms.
Miksi Pexi valisit tuohon pyörään noin korkeat vanteet? Todella hieno pyörä, mutta paksut renkaat ja korkeat vanteet on aika massiivinen yhdistelmä näin tyylipoliisin silmin katsottuna.
Itsellä olisi hieman halu lähteä tutustumaan CX touhuun mutta mietityttää juurikin että miten GG pyörä siihen touhuun taipuu varsinkin sääntöjen puitteissa. Omalla kohdallani isoin kysymysmerkki on leveähkö "flared" tanko ja se että pyörästä löytyy dropperpost, jälkimmäinen tosin on helposti vaihdettavissa tavalliseen putkeen mikäli on laiton kapistus mutta tankojen vaihto olisikin sitten isompi operaatio. Suorituskyvystä en niinkään ole huolissani koska tiedän että omalla kunnollani todennäköisesti tapellaan viimeisistä sijoista vehkeestä riippumatta, mutta pääsisikö GG fillarilla edes lähtöportille onkin se huolenaihe. Pyöränä toimii siis Pelagon Stavanger Outback hieman modifikoituna
Sain järjestäjien vastauksen. Käytettävät säännöt on sellaiset, että harrastesarjassa ei ole tangon leveyttä eikä tyyppiäkään rajoitettu, mutta cat-sarjoissa noudatetaan UCI-sääntöjä eli droppi ja 50 cm maksimileveyttä. Perusteena on turvallisuusnäkökohdat. Varsinkin miesten cat1/cat2-lähdössä vauhdit on nykyään niin kovia ja ajoittain kisataan melko lähituntumalla, että ylileveiden tankojen katsotaan aiheuttavan mahdollisuuden tarpeettomiin vaaratilanteisiin.
Eli jos haaveilet gravel grinder -pyörästä ja Hel CX:stä, kannattaa pyöräkandidaatteja valitessa huomioida tangon leveys tai valmistautua siihen, että sen joutuu vaihtamaan kapeampaan, mikäli muut sarjat kuin harrastesarja kiinnostaa. Mutta harrastesarjaan pääsee siis kokeilemaan ja jos krossikärpänen puraisee ja ylemmät sarjat alkaa kiinnostamaan, niin tangon vaihtaminen tarvittaessa ei ole hirveän suuri operaatio.
Minä pidän klassisen putkirungon ja korkeiden hiilikuituvanteiden yhdistelmästä, siinä on jotain perverssiä ja kiellettyä.
Miksi Pexi valisit tuohon pyörään noin korkeat vanteet? Todella hieno pyörä, mutta paksut renkaat ja korkeat vanteet on aika massiivinen yhdistelmä näin tyylipoliisin silmin katsottuna.
Juu muuten tuo on funktionaalisen oloinen, mutta mahdollinen aerohyöty sulaa möhkörenkaisiin, matalaprofiiliset vanteet olis olleet kevyemmät ja ehkä jopa sen verran mukavammatkin, että joku kevyt fleksaava kuitutolppa olis riittänyt ton ilmeisen painavan joustotolpan sijaan. Nykykokoonpanolla painoa on saman verran tai vissiin vähän enemmänkin kuin mun vanhentuneen teknologian teräsgrainderilla. Ulkonäköaisat on makuasioita ja makuja lienee suunnilleen yhtä monta kuin pyöriäkin.
Privileged
24.08.2019, 08.15
Toiset tykkää ja toiset ei. Itselle maistuu mitä korkeammat sitä paremmat :p
https://photos.google.com/share/AF1QipOK-WIYGgdrvLa6sPCG_Ik63gtVBhzT_2fImZK3GEuKRVyZb61hqJf 80cjcJQ8q2A/photo/AF1QipOEisn5P-Ts0L1Hg5TPkdBmfm5Y37QXJcohamQA?key=a2JVeTBEZldpaDh zM2xITmpyM1BxbFU1cmplNUF3
Canyonissa JED-Bikes (http://jed-bikes.fi/) tuotantoo kiekot. N. 1500g ja 55mm profiililla. Sisäleveys 22mm ja 43mm Gravelkingit venyy 45mm mittaan.
Niin siis pexin pyörässähän on leveille kumeille liian matalat kiekot, jos ulkonäköä katsoo.
Sama, tai jopa isompi aero hyötyhän leveiden renkaiden kanssa korkeasta laipasta on.
Juu visuaalisesti korrektein on kultaisen leikkauksen mukaisesti joko profiilin korkeus 1/3 renkaan paksuudesta tai rengas 1/3 profiilin korkeudesta ja tämä ei ole mielipideasia vaan fakta :D
CGR alkaa lähestyä ainakin väliaikaista valmistumistaan. Aika paljon bolt-on osia on vaihtunut alkuperäisestä asusta, eikä tuo nyt kai ihan kamalasti ole huonontunut. Jotain matskua ja kaluja on vielä DHL:n hallussa, mutta tällä hetkellä mennään tällaisella kokoonpanolla, elopaino kuvan mukaisena tykötarpeineen 9.36 kg:
OOOF miten hieno pyörä! Saiskohan tommosta titaniimiGG;tä alle 9kg helpoilla muutoksilla... Todella hieno!!
Hienoa, että fillari herättää kommentteja - kiitos kaikista, niin kehuista kuin kritiikistäkin!
@Mohkku kyseli, miksi laitoin korkealaippaiset vanteet ja muutama muukin kyseenalaisti tuon valinnan paksujen renkaiden yhteydessä. Joustotolppakin taisi saada kritiikkiä. Tässä jotain ajatuksia valintojen takana:
Mun mielestä nuo kiekot on monipuoliset. Maantierenkaillakin 45 profiili oletettavasti toimii hyvin, eikä "painohaitta" ole itselleni merkittävä.
Se, että kiekoilla on nyt nuo ensiasennuskumit, on sattuman ja huonon onnen tulosta. DHL hautoo tilaamiani renkaita "jossain". Heitin WTB:t alle viikonlopuksi koska halusin ajamaan noilla kiekoilla.
Löysin koko tämän gravel-homman kun maantiepyörällä polkeminen oli turhan kivuliasta (toipuminen ja kuntoutuminen yli vuoden takaisesta pyöräonnettomuudesta tuntuu ottavan aikaa). Pehmeät renkaat, hyvä satula ja siihen vielä tuo joustotolppa, niin lenkin jälkeinen päivä on sekin kuin silkkiä vaan.
Osamuutoksia ei ole tehty pelkästään kevennys mielessä, vaikka kyllä sekin valinnoissa on vaikuttanut. Ajoasento alkaa nyt olla tämän hetkiselle lonkkanivelen ja reiden kunnolle suorastaan hyvä. Neljäs stemmivariaatio menossa... tangoksi jäi varmaan pysyvästi tuo Salsa Cowchipper.
Elämä on liian lyhyt harmaaseen massaan sulautuvien pyörien rakenteluun.
Näyttäisi muuten siltä, että "lopullinen" paino tulee asettumaan karvan alle 9 kiloon.
@Privilegedin Infidel on muuten hiano, tykkään!
Firlefanz
24.08.2019, 10.21
Myönnän sotkeneeni tämän ketjun "Pyöräsi kuva" -ketjuun jossa mahdollisen kommentoinnin keskeisenä kohteena on nimenomaan se miltä fillari näyttää eli niinsanottu esteettinen puoli. Tässä ketjussa oleellista on tekninen puoli ja kaikinpuolinen toimivuus, vaikkei tyyliä koskaan saakaan unohtaa ja vaikka makukysymyksiäkin ymmärtääkseni sopii nostaa esille.
Sen haluan sanoa että minusta korkealaippaiset vanteet sopivat mainiosti leveiden gravelrenkaiden kanssa - aivan niin kuin ne ovat sopineet cyclocrossrenkaiden kanssa! Nyt vain oli niin että juuri nämä renkaat eivät sopineet juuri näiden vanteiden kanssa, värit ja tekstuurit olivat kertakaikkiaan yhteensopimattomat ja kokonaisuus sen takia kuin sinappisilliä pullaviipaleella.
Pyörä on hieno ja hyvin mielelläni näkisinkin siitä uuden kuvan sitten kun ne oikeat - toivottavasti mustakylkiset:cool: - renkaat on laitettu alle!
Harmaaseen massaan tuo pyörä ei ikinä tule uppoamaan - mutta jos sitä halusi erikoisesti välttää, olisi kenties voinut lähteä rohkeammin värillisten osien tielle? Mutta jos niistä ei oikein perusta, niin hyvä noin kuin se nyt on.
https://photos.smugmug.com/photos/i-kGDbfKV/0/478d63ff/X2/i-kGDbfKV-X2.jpg
https://photos.smugmug.com/photos/i-stzx8qQ/0/f2fb5f7e/X2/i-stzx8qQ-X2.jpg
Ajo se on silkkiä vaan.
Mutta. Eturengas on aivan väärin asennettu. Äskettäin litkutetun tubelessin vaihto toiselle vanteelle oli niin zen kokemus, että pyhä venttiili-rengaslabel asemointi unohtui jossain vaiheessa sitä jumalatonta sotkua ja tahmaa. Ilmeisesti pyörät ja renkaat ovat kehittyneet viime vuosina niin paljon, että pitääkseen maailman tasapainossa jumala keksi litkut ja tubelessit.
Aivan hiton hieno laite [emoji1303][emoji1303]
Nyt voi sitäkin seurata sitten vierestä, mielenkiinnolla odottelen että millaisiin ratkaisuihin päädyt. Kuvia sitten tänne, pliis.
Jos ei tämä ketju, niin perustetaan tänne FGGG/SSGG -ketju....Mitä näitä olisi runkoina? Steamroller näyttää olevan hyvä lähtökohta, Pompino, Cinelli works tai tutto... rengastilaa saisi olla ainakin sen 35mm, mutta myös rataohjauskulmalla (niinkun tyyliin 75) varustetut kelpaavat.
Teinpä niin, että perustin oman ketjun fillarifoorumin yksivaihteisille, niin saadaan pidettyä esim. tämä ketju korrektiimpiin gg-pyöriin keskittyvänä.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?60429-Fillarifoorumin-yksivaihteiset-speksaus-fiilistely-ja-vinkit
Eihän toi edes ole pahan näkönen tuo Cane Creekin eeSilk verrattuna niiden aikasempiin tuotoksiin taikka canyonin halkaistuun tolppaan että spessun cg-r:ään. On jopa kevyempi kuin jotkut stocki tolpat mukaanlukien omasta topstonesta löytyvä 325 gramman cännärin oma 350mm tolppa. Törkeen hintanen kyllä tuo on, joten saako noita tiettävästi jostain alennuksesta?
Muuten huomioksi erityisesti ketjun aloittajalle, että melko pian ylittyy miljoonan lukukerran raja. Enemmän luettuja fillarisuositusketjuja ei taida olla kuin Canyon-maantiepyörä- ja -maastopyöräketjut sekä White-läskipyöräketju.
Ohiampuja
24.08.2019, 15.29
Minusta nuo Pexin kiekot on tosi pornot. Ilman niitä se pyörä olisi liian pliisu. :)
Kiekot ilman muuta sopivat hienosti, mutta pyörä suorastaan huutaa mustakylkistä gummia. :)
Kiekot ilman muuta sopivat hienosti, mutta pyörä suorastaan huutaa mustakylkistä gummia. :)
Että niinku tällaista?
https://photos.smugmug.com/photos/i-PFCZmcR/0/32fffccd/XL/i-PFCZmcR-XL.jpg
Päivän lenkki tuli heitettyä ja hyvinhän se meni. 78 km ja 1350 nousumetriä vuorilla, fillari toimi tuossa ympäristössä oikke hyvin. Välitykset loppuu vähän kesken laskuissa, mutta se saattaa olla loppupeleissä ihan hyvä asia, kun ei pääse ylikovaa tykittämään. Kuvasta voi ehkä vähän pähkäillä maantie- ja gravel-pyörän eroja.
https://photos.smugmug.com/photos/i-jxsFTdq/0/197a9e18/XL/i-jxsFTdq-XL.jpg
^Totta... sillon olisi jo "läskipyörä"-look :D. Anna mennä, anna mennä !!
Ai niin kuin tuossa Pexin kuvassa vasemmalla :D
Että niinku tällaista?
https://photos.smugmug.com/photos/i-PFCZmcR/0/32fffccd/XL/i-PFCZmcR-XL.jpg
Mustavalkokuva ei toimi. Voisko joku photoshopata tuon taideteoksen kuntoon?
Mustavalkokuva ei toimi. Voisko joku photoshopata tuon taideteoksen kuntoon?
Parempi?
https://photos.smugmug.com/photos/i-FK8VSFV/0/f5b213ed/XL/i-FK8VSFV-XL.jpg
Onhan toi Pexin pyörä hieno, ei siitä mihinkään pääse. Asiat vaikuttaa hyvin mietityiltä tarpeeseen nähden, varmasti palvelee hyvin omistajaansa.
Kiitos, parani paljon tuollakin korjauksella.
Gravel Worlds 2019 -galleriaa (https://gravelguru.shootproof.com/gallery/gw2019/) (kysyy sähkäriosoitetta) katsellessa tulee mieleen, että onko seuraavassa evoluutiovaiheessa gravel-spesifejä droppitankoja, joissa on integroidut tempotangot ja vaihdenappulat ja jarruvivut myös aero-otteella.
Tuli myös mieleen, että olis kyllä hienoa, jos ensi kesänä Suomessa ajettaisiin gravel SM:t sillai kunnolla 150-200 km kisana.
Gravel Worlds 2019 -galleriaa (https://gravelguru.shootproof.com/gallery/gw2019/) (kysyy sähkäriosoitetta) katsellessa tulee mieleen, että onko seuraavassa evoluutiovaiheessa gravel-spesifejä droppitankoja, joissa on integroidut tempotangot ja vaihdenappulat ja jarruvivut myös aero-otteella.
Henkilökohtainen suosikkini oli tandem-Salsa ja veikkaan että tandemgrävellys tulee isosti seuraavan... 100 vuoden kuluessa
Heh, täällä väännetty kättä, että mitkä/millaiset pyörät olisivat soveliaita tähän topikkiin ja tuolla Gravel Worldseissa näkyi fatbikejä ja osa vieläpä droppitangolla. Minusta tämän "lajin" hienous on juuri se kun ei ole mitään "sääntöjä", saa ajaa just semmoisella pyörällä kun itse parhaaksi näkee.
BB Holland
25.08.2019, 10.35
Tuli testattua, ja täytyy sanoa että joskus muinoin ajelin tuommoista ihan mielellään kevyellä täysjoustolla. Nyt oli sekasikiökännärissä 28/32mm renkaat vähän isompaa laitoin vasta tilaukseen. Harkitsin eteen 650b 38mm Gravelkingiä jonka edellisenä päivänä litkutinkin, mutten sitten kuitenkaan. Isot oli paineetkin, ja hyvä etten laskenut pahimmissa paikoissa, koska olisi saattanut paljastua keskellä pimeintä metsää karu totuus, että pumppu ei ollut mukana. Muutenhan oli täyspakki tarvikkeita, ei noi selkätaskuihin mulla mene, ihmettelen miten tuolla porukka näyttäisi ajelevan parilla vesipullolla. Keskuspuistossahan on sitten enimmäkseen lällärisoraa, siellä menee millä vaan kun pysyy tiellä.
Mutta onpas noi puhelimet nykyään käteviä, kertovat sijaintisi ja suuntasi kartalla. Eksymään ei pääse.
hphuhtin
25.08.2019, 12.24
Nyt on nähty muutama kuva yhdestä pyörästä, joten tähän väliin jotain muuta, erilaisella rahallisella ja ajallisella panostuksella. Sutra LTD 2019 ja eilen hankittu Rove 2020, joka toivottavasti vapauttaa Sutran itselleni takaisin ajoon. Sukunäköä löytyy ;)
Sopinevat otsikon alle vaikka GG-määritelmästä tässä on keskustelua käytykin. Rovessa on tehty jo jonkin verran paljon kompromisseja, 2x8 vaihteet ja hayesin mekaaniset jarrut jotka vaikuttaa lähinnä hidastimilta. Etujarru menee heti vaihtoon.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190825/77a70580495318bbbda16db377288495.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20190825/03ab0a0b65bbc4ebb941b9cd3a4ea9ba.jpg
Oma gravelpyörä pähkäily tuli eilen päätökseen kun menin turkuun suunnistuskisoihin (huoltojoukoissa), ja huomasin että paikallinen iso pyöräliike sijaitsee kilpailukeskuksen läheisyydessä, joten ajan tappamiseksi poikkesin katselemaan fillareita. Sen seurauksena noin viikon päästä pitäisi matkahuollon kyydissä saapua Kona Sutra LTD 2019 sammuttaamaan gravelpyöräilyn janoa. Kyseistä pyörää olen silloin tällöin katsellutkin netissä hyvänä vaihtoehtona, mutta koeajo ja kilpailevan merkin testin jälkeen päädyin Konan ostamaan kun sopuhintaan sai. Vähän jo polttelis päästä ajelemaan.
Eikös muuten esim. Tour de Francekin ole alunperin ollut gravelkisa, ennen kuin on teitä alettu päällystämään. Ei tämä nyt niin uusi juttu ole :-)
Kalliiksi tuli Nuorten Jukola...
Tommi2:n kuva kertoo sen, että kun uudet renkaat saapuu ja jos niissä on edes jotain valkoista tekstiä tms. keventämässä korkean vanteen luomaa raskasta vaikutelmaa, paranee paljon nykyisestä.
Hphuhtinin kuviin liittyen itsellänikin on tavarateline. Olen kuitenkin ottanut takalokarin aisat pois ja kiinnittänyt lokarin suoraan tavaratelineeseen. On tukevampi tapa sa siivoaa ulkonäköä yllättävän paljon. Ylemmän kuvan pitkän lokarin kanssa se ei ehkä toimi. Mutta helppohan lokaria on lyhentää ja laittaa pieni lippa tilalle, kuten alemmassa.
Kalliiksi tuli Nuorten Jukola...
Jooh, katseltiin siinä samalla poitsulle myös maastopyörää...ei tehty ostopäätöstä vielä. Eli riskinä on että tulee vieläkin kalliimmaksi :D
Maantiepyörään on tullut viime vuosina hyvin vähän kilometrejä. Saapa nähdä jääkö talliin pölyttymään kokonaan tämän pyörän hankinnan jälkeen. No, eiköhän sitä pari lenkkiä kesään kuitenkin maantielläkin tule ajettua jatkossakin.
Orbea Terra oli kyllä enimmäkseen mielessä kun kauppaa kohden suunnistin, mutta pikainen koeajo osoitti että on ihan liian maantiepyörämäinen geo, joten ei jatkoon. Sutrassa sen sijaan oli sellainen rento, mitä olen kaivannut.
Henkilökohtainen suosikkini oli tandem-Salsa...
Joo se ja myös se toinen vaaleansini-vaaleanpunainen tandemi ja sitten tää yksivaihdeneiti (https://gravelguru.shootproof.com/gallery/gw2019/photo/1352037201) CrossCheckin kanssa. 150 mailia sinkulalla on ihan kova veto.
... joten tähän väliin jotain muuta, erilaisella rahallisella ja ajallisella panostuksella. Sutra LTD 2019 ja eilen hankittu Rove 2020
Ja tässä konahteluun jatkoa, Kona Rove NRB, Next Road Bike:
https://photos.smugmug.com/photos/i-Xd99tZN/0/dc73f069/XL/i-Xd99tZN-XL.jpg
https://photos.smugmug.com/photos/i-6SdWwCr/0/38e82ba2/XL/i-6SdWwCr-XL.jpg
kuvat taitaa olla kesäkuulta. Alumiinirunkoiset pyörät kategorisoidaan oikeastaan aina koviksi. Tämä hiilarikeulainen NRB on ehkä poikkeus, joka vahvistaa säännön, mutta.. on mukava, pehmeä ja vakaa ajettava. Satulatolppa on tosin vaihdettavien osien listalla jahka tässä ehtii. Shimmi ohuempaa tolppaa varten on jo odottamassa.
Tuli myös mieleen, että olis kyllä hienoa, jos ensi kesänä Suomessa ajettaisiin gravel SM:t sillai kunnolla 150-200 km kisana.
Tuhannen syytä olen itselleni keksinyt, miksi graveleistä tykkään ja yksi niistä on ollut se, että siellä vältyn sisääni rakennetulta kilpailuvietiltä, voi vaan ajaa koska tykkää ajamisesta. SM:t kuulostaa uhkaavalta skenaariolta.
Mutta niin, oli tuossa kuvagalleriassa tosiaan monenlaista ajomiestä, ajohenkilöä ja pyöriä maan ja taivaan väliltä. Groucho Marxkin näytti heränneen henkiin osallistuakseen kapinaan. Oma suosikkini oli ehdottomasti se lähes hullun tappajan ilmeellä ajanut fättikuski tempotankoineen. Näytti aivan loistavalta happeningilta.
Sama, tai jopa isompi aero hyötyhän leveiden renkaiden kanssa korkeasta laipasta on.
Oliko se sittenkin näin päin? Tilasin just 45mm Mcarbonin kiinakiekoille Panaracerin 40mm Gravelking Slickit, ja pohdin että kyllä tulee muuten jäätävä "hehkulamppuefekti", ja aerot on sen jälkeen sitä luokkaa että kiekot saa heittää köydettömäksi ankkuriksi mereen :D Jos aerohyötyä ei ole niin järkyttävän painavat 45mm kehät on, ja täytyy alkaa katsella matalampaa/kevyempää profiilia.
Taitaa olla taas vaihteeksi aivan väärä ketju, menen tästä ampumaan itseäni naulapyssyllä lonkkaan.
^ Voisi ainakin kuvitella, että pienessäkin sivutuulessa renkaan paksuus ei juurikaan vaikuta. Ja melko paksujahan nämä modernit aerokiekotkin on. Niin tai näin, oma ensimmäinen kokemukseni vuoristolaskuista noilla Zippareilla oli hyvinkin positiivinen. Pois en vaihtaisi.
https://photos.smugmug.com/photos/i-DCbVMjS/0/2f118c08/M/i-DCbVMjS-M.png
monenlaista ajomiestä..
Kyllä ja Tosi Ajomiehet näytti vetäneen ton reilu 240 kilometriä pari minuuttia yli seitsemään tuntiin. Tuolta pohjalta ymmärtää kyllä hyvin, miksi gg-pyöränkin pitäisi olla aero ja miksi niitä tempotankoja käytetään.
DT Swiss tutkinut (aero)aihetta rävelöinnin kannalta.
https://www.dtswiss.com/en/gravel
Eli, kun kumin leveys menee paljon yli kehän leveyden aerohyöty vähenee. Ja pitää muistaa, että tuo DT GRC 1400 kehä on ulkoleveydeltään jo 32mm. Monet vanhemmat maantieltä perityt korkealaippaiset jää aika paljon tuosta.
Itellä ei kyhny riittänyt noihin DT:n kiekkoihin, niin tyytyminen oli näihin: https://www.lightbicycle.com/700C-tubeless-bike-wheels-32mm-wide-38mm-deep-clincher-for-cyclocross-road-and-gravel-bikes.html
Painoa pitäisi setille jäädä 1453g +- 25g.
Oliko se sittenkin näin päin? Tilasin just 45mm Mcarbonin kiinakiekoille Panaracerin 40mm Gravelking Slickit, ja pohdin että kyllä tulee muuten jäätävä "hehkulamppuefekti", ja aerot on sen jälkeen sitä luokkaa että kiekot saa heittää köydettömäksi ankkuriksi mereen :D Jos aerohyötyä ei ole niin järkyttävän painavat 45mm kehät on, ja täytyy alkaa katsella matalampaa/kevyempää profiilia.
Eikös se sun duunimatka ollu jotain jotain 40 km? Spessun mukaan tyynellä kelillä voitat aerovanteilla vielä leveidenkin renkuloiden kanssa sivutuulessa 40 sekuntia ja tyynelläkin säällä 12 sekuntia. Mutta sitä ne ei kyllä tainnut kertoa ollenkaan tossa, että millasella vauhdilla pitää ajaa, jotta noi realisoituu. Mutta siis mukavuudesta ja painosta viis, kyllä ton säästön takia kannattaa pitää ankkurit kyydissä, koska kuten Spessu asian ilmaisee: #aeroiseverything :)
https://youtu.be/89KEevSRcGw
Itseasiassa mä luulen, että jos airoa tavoittelee, niin tempotangot on se, mistä kannattaisi aloittaa, koska niiden hyöty on moninkertainen vaikkapa kiekkoihin verrattuna. Siinä mielessä fättäri tempotangoillakin on ihan relevantti yhdistelmä. Mutta ei kukaan tempputankoja tosissaan edes harkitse, koska mielleyhtymä työmatkatempohybridistiin, joka ajaa tanko taivaissa Biltema-tempotangoilta on liian tuore. Mutta odottakaa vaan, kun ne integroidut gravelointitempotangot tulee markkinoille, ne onkin yhtäkkiä in.
Aeroihin gg-kiekkoihin tai -runkoihin jne. investoiminen on toki ihan ok, jos kokee, että ne on cool tms. Se on kuitenkin vähän kornia, jos tavallinen harrastelija perustelee niitä itselleen tai muille johonkin nopeusominaisuuksiin vedoten. Onpas mullakin Kingin navat molemmissa graindereissa, mutta ei siksi, että edes yrittäisin perustella niiden ylivertaisuudella. Ihan pelkästä turhamaisuudesta on kyse. Sitäpaitsi Recordin navat rullaakin sen verran Kingejä paremmin, että niidenkin hyöty mun ajoissa olis varmaan suurempi kuin aerovanteiden, mutta silti Kingeillä ajelen mieluummin, koska ne on cooleimmat ja näteimmät. Näin se menee :D
Juurikin tilasin fillaritorilta käytettynä tällaisen. Pakollinen ostos grävell tempoon.
http://aerobarsreview.com/control-tech-cockpit-carbon-aero-bars-review/
Aika varmaan leikkaan kyynärtuet pois, koska 3t aeronovassa on omatkin kuopat kyynärvarsille. Yläote jää tuolloin edelleen käyttöön.
^^ Kyllä. Suurin aerohyöty tulee ajoasennosta. Nuo muut kilkkeet on sitten todella marginaaliosastoa tuon hyödyn suhteen. Nopeuden ei tosin tarvitse olla suuren suuri, että aerosta olisi jotain hyötyä. Mutta eipä noilla seikoilla ole näissä sunnuntaiajoissa mitään väliä, kun yksikseen ja hissukseen metsäteitä ajelee.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190826/9f60e2ec61094669223d6a25765e8638.jpg
Ihan pelkästä turhamaisuudesta on kyse.
Öö, no ei ihan, kun elinkeinonharjoittajalla ei taannoin ollut muita 28h kehiä ja tarvitsin äkkiä uudet kiekot kürvahtaneiden tilalle. Mutta ne on ihan jees, painavat ja todella jäykät, mutta pomminkestävät ja sain ne edullisesti :)
Eikä ne pienet aerotikut mun mielestä edes paranna ilmanvastusta. Samassa asennossa voi ajan tangon päällä maaten ilmankin. Mutta hiekalla ne lisää kyllä turvallisuutta.
Herkästi ne maantietangon päälle viritety tmt tangot vaan nostavat asennon pystyyn ja lisäävät painoa keulaan.
^ Yhtään karkeammalla pinnalla ei kovin pitkiä aikoja tartte ajaa kyynärvarret tangolla, kun alkaa tuntua ikävältä. Varsinkin porukassa ajaessa turvallisuutta parantaisi se, että jarrut toimisi myös tikunnokasta eli selkeä tuotehityksen paikka siinä. Saas nähdä koska tulee ensimmäinen tempotanko-aero-gg-pyörä markkinoille.
Öö, no ei ihan, kun elinkeinonharjoittajalla ei taannoin ollut muita 28h kehiä ja tarvitsin äkkiä uudet kiekot kürvahtaneiden tilalle. Mutta ne on ihan jees, painavat ja todella jäykät, mutta pomminkestävät ja sain ne edullisesti :)
Pelkästään itseäni kohti osoittelin :)
Ei porukassa ajaessa minusta voi tikuilta ajaa, siksihän ne on maantielläkin kielletty. Pienessä hatkassa tai yksin tempoa ajaessa. Eikä noita minusta muutenkaan pidä verrata perinteisiin aerotankoihin. Sellainen lisätuki vaan käsille normaalille tangolle.
Tämän tyylisiä lisätankoja saisi tulla enemmänkin markkinoille. Spessun kikkare ei käy muihin kuon vengen stemmiin ja maksaakin tuhottomasti.
https://www.specializedconceptstore.co.uk/product/14717/2019-itu-venge-clip-on-aero-bar/
Mutta gg-kisoissa maailmalla niin näkyy tehtävän. Juu varmasti olis (jarruttomat) tikut kielletty graveloinnissakin, jos se olis uci-laji.
Gravel-tangoista... niin onko sellainen selkeästi levitetty (kuten vaikka Pexin käyttämä Salsa Cowchipper) parempi ajossa kuin perinteisemmän mallinen, jossa edestä katsottuna esim. jarrukahvat ovat lähes pystysuorassa?
Gravel-tangoista... niin onko sellainen selkeästi levitetty (kuten vaikka Pexin käyttämä Salsa Cowchipper) parempi ajossa kuin perinteisemmän mallinen, jossa edestä katsottuna esim. jarrukahvat ovat lähes pystysuorassa?
^leveämpi tanko on tukevampi, monelle myös mukavampi ja sopivampi kun ei ole mitään syytä pelotonissa kuikkia tiukoissa paikoista läpi ja tärkein on tietysti että se on vakaampi ajettava kuin maantietanko, onhan maastopyörässäkin jo helposti 800n tanko....
^Alaotteelta kyllä, mutta kahvoilta ajaessahan leveys on sama. Tarkoitin lähinnä sitä, että tulevatko näissä levitetyissä tangoissa jarrukahvat mukavammin esille kuin (lähes) suoraan alaspäinmenevissä?
Varmaan Pexi osaa tähän vastata, kunhan sattuu koneen ääreen. Mulla oli jo tuollainen Cowchipper tilausnapin alla, mutta sitten iski pieni epäilys. Eihän tuossa isoista rahoista puhuta, enemmän se vaihtamisen vaiva näissä käyrissä vehkeissä.
Aeroihin gg-kiekkoihin tai -runkoihin jne. investoiminen on toki ihan ok, jos kokee, että ne on cool tms. Se on kuitenkin vähän kornia, jos tavallinen harrastelija perustelee niitä itselleen tai muille johonkin nopeusominaisuuksiin vedoten.
Asia selvä!
Mutta ei kai täällä kukaan korkealaippaisilla kiekoilla ajava ole niitä perustellut nopeusominaisuuksilla?
Jos ei kilpaile, niin aika vaikea on mitään muutosta tai viritystä perustellä nopeuden lisääntymisellä. Miksi pitäisi päästä kovempaa ja jos päsee kovempaa, niin mitä hyötyä siitä on? Entä mitä hyötyä on harrastepyöräilijälle mukavuudesta? Tai keveästä painosta? Jos jotakin, niin motivaatio pyöräillä ja ajaa enemmän kasvaa, mutta mitä hyötyä siitäkään on?
Omat kokemukseni hiilarikiekoista sisältävät kolme vannejarrulla alpeilla tuhottua äärikevyttä matalaprofiilista etuvannetta. Valmistaja vaihtoi lopulta koko kiekkosatsin korkeampilaippaiseen ja painavampaa satsiin ja poisti markkinoilta sen kevyemmän satsin. Ihan hirveesti ei huvita keveintä kuitukiekkoa alle laittaa, mutta tuollainen vähän korkeampiprofiilisempi jäykkä kiekko antaa kyllä niin hienon fiiliksen ja tunteen alamäessä. Ihan hyödytöntä ja turhamaista, hyvin pärjäisi ilmankin.
Näihin tuunausjuttuihin pätee mielestäni sama sääntö kuin auton moottorin virityksessä: jos teho putoaa alle 10%, niin viritystä voidaan pitää onnistuneena. Ja tekemisen ilo jää aina.
^Alaotteelta kyllä, mutta kahvoilta ajaessahan leveys on sama. Tarkoitin lähinnä sitä, että tulevatko näissä levitetyissä tangoissa jarrukahvat mukavammin esille kuin (lähes) suoraan alaspäinmenevissä?
Varmaan Pexi osaa tähän vastata, kunhan sattuu koneen ääreen. Mulla oli jo tuollainen Cowchipper tilausnapin alla, mutta sitten iski pieni epäilys. Eihän tuossa isoista rahoista puhuta, enemmän se vaihtamisen vaiva näissä käyrissä vehkeissä.
Kahvat ovat paremmassa asennossa noin. Osa käyttää niitä maantielläkin sisäänpäin kallistettuina. Kun ajaa aerona kahvan päistä kiinni pitäen, niin ranteet tulevat parempaan kulmaan ja myös asento on kapeampi.
Mulla on pyörässä (OPEN U.P.) Eastonin EC70 AX droppitanko ja siinä on 16 asteen flare. Tanko tuo hyvin vakautta alaotteella ajamiseen ja omasta mielestä tuo kulma on mukavampi kuin esim. maantiepyörän 4 asteen flare. Rannekulma on luonnollisempi kuin maantiepyörässä ja kahvat ovat paremmin ”käsillä”. Bonuksena alaottteella viihtyy kauemmin. Suosittelen kokeilemaan.
Asia selvä!
Mutta ei kai täällä kukaan korkealaippaisilla kiekoilla ajava ole niitä perustellut nopeusominaisuuksilla?
Jos ei kilpaile, niin aika vaikea on mitään muutosta tai viritystä perustellä nopeuden lisääntymisellä. Miksi pitäisi päästä kovempaa ja jos päsee kovempaa, niin mitä hyötyä siitä on? Entä mitä hyötyä on harrastepyöräilijälle mukavuudesta? Tai keveästä painosta? Jos jotakin, niin motivaatio pyöräillä ja ajaa enemmän kasvaa, mutta mitä hyötyä siitäkään on?
Omat kokemukseni hiilarikiekoista sisältävät kolme vannejarrulla alpeilla tuhottua äärikevyttä matalaprofiilista etuvannetta. Valmistaja vaihtoi lopulta koko kiekkosatsin korkeampilaippaiseen ja painavampaa satsiin ja poisti markkinoilta sen kevyemmän satsin. Ihan hirveesti ei huvita keveintä kuitukiekkoa alle laittaa, mutta tuollainen vähän korkeampiprofiilisempi jäykkä kiekko antaa kyllä niin hienon fiiliksen ja tunteen alamäessä. Ihan hyödytöntä ja turhamaista, hyvin pärjäisi ilmankin.
Näihin tuunausjuttuihin pätee mielestäni sama sääntö kuin auton moottorin virityksessä: jos teho putoaa alle 10%, niin viritystä voidaan pitää onnistuneena. Ja tekemisen ilo jää aina.
Eipä kai kukaan ja kommenttikin liittyi vain yleisluontoisesti aerokiekot vs. gravel-renkaat tai yleisemminkin aero-gg-keskusteluun eikä ollut kenekään sanomisiin sen kummemmin kohdistettu.
Mutta totta: turhamaisuus on se voima joka hyvin pitkälti pitää markkinoiden rattaat pyörimässä. Niin fillarimarkkinoiden kuin monen muunkin. Mukavuusasiasta olen siinä mielessä eri mieltä, että mukavuus on se, mistä harrastaja hyötyy eniten, kun absoluuttisella tehokkuudella ei ole niin merkitystä. Tosin ne eivät välttämättä sulje pois toisiaan ja mukavuuskaan ei kaikille tarkoita samaa. Pääasia on, että kuski itse viihtyy pyöränsä päällä.
Tankoasiaan vaikuttaa myös hartioiden leveys. Mun käsille sopii parhaiten, jos kädet ja kahvat olis jotakuinkin samalla janalla. Jos tanko levenee käsien kulmaa enemmän, joutuu ranteet ikävään asentoon kahvoilta ajaessa. Bike packing -romppeiden kanssa levenevä tanko on siinä mielessä parempi, että vaihdevivuille jää enemmän tilaa liikkua. Uskoisin, että melkolailla makuasioita myös.
Jep. Kaikki muu on makuasioista, paitsi nopeus. Kun ottaa alhaalta levenevän tangon, niin saa tukevamman asennon tarvittaessa ja ylös jää kapeampi ja nopeampi asento.
trussikeula integroiduilla tempotikuilla tulee olemaan gravelin tulevaisuus, veikkaan mä ;p
https://www.victoire-cycles.com/sites/default/files/Victoire%20C2M%20-%2032.jpg
^ ja kun ei ole uci asettamassa rajoitteita, niin ton etummaisen laukun vois vielä tehdä vähän aerommin. Sinne sisään sitten juomapussukka letkun kanssa, niin ei tartte kuskillekaan reppua selkään, koska juomareppu ja aeroasento ei toimi. Aika paljon on evoluutiolla vielä hommia... :D
^^tuo fillari ei ole tulevaisuutta, siinähän ei ole ylikokoemäputkea.
Vaihdoin juuri 44 cm leveän Cowchipperin Avaruuskanan 42 cm "perustangon" tilalle. Cowbell olisi ollut hyvin lähelle vastaava kuin toisen fillarin (Kona Rove) tanko, mutta halusin kokeilla vielä hieman leveämpää flarea. Omaan ajoon sopii täydellisesti, leveästä tangosta saa alaotteelta myös hyvän momentin nousuissa. Aeromielessä leveä alaote on toki huonompi, mutta se ei itseäni juuri huoleta. Kahvojen asento on aikalailla makuasia tai ainakin henkilökohtainen juttu. Mielestäni tuntuu noin paremmalta, mutta loppujen lopuksi kahvoilta ajettaessa ero perinteiseen tankoon on hyvin pieni. Tuo Cowchipper on kuitenkin lähempänä perinteistä tankoa kuin esim. Salsan Woodchipper, joka on enemmän maastoajoa ajatellen suunniteltu ja jolla on tarkoitus ajaa enimmäkseen alaotteelta.
Kannattaa muuten huomata, että periaatteessa tuo "flare" tarkoitta ainoastaan sitä, missä kulmassa edestä päin katsottuna pystyakseliin nähden droppi kääntyy sivulle. Vaikka tangossa olisi flarea, voi alaote olla silti suora. Tätä ei aina spekseissä kerrota, minkä huomasin kun yritin etsiä edullista gravel-tankoa. Flaren lisäksi tulee vielä tuo alaotteen taivutus sivulle, jonka Salsa on ilmeisesti nimennyt "drop angleksi". Muutamassa potentiaalisessa tangossa nimittäin oli kyllä flarea riittävästi, mutta itse kahvoissa ei ollut taivutusta eli alaote olisi ollut suora. Flare näkyy siis parhaiten edestä otetusta kuvasta, drop angle, tai Shimanolla sweep taas ylhäältä otetusta kuvasta. Sweep tarkoittaa toisaalta taas joillain valmistajilla samaa kuin maastotangoissa, eli yläotteen taaksepäintaivutusta, joten tarkkana pitää olla.
Cowchipperin spekseistä:
116mm drop, 68mm reach, 24° flare angle, 12° drop angle
Edit: tässä vielä kuva Shimanon manuaalista, F on flare ja S sweep (Salsalla drop angle). Esimerkiksi Shimanon "Discover Big Flare Handlebarissa (https://www.pro-bikegear.com/global/en-gb/road/handlebars/PRO_HA_DISCOVERBIGFLARE)" on 30 astetta flarea, mutta vain 6 astetta sweepia.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190826/6f38afdae2a0d2fbfc0ff72adab8d578.jpg
^^tuo fillari ei ole tulevaisuutta, siinähän ei ole ylikokoemäputkea.
Jos oikein tulkitsen, tuossa pyörässä on peräti kolme emäputkea tai sitä vastaavaa uloiketta.
^^Salsan droppitankojen eroja havainnoillistettu täällä https://salsacycles.com/culture/introducing_cowchipper_handlebar
Loppujen lopuksi aika varovaisiin ja perinteisiin ratkaisuhin vielä toistaiseksi kaupallisissa gravelipyörissä on päädytty, kun huomioi, että uci ei rajoita touhua mitenkään. Erilaisilla kuiturunkoon integroiduilla laukuilla ja katteilla koko aerohomman vois viedä seuraavalle levelille.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.