PDA

Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62

pyöräsimo
20.06.2019, 12.45
Lasketaanko graveleiden Sram Apexit, Rivalit ja Forcet, joissa 11-42-takapakka, maantie-, vai maastopakoiksi? Maantie, mutta hiekka...?

JackOja
20.06.2019, 12.50
^nehän on maastopakkoja. Yleensä PG-1130 ja paremman väen pyörissä joku kevyempi malli XD-vaparille.

Ai niin, tulevissa kiekoissa tulee mukana XDR-vapaaratas, eihän sellaisia pakkoja ole vielä olemassakaan :eek:

PatilZ
20.06.2019, 13.56
Cannondalen ensi vuoden Topstone mallit tulee tänään julki. Todennäköisesti tai ehkä. Sieltä täältä tihkuu kuvia ja tietoa. Mielenkiintoinen on myös naisille suunnattu oma malli:

https://www.leisurelakesbikes.com/325774/products/cannondale-topstone-105-womens-gravel-bike-2020-green.aspx

Huoleton
20.06.2019, 15.04
Pakkajaottelu lähti siitä että ragleyssä on 12x142 ja 15x100 akselit. Eikös tuo taka-akseli ole sama kun yleensä 12mm akselisissa gravelpyörissä? Eli jos jotain sopimattomuuksia on niin ne koskee sitten kaikkia 12mm akselillisia.
Edessä ei ole pakkaa ja jarrulevy löytyy sekä maastosta että maantieltä eli sinne menee just hyvin nyt poistomyytävät vanhanaikaset ei-boost kapean vanteen (<35mm sisäleveys) kiekot.

penyeach
20.06.2019, 16.54
Cannondalen ensi vuoden Topstone mallit tulee tänään julki. Todennäköisesti tai ehkä. Sieltä täältä tihkuu kuvia ja tietoa. Mielenkiintoinen on myös naisille suunnattu oma malli:

https://www.leisurelakesbikes.com/325774/products/cannondale-topstone-105-womens-gravel-bike-2020-green.aspx

https://www.cannondale.com/en/Europe/Products/ProductCategory.aspx?nid=5a7f745a-6e27-477e-99d5-4d5201550c8e

Nimen lisäksi ei paljon yhteistä alumiinimallien kanssa.

pyöräsimo
20.06.2019, 17.09
JackOja, ok, kiitos tiedosta!

Ohiampuja
20.06.2019, 17.46
https://www.cannondale.com/en/Europe/Products/ProductCategory.aspx?nid=5a7f745a-6e27-477e-99d5-4d5201550c8e

Olipa ruman näköinen. :)

dtw
20.06.2019, 18.11
Trek Checkpoint kiinnostelee mutta koeajomahdollisuutta ei ole lähellä. Mahtaakohan jollakin suht samankokoisella(pituus 179/inseam 84cm) olla ja mitä kokoa?
Minulla on Trek Checkpoint ALR 4 kokoa 54. Olen 170-senttinen ja Trekin kokotaulukon mukaan mittani ovat suunnilleen 54-koon puolessavälissä. Tuo pyörä on itselleni sopiva, kun hankin vähän lyhyemmän ohjainkannattimen.

Minusta vaikuttaa selvältä, että sinulle sopii koko 56.

Garymies
20.06.2019, 19.06
Itse olen miettinyt samaa.
15 ja 12 akselit luulis olevan just hyvät kun tommosia maastokiekkoja on alelaarit väärällään. Jos alet ei nappaa niin voi ostaa kiekot jollain paremmilla navoilla joissa on vaihdettavat adapterit.
Stack ja reach muistuttaa maantiepyörää eli matala ja pitkä. Onkohan tuota tarkoitus ajaa lyhyellä stemmillä? Keulakulma on kyllä loiva eikä takahaarukkakaan lyhimmästä päästä.50-90mm stemmit näkyy olevan rungon koosta riippuen kokonaisessa Ragleyssä. Kai nuo melko lyhyiksi voi laskea kippurasarviseen. Nimenomaan maastokiekot aattelin laittaa. Täytyy vielä pari päivää harkita, mutta nyt tuntuu siltä, että Ragleyn runko lähtee tilaukseen.

kalle_a
20.06.2019, 19.34
Mulla on Ragleyn Trig Adventure, ja tykkään kun hullu puurosta. Vaihtoehtona oli Alpkitin Sonder Santiago, mutta valinta sitten kääntyi Ragleyhin. Vertailukohtaa muista gravel pyöristä ei oo, mutta sain sitä mitä halusin. Leppoisan ajo-asennon, 1x11 vaihteet, hydrauliset jarrut, mahdollisuun leveisiin renkaisiin ja hinta kohtuullinen. Mulle yksi valintaan vaikuttanut tekijä oli myös läpiakselit, joita Sonderissa ei ollu. Työn jälki runkossa on mielestäni hyvä, hitsaussaumat siistit. Wiggle tosin fuskasi kun toimitus tuli sitä kautta ja jarrut eurooppalaisittain niin jarruletkua ei lyhennetty oikeaan mittaan vaan ylimääräinen kietaistiin rungon ympäri.

stenu
20.06.2019, 21.18

Cannarilla selvästi uskotaan, että 1X-gravelin aika on ohi..

Vivve
20.06.2019, 22.01
Pakkajaottelu lähti siitä että ragleyssä on 12x142 ja 15x100 akselit. Eikös tuo taka-akseli ole sama kun yleensä 12mm akselisissa gravelpyörissä? Eli jos jotain sopimattomuuksia on niin ne koskee sitten kaikkia 12mm akselillisia.
Edessä ei ole pakkaa ja jarrulevy löytyy sekä maastosta että maantieltä eli sinne menee just hyvin nyt poistomyytävät vanhanaikaset ei-boost kapean vanteen (<35mm sisäleveys) kiekot.
Voit käyttää maastokiekkoja ja maastopakkaa. Maantiepakkaa et saa niihin kiekkoihin välttämättä mutta siihen ei ole ilmeisesti tarvettakaan.

JackOja
20.06.2019, 22.22
Pakkajaottelu lähti siitä että ragleyssä on 12x142 ja 15x100 akselit. Eikös tuo taka-akseli ole sama kun yleensä 12mm akselisissa gravelpyörissä? ....

Aivan sama 142x12 akseli.

Vapaaratas määrää mitä pakkaa voit käyttää.

ilkkaluukkonen
21.06.2019, 09.36
Komia keko sinullakin. Mites on painan jakautuminen? Kokeilin vaihtaa omaa asetelmaa ja laitoin teltan ja keittimen taakse. Eteen tuli stongan alle alusta, makuupussi ja vaatetta. Keula tuntui keventyvän ja samalla ajotuntuma parani merkittävästi.

Tuossa omassa kuvassa hieman hämää se, että edessä teltta on maastonvärisessä pussissa, joka on aivan liian iso. En ole saanut aikaiseksi ostaa pienempää. Eli edessä on hiukan päälle 2kg teltta ja tässä tapauksessa kevyt untuvatakki sekä leirikalsarit ja sukat. Nykyisillä varusteilla ei oikein saa telttaa muualle mahtumaan, joten eri jakautumia ei pääse sen kummemmin testaamaan. Jossei sitten veispulloja koittaisi siirtää taakse... Sillä saisi heti sen n. puolitoista kiloa keulaa kevennettyä.

Eihän tuo kieltämättä samanlaiselta tunnu ajaa kuin ilman kuormaa ja putkella ajaessa pyörä on epävakaampi selkeästi. Osittain epäilen sen johtuvan siitä, että itse tosiaan painan enemmän kuin "normikuski" ja sitten laittaa vielä kamat päälle pyörään, jota ei ole kuormattavaksi tarkoitettu. Uutta pyörää olen siis speksaamassa oikeastaan juuri parempien retkiominaisuuksien takia, vaikka sille muutakin käyttöä tulee olemaan.

Mutta bikepackingin järkevyyttä ihmetteleville näistä laukkuvirityksistä voi sanoa sen verran, että ilman näitä ei tulisi lähdettyä pyöräretkelle, koska ei ole ollut erillistä retkipyörää. Epäilen, että monet haluaa käydä muutaman reissun nykyisellä kalustolla ja nykyiset laukut sen mahdollistaa. Mielestäni erittäin hyvä trendi, edelleen saa kuitenkin omistaa sen perinteisen retkipyörän ja sivulaukut.

ilkkaluukkonen
21.06.2019, 09.40
Cannarilla selvästi uskotaan, että 1X-gravelin aika on ohi..

Omasta mielestäni ei ole edes kovin huono juttu. Toki meitä on moneen junaan... Ovat näköjään haarukoihin lisänneet tarakkakiinnitysmahdollisuuden.

Keitäs kaikkia jännittää tuollaiset 30mm joustoviritykset tai paremminkin niiden kestävyys?

F. Kotlerburg
21.06.2019, 09.44
Topstone alumiiniversio kyllä kiinnostaa. Saakohan noita järkevästi jostain nettikaupasta? Oishan tuo Cannondale-diileri paikkakunnallakin, mutta periaatteesta en sieltä pyörää osta.

Pyöräilevä Hullu
21.06.2019, 12.44
Onko Isä nitro koittanu minkälevyiset kumit tuohon Tripsteriin mahtuu 27,5" koossa ilman lokareita? Ei taida ISP:it ainakaan mahtua kun 52mm tais olla valmistajan mukaan enimmäissuositus?

Sotanorsu666
21.06.2019, 15.03
BMC:ltä on tulossa gravelpyörä vihdoin. Takaa löytyy teamelite maastopyörämalleista tuttu microtravel jousto. Löytyy lokarikiinnikkeet, 650 kiekkojen kanssa menee 47mm rengas lokareiden kanssa ja 700 kiekkojen kanssa 40mm. Hinnat taisi olla alkaen apexilla 3200 pintaa ja lippulaiva taisi olla karvan alle kympin. Näytti kuvissa hyvältä ja aiheutti jopa pientä pyöräkuumetta.

Garymies
21.06.2019, 18.27
Mulla on Ragleyn Trig Adventure, ja tykkään kun hullu puurosta. Vaihtoehtona oli Alpkitin Sonder Santiago, mutta valinta sitten kääntyi Ragleyhin. Vertailukohtaa muista gravel pyöristä ei oo, mutta sain sitä mitä halusin. Leppoisan ajo-asennon, 1x11 vaihteet, hydrauliset jarrut, mahdollisuun leveisiin renkaisiin ja hinta kohtuullinen. Mulle yksi valintaan vaikuttanut tekijä oli myös läpiakselit, joita Sonderissa ei ollu. Työn jälki runkossa on mielestäni hyvä, hitsaussaumat siistit. Wiggle tosin fuskasi kun toimitus tuli sitä kautta ja jarrut eurooppalaisittain niin jarruletkua ei lyhennetty oikeaan mittaan vaan ylimääräinen kietaistiin rungon ympäri.

Hyvältä kuulostaa. Onko sulla minkäkokoinen Ragley ja mites oma pituus sekä jalan sisämitta?

Isä nitro
21.06.2019, 22.49
Onko Isä nitro koittanu minkälevyiset kumit tuohon Tripsteriin mahtuu 27,5" koossa ilman lokareita? Ei taida ISP:it ainakaan mahtua kun 52mm tais olla valmistajan mukaan enimmäissuositus?

Toistaiseksi on menty 700-luokassa joten en valitettavasti osaa vastata kysymykseesi. Luulen kuitenkin että ISPit eivät mahdu.

Isä nitro
21.06.2019, 23.07
Mutta bikepackingin järkevyyttä ihmetteleville näistä laukkuvirityksistä voi sanoa sen verran, että ilman näitä ei tulisi lähdettyä pyöräretkelle, koska ei ole ollut erillistä retkipyörää. Epäilen, että monet haluaa käydä muutaman reissun nykyisellä kalustolla ja nykyiset laukut sen mahdollistaa. Mielestäni erittäin hyvä trendi, edelleen saa kuitenkin omistaa sen perinteisen retkipyörän ja sivulaukut.

Jep. Just näin. Mitäpä jos pidettäisiin vain homma avoimena erilaisille lähtökohdille ja ratkaisuille. Sieltä voi löytyä yllättävän toimivia ratkaisuja.

Trent
22.06.2019, 08.40
Hellou. Täällä uusi pyöräilyä aloittava huutelee neuvoja ja selkeyttä omiin ajatuksiin. Taustasta sen verran alkaa olla 20 vuotta kun viimeksi poljettavan kaksipyöräisen päällä olen istunut. Tänä keväänä ostin (vaimon painostuksesta) käytetyn hybridin, ja perkala ku olikin mukavaa tämä pyöräily. Tavoitteena nyt onkin saada tästä itselleni säännöllinen liikunnallinen harrastus, jolla kunto kohentuisi ja painokin tippuisi. Nyt on ruholla painoa...riittävästi. Ja tästäpä johtuen aloin tähän ketjuun kirjoitella. Monet muissakin ketjuissa ovat maininneet että alkavan pyöräilijän pitäisi ostaa omaa silmää ja mieltymystä vastaavan pyörän, jolloin sillä tulisi ajeltua.
Omaa silmää miellyttää kippurasarvet, ja käytännön syistä pyörän olisi sovelluttava vähän kaikkeen...eli GG mulle. Ensinnäkin runkokoosta, pituutta löytyy 183 ja inseam (jos oikein mittasin) 85cm. Monet laskurit ehdottaa jopa 60 kokoista yleisemmin 58, mutta jotenkin täältä luetun mukaan lähempänä oikeaa kokoa olisi 55-56? Miten noita runkojen stackeja ja reacheja pitäisi tulkita?
Ja jotta ei liian lyhyeksi viesti jäisi nii tässä vielä muutama vaihtoehto mitä oon miettinyt, ja sanottakoon että kaikki lähti Canyonin Grail al 7.0 kuolaamisella, joten pidetään tuota vertailukohtana, niin hinnan kuin laadun suhteen:
- Cannondale Topstone 105
- Kona Rove ST (onko teräsrungot ”liian” painavia?)
- Rondo Ruut (kallis, mutta pirun hyvän näköinen)
- On One Space Chicken (rakkautta ensisilmäyksellä!)
Muutkin nuo Planet X:n pyöristä kiinnostaa, Full Monty, London Road. Noita tuntuisi saavan muita merkkejä pikkasen edullisemmin. Kaikista näistä tuo ”avaruuskana” kiinnostaa eniten ja siitä kiinostaisikin kuulla kokemuksia mikäli jollain sellaisia olisi, onko tuossa esim tuo hiilarirunko hyvä ottaen huomioon melko alhaisen hinnan hiilarirungoksi?
Kiitos ja anteeksi pitkästä viestistä! 😊

Jami2003
22.06.2019, 09.43
Itellä on teräs Rove ja kyllähän se on pirun hyvä pyörä. GG:ssä ei (ehkä) viilata sitä viimeistä grammaa joten teräksen voi hyväksyä. Ja toisaalta laatu teräspyörä on kevyt verrattuna johonkin alumiini hybridiin. Noilla sun mitoilla 56 on ihan paasseli. En ainakaan yli 57-58 runkokokoa ostaisi.

Jomppanen
22.06.2019, 11.05
Muutkin nuo Planet X:n pyöristä kiinnostaa, Full Monty, London Road. Noita tuntuisi saavan muita merkkejä pikkasen edullisemmin. Kaikista näistä tuo ”avaruuskana” kiinnostaa eniten ..

Planet X:llä on myös Holdsworth Mystique.
Mystiquella on 56-kokoisessa rungossa front-centre mitta ja 627mm ja Space Chikenissa 57-koossa 604 mm.
Eli Mystiquen runko on pidemmällä keulalla ja enempi gravel, Space Chiken enemmän cyclo hätäisempi liikkeissään.

Lumi, sohjo, muta, irtohiekka jne voisivat olla helpompia ajaa Mystiquella. Itse en tottunut käyräsarvisella lainkaan toe overlappiin, eli siihen että polkimen kammen ollessa etuasennossa kengän kärki osuu eturenkaaseen jos rengasta kääntää.
Sitten jos edessä on vielä lokarit niin mulla kenkä osu lokariin jatkuvasti. Vaihdoin lyhytrunkoisen cyclon vähän pidempään graveliin ja meno oli heti rauhallisempaa.
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBHOLMYSRIV12/holdsworth-mystique-rival

JackOja
22.06.2019, 11.19
...Itse en tottunut käyräsarvisella lainkaan toe overlappiin, eli siihen että polkimen kammen ollessa etuasennossa kengän kärki osuu eturenkaaseen jos rengasta kääntää.....

Haluan tässä yhteydessä huomauttaa, että kyseessä ei ole minkäänlainen kippurasarvisten yleisominaisuus, vaikka sellaisen kuvan tuosta lausahduksesta voisi saada. Nimimerkille sattui sellainen kuljettajan ja ajoneuvon välinen tilanne.

Vivve
22.06.2019, 12.02
Hellou. Täällä uusi pyöräilyä aloittava huutelee neuvoja ja selkeyttä omiin ajatuksiin. Taustasta sen verran alkaa olla 20 vuotta kun viimeksi poljettavan kaksipyöräisen päällä olen istunut. Tänä keväänä ostin (vaimon painostuksesta) käytetyn hybridin, ja perkala ku olikin mukavaa tämä pyöräily. Tavoitteena nyt onkin saada tästä itselleni säännöllinen liikunnallinen harrastus, jolla kunto kohentuisi ja painokin tippuisi. Nyt on ruholla painoa...riittävästi. Ja tästäpä johtuen aloin tähän ketjuun kirjoitella. Monet muissakin ketjuissa ovat maininneet että alkavan pyöräilijän pitäisi ostaa omaa silmää ja mieltymystä vastaavan pyörän, jolloin sillä tulisi ajeltua.
Omaa silmää miellyttää kippurasarvet, ja käytännön syistä pyörän olisi sovelluttava vähän kaikkeen...eli GG mulle. Ensinnäkin runkokoosta, pituutta löytyy 183 ja inseam (jos oikein mittasin) 85cm. Monet laskurit ehdottaa jopa 60 kokoista yleisemmin 58, mutta jotenkin täältä luetun mukaan lähempänä oikeaa kokoa olisi 55-56? Miten noita runkojen stackeja ja reacheja pitäisi tulkita?
Ja jotta ei liian lyhyeksi viesti jäisi nii tässä vielä muutama vaihtoehto mitä oon miettinyt, ja sanottakoon että kaikki lähti Canyonin Grail al 7.0 kuolaamisella, joten pidetään tuota vertailukohtana, niin hinnan kuin laadun suhteen:
- Cannondale Topstone 105
- Kona Rove ST (onko teräsrungot ”liian” painavia?)
- Rondo Ruut (kallis, mutta pirun hyvän näköinen)
Muutkin nuo Planet X:n pyöristä kiinnostaa, Full Monty, London Road. Noita tuntuisi saavan muita merkkejä pikkasen edullisemmin. Kaikista näistä tuo ”avaruuskana” kiinnostaa eniten ja siitä kiinostaisikin kuulla kokemuksia mikäli jollain sellaisia olisi, onko tuossa esim tuo hiilarirunko hyvä ottaen huomioon melko alhaisen hinnan hiilarirungoksi?
Kiitos ja anteeksi pitkästä viestistä! 😊

Itsellä myös gravel hakusessa ja olen katsellut tätä. XXL:n tuntien täytyy odotella hyvää tarjousta tuosta.
https://www.xxl.fi/ghost-road-rage-2-8-19-unisex-maantiepyora-valkoinen/p/1160140_1_style

Jukil
22.06.2019, 12.04
Moi, tulin leikkiin mukaan, täältä saa hienoja vinkkejä ja on erittäin asiallista keskustelua. Ensimmäistä graveliani haen, möin maantietycloni pois ja tuo linkin takana oleva fillari https://www.planetx.co.uk/i/q/CBHOLMYSRIV12/holdsworth-mystique-rival kiinnostaa. Olen suht kokematon fillaristi, onko tuo sivuilla oleva fillari mielestänne suoraan tilattavissa vai edellyttäisikö se jotain päivitystä renkaisiin tms.? Kauppapaikka vaikuttaa luotettavalla, tosin jonkin verran arveluttaa verkosta tilaaminen, esim koko. Olen 176 cm, jalan sisämitta 87 cm, saisinko jelppiä.

hphuhtin
22.06.2019, 12.58
PlanetX:stä on itselläni jäänyt täältä foorumilta mieleen se, että asiakaspalvelu on absurdin huonoa. Pyörät voi olla ok, joskin ilmeisesti vähän tekevät sitä, että ostajaa autetaan haluamaan jo tilausvaiheessa ”päivittää” osia. Esim. laittamalla riittävän halpoja osia esiasennusmalliksi.

Jukil
22.06.2019, 13.11
Ok, kiitos. Luulen että etsiskelee ainakin näin ensimmäistä g:ani kotimaan kivijalasta.

penyeach
22.06.2019, 14.00
PlanetX:stä on itselläni jäänyt täältä foorumilta mieleen se, että asiakaspalvelu on absurdin huonoa. Pyörät voi olla ok, joskin ilmeisesti vähän tekevät sitä, että ostajaa autetaan haluamaan jo tilausvaiheessa ”päivittää” osia. Esim. laittamalla riittävän halpoja osia esiasennusmalliksi.

Planet X:stä on itselläni jäänyt oikeasti pyörän sieltä ostettuani mieleen se, että samalla hinnalla saa absurdin paljon enemmän kuin kivijalkakaupasta, ainakin jos ei brändille kovin paljon arvoa anna. On selvää, että erotus on poissa asiakkaan kädestä pitämisestä; minusta kohteena on sen takia vähän eri segmentti kuin kivijaloissa, mikä on ihan hyvä.

Osaluettelo on tosiaan yksi asioista, jotka kannattaa ymmärtää itse.

Jukil
22.06.2019, 16.58
Mitä mieltä jos näistä pitäisi valita:

https://www.thebikefactory.co.uk/product/B8641/trek-crockett-4-disc-2020-model/

Vivve
22.06.2019, 18.20

Trekin ottaisin sen takuun vuoksi + omaan silmään hienompi. Itse tosin ostaisin tuon Trekin Checkpointin ALR:n jossa parempi rengastila ja saa lokarit.

Vivve
22.06.2019, 18.23
Trekkiähän ei muuten saa tilattua netistä ollenkaan Suomeen vaan se tulee itse noutaa kivijalkamyymälästä.

kalle_a
22.06.2019, 18.24
Hyvältä kuulostaa. Onko sulla minkäkokoinen Ragley ja mites oma pituus sekä jalan sisämitta?
Mitat on 185/86. Stemmin vaihdoin 90 >>70 mm että sain ajo-asennon mieleisekseni.

Jukil
22.06.2019, 19.31
Trekkiähän ei muuten saa tilattua netistä ollenkaan Suomeen vaan se tulee itse noutaa kivijalkamyymälästä.
Tanks, tuntuu muutenkin varmemmalta vaihtoehdolta!

Jomppanen
22.06.2019, 19.36

Holdsworth on kuiturungolla vs Trekin alu-runko.
Holdsworth Rival-vaihtajalla vs Trekin Apex

Trekin rengastilasta en tiedä mutta ensiasennusgummit on kaposet, Holdsworthiin mahtuu 43mm rengas ja siinä on kiinnikkeet lokareille.
Sitten Trekissä on mekaaniset jarrut. Pysähtyy se pyörä niilläkin, ei siinä mitään jos tykkää.
Holdsworthin jarrut on hydrauliset. Minulle pelkästään tuo vaijerijarru aiheuttaa sen että hylkäisin Trekin heti. Takajarrun vaijeri on vielä vedetty jarrusatulalta alaspäin niin että vaijeria pitkin vesi ja lika valuvat alaspäin jumittaen jarrua ja talvella aiheuttaa jäätymisen.

Mun listalla Trek jäis kauppaan, ei mitään jakoa tuolle kilpailijalle. Geometriakin sopii Holdsworthissa itselle.
Geo ja rengastila/lokarit tietty sellaisia mieltymyskysymyksiä ja käyttötarkoituksesta riippuvia juttuja.

Holdworthissa sellainen erikoisuus että Rival malliin voit tehdä päivityksiä ja muutoksia tuossa vaiheessa kun tilaat, jopa tankonauhan saa kaksivärisenä. Soittokelloa listalla ei tainnut olla.
Siellä valittiin kuitenkin myös jarrujen kätisyys, eli kumpi käsi takajarrulle ja kumpi eteen.
Force-mallissa valintoja ei olekaan ja pyörä tulee niillä palikoilla kun specseissä lukee, jarrun kätisyyttäkään ei kysytä. Force siis tulee todennäköisesti vääränkätisillä jarruilla.
Semmoisen jos lainaa kaverille niin voi fillari ja kuski tarvita molemmat ammattiauttajaa testilenkin jälkeen.

Jukil
22.06.2019, 20.09
Holdsworth on kuiturungolla vs Trekin alu-runko.
Holdsworth Rival-vaihtajalla vs Trekin Apex

Trekin rengastilasta en tiedä mutta ensiasennusgummit on kaposet, Holdsworthiin mahtuu 43mm rengas ja siinä on kiinnikkeet lokareille.
Sitten Trekissä on mekaaniset jarrut. Pysähtyy se pyörä niilläkin, ei siinä mitään jos tykkää.
Holdsworthin jarrut on hydrauliset. Minulle pelkästään tuo vaijerijarru aiheuttaa sen että hylkäisin Trekin heti. Takajarrun vaijeri on vielä vedetty jarrusatulalta alaspäin niin että vaijeria pitkin vesi ja lika valuvat alaspäin jumittaen jarrua ja talvella aiheuttaa jäätymisen.

Mun listalla Trek jäis kauppaan, ei mitään jakoa tuolle kilpailijalle. Geometriakin sopii Holdsworthissa itselle.
Geo ja rengastila/lokarit tietty sellaisia mieltymyskysymyksiä ja käyttötarkoituksesta riippuvia juttuja.

Holdworthissa sellainen erikoisuus että Rival malliin voit tehdä päivityksiä ja muutoksia tuossa vaiheessa kun tilaat, jopa tankonauhan saa kaksivärisenä. Soittokelloa listalla ei tainnut olla.
Siellä valittiin kuitenkin myös jarrujen kätisyys, eli kumpi käsi takajarrulle ja kumpi eteen.
Force-mallissa valintoja ei olekaan ja pyörä tulee niillä palikoilla kun specseissä lukee, jarrun kätisyyttäkään ei kysytä. Force siis tulee todennäköisesti vääränkätisillä jarruilla.
Semmoisen jos lainaa kaverille niin voi fillari ja kuski tarvita molemmat ammattiauttajaa testilenkin jälkeen.

Vau, hieno analyysi, kiitos! On tässä pohdittavaa.

Vivve
22.06.2019, 20.17
Ei se kuitu tee itsessään autuaaksi. On hyviä kuiturunkoja ja aivan surkeita. En minäkään tosin mekaanisia levareita ottaisi.

TheMiklu
22.06.2019, 23.57
Planet X/On-Onea on/on ollut itellä tallissa ja niillä kyllä saa pikkurahalla rakennettua kivaa ajettavaa. GG pyörän ollessa kyseessä hiilarirungon etu on vähäisempi ku vaikka maantiepyöyrän tapauksessa. Isot renkaat kuitenki tuo sitä mukavuutta ja painoero rungossa on...mitä jotain 500g max? Jos ei kilpaa ajaa niin en hirveesti ressais. Tai vaikka ajaisikin. Lisäksi halvan GG-rungon ollessa kyseessä tuo ero voi olla paljon pienempi.
No siis einivei, halpaa ajettavaa ettiessä kandee ehkä tsekata myös Ribblen CGR ja muu tarjonta.

Jukil
24.06.2019, 16.11
Jäin jumiin tuonne Planetin sivustolle, näyttäisi löytyvän hinta-laatu-suhteeltaan kohtuullisen hyvää tavaraa. Nöösi kysyy, mitä mieltä näistä kahdesta ehdokkaasta? Onko mielipiteitä, esim. jokin ominaisuus suhteessa toiseen joka kannattaisi huomioida valinnassa, muukin kuin 100 punnan hintaero?
https://www.planetx.co.uk/i/q/EBHOLMYSFOR1/holdsworth-mystique-force-1-700c
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBVISBFOR1/viner-strada-bianca-force-1-hrd-gravel-bike

MRe
24.06.2019, 16.21
^Oranssin kanssa voisi ainakin hakea Postille töihin...

penyeach
24.06.2019, 16.29
Jäin jumiin tuonne Planetin sivustolle, näyttäisi löytyvän hinta-laatu-suhteeltaan kohtuullisen hyvää tavaraa. Nöösi kysyy, mitä mieltä näistä kahdesta ehdokkaasta? Onko mielipiteitä, esim. jokin ominaisuus suhteessa toiseen joka kannattaisi huomioida valinnassa, muukin kuin 100 punnan hintaero?
https://www.planetx.co.uk/i/q/EBHOLMYSFOR1/holdsworth-mystique-force-1-700c
https://www.planetx.co.uk/i/q/CBVISBFOR1/viner-strada-bianca-force-1-hrd-gravel-bike

Holdsworthissa ei näyttäisi olevan muokkausoptioita vaan kyse lienee valmiiksi kasatusta pyörästä. Siinä on todennäköisesti brittiläisittäin takajarru vasemmalla kädellä ja etujarru oikealla. Joitakin se haittaa, toisia (mm. minua) ei. Ja asian voi tietysti melko helposti korjata.

Ja samasta hintaluokastahan löytyy vielä myös Space Chicken ja Tempest -vaihtoehtoja.

hphuhtin
24.06.2019, 16.57
Tuolla toisessa ketjussa (vai oliko se tässä) tiedettiin kertoa, että Rival-1 mallia voi muokata.

Jukil
24.06.2019, 18.56
Kiitos kommenteista, jatkan tutkailua!

Jomppanen
24.06.2019, 19.37
Pieniä eroja, joskin Vienerin tiedot on puutteellisia.
Runko on eri kuitua ja Holdsworthin runko on hieman raskaampi, siinä on integroitu istuinputken kiinnitys, läpiakseli myös takana, vähän pidempi takahaarukka ja aavistuksen loivempi ohjauskulma, rengastilavuus on myös samaten vähän isompi. Olisko se hitusen enemmän gravel kun tuo Viener?
Viener on aikamoinen myyntimenestys tai luultavammin poistuva malli kun sitä saa vain XL-kokoisena.

MRe
26.06.2019, 08.35
Eilen sitten tuli mun gräveli. Ja tietysti lähempänä kahdeksaa illalla. Se on kyllä kumma, kun kuriirifirmat ajaa aina Itä-Helsingin viimeiseksi. Ilmeisesti pelottaa tulla tänne.

No, ei kun kasaamaan fillaria. Onhan tuo hissitolppa teoriassa kätevän tuntuinen konsepti tämmöisessä(kin), mutta melko paljon ylimääräistä jumppaa satulan saamisessa oikealle korkeudelle, kun sen tolpan kaapelin kanssa pitää välpätä. Josta seurauksena myös hajonnut tolpan kiristin... vaikka momenttiavaimella väänsin joka kerta, niin silti antautui. Tosin ei kyllä mikään ihmekään, kun se on sellainen "kevennetty" malli jossa tosi ohuet rakenteet. Ja kun ei ota 100% tasaisesti siihen satulaputkeen, niin rasitus keskittyy johonkin kohtaan ja eihän se kestänyt.

No, kiristin on helppo vaihtaa, kun on hissitolppa... ehkä sitä vielä näillä lumilla pääsee ajamaankin.

Jeltsar
26.06.2019, 11.12
Tubeless kysymys: paljonko on maksimipaineet, samat kuin sisurilla? Näin niinkuin teoriassa vaikka sitten löytyisikin sopivammat matalammat paineet.

Entä sitten rengassuositus: ajot 65/35 asfalttia/hiekkaa? Hiekalle mielisi enemmän. Pyöränä ei puhtaasti gravel vaan cannondale super x cyclo, vakiona 700x33c schwalbe onex, mitkä periaatteessa ihan jees, mutta ehkä himpun leveämmät voisi olla.

Vivve
26.06.2019, 11.18
Yleensä rengasvalmistajat ilmoittavat maksimipaineet. Yleensä ovat jonkin verran pienemmät tubelessasennuksessa kuin sisurilla.

JackOja
26.06.2019, 12.01
Eikä se renkaaseen printattu maksimipaine ole se, jolla rengas rullaa parhaiten.

pyöräsimo
26.06.2019, 12.05
Onko mitään sääntöä, minkä verran maksimipaineesta pois, että rullaa parhaiten? Vaiko vain perstuntuma?

JackOja
26.06.2019, 12.09
^sehän riippuu renkaan ominaisuuksista ja kuljettajan sekä lastin painosta. Kokeilemalla selviää.

hphuhtin
26.06.2019, 12.35
Onko mitään sääntöä, minkä verran maksimipaineesta pois, että rullaa parhaiten? Vaiko vain perstuntuma?

Perstuntuma on paras tuntuma, mutta voihan kaikenlaisia kalkulaattoreita koittaa. Itse en käytä. http://www.dorkypantsr.us/bike-tire-pressure-calculator.html

Jeltsar
26.06.2019, 13.25
Eikä se renkaaseen printattu maksimipaine ole se, jolla rengas rullaa parhaiten.

Ei toki, enkä ole käyttänytkään. Mietin vaan just, paljonko tubeless ylipäänsä kestää vs ilmoitettu.

KotooTöihin
26.06.2019, 22.25
Yleensähän tubeless asennuksessa renkaan sanotaan rullaavan yhtä hyvin pienemmillä paineilla. Itse huomasin ensimmäisellä kertaa ghetto tubeless kokeiluissa selvän eron rullaavuudessa. Ei enää sisuria mulle, kiitos ��

velib
27.06.2019, 18.19
Muutamalla foorumilaisella taisi olla On Onen Space Chicken, minkä verran niistä on kertynyt kokemusta? Mikähän on suurin rengas (650b sekä 700c) joka runkoon mahtuu? Geometria vaikuttaa gravel-pyörään hieman vanhanaikaiselta, satulaputken kulma 72,25 astetta ja keula 72,5 astetta. Jos pyörällä haluaa ajaa yhtään poluilla, kuulostaa keulakulma aika jyrkältä. En sitten tiedä paljonko sillä on merkitystä soralla.

ikispessu
28.06.2019, 14.09
BMC:ltä on tulossa gravelpyörä vihdoin. Takaa löytyy teamelite maastopyörämalleista tuttu microtravel jousto. Löytyy lokarikiinnikkeet, 650 kiekkojen kanssa menee 47mm rengas lokareiden kanssa ja 700 kiekkojen kanssa 40mm. Hinnat taisi olla alkaen apexilla 3200 pintaa ja lippulaiva taisi olla karvan alle kympin. Näytti kuvissa hyvältä ja aiheutti jopa pientä pyöräkuumetta.

onks tästä enempää tietoa kun bmc:n sivuilla on vaan tuota roadmachine x:ää yhdenlaisena versiona? 2299€ hintaan.
vai onko nyt kyse jostain eri pyörästä josta ei ole vielä infoa eikä ole saatavilla?

Smo
28.06.2019, 16.03
Menisköhän tollanen vanha alu cyclo retkipyöränä telttojen yms kanssa? Taitas olla tavaratelinekiinnityskin jopa. Onkohan 52 koon CC iso jos maantiepyöräkoossa on toi sopiva? Halvalla sais ..

hphuhtin
28.06.2019, 18.32
Cyclocross (jos sellaisesta siis kyse) ei mulle ole ajoasennoltaan mikään retkipyörä, mutta ehkä oma cyclo on sitten vähän agressiivisempi ajoasennoltaan ja erilaisia saman kategorian pyöriä varmaan löytyy.

Smo
28.06.2019, 18.43
Mut ehkä sillä jonkun satunnaisen retken tekis .. tai polkis mökille .. voishan sitä sit vielä hommaa toisen pyörän retkille :::

Smo
28.06.2019, 21.17
Ei se niin jyrkälle tunnin :)

Grr
28.06.2019, 21.31
Menisköhän tollanen vanha alu cyclo retkipyöränä telttojen yms kanssa? Taitas olla tavaratelinekiinnityskin jopa. Onkohan 52 koon CC iso jos maantiepyöräkoossa on toi sopiva? Halvalla sais ..

Menis. Ei ku pieni. Osta pois jos halvalla saat.
Cyclot on lyhyempiä mutta korkeampia kuin maantiepyörät. Retkipyörät on pitempiä mutta matalempia (tai noin sama) kuin maantiepyörät. Rungoltaan siis, ohjaamo istuin keskiö saattaa olla sit hyvinkin lähellä toisiaan. YMMV

Smo
28.06.2019, 22.38
Ostin jo (Ei se niin jyrkälle tunnu piti kirjoittaa :)) Ihan sama meneekö retkipyöränä, voi sillä varmaan ajella noita arkiajojakin TMT-hiekkatie-polku meiningeissä :)

Sotanorsu666
28.06.2019, 23.07
onks tästä enempää tietoa kun bmc:n sivuilla on vaan tuota roadmachine x:ää yhdenlaisena versiona? 2299€ hintaan.
vai onko nyt kyse jostain eri pyörästä josta ei ole vielä infoa eikä ole saatavilla?

Oli vissiin tällä viikolla julkaisutapahtuma jälleenmyyjille Italiassa, joten eiköhän sieltä kohta joku virallinenkin julkaisu tule kaikille. Kyseessä on siis täysin uusi pyörä.

palikka
29.06.2019, 01.56
Hei!
Cannondalen Topstone Sora tuli sitten hankittua M-koossa. Bikegeocalcilla tuli tutkittua, että M-koon framet Canyonin Grail AL M on hyvin lähellä toisiaan ja Canyonhan suosittelee M-kokoaan 178-184cm pitkille. Itse olen 183cm - pitkähköt jalat ja oletettavasti lyhyempi torso. Kivijalassa asioidessani toki L-koko tuli koeajettua lopulta todetakseni, että ohjaus oli laiskempi (toki erittäin stabiili sitten suoraan ajettaessa) ja L-koon hoodeilla joutui kurkottaan sen verran paljon, että stemmiä olisi varmaan joutunut 4cm lyhentämään. Kovasti M-kokonen vaikutti ennakkoluuloisesti pienempien pyörältä. Jos olisin netistä päätynyt tilaamaan (minkä tahansa) pyörän niin satavarmasti olisi liian iso tullut tilattua. Topstone M ja Grail M taitavatkin vastata runkokoon 56 pyöriä, joten ei tässä käyräsarvisten alottelijana tullut edes mitenkään pieneen mankeliiin itseä survottua.

Olen ollut todella tyytyväinen pyörään. Hydrauliset jarrut kyllä löytyy aiemmista pyöristäni niin olihan tämä tiedossa, että mekaanisista ei löydy samanlailla tehoa mutta näköjään nämäkin Promaxit osoittautuneet toistaiseksi paremmiksi mitä oletti, tosin märällä kelillä en ole ajennut. Äkkitilanteessa nämä eivät varmastikaan pysäytä, enkä muista että oisin lukkoonkaan rengasta saanut näillä koskaan.
Löytyykö mistään semi-hydroista tai miksei hyvistä täysin mekaanisista hyviä tarjouksia? TRP Spyre, TRP Hy/RD ja Giant Conduct (hirvee mötikkä) oon jollakin tasolla tutustunut.

Pyörän ostin kuitenkin täysin päivitettäväksi sekä pahimpaan kuumeeseen budjetin salliessa. Pyöräliikkeessä päästiin ihan hyvin hinnastakin sopuun. Topstonessa on magee ja laadukas runko ja ei nuo cx2.0 (maddux?) kiekotkaan itselleni ainakaan sieltä paskimmasta päästä ole. Ainakin uskottelen näin sillä samaiset vielä löytyy parin tonnin caadx ultegrasta, eikä paremmistakaan kokemusta ole. Odotellaan nyt noita Simpan GRX-kiekkoja, että minkälaista arviota niistä tihkuu. Kuitutolppa ja jarrut kuitenkin ovat todennäköisesti ensimmäisiä kunnollisia päivityksiä. Stemmin vaihdoin tänään 100->90mm vaikka menihän tuolla originaalilla vajaa 70km lenkkikin ilman kipuja vaikka meikäläisen selkä saattaa olla infernaalisen kipeä viikkotolkulla mitä tulee huonoon ajoasentoon.

Vaikka pyörässä onkin vain Sorat (sopii muuten gravel-pyörään ainakin nimeltä ;)) niin tarpeeksi hyvin näillä lykkiii; kiitos edessä olevien 46/30 jolloin skaala on tarpeeksi hyvä ja tuosta pakasta voisi vielä kutistaa 11 ja 34-hampaiset ääripäät pois, jolloin ideaali pakka itselleni olis 12-30 tai 12-32. Maasturista löytyy 1x11, joten ehkä tiedän paremmasta mutta toisaalta nää 9-speed "romut" on halpaa kulutustavaraa!

jhalmar
29.06.2019, 07.25
Tuli kasailtua listan mukainen Salsa Cutthroat ja ajokokemusta on kertynyt sen verran, että jos on etsimässä mukavaa ja monipuolista gravelpyörää niin suosittelen kyllä koeajoa. Menee erittäin kivasti hiekkatiet, hyvät polut ja jopa kestopäällystepätkät. Juurelliset ja kivikkoiset teknisemmätkin maastot onnistuu, jos on matalammat paineet renkaissa. Nämä hankalat maastot helpottuisi leveämmillä renkailla (mahtuisi 2.45” 29”), mutta tuntuu että noille satunnaisille pätkille riittää tuo 2.1” rengaskin. Runko tuntuu suodattavan pahimmat tärinät ollen kuitenkin riittävän jäykkä, kun alkaa tosissaan survomaan polkimia.
Hankin fillarin osittain korvaamaan omat maastopyörätarpeet ja on täyttänyt tämänkin aukon. Olin aluksi tilaamassa takapakaksi ethirteen 9-39 pakkaa ja tämä olisi istunut vähän paremmin omiin ajoihin kuin tuo 10-42. Tälläkin tosin pärjää.

Runko: Salsa Cutthroat L
Osasarja: Sram Force1 1x11
Jarrulevyt: SRAM Centerline X 160/140
Takapakka: SRAM XG 1175 10-42T
Kammet: Rotor Rex 2.1 INPower 175mm
Eturatas: Rotor QX1 36T
Kiekot 1327g sisältäen teipit ja venttiilit:
- Duke Lucky Jack SLS2 6ters kehät
- DT240s SP CL navat
- Etukiekko: paino 614g, 28 CX-ray, sisä-/ulkoleveys 28,2/34,2mm
- Takakiekko: paino 713g, 28 CX-Sprint, sisä-/ulkoleveys 25,9/31,6mm
Renkaat: Schwalbe Thunder Burt 2.1”
Satula: Specialized Phenom Comp 143mm
Satulatolppa: Merida carbon, voi vaihtua vielä mukavuustolppaan kuten Canyon S14 VCLS 2.0 CF.
Stemmi: S-Works 110mm
Tanko: Ritchey WCS Venturemax 42cm
Tankoteippi: Lizard Skins DSP 3.2 musta
Polkimet: Shimano XT
Pullotelineet: Elite Rocko

Paino 9,31kg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190629/28354b0f3edcbfccb5c09368cc349cfa.jpg

Jukil
29.06.2019, 08.54
Tuli kasailtua listan mukainen Salsa Cutthroat ja ajokokemusta on kertynyt sen verran, että jos on etsimässä mukavaa ja monipuolista gravelpyörää niin suosittelen kyllä koeajoa. Menee erittäin kivasti hiekkatiet, hyvät polut ja jopa kestopäällystepätkät. Juurelliset ja kivikkoiset teknisemmätkin maastot onnistuu, jos on matalammat paineet renkaissa. Nämä hankalat maastot helpottuisi leveämmillä renkailla (mahtuisi 2.45” 29”), mutta tuntuu että noille satunnaisille pätkille riittää tuo 2.1” rengaskin. Runko tuntuu suodattavan pahimmat tärinät ollen kuitenkin riittävän jäykkä, kun alkaa tosissaan survomaan polkimia.
Hankin fillarin osittain korvaamaan omat maastopyörätarpeet ja on täyttänyt tämänkin aukon. Olin aluksi tilaamassa takapakaksi ethirteen 9-39 pakkaa ja tämä olisi istunut vähän paremmin omiin ajoihin kuin tuo 10-42. Tälläkin tosin pärjää.

Runko: Salsa Cutthroat L
Osasarja: Sram Force1 1x11
Jarrulevyt: SRAM Centerline X 160/140
Takapakka: SRAM XG 1175 10-42T
Kammet: Rotor Rex 2.1 INPower 175mm
Eturatas: Rotor QX1 36T
Kiekot 1327g sisältäen teipit ja venttiilit:
- Duke Lucky Jack SLS2 6ters kehät
- DT240s SP CL navat
- Etukiekko: paino 614g, 28 CX-ray, sisä-/ulkoleveys 28,2/34,2mm
- Takakiekko: paino 713g, 28 CX-Sprint, sisä-/ulkoleveys 25,9/31,6mm
Renkaat: Schwalbe Thunder Burt 2.1”
Satula: Specialized Phenom Comp 143mm
Satulatolppa: Merida carbon, voi vaihtua vielä mukavuustolppaan kuten Canyon S14 VCLS 2.0 CF.
Stemmi: S-Works 110mm
Tanko: Ritchey WCS Venturemax 42cm
Tankoteippi: Lizard Skins DSP 3.2 musta
Polkimet: Shimano XT
Pullotelineet: Elite Rocko

Paino 9,31kg

https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190629/28354b0f3edcbfccb5c09368cc349cfa.jpg
Hienon näköinen ja laadukas setti. Mitä tuolle kokoonpanolle tuli hintaa, noin?

jhalmar
29.06.2019, 09.14
^ Hinnat:
- Runkosetti käytettynä 1300€ (fillaritori.com)
- Kiekot 1410€ (wheel-tec.nl)
- Satulatolppa käytettynä 26€ (tori.fi)
- Rotor INPower kammet löytyi valmiina
- Loput palikat bike24/r2-bike/bike-discount

Ilman tarkempaa laskentaa menee ilmeisesti kaikkiaan 4000€:n paikkeille ja taitaa lipsahtaa vähän ylikin.

Jukil
29.06.2019, 09.18
Ok, kiitos!

stenu
29.06.2019, 22.33
Onko toi paino oikein? Meinaan, kun painaa yhtä paljon tai kai vähän enemmänkin kuin mun teräsrunkoinen ja -haarukkainen luddiittigrainderi, jossa tosin vannejarrut, mutta kiekotkin selvästi painavammat. Vai painaako Salsan runko ja haarukka jotenkin poikkeuksellisen paljon?

hitlike
29.06.2019, 23.52
Onko toi paino oikein? Meinaan, kun painaa yhtä paljon tai kai vähän enemmänkin kuin mun teräsrunkoinen ja -haarukkainen luddiittigrainderi, jossa tosin vannejarrut, mutta kiekotkin selvästi painavammat. Vai painaako Salsan runko ja haarukka jotenkin poikkeuksellisen paljon?

Mietin myös että meikällä on crossari jossa runkoa ja haarukkaa lukuunottamatta aika karvalakkiosat (Spline R23 alukiekot, 11sp Rival 2x voimansiirto alukammilla, järeät gummit, ja alumiini stemmi/stonga) ja kokonaisuuden paino polkimineen on 8.1kg. Mitattu Park Toolin roikutusvaa'alla. Eihän painolla aikuisten oikeasti niin hirveästi väliä ole mutta luulisi 4:llä kiloeurolla kokonaisuuden olevan jo kevyttä kuin hattara.

hphuhtin
30.06.2019, 08.06
Lainaatteko vaakaanne mun pyörien punnitukseen, kuulostaa halvimmalta tavalta pudottaa painoa.. :) Tämä siis yrittää olla kateellista vitsailua. Oma ajatus oli että onpa kevyt tuo 9,3kg. (Ja hieno musta pyörä).

Jukil
30.06.2019, 09.31
Tekniikan Maailman 1500 €:n Gravel-pyörien testissä voittajaksi arvostetun Canyonin miinuksena oli ”kova ajotuntuma”. Kertokaa nöösille, mikä tuohon vaikuttaa ja minkälaisessa gravelissa olisi sitten ei niin kova ajotuntuma?

F. Kotlerburg
30.06.2019, 09.45
Cutthroat on kuitenkin käytännössä maastopyörä, jonka geo on muokattu kippuratangolle sopivaksi. Rengastilaakin on ihan eri tavalla kuin normaaleissa crossareissa/graveleissa ja veikkaan rungonkin olevan sitä myöten vähän normaalia jäsympää tekoa. Siksi se varmaan painaakin enemmän varsinkin isommissa koossa. Minusta tuo on täysjäykäksi maasturiksi ihan kevyt.

Puskis
30.06.2019, 10.51
Löytyykö mistään semi-hydroista tai miksei hyvistä täysin mekaanisista hyviä tarjouksia? TRP Spyre, TRP Hy/RD ja Giant Conduct (hirvee mötikkä) oon jollakin tasolla tutustunut.

Juin Tech R1 eBaysta taitaa olla hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto.

jhalmar
30.06.2019, 18.40

Olettaisin vaa’an näyttävän kutakuinkin oikein. Muuta kevyehköähän tuossa ei lopulta ole kuin kiekot ja pullotelineet. Ei oikein suoraan keksi, että mistä tuota lähtisi suurempia määriä keventelemään kun tehomittaus on kiva säilyttää kuitenkin. Satulasta sais varmaan helpoiten vähän reilummin pois. Jos löytyy kohtuuhintaisia ratkaisuja esim. 1kg painonpudotukseen, niin otan oikeasti ilolla ja mielenkiinnolla vastaan. Tosin tanko saa olla tuommoinen riittävän leveä flareversio. Ja tankoteippi paksua jöllikkää. Ei tuo ajossa raskaalta tunnu, mutta sais tietysti kevyempikin olla ;)

Runko 1595g, haarukka 692g, läpiakselit 36/38g, kiekot 1327g, renkaat yhteensä 1123g + yhteensä yli 120g litkua, takapakka 338g, tanko 287g, kammet ilman ratasta yli 550g. Ja muut hilut päälle. Ja tuo alustemmi löytyi valmiiksi hyllystä ja tankojan on myös alumiinia, koska juuri tuo alaotteen ”ergo”muoto piti saada testiin.

muok. Ja kävin vielä punnitsemassa toisella vaa’alla saman tuloksen kun aloin itsekin epäilemään [emoji23]

palikka
01.07.2019, 12.00
Juin Tech R1 eBaysta taitaa olla hinta-laatusuhteeltaan paras vaihtoehto.

Mjoo. Tutkittuani näitä nämä esintyyvät monesti negatiivisessa valossa jarrumäntien jumittaessa kiinni lenkin aikana. Oikeastaan kehitystä muutenkaan ei enää ole vuosin mekaanisissa ja semi-hydroissa ollut niin ehkäpä kattelen jostain tarpeeksi halvat (spyret) ja sitten joskus koko voimansiirto täyshydraulisineen uusiksi.

Mohkku
02.07.2019, 05.06
Tekniikan Maailman 1500 €:n Gravel-pyörien testissä voittajaksi arvostetun Canyonin miinuksena oli ”kova ajotuntuma”. Kertokaa nöösille, mikä tuohon vaikuttaa ja minkälaisessa gravelissa olisi sitten ei niin kova ajotuntuma?

Canyonia en ole ajanut tai muutenkaan pyörää tutkinut, joten kommentoin vain yleisellä tasolla.

Kovuus tulee yhtälöstä, jossa on mukana runko, haarukka, kiekot ja renkaat. Rungossa ja haarukassa vaikuttaa materiaali, mitoitus ja muotoilu. Kiekoissa korkeampi vanne on yleensä kovempi kuin matalampi ja ehkä pinnojen määräkin voi vaikuttaa. Tietysti myös pinnojen laatu/paksuuskin on yksi tekijä, kun lähdetään hiuksia halkomaan.

Tästä kaikesta seuraa, että kovuuden tunnistaminen paperitietojen perusteella on jokseenkin mahdotonta. Ainoa mahdollisuus taitaa olla koeajo ja silloinkin pitää tietää, millä reagaspaineilla ajetaan. Toisaalta Canyonin kohdallakin kannattaa yrittää selvittää, onko pyörä omiin tarpeisiin liian kova. TM:n toteamus on vain vartaus muihin testipyöriin ja se taas on eri asia kuin sinun kriteerisi.

Renkailla voi yrittää kompensoida kovuutta eli mahdollisimman notkeakylkinen mahdollisimman pienillä paineilla syö kovuutta. Mutta määritelmä "mahdollisimman" kannattaa skaalata omiin tarkoituksiin. Esimerkiksi en pidä järkevänä tehdä kovasta pyörästä mukavaa 40mm renkailla ja 2,5 barin paineilla asfalttipainotteisessa ajossa, vaikka tuollainen teknisesti olisikin mahdollista.

Jukil
02.07.2019, 07.30
Canyonia en ole ajanut tai muutenkaan pyörää tutkinut, joten kommentoin vain yleisellä tasolla.

Kovuus tulee yhtälöstä, jossa on mukana runko, haarukka, kiekot ja renkaat. Rungossa ja haarukassa vaikuttaa materiaali, mitoitus ja muotoilu. Kiekoissa korkeampi vanne on yleensä kovempi kuin matalampi ja ehkä pinnojen määräkin voi vaikuttaa. Tietysti myös pinnojen laatu/paksuuskin on yksi tekijä, kun lähdetään hiuksia halkomaan.

Tästä kaikesta seuraa, että kovuuden tunnistaminen paperitietojen perusteella on jokseenkin mahdotonta. Ainoa mahdollisuus taitaa olla koeajo ja silloinkin pitää tietää, millä reagaspaineilla ajetaan. Toisaalta Canyonin kohdallakin kannattaa yrittää selvittää, onko pyörä omiin tarpeisiin liian kova. TM:n toteamus on vain vartaus muihin testipyöriin ja se taas on eri asia kuin sinun kriteerisi.

Renkailla voi yrittää kompensoida kovuutta eli mahdollisimman notkeakylkinen mahdollisimman pienillä paineilla syö kovuutta. Mutta määritelmä "mahdollisimman" kannattaa skaalata omiin tarkoituksiin. Esimerkiksi en pidä järkevänä tehdä kovasta pyörästä mukavaa 40mm renkailla ja 2,5 barin paineilla asfalttipainotteisessa ajossa, vaikka tuollainen teknisesti olisikin mahdollista.

Kiitos, hyviä pointteja. Tuo Canyon täytyy unohtaa jos mielin radalle vielä tämän kesän aikana. Sieltä on asiakaspalvelusta saamani tiedon mukaan tulossa pienin muutoksin uusi versio, jonka tilaukset alkavat lokakuussa.

TheMiklu
02.07.2019, 10.24
Esimerkiksi en pidä järkevänä tehdä kovasta pyörästä mukavaa 40mm renkailla ja 2,5 barin paineilla asfalttipainotteisessa ajossa, vaikka tuollainen teknisesti olisikin mahdollista.

Olisin aivan eri mieltä. 38mm (mitattu leveys) Gravelking SK sisurittomana 2,5 barisena on aika optimi yli 90kg kuskin alla asfaltilla.
Verrokkina myös 23mm gummeilla olevaa maantiepyörää.

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

hsr
02.07.2019, 11.13
Tähän haluaisin kommentoida, että minusta pyörän ei tarvitse olla sohva.

SotkuPekka
02.07.2019, 14.03
Kai silläkin on merkitystä ajaako 40 minuuttia vai 4 tuntia. Mukavaan runkoon riittää kapeampikin rengas.

Mohkku
02.07.2019, 15.25
Kuten pyöräilyssä yleensä, tuotakin yksityiskohtaa voi tosiaan tarkastella monelta kantilta ja siinä yhden kokema optimi ole sama toiselle. Mutta jos jollekin rungon kovuudella ei ole merkitystä, koska sen saa piiloon pehmeillä renkailla, silloin asia on ok. Minä en asfaltilla noin pehmeällä renkaalla ajele. Sekin pitäisi olla ok. Ajomatkallakin on merkitystä, mutta itse en pyörää hankkiessani yritä speksata, montako 4 tunnin lenkkiä sillä joskus ehkä aion ajaa, vai tyydynkö 40 minuutin lenkkeihin. Minulle pyörä on useiden vuosien mittainen hankinta ja siinä ajassa tarpeetkin saattaa muuttua.

TheMiklu
02.07.2019, 17.36
Totta mutta julistaa noin ehdottomasti gummeista&paineista ketjussa, jossa käsitellään pyöriä joidenka perusominaisuus on sekä rullaavuus epätasaisella&mukavuus.

Paras tietysti mukava runko plus ne oikeat paineet.

Veikkaan, että aika moni on sitä mieltä, ettei GG/allroad-jutussa ole edes välttämättä kyse niinkään pyörätyypistä vaan rengasteknologian kehityskulusta.

Hebe
02.07.2019, 21.36
Noin 10 vuotta sitten hain gg pyörän tapaista. Renkaiden puolesta olisi onnistunut, mutta cc rungot oli kisakireitä tai muusta syystä Plääh. Nyt on pyörähuoneessa kaksi sopivaa pyörää, toisen ostin gg innostuksen alkuvaiheessa. Siihen sitten sopinutkaan 35mm Marathon winter niin tuli rinnalle toinen johon mahtuu leveämpikin nastarengas. Ensinmäinen on nyt sitten retkikäytössä kesälomalla ja toisella ajetaan ympärivuoden

MRe
03.07.2019, 09.39
^^Oma kokemus fitatusta Focuksen CC:stä vs. Marin Gestalt X11 (gravel) - sen miten nyt tuohon Mariniin ehti 20 km matkalla tutustua -, niin ero on (mulle) kuin yöllä ja päivällä. Focuksella en juurikaan pystynyt ajamaan alaotteella, koska a) maha ja b) niska. Sen sijaan Marinilla moinen onnistui aivan helposti ja mukavan tuntuisesti.

Eli kyllä gravel vs CC on kyse myös runkogeometriasta eikä pelkästään paksummista renkaista. Ja CC:t on ilmeisesti enemmän kisakäyttöön, kun taas gravelit bikepackingiin ja hiekkatiekiertelyyn omalla ajalla.

jii.haanpaa
03.07.2019, 12.28
^Ei välttämättä maailman onnistunein fittaus, pyörä- tai kokovalinta muutenkaan, jos ei alaotteelta ajamaan pysty.

Jugi
03.07.2019, 14.08
Onkos foorumilla Ragley trig gravel pyörän omistajia? Alkoi kyseinen pyörä kiinnostaa jokapaikan höyläksi millä ajelisin työmatkat, peruslenkkeily, kauppareissut ja lastenkuljetukset.

Kyseessä olisi itselle eka kippurasarvi ja oikea koko hieman hakusessa. Asetun kahden koon väliin 181/84cm mitoilla joten runkokoko 52 vai 55?

https://www.wiggle.co.uk/ragley-trig-gravel-bike-2019/

stenu
03.07.2019, 14.10
Eli kyllä gravel vs CC on kyse myös runkogeometriasta eikä pelkästään paksummista renkaista. Ja CC:t on ilmeisesti enemmän kisakäyttöön, kun taas gravelit bikepackingiin ja hiekkatiekiertelyyn omalla ajalla.

Selkeästi tarve uudelle pyörägenrelle: gravpacking-pyörät.

Meinaan, kun alkuperäinen gravelpyörä oli kyllä ihan selkeästi kilpapyörä eli gravelkilpailuihin optimoitu pyörä. Jostain syystä evoluutio sitten synnyttikin siitä sekasukuisen maantie-, retki-, cyclocross- ja maastopyörän välimuodon, jolla voi tehdä vähän kaikkea. Vähän niinkuin 90-luvun hybridipyörät. Parin vuoden päästä tuotekehitys- ja markkinointiosastot yhteistuumin nauraa partaansa, kun valtaosa pyöräilijöistä on saatu huijattua ostamaan muodikkaat monikäyttöpyörät ja sitten voidaankin kääntää kelkka taas siihen suuntaan, että ei tuollaisilla yleishybrideillä ole mitään virkaa, kun ne ei ole varsinaisesti hyviä oikein mihinkään käyttöön. Vakavasti harrastuksensa ottavalla tosipyöräilijällä tulee olla vähintään gravrace-pyörä gravelkisoja varten, gravroad-pyörä sekalaiseen vapaamuotoiseen lenkkeilyyn, gravpackin-pyörä soratieretkeilyyn ja ehkäpä vielä gravadventure-pyöräkin vähemmän ajetuilla poluilla seikkailemiseen.

(puolisarkastinen totuus)

= )

hphuhtin
03.07.2019, 14.31
^näinhän se menee, oli laji mikä tahansa ;)

Uphill
03.07.2019, 14.33
Hello! Kiitos tämänkin ketjun uusi kulkine löytyi ja nyt alla GT Grade Carbon.

Saa nähdä painottuuko ajot lopulta enemmän tielle ja työmatkalle kuin graveliin, mutta joka tapauksessa lähtöajatus oli se että pyörällä pääsee hiekkatielle ja sorallekin halutessaan joten myös "avaus" ja ensimmäinen viesti tähän ketjuun, josta eniten inspiraatiota löytyi. :D Voin laittaa kokemuksia kun kilometrejä kertyy, jos jollain muulla sama laite harkinnassa.

Kuva ensimmäiseltä illalta kun pyörä saapui perjantaina, pieniä haasteita oli käyttöön saamisessa toimittaneesta verkkokaupasta johtuen - mutta Sellon Pyörän kiitettävällä avustuksella lopulta tänään pyörä alla oikeasti. :)

https://pic.useful.fi/jjvpxjbxw.jpg

Sotanorsu666
03.07.2019, 15.01
Ketjua jonkin verran lukeneena ja kymmeniä tuhansia kilometrejä hiekkateillä vääränlaisella kalustolla ajaneena rupesin miettimään, että pitäisiköhän laittaa kokeiluun joku teräsrunkoinen 650 kiekoilla oleva enemmän gravelgeolla oleva pyörä. Genesis Fugio voisi olla yksi vaihtoehto tai joku Surly on aina COOL ja sopii partasuun perseen alle. Viime vuodet menty hiekkatielenkit kuvan pyörällä, mutta haluaisin olla sceneuskottava gravelmies, joten onkohan se otettava lompakko taskusta ja ostohousut kaapista..??https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/edabb7d740da39971ee0d40faaa63b9e.jpg

Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla

kalle_a
03.07.2019, 17.07
Onkos foorumilla Ragley trig gravel pyörän omistajia? Alkoi kyseinen pyörä kiinnostaa jokapaikan höyläksi millä ajelisin työmatkat, peruslenkkeily, kauppareissut ja lastenkuljetukset.

Kyseessä olisi itselle eka kippurasarvi ja oikea koko hieman hakusessa. Asetun kahden koon väliin 181/84cm mitoilla joten runkokoko 52 vai 55?

https://www.wiggle.co.uk/ragley-trig-gravel-bike-2019/

Hep, täällä paraikaa Virossa kuuden päivän turneella. Ei se Ragley Adventure tänään ainaskaan veteen sulannut😉
Mulla koko L/55 ja omat mitat 185/86.stemmin vaihdoin 90mm-70 mm.
Wigleltä tuli oma pyöräkin ja sen verran fuskasivat että edessä jarruletkua ei oo lyhennetty vaan se kiertää runkoon kerran, eipä se mua haittaa ja tuskin sitä tuun lyhentämään. Ragley on tälle reissulle lastattu kahdella sivulaukulla ja yksi laukku on niiden päällä. Paino tuntuu lähinnä paikoillaan käsittelyssä, ajossa ei mua häiritse.

X-terra
03.07.2019, 19.04
Vaikka Canyonin Grail vaikuttaa hyvältä, niin olen alkanut miettimään enemmän ja enemmän Rosen Backroadia, kun yleispyörää olen hankkimassa. Pääsyinä on se, että pyörää saa muokattua tilatessa hieman enemmän omien visioiden mukaiseksi ja myöskin se, että siinä on normaali tanko ja stemmi, jolloin koon hienosäätö on hieman helpompaa stemmin pituutta säätelemällä. Rose suosittelee 178 senttiselle kooksi 54:sta, joka lienee oikea. 83 senttisellä jalan sisämitalla saattaisi 57 senttinen Backroad olla varsin ikävä....

Vaikka tarjontaa on vaikka kuinka paljon niin noihin kahteen olen rajannut oman mallistoni. Budjetti on 2500-3000€ josta en voi tinkiä ylöspäin. Sillä pitäisi saada myös tarakka, lokarit, mittarit ym, mitä pyörään nyt kuitenkin tulee hankittua.

Onko Backroadin hankkineet olleet tyytyväisiä hankintaan, mitä hyvää ja mitä huonoa?

MRe
03.07.2019, 19.38
^Ei välttämättä maailman onnistunein fittaus, pyörä- tai kokovalinta muutenkaan, jos ei alaotteelta ajamaan pysty.
No, sanoin että "juurikaan", eli se ei tuntunut hyvältä. Muuten runkokoko oli sopiva (54 cm, kuski 173). Sama runkokoko nyt Marinissa.

MRe
03.07.2019, 19.40

= )
Valitettavan totta.

MRe
03.07.2019, 19.41
Uuhh... on se nätti.

kaakku
03.07.2019, 20.41
Nätti GT, vielä kun jarruletkun laittais menemään oikeaa kautta.

edit: luulin toki ensin että tämä oli uusittu Grade, mutta olikin vanhempaa vuosikertaa.

Uphill
03.07.2019, 21.24
Uuhh... on se nätti.

Thanks! Toistaiseksi myös rullaa hyvin. :D

Nätti GT, vielä kun jarruletkun laittais menemään oikeaa kautta.

edit: luulin toki ensin että tämä oli uusittu Grade, mutta olikin vanhempaa vuosikertaa.

Hmm. Tosta haarukan edessä olevasta kiinnikkeestä se vaikuttaa menevän ”vakiona”, ei kovin nätti ratkaisu toki ja melko lähellä rengasta edessä. Pitää tutkia saisko fiksummin.

Vai meinasitko taakse meneviä letkuja? Siinä tosiaan etuvaihtaja kiertää samalta (eli väärältä) puolelta takajarrun ja -vaihtajan kanssa, yksi monista mielenkiintoisista ratkaisuista toimittaneen verkkokaupan kasaajan toimesta. :mad: Pahimmat - etuvaihtaja (derailleur) säätämättä, jarrut säädetty huonosti, ohjainlaakeri löysällä/irti - hoidatin jo kuntoon lähimmässä GT:tä myyvässä liikkeessä toimittaneen yrityksen piikkiin, mutta toi valitettavasti jäi. Pitänee hoitaa jossain vaiheessa.

Ja tosiaan vanha malli oli valinta kun irtosi hyvään hintaan tässä vaiheessa kautta. :)

fob
03.07.2019, 22.47
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/93445d9604570946e303cd0d4aaadb83.jpg
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/057e578ea9278b8de270188536bf70ff.jpg

Tällä on soratiet ajeltu. Maistuu niin hyvin, että täpärillä maastossa ajo on jäänyt muutamaan kertaan.

TheMiklu
03.07.2019, 22.48
BTW 2006 vuodelta olevaan Rossanon Crossiin mahtuu 50mm gummit. Geo kyllä lähestyy CC-maailmaa mutta on oltu aikaansa edellä! Ööö siis muoti :D

Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk

makton
03.07.2019, 23.31
Vaikka Canyonin Grail vaikuttaa hyvältä, niin olen alkanut miettimään enemmän ja enemmän Rosen Backroadia, kun yleispyörää olen hankkimassa. Pääsyinä on se, että pyörää saa muokattua tilatessa hieman enemmän omien visioiden mukaiseksi ja myöskin se, että siinä on normaali tanko ja stemmi, jolloin koon hienosäätö on hieman helpompaa stemmin pituutta säätelemällä. Rose suosittelee 178 senttiselle kooksi 54:sta, joka lienee oikea. 83 senttisellä jalan sisämitalla saattaisi 57 senttinen Backroad olla varsin ikävä....

Vaikka tarjontaa on vaikka kuinka paljon niin noihin kahteen olen rajannut oman mallistoni. Budjetti on 2500-3000€ josta en voi tinkiä ylöspäin. Sillä pitäisi saada myös tarakka, lokarit, mittarit ym, mitä pyörään nyt kuitenkin tulee hankittua.

Onko Backroadin hankkineet olleet tyytyväisiä hankintaan, mitä hyvää ja mitä huonoa?

Itse olen 183cm pitkä, 88cm inseamilla ja alla 57 koon backroad. En sinuna ainakaan harkitsisi 57 koon runkoa. Näin miltei 2v jälkeenkään oikein keksi mitään moitittavaa backroadista. Todella monipuolinen pyörä, riittävän rennolla geometrialla. Mahtuu leveääkin rengasta. Itsellä on alla 43mm gravelking sk:t (40mm todellisuudessa).

X-terra
04.07.2019, 01.05
Kiitos, vahvistit näkemystäni ja hyvin todennäköisesti tilaan tuon 54 Backroadin. Vähän tuo 105/ultegra mietityttää, mutta luultavasti ultegraan päädyn.

Ohiampuja
04.07.2019, 06.54
Tosta haarukan edessä olevasta kiinnikkeestä se vaikuttaa menevän ”vakiona”, ei kovin nätti ratkaisu toki ja melko lähellä rengasta edessä. Pitää tutkia saisko fiksummin.
Se kiinnike on ihan jees, mutta sen letkun pitäisi kiertää jarrusatulalle sieltä etuhaarukan sisäpuolelta... :)

F. Kotlerburg
04.07.2019, 08.14
Ketjua jonkin verran lukeneena ja kymmeniä tuhansia kilometrejä hiekkateillä vääränlaisella kalustolla ajaneena rupesin miettimään, että pitäisiköhän laittaa kokeiluun joku teräsrunkoinen 650 kiekoilla oleva enemmän gravelgeolla oleva pyörä. Genesis Fugio voisi olla yksi vaihtoehto tai joku Surly on aina COOL ja sopii partasuun perseen alle. Viime vuodet menty hiekkatielenkit kuvan pyörällä, mutta haluaisin olla sceneuskottava gravelmies, joten onkohan se otettava lompakko taskusta ja ostohousut kaapista..??https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190703/edabb7d740da39971ee0d40faaa63b9e.jpg

Lähetetty minun COR-L29 laitteesta Tapatalkilla
Tuo kannattaa ajaa suoraan järveen. Tuollaista vääräoppista laitetta ei varmasti kukaan huoli.

MRe
04.07.2019, 09.02
Tuo kannattaa ajaa suoraan järveen. Tuollaista vääräoppista laitetta ei varmasti kukaan huoli.
Ei noita järveen saa ajaa. Tai ainakin upotuspaikka pitää puomittaa öljyn takia ja merkata karttoihin, ettei verkot jää siihen kiinni. Se pitää purkaa osiin ja viedä eri suunnilla kaupunkia oleviin keräysastioihin. Ainoana ongelmana runko, joka pitää pätkiä 30 cm pätkiksi, jotta menee metallinkeräyksen laatikon suusta läpi.

Vai onko kuiturunko? Riihimäelle.

Sotanorsu666
04.07.2019, 10.55
^ Kuitua on valitettavasti, joten on ns. ongelmajätettä.

Samiaani
04.07.2019, 11.04
^ Kuitua on valitettavasti, joten on ns. ongelmajätettä.Huhhuh, kuulostaa hankalalta. Mää voin tässä uhrautua kyllä. Sun ei tarvi kun maksaa postit niin hoitelen kierrätykset. Pääset helpolla... [emoji362][emoji16]

Lähetetty minun ONEPLUS A6013 laitteesta Tapatalkilla

Samiaani
04.07.2019, 11.07

Hyvä ostos ja upee väri!. Itsellä 2018 Alu Grade ja selkeesti tulee eniten kilsoja tän kanssa! Voin vaan kuvitella kuinka hauska tää kuitunen versio on!

Rosco
04.07.2019, 11.09
Onkos foorumilaisilla kellään tota Alpkitin Sonder Caminoa titaanisena? Kokemuksia kuunnellaan!

Suunnittelen tässä Straggleristä poissiirtymistä vähän kevyempään pyörään.

Uphill
04.07.2019, 12.56
Se kiinnike on ihan jees, mutta sen letkun pitäisi kiertää jarrusatulalle sieltä etuhaarukan sisäpuolelta... :)

Ah joo, totta. Ei oo ihan ollu paras päivä tämänkään osalta pyörän kasaajalla ennen toimitusta.

Hyvä ostos ja upee väri!. Itsellä 2018 Alu Grade ja selkeesti tulee eniten kilsoja tän kanssa! Voin vaan kuvitella kuinka hauska tää kuitunen versio on!

Thanks! Kiva kuulla että Grade toiminut. Väri mietitytti kuvissa, mutta onneksi ehdin näkemään livenä ennen tilausta ja olin myyty. :)

Hyvin rullannut tähän mennessä, eka kuitupyörä itsellä joten siinä mielessä vertailupohjaa kevyistä pyöristä ei juuri ole.

Tukkasotka
04.07.2019, 18.24
Se on onneksi minuutin homma laittaa se letku sieltä sisäpuolelta kiertämään, no biggie. Miten myyjä oli muuten jättänyt jarrut säätämättä? Noissa Gradeissa on vakiona tosi pitkä stemmi, olikohan peräti 120mm. Itsellä lähti se ensimmäisenä vaihtoon.

Isä nitro
04.07.2019, 18.47
Vakavasti harrastuksensa ottavalla tosipyöräilijällä tulee olla vähintään gravrace-pyörä gravelkisoja varten, gravroad-pyörä sekalaiseen vapaamuotoiseen lenkkeilyyn, gravpackin-pyörä soratieretkeilyyn ja ehkäpä vielä gravadventure-pyöräkin vähemmän ajetuilla poluilla seikkailemiseen.

= )

Täyttä sarkasmia ja myös totta.

Terveiset täältä Hollannista, jossa nyt ehtootuopilla ajettuani maan maastoissa tämän päivän. Täällähän on metsäreittejäkin (joita ei ole paljon) osittain asfaltoitu. Mutta noista pyöristä. Ostin aikanaan bikepacking-kuvissa esiintyneen räikeänkeltaisen Kinesiksen rungon. Oli vähän turhan jäykkä/kova makuuni noin normikäytössä verrattuna esimerkiksi myös täällä mainittuun kuitu-Gradeen. Mutta kun Kinesikseen laittoi teltat ja muut matkatarvikkeet päälle niin tuntuupa jämäkältä. Ei notku eikä heilu edes putkelta ajettaessa kamat päällä. Eli jos ei pyörä ollut ihan sitä mitä odotin, niin muutetaan sitten käyttötarkoitusta.

Pexi
04.07.2019, 22.50
CGR Ti kasassa ja tässä illansuun ensimmäisellä koeajolla. Hienosäätöpalikoita odotellessa ajetaan tällaisena, vaikka hyvältä tuntuukin. Pyörä ei ole maailman nopein, mutta on se nopeampi kuin kuskinsa.

https://photos.smugmug.com/photos/i-96vcF9s/0/6d2fd732/XL/i-96vcF9s-XL.jpg

Trent
04.07.2019, 23.09
CGR Ti kasassa ja tässä illansuun ensimmäisellä koeajolla. Hienosäätöpalikoita odotellessa ajetaan tällaisena, vaikka hyvältä tuntuukin. Pyörä ei ole maailman nopein, mutta on se nopeampi kuin kuskinsa.

No nyt on kyllä komea pyörä. Itsekin olen alkanut pyörimään Ribblen sivuilla kuolaamassa CGRiä, kiitos TheMiklulle Ribblen esiin tuomisesta. Pähkäilen alumiinisen CGR Al ja teräksisen CGR 725 välillä, kumpi mahtaisi olla parempi yksin ajavalle harrastajalle? Syystä tai toisesta mieltymys on nyt kääntynyt 650b renkaisiin ja SRAM 1x vaihtoehtoihin. Mitkä muuten on Apex ja Rival osasarjojen merkittävimmät erot? Ainakin Ribblelle noiden välillä on melkoisen suuri hintaero, onko apex ns. good enough?

Marsusram
04.07.2019, 23.20
Mykistävän hieno tuo Pexin pyörä. Sanoisin että taideteos, "work of art". Kelpuuttaisin seinälle.
Jos se vielä toimiikin, niin se kaikki on extraa.

Pexi
05.07.2019, 00.04
Kylläpäs sitä nyt kehutaan, kiitosta vaan! Yritän olla pilaamatta hyvää aihiota liialla jatkotuunauksella...

jhalmar
05.07.2019, 08.05

Kaunis pyörä. Onko mahdollista saada painolukemia?

Ohiampuja
05.07.2019, 13.11
Vaikka varastosta löytyy Canyon Infllite AL gravel-renkailla, niin tuunailin 29" maasturista jonkinmoisen gravel-version. Renkaiksi Thunder Burtit, 100 mm Foksin tilalle jäykkä keula ja sitten vielä hiukan isompi eturatas.
Eilen testilenkkinä 3.5 tuntia ajelua Niihama-Atala-Kangasala latupohjilla, niin kylläpäs oli mukavaa. Jotenkin vaan maasturin ohjaustanko ja vaihteet istuu mun käteen paremmin kuin kilpuritanko Sram-vivuilla. :cool:

Mutta eihän se mun Kinesis niin nätti ole kuin nuo pyörät tuossa edellä. :)

Pexi
05.07.2019, 16.27
Kaunis pyörä. Onko mahdollista saada painolukemia?

Toi mun pyörävaaka on ollut aika huonossa hapessa viime aikoina. Se kai suuttu kun lopetin noi weight watchers hommat ja ostin 25 kiloisen sähköpyörän. Mutta katsotaan jos saisin sen lepyteltyä palvelukseen titaanin kimalluksen avulla.

MRe
05.07.2019, 18.41
Kammet väärässä asennossa, ei jatkoon.

Koita pitää hieman kauemmin ajokuntoisena kuin mun 20 km. Uusia kiekkoja odotellessa... Noi Ribblen 650Bx47 -kiekot taitaa tosin kestää hieman enemmän runtua kuin 700Cx37. Toisaalta ei se kuskin lähes sata kiloakaan auttanut.

Mitäs meinasit hienosäätää? Aika valmiiltahan tuo jo näyttää. Itse hankin vielä wattimittarin omiin Rival-kampiin.

Pexi
05.07.2019, 18.54

Koita pitää hieman kauemmin ajokuntoisena kuin mun 20 km. Uusia kiekkoja odotellessa... Noi Ribblen 650Bx47 -kiekot taitaa tosin kestää hieman enemmän runtua kuin 700Cx37. Toisaalta ei se kuskin lähes sata kiloakaan auttanut.

Mitäs meinasit hienosäätää? Aika valmiiltahan tuo jo näyttää. Itse hankin vielä wattimittarin omiin Rival-kampiin.

No, se on vähän semmosta, kun puolisokea sähläämällä valokuvaa ukkosen vyöryessä ryskäten jo vuoren päältä. Ei ihan nappiin kuvaukset mennyt, mutta alas kotiin ehdin lasketella ennen sadetta.

Tilauksessa on uudet polkimet, satulatolppa, pullotelineitä, litkua, tubeless-venoja ja garminin stemmitulppapidike ainakin. Toiset, keveämmät kiekot suunnittelussa. Mistä päästäänkin tähän @jhalmar:n punnituskysymykseen:

Kiitos @jhalmar, en varmaan olisi jaksanut käydä punnitushommiin, ellet olisi kysynyt. Alla tuloksia (joihin kannattaa suhtautua hieman varauksella, vaa'an tarkkuus on kyseenalainen).

- Pyörä yllä olevan kuvan mukaisena, mutta vesipulloitta ja ilman syöttöboxia stemmin takana: 10.91 kg
- Etukiekko renkaineen, ilman akselia: 1.80 kg
- Takakiekko renkaineen ja kasetteineen, ilman akselia: 2.47 kg
- Hissitolppa: 0.63 kg

Rengasasennukset ovat sisärenkaallisia ja noi Hope:n kiekot mallia maataistelukone eli enduro, 32 holkitettua pinnaa kussakin vanteessa, mun käyttöön varmaan aivan overkill.

stenu
05.07.2019, 21.46
Yksivaihdegrindaus on ihan parasta grindausta just nyt:

https://live.staticflickr.com/65535/48206564457_9aa3e863c6_k.jpg

Jami2003
05.07.2019, 22.10
Voitteko paljastaa mulle mihin ihmeeseen tarttee hissitolppaa grindauksessa?

hitlike
05.07.2019, 22.13

Saa nähdä painottuuko ajot lopulta enemmän tielle ja työmatkalle kuin graveliin, mutta joka tapauksessa lähtöajatus oli se että pyörällä pääsee hiekkatielle ja sorallekin halutessaan joten myös "avaus" ja ensimmäinen viesti tähän ketjuun, josta eniten inspiraatiota löytyi. :D Voin laittaa kokemuksia kun kilometrejä kertyy, jos jollain muulla sama laite harkinnassa.

Kuva ensimmäiseltä illalta kun pyörä saapui perjantaina, pieniä haasteita oli käyttöön saamisessa toimittaneesta verkkokaupasta johtuen - mutta Sellon Pyörän kiitettävällä avustuksella lopulta tänään pyörä alla oikeasti. :)

Komea peli. Ajoasento ainakin aika extremepysty vai näyttääkö vaan kuvassa, onko kahvat peräti samalla korkeudella kuin penkki?

JackOja
05.07.2019, 22.47
... pullotelineitä, ...

Hyvä. Nuo lelumiinitelineet tökkii silmään titskupyörässä.

Hieno fillari on.

Pexi
06.07.2019, 00.04
Voitteko paljastaa mulle mihin ihmeeseen tarttee hissitolppaa grindauksessa?

Toki, no probs! Tartteetko perusteluja vaimollesi saadaksesi luvan hissitolpan hankkimiseen vai oman motivaation nostamiseenko kyselet?

Reaalimaailmassa tietenkään hissitolppaa ei TARTTE mihinkään, jos ei elantonsa vuoksi rymyä alamäkiromeikkoja. Mutta kokolailla ykköslaitteesta kyse noin muuten, onhan se gravel ilman hissitolppaa sellanen menneen maailman tuulahdus.

https://photos.smugmug.com/photos/i-4MMgpXq/0/a5780346/XL/i-4MMgpXq-XL.jpg

Pexi
06.07.2019, 00.10
Nuo lelumiinitelineet tökkii silmään titskupyörässä.

Niinpä. Sen lisäksi siinä on kuulemma sellanen galvaaninen pari, jonka synnyttämä sähkövirta kirvelee palleissa ja munaskuissa.

Mohkku
06.07.2019, 00.23
Upea on tuo titaanipyörä, hienoin minkä nyt heti muistan. Ihan tietämättömänä kuitenkin kyselen, että miksi päädyit tuohon materiaaliin, kun vastaavalla kokoonpanolla teräksellä pääsee samaan painoon?

Tukkasotka
06.07.2019, 00.39
@Pexi mitkä nuo jarrulevyt ovat?

Pexi
06.07.2019, 00.39
Upea on tuo titaanipyörä, hienoin minkä nyt heti muistan. Ihan tietämättömänä kuitenkin kyselen, että miksi päädyit tuohon materiaaliin, kun vastaavalla kokoonpanolla teräksellä pääsee samaan painoon?

Ei kai siinä mitään järkisyytä ole. Mulla on tallissa ennestään alumiini-, hiilikuitu- ja teräsrunkoisia romuja ja tämä nyt vaan hitsasi silmään ja elämäntilanteeseen. "Mmmm, shiny!" tiesi jo Homer Simpsonkin aika kauan sitten.

Pexi
06.07.2019, 00.43
@Pexi mitkä nuo jarrulevyt ovat?

Tilauskupongin mukaan "2 x Sram Rotor Centreline 160mm - CL"

Tukkasotka
06.07.2019, 00.51
No ei kyllä ainakaan visualiteetin mukaan ole. :)

Jami2003
06.07.2019, 09.37
Toki, no probs! Tartteetko perusteluja vaimollesi saadaksesi luvan hissitolpan hankkimiseen vai oman motivaation nostamiseenko kyselet?

Reaalimaailmassa tietenkään hissitolppaa ei TARTTE mihinkään, jos ei elantonsa vuoksi rymyä alamäkiromeikkoja. Mutta kokolailla ykköslaitteesta kyse noin muuten, onhan se gravel ilman hissitolppaa sellanen menneen maailman tuulahdus.

https://photos.smugmug.com/photos/i-4MMgpXq/0/a5780346/XL/i-4MMgpXq-XL.jpgJoo siis ihan oikeesti kyselin enkä kettuillakseni [emoji3] hissitolppia kun siis löytyy tallista kahdestakin pyörästä mutta molemmilla mennään aika paljon enemmän teknistä maastoa. Vieläkään en ihan käsittänyt sitä pyöräilyllistä perustetta, ellei sitten poiketa gravelilta ihan metsän puolelle. Pitäis ehkä kokeilla ruuvata joskus toinen tolppa omaan graveliin...

stenu
06.07.2019, 10.30
Asioita, joita ei reaali(Suomi)gravelmaailmassa tarvitse mihinkään, mutta joiden puutteella voi tarvittaessa perustella itselleen uusia tarpeita - tai joiden perusteella fillarifirmojen markkinointiosastot yrittävät parhaansa mukaan perustella niitä sinulle:

-yli 40 mm renkaat
-levyjarrut
-läpiakselit
-jousitusratkaisut
-hissitolpat
(-vaihteet) :)

Se, että kuinka paljon noista kukin todellisuudessa hyötyy ja kuinka paljon suurimman osan ajasta tarpeetonta painoa kukin haluaa pyörässään kuskata mukanaan jääköön kunkin itsensä ratkaistavaksi. Itse pohdiskelin tota jarruasiaa toissa viikolla, kun totesin, että 180 kilometrin Länsi-Uusimaa-gravelilenkillä tarvitsin jarruja noin suunnilleen kuusi kertaa ja kaksi kertaa niistä oli kahvipysähdyksiä. Jos puhutaan puhtaasti gravelkäytöstä, en edelleenkään onnistunut perustelemaan itselleni sen välillä takaraivossa kolkuttelevan kuituisen levarigrainderin hankkimista tuon 9-kiloisen teräksisen luddiittigrainderin (https://live.staticflickr.com/978/41780753542_b9ec045725_k.jpg) rinnalle. Epäilys siitä, että vanha olisi kuitenkin lopulta kivempi ajaa on turhan iso. Kunhan cyclocross-kausi taas alkaa, niin perustelujen keksiminen voi helpottua.

Jukil
06.07.2019, 11.44
Mitä mieltä gravel-raati olisi tästä ehdokkaasta?
https://www.tredz.co.uk/.Bergamont-Grandurance-6-2019-Gravel-Bike_207486.htm

MRe
06.07.2019, 12.12
Ihan tietämättömänä kuitenkin kyselen, että miksi päädyit tuohon materiaaliin, kun vastaavalla kokoonpanolla teräksellä pääsee samaan painoon?
Kaikilla itseään polkupyöräharrastajaksi*) vakavissaan kutsuvalla pitää olla yksi ja vain yksi titaanirunkoinen pyörä. Mieluiten viime vuosituhannelta, mutta jos on nähnyt valon vasta nyt, niin sallittakoon myös tällainen uus-hankinta.

*) älkäämme myöskään sekoittako polkupyöräharrastusta niillä ajamiseen

Anekdoottina kerrottakoon titaanin suurvallan, Neuvostoliiton rakentamasta titaanirunkoisesta sukellusveneestä (https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa-class_submarine) joka - johtuen siitä, että edistyksellistä CNC-teknologiaa ei Neuvostoliittoon saanut viedä - piti sukelluksissa niin kovaa meteliä, että se oli helppo havaita. Toisaalta sen maksiminopeus sukelluksessa oli suurempi kuin Naton käyttämien sen aikaisten sukellusveneentorjuntatorpedojen. Joten ikävässä kisatilanteessa neukut näyttivät jenkeille keskaria. Kuten reaalimaailmassa kaikki titaanirunkoisella kulkuvälineellä liikkuvat tekevät.

MRe
06.07.2019, 12.16
Joo siis ihan oikeesti kyselin enkä kettuillakseni [emoji3] hissitolppia kun siis löytyy tallista kahdestakin pyörästä mutta molemmilla mennään aika paljon enemmän teknistä maastoa. Vieläkään en ihan käsittänyt sitä pyöräilyllistä perustetta, ellei sitten poiketa gravelilta ihan metsän puolelle. Pitäis ehkä kokeilla ruuvata joskus toinen tolppa omaan graveliin...
Mulla on Marinissa myös hissitolppa ihan tehtaan puolesta. Käyttökelpoisuutta en ole sattuneesta syystä päässyt testaamaan, mutta kun sellainen on, niin kaipa sille löytyy myös käyttöä. Sen välttämättömyydestä en pysty olemaan ihan varma. Mutta käytännössä hissitolppa on tarpeellinen lähinnä enskapyörissä, muissa pärjää halutessaan kiinteällä.

MRe
06.07.2019, 12.19
Asioita, joita ei reaali(Suomi)gravelmaailmassa tarvitse mihinkään, mutta joiden puutteella voi tarvittaessa perustella itselleen uusia tarpeita - tai joiden perusteella fillarifirmojen markkinointiosastot yrittävät parhaansa mukaan perustella niitä sinulle:
Listasta puuttuu se tärkein: gravel-pyörä. En oikeastaan tiedä, missä käytössä dedikoitu gravel-pyörä on parempi kuin vaikka mun täysjäykkä 29" 2.2" renkailla. Toisaalta en tiedä missä tuo 29" on selkeästi parempi kuin mun etujousitettu 26" titaanivehje. Jne.

F. Kotlerburg
06.07.2019, 12.33

-yli 40 mm renkaat
-levyjarrut
-läpiakselit
-jousitusratkaisut
-hissitolpat
(-vaihteet) :)

Se, että kuinka paljon noista kukin todellisuudessa hyötyy ja kuinka paljon suurimman osan ajasta tarpeetonta painoa kukin haluaa pyörässään kuskata mukanaan jääköön kunkin itsensä ratkaistavaksi. Itse pohdiskelin tota jarruasiaa toissa viikolla, kun totesin, että 180 kilometrin Länsi-Uusimaa-gravelilenkillä tarvitsin jarruja noin suunnilleen kuusi kertaa ja kaksi kertaa niistä oli kahvipysähdyksiä. Jos puhutaan puhtaasti gravelkäytöstä, en edelleenkään onnistunut perustelemaan itselleni sen välillä takaraivossa kolkuttelevan kuituisen levarigrainderin hankkimista tuon 9-kiloisen teräksisen luddiittigrainderin (https://live.staticflickr.com/978/41780753542_b9ec045725_k.jpg) rinnalle. Epäilys siitä, että vanha olisi kuitenkin lopulta kivempi ajaa on turhan iso. Kunhan cyclocross-kausi taas alkaa, niin perustelujen keksiminen voi helpottua.
Uusimaa ei ole koko Suomi ja Suomigravel ei ole pelkkiä Länsi-Uusimaan sorateitä, vaikka se teistä hellsinkiläisistä siltä voi tuntuakin.

Firlefanz
06.07.2019, 13.30
Uusimaa ei ole koko Suomi ja Suomigravel ei ole pelkkiä Länsi-Uusimaan sorateitä, vaikka se teistä hellsinkiläisistä siltä voi tuntuakin.

Kerro meille kaikille - unohtamatta niitä hellsinkiläisiä joille Länsi-Uusimaan soratiet ovat tuikituntemattomia ja tyystin ajamatta jääneitä - miten Uusimaa reaaligravelmaailmassa poikkeaa muusta Suomesta ja millaista se Suomigravel, joka aivan oleellisesti eroaa pääkaupunkiseudun ja sen ympäristön gravelista, oikein onkaan ja mistä asti sitä pitää lähteä etsimään?

PS One-linerit voivat olla ihan kivoja kirjoittaa - ja lukeakin, kunhan ne ovat osuvasti, oivaltavasti ja osaavasti kirjoitettuja - mutta eivät aina ehkä paras valinta.

twentyniner
06.07.2019, 13.50
Itse myös hyppäsin aallon harjalla skeneen mukaan mutta luovuin ajatuksesta ja pyörästä, koska siellä hiekkatiellä ja muualla voi hyvin ajaa maasturilla. Epic hoitaa itselläni tätä tarpeen varsin hyvin. Stenu tuossa ylempänä kiteytti myös hyvin mitä siellä hiekkateillä oikeasti tarvitsee, se mitä meille myydään on markkinamiesten juonia :)

Kaikille tasapuolisesti turvallisia kilometrejä, liikuttepa sitten millä tahansa fillarilla.

hphuhtin
06.07.2019, 14.15
En tiedä onko se gräveliys vai mikä, mutta mukavin viidestä pyörästäni on toukokuun lopussa talliin ilmestynyt Kona Sutra LTD. Olisi pitänyt ehkä useampi koeajaa, mutta pyörä ”möi itsensä” koeajolta suoraan. Jos yksi pyörä pitäisi jättää niin vaikea valinta olisi tämän ja sähköläskin välillä. Tällä hetkellä pyörä on juniorin alla Keski-Euroopan hiekkateillä tositoimissa. Muistaakseni tosi painava kun kotona punnitsin, vaikka tuntuu kevyeltä sekä nostellessa, että polkiessa. Miinuksena kun runko on 52cm ja nykyiset lokasuojat niin toe-overläppiä tuntuu olevan. Uudet lokarit odottaa asennusta.

stenu
06.07.2019, 15.47

Juu Suomi-gravelilla tarkoitin sananmukaisesti Suomi-gravelia. En Länsi-Uusimaa-gravelia, joka ei kyllä mitenkään erityisellä tavalla poikkea Suomi-gravelista, kuten tuossa joku jo aikaisemmin huomauttikin.

MRe
06.07.2019, 16.00
No mihin täällä Suomi-maailmassa tarvitsee gravelpyörää ylipäätään? Tai juurikaan mitään dedikoitua pyörämallia? Maslowin tarvehierarkiassa gravel-pyörät, kuiturungot, tempokiekot ja iskua vaimentavat gripit ovat siellä jossain pyramidin viimeisessä promillen tuhannesosassa.

Kaikki perustarpeiden ulkopuolella on markkinointiosaston keksintöä, turha niitä on keskenään arvottaa.

Pexi
06.07.2019, 16.17
No ei kyllä ainakaan visualiteetin mukaan ole. :)

Tästä tipahti Tukkasotkalle "Certified bicycle tech connoisseur" arvonimi. Niissä roottoreissa tosiaan lukee Tektro, ei SRAM.

jhalmar
06.07.2019, 16.59
Listasta puuttuu se tärkein: gravel-pyörä. En oikeastaan tiedä, missä käytössä dedikoitu gravel-pyörä on parempi kuin vaikka mun täysjäykkä 29" 2.2" renkailla. Toisaalta en tiedä missä tuo 29" on selkeästi parempi kuin mun etujousitettu 26" titaanivehje. Jne.

Itsellä on 29” 2.1” (mahtuisi leveämpikin) täysjäykkä gravelpyörä ja uskoisin sen olevan parempi tuota täysjäykkää maasturia sekä hiekkatiellä että kestopäällysteellä. Tämän näkemyksen perustan käyrätangon mahdollistamiin useisiin erilaisiin ajoasentovaihtoehtoihin ja keskimäärin asento muodostunee myös aerodynaamisemmaksi kuin maasturin leveällä suoralla tangolla. Jos siis haluaa ajaa vähänkään kovempaa, vaikka taitaa taas olla rävelikoodistoa vastaan tuo kovaa ajaminen. Pitäis vaan nauttia ja fiilistellä, mutta kun en osaa.

Samoin tuommoinen yli 40mm leveä 29” maastorengas istuu omiin ajoihin todella hyvin, koska usein lenkkireitti koostuu myös maastopoluista, jotka Suomessa tuntuu sisältävän aina jossain määrin juurakkoa. Eli taas on rävelipyörää väärin ajettu, kun pitää väkisin tunkea maastoon. Pitänee hankkia oikeanlainen koodiston mukainen laite, ettei mene täysin pelleilyksi...

arctic biker
06.07.2019, 18.11
No mihin täällä Suomi-maailmassa tarvitsee gravelpyörää ylipäätään? Tai juurikaan mitään dedikoitua pyörämallia? Maslowin tarvehierarkiassa gravel-pyörät, kuiturungot, tempokiekot ja iskua vaimentavat gripit ovat siellä jossain pyramidin viimeisessä promillen tuhannesosassa.

Kaikki perustarpeiden ulkopuolella on markkinointiosaston keksintöä, turha niitä on keskenään arvottaa.

Olen ny itse parilla cyclocrossarilla yli 40t kilsaa ajanut ,myös retkiajoa kera tavaratelinein ynnä sivulaukuin enkä voi moittia, toki kunnen paremmasta tiedä. Poison-bikesille just kyllä heidän Tellur carboonittaresta lähetin kyselyn josko tosiaan taakse sais tavaratelineet? Oon näitä sivulaukkumiehiä...

Munarello
06.07.2019, 18.29
Olen jäsen stenun kanssa samaa mieltä, ettei soratiehommissa _välttämättä_ tarvita mitään siltä listalta. Useimmat gravelit ajaa vaikka maantiepyörällä.

Plus
06.07.2019, 18.34
En tiedä onko se gräveliys vai mikä, mutta mukavin viidestä pyörästäni on toukokuun lopussa talliin ilmestynyt Kona Sutra LTD.

Jaa... Itse myin Sutra LTD:n pois epämukavuuden takia, varsinkin keula tärskäytti käsille välillä ikävästi. Tankokaan ei pehmentänyt iskua yhtään. Nykyinen kuitupyörä samoilla renkailla varustettuna on paljon mukavampi, vaikka kiekot ovatkin Konan alukiekkoja jäykemmät kuitukiekot.

MRe
06.07.2019, 18.38
^^Tai maastopyörällä.

MRe
06.07.2019, 18.41
Itsellä on 29” 2.1” (mahtuisi leveämpikin) täysjäykkä gravelpyörä ja uskoisin sen olevan parempi tuota täysjäykkää maasturia sekä hiekkatiellä että kestopäällysteellä. Tämän näkemyksen perustan käyrätangon mahdollistamiin useisiin erilaisiin ajoasentovaihtoehtoihin ja keskimäärin asento muodostunee myös aerodynaamisemmaksi kuin maasturin leveällä suoralla tangolla.
Saahan tuohon käyränkin tangon jos haluaa. Jarrut eivät sitten ole enää kovin ergonomisesti sijoitettu. Eikä tuossa oleva tanko nyt niin leveä ole. 560-millinen. Old-school, nääs. Ja bar-endsit.... tosin leveyteen ja bar-endseihin taitaa tulla nyt muutos, kun tanko vaihtuu ENVEn kuituiseen. Sopii ENVEn keulan kanssa yksiin.

hphuhtin
06.07.2019, 18.44
Jaa... Itse myin Sutra LTD:n pois epämukavuuden takia, varsinkin keula tärskäytti käsille välillä ikävästi. Tankokaan ei pehmentänyt iskua yhtään. Nykyinen kuitupyörä samoilla renkailla varustettuna on paljon mukavampi, vaikka kiekot ovatkin Konan alukiekkoja jäykemmät kuitukiekot.

Voisikohan tämä kertoa siitä, että eri pyörät istuvat eri kuskeille eri tavalla, koska en ole huomannut tuollaista tärskyttelyä. Tosin vasta 500km ehdin ajella erilaisia teitä, maastopolkujakin jonkin verran kun seurasin vain Stravan heatmäppiä jossain ;)

Sama runko on kuitenkin perus-sutrassakin, jolla ajellaan pidempiäkin, kuukausien tms. reissuja ilmeisen tyytyväisenä. Lueskelin ennen hankintaa myös useamman arvostelun eikä yhdessäkään mainittu tärinöistä. Silti henkilökohtainen kokemus ratkaisee. Eri kuski, eri kokemus, joten kaikille ei kaikki sovi. Suosittelen aina koeajoa.

KSi
06.07.2019, 19.09
Hyvä veto tuo Maslowin tarvehierarkia. Kauan on sodista aikaa ja tarpeet päässet kehittymään tähän pisteeseen. Ei tiedetä tai ei ole ollut viime aikoina ollut tarvetta tietää että ihan ilman sähkövaihtajiakin pärjää. Kun/jos miehitys ja riisto pikku kansaamne kohtaa, niin perusmankelikin on kova sana.

arctic biker
06.07.2019, 19.20
Tuo 28,5 t kilsaa ajetttu Poison Opiumini risahtelee ajossa siihen malliin jotta oisko runko murtumassa? Oiskiin vasta kolmas pyörä pyörä 20kymmeneen vuoteen mistä runko särki. Jos Poisonbikes vastaa minua miellyttäviä vastauksilla niin sitten toinen pyörä tälle vuodelle.
Ja onhan tämäkin säie pörsän päälle käyvää seurattavaa...

TERU
06.07.2019, 20.13
Meidän Poisoneista puuttuu kaikki nuo ylempänä mainitut turhat promilen tuhannesosat, mutta sitäkin parempia ovat ajettavuudeltaan, traumaattista jos nuo rupeavat risahtelemaan! Codeiniilla juuri parikymppiä täynnä. Pidetään peukkuja ettei tuo risahtelu johda katastrofiin.

arctic biker
06.07.2019, 20.49
Meidän Poisoneista puuttuu kaikki nuo ylempänä mainitut turhat promilen tuhannesosat, mutta sitäkin parempia ovat ajettavuudeltaan, traumaattista jos nuo rupeavat risahtelemaan! Codeiniilla juuri parikymppiä täynnä. Pidetään peukkuja ettei tuo risahtelu johda katastrofiin.

Toki mulla on kassia ja nyssäkkää eikä nää kuuloaistin varaiset havainnot ole mulle aivan sitä parasta laatua.

arctic biker
06.07.2019, 21.05

Offaria mutta tää kuun lopulle sunnittelemani pohjoisen ja myös Oulun reissu kutistuu viikon matkalle.

Hebe
06.07.2019, 21.35
Pyörähuoneeseen ilmaantui tälläinen (https://www.specialized.com/fi/en/mens-diverge-expert-x1/p/154313?color=227313-154313) (en laita kuvaa, liika mainstream merkki). Tilaa teki saman merkin teräsrunkoinen graveli ja kuituinen mukavuusmaantiepyörä. 60km testilenkin perusteella sanoisin johan on mun pyörä, oispa vastaavaa ollut tarjolla 10+ vuotta sitten. Menee oikein kivasti asfalttiosuudet ja soratieosuudet. Juurakkopoluille en kerinny kun oli niin hauskaa muutenkin.

Taitaa vanhempi alumiiniversiokin kadota huoneesta. Aattelin säästää sen pidemmille retkille/breveteille. 27,5+ maasturi taitaa kerätä nyt entistä enemmän pölyä kesäisin (ihan kuin ei nyt muutenkin keräisi pölyä, ei nappaa ajoasento pidemmän päälle).

Mutta minä vaan ajelen ja koitan löytää sopivan kaluston alle. Pyöräilystä ja pyörätekniikoista, -vaatimuksista, -tarpeista tai -lääkkeistä mitään tiiä.

stenu
06.07.2019, 22.10
^Hieno pyörä. BB-droppia on mun makuun vähän ylenpalttisesti ja satulatolpan ulkonäköön en ehkä tottuisi edes totuttelemalla, mutta onneksi sitä ei ajaessa itse näe. Vielä kun olis Force axs eTap, niin siinä olisi kaikki, mitä nykygrinderiiin voi toivoa. Tahkon kuuttakymppiä olis hauska lähteä koittamaan tuollaisella. Saattaisi olla oma, kohta kymmenen vuotta sitten 26-tuumaisella teräsjäykkäperällä ajettu ennätysaika vaarassa.

JackOja
06.07.2019, 23.32
...
Taitaa vanhempi alumiiniversiokin kadota huoneesta. Aattelin säästää sen pidemmille retkille/breveteille. .
..

Miksi sillä alumiiniversiolla ajelisi mielummin nuo? En kysy vittuillakseni vaan siksi kun en ymmärrä.

Pexi
06.07.2019, 23.38

Yritin parantaa.

https://photos.smugmug.com/photos/i-bJ3HcwB/0/d5891757/X2/i-bJ3HcwB-X2.jpg

Bässi
07.07.2019, 07.31
Oma näkemys Gravelpacking mushroomhunting pyörästä. Tässä maastosemmalla kiekkosetillä. 700cx45 ridlerit pääasiassa alla, ja niillä pääsee metässäkin jo ihan kivasti sieniä poimimaan.

https://img.aijaa.com/m/00066/14719995.jpg (https://aijaa.com/rH5qwD)
https://aijaa.com/rH5qwD

Mohkku
07.07.2019, 07.48
Ensimmäisest tatit ja haperot on nähty, mutta samoin kuin mustikan poiminnassa, edelleen puuttuu hyvä tapa kuljettaa ne maastoajosta kotiin.

Olen jäsen stenun kanssa samaa mieltä, ettei soratiehommissa _välttämättä_ tarvita mitään siltä listalta. Useimmat gravelit ajaa vaikka maantiepyörällä.

Toki näin, mutta ikun hankitaan uutta kalustoa, mukaan tulee kaksi muutakin seikkaa. Itse en hankkinut gravelia vain graveliin, vaan moneen muuhunkin käyttöön. Toisekseen, miksi tyytyä minimalistiseen välttämättömyyteen.

F. Kotlerburg
07.07.2019, 09.11
Juu Suomi-gravelilla tarkoitin sananmukaisesti Suomi-gravelia. En Länsi-Uusimaa-gravelia, joka ei kyllä mitenkään erityisellä tavalla poikkea Suomi-gravelista, kuten tuossa joku jo aikaisemmin huomauttikin.
Joo gravel on joka puolella Suomea samanlaista. Tai sitten ei.

Munarello
07.07.2019, 09.30
Toki näin, mutta ikun hankitaan uutta kalustoa, mukaan tulee kaksi muutakin seikkaa. Itse en hankkinut gravelia vain graveliin, vaan moneen muuhunkin käyttöön. Toisekseen, miksi tyytyä minimalistiseen välttämättömyyteen.

Tietenkin jokainen valitkoon romppeensa oman näkemyksensä mukaan. Ei se maantiepyörä ole minunkaan ykkösvaihtoehto gravelhommiin.

Firlefanz
07.07.2019, 09.37
Joo gravel on joka puolella Suomea samanlaista. Tai sitten ei.

Gravel on kaikkea paitsi asfalttia - eikä sitäkään usein voi kokonaan välttää reaalimaailmassa - eikä se juuri missään ole "samanlaista". Gravelin luonteeseenhan kuuluu olennaisena osana että tien (tai vastaavan) pinnan laatu ja kunto vaihtelee huomattavasti yksittäisen lenkin sisälläkin.

Tai sitten ei. Sillä eihän pyörä tai millaiseen käyttöön se on suunniteltu ja tarkoitettu tai missä se on toimivin tai parhaimmillaan muihin, hiukan toisenlaisiin pyöriin verrattuna ratkaise sitä millaista #suomigravelia joku fillaristi jossain päin Suomea ajaa.

Ulkoilutie on ulkoilutietä missä tahansa, latupohja latupohjaa, entinen pururata entistä pururataa, hennoilla nimismiehen kiharoilla paikoin oleva hiekkatie...jne jne jne. Eri leveyspiiri tai postinumero tee ajamisesta sen kummallisempaa.

Aakoo
07.07.2019, 09.40
Kyllä ton Stenun listan voi allekirjoittaa pääosin ihan hyvin. Itse miellän "Gravel grindingin" nimenomaan vaihtelevien tiepohjien (gravel road) ajeluksi, johon tosiaan ei kuulu metsässä juurakkopolkuja rymyäminen. Polkujen ajelu on maastopyöräilyä. Eli omasta mielestä ei ole mitään tarvettaa jollekin naurettaville hissitolpille, 2" / 650B renkaille, jousituksille, 1x vaihteistoille tms. turhalle, mitä nyt kovasti markkinoidaan.
Jokainen tietenkin ajelee miten tykkää ja millä kalustolla haluaa, mutta näin itse näkisin asian.

ilkkaluukkonen
07.07.2019, 09.43
On jengillä kyllä hienoja pyöriä! Oma silmäkin alkaa pikkuhiljaa lämpeämään tuolle 650b x 47mm sliksirengastukselle, kun niitä on tullut tarpeeksi katseltavaksi. Bässin pyörän maalipinta on kyllä älyttömän tyylikäs, minkä merkkinen runko tuo on? Sourin pyöriä harkitsin yhtenä vaihtoehtona ja olisin vastaavan värin ottanut sieltä katalogista.

En tiedä saako tällä minun uudella pyörällä enää ajaa tässä ketjussa ollenkaan vai pitääkö siirtyä monstercross ketjuun. Kuten Stenukin totesi, niin eihän kaikenlaista tarvitse ja se on omasta päästä/kropasta kiinni millaisia kompromisseja haluaa tehdä. Kaikki pyörähtän on osittain kompromisseja minu mielestäni. Contin sliksipuolen cyclocrossrenkailla (35-37mm) on tullut ajettua monenlaisilla alustoilla ja pidän niitä edelleen oikeen hyvinä yleisratkaisuina. Isompirakeinen soratie on tosin melko pelottavaa ajaa ja sen takia päädyin itse siihen, että pyörään saisi mahtua isompi rengas alle. Mulla oli aika pitkään pyörityn mielessä retkikelpoisuuden parantamiseen ja yli 100kg kuskin turvalliseen kuskaamiseen liittyvät ratkaisut. Päädyin sitä kautta saatavuus ja hintapoliittisena ratkaisuna Konan Sutra LTD:n kanssa kassalle. Olin alunalkaen varma, että ostan Salsan Warbirdin yleispyöräksi, mutta sitä ei saanut isossa koossa Suomesta.

Jos lyhyenä yhteenvetona vasta reilun 100km ajelujen jälkeen jotain sanoisin, niin onhan tuo hauska pyörä ajella. Ihan selkeästi leppoisampaan ajoon tehty kuin oma Cuben crossari, joka jää hoitamaan toistaiseksi maantiepyörän virkaa. Kona tuntuu enemmän rauhalliseen ajoon tehdyltä varmalta pyörältä, ajaminen on todella vakaata ja pyörää tekee mieli haastaa esimerkiksi helpoilla poluilla. 1x vaihteisto on monipuolisempi, kuin mitä ajattelin tai pelkäsin, mutta ketjulinja on kyllä välillä niin vinossa, että voimansiirto tulee todennäköisesti kestämään aika vähän kilsoja. Eteen ostan Pelagon commuter tarakan ja siihen sitten remmeillä retkikamat, kameraa sun muuta kiinni.

https://lh3.googleusercontent.com/M92gGp43z_vR8CdKnvXohY8X3crOutYIN6JtvGO4BJpXiPMJBF hC52zUwTg6uHwAIBjNE1IyhWkAGs_4rUQj-uL5268WK1lmxp8kRq-tb7zgxbSbZG1lh_A29siNpgCvmHhinuOqTxRB5AckB9ES5YQ_K x-gTIEMyfsY7BLvdr1EUiUsfMmiC3gICr53oG375WMjvZr-YbE-2kS3DesHLdUamhHAWBj9Evr6oQXukdYrR-jrDzh80d4H6Q3Y6rswBVWoYoA4cy1yPUjA7jJ5cencfu4EApZK mXW2L_GAu0glXfYjagKwf6I7gT797NXKBMAyNMQOUScIXjJgVX e93hXc1b816a_165GXtgrhXq6RMndY3Ane4QUD1FDhijQJfz8B jKDRC_Fgc9TSewzcAeY9dMQOS8IUFlKfmFJagps2DcGwich3Is AdlDcSreY_1y1okdOMbvoAuy8BTih4H2WSuNaIQGppOsidT2My NT50GfOCl_r3Pw4lQ1cJsWYiIX06upW4_3AI0-fy9o7p5hOZlWKAWbAiuzpER4-11icAZ7HYvTT1ztJQBhNVyYTprJv6r9kOomWIHlIbSP6Ba7HNC sHu8__2-3s49QatH179afsAump0tNcc0G1ePrleFC_3F12YhNcNQKyPJUB 1HPWIOOVIILBG=w1200-h799-no

MRe
07.07.2019, 09.57
Yritin parantaa.
No nyt! :D

F. Kotlerburg
07.07.2019, 10.02
Sitä vaan ajan takaa, että varmaan jokainen saa päättää mitä ajaa ja millaisen pyörän tarvitsee, mutta monilla lajeilla on ihan määritelmät. .Nimenomaan. Siksi tuollaiset listat mitä edellä esitettiin, että mitä ei ainakaan tarvi on ihan spedeä. Nimimerkillä eilisellä gravel-lenkillä alko 140mm laikoilla ja hydraulilevyillä jo jarrupala haisemaan. Jossakin vaan on isompia mäkiä ja isompaa murkulaa. Vannejarruilla ois tullu itku. Lisäksi reitillä oli sellaista murkulaa, että yli 40mm kumia olisi todellakin tarvinnut, mutta täällähän on juuri julistettu totuudeksi, että ei tarvita.

MRe
07.07.2019, 10.04
Kyllä ton Stenun listan voi allekirjoittaa pääosin ihan hyvin....
Jokainen tietenkin ajelee miten tykkää ja millä kalustolla haluaa, mutta näin itse näkisin asian.
Tämä. Jos ei kaipaa jotain ominaisuutta, ei hanki sellaista. Mutta ei se siitä kuitenkaan mitään totuutta tee, että mikä on "oikein" tai "väärin".

Arosusi
07.07.2019, 10.16
Paljon tästä gg:stä puhutaan ja aika moni pyöränkin näyttäisi hankkineen. Mutta missä kaikki gg pyöräilijät oikein ajelee? Kehä 3 ulkopuolella, lähinnä Sipoon hiekkateitä, ajeltuani useamman vuoden niin ei siellä ketään näe. Viime vuonna yhden nuoren parin kanssa ajettiin vähän matkaa Keravan joen vartta pohjoiseen ja tänä vuonna näin auton ikkunasta yhden miehen ylittävän Lahdentien juuri ennen Keravan valoja. Tilanne muuallakin etelä Suomessa samanlainen. Viikon päivistä tai kellon ajoistakaan ei voi olla kysymys koska ajot arkisin, viikonloppuisin, päivällä, illalla.

MRe
07.07.2019, 10.20
Kaikki viisi Suomessa gg:n hankkinutta on täällä foorumilla. Eikä me ehditä ajamaan, kun pitää roikkua täällä. Tosin ei mun gg ajokunnossa olekaan...

Jami2003
07.07.2019, 10.25
Gravel grinding on soratie ajelua. Piste. Sitä mitä suomen maaseudulla ollaan tehty jo -50 luvulla. Ei mitään pään kokoista murikkaa tunturin rinteessä. Siellä missä ei henkilöautolla pääse siellä ei puhdasta gravelia voi ajaa.

Se että lähes kaikki (minä myös) "gravel" lenkillä ajaa asfalttia tai oikaisee polun kautta missä on juurakkoa ja pään kokoisia kiviä ei muuta noita pätkiä miksikään graveliksi.

Eli puhdasta gg:tä voi ajaa vaikka sillä mummon pyörällä eikä tule yhtään ikävä keulan joustoa, hissitolppaa tai levyjarruja. Se että sitä ei halua ajaa mummopyörällä johtuu taas henkilökohtaisista haluista kuten mullakin on. Pitää olla kippurasarvea ja levyjarruja.

Mutta puhdas gravel grinding on sitä soratie ajelua eikä se muuksi muutu vaikka lenkillä jossai poikkeaa tai ostaa etujousitetun monsteri pyörän. On se kumma että tästä suomen perinteisimmästäkin pyöräily lajista pitää tehdä näin monimutkaista :)

F. Kotlerburg
07.07.2019, 10.26
Kukaan ei puhunut mistään pään kokoisesta murikasta :rolleyes:

PatilZ
07.07.2019, 10.28
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190707/f0475923622f48782780123e2b8c4704.jpg

Cannondale Topstone 105 tänään aamun soranjauhannassa. Ilman satulalaukkua ja pulloja on kokoonpanon paino 9,4kg. Vaihdettu satulatolppa, satula, tanko, stemmi ja kiekot.

Lenkki kulki Pohjois-Savossa ja Kainuussa. Metsäkoneen ja sateen pehmentämää metsäautotietä, karkeaa soraa ja erittäin hyvässä kunnossa olevaa soratietä. Kolme ja puoli tuntia ilman auton kanssa kohtaamista. Kaksi ja puoli tuntia ilman ihmisen tai asutuksen näkemistä. Gravel heaven.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jami2003
07.07.2019, 10.35
Kukaan ei puhunut mistään pään kokoisesta murikasta :rolleyes:No ei kai kukaan alle pään kokoisissa murikoissa tarvi yli 40mm kumia [emoji12]

TuomariKuolo
07.07.2019, 10.49
No ei kai kukaan alle pään kokoisissa murikoissa tarvi yli 40mm kumia [emoji12]

Ja tarvitseeko kukaan missään alle 40 millin kumia?

Samiaani
07.07.2019, 11.01
Kyllä ton Stenun listan voi allekirjoittaa pääosin ihan hyvin. Itse miellän "Gravel grindingin" nimenomaan vaihtelevien tiepohjien (gravel road) ajeluksi, johon tosiaan ei kuulu metsässä juurakkopolkuja rymyäminen. Polkujen ajelu on maastopyöräilyä. Eli omasta mielestä ei ole mitään tarvettaa jollekin naurettaville hissitolpille, 2" / 650B renkaille, jousituksille, 1x vaihteistoille tms. turhalle, mitä nyt kovasti markkinoidaan.

Mun mielestä nää kaikki listat on ihan väsyneitä missä joku internetissä päättää miten joku asia kuuluu hoitaa. Itse ajan 40mm renkailla joilla pärjää suurimman osan lenkeistä, mutta tulee välillä vastaan teitä joihin toivoisi varustautuneensa paremmin soveltuvalla renkaalla. Talvella/syksyllä varsinkin.

Sit tää että polkuja varten pitää hankkia maastopyörä [emoji23]. Itse, kuten varmaan moni muukin tulee varmaan maantiepyöräilyn puolelta eikä omista maastopyörää ja gg-fillarin hankin juuri "do it all" fillariksi. Mun mielestä hissitolppa sopii vallan mainiosti gg-fillariin jos sellasen kokee tarpeelliseksi. En ole koittanut mutta maastossa/poluilla (vaikka näissä ei saa gg fillarilla joidenkaan mukaan ajaa) varmasti hyvä varuste.

Pääasia on, että oli varustetaso/halu mikä tahansa niin nauttii ajamisesta! Listat voi heittää roskiin ja kaikkien tulis harrastaa ihan omalla haluamallaan tavalla.

Munarello
07.07.2019, 11.08
Ohi aiheen mennään, mutta.. Mitä lie muut mieltä, mutta minusta joku juurakkopolku gravelilla tai krossarilla on melko ankea yhdistelmä.

Jami2003
07.07.2019, 11.30
Ja tarvitseeko kukaan missään alle 40 millin kumia?Eli 40mm on optimi kaikkeen. Ja pitää muuten paikkansa, on tossa teräs-gg:n alla [emoji3]

SotkuPekka
07.07.2019, 11.30
Sora ja hiekkatiet ovat teitä, niille tarvitaan tiepyörä jossa on tierenkaat. Maastossa on parempi maastopyörä jossa maastorenkaat.

Samiaani
07.07.2019, 11.31
^Toi on ihan totta, mutta sitten toisaalta ei pitäisi käyttää Gravel Grinding-fillari määritelmää, puhua do-it-all-fillarista? Lokeroinnin etuhan on se, että yhdellä termillä porukka saa karkean kuvan ainakin siitä, minkälainen fillari tässä on kyseessä.

Ymmärrän hyvin pointtisi, mutta tuo tuolla jossain ylempänä oleva määritelmä gravel grindauksesta kuulostaa juurikin siltä, joka tehdään do it all -tyyppiseltä fillarilta. Gravel fillarin määritelmä ei oo kauheen selkeä mulle, eikä varmaan kenellekään, koska tää on trendikäs juttu johon varmasti alan myynti/markkinointihenkilöt tarttuvat ja repivät kaiken rahan minkä saavat. Joka vuosi tulee joku uus juttu joka on "ihan must" gravel grindaukseen.

Pahoittelen jos käytän näitä määritelmiä väärin

PS. Missä menee määritellyn monster crossin ja gravel fillarin rajat? Rengaskoossa?

Jami2003
07.07.2019, 11.42
Monster crossi on nimensä mukaisesti crossi eli maastopyörän rungolla oleva kippurasarvi. Eli rengastilan lisäksi myös vaakaputki saattaa olla enemmän slouppaava ja keulakulma loivempi.

GG pyörä on entisaikojen CC pyörä jota taas koskee kisasäännöt. Ja siis GG:tä ei koske joten on tuotu leveämpää rengasta (ei kuitenkaan maastopyörän tilaa) ja matalampaa keskiötä jne...

Bässi
07.07.2019, 12.30
@ilkkaluukkonen. Runko on tehty Sipoossa, kun ite tekee rungon niin saa myös päättää mihin genreen se menee :D
maali on oranssi candy suoraan teräskselle, jonka päällä kultainen helmiäisväri. Ei tule kestämään, mutta maalaan sitten uusiksi kun alkaa olemaan rottanen.

tarakat on työnalla, eteen tulee tuohinen kannellinen sienikori niin ei tatit lennä pahassakaan nimismiehenkiharassa.
myös bolt-on runkolaukku tulee reissuhommiin. Aika do it all pyörä, mukavasti meni kolme tuntinen polkulenkki sipoonkorvessa ja eilen meni kapee nakeilla 60km sipoon ja pornaisten hiekkateitä kivasti myös.

F. Kotlerburg
07.07.2019, 12.46
Mä nyt jankkaan, en niin tosissani, mutta tuo nyt sitten ei varmaan ole enää gravelia? XC ajoa?

Onko? Soratietä se oli ja osittain kivituhkapintaista ulkoilureittejä. Soratie vasta lanattu 5-10cm raekoon murkulalla. Pitkiä mutkaisia laskuja. 40mm kumilla ajoin, mutta välillä hirvitti. Ihan eri asia, kun jotku Sipoon savitiet, joita jotkut pitää ainoana totuutena gravelista.

Sotanorsu666
07.07.2019, 13.19
Viimeiset pari sivua ollut tässä ketjussa kyllä semmoista paskaa, että suosittelen ihmisten nyt vain menemään ajamaan niitä hiekkatielenkkejään ja aivan sama millä pyörällä. Kovaa ajoa ja vähemmän netissä vänkäämistä.

hphuhtin
07.07.2019, 15.30
Kovaa ajoa ja vähemmän netissä vänkäämistä.

Aamen :) Suosittelen Tonavan vartta Donaueschingenistä itään, neljäs päivä menossa tässä. On kaikkea soratien ja sileään asfaltin väliltä, ajaa voi millä vain, mutta itse en tulisi alle 32mm renkailla mukavuussyistä, suositus 45mm.

Joskus vielä ajan koko pätkän Mustalle merelle.

MRe
07.07.2019, 15.35
Viimeiset pari sivua ollut tässä ketjussa kyllä semmoista paskaa, että suosittelen ihmisten nyt vain menemään ajamaan niitä hiekkatielenkkejään ja aivan sama millä pyörällä. Kovaa ajoa ja vähemmän netissä vänkäämistä.
Ei voi mennä ajamaan, ennen kuin on määritelty, että millä ja minkälaisella pyörällä niitä hiekkatielenkkejä saa ajaa. Ja saako samalla fillarilla ajaa öljysoralla? Metsään nyt ei kuitenkaan saa mennä, eikä asfaltille. Mulla on yleensä lenkillä mukana huoltoauto, jossa kolme erilaista runkoa, kuusi keulaa, neljät kammet ja kuudettoista kiekot, joista kolmet valmiiksi nastarenkailla. Viisi erilaista satulatolppaa, on hissiä ja liukuporrasta.

Lisäksi peräkärrissä pukukoppi, jossa vaihtaa succikset lökäreihin tai päin vastoin aina tilanteen mukaan. Yksi kypärä, josta saa lipan irti. Kahdet hanskat ja neljät aurinkolasit, joissa linsseinä Prizm Road, Prizm Trail, Prizm Gravel ja Prizm Juurakkoperkeleylämäki.

Hebe
07.07.2019, 16.16
Miksi sillä alumiiniversiolla ajelisi mielummin nuo? En kysy vittuillakseni vaan siksi kun en ymmärrä.

Alumiinisessa on 2x10 vaihteisto, kadenssin vuoksi parempi. Lisäksi siinnä on valmiiksi jo dynamokiekko ja pitkät lokarit. Kumitki kelpaa soratielle, vaikkei niin hyvin kuin tuon.
Eikä sen jättäminen ulos kauppareissun ajaksi hirvitä niin paljoa. U-lukkoa en ole aatellut kuljettaa mukana.

KotooTöihin
07.07.2019, 16.52
^^Eipähän tuu ajettua väärin :D

Mohkku
07.07.2019, 18.21

Pitää kuitenkin muistaa taas kaksi asiaa. Toinen on gravel-pyörä, joka sopii monenlaiseen ajoon. Sitten on laji nimeltä gravel, jota voi ajaa melkein millä tahansa pyörällä.

TheMiklu
07.07.2019, 20.11
Hyvä pointti. Onko tämän ketjun tarkoitus kuitenkin hipsuista huolimatta keskittyä amerikkalaiseen urheilulajiin nimeltään grävelin grindaus ja sinä käytettävistä pyöristä?
Voitaisiinko tehdä uusi ketju, jossa keskustellaan tästä ennen syklorossareiksi kutsutuista ja sittemmin turvonneista grävel/seikkailu/allroad pyöristä elikkäs nykyajan hybrideistä?

velib
07.07.2019, 21.06
Toistaiseksi Amerikassakaan ei gravel-kisoissa juuri pyörää koskevia sääntöjä näytä olevan (osassa kisoista on aerotangot kielletty). Näin ollen otsikon alle sopii melkein mikä tahansa fillari. Se ei tietysti estä markkinoimasta juuri gravel-spesifejä pyöriä. Osa valmistajista taitaa tosin kutsua niitäkin allroad-pyöriksi. Niillä voinee ajaa asfaltillakin.

stenu
07.07.2019, 22.09
Onko? Soratietä se oli ja osittain kivituhkapintaista ulkoilureittejä. Soratie vasta lanattu 5-10cm raekoon murkulalla. Pitkiä mutkaisia laskuja. 40mm kumilla ajoin, mutta välillä hirvitti. Ihan eri asia, kun jotku Sipoon savitiet, joita jotkut pitää ainoana totuutena gravelista.

Olisi kiva käydä kokeilemassa mitä vannejarrujen ja pikalinkullisen teräspyörän kanssa tuolla käy. Vanteita en ainakaan vielä ole suomimaastoissa saanut ylikuumenemaan. Välittömästi Gravelmapiin (https://gravelmap.com/#@64,26,11,hybrid) reitti esille ja linkki tänne, niin muutkin pääsevät kokeilemaan.

Ps. Mä olen Länsi-Uusimaan kartoittanut tonne viime kesän aikana aika hyvin. Joitain sellaisia pätkiä, joita ei oikein hyvällä omallatunnolla voi luokitella teiksi, olen jättänyt piirtämättä, mutta siellä on esimerkiksi pätkä vanhan venäläisten rakentaman junaradan ratapohjaa eli ei hellsinkigravelikaan ihan pelkkiä Sipoon saviteitä ole. Pääkaupunkiseutu muutenkin alkaa olla aika hyvässä kuosissa ja on muuallakin oltu aktiivisia. Mutta aika iso osa Suomesta on tyhjää täynnä vielä. Gravelmap on näppärä lenkkien etukäteissuunnittelun apuvälineenä, joten olisi kiva, jos sitä jaksaisitte päivitellä sitä mukaa, kun hyviä soratiepätkiä löydätte.

Aakoo
07.07.2019, 22.29

On se ihme ja kumma, kun ei enää edes pyöräilyaiheisella keskustelupalstalla saa tietyn tyyppisiä fillareita käsittelevässä ketjussa keskustella siitä, minkälaiset ominaisuudet kyseisissä fillareissa ovat kenenkin mielestä tarpeellisia ja mitkä taasen ei.

stenu
07.07.2019, 22.38
Juu ja tosta näköjään harvinaisen paljon keskustelua herättäneestä "stenun listasta" sen verran, että jos sen postauksen lukee uudelleen, niin ehkä hoksaa, että siinä ei ketään kehoitettu olemaan hankkimatta juuri sellaisilla varusteilla varustettua fillaria, kun kukin kokee tarvitsevansa. Siinä otettiin ainoastaan kantaa siihen, että vähemmilläkin pärjää suurimman osan aikaa aivan loistavasti ja kaiken sen ajan, mitä niitä varusteita ei todellisuudessa tarvitse, joutuu niitä kuitenkin kuskaamaan pyörässään mukanaan. Pahimmassa tapauksessa jollekin gravelaloittelijalle tulee tämän foorumin perusteella sellainen kuva, että eihän sitä gravelia uskalla lähteä edes kokeilemaan ilman, että omistaa pyörän kaikilla mahdollisilla vehkeillä ja vermeillä. Vähän sama tilanne kuin maastopyöräilyn kanssa nykyään. Alle 66-asteisella keulalla ja 140-millisellä joustolla kun ei nykyään pysty ajelemaan kuin neulaspolkuja.

paaton
07.07.2019, 22.47

No just noin :)

Stenu kirjoitti kieli poskessa partasuugravellistin listan siitä OIKEASTA gravellpyörästä ja tahvot ottavat kaiken totena.

jhalmar
07.07.2019, 22.49
Äkkinäinen vilkaisu gravelmappiin herätti suosituksen vilkuilla osoitetta https://kartta.paikkatietoikkuna.fi/?lang=fi ja kun sieltä on valittuna Karttatasot - Liikenneverkot - Tien päällyste niin alkaa kohtuullisesti löytymään soratiestöä. Melko näppärä työkalu myös kestopäällystelenkkien suunnitteluun.

Pexi
07.07.2019, 23.25
Itse pohdiskelin tota jarruasiaa toissa viikolla, kun totesin, että 180 kilometrin Länsi-Uusimaa-gravelilenkillä tarvitsin jarruja noin suunnilleen kuusi kertaa ja kaksi kertaa niistä oli kahvipysähdyksiä.

Tuossa omassani etujarrulaikka näytti tällaiselta tämän päiväisen vajaan kolmekymppisen jälkeen. On se käynyt sen verran kuumana, että onneksi ei ollut cyclocrossareista tuttuja cantilevereita matkassa:

https://photos.smugmug.com/photos/i-PWC8vqJ/0/b271ce68/XL/i-PWC8vqJ-XL.jpg

Jami2003
08.07.2019, 08.48
On se kumma että tourilla kestää vannejarrut päästellä alppeja alas mutta ei suomen nyppylöitä [emoji12]

No ei sillä, levareista tykkään itsekin soratie pyörässä ja keskisuomessakin sorateiden profiili on paljon jyrkempää mitä asfalttiteiden.

stenu
08.07.2019, 09.16
Tuossa omassani etujarrulaikka näytti tällaiselta tämän päiväisen vajaan kolmekymppisen jälkeen. On se käynyt sen verran kuumana, että onneksi ei ollut cyclocrossareista tuttuja cantilevereita matkassa:

No mitä luulet, että olis tapahtunut vannejarrujen kanssa? Tuo levyjarrujen levyjen kuumeneminen on ihan normaalia ja johtuu siitä, että levyjarruissa jarrulevyn halkaisija on pieni, jolloin jarruttamiseen tarvitaan jarrupaloihin puristusvoimaa ja sitä kautta kitkaa huomattavasti enemmän kuin vannejarruissa. Vannejarruissa vastaavaa kuumenemista ei pääse yhtä helposti tapahtumaan, koska tarvittava kitka on niin paljon pienempi. Joku ehkä osaa laskea kuinka paljon tarvittaassa voimassa on eroa.

Ja juu, tiedostan erinomaisesti levyjarrujen edut vannejarruihin verrattuna, mutta myös niiden varjopuolet ja se, että gg-maastot olisi yhtäkkiä muuttuneet niin hurjiksi ajaa, että niissä ei "pärjää" vannejarruilla on suurimmaksi osaksi täyttä tuubaa.

Ps. Onnneksi on olemassa muunkinlaisia vannejarruja kuin cantilevereita. Cantileverit on järkevä valinta vannejarruiksi (kilpa)cyclocross-käyttöön niiden runsaan mutatilan vuoksi, mutta gg-pyörään ei ole oikeastaan mitään perusteltua syytä laittaa cantilevereita. Hyvät mini-v:t hakkaa huonot levarit jarrutustehossa moninkertaisesti ja oikeastaan jo niissäkin on jarruvoimaa liikaa, koska renkaasta loppuu pito huomattavasti aikaisemmin kuin jarruista pysäysvoima.

thunder
08.07.2019, 09.23
Kyllähän vannejarru pysäyttää, mutta itse en niitä sorapyörään huoli, koska vanteet sorvaantuu märällä aika nopeaan.

Lähetetty minun GM1903 laitteesta Tapatalkilla

maalinni
08.07.2019, 09.38
On se kumma että tourilla kestää vannejarrut päästellä alppeja alas mutta ei suomen nyppylöitä [emoji12]

No ei sillä, levareista tykkään itsekin soratie pyörässä ja keskisuomessakin sorateiden profiili on paljon jyrkempää mitä asfalttiteiden.

Vaikka vitsi olikin, niin tourilla mekaanikko säätää ja tsekkaa ne jarrut jokaista etappia varten.

stenu
08.07.2019, 09.39
^^ Mikä on nopeaan? Mun ykkösgravelikiekoissa on vanteet olleet ajossa nyt pian kaksi vuotta ja noin 10000 jokasään gravelkilsaa. Osa kilsoistaon ajettu luottokorttibikepackingin vaatiman kuorman kera. Vielä on takavanteessakin jarrupintaa jäljellä ja sitten, kun se loppuu, vanteen vaihtaminen kiekkoon on noin puolen tunnin duuni. Ei kovin iso ongelma minusta.

Mutta jatkakaa, mä poljeskelen sillä välin Ylläksen maastoja. Tosin maastopyörällä. Mutta puolustukseksi todettakoon, että se on kohta kymmenen vuotta vanha, yksivaihteinen, ja hissitolppaakaan siinä ei ole. Meinasin pojan seuraksi bike parkkiinkin sillä kuitenkin uskaltautua. Ainoa asia, joka vähän hirvittää, on ens lauantain Nuts Ylläs Pallas 37 km. Ainoatakaan polkujuoksu(melkein)maratonia en ole ennen juossut. Palataan ehkä asiaan ens viikolla.

MRe
08.07.2019, 09.48
Ajakaa te niillä vannejarruilla, mutta älkää nyt koittako selittää yötä päiväksi. Jos vannejarrut tuntuu hyviltä, niin mikäs siinä. Itse en sellaisia pyörääni halua enkä myöskään keksi mitään syytä miksi pitäisi hankkia. Jarrutustehossa mulla riittää se, että etusormilla saa etu- ja takarenkaat lukkoon. Myös fätillä. Näissä nakkikumeissa nyt ei kummoisia vaadita renkaan lukitsemiseksi.

Jos jollain on jotain preferenssejä pyöränsä osalta, niin mikäs siinä. Mutta ei niistä mitään yleistotuutta saa.

F. Kotlerburg
08.07.2019, 10.10

Niin en minäkään maantiepyörään näe levyjarruja tarpeelliseksi, jos näkisin maantiepyörän ylipäätään tarpeelliseksi. Eri asiasta kyse muutenkin. Noille ei taida olla ongelma uusia paloja joka etapin jälkeen.

Asiahan on tullut selväksi, että kaikkien pitäisi ajaa 30-luvun tekniikalla olevalla pyörällä ja kaikki siitä yli on turhaa.

Muutenkin tuo vannejarruista jauhaminen alkaa olla pikkasen turhaa, kun ei sellaisilla varustettuja pyöriä ole vaan enää tarjolla. Jos väkisin sellaisen haluaa niin turhaan vaan kaventaa itseltään pois vaihtoehtoja. Kunnon kapitalisti sanoisi, että markkina ei ole koskaan väärässä, mutta partajengiläiset ovat varmasti eri mieltä.

Jami2003
08.07.2019, 10.37
Oon tommi2:n kanssa samoilla linjoilla gg:n syvimmästä olemuksesta. Simppeli Gg pyörä tuo omalta osaltaan haastavuutta ja hauskuutta ajamiseen. Gg:tä voi ajella vaikka täpärillä ja monesti se on jopa siihen paras mutta iso osa hauskuudesta menee kun ei ne nimismieskiharaiset alamäet olekaan enää mitään.

MRe
08.07.2019, 13.48
Ymmärrän kyllä myös tämän old-school -katsantokannan, mutta mitä pitäisi sanoa vaikka alle kaksikymppiselle joka halajaa gg:tä. Että hanki pyörä, joka edustaa teknologiaa siltä ajalta kun isi oli sinun ikäisesi?

Jos haluaa ajaa gg:tä (eli pääosin hiekkateitä, välillä jotain neulaspolkua ja asfalttia) sinkulalla ja vannejarruilla, niin eihän siinä mitään. Mutta ei se nyt se totuus liene koko genrestä. Periaatteessa se mun 29" täysjäykkä kuiturunkoinen MTB uppoaa tähän gg-kategoriaan varsin hyvin, ei sillä mitään XC- tai Traili-ajoa voi ajaa ainakaan pelkäämättä fillarin hajoamista. Pääosin itse ajan sillä kaupungissä (siis Hgin keskustassa) ja esimerkiksi Vantaanjoen reunaa Haltialaan ja sieltä Keskuspuiston hiekkateitä pitkin takaisin. Gg:tä omimmillaan.

Ja toki varmaa on, että markkinamiehet tuovat tämän(kin) genren alle toinen toistaan uudempia "innovaatioita", joilla pyritään luomaan kysyntää. En minäkään nyt jonkun hissitolpan välttämättömyydestä ole niin varma, mutta jos sellainen on, niin mikäs siinä. Ei se mulle valintakriteeri ollut. Sama jotkut läpiakselit. Sen sijaan vannejarruja en olisi ottanut ja levaritkin piti olla hydrauliset. Tosin ne nyt on valitettavasti SRAMit, mutta kaikkea ei näköjään voi saada.

Pitää lisäksi muistaa, että ketjun otsikko on "Gravel Grinding", eli puhutaan yleisestä gg-tyyppisestä ajosta, ei tyypitetystä kisamuodosta. Kannattaa lukea se JackOja:n ensimmäinen viesti.

---
Valokuvausta jokusen vuoden harrastaneena old-school gg vertautuu ehkä filmikuvaukseen. Koitin sitäkin jokunen vuosi sitten, että olisiko se paluu valokuvauksen alkulähteille. Muutaman kehitetyn filkan jälkeen myin ne kamat pois, koska paluuta niihin 15-vuotiaan kesiin ei enää kohta kuuskymppisellä ollut, vaikka kuinka oli filmi. Eli en hakenutkaan sitä filmikuvauksen käsityöläisyyttä vaan ikuista nuoruutta.

Mohkku
08.07.2019, 14.38
Pitää lisäksi muistaa, että ketjun otsikko on "Gravel Grinding", eli puhutaan yleisestä gg-tyyppisestä ajosta, ei tyypitetystä kisamuodosta. Kannattaa lukea se JackOja:n ensimmäinen viesti..

Jos ihan tarkkoja ollaan, aihealue on pyörät. Yleisten jorinoiden puolella on viestiketju gg-ajamiseen liittyville jutuille.

Old school-ajatus ei ole se, mitä pyörältäni haen, vaan ajoasento, ajotuntuma yms. asiat. Toki etujousitettu maasturi 2,2" renkailla on huonommalla sorapinnalla mukavuudeltaan ylivoimainen verrattuna kapeammilla renkailla varustetun gg:n kovuuteen (jotka muutamia ärsyttävästi asfalttipainotteisessa ajossa pidän pumpattuna 4-5 barin paineilla), silti gg:llä ajaminen ajoasennon ja tunnokkuuden takia on keskimäärin hauskempaa. Irtosoralla tai karkeassa sepelissä ei ole kivaa, mutta tuollaista tulee vastaan onneksi aika harvoin.

velib
08.07.2019, 14.48
Yksi näkökulma tähän on se, että ajetaan pyörillä, joilla ajamisessa pysyy haastetta tai ainakin tuntumaa niin, että voi silti ajaa kovaa. Toisin sanoen ajaminen ei saa olla liian helppoa, minkä takia ei täysjoustolla tule itse ajettua kuin oikeasti maastossa, koska sorateillä se on liian tylsä ajettava. Hyväkuntoisella latupohjalla hauskinta on alle 40 mm kumilla ja droppitangolla, vaihtelevalla soratiellä taas joku 35-40 mm kumi on mukava, mutta ei vielä mikään ilmatyynyalus. Jos ”soran” raekoko lähentelee nyrkin kokoa, ajan itsekin mieluummin mahdollisimman paksulla renkaalla, koska kapealla täytyy tiputtaa vauhtia liikaa. Toki välillä on mukava myös väärinpyöräillä ja viedä grinderi juurakkopolulle, mutta pidemmän päälle en siitä nauti. Meinasin tehdä XC-jäykkäperästä grinderin jäykällä keulalla, mutta tajusin että sen jälkeen en luultavasti nauttisi sillä ajosta soralla enkä maastossa.

Toiset toki haluavat että kyyti on mahdollisimman pehmeää, jolloin täysjousto tai vaikka läskipyörä on sopiva grinderi, toiset taas ajavat mieluummin alle 30 mm kumeilla myös soratiet.

EDIT: Mohkku yllä taitaa puhua aika lailla samasta asiasta kuin mitä hain takaa

TuomariKuolo
08.07.2019, 15.48
Kiinnostavasta filosofisesta pohdinnasta hetkeksi maallisempiin asioihin: onko kenelläkään kokemusta tai näkemystä Salsa Journeymanista? Internetskussa notkumisen seurauksena tuollainen on alkanut kiinnostaa.

KotooTöihin
08.07.2019, 18.07
Olikin hyvä tuo gravelmap. Kiitokset siitä. Löyty aika kivasti tästä kotinurkilta pirreltyjä reittejä. Osaa niistä on kyllä tullu tahkottua, vaimoketta ulkoiluttessa ;D

Pexi
08.07.2019, 22.00

Jos tässä viittasit tuohon edelliseen kuvaani jarrulevystä, niin vähennetään tarvetta kummastella:

- Tourilla ne ammattilaiset ajaa _suljetuilla_ teillä ja niillä on koko tien leveys käytössä neulansilmissä. Se vähentää jarruttelun tarvetta erittäin paljon.
- Ammattilaiset tietää, että jarrut on vauhdin surma ja ne osaa ja uskaltaa ajaa kovaa. Kaikki ei osaa eikä uskalla. Itse olen just sellainen.
- Se jarrulevyn kuva ei ollut Suomen nyppylöillä ajetun lenkin tulosta. Se lenkki oli ajettu Meri-Alppien maisemissa. Ja tuolla edellä puolestaan todistettiin, että gravel-ajelut on ihan samanlaisia, vaikka ne ajaisi missä päin maailmaa tahansa. Tuossa alla on lenkin profiili, siinä on tuossa n. 17 km paikkeilla pitkän laskuosuuden loppupuolella sellainen jyrkähkö pudotus, jossa noi jarrut otti hikeä, kun ennestään tuntematon "chemin" osoittautui päättyvän pimeään T-risteykseen.
- Cantilever-viittauksessa ei ollut kyse kestämisestä, vaan siitä, että kun jarruja tarvitsee, niin on hirmuisen mukavaa, että jarruihin voi luottaa ilman teräsmiehen puristusvoimaakin.

https://photos.smugmug.com/photos/i-b2f9xQ4/0/2b8e2b7c/M/i-b2f9xQ4-M.png

Pexi
08.07.2019, 22.21
No mitä luulet, että olis tapahtunut vannejarrujen kanssa? Tuo levyjarrujen levyjen kuumeneminen on ihan normaalia ja johtuu siitä, että levyjarruissa jarrulevyn halkaisija on pieni, jolloin jarruttamiseen tarvitaan jarrupaloihin puristusvoimaa ja sitä kautta kitkaa huomattavasti enemmän kuin vannejarruissa. Vannejarruissa vastaavaa kuumenemista ei pääse yhtä helposti tapahtumaan, koska tarvittava kitka on niin paljon pienempi. Joku ehkä osaa laskea kuinka paljon tarvittaassa voimassa on eroa.

Ja juu, tiedostan erinomaisesti levyjarrujen edut vannejarruihin verrattuna, mutta myös niiden varjopuolet ja se, että gg-maastot olisi yhtäkkiä muuttuneet niin hurjiksi ajaa, että niissä ei "pärjää" vannejarruilla on suurimmaksi osaksi täyttä tuubaa.

Ps. Onnneksi on olemassa muunkinlaisia vannejarruja kuin cantilevereita. Cantileverit on järkevä valinta vannejarruiksi (kilpa)cyclocross-käyttöön niiden runsaan mutatilan vuoksi, mutta gg-pyörään ei ole oikeastaan mitään perusteltua syytä laittaa cantilevereita. Hyvät mini-v:t hakkaa huonot levarit jarrutustehossa moninkertaisesti ja oikeastaan jo niissäkin on jarruvoimaa liikaa, koska renkaasta loppuu pito huomattavasti aikaisemmin kuin jarruista pysäysvoima.

Ai mitä olisi tapahtunut vannejarruilla? Olisin puristanut kahvoja ihan stanasti ja kiroillut. Varmaan olisin vielä hengissäkin.

Saman energiamäärän ne vannejarrut muuten joutuu lämmöksi muuttamaan kuin levyjarrutkin. Vanteissa vaan on enemmän pinta-alaa kuin levyissä ja ne jäähtyy siksi tehokkaammin, ainakin aluvanteet.

Mutta joo, on mullakin pari maantiefillaria, joissa on ihan hyvät vannejarrut, niillä saa kyllä renkaat lukkoon. Mutta niihin ei saa paksuja renkaita ja puristusvoiman tarve on edelleen ihan eri planeetalta kuin nestelevareissa. Eikös muuten noissa mini-V-jarruissakin ole aika rajoittunut rengastila, ei kai niihin mitään paksuja renkaita ja lokasuojia voi laittaa?

Vannejarruilla kyllä pärjää, mutta miksi pärjääminen riittäisi? Jos hankkii vannejarruisen gravelin (jostain), niin eikö samalla luovu mahdollisuudesta käyttää eri kokoisia kiekkoja?

Vivve
08.07.2019, 22.46
Mistä saa uuden vannejarrullisen gravelpyörän?

Pexi
08.07.2019, 22.59
Ihan oma mielipide: Minusta GG -fillari on "paluuta juurille", ajetaan hiekassa ja maastossa vanhahtavalla fillarilla.

Mielenkiintoista, tässä näkyy hyvin kuinka monipuolisiin tarpeisiin ja mielihaluihin nämä gravel- tai all road-pyörät vastaavat. Mulle näet nuo gravelit ovat sopivia, koska olen itse vanhahtava, elämän ja autojen kolhima ja luulen tarvitsevani fillaria, jolla on lupa ajaa hitaasti ja mukavasti siellä missä tuuli kulloinkin puhaltaa ja päivä paistaa. Aivan sama onko se asfalttia tai metsäpolkua tai kaupungin kujien kivetystä, tai onko se aitoa GG:tä.

F. Kotlerburg
08.07.2019, 23.08
luulen tarvitsevani fillaria, jolla on lupa ajaa hitaasti ja mukavasti siellä missä tuuli kulloinkin puhaltaa ja päivä paistaa. Aivan sama onko se asfalttia tai metsäpolkua tai kaupungin kujien kivetystä, tai onko se aitoa GG:tä.
Näin minäkin luulen. Maantiellä en hirveästi tykkää ajaa, mutta gg- ja/tai lähiseudun seikkailujutut kiinnostelee. Pyörän pitää olla rento ja helppo ajaa. Antaa vähän anteeksi kuskin laiskuutta. Siksi leveämpää rengasta ja levyjarrut. Ei hirveästi innosta ne tilanteet, että metsäautotiellä mutalikon läpi ajon jälkeen ei ole ensimmäisessä jarrutuksessa jarruja. Vannejarruilla on joskus noin käynyt. Laiton kisakireän kuitupyörän myyntiin. Saa nähdä mitä tulee tilalle vai tuleeko mitään. Jos haluttaa suorittaa ja ajaa äärirajoilla otan maastotykin tallista ja menen pommittamaan polkuja ja jumppamaan kivikoita. GG on mulle rentoa cruisailua siellä täällä ja joskus vasta lanatuila sorateillä tai metsäautoteillä kapeilla kumeilla se ei onnistu.

F. Kotlerburg
08.07.2019, 23.11
Kyllä niitä jostain pikkupajoista edelleen saa. Custom-tilauksena jos ei muuten. Toki niistä ei tiedä kuin partajengi.

Pexi
08.07.2019, 23.13

Olisko vaikka tollanen Charge Plug1 sopiva: http://www.chargebikes.com/plug-1/

Vivve
08.07.2019, 23.16
Olisko vaikka tollanen Charge Plug1 sopiva: http://www.chargebikes.com/plug-1/

Chargea en oo nähny hetkeen missään myynnissä.

F. Kotlerburg
08.07.2019, 23.19
Chargea en oo nähny hetkeen missään myynnissä.
Ei taida olla enää firma edes hengissä. 2017 jälkeen ei ole tapahtunut mitään.

stenu
09.07.2019, 09.03
Näin minäkin luulen. Maantiellä en hirveästi tykkää ajaa, mutta gg- ja/tai lähiseudun seikkailujutut kiinnostelee. Pyörän pitää olla rento ja helppo ajaa. Antaa vähän anteeksi kuskin laiskuutta. Siksi leveämpää rengasta ja levyjarrut. Ei hirveästi innosta ne tilanteet, että metsäautotiellä mutalikon läpi ajon jälkeen ei ole ensimmäisessä jarrutuksessa jarruja. Vannejarruilla on joskus noin käynyt. Laiton kisakireän kuitupyörän myyntiin. Saa nähdä mitä tulee tilalle vai tuleeko mitään. Jos haluttaa suorittaa ja ajaa äärirajoilla otan maastotykin tallista ja menen pommittamaan polkuja ja jumppamaan kivikoita. GG on mulle rentoa cruisailua siellä täällä ja joskus vasta lanatuila sorateillä tai metsäautoteillä kapeilla kumeilla se ei onnistu.

Enpä malttanut pyysyä poissa.

Tismalleen samassa veneessä ollaan. Paitsi, että mä myin maantiepyörän pois jo seitsemän vuotta sitten. Mulle rentouteen ja helppouteen kuuluu mukavuus. Ilman jousitusratkaisuja ei levyjarrupyörän etuhaarukasta saa koskaan yhtä mukavaa kuin vannejarrupyörän. Koska jarruvoima tulee kiekkoon toispuoleisesti, jarruttaessa levarihaarukka ohjaa vasemmalle, jos se joustaa. Tästä seuraa, että levarihaarulat on ajossa kovempia. Piste. Just mietiskelin, että jos mun gg-lenkit olis täysiä vetämistä ja kunto riittäisi soralla +30 km/h keskareihin, voisi levareille olla oikeasti isompikin tarve. Mutta mun lenkit ei ole sellaisia ja pitkillä lenkeillä arvostan mukavuutta sekä keveyttä, niin mun grainderi on toistaiseksi sellainen kuin se nyt on.

Ilman levareita etuhaarukasta on mahdollista tehdä sen verran mukava, että vielä en ole törmännyt sellaiseen louhikkoon tai nimismiehenkiharaan, jota a) pystyy droppitankopyörällä ylipäätänsä ajamaan ja b) jota en olisi selvittänyt riittävän mukavasti noin 40-millisillä renkuloilla tai välillä kapeammillakin. Levyjarrujäykkyisen etuhaarukan kanssa saattaisin minäkin kaivata paksumpaa kumia alle. Kenties jonkinmoista jousitustakin. En ole niin paljoa kuitugraindereilla ajanut, että osaisin vielä sanoa varmasti.

Mä olen ajanut nyt 7 tai 8 vuotta VPCX:iä ja HELCX:iä vannejarrullisilla pyörillä ja niissä touhuissa jarrujen tarve on huomattavasti rentoa gg-lenkkeilyä suurempi, samoin mudan määrä. Silti vannejarrut ei ole pettäneet kertaakaan. Suurin ongelma niiden kanssa on ollut se, että mutapeltokrosseissa ne kerää julmetut muta- ja heinäkakut vaijereihinsa ja tukkivat haarukat siinä määrin, että kiekot ei tahdo enää kunnolla pyöriä.

Kuten jo siinä kieli poksella rustatun "stenun listan" sisältämässä postauksessa mainitsin, olen useampaan otteeseen ollut ostohousut jalassa sen kuituisen ja levyjarrullisen gg/cx-pyörän kanssa edellä mainitusta syystä. Mutta koska tykkään enemmän teräspyöräistä, en ole vielä ainakaan ostonappia painanut. Teräspyörään taas en levareita halua, koska paino ja kompromissit mukavuuden suhteen.

Se, mikä ihmetyttää eniten on se, että tämä jarruasia toistuvasti herättää niin tolkuttomasti keskustelua ja että joillakin niillä, jotka ovat ostonappia jossain vaiheessa painaneet, on niin julmettu tarve yrittää epätoivoisesti todistaa, että ilman kaikkia mahdollisia nykypyörien "pakollisia" varusteita ajaminen olisi jos ei mahdotonta, niin ainakin vaikeaa, ikävää ja epämukavaa. Todistettavasti ei ole. Kuka vaan jolle uskominen tuottaa vaikeuksia saa tulla mun pyörää kokeilemaan. Joku voisi jopa yllättyä positiivisesti.

Vivve: vannejarrullisia gg-pyöriä ei varmaan tee kukaan (paitsi Surly, CrossCheck, tosin ei varmaan ole luokiteltavissa puhtaasti gg-pyöräksi), koska harvat sellaisia enää ostaisi ja lopulta ne harvat, jotka niitä vielä ostavat ovat yleensä riittävän partaisia teettämään mielensä mukaisen. Eikä vannejarrupyörän ostamisessa enää varmaan olisi järkeäkään. Eikä varmaan muuten teräs- tai titaanipyöränkään yhtään sen enempää. Mun pointti asiaan on se, että jos satut omistamaan pyörän, jossa vannejarrut on tai, jossa ei ole yli 40-millisiä renkkaita tai hissitolppaa tai Laufia tai sähkövaihteita tai jotain muuta, niin silläkin pärjää tuolla graveleilla oikeassa elämässä aivan hyvin - ja välillä jopa paremmin.

Asiat ei ole niin mustavalkoisia kuin millaisina niitä markkinoidaan ja pyörät ei muutu pelkästään paremmiksi niillä parannuksilla, mitä niihin myydään. Polkupyörien evoluutio on jo moneen otteeseen näyttänyt toteen, että jokainen tekninen innovaatio aiheuttaa myös jonkinmoisen ongelman, jonka ratkaisemiseksi tarvitaan uusi tekninen innovaatio.

MRe
09.07.2019, 09.51
Se, mikä ihmetyttää eniten on se, että tämä jarruasia toistuvasti herättää niin tolkuttomasti keskustelua ja että joillakin niillä, jotka ovat ostonappia jossain vaiheessa painaneet, on niin julmettu tarve yrittää epätoivoisesti todistaa, että ilman kaikkia mahdollisia nykypyörien "pakollisia" varusteita ajaminen olisi jos ei mahdotonta, niin ainakin vaikeaa, ikävää ja epämukavaa. Todistettavasti ei ole.
Mun on ainakin tästä ketjusta vaikea löytää yllämainittua käyttäytymistä. Toki rivien väliin jokainen voi kuvitella haluamiaan piilomerkityksiä.

Ihan samalla tavalla jos joku kokee tarvitsevansa tai hyötyvänsä vaikka niistä levyjarruista, niin ollaan todistamassa, että niitä ei tarvita. Kuten vaikka Pexi ylempänä kirjoitti, levyjarrut mahdollistavat erikokoisten kiekkojen käytön, joka taas mahdollistaa näissä vehkeissä erilevyiset renkaat. Jossain muussa genressä tilasta ei ole niin puute, jolloin samalla kiekkokoolla voi käyttää vapaammin erilaisia renkaita.

stenu
09.07.2019, 10.17
Eikös muuten noissa mini-V-jarruissakin ole aika rajoittunut rengastila, ei kai niihin mitään paksuja renkaita ja lokasuojia voi laittaa?

Vannejarruilla kyllä pärjää, mutta miksi pärjääminen riittäisi? Jos hankkii vannejarruisen gravelin (jostain), niin eikö samalla luovu mahdollisuudesta käyttää eri kokoisia kiekkoja?

Juu se on se noin 40 mm, mitä mahtuu maksimissaan lokareiden kanssa. Jos kokee tarvitsevansa sitä paksumpaa, tai useamman vannekoon kiekkoja, niin levarit (tai jarruton fiksi) on vaihtoehdot.

Kompromisseja nämä on aina johonkin suuntaan. Mun unelmapyörä olisi alle 9-kiloinen teräsrunkoinen ja -keulainen, levyjarrullinen joka kelin ja joka käytön pyörä, jossa on klassisen kaunis runko, mutta mukavuuden takia pitkä satulatolppa ja vannejarrujoustava etuhaarukka ja sellainen geometria, että se olisi ideaali sekä soragrindaukseen että cyclocrossiin. Joistain toiveista on kuitenkin pakko luopua. Omien preferenssiensä mukaan kukin speksatkoon oman kompromissinsa. Preferenssien suhteen kuitenkin kannattaa olla rehellinen itselleen. Markkinointi luo tehokkaasti näennäisiä tarpeita.

maapaa
09.07.2019, 10.26

Vaikkapa täältä

https://blackmtncycles.com/

https://www.instagram.com/p/BtEg_IGFLBy/

F. Kotlerburg
09.07.2019, 10.29
Ilman levareita etuhaarukasta on mahdollista tehdä sen verran mukava, että vielä en ole törmännyt sellaiseen louhikkoon tai nimismiehenkiharaan, jota a) pystyy droppitankopyörällä ylipäätänsä ajamaan ja b) jota en olisi selvittänyt riittävän mukavasti noin 40-millisillä renkuloilla tai välillä kapeammillakin. Levyjarrujäykkyisen etuhaarukan kanssa saattaisin minäkin kaivata paksumpaa kumia alle. Kenties jonkinmoista jousitustakin. En ole niin paljoa kuitugraindereilla ajanut, että osaisin vielä sanoa varmasti.

Mä olen ajanut nyt 7 tai 8 vuotta VPCX:iä ja HELCX:iä vannejarrullisilla pyörillä ja niissä touhuissa jarrujen tarve on huomattavasti rentoa gg-lenkkeilyä suurempi, samoin mudan määrä. Silti vannejarrut ei ole pettäneet kertaakaan. Suurin ongelma niiden kanssa on ollut se, että mutapeltokrosseissa ne kerää julmetut muta- ja heinäkakut vaijereihinsa ja tukkivat haarukat siinä määrin, että kiekot ei tahdo enää kunnolla pyöriä.

Kuten jo siinä kieli poksella rustatun "stenun listan" sisältämässä postauksessa mainitsin, olen useampaan otteeseen ollut ostohousut jalassa sen kuituisen ja levyjarrullisen gg/cx-pyörän kanssa edellä mainitusta syystä. Mutta koska tykkään enemmän teräspyöräistä, en ole vielä ainakaan ostonappia painanut. Teräspyörään taas en levareita halua, koska paino ja kompromissit mukavuuden suhteen.

Tuohan on ihan selvä asia, että levyjarrupyörä vaatii jäykemmän etuhaarukan. Kyse ei ole myöskään siitä, että pystyykö jotakin paikkaa selvittämään. Joo kyllä olen minäkin kaikki paikat mitkä kohtuudella pystyy droppitangolla ajamaan selvittänyt, mutta kapealla kumilla se ei ole enää mukavaa ja rentoa, kuten vaikka tuo vasta lanattu karkea soratie. Sen kyllä ajaa, mutta eteneminen on takkuista. Kuitenkin kun tulee näitä Vaara-Suomen pieniä sorateitä ajeltua niin vastaan tulee sellaisia laskuja, joissa polkemattakin on 50-60km/h mittarissa. Mä en vaan tunne sellaisissa itseäni kovin varmaksi ilman levyjarruja ja vielä hydraulisia sellaisia, kun pystyy puristamatta annostelemaan tarvittavan jarruvoiman. Se mukavuuspuute pitää sitten paikata jollain muulla. Maisemat ja käyttötarpeet eroaa. Täällä saattaa olla kaiken näköistä jäkälän syöjääkin tiellä joiden takia joutuu noissa laskuissa jarruttelemaan.

Kuitupyörää en varmaan enää osta ja painonkaan kanssa en ole niin tarkka, mutta saapa nähdä. 650b x 47 tossut on se mitä haluttaisi kokeilla. Nykyiseen pyörään ei mahdu. Jousituksia tai hissitolppaa en gravel-pyörään kaipaa ja enkä kyllä 1x voimansiirtoakaan. Ribblen CGR joko 725 tai Ti ja 105-sarjalla kuumottaisi eniten tällä hetkellä. Oma tausta kun on maastopyörien puolelta niin pikalinkku tuntuu levyjarrun kanssa joskus vähän liian joustavalta.

MRe
09.07.2019, 10.30
Tässähän olisi Fillari-lehdelle hyvä juttuaihe: Mitä tarvitsee missäkin GG-pyörässä. He kävisivät vannejarruisella retrohenkisellä teräs GGllä ja modernilla levari + pillit ja viheltimet GGllä ajamassa erilaisia maastoja.
No, SamuliOne kävi Klaukkalassa vetämässä DH Suomi Cupin avoimessa sarjassa Polen jäykkäperällä. Eikä tainnut olla sarjassaan viimeinen.

Eli kuka tarvitsee mitäkin. Mutta tuskin Samulikaan on sanomassa, että täpärit DH:ssa on turhia.

Mutta kyllähän tuollaisessa vertailussa voisi olla juonen juurta: miten retro-gg eroaa tämän päivän kuitu-gg:stä. Kumpi parempi.

stenu
09.07.2019, 10.47
Mutta kyllähän tuollaisessa vertailussa voisi olla juonen juurta: miten retro-gg eroaa tämän päivän kuitu-gg:stä. Kumpi parempi.

"Paremmuus" näissä asioissa on aina ainoastaan jonkun henkilön tai henkilöiden subjekstiivinen näkemys. Siksi esimerkiksi foorumitotuus on ihan yhtä totta kuin jonkun nimellisesti sertifioidumman testaajan näkemys.

650b x 47 tossut on se mitä haluttaisi kokeilla.

Mä olen kokeillut ja musta siinä ei ole mitään olennaista eroa tai ainakaan parannusta 700c x 40 -renkaisiin verrattuna. Sen, mitä renkaan vähän isommassa ilmatilassa voittaa, pienemmässä ulkohalkaisijassa häviää. Jos haluaisi olennaista eroa maasto-ominaisuuksien suhteen joku 2,1-tuumainen maastorengas olisi oltava, mutta sitten saattaa alkaa tulla jo muunlaisia haasteita esim. voimansiirron suhteen. Toisenlaisiakin mielipiteitä löytyy, esimerkiksi John "Radavist" Prolly on vaihtanut kaikissa droppitankopyörissään pyörissään (joita on lukuisia) 650b-kiekkoihin.

E: Tommi, juu pitää paikkansa ja Gevenallen kanssa saa naitettua mtb-vannejarrut ja droppikahvatkin tarvittaessa.

MRe
09.07.2019, 10.55
Mä olen kokeillut ja musta siinä ei ole mitään olennaista eroa tai ainakaan parannusta 700c x 40 -renkaisiin verrattuna. Sen, mitä renkaan vähän isommassa ilmatilassa voittaa, pienemmässä ulkohalkaisijassa häviää. Jos haluaisi olennaista eroa maasto-ominaisuuksien suhteen joku 2,1-tuumainen maastorengas olisi oltava,
Ehkä jatkan tässäkin kohtaa kahden pyörän taktiikalla vs. kahden kiekon taktiikka. Eli mulla on se jäykkä 29" maasturi 2.1" (vai 2.2")-tuumaisilla ja sitten tämän gg:n voi pitää 700C x 37.

Aikanaan (siis vielä viime kesänä) kun mulla oli cyclo, niin en saanut sen kanssa yhtään nopeampia keskareita lenkillä kuin tuolla maasturillakaan. Vika tässä kohden on ollut varmasti kuskissa, mutta yllättävän nopea myös tuollainen jäykkä mtb.

Jami2003
09.07.2019, 11.30
No, SamuliOne kävi Klaukkalassa vetämässä DH Suomi Cupin avoimessa sarjassa Polen jäykkäperällä. Eikä tainnut olla sarjassaan viimeinen.

Nusnus... Se oli kyllä Pässilän Rämäkkä [emoji12]

Jami2003
09.07.2019, 11.34
^Totta puhut. Mä ajelin 29erillä maantielenkkejä, kunnes ostin maantiepyörän, vaan enpä rikkonut maantiepyörällä enkkojani. Ajajassa on myös vikaa, maantie ei ole omin lajini, mutta silti.Jos rengastus on kohdallaan cyclolla ajaa vähintään 2 km/h lujempaa kuin 29er:llä ja taas maantiepyörällä vähintään 2 km/h kovempaa kuin cyclolla. Ja taas aika-ajopyörällä sen vähintään 2 km/h kovempaa kuin maantiepyörällä. Samaa tehoa käyttäen. Mutta enemmän vaikuttaa tosiaan renkaat kuin runko tai kategoria mitä se edustaa...

F. Kotlerburg
09.07.2019, 11.37
Maastopyöräilypuolella (sitä kuitenkin työmatkan ohella ajan eniten) olen usein miettinyt, että ovat ne maastot muuttuneet 20 vuodessa tosi paljon, kun entisellä fillarilla ei tekisi enää mitään siellä.
Eipä varmaan ole, mutta veikkaan, että vauhdit on vähän erit nykyaikaisella kalustolla.

Jos rengastus on kohdallaan cyclolla ajaa vähintään 2 km/h lujempaa kuin 29er:llä ja taas maantiepyörällä vähintään 2 km/h kovempaa kuin cyclolla. Ja taas aika-ajopyörällä sen vähintään 2 km/h kovempaa kuin maantiepyörällä. Samaa tehoa käyttäen. Mutta enemmän vaikuttaa tosiaan renkaat kuin runko tai kategoria mitä se edustaa...
Eniten vaikuttaa kuitenkin ilmanvastus ja sitä myöten ajoasento.

Jami2003
09.07.2019, 11.53
Eniten vaikuttaa kuitenkin ilmanvastus ja sitä myöten ajoasento.

Totta tuokin. Tosin vaikuttaa hieman millä nopeuksilla ajetaan. Fillari-lehden rengas testissä oli yleistys että alle 30 kmh nopeuksissa rengas vaikuttaa enemmän, yli sen ilmanvastus. Oletan että valtaosa täällä vetelee lenkit alle kolmenkympin keskarilla.

PTS
09.07.2019, 13.16
Secan taas ajossa! Tilattu joskus syksyllä, ajokunnossa maaliskuun ja "ajokiellossa" siitä lähtien. Ilmoittivat Fairlightilta, että löytäneet valmistusvirheen haarukasta ja kehoittivat olemaan ajamatta. Aluksi lupasivat uusien haarukoiden saapuvan heille toukokuun 17. Sain omani siis eilen, 8.7...

Vain tietty 70 kappaleen erä oli kyseessä. Foorumilla näitä on muillakin, onko teillä tästä minkälaisia kokemuksia? Firman puolesta ei ole hirveästi kehuttavaa. Tiedottaminen huonoa ja uudesta keulasta uupui luvattuja osia. Myös rungossa oli hieman siivottavaa keväällä kun se saapui.

Mutta itse pyörähän on mahtava ajaa, enkä viitsi hehkuttaa sen enempää. Miinuksia en ole kuitenkaan löytänyt. Eilen tuli vahingossa polkaistua satku rikki ekalla kuivan kelin lenkillä. Yli puolet asvaltin ulkopuolella, hieman reitti 2000:a, pari polkuakin, keskuspuistoa ja myös asvalttia hirmuiseen vastatuuleen. Renkaat aivan mahtavat joka alustalla, Vittoria Terreno Dry 40 mm. Tällä kertaa paineet jo alle kolmessa, n. 2,6 ja 2,9 bar.

Kuvaspämmiä. (huom!, sisältää gg:n väärinkäyttöä!)

http://kuva.termiitti.com/image/48152.JPG

http://kuva.termiitti.com/image/48150.JPG

http://kuva.termiitti.com/image/48151.JPG

MRe
09.07.2019, 13.31
Nusnus... Se oli kyllä Pässilän Rämäkkä [emoji12]
Totta... ei pitäisi näissä sekoilla.

WECLIMITS
09.07.2019, 13.56
Kippurasarvella en enää tuossakaan maastossa mene (reipas alamäki, vaikka ei tietenkään kuvasta avaudu). Samoin se joidenkin perusparannettujen metsäautoteiden louhikko, ei toimi. Olipa sitten vaikka 40+ renkaat ja levyjarrut, niin aika pian tulee suoraa tankoa ikävä. Maantielle ok, olipa sitten hiekkaa tai jotakin muuta. https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190709/a7c4a8b5506523fb2f7e2c4ff01bd5b4.jpg

Jukka
09.07.2019, 14.37
Secan taas ajossa! Tilattu joskus syksyllä, ajokunnossa maaliskuun ja "ajokiellossa" siitä lähtien. Ilmoittivat Fairlightilta, että löytäneet valmistusvirheen haarukasta ja kehoittivat olemaan ajamatta. Aluksi lupasivat uusien haarukoiden saapuvan heille toukokuun 17. Sain omani siis eilen, 8.7...

Oman Secanin keula ei onneksi kuulunut tuohon takaisinkutsuttuun erään, joten ajoa on kertynyt tasaisesti ja jokaisesta kilometristä olen nauttinut täysillä. On tuo kyllä itselle ja omaan käyttöön todella sopiva peli. Olisikohan vähän kasvukipuja ja sen myötä aikataulut pettää yms. Tuo ei tietenkään ole hyväksyttää asiakkaan kannalta.

Renkaina on nyt kesän ajoissa olleet Gravelkingin slicksit, jotka ovat mukavat ja nopeahkotkin, mutta huonolla pinnalla pito on kyllä aika rajallinen kuvion (tai tietysti sen puutteen) takia. Keväällä ja syksyllä alla ovat olleet Gravelkingin SK versiot, mutta kiinnostaisi tulevana syksynä kokeilla jotain muuta rengasta. Omani on vielä mekaanisilla levareilla, mutta ne siirtyvät takaisin vaimon pyörään ja tilasin Secaniin neste Ultegran osat. Pysähtyminen ei ole ollut normilenkeillä ongelma, mutta joskus hektiseenkin työmatka-/kaupunkiajoon olen kaivannut enemmän jarrutehoa, tai oikeastaan tehon parempaa säädeltävyyttä. Myös Teneriffan pitkissä alamäissä nestejarruilla on etunsa, kunhan ei kiehauta nesteitä...

ilkkaluukkonen
10.07.2019, 11.05
Eilen kävin taas ulkoiluttamassa Sutraa, jossa on 45mm WTB Riddlerit. Voi olla, että taakse tulee vaihdettua joku rullaavampi rengas. WTB:llä olisi uutuutena Venture, joka näyttää omaan silmään mukavan monipuoliselta gummilta: https://www.wtb.com/collections/gravel-cx/products/venture?variant=28317937631309

Oli muuten hämmentävä ensimmäisen tubelesskokemus näissä "kapeissa" renkaissa. Eturengas nousi jalkapumpulla ilman hikoilua vanteelle kuin itsestään. Takarengasta en saanut edes napsauttimella, vaikka olin sisurilla asettanut toisen puolen kyljen vanteelle. Pitää varmaan koittaa vielä ilman prestan sielua napsauttimella, kun jaksan uudestaan taistella. Toistaiseksi eturengas on siis tubeless ja takana mennään sisurilla.

Täällä kun on useammalla teräsrungot, niin miten olette suojanneet (jos olette) pyörien runkoja ruosteen varalta? Kävin hakemassa motonetistä Dinitrolia, mutta jäin vielä miettimään, että miten tuon luotettavasti saisi kriittisiin paikkoihin. Samoin sitä ei varmaan keskiön kierteisiin saisi mennä, eli niihin joku teippisuojaus käsittelyn ajaksi? Kierteisiin sitten reilummin rasvaa päälle.

Moska
10.07.2019, 11.54
Eilen kävin taas ulkoiluttamassa Sutraa, jossa on 45mm WTB Riddlerit. Voi olla, että taakse tulee vaihdettua joku rullaavampi rengas. WTB:llä olisi uutuutena Venture, joka näyttää omaan silmään mukavan monipuoliselta gummilta: https://www.wtb.com/collections/gravel-cx/products/venture?variant=28317937631309

Täällä kun on useammalla teräsrungot, niin miten olette suojanneet (jos olette) pyörien runkoja ruosteen varalta? Kävin hakemassa motonetistä Dinitrolia, mutta jäin vielä miettimään, että miten tuon luotettavasti saisi kriittisiin paikkoihin. Samoin sitä ei varmaan keskiön kierteisiin saisi mennä, eli niihin joku teippisuojaus käsittelyn ajaksi? Kierteisiin sitten reilummin rasvaa päälle.
Mielestäni ei tarvitse kierteitä suojata. Pyyhkii vaan tuoreena liiat pois.

ikispessu
10.07.2019, 15.00
Vihdoin BMC:n uudesta gravel sarjasta, URS, on tullut juttua julkisuuteen. https://road.cc/content/tech-news/263608-bmc-reveals-new-urs-gravel-bike-range

Jami2003
10.07.2019, 16.13
Vihdoin BMC:n uudesta gravel sarjasta, URS, on tullut juttua julkisuuteen. https://road.cc/content/tech-news/263608-bmc-reveals-new-urs-gravel-bike-rangeKaunis kuin mikä. Todennäköisesti myös hinta kohdallaan [emoji3]

ikispessu
10.07.2019, 17.01
Kaunis kuin mikä. Todennäköisesti myös hinta kohdallaan [emoji3]

Nättejä on. Neljä eri versiota ja hinnat 2999€, 3999€, 5999€ ja 8999€. Onhan siinä kasa euroja.

Vivve
10.07.2019, 19.29
http://kuvanjako.fi/evee5.jpg

Hain tänään kyseisen työmatkagravelin. Purin, putsasin ja kasasin uudestaan.

Jami2003
10.07.2019, 20.23
Ja vielä vannejarruilla. Uskallat kuitenkin ajaa ketjun lukemisen jälkeen [emoji12]

Vivve
10.07.2019, 20.25
Tokitoki :) Hyvinhän nuo tuntuu jarruttavan mutta melkoisen säätämisen vaatii.

JackOja
10.07.2019, 21.36
Eikö tuo ole crossari?

F. Kotlerburg
10.07.2019, 21.45
Eikö tuo ole crossari?
Juu sellainenhan se.

maapaa
10.07.2019, 22.30
Eikö tuo ole crossari?

Vaatinee tiukkaa väärin ajoa, että taipuu graveliin.

Vivve
10.07.2019, 22.30
Sama se, polkupyörältä näyttää minusta