Näytä tavallinen näkymä : "Gravel Grinding" -fillarit
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190429/127a9c0c51666dad914689397edb0c43.jpg
Siitä. Sujuu houkuttelevat soratiet ja polutkin.
kuovipolku
29.04.2019, 19.19
Hauska, mutta ehkä kuitenkin turhan pessimistinen tai kyyninen kommentti - vaikka käytetyn hintaan liittäisi uusien ja vanhojen kulutusosien laskennallisen hintaeron.
Eivät kaikki myyjät pidä käytettyä fillariaan epärealistisen arvokkaana eivällä vaadi, pyydä eivätkä odota saavansa mahdottoman korkeaa hintaa.
Ja sen alennusmyynnistäkin johonkin hintaan löytyvään pyörään voi tarvita hyvää tuuria, että oikeaa kokoa on myös tarjolla tai ettei joku juuri ehdi viemään viimeistä jäljellä ollutta.
arctic biker
29.04.2019, 19.41
Kummallista ,silloin kun olin pikkupoika niin gravelgrinkiä oppikouluun tuo 9kilsaa suuntaansa jopa rouskuilla. Ny se on oikein muotihommaa. No toki ittekin seikkailen mutta ah tää on vapaaehtoista.
Munarello
29.04.2019, 19.48
Kummallista ,silloin kun olin pikkupoika niin gravelgrinkiä oppikouluun tuo 9kilsaa suuntaansa jopa rouskuilla. Ny se on oikein muotihommaa. No toki ittekin seikkailen mutta ah tää on vapaaehtoista.
Ei se nyt välttämättä niin kummallista ole. Hiekkatiet on profiililtaan kuitenkin vaihtelevampia kuin noi isommat tiet ja nykyisillä liikennemäärillä myös paljon leppoisampaa ajettavaa kun ihan koko ajan ei ole tulossa rekkaa ja skodillakkia tuhatta ja miljoonaa ohi.
Ja jos autolla joku tuleekin soratiellä vastaan, niin kuski saattaa jopa moikata, tosi juttu!
Jami2003
29.04.2019, 22.09
Tai sitten ei tule niitä autoja vastaan. Eilen sunnuntai aamuna kahden tunnin soralenkki ja autoja nolla. Ihan sai kuninkaana ajella omilla teillä.
Lähetetty minun COL-L29 laitteesta Tapatalkilla
kuovipolku
30.04.2019, 00.10
Ei Arctic tainnut hiekkateiden viehätystä kummastella vaan sitä samaa kuin mitä me vanhat "ajettiin sitä ennekin" pierut olemme tainneet jo tuhasti tehdä eli gravelia muotiilmiönä, sitä miten Amerikassa muka keksitään jotain ja sikäläisen mielenlaadun ja fillarialan valmistajien ja kauppien ja median epäpyhän allianssain ja sen kaikkien osapuolten markkinointitaitavuuden ansiosta ilmiö kasvaa lumivyöryn lailla ja lyö lyhyessä ajassa läpi Euroopassa ja kaukana Suomessakin kaikki tuntuvat menneen ainakin jollain tasolla mukaan niin että omat juuret ja se mitä on tehty tuntuu unohtuvan tai sitä aletaan pitää "väärin ajettuna".
Jotain sen suuntaista. Kai innokkaimpienkin gravelpyöräilijöiden ja asfalttitiet taakseen mahdollisimman suuressa määrin jättäneiden ja valkoisen viivan viehätystä koskaan kokemattomien on myönnettävä ettei gravelpyöräilyn ja -pyörien nykyisesssä suosiossa ole jotain joka menee yli ja ohi nyt mainittujen maanteiden ja hiekkateiden erojen?
Kyllä minulle retromiehenä oma gg-pyöräilyni edustaa 50-60 -luvun nostalgiaa. Tosin itse aloitin vasta 70-luvulla, mut silti.
Ja jos nuorisokin tykkää niin mikäs sen hauskempaa. Ja antaa toivoa, ettei ihan kaikki ole vielä menetetty.
Itse en halua yhdistää graveliin mitään retroa. Liian vähän on aikaa siitä, kun ajelin 5-7 vaihteisilla retkipyörillä, joissa on nykyisten graveleiden piirteitä. Sen sijaan iloitsen siitä, että valmistajat vihdoin tunnustavat ja ottavat pyörämallin suunnittelun lähtökohdaksi sen, että ajoalusta ei aina ole sileää asfalttia ja että maantiepyörällä voi tehdä muutakin kuin ajaa lenkkejä trikoissa tai kantaa pyörää mutaisella pellolla, johon kapeat renkaat uppoaisivat.
Otso Warakin (https://otsocycles.com/collections/gravel-bikes/products/warakin-frameset) vaikuttais mielenkiintoiselta, rosteria vieläpä.
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1225/6884/products/OT_Warakin_Frameset_3Q_720x.jpg?v=1550783131
Mä asuin aikoinaan pikkupoikana Kirkkonumella siinä Kabanovin sillan kupeessa, hiekkatien varrella. Lähtipä sieltä mihin suuntaan hyvänsä, aina oli gravelia tarjolla. Vielä teinarina, kun poljin Kirkkonummen keskustan suunnalta silloisen tyttöystävän luokse Lapinkylään, oli iso osa Volsintiestä hiekkatietä. Ei oikein ollut muuta vaihtoehtoa kuin polkea niillä hiekkateillä. Luulen kyllä, että ne kaverit, jotka kuuluivat IK:hon ja olivat pyöräilijöitä, hakeutuivat asfalttiteille milloin se vain oli mahdollista ja hiekkatiet olivat ennemminkin pakon sanelema juttu. Onneksi Länsi-Uudellamaalla osattiin 80-luvulla katsoa tulevaisuuteen, nähtiin gravelin uusi nousu ja suurin osa maanteistä on jätettiin ilman asfalttia.
Sellainen ero muuten USA:n ja Suomen välillä on, että USA:n gravelskene keskittyy enemmän niiden lukuisien siellä järjestettävien graveltapahtumien ympärille. Gravel-skene oli olemassa ennen kuin kukaan oli keksinyt gravelpyörää. Suomi-skene lähestyy asiaa paljon kalustokeskeisemmin. Gravel-pyörät on kaikilla ennen kuin on varsinaisesti olemassa mitään skeneä ainakaan isommassa mittakaavassa.
Kattellut parin (3) tonnin teräsrunkoista maantiehenkistä all road pyörää, johon menee 38mm rengas ja ehkä myös road plus 650. Surly midnight special ja planet x tempest mielessä. Sramin voimalinja mielellään. Onko muita? Pitäisi olla suht rento ajoasento, mutta kuitenkin liukas.
https://surlybikes.com/bikes/midnight_special
Fairlight Secan kompliitti Rival 1X:llä ja Aksiumeilla kustantaa 2300 puntaa ja Hopen kiekoilla 2500. En jaksa laskea tuleeko edullisemmaksi itse kasaten. Runko siinä lienee noin parasta, mitä tehdastekoisena on saatavissa. Kolmen tonnin budjettiin mahtuisi kyllä kustomrunkokin, jos ei ole kiire ja riittää harrastuneisuutta sellaisen speksaamiseen.
(Mutta jos pitää olla levyjarrut, useimpien teräsrunkojen todelliset hyödyt on vähän kyseenalaisia. Kuitua saa todennäköisesti noin samalla rahalla, säästää kilon painossa, tuskin joutuu ajamaan juurikaan epämukavammalla rungolla, mahdollisesti jopa päin vastoin ja ei tarvitse välittää ruostesuojauksista jne. Graveliteräspyörä on parhaimmillaan moderneista keveistä putkista vannejarruiseksi tehtynä ja teräskeulalla varustettuna. Mutta silloin pitää tietenkin unohtaa haaveet erikokoisten kiekkojen käyttämisestä.)
^joo tai Shand Stoater (https://www.shandcycles.com/bikes/stoater/). En mä kolmen tonnin budjetilla mitään Surlyja kattelis. Tai saman kioskin Stooshie (https://www.shandcycles.com/bikes/stooshie/).
https://www.shandcycles.com/wp-content/themes/boot/images/bikes/stoater/hero/img1.jpg
Salsa Journeyman
https://off.road.cc/sites/default/files/styles/970wide/public/thumbnails/image/Salsa%20Journeyman%20Apex%201%20First%20Look-1.jpg?itok=aRqfb9cB
arctic biker
30.04.2019, 12.41
Tää yksi vapaaviikko per kk menee mullakin Tohmajärvi/Kiihtelysvaara/Tuupovaara seuduilla sorateillä retkeillen. Aika vähäiseksi on maantiepyöräilyn ulkoilutus jäänyt, jos ny ens vapaalla ees päiväseltään sillä Joensuussa kävisi, vaikkei senkummosempaa asiaa oo.
Hitti vai huti? Eddy Merckx Eeklo 70. Vähän löytyy taustatietoa, mitta speksit aika hyvät tuohon hintaan: https://www.merlincycles.com/eddy-merckx-eeklo-70-rival-cyclocross-bike-2017-111413.html
^Jos haluat vannejarrullisen cyclon, niin vaihtoehdot alkaa olemaan aika vähissä eli siihen nähden ihan ok. Geometria on tosi kisakireä, eli matala ja pitkä.
Tän budjetin pyörillä on varmaan porttikielto tähän, mutta kysyn silti. Kaveri on pyytänyt suositusta alle tonnin pyörästä jolla ajaa arkimatkat 2-8 km suunta ja ehkä lenkkeilyä asvaltilla ja hiekkatiellä. Suosittelin hänelle tätä https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-miesten-gravel-pyora/p/1143986_1_style
pienin varauksin jo 999€ ja käskin ostaa heti jos saa alella. Löytääkö joku tästä jotain miksi ei ostaisi? Kaveri ei osaa huoltaa itse, joten ilmaset huollot olis hänelle hyvät. Myös hydrauliset levyt on mun mielestä sellaiset mistä ei kannata tinkiä jos ne suinkin on saatavilla.
Lähetetty minun BLA-L29 laitteesta Tapatalkilla
Itselläni ainoa syy on krooninen epäilys Whiten laatua kohtaan. Osaluettelo näyttää hyvältä, mutta onko rungossa tms. kohdassa jopoiltu tai muuta selittävää syytä hinnoittelulle, sitä en tiedä.
Mielestäni gravelin henkeen kuuluu sallivuus eli cyclokrossille ominainen luokittelu tai muu sääntöpohjainen rajaus ei tähän aihepiiriin sovi. Jos alle tonnilla löytää tarpeitaan vastaavan pyörän, on se lähinnä meriiitti ja syy laittaa sulka hattuun, ei tarve pyydellä anteeksi.
kuovipolku
01.05.2019, 10.36
Kommentit kuten "Tän budjetin pyörillä on varmaan porttikielto tähän" ovat äärettömän typeriä ja mielestäni niiden esittämisestä edes huumorimielessä tulisi seurata vähintään puolen vuoden banni. Mutta menköön pelkällä varoituksella vielä tämän kerran, koska linkki pyörään muistettiin ja viitsittiin liittää.
Uskaltaisin veikata että aika harvalla meistä on omakohtaista kokemusta Tiagra 4700:sta sen enempää mekaanisilla kuin hydraulisilla levyjarruilla. Mä olisin valmis myöntämään kokeilematta ja näkemättäkin että lienevät yhtä hyvät ja varmatoimiset kuin mun ikivanhat 10-sarjan Ultegrat ja jotkut perusjarrut. Ei niistä ainakaan kynnyskysymystä kannattane tehdä.
Jäljelle jää siis runko ja kiekot. Painoa on varmasti kuin ankkurissa, mutta tuskin ne pyörästä kivirekeä tekevät, vähän vähemmän herkästi kiihtyvän ja ketterän, mutta eiväthän nekään ole ominaisuuksia joista valinnan pitäisi jäädä kiinni kysytyssä käytössä.
Runkogeometriaa en tunne ja sitä osaavat muut varmasti kommentoida huomattavasti paremmin, mutta kunhan ei osta liian isoa - liian pientä harvemmin ostetaan - runkokokoa eikä runko ole liian pitkä (eli sellainen jota ei voi ajo-ominaisuuksien kärsimättä säätää sopivaksi) ei ole ongelma sekään.
Joten loppujen lopuksi kyse on siitä jaksaako ja voiko odottaa seuraavaan 20-25% alennusmyyntiin ja onko silloin oikeaa kokoa jäljellä.
PS Vallan unohtui: eivätkö ne XXL:n "ilmaiset huollot" rajoitu ensihuoltoon tai ensimmäisen kuuden kuukauden aikana tehtäviin huoltoihin ja kata tietenkin vain työn (eli käytännössä sen minkä takuunkin pitäisi ja ensihuollon osalta sen minkä monet hyvät liikkeet tarjoavat kaupan päälle hiukan paremman (lue: kalliimman) pyörän ostajalle?
Tai toisesta suunnasta asiaa tarkastellen: saisiko jo parin-kolmensadan lisäsummalla sen verran "enemmän pyörää" tai paremman pyörän, jolla ajaminen on miellyttävämpää tai hauskempaa ja jolla ajaa vuoden pitempään ennen kuin tulee pakottava tunne siitä että ehdottomasti pitää saada alle paremmat kiekot tai että haluaa pyörältä sellaisia ominaisuuksia mitä tuohon ei keveämmilläkään kiekoilla saa.
Isä nitro
01.05.2019, 10.55
Tän budjetin pyörillä on varmaan porttikielto tähän, mutta kysyn silti. Kaveri on pyytänyt suositusta alle tonnin pyörästä jolla ajaa arkimatkat 2-8 km suunta ja ehkä lenkkeilyä asvaltilla ja hiekkatiellä. Suosittelin hänelle tätä https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-miesten-gravel-pyora/p/1143986_1_style...
Ei tarvitsee ainakaan minulta pyytää anteeksi, ja jos täällä jaettaisin porttareita (edes leikkimielellä) tyhmien kysymysten ja kommentien perusteella, eipä olisi minulla asiaa tänne.
Mutta mitä tulee pyörään, niin paljonhan riippuu siitä millä kulkimella kaverisi on ajellut. Jos hänelle on joku joustokeulalla varusteltu 15 kg hybridi, niin luultavasti tuon Whiten myötä avautuu taivas. Edellä pohdittiin Whiten laatua ja kysyn nyt, onko jotain konkreettista syytä epäillä sitä edullisen hinnan tai myyntipaikan lisäksi?
Mitä olen muista thredeistä lukenut niin XXLn huolto toimii todella hyvin, ilmeisesti sijainnista riippumatta. Tuossa näyttäisi vielä olevan renkaatkin sellaiset, että niillä voi lähteä heti ajelemaan. Ystäväni osti XXLstä (minulta kysymättä) pyörän, joka muuttui aivan toiseksi kun siihen laitettiin asialliset gummit alle. Tiagran osasarjalla ja mekaanisilla levyillä pärjää aivan varmasti. Me täällä olemme hifistejä, ja pervessejä, joille on vuosien varrella kehkeytynyt omia mieltymyksiä ja niinpä saatamme unohtaa että Tiagralla pärjää. Luen aika paljon brittiläisiä alan lehtiä ja niissä toistuvasti testaillaan myös alle tuhannen punnan/euron pyöriä ja viesti on aika usein: ei pyöräilyn tarvitse olla kallista.
Oikeastaan ainoa asia mitä itse miettisin juuri tuon pyörän kohdalla on paino (11,1 kg). Se ei ole missään nimessä paha tuohon hintaluokkaan, mutta itse yritän pysytellä 10 kg tuntumassa maksimissaan. Jälleen kerran: mikä on vertailukohta.
Isä Nitro: Hydrauliset jarrut tossa listan mukaan ainakin on, vai katsoinko väärin?
Tällä hetkellä ajelee Crescentin napavaihteisella miesten citypyörällä. Siksi en tota painoa niin edes harmitellut, kun nykyinen on +15kg. Muutenkaan ei ole mitään sporttista menoa tulossa. Ei puhuta siis harrastajasta vaan satunnaispolkijasta. Oli itse arponut cyclon ja hybridin välillä ni mun mielestä gravel nyt pyörätyyppinä on parempi kun noi, koska cyclolle häviää korkeintaan painossa, mutta aavistuksen monipuolisempi
Yritin alotuksella huumorin keinoin kunnioittaa noita hienoja pyöriä mitä tässä ketjussa usein on esillä, toivottavasti joku sen ymmärsi :).
Itsellä on haussa fillari työmatkaa Helsingissä 13 km Kehä I - keskusta - Kehä I välillä ja muihin päivittäisiin ajoihin ja harvemmin tapahtuviin vkl reissuihin ehkä 40-50 km suuntaansa. Pyörään olisi saatavana kiinni lokarit ja takatarakka laukkuja varten, jos lähtee tekemään pidempää reissua. Kyseessä ensi fillarin osto ja olen silloin tällöin polkenut töihin jokusen kerran vuodessa. Työpaikka vaihtui ja myin auton pois niin polkupyörälle olisi tarve aika monipuoliseen ajeluun. Tietotaitotaso polkupyöristä on, että saan vaihdettua kumit ja renkaat ja putsattua ketjut ja ohjeiden kanssa säädettyä jarrut ja vaihteet tarvittaessa jonkinlaisen tappelun jälkeen. Työkalut kyllä pysyvät käsissä. Nyt alla on reilu kymmenen vuotta vanha Cresentin joustokeulainen >17 kg painava hybridi Deore osilla. Tuntuu että pyörällä fysiikka alkaa tulla vastaan varsinkin ylämäessä ja tuntuma heikosta laadusta latistaa mieltä ja ajokokemusta.
Ensiksi löysin Pelagon Stavanger Outback version ja sitä kävin lyhyesti koeajamassa Helsingin keskustassa liikkeen läheisyydessä¤ ja en saanut oikein kunnon tuntumaa pyörää mukulakivikaduilla. Pyörän hinta 1600 € ja siinä on Tiagra osasarja, teräsrunko ja mekaaniset levyjarrut. Paino oli >12 kg. Pyörässä on Käsittääkseni hipster ja suomilisää hinnassa, jos vertaa muihin vastaavan hintaluokan pyöriin. Minulla ei kokemusta teräsrunkoisista pyöristä ole, mutta ihastuin ideaan teräsrunkoisesta pyörästä aiheesta luettuani ja tuon outbackin kirkkaan keltainen värikin miellytti Silmää. Olen nyt kuitenkin pohtinut, että paino, hinta ja osien laatu painavat enemmän pyörän valinnassa. Budjettina pyörälle olen pitänyt 1 000 - 1 500 € paikkeilla. Ajattelin, että CX tai GG pyörän voisi olla hyvä monipuolinen vaihtoehto lähteä polkupyöräharrastukseen ja tulevaisuudessa katsoa sitten mihin into vie ja hankkia sitten muita/kalliimman hintaluokan pyörän. Pyörällä olisi tarkoitus ajella nastoilla ja leveämmillä renkailla talvella silloin tällöin työmatkaa (vielä en silla tasolla ole, että polkisin säästä riippumatta töihin).
Kun Pelago vimma laantui, niin olen katsellut Vituksen Energie pyörää SRAM Apex osasarjalla hinta nyt 1026 €, jonka linkki alhaalla. Pyörän paino taisi olla karvan alle 10 kg ilman polkimia. Pyörässä alumiinirunko, hiilikuituhaarukka, hydrauliset levyjarrut. Tuo tumman vihreä¤ värikin miellyttää silmää. Energiestä löytyy myös budjettiin osuva VR versio, jossa rival osasarja ja kaapelit vietynä sisään. Tämä on pari sataa kalliimpi. En tosiaan ymmärrä juuri eri osasarjojen välisiä¤ eroja ja en varmaan eroja huomaisikaan. Näin oman empiirisen tutkimuksen perusteella tuo pyörä¤ vaikuttaisi hintalaatusuhteeltaan oikein hyvältä¤ ja sopivalta minulle vai onko tuossa jokin koira haudattuna, kun tuntuu melko edulliselta?
Wiggle:stä tilatut pyörät pitää vissiin itse lyödä osittain kasaan ja luin että joillain on ollut ongelmia esim. hydraulisten jarruvuotojen kanssa, mutta palvelu ilmeisesti ollut hyvää wigglellä näissä tapauksissa.
Kuuntelen toki ehdotuksia muista vaihtoehdoista.
https://www.pelagobicycles.com/stavanger-outback.html
https://www.wiggle.com/vitus-energie-cyclocross-bike-apex-1x11-2019/
https://www.wiggle.com/vitus-energie-vr-cyclocross-bike-rival-1x11-2019/
Isä nitro
01.05.2019, 12.43
Isä Nitro: Hydrauliset jarrut tossa listan mukaan ainakin on, vai katsoinko väärin...
Menee siman piikkiin. Juu, hydrot on mikä ei ainakaan minun silmissäni pahenna tarjousta. Ja huumori ymmärretty.
pyöräsimo
01.05.2019, 17.31
sampo12, nythän tuo näyttää olevan 799€.
https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-miesten-gravel-pyora/p/1143986_1_style
sampo12, nythän tuo näyttää olevan 799€.
https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-miesten-gravel-pyora/p/1143986_1_styleJoo huomasin kyllä. Sitä tarkoitin kun sanoin että alella heti ostamaan
Munarello
01.05.2019, 17.54
Ei ole pelkästään Whiten pyörien ominaisuus vaan oikeastaan ihan kaikkien "oikean merkkistenkin" budjettipyörien juttu, että aina on jostain tingitty. Esimerkkinä mulla oli sekä Bianchin maantiepyörässä että Whiten krossarissa samaa näkkäriä keskiölaakerissa, ja kun se alkoi porsimaan niin katsoin parhaaksi vaihtaa koko hemmetin paskeet kampisarjoineen sen sijaan että ostaisin ylihintaisen jämälaakerisetin. Tämä siis, koska kampiakselin mitta oli muuta kuin esim normi Shimanoissa. Nämä tämmoiset on silleen pahoja, että niitä on tosi vaikea spotata ostotilanteessa. Nykyisin jos olisin pyörää ostamassa, katsoisin melko tarkkaan että osat on ns standardin mukaisia.
Erbiksen kysymykseen kommenttina. Suhtaudun Vitukseen samalla tavalla kuin Whiteen tai vaikka Inseraan. Voi olla, että huoli on turhaa, mutta kokemus asioista noin yleensä on opettanut markkinoilla sen, että yleensä halvalle hinnalle on jokin selitys. Tavismerkeistä puhuttaessa se yleensä ei ole merkkilisä. Vai monellako omassa työssään on varaa laitaa tuotteisiin lisää hintaa siksi, että kyse on ns. merkkituotteesta?
Minusta katselet ihan järkevän tyyppistä kalustoa käyttötarkoitus huomioiden. Sseikka, mikä pitää itsesi kanssa selvittää, on talvikäyttö. Krossarit (gg, cyclo yms.) ei ole silloin parhaimmillaan eli ajoittain voi tulla tarve siirtyä linja-auton käyttäjäksi. Vaihtoehtona on hommata joko a. ympärivuotiseksi tai b. kakkospyöräksi maasturi, jolla talvesta selviää aika kivasti.
Käyräsarvisista katso ainakin Kona Rove st ja Kona Sutra LTD. Salsa Journeyman on myös jollain tavalla kiinnostava, samoin Cannondale Topstone, Specialized Sequoia ja varmaan muitakin kohtalaisen leveää rengasta hyväksyvää ja myös kevyeen retkikäyttöön soveltuvaa mallia löytyy.
Joo huomasin kyllä. Sitä tarkoitin kun sanoin että alella heti ostamaan
Kannattaa katsoa GX Pron geometria tarkkaan. Pyörä ei ole kovin ”keskimittaiselle ja sopusuhtaiselle” itäsuomalaiselle sopiva. Toki jos haaramittaa ja pituutta löytyy ajajalta niin minä nottei.
Meinaan vaan että S-koon pyörässä on standover height yli 81 cm, virtual top tube 542 ja emäputkikin taisi olla yli 16 cm.
http://whitebikes.com/bikes/gx-pro-18/
^ Tästä olen lukenut aiemminkin. Kaveri yli 190 pitkä joten ongelmaa voi tulla lähinnä siitä että 55 sekä 58 kannattaa molemmat kokeilla huolella
Onkohan tämä vain Jenkkilässä? Suomeen ei ehkä ole ehtinyt tämävuotisia vielä tulla?
https://gearjunkie.com/salsa-cycles-recall-warbird-vaya-bikes
Kävin tuota XXL:n tarjousgravelia, gx prota ajeluttamassa, ensimmäiseksi kippurasarveksi. Kokeilin 55 ja 58 koossa, mutta kun ainut kokemus on ajamisella pystyllä napavaihteisella, niin vaikea sanoa minkä tuntuinen sen pitäisi olla.
Myyjää kiinnosti vain pituus, joka on 183, jolla tuo koko 55 menisi ja olisi näin se pienempi vaihtoehto. Mutta inseam on 90-91 niin kaikki keskimääräiset kokotaulukot heittää jo häränpyllyä.
Onko tuossa myös jotenkin erikoinen takahaarukka, kun tuntu 45 jalka peräti osuvan siihen? Omilla kengillä ja polkimilla käytävä toiseen kertaan testaamassa...
kuovipolku
02.05.2019, 21.24
Gravelpyörän ero cyclocrosspyörään voi näkyä tai siis tässä tapauksessa myös tuntua juuri noin. Jotta ne leveämmätkin eli vähintään 40-milliset gravelrenkaat mahtuisivat taakse, niin takahaarukan alaputket täytyy "muotoilla leveämmiksi".
45-numeron kengällä voi kantapää jo helposti ruveta hankaamaan maalipintaa paljaaksi, etenkin jos pitää klosseja edessä ja/tai ajaa polvet/varpaat hieman ulos- ja kantapää vastaavasti hieman sisääpäin käännettyinä.
Eli White tuskin on ainoa gravelpyörä jossa tuohon ilmiöön voi törmätä, mutta lienee myös gravelpyöriä joissa moista ongelmaa ei isojalkaisellakaan ole?
PS Mulla on se käsitys että pitkäjalkainen eli se jolla inseam on pituuteen nähden korkeahko selviää usein sillä että nostaa satulaa (mutta kannattaa varmistaa että nostovaraa on ja ettei satulan ja ohjaustangon etäisyys samalla kasva liian pitkäksi), mutta kun korkea inseam merkitsee lyhyttä selkää voi olla ettei pitkärunkoisesta eli matalalla geometrialla olevasta pyörästä saa oikein sopivaa (ellei kuskilla satu olemaan myös pitkiä käsiä).
Moro, kyselisin kokeneempien vinkkiä gravel -pyörän ostoon. Budjettina pyörään 1500-2000 euroa. Paikallisessa liikkeessä minulle tarjottiin surlyn straggleria ja alla netistä löytämääni mielestäni mielenkiintoinen pyörä. En löytänyt mielipiteitä tai kokemuksia Rondon pyörästä. Löytyykö joltain jotain kokemusta kyseisestä pyörästä tai merkistä.
https://www.bikester.fi/rondo-ruut-al-gravel-plus-cyclocross-pyora-punainen-657408.html
Ja jos on ehdottaa tuohon hintahaarukkaan noin 190 cm pitkälle polkijalle hyviä vaihtoehtoja niin otetaan mieluusti vastaan.
Tän budjetin pyörillä on varmaan porttikielto tähän, mutta kysyn silti. Kaveri on pyytänyt suositusta alle tonnin pyörästä jolla ajaa arkimatkat 2-8 km suunta ja ehkä lenkkeilyä asvaltilla ja hiekkatiellä. Suosittelin hänelle tätä https://www.xxl.fi/white-gx-pro-18-miesten-gravel-pyora/p/1143986_1_style
pienin varauksin jo 999€ ja käskin ostaa heti jos saa alella. Löytääkö joku tästä jotain miksi ei ostaisi? Kaveri ei osaa huoltaa itse, joten ilmaset huollot olis hänelle hyvät. Myös hydrauliset levyt on mun mielestä sellaiset mistä ei kannata tinkiä jos ne suinkin on saatavilla.
Kävin tuota samaa pyörää viime kesänä ulkoiluttamassa/koeajamassa, mutta jotenkin ei vain innostanut. Oli silloin 699e tarjouksessa (normi sama 999e).
Jos vaan pyörä sopii itselle niin kyllä mä näen tossa potentiaalia tolla tarjoushinnalla.
Moro, kyselisin kokeneempien vinkkiä gravel -pyörän ostoon. Budjettina pyörään 1500-2000 euroa. Paikallisessa liikkeessä minulle tarjottiin surlyn straggleria ja alla netistä löytämääni mielestäni mielenkiintoinen pyörä. En löytänyt mielipiteitä tai kokemuksia Rondon pyörästä. Löytyykö joltain jotain kokemusta kyseisestä pyörästä tai merkistä.
https://www.bikester.fi/rondo-ruut-al-gravel-plus-cyclocross-pyora-punainen-657408.html
Ja jos on ehdottaa tuohon hintahaarukkaan noin 190 cm pitkälle polkijalle hyviä vaihtoehtoja niin otetaan mieluusti vastaan.
Tuosta pyörästä ei ole kokemusta, mutta itselläni on ollut kohta vuoden alla Kona Sutra LTD ja olen ollut erittäin tyytyväinen.
https://www.bikeshop.fi/Kona-Sutra-LTD/ekauppa/pKOSULTD/
http://rondo.cc/
Puolalainen firma.
Tolkun mies
03.05.2019, 18.37
Tommi00: edellisen sivun Fuji Jari on alle 2000e fillari.
Toinen juttu: Konvertoin DTSwiss E 1700 kiekkosetistä sorapyörän kiekot. 15x100 =>12x100 muunnosta etukiekolle ei löydy DTswissin taulukoista, mutta kyllä se vaan 350-navan 12mm akselille tarkoitetulla päätykappaleella vaikuttaa onnistuvan.
Onkohan tämä vain Jenkkilässä? Suomeen ei ehkä ole ehtinyt tämävuotisia vielä tulla?
https://gearjunkie.com/salsa-cycles-recall-warbird-vaya-bikes
Tuo oli jo syksyllä, kaikissa Suomeen tulleissa on asia kunnossa.
Tuolla hinnalla saa hyvän pyörän, joten voinee keskittyä vain tärkeimpiin peruskysymyksiin: 1) sopivaan kokoon ja 2) miellyttävään väriin ja ulkomuotoon. Jos nämä kaksi asiaa ovat kunnossa, pyörää tulee todennäköisimmin käytettyä.
Sopivan koon valinnassa pyöräkauppiaat ovat hyvä apu. Myös pyörävalmistajien tai -myyjien nettisivuilla voi olla kokotaulukoita tai muita toimintoja sopivan koon valitsemiseen. Mainitsemallasi bikester.fi-sivustolla sanotaan, että 190-senttiselle sopiva rungon koko olisi 60–64 cm (ks. linkki ”Mikä koko sopii minulle?”). Näköjään mainitsemastasi Rondo-pyörästä ei ole tuossa kaupassa saatavilla ihan noin suurikokoista vaan suurin on 59 cm. En ostaisi noin pientä ainakaan kokeilematta.
Yksi budjettiisi ja kokoosi sopiva pyörä voisi olla Trek Checkpoint ALR 4 (linkki alla). En tiedä, tykkäätkö pyörästä, mutta katsele vaikka sivulla alempana olevia ”Koko ja istuvuus” -tietoja, niin saat ainakin tuntumaa kokoasioihin.
https://www.trekbikes.com/fi/fi_FI/polkupy%C3%B6r%C3%A4t/maantiepy%C3%B6r%C3%A4t/gravel-py%C3%B6r%C3%A4t/checkpoint/checkpoint-alr/checkpoint-alr-4/p/22628/?colorCode=black
Ninerin hiilarigravelista olis 59 koko alennuksessa Wigglessä:
https://www.wiggle.co.uk/niner-rlt-9-rdo-2-star-apex-mtb/
Arvostelu:
https://www.bicycling.com/bikes-gear/a22575749/niner-rlt-9-rdo-gravel-adventure-bike-review/
Sent from my iPhone using Tapatalk
^joo tai Shand Stoater (https://www.shandcycles.com/bikes/stoater/). En mä kolmen tonnin budjetilla mitään Surlyja kattelis. Tai saman kioskin Stooshie (https://www.shandcycles.com/bikes/stooshie/).
https://www.shandcycles.com/wp-content/themes/boot/images/bikes/stoater/hero/img1.jpg
Tämä tai Fairlight Strael 2.0 kiinnostaa. Stoateria ei ole tällä hetkellä saatavilla kovan kysynnän takia. Hiilikuitua en halua enää, edes etuhaarukassa. 35mm renkaat pitäisi mahtua.
Shimano julkaisi eilen "sraminkaatajan" eli gravel-spesifin GRX-setin, järkevillä 1x11, 2x11 ja 2x10(!) -vaihtoehtdoilla, mutta vain hydrokahvoilla. http://www.cyclingnews.com/news/shimano-grx-gravel-specific-groupset-launched/
Vaikka ei kosketakaan itseäni, niin siinä mielessä ajankohtainen mulle, että olen vähän kyllästynyt 11-v. campagnocross-setin kanssa liikoihin ongelmiin ja hupenevaan osien saatavuuteen. Mulla oli eilen jo Sramin Force CX1 -setti ostoskorissa, mutta sitten aloin kattelemaan, että onkohan sekin gxp-keskiöineen kuolevaa tekniikkaa? Pitäiskö vaan palauttaa hyvin toiminut 10-v. Campagnolo (jota en onneksi ollut hävittänyt) toistaiseksi fillariin ja jäädä odottelemaan, että Sramin mekaanisetkin päivittyy 12-vaihteisiksi ja "dub"-keskiöisiksi. Toisaalta noiden mekaanisten vaihdesysteemien toiminta ei varsinaisesti ole enää parantunut 10-vaihteisten jälkeen, kun toleranssit menee niin pieniksi ja kuraherkiksi, joten pitäiskö mennä suoraan sähköihin? Force eTap AXS näyttääis 1x12-vannejarruversiona olevan noin tonnin kuluerä, mikä ei tunnu ihan kohtuuttomalta summalta, mutta ne kammet on suorastaan järkyttävän hintaset ja takavaihtajien paskominen krosseissa aiheuttaa pieniä kauhukuvia talousosastolle..
Niin joo ton 1-vaihteisen (https://live.staticflickr.com/65535/47704105151_b4301ac0ba_k.jpg) kanssa onkin ollut elämä harvinaisen helppoa ja kivaa muutenkin viimeaikoina.... :D
Kunhan tässä pähkäilen ilman sen kummempi, mutta estääkö 1x12 Sram Force eTap:in kanssa mikään käyttämästä vaikkapa näitä Shimanon GRX kampia?
Ai GRX:ssä on vain hydrokahvat. Bikepacking-puolella eivät ole kovin innostuneita 1x-vaihtoehdosta välitysten suhteen (11–42 -pakka ja edessä 40T). Tietysti eteen voi laittaa jotain muuta kuin GRX:ää.
Henkilökohtaisesti mulle tämä ei ole myöskään ajankohtaista, ja kun on niin lähinnä vanhimpaan fillariin joka on tarkoitus pitää riittävän huonona ja omituisena ettei sitä kukaan varasta. 1x10 riittää aika hyvin, jos vain löytyisi sekä riittävän suurta että pientä välitystä. 10-pakat ovat suht edullisia myös, samoin vaihtajat. (1x10-kahvat tai oikeastaan se ettei niitä ole on ongelma Shimanon puolella, myös GRX:n julkaisemisen jälkeen.) Jos näistä nykyisistä pitäisi valita, varmaan otttaisin kuitenkin SRAMia (Rival). 1x11 GRX taakse hydrojarruilla olisi sitten isompi päivitys ja ok myös.
Luultavasti joku (Wolftooth) myy pian GRX-päivityksiä, tyyliin pitempi häkki ja 50T.
^ juu mulle 40 eteen ja 11-36 toimis hyvin melkolailla kaikkeen ajoon, mihin tuota kyseistä pyörää käytän. Välitysalue ei hirveästi muuttuisi nykyisestä 46/36 ja 12-32 ja pykälät takaa ei ehkä vielä kasvaisi turhan isoiksi. Napsuttelun määrä lisääntyisi jonkin verran, kun etuvaihtajaa ei olisi. 10-v. Campaan verrattuna CX1:llä sais laajemman välitysalueen, kun niissä laajin takapakka on 13-29.
Kunhan tässä pähkäilen ilman sen kummempi, mutta estääkö 1x12 Sram Force eTap:in kanssa mikään käyttämästä vaikkapa näitä Shimanon GRX kampia?
Shimanon kammissa on se ei vetopuolen kammen kiinnistys sellainen hässäkkä, että vähän pitäis ainakin nieleskellä. Jos olis joku paksuputkinen ja alumiinirunko, niin menettelis ehkä, mutta esteetikko on esteetikko.. :) (Ja pitää vielä lisätä, että aika rumathan ne 12-v. Force-kammetkin on. Vanhempi CX1 on sirompi ja sievempi)
En oikein ymmärrä tätä 1x suuntausta gg-pyörissä kolmesta syystä:
1) gg-pyörilläkin ajetaan pitkiä lenkkejä, joten olisi kiva saada sovitettu välitys ja mukavin pyöritysnopeus tarkasti tilanten mukaan eli välityksiä tarpeeksi
2) Linkin olen valitettavasti kadottanut, mutta voimansiirron hävikki kasvaa mitä pienempi takaratas on ja asiaa oli ihan kunnolla tutkittukin. 12-piikkiseen rattaaseen asti hävikin suureneminen oli vielä melko merkityksetön, mutta 11-piikkisellä jo merkitsevä ja 10-piikkisessä vielä sitäkin suurempi pudotus hyötysuhteessa. Sen luettuani olen maantiepyörissäkin käyttänyt 12-piikistä lähteviä pakkoja (ja suurempaa eturatasta).
3) gg-pyörä käy maantiepyörän korvikkeesta vaihtokiekoilla aika hyvin jos ei ole 1x
^ En tiedä onko 1x lähinnä muotivillitys noin yleisesti, mutta tässä oma kokemus: maastopyörässä minulla on etuvaihtaja ja se toimii mainiosti, ja tykkään mahdollisuudesta isoon välityshyppyyn eturattaalla, ja tämän käyttö on automatisoitunut. Mutta vanhassa CC-pyörässä oli etuvaihtajan kanssa jatkuvia ongelmia, lähinnä rattaalta putoaminen ja chain suck. Jälkimmäinen rikkoi Ultegra-etuvaihtajan kaksi kertaa. Ehkä 105 olisi vääntelyä paksumpana kestänyt. Kukaan ei osannut ongelmien alkusyytä diagnosoida. Kivenlahdessa sanoivat että epäilee ketjulinjaa (?), ja että huoltohlön omassa pyörässä oli ärsyttänyt sama ongelma niin paljon että oli sinkuloinut fillarin lopulta edestä. Niin minäkin myöhemmin tein, ja ostin seuraavan fillarin suoraan 1x vaihteilla. En ole kokenut vaihteiden määrää ongelmaksi, jopa 10 riittää mainiosti, mutta enpä juuri ajakaan yli 50km lenkkejä. Range on vähän siinä ja siinä, nyt 11–40 -pakalla pärjään kohtuuhyvin. Toisessa on 10–42 vai mitä se Rivalin peruspakka on.
Hyötysuhde on hyvä pointti, täytyy varoa käyttämästä pieniä rattaita, ainakin jos innostuu kisaamaan pitkillä suorilla. :)
TheMiklu
08.05.2019, 20.06
Hydro Apex1 on ainakin ihan täyttä blissiä arjessa ja seikkailussa. En oikein keksi millä sitä voisi parantaa? SRAMin vaihto yhdellä vivulla on sitä paitti nerokkainta mekaanisella puolella <3
Jos allroudailisin myös maantiepyörän korvikkeena ja välillä porukassa niin 2x kyllä puolustaisi paikkaansa.
Mulla on edessä 38T ja pakka on 11-32. On riittänyt kaikkeen ajoon ja aina on sopiva vaihde löytynyt. Tosin maksimilenkit toistaiseksi olleet vain luokkaa 100-150 km. Retkikamaakin on kuskattu.
Mulle 1x on riittävä, mutta en ole vaatimassa sitä muilta eikä se kai mikään lakikaan ole :)
Tänään koeajo samankokoisella ovaalirattaalla. Tuskin huomasi, mutta aika jännä oli kyllä. Ihan kuin joku kohta kampikierroksesta olisi tosiaan keventynyt. Pitää vertailla vielä enempi.
EDIT: sellainen sivuvaikutus -tai ei ollenkaan liity asiaan- oli havaittavissa, että ikäänkuin satula olisi liian edessä. Pitää seuraavalla lenkillä siirtää vaikka sentti taaksepäin.
http://kuvanjako.fi/6528g-1920.jpg
Juu mulla myös toistuvat chainsuckit ongelmana nyt 11-v. Campan kanssa. Niiden seurauksena ketju on raapinut ikävästi maaleja chainstaystä. Pelkään, että tekee vielä pahempaa tuhoa huonolla tuurilla. Lisäksi etuvaihtaja tahtoo myös tiputtaa ketjua ison rattaan ulkopuolelle isommalle vaihtaessa. Rajoittimet ja säädöt on kohdillaan. Ketju jää ikäänkuin keikkumaan rattaiden päälle (ketjun holkit osuvat rattaan piikkien kohdalle) silloin, kun vaihtaa niin, että ei ole kovasti vetoa päällä ja sitten ketju tipahtaa rattaalta. Saa toki nostettua takas vaihtamalla pienemmän rattaan suuntaan, mutta ärsyttää. Tarvikerattaat edessä (Stronglight), koska Campan originaaleja 46/36-rattaita on vähän vaikea saada enää. Olen miettinyt, että voiko ainakin osasyynä olla se, että 11-v. ketjut on kevyempiä kuin kymppiketjut ja sitten jos on yhtään moskaa ketjussa, jää ketju "kiinni" rattaaseen ja siitä syntyy se chainsuck??
10-v. Campan kanssa ei vastaavia onelmia ollut ja se toimi lähinnä "fit and forget" -periaatteella. Mutta aika kehnoksi alkaa mennä 10-vaihdeosienkin saatavuus eli vaikka nyt ottaisi pienen aikalisän sen avulla, ei sillä loputtomiin pärjää.
Käytön kannalta olisin ehkä enemmän 2x-miehiä, mutta 2xsysteemit menee tosiaan gg- ja krossihommia ajatellen koko ajan huonompaan suuntaan, kun niitä vaihteita pitää olla enemmän kuin tarpeeksi.
Edit: JackOjan pyörä on kyllä vaan hieno edelleen. Vanteista vois vähän teippejä rapsia pois, jos ovat teippejä. Jos tulisit kerran kokeilemaan Hel CX:ää, niin huomaisit, mihin sitä 36-piikkistä tarvitaan. Mun reisillä esim. Kivikon täyttömäkeä kun polkee viidettä kertaa nurtsia pitkin ylös, riittää toi nykyinen 36/32 just ja just. Tietty, jos jaksaa juosta ylämäkiä, niin sittenpä sille ei ole tarvetta siinäkään touhussa. :)
F. Kotlerburg
08.05.2019, 20.20
En oikein ymmärrä tätä 1x suuntausta gg-pyörissä kolmesta syystä:
1) gg-pyörilläkin ajetaan pitkiä lenkkejä, joten olisi kiva saada sovitettu välitys ja mukavin pyöritysnopeus tarkasti tilanten mukaan eli välityksiä tarpeeksi
2) Linkin olen valitettavasti kadottanut, mutta voimansiirron hävikki kasvaa mitä pienempi takaratas on ja asiaa oli ihan kunnolla tutkittukin. 12-piikkiseen rattaaseen asti hävikin suureneminen oli vielä melko merkityksetön, mutta 11-piikkisellä jo merkitsevä ja 10-piikkisessä vielä sitäkin suurempi pudotus hyötysuhteessa. Sen luettuani olen maantiepyörissäkin käyttänyt 12-piikistä lähteviä pakkoja (ja suurempaa eturatasta).
3) gg-pyörä käy maantiepyörän korvikkeesta vaihtokiekoilla aika hyvin jos ei ole 1x
Itselläni on syystä 3 ja sen jatkona syystä 1 gravel-pyörässä 2x. 1:llä ei hirveästi vaihtelevimmilla sorateillä ole väliä, mutta yhdistettynä syyhyn 3 se tulee validiksi. Asfaltilla kaipaa tosiaankin tiheää pakkaa.
Tähän lisänä se, että tulee välillä ajettua kaikenmaailman Syötteiden jne. maisemissa ja itse olen sen verran heikkojalkainen, että Ison päälle ei pääse, jos ei ole riittävän pieniä välityksiä 36-28 riittää, mutta toisaalta mikään 36-11 ei riitä alamäkiin.
Kohdalla 2 ei ole minulle merkitystä, kun ajan vain omaksi ilokseni keskinopeutta tuijottamatta.
TheMiklu
08.05.2019, 20.34
Toisaalta GG-filosofiaan sopii semmonen hötkyilyn ja liiallisen pingotamisen välttely. Muhkut ja mukavat kumit, rento ajoasento ja vislaten menemään. Supple life.
kuovipolku
08.05.2019, 23.15
Nyt taas ajetaan sitä GG-filosofiaa kuin kamelia neulansilmän läpi omia mieltymyksiä ja kai omaa ihannekuvaansa (itsestään pyöräilijänä) vastaavaksi. (Ja oletettavasti muulla kuin kuvatunlaisella filosofialla ja sen mukaisilla renkailla ja psyörällä ja säädöillä ja kai vielä ajoasullakin varustettuna tapahtuvasta ajosta on vastaavanlainen, mutta toiseen suuntaan venyttämällä vääristynyt kuva?)
Saahan santateillä ajella ja hiekkateilä himmailla, hienostella ja hupsutella, mutta kyllähän jo englanninkielinen termi pitää sisällään ihan muuta kuin jotain supplea lifea. Mitä tuo viimeksi mainittu sitten liekään.
Nyt taas ajetaan sitä GG-filosofiaa kuin kamelia neulansilmän läpi omia mieltymyksiä ja kai omaa ihannekuvaansa (itsestään pyöräilijänä) vastaavaksi. (Ja oletettavasti muulla kuin kuvatunlaisella filosofialla ja sen mukaisilla renkailla ja psyörällä ja säädöillä ja kai vielä ajoasullakin varustettuna tapahtuvasta ajosta on vastaavanlainen, mutta toiseen suuntaan venyttämällä vääristynyt kuva?)
Saahan santateillä ajella ja hiekkateilä himmailla, hienostella ja hupsutella, mutta kyllähän jo englanninkielinen termi pitää sisällään ihan muuta kuin jotain supplea lifea. Mitä tuo viimeksi mainittu sitten liekään.
Valitettavasti en tajunnut viestistäsi juuri mitään. Ehkä siinä oli jotain hyödyllistä, ja ehkä täällä on joku muukin, joka ei ymmärtänyt, joten sinun varmaan kannattaa vielä täsmentää, mitä haluat sanoa ja tuoda keskusteluun.
^lyhyesti tulkattuna:
Kukin pitää helposti omaa tapaansa harrastaa sinä oikeana tapana ja muunlainen tekeminen koetaan vääräksi. Sen sijaan jokainen voi harrastaa omalla tavallaan ja kaikki tavat ovat yhtä oikeita.
Minun ehdoton mielipiteeni gg:n ominaispiirteistä on sallivuus. Kalusto on vapaa, tyyli on vapaa ja suunnilleen kaikki muukin, kunhan suunnilleen yhteiskunnan reunaehtojen (lait yms. ) mukaan mennään. Koska minä olen oikeassa, jätän oikean ja väärän rajoista keskustelun cyclokrossin-harrastajille.
Omat gravelajoni on tyypillisesti sitä, että 50 km:n lenkillä 5-10 km on soratietä.
Kuovipolkua tökkinee TheMiklun viesti GG-filosofiasta? Mutta jos erottaa sosiaaliset ja markkinoiden ilmiöt joita selvästi on, siitä mitä saa tai pitää tehdä, niin voipi ottaa iisimmin?
Siis en tiije mistä GG on syntynyt (enkä jaksa googlata), mutta on GG-brevettejä ja seuroja, jos ei täällä niin muualla, ja näihin porukoihin liittyy tiettyjä arvostuksia ja tapoja harrastaa, eli sitä filosofiaa (sanan ympärille saa laittaa lainausmerkit; itse asiassa yksi hyvä uusi närkästymiskohde voisi olla lainausmerkkien puute?) Markkinat vastaavat tarpeeseen elleivät keksineet sitä, ja markkinointi myy paitsi kalustoa myös filosofiaa ellei jopa elämäntapaa. Ihmisen kokonaiselämänlaatu paranee markkinoinnissa merkittävästi jo yksittäisellä pyörän osalla.
Tuntuu lapselliselta sanoa tätä, mutta em. mainitseminen ei kai tarkoita että kenenkään pitäisi ajaa jollain tavalla, tai että jokainen joka sanoo "GG" tarkoittaa samaa asiaa tai pyöräilee samoista lähtökohdista, tarkoituksesta, samalla tavalla jne. is ≠ ought
Tietysti me sosiaalisina eläiminä ollaan jännästi erilaisten identifikaatioiden ja (sosiaalisten) motivaatioiden verkossa, niin että pelkkä GG:n olemassaolo jo haastaa tekemään asioita ikäänkuin just niin. Ehkä siitä tässä onkin kyse.
Mulle itelleni GG on lähinnä tapa päästä asfaltilta lähemmäs luontoa, ja fillareita joissa korostuu kisamaisuus vähemmän ja retkeily enemmän. En ole tehnyt koskaan yönyli-retkeä fillarin kanssa, mutta bikepacking on silti lähimpänä mieltymyksiäni, tällä hetkellä. Käytännössä sitten kuitenkin ajan lähinnä töihin ja sieltä pois. :)
Pakka -ja 1x -keskusteluun liittyen tuli Mieleen, että mulla kun on pelkästään 1x9 -vaihteisto 38t ovaalilla ja 11-40 Sunracella nyt pyörässä (siinä on Challengen Gravel Grinder -renkaat ja erinomainen Specializedin Hover-graveltanko ja tosi negatiivinen -20 asteen FSA SL-K-stemmi), niin pyöräteitä ajellessa nyt keväällä rupesi ärsyttämään se välitysten "harvalukuisuus". Kahden pykälän väli on ok mun ajossa, mutta Sunracen pakka on tämmönen(mimmonen?):
11-13-15-18-21-24-28-34-40
Niin juolahti Mieleen taas, että jos ostaisi 15 eurolla 11-25 9-pakan tuon Sunracen seuraksi siten, että hajottaisi molemmat pakat ja kokoaisi uudestaan, että ei nuo 15-18 ja 18-21 -siirtymät ärsyttäisi enää.
Että oiskohan parempi näin:
11-13-15-17-19-21-25-34-40
Vai näin:
11-13-15-17-19-23-28-34-40
Eka vaihtoehdossa on hyvät välit kuudelle pienimmälle vaihteelle ja kolme mummovaihdetta jyrkille latupohjille, joita ajan kesäaamuisin.
Tokassa on taas tasasempi tuo loppu, siinä on 19-23 -siirtymä, ärsyttääköhän se pyöräteillä..
1x -vaihteiston voi tosiaan mun Mielestä tehdä ihan Shimanon Soralle, Tiagralle ja 105:lle oman maun mukaan. Ysipakkoja saa halvalla ja niitä voi hajottaa. Kokeilin aiemmin 2x -systeemissä 13-32 omatekoista pakkaa ja hyvä oli. Kukaan ei huomaa osien epästandardimaisuutta. 105-takavaihtajakin pelaa kun siihen hankkii Roadlink-jatkopalan.
kuovipolku
09.05.2019, 09.57
Valitettavasti en tajunnut viestistäsi juuri mitään. Ehkä siinä oli jotain hyödyllistä, ja ehkä täällä on joku muukin, joka ei ymmärtänyt, joten sinun varmaan kannattaa vielä täsmentää, mitä haluat sanoa ja tuoda keskusteluun.
Väline on viesti ja sinun viestisi sisältö ja tarkoitus lienee vain osoittaa itsellesi ja joillekin muille mihin itsesi asemoit. Mutta ei se mitään.
Halusin vain vastata edelliseen eli ylläolleeseen "TheMiklun" viestiin. Jos se mitä siinä sanoin ja toin keskusteluun - sikäli kun toin siihen yhtään mitään tähdellistä - ei siinä yhteydessä luettunakaan sinulle aukea, niin vika lienee edelleenkin siinä että kirjoitan vielä epäselvemmin kuin ajattelen.
Mutta pääasia että ajetaan.
Ohiampuja
09.05.2019, 10.07
Shimanon kammissa on se ei vetopuolen kammen kiinnistys sellainen hässäkkä, että vähän pitäis ainakin nieleskellä. Jos olis joku paksuputkinen ja alumiinirunko, niin menettelis ehkä, mutta esteetikko on esteetikko.. :)
Tätä nyt en tajunnut yhtään. Se Shimanon kampisarja on ihan parhautta. Koko setti on kasattavissa tavallisella 5 mm kuusiokoloavaimella, eikä tarvitse ikinä pelätä että korkkaako joku ulosvetokierre. Form follows function tai jotain tuollaista. :)
...eikä tarvitse ikinä pelätä että korkkaako joku ulosvetokierre.
Jos tuollaista pitää pelätä on tapana tehdä jotain väärin. Jotkuthan saa ratakiskon tai alasimenkin rikki.
...alasimenkin rikki.
Jos haluaa tietää miten se tapahtuu niin voi esim. googlata "hydraulic press channel anvil"
Ohiampuja
09.05.2019, 11.03
Jotkuthan saa ratakiskon tai alasimenkin rikki.
Sanoppas muuta, aika moni tälläkin foorumilla kyselee ohjeita kun on saanut pyörästään kammet rikki. Ja silloin 4-kantti keskiöiden aikakaudella useampikin kaveri pyyteli apuja kampiensa irroitukseen. :)
Jos tuollaista pitää pelätä on tapana tehdä jotain väärin. Jotkuthan saa ratakiskon tai alasimenkin rikki.
https://www.google.com/search?q=e13+kierteet+site:www.fillarifoorumi.fi
Laitetaas välillä linkkiä Black Mountain Cyclesin monstercrossiin.
https://www.instagram.com/p/BtEg_IGFLBy/
TheMiklu
09.05.2019, 13.39
Aaa, sori sori. Ajattelin, että tää "uuden aallon GG"-ismin lähtökohta/lyhyt historia olis jollain lailla tuttu. Maalasin romanttisen markkinointikuvauksen muotoon sen (niinku pyörävalmistajat haluaa tehdä) :D
Ei nyt jaksa ruveta filosofoimaan enempiä. On niin muhkut kumit <3 mutta mites sinä kirjoititkaan: Väline on viesti ja sinun viestisi sisältö ja tarkoitus lienee vain osoittaa itsellesi ja joillekin muille mihin itsesi asemoit. Mutta ei se mitään.
Jatketaan seikkailua seikkailupyörillä.
Ohiampuja
09.05.2019, 13.53
Maalasin romanttisen markkinointikuvauksen muotoon sen (niinku pyörävalmistajat haluaa tehdä) :D
Se taittaa olla pakko komponettivalmistajien jotenkin keksiä eroja Road / GG-tuotteisiin, mitenkäs ne muuten erottaa tavallisista maantiepyörän osista. Ja sehän olisi vallan kauheata. Kyllä kunnon GG harrastaja tarvitsee GG takavaihtajan, GG-kiekot ja niin edelleen. :o
TheMiklu
09.05.2019, 13.57
Tottakai! Tosin shimppa taitaa olla ainut gravelispesifisiä osasarjoja markkinoille tuova. IMHO isoin asia tässä gravelihommelissa on renkaat ja rungot, joihin ne saa mukavasti mahtumaan.
Sent from my ONEPLUS A5010 using Tapatalk
Tiedättekö muuten, mikä rengasfirma teki maailman ensimmäinen gg-renkaan? Kyllä, se oli Nokia! Tosin nokialaiset itse tuskin saivat koskaan sitä tietää. Kuitenkin tiettävästi maailman ensimmäinen gg-spesifi pyörä syntyi aikoinaan tuon nokialaisen renkaan inspiroimana.
vimeo.com/19554917 (http://vimeo.com/19554917)
Noin muuten uuden aallon gg-ismin juuret on vahvasti kilpailulliset, koska ismi sai alkunsa Dirty Kanzan (https://dirtykanza.com/about/) kaltaisista Ameriikan hiekkatieralleista, joita ehdittiin ajaa melkolailla vuosikymmen ennenkuin gg-muuttui pyörägenreksi ja koko kansan hybridiksi.
E: Aijuu Campagnololta on myös tulossa jos ei nyt ihan gravel-spesifiä settiä, niin ainakin gravelorientoituneita optioita: https://bikerumor.com/2019/04/25/campagnolo-chorus-12-road-bike-group-trickles-down-12-speed-adds-gravel-gearing/
^ Eli jos kaivan Nokia W240:t varaston pohjalta ja revin nastat pois, saan siitä oivat ja klassiset gravel-renkaat!
Kaikkea sitä saa nähdä perhana :D
^ juu mulle 40 eteen ja 11-36 toimis hyvin melkolailla kaikkeen ajoon, mihin tuota kyseistä pyörää käytän. Välitysalue ei hirveästi muuttuisi nykyisestä 46/36 ja 12-32 ja pykälät takaa ei ehkä vielä kasvaisi turhan isoiksi. Napsuttelun määrä lisääntyisi jonkin verran, kun etuvaihtajaa ei olisi. 10-v. Campaan verrattuna CX1:llä sais laajemman välitysalueen, kun niissä laajin takapakka on 13-29.
Hommaat nyt sen forcen 1x11 mekaanisen setin, sillä ennustan että noi mekaaniset kahvat tulee häviämään ja jatkossa tota settiä myydään pelkillä nestejarruilla.
Mulla on yleis-seikkailu-tyhmäpyöräily-krossari-lenkkipyörässä nyt 38t edessä ja 11-32 takana. Kaksi aikaisempaa kesää oli 42t edessä, mäet nousi ilman isompia kiroiluja myös Norjassa, mutta rannikon tasaisilla (Oulu & Pori) teillä pienet rattaat jäivät käyttämättä. Ja silloin harvoin kun päätyy johonkin mäkisempään paikkaan niin ei se haittaa vaikka välitykset loppuu alamäessä kesken, ne voi rullata fiilistellen alas, vaikka onhan se alamäkeen runttaaminenkin toki siistiä. Isossa mäessä myös 42-11 loppuu auttamatta kesken vaikka kuinka pyörittäis. Maantiepyörät ja 70km/h vauhdit on kuitenkin asia erikseen, 40t edessä ja 11-32 vois olla aika ideaali jos pelkästään kesällä ajais. Krossiin yms ympärivuotiseen sekoiluun taas tuo 38t on hyvä.
Eli laita forcen romut takaisin ostoskoriin! En usko että petyt. :-)
^ Joo hitto, kun tää on jotenkin nyt vaikeeta ja vähän päätöksentekoa hidastaa toi Kingin napa tai siis vapaarattaan vaihto siihen, mistä tuli mieleen, että saattuus joku tietämään 12-v. takapakkojen leveyksistä? Nyt kun Chorukseen on tulossa 12-lehtinen 11-34 ja jos se toimis Sramin kanssa, niin vois tehdä Srampagnolo Etap 1x12 -systeemin, eikä tarttis vaihtaa sitä vaparia Kingiin (+pariin muuhun kiekkosettiin).
Srampagnolo
En valitettavasti osaa sanoa mitään pitävää yhteensopivuudesta mutta pelkästään tuon nimiyhdistelmän takia toivotaan hartaasti että se onnistuu
Tulispa 2x8 hydro levareilla ja sähköllä. Shimano 105 sti 2x8 setissä on rattaat kestänyt jo reilun 30 tkm, kun ketjuja kierrättää ja vaihtaa säännöllisesti.
En valitettavasti osaa sanoa mitään pitävää yhteensopivuudesta mutta pelkästään tuon nimiyhdistelmän takia toivotaan hartaasti että se onnistuu
Haaa...löyty tämmönen (https://www.velonews.com/2019/05/bikes-and-tech/technical-faq-sram-axs-flattop-chain-compatibility_493386), jonka mukaan pitäis toimia! Nyt alkoi Srampagnolo kiinnostella ihan oikeasti. Olis siinäkin mielessä hyvä, että jos 1x alkaakin tuntua huonolta idealta, niin sitten vois vaan ostaa etuvaihtajankin ja ohjemoida kahvat uudelleen. Sähkö-1x:ssä innostaa ajatus siitäkin, että sais vaihteet toimimaan niin, että oikea käsi naksuttelee isomman rattaan suuntaan ja vasuri pienemmän, mikä olis ihanaa ja selkeä parannus mekaanisten systeemien käyttöjärjestelmiin.
penyeach
10.05.2019, 12.29
...vois tehdä Srampagnolo Etap 1x12 -systeemin...
Olisi kyllä tosiaan hienointa ikinä.
kuovipolku
10.05.2019, 12.42
Noin muuten uuden aallon gg-ismin juuret on vahvasti kilpailulliset, koska ismi sai alkunsa Dirty Kanzan (https://dirtykanza.com/about/) kaltaisista Ameriikan hiekkatieralleista, joita ehdittiin ajaa melkolailla vuosikymmen ennenkuin gg-muuttui pyörägenreksi ja koko kansan hybridiksi.
Älä sinäkään setämies yritä yhtään selittää, kyllä nuorempi polvi tietää ja tuntee nämäkin asiat meitä paremmin:D Jos yritämme muistuttaa ettei gravel grinding välttämättä ole pelkkää liiallisen pingottelun välttelyä tai mahdollisimman muhkuilla kumeilla ajelua, niin saamme lukea etteivät lähtökohdat, taustat ja historia ole meille tuttuja:eek:
Mutta joo, kieltämättä luin ja vähän tarkoituksellisestikin luin TheMiklun viestin ikään kuin hän olisi tahtonut rajata "GG-filosofian" ulkopuolelle muunlaisen kuin kuvaamansa sorateillä tapahtuvan pyöräilyn sen sijaan että hän halusi tuoda julki vain sen että "GG-filosofiaan" kuuluu tai mahtuu *myös* se Suomi-gravelille niin lajityypillinen meininki.
Eikä mulla ole mitään sitä vastaan enkä edes pidä jompaa kumpaa jalompana tai aidompana tai oikeana tai parempana. Tai ehkä sentään parempana - mutta vain omalta kohdaltani.
PS TheMiklulle: tottakai minäkin asemoin itseäni miltei jokaisella kirjoittamallani viestillä, mutta pyrin kuitenkin (ja uskon ja toivon että olen siinä kohtuullisen hyvin onnistunutkin) että se ei koskaan ole viestini ainoa sisältö.
PPS Muistutetaan tässä toisen kerran äitienpäiväsunnuntain - eli hertsileijaa jo ylihuomisen - Vuosaaresta lähtevästä "leppoisasta" soratieyhteislenkistä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59752-Sunnuntain-Super-Sorat-2019&p=2869060#post2869060). Luvassa hieno sää, iloisia ilmeitä, lukuisia erilaisia gravelpyöriä ihmeteltäväksi ja ihanaksi - ja tietenkin montakymmentä kilometriä Itä-Uudenmaan teitä!
TheMiklu
10.05.2019, 14.10
Nyt en kyllä tiedä itsekkään enää mitä tarkoitin. Tärkeintä on kuitenkin ostaa uusi pyörä :D
Onko Suomessa jenkkityylin graveliracingia? Olisko jengillä kiinnostusta? Minkälaiset säännöt(=pyörä) pitäisi olla, jos vaikka meidän tyylisen tapahtuman järkkäisi.
Nyt en kyllä tiedä itsekkään enää mitä tarkoitin. Tärkeintä on kuitenkin ostaa uusi pyörä http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/biggrin.png
Onko Suomessa jenkkityylin graveliracingia? Olisko jengillä kiinnostusta? Minkälaiset säännöt(=pyörä) pitäisi olla, jos vaikka meidän tyylisen tapahtuman järkkäisi.
Tommosia ainakin. Pyöräsääntöjä ei ole. Se kuuluu genren henkeen ainakin siihen asti, kunnes uci kiinnostuu. Sähköpyörät saattaa olla kielletty tai jos ei, niin ajavat omassa sarjassaan.
https://nordicgravel2019.squarespace.com/
Pelagolta olis näköjään tulossa kiiltävää rosteria GRX:llä ja Steilacoomeilla: https://www.instagram.com/p/BxSQHOilBDn/?utm_source=ig_share_sheet&igshid=ilkv2mmlf5f6
^nyt vaikuttaa aika hienolta.
Karjalan kannaksella ajetaan 1506 soratieralli. Tän vuoden reitti luokkaa 120 km. Aiempina vuosina tapahtuman nimi on ollut Gravel King mutta ovat nyt syystä tai toisesta (liekkö joku rengasvalmistaja vaikuttanut) liikkeellä uudella nimelle reverside.ru. Pistin rekisteröinnin sisään muutama päivä sitten.
Vois oikeastaan tota vanhaa ketjua (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47833-Gravel-Grinding-ja-Gravel-Racing/page16) herätellä erilaisiin tapahtumiin liittyen. Näin jälkeenpäin lukien on muuten vähän hupaisia ne pari ensimmäistä sivua :D
Ja sitten oli se tuoreempi ketju kotimaisille tapahtumille (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?59606-Gravel-Grinding-tapahtumat).
Stigmata graveloituu; rungon rengastilaa, pituutta ja bb-droppia on vähän kasvatettu, oisko emäputken pituuttakin ja keskiö vaihtuu bsa:ksi. Onneks eivät sentään ole menneet laittamaan dropperia.
https://www.santacruzbicycles.com/files/styles/scb_natural_2000_auto/public/hero/drop_outside_mustard_0.jpg?itok=G-wkcpwl
Kaipasiko joku monsteria?
All-City Gorilla Monsoon
https://foxcomp.fi/assets/shop/images/items/77/77bef342e038253f6e1230f0b3482b13.jpg
Onhan tuo keväinen Mäkisen järjestämä allroad.
Juu mulla myös toistuvat chainsuckit ongelmana nyt 11-v. Campan kanssa. Niiden seurauksena ketju on raapinut ikävästi maaleja chainstaystä. Pelkään, että tekee vielä pahempaa tuhoa huonolla tuurilla. Lisäksi etuvaihtaja tahtoo myös tiputtaa ketjua ison rattaan ulkopuolelle isommalle vaihtaessa. Rajoittimet ja säädöt on kohdillaan. Ketju jää ikäänkuin keikkumaan rattaiden päälle (ketjun holkit osuvat rattaan piikkien kohdalle) silloin, kun vaihtaa niin, että ei ole kovasti vetoa päällä ja sitten ketju tipahtaa rattaalta. ...
Olen miettinyt, että voiko ainakin osasyynä olla se, että 11-v. ketjut on kevyempiä kuin kymppiketjut ja sitten jos on yhtään moskaa ketjussa, jää ketju "kiinni" rattaaseen ja siitä syntyy se chainsuck??
Mulla hävisi ongelma 1 kun säädin etuvaihtajan riittävän lähelle (1 mm) isoa ratasta. Silloin ketjulla ei ole tilaa tippua.
Toinen ongelma, ota rälläkkä ja hio terävimmät kärjet piikeistä pois.
Mulla hävisi ongelma 1 kun säädin etuvaihtajan riittävän lähelle (1 mm) isoa ratasta. Silloin ketjulla ei ole tilaa tippua.
Toinen ongelma, ota rälläkkä ja hio terävimmät kärjet piikeistä pois.
Minulla poistui ulkopuolelle hyppiminen, kun vaihdoin kiltisti krossariin pitkähäkkisen vaihtajan. Eihän etuvaihtaja estä ketjun ulospäin hyppäämistä?
Ketjujumit korjaantui uudella eturattaalla.
Minulla poistui ulkopuolelle hyppiminen, kun vaihdoin kiltisti krossariin pitkähäkkisen vaihtajan. Eihän etuvaihtaja estä ketjun ulospäin hyppäämistä?
Ketjujumit korjaantui uudella eturattaalla.Kun etuvaihtaja on oikealla korkeudella ja ääriruuvi oikein säädettynä, vaihtaja nimenomaan estää ulos hyppäämisen
--
Ei kurjuutta kummempaa
TheMiklu
20.05.2019, 22.53
Onhan tuo keväinen Mäkisen järjestämä allroad.Kyllä mun tuntema Mäkinen pyöriin koske [emoji16]
Tukkasotka
21.05.2019, 07.37
Mitä ihmettä, eikö etuvaihtajan rajoitinruuvin tarkoitus ole nimenomaan pitää ketju rattaiden toiminta-alueella? Rälläkän käyttö ei pitäisi olla tarkoituksenmukaista.
e. joo luin hieman väärin, mutta kuitenkin.
Kaikki säädöt olivat kohdillaan. Jos etuvaihtajan liikettä olisi rajoittanut yhtään enempää, ei ketju olisi noussut enää isolle rattaalle. Samoin korkeussuunnan säätö oli kohdillaan. Vaihdoin isomman eturattaan uuteen, kun oli yksi samanmoinen varastossa. Toimii huomattavasti paremmin nyt. Veikkaan, että rattaassa oli joku mystinen vika. Edelleen silti sunnuntain Reitti 2000 -kierroksella kerran meinas jumittaa loppumatkasta, kun ketjunja rattaat alkoi olla pölymoskaa täynnä. Campan originaalirattailla sitä ei tapahtunut koskaan.
E: Ja takavaihtajakin on pitkähäkkinen.
EE: Mutta siis toimii nyt ihan ok:sti. Siltikin jäi Srampagnolo polttelemaan. Vaijeriton ja sähköjohdoton elämä kiinnostelee..
Radavistin Stigmata-hehkustusta: (https://theradavist.com/2019/05/the-new-santa-cruz-stigmata-got-chubbier-and-lighter/)
Pieni huomio Radavist-Johnyn 27,5-fanatismiin. Sunnuntain Reitti 2000 -kierron noin 17 fillarin otannalla sekalaisessa Etelä-Suomi-gravelissa 700c 33-milliset krossirenkaat kulkee ihan siinä, missä paksummat ja gravel-spesifimmät kilpailijansakin. Varsinkin jos ne on tubelekset ja leveähköllä vanteella. Ei edes Rinnekodin jälkeisellä polkupätkällä paksummat olleet mitenkään ylivertaisia ja sileämmillä osuuksilla kapeammilla saattoi kulkea jopa kevyemmin. Silti kiinnostelisi kyllä testata, miten tollanen 27,5x2,0"-renkaiden, kevyen kuiturungon ja droppitangon yhdistelmä kulkee maastossa, mutta puhtaasti tieajoon minä pysyisin vakaasti 700c-kiekoissa.
https://media.theradavist.com/uploads/2019/05/SantaCruzStigmata-27.jpg?w=2000&quality=75
Aika huonoja reittejä saa ajella jos meinaa nopeammin päästä maastokumeilla. Joku 33mm rengas on kuitenkin aika paljon kevyempi, pienempi ilmanvastus ja rullaavampi kuvio. Yleensä hiekkateilläkin suuri osa matkasta on ihan hyvää sileetä tietä.
Tässä on sitten hyvä pitää mielessä yksi asia. Nopeuteen voi vaikuttaa sekin, millä ajatuksella ja taitotasolla ollaan liikkeellä. Osaava kuski ja tavoitteena mahdollisimman kova keskinopeus tulos voi olla erilainen leveiden ja kapeiden renkaiden suhteen kuin tällainen tavallinen sunnuntaipyöräilijä nautiskelemassa. Silloin kapeammilla renkailla irtosoralla nopeus putoaa herkästi enemmän kuin osaavalla, joka yrittää pitää kovaa keskinopeutta. Seuraava kysymys on sitten se, mitä merkitystä keskinopeudella on, ellei täysillä aja. Fiilispohjaltahan ainakin minä lenkkejä ajelen ja siksi fiilis voi olla tärkeämpää kuin absoluuttiset kellon lukemat. Jos irtosoralla on epävarma olo, tulos on huono myös nopeuden suhteen. Toisaalta leveä rengas herkästi lisää painoa ja sillä on taas oma vaikutuksensa siihen, miltä ajaminen tuntuu paremmalla alustalla. Eri renkaiden ilmanvastuksien erot tuskin kuitenkaan näillä 23 km/h keskinopeuksilla on kiinnostava asia. Toisaalta kun itsellä suuri osa kilometreistä tulee asfaltilla tai hyväpintaisilla sorateillä, nykyiset n. 38 mm renkaat 5 barin paineilla ovat kokonaisuutena ihan ok, vaikka vaihtoehtokin edelleen kiinnostaa.
^ Kokeile nyt edes 2–2,5 barin paineita. :)
Mulla on myös 38mm ja vertailukohtana 47mm 650b. En osaa sanoa kumpi on kokonaisuutena parempi. Paineet ovat 2–3 bar, joskus menee vähän allekin. Mutta jos yrittää 2,35" maastofillarin renkaasta interpoloida, tuollaisen 2" renkaan olisi syytä olla aika hyvin rullaava ja kevyesti kuvioitu että sitä voisi ajatella meikäläisen yleiskäyttöön.
Ihmiset ajavat niin eri tavoin, erilaisilla alustoilla, ja optimoivat eri juttuja ajaessaan.
...n. 38 mm renkaat 5 barin paineilla...
?????!!!! Oikeesti ?
Nopeuteen voi vaikuttaa sekin, millä ajatuksella...
Aikalailla retkivauhdilla ajeltiin ja melko laaja otanta erikuntoisia ja -taitoisia kuskeja oli tuossa viiteryhmässä. Koska Reitti 2000 on pituutensa nähden aika raskas ja Etelä-Suomalaiseen maastoon suhteutettuna mäkinen, hitaampia odoteltiin mäkien päällä välillä vähän pitempiäkin toveja. Varsinaisesti ei siis ollut kyse nopeudesta, vaan ennemminkin "energian hukkaamisen minimoimisesta" eli yleisestä etenemisen vaivattomuudesta vaihtelevilla alustoilla, rullaavuudesta alamäissä ja polkemisen keveydestä ylämäissä. Paksummalla renkaalla pystyy toki jonkin verran kompensoimaan vähempää kokemusta, mutta vaikutus ei välttämättä ole ihan niin suuri kuin, mitä ajoittain annetaan ymmärtää. Jos ei ole jo tubelekset alla, niin tubelekseen siirtymällä ja paineita tiputtamalla hyötynee enemmän kuin kiekkokokoa pienentämällä.
Eikä ollut siis tarkoitus ketään käännyttää, vaan tämä oli tällainen yleinen huomio joka syntyi sen seurauksena, että kovin usein ei tule ajeltua noin isossa porukassa, jossa on noin erilaisia pyöriä ja erilaisen kokemuksen omaavia kuskeja.
5 baria ja 38 mm aiheutti hikkaa, joten voitteko tarkentaa, mikä ongelma tuossa on?
5 baria ja 38 mm aiheutti hikkaa, joten voitteko tarkentaa, mikä ongelma tuossa on?
Aika kova rengas? Eihän se sinänsä haittaa, jos sillä tuntuu kivalta ajaa. Itse ajan noin 3-4 barin paineilla 35-millisillä renkailla. Pyörä + kuski yhteensä noin 100 kg eikä tarvitse pelätä snakebiteja sepelissä tai lanatuilla teillä.
Reissussa reitti 2000 mukana olleena heikompikuntoisena/taitoisena kyllä noissa hiekkaisimmissa nousuissa tuli vähän 35mm/3.0 bar renkailla suditeltua ja hukattua turhan paljon energiaa. Tarkoituksena olisi kyllä jossainvaiheessa hankkia niin isoa renkasta kun stavangerin rungossa mahtuu pyörimään tosin olen hiemän epävarma miten 40mm kumi istuisi vanteille. Kyllä sitä on muutaman kerran tullut rahan taskussa poltellessa mietittyä 27,5 kiekkoja mutta ei se oikein hintansa arvoiselta muutokselta vaikuta kun sitä tarkemmin lähtee miettimään. Uutta pyörää jos hommaa niin siinätapauksessa tuommoinen kuulostaa hyvältä mutta päivitykseksi sitä on vaikea luonnehtia.
Viittasit ehkä muitten hikkoihin. Mutta oon jostain saanut päähäni että yli 3 barin ei kannata 38mm renkaalla hirveästi mennä, ehkä tästä:
https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews/schwalbe-marathon-almotion-2016
Jos katsoo vierintävastuskäyriä, vastus kyllä pienenee testissä vielä 3 barin jälkeenkin, muttei valtavasti. Testi ei ole reaalielämä, mutta häviöt "hystereesistä" eli epätasaisuuksista ja mukavuus paranevat molemmat paineen pienetessä, luulisin. Tietysti riippuu renkaasta, onhan tuossakin vertailukohtana esim. Marathon Supreme jossa isompi ero 3 barin ja 5 barin välillä.
Kare_Eskola
21.05.2019, 22.15
Omaa kalustoa oli Reitti 2000 -retkellä kolmen pyörän verran.
Krossipyörässä 33 mm X-Onet, 2,3 ja 2,5 bar (ylipaineet, itselleni olisin laittanut soralle max 2,0 ja 2,2).
Takajäykässä 2,3 tuuman Ikon/RR, 1,8 ja 2,0 bar (ylipaineet samoin).
Täysjäykässä 2,0 tuuman Thunder Burt, 2,0 ja 2,2 bar (ok gravel-paineet 70-kiloiselle).
Kaikki rullasivat tosi hyvin, ja alamäkien perusteella paremmin kuin kovaksi pumpatut gravel-renkaat. Häviöt tulevat löysistä vaatteista ja ajoasennosta, renkaissa kannattaa panostaa mukavuuteen ja pitoon, eli mataliin paineisiin, kunhan ei lyö läpi jatkuvasti tai mulju.
Jos joku olis karbonaatti-grainderia vaille, niin nyt olis alessa xxl:ssä uutiskirjeen tilaajille tälläinen Ghost (https://www.xxl.fi/ghost-fire-road-rage-6-8-gravel-19-unisex-gravelpyora-harmaa/p/1160125_1_style).
400€ tuosta hinnasta pois. Vaikka oudon painava hiilikuituiseksi.
https://www.xxl.fi/filespin/6cf931d0cd074140825786ab3466e7d8?resize=1400,1400&quality=95
Paineasioihin vielä, ihmetyttää jonkun 5 barin paineet. Itsellä 33mm crossirenkaissa 2.0 & 2.3 ja 43mm Sorakunkuilla 1.9 & 2.1.
Ghostin seatstayt näyttää just sellaiselta kuin kuitugainderissa pitäisikin, mutta keskiö näyttäis olevan omituisen korkealla vai valehteleekohan vaan silmät.
...keskiö näyttäis olevan omituisen korkealla vai valehteleekohan vaan silmät.
Tarkistin huvikseni valmistajan sivuilta, silmäsi eivät valehtele... droppia ainoastaan 52,5mm!
Oho.. Mikähän älynväläys siinä on tapahtunut? Ghostin insinöörit miettineet yhteistuumin, että mites se nyt olikaan; pitikö niissä muodikkaissa gravelpyörissä keskiön korkeuden vai keskiön pudotuksen olla cyclocross-pyöriä pienemmän...joo varmaan se oli se keskiön pudotus, laitetaan niin..... :)
Varmaan on jokin oletus olosuhteista, missä pitää ajaa 2-3 barin paineilla. Itse kuitenkin totesin näin: "Toisaalta kun itsellä suuri osa kilometreistä tulee asfaltilla tai hyväpintaisilla sorateillä, nykyiset n. 38 mm renkaat 5 barin paineilla ovat kokonaisuutena ihan ok"
Sitten kun mennään huonommalle alustalle, tilanne tietysti muuttuu, mutta siitä ei tuossa kommentissa ollut kyse.
Tuota kutsutaan trollaukseksi.
Mulla on lähes samanlainen Ghost. Sama keskiön pudotus siinäkin. Samaa runkogeometriaa myyvät cx -pyöränä, ja mulla allroad -pyöränä.
Mutta ei tuosta korkeudesta ole ollut haittaakaan.
Ja sitten tuo nimeämispolitiikka... Haamu Tieraivo...
Kugelschreiber
22.05.2019, 13.44
Oho.. Mikähän älynväläys siinä on tapahtunut? Ghostin insinöörit miettineet yhteistuumin, että mites se nyt olikaan; pitikö niissä muodikkaissa gravelpyörissä keskiön korkeuden vai keskiön pudotuksen olla cyclocross-pyöriä pienemmän...joo varmaan se oli se keskiön pudotus, laitetaan niin..... :)
Tai jos insinööri olikin piirtänyt 650b grinderin mutta kioski sai tosihyvän diilin isosta kasasta 700c kiekkoja :p
mehukatti
22.05.2019, 14.13
Tollanen 650b grinderi 2.0" renkailla vois olla aika kiva pyörä Tahkolle, jossa puolet hiekkatietä ja toinen puolisko helppoa polkua?
Tai jos insinööri olikin piirtänyt 650b grinderin mutta kioski sai tosihyvän diilin isosta kasasta 700c kiekkoja :p
Niin, taitaa olla sama runko tässä 650b-mallissa: https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/lanes-road/bike/endless-road-rage-87-lc-27/
Näyttäisi tuo XXL:n 6.8-malli näyttäisi olevan uniikki kombo jota Ghostin sivut eivät tunne.
Niin, taitaa olla sama runko tässä 650b-mallissa: https://www.ghost-bikes.com/en/bikes/lanes-road/bike/endless-road-rage-87-lc-27/
Dynynapa, mutta ei valoja. Melko erikoinen valinta.
Onko kellään kokemusta Felt Broam 40 fillarista? https://www.bikeshop.fi/Felt-Broam-40/ekauppa/pFEBROAM40/
Katsellut tuota nyt vähän sillä silmällä, mutta hinta mietityttää. Saisikohan tuohon hintaan ns. parempaa. Vaihteistohan tuossa on Tiagraa.
Pitäisi mahtua alle 40 mm nastat lokareilla, jiten tämä varmasti rajaa valintoja.
Hyvältä vaikuttaa, jos tuollaisen haluaisin, voisin ottaa juuri tuon, Tiagraa en pelkäisi ollenkaan. Valmistajan sivuilta myö geometriaa:
https://feltbicycles.com/products/broam-40-adventure-road-bike?variant=18311200768118
Juha Jokila
25.05.2019, 15.32
Dynynapa, mutta ei valoja. Melko erikoinen valinta.
Näyttäisi olevan stemmin päällä usb-virran ulosotto.
Uskomaton hinta!
https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXLONRDSLR1/planet-x-london-road-sl-rival-1
Kugelschreiber
26.05.2019, 11.07
Uskomaton hinta!
https://www.planetx.co.uk/i/q/EBPXLONRDSLR1/planet-x-london-road-sl-rival-1
"Superlight" vähän naurattaa: pyörän ensiasennuskumit painavat valmistajan mukaan 780g / kappale ja epäilen että myös "self sealing" sisurit painaa aika lailla. Noh, saapahan muutamalla kympillä sitten viilattua kilon pois pyörän painosta :D
"Superlight" vähän naurattaa: pyörän ensiasennuskumit painavat valmistajan mukaan 780g / kappale ja epäilen että myös "self sealing" sisurit painaa aika lailla. Noh, saapahan muutamalla kympillä sitten viilattua kilon pois pyörän painosta :D
:D
Tilasin pyörän, kun en vastaavaa löytänyt samalla hinnalla. 970€ posteineen.
Paremmat kumit vaihdan, ehkä kiekotkin.
:D
Tilasin pyörän, kun en vastaavaa löytänyt samalla hinnalla. 970€ posteineen.
Paremmat kumit vaihdan, ehkä kiekotkin.
Nuo kiekot on tehty lyijystä. Tilasin joskus Planetin kuituisen cyclon samoilla kiekoilla ja painoa oli jotain 10.5kg out of the box. Menivät vaihtoon alta aikayksikön, jo aika karvalakeilla Huntin tai DT:n aluvanteilla painoero oli radikaali.
twentyniner
27.05.2019, 16.09
Eipä ole oikein mitään fiksuja kiekkoja tarjolla vaihdokeiksi Planetilla.
pturunen
27.05.2019, 16.19
Kysymys tuosta Stigmatasta: 12 mm etuakseli. Miten mahtaa saada vaihtoehtokiekkoja esim. talveksi vai onko tulevaisuudessa kova sana? Nimimerkillä "kaverin puolesta kyselen, itseähän ei yhtään tuo kiinnosta..."
mehukatti
27.05.2019, 17.07
Kysymys tuosta Stigmatasta: 12 mm etuakseli. Miten mahtaa saada vaihtoehtokiekkoja esim. talveksi vai onko tulevaisuudessa kova sana? Nimimerkillä "kaverin puolesta kyselen, itseähän ei yhtään tuo kiinnosta..."
Eiks 12mm etuakseli oo ollu ihan standardi jo vuosikausia gravel- ja cyclocross-pyörissä? Pikalinkku-navat/kiekothan on 1920-luvulta, joten kannattaa pikkuhiljaa unohtaa ne:
https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_release_skewer
ja varmaan melkein jokaiseen 15mm napaan saa osat sovitukseen 12mm. Toisinpäin onkin vaikeampaa.
Ihanan kurvikas perä. Potentiaalisesti pehmeätä kyytiä.
https://live.staticflickr.com/65535/46961896805_56c3e96b22_b.jpg
Minulle pikalinkkunavat ovat riittävän hyvät. Se ajamisen nautinto syntyy itselleni jostain muusta kuin kiekkojen kiinnitystavasta.
Marsusram
27.05.2019, 22.37
^^<drool> parempi jos nuo laittaisi BP-osastolle. En ennen tiennyt tuollaista tarvitsevani.
Älä vaan kerro lisää. Tai kerro vaan jos saatavuus on rajoitettu ja hinnat tavoittamattomissa. :)
Älä vaan kerro lisää.
Niin, tälläiset ovat ikäviä kun kuvasta ei saa selvää mikä on kyseessä eikä kuvan osoitekaan viittaa muualle kuin kuvapalveluun :(
Googlen kuvahakukin osaa kertoa vain sen, että kyseessä on mahdollisesti bicycle frame.
Toi on jonkun random japanilainen pikkuverstaan aikaansaannos. Realistisesti tuskin kovin potentiaalinen, mutta inspiroi mahdollisesti ja aiheuttaa näköjään mahdollista jonkinasteista runkokuumetta muillakin. Swampthing tai Above Bike shop tms googlaamalla löytynee jotain.
E: tossa (http://starfuckers.shop-pro.jp/?pid=142965849). 270000 JPY ollut hinta Enven haarukan kera eli jos olisi saanut matkamuistona tuotua ilman alveja, niin ei olisi ollut mahdoton, mutta ei tuolta tilaamaan kannata ryhtyä. Eiköhän eurooppalaisetkin runkomaakarit saa putkea mutkalle tarvittaessa, jos oikein alkaa kuumottelemaan ;)
^Eikös Planetilla voi jo ostovaiheessa vaihdella osia? Vaikuttaisivat "hinnanalennus"-kiekoilta, joilla myydään laatutietoiselle kuluttajalle vielä päivitys ennen ostotapahtumaa.
Silloin ainakin oli yksi päivitysvaihtoehto muistaakseni mutta heikolla hinta-laatu suhteella. Muistaakseni joku Visionin perustreenialukiekko +300€, koin fiksummaksi myydä halvalla originaalit ja tilata Huntin 4Seasonit.
^Okei. En ole katsonut mitä ne tarjoavat, huomasin vaan että useasti tarjoavat.
Tuohon Rivaltarjoukseen ei saa päivitettyä ainakaan suoraan tilauksen yhteydessä kiekkoja tai muuta. Esim. Full Montyyn on 200 punnalla Fulcrum Racing 600:t saatavilla jollin Apex Full Monty on 799 puntoo noilla Fulcrumin kiekoilla.
Mikä on raadin mielipide? Pitääkö olla flarea dropbaarissa, jos aikoo ajaa muotipoliisien mukaisesti oikein greiveliä ja haluaa olla vakavasti otettava true greivel pilotti?
Tämä kiinnostaa myös minua. En tykkää flare dropista, joka nyt kiinni. Tuleeko pamppua, jos vaihtaa?
Tämä kiinnostaa myös minua. En tykkää flare dropista, joka nyt kiinni. Tuleeko pamppua, jos vaihtaa?
Mulla on päinvastainen ongelma elikkäs ei ole flarea, enkä ole kokeillutkaan kunnolla. En tiedä pitäisikö kiinnostaa flare?
En tykkää flare dropista, joka nyt kiinni. Tuleeko pamppua, jos vaihtaa?
Vaihdoin itse flare-tangon tavalliseen. En ole vaihtamassa takaisin flareen. En pamputtaisi. :)
Mikä on raadin mielipide? Pitääkö olla flarea dropbaarissa, jos aikoo ajaa muotipoliisien mukaisesti oikein greiveliä ja haluaa olla vakavasti otettava true greivel pilotti?
Pitää. Ei nyt mallia surly, mutta ilman flarea dropeilta putkelta ajo on hankalaa, mikäli reachia on tangossa yhtään enempää.
Muutenkin alaotteella on hyvä olla leveämpi ote putkelta ajoa varten. Muotipoliisihan pamputtaa, jos käytät yli 38cm tankoa.
TetedeCourse
31.05.2019, 16.36
Uusi GT Graden päivitetty versio - GT:hän 'keksi' nykymuotoisen gravel pyörän
https://bikerumor.com/2019/05/31/2020-gt-grade-reshapes-widens-groundbreaking-adventure-ready-gravel-bike/
https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/05/2020-GT-Grade-carbon-gravel-road-bike_-700c-carbon-adventure-gravel-bike_complete.jpg
Hyviä parannuksia uudessa GT Gradessa. Välitysalue 46-30 edessä ja 11-34 takana. Lisää joustoa ja rengastilaa. Hyvät värit.
Mulla on päinvastainen ongelma elikkäs ei ole flarea, enkä ole kokeillutkaan kunnolla. En tiedä pitäisikö kiinnostaa flare?
En osaa sanoa mitä muotipoliisit sanoo mutta itse koen flare dropin mukavammaksi ranteille kuin ilman sitä olevan tangon. Ei tosin mitään massiivi flarea ole vaan lähes huomaamaton 12astetta mutta ranteet kiittää tuosta.
OPEN tuomassa puhtaampaa gravel pyörää Wi.DE muodossa.
https://bikerumor.com/2019/05/30/open-wi-de-and-take-in-an-even-wider-carbon-gravel-bike-adventure/?fbclid=IwAR2nqUf7UO_eKYRt_yJs7p6gj2FR_TT3CQgCoTia 9KrC57OXPsihMyGbH4E (https://bikerumor.com/2019/05/30/open-wi-de-and-take-in-an-even-wider-carbon-gravel-bike-adventure/?fbclid=IwAR2nqUf7UO_eKYRt_yJs7p6gj2FR_TT3CQgCoTia 9KrC57OXPsihMyGbH4E)
https://bikerumor-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2019/05/Open-WiDe-gravel-bike_carbon-fat-tire-gravel-bike_off-road-adventure-gravel-bike_DT-Swiss-GRC1400-wheels_complete-1068x712.jpg
^ Huuuh mikä pakka ja renkaat noilla kiekoilla... Ei minun kupposeni teetä.
On kyllä hienosti taiottu tilaa renkaalle ja pidetty samalla chainstay lyhyenä.
Normaali road kammetkin vielä.
Kuin näin tuon uutisen, niin toivoin, että olisi ollut 700:lle vähän enmmän tilaa, muttta nuo normaalit maantiekammet kyllä varmaan rajoittavat tehokkaasti. Toisaalta esim cutthroattiin verrattuna huomattavasti helpompi valita kammet.
Kuin näin tuon uutisen, niin toivoin, että olisi ollut 700:lle vähän enmmän tilaa, muttta nuo normaalit maantiekammet kyllä varmaan rajoittavat tehokkaasti. Toisaalta esim cutthroattiin verrattuna huomattavasti helpompi valita kammet.
Onko nuo monsterit yleensä mtb kammilla?
arctic biker
01.06.2019, 18.12
Revamped GT Grade moves further into the gravel and adventure realm
arctic biker
01.06.2019, 18.14
Sori huonosta linkistä mutta tuossa ny mun maailmaan kohtaa kaikki, unohdan uuden kajakin ja alan himoitsemaan.
Firlefanz
01.06.2019, 18.45
Otsikon lienee ollut samalla tarkoitus olla - muistaako vielä joku? - hyperlinkki juttuun: https://cyclingtips.com/2019/05/2020-gt-grade-tech-details-images-pricing/
Cycling Tips kertoi myös tässäkin ketjussa mainituista Allied and OPEN announce new gravel models: https://cyclingtips.com/2019/05/allied-and-open-announce-new-gravel-models/
Isä nitro
03.06.2019, 16.34
Vielä tuosta Grade GTsta, jollainen itselläni on kuituisena. En ole pitänyt sitä koskaan oikein Gravel Grinding kategoriaan kuuluvana enkä sitä siihen tarkoitukseen hankkinutkaan. Tehdas on mainostanut pyöräänsä nimellä "enduroad"-nimikkeellä. Niin tai näin, olen ollut ihan hemmetin tyytyväinen kyseiseen pyörään. Ainoa miinukseni on ollut vuosien varrella kenties muutaman millin liian pieni rengastila takana. Sekin näyttää nyt korjatun. Samoin tuo lastikeula kiinnikkeineen voisi olla toisinaan tarpeellinen.
Mutta tuo runko. Kävin eilen ajelemassa seka-ajoa eli maantietä, polkua ja hiekkatietä. Rengaspaineiden ollessa kohdallaan 30-millisissä (lue 33/34 mm) WTBn exploreissa pyörä loisti jälleen kerran kaikilla alustoilla. Aikanaan naureskelin ostopäätöstä tehdessäni seatstayn Dual Fiber Dynamics ratkaisulle että joopa joo. Samoin sille, miksi edessä on thru-axle mutta takana pikalinkku. Mutta kumpikin pää toimii eli joustaa/on jäykkä juuri oikeissa tilanteissa. Nytkin nauran, mutta eri syistä kuin ostovaiheessa. Ihan kuin olisivat tienneet, mitä ovat tehneet.
Minä ajattelin nauttia vielä omastani, mutta uskoin että eipä tuosta enää uusia otsikoita saa revittyä. Olin näköjään väärässä. Aikanaan oli ongelmana (jos oli) se, että pyörää sai huonosti kotimaasta. Tilasinkin omani Saksanmaalta
Kiinnostaisi vähän virtaviivaisempi peli läskin tilalle ja näitä gravel-pyöriä katsellut. Miten tämä Whiten tämän vuoden malli, onko jotakin minkä vuoksi ei kannattaisi ostaa?
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-apex-19-unisex-gravel-pyora-sininen/p/1156896_1_style
snowfake
08.06.2019, 18.37
Kiinnostaisi vähän virtaviivaisempi peli läskin tilalle ja näitä gravel-pyöriä katsellut. Miten tämä Whiten tämän vuoden malli, onko jotakin minkä vuoksi ei kannattaisi ostaa?
https://www.xxl.fi/white-gx-ltd-apex-19-unisex-gravel-pyora-sininen/p/1156896_1_style
Ja sais vielä 1104 euroon suunnuntaihin asti, oiskohan tosiaan passeli diili...
Moi,
Mielipiteitä kaipaan kipeästi arvon raadilta. Pitäisi valita kompliitti Kona Sutra LTD vai suht samanlaisilla palikoilla rakennettu Surly Midnight Special ?
Sotanorsu666
11.06.2019, 12.07
^Surlyn ottaisin itse mielummin ihan vain fiilis syistä, kun on pari niitä ollut aikaisemmin.
Minusta Kona on paljon kivemman näköinen, ottaisin sen. Mutta kukin toki omaa silmää miellyttävän.
Eikä Surlyyn sanota mahtuvan kuin 42mm rengas 700c-koossa. Ällistyttävän vähän.
Asphexiat
12.06.2019, 13.02
Tämä herätti mielenkiintoa. Oon koulumatka, treeni- ja retkeilytarkoitukseen etsimässä pyörää n. 1000-1500e hintaluokkaan. Tuli katottua CAADX 105 ja Canyonin Grail AL, mutta tämä ois hinnan puolesta kyllä hyvä. Jäis rahaa kunnon lukkoihin ja bägeihin. Kävin koejamassa ja runko oli kyllä miellyttävä. Plussaa on 1x kun se niin istuu omaan minimalistiseen maailmaan. White nyt merkkinä on aika hajuton ja mauton, mutta mitäs porukka on mieltä kyseisestä pelistä?
Onko täällä kenelläkään kokemuksia Marin Gestalt X11 (tai X10) -mallista? Kiinnostaisi kokemukset & näkemykset esimerkiksi geomteriasta ja runkokoosta. Marinin sivujen mukaan 173-senttiselle suositellaan 54-senttistä runkoa, mutta tuolla geometriaosastolla on muutenkin ristiriitaisuuksia, että en tiedä mihin uskoa.
Silmäilin geomertian ja kun olen 174/83 cm, rohkenisin olla sitä mieltä, että 54 käy. Täytyy noiden mittojen pääpiirteissään olla ok.
https://www.marinbikes.com/fi/bikes/2019-pavement-drop-bar-beyond-road-gestalt-x11
Joo,
kaivoin esiin muutama vuosi sitten cycloa Larussa varten tehdyn fittaus-analyysin ja silloin oli tuomiona 54-senttinen runko...
Kai se täytyy uskoa. Tosin sitten mulla oli siinä myös 170-milliset kammet ja 440 millinen stonga...
Mutta onhan noissa mitoissa jotain kummaa esim. Reach-mitoissa, kun se ei kasva käytännössä ollenkaan 50 -> 54, vasta 56 aiheuttaa hyppäyksen. Samoin standover on kai väärin päin 50 ja 52.
Tämä herätti mielenkiintoa. Oon koulumatka, treeni- ja retkeilytarkoitukseen etsimässä pyörää n. 1000-1500e hintaluokkaan. Tuli katottua CAADX 105 ja Canyonin Grail AL, mutta tämä ois hinnan puolesta kyllä hyvä. Jäis rahaa kunnon lukkoihin ja bägeihin. Kävin koejamassa ja runko oli kyllä miellyttävä. Plussaa on 1x kun se niin istuu omaan minimalistiseen maailmaan. White nyt merkkinä on aika hajuton ja mauton, mutta mitäs porukka on mieltä kyseisestä pelistä?
Ei tuossa mitään miinoja näytä olevan specsien perusteella. SRAMin keskiö, merkkinavat, DT:n kehät, täysi osa-sarja. Ensiasennus rengaskin erinomainen.
Jos runkon geo tuntui hyvältä koeajolla niin siitä vaan. Tokihan voi myös aina käydä koeajamassa vastaavilla specseillä muita pyöriä ja tunnustella onko eroa, jos sattuu olemaan liikkeitä lähellä. Joskus ilman kokemusta erilaisista geometrioista pyörä voi tuntua hyvältä KUNNES koeajaa toista.
Joo,
Mutta onhan noissa mitoissa jotain kummaa esim. Reach-mitoissa, kun se ei kasva käytännössä ollenkaan 50 -> 54, vasta 56 aiheuttaa hyppäyksen.
Noissa satulaputken kulma muuttuu, johtuu siitä.
Jjjooo... mutta eihän satulaputken kulma vaikuta reachiin.
Keulaputken kulma voisi muuttaakin, mutta 52 -> 54, keulaputki muuttuu 0.5 astetta ja reach 0.4 milliä(!). 54 -> 56 taas sama puoli astetta ja reach muuttuu 13.8 milliä. 56 -> 58 sama keulaputken kulma ja reach muuttuu 8.5 milliä.
En tiä... ehkä ei pitäisi tuijotella numeroita. Mutta ihmeellisesti näissä reach käyttäytyy. Canyonin Grailissakin 2XS reach on suurempi kuin XS reach...
Kerpale kun tuota Gestaltia ei pääse ajamaan missään. Tai siis ehkä jossain, mutta ei täällä.
Tuo samankaltainen reach-mitta johtuu siitä, että stack, eli emäputken yläpään korkeus keskiöön nähden, kasvaa kokojen välillä ja keulakulman takia reach on ylempää vähemmän. Eli isompi koko on rungoltaan hieman korkeampi ja myös pidempi, jos tanko laitetaan samaan korkeuteen, kuin pienemmässä koossa.
Nyrkkisääntönä voisi pitää, että 10mm korotus stackissa lyhentää reachia 3mm.
Eli jos on kaksi runkokokoa ja isommassa on 10mm pidempi vaakaputki sekä 30mm korkeampi emäputki, reach on silti sama.
Efektiivisiä vaakaputkia verratessa pitää taas huomioida satulaputken kulma. Puolen asteen jyrkennys/loivennus muuttaa efektiivistä vaakaputken mittaa n. 5mm.
Tuo samankaltainen reach-mitta johtuu siitä, että stack, eli emäputken yläpään korkeus keskiöön nähden, kasvaa kokojen välillä ja keulakulman takia reach on ylempää vähemmän. Eli isompi koko on rungoltaan hieman korkeampi ja myös pidempi, jos tanko laitetaan samaan korkeuteen, kuin pienemmässä koossa.
Ookoo... mutta silti tuntuu kummalliselta, että reach-mitta pysyy käytännössä samana, vaikka kuskin pituussuositus kasvaa 20 cm (50 -> 54). Toki stemmin pituus vaikuttaa sitten siihen lopulliseen ajoasentoon. Ja miksi suuremmissa runkokoossa (-koissa?) reach kasvaa enemmän loogisesti?
Voiko gravel pyöriä käyttää jossain rullilla, joita pystyy käyttämään zwiftin kanssa, kun en maantiepyörää omista? Vai vaatiiko adapterin? Onko väliä onko läpiakseli vai pikalinkku?
Entä onko suosituksia minkä levyinen rengas on hyvä monipuoliseen ajoon eri alustoilla?
Voiko gravel pyöriä käyttää jossain rullilla, joita pystyy käyttämään zwiftin kanssa, kun en maantiepyörää omista? Vai vaatiiko adapterin? Onko väliä onko läpiakseli vai pikalinkku?
Entä onko suosituksia minkä levyinen rengas on hyvä monipuoliseen ajoon eri alustoilla?
Rullien/trainereiden kanssa nyt pystyy käyttämään mitä pyörää tahansa itsellä ei tälläisistä kokemusta ole, mutta saatat tarvia erikseen trainer kumit ja läpiakseli/pikalinkku kysymys riippuu kovasti harjoituslaitteen mallista. Kuulostat ainakin siltä että vielä ei ainakaan harjoituslaitetta ole niin kannattaa hankinnassa katsoa että laite ovat sellainen että käy juuri sun pyörään. Renkaiden leveydestä nyt tästäkin ketjusta löytyy kiistelyä mutta 35-40mm on aikalailla kompromissi että toimii kaikkialla mutta aina on tilanne missä leveämpi/kapeampi olisi optimaalinen. Itse käytän mitattuna 32mm (mitattuna 34mm) renkaita ja pehmeällä tai irtonaisella soralla toivoo että olisi hieman enemmän leveyttä mutta optimaalinen koville hiekkateille ja erittäin päteviä asfaltilla.
https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/
Tuosta löytyy gravelrengastesti ja antaa jonkinlaisen kuvan renkaista. Testissä on 37-43mm levyisiä renkaita.
https://granfondo-cycling.com/the-best-gravel-tire/
Tuosta löytyy gravelrengastesti ja antaa jonkinlaisen kuvan renkaista. Testissä on 37-43mm levyisiä renkaita.
Mietin tässä pyörä vaihtoehtoina ainakin Cannondale Topstonea (105) ja Specialized Divergeä (elite). Nuo vaikuttaa vaan olevan ihan erilaisia pyöriä, toisessa valmiiksi asennettuna leveimmästä päästä renkaat ja toisessa ensiasennus renkaat menee alle tuon mainitsemasi leveyden. En tarkalleen tiedä vielä minkälaista ajoa sillä tulisi. Ainakin työmatkaa (pyöräteitä 10km suuntaansa). Sitten muut ajot joista en ole täysin varma vielä. Ehkä enimmäkseen pyöräteitä ja hiekkateitä, ei juurikaan maantietä.
Lisäksi koko mietityttää. Diverge 54 tuntui sopivalta. Topstonen M tuntui myös sopivalta lyhyellä lenkillä, mutta kun myöhemmin aloin geometriaa vertailemaan netissä, niin noissa kahdessa pyörässähän on pikkasen eri mitat, ja tuo 54 lähempänä topstonen S joissakin mitoissa, vai onko? Onko joku juttu mitä en hoksaa koeajossa? Miten näissä käppyräsarvisissa huomaa onko pyörä liian pieni tai liian iso? Molemmilla pystyin yläasennossa katsomaan eteenpäin liikaa niskoja taittaen, kun haenkin nyt vähän rennompaa ajoasentoa.
Topstone painavampi, nostaako tuo runko painoa vai mikä sitä nostaa verrattuna divergeen? Pitääkö mekaanisia levyjarruja olla jatkuvasti säätämässä?
Isä nitro
16.06.2019, 19.01
Seuraavalla setillä tarkoitus lähteä juhannuksen jälkeen keskeisen Euroopan hiekkateitä (ja vähän muitakin teitä ) rymyämään periaatteella ei-sivulaukkuja-kiitos.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190616/d83432d6680ba08c53cb16befaf184bb.jpg
Sent from my iPad using Tapatalk
Seuraavalla setillä tarkoitus lähteä juhannuksen jälkeen keskeisen Euroopan hiekkateitä (ja vähän muitakin teitä ) rymyämään periaatteella ei-sivulaukkuja-kiitos.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20190616/d83432d6680ba08c53cb16befaf184bb.jpg
Komiaa! Kuinka leveet renkaat on alla ja onko sisureilla vai tubeleksena? Hyvää reissua!
Isä nitro
16.06.2019, 19.22
Kiitos. 40 mm GravelKing SKt tubeleksena.
Koepaineistin tänään tuota settiä. Loppuviikosta kokeilen vielä tarakan ja niiden perinteisten sivulaukkujen kanssa.
TuomariKuolo
16.06.2019, 19.39
Kiitos. 40 mm GravelKing SKt tubeleksena.
Koepaineistin tänään tuota settiä. Loppuviikosta kokeilen vielä tarakan ja niiden perinteisten sivulaukkujen kanssa.
Ihan mielenkiinnosta kyselen, että miksi mieluummin ilman perinteisiä sivulaukkuja?
Isä nitro
16.06.2019, 22.13
Ajelin tuolla laukkusetupilla viime viikolla yli 300 km mutta ei ihan yhtä paljon painoa. Oli todella nopea, mukava ja vakaa ajettava. Nyt pelkään että kun painoa on enemmän, niin laukut voisivat puolustaa paikkansa. Eli ihan kokeilunhalusta eri ratkaisuja kokeilen.
Minäkin olen mietiskellyt jos tekisi kesälomareissun ilman sivulaukkuja. Oletko punninnut paljonko sulle kertyy matkatavaraa?
Isä nitro
16.06.2019, 22.24
Oletko punninnut paljonko sulle kertyy matkatavaraa?
Enpä ole yksittäisiä esineitä lukuun ottamatta massoja mittaillut. Uuden teltan mukana hävisi 2,2 kg. Smokkia tuskin otan mukaan, mutta teltat nukkumisvälineineen ja keittimineen. Edellisellä reissulla (kun oli laukut mukana) oli pakkapiiskaa ja keskiötyökaluja. Rohkenen epäillä että olisiko jotain 10 kg luokkaa.
Toihan kuullostaa hyvältä. Ja mukikin on tollai coolisti framilla.
Noilla Huntin kiekoillako uskaltaa lähteä pitkälle?
Takapakan isoin ilmeisesti 42T? XD-vaparilla vai 1130? Itsellä alkoi tänään viikonlopun kahden pitkän lenkin perusteella tulla sellainen olo, että kevyempää välitystä tarttis. Jotain pitää nyt hankkia.
Isä nitro
16.06.2019, 23.02
Hui, älä pelottele enempää. Kyllä nuo Huntit on toistaiseksi kestäneet. Ja arvasin, että joku bongaa tuon valtoimenaan heiluvan mukin, joka on kovin muodikkaasti siihen asetettu. Ilman tuota yksityiskohtaa ei koko hommassa ole mieltä. 42lla mennään juu kevyimmillään ja ilman XDtä. En usko että tulee olemaan ongelma Saksassa ja Alankomaissa. Norjassa (jos tulen sitä kautta) voi tulla äippää ikävä.
Hui, älä pelottele enempää. Kyllä nuo Huntit on toistaiseksi kestäneet...
Hyvä. Muistelin vain, että olisin lukenut kasauslaadusta negatiivisiakin havaintoja. Mutta sinulle sattuneet siis hyvät yksilöt ja kaipa olisi jo tullut ilmi jos ongelmaa olisi. Ja ajaahan Ibbettkin niillä!
Ilman tuota yksityiskohtaa ei koko hommassa ole mieltä...
Ei niin. Ibbettkin pitää mukinsa noin ja se on siksi oikea tapa.
Isä nitro
17.06.2019, 07.52
ajaahan Ibbettkin niillä...Ibbettkin pitää mukinsa noin ja se on siksi oikea tapa.
Arvaa monta Ibbett-videota olen katsellut! Eivät ole näköjään hukkaan menneet. Mutta kuvissahan sitä voi ”ajaa” millä vaan. Mutta noilla omillani 1900 km kasassa ilman ongelmia jo yksistään tuolla rungolla plus aikaisemmat tuhannet kilometrit.
Hyvin on itsellä Huntit kestänyt. Ajoin vauhdilla (40 kmh) reikään tiellä, niin rengas räjähti ja jarrulevyn lockring halkesi, mutta vanne pysyi lestissään.
Mistä olette noita HUNT:n vanteita ostaneet suoraan englannista vai jotain muuta kautta.?
Tour Divide-kisan kalustoa: https://bikepacking.com/bikes/tour-divide-rigs-2019/
Kyseessä on Kanadasta Meksikon rajalle oleva 4400 km pitkä mtb-kilpailu, ja kalustosta päätellen taidetaan enimmäkseen ajaa sorateillä. Ihan cyclocross-renkailla ei tuonne kukaan ole silti lähtenyt eli myös heikompaa uraa ja polkua lienee luvassa.
Mistä olette noita HUNT:n vanteita ostaneet suoraan englannista vai jotain muuta kautta.?
Ei niitä saa kuin Huntin omasta suoramyyntikaupasta.
Onkos noista Ghostin Road Rage-pyöristä jollakin kokemuksia? Tällaisen voisi hommata jahka taas iskee halpuutus pyöriin https://www.xxl.fi/ghost-road-rage-2-8-19-unisex-maantiepyora-valkoinen/p/1160140_1_style
Mietin tässä pyörä vaihtoehtoina ainakin Cannondale Topstonea (105) ja Specialized Divergeä (elite). Nuo vaikuttaa vaan olevan ihan erilaisia pyöriä, toisessa valmiiksi asennettuna leveimmästä päästä renkaat ja toisessa ensiasennus renkaat menee alle tuon mainitsemasi leveyden. En tarkalleen tiedä vielä minkälaista ajoa sillä tulisi. Ainakin työmatkaa (pyöräteitä 10km suuntaansa). Sitten muut ajot joista en ole täysin varma vielä. Ehkä enimmäkseen pyöräteitä ja hiekkateitä, ei juurikaan maantietä.
Lisäksi koko mietityttää. Diverge 54 tuntui sopivalta. Topstonen M tuntui myös sopivalta lyhyellä lenkillä, mutta kun myöhemmin aloin geometriaa vertailemaan netissä, niin noissa kahdessa pyörässähän on pikkasen eri mitat, ja tuo 54 lähempänä topstonen S joissakin mitoissa, vai onko? Onko joku juttu mitä en hoksaa koeajossa? Miten näissä käppyräsarvisissa huomaa onko pyörä liian pieni tai liian iso? Molemmilla pystyin yläasennossa katsomaan eteenpäin liikaa niskoja taittaen, kun haenkin nyt vähän rennompaa ajoasentoa.
Topstone painavampi, nostaako tuo runko painoa vai mikä sitä nostaa verrattuna divergeen? Pitääkö mekaanisia levyjarruja olla jatkuvasti säätämässä?
Linkit olis kivat niin ei tarvis ettiä noiden tietoja... Topstonen painoa nostaa varmasti nuo renkaat ja muutenkin vaikuttaa runko vähän pihvimmältä. Painoeroa nyt ei taida kuitenkaan kovin paljoa olla. Mekaanisia levyjarruja täytyy säätää aika-ajoin mutta ei kuitenkaan koko ajan. Aktiivisella ajolla varmaankin kerran kuussa täytyy kiristellä vaijeria. Hydraulinen on kuitenkin mielestäni tunnokkaampi, kevyempi käyttää ja talvella ei jäädy. Valitsisin pyörän missä on hydrauliset jarrut.
Linkit olis kivat niin ei tarvis ettiä noiden tietoja....
Topstone M geometria:
https://www.cannondale.com/International/bike/Productdetail?Id=bd5fdd80-6585-4d93-8380-2351f893d6c1
Diverge 54 geometria:
https://www.specialized.com/ve/en/mens-diverge-e5-elite/p/129178
Myös XXL:n Whiteä kävin koeajamassa. Sitä en kuitenkaan osta, mutta siinä ainakin tuo 53cm tuntui sopivalta, tosin netistä ei löydy 2019 mallin geometriaa:
http://whitebikes.com/bikes/gx-ltd-apex-1x11-18/
Topstonessa on ensiasennuskiekot ja -renkaat melkoisen painavat. Samoin putkiosat ja satula ovat sieltä painavammasta päästä. Riippuen koosta, näkisin kevennyksen sub 9 kiloon menevän kohtalaisen helposti
ilkkaluukkonen
17.06.2019, 17.08
Isä Nitrolle hyvää reissua, komea setuppi! Nokkelasti keksitty tuo vararenkaan paikka.
Meikä on arponut jo pidempään uuden bikepacking/graveli/retkeilypyörän hankkimisen kanssa. Tarttisin pyörän, jolle luvataan oikeasti kuormauskykyä, koska oma elopaino on jo yksistään yli 100kg. Tällä hetkellä olen kamppailemassa Konan Libren ja Sutra LTD:n välillä. Sutra on muuten mielestäni jeppis pyörä, mutta vähän jännittää miten maastokammet ja 36t ratas riittää, kun sillä ei ole tarkotus kuitenkaan maastopyöräillä. Tampereella hiekkatielenkkeihinkin mahtuu jonkun maantietä ja telttareissuillekin sitä on joka kerta osunut melko paljon. Nykyisessä cyclossa on 2x vaihteisto ja se tuntuu tietyssä mielessä turvalliselta... Eli onko jollain ihan käytännön kokemusta 1x vaihteistosta 36t eturattaalla sekakäyttöhommissa? Konan sähköpostitiimi oli sitä mieltä, että 1x systeemissä 36t olisi maksimi, jonka Sutra LTD:n runkoon saa mahtumaan.
ilkkaluukkonen
17.06.2019, 17.25
Topstone M geometria:
https://www.cannondale.com/International/bike/Productdetail?Id=bd5fdd80-6585-4d93-8380-2351f893d6c1
Diverge 54 geometria:
https://www.specialized.com/ve/en/mens-diverge-e5-elite/p/129178
Myös XXL:n Whiteä kävin koeajamassa. Sitä en kuitenkaan osta, mutta siinä ainakin tuo 53cm tuntui sopivalta, tosin netistä ei löydy 2019 mallin geometriaa:
http://whitebikes.com/bikes/gx-ltd-apex-1x11-18/
En ole mikään ajoasentotietäjä, mutta omaan silmään nuo rungot näyttää melko samoilta ihan vaan reachia ja stäkkiä katsoen. Cannondale on hieman pidempi. Aika paljon ajoasentoa pystyy muokkaamaan erilaisella stemmillä ja kaulaputkeakin noihin on todennäköisesti jätetty, jotta pieni korkeudensäätö on mahdollista. Itse ostin pari vuotta sitten ekan droppitankoisen pyörän ja sillon otin kokeneemman kaverin kaupoille mukaan. Toinen pyörä tuntui minusta oudon matalalta (maha otti reisiin kiinni alaotteella) ja kuulemma näytti myös liian matalalta. Toinen pyörä tuntui mukavalta lyhyellä koeajolla, mutta päädyin myöhemmin ostamaan siihen lyhyemmän stemmin, jonka käänsin ylöspäin. Rungon koko on myös kuskin notkeudesta yms. kiinni, joten kovin aukotonta vastausta tuskin kukaan voi antaa ilman Bikefittiä.
Minä ottaisin Topstonen hydraulisten levarien takia. Ja onhan siinä paremmat voimansiirto-osatkin, vaikkei ne nyt kovin kalliita ole myöhemmin päivittääkkään. Siihen taitaa saada tarakankin, jos vaikka haluat joskus kuljettaa työmatkalla sivulaukkua mukana.
Isä nitro
17.06.2019, 18.30
Isä Nitrolle hyvää reissua, komea setuppi! Nokkelasti keksitty tuo vararenkaan paikka.
Tattista. Siinä renkaan alapuolella on lokasuojan asennusrauta ja se sai ajatuksen lentämään.
Tuosta painosta(si) sen verran, että lienevät nuo kiekot pikemminkin vaaravyöhykkeessä ellei joillain rungoilla ole erityisrajoituksia. Jos harrastelet kamojen pakkaamista reissuillasi niin harkitse etuhaarukkaa, jossa on kiinnikkeille tilaa. Ostaessani tuota omaa runkoani en koskaan ajatellut sitä retkikäyttöön.
Huhu kertoo, että Cannondale lanseeraa Topstonesta hiilikuituversion ensi vuodeksi. Perjantaina julkistus. Vankka huhu.
Siinä renkaan alapuolella on lokasuojan asennusrauta ja se sai ajatuksen lentämään.
Voisin kyllä kuvitella, että tuhannen gravelokilometrin jälkeen tuo vararengas on melko yltäpäältä ravelissa ja lampaan papanoissa. Ihan sweet spotissa rengastöitä ajatellen?
Tour Divide-kisan kalustoa: https://bikepacking.com/bikes/tour-divide-rigs-2019/
Hyvä linkki, kiitos!
Isä nitro
17.06.2019, 20.42
Tutustuupahan sitten mahdolliseen tulevaan työympäristöönsä. Pyyhekö siihen pitäisi laittaa?
En ole mikään ajoasentotietäjä, mutta omaan silmään nuo rungot näyttää melko samoilta ihan vaan reachia ja stäkkiä katsoen. Cannondale on hieman pidempi. Aika paljon ajoasentoa pystyy muokkaamaan erilaisella stemmillä ja kaulaputkeakin noihin on todennäköisesti jätetty, jotta pieni korkeudensäätö on mahdollista.
Tuo reach on ainakin melkein sama kun ottaa toisesta L-koon ja toisesta M-koon, mutta varmaan tuo pidempi runko selittää sen ja ehkä stemmillä saa tuonkin eron säädettyä.
Tutustuupahan sitten mahdolliseen tulevaan työympäristöönsä. Pyyhekö siihen pitäisi laittaa?
Joo, en tiedä enkä ymmärrä mitään bikepackingista, joten en ainakaan neuvo pakkaamisessa.
Mutta renkaista luulen sen verran, että siellä renkaan sisäpinnalla oleva paska ja kivimurut ei välttämättä ole normimeiningillä kovinkaan hyvä asia. Vaan jos/kun se on gravel attitudea... niin sama asia kuin tuossa mukissakin.
ilkkaluukkonen
18.06.2019, 10.53
Tattista. Siinä renkaan alapuolella on lokasuojan asennusrauta ja se sai ajatuksen lentämään.
Tuosta painosta(si) sen verran, että lienevät nuo kiekot pikemminkin vaaravyöhykkeessä ellei joillain rungoilla ole erityisrajoituksia. Jos harrastelet kamojen pakkaamista reissuillasi niin harkitse etuhaarukkaa, jossa on kiinnikkeille tilaa. Ostaessani tuota omaa runkoani en koskaan ajatellut sitä retkikäyttöön.
Kiekkojenkin rajat on ollut mietinnässä. Kauhean huonosti löytyy sellaisia vanteita, jolle luvattaisi korkeaa kuormattavuutta. Olen kaivellut eri manuaaleja ja kysellyt valmistajilta painoja ja yllättävän monessa on melko matalat rajat tai rajoja ei ole tiedossa. Konalla sentään ne on luokkaa 150kg+. Herättää enemmän luottamusta, kun valmistaja osaa sanoa, mitä kuormaa runko on suunniteltu kestämään.
Etuhaarukkaan juu haluan kiinnikkeet ja mielellään vielä mahdollisuuden etutarakalle. Olen vähän haaveilluit, että ostaisin tasomaisen tarakan, johon olisi hyvä viritellä kuvausreissujen kalusto ja telttareissuilla sitten telttaa sun muuta. Nykyiseen pyörään olen laittanut nippusiteillä juomapullotelineet kiinni retkille. Hyvin sekin toimii, mutta haluisaisin ennemmin mahdollisuuden laittaa esim. Blackburnin Cargo Caget.
Tässä kuva omasta setupista tältä keväältä:
https://lh3.googleusercontent.com/3CiwvI6JVatsWoeRkBkXoSEMxg82K5ka1GZb6YoOZxVqGB0uof 2JEQ1XG4ZDz8QHYnnWt5dRPPi20yfCps434dH6cIaGdQTtWumI aMpbYxMTefn7KqMXvfa9jRTW2cgsJF0kqwFsb9J-GI3uC9b_w67791_6NECZVAxUldXUHgDA9PEo_x7s6XED-4KJD787Mn_xt1xKAy-hskFGi0yRVbcOJA_SrhXoEzY44pHaFHvhJbW5QzucQWqudsJ-isD9W166UtGxrTrXWvzk2koiyCoWHw3slDCiXsVKwxKLOjXeAH Av9YPnzXHco83QU_55IrpTbwcs0lEYktD8ZyNelYD2pCGC9kTS IDEaZgeNC6jlI8OeUPh636D_VtGyYn0MW5wrWG8aWO5c5v7RHG rm4lfSulSzvXZ7c62P_gceKVN4d73GFNiCxqlHf2glb_kn_smi ZkHAgFe77JhfD-bQK4w3t6hPi8uYycLUt6rO8mE2TkHa6hCCtlzx8gtnc8kq2Tiq 2VaDS0fBv2dk8Mo4vF7MBQifqrplPafiOvSBXjCrc4TqGaDbG4 gan_URetUOKJqn8jNpvzXZtgfv8nIvejdZX1VtBkSY58lhcoNh TcSjFuFYI2iheJG1E89oEKbwvt1T2tJGqYNd6xXi1tg3kzCf_u 9my6oJ=w1326-h995-no
ilkkaluukkonen
18.06.2019, 11.09
Tuo reach on ainakin melkein sama kun ottaa toisesta L-koon ja toisesta M-koon, mutta varmaan tuo pidempi runko selittää sen ja ehkä stemmillä saa tuonkin eron säädettyä.
Jotkut valmistajat tykkää mennä maastopyörien suuntaan hiekkatiemalleissa pidentämällä reachia ja lyhentämällä stemmiä. Ohjaamon pituus pysyy samana, mutta painojakauma siirtyy hiukan taakse päin. Lienee makuasia, että kummasta tykkää ja kai se käyttötarkoituskin hiukan vaikuttaa.
Etuhaarukkaan juu haluan kiinnikkeet ja mielellään vielä mahdollisuuden etutarakalle. Olen vähän haaveilluit, että ostaisin tasomaisen tarakan, johon olisi hyvä viritellä kuvausreissujen kalusto.
Topicci on aavistuksen väärä, mutta mikähän olisi hyvä bikepacking-henkinen etulaukku kameralle ja/tai kiikareille? Olen kantanut kiikareita toistaiseksi kaulassa ja repussa, mutta jos ei ole reppua? Katselin mm. Arkelin pehmeää minilaukkua, ja sitten on tietysti perinteisemmät kovat etulaukut, esim. Ortlieb ja Arkel. Mutta miten Ortlieb esim. maastossa kestää ja heiluu? Huonosti?
Isä nitro
18.06.2019, 20.39
Tässä kuva omasta setupista tältä keväältä:
https://lh3.googleusercontent.com/3CiwvI6JVatsWoeRkBkXoSEMxg82K5ka1GZb6YoOZxVqGB0uof 2JEQ1XG4ZDz8QHYnnWt5dRPPi20yfCps434dH6cIaGdQTtWumI aMpbYxMTefn7KqMXvfa9jRTW2cgsJF0kqwFsb9J-GI3uC9b_w67791_6NECZVAxUldXUHgDA9PEo_x7s6XED-4KJD787Mn_xt1xKAy-hskFGi0yRVbcOJA_SrhXoEzY44pHaFHvhJbW5QzucQWqudsJ-isD9W166UtGxrTrXWvzk2koiyCoWHw3slDCiXsVKwxKLOjXeAH Av9YPnzXHco83QU_55IrpTbwcs0lEYktD8ZyNelYD2pCGC9kTS IDEaZgeNC6jlI8OeUPh636D_VtGyYn0MW5wrWG8aWO5c5v7RHG rm4lfSulSzvXZ7c62P_gceKVN4d73GFNiCxqlHf2glb_kn_smi ZkHAgFe77JhfD-bQK4w3t6hPi8uYycLUt6rO8mE2TkHa6hCCtlzx8gtnc8kq2Tiq 2VaDS0fBv2dk8Mo4vF7MBQifqrplPafiOvSBXjCrc4TqGaDbG4 gan_URetUOKJqn8jNpvzXZtgfv8nIvejdZX1VtBkSY58lhcoNh TcSjFuFYI2iheJG1E89oEKbwvt1T2tJGqYNd6xXi1tg3kzCf_u 9my6oJ=w1326-h995-no
Komia keko sinullakin. Mites on painan jakautuminen? Kokeilin vaihtaa omaa asetelmaa ja laitoin teltan ja keittimen taakse. Eteen tuli stongan alle alusta, makuupussi ja vaatetta. Keula tuntui keventyvän ja samalla ajotuntuma parani merkittävästi.
Aika hurjan näköisiä nämä nykyiset bikepackingviritykset...ei niin kauan sitten ja varmaan pääsääntöisesti nykyäänkin retkipyöräilyssä kuorman painopiste on yritetty saada mahdollisimman alas molempiin päihin jakautuen. Nyt kuorma taas teippaillaan ja sidotaan niin ylös kuin mahdollista, miten tommosta viritystä voi edes polkea putkelta..🤔. H..vetin rumiakin, makuasia tietty ja jos on muoti noin määrää niin noilla kai sitten mennään..
Saako näihin gravel pyöriin vaihdettua 1x11 setuppia jälkeenpäin, niin että ei tarvitsia koko osa sarjaa vaihtaa? Esim. jos pyörässä on shimanon 105, niin mikä isompi kasetti siihen käy vai toimiiko vaihtajan häkin kanssa? Pitääkö edessä olla nw ratas ettei ketju pomppaa pois paikaltaan ja saako niitä näihin kampiin? Ainakin mulle olleet aina vaikeita säädettäviä tai sitten olen vaan halvempien osasarjojen kanssa tapellut.
Saako näihin gravel pyöriin vaihdettua 1x11 setuppia jälkeenpäin, niin että ei tarvitsia koko osa sarjaa vaihtaa?
Se riippuu ihan siitä fillarin kokoonpanosta. Joihinkin vaihtuu helpommin ja joissain tapauksissa on kokonaisedullisempaa ja ketterämpää uusia kaikki.
JOS 1x on kiikarissa mielestäni kannattaa ostaa 1x -fillari heti valmiiksi.
Esim. jos pyörässä on shimanon 105, niin mikä isompi kasetti siihen käy vai toimiiko vaihtajan häkin kanssa?
Riippuu ihan siitä mikä vapaaratas ja vaihtajaversio siinä on. Mutta jos joku perus-105 niin mikään 42T kasetti ei onnistu.
Pitääkö edessä olla nw ratas ettei ketju pomppaa pois paikaltaan...
Mielellään. Jotkut ovat sitä mieltä, että tarvitsisi myös lukittavan/kytkimellisen takavaihtajan, mutta itselläni on ketjut pysyneet paikallaan ilmankin.
ja saako niitä näihin kampiin?
"Näihin kampiin"? Todennäköisesti, mutta voihan "nämä kammet" olla jotain erikoista erikoisella pulttijaolla ja ei onnistukaan.
JOS 1x on kiikarissa mielestäni kannattaa ostaa 1x -fillari heti valmiiksi.
En toisaalta tykännyt sramin apex vaihteenvaihto mekanismista, kun yhtä pyörää testasin. Samalla vivulla vaihdettiin pienemmälle ja isommalle, piti vaan painaa syvemmälle. Shimanossa lookisempaa, mutta sitä ei taida vielä saada 1x11.
En toisaalta tykännyt sramin apex vaihteenvaihto mekanismista, kun yhtä pyörää testasin. Samalla vivulla vaihdettiin pienemmälle ja isommalle...Shimanossa lookisempaa...
Niin, tuohan on nimenomaan erinomainen asia Shimanoon verrattuna. Makuasioita.
... mutta sitä ei taida vielä saada 1x11.
Elokuussako se olikaan kun GRX-osasarjaa alkaa saada jälleenmyyjiltä? Luultavasti kompliittifillareissa alkaa näkyä hieman aiemmin vaihtoehtona. Odottaa sitten sinne tai tekee Shimanofillarista oman 1x -kasauksen, onhan noita nähty.
Firlefanz
19.06.2019, 08.13
Tykkäämättömyyttä voi tietysti olla monenlaista ja jos se on syvempää ja periaatteellisempaa, niin lienee turha kertoa että lyhyehköllä testilenkillä ei välttämätt ehdi saavuttaa sellaista luontevuutta ja tottumusta vaihteiden käytössä mitä tarvittaisiin ennen kuin on syytä muodostaa kovin lopullista kantaa sramilaisesta systeemistä.
Mutta sikäli kuin sillä on merkitystä, niin mä en etukäteen tykännyt ja mua arvelutti kovastikin miten Shimanon (usein hivenenen tunnottomaksi haukuttuun, mutta selvään ja sanotaanko idioottivarmaan) systeemin sisäistänyt kuski pärjäisi (etenkään silloin kun ei siirtyisi kokonaan uuteen systeemiin vaan ajaisi vuoroon kumpaisellakin) - mutta jo muutaman lenkin jälkeen oli myönnettävä ettei minkäänlaisia ongelmia ollut.
Eli jos on saanut päähänsä että omalla kohdalla 1 x 11 on se juttu joka gravelpyörässä on oltava niin mielestäni kannattaa rohkaista mielensä. Ymmärtääkseni Apex ei ole sen vika-alttiimpikaan kuin saman hintaluokan Shimano (joiden takavaihtajan kahvasta ennemmin tai myöhemmin, yleensä myöhemmin, hajoaa jokin osa jota ei kannata tai voi korjata).
Nyt kun tuli tuommoinen gravel-pyörä(kin) hankittua, niin mikähän mahtaa olla se hyväksytty pukeutumiskoodi näillä ajaessa? Kippurasarvet huutavat lycraa, mutta maastoajo vaatii lökäshortseja.
Lipaton kypärä luonnollisesti (ref. kippurasarvet). Lyhyt- vai pitkäsormiset hanskat? Maasto-lukkopolkimet varmaankin. Saako olla juomareppu?
---
Mitä tulee tuohon SRAM-vaihtajiin tulee, niin kaverin pyörää kokeiltuani se tuntui kolmannen vaihtamisen jälkeen aivan luonnolliselta. Ja tekeehän se jarrukahvoista jämäkämmät. Mun tulevassa fillarissa on lisäksi 1x11-vaihteisto ja vasen liipasin on modattu hissitolpan(!) käyttökytkimeksi...
Nyt kun tuli tuommoinen gravel-pyörä(kin) hankittua, niin mikähän mahtaa olla se hyväksytty pukeutumiskoodi näillä ajaessa? Kippurasarvet huutavat lycraa, mutta maastoajo vaatii lökäshortseja.
..
Huoli pois, Rapha, Assos, 7Mesh, Kitsbow yms tarjoavat tähän pulmaan helpotusta Gravel-ajovarusteillaan. Ja kassan kautta ulos.
...mikähän mahtaa olla se hyväksytty pukeutumiskoodi näillä ajaessa?...
Ihan mitenkä vain.
Kippurasarvet huutavat lycraa, mutta maastoajo vaatii lökäshortseja.
Mulla on tyypillisesti jotkin lökäsortsit jalassa, joskus harvemmin pelkät lycrat. Talvikaudella spandexien päällä sortsit. Uusin ostos vaatesaralla on GG-sortsit. Sellaiset hieman kapeampilahkeiset kuin maastolökät keskimäärin. Eivät varsinaisesti näytä pyöräilyhousuilta vaan kelpaa tassutella kahvilan jonossakin. Mä olen siinä mielessä vammainen, että tunnen itseni alastomaksi ihonmyötäisissä asusteissa "ihmisten ilmoilla".
Enempi matka- tai retkiajossa joku metsuripaita koska se on coolia vaikka partaa ei olekaan. Parta olis hyvä lisä, mutta esim. mun vaimo ei tykkää.
Lipaton kypärä luonnollisesti (ref. kippurasarvet). Lyhyt- vai pitkäsormiset hanskat? Maasto-lukkopolkimet varmaankin.
Lipaton. Itse käytin vahingossa lipallista ennenkuin tajusin. Hanskoilla ei väliä, talvella kannattaa olla pitkäsormiset. Maastopolkimet.
Saako olla juomareppu?
No tjaa... ehkä varauksin joku pieni... mut mielummin ilman. Pari juomapulloa runkoon on hyvä.
Trek Checkpoint kiinnostelee mutta koeajomahdollisuutta ei ole lähellä. Mahtaakohan jollakin suht samankokoisella(pituus 179/inseam 84cm) olla ja mitä kokoa?
niin mikähän mahtaa olla se hyväksytty pukeutumiskoodi näillä ajaessa?
Sen verran voi olla lajityypillinen pukeutumisessaan että katsoo H. sapienssista vähän mallia eikä esim. laiduntavista lehmistä.
Nyt kun tuli tuommoinen gravel-pyörä(kin) hankittua, niin mikähän mahtaa olla se hyväksytty pukeutumiskoodi näillä ajaessa?...
Jaa-a, itellä päällä jopa dh-paitaa ja kukaan ei ole vielä asiasta mitään maininnut, vaikka vastaan on tullut spandexiin ja lycraan pukeutunutta kanssapyöräilijää, joiden kanssa jääty jopa hetkeksi jutulle.
Kumman leväperäisesti tässä grävel-genressä suhtaudutaan pyöräilyn syvimpään olemukseen: ulkonäköön ja käyttäytymiseen. Jopa lokasuojat ovat sallittuja.
Trek Checkpoint kiinnostelee mutta koeajomahdollisuutta ei ole lähellä. Mahtaakohan jollakin suht samankokoisella(pituus 179/inseam 84cm) olla ja mitä kokoa?
Ei ole, mutta perehdyin mittoihin. 54 ja 56 käyvät molemmat sulle. 54 saa sporttisemman, mutta vaatii pitkähkön stemmin. Itse ottaisin 54.
Jos tykkäät rennommasta asennosta, niin ota 56, sitä trekin taulukkokin taitaa suositella.
Kumman leväperäisesti tässä grävel-genressä suhtaudutaan pyöräilyn syvimpään olemukseen: ulkonäköön ja käyttäytymiseen. Jopa lokasuojat ovat sallittuja.
Ei tuo ole leväperäisyyttä, vaan tiukasti gg:n hengen mukaista toimintaa.
Ohiampuja
19.06.2019, 15.24
En toisaalta tykännyt sramin apex vaihteenvaihto mekanismista, kun yhtä pyörää testasin...
Olen aina ajellut Shimanolla ja nyt vuoden puolitoista Apexilla. Enkä ole siihen tottunut, vaikka jarrutuntuma niissä kahvoissa on kyllä hyvä. Mutta vaihteita vaihtaessa 1 kerrallaan menee napakasti, mutta 2 vaihdetta kerrallaan on sellainen vaihdetaan "kourallinen" fiilis. Eli ketju siirtyy noin 2-3 ratasta. Minusta se on paljon kehnompi kuin Shimanon vastaava....
Oikea vastaus on tietenkin cargo bibsit
https://cdn.gearpatrol.com/wp-content/uploads/2018/03/Rapha-Cargo-Bib-Shorts-gear-patrol-full-featured.jpg
Hmmm... "banaanit" pullottaa sitten monesta paikkaa... no, suosio on taattu jos sattuu tanssilavan kohdalla pysähtymään kesäyössä :D
Kävin kokeilemassa Cannondale Topstone Soraa 999€ L-koossa (hintaa varmasti saa pudotettua ) ja White GX LTD Apex 19:ää 55cm koossa (1299€). XXL:n tuntien tuo hinta voi hyvästä tarjouksesta lähteä alta tonnin.
Topstone tuntui mieluisammalta (heti ajokunnossa). Toisekseen tämä olisi heti ostettavissa kun ei tarvitsisi tarjousta odotella :D
White vaatisi ainakin satulan vaihdon välittömästi ja drop barissa oli jotain outoa alkuunsa.
Kuitenkin näissä on suuri ero voimansiirrossa. Soralla oon tullut ennenkin toimiin fitness-hybridissäni mutta noi promaxin jarrut topstonessa tuntu paskoilta. Oisko tähän joku halpa upgrade? Apex-setti olisi kuitenkin paljon mieluisampi eikä meikäläisen käytössä tarvetta olisi koskaan päivitellä.
Topstone painaa 11,25kg (punnittu L-koko polkimien kanssa). White sivujen mukaan 9,3kg ilman polkimia(?)
Tarvisi vähän raatilta apua siihen, että kannattaako Topstonea harkitakkaan, kun toinen näyttää paperilta kovemmalta. Cannondale Topstone apex-mallihan maksaa jo yli 2k (sama runko)... Voisko näissä runko olla mitenkään selkeästi laadukkampi kuin whitessä. Whitessäkin lienee 12mm läpiakselit vähintään.
Samat topstonen kiekot cx2.0 löytyy esim . Caadx ultegra mallista, joten tuskin ihan paskimmasta päästä? Whitessä DT-Swiss RR522.
Näiden lisäksi olen kokeillut myös Kona Sutra LTD 56cm, joka ihan kiva mutta hinnan vuoksi pois laskuista. Jotain jos alta tonnin saisi ja mielellään koeajettua Oulun seudulla.
https://www.cannondale.com/en/International/Bike/ProductDetail?Id=4dd5ab91-3e7f-4600-a579-1925b42af812&parentid=undefined
http://whitebikes.fi/bikes/gx-ltd-apex-19/
https://www.merlincycles.com/merlin-malt-g1-tiagra-gravel-bike-2020-147541.html
Merlin Malt G1 gravel, 10v tiagraa, tektron mekanista levaria jne.. Runko varmaankin samalla viivalla Whiten kanssa.
Kotiin tuotuna alle 1000e.
Ei ole, mutta perehdyin mittoihin. 54 ja 56 käyvät molemmat sulle. 54 saa sporttisemman, mutta vaatii pitkähkön stemmin. Itse ottaisin 54.
Jos tykkäät rennommasta asennosta, niin ota 56, sitä trekin taulukkokin taitaa suositella.
Näin mä juu ajattelinkin :)
Mulla on sellanen tilanne, että ensimmäistä käyräsarvista ostamassa niin haluan ainakin olla koeajanut pyörän mikäli pitäisi jostakin tilata. Lisäksi näissä monesti menee, että 2 runkokokoa olisi testattava. Esim. Marin Gestalt X10 olisi myös mieluinen paperilla muttei mitään hajua olisiko se 56 vai 58 meikäläiselle. 183cm pituus ja inseamia en muista.. 87+-1cm? Vaan vaikuttaapa se selän ja käsienkin pituus vielä soppaan..
https://marinbikes.frb.io/fi/bikes/2019-pavement-drop-bar-beyond-road-gestalt-x10 (https://marinbikes.frb.io/fi/bikes/2019-pavement-drop-bar-beyond-road-gestalt-x10)
https://www.bikester.fi/marin-gestalt-x10-cyclocross-pyora-oranssi-878904.html ja tuosta -15% hinnasta.
Joka tapauksessa siitä ilosta, että tietää pyörän sopivan ja sen saa heti on se ainakin 100-200€ väärti meikäläisenki budjetilla :D
Tarvisi vähän raatilta apua siihen, että kannattaako Topstonea harkitakkaan, kun toinen näyttää paperilta kovemmalta. Cannondale Topstone apex-mallihan maksaa jo yli 2k (sama runko)...
Topstonen mallien hinnoittelut on ihan kummalliset. Miksi Topstone Apex on 400€ kalliimpi kuin Topstone 105, kun ainoa upgrade on käytännössä dropper-satulatolppa? Tai jos ostaa Topstone Soran, niin 1250€ erotuksella saapi päiviteltyä pyörän aika helposti huomattavasti paremmaksi kuin tuo Topstone Apex on.
^^ Henkselihousut eli bibsit on oikeesti melkoisen epäkäytännölliset, kun siellä erämaassa puskassa käydessä (isommalla) on poistettava yläkropan paidat ja takit. Ei Gravel käyttöön.
Mulla on sellanen tilanne, että ensimmäistä käyräsarvista ostamassa niin haluan ainakin olla koeajanut pyörän mikäli pitäisi jostakin tilata. Lisäksi näissä monesti menee, että 2 runkokokoa olisi testattava. Esim. Marin Gestalt X10 olisi myös mieluinen paperilla muttei mitään hajua olisiko se 56 vai 58 meikäläiselle. 183cm pituus ja inseamia en muista.. 87+-1cm? Vaan vaikuttaapa se selän ja käsienkin pituus vielä soppaan..
https://marinbikes.frb.io/fi/bikes/2019-pavement-drop-bar-beyond-road-gestalt-x10 (https://marinbikes.frb.io/fi/bikes/2019-pavement-drop-bar-beyond-road-gestalt-x10)
https://www.bikester.fi/marin-gestalt-x10-cyclocross-pyora-oranssi-878904.html ja tuosta -15% hinnasta.
Joka tapauksessa siitä ilosta, että tietää pyörän sopivan ja sen saa heti on se ainakin 100-200€ väärti meikäläisenki budjetilla :D
Mitäs pyöräkauppoja lähistöltä löytyy?
Tässäpä oikeastaan mitä Oulussa on varteenotettavat:
https://www.specialbike.fi/
https://www.pyorasuvala.fi/
https://www.xxl.fi/
http://www.mustosenpyora.fi/
https://www.urheilu-ulappa.fi/
https://www.jussinpyora.fi/
https://www.kempeleenkylakauppa.com/
https://www.baiks.fi/
http://pyorakorjaamolaihiainen.com/
Useimmissa joutuukin paikan päällä käymään mikäli heidän tarjonnastaan aikoo saada mitään irti. Tosiaan spessun tarjonnanhan mä olenkin käyny kattomassa eikä diverge ja sequoia oikein passanneet. Mustonen myy Whyten Glencoeta esim. mutten usko että paikan päällä useampaa kappaletta on kuin yks pienehköllä rungolla oleva.
^Nuo ei taida paljoa auttaa Gestaltin hankinnassa. Itse päädyin tilaamaan X11:sta Bikesteristä sokkona. Katsotaan kuinka äijän käy...
Garymies
19.06.2019, 21.05
Onko kenelläkään minkäänlaisia ajatuksia Ragley Trig runkosetistä?
https://www.wiggle.co.uk/ragley-trig-graveladventure-frame-and-fork-2019/
Jotenkin miellyttää omaa silmää. Geometriaa en ole vielä kunnolla verrannut muihin. Olisiko joku muu selvästi parempi? Vaatimuksina teräs, 700c, kierrekeskiö, saatavilla runkosettinä. Pyörällä ajaisin jonkinlaista lenkkiä asfaltilla ja soralla ja ehkä välillä työmatkoja yms, jos ei aina maastosinkula huvita.
arctic biker
19.06.2019, 21.14
^^ Henkselihousut eli bibsit on oikeesti melkoisen epäkäytännölliset, kun siellä erämaassa puskassa käydessä (isommalla) on poistettava yläkropan paidat ja takit. Ei Gravel käyttöön.
Hyvällä kokemuksella samaa mieltä.
arctic biker
19.06.2019, 21.18
Surukseni tämän säikeen seuraaminen jää ny vaiheeseen. Pakko nöyrtyä ja hammaslääkärille.Siinä hyvän pyörän verran rahaa menee. Nyyh.
Jotenkin miellyttää omaa silmää. Geometriaa en ole vielä kunnolla verrannut muihin. Olisiko joku muu selvästi parempi? Vaatimuksina teräs, 700c, kierrekeskiö, saatavilla runkosettinä. Pyörällä ajaisin jonkinlaista lenkkiä asfaltilla ja soralla ja ehkä välillä työmatkoja yms, jos ei aina maastosinkula huvita.
15mm etuakseli rajaa jonkin verran kiekkosettejä. Muuten vaikuttaa ihan hyvältä.
Firlefanz
19.06.2019, 21.40
Henkselihousut eli bibsit on oikeesti melkoisen epäkäytännölliset, kun siellä erämaassa puskassa käydessä (isommalla) on poistettava yläkropan paidat ja takit. Ei Gravel käyttöön.
Mä en tunnetusti ole kuusen kirkkain kynttilä, mutta eihän gravelilla ajo ymmärtääkseni mitenkään lisää tarvetta käydä (isommalla) lenkin aikana? Jos vatsan toiminta on siinä määrin normaalia, säännöllistä ja vakiintunutta ettei tarvitse esimerkiksi 8-tuntisen asfalttilenkin aikana käydä kuin (pienemmällä), ei melko varmasti tarvitse käydä silloinkaan kun ajaa samankestoisen lenkin gravelilla.
Eikä gravel-käyttö ole myöskään yhtä kuin että mennään erämaahan jossa lähimpään suhteellisen siistiin sisäfasiliteettiin on mahdoton matka. Tässä on taas sellainen kummallinen juttu että jos itse asuu ja ajaa siellä hevon v-ssa ja tekee kymmenen-kahdentoista tunnin lenkkejä tai omaa nopean ruoansulatuksen, niin yleistää omat kokemuksensa ja tarpeensa koskemaan kaikkia muitakin...
PS Mä yleistän puolestani omani ja olen sitä mieltä että henkselihousut ovat niin paljon toimivammat ja mukavammat että lisävaiva joka aiheutuu jos ja kun joskus (eli miltei äärimmäisen harvoin) joutuu riisumaan yläkropasta vaatekappaleita on aivan mitätön hinta.
pyöräsimo
19.06.2019, 23.27
Gravelissa pitää olla kippurat sarvet, joo, mutta mie ajan gravelia sujuvasti suoralla tangolla. Tai ei se ihan suora ole, koska siinä on taivutusta hieman. Tänään asensin uuden tangon Ogreeni - Surly Terminalin. Siinä onkin taivutusta jo jonkin verran. Alkaa fillari näyttää jo vallan mummopyörältä😆 Ote on kuitenkin hyvä. Shortsit on löysähköt, kun ilettää mennä ihan ihonmyötäisissä. Alla on kuitenkin toppakalsarit, ettei olisi perä ruvella. Slovenian reissulla kuun alussa kokeilin ekan kerran pyöräilijöiden persrasvaa ja sehän toimi!
Selkeä markkinarako. Gravell miehet tarvitsevat bibsit kokopitkällä vetoketjulla. Edestä taakse.
Surukseni tämän säikeen seuraaminen jää ny vaiheeseen. Pakko nöyrtyä ja hammaslääkärille.Siinä hyvän pyörän verran rahaa menee. Nyyh.
Siinä kun asustelet itärajan tuntumassa, niin käy Igorilla laitattamassa hampaat kuntoon. Ei ole sen jälkeen enää niistä huolta... tosin näkkileivän syömisen voi unohtaa kunnes ikenet on känsöittyneet.
Selkeä markkinarako. Gravell miehet tarvitsevat bibsit kokopitkällä vetoketjulla. Edestä taakse.
Ei vaan bibsit sellaisella peräluukulla.
Mä en tunnetusti ole kuusen kirkkain kynttilä, mutta eihän gravelilla ajo ymmärtääkseni mitenkään lisää tarvetta käydä (isommalla) lenkin aikana? Jos vatsan toiminta on siinä määrin normaalia, säännöllistä ja vakiintunutta ettei tarvitse esimerkiksi 8-tuntisen asfalttilenkin aikana käydä kuin (pienemmällä), ei melko varmasti tarvitse käydä silloinkaan kun ajaa samankestoisen lenkin gravelilla.
Tästähän huokuu täydellinen tietämättömyys gravel-pyöräilyn perusfilosofiasta ja sen vaikutuksesta ihmisen fysiologiaan ja aineenvaihduntaan.
Gravel-pyöräily on niin lähellä luontoa kuin vain ihminen voi eläessään olla. Vasta kuolon korjattua hän mahdollisesti pääsee enemmän osaksi ympäröivää faunaa, jos silloinkaan.
Mutta siis tämä graveloinnin aiheuttama sulautuminen luontoon vaikuttaa myös elintoimintoihin niin, että ne ovat kuin villillä ja vapaalla villisialla. Kärsä hakee koko ajan uusia tuoksuja samalla kun lihakset ovat virittäytyneet maksimaaliseen tehokkuuteen. Suusta karkaa välillä innostunut röhinä kun endorfiinit valtaavat mielen. Ja tämä kaikki aiheuttaa tahdosta riippumattomassa hermostossa niin paljon aktiviteettia, että suolikin alkaa toimia uudella tehokkuudella. Vai oletko kuullut gravel-pyöräilijöille suunnatuista ummetuslääkkeistä? En minäkään.
Ja siksi gravel-miehen (miksei myös naisenkin, gravel-henkilön?) on oltava koko ajan valmiina tyhjentämään suolensa ajasta ja paikasta riippumatta.
Siksi ei henkseleitä. Lisäksi muutenkin tuollaisen pitkän selkäosan ja henkselien yhdistelmä tarkoittaa sitä, että tuote on ennemmin siellä housujen sisä- kuin ulkopuolella. BTDT, didn't buy the T-shirt.
penyeach
20.06.2019, 09.58
Topstonen mallien hinnoittelut on ihan kummalliset. Miksi Topstone Apex on 400€ kalliimpi kuin Topstone 105, kun ainoa upgrade on käytännössä dropper-satulatolppa? Tai jos ostaa Topstone Soran, niin 1250€ erotuksella saapi päiviteltyä pyörän aika helposti huomattavasti paremmaksi kuin tuo Topstone Apex on.
Ikävä häiritä kiinnostavaa keskustelua (yllä) gravelpyöräasialla, mutta harkitessani pitkään Topstonen hankintaa mietin tätä samaa, 105 vaikutti paljon Apexia paremmalta diililtä. Ihan vaan oman fiilismielipiteen pohjalta vastaisin alkuperäisen kysyjän dilemmaan että Cannondale on huomattavasti jos ei sielukkaampi niin ainakin seksikkäämpi. Runko *vaikuttaa* laadukkaammalta ja jo tuolla kolmen satasen hintaerolla saa vaikka ne jarrut uusittua. Ja tuota alkaisi paljon mieluummin päivittelemään myöhemmin muilla paremmilla komponenteilla jos homma alkaa maistua.
Huoleton
20.06.2019, 10.36
Itse olen miettinyt samaa.
15 ja 12 akselit luulis olevan just hyvät kun tommosia maastokiekkoja on alelaarit väärällään. Jos alet ei nappaa niin voi ostaa kiekot jollain paremmilla navoilla joissa on vaihdettavat adapterit.
Stack ja reach muistuttaa maantiepyörää eli matala ja pitkä. Onkohan tuota tarkoitus ajaa lyhyellä stemmillä? Keulakulma on kyllä loiva eikä takahaarukkakaan lyhimmästä päästä.
Ikävä häiritä kiinnostavaa keskustelua (yllä) gravelpyöräasialla, mutta harkitessani pitkään Topstonen hankintaa mietin tätä samaa, 105 vaikutti paljon Apexia paremmalta diililtä. Ihan vaan oman fiilismielipiteen pohjalta vastaisin alkuperäisen kysyjän dilemmaan että Cannondale on huomattavasti jos ei sielukkaampi niin ainakin seksikkäämpi. Runko *vaikuttaa* laadukkaammalta ja jo tuolla kolmen satasen hintaerolla saa vaikka ne jarrut uusittua. Ja tuota alkaisi paljon mieluummin päivittelemään myöhemmin muilla paremmilla komponenteilla jos homma alkaa maistua.
Itse koitin tehdä differointia jarrujen kautta. Näihin kippurasarvisiin on jarrujen vaihtaminen (kai) kertaluokkaa isompi toimenpide kuin suoratankoisiin, joissa vaihde- ja jarruvivut on toisistaan erilliset. Tosin tämä mielipide on vahvasti värittynyt sen kautta, että mun kokemukset on 95%:sti suoratankoisista. Yhden kippurasarvisen olen kerran uudelleennauhoittanut, muuten en näiden sielunelämään ole juurikaan perehtynyt.
Tosin sitten loppupeleissä mun valinnan ratkaisi kolme kiistämätöntä seikkaa: 1) Marinilla on aina paikka mun sydämessä. Ekä täpäri oli Marin RiftZone vm 92 tjsp. 2) pyörän väritys 3) kireä ulkonäkö johtuen lyhyestä takahaarukasta. Ja ehkä bonarina se, että sitä ei saa Suomesta.
Eikä gravel-käyttö ole myöskään yhtä kuin että mennään erämaahan jossa lähimpään suhteellisen siistiin sisäfasiliteettiin on mahdoton matka. Tässä on taas sellainen kummallinen juttu että jos itse asuu ja ajaa siellä hevon v-ssa ja tekee kymmenen-kahdentoista tunnin lenkkejä tai omaa nopean ruoansulatuksen, niin yleistää omat kokemuksensa ja tarpeensa koskemaan kaikkia muitakin...
En mä mitään yleistänyt, se kommentti oli mielipide. Ei tutkimustulos, ei yleistys eikä universaali totuus. Enkä muuten asu hevon v-ssa.
Ja onhan ne bibsit toki epäkäytännölliset muuallakin kuin erämaassa. Ihan vaikka trendikkään bikecaféen italialaisella marmorilla vuoratussa toiletissakin, siellä todellisessa rapapyöräilyn syntymäpaikassa.
Itse olen miettinyt samaa.
15 ja 12 akselit luulis olevan just hyvät kun tommosia maastokiekkoja on alelaarit väärällään. Jos alet ei nappaa niin voi ostaa kiekot jollain paremmilla navoilla joissa on vaihdettavat adapterit.
Stack ja reach muistuttaa maantiepyörää eli matala ja pitkä. Onkohan tuota tarkoitus ajaa lyhyellä stemmillä? Keulakulma on kyllä loiva eikä takahaarukkakaan lyhimmästä päästä.
Jos en ole aivan väärässä niin kaikkiin maastokiekkoihin ei käy maantiepakka.
Huoleton
20.06.2019, 11.58
Onkohan tolla merkitystä kun on tollanen 11-42 pakka että onko maasto vai maantie? Tuleeko ketjulinja eri kohtaan tms?
^mitä 11-42 maantiepakkoja on olemassa?
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.