PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräprojekti

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 [15] 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29

JackOja
11.04.2013, 09.35
^tulipas hieno! On tässä odoteltukin :)

Mikäs toi satula on? Vois sopia omaankin kohta saapuvaan vihreään.

Campione
11.04.2013, 09.43
^^ On hienon värinen :D. Napoja myöten. Ei sen aina tarvi olla mustaa tai valkoista tai mustavalkoista.

Lehisj
11.04.2013, 09.44
^tulipas hieno! On tässä odoteltukin :)

Mikäs toi satula on? Vois sopia omaankin kohta saapuvaan vihreään.

Satula on Tune. On kevyt, mutta tyyris. En kuitenkaan malttanut olla laittamatta, kun mätsäsi niin hyvin tuohon Skookumin vihertävään värimaailmaan. Saas nähdä, miten sitten ajossa kestää. Viime Tahkossa tuli rikottua samanlainen satula toisella ajokerralla pienoisen ajovirheen seurauksena, mutta Bike-Compnentsin kautta Tunen takuu toimi ja uusi satula tuli parissa viikossa.

Tuleekohan sulle JackOja se vihreä Cotic? Oli meinaan mun toinen vaihtoehto.

JackOja
11.04.2013, 09.54
Satula on Tune.

Ach so, Danke! Pitääpä stekata jos raaskii ostaa. Speedneedleä olen kyllä koeajanut joskus ja tykkäsin kovasti.

Tuleekohan sulle JackOja se vihreä Cotic? Oli meinaan mun toinen vaihtoehto.

Mulla oli pitkään excelissä loppusuoralla (~paristakymmenestä vaihtoehdosta) Skookum, Niner MCR, Cotic ja Gasventinove ja mustanahevosena titsku Kona Raijin... lopulta voiton vei Niner.

Skookumin olisin halunnut haluta, mutta se tannoinen toimistuksen epävarmuus alkoi tökkiä enkä mä halunnut noita slidereita jotka sitten tuli tuotantomalliin. Lopultahan mulla kuitenkin olis varmaan Skookum jo ajossa kun nyt vasta odottelen Ninerin runkoa :D:rolleyes:

Lehisj
11.04.2013, 10.17
Skookumin olisin halunnut haluta, mutta se tannoinen toimistuksen epävarmuus alkoi tökkiä enkä mä halunnut noita slidereita jotka sitten tuli tuotantomalliin. Lopultahan mulla kuitenkin olis varmaan Skookum jo ajossa kun nyt vasta odottelen Ninerin runkoa :D:rolleyes:

Onko sulla jotain huonoja kokemuksia noista slidereista? Itse kun oln uusi tulija SS-maailmaan, niin kokemukset puuttuvat erilaisten teknisten toteutusten hyvistä ja huonoista puolista.

JackOja
11.04.2013, 10.33
Onko sulla jotain huonoja kokemuksia noista slidereista?....

Ei suinkaan, ei mitään kokemuksia. Mulle vaan "turhat" kun fillariin tulee vaihteet. Katsoo tilanteen sitten uudestaan jos sekoan ja alan SS-mieheksi :D
Enempi future proof toi Skookum olisi ollut.

mhelander
11.04.2013, 11.01
Sain isäukolta Tunturi Retki Superin kun päivitti fillarinsa uudempaan. Tuli ajatus että rakentaisin siitä itselleni single speed kiiturin että voin suhauttaa minimaalisessa ajassa lähikapakin terassille olusille.

Katsoin että onkohan tuossa takahaarukassa pysty drop-out, jos on niin ketjun kiristäminen on hieman ongelmallista, silloin tarvitset vähintään jonkinlaisen ketjunkiristimen. Jos olisi vaakasuorat drop-outit niin ketju kiristyisi yksinkertaisesti siirtämällä takakiekkoa haarukassa.

Näyttäis takavaihtaja olevan tyyppiä korvakko akselin mutterin ja dropoutin välissä. Eli on siellä ei ihan vaakatasossa hahlot joilla ketjun kireyttä voi jossakin määrin säätää.

Kannattanee varautua sellaseen ketjuun jonka pituutta voi vielä justeerata half-link ratkaisulla (veikkaus, kun kokemusta sinkuloista ei ole jopon tyyppisiä enempää).

Mkone
11.04.2013, 12.14
Ääh, kun jouduin jättämään krossarin odottamaan 3-4:n viikon päästä saapuvia varaosia, niin jotain piti keksiä alle työmatkapyöräksi. Onneksi varaston perällä on sellainen kasa edellisen milleniumin aikaista tavaraa että muutaman tunnin ähräyksen jälkeen taas pääsee fillarilla duuniin. Runko on vanha Marinin Team Issue Tangen putkilla ja muut osat mitä käteen sattui :) Täytyy myöntää että aika terapeuttista on rakennella pyörä tällä tavoin, olemassaolevien osien rajoituksia noudattaen.

http://qxep5w.bn1.livefilestore.com/y1pO8AsgVJBZpDeunQwNwBRuiN3FYNU32AsXwZfTa3Z0mGGb79 dL1GNxEy2ZNHIrlrDtwlWAVCVD4sQUztEVicffbbWGn1wQd5E/WP_000088_small.jpg

Alkuperäinen haarukka ei valitettavasti päätynyt tähän projektiin, kun se "lainattiin" viime syksynä nuorison koulumatkapyörään

http://qxep5w.bn1.livefilestore.com/y1pnJrvZ5_q83Wa5NFKM5hLDmMVtN9kDM7vkgRROfZJwsrgbFe JTHFT2xA8ovlDVoGRusXTNnb807b9PP8mm1ClYqnm9qWC9Rzd/WP_000090_small.jpg

LJL
11.04.2013, 12.43
Mielestäni varsin onnistunut ja käheän näköinen Marin! Selvästi hyvää kamaa miljoonalaatikon pohjalla.

-Lauri

janne kuivakangas
11.04.2013, 12.50
jep kyllä tolla työmatkaa taittaa ! :)

Tank Driver
12.04.2013, 00.09
Milläs mönjällä uskaltaa irrottaa liimat joita kehiin on jäänyt tarrojen jäljiltä? Asetonia on ainakin kaapissa mutta syökö se maalit samalla?

Asetonista en tiijä. Mineraalitärpättiä kevesti rättiin tai

http://www.conrad.de/medias/global/ce/8000_8999/8200/8270/8270/827025_BB_00_FB.EPS_250.jpg

SSGT-92
12.04.2013, 15.52
Milläs mönjällä uskaltaa irrottaa liimat joita kehiin on jäänyt tarrojen jäljiltä? Asetonia on ainakin kaapissa mutta syökö se maalit samalla?
Astioista ym. tarrojen liima irtoo kuulemma ruokaöljyllä,tiiä sit toimisko tossa.Ei ainakan o myrkyllist.

TCH
12.04.2013, 17.27
Päivää

Sain isäukolta Tunturi Retki Superin kun päivitti fillarinsa uudempaan. Tuli ajatus että rakentaisin siitä itselleni single speed kiiturin että voin suhauttaa minimaalisessa ajassa lähikapakin terassille olusille.

Sitten semmonen kysymys että soveltuuko toi runko hyvin ko. fillarin rakentamiseen? Painavahan se on varmasti, eikä välttämättä muutenkaan paras mahdollinen, mutta saa kelvata paremman puutteessa.

Ajattelin että puran atomeiksi ja hiekkapuhallutan rungon että saan siihen siistin maalipinnan. onko tähän liittyviä sudenkuppia olemassa?

Moi,

Hiekkapuhalluksessa kantsii varmaan suojata hyvin keskiö ja tuo ohjainlaakerinputki. Ja tietty kaikki muutkin mahdolliset paikat, joissa jotain kierteitä löytyy. Ennen maalia kunnon rasvanpoisto, kaikki ei lähde puhaltamalla.

Mulle tulee samanlainen fillari työnalle mutta meinaan tehdä siitä jonkinmoisen vintage-maantiepyörä -henkisen hökötyksen.

Jos vaihdat polkimet ihan varsia myöten niin voisin olla kiinnostunut ostamaan ne vanhat sulta. Minun pyörässä on toinen varsi vähän vääntynyt. Pistä YV jos voit luopua niistä. Jos uusit vanteita tms. niin niitäkin saa tarjota.

Tank Driver
12.04.2013, 21.31
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10022&d=1365791169

Tommosesta tars taas jotain.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10023&d=1365791193

Sitten tars toi pajakin projektoida.

piiska
13.04.2013, 11.00
Bräkleeniin taitaa sit mennä. Öljyä oli kuulemma noille kehille jo koitettu sillä seurauksella että parit jarrupalat on pilattu :P Kiitos vinkeistä.

kmw
13.04.2013, 11.25
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10022&d=1365791169
...

Onks toi Trek? Jos olisi foorumilla tykkään-namiskuukkeli niin nyt painaisin.

Ja tota..... mikä kohta pöörästä on rojektia? Melko valmiin näköinen noinniinku mun silmään. Vaihteet tietty voisi poistaa, mutta se nyt taitaa olla henk. koht. ongelmani:)

janne kuivakangas
13.04.2013, 12.13
Tank driver siistejä fillareita sulla..Jep uus trekin mallihan tuo..tosi makee..ja satula on varmaan tosi hyvä :cool:..Et taida pitää lukkopolkimista..kun näkyy flätit..olevan nois ..

Tank Driver
13.04.2013, 21.55
Onks toi Trek? Jos olisi foorumilla tykkään-namiskuukkeli niin nyt painaisin.

Ja tota..... mikä kohta pöörästä on rojektia? Melko valmiin näköinen noinniinku mun silmään. Vaihteet tietty voisi poistaa, mutta se nyt taitaa olla henk. koht. ongelmani:)

Trek Gary Fisher Collection Sawyer

Putkiosaa menee uusiksi ja renkaat ny ainakin. Sinänsä erinomiasen Bontrager Crivitz-tangon ympärille on ed. omistaja kierittänyt lätkäerkkaa. Sille on tehtävä jotakin. Salsan kaksbendiä tai Surlyn Open Baria tai jotakin semmosta tilalle. Tai sitten toi Crivitz tarvii putsia.

Tank driver siistejä fillareita sulla..Jep uus trekin mallihan tuo..tosi makee..ja satula on varmaan tosi hyvä :cool:..Et taida pitää lukkopolkimista..kun näkyy flätit..olevan nois ..

Satulahan on paras. Taisi löytää kodin tuosta fillarista, Pugsleyllä teknisemmässä maastossa löysät ajohousut tarttuvat kiinni painoa siirrellessä. Pidän minä lukoista, mutta vasemmasta polvesta on eturistiside poikki ja näin ollen en ole uskaltanut lukoilla mennä metsään. Tossa krossarissa on Wellgon puolilukkikset ja sellaiset taidan ostaa Soijjeriinkin, noi flätit tuli pyörän mukana. Soijjer siis tuli eilen kotiin ja kuvan ottohetkellä on ensimmäinen koepyrähdys suoritettu. Krossarin tankokin pitäisi suoristaa kun minä vaan en totu dropilla ajamaan.

Mihail
13.04.2013, 21.59
Tankilla on kyllä melkein oltava foorumin mielenvikaisin satulakokoelma, mistä noita riittää. :)

Tank Driver
13.04.2013, 22.11
Tankilla on kyllä melkein oltava foorumin mielenvikaisin satulakokoelma

Saa käyttää muttei o pakko, hei!

Mun hanuri vaan diggaa Brooksia. Ja noi on muuten melko universaaleja satuloita. Esim. toi B135 tuplajousilla soveltuu maantiepyörää lukuunottamatta mihin vaan käyttöön. Toki se painaa 1,5kg, mutta se on melko pieni haitta mun ajoissa. Vai viittasitko kenties Pugsleyn äärikäytännölliseen kurakelisatulaan eli valkoiseen Charge Spooniin =)?

rav
13.04.2013, 22.12
Tänään alkoi pää sulaa talven pakkasten jäljiltä niin, että oli pakko alkaa katsella projektia hiljokseltaan hahmolleen:

http://www.polaris-bbs.net/gallery/var/resizes/tou-mtb-team/Pyörien-kuvia-ja-projekteja/Olli/Santa-Cruz-V-10/IMG_9451.JPG?m=1365863757 (http://www.polaris-bbs.net/gallery/index.php/tou-mtb-team/Py-rien-kuvia-ja-projekteja/Olli/Santa-Cruz-V-10?show=1997)

Osia puunaillessa tuli puntaroituakin ja laskeskeltua speksipaino. Tällä hetkellä taulukko sanoo karvan alle 15.8kg, ja tuo on tottakai ajokelpoisen rytkyttimen paino, ei tartte potkutella esim. ohne-merkkisillä polkimilla ;) Eikai tuo nyt aivan änkyräpainava ole noin mäkipyöräksi...

kauris
13.04.2013, 22.32
Ei hemmetti, että on pitkän näköinen keula pyörässä, tyyliin 2 metriä :)

xc-pyöräilijä
14.04.2013, 21.06
^ Kevyen näköistä, tietoa painosta?. Näyttää aika valmiilta paketilta, tulossa muutoksia?

Mihail
14.04.2013, 21.10
Jyrki64 on tehnyt sen mistä olen tässä itse mielessäni pyöritellyt ajatuksia. Se hänelle suotakoon, on se vaan hiano.

viskaali
15.04.2013, 08.38
Jyrki64:llä hieno pyörä. Täälläkin paino kiinnostaa. ( turha kaiketi kysyä alle vai yli 8, vaan kuinka paljon alle ...?

LJL
15.04.2013, 09.53
turha kaiketi kysyä alle vai yli 8, vaan kuinka paljon alle ...?

Veikkaan että lähemmäs 7 kuin 8. Aivan huikea!!

-Lauri

LJL
15.04.2013, 11.12
7,2kg se on tuolla setupilla. Tufot tosin vielä vaihtuu pois. Pyörä ei ole minun, vain kasasin sen.

Heh, arvasin! :) Hieno se on joka tapauksessa ja rispektiä rakentajalle.

-Lauri

J T K
15.04.2013, 11.53
Jäätävän hieno Scott, ei voi muuta sanoa.

Jsavilaa
16.04.2013, 10.34
Quantec joutui siis reipas viikko sitten elintenluovuttajaksi täpäri-Raadolle ja maannut hetken tallin lattialla hyljättynä.

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/quantec_006_zps05430a60.jpg (http://s148.photobucket.com/user/Jsavilaa/media/konailua/quantec_006_zps05430a60.jpg.html)

Eilen viilailin Raatoon kapeampaa tankoa paikalleen niin aloin katteleen surkeasti hylättyä runkoa ja vieressä ollutta Konan Project2 jäykkää keulaa, että saisko niistä kasattua kokojäykkiksen (keula on tovin ootellu kaveriksi Konan alu-runkoa, mitä ei tunnu löytyvän halavalla). Tuumasta toimeen ja keula kiinni. Kiekoiksi ruuvasin aluksi Mavic Crossmaxit, mutta kun levyjarrua ei eteen saa, niin muistin että pihalla lojuu vanha Helkama Hot Poweri (tms?) johon on vaihettu vereksemmät Alexrimssit Deore navoilla. Romulootasta ongin stemmin, hiilaritangon, sinkulasetin, ketjun ja aceran kiristimeksi niin nyt on jarrua vaille ajokelpoinen viritys tallissa. Nyt pitäs keksiä että tekeekö tuosta komian (jota tuskin sitten raaskii myyä) vai ajopelin jonka myy pois. Aika näyttää mitä tapahtuu...:seko:

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/quantec_007_zps10321ea5.jpg (http://s148.photobucket.com/user/Jsavilaa/media/konailua/quantec_007_zps10321ea5.jpg.html)

lai
17.04.2013, 18.22
Tuli tilattua junnulle runko ensimmäiseen maantiepyörään. Osasarjana Athena. Kiekot vielä hakusessa, ehkä tulee Campan Zondat tai kalliimpi RCZ setti. http://www.albumini.fi/Valokuva-F7XRM6U3-D.jpg

rav
17.04.2013, 21.55
Tänään alkoi pää sulaa talven pakkasten jäljiltä niin, että oli pakko alkaa katsella projektia hiljokseltaan hahmolleen:

Osia puunaillessa tuli puntaroituakin ja laskeskeltua speksipaino. Tällä hetkellä taulukko sanoo karvan alle 15.8kg, ja tuo on tottakai ajokelpoisen rytkyttimen paino, ei tartte potkutella esim. ohne-merkkisillä polkimilla ;) Eikai tuo nyt aivan änkyräpainava ole noin mäkipyöräksi...

Eihän sitä malttanut olla kellarista poies tänäänkään. Vielä ollaan projektiasteella, vaihdevaijerin kuoren uimista postilaatikkoon odotellaan, ja jarruletkut pitäisi vaihtaa, niin ja litkut kai pitäisi jossain välissä ujutella gummeihin. Vaaka heilahti kohtaan 15.78kg, eli ihan kaameesti ei mennä yli speksipainosta vaikka vaijerinkuori vielä punnituksesta puuttuikin. No, läskihän se on kun kattelee täällä näkyviä sub-8kg vehkeitä :)

http://www.polaris-bbs.net/gallery/var/resizes/tou-mtb-team/Pyörien-kuvia-ja-projekteja/Olli/Santa-Cruz-V-10/IMG_9456.JPG?m=1366221593 (http://www.polaris-bbs.net/gallery/index.php/downloadfullsize/send/1999)
Isompi kuva klikkaamalla...

JohnFr
18.04.2013, 17.15
Eihän sitä malttanut olla kellarista poies tänäänkään. Vielä ollaan projektiasteella, vaihdevaijerin kuoren uimista postilaatikkoon odotellaan, ja jarruletkut pitäisi vaihtaa, niin ja litkut kai pitäisi jossain välissä ujutella gummeihin. Vaaka heilahti kohtaan 15.78kg, eli ihan kaameesti ei mennä yli speksipainosta vaikka vaijerinkuori vielä punnituksesta puuttuikin. No, läskihän se on kun kattelee täällä näkyviä sub-8kg vehkeitä :)
Isompi kuva klikkaamalla...

Eihän tuo nyt paljoa paina alurunkoiseksi DH-ryskyttimeksi. Komea peli.

Tank Driver
18.04.2013, 17.47
Hävytön V-10. Ihana.

pinohiiri
18.04.2013, 18.22
Komppaan Tankkia vaikken noista painovoimaryskyn-ryskyn-vempaimista mitään ymmärräkään. :)

Tactica
19.04.2013, 13.49
http://img.tapatalk.com/d/13/04/19/7aby5ejy.jpgTällästä olis viikonlopun aikana tarkoitus asentaa ja ottaa käyttöön. Pari pientä lisätuunauskikkaa mielessä, mutta niistä kuvia jos onnistuvat.

Uomo
19.04.2013, 23.15
Toi on se hauskin vaihe. :) Itselläkin pyörä ja osat odottavat vain kasaamista. Pitäisi vaan sitä aikaa löytää jostain. Ja edellinen projekti ensin pois tieltä myös.

JackOja
22.04.2013, 07.59
Eilen illalla alkoi projekti kasaus...

https://lh3.googleusercontent.com/-fzmg4qPrEvc/UXTCYXD28RI/AAAAAAAAAOY/jwR-Ba5G_UE/s870/P4211021.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-EtZqjH1jt2A/UXTCaD46TNI/AAAAAAAAAOk/oTG8PFf2fPY/s676/P4211026.JPG

Hyvälle mallille tuli ja tänä iltana sitten loppuun.

Matti H
22.04.2013, 09.40
Hyvältä näyttää!

kauris
22.04.2013, 10.46
Vakuuttavan näköinen cd- ja lp-hylly. Harmi, kun emme nähneet kalustoa, jolla niitä kuunnellaan myös kuvan taustalla. Pyörä on upea!

LJL
22.04.2013, 11.05
On hieno fillari ja hienosti stemmaavat tolppa/klemmari/ohjainlaakeri. Ja asennellessa on oivallinen tilaisuus kuunnella hyvää musiikkia - ellei vaimo halua katsoa salkkareita!! (silloin pitää laittaa nappikuulokkeet)

-Lauri

stenu
22.04.2013, 11.13
Peukkua hopeanvärisille pulikoille. Päädyitkö laittamaan keulille jäykkää vai joustavaa..?

JackOja
22.04.2013, 11.27
Hyvältä näyttää!

...Pyörä on upea!

On hieno fillari ....

Kiitto. Omasta mielestänikin valitsin hienon rungon värin :cool:

...ja hienosti stemmaavat tolppa/klemmari/ohjainlaakeri. ...

Peukkua hopeanvärisille pulikoille....

Hopeeta tulee vielä lisääkin... ehkä jopa liikaa :o, mutta katsotaan nyt. Stemmi, spacerit, jarruissa, grippareissa, pikalinkut...

...Päädyitkö laittamaan keulille jäykkää vai joustavaa..?

Jäykkis teräskeula tulee. Ninerin omaa tuotantoa. Mustana kun valitettavasti ei enää saanut Kermittinä.
Ehkä harkitsen jotain joustokeppiäkin tuonnempana. Toisaalta jos ihastuu jäykistelyyn täydellisesti niin hiilaria kevennykseksi ja olis hiinä ja hiinä päästä alle kympin.

kmw
22.04.2013, 11.50
Peukaloita Jaskan Ninerille! Täällä kot'puolessa hää pärjää imo ihan hyvin jäykällä keulalla + keveys on kevyttä:)

crcm
22.04.2013, 18.38
Eilen illalla alkoi projekti kasaus...

Hyvälle mallille tuli ja tänä iltana sitten loppuun.

Uu onkos tuo siis Ninerin MCR? Itsellä suunnitteillä SIR9. Speksannu jo alle 11kg medium rungolla. Minkäslaista nappulaa tohon tulee kiinni? Täällä on suunnitteilla täydellinen XT osasarja ehkä jopa jarruineen. Kiekkoina myös Crestit DT Swissin 240 navoilla.

GynZi
22.04.2013, 19.57
Tuo kona näköjään pysyy ikuisuusprojektina. Kävin ullakolta nyhtämässä elintenluovuttajapyörästä vähän osia... Maastoon kun ei jäykällä keulalla pahemmin asiaa ole ja muutenkin ajot ovat pääosin kadulla, niin...
http://album.sekavaa.net/kona_fmd.jpg

Uudet sarvet :D

JackOja
23.04.2013, 09.30
...onkos tuo siis Ninerin MCR?

Sehän se.

Minkäslaista nappulaa tohon tulee kiinni?

X0 muuten paitsi etuvaihtaja. Piti tehdä itselle eka täysin ABS*-fillari, mutta XT on etuvaihtaja... niin ja onhan kasettikin :o

Itsellä suunnitteillä SIR9. Speksannu jo alle 11kg medium rungolla. ... XT osasarja ehkä jopa jarruineen. ...

Jäykällä hiilarikeulalla? Muutenhan voi olla haasteellista.

Mä itse asiassa punnitsin** joka palikan*** ja tietysti aika harva painoi vähemmän kuin ilmoitettu. Aikamoinen yllätys tosin oli toinen 2.35 RalliRane (ilm. 620g): vain 560g kun toinen oli 609. Ja nuo X0-kammet kaikkine kilkkeineen 737g.

Noh, tänään vielä muutama juttu... vaihdevaijerit kiinni + säädöt. Hopen expanderi ei pidä teräsputkessa :mad: ja pitää vaihtaa käpyyn ja nyt sisureilla asettumassa olevat renkaat tubelesseiksi... Ja toki jarruletkua on metritolkulla ylimääräistä... jokohan vihdoin opettelisi ilmailemaan vai veiskö johonkin :seko:

Valmiin näköinen möhkö se jo on, mutta innoissani askarrellessa en muistanut eilen ottaa herutuskuvia lisää... mutta jospa tänään parkkihallissa koeajolla "vakuutuskuvat".

*Anything But Shimano
** miksi ihmeessä, määhän olin jo parantunut
*** runkoa en huomannut punnita ennen ruostesuojausta enkä keulaa enkä ketjuja katkaisun jälkeen kaikessa tohinassa

Tank Driver
23.04.2013, 09.52
Jaskajaska, kirkkaat kiekot tohon kuuluisi. Päheeltä näyttää silti tähän asti.

Campione
23.04.2013, 10.21
Hopen expanderi ei pidä teräsputkessa :mad: ja pitää vaihtaa käpyyn

Valmiin näköinen möhkö se jo on, mutta innoissani askarrellessa en muistanut eilen ottaa herutuskuvia lisää... mutta jospa tänään parkkihallissa koeajolla "vakuutuskuvat".

Höh, no mikähän siinä Hopessa mättää, kyllä minulla toimii :seko:...

Odotamme valmista, hieno tulee :).

JackOja
23.04.2013, 10.34
Jaskajaska, kirkkaat kiekot tohon kuuluisi. ....

Ilman muuta... mut noi nyt oli talvella aikoja sitten tarjouksessa. Kakkoskiekot sitten... vai lähtisköhän tuo musta jotenkin pois...

Höh, no mikähän siinä Hopessa mättää, kyllä minulla toimii :seko:...

En mää vaan ymmärrä itsekään. Se ei tartu kunnolla vaan liukuu kiristettäessä putkea pitkin ylös vaikka mielestäni teen kaiken oikein. Rasvanpoistajallakin olen putsinut sekä expanderin ja putken pariin kertaan

...hieno tulee...

Kyllä se eilen vaimokullankin -joka ei edes ole pyörä-orientoitunut- mielestä oli ällistyttävän hieno :)

Campione
23.04.2013, 10.42
Olen kyllä lukenut aiemminkin että näiden kanssa on ollut jotain ongelmaa nimenomaan kiristysvaiheessa. Ei joko kiristy tarpeeksi tai sitten hajoaa liian kiristyksen tuloksena. Toisaalta minun kokemukset kahden expanderin osalta ovat hyvin myönteisiä. Asentuvat helposti eikä ole ollut välystä ajon jälkeen.

Hopella on video asennuksesta, mutta olet sen varmasti jo katsonut.

http://www.youtube.com/watch?v=RI1zlhYDSoo

Ilman muuta käpyä sitten jos ei vaan tahdo pysyä.

crcm
23.04.2013, 13.29
Sehän se.
X0 muuten paitsi etuvaihtaja. Piti tehdä itselle eka täysin ABS*-fillari, mutta XT on etuvaihtaja... niin ja onhan kasettikin :o
Jäykällä hiilarikeulalla? Muutenhan voi olla haasteellista.
Mä itse asiassa punnitsin** joka palikan*** ja tietysti aika harva painoi vähemmän kuin ilmoitettu. Aikamoinen yllätys tosin oli toinen 2.35 RalliRane (ilm. 620g): vain 560g kun toinen oli 609. Ja nuo X0-kammet kaikkine kilkkeineen 737g.

Nojoo tajuan kyllä että speksaus on ihan eri asia kuin oikea paino, vaikka olen nimenomaan yrittänyt vakoilla netissä punnituskuvia. :) Scwalben renkaissa on kyllä käsittämättömät heitot painoissa.

Olen muuten vihreän suuri fani, mutta nyt alan taipumaan valkoiseen runkoon kun se on vähän modernimpi (tapered, 142mm jne.).

JackOja
24.04.2013, 09.13
...Ilman muuta käpyä sitten jos ei vaan tahdo pysyä.

Tutkin asiaa eilen hieman tarkemmin ja totesin että expanderin kiristysvara loppuu liian aikaisin. Kun ne "palat" oli yhteen kiristetty sain pihdeillä vetämällä expanderin liikkumaan putken sisällä. Lieneekö sitten tuo Ninerin haarukan rööri sisältä isompi kuin lääkäri määrää :seko:

Noh, käpy tarttui kuitenkin heti :cool:

Olen muuten vihreän suuri fani, mutta nyt alan taipumaan valkoiseen runkoon kun se on vähän modernimpi (tapered, 142mm jne.).

Tuossa on puolensa, itsekin hetken harkitsin. Se valkoinen SIR on hieno, anna mennä vaan :)

Projekti tuli kasattua loppuun eilen, mutta kuvat jäi vielä ottamatta :o
Kyllä siitä tuli hieno, en taida raaskia edes kurastaa sitä vaan ajelen vain aurinkoisina kesäsunnuntaina varovasti assua pitkin kirkkoon ja takaisin :)

Mika A
25.04.2013, 08.25
Kun tuolla Pyöräsi kuva -ketjussa rima on noussut niin korkeaksi ja kyseessä on kuitenkin kolmatta vuoota vanha fillari, niin pistän sitten tälle puolelle.

Syksyllä 2010 moni hankki Bike Planetin halvennusmyynnistä Giantin Trance X-sarjan pyöriä, samoin tein minäkin ilman aiempia kokemuksia Etlä-Suomen olosuhteisiin sopivasta trailihenkisetä täysjoustosta. Ilmeisesti moni muukin havaitsi Trancen hyväksi, joskin riittämättämäkdi aihioksi kyseiseen käyttötarkoitukseen. Pitkin foorumia onkin viime vuosina löytynyt useita keskusteluita, mitä muutoksia täkäläinen kivikko-juurakko -polkukelpoisuus vaatii.
Itse pääsin näiden standardikorjausten makuun oikeastaan viime talvena, ja tällainen on välitulos:

http://farm9.staticflickr.com/8526/8680219272_6459e3f0fc_c_d.jpg

- tanko ja kannatin vaihtui jo viime kesänä: Giant Connect 670mm/ 100 mm -> Race Face Turbine 710mm/ 70mm

Talven aikana oli sitten pyrkimyksenä loiventaa keulan geometriaa ja jollakin tavalla vähän pidentää ja madaltaa pyörän lyhyttä ja korkeaa olemusta:
- keula Fox F 120 RL -> RS Revelation RTL 150mm, Cad-piittoksen perusteella keulakulma loiveni 69,5 ast. -> 68 astetta, vaikka keulan kruunu-akseli -mitta piteni vain 20 mm :seko:
- satulatolppa Giant Connect -> RS Reverb MMX 125 mm hissitolppa
- iskari (Fox RP2) klinikkahuollatettu enduromodilla, lisäksi hankittu epäkeskoholkki kiinnityspultiksi (ei ole vielä ehinyt testailla aikutuksia)
- uudet kiekot: Hope Pro II Evo + ZTR Arch EX, pinnoina DT Compit, 10mm taka-akselilla (tibolts.co.uk)
- kivikkotymyämistäsilmälläpitäen siirtymä 3 etulehden systeemistä 2 lehteen (36T SLX+26T RaceFacen teräsratas) + bashringiin (Blackspire C4) ja tulipahan kokeilluksi myös ketjunohjuria (Blackspire Stinger).

Ensituntuman perusteella muutokset ovat ehdottomasti olleet oikeaan suuntaan, pyörä tunttu kulkevan kevyemmin, vakaammin ja tasapainoisemmin ja reagoivan silti herkemmin.

Matti H
25.04.2013, 08.31
Projekti tuli kasattua loppuun eilen, mutta kuvat jäi vielä ottamatta :o
Kyllä siitä tuli hieno, en taida raaskia edes kurastaa sitä vaan ajelen vain aurinkoisina kesäsunnuntaina varovasti assua pitkin kirkkoon ja takas)

Kuulostaa ihan mun Ninerin käytöltä. Nimim. Viime vuonna reilut 500 km viikossa ja muuten tallissa. :D

JackOja
26.04.2013, 07.56
Projekti valmis. Paitsi nuo jarruletkut pitää vielä lyhentää.

https://lh3.googleusercontent.com/-FdevpzLN9LY/UXoCVbAIyHI/AAAAAAAAAPk/4p8aA9QavjY/w870-h580/P4251032.JPG

https://lh6.googleusercontent.com/-MwmyeKESSu8/UXoCv1nbn7I/AAAAAAAAAP8/nSD3awwF7Wo/w870-h580/P4251041.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-5Kb_kedEDhQ/UXoDHpW-VKI/AAAAAAAAAQ0/VJPRJetZ4bY/w451-h676/P4251044.JPG

Kuvien oton jälkeen satula nousi tarkistusmittauksella 2-3cm, sillai stongakin oli sopusuhtaisemmalla korkeudella. Jos tanko jää tuohon tai laskee vielä voisi lyhentää kaulaputkea. Lopullisen korkeuden varmistumisen jälkeen asennan ehkä vielä YAWYD-topcapin. Tuo Ninerin 710mm flat top -stonga tuntuu mainiolta, mutta on kauhea 255g ankkuri. Kunhan ohjaamon kokoonpano varmistuu voisi vaihtaa samanlaiseen hiilariseen. Vanteiden tarrat voisi ehkä poistaa... tai korvata mukanatulleilla vihertävillä HopeHoops-tarroilla.

Etu- ja takahaarukkaan jää runsaasti tilaa 2.35-tuumaisen RalliRanen jäljiltä... eteen voisi mennä Knard, hmmm.

Eilisen kolmen tunnin testilenkin perusteella aivan ihana pyörä. Rakastuin heti. Suunpielet korvissa koko lenkin :)
Kokoonpano toimi loistavasti ja kaikki tuntui käteen sopivalta.

https://lh5.googleusercontent.com/-0b0du_ZkKYw/UXoCSeIfH0I/AAAAAAAAAPc/9aIQZXSZWxs/w870-h653/DSCN3185.JPG

duris
26.04.2013, 08.54
On kyllä kaunis tuo Ninerin vihreä väri ja kromiset putkiosat sopii enemmän kuin hyvin!

Tank Driver
26.04.2013, 09.31
Hopeaa ei ole villarissa ikinä liikaa. Jo tuo tuli toisessa säikeessä kehuttua, mutta ei se pyörää rumenna. Tykkäilen! Tarrat pois joo. Ja letkut on ihan tarpeeksi lyhyet, sen kun ajat vaan.

kauris
26.04.2013, 10.50
Joo vanteiden tarrojen poistaminen rauhoittais ja parantais ulkonäköä entisestään.

crcm
26.04.2013, 11.35
Näpsä Ninerihan siitä tuli. Itsellä tulossa näillä näkymin valkoinen SIR9. Maustan sitä puna-anodisoiduilla osilla ja valkoisilla vanteilla. Kuido perhana vaan on hävinnyt jonnekkin.

Pexi
28.04.2013, 22.35
Viimeistelylakkakerrokset vielä puuttuvat ennen koneen kasausta. Tankoteippien värikin aiheuttaa vielä hieman päänvaivaa, punaiset, mustat vaiko tumman siniset, päätöksen teko on niin vaikeaa.

http://pexi.smugmug.com/photos/i-2TW82Mx/0/L/i-2TW82Mx-L.jpg

snowfake
28.04.2013, 22.41
Viimeistelylakkakerrokset vielä puuttuvat ennen koneen kasausta. Tankoteippien värikin aiheuttaa vielä hieman päänvaivaa, punaiset, mustat vaiko tumman siniset, päätöksen teko on niin vaikeaa.

Rule # (http://www.velominati.com/the-rules/#8)8 (http://www.velominati.com/the-rules/#8)// Saddles, bars, and tires shall be carefully matched.3 (http://www.velominati.com/the-rules/#credit-3)

Valid options are:

Match the saddle to the bars and the tires to black; or
Match the bars to the color of the frame at the top of the head tube and the saddle to the color of the frame at the top of the seat tube and the tires to the color where they come closest to the frame; or
Match the saddle and the bars to the frame decals; or
Black, black, black

Pexi
28.04.2013, 22.55
Hyvin selvää, nyt ei tarvitse muuta kuin päättää satulan ja tankoteippien väri, kiitos :D

Jake_Kona
28.04.2013, 23.04
Valkoinen satula ja tanko teippeineen niin paremmin korostuvat noi runkomaalaukset. ( Siihen kyllä pitää silloin saada mukaan myös valkoiset vaihtajakahvojen kumit)

Kollikatti
29.04.2013, 08.33
Projekti valmis.

On kyllä hieno Niner, joku noissa Ninereissä itseänikin viehättää. Saas nähdä paheneeko kuume vielä tästä kun julkaisevet ROS 9:in speksit.

Tank Driver
29.04.2013, 15.34
Nyt on pexillä hieno ajatus maalaukselle! Tuo alati yleistyviin gulf-väreihin ihanaa vaihtelua. OIsko seuraavaksi sitten John Player Special? Tietty McLaren Marlborokin olis melko härski.

Pexi
29.04.2013, 17.44
Gulfin kaveriksihan tuo on tosiaan tulossa.

Logot ja raidoitukset tein tähän Photoshopilla ja tulostin valokuvatulostimella siirtokalvolle (lukuunottamatta isoja MARTINI RACING tekstejä, jotka on normitarrasettiä netistä valmiina tilattuna). Siirtokalvo on näppärää, mutta tällaisten vapisevien käsien kanssa hidasta värkättävää verrattuna teippauksiin. Lopputulos lakan alla on kyllä täysin "huomaamaton".

Ensimmäinen kokonaan maalaamalla tekemäni design osoittautui aivan kamalan näköiseksi luonnossa ja meni monta kuukautta, että löysin motivaation uudelleenhiontaan ja pohjamaalaukseen. Tästäkin versiosta jätin osan designiin tulostamistani raidoista ja decaleista kokonaan kiinnittimättä, kun raikkaus näytti paremmalta kuin liiat detaljit. Voi olla, että revin tuon keskiön lähellä satulaputken alaosassa nyt olevan racing stripenkin vielä pois ennen lakkakerroksia. Aikataulussa oleva lakkauspäivä on vappupäivä, jolloin varmaankin syntyy tasaista ja huolellista jälkeä. Sitä on sitten hyvä korjailla ja peitellä seuraavana viikonloppuna.

Mitäköhän velominati sanoo, jos laitan valkoiset vaijerinkuoret?

Mutta hei! Martini Racing pyöräilyasusteita jos jostain päin internettiä osuu silmiin, niin linkkejä ottaisin mielelläni vastaan.

Pekka L
29.04.2013, 20.15
Hitaamman puoleinen pyöräprojekti. Vanhimmat osat on tainneet pyöriä nurkissa pian kaksi vuotta...:rolleyes:
No, nyt ollaan siinä pisteessä, että valmistuminen vihdoin häämöttää.:)
Pieniä jännitysmomentteja vielä on, mm. natsaako ketjulinja. No, selvinnee piakkoin.
Tässä pieni teaseri, eihän projektitopikkiin voi suoraan valmista pyörää tällätä!
http://i1056.photobucket.com/albums/t362/tikkersson/Teaser_zps3c904c75.jpg

kauris
29.04.2013, 20.53

http://pexi.smugmug.com/photos/i-2TW82Mx/0/L/i-2TW82Mx-L.jpg

Nää oli niin legendaarisen hienoja.

http://25.media.tumblr.com/60946b3509a144717a80f435a3113be5/tumblr_mgqfkydHWq1s3xwejo1_1280.jpg

Lucky13
29.04.2013, 21.54
Nää oli niin legendaarisen hienoja.
*Lanciat*

Ja kovia kuskeja. Silmäpussien perusteella oli rallikin ennen hieman rankempaa.

http://www.balaton.hu/hirek_media/56185/Image/1213781093506_5-juha-kankkunen-marku-alen-e-miki-biasion.jpg

Pekka L
01.05.2013, 18.43
Tämmönen siitä tuli. Polkimet oli kysymysmerkki, mutta nuo nurkissa jouten pyörineet 2-puoliset saattaa jopa jäädä.
Ja koska liika asketismi on /cstä, löytyy pyörästä luonnollisesti jarru ja vaihteet:)
Välityksetkin natsasi kerralla kohdalleen.
http://i1056.photobucket.com/albums/t362/tikkersson/Namu_zpsa2eb4cdb.jpg

Seuraava kysymys onkin, motivoiko tuo tämän läskiperseen ajelemaan työmatkaa edes joskus?
Tarttis löytää jotkut mukavat housut vielä...

hiltunenH
01.05.2013, 20.02
Mulla on Tunturi Retki Super muuttumassa single speediksi ja ois muutamia kyaymyksiä viisaamille. Mä en saa tänne kuvia liitettyä.. mistähän se johtuu?

EePee
03.05.2013, 11.14
No ei mittään, uutta projektia pukkaa. Tällaisen pelastin eilen lähipuodin BikeCompanyn tarjousnurkasta. Laadukkaan tuntuinen raami, taitaa olla vielä ihan saapasmaassa värkättyjä. Tarkoitus olisi vaihtaa osat esikoisen (kohta 13 v.) vanhasta maantiekiiturista suunnilleen suoraan. Saa poika ensi kesäksi sopivamman pyörän miesten maantielenkkejä varten..

Tällainen siitä pojan Battaglinista tuli kevään aikana:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10153&d=1367567005

Ja sitten EePeen pyörätehtaan toinen uutuus tältä keväältä, vanha rakas Scottin hybridini, joka on ollut muutaman vuoden purettuna varastossa sinkuloituna käyttöpyöräksi kupunkiin. Periaatteena oli, että mahdollisimman paljon käytetään omista laareista löytyvää osaa ja niin vähän kuin mahdollista ostetaan/tilataan. Ensi lenkki heitetty eilen ja Hei! Sinkulalla ajaminenhan on hauskaa!! :) Sinkula piti tehdä pojan vaatimuksesta, jolla on ollut sellainen koulu-/harrastus-/kaupunkikulkimena puolitoista vuotta. Takakiekon rakentelin deoren kuusipulttisen levarinavan ympärille, joten sinne voisi tilata vielä kiinteän rattaan, jos tässä oikein innostun..
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10152&d=1367566982

Keevo
03.05.2013, 16.35
http://kaivo.otokset.fi/kuvat/Soma%20Smoothie/WP_20130503_002.jpg?img=img900

Tuollainen tuli tänään ameriikoista :) Mukavan näköinen, sekä painoinen. Kauppiaan ilmoittama 1.824kg ei ole varmasti kauhen kaukana.

Nyt vaan nykyinen maantiepyörä lihoiks, että saa rahoitettua tämän osat.. :)

Jsavilaa
09.05.2013, 23.18
Eilen viilailin Raatoon kapeampaa tankoa paikalleen niin aloin katteleen surkeasti hylättyä runkoa ja vieressä ollutta Konan Project2 jäykkää keulaa, että saisko niistä kasattua kokojäykkiksen (keula on tovin ootellu kaveriksi Konan alu-runkoa, mitä ei tunnu löytyvän halavalla). Tuumasta toimeen ja keula kiinni. Kiekoiksi ruuvasin aluksi Mavic Crossmaxit, mutta kun levyjarrua ei eteen saa, niin muistin että pihalla lojuu vanha Helkama Hot Poweri (tms?) johon on vaihettu vereksemmät Alexrimssit Deore navoilla. Romulootasta ongin stemmin, hiilaritangon, sinkulasetin, ketjun ja aceran kiristimeksi niin nyt on jarrua vaille ajokelpoinen viritys tallissa. Nyt pitäs keksiä että tekeekö tuosta komian (jota tuskin sitten raaskii myyä) vai ajopelin jonka myy pois. Aika näyttää mitä tapahtuu...:seko:

Tallissa tapahtuu taas... Tuossa joku viikko sitten tulin aatoksiin että hävitän loppuvuodesta ostetun Cube Racen ja teen kuitenkin Quantecistä ht-maasturin, tuo rakentaminen kun näyttää olevan iso osa harrastusta niin turhaa piän tallissa semmosta mitä ei oo tarvetta nyplätä. Ja siitähän sitten seurasi että Quantec osiksi ja "uutta" palikkaa kiinni. Keulaksi palasi siitä jo kertaalleen irroitettu Reconi, Deore vaihtaja, FC-M430 kammet 32t rattaalla, BR-M446 jarrut 203/160 levyillä ja Sunnin kiekot. Muut palikat on romulootasta. Ketjuohjuri pitää vielä rakentaa ja bashi asentaa, sekä kokeilla muutamia stemmi/tanko variaatioita.

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/quantec_009_zpse90ebcd5.jpg

Raatoon on vaihtunu, osin Quantecin rakentamisen johdosta, kampisetti FC-M552 Shimanoon Blackspiren 36t rattaalla, XT takavaihtaja, keulaksi Reba ja Velon valkeat nahkagripit ja jakkara. Ja tuossa pihalla liikkuessa oon katellu tuhoon tuomittua Hot Power helkamaa että voisko siitä tehä jotain. Tänään sitte raahasin sen talliin ja nypin enimmät joutilaat osat irti. Mitään kovin erikoista rakennelmaa en tuosta ala tekemään, kasataan romulootan ja Bilteman/Kärkkäisen avustuksella sinkula. Kammiksi LX:t 42t rattaalla ja taakse Superstarin 18t. Kiristimen virkaa hoitaa vanha tuttu Acera. Tangon kiinnike on aika happamassa kunnossa ja taian hakea uuen kulkiissani.

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/hotti_001_zpsee8e717b.jpg

Pexi
10.05.2013, 00.12
Neoretroa melkeen priimana taitaa pukata pajasta pian
http://pexi.smugmug.com/photos/i-WqF3VF9/0/L/i-WqF3VF9-L.jpg

Ihmekameli
10.05.2013, 11.06
Rospuuttokelin pyöräprojektia pukkaa.

Tommasinin edukkaamman pään cx-runko Columbuksen Zonal putkea, haarukka Columbuksen Tusk Tommasinilla maalattu runkoon sopivaksi.
Kotoa hyllystä löytyivät Tommasinin pulloteline, uudenveroiset Choruksen takavaihtaja+kahvat ja uusi 12-25 pakka+Record ketju.
Ostettu tähän mennessä Chorus tolppa, 3T Team Stealth stemmi+tanko, Avid Ultimate cantit.
Kiekoiksi alkuun alle menevät Campan Nucleonit, katotaan jos tuubikiekkoihin löytyis rahaa...
Muuten osat ovat jo valmiiksi mietitty, polkimet hiukan mietityttää.Jotkut Timet?
Kaupasta saa valmiin pyörän halvemmalla, mutta onhan näissä projekteissa se puuhastelun ilo.
Tolppa ja tanko kuvausta varten paikallaan, joten eivät lopullisessa kuosissaan.

http://i34.photobucket.com/albums/d134/ClickingFerrules/TommasiniCross003_zps0090df4e.jpg

Campione
10.05.2013, 11.17
https://dl.dropboxusercontent.com/u/99165317/emoticon_thumbs_up.gif juu kaupasta saa mitä on mutta itse rakentamalla taatusti mieleinen. Ja hieno :).

Maantie- ja maastopolkimia?

Ihmekameli
10.05.2013, 11.25
https://dl.dropboxusercontent.com/u/99165317/emoticon_thumbs_up.gif juu kaupasta saa mitä on mutta itse rakentamalla taatusti mieleinen. Ja hieno :).

Maantie- ja maastopolkimia?

Maastopedaalit pitäis löytää, Shimpan XTR olis varmasti hyvät eivät vaan mielestäni sovi tuohon pyörään.

Campione
10.05.2013, 11.30
Mulla on crossarissa tuollaiset Ritcheyt (http://www.bike-discount.de/shop/k417/a26207/pro-mtb-v5-paradigm-pedal-rot.html?mfid=88) ja hyvin olen tykännyt. En ole kyllä maastossa paljoa ajellut että en tiedä miten hyvin pysyvät puhtaina mudasta mutta muuten kyllä passaa, klossi asettuu nätisti ja irtoaa myös.

Ja nimenomaan punaisella värillä :).

J T K
10.05.2013, 22.10
Tämmöistä tt-pyörä -projektia on viritteillä, saas nähdä kuinka ikuisuustason sellainen tästä tuleekaan...mielessä siintelee three spoke-kiekot, valkoista tt-satulaa yms.

https://lh4.googleusercontent.com/-8ECm60Q2nB8/UY1El-OvISI/AAAAAAAAPpo/NOONJZnxAHM/w224-h299-p-o/P5070349.JPG https://lh4.googleusercontent.com/-ravIfF0KJBw/UY1Eru1Uw7I/AAAAAAAAPpw/BGuteJg-R4M/w447-h299-p-o/P5070351.JPG https://lh5.googleusercontent.com/-g5zKy2cepHA/UY1Ew34MhMI/AAAAAAAAPp4/MIp6SUwpNa8/w559-h299-p-o/P5070353.JPG

https://plus.google.com/u/0/photos/104379938757427423353/albums/5876428500746266945

Kiovan Dynamo
12.05.2013, 00.06
...polkimet hiukan mietityttää.Jotkut Timet?

Kyllä. Mustat ATACit. Jollei ole aivan gramman päälle, niin Aliumit on hyvät, kestää käyttöä melko mukavasti.

Pexi
12.05.2013, 00.13
Ensimmäinen 100 km testilenkki takana ja ajon roiskeetkin jo pesty poies. Painoa tässä asussa kaikkinensa, vesipisaroineen 7,24 kg.

http://pexi.smugmug.com/photos/i-JcCh5Ht/0/L/i-JcCh5Ht-XL.jpg

AnttiH
20.05.2013, 13.14
Muoks: Tulikin aika nopsaan kyselyitä täälläkin. Runko luvattu Uomolle (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?30715-Uomo).

Tästä ei tule minun pyöräprojektini - tai jos tuleekin, niin lyhyt sellainen.

Onko tämä aivan kaatopaikkatavaraa? Runko on Crescent 70- ja 80-lukujen taitteesta. Putket Reynolds 531:ä, muhvit Nervexin, haarukanpäät Campagnolon ja kierteet ranskalaiset. Korkeus on keskeltä keskelle 59,5 cm ja pituus 57,5 cm. Maalasin itse rungon T.I. Raleigh -väreihin liikennemerkkimaaleilla joskus 80-luvun puolivälissä. Maalissa on jälkiä etenkin keskiön seudulla ja takahaarukassa, mutta enimmäkseen maalipinta on hyväkuntoinen. Suurin vika rungossa on, että pystyputki on murtunut muhvin reunasta alkaen.

Rungossa on hyväkuntoinen Campagnolo Record -keskiölaakeri ja alkuperäinen Shimanon 1. sukupolven Dura-Ace -ohjauslaakeri. Näistä joku saattaa olla kiinnostuneempi kuin itse rungosta, mutta runko tulee sitten kaupan päälle. En rupea laakereita irrottelemaan.

Jos jollakin on kiinnostusta, saa tulla noutamaan rungon. Muutoin se lentää roskiin tällä viikolla.

http://www.hmltarmo.org/linked/ff/_DSC9989.JPG

http://www.hmltarmo.org/linked/ff/_DSC9990.JPG

http://www.hmltarmo.org/linked/ff/_DSC9991.JPG

LJL
20.05.2013, 13.26
^ Justiin kuolailin tuolla pyöräsi kuvassa tuota runkoa, jotenkin kolahti vaikken retro- ja/tai maantiemies olekaan. Eikö tuollaisen pienen halkeaman saa teräsrungosta hitsattua kuntoon?

-Lauri

pikkukara
20.05.2013, 14.20
^^ Laita yksivaihteen (http://www.yksivaihde.net/site/foorumi/forum.php?id=4#) puolelle tarjolle, sieltä luulis kiinnostuneita löytyvän.

mhelander
20.05.2013, 14.32
Justiin kuolailin tuolla pyöräsi kuvassa tuota runkoa, jotenkin kolahti vaikken retro- ja/tai maantiemies olekaan. Eikö tuollaisen pienen halkeaman saa teräsrungosta hitsattua kuntoon?

Itse laittaisin rospuutto satulaputken sisään, poistaisin maalit ja tarjoaisin TIG-hitsausta ongelmakohtaan. Todennäköisesti saisi vielä ihan toimivaan ajokuntoon jos runko ei muuten ole lepsuuntunut liikaa.

Pave
20.05.2013, 18.37
Sunnuntaina astuin tri Frankensteinin saappaisiin ja aloin yhdistellä eri pyörävainajista irrotettuja kimpaleita toisiinsa. Illalla oli kasassa Hirviö... :D

https://lh6.googleusercontent.com/-GnRJYVCpJZc/UZoDeQnSqqI/AAAAAAAADgM/S8zI5L7_0VI/s800/2013-05-19%252022.07.07.jpg

Nyt virittelemään niitä ukkosenjohdattimia...

Kugelschreiber
20.05.2013, 18.48
Tämmönen siitä tuli.

Hetkinen! Näyttää siltä, että oot asetellut tankonauhan alle jotkut mokkulat että saat paremman otteen tangon eteenpäin viettäviltä osilta. Mites sellasen idean kekkasit?

Jani Mahonen
20.05.2013, 21.59
Sunnuntaina astuin tri Frankensteinin saappaisiin ja aloin yhdistellä eri pyörävainajista irrotettuja kimpaleita toisiinsa. Illalla oli kasassa Hirviö... :D

https://lh6.googleusercontent.com/-GnRJYVCpJZc/UZoDeQnSqqI/AAAAAAAADgM/S8zI5L7_0VI/s800/2013-05-19%252022.07.07.jpg

Tuo on niin vääärin... :D

Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.

ruzlerssi
22.05.2013, 13.23
Laitoin eilen uuden 80mm stemmin vanhan 100mm:n stemmin tilalle. Nyt sain haluamani hieman tiiviimmän ajoasennon, ja heti tuli työmatkalla uusi nopeusennätys! Alkuperäisestä avaruudetinhelvetistä on tullut laskeuduttua jo hieman lähemmäksi maan kamaraa, mutta vieläkin voisi tankoa pudottaa. Mistä löytyisi matalampi headset bearing cover tuon Rosen oman järkyttävän tötterön tilalle? Olen yrittänyt googlailla, mutta melko heikoilla tuloksilla. Suurena Slam that Stem -fanina tämä (http://metallicpoutine.com/shop/headset-bearing-cover-caad10/) olisi yksi(=ainoa oikea) vaihtoehto, mutta sopivuutta täytyy tutkailla vielä tarkemmin.

https://lh6.googleusercontent.com/-GTkl2NHD8Pg/UZychz_zYFI/AAAAAAAAA-w/Gg-Oq21Bb74/w800-h451-no/rose_2_1.jpg

Tank Driver
22.05.2013, 23.15
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10370&d=1369253163
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10371&d=1369253181

Loppuvalmius hääpöttää. Satulakulman ja ohjaamon säätö, stemnin pidennys ym. Ja rungon vaihto mustaan karbooninomadiin. Josko huomenissa parempata kuvaa oikeaan topikkiin kun toi nyt kaiketi on valmis. Sikälimikäli se on ikinä.

nikib
23.05.2013, 00.31
Olisi kiinnostavaa nähdä ruzlerssin ajoasento. Valtavan korkealla oleva satula viittaa matalaan runkoon, todella lyhyt stemmi liian pitkään runkoon, droppi satulasta stongalle todella pitkiin käsiin. Dropeilta mun on vaikea kuvitella, että tuota pyörää pystyy kukaan ajamaan. Toisaalta jos ne kädet ulottuu noin alas niin miten ne ei ulotu myös pidemmälle, jotta pyörässä voisi olla sen pituinen stemmi mille maantiepyörän käsiteltävyys on suunniteltu, eli silmämääräisesti 54 rungolla 10-12cm.

Olen hämmentynyt, siinä kaikki.

ruzlerssi
23.05.2013, 08.48
Olisi kiinnostavaa nähdä ruzlerssin ajoasento. Valtavan korkealla oleva satula viittaa matalaan runkoon, todella lyhyt stemmi liian pitkään runkoon, droppi satulasta stongalle todella pitkiin käsiin. Dropeilta mun on vaikea kuvitella, että tuota pyörää pystyy kukaan ajamaan. Toisaalta jos ne kädet ulottuu noin alas niin miten ne ei ulotu myös pidemmälle, jotta pyörässä voisi olla sen pituinen stemmi mille maantiepyörän käsiteltävyys on suunniteltu, eli silmämääräisesti 54 rungolla 10-12cm.

Olen hämmentynyt, siinä kaikki.

Sen myönnän, että runko on minulle ehkä aavistuksen liian pitkä. Runkokoko on muistaakseni 57, 55 olisi ollut varmaankin sopivampi. Onkohan tuon rungon geometria poikkeuksellisen matala, mutta pitkä? Tuolta (http://www.rosebikes.co.uk/article/rose-pro-sl-2000-double-541655/aid:541753) geometriataulukko kyseiselle mallille. Pidemmällä stemmillä ajoasento tuntuu hieman liian etukenoiselta. Dropeilta ajaminen ei minun mielestä ole mikään ongelma. Totta kai ajoasento on selän osalta silloin jo hyvinkin matala, mutta mielestäni droppien tarkoitus on päästä matalalta ja täysiä.

Eikös etäisyys satulasta dropeille pienene huomattavasti, jos stemmi on lyhyempi? Joten en ymmärrä miten etäisyys pysyisi samana tangon ollessa "pitkällä ja matalalla" vrt."lähempänä ja matalalla"?

Onko 80mm stemmi jo poikkeuksellisen lyhyt? Pelkäsin kyllä, että käsiteltävyys muuttuu rauhattomaksi, mutta siitä tuli mielestäni huomattavasti tarkempi. Entinen FSA:n stemmi tuntui myös todella löysältä verrattuna tuohon lyhyempään. Nyt tuntuu, että voima välittyy aivan eri tavalla alaalta runtatessa, kun turha notkunta loistaa poissaolollaan.

kyprok
23.05.2013, 09.05
rungon vaihto mustaan karbooninomadiin.

Kuvia mustasta karbooninomadista?

Iglumies
23.05.2013, 09.14
... rungon vaihto mustaan karbooninomadiin.

Kuvia mustasta karbooninomadista?

Ja äkkiä, sekä koeponnistamaan Lauantaina tänne. (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47058-XVIII-Tour-de-Tampere-25-5-2013)

nikib
23.05.2013, 11.01
Sen myönnän, että runko on minulle ehkä aavistuksen liian pitkä. Runkokoko on muistaakseni 57, 55 olisi ollut varmaankin sopivampi. Onkohan tuon rungon geometria poikkeuksellisen matala, mutta pitkä? Tuolta (http://www.rosebikes.co.uk/article/rose-pro-sl-2000-double-541655/aid:541753) geometriataulukko kyseiselle mallille. Pidemmällä stemmillä ajoasento tuntuu hieman liian etukenoiselta. Dropeilta ajaminen ei minun mielestä ole mikään ongelma. Totta kai ajoasento on selän osalta silloin jo hyvinkin matala, mutta mielestäni droppien tarkoitus on päästä matalalta ja täysiä.

Eikös etäisyys satulasta dropeille pienene huomattavasti, jos stemmi on lyhyempi? Joten en ymmärrä miten etäisyys pysyisi samana tangon ollessa "pitkällä ja matalalla" vrt."lähempänä ja matalalla"?

Onko 80mm stemmi jo poikkeuksellisen lyhyt? Pelkäsin kyllä, että käsiteltävyys muuttuu rauhattomaksi, mutta siitä tuli mielestäni huomattavasti tarkempi. Entinen FSA:n stemmi tuntui myös todella löysältä verrattuna tuohon lyhyempään. Nyt tuntuu, että voima välittyy aivan eri tavalla alaalta runtatessa, kun turha notkunta loistaa poissaolollaan.

No kaikki on hyvin jos tuntuu hyvältä. Oma tapa päästä matalaksi on vaan ennemminkin laskea selkä matalaksi ja käsiä koukkuun kyynerpäistä, mahdollistaa siten sama setuppi sekä rennommin että matalammin ajamisen. Eikö polvet muka kolise stongaan putkelta ajaessa? Yleensä lyhyillä stemmeillä alkaa esiintyä sellaista ongelmaa.

Tank Driver
23.05.2013, 22.48
Ei mulla mitään uutta runkoa ole. Vastahan mä tänkin sain valmiiksi. Se vaan olis oiva päivitysosa, muutenhan toi on tollasenaan sitä mainittua ohjainkannatinta lukuunottamatta mieleinen. And the fact that it ain't a Cruz.

Jsavilaa
24.05.2013, 10.54
Tallissa tapahtuu taas... Tuossa joku viikko sitten tulin aatoksiin että hävitän loppuvuodesta ostetun Cube Racen ja teen kuitenkin Quantecistä ht-maasturin, tuo rakentaminen kun näyttää olevan iso osa harrastusta niin turhaa piän tallissa semmosta mitä ei oo tarvetta nyplätä. Ja siitähän sitten seurasi että Quantec osiksi ja "uutta" palikkaa kiinni. Keulaksi palasi siitä jo kertaalleen irroitettu Reconi, Deore vaihtaja, FC-M430 kammet 32t rattaalla, BR-M446 jarrut 203/160 levyillä ja Sunnin kiekot. Muut palikat on romulootasta. Ketjuohjuri pitää vielä rakentaa ja bashi asentaa, sekä kokeilla muutamia stemmi/tanko variaatioita.

Raatoon on vaihtunu, osin Quantecin rakentamisen johdosta, kampisetti FC-M552 Shimanoon Blackspiren 36t rattaalla, XT takavaihtaja, keulaksi Reba ja Velon valkeat nahkagripit ja jakkara. Ja tuossa pihalla liikkuessa oon katellu tuhoon tuomittua Hot Power helkamaa että voisko siitä tehä jotain. Tänään sitte raahasin sen talliin ja nypin enimmät joutilaat osat irti. Mitään kovin erikoista rakennelmaa en tuosta ala tekemään, kasataan romulootan ja Bilteman/Kärkkäisen avustuksella sinkula. Kammiksi LX:t 42t rattaalla ja taakse Superstarin 18t. Kiristimen virkaa hoitaa vanha tuttu Acera. Tangon kiinnike on aika happamassa kunnossa ja taian hakea uuen kulkiissani.

Olin jo laittaa Raadon kuvan "Pyöräsi kuvaan" kun se on hetken ollu nipussa ja tuntui vakiintuneen muotoonsa:

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/raato_007_zps56dc79e6.jpg

Vaan siinä on alusta asti ollu semmonen "vika" että on hiukan iso mulle. Ei paljon mutta vähän. Toissa iltana sitte torilla osui silmiin saman tapainen QLT Race, joka on sopivan kokoinen. Ja majaili ihan vieressä. Siitäpä pikakaupat ja tänään päräyttäs Teamin lihoiksi ja Racen nippuun nuilla osilla. Teamille löytyi helppo kierrätyskohde kun kaveri on ettiny täpäriä ja on mua sopivasti pidempi. Tuossapa siis aihio ilta-askartelulle:

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/ralliraato_001_zps1442452e.jpg

LJL
24.05.2013, 10.57
^ Oho, mitkä renkaat nuo on?

-Lauri

Jsavilaa
24.05.2013, 11.32
Conti TourRide 26x1,75. Ois ollu mustanakin mutta valkosivu miellytti silmää. Ei kyllä oo iso ero hyvällä polulla ja mökkiteillä nuihin käytössä oleviin maastokumehin (Smart Sam ja Bontrager XR1 Team), mutta pikitiellä TourRide mene paljon paremmin. Ja maantieukot kattoo ku vierasta sikaa kun tuolla Raadolla oon vastaan sykkiny, parhaillaan jopa kääntävät katseen metsään että pääsen pois näköpiiristä... :rolleyes:

Juha_H
24.05.2013, 15.49
Uih on kyllä makeet gummit, ja saa näköjään myös 20 tuumaisena. Menisköhän tavarafillarin rengastus uusiksi....

arisaast
24.05.2013, 16.25
Löytyyköhän vastaavalla kyljellä mitään enemmän xc-kumia tai vaikkapa kerman värisenä.. alkoi kiinnostamaan.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2

LJL
24.05.2013, 18.38
Löytyyköhän vastaavalla kyljellä mitään enemmän xc-kumia tai vaikkapa kerman värisenä.. alkoi kiinnostamaan.

Continentalin racekingiä oli taannoin tuolla valkokyljellä, oli kallis ja painava muihin malleihin verrattuna. Ebaystä voisi vielä löytää, jos tuuri käy. Niin ja schwalben rocket ronia on ollut kokovalkoisella seoksella ainakin scottin pyörissä ensiasennusrenkaina.

-Lauri

LJL
24.05.2013, 18.41
No tuossa yhdet, aikamoisessa alennuksessa vielä (muistaakseni pari vuotta sitten oli 50€/kpl):
http://www.fahrrad-online-24.de/Fahrradteile/Fahrrad-Reifen/2x-Continental-Race-King-2-2-Supersonic-schwarz-weiss-55-559-26x2-2-MTB-Reifen.html

-Lauri

Oz
24.05.2013, 20.21
Onks toi silikonituubi tuossa pullotelineessä?

Jampuli
24.05.2013, 21.04

Dugast fast bird http://r2-bike.com/dugast-fast-bird-flying-doctor29-tubular_1
http://comunidadciclismo.com/wp-content/uploads/2012/05/Dugast-FB-montada.jpg

LJL
24.05.2013, 21.06
^ Tuubirenkaat vaatii tuubikiekot ;)

-Lauri

arisaast
24.05.2013, 21.10
No tuossa yhdet, aikamoisessa alennuksessa vielä (muistaakseni pari vuotta sitten oli 50€/kpl):
http://www.fahrrad-online-24.de/Fahrradteile/Fahrrad-Reifen/2x-Continental-Race-King-2-2-Supersonic-schwarz-weiss-55-559-26x2-2-MTB-Reifen.html

-Lauri

Erittäin houkuttavat, vaikka juuri laitoin uudet Race Kingit alle. :)

Geaxilla ainakin noita kokovalkeita xc-renkaita, jos joku himoitsee...

http://www.rczbikeshop.com/englishue/geax-013-tyre-saguaro-26x2-00-folding-white.html

Jsavilaa
24.05.2013, 22.45
Onks toi silikonituubi tuossa pullotelineessä?

Hitto, tuohon pitää hommata jotku sikaflexin tarrat! Jostain Säästökuopasta taisin napata tuon ostoskoriin, ruma mutta ajaa asiansa.

Tjoo, iltapäivällä oli siis urakkana vaihtaa Team Raadon runko Ralli-malliin. Raato nro.1 telineen suuntaan...

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/raato_009_zps0f7d7a7f.jpg

Tunti ja kymmenen minuuttia aktiivista ähertämistä, ja oltiin koeajotunnelmissa Raadolla nro.2. Ompa melko kasari/ysäri väritys tässä...eikä kumit onneksi tuoreenna vaikutelmaa. Kävin illemmalla muutaman kympin kiertelemässä testiä mahollisimman sekalaisessa maastossa/alustoilla ja meikäläisen mittapuulla tuntuu oikeen hyvälle. Jospa tämä nyt ois se "the ajopyörä" ja nuita muita voi työstää.

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/ralliraato_002_zpsa2327efd.jpg

Tuossa kun päästiin oikeen kunnon ruuvausvauhtiin, niin aattelin raapia tuon kaverille menevän Teamin niin nippuun kuin vain saa. Elikkä Quantec paloiksi:

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/quantec_010_zps2d8f5216.jpg

Ja hetki taas touhuamista niin loppui osat kesken. Ens viikolla tulee toinen takapumppu (se tosin Raceen ja siitä Foxi takas tähän) ja jostain pitää metsästellä liipasimet. Ei vissiin isommin muuta puutu.

http://i148.photobucket.com/albums/s34/Jsavilaa/konailua/raato_008_zps9bf1d624.jpg

Tuo Quantec on siis taas levällään tallissa mutta ei varmaan kovin kauaa...

kauris
25.05.2013, 08.28
En itse laittaisi omalle netissä esitellylle pyöräarsenaalle johtavaa osoitetta näkyviin samoihin kuviin pyörien kanssa. Ihan vain varmuudeksi, kun kaikenlaista idioottia porukkaa ikävä kyllä näitäkin sivuja saattaa lukea.

Jsavilaa
25.05.2013, 09.55
En itse laittaisi omalle netissä esitellylle pyöräarsenaalle johtavaa osoitetta näkyviin samoihin kuviin pyörien kanssa. Ihan vain varmuudeksi, kun kaikenlaista idioottia porukkaa ikävä kyllä näitäkin sivuja saattaa lukea.

Ihan hyvä huomio, haihdutin suorimman linkin pois. Jos taas pyöräkerhon nettisivua tarkoitat niin yksikään nuista ei oo enää mulla tallissa ja iso osa ei ole koskaan ollutkaan (=kavereiden pyöriä). Parikymmentä vuotta kun on harrastanut monennäkösiä ns. "kiinnostavia" laitteita niin on tullu mietittyä varkaudenestoja/hälyjä/seurantalaitteita yms. aika paljon. Ennen nettiä oli toki harrastajan kannalta helpompaa kun esim. auto- ja autostereovarkaat lähti reilusti marketeilta korollalla perään ja koitti vaanimalla selvittää kohteen osoitteen, keskimäärin huonolla menestyksellä. ;)

kauris
25.05.2013, 21.03
Joo tarkoitin auton rekkaria, jonka perusteella kotiosoite on kenen tahansa selvitettävänä.
Jos oli pahimman kaverin auto, niin ok ;)

Jsavilaa
27.05.2013, 16.42
Tuon kun täyttää niin loppuu rekkarin avulla tehdyt urkinnat:
http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_b120/index.html (http://www.suomi.fi/suomifi/suomi/asioi_verkossa/lomakkeet/trafi_b120/index.html)

Dr.J
29.05.2013, 14.37
https://dl.dropboxusercontent.com/u/42061955/IMG_7013.jpghttps://dl.dropboxusercontent.com/u/42061955/IMG_7016.jpghttps://dl.dropboxusercontent.com/u/42061955/IMG_6997.JPGhttps://dl.dropboxusercontent.com/u/42061955/IMG_6998.jpg

Tank Driver
29.05.2013, 23.23
No-voi-perse! Teet sitten itse titaanirungon.

Fab
30.05.2013, 11.19
^^Arvostan! Asialliset vehkeet ja tellingit. Mielenkiintoista nähdä lopputulos.

Dr.J
30.05.2013, 11.36
Tank Driver, rungon rakentaa Darren Crisp (http://english.crisptitanium.com), oma osuus on rajoittunut geometrian suunnitteluun.
Projekti käynnistyi jo lokakuussa 2011, mutta Crispin jonotuslista on 1,5v, joten vasta nyt ollaan rakennusvaiheessa. Lisää kuvia luvassa kun projekti etenee.

kauris
30.05.2013, 12.31
No missä noi kuvat sitten on otettu? Darren Crispillä? Aika hauskaa, että lähettää sitten kuvia oman rungon valmistusvaiheista suoraan verstaalta asiakkaalle. Hyvältä näyttää!

Juha Jokila
30.05.2013, 12.35
Todistaa vaan, ettei rungot tule alihankintana Kiinasta. Ja on kai sillä muutenkin varaa käyttää muutama minuutti asiakkaan mielyttämiseen, jos jonotusaika on toista vuotta. Hieno tulee.

mhelander
30.05.2013, 13.01
Kerrassaan mainio lähestymistapa. Työtila ja vermeet näyttää todella asiallisilta, kuten juurikaasun syöttö hitsattaviin putkistoihin. Tarttis vissiin ottaa vähän oppia...

asb
30.05.2013, 13.05
Noi Crispin jigin kartioihin tulevat letkut... ilmeisesti titaanin hitsaamisessa tarvittavan suojakaasun kuljettamiseksi? Olenkin usein ihmetellyt miten tuo tehdään.

Edit: mhelanderihan sen selitti samalla, kun kirjoitin.

twentyniner
30.05.2013, 13.39
Katsoin Crispin promokuvat, kyllä oli kaunista katsottavaa :)

duris
30.05.2013, 14.04
Katsoin Crispin promokuvat, kyllä oli kaunista katsottavaa :)
Sama. Sitten katsoin hinnastoa ja itkin.

twentyniner
30.05.2013, 14.44

Itse en uskaltanut noin pitkälle :)

asb
30.05.2013, 15.32

Eihän $3.5k nyt ole mikään järkyttävän kova hinta. Hipo massatuotettu hiilikuiturunko liikkuu samassa hintaluokassa.

Ohiampuja
30.05.2013, 20.44
Samat sanat. Minä ihastuin jo siihen hienoon jigiin. Ja niihin juurikaasun letkuihin. :)

Falkonna
01.06.2013, 20.08
Tehnyt jo pitemmän aikaa mieli laittaa jotain klassista teräsrunkosta maantiekiituria, niin tuurinkaupalla tulikin tuttavan kautta vastaan tämmöinen 70-lukulainen CTAPT WOCCE. Lompakko köyhty ja nyt ois tarkotus alottaa entisöintiprojekti. En vielä tiedä mihin oon nyt pääni tunkenu ja riittääkö osaaminen kuinka pitkälle, mutta kiirettä ei ole.
Jos on jotain vinkkejä ja niksejä aloittavalle pyöräentisöijänöösille niin otan mielelläni vastaan.

http://i.imgur.com/qXMBFd1.jpg

Hösö
04.06.2013, 18.16
Jahas!

Oman projektin tärkein palanen tipahti kotia tänään!

Tästä se lähtee!!

http://img.tapatalk.com/d/13/06/04/y3ejedus.jpg

Rööperi
05.06.2013, 19.32
http://www.flickr.com/photos/96635324@N08/sets

Tämä on low-end-tekniikkaa muihin ketjun pyöriin verrattuna, mutta tällaisen projektin kasasin kauniimmalle puoliskolle synttärilahjaksi.

http://farm6.staticflickr.com/5469/8870419102_36fa46feba_c.jpg

crcm
05.06.2013, 20.11
Pukkaa aika valkoista Niner SIR9:iä :o

http://img28.imageshack.us/img28/8622/forumhigh00791.jpg

adelaine
05.06.2013, 21.57
UUH! Kuidon putiikista?
Ollako ritcheyn polkimet?

kianto
05.06.2013, 22.44
Jahas!

Oman projektin tärkein palanen tipahti kotia tänään!

Tästä se lähtee!!

http://img.tapatalk.com/d/13/06/04/y3ejedus.jpg

Minkäs merkkinen ja mallinen tuo satula on? Pakkauksessa taitaa lukea SDG, mikäli en aivan väärin näe? Näyttää silmämääräisesti melko hyvän malliselta/profiiliselta istuimelta.

Mihail
05.06.2013, 23.25
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10463&d=1370463825

Pudjetti 29" hankinnat suoritettu ja synnytys aloitettu.

LJL
05.06.2013, 23.32

Ihqa värikoodausta. Lisää kuvia!

-Lauri

crcm
05.06.2013, 23.48
Kuidolta ja Kaielta juu. Pedaalit on Ritcheyltä. Osasarja XT jarruineen. Kiekot Crest/240S/Revo. Kumit Raketti Ronit. Puna-anodisoitujen osien osien kanssa vähän jännäsin, mutta ei pahoja värivaihteluja tullut vastaan. Yllättäen Hopen (pitäisi olla laadukas?) satulaputkenkiristimessä on kaksi hieman eri väristä punaosaa.

JackOja
06.06.2013, 07.52

UUuuhhh.... No nyt tulee hienoa! Jos kaikki palikat on kasassa niin tuohan on huomenna ajossa?

Vielä punainen EBB ja eturattaiden pultit ;)

Minkä kokoinen sun satulapanta on? Mulla 30,0mm ei oikein toiminut (ainakaan Thomsonin tolpan kanssa). Satulaputki hiukan väljä...
(Matti H:n ja adelainen kanssa käytiin pitkät PM-keskustelut aiheesta :))

crcm
06.06.2013, 09.05
UUuuhhh.... No nyt tulee hienoa! Jos kaikki palikat on kasassa niin tuohan on huomenna ajossa?

Vielä punainen EBB ja eturattaiden pultit ;)

Minkä kokoinen sun satulapanta on? Mulla 30,0mm ei oikein toiminut (ainakaan Thomsonin tolpan kanssa). Satulaputki hiukan väljä...
(Matti H:n ja adelainen kanssa käytiin pitkät PM-keskustelut aiheesta :))

Pitää sitä jotain mustaakin jättää, että väriharmonia säilyy. :rolleyes: Olikos sulla se pultilla kiristettävä versio vai toi pikalinkku? En ole testannut vielä. Satulatolppa on Syncrosin hiilikuituinen, joka oli vähän kompromissi kun unohdin tilauksesta semmosen. Kuidollakaan ei ollut sitä edullisempaa kuitutolppaa (27.2mm) punasilla teksteillä. Semmonen tuntuma, että eivät valmista sitä enään. Saa kertoa jos tulee vastaan. Riittääkö tohon EBB:en asennukseen muuten ihan perus kitkainen kuitumömmö?

JackOja
06.06.2013, 09.13
^pultilla se mun panta on. Mutta sulla ehkä pysyykin hiilarinen paremmin kun laitat kitkatahnaa väliin.

Sulla kun on tuota punaista niin kannattaa harkita sitä Ninerin omaa pantaa (saa punaisena) jos tulee ongelmia. Sitä kun saa juuri oikean kokoisena. Itsellä ei tule kyseeseen kun ei ole sopivaa väriä :)

EBB:sta en osaa sanoa... tarviiko se tahnaa ollenkaan?

stenu
06.06.2013, 09.20
^^ Meillä enemmälti ohennetut rautarungot huutaa 28,6-millistä pantaa 27,2-millisen tolpan kanssa. Thomsonia ja Salsaa saa ainakin tuossa koossa. Värivaateista voi joutua tinkimään..

Matti H
06.06.2013, 09.41
^^ Mulla on Ninerissä DKG:n 29,5 mm panta, jota sai Nineriltä ennen niiden omalla nimellä leimatun tuotteen ilmestymistä. Aikamoista ongelmaa on ollut tuonkin kanssa, satulatolppa painuu ajossa alas vaikka mitä tekisi. Toisaalta pariin otteeseen Thomsonia on irrotettu rungosta ihan tosissaan, josta seurauksena pyörä lepää nytkin kellarissa ilman tolppaa.

Oudon tilanteesta tekee se, että mitään ongelmia ei ole kahdessa Surlyssä, Salsan Mariachissa eikä vanhassa Nishikissä. Epäilen Thomsonin sopivuutta rautarunkoon, vaikka sitten taitaakin olla yleisin tolppa mitä noihin laitetaan.

crcm
06.06.2013, 09.49
EBB:sta en osaa sanoa... tarviiko se tahnaa ollenkaan?

Manuskassa on puhutaan Carbon Gripistä ja Pipe Joint Compoundista. Jotain kitkamömmöö sinne kannattaa laittaa, kun muuten kuulemma saattaa alkaa narista.

Tulihan tossa jo Ninerin oma musta pulttipanta jos ei Hopella pysy ja tosiaan näyttää sitä punaisenakin löytyvän. Miksiköhän en sitä tilannut Kuidolta. :seko: Kasaus venyy kyllä varmaan viikonloppuun. Odotan aika vääntöä tublessien kanssa. Nyt on kyllä kuusi pedrosin rengasmuovia ja yksi vinyylipäällystetty metallinenkin.

JackOja
06.06.2013, 10.06
^no jos mulla ei Thomsonin pannalla pysy (kun ehtis asentaa :o) voin lunastaa sulta tuon mustan ja de-anodisoin (onnistuuko, anyone?) sen hopeeksi. Itse asiassa pitäis kyllä Kuidolta tilata hiilaristongakin...

Ei siinä tblss-hommassa vaikeeta tule, paa ne kumit jo hieman venymään sisureilla...

crcm
06.06.2013, 13.04
Oletteko suojannu noita teräsrunkoja jotenkin? Varsinkin toi keskiön alue kiinnostaa. Joku oli jotain kotelonsuojaainetta käyttänyt? Kiveniskusuojausta löytyykin jo.

^ Joo venymään olis tarkoitus laittaa.

JackOja
06.06.2013, 13.15
Oletteko suojannu noita teräsrunkoja jotenkin?...

Mä laitoin bilteman :o spraypurkista kotelonsuoja-ainetta sisään. Tuskin levittyi mitenkään järkevästi, mutta pieni mielenrauha. Ehkä tarpeetonta kun säilytän fillaria kuivassa ja lämpimässä tilassa, mene ja tiedä :seko:

Juha_H
06.06.2013, 13.21
http://www.flickr.com/photos/96635324@N08/sets

Tämä on low-end-tekniikkaa muihin ketjun pyöriin verrattuna, mutta tällaisen projektin kasasin kauniimmalle puoliskolle synttärilahjaksi.

http://farm6.staticflickr.com/5469/8870419102_36fa46feba_c.jpg
Kyllä on hieno! Mieltä lämmittää aina kun näkee että vanhoille laatupyörille suodaan uusi elämä - etenkin kun toteutus on näin upea. Taiwan-alumiinia ja muovipyöriä on jo ihan riittävästi liikenteessä.

J_K
06.06.2013, 13.34
Oletteko suojannu noita teräsrunkoja jotenkin? Varsinkin toi keskiön alue kiinnostaa. Joku oli jotain kotelonsuojaainetta käyttänyt?

Laita jotain hyvin juoksevaa kotelosuoja-ainetta, ylimääräiset on siten helppo kaataa pois putkista.

Mihail
06.06.2013, 17.58
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10469&d=1370530185

Tämä oli nopea projekti. Ensikosketus pitkin poikin forssaa suoritettu ja aivan mielenvikaisen hauska pyörä.
Mahdollisesti tulevaisuudessa joustokeula, mutta hyvin epätodennäköistä kumminkin.
10 pakka+XO type2 takavaihtaja+XX1ketjut+XX1kammet ja XOtriggeri toimii aivan mielettömän hienosti.
Aikaisemmin kokemusta X7:sta ja ei voi kyllä oikeen samana päivänä edes puhua.
Renkaat vaihtuu jossain kohtaa siloisemmiksi ja kotinarut korvataan nippusiteillä ja vanteista lähtee teipit veke, sit se olis siinä.

crcm
06.06.2013, 22.32
Mihailin vehje näyttää kepeältä. Paljos on tuomio? Mikä haarukka?

Mihail
06.06.2013, 22.57
^Paino on tuollainen 9.9kg, on tuo pyörä sylissä metodi vähän epätarkka.
Kiekoista ja noista shimanon hinnat alkaen lukkopolkimista saisi helposti painoa pois, ja vielä edullisestikkin, mutta tuo palvelee tarkoitusta tällä hetkellä hyvin.
Haarukka (http://www.kinesisbikes.co.uk/products/forks/mtb/ix) on Kinesis maxlight ix.

adelaine
07.06.2013, 11.06
Yllättäen Hopen (pitäisi olla laadukas?) satulaputkenkiristimessä on kaksi hieman eri väristä punaosaa.
Huomasin, että Hopen pantahan siellä kuvassa näkyy. En kuitenkaan halunnut alkaa moittimaan. Itte en vain huonojen kokemusteni vuoksi enää suostu Hopen kiristettäviä tuotteita (pikalinkut, pannat, jne) käyttämään. Liian monta hajonnutta pulttia ja kesken ajon pudonnutta rengasta oon jättänyt taakseni.

Marmatuksesta huolimatta ainakin toistaiseksi Niner MCR:ssä on Hopen pikalinkullinen panta toiminut. Sekin tilauksessa sattuneen virheen vuoksi on tosin 28,6mm. Käytännössä jouduin asennusvaiheessa vähän pantaa lattapäämeisselillä venyttämään mutta paikoilleen meni ja on toiminut.

Ohiampuja
07.06.2013, 13.40
Pudjetti 29" hankinnat suoritettu ja synnytys aloitettu.
Mikäs keula tuossa on? Näyttää mielenkiintoiselta.

J_K
07.06.2013, 13.57
Mikäs keula tuossa on?

Haarukka (http://www.kinesisbikes.co.uk/products/forks/mtb/ix) on Kinesis maxlight ix.

CamoN
07.06.2013, 18.46
Mutta mikäs runko tossa on? Näyttää epäilyttävästi On-One Lurcherilta joka on nyt huomattavassa halvennuksessa On-Onen verkkokaupassa...

Mihail
07.06.2013, 21.32
On-One Lurcher se on 18" ja ostettu huoltoaseman pihalta. :cool:

Tomsson
07.06.2013, 21.57
Pieni kokeiluluontoinen projekti tänään tuohon kaikkein maastokelvottomimpaan maastopyörääni.

Twinkula.
http://i.imgur.com/Tx2DcrQh.jpg

http://i.imgur.com/Nx0WVw3h.jpg

Kokeilussa nyt aluksi takana 15t.
Edessä 22t/36t.

JohnFr
08.06.2013, 22.06
On kyllä erikoisimpia projekteja mitä on vastaan tullu... kerrohan kokemuksia, jahka niitä on.

crcm
09.06.2013, 00.42
Kysynpä nyt täälläkin kun omaan projektiin liittyy. Miten DT Swissin 240s oversize etunavasta saa ne oletus 20mm adapteri pois? Toinen puoli lähti ihan kivasti, mutta toinen puoli + akseli en ole saanut kuin puolisenttiä ulos kuminuijalla. Jotain jippoja tarttis?

Ansis
09.06.2013, 10.49
Kysynpä nyt täälläkin kun omaan projektiin liittyy. Miten DT Swissin 240s oversize etunavasta saa ne oletus 20mm adapteri pois? Toinen puoli lähti ihan kivasti, mutta toinen puoli + akseli en ole saanut kuin puolisenttiä ulos kuminuijalla. Jotain jippoja tarttis?
aluksi otat toisen puolen kiertämällä auki (en muista avaimen kokoa) ja sen jälkeen naputtelet samalta puolelta akselin irti, josta adapteri irtosi. Kun saat sen irti niin sitten on helppo ottaa se toinen adapteri irti vaikka kahdella avaimella tai sitten toinen pää ruuvipenkkiin. Kerroinko tarpeeksi epäselvästi? :D

crcm
09.06.2013, 14.07
aluksi otat toisen puolen kiertämällä auki (en muista avaimen kokoa) ja sen jälkeen naputtelet samalta puolelta akselin irti, josta adapteri irtosi. Kun saat sen irti niin sitten on helppo ottaa se toinen adapteri irti vaikka kahdella avaimella tai sitten toinen pää ruuvipenkkiin. Kerroinko tarpeeksi epäselvästi? :D

Joo noin ajattelinkin sen menevän, mutta en saa naputeltua sitä akseli/adapteri yhdistelmää kuin toisen puolen laakeriin asti. On aika tiukassa. Itsellä löytyy vaan pieni ruuvipuristin, ei kokonaista penkkiä. Adaptereihin sopii 22mm kiintoavain. Toi akseli on n. 24 millinen. Ajattelin jos vetäis jonkun pultti/prikka viritelmän että sais koputtelu varaa pidemmälle kun laakereihin.

Tomsson
09.06.2013, 17.59
On kyllä erikoisimpia projekteja mitä on vastaan tullu... kerrohan kokemuksia, jahka niitä on.

Jaa mää vai?

Nojuu, Twinkulasta en kyllä pisteitä ota, koska setupin on lanseerannut ainakin jo kanttiinin tollo pari vuotta sitten :)
Itse ehkä höystin sitä tuolla Alfinen kiristävällä kiristäjällä, vaikka eiköhän maailma ole vastaavia täynnä.

Tänään oli kokeilu ja tuota täytyy sanoa että... ihan jees. Tuollaiseen keventelyfillariin (11,3kg) ihan kelpo juttu, koska kulkee isolla limpulla kepeästi ja tarvittaessa myös putkelta kiipeää kohtuullisesti mummorattaalla. Jakkaralta ei sitten niinkään, ei ainakaan kivikossa.
Toki jo helpon sorttisella peruslenkillä oli jo pari nousua jotka jäi onnettomiksi välityksen takia.
Puolet hyvyydestä tulee kuitenkin rullailurenkaiden takia, eli jos alla olisi jotain pitävää nallekarkkiseosta, niin tilanne olisi toinen.
Lenkkisuunnan kun ottaa neulaspoluille ja vastaaville niin ihan hauska peli.

22t/15t on aika kivan tuntuinen teknikkovaihde, mutta 38t/15t voisi olla kaverina noin rullailevana. Nyt siis 36t.

Plus
10.06.2013, 13.26
Pientä projektia päällä...

https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/kuota_maalattavana.jpg

crcm
10.06.2013, 16.29
^ Selkeesti uudet kilikoli-maalit tulossa. ;)

twentyniner
10.06.2013, 18.31

Itselläni oli kertaalleen vastaava mielessä AM 29erin kanssa, Hammersmit vain eteen vai mikä se planeetta Sram nyt olikaan.

JohnFr
10.06.2013, 20.09
Jaa mää vai?

Nojuu, Twinkulasta en kyllä pisteitä ota, koska setupin on lanseerannut ainakin jo kanttiinin tollo pari vuotta sitten :)
Itse ehkä höystin sitä tuolla Alfinen kiristävällä kiristäjällä, vaikka eiköhän maailma ole vastaavia täynnä.

No sää just.

Joo itse en tosiaan oo ennen tuollaista nähny, vaikka onkin mieleni syvimmissä perukoissa pyörinyt. Saa nähdä, josko tuota tulis joskus kokeiltua, mikäli vaan sopiva raato sattuu vastaan.

crcm
12.06.2013, 00.34
Joo noin ajattelinkin sen menevän, mutta en saa naputeltua sitä akseli/adapteri yhdistelmää kuin toisen puolen laakeriin asti. On aika tiukassa. Itsellä löytyy vaan pieni ruuvipuristin, ei kokonaista penkkiä. Adaptereihin sopii 22mm kiintoavain. Toi akseli on n. 24 millinen. Ajattelin jos vetäis jonkun pultti/prikka viritelmän että sais koputtelu varaa pidemmälle kun laakereihin.

Pultti/prikka setillä sain naputeltua akselin/toisen adapterin pois. Aikamoista vääntöä oli sen adapterin irroittamisessa akselista, mutta lopulta onnistuin lukkopihdeillä ja kiintoavaimella.

Pikku teaseriä...

http://sdrv.ms/14Ujeq8https://skydrive.live.com/redir?resid=69447E98CCD3A031!458&authkey=!AJcj9Ryphj2a2Kshttp://img705.imageshack.us/img705/8906/sir9.jpg

Kumitarzan
13.06.2013, 01.19
https://lh5.googleusercontent.com/-hPKG982eimk/UbjwQXq3WKI/AAAAAAAAAUU/3Wrkey2GYGQ/s1024/P%25C3%25B6s%25C3%25B6.jpg
Unholaan unohdettu Pösö sai uuden elämän ja ensimmäisen ajonsa liki 20 vuoteen.

Uomo
13.06.2013, 09.35
Oijoijoi ku on pirtsakka pösö. Ei muuta ku hyviä ajoja. :)

Adrift
13.06.2013, 09.56
On tosiaan siistin näköinen vehje. Tolla kelpaa kruisailla.

Gibsy
13.06.2013, 10.32
Pösön satula on suhteettoman kokoinen tuohon kokoonpanoon, muuten nätti kapistus.

PELTONEN
13.06.2013, 15.15
Tästä se lähtee...

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10506&d=1371125499]

TimppaK
13.06.2013, 20.53
Tuo Peugeotin kunnostaminen on hieno kulttuuriteko. Komeat ovat nuo viistoputken vaihdevivut. Entä ovatko nuo 36-puolaiset kiekot ja navat ihan originaaleja?

pätkä
13.06.2013, 21.33
Kumitarzanin Pösö on hieno, voisi olla vielä päheempi valkosilla tankonauhoilla ja satulalla.

Kumitarzan
13.06.2013, 21.55
Kiitos kaikille kommenteista ja kehuista!
Satula on tosiaankin ruma Lidlin 8 euron penkki, se vaihtuu kun löydän jotain muuta tilalle.
Kiekot ja navat ovat alkuperäiset.
Alunperin tuossa oli valkoiset tankonauhat, mutta tuli sitten päädyttyä mustiin.

Ohiampuja
24.06.2013, 12.19
Kiinnostaisi kasailla simppelin-näköinen kaupunkipyörä, mutta en haluaisi luopua takavaihtajasta. Ja tällaiset runkovivut pistivät silmään tuolla netin syövereissä.

Niin kuinkas nuo kätevästi saisi kiinni runkoon ilman näkyviä muutoksia? Jollain pannalla, tai yms irto-osalla?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=9025;page=1;m enu=1000,4,38;mid=0;pgc=0;orderby=2 (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=9025;page=1;m enu=1000,4,38;mid=0;pgc=0;orderby=2)

JackOja
24.06.2013, 12.26
Pikku teaseriä...

Eikö tää viälä ole valmis?

lansive
24.06.2013, 12.34
Kiinnostaisi kasailla simppelin-näköinen kaupunkipyörä, mutta en haluaisi luopua takavaihtajasta. Ja tällaiset runkovivut pistivät silmään tuolla netin syövereissä.

Niin kuinkas nuo kätevästi saisi kiinni runkoon ilman näkyviä muutoksia? Jollain pannalla, tai yms irto-osalla?
http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=9025;page=1;m enu=1000,4,38;mid=0;pgc=0;orderby=2 (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=9025;page=1;m enu=1000,4,38;mid=0;pgc=0;orderby=2)

Takavuosina halvemmissa rungoissa vivut olivat pannalla kiinni. Nykyaikaisia (http://problemsolversbike.com/) versiota tehdään ihan kaupallisestikin, mutta varmaan noita löytyy romikseltakin jos jaksaa etsiä.

twentyniner
24.06.2013, 12.35
Paul Componentsin adaptereilla.

crcm
24.06.2013, 15.50
Eikö tää viälä ole valmis?

On! Mutta en tohdi ottaa parempaa kuvaa ennen kuin saan lyhennettyä etujarrun letkun.

toripolliisi
25.06.2013, 12.01
Kertokaapa viisaammat! Ensi kesänä pitäisi osallistua pariin 24h maastotapahtumaan, eli levi24 ja Rokua24. Tällä hetkellä itseltä löytyy todella ajettu TREK 4500 maastopyörä. Lähinnä kuutioin sitä, että saako tosta kasattua vielä JÄRKEVÄÄ peliä vai pitäiskö ostaa joku käytetty.. Mikähän olisi tämä käytetty. Budjetti olisi max. 500€, sillä just laitoin maantiepyörän eikä oikein kotiväki tykkää jos haen saman hintaisen maasturinkin kaupasta :D

Fillaritorilla näyttää olevan palikkaa ja kumia liiaksi asti tarjolla, ja vielä kohtuu hintaisiakin ovat.

larppa
25.06.2013, 14.27
Kertokaapa viisaammat! Ensi kesänä pitäisi osallistua pariin 24h maastotapahtumaan, eli levi24 ja Rokua24. Tällä hetkellä itseltä löytyy todella ajettu TREK 4500 maastopyörä. Lähinnä kuutioin sitä, että saako tosta kasattua vielä JÄRKEVÄÄ peliä vai pitäiskö ostaa joku käytetty.. Mikähän olisi tämä käytetty. Budjetti olisi max. 500€, sillä just laitoin maantiepyörän eikä oikein kotiväki tykkää jos haen saman hintaisen maasturinkin kaupasta :D

Fillaritorilla näyttää olevan palikkaa ja kumia liiaksi asti tarjolla, ja vielä kohtuu hintaisiakin ovat.

Jos pyörä on oikean kokoinen ja putkiosiltaan vielä siedettävässä kunnossa, niin päivitä vanhaa. Vaihtolistalle ainakin:
-keula käytettynä 150-200e. Sopiva taso voisi olla RockShox Reba, magura durin tai vastaava. Kunhan on ilmakeula.
-ketjut slx 15e
-takapakka shimano slx 38e tai deore 25e
-kampisarja shimano deore, sisältää uuden keskiölaakerin 55e
-vaihdevaijerit 4e ja -kuoret 10e
-kunnolliset renkaat 40-70e ja kevyet sisurit 10-15e

Tässä vaiheessa siis kulunut 309-407e. Em. hinnat tempaisin ensimmäisestä verkkokaupasta, joten tarjouksia kyttäämällä voi tulla vieläkin halvemmaksi. Ihan kohtahan on saksalaisten alennusmyyntiaika. Lopuilla voi katsella kevyempää vannetta torilta. Seuraavana talvena voi hallitukselta anoa luvan rungon ostamiseen, johon saa kohtuulliset palikat tästä perusparannetusta pyörästä.Monelta löytyy varmasti myös mielipiteensä Shimanon osia vastaan, mutta minusta ne ajavat asiansa hyvässä saatavuudessa, osien kestossa, toiminnassa ja hinnassa.

Kaiken tämän ehtona kuitenkin on, että muut osat on putsaamisella saatettavissa käyttökuntoon

toripolliisi
25.06.2013, 14.56
Mahtava viesti Larppa!

Mikä parasta niin samalla oppii ymmärtämään, että mitä pyörä on syönyt ja miten sitä huolletaan. Eikä ole niin justiinsa jos alussa jotain tehdessä särkyy.. Sen verran olen noviisi vielä, että shimanot saa luvan kelvata.. Ainahan ne voi päivittää jos mieli muuttuu.

larppa
25.06.2013, 16.13
Purkamisessa ja kokoamisessa kannattaa konsultoida paikallisia harrastajia, vaikka osallistumalla ensin yhteislenkille. Osa noista säädöistä tarvitsee erikoistyökaluja, joita ei kannata ostaa yhtä käyttökertaa varten.

toripolliisi
25.06.2013, 22.15
Hyvä tietää. Lähipiiristä onneksi löytyy ihan ammattimieskin joka varmaan opastaa tarvittaessa. Onko muuten kukaan käyttänyt ammattikoulun palveluksia rungon maalauksessa? Tulipahan hommaa ensi talveksi, ts. hyvä karata autotalliin yhdelle jos toiselle.. Tiedättehän mitä tarkoitan? :D

xc-pyöräilijä
27.06.2013, 14.56
Fisu on vähän edennyt...

http://farm8.staticflickr.com/7434/9149345587_f770cfe24f_z.jpg

JackOja
27.06.2013, 15.04
Hienon oloista tulossa. Hyvä väri, vihreissä fillareissa on sitä jotain ;)

Tuollaiset "kolmetarraiset" kiekot on hankalia tuon kohdistuksen kannalta... vois ehkä ottaa poiskin. Rauhoittaisi.

xc-pyöräilijä
27.06.2013, 17.21
Hienon oloista tulossa. Hyvä väri, vihreissä fillareissa on sitä jotain ;)

Tuollaiset "kolmetarraiset" kiekot on hankalia tuon kohdistuksen kannalta... vois ehkä ottaa poiskin. Rauhoittaisi.

Joo pitää kattoa mitä teen tarrojen kanssa.. Mutta kyllä tosiaan, vihreät pyörät sopivat omaankin silmään.

Kender
27.06.2013, 20.13
Ensimmäinen maastopyörä projekti edessä. Uhrina toimii Corratecin X-vert ilmeisesti vuodelta 2005. Minkälainen ohjainlaakeri tuohon sopii? Keulana toimisi vanha Rokkarin Judy.

Vaikea löytää pyörästä tietoja netistä.

mikkox
27.06.2013, 22.15
Piti ostaa kun halvalla sai.. ;) On Onen alennusmyynneistä tuli napattua Lurcher 29" runko projekti pyöräksi 2014. Tarkoitus siis metsästää hyvällä hinnalla osia tässä hiljalleen. Jos ajokuntoon saisi tuossa talven aikana.

https://lh6.googleusercontent.com/-hyZu79ZiWw0/UcyMDHA11_I/AAAAAAAAAcw/3DnEcrj7lqQ/w866-h577-no/IMG_4313.JPG

CamoN
01.07.2013, 12.37
Jepjep. :)

Minä hain oman Lurcher -projektin viimeiset osat aamulla. Nyt on kiekot myllytetty ja renkaat tiivistymässä. Saa nähdä saisiko sen vielä tänään valmiiksi. Voi tehdä tiukkaa.

http://farm3.staticflickr.com/2825/9183070280_9486142278_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/65411758@N06/9183070280/)

Tästä piti tulla ikäänkuin "sleepperi" arki/talvimaastopyörä, mutta se taitaakin mennä lahjaksi isälleni jota pitäisi vähän aktivoida sohvalta homehtumasta. Jos ei tällä aktivoidu niin johan on kumma.

Edit: Kammet ja ketju näyttää unohtuneen kuvasta. No, joka tapauksessa 1x10 voimansiirrolla olisi tarkoitus mennä. Laskettu paino synnytyksen jälkeen on 11,373kg, saa nähdä paljonko menee yli.

toripolliisi
01.07.2013, 17.11
-keula käytettynä 150-200e. Sopiva taso voisi olla RockShox Reba, magura durin tai vastaava. Kunhan on ilmakeula.
-ketjut slx 15e
-takapakka shimano slx 38e tai deore 25e
-kampisarja shimano deore, sisältää uuden keskiölaakerin 55e
-vaihdevaijerit 4e ja -kuoret 10e
-kunnolliset renkaat 40-70e ja kevyet sisurit 10-15e

Tässähän tuntee itsensä todella tyhmäksi! Runko on TREK 4500 2002 Ensinnäkin, keula!

*Rock Shox Judy TT, 3.15" travel näyttää olevan alkuperäinen, mutta kai tuon uuden suhteen on jotain "rajoitteita"? Rockshox reba ja magura durin ovat yhteensopivia?

toinen asia on kiekot ja pakka. Tässähän alkaakin olla jo soppaa kerrakseen.. tästä kun alkaa miettimään takavanteen navasta eteenpäin niin aika monen palikan pitää olla yhteen sopivia?!?
Mikä olis sellainen perushyvä kokonaisuus vanne+pakka setille? Etu- ja takakiekot ovat tällä hetkellä ihan roskis kamaa. Ts. milloin ne Saksan ale -myynit starttaa? :D Taidan kytätä perus hyvää
käytettyä tai uutta pyörää projektin ohella. Kokonaishintojen mukaan teen päätöksen. Projekti ois kiva tekemisen kannalta, mutta maksaakohan vaivaa alkaa tosta -02 trekistä vääntämään ensi kesän
tapahtumiin kelpaavaa pyörää?

Sen verta mielenkiitoisia tapahtumia olisi tarjolla, joten pyörän pitäisi kuitenkin olla sellainen, että sillä nauttii sotkea...

CamoN
01.07.2013, 21.16
Valmistuihan se päivässä.

http://farm8.staticflickr.com/7445/9184048291_5d42dc46cc_b.jpg (http://www.flickr.com/photos/65411758@N06/9184048291/)

Runko: On-One Lurcher Carbon 29er 18"
Keula: Rock Shox Reba 29 RL
Kiekot: Mach1 820 -kehät + Shimano Deore M525 29er -navat
Renkaat: Specialized Renegade 29x1.95
Keskiölaakeri: Truvativ Team GXP BB92
Kammet: Truvativ S-1260 GXP / 38T
Takapakka: SRAM PG-1070 11-32
Ketju: SRAM PC 1091R
Vaihdeliipaisin: SRAM X7 10sp
Takavaihtaja: X9 10sp keskipitkähäkki
Ohjainlaakeri: FRM D-Set 1.5" taper 49
Ohjainkannatin: Syntace F109
Ohjaustanko: Race Face XC (tms.)
Lukkotupit: Specialized XC
Jarrut: Avid Juicy 3
Jarrulevyt: Avid HS1 160mm
Satula: Specialized Phenom Comp 143mm
Satulatolppa: Truvativ Team Carbon
Satulatolpan kiristin: Procraft PRC SPK1

Paino ilman polkimia: 10,52kg

http://www.youtube.com/watch?v=6c7Ak7rVaVQ

Ajatus lähti alun perin siitä kun piti saada hybridin tilalle jotain vähän seksikkäämpää arkikulkinetta. Ajatus 29er jäykkäperärungosta hiilikuituisena himotti kovasti kun hyllystä löytyi valmiiksi sellaiseen sopivaa palikkaa. Kyttäsin On-Onesta 29er Race -runkoa mutta sen hinta ei ikinä laskenut naurettavan alas. Lurcherin sen sijaan laski ja tilaus lähti.

Uutta osaa tuli rungon lisäksi ohjain- ja keskiölaakerit, kiekot, toinen rengas, tubeless-venttiilit, vaijerit + kuoret, takapakka, ketju, satulatolppa, satulatolpan klemmari sekä muutamia korvaavia osia täpäriin joka luovutti viimeiset palikat joita siihen ei oltu jo vaihdettu.

Laskin painoksi yli 11 kiloa polkimineen mutta lopulta paino olikin ilman polkimia vain 10,52kg. Siihenhän voi laittaa melkein mitkä vaan ankkurit ja silti pysytään alle 11 kilossa. Nuo kiekot olivat hinnat alkaen -ostos On-Onelta kun piti jotkut saada. Painavat 2,5kg ilman takapakkaa ja renkaita, siitä jo pelkästään saisi helposti pois sen verran että paino menisi alle 10 kilon.

Projektin aikana tarpeet on jo ehtineet muuttua sen verran että päätin koeajaa pyörää isälläni joka pitäisi saada irti sohvasta, jos aikoo elämässään vielä tehdä jotain muutakin kuin istua sohvalla. Saa nähdä tarttuuko syöttiin, aika näpäkkä peli tuli kasattua.

PedroK
02.07.2013, 19.09
Jouduin irroittamaan väkivalloin vanhan helkaman istuinkannattimen. Putki on 22mm, jota ei tahdo oikein kaupasta löytyä. Olisiko jollain paikkaa tiedossa, josta saisi uuden putken vai pitääkö alkaa tonkimaan romukasoja? Putken ympärillä oli "muovikaulus" ja raaka mittaus työntömitalla oli pikkusen vajaa 25mm. Mahtaisko 25mm istuinkannatin toimia tuossa?

cigant
02.07.2013, 22.55
Tuolla (http://www.sella-berolinum.de/shop/category_42/Kerzen-Sattelst%C3%BCtzen.html?sessid=TudbqopT2RAIm1A9EGD Xq1DKc324IKUgdFMoUqvBGMmFX1qO6vqPEEeXf2lm07C7&shop_param=cid%3D%26),on varmaan kaikenkokoisiin runkoputkiin sopivaa tolppaa.Sivut saksaksi.

PedroK
03.07.2013, 00.20
Thanks, täytyy tutkasta et miten onnistuis tilaaminen. Saksa ei ole vahvin osa-alue.

Kugelschreiber
03.07.2013, 09.46
Jouduin irroittamaan väkivalloin vanhan helkaman istuinkannattimen. Putki on 22mm, jota ei tahdo oikein kaupasta löytyä. Olisiko jollain paikkaa tiedossa, josta saisi uuden putken vai pitääkö alkaa tonkimaan romukasoja? Putken ympärillä oli "muovikaulus" ja raaka mittaus työntömitalla oli pikkusen vajaa 25mm. Mahtaisko 25mm istuinkannatin toimia tuossa?

Kannattanee tsekata paikalliset pyöräliikkeet eka. Ajopyörästä vois löytyy Kalloyn tolppaa jos jonkunkokoista, samoin Raisposta oon joskus hakenut jonkun vähän eksoottisemman kokoisen tolpan (25 piste olisko ollu 6). Aurinkotehtaalta vois löytyy kans noita ohkasia piippumallin tolppia, mut siellä joutunee kaivelemaan ite.

Monroe
03.07.2013, 12.59
Valmistuihan se päivässä.

Hyvä "tarina" ja video. Kiinnostaa etenkin kun itsellä on vastaava aloittamista vaille valmis. Runko (väriä myöden sama kuin sinulla) on jo kotona, samoin keula. Muut on matkalla, paitsi kiekot on vielä tilaamatta.

Saapi nähdä miten onnistuu, ei aiempaa kokemusta kasaamisesta. Eli mulla voi mennä hieman enemmän kuin tuo sinun 2min. Tosin et tainnut itse koota, videon kaveri oli aika paljon säyseämmän näköinen kuin sinä profiilikuvassasi.

Aika kevythän tuosta tuli. Mulla on toiveena päästä lähelle yhdeksää kiloa, mutta en ole kyllä edes laskenut mitä tilaamaani osat painavat. Sittenhän sen näkee kun valmistuu.

PedroK
03.07.2013, 13.48
Kannattanee tsekata paikalliset pyöräliikkeet eka. Ajopyörästä vois löytyy Kalloyn tolppaa jos jonkunkokoista, samoin Raisposta oon joskus hakenut jonkun vähän eksoottisemman kokoisen tolpan (25 piste olisko ollu 6). Aurinkotehtaalta vois löytyy kans noita ohkasia piippumallin tolppia, mut siellä joutunee kaivelemaan ite.

Kiitti vinkistä. On tässä vielä aikaa. Runko on vasta hiomaväreissä.

Sent from my iPad using Tapatalk HD

jtt
04.07.2013, 15.03
Loman alettua oli vihdoinkin aikaa nytkäyttää omaa projektia eteenpäin ja pistää homma lähes kasaan. Uusi penkki pitäisi vielä hommata (ja säätää suoraan, eipä tullut huomattua ennenkuin kuvaa katsoessa kuinka vinoon se oli jäänyt), siistiä hieman jarru- ja vaihdevaijereita ja katsella taakse hieman matalaprofiilisempaa rengasta kuin 2.4-tuumainen Ardent (jäähän tuossa vielä lähes sentti tilaa renkaan ja satulaputken välille). Hissitolpankin voisi pistää harkintaan, mutta katotaan nyt.

Tässä hätäinen kännyrapsaisu pikaiselta testilenkiltä:
https://lh3.googleusercontent.com/-TbHB2FjBWp4/UdVhPpm_uiI/AAAAAAAAAFs/QX7XoRGS13E/s800/Fileline.jpg

PellervoS
05.07.2013, 01.26
Fillarikellari Hgissä, siellä näyttää olevan 22,0 mm putkia jopa varastossa. http://fillarikellari.fi/index.php?np=3&md=50&sd=5005

Grim
05.07.2013, 22.55
Mikäs titaanirunko tuo on?

Keevo
06.07.2013, 08.27
http://kaivo.otokset.fi/kuvat/Soma%20Smoothie/rolling.jpg?img=img900

Pikkuhiljaaa :-)

Runko 2050gr
Keula 340gr
Kiekkosetti 1390gr

Ps. mikä on oikeaoppien tapa kiinnittää headsetin kupit. Onnistuuko kotikonstein?

Itsok
06.07.2013, 11.37
Ahead-set menee parhaiten paikoilleen prässäämällä. Onnistuu ihan hyvin itsekin omatekoisilla työvälineillä.

Hankit kierretankoa pari-kolkyt cm (vahvempi kierretanko parempi. suosittelen esim M12 tankoa) ja siihen isot aluslaatat ja mutterit. Sitten viel vanerilaput tai pienet laudan pätkät, alumiinipalat tai muuta vastaavaa. Prässäät yhden kupin kerrallaan ja katsot että laakerikuppi lähtee suoraan.
Toisaalta sopivassa pyöräkaupassa laakereiden prässääminen vie viis minuuttia, jos ei halua itse väkertää.
Kaikkien hurjimmat sällit on asentanu laakerikuppeja lyömälläkin, mutta itse en ehken lähtisi sillein asentamaan.

Juha Jokila
06.07.2013, 12.04
Ps. mikä on oikeaoppien tapa kiinnittää headsetin kupit. Onnistuuko kotikonstein?
Runko ja ehkä haarukkain (http://www.bike-discount.de/shop/k834/a100720/planfraeswerkzeug-fuer-gabelkonus-1-1-8-30mm-mit-fraeser.html) olis hyvä feissata reamerilla (http://www.bike-discount.de/shop/k834/a97596/head-tube-reamer-1-1-8-34-mm.html) ja kupit sisään puristimella (http://www.bike-discount.de/shop/k834/a236/bearing-cup-press.html).

xc-pyöräilijä
06.07.2013, 12.12
^ Pyhh, itse en yhdenkerran takia jaksanut moisia ostaa, pinnat näyttivät riittävän tasaisilta ja ruuvipenkissä kupit sisään. Nätisti meni :D

Monroe
06.07.2013, 16.00
Pitääkö laittaa jotain rasvaa niille pinnoille kun asentaa tuon ohjainlaakerin? Siis rungon ja laakerin väliin.

Entä keskiö (pressfitt92), ilmeisesti puristetaan samaan tapaan paikoilleen kuin tuo ohjainlaakerikin? Entä miten siihen, laitetaanko keskiön ja rungon väliin jääviin pintoihin jotain?

Miten keskiön voitelu muuten? XX1-kammissa näytti olevan valmiiksi hieman jotain vaseliinia. Mahtaako riittää vai laitanko lisää?

Juha Jokila
06.07.2013, 16.16
^ Pyhh, itse en yhdenkerran takia jaksanut moisia ostaa, pinnat näyttivät riittävän tasaisilta ja ruuvipenkissä kupit sisään. Nätisti meni :D
Mutta siinä kysyttiinkin oikeaoppista tapaa kiinnittää laakeri. Onhan niitä reilu stasen Kingejä hakattu laudanpätkällä ja vasaralla ties mihin kuukausipalkan hintasin runkoihin. Kukaan ei vaan ole kehdannut myöntää epäonnistuneensa.

CamoN
06.07.2013, 16.22
Entä keskiö (pressfitt92), ilmeisesti puristetaan samaan tapaan paikoilleen kuin tuo ohjainlaakerikin? Entä miten siihen, laitetaanko keskiön ja rungon väliin jääviin pintoihin jotain?

Se ei oikein havainnollistu tuosta videostani, mutta minä hakkasin senkin sisään, samoin kuin ne ohjainlaakerin kupit. Kevyt rasva päälle ja voimaa perään. Keskiölaakeri oli melko helppo verrattuna ohjainlaakeriin.

stenu
06.07.2013, 22.08
Pikkuhiljaaa :-)

Runko 2050gr
Keula 340gr
Kiekkosetti 1390gr

Somankin rautarungot lihoo vuosien myötä näköjään. Mulla oli hetken sellainen vanhempi, mustikansininen Smoothie ja se painoi n. 1850 g. Koko oli kuvasta päätellen samaa luokkaa tai ei ainakaan pienempi. Tykkäsin pyörästä kyllä kovastikin, mutta vaihtui sittemmin krossariin.

xc-pyöräilijä
06.07.2013, 22.16
Mutta siinä kysyttiinkin oikeaoppista tapaa kiinnittää laakeri. Onhan niitä reilu stasen Kingejä hakattu laudanpätkällä ja vasaralla ties mihin kuukausipalkan hintasin runkoihin. Kukaan ei vaan ole kehdannut myöntää epäonnistuneensa.

Totta, mutta vastasin lähinnä jälkimmäiseen kysymykseen, että onnistuu myös kotikonstein :)

En epäile hetkeäkään, etteikö voorumin herrat olisi niihin unelmiinsa itse asentaneet näitä tuolla tavalla. Hieno homma jos uskallusta löytyy.

arisaast
07.07.2013, 11.00
Shimanon BB91 tuntuu ainakin kuulemma menevän varsin helposti paikalleen. Menee ilmeisesti lähes pelkästään käsin painamalla sisään.

Grr
13.07.2013, 10.11
https://lh3.googleusercontent.com/-YCC-Wd9GbvI/UeD5ZuIpM3I/AAAAAAAAA_c/O4P8QdA_tQ0/w800-h413-no/IMG_2866_crop.jpg

"Latolöytö", pyörän alkuperäiset omistajat tyhjensivät varastoaan. Tehdään käyttöentisöinti, kumit, ketjut, vaijerit ja tankonauha menee uusiksi, satuloita ehkä vaihdellaan. Muuten näyttäisi pärjäävän alkuperäisosilla purku putsaus rasvaus kasaus meiningillä. Melutaan ja syljeskellään!

Jumu
13.07.2013, 12.56
Upea tandemi! Hienoa että se tulee taas käyttöön.

xc-pyöräilijä
13.07.2013, 21.25
Fisu on vähän edennyt...

http://farm8.staticflickr.com/7434/9149345587_f770cfe24f_z.jpg

Äsken sain kasaan, pieni testilenkki ja onhan se mahtava. Iso on ainakin, pakko oli vetää stemmi miinukselle.. Testaillaan..

Uomo
14.07.2013, 21.18
Huomenna lisää osia kiinni.
http://farm6.staticflickr.com/5523/9283483607_01ddbaf3a5_c.jpg

crcm
15.07.2013, 20.21
http://img706.imageshack.us/img706/7151/embg.jpg
http://img838.imageshack.us/img838/5680/otxk.jpghttp://img23.imageshack.us/img23/386/gkso.jpghttp://img826.imageshack.us/img826/4948/4pao.jpg
http://img194.imageshack.us/img194/8020/gsr4.jpghttp://img822.imageshack.us/img822/4089/bz33.jpg
http://img838.imageshack.us/img838/6977/sh0f.jpghttp://img836.imageshack.us/img836/8492/ewji.jpghttp://img29.imageshack.us/img29/9099/3cfz.jpg
http://img706.imageshack.us/img706/7151/embg.jpghttp://img838.imageshack.us/img838/5680/otxk.jpghttp://img822.imageshack.us/img822/4089/bz33.jpghttp://img23.imageshack.us/img23/386/gkso.jpghttp://img824.imageshack.us/img824/4310/gq4t.jpghttp://img194.imageshack.us/img194/8020/gsr4.jpghttp://img826.imageshack.us/img826/4948/4pao.jpghttp://img24.imageshack.us/img24/6141/t4x7.jpghttp://img836.imageshack.us/img836/8492/ewji.jpghttp://img29.imageshack.us/img29/9099/3cfz.jpghttp://img69.imageshack.us/img69/882/obaj.jpghttp://img5.imageshack.us/img5/3884/54ot.jpghttp://img838.imageshack.us/img838/6977/sh0f.jpghttp://img12.imageshack.us/img12/898/t3gr.jpghttp://img842.imageshack.us/img842/3601/byfm.jpghttp://img842.imageshack.us/img842/3601/byfm.jpghttp://img12.imageshack.us/img12/898/t3gr.jpg

Keevo
15.07.2013, 22.59
Yesss!!
Somani alkaa jo näyttämään pyörältä. Enää se vika osatilaus (750eur :( ) ja sitten baanalle.. Onse vaan jotenkin mukavaa katsella itse "rakennettua" pyörää. Claus Ohalsonin matkalaukkuvaaka pysähtyy tässä vaiheessa lukemaa ~5800gr. Jos lopullinen paino on lähelläkään kaheksaa kiloa, niin olen tyytyväinen.
http://kaivo.otokset.fi/kuvat/Soma%20Smoothie/roll1.jpg?img=img900

Campione
15.07.2013, 23.06
Jatketaan teemalla Teräs. Viime viikonlopun tuotos on jo nähnyt pari lenkkiä.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/99165317/bassopic2.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/99165317/bassopic3.jpg

Kuvauspaikaksi valikoitui näköjään viidakko...

peippo
16.07.2013, 09.11
http://www.lumous.com/temp/krampus_colortest.jpg

Krampuksen runkosetti, kehät ja renkaat on matkalla joten nyt pitäisi speksailla muita palikoita. Kaivoin netistä sopivan kuvan (http://www.dirtragmag.com/userfiles/surlykrampus-3.jpg) johon testailin vähän väriteemaa, taidan päätyä rungon vihreän hilemaalin ja kullan yhdistelmään, vähän valkoista mukaan. Kehät täytyy pulverimaalauttaa, valkoiset pinnat voi jäädä haaveeksi (ei löydy valmiina noin erikoisessa koossa ja maalauttaminen voi olla liiallista näpräämistä)

JackOja
16.07.2013, 20.26
SNIP:<sikahienon Ninerin kuvia>

Valtavan hieno!

crcm
17.07.2013, 15.17
Pistämpä pientä raporttia noista uusista osista tuossa valkoisessa Ninerissani.

Satulaputken kiristäjä: Hope 30.0mm
- Tuntuu toimivan Finish Linen hiilikuitutahnan kanssa. Pitää vaan laittaa aika kireälle.

Syncros FL carbon 27.2mm 400mm
- Painavahko hiilikuituiseksi (250g). Oli jonkin sortin hätäratkaisu kun en saanut punaisilla teksteillä olevaa Nineria. Toiminut muuten hyvin.

Ritchey Paradigm Pro V5 polkimet
- Miellyttävä uusi tuttavuus. Polkimien kiinnityksen saa tosi löysälle jos haluaa. Pieneen kokoon on vähän tottautumista. Tuntuu kestävän isojakin kolauksia.

Superstar Components tapered ohjainlaakeri
- Oikeastaan ainoa vaihtoehto puna-anodisoiduksi jos ei lasketa 180 euron hintaista Kingiä. Toimivan oloinen kapistus. Tekstiä voisi olla hillitymmin osissa.

Superstar Components Zephr 70mm stemmi
- Pikkuinen pettymys. Haarukkaputken päässä olevat pulttikiinnitykset turhan hepposia (pultit vääntyy helposti). "Faceplaten" teksti ei kovin laadukkaan oloinen jos sitä nyt läheltä sattuu katsomaan. Toistaiseksi ajaa kuitenkin asiansa.

Niner 710mm flat carbon bar
- Toimiva, kevyt ja hienot grafiikat. Ei pahaa sanottavaa.

Shimano XT shifters
- Itsellä kiinni samassa setissä myös jarrukahvat, jolloin Shimanomainen etusormen liipasin jää käyttämättä hassun asennon vuoksi. Ei oikeastaan haittaa kun olen tottunut Sramimaiseen vaihtoon. Toimii siis samoin tässäkin. Edelliseen 9-versioon verraten takavaihtajan vaihtaminen pienemmälle rattaalle ei ole enään niin jämäkkä. Muuten ovat kyllä toimineet hyvin.

Teräksiset puna-anodisoidut levyjarrupultit
- Mainio ostos. Bling Bling.

Niner Biocentric keskiöhässäkkä
- Asennettu perus hiilikuitutahnalla, vaikka manuaali kehottaa laittamaan jotain tahmeampaa. Toistaiseksi ainakin toiminut hyvin.

Maxle/240S/Crest/Rocket Ron/Tubeless
- Ällistyttävän rullaava yhdistelmä. Onneksi pahimmissa juurakoissa tulee ikävä vielä Bandittia. Kiekkojen (Crest/DT Revolution/DT prolock ano/240S paino muuten oli tasan 1522g oletus adaptereilla (20mm ja 9mm QR) ilman maxlea yms. Kaverini jolle pyörä on aivan liian iso, kehui heti että ihmeen kevyt polkea.

Niner SIR9 runko medium
- Hieno runko. Kiinnityshimmeleitä tarpeen mukaan. Chainstay protector tuli mukana joka toimii myös takavaihtajan kaapelin ohjaimena. Punnattu paino oli jotain 2200g luokkaa + biocentric jotain 160g. Omalla setupilla ei tunnu lainkaan kömpelöltä. Pitää vielä testata kaverin alumiini 29iä verraten niin pääsee hehkuttaa teräksen eläytymistä. :o

Koko pyörä painaa aika lähellä 11,5 kiloa. Arvatenkin paperilla laskemani 10,9kg jäi saavuttamatta. Lähemmäksi 11kg pyörän saisi varmaan jos vaihtaisi 1x10 setupin, kevyemman satulan ja Ninerin satulatolpan.

Iglumies
17.07.2013, 15.25
Nineri on hieno, itse kun en tuollaista saa hankittua niin kyhäsin omaan projektiini isomman eturenkaan ja lopuksi teippasin vanhan harmaan hilseilevän reban valkoiseksi.
Geometria säilyi kutakuinkin samana ja ajettavuus on oikein kiva, vaikka väliaikainen etukiekko painaa 1.2 kg ilman kumia ja levyä.
Kokonaispaino näytti olevan 12.13kg

http://pic.useful.fi/7f5b717ab3ac2bea7af5aeafeeab04c9.jpg

IHD
18.07.2013, 09.59
Loman alettua oli vihdoinkin aikaa nytkäyttää omaa projektia eteenpäin ja pistää homma lähes kasaan. Uusi penkki pitäisi vielä hommata (ja säätää suoraan, eipä tullut huomattua ennenkuin kuvaa katsoessa kuinka vinoon se oli jäänyt), siistiä hieman jarru- ja vaihdevaijereita ja katsella taakse hieman matalaprofiilisempaa rengasta kuin 2.4-tuumainen Ardent (jäähän tuossa vielä lähes sentti tilaa renkaan ja satulaputken välille). Hissitolpankin voisi pistää harkintaan, mutta katotaan nyt.

Tässä hätäinen kännyrapsaisu pikaiselta testilenkiltä:
https://lh3.googleusercontent.com/-TbHB2FjBWp4/UdVhPpm_uiI/AAAAAAAAAFs/QX7XoRGS13E/s800/Fileline.jpg

Mukavan näköinen Fireline Evo Lauttasaaren kärjen maisemissa- itekin olen harkinnut tuommoisen kasaamista :)
Taidan kuitenkin odotella rungon 2. versiota jos Brant saisi tuon satulaputken taivutettua vähän kauemmaksi takarenkaasta...
suosittelevat nyt 1x 10 , 1x 11 setuppia, mutta näköjään etuvaihtajakin mahtuu. Mikä ohjainlaakeri tuossa muuten on
ja onko toi rokkishokki suoralla vai tapered putkella ? Minkälaiset on ensimmäiset ajofiilikset ? Kiinnostava peli....

AK-87
18.07.2013, 10.16
Ai perhana, tän ketjun selailu uhkaa käydä kalliiksi - haluan projektin! Ongelmana on ehkä se, etten keksi fillaria tarkempaa aihetta/aihiota. Työmatkakonkeli on vimosen päälle hyvä, samoin enskapyörä. Vaimoke ei osaa haluta mitään, vaikka kuinka koitan tuputtaa. Mikä neuvoksi? :D

IncBuff
18.07.2013, 10.45
Läski talveksi.

AK-87
18.07.2013, 10.48
Läski talveksi.

Se ois tietty yksi vaihtoehto. Mun täytyy läskien osalta kyllä hakee vielä kuumetta jostain sopivista motivaatiovideoista... Se vähän epäilyttää noissa, että ne on niin "retkipyöriä". Toisin sanoen, turhan kankean oloisia minkäänlaiseen talviseen polkutykittelyyn.

elasto
18.07.2013, 20.07
Se ois tietty yksi vaihtoehto. Mun täytyy läskien osalta kyllä hakee vielä kuumetta jostain sopivista motivaatiovideoista... Se vähän epäilyttää noissa, että ne on niin "retkipyöriä". Toisin sanoen, turhan kankean oloisia minkäänlaiseen talviseen polkutykittelyyn.

Mulle riitti kuumeen nostamiseksi yksi koeajo lumisella talvipolulla viime talvena, kun olin siellä tarpeeksi pitkään tavallisella maasturilla yrittänyt eteenpäin rymytä. Ei mennyt montaa viikkoa siitä kun oma läski laitettiin jo tilaukseen.

arisaast
19.07.2013, 12.12
Laitetaan oman budjettiprojektin kuva. Runko se 250£ Lurcher mitä näkynyt tässäkin ketjussa jo useita. Osat otettu kaikki ohjainlaakeria, keulaa, kiekkoja ja renkaita lukuunottamatta pikkuveli whippetistä ja mitä nyt sattui laatikosta löytymään.

Runko: Fillarifoorumillakin suosittu Lurcher Carbon 18"
Keula: Reba dual air 2012 tapered
Voimansiirto: XT 2x9 (vaatii ehkä vähän pienempää välitystä)
Kiekot: funworks/dt Revolution/Pacenti cl25
Renkaat:Racing Ralph 2.25 Contin sisureilla
Jarrut: avid xx
Putkiosat: kcnc ti pro lite/fsa joku/easton ec90 sl low rise
Satula: Syncros fl
Gripit: esi racers
Ohjainlaakeri: FRM tapered
Keskiölaakeri: token bb92

Puntari näytti 9,85 kg ennen pedaaleja. Tekisi hieman mieli viilata tuota kokonaismassaa alle 10 kilon vielä jossakin vaiheessa.

http://img.tapatalk.com/d/13/07/19/6upyza6u.jpg

LJL
19.07.2013, 13.02
^ Oujees, yksinkertainen on kaunista. Mukavan kliini ilme ja valkoinen keula sopii. Olisko esim. joku ~100g kiinankuitusatula jolla viilautuisi mukavasti alle 10kg?

-Lauri

sunny
26.07.2013, 01.07
Laitetaas nyt kuvaa, kun sai tästäkin ensisavut otettua ennen kuin loma karkasi alta. Alkuvaiheen pimeitä talvirakentelukuvia on jossain tämän ketjun alkupäässä. http://img441.imageshack.us/img441/7929/0vor.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/441/0vor.jpg/)

Lopullinen speksaus meni pirullisen lähelle tehtaan valmispakettia. Nyt on sellainen pyörä kieltämättä alla, että se ajaa suuriin tekoihin. Oma rakentelukipinä syttyi Dougin jorinoista ja reissusta. http://amazonpilgrim.com/jamis-dragon-will-be-my-ride-across-the-amazon/

Eniten jäi harmittamaan Shitmanon polkimet, joiden väri ei matsaa. Joko Evans tai CRC lähetti vääränväriset, enkä tyhmyyksissäni mennyt tsekkaamaan pakettia talven hiljaisina kuukausina. Nyt oli jo sen verran kiire baanalle, että iskin ne joka tapauksessa alle. Todennäköisesti pitää nuo päivittää oikeanvärisiin sitten, kun joku muu projekti antaa aiheen tilata uudet.

H. Moilanen
26.07.2013, 08.08
Eniten jäi harmittamaan Shitmanon polkimet....

Kotimaista TV-sarjaa Raid mukaillen: Fillari ei ole koskaan valmis...

sunny
26.07.2013, 14.35
Kotimaista TV-sarjaa Raid mukaillen: Fillari ei ole koskaan valmis...

Näinhän se menee. Renkaissakin haaveilee vaaleista tai harmaista, mutta kuitenkin ajettavuus säilyttäen. Kun aikaisempi XC-pyörä oli kokomusta Sunn Revolt Gp, niin haluaa tätä pesäeroa :).

kauris
26.07.2013, 18.50
Ai perhana, tän ketjun selailu uhkaa käydä kalliiksi - haluan projektin! Ongelmana on ehkä se, etten keksi fillaria tarkempaa aihetta/aihiota. Työmatkakonkeli on vimosen päälle hyvä, samoin enskapyörä. Vaimoke ei osaa haluta mitään, vaikka kuinka koitan tuputtaa. Mikä neuvoksi? :D

Joo vaimolle ei kannata väkisin ostaa tai viritellä mitään. Itse ostin vaimolle useampi vuosi sitten salaa yllätyksenä päheen Commencalin täpärin ja hän on ajanut sillä pari kertaa vuodessa työmatkaa ja kerran vuodessa kiertänyt Lohjanjärven ympäripyöräilyn eli asfalttitietä sekin. Hukkaan meni hieno pyörä.
http://ep1.pinkbike.org/p4pb2498554/p4pb2498554.jpg

sunny
26.07.2013, 20.34
Joo vaimolle ei kannata väkisin ostaa tai viritellä mitään. Itse ostin vaimolle useampi vuosi sitten salaa yllätyksenä päheen Commencalin täpärin ja hän on ajanut sillä pari kertaa vuodessa työmatkaa ja kerran vuodessa kiertänyt Lohjanjärven ympäripyöräilyn eli asfalttitietä sekin. Hukkaan meni hieno pyörä.

Projektiketjussa kun ollaan, niin nythän sulla on siinä projektia selvittää, mitä pyörälle pitää tehdä, että se tyydyttäisi vaimoketta?

-Ihan ensin tulee mieleen, onko se kenties vain väärän värinen?
-Satula epämukava?
-Liikaa vaihteita -sinkulaprojekti
-Liian vaivalloinen -sähkömoottoriprojekti

Ei kyllä mikään helppo taski. Vastaukset voi olla vähän tyyliin "emmä tiedä" tai ainakin todellinen syy tulee sopivan mutkan kautta ilmaisten.

Itsellä hankintaa edelsi pikkutarkka toiveiden kartoitus ja menikin kerralla nappiin. Cyclocrossi on ollut emännällä päivittäisessä käytössä. Tehtaan pakettiin vaihtui vain avopoljinten tilalle Shimanon lukkopolkimet ja pyörään tuli tietty sävy sävyyn runkopumppu, kilikello ja satulalaukku.

Tai vaihtoehto b) pyörän realisointi omaan käyttöön ja vaimolle tilalle punainen mummissinkula.

Sakkeri91
29.07.2013, 23.59
Teilläpä on helpot naiset sävysävyyn-toiminnassa. Mulla ei.

Alkuperäinen pyörän väri oli tylsä.
http://www.kolumbus.fi/ulla.paussu/REATE.jpg

Sehän tiesi Sakkerille maalaushommaa.
http://www.kolumbus.fi/ulla.paussu/Createmaalia.jpg
Rungon maalipinta oli niin hyvä, että vanhan maalin päälle vedettiin vaan tartuntamaali johon väri + lakka

Kokonaisena;
http://www.kolumbus.fi/ulla.paussu/Createkokonainen.jpg

Yksityiskohtaa:
http://www.kolumbus.fi/ulla.paussu/Createyksityiskohta.jpg

Kaikki vihreät osat (Poislukien rattaanpultit, anteeksi tyylipoliisit) ovat maalattu samalla vihreällä ja valkoiset samalla valkoisella, joitakin osia jätettiin ihan maalarin mielenterveyden takia maalaamatta. Tuli pirun hyvä.

GynZi
30.07.2013, 16.19
Maalailin konan rungon uusiksi, vieläkään en tiedä laittaisinko tarroja vai en. Muotipoliisit ja fillaripuristit kuolkoon järkytyksestä! (loppuviikosta/ensi viikolla viimeistään, kunhan DHL-setä käy täällä) :D Joojoo, satulan kulma on härski, en hoksannut säätää kun täpinöissäni riensin ottamaan kuvaa :rolleyes:
http://album.sekavaa.net/kona_painted2.jpg

pinohiiri
02.08.2013, 12.22
Komea lopputulos Sakkerin maalausurakasta. Iso peukku. :)

LJL
02.08.2013, 15.26
Minkäkokoiset kiekot tuossa Konassa on? Jotenkin todella hämärän näköiset mittasuhteet kaiken kaikkiaan, mutta mikäpäs siinä jos/kun ajo maistuu. Ja itse tekemällä kehittyy taidot ja myös visiot pyörästä.

-Lauri

Grim
06.08.2013, 08.44
http://farm3.staticflickr.com/2819/9450056634_4d030e2719_z.jpg (http://www.flickr.com/photos/85170624@N03/9450056634/)

Titaania poluille. Kiekot ja kumit vielä puuttuvat, niiden pitäisi saapua tällä viikolla. Pahoittelen huonoa kuvanlaatua, Lumian kamera on näköjään ottanut kolauksista itseensä.

peippo
06.08.2013, 20.42
<Väritestailut>
http://www.lumous.com/temp/krampus_build1.jpg

Kehät kävi pulverimaalauksessa ja haettiin tuota tangossa näkyvää kullan sävyä, maalin näytekappale oli kadoksissa joten piti mennä vähän sokkona. Lopputulos ei ihan täysin miellytä, mutta täytynee tyytyä tähän. Kiekkoihin on kuitenkin tulossa tuota kirkasta kultaa olevat navat sekä nippelit.

Yrtti
07.08.2013, 15.08
http://photos.smugmug.com/photos/i-xV6WwVm/0/L/i-xV6WwVm-L.jpg

2007 Spessun Rockhopper muuntui asfalttiystävällisemmäksi.
Vaihtui mm.keula, kiekot sekä tanko.

JohnFr
07.08.2013, 16.03
Löytyiskö tarkempaa tietoa tai kuvaa voimansiirto- / jarrutoteutuksesta? Tangon sisältö on erikoisen näköinen.

Grandi66
07.08.2013, 16.23
Kehät kävi pulverimaalauksessa ja haettiin tuota tangossa näkyvää kullan sävyä, maalin näytekappale oli kadoksissa joten piti mennä vähän sokkona. Lopputulos ei ihan täysin miellytä, mutta täytynee tyytyä tähän. Kiekkoihin on kuitenkin tulossa tuota kirkasta kultaa olevat navat sekä nippelit.

Sitten vaan valmiista konkelista kuva Semi+ ketjuun. Siellä on muitakin. vai oliko se semi 29+????

Yrtti
07.08.2013, 17.12
Löytyiskö tarkempaa tietoa tai kuvaa voimansiirto- / jarrutoteutuksesta? Tangon sisältö on erikoisen näköinen.

Kiekot on Shimano WH-RX05.
pakka 11-28, edessä 22/32/44.
Jarrut on Avid juicy 3 ja hayes stoker.

Tanko on tämmöinen (http://www.singlespeed-fixedgear.com/Singlespeed---Fixed-Gear/Lenker-501/Bullhorn/Cuernos-Alloy-Bullhorn-Bar.html), joten nuo vanhan tangon rojut meni paksuuden puolesta kiinni suorilta. Stemmin vaihdoin lyhyempään 60mm.
Mulla oli ensin se originaali tanko kavennettuna ja tapeilla, mutta blääh - Oli tylsä :)

Halloo halloo
07.08.2013, 22.59
http://www.lumous.com/temp/krampus_build1.jpg

Hienon väriset pinnat ja pikalinkut, kun eivät näy kuvassa lain - eturenkaan ymmärrän, mutta miten takarengas pysyy ilmassa?

Monroe
08.08.2013, 09.15
En tiedä, mutta veikkaan:

Takarenkaan alla on jotain tuolla kuvan alalaidassa ja oikealta painautuu kiinni runkoon.

Grim
11.08.2013, 10.14
Näin muuan foorumilaisella yhteislenkillä Konan Raijinin, joka aiheutti melkoisen kuumeen. Ja kun eräältä toiselta foorumilaiselta löytyi sopiva runko sopivaan hintaan ja vanhan Cubenkin sain myytyä kaverille, niin päätös oli varsin helppo :) Lyhyen asfalttitestailun perusteella melkoisen ketterä vehje. Tänään mahdollisuuksien mukaan poluille.

Eturattaaksi valikoitui suositusten pohjalta Wolftoothin 32t. Katsotaan, miten pysyy ilman ohjuria. Konassa on BB30-keskiö, mutta halusin Shimanon kammet, joten otin kokeiluun Praxis Worksin adapterikeskiön. Kiekoiksi WTB:n Frequency i23, vähän vaihtelua perinteiseen Stans-linjaan. Kumeina Spessun GC ja Purgatory. Olivat kyllä naurettavan helpot litkuttaa. Painosta en osaa sanoa, pitää punnita pyörä jossain välissä.

http://farm6.staticflickr.com/5541/9479137715_8294a731dc_c.jpg (http://www.flickr.com/photos/85170624@N03/9479137715/)

http://farm8.staticflickr.com/7427/9481914298_747bb70872_c.jpg (http://www.flickr.com/photos/85170624@N03/9481914298/)

http://farm8.staticflickr.com/7357/9481939736_55fc76baef_c.jpg (http://www.flickr.com/photos/85170624@N03/9481939736/)

http://farm4.staticflickr.com/3818/9481942714_d9b829b38d_c.jpg (http://www.flickr.com/photos/85170624@N03/9481942714/)

EePee
13.08.2013, 12.27
Jaahas, projektia pukkaa parin kuukauden tauon jälkeen. Tuollainen haamu tuli hommattua CRC:n alesta, kun pojan aikaisempi notkupyörä alkaa käydä pieneksi. Koko on jo 57 cm, joten tämä jää varmaan minulle, sitten kun jää pojalle pieneksi. Silti ajattelin pitää mopon eturenkaan maassa ja rakennella ainakin näin alkuun järkevästi deorella, harmittaa vähemmän kun poika tulee kivikosta kotiin. Nyt sitten raivoisaa clikkailua nettipuodeista. Jos jollain sattuu olemaan turhaksi jäänyt 140 notkuvaa tapered ilmakeulaa tai 190/50 takapamppua, niin saa tarjota. :)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=10967&d=1376385317

Haamuprojekti on, mutta tuollaisesta on kyse, ellei muuten näy.
http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/ghost-asx-plus-suspension-frame-2011/rp-prod92794
Juu juu, halvemmalla olisi saanut paremman valmiina, mutta siihänhän ei projekteissa ole kyse.. :)

Campione
13.08.2013, 12.44
Niin on haamu EePeen projekti ettei edes kuvaa näy :).

Editit. No nyt näkyy. Eilen oli jotain kummallisesti.

JackOja
13.08.2013, 13.04
Tänne näkyy.

Grim
15.08.2013, 08.43
Raijin

Muutama lenkki on nyt takana, joten laitan vähän ensivaikutelmia. Hauskahan tuolla on ajella, on selkeästi ketterämpi verrattuna vanhaan Cuben LTD SL 29:iin. Eniten ehkä yllätti se, kuinka hyvin tämä nousee mäet (mitä nyt Oulusta sattuu löytymään). Muutenkin ajaminen on mukavampaa, ehkä se titaani vähän vaimentaa. Osat ovat toimineet odotetusti. Kertaakaan ei ole ketju Wolftoohtin rattaalta tippunut. Rengaskombosta ei ole pahaa sanottavaa, rullaa ja pitää ihan kivasti. Märällä ei ole vielä kokemuksia. Leveyshän noissa ei ole luvattu 2.3" vaan reilu 2.2". Manitoun keula on pehmeämpi Fox Float 32:een verrattuna. Säätämäänhän tuota pystyy loputtomiin, joten "täydellisiä" asetuksia ei ole vielä varmasti löytynyt. Punnituksessa painoksi tuli 12 kg täydessä varustuksessa.