Näytä tavallinen näkymä : Pyöräprojekti
Eihän se mitään magiaa ole, vaan on niissä ohuissa putkissa omat ongelmansa. Työkseni olen hitsannut teollisuudessa viimeiset 20 vuotta enkä luultavasti alkaisi edes yrittämään jos joku tarjoaisi jotain hienoa pyörän runkoa korjattavaksi. Oma jos olisi niin toki turaisin itse
Sotanorsu666
19.03.2023, 08.02
Tuollainen tuli ostettua jemmaan, kun sai reilusti alle rungon hinnalla kokonaisen pyörän.
Meinasin tehdä tuosta suoratankoisen gravelipyörän. Mahtuu talveksi sitten icespikerit alle. Suunnitelmissa: kuituiset putkiosat, jäykkä kuitukeula, sram gx eagle axs ja tietty kuitukiekot. Tuo raamihan on aika kevyt, joten tästä tulee mielenkiintoista ja ehkä kallistakin.
https://i.ibb.co/6HvZ2Qt/IMG20230319060046.jpg
^eiks sulla ollut jo tuollainen kotti, se keltamusta?
Sotanorsu666
19.03.2023, 11.23
^eiks sulla ollut jo tuollainen kotti, se keltamusta?
Oli juu. Sillä tuli xc-homosteltua. Myin sen pois, kun sain vielä omat rahat siitä ulos ja ei ollut oikein tilaa säilyttää "ylimääräistä" pyörää. Nyt on, joten halvalla voi ottaa hyväksi havaitun raamin hiljalleen työn alle.
Ohiampuja
19.03.2023, 13.24
Onko tuo uusi vai vähän käytetty?
Sotanorsu666
19.03.2023, 13.32
Onko tuo uusi vai vähän käytetty?
Uusi.
Tällainen siitä sitten tuli.
https://i.imgur.com/CLwJSlt.jpg
^Tyylikäs! Ainoa mikä ottaa silmään on tuo stemmi/spacer systeemi, nuo spaceritkin olisi voinut maalata...
Hieno! Mietin, että miten mahtaa välitykset sopia esim. ~10% nousuissa ja sama alamäkeen (vs. kaksi eturatasta)? Paino?
Hieno on ja oli hauska seurata valmistumista. Spacerit olisi ehkä voinut maalata, mutta toisaalta nyt musta toistuu satulaputkessa.
Wautsi, hieno pyörä ja kuva. Aikamoinen ufo on laskeutunut suomalaiselle pientaloalueelle, hauska kontrasti.
F. Kotlerburg
20.03.2023, 13.20
Hieno pyörä. Kuva on vähän liian käsitelty omaan makuun.
^Tyylikäs! Ainoa mikä ottaa silmään on tuo stemmi/spacer systeemi, nuo spaceritkin olisi voinut maalata...
Mietein myös spacerien maalaamista, mutta sitten olisi melkein tarvinnut maalata myös satulatolppa ja satulatolpan maalaaminen on vähän siinä ja siinä, kun siinä on se karhennus, johon kiila puree. Tolpan saisi siis maalata vain osittain.
Hieno on ja oli hauska seurata valmistumista. Spacerit olisi ehkä voinut maalata, mutta toisaalta nyt musta toistuu satulaputkessa.
Kiitoksia vaan. Askartelu on hyvää vastapainoa polkemiselle ja oikeille töille. Sellaista terapiaa :)
Saako kysyä, miten otetaan tuommonen kuva, missä terävyysalue ulottuu etualan sohjosta takana näkyvään taloon? :)
Saako kysyä, miten otetaan tuommonen kuva, missä terävyysalue ulottuu etualan sohjosta takana näkyvään taloon? :)
Älä kysy noin vaikeita. Siitä vaan sattui tulemaan tuollainen :)
"Focus bracketing" tms. taisi olla omissa kameroissa toiminnon nimi.
Olisi ajatus tehdä 9v pojalle hissiajeluun passeli pyörä. Nyt on menty 24" jäykkäperällä ja täpäri olisi hakusessa. Puhtaat alamäkipyörät 132 senttiselle on harvassa ja budjettikin olisi tarkoitus pitää kohtuullisena. Ajatus heräsi hommata pieni runkoinen 26" täpäri ja laittaa siihen 24" kiekot ja lyhyemmät kammet.
Interwebissä tuli vastaan yksi kriteereihin sopiva täpäri ja siinä keskiön korkeus jäisi 24" kiekoilla vielä 20mm korkeammaksi kuin tuossa nykyisessä. Tosin akseliväli on 60mm pidempi.
Reach niissä on suunnilleen sama.
Nyt tarvitsisi raadilta risut ja ruusut tästä ajatuksesta? :D
Saako kysyä, miten otetaan tuommonen kuva, missä terävyysalue ulottuu etualan sohjosta takana näkyvään taloon? :)
Mitä pienempi aukko, sitä enemmän syväterävyyttä. Niillä entisajan "neulanreikäkameroilla" oli aika laaja syväterävyys.
Juha Lehtinen
25.03.2023, 18.18
Ansisilla hieno peli. Rungon värimaailmasta meikäläisenkin silmä tykkää.
Sent from my iPad using Tapatalk
Ansisilla hieno peli. Rungon värimaailmasta meikäläisenkin silmä tykkää.
Kiitos. On aina ihan pakko kokeilla jotain erilaista ettei aina niitä perusvärejä ja kuvvioita-
Sotanorsu666
03.04.2023, 06.35
Tuollainen tuli ostettua jemmaan, kun sai reilusti alle rungon hinnalla kokonaisen pyörän.
Meinasin tehdä tuosta suoratankoisen gravelipyörän. Mahtuu talveksi sitten icespikerit alle. Suunnitelmissa: kuituiset putkiosat, jäykkä kuitukeula, sram gx eagle axs ja tietty kuitukiekot. Tuo raamihan on aika kevyt, joten tästä tulee mielenkiintoista ja ehkä kallistakin.
https://i.ibb.co/6HvZ2Qt/IMG20230319060046.jpg
Tätä piti ihmetellä suhteellisen rauhallisella aikataululla, koska rahaa ei pahemmin ole, mutta kuinkas taas kävikään.. Osat on käytännössä kaikki haalittu valmiiksi ja osa on vielä tulossa ympäri maailmaa.
Pyörään on nyt tällä hetkellä tulossa:
-Enve kuitukeula
-Enve M525 kiekot DT 240 navoilla ja renkaiksi Kenda Saber 29x2.2
-GX Eagle AXS vaihtaja ja vipu(jätän kuvassa olevat Shimanon kammet, rattaan ja pakan toistaiseksi, koska rahatilanne)
-Syncross XC 1.5 stemmi ja Newultimate Evo kuitutanko
-Satulatolpaksi hyväksi havaittu kevyt kiinanihme ja satulaksi WTB SL8 127mm mikä löytyy kaikista muistakin pyöristä
-Polkimet Shimano XTR
Palataan tähän, kun loput osat saadaan kotiutettua ja pyörä nippuun.
Eilen illalla alkoi projekti kasaus...
https://lh3.googleusercontent.com/-fzmg4qPrEvc/UXTCYXD28RI/AAAAAAAAAOY/jwR-Ba5G_UE/s870/P4211021.JPG
https://lh6.googleusercontent.com/-EtZqjH1jt2A/UXTCaD46TNI/AAAAAAAAAOk/oTG8PFf2fPY/s676/P4211026.JPG
Hyvälle mallille tuli ja tänä iltana sitten loppuun.
Kappas, tämä fillari täyttää ihan just 10! Kylläpäs aika rientää.
^ It’s a keeper! Kun pyörä pysyy omistajallaan kymmenen vuotta, on siinä asiat niin kuin pitää.
^joo on se mun kaikkeen taipuva suosikkifillari. Jos yhden fillarin saa mukaan autiolle saarelle tai tuonpuoleiseen niin toi :)
^ Itseasiassa hoksasin just, että mun Gunnar-29erille tuli myös 10 vuotta täyteen tammikussa. Se onkin jo sitten toinen virallisesti keeperiksi luokiteltava pyörä meidän taloudessa ja lähivuosina on tulossa pari lisää :)
Sotanorsu666
24.04.2023, 18.03
Hitaasti, mutta rauhallisesti. Ehkä ensi viikolla pääsee tällä jo testilenkille.
https://i.ibb.co/vVnTGRf/IMG20230424174256.jpg
^Flatbar! Paljonkos tuo Scottin runko painaa?
Sotanorsu666
24.04.2023, 20.15
^Flatbar! Paljonkos tuo Scottin runko painaa?
Ei punnittu. Ei kai toi scale ihan hirveitä paina. M kokoinen runko.
Ohiampuja
25.04.2023, 08.43
Microshift oli merkkinä tuttu, mutta enpä tiennyt kuinka laaja skaala niillä on näitä vaihdevipuja. Tuoltahan löytyy maantiekahvoja 7-vaihteisista lähtien, on Shimano ja Sram yhteensopivia.
Tämän kun olisi tiennyt silloin kun rakentelin monster-gravelia vanhasta Norcon hybridistä. :)
https://www.microshift.com/products/components/shifters/
Hitaasti, mutta rauhallisesti. Ehkä ensi viikolla pääsee tällä jo testilenkille.
https://i.ibb.co/vVnTGRf/IMG20230424174256.jpg
Tää on kyllä tyylikäs. Satulatolppa ehkä osuu vähän silmään, mutta muuten täys kymppi!
^Sama juttu tolpan suhteen, tyylikkäämpiäkin löytyy mutta pieni rike kuitenkin.
Ohiampuja
25.04.2023, 22.01
Onko tuossa tolpassa joku juju? Jousto yms.
Sotanorsu666
25.04.2023, 22.05
Ei jujua paitsi keveys. Näytti irtonaisena kuvassa paremmalta. Vaihtunee suoraan pyöreään kuitutolppaan.
Gelulta löytyy keveitä suoria...
Sotanorsu666
25.04.2023, 22.27
Gelulta löytyy keveitä suoria...
Enveltä myös. Alkaa lompakko olemaan jo aika kovilla :)
Tolppa on just kova. Kaveriksi tarttis vielä aero flat barin ;)
Sotanorsu666
26.04.2023, 06.56
Tolppa on just kova. Kaveriksi tarttis vielä aero flat barin ;)
Hieno idea. Joku tämmönen hässäkkä tohon, niin saadaan tasapainoinen kokonaisuus :)
https://www.lookcycle.com/media/cache/product_original/2021/product/cover/composant/1637055035-aeroflat-bar-aergo.jpg
Itse päädyin Geluun ehdottomasti painon mutta myös sen vuoksi että kestää painoa! En tiedä Enven painosta mutta veikkaan että häviää kyllä...
Sotanorsu666
29.04.2023, 14.27
Lompakko hankas nyt sen verran vastaan, että aloitetaan tuollaisessa kokoonpanossa. Tolppa, kammet ja kevyempi pakka sitten vielä joskus, kun rahatilanne on vähän parantunut.
https://i.ibb.co/FV2S9rZ/IMG20230429141211.jpg
https://i.ibb.co/PtVJxDj/IMG20230429141222.jpg
Ohiampuja
29.04.2023, 16.59
Hienot kuvat. Tausta vähän kelvoton, mutta kammet ja venttiilit oikeassa asennossa. :)
Hienon näköinen.
Sotanorsu666
29.04.2023, 17.12
Hienot kuvat. Tausta vähän kelvoton, mutta kammet ja venttiilit oikeassa asennossa. :)
Hienon näköinen.
Toinenkin tausta olisi ollut käytettävissä, mutta Kalasatamassa rajusti puhaltanut tuuli esti tuon käytön.
Jatketaan täällä omalla uudella maantiepyörällä.
Leikkaa ja liimaa projektina Giantin Propel Advanced 2, johon vaihtui:
- 105 mekaaninen di2:ksi, kampisarja menee vaihtoon kun r2 toimittaa uudet eturattaat
- kiekot roval rapide, lateksisisurit ja gp 5000:t
- tanko: pro vibe evo
- satula: prologi dimension
Paino alkuperäisenä 9,1 kg ilman polkimia ja telineitä. Kuvassa 7,75 kg, polkimineen, 1x pulloteline ja garmin mount. Uusien kampien jälkeen esitepaino tulee olemaan
tasolla 7,3 kg.
https://i.postimg.cc/nr39Dh49/giantda.jpg
Eilen meni ehkä 5-6 tuntia purkaessa vanhaa ja kootessa tätä uutta. Ihan ehdottomia työkaluja johdollisessa di2:ssa Park Toolin johdotussarja (ir -1.2) ja oikeat keskiötyökalut.
Jarrujen ilmaus ja nesteiden laitossa käytössä minulla on jokin valmissetti. Muutenhan tuo menee perustyökaluilla.
Valmiina tuossa on 5 cm spacernippu, joka myös kuvassa. Itsellä oli sellainen ajatus että po. koossa 2,5-3 cm olisi sopiva, mutta tuolla tangolla se saattaa mennä matalaksi.
Äkkiä googlaten 105 kampisetti rattaineen on luokkaa 720 grammaa. Mikä kampisetti pudottaa painoa 450 grammaa?
Esitepainolla varmaankin tarkoitetaan painoa ilman polkimia, pullotelineitä ym härpäkkeitä.
Kaakku, ei mikään, keveimmät kammet lienee hieman alle 300g ilman rattaita joten tuonne 450gramman painoon voi päästä mutta sitten se kyllä maksaa!
Jatketaan täällä omalla uudella maantiepyörällä.
Leikkaa ja liimaa projektina Giantin Propel Advanced 2, johon vaihtui:
- 105 mekaaninen di2:ksi, kampisarja menee vaihtoon kun r2 toimittaa uudet eturattaat
- kiekot roval rapide, lateksisisurit ja gp 5000:t
- tanko: pro vibe evo
- satula: prologi dimension
Paino alkuperäisenä 9,1 kg ilman polkimia ja telineitä. Kuvassa 7,75 kg, polkimineen, 1x pulloteline ja garmin mount. Uusien kampien jälkeen esitepaino tulee olemaan
tasolla 7,3 kg.
https://i.postimg.cc/nr39Dh49/giantda.jpg
Eilen meni ehkä 5-6 tuntia purkaessa vanhaa ja kootessa tätä uutta. Ihan ehdottomia työkaluja johdollisessa di2:ssa Park Toolin johdotussarja (ir -1.2) ja oikeat keskiötyökalut.
Jarrujen ilmaus ja nesteiden laitossa käytössä minulla on jokin valmissetti. Muutenhan tuo menee perustyökaluilla.
Valmiina tuossa on 5 cm spacernippu, joka myös kuvassa. Itsellä oli sellainen ajatus että po. koossa 2,5-3 cm olisi sopiva, mutta tuolla tangolla se saattaa mennä matalaksi.
No nyt di2 kahvoilla näyttää jo komealta. Ne mekaaniset hydrokahvat ovat vaan kaameat roadissa.
Mä sain kanssa tehdä duunissa kasan keskiötyökaluja uuteen pf-dubiin. Prässäsin vielä illalla 23:30 pf30a keskiön väärin päin paikalleen ja sain tehdä kunnolliset ulosvetotyökalutkin. No mutta nyt on ceramicspeedin mallin mukaan vehkeet vimpan päälle pom muovista.
Kävin pari tuntia testailemassa tänään ja lyhensin sitten kaulaputkea 2 cm.
Giantissa on hyvin ajateltu ohjaamo; expanderi on tosi vankka 4-5 cm pituinen, spacereita löytyy useita aina 2 mm ylöspäin ja sitten vielä jarruletkujen veto ohjaamon läpi onnistuu siten että kiristysmutterit yms. on paikallaan. Ulostuloaukot ohjaamossa on pyöreät ja sen kokoiset että just mahtuu/suunniteltu siten. Toki täytyy sanoa että kun vedot on sellaisia että jarruletkut tulee tangon keskeltä ulos, niin aika pahan näköisiä kulmia noihin vetoihin tulee ja letkut kyllä tulee hankautumaan ajan kuluessa ehkä nopeastikin
Nyt paikallaan oleva pro on sitten ihan eri maata, eikä hyvässä mielessä.
105:ssa kahvoissa ja tuollaisessa vakiona olevassa alumiinisessa aero-ohjaamossa on yllättävän paljon painoa, ja eron kevyeen ohjaamoon huomaa ajaessa "heiluttelupainona"
Mulla on sellainen park toolin vispilä, joka työnnetään keskiön sisälle ja sitten se napsahtaa kiinni pressfitin reunoihin. Kiinnittämiseen perusprässi. Pressfit keskiösysteemi meni tosi helpolla, Trekin T47 avaus tuotti tuskaa kun siinä se perhanan huulle on vain 2 mm ja en saanut oikein työkalulla otetta siitä.
lisäys: esitepainolla tosiaan tarkoitin ilman polkimia ja juomapullotelineitä ja garmin mounttia. Kampien painonpudotus 105--> DA on luokkaa 100 g-120 g.
dura-ace kammet 172,5 mm on 490 g + mitkä rattaat sitten siihen laittaa
^Onkos pakko olla noin kammet Shimanon ja painavat?
Minä duunasin sellasen muovikupin, joka ottaa ohjauksen pressfitt kupin ulommaisesta reunasta ja nojaa kuiturunkoon. Sitten vaan keskiön sisään sopivia holkkeja, jotka on viistetty sivuista litteäksi, jotta ne saa kääntämällä paikaleen. Ceramic speedin uusimmissa malleissa on onneksi jätetty ulosvetoa varten pieni olake sisään, eli keskiputki ei ole aivan tasasssa sisähalkaisijan kanssa.
Tuossa vähän selitetty miten ceramicspeedin malli toimii.
https://youtu.be/_q6MksOV198?t=450
Mulla on se yksi alilta tilattu ulosveto sarja, niin tuohon on hyvä tehdä erillaisia muovi/alumiini lisäosia ulosvetoa varten. Ideana siis se, että pressfitt kupit ja laakerit pysyvät täysin virheettöminä vaikka noita joutuisi irrottamaankin. Jatkossa tietysti täytyy tehdä pykälää pienempi ulosvetokuppi, joka nojaa pressfitin runkoon. Silloin siis irtoaa pelkkä laakeri vaihto varten.
Minun systeemi olikin vähän alkeellisempi. No edellisen kerran irroittelin jollain lyöntiholkilla, että sinänsä välineet kehittyneet
Shimanon kammet oli jo olemassa joten tilasin vain niihin uudet pienemmät rattaat. Hieman yli 600 g 2 eturattaalla on ihan hyvä paino.
Mulla on nuo redin kammet quarqin tehomittarilla ja d-a polkimilla. Ainoa kevyt kohta koko systemsixissiä. En vie pyörää lähellekkään vaakka. Veikkaan painon olevan luokkaa 11kg tuolla setupilla. Pelkkä paikallaan oleva ohjaamo painaa varmaan kilon.
Mä voin myydä sulle sopuhintaan giantin alumiiniset 38 mm aerokiekot. Kiekot+ mukana tulleet gummit+ 105 pakka ja jarrulevyt = 3.635 g.
Sopii sun ohjaamoon ja sen painoon
Oikeasti systemsix hi-modina on kevyt, runko hieman yli 1.100 g ja haarukka 450 g, ottaen huomioon että se on aika puhdas aeropyörä
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=154692
Oikeasti systemsix hi-modina on kevyt, runko hieman yli 1.100 g ja haarukka 450 g, ottaen huomioon että se on aika puhdas aeropyörä
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?t=154692
1200gr tuo runko painoi ainakin minulla, mikä on kyllä aika penteleen paljon. Tietysti paikallaan oli pullotelineen pultit ja vaihtajan korvake.
Mutta joo. Tuo FSA:n alumiininen hytti on aivan ankkuri. Saletisti huomaa eron jo käsiteltävyydessä, kun tuosta tippuu kunnollisella ohjaamolla liki puolet pois. Tarttee vaan testailla nyt mitat tarkkaan, kun on noita muuttujia niin paljon.
Voi esimerkiksi käydä niinkin, että joudun vaihtamaan pro pursuit tangn, koska satula on nyt niin paljon edempänä. Eli asento menee nyt painon edelle. Pitkiä stemmejä saattaa joutua kohta metsästämään.
Valkoinen väri noin suuren volyymin runkoon tekee varmaan sitä eroa.
Tarmac SL 7 valkoisena painaa melkein 1100 g. Toki löytyy niitä selkeästi kevyempiäkin runkoja.
Pron aero pursuitilla saa reachia aika näppärästi ja tavallaan huomaamatta pari senttiä, noissa taitaa >100 mm reach.
Mikähän olisi asiallinen suruaika, jonka jälkeen voi alkaa häiriköimään perikuntaa ostotarjouksilla pyörästä, josta omistaja ei eläessään hennonut luopua?
Tässä projektissa oli tuo ostotapahtumakin jo projekti itsessään, mutta tänään Miyata 1000LT (ilmeisesti vuosimalli 1991) vihdoinkin kotiutettu.
Tolppa irtoaa ja keskiö pyörii smuutisti. Uudet renkaat, tankonauhat ja etutarakan jos laittaisi, muuten tuo ei taida muuta tarvita kuin kovaa ajoa.
https://photos.app.goo.gl/hbLjZogGChmASVAw5
Ohiampuja
30.11.2023, 22.07
tänään Miyata 1000LT (ilmeisesti vuosimalli 1991) vihdoinkin kotiutettu.
Mikä pyörä tuo oikein on? Luulin maantiepyöräksi, mutta canti-jarrut? Crossari se ei taida olla, niin onko se retkipyörä? Vai miten sitä on kaupattu -91? :)
Ihan retkipyörä se on. Oli Miyatan mallistossa kai jostain 70-luvun lopulta 90-luvun alkupuoliskolla. Miyatan omaa kolmoisohennettua putkea jossa sisällä rihlat kiertojäykkyyttä lisäämässä. Yllättävän kevyt retkipyöräksi.
Pyhä Risti
03.12.2023, 12.45
Tuo Miyatan mallihan on maailman parhaanakin pidetty sarjavalmisteinen matkapyörä.
Siihen aikaan puhuttiin matka- ja retkipyöristä, edellinen tehty raskaampaan käyttöön.
Itsellä oli Miyata 1000 vuosimallia 1992.
Täysi Shimano XT osasarja napoja myöten lukuunottamatta noita tangonpäävaihtajia.
Tilasin uutena Scabarin kautta Ouluun, tuli ruotsista.
Hintaa oli muistaakseni jotain 6500 markkaa.
Väri oli sellainen metallin tumman harmaa, runko 63 cm.
Tuo valmistajahan on vanha, oli 100 vuotistarra tuossa -92 mallissa.
Kertakaikkiaan hieno pyörä, mukavaa kyytiä.
Tuolla tuli ajettua balttian maissa heti pyörän saavuttua ja myöhemmin mm.lähi-idässä.
Kaliningradin viisumi tuli päivän myöhässä lähdön jälkeen, ehkä onneksi....
Kuukausi Jemenissä yksin pyöräillen, kaksi kertaa Syyriassa, Israelit, Jordaniat.
Maastoon kilpailemman ja retkeilemään siirryttyäni pyörä oli varastossa, kunnes pienessä rahapulassakin myin sen eteläsuomeen harrastajalle joka halusi juuri tuommoisen pyörän.
Yhteystiedot on hävinneet, joten jos joku tietää kuka osti, voisi vinkata takaisinostohaluista...
Joka tapauksessa
Hieno löytö retropyöräksi!
Tuo Miyatan mallihan on maailman parhaanakin pidetty sarjavalmisteinen matkapyörä.
Siihen aikaan puhuttiin matka- ja retkipyöristä, edellinen tehty raskaampaan käyttöön.
Itsellä oli Miyata 1000 vuosimallia 1992.
Täysi Shimano XT osasarja napoja myöten lukuunottamatta noita tangonpäävaihtajia.
Tilasin uutena Scabarin kautta Ouluun, tuli ruotsista.
Hintaa oli muistaakseni jotain 6500 markkaa.
Väri oli sellainen metallin tumman harmaa, runko 63 cm.
Tuo valmistajahan on vanha, oli 100 vuotistarra tuossa -92 mallissa.
Kertakaikkiaan hieno pyörä, mukavaa kyytiä.
Tuolla tuli ajettua balttian maissa heti pyörän saavuttua ja myöhemmin mm.lähi-idässä.
Kaliningradin viisumi tuli päivän myöhässä lähdön jälkeen, ehkä onneksi....
Kuukausi Jemenissä yksin pyöräillen, kaksi kertaa Syyriassa, Israelit, Jordaniat.
Maastoon kilpailemman ja retkeilemään siirryttyäni pyörä oli varastossa, kunnes pienessä rahapulassakin myin sen eteläsuomeen harrastajalle joka halusi juuri tuommoisen pyörän.
Yhteystiedot on hävinneet, joten jos joku tietää kuka osti, voisi vinkata takaisinostohaluista...
Joka tapauksessa
Hieno löytö retropyöräksi!
Mukavaa muisteloa, kiitos tästä. Ei pyörää paljon tarvitse käpistellä ymmärtääkseen, että on laatulaitteesta kyse. Miyatan käyttämiä maaleja nettijutuissa kehutaan ja tässäkin yksilössä maalipinta on aika lailla virheetön.
Tuohon, että minkä sortin pyörästä on kyse, löytyi tuollainen lainaus:
"Though the 1000 was designed for loaded touring, it's really more ideal for randonneuring and light touring, which is exactly how this project was spec'd."
https://cargocollective.com/BRAZENBICYCLES/Miyata-1000
Aika sirolta ja kevyeltä tuo kyllä tuntuukin ollakseen sellainen raskaamman sarjan matkapyörä. Testasin ja 35 mm (oikeasti ~37 mm) Gravel King mahtuu hyvin pehmentämään menoa, jos runko tuntuu jäykältä. Koeajo taitaa jäädä keväälle, tarkoituksena on tehdä tästä sellainen paremman kelin yleispyörä. Rosterirunkoisella ja levyjarrullisella Standertilla ajellaan suolasohjokausi.
Tällaisenaan 10,5 kg. Mielestäni "raskaan sarjan" matkapyöräksi yllättävän kevyt.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ABLVV85I87eZKjz7HMxJfH8m2YhHlaFkdC4T6FTarucZ2M9S4F 6Qv6ySHO0s7At1w1zv7dH6vP94HpzNUW7b4AysnrTph_0wV8vw Lwi1t3hoXXsR_xJFuX499Of8miiBluO7CRTa-r5iTqfvFW2Ua6qKb2dY6g=w800-h600-s-no-gm
Kehät nyt väritykseltään eri paria, stemmi ja tanko saisivat olla metallinväriset jne. Mutta saapa nähdä jaksaako puhtaasti kosmeettisin syin alkaa vaihtamaan. Onpa muuten äkkiseltään kapean tuntuinen tuollainen 36 cm yläotteelta.
Markku Lehikoinen
02.02.2024, 16.00
Onkos tuossa 3 keskiöratasta? Pienemmät liki samankokoiset?
Vaimolla on retkipyöränä Miyata 110 vuodelta olikohan 1989.
Paljon on polkenut, mutta edelleen erinomaisessa kunnossa,
maalikin oikein siisti eikä ruostetta näy. Joitain palikoita on tietysti
uusittu vuosien varrella, mutta paljon on alkuperäistäkin.
Esimerkiksi noita 80 luvun laakereitahan ei saanut polkemalla loppuun,
huima ero nykytyylisiin kertakäyttöisiin.
Markku Lehikoinen
28-34-48 eturattaat ovat, jos oikein tihrustin. Takana taitaa isoin ratas olla 28. En ole aiemmin omistanut pyörää kolmella eturattaalla. Saattaa tuo 48 olla suunniteltuun käyttöön vähän turha, mutta jääköön noin.
Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla
^Jos tuo kuskin säädöillä niin aika iso runko kyseessä...
Eikös toi nyt ole ihan pyörän luonteeseen sopiva perinteinen ”french fit” ajalta, jolloin ”vaaka”putket oli vaakaputkia.
Kieltämättä itsellekin oli vähän yllätys, kuinka vähän satulatolppaa jäi näkyviin. Vaikea tuohon on ainakaan mitään pulleampaa satulalaukkua mahduttaa. Koeajo edelleen suorittamatta, mutta kaipa tuo suurin piirtein säädöissä on, ainakin satulan korkeuden osalta. Voisin huvikseni yrittää selvittää rungon kokoa. Miayatan vanhoja kataloogeja löytyy netistä aika hyvin. Voisi katsoa, minkä kokoiselle tuota on aikoinaan suositeltu. Itse olen 174 cm pitkä ja jalan sisämitta muistaakseni 83 cm. Jos runko olisi yhtään pienempi, pitäisi varmaan etsiä pidempää stemmiä. Mittailin etäisyyttä satulan istuinluiden paikalta tankoon ja eroa tähän 52 koon Standertiini oli ehkä sentin luokkaa.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ABLVV86NhXIqYKzp881nuXvoLmVZukmi5nFQgeazh0UhhdZ3px 505dJpZo_p1nC55f5g-Ml1xyjghx1Ng9yDmw7m3Q2C_Lbof3e7zY-QwHCp4Lq56eYOeOgwQGuy7F6Il4yBVYr6MUs1KCscKxFfIkuSZ kgJkg=w977-h1302-s-no-gm?authuser=0
Standert istuu kuin hanska, joten aika korkealla odotukset ovat Miyatankin suhteen.
Mikäs tuon Miayatan koko on, satula/vaakaputken mitat? Tavallaan ihan sama millä koolla kukinajaa mutta itse aina pitänyt että liian suuri runko lähentelee katastrofia.
Satulaputkeksi sain C-T 54 cm. C-C ehkä ~52 cm. Vaakaputki ~54 cm. Joko oli huonosti mitattu, tai sitten kataloogista puuttuu yksi koko välistä...
https://lh3.googleusercontent.com/pw/ABLVV85z9_y-95sPtqsrq5X0zn3vLGhZhVtgGNkrNBi7KF986Dhjv5qd-59DaUAbWa__el3eeS8T53AZfK4-AcuqZNgBewRg1k2eeES9b3qL9QfslBtp0Ynbd9cnghsYM7JT2K 7rGLMVO7xZvpFS0xrGJ062CA=w624-h865-s-no-gm?authuser=0
Eikös toi nyt ole ihan pyörän luonteeseen sopiva perinteinen ”french fit” ajalta, jolloin ”vaaka”putket oli vaakaputkia.
Näin. Kun kouralla mahtui juuri ottamaan otteen putkesta satulan ja rungon välistä niin kaikki oli hyvin.
Varsin hieno pyörä on markkut:llä siinä esillä.
Näin. Kun kouralla mahtui juuri ottamaan otteen satulaputken ja rungon välistä niin kaikki oli hyvin.
Varsin hieno pyörä on markkut:llä siinä esillä.Kiitoksia. Jos Miyata osoittautuu mukavaksi, niin tarkoitus on ajella sillä herraskaisemmat retket ja kenties brevettiäkin. Standertiin voisi sitten ajatella 650B kiekkosettiä ja pulleampaa rengastusta seikkailullisempia reittivalintoja varten.
Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla
Muuten, missäs stack/reach luuraa... Tuon ajan pyörät olivat suhteessa korkeita ja lyhyitä nykyisiin verrattuna.
Minäpä lisäsin katalogin tiedoilla Miyatan 54 koon Geometrygeeksiin. Vertailussa mukana tuo meikäläisen Erdgeschoss. Se ei varmaankaan ihan hirmu modernia gräveligeometriaa edusta, niin laitoin mukaan vielä 2024 Santa Cruz Stigmatan:
https://geometrygeeks.bike/compare/miyata-1000lt-1991-54,standert-erdgeschoss-2020-52pctm,santa-cruz-stigmata-4-2024-s/
Miyatan stackin ja reachin laskin sillä oletuksella, että yläputki on tasan vaakatasossa. Itselläni ei näihin geometrialukemiin ole sellaista tuntumaa, että osaisin sanoa juuta tahi jaata.
^ Tuo kommenttini oli lähinnä sarkasmia kun tuohon aikaan pyöriä kasanneena ei moisista oltu kuultukaan ja homma hoitui...
Ohiampuja
23.02.2024, 20.18
Katselin tuossa videopätkää yhdestä tehdasprojektista, ja muistelin omia kokemuksia kun olin teollisuudessa itsekin töissä.
Ja nyt kun on duunissa teknisissä ylläpitopalveluissa, mikä on sellaista tasaisen jatkuvaa suorittamista. Ilman niitä projektiduunin tuomia fiiliksiä, siitä kun joku pitkään painettu homma valmistuu.
Että sitä samaa fiilistäkö näillä pyöräprojekteillakin ajaa takaa?
Ensin on kiva suunnitella ja pohdiskella sen hankkeen tiimoilla. Ja sitten pikku hiljaa nautiskellen kasailla sitä, kunnes vihdoin on sen ensi lenkin aika.
Tunnistaako joku muu itsestään tätä asiaa saman tyyliin?
tchegge_
24.02.2024, 06.52
Pyöräprojektit on vähän kuin tuotekehitysprojektit. Jää koko ajan kiireisten tulipalojen alle ja lopulta muuttuu tarpeettomiksi.
Sent from my CPH2399 using Tapatalk
Varmaan tuossa jotain ajatusta on. On kiva touhuta, eikä vain möllöttää telkkarin ääressä. Sain tuossa yllättäen armahduksen elinkautisesta remppatuomiosta, kun talo paljastui korjauskelvottomaksi ja jotain projektia piti sitten keksiä. Ihan käyttöpyörä tuosta on tulossa, että ei pelkästään askartelua askartelun vuoksi.
Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla
Ohiampuja
06.04.2024, 16.09
Pitäisikö tässä koettaa keventää tuota jäykkää 29” Kinesistä.
Sen Alu-runko painaa tasan 1800g ja kuituhaarukka 790g. Ja nyt kun kiekkoparikin painaa enää n 1530 grammaa, niin mitäpä sitten.
Tarkoitus olisi pysyä ns XT tason osissa ja budjetissa. Ja ekana tuli mieleen takapakka ja ehkä kampisarja. Pakka on 11 XT eli noin 450 g ja kammet jotain Deore-tasoa.
Mutta onko vinkkejä mistä saisi hyvän €/g hyötysuhteen?
^mulle tulee heti mieleen, että kannattaako. Toki jos haluaa harrastaa niin mikä jottei.
Ensin runko vaihtoon, tilalle joku kilon hiilaritekele ja kammet hiilariksi.
^Aloita vaikka putkiosista ja mieti projektin budjettia...
Ohiampuja
06.04.2024, 18.09
^mulle tulee heti mieleen, että kannattaako. Toki jos haluaa harrastaa niin mikä jottei.
No eihän se kannata. Mutta kunhan tässä ääneen pohdiskelen. Kun ei pääse ajamaan niin paljon kuin haluaisi, niin pitää kehitellä korviketoimintoja.
Loppupeleissä ei monikaan asia "kannata" mutta kyllä ihmisellä täytyy olla jotain puuhasteltavaa.
No eihän se kannata. Mutta kunhan tässä ääneen pohdiskelen. Kun ei pääse ajamaan niin paljon kuin haluaisi, niin pitää kehitellä korviketoimintoja.Aja mieluumin zwiftiä, ei toi keventely hyödytä kuin kauppiasta. Tai no, pitäähän kauppiaankin elää. Kai. Kuhan pohdiskelen.
Lähetetty minun Nokia X30 5G laitteesta Tapatalkilla
Ohiampuja
06.04.2024, 22.21
Samalla se on eräänlainen (kallis) käsityöharrastus. :)
Mutta joo. Katselin pakkoja, kampia ja uutta ohjaustankoa, niin onhan se. Keskimäärin 200g maksaa n 400 euroa…
^Kuulostaa paljon pienemmältä kuin 1g/2€... Tai miten kukin sen näkee.
Sivustakatsoja
07.04.2024, 08.11
No eihän se kannata. Mutta kunhan tässä ääneen pohdiskelen. Kun ei pääse ajamaan niin paljon kuin haluaisi, niin pitää kehitellä korviketoimintoja.
Mulla on olut työkuvioista johtuen paljon aikaa ajaa, mutta fysiikka asettaa rajoituksia, kun en ole aivan nuori (noin 60v). Muutama vuosi sitten sekä maantien, etä gravelin ajaminen tuntui vähän puulta, niin otin oheistoiminnaksi tubelessit, vaikka sisurien kanssa touhuaminen oli 110% hallinnassa. Ketjujen uppovahauksen kanssa on sama kuvio, että vahaus on käytössä kaikissa pyörissä.
Gravelissa mulla on ollut muutama eri tanko ja Salsa Cowbellin paikalleen ruuvamisen jälkeen etsiminen lähes lakkasi. Nyt on sitten kaapissa jokunen tanko. Joskus uuden kokeilu on ohari, kuten Zipp SL 70 XPLR, joka lyhyen koekäytön perusteella tuntui oudolta vänkyrältä ja Cowbell palasi alta aikayksikön.
Joskus uusi pyörä tuo vauhtia ja puuhailua: Kona Unit X vei pitkän tauon jälkeen maastopyörän ohjaimiin ja vaihdettuani hissitolpan tämä mies oli myyty.
Mutta jos ajoasennossa on jotain mieltä askarruttavaa, niin siinä on sarkaa kynnettäväksi, ainakin maantietankoisessa.
Mutta esimerkiksi satulatolpan vaihto kevyempään voi tuoda muutakin hyötyä: useampi vuosi sitten vaihdoin krossariin Ritcheyn kuituisen tolpan vähän kevennysmielessä ja siitähän tykkösi myös kroppa.
Loputon korviketoiminnan tuottaja, ja rahareikä, on siinä, että mä haluan huoltaa ja korjata kaiken itse.
----------------------------------------------------------
Mutta keventäminen pelkästään sellaisena itsenään vaatisi ehkä jonkun tavoitteen. Esimerkiksi patikoija kun keventää reppua, niin askel on kevyempi ja matka taittuu mukavammin tai kauemmas. Mutta että kevyempi reppu, mutta ei juuri patikoisi?
Gravelissa mulla on ollut muutama eri tanko ja Salsa Cowbellin paikalleen ruuvamisen jälkeen etsiminen lähes lakkasi. Nyt on sitten kaapissa jokunen tanko. Joskus uuden kokeilu on ohari, kuten Zipp SL 70 XPLR, joka lyhyen koekäytön perusteella tuntui oudolta vänkyrältä ja Cowbell palasi alta aikayksikön.
Tilasin muuten juuri Miyataan tuon saman zippin (ja quillistemmin 31.8 clampilla), kun oli tarvetta saada ohjaamoa lyhyemmäksi ja 25.4 tangoissa valikoimaa ei oikein tahdo olla. Cowbelliäkin katselin, mutta ei ollut hopean värisenä tarjolla. Miksi kaikkien pyöränosien pitää nykyään olla mustia?
Lähetetty minun CPH2399 laitteesta Tapatalkilla
Kuminauha
07.04.2024, 09.42
Pitäisikö tässä koettaa keventää tuota jäykkää 29” Kinesistä.
Sen Alu-runko painaa tasan 1800g ja kuituhaarukka 790g. Ja nyt kun kiekkoparikin painaa enää n 1530 grammaa, niin mitäpä sitten.
Tarkoitus olisi pysyä ns XT tason osissa ja budjetissa. Ja ekana tuli mieleen takapakka ja ehkä kampisarja. Pakka on 11 XT eli noin 450 g ja kammet jotain Deore-tasoa.
Mutta onko vinkkejä mistä saisi hyvän €/g hyötysuhteen?
Ainakin 12s osasarjassa shimanon SLX on se €/g mestari, deore on "huomattavasti" painavampi. En oo varma miten noi 11s kammet menee. Tosin voihan sitä hommata 12s osasarjan kammet ja läppästä niihin esim garbarukin etuleivän, joka on 11s yhteensopiva.
Isommat keventelyt tietysti sitten kammissa vaatii isot eurotkin.
Sivustakatsoja
07.04.2024, 09.42
No eihän se kannata. Mutta kunhan tässä ääneen pohdiskelen. Kun ei pääse ajamaan niin paljon kuin haluaisi, niin pitää kehitellä korviketoimintoja.
Sitten kiekoista havainto: olin ajateliut, että en kuitukiekkoihin viitsi sijoittaa, mutta hetken mielijohteesta hankin parin DT Swissin GRC1400-kiekkoja. Kun en aja niillä, niin mietin, että kaikkeen tyhmään sitä rahansa laittaakin, mutta ajaessani en epäile hankinnan järkevyyttä yhtään -joku taika niissä on.
Mulle ajamisen kautta kevyempi voi lunastaa paikkansa ja arvonsa.
Ohiampuja
07.04.2024, 11.00
Pääosin R2 biken sivulta katselin hintoja ja painoja.
- Race Facen Next kuitukammilla ja Garbaruk rattaalla paino tippuisi n 260 g ja hintaa n 450 euroa.
- Garbaruk pakalla paino tippuisi 150 g ja 206 euroa.
- SQlabin kuitutangolla saisi 100 g ja sen hinta n 300 euroa.
Taitaa taas jäädä selittelyasteelle nämä mun hommat, tylsä järjen käyttö pilaa harrastukset. :)
^ Sitten kevyt stemmi ja tolppa. Muistaakseni SLX:n ja XT:n hintaero ei niin suunnaton joten kannattaa miettiä. Alennuksista myös löytää välillä jotain, BikeDiscountista XTR:n takavaihtaja reilulla satasella, noin 50g kevyempi kuin XT.
Turha noita niin järkeillä, moni harrastus paljon kalliimpaa ja turhempaa, joten vaan tilailemaan!
Ohiampuja
07.04.2024, 13.20
Stemmi on Newmenin SL, n 119 g ja tolppa on Thomsonin Masterpiece. Siitä ei luovuta. :)
^Painaviahan nuo on vaikka Masterpiece onkin hieno ja yksi parhaista alumiinisia mutta Newmenistä saa muutaman kymmentä grammaa pois...
https://img.onl/5Ab0RYNyt pitäisi sukulaisen tallista hoitaa 70-luvun(?) Raleigh Sprite jonnekin.
Kertokaapa, onko tällaisella varsin ruosteettomalla ja alkuperäiskuntoisella pyörällä arvoa niin paljon, ettei raaski myydä kaverille muutamalla kympillä projektiksi?
Vähän heikkoja kuvia, kovin pölyyntynyt ja varmaan useamman vuosikymmenen lojunut käyttämättömänä.
https://img.onl/5Ab0RY
https://img.onl/UiBtD
https://img.onl/VAlJgF
https://img.onl/9umu30
https://img.onl/IKQZFr
https://img.onl/amMNs1
https://img.onl/JEhyWR
https://img.onl/0bSUxA
https://img.onl/gKf6WY
https://img.onl/5W1myN
https://img.onl/Yyy5Eh
https://img.onl/5Ab0RY
Nuohan on juuri niin arvokkaita, mitä joku suostuu maksamaan. Jos nyt joku arvio pitää heittää niin 50 eur. Fillaritori.com:n vintage-ryhmässä voisi yrittää myydä.
Ota kuva tuosta pystyputken tarrasta niin näkee mistä putkesta runko tehty.
maalinni
12.04.2024, 07.52
Nuohan on juuri niin arvokkaita, mitä joku suostuu maksamaan. Jos nyt joku arvio pitää heittää niin 50 eur. Fillaritori.com:n vintage-ryhmässä voisi yrittää myydä.
100-150 lähtisin pyytämään eri asia tuleeko tarjouksia.
Ota kuva tuosta pystyputken tarrasta niin näkee mistä putkesta runko tehty.
https://pic.useful.fi/ifulpUbVl.jpg
Hiilikuitua, hiilikuitua.. :D
^Halvimman pään (suoraa) teräsputkea... Jos olisi ollut esim. jotain Reynoldsia niin hinta olisi noussut hieman. Joku hipsteri voi vääntää tuosta sinkulan...
Eihän tossa näyttäisi olevan mitään järkeä projektiksi. Ilmaa kumeihin, rasvaa ketjuihin ja vaijereihin ja kovaa ajoa.
Fillarijeti
12.04.2024, 14.03
Kyseinen Raleigh näyttää tutulta ja oli mahdollisesti retkipyörien TM-testivoittaja 70-luvulla. Yksi erittäin surullinen esimerkki brittiläisen metalliteollisuuden silloisesta tilasta. Alkuperäinen voimansiirto ei missään nimessä kestä kovaa ajoa. Omassa käytössä satku koulumatkaa oli rattaille ja ketjulle liikaa. Toki aamuajo oli joskus rankkaa deadlinen takia ja toisesta pyörästä katkesi runko ylämäkeen runtatessa. Se oli norjalaisvalmisteinen pyörä, mahdollisesti Monark.
Kiitos vinkeistä. Eli puunaus ja myyntiin, jos ei käy kaupaksi, kaverille halvalla.
Mulla oli aikoinaan tuollainen kippurasarvinen Raleigh. Irrotin siitä kaikki ylimääräiset osat, muutin sinkulaksi, ostin uudet kumet (se ei ollutkaan kovin helppoa, koska rengaskoko nykyään jo harvinainen, taisi löytyä tasan yksi merkki/malli). Sitten ajelin tyytyväisenä yhden kesän. Työkaveri kyseli pyörää, ja koska itselläni oli monta, möin sen sitten sille satasella. Työkaveri on ajellut tyytyväisenä työmatkaa sillä jo 7-8 vuotta.
^^ Tai sitten kunnon puunaus ja huolto, jotain pientä uusii ja kesäpyöräksi nautiskellen. Voi noita aikoja, kitkavivut ja kiilakeskiö.
Mulla oli aikoinaan tuollainen kippurasarvinen Raleigh. Irrotin siitä kaikki ylimääräiset osat, muutin sinkulaksi, ostin uudet kumet (se ei ollutkaan kovin helppoa, koska rengaskoko nykyään jo harvinainen, taisi löytyä tasan yksi merkki/malli). Sitten ajelin tyytyväisenä yhden kesän. Työkaveri kyseli pyörää, ja koska itselläni oli monta, möin sen sitten sille satasella. Työkaveri on ajellut tyytyväisenä työmatkaa sillä jo 7-8 vuotta.
Oliko se aivan vastaava? Siis tuollaisen käypä arvo on kaverille satasen paikkeilla, vaikka onkin kunnoltaan priimaa? Tuo tosiaan on aivan ruosteeton ja kolhuton, keulamerkit ilman kulumaa ja satula pölyn alla kuin uusi. Sinkulaksi se kaveri varmaan sen muuttaisi, kun sellaisella on ennenkin mennyt. Kumit ovat siis vaikein osuus? Nykyiset tuskin pitävät ilmaa, en tosin koittanutkaan, koska oletus hapertumisesta on sen verran vahva.
Itsellä ei ole käyttöä, kun vähemmän tulee notkuttua kaupungeissa nykyään.
No niinkuin tuossa aemmin totesin, oikea hinta on se minkä joku suostuu maksamaan. Jos satkun saat niin voit onnitella itseäsi. Kun saat myytyä niin kerro toki millä hintaa meni.
Oliko se aivan vastaava? Siis tuollaisen käypä arvo on kaverille satasen paikkeilla, vaikka onkin kunnoltaan priimaa? Tuo tosiaan on aivan ruosteeton ja kolhuton, keulamerkit ilman kulumaa ja satula pölyn alla kuin uusi. Sinkulaksi se kaveri varmaan sen muuttaisi, kun sellaisella on ennenkin mennyt. Kumit ovat siis vaikein osuus? Nykyiset tuskin pitävät ilmaa, en tosin koittanutkaan, koska oletus hapertumisesta on sen verran vahva.
Itsellä ei ole käyttöä, kun vähemmän tulee notkuttua kaupungeissa nykyään.
Varmasti siinä jotain käytön jälkiä oli. Ei kuitenkaan ruostetta. Menihän noihin osiin jo se satanen, minkä myydessä sai. Ulko ja sisärenkaat, sinkulavapari(kierre),ketju, tankoteipit ym. nippeliä, joten ei noilla bisnestä tehdä. Itselle jäi rakentamisen ilo.
Tanko vielä hakee paikkaansa, mutta aika mainiolta tuo Zipp SL 70 XPLR meikäläisen käsiin tuntuu. Alaotteella kivan tuntuiset ne ulospäin taivutetut tangon päädyt. Reach sopivan lyhyt, niin ei tarvitse enää kurotella kahvoille. Tarkoitus oli tehdä tästä hyvän kelin pyörä, mutta alkoi tuntumaan, ettei pyörällä pääse sitten juuri koskaan ajamaan. Eli luottolokarit Biltemasta kiinni.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNh7CfpbMrg34ZmZlcKmn3qdQEdjwkYo-1EQgW_RTcQOTDWI3rFHp--8phADaj9w4l76CDLicvZ7-OOk_l79Gi3bpHS05xIIJbGA5kKhNTSbs6kZN_GkRb7TkvvumbS tWG4PoYX1B0U2evBL2aLLsjodA=w800-h600-s-no-gm
WarElephantSixSixSix
21.04.2024, 13.47
Varaston romulaarista ja fillaritorin löydöistä kasataan tästä häiriintyninen hc-jäykkäperä mitä mulla on ollut. Kiekot nextie i45 hopen navoilla, renkaiksi 2.8" wtb vigilantet(takanen vetopidolla, eli väärinpäin). Voimansiirroksi 11spd shimano xtr ja jarruiksi myös shimano xtr. Tarkoitus olisi, että tällä voi ajaa talvella myös ilman nastoja, siksi vähän 29+ henkisesti.
https://i.ibb.co/f9n4Bds/IMG20240421133821.jpg
^hieno. Mistä ihmeestä löysit 2.8 vigilantet? Oli kyllä mylly rengas.
WarElephantSixSixSix
21.04.2024, 15.08
^hieno. Mistä ihmeestä löysit 2.8 vigilantet? Oli kyllä mylly rengas.
Tuli fillaritorilta noiden kiekkojen mukana.
Ohiampuja
21.04.2024, 15.16
Itselläni kun ei ole mitään projektia työn alla, niin osaako kukaan vinkata onko netissä missään sivustoa joka olisi keskittynyt "kierrätys-henkisiin" projekteihin. Sellaisiin missä elvytetään vanhoja, parhaat päivänsä nähneitä pyöriä uudelleen aktiivikäyttöön?
^Facessa on Vintagemaasturit ketju, suht asiallista meininkiä, muutamia todella asiaan perehtyneitä henkilöitä. Siellä jotkut juuri jotain roskalava löytöjäkin elvyttäneet. Fillaritorin Vintage osiosta löytyy joskus kiintoisia aihioitakin.
^^ Yksivaihteen hakuun ”hobocross (https://www.yksivaihde.net/search?q=Hobocross)” tai ig:hen #hobocross, niin löytyy kaikennäköistä. Googlellakin luultavasti myös.
E: luin ”arkikäyttöön”, mutta kaipa sekin on aktiivikäyttöä :)
Joku tommi2 tapainen jatkaja tarvis tulla palstalle.
Noista Aivan Täydellisen kasauksista tahtoo puhti loppua, kun sen saa valmiiksi.
TERU, perustuu siihen että on homman yksi hienoimmista vaiheista. Kun pyörän saa ajoon niin jo uusi mielessä.
Ohiampuja
25.04.2024, 15.19
Kertoo jotain mun mielenlaadusta kun välillä olen katselemassa keveitä kuiturunkoja, sitten kohta (painavia) teräsrunkoja. :)
Parempi olisi päästä itsensä kanssa yhteisymmärrykseen, että kumpi tässä olisi parempi kasailla.:rolleyes:
^Valitettavaa faktaa että kevyet laadukkaat teräsrungot ovat kalliita, käytettyhän voi olla ratkaisu mutta tarjonta heikkoa mutta kuituista saa taas edullisemmin.
Ohiampuja
24.06.2024, 14.35
Taas yksi tyhmä kysymys.
Onko niin että MTB teräsrungot on pääosin suoralla emäputkella? Tai ei tapered -putkisia ainakaan joka sivulla tule vastaan…
Aika usein taitaa olla TR44 emäputki. Kyllähän se tapered haarukan nielee.
Ohiampuja
24.06.2024, 15.10
Aika usein taitaa olla TR44 emäputki. Kyllähän se tapered haarukan nielee.
Okei, tätä en tiennytkään. Vaatiiko se jonkun erikoisen muunnoslaakerin vai miten se hoituu?
Ps. Eli näin (https://www.bike24.com/p237824.html?sku=149789) vissiin.
^Itsellä on tuossa projektissa juuri tuo Kingin laakeri mutta lienee löytyy keveämpiäkin ja edullisempia moiseen tarkoitukseen...
^^joo, tuolleen. Noita laakereita löytyy vaikka CaneCreekiltä selvästi edullisemmin.
^Mutta on SE King hieno painosta riippumatta...
Ohiampuja
24.06.2024, 19.22
Ja jos katselee yli 2.5 kg painavaa Stantonin runkoa, niin eipä sillä laakerin painolla väliä ole. :)
^ No ei tosiaan ja ei muutenkaan todellisuudessa. Itsekin vaan päädyin kun setti myytiin tuolla ja en milloinkaan ole moista omistanut.
BB Holland
16.07.2024, 15.30
Sain viimein kasaan muutaman kesän odottelun jälkeen, ei puuttuneet kuin vaijerit. Toki alumiinin kovuuden huomaa, mutta enemmän merkitsee että tämä sopii käteen ja jalkoihin hyvin. 28mm Gravelking ja Veloflex pehmentävät kyllä ja Brooksin satula, mieluummin tämän on melkein ottanut ajoon kuin kuitu-Colnagon. Runkosetti oli myynnissäkin vaan ei ole enää.
https://live.staticflickr.com/65535/53860904760_b1af61f5f4_b.jpg (https://flic.kr/p/2q4vduY)Colnago Dream (https://flic.kr/p/2q4vduY)
Upea pyörä ja kyllä teräs vaan on terästä.
Stemmin voisi ihan esteettisistä syistä vaihtaa siroon mustaan ja tangon asennosta voi olla erimieltä, mutta jos toimii noin, niin mikäs siinä.
Brooksin C-sarjan satulat ovat kyllä äärimmäisen miellyttäviä, vaikka painavatkin kuin synti. Työmatkapyörässä käytän itsekin C15:a, kun sitä ajetaan ilman vaippoja.
Hieno ajokki, ei tuota pidä päästää käsistään.
Valkea stemmi ei pahoin sodi, kun rungossakin valkoista, mutta musta sopisi vielä paremmin.
Kovuus vähenis kuitutolpalla jos haluaa.
^ & ^^Samoilla linjoilla myös, hieno pyörä mutta stemmi vaihtoon ja heti!
BB Holland
17.07.2024, 11.40
Hieno ajokki, ei tuota pidä päästää käsistään.
Valkea stemmi ei pahoin sodi, kun rungossakin valkoista, mutta musta sopisi vielä paremmin.
Kovuus vähenis kuitutolpalla jos haluaa.
Kovuus tuntuu vain töyssyissä, ei normaalilla asvaltilla. Hommasin muistaakseni tuota varten sen kalliin Ritcheyn tolpan mutta se meni toiseen pyörään....
Itsekin olen tykästynyt Brooksin C17 carved malliin. Vähän mietin, jos hommaisi toiseen pyörään B17 carvedin. Onko kellään kokemusta, millä tavalla nahkaisen tuntuma eroaa kumisesta?
Brooksin satulat sellaisia jotka jakaa mielipiteitä, yhden nahkaisen omistanut ja ei itselle istunut mutta kaveri joka sen osti kiitti kovasti jälkeen...
Ainakin minulla tuon C17 kanssa tuntuu olevan ajohousulla merkitystä. Assoksen paksu sämpylä hanurin alla satula on aivan mainio, mutta ohuemmalla pehmusteella varustetulla Pearl Izumilla tuli hiertymiä ennen kokemattomiin paikkoihin.
^Toisaaltaan, oikeastaan mitään satulaa paha suosittaa toiselle, joka persus on sen verran yksilöllinen että kokeilemalla yleensä löytyy SE oikea.
lasinpesuneste
25.07.2024, 16.13
Lueskelin ketjua ja alkoi kiinnostaa ajatus itse kasatusta seikkailupyörästä.
Vanha graveli löytyy jo grx400 osilla, mutta runko ei miellytä. Siirtäisin osat uuteen runkoon tai halvemman osasarjan pyörään. Mitähän kaikkea tässä voisi mennä pieleen?
Mietin esimerkiksi pelago stavangerin runkosettiä 1095€ + 500€ edestä erikoistyökaluja ja osia. Työkalut varmaan maksaa itsensä aikanaan takaisin.
Oma järki sanoo, että kannattais vaan odottaa, että grizlejä tulee taas myyntiin ja jättää vanha pyörä hautumaan.
Lueskelin ketjua ja alkoi kiinnostaa ajatus itse kasatusta seikkailupyörästä.
Vanha graveli löytyy jo grx400 osilla, mutta runko ei miellytä. Siirtäisin osat uuteen runkoon tai halvemman osasarjan pyörään. Mitähän kaikkea tässä voisi mennä pieleen?
Mietin esimerkiksi pelago stavangerin runkosettiä 1095€ + 500€ edestä erikoistyökaluja ja osia. Työkalut varmaan maksaa itsensä aikanaan takaisin.
Oma järki sanoo, että kannattais vaan odottaa, että grizlejä tulee taas myyntiin ja jättää vanha pyörä hautumaan.
Mutta projektithan ovat juuri sitä mukavaa puuhastelua. Ei siinä, miettii oikeasti mitä kaikkea tarvitsee ja sen kun tekemään.
Työkaluissa kannattaa miettiä tarvitsenko juuri tähän sen ammattilaislaatuisen vai kelpaako joku keskitason kapine.
Lueskelin ketjua ja alkoi kiinnostaa ajatus itse kasatusta seikkailupyörästä.
Vanha graveli löytyy jo grx400 osilla, mutta runko ei miellytä. Siirtäisin osat uuteen runkoon tai halvemman osasarjan pyörään. Mitähän kaikkea tässä voisi mennä pieleen?
Mietin esimerkiksi pelago stavangerin runkosettiä 1095€ + 500€ edestä erikoistyökaluja ja osia. Työkalut varmaan maksaa itsensä aikanaan takaisin.
Oma järki sanoo, että kannattais vaan odottaa, että grizlejä tulee taas myyntiin ja jättää vanha pyörä hautumaan.
Eikö niitä enää sitten myydä?
Eikö niitä enää sitten myydä?
Tottakai myydään, mutta aina ei ole haluttua malli halutussa koossa saatavilla.
Tjaahas, retkipyörä/kakkosgravel/jämäosafillari/whatever -fillari tuli valmiiksi. Huomenna satkulle.
https://pic.useful.fi/ucTF-j3ed.jpg
Hienohan se on!
Vaya:a itsekin joskus olin ostamassa, mutta ei ollut sopivan kokoista runkoa tarjolla, niin tuli hankittua Surly:n Straggler.
Itse sain eilen käyttöfillariksi ajoon Surly Ogre:n NOS keräilyosista ja lisäksi uutta osaa, kun kaikkia ei ollut itsellä varastossa.
tchegge_
24.08.2024, 06.10
On se komia[emoji1]
Sent from my Takapalk
On hieno, kiillotettu stemmi ja tolppa sopii hyvin! Onneksi sait miljoonalaatikon jämäosat hyötykäyttöön, ettei tarvinnu roskiin viskata.
Juha Lehtinen
24.08.2024, 11.52
Hyvässä suhteessa kiiltoa on Salsassa. Pullotelineetkin osoittaa hyvää harkintaa.
Saisiko kunnollisen sivukuvan niin pääsisi tuo julmettu emäputki oikeuksiinsa.
Saisiko kunnollisen sivukuvan niin pääsisi tuo julmettu emäputki oikeuksiinsa.
Se tosiaan on. Lyhentäisikö joku paja sitä yläpäästä 15-20 milliä :D Aiheuttaa tosin sen, että alaote on kaikkein luontevin ja Salsa Cowchipper on ihana stonga (tangon ja kahvojen asentoa pitää vielä säätää).
https://pic.useful.fi/H0DBY1JuY.jpg
Yhtäkaikki, hauska fillari. Painava selvästi, yli 2 kg varmasti enemmän kuin ykköstykki. On tosin sellaista painavan fillarin momentumia, vauhti pysyy yllä ja alamäet juhlaa. Tukevuuden tuntua. Sairaan nopee, monta x PR eilisellä säätösatkulla ja tänään varmasti kans (kesken vielä, palkkarilla). Suunnittelen jo mielessäni ensi kesän reissua tuolla.
lasinpesuneste
12.10.2024, 13.34
Toi Vayan vaalea ja kiiltävä värimaailma on hieno. Oon aiemmin ollut sitä mieltä, et pyörän pitää olla kokonaan mustaa koska se on "nopean" ja "vihasen" näkönen. Tankoteipit pidän tummanpuhuvana käytännön syistä.
Mietin omaa projektia, ja isoin kysymys enää oikeesti rungon väri ja et laitanko hopeiset vai mustat osat. Niitähän voi vaihdella, mutta esimeriksi ohjainlaakerikuppeja en jaksais alkaa myöhemmin vasaroimaan irti.
Mietin Keplerin runkoa. Kuvassa on jonkun kaupan valmis fillari ja tota runkoa saa keltasena tai sit turkoosi-beigen värisenä.
https://www.gutenbiken.com/cdn/shop/files/1_1946x.jpg?v=1724671629
Itse erehdyin täysin mustaan Surly rakennelmaan ja kuivallakin kelillä gravel renkaat nostaa sen verran pölyä, että fillari on yhden-kahden lyhyen lenkin jälkeen jo likaisen näköinen:(. Viimeisimmän fillarin rakensin ei-mustaan runkoon ja se on minusta paljon parempi kuin musta. Värikkäämpi pyörä myös näkyy paremmin, kun sen pysäköi jonnekin ja jos joku on sitä viemässä johonkin.
Tankonauhanakin sininen tai punainen pysyy aika pitkään ok näköisenä ja tuo vähän enemmän ulkonäköä kuin musta.
Teme X-2
12.11.2024, 13.59
Laitetaan Gravel projektista pari kuvaa, kun valmistui ajo kuntoon.
Tällä poliisi huutokaupasta pelastetulla Tunturilla on 10 vuotta tullut eri setupeilla ajettua.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczMV-jHnv8rSI24K9aokcB0bt1cynvTR4wIf3YbSK9u959GVkKQ5GEG EuNkr9fCZmMnuiiFK6ZntQp_c5ybYD_jTXKdDsWDNmbR9cwy8V vTfWDnBOEV-R7olERylpOxB_DiP3AQ9L8xKkmJsPzdUDxZKkw=w600-h400-s-no-gm?authuser=0
Lisää kuvia tästä: https://photos.app.goo.gl/ZQkVV133PFk6oUvU8
Tälläinen runko ja keula löytyi halvalla. Ajatus oli että levyjarrut olisi kivat. Kiekot ja tanko lisätty kuvaa varten.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczO6rvMsIKMjUOgG5sKwXW2n8jhWY2kl8BQH2eGH1-gQwZ0GzRVUCd387vRucnOstgichsHsNcAMjNPDoH3tSr94aDWZ mSmEF_r2KFZ0GUwuBSfo9xdXGCET6EGE5SIymURz2cz_0xtwac H7tp-CqZedbA=w773-h1031-s-no-gm?authuser=0
Ja tälläinen tuli valmiina: Oma ajatus on, että pyöräily on kivaa vaikka siihen ei ihan kaikkia rahoja laittaisi. Tähän laitetut osat on kuitenkin maksanut alle 320€.
https://lh3.googleusercontent.com/pw/AP1GczNKBbS8DxdULz4-YkKYPFH6--K_abQupUtH2kldswNKlkSpFsrcgw3kLI7hGYEosXt-q55iZhZVpKkuodaCetg38wirVzXAFbOczoOTYzvStwcMWJ-F-W-W4kzL62G1CaqpvZyFv5rNTuKfMTCKoeEbFg=w800-h600-s-no-gm?authuser=0
Lisää kuvia täällä: https://photos.app.goo.gl/vjPFfXrXrmFy8fFQ8
Levyjarruihin siirtyminen hieman aikaistui kun löytyi niin hyvällä hinnalla Canyon Endurace CF SLX. Tavoitteena ettei painaisi enempää kuin nykyinen vannejarru Endurace CF 7,5kg. Luulisi onnistuvan aika kevyt runko, kiekoiksi varmaan Lightbicycle WR40.
https://pic.useful.fi/YeL9lHlY3.jpg
Scarabeida
02.05.2025, 11.56
Projekti Kuningaskulkuri jatkoi etenemistä vuosien jälkeen. Runko maalattu aikanaan jollain perus spraylla ja erinäiset muutot ja siivoukset on tehnyt oman elämisen jäljen, mutta kelvannee nyt tällä erää.
https://mega.nz/#!eVxXDKZI!T8MtQ5NnCv_aSj2TzJpkELPKVT3a7dlG3iQuQxu hbdYhttps://mega.nz/#!eVxXDKZI!T8MtQ5NnCv_aSj2TzJpkELPKVT3a7dlG3iQuQxu hbdYhttps://mega.nz/#!CcZHBADQ!iP-_D1UnpLLayk_O1RDDdtkVr2-pJhpp9Xx_L7AvWVMhttps://pic.useful.fi/uRBQBMMI5.jpg
Löysin Tori.fi sivulta ilmaiseksi Nopsa Linea Futura pyörän joka kaikeksi yllätykseksi oli ihan toimintakuntoinen (likainen ja kulunut).
https://pic.useful.fi/zTuNvNPgv.jpg
Kuningaskulkurin runko on hieman isompi, niin ajattelin siirtää ja yhdistellä tästä itselle vapaa-ajan harrasteen.
Tällä hetkellä ongelmana on rungossa olevat vaihtajanvivut, joille oli kannakkeet Nopsassa ja pitäisi saada panta kiinnitystä varten. Pyöräkorjaamo Laihiasen myyjä oli erittäin ystävällinen ja antoi kokeiltavaksi Shimanon pannan, mutta ikävä kyllä pultit oli liian isot siihen. Tähänkin varmaan helppo ja edullinen ratkaisu löytyy.
https://pic.useful.fi/QuoH1wydx.jpg
Saa antaa vinkkejä mistä löytyisi panta vaihdevivuille?
Tällä hetkellä mennään siis ihan minimi budjetilla ja katsotaan mitä saa aikaiseksi.
Ei ole tällä palstalla tullut käytyä vuosiin, mutta aloin vähän muistelemaan pyörän vaiheita, kun kävin Vapun kunniaksi ulkoiluttamassa pyörävanhusta.
https://pic.useful.fi/sBelsYSBS.jpg
On siis vaihteeton tällä hetkellä ja rullaa tosi mukavasti. Minulla ei ole kokemusta mistään nykyaikaisesta maantiepyörästä, eli ei ole vertailukohtaa.
Pikku hiljaa pyöräprojekti etenee. Nyt on maalit päällä ja odottelee lakkaa pintaan. Sen jälkeen pääsee kasaamaan. Ei ole oikeasti noin punainen vaan enemmänkin oranssi. ehkä oikeampi väri näkyy tuossa tolpassa hyvin, jonka yläpuolelta valo tulee tosi läheltä.
https://i.imgur.com/60jB3Yz.jpeg
^Hieno väri, itse aina oranssista pitänyt toisena värinä, onneksi tuon ikuisen mustan osuus pienentynyt rungoissa.
^Hieno väri, itse aina oranssista pitänyt toisena värinä, onneksi tuon ikuisen mustan osuus pienentynyt rungoissa.
Tuossa on kahta Lamborghinin väriä, helmiäisoranssia ja helmiäisvalkoista.
...ja valmistuihan se...
https://i.imgur.com/dHAJlm6.jpeg
Juha Lehtinen
10.05.2025, 15.20
^ On kyllä hieno ja vauhdikkaan näköinen gravelpyörä.
Ohiampuja
10.05.2025, 19.29
Tässä meikeläisen projekti. Hiukan erityylinen kuin tuo yllä oleva kuitu-ohjus.:)
Stanton Sherpa, koko 19" ja väri Evergreen. Uutta ei ole rungon lisäksi kuin keskiö, ohjainlaakeri, tolppa ja stemmi. Minulle tärkeitä kriteereitä modernin geon lisäksi oli nuo kestäviksi todetut yksityiskohdat. Reynolds-teräsrunko ED-pinnoituksella, BSA-kierrekeskiö, kunnon ohjainlaakerit ja ulkoiset vaijerivedot. Painoa en osaa sanoa.
https://pic.useful.fi/e2dMJwCfK.jpg
https://pic.useful.fi/hieHuLTOO.jpg
^ Sherpa on hieno runko.
Uutta projektia pukkaa:
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20250930/3e74e23242f764643e0513411077b684.jpg
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.