PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet kiekot maantiepyörään

Sivut : 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22

Markku Silvenius
23.03.2011, 12.41
Kun noista cosmiceista on ollut vähän puhetta, niin alkaa olla jo vähän psykoottiset fiilikset kun en osaa päättää kiekoista. Olen varmaan lukenut miljoona arvostelua noista kolmesta. Olen muutamaan otteeseen törmännyt väitteeseen, että kannattaa mieluummin ostaa luokkansa paras. kuin luokkansa halvin / huonoin(?). Eli vertailtaessa aluvannetta ja sitten deeppejä kuitu clinchereitä. 3 Vaihtoehtoa:

- Cosmic Carbon SL = 699 eur
- Fulcrum racing zero = 670 eur
- Shimano Dura-Ace 7850 C24 (2010) = 539 eur

Tekniikaltaan varmaan fulcrumit parhaat (keraamiset laakerit jne). Dura-acet kaikista tylsimmät. Fulcrumit ja cosmicit on omalla tavallaan molemmat yhtä mageet. Äh... Tarkoitus hoitaa yhdet all-around vanteet. Treeniin, kuntoajoihin jne jne.

D-A:t on noista parhaat allrounderit.

Markku N
23.03.2011, 12.46
http://www.pyorahuolto.com/show.php?type=kiekot&id=54

Olisiko tässä hyvä kauppa? Olisko hyvät pitkillä lenkeillä?

TuH
23.03.2011, 13.34
3 Vaihtoehtoa:

- Cosmic Carbon SL = 699 eur
- Fulcrum racing zero = 670 eur
- Shimano Dura-Ace 7850 C24 (2010) = 539 eur

Tekniikaltaan varmaan fulcrumit parhaat (keraamiset laakerit jne). Dura-acet kaikista tylsimmät. Fulcrumit ja cosmicit on omalla tavallaan molemmat yhtä mageet. Äh... Tarkoitus hoitaa yhdet all-around vanteet. Treeniin, kuntoajoihin jne jne.

Mulla on yhdessä pyörässä CC SL:t ja toisessa Shamal Ultrat, jotka ovat siis G3-tyyppistä puolaustaan lukuunottamatta samat kiekot kuin Fulcrum Racing Zero. Tykkään molemmista, mutta jos niistä pitäisi valita vain toiset kaikkeen mahdolliseen ajeluun, niin valintani olisi Shamal.

Shamalit ovat kestävät, avokiekoiksi kevyet ja niissä on kaikkiin olosuhteisiin soveltuva keskitien vanneprofiili (26/30 mm). Muutaman kuukauden ajojen perusteella en vielä uskalla arvioida Cosmicin kestävyyttä, mutta mitkään joka paikan höylät ne eivät ole. Cosmiceilla mennään suoralla kovaa ja mieluiten suotuisissa tuuliolosuhteissa.

Shamalin/Fulcrum Racing Zeron viimeisimmästä sukupolvesta on vielä todettava, että ne USB-hybridikeraamiset laakerit taitavat olla suunnilleen parasta, mitä tuon hintaluokan tehdaskiekoista löytyy.

TuH
23.03.2011, 13.37

Hinta tuntuu painoon ja ominaisuuksiin nähden aika korkealta. Siis tuo Roval-settihän painaa yhtä paljon kuin yllä mainitsemani Cosmic Carbone SL.

Jani R.
23.03.2011, 13.37
Onko merkkikiekot niin haluttavia että sen takia haluaa maksaa 600 euroa 1750g painavista kiekoista?
Ostin viime kesänä alle 350 eurolla uuden 1350 g painavan avokiekkosetin, joka on mitoitettu 85 kiloiselle vaikka painan vain 68 kg. Lisäkevennystä olisi saanut pinnoja vähentämällä. Pekka L:n viestejä lukemalla saa vinkkejä että mistä noita saa. Tarrojen valinta jää itselle tehtäväksi.

Plus
23.03.2011, 15.01

Aksiumit maksaa 150€ ja ovat vain 40g painavammat. Ja paljon paremman näköiset.:p

Oatmeal Stout
23.03.2011, 15.35
Onko merkkikiekot niin haluttavia että sen takia haluaa maksaa 600 euroa 1750g painavista kiekoista?

http://www.mavic.com/sites/default/files/products/normal/111554.jpg
750g
http://www.mavic.com/sites/default/files/products/normal/111549.jpg
980g

ja vain 5k€ ihan vain tarrojen takia ostaisin, mutta vaimon luottokortin ostoraja on turhan pieni :(

Markku N
23.03.2011, 15.47
Olette oikeassa, en minä noita Rovaleja. Yhtä hyvää ja parempaakin tosiaan saa halvemmallakin. Vaikka näyttihän noissa olevan hyväkin alennus. Hauskan näkösethän ne on, mutta sehän olisi vain varastanut katseet ja kuski olisi jäänyt huomaamatta. ;-). Mikä lie oli kun sai hetken noista haaveilemaan.

Oatmeal Stout
23.03.2011, 16.20
Mikä lie oli kun sai hetken noista haaveilemaan.
Sitä ei aina muista ostavansa vain virtuaalikavereita mielyttääkseen ja vain virtuaalikavereiden vuoksi.

Pyörivässä liikeessä oleva massa toimii vauhtipyöränä ja vastustaa muutoksia niin hitaampaan kuin nopeampaan suuntaan.

Toisaalta täällä on henkilöitä, jotka eivät aja ylämäkiä alle 30km/h harjoittelumielessä ja kuitenkin parhaimmatkin ammattilaiset ajavat kilpaa ylämäkiä jopa alle 20km/h.

Olen toki vain kade, kun en pääse ylämäkiä edes 15km/h ja olen maksanut yli 1700g:n kiekoista yli 1000€ ja molemmat ihan vain omaa tyhmyyttä.

jaytski
23.03.2011, 16.56
Muistelen takavuosina, että näistä Fulcrum racing kiekoista peloteltiin, ettei kannata ostaa kun pinnat katkeilee ja kestää kauan saada kiekot ajokuntoon. Onko tämä enää oleellinen asia huomioon otettavaksi uusimmissa malleissa?

Jousi
23.03.2011, 17.01
Muistelen takavuosina, että näistä Fulcrum racing kiekoista peloteltiin, ettei kannata ostaa kun pinnat katkeilee ja kestää kauan saada kiekot ajokuntoon. Onko tämä enää oleellinen asia huomioon otettavaksi uusimmissa malleissa?
Mulla ollu Fulcrum Racing 5 Evo kiekot ajossa kaks kesää, ilman minkäänlaisia ongelmia. (kilsoja noilla ajettu sen vajaa 7000)

TuH
23.03.2011, 17.10

Mulla on ollut noin viiden vuoden aikana ajossa eri pyörissä Campagnolon/Fulcrumin kiekoista Campagnolo Scirocco (vastaa FR5), Campagnolo Zonda (FR3), Campagnolo Eurus (FR1), Campagnolo Shamal Ultra (FR0) ja Fulcrum Racing 5. Yhdestäkään koskaan katkennut pinnaa.

Mutta kuskin painostahan nuo tapaukset kai eniten riippuvat.

NHB
23.03.2011, 17.10
Ostin viime kesänä alle 350 eurolla uuden 1350 g painavan avokiekkosetin, joka on mitoitettu 85 kiloiselle vaikka painan vain 68 kg. Lisäkevennystä olisi saanut pinnoja vähentämällä. Pekka L:n viestejä lukemalla saa vinkkejä että mistä noita saa. Tarrojen valinta jää itselle tehtäväksi.

Grammat ja eurotko ovat sitten ainoat mitä pitää katsoa?

NHB
23.03.2011, 17.17

Liittyisikö tuo siihen, että kalliimmissa Fulcrumeissa on alu-pinnat. "Varma" huhu kertoo, etteivät ne voi kestää. Sama tietolähde kertoo myös, etteivät nuo vähäpinnaiset voi kestää tai olla riittävän jäykkiä. On olemassa myös luonnonlaki, jonka mukaan kaikki alle 100-vuotta vanhat pinnausvariaatiot ovat täysin toimimattomia. Lopputulemana on siis, etteivät Fulcrumit voi kestää.

Käytännössä nuo Fulcrumit tuntuvat kestävät oikein hyvin ja jäykkyyskin on oikein hyvä. Kumma juttu.

Oatmeal Stout
23.03.2011, 17.51
Kumma juttu.
Ja lisäksi niissä taitaa olla 100kg painoraja :(

jaytski
23.03.2011, 17.57
Liittyisikö tuo siihen, että kalliimmissa Fulcrumeissa on alu-pinnat. "Varma" huhu kertoo, etteivät ne voi kestää. Sama tietolähde kertoo myös, etteivät nuo vähäpinnaiset voi kestää tai olla riittävän jäykkiä. On olemassa myös luonnonlaki, jonka mukaan kaikki alle 100-vuotta vanhat pinnausvariaatiot ovat täysin toimimattomia. Lopputulemana on siis, etteivät Fulcrumit voi kestää.

Käytännössä nuo Fulcrumit tuntuvat kestävät oikein hyvin ja jäykkyyskin on oikein hyvä. Kumma juttu.

Onhan se kumma :)

Jep, siihen se liittyy. Racing 1 ja zerossa alu pinnat. Racing 3:ssa teräspinnat. No, ehkei pinnojen matskulla ole sitten ole niin kauheasti väliä. Miksi ovat tehneet alupinnat, luulisi ettei painosäästö voi niin kauheasti olla.

nga
23.03.2011, 18.10

Mulla on nykyisinä varakiekkoina eräänkin kauppiaan mollaamat pousauspinnalliset Fulcrum R0:t. Ovat olleet kovassa kohtelussa ja käytössä. Kolmen kesän ajon jälkeen yhä täysin luotisuorat eikä pinnojakaan ole mennyt. Luulen että kestävät niin kauan kunnes niillä crashaan jos crashaan. Tosin tuli niillä jo ajettua kivikkoon viime vuonna Espanjassa serpassa kun lähtivät pyörät tienpinnasta alta.

Enempi on pitänyt rihdata eräitä hiilikuitusia kehiä suoraksi.

Pekka L
23.03.2011, 18.17
Mulla on ollut Fulcrum 3:t ja niissä ei tahtonut pysyä pinnat suorassa. Niissähän on suoravetopinnat, tämän tästä sai oikoa niitä suoraan. Litteä pinna ei ole kovin aero kun se on poikittain. Kyllä, niitä oli välillä jopa täysin poikittain. Kaverilla tuli Bianchin mukana samanlaiset, ei se niillä viitsinyt kauaa ajaa kun sama homma.
Kumpikaan ei olla pikkupoikia, siinä kiekon painorajalla (85kg) molemmat ja ajokin muutakin kuin sunnuntailenkkiä.

Siinä mielessä perinteisen mallinen taivutettu pinna on parempi, että se ei voi pyöriä. (eikä napojen laipat ainakaan painavampia ole, kuin ne alumiinijöötit joihin tuollaiset suoravetopinnat ankkuroidaan)

Ei minunkaan korviin ole pinnojen katkeiluja kuulunut.

Keskiäkäinen lohjalainen
23.03.2011, 18.47
Racing 1 ja zerossa alu pinnat. Racing 3:ssa teräspinnat. No, ehkei pinnojen matskulla ole sitten ole niin kauheasti väliä. Miksi ovat tehneet alupinnat, luulisi ettei painosäästö voi niin kauheasti olla.

Luulen, en tiedä, että eroa voi olla pinnojen jousto-ominaisuuksissa. Alumiini ei tunnetusti paljoa jousta. Saattaa vaikuttaa aivan snadisti ajotuntumaan, tai sitten ei.

NHB
23.03.2011, 19.05
Mulla on ollut Fulcrum 3:t ja niissä ei tahtonut pysyä pinnat suorassa. Niissähän on suoravetopinnat, tämän tästä sai oikoa niitä suoraan. Litteä pinna ei ole kovin aero kun se on poikittain. Kyllä, niitä oli välillä jopa täysin poikittain. Kaverilla tuli Bianchin mukana samanlaiset, ei se niillä viitsinyt kauaa ajaa kun sama homma.
Kumpikaan ei olla pikkupoikia, siinä kiekon painorajalla (85kg) molemmat ja ajokin muutakin kuin sunnuntailenkkiä.

Siinä mielessä perinteisen mallinen taivutettu pinna on parempi, että se ei voi pyöriä. (eikä napojen laipat ainakaan painavampia ole, kuin ne alumiinijöötit joihin tuollaiset suoravetopinnat ankkuroidaan)

Ei minunkaan korviin ole pinnojen katkeiluja kuulunut.

Jos pinnojen pyöriminen pelottaa, niin onneksi Fulcrumilta löytyy ratkaisu tuohon, joka on luovasti annettu nimi Spoke anti-rotation system. Racng 3:sta tuo on 2-Way fit versiossa. Minkä Fulcrumin painoraja on 85 kiloa?

Pekka L
23.03.2011, 19.22
No noiden kolmosten käyttöohjeessa se 85kg luki. Tosin todettiin siinä myös että saa ajaa painavampikin, mutta suoruutta pitää tarkkailla. Ne oli 2006 mallia, siitä on jo pari vuotta kun myin ne pois ja ikävä ei ole tullut. Samalla rahalla saa parempaakin.

buttonfly
23.03.2011, 19.45
moi.

tommonen asia on askarruttanut mieltä, että mites tuubit lenkkikäytössä? snakebiteja tulee varmaan (paljon) pienemmällä todennäköisyydellä kuin clincherillä MUTTA entä sitten kun rengasrikko tulee? jääkö tien päälle vaiko mitä? varakiekko? taxilla kotiin? viisaammat taas jos viitsisitte valistaa..

Keskiäkäinen lohjalainen
23.03.2011, 19.49
No noiden kolmosten käyttöohjeessa se 85kg luki. Tosin todettiin siinä myös että saa ajaa painavampikin, mutta suoruutta pitää tarkkailla. Ne oli 2006 mallia, siitä on jo pari vuotta kun myin ne pois ja ikävä ei ole tullut. Samalla rahalla saa parempaakin.

Suurin piirtein noin lukee käyttöohjeissa edelleenkin:

http://www.fulcrumwheels.com/repository/file/en/Racing_1_12-10.pdf

82 kiloa painavamman pitää tsekkailla kuntoa vähän tiuhempaan ja 106-kiloiset etsikööt järeämmät kiekot.

NHB
23.03.2011, 20.12
moi.

tommonen asia on askarruttanut mieltä, että mites tuubit lenkkikäytössä? snakebiteja tulee varmaan (paljon) pienemmällä todennäköisyydellä kuin clincherillä MUTTA entä sitten kun rengasrikko tulee? jääkö tien päälle vaiko mitä? varakiekko? taxilla kotiin? viisaammat taas jos viitsisitte valistaa..

Itse en edes muista milloin lenkkikäytössä olisin onnistunut käärmeenpureman hankkimaan avorenkailla. Ehkä noin kävi joskus ensimmäisiä lenkkejä maantiepyörällä ajaessa kun en odottanut renkaiden vaativan pumppaamista muutaman päivän välein. Kuinka paljon muiden lenkkireiteillä käärmeitä vilisee?

Tuubien kanssa on paljon vaihtoehtoja tuossa tilanteessa. Helpoimmillaan homma korjaantuu paikka-aineilla vähällä vaivalla.

jaytski
23.03.2011, 20.28
Onkos se sitten niin, että Cosmic carbonet sopii paremmin isommalle kuskille +90 kg?

Pekka L
23.03.2011, 20.50
Suurin piirtein noin lukee käyttöohjeissa edelleenkin:

http://www.fulcrumwheels.com/repository/file/en/Racing_1_12-10.pdf

82 kiloa painavamman pitää tsekkailla kuntoa vähän tiuhempaan ja 106-kiloiset etsikööt järeämmät kiekot.

Voi olla että nissä kolmosissakin luki silloin 82kg, en ole varma. Ulkomuistista heitin tuon 85, mutta siitä on tosiaan useampi vuosi kun sitä prujua tavasin. Noiden myös mainitsema 180lbs tukisi sitä 82:aa.

Mä oon ajanut muutaman lenkin + yhden kisan laina-Cosmic Carboneilla. Ne on omalla tavallaan ihan hauskat kiekot. Profiilikuvassa muuten alla. Vois senkin kuvan joskus vaihtaa...

elcondorpasa
23.03.2011, 21.13
Onkos se sitten niin, että Cosmic carbonet sopii paremmin isommalle kuskille +90 kg?

Kyllä ne menee hyvin kevyemmälläkin kuskilla. Ja ovat mukavat ajaa.

jaytski
23.03.2011, 21.50
Kyllä ne menee hyvin kevyemmälläkin kuskilla. Ja ovat mukavat ajaa.

Ajattelin vaan kun itse en ole se kevyempi kuski ;)

izmo
01.04.2011, 07.42
Mulla ollu Fulcrum Racing 5 Evo kiekot ajossa kaks kesää, ilman minkäänlaisia ongelmia. (kilsoja noilla ajettu sen vajaa 7000)

kukas tarvis tämmöset kiekot? uudet ja halvat...

nga
01.04.2011, 08.08
moi.

Mulla tuubit normaali lenkkikäytössä. Ei mitään tollaisia ongelmia. Jos arveluttaa, niin ota ne tuubit alle ja aika nopeasti käytäntö pakottaa oppimaan :).

Kannattaa lukea weightweenies.starbike.com -foorumilta tuubien liimausketjua. Siellä on käyty varmaan kaikki oleellinen useita kertoja läpi.

nenatriv
01.04.2011, 17.53
Olen lukenut ketjun melkein läpi. Kysyisin teiltä, joilla on näppituntuma, mitä voittaisin, jos vaihtaisin kiekot toisiin noista Trek 1.2:n mukana tulleista painavista "Bontrager approved"-kiekoista kiekoista kevyempiin (Ksyrium Elite, Fulcrum 3 esim.) Onko ero niin merkittävä, että maksaa vaivan. Olisi sitten ainakin kiekot valmiina, jos joskus vaihtaa koko pyörän. Noissa edullisimmissa uusissa pyörissä taitaa helposti kiekot olla se, mistä on säästetty.

kontio
01.04.2011, 18.00
kyllä se kiekkoihin satsaus yleensä kannattaa, tai sanotaanko että se harvoin menee hukkaan.
ja jos hyvän kaupan tekee niin kyllästyessään/hipohiilareihin vaihtaessaan/tms voi saada lähes omansa poiskin, toisin ku jossain ultegra->DA vaihdepäivityksessä

edit_ mun mielestä on sinänsä fiksua, että pyörät tulee suht halvoilla kiekoilla (siis kunhan se näkyy myös hinnassa). en millään viittis ostaa pyörää jossa pakkomyydään jotkut 500€ kiekot jos mulla olis jotkut pätevät valmiina vanhasta.

nga
01.04.2011, 19.33
Parastahan olisi kun voisi ostohetkellä päättää kiekkosatsinsa? Muuten käyttämättä jäävät avovanteet kelpaavat juuri mainiosti tuubirenkaiden venyttämiseen.

nenatriv
01.04.2011, 19.49
Kelpaahan ne vanhat kiekot näissä kaikkein halvimmissä käytettyinä ostetuissa pyörissä ( Käytettynä n. 300-400 €) pyörän mukana myytäväksi. Paremmat säästetään sitten vastaisen varalle.

timpe
01.04.2011, 20.13
Uuden cervelo S3:n alle oon harkinnut ostavani FFWD 4R kiekot ihan yleislenkkeilyyn, en kisaile. Mitäs mieltä olette sopiiko neljän sentin profiili, vai olisko 6 cm parempi (näyttävämpi).

Plus
01.04.2011, 20.40
60 mm kiekkoon saattaapi läheltä ohi ajavan täysperävaunurekan ilmavirta tarttua jo suht ilkeästi? Ulkonäön puolesta kyllä varmasti sopii paremmin S3:een.

Roto
02.04.2011, 13.06
Ite arvoin viime vuonna samaa S3:a hankkiessa, tosin F4 ja F5 välillä silloin. Päädyin F5:en ajatuksella "tehään siitä aero -pyörästä aero, ja hankitaan sitten todelliset keventelykiekot joskus" (F2 oli ajatuksissa, mut sit niitä ei enää tehtykään), jos siltä tuntuu (tai jos joskus pääsis jonneki muualle ku tasaselle ajamaan). Tänään päätysin siis F6:n. No nyt tarttu talven alennusmyynnistä Mavic CCU:t ostoskoriin (duunimatkalla, perjantai-ilta, punaviiniä, nettikaupasta -50% vastustamaton tarjous eteen, "hyviä" nopeita hiiren klikkauksia..) , joten on kahet kiekot vähän turhan lähellä toisiaan profiilin puolesta. Aiempaa kokemusta ei oo ku matalista kehistä, mut en huomannu ton 50mm kehän tekevän mitään häiritsevää sivutuulessa/ rekkojen pyörteissä. Mutta oon siis täys turisti, kokeneemmat osannee valistaa paremmin.

Proj.nro
04.04.2011, 09.30
Tarvitsen uudet kiekot ja seuraavia olen pitänyt vaihtoehtoina: Campagnolo Zonda, Fulcrum 3 ja Mavic Ksyrium Elite. Tärkeimpänä ominaisuutena ehkä kestävyys ja tukevuus, painolla 86gk. Mikä näistä kestäisi parhaiten vai joku ihan muu?

kontio
04.04.2011, 12.29
varmaan tulee pätevämpiäkin kommentteja kohta (todennäköisesti jokainen saa kehuja ja haukkuja kuten aina), mutta pinnojen määrä on hyvä estimaatio kestävyydelle ja tukevuudelle, samoin niiden paksuus ja myös pinnaustapa.
Mutta jos on 16/20 pinnainen setti ja 24/28 pinnainen niin aika ihme on ellei jälkimmäinen kestä enemmän väärinkäyttöä noin niinkuin lähtökohtaisesti.

Pirkka
04.04.2011, 12.48
..
Mutta jos on 16/20 pinnainen setti ja 24/28 pinnainen niin aika ihme on ellei jälkimmäinen kestä enemmän väärinkäyttöä noin niinkuin lähtökohtaisesti.Näissäkin FRM:n 1220 gr kiekoissa (http://www.superlight-bikeparts.de/start.php?rennrad_laufradsaetze_frm.php) pinnoja riittää, mutta uskaltaako kukaan ajaa millään näin halvoilla kevytkiekoilla, tämäkin kun maksaa vain 479. Tuolla on ties mitä halpoja kevyitä esim. Tune 1230 gr kiekot 529 eur.

Eihän tuommoisissa, Campa Shamal (http://www.campagnolo.com/jsp/en/wheelsdetail/item_shamalultra2WF_catid_10.jsp), laatukiekoissakaan näytä pinnoja olevan kuin 16/21, että ei kai se pinnojenkaan määrä kaikkea kerro.

kontio
04.04.2011, 13.20
Näissäkin FRM:n 1220 gr kiekoissa (http://www.superlight-bikeparts.de/start.php?rennrad_laufradsaetze_frm.php) pinnoja riittää, mutta uskaltaako kukaan ajaa millään näin halvoilla kevytkiekoilla, tämäkin kun maksaa vain 479. Tuolla on ties mitä halpoja kevyitä esim. Tune 1230 gr kiekot 529 eur.

Eihän tuommoisissa, Campa Shamal (http://www.campagnolo.com/jsp/en/wheelsdetail/item_shamalultra2WF_catid_10.jsp), laatukiekoissakaan näytä pinnoja olevan kuin 16/21, että ei kai se pinnojenkaan määrä kaikkea kerro.

Jos olisit viitsinyt lainata (lukea?) koko tekstini etkä vain pätkää niin huomaisit että siinä oli maininta pinnojen paksuudesta ja puolauksesta. Sen kirjoitin juuri siksi että joku viisastelija siihen kuitenkin tarttuu. Ja "lähtökohtaisesti" sana joka on jopa mukana lainauksessasi tarkoittaa että jos toisessa on 10 8mm harjaterästä ja toisessa 20 spagetin pätkää niin keskinäinen vertailu lienee turhaa pelkän pinnojen määrän mukaan,.

Noissa FRM:ssä on 2-1,5-2mm paksut Sapimin laserit eli kunnon rimpulat ja Maviceissa jotku erikoisleveät ja litteät varmaankin. (eikä noi linkkaamasi Campan pinnatkaan ihan miltään standardeilta pinnoilta näytä.Niihin on muuten varmaan kiva metsästää varapinnaa. ai niin, eihän ne voi hajota vaikka ajaisit betoniporsaaseen)

Kotiläksyt...kotiläksyt...

ja anteeksi tämä tarkoitushakuisesti ärsyttävähkö postaus, mutta harva asia ärsyttää enempää kuin huono lainauksien käyttö nettikeskusteluissa

Pirkka
04.04.2011, 14.04
..
Kotiläksyt...kotiläksyt...

ja anteeksi tämä tarkoitushakuisesti ärsyttävähkö postaus, mutta harva asia ärsyttää enempää kuin huono lainauksien käyttö nettikeskusteluissaTäytyy myöntää, että kotiläksyt on tehty huonosti. Ja tulee usein lainattua yksittäinen lausekin.

Nää kiekkojutut on aika vaikeita tämmöiselle maallikolle, kun on saanut kuulla että kevyet ja halvat on vaarallinen yhdistelmä tai voisi toimiakin jos on kevyt kaveri ja varoo kuoppia .. Toinen probleema on matalat kevytkiekot vs korkeat aerokiekot ja kolmas, ehkäpä jo ratkaistu, probleema on avo vs tuubi.

Mahtaako pinnojen määrä, paksuus tai muotoilu paljonkin vaikuttaa tehonkulutukseen esim. 30-35 vauhdissa?

kontio
04.04.2011, 15.36
Täytyy myöntää, että kotiläksyt on tehty huonosti. Ja tulee usein lainattua yksittäinen lausekin.

Nää kiekkojutut on aika vaikeita tämmöiselle maallikolle, kun on saanut kuulla että kevyet ja halvat on vaarallinen yhdistelmä tai voisi toimiakin jos on kevyt kaveri ja varoo kuoppia .. Toinen probleema on matalat kevytkiekot vs korkeat aerokiekot ja kolmas, ehkäpä jo ratkaistu, probleema on avo vs tuubi.

Mahtaako pinnojen määrä, paksuus tai muotoilu paljonkin vaikuttaa tehonkulutukseen esim. 30-35 vauhdissa?

EDIT: muokkaan vähän ettei livetä ketjun aiheesta eli kaupallisista kiekoista

Ei se mua sitten haittaa jos on lainattu se olennainen lause mihin viitataan :)

Mutta juu. Onhan nää kiekkoasiat vähintäänkin mielenkiintoisia, mä ratkaisin ongelman noissa custom kiekoissani siten että 24/32 pinnaa.Idiootinkestävät nääs.

Mutta tuosta en oikein perille ole päässyt vaikka vähän yritinkin että mikä se aeropinnan etu on, ainakin se jonkun tutkimuksen mukana häviää jos tuulee sivusta. Mutta tuulitunnelissa se siis on kyllä ihan kohtuullisen iso etu kai.
Se että onko aerompi jos on 20 järeää vai 30 rimpulaa niin siitä en sitten tiedä. Virtausoppia pitäis ehkä tuntea paremmin, mutta sitä ei kuulemma osaa edes professorit niin ei kai munkana tarvi... :)

Jotkut hipokiekot on varustettu noilla suht harvoilla ja leveillä, litteillä hiilaripinnoilla. Kovin kolarikestäviä eivät ainakaan ole...

Monet tallit näyttää ajavan ihan DT:n aerolitellä tai Sapimin CX-raylla eli kai se ohuehko litteä teräspinna 16-24 kipaletta kuskista riippuen on se kätevin ratkaisu. Huoltaakin niitä kai pitää eli siksi ainakin HTC-highroadin (eihän se mikään Columbia enää ole...) pyörissä näytti olevan ihan perus ulkoiset nippelitkin.

NHB
07.04.2011, 23.02
Jos olisit viitsinyt lainata (lukea?) koko tekstini etkä vain pätkää niin huomaisit että siinä oli maininta pinnojen paksuudesta ja puolauksesta. Sen kirjoitin juuri siksi että joku viisastelija siihen kuitenkin tarttuu. Ja "lähtökohtaisesti" sana joka on jopa mukana lainauksessasi tarkoittaa että jos toisessa on 10 8mm harjaterästä ja toisessa 20 spagetin pätkää niin keskinäinen vertailu lienee turhaa pelkän pinnojen määrän mukaan,.
Eikö sitten kannattaisi kertoa, että lukumäärään nähden liian heikot eivät kestä? Yksikin puola kestää, kunhan vain mitoitus on oikea. Eivätköhän Mavic, Campa ja Shimano ole osoittaneet, että vähilläkin pinnoilla syntyy kestävä vanne.

kontio
09.04.2011, 13.23
No eikös tuon voinut lukea rivien välistäkin.
Enkä mä nyt oikein jaksa ymmärtää että miksi sitä pinnojen määrää pitää väkisin yrittää minimoida kun niiden leveys kasvaa kuitenkin sitä mukaan ja paino siinä samassa. No ehkä tuulitunnelissa sillä saa jotain etua..

OJ
09.04.2011, 18.02
Enkä mä nyt oikein jaksa ymmärtää että miksi sitä pinnojen määrää pitää väkisin yrittää minimoida kun niiden leveys kasvaa kuitenkin sitä mukaan ja paino siinä samassa. No ehkä tuulitunnelissa sillä saa jotain etua..
Niin mikä sitten on liian vähän pinnoja? 30 mm tai korkeammalla vanteella jos rakentaa kiekot, niin 20/24 pinnaa piisaa jos painoa ei ole ihan holtittomasti. Jos painoa on vähän enemmän tai muuten jännittää, niin laittaa taakse 28 pinnaa. Siis ns. rimpulapinnoilla rakentamalla.

Jos painolla tai ilmanvastuksella ei ole väliä, niin 32 pinnaa sitten tietenkin kiekkoihin. Sen verran monta kertaa on tullut käytyä turvallani, että 32 pinnainen jyräkiekkokin paukkuu kakaksi yllättävän helposti, eli en mä lähtisi rakentamaan kiekkoja kolareita paremmin kestäviksi...eivät ne kestä kuitenkaan.

Jani R.
09.04.2011, 18.12
Eikö tämä ketju alunperin koskenut kaupallisia kiekkoja, kun tuolla on tuo Kiekon rakentaminen -ketjukin olemassa, johon pinnamäärät sopivat myös hyvin: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=38026

NHB
09.04.2011, 21.35

Shimano käyttää 16/20 pinnaisessa setissään takana oikealla puolen 2/1,8 millisiä ja muualla 2/1,5 millisiä litistettyjä pinnoja. Eivät nuo kai nyt mitenkään erityisen massiivisia ole.

kontio
10.04.2011, 22.15
eivät ole mitään erikoisia juu.
kyllähän kaiken voi minimoida, mutta ei tässä siitä ole kyse. Fysiikan lait sanoo että enempi pinnoja, vähemmän rihdattavaa ja ainakin omat kokemukset tätä tukee kun en mikään espanjalaisen mäkimiehen painoinen hippiäinen itsekään ole. (en mä silti mitään 36 pinnaisia kannata, ei liikaa kannata ylimitoittaa. sopivasti vain. paitsi ehkä cx-rymistelyyn).

Jos joku sanoo että Spartacus ajoi 16/20 pinnaisilla 303 Zippeillä joskus (siis se kyllä ihan oikeasti ajoi) niin odottelen kuvaa jossa se rihtaa niitä suoriksi itse... (mä voin sen sijaan esittää kuvan jossa Fabian avaa kisassa jarrulänkeä ettei hankaa)

toki jokainen voi olla ihan mitä mieltä haluaa, mä en jaksa väitellä enää tästä asiasta.

puumangeri
11.04.2011, 22.54
Olisko Shimanon 2011 Ultegra 6700 kiekot (tubeless/clincher) hyvä hyppäys parempaan kun nyt käytössä on kaikista halvimmat nitkuvat WH-R500 kiekot? Tota Ultegraa myydään aika edukkaasti... 300 € posteineen.

Miten noi vertautuis esim. Fulcrum 5 tai Mavic Aksiumiin?

EDIT: Kiekot tulevat crossariin ja jokapäiväiseen ajoon, mutta en aja maastossa.

NHB
14.04.2011, 11.09
Olisko Shimanon 2011 Ultegra 6700 kiekot (tubeless/clincher) hyvä hyppäys parempaan kun nyt käytössä on kaikista halvimmat nitkuvat WH-R500 kiekot? Tota Ultegraa myydään aika edukkaasti... 300 € posteineen.

EDIT: Kiekot tulevat crossariin ja jokapäiväiseen ajoon, mutta en aja maastossa.

Itse vertailisin Ultegraa keveämmällä über kühlillä hiilikuituvahvisteisella kehällä varustettuun RS-80:aan. Ainakin vielä viime kesänä siitä myytiin sopivaan hintaan Helsingissäkin. Jos ei käytä tubeless-kumeja, niin itse valitsisin kyllä tuon RS-80:n.

Schöne Scheisse
14.04.2011, 12.16
1521 grammaa vastaan 1625 grammaa per pari.

Onko muuten yleisesti syitä olla valitsematta "tubeless readyjä" siinä tapauksessa, että aikoo käyttää vain tavallisia avorenkaita?

puumangeri
14.04.2011, 14.39
Itse vertailisin Ultegraa keveämmällä über kühlillä hiilikuituvahvisteisella kehällä varustettuun RS-80:aan. Ainakin vielä viime kesänä siitä myytiin sopivaan hintaan Helsingissäkin. Jos ei käytä tubeless-kumeja, niin itse valitsisin kyllä tuon RS-80:n.

Siksi vertasin esim. Fulcrum 5, koska wh-6700 on jo budjetin yläpäässä. Ultegrat ovat vajaan satasen arvokkaammat kuin Fulcrumit ja mietin, että antaakohan ne rahalle vastinetta. (Aksiumit olen jo pudottanut pois ostoslistalta.) RS-80 menee taktisesti yli budjetin.

nilkkapaineet
14.04.2011, 22.50
Löytyisiköhän kokemusta tahi vertailudataa noista Planet-X:n aero-mallisista kiekoista? Niihin ei tarvitsisi paljoa lompakkoa raottaa, mutta kannattaako tässäkään tapauksessa köyhän ostaa halpaa, jos haluaa petrausta Bontragerin Selectiin? Pahaa tekisi laittaa paljoa yli viittä sataa kuitenkaan...

Vecculiko
14.04.2011, 23.08

Itse päivitin omat wh-r500 kiekot ultegra 6600:een viime kesälle ja oli kyllä selkeä parannus. Mielestäni sai rahalle vastinetta. Eivät notku ja kulkevat vakaasti. Tälle kesälle pitäisi varmaan taas päivittää että saisi nopeutta lisää:D.

Pekka L
19.04.2011, 21.59
Tuli tehtyä vaihteeksi itsellekin maantiekiekot. Mattamusta 3K kehä ja kaikki mustaa... ~1290g pari.
Miellyttää ainakin omaa silmää:)
http://epicride.fans.fi/kuvat/Py%F6r%E4t/Mattamusta.jpg/full

Vilhelm V
20.04.2011, 08.00
Tuli tehtyä vaihteeksi itsellekin maantiekiekot. Mattamusta 3K kehä ja kaikki mustaa... ~1290g pari.
Miellyttää ainakin omaa silmää:)

Hienot on. Jotain tuon tyylistä vois itsekin yrittää seuraavaksi. Paljonko tuli osille hintaa tällä kertaa?

OJ
20.04.2011, 15.20
Onko toi jarrupinta vähän erilainen vai näyttääkö vaan siltä?

Pekka L
20.04.2011, 18.48
Se jarrupinta on paljasta kuitua ja tuo kehän kylki on mattalakattu. Eipä siinä sen suurempaa eroa ole.

Bianchirookie
20.04.2011, 22.14
Tuli hankittua FFWD F4 kuitukiekot ja vaikka kokemusta ei juurikaan ole, niin näistä voin yhden lenkin perusteella antaa ainakin 10 pistettä. Korostaisin, että Fulcrum 7:hin ero oli selkeästi havaittava ja kokemusta muusta ei ole. Myöskin takapakka 12-23 tarjosi juuri sitä, mitä 12-25 pakasta puuttui. Nappijuttu.

TunkkiPuolikas
26.04.2011, 22.35
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/picture.php?albumid=601&pictureid=5848

Tommoset hankin. :)

Pekka L
27.04.2011, 00.08
Että tämmönen tapaus. Ensin sitä tekee itselleen mieluisat kiekot, sitten tulee joku nouseva kilpasarjalainen ja ostaa ne väkisin pois ja lyö vielä tommoset tarrat kylkeen:(

Eli joo, edellisen sivun kiekothan noi on.

wannabee
27.04.2011, 00.26
Löytyykös täältä isompaa (lähes tai yli 100 kg) kuskia, jolla olisi Shimanon WH-7900 tai 7850 C24 kiekuroista kokemusta - tai no ainakin mielipidettä?

wanderer
27.04.2011, 10.42
Tommoset hankin. Tarran tekstistä puuttuu etuliite Pullo-

kolistelija
27.04.2011, 18.33
Tuo mattapintainen hiilarivanne on kyllä hieno, kaikessa yksinkertaisuudessaan herättää vahvaa omistamisen halua... :)

Djbottom
27.04.2011, 23.58
Nyt kun täällä foorumilla on näkynyt makeita itse kasattuja kiekkosettejä niin tietenkin tässä heräsi ajatus myös itse kiekkojen kasaamisesta... ja sitten tulee se mutta eli ei taida olla riittävästi osaamista että saisi vanteet, pinnat, nippelit yms speksattua saatika sitten läjään omin neuvoin...
Tästä sitten tuli ajatus että esim pyöräilyseura tms taho voisi järjestää työpajan jossa talven aikana speksattaisiin ja yhdessä kasattaisiin porukalle kiekot ensi kesää varten! Vois veikata että tämmöiseen löytyisi kyllä osallistujia :rolleyes:

SeWentwenty
06.05.2011, 00.39
Punnasimpa huvikseni etukiekot renkaineen
Vanha: Mavic R-Sys + Michelin latex + kulunut Pro3Race =879g
Päivitys: FFWD F6R Neutral 240s + Tufo teippi + Continental Competition =892g
http://img831.imageshack.us/img831/6022/20110502173020.jpghttp://img802.imageshack.us/img802/6334/20110502173306.jpg

reif
06.05.2011, 10.47
Hankin jokin aika sitten brandaamattomat 50mm-hiilariavokiekot Miracle Tradesta. Ajoin niillä ensiajot kuukausi sitten Teneriffalla ja hyvinhän ne rullasivat mutta eräässä laskussa (n. parin kilometrin laskun jälkeen) takakiekon seinämät aukesivat kuvien osoittamalla tavalla:

http://img856.imageshack.us/img856/5070/110504rimfail.jpg

http://img269.imageshack.us/img269/5751/110504rimfail2.jpg

Johtopäätöksiä: En ole sulkenut pois valmistusvirhettä mutta luulen, että jarrukitka kuumensi ohutta hiilikuituseinämää niin että joko töyssy tai rengaspaine puski tuon kohdan ulos. On siis paljon mahdollista, että välinevalinta oli vain väärä tuolle ympäristölle ja jarrutusmäärälle(otin laskun aika turvallisesti). Kai tämä sama asia koskee siten kaikkia hiilarijarrutuspinnalla olevia avokiekkoja.

Olin jo heittämässä näitä mäkeen ja takuuasiathan eivät toimi Miracle Traden ja vastaavien kanssa. Huvikseni koitin laittaa kyseisen kohdan ruuvipuristimeen ja näytin vähän lämpöpuhallinta niin kyseinen kohtahan oikesi. Jokunen sata kilometriä takana ja ei ongelmaa.

Suomessa tämä tuskin on kenellekään ongelma, kun jarrutusmatkat ovat lyhyitä mutta jos joku päättää ajella hiilariavokiekoilla vuoristossa ja myös jarrutella niin kannattaa ottaa yllä oleva huomioon.

reif
06.05.2011, 12.42
Yhdellä jenkkifoorumilla joku oli kyllä sitä mieltä, että hiilikuitu ei olisi "muovailtavaa" lämmön avulla. Ovatko nämä siis kirjaimellisesti muovikiekot vai onko jollain hiilikuituasiantuntijalla vielä näkemystä mitä tässä on tapahtunut? Ja onko näillä kuinka vaarallista ajaa moisen muodonmuutoksen jälkeen? Vuorillehan nämä eivät siis enää lähde.

Tumppi
06.05.2011, 13.20
Taas yksi hyvä syy olla ottamatta/ostamatta hiilariavokiekkoja. Olipa siten bränditön tai brändillinen valmistaja.

Vuoristossa en kyllä käyttäisi minkäänlaisia avokiekkoja, en aluja, en hiilarisia.

nm. kerran juuri Teneriffalla lipat ottaneena, kun atuavosta hävisi ilmat alapuolelta sekunnin murto-osassa rapiassa 50km/h vauhdissa. :(

Tumppi
06.05.2011, 13.24
Punnasimpa huvikseni etukiekot renkaineen
Vanha: Mavic R-Sys + Michelin latex + kulunut Pro3Race =879g
Päivitys: FFWD F6R Neutral 240s + Tufo teippi + Continental Competition =892g

Mitähän olisi ollut erotus jos verrokkina olisi ollut Mavic Cosmic carbone avona ja FFWD F6R? Jotain 150g FFWD hyväksi?

PS. Heitä nyt ihmeessä nuo venttiilinhatut mäkeen!!!:eek:

kontio
06.05.2011, 13.45
Taas yksi hyvä syy olla ottamatta/ostamatta hiilariavokiekkoja. Olipa siten bränditön tai brändillinen valmistaja.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/icons/icon14.gif

rhubarb
06.05.2011, 14.38
Yhdellä jenkkifoorumilla joku oli kyllä sitä mieltä, että hiilikuitu ei olisi "muovailtavaa" lämmön avulla. Ovatko nämä siis kirjaimellisesti muovikiekot vai onko jollain hiilikuituasiantuntijalla vielä näkemystä mitä tässä on tapahtunut? Ja onko näillä kuinka vaarallista ajaa moisen muodonmuutoksen jälkeen? Vuorillehan nämä eivät siis enää lähde.

Eikös hiilikuidun valmistuksessa puhuta sadoista tai tuhansista asteista? Epäilisin että kyseessä saattaa olla muovisekoite tai jopa hiilikuitupäällyste… Mitään en tietysti tiedä enkä nopealla etsimisellä tietoa löytänyt.

Muutenkaan tosiaan hiilikuituavot eivät liene se paras vaihtoehto.

Kare_Eskola
06.05.2011, 14.48
Eikös hiilikuidun valmistuksessa puhuta sadoista tai tuhansista asteista?

Puhutaan, mutta käyttö on eri kuin valmistus, ja lämmönjohtuminen jarrutuksessa on insinööreille suurempi haaste kuin keveys.

Haittaa se yhtä lailla tuubikehiäkin, kas kun liima irtoaa lämmittämällä.

Onneksi ei ole Suomen ongelmia nuo.

Tumppi
06.05.2011, 15.16
Haittaa se yhtä lailla tuubikehiäkin, kas kun liima irtoaa lämmittämällä.

Totta, mutta lämpiävä vanne tuubeissa tuskin puhkoo sisuria...
Belokia ei tuubivanne kylläkään pelastanut aikoinaan. Avokiekolla olisi saattanut käydä toisin eli ei kuinkaan, tai sitten ei.

kontio
06.05.2011, 15.19
Belokia ei tuubivanne kylläkään pelastanut aikoinaan. Avokiekolla olisi saattanut käydä toisin eli ei kuinkaan, tai sitten ei.

Mutta saatiinpahan youtubeen katseltavaa tuon accidentin myötä :)

Pekka L
06.05.2011, 15.35
Mielenkiinnosta kysyn mitä tuo avokiekkopari painaa? Kun veikkaan että ne ei ole edes kevyet.
Jos korkeilla avoilla haluaa ajaa, niin ne Cosmic Carbonet on varma valinta eikä ne edes maksa enää paljoakaan. Alle 600?

reif
06.05.2011, 15.43
Mielenkiinnosta kysyn mitä tuo avokiekkopari painaa? Kun veikkaan että ne ei ole edes kevyet.
Jos korkeilla avoilla haluaa ajaa, niin ne Cosmic Carbonet on varma valinta eikä ne edes maksa enää paljoakaan. Alle 600?

Muistaakseni painavat n.1550g.

TuH
06.05.2011, 15.51
Suomessa tämä tuskin on kenellekään ongelma, kun jarrutusmatkat ovat lyhyitä mutta jos joku päättää ajella hiilariavokiekoilla vuoristossa ja myös jarrutella niin kannattaa ottaa yllä oleva huomioon.

Kyse taitaa olla ihan hiilariavojen rakenteellisesta perusongelmasta, ne eivät ylikuumenemisen vuoksi kerta kaikkiaan sovellu vuoristoteille ja pitkiin jarrutuksiin. Henk. koht. seuraan mielenkiinnolla minkälaisia kokemuksia Zippin uusista Firecrest-avokkaista saadaan. Niidenhän pitäisi kestää kuumenemista kilpailijoita paremmin.

OJ
06.05.2011, 15.53
WW foorumilla (muistaakseni) oli vuosi tai pari sitten juttua saman kohtalon kokeneesta Edgen avovanteesta. Tokkopa se hiilikuitu tossa mihinkään pehmenee vaan epoksi ottaa kuumasta itseensä eikä sitten jaksa pitää muotoaan kun rengas painaa jollain 8 bar vanteella ulospäin.

Paljon sulla oli painetta kumissa kun toi pullahti?

reif
06.05.2011, 16.16
Paljon sulla oli painetta kumissa kun toi pullahti?

Lähtiessä oli 8 bar ja tapahtumapaikka 2km korkeampana, jos sillä nyt on merkitystä.

kontio
06.05.2011, 16.41
Ilma laajenee lämmetessään, ja siellä voi olla aika paljonkin painetta siinä vaiheessa. Onko jollakulla faktaa vaikutuksesta? Ilmanpaine ulkona ei vaikuta mitenkään oleellisesti..

Epoksi pettää totaalisesti jossain 150*C lämmössä tjsp, en muista tarkkaan mutta golfmailaan kun minuutin Black&Deckerillä täysillä hönkii niin lapa nousee käsivoimin irti.

Mikään kuituasiantuntija en ole, mutta se avokiekon rakenne vaan on aika hankalan oloinen toteuttaa kuidusta.
eikä se kiekko nyt 150 lämpöastetta saavuta vaikka mitä tekisi, mutta avokiekon hankala rakenne ja kitkalämpö kyllä varmaan riittää tuhoa saamaan aikaan jos huono tsäkä käy.

Procyclingissa (vai missä se nyt oli) joku vanha stara varoitteli jostain pyreineiden tai alppien laskusta että helposti pamauttaa renkaan jos on liikaa jarruilla->selkä ylös ja air brakea. Varmaan se ilman lämpölaajeneminen just kyseessä.

edit_ vähän googlettelin, niin kyllä jengi oikeasti taitaa baarin tai pari päästää ilmaa pois vuoren huipulla renkaista.

kontio
12.05.2011, 00.59
Maailman nopein mies ja pyöreät Sapimin Race pinnat a`50snt/kpl. Eikä ole edes suoravetoja.

http://cdn0.media.cyclingnews.futurecdn.net/2011/05/11/1/cavendish_venge_giro_28_600.jpg

koko juttu http://www.cyclingnews.com/features/pro-bike-mark-cavendishs-htc-specialized-mclaren-venge

nuubiainen
12.05.2011, 09.20
Maailman nopein mies ja pyöreät Sapimin Race pinnat a`50snt/kpl. Eikä ole edes suoravetoja.

Ja pyörä painaakin melkein 8 kg, mikä ankkuri... Eihän Fillarifoorumin konsensuksen mukaan tuollaisella pyörällä pitäisi päästä metriäkään eteenpäin :rolleyes:

pultti
12.05.2011, 09.41
Aihealuetta sivuten haluaisin kuulla mielipiteitä kevyestä avokehästä, alumiinisestä sellaisesta. Erityisesti myös paikasta, josta sellaisen voi hankkia. Mikä on kevein alukehä tällä hetkellä? Rakentaisin mieluiten kiekot 28-32 reikäisinä.

Jani R.
12.05.2011, 10.03
Aihealuetta sivuten haluaisin kuulla mielipiteitä kevyestä avokehästä, alumiinisestä sellaisesta. Erityisesti myös paikasta, josta sellaisen voi hankkia. Mikä on kevein alukehä tällä hetkellä? Rakentaisin mieluiten kiekot 28-32 reikäisinä.

Kohta vuoden verran on ollut tuollaiset käytössä (edessä 24, takana 28 pinnaa):

XXLight RR-Felge,"Niobium" by KinLin, 28L, 373 +/- 5gr.*, sehr stabile Bremsflankeähnlich American Classic
http://www.xx-light-bikes.de/shop/pd-1355557707.htm?categoryId=53

Muut kuin valmiskiekot kuuluisivat ehkä tuohon kiekon rakentaminen -ketjuun paremminkin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=38026

kontio
12.05.2011, 11.38
FRM 373 nimellä lienee sama rinkula. Oisko joku 60€/ketale hinta. Aika sopuisa mielestäni.
edit_ no joo, mode vois siirää nämä 3 viimeisintä viestiä sinne kiekonrakennusketjuun ettei tämä rönsyile.

Pekka L
12.05.2011, 16.26
Muut kuin valmiskiekot kuuluisivat ehkä tuohon kiekon rakentaminen -ketjuun paremminkin:
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=38026

Kysellään siellä osavinkkejä ym., kyllä täällä voi sitten esitellä lopputuloksia.
Kiekko kuin kiekko:)

Ahonen
14.05.2011, 20.05
Olen päivittämässä Mavic Aksiumeja parempiin ja ehdolla on Fulcrum 3 tai Fulcrum 1. Hintaeroa on 270€ ja kuuluisa kysymys kuuluukin, onko hintansa väärti?

Kuskin paino n 84kg. Fillari on Cannondale Super Six (105 osasarjalla) ja tuntuu ehkä vähän överiltä laitaa "liian" kalliit kiekot - vai onko sellainen edes mahdollista ;) (Fulcrum 1 maksaa kolmanneksen mitä koko muu fillari vakiokiekolla).

kontio
14.05.2011, 20.59
tuntuu ehkä vähän överiltä laitaa "liian" kalliit kiekot - vai onko sellainen edes mahdollista ;) (Fulcrum 1 maksaa kolmanneksen mitä koko muu fillari vakiokiekolla).

ois tuolla logiikalla markkinat aika vähissä 3k€ Lightweighteille ;)

Vepa
14.05.2011, 21.15
Hommasin maantiefillariin toiset kiekot, Mavic Ksyrium Elite. Olen ajanut niillä nyt 500 km. Onko tarpeen kiristellä pinnoja tai tehdä niille mitään muutakaan? Ne ovat edelleen suorat, mutta "metelöivät" enemmän kuin ykkös kiekot.

Schöne Scheisse
14.05.2011, 21.24
Fulcrumeista en osaa sanoa mitään, mutta haluan aivan välttämättä olla sitä mieltä, että muita liian hyviä komponentteja voi pyörässä kuin pyörässa olla muttei kiekkoja!

Tämä syvä ja kiihkeä vakaumus syntyi sen jälkeen kun hommasin uudet kiekot, jotka maksoivat juuri sen kolmanneksen vanhan pyörän hinnasta. "Liian hyvät" kiekot voivat olla halvin tapa hankkia "uusi pyörä"!

TuH
14.05.2011, 21.44
Olen päivittämässä Mavic Aksiumeja parempiin ja ehdolla on Fulcrum 3 tai Fulcrum 1. Hintaeroa on 270€ ja kuuluisa kysymys kuuluukin, onko hintansa väärti?

Jos hintaeroa on niinkin paljon kuin 270 euroa, niin olet saamassa joko tosi hyvää diiliä Fulcrum-kolmosista tai tosi huonoa Fulcrum-ykkösistä.

Samu Ilonen
15.05.2011, 09.01
Seuraavassa Pro Cycling lehdessä on 5 sivun juttu Enven uusista maantiekiekoista. Niitä tulee 3 erilaista settiä. Luin tossa jutun etukäteen ja täytyy sanoa että jos normaalit tuotantoon liittyvät rajoitteen unohdetaan ja aletaan vain funtsimaan nopeinta mahdollista kiekkoparia ,tulokset ovat varsin loogisia mutta eipä niitä ole aiemmin muissa,minkään merkkisissä, kiekoissa näkynyt.

Hääppönen
15.05.2011, 10.13

Kuskin paino n 84kg. Fillari on Cannondale Super Six (105 osasarjalla) ja tuntuu ehkä vähän överiltä laitaa "liian" kalliit kiekot - vai onko sellainen edes mahdollista ;) (Fulcrum 1 maksaa kolmanneksen mitä koko muu fillari vakiokiekolla).
Viime kesänä tuli tehtyä päivitys Aksiumeista Fulcrum 1:iin. Vieläkin lenkeillä hymy nousee huulille kiekkojen ansiosta. Vastaus kysymykseen: On hintansa väärti! Ei kannata pähkäillä, tilaus vetämään... :)

kide
15.05.2011, 10.18
Ilma laajenee lämmetessään, ja siellä voi olla aika paljonkin painetta siinä vaiheessa. Onko jollakulla faktaa vaikutuksesta? Ilmanpaine ulkona ei vaikuta mitenkään oleellisesti..

Jos asia jäi jotakuta vaivaamaan:

Ideaalikaasulle vakiotilavuudessa pätee
P1/T1 = P2/T2 eli
P2 = P1*T2/T1

P1 = 8 bar
T1 = 25 C = 298 K
T2 = 125 C = 398 K

P2 = 8 bar * 398 K / 298 K = 10,68 bar

Ahonen
15.05.2011, 12.52
Jos hintaeroa on niinkin paljon kuin 270 euroa, niin olet saamassa joko tosi hyvää diiliä Fulcrum-kolmosista tai tosi huonoa Fulcrum-ykkösistä.

Viesti on kohtuullisen selvä: liian kalliita kiekkoja ei olekaan vaan lähtökohtaisesti ostetaan niin kalliit kuin lompakon nyörit kestää. Mutta pointti onkin siinä, onko tuo saamani tarjous ihan metsässä. Tarjous on Velosportista, mistä sain uuden fillarin tilauksen yhteydessä molemmista kiekkopareita n 25% alennusta. Listahinnat näille ovat 799€ ja 449€ eli katteet olisivat huomattavasti paremmin kohdillaan ykkösissä ja jos "järkevästi" ajattelis, niin parempi hinta-laatusuhde olis kolmosissa.

TuH
15.05.2011, 15.55
Viesti on kohtuullisen selvä: liian kalliita kiekkoja ei olekaan vaan lähtökohtaisesti ostetaan niin kalliit kuin lompakon nyörit kestää. Mutta pointti onkin siinä, onko tuo saamani tarjous ihan metsässä. Tarjous on Velosportista, mistä sain uuden fillarin tilauksen yhteydessä molemmista kiekkopareita n 25% alennusta. Listahinnat näille ovat 799€ ja 449€ eli katteet olisivat huomattavasti paremmin kohdillaan ykkösissä ja jos "järkevästi" ajattelis, niin parempi hinta-laatusuhde olis kolmosissa.

Niin, noilla hinnoilla ja alennuksilla ottaisin ehdottomasti ne kolmoset. Säästyneet rahat voisit sijoittaa vaikka parhaisiin mahdollisiin renkaisiin.

Oatmeal Stout
15.05.2011, 19.57
Hommasin maantiefillariin toiset kiekot, Mavic Ksyrium Elite. Olen ajanut niillä nyt 500 km. Onko tarpeen kiristellä pinnoja tai tehdä niille mitään muutakaan? Ne ovat edelleen suorat, mutta "metelöivät" enemmän kuin ykkös kiekot.
Minulla on ollut elitet kohta 10v eikä niille olepinnojen kiristystarvetta tullut.

Boothroyd
16.05.2011, 21.37
Aiheeseen kevyesti liittyen:
Tietäisikö joku foorumin arvovaltainen jäsen, onko uusien Mavic Aksiumien ja viimevuoden mallin välillä joitain oleellisia eroja, minkä vuoksi vuoden 2011 mallista kannattaisi maksaa n. 25€ lisää? CRC:n mukaan kiekkojen painot ja speksit ovat jotakuinkin samat?

Pirkka
16.05.2011, 21.45
Mä laitoin alle uudet DT Swiss 1450 Triconit. Pinnoja on tarpeeksi paljon, en uskaltanut kokeilla vähäpinnaisia kevyempiä halpiksia. Jäi aero- ja tuubikiekotkin ostamatta, jospa sitten joskus tulee noitakin kokeiltua.

Epäilyksen Lohi
17.05.2011, 00.24
Onko jossain kaupassa pääkaupunkiseudulla Campan kiekkoja hyllyssä? Olisi kiva hiplailla ja vaikka ostaa kivijalasta vaikka Eurukset myöhemmin syksyllä.

Pirkka
17.05.2011, 00.32
Onko jossain kaupassa pääkaupunkiseudulla Campan kiekkoja hyllyssä? Olisi kiva hiplailla ja vaikka ostaa kivijalasta vaikka Eurukset myöhemmin syksyllä.Mahtaako Best Brakes -likkeessä Lauttasaaressa olla näytillä, ainakin web-sivuilla (http://www.bestbrakes.net/index.php?cPath=260&osCsid=etb8q8kv8mh2v1huiieq8q02q3) näkyy iso valikoima.

Mick
17.05.2011, 14.49
Kolmoset on kohtuuhintaiset. Ykkösten sijaan ottaisin jo nollat

http://www.velo-motion.com/product_info.php?info=p205_Fulcrum-Racing-Zero-Black---Red-Wheelset-Clincher.html

Jos Ahonen asuu Vantaalla niin Nurmijärvelle on lyhyt matka polkea koeajamaan kolmoset (MichelinPro3Race+lateksit)... laita yv tai kilauta niin speksaillaan lisää!

Hulk
21.05.2011, 14.08
SRAM S27AL Comp taitaa jäädä kyllä vaihtoehdoista pois. Tuosta en ole löytänyt yhtään testiä netistä, mutta olen törmännyt pariin kommenttiin kritisoiden noita S-sarjan kiekkoja yleensä, kestävyys on kuulemma kyseenalainen.

Miten kova tuo Ksyrium Elite on ajaa? Tuntuuko Equipet ihan verkonpainoilta ajaessa?

Ei ole vertailupohjaa kuin campan khamsineista, mutta ei nuo ksyrret ainakaan minulle tuoneet muuta kuin sopivasti jäykkyyttä lisää, itse en ole pystynyt havaitsemaan epämukavuutta tai kovuutta "väärällä" tavalla.

OJ
21.05.2011, 19.29
Seuraavassa Pro Cycling lehdessä on 5 sivun juttu Enven uusista maantiekiekoista. Niitä tulee 3 erilaista settiä. Luin tossa jutun etukäteen ja täytyy sanoa että jos normaalit tuotantoon liittyvät rajoitteen unohdetaan ja aletaan vain funtsimaan nopeinta mahdollista kiekkoparia ,tulokset ovat varsin loogisia mutta eipä niitä ole aiemmin muissa,minkään merkkisissä, kiekoissa näkynyt.
Mun edellinen vastaus taisi kadota jonnekin. Jätetään tällä kertaa kommentit pois. Tästä (http://www.envecomposites.com/DocumentLibrary.ashx?id=ah6EQkYkmsE%3d) artikkelista taitaa olla kyse.

Tai jos nyt vähän jotain kommenttia. Nyt on halpishiilareilla jokunen kilsa alla ja jopa noi halvat 50 mm kiinanrinkulat rullaavat ihan erilailla kuin mun omistamat alumiinikiekot. Pitää päästä kokeilemaan noita uutuuskiekkojakin kun niiden pitäisi olla geneerisiä aerokiekoilta näyttäviä nopeampia.

Antti Salonen
21.05.2011, 20.11
Miten kova tuo Ksyrium Elite on ajaa?
Kiekko voi joustaa pystysuunnassa karkeasti millin verran ilman, että siitä seuraa vääjäämättä ongelmia kiekon suorassa pysymisen kanssa. Ehkä tuossa suuruusluokassa olevia eroja on vielä mahdollista havaita, mutta kovin pientä kiekon joustaminen on verrattuna renkaiden, etuhaarukan, satulan, ohjaustangon tai jopa satulatolpan joustamiseen.

Tässäkin ketjussa moni tuntuu kehuvan kovasti erilaisia korkeaprofiilisia hiilikuitukiekkoja. Niiden luulisi olevan muotonsa puolesta äärimmäisen jäykkiä, ellei sitten se hiilikuitu ole taas tuonut kyytiin taianomaista pehmeyttä jäykkyydestä yhtään tinkimättä...

OJ
21.05.2011, 20.33
Tässäkin ketjussa moni tuntuu kehuvan kovasti erilaisia korkeaprofiilisia hiilikuitukiekkoja. Niiden luulisi olevan muotonsa puolesta äärimmäisen jäykkiä, ellei sitten se hiilikuitu ole taas tuonut kyytiin taianomaista pehmeyttä jäykkyydestä yhtään tinkimättä...
Mä laitan noiden hiilareiden paremman tuntuman hyvien tuubien piikkiin. Vanteethan ovat halpaa höttöä, mutta Veloflexin tuubit ovat vaan ihan pirun loistavia. Ja kyllä varmaan painoerokin vaikuttaa ajotuntumaan ainakin vähän.

OT: Tuli tossa viimeisimmässä maantiekisassa huomattua miten paljon tien pinta vaikuttaa rullaavuuteen. Suoralla tasaisella tiellä pinta muuttui rupisesta sirotepinnasta vuoden vanhaan asfalfttiin, niin vauhti nousi 42 km/h -> 46 km/h samoilla tehoilla jatkaessa. Silkkaa mutua, mutta nopeusero on tosi iso, eli jotain vaikutusta tien pinnalla on oltava. Samaa väittää mun kotteron kulutusmittari, joka ei tietenkään mikään tarkka ole, mutta ero on siinäkin aika järkyttävä tien pinnasta riippuen.

J T K
21.05.2011, 20.57
Ksyrium Eliteillä on nyt tullut ajettua reilu 500km ja ihan hyvälaatuisilta vaikuttavat. Paino on avoiksi ihan hyvällä tasolla ja kestää ajaa rouheampaakin pintaa eikä tarvi varoa. Liukkaat navat tunnostaisi myös olevan. Hyvät kiekot kaikkinensa.

Keskiäkäinen lohjalainen
21.05.2011, 21.00
Viime kesänä tuli tehtyä päivitys Aksiumeista Fulcrum 1:iin. Vieläkin lenkeillä hymy nousee huulille kiekkojen ansiosta. Vastaus kysymykseen: On hintansa väärti! Ei kannata pähkäillä, tilaus vetämään... :)

Tätä on aivan pakko kompata. Ostin vajaat pari vuotta sitten Fulcrum ykköset heräteostoksena, kun halvalla (n. 500 egellä Saldenilta) sain. Vieläkin hymyilyttää joka lenkillä. Enpä tiennyt ennen, mitä rullaavuudella oikeasti tarkoitetaan :)

hannupulkkinen
21.05.2011, 21.48
Olenpa nyt tullut siihen tulokseen, että kinkkihiilarikiekot ja tuubirenkaat,
Schwalbe Stelvio 25 mm, ovat sellainen yhdistelmä, että avot eivät pärjää.
Nucleonit(Neutronit), jotka minulla on ovat avokiekoista parhaimmistoa, eivät pärjää näille hiilareille. Niinpä hiilarikiekot ja tuubit niin on jäykkyyttä, mukavuutta ja rullaavuutta kuntoilijalle enemmän kuin tarpeeksi.

Noita Schwalbe Stelvioita ei vain tehdä enää, joten uudet 25 milliset tuubit ovat etsinässä, mutta sitä ennen ajetaan Vittoria Open Corsilla kun näistä aika jättää.

Miha
21.05.2011, 22.42
Omat kokemukset Archteks 38m hiilarikehät + Novatech navat + Sapim x-ray pinnat -kiekoista ovat yhden pinnankiristyskierroksen jälkeen pelkästään positiivisia. Veloflexin tuubeja voisi seuraavaksi kokeilla. Ei paluuta avokkaisiin...

VPR
22.05.2011, 20.16
RS80 on ollu ny vuoden alla ja ei oo tarvinnu rihtailla vaikka painoakin on satanen.

hannupulkkinen
22.05.2011, 20.27
Mulle ei ole kyllä vielä tuo tuubihomma avautunut, tosin en ehkä ole niin valistunutkaan asiasta. En vaan voi kuvitella sählääväni joidenkin rikkoutuneiden tuubien kanssa tuolla tien vieressä.
Tuubin vaihtaminen toiseen käy noin parissa minuutissa.
Jos olisin ajanut elämäni ensimmäisen ja viimeisen täyden tri-matkan avoilla niin voi olla, että olisi pitänyt keskeyttää. Tuubi puhkesi 10 kilsaa ennen maratonin vaihtoa ja olin niin kohmeessa, että avoa en olisi saanut ährättyä päälle. Puhjenneen tuubin poisrepiminen onnistui ja uuden laittaminen oli pikkujuttu.

Vilhelm V
23.05.2011, 07.21
Eli teippaus onkin ollut noissa mullistava asia sitten, ok.

Tämä on muuten asia, joka meikäläistäkin kiinnostaisi. Minulla on ratapyörässä kiinni tuubit tufon sillä järeämmällä teippiversiolla. Joku tiesi kertoa, että moisella kiinnitetyn tuubin repiminen vanteelta käsivoimin olisi erittäin työlästä. Kokemuksia kellään?

hannupulkkinen
23.05.2011, 10.30
Eli teippaus onkin ollut noissa mullistava asia sitten, ok.
Ymmärtääkseni tuubin paikkaus on silti edelleenkin kai vähintään työlästä, tai onko tuohon tullut jotain muutosta?

Onko tuubit vain spesiaali tapahtumia varten, vai ajetteko niillä myös peruslenkkiä?
Ei teippaus mitenkään erityisen mullistava keksintö ole. Tuubien paikkaus on melko hankalaa, mutta ei niitä monikaan paikkaa vaikka se mahdollista onkin.
Pekka S taitaa vielä tehdä sitä.

Tuubin sisään laitetaan sealanttia, joka paikkaa pienet reiät itsekseen ja mukana kuljetetaan toista paikkausainetta tai vaahtoa, jolla voi myös saada vuodon loppumaan.
Pitkillä lenkeillä on mukana varatuubi, jossa on liimaa valmiiksi ja se laitetaan lopullisesti puhjenneet renkaan tilalle hetkessä.
Itse ajelen nykyisin tuubeilla kaikki lenkit. Uudet tuubit on melko hyvin pistosuojattuja ja puhkeamisia sattuu erittäin harvoin, jos ajaa pistosuojatuilla tuubeilla.

rhubarb
23.05.2011, 12.18
Tämä on muuten asia, joka meikäläistäkin kiinnostaisi. Minulla on ratapyörässä kiinni tuubit tufon sillä järeämmällä teippiversiolla. Joku tiesi kertoa, että moisella kiinnitetyn tuubin repiminen vanteelta käsivoimin olisi erittäin työlästä. Kokemuksia kellään?

Kyllä se ihan “tarpeeksi” tiukassa oli kun tuossa irroittelin joku päivä. Alkuun pääseminen on hankalaa mutta lähtee kuitenkin käsivoimin, keinutellen edestaas. Parinkymmenen sentin jälkeen loppu irtoaa helposti.

Tuubit ja korkeaprofiilit on käytössä aina paitsi sadekelin pyörällä ajaessa. Ne ovat ajamista varten ostetut.

Vilhelm V
24.05.2011, 08.13
Kyllä se ihan “tarpeeksi” tiukassa oli kun tuossa irroittelin joku päivä. Alkuun pääseminen on hankalaa mutta lähtee kuitenkin käsivoimin, keinutellen edestaas. Parinkymmenen sentin jälkeen loppu irtoaa helposti.

Mites sitten tuolla tien päällä jos näihin hommiin joutuu niin meneekö varatuubi siihen vanhaan teippiin kuinka tukevasti paikalleen? Eli säilyttääkö teippi ominaisuutensa riittävästi repimisen jäljiltä?

VPR
24.05.2011, 11.09
Okei, no hyvä tietää. Taisivat tulla sulle ihan suorina uutena?
Juu tietysti. Itä-Helsingin Pyörähuollosta ostin vuos sitten 350:llä eurolla.

OMT
25.05.2011, 14.49
Mietin nyt jonkun päivän tuon valinnan kanssa, joko tuo Shim RS80 tai Mav Ksyr Elite. RS80 lähtee 240 eurolla ja Elite musta 269 eurolla.

Ai kiekkopari? Haluatko paljastaa, että mistä lähtee tuohon hintaan?

Pirkka
25.05.2011, 17.40
Huomasinkin vasta nyt että ostamani DT Swiss RR 1450 Triconit toimivat myös tubelessina, siis ilman sisäkumia litkun kanssa. Sisäkumien kanssa olen nyt ajellut pari lenkkiä ja kai sitä voisi kokeilla ilman sisureitakin. Onkos kellään kokemuksia maantiekiekoista tubelessina, mitkä renkaat ja mitä litkua laitetaan tiivisteeksi ja kuinka paljon, vaikkapa grammoina.

tmile
25.05.2011, 18.05
Huomasinkin vasta nyt että ostamani DT Swiss RR 1450 Triconit toimivat myös tubelessina, siis ilman sisäkumia litkun kanssa.

Kokemusta ei ole mutta mitä olen lukenut niin vuotavat herkästi ilmaa pihalle, saa pumpata joka lenkille. Tufolla on noita tubular clincher (http://www.tufo.com/c-elite-ride-23/)eitä samaan hintaan kuin mitä joku Hutcinson Atom maksaa.

Teppo
25.05.2011, 19.15
Huomasinkin vasta nyt että ostamani DT Swiss RR 1450 Triconit toimivat myös tubelessina, siis ilman sisäkumia litkun kanssa. Sisäkumien kanssa olen nyt ajellut pari lenkkiä ja kai sitä voisi kokeilla ilman sisureitakin. Onkos kellään kokemuksia maantiekiekoista tubelessina, mitkä renkaat ja mitä litkua laitetaan tiivisteeksi ja kuinka paljon, vaikkapa grammoina.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1015411&postcount=12
(http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showpost.php?p=1015411&postcount=12)
Hutsun Fusion 3 tai Atom on kait ne ainoot oikeet tubeless renkaat. Ei oo omakohtaisia kokemuksia. Mutta asiasta toiseen eli miltäs noi kiekot on tuntuneet?

Pirkka
25.05.2011, 19.44
Mutta asiasta toiseen eli miltäs noi kiekot on tuntuneet?Ainoa mitattavissa oleva havainto on 300 gr painon pudotus edellisiin verrattuna. Kai nää jämäkät kiekot on, en mä mitään ihmettä huomaa edellisiiin verrattuna. Tuli ostettua nämä DT Swissit, kun löysistä ja vaarallisista kiekoista on kaikenlaista tarinaa kuullut. Kai se on seuraavaksi ostettava alle kilon halpiskiekot että huomaa ittekkin niiden notkuvan vaarallisesti alla.

gobbif
27.05.2011, 22.09
Kokemusta ei ole mutta mitä olen lukenut niin vuotavat herkästi ilmaa pihalle, saa pumpata joka lenkille. Tufolla on noita tubular clincher (http://www.tufo.com/c-elite-ride-23/)eitä samaan hintaan kuin mitä joku Hutcinson Atom maksaa.

Maatiekumeista ei ole kokemusta, mutta ainakin talvikumit (Marathon winter ja Nordic spike) pitivät ilmansa tosi hyvin Ultegran vanteilla. Jos viikon-parin välein tarkisti paineita, niin sillä pärjäsi ihan hyvin. Eroa voi toki löytyä, kun paineita nostellaan talvikelin max 4bar nurkilta ylöspäin, tosin eipä nuo talvikumit ole tubelekseen edes tarkoitettuja.

Fusion 3:n kokeilu houkuttaisi kovasti hinnasta huolimatta kesäkelille.

Valitettavasti (?) talvikaudelle ei tullut yhtään rengasrikkoa, joten litkujen toimivuudesta ei tullut käytännön kokemuksia (tai se toimi huomaamatta). Tosin jos reunat tiivistyi ja kyljetkin, niin ehkä ainakin pienet reiät?

John McCurve
06.06.2011, 14.22
Onko Zondan ja Neutronin navoissa eroja? Mainokset sanovat, että Neutron-nabenit on "Record-tasoa", mutta mitäs tasoa ne Zondissa ovat? Hinnathan noilla kiekkoloilla on aika lähellä toisiaan.

klemola
06.06.2011, 22.16
itse arvoin myös noiden campan kiekkojen välillä. Koska Zondassa näyttäisi olevan samanlaiset pinnat kuin Neutroneissa, mutta pinnoja on enemmän (16/21 versus 22/24) jää kaksi vaihtoehtoa. Zondassa on joko painavammat kehät, tai navat. Luulen Zondan kehien olevan raskaammat, joka tuntuu eniten tietysti kiihdytyksessä. Tietoa minulla ei ole. Paljon on kehuttu Neutroneja jo vuosia, joten tilasin ne Velo Motionista. Katsellaan, kun saapuu.

VPR
06.06.2011, 22.44
FFWD F6R:t ovat tilauksessa, renkaatkin pitäisi vissiin tilata jossain vaiheessa.

John McCurve
06.06.2011, 23.34
...Paljon on kehuttu Neutroneja jo vuosia, joten tilasin ne Velo Motionista. Katsellaan, kun saapuu.

Seuraava sopii myös kaupat-osioon:

Aaaach! Velo-Motion. Tuo fonduen kuorruttama helmi Alppien kätköistä. Sieltä itsekin joskus Fulcrumit tilanneena olen nykyään hieman varovaisempi. Halpoja Neutroneita (320€) sieltä saa, mutta vanhaa vuosikertaa ja parhaimmillaan jopa voi olla niin, että kaikki pinnatkin ovat samanlaisia (mitä eivät olleet omissa Fulcrumeissani:D).

Mutta kun uudet Zondat saisi nyt 369 eurolla kotio kannettuna. Kellä on näistä kokemusta?

PatilZ
07.06.2011, 11.33
Seuraava sopii myös kaupat-osioon:

Aaaach! Velo-Motion. Tuo fonduen kuorruttama helmi Alppien kätköistä. Sieltä itsekin joskus Fulcrumit tilanneena olen nykyään hieman varovaisempi. Halpoja Neutroneita (320€) sieltä saa, mutta vanhaa vuosikertaa ja parhaimmillaan jopa voi olla niin, että kaikki pinnatkin ovat samanlaisia (mitä eivät olleet omissa Fulcrumeissani:D).

Mutta kun uudet Zondat saisi nyt 369 eurolla kotio kannettuna. Kellä on näistä kokemusta?

Mulla on ollut Neutronit, joista vanteet ajettu loppuun ja nyt pari viikkoa Zondat. Peruskiekot peruskäyttöön, ei pahaa sanottavaa näistäkään. Oikeastaan hyvät, miellyttävätkin. Ei nuo notku, muttei mulla ei ole vielä alla sellaisia kiekkoja käynytkään, jotka notkuisi (voimaa tai painoa liian vähän?).

Saako Campan vanteita mistään, kun Neutronin navat olisi vielä käypäset? Tai vaihtoehtoisesti jotkut muut (eteen 22 pinnaa ja taakse 24). Eli onko keinoa uusiokäyttää Neutronin navat (jotenkin järkevällä tavalla)? Kiinasta hiilarivannetta?

Junnuraita
09.06.2011, 00.49
Eiköhän se reklamaatio mene samaan paikkaan mistä osti???Näin yleensä!

VPR
09.06.2011, 01.31
Myyjähän siitä on vastuussa, ei noi nettikaupat niitä kyllä kattele yhtään ennen kuin lähettävät eteenpäin.

PHI
10.06.2011, 01.29
Ennuste on palautuksen suhteen uskoakseni aika huono kiekolle, jolla on jo ajettu ja vielä itse rihtailtu. Onnea yritykselle.

Samu Ilonen
10.06.2011, 08.10
Kyllä saattaa olla pikkasen hankala reklamoida että vanteessa on pieni heitto jos kiekoilla on ajettu...varsinkin jos ne on ostettu jostain Enklannista. Vanteissa kun on enempi tai vähempi heittoja pienempään tai isompaan kuoppaan ajon jälkeen. Ota siitä sitten selvää enää. Mutta eiköhän osaava lähikauppias laita ne kuosiin pienellä lisäkustannuksella. Jos noi olisi ostettu siltä, tuskin homma vaatisi rahaa tai vääntöä asiasta.

elcondorpasa
10.06.2011, 08.47
Roues Artisanales vuoden 2011 kiekkotestin ( täyshiilikuitu ) esittely on julkaistu:

http://www.rouesartisanales.com/article-53429055.html#more-53429055

hannupulkkinen
10.06.2011, 10.03
Roues Artisanales vuoden 2011 kiekkotestin ( täyshiilikuitu ) esittely on julkaistu:

http://www.rouesartisanales.com/article-53429055.html#more-53429055

Referoitko kun tuo ranska on vähän ruosteessa.

Pekka L
10.06.2011, 10.21
Sivun oikeesta yläkulmasta apua ymmärrykseen...

elcondorpasa
10.06.2011, 11.26

Käännös englanniksi ilmestynee vähän myöhemmin. Tuosta nykyisestäkin saa varmasti selville ne kiekot jotka osallistuvat testiin ja vähän faktataulukkoa. ( Lew Racing kiekot on otettu mukaan vertailumielessä, niitähän ei enää tehdä )

Plus
10.06.2011, 12.27

Google Translate on ystäväsi...

hannupulkkinen
10.06.2011, 13.50
Google Translate on ystäväsi...
No joo. Haaskaa suomea.Suap selevee tai sitten ei.

VPR
10.06.2011, 19.32
FFWD F6R:t ovat tilauksessa, renkaatkin pitäisi vissiin tilata jossain vaiheessa.
Kiekot saapuivat ja ovat 22 grammaa kevyemmät kuin piti, renkaat vielä hakusessa. :)

Pirkka
10.06.2011, 19.46
Kiekot saapuivat ja ovat 22 grammaa kevyemmät kuin piti, renkaat vielä hakusessa. :)vaadi puuttuvista grammoista korvaus

OJ
11.06.2011, 03.33
Mutulla veikkaisin, että joku puolen millin heitto ei vie tehoja eikä aiheuta muitakaan ongelmia. En ole ihan varma, että saako jotain 24 pinnan kiekkoa alle 0,5 mm suoruuteen ainakaan niin, että se olisi vielä 1 km ajon jälkeen samassa kuosissa. 32 pinnaa ja laadukas vanne, niin voi säätäminen onnistua paremmin, jos tykkää touhuta.

Omissa kiekoissa mä en juurikaan hermoile kunhan kiekko on alle 1 mm sisällä ja treenikiekkoja en jaksa oikoa ihan heti tossakaan vaiheessa.

MRa
11.06.2011, 11.50
Mutta eiköhän osaava lähikauppias laita ne kuosiin pienellä lisäkustannuksella. Jos noi olisi ostettu siltä, tuskin homma vaatisi rahaa tai vääntöä asiasta.

Valitettavasti on niitäkin kauppiaita jotka suurinpiirtein heittävät pihalle jos vääränmerkkisiä tuotteita heille tuppaa korjattavaksi. Ainakin sellaisia tuotteita jotka merkkinsä puolesta viittaavat selkeästi johonkin toiseen kauppiaaseen. Näinollen helpompi tehdä / opetella tekeen itte kun viedä korjattavaksi.

Onceagain
14.06.2011, 21.41
Pikagallup iänikuista ostopäätöstä helpottamaan... parivertailuna tällä kertaa paino vs. profiili. Saman hintaisena olisi saatavilla Fulcrum 0 ja Mavic Cosmic Carbon SL, mutta ei osaa päättää kumpi toisi enemmän vauhtia maantiepyörään suomen kumpuilevissa oloissa. Kevyempi massa vai virtaviivaisempi profiili, auttakaahan oraakkelit :)

rhubarb
14.06.2011, 21.47
Pikagallup iänikuista ostopäätöstä helpottamaan... parivertailuna tällä kertaa paino vs. profiili. Saman hintaisena olisi saatavilla Fulcrum 0 ja Mavic Cosmic Carbon SL, mutta ei osaa päättää kumpi toisi enemmän vauhtia maantiepyörään suomen kumpuilevissa oloissa. Kevyempi massa vai virtaviivaisempi profiili, auttakaahan oraakkelit :)

Yli 35, aero.

kontio
14.06.2011, 21.57
Yli 35, aero.

hetken piti miettiä, tuo tarkoittanee keskaria (eikä kehän korkeutta kuten eka käsitin) ja pitää varmaankin paikkansa aika hyvin

Onceagain
14.06.2011, 22.19
Yli 35, aero.

yli 35km/h-keskareihin ei näillä tipilinnun pohkeilla pääse vielä kuin märissä unissa ja poikien saunailloissa kaljakorin jälkeen, joten vaaka keikkuu kevyen aluvanteen puolelle. Pirkan klassikko meni mukavasti 31 keskarilla, mutta tuo hyppy 35 tasolle vaatii vielä muutaman lenkin...

Onko paikalla vielä muita iltavirkkuja, jotka jaksaisivat kommentoida näitä toistuvia vannevertailuja?

Epäilyksen Lohi
14.06.2011, 22.36
Itselläni on vertailut käynnissä kanssa ja ostaa ajettelin ensi talvena ja mieluiten kivijalasta. Ärsyttävää tässä on mutu. Missään ei oikein pääse hypistelemään saati koeajolle, kun kenelläkään ei tunnu olevan kiekkoja hyllyssä. Campa Neutronia, Fulcrumia, Ksyriumeja... Internetkoeaot antaa aika vaillinaisen kuvan kiekkojen eroista.
Näitä ketjuja täältä tai ulkomaisilta foorumeilta lukemalla ei juuri hurskastu.

hannupulkkinen
14.06.2011, 22.46
Itselläni on vertailut käynnissä kanssa ja ostaa ajettelin ensi talvena ja mieluiten kivijalasta. Ärsyttävää tässä on mutu. Missään ei oikein pääse hypistelemään saati koeajolle, kun kenelläkään ei tunnu olevan kiekkoja hyllyssä. Campa Neutronia, Fulcrumia, Ksyriumeja... Internetkoeaot antaa aika vaillinaisen kuvan kiekkojen eroista.
Etpä taida paljoa kivijaloissa hypistelemälläkään hurskastua. Keskustelemalla ja ajattelemalla syntyy mielikuva siitä mitä haluaa ja jos ei koeajamaan pääse niin siihen on tyytyminen. Vaikka koeajaisikin niin vasta pidemmän lenkin jälkeen kiekkojen ominaisuudet huomaa. Yli 300 euron avokiekoilla eivät erot ole kovin suuria. Enemmän eroja tekevät renkaat.

kontio
14.06.2011, 23.15

Jos kiekkoihin pistää 500 euroa eikä ne olekaan ne maailman parhaat sitten loppujen lopuksi niin onko se maailmanloppu? :rolleyes:
Ne voi trokata eteenpäin vaikka 400 eurolla (jos teki hyvän kaupan alunperin) ja hankkia jotkin muut.

(väitän että isoimmat kämmit välttää yhden viikonlopun foorumisurffailulla)

Epäilyksen Lohi
14.06.2011, 23.24
Jos kiekkoihin pistää 500 euroa eikä ne olekaan ne maailman parhaat sitten loppujen lopuksi niin onko se maailmanloppu? :rolleyes:
Ne voi trokata eteenpäin vaikka 400 eurolla (jos teki hyvän kaupan alunperin) ja hankkia jotkin muut.

Ei. Se ei ole maailmanloppu, mutta vaikka 90 kg kuskin alla katkeilevat pinnat nostaa vitutuskäyrää aika rankasti. Fiiliskysymyksiähän nämä on kuntoilijalle on.

Onceagain
14.06.2011, 23.24
...Enemmän eroja tekevät renkaat.

Näinhän se menee, täytyypä tsekata millaisia painoeroja saan fulcrumin 2-way fit tubeless-vanteen+tubeless-kumin ja perusvanteen+lateksisisuri+ulkokumin välille... Tutkimusmatka jatkuu, aerot taitaa jäädä nyt laskuista pois.

hannupulkkinen
14.06.2011, 23.36
Ei. Se ei ole maailmanloppu, mutta vaikka 90 kg kuskin alla katkeilevat pinnat nostaa vitutuskäyrää aika rankasti. Fiiliskysymyksiähän nämä on kuntoilijalle on.
Jos kiekkojen kestävyyttä epäilet niin osata sitten Neutronit, minä olen ajanut Nucleoneilla(Neutronien aikaisempi versio)6 vuotta ja yhden pinnan olen saanut katkottua. Ostin vielä kiekot käytettynä ja niillä on ajettu jo yli 20 000 kilometriä. Painan itse nakusilla 94 kiloa. Muutenkin ovat avoiksi tunnokaat ja mukavat.

Epäilyksen Lohi
14.06.2011, 23.41
Jos kiekkojen kestävyyttä epäilet niin osata sitten Neutronit, minä olen ajanut Nucleoneilla(Neutronien aikaisempi versio)6 vuotta ja yhden pinnan olen saanut katkottua. Ostin vielä kiekot käytettynä ja niillä on ajettu jo yli 20 000 kilometriä. Painan itse nakusilla 94 kiloa. Muutenkin ovat avoiksi tunnokaat ja mukavat.

Montako kertaa olet kirjoittanut tämän saman tekstin tähän topicciin? Viesti on mennyt minulle ainakin hyvin perille ja ovat listan ykkösenä. Silti tahtoisi hiplata ja koeajaa.

hannupulkkinen
15.06.2011, 01.09
Montako kertaa olet kirjoittanut tämän saman tekstin tähän topicciin? Viesti on mennyt minulle ainakin hyvin perille ja ovat listan ykkösenä. Silti tahtoisi hiplata ja koeajaa.
Sorry! Dementiaa. Koeajaa voi varmaan kun pyytää jotain kaveria lainaamaan kiekkojaan, muuten voi olla aika hankalaa. Satuloita saa nykyisin kokeille, mutta kiekkoja epäilen. Hiplaamaan pääsee kun menee katsomaan jotain maanitiekisaa tai tapahtumaa. Ei todellakaan keskihintaisissa alumiiniavoissa ole kamalan suuria eroja. Minulla taitaa olla viidet eri kiekot maantielle ja olen sitä mieltä, että kuntoilijakäytössä nämä kaikki ovat mukavia.
Yhdet vanhat Campan kiekot, yhdet Miche halpiskiekot, Nucleonit, yhdet alumiini tuubikiekot ja yhdet profiilikarpooni tuubikiekot.
Nämä vanhat Campan 36 puolaisetkin ovat vielä ihan hyvät.
Ja vähän olen sitä mieltä, että noita profiilihiilareitakin paremmat ovat nuo Nucleonit. Erot kiekoissa ovat todella pieniä, mutta isoin ero on ollut siinä, että siirryin 23 millisistä kumeista 25 millisiin. Ainahan sitä voi pähkäillä. Käyhän sekin harrastuksesta.

Epäilyksen Lohi
15.06.2011, 01.22
Sorry! Dementiaa. Koeajaa voi varmaan kun pyytää jotain kaveria lainaamaan kiekkojaan, muuten voi olla aika hankalaa. Satuloita saa nykyisin kokeille, mutta kiekkoja epäilen. Hiplaamaan pääsee kun menee katsomaan jotain maanitiekisaa tai tapahtumaa. Ei todellakaan keskihintaisissa alumiiniavoissa ole kamalan suuria eroja. Minulla taitaa olla viidet eri kiekot maantielle ja olen sitä mieltä, että kuntoilijakäytössä nämä kaikki ovat mukavia.
Yhdet vanhat Campan kiekot, yhdet Miche halpiskiekot, Nucleonit, yhdet alumiini tuubikiekot ja yhdet profiilikarpooni tuubikiekot.
Nämä vanhat Campan 36 puolaisetkin ovat vielä ihan hyvät.
Ja vähän olen sitä mieltä, että noita profiilihiilareitakin paremmat ovat nuo Nucleonit. Erot kiekoissa ovat todella pieniä, mutta isoin ero on ollut siinä, että siirryin 23 millisistä kumeista 25 millisiin. Ainahan sitä voi pähkäillä. Käyhän sekin harrastuksesta.
Sinulta nyt yleensäkin saa hyviä vastauksia hyvillä perusteluilla. Keskustelu kiekoista vaan tuppaa luuppaamaan aika pahasti, samoin aika moni muukin topic.

Raijkaard
15.06.2011, 01.35

Helppo. Korkeaprofiiliset NÄYTTÄÄ aina nopeilta ja sehän on tärkeintä.

hannupulkkinen
15.06.2011, 01.49
Sinulta nyt yleensäkin saa hyviä vastauksia hyvillä perusteluilla. Keskustelu kiekoista vaan tuppaa luuppaamaan aika pahasti, samoin aika moni muukin topic.
Olit oikeassa. Olen kehunut tässä topicissa Nucleoneja kolme kertaa.
Tuolla ne ovat pussissa odottamassa, että kyllästyn tuubeihin.

vellu80
15.06.2011, 09.03
Mitä kiekkoja suosittelette tälläselle 100kg liharekalle? Onko näillä mitään käyttöö http://www.bike-discount.de/shop/k632/a12085/wh-rs80-c24-cl.html ? Ja ennenkaikkea saanko mitään hyötyä kiekoista kuntoilumielessä? Vanhat bontragerin (oliko ssr) kiekot tuntuvat tosi löysiltä alla. Eli kannattaako kiekkoihin investoida?

Oatmeal Stout
15.06.2011, 10.20
Yli 300 euron avokiekoilla eivät erot ole kovin suuria.
Kyllä minusta Mavicin Cosmic Carbone Premiumit ovat selkeästi paremmat kuin Cosmic Carbone SL:t ja olen ajanut niitä vain avoina ja taitavat maksaa yli tuon maagisen rajasi per kiekko.
Henk.koht. kiinnostaisi joskus hankkia tällaiset (http://www.ffwdwheels.com/products/wheels/road-carbon-alloy-clincher/f6c-c-ceramic/), mutta enpä uskalla kysyä koeajoon toistaiseksi :o

hannupulkkinen
15.06.2011, 11.30
Mitä kiekkoja suosittelette tälläselle 100kg liharekalle? Onko näillä mitään käyttöö http://www.bike-discount.de/shop/k632/a12085/wh-rs80-c24-cl.html ? Ja ennenkaikkea saanko mitään hyötyä kiekoista kuntoilumielessä? Vanhat bontragerin (oliko ssr) kiekot tuntuvat tosi löysiltä alla. Eli kannattaako kiekkoihin investoida?
Enpä noihin mitään painorajoitusta ajajalle löytänyt. Vähänlaisesti on pinnoja.
Asun Savossa, mutta en ole savolainen. He sanoisivat, että suattaapi kestää tai olla kestämättä. Onhan niillä kahden vuoden takuu, joten ei riski ole iso. Jos nykyiset kiekot ovat löysät niin toki ne kannattaa vaihtaa. Löysät kiekot ovat turvallisuusriski.
Itse kyllä Sinuna etsisin kiekot, jotka varmasti kestävät ja ovat jäykät ja silloin menisin kyllä Ksyrium Eliteihin tai sitten Campan Neutroneihin (4.kerta kehua) tai muihin takuuvarmoihin kiekkoihin, joita tällä foorumilla on suositeltu tai suositellaan.
Nuo Bontracerit kannattaa koittaa rihdata ensin jos löysyys johtuu löysistä puolista.

hannupulkkinen
15.06.2011, 11.37
Kyllä minusta Mavicin Cosmic Carbone Premiumit ovat selkeästi paremmat kuin Cosmic Carbone SL:t ja olen ajanut niitä vain avoina ja taitavat maksaa yli tuon maagisen rajasi per kiekko.
Henk.koht. kiinnostaisi joskus hankkia tällaiset (http://www.ffwdwheels.com/products/wheels/road-carbon-alloy-clincher/f6c-c-ceramic/), mutta enpä uskalla kysyä koeajoon toistaiseksi :o
Meillä painavilla tahtoo vain olla se ongelma, että hipoimpiin kiekkoihin ei ole mahdollisuus mennä. Nyt nuo ehtaa kuraa kiekot panavat yhteensä 1,5 kiloa, joka on vähän ja tuntuvat kestävän. Eroa saman painoisiin alumiinikiekkoihin en oikein ajossa tunne tai pitäisi ajaa lenki peräkkäin molemmilla niin ehkä tuntisin.
Avokiekot(Nucleon) hyvillä kumeilla ja lateksisisureilla ovat hyvin lähellä ajotuntumaltaan näitä 38 millisellä profiililla varustettuja hiilarikiekkoja samanlevyisillä tuubeilla.
Rullaavuudesta en osaa sanoa mitään, mutta 38 milliset prohviilit ovat kyllä kovat ajaa.

Oatmeal Stout
15.06.2011, 11.53
Meillä painavilla tahtoo vain olla se ongelma, että hipoimpiin kiekkoihin ei ole mahdollisuus mennä.
Ei nöissa ole minusta mitään hipoa ja esimerkiksi tuubeiksi FFWD F6C:t eivät paljoa paina 1390g/1298€ ja valmistaja mainostaa
F6C WITH FFWD Ceramic HUBS

Full carbon tubular Control wheels with 60 mm deep rims with DARC profile, high quality FFWD Ceramic hubs and 24/28 spokes.
Control wheels are recommended for riders of 90kg and more
comes with exclusive wheel bags, quick release set, valve extensions & brake pads

UKK
15.06.2011, 12.51
Meillä painavilla tahtoo vain olla se ongelma, että hipoimpiin kiekkoihin ei ole mahdollisuus mennä. Nyt nuo ehtaa kuraa kiekot panavat yhteensä 1,5 kiloa, joka on vähän ja tuntuvat kestävän. Eroa saman painoisiin alumiinikiekkoihin en oikein ajossa tunne tai pitäisi ajaa lenki peräkkäin molemmilla niin ehkä tuntisin.
Avokiekot(Nucleon) hyvillä kumeilla ja lateksisisureilla ovat hyvin lähellä ajotuntumaltaan näitä 38 millisellä profiililla varustettuja hiilarikiekkoja samanlevyisillä tuubeilla.
Rullaavuudesta en osaa sanoa mitään, mutta 38 milliset prohviilit ovat kyllä kovat ajaa.

On herännyt ajatus muuttaa crossaria maantiemaisemmaksi kiekot uudistamalla. Ajatuksena avokiekot (esim. Nucleonit), mutta auttakaa amatööriä: mitä ne levyjarrut vaikuttaa? Pitääkö siis olla ihan erilaiset kiekot? Ja jos pitää, niin mistä tietää mitkä käy levyjarrulliseen pyörään (onko siis olemassa joku oma termi)?

hannupulkkinen
15.06.2011, 12.55
Noi FC6 kiekot painavat 110 grammaa vähemmän kuin nykyiset, joten ei kannata kuntoilijan ajatellakaan.
Kerran jo taisin kysyä jarrujen vinkumisesta. BBB:n korkkipaloilla vinkuu niin stanasti.
Vinkuuko muilla? Joku jo taisi sanoa, että ei vingu, mutta Girolla kuului kyllä yhden hatkaporukan jarrutellessa samaa kimakkaa ulvomista kuin minun paloistani lähtee.

TuH
15.06.2011, 13.07
Ei nöissa ole minusta mitään hipoa ja esimerkiksi tuubeiksi FFWD F6C:t eivät paljoa paina 1390g/1298€ ja

Sen sijaan ne aiemmin linkkaamasi avo-F6C:t vaikuttavat kyllä törkeän painavilta. 1890 grammaa?? Ilmeisesti tuo on vielä paino ilman pikalinkkuja.

Oatmeal Stout
15.06.2011, 13.20
Sen sijaan ne aiemmin linkkaamasi avo-F6C:t vaikuttavat kyllä törkeän painavilta. 1890 grammaa?? Ilmeisesti tuo on vielä paino ilman pikalinkkuja.
Ei niiden painoero ole niin kauhean suuri Cosmic Carbone SL:iin, satasen grammaa, mutta Helsinkiin suuntautuvissa työmatkatemmoissa vauhti pysyy hyvin yllä pyöräteiden kanttareista huolimatta.

Noi FC6 kiekot painavat 110 grammaa vähemmän kuin nykyiset, joten ei kannata kuntoilijan ajatellakaan.
:seko:
Outoa logiikkaa, minusta kannattaa ja ostaisin, jos olisi akuutti tarve työmatkakiekoille.

TuH
15.06.2011, 13.33
Ei niiden painoero ole niin kauhean suuri Cosmic Carbone SL:iin, satasen grammaa, mutta Helsinkiin suuntautuvissa työmatkatemmoissa vauhti pysyy hyvin yllä pyöräteiden kanttareista huolimatta.

Sillä erotuksella että Cosmic Carbone SL on suunnilleen puolet halvempi kiekkosatsi kuin keraaminen F6C-C. Jos taas vertailuun otetaan saman hintaluokan Cosmic Carbone SR, niin painoero revähtää (ilmoitetun painon perusteella) jo melkein 300 grammaan.

hannupulkkinen
15.06.2011, 13.35
:seko:
Outoa logiikkaa, minusta kannattaa ja ostaisin, jos olisi akuutti tarve työmatkakiekoille.
Mikäs tässä nyt sitten niin outoa on? Toistatuhatta juuroa köyhän ja kitsaan pussista ja en usko, että minun elämässäni mikään muuttuisi parempaan suuntaan.

Oatmeal Stout
15.06.2011, 15.23
Sillä erotuksella että Cosmic Carbone SL on suunnilleen puolet halvempi kiekkosatsi kuin keraaminen F6C-C. Jos taas vertailuun otetaan saman hintaluokan Cosmic Carbone SR, niin painoero revähtää (ilmoitetun painon perusteella) jo melkein 300 grammaan.
Maviciin keraamiset laakerit nostaa vähän hintaa, mutta Cosmic Carbonessa ei ole suositusta +90kg pyöräilijöille.

Mikäs tässä nyt sitten niin outoa on? Toistatuhatta juuroa köyhän ja kitsaan pussista ja en usko, että minun elämässäni mikään muuttuisi parempaan suuntaan.

, joten ei kannata kuntoilijan ajatellakaan.
En vain ymmärtänyt Sinun olevan ainoa kuntoilija-tittelin omaaja vaan oletin +90kg kuskeille kiekkovalikoimasta keskusteltavan enemmän kuin Sinun rahankäyttötottumuksista.

hannupulkkinen
15.06.2011, 16.59
No ei kyllä lähes kenenkään kuntoilijan kannata 1200 euron kiekkoja ostaa jos ei ole tarve suurentaa egoa. Mutta saa kyllä minun puolestani ostaa. En kiellä.
Pannaanhan sitä rahaa paljon turhempaakin kuten esimerkiksi kolopallon pelaamiseen.;)

Oatmeal Stout
15.06.2011, 17.37
No ei kyllä lähes kenenkään kuntoilijan kannata 1200 euron kiekkoja ostaa jos ei ole tarve suurentaa egoa. Mutta saa kyllä minun puolestani ostaa. En kiellä.
Pannaanhan sitä rahaa paljon turhempaakin kuten esimerkiksi kolopallon pelaamiseen.;)
Siis parempi laittaa pari satasta muuhun käyttötarkoitukseen suunniteltuihin kiekkoihin kuin vähän enemmän omaan käyttöön sopivampien?
Lupaako kiinanihmeesi valmistaja kiekkojen soveltuvan +90kg pyöräilijöille vai onko hinnanerotus tarkoitus jättää perikunnalle riesaksi :seko:
Minun uskoni on niin heikko, että järvelle heittokalastamaan lähden mieluummin veneellä kuin vettenpäälläkävelemällä ja saatan ottaa haavinkin mukaan virvelin ja vieheen lisäksi enkä suinkaan egoani kasvattaakseni.

hannupulkkinen
15.06.2011, 17.40
En jaksa enää jankata moisesta. Ostakoon kuka mitä tahtoo-oli järkeä tai ei.
Keskusteluun on tullut v..tuilun sävy.

buttonfly
15.06.2011, 19.38
tunteet kuumenee.. :rolleyes:

onhan se niin että yli tonni kiekkoihin tuntuu hullulta. jos olis rahaa kuin roskaa niin mikä ettei. aero kiekkoja on tullut pohdittua kauan ja hartaasti itsekin. problema on siinä että antaako ne oikeesti hyötyä niin paljon että rahallinen sijoitus on perusteltavissa? esim. cosmic carbone, meneekö samoilla tehoilla 1-2 km/h lujempaa? enemmän? tai onko helpompi pitää esim. yli 40km/h nopeutta ( eli vaatii x määrää vähemmän tehoja)?

jos on pirusti jalkaa niin menee vaikka aksiumeilla kuutta kypää, eli säästänkö rahat vai mennäänkö 'elät vain kerran' mentaliteetilla?

PS. FFWD f6r olis liipasimella.. :D

syklopaatti
15.06.2011, 20.43
No ei kyllä lähes kenenkään kuntoilijan kannata 1200 euron kiekkoja ostaa jos ei ole tarve suurentaa egoa. ;)
Se on se klassinen varapippeli ,josta jo eput aikoinaan lauloi.;)

Raijkaard
15.06.2011, 21.24
Mun mielestä kannattaa aina ottaa ne, mitkä itse nimenomaan haluaa. Tämä pätee kotiin, aut..pyörään, muijaan ja erityisesti maantiepyörän kiekkoihin. Näin syntyy onnellisia ihmisiä.

DeLillo
15.06.2011, 21.35
Tour testasi kevättalvella ison nipun kiekkoja ja 50 km/h vauhdissa tuli suurin piirtein 30 wattia eli aika reippaasti eroa aerodynaamisesti hyvän ja huonon alukiekon välillä. Huonoa edusti esim. Mavic R-Sys ja perinteinen pinnakiekko. Hyviä olivat nämä semikorkealla kehällä ja litteällä pinnalla varustetut. Testattuja kiekkoja en muista tähän hätään tämän enempää, mutta ainakin Cosmic Carbonet puuttuivat.

30 km/h vauhdissa kiekoissa on periaatteessa parin watin erot, joten perusjanarille on ihan sama millä kiekolla ajaa, jos funtsii vain pelkkää aeroa. Muut syyt ovat sitten taas erikseen.

Vaikka ajankin joskus yli kolmeakymppiä, pidän eniten peruspinnakiekoista (Recordin navat, vanteena Open Pro tai Reflex), vaikka Euruksetkin on kaapissa. Yksin kovaa ajaessa kiekolla on eniten merkitystä, mutta minä ajan kovaa vain porukkalenkeillä, jolloin joko peesi jeesaa tai vain lyhyt vetovuoro, jonka nyt selvittää kiekosta riippumatta jos selvittää. Kisameininki on sitten erikseen, jolloin pitää miettiä jokainen säästetty watti.

Kaiken edellä sanotun jälkeen miettisin kiekkoja valitessani ulkonäköä. Modernissa litteärunkoisessa semiaeropyörässä Cosmic Carbonet näyttävät hyvältä, mutta ohuista pyöreistä putkista tehtyyn runkoon sopii paremmin Fulcrumin Zerot, Neutronit tai Shimanon RS80 (menikö oikein?).

syklopaatti
15.06.2011, 21.59
Mun mielestä kannattaa aina ottaa ne, mitkä itse nimenomaan haluaa. Tämä pätee kotiin, aut..pyörään, muijaan ja erityisesti maantiepyörän kiekkoihin. Näin syntyy onnellisia ihmisiä.
No onhan se näinkin. Eikä kaikkea pidä edes yrittää järkisyin perustella.
Tunnesyy on ihan yhtä hyvä syy vaikka käytännön hyöty on kyseenalainen.

plr
16.06.2011, 00.23
Tässä on tullut keväällä ajettua joku pari tonnia Cosmic Carbone SL -kiekoilla. Painoa on noin 90kg ilman pyörää ja toistaiseksi ei ole tullut kiekkoihin heittoa, vaikka tavallisiin monttuihin ynnä muihin teissä oleviin kuoppiin on osuttu moneen kertaan.

En väitä huomaavani eroa nopeudessa erilaisiin vanhoihin kiekkoihini (ei-aero). Muutamia havaintoja kuitenkin:

- Cosmic Carboneista lähtee hieno ääni! Tästä on kuultu monen monta kertaa lenkillä. :)
- Kyseiset kiekot sopivat muun pyörän ulkonäköön, mikä ei ole aivan vähäpätöinen ostoperuste. Korkeaprofiilinen kiekko näyttää pyörässä aivan erilaiselta kuin matalaprofiilinen.
- Valmistajalla ei ollut kuskille painorajaa.
- Kiekot ovat riittävän jäykät eli eivät laahaa jarruihin putkelta ajaessa.
- Olen aivan samaa mieltä Raijkaardin kanssa, että kannattaa ostaa ne, jotka itse haluaa. Nämä olivat minulle juuri ne kiekot, jotka halusin eli ei tarvinnut tehdä minkäänlaisia kompromisseja itsensä kanssa.

Tour-lehden testit ovat aina mielenkiintoista luettavaa. Sieltä löytyy teknistä mittaustietoa, jota on turhan vähän muualta löydettävissä.

buttonfly
16.06.2011, 07.21
kiitoksia vastauksista. ja Raijkaard.. jumalaut! sieltä se totuus tuli! :rolleyes:

idänihme
16.06.2011, 10.22
Ajattelin laittaa uudet kiekot 80-luvun retkipyörään, josta on toivottavasti tulossa jonkinlainen maantiepyörän ja krossarin välimuoto. Periaatteessa tässä ei ole mitään järkeä, mutta itselleni uskottelen että kannattaa vaihtaa jo ihan siksi kun 622 renkaita on parempi valikoima kuin 630 millisiä ja kasettipakalla saisi helposti ainakin pari lisävaihdetta nykyisen viiden päälle (kitkoilla mennään). Toinen mikä houkutti että mm campan halvimpia kiekkoja saisi wigglestä alle 150€/pari (pari päivää sitten tais olla myös Mavicin aksiumeita noin halvalla).

Kysymys kuuluukin. Mikä alle 200 euron kiekkosetti on paras, vai onko nuo normaalisti suunnilleen samoissa hinnoissa pyörivät setit (Chamsinit, Aksiumit jne) suunnilleen saman tasoisia? Ylivoimaisesti tärkein ominaisuus minulle on kestävyys, mutta ei keveydestäkään haittaa olisi ja halvalla tietysti mieluusti ostaisin. Entä onko noissa noin satasella myytävissä halpiskikkoseteissä mitään joita uskaltaisi kokeilla?

Pekka L
16.06.2011, 10.33
Idänihme, muutama seikka joita kannattaa ensin miettiä.
-Napa on leveämpi kuin sun vanha, mutta teräshaarukkaa voi kyllä levittää vääntämällä. Ei silti paras vaihtoehto.
-Nykykiekkoihin ei sovi 7-pakka, em. syystä. Virittelemällä tosin onnistunee sekin.
-8-pakka on leveämpi, sun takavaihtajan liikerata tuskin riittää laidasta laitaan. Mahtaako riittää edes 7 rattaalle?

idänihme
16.06.2011, 11.58
Haarukoita on tullut venyteltyä ennenkin. Ei ole toistaiseksi tullut ongelmia, joten luotetaan tyhmästi ettei tulekaan. Voisi tietty ensin kokeilla toimivuutta jollain lainakiekolla, jos saan sellaisen käsiini. 630 rengaskoko ja kierrepakka kuitenkin rajoittaa elämää sen verta pahasti, että mielellään vaikka venyttää taas haarukkaa.

Tuota vaihdepuolta itsekin mietin. Katselisin että ainakin 7 ratasta onnistuisi (enemmän kanssa voisi sorminäppäryydenkin kanssa olla haasteta). Varmaan kuitenkin kannattasi valita kiekkoon Shimanon vapaaratas paremman pakkatarjonnan vuoksi? Tämähän ei vielä hirveästi rajoittaisi valikoimaa.

Pekka L
16.06.2011, 12.17
7 ja 8 -pakat taitaa olla jokseenkin samalla jaolla, 8 on vaan leveämpi, että eipä se vaihteen hakeminen kitkavaihtajalla vaikeudu. Mutta se vaihtajan liikerata tuskin riittää kasille leveyssuunnassa.
8-pakka josta pienin tai suurin ratas jäisi käyttämättä toimisi ilman suurempia virittelyjä, jos se liikerata kerran 7 rattaalle riittää.

Oatmeal Stout
16.06.2011, 12.28
Kaiken edellä sanotun jälkeen miettisin kiekkoja valitessani ulkonäköä. Modernissa litteärunkoisessa semiaeropyörässä Cosmic Carbonet näyttävät hyvältä, mutta ohuista pyöreistä putkista tehtyyn runkoon sopii paremmin Fulcrumin Zerot, Neutronit tai Shimanon RS80 (menikö oikein?).
Siksi päädyin ratapyörään teetättämään kiekot, kun kohtuuhintaisia Campan Pistoja ei ollut kirkkaina.

Oatmeal Stout
16.06.2011, 12.31
En jaksa enää jankata moisesta. Ostakoon kuka mitä tahtoo-oli järkeä tai ei.
Itse markkinoit kuolinpaidan taskujen tarpeettomuutta, tonni on tonni niin pyörässä kuin sen osassa - ei se kokonaisuuden hintaa nosta sen enempää.

Keskusteluun on tullut v..tuilun sävy.Keskusteluun tarvitaan vähintään kaksi, muutoin se olisi monologi ja mielipiteiden vaihtoa monologiassa voitaisiin pitää vähän persoonallisena ominaisuutena ja pidempään tehtynä jopa tapana.

Hidasmuttakankee
18.06.2011, 11.26
Neuvolapunnituksesta eroon päässyt n.100kg tuttu on hankkimassa pyörää jossa kiekkoina ksyrium equipet http://www.mavic.com/en/product/wheels/road-triathlon/wheels/Ksyrium-Equipe . Onko arvon raadilla kokemusta kyseisten kiekkojen kestosta tuon painoisella kuskilla?

kolistelija
18.06.2011, 11.31
Neuvolapunnituksesta eroon päässyt n.100kg tuttu on hankkimassa pyörää jossa kiekkoina ksyrium equipet http://www.mavic.com/en/product/wheels/road-triathlon/wheels/Ksyrium-Equipe . Onko arvon raadilla kokemusta kyseisten kiekkojen kestosta tuon painoisella kuskilla?
En ole lähelläkään tuota painoa mutta ajotapa paikkaa tuota puutetta. Noin 70kg kuskin alla ovat kestäneet railoja ja kanttari-/railopomppimista moitteetta. Luulisi kestävän varsin hyvin jos iisisti ajelee.

plr
18.06.2011, 13.38
Ksyrium Equipeilla on tullut ajettua ehkä 20 000 km. Ovat olleet ok kiekot, muttamutta.. Huomasin juuri pari viikkoa sitten, että takakiekosta on muutama nippeli tullut kehästä osittain läpi (eli kehä on murtunut nippelien juuresta). Painoa minulla on noin 90kg enkä ole säästellyt kiekkoja yhtään. Huomasin viime kesänä, että takakiekko laahasi jarruihin putkelta ajettaessa. Sattaa olla, että kehän hajoamisella on jotakin tekemistä asian kanssa.

Navat ovat kestäneet hyvin ottaen huomioon, että en ole tehnyt niille yhtään mitään koko aikana.

Antti Salonen
18.06.2011, 15.05
Ksyrium Equipeilla on tullut ajettua ehkä 20 000 km. Ovat olleet ok kiekot, muttamutta.. Huomasin juuri pari viikkoa sitten, että takakiekosta on muutama nippeli tullut kehästä osittain läpi (eli kehä on murtunut nippelien juuresta). Painoa minulla on noin 90kg enkä ole säästellyt kiekkoja yhtään. Huomasin viime kesänä, että takakiekko laahasi jarruihin putkelta ajettaessa. Sattaa olla, että kehän hajoamisella on jotakin tekemistä asian kanssa.
En usko, että tuolla tavalla hajoamiseen kuski tai ajotapa voi ihan hirveästi vaikuttaa, sillä kehää kuormittaa nippeleiden kohdalta lähinnä pinnojen normaali jännitys. Moni kehä on levinnyt juuri noin, ja syynä on kehälle liian suuri pinnojen jännitys, josta seuraa sitten ajan saatossa väsymismurtuma.

leecher
18.06.2011, 15.06
Kannattaako päivittää Ksyriumit Equipet -09 Cosmic carbon SL:n? Saanko tuosta päivityksestä muuta etua kuin räyheemmän ulkonäön pyörälle? Nykyisissäkään kiekoissa ei ole valittamista, kun ei paremmista tiedä. Mikä noissa SR malleissa maksaa tuon verran enemmän verrattuna SL malleihin verrattuna?

Eikös noita Csomic carbon SL saanut jostain sakujen kaupasta noin 600 euroon pari tarjouksessa?

plr
18.06.2011, 17.23
En osaa sanoa mikä aiheuttaa kehän murtuman nippelin juureen. Olen saattanut säätää joidenkin pinnojen kireyttä, koska muistan kiekossa olleen pientä sivuttaisheittoa vuosia sitten. On mahdollista, että olen kiristänyt jotakin pinnaa liikaa ja se olisi aiheuttanut tämän.

Hassu juttu, että ensimmäisen maantiepyöräni takakiekko meni rikki juuri samalla tavalla. Silloin ostin Equipet tilalle. Varmaan nuo uusien Cosmic Carbonien pinnatkin korkkaavat jonain päivänä, kun tuntuu, että minulta kiekot lähtevät roskiin vain tällä yhdellä tavalla. :D

TuH
24.06.2011, 02.31
Kannattaako päivittää Ksyriumit Equipet -09 Cosmic carbon SL:n? Saanko tuosta päivityksestä muuta etua kuin räyheemmän ulkonäön pyörälle? Nykyisissäkään kiekoissa ei ole valittamista, kun ei paremmista tiedä. Mikä noissa SR malleissa maksaa tuon verran enemmän verrattuna SL malleihin verrattuna?

Eikös noita Csomic carbon SL saanut jostain sakujen kaupasta noin 600 euroon pari tarjouksessa?

Cosmic Carbone SL -kuskina sanoisin, että kannattaa. Et häviä Ksyrium Equipeen verrattuna edes painossa, sen sijaan Cosmic Carbonen syvä vanneprofiili tekee pyörästä heti paljon luonteikkaamman ajaa. Aerodynaamista etua ei ihan kaikissa ajo-olosuhteissa erota, mutta jos kohdalle sattuu vaikka sopivan navakkaa myötätuulta, niin Cosmic Carbonet saavat pyörän suorastaan lentämään. :)

Puuskittaisessa sivutuulessa Carbonet ovat aika v-mäiset ajaa ja sellaisiin päiviin on parempi varata jotkut matalammat treenikiekot.

SR ja SLR -malleissa maksaa kalliimmat materiaalit ja eksoottisemmat pinnat (taisivat olla SLR:ssä peräti hiilikuitua). Käytännössä ökymallien pienestä painoedusta joutuu maksamaan turhan kovan hinnan, vielä kun kevennys jakaantuu muualle kuin kaikkein kriittisimmälle alueelle eli vanteelle. Esteettisessä mielessä SLR:n pikimustat Exalith-jarrutuspinnat ovat tiätty hienommat kuin SL-Cosmicin hopeiset.

Keba69
25.06.2011, 10.57
Ajattelin laittaa Cannondale Synapseen uudet kiekot. Ei tuubeja ja saisivat olla alumiinia. Alustavasti olen miettinyt että Fulcrum Racing 1 (1485 g) voisi olla sopiva.

Kuski on 73 kg painava ei-mikään-huippufillaristi kuntoilija, joka tähtää triathlonille. Cannondalella ajelen pääosan lenkeistä. Cervélo P2 on sitten erikseen tri-kisailua varten. Siihen pitää joskus hankkia nopeat hiilarikiekot, mutta nyt ei rahatilanne sitä salli. Fulcrumit olisivat kuitenkin parannus Cervéloonkin; niissähän on vakiona Shimano R500-kauhistukset.

Bike-components.de myy Fulcrumia hintaan 599 €
http://www.bike-components.de/products/info/p26828_Racing-1-Laufradsatz-Modell-2011-.html

Pari kysymystä tietäjille:
1. Saako Fulcrumiin laitettua kiinni Powertapin takanavan joskus kun rahatilanne sallii?
2. Tuleeko muita kiekkovaihtoehtoja mieleen samassa hintaluokassa?
3. Ostanko Bike-componentsista, vai saako muualta paremman diilin?

kontio
25.06.2011, 11.02
En ole ihan varma, mutta eikös PT vaadi ristiinpuolauksen molemmille puolille ja tasaparit pinnoja? tuossahan ei ole kumpaakaan.
Pinnat näyttävät aika järeiltä, jos sen PT:n joskus kasaat niin suht paksulla pyöreällä pinnalla saat laittaa että saat saman kestävyyden. edit_ ainakin Pillar tekee jotain paksua aeropinnaa kappaletavaramarkkinoille.
Nämä siis muisti-tuntumalta.ei välttämättä absoluuttinen totuus.

rhubarb
25.06.2011, 13.55
En ole ihan varma, mutta eikös PT vaadi ristiinpuolauksen molemmille puolille ja tasaparit pinnoja?

Nykyisin vaatimuksena on 2x ei-vetopuolelle ja suosituksena 2x tai 3x molemmille.

vellu80
25.06.2011, 14.58
Cosmic Carbone SL -kuskina sanoisin, että kannattaa....

Onhan noi carbonet aika pornot. Onko kellää tietoo miten kestää 100kg kuskin alla? 700€ noita näyttäis saavan nahkahousumaasta.

OJ
25.06.2011, 17.16
1. Saako Fulcrumiin laitettua kiinni Powertapin takanavan joskus kun rahatilanne sallii?
1. Toi vanne ja PT napa ei toimi yhteen.
2. Tsekkaa samasta kaupasta SRAM S 30 AL Race (http://www.bike-components.de/products/info/p23871_S-30-AL-Race-Laufradsatz-.html) kiekot. 30 millinen ja harvemmilla pinnoilla olisi hyvä jokapaikan höylä, mutta maksaa toki 50€ enemmän. Ja tietty mun ikisuosikki, joka ei toki ole seksikäs, mutta varaosat löytyy suunnilleen sen lähimmän automarketin hyllystä, eli Reynolds Solitude (http://www.bike-components.de/products/info/p20276_Solitude-28--Clincher-Alu-Laufradsatz--Reynolds-KT-Nabe-.html). Tai jos budjetti venyy vielä vähän, niin 699€ ja Mavicin Cosmic Carbone SL (http://www.bike-components.de/products/info/p25740_Cosmic-Carbone-SL-Laufradsatz-Modell-2011-.html) alle niin siinä on ne aerommat kiekot triathloniinkin.
3. Joku muun varmaan tuntee markkinapaikat paremmin kuin minä.

Samuel
26.06.2011, 00.19
Tuleeko uusien kiekkojen mukana yleensä myös pikalinkut?

Pirkka
26.06.2011, 00.23
Tuleeko uusien kiekkojen mukana yleensä myös pikalinkut?Joskus tulee, toisinaan ei, voi olla jopa kaupasta kiinni. Web-sivuilta selviää yleensä.

Samuel
26.06.2011, 21.58
Web-sivuilla usein vain maininta, että paino ilman linkkuja. Tarkoittaako tuo nyt sitten sitä vai tätä. Teksti kopioitu valmistajan sivuilta.

Bike-Discountista olen tilaamassa talveksi Fulrumin 7 ja kesäksi Fulcrumin 5.

Pirkka
26.06.2011, 22.02
Web-sivuilla usein vain maininta, että paino ilman linkkuja. Tarkoittaako tuo nyt sitten sitä vai tätä. Teksti kopioitu valmistajan sivuilta.

Bike-Discountista olen tilaamassa talveksi Fulrumin 7 ja kesäksi Fulcrumin 5.Lähes poikkeuksetta kiekkojen paino ilmoitetaan ilman linkkuja, painosta voi puuttua myös vannenauha. Se on kauppiaasta kiinni, onko linkut mukana toimituksessa.

Flatus
26.06.2011, 22.58
Ajattelin laittaa Cannondale Synapseen uudet kiekot. Ei tuubeja ja saisivat olla alumiinia. Alustavasti olen miettinyt että Fulcrum Racing 1 (1485 g) voisi olla sopiva.

Kuski on 73 kg painava ei-mikään-huippufillaristi kuntoilija, joka tähtää triathlonille. Cannondalella ajelen pääosan lenkeistä. Cervélo P2 on sitten erikseen tri-kisailua varten. Siihen pitää joskus hankkia nopeat hiilarikiekot, mutta nyt ei rahatilanne sitä salli. Fulcrumit olisivat kuitenkin parannus Cervéloonkin; niissähän on vakiona Shimano R500-kauhistukset.

Bike-components.de myy Fulcrumia hintaan 599 €
http://www.bike-components.de/products/info/p26828_Racing-1-Laufradsatz-Modell-2011-.html

Noitten Fulcrumien hinnalla sais Planet-x:stä hiilarikiekot, jos jaksaa toimitusta odottaa.
http://www.planet-x-bikes.co.uk/c/q/wheels
Powertapin liitämisestä en osaa sanoa, mutta tuskin sille mitään estettä on.

VPR
26.06.2011, 23.49
FFWD julkaisi Facebook-sivullaan tiedon että F2-sarja tekee comebackin.

daemonsultan
14.07.2011, 10.39
Näyttäisi takakiekko alkavan vedellä viimeisiään ja muutenkin ajattelin hankkia ensi kaudeksi uuden tai uudet. Pyörä on siis Cannondale CX9 105 ja kiekkoina Shimanon RS10:t.

Etukiekossa ei ole mitään vikaa, mutta takakiekko kaipaa vaihtamista. Kumpi kannattaa: uusi kiekkosetti vai arvokkaampi takakiekko? Ja onko suosituksia sopivista? Kestävää mallia saisi olla, sillä painoa löytyy se 103kg eikä tuo paino nyt ihan heti pois putoa, vaikka käyrä alaspäin kaartaakin. Ajattelin, että tähän voisi semmoiset 300-400 euroa laittaa, kun en oo rahasta tehty.

Kelmi.v
14.07.2011, 13.28
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/WBPX20BLK/planet-x-handbuilt-20mm-carbon-wheelset

Kenelläkään kokemuksia näistä halpiskiekoista? Suht keposet, mutta onko kovin luuskat?

robink
14.07.2011, 13.37
http://www.planet-x-bikes.co.uk/i/q/WBPX20BLK/planet-x-handbuilt-20mm-carbon-wheelset

Kenelläkään kokemuksia näistä halpiskiekoista? Suht keposet, mutta onko kovin luuskat?

Noissa on kiinalaiset halpakehät. Samoja kehiä voi myös itse ostaa kiinasta, mutta kasaaminen tulee maksamaan suunnilleen yhtä paljon kuin kyseisteb kiekkojen kokonaishinta.

eupa
21.07.2011, 19.15
Eli jokavuotinen "pakkosaadajotainuutta" olotila on päällä. Mulla on tällä hetkellä ihan passeli vm. 2008 hiilikuituinen Focus Cayo -maantiefilo Mavic aksiumeilla. Aksiumit ovat ihan jees, kun en paremmista tiedä.
Nyt kiinnostaisi tietää, muuttuisiko pyöräni radikaalista, jos sijoittaisin esim. 500€ uusiin kiekkoihin?
Tuolla näyttäisi saavan vaikkapa Ksyrium Elitet.

TuH
21.07.2011, 19.29
Itse päivitin aikoinani vm. 2005/6 Aksiumeista noin 600 euron hintaisiin 2006/7 Campagnolo Euruksiin. Painoeroa taisi olla noin 350 grammaa Euruksien hyväksi, jotka olivat vielä jossain määrin Aksiumeja aerommat. Se oli ehdottomasti tuntuva parannus, oli melkein kuin olisi ajanut kokonaan uudella fillarilla.

mk
21.07.2011, 19.40
Nyt kiinnostaisi tietää, muuttuisiko pyöräni radikaalista, jos sijoittaisin esim. 500€ uusiin kiekkoihin?
ihan varmasti kannattava sijoitus .. Tuon eron jo huomaa ja kun sitten seuraavana tai sitä seuraavana suvena innostuu päivittämään pyörää on ainakin yhdet hyvät kiekot jo valmiina. :p

Itsekkin harkitsen kovasti kakkospyörän aksiumien päivittämistä vaikka tälle suvelle ykköspyöräksi tuli cervelon S2 ffwd f4r -kiekoilla. Tai ehkä juuri siksi.. :o

Ksyrium Elite (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=34062) on vahvana ehdokkaana .. No tod.näk. odottelen erikoistarjouksia josko syssymmällä sitten.. Aina sitä jotain kivaa pyörävarustetta/päivitystä tarttee.

vellu80
21.07.2011, 21.13
Ksyrium elitet tuli kans tilattu eilen pitkän pohdinnan päätteeksi. Toivottavasti tulee pyörään parannusta. bike-components.de myy kiekkoja 399€/pari.
Saas nähä jos vaikka vauhti kasvais..;)

H. Moilanen
21.07.2011, 21.14
Mites tämä (http://www.rczbikeshop.com/englishue/rcz-wheelset-race-700-shimano-black.html) kiekkopari? Hinta/paino-suhde on ainakin erinomaisen kohdallaan. Joku foorumilainen on tuollaiset tilannutkin. Olisi kiva kuulla kokemuksia näistä kiekoista.

mk
21.07.2011, 21.15
Ksyrium elitet tuli kans tilattu eilen pitkän pohdinnan päätteeksi. Toivottavasti tulee pyörään parannusta. bike-components.de myy kiekkoja 399€/pari.
Saas nähä jos vaikka vauhti kasvais..;) pistäppä topicciin kokemuksia, kun saat kiekot ajoon .. Samaa paikkaa katsoin tuossa itsekkin, ei ollenkaan paha hinta kiekkosetille. :eek:

eupa
21.07.2011, 21.54
Saas nähä jos vaikka vauhti kasvais..;)

Tätä ei olisi tarvinnut kertoa...Nyt täytyy melkein itsekkin köyhtyä 399+postit:D

Tuskin tuosta hinnasta hirveästi syksylläkään enää tippuu?? Ja silloinhan jää loppukesän ajelut aksiumien varaan...

Coera
21.07.2011, 22.10
Eli jokavuotinen "pakkosaadajotainuutta" olotila on päällä. Mulla on tällä hetkellä ihan passeli vm. 2008 hiilikuituinen Focus Cayo -maantiefilo Mavic aksiumeilla. Aksiumit ovat ihan jees, kun en paremmista tiedä.

En itse tiennyt paremmista (paitti foorumilta tietty ;-) ) kuin 2009 Bianchin mukana tulleet hinnat-alkaen Campa Khasminit ja vakiot Vittoria Rubino Pro gumekset. Kun sitten laitoin 400 EUR budjetilla Fulcrum Racing 3:t + Chorus pakan + kevyemmät sisurit + Michelin Pro3 racet niin kyllä toi tuntuu ihan uudelta pyörältä! (Velo-Motion.ch)

Kiihtyy, kiipeää, rullaa paremmin eikä vanteet notku kun ajaa putkelta. Edellisissä on nyt rospuuttokauden kumit (Conti 4Season) ja niillä ajellaan kun on märkää ja ovat muutenkin varalla.

Luultavasti paras upgrade mitä tuohon hintaan sai kun satula tuntui olevan ok ja polkimet toimi jne.

kontio
21.07.2011, 22.32
Mites tämä (http://www.rczbikeshop.com/englishue/rcz-wheelset-race-700-shimano-black.html) kiekkopari? Hinta/paino-suhde on ainakin erinomaisen kohdallaan. Joku foorumilainen on tuollaiset tilannutkin. Olisi kiva kuulla kokemuksia näistä kiekoista.

Navoista on paha sanoa, en jaksa googlettaa mutta kyllä tuohon hintaan rakentaa toimivat kohtuupainoiset semiaero kiekot, etenkin jos tekee sarjatyönä.

Osta pois vaan, näet sitten 3 vuoden päästä oliko laadukkaat :) (teollisuuslaakerit voi vaihtaa, sealed bearingin ymmärtäisin olevan just se)

Juho_M
24.07.2011, 14.43
Noniin, kumpikos noista on sitten parempi DT SwissTRICON RR-1450 vai MAVIC KSYRIUM SL 011? Eihän tolla Ksyriumilla ole pahasti eroa Eliteen, mutta köyhällä ei ole vara ostaa halpaa ja väri on hienompi. Tota Mavicin sarjaa on nyt myyty melkein kymmenen vuotta ja toi DT setti taitaa olla aika uutta tuotantoa. Silmällä Mavic näyttää jämäkämmältä, mutta tietoa ei ole ajosta ja herkkyydestä. 90+ tarttisi kiekonpäällä rimpuilla, niin siksi kysyisin vähän käyttökokemuksia.

Pyöräpummi
24.07.2011, 15.11
Uusia Giant "swiss" (http://velonews.competitor.com/2011/06/bikes-and-tech/giant-wheelsystems-%E2%80%98premium-product-at-popular-prices%E2%80%99_180133) kiekkoja tulossa:

"
At 1,390 grams Giant’s new tubeless clincher climbing wheel is 74 grams lighter than a pair of Shimano Dura-Ace C24 tubeless wheels. At $1,000, Giant’s P-SLR1 wheels are also $400 less than the previously mentioned Shimano wheelset. That makes them a pretty great deal for a pair of light aluminum tubeless wheels.
"

Miltäs kuullostaa?

hannupulkkinen
24.07.2011, 15.46
Lähteekö muuten tubeless kumi päältä kun se puhkeaa?

Pyöräpummi
24.07.2011, 16.01
Lähteekö muuten tubeless kumi päältä kun se puhkeaa?

Tubeless kuten tuubi-rengaskin ei räjähdä vaan puhkeamisen sattuessa ilma tulee ulos vähitellen. Toisin on sisärenkaallisessa jossa tapahtuu räjähdys, joka eturenkaassa aiheuttaa ohjattavuuden katoamisen.
On luonnollista että kun tarpeeksi ajetaan niin ilmaa on niin vähän että rengas tulee pois vanteelta. Siihen menee niin kauan aikaa että normaalioloissa sillä ei ole merkitystä.

Joissakin tapauksissa ammattilaiset ajavat tyhjällä tuubilla kisassa jos sitä vaihtopyörää tms. sellaista ei ole heti saatavilla. Tavallinen polkija ei tätä tee koska haluaa säästä kalliita kiekkoja vahingoittumasta.

hannupulkkinen
24.07.2011, 16.12
Joissakin tapauksissa ammattilaiset ajavat tyhjällä tuubilla kisassa jos sitä vaihtopyörää tms. sellaista ei ole heti saatavilla. Tavallinen polkija ei tätä tee koska haluaa säästä kalliita kiekkoja vahingoittumasta.
Tuubirenkaan etuhan on se, että jos se puhkeaa alamäessä kovassa vauhdissa niin ajaja ei välttämättä kaadu. Kuten avorenkaan kanssa käy. Ei se, että sillä voi ajaa halutessaan pidempään vaikka kehä ei vahingoittuisikaan.
Tubelesilla on siis sama etu?

plr
24.07.2011, 17.57
Tubeless kuten tuubi-rengaskin ei räjähdä vaan puhkeamisen sattuessa ilma tulee ulos vähitellen. Toisin on sisärenkaallisessa jossa tapahtuu räjähdys, joka eturenkaassa aiheuttaa ohjattavuuden katoamisen.

Ei avorengaskaan aina räjähdä. Esimerkiksi viime torstaina eturengas meni puhki pieneen terävään kiveen. Kivi jäi eturenkaaseen kiinni, rengas tyhjeni muutaman sadan metrin matkalla ja ehdin rauhassa ajella tiellä sopivaan kohtaan, jossa pysähdys ja sisärenkaan vaihto. Ohjattavuus säilyi koko ajan, vähän huteralta alkoi tuntua, kun paineet alkoivat olla vähissä. Painetta oli koko ajan niin paljon, että vanne ei kolissut tiehen.

OJ
24.07.2011, 19.06
Mulla ainakin on tuubeja sekä avoja räjähtänyt ja vuotanut tyhjäksi eri tavoin. Kertaakaan en ole renkaan puhkeamisen takia kaatunut, mutta lähellä on ollut.

Noissa kevyissä avoissa on usein tosi rimpulat vanteet ja se vähän syö kestävyyttä.

Pyöräpummi
24.07.2011, 23.06
Tuubirenkaan etuhan on se, että jos se puhkeaa alamäessä kovassa vauhdissa niin ajaja ei välttämättä kaadu. Kuten avorenkaan kanssa käy. Ei se, että sillä voi ajaa halutessaan pidempään vaikka kehä ei vahingoittuisikaan.

Juuri näin! Sekä tuubissa että tubeleksessa "sisuri" on siellä renkaan sisässä ja näin olleen pisto tai haava ei pääse paineen vaikutuksesta laajenemaan niin että aiheutuisi äkillinen paineen putoaminen.
Siellä renkaassa voi olla vaikka jokin oka, piikki, siru, naula tms. läpi renkaan ja silti siellä pysyy ilma.

Siksi olenkin kiinnostunut tubeleksista koska niillä voi täysin nauttia vauhdin hurmasta kun viilletetään vuorta alas. Tuubeihin verratuna tubeleksen nurkkausominaisuudet ovat toista luokkaa.

Autorenkaissa joissa nyt on huomattavasti vähemmän painetta löytyy useasti läpi mennyt nauala ja silti rengas pitää paineita jollain tavalla sisässään.

Giant "swissin" kiekon paino/ominaisuudet/hinta alkaa olla sitä luokkaa että
se on 1. vaihtoehto heti kun on saatavilla. Jos oikein ymmärsin hinnan niin se tulee olemaan 500- 450 euroa ja paino alle 1400 g.

Pirkka
24.07.2011, 23.16
..

Giant "swissin" kiekon paino/ominaisuudet/hinta alkaa olla sitä luokkaa että
se on 1. vaihtoehto heti kun on saatavilla. Jos oikein ymmärsin hinnan niin se tulee olemaan 500- 450 euroa ja paino alle 1400 g.mitkäs kiekot nämä ovat? Mulla on uudet DT Swissin 1450 gr tubeless-kiekot, mutta en ole vielä kokeillut niitä ilman sisureita, kun tarjolla olevat tubeless-renkaat ovat aika vähissä.

NHB
24.07.2011, 23.27

Helposti puhkeavien avorengasmallien kanssa leikkiessä puhkeamisia on täällä tapahtunut useita kymmmeniä, eikä niistä yksikään ole johtanut mihinkään "välttämättömään kaatumiseen". Yleensä on aikaa satoja metrejä rullailla ja etsiä ergonominen työpiste paikkamiseen. Ainoat nopeat tyhjenemiset ovat tapahtuneet kun kivi tai roina on viiltänyt kyljen auki, eikä siinä ole rengasmallien välillä eroa.

NHB
24.07.2011, 23.32
Autorenkaissa joissa nyt on huomattavasti vähemmän painetta löytyy useasti läpi mennyt nauala ja silti rengas pitää paineita jollain tavalla sisässään.
Auton renkaan paksu ja jäykkä kulutuspinta tiivistyykin aivan eri malliin naulan ympärille kuin ohut maantiepyörän rengas.

hannupulkkinen
25.07.2011, 00.11
Kiitos Pyöräpummille. Luotan hänen asiantuntemukseensa.

Pyöräpummi
25.07.2011, 00.25
Auton renkaan paksu ja jäykkä kulutuspinta tiivistyykin aivan eri malliin naulan ympärille kuin ohut maantiepyörän rengas.

Hyvä kun sinäkin huomasit!

Fillarin renkaan sisään menevät piikit ovat toisessa mittaluokassa kuin autoon renkaasen osuvat.
Sanotaan että auton pyörä kohottaa tiellä olevat naulan pystyyn joko samasta tai eri autosta. Seuraavan auton pyörään osuessaan naula onkin pistoasennossa.

On paljon polkijoita jotka eivät koskaan käy vuoristossa ja siksi eivät voi ymmärtää kuinka tärkeää ohjattavuuden säilyminen on.
Serpentiiniä alas tullessa ei halua ottaa ylimääräisiä riskejä vaikka silti haluaa nauttia vauhdista.
On myös ihmisiä jotka eivät välitä riskistä joka realisoituu 1/100 - 1/1000.
He ovat normaalia useammin tapaturma-asemalla luitaan paikkaamassa.

Pirkalle:
http://velonews.competitor.com/2011/06/bikes-and-tech/giant-wheelsystems-%E2%80%98premium-product-at-popular-prices%E2%80%99_180133
"
At 1,390 grams Giant’s new tubeless clincher climbing wheel is 74 grams lighter than a pair of Shimano Dura-Ace C24 tubeless wheels. At $1,000, Giant’s P-SLR1 wheels are also $400 less than the previously mentioned Shimano wheelset. That makes them a pretty great deal for a pair of light aluminum tubeless wheels.
"

TuH
25.07.2011, 00.31
Pirkalle:
http://velonews.competitor.com/2011/06/bikes-and-tech/giant-wheelsystems-%E2%80%98premium-product-at-popular-prices%E2%80%99_180133
"
"

Entäs sitten Campagnolon Shamal 2-way-tubelessit? Paino taitaa olla about sama (luokkaa 1400 grammaa), hinta samoin, eikä avorengaskäytössä tarvitse edes vannenauhoja.

E.T.
25.07.2011, 00.39
Entäs sitten Campagnolon Shamal 2-way-tubelessit? Paino taitaa olla about sama (luokkaa 1400 grammaa), hinta samoin, eikä avorengaskäytössä tarvitse edes vannenauhoja.Omat Shamalit 1380 grammaa.

Pirkka
25.07.2011, 00.50
..http://velonews.competitor.com/2011/06/bikes-and-tech/giant-wheelsystems-%E2%80%98premium-product-at-popular-prices%E2%80%99_180133
"
"Komeat ja kevyet aerokiekot ja vielä tuohon hintaan. Tubeless-rengastarjontaa vaan saisi tulla lisää.

Pyöräpummi
25.07.2011, 00.50
Entäs sitten Campagnolon Shamal 2-way-tubelessit? Paino taitaa olla about sama (luokkaa 1400 grammaa), hinta samoin, eikä avorengaskäytössä tarvitse edes vannenauhoja.

Taidamme ymmärtää tuon hinnan eri tavalla. Bike-Components myy Shamaleja 750 euroon.
Jutussa ilmoitettiin että MSRP on 1000$ ja että se on 400$ halvempin kuin Shimano wh-7900 cl 24, joka maksaa bike-component.de:llä 650 euroa.
Tästä päättelin että Saksassa katuhinta jää alle 500 euron. Siis Shamalit tulevat olemaan sen 250 euroa kallimmat.
Käsitin ettei noissa Giantin P-SLR1 kiekoissa tarvita vannenauhaa, jota kuitenkin tarvitaan aeroversiossa.
Vannenauhoja ei tarvita monissa wh-7850 ja wh-7900 sarjan kiekoissa.
Mavicilla on myös paljon kiekkoja joissa ei tarvita vannenauhaa vaikka eivät olekaan tubeless valmiita.

http://www.bike-components.de/products/info/p24169_Shamal-Ultra-2-Way-Fit-Laufradsatz-.html

E.T.
25.07.2011, 01.03
Komeat ja kevyet aerokiekot ja vielä tuohon hintaan. Tubeless-rengastarjontaa vaan saisi tulla lisää.On komeat, voisivat olla joskus hankintalistalla.

Taidamme ymmärtää tuon hinnan eri tavalla. Bike-Components myy Shamaleja 750 euroon.
Jutussa ilmoitettiin että MSRP on 1000$ ja että se on 400$ halvempin kuin Shimano wh-7900 cl 24, joka maksaa bike-component.de:llä 650 euroa.
Tästä päättelin että Saksassa katuhinta jää alle 500 euron. Siis Shamalit tulevat olemaan sen 250 euroa kallimmat.
Käsitin ettei noissa Giantin P-SLR1 kiekoissa tarvita vannenauhaa, jota kuitenkin tarvitaan aeroversiossa.
Vannenauhoja ei tarvita monissa wh-7850 ja wh-7900 sarjan kiekoissa.
Mavicilla on myös paljon kiekkoja joissa ei tarvita vannenauhaa vaikka eivät olekaan tubeless valmiita.

http://www.bike-components.de/products/info/p24169_Shamal-Ultra-2-Way-Fit-Laufradsatz-.htmlMaalaisjärki sanoo ettei noita tule saamaan alle 500 euron.

hannupulkkinen
25.07.2011, 01.07
Saako tubeleskehiä jostakin ja onko kiekkojen rakentaminen niihin jotenkin erityisen vaativaa. Miten nippelit saa paineenkestäviksi?
Maastotubeleseilla näyttää olevan pitovaikeuksia tämänkin foorumin mukaan.

TuH
25.07.2011, 01.09

Totta kai Giantin kiekoille toivoisi mahdollisimman sopuisaa hintalappua, mutta alle 500 euron hintaspekulaatiot tuhannen dollarin uutuuskiekoista kuulostavat aika optimistisilta. Olisin toki mielelläni väärässä tässä asiassa :)

plr
25.07.2011, 01.27
On paljon polkijoita jotka eivät koskaan käy vuoristossa ja siksi eivät voi ymmärtää kuinka tärkeää ohjattavuuden säilyminen on.
Serpentiiniä alas tullessa ei halua ottaa ylimääräisiä riskejä vaikka silti haluaa nauttia vauhdista.

Vuorilta laskiessa on hyvä olla luottoa renkaisiin. En sano mitään tuubeista tai tubeless-renkaista, kun en ole niitä itse käyttänyt. Kerran on mennyt Alpeilla eturengas ja kerran takarengas puhki laskussa ja molemmissa tapauksissa selvittiin säikähdyksellä, avorenkaista siis kyse. Eturengas meni puhki kovassa vauhdissa pimeässä tunnelissa johonkin töyssyyn ajaessa ja huomasin puhkeamisen seuraavassa serpentiinimutkassa, kun rengas meinasi muljahtaa vanteelta. Painetta oli renkaassa vielä jonkin verran jäljellä ehkä muutama kymmenen sekuntia puhkeamisen jälkeen.

Kun nyt mietin, niin viimeisen kymmenen vuoden ja kymmenien tuhansien kilometrien aikana en ole kertaakaan kaatunut rengasrikon seurauksena ja renkaita on mennyt puhki ehkä muutama kymmenen kertaa. Eivät avorenkaat sentään mitään itsemurhavälineitä ole puhkeamistilanteissa. Niillä uskaltaa hyvin ajaa vuorillakin. Tuubit tai tubelessit voivat olla parempia, en osaa sanoa.

TuH
25.07.2011, 01.42
Eivät avorenkaat sentään mitään itsemurhavälineitä ole puhkeamistilanteissa. Niillä uskaltaa hyvin ajaa vuorillakin.

Arvelisin melko olennainen seikka avorenkaiden turvallisuudessa on se, että kuinka helposti ne nousevat vanteeelle.

Tälläkin foorumilla moni tuntuu arvostavan renkaassa kovasti sitä, että se on mahdollisimman helppo asentaa paikoilleen. Mutta helppoudessapa piilee juuri se riski, että se mikä luiskahtaa pienin ponnistuksin vanteelle, luiskahtaa myös yhtä helposti vanteelta pois, kun sisäkumi äkillisesti tyhjenee.

En siis suosisi liian "helppoja" vanteen ja avorenkaan yhdistelmiä. Pieni kiroilu kuuluu avorenkaiden kanssa sählätessä asiaan :)

hannupulkkinen
25.07.2011, 01.53
En siis suosisi liian "helppoja" vanteen ja avorenkaan yhdistelmiä. Pieni kiroilu kuuluu avorenkaiden kanssa sählätessä asiaan :)
Tuubien kanssa ei tarvitse kiroilla ja vaikeasti päälle pantavat avorenkaat ovat pirullisen hitaat kun tienpäällä tulee rengasrikko. Kokemusta on Contin Gb 4000 renkaista. Itku meinasi tulla kun kohmeisin sormin yritin vaihtaa sisuria. Tänään tuubin korjaus 5 minuuttia. Olisi se Contikin kyllä vaahdolla voinut paikkaantua.
Kyllä minullakin on tuubeilla turvallisempi olo vauhdikkaissa laskuissa ihan Suomen Lapissakin, mutta vuosia sitten luovuin niistä kun varasisuria ja paikkarasiaa oli helpompi pitää mukana. Nyt olen palannut niihin osaksi kesää kun nuo litkut ja vaahdot eivät vaadi vararenkaan mukana raahaamista.

TuH
25.07.2011, 02.07
Tuubien kanssa ei tarvitse kiroilla ja vaikeasti päälle pantavat avorenkaat ovat pirullisen hitaat kun tienpäällä tulee rengasrikko. Kokemusta on Contin Gb 4000 renkaista. Itku meinasi tulla kun kohmeisin sormin yritin vaihtaa sisuria.

Mun täytyy myöntää, että nykyään runttaan avorenkaat vanteelle julmasti rengasraudoilla vääntämällä. Se maksaa silloin tällöin sisurin, mutta hitto vieköön, että se myös säästää aikaa, vaivaa ja sormia.

plr
25.07.2011, 02.09
Torstaisen rengasrikon jälkeen meni Continental GP4000S Mavicin Cosmic Carbone SL -vanteelle ilman työkaluja, ei ollut edes tiukkaa. Onkohan noissa kovinkin paljon toleranssia vai miksi osalla on tiukkaa ja osalla ei. Vanteet eri kokoisia?

TuH
25.07.2011, 02.16
Torstaisen rengasrikon jälkeen meni Continental GP4000S Mavicin Cosmic Carbone SL -vanteelle ilman työkaluja, ei ollut edes tiukkaa. Onkohan noissa kovinkin paljon toleranssia vai miksi osalla on tiukkaa ja osalla ei. Vanteet eri kokoisia?

Ehdottomasti vanteissa on eroa. Vaikuttavia tekijöitä ovat paitsi vannevallien syvyys ja vanneuran muoto, myös vallien etäisyys toisistaan (vanteen leveys).

H. Moilanen
25.07.2011, 07.38
Miten nippelit saa paineenkestäviksi?

Kehä on yleensä ontelokehä, jolloin nippelin ei tarvitse olla paineenkestävä.

NHB
25.07.2011, 13.58
Mun täytyy myöntää, että nykyään runttaan avorenkaat vanteelle julmasti rengasraudoilla vääntämällä. Se maksaa silloin tällöin sisurin, mutta hitto vieköön, että se myös säästää aikaa, vaivaa ja sormia.

Ja kun alkuvalmistelut on tehty kunnolla ja opettelee hieman tekniikkaa, niin riski rikkoa sisäkumi on hyvin pieni. Ainakin mun käsillä tehtynä talkki poistaa nuo renkaan puhkeamiset. Jos sisuria ei ole talkattu tehtaalla, niin talkaan aina uuden sisurin. Samoin levitän uusien ulkorenkaiden sisäpintaan ja varsinkin kaapelin alueelle talkkia. Talkattuna sisuri ei tartu renkaan ja vanteen väliin, vaan liukuu nätimmin paikoilleen. Samoin ulkorengas liukuu helpommin vanteelle. En ole saanut edes 50 grammasia butyyleja rikottua talkattuna.

hannupulkkinen
25.07.2011, 15.34
Ja kun alkuvalmistelut on tehty kunnolla ja opettelee hieman tekniikkaa, niin riski rikkoa sisäkumi on hyvin pieni. Ainakin mun käsillä tehtynä talkki poistaa nuo renkaan puhkeamiset. Jos sisuria ei ole talkattu tehtaalla, niin talkaan aina uuden sisurin. Samoin levitän uusien ulkorenkaiden sisäpintaan ja varsinkin kaapelin alueelle talkkia. Talkattuna sisuri ei tartu renkaan ja vanteen väliin, vaan liukuu nätimmin paikoilleen. Samoin ulkorengas liukuu helpommin vanteelle. En ole saanut edes 50 grammasia butyyleja rikottua talkattuna.
Notta millasta talkkia ja mistä suap?
Eikö fairy aja saman asian?

Shimaani
25.07.2011, 15.46
[offaria, anteeksi]
Hannu, se Fairy kuivuu ajan kanssa, talkki ei. Prismasta (mainosmainos) saa vauvaosastolta vaikkapa Natusan mild care powderia (taasmainosmainos) jota voi laittaa ulkokumin sisäpinnalle sekä tupsutella säämiskään ennen hellelenkkiä ettei hanurista ala kuulua soraääniä...:cool:
[/offaria, anteeksi]

kauris
25.07.2011, 16.38
Natusanin puuteria täälläkin on käytetty. Sisärenkaan saa hyvin puuteroitua, kun uuden tyhjän kumin laittaa myttyyn hedelmäpussiin, päälle ripaus vauvatalkkia, pussin suu kiinni ja ravistus.
Talkkia saa äitiyspakkauksen mukana (tai Prismasta, niin tulee monia kymmeniä tuhansia halvemmaksi).

rhubarb
25.07.2011, 17.05
“Uusi muotivillitys: puuteroi pyöräsi! Katso kuvat!”

NHB
25.07.2011, 17.30
Notta millasta talkkia ja mistä suap?
Eikö fairy aja saman asian?

Sellaista talkkia, missä ei ole mitään lisättyjä aineita, vaan pelkkää talkkia. Ainakin apteekeista kautta maan löytyy. Niin kuin joku jo vähän kirjoitti, kuivuttuaan Fairy ei oikein voitele, mutta talkki voitelee renkaan koko eliniän. Talkki toimii myös silloin, kun kädet kohmassa tien päällä paikkailee renkaita. En ole kyllä kokeillut, mutta ajatus kuivaneen Fairyn tahmaamasta sisäkumista tuntuu ongelmien kerjäämiseltä.