Näytä tavallinen näkymä : Uudet kiekot maantiepyörään
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
[
15]
16
17
18
19
20
21
22
Juha Lehtinen
15.04.2016, 20.00
En tiedä onko kuvittelua mutta tuntuu että hiilikuitukiekkojen ja hiilikuituisten fillareiden hintakehitys menee eri suuntiin. Kiekkojen hinnat alkaa olemaan varsin sietämättömällä tasolla.
^Sanopa muuta! Jossain vaiheessa mietin, että hankkisin modernin aeroprofiilin omaavat kevyehköt kiekot. Ei tule sitä kesää ihan pian. 600 euron C24:t saa luvan kelvata ainakin siihen asti, kunnes ajan elitessä.
Mitä kiekkoja porukka suosittelee noin 800 euron hintaluokassa? Siis koko setti. 105 5800 vaihteet.
Edit. Joo ja tosiaan semmoset joilla ajaa sateella ja vähän huonommallakin tiellä.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
kuovipolku
18.04.2016, 10.09
Kts. yllä.
PS Tämä siis vastauksena Kennolle. Dura-Ace 24-millisenä ei tietenkään ole viimeisen päälle aero eikä näytä aerola eikä oli sen enempää sisä- kuin ulkoleveydeltään nykymuodin eikä -tietämyksenkään mukainen, mutta liekö silti parempaa vaihtoehtoa etenkään myös sateella ja vähän huonommallakin tiellä ajavalle?
PPS En ole tämänhetkisestä tilanteesta perillä mutta kuvittelisin että kiekkoparin saisi jostain nettikaupasta tai kivijalkaliikkeestäkin tuohon hintaan.
^^Tuosta kiekkojen ym.osien hintakehityksestä: hinnat toki nousevat vuosi vuodelta, mutta pitää muistaa myös se, että nyt sesongin jo käynnistyttyä on hinnan puolesta huonoin ajankohta tehdä yhtään mitään hankintoja. Edulliset ostokset tehdään alkuvuodesta tai jopa jo ennen joulua.
JohannesP
19.04.2016, 09.47
Ootteko ikinä pitäneet tuollaista C24 vannetta kädessä? Kuulemma melko lötkö tapaus kun pinnankireydetkin taisi olla huomattavasti suuremmat mitä normaalisti käytetään. Luulisi tuollaisen 16 pinnaisen kiekon menettävän muotonsa kovinkin jos yksi pinna katkeaa.
Muistaakseni näin yksi kokenut mekaanikko kuvaili noita samalla kun rihtas mun kilon kevennys tuubikiekkoja. Onneksi kuulemma noissa mun kiekoissa on riittävästi pinnoja (24) mistä päästiinkin noihin shimanoihin.
Mitkä hiilikuitukiekot nyt sitten kannattaisi ostaa?
-Veltec Speed 4.5 on halpa noin 800, mutta täälläkin foorumilla on raportoitu laatuongelmia.
Taidan olla ainoa tuolla Veltecillä täällä ajava ? Juttu oli pakan löysä kiinnitys ekalla reissulla => kolot vapaarattaassa. Vedetty kiinni tasan 40nm ja rasvaa jengassa. Kierteen putsaus, 50nm momenttiin ja homma toimii. Tämä failure menee mun omaan piikkiin. Hyvä kiekko joka on nähnyt röpö-asfalttia viime kesänä ilman säälin tunteita.
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/attachment.php?attachmentid=17813&d=1461046101
Ainakin 71 kiloisen kukkakepin alla aivan mukavan oloiset vanteet, vertailukohtana ei kyllä ole kuin Fulcrum Racing Sport setti ja vasta noin 300 km takana näillä. Pinna kireyksistä en osaa sanoa oikein mitään ja ovat ensimmäiset litteäpinnaiset niin sekin vielä eroaa edellisiin. siis nuo d-a 24
Siirryin joitain vuosia sitten irtokuulalaakerinavoista urakuulalaakerinapoihin, sen myötä kun Shimanon talvikäytössä olleeseen napaan oli päässyt vettä sisään. Lopputulos oli, että irtokuulalaakerit olivat syöneet itsensä sisään laakeripesään, minkä myötä napa oli käyttökelvoton (ja sitä myötä koko kiekko, sillä halpa vanne).
Urakuulalaakerit ovat mielestäni paljon helpommat vaihtaa, niitä on saatavilla eri laatuisina todella helposti (ostan itse eBaystä milloin mistäkin). Kerran kun on vaihtanut niin jatkossa vaihto sujuu muutamassa minuutissa. Irtokuulalaakerinapojen huoltamisessa (jota sitkäin on tullut tehtyä) minulla ei taas ole mitään hyvää sanottavaa. Kuulalaakereita löytyy varaosana mutta niitä ”coneja” (napakohtaiset) taas on aivan mahdoton löytää (monesti ne menivät urille, ainakin minun käytössä, ). Nykyään napojen huolto on yhtä juhlaa.
Mitä hintojen tulee niin se, että urakuulalaakerit olisivat kalliita ei pidä paikkaansa. Käytön työmatkapyörässä sellaisia 5-7 euron laakereita (x2 per napa). Maantiepyörässä on selvästi paremmat, ehkä sellainen 12-18 euro kappale.
Mitä itse napoihin tulee niin olen itse mieltynyt White Industriesin napoihin. Hyviä napoja, joita en erittäin helppo itse huoltaa ja asiakaspalvelu on aivan mieletön.
http://static1.squarespace.com/static/53cd4a66e4b0216897ed1b86/55d3b2c6e4b064051233626a/55ef62f7e4b0f97708b6ec33/1441751813755/XMR+F+SILV+EDIT.JPG?format=500w
Toisaalta totta. Toisaalta ei. Näin XT-navan jolla oli ajettu 20 000 km Australiasta Suomeen. Ja ajettiin edelleen...
orc biker
20.04.2016, 23.37
Mitä hintojen tulee niin se, että urakuulalaakerit olisivat kalliita ei pidä paikkaansa.
Navathan noissa maksavat. Totta kai mieluummin tuollaisen ottaisi, mutta kun Shimanon cup and conea löytyy niin älyttömän halvalla, niin ei ole viitsinyt panostaa. Niissä tietysti on mielellään ainakin joka keväinen huolto, mutta toisaalta on tullut ajettua tuollaisilla vuosikausia koskemattakin ja silti ongelmitta. Itse asiassa yhdessä vanhassa pyörässäni navat menivät huoltamatta 20 vuotta. Olivat aika likaiset sisältä... mutta ei niissä ollut mitään ihmeellistä uraa, vaan ihan toimivat siedettävästi vielä. Paljon tuollaiset White Industriesit sitten maksavat?
Joo, katsoinpa sitten itse. Hinnat näyttävät olevan alkaen sellaiset 130 € etunavasta. Että mitä hintoihin tulee, niin oma etunapa maksoi 15 €. Jos laskee omalle työlle hintaa, niin se muuttaa asiaa, mutta muuten nuo ovat ihan eri hintaluokassa.
Oma kokemukseni on, että huono sää/talvi ne navat tappaa, kuten kaikki muutkin pyörän osat.
Ilmeisesti irtokuulalaakerinavoissa on oikein säädettynä ja niiden ollessa uusina (jolloin laakeripesä eikä ”conet” ole kuluneet) pienempi vastus kuin urakuulalaakereissa, eli ne ovat uusina nopeammat.
orc biker
20.04.2016, 23.50
Ilmeisesti irtokuulalaakerinavoissa on oikein säädettynä ja niiden ollessa uusina (jolloin laakeripesä eikä ”conet” ole kuluneet) pienempi vastus kuin urakuulalaakereissa, eli ne ovat uusina nopeammat.
Totta. Ei Shimano suotta pitäydy noissa vuodesta toiseen. Kyllä he varmasti voisivat halutessaan toisenlaisiakin tuottaa. Halvemmat ja paremmat, mutta työläämmät.
Noniin on tullu tehtyä ylitöitä niin että kiekon päivitysbudjetti nousi, eli nyt kahen väliltä arvon tässä. Xentis xbl 4.2 n. 1400 euroa ja Zipp 303 n. 1800 euroa, molemmat clinchereitä 2016 vuoden mallia. Kannattaako satsata 400 euroa enemmän Zippeihin, tosin houkuttelee myös Xentiksien jarrupinta.
Miksei tuubivanteet?
Tai toisaalta tubeless-vanteet? Olen ajanut alkukauden maantieajot tyyyväieä Bontragerin Aeolus 5 TLR-kiekoilla, ajomukavuus on mielestäni aivan tuubien tasoa ja painossakaan ei ole tule ihan älyttömästi takkiin. Bontragerin hinta on kylläkin hiukan kysyjän budjetin yli.
Olen miettinyt tuubejakin mutta jotenkin arvelluttaa mahdollinen puhkeaminen esim. 40km päästä kämpiltä, pitäisi enemmän tutustua tuubeihin. Olen lukenut että nykyiset avot eivät paljon häviä tuubeihin verrattuna, eli olen hakemassa "paremmuutta" mutta myös käytännöllisyyttä.
Avothan rullaavat paremmin, ainakin viimeisimmissä testeissä. En kyllä itse tubelesseihin menisi takaisin, en oikein koskaan ymmärtänyt hyötyä, kun siinä on samat haitat kuin tuubeissa.
Tosin silloin oli vain hutchinsonin ja spessun tekemiä kipaleita markkinoilla.
ZIPP:n navoista saa lukea niin paljon kuraa, että melkein liputtaisin xentiksen puolesta.
orc biker
26.04.2016, 18.25
En kyllä itse tubelesseihin menisi takaisin, en oikein koskaan ymmärtänyt hyötyä, kun siinä on samat haitat kuin tuubeissa.
Ei käytännössä ikinä puhkeamisia ja alhaisin vierintävastus (no, lateksisisurit tulevat kovilla paineilla rinnalle ja liekö inasen ohikin)? Eikö tuo ole aika hyvä hyöty?
http://velonews.competitor.com/where-the-rubber-meets-the-road-what-makes-cycling-tires-fast
Suomalaisten testaama! (hymni taustalle soimaan)
Mutta joo, tuubeilla tietenkin kisaamisessa on etua, mutta jos silkkaa vauhtia tavoittelee, niin aika yksiselitteistä luettavaa tuo on
ZIPP:n navoista saa lukea niin paljon kuraa, että melkein liputtaisin xentiksen puolesta.
Näissä 2016 vuoden malleissa on kuulemma uudet navat 77/177, joita ei voi säätää kuten edellisiä, joten löysyyttä ei ainakaan pitäisi olla. Mietin mahdollista sivutuulta ja tota golfpallo pintaa zippeissä, onko se käytännössä parempi vai pelkästään paperilla, tosiaan ku meren lähellä asuu niin aina tuulee jostakin suunnasta. Xentikseistä on kalliimmassa silver line mallissa kans toi turbulenssin vähennyspinta, mutta ne ovatkin jo 200 kalliimmat kuin zipit.
Xentis on aika kapea (13C).
Ei käytännössä ikinä puhkeamisia ja alhaisin vierintävastus (no, lateksisisurit tulevat kovilla paineilla rinnalla ja liekö inasen ohikin)? Eikö tuo ole aika hyvä hyöty?
Ja ainakin minun hyvin subjektiivisen analyysin mukaan tuubeihin verrannollinen ja sisurillisia merkittävästi parempi ajomukavuus/fiilis. Analyysi tehty Schwalben One tubeless/avo/tuubirenkaiden sekä GP4000s-avojen perusteella.
Olen miettinyt tuubejakin mutta jotenkin arvelluttaa mahdollinen puhkeaminen esim. 40km päästä kämpiltä, pitäisi enemmän tutustua tuubeihin. Olen lukenut että nykyiset avot eivät paljon häviä tuubeihin verrattuna, eli olen hakemassa "paremmuutta" mutta myös käytännöllisyyttä.
Helpompi ja nopeampi tuubi on paikata litkulla tien päällä kuin vaihtaa uusi sisärengas. Ei tarvitse edes kiekkoa irroittaa. Sisurin uusimistakaan en toki vaikeaksi väitä.
Piru ku kattelee kiekkoja niin löytyy taas lisää vaihtoehtoja, nyt olis tonnilla 2015 vuoden forza cirrus pro c45, niissä kumminkin dt240s hubit. Liikaa vaihtoehtoja ja liian vähän rahaa ostaa kaikkia.
Halusitteko hieman avata, että mikä on kuituvanteen etu suhteessa alumiiniseen? Ilmeisesti 1) keveys (mikä vanteessa merkitsee paljon) 2) profiiliin voi valita suuremmasta valikoimasta kuin aluvanteen (mahdollinen aerodynaaminen etu). Muuta?
Entä haitta? Mitä tapahtuu kuituklinkkerivanteelle jos sen ajaa kuoppaan tiessä?
...Mitä tapahtuu kuituklinkkerivanteelle jos sen ajaa kuoppaan tiessä?
Riippuu tietty minkäaiseen kraateriin sattuu ajamaan, mutta oman käsitykseni mukaan ei noila mitään eroa taida nykypäivänä olla: jos kuoppa on riittävän paha rikkomaan kuitukiekon, todennäköisesti alukiekko hajoaa ihan yhtä lailla.
Helpompi ja nopeampi tuubi on paikata litkulla tien päällä kuin vaihtaa uusi sisärengas. Ei tarvitse edes kiekkoa irroittaa. Sisurin uusimistakaan en toki vaikeaksi väitä.
Juuri näin, eikä kevyt varatuubi ole edes kovin iso, vie tilaa noin kahden sisurin verran. Satulalaukussa tai takataskussa kulkeen nätisti.
Riippuu tietty minkäaiseen kraateriin sattuu ajamaan, mutta oman käsitykseni mukaan ei noila mitään eroa taida nykypäivänä olla: jos kuoppa on riittävän paha rikkomaan kuitukiekon, todennäköisesti alukiekko hajoaa ihan yhtä lailla.
Ja periaatteessa kumi suojaa sen kuiturakenteen siten, että alumiinikehän korjauskelvottomaksi lommottava isku ei saa aikaan vauriota kuitukehälle.
JohannesP
27.04.2016, 15.33
Suurin kuitukiekkojen hyöty tulee kuitenkin keveydestä eikä niinkään aerodynamiikasta (suurimmalle osasta kuskeja) niin en saanut perusteltua itselleni aikoinaan miksi olisin ostanut 1600g kuituset avokiekot jollakin 40-50mm profiililla, kun tarvittaessa löytyy varastosta jo 1500g avo alukiekot ja 1350g 60mm tuubikiekot.
Sisurit on halvempia treenikäytössä, mutta ei noita tuubejakaan kovin usein puhki mene ettei litkullakaan voisi pelastaa joten rahallisesti ei merkittävää hyötyä. Luotan enemmän omiin sisurinvaihtotaitoihin, mutta nykyään kulkee varmuuden vuoksi kokonaan uusi tuubi mukana, joten sekin turvattu. Kuituavot ovat helpompia rikkoutumaan jos isoon reikään sattuu pamauttaan verrattuna tuubikiekot missä vielä liimattu tuubi suojaa kehää.
Sit viel kun esim tollanen Zipp 404 FC clincher näyttäisi painavan 1690g niin menee mielestäni kuitukiekon suurin hyöty hukkaan. Tuubikiekoilla säästäisi 300g minkä jo huomaa ajossakin.
Suurin kuitukiekkojen hyöty tulee kuitenkin keveydestä eikä niinkään aerodynamiikasta (suurimmalle osasta kuskeja)
Sanoisin että just toisinpäin. Vaikka keskari jäisi alhaisemmaksi niin joka alamäessä kuitukiekot pääsevät "toiminta-alueelleen". Eri asia on jos kiivetään jotain Teneriffan mäkiä.
Ei ole ainakaan omissa 2015 samaa napamallia: http://www.cpsc.gov/en/Recalls/2016/SRAM-Recalls-Zipp-Bicycle-Wheel-Hubs/
Itse en ostaisi kalliita kuituvanteita joista ei nähtävissä tuulitunnelidataa.
JohannesP
28.04.2016, 17.31
Sanoisin että just toisinpäin. Vaikka keskari jäisi alhaisemmaksi niin joka alamäessä kuitukiekot pääsevät "toiminta-alueelleen". Eri asia on jos kiivetään jotain Teneriffan mäkiä.
Lisäyksenä paikkakunta- ja TT-kalustorajoitus. :)
Ainakin Tampereen seudulla omilla seuduilla on jatkuvaa ylä-alamäki vuorottelua missä juuri antaisin tuolle keveydelle painoarvoa.
Viime vuonna tehtiin kaverin kanssa vertailu ja 100km lenkillä Länsi-Tampereella tuli nousumetrejä ~2000m kun vastaavasti Jyväkskylässä 100km lenkillä ainoastaan alle 1000m.
Lisäyksenä paikkakunta- ja TT-kalustorajoitus. :)
Ainakin Tampereen seudulla omilla seuduilla on jatkuvaa ylä-alamäki vuorottelua missä juuri antaisin tuolle keveydelle painoarvoa.
Viime vuonna tehtiin kaverin kanssa vertailu ja 100km lenkillä Länsi-Tampereella tuli nousumetrejä ~2000m kun vastaavasti Jyväkskylässä 100km lenkillä ainoastaan alle 1000m.
Ei sillä muutamalla sadalla grammalla kumota "AERO-hyötyä", ellei Tampereella taluteta alamäkiä ;)
Aerohyötyä aletaan menettämään vasta kun alamäet ovat jatkuvasti niin jyrkkiä/mutkaisia ettei niitä pysty ajamaan jarruttamatta.
Tasamaatestiä: https://www.youtube.com/watch?v=pUdC3mrHcc8
Minä tilasin lopulta Campagnolo Bora One 50:t tuubiversioina.
Evansilla on nyt esim. Bora One 50 tubular shimanolle 1282 € ja clincher 1518 €, postit parikymppiä päälle. Halpenivatkin juuri noin satasella jostain syystä, toimitusaika tosin on muutama viikko.
Halusitteko hieman avata, että mikä on kuituvanteen etu suhteessa alumiiniseen? Ilmeisesti 1) keveys (mikä vanteessa merkitsee paljon) 2) profiiliin voi valita suuremmasta valikoimasta kuin aluvanteen (mahdollinen aerodynaaminen etu). Muuta?
Jos otetaan suurinpiirtein saman painoinen kiekkosetti, niin kuituinen on monin verroin jäykempi. Jos aluvanne on kovin kevyt, niin se on aikamoista räkää, kun mennään alle 400g/kehä. Samaan painoluokkaan saa jo 50-60mm kuitukehät, jotka on sikajäykät keveisiin mataliin aluihin verrattuna.
Minkälainen on Campagnolo ajaa shimanon osilla, onko jotain ongelmia freehubissa tai muita ongelmia ihmisillä ollu, itteäni ei kauheasti kiinnostaisi merkkien sekoitus mutta monet kehuneet Boria. Mietin kans onko 50mm vanne liian korkea kun painoa kuskilla on se 65kg painoa, niin kait sitä lähtee lentoon ku kunnon sivutuuli puhaltaa. Ei täällä Raahessa tietkään ole pitkään tasasia, vaan mäkiä mäkien jälkeen, vaikka ovatkin loivia. Onko järkeä maksaa korkeasta kuituvanteesta, vai laittaako matalammat vanteet. Tosin tällä hetkellä alla pyörän mukana tulleet Mavic Aksiumit, jotka kyllä antaa myöten minunkin painoilla mutkissa ja pystyssä polkiessa, tämän takia jouduin ottamaan jarruja kaueammiksi vanteesta, josta en pidä mutta tuleehan sen kanssa toimeen. Miten Kuituvanteiden ulkoleveydellä on väliä esim 303, paksuin kohta on ~28,5mm ja xentis on se 21mm, miten vaikuttaa ajettavuuteen? Eli siis lähinnä yritän itselleni perustella kun saisin 1000-1400 eurolla samalla korkeudella olevat vanteet jotka ovat kapeammat, kuin 303 joille hintaa tulee n. 1830 euroa sisä- ja ulkokumeineen + jarrupalat.
Antti Salonen
29.04.2016, 03.59
Minkälainen on Campagnolo ajaa shimanon osilla, onko jotain ongelmia freehubissa tai muita ongelmia ihmisillä ollu, itteäni ei kauheasti kiinnostaisi merkkien sekoitus mutta monet kehuneet Boria. Mietin kans onko 50mm vanne liian korkea kun painoa kuskilla on se 65kg painoa, niin kait sitä lähtee lentoon ku kunnon sivutuuli puhaltaa. Ei täällä Raahessa tietkään ole pitkään tasasia, vaan mäkiä mäkien jälkeen, vaikka ovatkin loivia. Onko järkeä maksaa korkeasta kuituvanteesta, vai laittaako matalammat vanteet.
Eivät Campan kiekot tiedä millä osilla ajat... Ainoa ero kiekoissa on vapaarattaan runko jos Shimano-yhteensopivan ostat. Campagnolo osaa kiekot, eli kehät, navat ja kasaus ovat kaikki lujaa laatua. Sama pätee Fulcrumiin yhtälailla. En sano etteikö moni muukin firma osaisi, mutta erityisesti Bora One on hintaisekseen hyvä kiekko.
Mitä profiiliin tulee, 50 mm on vielä aivan hyvä yleiskiekolle, eikä mua samanpainoisena pahemmin häiritse 60 mm kiekonkaan sivutuuliherkkyys. Sen ehkä hieman tuntee, mutta ei ole mikään oikea ongelma.
Jep, taijanpa tilata noi bora onet 50 mm, vielä arvon kyllä avojen ja tuubien väliltä mutta jos kuitenkin laittais avot, jotenkin tuntuu että helpommalla pääsee ku niistä on enemmän kokemusta. Enkä tosiaan oo kisailemassa, mutta muuten kiinnostaa noi korkeammat vanteet.
#keveys vs #aero, asia ei ole välttämättä ihan niin mustavalkoinen kuin äkkiseltään luulisi:
(1) Myös "hidas" kuski hyötyy aerokiekoista, itse asiassa jopa enemmän kuin nopeaampi kuski ja
(2) painavampi aerokiekko ei häviä kevyemmälle ylämäissä niin paljon kuin luulisi. Jossain testissä todettiin, että aerokiekko oli nopeampi 6% nousukulmaan asti (riippuu tietysti vertailuparista).
Minä tilasin lopulta Campagnolo Bora One 50:t tuubiversioina.
Evansilla on nyt esim. Bora One 50 tubular shimanolle 1282 € ja clincher 1518 €, postit parikymppiä päälle. Halpenivatkin juuri noin satasella jostain syystä, toimitusaika tosin on muutama viikko.
Nyt clincher (shimano) 1380€ : https://www.evanscycles.com/campagnolo-bora-one-50-clincher-700c-road-wheelset-EV247020
Aikalailla kaikki kiekot on kevyitä nykyisin aksiumeihin verrattuna, 1880g setti, joten se paino ei niinkään vaikuta liikaa omaan päätökseen. Tietenki kevyempi parempi, mutta tärkeintä on saada kiekko jossa navat on toimivat ja vanteetkin kestää roudan repimällä asfaltilla ja ovat jäykät nousuissa ja mutkissa, ettei jarrupalat ota kiinni vanteeseen.
^ Juuri noita olen ajatellut, tuubit olisi vielä halvemmat, mutta luulen että ostan ainakin täksi kesäksi avot, ihan vaan säästää itseltäni päänsärkyjä kun ei tuubeista ole aikaisempaa kokemusta.
Nyt clincher (shimano) 1380€ : https://www.evanscycles.com/campagnolo-bora-one-50-clincher-700c-road-wheelset-EV247020
Evansin hinnat näköjään vaihtelevat nopeammin kuin pörssikurssit :)
(tai sitten katsoin vahingossa campan kasetille sopivaa versiota)
Joskus on hypännyt ylöspäinkin, ja joku ostos on jäänyt tekemättä.
Oatmeal Stout
29.04.2016, 12.12
Evansin hinnat näköjään vaihtelevat nopeammin kuin pörssikurssit :)
Evans vaikuttaa hinnoittelevan selaushistorian mukaisesti tuotteitaan, mitä enemmän kilpailijoista on tietoa evästeissä ja selaushistoriassa, niin tietyt tuotteet selkeästi halvempia kuin neitseellisesti surffaten.
paskalokki
29.04.2016, 14.25
Evans vaikuttaa hinnoittelevan selaushistorian mukaisesti tuotteitaan, mitä enemmän kilpailijoista on tietoa evästeissä ja selaushistoriassa, niin tietyt tuotteet selkeästi halvempia kuin neitseellisesti surffaten.
Onko näin? Itsellä Ghostery blokkaamassa kaikkea seurantaa, mutta pitäisiköhän tuo disabloida pyöräliikkeiden sivuilla siis.. :)
Oatmeal Stout
29.04.2016, 14.44
Onko näin?
En ole varma, mutta vaikuttaa siltä - omat selaimet puhdistavat jälkensä, mutta broidin eivät ja välillä meillä on eri käsitys hinnasta.
Höpö höpö, tuohon on kyllä joku muu selitys.
Laitas linkki johonkin tuotteeseen joka eri koneella on eri hintainen.
sledgehammer
29.04.2016, 18.17
Jos selain ei anna maatietoa palvelimelle, voi alvit mennä väärin ja se vaikuttaa hintoihin.
Myös "hidas" kuski hyötyy aerokiekoista, itse asiassa jopa enemmän kuin nopeaampi kuski
Avaatko hieman tuota?
Jos selain ei anna maatietoa palvelimelle, voi alvit mennä väärin ja se vaikuttaa hintoihin.
En kyllä usko että toi vaikuttaa koska voit kuitenkin valita toimitusmaan sivuilta.
JohannesP
29.04.2016, 19.11
Kyse todennäköisesti olikin siitä, ettet huomaa muutta toimitusmaata Suomeen vaan selaat sivuja toisen maan alveilla mitkä ovat matalemmat kuin 24%.
Tottakai se alvi vaihtuu oikeaan viimeistään siinä kohtaa, kun manuaalisti sen vaihdat.
Avaatko hieman tuota?
Kyse on aikaedusta tietyllä matkalla. Nopea kuski saa aerosta enemmän nopeusetua (km/h), mutta koska hitaampi kuski taittaa saman matkan hitaammin niin hän voittaa enemmän sekunteja (s) kuin nopea kuski. Tämä on havainnollistettu selkeästi tässä: https://www.cervelo.com/en/engineering-field-notes/slow-vs-fast-riders
http://www.wiggle.co.uk/michelin-air-comp-latex-road-inner-tube/?curr=EUR&dest=58
Muuttakaas toimitusmaata Suomi/Espanja välillä. Aika iso ero, ei selity pelkällä ALV:n erolla. Ellei Espanjassa ole urheiluvälineissä joku oleellisesti pienempi ALV?
Kyse on aikaedusta tietyllä matkalla. Nopea kuski saa aerosta enemmän nopeusetua (km/h), mutta koska hitaampi kuski taittaa saman matkan hitaammin niin hän voittaa enemmän sekunteja (s) kuin nopea kuski. Tämä on havainnollistettu selkeästi tässä: https://www.cervelo.com/en/engineering-field-notes/slow-vs-fast-riders
Juuri tuolla minä ainakin perustelin kiekkohankinnan itselleni :)
(2) painavampi aerokiekko ei häviä kevyemmälle ylämäissä niin paljon kuin luulisi. Jossain testissä todettiin, että aerokiekko oli nopeampi 6% nousukulmaan asti (riippuu tietysti vertailuparista).
Tuo voi olla ihan perustellusti tottakin (kun ei esimerkiksi erotella aerokiekon ja sen vertailuparin painoeroa) mutta tuollaisenaan aika ympäripyöreä väite. Oman kokemuksen mukaan tuolta etelämpää sellaisessa pitkässä (yli 30min), keskimäärin 6% nousussa keskinopeus on 14-17km/h välissä olosuhteista riippuen, jos teho/painosuhde on luokkaa 3,75W/kg. Sellaisessa nopeudessa aeroetu vaikuttaa ainakin maalaisjärjellä pyöriteltynä mitättömältä.
Jos mennään sinne toiseen ääripäähän vaikka kumpuilevalle tielle joka nousee ja laskee 50m kerrallaan keskimäärin 6% kulmassa, keskinopeus pysyy niin paljon korkeampana että aerokiekon voi helposti olettaa nopeammaksi.
Aika tiukka vuori pitää olla, jotta kevyillä kiekoilla voittaa aerokiekot. Tässä joku on laskenut eroja.
http://flocycling.blogspot.fi/2014/01/flo-cycling-great-debate-aero-vs-weight.html
Yllä mainitussa tilanteessa Alpe d'Huezin nousussa 1100g kiekoilla voitti 23s, kun vastassa olivat 2259g levykiekot.
Eilen ilmestyneessä Cycling Plus lehden budjettikiekko testissä pärjäsivät seuraavat (yht. 12 kiekkoa):
**** Cosine 24mm 1870g 70£
****1/2 Superstar arc22 ultrawide 1540g 229£ "best value"
**** Mavic aksium elite wts 1790g 200£
****1/2 Hunt race season aero 1420g 329£ "best in test"
**** Giant SL1 climbing 1690g 250£
**** JRA DT swiss R460 1590g 260£
**** Shimano rs610 1860g 300£
**** Kinesis maxlight cx disc v4 1650g 350£ (levyjarru)
Tuo voi olla ihan perustellusti tottakin (kun ei esimerkiksi erotella aerokiekon ja sen vertailuparin painoeroa) mutta tuollaisenaan aika ympäripyöreä väite. Oman kokemuksen mukaan tuolta etelämpää sellaisessa pitkässä (yli 30min), keskimäärin 6% nousussa keskinopeus on 14-17km/h välissä olosuhteista riippuen, jos teho/painosuhde on luokkaa 3,75W/kg. Sellaisessa nopeudessa aeroetu vaikuttaa ainakin maalaisjärjellä pyöriteltynä mitättömältä.
Vastatuuli voi muuttaa käytännön tilannetta.
Aika tiukka vuori pitää olla, jotta kevyillä kiekoilla voittaa aerokiekot. Tässä joku on laskenut eroja.
http://flocycling.blogspot.fi/2014/01/flo-cycling-great-debate-aero-vs-weight.html
Yllä mainitussa tilanteessa Alpe d'Huezin nousussa 1100g kiekoilla voitti 23s, kun vastassa olivat 2259g levykiekot.
Ihan purematta en tuota niele, mutta en osaa opponoidakaan. Noiden tulosten perusteella voidaan johtopäättää myös että esimerkiksi Suomen olosuhteissa kannattaisi takakiekkona olla aina levy (hiha-arviona n. 700g lisää normaaliin kiekkosettiin) koska se on ilmanvastusedun kannalta edullista keskimääräisen miespuolisen kuntoilijan nopeuksissa. Ja itseasiassa oma kokemus tukee tuota - levykiekko on nopeampi jos tarkoitus on edetä kohtalaisen tasatehoisesti ja -vauhtisesti. Tietysti sen edun mitattavuus ja hyöty pitää arvioida tapauskohtaisesti.
Harmittaa, kun cycling plus loppui olemasta ilmaiseksi tarjolla kirjaston e-lehtipalvelussa.
Performace bike on tehnyt yhdessä Zippin kanssa hyvältä vaikuttavat hiilikuitukiekot:
http://www.performancebike.com/bikes/Product_10052_10551_1203770_-1___000000?avad=147535_ab34e522&cm_mmc=AVT-_-Affiliate-_-123211-_-Affil_Item
steelmän
09.05.2016, 10.31
Olisi aika ostaa uudet 28" avokiekot harjoituskäyttöön kun nyt käytössä olevista Fulcrum 7 Racing vanteista irtoaa ikävästi alumiinia ( pitävät jarruttaessa aivan jäätävää kapelia) , oisko hyviä vinkkejä spekseillä shimano 10/ musta-valko-punainen väritys ?
^Campagnolo Vento tai jopa Zonda. Molemmista hyvä kokemuksia. Väritys enempikin musta ja hieman punaista.
Hiilarikiekot alumiinisella jarrupinnalla (esim. Swissside Hadron) lienevät hiilariosuudeltaan niin ohkaisia, ettei niitä oikein voi kiekoista kiinnittää remmillä esim. autotelineeseen. Mikä on tilanne täyshiilarisissa esim. Zipp tai Campagnolo/Fulcrum, voiko noita remmittää autotelineeseen vailla huolia?
steelmän
09.05.2016, 23.00
Tämmöiset osuivat eteen tuolla ebayn kiehtovassa maailmassa - kokemuksia ?
http://www.ebay.de/itm/Ritchey-Pro-Zeta-Rennrad-Laufradsatz-700c-NEU-28-Shimano-2013-1723gr-/272227686528?hash=item3f6208d880:g:UQYAAOSw1DtXI19 7
Mikä on tilanne täyshiilarisissa esim. Zipp tai Campagnolo/Fulcrum, voiko noita remmittää autotelineeseen vailla huolia?
FFWD:t ovat ainakin kestäneet Thule OutRide 561:ssä ongelmitta.
Onko kukaan sattunut tilaamaan Kiinasta kiekkoja? Itse en uskalla niihin sekaantua, koska luotto kiinalaisiin ja heidän laatuunsa arveluttaa. Eikös isojenkin merkkien vanteita Kiinassa valmisteta? Jos merkkituotetta saisi "suoraan tehtaalta", välikäsien välistä ottama summa jäisi hinnasta pois. Ei haittaisi minun lompsaani.
Kunhan nyt ajatuksen heitin ilmoille.
Onhan noita maailmalla ja Suomessakin tilailtu ja käytössä vaikka kuinka paljon jo vuosien ajalta. Kahdet olen itse hommannut (plus pyörän rungon ja muut putkiosatkin). Tärkeintä on selvitellä ostopaikan maine ulkomaan foorumeilta eikä kannata ostaa halvimpia jostain ebaysta tai aliexpressistä eikä varsinkkaan kannata sekaantua mihinkään tuoteväärennöksiin, joissa on siis länsibrändin tarrat, koska se kertoo heti aluksi kyseessä olevan epärehellinen myyjä.
Vannejarrujen kohdalla harkitsisin länsimaista, mutta levyjarrukiekon kehä on jo aika yksinkertaista perustekniikkaa kun ei tarvi mitään jarrupintoja tai kuumenemisia huomioida. Siksi ehkä tuo on ollut suositumpaa juuri maastopyöräilijöiden puolella.
Sadepäivän ratoksi tutkailin uusia 2016 Mavic Ksyrium Elite kiekkoja (Shimano) ja vertailin niitä 2013 malliin. Vanteen leveys oli todellakin kasvanut ilmoitetun verran, eli hieman reilu 2 mm vanhaan verrattuna. Vastaavasti ja odotetusti setin paino oli myös noussut, punnittuna 1610g vaikka tehdas toki muuta ilmoittaakin (1550g). Vanha oma settini painaa 1560g. 25 mm:n Mavicin renkaiden leveys vanteella oli (vain) noin 25,5mm ja renkaiden vaihto lähes yhtä helppoa kuin vanhemmillakin. Työn laadussa ei moittimista, ajokokemuksia ei vielä ole.
Tuli tilattua nämä 31 millisenä: http://www.superstarcomponents.com/en/arc-cx-ray-probuild-volta-11speed-clearance-dealx.htm
MADMAY25FB-koodilla 259€ posteineen. Kehät(Kinlin XR31t) ja pinnat vissiin ihan hyvät, navoista ei tietoa. Vähän tietty arveluttaa oisko pitänyt ostaa hieman kalliimmalla Zondat ym:t, mutta kun halvalla sai :)
steelmän
19.05.2016, 11.06
No pentele, näyttääpä päteviltä !
Ja puna/mustina (pinnat ?) sopisivat TÄYDELLISESTI puna/mustaan tt-pyörääni :-) .
Tuli tilattua nämä 31 millisenä: http://www.superstarcomponents.com/en/arc-cx-ray-probuild-volta-11speed-clearance-dealx.htm
MADMAY25FB-koodilla 259€ posteineen.
steelmän
19.05.2016, 12.59
No pentele, näyttääpä päteviltä !
Ja tilasin, nuohan ovat riittävän hyvät ihan kisakiekoiksikin kun muutoinkin ollut aikeissa hankkia avo-semmoisia.
Rawjunk:ille kiitos alekoodi-vihjeestä !
steelmän
20.05.2016, 00.42
Nyt nämä ovat litkutusvalmiit niin mitä tarvikkeita tarvitsen litkuttaakseni ne ?
Isä nitro
20.05.2016, 06.43
Ilmaa, teippiä, litkua ja venttiilit.
Vaikkapa Stans no tubesin 21 mm teippiä. Jotkut kiekot ovat valmiiksi teipatut, tiedä näistä. Sitten tubeless-venttiili vaikkapa samalta firmalta. Kaikki gummit eivät tarvitse litkuja (sealant) ilmanpitävyyden saavuttamiseksi, mutta reikiintymistä varten tarjoavat suojaa.
Sent from my iPad using Tapatalk HD
Zippin kiekkoja haikailevan kannattaa katsastaa myös uusimmat NSW-mallit, joiden ominaisuudet ovat kai entistäkin paremmat.
Vanhaan asiaan kysymys:
Miten tuo uusi vapaaratas toimii, onko se siis äänetön rullatessa?
Vanhaan asiaan kysymys:
Miten tuo uusi vapaaratas toimii, onko se siis äänetön rullatessa?
Ei ole. (videon 5 viimeistä sekuntia): https://www.youtube.com/watch?v=VC8UpddIMvM
Tänks, tutusti naksuu.
Millä olette puhdistaneet hiilarikiekkojen jarrupintoja? Käykö niihin alukiekoille käyttämäni degreaser tai bräkleen rätillä tai Mavicin vannekumi?
Tilasin nämä viime viikon alussa. Silloin luki, että olisi eilen ollut varastossa. Nyt näemmä muuttunut torstaille. Saa nähdä saako täksi kesäksi alle.
Minäkin olen tuubiversioita kuukauden päivät odotellut, pari kertaa on toimitusta siirretty. Ilmeisesti vakiojuttu, kun italialaisten kanssa toimitaan... Tänään olisivat viimeisen tiedon mukaan lähdössä liikkeelle.
Jos ei ehdi kesäksi, niin tuleepahan olohuoneeseen hienot taulut talveksi :D
sledgehammer
23.05.2016, 11.31
Millä olette puhdistaneet hiilarikiekkojen jarrupintoja?
Miks nitä pitäisi erityisesti puhdistella? Ei noihin omiin ainakaan ole tarttunut mitään. Ihan normaalisti pesen silloin tällöin autoshampoolla, jos ovat likaiset.
Aluvanteista olen ainakin sadelenkin jälkeen pyyhkässy skeidat pois ja sisäkautta varten hinkannu puhtaaksi vannekumilla.
Tilasin nämä viime viikon alussa. Silloin luki, että olisi eilen ollut varastossa. Nyt näemmä muuttunut torstaille. Saa nähdä saako täksi kesäksi alle.
Minäkin olen tuubiversioita kuukauden päivät odotellut, pari kertaa on toimitusta siirretty. Ilmeisesti vakiojuttu, kun italialaisten kanssa toimitaan... Tänään olisivat viimeisen tiedon mukaan lähdössä liikkeelle.
Jos ei ehdi kesäksi, niin tuleepahan olohuoneeseen hienot taulut talveksi :D
Itselle ja veljelle kans tulossa samat, mietin vielä että perunko ja laitan 303:et,mutta niitä sais vasta heinäkuussa. Joten ootellaanpa rauhassa kun ei vielä vihti edes ilman takkia ajella.
Ilmaa, teippiä, litkua ja venttiilit.
Vaikkapa Stans no tubesin 21 mm teippiä. Jotkut kiekot ovat valmiiksi teipatut, tiedä näistä. Sitten tubeless-venttiili vaikkapa samalta firmalta. Kaikki gummit eivät tarvitse litkuja (sealant) ilmanpitävyyden saavuttamiseksi, mutta reikiintymistä varten tarjoavat suojaa.
Jos kiekoissa on alumiininippelit niin ei kannat käyttää stanssin litkua. Tyypillisesti litkutus menee ekalla kerralla siten että teippi vuotaa, litkua vanteen sisällä ja STANS hoitaakin loput. Nimimerkillä parista tutun kiekosta nippelit korkkauksen jälkeen vaihtaneena...
Ja tilasin, nuohan ovat riittävän hyvät ihan kisakiekoiksikin kun muutoinkin ollut aikeissa hankkia avo-semmoisia.
Rawjunk:ille kiitos alekoodi-vihjeestä !
Kiekot tuli eilen. Hienon näköiset, paino mitä luvattiin (1607g superstarin vannenauhalla). Ainut mikä hieman huolettaa on se, että kehissä lukee "max pressure 80 psi" :seko: Noissa pitäisi siis olla Kinlin XR31t kehät, enkä löytänyt noille muualta vastaavaa varoitusta. Hunt bike wheels lupaa noille maksimipaineiksi 125 psi.
Superstarin kommentti 21 millisistä: http://www.superstarcomponents.com/en/arc22-ultrawide-rim.htm#reviews
http://i375.photobucket.com/albums/oo195/Rawjunk1/IMG_1752_zpshzwfnhz9.jpg (http://s375.photobucket.com/user/Rawjunk1/media/IMG_1752_zpshzwfnhz9.jpg.html)
Jaahas taas myöhästyy borien toimitus, on se kumma että kuukausi menee ennen ku saavat noita varastoon, jos saavat.
Jaahas taas myöhästyy borien toimitus, on se kumma että kuukausi menee ennen ku saavat noita varastoon, jos saavat.
Vähän heittelee tuo varastosaldo/ennuste. Eilen piti olla taas varastossa ja päivällä muuttui kesäkuun alkuun. Nyt näyttäisi kuitenkin olevan jossain varastossa
Stock: In stock at remote warehouse. Laitoin eilen jo viestiäkin, että mikä mättää, mutta eivät ole vastanneet.
Vähän heittelee tuo varastosaldo/ennuste. Eilen piti olla taas varastossa ja päivällä muuttui kesäkuun alkuun. Nyt näyttäisi kuitenkin olevan jossain varastossa
Stock: In stock at remote warehouse. Laitoin eilen jo viestiäkin, että mikä mättää, mutta eivät ole vastanneet.
Siinä lukikin että menee 5-7 päivää ennen ku saavat kauppaan sitä, että jospa ne ens viikolla lähtisivät sieltä tulemaan.
paskalokki
27.05.2016, 22.36
En tiedä kannattaako edes kysyä, todennäköisesti ei, mutta kysyn kuitenkin.
Tekisi kovin mieli päivittää Mavic Aksium Onien tilalle jotkut muut, kevyemmät ja paremmat kiekot kuituiseen maantiepyörään. Koska olen pihi ja perseauki, on se hyvä yhdistelmä olla ostamatta mitään ellen joku kaunis yö kaatokännissä paina tilausnappia. Mitä kannattaisi pistää tilalle, ajelu on omaksi huvikseen sisältäen kuntoajoja ja ehkä jonkun lisenssikisan tällä kaudella. Kuskilla painoa 100 kg.
Osta ensin se kossupullo ja tule sitten kertomaan miten kävi.
paskalokki
27.05.2016, 23.47
Osta ensin se kossupullo ja tule sitten kertomaan miten kävi.
Kovin huonosti se tilaus lähtee jos ostoskorissa on ei mitään.
.. Mavic Aksium Onien tilalle jotkut muut .. Mitä kannattaisi pistää tilalle
Nuohan ovat aivan ideaaliset lisenssikisassa. Perus ok kiekot eikä jää kaivertamaan, jos menevät kasassa vaihtoon. Kuntoajoissa et kevyemmillä voita mitään eikä ryhmässä ajaessa juuri aerovanteillakaan. Käytä raha viinaan, jos on pakko.
paskalokki
28.05.2016, 00.49
Nuohan ovat aivan ideaaliset lisenssikisassa. Perus ok kiekot eikä jää kaivertamaan, jos menevät kasassa vaihtoon. Kuntoajoissa et kevyemmillä voita mitään eikä ryhmässä ajaessa juuri aerovanteillakaan. Käytä raha viinaan, jos on pakko.
Olen nykyään raitis mies joten rahankäyttöni suuntautuu muualle eli pyöräkamaan, mutta nuohan ovat yli 1800 gramman hinnat alkaen-kiekot. Lisenssikisaan en kyllä varmaan osallistu enää tällä kaudella kun kaikki lähellä olevat ovat ohi menneet.
Lähinnä haussa olisi lisää mukavuutta ja nopeutta.
Kiekoista on aivan turha hakea ominaisuutta, jota kutsutaan mukavuudeksi. Kiekko on käytännössä pystysuunnassa niin jäykkä kappale, että renkaalla on paljon sitä suurempi vaikutus mukavuuteen. Kuntoajonopeuksissa et huomaa myöskään kiekon tuomaa nopeuseroa missään. Jos haluat päivittää Aksiumit ulkonäkösyistä, niin sitten siinä on järkeä.
timppa_234
30.05.2016, 08.44
Lähinnä haussa olisi lisää mukavuutta ja nopeutta.
Aksiumit on varsin mukavat kiekko. Jos ostaa tilalle syvät kiekot niin ne on poikkeuksetta epämukavammat. Joku 1300 grammanen matala letku voi olla vielä mukavampi jos se on puolattu löysästi. Mut sit se ei varmasti ole nopeampi.
Siinä lukikin että menee 5-7 päivää ennen ku saavat kauppaan sitä, että jospa ne ens viikolla lähtisivät sieltä tulemaan.
Tuli asiakaspalvelusta viestiä, että toimitusvaikeuksia ja pitäisi olla lähtövalmiina tän hetken tiedoilla 8.6.
steelmän
09.06.2016, 00.10
Kiekot tuli eilen. Hienon näköiset, paino mitä luvattiin (1607g superstarin vannenauhalla).
No nyt se sain minäkin tuon settini (UPS:än reilun viikon sekoilun jälkeen :-P ), ovat näpeissä eittämättä aika erikoisen laadukkaan oloiset ( etenkin painonsa puolesta), saas nähdä menenkö ojasta alllikoon kun näillä korvaan harjoitusvanteet joissa on alupinta ruvennut 'irtoamaan'.
Onko noista ROSE:n kasaamista mavic / ultegra (tai 105) kiekoista kellään kokemusta? Jotain keskustelua löytyi mutta kokemuksia en mistään löytynyt. Eli onko kasauslaatu ok? Hinnathan on todella halvat...
esim.
https://www.rosebikes.fi/tuote/road-wheel-set-28700c-mavic-cxp-pro--shimano-ultegra-6800/aid:716757
Tai onko muita vinkkejä kun haetaan kestävää kiekkosettiä retkipyörään / maantieajoon?
Evans lähetti Borat lopultakin, aika monta kertaahan tuo toimitus siirtyi.
Nyt vaimo voi perua Viagra-tilauksen, kun otan illalla nuo sängyn viereen mukaan. :cool:
http://teemu.dy.fi/Campagnolo1000.jpg
JohannesP
10.06.2016, 09.49
Tanwall erotiikkaa.
Itellä olis odottamassa Criterium-tuubit pääsyä mattamustille ffwd-kiekoille mut vielä on "valitettavasti" Competitioneissa elinikää. Näyttää makeilta mut kestävyys voi olla sit asia toinen. Tuli hankittua ne pari vuotta sit retromankeliin, mutta ei tuu ajettua sillä niin turha pitää sen alla.
Sotanorsu666
11.06.2016, 10.44
Onko hintaluokassa 500-700€ varteenotettavia kilpailijoita dura-ace c24 kiekoille ? Kevyet ja kestävät avokiekot pitäisi olla ja vanhassa pyörässä on nyt c24 ja ollut todella tyytyväinen niihin, mutta jos se myydään kokonaisena, niin uusi menopeli tarvisi uudet kiekot.
paskalokki
11.06.2016, 15.25
Onko hintaluokassa 500-700€ varteenotettavia kilpailijoita dura-ace c24 kiekoille ? Kevyet ja kestävät avokiekot pitäisi olla ja vanhassa pyörässä on nyt c24 ja ollut todella tyytyväinen niihin, mutta jos se myydään kokonaisena, niin uusi menopeli tarvisi uudet kiekot.
RS81:n ja D-A:n erona on kuulemma Ultegran navat RS81:ssa, puolat ja kehät vissiinkin samat.
Tuossa on 250 euroa hintaerona kuitenkin, joten omalla kohdalla se vaikuttaisi ratkaisevasti ostopäätökseen.
1415g, tubeless ready ja 18 mm sisäleveys, joten Dt Swiss RR21 voisi olla ihan ok vaihtoehto...
RS81:n ja D-A:n erona on kuulemma Ultegran navat RS81:ssa, puolat ja kehät vissiinkin samat.
Tuossa on 250 euroa hintaerona kuitenkin, joten omalla kohdalla se vaikuttaisi ratkaisevasti ostopäätökseen.
Shimanon mukaan ei ole samat kehät, vaan D-A-kiekoissa on kevyempi vanne.
paskalokki
11.06.2016, 17.08
Shimanon mukaan ei ole samat kehät, vaan D-A-kiekoissa on kevyempi vanne.
Ok, no tuttu pyöräkauppias saattoi käyttää sitten sanaa "likimääräinen" tai vastaava, koska muuten puhui hyvin samanlaisesti kiekoista.
Vengeen miettinyt uusia kiekkoja fulcrumin ankkurien tilalle. Huomenna olis tarkotus pistää tilaukseen. Olen puntaroinut parin mallin välillä:
Roval CLX 40 etu (https://www.specialized.com/fi/en/components/roval-clx-40-front/106088) ja taka (https://www.specialized.com/fi/en/components/roval-clx-40-rear/106084)
FFWD F4R clincher (http://www.wiggle.co.uk/fast-forward-f4r-full-carbon-clincher-240s-wheelset-black/)
Lähinnä vaan kiinnostaa meneekö tuollaset "kisasemmat" kiekot täysin hukkaan kun oma maantiepyöräily on sellaista sunnuntaiajelua eikä ole tarkoitus mitään kilpaa ajaa vaan lähinnä 100-200km peruslenkkejä?
Vai oisko jollain ehdottaa jotain muuta?
Menee hukkaan, mutta näyttävät hyvältä. Eikö se ole pointti?
Jos tuubit kelpaa, niin sallinet että mainostan.
http://www.fillaritori.com/topic/74225-ffwd-f4r-dt180-tubular/
En ol tuubeista niin innostunut. Rovaleitten paino lähinnä kiinnostaa ja hyvät tarjoukset saan kumpaisestakin eli rovaleille ei jäisi kuin 100e enemmän hintaa.
Privileged
13.06.2016, 00.03
Eikö Venge aeropyöränä kaipais vähän enemmän profiilia kehiin https://www.bike-components.de/en/Ritchey/WCS-Apex-Carbon-Clincher-60-mm-Laufradsatz-p41921/ ;)
Onkos jollain jotain huonoa sanottavaa noista ffwd:n kiekoista??
Minulla pyörä keveni tuubi-Campoilla noin 600 grammaa ensiasennus-Fulcrumeihin nähden. Yllättävän paljon mielestäni, vaikka en etukäteen kovin tarkasti laskeskellutkaan.
Ja pyörään ei tietenkään mikään ole turha investointi, fiilistely on aivan riittävä syy.
Taitaa lähteä rovalit tilaukseen kun ovat kuitenkin 100g keveemmät ja keraamisilla laakereillakin.
Yhden arvostelun (http://road.cc/content/review/166086-specialized-roval-rapide-clx-40-wheels) löysin puoltamaan päätöstä.
Tällä hetkellä kiekkoina maantiepyörässäni Mavic aksium Race. Muutaman vuoden vanhat, ajettu n. 4tk. Painoa noilla on 1960 grammaa. Pyöräni peruskauraa Shimanon 105 osilla. Käytettynä tätä pyörää saa viiteen sataan. Ajelen viikossa 100-200 km.
Eli mitäs mieltä olette kannattaako pyörää päivittää uusilla kiekoilla? Jos ostaa rontilla 200 eurolla hyvät käytetyt, lieneekö ero selkeä? Toki saahan kiekot - vaikka laittaisi tonnin - seuraavaan pyörään..
Kiekoista on aivan turha hakea ominaisuutta, jota kutsutaan mukavuudeksi. Kiekko on käytännössä pystysuunnassa niin jäykkä kappale, että renkaalla on paljon sitä suurempi vaikutus mukavuuteen. Kuntoajonopeuksissa et huomaa myöskään kiekon tuomaa nopeuseroa missään. Jos haluat päivittää Aksiumit ulkonäkösyistä, niin sitten siinä on järkeä.
Täällä kysellään uudestaan ja uudestaan samaa. Lainaan plr:n aiempaa vastausta. Se käy myös Raatosin kysymykseen: ero on selkeä, jos ulkonäkö paranee tai tulee muikeampi fiilis.
Täällä kysellään uudestaan ja uudestaan samaa. Lainaan plr:n aiempaa vastausta. Se käy myös Raatosin kysymykseen: ero on selkeä, jos ulkonäkö paranee tai tulee muikeampi fiilis.
Minkälaisissa nopeuksissa kiekkojen erot alkavat olemaan merkittävämpiä muullakin kuin henkisellä puolella? :) Pitääkö painella 40km/h keskarilla ennen kuin kannattaa miettiä peruskiekkojen päivitystä vai onko esim 30km/h keskarilla ajettaessa tuolla jo jotain merkitystä.
Jani Mahonen
13.06.2016, 21.03
Kiihdytyksessä. Hyvät ja kalliit kiekot ovat usein jäykkiä ja kevyitä, samalla jopa mukavia tai ainakin yhtä mukavia. Pyörä herkistyy kovasti.
Lähetetty Tapatalkista, pahoittelen kirotusvirheitä.
Jep, keveys auttaa kiihdytyksissä, ja nimenomaan siihen, että pärjää hitusen pienemmillä hetkellisillä tehoilla kuin joku toinen, jolla on raskaammat kiekot. Omassa treenissä tai porukkalenkillä näitä tilanteita ei taida tulla.
Aerodynamiikka auttaa tietysti tasaisessakin ajossa, mutta senkin merkitys on kolmessakympissä ihan kuvitteellinen.
Sheldon Brownilla on vanha taulukko (http://www.sheldonbrown.com/rinard/aero/aerodynamics.htm), jonka laskelman mukaan esim. juomapullon ja telineen poistamalla saa 40 km aika-ajossa 26 sekunnin edun, tt-kypärällä 47 sekunnin ja aerotakakiekolla 18 sekunnin edun. No, onhan netissä monia tuoreempiakin lähteitä, mutta ei yhtä hilpeitä vertailuja.
Minkälaisissa nopeuksissa kiekkojen erot alkavat olemaan merkittävämpiä muullakin kuin henkisellä puolella? :) Pitääkö painella 40km/h keskarilla ennen kuin kannattaa miettiä peruskiekkojen päivitystä vai onko esim 30km/h keskarilla ajettaessa tuolla jo jotain merkitystä.
http://www.cyclingweekly.co.uk/videos/cycling-tech/how-much-faster-aero-wheels-video?pid=213579
Lähetetty minun E6653 laitteesta Tapatalkilla
http://www.cyclingweekly.co.uk/videos/cycling-tech/how-much-faster-aero-wheels-video?pid=213579
Tuon videon perusteella Mavicin ja aerokiekon ero oli ~2km/h ~30 keskareilla. Mielestäni kuitenkin aika iso ero. Varmaan perus Fulcrum 7:n ja tuon Mavicin R-sys SLR:n välissä on myös jonkinmoinen ero myös. Eihän tuo täysin tieteellinen testi ollut mutta on siinä jotain järkeäkin kaiketi :)
Kyllä tuo testi varmaankin melko hyvin suuntaa-antava on, vaikkei aivan labratesti olekaan. Hyvä pitää kuitenkin mielessä, että Mavicin R-SYS paksuine hiilikuitupuolineen on aerodynaamisesti heikko kiekko ja se referenssinä saa isot erot. Jos yksin ajaa, niin aerokiekosta saa enemmän hyötyä. Porukkalenkillä peesissä ajaessa hyöty ei ole niin iso.
Löysin vuodelta 2007 testin, jossa on mitattu kiekkojen eroja 50 km/h nopeudessa eli hyvän kisakuskin tempovauhdilla. Tästä kiekkojen aiheuttama tehohäviö: Testin huonoin Mavic R-SYS 35 W, Peruskiekko Mavic Aksium 28 W, Noin tonnin aerokiekko Mavic Cosmic Carbone SL 22 W ja huippuaerokiekko Zipp 808 17 W.
Jos päivität Aksiumeista Cosmicceihin, niin 30 km/h vauhdissa voit odottaa alle 10 watin säästöä tehossa. Tuota ei ole helppoa huomata ajaessa, mutta kyllä se varmasti aika-ajossa alkaa näkyä. Sitten, kun kisataan ja jokainen sekunti ja watti merkitsee, niin kilpakumppanille ei anneta piiruakaan tasoitusta kalustossa.
https://intheknowcycling.com/2015/04/16/how-to-ride-faster-on-your-bike-10-better-ways-part-2/
http://www.aeroweenie.com/assets/img/data/roues.jpg
Kyllä 1km/h lisää keskariin 30 nopeudessa on melkoinen syy hankintaan, sen verran kovan työn takana tuntuu olevan pienetkin parannukset tuossa noin-32-yksin-ajelu-keskarin jälkeen..
Löysin vuodelta 2007 testin...
Melkein kymmenen vuotta vanhaan testiin kannattaa suhtautua varauksella, vaikka se suuntaa antava ihan varmasti onkin. Tuolloin aerokiekkojenkaan profiili ei ollut yhtä kehittynyt, kuin nykyään.
MItä tulee tuohon aerohyötyyn hitaammassa ajossa, linkkaan tähän sen artikkelin joka yleensä on tapana:
https://www.cervelo.com/en/engineering-field-notes/slow-vs-fast-riders
Ei tarvitse. Jokaisessa alamäessä vauhti nousee helposti 35-50km/h ja aerokiekko vie aina pidemmälle. Samoin joka kerta kun on kova vastatuuli niin tilanne on sama. Luonnollisesti ensin kireät ajokamppeet, ajoasento kuntoon jne. halvat päivitykset kuntoon. Halvin "päivitys" lienee jalkakarvojen poisto: https://www.youtube.com/watch?v=DZnrE17Jg3I
noniinno
14.06.2016, 15.27
Sama koskee parran ajamista. Ilmankos läsikpyöräilijät ovatkin aina tien tukkona kun uskottavuussyistä kasvattavat kuka minkäkinlaista naavapehkoa leuassaan. https://youtu.be/FkmCLOjk2h8
Mutta kyllähän aerokiekot kannattavat ehdottomasti, koska ne ovat alamäissä ja tasaisella nopeammat, mutta missään ne eivät ole hitaammat. Ainakaan Suomen vuoristossa. Sitäpaitsi ne vaan on niin hyvän näköiset.
Muistaakseni joskus oli juttu missä partaa testattiin tuulitunnelissa ja todettiin ettei sillä ole merkitystä tai ainakin merkitys on täysin olematon ja paljon pienempi kuin säärikarvoilla.
Mutta kyllähän aerokiekot kannattavat ehdottomasti, koska ne ovat alamäissä ja tasaisella nopeammat, mutta missään ne eivät ole hitaammat. Ainakaan Suomen vuoristossa. Sitäpaitsi ne vaan on niin hyvän näköiset.
Erittäin hyvin sanottu!
tunkkari
14.06.2016, 16.50
Itellä pitäis myös ens talven aikana päivittää kiekot ja miettinyt Fulcrum Zero/Campa Shamal. Mutta jos niitä vertaa muutaman sata gr painavempiin aerokiekkoihin esim. Fulcrum Red Windeihin. Painoero 315gr. Ed. viestiin viitaten, onhan ne paremman näköiset, mutta kummat on paremmat. Zeroissa/Shamaleissa olis jo USB-laakerit vs. standardi laakerit.
Raha kun ei nyt valitettavasti ihan mihin tahansa riitä, joten tuo hintaluokka on se missä pysytään. Itse olen mielessäni päätynyt Zero/Shamal, mutta???
Sama koskee parran ajamista. Ilmankos läsikpyöräilijät ovatkin aina tien tukkona kun uskottavuussyistä kasvattavat kuka minkäkinlaista naavapehkoa leuassaan. https://youtu.be/FkmCLOjk2h8
Ei koske kuten videossakin todettiin. Nopeusetu nolla sekuntia.
http://i8.aijaa.com/t/00974/14191172.t.jpg (http://aijaa.com/LQbN9j)
tempokisu
15.06.2016, 07.39
Ei tarvitse. Jokaisessa alamäessä vauhti nousee helposti 35-50km/h ja aerokiekko vie aina pidemmälle. Samoin joka kerta kun on kova vastatuuli niin tilanne on sama. Luonnollisesti ensin kireät ajokamppeet, ajoasento kuntoon jne. halvat päivitykset kuntoon. Halvin "päivitys" lienee jalkakarvojen poisto: https://www.youtube.com/watch?v=DZnrE17Jg3I
Ehdottaisin kovempaa reeniä, woimaa ja nopeuskestävyyttä. Halpa päivitys sekin, mutta vaativinta.
Onko toi tekstiili-välineurhelu sitten enempi nuorten ja miesten juttua? Ite tykkään kun on vähän röntömpää ( lukuunottamatta yhtä fillariani) tuntuu paljo mukavammalta ajaa.
Jami2003
15.06.2016, 08.57
Asiaa voi lähestyä myös ansainta logiikan kautta. Kummassa menee vähemmän tunteja, tehdä töitä tonnin kiekkojen eteen töissä vai vastaavaan keskinopeuden parannukseen treeneissä. Veikkaan että töissä pääsee murto-osalla tunneista vs treenit. Lisäksi ne kalliit kiekot eivät katoa flunssan yms iskiessä toisin kuin treenikunto.
Joten kyllä välineurheilu kannattaa :D
Ps rönttövaatteet lepattaa inhottavasti yli 30 kmh nopeuksilla ;)
Itellä pitäis myös ens talven aikana päivittää kiekot ja miettinyt Fulcrum Zero/Campa Shamal. Mutta jos niitä vertaa muutaman sata gr painavempiin aerokiekkoihin esim. Fulcrum Red Windeihin. Painoero 315gr. Ed. viestiin viitaten, onhan ne paremman näköiset, mutta kummat on paremmat. Zeroissa/Shamaleissa olis jo USB-laakerit vs. standardi laakerit.
Raha kun ei nyt valitettavasti ihan mihin tahansa riitä, joten tuo hintaluokka on se missä pysytään. Itse olen mielessäni päätynyt Zero/Shamal, mutta???
Suomen oloissa aero voittaa keveyden.
Pitää olla todella mäkinen etappi (siis ihan worldtour tason mäkinen) ennen kuin kiekon keveys tärkeämpää. Tosin näissä tutkimuksissa/laskelmissa ei taidettu huomioida peesin vaikutusta. Ja oletuksena oli että hieman painavammat aerokiekot mahtui kuitenkin 6,8kg sisään eli koko pyörän paino oli sama, mikä ammattilaisilla tietysti on helppoa. Kun kisoja katsoo niin suurin osa ajaa jonkinlaisilla aerokiekoilla mäkietapitkin.
noniinno
15.06.2016, 09.53
Ei koske kuten videossakin todettiin. Nopeusetu nolla sekuntia.
Ei hitto, täytyy varmaan alkaa itsekin katsomaan linkkaamansa videot.
Fulcrumin uusi Speed 40 vaikuttaa voittajalta: moderni vanneprofiili, USB-irtokuulalaakerit, campan laadukas jarrupinta.
http://www.bikerumor.com/2016/06/15/fulcrum-adds-speed-40-clincher-collection-non-tubular-sees-similar-tech/
Eilen saapui viimein Borat tasan kuukauden odottelun jälkeen. Vaikuttaa kyllä aika laadukkailta ja pikaisen testilenkin perusteella hyviltä ajaakin. Saa nähdä tuleeko vauhtia lenkeillekin, ulkoasu ainakin parani.
Aamulla kun ajelin, niin huomasin, että noiden borien vapaaratas on täysin äänetön. Eipä oo itelle vielä tällasta tullut eteen.
Taitaa olla vaan rasvaa reilummin sisällä itselläkin melkein äännetön ja veljellä kuuluu selvä siritys.
Eilen saapui viimein Borat tasan kuukauden odottelun jälkeen.
Okei?
https://c1.staticflickr.com/4/3058/2281932272_f8302804b3.jpg
Tervehdys hyvät foorumilaiset lurkkerinoviisilta!
Mitä vaihtoehtoja teille tulee mieleen levyjarrullisen maatiepyöräni kiekkojen DT Swiss R24 Spline Thru-Axle Disc päivittämisestä, jos budjetti on:
1) 700 euroa
2) 1400 euroa
3) ja viimeisenä, enempi päiväuniosastolle kuuluva minulle aika lailla huikea 2000 euroa
?
Käyttönä sekalainen maantieajo, aina vain pidempiin matkoihin pyrkien, ei soratietä.
Myös mielipiteitä ulko- (nykyiset Schwalbe Durano 25mm) ja sisuskumeista otetaan vastaan kiitollisuudella.
Vinkin "rullaat vain nykyisillä kunnes opit edes jotakuinkin ajamaan” olen jo saanut. :D Päivitystarve ei niinkään kumpua tyytymättömyydestä nykytilanteeseen vaan kaltaiseni pinnallisen ihmisen tarpeesta hakea entistä enemmän virtaa harrastukseen uutta kamaa ostamalla. :cool:
TIA vastauksista ja hyvää viikonloppua kaikille foorumilaisille!
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=154807;menu=1000,4,123,30; pgc%5B18%5D%5B82%5D=1;pgc%5B17587%5D%5B17589%5D=1; page=3
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=140101;menu=1000,4,123,30; pgc%5B18%5D%5B82%5D=1;pgc%5B17587%5D%5B17589%5D=1; page=3
Onhan noita , haetko aeroa ja hiilari , tuubia vai normaalia,
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=154807;menu=1000,4,123,30; pgc%5B18%5D%5B82%5D=1;pgc%5B17587%5D%5B17589%5D=1; page=3
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=140101;menu=1000,4,123,30; pgc%5B18%5D%5B82%5D=1;pgc%5B17587%5D%5B17589%5D=1; page=3
Onhan noita , haetko aeroa ja hiilari , tuubia vai normaalia,
Kiitos vastauksestasi! Ei tuubia ja hiilari, jos se on ko. hintaluokassa järkevä vastaavaan metallivanteeseen nähden. Tuosta aerosta en oikein osaa päättää, joten sanotaan varmuuden vuoksi siihen ei.
- R
Tervehdys hyvät foorumilaiset lurkkerinoviisilta!
Mitä vaihtoehtoja teille tulee mieleen levyjarrullisen maatiepyöräni kiekkojen DT Swiss R24 Spline Thru-Axle Disc päivittämisestä, jos budjetti on:
1) 700 euroa
2) 1400 euroa
3) ja viimeisenä, enempi päiväuniosastolle kuuluva minulle aika lailla huikea 2000 euroa
?
Käyttönä sekalainen maantieajo, aina vain pidempiin matkoihin pyrkien, ei soratietä.
Myös mielipiteitä ulko- (nykyiset Schwalbe Durano 25mm) ja sisuskumeista otetaan vastaan kiitollisuudella.
Vinkin "rullaat vain nykyisillä kunnes opit edes jotakuinkin ajamaan” olen jo saanut. :D Päivitystarve ei niinkään kumpua tyytymättömyydestä nykytilanteeseen vaan kaltaiseni pinnallisen ihmisen tarpeesta hakea entistä enemmän virtaa harrastukseen uutta kamaa ostamalla. :cool:
TIA vastauksista ja hyvää viikonloppua kaikille foorumilaisille!
paskalokki
18.06.2016, 14.54
Eikö tässä ollut juuri puhetta, että Suomen oloissa ei aeroprofiililla häviä mitään, mutta voittaa kyllä. Avot, kuitua, aeroprofiililla ostaisin itse jos olisi valuuttaa laittaa siihen suuntaan. Tuo eo. budjettihan taipuu siihen helposti.
Eikö tässä ollut juuri puhetta, että Suomen oloissa ei aeroprofiililla häviä mitään, mutta voittaa kyllä. Avot, kuitua, aeroprofiililla ostaisin itse jos olisi valuuttaa laittaa siihen suuntaan. Tuo eo. budjettihan taipuu siihen helposti.
OK, takki kääntyi täällä salaman nopeasti! Eli uudet speksien täsmennykset:
Ei tuubi, hiilari (jos tuohon rahaan saa kelpo kamaa) ja aero! Osaatko mainita esimerkkejä, joita sinä harkitsisit vastaavassa tilanteessa?
Kiitos kommentista!
- R.
Noilla menisin ite.
Panoa alle 1,5kg ja hinta vastaaviin aika sopiva , mikäli muuten sopii pyörääsi.
tunkkari
18.06.2016, 16.55
Samoja pohdintoja... Ei ihan noihin päiväuni budjetteihin, edes päiväunissa :) Miten Fulcrumin RedWind XLR 50 Cult? Toinen vaihtoehto Racing Quattro Carbon. Olis vähän edullisempi. Sitä saisi tonniin Bike24:sta. Siitä ei vielä hirveitä kokemuksia löydy täältä foorumilta. Kauppojen sivustoilta palautteista ei nyt mitään kauhean negaa löydy. Sitä olen nyt itelle ykkösenä pitänyt... Mutta onko jotain vertailuja, paljonko 15c vs 17c on merkitystä?
Samoja pohdintoja... Ei ihan noihin päiväuni budjetteihin, edes päiväunissa :) Miten Fulcrumin RedWind XLR 50 Cult? Toinen vaihtoehto Racing Quattro Carbon. Olis vähän edullisempi. Sitä saisi tonniin Bike24:sta. Siitä ei vielä hirveitä kokemuksia löydy täältä foorumilta. Kauppojen sivustoilta palautteista ei nyt mitään kauhean negaa löydy. Sitä olen nyt itelle ykkösenä pitänyt... Mutta onko jotain vertailuja, paljonko 15c vs 17c on merkitystä?
Puhutko nyt levyjarrukiekoista vai "normimaantiejarrukiekoista"? Linkit kyseisiin tuotteisiin olis hyvä olla.
paskalokki
18.06.2016, 17.05
OK, takki kääntyi täällä salaman nopeasti! Eli uudet speksien täsmennykset:
Ei tuubi, hiilari (jos tuohon rahaan saa kelpo kamaa) ja aero! Osaatko mainita esimerkkejä, joita sinä harkitsisit vastaavassa tilanteessa?
Kiitos kommentista!
- R.
https://www.evanscycles.com/shimano-dura-ace-9000-c50-carbon-clincher-11-speed-road-wheel-set-EV184226
https://www.evanscycles.com/campagnolo-bora-one-50-clincher-700c-road-wheelset-EV247020
tunkkari
18.06.2016, 17.09
Puhutko nyt levyjarrukiekoista vai "normimaantiejarrukiekoista"? Linkit kyseisiin tuotteisiin olis hyvä olla.
Normijarru...
http://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/red-wind-xlr-50
http://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/racing-quattro-carbon
https://www.evanscycles.com/shimano-dura-ace-9000-c50-carbon-clincher-11-speed-road-wheel-set-EV184226
https://www.evanscycles.com/campagnolo-bora-one-50-clincher-700c-road-wheelset-EV247020
Ovatko nuo levyjarrullisen kiekkoja?
- R
tunkkari
18.06.2016, 18.40
Tuosta Quattrosta löytyy myös levyjarruversio.
http://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/racing-quattro-carbon-db
17 milliä leveillä vanteilla esim. 23mm Michelin power competition asettuu 25mm levyiseksi ja 25mm melkein 28milliseksi.
paskalokki
18.06.2016, 20.22
Ovatko nuo levyjarrullisen kiekkoja?
- R
Ai hitto, etsit levarillisia. Siispä eivät ole.
Ai hitto, etsit levarillisia. Siispä eivät ole.
Np. Kiitos kuitenkin linkeistä. Yhden rinnakkaisesta levariversiosta tulikin jo vinkki.
tunkkari
18.06.2016, 20.44
17 milliä leveillä vanteilla esim. 23mm Michelin power competition asettuu 25mm levyiseksi ja 25mm melkein 28milliseksi.
Lähinnä mitä se vaikuttaa aerodynaamisesti? 25mm rengas 17c tai jos se on 15c?
Laittakaapa ehdotuksia erityisen luotettavista ja hyvistä metalliseoksesta valmistetuista maantiekiekoista, joilla lähtisitte ajamaan 1000+ km matkaa maanteitä pitkin kohti tuntematonta - suoraan pakasta vedettynä. Arvostan erityisesti sitä, että navat ovat pitkäikäiset, pomminvarmat ja huoltovapaat. Ei tyyppivikoja. Osaan kyllä oikoa kiekkoa, jos se vähän kieroilee, mutta mieluummin ei sitäkään.
Vaatimuslista:
- vannejarrut, sisuskumit, normaali pikalinkku
- 10-/11-vaihteinen Shimano
- kesällä 23-28mm sliksit, talvella haaveena 35mm nastat
- trendikkäästi snadisti leveämpi (talvikumi sopii, ja tekee mieli myös kokeilla)
- kuski + kuorma saattaa ylittää 100kg, ehkä jopa 110kg (luulisi leveydenkin auttavan)
- on jämäkkä, ei notku ja vääntyile, vaikka kuormaa on niskassa
- hyvä työmatka- ja kaupunkiajossa (kiihdytys, jarrutus, töyssy, ...)
- kelpaa satunnaisille 100km kuntolenkeille
- napa rullaa kuin unelma
- varaosat ja työkalut saatavilla tyypillisistä nettikaupoista järkihintaan
- on hyllyssä luotettavassa ja ripeästi palvelevassa verkkokaupassa
- alle 700e
Paljon plussaa:
- 400e tai alle, mutta käsitän laadun maksavan.
- teräksinen vapaarattaan runko (freehub body)
- painaa alle 1,8 kg
Jonkin verran plussaa:
- painaa alle 1,6 kg (tiedä vaikka vuoristoon eksyisi joku vuosi)
- tubeless-valmius
- tukee tulevaisuuden akseleita
- mukavuus (aika subjektiivista)
Ei niinkään merkitystä:
- profiili (korkeampi lienee jämäkämpi)
- ulkoasu (huomioväri tuskin haittaa)
- takanavan äänekkyys (parempihan se on, että jalankulkijat kuulevat).
Olen tutkinut netistä mm. seuraavia asioita:
- Fulcrum Racing 5 ja Quattro LG: halpistuote, navat vissiin huttua, liekö kantokykykään kovin hyvä
- DT Swiss R 32 Spline: sääli, että navat useiden kommenttien mukaan huttua
- DT Swiss RR 21 DiCut: vähän kalliin puoleinen, ei saatavilla, vähän tietoa
- Shimano WH-6800: poropietari-puolat, laakerointi ei järin huoltovapaa (vaikka vissiin hyvä), suunniteltu olevan tubeless-kiekko
- Fulcrumin 3 / Campyn Zonda on kapeaa mallia (joillakin laakerit hajoilleet)
- joku liian kapea Fulcrum Zero mahtuisi myös alle 700 budjettiin (liekö joku ikivanha)
- Mavicit lähtökohtaisesti pelottaa ihan saakelisti, koska kaikkialla puhutaan tyyppivioista
- Novatec Jetfly? Ilmeisesti laatu vaihtelee (itsellä yhdet navat, kestäneet hyvin), ei vissiin tarpeeksi jämäkkä
- muista merkeistä en tiedä.
Näkemykseni voivat olla vääriä, ja niitä saa korjata.
Lähtisin matkaan Maviceilla enkä epäilisi hetkeäkään. Jo Aksiumit kelpaisivat vallan hyvin, loput rahat voisi laittaa vaikka rouvan uuteen käsilaukkuun...
Pasi Ahopelto
19.06.2016, 09.58
Arvostan erityisesti sitä, että navat ovat pitkäikäiset, pomminvarmat ja huoltovapaat.
Napoja ja vapaarattaita joutuu kuitenkin huoltamaan, joten valitsisin sellaiset, joiden huolto on helppoa. Omalla kohdalla tämä tarkoittaa "konelaakereita", mutta vain siitä syystä, että tällaisia on sattunut valikoitumaan pyöriini ja olen sellaisia huoltanut muutaman kerran.
Irtokuulalaakereissakin on eroja. Hybridin napoja piti säätää heti uutena ja takanavan vaseliiniin sekoittui vettä, ennenkuin löytyi hyvä vaseliini.
Maantiepyörän fulrum kiekoilla ajoin +1600, eikä tarvinnut koskea napoihin.
D-A C24 kiekoilla nyt reilu 2T ajettu eikä ongelmia.
Satunnaisesti ovat saaneet vettä ja kuraa ja hybridi liikkuu talven sohjot yms kelit.
Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla
En lähtisi ajamaan millään vehkeellä Ivaloon ilman sisäänajoa. Jos olisi pakko, Shimano WH-6800 voisi olla ihan kelvollinen perusvarma ratkaisu.
JohannesP
19.06.2016, 11.57
Eli siis etsit kiekkosettiä mikä olisi yhtäaikaa kestävä, pitkäikäinen, halpa, luotettava, kevyt, huoltovapaa ja ei minkäänlaisia tyyppivikoja?
Nyt on sen verta kriteerejä ja syvällistä pohdintaa, että suosittelen ostamaan jotkut perus 200€ kiekot mitkä ovat ainakin pomminvarmat ilman mitään hienompia ominaisuuksia. Esim vaikka tuo Fulcrum racing 5 kestää hyvin 100kg kuormaa eikä ainakaan itselläni aikoinaan ollut mitään ongelmia navan kanssa. Shimanotki kai ihan peruskauraa. Jos haluaa huoltovapaan kiekon niin tuolla mahdollisesti jopa 110kg kuormalla niin ei silloin katsella noita 1500g alukiekkosettejä.
[QUOTE=JohannesP;2548729]yhtäaikaa kestävä, pitkäikäinen, halpa, luotettava, kevyt, huoltovapaa ja ei minkäänlaisia tyyppivikoja? /QUOTE]
Eikö tuo mainittu Fulcrum Racing 5 täytä aika lailla nuo ominaisuudet. Kaikkia kiekkoja joutuu huoltamaan, kun kilometrejä kertyy.
Itsellä on kohta 5 tonnia fulcrum 5 vanteilla. Paino noussut 95 -> 105 tänä aikana. Joskus kun oon hypännyt huonosti rotvallin yli niin on tarvinnut viedä rihdattavaksi. Pari viikkoa sitten toinen etulaakeri hajosi, vaihdoin eturenkaasta molemmat ja oli oikein helppo vaihto. Ei ollut mitään erityistyökaluja, ruuvarilla naputtelin poies vastaiselta puolelta ja puupalikalla ja vasaralla uudet tilalle. En tiedä mistä tuo laakerin hajoaminen pitäisi huomata, mutta pesun yhteydessä rengas ei pyörinyt kuin voimalla niin siitä sen päätteli. Kuinka usein pitäis tarkistaa, ennen joka lenkkiä? Tai ehkä mieluummin jälkeen. Ja kai sen ajaessa huomaa jos muuttuu vähän raskaaks. Ja maantiepyörässä siis kiinni, 25 ja 23 mm leveitä renkaita ollut.
Heh, onnistuipa editointi mainiosti kännykällä... mutta tiedoksi että Rose Versandilla on nuo Ultegrat alle 300 ja muitakin Shimanon kiekkoja alennuksessa.
Tässä aiempi vastaukseni, jonka äsken vahingossa poistin:
Niin siis kyllähän tässä etsitään luotettavaa yleiskäyttöistä työjuhtaa, jota voi myös huoltaa tien päällä, amatöörille. Halpuus ja keveys ovat vain plussaa, mutta joku roti molemmille! On kyllä pirun vaikia löytää sitä mitä etsii, mutta oma vikahan se on, että tekee asioista liian vaikeaa. Ja kyllä, pitäähän sitä kiekkoa toki jonkun aikaa höykyttää ennen lähtöä.
Edit:
Ja päädyin kaikkeen muuhun kuin mitä suunnittelin. No ei sentään, mutta talvirengasominaisuus taisi jäädä pois. Koska Shimanon napoja kehuttiin pomminvarmoiksi, mutta huolenpitoa vaativiksi, ostaa päräytin sitten kuitenkin ne WH-6800:t. Toinen valintaan vaikuttanut seikka oli se, että niihin sai - täysin yllättäen - helpoimmin ja halvimmalla varaosat ja työkalut raavittua kasaan. Nyt sitten pitää toivoa, että ne kestävät käytössä, mutta onhan tuota melkoisilla rimpuloilla ennenkin matkaa tehty. Ja tokihan tässä on kovassa harkinnassa myös peräkärryn hankkiminen.
En tiedä mistä tuo laakerin hajoaminen pitäisi huomata, mutta pesun yhteydessä rengas ei pyörinyt kuin voimalla niin siitä sen päätteli. Kuinka usein pitäis tarkistaa, ennen joka lenkkiä? Tai ehkä mieluummin jälkeen. Ja kai sen ajaessa huomaa jos muuttuu vähän raskaaks. Ja maantiepyörässä siis kiinni, 25 ja 23 mm leveitä renkaita ollut.
No aika pahassa jamassa täytyis olla jotta ajaessa huomaisi.
Laakerien kunnon huomaa parhaiten, kun ottaa kiekon irti pyörästä, tarttuu akselien päistä kiinni ja laittaa kiekon pyörimään. Ei siis otetta pikalinkuista vaan sieltä juuresta. Hyvä laakeri pyörii siten ettei sormissa tunnu mitään nykimistä tms. Tai ihan pienet tuntemukset voivat olla myös ok. Vähänkin huonossa kunnossa olevat pykivät selvästi sormissa tuntuen.
No aika pahassa jamassa täytyis olla jotta ajaessa huomaisi.
Näin on. Mulla oli etupyörästä toisen puolen konelaakeri jämähtänyt täysin. Rengas pääsi kuitenkin pyörimään, kun laakerin sisäkehä pyöri akselin ympärillä. Huomasin siitä kun pyöri tahmeasti vapaana, mutta ajaessa mitään huomannut.
DT Swiss 240s -napoja lienee käytössä monilla. Miten normaali vapaaratasrunko (näkyy olevan saatavilla myös Light-versio) kestää irtolehtistä pakkaa? Kaivautuuko?
Löytyy 240s ja pienet urat on jyystänyt Ultegran 10-pakka.
seppo_taalasmaa
03.07.2016, 23.39
Onko tuo DT Swiss:n R24 tuollainen perushyvä kiekko millä ajaminen kannattaisi aloittaa maantiellä?
Mites noita DT:n kiekkoja huolletaan esim laakerit ja varaosa saatavuus? Laitoin tosiaan cyclon tilaukseen ja ajattelin, että noi 2200g painavat normikiekot voisi olla hyvä vaihtaa kevyempiin. ( Samalla ashiman roottorit Sramin Centerlinen tilalle ja GP 4k II:t crossirenkaiden tilalle sillä "28mm"=31mm versiona. Sisuritkin vaihtaa Vittorian kevyt sisureihin niin painoa pitäisi lähteä pyörästä ja pyöristä vajaan 900g ja alle 350€ pitäisi selvitä.
https://www.dtswiss.com/Wheels/Road-Wheels/R-24-Spline-db
(https://www.dtswiss.com/Wheels/Road-Wheels/R-24-Spline-db)
Mites noita DT:n kiekkoja huolletaan esim laakerit ja varaosa saatavuus? Laitoin tosiaan cyclon tilaukseen ja ajattelin, että noi 2200g painavat normikiekot voisi olla hyvä vaihtaa kevyempiin. ( Samalla ashiman roottorit Sramin Centerlinen tilalle ja GP 4k II:t crossirenkaiden tilalle sillä "28mm"=31mm versiona. Sisuritkin vaihtaa Vittorian kevyt sisureihin niin painoa pitäisi lähteä pyörästä ja pyöristä vajaan 900g ja alle 350€ pitäisi selvitä.
(https://www.dtswiss.com/Wheels/Road-Wheels/R-24-Spline-db)
En tunne juuri noita mutta jos navat on yhtään sukua DT:n 350:lle yms. niin ihan normaalit urakuulalaakerit sieltä löytyy, huoltamisessa ei mitään erikoista. Naputellaan vanhat pois ja uudet tilalle.
Sisureista; laita lateksit (esim. Michelinin), painaa noin about saman kuin kevennys-butyylit mutta ajotuntuma ihan eri.
Löytyykö keneltäkään kokemuksia Fly-merkin kiekoista? Joko 60mm tai 90mm profiilisissa. Paino ok, profiili ilmeisesti modernimpi (hieman "pyöreä") ja hinta kohtuullisen järkevällä tasolla.
jarith70
04.07.2016, 19.53
Heh, onnistuipa editointi mainiosti kännykällä... mutta tiedoksi että Rose Versandilla on nuo Ultegrat alle 300 ja muitakin Shimanon kiekkoja alennuksessa.
Tässä aiempi vastaukseni, jonka äsken vahingossa poistin:
Niin siis kyllähän tässä etsitään luotettavaa yleiskäyttöistä työjuhtaa, jota voi myös huoltaa tien päällä, amatöörille. Halpuus ja keveys ovat vain plussaa, mutta joku roti molemmille! On kyllä pirun vaikia löytää sitä mitä etsii, mutta oma vikahan se on, että tekee asioista liian vaikeaa. Ja kyllä, pitäähän sitä kiekkoa toki jonkun aikaa höykyttää ennen lähtöä.
Edit:
Ja päädyin kaikkeen muuhun kuin mitä suunnittelin. No ei sentään, mutta talvirengasominaisuus taisi jäädä pois. Koska Shimanon napoja kehuttiin pomminvarmoiksi, mutta huolenpitoa vaativiksi, ostaa päräytin sitten kuitenkin ne WH-6800:t. Toinen valintaan vaikuttanut seikka oli se, että niihin sai - täysin yllättäen - helpoimmin ja halvimmalla varaosat ja työkalut raavittua kasaan. Nyt sitten pitää toivoa, että ne kestävät käytössä, mutta onhan tuota melkoisilla rimpuloilla ennenkin matkaa tehty. Ja tokihan tässä on kovassa harkinnassa myös peräkärryn hankkiminen.
Mites ? Kiekot edelleen suorat ? Vai onko pettäneet painon 100 + alla ?
JohannesP
04.07.2016, 20.10
Löytyykö keneltäkään kokemuksia Fly-merkin kiekoista? Joko 60mm tai 90mm profiilisissa. Paino ok, profiili ilmeisesti modernimpi (hieman "pyöreä") ja hinta kohtuullisen järkevällä tasolla.
Nämä on Signaturen itse kasaamia kiekkoja. Kehät tilaavat käsittääkseni itse idästä ja taitavat enimmäkseen käyttää 240s hubei. Luultavasti ihan perus luotettavia kiekkoja ja jonkinnäköisen crash replacementin antavat, kannattaa tosin tarkistaa vielä.
Mitoista arvaten ehkä samoja mitä saa esimerkiksi täältä:
http://xmcarbonspeed.com/
(etusivun mainoksessa)
Noista ROSEn Shimanon / Mavic kiekoista ei näytä olevan paljon palautetta täällä joten kirjoitetaampa muutama rivi. Tilasin 28"/700C Mavic CXP PRO / Shimano Ultegra 6800 kiekkosetin jokunen viikko sitten. Kysymyksiin vastattiin asiallisesti ja nopeasti ja kiekot tuli parissa-kolmessa viikossa. Äkkiä kumit päälle ja testaamaan. Eka probleema oli ettei mukana tullut luvattua prikkaa jolla saa 8-pakan (jolle mun vanhassa retkijyrässä on vaihtaja) tuohon uuteen 11-kasettiin. No, sellainen löytyi fillarikaupan huollosta mäihällä laatikon pohjalla (Hesarin Velo ja Oxygenissä muuten aivan timanttista palvelua, oikein hävetti että tuli tilattua kiekot saksasta...).
Ekoilla metreillä vähän rusahteli pinnat ja sellaista juuri ja juuri nähtävää heittoa tuli heti, mikä nyt ei mitään haittaa ajossa. Hyvin tuntuu rullaavaan. Nyt sitten eka 100km retkireissupäivä takana. Painoa pyörällä, kuskilla ja matkatavaroilla reilu 100kg. Edelleen kiekot hyvässä timmissä eikä heittoa ole tullut lisää.
Eli koko lailla hintansa arvoiset. Kahdet edelliset olen teettänyt tutulla fillarisepällä, ja sekin oli nyt tarkoitus, mutta epähuomiossa eräänä iltana tuli nuo tilattua. Eli sanoisin jos budjetti on tiukka niin hyvin nuo tuntuu ajavan asiansa. Tilausfiilis parempi kun teettää suomessa.
arctic biker
08.07.2016, 00.14
seppo_taalasmaa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?53272-seppo_taalasmaa)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.pngAktiivijäsen
Liittynyt03/2015Viestit1.152
[/COLOR]
Onko tuo DT Swiss:n R24 tuollainen perushyvä kiekko millä ajaminen kannattaisi aloittaa maantiellä?
Varmaan on , lienee samat navat kuin itsellä tää viimeisin halpiskiekkosetti. Noissa ei laakereita pysty säätämään, eli varaudu vaihto hommaan.
]http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.pngAktiivijäsen
Liittynyt03/2015Viestit1.152
Zondasta tulossa leveämpi malli: http://www.campagnolo.com/US/en/CampyWorld/Product/zonda_my17
steelmän
09.07.2016, 22.20
No nyt se sain minäkin tuon settini (UPS:än reilun viikon sekoilun jälkeen :-P ), ovat näpeissä eittämättä aika erikoisen laadukkaan oloiset ( etenkin painonsa puolesta), saas nähdä menenkö ojasta alllikoon kun näillä korvaan harjoitusvanteet joissa on alupinta ruvennut 'irtoamaan'.
No voihan kettujen kettu, meikäläinen jokseenkin auringontarkkana onnistui siis ostamaan 11 s vannesetin samalla kun käytän 10 s rattaita, ollut jotenkin semmoinen käsitys että noi on samat ...... ja katin kontit, 11 s vapaarattaan sen ratassyvyyden arvo on n. 1,5 isompi ( 35,1 vs. 36,6mm.), pystyn käyttämään näitä vanteita jos hankin 1,5 mm + sen aluslevyn paksuisen alusprikan ?
steelmän
09.07.2016, 22.21
Taitaa se kymppisten rattaiden väliprikka olla juurikin tuota luokkaa ?
ristopee
09.07.2016, 22.22
No voihan kettujen kettu, meikäläinen jokseenkin auringontarkkana onnistui siis ostamaan 11 s vannesetin samalla kun käytän 10 s rattaita, ollut jotenkin semmoinen käsitys että noi on samat ...... ja katin kontit, 11 s vapaarattaan sen ratassyvyyden arvo on n. 1,5 isompi ( 35,1 vs. 36,6mm.), pystyn käyttämään näitä vanteita jos hankin 1,5 mm + sen aluslevyn paksuisen alusprikan ?
Eikö setin mukana tullut spaceria? Joka tapauksessa sellaisella saat 10-pakan kiinni ja toimimaan.
steelmän
09.07.2016, 22.25
Navassa oli kiinni vain se ohut aluslevy.
Kiva tietää että moisia aluslevyä on olemassa/ käytetään.
ristopee
09.07.2016, 22.31
Kyllä on olemassa. Itse ostin vähän aikaa sitten 11s-kiekkosetin ja siinä tuli mukana tuollainen rekkula, minulla käytössä 10s-rataspakka. Hyvin pelaa.
Taitaa se kymppisten rattaiden väliprikka olla juurikin tuota luokkaa ?
1.8mm on se välirikka ja sen lisäksi vielä täytyy muistaa laittaa se pakan mukana tuleva ohut kromattu rikka.
Tässä esimerkki irrallisesta aluslevystä (https://www.bike-components.de/en/Shimano/Spacer-for-10-speed-Cassettes-p9904/). Tuotekuvauksen logiikka on pettämätön. Asentaisin 10-lehtisen pakan vapaarattaalle ja kokeilisin sormin kuinka paljon välystä jää. Sen perusteella sitten ostaisin pakan alle 1mm, 1,85mm, 2,35mm tai 2,85mm (1+1,85mm) aluslevyn.
seppo_taalasmaa
10.07.2016, 00.07
[QUOTEseppo_taalasmaa (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/member.php?53272-seppo_taalasmaa)
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.pngAktiivijäsen
Varmaan on , lienee samat navat kuin itsellä tää viimeisin halpiskiekkosetti. Noissa ei laakereita pysty säätämään, eli varaudu vaihto hommaan.
]http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.png
Niin siis laakerien vaihtoon vai kiekkojen vaihtoon?
steelmän
10.07.2016, 11.06
Tässä esimerkki irrallisesta aluslevystä (https://www.bike-components.de/en/Shimano/Spacer-for-10-speed-Cassettes-p9904/). Tuotekuvauksen logiikka on pettämätön. Asentaisin 10-lehtisen pakan vapaarattaalle ja kokeilisin sormin kuinka paljon välystä jää. Sen perusteella sitten ostaisin pakan alle 1mm, 1,85mm, 2,35mm tai 2,85mm (1+1,85mm) aluslevyn.
Ei tuota välystä pysty sen rattaan löysyydestä päättelemään, ja kun ne ääripäämitat kohillaan ( vapaarattaan ulkoreuna vs. akseli) on tarvittavan välilevyn mitta pelkkää matematiikka. Normialuslevy on n. millin, pesien ero n. 1,5 mm. ja kun kymppisten rattaiden väliprikka on n. 2,4 mm. pääsen moisella alkuun.
Ei tuota välystä pysty sen rattaan löysyydestä päättelemään, ja kun ne ääripäämitat kohillaan ( vapaarattaan ulkoreuna vs. akseli) on tarvittavan välilevyn mitta pelkkää matematiikka. Normialuslevy on n. millin, pesien ero n. 1,5 mm. ja kun kymppisten rattaiden väliprikka on n. 2,4 mm. pääsen moisella alkuun.
Se 1.8mm+1mm on tarvittava korotus, jos 11-hubiin laitetaan 10-pakka. Olen kyllä ajanut tuolla 2.4mm rikallakin.
Tärkeintä on tietenkin pakan kiristyminen, mutta useilla vanteilla olisi oikein mukava, jos rattaat olisivat täsmälleen samalla kohdalla.
Ultegran ja 105:n pakoissakin on kyllä iso ero toimivuudessa. 105 välirikat ovat muovia. Helisee, kilisee ja toimii vähän sinneppäin.
steelmän
10.07.2016, 12.05
Se 1.8mm+1mm on tarvittava korotus, jos 11-hubiin laitetaan 10-pakka. Olen kyllä ajanut tuolla 2.4mm rikallakin.
Pitänee sitten hakea tuo 1,8 mm. prikka.
Sinänsä vähän harmittaa tuon 11 navan hankinta, taas kerran se itse puolauksen takaapäin katsottava kolmio pieneni ja siten vanteen kestävyyskin kärsi ?
arctic biker
14.07.2016, 09.44
P
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/statusicon/user-offline.png
Niin siis laakerien vaihtoon vai kiekkojen vaihtoon?
Kun laakerit väljistyy niin kiristyssäädöllä voi navan klapin korjata, jossain vaiheessa säätö ei enää piisaa ja silloin edessä on laakerinvaihto. Tässä tapauksessa joutuu laakerit vaihtamaan tiheämpään.
heikki53
14.07.2016, 17.17
DT Swiss 240s -napoja lienee käytössä monilla. Miten normaali vapaaratasrunko (näkyy olevan saatavilla myös Light-versio) kestää irtolehtistä pakkaa? Kaivautuuko?
60tkm ajettu, laakerit vaihdettu kerran, vapaaratas alkuperäinen. Kun kysyin sanoivat, ettei ne kaivautumiset meinaa mitään. Viilalla silloin tällöin tasoitellaan.
Toisaalta, kun vapaarattaan laakerit menee vaihtoon, voi tulla edullisemmaksi ostaa uusi ratas laakereineen. Säästyy työkustannukset (jos niitä muutoin tulisi).
Jabadabado
16.07.2016, 17.56
Tuli sitten tilatuksi Veltecin Speed 4.5 FCC kiekot. Pitkän pohdinnan jälkeen valitsin tuon vaikka pitkään punnitsin pitäisikö tilata Bora One kiekot, mutta tulin siihen tulokseen että keksin sille 400 egelle muutakin käyttöä mitä noissa kiekoissa siis on hintaeroa.
Alppipyöräilijä
18.07.2016, 20.45
Olen pohtinut tässä kiekkojen päivittämistä ja aika huonosti löytänyt internetistä alla olevista kiekoista arvosteluita. Löytyykö palstalaisilta alla olevista vaihtoehdoista kokemuksia/mielipiteitä/suosituksia. Tai jotain muita suosituksia tuossa hintaluokassa.
AClass by Alexrims ALX846C - 28" Carbon Wheelset Clincher https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=120217;menu=1000,4,123,30; pgc%5B17%5D=76;pgc%5B13516%5D=13518;page=3;orderby =2
Fulcrum Red Wind 50 XLR (CULT) Clincher Wheelset:http://www.wiggle.co.uk/fulcrum-red-wind-50-xlr-cult-clincher-wheelset-1/
DT Swiss 350 Straightpull Personalized Full Carbon Clincher Wheelset 50mmhttps://www.salden.nl/en/parts/wheels/wheels-roadracing/dt-swiss-350-straightpull-personalized-full-carbon-clincher-wielset-50mm.html
Mavic Cosmic Pro Carbone PR M-23 Wheelset white:
http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-cosmic-pro-carbone-pr-m-23-wheelset-white-485747/wg_id-216
(http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-cosmic-pro-carbone-pr-m-23-wheelset-white-485747/wg_id-216)
Tuossa Saldenin setissä navat on hyvät. Paino lienee setin heikkous; DT Swiss 240s -pari on 50-100g 350:ttä kevyempi, pinnaus on 24/28 jos laskin kuvista oikein eikä kiinalaiset hiilarikehät ole erityisen kevyitä. Eikä mitkään muutkaan korkean profiilin avorenkaalle tarkoitetut hiilarikehät. Veikkaan setin painavan n. 1800g. Periaatteessa hintansa väärtit jos ehdottomasti haluaa tuollaiset, mutta eivät erotu mitenkään erikoisella tavalla edukseen.
Fulcrumin Red Windit lienee noista vaihtoehdoista asiallisimmat (kestävyys/paino/laatu), mutta en osaa sanoa löytyykö tuosta hintaluokasta mitään fiksumpaa.
tunkkari
19.07.2016, 09.48
Mites Fulcrumin Racing Quattro Carbon? Löytyy monesta paikasta vähän yli tonniin....
http://www.fulcrumwheels.com/en/wheels/road-bike-wheels/racing-quattro-carbon
Alppipyöräilijä
19.07.2016, 13.36
Tuossa Saldenin setissä navat on hyvät. Paino lienee setin heikkous; DT Swiss 240s -pari on 50-100g 350:ttä kevyempi, pinnaus on 24/28 jos laskin kuvista oikein eikä kiinalaiset hiilarikehät ole erityisen kevyitä. Eikä mitkään muutkaan korkean profiilin avorenkaalle tarkoitetut hiilarikehät. Veikkaan setin painavan n. 1800g. Periaatteessa hintansa väärtit jos ehdottomasti haluaa tuollaiset, mutta eivät erotu mitenkään erikoisella tavalla edukseen.
Fulcrumin Red Windit lienee noista vaihtoehdoista asiallisimmat (kestävyys/paino/laatu), mutta en osaa sanoa löytyykö tuosta hintaluokasta mitään fiksumpaa.
Kiitos tiedosta, kyselin Saldenista setin painoa, niin 1750g ilmoittivat niiden olevan. Tuo Fulcrumin vaihtoehto kyllä kuulostaa huokuttelevalta, mutta on toki hintavin myös noista. Mitenhän tuon Mavicin hinta/laatu/paino suhde? Kuiteskin vain n. 100g enemmmän kuin tuo Fulcrum ja renkaat ka sisurit sisältyvät toimitukseen.
Paljonkos kuormaa tulee päälle? Maviceissa on harvoin pinnaus, 16/20. Saattavat olla yli 80 kiloisen alla vähän flegmaattiset.
Mikäs vapaaratas piti muuten olla? Wigglestä näyttää olevan nuo Shimano-vapaarattaalliset Red Windit loppu.
Alppipyöräilijä
19.07.2016, 22.41
Shimanon vapaarattaalla pitäisi olla ja kukilla painoa n.85kg.. mielenkiintoista sinänsä että Mavic ilmoittaa max. Painoksia 120kg, no max paino ja optimi paino vissiin eri asiat.
Harmi, jos päädyn fulcrumeihin niin pitää metsästää hyvää tarjousta muualta
tunkkari
21.07.2016, 15.32
Kaks vaihtoehtoa kiekoiksi jäänyt. Campagnolon Bullet Ultra 50 CULT/Fulcrum Res Wind XLR tai Fulcrumin Racing Quattro Carbon. Antakaapa mielipiteenne kumpaan päätyisitte. Bora osastolle asti ei kukkarossa paukut riitä ;(
Needleman
24.07.2016, 15.17
Kaks vaihtoehtoa kiekoiksi jäänyt. Campagnolon Bullet Ultra 50 CULT/Fulcrum Res Wind XLR tai Fulcrumin Racing Quattro Carbon. Antakaapa mielipiteenne kumpaan päätyisitte. Bora osastolle asti ei kukkarossa paukut riitä ;(
Mihin päätökseen tulit vai on harkinta vielä kesken? Itseä kiinnostas kokemukset fulcrumin racing zero carbonista. Jos siis jollain moiset kiekot alla pyörimässä niin olisin kiinnostunut plussista ja miinuksista.
itsellä toinen vaihtoehto zipp firecrest 404. Myös siitä kokemuksia kun niitä varmaan aikapaljon ajossa
Mitenkäs Shimanon RS11 ja RS21 vertautuvat Mavic Aksiumeihin ja Fulcrum 7:n? Jossain vaiheessa kun näitä käytössä olevia seiskoja ja Aksiumeja joutuu korvaamaan uusilla palikoilla, niin onko mielekästä kokeilla kumpiakaan mainitsemiani Shimanon kiekkoja vai pysytellä tutuissa ja turvallisissa välineissä? Minkäänlaiseen ylöspäin päivitykseen ei ole sinänsä intressejä.
tunkkari
24.07.2016, 18.16
Mihin päätökseen tulit vai on harkinta vielä kesken? Itseä kiinnostas kokemukset fulcrumin racing zero carbonista. Jos siis jollain moiset kiekot alla pyörimässä niin olisin kiinnostunut plussista ja miinuksista.
itsellä toinen vaihtoehto zipp firecrest 404. Myös siitä kokemuksia kun niitä varmaan aikapaljon ajossa
Onhan se vielä kesken... Ensi talven hankinnaksi jääpi. Yksi vaihtoehto on myös kyllä miettinyt vielä em. lisäksi Campan Shamalia, tosin vasta kolmosena. Sehän ei ole juuri painavampi kuin tuo Zero Carbon ja sama napa. Mutta aerompaa tekisi mieli. Tuosta Quattro Carbonista ei vain ole paljoa kuulunut mitään kommentteja... Ulkomaan kauppojen palautteista en ole löytönyt ainakaan negaa isommin. Olisi kiva kuulla jos jollain sellaiset on alla...
Heitän tärppinä Ritchey WCS Zeta II (https://www.bike-components.de/en/Ritchey/WCS-Zeta-II-Laufradsatz-p38367/) alumiiniset avokiekot, mitattu paino 1499g ja hintaa 572 euroa. Bikeradarin revikka: http://www.bikeradar.com/road/gear/category/components/wheel-sets/product/review-ritchey-wcs-zeta-ii-49098/
Antti Salonen
25.07.2016, 02.04
Mutta aerompaa tekisi mieli. Tuosta Quattro Carbonista ei vain ole paljoa kuulunut mitään kommentteja... Ulkomaan kauppojen palautteista en ole löytönyt ainakaan negaa isommin. Olisi kiva kuulla jos jollain sellaiset on alla...
Speksien valossa nuo ovat sikäli selvä tapaus, että tekniikka on ihan tuttua Campan ja Fulcrumin kiekoista. Kehä on samaa tekniikkaa kuin Borassa, 40-millisenä aerodynamiikaltaan Bora 35:n ja Bora 50:n välimaastossa. Kehän leveys ja jarrupinta ovat samat. Pinnat ovat luultavasti ihan samat ja niitä on yhtä paljon.
Navat ovat vähän halvemmat kuin Borassa ja konelaakereilla, mutta tuskin niissäkään mitään vikaa on. Luultavasti navat ovat jotakuinkin samat kuin Campagnolo Bullettien halvemmissa malleissa. Eli olennaisesti kiekot ovat varmasti ihan hyvä halvempi vaihtoehto Boran avoversiosta.
tunkkari
25.07.2016, 10.48
Speksien valossa nuo ovat sikäli selvä tapaus, että tekniikka on ihan tuttua Campan ja Fulcrumin kiekoista. Kehä on samaa tekniikkaa kuin Borassa, 40-millisenä aerodynamiikaltaan Bora 35:n ja Bora 50:n välimaastossa. Kehän leveys ja jarrupinta ovat samat. Pinnat ovat luultavasti ihan samat ja niitä on yhtä paljon.
Navat ovat vähän halvemmat kuin Borassa ja konelaakereilla, mutta tuskin niissäkään mitään vikaa on. Luultavasti navat ovat jotakuinkin samat kuin Campagnolo Bullettien halvemmissa malleissa. Eli olennaisesti kiekot ovat varmasti ihan hyvä halvempi vaihtoehto Boran avoversiosta.
Kiitos vastauksesta :) Eiköhän noilla sotke pois tiehensä tai vaikka jonnekin muuallekin...
Ajettu nyt kuukauden ajan (yli 1000km) Stans Alpha 340- kiekoilla ilman mitään ongelmia. (32 pinnaa, Shimanon 105-navat)
Hyvin tuntuu kestävän yli 90 kiloisen runttaamistakin. Hinta käsin kasattuna 200e Merlin Cyclesistä.
Paljonkos kuormaa tulee päälle? Maviceissa on harvoin pinnaus, 16/20. Saattavat olla yli 80 kiloisen alla vähän flegmaattiset.
Mikäs vapaaratas piti muuten olla? Wigglestä näyttää olevan nuo Shimano-vapaarattaalliset Red Windit loppu.
Nöösin kysymys kiekoista ylipäätäänsä. Onko olemassa jotain hyviä valmiskiekkomerkkejä miltä kiekkojen ostaminen on "turvallisempaa" kuin toisilta? Hakusessa hyviä perusvaihtoehtoja sekä maaston puolelle että maantielle.
Antti Kuitto
29.07.2016, 10.29
Nöösin kysymys kiekoista ylipäätäänsä. Onko olemassa jotain hyviä valmiskiekkomerkkejä miltä kiekkojen ostaminen on "turvallisempaa" kuin toisilta? Hakusessa hyviä perusvaihtoehtoja sekä maaston puolelle että maantielle.
Shimanon kiekot ovat olleet perinteisesti melko varmassa maineessa ja varaosien saanti on helppoa. Kovin paljoa ei Maviccejakaan yleensä haukuta.
Tässä on nyt vuoden verran tullut harkittua kiekkojen vaihtoa ja nyt olisi aika päästä toteuttamaan tilausta. Pyöränä on Bianchi Impulso alkuperäisillä Reparto Corse kiekoilla (maddux rx 5.1). Painoa jotain 2000g, ehkä vähä ylikin. Alla on listaa niistä kiekoista mitä olen alle ajatellut. Lähtökohtana se että painoa lähtee n. 500g pois. Nyt pähkäilyn loppuvaiheessa kysyn viisaammilta apua, mitä eroja noissa kiekoissa käytännössä on? Olen lukenut että navat ovat rullautuvuuden kannalta tärkeä osa ja juuri sitä haluan pyörässä parantaa. Kuitenkaan navoista ei puhuta mitään tuolla verkkokaupoissa ja kun en tiedä mitä eroja eri navoilla on. Nyt siis mielipiteitä mikä noista olisi järkevä hankinta. Tuo kevyemmän ja raskaimman välinen ero kun on n. 100g ja hinnassa 260€, niin tuntuu aika kalliita tuo reilu 100g, jos todellinen hyöty on marginaalinen. Pyörän käyttö on perus lenkkiä ja jokunen kuntoajo vuodessa. Omat keskari vauhdit pyörii kuntoajoissa 30-35 paikkeilla.
Shimano RS 81 C24
1520
499,00
Vision trimax t30
1540
420,00
Fulcrum Racing 3
1555
394,00
Campagnolo Zonda
1594
353,00
Shimano Ultegra
1640
353,00
Fulcrum Racing 5 LG
1650
238,00
Bumbabambuee
29.07.2016, 12.49
Mulla on tällaiset. Ainakin itsellä toimineet hyvin ja ihan hyviä arvostelujakin saaneet:
https://www.rosebikes.fi/tuote/rose-rs-1400-28700-c-road-wheels--2016-/aid:858351
550e ja 1410g
Ainakin tässä vertailussa olleet kärkikastia alle 600e kiekoissa:
http://www.roadbike.de/test/parts/laufrad-test-9-laufraeder-fuer-rennraeder-um-600-euro.1202154.9.htm#1
Ei varmasti huono vaihtoehto, mutta 500€ on ehdoton max. hinta kiekoille. Nykyisistä kun saa paremmat millä vain kiekoilla niin johonkin pitää raja vetää. Nyt vain hakusessa se paras noista hinta/laatu suhteeltaan. Mitäs muuten tarkoittaa joissakin vanteissa tuo 2-way fit.
kuovipolku
29.07.2016, 13.29
2-way fit on melko typerä nimitys sille että vanne on tarkoitettu tubeless- eli ilman sisuria käytettäville renkaille mutta sille käy myös tavallinen avorengas sisureineen. Esim. Ultegra on noista tuollainen; sisurien käyttäjälle hyötyä on siinä ettei vannenauhaa tarvita eikä sen paikallaanpysymistä tarvitse varmistaa ja haittaa se että avorenkaan vääntäminen vanteelle on pikkaisen hankalampaa. Sama ulkorengas joka voi olla vähän hankala Ultegralla suorastaan sujahtaa RS81:lle.
Mulla on sekä Ultegrat että RS80:t enkä osaa huomata eroa niiden välillä. Lenkkikaveri joka on vähän painavampi on puolestaan ollut erittäin tyytyväinen Campagnolo Zondiinsa ja niiden rullaavuuteen; Zondia on joskus moitittu tietystä kovuudesta kevyehkön ajajan alla.
PS Typerä se nimitys on minusta siksi että tietääkseni sellaisia tubeless-kiekkoja ei olekaan joiden vanteille myös sisurillinen avorengas ei kävisi. Mutta voin olla väärässäkin.
Jartsu01
29.07.2016, 13.40
Erittäin puolueellisesti sanoisin, että ota kevyimmät niin painonsäästö on se perinteinen 1€/g :) ja onhan hiilikuitu aina hiilikuitua....
Ostin itse alkuviikosta nuo listalla olevat RS81:t haljenneeen Bontrager Race vanteen tilalle (Race pari painaa jotain 1700-1800g?) ja ero oli melkoinen kun tein ensimmäisen lenkin. Tosin vaihdoin samalla Schwalbe Onet Continentalin 4000:iin eli siinäkin saattaa pientä eroa tulla rullaamiseen ja ajokäyttäytymiseen.
Erittäin puolueellisesti sanoisin, että ota kevyimmät niin painonsäästö on se perinteinen 1€/g :) ja onhan hiilikuitu aina hiilikuitua....
Ostin itse alkuviikosta nuo listalla olevat RS81:t haljenneeen Bontrager Race vanteen tilalle (Race pari painaa jotain 1700-1800g?) ja ero oli melkoinen kun tein ensimmäisen lenkin. Tosin vaihdoin samalla Schwalbe Onet Continentalin 4000:iin eli siinäkin saattaa pientä eroa tulla rullaamiseen ja ajokäyttäytymiseen.
Mukava kuulla että tuollaisen 200-300g eronkin huomaa selkeästi. Tässä tapauksessa kun muutos olisi jopa tuplaten niin eiköhän se ajokokemus parane aikalailla. Nyt on juurikin contin GP 4000 kumit alla ja siinäkin ero oli huikea vs alkuperäisiin renkaisiin. Campan Zondaan olen hiukan kääntymässä. Googlailu paljasti että FC 3 ja Zonda ovat melkolailla samatuote eri nimellä. En viitsi maksaa nimestä. Pyörään täytyy vähän muutakin osaa päivittää niin tuo 150€ säästö tulee tarpeeseen. Jos ajovauhdit tästä vielä kasvaa niin miettii sitten jotain hiilarikiekkoa.
Jartsu01
29.07.2016, 22.43
No ne menee kivasti takapakkaan ja uusiin ketjuihin 😊
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
Ainakin tässä vertailussa olleet kärkikastia alle 600e kiekoissa:
http://www.roadbike.de/test/parts/laufrad-test-9-laufraeder-fuer-rennraeder-um-600-euro.1202154.9.htm#1
Onkohan kenelläkään kokemusta noista testivoittaja Tune TSR 27:sta?
goingnowhere
30.07.2016, 12.36
Cyclocrossista (Ridley X-Bow 10 disc) oli telottu eilen keskustassa takakiekko totaalisen vinoksi. Kotivakuutukseenhan tuo toivottavasti menee..
Löytyiskö täältä kiekkosuosituksia taakse? Nykyinen kiekkopari on FULCRUM RACING 7 LG CX, mutta sitä ei saa ilmeisesti ostettua kun pareittain, niin tuntuu vähän turhalta ostaa molempia.
http://www.cyclecenter.fi/tuote/ridley-cyclocrossari-x-bow-10-disc-2016
Juha Lehtinen
30.07.2016, 13.38
Itselläni on vielä nurkissa muutaman vuoden vanhat Mavic Cosmic Carbone SLR hiilikuitu avokiekot. Pari vuotta taisin ajella kunnes takakiekosta petti hiilikuitupinnojen rihtaus. Noista kiekoista jossain mainittiinkin että tuo puoli oli kiekkojen heikko kohta. Toivottavasti Mavicin laatu on tuosta parantunut. Joskus meni Ksyriumeista pinna poikki myös. Huonoa tuuria ja kokemuksia Maviceista täällä.
Kahdet Mavicit (Ksyrium Equipe ja Cosmic Carbone SL) menneet minultakin rikki. Molemmista takakiekosta nippelit tulivat kehästä läpi. Heikkoa laatua.
Kahdet Mavicit (Ksyrium Equipe ja Cosmic Carbone SL) menneet minultakin rikki. Molemmista takakiekosta nippelit tulivat kehästä läpi. Heikkoa laatua.
Laatu on suht ok, mut design on fail. On menty jo sen rajan yli minkä tuolla ylikevennetyllä alumiinivanteella ja koristeeksi liimatulla kuidulla voi järkevästi mennä. Mavicin kiekoissa on myös vapaaratas tuuppaa menemään paskaksi jos niillä kiekoilla oikeasti ajaa. Helppohan se on vaihtaa, mutta itse ainakin katsoisin muita merkkejä. Skippaisin myös kaikki kehät missä sisäleveys on kapea. Jäljelle ei sit jääkään kovin montaa valmiskiekkoa. Itse tekemällä tai pinnauttamalla saa kyllä ihan hyviä settejä suht järkihintaan.
Needleman
01.08.2016, 12.07
Myykö mikään muu firma enve kiekkoja suomessa kuin signature? Googlailulla en ole löytäny ja signature ei vastaa sähköposteihin/ tarjouspyyntöihin
kuovipolku
01.08.2016, 17.45
kokeile puhelinta
Signaturen Facebook-sivun (https://www.facebook.com/signature.fi) kautta voi myös lähettää viestin ja saada vastauksen kohtuullisessa ajassa. (Viime viikonlopun SM-rata-ajot tosin taisivat pitää kauppiasta kiireisenä jo loppuviikosta, mikä sekin saattoi osaltaan vaikuttaa sähköpostien jäämiseen lukematta ja/tai vastaamatta.)
Kannattaa soittaa, kuten frp jo mainitsi. Aina on vastattu ja kamat toimitettu seuraavaksi päiväksi.
Ei varmasti huono vaihtoehto, mutta 500€ on ehdoton max. hinta kiekoille. Nykyisistä kun saa paremmat millä vain kiekoilla niin johonkin pitää raja vetää. Nyt vain hakusessa se paras noista hinta/laatu suhteeltaan.
Oletkos harkinnut Mavic Ksyrium Eliteä? Mahtuu budjettiin kun nappaat tuolta https://www.4thebike.de/12956/mavic-ksyrium-elite-16-m-25-laufradsatz-schwarz
399€ - 1550g
Oletkos harkinnut Mavic Ksyrium Eliteä? Mahtuu budjettiin kun nappaat tuolta https://www.4thebike.de/12956/mavic-ksyrium-elite-16-m-25-laufradsatz-schwarz
399€ - 1550g
Vanteet tuli hankittua ja pari reissua jo ajettu. Lopullinen valinta oli Campanoglo Zonda, Itse punnittu 1584g, 353€. Ei paha. Lopulta ero entisiin ensiasennus (2050g) kiekkoihin kohtuu pieni tai sitten en osaa vain huomata eroa. Ylämäkeen selkein ero mutta muuten rullautuvuus ei nyt niin ihmeitä parantunut. Keveyden kyllä aistii ja kunhan tässä kilometrejä kertyy niin varmasti alkaa eron huomata eri reiteillä. Samalla vaihdoin stemmin ja se myös sekoitti tuntumaa jonkin verran.
Ostin tollasen Bianchin maantiepyörän, kun halvalla sain.
Pyörä on vanha ja ensimmäisenä pitäis vaihtaa etu ja takakiekot + kaikki näihin kiinnittyvä. Tarkoitus on pitää pyörä vaihteellisena, mutta löytyykö vielä 5-lehtisiä takapakkoja? Mitä muita vaihtoehtoja on säilyttää vaihteet?
Nyt takavaihtajana on vanha Simplexi joka tuntuis toimivan ihan hyvin ja en haluaisi luopua siitä.
Onkos täällä kokemuksia Huntin kiekoista. Erityisesti kiinnostaa nämä race season aerot mutta myös kokemukset 4season malleista:
http://www.huntbikewheels.com/collections/road-rim-brake-wheels/products/hunt-race-season-aero-wide-road-wheelset-1480g-31deep-24wide
Eli ovatko nuo hinta-laatusuhteeltaan puntiensa väärti?
Uusien kiekkojen kuume on kova ja hakusessa jotain Fulcrum seiskoja keveämpiä ja nopeampia (hakusessa alu ja ei-aero kiekot tässä kohtaa ja hinta sais pysyä jossain 500e alapuolella). Projekti toivottavasti tähtää kuitenkin ens kevääseen ja pystyn pitää tilausnapin painamisen kurissa vielä useamman kuukauden :) Zorbulin aiemmin aloittamassa keskustelussa oli joitain vaihtoehtoja mitä itsekin on tullut mietittyä.
Onkos täällä kokemuksia Huntin kiekoista. Erityisesti kiinnostaa nämä race season aerot mutta myös kokemukset 4season malleista:
http://www.huntbikewheels.com/collections/road-rim-brake-wheels/products/hunt-race-season-aero-wide-road-wheelset-1480g-31deep-24wide
Uusien kiekkojen kuume on kova ja hakusessa jotain Fulcrum seiskoja keveämpiä ja nopeampia (hakusessa alu ja ei-aero kiekot tässä kohtaa ja hinta sais pysyä jossain 500e alapuolella). Projekti toivottavasti tähtää kuitenkin ens kevääseen ja pystyn pitää tilausnapin painamisen kurissa vielä useamman kuukauden :) Zorbulin aiemmin aloittamassa keskustelussa oli joitain vaihtoehtoja mitä itsekin on tullut mietittyä.
Noissa kiekoissa näyttäisi olevan ihan perus Novatecin navat, Kinlinin(?) vanteet ja jotkin aeropinnat. Nuo komponentit maksavat irrallisina noin 400€. Komponentin sinänsä ovat ihan laadukkaita, mutta minusta tuo 400 puntaa noista on aika paljon.
Noissa kiekoissa näyttäisi olevan ihan perus Novatecin navat, Kinlinin(?) vanteet ja jotkin aeropinnat. Nuo komponentit maksavat irrallisina noin 400€. Komponentin sinänsä ovat ihan laadukkaita, mutta minusta tuo 400 puntaa noista on aika paljon.
Eli meinaat että noi komponentit ei ole tuon 400e arvoiset? Punnan kurssin ansiosta en tuota kokoamishintaa nyt mahdottomana pidä.
Eli meinaat että noi komponentit ei ole tuon 400e arvoiset? Punnan kurssin ansiosta en tuota kokoamishintaa nyt mahdottomana pidä.
En meinaa, mutta yleensä mitä olen hintoja katsellut, niin tuonkaltaiset suhteellisen standardi osista kootut kiekot tulevat hieman halvemmiksi valmiina kasattuna, kuin jos ostaisi osat irrallisina. Tosin eihän tuo kokoamiskustannus nykyisellä kurssilla sinänsä paha ole.
Antti Salonen
17.08.2016, 14.21
Kehä on lähes varmasti Kinlin XR31T, ei sillä että siinä olisi välttämättä mitään vikaa. Yhden Kinlinin XR300-kehän sain ihan normaalissa maantieajossa jarruteltua vaihtokuntoon yllättävän nopeasti, vaikka jarrupalat olivat hyvät. Eli alumiineissakin oikeasti on eroja, mutta en tiedä onko tuo ym. kehä samaa materiaalia.
Tuossa hintaluokassa saa tubeless-yhteensopivaa kiekkoa myös isoilta tekijöiltä, jos tubeless ylipäänsä on kriteeri valinnassa. Esim. Zonda 2-Way Fit on samoissa hinnoissa, navat ovat erinomaiset, ja huonoja kokemuksia ei tunnu löytyvän oikein mistään.
Kiitokset kommenteista. Tubeless ei oo varsinainen kriteeri mutta ehkä se pidemmällä aikajänteellä vois olla hyvä olla optiona olemassa. Eli perus Zondaa (katotaan pitääkö shimanovaihteisena ottaa ne Fulcrumin kolmoset mieluummin) raati suosittelee ennemmin kuin tuota ~100e kalliimpaa Hunttia... Pitää miettiä lähteekö investoimaan lisää vai tyytyykö Zondien ilmeisesti suht hyvään hinta-laatusuhteeseen.
Huomaakohan tuota päivitystä Fulcrum 7 -> Zonda / Fulcrum 3 kuinka? Painoeroa on ~200g.
Kiitokset kommenteista. Tubeless ei oo varsinainen kriteeri mutta ehkä se pidemmällä aikajänteellä vois olla hyvä olla optiona olemassa. Eli perus Zondaa (katotaan pitääkö shimanovaihteisena ottaa ne Fulcrumin kolmoset mieluummin) raati suosittelee ennemmin kuin tuota ~100e kalliimpaa Hunttia... Pitää miettiä lähteekö investoimaan lisää vai tyytyykö Zondien ilmeisesti suht hyvään hinta-laatusuhteeseen.
Huomaakohan tuota päivitystä Fulcrum 7 -> Zonda / Fulcrum 3 kuinka? Painoeroa on ~200g.
Tässä olisi kiekot samoilla vanteilla kuin nuo Huntit, mutta eri navoilla hintaan 250 puntaa + toimitus:http://www.superstarcomponents.com/en/arc31-ultrawide-wheelset.htm Tuossa on minusta jo parempi hinta-laatusuhde. Kinlinin vanteiden kanssa kannattaa kuuleman mukaan käyttää Kool Stopin punaisia(salmon) jarrupaloja, sillä muiden palojen kanssa ne kuluvat nopeasti.
Zondat tai Shimanon RS-81 ovat tuossa hintaluokassa ne joihin vertailuja kannattaa tehdä. Isot valmistajat joutuvat pelaamaan kiekkojen kanssa enemmän varman päälle ja noudattamaan ERTRO:n standardeja, jolloin niiden valikoimasta ei löydy yhtä leveitä vanteita kuin pienemmiltä valmistajilta.
Tietysti jos on valmis ottamaan riskin ja sijoittamaan Kickstarter-kamppanjaan, niin tässä olisi todella lupaavan oloiset kiekot: https://www.kickstarter.com/projects/aforcewheels/al33-the-fastest-aluminum-bicycle-wheels?token=416cf50a joskin hinta on jo hieman korkeampi.
Tässä olisi kiekot samoilla vanteilla kuin nuo Huntit, mutta eri navoilla hintaan 250 puntaa + toimitus:http://www.superstarcomponents.com/en/arc31-ultrawide-wheelset.htm Tuossa on minusta jo parempi hinta-laatusuhde. Kinlinin vanteiden kanssa kannattaa kuuleman mukaan käyttää Kool Stopin punaisia(salmon) jarrupaloja, sillä muiden palojen kanssa ne kuluvat nopeasti.
On noita superstarinkin kiekkoja tullu katteltua. Nyt siellä näyttäis olevan melko hyvässä tarjouksessa tämä (vielä -25% promokoodilla 25XS): http://www.superstarcomponents.com/en/arc-cx-ray-probuild-volta-11speed-clearance-dealx.htm
Arc31 ja Pave28 versioihin tuossa on ainakin arvokkaampi napa. Toinen juttu sit onko parempi :) Onko näistä kuinka kokemuksia?
Tietysti jos on valmis ottamaan riskin ja sijoittamaan Kickstarter-kamppanjaan, niin tässä olisi todella lupaavan oloiset kiekot: https://www.kickstarter.com/projects/aforcewheels/al33-the-fastest-aluminum-bicycle-wheels?token=416cf50a joskin hinta on jo hieman korkeampi.
Parhaat kickstarter diilit on menny. Enää ei varmaan viitti miettiä tohon junaan lähtöä ;)
Zondaan päätyneenä painoa lähti 430g kiekoista. Ei oma tuntemukseni erosta ole mikään kummoinen. Polkea pitää edelleen. Ylämäkeen huomaa keveyden ja rullautuvuuden parhaiten. Itselläni shimanon takapakka ja vaihto Campa Zondaan aiheutti sen että takavaihtaja on aika sekaisin vaikka pakka pysyi samana. Ilmeisesti pakan paikka on aavistuksen eri näillä vanteilla ja osa vaihteista ei toimi. Täytyy käyttää pyörää pajalla ja säädättää vaihtaja uusiksi.
Oliko ensiasennuskiekkojen vapaaratas sopiva enintään 10-pakalle? Jos käytät uusissa kiekoissa samaa pakkaa ja 10-adapteria, niin takavaihtajan liikettä sisäänpäin tulisi rajoittaa ja ulospäin lisätä. Eli kääntää L-ruuvia myötäpäivään ja H-ruuvia vastapäivään. Jos syy ei ole tuo, niin eos.
hannupulkkinen
18.08.2016, 16.14
Saman painoiset ja paljon halvemmat. (http://www.wiggle.co.uk/campagnolo-vento-asymmetric-g3-wheelset/)Ei taida tosin olla litteät puolat. Minulla on nuo ja tykkään.
Zondat (http://www.wiggle.co.uk/campagnolo-zonda-clincher-wheelset/) ovat vielä 100 grammaa kevyemmät ja lattapuolilla.
Googlailin maantiepyöriä sumujensaarilta jos vaikka hyödyntäisi syksyn alennukset ja halvenneen punnan kurssin.
Samassa Secialized Tarmac myyjästä riippuen on joko Fulcrum Racing S-19 tai Fulcrum Racing S5 vanteet. Tietääkö kukaan kumpi noista kahdesta on parempi ja miten nuo mallit sijoittuu tuon vannevalmistajan muuhun mallistoon nähden.
Ilmeisesti nuo S koodatut on tehty vain Specializelle, mutta eiköhän ne ole enempi maalaamalla muutettu jostain valmistajan muusta mallista. Googlella en meinannut löytää oikein mitään järkevää kummastakaan kiekosta.
Saman painoiset ja paljon halvemmat. (http://www.wiggle.co.uk/campagnolo-vento-asymmetric-g3-wheelset/)Ei taida tosin olla litteät puolat. Minulla on nuo ja tykkään.
Zondat (http://www.wiggle.co.uk/campagnolo-zonda-clincher-wheelset/) ovat vielä 100 grammaa kevyemmät ja lattapuolilla.
Ventot on siis ~1700g ja Zondat ~1600g shimanon vapaarattaalla. Huntit on 1480g ja sieltä löytyy 1420g versio hieman matalampana ja kapeampana eli onko näissä ilmoitettu tuo paino jotenkin olennaisesti erilailla vai miksi paino on samaa luokkaa?
arctic biker
19.08.2016, 22.37
Googlailin maantiepyöriä sumujensaarilta jos vaikka hyödyntäisi syksyn alennukset ja halvenneen punnan kurssin.
Samassa Secialized Tarmac myyjästä riippuen on joko Fulcrum Racing S-19 tai Fulcrum Racing S5 vanteet. Tietääkö kukaan kumpi noista kahdesta on parempi ja miten nuo mallit sijoittuu tuon vannevalmistajan muuhun mallistoon nähden.
Ilmeisesti nuo S koodatut on tehty vain Specializelle, mutta eiköhän ne ole enempi maalaamalla muutettu jostain valmistajan muusta mallista. Googlella en meinannut löytää oikein mitään järkevää kummastakaan kiekosta.
Fulcrumin sivuilta löytyy kunhan viitseliäs on , kas kun ymmärrykseni mukaan tältä Campan firmalta löytyy innostusta tehdä näille pyöräfirmoille ihan omia kiekkosettejä.
^ Et viitsisi vähän lisävinkkiä antaa. En löydä heidän sivuilta mitään noista Specializelle tehdyistä renkaista.
Oliko ensiasennuskiekkojen vapaaratas sopiva enintään 10-pakalle? Jos käytät uusissa kiekoissa samaa pakkaa ja 10-adapteria, niin takavaihtajan liikettä sisäänpäin tulisi rajoittaa ja ulospäin lisätä. Eli kääntää L-ruuvia myötäpäivään ja H-ruuvia vastapäivään. Jos syy ei ole tuo, niin eos.
Käytin takavaihtajan säädettävänä liikkeessä missä myös pakka vaihdettiin uuteen kiekkoon. Tilanne oli juurikin tämä, eli vaihtaja liikkui tavallaan pykälän verran väärässä kohdin pakkaa. Säädöt paikalleen ja taas mennään.
timppa_234
22.08.2016, 10.52
Ostin itse alkuviikosta nuo listalla olevat RS81:t haljenneeen Bontrager Race vanteen tilalle (Race pari painaa jotain 1700-1800g?) ja ero oli melkoinen kun tein ensimmäisen lenkin.
Bontrager Racet on puolattu aika löysästi. Auttaa mukavuuteen mut vauhti ja ajotuntuma kärsii vähän. Jos edes takakiekon puolat kiristää niin ero RS81:iin voi kutistua olemattomiin.
Miten Racen vanne halkesi??
Jartsu01
22.08.2016, 11.12
Minulla oli viallinen sisäkumi joka räjähti noin 30 vauhdissa (kotona räjähti kaksi seuraavaa samasta erästä kun pumppasin niihin ensimmäistä kertaa ilmaa 7,5 bar) ja 90 kiloa tömähti tien pintaan.
Halkeama oli siinä pinnan päässä ja huomasin sen kun rupesin suoristamaan vannetta tuon tapauksen jälkeen.
Toki olin ajanut noilla yhteensä jonkun 6-7000 km kolmena kesänä. Eli eivät ihan uutuuttaan menneet.
Lähetetty minun SM-G925F laitteesta Tapatalkilla
arctic biker
22.08.2016, 20.31
^ Et viitsisi vähän lisävinkkiä antaa. En löydä heidän sivuilta mitään noista Specializelle tehdyistä renkaista.
Iltamyöhä ja marjastuskausi, koitan löytää. Voihan se olla niinkin ettei tuota viimevuotista tietoa on enää julkisena.
Eikös nyt kiekoista ollut kyse???
^ Fulcrum Racing S-19 tai Fulcrum Racing S5 vanteista olen etsinyt huonolla menestyksellä tietoa.
Jyri
En ole aivan vakuuttunut noista viime jouluna hommaamistani Hunt x Mason 4Season Disc -kiekoista. Tai oikeastaan ainut moitteen sana kohdistuu vapaarattaan runkoon, ultegran pakka oli porautunut melko tehokkaasti siihen. Piti naputella pursottunut metalli pois, että pakan sai irrotettua...
^Toi on aika peruskuvio alumiinisten vaparirunkojen kanssa, varsinkin jos pakka on vähänkin löysällä. Onneksi noihin kiinalaisiin napoihin noi maksaa muutaman kympin.
Uskoin sinisilmäisesti tähän :)
Steel Spline Insert freehub body re-enforcement provide excellent durability against cassette sprocket damage to the freehub often seen on standard alloy freehub bodies.
pikku-mihkali
22.08.2016, 23.26
Tuon mukaan ainakin ne S5:t on aikamoiset ankkurit
http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?t=13043279
Ja päätellen siitä että spessuista pois uutena pois revittyjä fulcrum s-19 kiekkoja myydään kumeineen hintaan 140 euroa setti, niin päättelisin että ne on jossain 7 tasolla.
Eiköhän noista voi päätellä että niiden erot on aika mitättömät....
Sent from my iPad using Tapatalk
Uskoin sinisilmäisesti tähän :)
Steel Spline Insert freehub body re-enforcement provide excellent durability against cassette sprocket damage to the freehub often seen on standard alloy freehub bodies.
Oliko uponnut siihen teräsinserttiinkin?
serveelo
23.08.2016, 01.38
Moi!
Tarkoituksenani on hankkia viime syksynä ostettuun Cervelo P2:een parempaa kiekkoa Shimanon RS 010 harjoituskiekkojen tilalle, mutta kohtuullisella budjetilla (max.1500 e. Alunperin olin miettinyt tonnia, mutta ei taida tuolla budjetilla juuri löytyä).
Mitenkäs tuo kiekkojen profiili: kannattaako valita 80mm vai hiukkasen matalampi n.50 mm? Tällä pyörällä teen päänsääntöisesti lenkit kesäisin ja jokuseen triathlonkisaan tulee osallistuttua. Lisäksi tulee joskus ajeltua cyclocrossarilla.
Tossa kattelin alustavasti FSA Vision Metron 81:stä ja toisaalta FSA Vision Metron 55:stä, kun näistä näyttäisi löytyvän kohtuullista alennusta.
Myös Fulcrumilla on Red Wind 80 XLR siedettävissä hinnoissa. Osaako kukaan sanoa mitään näistä, miten vertautuu esim. ilmeisen paljon käytettyihin Zipp 404:iin?
Paino ei ilmeisesti näissä korkeaprofiilisissa kiekoissa ole niin merkitsevä tekijä kuin aero-ominaisuudet (kuten muutenkaan triathlonpyörissä), mutta hieman hämmentää se, ettei taida olla juurikaan kevyempiä kuin nykyiset harjoituskiekot (Harjoituskiekko-Shimanot on 1848g ja FSA Vision Metron 81 on 1790g). Kannattaako tuon painoisiin investoida vaiko etsiä vielä kevyempää, mikä yleensä on ilmeisesti maantiefillarien kiekkojen päivityksessä yksi tärkeimmistä seikoista? Kiekot saisi olla avorenkaille.
timppa_234
23.08.2016, 05.45
Jos triathloniiin haluaa saada enemmän vauhtia niin kiekon suojat taakse 'wheel covers' tai 'aero disc covers' lienee nopeampi ja paljon halvempi vaihtoehto. Levykiekko ilman levyn haittoja satasella tai kahdella.
hannupulkkinen
23.08.2016, 09.48
Ventot on siis ~1700g ja Zondat ~1600g shimanon vapaarattaalla. Huntit on 1480g ja sieltä löytyy 1420g versio hieman matalampana ja kapeampana eli onko näissä ilmoitettu tuo paino jotenkin olennaisesti erilailla vai miksi paino on samaa luokkaa?
Kukas käskee ajaa shimanolla. No eivät nuo painot navalla merkitse mitään. Ehkä sekunnin tuhannesosien merkitys parin tunnin ajossa ja ehkä ei sitäkään.
Tuon mukaan ainakin ne S5:t on aikamoiset ankkurit
http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?t=13043279
Ja päätellen siitä että spessuista pois uutena pois revittyjä fulcrum s-19 kiekkoja myydään kumeineen hintaan 140 euroa setti, niin päättelisin että ne on jossain 7 tasolla.
Eiköhän noista voi päätellä että niiden erot on aika mitättömät....
Sent from my iPad using Tapatalk
kiitos. Tämä selvensi jo asiaa. Pääsee jossain vaiheessa sitten päivittelemään kiekkoja kunhan selviää ensin pyörän oston aiheuttamasta hetkellisestä konkurssista lompakkoon. :)
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.