PDA

Näytä tavallinen näkymä : Uudet kiekot maantiepyörään

Sivut : 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 [14] 15 16 17 18 19 20 21 22

pikku-mihkali
08.05.2015, 21.28
Tosta näkee miten se tuubi laitetaan kehälle venymään omaa painoa käyttäen. Ei tule peukalot kipeeksi ja tässä ylipaino on ylivoimaa. Sama tekniikka toimii myös avokkaille. Alkaa siis kohdasta 0:30 suunnilleen.

https://m.youtube.com/watch?v=28JRnYKjmn8

phebis
08.05.2015, 21.37
Tota ja contin vastaavaa videota yritin matkia... ja varmasti kyse on myös osaamattomuudesta... mutta h*lvetin tiukat ne oli... jaaaa takaisin studi... eiku kiekkoihin.

CamoN
08.05.2015, 21.58
Melkosen väljät mitoitukset videon sedän renkaan ja kehän välillä. 30min ajan paineella venytetty Schwalbe One vaati tuota samaa tekniikka vartin verran Eastonin kehälle, vielä siten että rengasta ja kehää tuli pidettyä luistamattoman maton päällä ja paljasta kantapäätä kehän päällä, jolloin oli mahdollisuus vääntää se viimeinen 15 senttiä kehälle käyttäen molempia peukaloita vierekkäin.

Kun syksyllä laitoin käytettyä Onea kehälle, se lipsahti paikoilleen yhtä helposti kuin videolla.

kolistelija
08.05.2015, 22.09
Kyllä minä olen tiukaksi väitettyjä contin competitioneita laittanut vanteelle ihan suoraan vaan sormilla vetämällä, peukuilla en kyllä ole onnistunut, mutta neljä sormea per käsi riittää hienosti. Ehkä se on kiekosta kiinni sitten, omani ovat FFWD F6R. En ole nähnyt tarvetta venytellä tuubeja kun teipillä kiinnittelen.

JohannesP
08.05.2015, 22.18
Contin Competition tuubien pitäisi kai olla tiukemmasta päästä, mutta helposti nekin sai ffwd:n vanteelle kun anto hyvin venyä. Kannattaa alottaa koko urakka et pumppaa renkaisiin 6 bar ja antaa venyä päivän verran ja tämän jälkeen vasta alkaa jumppaamaan. Ainakin noiden Contin kanssa autto kummasti, ensikertalainenkin sai tuubin vanteelle suhkot pienellä vaivalla. Mitä nyt muutama hikipisaran tarvi.

GrafZeppelin
09.05.2015, 00.18
Tommasini Tecno omilla mitoilla kuulostaa oikein maukkaalta. :) Itselläni oli muuten tällainen (https://dl.dropboxusercontent.com/u/748019/botte130.jpg) projekti runsaalla kromauksella ja Athena-osasarjalla, ja kiekkoina Reflexit Choruksen navoilla. Kyllä nuo kehät aika kirkkailta näyttää kun anodisointi kuluu jarrupinnoilta pois joka tapauksessa.

Hyvä kokoonpano tuossa Bottecchiassa, hyvin samantapaista on itselle tulossa. Hieman kun on netissä nyt tuijotellut pyöränkuvia niin silmä alkaa sopeutua grafiittiin ja taidan taipua tuohon nemesikseen, NOS-kehät on ebayssa sen verran hinnoissaan, että nemesis taitaa tulla halvemmaksikin.

Keijo Leppänen
10.05.2015, 17.35
Mavicin kiekot ksyrium equipe ja cosmic elite, minkälaista ääntä vapaa ratas pitää?

kolistelija
10.05.2015, 18.23
Mavicin kiekot ksyrium equipe ja cosmic elite, minkälaista ääntä vapaa ratas pitää?
Ranskalaistyyppinen tylsä rallatus. Ei ole yhtä vaikuttava kuin DT-Swissin epäsymmetrinen säksätys tai Shimanon hiljainen tikitys.

Warlord
10.05.2015, 20.25
Minkälainen ääni Campan navassa on, kun on noin viiltävää analyysiä?

Oatmeal Stout
11.05.2015, 13.08
Minkälainen ääni Campan navassa on, kun on noin viiltävää analyysiä?
Navat ovat ihan äänettömiä.

bucinebikers
11.05.2015, 13.23
Tilasin tälläiset kiekot , onko kokemuksia... ? http://zipp.com/wheels/30-clincher/

Warlord
11.05.2015, 13.35
Navat ovat ihan äänettömiä.

Toivottavasti ainakin. Miten analysoisit Campan vapaarattaan ääntä?

Janne L
11.05.2015, 13.51
Hiljensin maantiepyörän vapaarattaan räkätyksen reilulla määrällä mos2 -rasvaa. Nyt tuskin edes kuuluu.

Oatmeal Stout
11.05.2015, 15.56
Toivottavasti ainakin. Miten analysoisit Campan vapaarattaan ääntä?
1070-luvulla sirittivät kirkkaammin kuin muut, 2000-luvun ovat selvästi matalammalla taajuudella ja raksuttavampia - erottuvat kyllä 2000-luvun Maviceista ja 2010-luvun Fulcrumista, mikä antaa aihetta epäillä, että nyky-Campan ääni pitäisi tarkistaa, mutta viidensiä maantiekiekkoja on vähän vaikea perustella itselleen uskottavasti.

Warlord
11.05.2015, 16.26
Campalla on mahtanut olla melkoinen monopoli kiekkovalmistajana 1070-luvulla. Pääsinpäs kuittaamaan.

TERU
11.05.2015, 17.33
Minun keskinkertainen alumiinipyörä sai uudet vähän keskinkertaista paremmat Ultegra WH-6800-kiekot, mukavat on saundit ja pehmeän simppamainen vapaarattaan pirinä. Ensilenkit ajettu, kyllä noilla.

arctic biker
11.05.2015, 21.06
Ja Teru, pakko kysyä oliko navat tehtaan jäljiltä oikeella kireydellä?

TERU
11.05.2015, 21.51
Ja Teru, pakko kysyä oliko navat tehtaan jäljiltä oikeella kireydellä?

Kiitos kysymästä, hyvin olivat säädössään, akelit pyörivät hyvin mukavasti sormin pyöritettäessä.

Hyvin aiheellinen huomio. Tuttava ajoi puolessa vuodessa laakerin piloille Ultegran takakiekosta, sanoi kyllä huomanneensa hieman huonon pyörimisen! Oululainen pyöräliike sai hommia.

arctic biker
11.05.2015, 22.10
Akselin päistä sormin kiinni ja kiekko pyörimään on kyllä Terun ja minun ikä- ja kokemusluokan perustesti uusille kiekoille, ennenkuin niillä ajetaan. Oli nyt irtokuula tahi mitkä hyvänsä laakerit.

bucinebikers
11.05.2015, 22.42
Tilasin tälläiset kiekot , onko kokemuksia... ? http://zipp.com/wheels/30-clincher/

Nii oliko täällä jo näistä...

Oatmeal Stout
12.05.2015, 12.23
Campalla on mahtanut olla melkoinen monopoli kiekkovalmistajana 1070-luvulla. Pääsinpäs kuittaamaan.
Kiesus, joku lukee kirjoittamaani tekstiä :eek: mutta ilmeisesti villinä arvauksena olin ajatellut kirjoittaa 1970-lukulla näin 2010-luvun puolenvälin tietämillä.

bucinebikers
21.05.2015, 00.19
Nii oliko täällä jo näistä...

No nyt on kokemusta itsellä testilenkin verran, toimii kun vertaa entisiin ultegran kiekkoihin, tukevammat , jämäkkä tuntuma, ja kyllä nää 35 km/h vauhdissa alkaa jo aero-ominaisuudet tuntua, itseasiassa menin välillä yli 40km/h kilometrin pätkiä, sopiva sivumyötäinen, ei häirinnyt ajokäytöstä...Hyvä ostos!! ja 860 euron setin sain vielä hintaan 569 ekee.:)..pientä suhinaa suurissa nopeuksissa, aikas äänettömät..

Warlord
21.05.2015, 07.58
Mistä sait Zippit tuohon hintaan?

bucinebikers
21.05.2015, 09.42
Mistä sait Zippit tuohon hintaan?

Takanen xxl.stä 300 ekeen, kylläkin yksittäiskappale, viimeinen
Etunen ALLTRICKS Ranskasta, 269, sekin viimeinen sekin...yksittäiskappale

hundis
24.05.2015, 14.24
Heipä hei,
fillarini ei ole maantiepyörää nähnytkään, mutta tämä ketju vaikutti olevan paras paikka kysymykselleni. Ostin tuossa jokin aika sitten Canyon Roadlite AL 7.0 fitnesspyörän, linkki -> https://www.canyon.com/fi/roadbikes/bike.html?b=3625
Pyörä toimii aivan loistavasti, on kevyt ja palvelee tarkoitustaan hienosti. Ongelmana, tai pikemminkin ärsytyksen aiheena on ainostaan vapaarattaan pitämä todella kova meteli "rullaillessa vapaalla". Tuossahan on napoina DT Swiss 370 Disc, joten onko kenelläkään tietoa tai ehdotuksia korvaavaksi takakiekoksi hiljaisemmalla vapaarattaalla? Takakiekon painoksi puntaroin ~960g, joten mielellään pysyisin samoissa painon suhteen. Painoa löytyy kuskilta noin 65 kiloa.
Eihän tuo varsinaisesti mikään kovin kummoinen ongelma ole, mutta kevyillä lenkeillä tuo terävä nakutus alkaa porautumaan aivoihin sisälle aiheuttean erinäisiä epämukavia tuntemuksia.

Jami2003
24.05.2015, 14.47
Vapaarattaan nakutuksesta on helppo päästä eroon pyörittämällä koko ajan :)

CamoN
24.05.2015, 17.29
Tai vaihtaa vapaarattaaseen vähän alkuperäistä tukevammat voiteluaineet. Mutta se voi aiheuttaa turhaa jähmeyttä talvilämpötiloissa.

hundis
24.05.2015, 20.27
Tai vaihtaa vapaarattaaseen vähän alkuperäistä tukevammat voiteluaineet. Mutta se voi aiheuttaa turhaa jähmeyttä talvilämpötiloissa.

Kiitos tästä, laitoin sisälle pienen määrän vaseliinia ja nyt ääni on suurilta osin poissa. Ei tuntunut vaikuttavan toimintaan millään tavalla huonontavasti.

sledgehammer
26.05.2015, 14.08
Edullisia kiekkoja kaipaavalle vois heittää yhdeksi vaihtoehdoksi Vision trimax T30 kiekot. Oon nyt ajellut noilla talven rulilla/trainerilla ja ulkona tämän kevään maantiepyörälenkit. Ei juuri mitään valitettavaa, paino ok ja kivan jäykät. Ainoa pikku kitinä tulee rengashommista, jotka ovat noilla vanteilla vähän työläät. P*rkeleellinen homma kammeta renkaita noiden päälle. Edes kertaalleen vanteella olleet Contin GP24m rinkulat eivät menneet iisisti päälle. Trainerirengas oli ihan yhtä h*lvettiä saada päälle, mutta meni sekin lopulta.

http://www.bike24.com/p250937.html

Highlander
26.05.2015, 15.34
Mitä tollaisista hiilarikiekoista kannattaa maksaa käytettynä? esim. nuo Syncros mitkä kaupan Fillari lehden torilla.

autionpoika
29.05.2015, 09.53
Sopiva hinta on aina myyjän ja ostajan välinen asia. Ei käytettyyn tavaraan ole mitään muuta hintasääntöä kuin, että luulisi olevan halvempi mitä vastaava käyttämätön.

Highlander
30.05.2015, 20.56
Sopiva hinta on aina myyjän ja ostajan välinen asia. Ei käytettyyn tavaraan ole mitään muuta hintasääntöä kuin, että luulisi olevan halvempi mitä vastaava käyttämätön.
Sulla on vahva Zen. Talletan tämän sydämeeni ja tutkistelen sitä siellä.

Sent from my iPad using Tapatalk

autionpoika
30.05.2015, 21.33
Sulla on vahva Zen. Talletan tämän sydämeeni ja tutkistelen sitä siellä.

No einy tartte suuttua :-D

Highlander
30.05.2015, 21.47
No einy tartte suuttua :-D
En mä suuttunut ;) ihan hyvä pointti sulla...

Tiedossa on mitä kiekot ovat maksaneet uutena tai mitä ne maksavat nyt niin siihen suhteutettuna kaipaisin mielipiteitä. Mä olen ostanut aluvanteita ja runkoja sekä kokonaisia pyöriä käytettynä, mutta en vielä hiilarikiekkoja.

CamoN
30.05.2015, 21.55
Eiköhän niihin sovellu ihan sama hinnoittelupolitiikka kuin muihinkin pyöräpalikoihin. 50%-66% kun on kyse selvästi käytetystä tavarasta. Ehkä jopa 75% jos on kyseessä joku harvinaisempi laatutuote tai muuten erikoishyvässä maineessa oleva.

Sinänsähän hiilarikiekot on aika turvallinen ostos, ainakin jos ne on merkkikiekot ja näyttää edes etäisesti siltä, ettei ole kolaroitu ja on pidetty huolta. Kuluvia osia on käytännössä jarrupinnat ja laakerit, kuten alumiiniversioissakin.

Warlord
18.07.2015, 11.28
Vuoden vanhoissa Campan Ventoissa takakiekossa klappia eli kun kiekon ollessa paikallaan ja ilmassa kiekkoa ravistaa, tuntuu aavistus välystä. Miten tuo kiristetään? Ei ole minkäänlaista kokemusta kiekkojen huollosta, vienkö liikkeeseen? Jos ei apinan raivolla ylikiristämistä laske, saanko hyvien ohjeiden mukaan kokeilemalla tuhoa aikaiseksi?

hoohoo
18.07.2015, 11.37
Venton takakiekon kiristely on tuttu juttu. Löysää hiukan sellaista pientä kuusiokoloruuvia, pyörittelet sitten sormin kireämmälle sitä osaa jossa tuo ruuvi on. Lopuksi kun klappia ei enää tunnu niin kiristä kuusiokoloruuvi varovasti paikalleen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Warlord
18.07.2015, 11.48
Tänks, kokeillaan!

sledgehammer
18.07.2015, 13.21
http://citec.de/mobile/?cat=19&id=71

Nyt on joku satanen tullut ajettua Citec 6000CX kiekoilla ja olen kyllä 100% tyytyväinen noihin. Kerrankin alla on kiekot, jossa mikään ei ole mun näkökulmasta kompromissia. Jarrut pelaa hienosti, ovat riittävän kevyet ja jäykät. 50mm profiilista huolimatta, eivät tunnu oleva kovinkaan herkät sivutuulelle. Jossain vaiheessa tajusin lenkillä, että pyörteilevästä tuulesta huoöimatta filo meni suht vaivattomasti suoraan. Vapaaratas on DT250 navasta, mutta se on ihmeen hiljainen. Mitähän ovat tehneet sille räikälle. Tuntuvat myös rullaavan mukavasti. Jarrupinnan saa vaihdatettua citecillä, kun vanha alkaa olla loppu. Noilla mennään siihen asti, että markkinoille ilmestyy sopivaa aeropyörää levyjarruilla.

Plus
18.07.2015, 19.09
Minkälainen näkökulma sulla on, kun mun mielestä alumiininen jarrupinta on hiilarikiekoissa aina kompromissi, ja hintaa sekä painoakin noilla on ihan julmetusti? Mielikuvana Citec on jotain ZZYZX tasoa. Uudet Bora Onet olisi halvemmat?

sledgehammer
18.07.2015, 21.53
Ehhehee, ei mee trolli läpi... Alppien eteläpuolelta ei tuu muuta käyttökelpoista, kuin nahkakenkiä :D Jos meni ohi, kirjoitin, että mun näkökulmasta niissä ei ole mitään kompromissia. Noissa on siis ihan hiilikuitukehä, johon on kiinnitetty alumiininen jarrupinta. Omat ovat tuubiversiot, jotka kai vähän avoa kevyemmät. Mulle mikä tahansa alle 1500gr on jo riittävän kevyt ja nuo kyllä alittivat sen kriteerin kirkkaasti. Lisäksi tuo jarrupinta on kyllä hyvä. Ei tarvii kuunnella palojen kiljumista tai ihmetellä sateella, miks ei pysähdy.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

plr
19.07.2015, 01.02
.. painoakin noilla on ihan julmetusti? Uudet Bora Onet olisi halvemmat?

Citec 6000 CX (avokiekkopari): 1390 g
Bora One (avokiekkopari): 1485 g

Kauheat ankkurit nuo Borat. ;)

Plus
19.07.2015, 10.26
^ 1265g on Borien paino kun tuubikiekoista oli tällä kertaa kyse. 3Diamant-käsiteltyjen jarrupintojen tuntuma ja märkäpito Campan punaisilla paloilla on aivan eri asia kuin joku geneerinen alibaba-kehä + korkkipalat... No, jokainen ostaa sitä mistä eniten tykkää.

pikku-mihkali
19.07.2015, 10.44

Nyt on joku satanen tullut ajettua Citec 6000CX kiekoilla ja olen kyllä 100% tyytyväinen noihin. Kerrankin alla on kiekot, jossa mikään ei ole mun näkökulmasta kompromissia. Jarrut pelaa hienosti, ovat riittävän kevyet ja jäykät. 50mm profiilista huolimatta, eivät tunnu oleva kovinkaan herkät sivutuulelle. Jossain vaiheessa tajusin lenkillä, että pyörteilevästä tuulesta huoöimatta filo meni suht vaivattomasti suoraan. Vapaaratas on DT250 navasta, mutta se on ihmeen hiljainen. Mitähän ovat tehneet sille räikälle. Tuntuvat myös rullaavan mukavasti. Jarrupinnan saa vaihdatettua citecillä, kun vanha alkaa olla loppu. Noilla mennään siihen asti, että markkinoille ilmestyy sopivaa aeropyörää levyjarruilla.

Ihan pätevät kiekot varmasti. Ainoa mikä noissa mulle mättää on 12 etupinnaa, pinnan katketessa ei kotiin ajella. Mutta minä olenkin clydesdale (lue:läski). Paljonko muuten jarrupinnan vaihto maksaa tehtaalla ?.

sledgehammer
19.07.2015, 12.11
En oo pinnan vaihtoa selvitellyt. Tuskin sitä ihan ilmaiseksi tehdään, mutta eipä tuota tartte vielä vähään aikaan murehtia. Ihan helposti ei pitäisi pinnojen katketa, kun cyclocrossissakin ovat noita käyttäneet. Voi semmonen tosin silti katketa.

pikku-mihkali
19.07.2015, 12.34

Joku viisaampi varmaan korjaa jos menee mettään mutta muistaakseni noissa Dt240 navoissa on siirrytty 18:sta "stepistä" 36:een. Itselläni on vanhemmat FFWD 4:t joiden 240:set huutaa kuin hyljätty piru, erittäin käyttökelpoiset kelveillä vielä kun polkee taaksepäin tarpeen vaatiessa. Uudemmat cyclossa olevat Wheelsmithin kasaamien kiekkojen 240:et on paljon hiljaisemmat. Itellä alkaa olla kaikki kiekot sekä maastoon että maantielle 240 navoilla. Luotettavat kuin junan vessa ja ei tarvi pitää kuin yhtä kokoa laakereita jemmassa ja voi aina tilailla tuplaparit tarvittaessa kun niitä on neljissä kiekoissa.

sledgehammer
19.07.2015, 13.06
Toisessa pyörässä mulla on myös DT240 napa ja se rallattelee iloisesti. Kilikellon puuttuessa voi lopettaa polkemisen hetkeksi, niin jo alkaa tulla tilaa :)

VPR
19.07.2015, 20.05
DT240s hiljenee mukavasti kun nyppäsee vapaarattaan rungon pois ja tiputtaa alla oleviin räikkiin ketjuöljyä.

Nufan
19.07.2015, 21.23
Mulla on sellainen käsitys, että kun DT240 alkaa rallattaa, on se huollon tarpeessa.
Sille on olemassa oma rasvansa. DT special grease.
http://www.wheelbuilder.com/dt-swiss-star-ratchet-grease-20gr.html

Melko kallista tuo rasva, mutta ei sitä nyt hirveästi kulu, joten kestänee vuosia tuo purkki, vaikka pari kertaa vuodessa navan huoltaisi.

sledgehammer
20.07.2015, 01.31
Toi mun vanhempi vapaaratas on kyllä aina pitänyt melkoista ääntä. Takakiekko suorastaan soi, kun räikkä rallattaa. Tuttu pyöräkorjaaja on vaihdellut niihin sisäkaluja, kun joitain se meteli on häirinnyt. Tilalle on laitettu tiheämpihampainen paketti. Tää uudempi on kyllä ihan hiljainen. Ei mitään sinnepäinkään, kuin noissa vanhemmissa.

pikku-mihkali
24.07.2015, 17.04
Lilla offtopic. Appiukon Fulcrum 7:ssa klappia, kellään käryä mikä sieltä kuluu, akselin puslat vaiko laakerit. Ei viittisi alkaa kovin kallista osavaihtorulettia käytettyihin F7:hin tekemään.

plr
24.07.2015, 17.36
Appiukon Fulcrum 7:ssa klappia, kellään käryä mikä sieltä kuluu, akselin puslat vaiko laakerit.

Vaihdoin klappaavaan Fulcrum Racing 7 -takakiekkoon laakerit (4 kpl) viikko sitten. Klappi tuli navan vasemmanpuoleisesta laakerista sekä vapaarattaan oikeanpuoleisesta laakerista. Laakerit olivat aivan finaalissa. Vaihto on helpohko, mutta vaatii joitakin työkaluja. Napojen laakerit ovat muistaakseni 6001-2RS (4 kpl) ja vapaarattaan 6901-2RS (2 kpl). Maksavat muutamasta eurosta moneen kymppiin kappaleelta riippuen millaiset ja mistä ostaa. Noihin kiekkoihin tuskin kannattaa laittaa kovin kalliita laakereita.

Fulcrum Racing 5 -videosta ohjeet. 7:ssa samalla tavalla.
https://www.youtube.com/watch?v=9RvHCM4_J9k

pikku-mihkali
24.07.2015, 17.48
Vaihdoin klappaavaan Fulcrum Racing 7 -takakiekkoon laakerit (4 kpl) viikko sitten. Klappi tuli navan vasemmanpuoleisesta laakerista sekä vapaarattaan oikeanpuoleisesta laakerista. Laakerit olivat aivan finaalissa. Vaihto on helpohko, mutta vaatii joitakin työkaluja. Napojen laakerit ovat muistaakseni 6001-2RS (4 kpl) ja vapaarattaan 6901-2RS (2 kpl). Maksavat muutamasta eurosta moneen kymppiin kappaleelta riippuen millaiset ja mistä ostaa. Noihin kiekkoihin tuskin kannattaa laittaa kovin kalliita laakereita.

Kiitti eli klappi lähti laakereista, täytynee metsästää jostain sopivan halvat laakerit, vapaaratas on ok.

miq
31.07.2015, 15.37
Mitä raati mieltä näistä?

http://www.bike-discount.de/en/buy/mavic-cosmic-carbone-sls-wts-m11-99947

Haussa siis max 1200e n 50mm-65mm hiilikuituprofiililla. Tarkoitus olisi ajaa kiekoilla käytännössä joka lenkki ei säästellä kisoihin tms. Pääsääntöinen tarve täysi ja puoli triathlon matkat.

Painoa kuskilla n. 85kg nakuna, kamoissa vähän enemmän. Nuo jäisi sopivasti vielä reippaasti alle budjetista.

Toisena vaihtoehtona Swissside Hadron 625 setti.

https://www.swissside.com/shop/category/hadron-collection/

Lähetetty minun LG-D855 laitteesta Tapatalkilla

Jupis
31.07.2015, 16.19
http://jupis.blogspot.fi/2015/07/swiss-side-hadron-aerokiekot.html
Mulla on nuo Hadronit.Kevyenä kuskina hain mahd. yleispätevää settiä kaikenlaiseen maastoon, edessä 485 ja takana 625. Hyvin on pelittänyt ja olen tyytyväinen valintaan. Edelliset kiekot oli just nuo Mavicit.

arctic biker
31.07.2015, 21.01
http://www.fillariosa.fi/fillariosa Tuolta olen yleensä laakerini tilannut, ammattipuulaaki ja paikallisten kehumisien innoittamana uskon etteivät paskaa myy.

arctic biker
31.07.2015, 21.04
Vaihdoin klappaavaan Fulcrum Racing 7 -takakiekkoon laakerit (4 kpl) viikko sitten. Klappi tuli navan vasemmanpuoleisesta laakerista sekä vapaarattaan oikeanpuoleisesta laakerista. Laakerit olivat aivan finaalissa. Vaihto on helpohko, mutta vaatii joitakin työkaluja. Napojen laakerit ovat muistaakseni 6001-2RS (4 kpl) ja vapaarattaan 6901-2RS (2 kpl). Maksavat muutamasta eurosta moneen kymppiin kappaleelta riippuen millaiset ja mistä ostaa. Noihin kiekkoihin tuskin kannattaa laittaa kovin kalliita laakereita

En itse pitäisi noita kovin huonoina, hyvillä laakereillaan soivat ja kestävät peruskiekot.

plr
31.07.2015, 21.56
Minustakin Fulcrum Racing 5 ja 7 ovat hyvät kiekot. Tarkoitin, että ei kannata laittaa 40 e / kpl laakereita noihin, koska halvemmalla saa uudet kiekot. Laakerikauppias tarjosi minulle tuollaisia laakereita, mutta pysyin tiukasti halvemmissa. :)

pikku-mihkali
01.08.2015, 09.38
Bilhelvetessä löytyy noita noin 4 € kappalehintaan. Juuri sopiva hinta F7:hin, ei peruskiekkoihin kannata hipoilla.

caplake
12.08.2015, 20.22
Onko kellään kokemusta Pro Lite Bracciano A42 Alloy Clincher kiekoista?
http://www.wiggle.co.uk/pro-lite-bracciano-a42-alloy-clincher-wheelset/

taitaa veltecillä olla vastaavia kiekkoja.

Hinta ei aerokiekoiksi ole paha ollenkaan ja kun ei hommaa superkevyitä kuituvanteita niin ei pääse reidetkään liian helpolla...

timppa_234
12.08.2015, 20.49
Onko kellään kokemusta Pro Lite Bracciano A42 Alloy Clincher kiekoista?
http://www.wiggle.co.uk/pro-lite-bracciano-a42-alloy-clincher-wheelset/

Hinta ei aerokiekoiksi ole paha ollenkaan ja kun ei hommaa superkevyitä kuituvanteita niin ei pääse reidetkään liian helpolla...

En ostaisi alumiinisia syviä kiekkoja. Mielummin samanhintaiset kiinahiilarit jotka ei ole välttämättä keveämpiä mutta ainakin tukevampia ja kestävämpiä.

sledgehammer
12.08.2015, 21.51
Mä pyörittelin noita käsissä viime kesänä. Ovat kyllä erittäin tymäkkää tekoa. Paino on vaan aika kova. Ei varmaan huonot, jos saa sopivasti, mutta ei ne kevyet ole. Mä ostaisin mielummin vaikka Planet-X hiilarikiekot tai sitten ne alu/hiilari yhdistelmät. Tuolla wigglen hinnalla en noihin koskisi. Samaan rahaa vois saada vaikka Vision Trimax t42 kiekot, jotka ottaisin paljon mielummin. Niitä on saanut netistä n. 450e hintaan.
Vaikka tästä:
http://www.planetx.co.uk/i/q/WPPXF45/planet-x-ct45-carbon-tubular-wheelset

pikku-mihkali
12.08.2015, 22.16
Mä pyörittelin noita käsissä viime kesänä. Ovat kyllä erittäin tymäkkää tekoa. Paino on vaan aika kova. Ei varmaan huonot, jos saa sopivasti, mutta ei ne kevyet ole. Mä ostaisin mielummin vaikka Planet-X hiilarikiekot tai sitten ne alu/hiilari yhdistelmät. Tuolla wigglen hinnalla en noihin koskisi. Samaan rahaa vois saada vaikka Vision Trimax t42 kiekot, jotka ottaisin paljon mielummin. Niitä on saanut netistä n. 450e hintaan.
Vaikka tästä:
http://www.planetx.co.uk/i/q/WPPXF45/planet-x-ct45-carbon-tubular-wheelset

Minkä helekutin takia planetäksän kiekoista katoaa takuu jos käyttää tuubiliimaa teipin sijasta, kuten linkin takana olevassa ilmossa kerrotaan.

sledgehammer
12.08.2015, 22.34
Ottaisko liima niin kovaa kiinni, että laminointi saattaa alkaa repeilemään? Oon nähnyt kiekkoja, joista on lähtenyt pieniä paloja hiilikuitua irti liiman ja renkaan mukana. Itselläkin oli yhdestä kiekoista lähtenyt matto irvistämään juurikin liiman kohdalta.

Needleman
15.08.2015, 21.44
Lainataan ketjua nopeeseen kysymykseen.
millanen homma vaihtaa vapaaratas? Eli tarkotuksena vaihtaa osasarjaa 10pakasta 11pakkaan. Kiekkoina fulcrum 2.5

pikku-mihkali
15.08.2015, 22.11
Pala kakkua jos osaa kiertää mutterin auki ja kiinni.
https://m.youtube.com/watch?v=3wju6FWiVjQ

Needleman
15.08.2015, 22.36
Pala kakku jos osaa kiertää mutterin auki ja kiinni.
https://m.youtube.com/watch?v=3wju6FWiVjQ

Kiitti, eiköhän tuo onnistu jopa minulta

pikku-mihkali
16.08.2015, 10.27
Kiitti, eiköhän tuo onnistu jopa minulta

Joo saattaisi jopa onnistua minultakin hyvänä päivänä. Normipäivänä hukkaisin jonkun osan ja huonona yleensä onnistun joko katkaisemaan pultin tai ainakin saamaan sen ruhjottua väärille kierteille.

Zorbuli
26.08.2015, 16.46
Morjesta,

Uutena foorumilaisena kysyisin kun täällä tuote tietoa ja "tietoa" tuntuu olevan. Listatkaa tällaiselle noviisille 5 perus hyvää maantiekiekkoa hintaryhmästä alle 350€. Bianchissa alla nyt Reparto Corsen drx 4000 pyörän mukana tulleet, ilmeisen raskaat ja tuolla hintahaarukalla saa varmasti paremmat. Pyörällä ajettu n. 1100km eikä kiekoissa moittimista ole, tosin ei ole kokemusta paremmasta. Pyörä on Bianchi Impulso shimanon osilla. Kuitenkin tiedän että kiekkoja parantamalla saa pyörästä enemmän irti ja siihen voisi hiukan panostaa. Vielä jos saisi yleisimmistä merkeistä 1-2kpl ettei tämä mene merkki fanaatikkojen hehkutukseksi. Fulcrum, Mavic, Shimano, mitä näitä nyt on.....

Warlord
26.08.2015, 16.48
Campagnolo Zonda/Fulcrum 3.

Zorbuli
26.08.2015, 17.04
Zonda nyt vielä menisi hintansa puolesta. Fulcrum 3 liian kallis. Zondassa ainakin painoa aika paljon vähemmän kun nykyisissä (1600g vs 2100g), Luulisi puoli kiloa huomaavan jos pyörä kokonaisuutena painaa sen n. 8,5-9kg.

sledgehammer
26.08.2015, 17.10
Mavic cosmic elite, Citec 3000 aero, Vision trimax T30. Kaikissa kohtaa hinta ja laatu. Ehkä mä silti rankkaisin parhaaksi tuon Visionin, se on myös kevyin. Jokainen noista kestää aika hyvin osumaa. Jokaisella tuli vahingossa johonkin isompaan reikään ajettua, mutta hyvin pitivät muotonsa. Nii juu, perus ultegra on myös hyvä. Ei oo aeroprofiilia, mutta muutoin ihan fiksu kiekko.

huotah
26.08.2015, 18.53
Fulcrum Racing 5 LG

Zorbuli
26.08.2015, 21.57
Kertokaas myös missä sen eniten ajaessa huomaa kun vaihtaa paremmat kiekot. Pyörä varmaan kulkee kevyemmin mutta onko muita selkeitä juttuja. Ja nyt kun on vähän alkuun päästy niin onko jotain kiekkoja mitä ei kannata harkita. Huonoja kokemuksia kestävyydestä yms ?

viller
26.08.2015, 22.09
Lightweightit on ilmeisesti ihan ok.

CamoN
26.08.2015, 22.34
Kertokaas myös missä sen eniten ajaessa huomaa kun vaihtaa paremmat kiekot. Pyörä varmaan kulkee kevyemmin mutta onko muita selkeitä juttuja.

Mielestäni se kevyempien kiekkojen etu havainnollistuu parhaiten kun ottaa irtonaisen kiekon akselin päistä käsin kiinni ja pyöräyttää siihen sormilla kunnolla vauhtia. Siinä kohtaa huomaa miten paljon energiaa tarvitaan kiekon massan kiihdyttämiseksi pyörivään liikkeeseen. Sitten kiekkoa voi käännellä, jolloin huomaa miten raskaaksi käsitellä massa muuttuu pyöriessään. Miksei kiekkoa voi samalla myös siirrellä ilmassa joka havainnollistaa pyörivän massan luomaa painon tuntemusta osana koko pyörää.

Kun pyörivää kiekkoa on heilutellut aikansa, voi ottaa renkaan ja sisurin olomuodossa kehältä 250-350g pois, joka lienee joten kuten vertailukelpoinen painonpudotus hinnat alkaen -kiekon ja hifi-kiekon välillä. Renkaan massa on kehän ulkopuolella ja vaikuttaa siten pyöriessään enemmän kuin painon poistaminen kehältä, pinnoista tai navasta, mutta tämä nyt onkin vaan kalja ja makkara -tason esimerkki. Sitten keventynyt massa pyörimään ja kokeilemaan mikä muuttui.

Zorbuli
27.08.2015, 14.56
Kiitos vinkeistä... Nyt on kauppalistaa tehty ja talven aikana ajattelin päivitellä pyörän ensi sesonkiin kuntoon, Fulcrum tai ultegra kiekkoa meinasin hommailla. Miten hankala tuo rataspakan siirto uusiin vanteisiin on? Olen pyöriä rassannut ja mm. voimansiirtoja uusinut normi hybridipyöriin mutta nämä maantievehkeet on vielä sen verta uusia itselle. Jätänkö suosiolla huoltoliikkeen hommaksi vai kuinka? Pitääkö uusi vanne rihtata heti vai onko ne tehdasvalmiina myös ajokuntoisia. Ilmeisesti uusista vanteista uupuu vannenauha, onko niissä väliä minkälaisen laittaa. Käytän siis Clincheri settiä.

supertele
27.08.2015, 15.05
Pakan vaihtaminen käy ihan samoin kuin nykyaikaisissa hybrideissä. Ei tarvita huoltoliikettä vaan pakka-avain ja ketjuruoska.

Pakka kiinni, rengas paikalleen ja kovaa ajoa.

plr
27.08.2015, 15.26
Pakan vaihto on muutaman minuutin helppo homma yllä mainituilla työkaluilla. Enemmän aikaa menee pakan puhdistamiseen, jos sen hauaa tehdä samalla kerralla.

Zorbuli
27.08.2015, 16.27
Pitääkö pakka kiristää johonkin tiettyyn momenttiin vai riittää jämäkkä kiristys käsivaralla?

Zorbuli
27.08.2015, 16.36
Pitääkö pakka kiristää johonkin tiettyyn momenttiin vai riittää jämäkkä kiristys käsivaralla?

mpk
27.08.2015, 16.37
Rataspakan kiristysmomentti lukee lukkorenkaassa, muistaakseni 40Nm haminoissa

sledgehammer
27.08.2015, 17.49
Ite oon vedelly ihan perstuntumalla kiinni. Se "mutterihan" pykältää silleen jännästi kiristettäessä, ja jossain kohtaa se alkaa tuntua käteen siltä, että ei parane kiristää enempää. Siihen oon jättänyt. Ei se kovin tiukassa tartte olla, siinähän on vielä kierre niinpäin, että veto periaatteessa mielummin kiristää sitä kuin löysää. Ei oo koskaan itsestään lähtenyt aukeamaan ainakaan mulla.

jarit
30.08.2015, 11.36
Vedin tarkalla momenttiavaimella tasan 40nm ja se ei riittänyt. Irtosi ekalla lenkillä noin 80km kohdalla ja hieroi vapaarattaan urat kunnolla pykälille vaikka kuinka varovasti tuli kotiin. Seuraava kiristys oli 55nm ja sillä on pysynyt kiinni. Täytyisi hankkia niitä lukkomuttereita pari ylimääräistä, sillä nekin varmaan kuluu ja löystyy jos pakkaa käyttää useammin irti.

CamoN
19.10.2015, 19.53
GCN:ssä mielestäni ihan fiksuja pointteja kiekkopäivityksestä.

https://www.youtube.com/watch?v=-QekUwBmckQ&index=22&list=WL

fiber
23.10.2015, 20.59
Tyytyväinen: Hankin hyvästä kivijalkakaupasta Shimano DA 9000 C24 -parin. Nyt on 11sp-sopiva setti eikä ollut kuin 600 €.
Ei erityisen sexyt tai pron näköiset, mutta erinomainen on ollut nykyinenkin pari.

maudicel
23.10.2015, 23.10
Itse olen puntaroinut kolmen kiekkosetin välillä ja on todella vaikeaa tehdä päätös.

Mavic Cosmic Carbone 40 Elite WTS (http://www.bike24.de/1.php?content=8;product=100575;menu=1000,4,123,30; mid%5B21%5D=1;pgc%5B17646%5D=17647;pgc%5B17%5D=76; pgc%5B13516%5D=13518)
Mavic Ksyrium Elitet olivat edelliset kiekot, ei mitään huonoa sanottavaa niistä, joten Cosmicitkin varmasti ovat oikein pätevät.

Campagnolo Bullet Ultra 50mm Dark Label (CULT) (https://www.bike-components.de/en/Campagnolo/Bullet-Ultra-50mm-Dark-Label-Carbon-Laufradsatz-mit-CULT-Lagerung-p37164/)
Campan laatua on vaikeaa kyseenalaistaa ja koska kaikki muukin pyörässä on Italoa, niin nämä kiinnostavat ehkäpä eniten.
Näissä on muista poiketen alu-jarrupinta.

Pro-Lite Bracciano Caliente 45mm Carbon Clincher (http://www.wiggle.com/pro-lite-bracciano-caliente-45mm-carbon-clincher-wheelset/)
Pro-Litet olisivat edukkaimmat näistä kolmesta, mutta en tiedä niistä mitään. Hyviä arvosteluja ovat kyllä saaneet.

TuH
24.10.2015, 15.17
Itse olen puntaroinut kolmen kiekkosetin välillä ja on todella vaikeaa tehdä päätös.

Mavic Cosmic Carbone 40 Elite WTS (http://www.bike24.de/1.php?content=8;product=100575;menu=1000,4,123,30; mid%5B21%5D=1;pgc%5B17646%5D=17647;pgc%5B17%5D=76; pgc%5B13516%5D=13518)
Mavic Ksyrium Elitet olivat edelliset kiekot, ei mitään huonoa sanottavaa niistä, joten Cosmicitkin varmasti ovat oikein pätevät.

Campagnolo Bullet Ultra 50mm Dark Label (CULT) (https://www.bike-components.de/en/Campagnolo/Bullet-Ultra-50mm-Dark-Label-Carbon-Laufradsatz-mit-CULT-Lagerung-p37164/)
Campan laatua on vaikeaa kyseenalaistaa ja koska kaikki muukin pyörässä on Italoa, niin nämä kiinnostavat ehkäpä eniten.

Pro-Lite Bracciano Caliente 45mm Carbon Clincher (http://www.wiggle.com/pro-lite-bracciano-caliente-45mm-carbon-clincher-wheelset/)
Pro-Litet olisivat edukkaimmat näistä kolmesta, mutta en tiedä niistä mitään. Hyviä arvosteluja ovat kyllä saaneet.

Noista vaihtoehdoista ehdottomasti Bullet Ultrat CULT-laakereilla! Tosin niistä ei kannata maksaa mitään Bora Onea hipovaa hintaa.

Pro-Litet taitavat olla ihan standardit uudelleenteipatut Gigantex-vanteet. Tonni Gigantexeista on kallista.

Cosmic Carbone 40 on periaatteessa ihan mielenkiintoinen vaihtoehto, etenkin jos sen löytää hyvään hintaan. Vanteen sisälle on upotettu alumiinia helpottamaan hiilikuidun ylikuumenemista jarruttaessa, joten jarrutusominaisuudet ovat kai olennaisesti paremmat kuin peruskuitukiekoissa. Vanteen aeroprofiilikin on ilmeisesti modernimpi kuin vanhoissa 52 mm Cosmic Carboneissa.

Kai_81
24.10.2015, 15.28

Juuri noista Campan Bulleteista en osaa sanoa, varsinkaan kun kiekossa on alumiinipinta (vai koko kehä?), mutta itselläni on saman hintaluokan Campan Bora Onet ja ne ovat kyllä olleet todella mukavat ajella näin harrastelukäytössä. Napoihin ei ole tarvinnut koskea, vapaaratasta olen putsaillut ja siinäpä se mitä ne ovat vaatineet. Tuubithan ne tosin on jos se ihistää :) ..itse olen kyllä nekin liimalitkun kanssa todennut 100 x mukavammaksi käyttää mitä avokumit.

TuH
24.10.2015, 21.04
Juuri noista Campan Bulleteista en osaa sanoa, varsinkaan kun kiekossa on alumiinipinta (vai koko kehä?), mutta itselläni on saman hintaluokan Campan Bora Onet ja ne ovat kyllä olleet todella mukavat ajella näin harrastelukäytössä. Napoihin ei ole tarvinnut koskea, vapaaratasta olen putsaillut ja siinäpä se mitä ne ovat vaatineet. Tuubithan ne tosin on jos se ihistää :) ..itse olen kyllä nekin liimalitkun kanssa todennut 100 x mukavammaksi käyttää mitä avokumit.

Boraa saa nykyään avorengasmallinakin. Ovat vieläpä erittäin kehutut.

sledgehammer
24.10.2015, 22.06
Toi huoltovapaus on vähän ylimainostettu juttu. Aika harvoja konelakeroituja vanteita tarvitsee huoltaa. En mä oo vielä yksiäkään vanteitani navoista huoltanut, kun ei ole ollut mitään tarvetta. Juuri tästä syystä en kuppilaakereilla olevia vanteita edes halua, vaikka parhaassa säädössä voivat rahtusen paremmin rullatakin. Mulle merkkaa paljon enemmän se, että ei tarvii putsailla laakereita ja säätää kuulien kanssa. Nyt vois toisen kiekkosetin vapaarattaaseen vähän sivellä uutta vaseliinia, ovat jo kolme kesää nähneet tietä.

Jami2003
25.10.2015, 09.21
Kaveri joka työkseen mm huoltaa pyöriä ja ajaa itsekin kilpaa mainitsi että konelaakeroituja napoja ei missään nimessä pidä mennä huoltamaan jos ei ole oireita. On niin hyvin tehtaalla (laatu)navat kasattu että huoltamalla elinikä pelkästään lyhenee.

Kai_81
25.10.2015, 17.26
Kaveri joka työkseen mm huoltaa pyöriä ja ajaa itsekin kilpaa mainitsi että konelaakeroituja napoja ei missään nimessä pidä mennä huoltamaan jos ei ole oireita. On niin hyvin tehtaalla (laatu)navat kasattu että huoltamalla elinikä pelkästään lyhenee.

...pyörien konelaakerit vielä kohtuu edullisia jos tarvii joskus vaihtaa, jolloin hinta per huoltoaika puitteissa ei äänettömiä pikku partikkeleita kyllä kannata lähteä putsailemaan :)

Keskiön laakerikupit olen maastopyörissä avannut ja ruutannut rasvaan. Tällä konstilla pyörää olen uittanyt pyörää ympärivuotisessa sohjossa ilman laakerivaurioita vrt ennen tätä shimanon kupit kesti pari kuukautta etelän talvea...

arctic biker
26.10.2015, 22.23
Siitä sinun kaveristasi huolimatta, olen täysin eri mieltä.

arctic biker
27.10.2015, 20.07
https://www.bike-components.de/de/DT-Swiss/R-23-SPLINE-Road-Laufrad-Modell-2016-p45198/ Nuo ny oottaa tätä mun tilausta. Pitää vielä tutkailla alle 500ekun tarjontaa. Aivan sopiva vanteen sisäleveys ja muutenkin soivalta tuntuva setti.

arctic biker
29.10.2015, 18.55
Kaveri joka työkseen mm huoltaa pyöriä ja ajaa itsekin kilpaa mainitsi että konelaakeroituja napoja ei missään nimessä pidä mennä huoltamaan jos ei ole oireita. On niin hyvin tehtaalla (laatu)navat kasattu että huoltamalla elinikä pelkästään lyhenee.jami

Otan pikkasen takaisin kommenttiani. Oikein hyvät laakerit on tottakai hyvin suojattuja, toisaalta laakerin tehokas suojaus lisää vierintävastusta. Myös konelaakerin avaaminen tarkoittaa ettei niitä suojia ikuna saa takaisin painettua yhtä hyvin. Toisaalta taas paskaa kertyy parempiinkin niin mikä on lopputulos. Itse avaan ja puhdistan ja uutta rasvaa. Hyväksyn etten kerran avaamaani laakeria saa yhtä hyvin enää tiivistettyä.

mhelander
30.10.2015, 00.00
Ei sitä kumista pölysuojaa tarvi väkisin vääntää pois akselin puolelta. Itse käytän katkoteräveitsen kärkeä ja kehän puolelta väännän tasaisesti mutta määrätietoisesti pois ja mahdollisuuksien mukaan molemmilta puolilta.

Bräkleen:llä huuhtelen rasvat ja paskat pois, hetken kun odottaa niin Bräkleen kuivuu ja perään Redline SV-2 synteettistä vaseliinia ja suojat perään.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

pikku-mihkali
31.10.2015, 16.55
Tollasella setillä on muuten ilo irrotella pölysuojia, eikö maksa paljon.
http://www.amazon.co.uk/Piece-Stainless-Steel-Dental-Set/dp/B0015V3050#

SSGT-92
31.10.2015, 17.16
Tai sit vaa kotomaasta ; http://www.motonet.fi/fi/tuote/771037/Koukku--ja-piikkisarja-hienomekaanikolle

kauris
31.10.2015, 17.32
just tuollaista olen kaivannut keulahuoltoon o-renkaiden irroitukseen! Pitääpä odotella, että Espoon tai muun lähialueen moponettiin tulee taas tarjolle ja käydä hakemassa setti himaan.

VPR
02.11.2015, 12.04
Eikös pyöräilijän valinta ole http://www.parktool.com/product/utility-pick-set-up-set

pjotr
10.11.2015, 13.10
Arvon toverit, mistäs Suomesta saisi Campan Zondaa järkihintaan?

Verkkokauppa.com myy tilaustuotteena, hintaeroa Wiggleen kertyy n. 60 e (20 %). Mielelläni annan rahani kotimaiselle kauppiaalle, mutta toivoisin eron olevan hitusen pienempi.

Aikani olen googlea ja foorumia käyttäen vertailevaa tutkimusta tehnyt ja noihin päätynyt. Aerommat kiinnostaisi (Bora One 35 mm, DA 9000 c35 jne. ), mutta päätin nyt etten ole niin paljon valmis satsaamaan tässä vaiheessa. DA 9000 c24 vaihtoehtona, niitä voisin vaikka Toni&Tonista kysellä.

Warlord
10.11.2015, 14.57
Mä löysin halvimmalla Zondat bike-componentsilta. Oli tosin silloin hieman halvemmat kuin nyt näyttää olevan.

maudicel
21.11.2015, 14.44
Tuli sitten hommattua Campan Bullet Ultrat CULT-laakereilla.
Fillaritorilla oli juuri sopivasti myytävänä melko vähän käytetyt ja erinomaisessa kunnossa olevat yksilöt.
Hintakin oli kohdillaan.

Warlord
21.11.2015, 15.10
Laitahan kokemuksia kun pääset ulos ajamaan.

maudicel
21.11.2015, 22.44
Laitahan kokemuksia kun pääset ulos ajamaan.

Jes, laitan toki, mutta tällä hetkellä kelit on enemmänkin rospuuttokiekoille.

Hannez78
22.11.2015, 02.29
Verkkokauppa.com myy tilaustuotteena, hintaeroa Wiggleen kertyy n. 60 e (20 %). Mielelläni annan rahani kotimaiselle kauppiaalle, mutta toivoisin eron olevan hitusen pienempi.

Takuucasen osalta voi olla mukavampi hoitaa homma verkkokauppa.com kanssa kuin wigglen. Itse olen joskus säästänyt ja sen jälkeen katunut...

JohannesP
22.11.2015, 05.00
http://www.bike-discount.de/en/buy/campagnolo-zonda-wheelset-black-shimano-82975
Siitä vielä Zondat pari euroa halvemmalla ellet ole vielä tilannut. Kyllä saksalaisetkin takuut hoitaa ja ehkä mahdollisesti vielä paremmin kuin verkkokauppa.com. Googlella löytyy aika paljon huonoja kokemuksia...

noniinno
03.12.2015, 22.06
Joku rotisko maantielle tulee luultavasti hankittua ensi kesäksi. Shimanon satasen peruskiekot menevät vaihtoon. Ihan hirveästi ei kuitenkaan kannata narujalan sijoittaa, joten mitä suosittelette 70kg (kesällä toivottaavsti allekin) kuskille. Tubeless kiinnostaisi. Nuo Zondat ei taida olla tubelessit..? Levyjarruihin en ajatellu siirtyä vielä. Lähinnä yksin tulee ajeltua lenkkiä ja joskus on kiva ajaa Stravan seguja kovaakin.

http://www.wiggle.com/cosine-32mm-alloy-clincher-road-wheelset/

http://www.wiggle.com/campagnolo-zonda-clincher-wheelset/

http://www.wiggle.com/shimano-ultegra-6800-tubeless/

Vai sitten kiinanvaihtoehto?

Tuubit vai avot?

Ajelen vain hyvillä keleillä maantiellä, kuraläträykseen on sitten ihan toiset vehkeet. Niin kuin ehkä edellisestä käy ilmi, olen vähän pudonnut maantiehommista.

huotah
03.12.2015, 23.03
Joku rotisko maantielle tulee luultavasti hankittua ensi kesäksi. Shimanon satasen peruskiekot menevät vaihtoon. Ihan hirveästi ei kuitenkaan kannata narujalan sijoittaa, joten mitä suosittelette 70kg (kesällä toivottaavsti allekin) kuskille. Tubeless kiinnostaisi. Nuo Zondat ei taida olla tubelessit..? Levyjarruihin en ajatellu siirtyä vielä. Lähinnä yksin tulee ajeltua lenkkiä ja joskus on kiva ajaa Stravan seguja kovaakin.

http://www.wiggle.com/cosine-32mm-alloy-clincher-road-wheelset/

http://www.wiggle.com/campagnolo-zonda-clincher-wheelset/

http://www.wiggle.com/shimano-ultegra-6800-tubeless/

Näistä kiekoista Cosine on muotoilultaan modernein, ts. verrattain leveä ja aerodynaamisempi kuin Zonda tai Ultegra. Zonda on nykytrendiin verrattuna kapea, mutta erittäin kehuttu ja hyväksi todettu kiekkosetti, mutta ei ole tubeless. Ultegra lienee jäykkyydeltään lähellä Zondaa ja yhtä lailla kapea, mutta etuna tubeless -valmius. Näistä kahdesta Zonda ja Ultegra ovat varmoja valintoja joissa ei voi mennä vikaan. Nämä kommentit ilman omaa kokemusta, mutta näin olen asian ymmärtänyt lukuisten lähteiden perusteella.

Itse kuitenkin lähtisin hakemaan tuoreemman sukupolven kiekkoa, ts. leveitä ja tubeless -valmiita vaihtoehtoja. Yo. kiekkojen kanssa samassa hinta- ja painoluokassa esim. DT Swiss R23 Spline (http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-wheelset-qr-406756).

TERU
04.12.2015, 07.23
Kesän kokemus Ultegra 6800 kiekoista, tulivat bd:ltä, ja ovat erittäin neutraalit, on voinut unohtaa, ajaa vaan. Renkaan laitto vanteelle on vähän tiukempi kuin tavallisissa kiekoissa.

Hyvät peruskiekot normaalilla sisäleveydellä.

sledgehammer
04.12.2015, 08.19
Ettei olis tubeless kiekot, jos on vähän työläät vääntää renkaita? Samat kiekot oli alla Malliksella vuokrapyörässä ja hyvä kuva niistä jäi itsellekin. Hinta/laatusuhde varmasti kohdallaan.

Edit:

Tuubit vai avot?
No mä oon kyllä tykänny tuubeista. Kai se on makuasia. Sanotaan näin, että en antaisi rengasvaihtoehdon häiritä valintaa, jos on muuten jotain hyvää sattunut sopivasti silmän alle.

arctic biker
04.12.2015, 16.16
[QUOTE][Itse kuitenkin lähtisin hakemaan tuoreemman sukupolven kiekkoa, ts. leveitä ja tubeless -valmiita vaihtoehtoja. Yo. kiekkojen kanssa samassa hinta- ja painoluokassa esim. DT Swiss R23 Spline (http://www.bike-discount.de/en/buy/d...lset-qr-406756 (http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-wheelset-qr-406756)).huotah/QUOTE]

Nuo kertaalleen tilasin, ikäväkseni paketista löytyi edellisen sukupolven kiekot, kapeat ja vielä Campan vaparilla. Oisin pitänyt jos päittäin Shimanon oisin saanut vaihettua .Heti kun rahani saan niin tilaan uusiksi. Järkihintaan, passeli vanteen sisäleveys niin crossarille ja ehken mahtuu maantiepyörään ja DTSwissit. Toivon että laatukin on vaikka halpistavaraa niin aitoa, huomaan että Puolassa tehtyä!

huotah
04.12.2015, 21.07
Huom. jos jollain on Ultegra -kiekkosetti hankintalistalla niin Toni&Toni Helsingissä myy vielä huomenna 5.12. -21% alella. Heidän normaalihinta on muistaakseni 325,- eli setti lähtee asialliseen hintaan (eikä tuo normihintakaan ole paha).

huotah
04.12.2015, 21.13
Itse kuitenkin lähtisin hakemaan tuoreemman sukupolven kiekkoa, ts. leveitä ja tubeless -valmiita vaihtoehtoja. Yo. kiekkojen kanssa samassa hinta- ja painoluokassa esim. DT Swiss R23 Spline (http://www.bike-discount.de/en/buy/d...lset-qr-406756 (http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-wheelset-qr-406756)).

Nuo kertaalleen tilasin, ikäväkseni paketista löytyi edellisen sukupolven kiekot, kapeat ja vielä Campan vaparilla. Oisin pitänyt jos päittäin Shimanon oisin saanut vaihettua .Heti kun rahani saan niin tilaan uusiksi. Järkihintaan, passeli vanteen sisäleveys niin crossarille ja ehken mahtuu maantiepyörään ja DTSwissit. Toivon että laatukin on vaikka halpistavaraa niin aitoa, huomaan että Puolassa tehtyä!

Tsekkasin juuri tänään yhtä esittelypyörää missä oli alla nuo R 23 Splinet. Yllättävän paljon nätimmin se rengas istuu tuollaisella vähän leveämmällä kehällä (ja kiekot oli muutenkin asiallisen näköiset).

kuovipolku
04.12.2015, 21.26
Mainitsemisen arvoista lienee Cycle Centerin hinta Shimanon WH-9000-C24-CL-kiekoille: 549 € http://www.cyclecenter.fi/tuote/shimno-dura-ace-c24-hiilikuitukiekot/

Kyseessä on arvatenkin vanhempi eli kapeavanteisempi malli, mutta onhan se kelvannut sellaisenakin useiden vuosien ajan (ja kysymällähän se selviää).

noniinno
04.12.2015, 21.58
No kyllä minä seuraan muotioikkuja ja jätän kapiat kehät kauppaan, eikä shimano jostain syystä herätä intohimoja. Viime kesänä ajelin Dura-Aceilla Italiassa, ja silti muinoin omistamani American Classic Sprrintit tuntuivat paitsi rullaavan paremmin niin myös olevan jotenkin herkemmät. En tosin tiedä vuokrapyörän huoltoukon moraalista.

Mutta tuubit on tässä elämässä vielä kokeilematta. Mitäs sanoisitte näistä? https://www.salden.nl/nl/tufo-carbon-wielset-incl-tubes-tufo-composite-162470.html
Nuo Tufon renkaat eivät kyllä ole testeissä nauttineet ihan parhaasta menestyksestä. Budjetti taitaisi ylittyä "vähän", mutta olisihan noissa kumit ja jarrupalat jo hinnassa mukana.

pjotr
05.12.2015, 09.35
http://www.bike-discount.de/en/buy/campagnolo-zonda-wheelset-black-shimano-82975
Siitä vielä Zondat pari euroa halvemmalla ellet ole vielä tilannut. Kyllä saksalaisetkin takuut hoitaa ja ehkä mahdollisesti vielä paremmin kuin verkkokauppa.com. Googlella löytyy aika paljon huonoja kokemuksia...

Tilasin lopulta Wigglestä, kiitos vain. Vajaa 330 e toimituksineen. Kyselin kyllä Suomestakin, olisi ollut kiva ajatus. Mutta mm. Velosportista saisi joskus keväällä, ehkä, ja hintatasokin jäi epäselväksi.

Ensiajatus paketista nostaessa oli: onpas kevyet. Toisaalta oli ensimmäiset koskaan paketista nostamani kiekot, joten...

arctic biker
11.12.2015, 18.03
Tsekkasin juuri tänään yhtä esittelypyörää missä oli alla nuo R 23 Splinet. Yllättävän paljon nätimmin se rengas istuu tuollaisella vähän leveämmällä kehällä (ja kiekot oli muutenkin asiallisen näköiset).
Mulla on Eastonin SL70, siis tää uusin halvempipinnattu versio ja jotain jäänyt mieleen.näistä leveimmistä, maksoin just tään http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-wheelset-qr-406756/wg_id-511 Tuossa on minusta
paaljon kiekkoa järkihintaan eikä painokaan, siis ilmoitettu, ole paha. Veikkaan että 1650g omalla puntarilla.

TERU
11.12.2015, 19.35
Kyllä, tuleeko nuo Felttiin vai krossareihin vai sekä että? Onko noissa sisäleveys 17 mm? Onko rullaluistinlaakerit? Tartteeko nuo vannenauhat?

Hyvältä näyttävät!

arctic biker
11.12.2015, 21.25
Kyllä, tuleeko nuo Felttiin vai krossareihin vai sekä että? Onko noissa sisäleveys 17 mm? Onko rullaluistinlaakerit? Tartteeko nuo vannenauhat?

Hyvältä näyttävät!

Kyllä/kyllä ja sekä että. 18milliä vanteen sisäleveys ja kyllä lienee tommoiset laakerit joitten nimeä uskalla enää sanoa ettei taas mee väärin. Vannenauhat luulen olevan tarpeeseen. Toissavuotisen marjanostajani lahjoittamaa sidontateippiä on vielä runsaasti.

Ja meinas unohtua, ovatten tubelesskelpoiset, niinkuin olivatten palauttamani kiekotkin, ainakin päätellen tubelessventtiileistä jotka jotenkin unohdin pakata matkaan.

huotah
11.12.2015, 21.51
Aikani arvottuani tilasin Fulcrumin Quattrot (http://www.wiggle.co.uk/fulcrum-racing-quattro-lg-alloy-clincher-wheelset-2016/) (alumiiniset). Vaikka nuo menee monien luokittelussa kategoriaan "ankkurit" niin itse tykkäsin edellisistä Quattroista niin paljon että päätin pelata varman päälle. Markkinoilta löytyy monia parempia, mutta harvempi niistä on alle 250e hintaluokassa.

V-P.V
11.12.2015, 23.10
1668g (709g/959g) näytti Ultegra 6800 pari, kun vaakailin. Shimanon räikällä. Jos jotakuta kiinnostaa.

jaksu
12.12.2015, 00.37
6800 kannattaa muistaa, että ovat vieläpä tubeless readyt. Ei ollenkaan pöllömmät siis kun hinta otetaan huomioon.

arctic biker
12.12.2015, 18.14
Aikani arvottuani tilasin Fulcrumin Quattrot (http://www.wiggle.co.uk/fulcrum-racing-quattro-lg-alloy-clincher-wheelset-2016/) (alumiiniset). Vaikka nuo menee monien luokittelussa kategoriaan "ankkurit" niin itse tykkäsin edellisistä Quattroista niin paljon että päätin pelata varman päälle. Markkinoilta löytyy monia parempia, mutta harvempi niistä on alle 250e hintaluokassa.
Ei nuo minustakaan huonot ole, omien Sciroccojen takakiekko oottaa yhtä pientä mutteria jonka hävetäkseni ihan kotimaiselta tilasin , saanen tammikuussa. Ei tuo paino ole itteäni haitannut.

Tallin kepoisimmat on täällä RCZ Race SL tuolta Luxemburgista. Kevyet ja halvat silloin ostaessani. Ainu vaan etten tietäny ja silloin tajunnutkaan
mitä tilasin. Vanteen sisäleveys on noissa 13,5mm , noilla kun ajaa 25mm Misukoilla niin kepoisa kuskikin vaikka kuin pappavauhtia cruisailee hoksaa miten rengas nuljuaa sivusuuntaan. Noo jemmassa on 23mm rengasta ja onhan nuo ny neljä kautta hyvin pelanneet. Yksi pinna ja kaikki laakerit uusittuna näillä kilsoilla eli ei paha.

arctic biker
12.12.2015, 18.21
6800 kannattaa muistaa, että ovat vieläpä tubeless readyt. Ei ollenkaan pöllömmät siis kun hinta otetaan huomioon.
+1 , tuo vanteen sisäleveys minusta piisaa oikein hyvin normimaantierenkaille. Nyt kun olen tyydyttänyt vannejarrucrossarieni kyltymättömät tarpeet niin ajan nuo nuo nykyiset loppuun, jos jotain tuhoja tulee niin heleppo valinta.

Rawjunk
12.12.2015, 21.39
Nuo Wigglen 32mm alumiinikiekot on suht kiinnostavat. Alle 1500g, tubeless readyt ja moderni muotoilu(en tosin tiedä onko tällä itselle mitään väliä). Zondat ois tietty varma valinta, mut pitää seurata millaisia arvosteluja Cosinet saa kesään mennessä. Hintakin about 300€ Wigglen platinum-asiakkaalle.

frp
13.12.2015, 11.19
Esimerkiksi eteen 60mm ja taakse 88mm korkuiset aero-kehät, tubeless yhteensopivat ja Zippin patenttia rikkovalla profiililla eli keskeltä leveämpi U-malli (renkaan kohdalla 25mm). Kehät Kiinasta tulleineen ja muineen noin 400e. Siihen Saksasta 48kpl CX-Ray pinnoja 125e. Navat sitten oman maun mukaan 200e ylöspäin. Kasaus itse. Aika edullista... Ei ihme, että näitä "omia" "edullisia" kiekkomerkkejä putkahtelee vähän jokaiselta kaupalta.

edit. En siis ole näin tehnyt. Kunhan spekuloin.

Moska
13.12.2015, 12.35
Omaan hommasin dura acen wh9000-24 setin. Etunen 607 ja taka 826g.+ Linkut 127g yhteensä.
Tupelesreadyt ja euron alle 500 Suomesta tilattuna, toki toimituskulut vielä tuohon :-).
Contin Force & Attack pari vielä tulossa (401g) ja micheliinin ultralight sisurit oottaa asennusta

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

JaniM
13.12.2015, 20.28
Alle 600€ kiekkojen testi: http://www.roadbike.de/test/parts/im-roadbike-test-9-rennrad-laufraeder-um-600-euro.1204850.9.htm

noniinno
15.12.2015, 08.09
Tilasin nuo Cosinet. Renkaiksi Schwalbe One Prot, tubelessina tottakai. On muuten kevyet kumit, 235g 23mm leveänä tubelessina. Ei noissa kovin pahasti voi vikaan mennä...luulisin 😁.

noniinno
18.12.2015, 23.01
Tilasin nuo Cosinet. Renkaiksi Schwalbe One Prot, tubelessina tottakai. On muuten kevyet kumit, 235g 23mm leveänä tubelessina. Ei noissa kovin pahasti voi vikaan mennä...luulisin .

No nyt kiekot tulivat. Olivat viisi grammaa kevyemmät kuin spekseissä. Pikalinkut olivat myös oikein sirot, en hoksannut puntaroida. Parasta oli kuitenkin vapaaratas, jonka runkoon on istutettu teräksinen insertti estämään pakan leikkautumista alumiiniin. Erittäin laadukas vaikutelma noista kyllä jää. Täytyy vielä tarkistaa pinnojen kierys ja vilkaista vapaarattaan rasvaus.

JiiÄm
20.12.2015, 10.17
Oon tässä vähän pähkäillyt toista kiekkoparia (koska onhan noita hyvä olla :) ) ja budjetti olisi max. 400€. Pohdintaa aiheuttaa lähinnä se että kannattaisiko omalla kohdalla satsata kevyisiin matalempikehäisiin (esim. Fulcrum Racing 3) vaiko korkeammalla profiililla (50-60mm?) oleviin? Jotka pitäisi tosin harrastuksen vuoksi kasata itse koska valmiit merkkikiekot menee noissa jo yli budjetin.
Lenkit ajan soolona, 40-70km ~32km/h ja 70-140km ~30km/h, eli ei mitään tuulennopeaa kyytiä mutta kuitenkin. Ympäristönä itä-Suomen kumpuilevat tiet ja tämän hetkinen ajaja+pyörä paino on noin 69kg Mavic Aksiumeilla.

JohannesP
20.12.2015, 11.16
Itse katsoisin ehdottomasti jotakin keskitason alukiekkoa tuolla budjetilla. Nuo Racing 3/Zondat on ihan perushyvät kiekot alle 350€ hintaryhmässä ja ei pahasti voi mennä pieleen. Kannattaa käytettyjäkin kytätä.

Tuolla 400€ et saa kiinankuitusiakaan uutena, mutta käytettynä saattaa lähelle tuohon päästä. Varsinkaan hinnat alkaen Kiinan hubeista vaikea sanoa mitä saat.

Moska
20.12.2015, 13.20
Olisiko nuo cyclecenter.fi n Shimano RS81 C24 ok? 399€ hintaa nyt. Omaan sain satasta kalliimmalla Dura-acet, mutta niiden hinta näkyy nousseen paljon.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

JiiÄm
20.12.2015, 23.12
Itse katsoisin ehdottomasti jotakin keskitason alukiekkoa tuolla budjetilla. Nuo Racing 3/Zondat on ihan perushyvät kiekot alle 350€ hintaryhmässä ja ei pahasti voi mennä pieleen. Kannattaa käytettyjäkin kytätä.

Tuolla 400€ et saa kiinankuitusiakaan uutena, mutta käytettynä saattaa lähelle tuohon päästä. Varsinkaan hinnat alkaen Kiinan hubeista vaikea sanoa mitä saat.

Juu kokemusta on halvemmista Fulcrumeista ja olen ollut tyytyväinen, vaikka ovatkin painavahkot (tai no kuten muutkin hintaluokassaan). Takanavan laakerit väljistyivät vaan suht pienellä kilometrimäärällä.

Tuo on kyllä ihan totta että kokonaishinnaltaan menee kyllä yli, varsinkaan jos yhtään satsaa napoihin. Lähinnä saisi jaettua kuluja kun hankkisi osia pikkuhiljaa, ei olisi niin iso kertainvestointi.

Olisiko nuo cyclecenter.fi n Shimano RS81 C24 ok? 399€ hintaa nyt. Omaan sain satasta kalliimmalla Dura-acet, mutta niiden hinta näkyy nousseen paljon.

Tuohon hintaan varmaan ihan harkinnan arvoiset. Muista ominaisuuksista en osaa sanoa mutta kehän leveys taitaa olla sama kuin Fulcrumissa, ilmoitettu paino jopa pienempi. Laadullisesti nuo sijoittuvat johonkin Ultegran ja Dura-Acen välimaastoon?

plr
20.12.2015, 23.27
halvemmista Fulcrumeista .. Takanavan laakerit väljistyivät vaan suht pienellä kilometrimäärällä.

Näin on. Tosin nuo konelaakerit on helppoa ja halpaa myös vaihtaa.

kuovipolku
21.12.2015, 00.18
Tuohon hintaan varmaan ihan harkinnan arvoiset. Muista ominaisuuksista en osaa sanoa mutta kehän leveys taitaa olla sama kuin Fulcrumissa, ilmoitettu paino jopa pienempi. Laadullisesti nuo sijoittuvat johonkin Ultegran ja Dura-Acen välimaastoon?

Sanoisin kuitenkin että huomattavasti lähemmäksi Ultegraa kuin Dura-Acea eli vain vähän kärjistettynä Ultegra on hivenen painavampi, kestävämpi ja Tubeless Ready. Jos ei aio siirtyä sisurittomiin renkaisiin eikä harrastaa cyclocrosstyyppisempää tiestöä tai maastoa eikä ajaa asfalttiteilläkään suoraan kuoppiin, RS81 lienee sopivampi valinta.

PS Jos käytetyt kiekot ovat harkittavissa, joku taisi kaupata vähän ajettuja RS81 C35:ia juuri budjetoidulla hinnalla.Ne ovat joko juuri sopivat edes hieman aerot yleiskiekot joilla kevyemmänkään kuskin ei tarvitse pelätä tuulenpuuskia - tai kenties hyvännäköiset mutta tarpeettoman painavat kiekot jotka eivät kuitenkaan ole merkittävästi aerommat kuin C24:t.

sledgehammer
21.12.2015, 12.03
Toi tuulihomma on vähän semmonen juttu, että toisia se häiritsee enemmän ja toisia vähemmän. Oon ajellut kaikki lenkkini 50mm tai 50/85mm kiekkosetillä viimeisen kolmen vuoden ajan ja kaikenlaista keliä on osunut kohdalle. Mitään suurempaa ongelmaa en niiden käytössä tuulta ajatellen ole nähnyt. Toki se tuntuu vähän ohjauksessa, mutta tarinat "purjehtimisesta" tuulen mukana eivät ole toteutuneet. Olen kylläkin ajellut yksin, en ryhmässä, että semmonen varaus tähän mielipiteeseen sisältyy. Jollain 35mm profiililla en kyllä kantaisi hetkeäkään murhetta tuulijutuista. Tuuli ottaa varmaan enemmän kiinni vaikka löysään ajopaitaan, kuin 35mm kiekkoihin.

kuovipolku
21.12.2015, 13.36
No sehän oli nimenomaan mainittu syynä valita 35-milliset oikeasti aerompien 40+ tai 50-millisten sijaan. Eli vasta jälkimmäisten arvosteluissa yms aletaan mainita tietty sivutuuliherkkyys tai huomauttaa etteivät ne välttämättä ole kaikilta osin parhaimmillaan kevyen kuskin alla. Niin tai kokemuksissa alkaa olla eroa eli toiset kertovat että mitään ei tunnu, toiset että siihen kyllä tottuu ja toiset että vähänkin puuskaisemmalla tuulella valitsee mielummin ne 24-milliset.

PS Itse olen paitsi kevyt myös hintelä kuski ja pari kertaa olen sopivassa esim. metsänreunan, kallioleikkauksen ja peltoaukeaman muodostamassa tuulisuppilossa tullut siirtyneeni sivusuunnassa hyvinkin puoli metriä. Soololenkillä siitä on selvinnyt säikähdyksellä, mutta porukkalenkillä olisi voinut tulla ns. tilanne.

plr
21.12.2015, 14.15
En mielestäni ole huomannut suurempaa eroa sivutuuliherkkyydessä tavallisilla matalilla kiekoilla ja vähän yli 50 milliä korkeilla aerokiekoilla. Eroa voi toki olla, mutta ei se sadan kilon kuski+pyörä massalla tunnu.

Antti Salonen
21.12.2015, 17.08
Oma kokemuspohja on sellainen, että 60-millisissä kiekoissa sivutuuli tuntuu vähän kun 45-millisissä sitä ei käytännössä huomaa. Mikään oikea ongelma tuo ei ikinä ole ollut. Kovat tuulenpuuskat heiluttavat toki miestä tai naista kiekoista riippumatta. Kisakäyttöön n. 50-60 mm profiili on Suomessa varmasti hyvä (aerodynaaminen etu muttei liian sivutuuliherkkä), ja muussa käytössä voi sitten mennä fiiliksen ja ulkonäön mukaan.

JiiÄm
21.12.2015, 23.30
Kiitoksia kaikille oikein paljon, mukava lukea kokemuksista mitä on tullut. Kyllähän nuo korkeemmat 50-60mm kiekot rupesi taas pikkasen lisää kiinnostamaan, että harkitsen josko säästäisi hiukan lisää ja korottaisi vähän budjettia. Hankala paikka kyllä, kevyempi vaiko aerompi. Vai molemmat. :)

arctic biker
22.12.2015, 12.37
http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-wheelset-qr-406756/wg_id-511. Nyt on paketissa oikeat! Vannenauhat valmiiksi asennettuina painoa 1640g.

Napojen rakenteen kun tutkin ihan DtSwissin manuaalista ja pienellä ropelointisysteemillä. Näissä on akselien päätyholkit ihan vaan painamalla eli ei minkäänlaista laakerivälyksen säätömahdollisuutta. Hmm, nää vanteet ja Ultegra 6800sarjan navat ois aika mieluinen paketti. Sain toki mitä halusin ,sisäleveyttä 18mm ja tubelesslailliset.

Kuntoilija
22.12.2015, 13.56
http://www.bike-discount.de/en/buy/dt-swiss-r-23-spline-wheelset-qr-406756/wg_id-511. Nyt on paketissa oikeat! Vannenauhat valmiiksi asennettuina painoa 1640g.

Näissä on akselien päätyholkit ihan vaan painamalla eli ei minkäänlaista laakerivälyksen säätömahdollisuutta.

Noissa on konelaakerit, eikä konelaakereissa ole välystä mitä säätää, jos laakerit on ehjät.

Hyviltä nuo kyseiset keikot on yhden kesän ajoilla tuntuneet, mutta vapaaratas on kyllä aika äänekäs Shimanon Ultegra-navan jälkeen.

CamoN
22.12.2015, 15.12
Noissa on konelaakerit, eikä konelaakereissa ole välystä mitä säätää, jos laakerit on ehjät.

Vaan kun sellaisiakin konelaakerillisia napoja on olemassa, joissa akselin päätykupeissa on kierteet sivusuunnan välyksen poistamiseen akselilta. Periaate sama kuin perinteisen kartiokuulalaakerin kartiomutterissa ja lukkomutterissa vaikkei konelaakereissa sitä välystä olekaan.

Esimerkkinä Easton R4:

Esimerkkinä Easton R4
(http://youtube.com/watch?v=RIIMmsMx7Ng)

SSGT-92
22.12.2015, 15.59
Mavic käyttää kans :http://www.tech.mavic.com/uk/sources/Produits/ROUTE/Roues/KsyriumElite/KsyEliteSpareParts.pdf

Kuntoilija
22.12.2015, 16.17
Kas vain, ei kyllä avaudu minulle miksi moisia säätöjä pitää olla.

arctic biker
22.12.2015, 16.48
Otappa Kuntoilija kiekosta lempeä ote ja väännä vanteesta sivusuuntaan, toki pikalukko kunnolla kiinni. Sitten kun alat klappia eli väljyyttä huomaamaan niin palataan asiaan.

Käytin uusia DtSwissejä rihtauspukilla ja koestin kiekon pyörimistä sekä pikalukko auki että voimalla kiinni. Empä onnekseni eroa huomannut. Tää tarkoittaa jotta laakerinvaihto on normihomma.

Mun Campa Ventoissa ynmä Sciroccossa ynnä vanhemmissa konelaakerikiekoissa on minusta aivan fiksu välyksen säätösysteemi. Toki klassisesta systeemistä taija uskaltaa puhua. Sen verran että uusimman Dura-Acen vetopuolen lukkomutteria ei saa ihmisvoimin auki, ja se on
hyvä homma!

Kuntoilija
22.12.2015, 17.01
AB, jos konelaakerinavassa esiintyy tuolla tavalla klappia, niin silloin musta on valmistajalla valmistustoleranssit hakusessa ;)

arctic biker
22.12.2015, 17.03
AB, jos konelaakerinavassa esiintyy tuolla tavalla klappia, niin silloin musta on valmistajalla valmistustoleranssit hakusessa ;)

Ei toki uutena mutta kuluvia osia laakerit ovat... Sciroccot on nyt kolmatta vuotta ajossa ja takasesta on laakerit sen verran kuluneet ettei enää välyksensäätö auttanut.

Jos joku rivien välistä lukee jotta pikkasen petyin uusimpien kiekkojen napoihin on täysin oikessa. Minä kyllä kylällä printtasin napamanuaalin mutta arkistoin niin hyvin että paketin avattuani vasta nivaskan etsin ja ajatuksella luin.

Asemoin noille MaraWinterit litkujen kera ja vuoden päästä lienen taas pikkasen tietävämpi. Paino sanalla pikkasen... Kiitos Camonille ja SSGT:lle hyvistä linkeistå.

Hyvää joulua kuiten kaikille!

arctic biker
29.12.2015, 16.36
[QUOTE=TERU;2469151]Kyllä, tuleeko nuo Felttiin vai krossareihin vai sekä että? Onko noissa sisäleveys 17 mm? Onko rullaluistinlaakerit? Tartteeko nuo vannenauhat?

Hyvältä näyttävät]
R23 By DtSwiss aloitti maallisen vaelluksensa raadollisesti Mara Winterrenkailla. Litkutus oli todella helppo nakki. Mitoin kuinka nää nastakumit isonee, niin turhaan . Tää 15-18mm vanteen sisäleveydessä on niin pieni ettei se vaikuta renkaan mittoihin , ainakaan minun mauseritarkkuudella.

Huomaan että tuolla pätevämpien ja vissiin viisaampien säikeellä navat ei tarvii mitään huoltoa, minä ny olen huomannut jotta jollain kilsakertymällä omat kiekkoni pientä laakerikiristystä kaipaavat.

TERU
29.12.2015, 21.29
"R23 By DtSwiss aloitti maallisen vaelluksensa raadollisesti Mara Winterrenkailla. Litkutus oli todella helppo nakki. Mitoin kuinka nää nastakumit isonee, niin turhaan . Tää 15-18mm vanteen sisäleveydessä on niin pieni ettei se vaikuta renkaan mittoihin , ainakaan minun mauseritarkkuudella.

Huomaan että tuolla pätevämpien ja vissiin viisaampien säikeellä navat ei tarvii mitään huoltoa, minä ny olen huomannut jotta jollain kilsakertymällä omat kiekkoni pientä laakerikiristystä kaipaavat."/ arctic biker

Hienoa, onnea ja vauhdikasta Uutta Vuotta! Kiitokset omasta puolesta joulutervehdyksestä.

Molemmat asiat kokematta, sisärenkaattomat ja konelaakerit navoissa, jos ajovuosia riittää tiedä vaikka noitakin vielä.
Pystyykö noita napoja "säätämään" edes saman verran kuin ht2 keskiötä tai integroitua ohjauslaakeria, siis lonksuminen juuri pois? Noille hieman leveämmille vanteille MW 35 asentuu mukavamman näköisesti omankin kokemukseni mukaan.

sledgehammer
30.12.2015, 18.34
Visionilla on muuten vielä semmonen kiristettävä systeemi, joka estää laakerin liiallisen kiristyksen pikalinkulla. No ei kai kukaan niitä apinanraivolla kirraa, vai voiko ne vahingossakin saada liian tiukalle?

Edit:
Se olikin PRA-system.
https://youtu.be/4YCtodWV2Yc

arctic biker
30.12.2015, 18.56
Visionin systeemi on ihan sama kuin Campa/Fulcrumeilla näissä halvemmissa Terun sanaan rullaluistinlaakeroiduissa. Näistä omista DtSwisseistä en tosiaan tiedä voiko välystä säätää, tutkin asiaa mutta epäilen.

Antti Kuitto
31.12.2015, 13.10
[QUOTE=arctic biker;2473318

Asemoin noille MaraWinterit litkujen kera ja vuoden päästä lienen taas pikkasen tietävämpi. [/QUOTE]

Oliko litkutus R23+Marawinter kombolla helppo homma, istuuko rengas miten tiukasti - uskaltaako lähteä metsäänkin tolla yhdistelmällä?

arctic biker
31.12.2015, 16.24
Kuuleppa Antti oikein helposti istuivat, niin uusi kuin 2 vuotta vanha. Tuohon metsään menoon uskalla sanoa muuta kuin luulen kyllä systeemin toimivan burbbaamatta. Sulla on ajovauhti sen verran kovempi kuin minulla. Mutta lienee kombinaatio kiekot/litkutus/ teräsrunko kokonaisuudessaan asiaan vaikuttava mutta sanoisinko että MaraWintereistä tuli minusta ihan mukavat ajettavat.

makton
31.12.2015, 18.13
Ainakin contin GP4000S2 istuu niin tiukkaan R23 vanteelle, että litkutus tuskin on mikään ongelma.

Tctic
01.01.2016, 16.15
Nyt kilahti kolme kesää (~230h) ajetuista Mavic Ksyrium Elite S:stä vapaarattaan laakeri. Laakeri ei ole vaihdettavissa, mutta vapaarattaita näyttäisi ainakin joissakin paikoissa olevan hyllyssä (40€+postit). Mietin nyt vain tässä, että onko sama vaihtaa takakiekko/kiekkosetti vai uusiiko vain vapaarattaan. 230h nyt ei niin tolkuttomasti ole kiekoille, mutta kuskilla on massaa ~100kg, joten kohtuu lujilla nuo ovat olleet. Nuo R23:t 359,39€:lla olisivat olleet ok hintaiset, mutta tietenkin ne ovat juuri nyt loppu. 6800 Ultegraa olisi, mutta onko niissä mitä huonoja puolia vs R23?

Dt Swissin navoista olen tykännyt, joten periaatteessa tuohon voisi ostaa jonkun 350s navoilla varustetun setin, kun vain keksisi, että mitkä olisivat järjevät.

Roko
01.01.2016, 16.22
Sanoisin että molempi parempi, jos niistä kiekoista saa vielä kalun 50 eurolla, niin jättää ne sit vaikka kakkoskiekoiks!

Tctic
01.01.2016, 16.31
Ei kyllä huono vaihtoehto ole tuokaan. Jättäisi trainerikiekoiksi ksyriumit ja laittaisi kesäksi sitten toiset alle. Zonda, Ultegra vai R23. Argh. :seko:

Tuomo72
01.01.2016, 20.29
Tuli sitten tartuttua guntherin tarjoukseen vuoden 2016 ksyrium elite s kiekoista 25mm nakeilla. Väri oli pyörään sopimaton sininen mutta menköön kun on treenikiekoista kysymys. 399 oli mielestäni hinta/laadun suhteen käypä. 84kg nakupainolla oletan noiden kestävän.

Aiemmista mavicin kiekoista taannoin omistamani ksyrium sl oli kevyt ja jäykkä setti. Paksut alumiiniset pinnat tosin olivat tuuliherkemmät kuin 50mm dura-acet.

Antti_S
01.01.2016, 22.40
Ei kyllä huono vaihtoehto ole tuokaan. Jättäisi trainerikiekoiksi ksyriumit ja laittaisi kesäksi sitten toiset alle. Zonda, Ultegra vai R23. Argh. :seko:

Zondat, kestää ison ukon alla hyvin.

mkp
02.01.2016, 02.01
Mie aattelin hommata ens kesäksi maantielle Fulcrumin Racing Zerot. Ja vielä 2wayfitit. Veikkaisin ihan hyväksi valinnaksi. Niille vielä hyvät tubelessit, vaikkapa Schwalben pro one 25, niin hyvin luulis rullaavan. Ja kun vaan harrastuskäyttöön tulee, niiin enpä usko parempia tarvitsevani.

steelmän
03.01.2016, 02.03
Itselläni on tällä hetkellä kisavanteina Fast Forward F5R:ät tuubeina, mikä olisi NYT sinun valintasi jos hankinnassa olisivat kiekot tasavauhtiseen ( + - 35 km/h) triathloniin ?

Itseäni kutkuttais (kokohiilariset) F4R:ät avoversioina.

jhalmar
03.01.2016, 12.01
http://www.swissside.com/shop/category/hadron-collection/

Pari triathlonistia on tuommoiset hankkinut, pitäisi olla testienkin mukaan hinta/aerosuhde hyvä.

sledgehammer
03.01.2016, 12.21
Itselläni on tällä hetkellä kisavanteina Fast Forward F5R:ät tuubeina, mikä olisi NYT sinun valintasi jos hankinnassa olisivat kiekot tasavauhtiseen ( + - 35 km/h) triathloniin ?

Viime kesän kokemusten perusteella en vaihtaisi alla olevia Citec 6000CX (http://citec.de/?cat=19&id=71)kiekkoja mihinkän. Ei kai sunkaan kanata noita nykyisiä mihinkään vaihtaa, ajat vaan niillä (vai alkaako ne olla ehtoopuolella kilsojen puolesta?). Päivittele vaikka runkoa kiekkorahoilla ;)

CamoN
03.01.2016, 12.38

Itseäni kutkuttais (kokohiilariset) F4R:ät avoversioina.

Eipä tuosta ainakaan mitään suorituskykyhyötyä saa. Sitten tietysti perusteltua jos ne vanhat lähestyy jollain tapaa elinkaarensa lopussa, tai jos välttämättä haluaa vaihtaa rengastyyppiä. Kiekkosetin hinnalla saa myös FFWD:n levykiekon taakse, joka vaikuttaa ajamiseen tuolla 35km/h keskarilla sekä positiivisesti että negatiivisesti reitistä riippuen.

steelmän
03.01.2016, 14.00
Noi Hardron:it iski jo jossain vaiheessa eteeni, olisivat passelit noin värityksensäkin puolesta ( kun muu set up on musta/puna/valkoista :-) .

Eipä tuosta ainakaan mitään suorituskykyhyötyä saa.

Ei varmaan suoranaisesti, toisaalta taas kun pääasiallisin haaste on täydenmatkan kisa on tietty rullaavuus ja mukavuusaspekti tervetullutta, ja tähän tietääkseni 25 mm. avorengas sopivalla vanteella antaisi avaimet, nyt ainakin kokee että nuo tuubit ovat jossain tilanteissa äärimmäisen kovat/ epämiellyttävät.

SSGT-92
03.01.2016, 14.38
Tctic , noita Mavicin vapaarattaiden laakereita on ennenkin mytistelty täällä.Se sisäpuolen nailonpusla on se kuluva ja valystä aiheuttava osa siellä.JackOja on asiaa käsitellyt tuolla vapaarattaiden huolto-osiossa viesteissä #62 ja 63 . http://www.ebay.com/itm/NEW-HUBDOCTOR-PRO-MAVIC-FREEHUB-REBUILD-KIT-HYBRID-CERAMIC-BEARINGS-/330686574948?pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item4cfe74b164

steelmän
03.01.2016, 15.40
Noista avokiekoista, Hadronit ovatkin vanhojen Maviccien tyylisiä eli alukehällä ja 'feikki'hiilariprofiililla olevia, onko parempi ratkaisu kuin kokohiilariset ?

jhalmar
03.01.2016, 16.08
Edullisemmat ja jarrupinta metallia, samalla vähän painavammat kuin kokokuituiset. Swissidelta on tulossa myös kuituversiot, hinta toki nousee ja samalla säästää painossa vähän.

steelmän
03.01.2016, 17.01
Ja ehkä mukavuuksissakin eroja ?

Ne Cosmic Carbonit jotka itselläni olivat olivat kyllä todella KOVAT ! Nämä FFWD:n tekeleet menevät kuoppien yli neutraalimmin.

plr
03.01.2016, 20.56
Miten mitataan maantiekiekon mukavuus? Onko se kiekon pystyjoustavuutta, sivuttaisjoustavuutta, aerodynaamisuutta, massaa, massan sijoittumista vai mitä? Kysyn sen vuoksi, että olen viimeisen viidentoista vuoden aikana ajanut kymmeniätuhansia kilometrejä monilla maantiepyöräkiekoilla. En pysty sanomaan, että olisin koskaan havainnut kiekoissa ominaisuutta, jota voisin kutsua mukavuudeksi tai kovuudeksi. En usko, että pystyisin erottamaan tuntuman perusteella kiekon. Kiekon voi kyllä erottaa toisesta esimerkiksi vapaarattaan äänestä, suhinasta (Cosmic Carbone!) tai vaikkapa jarrupinnan tekstuurista (vannejarru ottaa jarrupintaan kiinni eri tavalla).

Väittäisin, että tuntumassa suurin vaikuttava tekijä ovat renkaat ja niiden paine. Kyllä kiekot varmasti tuntuvat kovemmilta jos renkaat ovat kivikovat. Vastaavasti pehmeäksi pumpatut renkaat tuntuvat mukavilta, jos ei vanne tiehen asti kolise.

Löysin bicycle wheel comfort -haulla asian liittyvän videon:
http://www.bikeradar.com/road/news/article/video-do-wheels-affect-ride-comfort-39661/

frp
03.01.2016, 22.04
Kyllä kiekonrakennusoppaassakin tyrmättiin nuo legendat joiden mukaan kiekoissa olisi mukavuuseroa esimerkiksi pinnojen määrän tai niiden kireyden seurauksena.

Asiasta toiseen... tietääkö joku onko nuo keraamiset laakerit navoissa oikeasti jotenkin mitattavasti parempia?

Tctic
04.01.2016, 11.42
Tctic , noita Mavicin vapaarattaiden laakereita on ennenkin mytistelty täällä.Se sisäpuolen nailonpusla on se kuluva ja valystä aiheuttava osa siellä.JackOja on asiaa käsitellyt tuolla vapaarattaiden huolto-osiossa viesteissä #62 ja 63 . http://www.ebay.com/itm/NEW-HUBDOCTOR-PRO-MAVIC-FREEHUB-REBUILD-KIT-HYBRID-CERAMIC-BEARINGS-/330686574948?pt=Cycling_Parts_Accessories&hash=item4cfe74b164

Minulla on vapaarattaan laakerissa selvä klappi joten siinä on syy ongelmiini, pusla ei mielestäni ollut juurikaan kulunut. Tilasin uuden vapaarattaan ja mietin tässä vielä, että tilaanko toiset kiekot varalle vai ajanko noilla vielä ensi kesän.

steelmän
04.01.2016, 12.16
Miten mitataan maantiekiekon mukavuus? En pysty sanomaan, että olisin koskaan havainnut kiekoissa ominaisuutta, jota voisin kutsua mukavuudeksi tai kovuudeksi. En usko, että pystyisin erottamaan tuntuman perusteella kiekon.

Oma kokemus ns. mukavuudesta liittyy tuohon pystyakselin mukavuuteen, ajoin kerran niillä Maviceilla johonkin kuoppaan ja perkele se oli kovan tuntuinen se tälli mikä runkoon siirtyi, noilla FFWD-kiekoilla onnistuin ajamaan kait jo kolmekin kertaa siihen yhteen monttuun Nastolan 1/1-kisan ajoradalla, tuntuma paljon pehmiämpi, tosin nämä tuntemukset eri pyörillä.

SSGT-92
04.01.2016, 13.49
Tctic,tolta "Napa tohtorilta" ilmeisesti on myös saatavilla sitä,ei vaihdettavissa olevaa laakeria,noihin Mavicin vapaarattaisiin.
Kohtuu kustannuksil sais vara vap.rattaan hyllyyn askarreltua...

Antti Salonen
04.01.2016, 18.14
Ei kiekko voi joustaa edes yhtä millimetriä ilman, että siitä olisi yksi tai useampi pinna löysänä ja kiekko aika pian kierona. Maantiepyörässä erityisesti etuhaarukka, tanko ja satulatolppa joustavat pystysuunnassa paljon enemmän, ja runkokin vaikuttaa selvästi enemmän kuin kiekot. Rengaspaineet ja renkaan leveys on sitten vielä asia erikseen. Kiekkojen mahdollinen "kovuus" katoaa sen sijaan kohinaan -- sivuttaisjäykkyydessä voi sitten olla suuriakin eroja.

fiandre
07.01.2016, 13.22
Juu kokemusta on halvemmista Fulcrumeista ja olen ollut tyytyväinen, vaikka ovatkin painavahkot (tai no kuten muutkin hintaluokassaan). Takanavan laakerit väljistyivät vaan suht pienellä kilometrimäärällä.

Mullakin on Fulcrum Racing 5 takanavan laakerit mennyttä jo 1000-2000 km jälkeen. Korvaavat SKF:n laakerit tulossa huomenna hintaan 9€/kpl. Toivottavasti ovat alkuperäisiä S&S:n tekeleitä paremmat.

Osa ongelmaa lienee navan konstruktiossa. Tämän tyyppinen laakeri on tarkoitettu kantamaan vain radiaalikuormaa, mutta tässä sitä kuormitetaan myös aksiaalisesti, erityisesti jos "välyksensäätömutteri" on kiristetty yhtään liikaa (ei saisi olla lainkaan esijännitystä, vain tyhjät pois).

jeijei
15.01.2016, 10.06
Lähinnä materiaalista tulee isoimmat erot. Ollut samoilla renkailla DA:n 7800, fulcrum 3 ja cosmic carbonit. Selkeästi da ollut miellyttävin ajaa ja cosmic carbonit selkeäisti kovimmat.
Eikä kyse ole niinkään kiekon joustosta vaan ehkä eniten siitä miten se suodattaa värinöitä eteenpäin.

JiiÄm
15.01.2016, 10.40
Mullakin on Fulcrum Racing 5 takanavan laakerit mennyttä jo 1000-2000 km jälkeen. Korvaavat SKF:n laakerit tulossa huomenna hintaan 9€/kpl. Toivottavasti ovat alkuperäisiä S&S:n tekeleitä paremmat.

Osa ongelmaa lienee navan konstruktiossa. Tämän tyyppinen laakeri on tarkoitettu kantamaan vain radiaalikuormaa, mutta tässä sitä kuormitetaan myös aksiaalisesti, erityisesti jos "välyksensäätömutteri" on kiristetty yhtään liikaa (ei saisi olla lainkaan esijännitystä, vain tyhjät pois).

Juu noilla kilsoilla ne rupes itselläkin antautumaan. Hommasin jotkut keraamiset tilalle kun halvalla sain, vapaarattaaseen otin normi FAG:t.

Uusia kiekkoja en ole osannut vieläkään päättää, ehkä hiukan enemmän kallellaan tällä hetkellä RS81:en suuntaan. :)

Hans Opinion
15.01.2016, 10.55
Miten mitataan maantiekiekon mukavuus? Onko se kiekon pystyjoustavuutta, sivuttaisjoustavuutta, aerodynaamisuutta, massaa, massan sijoittumista vai mitä? Kysyn sen vuoksi, että olen viimeisen viidentoista vuoden aikana ajanut kymmeniätuhansia kilometrejä monilla maantiepyöräkiekoilla. En pysty sanomaan, että olisin koskaan havainnut kiekoissa ominaisuutta, jota voisin kutsua mukavuudeksi tai kovuudeksi. En usko, että pystyisin erottamaan tuntuman perusteella kiekon. Kiekon voi kyllä erottaa toisesta esimerkiksi vapaarattaan äänestä, suhinasta (Cosmic Carbone!) tai vaikkapa jarrupinnan tekstuurista (vannejarru ottaa jarrupintaan kiinni eri tavalla).

Väittäisin, että tuntumassa suurin vaikuttava tekijä ovat renkaat ja niiden paine. Kyllä kiekot varmasti tuntuvat kovemmilta jos renkaat ovat kivikovat. Vastaavasti pehmeäksi pumpatut renkaat tuntuvat mukavilta, jos ei vanne tiehen asti kolise.

Löysin bicycle wheel comfort -haulla asian liittyvän videon:
http://www.bikeradar.com/road/news/article/video-do-wheels-affect-ride-comfort-39661/

Lähtökohtaisesti kiekon pitää olla jäykkä eikä joustaa, ainahan se vähän joustaa mutta mitä lähemmäksi päästään joustamatonta sen parempi. Mukavuus syntyy rungon ja renkaiden jousto-ominaisuuksia manipuloimalla. Runko on kriittinen sillä sen manipulaation ei loppukäyttäjä voi vaikuttaa, renkaisiin kyllä. Rungon jousto-ominaisuudet rakennetaan siten että ne hukkaavat mahdollisimman vähän ajajan energiaa, tässä on mielestäni koko jousto-problematiikan ydin. Se on kuitenkin selvä että joustoa ei voi/saa rakentaa välineen pyörivään osaan ei kiekkoihin jotka eivät ole ajajan manipuloitavissa kuten renkaat.

wanhus
17.01.2016, 09.22
No nyt kiekot tulivat. Olivat viisi grammaa kevyemmät kuin spekseissä. Pikalinkut olivat myös oikein sirot, en hoksannut puntaroida. Parasta oli kuitenkin vapaaratas, jonka runkoon on istutettu teräksinen insertti estämään pakan leikkautumista alumiiniin. Erittäin laadukas vaikutelma noista kyllä jää. Täytyy vielä tarkistaa pinnojen kierys ja vilkaista vapaarattaan rasvaus.

Saitko jo ajettua näillä? Mitä tykkäsit? Oma lista nimittäin ihan sama, cosine/ultegra/zonda harkinnassa mutta -12% kanta-asiakasedulla cosinet näyttävät tosi hyville, vaikka saatavuus tällä hetkellä vähän huono. Ilmeisesti nuo ovat uudelleen wigglelle brändätyt Novatec Jetflyt.

Revikoissa linkut painaa ~80g ja jos haluat niistä tiputtaa melkein puolet, tuolta saa 44g painoiset edukkaasti:

http://www.planetx.co.uk/i/q/WSPXTISTQR/planet-x-ti-stick-quick-release-skewers-with-carbon-levers

O'man
21.01.2016, 11.47
Onko kokemuksia actionsports:ssa kasatuistarenkaista?

Katselin että kehutuille DT Swiss 240navalle keveimmällä NoTubes ZTR Alpha 340 black kehällä painoa tulisi vaivaiset1354 g, ja hintaa kohtuulliset 615€
Rengassetti tulisi maantiepyörälläkisakäyttöön. Tuo hinta/paino tuntuu aika ylivoimaiselta. Foorumilla listattujarenkaita kävin myös läpi Esim Zondat alessa vain 360€ mutta jo 1550 gr, muutalkoi jo olla kalliimpia (ja pääsääntöisesti painavampia).

Kun mistään muusta kuin painosta jaeuroista en ymmärrä, olen koittanut foorumeitakin tavailla: nuo korkeamman profiilinrenkaat vaikuttaa järjestään painavammilta ja kalliimmilta, jopa kuituisetkinellei mennä pitkälti yli tonnin…
Onko niistä iloa kisakäytössäkään muutakuin tempo-pyörässä jossa keskari nousee korkeammaksi?
Alumiinikehä tuntuisi maallikolle yleiskäyttöisemmältäjos rengasta käyttää ristiin ensiasennuskiekkojen kanssa (ei jarrupalojenpalojenvaihtamista lennosta)

wanhus
21.01.2016, 12.35
Miten nuo Alexrimsin kehät kestää?

1420g 20/24h ja 150 puntaa

http://www.superstarcomponents.com/en/clearance-alexrims-r380-wheelset.htm

Alessa oli 1500g ympäriltä settejä sadalla punnalla kanssa, joku oli jo parin näitäkin lähettänyt takaisin kun kehät eivät ilmeisesti kestä:

http://www.superstarcomponents.com/en/clearance-icon-ultra-11speed-wheelsets-2024.htm

O'man
22.01.2016, 10.15
Näemmä superstar components tekee myös vastaavia räätälöityjä renkaita, ja saa jopa saman setin kuin aktionsportista valikoitua.
Mutta mutta, hinta on jo pelkkinä puntinakin jo enemmän 660£, eli 870€

SSGT-92
22.01.2016, 10.56
O`man,,helpottaa vastaamista meiltä muilta kun opettelet asioiden nimet oikein.Ilmeisesti kuitenkin olet kiekkoja etsimässä.
-kiekko on kokonaisuus joka koostuu vanteesta,pinnoista nippeleineen ja navasta.
-rengas on se vanteen päälle tuleva kumi.
Sori OT tähän

frp
22.01.2016, 12.24
Alkaa hieman huolestuttamaan länsimaiden kilpailukyky. Kiinasta saa halvalla, mutta näyttää myös saavan vähintään yhtä hyvää ja myös sellaista mitä länsimaista ei saa ollenkaan.

Uuteen maantiepyörään piti kiekot hommata, eikä löydy näillä spekseillä miltään merkiltä (?), mutta Kiinastahan saa vanhalta tutulta jolta ostin maastopyöränkin kaikki putkiosat ja kiekot aikoinaan.

Speksit:
- hiilikuitua (550g, luvattu oli 570+-25g)
- suht korkea aeroprofiili (60mm)
- muodinmukaisesti leveä eli 25mm renkaan kohdalta
- Zippin ja parin muun länsimaissa patenteilla estämä kupera kylki
- levyjarrut, ei jarrupintaa!
- tubeless yhteensopiva
(- UD matta pinta)

Käytännössä siis Zipp 404 levyjarruille sileällä pinnalla ja tubeless yhteensopivana...

Työn laatu näyttää täysin virheettömältä ja myös sisäpinta hyvälaatuinen (pari vuotta sitten hommatuissa maastopyörän kiekoissa sisäpinta selkeästi huonolaatuisempi mutta ei niissäkään ongelmia ole ollut).

http://www.elisanet.fi/rikujatiia/kiinakeha.jpg

Roko
22.01.2016, 12.28
Frp ilmiannappa tämän kiinankaupan nimi ja linkki, kun kerta olet sen näin hyväksi todennut :)!

frp
22.01.2016, 12.48
Kyseessä ulkomaan foorumeilta hyvin tuttu "Peter" http://xmcarbonspeed.com/

Ja minä en anna mitään takuita mistään hyvyydestä enkä noita kehiäkään ole vielä koonnut, joten voihan sieltä pullahtaa vaikka pinnan reikä heti kokoomisvaiheessa. Jos tilaa tuolta jotain ja kuolee niin turha tulla minulle valittamaan.

Mutta ainakin se osaa suht hyvin englantia, vastailee nopeasti ja toistaiseksi on tullut sitä mitä on tilattu.

Takuu tuskin toimii kovin hyvin jos jotain on eli ainakin vaativat omalla kustannuksella takaisin lähetyksen ja se jo vesittää aika hyvin takuun.

Topsi
22.01.2016, 16.53
Kovasti kiinnostaa noiden kuitukehien hinta. Tuolta nettisivujen kautta kun ei heti päässyt hintaan käsiksi (ja tähän tietysti postit ja alvit yms. päälle). Jos vaan frp viitsit kertoa kokonaishinnan, niin uskoisin etten olisi ainoa asiasta ilostuva :)

frp
22.01.2016, 19.02
Noiden kiinalaisten politiikka tuntuu olevan että (päivän) hinnan saa vaan sähköpostilla. Nuo oli Paypalilla maksettuna kuljetuskuluineen 330e ja siihen tullit 24%+4% (jos haluaa niin ne tekee laskun alemmallakin summalle, tosin noin pienellä summalla nyt ei hirveästi kannata huijailla).
Vähän halvempaa jos ei halua tubeless mallia ja tuubiversio on sitten kaikkein halvin.
Johonkin 600-800e tienoille menee kiekkojen hinta hyvillä (muttei huippu) osilla, esim. DT Swiss 350 navat ja Sapim CXRAY pinnat. Selkeästi halvemmalla saa jos tilaa Kiinasta suoraan esim. Novatecin navoilla, jotka on ollut ihan ok maastopyörässäni. Minä halusin straightpull pinnoilla ja levyjarruilla niin se hieman rajaa noita napavaihtoehtoja ja haluan myös koota itse. Tosin straightpull levyjarrunapojen saatavuus tuntuu olevan surkea, että saa nähdä miten käy...

En vannejarruille ehkä ostaisi tuolta. Ei välttämättä ihan parhaat/kestävimmät jarrupinnat noissa. Tai ainakin se on ainoa asia mistä on valitusta osunut silmiin foorumeilla.

juakko
25.01.2016, 00.55
Tilasin internetin ihmemaasta Raleighin kokoamat kiekot Chosenin navoilla ja Alexrimsin vanteilla (http://www.raleigh.co.uk/ProductType/ProductRange/Product/Default.aspx?pc=2&pt=262&pg=13748). Speksien mukaan aikastas kevyet (1570g) ja vielä tubeless ready, aika hyvin parilla sataa. Sulo Vilen tietää miten hommat toimii.

Napojen valmistaja oli ihan tuntematon, mutta foorumit väittävät ko. puljun tekevän ainakin Halon ja Stansin navat. Ja siis se oikea syy hankintaan oli tietty 120 hampainen vapaaratas, tahtoo maantie-Stukan.

OTT
05.02.2016, 22.17
Olisiko raadilla kommentteja aika-ajopyörän kiekkojen sopivasta profiilista? Haussa on yleiskäyttöiset kiekot joita viitsii käyttää harjoittelussa ja mahdollisissa aika-ajokisoissa (ja taisinpa tyhmyyksissäni lupautua myös johonkin olympiamatkan kolmiotteluun kesällä).

Yritän pitää budjetin kohtuullisena ja niinpä tällä hetkellä vahvimmalta vaihtoehdolta tuntuu 20% alessa olevat Swiss Side Hadronit joissa pitäisi olla hinta/aero-suhde kunnossa. Tarjolla olisi eteen 62,5 ja 80 mm korkeat kehät ja taakse 62,5/85mm eli mallit 625 ja 800+.

62mm setti olisi ehkä siinä mielessä järkevin että sitä olisi helpoin käyttää myös maantiepyörässä. Nopeuserohan eri mallien välillä ei taida olla mikään valtava (Swiss Siden mukaan vain 4s/40km http://www.swissside.com/swiss-side-hadron-project-update-23/) mutta mielikuvillahan tässä pitkälti pelataan joten korkeammat houkuttaa.

Meneekö 80mm kiekot (erityisesti edessä) turhan korkeaksi "päivittäisessä" käytössä?

CamoN
05.02.2016, 22.38
Makuasia se mielestäni on missä kohtaa kehä muuttuu "liian korkeaksi". Ja minun mielestäni maantiepyörässä järkevä yläraja menee siinä 60mm paikkeilla, aika-ajopyörässä järkevä alaraja taas on mielestäni 50mm paikkeilla. Eli minun tyylipoliisipampultani selviäisit juurikin noin 60mm korkealla setillä tilanteessa kuin tilanteessa.

Sekin on vähän makuasia minkälaisia kiekkoja on järkevää käyttää "päivittäin" kaikenlaisessa tuulessa ja tuiskussa mitä eteen sattuu. Kyllähän sellaiseen etukiekon 80mm profiiliin tarttuu tuuli, mutta toisaalta tarttuu se myös siihen muuhun pyörään, kuskiin, melkein yhtälailla myös 50mm korkeaan profiiliin jne.

arctic biker
06.02.2016, 19.53
Oliko litkutus R23+Marawinter kombolla helppo homma, istuuko rengas miten tiukasti - uskaltaako lähteä metsäänkin tolla yhdistelmällä?

Nyt on, ei kauheesti kilsoja mutta jotain takana, 1,4/,18 bar oli litkumaroissa kun lähtiessäni mittasin. Itse uskaltaisin lähteä metsäänkin jota ny en tee, siihen hommaan on maasturi pätevämpi. Toki olen kun molemmat solisluuni jotenkin toimii niin testannut, voisin väittää että varsin toimivan turvallinen kombo.

JaniM
12.02.2016, 15.15
Olisiko raadilla kommentteja aika-ajopyörän kiekkojen sopivasta profiilista? Haussa on yleiskäyttöiset kiekot joita viitsii käyttää harjoittelussa ja mahdollisissa aika-ajokisoissa (ja taisinpa tyhmyyksissäni lupautua myös johonkin olympiamatkan kolmiotteluun kesällä).

Yritän pitää budjetin kohtuullisena ja niinpä tällä hetkellä vahvimmalta vaihtoehdolta tuntuu 20% alessa olevat Swiss Side Hadronit joissa pitäisi olla hinta/aero-suhde kunnossa. Tarjolla olisi eteen 62,5 ja 80 mm korkeat kehät ja taakse 62,5/85mm eli mallit 625 ja 800+.

62mm setti olisi ehkä siinä mielessä järkevin että sitä olisi helpoin käyttää myös maantiepyörässä. Nopeuserohan eri mallien välillä ei taida olla mikään valtava (Swiss Siden mukaan vain 4s/40km http://www.swissside.com/swiss-side-hadron-project-update-23/) mutta mielikuvillahan tässä pitkälti pelataan joten korkeammat houkuttaa.

Meneekö 80mm kiekot (erityisesti edessä) turhan korkeaksi "päivittäisessä" käytössä?

Mavicit tarjouksessa (-5% vielä koodilla). Joitakin revikoita löytyy netistä, ei omaa kokemusta: http://www.alltricks.com/road/wheels-rims/wheelset/mavic-cosmic-cxr-60-clincher-wheelset-shimano-sram-256-253059.html

Monroe
15.02.2016, 13.43
Noiden kiinalaisten politiikka tuntuu olevan että (päivän) hinnan saa vaan sähköpostilla. Nuo oli Paypalilla maksettuna kuljetuskuluineen 330e ja siihen tullit 24%+4% (jos haluaa niin ne tekee laskun alemmallakin summalle, tosin noin pienellä summalla nyt ei hirveästi kannata huijailla).
Vähän halvempaa jos ei halua tubeless mallia ja tuubiversio on sitten kaikkein halvin.
Johonkin 600-800e tienoille menee kiekkojen hinta hyvillä (muttei huippu) osilla, esim. DT Swiss 350 navat ja Sapim CXRAY pinnat. Selkeästi halvemmalla saa jos tilaa Kiinasta suoraan esim. Novatecin navoilla, jotka on ollut ihan ok maastopyörässäni. Minä halusin straightpull pinnoilla ja levyjarruilla niin se hieman rajaa noita napavaihtoehtoja ja haluan myös koota itse. Tosin straightpull levyjarrunapojen saatavuus tuntuu olevan surkea, että saa nähdä miten käy...

En vannejarruille ehkä ostaisi tuolta. Ei välttämättä ihan parhaat/kestävimmät jarrupinnat noissa. Tai ainakin se on ainoa asia mistä on valitusta osunut silmiin foorumeilla.

Ajattelin esimerkkisi innoittamana tilata kehät samasta paikasta. Cycloon levyjarrutuubikehät. Löysitkö napoja? Itsellä haussa DT Swiss 350 ja aika heikosti löysin. Kalliimpaa 240-mallia vähän paremmin saatavilla, mutta ainakin painoero on pieni hintaeroon nähden.

frp
15.02.2016, 22.54
Minun piti ottaa 240 straightpull levyjarru maantienavat, mutta niitä ei löytynyt enää mistään ja uusia eriä luvattiin kevään lopulle vasta, joten oli pakko tyytyä vastaaviin 350:iin ja niissäkin oli aikamoinen etsintä, että löysi paikan mistä sai myös 12mm adapterit eteen.

Mutta löyty kuitenkin lopulta ja kiekot on jo kasattu eikä kasaamisen aikanakaan mitään ongelmaa ilmennyt. Straightpull napojen kokoaminen oli oikeastaan helpompaa kuin perinteisten.

jeijei
16.02.2016, 11.45
Mavicit tarjouksessa (-5% vielä koodilla). Joitakin revikoita löytyy netistä, ei omaa kokemusta: http://www.alltricks.com/road/wheels-rims/wheelset/mavic-cosmic-cxr-60-clincher-wheelset-shimano-sram-256-253059.html
Kohtuullisen hintaiset :o

Jollen ihan väärin muista, niin olivat zip 404:sta vastaan tourin aerotestissä ja nämä olivat nopeammat!

wanhus
16.02.2016, 12.59
No, ostin tuolta Superstarin clearancesta Elite 30:t. Ilman vannenauhoja/linkkuja näille luvattiin 1510g ja lopputulema oli 1544g. Hinta oli 95 puntaa sis. kulut ja siitä lähti vielä pienen vekin takia kymmenen puntaa. Eiköhän näillä tuolla rahalla jo aja minkä ajaa. Ilmeisesti Novatecin uudelleen brändätyt navat ja Kinlin kehät, Sapim Laser pinnat alloy nipoilla. Ei varmaan nopeimmat, mutta minun elopainolla ja iällä aivan sama. Liikkuvista lähti 700g ja kyllä sen varmaan mäessä huomaa :)

http://i.imgur.com/dAuv291l.jpghttp://i.imgur.com/2u9EtsAl.jpg

arctic biker
20.02.2016, 19.32
Novatec ei napamaailmassa ole aivan paskamerkki , luulen tietäväni. Normirakenne ja kun laakerit hiipuu niin niitä löytyy eikä vaihtokaan kummoinen operaatio ole.

JaniM
21.02.2016, 09.19
Muutama 2014 vannetesti netin syövereistä:
http://www.procycling.de/assets/magazine/68/1ce4254e73e0c141d1cb87a55c89f935-biketest.pdf
http://www.procycling.de/assets/magazine/67/621175de9430f754bf486d9c11818fea-biketest.pdf

Mukavaa että noista saa kopsattua tekstit google kääntäjään.

Verratkaa 700€ Oval Concepts 724 testituloksia parin tonnin kuitukiekkoihin :)

Tarjous näistä ohi.

sledgehammer
21.02.2016, 11.45
Onks oval tehnyt joskus jotain kunnollista? Yleensä löysä ja painava ovat ne jutut, mitkä tuohon merkkiin yhdistetään. Tämmönen jäänyt erityisesti mieleen.

https://www.youtube.com/watch?v=5o-HC5quvec

JaniM
21.02.2016, 12.11
Onks oval tehnyt joskus jotain kunnollista? Yleensä löysä ja painava ovat ne jutut, mitkä tuohon merkkiin yhdistetään. Tämmönen jäänyt erityisesti mieleen.

Ei ole omakohtaisia kokemuksia. Varmaan ihan paskat ja näköjään AX Lightness Premium Road 24:set vielä huonommat. Täytyy säästää lisää kun ei 3000€:lla saa edes tyydyttäviä vanteita.

sledgehammer
21.02.2016, 12.25
Taitaa olla niin, että markkinointihypen keskeltä on hieman hankalaa poimia ne oikeat helmet. Swiss-siden hadroneita mä kokeilisin, jos parasta hinta/laatusuhdetta olisin hakemassa. En tosin ole semmoisilla ajanut, mutta luetun perusteella ne voisivat olla kokeilemisen arvoiset. Koko tää fillariala on yhtä kikkelin nysväämistä, insinöörmäistä tyhjänpäiväisyyksillä neppailua ja hieromista. Koita siinä sitten poimia ne hyvät marjat koriin. Markkinointi ja mieikuvat jylläävät täysillä faktojen ja fiktion usein sekoittuessa sulavaksi sekamelskaksi. Testejä tehdään, mutta läheskään aina nekään eivät nojaa niihin olosuhteisiin, jossa sitä fillaria sitkutetaan pitkin maantienlaitaa. Mulla homma on mennyt niin, että haarukoin mieleisen tuotteen, etsin monet testit siitä ja sitten päätän, meneekö hankintaan vai ei. Tällä periaatteella päädyin citecin kiekkoihin ja ne ovat olleet mieleiset. Toisessa pyörässä Gigantex 50/80-sapim cx-ray-DT240S kiekot a nekin ovat olleet hinta-laatusuhteeltaan oikein asialliset. Selvästi kuitenkin noita citeccejä löysemmät. Nuo citecit ovat hemmetin jämäkät kiekot.

fiber
21.02.2016, 12.37
Koko tää fillariala on yhtä kikkelin nysväämistä, insinöörmäistä tyhjänpäiväisyyksillä neppailua ja hieromista. Koita siinä sitten poimia ne hyvät marjat koriin.
Ken haluaa nystävä ja speksata, ken ei... riippuu kai siitä harrastaako polkupyöriä vai pyöräilyä :D
Taisin jo aiemminkin tässä ketjussa mainita, että oma kiekkojen uusintaprosessi kesti noin 20 sekuntia. Toni&Toni kysyi kiinnostaako valmiit D-A C24 -kiekot kuudellasadalla. Ilman muuta kiinnosti ja ei taatusti ole kiekoista kiinni pysynkö mukana kuntoajoryhmissä tai pikkukisojen pääjoukossa.

CamoN
21.02.2016, 12.42

Löytyykö tuohon jotain vertailuvideota jossa kiekko ei anna periksi sivusuunnassa samaan tyyliin? Oma näppituntuma nimittäin on että melkein kiekon kuin kiekon saa elämään tuon verran riittävällä teholla ja riehumisella. Tosin tuo video antaa ymmärtää ettei siinä edes nousta satulasta, jolloin sivuttaisvoimat pitäisi olla aika vähäiset.

sledgehammer
21.02.2016, 13.09
En mä osaa tuohon oikein muuta sanoa kuin sen, että mulla on ollut kiekkoja, jotka putkelta ajaessa kihnuttivat jarrupaloihin ja sitten on ollut semmosia, jotka eivät sitä tee. Jälkimmäinen on ainakin mulle tietynlainen merkki hyvästä työnlaadusta.

kolistelija
21.02.2016, 13.14
Se taitaa todellisuudessa olla jäykän kehän merkki kun se osuu paloihin...

CamoN
21.02.2016, 13.46
En mä osaa tuohon oikein muuta sanoa kuin sen, että mulla on ollut kiekkoja, jotka putkelta ajaessa kihnuttivat jarrupaloihin ja sitten on ollut semmosia, jotka eivät sitä tee. Jälkimmäinen on ainakin mulle tietynlainen merkki hyvästä työnlaadusta.

Tuo on kieltämättä hyvä pyörä/ajajakohtainen mittari, olen ollut tunnistavinani saman jutun muutamien kiekkojen välillä. Mutta sitten päästään tietysti loputtomaan juupas/eipäs-keskusteluun kun yksi tykkää säätää jarrunsa tarkoille välyksille ja toinen reiluille välyksille. Tämä alati kärjistyvä foorumikeskustelu tottakai johtopäättää, että se tarkoilla jarruvälyksillä ajava iskee kätensä ulosteeseen jatkuvasti, kun ei meinaa löytyä kiekkosettiä joka ei kihnuttaisi satunnaisesti. Toinen voi taas kehua varauksettomasti jotain flegmaattista settiä kun ei kihnuta, ei niin millään.

Se taitaa todellisuudessa olla jäykän kehän merkki kun se osuu paloihin...

Jolloin kokonaisuuden rakenteen taipuisuus löytyy ennemmin...?

sledgehammer
21.02.2016, 13.50
Tuo on kieltämättä hyvä pyörä/ajajakohtainen mittari, olen ollut tunnistavinani saman jutun muutamien kiekkojen välillä. Mutta sitten päästään tietysti loputtomaan juupas/eipäs-keskusteluun kun yksi tykkää säätää jarrunsa tarkoille välyksille ja toinen reiluille välyksille. Tämä alati kärjistyvä foorumikeskustelu tottakai johtopäättää, että se tarkoilla jarruvälyksillä ajava iskee kätensä ulosteeseen jatkuvasti, kun ei meinaa löytyä kiekkosettiä joka ei kihnuttaisi satunnaisesti. Toinen voi taas kehua varauksettomasti jotain flegmaattista settiä kun ei kihnuta, ei niin millään.

Toisen pyörän aerojarrua ei kovin suurelle välykselle pysty säätämään ja toinen on säädetty niin, ettei kiekkoa saa edes pois avaamatta länkiä. Välys säädetty aika lailla minimiin molemmissa.

kolistelija
21.02.2016, 14.01

Jäykkä kehä pysyy muodossaan kun sitä kammetaan maata vasten sivuttain. Löysä kehä muuttaa muotoaan enemmän. Jarrupalojen kohdalla summana on vielä rungon takakolmion eläminen, joka tietenkin on suurempaa jäykällä kehällä kun kiekko ei jousta.

jarit
21.02.2016, 14.21
Tämä linkki on tainnut olla ennenkin tällä.
http://www.slowtwitch.com/Tech/Debunking_Wheel_Stiffness_3449.html

wanhus
21.02.2016, 21.52
Novatec ei napamaailmassa ole aivan paskamerkki , luulen tietäväni. Normirakenne ja kun laakerit hiipuu niin niitä löytyy eikä vaihtokaan kummoinen operaatio ole.

Näinhän se on. Kehnommin suojattuja laakereita noissa on yleensä Novatecin omalla nimellä liikenteessä, näihin on laitettu muutaman gramman painavammat SKF laakerit Superstarin tilaukseen tuon perusteella:

http://www.bikeradar.com/forums/viewtopic.php?t=12992903

Eli sama 291/482 Novatec setti mitä noista kiinankuiduistakin aika usein löytyy, laakerit vaan vaihdettu paremmin brittien kelejä kestämään. Superstarin FAQ lupaa että normaalin 85kg nämä vielä kestäisivät ja tuolla revikoissa joku 92kg setä oli onnistunut jo jonkun pätkän näillä ajamaan ilman että ovat räjähtäneet. Eiköhän tuo 30mm riitä 20/24 setilläkin kun yhteensä kesällä pyörä ja mies painaa ~87kg.

Warlord
22.02.2016, 16.22
Swiss-siden hadroneita mä kokeilisin, jos parasta hinta/laatusuhdetta olisin hakemassa. En tosin ole semmoisilla ajanut, mutta luetun perusteella ne voisivat olla kokeilemisen arvoiset.

Hadronit kieltämättä vaikuttaa juuri tuolta. Onko näistä kenelläkään ajokokemuksia? Hyvin ovat testeissä ja arvosteluissa pärjänneet.

Wilgios
09.03.2016, 18.57
Trek Madone 2.3 ensiasennuskiekot eli Bontrager race TLR. Ajelen lateksisisurilla ja contin gp4000s2 leveys 25mm.

Minkä verran pitäis ruplia laittaa, että sais etua uusista kiekoista? Saa ehdottaa vaihtoehtoja kun itse ei oikein ymmärrä paljoakaan. Tavoitteet kuntoilussa ja kuntotapahtumissa.

Warlord
09.03.2016, 19.04
Itse päivitin noista samoista Campagnolon Ventoihin, alle 200€/ pari Saksasta. Oli hyvä päivitys, satku/reilu satku lisää ni saa jo Campan Zondat, joissa hinta-laatu alkaa olla huippua.

Roko
09.03.2016, 19.13
Mulla on sellanen ongelma että jos tilaisin zondat niin ne ois ainut campa koko pyörässä eli tarvis löytää joku muu yhtä hyvä. Ei sovi yhteen virvelien kaa😄😄😄

Antti Salonen
09.03.2016, 19.20
Fulcrum Racing 3 on käytännössä sama kiekko kuin Zonda, mutta siinä ei lue Campagnolo. Fulcrum on olemassa juuri kaltaisiasi varten!

noniinno
09.03.2016, 19.28
http://www.wiggle.co.uk/cosine-32mm-alloy-clincher-road-wheelset/

Nuo ostin itse. Oli kevyemmät kuin spekseissä. Vapaarattaassa on teräsinsertti, ei pakka uppoa. Toimii hyvin tubelessina, mukavan leveät. Pikalinkut oli sirot ja kevyet. Enää ei tarttis muuta kuin ajaa muuallakin kuin trainerilla, niin voisi kertoa enemmänkin. Wigglen hinta heavyuserille oli 300€.

Rawjunk
09.03.2016, 19.32
Jotkut väittää, et 25mm gummit(varsinkin Contit) on jo liian leveät perinteisille 15/21mm kiekoille. Merliniltä saa Fulcrum Racing 3 + 23mm GP 4000S II settiä järkihintaan. Itse harkitsisin Huntin kiekkoja.

Edit. Maviccia halvalla: http://www.4thebike.de/12956/mavic-ksyrium-elite-16-m-25-laufradsatz-schwarz

Kaupan luotettavuudesta en tosin tiedä.

kervelo
09.03.2016, 19.47
Ainakin campan shamalilla ja neutron ultralla 25mm continentalit ovat toimineet hienosti.

Warlord
09.03.2016, 20.42
Fulcrum Racing 3 on käytännössä sama kiekko kuin Zonda, mutta siinä ei lue Campagnolo. Fulcrum on olemassa juuri kaltaisiasi varten!

Sama kiekko hieman erilaisella pinnauksella ja värityksellä. Ja FR 5 vastaa Campan Ventoa. Suurin ero C:n ja FR:n välillä lienee Fulcrumien korkeampi hinta.

E: FR 5 on lg- mallia eli 2mm leveämpi.

Warlord
09.03.2016, 20.43
Ainakin campan shamalilla ja neutron ultralla 25mm continentalit ovat toimineet hienosti.

Samoin Campan Ventoilla.

mjjk
09.03.2016, 22.43
Mulla on sellanen ongelma että jos tilaisin zondat niin ne ois ainut campa koko pyörässä eli tarvis löytää joku muu yhtä hyvä. Ei sovi yhteen virvelien kaa

Ei tuo pyörä virvelitehtaan osineen kieltäytynyt lenkistä kertaakaan viime kesänä vaikka alle vaihdoinkin nuo Zondat kesken kauden ;)

arctic biker
12.03.2016, 19.45
[QUOTE=Rawjunk;2504559]Jotkut väittää, et 25mm gummit(varsinkin Contit) on jo liian leveät perinteisille 15/21mm kiekoille. Merliniltä saa Fulcrum Racing 3 + 23mm GP 4000S II settiä järkihintaan. Itse harkitsisin Huntin kiekkoja.

Edit. Maviccia halvalla: http://www.4thebike.de/12956/mavic-ksyrium-elite-16-m-25-laufradsatz-schwarz
En minä kovasti jaksa huutaa mutta Misukan ProRace 25mm on varsin liian leveä rengas 13,6mm sisäleveille Luxemburgin puulaakin vanteille. Jos painoni mukaan ajan hellemmillä baareilla niin kummasti rengas taittuu mutkissa alle, minunkin vauhdeilla. Toki kun kiekkojeni halajan myös cyclorengastuksella toimivan niin ainoa järkihomma on leveämpään vanteisiin panostus.

arctic biker
12.03.2016, 19.50
Toisaalta kun mulla on Campan Sciroccot ja Ventot, samoilla rengastuksilla noillakin olen matkaa taittanut niinnen en ole yhtä huojakkaa mutkakäyttäymistä hoksannut. Oiskoon että kepoisat kiekot ois myös sivusuunnassa varsin löysät?

kervelo
12.03.2016, 19.53
Tuo 13,6 mm on kyllä aika kapea. Nykyvanteet ovat 17 millisiä ja hiukan vanhemmatkin 15 millisiä.

arctic biker
12.03.2016, 20.03
Tuo 13,6 mm on kyllä aika kapea. Nykyvanteet ovat 17 millisiä ja hiukan vanhemmatkin 15 millisiä.
No kun halvalla sain eikä speksilistassa ollut moista mainittuna. Oisinko silloin ees tajunnut?

Edit. Nyt muutaman kilometrin viisaampana katson tarkkaan vanteen sisäleveyden. Jos ikuna rikastun kiekoissa aeropuolellle niin mahan olla yliälykäs.

Teemu H
14.04.2016, 23.04
Mitkä hiilikuitukiekot nyt sitten kannattaisi ostaa?

Ajatuksissa oli joku 45mm korkea laippa, avot tai tuubit, en ole päättänyt. En löytänyt tietoa, olisiko joku erityisesti 25mm+ renkaille suunniteltu.

Zipp 303 tuli ensimmäisenä mieleen, mutta onkohan se järkevä ostos vielä nykypäivänä? Tuohon suositellaan 23 mm renkaita, en kai sentään ole aikeissa niihin palata. Muutenhan 303 on usein suositeltu yleisvanne. Viime vuoden mallia saa about 1.600 eurolla avoversiona ja 1.200 tuubina.

Mitkä muut vanteet pitäisi vielä muistaa (hintaraja vaikkapa 2k€)
-Campagnolo ei tietenkään käy, kun pyörässä on shitmanoa.
-Fulcrum Quattro Carbon (avo) maksaa noin tonnin, mutta en ole kamalan hyviä arvosteluita nähnyt. Muut Fulcrumit karkaavat aika kalliiksi, tai ovat kapeita versiota.
-FFWD F4R oli oman pyöräni optiovanteina, mutta ei niitä suostuttu minulle edes myymään, ja sehän on kapea ja vanhaa teknologiaa muutenkin. Hinta 1100-2000 navoista riippuen.
-Mavic, onko mitään järkeviä?
-Veltec Speed 4.5 on halpa noin 800, mutta täälläkin foorumilla on raportoitu laatuongelmia.
-Reynolds 46 Aero, kalliimpi kuin Zipp, erään arvion mukaan 90% niin hyvä, eli ei kannata.
-Muut kiinanräpellykset, uskaltaako, mitkä?
-Joku muu, mikä?

zander
14.04.2016, 23.10
En hylkäisi Campaa pelkän virvelisarjan takia. Saako esim Borasta tekstejä pois? Onko siis tarroilla vai maalattu? Ei ole moisia itsellä mutta paljon hyvää kuullut.

Juha Lehtinen
14.04.2016, 23.14
Itsekin pitäisin Campan ihan hyvänä vaihtoehtona vaikka Shimanoa fillarissa olisikin. Itsekin olen alkanut miettimään vanne vaihtoehtoja muutaman vuoden takaisten Mavic Cosmic Carbonien tilalle. Vanteet olivat aikansa tosi hyvät siihen asti kunnes takakiekosta alkoivat hiilikuituiset pinnat pettää, tai mitä materiaalia olivatkaan.

Plus
14.04.2016, 23.37
Uusista leveistä Borista ei lähde logot pois kuten aiemmista. Ihan yhtä hyvin 25mm tuubit toimii vanhoissa kapeammissa kuin uusissa leveämmissäkin...

frp
15.04.2016, 00.03
Kiinaräpellyksille annan ääneni, mutta koska siellä on omat sudenkuopat niin perehtymistä vaatii.

Yksi vaihtoehto voisi olla nuo luultavasti ihan vastaaviin Kiina-kehiin perustuvat uudelleen brändätut länsimaista myydyt kiekot jos niitä halvemmalla saa. Esimerkiksi tulee mieleen kotimaasta SUP kiekot ja signaturen Fly kiekot ja ulkomailata PlanetX. HUOM! En tiedä kyseisistä kiekoista tarkemmin mitään ja saatan olla täysin väärässä kun sanon, että ne on jonkun kiinatoimittajan uudelleen brändättyä kamaa, joten älköön kukaan hirttäkö minua jos ne ovatkin oikeasti jotain muuta.

huotah
15.04.2016, 00.03
Mitkä hiilikuitukiekot nyt sitten kannattaisi ostaa?

Ajatuksissa oli joku 45mm korkea laippa, avot tai tuubit, en ole päättänyt. En löytänyt tietoa, olisiko joku erityisesti 25mm+ renkaille suunniteltu.

-Joku muu, mikä?

Swissside Ultimate Collection? http://www.swissside.com/shop/category/hadron-ultimate-collection/

kuovipolku
15.04.2016, 00.11
Vision Metron 40?

Xentis Squad 4.2?

peniini
15.04.2016, 01.48
DT Swiss?

Enve?

Warlord
15.04.2016, 07.25
Joku minua viisaampi taisi olla täällä sitä mieltä, että kokohiilariset kiekot olisi paremmat tuubeina. Alu-hiilari combot sitten avoina. Asia taisi liittyä jarrupinnan laminoinnin kestävyyteen tms. Valaiskoot joku viisaampi lisää.

kervelo
15.04.2016, 08.20
Tämä on varmaan tullut jo luettua:
https://intheknowcycling.com/2015/05/01/best-all-around-road-bike-wheels-2015/

Valinnassa kannattaa painottaa myös navan laatua. Sillä sektorilla campa/fulcrum on aika vahvoilla.

kauris
15.04.2016, 08.27
Joku minua viisaampi taisi olla täällä sitä mieltä, että kokohiilariset kiekot olisi paremmat tuubeina. Alu-hiilari combot sitten avoina. Asia taisi liittyä jarrupinnan laminoinnin kestävyyteen tms. Valaiskoot joku viisaampi lisää.

Ja joissain avokiekoissa kuumeneminen tyyliin vuoristolaskuissa saattoi olla ongelma.

Pekka L
15.04.2016, 09.15
Lähinnä jos rengas mossahtaa vähänkin reippaammassa vauhdissa, niin kokohiilarisen vanteen ulkokehä voi olla aika huonossa hapessa. Liimattu tuubi suojaa vannetta, avo lähtee kävelemään.

JaniM
15.04.2016, 11.57
. Asia taisi liittyä jarrupinnan laminoinnin kestävyyteen tms. Valaiskoot joku viisaampi lisää.

Minulla oli sama mielikuva, mutta sain kuulla ammattilaisilta että hiilari kestää "ikuisesti" tai ainakin pidempään kuin alumiini. Oli miten oli niin tuolla ei ole merkitystä Suomessa, jossa vanne ei ikinä kuumene. Jos ajaa ja jaruttelee jatkuvasti hiekassa ja kurassa paljon niin sitten ottaisin levyjarrut.

Zipp 303 tuli ensimmäisenä mieleen, mutta onkohan se järkevä ostos vielä nykypäivänä? Tuohon suositellaan 23 mm renkaita, en kai sentään ole aikeissa niihin palata. Muutenhan 303 on usein suositeltu yleisvanne. Viime vuoden mallia saa about 1.600 eurolla avoversiona ja 1.200 tuubina.

Arvoin pitkään kannattaako päivittää cosmic carbon sls (eli alumiini/kuitunaamioinnit) Zippeihin. Sitten arvoin vielä 303 ja 404 välillä. 303 tuli, ja ajo-ominaisuudet ovat aivan eri luokkaa kuin Maviceissa. Ohi ajavat rekat eivät hetkauta suuntaan eikä toiseen, eikä sivutuuli hetkauta. 404 putosi vertailusta koska en halua pelata venttiilinjatkeiden kanssa ja aerotestien mukaan ero 303 on niin pieni, että samaan eroon pääsee kun ajaa toisesta käsivarresta karvat pois. Enve olisi varmaan hyvä kiekko myös, mutta hinta karkaa.

Kiinankuituja katselin myös, mutta tulin lopputulokseen että oma ja muiden henki on tärkeämpi kuin hintalappu. Kiva ajaa pyöräilytapahtumassa Kiinankuiduilla ja routakuopassa tappaa/vammauttaa itsensä ja takaatulijat kun rakenne pettää.

Kai nuo 303 kestää kun niillä on ajettu Paris-Roubaix kisaakin. Kumeina 25mm Continental GPII:set mulla on ja ne leviää 27mm leveiksi. Hullun mukavat jopa Suomen teillä. Jostakin muistan lukeneeni että Zipp suosittelee eteen 23mm ja taakse 25mm, jos haluaa maksimoida aerodynamiikan.

Tuubit onn varmasti erittäin hyvät, mutta itse en halua pelata liimojen kanssa. Takakumi kuluu 3x nopeammin ja avot on helppo vaihtaa päittäin silloin tällöin.

Warlord
15.04.2016, 12.49
JaniM, minkälaiset Zippit on jarrutustuntumaltaan (märällä)? Mitä paloja käytät?

Teemu H
15.04.2016, 13.01
Kiitos vinkeistä, taidan sittenkin ottaa Campan Borat vielä harkintaan. Täytyy vain väistellä kovimpia tyylipoliiseja, vähemmästäkin on ojaan kiilattu :p

JaniM
15.04.2016, 14.48
JaniM, minkälaiset Zippit on jarrutustuntumaltaan (märällä)? Mitä paloja käytät?

Zipp:n mukana tulleet palat. En ole sateessa ajanut kuin pari kertaa (ja silloinkin yksin), mutta ei mulle ole jäänyt sellaista kuvaa että jarrutusteho olisi jotenkin kadoksissa. Aluksi saa toki nykästä jarrukahvasta ihan kunnolla koska eka kiekon kierros on pidoltaan heikompi kuin seuraavat, mutta niinhän se oli alumiininkin kanssa.

Koska minulla ei ole kokemusta kuin muutamasta vannemallista niin neuvon ZIPP:n sivulle lukemaan eri tahojen tekemiä testituloksia (review): http://www.zipp.com/wheels/303-firecrest---carbon-clincher/#

Tilasin tuolta nipun noita "testivoittaja" jarrupaloja, mutta en ole vielä vaihtanut: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?24220-Alennusmyynnit&p=2494156&highlight=#post2494156

kervelo
15.04.2016, 17.52
Jarrupalojen valinnassa kannattaa huomioida vannevalmistajan ohje käytettävistä jarrupaloista. Muita paloja käytettäessä saattaa takuu raueta (esim.Reynoldsin ja Powertapin ohjeissa muistaakseni sanotaan näin).

Zippin kiekkoja haikailevan kannattaa katsastaa myös uusimmat NSW-mallit, joiden ominaisuudet ovat kai entistäkin paremmat.

Warlord
15.04.2016, 19.31
Tosin esim. 303 NSW:t on tonnin kalliimmat parilta. Alkaa liki kolmentonnin kiekkopari olla aika kallis.

kervelo
15.04.2016, 19.47
Täysin samaa mieltä. Tällä hetkellä parhaat löydöt varmaankin tekee edellisen sukupolven zippeistä.