Näytä tavallinen näkymä : Uudet kiekot maantiepyörään
Sivut :
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
[
22]
Olen joskus aiemmin viitannut tähän Tourin testiin. Nyt kun se on ilmaiseksi ladattavissa, niin linkitän sen tähän. 6 kappaletta 60 mm kiekkoja, DT swiss Arc, Zipp 454, Shimano, Bontrager, Metron, Bora WTO. Lisäksi 40-50 mm verrokkina Leeze ja Metron.
https://www.tour-magazin.de/kaufberatung/komponenten/laufraeder/aero-laufraeder-fuers-rennrad-im-test-schnelle-top-laufraeder-im-vergleich/
https://www.delius-klasing.de/6-aero-laufraeder-fuers-rennrad-im-vergleichstest-26111
Testistä selviää noiden kiekkojen tekniset tiedot ja siinä on myös data- ja aerokäyrää.
Noin ylipäätään 60 mm:t on aika samanlaiset, poislukien wto 60 joka on isommilla yaw kulmilla heikompi. Voi johtua kapeasta profiilistakin, jolloin "sailing effect" hieman miedompi
Erot ei nyt kauhean suuria ole, mutta kuitenkin. Uudessa WTO:ssa on kiinnitetty tähän huomiota ja mainittu että po. asiassa uusi on selkeästi parempi.
50 mm Leeze pärjää hyvin 60 mm verrattuna. 45 mm Metron puolestaan on lähes tasoissa 7 asteeseen saakka, jonka jälkeen ero kasvaa voimakkaasti. Tuollainen kiekko voi olla jossain kovemmassa sivutuulessa ( > 10yaw kulmilla) 10-15 wattia "hitaampi" nopeudessa 45 kmh, toisaalta tavanomaisimmissa olosuhteissa eroa ei ole lainkaan,
Tour magazinen yksi aeroluku on laskettu testissä olevan -20- +20 asteen kulmien painotettuna keskiarvona, oletuksella että keskiarvoinen tuuli on 10 kmh ja tuulen vaihtelu on Weibull jakauman mukainen. Tämä nyt lienee aikalailla sellainen normaali kesäinen tuuli Suomessa.
Eroja siis on, niiden merkitys sitten henkilökohtainen asia
Jatketaan aiheesta.
Hunt tuonut uuden sub50 kiekon markkinoille. 49,5 mm korkeaa, 23 mm sisäleveys, edessä 34,2 mm ja takana 30 mm ulkoinen, hookless. Paino oli 1380 tai 1420 g riippuen mallista. Hinta 1799 ja 2249 eur.
Hunt on asian tiimoilta julkaissut myös laajan ja yksityiskohtaisen whitepaperin, jossa mm. testituloksia noin 50 mm korkeuden kiekoista 28 ja 30 mm renkailla.
On tietenkin osa markkinointia, mutta numeraaliset tulokset (ehkäpä kuitenkin valikoidut) näytetään aerokäyrineen. Testauspaikka sama kuin Tour magazinella.
Testi tehty pelkällä pyörällä, systemsix evo:lla. Pyörän kokonaiswattimäärä oli siellä 70 wattia 45 kmh:ssa
Mitä nyt tuosta mieleen jäi, niin
- uudet leveät kiekot, roval rapide, enve, hunt; ei oikeastaan eroja aerossa 28 mm vs 30 mm renkailla
- kapeimmissa kiekoissa voi olla pientä eroa, kuitenkin max pari wattia 45 kmh:ssa ; tämä on painotettu keskiarvoluku, ja näyttäisi siltä että erot tulevat suuremmissa yaw kulmissa
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0686/6341/files/SUB_50_White_paper_final_final.pdf?v=1705505796&utm_source=Klaviyo&utm_medium=email&_kx=UGGFHgcHBS6amFUX1c8pC2INO8CzaGXay45YM_S-zuw%3D.Uk9Mea
Ostin tuolta Huntilta sub50 edeltävät 48 LAD kiekot. Myivät niitä 30% alennuksella vuoden vaihteessa ja nyt jo poistuneet kokonaan uusien tieltä. Ajamaanhan noilla ei vielä ole päässyt, DT Swissin aerot on toisina kiekkoina mihin voi kesällä verrata.
Escapessa muuten tosi hyvää pohdintaa Thomas De Gentin kaatumisesta UAE:n etapilla. Tuollahan läpsähti zipin hookless kiekoista vittorian rengas pois kehältä.
https://escapecollective.com/thomas-de-gendts-uae-tour-crash-is-a-warning-to-all/
Kyseenalaistetaan valmistajien lupauksia. 25mm sisäleveys 28mm renkaalla, joka on suunnitelty 19mm sisämitalle, on vaan liikaa hooklesin kanssa.
Tosi jännä saada tähän zipin ja vittorian vastinetta.
xc-pyöräilijä
25.02.2024, 23.15
Itse ajelin viime kesän 303 ässillä ja 30mm gp viistonnisilla. Paineet vajaa 5bar. Ei ongelmia, mutta täytyy sanoa että mielessä oli monesti tuo, kun ollaan maksimipaineissa niin miten suuri se sektori on ennekuin pullahdus voi tapahtua. No, vaihdoin zippit graveliin missä paineet huomattavasti alhaisemmat ja maantielle ARC 1400 joihin voi lyödä vaikka sen 8bar. En ole niin vakuuttunut hooklessin järkevyydestä.
Ja onhan tuo renkaalle aika raju, että sisäleveys on miltein sama kuin renkaan leveys.
Kaiken muun hooklesiin liittyvän lisäksi, tuo uusi ETRTO on aiheuttanut mainitun 25 mm sisäleveyden ja 28 mm renkaan "yhteensopivuusongelman".
Äänekkäimmin tätä vastusti ZIPP ja Enve kun niiden high end kiekot taitaa olla 25 mm sisäleveydeltään ja ne on optimoitu aeroltaan 27-28 mm renkaalle. Samoin 28 mm taitaa olla kuitenkin se "normaalein rengas" maantiepyörässä, mutuna
ZIPP on alusta saakka vedonnut ETRTO yhteensopivuuteen omien kiekkojen osalta, mutta ei varmaan enää vaikka heidän nettisivunsa edelleen näin väittävät.
ZIPP ei ole tainnut julkaista omia taulukoita yhteensopivuuksista vaan sopivuus on ollut rengasvalmistajan vastuulla.
Käsittääkseni tuossa escapen jutussa on zipin julkaisema taulukko esillä.
https://escapecollective.com/wp-content/uploads/2024/02/Screenshot-2024-02-24-at-11.20.22-1024x597.png
Vai onkohan vittorian? Eri rengas kuitenkin kyseessä.
Juu. Zipp julkaisee taulukot, joissa valmistaja on tehnyt hyväksynnän.
Zipp hookless rims meet specifications as outlined by ISO and ETRTO. Zipp also works directly with tire manufacturers to gain compatibility with their tires. Tire fitment is the responsibility of the tire manufacturer. The list below represents compatibility as reported by the manufacturers for their respective tires. If you have questions about tire fitment, we recommend you reference the tire manufacturer’s website or contact them directly. The tire compatibilities shown below are as reported by the respective tire manufacturers and do not represent an endorsement by Zipp of that brand or tire.
On kyllä liikaa muuttujia hooklesseissa maantielle. Vähän rengas liian löysä tai naksun liikaa painetta epähuomiossa.
Pysyn itse kiltisti hooked versioissa. Onneksi nuo frendiltä hommatut Lightbicyclen wr50 kiekot ovat hooked mallia.
https://www.sram.com/en/zipp/campaigns/hookless-tire-compatibility
https://www.sram.com/en/zipp/campaigns/hookless-tire-compatibility
Ok, eli tosiaan rengasvalmistajan omia.
The tire compatibilities shown below are as reported by the respective tire manufacturers and do not represent an endorsement by Zipp of that brand or tire.
Samaa mieltä hookleseista varsinkin kun paino ja paineet siellä ylälaidassa.
Opuluksen linkkaama taulukko on nimenomaan Zippin/Sramin sivuilla julkaistu taulukko, josta Zipp pesee kätensä; eli Zippin kiekot täyttää ETRTO ja ISO:n. Taulukko on renkainen valmistajien taulukko ja ZIPP ei ota siitä vastuuta.
Eli tuo aiemmin laittamani englanninkielinen kappale on tuosta samasta jutusta ja yhteensopivuustaulukosta
Vähän kyllä tuokin virke haiskahtaa vastuun pakoilulta. Taulukko kuitenkin löytyy kuitenkin sram/zipp sivuilta.
Veikkaan, ettei menisi läpis jos tuo testattaisiin jenkkien oikeudessa.
Selvittelin tuota kun uudet 303:t tuli markkinoille ja olin sellaisia katselemassa. Zippin viesti oli silloin ja näköjään vieläkin se, että he tekevät vanteet oikeilla mitoilla ja rengasvalmistajoen vastuulla on että renkaat sopii siihen. Mitenkähän nyt kun ETRTO on muuttunut ?.
Tuolloinkin Enve:llä ja muistaakseni myös Cadex:lla oli omat testit ja metodit, joiden mukaan he kiekkovalmistajina antoivat taulukot siihen mikä rengas on yhteensopiva heidän kiekkojen kanssa.
navajokoira
26.02.2024, 14.35
Jos on niin että vaikkapa Vittoria sanoo että heidän tiettyä 28mm rengasta X on ihan ok käyttää Zippin 25mm leveällä hookless-vanteella, niin silloin on kai selvä että Vittoria ottaa vastuun siitä että näin on. Silloin voi olla kyse vaikkapa siitä, että Vittorian ja Zippin toleranssit ovat paremmat kuin mitä standardeissa vaaditaan, joten niitä on myös turvallista käyttää standardin suositukset ylittävänä yhdistelmänä. En kyllä äkkiseltään löytänyt tällaista lausetta Vittorian sivuilta, mutta en etsinyt kovin tarkkaan.
Zipp voi vapaasti sanoa että heidän vanteensa täyttää standardit. Ainakin ISOn standardeissa se mille vanteelle rengas kannattaa laittaa on nimittäin määritelty renkaita koskevassa standardissa, ei vanteita koskevassa. Ts. Zippin vanteet voi hyvinkin olla täydellisiä 25mm sisäleveyden vanteita. Mutta se ei kyllä tarkoita, että mitä tahansa standardit täyttäviä 28mm tubeless-renkaita olisi ok käyttää niiden kanssa, ja että renkaissa on jotain vikaa jos ei voi. Standardi pikemmin suosittelee että tällaista yhdistelmää vastaan. Mutta huom. tämä kohta standardia ei ole mikään vaatimus, eikä tämä standardi itsessään ole laki. Se on vaan alan yritysten muodostama konsensus.
Ajelen itse tyytyväisenä 303 Firecresteillä (joissa sama 25mm sisäleveys kuin 353 NSW:ssa) 32mm renkailla.
Jeps. Zipp on nojautunut vahvasti ETRTOn ja rengasvalmistajien suosituksiin.
En nähnyt per heti continentalin sivustoilta, onko asiat muuttunut uuden etrto johdosta.
Ainakin Syncrosin sivuilla on sellaiset maininnat muutamien valmistajien , mm. Continentalin osalta että GP 5000 28:t ei enää yhteensopivat 25 mm iv kiekoille. Zippin sivuilla oli että yhteensopivat. Laitoin Contille kyselyn mielenkiinnosta
https://asset-misc.scott-sports.com/Syn/SyncrosTireCompabilityChart_2080780.pdf
Continental ilmoitti että GP 5000 S TR 28 mm :t on yhteensopiva 25 mm iv vanteelle, mutta pitää noudattaa kiekon valmistajan ohjeita
- mm.zipp ja enve sanoo että ok ja syncros että ei ok
- enve testailee itse ja ehkä syncros myös (kun luokitus on: ei-sopiva, sopiva/testattu, sopiva/ etrto)
Tämä nyt erityisesti koskee jos on ostamassa 25 mm sisälevyisiä hookless kiekkoja, ja haluaa ajaa 28 mm renkailla
Saagahan jatkui niin, että vittoria ilmoitti gentin ajaneen kiveen ja renkaan lentäneen tuo vuoksi vanteelta. Mitään todisteita mahdollisesta kivestä ei taidettu esittää?
UAE tourilla on kyllä tunnetusti heikko laatuista ja likaista asfalttia.
Ja nyt tänään UCI ilmoitti tutkivansa pro tourilla käytössä olevat hookless setupit.
Siihen ei isoakaan kiveä tarvitse kun Corsa Speed tyhjenee puhkeamisen seurauksena laakista ja ajat käytänössä vanteella. Vanteella ajamisen pituudesta riippuu kuinka mutturalle sen renkaan saa. Tuollainen kortsunohut kun ei pidä muotoaan millään lailla. Ja pitkään kun ajaa niin saa renkaan tippumaan vaikka olisi alla hooked. Toinen juttu tuollaisella renkaalla on se että on syytä pitää ne oikeissa paineissa. Alipaineinen rengaskaan ei ole Vittorian parhainta osaamisalaa. Se alkaa heti muljuamaan. Nämä kokemukset siis tuossa aiemmasta Corsa speedeistä. Uudet ei vielä,ole alla.
Nimimerkillä yhden Dt-Swissin ajanut lunariin.
On kyllä liikaa muuttujia hooklesseissa maantielle. Vähän rengas liian löysä tai naksun liikaa painetta epähuomiossa.
Pysyn itse kiltisti hooked versioissa. Onneksi nuo frendiltä hommatut Lightbicyclen wr50 kiekot ovat hooked mallia.
Ootkos laittanut GRC-1400 sitten jakoon?
Ootkos laittanut GRC-1400 sitten jakoon?
Gravelli erikseen. 40mm kumi kyllä pysyy siellä missä pitääkin.
Kyllä leveämmänkin renkaan pystyy tiputtamaan. Kun tarpeeksi lerpun renkaan asentaa.
Mulla on nyt Hunteissa 45mm terraspeed tubelessina eikä kyllä tullut edes tutkittua käykö nuo yhteen. Tyhjänä conti kyllä pysyy nätisti muodossaan mutta hieman ohuemman rakenteensa muodosta painuu pikkasen linttaan. Kilon settinä yhteensä ihmetyttää hieman missä sitä matskua on paksusti ja missä ohuesti. Hyvä se on ajaa.
Joo mutta kyse oli tuosta leveydestä. Käy lukemassa se escapen artikkeli. Hyvää pohdintaa.
https://escapecollective.com/thomas-de-gendts-uae-tour-crash-is-a-warning-to-all/
Terra speed ei oikein corsa speediin vertaudu. Terran kylkihän on tosi jämyä kamaa.
En minä niihin koettanutkaan verrata. Mainitsin vain asian ulkopuolelta, osittain siihen liittyvänä että ei se hookless huoleton ole mullakaan renkailla ja/tai kiekoilla.
Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa. Onhan tuo corsa pro näköjään myöskin ohuempi kyljeltään. 0.7mm vs 0.9mm conti.
Misukan Cup tlr 0.95 ja on corsaa nopeampikin. Mutta Misukan muoto menee kyllä hassuksi 25mm sisäleveällä kehällä. Saisivat tehdä uuden version.
Ehkä maantie puolella pitäisi pysyä 17-19mm sisäleveyksissä ; )
Aika moni rengas menee 23-25 sisäleveyksillä oudonmuotoiseksi. Osalla valmistajilla on selvästi vielä hienosäätämistä profiilin suhteen.
Kehittyyhän tuo. Renkaat ja kehät. Ei se 19mm sisäleveys piisaa, mutta taitaa ulkoleveys kasvaa edessä.
Hookedien kanssa ei kuitenkaan tarvitse ihan niin tarkkana olla mitä alle laittaa.
Käyttääköhän mikään talleista hankalan asennuksen nopeuttamiseksi liukastetta nostaakseen renkaan? Meinaan liukasteesta riippuen, hyllyttömän kiekon ja renkaan reunan välissä saattaa olla seos joka ei hooklessin maksimaalinen ylärajan tuntumassa pysykään vanteella. Siinä kun tallin painavin kaveri suhaa neljääkymppiä pomppuisella tiellä niin…
Tuota keskustelua käydään jo nyt niin monella taholla, että saattaa jotain muutoksia tulla UCI:n ohjeistukseen tai oikeastaan määräyksiin.
Jos tulee niin se voisi olla niin että ETRTO;n suosituksia noudatettava tai sitten valmistajan osoitettava muutoin testeillä sopivuus. Tämä UCI kisatasolla koskisi pääosin sitten Zippiä ja Enveä, ja nimenomaan 25 mm iv ja 28 mm rengas (tai kapeampi yhdistelmää). Cadexilla huippukiekoissa 22,4 mm iv (Cadex Ultra 50). Viime vuoteen saakka voimassa olleet suositukset hyväksyivät nyt kyseenalaistetun kombinaation 25/28.
Tässä on siis mukana UCI tasolla ainakin
- etrto ja iso suositukset
- uci suositukset että etrtoa noudatetaan
- ajajaliiton vastustus hookleseihin
- valmistajien omat testit
- rengasvalmistajien testit
- zippillä ja envellä (osin ehkä cadexilla) jo iso markkinaonglelma, ja mahdollinen kiekko-ongelma jos säännöt muuttuu
eli vääntöä ja jatkokertomusta lienee luvassa.
Näissä raportoiduissa tapauksissa joita lienee pari/muutama , varsinaista juurisyytä tapahtumaan ei kuitenkaan ole saatu varmuudella selvitettyä
Voi olla että muutokset tulee ennen suurklassikoita. Ei UCI uskalla ottaa enää mitään riskiä.
Tuota keskustelua käydään jo nyt niin monella taholla, että saattaa jotain muutoksia tulla UCI:n ohjeistukseen tai oikeastaan määräyksiin.
Jos tulee niin se voisi olla niin että ETRTO;n suosituksia noudatettava tai sitten valmistajan osoitettava muutoin testeillä sopivuus. Tämä UCI kisatasolla koskisi pääosin sitten Zippiä ja Enveä, ja nimenomaan 25 mm iv ja 28 mm rengas (tai kapeampi yhdistelmää). Cadexilla huippukiekoissa 22,4 mm iv (Cadex Ultra 50). Viime vuoteen saakka voimassa olleet suositukset hyväksyivät nyt kyseenalaistetun kombinaation 25/28.
Tässä on siis mukana UCI tasolla ainakin
- etrto ja iso suositukset
- uci suositukset että etrtoa noudatetaan
- ajajaliiton vastustus hookleseihin
- valmistajien omat testit
- rengasvalmistajien testit
- zippillä ja envellä (osin ehkä cadexilla) jo iso markkinaonglelma, ja mahdollinen kiekko-ongelma jos säännöt muuttuu
eli vääntöä ja jatkokertomusta lienee luvassa.
Näissä raportoiduissa tapauksissa joita lienee pari/muutama , varsinaista juurisyytä tapahtumaan ei kuitenkaan ole saatu varmuudella selvitettyä
Kaksvitosen sisäleveyksistä kiekkoa ei Zippillä tietääkseni ole kuin yks setti. 303. Muut on 23mm, ulkomuistista NSW:tkin. Saattaapa olla ettei hookleissella ajella vaiikka olisi 20mm
Juu, voi olla noin. Kova päätös se olisi, kun isoja valmistajia kyseessä. Löytyisikö Zippiltä yhtään kiekkoja ilman hooklessia
Ne 353 nsw:t on 25 mm:t ja nämä oli De Gentillä myös alla.
Muistin kyllä väärin kun ajattelin että 400 sarja olisi myös ollut 25 mm mutta ne on 23:t.
Joo niinpäs taisi olla 353 NSW 25mm. Zippiin edesmenneet kiekkosetit oli vielä hooked ja olikohan peräti vanhanaikainen 19 id. Zipp ja Enve ei ole ensimmäisiä jenkkilafkoja eikä varmaan viimeisiäkään joiden nilkkaan kopsahtaa. Ei muuta kuin kynnet uusiin kiekkoihin ja markkinointipuheet uusiksi : )
Ei tuo kuluttajille pitäisi kauhean iso juttu olla. Tässä ehkä kuitenkin niin, että tietyt vanne ja rengasyhdistelmät tulee tarkastelun, pääosin nuo leveimmät iv:t ja 28 rengas.
Eli jos rengas (29) 30 tai leveämpi niin ei tuossa pitäisi mitään ongelmaa olla, ei ehkä myöskään aiemmassa 28:ssa mutta noin periaatteessa en viitsi ajaa sellaisella yhdistelmällä.
Itsellä paino ja paineet sellaisia että tuo oli minulle muutenkin jo aika rajalla, varsinkin kun etrto toleranssit on aika pieniä.
Joo tuskin kuluttajille mutta mainehaitta seuraa vuosia. Koska internet.
Kyllä minäkin siellä toleranssien ylärajoilla kampean menemään. Maantiepyörässä on vielä entiset Challengen criteriumit 27mm ja ZIppin 808 23mm siäleveydellä leviää sen verran että pääsee yli 28mm. Aikalailla se 5 bar . Jos entiset Swissin ERC:t ja 23 mm corsa speedit vielä olisi mahdollisia niin voi että...
Kyllä tuo varmasti vaikuttaa. Itselläkin on ollut jonkinlainen valmius painaa osto-nappulaa aika kalliinkin kiekkojen suhteen, ja nyt piti oikein miettiä että ruksaanko hooklesit pois
Laitetaanpa allroad kiekoista, 35-45 mm korkeaa hakusessa. 32 mm rengasta ja varmaankin tubelessina sekalaiseen maantie ja hyväkuntoisen soratien ajoon.
Internetistä löytyy tällaista ja noin hinnat per tämä päivä:
- Dt swiss ERC 1400 (1600 eur) tai ERC 1100 (1900 eur), tässä ehkä 45 mm, DT swiss 240/180 navat, paino hieman yli ja hieman alle 1500 g
- Swisside allroad 450, 45 mm, dt swiss 240 napa, paino hieman yli 1500 g (1400 eur) , tai tästä ultimate versio 180 navalla (1900 eur), käytännössä sama kuin dt swiss kiekot
edellä mainitussa sisäleveys 22 ja ulkoleveys 28
- Reserve 40/44 350 navalla (1600 eur) tai 240 navalla ( 2000 eur), painot 350:llä 1480 g ja 240:lla 1440 g, sisäleveys 25 ja ulkoleveys yli 30 mm
- cadex 35 ar, 25 mm sisä, 31 ulkoa, paino 1280 g, cadexin oma/ratchet, hookless (2000 eur)
-r2:sta Duken vanteille tehty 350 navoilla, 1300 eur ja 1.340 g, hookless , 23 mm sisä, 30 mm ulko, https://r2-bike.com/Wheelset-28-Disc-RR-GRV-DT-Swiss-350-Road-Classic-Center-Lock-Hubs-Duke-Baccara-X-36-SLR2-Carbon-Rims-Shimano-Road-Sapim-CX-Ray
Ehkä reservet 350 navoilla, kun nuo nyt näkee yhdellä silmäyksellä
Duke oli muistaakseni jokin tunnettu Taiwanin kehä?
Jossain oli väitetty että ne olisi samat kuin Light Bicyclen
arctic biker
20.04.2024, 16.54
@JKO17 olepa yhteydessä Mcarboniin. Työn laadussa ei moitteen sijaa ja ihan kilpailukykyiset hinnat nimimerkillä kahdet Mcarbonin hiilarikiekot.
Huutelen vaan täältä kentän laidalta että Huntilla on kiekkoja alelaarissa.
Jukka4130
20.04.2024, 17.16
Onyx RP -navat voivat olla tutustumisen arvoiset. Välitön kytkentä, äänetön toiminta ja erittäin matala vierintävastus. Mahdollista kasata melkein minkä tahansa vanteen kanssa, vaikkapa Beast Components RS25- tai RX40-mallista lähtien.
https://www.4130.fi/onyx-racing-products/
Mcarbon ja myös tuo Onyx ovat minulle uusia tuttavuuksia.
Huntin katsoin viikko-kaksi sitten , ja mm. napojen takia sen vähän hylännyt ajatuksista.
Pitääkin tutustua noihin kustomointivaihtoehtoihin.
Wheelsfar myy gravel settiä (24mm sisäleveys ja 40mm korkea, 1310g) DT:n 240 navoilla reilulla tonnilla kotiin. Toki jos haluaa ns. merkkikiekot, niin ehkä sitten ei.
https://www.wheelsfar.com/gravel-wheelset-built-with-dt-swiss-240-exp-sp-p0061.html
Juu, paha kyllä ottaa enää muuta kuin dtswssiä. Tosin nythän on tullut monelta merkiltä ratchet clooneja, kun patentti kai vapautui. Se mikä jännä, niin näyttää olevan tarjolla myös yhden ratchetin versioita jo.
Esim scribe mainostaa facessa suht voimakkaasti omia kiekkojaan, joissa tuollainen yhden ratchetin vapari. Patentoitukin vielä.
https://scribecycling.com/en-eu/products/aero-wide-6565-carbon-wheelset
arctic biker
20.04.2024, 20.08
Mcarbon ja myös tuo Onyx ovat minulle uusia tuttavuuksia.
Huntin katsoin viikko-kaksi sitten , ja mm. napojen takia sen vähän hylännyt ajatuksista.
Pitääkin tutustua noihin kustomointivaihtoehtoihin.
Soitappa Mcarbon/Ahola. Voit yllättyä ja en ole muuta kuin Mcarbonin vanha asiakas.
arctic biker
20.04.2024, 20.16
Mun logiikka on jotta jos haluaa arvokkaampia (parempia?) Niin turvallani kun olen niin Mcarbonille on helppo lähettää jotta näin tunaroin tai kysyä selevällä Suomen kielellä.
arctic biker
20.04.2024, 20.19
Onko nää mun neljä Industry 9 napaa yhtä hyviä kuin vastaavat Dt:t niin sitähän en tiedä.
Hyviä kommentteja ja vinkkejä. Toisaalta kiekkojen osto käy näköjään yhä vaikeammaksi.
Olisiko dt swiss 350 tai 240 ja "itäkiekot" hieman yli 1000 eur tai "länsikiekot" 1500 eur nykyisin sellainen sweetspot. Edellytyksellä että ovat hyvin kasattuja ja mitään pommeja ei osista löydy.
Valmistajilta on tullut kiekkoja vieläkin kalliimpiin hintaluokkiin mm. Syncrosilta ja Cadexilta 40 maxit , jotka molemmat on 4 teurissa.
Nämä on tosi keveitä ja Tourin testeistä/viesteistä olen ymmärtänyt että myös aeroja. Mm. 40 mm korkea Cadex oli yhtä "nopea" kuin zipp 404 (vm.2018) uudessa Giant Tcr;ssä
Steve Baggy
20.04.2024, 21.13
https://www.xxl.fi/nextie-allroad-wheelset-with-dt-350-straight-pull-vannesarja-musta/p/1226445_1_Style
Ostin nää XXL:n -20 vai oliko -25% päivät syksyllä. Ei oo toistaiseksi ollut mitään valittamista. 45mm Pirellit päällä.
JohannesP
20.04.2024, 21.33
https://www.xxl.fi/nextie-allroad-wheelset-with-dt-350-straight-pull-vannesarja-musta/p/1226445_1_Style
Ostin nää XXL:n -20 vai oliko -25% päivät syksyllä. Ei oo toistaiseksi ollut mitään valittamista. 45mm Pirellit päällä.
Paljonko noille jäi sillon hintaa? Nyt näyttää olevan 8.4.-28.4. mainostuote ja ei mitään tietoa onko toi 1049 € normaalihinta vai joku valmis alehinta. Aleprossapäivillä olisi houkuttelevat.
Vanteiden tiedot:
https://www.nextie.com/road-ARX-series-NXT44ARX
https://www.nextie.com/road-ARX-series-NXT39ARX
Hyviä kommentteja ja vinkkejä. Toisaalta kiekkojen osto käy näköjään yhä vaikeammaksi.
No vaikeaahan se on jos yrittää optimoida best bang for the buck. Vanhaa sanontaa mukaellen, ei se aja joka valkkaa, eli kannattaa vaan lukita vastaus johonkin. Oma politiikka kiekoissa on ollut DT Swiss, voi olla että joltain toiselta merkiltä saisi marginaalisesti parempaa marginaalisesti halvemmalla, mutta erot lienevät aika marginaalisia. Jos nyt tuulitunnelissa testataan joku kiekko 2W aerommaksi x asteen sivutuulessa, niin mitäpä sitten. Se testitilanne tuskin toistuu identtisenä tuolla maantiellä.
Steve Baggy
20.04.2024, 21.36
Paljonko noille jäi sillon hintaa? Nyt näyttää olevan 8.4.-28.4. mainostuote ja ei mitään tietoa onko toi 1049 € normaalihinta vai joku valmis alehinta. Aleprossapäivillä olisi houkuttelevat.
Vanteiden tiedot:
https://www.nextie.com/road-ARX-series-NXT44ARX
https://www.nextie.com/road-ARX-series-NXT39ARX840€ näyttää maksaneen. Heinäkuun lopussa näemmä tilattu eli sittenkin oli vielä kesä. En tosiaan lähtöhintaa tarkkaan muista, mutta tossa tonnin huiteilla.
No vaikeaahan se on jos yrittää optimoida best bang for the buck. Vanhaa sanontaa mukaellen, ei se aja joka valkkaa, eli kannattaa vaan lukita vastaus johonkin. Oma politiikka kiekoissa on ollut DT Swiss, voi olla että joltain toiselta merkiltä saisi marginaalisesti parempaa marginaalisesti halvemmalla, mutta erot lienevät aika marginaalisia. Jos nyt tuulitunnelissa testataan joku kiekko 2W aerommaksi x asteen sivutuulessa, niin mitäpä sitten. Se testitilanne tuskin toistuu identtisenä tuolla maantiellä.
Jep. Nuo oli enemmän yleisiä kommentteja laajasta valinnasta, hintatasoista ja markkinatilanteesta.
WarElephantSixSixSix
21.04.2024, 10.07
Iteltä myös suositus Mcarbonin kiekoille. Ei ole tarvinut maastokiekkoja rihtailla, ikinä. Erasen navat on myös ihania, jos ei tarvitse i9 napojen miljoonaa kytkentää.
Kävin tänään hakemassa Reserven kiekot, ja niihin Vittorian pro:t.
Ei tuo vielä allroadiksi mennyt kun oli vain 28 mm vittoriaa tarjolla. Pyörä keventyi ulkonäöllisesti aika paljon, ei muuten. Lisätty vielä keulaan pinkkiä.
Rengasasennus oli todella helppo, taisi mennä kuitenkin väärin kun logot pitäisi luonnollisesti olla päinvastoin, joku kertoihttps://i.postimg.cc/cH38NTT4/reservecannondale.jpg
https://i.imgur.com/AkJQV8q.jpeghttps://i.imgur.com/HLPulFY.jpegPitkästä aikaa Campagnololta kiekko jossa kaikki speksit ovat kohdallaan. Kyseessä siis Bora Ultra WTO C23 60mm. Paperilla ei pärjää hiilaripinnaisille kiinakiekoille, mutta minun prioriteettilistallani moni kriteeri täyttyy: erittäin hyvä viimeistely, 60mm profiili, 23mm IW, 28,5mm EW, 1390g, hooked. Bonusta Campganolon navoista jotka ovat yhdessä DT Swissin kanssa go-to -navat minulle.
Kyllä, nuo olisivat kiekot jotka itsekkin haluaisin. Halut ja lompakon saldo eivät vaan aina halua kohdata :)
Campan Borat on upeat kiekot jotka voisi itsekin hankkia. Mutta Bentley on nyt pajalla joten en pääsisi hakemaan pakettia postista, eli jääköön nyt tässä tilanteessa ostamatta :).
Campagnolta tuli jonkin aikaa sitten uudet Borat ja Bora Ultrat, ja Fulcrumilta uusi Speed mallisto.
Paljon niihin taisi tulla muutoksia, ja sellaisia mitä ostajat nyt toivovat; ainakin sisäleveyttä lisää ja painoa pois.
Pinta noissa kiekoissa on hieno ja kiiltävä (näkyykö kuvassa jopa kuvaajan varjo) , ja 60 mm kiekko on todella kevyt.
Bora (ja Speed) on hinnaltaan siellä haminoilla, jossain vähän päälle 2 teurin, Ultrat sitten selkeästi enemmän
Onko uudet Borat vähän valtavirrasta poikkeavat, kun noin kapeat? Vaikkakin leventyneet edellisiin verrattuna. Optimaaliset 25 mm renkaille?
Uskoisin että nuo on suunniteltu 28 mm:lle, ja valmistajan käyttösuositus on 28-35 mm.
Toki on niin, että aika paljon + 30 ulkoleveyden kiekkoja on nyt markkinoilla, mm. nuo ostamani reservet.
Nyt kun noita 28mm conteja mittaili lightbicyclen wr50 päällä, niin ei kyllä itselleni kapeampia kehiä enää tule. Renkaan ulkoleveys tasan 31mm ja kehän 31.7mm. Istuvat tosi nätisti ja profiili pysyy renkaassa hyvänä. Systemsix nielee helposti tuon kokoisen renkaan.
Misukat menevät vähän hassun muotoisiksi jo noilla 25 sisäleveillä kehillä. Saisivat uudistaa renkaat, nuo on tehty selvästi kapeammille kehille.
Zipp 303s vanne meni päreiksi routakuoppaan. Onko kenelläkään ehtinyt kertymään kokemusta miten Zippin takuuhommat näissä tilanteissa toiminut?
^Omista 303ässistä halkesi kehä aikoinaan (en tiedä missä/miten meni). Ei mennyt takuuseen, mutta syy oli että se hieno takuulupaus koski vasta 2021- kiekkoja. Oma oli 2020 puolelta. Jonkinlaisen semiväsyneen crash replacement diilin sain kyllä. Tämän perusteella teikäläisen pitäisi saada kiekko takuuseen, ellei se ole 2020 puolelta: https://www.sram.com/en/zipp/campaigns/warranty
Examples of coverage while riding:
You are riding in a group, hit a pothole that nobody announced, and your wheel is damaged. You are covered.
^Omista 303ässistä halkesi kehä aikoinaan (en tiedä missä/miten meni). Ei mennyt takuuseen, mutta syy oli että se hieno takuulupaus koski vasta 2021- kiekkoja. Oma oli 2020 puolelta. Jonkinlaisen semiväsyneen crash replacement diilin sain kyllä. Tämän perusteella teikäläisen pitäisi saada kiekko takuuseen, ellei se ole 2020 puolelta: https://www.sram.com/en/zipp/campaigns/warranty
Examples of coverage while riding:
You are riding in a group, hit a pothole that nobody announced, and your wheel is damaged. You are covered.
Joo. Viimevuonna ostettu kiekko saksalaisesta verkkokaupsta johon ehdinkin olemaan jo yhteydessä miten homma etenee. Täytyy tänne sitten raportoida miten hyvin takuu toimii. Oli se sen verran kova pamaus, etten nyt kiekkoa siitä syytä, mutta hienoa jos tuollainen takuu valmistajalta, että korvaavat.
Tasamaan tallaaja
11.05.2024, 16.54
Oliko kenelläkään kokemusta noista Siganturen kasaamista FLY wheel kiekoista? Navat noissa ainakin on pommin varmat DT 240S:t. Tarjolla olisi kahta eri vannejarrullista avokiekkoa 40mm ja 60mm, ulkoleveys 28mm.
Toinen vaihtoehto olisi HUNTin 52 Carbon Aerodynamicist, jotka olisivat kyllä huomattavasti halvemmat, mutta toisaalta tekisi mieli suosia kotimaisia yrittäjiä. Kommenttia myös Hunteista otetaan vastaan, jos löytyy käyttäjäkokemusta.
Oliko kenelläkään kokemusta noista Siganturen kasaamista FLY wheel kiekoista? Navat noissa ainakin on pommin varmat DT 240S:t. Tarjolla olisi kahta eri vannejarrullista avokiekkoa 40mm ja 60mm, ulkoleveys 28mm.
Toinen vaihtoehto olisi HUNTin 52 Carbon Aerodynamicist, jotka olisivat kyllä huomattavasti halvemmat, mutta toisaalta tekisi mieli suosia kotimaisia yrittäjiä. Kommenttia myös Hunteista otetaan vastaan, jos löytyy käyttäjäkokemusta.
Eli näistä?
https://www.signature.fi/kiekot/ffwd
Edit:
Muutetaanpa vähän postausta.
Onko kyseessä FFWD kehille kasatut kiekot? Tuo signaturen sivu on enemmän kuin vähän hämärä.
Tasamaan tallaaja
13.05.2024, 13.49
Eli näistä?
https://www.signature.fi/kiekot/ffwd
Edit:
Muutetaanpa vähän postausta.
Onko kyseessä FFWD kehille kasatut kiekot? Tuo signaturen sivu on enemmän kuin vähän hämärä.
Ei ole FFWD vaikka heidän sivuiltaan sellaisen mielikuvan saa. On heille brändätty kehä jonka sitten kasaavat DT:n navoilla, DT Aerolite pinnollla ja DT Prolock nippeleillä:
https://fly-wheels.com/road-wheels/
JohannesP
13.05.2024, 14.31
Ei ole FFWD vaikka heidän sivuiltaan sellaisen mielikuvan saa. On heille brändätty kehä jonka sitten kasaavat DT:n navoilla, DT Aerolite pinnollla ja DT Prolock nippeleillä:
https://fly-wheels.com/road-wheels/
Kannattaa kysyä suoraan Signaturesta päivitettyjä tietoja ja hintoja tai mitä muuta valikoimaa. Lähemmäksi 10 vuotta vanhaa infoa molemmilla sivuilla speksien ja hintojen perusteella. Nettisivujen päivitys ei ole ikinä ollut Signaturen prioriteettilistalla vaan homma toimii enemmänkin paikan päällä/puhelimella/FB.
Ei ole minkäänlaista kokemusta noista FLY-kiekoista. Vanhoilla spekseillä ei nyt kovin houkuttelevatkaan, kun kilpailu kiristynyt ja valikoima kasvanut.
Jep. Tuo nettisivukin on selvästi ffwd sivu, johon on lätkäisty päälle fly kiekkojen mainos.
Nythän noita olisi vieläkin edullisempaan hintaan saatavilla mutta oma hankinta lähti arvatenkin hiukan laukalle (ja etuajassa), tuli hankittua Bontragerin Aeolus Pro 37 TLR:t. Scriben kovaääniseksi mainittu takanapa ei houkutellut ja Bontyt oli Mantel.comissa erittäin kilpailukykyiseen hintaan. Bontyjen takuuohjelma oli se ratkaiseva tekijä yhdessä DT350 -napojen kanssa. Maasturissa jo kolme kesää ollut Bontyn hiilarikiekot eikä niitä voi kun kehua. Myöskään hookless ei kiinnostanut joten Zipp ei tullut kyseeseen.
Jännä että sain etu- ja takakiekon erikseen ostoskoriin siirtämällä noin 50€ halvemmalla kiekkoparin kuin jos olisin valinnut wheelsetin. Varastosaldo näytti yhtä kappaletta kaikissa vaihtoehdoissa mutta nyt ei enää yhtään.
Edit: Jahas, sieltä lähtikin 2 eri pakettia, ehkä olisi tullut samassa paketissa jos olisi valinnut wheelset -vaihtoehdon. Siitäkö se lisämaksu tuli. Aikamoista :-)
Sent from my iPhone using Tapatalki
Nyt on jo Bontragereilla tullut ajeltua mitä nyt flunssan jälkeen on maastopyöräilyltä ehtinyt. Muuttuipas Domane ihan eri pyöräksi näillä kun mitä oli hinnat alkaen -orkkiskiekoilla. Tykkään. Orkkiksissa oli Bontyn 32 mm renkaat mutta näihin täräytin vähän kapeammat Pirellin P Zero Race TLR:t 30 mm leveänä enkä huomannut mitään tärinöitä käsissä röpelöisissä tien kohdissa. Pirellin suosituspaineilla 4.8/5.1 bar.
Lokakuussa kiekoille tuli Mantel.comilta hintaa mun mielestä sillä hetkellä ihan kohtuulliset 1178,50€. Navat DT350:n sisuskaluilla.
Sent from my iPhone using Tapatalkh
Tasamaan tallaaja
14.05.2024, 08.58
Kannattaa kysyä suoraan Signaturesta päivitettyjä tietoja ja hintoja tai mitä muuta valikoimaa. Lähemmäksi 10 vuotta vanhaa infoa molemmilla sivuilla speksien ja hintojen perusteella. Nettisivujen päivitys ei ole ikinä ollut Signaturen prioriteettilistalla vaan homma toimii enemmänkin paikan päällä/puhelimella/FB.
Ei ole minkäänlaista kokemusta noista FLY-kiekoista. Vanhoilla spekseillä ei nyt kovin houkuttelevatkaan, kun kilpailu kiristynyt ja valikoima kasvanut.
Olin jo viikko sitten sähköpostitse ja puhelimitse yhteydessä, mutta en saanut irti sen enempää, kuin mitä noilla nettisivuilla on tietoa. Odotellut edelleen vastausta sähköpostiin, minkä lupasivat lähettää.
Olin jo viikko sitten sähköpostitse ja puhelimitse yhteydessä, mutta en saanut irti sen enempää, kuin mitä noilla nettisivuilla on tietoa. Odotellut edelleen vastausta sähköpostiin, minkä lupasivat lähettää.
Itse menisin light bicyclen (https://www.lightbicycle.com/) sivuille ja klikkailisin haluamani kiekot tilaukseen. Rittävän levää kehää vaan.
Tasamaan tallaaja
14.05.2024, 17.32
Itse menisin light bicyclen (https://www.lightbicycle.com/) sivuille ja klikkailisin haluamani kiekot tilaukseen. Rittävän levää kehää vaan.
Joo, oon tutkaillut tätäkin vaihtoehtoa.
Sieltä vaan. Jos pyörä nielee yli 30mm todellista leveyttä, niin wr50 voi suositella.
Sieltä vaan. Jos pyörä nielee yli 30mm todellista leveyttä, niin wr50 voi suositella.
Täältä toinen suositus tuolle kehälle.
Eikö tässä haettu kiekkoja vannejarrulliseen pyörään? Yli 30mm alkaa tekemään längissä tiukkaa, ja eikö tuo wr50 ole levarikehä?
Katos, niin olikin. Mä en kyllä enää uusia kiekkoja vannejarrupeliin laittaisi. Uudet haluamani kiekot maksavat niin paljon, että fiksumpaa ostaa koko pyörä.
Tasamaan tallaaja
15.05.2024, 07.46
Katos, niin olikin. Mä en kyllä enää uusia kiekkoja vannejarrupeliin laittaisi. Uudet haluamani kiekot maksavat niin paljon, että fiksumpaa ostaa koko pyörä.
Kaksi Scott Foilia. Toinen Foil 40 treenipyörä, toinen Foil 10 kisapyörä. Campagnolo Super Recordia ja Recordia. Hakusessa kestävät kiekot tohon treenipyörään. Nykyisillä kiekoilla ajettu reilut 25 tkm. Kyllä noihin 30 mm vannekin menee, mutta 27-28:kin riittää.
Ei ole tarve vaihtaa pyörää, kun pitäis taas sijoittaa yli kymppitonni.
No tuo foili on jo pyörä mihin itsekkin etsisin uusia kiekkoja.
Mä painottaisin jarrupintoja. Boran jarrupinnat ovat ainakin aika purevia. Sama taisi olla maviceilla.
Onko tämmösistä vanteista kenelläkään kokemusta:
https://leeze.de/en/products/cc-38-disc-basic?_pos=4&_fid=dcdcf6a78&_ss=c&variant=43757118128379
Eli Leeze 38mm disc. 21mm sisäleveys, 28mm ulkoleveys, hooked ja painoa ilmoitettu 1440g
Spessun Roval Rapide CLX Teamit-
CLX:n 21 mm iv vanne, uudet pinnat ja navat.
3900 eur. Tulee muuten hienossa laatikossa, jossa mm. rengaspussit, 2 x turbo cotton 26 mm rengas, 2 juomapullo, varapinnoja, laakerit, tubeless paikkaussysteemit
Roval Rapide CLX II Team -kiekot ovat 130 g kevyemmät, 0,5 wattia aerodynaamisemmat ja tuplasti alan tubeless-iskustandardit täyttävät. Roval Rapide CLX II Teamit tarjoavat luokkansa johtavan renkaan paikoillaanpidon, joka takaa uskomattoman luottamuksen rajummillakin teillä millä tahansa nopeudella. Ne tarjoavat ennennäkemättömän yhdistelmän suorituskykyä ja turvallisuutta.
KEVYET: Roval Rapide CLX II Team -kiekot painavat yhteensä vain 1360 g ilman venttiilejä ja teippiä uuden hiilikuitujen kerrostamisen ja uuden Roval LF -navan ansiosta. Yli 100 hiilikuitukerrosvaihtoehtoa ja satoja testattuja vannekehiä tuotti 40 g:n painosäästön vannetta kohden, kun taas uusi matalan laipan napa säästää 50 g. Optimoimme jopa logoja ja maaleja painon säästämiseksi—säästimme yhteensä 130 g järjestelmän painosta.
0,5 watin vähennys ei ehkä kuulosta paljolta, mutta 40 kilometrin matkalla se tekee yhden sekunnin. Toki se on vain 0,5 wattia nopeampi, mutta Remco ja Demi eivät ole koskaan pyytäneet meitä tekemään heistä hitaampia.
https://assets.specialized.com/i/specialized/30024-590_WHL_RAPIDE-CLX-II-TEAM-700C_HERO-PDP?$scom-pdp-product-image$&fmt=auto
Onko kellään kokemuksia light bicyclen x-flow vanteista. Pitäisi päivittää Raynoldsin ar58/62 kiekot nopempiin ja kevyempiin. Kolmet kiekot lb:ltä tilattu ja olen ollut tyytyväinen. Saa suositella katalogista myös muita aero-kiekkoja. Renkaat tubeles ja leveys 28mm.
WarElephantSixSixSix
22.06.2024, 10.31
Onko kellään kokemuksia light bicyclen x-flow vanteista. Pitäisi päivittää Raynoldsin ar58/62 kiekot nopempiin ja kevyempiin. Kolmet kiekot lb:ltä tilattu ja olen ollut tyytyväinen. Saa suositella katalogista myös muita aero-kiekkoja. Renkaat tubeles ja leveys 28mm.
Kerta budjettia ei ole mainittu, niin suosittelen vahvasti enven ses kiekkoja. Niistä minä pidän.
Onkos kokemuksia Newmen Advanced G34 kiekoista? Halvat ja kevyet...
Onkos kokemuksia Newmen Advanced G34 kiekoista? Halvat ja kevyet...
Taitavat olla vasta heinäkuussa tulossa myyntiin. Joten tuskin löytyy kokemuksia. Kiinnostavat kiekot kyllä. Samallahan tulee uudet maantiekiekot, jotka myös kiinnostavat.
Ok, täytyy seurata tilannetta.
Vähänlaisesti pinnoja, hookless. Ei jatkoon.
Miksi pitäisi olla enemmän pinnoja? Kestävyyttä kuitenkin luvataan.
Missä sitä luvataan?
Niin joo 130kg kantavuus. Ei se oikein kerro siitä, että ne on oikeasti kestävät.
Ei kannata vannoituneen sisurimiehen hankkia hookless -kiekkoja.
Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla
Ei kannata vannoituneen sisurimiehen hankkia hookless -kiekkoja.
Lähetetty minun SM-S921B laitteesta Tapatalkilla
Ei kannata kenenkään hankkia hookless-kiekkoja.
Copi, miten sitten määrität kestävyyden?
Hookless ja sisuri, mitä ongelmia?
Siten, että ne oikeasti kestää ajossa ja pysyy suorina. Newmen lupaa noille heppoisille maastoalukiekoillekin 130kg kantavuuden eikä ne kuulemma pysy suorina maastoajossa edes kevyellä kuskilla. Saattaahan nuo kestää, mutta pinnamäärä ei lupaa hyvää...
Ei kai siinä hooklessina ja sisuri ole mitään ongelmia, mutta pitää käyttää tubeless- ja hookless-yhteensopivia renkaita.
Mulla kahdet maastokiekot, toiset kokonaan Newmeniä, toiset Newmenin kehillä ja hyvin kummatkin pysynee suorina. Nuo mistä kyselin olisivat tulossa tuohon FBG:iin joten ei edes kummoiselle rasitukselle joudu.
Niin minulle on sinänsä ihan sama mitkä kiekot ostat, mutta itselleni en noita ostaisi. Kyllä ne kiekot gravelissakin joutuu aika koetukselle. Tietenkin kuskista ja reiteistä riippuen.
Mulla kahdet maastokiekot, toiset kokonaan Newmeniä, toiset Newmenin kehillä ja hyvin kummatkin pysynee suorina. Nuo mistä kyselin olisivat tulossa tuohon FBG:iin joten ei edes kummoiselle rasitukselle joudu.
Niin, sinä ajat pyörilläsi vain tasaisia kelvejä.
Mun mielestä gravellissa kiekot joutuvat kovempaan käyttöön mitä maasturissa. Ei ole jousitusta, eikä rengaskoko riitä ottamaan kunnolla vastaan kaikkia juurakoita/kiviä. Gravelli on kovaa ajessa välillä melko kaameaa hakkausta.
Eli jos taas kaikissa arvosteluissasi muistaisit mainita mitä ajat pyörällä (tai et aja). Oikeesti joku saattaa vielä joskus sinua uskoakkin. Tulee kalliita hutiostoksia.
Kovaa pohjaisia ja Varsinais Suomen hiekkateitä ja polkuja, en kivikoita tms aja, kyllä tuo täysjäykkä nuo on kestänyt.
Ja taas toisaaltaan, kuka sinä, aikuinen, mieheksi oletettu, voit mitään uskomisia määrittää ;-)))
Kun nure olet kehunut, että sitä pätäkkää on niin miksi tyytyä halpoihin?
Toinen mikä huono noissa sinulle on niin et voi välttämättä käyttää niitä renkaiden maksimi paineita mitä käytät.
^ En erityisesti kehunut mutta ei sitä viimeisiä Lightweighteihin laiteta...
Mikähän noissa sitten on maksimi? Pirelleissäkin on maksimi 5.5bar joten tuskin tulee ongelmia...?
Jukka4130
23.06.2024, 22.36
Miksi pitäisi olla enemmän pinnoja? Kestävyyttä kuitenkin luvataan.
Pinnojen suurempi lukumäärä parantaa tyypillisesti huollettavuutta – ja parhaimmillaan jppa merkittävissä määrin. Jos kiekkoon ilmaantuu heittoa, sen pois rihtaaminen onnistuu kiristämällä useaa nippeliä vähän. Kun taas pienemmällä pinnamäärällä sama pitää tehdä harvempaa nippeliä kääntäen. Näin ei päästä välttämättä yhtä hyvään lopputulokseen ja jännitysvaihtelu pinnojen välillä voi lisääntyä.
^^4,5bar kun ovat enemmän tubeleksen suuntaan tehty.
Jukka, nuorempana pinnoja piti olla 36 ja kun ekat 26" kiekot teetin DT Revolutionin 28 pinnaisilla niin hulluksi haukuttiin mutta niin kauan ajelin ilman huolia kunnes takakiekon vanteen jarrupinta halkesi. Siis luulisi että nykyään tehdään parempia vai onkos laatu vain heikentynyt...?
4.5bar on ihan mukava paine ainakin gravel ajossa. Täytyy miettiä noita vaihtoehtoja alle 1400grammaisissa tuossa +/- tonnin hintaluokassa.
Pinnojen suurempi lukumäärä parantaa tyypillisesti huollettavuutta – ja parhaimmillaan jppa merkittävissä määrin. Jos kiekkoon ilmaantuu heittoa, sen pois rihtaaminen onnistuu kiristämällä useaa nippeliä vähän. Kun taas pienemmällä pinnamäärällä sama pitää tehdä harvempaa nippeliä kääntäen. Näin ei päästä välttämättä yhtä hyvään lopputulokseen ja jännitysvaihtelu pinnojen välillä voi lisääntyä.
Toki jos heittoa on tullut siinä määrin että vanteessa mutkaa, niin pinnaamalla sen voi saada heitottomaksi mutta ei se enään ole niin kestävä kuin suoralla kehällä oleva. Että sikäli se huollettavuus asia on vähän niin ja näin. Lujempihan tiheämpää pinnattu on, jos osat ovat samanlaatuisia
Pää pyörällä kun yrittää opiskella ja etsiä oikeita kiekkoja.
Hakusessa uudet 622-kiekot, levyillä, hooked tubeless ja läpiakselilla. Hintahaarukka siinä 500-1000e. Pääsääntöinen käyttö huonolla asfaltilla ja hyväkuntoisella hiekka- ja sorateillä. Joskus kamaa mukana, niin yhteispaino nousee siihen 120kg. Renkaan leveys noin 35-38.
Tähän mennessä hyvältä vaikuttaneet:
Hunt 30 Carbon
DT Swiss ER1600
Campagnolo Shamal
Onko mielipiteitä tai vinkkejä?
Rohkenisin ehdottaa mainitsemasi listan puitteissa Huntilta tämän myös. https://eu.huntbikewheels.com/products/gravel-race-wheelset?variant=41814109257920 Hunteista noin ylipäätään ei ole vielä vuoden kokemuksen mukaan paha sanottavaa. Omistan tuon linkin lisäksi kuituiset gravelkiekot. DT-swiss, perusvarma kiekkovalinta. Jos ei paino haittaa niin budjettitetoisen ratkaisu. Swissejä löytyy tallista useampikin. Kyllä tuota voi pitää varmana ostoksena sikasäkissäkin metodilla. Raskaaseen retkikruisailuun tietenkin ottaisi pomminvarmaa suoriutujaa. Swissltä G540 kehällä sopivin pinnoin ja navoin olisi hyvä alku.
Tuolla voi valita halutun navan, pinnat, nippelit, yms. kiekkosarjaan: https://www.fun-works.de/laufradkonfigurator/?p=1
Vuosia sitten tilasin pari kiekkosarjaa maastopyörään ne oli ok. Viime vuonna tilasin kiekkosarjan gravel-fillariin. Takakiekko oli vähän löysäksi kasattu ja piti oikaista muutaman kuukauden ajojen jälkeen.
Rohkenisin ehdottaa mainitsemasi listan puitteissa Huntilta tämän myös. https://eu.huntbikewheels.com/products/gravel-race-wheelset?variant=41814109257920
Tuohan vaikuttaa hyvältä. Mites nuo Huntien navat? Onko helppo huoltaa? Mites äänentaso? DT swississä nimenomaan napojen laatu ja varaosien saatavuus ym. kiinnostaa, kauhean äännekkäitä ne tosin vissiinkin on.
Multa löytyykin GR531-kiekot dynamolla retki- ja talvikäyttöön EDIT: nämä on siis 584-koossa. Uudet tulis enemmän kovaan ajoon.
kmruuska
18.08.2024, 14.58
Minä tilasin Bike24:stä Campan Levantet hintaan €884. Sisämitta 25mm eli selkeä graveli mutta toiminee myös kapeammilla kumeilla. Noissa viehätti arvostelujen lisäksi keveys, helposti säädettävät ja huollettavat laakerit ja toki myös ulkonäkö. Ilmeisesti lähes sama kiekko kuin kehuttu Fulcrum Rapid Red Carbon.
JohannesP
18.08.2024, 16.06
Minä tilasin Bike24:stä Campan Levantet hintaan €884. Sisämitta 25mm eli selkeä graveli mutta toiminee myös kapeammilla kumeilla. Noissa viehätti arvostelujen lisäksi keveys, helposti säädettävät ja huollettavat laakerit ja toki myös ulkonäkö. Ilmeisesti lähes sama kiekko kuin kehuttu Fulcrum Rapid Red Carbon.
Äääh houkutuksia. Ei vaan pysty perustelemaan järjellä, mutta silti haluaisi. :)
Samoin Bike24 olisi tarjolla myös 33, 45 ja 60 mm levy- ja vannejarru WTO kiekkoja 1150 eurolla. Vielä viime syksynä näitä kyttäilin, mutta hinta pysytteli yli 1500 euron. Ei vaan näidenkään hankintaa oikein voi järjellä enää perustella, kun maantieajot vähentyneet. Nykyiset Coriman tuubikiekot on onneksi ihan kivat ajossa ja kevyet sekä täydentää ranskalaista kokonaisuutta.
Hakusessa uudet 622-kiekot, levyillä, hooked tubeless ja läpiakselilla. Hintahaarukka siinä 500-1000e. Pääsääntöinen käyttö huonolla asfaltilla ja hyväkuntoisella hiekka- ja sorateillä. Joskus kamaa mukana, niin yhteispaino nousee siihen 120kg. Renkaan leveys noin 35-38.
Lightbicycle kiekkojakin kannattaa harkita, saa itse valita komponentit ja taatusti laadukkaita. DT Swiss 350 navoilla pitäisi saada alle 1000e toimitettuna. Halvemmilla navoilla vielä edullisemmin.
Esim WR45 kehällä https://www.lightbicycle.com/700C-32mm-wide-45mm-deep-carbon-road-disc-rim-clincher-New-Gen-Aero-Shape-tubeless-compatible.html
Junnulla on maantiepyörässä Light Bicycle ja kyllä ne hienot ovat. Kaiken sai speksata ja esim. ottaa laserilla oman logon kylkeen. Black Friday -tarjouksessa muistaakseni silti tonnin kieppeillä Novatecin navoilla. Painoa toki vain 1265 grammaa (itse punnittu, ja 35 mm korkea vanne). Silti tuo Campagnolo kuulostaa hyvältä tarjoukselta. Harmi kun juuri tyhjensin oman pyöräbudjetin, tilaisin välittömästi.
edit: Ai niin, Light Bicyclen ostokokemus oli ihan eri planeetalta kuin missään muualla koskaan. Tilauksen seuranta näytettiin työvaiheittain ja jokaisella vaiheella oli nimetty henkilö. Logon kustomoinnista kysyttiin mielipiteet ja niihin sai vaikuttaa moneen kertaan. Designer piirsi uudet leiskat pyynnöstä eikä siihen kauaa mennyt. Aivan ällistyttävää minusta. Jälkikäteen jäi fiilis, että asiakkaasta todella välitetään siellä.
kmruuska
26.08.2024, 18.48
Minä tilasin Bike24:stä Campan Levantet hintaan €884. Sisämitta 25mm eli selkeä graveli mutta toiminee myös kapeammilla kumeilla. Noissa viehätti arvostelujen lisäksi keveys, helposti säädettävät ja huollettavat laakerit ja toki myös ulkonäkö. Ilmeisesti lähes sama kiekko kuin kehuttu Fulcrum Rapid Red Carbon.
Levantet tuli ja meni pyörään ilman yhtään ärrinpurria, mikä on harvinaista asennuksissa tällä mäellä. Ensivaikutelma hyvä. Viimeistely on huippuluokkaa ja mm. venttiilin reiässä on ulkopuolella tasainen jalka johon tubeless-venttiili istuu hienosti. Teippiä ei tarvita koska vanteen pohja on umpinainen. Varmaan se pinnoja vaihtaessa kirpaisee jonkin magneetin kanssa turata mutta se on sen ajan murhe.
Contin 40mm Terra Speedit nousi vanteelle jalkapumpulla hetkessä naps naps. Enpä muista milloin olisi ollut noin helppo, ilmoitusluontoinen tubeless-asennus.
Ainahan terrat noin nousevat. Vieläpä maantiepumpulla, jossa pieni tuotto.
kmruuska
26.08.2024, 19.26
Ainahan terrat noin nousevat. Vieläpä maantiepumpulla, jossa pieni tuotto.
Voi olla. Eivät tosin nousseet Stansin Grail-vanteille ilman saippuavettä. Levantet ovat sisältä liukkaat ja ehkä sekin vähän auttaa.
Lightbicyclellä olisi BF alet. Oiskohan ne nuo WR45:t DT350 navoilla soivat gravel/maantiekäyttöön?
Lightbicyclellä olisi BF alet. Oiskohan ne nuo WR45:t DT350 navoilla soivat gravel/maantiekäyttöön?
On varmasti pätevät kiekot, noita harkitsin hetken mutta päädyin WG44. WR45 hyvä puoli tosiaan se että soveltuu molempiin maantie/gravel.
OT, mutta kummat kiekot graveliin, WR44 vai AR25, ja miksi?
OT, mutta kummat kiekot graveliin, WR44 vai AR25, ja miksi?
Varmaan ihan kumpaa hakee aeroa vai keveyttä. Löytyyhän noista välimuotojakin WR38 ja WR35 ja pro ja ei pro vanteillakin on eroa. En kyllä noin matalaa kuin AR25 ottaisi graveliin jos ei koko projektin tarkoitus ole keveys.
Offtopic, mutta tulin vain sanomaan, että WR35+DT350 on ollut huoleton kiekkosetti graveliin ja retkeilyyn jo vuosia.
Nyt jos tilaisin samat, niin ottaisin messinkinippeleillä ja 24-pinnaisina 28 sijaan. Ajattelin tuolloin, että retkikäytössä 28 olis hyvä, mutta ehkä turhaa.
^Onko niistä neljästä pinnasta ollut jotain harmia?
WR38 voisi myös kiinnostaa. Onkohan noi Non-Pro vanteet minkälaiset kulutuskestävyydeltään. Maasturissa on ollut Recon Prot nyt viisi kesää ja huoletonta käyttöä kestäneet eikä ulkoisestikaan mitään vikaa.
Niin minä kanssa tuon pinnan vuoksi pro mallia suosisin. Muttei kyllä mitään kokemusta non-pro sarjasta.
Wr50 kyllä edelleen pätevä, jos ei 45mm kumilla halua/pysty ajamaan.
+45mm renkailla siis itse laittaisin ilman muuta tuon uuden wg44 kiekon.
TheMiklu
26.11.2024, 14.12
Grävelissä WR35 Bitexin oilslick värisillä navoilla ja messinkisillä nippeleillä (olislick nekin väreiltään) ollut käytössä puolitoista vuotta. On kyllä hyvät kamppeet olleet.
Tein kuten foorumilla tehdään enkä kuunnellut kenenkään suosituksia tai varoituksia ja tilasin vahvistetut LB AR25 -kiekot. Noita kehiä saa tilattua kahtena vahvistettuna versiona, toinen nostaa kehän painoa 30g ja toinen 60g.
Tein kuten foorumilla tehdään enkä kuunnellut kenenkään suosituksia tai varoituksia ja tilasin vahvistetut LB AR25 -kiekot. Noita kehiä saa tilattua kahtena vahvistettuna versiona, toinen nostaa kehän painoa 30g ja toinen 60g.
En tiennytkään että kehiä saa vahvistettuina versioina. Millä pinnamäärillä ja paljon tulee painoa koko setille? Itse laitoin 28 taakse ja 24 eteen. Taakse vielä vetopuolelle cx-sprint pinnat.
En tiennytkään että kehiä saa vahvistettuina versioina. Millä pinnamäärillä ja paljon tulee painoa koko setille? Itse laitoin 28 taakse ja 24 eteen. Taakse vielä vetopuolelle cx-sprint pinnat.
Vahvistettuja versioita ei ole valittavissa konfiguraattorissa, mutta sähköpostilla kysymällä tarjosivat niitä. Speksasin LB:n omat navat ja niitä on tarjolla vain 24 reiällä. Pinnoina CX-Ray ja takana vetopuolella CX-Sprint, navat messinkiset. Painoksi lupaavat koko setille 1141,72g +/-3%.
Oiskohan peräti sama kombo minkä kaverini tilasi? No hyvin samantapainen ainakin. Painoa taisi olla tasan 1300g
^Yleensä noiden painot ei ihan tarkkaan pidä paikkansa mutta onhan tuo 1300g jo kevyt.
En minäkään ketään kuunnellut vaan tilasin nuo WR45-kehät 350-navoille pinnattuna. Eiköhän nuo tehtävänsä täytä kevyemmän rengastuksen kiekkosettinä graveliin. Painoa tuli messinkinippeleillä ja CX Rayllä n. 1500g.
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20241219/281084535cb9e9fc057fee960e765616.jpg
LB:n uusi soravanne, WG55.
32mm sisäistä kauneutta, 40mm ulkoista leveyttä. Vaivaiset 10g painavampi kuin WG44.
https://www.lightbicycle.com/newsletter/introducing-the-airia-series-ultralight-road-wheels.html
Lightbicyclelta uutta kiekkoa tulossa. Vihdoinkin vähän leveämpää vannetta nykytrendien mukaan. Jostain luin että Aria 47 pitäisi olla vähän yli 33mm leveimmästä kohtaa 25 sisäleveydellä, aika passeli 30mm renkaille.
https://www.lightbicycle.com/newsletter/introducing-the-airia-series-ultralight-road-wheels.html
Lightbicyclelta uutta kiekkoa tulossa. Vihdoinkin vähän leveämpää vannetta nykytrendien mukaan. Jostain luin että Aria 47 pitäisi olla vähän yli 33mm leveimmästä kohtaa 25 sisäleveydellä, aika passeli 30mm renkaille.
Lightbicylellä on ollut pitkään myynnissä leveää kehää wr50 muodossa. Tässä uudessa ahdistaa hinta ja se, että 65mm kehää ei saa leveänä ollenkaan. Tyhmää.
Reserven 52/63 setti on kyllä leveä. Sisältä 25.3mm taka ja 26.0 etu.
Laipan reuna menee jännästi teräväksi ennen rengasta viimeisen sentin matkalta. Tässä kuvassa 28mm conti paikallaan.
https://pic.useful.fi/pChmtlyTl.jpg
Oletko jo testannut. Itsellä on sellainen mielikuva että Vittorian 28 mm:t olisi vaikuttanut kaarreajoon (vs. aikaisemmat rovalit /21 mm int.) siten, että rengas varmaan tasaisempi ja sitä kautta mutkassa kankeampi kääntymään. Ei suoranaisesti kynnystä, mutta ekalla lenkillä muutama pyörätien 90 asteen mutka meni pitkäksi kun vanhasta tottumuksesta kallistelin. En kylläkään montaa lenkkiä ajanut tuolla setupilla ajanut.
Omiin kiekkoihin laiton 28 mm:t takaisin, mutta en ole vielä testannut että oliko muistikuvat oikein.
Reserve 40/44, int 25 ja muutama kymmenys päälle edessä, ulkoinen 31 takana ja 33 edessä.
Tuohon mun vanteelle 30 :t saattaisi olla optimit
https://i.postimg.cc/13F48gGs/reserve4044.jpg
En ole vielä. Reservet nyt systemsixissä ja katselin, että myös 30mm taitaisi mahtua taaksekkin.
Conti menee noillakin aika pyöreäksi. Misukka oli taas ihan muodoton 25id kehillä
Systemsixiin löytyi mieleinen tanko alilta. Saas nähdä miltä ajo tuntuu.
1x vaijeri grx setuppi.
https://pic.useful.fi/P5nEeQjLk.jpg
Kun tarkemmin muistelen, niin rovaleissa taisi olla 32 mm:t gp:t ja ne oli aika pulleat. Joten muistikuvani perustuu po. renkaiden ja kiekkojen väliseen eroon.
Reserven 52/63 setti on kyllä leveä. Sisältä 25.3mm taka ja 26.0 etu.
Millä navoilla setti on, ja satuitko laittamaan puntarille?
Dt350. Se merlinin ilmoittama paino on tietystikkin väärin. Oikea on 1670gr.
^Kiitokset tiedosta, jossain arvostelussa oli aika eri painot ilmoitettu kuin valmistajan sivuilla. Onhan nuo testien mukaan todella hyvät kiekot.
Niin, ei ne keventelykiekot ole, mutta nyt oli pakko mennä muut speksit edellä.
Ei oikein kykene ostamaan yli tonnin kiinankiekkoja ilman mitään mitattua dataa. Laitoinkin tästä jo Lightbicyclelle palautetta. Tuokaan pulju ei oikein enää ole cheap-china osastoa, eli jotain dataa tulisi jo löytyä.
Sitten taas cyclingnewsit sun muut tietysti suosivat yrityksiä jotka toimivat ja mainostavat omassa maassa. Eli paha sanoa mihin testiin edes luottaa.
Tuo grafelfondossa ollut kiekkotesti ainakin vaikutti pätevältä, jossa siis reserve oli saanut aika paljon kehuja.
Kun tarkemmin muistelen, niin rovaleissa taisi olla 32 mm:t gp:t ja ne oli aika pulleat. Joten muistikuvani perustuu po. renkaiden ja kiekkojen väliseen eroon.
Contsuhan on jo aika vanha rengas. Ja jopa S TR mallitkin. Tuolloinhan leveämpiä kehiä alkoi vasta tulla ja nekin valmistajat oli laskettavissa sahurin sormilla. Ja silloinkin kehäleveys oli nykyisittäin maltillinen. Meinaa siis sitä että renkaat oli suunniteltu aiempien kehäleveyksien mukaan.
32mm s tr on tosiaan pullea. Ja se on sitä tosiaan sisäleveydestä riippumatta. En muista paljonko 32mm TR paisui 23 ja 25mm kehillä mutta S TR on ainakin 23mm kehällä alle 35mm.
Pulleita renkaita ja ei niin optimaalisia renkaita tulee vielä jonkun aikaa olemaan joskaan ne koskaan tule ehkä häviämäänkään.
Jossain podcastissa puhuttiin siitä että rengasvalmistajat joutuvat jo nyt muuttamaan renkaitaan leveille kehille. Eli kohta saamme ostaa widerim profiililla olevia renkaita. Osa renkaistahan kun ei toimii optimaalisesti leveillä kehillä. Samaisessa podcastissa veikattiin että kyljet tulee saamaan nykyistä merkittävämpää roolia kuinka rengas rullaa.
^OT, mutta kyljistä puheen ollen, nyt kun 50mm sorarenkaita löytyy jo monilta valmistajilta niin toivottavasti alkavat valmistaa niitä lutteromaasturikyljillä nykyisten 35mm peltikylkien sijaan. Muutama valmistaja (esim. Hutchinson) auraa jo latua muille.
^OT, mutta kyljistä puheen ollen, nyt kun 50mm sorarenkaita löytyy jo monilta valmistajilta niin toivottavasti alkavat valmistaa niitä lutteromaasturikyljillä nykyisten 35mm peltikylkien sijaan. Muutama valmistaja (esim. Hutchinson) auraa jo latua muille.
Ja sitten taas Schwalbe taitaa tehdä +40mm aina vaan järeämpiä. Tosin nuo tietysti kaikki suunniteltu jo ennen tätä wide-boomia.
Samaa mieltä. Mulla on tossa varastossa liki ajamattomat raceking 2" moporenkaat. Pari painaa sen liki puoltoistakiloa. Kerran kiekolle nostettuna ja sittemmin irrotettuna, nuo saa seisomaan lattialla itsekseen. Melko jämäkät.
Mutta eihän noi mun ajoihin sovellu ollenkaan. Niinkuin traktoria ajaisi.
Tuossa on sellaisilta sivuilta kuin intheknowcycling kootusti dataa muutamasta kiekosta.
Noista plus miinus nolla arvioista ei niinkään/ne on kaverin omia arvioita, mutta tekninen data ja punnitukset lienee kohdillaan.
Reservet ei kevyimpiä, mutta aika hyvin linjassa kun ottaa huomioon mm. että 350 napa.
180:lla paino on tasolla 1.570 g.
Kehän leveydellä myös oma osansa.
Myös esim. hiilaripinnoila painoa saisi alas jonkin verran
https://intheknowcycling.com/wp-content/uploads/2019/04/Comparison-chart-Aug-2024.jpg
https://intheknowcycling.com/wp-content/webp-express/webp-images/uploads/2018/09/Comparative-Chart-July-2024-1024x534.jpg.webp
Katsos, cx sprint pinnoilla reservet tuon mukaan?
Aeroilla niiden pitäisi olla. Kaikki Reserven roadit dt navoilla on niillä.
Viime vuonna oli muistaakseni sellainen uudistus, että tuli nuo TA (turbulent aero) "mallit" tai nimikkeistöt. Samalla esim. minun 40/44 poistui mallistosta.
Siinä saattoi myös tulla jotain muutoksia kehiin ja pinnoihin tai sitten tuossa lähteessä on vaan väärin.
https://youtu.be/VYlbg-Q1GqU?si=Db7b0CbIoK3_5cde
road.cc testannut kiekkoja ja ovat (tai ainakin esittelijä) suhteellisen tyytyväisiä Farsportsin uusiin EVO -kiekkoihin. Aikasten köykäset kamppeet.
https://youtu.be/VYlbg-Q1GqU?si=Db7b0CbIoK3_5cde
road.cc testannut kiekkoja ja ovat (tai ainakin esittelijä) suhteellisen tyytyväisiä Farsportsin uusiin EVO -kiekkoihin. Aikasten köykäset kamppeet.
Turhan kapeita omaan makuun, 28mm rengas jo venynee vanteen levyiseksi ellei ylikin. Lightbicycle Airia 47:t varmaan menee tilaukseen black fridayna. Vähän yli 1250g messinkinippeleillä ja sapim cx ray / DT240. 47mm syvät 33.5mm / 25mm leveät.
Hiilikuitupinnoilla varmaan alle 1200g helposti.
Fillarijeti
09.06.2025, 17.47
Yli 15 vuoden tauon jälkeen kiekonrakennusprojekti saattaa olla edessä: vannejarru, 9-v Shimano HG.
Navat Miche Primato Syntesi FW QR 9x100mm / RW QR 10x130mm Shimano 9-11
https://www.bike24.fi/tuotteet/191190
Vanteet DT Swiss R 460 32H ERD 596mm
https://www.bike24.fi/tuotteet/123285?sku=452178
Pinnat DT Competition taka 3 ristiin, etu 2 ristiin
32x286mm, 16x290mm, 16x292mm
Messinkinippelit 12/2mm
Onko tuossa rakentamisen puolesta jotain pielessä? Käykö napa suoraan ysille?
Fillarijeti
10.06.2025, 14.38
Jaa, em. Michen takanavoissa on heiveröinen alumiininen vapaaratas. Taidan pitäytyä Shimanossa. Jätän myös etukiekon rakentamatta, koska pari viime vuosituhannen tekelettä on vielä ehjinä. Takakiekossa on CXP33 ja sen piti olla ikuinen, mutta se illuusio särkyi jo 11 vuotta sitten auton töytäistyä sen ässälle. Sen ja DT:n Erd:t ovat millin sisällä, joten rakentaminen sujuu vanhoilla pinnoilla, mutta pitäisikö tuhlata?
Ja sitten. Löysin romukopasta sinne 15 vuotta sitten tilautuneet 99-mallin satavitosen napojen kartiot ja kuulat. Vaihdoin ne napoihin ja ne välttävät - varsinkin takanapa on uuden veroinen. Eli yksi uusi vanne on minimiostos, mutta tilaanko varalle toisen? kun uusi satula ei pakota enää varomaan railoja.
Tuhlaile pois vaan; uudet pinnat nippeleineen ja pari vannetta, hyvät käyttötason vanteethan nuo, eikä maksa paljon
Eilisestä nettisurffailusta mieleen jääneitä aerokiekkoja 60 mm ja kauppapaikkoja
(numerot sitoumuksetta, mutta varmaan suunnilleen oikein)
Elitewheels, mantelista edellisen sukupolven malleja Drive Helix alesta noin 1000 eurolla, painoa 1500 g, mahdollisuus zippin tapaiseen waveen jos sellaista haluaa
Newmen Sprint vonoa, 60/66 korkeus, teräspinnoilla 1200 ja hiilaripinnoilla 1600 eur, painot 1360/1500. mantel, bike-discount, bike24 ja r2
Vision Metron SC, 60 mm, 21mm/34 mm, 1.650 g, 1.150 eur mantel, uusi malli julkaistu juuri, r2
Reserve 52/63, 25/34, 1600 g vähän yli, noin 1400 eur, dt swiss 350, takuut yms. huippua, merlin
Zipp 404, 22/28, 1550 g noin, 1400 eur, hookless, takuut yms. huippua, bike-discount
Lisäksi Huntilla kohtuullisen hyvät alet, monet kiekot -30 % ja lisäale 10 %.
esim. 60 mm limitless, 21/34, noin 1650 g, 1200 eur
Painoista vielä sen verran, että esim. Dt Swissin 62 , 180 navalla, taitaa painaa 1670 g tjsp, ja 240 navalla 1.750 g joten tuollainen 1600 g ja päälle on länsikiekoille ilman hiilaripinnoja ihan normi, ja varsinkin po. hintaluokassa
Navat taisi kaikissa olla joko omaa tuotantoa poikkeuksena Reserve
Kun lista ei ole lähellekään tyhjentävä niin valinnanvaraa olisi.
Ehkä selkeimmät erovaisuudet noiden välillä on.
- Zipp on hookless
- Newmenin Sprint Vonoa hiilaripinnoilla selkeästi kevein, mutta ehkä hinnaltaankin tavallaan eri sarjassa
- Reserven takuusysteemit ja DT 350 navat. levein sisältä ja ulkoa
-Cannondaleen menisi Vision EF:n malliin
Jonkin asteista hiilaripinnojen läpilyöntiä nähtävissä länsivalmistajilta ,ainakin huippumalleissa.
Kun paino on kuitenkin on yksi ostajien katsoma ominaisuus, niin senkin pitää olla kohtuullisen alhainen tai jossain linjassa selkeästi halvempien kiekkojen kanssa.
"Kiinakiekkoja" on ostettu aika paljon, käyttäjäkokemuksia on saatu ja nyt isommat mediatkin alkaa testaamaan ja koeajamaan niitä. Muutama vuosi sitten itsellä nämä olisi olleet täysin poissuljettuja, nyt en olisi niin ehdoton, mutta tuskin vieläkään ainakaan niitä kalleimpia malleja
Tänä vuonna julkaistuista tai tulevista kiekoista hiilaripinnoja löytyy
- Spessun Roval Rapide
- Vision RS:t
- Reserveltä Tdf:ssä, eli tulossa muttei markkinoilla
Uusista kiekoista ja valmistajista:
- Zipp ei toistaiseksi, vaikka uusia kiekkoja tuli vähän aikaa sitten
- DT Swiss, ARC teräspinnoilla
Muista länsivalistajista, tai sellaisiksi brändätyistä
-Newmen
-Hunt
Toinen huomio on, että mahtaako noiden ns. kiinankiekkojen hinnat olla jonkinasteisessa nousussa. Ihan mutulla sanoisin että mikäli he haluavat perinteisempää jakelukanavaa esim. mantelin/bike24:n tms. kautta niin hinnoissa olisi muutaman sadan nostopaine/-tarve joka näkynee esim. Elitewheelsien hinnoissa Mantelilla 1.600 eur +-
Niin. Mun mielestä markkinoinnissa näkyy ihan suoraan nyt kiinankiekkojen tulo. Paino on se joka myy.
Painoon vaikuttaa korkeus/leveys, kiekon kestävyys ja hinta. Hintaan lasken nämä kuitupinnat ja kalliit navat.
Tuosta kaavasta on helppo päätellä kohdat joilla länsivalmistajat ei voi kilpailla. Kiekko ei vaan saa hajota tai tulee putkaa/linnaa/vankeutta.
Nyt esim dt kiekkoja markkinoidaan nopeiksi nolla yaweilla. Roval kertoi ettei takarenkaan korkeudella ole merkitystä aeroon. Mennään kapeampaan suuntaan. Voi ihan rauhassa uskoa tätä, tai epäillä mistä tuo suuntaus johtuu.
Jeps.
Muuten enveltäkin tullut uusi 4.5 pro.
Tässä huomioitavaa mm. se että se ei ole enää hookless, vaan "semi-hooked"
Reservet 240 DT navoilla, 50/65 korkeus 1.160 eur
https://www.bike24.fi/tuotteet/937766
Bike24:n tuoteselostus on todennäköisesti väärin, eli leveydet olisi uudemman kiekon 52/63.
Jos on tilaamassa niin kannattaa tutkia tarkemmin
Reservet 240 DT navoilla, 50/65 korkeus 1.160 eur
https://www.bike24.fi/tuotteet/937766
Bike24:n tuoteselostus on todennäköisesti väärin, eli leveydet olisi uudemman kiekon 52/63.
Jos on tilaamassa niin kannattaa tutkia tarkemmin
Niin kuvien tarroissakin lukee 50/65.
Haisee kyllä pahasti tarkoitukselliselta kusetukselta. Kiekot ovat varmasti nämä. 21id.
https://reservewheels.com/en-eur/products/reserve-50-65-road-wheel
Tuoosa muutamia maantiekiekkoja "länsivalmistajilta" sisäleveyden ja pinnojen osalta. Julkaistu pääosin tänä vuonna.
Pyöristykset täysiin millimetreihin. Virheitä voi löytyä.
Kuitenkin on niin, että
-25 mm sisäleveys ei ole uusi normaali
-hiilaripinnat isoilla valmistajilla vielä harvinaisuus ja vain aivan omiin huippumalleihin
- hookless ei ole lyönyt läpi maantiepuolella, ja tuskin lähiaikoina jos koskaan lyökään
Itse ostin maantiepyörään dt swissin grc:t dicut 50:t, eteen 1100 ja taakse 1400, hooked, sisäleveys 24 ja ulkoa 36,5 sellaisella voimakkaalla viisteellä (renkaan kohdalla ulkoleveys jotain 31-32
Vaihtoehtona oli Roval cl III
Valinta oli oikeastaan yksinkertainen; korkeus, napa- ja kiekon valmistaja (takuut, varaosat, "luotettavuus"), hintaluokka, ulkonäkö, paino siellä oikealla hoodeilla
Dt Swiss arc 22m hooked
Enve 4.5 pro 23,5 hooked
Roval rapide 21 hooked, carbon spokes
Vision metron rs 23 hooked, carbon spokes
Newmwn 49/54 24, hooked, carbon spokes
HUnt sub50 23, hooked, carbon spokes
Reserve 57/64 25 hooked,
Zipp 303 25 hookless
Onko porukoilla noista kuitupinnoista kokemuksia? Jostain luin, että ne tekevät kiekoista kovemmat ajaa. Siis tuntumaltaan. Vai katoaako kovuus kuitenkin renkaaseen.
Kiekon korjattavuus ja huollettavuus on tietysti vielä lisänä. Itse päädyinkin siksi keväällä DT Swissin 350-napoihin ja Sapimin pinnoihin. Niitä saa k-kaupastakin juustohyllyn vierestä.
Itsekin mennyt noilla samoilla ajatuksilla. 350/240:n napa ja dt:n pinnat lähtökohtana.
Edellä mainituista hiilariipnnavalmistajista ja varaosien saatavuudesta suurin luotto olisi spessuun (ja Huntin nettikauppaan). Spessu oli tosin helppo hylätä hinnan vuoksi.
Silcan Josh Portnerin mietteitä aiheesta road hookless.
https://youtu.be/8o_mN--BGuE?si=3cETQqD4ffvBqn2L
^TL:DR tai TL:DW, mutta tuskin hookless mikää huijaus on. Kuitukehä on vain helpompi, halvempi ja nopeampi(?) valmistaa hooklessina. Kääntöpuolena rengasrajoitukset ja maantievehkeissä se, että rengas lentää vanteelta.
Nyt on tullut vähän enemmän ajoa Reserven 52/63 kiekoilla. Suurin ero minkä huomaan lightbicyclen wr50 kiekkoihin, on käytös reippaassa sivutuulessa.
LB:t ovat useimmiten ihan hyvät sivarissakin, mutta joskus ne nykäisevät aika ilkeän tuntuisesti. Reservet taas käyttäytyvät aika "oudosti". Pyörä muuttuu jäykäksi ohjata kovassa sivarissa. Eli vähän sama fiilis kuin ajaisi fatbikella liian alhaisilla paineilla.
Tuollainen kyllä lisää turvallisuuden tunnetta. Ei ole tarvetta nostaa selkää ylös.
Suht ripeiltäkin nuo tuntuvat systemsixin alla. Arvelisin 230w teholla pääsevän 37 keskaria ympyrälenkin suht helposti.
Ei pahasti hankinta harmita, vaikka painossa joutui takkiin kiinan kiekoille antamaankin.
Löytyykö kohtuuhintaista kiekkosettiä millä saisi 32mm renkaan vanteen levyiseksi tai kapeammaksi? Eli n. 34.5-35mm ulkoleveys ja n. 25mm sisäleveys.
Näillä näkymin Lightbicycle Airia 47 menee black fridayna hankintaan mutta jossain vaiheessa saatan haluta vaihtaa 30mm eturenkaan 32mm.
Reservet on hieman liian kalliit ja painavat. Lightbicycle turbo olisi mitoiltaan optimi mutta ulkonäkö ei miellytä.
Varmaan vähän vaikea yhtälö. Ensimmäisenä tuli mieleen mainitut reservet. Maantie 40/44 setti 350:lla dt swissillä, paino taso 1500 g shimanon vaparilla, hintaluokka ehkä 1300 eur.
Tämä on se edellinen malli, joka muistaakseni viime vuonna korvattiin 42/49.
Reserve mainostaa noita kiekkoja ja nimessäkin on TA, eli turbulent aero. Mutkat suoriksi ja maallikon sanoin ja muistikuvin idea ja väite on sellainen, että kiekot olisi suunniteltu niin että pyörteinen ilmavirta pysyy kehässä kiinni pitempään kuin aiemmissa/muissa kiekoissa, jolloin ne on vakaampia ja pyörteisessä irl ilmavirrassa myös nopeampia kun se ilmavirran irtoaminen aiheuttaa heittelyä enemmän tai vähemmän ja uudelleen tarttuminen (sail efekti) taas kestää
. Tämä taas puolestaan voi tarkoittaa/tarkoittaa sitä että tuulitunnelin tasaisessa ilmavirrassa kiekko ei välttämättä ole "nopein mahdollinen" mitä he olisivat voineet tehdä.
Varmaan vähän vaikea yhtälö. Ensimmäisenä tuli mieleen mainitut reservet. Maantie 40/44 setti 350:lla dt swissillä, paino taso 1500 g shimanon vaparilla, hintaluokka ehkä 1300 eur.
Tämä on se edellinen malli, joka muistaakseni viime vuonna korvattiin 42/49.
Budjetti kyllä venyisi tuonne asti mutta ei vaan pysty vuonna 2025 ostamaan alle 50mm syviä kiekkoja mitkä painaa 1500g.
Lightbicycle 47mm syvät airiat uudella pace+ navoilla ja sapim cx ray pinnoilla 1140g eikä ole edes flyweight mallit.
Cadenilla olisi kuulemma uusi 34.5mm kehä tarjolla pitää varmaan vielä kysellä sieltä mihin hintaluokkaan se menee.
Luultavasti joutuu vaan pysymään 30mm eturenkaassa tai sitten hyväksymään että 32mm rengas on 0.5mm leveämpi kuin vanne mikä sekään ei ole maailmanloppu.
Länsivalmistajilta en nyt muista kuin Enven, Reserven ja Zippin, jolla on tarjolla iv 25 mm maantiekiekkoa, Newmenin allroad iv 24 sekä muistaakseni myös aika leveä.
Itse tosiaan ostin Dt swissin gravelkiekot maantiekiekoiksi.
Painon osalta uudet Rovalit ja visionit on 1300 g tai alle, mutta hinta Rovaleissa 3700 eur tjsp ja Visionit 2.600 r2:ssa. Newmenit on myös kevyet
Niin minusta tuo menee edelleen niin, ettei kaikkea oikein voi saada. Paino, leveys, korkeus, varmuuskertoimet, hinta.
Merkkivalmistajat ovat vähän pississä tämän yhtälön kanssa. Pakko alkaa markkinoimaan kapeampia kehiä yms. Kiinankiekkojen kanssa riski siirtyy itselle. Jos niskat naksahtaa ei spezialiced ole maksamassa korvauksia.
Itse pidin/pidän noita reserven turbulentaero juttuja lähinnä koomisina. Ajetaan amerikkaa ympäri ja mitataan tuulen käyttäytymistä. Backtofuture tuli lähinnä mieleen noista kuvista.
Viimeisin aeropyörien testi oli kuitenkin aika ihmeellinen. Miksi cervellon s5 on noin nopea kuskin kanssa? Siis toki tuo ei johdu kiekoista, mutta jotain hämärää aerodynamiikassa kuitenkin on :)
Jeps. Enve ses 4.5 pro 4.599, Roval Rapide clx III 3.700. Länsivalmistajien Integroidut ohjaamot helposti 700-900 euroa tarvittavine adaptereineen.
Olen ymmärtänyt että ns. high-end markkina vetää ihan ok, ja kait nuo hinnat peilaavat myös sitä
Mä en oikein jaksa uskoa, että Specialized(kaan) osallistuu hautauskuluihin, jos kiekko hajoaa alamäessä. Toki esimerkiksi Mcarbonilta hankituissa kiekoissa kokemuksen mukaan takuu ja huolto pelaa. Ja Tuupakkaan on helppo mennä vaikka se hajonnut kiekko kaulassa.
Muuten se on aika sama hankkiiko neljän tonnin kiekot Saksasta vai tonnin Kiinasta.
Kiinankiekoissakin suurin kustannus tulee navoista. Jos ottaa valmistajan omat vs. jonkun tunnetun valmistajan, niin hintaeroa on heti 300-500€ setiltä.
Sotanorsu666
19.10.2025, 15.31
Tuli hommattua ens kesäks vähän korkeammat kiekot maantielle. Etu 51 ja taka 60. Sisäleveys epätrendikäs 21. Dt swiss 180 navoilla. 1480g tubelessteipin kanssa näytti prisman keittiövaaka. Lähinnä ulkonäkösyistä ostin korkeammat kiekot.
https://i.ibb.co/1YT97mdX/IMG20251018161650.jpg
Lähinnä ulkonäkösyistä ostin korkeammat kiekot.
Näyttikö edelliset kiekot omasta mielestä niin matalilta, että niillä ei voinut ajaa vai tuliko joku ulkopuolinen sanomaan asiasta?
^^Itsekin 40milliset suht samoin ajatuksin, suoranaista hyötyä en edes ajatellut.
Etu 51 ja taka 60.
Lähinnä ulkonäkösyistä ostin korkeammat kiekot.
Kun takavanne on korkeampi kuin etu niin minusta;
näyttää paremmalta ja vaikuttaa kulkevan kovempaa (kuin tod kulkee)
Sotanorsu666
19.10.2025, 21.42
Näyttikö edelliset kiekot omasta mielestä niin matalilta, että niillä ei voinut ajaa vai tuliko joku ulkopuolinen sanomaan asiasta?
Ei kumpikaan. Kyllä tämä oli täysin järjetön ja impulsiivinen hankinta mitä tuskin tulen kuitenkaan koskaan katumaan.
^Ei kannata muutenkaan ulkopuolisten antaa vaikuttaa OMAA pyörää koskeviin sanomisiin, olkoot sitten mikä tahansa epäortodoksista.
^^ Niin, kyllä itsensä voi joskus (tai useamminkin) palkita tarpeellisella ja myös vähemmän tarpeellisella hankinnalla. Harrastuksiin investoitu euro ei koskaan mene hukkaan!
^Jokainen päättää asiansa itse ja jos se ei muita miellytä, niin se on heidän ongelma.
Gambinamiäs
23.10.2025, 14.55
Alumiinikiekot haussa, mutta aika kapeita kaikki. Jos i23-i25 haluaa niin gravelkiekkoja katseltava ja varmistettava, että vapari sopii? 35mm gunnit tällä hetkellä alla ja i19 kiekot tuntuu sandisti kapeilta.
edit. tässä olisi i22 ja Huntilta löytyy vastaavia, mutta siitä leveämpää pitänee etsiä gravel-kategoriasta?
https://www.bike-discount.de/en/dt-swiss-er-1400-dicut-28-25mm-wheelset
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.