Näytä tavallinen näkymä : Syksy tulee, valoa!
Onko kukaan käyttänyt tätä, joko pyöräilyssä taikka muussa:
https://www.fenixvalaisimet.fi/otsalamppu_monitoimiotsalamppu_fenix_hm50v2?
Eihän tuo metsässä riitä mutta kelviajossa hyvinkin? Ja hyytyykö pikkuakku pakkasella pahastikin? Muutoin pieni koko/keveys houkuttaisi.
Tai sitten vaan Superraptor vaikka se on vähän overkill omaan tarpeeseen.
Lähetetty minun XQ-BC52 laitteesta Tapatalkilla
Mä tuota testasin, niin ei riittänyt edes koirankusetukseen pakkaskelillä. Otsapanta valui nenälle jos hiukankin juoksi. Muuten kiva ja näppärä valo.
En ymmärrä mitä jengi speksaa noita lumeneja, Lupinessa on pitkät 1300 lumenea ja en usko että on tilannetta missä tarvitsee enemmän jos tässä märässä mustassa syksyssäkin pärjää tuolla? Kypärävalo pitää kumminkin olla parina maastossa ajaessa.
Joo, mutta ne on kaikki oikeassa paikassa, eikä porottamassa pöllöjen silmiin puiden latvoihin :)
xc-pyöräilijä
13.10.2022, 18.08
Olisi kiinnostavaa nähdä kuvaaja tuotetut lumenit / aika tuon Silvan valosta. Speksien kuvasta voi toki päätellä että +20 asteessa se ei ainakaan saa haihduttua tarpeeksi lämpöä yli 5000 lumenin ylläpitoon.
Ja toisaalta jos ulkona on tarpeeksi kylmä korkeiden lumenien ylläpitoon niin akku tyhjenee tunnissa siihen että lumeneita onkin enää 1000. Minkä pituisia ne suunnistuskisat on?
Eipä ole syyslamppukeleillä 20 asteen lämpöjä. Kesällä saa ajaa yötämyöten ilman lamppuja. Itsellä akku on repussa, käärittynä eristeeseen kylmillä keleillä, nyt takana 5 lenkkiä täydellä teholla, lenkkien pituus 2-2.5h ja akkua ollut jäljellä 10-30%. Lisäksi tuohon saa kaksi akkua tarpeen vaatiessa, toinen akku hankintalistalla plus adapteri.
En ymmärrä mitä jengi speksaa noita lumeneja, Lupinessa on pitkät 1300 lumenea ja en usko että on tilannetta missä tarvitsee enemmän jos tässä märässä mustassa syksyssäkin pärjää tuolla? Kypärävalo pitää kumminkin olla parina maastossa ajaessa.
Kokeile, voisit valaistua. Sanoisin että 4000-5000 (tel:4000-5000) todellista lumenea on riittävä määrä maastoon. Ja itsellä nimenomaan on valo pelkästään kypärässä, tankovaloa ei todellakaan erikseen tarvitse. Toki voit ajaa datsunilla ja sanoa että hyvin pärjää kun naapuri ajaa pihaan uudenkarhealla volvolla.
Joo, mutta ne on kaikki oikeassa paikassa, eikä porottamassa pöllöjen silmiin puiden latvoihin :)
Spectran sekä Ledx:n valokuviot ovat laajat, aivan törkeän hyvät kun näet valoisana koko maaston. Oikein säädettynä valo ei kyllä pällöjä ammu. Mutta mitä näitä perustelemaan, jos ajelee tyytyväisenä tietämättä paremmasta eikä tarvetta ole nähdä paremmin niin ei se minulta ole pois.
Mutta mitäs näistä, makuasioita.
Mä ajan hyvin harvoin täysillä tehoilla, ei ole mitään tarvetta nähdä 200m päähän. Pärjää pienemmällä akulla ja jos oikein tekee mieli kaahotella, niin kypärän 2100lm ja stongavalon 1300 riittää oikein mukavasti. Mulla tietysti se rajoittaa stonga-valoa, että ajan usein siirtymät auton sijaan fillarilla, ja silloin on kiva nähdä ilman että häikäisee vastaantulijaa. Viime lenkit koiran kanssa menty pikon pikkulampulla, jolla nyt näkee sen 10m. Yötahkon ajoin joskus 5000lm tuikulla, ja en mä nyt sitä mitenkään erinomaiseksi kokenu.
Joo, no itse en halua muuttaa yötä päiväksi. Jos ajan yöllä, haluan että on yöajon fiilis. Tai siis pimeällä, kohtahan on pimeää päivälläkin.
navajokoira
14.10.2022, 08.06
Eipä ole syyslamppukeleillä 20 asteen lämpöjä. Kesällä saa ajaa yötämyöten ilman lamppuja. Itsellä akku on repussa, käärittynä eristeeseen kylmillä keleillä, nyt takana 5 lenkkiä täydellä teholla, lenkkien pituus 2-2.5h ja akkua ollut jäljellä 10-30%. Lisäksi tuohon saa kaksi akkua tarpeen vaatiessa, toinen akku hankintalistalla plus adapteri.
Niin, siksi onkin vähän tylsää että valmistaja kertoo tietoja vain -5 ja +20 lämpötiloista. Tässä on graafi miten lamppu jossa on 4 samaa XHP50.2 lediä käyttäytyy kun siitä otetaan 6000 lumenia, mikä on suunnilleen sama työmäärä per ledi kuin mitä toi Silva tekee ottaessaan 8 ledistä 10000 lumenia. Ei tietoa tämän testin ulkolämpötilasta, pointti lähinnä miten paljon 30 sekunnin lumeneista (mikä on ainoa minkä Silva ilmoittaa) tullaan vielä alas ylikuumenemisen takia (tän valon rajoittimen pitäisi tehdasasetuksena olla 50 asteessa)
https://zeroair.org/wp-content/uploads/2021/12/zeroair_reviews_sofirn_q8_pro_92.png
Oletan että toi Silva jäähtyy paremmin muotoilunsa takia, ja että sillä normaalissa käyttötarkoituksessaan Suomen olosuhteissa on matalampi ulkolämpötila, mikä varmasti auttaa. Mut ois kiva nähdä.
Jotenkin (maasto)pyräilyssä ymmärtää valotehon edut, suunnistuksessa en kyllä ole kovin vakuuttunut että hyvin suunittellun 3000 lumen keilan jälkeen enää mitään etuja syntyy, haitat vaan kasvaa ja vaatii tehojen säätönapsuttelua mitä jo moni tekee. Pyörällä on enemmän vauhtia ja avoin väylä jota mennään ja jonka voi valaista. Suunnistaessa se pusikon lähin kuusenoksa sinä metrin päässä vain häikäisee entistä pahemmin ja yyberlaaja spotti on entistä vaikeampi saada pysymää "tunnelissa" että oikeasti näkee läpi sinne kauemmas. SM yö voittaja unohti ladata akun ja juoksi kisan puoliteholla. Ehkä se etu on siinä että tehokkaalla valolla voi juosta puoliteholla ilman, että se siitä on mitään haittaa?
xc-pyöräilijä
14.10.2022, 11.00
Joo, no itse en halua muuttaa yötä päiväksi. Jos ajan yöllä, haluan että on yöajon fiilis. Tai siis pimeällä, kohtahan on pimeää päivälläkin.
Ajatko myös huonommalla pyörällä, koska pyöräilystä lähtisi fiilis markkinoiden parhaalla pyörällä?
^ Vauhti korreloi valotehon määrää, jos ajan hidasta kikkailua tasamaastossa/ylämäessä, en tarvitse kuin 2500lumenea. Mutta, kun tykitetään alamäkeä samalla nopeudella kuin hetkellisesti endurot samoissa maastoissa, otan jokaisen lumenen mieluiten käyttöön. On sille syynsä, miksi endurokuskeilla on kaksi tuollaista valoa kypärässä. Ja ei se 10k lamppu sitä pimeyttä siitä ympäriltä kokonaan hävitä, kyllä se pimeäajon fiilis on edelleen mukana. Tai siis, mikäli yöajolla tarkoitat kynttilän valossa suunnistamista, on laji jo aivan toinen.
Ajatko myös huonommalla pyörällä, koska pyöräilystä lähtisi fiilis markkinoiden parhaalla pyörällä?
Öh... miten se liittyy tähän? Jos haluan ajaa pimeällä, haluan että on pimeänajon fiilis. Ei sillä ole hyvyyden tai huonouden kanssa mitään tekemistä. Mä väitän, että metsässä pystyy ajamaan helposti verrattomasti pienemmillä tehoilla, kuin 5000 (kiinan)lumenia. Mulla on sähkärissä SL-X (2100 lm) ja kypärässä Blika (2400 lm), mutta molemmissa tehot rajattu n. puoleen ja riittää mulle ja mun ajoihin erittäin hyvin. Jollekin toiselle ei sitten riitä.
xc-pyöräilijä
14.10.2022, 11.08
Rautalangasta kun pitää vääntää. Enemmän valoa, näet laajemmin ja selkeämmin valaistuna edessä olevan näkökenttäsi, jota käytät etenemiseen. Isommalla teholla varjojen muodostuminen vähentyy ja katse voi olla oikeasti siellä missä pitää, ei eturenkaassa.
Se, että haluat köröttää siellä pimeydessä, on aivan toinen tarina. Itse yritän aika ajoin edetä niillä lamppulenkeillä niin kovaa kuin kauramoottori antaa myötä.
F. Kotlerburg
14.10.2022, 11.14
Hyvä, että jos pääset kauramoottorilla samaa vauhtia kuin enskaprätkät ja kiva että olet löytänyt tarpeeseesi sopivan valon.
xc-pyöräilijä
14.10.2022, 11.21
Mutta, kun tykitetään alamäkeä samalla nopeudella kuin hetkellisesti endurot samoissa maastoissa, otan jokaisen lumenen mieluiten käyttöön.
Hyvä, että jos pääset kauramoottorilla samaa vauhtia kuin enskaprätkät ja kiva että olet löytänyt tarpeeseesi sopivan valon.
Ja luetunymmärtäminen voisi auttaa, en eritellyt maastoa, tietynlaisessa ympäristössä (alamäki, suoranopeudesta ei hyötyä), maastopyörä on yhtä nopea kuin prätkä.
Rautalangasta kun pitää vääntää. Enemmän valoa, näet laajemmin ja selkeämmin valaistuna edessä olevan näkökenttäsi, jota käytät etenemiseen. Isommalla teholla varjojen muodostuminen vähentyy ja katse voi olla oikeasti siellä missä pitää, ei eturenkaassa.
Itse asiassa isommalla teholla varjoista tulee mustempia. Vielä jos on kovin jyrkkäreunainen keila, niin se vielä korostuu. Kypärässä oleva valo vielä lisäksi tappaa maastonmuodot, joten se tekee ajamisesta entistä hankalampaa kivikkohelvetissä. Siksi yleensä suositellaan valoa myös stongaan ja sen pitäisi jopa olla se tehokkaampi noista.
Se, että haluat köröttää siellä pimeydessä, on aivan toinen tarina. Itse yritän aika ajoin edetä niillä lamppulenkeillä niin kovaa kuin kauramoottori antaa myötä.
Juu, no mulla vanhemmat laittoi rastin kohtaan "pimeään mukautuva näkö", kun minua aikanaan tilailivat.
xc-pyöräilijä
14.10.2022, 11.35
Hyvä tietää eli mä tarvitsen vielä toiset 10k tankoon. Oli kyllä mietinnässä, akun sijoittaminen oli ongelma niin en ostanut toista.
Tuo silva näköjään painaa 238g. Vertailun vuoksi lumoniten 5000 lumenin lamppu painaa 155g, ja 3800 130g. Wilma 120g. Ledx cobra väittää että pantoineen olisi 173g. Käytännössä tuo on noin tuplasti painavampi kuin möhköimmät nykyiset suunnistusvalot. Joten eiköhän siitä valoa lähde.
Jos ei lampusta ota ulos täysiä tehoja, on tuo lisämassa juostessa ikävä turha rasite niskalihaksille. Otsapannan on pakko olla tukevampi ja kireämmällä että lamppu ei pompi. Suunnistaessa vielä päätä pitää käännellä kun pitää katsella ja spottailla sivuille. Akkukin painaa enemmän, mutta se massa nyt menee helpommin mukana kun ei ole niskaa rasittamassa.
Jotenkin epäilen, että kovin laajaa suosiota suunnistuspiireissä tuo malli ei tule saamaan hinnan ja painon takia. Tulisikohan silvalta joku järkevä pikkuvelimalli tuolle, ainakin niiden katalogissa olisi aukko sellaiselle.
^ Vauhti korreloi valotehon määrää, jos ajan hidasta kikkailua tasamaastossa/ylämäessä, en tarvitse kuin 2500lumenea. Mutta, kun tykitetään alamäkeä samalla nopeudella kuin hetkellisesti endurot samoissa maastoissa, otan jokaisen lumenen mieluiten käyttöön. On sille syynsä, miksi endurokuskeilla on kaksi tuollaista valoa kypärässä. Ja ei se 10k lamppu sitä pimeyttä siitä ympäriltä kokonaan hävitä, kyllä se pimeäajon fiilis on edelleen mukana. Tai siis, mikäli yöajolla tarkoitat kynttilän valossa suunnistamista, on laji jo aivan toinen.
On muuten tuo Exposuren reflex-teknologia aika mahtava, se kun himmentää valoa ylämäkiin/rauhassa tasamaalla ajaessa, lähes sammuttaa pysähdyksissä ja kun vauhti kasvaa, nii tehoa tulee lisää. Ja kaikki tämä ilman johtoja, kaukosäätimiä yms, lisäksi reflex moodilla valo palaa pidempään kuin staattisesti täysillä poltettaessa, vaikka reflexillä huipputeho on toistatuhatta lumenia enemmän kuin staatisessa moodissa maximit. SixPackistä siis höpisen, ihan puhtaasti tankovalo, metsäkäyttöön, ei juuri asiaa kelville, kun varmasti sojottaa vastaantulijaa näköelimeen. Kypärässä lisänä Piko
Onko Gloworm valoista kokemusta? Kiinnostaisi tuo X2 malli kypärään, specsit ja hinta vaikuttaa hyvältä ja haluaisin kaukosäätimen stongaan niin ei tarttis hapuilla lamppua ajaessa ja kun tulee joku vastaan. Ärsyttää itteäkin ihan sikana kun tullaan valot täysillä vastaan.
^mikä Lupinen Pikossa tai Blikassa tökkii?
tchegge_
14.10.2022, 20.51
Onko Gloworm valoista kokemusta? Kiinnostaisi tuo X2 malli kypärään, specsit ja hinta vaikuttaa hyvältä ja haluaisin kaukosäätimen stongaan niin ei tarttis hapuilla lamppua ajaessa ja kun tulee joku vastaan. Ärsyttää itteäkin ihan sikana kun tullaan valot täysillä vastaan.Mulla ollut jonkun vuoden näiden Alpha kypärä ja otsalamppuvalona. Teknisesti ei mitään isompaa pielessä.
Ohjelmoitava valotehoportakko on kiva. Sai haluamansa säädöt.
Lähetetty minun laitteesta Takapalkilla
Käsittääkseen ovat aika paljon kalliimpia, tuo X2 on reilusti alle 300€ ja eikös nuo Lupinet ole reilusti yli 300€ ?
xc-pyöräilijä
14.10.2022, 23.41
Armytek Wizard valmistajan ilmoittama huipputeho 2500lm
https://live.staticflickr.com/65535/52427237717_3118ef66e6_b.jpg
Silva Spectra 2500lm mode
https://live.staticflickr.com/65535/52427741676_89504cbe03_b.jpg
Silva Spectra 10 000 lumen
https://live.staticflickr.com/65535/52428028174_541bb88498_b.jpg
Ja vielä täydet tehot tiellä, mäen päälle n. 170m
https://live.staticflickr.com/65535/52428027974_ac887307f3_b.jpg
Kuvat Iphone 13Pro 13mm/f1.8
Käsittääkseen ovat aika paljon kalliimpia, tuo X2 on reilusti alle 300€ ja eikös nuo Lupinet ole reilusti yli 300€ ?
Eivät koskaan ole hinnaston alkupäästä varmaan missään. Silti niitä menee kaupaksi. Ei varmasti markkinoiden kirkkaimpia tai edistyksellisimpiä. Btw, ensimmäisen Pikon ostin joskus 2012 ja on edelleen hengissä, löysin sen juuri varastoa siivotessa.
Sitten on ne jotka ei selittele lumeneista, ajaa vaan. Vaikka ruskakuskit tai sellaiset nössöt, jotka hyrräilee huvikseen 300km lenkkejä, tai niitä nuijia, jotka vetää 7200km putkeen. Kummasti se 300lm valo riittää :).
Täytyy muistaa, että joskus autoissa riitti 55W tuplahalogeeni pitkät päällä 120km/h kaahailuun sorapätkällä ihan mukavasti, ja nyt ei muka alle 2000lm voi ajaa fillarilla neljääkymppiä :)
xc-pyöräilijä
15.10.2022, 05.43
^ Nuorempana minäkin olin kuolematon, yhden hirvikolarin ja sitä seuranneen parin viikon tehohoitojakson jälkeen sekä yhden fillari-autokolarin, jossa totesin että toiseksi siinä jää, näkyvyys on asia mistä mistä en heti luopuisi. Toki äärimilleen vedettynä ihminen tottuu mihin vain, broidi kiipeää korkeimpia vuoria 200lm tuikulla.
Itselle kysehän ei ole siitä millä pärjää, vaan mikä on optimaalisin. Jos pystyn rahallisella panostuksella vaikuttamaan siihen, kuinka esimerkiksi turvallista harrastamiseni on, käytän mieluusti kyseisen kortin.
Kun 12 vuotta sitten aloitin maastopyöräilyn, ajoin kuutamon valossa, nimenomaan sen takia koska siinä oli fiilistä. Toisekseen, lamput olivat kalliita. Aloin käyttämään 450lumenen otsalamppua, valokeila muistutti tunnelia, jota en koskaan saavuttanut ja näkökenttä oli valonvahvistintakin kapeampi. Ostin kiinasta 1700 lumenen huipputehoon yltävän valaisimen, yöpyöräily alkoi olla kivaa. LedX:n mamba oli seuraava, 4000 mitattua lumenea, oikein mukava. Nyt tuo Silva. Ja jos tuntuu että haluan palata kehityskaaren alkuun, on tangossa nappi.
Muistaakseni ensin tuli hankittua Silva, huimalla 5W halogeenilampulla. Siitä alkoi rakentelukierre, joka päättyi 7500lm seitsemän ledin pakettiin. Niillä virroilla alkoi olla kaikkia lämpenemis- ja kotelointiongelmia. :)
Ihme vääntämistä xc-pyöräilijä on ihan oikeassa. Jos haluaa ajaa pimeällä yhtä kovaa kuin valoisessa, sitä valoa tarvitsee hulluna.
Magicshine Monteer 8000 valo tangossa ja kypärässä Armytecin Wizard varavalona. Pelkällä tankovalolla näkee erinomaisesti, ei tarvitse edes täysiä tehoja. Lumella täysiä ei voi edes käyttää, koska on liian kirkas.
Kaikki ajo pimeässä metsässä, suolla, polulla, ym. Ei pyöräteitä tms.
navajokoira
15.10.2022, 10.18
Armytekin lukemat on kiinalumeneita, eli ne saa sekunneiksi ja vain jos on juuri oikeanlainen akku (eli suojaamaton isolla purkuteholla) täyteen ladattuna. Siinähän kaikki valo otetaan yhdestä ledistä joka on varsin pienessä lampun rungossa, ja rajoittaviksi tekijöiksi tulee lähes välittömän ylikuumenemisen lisäksi akun jännitteen tippuminen. Tuon kokoiset lamput ei nykyisellä lediteknologilla pysty ylläpitämään edes 1000 lumenia, valmistajasta riippumatta.
Mutta merkittävästi isompi ja paremmin jäähdytetty Silva luultavasti pystyy ylläpitämään noissa kuvissa näkyvää valaistuksen tasoa aika lailla niin pitkään kuin speksit lupaa.
Kommenttina vikaan kuvaan, jos tarvitsee nähdä noin kauas tietä pitkin niin siihen optimoidumpi linssi esim. toisessa lampussa hoitaa homman paljon energiatehokkaammin.
Ihme vääntämistä xc-pyöräilijä on ihan oikeassa. Jos haluaa ajaa pimeällä yhtä kovaa kuin valoisessa, sitä valoa tarvitsee hulluna.
Höpö höpö, mä ajan pimeällä sähköpyörällä yhtä lujaa kun valoisalla eli lujaa. Ei tarvitse valaista koko metsää, riittää että näkee polun muodot ja korkeuserot eli kaksi lamppua. Toki tämä tutuilla poluilla, tuntemattomilla toki joutuu säätämään vauhtia. Ei tarvitse kenellekään kehuskella valojen lumenia, riittää että itselle toimii. Valot vie energiaa ja aivan turhaa kuluttaa sitä turhaan. Ja niin kuin MRe:en kanssa samoilla linjoilla, mitä lamppuajoa se on jos metsässä on yhtä valoisaa kun päivällä? Mulla on kypärässä Exposuren Sirius, sen lisäksi että se on helvetin kevyt (mikä on kypärävalolle kumminkin oleellinen ominaisuus) ja akku ei lopu ikinä, ei tarvitse käyttää tuota max. 900lm mitä se tarjoilee kun näkee vähemmälläkin.
Oatmeal Stout
15.10.2022, 10.57
Jos haluaa ajaa pimeällä yhtä kovaa kuin valoisessa, sitä valoa tarvitsee hulluna.
Jep, erittäin hyvin valaistulla reitillä näin voi tehdä riippumatta vaikeusasteesta.
Tohon rahaan pitäisi saada noi tehot koko lenkin ajaksi. Vehje kyykkää about tunnissa, lupinen omat vara-akut maksaa saman mitä toimiva lamppu. Okei voit saada lisää toiminta-aikaa alentamalla tehoja, mut mitä ihmeen järkeä on ostaa monen huntin lamppu ja sit päristellä sillä meneen rampautetuilla ominaisuuksilla. No, toisaalta ostaahan jengi urheiluautojakin ja ajelee niillä nopeusrajoitusten mukaan.
Joku kommentoi tota et ajaa yhdellä lampulla. Mäkin olen ajellut usein yhdellä. Pari kertaa on vaan tullut blackout hyvin reippaassa vauhdissa mtb-rymistelyssä ja molemmilla kerroilla totesin itselle et ei ikinä enää.
Ohiampuja
15.10.2022, 12.43
Kohta jo hävettää kommentoida näitä ketjuja, kun tuntee olevansa joku luddiitti joka asiassa.
Mutta omiin rauhallisiin retkivauhteihin on riittänyt alle 1000 lumenin tehot. Toinen lamppu tangossa ja toinen kypärässä on ollut minulle sopivin ratkaisu. Ja vaikka toinen lamppu esim kaatuessa hajoaisi, niin silti yhdelläkin pääsee aina lenkiltä kotiin.
Tietysti jos olisi tarkoitus panostaa isosti, esim läpi yön kestäviin lenkkeihin tai kisoihin, niin sitten voisi hankkia yli satkun lamppuja. Mutta näihin kotikulmien parin tunnin ajeluihin on riittäneet muutaman kympin lamput. :)
Ps. Väärinkäsitysten välttämiseksi pitää tarkentaa, että en ole tuputtamassa muille samaa. Kerroin vaan että minulle tuo on riittänyt.
Tämä tai sen edeltäjä on tangossa.
https://www.xxl.fi/magicshine-mj-900es-1500-lumen-polkupyoran-ajovalo-musta/p/1176769_1_style
Höpö höpö, mä ajan pimeällä sähköpyörällä yhtä lujaa kun valoisalla eli lujaa. Ei tarvitse valaista koko metsää, riittää että näkee polun muodot ja korkeuserot eli kaksi lamppua. Toki tämä tutuilla poluilla, tuntemattomilla toki joutuu säätämään vauhtia. Ei tarvitse kenellekään kehuskella valojen lumenia, riittää että itselle toimii. Valot vie energiaa ja aivan turhaa kuluttaa sitä turhaan. Ja niin kuin MRe:en kanssa samoilla linjoilla, mitä lamppuajoa se on jos metsässä on yhtä valoisaa kun päivällä? Mulla on kypärässä Exposuren Sirius, sen lisäksi että se on helvetin kevyt (mikä on kypärävalolle kumminkin oleellinen ominaisuus) ja akku ei lopu ikinä, ei tarvitse käyttää tuota max. 900lm mitä se tarjoilee kun näkee vähemmälläkin.
Toi ei voi olla hyvä, koska ei ole lupine.
arctic biker
15.10.2022, 14.14
Mcarbon & Ahola kanssa just kävin puhelinnneuvottelun jotta mikä Lupineista ois mulle ja kahdelle pojalle järkeviä. Taisimme päästä ymmärrykseen! Lupine on toki arvokas mutta laatu maksaa, nyyh. Mcarbon ja suosittelen sillai että mies itte ja kaverinsa aikuisten oikeesti myös lamppuja käyttää joten käytännön kokemusta löytyy.Tää Fenix BC30 ja ny uus BC26 tangossa ynnä Lumonite Compass kypärässä tai otsalamppuna ovat toki ihan hyviä ja halpoja mutta vanhat silmäni kaipaa pikkasen enempi valoa.
Kyllä minäkin Lupinen laadukkuuteen uskon täysin, olen vain nuuka ja lamppua lopulta tulee käytettyä vuodessa aika vähän niin en halua siihen panostaa isoja summia. Lunta jos hitusenkin tulee niin valon määrän tarve laskee selvästi. Nykyisillä olen kyllä mainiosti pärjännyt mutta tuota kaukosäädintä stongassa olen kaivannut.
Just painelin sähkärillä pimeässä, märässä metsässä, tangossa Lupine sl x 1800(?) lm ja kypärässä Armytek predator 500lm. Ei ollut näkemisen kanssa ongelmia. Keskari oli jotain ~16, kun oli melko kivikkoista ja hankalaa maastoa. Ihan perus-xc:tä siis. Kypärävalon keila on melko kapea, voisin harkita jotain tasapainoisempaa kyllä..
En mä keskellä kesääkään aja niin lujaa, että pitäisi nähdä 180 metrin päähän. Joku 20-30m riittää mulle metsässä. Maantiellä/kadulla 50m. Mut ei mun pyörät tosin kuljekaan sataa.
Tohon rahaan pitäisi saada noi tehot koko lenkin ajaksi. Vehje kyykkää about tunnissa, lupinen omat vara-akut maksaa saman mitä toimiva lamppu. Okei voit saada lisää toiminta-aikaa alentamalla tehoja, mut mitä ihmeen järkeä on ostaa monen huntin lamppu ja sit päristellä sillä meneen rampautetuilla ominaisuuksilla. No, toisaalta ostaahan jengi urheiluautojakin ja ajelee niillä nopeusrajoitusten mukaan.
Joo. No kyllä minä ajan muullakin vaihteella kuin sillä suurimmalla. Siis pyörällä. Samalla tavoin käytän valoista kulloinkin tarvittavaa tehoa.
Ja saahan Lupineen tehoakunkin jos haluaa. Ei ne muutkaan lamput tyhjästä sitä valoa tee. Paitsi kiinanlamput.
Joku kommentoi tota et ajaa yhdellä lampulla. Mäkin olen ajellut usein yhdellä. Pari kertaa on vaan tullut blackout hyvin reippaassa vauhdissa mtb-rymistelyssä ja molemmilla kerroilla totesin itselle et ei ikinä enää.
Kaksi lamppua ihan oman turvallisuuden vuoksi jos metsässä ajaa. Kypärälamppu ehdoton, jos pitää jotain säätää siellä pimeässä.
Kuminauha
16.10.2022, 19.41
On kanssa tosi iso ero ajaako pimeellä tuttuja vai uusia pokuja ja onko märkää vai ei. Märät pinnat "imee" valoa paljon enemmän kuin kohtuu kuivat.
Tutuilla poluilla ei valoja juuri muuhun tarvii kun vahvistaa se tietoa, mikä muistona päässä on, ja että reitillä ei ole muutoksia (kaatuneita puita, ihmisiä, eläimiä, jne) Pienempi teho näissä ajoissa riittää itsellekkin ~1800lm tangossa (magicshine monter 3500) ja ~500lm päässä (superraptor2)
Jossain Himos Epic:ssä yö maastokokeilla ois tilanne vähän eri, kun mennään tuntemattomassa maastossa kisavauhdilla ja yrityksellä.
pystykorva99
17.10.2022, 10.01
Itse ajan 1200lm kypärävalolla myös numerolappu päällä, tankovaloa en käytä ollenkaan. Hyvin riittää eikä akuista tule liikaa painoa, suoritukset monesti läpi yön 10-12h pimeässä joten painoa ja kamojen puljausta pitää miettiä. Tiesiirtymillä riittää hyvin osateho 300lm. Hintavan lampun (itellä Lupine) laatu näyttäytyy ainakin akkujen laadussa, kohta 10v akku toimii kuten uutena.
Mulla oli edellisessä sähkärissä Supernova 521 (tai jotakin). 230 lumenia ja kyllä silläkin metsässä ajoi. Vaikkei nyt ehkä ”kaasu pohjassa”. Vähän on nämä lumenit lähteneet lapasesta.
Kyllä se pari kertaa on umpimetsässäkin vituttanut, kun joku tulee jollain nightsunilla vastaan.
F. Kotlerburg
17.10.2022, 11.01
Itse kyllästyin noihin kiinavaloihin, kun akut oli poikkeuksetta paskoja ja hyytyminen aivan yllätyksellistä. Sitten muitakin vikoja riitti ja joka syksy sai uutta valoa miettiä. Lupinen ja Fenixin kanssa ei ole tarvinnut.
^Tuo kyllä vituttaa ja sitten, kun pitää katsoa vielä suoraan kohti. Vatun idiootit.
Oulunjulli
17.10.2022, 11.51
Tuon hankkimani Fenix BC26 lanpun ainoa vittuttava puoli on ehkä se ettei sitä taida kovinkaan helposti saada suunnattua alas jos mettässä tulee joku vastaan, kuten nuo kumilenksulliset kevyet magicshinet joita tähän asti käyttänyt, taikka että siinä ei ole sitä kaukosäädintä Nitecoren tyyliin sormen ulottuvilla.
Ja ehkä sen pienin teho saisi olla vieläkin pienempi, ainakin toistaiseksi pyörätielenkeillä käyttänyt jotain kympin tuikkua joka ei varmaan häikäise.
xc-pyöräilijä
17.10.2022, 13.29
Itse yleensä laitan vihollista kohdattaessa kaikki lumenet käyttöön sekä strobolle.
F. Kotlerburg
17.10.2022, 13.56
No nythän se selvisi mihin niitä lumeneja oikeasti tarvitsee.
xc-pyöräilijä
17.10.2022, 14.20
Ei muulla väliä, kunhan isompi kuin naapurilla.
E. Olen kyllä miettinyt valotehon kasvattamista, sillä tilastojeni valossa nykyisellä varustuksella, vain joka kolmas ajaa pöpelikköön ja yksi kymmenestä lähtee seuraamaan, oletan että tiedustellakseen lamppuni statseja(?)
Kohta jo hävettää kommentoida näitä ketjuja, kun tuntee olevansa joku luddiitti joka asiassa.
Mutta omiin rauhallisiin retkivauhteihin on riittänyt alle 1000 lumenin tehot. Toinen lamppu tangossa ja toinen kypärässä on ollut minulle sopivin ratkaisu. Ja vaikka toinen lamppu esim kaatuessa hajoaisi, niin silti yhdelläkin pääsee aina lenkiltä kotiin.
Tietysti jos olisi tarkoitus panostaa isosti, esim läpi yön kestäviin lenkkeihin tai kisoihin, niin sitten voisi hankkia yli satkun lamppuja. Mutta näihin kotikulmien parin tunnin ajeluihin on riittäneet muutaman kympin lamput. :)
Ps. Väärinkäsitysten välttämiseksi pitää tarkentaa, että en ole tuputtamassa muille samaa. Kerroin vaan että minulle tuo on riittänyt.
Tämä tai sen edeltäjä on tangossa.
https://www.xxl.fi/magicshine-mj-900es-1500-lumen-polkupyoran-ajovalo-musta/p/1176769_1_styleSama se on missä tahansa keskustelussa täällä, aloittaja kysyy 50€ valoa tarjotaan 100€, tai kysytään 100€ kypärää kadulle, niin tarjotaan 200€ DH-kypärää, koska paras!?[emoji1749] Kaikki ei tarvitse parasta vaan itselleen ja lompakolleen sopivaa. [emoji1303]
Itse yleensä laitan vihollista kohdattaessa kaikki lumenet käyttöön
Puhutaanko nyt esim. luomiväreistä ym?
Viholliset < > sotamaalaus...?
https://www.lumene.com/dw/image/v2/BCJQ_PRD/on/demandware.static/-/Sites-lumeneEU-master/default/dw9509c9ac/Images/hi-res/1_1_6412600816242_Lumene_Bright_Eyes_Eyeshadow_Duo _04.jpg?sw=575&sh=575&sm=fit
xc-pyöräilijä
18.10.2022, 12.11
^ Lumenella valkaisen pöllönsilmäni, niin näätte tekin turjakkeet missä polku menee.
Ostin kaksi vuotta sitten Silva Trailin. 1600lm eikä ole mitään höttöluumenita, akkukin kestää sen mitä luvataan. Silva ilmoittaa akun keston viiden asteen pakkasella, tähän ei taida kovin moni muu valmistaja pystyä. Mihin tällä kirjoituksellani pyrin? En mihikään, kunhan tulin kehua retostelemaan kun pariin vuoteen ei ole ollut tarvetta tässä ketjussa vierailla.
Ostin kaksi vuotta sitten Silva Trailin. 1600lm eikä ole mitään höttöluumenita, akkukin kestää sen mitä luvataan. Silva ilmoittaa akun keston viiden asteen pakkasella, tähän ei taida kovin moni muu valmistaja pystyä. Mihin tällä kirjoituksellani pyrin? En mihikään, kunhan tulin kehua retostelemaan kun pariin vuoteen ei ole ollut tarvetta tässä ketjussa vierailla.
No mutta sehän on vaan hyvä juttu, että vehkeet pelaa kuten pitää! :)
ttimonen
19.10.2022, 07.52
Tarkoitus laittaa sähköläskiin polku-/metsäkäyttöön lamppu (ei ladattava), onko tässä 100-150 euron hintaluokassa Light5 EB2000 paras valinta ?
Moottori Brose Alu S joten ihan kaikkia lumeneita ei saa tuosta käyttöön.
Shimanon EP8 off-road valoksi saa rahalle vastinetta kun virittää fillariin kiinni tämän (https://www.valostore.fi/fi/tuote/purelux_terrain_black_square_flood). Tai no itselle tuli vahingossa tuosta valosta kapean keilan versio joka sitten valaiseekin jo kauas kirkkaasti.
Valokytkimen joutuu itse virittämään. EP8 12v jännitteellä mittasin virraksi 1.95A joten virta riittää.
Koheltaja
19.10.2022, 20.58
Onko joku keksinyt ratkaisua miten saa Led Lenser H8R tai MH10 otsavalon ja akun järkevästi kiinni kypärään?
xc-pyöräilijä
19.10.2022, 21.23
Silloin kun itse ajelin led lenser h8 valolla niin aluksi kiinnitin nippusiteillä kypärän aukoista, mutta kun halusin päivällä ajaa ilman valoa kypärässä niin siirryin velcroon. Metritavarana, leikkasin sopivat palat mitkä merkkasin tussilla ja poltin päät niin ei rispaantuneet.
1600 lumenin Silva trailia en löydä myynnissä mutta 1200 lumenin trail 5x olis täällä ihan hyvään hintaan.
https://www.hylte.fi/silva-trail-speed-5x-otsalamppu
Koheltaja
20.10.2022, 06.08
^^Velcrolla olen kokeillut ja nykyisessä kypärässä kiinnitys on aika hutera, tekosyy kypärän päivitykselle? :) Pitää vielä katsoa jos saisi tehtyä Kydexistä simppelit kiinnikkeet nykyiseen kulhoon, tai lätkät sopiviin kohtiin kiinni sikabondilla ja niihin velcrot.
F. Kotlerburg
20.10.2022, 08.09
Tuon hankkimani Fenix BC26 lanpun ainoa vittuttava puoli on ehkä se ettei sitä taida kovinkaan helposti saada suunnattua alas jos mettässä tulee joku vastaan, kuten nuo kumilenksulliset kevyet magicshinet joita tähän asti käyttänyt, taikka että siinä ei ole sitä kaukosäädintä Nitecoren tyyliin sormen ulottuvilla.
Ja ehkä sen pienin teho saisi olla vieläkin pienempi, ainakin toistaiseksi pyörätielenkeillä käyttänyt jotain kympin tuikkua joka ei varmaan häikäise.
Itse väsäsin Fenixin tankoon näillä
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/725114/Fenix-ALD-10-GoPro-pyorakiinnike
https://www.valostore.fi/fi/tuote/gopro_tankokiinnike_2021
Ainakin etujousitetussa toimii. Valon kulmaa voi helposti säätää, mutta se ei kuitenkaan liiku itsestään. Bonuksena saa valon pyörän keskilinjalle ja vaijerien/letkujen yläpuolelle kunnolla.
Oulunjulli
20.10.2022, 09.06
^tässähän oli hyvä idea, kiitos. Nyt kun tuolla ajanut välillä gravel pyörässä ja maasturissa, niin tuo oma kiinnike on aika letkujen keskellä ja inhottava irrotella. On siis ollut mielessä että kiinnike saisi olla pyörässä valmiina.
Ja sitä omaa ei tosiaan voi säätää niin että saisi työnnettyä alas, niin löysällä alkaa epäilyttämään että tippuu koko kiristysmutterikin, taikka sitten se nyrjähtää alas jossain montussa.
Peruutan myös aiemman motkotuksen että pienin teho saisi olla pienempi, se on aivan hyvä kompromissi huomiovalon ja sen että jotain just ja just näkeekin.
SuccessFactor
25.10.2022, 09.01
Itse väsäsin Fenixin tankoon näillä
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/725114/Fenix-ALD-10-GoPro-pyorakiinnike
https://www.valostore.fi/fi/tuote/gopro_tankokiinnike_2021
Sama Fenixin kiinnike joka taas ollut kiinni tässä: https://k-edge.com/shop/light-and-action-camera-mounts/go-big-gopro-top-cap/
Pysyy valot ja kamerat tärisemättä kiinni ja hyvin aina keskilinjalla
Ite rakensin noista fenix lampun kiinnityksen tangossa keskellä olevaan garmin mounttiin.
https://www.canyon.com/fi-fi/gear/accessories/bike-tech/computers-and-gps/canyon-garmin-mount/10004623.html
https://www.fenixvalaisimet.fi/kom-cycling-kiinnikkeet-tarvikkeet/kom-cycling-tg03-qr-gopro-alustasovitin
https://www.fenixvalaisimet.fi/pyoranvalot_tarvikkeet/gopro_kiinnike_fenix_ald10
Elikkä alustasovittimesta suoraan ruuveilla kiinni toi musta osa ton garmin mountin alapuolelle.
Pyöräkiinnike alustasovittimeen ilman tota jatkovartta.
Edge 1030 kun on telineessä kiinni niin ajaessa ei edes näy että lamppu on paikallaan.
On keskellä eikä tangossa ole mitään ylimääräisiä kiinnikkeitä.
Edit. M3x10 ruuveja 2kpl + pari suoraa 3mm prikkaa duunista joutu kotiuttaan että sai läjään.
F. Kotlerburg
25.10.2022, 18.56
^eikös tossa valo tule ylösalaisin? Itse en ainakaan halua sitä niin.
^ainakaan StVZO-valoja ei kannata kiinnittää ylösalaisin…
F. Kotlerburg
25.10.2022, 19.15
Nimenomaan...ja on noita yläosasta leikattuja keiloja muissakin.
Joo valo tulee ylösalaisin . Eikös se tule lähes kaikissa valoissa jos tota go pro systeemiä käyttää ton mittaritelineen alla.
Saahan siihen valon yläreunaan askarreltua rajaimen jos häiritsee.
Tommonen kiinteä rajain siinä fenixin valossakin on.
Onko jossain laissa määrätty että valon pitää olla rajattu?
F. Kotlerburg
26.10.2022, 07.01
Ei määrää, mutta tuolla kelveillä liikkuu ihan tarpeeksi valopalloja, joiden käyttäjät viis veisaa muista. En halua olla yksi sellainen lisää.
Pskat. Taas nutullaan tuolla vesisateessa mustalla assulla. Kauhee routaheitto, jota ei vaan nähnyt. Tietty aika varmaan oisin kaatunut vaikka olisin nähnytkin :)
Mutta joo, nyt alkaisi olla aika vaihtaa tuo vanha fenix. USB ladattava tankovalo tulee kyllä seuraavaksikin, jos vaan mieleinen löytyy. Mutta jatkuvaa tehoa pitäisi olla enemmän kuin tuo 1000lm ja kesto mielellään +3h sillä.
Eli enemmän tehoa, diginäyttö ja helpot + - napit tehonsäätöön. Niin ja tankokiinnike tukeva ja näppärä.
Maasturiin kaipaisi etäsäätöä valoteholle että voisi vaihdella tehoasetusta metsässä, siirtymillä ja jos polulla tulee joku vastaan
JohnnyBuzz
31.10.2022, 22.07
Molempien edellisten speksit täyttää Nightcoren BR35. Itsellä kyseinen lamppu kolmatta kautta käytössä ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Akunkesto ei tunnu pahemmin kylmästä kelissä heikkenevän ja valoa riittää helposti 4-5 tuntia. Löytyy pitkät ja lähivalot, helpot kontrollit ja hyvät presetit. Eikä oo ees älyttömän hintainen. :) https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_nitecore_br35
Molempien edellisten speksit täyttää Nightcoren BR35. Itsellä kyseinen lamppu kolmatta kautta käytössä ja erittäin tyytyväinen olen ollut. Akunkesto ei tunnu pahemmin kylmästä kelissä heikkenevän ja valoa riittää helposti 4-5 tuntia. Löytyy pitkät ja lähivalot, helpot kontrollit ja hyvät presetit. Eikä oo ees älyttömän hintainen. :) https://www.valostore.fi/fi/tuote/pyoranvalo_nitecore_br35
Vois olla hyvä. Onkohan tossa ihan taskulamppu keila? Että voiskohan laittaa myös graveliin stemmin alle nurin päin.
JohnnyBuzz
31.10.2022, 22.14
Vois olla hyvä. Onkohan tossa ihan taskulamppu keila? Että voiskohan laittaa myös graveliin stemmin alle nurin päin.
Jos laitat ylösalaisin, niin keila ei ole samanlainen. Et näe myöskään näyttöä, josta käy ilmi jäljellä oleva akun kesto tunneissa ja minuuteissa.
1000lm/100min on tuossa käyrässä.
Edit, niin joo onko tuo käyrä mitattu täydellä teholla vaan.
JohnnyBuzz
31.10.2022, 22.39
1000lm/100min on tuossa käyrässä.
Edit, niin joo onko tuo käyrä mitattu täydellä teholla vaan.
Reilu kolme tuntia kestänyt itsellä kolmostasolla Trail modessa, jossa kauko- ja lähivalot päällä yhtä aikaa. Sen pidempää lenkkiä ei ole tullut tehtyä ja akkua on jäänyt vielä jäljelle.
Niin yritän tuota tehoa katsella. Märkä assu syö tajuttomasti valoa.
ttimonen
01.11.2022, 08.16
Reilu kolme tuntia kestänyt itsellä kolmostasolla Trail modessa, jossa kauko- ja lähivalot päällä yhtä aikaa. Sen pidempää lenkkiä ei ole tullut tehtyä ja akkua on jäänyt vielä jäljelle.
Aika hyvin suoriutuu, kun speksistä ymmärrän että Trail modessa (Dual range) kolmostaso lupaa vain 2h 30min.
Tommosen tilasin itse: https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/ladattava-led-etuvalo-moon-rigel-enduro-2500lm/p/68694/
Itse tilasin Valostoresta, mutta sinne noita tulee vasta 2kk päästä, jos tulee. Mutta sattui olemaan satasen kuponki kauppaan.
Tuosta on myös Power-malli 3600lm.
https://www.bikeradar.com/reviews/accessories/lights/front-light/moon-rigel-power-review/
Tommosen tilasin itse: https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/ladattava-led-etuvalo-moon-rigel-enduro-2500lm/p/68694/
Itse tilasin Valostoresta, mutta sinne noita tulee vasta 2kk päästä, jos tulee. Mutta sattui olemaan satasen kuponki kauppaan.
Tuosta on myös Power-malli 3600lm.
https://www.bikeradar.com/reviews/accessories/lights/front-light/moon-rigel-power-review/
Mode 1: 2100 lm, toiminta-aika 2,5 tuntia
Voikohan tuo pitää paikkaansa?
Ehkä se voi.
- Akkutyyppi 21700, 2 x 4500mAh / yhteensä 9000mAh Li-ion
- Mitat: 57 x 118 x 34 mm (Leveys, pituus, korkeus)
- Paino 315g
Tuo vähän tehokkaampi.
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/ladattava-led-etuvalo-moon-rigel-power-3300lm/p/68695/#description
Laita MRe kommenttia kun saat valon. Lähinnä käytettävyys kiinnostelee. Miten esimerkiksi tuo tankoniinnitys toimii. Ja valon säätö ajaessa.
Edit: No tuossa tehokkaammassa oli speksit kohdillaan. Tilasin itsellekkin.
JohnnyBuzz
01.11.2022, 09.51
Aika hyvin suoriutuu, kun speksistä ymmärrän että Trail modessa (Dual range) kolmostaso lupaa vain 2h 30min.
Muistaakseni tossa Trail modessa kolmostasolla ilmoittaa lampun näyttö akun kestolle arvioksi neljä tuntia täydellä latauksella. Itsellä lenkit pimeällä yleensä 1,5-2 h ja about puolet vie akusta kolmostasolla. Toi reilu kolmen tunnin kesto koostui mulla kahdesta eri lenkistä ilman välilatausta. On toki mahdollista, että yhtäjaksoisena voisi olla eri tai sitten ei.
MRe:n linkkaama mötkö on kyllä mielenkiintoinen akunkestoltaan. Tuo paino (315g) vähän askarruttaa.
Huomatkaapa muuten että tuossa tehokkaammassa pienin teho on 750lm ja edullisemmassa 550lm. Ei oikein voi suositella ihmisten ilmoilla ajamiseen.
Koitan löytää stvzo valoa itselleni ja Lupine SL AX kiinnostelisi, mutta hinta ei. Noi eri teho-moodit ja akkukesto pienemmälläkin akulla vaikuttaa ihan passelilta. Onkohan tuolle jotain edullisempaa suoraa kilpailijaa?
MRe:n linkkaama mötkö on kyllä mielenkiintoinen akunkestoltaan. Tuo paino (315g) vähän askarruttaa.
Huomatkaapa muuten että tuossa tehokkaammassa pienin teho on 750lm ja edullisemmassa 550lm. Ei oikein voi suositella ihmisten ilmoilla ajamiseen.
Nyt on tippunut tuon tehokkaamman hinta 40e.
Pitää tsekkailla miten nuo moodit toimii. Siinä oli ehkä vielä jokin himmeämpikin tila. Mulla on kyllä noita pienempiäkin valoja, jotka eivät paina mitään. Eli voi helposti laittaa sellaisen toiselle puolelle tankoa.
Nykyinen fenix on tosi helppo tiltata alaspäin vastaantulijan kohdalla. En tiedä miten se tuollaisen garmin mountin kanssa toimii.
Mutta eihän tuolla fenixillä enää nää mitään. Pitäisi olla 1000lm, mutta tuskin on enää kovin paljoa tallella. Tänään oli sellaista sumua ja märkää asfalttia, ettei kehä3 kelvillä oikein nähnyt edes täydellä teholla...
Koitan löytää stvzo valoa itselleni ja Lupine SL AX kiinnostelisi, mutta hinta ei. Noi eri teho-moodit ja akkukesto pienemmälläkin akulla vaikuttaa ihan passelilta. Onkohan tuolle jotain edullisempaa suoraa kilpailijaa?
Ei ole kilpailijaa vinkata, mutta jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin Bikesterillä on SL AX 10 tarjouksessa halvemmalla kuin pienemmän akun omaava SL AX 7. Siihen vielä tältä foorumilta löytyvä -10% alekoodi niin hintaa jäi kaikkineen 472€. Tilasin tällaisen vähän aikaa sitten ja muutaman pimeälenkin perusteella ei kaduta yhtään, että tuli sijoitettua kunnon valoon.
arctic biker
01.11.2022, 21.25
Ei ole kilpailijaa vinkata, mutta jos jotakuta sattuu kiinnostamaan, niin Bikesterillä on SL AX 10 tarjouksessa halvemmalla kuin pienemmän akun omaava SL AX 7. Siihen vielä tältä foorumilta löytyvä -10% alekoodi niin hintaa jäi kaikkineen 472€. Tilasin tällaisen vähän aikaa sitten ja muutaman pimeälenkin perusteella ei kaduta yhtään, että tuli sijoitettua kunnon valoon.
Jotain kahdeksan vuotta siirryin Fenix/Lumonite lamppuihin, silloin hinta kirpaisi muttei enää. Ny sama sama hintahomma kun Mcarbonilta Lupinea tilasin. Isällä tulee ikää lisää niin valoa tarvii, ja jotain perintöä. Ja onhan tää Lupine erinomainen tankolamppu.
Hääppönen
01.11.2022, 21.28
Tässä omassa käytössä oleva kilpailija Lupinelle: https://www.bike-components.de/en/busch-mueller/Ixon-IQ-Speed-Premium-Lighting-Set-StVZO-Approved-p38712/ Ollut käytössä kymmenkunta vuotta, kerran kennottanut akun sellaiseksi, että voi täydellä teholla ajella yli kuusi tuntia. Sitten automaagisesti teho putoaa pienemmälle. Ei jätä pimeään, niinkuin kävi aikoinaan Magicshinen kanssa akun loppuessa yllättäen. Nykyään ajelen pimeäajot Lupine SL ja BM Ixon speedin yhdistelmällä. Lupinen kuvio on kylläkin mielestäni maantielle turhan leveä. Ennen Lupinen hankintaa ajelut kahdella Ixonilla ja hyvin toimi.
arctic biker
01.11.2022, 21.33
Tässä omassa käytössä oleva kilpailija Lupinelle: https://www.bike-components.de/en/busch-mueller/Ixon-IQ-Speed-Premium-Lighting-Set-StVZO-Approved-p38712/ Ollut käytössä kymmenkunta vuotta, kerran kennottanut akun sellaiseksi, että voi täydellä teholla ajella yli kuusi tuntia. Sitten automaagisesti teho putoaa pienemmälle. Ei jätä pimeään, niinkuin kävi aikoinaan Magicshinen kanssa akun loppuessa yllättäen. Nykyään ajelen pimeäajot Lupine SL ja BM Ixon speedin yhdistelmällä. Lupinen kuvio on kylläkin mielestäni maantielle turhan leveä. Ennen Lupinen hankintaa ajelut kahdella Ixonilla ja hyvin toimi.
Soita Mcarbonille, Kari omaa kokemusta ja uskon jotta tietää.
Hääppönen
01.11.2022, 21.38
Soita Mcarbonille, Kari omaa kokemusta ja uskon jotta tietää.
Ei ole ongelma, kun maastossa tuo leveä valokeila on ihan pop tankovalona. Maastoajeluun tehokas Magicshine kypärään ja johan toimii!
Itse löysin vain kalliimman kilpailijan tuolle. Supernova B54 Max taisi olla. Oli siinä sitten taas tehoa pykälä lisää, mutta niin oli hintaakin :D
^^^ onhan tuo BM edullisempi, mutta toisaalta valotehoakin on vain pieni osa siitä, mitä tuosta Lupinesta irtoaa.
^^^^^ Jaa, jäähän sille vielä hintaa, mutta on kieltämättä kohtalaisesti alennusta. Olin ajatellut, että jos alle 300€ löytyisi jotain, mutta ei tosiaan tahdo löytyä...
^^^^ Fenix/Lumonite yms on IMO se hinnat alkaen sarja minkä ostamista voi harkita ja toisaalta tuosta hintaluokasta löytyykin usein esim taskulamppu-osastolta loistavaa hinta-laatusuhdetta. Nykyinen pyörän valo on Fenix, mutta ei sen ~1000 lumenia oikein tunnu riittävän enää näillä silmillä ja akku hupenee hirveää vauhtia täydellä teholla ja toisaalta taas haluaisin tuon stvzo:n, niin ei hävetä kevlillä ajella. :)
Edit: saitte ylipuhuttua, tilasin Lupinen Bikesterilta. Kerranhan se vaan kirpasee.
Hääppönen
01.11.2022, 22.09
Aistihavaintoon pohjautuva kokemus on se, että valoteho on sama Ixonissa kuin Lupinessa. Ixonin valokeila on tosiaan kapeampi, mutta riittää hyvin rauhallisille maantielenkeille. Eli max. 30km/h keskariin. Itselle tuo on talvikauden pk-lenkeille hyvinkin riittävä turvalliseen ajoon.
Ja tähän vielä tämä: https://www.valostore.fi/fi/o/tietoa/lumen_lux_candela_integroiva_pallo
^ SL AF vai SL AX? Noissa on vähän vajaa tuhannen (900) lumenen ero max tehossa äkkiseltään katsottuna.
Hääppönen
01.11.2022, 22.35
SL A7 näyttää tuo olevan. Eli historic-osastoa ilmeisesti.
Mode 1: 2100 lm, toiminta-aika 2,5 tuntia
Voikohan tuo pitää paikkaansah
Ehkä se voi.
- Akkutyyppi 21700, 2 x 4500mAh / yhteensä 9000mAh Li-ion
- Mitat: 57 x 118 x 34 mm (Leveys, pituus, korkeus)
- Paino 315g
Luultavasti lamppu on 7.2v eli 2 x 3.6v akku jolloin se olisi oikeasti 4500mAh
*Mutta eihän tuolla fenixillä enää nää mitään. Pitäisi olla 1000lm, mutta tuskin on enää kovin paljoa tallella. Tänään oli sellaista sumua ja märkää asfalttia, ettei kehä3 kelvillä oikein nähnyt edes täydellä teholla...
Höh, just ajelin 1W otsalamppu minimiteholla .. no ehkä Espoossa on kirkkaammat katuvalot
Höh, just ajelin 1W otsalamppu minimiteholla .. no ehkä Espoossa on kirkkaammat katuvalot
Juu, tuossa kehä3 on pitkä pätkä tietyötä, joka on kuitenkin avoinna ajamiseen. Siitä on varulta sammutettu katuvalot kokonaan.
Malamuutti
02.11.2022, 07.50
Valostoren myymä Farina vaikuttaa ihan hyvältä. Tehoa ei kyllä ole yhtä paljon kuin tuossa Lupinessa, mutta kyllä esimerkiksi 800 lumeneen säädetyllä tehollakin hyvin näkee, jopa märällä asfaltilla. Itse huomasin vasta kuivalle asfaltille siirryttyäni että ohops, mites tämä näin kirkkaaksi muuttui. Puhelinsovelluksella saa ohjelmoitua valotehot haluamikseen ja typerät vilkkumoodit pois. Valojen automaagiseen himmennykseen käytettävä valoanturi vaikuttaa liian herkältä, mutta sen saa sovelluksella pois päältä.
SL A7 näyttää tuo olevan. Eli historic-osastoa ilmeisesti.
No juu, tuossa AX:ssä on yli tuplasti lumeneita max teholla, että pitäisi olla "hieman" kirkkaampi kuin tuo sekä se BM ;)
Hääppönen
02.11.2022, 09.02
Kun ei tiedä paremmasta, pärjää hyvin vanhoilla. :) (Ja ollut jopa ihan tyytyväinen).
Valostoren myymä Farina vaikuttaa ihan hyvältä. Tehoa ei kyllä ole yhtä paljon kuin tuossa Lupinessa, mutta kyllä esimerkiksi 800 lumeneen säädetyllä tehollakin hyvin näkee, jopa märällä asfaltilla. Itse huomasin vasta kuivalle asfaltille siirryttyäni että ohops, mites tämä näin kirkkaaksi muuttui. Puhelinsovelluksella saa ohjelmoitua valotehot haluamikseen ja typerät vilkkumoodit pois. Valojen automaagiseen himmennykseen käytettävä valoanturi vaikuttaa liian herkältä, mutta sen saa sovelluksella pois päältä.
Juu. Fenixilläkin pärjää kuivalla kelillä. Märkää ja mustaa niin ei oikein mikään riitä. Näillä keleillä ei sinällään edes häikäisy häiritse muita. Ei tuolla kamalaa ruuhkaa ole.
Oatmeal Stout
02.11.2022, 11.00
^^^ onhan tuo BM edullisempi, mutta toisaalta valotehoakin on vain pieni osa siitä, mitä tuosta Lupinesta irtoaa.
Mille neliömäärälle laitoit Lupinen lumeenit kun vertasit Ixonin luxeihin?
Koheltaja
02.11.2022, 11.11
Lumenien ja luxien vertaaminen keskenään tai erikseen ei aina kerro totuutta käytännön valotehosta vaan pelkän numereerisen arvon valon kirkkaudesta. Esimerkkinä Led Lenser H8R/MH10 versus Compass R kun molempia poltetaan valmistajan ilmoittamalla 600 lumenin asetuksella, Lenser vie selkeän voiton kuvion kirkkaudessa sekä kantamassa.
Onko Lezynen valoista kenelläkään kokemusta? Kiinnostaisi tuo E-1000 tankoon siinä kun olisi StVZO keila.
https://ride.lezyne.com/collections/led-lights-e-bike/products/ebike-super-hb-stvzo-e1000
Mille neliömäärälle laitoit Lupinen lumeenit kun vertasit Ixonin luxeihin?
Enpä vaivautunut sellaiseen, katsoin videon jossa Ixon Space (noin tuplaten luxeja ylempänä linkattuun) valoa vertailtiin Lupine SL AX:n kanssa ja Ixon Spacekin oli selvästi himmeämpi. Luonnollinen johtopäätös on, että linkattu valo on reippaasti himmeämpi.
Edit: Toisaalta tuolta löytyy lopusta 340 lux; https://www.lupine.de/products/bike-lights/road-bike-lights/sl-ax/specifications, joka yli tuplaten BM:n ilmoittamaan 150 lux Ixon Spacen kohdalla ja melkein nelinkertainen tuohon ylempänä linkattuun Ixon Speediin verrattuna.
Onko Lezynen valoista kenelläkään kokemusta? Kiinnostaisi tuo E-1000 tankoon siinä kun olisi StVZO keila.
https://ride.lezyne.com/collections/led-lights-e-bike/products/ebike-super-hb-stvzo-e1000
Takavaloista on, akku meni parissa talvessa pilalle. Etuvaloista ei ole kokemusta.
tchegge_
02.11.2022, 21.50
Mörkö tai pormestari Hanttinen piilotti Fenixin 25R:ni viime viikolla eikä perkele löydy mistään.
Nyt tämän viikon työmatkoilla pitänyt käyttää tangossa alunperin kypärävaloksi tarkoittamaani Gloworm Alphaa missä ei ole noita valokeilan yläosan rajauksia. Jos haluaa ettei häikäise liikaa vastaantulijaa niin pitää kääntää valokeila niin alas ettei se kovin kauaksi näytä.
Fenixillä pystyi pitämään järkevämpää kantamaa.
Mietin kyllä tänään rattaita työnnellessä että jos löydän vielä sen lampun niin pistänkin sen rattaisiin kiinni ja hommaan jonkun Fenixin BC30:n kaukosäätimellä.
Mietin kyllä tänään rattaita työnnellessä että jos löydän vielä sen lampun niin pistänkin sen rattaisiin kiinni ja hommaan jonkun Fenixin BC30:n kaukosäätimellä.
Mun mielestä Fenixissä ei oikein ole vaihtoehtoja tuolle BC30R mallille. Siinä on vaan niin yksinkertainen ja toimiva käyttölogiikka. Isot plus ja miinus napit ja tosi toimiva akun keston näyttö. Ylemmästä napista päälle ja pois.
Vähän jo harmittaa tuon jättilampun tilaaminen. Saas katsoa millainen käytettävyys siinä on ja jos tosiaan lamppua ei saa tarpeeksi himmeälle, niin tarttee olla tuo fenix rinnalla toisena...
No, kun saa uuden niin tinaillaan vanhaan fenixiin uudet akut ja googlaillaan saisiko tuohon alilta uudet valopäätkin.
tchegge_
03.11.2022, 07.21
Noita kahta mallia(BC30V2 ja R) kun vertaa niin mä haluaisin oikeasti niiden kuvitteellisen sisaruksen BC30V3R:n
+/-napit ja latausportti R:stä.
Yksinkertainen varausnäyttö ja irroitettavat akut V2:sta
Lisäksi kaukosäätimeen +/- napit.
^Mä haluaisin taas +/- napit ja varausnäytön R-mallista. Irrotettavat akut ja langattoman kaukosäätimen V2:sta. Mutta kaukosäädin +/- napeilla.
Mä en ymmärrä, kun joka %&#% lampussa on oma nappi jollekin boostille. Kuka on koskaan, milloinkaan edes kerran käyttänyt boostia. Ja miksi perkeleessä? Ja eikö sen +/- napin voi koodata niin, että plussaa pitkään painamalla menee boostiin ja miinusta pitkään painamalla menee pois päältä. Ei voi. Ei. Koska ei vaan voi. Ja Kiina. Ja Venäjä. Ja Ukrainan ohjukset.
Mä toivon, että näiden lamppujen firmiksen koodaajat palavat ikuisessa helvetissä koodaamasssa Cobolilla reaaliaikasimulaattoreita. Tai jotain.
ttimonen
03.11.2022, 08.53
Noita kahta mallia(BC30V2 ja R) kun vertaa niin mä haluaisin oikeasti niiden kuvitteellisen sisaruksen BC30V3R:n
+/-napit ja latausportti R:stä.
Yksinkertainen varausnäyttö ja irroitettavat akut V2:sta
Lisäksi kaukosäätimeen +/- napit.
Mitä tässä R mallissa on parempaa perusmalliin nähden, muuta kuin näyttö ?
Perusmallissa kuitenkin langaton ohjaus, enemmän lumeneita ja vaihdettavat akut :rolleyes:
tchegge_
03.11.2022, 10.27
Perusmallissa kuitenkin langaton ohjaus, enemmän lumeneita ja vaihdettavat akut :rolleyes:+/-napit ja mahdollisuus ladata suoraan lamppuun jos vaikka akut hyytyy reissun päällä.
Fenixeissä(ja varmaan kaikissa muissakin) missä se valoteho kelataan yhdellä napilla se suunta on oikeastaan väärä muutenkin.
Milloin sitä tarvii oikeasti useiten nopeasti? Silloin kun ajat isolla teholla ja joku tulee vastaan. Sitten lähdetään kelaamaan tehoa vielä suuremmaksi kunnes tulee vihdoin alusta se joku 5 lumenia eikä näe itse yhtään mitään.
Paljon fiksumpi työmatkakäyttöön olisi että se kelaisi pienemmän tehon suuntaan.
^Mä haluaisin taas +/- napit ja varausnäytön R-mallista. Irrotettavat akut ja langattoman kaukosäätimen V2:sta. Mutta kaukosäädin +/- napeilla.
Mä en ymmärrä, kun joka %&#% lampussa on oma nappi jollekin boostille. Kuka on koskaan, milloinkaan edes kerran käyttänyt boostia. Ja miksi perkeleessä? Ja eikö sen +/- napin voi koodata niin, että plussaa pitkään painamalla menee boostiin ja miinusta pitkään painamalla menee pois päältä. Ei voi. Ei. Koska ei vaan voi. Ja Kiina. Ja Venäjä. Ja Ukrainan ohjukset.
Mä toivon, että näiden lamppujen firmiksen koodaajat palavat ikuisessa helvetissä koodaamasssa Cobolilla reaaliaikasimulaattoreita. Tai jotain.
Jep. En ole koskaan käyttänyt fenixin säädintä, koska en vaan keksi käyttöä sille. +- säädin olisi hyvä. Tosin en ole ihan varma saako sen droppitankoon fiksusti. Helppo sen on käyttää tuosta päältäkin, eikä tarvitse vedellä ylimääräisiä johtoja.
Perusmallissa kuitenkin langaton ohjaus, enemmän lumeneita ja vaihdettavat akut :rolleyes:
Niin ja ei ole tosiaan sitä varausnäyttöä. Tuo tarkoittaa sitä, että pitäisi olla aina vara-akut mukana.
Ei kai tuo langaton? ohjaus tosiaan käytö kuin sitä turhaa boostia. Noin se ainakin R mallissa tekee.
Helppo sen on käyttää tuosta päältäkin, eikä tarvitse vedellä ylimääräisiä johtoja.
Maantiellä kyllä. Metsässä ei niin helppo irrottaa otetta. Tosin tarvettakin yleensä harvemmin säätää tuota. Lähinnä kun tulee metsästä ulos tai menee sinne metsään.
Niin ja ei ole tosiaan sitä varausnäyttöä. Tuo tarkoittaa sitä, että pitäisi olla aina vara-akut mukana.
Tosin on sitten mahdollisuus olla ne vara-akut. Mutta se näyttö olisi paras.
Ei kai tuo langaton? ohjaus tosiaan käytö kuin sitä turhaa boostia. Noin se ainakin R mallissa tekee.
Langattomassa ohjaimessa on kaksi nappia, joista toisella kelataan niitä tehoja (väärään suuntaan) ja toisella saa sen boostin. Joka on sen napin ainoa tehtävä. Siis oikeesti... Kuka. Tarvitsee. Boostia? Kuka?
Langattomassa ohjaimessa on kaksi nappia, joista toisella kelataan niitä tehoja (väärään suuntaan) ja toisella saa sen boostin. Joka on sen napin ainoa tehtävä. Siis oikeesti... Kuka. Tarvitsee. Boostia? Kuka?
Mainosmies
^Totta. Että saadaan ne maksimilumenit mainokseen. Muuhun niitä ei tarvitse eikä voi käyttää.
Malamuutti
03.11.2022, 14.04
Jos muuten saksa sujuu ja fillareiden StVZO-valot kiinnostavat, tässä https://fahrradbeleuchtung-info.de/marktuebersicht-fahrradscheinwerfer-fuer-akkubetrieb on jotakuinkin luotettavan oloista valojen testausta. Tuo linkki vie akkukäyttöisiin valoihin, mutta dynamovaloille on oma osansa.
tchegge_
03.11.2022, 14.10
Katos, mä en ollut tuota puutetta huomannutkaan. Luulin siinä V2:ssa olevan samanlainen ledirivi näyttämässa varausta mitä BC25R:ssä.
Sillä pärjää ihan hyvin, olikohan se 4 lediä ja sitten kun ollaan kohta sammumassa niin muuttui viimeinen ledi punaiseksi.
https://www.jussinmaki.net/ajoneuvovalaisimet/ladattava-led-etuvalo-moon-rigel-power-3300lm/p/68695/#description
Tämä tuli.
Ei se noin sisällä testattuna vaikuta liian kirkkaalta pienimmällä teholla. 6kpl ledejä, jotka saa palamaan kolmessa ryhmässä, eli eli taitaa olla 2, 4 ja 6. Sitten noille on vielä kolme tehoasetusta. Molemmille omat napit, eli toisesta valitaan ledien määrä ja toisesta teho. Valikko pyörii ympyrää. Tsiisus.
Eli oisko tuo 700lm ilmoitettu teho ollut kuudella valolla se pienin teho.
Garminin front mountti on kyllä tosi tukevan oloinen. Tuo kiritään vielä sormiruuvilla alhaalta kiinni.
Edit: Mutta testaillaan nyt ulkona. Tuota laatikon takakantta kun tavaa, niin polttimoissa on erillaisia linssejä, eli osa hajoittaa valoa laajemmalle. Siksi varmaan tuo valinta.
Tsiisus. Kun MRE saat valon, niin suomenna minulle tuo käyttölogiikka. Ei riitä enää koulutus.
https://moon-sport.com/wp-content/uploads/2022/03/WEB_WA-MOON-RIGEL-POWER-2111-OP.pdf
^voi tovi mennä, että tuon saa selkäytimeen :D
Joo, ehkä alan jo pikkuisen hiffata. Tosiaan kolme tehoasetusta ja jokaisen pykälän voi säätää halutessaan mihin vaan välillä 2600-80. Oletuksena taitaa olla 2000,1000 ja 100.
On muuten aikaa kun on pitänyt mistään laitteesta tavata käyttöohjeita :)
^Lupinen kännyappi lienee ”hieman” helpompi… mutta hyvä jos saa säädettyä. Joku 100lm riittää valaistulle kelville.
Tämä tuli.
Ei se noin sisällä testattuna vaikuta liian kirkkaalta pienimmällä teholla. 6kpl ledejä, jotka saa palamaan kolmessa ryhmässä, eli eli taitaa olla 2, 4 ja 6. Sitten noille on vielä kolme tehoasetusta. Molemmille omat napit, eli toisesta valitaan ledien määrä ja toisesta teho. Valikko pyörii ympyrää. Tsiisus.
Eli oisko tuo 700lm ilmoitettu teho ollut kuudella valolla se pienin teho.
Garminin front mountti on kyllä tosi tukevan oloinen. Tuo kiritään vielä sormiruuvilla alhaalta kiinni.
Edit: Mutta testaillaan nyt ulkona. Tuota laatikon takakantta kun tavaa, niin polttimoissa on erillaisia linssejä, eli osa hajoittaa valoa laajemmalle. Siksi varmaan tuo valinta.
Kiinnostaa kokemukset tästä metsässä, erityisesti minkälainen valokeila.
^Lupinen kännyappi lienee ”hieman” helpompi… mutta hyvä jos saa säädettyä. Joku 100lm riittää valaistulle kelville.
No ihan varmasti on. En kyllä äkkiä keksinyt miten tuo säätö onnistuu helpolla.
Tästä taulukosta näkyy oletus presetit. Vaikuttavat aika fiksuilta. Kun kaikki lamput palaa, ei valittavana ole alle 700lm tehoa, mikä kuulostaakin tosi fiksulta.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/-38-mqR2G6M7g68oQjXcBDBIYrRxXphu_Cxl1WFpcZw-2048x1358.jpg
Front mounttia ei kyllä ilman rakentelua säädetä ajaessa. Tuosta kyllä pahasti takapakkia fenixiin verrattuna.
Valoihin tämäkin liittyy, mistä kumilenkkejä joilla esim takalampun saa kiinni satulaputkeen? Noita on tullut valojen mukana mutta junnut onnistuneet hukuttamaan yhtä vaille kaikki, tarttis lisää. Jotakin saa esim Bikesteriltä https://www.bikester.fi/cateye-kiristykumi-renkaat-xg-x2g-kinetic-iin-M475991.html?vgid=G932295&cgid=37004 Mieluummin tietysti vain hakisi lähikaupasta, mutta ei tunnu löytyvän? Tai sitten google on taas rikki...
Saahan ne lamput kiinni vaikka nippareilla, mutta kumilenkit on käteviä kun saa nopeasti lampun irti jos fillaria pitää kiinnittää esim kuljetustelineeseen.
Valoihin tämäkin liittyy, mistä kumilenkkejä joilla esim takalampun saa kiinni satulaputkeen?....
K-Rauta, Bauhaus, Biltema jne...
Kysy tiskiltä O-rengasta, älä "kuminauhaa lampun kiinnitykseen".
Marsusram
04.11.2022, 14.06
O -renkaat ovat usein alkuperäisiä silikonilenksuja venymättömämpiä, materiaali vaikuttaa.
Joku vinkki oli käyttää hiuslenkkiä, niissäkin näyttää olevan erilaisia, eikä osaa suoraan sanoa millainen olisi paras.
Silikoninen tuttirengas voisi olla käypä, mutta pitää ehkä ketjuttaa että yltää.
tchegge_
04.11.2022, 16.27
Olin yöllä lukevinani että jäsen MRe:llä olisi ollut Ravemenin PR1600 lamppu viime vuosikymmenen puolella?
Speksien puolesta se olisi melkein järkevin mihin törmännyt. Mutta aika vähän noista löytänyt täällä keskustelua.
Minkälainen ja laatuinen laite se on/oli?
https://ravemen.com/PR/PR1600.html
^mun mielestä se oli varsin käypäinen ulkoilureittikäyttöön ja miksei kelvillekin. Sehän ei ole StVZO.
tchegge_
04.11.2022, 16.55
Se tässä tuossa mietityttänyt, sitä mainostetaan ettei häikäisisi vastaantulijoita tuon lähilinssin rivoituksen takia mutta mikä on todellisuus? https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221104/4fc20f70fb42bf0f81d7cf84f4ff183d.jpg
Joo, kyllä siinä yläreuna oli rajattu.
arctic biker
04.11.2022, 18.32
Tasaisin väliajoin olen muistanut mollata tätä vastaantulijan häikäisemistä, joudun toki nyt vanhoilla silmilläni toteamaan että asiassa lienee totuutta. Tänään Fenix BC26R oli varmaan puolitehoilla ja kelvillä koiraa taluttava tuli vastaan ja toljotti jollain otsalampullaan päin minua, empä hurttaansa hoksannut.
Tuo moon rigel on tasan niin paska käyttää mitä arvelinkin. Ärsyttäviä nämä kaikki testisivustot, jotka varmaan keräävät klikeillä rahaa. Jos jotain moitittavaa löytyy, niin tuosta kerrotaan sillai sivuhuomautuksella ihan pienenä juttuna.
Lampussa ei hittolainen tartte olla mitään muuta, kuin plus ja miinus napit, joissa on hyvä tuntuma. Tuossa moon rigelissä ne napit tekevät noin 50 eri toimintoa riippuen miten pitkään ja miten monta kertaa niitä peräkkäin painelee. Lisäksi noissa ei ole mitään tuntumaa varsinkaan hanskat kädessä. Kaukosäätimen napit vaikuttavat paremmilta, tarttee testata tuotakin.
Vielä ei pimeälle ja märälle maantielle duunin takia ennättänyt, mutta tuo 2600lm teho taitaa olla siellä ihan käyttökelpoinen.
Näin äkkiä kokeiltuna sähköjen puolelta hyvä laite, mutta fenix oli selvästi pätevämpi käytettävyydeltään, johon kuuluu vahvasti fenixin toimiva kiinnityssydeemi, jonka voi jättää vähän löysälle ja lamppua pystyy tilttaamaan helposti ajaessa.
Pelottaa jo ajatuskin garminin front mountin 2mm pultin tippumisesta, kun sen jättää löysälle kääntelyä varten. Ehkä tuohon joutuu tekemään sopivan muovisen sovitinholkin tangon ympärille.
Ohiampuja
04.11.2022, 21.25
Mörkö tai pormestari Hanttinen piilotti Fenixin 25R:ni viime viikolla eikä perkele löydy mistään.
Soititko Ryhmä Haun etsimään. :)
tchegge_
04.11.2022, 21.33
Tunti sitten löytyi vihdoin. Oli kyllä ihan omaa sijoittelua sen piilo. [emoji23]
Pitää varmaan miettiä tuolle kiinnitys noihin rattaisiin ja ehkä hommata se Ravemen fillariin.
Tuo moon rigel on tasan niin paska käyttää mitä arvelinkin.
Ok… en ole vielä omaani saanut, kerron sitten kokemukseni. Mulla on tarkoitus käyttää nimenomaan kaukosäätimellä.
arctic biker
05.11.2022, 09.40
Ok… en ole vielä omaani saanut, kerron sitten kokemukseni. Mulla on tarkoitus käyttää nimenomaan kaukosäätimellä.
Tää kaukosäädin on kyllä kiva ja piuhaton vielä kivempi.
Saapa nähdä tosiaan minkälainen on, minäkin tilasin kun "halvalla" sai. Taas lankesin samaan perus syntiin niinkuin monesti ennenkin, noilla rahoilla mitä olen käyttänyt vuosien varrella erilaisiin valoihin olisi saanut kyllä kerralla kunnollistakin.
Kyllä niissä revikoissakin moitittiin käytettävyyttä mutta kun valona kuitenkin ilmeisesti kelpo niin tilasin. minulle oikeastaan riittää jos saa suht helposti päälle ja pois, maastossa kun ajan. Tehoasetus saa pysyä samana.
O -renkaat ovat usein alkuperäisiä silikonilenksuja venymättömämpiä, materiaali vaikuttaa.
Joku vinkki oli käyttää hiuslenkkiä, niissäkin näyttää olevan erilaisia, eikä osaa suoraan sanoa millainen olisi paras.
Silikoninen tuttirengas voisi olla käypä, mutta pitää ehkä ketjuttaa että yltää.
O-renkaista mietin just samaa, voi olla aika jäykkiä tähän hommaan. Hiuslenkit nyt kokeilussa, sattui juuri passelin mittaisia löytymään laatikosta, katsotaan miten kestää.
Saapa nähdä tosiaan minkälainen on, minäkin tilasin kun "halvalla" sai. Taas lankesin samaan perus syntiin niinkuin monesti ennenkin, noilla rahoilla mitä olen käyttänyt vuosien varrella erilaisiin valoihin olisi saanut kyllä kerralla kunnollistakin.
Kyllä niissä revikoissakin moitittiin käytettävyyttä mutta kun valona kuitenkin ilmeisesti kelpo niin tilasin. minulle oikeastaan riittää jos saa suht helposti päälle ja pois, maastossa kun ajan. Tehoasetus saa pysyä samana.
Mietin kanssa että maastossa tuollaisessa käytössä varmaan toimii. Maastossa valoa ei tartte myöskään käännellä. Tukeva se teline muuten on.
Ja tosiaan jos tuon kaukon saa droppitankoon sopivaan kohtaan, niin tuo voi parantaa käytettävyyttä paljon.
Sehän näissä halppiskiinalaisissa aina on, ettei niitä koskaan testata todellisessa käytössä, koska tuo maksaisi.
Ei vielä heitetä lusikkaa kaivoon uuden kiinanhimmelin kanssa. Tuossa kaukosäätimessä on loistava tuntuma.
Sain sen asenneltua hyvään paikkaan kahvakumin sivuun. Ei tarvitse paljoa peukaloa siirtää katkaisijalle.
Garmin mount irtoaa lampun pohjasta, kuten myöskin fenixin kiinnityskisko vanhasta valosta. Kierrereiät ei tietystikkään ole oikeilla paikoilla, mutta tuohon saisi varmaankin tehtyä uudet kierteet. Täytyy suunnitella.
Tai sitten se kovamuovinen väliholkki tangon ympärille, jonka kanssa tuo tilttaaminen onnistuu.
Huomenna testiä. Ei saa kivittää, jos sattuu häikäisemään silmiin. Pienin teho näyttää tuon taulukon mukaan olevan onneksi vaan 100lm ja levittävällä kiilalla, eli ehkä se ei ketään sokaise.
Hääppönen
07.11.2022, 21.21
"ehkä se ei ketään sokaise."
Perinteinen yksinkertaistettu testimetodi tähän on se, että laita fillarin valot päälle. Pistä pyörä nojaamaan johonkin niin, että se on suurinpiirtein ajoasennossa. Kävele kymmenen metriä pyörän etupuolelle, käänny ja mieti sitten, häikäiseekö?
"ehkä se ei ketään sokaise."
Perinteinen yksinkertaistettu testimetodi tähän on se, että laita fillarin valot päälle. Pistä pyörä nojaamaan johonkin niin, että se on suurinpiirtein ajoasennossa. Kävele kymmenen metriä pyörän etupuolelle, käänny ja mieti sitten, häikäiseekö?
Piti testata. Spottivalo moodi häikäisee pienimmällä teholla vähiten. Mutta kyllähän tuollainen 100lm jo vähän häikäisee. Mut tuolla mennään. Kelviajeluun tarttee laittaa tuollainen pieni valo rinnalle.
On kyllä hyvä valo tuon kaukosäätimen kanssa. Paikka siinä hoodin sivussa on todella hyvä.
Se himmein on kyllä tosi himmeä, eli en usko sen häikäisevän ketään. Leikattu keila olisi ilman muuta parempi "lyhyillä" valoilla, koska itsekkään ei nää enää tuolla 100lm teholla mitään.
Mutta ensimmäistä kertaa on valoa sillai että riittää ja keila on riittävän leveä. Myös se maantiemoodi on käyttökelpoinen maantiellä, eli tuossa palaa vain kaksi spotti valoa.
On siinä garmin mountissa yksi iso etu. Tuon kanssa valon saa ylösalaisin eteen, eli nyt garminin saa toisella mountilla siihen päälle. Yläote on kokonaan vapaa ja muutenkin ulkonäkö siisti. Se tilttaus täytyy rakennella jollain tapaa kuntoon. Varmaan ne jäykät muovi- tai teflonholkit kumilenksujen tilalle sovitteeksi.
https://www.xxl.fi/magicshine-mj6258-tta-outfront-pyoratietokoneen-valon-kiinnike-musta/p/1152015_1_style?
Oliko tämä mountti pätevä painavallekkin valolle? Saisi helposti Garminin kiinni yläpuolelle.
Kun valon laittaa tuonne stemmin alle niin tilaahan on vaikka miten.
Eikös noi magicshinet ole irtoakuille. Sen puoleen voi olla ajateltu kevyemmällä valolle. Jos on muovia niin saattaa painon alla väristä ajossa
Eikös noi magicshinet ole irtoakuille. Sen puoleen voi olla ajateltu kevyemmällä valolle. Jos on muovia niin saattaa painon alla väristä ajossa
Jep. Samaa mietin. Meinasin että rakentaa tuolla gopro mountilla tilttauksen valolle, mutta ei se tule olemaan tarpeeksi tukeva näin painavalle. Eli tankoon se kääntö pitää saada. Oma teline on muuten tosi tukeva.
F. Kotlerburg
09.11.2022, 12.06
https://www.fenixvalaisimet.fi/pyoranvalot_fenix/cm06ck-black-pyorakiinnike-gopro-pikalukitussovittimella-musta
Onhan näitä.
Niin tuollaista juuri katselin. Tuossa moon rigelissa on siis suoraan Garmin mountti.
Tuo gopron kitkamountti olisi hyvä juurikin valon kääntämisen vuoksi. Siihenkin väliin saisi adapterin, mutta menee aika rimpulan näköiseksi. Ei tule takuulla toimimaan.
Siis näin. Mutta 350gr valolla en usko tähän viritykseen.
https://i0.wp.com/thesweetcyclists.com/wp-content/uploads/2021/12/n.jpg
Kuminauha
09.11.2022, 13.38
Toi Magicshine:n telineen runko on alumiinia. Poislukien noi garmin kehdot ja gopro siivekkeet, jotka on mouvia. Mutta siis jos noissa muovisissa siivissä gopro pysyy kovassa rytkeessä paikallaan niin kyllä siinä valotkin pysyy.
Gopro painaa vähän yli 100gr, toi valo 350 kai.
Ja tosiaan koko idea tuolle gopro välipalalle olisi tilttauksen mahdollisuus, eli pultti pitäisi jättää vähän löysälle. Pitää vaan unohtaa tuo. Ei se toimi.
Eikö tuo valon yläreunan rajaus mene poskelleen, jos sen lampun laittaa ylösalaisin telineen alle?
Eikö tuo valon yläreunan rajaus mene poskelleen, jos sen lampun laittaa ylösalaisin telineen alle?
Tuo kuva on pienemmästä valosta. Ei tuossa isossa ole mitään rajauksia.
F. Kotlerburg
09.11.2022, 13.58
Mulla on BC30 GoPro telineessä, tosin stemmin päällä. Painaahan sekin akkuineen jonkun verran eikä oo mitään ongelmia.
Bc30 on aika paljon pienempi ja kevyempi.
Nyt valo siis näin. Muuten tosi hyvä ja tukeva, mutta tilttaus puuttuu.
https://dgtzuqphqg23d.cloudfront.net/FedMKPpqZUlGu_G1lAaaDXJQhcspi7dnYsQpUUV-9Z0-1995x2048.jpg
Sinisellä ympyröity kaukosäädin. On tosi hyvä tuossa.
Onhan näitä mountteja:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/796693/Garmin-Varia-pidike
https://varuste.net/p44185/garmin-quarter-turn-bike-mount
https://www.bike-discount.de/en/garmin-edge-mountain-bike-mount
https://www.amazon.com/Garmin-Mount-Attached-Handlebar-Universal/dp/B091BR4JD9
https://www.amazon.com/Out-Front-Adjustable-Extension-Accessories-Flashlight/dp/B09SFYTGPZ
Ja sitten vielä askartelet jostain vanhasta lokarinlärpäkkeestä siihen häikäisysuojan.
https://pic.useful.fi/2S7rpw0BE.jpghttps://pic.useful.fi/6weY-Qfq7.jpg
Vähän minuakin on epäilyttänyt mittaritelineeseen integroitu lampputeline, kun käytetään painavampaa lamppua. Itse käytän noin 400g lamppua (Fenix TK35UE). Kannattimeen voi kohdistua yllättävän suuri voima, kun ajetaan töyssyyn tai tullaan kanttikiven yli. Tein lampulle telineen kahdesta trussikiinnikkeestä, joita siis tavallisesti käytetään kiinnittämään valoja ynnä muuta roinaa trusseihin. Valmistaja lupaa, että sillä voi kiinnittää 50kg painoisia esineitä ja että murtumisvoima on noin 11kN. Toisin sanoen pyörän voi ripustaa tai sitä voi kantaa lampputelineestä.
Eli ruuvasin suunnilleen alla olevat kiinnikkeet toisiinsa. Systeemin yhdessä päässä on siis nopeasti tankoon kiinnitettävä osa ja toisessa lamppu pysyvästi. Parin vuoden käytöllä uskaltaa sanoa, että toimii.
https://globaltruss.de/out/pictures/generated/product/1/315_315_75/812QUICK-B_0.jpg
https://globaltruss.de/out/pictures/generated/product/1/315_315_75/5036-B_0.jpg
Tuolta se näyttää tangossa.
https://lh3.googleusercontent.com/-MLHFLNkpWbo/Y2u63EM0GsI/AAAAAAAACtM/B-cb1C0ES8AIZ1k387JQxz7QbFD-qUUnQCNcBGAsYHQ/s1600/1668004570210123-0.png
Ja sitten vielä askartelet jostain vanhasta lokarinlärpäkkeestä siihen häikäisysuojan.
Joku tuollainen olisi varmaan ihan ok. Tuolla alhaalla se häikäisee varmasti vähemmänkin. Korkeudessa on yllättävänkin iso ero.
Idioottimaisin ominaisuus tuossa Moonin kiinnikkeessä on, että se on 1:1 kopio Garminin telineistä. Eli se ja Garminin teline tulevat stemmin oikealle puolelle. Miksei tämä voi olla erikätinen?
Pitänee katsoa, jos asentaa sen ylösalaisin niin kuin paaton.
Idioottimaisin ominaisuus tuossa Moonin kiinnikkeessä on, että se on 1:1 kopio Garminin telineistä. Eli se ja Garminin teline tulevat stemmin oikealle puolelle. Miksei tämä voi olla erikätinen?
Pitänee katsoa, jos asentaa sen ylösalaisin niin kuin paaton.
Just de. Ylösalaisin sen saa toiselle puolelle. Jos tämän ison valon laittaa yläpuolelle, ei garminia saa oikein mihinkään kiinni dropptankoon. Ei mahdu stemmin toiselle puolelle. Ainoastaan stemmiin keskelle ja se ei vaan ole hyvä.
Noita merkkiledejä ei vaan nurinpäin nää.
Itse asiassa, onhan noita toisenkätisiäkin… täytyy tilata sellainen. Periaatteessa mulla ei olisi ongelmaa, jollen haluaisi, että garmin-mount tulee stemmin päälle. Siis se missä on edge kiinni.
Itse asiassa, onhan noita toisenkätisiäkin… täytyy tilata sellainen. Periaatteessa mulla ei olisi ongelmaa, jollen haluaisi, että garmin-mount tulee stemmin päälle. Siis se missä on edge kiinni.
Mikä se sinun valo oli? Frendi osti tällaisen pienemmän kypärään ja tuo mountti vaikuttaa kyllä pätevältä tangon alaskin. Tässähän tuon heijastimen saa kääneettyä toisinpäin.
https://moon-sport.com/product/rigel-max/
Kestää kuulemma hienosti tuolla 1500lm asetuksella, eikä laske lämmön takia pienemmälle teholle.
^siis mulla on sama kuin sulla. Tuo valo ei sitten ilman modaamista mene Garminin mountiin. Ne lirpakkeet on liian leveät.
^siis mulla on sama kuin sulla. Tuo valo ei sitten ilman modaamista mene Garminin mountiin. Ne lirpakkeet on liian leveät.
No hyvä tietää.
Sinulla taisi olla tuo enduro malli. Joka taitaa tosiaan olla ihan samalla kuorella.
^Ei ole enskamalli, kun päädyin tilaamaan tuon tehokkaamman. Enska on edelleen tilausjonossa, mutta taidan peruuttaa. Ei kenelläkään olisi Valostoresta tilattavaa, kun mulla on sinne satasen kuponki?
Ja sen verran vielä, että johonkin kolmannen osapuolen garmin-mountiin sain tuon kiinni, mutta en Garminin omaan MTB-mountiin.
Oatmeal Stout
10.11.2022, 12.10
Aiheesta kiinnostuneille läntinen käsitys muutamista valoista:
https://cykla.se/artiklar/det-har-ska-du-tanka-pa-vid-morkercykling/
https://www.folksam.se/tester-och-goda-rad/vara-tester/test-av-cykellampor
https://cykla.se/artiklar/stort-test-av-folksam-visar-vikten-av-ratt-cykelbelysning/
Tuommoinen läppä valon päällä estä kyllä häikäisyn mutta ei se tavallisesta lampusta kovin hyvää rajattua valoa tee. Eli valokuvio rajautuu sieltä hajavalon puolelta, mutta kirkkain spotti jää rajaamatta. Toimii kyllä kaupunkiajoissa tms. mutta jos haluaa kirkkaimman spotin kauemmas kovimpivauhtiseen ajoon, nousee rajaus väistämättä liian ylös ja valo alkaakin häikäistä. Toisekseen, alas käännettynä musta läppä sitten estääkin lähes kaiken valon eikä toimi enää kovin hyvin huomiovalona. Joku valoa taittava kirkas reunus tms. vaaditaan.
Millainen on ton "moon" lampun kaukosäätimen nappi logiikka? Saako ihan yhdellä painalluksella "pitkät/lyhyet"?
^^ Eihän se mikään erikoisen hyvä ratkaisu ole, mutta toimii omissa ajoissa suht hyvin. Silloin kun pääsee ajamaan kovempaa niin sitä valoa voi suunnata hiukan ylöspäin niin näkee pidemmälle. Ei näillä keleillä ole mitään järkeä hurjastella muiden ulkoilijoiden seassa, liukasta ja kaikkee. Onneksi täällä riittää mestoja ajella ettei paljon muita tarvitse nähdä, eikä häikäistä.
Millainen on ton "moon" lampun kaukosäätimen nappi logiikka? Saako ihan yhdellä painalluksella "pitkät/lyhyet"?
Hanurista. Sama vaihtaako moodia tai tehoa, niin aina joutuu painamaan kahdesti. Jos saisi yhden moodin pois niin toimisi kerta painamisella.
Tuossa on siis kolme eri moodia, jotka sytyttelevät eri määrän ledejä. Niitä ohjataan toisella napilla. Toisella napilla säädetään kolmea tehoaluetta.
Ja molemmat tietysti menee "ympäri" eli mitenkään ei selviä kerta painaisulla. Idiotismia. Plus ja miinus. Ei ois paljoa pyydetty.
Niin ja tuplaklikit pitää tehdä rauhallisesti. Tuplaklikkaus nimittäin aktivoi kuusi erillaista vilkkumoodia, tai boost toiminnon...
Mikä olis hyvä kypärävalo työmatkalle? Mielellään sen sais kiinni kypärän gopro mounttiin, sisäisellä akulla. On mulla tankovalo mutta säännölliset yliajo yritykset saa kaipaamaan lisävaloa.
Hanurista. Sama vaihtaako moodia tai tehoa, niin aina joutuu painamaan kahdesti. Jos saisi yhden moodin pois niin toimisi kerta painamisella.
Tuossa on siis kolme eri moodia, jotka sytyttelevät eri määrän ledejä. Niitä ohjataan toisella napilla. Toisella napilla säädetään kolmea tehoaluetta.
Ja molemmat tietysti menee "ympäri" eli mitenkään ei selviä kerta painaisulla. Idiotismia. Plus ja miinus. Ei ois paljoa pyydetty.
Jeps kiitos. Pitää tämäkin ottaa huomioon valoa hankkiessa. Yksinkertaisen logiikan suunnittelu ilmeisen vaikeaa :)
Jeps kiitos. Pitää tämäkin ottaa huomioon valoa hankkiessa. Yksinkertaisen logiikan suunnittelu ilmeisen vaikeaa :)
Noin se on. Laitoin jo facen kautta tuonne kysymyksen, olisiko toimintoja mahdollisuus muokata.
Mutta kyllä tuon kanssa tulee toimeen kaukosäätimen kanssa. Ilman kakea olin jo valmis heittämään laitteen sillalta mereen...
Tänään tajusin, että boost tilahan oli vielä kokeilematta. 2h pitäisi kestää 3600lm teholla. Suht kirkkaalta näytti.
Varmasti tulee toimeen. Mulla irtoakullinen 1800lm valo, josta "kätevästi" viidellä painalluksella valoteho pois metsästä kelville saapuessa. Sitten vielä jos joku tulee metsässä vastaan niin näppärästi etusormella lampun tilttaus.
Näiden valojen käytettävyydessä ei ole mitään logiikkaa. Jokaiseen valoon on saatava joku boost, koska sillä saadaan ne lumenit mainokseen. Sitten se boost pitää vielä jotenkin saada helpoksi käyttää, joten sille on usein varattu oma kytkin. Kuka on koskaan käyttänyt boostia ja kenen liikkumisturvallisuus on ollut boostista kiinni?
Lupinella pystyy aika hyvin muokkaamaan toimintoja ja karsimaan pois niitä mitä ei käytä. Mulla on Blikan kakessa toisessa kytkimessä "ajovalojen" tehosäätö 3 porrasta (senkin voisi halutessaan rajoittaa vaikka yhteen) ja toisessa kytkimessä sitten syttyy vain se yksi "huomioledi", mitä käytän kelvillä.
Just säädin asiakkaalle valmiiksi Lupinen Neon. Painamalla pitkään odottaa kun valo välähtää kahdesti, silloin yhdellä painalluksella valo syttyy himmeänä ja kirkastuu joka painalluksella 5W ja 10W. Sammutus pitkällä painalluksella. Yhden napin takana.
No mutta eihän tuollainenkaan viisas ole. Ei saa nopsaan vaihdettua pienelle teholle, eikä edes tiedä missä kohtaa ollaan menossa, kun tehot kelataan ympäri.
Mutta juu, pitäisi olla täysin säädettävä käyttölogiikka noissa. Vähän tuossa kiinanhimmelissä on jo yritystä, kun noita kolmea tehoaluetta pystyy muuttamaan portaattomasti.
Näiden valojen käytettävyydessä ei ole mitään logiikkaa. Jokaiseen valoon on saatava joku boost, koska sillä saadaan ne lumenit mainokseen. Sitten se boost pitää vielä jotenkin saada helpoksi käyttää, joten sille on usein varattu oma kytkin. Kuka on koskaan käyttänyt boostia ja kenen liikkumisturvallisuus on ollut boostista kiinni?
Lupinella pystyy aika hyvin muokkaamaan toimintoja ja karsimaan pois niitä mitä ei käytä. Mulla on Blikan kakessa toisessa kytkimessä "ajovalojen" tehosäätö 3 porrasta (senkin voisi halutessaan rajoittaa vaikka yhteen) ja toisessa kytkimessä sitten syttyy vain se yksi "huomioledi", mitä käytän kelvillä.
Niin tuossa power mallissa se boostin teho taitaa oikeasti toimia 2h ajan. Täytyisi testata laukaiseeko se lämpösuojaa. Mutta jos tunninkin kestää niin on jo metsässä aika hyvin. Boost to himmeä on muuten nopein vaihtaa tuplakllikillä. Muut vaihtoehdot eivät ole ollenkaan varmoja. Eilen jo muutamaan kertaan kelailin niitä tehoja ja moodeja läpi ja lopputuloksena vastaantulija sai 2600lm naamalle...
Voihan sen ohjelmoida kahdellekin teholle jos haluaa, tai vaikka käynnistymään punaisella. SL versioissa pari nappia, toisesta valot päälle/pois ja sen jälkeen valitsee pitkät tai lyhyet. Toisesta voi sitten valita lyhkästen pari eri tehon ja huomiovalon välillä. Se nyt on tietysti totta, että SL malleissa hinta vähän pompsahtaa.
Voihan sen ohjelmoida kahdellekin teholle jos haluaa, tai vaikka käynnistymään punaisella. SL versioissa pari nappia, toisesta valot päälle/pois ja sen jälkeen valitsee pitkät tai lyhyet. Toisesta voi sitten valita lyhkästen pari eri tehon ja huomiovalon välillä. Se nyt on tietysti totta, että SL malleissa hinta vähän pompsahtaa.
Juu, noin se pitäisi olla. Kaikki napit, tehot ja moodit kustomoitavaksi. Sitten ei voisi rutista muusta kuin omasta älystään säätää kaikki solmuun
Noissa lupinen valoissa on vaan se sama vika kuin s-works rungoissa...ei vaan pysty vaikka haluais:)
Tänään tuli tuo Moon Rigel Enduro malli eli se 2600lumen versio. Tavallaan yllätti positiivisesti käyttölogiikka kun täällä sitä kovasti haukuttiin hankalaksi, sen jälkeen kun ylipäänsä sain lampun päälle:D Oli tosiaan "lapsilukko" päällä. Maastokäytössä kun ei juuri muuta tarvitse kuin päälle ja pois eikä tuo tehon säätökään hankalalta tuntunut. En nyt ajamaan vielä sen kanssa ole päässyt mut esim tuo "intelligent mode" vaikuttaa äkkiseltään fiksulta, jos pyörä on paikoillaan yli 20sec menee valo automaattisesti himmeälle ja taas kun lähtee liikkeelle palaa takaisin siihen tehoon mikä oli valittuna.
Tänään tuli tuo Moon Rigel Enduro malli eli se 2600lumen versio. Tavallaan yllätti positiivisesti käyttölogiikka kun täällä sitä kovasti haukuttiin hankalaksi, sen jälkeen kun ylipäänsä sain lampun päälle:D Oli tosiaan "lapsilukko" päällä. Maastokäytössä kun ei juuri muuta tarvitse kuin päälle ja pois eikä tuo tehon säätökään hankalalta tuntunut. En nyt ajamaan vielä sen kanssa ole päässyt mut esim tuo "intelligent mode" vaikuttaa äkkiseltään fiksulta, jos pyörä on paikoillaan yli 20sec menee valo automaattisesti himmeälle ja taas kun lähtee liikkeelle palaa takaisin siihen tehoon mikä oli valittuna.
En itsekkään nää maastokäytössä mitään ongelmia. Siellähän pidetään aina päällä ne kaikki kuusi valoa ja säädellään vain tehoa.
Maantiellä/kelvillä tuo olisi mielestäni myös suht täydellinen, jos saisi sen yhden moodin kolmesta kokonaan pois. Sitten saisi mode napilla valittua yhdellä painalluksella lyhyet ja pitkät.
Perjantaina tuli Lupine SL AX ja pääsin vasta yöllä hakemaan automaatista, joten eilisen kärvistelin koko päivän enkä lähtenyt nautiskelemaan pyörälenkistä auringonpaisteessa, että pääsi pimeässä testilenkille. Heti kärkeen epäilin tulkinneeni asennusohjeen suuntauksen ohjetta väärin (kotiin päästyäni ja tarkistettuani, en ollut) ja nostin valoa ihan snadisti. Sillai, että ehkä 1m-2m siirtyi se valon raja lyhyillä valoilla kauemmas itsestä. Silti tuntui, että pitkiä varten olisi pitänyt ihan aavistuksen nostaa vielä ja ehkäpä ensi lenkille nostankin. Vastaantulijat eivät vaikuttaneet häikäistyneiltä ja aika moni katsoi suoraan kohti, kun Fenixin kanssa oli havaittavissa selvää kohti katsomisen välttelyä, kun se hajottaa sen valon pitkin taivaita, jos ei ole suunnattu sillai, että hot-spot osuu melkein eturenkaaseen. Tän Lupinen lyhyillä valoilla riittää valoa tosi kivasti siihen tiehen, kun sitä ei levitetä joka suuntaan ja koiteta valaista myös kuuta.
Käyttöliittymä tosi yksinkertainen, yksi nappi pitkät-lyhyet vaihdolle ja toinen lyhyiden valotehon säädölle. Napin paikkaa pitää vielä miettiä. Otin tilaukseen mukaan "bracelet" -telineen säätimelle ja varmaan sillä koitan asemoida kaukosäätimen niin, että peukalolla saa hupuilta ja alaotteelta helposti vaihdettua.
About 2h 30m ajelin ja olisko vähintään 60-70% ollut lyhyillä valoilla kelvillä ja metsäteillä yms valaisemattomissa paikoissa sitten pitkät päällä. Lyhyet ja pitkät oli oman moodinsa maksimiteholla molemmat. Takas tullessa oli ~40% akkua jäljellä eikä ollut ihan täysi lähtiessä, mutta yli 90% vissiin kuitenkin. Mulla on se 10Ah akku, kun Bikesterissa oli (on?) tarjouksessa.
Vahvasti on semmonen tunne, että rahalle sai vastinetta. Ekan lenkin jälkeen todella tyytyväinen hankintaan.
Tämä näyttää kuin tuo metallimöhkäle olisi upotetuna, ikään kuin kolossa välittämässä tökkäisyt kypärän läpi suoraan otsaan tai johokin kypärän sisempään rakenteeseen tai pehmusteeseen. Mutta olisi kummalista jos kypärässä olisi sellainen aukko keskellä otsaa, joten ilmeisesti tuo vain näyttää siltä. Joskus olen pähkäillyt lampun tai kameran kiinnittämistä lipan alle mutta se ei vaikuttanut minun kypärillä kovinkaan järkevältä ratkaisulta kun kaatuessa värkki välittäisi iskun lipan taittuessa suoraan otsikkoon.
Syksy tulee ja ajovalo keskustelut nostavat taas päätään, tässä mun uus Leatt DBX 4.0 All Mountain kypärä ja siihen asennettu viime kaudella MCarbonilta hommattu Lupine Piko R.
Mielestäni lamppu akkuineen istuu kyseiseen kypärämalliin paremmin kuin hyvin, eikä tuki yhtäkään ilmastointi aukkoa, lisäksi lipan korkeutta säätämällä saa valoa rajattua yläreunasta niin halutessaan.
Erittäin suositeltava combo.https://uploads.tapatalk-cdn.com/20220915/e508268b217bfdb3f9fc736652992d2e.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220915/88aa17a9f71e81fd51169990519a99aa.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220915/057c367f7756dd99379db6e254ad15fe.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20220915/4ee7ea889a4fd2746d058d7eb6ab0fc2.jpg
Kaikki ei ole sitä miltä näyttää. :)
Ensimmäinen lenkki maastossa ja ihan positiivinen kokemus, tukeva teline niinkuin täällä jo aiemmin todettu ja tuo käyttölogiikka jopa yllättävänkin jees. Tehot kiertää kaukosäätimen nappulasta mielestäni fiksusti, ttäydeltä teholta pudottaa napsusta alaspäin ja pienimmältä teholta suoraan täysille. Juuri hyvä kun on kelville pudottanut pienimmälle ja kun painuu takas metsään niin saa heti täydet yhdellä painalluksella.
Boost modea en käyttänyt kertaakaan ja tuo seuraava 2100lumen riitti varsin mainiosti, akkua kului parin tunnin lenkillä noin puolet josta ehkä noin 1.30min oli täysillä. Myös tuo intelligent mode oli kätevä, olis vaan voinut olla jopa lyhyempikin tuo aika minkä vaatii meneäkseen himmeälle.
Vahva suositus Moon Rigel:ille. Mulla on se pröö, vai mikä se tehomalli on, mutta käyttö on varmaan sama kuin Endurossakin.
Käyttölogiikka on ihan toimiva ja tosiaan kiva, kun kelaa tehot ylhäältä alas. Kelveillä ajoin pelkät ”lähivalot” päällä ja tehona 100lm. En tiedä sitten kuinka paljon häikäisi vai häikäisikö.
Metsässä näkee ihan ok ja auttavasti pärjää pelkällä tällä stongaan kiinnitettynä. Tämä tuli testattua, kun lupinesta loppui sähkö.
Kuivalla maalla se 100lm hajoittava "lähivalo" on varmasti ihan ok. Eli pitää sen moodin koko ajan päällä ja vaihtelee vaan tehoja. Se 6 valon max tila häikäisee aivan satavarmasti vastaantulijoita pienimmälläkin teholla.
Mä kun ajelin ulkona, niin oli se sateinen jakso. Silloin sillä 100lm lähivalolla, ei nähnyt yhtään mitään ja sai olla aika reippaasti valoa pimeissä kohdissa, eli piti rumpata yhtä aikaa tehoja ja moodeja vastaantulijoiden kohdalla. Tuo ei ollu viisaan tuntuista.
Mutta juu, valo on hyvä. Täydellinen, jos olisi se leikattu lähivalo ja muokattava käyttölogiikka. Edelleenkään en halua irto akulla olevaa valoa.
tchegge_
19.11.2022, 15.16
Tuli vihdoin se Ravemen PR1600, oli Bikeinnin Manuel onnustunut pakkaamaan yhden fillarilampun ja urheilupaidan semmoiseen pakettiin ettei mahtunut postin automaattiin vaan piti hakea K-kaupan pakettipisteeltä....
Lyhyen valon häikäisyrivoitus vaikuttaa toimivalta näin sisätestauksen perusteella. Ja pitkillä riittää potku mun tarpeisiin. Kaukosäädinkin pelittää.
Se pitkä/lyhyt logiikka vaan tuossakin vähän pöhkö. Luulin että se vaihtonappi säilyttäisi eri moodien valotehot mutta se vaihtaakin pitkät täysille ja lyhyet 2. Tehoasetukselle
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221119/cacae2d6a3a28eeeb96fae3c7fcbdc84.jpg
Etuajo-oikeus
20.11.2022, 20.33
Tuli modailtua halvasta kiinakiinnikkeestä pidemmillä mustilla ruuveilla ja aidolla hiilikuituputkella lisävalo/ajotietokoneteline:
https://i.imgur.com/7vrlOWEh.jpghttps://i.imgur.com/43cADWEh.jpghttps://i.imgur.com/24vV1deh.jpg
Ideana oli saada Fenix BC30 5000k keskelle ja hieman ylemmäs niin ei häikäise etulokarista. Tarkoituksena vaihtaa siihen toiset ledit, jossain vaiheessa niin läpäisee paremmin sumussa, sateessa eikä häikäise niin paljon lumesta. Ehkä värilämmöksi joku 2000-3500k. Toisena valona mikä toimii "pitkinä" on modattu BLF A6, johon vaihdoin 3000k 90CRI XP-L Hi ledin. No ideana olisi vaihtaa sekin ja laittaa Fenixin molemmille puolille vaikka Convoyn M21B-lamppu 2700k 519A ledillä, joka täytyy vielä dedomettaa niin saa hieman vielä enemmän kantamaa.
Kypärässä kanssa kiinnike otsavalolle.
Omat kriteerit pyörävalolle on alle 4000k värilämpö, korkea CRI arvo eikä mitään +6000k sinisiä, jotka saa silmät vuotamaan verta. Vielä kun löytyisi valo, jossa olisi kaikki edellämainitut ominaisuudet sekä etäkytkimessä vaikka kolme nappia. Yksi turbotilalle, toinen valotehoa lisää ja toinen vähemmän ettei aina tarvitse kelata kaikki isoimmatkin tehotilat läpi kun haluaa vähemmän valoa esim. kun tulee vastaantulijoita.
^ Vaalean ruusunpunaisilla linsseillä varustetut lasit nenälle, niin pehmenee silmiin päätyvä valon sävy huomattavasti, vaikka olisikin "ihan sinistä" valoa, mitä lampusta tulee.
Mulla on se vanhempi fenix, jossa keltainen valo ja onhan se vaan huono märässä maassa.
Etuajo-oikeus
20.11.2022, 20.42
^ Vaalean ruusunpunaisilla linsseillä varustetut lasit nenälle, niin pehmenee silmiin päätyvä valon sävy huomattavasti, vaikka olisikin "ihan sinistä" valoa, mitä lampusta tulee.
No ei sekään niiden olematonta cri-arvoa paranna. Helpompi vaihtaa ledit parempiin ja nykyaikaisimpaan. Edelleen ihmettelen miksi kalliit ja tehokkaat pyörävalot edelleen käyttää sellaisia ledejä, jotka omasta mielestäni ovat jo täysin historiaa ja verrattavissa ensimmäisiin sinisiin superkirkkaisiin ledeihin. Kyllä niistä hieman enemmän lumeneita lähtee, mutta valon laatu on vaan omaan silmään aivan karmaiseva. Ei se valon määrä vaan se laatu ja jos lumenit ei riitä niin lisää lamppuja kiinni vaan.
Etuajo-oikeus
20.11.2022, 20.45
Mulla on se vanhempi fenix, jossa keltainen valo ja onhan se vaan huono märässä maassa.
Juu tämä on kanssa se ensimmäinen BC30. Hyvä valo ja hieman vaatii modausta, mutta uudempien ledien vaihtaminen ei ole mahdotonta. 5050-koossa ei vaan oikein ole mitään hyvää high cri-lediä, joten 3535-mcpcb:t pitäisi vaihtaa. Vaatinee hiomista, modailua, kolvausta eli aika perussettiä:
https://i.imgur.com/Sdvka7Uh.jpg
Sinällään tuo rakentelu kiinnostelee, että pitäisi vaihtaa tuohon omaankin vanhaan bc30r valoon ledit ja akku. Tai ainakin akku ja hejaistinpinnat ja etumuovi.
Valona se on muuten tosi hyvä. Varmaan noiden orkkis akkujen tilalle saisi nykyään jo vähän tehokkaampaa mallia ja ehkä tosiaan sama juttu ledienkin kanssa. Hienoahan se olisi, jos häikäisyä saisi myös alas.
Etuajo-oikeus
20.11.2022, 21.14
Sinällään tuo rakentelu kiinnostelee, että pitäisi vaihtaa tuohon omaankin vanhaan bc30r valoon ledit ja akku. Tai ainakin akku ja hejaistinpinnat ja etumuovi.
Valona se on muuten tosi hyvä. Varmaan noiden orkkis akkujen tilalle saisi nykyään jo vähän tehokkaampaa mallia ja ehkä tosiaan sama juttu ledienkin kanssa. Hienoahan se olisi, jos häikäisyä saisi myös alas.
Akuilla ei juurikaan lisää valotehoa saa, ainoastaan enemmän käyttöaikaa. Toki teoriassa jos akkukotelon jousien keskelle juottaa ohitusjohdon niin jälleen teoriassa resistanssi vähenee ja valoteho nousee ehkä tuurilla 10%. Omasta mielestäni suht turhaa koska taisi vaatia kolme kertaa enemmän lumeneita ja ihmissilmä näkee sen kuin valoteho olisi vain tuplaantunut.
Muuten vähän hankala saada tuohon mitään osia. Kirkas etumuovikin sen verran spesiaali ettei kyllä valmiina saa mistään. Toki noiden valkoisten heijastinkartioiden tilalle olisi ainakin teoriassa mahdollista löytää alumiiniset, jotka heijastaisi ehkä hieman paremmin.
https://i.imgur.com/SFtpqfyh.jpg
Mutta niissä on reikä vaan vakiokoon 5050-ledille, joten sitäkin joutuisi modaamaan ja yrittää saada soviteltua 3535-ledin "spacer" keskelle. EI mahdotonta sekään, mutta puuhaa riittää.
Niin siis minulla on akku loppu tuossa. Täytyisi vain vaihtaa uutta tilalle ja lisäaikaa tietysti sillä isommalla akulla haenkin.
Edit: Ja tuossa R mallissa on tosiaan kiinteät akut, eli joutuisi kolvailemaan.
Etuajo-oikeus
20.11.2022, 22.23
Niin siis minulla on akku loppu tuossa. Täytyisi vain vaihtaa uutta tilalle ja lisäaikaa tietysti sillä isommalla akulla haenkin.
Edit: Ja tuossa R mallissa on tosiaan kiinteät akut, eli joutuisi kolvailemaan.
Aivan tosiaan se uudempi malli. Siinä taisi olla kiinteä 5200 mAhin akku. Tässä ekassa mallissahan tosiaan vaihdettavat 18650-koon 3400 mAhin Fenixin alkuperäiset, joten 6800 mAh. Suurin kapasiteetti taisi olla tuossa koossa 3500 mAh.
Ovat olleet kyllä käytössä jo vuosia, ettei alkaisi kohta tulemaan jo 8 vuotta täyteen.
Tuossa englanniksi ohjeet akkujen vaihtoon, jos haluat kokeilla onneasi:
https://www.ifixit.com/Answers/View/287313/How+can+we+replace+batteries+on+Fenix+BC30R
Kaikkihan on aina tehtävissä, mutta virheet voi tulla kalliiksi.
Tuli modailtua halvasta kiinakiinnikkeestä pidemmillä mustilla ruuveilla ja aidolla hiilikuituputkella lisävalo/ajotietokoneteline:
*
Omat kriteerit pyörävalolle on alle 4000k värilämpö, korkea CRI arvo eikä mitään +6000k sinisiä, jotka saa silmät vuotamaan verta. Vielä kun löytyisi valo, jossa olisi kaikki edellämainitut ominaisuudet sekä etäkytkimessä vaikka kolme nappia. Yksi turbotilalle, toinen valotehoa lisää ja toinen vähemmän ettei aina tarvitse kelata kaikki isoimmatkin tehotilat läpi kun haluaa vähemmän valoa esim. kun tulee vastaantulijoita.
Jotain tuon tyylistä putkiviritystä tarvisi omille projekteille ..
Mikä ettei päivänvalo kelpaa?
Etuajo-oikeus
20.11.2022, 23.32
Jotain tuon tyylistä putkiviritystä tarvisi omille projekteille ..
Mikä ettei päivänvalo kelpaa?
Tässä halpiksia:
https://www.aliexpress.com/item/1005001690679337.html
Oma tanko oli sen verra paksu, että hankin sitten lopulta tämän:
https://www.aliexpress.com/item/1005001899350417.html
Päivänvalon värilämpötila ei ole huonokaan, jos ledissä on muut ominaisuudet kohdillaan, mutta mitä lämpimämpi valolämpö niin sitä paremmin läpäisee sumua, sadetta eikä häikäise läheskään niin paljoa.
Yleisimmin +5500-6500k ledeistä puuttuu valon spektristä punainen valo tai sitä ei ole läheskään tarpeeksi, joten väritoisto ei ole ollenkaan paras mahdollinen. Punaiset, ruskeat ja monet muut värit näyttävät harmahtaville kun taas korkealla CRI-arvolla varustettu valo valaisee värit luonnollisemmin:
https://cdn.shopify.com/s/files/1/1813/5599/files/color-rendering-index-67911-dc12v-5m-16-4ft-cri-90-72w-smd5050-300led-high-color-rendering-index-of-color-rendering-index_large.jpg?v=1553631495
Sitten toki soppaan tulee myös eri vivahteet eri värilämpöjen välillä. Mitä alhaisempi värilämpö niin sitä lämpimämpi valo jo muutenkin ja sitä kautta tietyt värit näyttävät luonnollisemmille. Itse kyllä käytän +5500-6000k värilämpöjä tarkkaan työskentelyyn, mutta ajellessa en yli 4000k menisi. Näkeehän sitä polkea vaikka millä valolla jos sitä on tarpeeksi, mutta nykyään kun alkaa olemaan monenmoista vaihtoehtoa.
Sumun läpäisyssä stvzo:n tiukka leikkaus toimii kuin sumari. Ja kun tuohon päivänvalon värilämpötilaan kun tottuu, niin ei oikein osaa enää lämpimällä ajaakaan. Tartteekin mitata omista valoista cri, että onko muutamassa vuodessa tapahtunut mitään edistystä https://www.mcarbon.fi/fi/kirjoitus/lampputesti.
Samaa mieltä, ei se keltainen valo ole tosiaankaan oikotie onneen.
Cri juttuihin en usko ollenkaan. +90Cri päivänvaloja on aika turha odottaa pyörän ledeiltä.
Tässä halpiksia:
https://www.aliexpress.com/item/1005001690679337.html
Oma tanko oli sen verra paksu, että hankin sitten lopulta tämän:
https://www.aliexpress.com/item/1005001899350417.html
Päivänvalon värilämpötila ei ole huonokaan, jos ledissä on muut ominaisuudet kohdillaan, mutta mitä lämpimämpi valolämpö niin sitä paremmin läpäisee sumua, sadetta eikä häikäise läheskään niin paljoa.
Yleisimmin +5500-6500k ledeistä puuttuu valon spektristä punainen valo tai sitä ei ole läheskään tarpeeksi, joten väritoisto ei ole ollenkaan paras mahdollinen. Punaiset, ruskeat ja monet muut värit näyttävät harmahtaville kun taas korkealla CRI-arvolla varustettu valo valaisee värit luonnollisemmin:
*
Sitten toki soppaan tulee myös eri vivahteet eri värilämpöjen välillä. Mitä alhaisempi värilämpö niin sitä lämpimämpi valo jo muutenkin ja sitä kautta tietyt värit näyttävät luonnollisemmille. Itse kyllä käytän +5500-6000k värilämpöjä tarkkaan työskentelyyn, mutta ajellessa en yli 4000k menisi. Näkeehän sitä polkea vaikka millä valolla jos sitä on tarpeeksi, mutta nykyään kun alkaa olemaan monenmoista vaihtoehtoa.
Värilämpötila ja värintoistoindeksi ei suoraan liity toisiinsa. Kynttilä on jotain 2000K, hehkulamppu 2700 ja päivänvalo 6000 mutta kaikkien noiden CRI on 100 :)
Päivänvaloa lähellä oleva on varsinkin hämärissä kiva kun värilämpötila suurinpiirtein sama kuin ympäröivä valo, myös kuvauksen kannalta. Salamavalo olis tietty kuvauksessa optimaalinen. Nykyledeissä kai suht jatkuva spektri on vaikka piikikäs olisi, muinoin saattoi puuttua jotain värejä kokonaan. Noista halpisledeistä "neutral white" on ollut kohtuullinen joissain vaikakin tuntuu lievästi vihertävän usein, cool white taas on liian sininen. Päivänvaloa lähellä olevat CRI +96 ledit kiinnostelis kyllä jos löytyisi halvalla jostain, muinoin kattelin ja oli kyllä hintavat.
Etuajo-oikeus
21.11.2022, 13.03
Sumun läpäisyssä stvzo:n tiukka leikkaus toimii kuin sumari. Ja kun tuohon päivänvalon värilämpötilaan kun tottuu, niin ei oikein osaa enää lämpimällä ajaakaan. Tartteekin mitata omista valoista cri, että onko muutamassa vuodessa tapahtunut mitään edistystä https://www.mcarbon.fi/fi/kirjoitus/lampputesti.
Eihän siinä. Katselee vaan mitkä ledit ovat kyseessä ja valmistajan sivuille etsimään.
Etuajo-oikeus
21.11.2022, 13.05
Samaa mieltä, ei se keltainen valo ole tosiaankaan oikotie onneen.
Cri juttuihin en usko ollenkaan. +90Cri päivänvaloja on aika turha odottaa pyörän ledeiltä.
Itsellä on taskulamppuja, joissa on +90 cri +6000k ledit. Kehitys on mennyt huimasti eteenpäin lähivuosina. Joissain olikohan Luminuksen SST-20 ledeissä päästään jo 95 cri arvoihin. Juu taskulamppujakin tulee harrastettua kun pimeissä paikoissa tulee harrastettua kaikkea aina retkeilystä muihin seikkailuihin. Sanoisin kyllä, että +80cri on riittävä. Joissain ledeissä, jopa 70 cri, mutta värilämpö ym. seikat tekevät siitä silmää miellyttävän ja jotkut 90cri ledit sitten ovat jopa niitä rumempia ellei tykkää vihreän ja sinisen sävyisistä valoista.
Etuajo-oikeus
21.11.2022, 13.30
Värilämpötila ja värintoistoindeksi ei suoraan liity toisiinsa. Kynttilä on jotain 2000K, hehkulamppu 2700 ja päivänvalo 6000 mutta kaikkien noiden CRI on 100 :)
Päivänvaloa lähellä oleva on varsinkin hämärissä kiva kun värilämpötila suurinpiirtein sama kuin ympäröivä valo, myös kuvauksen kannalta. Salamavalo olis tietty kuvauksessa optimaalinen. Nykyledeissä kai suht jatkuva spektri on vaikka piikikäs olisi, muinoin saattoi puuttua jotain värejä kokonaan. Noista halpisledeistä "neutral white" on ollut kohtuullinen joissain vaikakin tuntuu lievästi vihertävän usein, cool white taas on liian sininen. Päivänvaloa lähellä olevat CRI +96 ledit kiinnostelis kyllä jos löytyisi halvalla jostain, muinoin kattelin ja oli kyllä hintavat.
Kannattaa myös aina muistaa, että ihmissilmä sopeutuu valoon. Useimmat neutral whitet on Creen valmistamia ~5000k XM-L-sarjaa (toki saman sarjan ledejä voi olla muillakin värilämmöillä sekä eri cri-arvoilla), mutta itse tiedän paljon, paljon parempia, joista no kaikki on +90cri malleja esim. Samsungin lh351d, Luminuksen SST-20, Nichian 519A ja jos haluaa siirtyä yli 3 voltin ledeihin niin Nichian B35AM tai vaikka olikohan se nyt Getianin GT-FC40. Ja ainakin nuo kolme ensimmäistä ovat suht edullisia, eivät montaa euroa ole kappaleelta.
Tässä hyvä video missä selitetään melkolailla kaikki oleellinen ledien valosta:
https://www.youtube.com/watch?v=agIbkfuZjH4
Ja tässä vielä pari kuvaa missä fillarissani on vaan 3000k XP-L Hi 90cri valo päällä:
https://i.imgur.com/NlvEJ2gh.jpghttps://i.imgur.com/OIgKY6rh.jpg
Jotenkin vaan omaa silmää miellyttää lämpimät sävyt ja tarkoitus tosiaan seuraavaksi kokeilla 2200k värilämpöä. Sitten kun päätän mitkä ledit laitan Fenixiin niin valothan sekoittuu ja värisävy muuttuu.
Valokuvauksessa eivät tosiaan ole hyviä, mutta niihin on sitten 4000-5000k, jopa jotkut harvat +6000k high cri:t.
Mutta parhaiten erot ja omat mieltymykset huomaa kun näkee erilaisia valoja ihan omin silmin.
^en nyt muuten ota kantaa näihin ledeihin, mutta valokuvan saa näyttämään ihan mitä hyvänsä, jollei valkotasapainoa ole otettu harmaakortista ja lukittu.
Ledeistä vielä sen verran, että vielä joku vuosi sitten ledejä oli turha yrittää kuvausvaloina, koska spektri oli joko puutteellinen tai luokattoman epätasainen. Sellaista jälkeä ei korjata editoinnissakaan.
Mutta metsässä pärjää huonommallakin. Lisäksi jokaisen silmät toimii miten toimii ja sopeutuu tai ei sopeudu. Enemmän kiinnittäisin siihen huomiota, että jos on useampi valo, niiden spektri olisi mahdollisimman samanlainen.
Tästä pieni historian pläjäys ledivaloista, jonne vois jopa vähän tulla päivitettyä tietokin. https://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?25056-Tee-Se-Itse-valot
Etuajo-oikeus
21.11.2022, 16.30
^en nyt muuten ota kantaa näihin ledeihin, mutta valokuvan saa näyttämään ihan mitä hyvänsä, jollei valkotasapainoa ole otettu harmaakortista ja lukittu.
Ledeistä vielä sen verran, että vielä joku vuosi sitten ledejä oli turha yrittää kuvausvaloina, koska spektri oli joko puutteellinen tai luokattoman epätasainen. Sellaista jälkeä ei korjata editoinnissakaan.
Mutta metsässä pärjää huonommallakin. Lisäksi jokaisen silmät toimii miten toimii ja sopeutuu tai ei sopeudu. Enemmän kiinnittäisin siihen huomiota, että jos on useampi valo, niiden spektri olisi mahdollisimman samanlainen.
Siksi sanoinkin, että erot huomaa parhaiten omilla silmillä livenä. En näe mitään ongelmaa eri spektreissä. Jos vaikka keskivaloni olisi +6500k ja sivuilla +3000k niin ne sekoittuu ja lopputulos on ehkä joku 4000-5000k. Nykyään taitaa jo kaikki kuvausvalot olla ledejä. Toki hyviä ovat hid-valotkin, mutta ledit vaan fiksumpia monestakin syystä. Koko, virrankulutus jne.
^lähinnä tarkoitin kypärä/stongavalo.
https://www.halpahalli.fi/bc30-v2-0-pyoralamppu-setti.html?reload=1#product.description
Fenix
Bc30 v2.0 pyörälamppu setti
tarjoushinta 69,97 €, normaali hinta (99,95 €)
Tarjous voimassa 27.11.2022 asti
Kaukosäätö mukana.
^Tuossa ei tule sitten akkuja mukana. On toki mainittu myös kuvauksessa, mutta jottei tule kenellekään yllätyksenä. Akut maksaa kapasiteetista riippuen 40-50€ / 2 kpl. Niille sitten myös laturi. Kokonaishinta jäänee silti alle tämän: https://www.fenixvalaisimet.fi/pyoranvalot/pyoranvalopaketti_fenix_bc30v2_kalle_kauppinen_win ter
Kuminauha
23.11.2022, 11.43
50€ kahdesta 18650 akusta? Tarviiko siis suojapiirillä varustetut akut?
Akkula.fi ainakin sen 17€/kpl suojapiirillä tai joku 7€/kpl ilman ihan laatu akkuja. Valohan osaa ite ladata akkunsa.
EDIT: Löytyy myös alesta toi akuilla varustettu: https://www.halpahalli.fi/bc30r-v2-0-ladattava-pyoralamppu.html
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 12.29
Älkää maksako akuista ylihintaa. Fenix on vaan heittänyt omat teippinsä muiden valmistajien akkujen päälle. Useimmat "merkkiakut" on sisuskaluiltaan Muratan (taisi olla Sony aikoinaan), Samsungin, Panasonicin tai Sanyon. Fenix heittää niihin vaan omat suojapiirit ja teipit päälle kuten muutkin valmistajat.
Suojapiirittömät ovat jokseenkin vaarallisia jos valossa ei ole alijännitesuojaa, Fenixissä tosin on, mutta jos ei akuista hirveästi ymmärrä tai ei jaksa ottaa selvää niin suojapiirilliset kannattaa valita. Myös se kannattaa tarkistaa, että meneekö valoon "button topit" vai "flat topit". HUOM! Myös 18650-akuissa on kokoeroja, jotkut pidempiä johtuen suojapiireistä jne.
Täältä olen yleensä omani tilannu:
https://eu.nkon.nl/
Viimeksi tilasin:
Samsungin 18650 3000 mAh 30Q-mallisia erääseen tehovaloon noissa kun purkuvirta max. 15A ja hintaa oli 3.75€/kpl.
Sekä isompaa mallia Samsung 40T 21700 4000 mAh 35A purkuvirralla hintaan 5.25€/kpl
Valohan osaa ite ladata akkunsa.
Ei osaa BC30 v2.
EDIT: Löytyy myös alesta toi akuilla varustettu: https://www.halpahalli.fi/bc30r-v2-0-ladattava-pyoralamppu.html
Eri lamppu.
^kuinka helposti bc30 v2:een saa ite vaihdettua akun?
Siinä on normaalit irtoakut. Ottaa kelkan ulos ja vaihtaa. Tämä on hyvä myös, jos tekee pidempiä lenkkejä: pitää vain vara-akkuja taskussa varalta.
Siinä on normaalit irtoakut. Ottaa kelkan ulos ja vaihtaa. Tämä on hyvä myös, jos tekee pidempiä lenkkejä: pitää vain vara-akkuja taskussa varalta.
Tuo olisi kieltämättä ihan kätevää. Nyt on käytössä se perus bc30, josta pitää aina repiä akut irti latausta varten.
Tää on kyl kauheen kätevä, kun on kaksi lähes samannimistä lamppua, jotka ovat sitten toteutukseltaan täysin eri.
Eli Fenix BC30 v2: irrotettavat ja erikseen ladattavat akut. Langaton kaukosäädin.
https://www.fenixvalaisimet.fi/taskulamput_otsalamput_pyorailty_fenix/pyoranvalo_fenix_bc30_v2
Fenix BC30R v2: integroidut akut, ladataan lampussa. Langallinen kaukosäädin. OLED-näyttö
https://www.fenixvalaisimet.fi/taskulamput_otsalamput_pyorailty_fenix/pyoranvalo_fenix_bc30r_v2
Itse pidän tuosta ensimmäisestä, koska langaton kake & irrotettavat akut, joten lisäkapasiteetin kantaminen mukana yksinkertaista. Vaatii oman laturin tosin.
^no niinpäs onkin. Eli vaihdettavat akut + ladataan lampussa ei taida olla vaihtoehto kummassakaan tapauksessa (?)
^Ei ole, ei.
---
Asiasta kukkaruukkuun ja kuuhun. Moon Rigel Power ja Enduro. Hienoja oivalluksia, mutta... kun kerran lampun päällä on 3x3 (+1) -ledimatriisi, jolla näytetään ties mitä, niin miksei siinä voisi näyttää myös jotain indikaatiota siitä valokuviosta. Eli itse lampussa 2x3 lediä, joista 4 "lyhyille ja leveille" ja kaksi pitkille. Samalla kolme moodia: "lyhyet", "pitkät" ja "all-in", eli kaikki ledit palaa. Niin kun sitä moodia vaihtaa, niin miksei siinä matriisissa voisi näyttää mikä moodi on päällä. Kun kerran on se matriisi.
Samoin jäljellä oleva varaus. Tyhmä luulisi, että kymmenellä ledillä olisi helppo näyttää jäljellä oleva varaus 10% portain. Juu ei, kun on pitänyt rakentaa jotain hieroglyfejä varauksen näyttöön ja portaat 20% välein.
Samaa mietin. Eipä paljon menetä jos asentaa lampun ylösalaisin, niin ettei tuota matriisiviidakkoa näe lainkaan.
Tuli vihdoin se Ravemen PR1600, oli Bikeinnin Manuel onnustunut pakkaamaan yhden fillarilampun ja urheilupaidan semmoiseen pakettiin ettei mahtunut postin automaattiin vaan piti hakea K-kaupan pakettipisteeltä....
Lyhyen valon häikäisyrivoitus vaikuttaa toimivalta näin sisätestauksen perusteella. Ja pitkillä riittää potku mun tarpeisiin. Kaukosäädinkin pelittää.
Se pitkä/lyhyt logiikka vaan tuossakin vähän pöhkö. Luulin että se vaihtonappi säilyttäisi eri moodien valotehot mutta se vaihtaakin pitkät täysille ja lyhyet 2. Tehoasetukselle
https://uploads.tapatalk-cdn.com/20221119/cacae2d6a3a28eeeb96fae3c7fcbdc84.jpg
Tästä valosta tuo tehokkaampi malli vaikuttaa fiksummalta mitä moon rigel. Tietty ei osaa sanoa itse valosta mitään.
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 16.57
Mitkä ledit noissa on? Luminuksen SST40 5000k vai 6500k kenties? En tajua miksi valmistajat eivät sivuillaan voi kertoa mitä ledejä käyttävät valoissaan. Sama kun autonvalmistaja ei kertoisi mikä moottori on konepellin alla.
Esim. vaikka tämäkin täysin ylihintainen todennäköisesti vielä ikivanhoilla ledeillä varustettu "huippuvalo":
https://www.bikester.fi/lupine-sl-ax-7-etuvalo-69ah-smartcore-akku-M1240135.html
(https://www.bikester.fi/lupine-sl-ax-7-etuvalo-69ah-smartcore-akku-M1240135.html)Toki tuo saksaoptiikka tuo lisähintaa, mutta älkää nyt kehdatko.
Samalla rahalla saan konkelini tankoon enemmän valoja kuin rekoissa ja paljon paremmalla värientoisto-ominaisuuksilla. Sitten kun vielä vaihdan linssejä ja optiikan niin saan keilasta juuri sellaisen minkä haluan. Paljon olen yrittänyt ihan "oikeaa" pyöräilykäyttöön suunniteltua valoa etsiä, mutta mielestäni kaikki ovat ylihintaista vanhaa tekniikkaa.
Anteeksi, mutta minussa on paljonkin ledihifistelijää. :rolleyes:
tchegge_
23.11.2022, 17.09
Tästä valosta tuo tehokkaampi malli vaikuttaa fiksummalta mitä moon rigel. Tietty ei osaa sanoa itse valosta mitään.
Joo, sen 2400 lumenin mallin luulisi riittävän aika moneen tarpeeseen.
Kun nyt pääsis koeponnistamaan tota omaa joskus. Alkuviikolle ajatellut toimistopäivät vaihtui autoilu ja etäilytöiksi...
SuccessFactor
23.11.2022, 17.16
BC30R alkoi ladatessa vilkuttaa vihreää eikä suostu latamaan. Huomasin myös että näin kynäniskalle jopa niinkin kevyt kypärävalo kuin Fenix HM65R alkoi tuntumaan niskassa ikävältä pidemmillä lenkeillä. Ihan umpimettässä noiden kahden valo riitti itselle, mutta jos nyt speksailee vain yhden tankovalon, pitäisi siinä olla kyllä enemmän tehoja kuin tuo 1000lm joka on käytännössä 30R maksimit kun "burst" tilan 1800lm ei voi pidempiä aikoja käyttää.
Tältä pohjalta tarttis siis tankoon sellaisen valon, jolla pystyisi ajamaan ainakin 2h yhtäjaksoisesti noin 2000 lumenin tehoilla. Tulisko raadille muitakin mieleen kuin Lupine Blicka FrontClickillä ja Moon Rigel Enduro?
Joo, sen 2400 lumenin mallin luulisi riittävän aika moneen tarpeeseen.
Kun nyt pääsis koeponnistamaan tota omaa joskus. Alkuviikolle ajatellut toimistopäivät vaihtui autoilu ja etäilytöiksi...
Tuo käytettävyys näyttää paljon fiksummalta. Mutta tosiaan valokeilahan se lopulta kuitenkin se tärkein juttu on.
Ja etuajo-oikeutetulle. Ei kai se ledi nyt ole se ainoa juttu valossa. Ihan sama juttuhan se autoissakin on.
Aiemmin kaikissa oli se sama H7 halogeni poltin keulalla ja valotehossa ero oli luokkaa älytön.
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 17.20
Enhän itsekään valojani kovin usein edes käytä täysillä, mutta kiva olla huipputehoa jos on vähän vauhdikkaampaa pätkää sekä ennen suojateitä pimeällä voi vilkutella autoille etteivät päälle aja.
Tälläisen rakentelin jossain välissä:
https://i.imgur.com/OFRdDZPh.jpghttps://i.imgur.com/iezEtilh.jpg
https://i.imgur.com/OhTIFYhh.jpg
Kyllähän sillä näkee, ledeinä 6x SST20 4000k 95CRI ja lumeneita tuosta irtoaa ehkä en tiedä +6000 ehkä. Ajurista voi myös säätää paljon se maksimissaan virtaa antaa jos haluaa enemmän käyttöaikaa. Sopii myös Fenixin ALB-10-kiinnikkeeseen. No ajovalona en tuota ole käyttänyt, mutta muissa harrastuksissa kylläkin. Eri tehotilojen määränkin pystyi valitsemaan, mutta en jaksa nyt alkaa sitä pdf:stä kaivelemaan.
Mitähän olisi tuolle tullut hintaa, ehkä 50-60€.
Minulle voi myös aina laittaa privaa jos kiinnostaa kysellä jotain valoista tai ledeistä. Näitä kun on tullut joitain vuosia harrasteltua.
tchegge_
23.11.2022, 17.50
Jos haluaisi alkaa säätää niin ostaisi toisen kaukosäätimen minkä ymppäisi kiinteämmin noihin Sramin kahvoihin. Mutta tuskin jaksaa tänä talvena. [emoji23]
Oatmeal Stout
23.11.2022, 17.55
mutta kiva olla huipputehoa jos on vähän vauhdikkaampaa pätkää sekä ennen suojateitä pimeällä voi vilkutella autoille etteivät päälle aja.
Kiinnität huomiota laittomaan ajeluusi suojatiellä vai jalankulkijanako noita käytät?
Kiinnität huomiota laittomaan ajeluusi suojatiellä vai jalankulkijanako noita käytät?
No eikös tuossa lukenut suoraan, ettei ole pyöräillessä käyttänyt, mikä on aika ymmärrettävää tuon kokoisen taskulampun kanssa.
Mun mielestä rakentelu on aina hyvästä ja kiinnostaa kyllä itseänikin. Mutta en ehkä kuitenkaan ala leikkimään noilla, jos toimivan saa kaupasta.
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 18.07
No suojatiellä tarkoitin tietenkin pyörätien jatketta.
Valaistuilla teillä käytän fillarivalojeni alinta tehotilaa kun ei ole mitään järkeä pöhöttää täysillä tehoilla kun näkee ilmankin eikä ole tarkoitus ketään häikäistä. Pimeillä pätkillä sitten lisää valoa ja joskus jalankulkijoiden takana pystyy jo kaukaa vilauttamaan valoja jos tukkivat koko tien edestä ennen kuin edes kuulevat kellonsoittoa tai jos ovat kuulokkeet korvilla. Olihan minulla fillarissa takavalokin jo ennen kuin laki sitä edes vaati. Ei ole milloinkaan ollut tarkoitus aiheuttaa harmia muille tai itselleni.
Joulukuussa on myös tapana ollut laittaa polkimeen vähän muitakin valoja:
https://i.imgur.com/qQ1nsHah.jpg
Mitään vilkkuvaloja en voi sietää tieliikenteessä.
Santtu75
23.11.2022, 19.09
Onko kenelläkään kokomusta Acid:n HPA 2000 Led valosta?
https://www.bike-discount.de/en/acid-hpa-2000-led-light
https://img.aijaa.com/m/00757/15106148.jpg (https://aijaa.com/XtehmH)
Lähinnä alkoi kiinnostamaan kun tuo tilattua Bikesterin -70% tarjouksesta Cuben Strover maastokypärä ja tuon kyseisen valaisinmallin saisi suoraan kiinni kyseiseen kypärään valmiisiin kiinnityspaikkoihin (tuo Acid:han on Cube "alabrändi").
https://img.aijaa.com/m/00812/15106149.jpg (https://aijaa.com/nXbMYV)
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 20.02
Mikähän lie värilämpötila tuon Creen XM-L2-ledeissä? Niitä kun on aina 2700k-6500k sekä useilla eri cri-arvoilla. Yhdessä arvostelussa mitattu todelliset lumenit max. 1600:
https://www.pinkbike.com/news/cube-hpa-2000-high-performance-lighting-system.html
Hinnassa nyt on mielestäni vähintäänkin puolet ilmaa. Samat ledit varmaan kuin Fenixin ekassa BC30, mutta liekkö 5000k vai 6500k. Onhan siinä juu kaukosäädinkin, mutta akkukotelon piuha voisi olla pidempi niin ei tarvitsisi sitä päässä pitää vaan voisi kylmillä keleillä heittää vaikka taskuun. Akkuja ei myöskään voi vaihtaa vaan joutunee hankkimaan tuon n. 50 €:n akkupaketin, jos ja kun akut kuolee jossain välissä ja jonka akut maksaisi alle 20€ jos ne vain voisi itse vaihtaa.
Ihan hyvällehän tuon valokeila näyttää ei siinä, mutta tuohon hintaan ainakin itse vaatisin täydellisyyttä. Samanlaisen pystyisi näppärästi rakentelemaan ilman kaukosäädintä tosin varmaan jollain n. 50-60 egellä.
^kaikki ei jaksa/viitsi/osaa värkätä itse. Ei mun mielestä tuon tuikun hinta mitenkään kohtuuton ole.
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 20.37
^kaikki ei jaksa/viitsi/osaa värkätä itse. Ei mun mielestä tuon tuikun hinta mitenkään kohtuuton ole.
Niin no eihän tuo pelkkä valaisinosa ole kuin mitä 70€.
Rakentelukaan nyt ei kummoista ole kun useimmat osat saa valmiina.
Esim:
http://kaidomain.com/bike-lights-and-bike-accessories/Bike-Lights/%20Genuine-SolarStorm-X2-2-x-Cree-XM-L2-U2-Neutral-White-3C-4-Mode-2000-Lumens-Bike-Light-Black
Full set maksaa alle 40 dollaria. Ihan varma en ole mitä se sisältää, täytyisi asiakaspalvelusta kysäistä. Leditkin ovat samat.
Täältä sitten sopiva akkupaketti, johon onnistuu akkujen vaihtokin kunhan sopivaa kutistesukkaa hankkii sitten joskus:
http://kaidomain.com/bike-lights-and-bike-accessories/battery-packs
Jostain sitten vielä metsästää sopivan kiinnikkeen niin saa valoa käänneltyäkin ja juu jokainen saa käyttää rahansa aivan kuten itse parhaaksi näkee. Onhan valmiit ja yhteensopivat tuotteet hieno juttu niin ei kaikkea tarvitse itse väsätä, mutta itse tekemällä saa ainakin juuri itselleen ja omaan käyttöön sopivimman. Kunhan vaan yritän tarjota vaihtoehtoja ja harrastaa kenties jonkinlaista rakentavaa keskustelua tässä ohella.
Itsellä 18650-otsavalo kypärässä kiinni näin:
https://i.imgur.com/UHM3nXzh.jpg
Taitaa tuolta kiinastakin tilaamalla maksaa 100e ja mukana ei ole kiinnikkeitä eikä kaukosäädintä.
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 21.02
Taitaa tuolta kiinastakin tilaamalla maksaa 100e ja mukana ei ole kiinnikkeitä eikä kaukosäädintä.
Alle 50 dollaria valoyksikkö ja parin 18650-akun akkupaketti. Toki ei kaukosäädintä saa ja kiinnike täytyy metsästää jostain ja vähän modailla, mutta sekään tuskin yli 10 egeä olisi.
Jokusen kerran olen kyseisestä puljusta tilannut, mutta kun maksumuotona vaan PayPal, jota en enää suostu käyttämään niin AliExpressistä enimmät elektroniikat ja pikkuhilkkeet tulee hankittua.
Aikoinaan tuo Fenix BC30 taisi maksaa reilun satkun, mutta nykyään en enää ikimaailmassa tuollaista summaa valoon laittaisi kun saa jo niin paljon enemmän valotehoa ja parempia ominaisuuksia vähemmällä rahalla. Hyvä valo sekin kyllä on edelleen, mutta kehitys kehittyy ja ledilampuissa meno ollut huimaa. Sitten näistä uusista LEP-valoista puhumattakaan, jotka kantavat useisiin kilometreihin lähes täysin pistemäisenä valona ilman merkittävää hajavaloa. Käyttöä sellaiselle en kyllä vielä ole keksinyt. Kiva lelu olisi juu.
Ihan rauhassa voi ehdotella hyvää tankovaloa, jossa ledin speksit ovat nykyaikaiset ja käyttölogiikka kunnossa.
Siinä toimivassa pyörävalossa on tosiaan muutakin tärkeää kuin pelkkä valo.
Jos nyt otetaan vertailuun tämä moon rigel power (https://moon-sport.com/product/rigel-power/), joka on minustakin helkkarin kallis valo.
Eli vastaava tankovalo isolla akulla.
^Tuossa ei tule sitten akkuja mukana. On toki mainittu myös kuvauksessa, mutta jottei tule kenellekään yllätyksenä. Akut maksaa kapasiteetista riippuen 40-50€ / 2 kpl. Niille sitten myös laturi. Kokonaishinta jäänee silti alle tämän: https://www.fenixvalaisimet.fi/pyoranvalot/pyoranvalopaketti_fenix_bc30v2_kalle_kauppinen_win ter
Kiitos tiedosta, ei osannut kuvitellakaan että akkuja ei olisi mukana, mutta niinpä siellä todellakin luki ("Virtalähteet ja latauslaite hankittava erikseen")
Hyvä kun olit tarkkana :)
Kiitos tiedosta, ei osannut kuvitellakaan että akkuja ei olisi mukana, mutta niinpä siellä todellakin luki ("Virtalähteet ja latauslaite hankittava erikseen")
Hyvä kun olit tarkkana :)
Se bc30r on aika edullinen tuohon hintaan ja ihan hyvä valo.
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 22.33
Ihan rauhassa voi ehdotella hyvää tankovaloa, jossa ledin speksit ovat nykyaikaiset ja käyttölogiikka kunnossa.
Siinä toimivassa pyörävalossa on tosiaan muutakin tärkeää kuin pelkkä valo.
No suoraan sanoen olen edelleen sitä omaan makuuni sopivaa "täydellistä" valoa etsimässä eikä sellaista ole edes olemassakaan. Kaikissa tuntuu olevan jotain mikä ei omiin kriitereihin sovi, joten toki kompromissejakin joutunut tekemään ennen kuin suunnittelen koko valon kokonaan itse ja alan harjoittelemaan sorvin ja jyrsimen käyttöä.
Mitä valolta haluaisin. NO ensinnäkin leveä hajavalo mikä valaisee reilulta leveydeltä koko tien sekä pistemäistä spottivaloa sitten kauemmaksi. Käyttöliittymä mielellään etäkytkimellä, jossa olisi juurikin kolme nappia. Yhdestä saisi turbotilan päälle ja kaksi muuta nappia toisi valotehoa lisää tai valotehoa vähemmän. Fenix BC30 on siitä puolin huono, jos ajelen vaikka kolmanneksi kirkkaimmalla tehotilalla ja joku tulee vastaan niin joudun käyttämään valoa täysillä ennen kuin saan pienimmän tehotilan päälle. Toki voin valon sammuttaakin niin se alkaa taas pienimmästä tehotilasta, mutta kun täytyy olla pitkä painallus kun sammuttaa ja sytyttää niin ei hyvä. Ai niin ja toki "portaaton" tehonsäätö (näitäkin joissain taskuvaloissa on ja olikohan niissä joku +200 eri tehotilaa eli nappia painamalla kirkkaus lisääntyy ja toisinpäin, joka sitten näyttää lähes portaattomalle) kun joskus nämä valmiit tehotilat eivät ole taaskaan omaan silmään sopivia. Yksi tehotila liian himmeä ja seuraava sitten jo liian kirkas. Hyviä ledejä on joissain valoissa, mutta käyttöliittymä ei hyvä ja sitten myös toisinpäin. Asiaa myös hankaloittaa se kun monet valmistajat käyttävät täysin omia osia niin ledien vaihtaminenkin hankaloituu huomattavasti tai ainakin alkaa vaatimaan sellaisia työkaluja mitä ei omastakaan olkkarista löydy.
Jos halvalla haluaa päästä ja niin suosittelen näitä ihan peruslamppuja:
https://www.aliexpress.com/item/1005001884707551.html
(https://www.aliexpress.com/item/1005001884707551.html)
Ledin värisävyn voit itse valita, hyvä Samsungin ledi tuossa jo onkin ja myyjältä kysymällä saa muutakin kustomointia kaupanpäälle. Esim. voit pyytää valoon jonkun toisen ledin mikä itseäsi eniten miellyttää, metallisia heijastinkartioita on kahta erilaista sekä vielä muoviset optiikat, joilla jälleen saa valokuviota mieleisekseen. Vastaantulijat ei häikäisty kunhan suuntaat valon vaan oikein tai hankit sopivan muovioptiikan mikä tekee keilasta enemmän neliskanttisen. Kuminapilla tosin kannattaa hankkia jos vesitiiviin haluaa, metallinappi noissa ei muistaakseni ollut vedenpitävä ellei taas modaile vähän itse silikonilla ym.
Hemmetin hyvä taskulamppu tuo on kyllä muutenkin, kuten kaikki muutkin Convoyt. Itseltänikin yksi S2 löytyy, mutta siihen olen modannut kolme lediä yhden sijaan.
Niin, tuossa moon rigelissä on just tuollainen valokuvio. Kirkas valo pisteenä kauas ja keltaisempi levittävä lähelle. Se kuvio on oikeasti hyvä.
Fenix bc30r valossa olisi se loistava käyttölogiikka kunnollisella näytöllä. Selkesti fiksummin toteutettu mitä tuo bc30 malli. Fenix valotehoa lukuunottamatta paljon parempi valo.
Rakentele vastaava valo kuin tämä ja laita ohjeita tulemaan.
https://www.bikeshop.fi/Exposure-MaXx-D-Mk13-tankovalo/ekauppa/pEXPMAXXD13GMB/
Etuajo-oikeus
23.11.2022, 23.30
Rakentele vastaava valo kuin tämä ja laita ohjeita tulemaan.
https://www.bikeshop.fi/Exposure-MaXx-D-Mk13-tankovalo/ekauppa/pEXPMAXXD13GMB/
No on taas hintaa, mutta kun katsoo valmistusmaata niin sekös sen selittääkin. Mahtaako tuosta olla missään ihan taulukkoa, jossa joku olisi mitannut pitääkö luvut paikkansa? Löytyy vaan arvosteluja, joissa sanotaan, että kyllä näin on enkä valmistajankaan sivuilta mitään sen tieteellisempää mittauskäppyrää nähnyt? Samalla näkisi miten kuumana valo käy jne. Juu onhan tuossa hienoa tekniikkaa, mutta en ymmärrä miksi käytetään sisäisiä akkuja. Entäs kun haluatkin ajaa vähän pidemmän lenkin niin täytyy kantaa vara-akkujen sijaan varavalo. Mitä vaikeaa akkujen vaihdossa on? Itsellä tilauksessa pieni satulalaukku, jossa alan kuljettamaan vara-akkuja kun ei kehtaa taskuissakaan kuljetella.
Tästä vaikka n. 2000 lumenia jatkuvaa antava Convoy jälleen kerran:
https://www.aliexpress.com/item/4000415961337.html
Tai yli 2000 lumenia jatkuvaa:
https://www.aliexpress.com/item/1005002869260117.html
Tässä taisi olla noin 3000 lumenia jatkuvaa:
https://www.sofirnlight.com/products/sofirn-sp36pro-anduril-2-0-ui-8000-lumen-with-4-sst40-led
Itsellä tuosta ensimmäinen SP36-malli.
Entäpä 50000 lumenia?
https://www.imalentstore.com/products/imalent-mr90-50000-lumen-flashlight
Jatkuvaa lähes 10000 lumenia.
Hieman juu painavampia, eikä ihan niin avaruustekniikkaa, mutta valoa, suhteellisen edulliseen hintaan paitsi nyt Imalent mikä omasta mielestäni ei ole kovinkaan käytännöllinen vaan myyvät pelkillä huimilla turboluvuilla ja se kun ei kestä monessa edes puolta minuuttia kun valo jo alkaa himmenemään. Patikoidessa, telttaillessa jne. otsavalo itselle aika ehdoton.
Ja jos haluaa tehdä samanlaista kuin tuossa britti-ihmeessä, että yksi ledeistä antaa hajavaloa niin laittaa taskulampun linssin eteen yhden ledin kohdalle kontaktimuovia, mutta noissa valoissa se saattaa alkaa jo sulaa kerta noilla saa jo paperinkin syttymään tuleen, mutta oli sitä jotain lämmönkestävääkin "maitolasikalvoa" saatavilla jossakin.
Santtu75
23.11.2022, 23.44
Mikähän lie värilämpötila tuon Creen XM-L2-ledeissä? Niitä kun on aina 2700k-6500k sekä useilla eri cri-arvoilla. Yhdessä arvostelussa mitattu todelliset lumenit max. 1600:
https://www.pinkbike.com/news/cube-hpa-2000-high-performance-lighting-system.html
Hinnassa nyt on mielestäni vähintäänkin puolet ilmaa. Samat ledit varmaan kuin Fenixin ekassa BC30, mutta liekkö 5000k vai 6500k. Onhan siinä juu kaukosäädinkin, mutta akkukotelon piuha voisi olla pidempi niin ei tarvitsisi sitä päässä pitää vaan voisi kylmillä keleillä heittää vaikka taskuun. Akkuja ei myöskään voi vaihtaa vaan joutunee hankkimaan tuon n. 50 €:n akkupaketin, jos ja kun akut kuolee jossain välissä ja jonka akut maksaisi alle 20€ jos ne vain voisi itse vaihtaa.
Ihan hyvällehän tuon valokeila näyttää ei siinä, mutta tuohon hintaan ainakin itse vaatisin täydellisyyttä. Samanlaisen pystyisi näppärästi rakentelemaan ilman kaukosäädintä tosin varmaan jollain n. 50-60 egellä.
Tuli aikoinaan tilailtua eBayn kautta erinäisiä lamppuja yms. tuolta aasian suunnalta, osa oli hyviä ja sinne päin mitä luvattiin ja osa ei sitten lähellekkään. Ne ajat ohi ja ei kauheaa "säätämistä" oikein kiinnostaisi (tais siis ei kiinnosta) ja jännittäisi minkälainen tuote tällä kertaa tulee.
Kyllä tuossa Acid:ssa kiinnostaisi se että paketista ulos, lataus ja suoraan kypärän valmiisiin kiinnikkeisiin kiinni ilman mitään ylimääräistä säätämistä ja rakentamista...
Ja tosiaan tuo tankoon kiinni tuleva valon kaukosäädin olisi vielä erittäin mieleinen plussatekijä.
vBulletin® v4.2.5, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.